رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3 بقلم زهره عصام

رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3 بقلم زهره عصام


رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهره عصام رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3

رواية خادمة قلبي مالك وملك بقلم زهره عصام

رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثالث 3

ملك شافت منال بتزعق و كانها بتخرج غُلبها في وليد فقالت كلمة خلت الصدمة تبان على وش الكُل و وليد قال بصدمة:-
إنتي قولتي اية ؟
ملك بصت ليه و قالت بجدية:-
زي ما سمعت خُد مراتك و إبنك و امشي من هنا يا وليد
منال بصت ليها و قالت بحدة :-
إنتي اية اللى بتقوليه دا يا ملك ؟ ياخد مين معلش ؟ منه مش هتمشي من هنا و هو اللي هياخد بعضه و يروح يقعد مع أخوه
حولت نظرها لـ وليد اللي باصص ليها بضيق و قالت:-
هو كدا اللي يعمل الصح يبقي وحش في نظركم ، عاوزين إنتوا تغلطوا و محدش يحاسبكم مجتمع ذكو.ري متعفن، يعني أخوك يطلق بنتي و انت عاوز تاخد التانية ؟ لا و ألف لا و غور من وشي بقي عشان مش طايقة أشوف حد من طرفه
ملك بصت لـ منال بحاجب مرفوع و قعدت على طرف السرير و هي بتقول:-
أهدي على نفسك شوية يا منال مش كدا ، هيطقلك عرق يختي و بعدين إنتي مش لايق عليكي دور حقوق المرأة و الكلام دا
بصت ليها و قالت بخضة :-
كنت أوفر أوي يعني
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أوي أوي يا منال
أخدت نفس و كملت :-
بصي يا منال مش معني إن أنا و مالك إطلقنا يبقي وليد و منه ينفصلوا كدا ، منه لسة والده يا منال و محتاجة وليد جنبها ، انتي جربتي قبل كدا و عارفة إحساسها
حتي وليد عاوز يبقي جنب مراته و إبنه و أكيد انتي مش هتحرميهم من دا ، عشان كدا غلط و حرام يا منال
أنا عارفة و متأكدة إن أنا و مالك كدا كدا هنرجع لبعض بعد يوم بقي شهر سنه وقت ما ربنا يأمر هنرجت لبعض ، عشان كدا عاوزة منك متخليش الفجوة تكبر بين العيلة كلها سيبي منه تروح مع وليد
منال أخدت نفس و قالت لـ ملك بغيظ :-
من أمتي العقل دا يختي ، أنا مش متعودة منك على كدا
بصت لـ وليد و قالت:-
خُد مراتك و إبنك و امشي يا وليد بس بشرط
وليد الابتسامه اللي كانت على وشة اختفت و قال بخوف:-
إستر يا اللي بتستر شرط اية دا يا منال ؟
منال قالت بخبث :-
هتاخد بنتي و إبنك بس مش في الفيلا في شقة غيرها تكون خاصة بيكم
وليد قعد من صدمته و قال:-
إنتي عاوزة تبعديني عن أخواتي يا منال ؟ طب لية إنتي بطلبك دا هتعملي فجوة كبيرة بينا ، لا طبعاً مش هينفع أبعد عنهم
منال بصت ليهم بحاجب مرفوع و قالت بحزم :-
و بنتي مش هتروح مكان أمها إنطردت منه وإلا اية يا منه ؟
منه بصت ليهم و زفرت بحيرة ، الاتنين حطوها في اختيار صعب أمها إللي مالك غلط فيها و وليد اللي هي فعلاً محتاجة ليه و مش قادرة تبعد عنه بصت ليهم و بصت لـ ملك تنقذها من الموقف دا
الحيرة بقت مسيطرة عليها لكن فعلا منال معاها حق ، إزاي تدخل المكان اللي اتوجهت ليهم إهانة فيه ، مهي الإهانة مكنتش ليهم لوحدهم كانت ليها هي كمان بصت لـ وليد و قالت:-
ماما معاها حق يا وليد
وليد بصلها بصدمة و قال:-
إنتي عاوزني اسيب اخواتي يا منه ؟ عاوزة كل واحد يشوف التاني يديلة ظهرة ؟ انتي مكنتيش كدا ، انتي عارفة اللي إنتي عاوزاني اعمله اية ؟ اتخلي عن مالك و حازم
منه بهدوء:-
بس أنا مقولتش كدا يا وليد
وليد بصلها بوجه خالي من المشاعر و قال:-
يعني إية ؟!
منه بصت ليه و قالت:-
يعني أنا مطلبتش منك تتخلي عن أخواتك ولا منال طلبت منك كدا ، كل اللي حصل إن مالك أهان أمي يا وليد و إهانة أمي تبقي إهانة ليا أنا و ملك ، مش هقدر أدخل البيت اللي اتوجهت لينا إهانة فيه ، إحنا مش بتقولك اتخلي عنهم بالعكس إنت لو عملت كدا أنا هسيبك ، إنت هتكون معاهم علطول الفرق إنك بدل ما تباب معاهم في الفيلا هتبات معايا أنا و إبنك في شقتنا
وليد بصلها و قال بجدية:-
قصدك إن إنتي اللي هتنفصلي عنهم لحد ما نشوف حل يرضي الكل مش أنا ؟
منه إبتسمت و قالت:-
أيوة هو دا قصدي يا وليد أنا مش هعرف أتعامل مع مالك و هو مزعل أمي و أختي
ملك بصت ليها بقرف و قالت:-
و النبي ملكيش دعوة بأختك ، خليكي في حالك و عيشي يا منه ، أنا عارفة خطواتي الجاية اية ، و مالك دا هخليه يندم ندم عمرة بس صبراً
منه بصت لـ وليد و قالت بتوتر:-
أنا مش متفائلة دي حاطة حاجة في دماغها يا وليد
وليد بلع ريقة بصعوبة و قال:-
ربنا يستر
بصلها و كمل :- يلا قبل ما أمك تغير رأيها
منال إتلفتت حوليها و قالت:-
مش عارفه لية حاسة إن في حاجة ناقصة ؟
البت رهف راحت فين
دخلت اوضيتها تاني تبص علها ملقتهاش كانت هتخرج لكنها سمعت صوت جاي من تحت السرير
مشيت ببطئ و نزلت على رُكبها تشوف فيه اية لقت رهف نايمة تحت السرير بعمق و جنبها كيس شيبسي بيتحرك من الهوا
ضر.بت على صدرها بحركة شعبية و قالت:-
ينهار إسود مربيين فار عندنا في البيت ، بنت يا رهف انتي كنتي محبوسة قبل كدا و مبتعرفيش تنامي غير و السرير فوقك وإلا اية
رهف بدون وعي :-
ششششش بس يا أوباش سبوني أنام الإنسان تعبان أوي يعني
منال شاورت على نفسها و قالت:-
أنا أوباش دا إنتي نهار أبوكي أسود يا بنت الصر’مة ، قومي يا بت قومي بدل ما هشيل المرتبة و هنزل فوقك دماغك بإيد المقشة
رهف صحيت و جت تقوم خبطت في السرير فصر.خت و هي بتقول:-
حسبي الله حسبي اللللله
ملك جت جري تشوف في اية لقت منال علي الأرض باصة تحت السرير و بتزعق لـ رهف
منال :- اطلعي يختي اطلعيلي انتي فاكرة نفسك في سجن خمس نجوم نايمالي تحت السرير
رهف بتتاوب و بتقول:-
الله يا منال مهو لازم الواحد يأمن نفسيته ، انكري إنك كنتي جاية تعلمي عليا عشان وليد بات مع منه
منال ضحكت بسخرية و قالت:-
لا يا روح امك أنا مش جاية أعلم عليكي ، أنا جاية اربيكي من أول و جديد ، اطلعيلي بدل و أقسم بالله نهارك هيبقي اسود زي قرن الخروف بالظبط
رهف بتعناد معاها و بتقول:-
و انتي إيش عرفك إن قرن الخروف أسود يا منال مش يمكن بنتي محروق انتي أصلا شفتي خروف قبل كدا ؟
منال بسخرية:-
لا مشفتش بس شفت معزة هبلة كانت كل ما تعوز تنام تنزل تحت السرير
رهف ردت عليها و قالت:-
لا كانت لازم تكشفي عليها و تضر.بيها عشان
سكتت لحظة و قالت:-
إنتي قصدك بالمعزة دي أنا يا منال صح ؟
منال بشماتة :- إصمالله عليكي يختي بتجبيها و هي طايرة
سابتهم و خرجت و هي بتقول:-
عليه العوض ومنه العوض فيكم يا شوية أوباش
رهف خرجت رأسها من تحت السرير و قالت:-
الدار أمان يا ملك وإلا أكمل نوم أنا مش ورايا حاجة خالص
ملك ضحكت و قعدت على السرير و قالت:-
أخرجي يا هبلة و قوليلي دخلتي تحت السرير لية و إزاي ؟
رهف خرجت و قالت:-
هو اللي يعيش معاكم كدا مينبوش غير أنه ينام تحت السرير إسمعي يا ستي
بعد ما منال قفشت منه و وليد مع بعض و زعقت و صوتها جاب لآخر الشارع
طبعاً عشان أنا نومي اخف من النملة
ملك قطعتها و قالت:-
أخف من اية لامؤخذة ؟
رهف:- بطلي تقاطعيني و كملت
أخف من النملة صحيت على الصوت و قعدت الطم يمين و شمال ، بصيت في الأوضة على حته تتاويني بعيد عن عين أمك ملقتش غير السرير نزلت تحت و القعدة طولت فنمت
ملك بصت ليها بزهول مصطنع و قالت:-
ياااه كل دا حصل تعبتي يا بنتي والله
رهف بتأثر مصطنع:-
عشان تعرفوا أنا بضحي عشان خاطركم ازي ؟
بصت ليها و قالت بجدية:-
قوليلي يا ملوكه ناولة تعملي اية مع مالك
ملك سرحت و قالت:-
كل خير يا رهف يا حبيبتي كل خير
مالك كان في الشركة مخنوق قرر يعمل بنصيحة الدكتور سامر و يفصل عن الدُنيا كلها
في الوقت دا كان حازم جه الشركة دخل مكتب مالك علطول و قال بلهفة:-
إنت طلقت ملك بجد يا مالك ؟ هي قالتلي بس أنا مش مصدق
مالك زفر بضيق و قال:-
أيوة يا حازم اتطلقنا و أنا دلوقتي مسافر محتاج أبعد عن الكُل شوية
حازم واقف مصدوم و قال بعصبية خفيفه:-
تبعد عن الكل ؟ عن مراتك و عيالك ؟ دي حامل يا مالك فاهم يعني اية حامل ؟
و إنت جاي بكل بساطة تقولي هسافر و ابعد عن الكل ؟ عن مراتك و بنتك اللي مش عارفين اية اللى فيها ؟ إنت كدا أناني يا مالك
مالك بص ليه و قال ببرود:-
يا عم أنا أناني سبني بقي و كمل بزعيق :-
إنتوا ايية مبتحسوش ؟ أنا مش مخنوق ، مش طايق نفسي ، ولا طايق حد ، مستخسرين فيا اليومين اللي هاخدهم لنفسي ؟ مين فينا دلوقتي اللي أناني أنا وإلا إنتوا
أخد نفس و بصله و قال:-
بص يا حازم أنا تعبت و قرفت من كُل حاجة حوليا ، حرفياً معتش عندي طاقة أكمل ولا حتي ابص في وش أي حد ، أنا محتاج دا محتاج أبعد أعيد تفكير من جديد يمكن وقتها اقدر أرجع اللي راح ، أو على الأقل أشوف حل يرضي كُل الأطراف
حازم بص لـ مالك و ركز في وشه شاف معالم الإرهاق على وشة ، سواد تحت عينه أيقن فعلا إن أخوه بيمر بفتره سيئة جداً في حياته و قال في نفسه:-
أنا إزاي أناني كدا ؟ إزاي بطلب منه يفضل و هو أصلا مش عارفه هو عاوز اية ؟ فعلاً مالك محتاج يبعد ، محتاج إن مراته و بنته يوحشوه عشان يعرف قميتهم ، محتاج يركز في كُل كلمة خرجت منه و يحاسب نفسه عليها ،مالك لازم يعرف غلطه فين و يعرف اللي لية واللي عليه و لو البعد الحل لدا كله فـ مالك لازم يبعد
بصله بصمت و أخد نفس عميق و قال:-
إبعد يا مالك ، ابعد عشان تلاقي نفسك التايه دي ، إنت فعلا محتاج هدنه و لو البعد هيخليك تفهم الأمور بشكل أوضح فـ ابعد و متقلقش على الشغل في إيد أمينه يخويا
مالك أكتفي بإنه هز رأسه بايجاب و حضن حازم و قال:-
شُكرا و خُد بالك من ملوك و ملك يا حازم
حازم بصله بعتاب و قال:-
بتوصيني على أختي و بنتي يا مالك ؟ سافر إنت و ملكش دعوة بيهم في عنيا يا حبيبي
مالك أخد نفس عميق و غمض عينه لحظة و فتحها تاني و خرج من مكتبه
الموظفين كلهم مستغربين الحالة اللي فيها مالك و كلهم بيبصوا ليه بشفقة
مالك ركب عربيته و قبل ما يتحرك أتصل بوليد و قال ليه أنه مسافر و وليد أعترض و قال له :-
يعني مش هتحضر سبوع مالك الصغير ؟
مالك بص في التليفون و قال في نفسه:-
معلش يا مالك إستحملة زي أخوك برضوا
حط التليفون على ودنه تاني و قال:-
لا إن شاء الله هاجي سلام دلوقتي بقي عشان سايق
قفل معاه و قفل موبايلة انطلق بالعربية
…..
وليد أخد منه و مالك الصغير و مشي و ملوك نايمة أما رهف فـ راحت للشغل
ملك كانت قاعدة حاطة ايديها على خدها و بتفكر ازي هتشعلل مالك عشان يحرم يعمل فيها كدا
منال جت قعدت جنبها و قالت:-
مالك يا موكوسة قاعدة كدا لية و حاطة إيدك على خدك ، شايلة طاجن ستك اية يختي أمك ماتت ؟
ملك بصت ليها و ذمت شفيتها و قالت:-
و المفروض أقعد إزاي يا منال ، دا انا لسة مطلقة طازة
منال شوحت باديها و قالت:-
تقعدي بأي وضع بس بلاش بوز أمك اللي ضرباه في وشي كدا
ملك بصت ليها و قالت بغيظ :-
إنتي مالك و مالي دلوقتي يا منال ؟ جاية تجري في شكلي لية ؟ ما تسيبي كل واحد بأحزانه
منال رفعت حاجبها و قالت بسخرية :-
أحزان اية يا أم أحزان يختي اتوكسي أومال مين اللي من نص ساعة كانت عملالي فيها المرأة الحديدية و أنا متأكدة إن أنا و مالك هنرجع لبعض
قربت منها و ضربتها على خدها بخفة و قالت:-
لو مش قد الكلام بتقولوه ليه ؟
ملك بصت ليها بغيظ و قالت:-
جري اية يا منال مالك يختي ملكيش شغلة غيري لية و مركزة معايا ما تسيبي الواحد يفك عن نفسة شوية بينه و بين افكارة الحزينة
منال بصتلها بقرف و وقفت و هي بتقول:-
تفكي عن نفسك ؟ أنا داخلة أنام بدل ما افك أنا عن نفسي بشبشبي أبو وردة حمرة دا عرفاه ؟ كتك نيلة عليكي و على أحزانك المضحكه للآخرين دي ، معلش يا منال استحمليهم زي عيالك برضوا
ملك شوحت باديها و قالت في نفسها:-
دا اية البيت اللي الواحد مش عارف يختلي فيه بأحزانه دا ؟
حرام عليكي يا منال بجد خرجتيني من مود المطلقة ادخه تاني إزاي دلوقتي ؟
بس عرفت هفتكر أي حاجة مُحزنة هلاقي نفسي دخلت فيه علطول
قعدت تفكر حاجة تزعلها لحد ما زهقت و قالت:-
اية دا بقي مش لاقية أي حاجة أنا كنت بأخد حقي بدراعي و مش بسبب حاجة تزعلني
أزعل إزاي و أنا شعاري في الحياة صحتي و نفسيتي اهم حاجة
هدخل اتخمد جمب بنتي أحسن
…….
