رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2 بقلم زهره عصام

رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2 بقلم زهره عصام


رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهره عصام رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2

رواية خادمة قلبي مالك وملك بقلم زهره عصام

رواية خادمة قلبي مالك وملك الجزء الثاني 2

خبط جامد على الباب و صوت طفلة بيقول:- ما تصحوا بقي انتوا اية نايمين نومة أهل الكهف
ملك فتحت الباب و مسكتها من قفاها دخلتها و رزعت الباب وراها
ملك و هي مسكاها من قفاها و بتهزها و هي بتتكلم:- انتي اية يا بنتي عملي الاسود في الحياة هو كل يوم نفس الخبطة نفس الكلام مفيش مره ننام مرتاحين منك
- حطت ايديها في وسطها و قالت:- سيبي بس البجامة عشان متكرمش و بعدين يختي إن حق عليا بصحيكم من النوم بدي عشان يبقي كلك نشاط و حيوية
ملك :- و حد كان قال لأ'مك إني عاوزة ابقي نشيطة انا يا ستي كسلانة غوري بقي عاوزة أنام زقتها و راحت نامت على السرير تاني 
انتي بتزقيتي كدا طب مبقاش أنا ملوك إن خليتك تنامي لحظة واحدة ماشي يا ملك 
و فجأة رمت نفسها عليها على السرير و هي بتقول:- ماااااميييي اصحي بقي 
ملك زقتها على مالك و قالت:- غوري من وشي يا بنت الصر'مة بدل ما اقوم ارزعك علقة كتك الأرف و قامت دخلت الحمام و هي بتبرطم
مالك لـ ملوك :- إحنا مش هنخلص من مسرحية كل يوم دي وإلا اية و بعدين أنا مش قولتلك متترميش عليها كدا تاني عشان مامي جوها نونو
ملوك بلوية بوز :- خليك أنت كدا مدلعها يخويا انا راحة لـ منال هي اللي نصفاني في البيت دا 
----- اذكروا الله
ملوك خرجت و سابت مالك بيضرب كف على التاني جريت راحت لـ منال و قالت:- كله تمام يا معلمة صحيوا
منال :- جدعة يا بت تربيتي لازم تكون كدا المهم هتروحي تصحي وليد و منه بقي 
ملوك :- يا منال آخر مرة وليد كان هيرميني من الشوباك كله عشان خاطر بنتك ام كرش دي 
منه جت و سمعت آخر جملة و قالت بتوجس:- هي مين دي أم كرش
ملوك خرجت ليها لسانها و قالت و هي بتستخبي ورا منال:- انتي هو حد بكرش غيرك مخلص على نص أكل البيت 
منه بغيظ :- شوفي عشان لما اضربها مترجعيش تقولي بتعملي عقلك بعقلها
مالك خرج و ملوك جريت عليه فشالها و قال بهمس :- خلصتوا مسرحية كل يوم وإلا لسة يا قردة
ملوك:- قردة انا مش هعمل حاجه لجل أنك أبويا بس غير كدا كنت علمت عليك يا كبير 
مالك بدهشة:- انتي يا بت متأكد إنك عندك أربع سنين قولي لو عندك اكتر مش هزعل والله
ملوك بتزمر :- بابي انت كل يوم بتندهش بالسن لية الله بقي سيبني يا راجل أطبق دروس منال 
مالك :- منال امممم كدا وضحت أوي
منال من على بعد:- وضحت يخويا هتعمل اية يعني طب تبقي تفكر تفتح بوقك 
مالك بلوية بوز :- و هو أنا أقدر يا حماتي و كمل بصوت واطي بعد ما نزل ملوك كان يوم أسود يوم ما بقيتي فيه حماتي 
ملك من وراه بغيظ :- اية يا حبيبي متنسوش الفولو يا حليوة انت بتقول حاجة
مالك حضنها و باسها من خدها و قال:- و هو أنا برضوا أقدر أقول حاجة يا بسبوسه بالقشطه
وليد واقف على باب اوضتة متابع الحوار كله 
وليد بخبث :- راعي إن ساكن معاك ناس يا معلم مش كل يوم نقول قبلة الصباح دي في اوضيتكم
ملك اتكسفت كحال كل يوم و مالك قاله :- و انت مركز معانا لية اللي متغاظ مننا يا حبيبي يعمل زينا 
وليد :- اعمل زيك اية يا منيل و كمل بغمزة أنا بعمل اكتر من كدا 
منه بزعيق:- وليد 
وليد بخوف مصطنع:- بنضف الاوضة و اكنسها و بغسل الهدوم عندك هدوم يا ملك عاوزة تتغسل 
ملك قررت تنتقم منه عشان كسفها فردت و قالت:- اه بالله عليكي يختي ابقي خدي حتتين الغسيل بتوع البت ملوك أصل انا تعبانة شويتين كدا 
وليد بغيظ :- أختك طب بالسلامة انتي بقي 
ملك :- اية يا كنافة بالمنجة زعلت وإلا ايه دا أنا بضحك معاك
وليد بصلها بقرف و مشي و هو بيبرطم
ملك :- شوفت بيبوص ليا ازي عشان مترجعش تشتكي بقي 
مالك هز رأسه على العيلة اللي عمرها ما هتعقل ابدا سألهم وراح ناحية صورة جمعتهم كلهم و وقف قدمها و بقي يبص لـ حازم بشوف
وليد وقف جمبة و هو بيقول:- غيبته طولت أوي يا مالك 
مالك :- أنا مش راضي اضغط عليه من بعد اللي حصل يا وليد انت عارف إن شخصيته اتغيرت ١٨٠ درجة
وليد بأسف:- للأسف عارف يا مالك بس هو وحشنا أوي
سمعوا صوت عياط وراهم لفوا لقوا ملك مالك اتنهد و راح ليها حضنها و قال:- هيرجع يا ملك هيرجع انا عارف إنك كنتي مرتبطة بحازم أوي بس هو دلوقتي عاوز ياخد هدنة
ملك هزت رأسها و حضنته و هي بتقول:- كله من بنت الصر'مة دي والله لو شفتها لهعمل منها كفتة محمرة
مالك بضحك :- يا بنتي إنتي خليتي البت تتحجز شهر في المستشفى
ملك بتزمر:- مش كفاية
مالك لسة هيرد لقي منال بتزعق و تقول:- الفطار يا غفر اية هتقضوها تسيبل أم كرش قربت تخلص الأكل
منه :- هو مفيش غيري في البيت دا و بعدين أنا حامل ولازم اتغذي
وليد باس على رأسها و قال:- بالهنا والشفا يا حبيبتي خلصي الأكل و اجيبلك غيره
منه بصتله بعيون لامعة و قالت:- ماشي 
ملوك قعدت على رجل مالك و بياكلها
ملك :- ملوك اقعدي على كرسيكي كلي لوحدك 
ملوك :- تؤ مالك هيوكلني
مالك :- سبيها يا ملك أنا بحب ااكلها
ملك :- والله العظيم ما حد مبوظها غيرك 
ملوك سألتهم و جريت على اوضة ملك و قالت:- ماشي يا ملك مسكت الميكب بتاعها و بقت تبص على الصورة و تحط زيها بالظبط بعد نص ساعة خرجت ليهم 
مالك أول ما شافها:- ينهار اسود أي دا 
وليد بانشكاح قال :- جميلة صغيرة في بيتنا اللهم صل على النبي 
وليد بانشكاح قال :- جميلة صغيرة في بيتنا اللهم صل على النبي
مالك بصدمة:- اية يا ملوك اللي إنتي عملاه في نفسك دا؟!
ملوك:- شكل اللي في الصورة يا بابي و بصت لـ ملك و قالت:- انتي لو مسمعتيش كلامي بعد كدا انا هخوفك زي العفريته اللي في الصورة يا ملك ماشي
مالك بص لـ ملك اللي بدأت تتحول و كتم ضحكته بالعافية و بص لـ ملوك و قال:- اهربي يا بت بدل ما تاكلك
ملوك مفهمتش حاجة بتبص على ملك لقتها جاية ناحيتها و علامات الغضب على وشها ملوك بصت ليهم كلهم لقتهم بيكتموا ضحكتها
ملوك جريت و هي يتقول:- يلهوي بتتحول
ملك :- تعالي هي هفهمك براحة مش همد ايدي عليكي تعالي بس
ملوك :- لا انتي هتتحولي زي العفريته اللي في الصورة و هتضر’بيني
ملك بصت لـ مالك بغيظ و قالت:- عجبك اللي مقصوفة الرقبة دي بتقوله
مالك:- والله يا ملك هي عندها حق
ملوك بانشكاح:- يا مالك يا جامد خد قلبي يا جدع و الله ما في حد ناصرني في البيت دا غيرك
ملك بصت لـ مالك بغيظ و قالت:- طب يا حبيبي خليها تنفعك أشوفك مهوب ناحية الاوضة النهارده هتنام جنبها
مالك بصدمة:- انتي بتقولي اية انتي بتكرشيني يا ملك
ملك و هي بتنفخ في ظوافرها:- إذا كان عاجبك يا إما هغضب عند أمي و أبات عندها شهر
منال:- تباتي عند مين شهر انا مش هستحملك ساعة واحدة انتي يتاخدي السرير كله خليكي في اوضتك يا حبيبي و جوزك عندك أهو إكرشيه زي ما انتي عاوزه
ملك دبدبت في الأرض جامد و مشيت على اوضيتها و قالت:- والله لسبلكم اليبت و أطفش و مش هتعرفولي طريق ماشي يا عيلة هم ما حد فيكم عارف قيمتي و رزعت الباب وراها
ملوك :- هي الولية دي بقت قماصة كدا لية ؟ مالك طلقها و هات لينا واحدة فرفوشة
ملك من الاوضة:- سمعتك سمعتك يا شبر و نص و حسابك معايا بعدين
ملوك:- دي حاطة كاميرات في البيت يا مالك
مالك كاتم ضحكته عليهم و بص لـ وليد اللي كان سايب كل دا و عمال يحب في منه
مالك :- قولي يا وليد أخبار موزز الوفد اللي جاي النهارده اية
منه :- موزز و بصت لـ وليد و قالت:- بقي سايبني هنا بكرشي و مش راضي تخرجني و مقضيها مع الموزز شايف البت دي هتبات عندها يا خاين يا بتاع الموزز و ربنا لفرحك يا وليد و دخلت اوضيتها و رزعت الباب
وليد كان فاتح بوقه من الزهول دا ملحقش حتي يبرر ليها و اتقمصت
ملوك بترقص كتافها و هي بتقول:- البس يا وليد عشان تبقي تزعقلي تاني طب و ربنا لكون مهدية النفوس
وليد بص لـ مالك اللي نازل ضحك و مش قادر يبطل من منظرهم و قال :- انتوا اية وباء و منتشر يا عم ما تتلموا عننا بقي بنتك مستقصداني و منه بتقلد أختها و انت بقي اية بتدي الشرارة يا أخي بقي ارحموا أمي
مالك :- مش لما ترحمها انت الأول هو انا قولت حاجة غلط دا انا كنت بسال سؤال برئ
وليد لوي شفاشفة و قالت:- دا انت ملاك يا روحي هو انت بتغلط أصلاً
ملوك مسكت ايد وليد و هو بتقول:- بص لـ تحت في كائنات عايشة معاك
وليد شالها و باسها من خدها و قال:- عاوزة اية انتي يا حريقة
