رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول بقلم ماهي احمد
رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ماهي احمد رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول
رواية ضحية عنيد داوود وداليدا الجزء الثاني كاملة جميع الفصول
داوود: اخد داليدا في حضنه هي وابنه وبقي معاهم لحظه بلحظه مش سابهم ابدا. أنه يشوف أنه بقي أب دي كانت عند داوود بالدنيا وما فيها
داليدا ابتدت تكون احسن شويه. وكانت كل ما تشوف داوود كانت تلاقي الفرحه ماليا عنيه وقلبه كمان
داوود: يلا ياداليدا
داليدا: على فين ياداوود
داوود: هنقعد في اوتيل لحد ما نشوف هنتصرف ازاي
داليدا: ايوه بس...
داوود: بس ايه.
داليدا: بس عايزه اعرف اي اللي في دماغك الاول ياداوود.
داوود: ما تقلقيش ياداليدا انا هحاول اتصرف واعرف ازاي ارجعك مصر
داليدا: انت عارف انا بالنسبه للكل ميته دلوقتي ازاي هيلاقوني عايشه مره واحده كده
داوود: (بشخيط) قولتلك انا هتصرف ياداليدا
داليدا: خلاص. خلاص ما تزعلش انا كنت بسأل بس
داوود: ما تزعليش مني انا في دماغي الف حاجه. انا النهارده بقيت أب كده مره واحده. لا وكمان طلعتي عايشه و...
(داليدا قطعت كلام داوود وقالتله)
داليدا: داوود
داوود: نعم ياداليدا.
داليدا: انا عارفه إن كل ده كتير عليك في يوم واحد يحصلك كل ده بس عايزه اقولك اني عملت كده عشان كنت خايفه عليك وعلى اخويا
داوود: داليدا بلاش نتكلم في اللي فات مهما اتكلمنا فيه مش هيبقي في نتيجه
الممرضه: مش هينفع تمشوا دلوقتي على الاقل بكره الصبح وياريت تجيبلها الروشته دي الدكتور كتبها
داوود نزل بسرعه جاب العلاج لداليدا واول ما رجع فضل جنبها وبقي شايل ابنه طول الليل.
واخيرا البيبي نام حطه جنب داليدا بالراحه اوي وبقي قاعد على الكنبه باصصلهم بالليل وهما نايمين. ومش مصدق أنه بقي عنده عيله وطفل مسؤول منه
داليدا صحيت ووسعت مكان لداوود على السرير. وشاورتله أنه ييجي يكمل العيله بتاعتهم داوود راح نام جنب داليدا وفي حضنها وبقي يشم ريحتها.
داوود تاني يوم خرج هو وداليدا من المستشفي.
(ماما داليدا اتصلت بيها)
ماما داليدا:
داليدا: الحمدلله ياماما انا كويسه
ماما داليدا:.
داليدا: ماتقلقيش عليا ياماما داوود معايا وبصت لداوود (هو قالي أنه هيفضل معايا ومش هيسيبني ابدا)
ماما داليدا:
داليدا: عارفه ياماما أنه سامح كتير وهحاول اعمل اللي اقدر عليه عشان يسامحني من قلبه بجد
داوود بص لداليدا وقلها هجيب العربيه واجي
داوود كان شاكك في داليدا وطلع بره يسمع هي بتقول اي لمامتها اصل مش بأيده حاجه غصب عنه اللي اكتشفه امبارح محدش يقدر يستوعبه.
داليدا قفلت مع مامتها وداوود نزل جاب العربيه واخد دااليداا معاه
داليدا: اطلع على بيتي ياداوود
داوود: اكيد ياداليدا مش هنقعد في العشه بتاعتك دي
داليدا: طيب هنروح فين
داوود: هنقعد في الاوتيل اللي كنت قاعد فيه لحد ما اشوف هنعمل اي.
داوود حجز اوضه في اوتيل وداليدا دخلت عشان ترتاح ومستنيه بفارغ الصبر داوود يقولها هنسمي ابننا ايه ويختاروا اسم سوا للبيبي بس داوود كانت دماغه فيها الف حاجه واهمها ازاي يرجع داليدا مصر بعد ما الدنيا كلها عرفت أنها ماتت
البيبي بيعيط داليدا شالته وقربت من داوود وقالت للبيبي بس يا اسمك ايه بقي اسكت كفايه عياط
داوود ابتسم وفهم داليدا عايزه ايه
داوود: هنسميه يونس ياداليدا
داليدا: وليه مش يكون الياس.
داوود: عشان ابويا الله يرحمه كان نفسي يسميني يونس بدل داوود بس امي صممت على داوود وكل شويه كان يحكيلي الحكايه دي وجيت في يوم وانا في الكليه قولتله اول ما اخلف ولد هسميه يونس عشان ماتزعلش
داليدا: تصدق اسم يونس ده حلو اوي وبعدين انا ناويه اجيبلك ولاد كتير الاسم اللي جاي هيبقبي الياس
داوود: ابتسم لداليدا وقلها موافق.
داوود كان قاعد مع داليدا دايما في الفندق بس للاسف كان بيشرب سجاير كتير داليدا بصيتله وقالتله أنه لازم يبطلها عشان البيبي.
داوود: انا اسف بس حقيقي مش لاقي حل انك تنزلي مصر ازاى
داليدا: طيب والعمل
داوود: انا هشتريلك بيت هنا ياداليدا لأن اجازتي خلصت وهناك هبقي احاول اتصرف عشان ارجعك مصر
داوود فعلا ابتدي ينزل يدور على بيت لداليدا وهما هناك
واخيرا اشتري بيت لداليدا ويونس الصغير.
وكتب البيبي بأسمه يونس داوود محمد حسين
داوود اتصل عشان يمد إجازته يومين. وهما في بيتهم داوود شاف داليدا بتعيط واول ما شافت داوود مسحت دموعها بسرعه
داوود: مالك ياداليدا
داليدا: مافيش ياداوود
داوود: لاء فيه ياداليدا وقوليلي مالك
داليدا: النهارده سبوع يونس وهو أول طفل لينا ومش عملناله سبوع ولا فرحنا بيه زي اي طفل بيتولد وأهله بيفرحوا بيه
داوود: ده اللي مضايقك
داليدا: هو ممكن في حاجه تضايقني اكتر من كده.
داوود قلها انتي عارفه الظروف ياداليدا اللي احنا فيها اول ما الأمور تتصلح كل حاجه هتبقي كويسه ماتقلقيش
داليدا: أن شاء الله ياداوود.
داوود ساب داليدا ومشي أتأخر جدا داليدا كانت قلقانه عليه اوي وماسكه يونس وكل شويه تبص على الشارع بس داوود ما جاش ومره واحده بتبص لقت اميره وجوزها وأخوها التوأم مازن وأحمد ومامتها كلهم جم والجيران اللي جنبهم حتى الممرضه والدكتور اللي كانت بتابع عنده في فتره حملها داوود ماسابش حد الا لما جابه وجاب معاه حاجه السبوع كلها ودخل على داليدا بفرحه كبيره عشان خاطر ابنهم وعشان خاطرها هي كمان.
رغم اللي داليدا عملته مع داوود بس ده شافها بتموت قدامه وتعب اوي من غيرها ده سبب كافي جدا أنه يبقي جنبها ومايضيعش يوم بعيد عنها.
داليدا لما شافت كده الفرحه ماكنتش سيعاها بقت فرحانه جدا ودخلت لبست بسرعه عشان الضيوف
داوود دخل عليها الاوضه
داليدا: (والدموع في عينيها)
داليدا: انا مش عارفه اقولك ايه ياداوود. انا. انا. بجد. اصل
داوود: هوووووش مااتتكلميش انا عارف انتي عايزه تقولي ايه اصلا
داليدا: اصلا ياداوود
داوود: وعاشرر اصلا ياداليدا
داليدا لبست بسرعه
داليدا: وبعدين ياداوود مافيش لبس ليونس عشان السبوع
داوود: ودي حاجه تفوتني.
داوود طلع بدله النونو الصغننه من الشنطه اللي كانت معاه واداها لداليدا. د
داليدا فرحت بيها اووووي
داليدا: ذوقك يجنن ياداوود
داوود: طيب يلا بقي لبسهالوا بسرعه
داليدا لبست يونس بسرعه جدا
داوود كان مستنيها بره واول ما نزلت لاقيتهم كلهم مستنينها بالشمع وكل طفل ماسك شمعه وبيرموا عليها الحمص والفشار وداوود مسك داليدا من وسطها وبقوا ماشيين والناس كلها وراهم وبيغنوا أغاني السبوع.
كان يوم حلو جدا بالنسبه لداليدا ويونس وداوود
واخيرا اليوم خلص وداوود حس بدفا العيله مع مراته وابنه
ومن كتر التعب لقي داليدا نايمه على الكنبه ماقدرتش تقوم من مكانها وهي ماسكه البيبي
وبيبص لقي داوود مفتح عينه ومش نايم اصلا
داوود اخده منها بالراحه اوي. وفضل شايله وبقي يبص ليونس وكأنه اكبر إنجازاته وبقي يلف بيه ويقوله.
داوود: عارف يايونس من هنا ورايح هبدأ اخلي بالي على نفسي عشان خاطرك انت بس انا مكانش يهمني الموت قبل ما انت تيجي بس من وقت ما نزلت وشوفتك وشيلتك بين ايديا خفت على نفسي. خفت يجرالي حاجه وتتبهدل من بعدي. انت حسستني بقيمتي في الدنيا يابني.
كلمه ابني على لسان داوود جديده واول ما قالها ابتسم وقال.
داوود: (بص ليونس لقاه بيبصله) ابتسم وقاله بصوت واطي
ايوه انت ابني. مش مصدق ولا ايه
داوود فضل ماسك يونس لحد ما نام وحطه على سريره ورجع شال داليدا وحطها على سريرها وغطاها وفضل يبصلهم هما الاتنين مش نام اليوم ده لحد الصبح ما طلع
داليدا اول ما صحيت فاقت بسرعه وقالت وهي مخضوضه
داووووووووود
داوود: (راحلها بسرعه)
ايه ياداليدا مالك في ايه وجابلها كوبايه مايه.
داليدا: معلش انا اصل دايما بيجيلي كابوس كده وحش اوي ياداوود
داوود: طيب اهدي ده مجرد حلم مش اكتر
داليدا: (وهي بتنهج) ده كابوس ياداوود كابوس ومش اوي
داوود: انتي كنتي بتحلمي بيا ياداليدا
داليدا: (هزت راسها)
داليدا: ايوه ياداوود
بحلم انك دايما بتبعد عني بحلم أن بعد الشر حد بيموتك الحلم ده معايا من زمان ياداوود
داوود: انا مش رايح في حته ياداليدا انا هفضل جنبكم دايما اوعدك.
داليدا اترمت في حضن داوود ومسكت فيه بس داوود بعدها عنه هو اه مكمل معاهم بس برضوا لسه كبريائه واجعه
داليدا لما لاحظت كده.
داليدا: انا اسفه الظاهر أن انت لسه محتاج وقت ياداوود عشان تسامحني
داوود: مش هيبقي وقت كتير ياداليدا الايام بتنسي والبصه في وش يونس تنسي الواحد اسمه
داوود راح عشان يلبس ويمشي
داليدا: رايح فين ياداوود.
داوود: اجازتي انا مدتها يومين بالعافيه لازم ارجع مصر وكمان عشان اشوفلك طريقه ازاي ترجعي بيها على مصر ياداليدا
داوود: انا سيبلك مصاريفك كلها ياداليدا اصرفي مايهمكيش وهحاول ارجع في اقرب وقت
داوود راح يلبس ولبس بدلته ولقي داليدا قاعده بيونس قعد جنبهم وبقوا هما الاتنين قاعدين على السرير بيلعبوا مع يونس وبعد كده داوود قال لداليدا
داوود: ماتعرفيش فين الدبوس بتاع البدله دي ياداليدا.
داليدا أدت يونس لداوود وراحت تجيبله اللي هو عايزه
داوود: (بيكلم يونس) عايزك تخلي بالك على مامتك عايزك اسد مكان ابوك في البيت
داليدا: بتقوله ايه.
داوود: دي اسرار دوله مالكيش دعوه انتي بيها
وقتها داليدا وداوود بقوا يضحكوا ويونس في النص ما بينهم هتلاقوا المشهد ده خطاه فيديو في الاستوري عندي على الفيس باسم حكآآيآآت مآآهي خدوها كوبي البيدج بتاعتي هتظهرلك على طول.
داوود مشي وداليدا وقفت تشاورله من الشباك وركب العربيه ومشي
وبعدها الباب خبط داليدا جريت بسرعه قالت ممكن داوود يكون ناسي حاجه بتفتح الباب لاقيته جمال اخوها الكبير
داليدا: جمال
جمال: ايه شوفتي عفريت
داليدا: عايز اي ياجمال
جمال: عايز حقي
داليدا: حقك في ايه
جمال: في العز اللي انتي عايشه فيه ده ياداليدا
داليدا: انت اخدت كل حاجه داوود اخدها منك عايز ايه تاني.
جمال: وهو جايب منين العز ده كله مش هو اخد فلوسنا وشغلها وبقي في العز اللي هو فيه دلوقتي
داليدا: جمال اطلع بره بقولك اطلع بره انت فاهم
داوود افتكر وهو في العربيه أن نسي التذاكر بتاعته في البيت لف ورجع بسرعه
رجع لقي الباب مفتوح وداليدا بتزعق مع جمال جوه جري بسرعه عليهم
داوود مسك جمال من رقبته وشر الدنيا كله في عنيه
داوود: انت بتعمل اي هنا أنطق.
جمال: انا. انا. (وهو مش قادر يتكلم) انا جاي ابارك لأختي على ابنها
داوود: الكلام ده عليا انا
داليدا: سيبه ياداوود هيموت في ايدك. سيبه ياداوود.
داوود نزل جمال على الارض وبقي جمال مرمي على الارض ووشه بقي احمرررررر اوي
داوود: انا لو شوفتك بتقرب من عيلتي تاني مش هيحصلك كويس انت فاااهم
جمال: انا عمري ما قربت لعيلتك
داوود: واختي اللي اغتصبتها ورميتها في الشارع دي تبقي ايه.
جمال: انا مغتصبتش اختك وعمري ما قربتلها اختك هي اللي كانت بتحاول معايا وانا اللي مكنتش برضي
داوود: اخرس ياحيوان
(ومسكه ضربه بالبونيه في وشه).
داوود: خليك راجل مره واحده واعترف بغلطك بس انت عمرك ما كنت راجل
جمال: اعترف بأيه بحاجه معملتهاش انا مقربتش من اختك هي اللي اتهمتني بكده بس انا عمري ما قربتلها
داوود جه يضرب جمال تاني داليدا وقفت قدامه وقالتله
داليدا: كفايه كده ياداوود سيبه يمشي لحاله انت كده هتموته في ايدك
داوود: وهو مش موت عيلتي كلها
داليدا: داوود ارجوك عندنا ابن عايزين نربيه.
داوود مسك جمال وبقي يجره في الارض لحد ما طلعه ورماه بره البيت وقاله لو شوفتك هنا تاني المره اللي جايه انا هقتلك انت سامع هقتلك
الجيران بقت بتتفرج على داوود
وجمال اخو داليدا أخد بعضه وطلع يجري على عربيته.
داليدا: داوود انا...
داوود: انتي ايه. ها. انا اسيبك ازاي دلوقتي وانا مش هبقي مطمن عليكي وعلى ابني وانتي هنا لوحدك
داليدا: داوود انت لازم تسافر الطياره هتفوتك ماتقلقش عليا انا بعرف اتصرف مع جمال مع أن بعد اللي انت عملته معاه مش هيفكر ييجي هنا تاني صدقني سافر ياداوود ولازم تشوفلنا حل عشان ارجع مصر ومانبعدش عن بعض ابدا
داوود: انا مسافر ياداليدا ولازم تخلي بالك على نفسك كويس وعلى يونس.
داليدا: حاضر ياداوود ما تقلقش
داوود سافر اخيرا بس برضوا باله مشغول عليهم كان بيتصل بيهم في اليوم مش اقل من عشر مرات عشان يطمن عليهم
ولو داليدا مش ردت داوود بيبقي هيتجن
داوود: مابترديش على التليفون ليه على طول ياداليدا
داليدا:
داوود: برضوا تردي انتي فاهمه
داليدا:
داوود وهو بيكلم داليدا دخل عليه أخته بثينه
داوود: طيب اقفلي انتي دلوقتي هكلمك تاني
بثينه: داوود انا محتاجه اتكلم معاك شويه
داوود: معاكي يابثينه.
بثينه: داوود محسن مش معايا خالص دايما سهر بره بالبيت ودايما سرحان دايما لوحده مهما احاول أقرب منه يبعد عني
داوود: محسن بيحبك يابثينه
بثينه: وانت عرفت منين بقي أنه بيحبني.
داوود: مافيش راجل بيقبل على نفسه أنه يتجوز واحده مش بنت يابثينه ومكانتش متجوزه قبل كده حتى لو حد اغتصبها يعني مش بمزاجها الا لو كان بيحبها يا اما مكانش اتجوزك انتي طبعا حكيتي لمحسن على كل حاجه زي ماقولتيلي قبل الجواز صح ولا أنا غلطان
بثينه وقتها اتلجلجت وقالتله
بثينه: أه. اه. اه طبعا انت عندك حق
داوود: سبيلي محسن يابثينه انا هكلمه
بثينه: لا خلاص بلاش ياداوود.
داوود: قولتلك سبيلي الموضوع ده مالكيش دعوه انتي
داوود فضل في المكتب بتاعه مستني محسن ييجي لحد نص الليل
محسن اخيرا جه...
داوود: محسن انا عايزك شويه
محسن: اتفضل يا سياده المقدم
داوود: لا سياده المقدم اي بقي احنا هنتكلم في حاجه عائليه دلوقتي
محسن: اتفضل ياداوود
داوود: انت ليه متغير مع بثينه وليه دايما بعيد عنها
محسن: افتكر دي حاجه تخصني انا ومراتي ياداوود خللي الزمن هو اللي يحلها
داوود: الزمن عمره ما هيحلها ابدا يامحسن الا لو كان انت عندك استعداد انك تحل المشكله متعقدهاش
داوود: انا عارف انت ايه اكتر حاجه مضيقاك.
محسن: ايه هي
داوود: أن اختي للاسف مش بكر وأنها اغتصبت قبل الجواز
محسن: (قام وقف) انت بتقول ايه ياداوود. انت ازاى تقول على اختك كده
داوود: بقول الحقيقه.
محسن: حقيقه ايه ياداوود اختك انا متجوزها بنت بنوت وكل حاجه حصلت ما بينا بتأكد أن محدش لمسها قبل كده
داوود: انت بتقول بنت بنوت.
↚
داوود: انت بتقول بنت بنوت
محسن: طبعا بنت بنوت اومال انت فاكر ايه. وليه بتقول كده على بثينه
داوود: قعد على الكرسي بتاعه وسرح جامد جدا وبقي يفكر في كلام جمال لما قاله أنه ملمسش أخته وهي اللي كانت بترمي نفسها عليه دماغه وقتها زي ما تكون عملت error
داوود مبقاش فاهم حاجه ولا عارف اي اللي بيحصل حتى بثينه كذبت عليه. ده ما فيش حد مش كذب عليه من كل اللي حواليه.
محسن: داوود روحت فين؟
داوود مكانش سامع محسن وهو بيتكلم.
محسن: داوود ليه قولت على اختك كده فهمني
داوود: وهو متشتت ومش عارف يرد عليه يقوله ايه. أنا. انا. سيبني لوحدي يامحسن دلوقتي شويه ممكن
محسن: انت متأكد شكلك تعبان
داوود: معلش محتاج اكون لوحدي
محسن طلع لبثينه وحكالها اللي حصل
بثينه: (بتوتر) وانت رديت عليه عشان قولتله ايه
محسن: هو ده كل اللي همك فهميني اخوكي يقصد ايه بالكلام ده.
بثينه: يووووه يامحسن مش وقته الكلام ده خالص
بثينه دخلت على داوود لاقيته قاعد على كرسي المكتب وماسك دماغه من كتر ما هو مبقاش فاهم اللي بيحصل
بثينه: داوود انا هفهمك. بس عشان خاطرى افهمني. انا. انا عايزه اقولك
داوود قام من على مكتبه ومسك دراعها وقلها.
داوود: انتي. انتي ايه. انتي ظلمتي ناس ماظلموناش. احنا نصبنا على ناس ما أذوناش. احنا خربنا بيوت ناس معملتلناش حاجه. انتي خرابه بيوت مش اكتر. انا مش عارف الاقيها منين ولا منين. اللي مني بس هو اللي بيأذيني اذا كنتي انتي ولا جدي ولا سهيله. ولا حتى داليدا. كلكم اذتوني كلكم عشان خاطر مصلحتكم دوستوا عليا. انا مش عارف انا عملت ايه في دنيتي عشان ابقي عايش في وسطكم.
بثينه: اسمعني بس ياداوود انا هفهمك وهحكيلك على كل حاجه انا كمان دفعت تمن كدبتي عشر سنين من عمري قعداهم على سرير. انا كمان اضحك عليا زيك من جدي الله يخربيته
(داوود مسكها من دراعها وذقها وقعدها على كرسي. )
داوود: اقعدي هنا واحكيلي على كل حاجه انتي فاهمه كل حاجه
(بثينه ودموعها مغرقه وشها).
بثينه: كان عندي 16 سنه لما روحت اشتغلت في المصنع بتاع ابو داليداا مع بابا وماما وانت كنت في كليتك وكنت كل ما اشوف جمال انا وبنات المصنع كلهم بننبهر بيه وبجماله فعلا كان زي القمر وصغير وغير كده كان غني. كان كل شهر والتاني يغير عربيته كان حلم كل بنت في المصنع تشوفوه. لحد في يوم وانا راجعه روحت مع صحابي ومش رديت اروح مع بابا وماما زي كل يوم وانا ماشيه بعدي الشارع بتاع المصنع عربيه خبطتني بس كانت خبطه بسيطه واغم عليا من الخضه طلع جمال ابن صاحب المصنع اخدني بسرعه ووداني المستشفي وفوقت لاقيته واقف جنبي وماسبنيش وروحني البيت قد اي كان حد ذوق اوي في كلامه وتعامله معايا. ولما روحني عرف أن بنت الراجل اللي بيشتغل عنده في المصنع ودخل البيت عندنا. جدك شافه طبعا عندنا في البيت ومبقاش مصدق ان جمال ابن صاحب المصنع عندنا. وبعد ما مشي بقي كل يوم والتاني يتصل يطمن عليا ويشوفني إذا كنت محتاجه حاجه ولا لاء.
جدك بقي كل شويه يحط في دماغي إن جمال ممكن يكون بيعمل كده عشان بيحبني. في الاول قولتله بقي معقول جمال يبص لواحده زيي انا. بقي يقولي وانتي ايه اللي ناقصك بشطارتك تقدري تخليه يحبك ويتجوزك كمان. الفكره كبرت في دماغي أو بمعني اصح بقيت انفذ كلام جدك بالحرف الواحد.
اول ما روحت المصنع جمال نده عليا وسط البنات كلهم وسلم عليا وإطمن إذا بقيت كويسه ولا لاء ولما البنات شافت كده طلعت عليا اشاعه أن ابن صاحب المصنع بيحبني. وانا ما قولتش لاء وبقيت اطلع لجمال كل شويه المكتب بتاعه. لحد في مره قولتله اني بحبه فضل وقتها يضحك عليا ويقولي مش معني اني ذوق معاكي تفكري اني ممكن احبك. انا هخطب قريب واحده من مقامي ومركزي. روحت لجدي اليوم ده وانا بعيط وحسيت أن كرامتي بقت في الارض جدي الله يلعنه قالي يبقي لازم نوقعه في الفخ ونعمله كمين قولتله وانا كلي غيظ ازاي ياجدي.
قالي روحيله الفيلا وتطلعي على اوضته ونامي معاه قولتله جدي انت اتجننت قالي ما تخافيش انتي مش هتنامي معاه حقيقي انتي هتتصلي بيه وتترجيه أنه يقابلك في اي كافيه واطلبوا عصير او اي حاجه وحطيله حبوب هلوسه في العصير بعدها هيبقي فايق ومش فايق في نفس الوقت وروحيه البيت وتطلعي معاه واقلعي هدومك ونامي جنبه واول ما يصحي تاني يوم هيبقي مش فاكر اي حاجه من اللي حصلت بالليل وقتها صوتي جامد كل اللي في الفيلا هيصحوا واتهميه أن هو اللي عمل معاكي كده ووقتها بقي احنا هندخل والكل هيبقي في صفنا ووقتها جمال لازم هيتجوزك.
الفكره عجبتني وكنت صغيره وهبله كنت عايزه جمال معايا وبس ونفذت كل حرف من اللي جدك قلهولي. واول ما جمال صحي بقي ماسك راسه وقالي انتي بتعملي ايه هنا بقيت اصوت وقوله منك لله وكل اللي في الفيلا جه داليدا واخواتها وامها وأبوها.
وطلعت اجري قولت لبابا وماما اللي حصل أن جمال اغتصبني ابوك فضل يضرب فيا شويه وبعدها روحت انا وجدي وابوك وامك في المصنع لابو جمال طبعا هو مارضاش أنه يجوزني ابنه وقال كله هيتصلح بس بلاش شوشره ابوك قال انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان افضحك انت وابنك. ابو جمال مبقاش عارف يعمل اي سفر جمال على بره بسرعه ومبقاش مصدق جمال طبعا لانه شاف كل حاجه بعينه.
واحنا راجعين من عنده ابوك كان سايق العربيه القديمه بتاعتنا ال 128 ومكانش شايف قدامه وعمل حادثه في عربيه لوري كبيره وروحنا كلنا في ستين داهيه ابوك وامك ماتوا وجدك اتشل وانا زي ما انت شوفت.
لما انت رجعت وشوفت كل ده جدك استغلك صح وقالك أن كل ده من تدبير صاحب المصنع وابنه ولما انت كنت في يوم جيتلي قولت قدام جدي لو بثينه تتحسن انا هنسي كل شيء ونبدا انا وهي حياه جديده. جدك بقي يديني دوا غلط عشان افضل راقده على السرير ما بتحركش وانت تعمل كل اللي تقدر عليه عشان تنصب على العيله دي ونبقي في اللي احنا فيه دلوقتي.
بثينه: انا دفعت تمن كذبي ياداوود دفعت عشر سنين من عمري ولولا داليدا الله يرحمها كنت زماني لسه بدفع تمن كدبتي لحد دلوقتي
بثينه: حقك عليا يا اخويا مكنتش اعرف ان ده كله هيحصلنا كنت عيله صغيره وطايشه سامحني يا اخويا سامحني.
(بثينه نزلت على ركبها ومسكت ايد داوود وباست أيده عشان يسامحها بس داوود زق أيدها وسابها ومشي).
داوود طلع غير هدومه ولبس الجاكيت الجلد الأسود بتاعه وركب الموتوسيكل وبقي يسوق بأسرع ما عنده وراح على مراهنات البوكس بس وهو في الطريق وبيسوق شاف وش يونس قدامه ومره واحده وقف ولف ورجع وراح المقطم في حته مافيهاش ناس مافيهاش حد وقلع الجاكيت بتاعه ورماه في الارض.
وفرد ايديه الاتنين وبقي يقول بكل ما فيه
داوود: ااااااااااااااااااااااااااااه.
↚
كلمه الا اااااه من داوود كانت طالعه من جواه بجد مش عارف يلاحق الصدمات اللي اخدها في حياته.
ومن كتر الألم اللي جواه قعد على ركبه وحط وشه للأرض وفضل قاعد ما اتحركش الف سوال بيدور في دماغه ومش لاقيه اجابه. كل اللي افتكره في العشر سنين اللي فاتوا دول طلعوا كذب في كذب وان عيلته هي السبب في كل ده.
فضل داوود قاعد وباصص للسما من غير ما يتحرك حركه واحده ومع اول شروق خيط فجر جديد جاله راجل كبير وقعد جنبه وقاله
الراجل العجوز: مالك يابني انا شايفك قاعد هنا من فتره طويله.