رهف ماشية في الشركة لابسة سليبوت و بتبرطم في سرها:-
كان لازم تيجي دلوقتي يعني يا منال ما كنتي سبتيني نايمة شوية وإلا هو النكد و الحزن من نصيب رهف بس والله الحياة دي غير عادلة غير ناصفة و جاية عليا اوي
حازم كان داخل مكتبة شافها ماشية تتفسح في الشركة قرب منها و سمعها و هي بتقول:-
يعني الشركة الطويلة العريضة دي مفيهاش سرير الواحد يستريح عليه دا انا بتعب و اشقي والله
حازم من وراها :-
بتتعبي و تشقي في اية ؟ دا انتي لسة واصلة الشركة
رهف بصت لية بخضة و قالت:-
اية يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه خضيتني و بعدين اية مش بتعب دي هو أنا مش جيب الشركة
حازم عقت بين حاجبيه و قال باستغراب:-
آه و اية المشكلة هنا ؟
رهف بصت ليه و قالت:-
لا بقي في إني تعبت على فكرة عد معايا
قومت من على السرير ، دخلت الحمام إتوضيت خرجت لبست الاسدال و صليت لبست هدومي قعدت ساعة و نص اظبط الالينر و برضوا معرفتش ، مسحت المكياج من وشي و قولت الطبيعي يكسب بعد ما قعدت فوق التلت ساعات احطة نزلت على السلم ركبت الميكروباص و إتخانقت مع الناس عشان أقعد جنب الشباك و نمت في الطريق و السواق صحاني و دب معايا خناقة ، تعب دا وإلا مش تعب
حطت ايديها على جبنها و قالت:-
حتي الكلمتين اللي أنا قولتهم دول بزلت فيهم مجود أنا لازم أخد ريست كدا كتير عليا
حازم باصص ليها و فاتح بوقة مش مستوعب اللي هي بتقوله رهف بصتله و قالت بحذر و هي بتبص يمين و شمال :-
إقفل بوقك الدبان هيدخل فيه و يبقي منظرك وحش وانا قلبي عليك يخويا
حازم الزهول. الصدمة على وشة فرهف قالت :-
بص إتصدم براحتك أنا هروح اشوفلي أي كنبة أنام وراها مش قادره لا تعبت ولازم استريح
كانت هتمشي و حازم مسكها من قفاه و قال:-
إنتي راحة فين ؟ تعالي هنا
رهف بزهق:-
هو في اية الواحد هيخلص من منال تطلعله إنت ؟ تخيل لك أن تتخيل كدا كانت منيماني تحت السرير زي الفار يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم بصلها و قال بإستهزاء:-
لا الصراحة ظلماكي يا بت قدامي على المكتب أما نشوف حل للمصايب اللي مش راضية تسيبنا في حالنا دي
رهف مشيت و هي بتبرطم:-
وأنا مال أمي أنا يعني هما يطلقوا و يقرفوني معاهم لية ؟ منكم لله يا ظلمه يا كفرة دا انا كل اللي طلباه أنام شوية حتي النوم صعبتوه علينا
…..
ملك ماسك الموبايل بتاعها و بتقلب فيه لقت مالك منزل بوست أنه في الغردقة وقفت مرة واحدة و قالت بغيرة :-
سايبني أنا هنا اخبط دماغي في الحيط و رايح هو يرمرم مع المزز و الاجانب ماشي يا مالك ماشي
فجأة الفون نور شافت الرسالة اللي جات ليها فإبتسمت بخبث و قالت:-
هنبدا اللعب على رواق يا مالك ، و جميلة راجعة تاني بس بطريقه حديثه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مالك كان قاعد على الشط و لابس نظارة شمس و باصص للبحر قال جواه :-
يااه لو الواحد يفضل قاعد بالسلام النفسي دا ؟
فتح موبايلة و شاف إن ملك موصلة نت إبتسم بخبث و قال:-
و ماله ما نجر شكلها شوية
بص حواليه لقي أجانب بلبس العوم ، مشي ناحيتهم و طلب مهم ياخد صورة معاهم
البنات بصت عليه و إنبهرت بيه و واقف علطول
مالك بقي واقف في النص و البنات واقفين جنبه ، خلع التيشيرت بتاعه و بقي واقف وصتهم و بيضحك
الصورة كانت كفيلة إنها تبين إن في علاقة بينهم
عملوا أوضاع كتير منهم وضح و هما حاطين اديهم على صد.ره
مالك شكره و بص للصور بخبث و قال:-
ماشي يا بنت منال إما جبتك راكعة عشان ارجعك ليا مبقاش أنا مالك
مالك رفع الصور على تطبيق الفيسبوك و هو بيضحك بخبث و بيقول:-
يلا بالشفي يا بنت منال
ملك كانت قاعدة تقلب في التليفون بملل لحد ما جالها شعار إن مالك نزل بوست فتحته بسرعة و كانت متلهفة إنها تعرف عنه أي أخبار عنه ، لكن لهفتها راحت و أول ما شافت صورة مع البنات
رمت التليفون من اديها و عنيها دمعت و هي بتقول:-
و كمان متصوري مع ناس مش لابسة يا مالك ، عاوز تحرق دمي يا إبن الصر.مة ؟
دموعها نزلت و هي بتقول بعتاب كأنه شايفها:-
كدا يا مالك ؟ كدا بتتصرمح مع النسوان كانك ما صدقت تخلص
فتحت الكومنتات على الصور لقت اللي بيقول :-
هايص إنت يا عم عُبالنا و اللي بتقول :-
إنت زهقت من مراتك وإلا اية أحسن دي حتي ولية شرا.نية
همست من بين سنانها:-
أنا شرانية يا بنت الصر’مة صبرك عليا يا مالك مهو أنا مش هسيبك تحرق دمي و رحمت أبوك لكون مخلياك تتنفض يا مااالك
دونت بعض الكلمات كالتالي
” متبصش للي فات و متفكرش فيه كتير ، الدنيا مش بتقف على حد ، كون علاقات جديدة مع ناس جديدة ، علاقة مميزة جديده من حد مميز كفيلة تنسيك اللي فات و تخليك ترمي الأشخاص اللي بيحاولوا يعصبوك في أقرب باسكت”
و حطت صوره ليها جذابة و ضغطت على كلمة نشر و هي بتقول بتشفي:-
عشان تبقي تحاول تعصب ملك تاني يا حبيبي ، أصل اللي بيجي عليا مبيكسبش
مالك كان قاعد و هيموت و يعرف رد فعل مالك أو حالتها على اللي عمله
إتفاجئ بإشعار إنها نشرت حاجة دخل بسرعة يشوف اللي نشرته
إتصدم من اللي هي كتباه و قال بهمس :-
يا بنت الجذمة ، لا و كمان حاطة صورتك دا إنتي نهار أبوكي أسود دي لو قاصدة تخرجني عن شعوري مش هتعمل كدا
اه يا بنت الصر’مة عاوزة ترميني في الزبالة و تكملي حياتك مع حد مميز ، هو مين دلوقتي اللي معصب التاني أفهم بس بقي أنا أنشر الصورة عشان أعصابها تقوم تقلبها عليا ، ماشي يا بنت منال ماشي ورحمت أمي لوريكي
…..
رهف قاعدة قدام مكتب حازم و ماسكة التليفون بتقلب بملل فجأة جه قدامها بوست مالك و اللي هو ناشرة فقالت بصوت عالي:-
برنس عليا الطلاق برنس
حازم بصلها و عقد حواجبه و كمل شغل أما رهف دخلت على صفحة ملك لأنها متأكدة أنها مش هتسكت قرأت البوست و الابتسامه بتوسع على شفيفها و قالت بصوت عالي:-
جدعة عليا الطلاق جدعة جابتها لية في وشه دا زمانة هيولع ، بس اية الدماغ دي
حطت لاف على بوست ملك و قالت عشان تكيد مالك أكتر
عريسك عندي يا بنت خالتشي و مستنيكي من زمان أوي بس انتي اللي تقلانة ، و من ناحية مميز فهو مميز جداً
بمجرد ما نشرت الكونت لقت ملك عاملة علية رايكت و رودت عليها و قالت:-
نصيب بقي يا اختشي بس خلاص أنا موافقة يلا بيت منال مفتوح
مالك كان متابع الحوار و هيو.لع دخل لـ رهف بعتلها رسالة و قال:-
اتلمي إنتي و بنت خالتك بدل ما اجي اكسر دماغك انتي و هي في ساعة واحدة
ردت رهف عليه بإستفزاز:-
سيب البت تشوف حياتها بقي ، يعني إنت تهيص وسط المُزز و هي تقعد تندب حظها لا دا انا مش هسمح بيه أبدا
و ضحكت بصوت
حازم يصلها و رمي القلم من ايده و قال:-
إنتي يا بت عبيطة اية اللي برنس و جدعة و دلوقتي بتضحكي بتكملي اية إنتي ؟
رهف بصت ليه و رفعت حاجب و قالت:-
بستريح شوية في اية
حازم بصلها بدهشة و قال:-
بتستريحي من اية ؟
رهف إبتسمت بانشكاح و قالت:-
بستريح من النوم في اية ؟
حازم مسك منها التليفون و قال:-
نفسي أعرف بتعملي إية
رهف بصت ليه و قالت بضحك :-
هات بس الموبايل دا عليه أقساط و تعال افهمك
بص مالك ناشر اية
حازم بص على صور مالك و صفر و هو بيقول:-
اه يا خلبوص مش كنت تاخدني معاك ، بقي إنت تشوف المُزز دول و أنا قاعد مع أبو لهب بشتغل
رهف بصت ليه و رفعت حاجبها و قالت:-
أبو لهب و عاوز تروح معاه ؟ لا دا إنت بتغلط فيا بقي ؟
حازم بصلها و قال:-
ششش اسكتي انتي و هاتي التليفون دا أما أشوف المُزز اللي مع اخويا طلع مقطع السمكة و ديلها و قال اية رايح استريح و اعيد حسباتي
أخد منها الموبايل و قعد على المكتب و هو بيتفرح على الصور
رهف بصت ليه بسرعة و قالت في نفسها:-
قالي اسكتي انتي ؟ يعني اية اسكتي انتي ؟ لا و كمان بيصبص للحريم القا.لعة
بصت لية بشر و قالت بصوت عالي:-
يعني اية إسكتي انتي ؟ لا دا انا ليا رأي زي زيك بالظبط ، اختشي و غض بصرك ياض
حازم بصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتقولي لمين ياض ؟
رهف لوت شفايفها و قالت:-
هو في حد غيرك هنا بقولك إنت طبعاً ، هات التليفون دا و بطل تبص على الحريم
حازم بغيظ :-
إنتي مالك إنتي أبص على حريم وإلا أروح أبات في حضنهم يخصك في اية ؟
رهف برقت و قالت:-
حازم لم الدور أحسنلك
حازم بدهشة:-
حازم كدا حاف ؟ و بعدين اية لم الدور دي ؟
رهف قالت بسخرية:-
هبقي اغمسك المرة الجاية بعيش
و كملت بحزم :-
هات التليفون بقولك و متبصش على البنات دي تاني
حازم بعند :-
و إنتي مالك و هبص براحتي أهو
مسك التليفون و بص فيه و رهف اتعصبت و قالت:-
يعني مش هتبطل اللي بتعملوا دا ؟
حازم هز رأسه بالنفي بإستفزاز
رهف بصت قدامها و مسكت خشبه من على المكتب و حدفتها عليه و هي بقول:-
مش أنا اللي اتعاند يا حازم الكـ ـلب
حازم الخشبه جت في دماغة و إنجرح جرح بصيت و بدأ ينزف
وليد دخل عليهم و برق لما شاف حازم متعور و رهف بتبص ليه بصدمة
حازم بصلها و زعق و قال:-
و ديني لهمو.تك في ايدي دلوقتي
جاي يمشي ناحيتها وليد حاشة و قال:-
عيلة صغيرة و غلطت متعملش عقلك بعقلها
السكرتيرة دخلت على الصوت و رهف بتزعق و بتقول:-
هات اخرك يخويا و إنت مفكرني هخاف منك مثلا ؟
جت تقرب منهم السكرتيرة مسكتها و قالت:-
استهدي بالله يا آنسة رهف مش كدا
رهف :-
سبيني يقولك دا شكلة مفكرني لقمة طرية ، لا أنا لازم أعرفه مين رهف ، بقي أنا يتقال عليا ابو لهب ؟
حازم صرخ في وشها و قال:-
ظلمتك مش كدا ، دا أبو لهب أحلي و انضف منك يا أم شنب يا معـ ـفنه
رهف ضربت اديها في بعض و قالت:-
حوش حوش يخويا الحلاوة اللي بتصر منك دا ، طلموها اللي هتجوزك يا فلاتي يا بتاع البكيني
وليد بص لـ حازم بصدمة و همس :-

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وليد بص لـ حازم بصدمة و همس :-
هي وصلت للبكيني يا حازم ؟ قولي هي قفشتك بيه فين و إزاي مدريش عليا أنا أخوك و ستر و غطا عليك
حازم بص لية بزهول و قال:-
إنت بتقول اية يا وليد إنت مصدق اللي المتخلفه دي بقوله ؟
رهف بصت ليه بغيظ و قالت:-
والله ما في متخلف هنا غير يا بتاع البكيني يا معفن
بصت للسكرتيرة و قالت:-
سبيني خلاص أنا تمام مش هتعصب تاني
السكرتيرة سابتها بحذر و رحف بصت لـ حازم بغضب و قالت:-
التليفون بتاعي طاهر و هيفضل طول عمره طاهر ، أنا تشوف على موبايلي نسوان لابسة بكيني ، بس تصدق بالله الغلط مش عليك الغلط على اللي بيتسرمح معاهم هنا و فخور أوي بإنجازاته المخلة للاداب ، طب طلاق تلاتة لكون داعمة مالك أكتر من كدا و هخليها تتجوز بعده .