ملوك :- هتفسحمي امتي ؟
وليد :- و أنا افسحك لية خلي أبوكي يفسحك
ملوك :- مالك مش فاضي
وليد :- وراه اية افهم
ملوك:- هيجاهد عشان يصالح ملك يسطا
وليد:- يسطا سمعتي الكلمة دي فين
ملوك :- من اليوتيوب يا عم دا انتوا جيل قديم أوي
وليد مسك ملوك من اديها و رماها لـ مالك و هو بيقول خدها اهي ينعل أبو معرفتكوا
مالك مسك ملوك اللي صرخت و قالت:- الحقونااي
ملك خرجت جري عليها و هي بتقول:- في اية حصلها اية اخدتها من مالك و قالت:- اية يا حبيبتي حاجة بتوجعك
ملوك بصت لـ مالك و قالت:- دي طلع عندها مشاعر و أحاسيس يا مالك
ملك بصت ليها و قالت:- ماشي يا بنت الصر’مة ماشي و رزعتها على الأرض و دخلت الاوضة تاني
مالك مسكها من قفاها و قال:- يا بنتي لمي لسانك دا بقي عننا في اية بس كل شوية تزعليها كدا
ملوك :- مهو من ساعة ما بقي عندها نونو و هي بقت قماصة يا مالك
مالك :- والله يا بنتي عندك حق بس هنعمل اية لازم نستحمل هرموناتها بقي و أمرنا لله
ملك هزت ايد مالك لحد ما سابها و قالت بصوت عالي:- مامي مالك بيكلم واحدة وتكة في التليفون الحقي يا منه وليد مشي من غير ما يصالحك و هو بيقول:- أروح أشوف الموزز بدل النكد اللي عايش فية دا
ملك خرجت بعصبية من الاوضة و بصت لـ مالك اللي رفع ايدة فوق كانة قدام ظابط و قال:- والله العظيم برئ يا ملك بنت الكـ ـ ـلب دي هي اللي بتقول كدا من دماغها
ملوك:- انت بتشتم يا مالك بصت لـ ملك و قالت:- من ساعة ما بقي في بطنك نونو و هو مش بيحبك يا ملك صح ؟ كل شوية يزعلك و مش بيجي يصالك صح
ملك بتفكر:- صح يا ملوك
ملوك :- يبقي مش بيحبك يا ملك اكيد هيتجوز واحدة جديدة
مالك بص لـ ملوك ببلاهه و قال:- قاعد مع بنزينه يا جدعان
منه خرجت و هي بتلبس و مستعجلة و بتعيط و بتقول:- الخاين سابني زعلانة و راح يخوني و ربنا ما أنا سيباه يلا يا مالك
مالك بتريث:- يلا فين يا منه
منه بحزم :- جاية معاك الشركة أشوف الخاين يعني يخوني مع أجانب مش مصريين حتي
ملوك:- هو دا كل اللي همك أنه بيخونك مع أجانب مش مصريين عوضي عليك يا رب عيلة تشل و دبت في الأرض برجليها
مالك بصلها و قال:- والله ما طفلة يا جماعة هي واحدة عندها سبعين سنه و متنكرة
ملك :- انت بتتكلم معاها كدا لية يا خاين يا بتاع البنات
ملوك بمسكنة:- شوفي يا ملك بيتكلم معايا إزاي كل دا عشان بقولك الحقيقة و اوعيكي يا ملك بدل مهو نازل طالع يخون فيكي و انتي و بصت لـ منه و شاورت عليها متعيطيش يا هبلة روهي طربقي الشركة عليه و على اللي بيخونك معاها و ابقي قولي لـ وليد ملوك بتسلم عليك
منه بعصبية:- يلا يا مالك تعال وديني لية بدل ما اسخنها انا كمان
مالك بص لـ ملوك و قال:- بقي الشبر و نص دي تعمل كل المشاكل دي و بص لـ ملك و قال في سره و أنا هستغرب لية مهي جينات و بتتنقل كله من الرأس الكبيرة منال هانم
ملك بعصبية:- يلا اية هو مش هيتحرك من هنا الا لما يقولي هو بيخوني مع مين عشان اعرف اعلمها الأدب و بعد ما أعلمها الأدب هيجي دورك يا حنين يا بتاع البنات
منه :- يعني اية يستني معاكي يكون وليد راح مع واحدة من الخواجات الشقة لا يجي يوصلني و بعدين يجيلك تكملوا خناق
ملك و منه بيتخانقوا على مين كلامها يمشي و ملوك شاورت لمالك اللي واقف يشوف مين اللي هيكسب فيهم
ملوك بلوية بوز:- إن حق عليا كنت هقولك اهرب هما بيتخانقوا مش هياخدوا بالهم
مالك بهمس:- اه يا قردة يا صغيرة و اتسحب لحد ما وصل على الباب بس قبل ما يفتحة لقي الاتنين في صوت واحد بيقولوا:- مااللك
مالك :- اللهم لا اعتراض على دي عيلة ولا واحد فيها عاقل بصلهم و قال بابتسامة مصطنعة: حبايب هارتي
—– اذكروا الله
منه مع مالك في العربية عمالة تهري في نفسها و بتقول بقي انا تخوني يا وليد صبرك عليا لما اجيلك و بالله لـ أخلي يوم زي الهباب
مالك بيبص ليها من تحت لتحت و بيقول في نفسة:- الله يرحمك يا وليد
وصلوا الشركة و منه دخلت عليهم الإجتماع فجأة و قالت:- ينهار منيل على دماغكم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وصلوا الشركة و منه دخلت عليهم الإجتماع فجأة و قالت:- ينهار منيل على دماغكم و بصت عليهم و بقت تمشي براحة لحد ما قعدت قدامهم و قالت:- كملوا كملوا اعتبروني هوا 
وليد بلع ريقه بتوتر و بص لـ مالك اللي واقف على الباب و رفع ايده بمعني مليش دعوه و شاورله و خرج
وليد حاول يتجاهل وجود منه و يكمل شغل عادي و بيدعي ربنا إن مفيش حاجة تحصل 
ديما بهمس لـ وليد :- منو هذا وليد 
منه بلوية بوز:- المودام يا عنيا اية البعيدة عميا
وليد بحزم :- منه 
منه :- بلا منه بلا بتنجان بقي أنت خليت فيها منه ؟ 
ديما بدلع:- مو مشكلة وليد بنكمل
وليد هز رأسه و قال:- تمام 
ديما بقت تقرب من وليد و هو بيبعد و تبص لـ منه تلقيها متلهية في تليفونها بس الحقيقة إن منه كانت مشغلة الكاميرا و بتتفرج عليهم منها 
منه :- آه يا بنت الصر'مة تمام أوي كدا 
ديما حطت ايديها على ايد وليد و قالت بصوت منخفض:- انت مو ناوي تحنن هدا الجلب عليا وليد انت تعرف إني كتير بحبك 
وليد اتصدم لما سمع منها الكلام دا و خصوصاً قدام منه اللي مش متوقع رد فعلها
وليد لسة هيتكلم سمع صوت رزع ايد على الترابيزة و صوت منه بيقول:- خلاص طفح الكيل بقي و شمرت ايديها و قالت:- استعنا على الشقا بالله
وليد في سره:- استر يا رب دا كرشها تلاتة متر قدمها
وليد:- منه حبيبتي اسمعيني يا روحي
منه بلوية بوز :- بلا روحي بلا كبدتي بلا فشيتي انت حسابك معايا بعدين يا معلم لكن دلوقتي في حساب هنا لازم يتصفي مع المودموزيل اللي مفكرالي نفسها صغيرة على الحب دي 
وليد :- ينهار منيل منه اهدي مش لازم تـ 
منه بصتله بتبريقة و شاورت باديها بص لـ ديما و قال:- ربنا يخلصك منها على خير انتي اللي جبتيه لـ نفسك 
ديما بخوف:- شنو في
منه :- كل خير يا حبيبتي كل خير قولتيلي بقي كنت عاوزه اية اه تتجوزي جوزي قربت منها ببطئ و مسكتها من شعرها و هي بتقول:- تعال بقي يا انتي البغبغاء انتي 
منه ضربتها برجليها في ركبتها وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و هي بتقول:- أنا داخلة عليكم القي البعيدة شوية و هتقتد على رجلة و قولت اصبري يا بت يخلص شغل الأول لكن البعيدة شكلها متعرفش منه لا اصحي اوعي تكوني مفكراني بنت ناس كلاس لا يا روح امك دا انا تربية منال 
وليد :- و مالك بتقوليها بفخر كدا دي منال يا منه منال 
يدوب خلص الكلمة منه بصتله بتبريقة و قالت:- انت بتغلط في أمي قدامي كمان كدا احلوت أوي يا وليد حاضر أنا هفرجك و رجعت تضر'ب في ديما تاني 
ديما:- خلص بيكفي راح أمو'ت بيدك
منه :- و انتي مفكراني عشان بتتكلمي تركي و هندي هضعف قدامك صحيح أنا بحب الناس التركيين لكن انتي لا تعالي بقي 
ديما:- وليد ليك راح تمو'تني  يا امي دخيلك
منه بشهقة:- انتي بتشتميني بأمي كمان طب تعال بقي دي منال و لازم أخد حقها دلوقتي حالا اه معلش إحنا بنتكلم
ديما بقت تصرخ جامد و وليد واقف فاتح بقه من الصدمة و اللي شايفة
وليد:- منه انتي بتعملي اية 
منه بلا مبالاة:- انا بس بشيل الأكسجين من شعرها أنت عارف إني مبحبش اللون دا 
وليد في نفسه:- اومال مين كان عاوز يصبغة اللون دا و أنا رفضت
ديما:- ليك وليد مو وقت ضياع خلصني من المتوحشة هيدا
منه :- أنا متوحشة طب تعالي بقي و نزلت عض فيها و ديما تصوت 
❈-❈-❈
مالك كان راجع تاني عند وليد لقي السكرتيرة و كام واحدة واقفين عشان الصوت 
مالك بحزم :- كل واحدة على شغلها و دخل المكتب لقي وليد بيحاول يشيل منه من على ديما لكن منه ماسكة شعرها مش راضية تسيبه 
منه :- سبوني وربنا لكون شدا شعرها كله بنت الصر'مة دي
وليد:- خلاص بقى يا منه و زعق و قال:- خلاص بقي انتي زوتيها أوي
منه بصتلة بصدمة و قالت:- أنت بتزعقلي عشان دي 
ديما بصتلها بشماتة و وليد كان على آخرة
وليد :- إنتي اية اللى جابك أصلا اتفضلي يلا على البيت 
منه :- و كمان بتطردني طيب يا بشمهندس طييب
مالك :- اية اللى أنت عملتوا دا يا وليد إنت مش عارف إنها حامل و هرمونتها تكبر المشكلة اكتر
وليد:- زهقت يا مالك عقلها صغير أوي و واخدة الدنيا بلطـ ـجة
ديما:- يرضيك هيك سنيور مالك 
مالك :- إن كان عليا فـ يرضيني أوي يعني و بص لـ وليد و قال:- روح صالح مراتك يا وليد
وليد بلا مبالاة:- مش دلوقتي مش فايق ليها أصلا
مالك بشماتة:- يبقي انت حر بقي في اللي هيجري ليك
❈-❈-❈
ملوك قاعدة على الكنبة و حاطة ايديها الاتنين على خدها و منال قاعدة قصادها
منال:- مالك قاعدة زي المطلقين كدا لية ؟! 