داوود كان محتاج يتكلم مش قادر يشيل كل اللي بيحصله ده في قلبه
داوود رد عليه وقاله
داوود: الدنيا جايه عليا بزياده ياعم الشيخ
الراجل العجوز: مش لوحدك يابني الدنيا جايه على الناس كلها بس الشاطر اللي يقف وشها ويبقي قدها
داوود: تعبت ياعم الشيخ تعبت من كتر ما انا قوي دايما بقول انا اقوي من اي حاجه ممكن تقابلني واقدر أقف في وشها بس المره دي الصدمه كانت اقوي مني ياعم الشيخ.
الراجل العجوز: لو كانت اقوي منك ربنا مكانش ادهالك ربنا بيدينا كل واحد على قد تحمله يابني وربنا اللي خلقني وخلقك عارف انك قدها واقوي منها كمان عشان كده ادهالك اوعي تستسلم يابني الدنيا هتيجي عليك بزياده أقف في وشها وواجه كل الصعب اللي فيها
وقرب من ربنا وخليك قد المسؤوليه. واعرف أن ربنا كبير واللي فاكره مش هيتحل النهارده بكره هتعدي الايام وهتلاقيه اتحل لوحده ويمكن.
قوم واقف وادي الدنيا بالصرمه القديمه عشان الدنيا مش عايزه غير كده.
داوود بص للراجل العجوز ده وبقي بيسمع كل كلمه منه. والراجل قام من جنب داوود وقام وسابه ومشي
داوود حس انها اشاره من ربنا
عشان يقوم تاني ويقف قدام اي مشكله وابتدي يقول
داوود في نفسه الضربه اللي ماتموتش تقوي
داوود رجع البيت الصبح لقي بثينه مستنياه و100 اتصال من داليدا.
بثينه: داوود كنت فين طول الليل يا اخويا
داوود طلع على فوق وقفل الباب في وش بثينه وغير هدومه وطلع على شغله.
القائد الاعلي: كنت فين ياداوود وايه التأخير ده كله
داوود: اسف يافندم حصلتلي ظروف كده و...
القائد قاطعه وقاله
القائد: ظروف انا اعرف ان الظروف دي بتحصل للستات بس ياسيادة المقدم مابتجييش الرجاله ولا انت اي رايك في اللي بقوله ده
داوود: انا عارف اني اتاخرت بي ده مايديش لحضرتك الحق انك...
القائد قطع داوود في الكلام.
القائد: اني. اني ايه ياسيادة المقدم. انت ضيعت علينا النهارده أن إحنا نقبض على جماعه ارهابيه خطيره تبع ابو فراج وأعوانه انت المفروض تكون هنا من امبارح انت نسيت ولا ايه
داوود اللي اعرفه ما بينساش راح فين داوود ده
داوود وقف انتباه وعدل نفسه وقدم التحيه بتاعته للقائد وقاله
داوود: موجود يافندم
القائد: انا عايز ابو ياسر يحصل ابو فراج على السجن النهارده ياداوود انت فاهم ولا لاء
داوود: تمام يافندم.
داوود لف وجه يمشي
القائد: داوود.
داوود: نعم يافندم
القائد: ابو ياسر جوز اخت ابو فراج ومحصن نفسه بأسري كتييييير جدا معاه بقاله شهور وللاسف لسه جايلنا اخباريه بأن الأسري دول معاه هو. انا عايزهم حيين عمليه نضيفه من غير نقطه دم واحده فاهمني ياداوود. شغل زمان يرجع تاني
داوود: اكيد يافندم.
داوود ابتدي يعمل الخطه بتاعته هو وزمايله الظباط دماغ داوود فعلا سم ذكائه خارق بيقدر يتحرك في اي مكان ويعمل الف خطه وخطه لحد ما يوصل للي هو عايزه. داوود فعلا ابتدي يهجم على مقر ابو ياسر وكالمعتاد خطته نجحت جدا لدرجه رهيبه وعرف يقبض على كل الإرهابيين وكل الأسري اللي كانوا معاه حررهم. وهما بيحرروا الأسري طلع واحد منهم مسك رهينه وقال اللي هيقرب مني هفجر دماغه داوود كان واقف بعيد والظباط كلهم اتجمعوا حواليه وطلعوا المسدسات ناحيته.
الإرهابي: بقولكم محدش يقرب انتوا فاهمين
داوود قرب منه. هفجره بقولك هفجره لو قربت
داوود بعد عنه بسرعه وقاله اهدي. اهدي ورجع ورا وأمر الظابط اللي تحت منه وقاله اضرب الرهينه
الظابط: ايوه يافندم بس...
داوود: بقولك اضرب. الظابط ضرب على الرهينه وماتت واول ما مات
لقي واحده من الرهاين جريت على اللي كان ماسك المسدس وحضنته وهو بقي يعيط ويحضن مراته
الظابط: انا مش فاهم حاجه يافندم
داوود: الإرهابي هو الرهينه.
↚
والرهينه هو الإرهابي.
الظابط: ايوه يافندم بس عرفت منين. حركه الشفايف مهمه جدا في شغلنا اريت شفايفه من بعيد وكمان شوفته وهو حاطط المسدس في بطنه وهو لافف ايديه
الظابط: بسم الله ماشاء الله عليك يافندم دماغك الماظ.
داوود سمع الكلمه دي وفكر بسرعه الرهاين دي مخطوفه من شهور وكمان دي عائلات وعددهم كبير فكر أنه يقول ان داليدا كمان منهم وخصوصا أنهم كانوا منقبين الستات كلهم ومحدش من الظباط شايفهم
رجع للقائد بتاعه اللي طبعا كان مبسوط منه جدا وابتدي يحكيله على كل حاجه من اولها لاخرها
القائد: وانت بتفكر ترجعها ازاي دلوقتي.
داوود: هنقول أنهم بدلوا الجثث واخدوا داليدا وبعد ما دفنت الجثه عرفت انها عايشه وابتدوا يهددوني بيها لحد ما رجعت مراتي وفي الفتره دي داليدا ولدت انا بس محتاج مساعدتك يافندم انك تأكد على كلامي قدام الكل
القائد: وانا موافق ياداوود
داوود: متشكر. متشكر جدا يافندم.
ابتدت فعلا اشاعه تطلع في شغل داوود أن داليدا عايشه وأنها كانت من ضمن الرهاين اللي موجوده والقائد أكد أن الاشاعه دي حقيقه وبعدها داوود سافر لداليدا
داليدا اول ما شافت داوود حضنته وقالتله
داليدا: وحشتني. وحشتني اوي ياداوود
بس وقتها داوود كان شايل من الدنيا كلها مكانش لي نفس حتى أنه يتنفس
داليدا: مالك ياداوود فيك ايه
داوود: انا عرفت ازاي هترجعي مصر ياداليدا
داليدا: داوود مالك انت لسه زعلان مني.
داوود: (بعصبيه وخناق وصوته بقي عالي اوي) انا مش زعلان منك بس ياداليدا انا زعلان من الدنيا كلها زعلان منك ومن اختي
ومن جدي ومن عيلتي زعلان منكم كلكم ياداليدا. كلكم كدبتوا عليا كلكم اذتوني كلكم غدارين بس اعمل فيكم ايه اروح منكم فين انتوا اقرب مني لنفسي انتوا...
داليدا وقتها مسكت وش داوود بأيديها الاتنين وراحت باسته ولمست شفايفه شفايفها وفضلوا كده لحد ما داوود غمض عنيه وابتدي يحضنها هو كمان ويبوسها.
المشهد ده هتلاقوه حطاه استوري عندي على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهي خدوا الاسم كوبي هتظهر البيدج بتاعتي على الفيس هيعجبكم اوي
كانت وحشاه اوي بجد ساعات مهما اتكلمنا الكلام مابيريحناش على قد ما نلاقي حد يحتوينا ويخاف علينا
داليدا: بلاش تتكلم دلوقتي ياداوود تعالي يونس عايز يشوفك
داليدا اخدت داوود ومسكت أيده وطلعت على فوق وبقي داوود ماشي معاها
وشاف يونس كبر شويه وابتدي يضحك اصل دلوقتي بقي عنده شهرين.
داوود اول ما شاف يونس بيضحك نسي كل همومه وكل تعبه اللي فات
وقضوا الليله دي كأي زوج وزوجه عاديين واتفرجوا في الليله دي على فيلم رومانسي وداليدا عملت فشار عشان داوود بيحبوا وابتدت داليدا تنوم يونس واخدت داوود معاها
وعالجت موقف داوود بكل حكمه وفي نفس الوقت مافيش مانع من شويه رومانسيه وناموا سوا على ضوء الشموع.
↚
النهار طلع. وداليدا صحيت بدري اليوم ده ودخلت اخدت شاور بسرعه ونزلت حضرت الفطار ونيمت يونس جنب باباه ونزلت المطبخ عملت الفطار اللي داوود بيحبوا كله. والشاي بلبن واول ما طلعت لاقيت داوود ويونس نايمين نفس النومه زي بعض جابت الفون وصورتهم وهما نايمين قد اي كان شكلهم جميل سوا. داليدا بعدها صحت داوود بالراحه اوي عشان يونس مايصحاش وداوود صحي
داوود: صباح الخير
داليدا: صباح النور.
ممكن تقوم تاخد شاور بسرعه عشان أنا محضرالك احلي فطار مستنيك تحت
داوود: لا. لا. انا مش عايز أفطر فين علبه السجاير
داوود اخد علبه السجاير من الكومود وطلع واحده ولسه بيحطها في بوقه داليدا شدت السيجاره من بوقه وقالتله
داليدا: مافيش سجاير على الصبح قوم يلا عشان نفطر
داوود: قلها حاضر ياستي. داوود دخل اخد شاور وهو لافف البشكير على وسطه وواقف قدام المرايه في الحمام داليدا جت وحضنته من ضهره وقالت.
داليدا: انا عارفه إن انت مريت بأيام صعبه انا معرفش حتى بثينه عملت معاك ايه زي ما قولت امبارح ومش عايزه اعرف ياداوود. انا اللي اعرفه ان المسامحه وانك تغفر في وقت انت فيه قادر تقنتم دي اكبر قوه ياداوود اصلك هتنتقم من مين مني. ولا من بثينه اختك. ولا سهيله بنت عمك. ولا حتى من جدك
داوود: داليدا ماتجبليش سيره جدي خالص انتي فاهمه
داوود ملامحه ابتدت تتغير اول ما سمع اسم جده
ومشي وساب داليدا وطلع بره الحمام.
داليدا: اهدي. اهدي ياداوود عشان خاطري خلاص مش هجيبلك سيرته تاني
ممكن بقي عشان خاطري ننزل نفطر
داوود: انزلي انتي وانا هلبس واحصلك
داليدا نزلت وبقت بتحط على السفره
وداوود لبس ونزل. بص لقي كل الاصناف اللي بيحبها على السفره بص لداليدا وقلها
داوود: اي ده كله ده احنا اتشطرنا اوي
داليدا: طبعا ياحبيبي مش بقيت ام وفي عيله مسؤوله مني.
داوود قعد وابتدي ياكل هو وداليدا. وداليدا بقت بتعمل كل اللي تقدر عليه عشان تنسي داوود اللي حصل مش مهم من مين وايه اللي حصل المهم أنه ينسي ويسامح وبس.
داليدا: تحب نخرج النهارده
داوود: بلاش النهارده ياداليدا
داليدا: داوود عشان خاطري تعالي نغير جو
داوود: موافق.
داليدا طلعت تلبس بسرعه وداوود كان مستنيها خرجوا اليوم ده سوا خروجه عائليه. داوود كان بيلاعب يونس طول النهار البصه في وش يونس كانت بتساوى الدنيا وما فيها.
وفضلوا اليوم ده بره لحد وقت الغروب وركبوا مركب سوا. وداليدا بقت بتبص للبحر وداوود مسك أيدها وشبك صوابعه العشره في ايديها. داليدا اتبسطت اوي وحست أن داوود ممكن يسامحها مع انها مغلطتش معاه هي كانت خايفه عليه وعلى اخوها مش اكتر.
داوود: احنا هنرجع مصر ياداليدا
وفهم داليدا هي هترجع مصر ازاي كل حاجه اتفقوا عليها.
داليدا: اللي تشوفوا ياداوود
داوود: انا مش هبيع البيت اللي هنا. هفضل سايبه كده عشان لو حبينا نيجي هنا كل فتره وخصوصا عشان تشوفي أهلك
داليدا: (باستغراب) اهلي ياداوود
داوود: ايوه أهلك ياداليدا
داوود في نفسه أهلك اللي مالهومش اي ذنب أن يحصل معاهم كده
داليدا: داوود روحت فين
داوود: معاكي ياداليدا
داليدا: انت قولت اهلي.
داوود: اه طبعا دول مهما كان أهلك وانا ماينفعش احرمك منهم
داليدا حضنت داوود وباسته من خده وبقت متشعلقه فيه من كتر فرحتها
وبقي داوود شايل يونس وواقف باصص للغروب وداليدا سانده راسها على كتف داوود وماسكه في أيده وبصه للغروب هي كمان والهوا بيطير شعرها لورا. كانت لحظه سلام وهدوء جميله ما بينهم
داوود وهما راجعين ماما داليدا اتصلت بيها
ماما داليدا:
داليدا: احنا خلاص هنرجع مصر انا وداوود
ماما داليدا:.
داليدا: اكيد طبعا هشوفك قبل ما سافر
ماما داليدا:
داليدا: ماتقلقيش عليا ياماما انا مع داوود
ماما داليدا:
داليدا: لو كده تعالي على المطار عشان اشوفك هناك
داوود شاور لداليدا وقلها هاتي الفون اخد الفون منها وكلم مامتها
داوود: لو تسمحيلنا ياماما نيجي انا وداليدا نشوفكم قبل ما نسافر
ماما داليدا:
داوود: خلاص قبل ما نسافر هنيجي نقعد معاكم شويه أن شاء الله
داليدا مابقيتش مصدقه اللي بتسمعه.
داليدا: داوود انت بتتكلم جد هتيجي معايا
داوود: ايوه ياداليدا هاجي معاكي دول مهما كانوا جده يونس وجده
داليدا كانت فرحانه اوي واخيرا كل حاجه اتصلحت وبقت احسن من الاول كمان.
وجه اليوم اللي هيسافروا فيه داليدا صحيت بدرى حضرت الشنط.
وقفلوا البيت ومشيوا. وراحوا لأهل داليدا يسلموا عليهم قبل ما يسافروا وطبعا أهل داليدا كانوا مستنينهم وماما داليدا كانت منبهه على جمال أنه مايظهرش خالص اليوم ده وابو داليدا أتقبل داوود عشان خاطر بنته. دي مهما كان بنته برضوا.
واول ما راحوا قابلوهم بابتسامه كل حاجه كانت ماشيه برفيكت وماما داليدا كانت محضره الفطار وكلهم كانوا بيفطروا سوا اميره ومازن اخو داليدا التوأم كلهم. واخيرا وهما ماشيين داوود سأل على جمال وأنه عاوز يسلم عليه قبل ما يمشي جمال نزل وداوود سلم عليه والكل بقي مستغرب من التغيير الرهيب اللي حصل لداوود
داوود اخد يونس من داليدا وقلها هستناكي في العربيه.
جمال: اكيد عرف الحقيقة. اكيد عرف اني مظلوم. شخصيه زي داوود ده عمره ما يسامح بسهوله الا لو عرف الحقيقة
ابو داليدا: حقيقه ايه ياجمال انت اتجننت ده انا شايفك معاها في اوضه نومك الراجل اكيد عايز يفتح معانا صفحه جديده مش اكتر.
داليدا: داوود بيحبني ويعمل اي حاجه عشاني ياجمال وانت كمان انسي الجنان اللي في دماغك ده بقي.
جمال: محدش مصدقني انا مش فاهم انتوا مش مصدقين اني مالمستش اخت داوود ليه
داليدا: يوووووه بقي هنرجع للاسطوانه دي انا ماشيه ياماما
أم داليدا: توصلي بالسلامه ياداليدا
اميره: خللي بالك من يونس
داليدا: وانتي كمان خللي بالك من فرحه.
↚
داليدا مشيت ورجعت مع داوود البيت وبثينه اول ما شافتها مابقيتش مصدقه. وداليدا كمان اتبسطت جدا لما شافت بثينه بتمشي وعلى رجليها وابتدت الحياه تمشي والدنيا ضحكت في وشهم لاول مره.
عدت شهور على الحال ده ويونس كبر وبقي عنده سنه بس معامله داوود لبثينه ماتغيرتش ابدا معامله جافه كانت مهما تعمل مافيش فايده هو دايما بعيد عنها وداليدا مكانتش فاهمه ليه داوود بيعامل بثينه بالطريقه دي.
داوود: يلا يايونس ازحف بقي تعالي خد اللعبه دي شايف بابا جايبلك ايه عشان تبقي ظابط جيش زي بابا ازحف انت ومالكش دعوه
داليدا: سيبه ياداوود يزحف براحته ماتضغطش عليه
داوود: اطلعي انتي بس منها سبيني انا وابني راجل لراجل
(في نفس الوقت وفي مكان تاني).
سهيله: انا مش عارفه انت ساكت كده ليه ياجدي الحربايه داليدا بعد ما قولنا ماتت وغارت في ستين داهيه طلعت عائشه وانت اللي قاعد هنا في البيت الخرابه دي وهي عايشه في الفيلا ومتمتعه بكل الفلوس اللي مع داوود دى اللي لولاك انت مكانش هيبقي مع داوود ربعهم
جد داوود: سبيني ياسهيله. سبيني دلوقتي
سهيله: اسيبك ازاي ياجدي وانت بقالك شهور ما بتعلمش حاجه وقاعد تتفرج عليهم هتتحرك أمتي لما الواد يخش الجامعه.
جد داوود: لا وحياتك بكره تشوفي انا هعمل ايه
في فيلا داوود الباب خبط داوود فتح
داوود: ايوه
المحضر: ده محضر إثبات نسب
داوود: نعم انت بتقول ايه
المحضر: بقول لحضرتك ياريت تستلم المحضر ده حالا
داوود قرأ الورقه وبيبص لقي فيها أن فيه محضر معمول ضد داليدا بأن في واحد عاوز ينسب الطفل لي هو وأن داوود مش ابوه
داوود بعد ما قرأه الكلام: ايه محضر إثبات نسب
داوود: ده ازاي انا مش فاهم حاجه ومين اللي عامل المحضر ده.
المحضر: هتلاقي الاسم عند حضرتك في الورقه
الاسم: كمال عبد المحسن حسين
داوود استلم الورقه وبقي فيه نار جواه
داوود: داليدا. داليداااااااااا
داليدا: جت بسرعه في ايه ياداوود بتزعأ ليه؟
داوود رمي الورقه في وش داليدا
داليدا اخدت الورقه واريتها
داليدا: داوود انا مش فاهمه حاجه يعني ايه الكلام ده
داوود: يعني اللي جوه ده مش ابني ياهانم واحد تاني بيقول إن ابنه وعاوز ينسبه لي.
داليدا: داوود انت طبعا مش مصدق الهبل ده صح ده اكيد حد عاوز يشهر بيا وبسمعتي انا لا يمكن اعمل كده ابدا.
داوود: اللي يخون مره يخون الف وانتي كدبتي عليا زمان وخونتيني.
داليدا: انا خونتك عشان أنت اللي سيبتني بفستان فرحي قدام الكل وكسرتني وكسرت قلبي وفرحتي مثلت انك بتحبني وكل ده عشان تنتقم مني مش اكتر قررت اكمل اللعبه معاك للاخر بس برضوا معرفتش انا اخدت بدالك رصاصه كنت ممكن اروح فيها ومش اعيش تاني بس عشان حبيتك. زي ما انت سامحت انا سامحتك كتير عشان بحبك
بس الا انك تتهمني في شرفي.
داوود: انتي تقوليلي مين ده ولا مش هتقولي يا اما مش هتقولي يا اما عليا الطلاق بالتلاته ما هتقعدي على ذمتي لحظه واحده وهدفنك هنا مكانك انتي فاهمه
(داوود بص في عنين داليدا وحس أنها ممكن تكون عارفه الاسم اللي مكتوب على الورقه)
بثينه: ياجماعه صلوا على النبي مش كده اهدي ياداوود بعد اذنك داليدا عمرها ما تعمل حاجه زي كده. يونس ابنك ده اكيد حد بيوقع ما بينكم مش اكتر
داوود: اسكتي انتي خالص يابثينه.
داوود بص لداليدا امسكي الورقه واقري الاسم بصوت عالي وقوليلي مين ده حالا
داليدا: (وهي بتعيط) ده. ده كان جاري في تركيا مصري وكان بيشتغل هناك ومعاه عقد عمل سنتين. بس والله ياداوود ما حصل بينا حاجه اقسم برب العزه تاني ما حصل بينا اي حاجه.
انا كنت عايشه في العشه اللي انت شوفتني عايشه فيها. وفي مره وانا طالعه بشتري حاجات اغم عليا وانا بفتح الباب هو لحقني وجابلي دكتور وعرفت اني حامل وبعدها عرفت أنه مصري وانا كمان مصريه. بقي ييجي يسألني عايزه حاجه وانا وحياه يونس ما كنت بطلب منه حاجه كنا من بعيد لبعيد صدقني ياداوود يونس ابنك
بثينه: صدق بثينه ياداوود هي حاكتلي الحكايه دي قبل كده
حتي أسأل دادا نعمت كانت معانا وسمعت الكلام بودنها.
بثينه: صح يادادا
دادا نعمه: ايه. انا. انا مش فاكره حاجه يابنتي انا كبرت دلوقتي وذاكرتي على قدي
داوود سابها ومشي وابتدي يعمل تحرياته عن الاسم ده لحد ما عرف عنوانه وراحله ووقتها اول ما راحله لقي الشاب ده ساكن في مكان شعبي جدا وسمعته زي الزفت والدنيا ملطشه معاه جدا. وبيشرب وحالته بالبلاه وكمان اترحل من تركيا عشان سرقه. والعقد بتاعه اتفسخ ورجع على مصر هنا حس أن الموضوع فيه حاجه مش سليمه.
وان اكيد حد بيعمل كده عشان يعمل شوشره في شغله. أو حد عاوز يوقع بينه وبين داليدا ويضرب عصفورين بحجر واحد.
داوود راح الولد ده وقاله
داوود: انت بقي كمال عبد المحسن حسين
كمال: وانت بقي داوود
داوود: ده انت عارفني كويس بقي
كمال: طبعا مش انت اللي واخد ابني وكاتبه بأسمك
داوود: اخرس ياكلب. وضربه حته بونيه في وشه لزقه في الحيطه وقاله ماتقولش عليه ابنك
وقتها الشاب ده كان حاطط كاميرا بتصور اللي حصل زي ما يكون عارف ان داوود هييجي. وطلع يجري بره وقال.
↚
كمال: اشهدوا ياناس. الحقوني ياخلق جاي يموتني والشر في عينه عشان بطالب بابني حبيبي
الناس كلها اتلمت وفيه منهم حد بلغ البوليس بس داوود مهمهوش وفضل يضرب فيه لحد ما موته من الضرب والبوليس لحقه منه بالعافيه
وراحوا كلهم قسم البوليس وداوود طلع الكارنيه بتاعه الظابط اللي هناك وعرفه أنه مقدم في الجيش.
كمال: والله لو موتني حتى ما يهمنيش اهم حاجه ابني يبقي في حضني وابني هاخده يعني هاخده داوود حاول يمسك أعصابه بس ماقدرش
وراح عليه وشر الدنيا كله في وشه. بس الظابط وقتها لحقه وقاله ماتوسخش ايدك يا سياده المقدم مع الاشكال دي سيبنا احنا نتصرف معاه
داوود مشي وقتها وهو عمال يفكر في نظره دادا نعمت اللي لسه مشغلنها جديد لبثينه لما سألتها. وراحلها البيت وقلها
داوود: قوليلي يادادا نعمت انتي معانا هنا من أمتي.
دادا نعمت: ييجي 9 شهور يابيه
داوود: وعلى كده بتاخدي كام في الشهر
دادا نعمت: 4000 آلاف يابيه
داوود: غريبه مع أن بثينه بتقول انها بتديكي خمسه مش اربعه
دادا نعمه: لا يابيه اول شهر جيت فيه ادتني خمسه الا 200 مش خمسه
داوود: وتاني شهر
دادا نعمت: ادتني اربعه
داوود: ومش معني اول شهر ادتك خمسه الا 200 يادادا
دادا نعمت: عشان يابيه خدمت كتير الشهر ده وكنت بسهر مع يونس الصغير كمان.
داوود: سبحان الله مع أن المفروض أن ذاكرتك ضعيفه ومش فاكره حاجه اتقالت قدامك من كام يوم وبتنسي مش معني فاكره حاجه حصلت من 9 شهور
دادا نعمه: ايه. انا. انت تقصد ايه يايبه انا مش فاهمه حاجه
داوود: انطقي حالا روحتي قولتي لمين الكلام اللي سمعته بين داليدا وبثينه واستخدمه ضدي
دادا نعمه: مافيش حد. ماقولتش لحد يابيه
داوود طلع مسدسه وحطه على رأس دادا نعمت وقلها والشر كله في عنيه.
داوود: وقسما بربي لو ما قولتي حالا قولتي الكلام ده لمين واستخدمه ضدي لقتلك حالا واهي رصاصه طايشه طلعت بالغلط وادفنك مكان ما انتي واقفه (بشخيط) انتي سامعه
دادا نعمه: (بخوف) هقول. هقول يابيه اللي قولتله الكلام ده وزاققني عليك يبقي...
داوود: يبقي مين انطقي
داليدا نزلت هي وبثينه وكمال على صوت داوود العالي
نزلوا لاقوا داوود رافع المسدس على دادا نعمه ودادا نعمه هتموت من الرعب
داليدا جريت على داوود.
داوود: بتعمل اي نزل المسدس
بثينه: في اي ياداوود
كمال: اهدي ياداوود كل حاجه وليها حل
داوود: مش عايز حد يتكلم
وقال لدادا نعمه بقولك انطقي
دادا نعمه: هقول باليه هقولك على كل حاجه
اللي وزني عليكم يبقي والد حضرتك
كلهم في صوت واحد (والده).
النهار طلع. وداليدا صحيت بدري اليوم ده ودخلت اخدت شاور بسرعه ونزلت حضرت الفطار ونيمت يونس جنب باباه ونزلت المطبخ عملت الفطار اللي داوود بيحبوا كله. والشاي بلبن واول ما طلعت لاقيت داوود ويونس نايمين نفس النومه زي بعض جابت الفون وصورتهم وهما نايمين قد اي كان شكلهم جميل سوا. داليدا بعدها صحت داوود بالراحه اوي عشان يونس مايصحاش وداوود صحي
داوود: صباح الخير
داليدا: صباح النور.
ممكن تقوم تاخد شاور بسرعه عشان أنا محضرالك احلي فطار مستنيك تحت
داوود: لا. لا. انا مش عايز أفطر فين علبه السجاير
داوود اخد علبه السجاير من الكومود وطلع واحده ولسه بيحطها في بوقه داليدا شدت السيجاره من بوقه وقالتله
داليدا: مافيش سجاير على الصبح قوم يلا عشان نفطر
داوود: قلها حاضر ياستي. داوود دخل اخد شاور وهو لافف البشكير على وسطه وواقف قدام المرايه في الحمام داليدا جت وحضنته من ضهره وقالت.
داليدا: انا عارفه إن انت مريت بأيام صعبه انا معرفش حتى بثينه عملت معاك ايه زي ما قولت امبارح ومش عايزه اعرف ياداوود. انا اللي اعرفه ان المسامحه وانك تغفر في وقت انت فيه قادر تقنتم دي اكبر قوه ياداوود اصلك هتنتقم من مين مني. ولا من بثينه اختك. ولا سهيله بنت عمك. ولا حتى من جدك
داوود: داليدا ماتجبليش سيره جدي خالص انتي فاهمه
داوود ملامحه ابتدت تتغير اول ما سمع اسم جده
ومشي وساب داليدا وطلع بره الحمام.
داليدا: اهدي. اهدي ياداوود عشان خاطري خلاص مش هجيبلك سيرته تاني
ممكن بقي عشان خاطري ننزل نفطر
داوود: انزلي انتي وانا هلبس واحصلك
داليدا نزلت وبقت بتحط على السفره
وداوود لبس ونزل. بص لقي كل الاصناف اللي بيحبها على السفره بص لداليدا وقلها
داوود: اي ده كله ده احنا اتشطرنا اوي
داليدا: طبعا ياحبيبي مش بقيت ام وفي عيله مسؤوله مني.