أخدت نفس عميق و قالت للسكرتيرة:-
إلحقيني و حيات أمك بشوية ماية بسكر لحسن دوخت و نفسي اتقطع من النمرة اللي عملتها
حازم بص لـ وليد و قال:-
ورحمت أمك لتسبني عليها عشان دي مش هتيجي غير بعلقة مني ، سبني يا وليد بقولك
رهف إتعصبت و قالت:-
تضرب مين إلهي يجيلك ضربت شمس يا بعيد ، طب قرب كدا و شوف اية اللى هيحصلك ، و إن كنت تعرف ملك و منه فإنت متعرفش رهف يا عنيا
وليد زفر بحنق و قال:-
ما خلاص بقي يا رهق هدي الدور ، أنا يا ستي آسف ليكي ها اية تاني
رهف بصت لـ ضوفرها و قالت:-
الأخ اللي إنت ماسكة دا يعتذر ، دا بيقول عليا بشنب يا وليد
وليد بص لـ رهف و قال بسرعة:-
طب ما هو عنده حق
رهف برقت ليه و قالت:-
نعم ؟ إنت قصدك عليا أنا ؟
حازم ضحك بسخرية و قال:-
و شهد شاهدا من أهلها ، كلمة الحق بتطلع الأول و أهو قال عليكي جعفر
رهف أخدت نفس و كتمت الكلمة جواها و قالت:-
أنا هوريكوا جعفر دي هتعمل اية ، قربت منهم و نتشت الفون من حازم و هي بتقول:-
واحد فاسق فلاتي و بتاع البكيني ، مصاب بمراهقة متأخرة ، مش أنا جعفر ورحمت أمي لأفضحك في الشركة بتاعتك دي
حازم عينه وسعت و قال للسكرتيرة:-
إلحقيها بسرعة يا أمل دي هبلة و تعملها
أمل جريت ورا رهف و وليد و حازم وراها بس للاسف محدش لحقها
رهف كانت واقفة في نص الشركة و قالت بصوت عالي:-
إسمعي يا شركة مفيهاش مُدير محترم ، الواد اللي إسمه حازم طلع فلاتي و بتاع بكيني ، عنده مراهقة متأخرة أنا قولت أقول ليكم عشان إحنا إخوات و أسرة في بعضينا
بصت لية بانتصار و خرجت بره الشركة و هي بتقول:-
ماشي يا حازم الكلـ ـلب أما وريتك مين هي جعفر مبقاش أنا رهف
مشت شوية و قالت:-
لا أنا مش قادره أستحمل أنا دمي محروق أوي هروح أشرب عصير قصب يمكن يطري على قلبي شوية
……
حازم في مكتبه مش طايق حد و متعصب على الآخر ، وليد كاتم ضحكته بالعافية و قال له :- ما خلاص بقي يا حازم عيلة و غلطت يا أخي متكبرش الموضوع
حازم بعصبية:-
الموضوع كبير أصلا يا وليد دي فضحتني في الشركة كلها ، قال بتاع بكيني قال ، إنت عارف أنا لو مسكتها هطلع زمارة رقبتها في ايدي
وليد بضحك :-
إخص عليك و تسيبها تمشي من غير زمارة ؟ طب هتفضحك في مصر كلها إزاي
حازم بص لـ وليد و قال بعصبية:-
إنت بتهزر يا وليد دا بدل ما تشوف ليا حل في المُصيبة اللي حصلت دي ؟
وليد بهدوء:-
بسيطة إتجوزها
حازم برق و قال بصدمة:-
أتجوز مين يخويا جعفر ، دا لو طلعلها شنب هتبقي أرجل مني يا وليد
وليد في محاولة لإقناعة:-
بص يا حازم جوازك منها متوقف عليه حاجات كتير ، خُد عندك يا سيدي هنتيح فرصة أكبر إن ملك و مالك يشوفوا بعض و يحلوا المشكلة اللي بينهم
منال هترجع تاني زي الأول و الحُد اللي قيماه علينا دا هتشيله
الفضيحة اللي حصلت في الشركة هيعتبروها خلاف على حاجة و كانت مضايقة منك فقالت الكلام دا
طب تأخد بقي الكبيرة يا زوما
البت دي بتحبك ، لا دي دايبة في هواك دوب يا حازم ، و بتغير عليك كمان
حازم بص لـ وليد و قال:-
حُب ؟ حُب اية اللى إنت جاي تقول عليه يا وليد ، بقي جعفر دا يعرف معني الحُب ، إنت بتبالغ مش أكتر
وليد بابتسامة هادئة :-
بكرة تعرف يا حازم إن كلامي صح ، رهف بتحبك و بتغير عليك ، تقدر تفسرلي لية إضايقت من صور البنات اللي إنت شفتهم و على فكرة هي زعلت من كلمة جعفر و التريقة اللي إحنا عملناها عليها
حازم عقد حواجبه و قال:-
و إنت إيش عرفك يا فصيح عصرك و زمانك ؟
وليد إتنهد و قال:-
عشان منه و ملك زيها يا حازم لما بيزعلوا مش بيحبوا يعرفوا حد زعلهم و بيكتموا جواهم و رهف نفس النظام ، عنيها لـ لحظة غرغرت بالدموع بس هي قدرت تسيطر على شعورها دا كويس أوي
حازم قعد على الكُرسي و هو بيفكر ماليا في كلام وليد
……
ملك واقفة قُدام الدُلاب و بتخرج منه اللبس بتاعها و بتاخد رأي ملوك
– طب بصي دا أكيد هيبقي حلو عليا دا كان بيوقف رجالة الحارة كلها على رجل لما كُنت بلبسه و أنزل بيه
ملوك هزت رأسها بالنفي و هي بتشاور بصُباعها بـ لا
ملك نفخت بضيق و قالت:-
لا مهو مش هينفع كدا أنا لازم ألقي حل للموضوع دا ، عاوزة لبس حلو عشان أعرف أروع الإنتر فيو
ملوك نفخت بضيق و راحت بصت على الدُولاب طلعت منه دريس أبيض فيه ورود بامبي و اديته لـ ملك بملل
ملك بصت لية بفرحه و قالت:-
آه يا بنت اللظينه انتي عارفة الدريس دا أبوكي كان
محرج عليا ألبسه
خطرت على بالها فكرة و قالت:-
طب والله فكرة جه وقت الانتقام يا مالك يا إبن أم مالك
و بصت لـ ملوك و قالت:-
هو إنتي مش ناوية تتكلمي بقي تاني يا ملوك ؟ أنا مُشتاقة أوي لصوتك ، بس انا مش هسكت هوديكي لـ دكتوره تخاطب تبدأ معاكي من تاني ، و باذن الله هترجعي تتكلمي تاني و تصدعينا
ملوك حضنتها و فجأة لقوا باب الأوضة بيفتح و رهف داخلة زي القطر
ملك بصت عليها و قالت:-
سلاما قوما من رب الرحيم ، اية يا بت داخلة زي القضا المستعجل كدا لية ؟
رهف بحزن :-
و النبي يا ملك سبيني يختي في حالي ، أنا اللي جرالي مجراش لحد ، و أنا دلوقتي زعلانة و مقهورة و شوية و هعيط
ملك بصت لـ ملوك اللي هزت كتافها بمعني لا أدري و راحت قعدت جنب رهف تطبطب عليها
ملك بحيرة:-
أيوة يعني اية اللي مزعلك أوي كدا
رهف إنفجرت فيها و قالت:-
الوا.طي السا.فل بتاع البكيني ، اللي عنده مراهقة متأخرة ، بيقول عليا جعفر بقي أنا جعفر يا ملك
ملوك هزت رأسها بايجاب و ملك قالت:-
إنتي أول مرة تعرفي يا رهف إنك جعفر ؟
رهف عيطت و قالت:-
النبي لوريكوا لكلكم ، حتي إنتي يا ملوك عليا ، ساد و رب العباد
ملك بخبث :-
قوليلي بس ايه حكاية البكيني دي و بعون الله حل جعفر عندي
رهف بلهفة:-
بجد يا ملك ؟ هتشوفي ليا حل ؟
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
عيب عليك يا بنتي دا إحنا إخوات
رهف بحماس:-
شوفي يا ستي أصل الواد حازم شاف صور المُزز اللي مالك متصور معاهم و اتعاركت معاه بعد ما قال عليا جعفر
ملك بغيظ:-
بصي بقي عشان أنا جايبة أخري من الموضوع دا ، و الحقيـ ـر طليقي متصورلي مع شوية أجانب عشان يغيظني بس انا مش هسكت و أنني كمان مش لازم تسكتي لازم تعرفهم إحنا مين وإلا اية يا ملوك
ملوك شاورت بصابع الإبهام بمعني تمام و هزت رأسها بايجاب
رهف بشر :-
عندك خطة نعملها وإلا لا ، أينعم إنتي رديتي على مالك بقوة بس برضوا إحنا مش لازم نسكت عشان دول عالم محتاجة تربية من أول وجديد و إحنا بعون الله هنربيهم
منال دخلت عليهم و قالت بخبث :-
أموت أنا في جو الساسبنس دا ، طب مش تفطموني على الحوار دا انا منولة برضوا
ملك بخبث:-
تعالي يا منال إقعدي و إتفرجي عليا و أنا بلعب بقي ، هما اللي بدءوا و البادي اظلم ، و أنا مش هعمل حساب لا لقريب و لا لغريب
….
مالك قاعد هيفرقع من كلام ملك و حاسس أنه إتسرع لما طلقها فجأة لقي واحدة من اللي كان بتصور معاها بتغمز له و بتقرب منه
ملك في نفسه :-
ينهار إسود و منيل هي اللعبة هتقلب بجد وإلا اية ؟
البنت قربت منه و ميلت على ودنه ، مالك أخد خطوه لورا بس البنت قربت منه و قالت بعربي مكسر :-
هستناكي في أوضة ٦٦ خبيبتي
مالك لوي شفايفه بتذمر و قال :-
احيييية احيييية طلعت شمال ، تصدقي و تأمني بالله قولي لا الة الا الله
مينفعش معاكي غير ملك و العلقة اللي كُنتي هتخديها لو كانت هنا ، عشان تبقي تعملي حاجة حرام تاني يا منيلة
…..
ملك أخدت رهف على بيوتي سنتر و قالت:-
هنا بقي يا رهف هيعملولك صنفرة لكُل حاجة ، بمعني أصح هيشيلوا جعفر و يحطوا مكانه رهف البنت الكيوت
رهف دخلت البيوتي سنتر و بقت تبص لكل حاجة بإنبهار
جت صاحبه المكان و قالت:-
تأمري بإية يا فندم ؟
ملك شاورت على رهف و قالت:-
عوزاها عروسة ، لا ملكة جمال
المُديرة هزت رأسها و قالت:-
فهمت طلبك
أخدت رهف اللي بصت لـ ملك بخوف و قالت:-
هيعملوا فيا اية
ملك ضحكت بخبث و قالت:-
سمعتي عن المثل اللي بيقول تبات بوصة تطلع عروسة
رهف هزت رأسها بحذر و ملك كملت :-
هما بقي هيعملوا معاكي كدا يا رهوووف
رهف صوت و قالت:-
لا مش عاوزة أنا مليش دعوه بكلام البنات الفاضي دا ، أنا شعاري في الحياة اللي ميحبناش على طبيعتنا ميستهلش طبيتنا
ملك قالت للبنات بحزم :-
خدوها
البنات أخدوا رهف و بدءوا يعملوا معاها اللازم و ملك بصت في المراية و قالت:-
محتاجة أغير تسريحه شعري بس مش دلوقتي كدا كدا أنا لابسة الطرحة
و بعد ست ساعات قضتهم رهف في البيوتي سنتر خرجت لـ ملك و هي بتعرج و قالت:-
الهي تنستري دُنيا و آخرة روحيني
ملك بصت لـ رهف بإعجاب و قالت:-
صحيح الفلوس بتغير
…..
تاني يوم الصُبح رهف دخلت الشركة بثقة و خطواط ملك علمتها ليها و الكُل مبهور بيها و مش عارفينها
دخلت على مكتب حازم علطول و أمل وراها و بتقول:-
مينفعش كدا يا فندم
حازم بص عليها بإنبهار و قال:-
في اية يا امل و مين الأستاذة
رهف بمرح :-
ينهار ألوان يا جدع دي شكلها بدأت تندع
…..
مالك بيبص في في موبايلة بملل فدخل يشوف صورة ملك لقاها مغيرة صورة البورفيل و كاتبة عليها حاجة فوق بصدمة و قال:-
اه يا بنت الجذمة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مالك بيبص في في موبايلة بملل فدخل يشوف صورة ملك لقاها مغيرة صورة البورفيل و كاتبة عليها حاجة فوق بصدمة و قال:-
اه يا بنت الجذمة
” عيش أيامك عيش لياليك خلي شبابك بفرح بيك ”
“إرمي الماضي في الزبالة و خليك في الحاضر الجميل ”
اه يا بنت الجذمة ، بس قصدها اية بالحاضر دا ؟ الموضوع دا فيه حاجه غلط ، هو أنا سافرت و سبتك تنحرفي يا بنت منال طب عليا الطلاق منك لكون معلمك الأدب ، لحظة هو دا الدريس اللي مش بحبها تلبسه ؟ لا دا إنتي حسابك تقل أوي يا ملك
قطع غيظة خبط على الباب فـ فتح الباب و هو عاقد حواحبه من غيظة لقي البنت اللي قالت ليه يروح ليها الأوضة بصلها بصدمة و قال:-
إنتي اية اللى جابك هنا ؟
البنت إبتسمت و قالت:-
أنا خبيت إنتي كتير ، بس عاوز قضي معك شوية وقت
مالك بصدمة:-
نعم يختي شوية وقت هلقيها منك وإلا من بنت الجذمة اللي حارقة دمي دي ؟
البنت ضحكت و قالت:-
مش فاهم خبيبي
مالك جز على سنانة:-
حبيبك مين يخربيتك دا لو ملك لمحت طيفك انسي إنك تروحي بلدك بدون إصابات استهدي بالله كدا و روحي على اوضتك
– كل الناس تحب روزيتا و إنتي خبيبتي مش تحبي روزيتا ؟
مالك ابتسم بثقة و قال:-
أنا مش بحب غير ملك ، ملك و بس ، فـ روحي على اوضتك بدل ما أعمل تصرف مش هيعحبك
روزيتا بصت ليه و قالت:-
خبيت كتير ملك ، عاوز أشوفها كتير عندي فضول
مالك بسخرية:-
منصحكيش إنك تشوفي ملك
إبتسم بخبث و قالت:-
غالي والطلب رخيص اجهزي و هاخدك معايا تشوفي ملك ، تقريباً بكرة سبوع الواد مالك يلا و أهو أخد حقي منها تالت و متلت
روزيتا بفرحه:-
اوك خبيبي بس خليكي فاكر روزيتا هتسعي ليكي دايما
مالك قفل الباب في وشها و هو بيقول:-
استغفر الله العظيم يا رب ناقصة قرف هي ، شيلتيني زنوب و خلاص ، بس واحدة صاروخ زيك لازم هتاثر في ملك
……
مش عارفني يا زوما أنا جعفر هيهيهي
حازم فتح بوقه بصدمة و قال:-
ينهار ألوان يا جدع دي شكلها بدأت تندع
حازم بلع ريقة بصعوبة و قال:-
مستحيل تكوني هيا دي تبقي مصيبة
رهف قعدت على الكرسي ببرود و قالت:-
مصيبة اية ربنا ما يجيب مصايب ، دي أنا رهف يا فلاتي يا بتاع البكيني
حازم بصلها بإنبهار و قال:-
حقك يمين بعظيم حقك تقولي اللي إنتي عوزاه بقولك يا آنسة رهف
رهف قطعت كلامة و قالت بسخرية:-
آنسة مش كنت إمبارح جعفر دلوقتي بقيت آنسة
حازم بجدية مضحكه:-
قطع لسان اللي يقول عليكي كدا ، دا إنتي ست البنات كلهم ، يعني لما إنتي تبقي جعفر أنا أبقي اية ؟
رهف ضحكت بسخرية و قالت:-
فلاتي و بتاع بكيني
حازم بصلها بهيام و قال:-
إنتي تقولي و تعملي إللي إنتي عاوزاه مش هرد عليكي ، ما تجيبي نمبر ولي أمرك
رهف بسخرية:-
لية هتشتكيني لية ؟
حازم بسرعة:-
لا هطلب إيدك منه أنا خلاص وقعت في غرامك ولا حدش سمي عليا
رهف بتفكير:-
إلا قولي صحيح يا حازم أنهي بكيني عجبك أكتر
حازم بص و قال :-
بتفكريني لية يا رورو دلوقتي أنا مش عارفه اقولك كلهم اجمد من بعض الصراحة بس الأحمر كان خطير أوي
رهف برقت و قالت:-
طب يا زوما هسيبك أنا بقي تشوف البكيني الأحمر و همشي أنا قولت أجي أطمن عليك بعد ما فتحتلك دماغك إمبارح
حازم حط ايده على الجرح و قال بتسبيل:-
فداكي أي حاجة لو عاوزة تخاوي الجرح كمان أنا راضي
مسك الخشبة اللي حدفتها عليه و إدهالها و قال:-
يلا أنا جاهز تسبيلي علامة مميزة في وشي تاني يا رورو
رهف ضحكت جامد و قالت بسخرية:-
عجبت لك يا زمن ؟ رورو دلوقتي بقيت رورو دا من كام ساعة كنت جعفر
و كملت جواها
اتاري النضافة حلوة يا ولاد وانا معرفش
حازم بجدية:-
بصي يا رورو خلينا ننسي اللي فات و نرجع حبايب زي زمان
رهف عقدت حواجبها و قالت:-
بس إحنا عمرنا ما كنا حبايب يا حازم ؟ دا إنت طلعت عين اللي جابوني ، مشكلتي معاك إني مكنتش بعرف أخد حقي منك بالك إنت لو في الحارة كنت طلعت عين اللي جابوك زي إبن اعتماد كدا
حازم فكر لحظة و قال جواه:-
طب والله معاها حق أنا فعلاً مكنتش بعمل حاجة غير إني اهزقها
– طب إية رأيك ناخد هدنة و نبقي صحاب
رهف قامت وقفت و لبست النظارة الشمسية بتاعتها و قالت:-
أفكر يا زوما سلام مؤقت أكيد هنتقابل تاني
جت تمشي فحازم قال:-
اية دا إنتي مش هترجعي الشغل وإلا اية ؟
رهق بتشفي:-
تؤ مقدرش أأمن على نفسي مع واحد فلاتي و بصباص و بتاع بكيني زيك كدا
شالت النظارة و غمزتله و قالت:-
ابقي سلملي علي البكيني الأحمر
و ضحكت بصوت عالي و خرجت و هي بتلبس النظارة تاني و بتقول بصوت واطي:-
نقصاها أنا أم النظارة دي كمان ، كل شوية أقلع و ألبس فيها لحد ما فرهدت ، يلا هروح أسلم على عمو بتاع القصب
…..