ملوك :- دلوقتي مامي جوه زعلانة و مش هتخرج و منه راحت تنكد على وليد و انتي قاعده متنحة انا أعمل اية 
منال:- أنا متنحة
ملوك:- أيوة متنحة يا منال مهو مش راضية تلعبي معايا 
منال بسخرية:- لا و انتي مستنية الصراحة قومي من وشي يا بنت ملك لحسن هنزل فوقك بالشبشب
ملوك لسة هترد لقوا الباب بيخبط جامد و منال فتحت لقت منه معيطة
منه دخلت و قالت:- انا عاوزه أطلق يا ماما
منال ضر'بت على صدر'ها بحركة شعبية و قالت:- تطلقي لية يا بنت منال 
منه داخلة اوضيتها و بتلم في هدومها و قالت:- الأستاذ مش عاجبة حاجة لا و كمان كرشني من الشركة عاجبك كدا يا منال ؟ 
ملوك :- لا مش عاجبها انتي لازم تسيبي البيت 
منه :- صح أنا فكرت كدا برضوا
ملوك بانشكاح: و تاخديني معاكي
منه :- بتاعت مصلحتك دايما يا بنت الكـ ـ ـلب 
ملوك :- متشتميش بدل ما اعيط و انكد عليكم
ملك خرجت معيطة و بتقول و هي شادة شنطة ورا ظهرها مش قعدالة فيها أنا هغضب في بيتنا القديم و بصت على منه لقتها بتلم هدومها و بتقول:- أنا يقولي ارجعي البيت عشان الصفرة اللي معاه و يزعقلي و أنا بكرشي و شايلة ابنه انا غضبانة أنا كمان 
ملوك بصت ليهم الاتنين و قالت بضحك:- و أنا غضبانة معاكم أنا ميرضوش يفسحوني ولا يطلعوني من البيت استنوا الم هدومي في شنطة المدرسة و جريت تلم هدومها
منال:- و هو أنا كمان مليش نفس اغضب يلا مش هسيبكم لوحدكم و هغضب معاكم و دخلت تلم هدمها
ملك :- أنا ميرضاش يديني موبايلة أفتش فيه مهو من كتر الخيانة والله يا مالك لـ اربيك من أول و جديد
❈-❈-❈
ديما:- أنت كيف متجوز واحدة متوحشة متل هيدا
وليد:- القلب و ما يريد بقي يا ست و بعدين متقوليش عليها كدا لحسن تيجي تكمل عليك وانتي مفكيش خبطة كدا
ديما و هي بتقرب منه :- أنت ما بينفعك واحدة متل هيدا بدك واحدة فهمانة تدلعك شوية تدير بالها عليك مو متل هيدا الهبلة كل شي عندها ضر'ب
وليد :- أه والله يا بنتي معاكِ حق بس انا مقدرش أتخيل حياتي يوم واحد من غير منه و سرح شوية و قال:- دي حياتي هتبقي جحيم لا مقدرش
ديما بغيظ:- بدي أعرف شنو اللي عاجبك فيها .. ما فيها شي زيادة بل بالعكس في كتير أجمل منها 
وليد بسخرية:- بس مفيش في طيبة قلبها و تلقائيتها بعشقها بنت المجنو'نه و يلا بقي عشان عاوز اروح اصالحها
ديما في نفسها:- ما في فايدة بس وعد وليد ما بدك تكون غير لـ إلي و بكرة بنشوف يا أنا يا الشرشو'حة هديك
❈-❈-❈
مالك و وليد دخلوا البيت ملقوش غير الصمت مقابلهم بصوا لبعض و وليد قال:- تفتكر يكون إللي في بالي صح 
مالك بسخرية:- و أنا دخلت في بالك عشان أعرف نقطني بسكاتك خليني أعرف هما فين و دخل اوضته و هو بيقول:- ملك انتي فين يا حبيبتي ملوك حبيبة بابي
وليد واقف متنح و قال:- معقول منه خطفتهم عشان تنتقم مني أيوة دي مجنونة و تعملها
مالك قعد و حط ايدة على رأسه و قال:- ادخل شوف كدا الهدوم في الدولاب
وليد متنسوش الفولو عشان سعات بتبقي حصري عندي في ثانية كان داخل الاوضة و شاف هدوم منه مش موجوده خرج قعد جمب مالك و قال :- لا الهدوم مش موجوده و بص لـ مالك و قال:- أنا بدأت اتوغوش يا معلم 
مالك:- ربنا يسطر دول غضبوا يعني فيها قعدة على ما يرجعوا
وليد:- الله أكبر و غضبوا فين بقي 
مالك:- انت اهبل يلا أكيد في بيتهم طبعاً
❈-❈-❈
التاكسي وقف و الكل نزل منه ملك أول ما نزلت قالت بانشكاح:- وحشتيني يا حارة ضلمة من غيري
منه أخدت نفس جامد و قالت:- فعلا اللي خرج من حارته يتقل مقداره
منال نكذتها في دراعها و هي يتقول:- هتصيعي علينا ما كلنا عارفين اللي فيها 
منه :- برضوا غلط و أنا لا يمكن أسامح حد خلط في حقي انا و كرشي اشطا يا منال سبوني بقي انتشر في الحارة
ملوك بقت تتنطط بفرحة و ترجري هنا و هنا لحد ما لقت بنات بتلعب راحت تلعب معاهم 
ملك بصوت عالي:- يا حارة سادة نفسي دايما انا جيت و المعلمة الصغيرة دي بنتي تمام تمام تيجي تعيطلي في مره كدا و تقولي حد عملي حاجة الحارة كلها هتشوف يوم أسود من قرن الخروف
و بصت لـ منه و منال و قالت:- يلا عشان نلحق ننضف البيت زمان التراب كله التلاتة طلعوا و سابوا ملوك تلعب مع العيال في الشارع
❈-❈-❈
كانوا بيلعبوا عادي لحد ما عيل صغير جه يرخم على ملوك 
- مين الموزة دي هي الحارة بقت مزار سياحي وإلا اية 
ملوك لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت في نفسها:- اهبل و شكله هيغلط و أنا هستني لما يغلط
الواد :- مالك يا جميل تقلان كدا ما تيجي تلعبي معايا و مسكها من اديها
ملوك:- ايدك لتوحشك يا أبا و ضربته في رجلة و زقته على الأرض و قعدت فوقة
ملوك:- بقي جاي تتشطر عليا أنا يا معـ ـ ـفن لية مبصتش في المراية و انت نازل
كل العيال اللي واقفة ضحكت
ملوك :- أنا أصلاً كنت عوزاك تغلط عشان أعلمك الأدب و فضلت تضرب فيه لحد ما أم الواد جت شالتها من عليه و قالت:- دا إنتي مفترية عاوزه تموتي الواد في إيدك تعالى هنا قوم ياض اضربها زي ما ضربتك 
ملوك :- يضرب مين يعنيا هو إنتي مفكره عشان كبيرة هسكتلك لا دا انا هجبلك اللي هيعمل منك كفتة و نادت بصوت عالي:- يا ملك يا مامي
ملك كانت يدوب طلعت و فتحت الشباك تبص منه و قالت:- في اية يا بنت صوتك جايب لآخر الدنيا لية 
ملوك :- الست دي عاوزة تضربني يا مامي
ملك بصتلها بعنف و قالت:- الله في سماه أنزل ملقيش هاجي اجيبك من بيتك 
الست :- و هو أنا يعني هخاف منك 
واحدة واقفة جنبها :- لا يختي خافي لحسن دي مفترية و مش بس كدا دي قادرة كمان 
الست :- ولا هيتهز ليا شعرة
ملك بزعيق:- سمعيني تاني كدا يختي عاوزة تعملي اية عاوزة تمدي إيدك على بيني طب تعالي بقي عشان تبقي عبرة للحارة كلها شكلهم نسيوا مين ملك و أنا اللي هفكرهم من تاني مسك الست من شعرها و ضر'بتنا في ركبتها و.قعتها على الأرض و جر'جرتها من شعرها في الشارع و قعدت فوقها تضر'ب فيها 
ملوك كانت واقفة فرحانة أوي بصت للواد و مسكته من شعرة جر'جرته جمب أمه و قعدت نفس قعدت ملك و بقت تقلد حركاتها
واحدة بضحك:- صدق اللي قال اقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
ملك :- عشان تبقي بس تفكري تيجي ناحية بنتي 
منه من فوق:- عاوزة مساعده يا بت انزلك
ملوك:- يختي خليكي بكرشك دا بقي و اسكتي
منه :- أنا غلطانة إني جبتك معانا
❈-❈-❈
كان قاعد على مكتبة بيراجع الملفات قدامة و فجأة وقف و عينة احمرت من كتير الغضب مسك سماعة التليفون و قال:- ابعتيلي البشمهندس اللي شغال على الملفات دي فوراً
- حاضر يا فندم و قالت في سرها:- استر يا رب دا شكلة زي الطور الهايج مش هيعدي أي حاجه و كلمت البشمهندس اللي جه فوراً و دخلة
المهندس:- خير يا فندم حضرتك طلبطني
حازم اداله الملف و قال بصرامة:- اتفضل شوف يا بشا ما أنا مغشل معايا عيال مش عارفه تشوف شغلها صح
المهندس بص في الورق لقي غلطة صغيرة جداً تكاد تكون معدومة و صعب إن حد يطلعها فبص لـ حازم و قال:- يا حازم بشا دي غلطة صغيره و 
مكملش كلامة و حازم قال بزعيق:- غلطة صغيرة المرة دي صغيرة بكره تكبر غلطتك دي كانت هتخسرني كتير يا حضرت اتفضل على شغل و مخصوم منك خمس تيام اتفضل
المهندس خرج و حازم قعد على الكرسي و وشه عضبان و اعاقد بين حواجبه اللي بقت ملازمة لية من تلت سنين
شخصيتة العصبية بزيارة بص قدامة و قال:- و رحمت اللي خلفوني لكون موريكم مين هو حازم عشان تبقوا تلعبوا من ورا ظهري تاني و افتكروا انتوا اللي طلعتوا الوحش من مكانة بص على صورة قدامة على المكتب كانت صورة جامعة كل العيلة بما فيهم ملوك اللي حازم كان شايلها و هي بتبوسة و هو بيضحك بصلهم بحنين و قال:- وقت ما أحسن إن أنا تمام و قادر أخد حقي مش هتردد لحظة أنزل مصر وحشتوني أوي و خصوصاً ملوك 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مالك قاعد حاطط ايدة على خده و مفتقد ملك جدا قال في سره:- كلة من بنت الكـ ـلب ملوك هي اللي ماشية ترمي كلام و الكبار العاقلين بيصدقوا اتنهد بقلة حيلة و قال:- وحشتوني أوي يا عفاريت البيت ملوش لازمة من غيركم
شوية و وليد قال:- لا بقي كدا كتير انا مش قادر و قام جري على اوضتة لم هدومة بعشوائية و قال:- جايلك يا منه جايلك يا ام عيالي و خرج لـ مالك
مالك بص للشنطة باستغراب و قال:- إنت مسافر أنت كمان وإلا اية
وليد بغرور :- لا طبعاً أنا رايح لـ منه يا حبيبي خليك أنت هنا بقي
مالك :- يعني أنت و مراتك يا ابن الصر مة السبب في انهم يطفشوا و عاوز تسيبني و تطلعني انا اللي وحش أبدا لازم تنستني اجي معاك
وليد بزهق:- طب أخلص عاوز الحقها قبل ما تنام يا مالك
مالك في ثواني كان لامم شنطة هدومة و خارج و الاتنين بصوا لبعض و ابتسموا بخبث
❈-❈-❈
كانوا قاعدين مع بعض بيتكلموا و يضحكوا على اللي ملك عملته في الست و فجأة الباب خبط
منه قامت تفتح الباب و هي بتاكل ليب لقت وليد و مالك قدامها كل واحد ماسك في ايده شنطة و على وشه ابتسامة عريضة
منه شافتهم كدا و قفلت الباب في وشهم و رجعت تاني
منال:- مين اللي كان بيخبط
منه :- لا دول وليد و مالك عادي يعني
ملوك بفرحة:- بابي و جريت فتحت الباب و حضنته
مالك شالها و قال:- وحشتيني في الشوية الصغيرين دول يا قردة يا صغيرة
ملوك باسته من خده و قالت:- و أنت كمان وحشتيني كتير خالص
وليد دخل قعد جمب منه اللي بتاكل ليب و مش مدياله إهتمام خالص
وليد :- اذيك يا حبيبتي عاملة اية
منه بصتله بابتسامة خلت وليد فرح و ضحك لكن ضحكته مدامتش كتير
منه :- حبيبتك ؟ حبك برص و عشرة خرص يا عنيا قال حبيبتي قال:- يا أخي حبتك عقربة
وليد :- اية مسورة و اتفتحت افصلي شوية
منه :- جاي لية كنت خليك مع اللي ما تتسمي
وليد :- إسمها ديما
منه بز.عيق:- و كمان جاي تقولي إسمها شايفني مـ ـيتة في هواها أوي
وليد مسك ايديها و باسها و قال:- خلاص و ربنا حقك عليا دا انتي اللي يزعلك تسود الدنيا في عينه