داوود قعد وابتدي ياكل هو وداليدا. وداليدا بقت بتعمل كل اللي تقدر عليه عشان تنسي داوود اللي حصل مش مهم من مين وايه اللي حصل المهم أنه ينسي ويسامح وبس.
داليدا: تحب نخرج النهارده
داوود: بلاش النهارده ياداليدا
داليدا: داوود عشان خاطري تعالي نغير جو
داوود: موافق.
↚
داليدا طلعت تلبس بسرعه وداوود كان مستنيها خرجوا اليوم ده سوا خروجه عائليه. داوود كان بيلاعب يونس طول النهار البصه في وش يونس كانت بتساوى الدنيا وما فيها.
وفضلوا اليوم ده بره لحد وقت الغروب وركبوا مركب سوا. وداليدا بقت بتبص للبحر وداوود مسك أيدها وشبك صوابعه العشره في ايديها. داليدا اتبسطت اوي وحست أن داوود ممكن يسامحها مع انها مغلطتش معاه هي كانت خايفه عليه وعلى اخوها مش اكتر.
داوود: احنا هنرجع مصر ياداليدا
وفهم داليدا هي هترجع مصر ازاي كل حاجه اتفقوا عليها.
داليدا: اللي تشوفوا ياداوود.
داوود: انا مش هبيع البيت اللي هنا. هفضل سايبه كده عشان لو حبينا نيجي هنا كل فتره وخصوصا عشان تشوفي أهلك
داليدا: (باستغراب) اهلي ياداوود
داوود: ايوه أهلك ياداليدا
داوود في نفسه أهلك اللي مالهومش اي ذنب أن يحصل معاهم كده
داليدا: داوود روحت فين
داوود: معاكي ياداليدا
داليدا: انت قولت اهلي
داوود: اه طبعا دول مهما كان أهلك وانا ماينفعش احرمك منهم
داليدا حضنت داوود وباسته من خده وبقت متشعلقه فيه من كتر فرحتها.
وبقي داوود شايل يونس وواقف باصص للغروب وداليدا سانده راسها على كتف داوود وماسكه في أيده وبصه للغروب هي كمان والهوا بيطير شعرها لورا. كانت لحظه سلام وهدوء جميله ما بينهم.
داوود وهما راجعين ماما داليدا اتصلت بيها
ماما داليدا:
داليدا: احنا خلاص هنرجع مصر انا وداوود
ماما داليدا:
داليدا: اكيد طبعا هشوفك قبل ما سافر
ماما داليدا:
داليدا: ماتقلقيش عليا ياماما انا مع داوود
ماما داليدا:
داليدا: لو كده تعالي على المطار عشان اشوفك هناك
داوود شاور لداليدا وقلها هاتي الفون اخد الفون منها وكلم مامتها
داوود: لو تسمحيلنا ياماما نيجي انا وداليدا نشوفكم قبل ما نسافر
ماما داليدا:.
داوود: خلاص قبل ما نسافر هنيجي نقعد معاكم شويه أن شاء الله
داليدا مابقيتش مصدقه اللي بتسمعه
داليدا: داوود انت بتتكلم جد هتيجي معايا
داوود: ايوه ياداليدا هاجي معاكي دول مهما كانوا جده يونس وجده
داليدا كانت فرحانه اوي واخيرا كل حاجه اتصلحت وبقت احسن من الاول كمان
وجه اليوم اللي هيسافروا فيه داليدا صحيت بدرى حضرت الشنط.
وقفلوا البيت ومشيوا. وراحوا لأهل داليدا يسلموا عليهم قبل ما يسافروا وطبعا أهل داليدا كانوا مستنينهم وماما داليدا كانت منبهه على جمال أنه مايظهرش خالص اليوم ده وابو داليدا أتقبل داوود عشان خاطر بنته. دي مهما كان بنته برضوا.
واول ما راحوا قابلوهم بابتسامه كل حاجه كانت ماشيه برفيكت وماما داليدا كانت محضره الفطار وكلهم كانوا بيفطروا سوا اميره ومازن اخو داليدا التوأم كلهم. واخيرا وهما ماشيين داوود سأل على جمال وأنه عاوز يسلم عليه قبل ما يمشي جمال نزل وداوود سلم عليه والكل بقي مستغرب من التغيير الرهيب اللي حصل لداوود
داوود اخد يونس من داليدا وقلها هستناكي في العربيه.
جمال: اكيد عرف الحقيقة. اكيد عرف اني مظلوم. شخصيه زي داوود ده عمره ما يسامح بسهوله الا لو عرف الحقيقة
ابو داليدا: حقيقه ايه ياجمال انت اتجننت ده انا شايفك معاها في اوضه نومك الراجل اكيد عايز يفتح معانا صفحه جديده مش اكتر
داليدا: داوود بيحبني ويعمل اي حاجه عشاني ياجمال وانت كمان انسي الجنان اللي في دماغك ده بقي
جمال: محدش مصدقني انا مش فاهم انتوا مش مصدقين اني مالمستش اخت داوود ليه.
داليدا: يوووووه بقي هنرجع للاسطوانه دي انا ماشيه ياماما
أم داليدا: توصلي بالسلامه ياداليدا
اميره: خللي بالك من يونس
داليدا: وانتي كمان خللي بالك من فرحه
داليدا مشيت ورجعت مع داوود البيت وبثينه اول ما شافتها مابقيتش مصدقه. وداليدا كمان اتبسطت جدا لما شافت بثينه بتمشي وعلى رجليها وابتدت الحياه تمشي والدنيا ضحكت في وشهم لاول مره.
عدت شهور على الحال ده ويونس كبر وبقي عنده سنه بس معامله داوود لبثينه ماتغيرتش ابدا معامله جافه كانت مهما تعمل مافيش فايده هو دايما بعيد عنها وداليدا مكانتش فاهمه ليه داوود بيعامل بثينه بالطريقه دي
داوود: يلا يايونس ازحف بقي تعالي خد اللعبه دي شايف بابا جايبلك ايه عشان تبقي ظابط جيش زي بابا ازحف انت ومالكش دعوه
داليدا: سيبه ياداوود يزحف براحته ماتضغطش عليه.
داوود: اطلعي انتي بس منها سبيني انا وابني راجل لراجل
(في نفس الوقت وفي مكان تاني)
سهيله: انا مش عارفه انت ساكت كده ليه ياجدي الحربايه داليدا بعد ما قولنا ماتت وغارت في ستين داهيه طلعت عائشه وانت اللي قاعد هنا في البيت الخرابه دي وهي عايشه في الفيلا ومتمتعه بكل الفلوس اللي مع داوود دى اللي لولاك انت مكانش هيبقي مع داوود ربعهم
جد داوود: سبيني ياسهيله. سبيني دلوقتي.
سهيله: اسيبك ازاي ياجدي وانت بقالك شهور ما بتعلمش حاجه وقاعد تتفرج عليهم هتتحرك أمتي لما الواد يخش الجامعه
جد داوود: لا وحياتك بكره تشوفي انا هعمل ايه
في فيلا داوود الباب خبط داوود فتح
داوود: ايوه
المحضر: ده محضر إثبات نسب
داوود: نعم انت بتقول ايه
المحضر: بقول لحضرتك ياريت تستلم المحضر ده حالا
داوود قرأ الورقه وبيبص لقي فيها أن فيه محضر معمول ضد داليدا بأن في واحد عاوز ينسب الطفل لي هو وأن داوود مش ابوه.
↚
داوود بعد ما قرأه الكلام: ايه محضر إثبات نسب
داوود: ده ازاي انا مش فاهم حاجه ومين اللي عامل المحضر ده
المحضر: هتلاقي الاسم عند حضرتك في الورقه
الاسم: كمال عبد المحسن حسين
داوود استلم الورقه وبقي فيه نار جواه
داوود: داليدا. داليداااااااااا
داليدا: جت بسرعه في ايه ياداوود بتزعأ ليه؟
داوود رمي الورقه في وش داليدا
داليدا اخدت الورقه واريتها
داليدا: داوود انا مش فاهمه حاجه يعني ايه الكلام ده.
داوود: يعني اللي جوه ده مش ابني ياهانم واحد تاني بيقول إن ابنه وعاوز ينسبه لي
داليدا: داوود انت طبعا مش مصدق الهبل ده صح ده اكيد حد عاوز يشهر بيا وبسمعتي انا لا يمكن اعمل كده ابدا
داوود: اللي يخون مره يخون الف وانتي كدبتي عليا زمان وخونتيني.
داليدا: انا خونتك عشان أنت اللي سيبتني بفستان فرحي قدام الكل وكسرتني وكسرت قلبي وفرحتي مثلت انك بتحبني وكل ده عشان تنتقم مني مش اكتر قررت اكمل اللعبه معاك للاخر بس برضوا معرفتش انا اخدت بدالك رصاصه كنت ممكن اروح فيها ومش اعيش تاني بس عشان حبيتك. زي ما انت سامحت انا سامحتك كتير عشان بحبك
بس الا انك تتهمني في شرفي.
داوود: انتي تقوليلي مين ده ولا مش هتقولي يا اما مش هتقولي يا اما عليا الطلاق بالتلاته ما هتقعدي على ذمتي لحظه واحده وهدفنك هنا مكانك انتي فاهمه
(داوود بص في عنين داليدا وحس أنها ممكن تكون عارفه الاسم اللي مكتوب على الورقه)
بثينه: ياجماعه صلوا على النبي مش كده اهدي ياداوود بعد اذنك داليدا عمرها ما تعمل حاجه زي كده. يونس ابنك ده اكيد حد بيوقع ما بينكم مش اكتر
داوود: اسكتي انتي خالص يابثينه.
داوود بص لداليدا امسكي الورقه واقري الاسم بصوت عالي وقوليلي مين ده حالا
داليدا: (وهي بتعيط) ده. ده كان جاري في تركيا مصري وكان بيشتغل هناك ومعاه عقد عمل سنتين. بس والله ياداوود ما حصل بينا حاجه اقسم برب العزه تاني ما حصل بينا اي حاجه.
انا كنت عايشه في العشه اللي انت شوفتني عايشه فيها. وفي مره وانا طالعه بشتري حاجات اغم عليا وانا بفتح الباب هو لحقني وجابلي دكتور وعرفت اني حامل وبعدها عرفت أنه مصري وانا كمان مصريه. بقي ييجي يسألني عايزه حاجه وانا وحياه يونس ما كنت بطلب منه حاجه كنا من بعيد لبعيد صدقني ياداوود يونس ابنك
بثينه: صدق بثينه ياداوود هي حاكتلي الحكايه دي قبل كده
حتي أسأل دادا نعمت كانت معانا وسمعت الكلام بودنها.
بثينه: صح يادادا
دادا نعمه: ايه. انا. انا مش فاكره حاجه يابنتي انا كبرت دلوقتي وذاكرتي على قدي
داوود سابها ومشي وابتدي يعمل تحرياته عن الاسم ده لحد ما عرف عنوانه وراحله ووقتها اول ما راحله لقي الشاب ده ساكن في مكان شعبي جدا وسمعته زي الزفت والدنيا ملطشه معاه جدا. وبيشرب وحالته بالبلاه وكمان اترحل من تركيا عشان سرقه. والعقد بتاعه اتفسخ ورجع على مصر هنا حس أن الموضوع فيه حاجه مش سليمه.
وان اكيد حد بيعمل كده عشان يعمل شوشره في شغله. أو حد عاوز يوقع بينه وبين داليدا ويضرب عصفورين بحجر واحد.
داوود راح الولد ده وقاله
داوود: انت بقي كمال عبد المحسن حسين
كمال: وانت بقي داوود
داوود: ده انت عارفني كويس بقي
كمال: طبعا مش انت اللي واخد ابني وكاتبه بأسمك
داوود: اخرس ياكلب. وضربه حته بونيه في وشه لزقه في الحيطه وقاله ماتقولش عليه ابنك
وقتها الشاب ده كان حاطط كاميرا بتصور اللي حصل زي ما يكون عارف ان داوود هييجي. وطلع يجري بره وقال.
كمال: اشهدوا ياناس. الحقوني ياخلق جاي يموتني والشر في عينه عشان بطالب بابني حبيبي
الناس كلها اتلمت وفيه منهم حد بلغ البوليس بس داوود مهمهوش وفضل يضرب فيه لحد ما موته من الضرب والبوليس لحقه منه بالعافيه
وراحوا كلهم قسم البوليس وداوود طلع الكارنيه بتاعه الظابط اللي هناك وعرفه أنه مقدم في الجيش.
كمال: والله لو موتني حتى ما يهمنيش اهم حاجه ابني يبقي في حضني وابني هاخده يعني هاخده داوود حاول يمسك أعصابه بس ماقدرش
وراح عليه وشر الدنيا كله في وشه. بس الظابط وقتها لحقه وقاله ماتوسخش ايدك يا سياده المقدم مع الاشكال دي سيبنا احنا نتصرف معاه
داوود مشي وقتها وهو عمال يفكر في نظره دادا نعمت اللي لسه مشغلنها جديد لبثينه لما سألتها. وراحلها البيت وقلها
داوود: قوليلي يادادا نعمت انتي معانا هنا من أمتي.
دادا نعمت: ييجي 9 شهور يابيه
داوود: وعلى كده بتاخدي كام في الشهر
دادا نعمت: 4000 آلاف يابيه
داوود: غريبه مع أن بثينه بتقول انها بتديكي خمسه مش اربعه
دادا نعمه: لا يابيه اول شهر جيت فيه ادتني خمسه الا 200 مش خمسه
داوود: وتاني شهر
دادا نعمت: ادتني اربعه
داوود: ومش معني اول شهر ادتك خمسه الا 200 يادادا
دادا نعمت: عشان يابيه خدمت كتير الشهر ده وكنت بسهر مع يونس الصغير كمان.
داوود: سبحان الله مع أن المفروض أن ذاكرتك ضعيفه ومش فاكره حاجه اتقالت قدامك من كام يوم وبتنسي مش معني فاكره حاجه حصلت من 9 شهور
دادا نعمه: ايه. انا. انت تقصد ايه يايبه انا مش فاهمه حاجه
داوود: انطقي حالا روحتي قولتي لمين الكلام اللي سمعته بين داليدا وبثينه واستخدمه ضدي
دادا نعمه: مافيش حد. ماقولتش لحد يابيه
داوود طلع مسدسه وحطه على رأس دادا نعمت وقلها والشر كله في عنيه.
داوود: وقسما بربي لو ما قولتي حالا قولتي الكلام ده لمين واستخدمه ضدي لقتلك حالا واهي رصاصه طايشه طلعت بالغلط وادفنك مكان ما انتي واقفه (بشخيط) انتي سامعه
دادا نعمه: (بخوف) هقول. هقول يابيه اللي قولتله الكلام ده وزاققني عليك يبقي...
داوود: يبقي مين انطقي
داليدا نزلت هي وبثينه وكمال على صوت داوود العالي
نزلوا لاقوا داوود رافع المسدس على دادا نعمه ودادا نعمه هتموت من الرعب
داليدا جريت على داوود.
داوود: بتعمل اي نزل المسدس
بثينه: في اي ياداوود
كمال: اهدي ياداوود كل حاجه وليها حل
داوود: مش عايز حد يتكلم
وقال لدادا نعمه بقولك انطقي
دادا نعمه: هقول باليه هقولك على كل حاجه
اللي وزني عليكم يبقي والد حضرتك
كلهم في صوت واحد (والده).
↚
كلهم في صوت واحد قاله: والده
بثينه: انتي بتقولي اي ياوليه ياخرفانه انتي. انتي عارفه انتي بتقولي ايه
دادا نعمه: ايوه طبعا عارفه يابثينه هانم وانا هكذب عليكم ليه بس؟
بثينه: عشان ابونا ميت بقالوا اكتر من عشر سنين
دادا نعمه: عشر سنين ازاي ياست بثينه اومال انا كنت بكلم مين بس
داوود: استني انتي يابثينه
انا لو جيبتلك صوره الراجل اللي بتكلميه ده هتتعرفي عليه.
دادا نعمه: ايوه طبعا ياداوود بيه هو اللي مشغلني هنا ويوم والتاني يقابلوه عشان أقوله اخباركم
داووظ: داليدا
داليدا: ايوه ياداوود
داوود: ادخلي هاتي صوره ابويا من اوضه المكتب بسرعه
داليدا: حاضر
)داليدا دخلت بسرعه جابت صوره والد داوود من اوضه المكتب وطلعت بسرعه)
داليدا: اهيه ياداوود
داوود: اديهالها
داليدا أدت الصوره لدادا نعمه وقالتلها
داليدا: هو ده الراجل اللي بيكلمك يادادا نعمه.
دادا نعمه بصت على الصوره وقالتلها
دادا نعمه: هو في شبه منه يابنتي التاني عجوز اوي ده مهما كان تحسي أنه شاب
بثينه: يكونش قصدك على جدي
دادا نعمه: لا هو قايلي أنه والدكم مش جدكم
داوود: بثينه ادخلي هاتي صوره جدي بسرعه ولو ماقولتيش الحقيقه حالا هفرغ المسدس ده كله في دماغك انتي فاهمه
دادا نعمه: والله بقول الحقيقه يابيه
بثينه جابت الصوره واديتها لدادا نعمه.
دادا نعمه: ايوه هو ياست هانم هو اللي بيكلمني دايما وبقولوا على كل اخباركم
بثينه: قعدت على الكرسي وهي مصدومه
بثينه: (والدموع لمعت في عينيها) جدي يعمل كده هو ايه ما بيرحمش مابيتعبش ياداوود
داوود: اللي يخلي حفيدته تلعب لعبه قذره زي اللي خلاكي تلعبيها ممكن يعمل اي حاجه عشان مصلحته.
محسن: لعبه قذره. انت قصدك اي ياداوود انا مش فاهم حاجه.
داوود: انا مش فاضي دلوقتي للكلام الفارغ ده انا ماشي
داوود ملي المسدس بتاعه بالرصاص وفتح الباب ومشي
داليدا: (جريت ورا داوود) بتعمل اي ياداوود رايح فين
داوود: رايح اخلص من الشر اللي بيحصلنا. رايح اخلص عليه خالص هو السبب في كل اللي بيحصلنا.
داليدا: داوود استني. استني ماتمشيش
داوود: (داوود شخط في داليدا وقلها)
داوود: ادخلي انتي ياداليدا.
داوود ركب الموتوسيكل بتاعه وبقي يسوق بأسرع ما يمكن داليدا طلعت على الشارع واخدت تاكسي وقالتله
داليدا: ورا الموتوسيكل ده لو سمحتي
داوود اول ما راح. راح على بيت عمه وداليدا وراه واول ما نزل طلع بيت عمه
فضل يخبط ويرزع في الباب جامد سهيله فتحتله واول ما شافته قالتله بفرحه وهي مبسوطه
سهيله: داوود معقوله مش مصدقه انك عندنا
داوود: (وعنيه مليانه شر مسك سهيله من شعرها هو فين.
سهيله: اه. اه. شعري ياداوود. شعري حرام عليك هيطلع في ايدك.
داوود: انتي هتقوليلي جدي فين ولا مش هيطلع عليكي نهار
ماما سهيله: في ايه ياداوود حرام عليك سيب البت
داوود: مش هسيبها يامرات عمي الا لما تقولي جدي فين
سهيله: هقولك. هقولك بس سيبني سيب شعري
ماما سهيله: سيبها يابني وهي هتقولك اللي انت عايزه
داوود ساب شعر سهيله وسهيله كانت بتعيط ودموعها نازله على خدها وداليدا كانت مستنيه داوود في الحوش مش رضيت تطلع وراه اول ما سمعت صوت سهيله.
داوود: انتي دموعك دي دموع تماسيح لو فضلتي تعيطي من هنا لحد ما تموتي مش هصدقك. ولا اصدق ان ممكن واحده حربايه زيك ممكن تحس وتبكي في يوم.
سهيله اول ما قلها الكلمه دي بطلت عياط ورفعت حاجبها وقالتله.
سهيله: ماشي بلاش دموع التماسيح طالما مابتجيبش معاك نتيجه خلينا الدموع دي ياحبيبي لست داليدا بتاعتك بس انا بقي هعرف اخد حقي منها ازاي
داوود: انا مش فاضي برغي النسوان ده وانجزي جدك فين
سهيله: جدك قاعد في البيت القديم بتاعكم
اه معلش نسيت اقصد العشه القديمه بتاعتكم نسيتها ياداوود ولا افكرك
داوود: محدش بينسي أصله غير الاوساخ اللي زيك وانا مش وسخ ياسهيله
سهيله: داوود انا بحبك.
↚
داوود: وانا بحب ابني ومراتي ياسهيله وعمري ما شوفتك في يوم عارفه ليه؟ عشان انتي ارخص من اني اشوفك حتى بعيني مش بقلبي
داوود سابها ونزل وداليدا طلعت تجري على التاكسي بسرعه وفضلت ماشيه ورا داوود لحد ما وصل بيتهم القديم داوود دخل وساب الباب مفتوح ولقي جده مستنيه.
وقتها داليدا دخلت وراه وابتدت تسمع الكلام اللي بيدور بين داوود وجده
جد داوود: كنت عارف انك جاي ياداوود
داوود: وكنت عارف اني هقتلك كمان
جد داوود: انت طول ما انت سايبني هنا انا ميت ميت فكده موته وكده موته صدقني مش فارقه
داوود: يبقي اتشاهد على روحك خلينا نخلص منك ومن كل شرورك.
جد داوود: قبل ما تموتني انا عايز اقولك حاجه واحده بس انا عملت كل ده عشانك مكنتش هتبقي راجل كده اي بنت تتمناك في الدنيا لو مكنتش انا عملتك
داوود: انت عملت كل ده عشان نفسك تعالي نلعب على المكشوف
بثينه حكتلي على كل حاجه وأهل داليدا مظلومين وانت اللي خليتها تعمل كده. انت اللي خليتها تقول إن جمال نام معاها وكل ده عشان ايه وليه عشان الفلوس
داليدا سمعت الكلام ده ومابقيتش مصدقه.
داليدا في نفسها يعني ايه يعني جمال مكانش بيكدب
جد داوود: (ضرب بأيده على الكرسي العجل) ايوه عشان الفلوس عشان دي فلوسي انا. تعبي انا. شقايا انا
داوود: انت بتقول ايه كدبه جديده دي من كذبك.
جد داوود: المره دي بقول الحقيقه ياداوود انا وجد داليدا كنا بنشتغل سوا ليل ونهار كنا لسه عيال 16 سنه حوشنا وجيبنا حته ارض كانت تقريبا ببلاش. وبعدها ابتديت انا اشتغل بعيد عنه وهو كمان ابتدي يبعد عني كنا صحاب الروح بالروح. وبعدها جه وقعدنا قعده المزاج بتاعتنا واقترح أنه يشتري مني نصيبي في الارض وبأضغاف ما اشتريناها انا وهو مكنتش فاهم ليه بس كنت كل اللي أفهمه ان جدتك كانت هتولد وكنت محتاج كل قرش بعتله الارض وبعدها بشهر واحد عرفت أن الأرض دخلت كردون المباني وبقت بملايين روحتله قولتله فلوسي ياحرامي رماني بره وقالي انت بعتلي نصيبك اللي هو ملاليم ومن وقتها وانا بتفنن ازاي انتقم منه وانتقم من كل شخص بيتمتع بفلوسي دي فلوسي انا ومحدش لي الحق أنه يتمتع بيها غيري.
داوود: يا اخي يلعن الفلوس اللي تخليك تبيع نفسك وابنك واحفادك عشانها انت اللي زيك مايستحقش يعيش
داوود فك صمام الأمان ولسه هيضرب نار على جده
داليدا دخلت بسرعه ورفعت المسدس فوق الطلقه جت في الحيطه
داليدا: داوود ما تعملش حاجه تندم عليها بعد كده احنا عندنا ابن عايزين نربيه.
فكر في ابنك. فكر في مستقبله فكر فينا ياداوود ماتفكرش في نفسك
جد داوود: انتي السبب انتي اللي خلابه ضعيف. داوود القوي اللي اعرفه مكانش اتردد لحظه في أنه يقتلني دلوقتي بقي جبان
داليدا: اخرس داوود مش وحش زيك داوود عنده قلب وعنده ابن بيخاف عليه
ارجوك ياداوود تعالي نخرج من هنا خاف على ابننا ياداوود
داليدا حطت أيدها على المسدس ونزلت ايد داوود بالراحه.
داليدا: متبصلهوش ياداوود ده شيطان انت عمرك ما كنت زيه. داوود بصلي
داوود ابتدي يستجيب لداليدا
تعالي نبعد عنه ياداوود وربنا هيحمينا من شره
جد داوود: كنت عارف اني لسه جواك ياداوود. أنا جواك وهفضل جواك ياداوود سامعني هفضل جواك
داليدا: تعالي ياداوود.
داوود: رجع لجده مره تانيه وقاله.
داوود: انت بالنسبالي مت ومابقيتش موجود في حياتي وطول ما انت ميت بالنسبالي انت هتعيش حي من غير روح عارف ليه عشان أنا كنت روحك اللي بتعيش بيها انت من غيري مجرد عجوز مشلول قاعد على كرسي مستني الموت. ولما تموت الرحمه مش هتجوذ عليك
عارف ليه عشان انت شيطااااان ومهما عملت عمرك ما هتعرف تفرق بيني وبين داليدا في يوم.
داوود مشي وساب جده يفكر في كل كلمه قلهاله وبقي عارف ومتأكد أن كل كلمه داوود قالها هي الصح وأنه من غيره ولا حاجه
داليدا ركبت ورا داوود الموتوسيكل بتاعه وروحوا البيت بس كان لازم تتكلم مع داوود اول ما دخلوا البيت
داليدا: داوود استني انا عايزاك
داوود: مش وقتك خالص ياداليدا
داليدا: لا وقتي ياداوود. وقتي عشان أنا عايزه افهم محتاجه افهم ياداوود وبصلي وانا بكلمه.
داوود: لف لداليدا واداها وشه عايزه اي ياداليدا. ها. عايزه ايه؟
داليدا: اخويا جمال كان مظلوم وانتوا ظلمتونا من الاول
داوود: ايوه صح وابوكي وامك وأخواتك وانتي مالكوش اي ذنب في حاجه تاني
داليدا: عشان كده كنت بتروح معايا تسلم على ماما وبابا لا وكمان جمال وانا الغبيه اللي كنت مفكره انك بتسامحهم عشاني. عشان بتحبني طلعنا احنا اللي المفروض نسامحكم اصلا
داوود: بنرفزه داليدا انا مش ناقصك خالص دلوقتي.
داليدا: انا اللي مابقيتش قادره اتحمل العيشه دي والمفروض اني اسامح وأرضي واعيش معاك عادي
داوود: والله محدش قالك سامحي وعيشي وأرضي مش مسامحه دي حاجه ترجعلك
داليدا: قصدك اي ياداوود انت بتقولي مع السلامه
داوود: افهميها زي ما تفهميها دي حاجه براحتك انا زهقت
داليدا: طيب ياداوود انا بكره الصبح هحجز في أول طياره واروح عند اهلي انا وابني ونبعد عنك خالص طالما انت عايز كده
داوود: يووووه انا زهقت اعملي اللي يريحك.
↚
بثينه كانت واقفه بره وبتسمع كل كلامهم وزعلت اوي لما سمعت أن داليدا عرفت كل حاجه.
داليدا وداوود ناموا اليوم ده على سرير واحد بس كل واحد كان مدي ضهره للتاني. كل واحد مفكر أن التاني نايم ومش همه زعل التاني. وهما نايمين داليدا اتقلبت وأدت وشها لداوود. داوود اول ما شاف كده غمض عيونه بسرعه. داليدا قربت من داوود ولسه هتحط أيدها على دراع داوود عشان تلمسه راحت افتكرت وهو بيقولها براحتك عايزه تمشي امشي صعبت عليها نفسها ورجعت في كلامها بسرعه وأديته ضهرها تاني.