ملك دخلت الشركة بثقة و قعدت تنتظر دورها لحد ما جه و دخلت بثقة
– السي في بتاعك لو سمحتي
ملك قدمت السي في و المُدير أول ما عينه وقعت عليها تنح و بعدين اتحمحم و قال:-
اشتغلتي قبل كدا ؟
ملك بثقة :-
اشتغلت بس عن طريق النت يعني وأنا في البيت غير كدا لا
المُدير باصص في السي في و بيهز رأسه و بيقول:-
مش عارف لية حاسس إني سمعت اسمك قبل كدا
ملك بثقة:-
معتقدش يا فندم لأن زي ما ذكرت لحضرتك إني مشتغلتش في شريكان قبل كدا
المدرير هز رأسه و قالت:-
شايفة اية اللى ناقص شركتنا من بعد ، يعني من قبل ما تتوغلي في الشغل ؟
ملك بثقة كبيرة:-
شايفه إن حضرت محتاج مترجمين و مهندسين متمكنين و مش شرط الخبره نهائي ، كدا هتوفر مرتبات و هتاخد مجهود زيادة
الشباب الخرجين دلوقتي مش لاقيين شغل و قاعدين على القهاوي طب لية ؟ و حضرتك ممكن تشغلهم و هيبقي مرتب تلاتة منهم بمرتب واحد من مهندسين أجانب مع إن لو بصينا للموضوع هنلاقي إن إحنا نقدر ننتج زيهم بالظبط بالعكس هيبقي أعلي كفاءة ، المشكلة الوحيدة اللي هتقابلك هي الخبرة و دي ممكن يكتسبها معاك كدا ، لو كل الشركات وفرت فرص عمل للخريجين المصريين حتي لو بمرتب قليل في الأول و إنك تحمسهم إن اللي هيطور من نفسة هياخد زيادة في الراتب هيدوك تفكيرهم و طاقتهم
المدير بص لـ ملك بإعجاب و قال :-
إنتي خريجه كلية الآداب قسم اللغة التركية ، و واخدة كورسات كتير فيها يعني متمكنة منها
ملك بثقة:- دا غير الإنجلش يا فندم و الايطالي لأني بحبه
المدير بإعجاب اكتر :-
واحدة زيك بتفكيرك و الشهادات اللي وخدها دي مشتغلتش قبل كدا لية
ملك إبتسمت و قالت ببرود :-
نصيب يا فندم
المدير هز رأسه و قال:-
تمام حضرتك معانا تقدري تبدئي شغل من بكرة
ملك بصت لية و قالت:-
لا بكرة لا سبوع ابن أختي تقدر حضرتك تشرفنا و العنوان أهو
المدير هز رأسه بمجاملة و ملك خرجت من المكتب و قالت:-
بوم تك بوم تك بدأت اللعبة و الشاطر اللي يسلم في الآخر يا مالك
………
عبال ما تشيلي ابننا
رهف لسة هترد عليه لقوا مالك داخل و معاه روزيتا فرهف فتحت بوقها و قالت:-
البكيني الأحمر بذات نفسيه عندنا ؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

تاني يوم في الأسبوع الكل متجمع و رهف شايلة مالك الصغير فحازم قرب منها و قال:-
عبال ما تشيلي ابننا
رهف لسة هترد عليه لقوا مالك داخل و معاه روزيتا فرهف فتحت بوقها و قالت:-
البكيني الأحمر بذات نفسيه عندنا ؟
حازم تنح لما شاف مالك داخل مع روزيتا فرهف شالت مالك الصغير بإيد واحدة و ضربت حازم في بطنه بكوع اديها التانية
حازم بألم قال:-
والله ما شفت حاجة مهو طبيعي قدامك أهو
رهف بصت ليه بقرف:-
رجالة ميملاش عينيها غير البكيني الأحمر
اديته مالك الصغير و هي بتقول:-
خد يا بتاع البكيني يا فلاتي خد الواد ، هو دا تمامك أصلا تقعد بيه
حازم قلب شفايفه و أخد الواد و قال في نفسه:-
ربنا يسترها عليكي يا موزة كنتي طيبه و مش واحدة لا دول سته عشان رهف بتلاتة لوحدها
رهف وقفت جنب ملك اللي متمالكة أعصابها جدا و بتضحك ببرود و بصت على روزيتا من فوق لتحت و قالت:-
و دا من اية دا إن شاء الله مفيهاش أي شئ لافت خالص ، هما بس شوية العظم اللي مبيناهم
ملك بصت لـ رهف و إبتسمت و قالت:-
و إنتي مفكراني غيرانه من دي ، تؤ يا رهوفه أنا هفرقع من الغيرة هي أي نعم مش زوق مالك نهائي ، بس برضوا همووت
رهف ضحكت بسخرية عشان متلفتش الإنتباه و قالت:-
يختي اتوكسي أومال أنا أعمل اية ، أيوة متبصليش كدا ، سي حازم البلوة اللي ربنا ابتلاني بيها أول ما لمحها تنح
ملك ضحكت و قالت:-
استني عشان شكل منه هتنضم لينا دلوقتي
رهف بصت عليها و وقفت مع ملك تتفرج
…..
منه قربت من وليد اللي بيبص لـ روزيتا و متنح ضربته في كتفه بس هو هشها زي الدبان
منه برقت و قالت بغضب :-
ما تروح تاخدها و تدخل بيها على أقرب أوضة يا أستاذ ، اية أيام الرمرمة وحشتك ؟
وليد بلع ريقة بصعوبة و قال:-
اي اللي إنتي بتقوليه دا يا منه بس ، هو في حد غيرك في قلبي ؟
منه بغيظ :-
الكلمتين اللي المفروض تثبتني بيهم خلاص بح خلصم ، تعرف يا وليد أنا غلطانة إن سبت بيت أمي بعد ما الناس تمشي عشان الفضيحة بس هروح معاهم و ابقي روح يخويا اقعد مع أخواتك و البت الصفرا دي
منه سابته و مشيت لـ ملك و رهف اللي كانوا كاتمين الضحكة بالعافية على منظرها
منه بسخرية:-
طلعيها يختي إنتي و هي لحسن يجرالكم حاجة
ملك ضحكت جامد و قالت:-
خليكي زينا روحك طويلة متبقيش قفوشة أوي كدا و ضحكت تاني
مالك كان مركز معاها أوي و سرح في ضحكتها و غصب عنه ابتسم عليها
ملك لفت وشها فجأة لحد ما عيونهم اتقابلت و كان الزمن ، لوم و عتاب من كلا الطرفين للآخر لحد ما ملك حست أنها هتعيط بعدت نظرها عنه و بصت قدامها تستعيد نفسها
روزيتا اتكلمت بفرحة و قالت:-
مالك خبيبي روزيتا شكرا كتير عشان جبت روزيتا هنا ، أول مرة روزيتا تروح حفلة كتير حلوة
ملك همست جواها بغيظ :-
مالك خبيبي يختي حبك برص و عشرة خرس يا معفنه يا صفرا انتي
منه ضحكت بشماتة و قالت:-
دي بتقوله مالك حبيبي ملك يا روحي خلي روحك طويلة يختي متعمليش في نفسك كدا
ملك بصت ليها و رفعت حاجب و قالت:-
هتشوفي ايه اللي هيحصل دلوقتي
بصت حوليها لقت ملوك بتلعت في الألعاب بتاع مالك الصغيرة اللي جاية ليه هدية و مش شايلة هم حاجة كأنها منفصلة عن العالم
مشيت نحيتها و نزلت لمستواها و قالت:-
ملوكة حبيبتي
ملوك بصت ليها فـ ملك كملت ممكن تسمعي كلام مامي حبيبتك
ملوك هزت رأسها بايجاب و ملك كملت :-
هتروحي تسلمي على بابي عشان هو جاي النهارده يصالح ملوك
ملوك برقت و هزت رأسها بالنفي فملك أخدت نفس و قالت:-
مش ملوك عارفه إن ملك بتحبها ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و ملك قالت:-
و بابي كمان بيحبك أوي أوي أكتر من أي حد في الدنيا ، هو جاي يشوفك أصلا و يصالحك ، عشان خاطري تروحي تسلمي عليه
ملوك هزت رأسها بايجاب ببراءة و ملك باست على رأسها و قالت:-
يلا يا لوكا روحي جري هو واقف هناك
ملوك هزت رأسها بايجاب و مشيت بخوف
مالك كان شايفم و شايف موقف ملك و ضحك جواه و قال:-
هي دي ملك اللي أنا أعرفها ، هي دي ملك أم قلب أبيض
بص لـ ملوك اللي جاية نحيته بخوف و أخد نفس و قابلها لحد ما وصل عندها ، نزل لمستوها و قال :-
وحشتيني اوي يا لوكا كدا تغيبي عني دا كله
ملك بصت ليه ببراءة و مالك حضنها و شالها و هو بيقول:-
بابي بيحبك أكتر حد في الدنيا دي كلها حتي اكتر من نفسه ، أوعي تخافي منه تاني أو حتي تزعلي وانا وعد مش هزعلك تاني
ملوك سمعت كلامه و إطمنت و قالت:-
و ملوك بتحب مالك أوي أوي بس مالك وحش زعق ليها هي و ملك و ملوك تعبت كتير لما زعلها
مالك برق و بص لـ ملك و بص لـ ملوك تاني و قال:-
إنتي بتتكلمي يا ملوك ؟ بجد رجعتي تتكلمي تاني ؟ دا أحلي خبر سمعته في حياتي كلها دا
عيونه دمعت و ملك قلقت و قربت منهم فسمعت ملوك بتتكلم و تقول:-
أيوة ملوك رجعت تتكلم تاني
ملك وقفت مرة واحدة و ضحكت جامد جريت على مالك و أخدت منه ملوك و حضنتها بس حست أنها هتقع بيها فنزلتها على الأرض و نزلت معاها و قالت:-
ملوك يا روحي انتي رجعتي تتكلمي تاني ؟ انتي أنا مش مصدقه نفسي الف حمد وشكر ليك يا رب ألف حمد وشكر ليك يا رب
مالك نزل لمستواهم و حضن ملك اللي الفرحة طغت عليها و بقت ملك و ملوك في حضنه
الأمور كانت ماشية تمام لحد ما منال جت و قالت:-
الله الله اية اللى أنا شيفاه دلوقتي دا ؟ قومي يا بنت الصر’مة إنتي ناسية أنه مطلقك
ملك استوعبت الوضع و زقت مالك بعيد عنها و قامت وقفت و منال بصت لـ مالك بغيظ و بصت لـ روزيتا اللي كانت بتبص عليهم باستغراب و قالت:-
أري وجوه جديدة في البيت لا و أجانب كمان
كأنها فكرت ملك باللي بيحصل وشها اتغير ١٨٠ درجة و ملوك قالت و هي بتشاور بصُباعها على روزيتا:-
مين دي يا بابي
ملك ضحكت جواها و قالت:-
والله العظيم بنت أمك يا ملك ، رد يا أستاذ رد
مالك ضحك و شالها و قال:-
دي صديقتي يا لوكا جاية تحضر سبوع مالك الصغير
ملوك بصت لـ روزيتا و قالت:-
بس إنت قولت ليا مينفعش اصاحب صبيان انت بتصاحب بنات لية بص لـ منال و قالت:-
كدا بابي ولد مش كويس صح يا تيتا
منال كانت متنحة و قال:-
إنتي بتتكلمي يا ملوك ؟ خدي يا بت تعالي هنا أما ابوسك و سيبك من الأعداء دول
ملوك نزلت و جريت على منال و مالك قال في نفسه:-
بقيت ولد مش كويس و كمان من الأعداء
حازم قرب منهم هو و وليد و حازم ادي مالك الصغير لـ مالك و قال:-
إنت مش هتعرفنا وإلا اية
مالك بلا مبالاة دي روزيتا و دا حازم أخويا و دا وليد
روزيتا بفرحه:-
أنا مبسوط كتير إني شفتكم
منه بغيظ :-
و هتبقي مبسوطة اكتر لما ترجعي بلدك من غير شعر و ملامح. يعني ؟
وليد بص لـ منه بتحذير و قال:-
دي ضيفة عندنا
و بص لـ روزيتا بابتسامة عريضة و قال:-
إحنا أسعد روزيتا
و سلم عليها لكن روزيتا استغلت الفرصة و باست وليد
منه فتحت عنيها و بقها و قالت:-
اللي انا شفته دا حقيقة وإلا بجد ؟
رهف بغيظ :-
حقيقي يختي حقيقة
منه مشيت خطوة فـ رهف مسكتها و قالت:-
إنتي راحة فين إنتي لسة تعبانة
منه :- تعبانة اية هو أنا هرتاح غير لما أزرق لها وشها و شفايفها اللي فرحانه بيها و عماله تبوس في اللي رايح و اللي جاي
رهف كانت لسة هتتكلم لكن حازم بص لـ روزيتا و قال :-
أنا حازم أخو مالك و وليد اللي انتي لسة مسلمة عليه دا
روزيتا سلمت عليه بفرحه و قالت:-
مبسوطه كتير إني تعرفت عليك خازم
حازم بهيام:-
خازم خازم دي طالعة من بوقك زي العسل
منال بصت ليهم بقرف و قالت:-
شددهم الفتوشوب و السيلكون مش عارفين إن الطبيعي و المربرب أحلي و يكسب و على رأي الأستاذ نيكول سابق
البلدي البلدي هو اللي هيكسب
رهف بصت لـ منه و قالت:-
منه بحذر :-
هنعمل اية ؟
رهف بشر :-
هنزرقها في جميع مناطق جسمها اللي باينة دي و مش هي بس تؤ تؤ تؤ هما كمان هيكون ليهم نصيب الأسد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

هنزرقها في جميع مناطق جسمها اللي باينة دي و مش هي بس تؤ تؤ تؤ هما كمان هيكون ليهم نصيب الأسد
رهف و منه بيقربوا من روزيتا بشر و هي واقفة تضحك ليهم زي الهبلة
وليد عينه وسعت و جري على مراته و قال:-
اهدي يا حبيبتي انتي لسة والدة كدا غلط علشانك
منه زقته و قالت:-
غور من وشي يا وليد و سبني بدل ما يطلع عليك إنت غورر
وليد بابتسامة:-
بالراحة يا حبيبتي أعصابك لحسن الجر.ح يفك وإلا حاجة
منه بصت ليه بغضب و قالت:-
بس عصبتني وأنا متعصبة لوحدي
نطت فوقة و بقت تخبط و تعض فيه
رهف بتبص لـ روزيتا و مضيفة عنيها و بتقرب منها ببطئ ، عدت من جنب حازم اللي أول ما لمحها برق و مسك دراعها و قال بهلع:-
تعالي هنا رايحة فين البت مش هتستحمل خبطة منك
رهف رفعت اديها في وش حازم بمعني خلصنا ، شالت اديه من على اديها و مشيت ببطئ و هي بتبص لـ روزيتا