منه بحاجب مرفوع:- المفروض إني كدا اتثبت و كملت بابتسامة وليد يا روحي
وليد بابتسامة:- نعم يا حبيبتي
منه :- أطلع بره
وليد كشر بوشة و منه قالتلة:- شوفت بتزعل إزاي و سابته و دخلت اوضيتها
وليد قعد على الكرسي و حط ايده على خده و قال:- وربنا انا استاهل ضرب الشبشب
❈-❈-❈
مالك قاعد جمب ملك اللي بتبصله من تحت لـ تحت
مالك :- عاملة ايه يا مراتي يا حبيبتي
ملك بلا مبالاة مصطنعة:- هكون عاملة ايه يعني كويسة زي ما أنت شايف
مالك بغيظ:- طب الحمد لله إنك كويسة و كمل بجدية سبتي بيتك لية يا ملك
ملك :- و اللي أنت عملتة دا اية يا أستاذ بعد اذنك أنا غضبانة دلوقتي
مالك بجدية:- هو دا اللي اتفقنا علية يا ملك إنك تسيبي البيت و تمشي مش اتفقنا من أول يوم لينا إن لو حصلت خناقة أو سوء تفاهم بينا متخرجيش بره البيت و عتابنا يكون بينا ؟
ملك هزت راسها ببراءة و قالت:- عشان انت خنتني و ملوك
ملك قاطعها و قال:- متكمليش ملوك اية اللى أنت ماشية ورا كلامها البت مكملتش خمس سنين يا هانم
ملك بتزمر:- ما انت مرضيتش تجيب التليفون يا مالك
مالك بجدية:- ما التليفون معاكي ليل نهار و عارفة الباسورد كمان جيت في يوم لقيتك مسكاه قولتلك سبه
ملك هزت راسها يمين و شمال و قالت:- صراحه تتقال لا
يتسبهولي علطول
مالك بصلها جامد و هي عرفت غلطها و جت تتكلم بصلها و قال:- لما تبقي تعقلي كدا ابقي تعالي كلميني لكن طول ما انتي ماشية ورا بنتك دي لسانك ميجيش على لساني عشان تبقي تخلفي وعدك ليا أوي و سابها و دخل اوضتها
ملك اتخنقت و قعدت تعيط و منال راحت ليها و قالت بشماتة:- أحسن عشان تبقي تتربي و قلديتها انا كمان عاوزه اغضب
ملك بصتلها يزهق و منال كملت :- زهقتي يختي زهقتي و هيطلقك قريب حقة والله ما هلوم علية كتكم الأرف
ملك عيطت اكتر و صوتها علي
❈-❈-❈
مالك جوه الاوضة قاعد مش على بعضة من صوت عياطها
مالك :- طب أخرج اخدها في حضني دي وإلا أعمل فيها اية ما هي اللي غبـ ـية و بتجيب لنفسها الكلام دايما
ملك صوت عياطها بيعلي و مالك قال لنفسه جمد قلبك كدا عشان متعدهاش تاني
ملك قاعدة تعيط لقت ايد صغيرة بتطبط عليها بصت لقيتها ملوك
ملوك :- معلش يا مامي هما الرجالة كدا منخدش منهم غير وجع القلب
ملك ضحكت من بين دموعها و حضنتها و عيطت اكتر
ملوك شافت أمها بتعيط راحت فاتحة في العياط هي كمان
مالك أول ما سمع ملوك بتعيط خرج جري بس لقاهم حتضنين بعض و بيعيطوا هما الاتنين
مالك بحاجب مرفوع:- دا اللي هو إزاي يعني ؟ و قف قدامهم و قال:- دا على أساس كدا بتشاركوا احزانكم يعني
ملك و ملوك هزوا رأسهم بنعم
مالك أخد ملوك و قال لـ ملك تعالي ورايا يلا ملك بصت ليهم و دموعها نزلت بصمت و ملوك ضربت مالك على كتفة و بصت لـ أمها ببراءة
مالك نفخ بغيظ و قال:- طب متزقيش كدا و مسك ايد ملك و دخلوا الاوضة
حط ملوك على الأرض و بصلها و قال:- كله منك انتي يا نص شبر
ملوك :- مش هرد عليك عشان عاوزة أنام و طلعت نامت على السرير
ملك بصت لية ببراءة و مالك بصلها من طرف عنيها و عمل نفسه مشغول
ملك حضنته و غمضت عنيها
مالك بصلها و كان عاوز يبتسم بس منع نفسة و بصلها بحاجب مرفوع و قال:- المفروض إني اتثبت كدا صح ؟
ملك بقت تشم في ريحته بجنون و قالت:- مش مهم المهم سيبني كدا أنت ريحتك حلوة أوي
مالك ضرب كف على التاني و قالت:- يخربيت هرمونات الحمل اللي تخليكي تعملي حاجات مش في وقتها
ملك طنشته و حضنته و غمضت عنيها
مالك بجدية:- ملك ابعدي بجد أنا زعلان منك
ملك بعدت عنه و هو قعد على كرسي في الاوضة و ملك بقت تفكر تصالحة إزاي لحد ما جت في دماغها فكرة و خرجت من الاوضة جري
مالك:- استرها يا رب انا مش متفائل
❈-❈-❈
وليد بيخبط على الباب و قال:- يا ست افتحي بقي وربنا أنا آسف اعمل اية بس عشان تسامحيني
منه :- معرفش عشان تبقي تعرف تكرشني من الشركة أوي و تتعصب عليا قدام ست بتنجانة بتاعتك دي
وليد :- حقك علي راسي يا منه و الله ما هتكرر تاني دا الله يخربيت اللي يزعلك
منه :- وليد أنا تعبانة و عاوزة أنام سيبني دلوقتي
وليد بقي يفكر يعمل ايه عشان تفتح الباب و تسامحة لحد ما شاف ملك خارجة من الاوضة مستعجلة
وليد :- انتي راحة فين كدا
ملك :- يا أخي يخربيت اللي يزعل أخوك مش راضي يسامحني و أنا بعون الله قررت أنه يسامحني
وليد :- هتعملي اية
ملك بخبث:- اسمع و حكت لية اللي ناوية تعمله
وليد بفخر:- صدقي حلوة و أنا كمان هعمل كدا و بص على الباب و قال:- صبرك عليا يا منه هخليكي تيجي في حضني علطول كدا
بعد نص ساعة كانت ملك ماشية براحة لحد ما وصلت لـ باب الاوضة و خبطت و قالت و هي بتفتح الباب:- ممكن أدخل يا سعادة البيه الحليوة
مالك وقف مره واحده و بص عليها دقيقة و الابتسامة ظهرت على وشة و هو بيهز راسة بمعني لا فائدة و راح اخدها من اديها دخلها و قفل الباب
❈-❈-❈
وليد لابس جلبية و عمة و طاقية و خبط على منه و قال:- ست هانم افتحي دقيقة بس
منه فتحت الباب و قالت:- نعم عا ملحقتش تكمل الكلمة و بص ليه جامد
وليد و هو بيلاعب حواجبه:- ينفع ادخل يا ست البنات
منه هزت رأسها و هي بتضحك جامد و قالت:- مش معقول وليد أنت اتجنتت امتي
وليد بغمزة:- من اليوم اللي حبيتك فية يا روحي
وليد دخل و منه دخلت وراه و هي بتضحك على منظرة و قالت:- عملت كدا ازي يا وليد
وليد حضنها جامد و قال:- مش مهم إزاي المهم أشوف الضحكة الحلوة دي على وشك من تاني
منه ضحكت جامد و وليد غمز ليها و قال:- فاكره ليلة دخلتنا يا منه
منه سرحت شوية و بصتله و ضحكت جامد و هو ضحك معاها
فلاش باك
منه :- نعم يا سعادة البيه كنافة بالمنجة طلبتني يخويا
وليد بصدمة و صراخ:- جميلة تاني لاااااا
منه بهلع:- اية يا سعادة البيه كنافة بالمنجة خضيتني يخويا ينفع كدا و جت تقرب منه وليد جري منها في الاوضة كلها و قال:- يعني النهارده ليلة دخلتنا تطلعيلي فيها بنسخة من أختك يا منه
منه و هي بتجري وراه :- و فيها اية بس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة دا أنا حتي بخليك تسترجع ذكرياتك
وليد بينهج من الجري و بيقول:- مش عاوز استرجعها يختي ادخلي اغسلي اللي في وشك دا أنا عاوز مراتي اللي اخدتها من الكوافير
منه :- كدا يا وليد دا بدل ما تقولي انتي حلوة في كل لوك انتي حلوة في كل حاجة
وليد :- و دا برضوا لوك تطلي عليا بيه في ليلة الدخلة
منه :- اقعد بقا انا فرهدت دي كانت فكرة منيلة
وليد :- الحمد لله إنك اقتنعتي إنها فكرة مش لطيفة
منه قعدت و هي بتقول:- كدا برضوا يا كنافة بالمنجة ماشي هـتنام على الكنبة النهارده
وليد اتصدم من اللي هي بتقولة و لسة هيعترض لقاها حطت المخدة على الكنبة و نامت على السرير
وليد:- لله الأمر من قبل و من بعد و نام على الكنبة
بعد شوية قام و نام على السرير و خدها في حضنه و هو بيقول:- تعبتيني و نام معاها
باااك
وليد بغمزة:- بس اية رأيك في اللوك بتاعي أنفع بواب
منه بضحك:- تنفع و نص كمان عشان كدا يلا اقعد تعت قدام العمارة يلا
وليد بحاجب مرفوع:- والله طب تعالي بقي و حضنها جامد و هو بيقول:- دا انا هطلع عليكي القديم و الجديد يا مني القلب
منه بدلع:- أهون عليك يا بعلي
وليد بزهول:- بعلك أنا لية حاسس إنك كنتي عاوزة تقولي حاجة تانية و واخدة دي حجة
منه :- انا برضوا يا كنافة بالمنجة
وليد بسخرية:- كنافة بالمنجة أنا كدا اطمنت إنك بتحبيني حب السنين يا عمري
❈-❈-❈
مالك لف لـ ملك و قال بضحك:- انتي مش هتعقلي ابدا
ملك بدلع:- و أنا لما اعقل حياتك هتبقي ليها طعم يا روحي ؟
مالك :- بس انا برضوا زعلان منك يا ملك
ملك :- انت زعلان من ملك بس مش زعلان من جميلة
مالك عضها و قال:- و ملك و جميلة اية مش واحد
ملك :- لا مش واحد يا سعادة البيه الحليوة بصت لـ عيونة ببراءة و قالت:- مش هتزعل مني تاني صح يا حليوة
مالك ضحك على حركاتها و قال:- و هو في حد يقدر يزعل منك يا ملك دا انتي حبيبتي يا ملك
اتنهد و قال:- انتي عارفه إني بعمل كدا عشان متكرريش غلطك تاني لكن لو عليا أنا مهما تعملي مش بزعل قلبي الخايب دا بيحبك
ملك :- قلبك دا روحى روحي يعني لو هشحت كدا مبحبش غيره
مالك باس على رأسها و خدها في حضنه و ناموا جمب ملوك
❈-❈-❈
تاني يوم الصبح منه صحيت و اتسحبت جابت بيض و حطيته جمب وليد علي السرير و قالت:- استعنا على الشقا بالله و حطت لون على وشه و شعرة و قالت:- يلا حلال عليك عشان تبقي تزعلني تاني و سابته و خرجت
ملوك صحيت من النوم بصت على ملك و صر.خت و هي بتجري و بتقول عفرييييت عفررررريييت يا منال الحقيناي
ملوك بقت تعيط و تجري و هي يتقول:- الحقي يا منال العفريت اللي في الصورة خرج و أكل مامي و نام جمبنا طول الليل
منال اخدتها في حضنها و قالت:- اهدي يا حبيبي دي أمك مش عفريت ولا حاجة
ملوك بتعيط و يتقول:- لا يا تيتا العفريب أكل ماما و بقي هو ماما
مالك صحي على صريخها و بص على ملك و شكلها و هز رأسه و قال:- البت اتصرعت و قام من على السرير
ملك فاقت على حركته و قالت:- في اية يا مالك
مالك :- ملوك خايفة من شكلك قومي شيلي الميكب دا
ملك هزت راسها بنعم و قامت
وليد صحي على صوت الصرا.خ و اتحرك فجأة راح البيض متكسر شتم منه في سره و قال:- يخربيت كدا بقي
قام عشان يخرج لمح نفسة في المرايا وقف فجأة وقال:- سلاما وقوما من رب الرحيم انصرف انصرف
أخد لحظات على ما استوعب إن دا شكله و خرج جري و هو بيزعق:- مني انتي روحتي فين اطلعي و ربنا ما أنا سايبك
ملوك مستخبية ورا منال بصت على وليد و عنيها فتحت و بقت تصرخ بهسترية و تقول:- عفرييييت يا تيتا عفريت تاني أكل وليد العفريب هيجي ياكلني و يجيب واحدة شبهي
ملك خرجت جري على صوت صريخ ملوك و مالك كان سبقها و أخد ملوك في حضنه يطمنها
ملك و وليد بصوا لبعض و صرخوا هما الاتنين بخضة و قالوا عفرييييت يلهوي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملك و وليد بصوا لبعض و صرخوا هما الاتنين بخضة و قالوا عفرييييت يلهوي