داوود بعدها بشويه افتكر أن داليدا نامت اتقلب وبقي عاوز يلمسها وشال خصل بالراحه اوي من شعرها اللي كانت على وشها وبقي يقول في نفسه معقول ياداليدا ماقدرتيش تستني شويه وكنا نتكلم مع بعض بالراحه جايه تتكلمي معايا وانا مخنوق من الدنيا كلها ومقدرش يقرب من داليدا اكتر من كده للاسف وفضلوا الاتنين صاحيين لحد الصبح وكل واحد مستني التاني يكلمه كل واحد فاكر أنه على حق.
والصبح بدرى داليدا ابتدت تلم شنطتها وتلم هدوم يونس. داوود بص كده لداليدا وسابها تعمل اللي هي عايزاه ونزل عند بثينه فضلوا يتكلموا شويه واتفق معاها على شويه حاجات ولقوا داليدا نازله بشنطه هدومها
داليدا: انا ماشيه يابثينه
بثينه: طيب ياداليدا انا جايه اوصلك
داليدا استغربت دي حتى بثينه ماقلتلهاش خليكي للدرجه دي انا ماليش قيمه عندهم للدرجه دي ما صدقوا يخلصوا مني
داليدا: طيب يابثينه ممكن حد يجيبلي تاكسي.
بثينه: لا مالهوش داعي انا وداوود هنوصلك
داليدا: كانت مستنيه رد تاني خالص من بثينه غير كده
بثينه: حجزتي التذكره ياداليدا
داليدا: ايوه حجزتها امبارح من على النت
بثينه: طيب تمام كل حاجه جاهزه يلا بينا
داليدا: مافيش داعي انكم توصلوني
داوود: انا مش عايز ابني يتبهدل في المواصلات ارجوكي اتفضلي
بثينه: اي المشكله لما نوصلك ياداليدا ده حتى هتغيبي عننا كتير.
داليدا في نفسها يعني مافيش دم كده خالص محدش قادر يقولي اقعدي ما تمشيش
بثينه: يلا ياداليدا
داليدا: تمام يلا بينا
داليدا: ركبت عربيه داوود وحطوا الشنط وبعدها وصلوا المطار نزلوا شنط داليدا
داوود: اتفضلي
داليدا: مافيش داعي انك توصلني جوه انا عارفه طريقي
داوود: بقولك اتفضلي
داليدا: ماشي
داليدا دخلت هي وبثينه وداوود وجت داليدا عشان تاخد يونس من بثينه بثينه قالتلها
بثينه: لا انتي هتسيبي معايا القمر ده وامشي انتي.
داليدا: قصدك ايه انا هاخد ابني معايا بعد اذنك
داوود: هتسيبي الواد معاها ياداليدا
داليدا: انت بتقول ايه لا طبعا
داوود: زي ما بقولك كده هتسيبيه معاها. عشان هتاخديني انا معاكي
داليدا: اخدك معايا (وابتدت تبتسم) انا. انا مش فاهمه حاجه
داوود: بقي مش فاهمه ده انتي وشك بيضحك اهوه
داليدا: داوود قول في اي بجد.
بثينه: فيه انك هتروحوا انتوا وداوود تقضوا شهر عسل جديد بدل القديم اللي باظ في نفس المكان وتبعدوا عن المشاكل ووجع القلب أدوا لنفسكم فرصه تجددوا حبكم بقي
داليدا: ومين قال بقي اني عايزه اسافر معاك اصلا يارخم
داوود: تحبي نلغي التذاكر
داليدا: اقسم بالله رخم
داليدا: ايوه طيب ويونس
بثينه: سيبك من يونس خالص يونس معايا ماتقلقيش وبعدين ده هو اسبوع عيشوا حياتكم بقي انتوا اتعذبتوا كتير.
داوود: ما يلا بقي ياداليدا هنتاخر على الطياره اصلا
داليدا: بعشق منك كلمه اصلا
داوود: وانا بحبها عشان انتي بتقوليها ياداليدا
داوود وداليدا ركبوا الطياره وبثينه كانت حجزتلهم كل حاجه في جزر المالديف. كل الحجز من على النت وراحوا على نفس الجناح اللي كانوا فيه وهما عرسان جداد
داليدا: ياالله احنا كنا هنا من سنتين ياداوود
داوود: بس المره دي كل واحد فينا عارف كل حاجه عن التاني
داليدا: ولسه مكملين ياداوود.
داوود: وهنفضل مكملين ياداليدا
داليدا وداوود مهما حصل بينهم مشاكل هما دايما مكملين الحب اللي بجد مافيش صعوبات بتقف قدامه بالعكس مشاكلهم بتقوي حبهم مابتضعفهوش.
↚
داليدا: طيب اي هنعمل اي
داوود: عايزك تسبيلي نفسك خالص
داليدا: وانا في حاجه مودياني في داهيه اصلا غير اني سيبالك نفسي اصلا
داوود: طيب تعالي
داليدا: هنروح فين
داوود: هترضي تخرجي المره دي من الشاليه ولا هتعملي زي المره اللي فاتت
داليدا: لا المره دي براءه
داوود: طيب قوليلي نفسك في اي ياداليدا.
داليدا: نفسي دايما تبقي معايا نفسي مهما يحصل ماتبعدش عني نفسي اجيب منك دسته عيال نفسي تحبني اكتر من نفسك ياداوود انا لو على نفسي فا انا نفسي في حاجات كتير اوي اولها يبدأ بيك وآخرها برضوا ينتهي بيك انت ماتعرفش انت اي بالنسبالي ياداوود
داوود: اي ده كله ياداليدا.
داليدا: ومهما قولت أقل بكتير كمان من الحب اللي بحبهولك
داوود: بحبك ياداليدا
داليدا: بعشق امك بقي.
داوود اخد داليدا في حضنه ضمها ضمه حنينه اوي. حست بيها بأمان العالم كله وهي في حضنه
داوود قال لداليدا انا عارف ان الايام اللي فااتت صعبه علينا اوووي وعارف اني كنت مقصر معاكي بس اوعدك اني هحاول اعوضك عن أي حاجه وحشه شوفتيها معايا. وكمان...
(داليدا قطعت داوود في الكلام وقالتله.
داليدا: وجودك جنبي ده اكبر هديه ليا ياداوود انا بحبك وانت مكشر وبوزك شبرين وبحبك وانت متعصب ومش طايق نفسك وبحبك وانت هادي ورومانسي بحبك كلك كده على بعضك.
داوود: وانا بحبك وبحب طريقه كلامك بحب نظرتك ليا وانتي غيرانه عليا وبحبك اكتر لما تبقي هاديه بحبك داليدا صحبتي اللي تعرف عني كل حاجه وبحبك وانتي ام يونس وانتي بتغيريله وتبقي ريحتك وحشه ومعفنه
داليدا: ياسلام واتقمصت
داوود: بحبك في كل حالاتك ياداليدا.
داليدا اتكسفت اوي وهي بتبص في عنين داوود الرمادي اللي اتجنن دي
ومره واحده داوود شال داليدا
داليدا: داوود بتعمل ايه يامجنون
داوود: هلعب عريس وعروسه
واخدها اوضه النوم وبقوا سوا ومع بعض ومافيش حاجه ممكن تفرقهم
بالليل داوود صحي قبل داليدا وابتدي يشرب سيجاره وداليدا نايمه على بطنها والملايه مغطياها.
داوود بصلها وبص للسيجاره اللي في أيده وافتكر قد اي داليدا بتكره ريحه السجاير ومره واحده اخد علبه السجاير ورماها بعيد. داليدا شافت كده بس عملت نفسها نايمه وبقت مبسوطه اوي من اللي داوود عمله
داوود: داليدا. داليدا اصحي يلا عشان نخرج
داليدا: سيبني شويه ونبي
داوود: لا مش هسيبك يلا ياكسلانه
داليدا قامت اخدت شاور بسرعه ولبست شورت جينز وتي شيرت
داوود: اي اللي انتي لبساه ده ياداليدا
داليدا: اي وحش.
داوود: ادخلي ياداليدا غيري بلاش اتعصب عليكي
داليدا: ياحبيبي احنا مافيش حد هنا يعرفنا وبعدين كلهم هنا بيلبسوا كده
داوود ماتكلمش هو بصلها بصه واحده مش اكتر. داليدا فهمت أنه مش هيغير كلامه مهما قالت
داليدا: خلاص. خلاص ماتبصش كده هغير
داليدا دخلت غيرت هدومها بسرعه
داليدا: كده كويس
داوود: قمر ياناس اهو كده.
داوود راح هو وداليدا على كافيه حلو اوووي وفي بار كبير اوي وكل انواع اللي داوود بيحبها بس داليدا بصيتله فهم أن هي مش عايزاه يشرب ولما طلب ليها ولي عصير برتقال اتبسطت اوي وحبه تبسط داوود معاها
داليدا: معاك ربع دولار.
داوود: ربع دولار هتعملي بيه اي ده
داليدا: هات بس.
داوود اده لداليدا ربع دولار واخدته وحطيته في مكنه كده لما تحطي فيها اي عمله معدنيه تدوسي على زرار واكتبي اي اغنيه في العالم تجيلك كلماتها على شاشه وتبدأي تمسكي المايك وتغني مع الموسيقي
داليدا غنت لداوود
I have died every day waiting for you
Darling، don t be afraid
I have loved you for a thousand years
I ll love you for a thousand more
Time stands still
Beauty in all she is
I will be brave.
I will not let anything take away
What s standing in front of me
Every breath
Every hour has come to this.
وهي بتغني راحت لداوود وخليته واقف معاها والكل انتبه لداليدا وداوود وهما واقفين في النص وبقي الكل يسقفلهم داوود مسكها وبقوا يرقصوا سوا وهي ماسكه المايك وبتغنيله وباصه في عنيه وكل couble كان قاعد قام ورقص slow على صوت داليدا انا منزله كل اللي حصل بين داليدا وداوود في الاسبوع الاجازه ده كله story عندي على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهىي خوديها كوبي هاظهرلك البيدج على طول.
↚
وبقي الكل بيقول في صوت واحد وداليدا بتغني لداوود اول ما توصل للكلمه دي i love u for thousands years.
كان يوم حلو اوي والسونج خلصت بسرعه اوي واول ما داليدا خلصت داوود حضنها ولف بيها من فرحته بيها وكل اللي حواليها بقوا يسقفولهم. وومسك أيدها وطلعوا على البحر المنظر كان اكتر من ساحر داليدا جريت على المايه من كتر جمال المايه كانت بتنور بضوء القمر
داليدا داوود كان وراها جريت وقفت على الشط وقالتله داووووووووود
بحبببببببببببببببببك
داوود: مجنونه اقسم بالله مجنونه.
داوود اخدها وطلعوا فوق مكان عالي اوي بقوا هو وهي بس لوحدهم وبقي حاضنها من ضهرها وبقوا شايفين الدنيا كلها تحتهم اليوم ده كان يوم داوود وداليدا وبس
وروحوا الجناح وقبل ما يدخلوا الباب وداوود بيفتح داليدا بقت تفتحله زراير القميص بتاعته.
داوود فتح الباب بسرعه وقلع قميصه وقلعها التي شيرت في الصاله وكان يوم يحكي عنه اي اتنين داوود تاني يوم اخد داليدا لمكان عمرها ما شافت في جماله الشلالات نازله من كل حته والفراشات في كل مكان وقتها داليدا وقتها كانت هتموت وتمسك فراشه داوود بمجرد ما رفع أيدها الفراشات جت كلها في ايديها داوود بعدها اخد داليدا ونزلوا المايه في وسط الشلال وكانت الأسماك الملونه حواليهم في كل مكان. كانوا اسبوع مهما احكي عنه مش هوفيه حقه كان اسبوع داليدا وداوود بيسموه اسبوع في الجنه.
داليدا: انا يونس واحشني اووي
داوود: ادينا راجعينله بكره ياستي
داليدا: معقول الأسبوع خلص بالسرعه دي
داوود: اوعدك من وقت للتاني عهدك نعيش اسبوع في الجنه زي كده
داليدا: ربنا يخليك ليا ياحبيبي
داوود: طيب اي مش يلا بقي
داليدا: يلا ايه
داوود: مش هنروح نتغدي
داليدا: اه بحسب
داوود: انتي اللي دماغك شمال
داليدا: طيب يلا بينا
داوود وداليدا راحوا اتغدوا سوا
وتاني يوم حضروا هدومهم عشان السفر.
واخيرا رجعوا ولقوا بثينه مستنياهم هي ويونس كل حاجه كانت طبيعيه وجميله طول ما احنا عايشين في هدوء وسلام عدت سنه وداليدا وداوود مافيش احسن من كده وكمان يونس بقي عنده سنتين وبقي لمض اوي كمان
يونس: بابا عايز 100 جنيه
داوود: 100 جنيه مره واحده هتعمل بيها اي دي يايونس
يونس: هشترى حاجه حلوه
داوود: طيب تعالي.
داوود شال يونس وراح بيه لداليدا
داوود جاله تليفون
القائد:
داوود: هرب. هرب ازاي يافندم
القائد:.
داوود: حاضر يافندم مسافه الطريق واكون عند حضرتك حالا
داليدا: في اي ياداوود
داوود: ربنا يستر ياداليدا
داليدا: داوود انا بقالي فتره بكلمك اني عايزه ارجع شغلي داوود: مش وقته خالص ياداليدا
داوود: الفون رن
داوود: الووووو
ابو فراج: انا طلعتلك وهخليك تشوف جهنم على الارض
داوود: ابو فراج.
↚
داوود: ابو فراج
ابو فراج:
داوود: والمفروض اني اخاف
ابو فراج:
داوود: اعمل اللي تعمله وزي ما رميتك في السجن سنتين هرجعهولك تاني انت أقل حتى من انك تهدد
ابو فراج:
داوود: ياريت ماتضحكش دلوقتي اضحك بس لما تلاقيني قبضت عليك ورميتك في السجن رميت الكلاب
داوود قفل الفون في وش ابو فراج
داليدا: داوود انا مش مطمنه في اي احكيلي.
داوود: مش وقته ياداليدا دلوقتي انا لازم انزل اسمعيني كويس انا عايزك تخلي بالك من نفسك واوعي تطلعي بره البيت مهما حصل انتي فهماني
داليدا: ماتفهمني ياداوود في اي
داوود: ابو فراج هرب
داليدا: وايه المشكله ياداوود ما انت هترجعه تاني السجن
داوود: قلبي مش مطمن ياداليدا المره دي حاسس ان في حاجه هتحصل
داليدا: لا لا أن شاء الله خير اطمن
داوود: (بشخيط) داليدا
داليدا: نعم.
داوود: ماتستهونيش بالموضوع انتي فاهمه. يونس مايبعدش عن عنيكي لحظه واوعي تسبيه مع حد من الشغالين مافيش غير بثينه وبس
داليدا: خلاص حاضر. حاضر ماتقلقش
داوود: طلع يلبس بدله الجيش بتاعته وداليدا طلعت وراه
داليدا: داوود احنا برضوا مخلصناش كلامنا اني عايزه ارجع شغلي تاني وبعدين في ندوه لازم أحضرها دكتور ابراهيم هيكون هناك ولازم ابقي معاه.
داوود: انتي مجنونه ياداليدا بقولك احنا في خطر ومتخرجيش من البيت وانتي مافيش فايده فيكي. اوعي تخرجي من البيت ياداليدا
انا راجع الكتيبه بتاعتي في سينا مش عارف هغيب قد ايه بس هبعت رجاله عشان يحميكي انتي وبثينه ويونس
داليدا: يوووووه ياداوود بقي
داوود: انا ماشي وكلامي مش هكرره سلام
داوود خرج من هنا. وداليدا كانت هتتجن من هنا عايزه تحضر الندوه بتاعتها بأي طريقه.
داوود غاب يوم واتنين وبعت عساكر يقفوا قدام باب الفيلا.
داليدا: وبعدين يابثينه انا لازم احضر الموتمر ده بأي طريقه انا لو محضرتهاش ممكن مرجعش شغلي تاني
بثينه: ايوه ياداليدا بس انتي شايفه داوود عامل ازاي الايام دي وخصوصا المجرم اللي هربان ده مخليه خايف علينا زياده عن اللزوم.
داليدا: يابثينه انتي عارفه اخوكي دايما بيكبر المواضيع عشان خاطري وافقي اني اروح الندوه دي وتعالي معايا انتي ويونس انا كده كده مش هبقي لوحدي
بثينه: داوود لو عرف هتبقي مصيبه انتي عرفاه عصبي
داليدا: هيعرف منين بس يابثينه محدش هيقوله
بثينه: طيب والعساكر اللي واقفين بره دول هنعمل فيهم ايه
داليدا: مش عارفه
بثينه: انتي متاكده أن الندوه دي مهمه اوي يعني ياداليدا
داليدا: جدا يابثينه والله جدا كمان.
بثينه: طيب خلاص بكره الصبح بدرى نطلع من الباب اللي ورا من غير ما حد يحس بينا ونروح ونيجي بسرعه لا من شاف ولا من دري
داليدا: الله بقي بحبك يا احلي بثينه في الدنيا
(داوود في نفس اللحظه في سينا)
القائد: ابو فراج ناوي على مصيبه ياداوود المشكله أنه بيتنقل زي الشبح كل ما نمسك خيط يوصلنا لي يتقطع في لمح البصر
داوود: بس غريبه أنه مهربش ابو ياسر معاه من السجن.
القائد: هما كانوا هيهربوا مع بعض ياداوود بس لحسن الحظ أنهم قبضوا على ابو ياسر قبل هروبه في اللحظه الاخيره وهما مشغولين بالقبض على ابو ياسر ابو فراج هرب من غير ما حد ياخد باله
داوود: يبقي مكانش هيهرب يافندم هما اكيد عملوا لعبه أنه ابو ياسر يهرب واتقبض عليه عشان الكل يبقي مشغول مع ابو ياسر وأبو فراج يبقي عنده الفرصه أنه يقدر يهرب
القائد: عندك حق ياداوود ممكن برضوا.
↚
داوود: واللي انا متأكد منه يافندم أنه ابو فراج هيعمل كل اللي يقدر عليه عشان يهرب ابو ياسر
القائد: وانت بتقترح اي ياداوود
داوود: انا بقترح أن إحنا نزود الحراسه على قد ما نقدر على ابو ياسر وكمان ننقله من السجن اللي هو فيه من غير ما حد يعرف لسجن تاني عشان ابو فراج مايعرفش مكانه فين
القائد: فكره كويسه جدا ياداوود.
انا عايزك تجمع أكفأ الظباط عندك ياسيادة المقدم وتبقي ملزوم قدامي بنقل السجين لسجن أمن محدش يقدر يوصله فيه
داوود: قدم التحيه بتاعته وقال تمام يافندم
داوود ابتدي يجمع أكفأ الظباط اللي عنده واخد عربيه من الجيش مصفحه وابتدي ينقل ابو ياسر لسجن تاني في نص الليل من غير ما حد يشوفهم ولا يعرف عنهم حاجه
(ابو فراج اول ما عرف اللي حصل قام وهو متعصب ومخنوق وضرب أيده على الطرابيره اللي قدامه وقال).
ابو فراج: ازاي الكلام ده. يعني ايه ابو ياسر راح فين.
واحد من الرجاله اللي معاه قاله: عرفنا من مصادرنا اللي جوه السجن أن داوود اخده في سريه تامه ونقله على سجن تاني بس محدش يعرف اخده فين
ابو فراج: داوود. داوود. داوود احنا مش هنخلص من داوود ده ابدا.
الراجل اللي معاه: داوود ده محدش بيعرف يخلص منه عامل زي الشوكه في الزور
ابو فراج: قولي عملت ايه في اللي قولتلك عليه
الراجل اللي معاه: احنا مراقبين الفيلا 24 ساعه وبمجرد ما اي حد فيهم يخرج إذا كان الولد أو أمه هنجيبهم على طول
ابو فراج: لا انا مش عايز امه انا عايز الولد مافيش حاجه هتحرق قلب داوود. زي ما احرق قلبه على ضناه
ابو فراج: اتصرف اعمل اي حاجه انا عايز الواد ده هنا في اسرع وقت.
الراجل اللي معاه: انت تؤمر يابو فراج.
تاني يوم داوود بيتصل بداليدا الصبح بدرى
داوود: داليدا اوعي تخرجي من البيت ولا انتي ولا بثينه انتي فهماني
داليدا: اه. اه طبعا فهماك ياداوود
داوود: الايام دي بس تعدي على خير وهعملك كل اللي انتي عايزاه اوعدك
داليدا: حاضر ياداوود اللي تشوفوا
داليدا قفلت مع داوود التليفون
ونزلت لبثينه
داليدا: يلا بينا يابثينه
بثينه: كلمتي داوود
داليدا: اه كلمته طبعا.
بثينه: وقالك ايه.
داليدا: العادي يابثينه انتي عارفه اخوكي بيخاف علينا زياده عن اللزوم
بثينه: طيب طالما مصممه
داليدا خرجت هي وبثينه ويونس من الباب اللي ورا من غير ما العساكر يشوفوهم وراحوا الندوه بتاعت داليدا وهناك قابلت كل الدكاتره زمايلها ودكتور ابراهيم واقترح عليها انها ترجع تشتغل في مستشفي سينا وأنه مرحب جدا برجوعها من ضمن الفريق الطبي بتاعه كل حاجه كانت ماشيه كويس جدا وهما راجعين في الطريق
داوود اتصل.
داليدا: (بخوف) بثينه الحقي داوود بيتصل
بثينه: طيب اقفلي الشباك بسرعه عشان ما يعرفش أن إحنا بره وانا هقف على جنب عشان ما يسمعش حاجه
داليدا قفلت الشباك بسرعه وبثينه وقفت على جنب وفتحت الفون
داوود: مابترديش بسرعه ليه
داليدا: معلش ياداوود مكنتش سامعه الفون
داوود: حطي الفون جنبك دايما ياداليدا انا كنت لسه هتصل بالعسكري اللي بره يدخل يطمن عليكم
داليدا: لا لا مالوش لزوم انا رضيت اهوه.
داوود: يونس قدامك هو كويس صح
داليدا: اه. اه كويس ياداوود
مره واحده. دخل عليهم اتنين لابسين قناع ومعاهم رشاش. انزلي. انزلي من العربيه يامره انتي وهي
داليدا: سابت الفون من أيدها ووقع منها
داوود: الووو. الووو. داليدا في ايه. ايه اللي بيحصل. ردي عليا ياداليدا
الاتنين اللي طلعوا على بثينه وداليدا رشوا عليهم بنج مخدر محسوش بالدنيا واخدوا يونس من العربيه.
يونس بقي عمال يعيط ويشاور على مامته بس داليدا مكانتش حاسه بنفسها
الراجل اللي خطف يونس سمع داوود في التليفون وهو بيقول حد يرد عليا
اخد الفون ورد عليه وقاله
الراجل: ابنك معانا لو عايزه كلم ابو فراج
داوود: استني. استني ما تقفلش
الراجل قفل ورمي الفون في العربيه داوود نزل بسرعه على مصر. بقي بيسوق زي المجنون وكل لحظه بداليدا وبثينه بس هما كانوا واخدين مخدر مش فاقوا غير على بالليل وهما في العربيه.
↚
داليدا: اه دماغي مش قادره
بثينه فوقي يابثينه. داليدا ماسكه دماغها وحاسه أن دماغها تقيله اوي واخيرا ابتدت تفوق بتبص مالقيتش يونس ورا
داليدا: يونس. يونس فين.
بثينه فاقت: يونس راح فين ياداليدا
بتبص على الفون لاقيت الف اتصال من داوود ردت بسرعه
داوود: انتواااااا فيييييييييين
داليدا: الحقني ياداوود يونس ياداوود يونس مش موجود الحقني ياداوود
داوود وهو سايق بسرعه كبيره جدا
داوود: بقولك انتي فين.
داليدا: احنا. احنا في الطريق ياداوود في شارع السلام اللي جنب الفيلا
داوود: ادخلي على الفيلا حالا وانا نص ساعه واكون عندكم بسرعه
داليدا: حاضر. حاضر
بثينه ساقت العربيه بسرعه وراحوا الفيلا
وبقت مستنيه داوود واول ما داوود شافها ضربها حته قلم على وشها جابها الارض
محسن جوز بثينه: وقف في النص ما بينهم وقاله
محسن: مش وقته ياداوود الكلام ده دلوقتي المهم نرجع يونس.
داوود: انا قولتلها ماتخرجش انا منبه عليها ماتطلعش من البيت
داليدا سحفت برجليها لحد ما وصلت لرجل داوود وقالتله اضربني. موتني بس رجعلي ابني ياداوود ابني لو جراله حاجه انا ممكن اموت فيها ابوس ايدك رجعلي ابني ياداوود
داوود: زق داليدا برجله
والفون بتاعه رن
داوود: الووووو
ابو فراج:
داوود: لو لمست شعره منه هقتلك والله لا اقتلك
ابو فراج:
داوود: اسمع صوت الواد الاول وبعد كده اطلب زي ما انت عايز
يونس:.
داوود: ياقلب بابا متخافش انا هجيلك قريب.
ابو فراج:
داوود: الجيش والبوليس والدنيا كلها عرفت انك خطفت مش لسه هعرفهم
ابو فراج:
داوود: انا الوحيد اللي اعرف مكان ابو ياسر يعني لو عملت للواد حاجه مش هتشوف اخوك تاني انت فاهم
ابو فراج:
داوود قفل الفون وقال وبعدين اعمل ايه انا لو خرجته هيرجعوا يعملوا العمليات الارهابيه بتاعتهم وآلاف من الأبرياء هيموتوا روحي ياشيخه منك لله
داليدا وهي بتعيط مكنتش اعرف. مكنتش اعرف ياداوود والله.
داوود: مكنتيش تعرفي. مكنتيش تعرفي ايه. انتي اتجننتي انا قايلك على كل حاجه
داليدا: من كتر العياط ما بقيتش قادره تنطق وكل اللي عليها ما بتقولش غير كلمه واحده بس
انا عايزه ابني هاتولي ابني
داوود كلم القائد بتاعه وقاله
القائد: انت تنفذ كلامه بالحرف الواحد ياداوود احنا هنعرف نجيبهم تاني لكن ابنك مش هيتجاب ياداوود
داوود: انا فاهم كل كلمه بتقولها وعارف ومقدر ده كويس
بس هو عاوزنا نلعب على أرضه.
القائد: وماله نلعب على أرضه بس المهم نرجع يونس قولي هو قالك المكان فين اللي هنعمل فيه التبادل
داوود: لسه يافندم بس اكيد هيتصل
القائد: ارجع حالا ياداوود
داوود: مسافه السكه يافندم
داليدا: انت رايح فين
داوود: ابعدي عني خالص دلوقتي ياداليدا
داليدا: مش هسيبك رجلي على رجلك
داوود: هاتروحي فين يامجنونه
داليدا: هقعد في المستشفي مش هسيبها بس ماتسبنيش هنا وانا ضنايا معاهم
داوود: تعالي بسرعه.
داوود اخد داليدا ورجعوا على سينا بسرعه داوود راح الكتيبه بتاعته وأبو فراج اتصل بيه
ابو فراج: انت عامل مراقبه لاتصالاتي ياداوود
داوود: انت عايز ايه
ابو فراج: عاوز اقولك أن ملهاش لازمه انك تراقب مكاني عشان أنا هديك العنوان دلوقتي وعلى بكره الصبح هنعمل بدل ابنك قصاد ابو فراج
ابو فراج: تحب اقولك العنوان ولا رجالتك جابوه
المسؤول عن الاشاره شاور لداوود وقاله أن العنوان بقي معاه
داوود: العنوان معانا.
ابو فراج: حلو اوي يبقي بكره الصبح الساعه 10 نعمل بدل ما تتاخرش بقي انت ورجالتك
ابو فراج قفل وهو عارف ومتأكد أن محدش يقدر يهجم عليه عشان ابن داوود معاهم
داوود راح بسرعه وجاب ابو ياسر من السجن وقبل عشره المكان كله اتملي ظباط وعساكر وعربيات جيش ومن الناحيه التانيه رجاله ابو فراج بس كانوا محميين في بيت مهجور كبير.
والقناصه في كل حته هما اه كانوا قدام بعض بس بعيد عن بعض جدا
داليدا: كانت في المستشفي ومستنيه اي خبر عن ابنها ومن كتر قلقها كلمت العسكري اللي دايما بيبقي هناك
داليدا: ارجوك وديني هناك مش قادره استحمل انا مش عارفه حاجه هنا
العسكري: يادكتوره داليدا انتي هتوديني في داهيه ارجوكي
داليدا: ارجوك انت ارحم قلب ام قلبها محروق على ضناها وديني هناك وامشي وانا هقول اني مشيت وراهم ابوس ايدك. ابوس رجلك.