حازم لطم بتمثيل و قال:-
يلهوي هتاكلها و مش هيبقي حتي دراع سليم عارفها مُفترية رهف بنت أم رهف
رهف وصلت لـ روزيتا اللي بتبصلها بحذر و الصم عم المكان
الكُل واقف يتفرج حتي منه اللي سابت وليد و وقفت جنبه تتفرج على رهف و هي بتعلم روزيتا الأدب و شجعتها بفرحة
– ستفعلها طلاق تلاتة لتفعلها رهف بنت منال بالتبني
رهف ابتسمت لـ روزيتا و اخدتها بالحضن و هي بتقول:-
بالحضن يا خوجاية يا بتاع البكيني انتي
– منه شافتها كدا تفـ ـت عليها و هي بتقول:-
ينعـ ـل معرفتك يا شيخة دا إنتي متلعطيش بنت منال ، دا إنتي طلعتي بنت كلـ ـب
وليد كتم ضحكته على منه و منه بصت ليه بقرف و قالت:-
طلعها يا أخويا طلعها لحسن تكبس على نفسك و تودعنا بدري
وليد ضحك بصوت عالي و منه بصتله بغيظ و ضربته في بطنه
حازم أخد نفسه براحة و لكن ملحقش يرتاح و سمع صوت روزيتا بتصو.ت
رهف شدتها من شعرها و هي بتقول:-
وريني كدا يا حلوة يا مدلعة شعرك الأصفر دا حقيقي إلا باروكة
روزيتا صر.خت و هي بتقول:-
خقيقي مالك خبيبي الحق روزيتا
مالك كان متلهي مع مالك الصغير و ملك واقفة ببرود و من جواها هتولع عشان روزيتا بتقول لـ مالك يا حبيبي فقالت جواها:-
آه يا بنت الدزمة هو مين دا اللي حبيبك يا ولية ، مالك حبيبي انا و هيفضل طول عمرة حبيبي انا ، سواء بقي انفصلنا فضلنا هيفضل حبيبي أنا و بصت لـ روزيتا بحدة و كان نفسها تروح تساعد رهف بس كانت ماسكه أعصابها بالعافية
رهف ببلاهه:-
لا طلع بجد مش باروكا طب ما بقولك اية أنا أكتر حاجة بتنرفزني اللون الأحمر و الأصفر و إنتي الصراحه متتوصيش بيهم فإعتبريني ديك رومي و تعالي بقي يا حلوة عشان أنا على آخر أخري منك
منه شديتها قعدتها على الأرض و قعدت فوقها و بدأت تضرب فيها
رهف :- قوليلي يا حلوة خدودك الحمرة دي حمار ربناني وإلا بلاشر مع إنها مش محتاجة سؤال هي بلاشر أنا عارفة
عضيـ ـتها من خدها و من دراعها و هي بتقول:-
لازم اخلي حسمك كله أحمر ملعلع كدا تدري ليش عشان يليق مع البكيني الأحمر يختي
حازم قرب منها بحز و مد ايده يشيلها من عليها رهف مسكت ايده و عضيتها و هي بتقول:-
ايدك لتحوحشك يا روح مامي و ابقي خلي العود الفرينسي ينفعك هو في أحلي من الكيرفي و حلاوة الكيرفي اللي زي حلاتي
قامت من على روزيتا اللي صوتها راح من كتر الصراخ و قالت بهدوء بعد ما بصت لـ حازم :-
نحن أقوال لا أفعال و أهي عندك بقي محمرة من كل حته أهي
حازم واقف فاتح بوقه و بيبص عليها بصدمة و رهف قربت منه و ضربته على قفاه و هي بتقول:-
اقفل بوقك لحسن الذوباب في كل مكان يا بتاع البكيني يا فلاتي و ابقي تـ ـف في وشي إن فلحت
مالك باصص على ملك اللي واقفة مش عارفه تداري الضحكة و حطت اديها على بوقها لكن فجأة حطت اديها على بطنها و جريب على الحمام تستفرغ
مالك اتخض و ادي مالك الصغير لـ حازم و جري ورا ملك
روزيتا قعدت نص قاعدة و قالت:-
مالك خبيبي رايح فين و سايب روزيتا مع شوية وحوش
رهف بضحك :-
حلو غلطت و أنا كنت مستنياها تغلط بقي أنا وحوش ؟ طب اضربك فين تاني و إنتي معدتش حته سليمة فيكي يا بت الدذمة إنتي
ملك دخلت الحمام و قفلت عليها و قعدت على الأرض و بقت تستفرغ
مالك خبط عليها و هو بيقول بقلق :-
ملك انتي كويسة
ملك أول ما سمعت إسمها منه عيطت و قالت:-
ياااه يا مالك قد اية واحشني اسمي منك يا حبيبي ، قد اية نفسي نرجع تاني ، ارمي نفسي في حضنك و اشكيلك تعب الحمل ، بس دي كلها هتفضل أمنيات و مش هتحقق نهائي
فاقت على خبط الباب تاني و مالك بيقول:-
افتحي الباب دا إنتي قافلة على نفسك لية
ملك تحاملت على نفسها و فتحت الباب و بصت في عيون مالك
مالك بص في عيونها اللي حمرا من كتر العياط ، تمني لو ياخدها في حضنه تاني بس مش قادر ، جه يقرب منها لقي اللي بيسحبها من قدامه و بتقول:-
يلا عشان نمشي مبقاش لينا مكان هنا وسط الناس دي ، تعالي اقعدي على ما أختك تلم هدومها أصلها هتغضب هي كمان من جوها البصباص دا
قال عاوز يرجع أيام الشقاوة قال ، مشافش نفسة المعفن اللي بياكل الآيس كريم بالعيش
مالك اتجه ناحية منال و قال:-
يا أم
منال قاطعت كلامة و قالت:-
يلا يا ملك لحسن ننكرش من هنا كمان مهو إحنا بقينا ملطشة للي يسوي و اللي ميسواش
يخربيت كدا بجد ، غبي أنا غبي و مش هعرف أصلح اللي فات
أخد نفسه بسرعة و قال:-
و لو معرفتش اصلحة ابنيه من جديد
وليد دخل عيله و قال بحذر :-
يعني اية ؟
مالك بابتسامة:-
هخلي ملك تحبني من أول و جديد و مش بس كدا منال كمان
وليد اخده و قعدوا على السرير و قال :-
يا ريت يا مالك تعرف و تشوفلي طريقة أنا كمان اصالح بيها منه لحسن دي على آخرها خالص
مالك بسخرية:- و الباشا التالت رهف معملتش منه كفته
لسه وليد هيرد لقوا حازم داخل عليهم و بيقول:-
شفولي حل اخليها تنسي البكيني الاحمر دا يدل مهي قايمة عليا الحد كدا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

الفصل اللي فات وصلنا إن البنات سابوا الشباب و راحوا عند منال بسبب روزيتا
حازم
– شفولي حل اخليها تنسي البكيني الاحمر دا بدل مهي قايمة عليا الحد كدا
– وليد بص ليه بسخرية و قال:-
كان القرد نفع نفسة يخويا دا البت منه لمت هدومها و طفشت من البيت نهائي
– حازم بتسرع:-
ما إنت اللي عينك زايغة يا وليد إحنا مش هنضحك على بعض
وليد وقف و حط و قال بعنف :-
عين مين اللي زايغة يا محترم إنت نسيت إني أخوك الكبير
حازم بخبث :-
الكبير كبير أفعال لا أقوال يا حبيبي
مالك وقف و قال:-
خلصوا يلا نروح الفيلا وونفكر بهدوء كدا هنعمل اية في أم الليلة دي
خرجوا لكنهم اتصدموا لما لقوا روزيتا لسة قاعدة
مالك قرب منها و قال:-
إنتي بتعملي اية إنتي لسة ممشتيش
روزيتا:-
كله مشي و ساب روزيتا مالك ختي المتوحشة اللي ضربتني مشيت و أنا مش عارف يروح فين
مالك نفخ بضيق و قال:-
يستحسن إنك ترجعي على بلدك لانك مش هتاخدي من حد فينا اللي إنتي عاوزاه
روزيتا:-
بس مالك
مالك قطع كلامها و قال:-
بلا مالك بلا بتنجان بقي افقلوا الشقة و حصلوني
حازم بصلها بقرف و قال:-
كله منك انتي ربنا يسامحك يا مالك يعني عشان تضايق ملك تخربلنا حياتنا كلنا
روزيتا:-
بس أنا حبيته كتير هازم
حازم بصلها من فوق لتحت و قال:-
و النبي يختي ما بياكل معايا جو المحن دا ، هو أنا حبيت سيد قشطه اللي هناك دي من شوية
عدي كدا يا ولية الله يسترك عاوز أقفل الباب و اصالح البت بدل ما يتاخد عليا غلط تاني
روزيتا نازلة على السلم بضيق و هدوء و حازم قفل الباب و نزل وراها زقها على جنب و قال:-
هي مش ناقصة مرار طافح غوري من وشي و عديني كدا خلينا نخلص بقي
……….
ادخلي يختي منك ليها يا آخر صبرك يا منال واحدة مطلقة و التانية غضبانة و هتطلق و التالتة هتعنس جنبك
رهف نفخت بضيق و قالت:-
بقولك ايه يا منال النبي سبينا في حالنا كفاية اللي إحنا فيه مش شايفين قدمنا من كتر الخوازيق اللي بتتحدف علينا
منال بصت ليها بسخرية :-
كل واحدة كان دا اختيارها مش عوزاها ترجع تندبلي و تقول سبيني في خالي ، أنا سبتكم براحتكم وانتم اختارتوا و جبتوهم و قولتوا عاوزين حصل وإلا محصلش
التلاتة في صوت واحد:-
حصل يا معلمة
ملك قعدت على الكرسي و حطت رجل على رجل و قالت:-
اتس اوكاي يا منال شيلي ايدك مني خالص أنا عارفة هجيب مالك راكع تحت رجلي إزاي ركزي مع الاتنين دول
منال بصت ليها بسخرية و قالت:-
النبي يختي بلاش النفخة الكدابة دي دا أنا لسة جيباكي من حضنه ، دا لو جه قالك يا ملك مش هيكمل اسمك هتقوليله مسمحاك يا حبيبي و هتروحيليه راكعة
منه قعدت و الدموع في عينيها و قالت:-
أنا لازم أطلق أنا مش هفضل على زمة البني آدم دا أكتر من كدا ، بني آدم بصباص و ميملاش عينه التراب
رهف قعدت جنبها و طبطبت علي كتفها و قالت:-
متزعليش يا حبيبتي بكرة يعرف قيمتك الحيو.ان دا
منه بدموع:-
متقوليش عليه حيوان أنا لسة بحبه ولا أقولك قولي براحتك هو ميستاهلش إني أدافع عنه أصلا
منال قعدت و حطت رجل على رجل و قالت:-
محدش ضربك على ايدك عشان توافقي واحد جاي يخطبك بـ باكوا شاي العروسة متوقعة منه اية ، أنا أصلا مكنتش موافقة على الجوازة دي فعلا ديل الكلـ ـب عمره ما يتغير
رهف بتسلية:-
اهدي يا منال اهدي يختي ليجرالك حاجة
منال ضحكت بجنب و قالت:-
مين دي اللي يجري ليها حاجة يا بت ، دا أنا اوديكوا انتوا السته البحر و ارجعكم تلهثوا من شدة العطش
ملك بضحك:-
يا واثق إنت يا واثق
بصوا بقى إحنا عاوزين حد يكون ثقة يبقي معاهم و ينقل لينا الأخبار أول بأول و لازم الحد دا يكون مننا
كل الأنظار اتوجهت لـ رهف اللي قالت بخوف :-
في اية يا جدعان أنا والله أغبي من إنكم تحطوني في مكانه خطشيرة و مهمة زي دي
منال ابتسمت باتساع و قالت:-
بالعكس دا انتي انسب خيار لينا دلوقتي ، اسمعي يا بت الكلمتين دول و تحطيهم حلقة في ودنكم اللي عاوزة تنضيف دي
طرقعي عنيكي و فتحي ودنك دبه النملة هناك أعرفها
بصت لـ بناتها لقتهم بيبصولها فرجعت في كلامها و قالت:-
قصدي يعني نعرفها كلنا ما إحنا تيم مع بعض أسرة في بعضينا
ملك سألتهم و قامت و هي بتقول:-
أسرة واطية يا منال أنا قايمة اتخمد عشان ظهري مش قادرة و الحمل تاعبني أوي النهاردة
منال بسخرية:-
و هرمونات الحمل التي تحتاج إلي حضن حنين يداوي الحب الحب الشوق الشوق
منه و رهف بصوت الليمي بلوبيف بلوبيف
ملك بصت ليهم بغضب و قالت:-
والله العظيم إنكم شوية عيال ها
منال بصوت عالي:-
حاسبي بس على نفسك لحسن الشوووووووق الشوق خلاني ارجع من تاني و انسي كل اهانتي
ملك بصوت عالي من جوه بعد ما قفلت الباب:-
ماشي يا منال ماشييييي
رهف بتسائل:-
المهم يعني دلوقتي يا منال أنا هرجع لحازم إزاي مهي دي الطريقة اللي ممكن ابقي معاهم اغلب الوقت بيها و مش بعيد كمان نرجع مالك و ملك بيها
منال فردت دراعها و قالت:-
لا سكسكيوز مواه بقي أفهم الأول إزاي ترجعي الحلاليف دي و بعدين أقولك هترجي إزاي للاهبل التالت
– يعني يا منال في خطوبتي أنا و حازم فرح الحورات دي اكيد مالك هيبقي موجود و ملك كمان كدا نديهم مساحة أكتر يكونوا مع بعض فيها
منال ابتسمت بخبث و قالت:-
و يجي يطلبك مني و هنا في بيتشي و وقتها أنا هعرف أطلع عليهم القديم و الجديد و يبقوا يوروني هيعملوا اية يا أنا يا انتم يا شوية كلا.ب
بصت لـ رهف و قالت:-
المهم دلوقتي إنتي لما الواد حازم يكلمك تتقلي عليه بس مش أوي و تفتحيله مجال يصالحك و ترمي ليه كلام عاوزك يجي يطلبك هو و أخواته مني و تديله مهلمة من وقت ما يكلمك يوم واحد فقط لاغير فاهمة يا بت
رهف بضحك :-
عُلم و ينفذ يا منال
منال بخبث :-
أنا أنا انطرد من البيت و يقول عليا اُس المشاكل ، أنا أنا يبصص للبكيني الأحمر و يسيب بنتي في سبوع ابنهم ، أيوة أنا اللي هبقي حماتو الحرباية صبركم عليا صبركم عليا ، أما ربتكم من أول و جديد ميبقاش اسمي منال .