ملوك سمعتهم كدا و صرخت جامد و قالت:- عفريب يا بابا عفريب و مسك في مالك أوي
ملك بزعيق:- انت اية اللي انت عاملة في نفسك دا يا وليد ما تراعي إن معاك عالم عايشة في البيت 
وليد حط ايدة على وشه و قال:- في اية في وشي مخليكم خايفين كدا دول شوية ألوان بصي إنتي لنفسك في المرايا و انتي عاملة زي سيد قشطة كدا 
ملك بصدمة:- مين دي اللي سيد قشطة يعنيا دا انا ملك ياض اصحي
وليد بلا مبالاة:- حصلنا القرف اية يعني ملك 
ملك بصت لـ مالك بغيظ و قالت:- عشان مترجعش تتكلم بقي و نطت على وليد و هي بتضرب فيه و تشد شعرة و تقول :- سيد قشطة شيد قشطة و أهو محدش بياخد على تصرفاته بقي
وليد بصراخ:- شيلها من عليا يا مالك بدل ما اموتها.لك دلوقتي
و شدها من شعرها
ملك :- تموت مين يعنيا ااااه سيب شعري بقولك يدل وربنا ما هحلك النهارده
وليد شد شعرها اكتر و مالك واقف يهدي ملوك و قال:- روحي هاتي كوباية ماية من المطبخ يا لوكا بسرعة
ملوك جريت جابت شفشف ماية و اديته لـ مالك و مالك رشه عليهم بغيظ و هو بيقول:- كفاية يا شوية كلا.ب اية محدش مالي عنيكم وإلا ايه
ملك بصت لية و قالت:- أنت بتشتمني كمان خاصم بقي و دبت برجليها على الأرض و مشيت 
مالك ضرب كف على التاني و قال:- والله العظيم عيلة مجنونة رسمي 
❈-❈-❈
مالك قاعد في النص و على يمينه ملك و مديالة ظهرها و على شمالة وليد و مديله ظهره و ملوك قاعدة على رجل مالك في النص 
مالك:- إحنا مش هنخلص من شغل العيال دا بقي فوقوا يا بهوات انتوا دلوقتي قدومة
ملك بزهول:- قدوة و لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت قدوة اية يا مالك دا بنتك ما شاء الله تبارك الرحمن قدوة لأمها شخصياً
مالك بسخرية:- في دي عندك حق والله بس أرجع و أقول تربية منال 
منال يشهقة:- و مالها منال يعنيا مهي حاطة جزمة قديمه في بوقها و ساكنة اهو حاكم أنا لو قمت دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي هنزل عليكم انتوا الأربعة بايد المقشة دا اية العيلة دي اللي اتبليت بيها دي بس يا ربي و سابتهم و مشيت 
مالك بص لـ ملك و قال:- ها يا حبيبتي مش ناوية تصالحي وليد 
ملك بعناد:- ابدا عشان يبقي يقول عليا سيد قشطة تاني 
مالك بلوية بوز:- يعني هي جديده عليكي يا ملك مهو بيقولهالك من زمان مش فارقه يعني
ملك بصدمة بصت لـ مالك و قالت:- أنت يتقول اية ؟! طب يا حبيبي النهارده هتنام على الكنبة و اديته ظهرها
مالك نفخ بغيظ و بص لـ وليد و قال:- ها يا كبير يا عاقل يا راجل البيت مش ناوي
وليد قطع كلامة يجدية و قال:- لا يا مالك مش هيحصل عشا تبقي تسخر مني أوي
ملك برقت أوي و قالت:- اسخر منك دا اللي هو إزاي يعني
وليد:- صوتك العالي يا هانم وإلا مش ملاحظة
ملك بحاجب مرفوع:- والله يعني أنت مقعدنا القعده دي عشان صوتي العالي انت أهبل يلا 
وليد لسة هيرد عليها مالك حدف ملوك على الأرض و قام جري رواهم بالجذمة و هو بيقول:- انتوا حلال فيكم اللي منال بتعمله يا عالم عر.ر متعرفش حاجه عن الاحترام و الذوق و أنا بقي اللي دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي هربيكم من أول و جديد صبركم عليا بس و رمي الجذمة في الأرض و دخل الاوضة و رزع الباب وراه 
ملك :- هو اتعصب اية مش دي حرية الرأي وإلا أنا جيت في قاعدة غلط 
وليد :- يظهر كدا إننا ملناش أكل عيش هنا يلا نهج و كل واحد يدخل اوضتة
ملك :- انت صح ياض يا وليد بس لو عدي عشر دقائق و مسمعتش صو.تي اعرف إن أخوك تمم المهمة بنجاح
وليد بهمس:- روحي و متخافيش انتي اندبنتدنت استرونج ويمن و رايحة تجاهدي في سبيل الله
ملوك:- انتي شكلك عاوزة تشجيع يا مامي ادخلي و أنا هدعيلك
ملك بصتلهم بقرف و دخلت الاوضة لقت مالك قاعد على الكرسي مستنيها
ملك بابتسامة مستفزة :- حبيبي احضرلك الحمام تاخد شاور بارد يهديك انت محتاج تهدي فعلا هحضرلك الحمام
مالك بصرامة:- تعاليلي هنا أنا قولت عاوزه اتزفت
ملك بلعت ريقها بصعوبة و قالت:- انت مقولتش دا دا دا كان مجرد اقتراح يا حبيبي
مالك بصلها جامد و لسة قايم ليها ملك بسرعة قالت:- آه مش عارفة لية حسيت فجأة إني دخت الحقني يا مالك
مالك بصلها و رفع حاجة و قال:- قديمة العبي غيرها
ملك بجدية:- أنا بتكلم جد دخت فجأة و قعدت على حرف السرير مالك بصلها لقي وشها أصفر فعلا جري ناحيتها و شربها ماية و قال:- ارتاحي دلوقتي شكلك عملتي مجهود كبير عشان الهانم ناسية أنها حامل و سابها و خرج
ملك :- طب والله العظيم كدا كتير حتى و أنا تعبانة بيهزق فيا ااه يا دماغي و نامت على السرير
مالك جاب أكل و دخل ليها لقاها نايمة و علامات الإرهاق على وشها قال:- لو تهدي و تعقلي بس شوية مسح على شعرها و باس على رأسها و سابها و خرج 
❈-❈-❈
الكل قاعد ساكت و محدش فيهم فتح بوقه و خايفين يتكلموا مالك يهب فيهم
منال بهمس لـ منه :- إحنا عاملين زي اللي متعاقب من مدير المدرسة لية دا بيتي انا على فكرة
منه بهمس:- اهو عندك أهو اتصرفي معاه لكن أنا مليش دعوة خليني في حالي أحسن
منال لسة هتتكلم مالك جاله تليفون شاور للكل يسكت و رد بابتسامة:- عامل ايه يا بشا
ملوك بلوية بوز:- باس ليها الضحكة من الودن للودن و ناس ليها بوز ضارب شبرين قدام يا ساتر على الرجالة دي 
منال:- معلش يختي استحملي مش هنخرب البيت يعني.
مالك بفرحة:- أنت بتتكلم جد ؟! 
- :- زي ما بقولك كدا انا هركب الطيارة دلوقتي سلام 
مالك :- سلام يا حبيبي لا اله الا الله
حازم :- محمد رسول الله
مالك بصلهم بسعادة و هما متجمعين و قال:- حازم راجع خلاص 
وقفت بعدم تصديق و قالت بصوت غلب علية الفرحة حازم راجع انت متأكد يا مالك و بصت لـ منه و قالت حازم راجع يا منه يا وليد حازم راجع و زعرطت و هي بتقول بدموع:- إبني اللي مخلفتوش راجع
منه بعياط و ابتسامه في نفس الوقت:- حازم راجع بجد يعني دا مش هزار يا مالك بالله عليك 
مالك :- و أنا ههزر معاكم في حاجة زي دي برضوا أنا عارف حازم بالنسبة ليكم اية 
وليد واقف مش عارف يحدد موقفه اية بص لـ مالك و قال بصوت مهزوز:- حازم راجع يا مالك أخيراً هنرجع تاني زي زمان
مالك الابتسامة اختفت من على وشة و قال:- صحيح حازم راجع بس مظنش أنه حازم بتاع زمان اتنهد و قال:- حازم بتاع زمان ما.ت يا وليد 
منه :- مش مهم إحنا هنرجعه زي ما كان المهم أنه أخيراً أخد خطوة و رجع تاني
منال سجدت سجدة شكر و هي بتقول:- الحمد لله يا رب هشوفك يا إبني قبل ما امو.ت
منه :- بعيد الشر عنك يا أمي متقوليش كدا
منال بقت تضحك و تعيط في نفس الوقت
مالك واقف فرحان و ملوك مسكت بنطلونه و قالت:- بابي أنزل شوية حازم هيرجع و يلعب معايا تاني وإلا هيزعق فيا زي المرة اللي فاتت
مالك نزل لمستواها و قال:- لا يا ملوك حازم هيلعب معاكي مش أنا قولتلك أنه كان زعلان عشان كدا زعق فيكي مش مامي لما بتزهق بتزعق علطول
ملوك هزت رأسها بنعم و قالت:- بس مامي مش بتضربني و حازم كان عاوز يضر.بني و عيطت 
مالك حضنها جامد و قال:- مش قلنا إنه كان زعلان يا لوكا طب عارفة هو جايبلك حاجات كتير و لعب كتير و هو جاي ليكي انتي بس و مش جايب لحد فيهم حاجة
ملوك بتردد :- مش عاوزه حاجه أنا زعلانة منه و جريت عند أمها
ملوك دخلت عند ملك و مالك مراقبها من بره لقاها راحت نامت في حضن أمها
ملك فتحت عيونها بارهاق و باست على رأسها و شددت من حضنها و نامت تاني 
مالك قفل الباب عليهم و خرج لقاهم قاعدين و بيبصوا لبعض بحزن
وليد :- أنا مش عارف ملوك هتتجاوز المشكلة دي امتي من آخر موقف لـ حازم معاها و هي بعيدة عنه و ساعة ما تسمع إسمة تخاف 
مالك اتنهد و قال:- عشان كان هو المقرب و المفضل عندها و كانت علطول معاه و ملوك عند حازم كانت حاجة تانية خالص البنت لسة صغيرة و انصدمت فيه عشان كدا مش قادره تتقبله في حياتها من تاني
منال:- بس حازم مكنش يقصد كلنا عارفين أنه كان بيمر بأزمة جامدة و اتعصب على ملوك و هو مش في وعيه
منه :- بس ملوك برضوا لسة صغيرة و مش هتفهم كدا 
منال :- منها لله اللي  كانت السبب أشوفها بس تاني قدام عنيا ساعتها هطلع عليها القديم و الجديد
مالك سرح في اليوم اللي ملوك بقت تخاف فيه من مالك 
فلاش باك
حازم قاعد مضمر من اللي حصلها و مش عاوز يشوف حد 
ملوك دخلت عليه و قالت:- حازم العب مع ملوك و جابت العروسه حطيتها على رجلة
حازم كان قاعد سرحان و محسش بيها و هي داخلة ولا سمع كلامها كان نايم على السرير نص نومة
ملوك طلعت على السرير بصعوبة و نامت على صدرة و حطت اديها على وشه و بتلاغية
حازم انتبه عليها و بصلها و هو ضامم حواجبه لبعض و هي ابتسمت و قالت:- معايا بالعلوثة و اديته العروسة
حازم قال بهدوء:- ملوك اخرجي العبي عند ماما أنا هنام 
ملوك :- لا فيش نوم لعب مع ملوك 
حازم شخط فيها و قال:- اخرجي بره بقولك مش قولت محدش يدخل عليا انتي فين امك سيباكي كدا من غير ما تاخد بالها منك 
ملوك عيطت بصوت عالي و بقت تشاور على الباب
حازم :- اسكتي بقولك مش عاوز عياط أنا مش ناقص وجع دماغ و اخرجي عند أمك
ملوك عياطها و صوتها بيعلي و حازم متوتر و مطرب نفسياً رفع ايده و قال:- أنا مش قولت اسكتي وإلا انتي شكلك عاوزة تنضر.بي 
ملوك بصتله بصدمة و عياطها بيزيد و حازم رفع ايدة كان خلاص هيضربها ملك دخلت و قالت بصدمة:- حازم بتعمل اية أنت بتضرب البنت 
حازم شال ملوك و ادها لـ ملك بعنف و قال:- خديها من هنا انتي واحدة مهملة مش فالحة في حاجة سايبة بنتك تدخل عند أي حد و خلاص خديها و اخرجي أنا مش عاوز اشوف حد و كام مره قولت كدا مش عاوز حد يجي جمبي و يكلمني 
ملك أخدت ملوك و قالت:- تشكر يا حازم و محدش هيجي نحيتك تاني لا أنا ولا بنتي 
ملوك كانت بتعيط و ملك بتسكتها قالت:- بس يا روحي بس خلاص حازم الوحش ضربك.