العسكري: استغفر الله يادكتوره داليدا تعالي انا هوديكي
داليدا وصلت هناك واول ما راحت الموقع لاقيت داوود واقف قدام الظباط كلهم وبقي الكل مدي الاشاره أن ابو ياسر هيتحرك في الوقت اللي يونس فيه هيتحرك.
يونس طلع من البيت وداوود شافه من العدسه المكبره لبعد المسافه بينه وبين ابو فراج واول ما شافه فرح وابتدي ابو ياسر يتحرك وبقي ابو ياسر رايح ويونس جاي وطبعا لأن يونس مشيته بطيئه ابو ياسر وصل الاول ودخل البيت وخلاص يونس قدامه خطوات بسيطه عشان يوصل لباباه راح ابو فراج كان واقف جنب القناص بتاعه وقاله
ابو فراج: موته
القناص: داوود
ابو فراج: لاء ابنه
القناصه: ايوه بس.
ابو فراج: مافيش بس طيع الأمر.
القناص ابتدي يشوف يونس من العدسه بتاعته
انا حاطه المشهد ده في الاستوري عندي على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهي خدوها كوبي البيدج بتاعتي هتظهر على طول
وخلاص يونس ضحك لباباه ولقي مامته جنب باباه جري عليها وهو بيضحك بضحكته القمر دي وفتح دراعه عشان يحضن باباه ومامته القناص ضربه بالنار ومات في ساعتها
داليدا: يوووووووووووونس وجريت عليه.
داوود: مسك ابنه في حضنه وبقي يقول بعلو صوته لييييييييييه؟ قتلته لييييييييييييييه
وابتدي ضرب النار يشتغل ما بين الجيش والارهابيين
داليدا بسرعه اخدت يونس وحاولت توقف النزيف. بس خلاص مافيش فايده يونس مات وماتت كل حاجه حلوه معاه.
↚
داليدا حاولت توقف النزيف بس مافيش فايده يونس مات وماتت كل حاجه حلوه معاه
داوود: اتصرفي اعملي حاجه
وقتها داليدا كانت بتترعش وهي شايفه الدم نازل من ابنها من كل حته والنفس مقطوع منظر مرعب فعلا انك تشوف ضناك قدام عينك روحه بتطلع قدامك ومش قادر تعمله شئ حاجه توجع القلب فعلا انا ك ماهي عيط
داوود: ابعدي. ابعدي عنه انتي مش عارفه تعمليله حاجه.
وفي لحظه الإسعاف كانوا موجودين واخدوا يونس بسرعه على المستشفي وداليدا وداوود ركبوا معاه عربيه الإسعاف
المسعفين حطوا ليونس انبوبه الاكسجين عشان يقدر يتنفس. وبعدها فصول التي شيرت بتاعه بالمقص بسرعه وهما في الطريق داليدا ابتدت تستجمع نفسها وابتدت تنقذ يونس من الموت وعلقتله محاليل بسرعه وعلى قد ما تقدر حاولت توقف النزيف.
واخيرا وصلوا المستشفي بسرعه ودكتور ابراهيم استلم الطفل وقال.
دكتور ابراهيم: خدوه على اوضه العمليات بسرعه
ماتقلقش ياداوود ان شاء الله خير
داليدا وداوود فضلوا مستنيين قدام باب اوضه العمليات والدقيقة بتعدي على الاتنين كأنها سنه
داليدا قعدت في الارض جنب اوضه العمليات وبتعيط
داوود: بتعيطي على ايه، انتي السبب يونس لو مات يبقي انتي السبب في موته
داليدا: كفايه ياداوود كفايه عشان خاطري انا مش متحمله ارحمني.
داوود: ارحمك. وانتي مارحمتيش طفل صغير ليه. مرحمتنيش ليه. كل ده عشان شغلك. كل ده عشان انانيتك.
داليدا: مابتعملش حاجه غير أنها ندمانه على اللي حصل منها لو بأيدها ترجع الزمن مكانش حصل ده كله
دكتور ابراهيم طلع من اوضه العمليات داليدا قامت وقفت بسرعه وداوود طلع يجري عليه
داوود: طمني يادكتور ابراهيم
دكتور ابراهيم: احنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس للاسف وصل متأخر البقيه في حياتكم.
وقتها داليدا بقت تقول تصوت. تصوت بعلو صوتها الناس والظباط اللي حواليهم كانوا مستنيين مع داوود كلهم زعلوا جدا على يونس وعلى االلي حصله يونس بقي حديث سينا كلها ابن المقدم داوود مات على ايد الارهابيين.
قبل ما داوود نفسه يعرف أن ابنه مات في اوضه العمليات كان أبو فراج عرف عنده جواسيس في كل حته من ممرضين. لاي حد ممكن تتوقع أنه يكون بيشتغل مع ابو فراج.
وقتها داليدا اغم عليها والدنيا اسودت في عينيها فضلت في العنايه المركزه يومين وهي بتعاني من الصدمه
أما بقي عن داوود فضل حابس نفسه في اوضته اللي في المستشفي ولو حد عزاه مكانش بيقبل عزاه وكان بيقول هاخد عزا ابني يوم ما اقتل ابو فراج
داوود اخد ابنه ودفنه في سينا من غير عزا من غير ما ينزل دمعه واحده من عنيه ولكن كان بيفضل جنب تربته بالايام ما بيتحركش
ابو فراج: ايه الاخبار.
الراجل اللي بيوصله الاخبار: والله يا ابو فراج انت دماغك سم. داوود اللي الكل كان بيحلف بيه بقي في دنيا تانيه خالص مبقاش هو داوود اللي الناس تعرفه بقي اللي يشوفه يصعب عليه.
لا وكمان الظباط كلهم اللي تحتيه بقوا خايفين جداا منك لا تعمل في أهلهم اللي عملته في يونس ابن داوود.
ابو فراج: انا كان ممكن انشن على داوود وياخد رصاصه ويروح فيها بس ساعتها الظباط اللي معاه هيعملوا بطل وكل واحد فيهم يقولك ياريت ابقي زيه وانول الشهاده الناس دي ما بتخافش على نفسها لكن يخافوا على أهلهم عشان كده انا اتعمدت اموت ابنه عشان كل واحد فيهم لو فكر يعمل حاجه ويقف قدامي يحط ابنه قدام عنيه الاول.
الراجل اللي معاه: مش قولتلك دماغك دي ايييييه الماااظ يا ابو فراج.
ابو فراج: طيب اسمعني كويس عايزك تعرفلي اخبار داوود أول بأول بيعمل ايه بيروح فين بيكلم مين لو حكمت تعرفلي بيدخل الحمام أمتي تقولي انت فاهم
الراجل اللي معاه: وليه مهتم بيه اوي كده يا ابو فراج داوود خلاص انتهي
ابو فراج: اللي زي داوود ده مش هيسكت الا لما ينتقم ولو فاق من اللي هو فيه محدش هيقدر عليه ولازم نبقي مستعدين لي في اي لحظه.
داوود وقتها زي ما يكون حد جايب سكينه ودبحه بيها مكانش بيتكلم مع حد ولا بيشوف حد القائد بتاعه اداله اجازه عشان يقدر يستجمع قوته ويرجع يقف على رجليه من تاني
الراجل اللي معاه: انت تؤمر يا ابو فراج.
داوود رجع بيته فعلا ولقي داليدا في البيت مستنياه
داوود: انتي بتعملي ايه هنا
بثينه: سيبها دلوقتي ياداوود بلاش تيجوا على بعض في اكتر وقت انتوا محتاجين بعض فيه
داوود: اسكتي انتي خالص يابثينه
داوود: (بص لداليدا ومسكها من دراعها وقلها) بقولك بتعملي ايه هنا؟
داوود: أنا. انا. عارفه اني غلطت بس. انا مكنتش اعرف ان كل ده هيحصل
داليدا كانت بتعيط ومن كتر عياطها مكنتش قادره تاخد نفسها.
داوود صوته كان مسمع الفيلا كلها. الخدامين والعساكر كلهم كانوا سامعين اللي بيحصل
داوود: انتي السبب في موت يونس انتي اللي قتلتيه مش ابو فراج
داليدا: وليه ماتقولش أن انت اللي قتلته بشغلتك دي انت اصلا مكانش ينفع تتجوز ولا تبني بيت وعيله وتخلف ابن يهددوك بيه كل شويه بالقتل انت ما ينفعش يبقي في حد غالي عليك عشان انت لازم تعيش لوحدك وتموت لوحدك.
↚
داوود: انتي انانيه حتى غلطك مش عايزه تعترفي بيه
داليدا: انا لو كنت غلط في يوم فعلط لما اتجوزت واحد زيك ياداوود احنا اصلا علاقتنا كلها غلط من الاول مكانش ينفع نكمل
داوود: قصدك ايه ياداليدا
داليدا: قصدي اني عايزه أطلق ياداوود طلقني انا مش عايزه اعيش معاك
داوود من غير ما ينطق كلمه واحده قلها
داوود: انتي طالق ياداليدا.
بثينه: داوود انت بتعمل ايه فوق لنفسك
داوود: انا اول مره ابقي فايق لنفسي يابثينه.
داليدا اول ما سمعت انتي طالق مكانتش مصدقه أن داوود ممكن يطلع الكلمه دي من بوقه ابدا هي غلطت بس هي كمان دفعت التمن بموت يونس
وقتها بثينه قالت
بثينه: يوووووه دي مابقيتش عيشه دي انا هسيبلكم البيت وامشي خالص انا مسافره مع محسن باريس عشان شغله وانتوا هنا أن شالله تولعوا انا زهقت بجد.
وقتها داوود لبس الجاكيت الجلد الأسود بتاعه وركب الموتوسيكل بتاعه وساب البيت بس قبل ما يمشي قال لداليدا ارجع مالقكيش هنا انتي فاهمه
داليدا من الصدمه أنها فقدت ابنها وكمان جوزها في وقت واحد خلاها تفقد الثقه في كل شئ مابقيتش عارفه تعمل ايه وتروح فين؟
فضلت قاعده في البيت ما بتتحركش بس قعده في اوضه الخدامين زي ما كانت الاول
ابو فراج في نفس الوقت
ابو فراج: هاااا. طمني.
الراجل اللي معاه: اطمن داوود عامل زي الفرخه المدبوحه والناس بتوعنا اللي جوه الفيلا بتاعته قالولي أنه طلق مراته ومابيرجعش البيت تقريبا
ابو فراج: ولسه هيشوف انا عايزه ميت في الدنيا بس بيتنفس.
داوود كان بيخرج من البيت بيقعد بره بالايام محدش يعرف عنه حاجه ابدا رجع يسكر ويشرب اكتر من الاول. رجع للكباريه اللي كان دايما بيبقي موجود فيه السيجاره مكانتش بتفارق شفايفه الصدمه كانت كبيره عليه مكانش قادر يتحملها.
داوود جاب واحده شمال من بتوع الكباريهات ودخل بيها من باب الفيلا
داليدا شافته اول ما شافها
داوود: (وهو سكران ومش حاسس بنفسه) الله. هو انتي لسه هنا ياداليدا. وبيضحك
داليدا: مين دي ياداوود
داوود: (وهو مش شايف قدامه وساند ايده على دراع البنت)
داوود: دي هههههه هتصدقيني لو اقولك معرفش
داليدا: فوق لنفسك ياداوود بلاش ترجع للحياه الزباله دي تاني ولا للأشكال دي تاني.
البنت: نعم. نعم. ياروح طنط مالهم الاشكال دي ياحبيبتي انا بشتغل زي ما اي حد بيشتغل لا بسرق ولا بمد ايدي ياحلوه
داوود: وهو بيترنح. ههههه احلي من الشرف مافيييييش
داليدا: اطلعي بره بقولك اطلعي بره انتي فاهمه
البنت: طيب ياشابه ماتزوقيش انا طالعه لوحدي كتك خيبه ياداوود جايبني في بيت في ستات
داليدا حطت ايد داوود حوالين كتفها وبقت سنداه اطلع معايا ياداوود.
داوود: (وهو بيتكلم بالعافيه)انتي قتلتيني ياداليدا.
انتي جيبتي خنجر وحطتيه في قلبي
داليدا: كفايه ياداوود كفايه ابوس ايدك كفايه ياداوود انا مش متحمله
دموع داليدا مكانتش بتنشف من على خدها
إعلان
لم أمرض أبداً، لأنني أنظف أوعيتي الدموية!
giperium
ودااوود: اول ما صحي الصبح وشاف داليدا نايمه على الكنبه داوود: انتي بتعملي اي هنا انا مش طلقتك وطردتك عايزه ايه تاني.
داوود حرام عليك فوق لنفسك فات شهر على موت يونس وانت لسه زي ما انت. انا مش عايزه اسيبك وحيد. بثينه سافرت وسابتك مش هيبقي في حد تاني معاك
داوود: وانتي لو اخر واحده في الدنيا مش هبقي عايزك معاايا ابعدي ياداليدا اطلعي من حياتي انتي فاهمه لو رجعت النهارده ولاقيتك في البيت هموتك بأيدي أنا بكره صوتك بكره اني اشوفك انتي اكتر حد بيفكرني بنوت ابني انتي فاهمه ابعدي.
داليدا مكانتش متحمله حرفيا بس كان لازم تسيب البيت ماينفعش تقعد فيه اكتر من كده وخصوصا أن داوود طلقها ونظره الخدامين ليها وحشه اوي
داليدا: الو ايوه يادكتور ابراهيم
انا محتاجه ارجع الشغل تاني.
دكتور ابراهيم:
داليدا: تمام يادكتور بكره أن شاء الله هكون عند حضرتك
داليدا ابتدت تحضر شنطتها ولمت هدومها عشان تسافر وترجع شغلها وقررت انها لازم تنسي داوود زي ما هو عايز.
داوود راح عشان يلعب بوكس في نفس المكان بس المره دي كانت غير كل مره. المره دي كان سايب نفسه لأي حد يضربه مكانش بيقاوم مكانش عنده طاقه أنه يقاوم اصلا. زي ما يكون بينتقم من نفسه عشان بيشتغل ظابط في الجيش وشغلته دي هي السبب في موت ابنه زي ما داليدا قالتله
السباق هيبتدي
الراجل ماسك الميكرفون وبيقول: السباق مافيهوش شروط
تقدر تعمل اي حاجه طول ما انت على الطريق بالموتوسيكل بتاعك.
داوود كان شارب وجايب الاخر بزياده بس برضوا ده مكانش بيوقفوا كان بيعمل كل حاجه عشان ينسي ابنه.
ركب الموتوسيكل بتاعه ووسع اصلا كان كله كدمات من البوكس اللي بيلعبه
Are u ready
Ready
Stedy
Go...
السبأ ابتدي وداوود كان ماسك ازازته وبيشرب منها وهو على الموتوسيكل وبيسوق بأسرع ما عنده مكانش همه الموت مكانش همه حياته ولا نفسه
وابتدي اللي معاه في السبأ يتكاتره عليه وبيقوا حواليه عشان يوقعووه من على الموتوسيكل وبعد محاولات كتير منهم اخيرا داوود اتقلب بالموتوسيكل بتاعه ووقع على الارض بسرعه كبيره جدا.
↚
وبقي مرمي على الارض طول الليل والدم نازل منه من كل حته
واخيرا داوود بقي سامع صوت خيالات قدامه
انت ايوه انت. انت كويس.
ماتتحركش هتبقي كويس أن شاء الله. اطمن انا دكتوره.
داوود كان شايف خيالات قدامه وصوت جاي من بعيد. وحد بيشيله ويدخله عربيته
اسمك ايه. ها. رد عليا. اسمك ايه
داوود: ها. مش فاكر
طيب خليك مرتاح احنا قربنا نوصل خلاص
واخيرا وصلوا المستشفي.
داوود بعد يومين فتح عنيه. اخيرا لقي نفسه على سرير في مستشفي وأيده متربطه والمحاليل متعلقه في أيديه اول ما الممرضه شافت كده راحت بسرعه نادت على دكتوره جميله
الممرضه: دكتوره جميله. دكتوره جميله المريض اللي حضرتك جبتيه المستشفي فاق
دكتوره جميله: انا جايه حالا
دكتوره جميله راحت لداوود بسرعه
دكتوره جميله: حمدالله على السلامه
داوود: انا فين!
دكتوره جميله: انت هنا في المستشفي بتاعتي انا لاقيتك وكنت عامل...
داوود قطعها في الكلام وقلها
اه. اه. افتكرت فين هدومي
دكتوره جميله: هدوم ايه حضرتك
داوود: بقولك فين هدومي
دكتوره جميله: هي دي كلمه الشكر اللي المفروض اسمعها منك
داوود: على ايه
دكتوره جميله: اني أنقذت حياتك مثلا
داوود: ومين قالك اني عايز حد ينقذ حياتي
دكتوره جميله جابت كوبايه مايه واديتها لداوود
جميله: اتفضل اشرب.
داوود زق أيدها ووقع كوبايه المايه في الارض واتكسرت وقلها مش عايز
و ابتدي يفك كل المحاليل اللي متعلقه فيه وبيشيل من ايديه كل الإبر اللي متعلقه فيه
دكتوره جميله: استني انت بتعمل ايه انت لسه تعبان
داوود: مالكيش دعوه بيا انتي فاهمه انا بقيت كويس خلاص.
داوود جه يقوم من على السرير ولسه بيقف للاسف حس نفسه أنه لسه دايخ وكان هيقع دكتوره جميله جريت عليه ولحقته بسرعه وقربت منه وتقريبا بقت في حضنه بي داوود كان تقيل عليها ومقدرتش عليه وقعت على السرير وهو وقع فوقيها بصلها وهي بصت في عنيه وسرحت في عنيه الرمادي اللي تهبل اصلا.
وهو كمان بصلها وشاف ملامحها لقاها جميله فعلا اسم على مسمي لقاها جميله وهي فعلا جميله ورقيقه اوي
المشهد ده هتلاقوه حطاه استوري على البيدج عندي حكآآيآآت مآآهي على الفيس اعملوا كوبي البيدج هتظهر على طول
نظره جميله لداوود نظره مش عاديه فيه
وبعدها فاق لنفسه وبعد عنها رجعته السرير بسرعه وقالتله
دكتوره جميله: ارجوك خليك في السرير يوم ولا اتنين مش اكتر لحد بس ما تكون كويس وبعد كده اعمل اللي انت عايزه.
داوود مكانش قدامه اي حل تاني غير كده لانه فعلا كان لسه تعبان.
دكتوره جميله ابتدت تنيم داوود على السرير وقالتله ممكن اعرف اسمك ايه
داوود: مافيش داعي تعرفيه
دكتوره جميله: على الأقل عشان اناديك بيه
داوود: ناديني ب D
دكتوره جميله: وانا هكتفي ب D
دلوقتي
دكتوره جميله سابته وطلعت وهي معجبه جدا بشخصيته الغامضه. وبشكله اللي يهبل داوود مافيش بنت شافته الا وأعجبت بيه
دكتور مصطفي.
دخل على دكتوره جميله وهي في اوضه داوود
دكتوره جميله لو سمحت كنا عايزين شويه ادويه هنا، بيبص
دكتور مصطفي: اهلا سياده المقدم داوود
داوود: اهلا بيك يادكتور مصطفي
دكتور مصطفي: انا معرفش أن انت هنا. الف سلامه عليك انت هنا من أمتي واي اللي حصل
داوود: محصلش حاجه انا كويس
دكتوره جميله اخدت دكتور مصطفي على جنب
دكتوره جميله: دكتور مصطفي عايزاك ممكن
دكتور مصطفي: تحت امرك يادكتوره
دكتوره جميله: انت تعرفه.
دكتور مصطفي: وهو في حد ما يعرفش المقدم داوود
انا كنت دكتور في مستشفي الجيش في سينا كنت لسه ببدأ حياتي وهو كان هناك حاجه كده بسم الله ما شاء الله تشرف
دكتوره جميله: هو فعلا باين عليه شخص مختلف جدا طيب ما تحكيلي عنه شويه
ابتدي دكتور مصطفي يحكيلها عن داوود كل حاجه وأنه كان متجوز وعن ابنه اللي مات ومراته اللي طلقها كل حاجه حرفيا
دكتوره جميله: ياحرام انا صعبان عليا اوي داوود وابنه اللي مات.
جميله رجعت لداوود الأوضاع بتاعته بس المره دي مالقيتهوش ولاقيت الأوضه فاضيه بقت تسأل عليه في كل مكان لحد ما الامن بتاع المستشفي قلها أنه شافه وهو بيركب تاكسي ومشي
داوود روح البيت مالقاش داليدا ولقاها مشيت زي ما هو قلها
وقتها قال إنه خلاص ممكن مايشوفش داليدا تاني
عدي يوم والتاني والقائد أتصل بداوود
القائد:
داوود: اكيد هرجع بس المره دي مش هسيبه يافندم
القائد:
داوود: والله يافندم بحاول افوق من الصدمه
القائد:.
داوود: تحت امرك يافندم بكره أن شاء الله هكون عندك
داوود اخيرا ابتدي يرجع شغله تاني واول ما راح هناك ودخل المستشفي بيبص لقي جميله وداليدا هناك
والاتنين واقفين جنب بعض وداليدا بتبصله وجميله بتشاورله وفرحانه أنها شيفاه
داوود بص لداليدا نظره غيظ وقرب منها داليدا افتكرت أنه جاي عليها واول ما قرب منها لسه هتتكلم راح سلم على جميله واخدها ومشي بعيد وساب داليدا واقفه لوحدها.
↚
داليدا اول ما شافت كده كانت هتجنن داوود يعرفها منين ده عمره ماحكالي عنها ده مسك أيدها قدامي ازاي داوود يعمل كده
(دااوود بعد عن داليدا هو ودكتوره جميله)
داوود: دكتوره جميله بتعملي ايه هنا
جميله: ايه مفاجأة مش لطيفه
داوود: لا مقصدش بس مكنتش متوقعها
دكتوره جميله: انا اتطوعت اني اشتغل هنا وبالصدفه عرفت ان ده موقعك فكنت مستنياك
عشان اطمن عليك
داوود: نعم!
دكتوره جميله: اقصد عشان أطمن على جرحك واشوفك عملت ايه
داوود: ياريت كل الجروح كانت تبقي كده بس ياخساره
دكتوره جميله: انا عرفت اللي حصلك يا D
داوود: ممممممممم اه تمام فهمت طيب اذستأذنك انا بقي
دكتوره جميله: انا قولت حاجه غلط
داوود: لا ابدا بس لازم امشي
داوود راح للقائد بتاعه بسرعه وابتدي يبحث ويتصل بمصادره عشان يشوف ابو فراج فين ورجع تاني للمكان اللي ابنه اتقتل فيه.
بقي بيسترجع كل لحظه مؤلمه حصلت في اليوم ده وازاي ان يونس مات ما بين أيديه.
داوود دخل البيت اللي كان فيه ابو فراج واكتشف حاجه مهمه أنهم بيكتبوا كل حاجه بالاشعه الفوق بنفسجيه
علي الحيطه وابتدي يعرف خطتهم اللي جايه وأنهم ناويين يفجروا كتيبه لفرقه في الجيش على بعد 60 كم من شمال سينا داوود ابتدي يتحرك بسرعه هو والظباط اللي معاه ولكن قبل ما يروحوا الموقع بتاع ابو فراج هو وأبو ياسر كان في حد بيبلغهم بتحركات داوود.
داوود عرف أن في خائن ما بينهم رجع الكتيبه بتاعته وهو كله احباط
اول ما رجع كان وقت الغدا بتاعهم ولقي داليدا قاعده على طرابيزه داوود لوحدها واول ما شافها
داوود راحلها وقلها.
داوود: انتي بتعملي ايه هنا
داليدا: (بخوف) انا. انا. ياداوود كنت.
داوود قدام الكل اسمي المقدم داوود يادكتوره ياداليدا اوعي تتخطي حدودك معايا مره تانيه انتي فاهمه واوعي تدي لنفسك حق انا مش ادتهولك انتي فاهمه.
داليدا: بصت لكل الموجودين ولقيتهم كلهم بيتكلموا عليها واللي بيبصلها نظره شفقه. مسحت دموعها بسرعه وقالتله.
داليدا: اسفه مش هتتكرر تاني
داوود: خبط على طرابيزه الاكل لدرجه ان طبق الاكل كلها اتركي في الارض وقلها
داوود: وانا مش هسمحلك أنها تتكرر تاني يادكتوره
داليدا سابته ومشيت ودخلت الحمام بقت تعيط. ومش عارفه تعمل اي
سمعت الممرضين وهما بره. ومش عارفين أن دكتوره داليدا جوه
الممرضه: انا دكتوره داليدا صعبانه عليا اوي
الممرضه التانيه: هي اللي جابته بروحها في حد مايسمعش كلام داوود خربت بيتها بأيدها.
الممرضه: شوفتي دكتوره جميله قمر ازاي
الممرضه 2: قمر بس دي قمرين مش قمر واحد بس وباين عليها هتموت على المقدم داوود
الممرضه: فعلا وباين كمان أن داوود معجب بيها.
داليدا: سمعت كده والغيره كلت قلبها وحطت أيدها على بوقها عشان الممرضات مايسمعوش صوت عياطها ويعرفوا أنها جوه بس غصب عنها طلعت صوت والممرضات عرفوا أنها جوه واخدوا بعضهم وطلعوا يجروا.
داليدا طلعت بره الحمام غسلت وشها بسرعه وابتدت تطلع تشوف العينين
وهي بره لقت داوود واقف مع جميله وبيضحك واول ما شاف داليدا راح مسك خصله شعر من جميله وبقي يبين قدام داليدا أنها ما بقيتش فارقه معاه داوود كان بيتمتع وهو بيشوف داليدا بتتعذب قدامه
والليل ليل وداليدا مكانش جيلها نوم كل شويه تتخيل داوود وهو مع جميله وماسك خصل شعرها.
الغيره كلت قلبها راحتله أوضته ولسه نتقرب من باب اوضته لقت جميله واقفه بره وبتخبط على باب داوود
داوود فتح
داوود: جميله بتعملي اي هنا
جميله: ممكن ادخل
داوود: ايوه بس انتي عارفه الساعه كام دلوقتي
جميله: انا بس عايزه اقولك حاجه مش اكتر اسمحلي ادخل
داوود: اه طبعا اتفضلي.
إعلان
لم أمرض أبداً، لأنني أنظف أوعيتي الدموية!
giperium
داليدا اول ما شافت كده عرفت أن خلاص مش بس يونس اللي ضاع منها لا وكمان داوود.
داليدا ماقدرتش ترجع اوضتها اخدت عربيتها والدنيا اسودت في عينيها فضلت ماشيه بالعربيه وسايقه بسرعه كبيره مكانتش عارفه هي رايحه فين لحد ما لقت كوبري وقفت عليه وفجأه جانبها فكره الانتحار طلعت فوق سور الكبري وقررت انها لازم تنط وتخلص من حياتها البائسه دي اللي مبقاش فيها حد تبقي عليه ولسه هتنط.
وقف شاب زي القمر وقف عربيته بسرعه اول ما شافها
بتعملي اي يامجنونه
داليدا: ماتقربش مني انا خلاص كده كده حياتي منتهيه. اوعي تقرب.
↚
الشاب ده: مافيش حاجه ملهاش حل كله هيتصلح
داليدا: اللي مات عمره ما بيرجع ابدا.
الشاب: انزلي من على السور. تعالي نتكلم
داليدا: حتى الكلام مبقاش لي اي معني خلاص
الشاب: طيب على الاقل نتفاهم
داليدا: خلاص مافيش تفاهم
داليدا رمت نفسها من على الكوبري في المايه والشاب ده من غير اي تردد نزل وراها عشان ينقذها.
داليدا مابتعرفش تعوم نزلت في المائه السلطه لوحدها مؤلمه جدا بس الشاب ده لحقها وطلعها بسرعه من المايه وفضل يسبح. يسبح لحد ما وصلوا للشط وقتها بقي يضغط على صدر داليدا عشان يطلع المايه اللي شربتها ومع ضغطه والتاريخ داليدا فاقت وابتدت ترجع المايه اللي شربتها
واول ما فاقت ماسبتنيش اموت ليه؟
الشاب: العفو اني أنقذت حياتك
داليدا: انا مكنتش عايزاك تنقذني انا كنت عايزه اموت سيبني اموت وبقت تعيط وقتها الشاب ده بقي يطبطب على داليدا وقلها صدقيني كله هيتحل بس لحسني ظنك بالله
داليدا ركبت مع الشاب ده عربيته بقت توصفله مكان المستشفي.