………
كانوا قاعدين مع بعض في الجنينه و كل واحد بيفكر في حاله لحد ما حازم نفخ و قال:-
– أنا دماغي وقفت و مش لاقي حل للمشكلة الشنيعة دي ، أبوس ايديكم شفولي حل اصالح بيه البيت و بعدها هبقي اشوفكم و اساعدكم ترجعوا مراتاتكم
وليد بشامتة:-
والله محدش طلب منك مساعدة و زي ما عكيتها لوحدك صلحها لوحدك يا فصيح و اذكي أخواتك
حازم باعتراض:-
لا دي مبقتش عيشة دي يعني أنا أساعدك تتجوز البت و تخلف منها سحلـ ـية صغيرة و لما اجي اظبط مع بنت خالتها تعترضلي و مش راضي تساعدني ، مهي الخناقة و العاركة اللي حصلت بينا دي بسببكم يا شوية اوباش
وليد ضحك بسخرية و قال:-
لية كنا ضربناك على ايدك و قولنالك اتغزل بجمال البت قدامها ، و لا قولنالك عاند معها و هي العناد اتخلق عشانها
حازم بيأس :-
لا أصل أنا شفتكم بتعملوا كدا قولت البنات كلها بتيجي كدا فعملت زيكم ابقي انا غلطان
مالك بقلة صبر :-
غلطان و غبي و محتاج ضر.ب الشبشب كمان يا حيو.ان ، هو إحنا كل حاجة نعملها تقلدنا مش يمكن الحاجة دي غلط ؟ طب و الزفت و ليد و عارفين إن من يومه فلاتي و بتاعي نسوان ، تقد مين تقلدني أنا ؟ طب أنا عارف أنا بعمل اية و هعمل اية مع ملك ، حضرت جنابك هتعمل ايه دلوقتي ؟ ساكت ليه ما ترد ؟ أهي بقت خراب على الكل يا فصيح عشان تبقي تشغل دماغك تاني في حاجات إنت ملكش دعوة بيها و لا تعرف عنها حاجه
حازم بصله بصعبانية و قال:-
ما خلاص بقي يا مالك إنت هتقعد تفطم فيا كدا كتير ، دا بدل يا أخي ما تشوفلي حل ؟
مالك بسخرية:-
يبني إنت لي غبي كدا أهو إنت الوحيد اللي مشكلتك محلولة ، هتكلم رهف و كلمتين حلوين و هتنسي ، متخافش يسطا إنت ملحقتش تعكس أوي
حازم بصله بترقب و قال :-
دا بجد يا مالك يعني لو كلمتها دلوقتي هترد و الأمور هتبقي تمام وإلا هتف في وشي و مش هتسال فيا
وليد بسخرية:-
إنت اهبل ياض قوم كلمها و حل عن سمايا و سبني أفكر هتعامل إزاي مع منه اللي حالفة عشرين يامين إنها تطلق
حازم ابتسم و قام جري على اوضته أما وليد قال:-
يا بختك يا ابن المحظوظه ظبط أمورك في مينت
مالك بخبث :-
متقلقيش أهو الاهبل دا اللي هيسهل لينا الأمر
وليد انتبه لكلامه و قال:-
أيوة كدا احبك و إنت بتفكر اشجيني و قولي اللي بتفكر فيه .
– بص يا ابني عشان تخلي حد يحبك لازم تبقي قدامه علطول ، و عشان منه تتنيل تسامحك لازم حضرتك تبقي قدامها و تحاول على الأقل معاها ، و جوازة حازم من رهف هي اللي هتسهل لينا الأمور دي
وليد بضحك :-
اما إنت جرئ والله و بجح كمان ، بس أموت في تفكيرك و دماغك السم دي
……….
– رهف حبيبتي والله مكنش قصدي دا أنا كنت بناكف فيكي بس مش أكتر
رهف بضحك مكتومة لكن سيطرت عليها :-
بص يا حازم أنا مش هفضل كدا ولا يخويا يعجبني الحال المايل عاوزني بيت منال مفتوح غير كدا لا و اه مقدمكاش كتير برضوا هنا أربعة وعشرين ساعة و بس
– بس يا رهف كدا مينفعش إنتي مش مدياني وقت أفكر نهائي
رهف بصدمة مصطنعة:-
تفكر في اية في جوازك مني إنت مبتحبنيش يا حازم اقفل و اعتبر الموضوع دا مغلف للابد سلام يا سعاده البيه كريم شانتيه
رهف قفلت الخط و حازم بص في الموبايل و قال مجنونه بس بحبك ، جايلك يا رهف يا بنت أخت منال جايلك و جايب الحرب معايا
……….
تاني يوم الصبح ملك صحيت من النوم لقت البيت كله نايم فلبست و نزلت الشغل و قالت بخبث :-
استعنا على الشقا بالله
دخلت الشركة بخطواط واثقة و منها على مكتبها علطول و بدأت تترجم الإيميلات و تخلص الشغل اللي عليها
– مدام ملك بشمهندس فادي عاوزك في مكتبه
ملك هزت راسها بملل و قالت:-
تمام دقايق و أكون عنده
ملك أخدت موبايلها و دخلت لـ فادي اللي بصلها بإعجاب و دا خلي ثقة ملك تزيد في نفسها و قالت:-
– حضرتك طلبتي يا بشمهندس ؟
فادي هز رأسه بإجاب و قال:-
أيوة حضرتك ترجمتي الفاكس اللي وصل من شركة*****
ملك هزت راسها بإجاب و قال:-
أيوة يا بشمهندس فاضل بس مراجعة بسيطة عليه و هسلمه لحضرتك
موبايل ملك رن و كانت منال و ملك استأذنت ترد
– أيوة يا منال في اية
منال بزعيق:-
إنتِ فين يا بنت من الصبح مالك و الشاب جايين بليل يطلبوا ايد رهف
ملك بصدمة:-
قولي أقسم بالله كدا و حصل أمتي الكلام دا و إزاي ليه عين يجي عندنا البيت هنعمل ايه يا منال
فادي لاحظ معالم وش ملك و قال:-
هو في حاجة يا استاذة
ملك بخجل :-
لا والله مفيش حاجه مجرد مشاكل عائلية
منال بخبث:-
بت يا ملك ادي المدير الموبايل كدا
ملك بتسائل:-
لية يا منال ؟
منال بعصبية :-
ما تخلصي يا بنت الجذ.مة إنتي اديلن الموبايل
ملك مدت اديها بالموبايل لـ فادي و قالت بخجل :-
مامتي عاوزة تكلمك يا بشمهندس
فادي فضل يسمع كلام منال و ابتسم و قال:-
حاضر يا أمي اللي انتي عايزاه
ادي الموبايل لـ ملك و قال:-
تقدري تاخدي باقي اليوم إجازة و الفاكس ابعتيه لحد يراجه و يجيبه
ملك هزت راسها ببلاهه و قالت:-
…..
عدي سبع ساعات و الشباب جهزوا و اتحركوا لبيت منال و أول ما وصلوا اتصدموا من وجود فادي و صوت منال اللي بيقول ليهم
فادي راجل البيت و اللي هيتقف لـ رهف
مالك بصدمة و صوت مهزوز:-
را اية يختي راجل البيت

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عدي سبع ساعات و الشباب جهزوا و اتحركوا لبيت منال و أول ما وصلوا اتصدموا من وجود فادي و صوت منال اللي بيقول ليهم :-
اتفضلوا ادخلوا واقفين لية
وليد بتسائل:-
مين دا يا منال ؟
ضحكت بخبث و قالت :-
فادي راجل البيت و اللي هيتقف لـ رهف
مالك بصدمة و صوت مهزوز:-
را اية يختي راجل البيت ؟
حازم بصدمة:-
دا اللي هو إزاي معلش دا إحنا عارفين بعض يا منال اي اللي إنت بتعمليه دا
منال قعدت على الكرسي و حطت رجل على رجل و قالت:-
والله دا بيتي و أكبر فيه اللي أنا عاوزه ، دا أنا نسيت اقولكم كمان أنه خطيب ملك ، تخلص شهور العدة من هنا و هيتجوزا من هنا ،حبايبي لايقين على بعض ربنا يحفظكم من العين و خصوصا عيون حد اعرفه .
فادي واقف من فاهم حاجة بس بيجاري منال في كلامها و بيقول:-
هعملك أكبر و احسن فرح في الدنيا يا حبيبتي ، فرح هيبقي ترند مصر لمده اسبوع
ملك فاتحة بوقها و مش فاهمة حاجة و مالك خلاص صبره نفز فقال بعصبية :-
جواز اية يا منال اللي بتتكلمي عنه لا اقفيلي كدا يختي
منال برقت و وقفت مرة واحدة و قالت:-
لما تتكلم في بيتي تتكلم بصوت واطي ، الصوت العالي دا للأماكن اللي إنت جاي منها ، لكن في في بيتي ها بيتي تتكلم باحترام
ملك بصلها بقرف و قال:-
والله ؟
ضغط على سنانة و قال جواز اية اللي البرنسيسة منال بتتكلم عنه حلو كدا
– مش بطال ها كنت بتقول اية بقي
مالك بعصبية:-
إنت هتستعبطي يا منال عاوزة تجوزي مراتي
منال وقفت قصاده و قالت:-
قصدك طليقتك ولا إنت ناسي إنك طلقتها
مالك بشماتة:-
و رديتها يا منال طلقتها و رديتها
ملك اتصدمت من كلامه و قالت:-
يعني اية رديتي إنت إزاي تعمل كدا من غير ما تاخد رأيي
مالك رفع عينه ليها و نزلها بسرعة و قال:-
اسكتي إنتي
و بص لـ منال و قال:-
ها برنسيسه حماتي عاوزة تجوزي بنتك و هي متجوزة ؟
منال بعصبية:-:
وإنت إزاي ترد بنتي ليك تاني من غير ما تاخد اذني إنت تطلها دلوقتي حالا
مالك واقفة مصدومه و بتقول:-
اسكتي إنتي !! أنا يتقالي اسكتي إنتي ؟ يعني اية اسكتي إنتي لا بقي مش هسكت
و قفت جمب منال و قالت:-
استني يا منال لحظة يعني اية اسكتي إنتي إنت عاوزني اسكت لية ؟ دا حقي و بدافع عنه
ملك بص لـ لملك بعصبية و قال:-
يعني زي ما سمعتي تسكتي إنتي دلوقتي على ما أشوف أمك اخرها اية
و بص لـ منال و لسة هيتكلم لقي رهف بتقول:-
اي امك دي بيئه أوي الكلمة يا مالك إسمها مامتك
مالك بص لـ حازم و قال بعصبية:-
سكت البغبغان دا بدل ما اسكتكم إنتوا الاتنين
حازم في سره :-
الله وأنا مالي يا لمبي وأنا كنت جيت ناحيتك
منال بصت ليه و قالت:-
خليك معايا أنا طلق بنتي اللي رديتها من غير ما تعرفني ولا تاخد اذني
مالك بعناد و عصبية أكبر:-
مش هطلقها يا منال و أعلي ما افخلك اركبيه أقولك دا أنا هاخدها معايا و أنا ماشي
وليد باصص لـ منه اللي واقفة تبص هنا شوية و هنا شوية و متابعة الحوار بإهتمام و بتستعد للدخول في المعركة دي قرب منها و قال بصوت مسهتن :-
منه ازيك
منه بصت ليه من فوق لتحت و رجعت تبص لـ خناقة ملك و مالك من تاني و مدتوش ادني اهتمام
وليد نفخ و قال بهدوء:-
أنا عارف إنك زعلانة مني و مش عاوزة حتي تبصي في وشي بس علفكرة إنتي ظاماني هو أنا حبيت ولا هحب حد قدك
منة رفعت حاجبها و بصت لية نظرة احتقار و قالت:-
شوفولي مين اللي قال إن في حد بيتغير عشان اديله بالشبشب أصل ديل الكلـ ـب عمره ما يتغير يا ولا بلاش بينا عيش و ملح و طفل صغير
وليد مسكها من دراعها و قال:-
قصدك إن أنا كلب ؟ هي حصلت تشتميني يا منه ؟
منه شالت اديها بقوة و قالت:-
و الله اللي على راسه بطحة يحسس عليها يخويا و كويس إنك عارف نفسك .
وليد بعصبية :-
لا دا انتي لبختي في الكلام أوي لاحظي إنك بتكلمي جوزك يا هانم
منه بصوت عالي:-
الخاين البصاص اللي مش عامل اي إحترام لمراته
– خاين اية كنتي قفشتيني في اوضة نوم معاها ، ما مالك اللي جايبها و إنت عارفة
– مالك جايبها و إنت تبصلي عليها يا أخي اتقي الله دا حتي ربنا أمرك بغض البصر
وليد بوقاحة:-
دلوقتي إنتي اللي بقيتي الست الخضرة الشريفة اللي مبتغلطتش خالص ؟ دا إنت بنت منال يعني منهي قلة الأدب و
منه زقته من كتفه و قالت:-
ولا كلمة عشان مش هسمحلك تغلط بكلمة في حقي ولا في حق أمي انت فاهم ولا لا
وليد بعصبية :-
لا مش فاهم أنا كل اللي فاهمة إن مراتي بتطول لسانها عليا و بتتكلم بطريقة لا تليق بيا كزوج ابدا
– محسسني إنك جاي من المسجد أو قايم من على سجادة الصلاة دا إنت لسة امبارح عمال تبحلق في البت مسبتش حته في جسمها إلا و بصيت عليها
– براحتي أنا راجل أعمل اللي أنا عاوزة
منه بصوت مرتفع:-
اللي زيك ميتقالش عليه راجل عارف يتقال علية اية لامؤاخدة واحدة ست
وليد بص ليها و الشر بيخرج من عينه و
……
حازم و رهف واقفين في جنب و بيتكلموا و بيهزروا مع بعض
حازم بصلها و قال:-
مقولتليش يا رهوفة بتحبني زي ما أنا بحبك
رهف بصت للوضع و بصت لية و قالت:-
بقي بزمتك دا وقت محن مش شايف الهم اللي إحنا فيه ؟
حازم بص عليهم و بعدين بص لـ رهف تاني و قال :-
اي اللي إحنا فيه دي أحلي حاجة يا بينتي سيبك منهم هما شوية و هيتعبوا و نقعد نتفق ليك يا جميل
تعرفي إني بجد فرحان أوي النهاردة
رهف ضحكت و بصت لية و قالت:-
فرحان بالدوشة دش يا حازم ، طب قول كنت اتمني اليوم يعدي على خير مش كدا
حازم ضحك و قال:-
والله يا بنتي أنا كنت عارف إن في حاجة هتحصل تدري ليش ؟ لأن الأشكال دي و المقصود بيها أنا وإنتي مش وش فرح ابدا مكتوب عليها الحُزن و الأسي طول العُمر
رهف بابتسامة:-
لا متقولش كدا بكرة تتعدل اجبلك عصير تروق دمك و لا نكمل فرجه على الخناقة
حازم ضحك و قال:-
كملي يختي فرجة كملي أنا عارف إن فاتك حاجة هتموتي فيها
رهف ضحكت و تابعت اللي بيحصل
فادي واقف مصدوم من اللي بيحصل هو مش فاهم حاجة و كل حاجة جت مرة واحدة يبص هنا شوية و هنا شوية فجأة قال بصوت عالي :-
بااااااااااس خلاص اسكتوا
الكل انتبه ليه فكمل و قال:-
نقدر نحل كل المشاكل دي بالهدوء علفكرة العصبية دي عمرها ما هتنفع لازم نكون هاديين
منال بصتله و قالت :-
و النبي إنت اللي فيهم شوفلك كنبه اقعدلك عليها عُبال ما نخلص و بصت لـ مالك تاني و قالت :-
تاخد مين معاك و إنت ماشي إنت مفكرها سايبة و لا اية تطلقها و قت ما تحب و ترجعها و قت ما تحب ، إنت مفكر إن مفيش حد هيقولك ولا اية يبقي متعرفش منال يا بيه فوق كدا و اعرف إنت بتكلم مين
مالك بوقاحة :-
هيكون مين يعني انجلينا جولي دا انتي منال يا منال
– و مالها منال يعنيها خد بالك بكلمة واحدة مني ترجعلك طول ما أنا مش راضية عنك يبقي تنساها خالص ، و أفضل زود غلطانك كدا
….