ملوك هزت راسها نافية و قالت:- لا زعق في ملوك و قال مش تيدي تاني حازم وحش مش بيحب ملوك و ملوك مش هتحبه تاني 
ملك حضتنها و قالت:- بس خلاص حازم زعلان شوية و هيلعب مع ملوك تاني بس خلاص 
مالك جه في الوقت دا و ملوك جريت عليه و عيطت تاني مالك سألهم بفزع بتعيط لية حد فيكم زعلها
ملوك بتعيط و شاورت على اوضة حازم و مالك بص لـ ملك باستفهام فـ ملك هزت راسها بايجاب و قالت:- أيوة زعلها و زعلني انا كمان و دخلت اوضيتها و قفلت على نفسها و عيطت 
مالك نفخ بضيق و قال:- هلاقيها منكم وإلا منه سكت ملوك و ادها لـ منال و راح لـ ملك يراضيها
مالك :- ينفع كدا تزعلي منه و انتي عارفه اللي بيمر بيه 
ملك :- بس متوصلش أنه يقول عليا مهملة و مش فالحة في حاجة أنا كان ممكن أرد عليه دوروا على جروب عالم زهرة الفصل اللي بعده نزل هناك هتلاقوه في البوست المثبت على صفحتي و ارزعة قلم يفوقة من اللي هو فية بس مرضيتش أدخل عشان ميرجعش يغلطني قدامك أنا عاوزة حقي
مالك حضنها و قال:- مش دا حازم اللي انتي بتعتبرية اخوكي و اخوكي دلوقتي بيمر باذمة ينفع نستحملة لحد ما يعدي منها على خير وإلا نقف لبعض على الواحدة
ملك :- أنت مشوفتش كان بيكلمني إزاي يا مالك دا كان شوية و هيجي يضربني أنا و البت انا دخلت لقيته هيمد ايدة عليها يا مالك ملوك خايفة منه أوي
مالك حقك عليا أنا يا ملك خلاص متزعليش و باس على رأسها و قال:- عارف إنك مستحملة كتير نخلص بس من الغمة اللي جت علينا دي و اعوضك باذن الله انتي و ملوك 
ملك بصتله بشكر و حضنته جامد و هي بتعيط و يتقول:- والله لما يعدي اللي هو فية دا لهفكرة بملك بتاع زمان عشان شكلة نسي أنا عملت اية في الصفرة اللي كانت عاوزة تاخدك مني 
مالك بضحك :- يا شيخه بقي افتكري لينا حاجة عدلة
ملك  بصتله و قالت:- إلا صحيح قلي عملت فيها اية بنت سلطع ملطح دي ؟ 
مالك ضحك على تعبيرات وشها و قال:- بعد ما زوجتي الحنونه البلسم ر.نيتها العلقة التمام و مشيت رجعت لقيتها بتستحلف ليكي و قال اية هتعمل محضر في القسم 
ملك بفضول :- و انت عملت ايه
مالك :- هديتها انتي هبله عنها هي و الزفت شريكها و قولت لها ترجع مكان ما جيت و اتاكدت من دا بنفسي و وصلتها المطار
ملك :- أحسن برضوا أهي رحمت نفسها من اللي كنت هعمله معاها
باااك
وليد هز رجلة و قال:- مالك يا إبني سرحت في اية 
مالك :- في اللي حصل لـ حازم تفتكر يكون نسي 
منال :- ينسي اية بس هو بيحاول ينسي لكنه مش نسي 
منه :- آسفة إني هقطع عليكم جو الحزن اللي انتوا فيه وليد أنا جعانة
وليد بصلها بصدمة و قال:- 
تفتكروا اية اللى حصل لـ حازم ؟ 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

منه :- آسفة إني هقطع عليكم جو الحزن اللي انتوا فيه وليد أنا جعانة
وليد بصلها بصدمة و قال:- جعانة اية يا منه دا دي سادس مره تأكلي فيها
منه بصدمة:- انت بتعد عليا الأكل و أنا أقول مالي كدا نفسي مسدودة مش بأكل زي الأول
وليد :- ما تيجي تكلينا أحسن دا اية الحزن اللي إحنا فيه دا يولاد
منه بصتله و قالت بغيظ :- خلاص سديت نفسي مش هطـ ـفح انا آسفة إن كنت خرجتكم عن حالة الحزن اللي انتوا فيها اتفضوا ارجعوا فيها تاني يلا و حطت ايديها على خدها و كأنها في حالة حزن فعلاً
وليد لوي بوزه و قال:- إحنا كنا وصلنا لـ فين اية المشكلة اللي حصلت مع حازم
منال :- منها لله اللي كانت السبب بنت الصر’مة دي
مالك :- على الأساس إنكم سكتوا يعني دا البت قعدت اسبوعين مبتتحركش يا منال
منال :- تستاهل اللي غلط ياخد جزاه و أنا في قاموسي أنا و اتباعي خد حقك في وقتها
مالك بلوية بوز:- اتباعك هو في حاجة جيبانه لورا غيرك انتي و اتباعك يا منال
منال برقتله و قالت:- شامة ريحة غلط والله أعلم
وليد :- ولا غلط ولا حاجة
منه :- انتوا هتتخانقوا وإلا اية الناس عاوزة تعرف اية اللى حصل لـ حازم ؟
منال :- و يعرفوا لية دول عندهم تحيز كل اللي هاممهم حازم حازم مفيش مالك وليد و بصت ليهم بقرف و كملت مفيش المخفـ ـية المقـ ـتولة جوة دي ؟
مالك :- خليها عليك المرة دي يا منال
منال :- انا مش عارفه قلبي الطيب دا هيوديني لـ فين بعد كدا و كملت بفظاظة:- لكن خد بالك انا لو حسيت بتحيز بعد كدا شباشب للبيت كله و هحدف عليهم
وليد :- خلاص يا منال متتهوريش
منه بلوية بوز:- يعني هنقولهم وإلا لا
مالك :- هنقولهم يلا
فلاش باك…
حازم دخل لقي ملك قاعدة قعد معاها و قال:- ملك عاوز احكيلك على حاجة
ملك :- قول يا حازم يخويا بدل الملل اللي الواحد عايش فيه دا
حازم بهيام:- أنا شكلي كدا و الله اعلم بحب
ملك كانت ماسكة ريموت التلفزيون الفصل السابع نزل امبارح في جروب عالم زهرة و رواية إعادة تأهيل معقدة كمان رمته ورا الكنبة نزل تلت حتت
حازم شافها كدا فتح بقه بصدمة و قال:- انتي عملتي ايه يا ملك دا ريموت التلفزيون دا مالك هيخرب الدنيا
ملك بلا مبالاة:- سيبك من مالك و الريموت دلوقتي ركز معايا أنا بتـ اية بتحب مين و امتي و ازي انا معرفش لحد دلوقتي؟
حازم :- أنا بقول شكلي مش متاكد يا ملك بصي
ملك برقت جامد و بصتله
حازم بتوتر:- انتي بتبصيلي كدا لية
ملك :- يوه أنت مش قولت بصي ؟
حازم :- مش قصدي كدا انتي كدا بترعبيني مش بتبصي أنا قصدي اسمعيني ركزي معايا
ملك بصت لية باهتمام و مدت ودنها لية و قالت:- سمعاك
حازم:- يا ملك مش كدا أنا شوية و هعيط منك
ملك اتعدلت في قعدتها و قالت بتركيز من أول كلمه لآخر كله أعرفها يا معلم بدل ما أعلم عليك و انت عارف مرات أخوك مبتهزرش
حازم بصلها كأنه باصص لـ مامته و قال:- أنا هحكيلك لانك اكتر واحده برتاح في الكلام معاها و سرح و قال الحكاية بدأت بما كنت نازل من على سلم الكلية
فلاش باك
حازم نازل على سلم الكلية و فجاه خبط في بنت كانت هتقع لكنه مسكها من اديها
– أي مش تحاسب في اية كنت هتوقعني
حازم باحترام:- أنا آسف لكن حضرتك اللي جاية جري و مش شايفة قدامك
– البنت برقت و قالت:- انت قصدك إن أنا عامية ؟
حازم :- أنا قولت كدا يا ست إنتي بتقوليني كلام لية
– انت مش عارف أنت بتكلم مين أنا ماهي
حازم بصلها من فوق لتحت و قال:- حصلنا القرف
ماهي بصتله بغيظ و قالت:- هتندم مبقاش ماهي إن ما خليتك تندم
بااك
❈-❈-❈
ملك وهي بتاكل لب :- بتهددك عيني عينك كدا و ضر.بت حازم على كتفه و قالت:- مجتش قولتيلي لية كنت خدت حقك منها يا أ.هبل دي عاوزة علـ ـقة تعرفها هي بتتكلم مع مين ؟
حازم :- يا ستي منفصلنيش سبيني أكمل
ملك :- اتفضل كمل شكلها علاقة قذر.ة أصلاً
حازم:- لا يا ملك متقوليش كدا دا ماهي دي أحلي حاجة حصلتلي في حياتي صدقيني غيرت حياتي جدا
ملك :- اه طبعاً واضح عليك التغيير و كملت بغيظ :- كنت فييين لحد الفجر يبشا امبارح دا مالك مستحلفلك
حازم بلع ريقة و قال:- كنت مع شاهي بنتفسح شوية بنشم هوا
ملك بتبريقة:- لحد الفجر يا حازم دا أنت كنت بتنام من المغرب
حازم :- معلش يا ملك اعتبريني عيل و غلط بس بلاش مالك اتصرفي
ملك :- طب كمل يا حونين كمل
حازم بصلها و بلع ريقة و قال:- بعد كدا
فلاش حازم قعد في الكفترية و باين علي وشة أنه مضايق و ماهي نزلت مع صحتبها في الترابيزة اللي قدامة
صاحب حازم جه و قال:- مالك يسطا فيك اية
حازم :- مفيش يا فهد كله تمام موقف و عدي لحالة
فهد :- أنت هتخبي عليا يا صاحبي برضوا
حازم :- مفيش كل الحكاية إني خبط في البنت دي و من ساعتها وأنا لا طايقها ولا طايق نفسي
فهد :- روق يا بشا ولا يهمك هقوم اجبلك حاجة تشربها
حازم :- خليك أنا اللي هجيب عاوز اتمشي و فعلاً حازم قام يجيب مشاريب و هو راجع خبط في حد وقع عليه العصير حازم بص للي خبط فيه و قال:- لا دا انتي مستقصدناني بقي
ماهي :- مستقصدة مين يا حيو ان انت أنت مين عشان استقصدك و بعدين انت اللي ماشي مش مركز
حازم بسخرية:- انا برضوا وإلا حضرتك اللي ماشية باصة في التليفون و مش هامك اللي ماشي شيلي أم التليفون دا من إيدك و ركزي في الطريق
ماهي:- انت مين انت عشان تنظر عليا و تقولي اعمل اية و معملش اية
حازم بصلها بسخرية و قال:- أنا لو ليا حكم عليكي مكنتش هخرجك من البيت أصلا سلام يا قطة
ملك :- لا و لسانها طويل كمان الله أكبر مش هتعمر معانا هنا
حازم:- يعني ايه مش هتعمر
ملك :- يعني يا بص إحنا عاوزين واحدة تاخد على دما.غها و تسكت عشان لو ردت هيكون مصيرها شبشب منال يا برنس