الشاب: انتي دكتوره
داليدا: ايوه بشتغل في المستشفي دي
الشاب: احنا زمايلك بقي انا لسه ماعين في مستشفي دي جديد وبكره هستلم الشغل
انا دكتور اياد
داليدا: تشرفت بمعرفتك يادكتور اياد
دكتور اياد: لا اتشرفنا اي بقي بعد البهدله دي
داليدا واياد رجعوا المستشفي سوا والممرضين شافوهم وهما مبلولين سوا.
اياد وصل داليدا لاوضتها وابتدي يسال على اوضه الدكاتره الرجاله لأنه لسه جديد
تاني يوم وهو ليمر على العيانين شاف دكتوره داليدا.
دكتور اياد بعلو صوته نادي على داليدا
دكتور اياد: دكتوره داليدا عامله اي النهارده يارب تكوني احسن من امبارح
دكتور اياد بقي ماشي مع الدكتوره داليدا
وداوود كان معدي جنبهم
داليدا: الحمدلله يادكتور اياد انا كويسه النهارده
داوود سمع كلامهم وبقي يسأل ياتري داليدا كان فيها ايه عشان تقوله كده وتعرفه منين ده.
اياد بقي مع داليدا دايما. وداليدا كانت بتحاول تبعد عنه بس هو ذوق ومحترم زياده عن اللزوم وهي مكانتش بتقدر تخرجه خصوصا أنه محترم جدا
بقلمي مآآهي
وجه وقت الغدا كله كان موجود داوود كان قاعد على طرابيزته وجت جميله تقعد معاه
جميله: تسمحلي نقعد نتغدا سوا.
داوود: اكيد طبعا اتفضلي
داليدا شافت كده كانت هتموت من غيظها.
اياد: داليدا قاعده لوحدك ليه تحبي اقعد اتغدا معاكي
داليدا بصت لداوود راحت بصه لاياد وقالتله اه طبعا. طبعا اتفضل وبقت داليدا متعمده أنها تغيظ داوود
داوود اتعصب وقام ومشي من قدام جميله
داليدا شافت كده بعد اذنك اسمحلي امشي انا شبعت
اياد: اه طبعا اتفضلي
داليدا مشيت في الطريقه كانت رايحه أوضاعا وافتكرت انها لازم تروح مخزن الادويه وهي ماشيه مره واحده حد شدها من أيدها ودخلها الأوضه.
داليدا دخلت بتبص لاقيته داوود لزقها في الحيطه وقرب منها اوي لدرجه انها سامعه صوت نفسه من كتر ما هو قريب منها وقلها
داوود: انتي بتعملي ايه
داليدا: انت مالك
داوود: انتي ازاي تبقي قريبه من الواد ده اوي كده
داليدا: وانت ازاي تسمح أن جميله تدخل اوضتك بالليل كده
داوود: انا في شغل انتي نسيتي
داليدا: مانسيتش بس انت اللي خليك فاكر أني لسه مراتك ام ابنك يونس.
داليدا: انا يونس واحشني اوي ياداوود.
داوود: ماتقلقيش قريب هيبقي في حضنك ياداليدا.
↚
داليدا: انا يونس واحشني اوي ياداوود
داوود: ماتقلقيش قريب اوي هيبقي في حضنك ياداليدا
داليدا: سامحني ياداوود مكنتش اعرف ان لما أخرج كل ده هيحصلنا والله ما كنت اعرف ياريتني اقدر ارجع الزمن لورا مكانش كل ده حصل.
داوود: لو كان يونس جراله حاجه مكنتش هسامحك ابدا ياداليدا تخميني لو مكانش طلع صح مكانش في قوه على الارض هتخليني ابص في وشك لحظه حتى بس الحمدلله قدر ولطف والحمدلله انتي ويونس بخير ومش جرالكم اي حاجه
داليدا: ماينفعش يجرالنا حاجه ياداوود طول ما انت موجود
داوود: المره دي كان ممكن يجرالكم حاجه ياداليدا كان ممكن يونس يضيع مننا بسبب غبائك وعندك
داليدا: بس انت الحمدلله انقذته وعايش وبخير.
داوود: الحمدلله ياداليدا
داليدا حضنت داوود وبقت في حضنه وفضلت تعيط وقالتله
داليدا: عمري ما حسيت بالأمان زي ما بحسه وانا في حضنك ياداوود
Flash back
قبل ميعاد موت يونس بسبع ساعات
داوود: انا مش مطمن يافندم
القائد: ليه بتقول كده ياداوود
داوود: حاسس ان ابو فراج حتى لو سلمناه ابو ياسر هيقتل يونس يايقتلني حاجه من الاتنين
القائد: ليه بتقول كده شاكك في ايه هات اللي عندك.
داوود: شخصيه ابو فراج ده شخصيه بتحب تثبت للدنيا كلها أنه يقدر يعمل كل حاجه ورغم انتصاره لازم يسيب علامه قدام الكل يبين قد ايه أنه قوي وأنه محدش يقدر عليه وزي ما قولتلك يا هيقتلني بعد ما نسلمه ابو ياسر يا هيقتل يونس والدليل على كده اني درست موقع التبادل كله وعرفت أنه ناوي على حرب بكره مش مجرد تبادل
القائد: طيب والعمل ايه
داوود: لازم اوصل للقناص بتاع ابو فراج بأي طريقه وبأي تمن لازم اشتريه.
القائد: ومش معني القناص ياداوود
داوود: انا هخلي المسافه ما بينا وما بين أبو فراج بعيده جدا بحيث أن ابو فراج لو ناوي على الغدر وناوي أنه يقتل يونس أو يقتلني يبقي القناص الاختيار الوحيد اللي قدامه
القائد: انا اعرف واحد منهم ممكن نشتريه وهو هيدلنا على القناص هناك
داوود: الحقني بيه يافندم
داوود عمل كل مصادره لحد ما قابل القناص بتاع ابو فراج قبل معاد التبادل بساعتين اتنين.
داوود: انا ممكن اقبض عليك دلوقتي وماتشوفش الشمس تاني بس انا محتاجك
القناص: ماتقدرش عشان هيجيبوا الف قناص غيري ووقتها ابنك ميت
داوود بصله بصت غيظ
القناص: اهدي ياداوود باشا انا هنا عشان اساعدك انت تؤمر وكله بحسابه
داوود: وانا هديك اللي انت عايزه بس تسمع كلامي بالحرف الواحد
القناص: موافق.
داوود ادي للقناص كيس دم وقاله ده يربطه في وسط يونس قبل معاد البدل بربع ساعه بالظبط ويقفل القميص عليه ويحاول ما يضربش نار إلا ويونس على بعد خطوات منهم
وطبعا الطلق اللي هيضربها هتبقي صوت مش اكتر
داوود ادي للقناص سماعه
يحطها في ودنه واول ما يعرف أنه هيضرب نار
داليدا هتجري على يونس بسرعه
داوود: فاهمه ياداليدا هتعملي ايه
داليدا: ماتقلقش ياداوود فاهمه كويس
داوود: لاء قلقان قولي تاني هتعملي ايه.
يونس اول ما هيسمع صوت ضرب النار اكيد هيخاف وهيقع انا متأكدة وقتها انا هجري عليه في لحظه وهيبقي معايا حقنه المخدر الفعاله هديهاله وهفضل اصوت. اصوت عليه في ساعتها وهو هينام في لحظتها
داوود: بالظبط كده ياداليدا وقتها انا هجري عليه واخده في حضني بسرعه وأقطع كيس الدم اللي ملفوف حوالين وسطه وهناخده وهنجري بيه على الإسعاف
اهم حاجه السرعه ياداليدا انا لو مكنتش محتاجك معاايا كنت زماني مموتك دلوقتي.
داليدا: نرجع ابننا الاول واعمل اللي انت عايزه فيا ياداوود الأهم يونس ياداوود
داوود: (بتنهيده) ماشي ياداليدا
داليدا: طيب ياداوود احنا لازم ندخله اوضه العمليات ودكتور ابراهيم هيكشف كل حاجه والممرضين اللي معاه هيعرفوا أن كل ده كدب
دكتور ابراهيم دخل: دي بقي مالكيش دعوه بيها دي لعبتي انا. انا هعرف ازاي اقنع الممرضين جوه ان يونس ميت مش حي
داليدا جريت على دكتور ابراهيم وحضنته وهي بتعيط.
داليدا: دكتور ابراهيم انت عارف كل حاجه
داوود: اكيد طبعا الخطه كلها هتفشل من غيره
داليدا: مش عارفه اشكر حضرتك ازاي يادكتور ابراهيم
دكتور ابراهيم: تشكريني بأنك بعد كده تسمعي كلام جوزك
داليدا: اكيد طبعا عمري بعد كده ما هخلفله أمر
داوود: داليدا نفس الكلام معايا لو ابو فراج أمر القناص أنه يقتلني انا. انتي فاهمه هيحصل ايه.
داليدا: نفس اللي هعمله معاك هعمله مع يونس ما تقلقش بس معاك انا اللي هفضي كيس الدم اللي هتعلقه حوالين وسطك
داوود: توكلنا على الله وبتمني يبقي تخميني صح.
كل حاجه داوود أتوقعها حصلت
فعلا وبتوفيق من ربنا داوود قدر ينقذه يونس
داليدا وهي في حضن داوود احنا هنفضل في اللعبه دي لغايه أمتي ياداوود
انا نفسي اسافر لبثينه بقي واخد يونس في حضني.
داوود: اصبري شويه ياداليدا هانت ابو فراج فاكر أنه هو اللي ممشي كل حاجه على كيفه فاكر أنه كل اللي مخططله ماشي تمام بس اللي ما يعرفهوش أن إحنا بنحاول ننيمه مش اكتر لحد ما نعرف مكان القنابل والذخيره والاسلحه اللي هو لسه مستوردها وهيستخدمها في ايه
داليدا: يانهار اسود قنابل مره واحده دي ممكن تموت ناس كتير جدا.
↚
داوود: دي ممكن تنسف بلاد بحالها ياداليدا الناس دي ما بتعرفش ربنا ابدا احنا كنا ممكن نقبض عليهم ونموتهم في ساعتها بس احنا سيبناه يهرب.
داليدا: وليه مموتهوش خلينا نخلص منه ومن قرفه ونرجع لحياتنا بقي
داوود: ما ينفعش ياداليدا احنا لا نعرف هو ناوي ينسف أنهه بلد ولا نعرف حتى هي فين كل اللي نعرفه أنه لسه مستورد صفقه اسلحه كبيره جدا وان لو هو جراله حاجه اللي اكبر منه هينفذه العمليات الارهابيه بتاعتهم
داليدا: (بشخيط) انت مالك لازق في اللي اسمها جميله دي ليه ياداوود احنا هنستهبل ولا ايه.
داوود: (وهو. بيضحك) والله الستات دول فعلا مجانين شوف انا بكلمك في ايه وانتي بتكلميني في ايه
داليدا: داوود انا بتكلم جد على فكره
داوود: ايه ده انتي بتغيري
داليدا: وماغيرش عليك ليه بقي مش جوزي
داوود: طيب انا اعرف ابص لحد غيرك ياهبله انا بحبك
بس لولا دماغك اللي عايزه تتكسر دي
داليدا: برضوا مجاوبتش ياداوود.
داوود ابتدي يحكي لداليدا اتعرف على جميله ازاي وأنه شاكك فيها اصلا أنها ممكن تكون تبع ابو فراج عشان كده بيحاول يخليها تحت عنيه
داوود: ما تقربيش من الواد اللي اسمه اياد ده تاني
داليدا: ليه بتغير
داوود: وماغيرش ليه مش راجل ده ولا ايه.
داليدا: القائد بتاعك كلمني وقالي اني متراقبه وفي حد من الجماعه الارهابيه دول شاكك أن انا مش زعلانه على مووت يونس والكلام ده كله وقالي اتصرفي انتي متراقبه 24 ساعه عملت فكرت في حوار الانتحار
داوود: انتحار
انتي مجنونه ياداليدا
داليدا: ما انا مكنتش هنتحر بجد ياداوود ده كان كده وكده
داوود: ازاي يعني.
داليدا: انت عارف اني سباحه رقم واحد وقفت على كوبري واستنيت اي عربيه معديه تشوفني وانا بنتحر لحد ما لاقيت اياد ده وقفلي وجري بسرعه عليا من نبره صوته وهو خايف اني اموت حسيت أنه ممكن ينط ورايا ويلحقني وفعلا ده حصل
داوود: وافرضي مكانش نط وراكي
داليدا: لو مكنتش حسيت أنه هينط ورايا مكنتش هنط اصلا وكنت هخليه يقنعني بفكره عدم الانتحار المهم الناس اللي كانت بتراقبني عرفوا انا قد ايه واحده بائسه وحزينه
إعلان.
أبلغ 79 سنة ولكن مفاصلي تعمل كما لو كان سني 20! هذا هو علاجي.
flexibility
داوود وقتها ضم داليدا اكتر لحضنه وقلها
داوود: اوعي تعملي كده تاني يامجنونه انتي فاهمه انتي لو كان جرالك حاجه كنت روحت فيها انا مقدرش اعيش من غيرك ياداليدا
داليدا: انا كمان بحبك اوي ياداوود اوي والله العظيم.
داوود سمع حد بيفتح باب المخزن بتاع الادويه حط أيده على بوق داليدا بسرعه واستخبوا هما الاتنين في دولاب وقفل الدولاب عليهم بسرعه
الممرضه: شوفتي اللي حصل النهارده
الممرضه 2: احنا لازم نبلغ ابو فراج بسرعه
الممرضه: واحنا من أمتي بنعرف نقابله
الممرضه: احنا هنعمل اللي علينا وهنطلب نقابله المعلومات اللي عندنا مش شويه
الممرضه: طبعا هو ان يونس ابن داوود يطلع عايش مش ميت دي شويه.
الممرضه: بس والله داوود ده طلع نمس وخبيث
الممرضه: داوود. ده داوود ده يتفاتله بلاد
الممرضه 2: طيب بس وطي صوتك الحيطان ليها ودان
الممرضه: قصدك داوود هو اللي لي ودان
الممرضات اخدوا الدوا اللي هما عايزينه ومشيوا
داليدا وداوود طلعوا من الدولاب.
داليدا: وبعدين ياداوود هما
عرفوا ازاي
داوود: داليدا انا عايزك ترجعي بسرعه تمري على المرضي بتوعك وتتصرفي عادي جدا وكأنه مافيش حاجه حصلت انتي فاهمه.
داليدا: لا ياداوود مش فاهمه انت لازم تفهمني هتعمل ايه الراجل ده لو عرف أن يونس حي مش هيسيبه
داوود: (بنرفزه) تااااني ياداليدا انتي تاني مش هتسمعي الكلام تااااااني
داليدا: خلاص. حااضر. حااضر انا اسفه
داوود: ما تحاوليش تكلميني خالص اليومين دوول انتي فاهمه وهنتعامل بكره قدام الناس زي ما احنا
داليدا: (بتوتر) حاضر ياداوود اللي تشوفوا.
داوود عرف الممرضات دول وحفظ شكلهم كويس وابتدي يتحري عنهم وخلي ناس من اكفأ المرشدين عنده يراقبوه كل حركه هما بيعملوها لحد اليوم اللي فعلا رايحين يقابلوه في الراجل اللي هيوصلهم لابو داوود.
داوود حطلهم في هدومهم ميكروفون صغير بس للاسف مالبسوش لبسهم العادي ولبسوا لبس البدو واول ما بعدوا في مكان بعيد. جابوا شويه غنم من حد هما عارفينه كويس وابتدوا يمشوا في الصحرا. زي ما يكون ماشيين في صاله بيتهم حافظين الصحرا شبر شبر واللي مش حافظ المكان هناك ممكن يتوه ويموت ولا حد يسأل عنه واخيرا قابلوه الراجل اللي هما رايحينله
الراجل: اي الشي المهم اللي عايزين تقابله ابو فراج عشانه.
داوود طبعا كان بيراقبهم من بعيد وعامل حسابه على كل حاجه جاب الكاميرا بتاعته وقرب العدسه وابتدي يقرأ حركه شفايفهم
الممرضه: المره دي مش هينفع اقولك وانت تاخد الفلوس الكتير لوحدك وترميلنا احنا الفتافيت اسمعني كويس بلغ ابو فراج أن إحنا عايزين نقابله هو شخصيا عندنا معلومات مهمه جدا ولازم هو اللي يسمعها
الراجل: ابو فراج ما بيقابل حريم
الممرضه: يبقي ضيع عليه معلومه بمليون جنيه
الراجل: وانتي ايش بدك.
↚
الممرضه: بدي المليون جنيه
مليون ليا ومليون لصحبتي
الراجل: للدرجه دي المعلومه تستاهل
الممرضه 2: تستاهل جدا كمان مش زي كل مره
الراجل: طيب هبلغ ابو فراج وهرجع اتصل فيكم
الممرضات رجعوا المستشفي وغيروا هدومهم بسرعه جدا وحرقوا لبس البدو
داوود فضل مراقب كل حركه من اللي الممرضات دي بتعملها ومراقب تليفوناتهم لحد ما الراجل اتصل بيهم وسمعوا المكالمه.
الممرضه: بكره مع اول خيط شمس هنكون في المكان بتاعنا تاخدنا توصلنا لابو فراج
داوود كان هيموت مش عارف هما عرفوا منين بس كان كل همه أنه يعرف مكان ابو فراج فين ما هو لو مسكه هيبقي مش مشكله أنه يعرف إذا كان يونس عايش ولا ميت.
داوود فضل صاحي لحد ما اول خيط شمس ظهر والعمليه كانت في منتهي السريه داوود اخد معاه الظباط اللي واثق فيهم مش اكتر من كده وقال للقائد بتاعه أن لو فعلا هما الممرضات دول قابلوه ابو فراج هيبلغه بمكانهم وييجوا في اسرع وقت.
الممرضات راحوا مع الراجل وركبوا معاه عربيه jeep مفتوحه وطبعا داوود وراهم من بعيد اوي دخلوا في صحراء. صحراا. رهيبه مجرد رمال وجبال ومره واحده العربيه اول ما دخلت ورا الجبل لقي العربيه فاضيه ومافيش حد فيها داوود بقي هيتجن
داوود: ازاي راحوا فين هما اكيد هنا ماينفعش اسيبهم يبلغوا ابو فراج باللي هما عارفينه
داوود بقي يقول يارب ساعدني انا محتاجلك.
داوود بيبص في الارض لقي مرايه بتضوي في الشمس ضي مسك المرايه دي بيبص لقي فيها حبل جوه الرمله بقي يمشي ورا الحبل لحد ما الحبل وصله لخشبه في الارض بيرفعها لقي ممر تحت الارض داوود قال
داوود: ياولاااااااد الكلب.
داوود رفع سلاحه ونزل بسرعه وراهم لقي زي مكان مهجور وفيه ابو ياسر وبيتكلم مع الممرضات دوول واول ما ابو ياسر شاف داوود ضرب نار على داوود بسرعه وداوود والظباط اللي معاه بقوا يضربوا نار لحد ما ابو ياسر قتل ممرضه من اللي كانت معاه و مسك الممرضه التانيه وقال لداوود هقتلها لو ماسبتنيش أخرج من هنا هقتلها نزل سلاحك
داوود وقتها نزل سلاحه بسرعه
ابو ياسر: أحدف السلاح برجليك بعيد.
داوود عمل زي ما ابو ياسر قاله بالظبط وقتها ابو ياسر ساب الممرضه بسرعه ورفع السلاح بتاعه ولسه هيضرب داوود بالنار راحت الممرضه وقفت قدام داوود. داوود جاب السلاح اللي في البياده بتاعته وضرب ابو ياسر بسرعه بالنار ومسك الممرضه
الممرضه قالت لداوود: سامحني
داوود: ربنا يسامحك.
الممرضه ماتت وكل اللي مع ابو ياسر مات وداوود بيبص لابو ياسر لقاه لسه عايش. طلب الإسعاف بسرعه ابو ياسر أنه يكون حي هيفيدهم اكتر بكتير من وهو ميت
داوود لسه بيطلع بابو ياسر هو والظباط اللي معاه لقي دكتور اياد واول ما دكتور اياد شاف أن داوود شافه سابه وطلع يجري داوود عرف أن دكتور اياد كمان معاهم وطول الطريق بقي يضرب نفسه مليون جزمه أنه مش شك فيه في يوم.
داوود رجع المستشفي بسرعه وحطوا ابو ياسر تحت حراسه مشدده عشان يتعالج كمان
ابو فراج اول ما عرف: يعني ايه يعني ابو ياسر اتقبض عليه
الراجل اللي بيوصله الاخبار: للاسف ايوه يا ابو فراج
ابو فراج: ده كان كمين
الراجل اللي معاه: ده غير الرجاله اللي كانوا معاه كلهم ماتوا وأبو ياسر ما بين الحياه والموت
ابو فراج: وطبعا داوود هو اللي قبض عليه وقتل رجالتي
الراجل اللي معاه: ايوه فعلا هو.
ابو فراج ابتدي يكسر في كل حاجه قدامه لدرجه انه قتل الراجل اللي بيكلمه من كتر ما هو كان مضايق ومش عارف يعمل ايه جاب المسدس وقتل الراجل ده
الرجاله كلها كانت مستغربه ابو فراج شاف في عنيهم الاستغراب
قتلتله ليه قلهم بيجيبلي الاخبار الوحشه
ابو فراج بقي يتوعد لداوود المره دي وعرف أن مش موت ابنه اللي هيهد داوود ده بالعكس خلاه اقوي من الاول
في نفس الوقت داوود راح للقائد بتاعه وحكاله على اللي حصل.
داوود: حتى دكتور اياد طلع معاهم والله يافندم انا حاسس كمان أن جميله نفسها معاهم
القائد: انت متأكد
داوود: اكيد يافندم
القائد نده على دكتور اياد ودكتوره جميله
داوود احب اعرفك الملازم اياد
والملازم جميله
داوود: باستغراب نعم.
↚
داوود: باستغراب نعم
دكتوره جميله: مالك مستغرب ليه؟
داوود بص للقائد بتاعه واتجاهل كلام جميله وقال ايوه يافندم بس انا ليه معنديش علم بحاجه زي دي وليه اصلا
القائد: عشان دايما بيكون فيه خطه بديله للخطه البديله ياداوود انت نسيت ولا ايه
داوود: وايه المشكله لو كان عندي علم بكده.
القائد: انت من النوع اللي ما بيعرفش يمثل شويه فكنت ممكن ماتتصرفش على طبيعتك وبعدين كان مين اللي هينقذك وانت مرمي في طريق ما بيعديش منه حد وكمان متراقب فكان لازم ندخل طبعا
داوود بس لجميله وقلها
داوود: واليوم اللي جتيلي فيه الاوضه ده ليه
جميله: عشان شكينا أن ابو فراج بيشك فيك وحاسس أن كل ده لعبه فحبينا نأكدله أن انت وداليدا عمركم ما هتبقوا مع بعض مره تانيه.
داوود: وطبعا نفس الحكايه مع دكتور اياد لما انقذ داليدا
دكتور اياد: بالظبط كده
دكتوره جميله: كل ذكي في الاذكي منه ياداوود
داوود اول مره يحس أنه غبي وأنه ما فهمش أن جميله واياد معاهم بس فعلا جميله ذكيه جدا ممكن في نفس مستوي ذكاء داوود ويمكن اذكي منه كمان
داوود: وطالما انتي ذكيه اوي عرفتي الممرضه عرفت منين أن يونس عايش.
جميله: بمحض الصدفه انت طبعا اب وكنت لازم تطمن على ابنك وبمشاعر الابوه اللي عندك اتصلت ببثينه وقولتلها خللي بالك من يونس ومن هنا الممرضه للاسف سمعت اللي انت قولته واستنتجت أن يونس عايش.
وطبعا دي معلومه مهمه جدا أنها توصلها لابو فراج
وبمحض الصدفه الرهيب أن انت كمان سمعتها بالصدفه
القائد: داوود
داوود: نعم يافندم.
القائد: انا عايزك تقرب جدا اليومين دوول من جميله عايز ابعد اي شبوهات عنك وداليدا كمان نفس الكلام تقرب من اياد
داوود: يعني ايه يافندم
القائد: داوود مش وقت غيره دلوقتي احنا عندنا هدف ولازم نوصله
داوود: مهما كان الهدف اللي عايزين نوصله مش هخللي مراتي تقرب من راجل غيري يافندم مهما كان عشان ايه المهمه هتتنفذ واحسن ما احنا عايزين كمان بس ابعدوا داليدا عن اللعبه دي خالص.
ابو فراج انا هعرف اجيبه وخصوصا أن ابو ياسر في أيدينا غير كده ماتطلبش مني حاجه تانيه ياسيادة القائد
القائد: داوود انت ازاي تكلمني بالطريقه دي
داوود: لما الكلام يخص داليدا في أنها تقرب من راجل غيري والمفروض اني اوافق. وقتها كل حاجه هتتغير مش الكلام بس
داوود: بعد اذنك يافندم
داوود قدم التحيه ومشي
جميله قالت للقائد
جميله: للدرجه دي بيحبها يابابا
القائد: انا ماشفتش اتنين بيحبوا بعض زي داليدا وداوود ياجميله.
القائد: وبعدين ايه. بابا دي احنا هنا في الشغل مش في البيت
جميله: اسفه
دكتور اياد: (ضحك) جميله رفعت حاجبها وبصيتله راح بسرعه قال للقائد
دكتور اياد: والعمل يافندم
القائد: لمصلحتك ماتحاولش تقرب لداليدا اليومين دول
دكتور اياد: تمام يافندم
دكتور اياد وجميله مشيوا وجميله عجبتها اكتر شخصيه داوود واتمنت للحظه انها تكون مكان داليدا وان حد يحبها الحب ده كله وخصوصا لو الحب ده من داوود.
وفي نفس اللحظه الممرضه جريت على دكتور ابراهيم
الممرضه: دكتور ابراهيم. الحقنا
دكتور ابراهيم: في ايه
الممرضه: الإرهابي اللي في العنايه المركزه حالته صعبه جدا وتقريبا ما بيتنفسش
دكتور ابراهيم: ياخبر حضري جهاز الصدمات بسرعه
دكتور ابراهيم طلع يجري على اوضه العنايه المركزه بسرعه
والمستشفي في لحظه بقي فيها قلق كتير
دكتور ابراهيم وهو في العنايه المركزه قال
دكتور ابراهيم: الجهاز جاهز.
الممرضه: اتفضل يادكتور. دكتور ابراهيم بسرعه حاول ينعش قلب ابو ياسر بسرعه بس من غير جدوي جرب مره واتنين بس مافيش فايده والجهاز بتاع النبضات بقي صفر
دكتور ابراهيم أعلن وقت الوفاه وغطاه بالملايه البيضا
داوود جري بسرعه على دكتور ابراهيم
داوود: في اي يادكتور اي اللي حصل بالظبط.
دكتور ابراهيم: في حاجه حصلت لابو ياسر تقريبا حد موته أو حد اداله حقنه غلط انا كنت عنده من ساعه واحده بس وكانت حالته مستقره اكيد في حاجه غلط
تفتكر مين اللي ممكن يعمل حاجه زي كده ياداوود
داوود: بص حواليا في المستشفي وحس أن فيه حاجه غلط في حاجه هتحصل حالا.
داوود بيبص لقي المستشفي كلها متحاصره بعربيات jeep وناس مسلحه ومجرمين وإرهابيين جوه المستشفي وبره المستشفي كمان.
ومره واحده غازات مسيله للدموع ابتدت تتحدف جوه المستشفي
داوود: خللي بالك يادكتور
داوود بسرعه زق دكتور ابراهيم وبعده بعيد من مكانه وضرب النار اشتغل الممرضات وكل اللي في المستشفي ما بقووش قادرين ياخدوا نفسهم الإنذار بتاع المستشفي اشتغل بسرعه والظباط والعساكر والوحدات كلها اتحركت كانت حرب تقريبا جوه المستشفي وبره المستشفي بس للاسف عنصر المفاجأة خللي الإرهابيين يتفوقوا عليهم طبعا.