وليد بص ليها و الشر بيخرج من عينه و قال:-
أنا مش راجل طب
المكان سكت من صوت الكف اللي منه اخده و صوت و ليد و هو بيقولها:-
انتي طالق
طلما مش شيفاني راجل يبقي متقعديش على زمتي نص ساعة
بص لـ منال و قال:-
بنتك عندك أهي يا منال ربيها و علميها تكلم جوزها إزاي ، ولا جوزها اية بقي معي خلاص بقيت مطلقة ، مش دا اللي كنتي عاوزاه أهو حققتلك أمنيتك أهو
منه واقفة و بتنز.ف من أنفها و بتبص على وليد بعيون حمرا و الدموع في عينها مش راضية تنزل نهائي ، دخلت في صدمة و ودنها مصفرة مش سامعة حاجة نهائي
حازم اللي اتعدل في وقفته و جري على وليد يشده لبرا عشان ميلبخش في الكلام أكتر من كدا و رهف اللي وقفت جنب منه بتهز فيها عشان ترد أو تدي أي رد فعل لكنها واقفة زي الصنم
فادي فاتح عينه و مش مصدق اللي حصل و اللي بيحصل عموماً و حلف في سره و قال:-
أقسم بالله عيلة مجنونة و الداخل ما بينها خسران أنا كان اية اللى رماني الرمية السودة دي ؟ هما عارفين بعض و خافظين بعض ادخل أنا لية ؟
اتقدم خطوة لـ مالك و قال:-
أظن أنهم لازم يكونوا لوحدهم دلوقتي عشان المشاكل متزدش لازم ننسحب
مالك بص لـ فادي بضيق و قال من بين سنانة :-
كل دا بسببك إنت و أقسم بالله ما هسيبك أقولك خُد
فادي أخد بوكس من مالك و منال صوتت و قالت:-
جرا اية يا شوية بلطجـ ـية واحد يضرب البت و التاني يضرب الضيف ، غور اطلع بره و مش عاوزة أشوف حد فيكم غير ما تتربوا من أول و جديد و ترجعوا لعقلكم من تاني بره بقولك
مالك خرج بره البيت و هو بيفخ و بيلعن غباء أخوه و عصبيته اللي طلعت في وقت مش مناسب
نزل لقي وليد واقف يبص على شباك منه و عيونه حمرا مالك كان ناوي يضربه هو كمان لكن لما شاف حالتو سكت
حازم اللي واقف بيبص على وليد و مستني اي رد فعل منه و مستعد أنه يمسكه و يبعده عن اي شئ إجرامي ناوي يعمله
مالك شده دخله العربية و هو رجليه زي الحجر مش راضي يتحرك و دموعه ابتدت تنزل في صمت و ما زال باصص نجاه شقة منال
مالك اتحرك بالعربية و عيون وليد علي البيت لحد ما اختفي عن نظره
الوضع فوق مكنش أحسن حاجة منه مكانها و أنفها بينز.ف و حاطة اديها مكان القلـ ـلم اللي اخدته و منال جنب فادي بتقومه من الأرض و بتقوله:-
معلش يبني أنا السبب في اللي حصلك دا لامؤاخدة
فادي من زوقة قالها :-
محصلش حاجه يا أمي بس حاولوا تحلوا مشاكلكم بأسلوب ارقي و أحسن من كدا الخناق مش هيفيد بحاجة بالعكس دا هيعقد المشكلة أكتر زي ما حضرتك شوفتي دلوقتي أنا هستاذن دلوقتي و اتمني إن الآنسة ” و شاور على منه ” تكون بأفضل حال بعد اذنك
منال بحسرة:-
شوف البني آدم الزوق مش اللي البلطجية اللي اخدتوهم
منه بصت ليهم كلكم و دخلت أول أوضة قابلتها و قفلت عليها الباب و دموعها نزلت بصمت
تفتكروا مين الغلطان وليد ولا منه و لا الاتنين ؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

– حلو أوي كدا يا رهف نستعد بقي للخطوة الجاية وأنا كفيلة بيهم ألا البت منه راحت فين ؟
– رهف بصت ليها و قالت بحزن مصنتع :-
جالها حاجه اكتئاب بعد ما شافت وليد بيبصص لحته الصاروخ المستورد اللي مالك كان جايبة يعاند بيه ملك
– منال مسكت شبشبها و قالت و هي بتحدته عليها :-
أنا لية حساكي فرحانه باللي حصل ، و بعدين عجباكي البت أوي يختي اومال لية عملتي منها شاورما ؟
رهف مسكت الشبشب و اديته لـ منال و هي بتقول:-
معلش يا منال أنا أقول عليها حلوة أه مهي دي الحقيقة لكن اللي يخصني و اللي حاطة عيني عليه يبص عليها كان لازم أعمل منها كدا عشان يعرف الفرق ، و بعدين يعيني منه كانت ضعيفة و مش هقدر تاخد حقها فقولت أضحي و اساعدها تاخد حقها من الصاروخ الأرض جو دا
منال بصتلها بقرف و قالت:-
كله فوتوشوب و سيلكون لكن بناتي جمالهم رباني ، هنعمل اية في الرجالة دي ميملاش عينهم غير التراب حاجة في منتهي قلة الأدب
– آه والله يا منال يختي الراجل يبقي معاه حته قمر ، عسولة كدا تمشي على الأرض تتهز من جمالها و يروح يخونها مع شوقية شخلع اللي كل حاجة فيها نفخ
منال بخبث :-
طب قومي نامي يا حبيبتي بكرة قدامنا يوم طويل و ابقي قولي لـ ملك متروحش الشغل و تقعد جنب ست المكتئبة اللي جوه دي و تهديها أنا مش عاوزة تصرف أهبل يضيع حقها بنتي وأنا عرفاها دبش و ابقي عرفي الغبية اللي إسمها ملك برضوا عشان لما مخها بيقفل بتعمل مشاكل
رهف بغلب :-
اية يا منال كنتي بترضعيهم اية يختي عشان الاتنين يطلعوا أغلبية كدا ؟
منال بسخرية:-
كونفلكش يعنيا و نفس النوع اللي انتي كنتي بترضعي منه
– اية يا منال هو الواحد ميعرفش يهزر معاكي ولا اية ؟
– لا متهزريش عشان دا مش وقت هزار قدمنا حاجات كتير بكرة عشان المواجهة هتكون حادة جدا يا رهف ، أنا عاوزة كل حاجة ترجع زي ما كانت اي أم مش هتتمني خراب بيوت بناتها بالعكس دي هتحاول ترمرم البيت معاهم عشان يقف على رجله ، أنا بس عاوزة أعلم مالك و وليد درس إنهم مهما كان ميتخلوش عنهم تاني ولا حتي عنيهم تبص على غيرهم ، الاغبية بيحبوا بعض بس مش عارفين يديروا الحب دا
مالك واحد قاله كلمتين جه اتنرفز و دي حاجه ضد طبيعته و طلق البت و كان هيسقطها
و التاني مجرد ما شاف واحدة هشك بشك قالعة أكتر ما لابسة ريل عليها زي العيل الصغير
لازم اعرفهم إزاي يشيلوا مسئولية و إزاي يمشوا بيتهم و أهم حاجة كل دا يبقي بعيد عني أنا معنتش قادرة إنتي عارفة الضغط مبهدلني
رهف طبطبت علي كتفها و قالت:-
متقلقيش يا منال كل حاجة هتبقي كويسة و هيرجوا لبعض و ترجعوا عيله في بعضكم من تاني
منال طبطبت عليها و قالت:-
الواد حازم محظوظ بيكي يا رهف ، هو طيب و أهبل في نفسه سيبك من الشويتين اللي بيعملهم دول دا غلبان أوي
رهف هزت راسها بنعم و حضنت منال و قالت:-
أد اية إنتي شخص كويس وأنا فخورة بيكي و مستنية أعرف هتعملي اية بكرة
منال بشرود :-
متقلقيش كلها سواد الليل و كل حاجة هترجع لـ أصلها
……….
تاني يوم الصبح الكُل صحي من النوم و ملك بصت لـ منال و قالت:-
عرفت إن البشوات جايين النهاردة ، و شكلك يا منال مخططة لحاجة و ناوية تاكينا الكفتة
منال بضحك:-
كفته اية يا هبلة يا بنت الهبلة اللي عاوزة تاكليها إحنا لاقيين ناكل
لحظة بت اوعي تكوني بتتوحمي
– مش عارفه يا منال والله بس شامة رحيتها من الصبح في متاخيري لحظة كدا
منال بسرعة:-
لا متهرشيش ، هرشت بنت منال الواد هيطلع ليه صابع كفته في دراعة
ملك بلا مبالاة:-
ما يطلع يا منال هو بنت هخاف عليها دا ولد و بعدين هتبقي مستغطية تحت الهدوم
منال بصت ليها بقرف و قالت:-
طب يختي ادخلي شوفي الموكوسة اللي لسة نايمة دي ، أنا مش عارفه اية كل النوم دا
رهف بشقاوة :-
لا يا منولة إنتي روحي اعملي للبت دي الكفتة و سبينا ندخل نصحيها
– كفتته اية اللي أعملها دا اية الحزن دا يا ربي هفضل شايلة الهم لحد امتي رجعوها لجوزها خليني استريح شوية بقي .
رهف و ملك دخلوا الاوضة عند منه و بصوا عليها لقوها في سابع نومة
و ملك لاحظت أثر دموع على وشها فشهقت و قالت:-
يلهوي هي بتعيط لية ، يعيني عليكي يا منه نايمة بتعيط و محدش أخد باله منها
– هتلقيها زعلانة على اللي عمله وليد معاها عشان بص للبت الصاروخ أرض جو دي
ملك بحسرة :-
هي من جهت صاروخ فهي صاروخ لكن إحنا أحلي يا بنتي
– بكرشك دا ، اه يختي داري داري
المهم تعالي نـصحي البت دي
ملك هزت منه و قعدت حوالي عشر دقائق تصحي فيها
منه قامت من النوم ساكته خالص و مش بتبص لحد
ملك باستغراب:-
في اية يا منه مالك دا انتي المفروض تكوني فرحانه
منه بصت ليها و قالت:-
فرحانه ؟ هو طلاقي حاجة تفرح يا ملك ؟
ملك بصت لـ رهف و قالت:-
لا لحظة كدا!!
طلاق اية معلش مين اللي اطلق ، إنتي هبلة يا بت ولا لسة نايمة؟
منه بحزن :-
إنتي بتحاولي تخبي الموضوع عشان نفسيتي ، متقلقيش عليا يا ملك أنا يومين و هستوعب كل حاجة ، أهم حاجة إنتي حاولي ترجعي لـ مالك متعمليش زي أنا و وليد وصلنا لـ طريق سد خلاص مش هينفع نرجع لبعض تاني بعد اللي حصل
رهف بصت ليها بقرف و قالت:-
ما تبطلي دراما يا بت انتي بقي قولنا كل حاجة هتتحل النهاردة ، المهم متتصرفيش من دماغك ولا ترمي دبش من اللي بيتحدف دا
منه بزعيق:-
إنتوا عاوزين تجننوني بقولكم خلاص كل واحد راح لحاله وبقيت مطلقة أنا أطلقت وليد طلقني ،
لحظة !! إزاي كل حاجة هتتحل النهاردة ؟ و إزاي هما جايين النهاردة هما مش كانوا هنا امبارح و حصلت خناقة كبيرة كدا و وليد طلقني دا حتي مدير ملك اللي اسمه فادي كان موجود
ملك هزت راسها ببلاهه و قالت:-
بس المدير بتاعي اسمه حسين يا منه مش فادي
رهف ضحكت بصوت عالي و قالت:-
صباح الفل يا ست الكل قومي كدا خدي دوش و روقي أعصابك اللي بايظة دي و يلا عشان منال خلصت الكفتة
منه لسة مش مستوعبة و مقتنعة اقتناع تام إن وليد طلقها فبصت ليهم و عيونها ملت دموع و قالت:-
يعني وليد مطلقنيش ، يعني مفيش خناقة من الأساس
ملك حضنتها و قالت:-
متقلقيش كل حاجة هتكون تمام اوي أشوف دموعك دي تاني إنتي فاهمة إنتي اللي معاكي حق مش هو
منه بصت ليهم و هزت راسها بعد ما فرحت من جواها إن كل دا طلع حلم و مش حقيقية
…….