حازم:- هي منال ممكن تعترض عليها
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- و مالك قبل منال
حازم بغيظ:- ليية ما شاء الله البيت كله لسانة طويل جت عليها يعني
ملك :- انت بتقارن لساني و ايدي بواحدة معرفهاش سكسكيوز مي بقي أنا أرفض إن حد يقارني بحد ماشي يا معلم
حازم :- طب هتساعديني اخليها مراتي من غير اعتراض حد
ملك بصت ليه و قالت بحاجب مرفوع:- أشوفها و اعاين البضاعة الأول و بعدين أفكر يا بشا
حازم بصلها و قال باقتضاب:- طيب
ملك :- كمل يا حونين اية اللى حصل تاني
حازم ولا حاجة كل اللي حصل بعد كدا إن بقينا نتقابل صدف كل يوم تقريبا لحد ما لقيتها جيالي في يوم و يتقول:-
فلاش باك
انا آسفه كان لساني طويل معاك قبل كدا بس بجد كنت مضغوطه جدا
حازم بصلها و قال بابتسامة:- ولا يهمك
ماهي:- نبدأ من الأول:- أنا ماهي و مدت ايديها تسلم عليه
حازم سليم عليها و قال:- انا حازم
ماهي قعدت و قالت:- تسمحلي اقعد
حازم :- ما انتي قعدتي خلاص
ماهي بكسوف:- يعني أقوم
حازم بسرعة لا طبعاً اقعدي
ملك رفعت نص شفتها اللي فوق و قالت:- يا حونين صدق بالله هتصدق إن شاء الله و ربنا هرجع منك حالا
حازم :- اية القر.ف دا يا عديمة الرومانسية
ملك :- مين دي اللي عديمة الرومانسية يخويا هو في زي رومانسيتي أنا و لوكا حبيب قلبي
حازم :- اه يختي ما أنا شاهد على الرومانسية دي كل شوية كان بيحطلي قطرة
ملك بلوية بوز:- و يا ريت كان بيحطها بضمير دا كان بيحط قطاعي كدا اللي هو شقلب و أجري عشان أخواتي قاعدين بره هيفهموا غلط يا أخي يا ريت كنتوا فهمتوا غلط و سبتوه يركز و يحط بضمير
حازم حط ايدة في جنابة و قال:- أنا بقي عاوز أعرف كان بيعمل اية جوه مش مقتنع بحكاية القطرة دي
ملك بهمس :- اقولك و متقولش لحد
حازم هز رأسه بالنفي و قال:- مش هقول
ملك رجعت لطبيعيتها تاني و قالت:- باسني في بقي
حازم برق و وشه أحمر من الكسوف و قال بخجل:- هو مين دا
ملك بلوية بوز:- ما تصحصح كدا يا حازم هو انا أعرف غير أخوك يخويا
حازم اتكسف و قام دخل اوضة و هو بيقول:- يا ريتني ما سالت ما نابني من السؤال غير قلة القيمة
ملك في نفسها:- قلة قيمة اية مش هو اللي أصر يعرف دا أية الحزن دا يولاد
بااك
منال :- يعني أنت كنت بتستفرد ببنتي و تحطلها قطرة
مالك :- يااااه يا منال فكرتيني بالذي مضي دول كانوا أحلي تلت أربع بوسات
منال خلعت الشبشب و قالت:- و بتقولها في وشي يا قليل الأدب يا اللي مشوفتش بربع جنيه رباية
وليد :- في اية يا منال دي مراتة هو كان شاقطها من الهرم و قعد جمب منه و قال:- تيجي احطلك قطره يا منه
منه بدلع:- تؤ مش أنت مش راضي تاكلني يبقي مفيش قطرات
مالك و منال واقفين جمب بعض الفصل السابع نزل امبارح في جروب عالم زهرة و رواية إعادة تأهيل معقدة كمان الي مش عارف يوصل يحطلي كومنت لينك الجروب على صفحتي الشخصية و مركزين معاهم و أول ما منه ردت عليه بصوا لبعض و رجعوا بصلهم تاني
وليد :- تعالي بس دا انا بقالي كتير محطتش قطرة من ساعة ما حملتي في إبن الكـ ـلب اللي جوه دا
منه :- قولت لا تجبلي أكل الأول اخليك تحط قطرة هحطهالك أنا يبشا ولا تشيل هم أهم حاجة عندي دلوقتي الأكل
مالك بهمس لـ منال:- تفتكري هيجيب الأكل
منال :- مش عارفه بس شكله هيجيب مهو اخوك مـ ـعفن أصلا و مدلوق
مالك :- صدقي صح طب نكمل نشوف هيجيب وإلا لا
و بصوا ليهم تاني
وليد:- يا بنتي هجبلك أكل بكره بس تعالي بس
منه شالت ايدة و قالت:- انت بتتمحر.ش بيا و بصت لـ منال و قالت عجبك كدا يا منال
منال حدفتهم بالشبشب و قالت:- انتوا خليتوا فيها منال و بصت لـ مالك و مسكته من قميصه و قالت:- أنت اية يا اخي وباء قابل للانتشار خلط على اخوك طب الفصل السابع نزل امبارح في جروب عالم زهرة و رواية إعادة تأهيل معقدة كمان الي مش عارف يوصل يحطلي كومنت لينك الجروب على صفحتي الشخصية عارفينك بجح و بتعمل أي حاجة لكن وليد النسمة اللي كان يشدها من اديها و يدخل الاوضة من غير كلمة خليته منحر.ف زيك
مالك بفخر:- طبعاً مش أخويا لازم يسير على مسيرتي
منال :- و مالك بتقولها بفخر كدا دا إسمه قلة أدب رد ورايا كدا اسمة اية
مالك و عينه بطلع قلوب:- اسمه حب يا منال و أنا بحب بنتك و مستعد أقولها للناس كلها
كلهم اتفاجئوا من صوت الزارغيط اللي طلع بصوا لقوا ملك واقفة على باب الاوضة و يتقول:- أخيرا أبو الهول نطق بزمت اللي جا.بوك يا شيخ قولتها كام مرة من بعد الجواز ؟
مالك هرش في دماغة و قال:- صراحه مش فاكر
ملك بسخرية:- أنا بقي فاكره ولا مرة قولتها يا بشا
وليد :- اية مش كان بيحطلك قطره كفاية عليكي دا انتي طماعة أوي
ملك ضحكت بسخرية و قالت:- قطره هيئ يخويا قال قطره قال و كملت بزعيق:- أنا عارفة اتلم عليه نص ساعة على بعض شغل و نوم نوم و شغل يخي يخربيت الشغل على النوم بس كدا
وليد :- الحق يا معلم دا انت بيتسيحلك
مالك:- يا نكرة الجميل أنا مش قولتلك مره يا بيبي
منال بصتلة بقرف و سابت القميص و هي بتقول:- يا عيني عليكي و على باختك المنيل يا بنتي لله الأمر من قبل و من بعد و سابتهم و دخلت اوضيتها
مالك بص لـ ملك و قال:- طب يلا هدخل أنام و لسه هيعدي من جمب ملك و هيتجاهلها راحت ماسكة ايدة موقفاه و اتشعلقت في رقبته و قالت:- يلا يا بشا شيل و دخلني جوه جمب البت
مالك بصلها بحاجب مرفوع و قال:- ما تمشي على رجلك انتي اتشليتي وإلا اية ؟
ملك :- هو مش انت عكازي في الدنيا يا بيبي شيل يا عم شيل
مالك شالها و دخلها جوه و قعد جمبها و هي في حضنه و قال:- ملك
ملك :- اممممم
مالك :- حازم راجع خلاص
ملك بصتله و قالت:- يرجع بالسلامة و لسة هتقوم تمشي مالك مسك ايديها و قال:- أنا عارف إنك زعلانة منه بس ممكن ناجل أي عتاب إحنا مش عارفين هو راجع عامل ازاي يا ملك
ملك هزت رأسها باختناق و عيطت بصوت:- ينفع كدا يمشي من غير ما ياخد رأي حد لا و مزعلني أنا و ملوك قبلها ينفع يا مالك
مالك حضنها و هو بيقول:- هششش اهدي خلاص كله عدي هو راجع و هخليكي تطلعي عينه انتي و ملوك
ملك :- و هنقلب جميلة تاني عشان يخاف
مالك ضحك بغلب و قال:- اعملي اللي إنتي عاوزاه بس ملوك متخوفيهاش
ملك:- لا مهي هتقلب جميلة برضوا عشان هو رخم و مزعل الكل منه قبل ما يمشي
مالك باس على رأسها و ايديها و اخدها لحد السرير قعدها و جاب الأكل و قال:- كلي قبل ما أختك تشوفه و تيجي تاخده من ساعة ما حملت و هي بقت مفجوعة أوي
ملك لسة هترد سمعوا منه من بره يتقول:- قولت مفيش قطره غير بعد ما تجيب الأكل يا وليد هو إبنك إبن
الكـ ـلب دا اللي مجوعني علطول
مالك :- جابتها في الواد اللي لسة مجاش
ملك ضحكت جامد و حضنت مالك و هي بتفكر إزاي هتبقي مقابلة حازم ليهم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حازم قاعد في الطيارة مربع ايدة و عاقد بين حواجله و شايل هم رجوعه ليهم قال في نفسه:- أنا مكنتش عاوز أرجع لكنهم وحشوني مش عارف اعيش من غيرهم أنا عارف إنهم زعلانين مني لكن مكنش في ايدي حاجة أعملها.. أنا كنت بأذي اللي حوليا و خصوصاً ملوك
فلاش باك
حازم خارج من الاوضة و ملوك كانت بتلعب في الصالة أول ما شافته خافت و عيطت و جريت على أمها
حازم أتألم من موقفها و خرج من البيت كله
منال كانت متابعة الحوار و زعلت على اللي حصل و بصت لـ ملوك و قالت:- تعالي يا لوكا هنا عاوزة اتكلم معاكي شوية
ملوك راحت ليها و منال اخدتها على رجليها و قالت:- مش حازم دا هو اللي بيجيب لـ ملوك كل حاجه حلوة
ملوك هزت رأسها بنعم و قالت:- و بيلعب معايا بالعلوثة بس هو وحش زعق لـ ملوك و زعق لـ ملك
منال بهداوة:- بس حازم زعلان يا لوكا هو ز.عق عشان زعلان ينفع نخاف منه عشان ز.عق و هو زعلان
ملوك :- اه ينفع عشان هو زعل ملوك بس ملوك مش هتزعل منه عشان هو هيجيب ليها حاجات حلوة
منال :- برافوا عليكي يا لوكا و كملت بهمس ملوك سمعته مادية حقيرة زي أمك يا بنت ملك
ملوك سابتها و نزلت تلعب و هي بتقول:- ماشي مهي ملك طالعة لأمها برضوا يا منال يبقي أنا زيك بقي
منال بصتلها بصدمة و قالت:- خدي يا بت هنا
ملوك بصت ليها و قالت:- ايية عاوزة العب بقي
منال :- مش قبل ما تقولي عرفتي الكلام دا منين
ملوك بلا مبالاة:- ملك اللي قالت ليا أقوله ها يلا بقي و راحت تلعب
منال خبط باديها في بعض و قالت:- أ.بو معرفتك إنتي و أمك يا بنت مالك
❈-❈-❈