داوود وجميله وكل حد في المستشفي بقي بيضرب نار بسرعه على الإرهابيين
داوود كلم القائد بتاعه وبلغه باللي حصل والقائد بعت كتيبه وبقوا محاصرين الإرهابيين من بره
داوود كان في وسط الصويت والصريخ ده كله وهو بيضرب نار بطل يضرب نار للحظه وحس أن فيه حاجه غلط موت ابو ياسر وأنهم يهجموا في نفس اللحظه ده اكيد وراه سبب عشان يشغلوا داوود ورجالته وبيقوا مشغولين بضرب النار.
↚
داوود جري تاني بسرعه على اوضه ابو ياسر لقي فيها اتنين لابسين قناع على وشهم ورافعين الرشاشات على دكتوره داليدا وهما بيدوها حقنه تغرزها في قلب ابو ياسر عشان تنعشه زي ما داوود اتوقع بالظبط.
داوود استخبي بالراحه ومره واحده جري وضرب النار على واحد منهم والتاني جه بسرعه ومسك داليدا وقاله نزل سلاحك بدل ما اقتلها داوود بالراحه جدا نزل سلاحه في الارض وبسرعه طلع السكينه من البياده بتاعته وحدفها جت في نص راس الإرهابي بالظبط
داليدا بسرعه جريت في حضن داوود
داوود: ماتخافيش ياداليدا انا معاكي
داليدا وهي في حضن داوود للاسف الإرهابيين شافوهم وفهموا أن داليداا لسه مع داوود.
داوود مكانش واخد باله كان في واحد تاني وراه ولسه هيضربه بالنار في ضهره لقي جميله جت بسرعه من وراه وراحت ضربته بالنار هي الاول ومات
داليدا: (باستغراب) دكتوره جميله
جميله: مش وقته دلوقتي هما كانوا عايزين منك ايه
دكتوره: كانوا عايزني أنعش قلب ابو ياسر
داوود: بس ده مات.
داليدا: لا هما ادولوا حقنه توقف القلب لمده سبع دقايق بس عشان يقنعوك أنه مات وبعد السبع دقايق لازم ياخد حقنه انعاش القلب عشان يرجع للحياه تاني
جميله: ورجع
داليدا: لا مالحقتش إدهاله داوود جه والحقنه وقعت اتكسرت
داوود: كنت متاكد
جميله: يعني هو ميت
داليدا: طبعا ميت
جميله: داوود خد داليدا وطلعها من هنا بسرعه
داوود: انا مش عارف اشكرك ازاي
جميله مش وقته ياداوود. مش وقته بسرعه أبعدها من من هنا.
داوود اخد داليدا بسرعه وراح ناحيه السلالم بس للاسف لقوا الإرهابيين طالعين من على السلم وبيضربوا نار مسك داليدا مسدس وقلها امسكي المسدس ده
داليدا: اعمل بيه ايه ياداوود انا مبعرفش اضرب نار
داوود: امسكيه وافتحي زناد الأمان من هنا امسكي ياداليدا
داليدا مسكت المسدس من داوود بس مش عارفه تعمل بيه ايه مش عارفه تستعمله بقي داوود ماسك داليدا من أيدها ومخبيها ورا ضهره.
داوود اخد داليدا بسرعه وركبوا الاسانسير عشان يوصلوا للدور اللي تحت ويدخلها المخزن أو يحاول يهربعا لحد ما ضرب النار يخلص
داوود حاول يفتح الاسانسير بس مكانش بيفتح داوود مسك الاسانسير وبالعافيه في وسط ضرب النار بينه وبين الإرهابيين فتح الاسانسير بأيديه الاتنين لحد ما اخيرا فتح
داوود: ادخلي الاسانسير بسرعه ياداليدا
داليدا: دخلت بسرعه الاسانسير وداوود داس على الزراير والاسانسير اتحرك.
ولسه بينزلوا مره واحده الاسانسير وقف وبقي مابيشتغلش داوود حاول كذا مره أنه يشغله مافيش فايده ومره واحده لقي أن فيه حد في الاسانسير من فوق وبيفتح فتحه ورمي قنبله مسيله للدموع من الاسانسير من فوق.
داوود طلع المسدس بتاعه بسرعه جدا وبقي بيضرب الإرهابي ده بالنار لحد ما سمع صوت الإرهابي وهو بيموت
داليدا: الحقني ياداوود مش قادره هموت
داوود: طلع بسرعه فوق الاسانسير ومد أيده لداليدا وطلعها
وداليدا كانت بتكح بطريقه رهيبه
مكانتش عارفه تتنفس
داوود: معلش اتحملي شويه متخافيش انا هلاقي طريقه نطلع بيها من هنا.
المشهد ده مهما اوصفه مش هعرف الاقي وصف لخوف داوود على داليدا عشان كده انا منزلاه فيديو عندي على الاستوري على الفيس على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهي خوديها كوبي على السيرش هتظهرلك.
داوود طلع داليدا من الاسانسير من فوق واخيرا وصلوا للمبني وطلعها ونزلوا من على السلالم لحد ما وداها بسرعه للطرقه اللي بتودي طريق الخروج وهما بيجروا لقوا اياد داليدا شافته وهو ماسك المسدس بتاعه ومحمي في حيطه وبيضرب نار على الإرهابيين
اياد: لو مقرر انك تهربها من هنا مش هينفع الطريق محاصرين المكان كله ولاد الهرمه
داوود: طيب وبعدين مافيش اي طريقه للخروج.
اياد: وهو ماسك المسدس بتاعه وبيضرب نار على الإرهابيين
اياد: مافتكرش ابدا يافندم أن هينفع من الطريق، اااااه.
اياد اتصاب برصاصه في رقبته
بقي ماسك زوره ووقع في الارض
داليدا مسكته بسرعه وقالتله اياد وقلعت البلطو بتاعها وبقت توقف النزيف
داوود بسرعه مسكه وجره لمكان بعيد شويه عن ضرب النار
وحط اياد على رجله وقاله
داوود: ماتخافش يا اياد انت هتبقي كويس.
اياد: انا. وبياخد نفسه بالعافيه، انا. مش. مش. خا. خاايف. ع. علي. نفسي
واخد نفس بالعافيه وقال
امي خللي ب. ب. بالك من. من. امي.
اياد مات في وقتها
داليدا: اياااااد. حاولت تنعشه بس مافيش فايده للاسف قابل رب كريم
داوود غمضله عنيه بأيديه وهو كله غيظ
وداليدا عماله تعيط مش قادره تمسك نفسها من العياط.
طلع في نص الطرقه ومهمهوش الموت وطلع المسدسات من ورا ضهره الاتنين وبقي ماش في نص الطرقه وبيموت في الإرهابيين واحد واحد كل اللي كانوا موجودين ساعتها في المكان ده لحد ما ماتوا كلهم كان ماشي بيموت في الإرهابيين وحتى الموت كان خايف منه
داوود رجع لداليدا بسرعه لقاها لسه ماسكه اياد ومش مصدقه أنه مات مسك البلطو بتاع داليدا اللي كانت بتوقف بيه الدم لاياد وراح مغطي اياد بيه
داوود: قومي ياداليدا.
↚
داليدا: هنسيبه كده
داوود: اياد مات ياداليدا لازم نسيبه بسرعه قومي معايا
داليدا وداوود كانوا ماشيين على جثث مش اكتر في كل مكان إرهابيين على ظباط على مرضي على دكاتره كلهم ميتين وطلعوا.
بره لقوا طيران الجيش المصري بيضرب في الإرهابيين من بره لحد ما ابادهم خالص والهدوء بقي مالي المكان طلق النار وقف واللي عرفوا يقبضوا عليه قبضوا عليه والباقي كلهم ماتوا ده طبعا غير اللي هربوا.
داوود بقي ماسك داليدا من أيدها مش عايز يسببها لحظه الإسعاف جت وابتدوا يشيلوا المصابين من الأرض
الممرض: دكتور محتاجين هنا دكتور في واحده عايشه
داليدا جت تجري عليها بسرعه داوود مسكها من أيدها من خوفه عليها قلها
داوود: ما تتحركيش من جنبي
داليدا: سيبني ياداوود في واحده بتموت
داوود طيب ماتبعديش عني انتي فاهمه
داليدا: داوود انا كويسه سيبني اشوف المصابين.
داوود ساب داليدا وراحت بسرعه عشان تشوف المصابين وبقت تعمل اللي تقدر عليه هي وكل دكتور قدر ينجي بحياته بتبص وهي بتفحص المصابين لقت من ضمنهم سهيله
داليدا: (استغربت) سهيله انتي هنا من أمتي
سهيله: رجلي ياداليدا. رجلي مش قادره اتحرك من عليها
داليدا ابتدت توقف نزيف سهيله بسرعه
وعملت كل اللي تقدر عليه بتبص لاقيت سهيله مضروبه بالنار في بطنها
داليدا ملامح وشها اتغيرت.
سهيله: ايه الاصابه خطيره اوي كده.
داليدا: لا لا ابدا انتي هتبقي كويسه
سهيله: (ابتسمت وبتتكلم بالعافيه) انتي ناسيه اني دكتوره ياداليدا وعارفه كويس اني اضرب بالنار تحت القفص الصدري ده معناه ايه
داليدا: معناه انك هتبقي كويسه ياسهيله ماتخافيش انا معاكي مش هسيبك ابدا
داليدا: داووووود. داووووود
داوود جه بسرعه لداليدا
داوود: سهيله
سهيله: ربنا اخدلك حقك مني ياداوود. ربنا عادل اوي صح
داوود: ما تقوليش كده ياسهيله انتي هتبقي كويسه.
سهيله: انا ميهمنيش الرصاصه اللي في بطني انا اللي يهمني اللي في رجلي
رجلي اتقطعت ياداليدا صح
داليدا: بطلي كلام ياسهيله انتي هتبقي كويسه ماتتعبيش نفسك اكتر من كده
دموع داليدا بقت تنزل على سهيله وهي شيفاها بالمنظر ده
سهيله: معقول ياداليدا دموعك بتنزل عليا أنا. على اكتر واحده أذتك في حياتها
داليدا: سيبك من ده كله بسرعه السرير هاتوا السرير بسرعه
سهيله: سامحيني ياداليدا.
س. ساا. محني ياداوود.
سهيله ماتت كانت لسه جايه قبل ميعاد الضرب بدقايق عشان تستلم شغلها
القائد: داوود ابو فراج عرف كل حاجه
جميله: لازم تاخد داليدا من هنا لازم توديها في اي حته بعيده عن هنا
داليدا: لا انا مش هسيب داوود
داوود: لازم تسمعي الكلام ياداليدا
داوود: انا مش هسيبك يانعيش سوا يانموت سوا انت فاهم.
داوود: وابننا مين هيربيه لو موتنا سوا ياداليدا ماتقلقيش انا هنا متأيد بيكي لكن لما ابقي عارف انك في حته امان هعرف افكر وهعرف اقبض على ابو فراج ونقدر نعيش حياتنا الطبيعيه بقي.
داليدا: داوود انا. انا
داوود: هوووووش من غير ولا كلمه ياداليدا انا هبقي كويس صدقيني
جميله بصيت لداوود كده وشافت في عنيه كميه حب رهيبه لداليدا
داوود اخد داليدا ووصلها المطار
وسفرها على تركيا لأهلها هناك
داليدا اتصلت بمامتها
داليدا: ماما انا رجعت وهقعد معاكم بدل ما اقعد لوحدي في البيت
ماما داليدا: تعالي يابنتي احنا كنا مستنيينك
داليدا: مستنيني هو داوود اتصل بيكم.
ماما داليدا: اقصد احنا مستنيينك اي وقت ياحبيبتي
داليدا قفلت الفون وكانت في التاكسي واول ما راحت خبطت على الباب مامتها فتحتلها واول ما دخلت الفيلا لقت أهلها كلهم متربطين وأبو فراج مستنيها
ابو فراج: نورتي تركيا اخيرا
داليدا: ابو فراج.
↚
داليدا: ابو فراج
ابو فراج بص لرجالته كده وشاورلهم بصباعه مسكوا داليدا بسرعه وربطوا ايديها وبوقها داليدا بقت تقاوم بس طبعا مافيش فايده
ابو فراج: اقعدي كده واهدي يادكتوره انتي مطوله معانا شويه فعايزك تبقي هاديه كده عشان نقدر نكمل مع بعض لحد ما طليقك يييجي ولا نقول جوزك ييجي ولا ابو ابنك اللي لسه عايش يييجي ولا نقول داوود بيه ييجي تحبي نقول عليه ايه بس.
داليدا بقت تزوووم كده عشان حد يشيلها الشريطه اللي على بوقها
ابو فراج شاور للراجل بتاعه أنه يشيل اللازقه اللي على بوقها
ابو فراج: اي يادكتوره داليدا عايزه تقولي حاجه
داليدا: عايزه اقول الراجل اللي هيقتلك هيييجي داوود مش هيسيبك ولو خايف على عمرك امشي من هنا بس لو حتى روحت لآخر الدنيا داوود هيقتلك مش هيخليك تعيش لحظه واحده.
ابو فراج: (بقي بيصقف) لا والله يادكتوره داليدا طلعتي شجاعه. اي داوود علمك الشجاعه دي أمتي
تعالي افرجك على حاجه كده
ابو فراج فتح اللاب بتاعه وخلي داليدا تتفرج على داوود وهو في المستشفي مع جميله وهما مع بعض في كل حاجه بيروحوا وييجوا سوا دايما
ابو فراج: انا حاطت كاميرات في كل حته في المستشفي وليا عيون في كل حته
داوود سفرك عشان يبقي معاها بصراحه هي البت جميله وتستاهل يبقي معاها.
لاء وعليها ماسكه مسدس ايه تثير وهي واقفه جنبه انا مش فاهم هما بيحاربونا ليه قوليلي ياداليدا هو جوزك بيحاربنا ليه؟
داليدا: عشان انت ارهابي مثلا
ابو فراج: ارهابي
استغفر الله ياشيخه ماتقوليش كده
انا بقول انتوا اللي كفره عشان كده بتحاربوا دين الحق
داليدا: بقت تبص لداوود في الكاميرا وهو مع جميله لحظه بلحظه في المستشفي ومره واحده داوود قرب اوي من الكاميرا وابتسم وقال لابو فراج شكلي حلو.
جميله كلمته وقالتله مش هيسمعك هو بيشوفنا بس
جاب ورقه كبيره ورسم عليها شكل smile وكتب عليها شكلي حلو يا ابو فراج
داليدا بصت لابو فراج وقعدت تضحك على ابو فراج
ابو فراج: اسكتي. بقولك اسكتي
داليدا: بقت تعلي صوت ضحكتها اكتر
ابو فراج: ازاي عرف ازاي وبقي يكسر كل حاجه حواليه وأهل داليدا كانوا خايفين جدا من ابو فراج وأمها بقت تعيط
وصوت التكسير وضحك داليدا بس هو اللي مسموعين.
ابو فراج من غيظه من داليدا راح ضربها حته قلم على وشها وقلها بقولك اخرسي وقعها في الارض
داليدا والدموع نازله من خدها وواقعه على جنبها بقت تضحك برضوا
ابو فراج: (عدل داليدا وقلها)يعني ايه مافيش فايده فيكي
داليدا: اخيرا سكتت وقالتله
لو كنت تحت الارض داوود برضوا هيجيبك
ابو فراج: انا هخليكي تعرفي تضحكي انتي وهو كويس
ابو فراج اتصل بداوود:
داوود: كنت مستني مكالمتك.
ابو فراج: ومستني برضوا اني يبقي معايا مراتك وأهلها كلهم
داوود: يا ابن الكلب
ابو فراج: لا لا كده غلط ياداوود باشا انت ناسي أن معايا داليدا ولا ايه
داوود: مش هتقدر تعملهم حاجه عشان يوم ماتلمس شعره منهم هجيبك
انت خيبت اوي يا ابو فراج مابقيتش ابو فراج بتاع زمان رايح تحمي نفسك بشويه ولايه اي اللي جرالك ياراجل مكنتش كده.
ابو فراج: مش يمكن مابتجيش غير عشان الولايه ياداوود ما انت ما بتتحركش غير عشان النسوان وبس نسيت ولا افكرك
داوود: اول مره تقول كلمه صح عشان كده انا بتحرك عشانك انت وبس
ابو فراج: الكلام خلص ياداوود عاوز مراتك وأهلها تيجي تركيا ولوحدك انت فاهم
داوود: فاهم يا ابو فراج بس خللي بالك على نفسك بقي لحد ما اجيلك عشان انت تلزمني
داوود قفل الفون وكسر الكاميرا اللي كانت وراه.
وبقي يضرب في كل حاجه قدامه وبقي مش عارف يعمل ايه
جميله: في ايه ياداوود مالك اهدي شويه مش كده
داوود: اطلعي بره ياداليدا دلوقتي
جميله: انا جميله ياداوود
داوود: انا اسف بس معلش سبيني لوحدي
جميله: لا مش هسيبك ما تفهمني في ايه يمكن اعرف اساعدك ونلاقي حل سوا
دااوود: وانا من أمتي بستني حلول من حد ياجميله
جميله: طول عمرك بتخطط وتنفذ لوحدك خليني ابقي جنبك
داوود: كل اللي جنبي بيتأذوا ابعدي عشان ماتتأذيش ياجميله.
↚
جميله: بس الاذيه لو هتيجي وانا جنبك يبقي يامرحب بيها ياداوود
داوود: تقصدي ايه يا جميله مش فاهم
جميله: اقصد. اقصد طبعا انك ظابط شاطر جدا في عملك وكل ما اكون قريبه منك هاخد خبره اكتر وهتعلم اكتر خصوصا اني اذكي منك بكتير
داوود: ابتسم وقال مشاكلي كترت مش عايز اتحمل همك انتي كمان.
جميله: داوود انا جميله مش داليدا يعني مش هتبقى شايل هم مسؤوليتي أو حمايتي انا اقدر احمي نفسي كويس اوي انا مدربه على اعلي مستوي صدقني خليني جنبك وقولي مشكلتك مع اني عرفاهه
داوود: عارفه. عارفه ايه
جميله: أن داليدا في خطر صح ياداوود
داوود: وعرفتي منين
جميله: القلق اللي في عنيك ده مش بتقلقه غير على داليدا وبس ربنا يخليهالك
داوود: تسلمي
جميله: مش هتقولي بقي
داوود: وقت ابقي محتاجك اكيد هقولك.
داوود ساب جميله وطلع بره
القائد دخل على جميله وقلها
القائد: ابعدي عن داوود ياجميله
جميله: اتعدلت في وقفتها وقدمت التحيه للقائد بتاعها
جميله: مش فاهمه حاجه يافندم
القائد: انا بكلمك كأب مش كقائد دلوقتي
جميله: برضوا مش فاهمه تقصد ايه
القائد: لا انتي فهماني كويس انا بنتي ذكيه وعارف انها فهمتني من نظره عنيا من قبل ما تكلم كمان. داوود مش ليكي بلاش تعلقي نفسك بيه ياجميله القرب من داوود كله مشاكل.
جميله بصيتله وقالتله ساعات المشاكل هي اللي بتخلينا عايشين ونقدر نتنفس يافندم
جميله سابت باباها ومشيت وطلعت بره الاوضه
داوود ابتدي يحضر شنطته للسفر
راح استأذن القائد بتاعه أنه لازم يسافر وان داليدا تعبانه جدا ولازم ياخد اجازه عشان يبقي معاها
القائد: انت بتقول ايه معقول هتسيبنا في الظروف دي لمجرد أن مراتك تعبانه
داوود: انا اسف بس لازم اسيبكم
داوود ساب القائد بتاعه ومشي.
القائد: لو سيبت مهمتك العسكريه ومشيت دلوقتي انت هتتحول لمحاكمه عسكريه انت فاهم
داوود فضل واقف على الباب ومدي ضهره للقائد وقاله وانا موافق يافندم وسابه ومشي
جميله استغربت جدا من اللي حصل معقول داوود يسيبهم في اكتر وقت هما محتاجينله فيه مش معقول اكيد في حاجه غلط كده اتأكدت أن مراته في خطر.
داوود سافر بسرعه لداليدا وراحلها الفيلا بتاعتهم بس مالقيهاش ولا لقي حد في الفيلا بتاعتهم
تليفون داوود رن: الووووو
ابو فراج: قرب من الكرسي اللي جنب الباب هتلاقي كاميرا قرب منها و طلع الشريحه اللي معاك دي وأكسرها 100 حته وارميها بسرعه
داوود عمل كده فعلا زي ما ابو فراج قاله
وبعد ما كسر الشريحه لقي فون بيرن جنب الطرابيزه
فتح الفون
داوود: انا معاك
ابو فراج: حلو اوي بس انت بقي ماتعرفش مين معايا.
داوود: لا عارف كويس
ابو فراج: طيب قرب كده تاني ياداوود من الشاشه
داوود قرب من الشاشه مره تانيه ولقي ابو فراج ماسك يونس ابنه وشايله وبقي بيضحك ضحك هستيري.
ابو فراج: شفت مين رجع من الموت ياداوود
داوود: اول ما شاف يونس في ايد ابو فراج قاله
داوود: انا هقتلك وقسما بربي هقتلك انت فاهم ماتلمسهوش ابعد عنه اوعي تلمسه.
ابو فراج: لا ما خلاص انا مابقيتش عايزه ياداوود انا عايز رقبتك انت. انت السبب في موت ابو ياسر اخويا وعشان كده هقتلك وهيتم ابنك عليك ولا اقولك انا هاخده واربيه مع بنتي ما بنتي نفس سن ابنك كده واطلعه زيي ومعايا وفي ضهري
داوود: انت لو هنا قدامي كنت دفنتك حي
ابو فراج: ماتستعجلش هتبقي قدامي قريب اول ما اتصل بيك اعرف ان الرجاله جت عشان تاخدك وتجيبك ليا عشان اموتك بأيدي.
وعلي فكره كل ركن في الفيلا دي فيها كاميرا انا مراقبك بيها يعني لو حبيت تطلع من الفيلا ولو لدقيقه واحده هعرف ووقتها قول عيلتك كلها يارحمن يارحيم.
داوود: فضل يتصل ببثينه يتصل بس ماحدش رد ولا هي ولا محسن عرف أن اكيد ابو فراج عرف مكانهم واكيد عملهم حاجه
والليل ليل والفون مرنش ولا حد اتصل داوود استني تاني يوم مافيش برضوا حد اتصل
داوود: وبعدين هو ما بيتصلش ليه؟
ابو فراج: كان بيلعب مع داوود حرب اعصاب
ابو فراج كان حاطط في كل ركن في الفيلا كاميرا يعني داوود لو اتحرك كده ولا كده من الفيلا ابو فراج هيعرف على طول وممكن يأذي ابنه أو يأذي داليدا.
داوود دخل اوضه النوم عشان ينام الساعه عدت 12 بالليل تاني يوم وبقاله يومين ما نامش داوود اخيرا تعب و دخل عشان ينام.
↚
داوود بيبص مالقاش داليدا طلعت معاه
داوود: داليدااااا. داااليداااا
ابو فراج: اضرب نار
الراجل اللي معاه: اكيد ماتوا يا ابو فراج السقطه نفسها تموت
ابو فراج: (بنرفزه وشخيط وهما فوق) بقولك اضرب نار على المايه
الرجاله كلها ابتدت تضرب نار على المايه داوود شاف كده
داوود: يونس خد نفس بسرعه وحط ايدك على مناخيرك
يونس: يعني ايه
داوود: حط ايدك على مناخيرك بسرعه.
يونس حط أيده على مناخيره وداوود نزل تحت المايه عشان يتفادي الرصاص
واخيرا الرصاص وقف
الراجل اللي معاه ابو فراج: كده بقي اكيد ماتوا
ابو فراج: مش متأكد داوود ده بسبع ارواح مش هطمن الا لما اشوف جثته بعنيا تعالوا ورايا
داوود طلع هو ويونس من تحت المايه وطلع على الشط
حط يونس على الشط
يونس: بابا ماتسبنيش
داوود: انت راجل خليك هنا انا جاي حالا
داوود حط يونس وخباه ما بين الصخور.
ونزل المايه فضل يدور على داليدا. يدور على داليدا بس مكانش بيلاقيها لحد ما نفسه يخلص يطلع ياخد نفس وينزل يدور عليها تاني. بس برضوا مافيش امل الأمواج عاليه جدا
بتاخده وتجيبه في كل حته. داوود بقي ينادي وهو في المايه دااااااليداااااا. دااااليدااااااا
وبيبص لقي ابو فراج ورجالته جايين من بعيد وهو حاطط داوود ما بين الصخور وللاسف بيبص لقي داوود طلع وكان واقف على الشط.
داوود طلع مره تانيه على الشط بسرعه عشان ابو فراج مايشوفش يونس واخد يونس في حضنه واستخبي ما بين الصخور بقي ابو فراج ورجالته يدوروا في كل حته بس الحمدلله ماشفوهمش داوود بعدها قعد على الشط وبقي ولأول مره دموعه نزلت منه هي المره دي بيبص لقي دمعه نازله على خده لمس خده ومسح دموعه. وقال فينك ياداليداااا ما ينفعش تسبيني وتمشي. يارب ما تخودهاش مني
يونس: بابا انت بتعيط
داوود: لا ابدا يايونس مش بعيط.
يونس: فين ماما
داوود: ما تخافش ماما جايه ماما بتعرف تعوم احسن مني انا مستنيها هي زمانها جايه
الليل ليل على داوود وهو قاعد مستني على الشط وحاطط يونس على رجله والمايه تيجي على كل جسمه
يونس: انا. بابا. ااانا. جعااااان يا بابا
داوود بيبص لقي يونس سنانه بتخبط في بعض من كتر السقعه الدنيا كانت تلج
داوود من كتر الألم اللي في قلبه محسش بالسقعه ولا بالوقت
داوود: حااضر ياحبيبي بس ماما تيجي ونمشي على طول.
داوود بيبص لقي شفايف يونس ازرقت
مكانش قدامه حل غير أنه يقوم
شال داوود ومشي على الشط مش عايز يبعد عنه مشي مسافه اكتر من ربع ساعه على الشط وهو واخد يونس في حضنه وحاجه جواه بتأكدله أنه هيلاقي داليدا حاسس ان داليدا عايشه زي ما هو عايش وبيتنفس اصل طول ما داوود في نفس يبقي داليدا كمان فيها نفس
واخيرا بيبص من بعيد لقي داليدا مرميه على الشط والمايه بتودي وتجيب فيها
داوود نزل يونس بسرعه جدا وجري على داليدا.
داوود: داليداا. داليدا
داوود حس على نفس داليدا لقاها بتتنفس
بيبص على دراعها لقاه الدم نازل من دراعها وشفايفها زرقا وجسمها كله متلج شالها بسرعه وقال ليونس
داوود: يونس أمسك فيا اوعي تسيبني اجري معايا يا يونس اجري
داوود بقي شايل داليدا وبيجري في الغابه بيدور على اي حاجه تبقي ليها باب عشان يدفي داليدا
داوود بيجري وشايل داليدا يونس وقع داوود قال يونس قوم يا يونس انت راجل قوم بسرعه.
يونس: مش قادر اجري رجلي وجعاني يابابا
داوود وهو شايل داليدا نزل ووطي واداه داوود ضهره وقاله تيجي نلعب لعبه الحصان
يونس: يعني ايه
داوود: يعني انا الحصان وانت هتركب على ضهري بس خللي بالك لازم تمسك في ضهر الحصان كويس عشان ما توقعش
داوود: اتفقنا يايونس
يونس: اتفقنا يابابا
داوود وطي واداه ضهره ليونس بسرعه ويونس مسك أيده الاتنين حوالين رقبه داوود
ولف رجليه الاتنين حوالين وسطه.
داوود: يلا يا بطل جاهز الحصان هيقوم
يونس: جاهز يا بابا
داوود قام بسرعه وبقي شايل داليدا في أيديه ويونس على ضهره وبقي يجري بيهم. يجري بيهم عايز يلحق داليدا بأي شكل
كان بيبص يمين وشمال لحد ما اخيرا لقي كوخ وشكله كوخ نضيف اوي.