حازم واقف قدام المراية بيغني
سجل يا تاريخ كدا سجل هودع حيات السنجل النهاردة
بص لـ مالك و قال:-
ما تفرحلي يا جدع و تقوم تغني معايا كدا
مالك بصله بقرف و قال:-
والله إنت فايق و رايق وأنا بقي مش فايقلك سبني باللي أنا فيه مش كفاية خدتنا على خوانا و مخلينا نروح من غير حتي ما نحضر كلام يتقال في المواقف اللي زي دي
– مواقف زي دي اية يا مالك اومال لو مكنتش اتحطيت في الموقف دا مرتين قبل كدا كان اية حصل اخلص البس الله يسترك مش عاوزين نتأخر وانا حاسس رهف أصلا بتتلكك
بص حوليه و قال:-
اومال فين وليد مش هيجي معانا ولا اية أنا مش عارف اي دا اومال لو مكنتش منبه عليه من امبارح و مفكرة الصبح ، ينوبك ثواب يا مالك روح استعجله على ما اخلص لبس و أحط البرفيوم الخصوصي بتاعي
مالك نفخ من برود حازم و سابه و مشي ، و حازم بص عليه و قال:-
الله وأنا عملت اية لكن دا مالهم مش فارحنين كدا لية ، والله يا واد يا حازم ليك الجنه إنك مستحملهم ، لا و كمان كنت فرحان ليهم في جوازتهم ، يلا مش مهم هخليني أنا الكبير
مالك دخل على وليد اوصته لقاه قاعد سرحان راح جنبه و طرقع ايده قدام عينيه و قال:-
في اية مالك و لية لسة مجهزتش ؟
وليد أخد نفس عميق و قال:-
مش هاجي معاكم يا مالك
مالك بصله و عقد حواجبه و قال:-
نعم انت قصدك اية بـ مش هاجي معاكم دي ؟
وليد بتنهيدة:-
يعني منه دلوقتي مش هتبقي طايقة تسمع مني كلمه واحده ، حتي منال زمانها عملت الشويتين بتوعها و قعد تعيد و تزيد في اللي حصل و انتوا اللي اختارتوا يبقي محدش يجي يعيطلي و يقولي عملوا فيا و البت أصلا شايطة فـ بعد الكلمتين دول هتشيط أكتر
مالك بص ليه و نفخ بضيق و قال:-
غلط أكبر غلط كمان ، لازم تواجه مش تكش لورا ، يعني حتي زي ما بتقول إن منه دلوقتي مضايقة و شايطة لازم يكون عندك طاقة تستحمل الشاحنات السلبية اللي هتندفع منها مهما علمت عارف لية ؟
وليد بصله و مالك كمل كلامة :-
عشان إنت غلطان يا وليد غلطت لما بصيت لواحده تانية و مراتك واقفة إنت كدا محترمتهاش في وجودها اومال من وراها هتعمل اية
منه دلوقتي زمان جه في دماغها إنك بتخونها من زمان في السر و دلوقتي ربنا كشفك قدمها و بتخونها علني و قدمها كمان يعني إنت مش باقي على حاجه بينكم
وليد عقد حواجبه و قال:-
بس أنا مش قصدي كدا يا مالك وإنت عارف أنا بحب منه و مقدرش في يوم أعيش من غيرها اينعم أنا بعترف إني غلطان و إني بتاع بنات و ببص عليهم و بريل زي الاهبل بس دا أخري والله و طبع فيا مش عارف اغيره حاولت كتير بس مش عارف أغيره غصب عني
– أنا عارف دا و عارف إن دا مش قصدك لكن منه عارفه ؟ منال عارفه ؟ الناس اللي بره عارفة ؟
تقدر تقولى لو منه سامحتك و رجعت ليك هتبص لينا تاني إزاي ؟
لو كان ناس كتير مثلا موجودة و شافوا اللي حصل دا هيبصوا ليها ازي ؟
أفهم يا وليد إن الحياة الزوجية محتاجه إنك تضحي بحاجات كتير أوي و محتاج إنك تتغير كمان عشان اللي بينكم مش مجرد قصة انكتب لا اللي بينكم أكبر من كدا بكتير اللي بينكم حياة حياة تستاهل إنكم تعشوها كويس من غير ما حد فيكم يجرح التاني
مالك قام وقف و قال:-
قوم يلا قوم البس و رجع مراتك و إبنك لحضنك من تاني بس قبل ما ترجعهم قرر من جواك إنك هتتغير !! هتتغير للأحسن عشانك قبل منهم ، إبنك حقه إني يوعي على الدنيا بين أب و أم متافهيمن و بيحترموا بعض
مالك خرج بعد ما رمي الكورة في ملعب وليد و نصحه يعمل اية
” احيانا و وسط ظلمة كبيرة ، وسطت اضطرابات نحتاج إلي من يمسك بأيدينا ، من يُرشدنا الصواب حتي لو بكلمه ، من يظهر لنا الأمور بطريقة مفهومة”
زهرة عصام
دخل على حازم عشان يشوفه بيعمل اية لقاه قاعدة ماسك موبايله و بيعمل وضعيات تصوير مضحكة بص عليه و هو رأسه بنفي بمعني لا فائدة
قعد على أول كرسي و قاله:-
و بعدين ؟
حازم بص ليه و قال:-
و بعدين دي أنا اللي المفروض اقولهالك يا مالك ؟ هتعمل اية عشان ترجع مراتك و بنتك ؟ مراتك حامل و خد بالك محتاجلك أوي
اينعم ملك عنيده و مش هتصرح بده بس هي من جواها بتتمني إنك تعمل كل حاجة عشان ترجعلك
مالك رفع حاجبة و قال:-
هي قالتلك حاجة ؟
– لا مقالتش حاجة و من أمتي و ملك بتتكلم عن اللي يزعلها يا مالك ، دي لو بتموو.ووت كدا مش هتقول حاجة وأنا عارف وإنت عارف كدا ، يمكن ردود فعلهم العنيفه شوية هي اللي بتخرج بيها الطاقة السلبية اللي جواها ، و دا شئ إنت عارفة من أول جوازكم علفكرة بس شكلك نسيت و محتاج اللي يفكرك
– وإنت بقي اللي هتفكرني ؟
حازم بص ليه و ابتسم و قال :-
أه يا مالك أنا اللي هفكرك و دا مش عيب علي فكرة ، مش عيب إني لما أشوف أخويا الكبير بيعمل حاجه هتبوظ حياته أكتر مهي بايظة إني أنبه ، اينعم أنا أصغر منك بس اسمع كلامي للآخر
ملك بتحبك و إنت بتحبها يمكن هي غلطت و الكل عارف دا و يمكن ردود افعاها عنيفة و أوفر مش هنكر لكن طيبة و غلبانة ، مفيش حد فينا كامل كل واحد فيه حاجه ناقصه ، يمكن حيات ملك هي اللي أجبرتها تكون كدا ، و من رأي إنها تكون كدا احسن ما تكون ضعيفة ، إحنا عايشين وسط أقذر غابة إنسانية في تاريخ البشرية ، غابة القوي فيها بيدوس على الضعيف با.وسخ جذمة ، فخليها قوية يا مالك قوية تعرف تأخذ حقها من بوق الأسد
هتكون مبسوط مثلا إن كانت البنت الكيوت اللي بتتحامي في راجلها و تتعر.ض للاغتصا.ب ؟
خد بالك اللي زي منال و عيالها دول مش بيهمهم حاجة عشان كدا الناس بتعملهم ألف حساب
زمان كان في حاجة إسمها فتوات
” فـ يا مالك افضل أنها تكون الجانب القوي احسن ما تبقي الجانب الضعيف ، تكون الفتوة أحسن ما تكون من الطبقة الضعيفة ”
” عزيزي الذكر أتركها أن تكون العنصر القوي ، أن تكون الجانب الأكبر ، أن تكون الفتوة أفضل أن تكون من الطبقات الضعيفة ”
يمكن تشوف إن كلامي كبير شوية أو حتي عاقل بس خد بمقولة
” يوضع سره في أضعف خلقه ”
شوف هتعمل اية عشان ترجعهم يا مالك عشان ولادك قبلكم إنتوا الاتنين عشان يستاهلوا يعيشوا وسط أهلهم مضيعش يوم من حياتك يدونهم يا مالك عشان إنت لوحدك اللي هتخسر
تمت بحمدلله
الفصل الأخير
– كانوا قاعدين منتظرنهم و السكوت هو سيد الموقف ، منال كل شوية تبص في الساعة و تبصلهم لحد ما رهف قالت مرة واحدة:-
وحدوووه في اية قاعدين زي المطلقين كدا لية ؟
ملك بصتلها و قالت بضحك:-
و زي لية يا حبيبتي ما أنا مطلقة فعلاً
رهف بصتها بغيظ و قالت:-
مهو كله من غباء أمك لامؤاخدة يا منال
منال بسخرية:-
لامؤاخذتك معاكي يختي
رهف بصوا بقي نتفق اتفقاق الجاتو اللي هيجي بتاعي جاي على اسمي يبقي حجي أنا قولتم ايية
ملك كانت هتتكلم لكن قاطعتها ملوك اللي قالت:-
لا بتاعي أنا حازم هيجيبه ليا أنا وانتي مش هتاكلي منه حاجة
رهف بغيظ :-
إنتي طالعة ببطن لمين يا بت أمك و ابوكي مش كدا
ملك بسخرية:-
خالتها رهف كدا
رهف بابتسامة:-
اذا كان كدا ماشي هنقسمة أنا وانتي و مش هنديهم اتفقنا
ملوك فكرت ثواني و قالت:-
اتفقنا
منال بصت ليهم و قالت:-
اسمعي يا رهف الكلمتين دول و اسمعوا إنتوا كمان يمكن تنفعوا ، جوزك و بيتك هم أولوياتك مينفعش تبدي حاجة عليهم ، الراجل لو بص بره بيته يبقي تأثير من الست
قالت كلامها و هي بتبص لـ منه وكملت ، تشوفي اية اللي ناقص فيكي و تكمله عشان جوزك ميبصش لغيك ، بصت لـ ملك و قالت:-
لو جوزك جه في يوم زقهان و زهق عليكي من غير سبب حتي لو انتي مش غلطانة تسكتي و تعدي الموقف متقفيش كلمة بكلمة قصاده كدا هتكبري المشكلة ، احتوي الموقف و قصري لسانك مش هتقف لبعض على الواحدة ،
بصت ليهم التلاتة و كملت زي ما هما غلطوا و الغلط راكبهم من ساسهم لـ رأسهم إنتوا كمان غلطوا ومعرفتوش تحافظوا على بيوتكم ، سر بيتك بيتك إنتي و جوزك في اوضيتكم تتخانقوا تتصالحوا فيها محدش يسمع بيكم ، اللي حصل دا كله لية مش عشان مالك اتخانق معاكي قدمنا ؟ إزاي يزعقلك قدام اخواته ؟ دي عدم تفكير منه كان المفروض اخدك اوضيتكم و اتكلمتوا مع بعض بدل العرض المسرحي اللي طول دا
و إنتي يا ست حلويات جوزك بص لواحده و عاكسها اقفشي عليه اغريه و نايميه على كنبه ، مش كل حاجه ألم هدومي و أخرج بره البيت ؟ حتي لو أنا قولتلك كدا ،
خلاصة الكلام كل واحدة هترجع مع جوزها النهاردة تتصافوا ما بينكم و مدخلوش حد تاني بينكم حتي لو كنت أنا
رهف بغباء:-
وأنا يا منال هروح مع حازم زومي النهاردة برضوا ولا دا لعيالك اللي مش فالحين غير في النكد بس
– لا يا حبيبه منال إنتي هتاخدي بالشبشب لحد ما تشبعي قال عاوزة تروح مع حازم قال يختي اتقلي طلعي عينه شوية في الخطوبة
– اتقل اية يا منال دا أنا لو أطول أروح معاه دلوقتي هروح مشفتيش الواد موز ازي يخربيت جماله
– منال قلعت شبشبها و حدفتها بيه و قالت:-
شيلوا الزفتة دي من قدامي والله المرارة مش ناقصة
– آه يا منال بوظتيلي المكياج اقابل إزاي الواد كدا طب مش هتاكلي جاتو
منال لسة هترد عليها لقت الجرس بيرن بصت لـ ملك و قالت:-
قومي افتحي الباب
ملك قامت تفتح و قالت قبل ما تمشي:-
ماشي يا منال ماشيييي
ملك فتحت الباب و ضحكت بتصنع و قالت:-
أهلا وسهلا اتفضلوا
حازم دخل و قال:-
يزيد فضلك يا أم العيال
وليد دخل بعده من غير كلام و مالك و قف قصادها و الباب بينهم بقي بيصلها بإشتياق و قال بصوت حاني ضعيف غلب العليه الشوق:-
ازيك يا ملك عاملة اية
ملك بصت ليه و عنيها ملت دموع وقالت:-
كويسة
مستنش يقول اي حاجة تاني و دخلت بعد ما دموعها خلاص كانت هتنزل
مالك نفخ بضيق و دخل جوه لقي منال قاعدة و على يمينها البنات و على شمالها الشباب
بصلها بخجل و انضم للشباب
حازم كان قاعد في النص فنغز وليد و قال في سره:-
اتكلم يا وليد
وليد بصله و همس :-
أتكلم اية هما أصلا مش طايقيني إنت مش شايف بيبصولي إزاي ؟ خلي مالك يتكلم أهو هو الكبير
حازم نغز مالك و قال:-
اتكلم يا مالك شكلنا وحش خالص دا منال شوية و هتنام يا جدع
مالك همس لية و قال:-
إنت متأكد إنك عاوزني أنا أتكلم لو عاوز الجوازة تبوظ سبني اتكلم
حازم بص لـ وليد و بعدين بص لـ مالك و قال:-
كتكم نيلة أشكال تعر هتكلم أنا
بص لـ منال و قال:-
طبعا يا طنط منال إنتي
ملحقش يكمل كلامة و ملوك ضحكت و قالت:–
بيقول لـ منال يا تنت
اللي قاعد كله ضحك و حازم بصلهم بغيظ و قال :-
طبعاً يا منال إنتي عارفة إني مليش دعوة بـ اللي قاعدين جنبي دول تمام
أنا جاي النهاردة اطلب ايد رهف ليا
مالك قال في سره اه يا ندل و بص لـ منال وقال:-
و ملك ليا
وليد بصلهم الاتنين و قال:-
لو مش هتشفوني وقح يعني أوي شوفوا عادي و منه ليا
البنات بصت ليهم بصدمة و مالك طلع خاتم و رقع قدام ملك و قال:-
أنا جاي النهاردة عشان أطلب منك ننسي كل اللي فات أنا رديتك من تاني يوم ادي فرصة تانية لحياتنا مع بعض إنتي غلطي وأنا غلط خلينا ننسي اللي فات و نبدأ مع بعض صفحه جديده صفحة مفيهاش غير كل السعادة إن شاء الله ، سامحيني يا ملك سامحيني و ارجعيلي نربي عيالنا مع بعض عشان خاطرهم قبل خاطري ، أنا ندمان جدا علفكرة ندمان على كل لحظة ضاعت من عمرنا في مشاكل عشان اكتشفت إنها مش مستاهلة ، ارجعيلي يا ملك ارجوكي
رهف وقفت و سقفت و بقت تقول بتشجيع:-
وافقي وافقي انضمت ليها منه و و حازم و وليد وقف بابتسامة و قال:-
معلم عليا النعمه
ملك بصت اية و هزت راسها بايجاب و ضحكت جامد ، مالك لبسها الخاتم و قام وقف حضنها قدام الكل
وليد بص لـ منه و راح نحيتها مسكها من اديها و سحبها لنص الصالون و قال:-
أنا بحبك و عمري ما حبيت حد قدك ، أقسم بالله ما في واحدة تملي عيني غيرك ، سامحيني و ارجعيلي و أوعدك هتغير مش بس عشانك و عشان ابننا لكن عشاني أنا الأول ، أنا عارف إني أخدت ذنوب كتير أوي لما بصيت عليها و ذنوب اكتر لما كنت قبل ما أعرفك بمشي معاهم ، سامحيني و ساعديني اتغير والله العظيم ما في في قلبي غيرك ولا هيبقي فيه يا منه أوعدك لو عملت كدا تاني أنا اللي هسيبك لأن كدا مش هبقي مستاهلك
و كالمعتاد رهف واقفة تسقف و تشجع و تقول:-
وافقي وافقي وافقي الكل انضم ليها
منه بصت لية و من غير كلام حضنته و وليد شالها و لف بيها
منال قاعدة توزن الكلام في دماغها و بعدين وصلت لـ قرار مهم
مالك راح لمنال و نزل بمستواها و مسك ايديها و باسها و قال:-
أنا آسف يا أمي حقك عليا ، غلطة و مش مقصودة ، إنتي دايما تقولي إني إبنك ابنك غلط مش هتسامحية
منال بصتله و قالت:-
اسامحة لما أكون زعلانة منه بس أنا مش زعلانة منك يا مالك
مالك حضانها و بأس على رأسها و منال قالت اقعدوا عشان في كلمتين هقولهم
الكل قعد و منال قالت:-
أنا عارفة أنكم مش هتزعلوهم تاني و مش هتيجو عليهم بس أنا مش هعيش ليهم العمر كله أنا عوزاكم تكتبوا الفيلا باسم البنات التلاتة
مالك فهم أنها عاوزة تضمن حقهم و مش عاوزة اللي حصل يحصل تاني فقال:-
اللي تقولي عليه كله يا منال عنينا حاضر الفيلا من بكرة هتتنقل باسمهم و اسمك قبلهم
منال باعتراض حاد:-
لا أنا لا هما البنات بس مفهوم
مالك هز رأسه بايجاب و قال مفهوم
حازم :-
ها يا منال قولتي اية موافقة
– رهف بصت لـ منال و قالت:-
لحظة يا منال
و بصت لـ حازم و قالت:-
فين الجاتو يا حازم
– أنا مجبتش جاتو إنتي بتحبي النسكافيه جبتلك علبه
– عوضي عليك عوض الصابرين يا رب الغي الجوازة يا منال
– تلغي اية لو عاوزة المحل كله اجبهولك
كانت لسة هتتكلم بس لقت اللي بيدها من باب الشقة جري و بيقول بصوت عالي:- بابييي
مالك شالها و قعدها على رجله و قعدت يبوس فيها و يتكلم معاها
منال قالت:-
على خيرت الله الفرح الأسبوع الجاي مش عاوزين فترة خطوبة ملهاش لازم أصلا ما انتوا عارفين بعض كويس
حازم قام مرة واحدة و باس منال و مسك ايد رهف و وقف بيها على جنب
مالك اللي أخد ملك و بعدوا شوية و وقفوا قصاد بعض و ماسك اديها و بيبوسها
وليد اللي شايل ابنه بايد و بالأيد التانية حاضن منه و مبتسم إن عيلته الصغيرة رجعت ليه تاني
منال اللي بصت ليهم و ابتسمت و قالت:-
أنا كدا أقدر أمو.ت مرتاحة و مسكت ملوك و قعدت تزغزغ فيها و تلعب معاها
” الحياه ما مواقف بعضها الجيد و بعضها السئ ، لكل منا حظة من الإثنين ، فليست سعيده دائماً و ليست حزينة دائما ، و لكي تسير الحياة جيداً يجب منا تقديم بعض التنازلات ”
تمت بحمد الله
النـــهـــايـــة

لقراءة الجزء الاول 1 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇
لقراءة الجزء الثاني 2 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-