جري على الكوخ بسرعه ونزل داليدا في الارض ونزل يونس بقي يحاول يفتح الكوخ بأي طريقه بس مافيش فايده الباب كان جامد اوي وقوه داوود كلها خلصت مسك الشباك كسره ودخل من الشباك فتح الباب ودخل داليدا بسرعه نيمها على السرير وبقي يجيبلها اي حاجه عشان يغطيها بس كان برضوا جسمها متلج ومغمي عليها
داوود بيبص لقي يونس نام اخده ونيمه وغطاه بسرعه
داوود بيبص مالقاش داليدا طلعت معاه
داوود: داليدااااا. داااليداااا.
↚
ابو فراج: اضرب نار
الراجل اللي معاه: اكيد ماتوا يا ابو فراج السقطه نفسها تموت
ابو فراج: (بنرفزه وشخيط وهما فوق) بقولك اضرب نار على المايه
الرجاله كلها ابتدت تضرب نار على المايه داوود شاف كده
داوود: يونس خد نفس بسرعه وحط ايدك على مناخيرك
يونس: يعني ايه
داوود: حط ايدك على مناخيرك بسرعه
يونس حط أيده على مناخيره وداوود نزل تحت المايه عشان يتفادي الرصاص
واخيرا الرصاص وقف.
الراجل اللي معاه ابو فراج: كده بقي اكيد ماتوا
ابو فراج: مش متأكد داوود ده بسبع ارواح مش هطمن الا لما اشوف جثته بعنيا تعالوا ورايا
داوود طلع هو ويونس من تحت المايه وطلع على الشط
حط يونس على الشط
يونس: بابا ماتسبنيش
داوود: انت راجل خليك هنا انا جاي حالا
داوود حط يونس وخباه ما بين الصخور.
ونزل المايه فضل يدور على داليدا. يدور على داليدا بس مكانش بيلاقيها لحد ما نفسه يخلص يطلع ياخد نفس وينزل يدور عليها تاني. بس برضوا مافيش امل الأمواج عاليه جدا.
بتاخده وتجيبه في كل حته. داوود بقي ينادي وهو في المايه دااااااليداااااا. دااااليدااااااا
وبيبص لقي ابو فراج ورجالته جايين من بعيد وهو حاطط داوود ما بين الصخور وللاسف بيبص لقي داوود طلع وكان واقف على الشط.
داوود طلع مره تانيه على الشط بسرعه عشان ابو فراج مايشوفش يونس واخد يونس في حضنه واستخبي ما بين الصخور بقي ابو فراج ورجالته يدوروا في كل حته بس الحمدلله ماشفوهمش داوود بعدها قعد على الشط وبقي ولأول مره دموعه نزلت منه هي المره دي بيبص لقي دمعه نازله على خده لمس خده ومسح دموعه. وقال فينك ياداليداااا ما ينفعش تسبيني وتمشي. يارب ما تخودهاش مني
يونس: بابا انت بتعيط
داوود: لا ابدا يايونس مش بعيط.
يونس: فين ماما
داوود: ما تخافش ماما جايه ماما بتعرف تعوم احسن مني انا مستنيها هي زمانها جايه
الليل ليل على داوود وهو قاعد مستني على الشط وحاطط يونس على رجله والمايه تيجي على كل جسمه
يونس: انا. بابا. ااانا. جعااااان يا بابا
داوود بيبص لقي يونس سنانه بتخبط في بعض من كتر السقعه الدنيا كانت تلج
داوود من كتر الألم اللي في قلبه محسش بالسقعه ولا بالوقت
داوود: حااضر ياحبيبي بس ماما تيجي ونمشي على طول.
داوود بيبص لقي شفايف يونس ازرقت
مكانش قدامه حل غير أنه يقوم
شال داوود ومشي على الشط مش عايز يبعد عنه مشي مسافه اكتر من ربع ساعه على الشط وهو واخد يونس في حضنه وحاجه جواه بتأكدله أنه هيلاقي داليدا حاسس ان داليدا عايشه زي ما هو عايش وبيتنفس اصل طول ما داوود في نفس يبقي داليدا كمان فيها نفس
واخيرا بيبص من بعيد لقي داليدا مرميه على الشط والمايه بتودي وتجيب فيها
داوود نزل يونس بسرعه جدا وجري على داليدا.
داوود: داليداا. داليدا
داوود حس على نفس داليدا لقاها بتتنفس
بيبص على دراعها لقاه الدم نازل من دراعها وشفايفها زرقا وجسمها كله متلج شالها بسرعه وقال ليونس
داوود: يونس أمسك فيا اوعي تسيبني اجري معايا يا يونس اجري.
داوود بقي شايل داليدا وبيجري في الغابه بيدور على اي حاجه تبقي ليها باب عشان يدفي داليدا
داوود بيجري وشايل داليدا يونس وقع داوود قال يونس قوم يا يونس انت راجل قوم بسرعه
يونس: مش قادر اجري رجلي وجعاني يابابا
داوود وهو شايل داليدا نزل ووطي واداه داوود ضهره وقاله تيجي نلعب لعبه الحصان
يونس: يعني ايه
داوود: يعني انا الحصان وانت هتركب على ضهري بس خللي بالك لازم تمسك في ضهر الحصان كويس عشان ما توقعش.
داوود: اتفقنا يايونس
يونس: اتفقنا يابابا
داوود وطي واداه ضهره ليونس بسرعه ويونس مسك أيده الاتنين حوالين رقبه داوود
ولف رجليه الاتنين حوالين وسطه
داوود: يلا يا بطل جاهز الحصان هيقوم
يونس: جاهز يا بابا
داوود قام بسرعه وبقي شايل داليدا في أيديه ويونس على ضهره وبقي يجري بيهم. يجري بيهم عايز يلحق داليدا بأي شكل
كان بيبص يمين وشمال لحد ما اخيرا لقي كوخ وشكله كوخ نضيف اوي.
جري على الكوخ بسرعه ونزل داليدا في الارض ونزل يونس بقي يحاول يفتح الكوخ بأي طريقه بس مافيش فايده الباب كان جامد اوي وقوه داوود كلها خلصت مسك الشباك كسره ودخل من الشباك فتح الباب ودخل داليدا بسرعه نيمها على السرير وبقي يجيبلها اي حاجه عشان يغطيها بس كان برضوا جسمها متلج ومغمي عليها
داوود بيبص لقي يونس نام اخده ونيمه وغطاه بسرعه.
وابتدي يجيب قماشه وربط لداليدا الجرح اللي في ايديها لقاه جرح سطحي وقلع داليدا هدومها كلها بقيت من غير هدوم وهو كمان قلع هدومه بقي من غير هدوم لأن هدومه كلها مبلوله هو وداليدا ونام فوق داليدا واخد داليدا في حضنه عشان تاخد حراره جسمه وتقدر تفوق بعدها بشويه. لقي داليدا لون جسمها ابتدي يرجع للطبيعي وشفايفها ابتدت تحمر. داوود قال
داوود: الحمدلله يارب. الحمدلله.
داوود حس على يونس لقاه درجه حرارته كويسه
داوود لبس بسرعه وطلع عشان يجيب حطب ويشغل الدفايه وفعلا بقي يجيب حطب ويكسره وشغل الدفايه بسرعه. والكوخ اتملي بالدفا.
داوود كان قاعد قدام الدفايه ومستني داليدا أو يونس يصحوا. هو كان عارف انها هتصحي بس التعب اخده ونام قدام الدفايه ومحسش بنفسه داليدا بعدها فاقت من على السرير بتبص لاقيت نفسها عريانه ومتغطيه بدفايه وبصت على دراعها لاقيته ملفوف بقماشه عشان الجرح ولقت يونس نايم جنبها وداوود نايم من غير قدام الدفايه
داليدا لفت الدفايه على نفسها وقامت وراحت لداوود وشافته وهو نايم (وابتسمت ) وقالت.
داليدا: كنت عارفه انك هتلاقيني ياداوود كنت متأكدة
انت حمايتي في دنيتي ياداوود وضهري وراجلي
داوود فاق وبصلها وقلها
داوود: داليدا صحيتي أمتي
داليدا بصت لداوود وقالتله
داليدا: هووووووش وفتحت الدفايه اللي لافه نفسها بيها واخدته في حضنها. داوود حط رأسه على صدر داليدا وقال
داوود: ياااااه ياداليدا ماتعرفيش ايه اللي كان ممكن يحصلي لو كان جرالك حاجه انا ضعيف من غيرك اوي ياداليدا.
داليدا: وانا قويه طول ما انت جنبي ياداوود
انا بقوي بيك انت قوتي
داوود: وانتي نقطه ضعفي ياداليداا اوعي تبعدي عني انا من غيرك مببقاش داوود
داليدا باست راس داوود واخدته في حضنها اكتر وفضلوا قدام الدفايه سوا
مافيش احسن من الراجل القوي قدام الكل بس يبقي ضعيف وهو في حضن مراته.
يونس صحي في نص الليل لقي نفسه لوحده وبيدعك في عنيه ولقي داوود وداليدا نايمين قدام الدفايه سوا نزل من على السرير وراح نايم وسطهم داليدا صحيت وخدته في حضنها وناموا هما التلاته في حضن بعض.
والصبح طلع عليهم داوود صحي لقاهم نايمين طلع بسرعه عشان يجيب اي حاجه عشان يونس ياكلها هو عارف ان يونس جعان من امبارح
داليدا صحيت مالقيتش داوود جنبها لبست هدومها بسرعه وبقت تبص عليه مالقيتهوش خافت لا يكون داوود جراله حاجه الوقت عدي وداوود مجاش
يونس: انا جعان ياماما
داليدا: حاضر ياحبيبي بابا قرب ييجي
وبعد ساعات طويله اخيرا داوود جه
دداليدا: داوود
داوود شاف القلق والخوف باين على وش داليدا قلها.
↚
داوود: داليدا انتي كويسه؟
داليدا: بصت لداوود والدموع في عينيها
وقربت منه وخدته في حضنها وقالتله في ودنه داوود انت قلقتني عليك اوي ماتسبنيش لوحدي تاني
داوود: مسك داليدا وباسها من راسها وقلها ماتقلقيش عليا انا بخير
احساس داليدا وداوود احساس مايتوصفش عشان كده انا حطاه المشهد فيديو في الاستوري عندي على الفيس على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهي خوديها كوبي وحطيها على السيرش هتظهرلك على طول.
يونس بص لداليدا وداوود وهما حاضنين بعض وبقي بيشد في بنطلون باباه وقاله بابا انا جعان
باباه بصله وساب داليدا وشاله وقاله بس كده وانا هعملك الاكل حالا داوود وقتها اصطاد ارنب وشواه هو وداليدا. وبقي يأكل داوود وهما قاعدين بره والنار قدامهم داليدا قالتله مش بيفكرك بحاجه القعده دي ياداوود
داوود قلها.
داوود: طبعا بيفكرني من 3 سنين كنت أنا وأنتي لسه اغراب عن بعض فاكره لما رفعت عليكي المسدس وافتكرتي اني هموتك
داليدا: اه يابايخ فاكره
طيب فاكر انت لما خلتني اكل التعبان بالعافيه
داوود: اه طبعا فاكر انا مافيش حاجه بنساها وانا معاكي ياداليدا
من وقت ما عرفتيني وانتي شوفتي ايام وحشه معايا ياداليدا
داليدا: وشوفت ايام حلوه معاك ياداوود عمري ما كنت اتخيل اني اعيشها.
داوود: عارفه ياداليدا لما نطلع من هنا هاخدك وأسافر انا وانتي ويونس في حته بعيده اوي وهعيشك ايام حلوه اوي عمرك ما عشتيها قبل كده
داليدا: كل ايامي حلوه لمجرد اني جنبك ياداوود
داوود بيبص سمع صوت حد جاي
داوود: هووووش داليدا خودي يونس وادخلوا على جوه بسرعه
داليدا: ليه في اي ياداوود
داوود: بقولك ادخلي بسرعه.
داليدا اخدت يونس ودخلت بسرعه وداوود طفي النار اللي كانوا بيشووا عليها وبيبص لقي رجاله ابو فراج بتدور عليهم داوود بقي يجري بسرعه على الكوخ واخد داليدا ويونس وطلعوا من الشباك اللي كسره وبقي شايل يونس لحد ما لقي مكان يخبيهم فيه
داوود: داليدا اوعي تتحركي من هنا انتي فاهمه الغابه كبيره ولو اتحركتي مش هعرف الاقيكي
داليدا: طيب وانت
داوود: انا لازم اخلص حسابي مع ابو فراج
داوود جه يمشي.
داليدا: (مسكت ايد داوود وقالتله) داوود خللي بالك على نفسك ياداوود
داوود: ما تقلقيش ياداليدا انا هبقي كويس
داليدا: توعدني
داوود: اوعدك أني احنا هنطلع من هنا
داوود ساب ايد داليدا ومشي وبقي كل شويه يستخبي بين الشجر ويموت راجل. راجل لابو فراج بطريقته المعتادة بيموتهم في صمت من غير صوت.
داوود اخد المسدس بتاع أي راجل بيموته واخد السكينه من واحد تاني سلح نفسه لحد ما بيبص لقي نفسه موتهم كلهم ومبقاش في حد موجود.
داوود رجع بسرعه لداليدا وهو بينهج وبيقولها. داليدا اطلعي فينك؟
بس داليدا ما بتطلعش بص في المكان مالقهومش
داوود: داليدا. داليدا
بيبص وراه لقي ابو فراج حاطت المسدس على دماغها وقاله ابو فراج: داليدا وابنك معايا هنا ياداوود
داوود اتلفت بالراحه اوي
جه يتقدم خطوه ليهم.
ابو فراج: لا. لا مكانك انت بتعمل ايه اي خطوه هفجرلك دماغهم. انت عارف ياداوود انا ممكن اقتلك دلوقتي واخلص منك خالص بس للاسف الراجل الكبير. اللي فوق اوي تخيل أنه عايز يشوفك عايز يشوف مين البطل اللي موتله الرجاله دي كلها لوحده ولو ماجيبتكش حي لي مش بعيد يقتلني عشان كده بقي ياحلو
ارفع ايدك بقي كده واحدفلي المسدس بتاعك ده قدامي هنا.
ابو فراج كان معاه اخر راجلين كانوا واقفين وراه داوود بصلهم كده وهو بيوطي و بيحدف المسدس لابو فراج طلع المسدس التاني بسرعه وفي لحظه موت الراجلين اللي مع ابو فراج بالرصاص
ابو فراج: انت بتعمل ايه هقتلها بقولك هقتلها والخوف بان في عيون ابو فراج.
داوود بص لداليدا بسرعه وداليدا فهمته من نظره عنيه راحت ضربت ابو فراج في رجله ووطت بسرعه راح داوود ضرب ابو فراج بالرصاصه جت في صدره ابو فراج وقع في الارض بس كان لسه عايش داوود مسك المسدس
ورفعه على ابو فراج وأبو فراج نايم في الارض وقاله كم انت ضعيف من غير رجالتك يا ابو فراج.
ابو فراج: انا. انا أضعف مما انت تتخيل سيبني اعيش حرام عليك سيبني اعيش انا عندي بنت في سن ابنك عايز اربيها سلمني للبوليس ما تموتنيش.
داوود مره واحده افتكر كل زمايله الشهداء اللي ماتوا على ايده والناس اللي ماتت وهي بتصلي من غير اي ذنب وهو قتلهم ومن غير ما يحس قاله انت ما تستهلش انك تعيش وضربه بالرصاص فرغ فيه كل الطلقات اللي معاه بقي يضرب فيه يضرب فيه وهو كان مات اصلا
داليدا: كفايه ياداوود كفايه هو مات كفايه
داوود وقف ضرب وداليدا شالت المسدس من أيده بالراحه وخدته في حضنها
داوود: فين يونس ياداليدا.
داليدا: ماتخافش انا حطيته في حته امان لما شفت ابو فراج جاي
داليدا وداوود راحوا بسرعه واخدوا يونس وطلعوا بسرعه على الطريق واخيرا بقوا وسط البلد رجعوا الفيلا بتاعت ماما داليدا لاقيتهم كلهم هناك وهيموتوا من القلق عليهم
كلهم اتجمعوا حتى بثينه لقوها هناك مع ماما داليدا وحاكيتلهم على كل حاجه.
وداوود عرف من بثينه أن محسن مات وهما بيخطفوا يونس وكلهم اتجمعوا سوا وبثينه جاتلهم على تركيا داوود اخد بثينه في حضنه وكلهم بقوا يحضنوا بعض ومش مصدقين أنهم رجعوا يتلموا تاني كلهم سوا
جمال راح لبثينه
جمال: (قال لبثينه)صحيح ما محبه الا بعد عداوه
بثينه: نعم
جمال: لا ابدا مافيش حاجه انتي كويسه
بثينه: اه تمام.
داوود اخد داليدا استراليا زي ما وعدها وهناك بقوا يروحوا يتزحلقوا على الجليد زي ما هما عايزين وزي ما داليدا بتحب عاشوا هناك أجمل أيام عمرهم داليدا وداوود ويونس
واخيرا داوود رجع شغله وطبعا كان معرف القائد بتاعه كل حاجه
وأهل داليدا كمان رجعوا مصر
كل حاجه كانت ماشيه برفيكت لحد ما حصل اللي محدش يتوقعه وده بقي اللي هنعرفه في الجزء التالت أن شاء الله...
↚
وابتدي يجيب قماشه وربط لداليدا الجرح اللي في ايديها لقاه جرح سطحي وقلع داليدا هدومها كلها بقيت من غير هدوم وهو كمان قلع هدومه بقي من غير هدوم لأن هدومه كلها مبلوله هو وداليدا ونام فوق داليدا واخد داليدا في حضنه عشان تاخد حراره جسمه وتقدر تفوق بعدها بشويه. لقي داليدا لون جسمها ابتدي يرجع للطبيعي وشفايفها ابتدت تحمر. داوود قال
داوود: الحمدلله يارب. الحمدلله
داوود حس على يونس لقاه درجه حرارته كويسه.
داوود لبس بسرعه وطلع عشان يجيب حطب ويشغل الدفايه وفعلا بقي يجيب حطب ويكسره وشغل الدفايه بسرعه. والكوخ اتملي بالدفا.
داوود كان قاعد قدام الدفايه ومستني داليدا أو يونس يصحوا. هو كان عارف انها هتصحي بس التعب اخده ونام قدام الدفايه ومحسش بنفسه داليدا بعدها فاقت من على السرير بتبص لاقيت نفسها عريانه ومتغطيه بدفايه وبصت على دراعها لاقيته ملفوف بقماشه عشان الجرح ولقت يونس نايم جنبها وداوود نايم من غير قدام الدفايه
داليدا لفت الدفايه على نفسها وقامت وراحت لداوود وشافته وهو نايم (وابتسمت ) وقالت.
داليدا: كنت عارفه انك هتلاقيني ياداوود كنت متأكدة
انت حمايتي في دنيتي ياداوود وضهري وراجلي
داوود فاق وبصلها وقلها
داوود: داليدا صحيتي أمتي
داليدا بصت لداوود وقالتله
داليدا: هووووووش وفتحت الدفايه اللي لافه نفسها بيها واخدته في حضنها. داوود حط رأسه على صدر داليدا وقال
داوود: ياااااه ياداليدا ماتعرفيش ايه اللي كان ممكن يحصلي لو كان جرالك حاجه انا ضعيف من غيرك اوي ياداليدا.
داليدا: وانا قويه طول ما انت جنبي ياداوود
انا بقوي بيك انت قوتي
داوود: وانتي نقطه ضعفي ياداليداا اوعي تبعدي عني انا من غيرك مببقاش داوود
داليدا باست راس داوود واخدته في حضنها اكتر وفضلوا قدام الدفايه سوا
مافيش احسن من الراجل القوي قدام الكل بس يبقي ضعيف وهو في حضن مراته.
يونس صحي في نص الليل لقي نفسه لوحده وبيدعك في عنيه ولقي داوود وداليدا نايمين قدام الدفايه سوا نزل من على السرير وراح نايم وسطهم داليدا صحيت وخدته في حضنها وناموا هما التلاته في حضن بعض.
والصبح طلع عليهم داوود صحي لقاهم نايمين طلع بسرعه عشان يجيب اي حاجه عشان يونس ياكلها هو عارف ان يونس جعان من امبارح
داليدا صحيت مالقيتش داوود جنبها لبست هدومها بسرعه وبقت تبص عليه مالقيتهوش خافت لا يكون داوود جراله حاجه الوقت عدي وداوود مجاش
يونس: انا جعان ياماما
داليدا: حاضر ياحبيبي بابا قرب ييجي
وبعد ساعات طويله اخيرا داوود جه
دداليدا: داوود
داوود شاف القلق والخوف باين على وش داليدا قلها.
داوود: داليدا انتي كويسه؟
داليدا: بصت لداوود والدموع في عينيها
وقربت منه وخدته في حضنها وقالتله في ودنه داوود انت قلقتني عليك اوي ماتسبنيش لوحدي تاني
داوود: مسك داليدا وباسها من راسها وقلها ماتقلقيش عليا انا بخير
احساس داليدا وداوود احساس مايتوصفش عشان كده انا حطاه المشهد فيديو في الاستوري عندي على الفيس على البيدج بتاعتي حكآآيآآت مآآهي خوديها كوبي وحطيها على السيرش هتظهرلك على طول.
يونس بص لداليدا وداوود وهما حاضنين بعض وبقي بيشد في بنطلون باباه وقاله بابا انا جعان
باباه بصله وساب داليدا وشاله وقاله بس كده وانا هعملك الاكل حالا داوود وقتها اصطاد ارنب وشواه هو وداليدا. وبقي يأكل داوود وهما قاعدين بره والنار قدامهم داليدا قالتله مش بيفكرك بحاجه القعده دي ياداوود
داوود قلها.
داوود: طبعا بيفكرني من 3 سنين كنت أنا وأنتي لسه اغراب عن بعض فاكره لما رفعت عليكي المسدس وافتكرتي اني هموتك
داليدا: اه يابايخ فاكره
طيب فاكر انت لما خلتني اكل التعبان بالعافيه
داوود: اه طبعا فاكر انا مافيش حاجه بنساها وانا معاكي ياداليدا
من وقت ما عرفتيني وانتي شوفتي ايام وحشه معايا ياداليدا
داليدا: وشوفت ايام حلوه معاك ياداوود عمري ما كنت اتخيل اني اعيشها.
داوود: عارفه ياداليدا لما نطلع من هنا هاخدك وأسافر انا وانتي ويونس في حته بعيده اوي وهعيشك ايام حلوه اوي عمرك ما عشتيها قبل كده
داليدا: كل ايامي حلوه لمجرد اني جنبك ياداوود
داوود بيبص سمع صوت حد جاي
داوود: هووووش داليدا خودي يونس وادخلوا على جوه بسرعه
داليدا: ليه في اي ياداوود
داوود: بقولك ادخلي بسرعه.
داليدا اخدت يونس ودخلت بسرعه وداوود طفي النار اللي كانوا بيشووا عليها وبيبص لقي رجاله ابو فراج بتدور عليهم داوود بقي يجري بسرعه على الكوخ واخد داليدا ويونس وطلعوا من الشباك اللي كسره وبقي شايل يونس لحد ما لقي مكان يخبيهم فيه
داوود: داليدا اوعي تتحركي من هنا انتي فاهمه الغابه كبيره ولو اتحركتي مش هعرف الاقيكي
داليدا: طيب وانت
داوود: انا لازم اخلص حسابي مع ابو فراج
داوود جه يمشي.
↚
داليدا: (مسكت ايد داوود وقالتله) داوود خللي بالك على نفسك ياداوود
داوود: ما تقلقيش ياداليدا انا هبقي كويس
داليدا: توعدني
داوود: اوعدك أني احنا هنطلع من هنا
داوود ساب ايد داليدا ومشي وبقي كل شويه يستخبي بين الشجر ويموت راجل. راجل لابو فراج بطريقته المعتادة بيموتهم في صمت من غير صوت.
داوود اخد المسدس بتاع أي راجل بيموته واخد السكينه من واحد تاني سلح نفسه لحد ما بيبص لقي نفسه موتهم كلهم ومبقاش في حد موجود.
داوود رجع بسرعه لداليدا وهو بينهج وبيقولها. داليدا اطلعي فينك؟
بس داليدا ما بتطلعش بص في المكان مالقهومش
داوود: داليدا. داليدا
بيبص وراه لقي ابو فراج حاطت المسدس على دماغها وقاله ابو فراج: داليدا وابنك معايا هنا ياداوود
داوود اتلفت بالراحه اوي
جه يتقدم خطوه ليهم.
ابو فراج: لا. لا مكانك انت بتعمل ايه اي خطوه هفجرلك دماغهم. انت عارف ياداوود انا ممكن اقتلك دلوقتي واخلص منك خالص بس للاسف الراجل الكبير. اللي فوق اوي تخيل أنه عايز يشوفك عايز يشوف مين البطل اللي موتله الرجاله دي كلها لوحده ولو ماجيبتكش حي لي مش بعيد يقتلني عشان كده بقي ياحلو
ارفع ايدك بقي كده واحدفلي المسدس بتاعك ده قدامي هنا.
ابو فراج كان معاه اخر راجلين كانوا واقفين وراه داوود بصلهم كده وهو بيوطي و بيحدف المسدس لابو فراج طلع المسدس التاني بسرعه وفي لحظه موت الراجلين اللي مع ابو فراج بالرصاص
ابو فراج: انت بتعمل ايه هقتلها بقولك هقتلها والخوف بان في عيون ابو فراج.
داوود بص لداليدا بسرعه وداليدا فهمته من نظره عنيه راحت ضربت ابو فراج في رجله ووطت بسرعه راح داوود ضرب ابو فراج بالرصاصه جت في صدره ابو فراج وقع في الارض بس كان لسه عايش داوود مسك المسدس
ورفعه على ابو فراج وأبو فراج نايم في الارض وقاله كم انت ضعيف من غير رجالتك يا ابو فراج.
ابو فراج: انا. انا أضعف مما انت تتخيل سيبني اعيش حرام عليك سيبني اعيش انا عندي بنت في سن ابنك عايز اربيها سلمني للبوليس ما تموتنيش.
داوود مره واحده افتكر كل زمايله الشهداء اللي ماتوا على ايده والناس اللي ماتت وهي بتصلي من غير اي ذنب وهو قتلهم ومن غير ما يحس قاله انت ما تستهلش انك تعيش وضربه بالرصاص فرغ فيه كل الطلقات اللي معاه بقي يضرب فيه يضرب فيه وهو كان مات اصلا
داليدا: كفايه ياداوود كفايه هو مات كفايه
داوود وقف ضرب وداليدا شالت المسدس من أيده بالراحه وخدته في حضنها
داوود: فين يونس ياداليدا.
داليدا: ماتخافش انا حطيته في حته امان لما شفت ابو فراج جاي
داليدا وداوود راحوا بسرعه واخدوا يونس وطلعوا بسرعه على الطريق واخيرا بقوا وسط البلد رجعوا الفيلا بتاعت ماما داليدا لاقيتهم كلهم هناك وهيموتوا من القلق عليهم
كلهم اتجمعوا حتى بثينه لقوها هناك مع ماما داليدا وحاكيتلهم على كل حاجه.
وداوود عرف من بثينه أن محسن مات وهما بيخطفوا يونس وكلهم اتجمعوا سوا وبثينه جاتلهم على تركيا داوود اخد بثينه في حضنه وكلهم بقوا يحضنوا بعض ومش مصدقين أنهم رجعوا يتلموا تاني كلهم سوا
جمال راح لبثينه
جمال: (قال لبثينه)صحيح ما محبه الا بعد عداوه
بثينه: نعم
جمال: لا ابدا مافيش حاجه انتي كويسه
بثينه: اه تمام.
داوود اخد داليدا استراليا زي ما وعدها وهناك بقوا يروحوا يتزحلقوا على الجليد زي ما هما عايزين وزي ما داليدا بتحب عاشوا هناك أجمل أيام عمرهم داليدا وداوود ويونس
واخيرا داوود رجع شغله وطبعا كان معرف القائد بتاعه كل حاجه
وأهل داليدا كمان رجعوا مصر
كل حاجه كانت ماشيه برفيكت لحد ما حصل اللي محدش يتوقعه وده بقي اللي هنعرفه في الجزء التالت أن شاء الله...