حازم خرج مخنوق و مش عارف يروح فين طلع على البحر شوية شاف ناني مع واحد بتضحك و لا هاممها حاجة على الرغم من إن اديها متجبسة و وشها متخرشم من العلـ ـقة اللي خديتها إلا أنها برضوا عايشة حياتها طبق على ايده بغيظ و قال:- أنا هعرفكم حازم الضعيف دا هيبقي اية يا ولاد الكـ’ـلب
و رجع البيت و هو متعصب
ملوك أول ما شافته جريت عليه و قالت:- حازم انت جيت جبتلي حاجة حلوة كتير و أنت جاي
حازم فقت السيطرة على نفسه و زعق لـ ملوك للمرة الثانية
ملوك عيطت و قالت:- ملوك مش بتحبك يا حازم يا وحش و سابته و دخلت جوه
حازم اتصدم من تصرفه و اتصدم اكتر من كلامها
منال:- بقي أنا عمالة احايل في البت و حازم بيحبك و بيجبلك حاجة حلوة و هو زعلان لحد ما اقتنعت إنك زعلان و مش قاصدك و بعد دا كله تزعقلها تاني ابقي قابلني بقي لو بصت في وشك تاني بت ملك و أنا عارفاها ربنا يهديك يا ابني و سابته و دخلت ورا ملوك
ملك كانت واقفة بعيد خرجت و عدت من قدامه و قالت من غير ما تبص ليه :- مش عشان واحدة طلعت و.اطية هتخسر الكل يا حازم فوق بدل ما يفوت الأوان و مستنتش تسمع كلمة زيادة و دخلت اوضيتها
حازم دخل اوضته و رزع الباب وراه و بقي يلف في الاوضة لحد ما قرر أنه يسيب البيت و يسافر عشان مياذيش حد تاني
باااك
حازم:- يا تري يا ملوك لسه زعلانة و خايفة مني وإلا علاقتنا هترجع تاني زي ما كانت مش هاممني حد منهم غيرك يا بنت قلبي
❈-❈-❈
مالك دخل ياخد دش و ملك سرحت في الحكاية من تاني
فلاش باك
حازم :- ملك حصلت حاجة و كنت عاوز احكيلك عليها
ملك :- خير يا حازم اقعد اقعد
حازم قعد و افتكر علاقته مع شاهي و بدأ يحكي
فلاش باك
حازم و شاهي بعد أول مقابلة ليهم فضلوا يتقابلوا كتير و حازم بدأ ياخد عليها و يحبها لحد ما في يوم شاهي جت لـ حازم و قالت:- حازم إحنا بقالنا قد اية مع بعض ؟
حازم : فترة مش قليلة يا شاهي لي بتسالي ؟
ماهي بلعت ريقها و قالت:- و الفترة دي محستنش بحاجة من نحيتي ؟
حازم :- امم انتي حسيتي
ماهي هزت رأسها بايجاب و قالت:- أيوة يا حازم أنا حبيتك حبيتك أوي كمان
حازم بصلها و قال بابتسامة:- و أنا كمان حبيتك و كلمت ملك عليكي علفكرة
ماهي باستفهام:- ملك مين مش فاهمه ؟
حازم :- ملك مرات أخويا مالك
ماهي بحاجب مرفوع:- طب و تكلمها ليه عني انت مش راجل و تقدر تاخد قرار منك لـ نفسك
حازم بحزم:- بصي يا ماهي النقطة دي مخصوص مش عاوز فيها كلام عشان نكون كويسين مع بعض كله إلا ملك دي تعتبر أختي مش مرات أخويا
ماهي:- اه طبعاً مفهوم بس برضوا لازم تحط حد لعلاقتك معاها أنا مقبلش على جوزي يتكلم مع بنات كدا سداح مداح حتي لو كانت مرات أخوه
حازم بهدوء:- ممكن تغيري من أي حد إلا ملك و منه دول في حته تانية خالص و كل واحده ليها غلاوة خاصة عندي
ماهي:- امممم تمام
حازم :- علفكرة لو ملك شافتك و حبتك اعتبري العيلة كلها حبتك
ماهي:- لية يعني هي عامللهم عمل ما كل واحد ياخد الفكرة اللي تريحة على فكرة أنا هبتدي اضايق
حازم بحاجب مرفوع:- و اية اللى يضايق في كلامي ملك أنا بثق فيها فوق ما تتخيلي و أنا اللي حكيت ليها عنك
ماهي:- تمام يا حازم مع إني مش بقتنع بالكلام دا بس طلما هيريحك هعمله
حازم :- تمام ملك هجيبها بكرة على تتعرفوا على بعض
ماهي:- اللي أنت عاوزة يا حازم
بااك
حازم :- بس و هو دا كل اللي حصل
ملك :- طب هي مكانتش عوزاني أشوفها ليه يا حازم
حازم :- معرفش يا ملك انتوا بنات زي بعض و تفهموا بعض لكن أنا معرفش أي حاجة من الحاجات دي
ملك :- خلاص تمام يا حازم أنا هشوفها بكره و أقولك رأي بكل صراحة أنت عارف إنك أخويا و مصلحتك تهمني
حازم هز رأسه و دي إن الموضوع يعدي على خير
تاني يوم ملك راحت مع حازم تشوف ماهي
شاهي:- هاي أنا شاهي
ملك في نفسها:- كملت دي بتقول هاي هاي و رحمة الله و بركاته يختي و بصتلها و قالت بابتسامة:- أهلا ماهي طبعاً حازم قالك إني ملك
ماهي:- أيوة طبعاً و قالي إنك حابة تتعرفي عليا
ملك حست بنبرة غرور في صوتها فقال:- أنا يا بنتي دا محصلش دا حازم قالي تعالي شوفي شاهي يا لوكا يعني بمعني أصح جاية اعاين البضاعة
ماهي بصدمة:- تعايني البضاعة ؟ لية شيفاني كراتين سكر و ملح قدامك ؟!
ملك :- سيبك انتي من الحوار دا تعالي اقعد اتكلم معاكي شوية
ملك قعدت مع ماهي على انفراض و حست أنها متكبرة أوي و مش هتعمر معاهم
ملك :- طب يا حبيبتي بعد إذنك بقي عشان الحق مالك الروح و سابتها و ماشية ماهي بصت عليها بغيظ و اتكلمت في التليفون و قالت:- تمم يا حلمي
ملك ماشية للبوابة فوقف قدامها حلمي و هو بيقول:- مساء الكريستال على عيونك يا جميل
ملك :- استغفر الله العظيم يا رب و بصتله و قالت:- شوف طريقك منين بدل ما يتعلم عليك دلوقتي
حلمي:- و مين بقي اللي هيعلم عليا عصفورة زيك
ملك لوت شفايفها بغيظ و قالت:- العصفور سماعات يتنقر و تطير فـ بالزوق كدا ابعد عن طريقي بدل ما تعرف مين ملك و جت تمشي و قف قدامها مشيت من الجه التانية وقف قدامها و مسك ايديها
ماهي واقفة مراقباهم و بتصورهم و بتضحك
ملك رمت الشنطة على الأرض و قالت:- مبدهاش بقي و ضر.بته تحت الحز.ام و هي بتقول:- انا حذرتك و أنت مصر تطلع أجمل ما فيا و أنا الصراحة بحب اطلعة
حلمي كان بيتألم و ملك مسكتتش ضر.بته في جنبه وقعته على الأرض و نزلت تضر.ب على الأرض و هي بتزعق و بتقول:- بقي أنا ياض يا ابن الصر.مة تقف في طريقي و عاوز تمد إيدك عليا اية هي القوالب نامت وإلا اية اصحي يا ننوس عين أمك دا انا ملك اوعي تكون مفكرني عشان باللبس دا ابقي بنت هاي و مش هقدر اعمل حاجة لا دا انا تربية حواري يلا و كملت ضر.ب و شتيمة فيه
الناس بدأت تتلم و ملك لاحظت بعد ما خر.شمت حلمي ضر.ب
ملك عيطت بمسكنة و قالت:- كان بيتحمر.ش بيا يا ناس و ملقتش حد يدافع عني فدافعت عن نفسي كلما مفيش راجل واقف يربية
الراجلة اللي واقفة الكلمة نقحت عليهم أوي و نزلوا فوق حلمي ضر.ب اللي لقي بصوت زي النسوان و يقول:- الله يخربيت اللي كان السبب
حازم جه لقاهم بيضر.بوه فراح لـ ملك و قال:- واقفة عندك لية كدا يا ملك
ملك :- لا يا زوما يا حبيب قلبي دا انا بتفرج على الخناقة بس بالك أنت كام نفسي أشارك بس حاسة نفسي مصدعة و دايخة كدا يلا بينا على البيت استريح شوية
حازم هز رأسه و مشي معاها و ملك ديرت وشها عند حلمي اللي كان لسة بينضر.ب و ضحكت بخبث و قالت في نفسها:- هو انا عملت حاجه دا انا نسمة و غلبانة و الله هو دا قدره بقي عشان يبقي يزعل ملك تاني
❈-❈-❈
حازم و ملك دخلوا البيت و ملك واخدة في وشها و قالت:- دي مش هتنفع يا حازم دي كانت بتكامني من مناخيرها يا جدع مش هتعمر صدقني
حازم :- بس انا بحبها يا ملك ازي مش هتنفع
ملك :- بص يا حازم أنا قولتلك اللي فيها و انت حر لكن متتطلبش مني أتعامل معاها تاني لأني مش هتعامل البت دي مش محترمه و أنا مرديتش أقوم اجبها من شعرها عشان خاطرك انت انا يا بشا قدمت النصيحة و أنت بقي توكل و شوف هتاخد بيها وإلا لا
حازم بصلها و متكلمش و ملك دخلت اوضيتها و هي بتقول:- عاوز تجرب جرب بس محدش هيتوجع غيرك يا معلم
باااك
ملك يا ريتك كنت سمعت الكلام يا حازم
مالك خرج من الحمام و راح عندها و قال:- كنتي بتقولي اية
ملك :- ولا حاجة يا حبيبي انا بس عاوزة أنام
مالك بص في الساعة و قال بسخرية:- هتامي دلوقتي و انتي كنتِ لية نايمة نص يوم يا ملك
ملك :- عد عليا سعات النوم اللي بنامها بقي و أنا أقول مالي مش عارفه أخد راحتي في النوم اتارية من قرك عليا
مالك بصدمة:- قري عليكي طب تعالي بقي أنا هوريكي يا ملك
ملك :- هتعمل ايه يعني
قبل ما تكمل الكلمة كان شايلها و قال هعمل كدا حطها على السرير براحة عشان الحمل و نزل فوقها زغرغة
ملك بضحك :- مالك يا مجنون بس بقي مش قادره أخد نفسي و كملت ضحك
وليد سمعهم من بره فقال بصوت عالي مالك سمعه:- والعة معاك يا عم حط قطره حط بس بالرحة و اعمل حساب إن البت نايمة جمبكم
ملوك صحيت على صوت أمها و قالت:- و يعمل حسابي لية يا حازم مهو خلاص نسي إن عنده بنت و لزق في مراته و قامت من على السرير خرجت من الاوضة و هي بتقول:- أنا مليش غير منال اللي هتقولي أعمل اية عشان أخد حقي منكم يا ظلمة و رزعت الباب
مالك بصدمة:- مين البت دي
ملك بنفس الصدمة:- تربية منال يا مالك
مالك :- يخربيت دي تربية عارفه ما تولدي و تسبيه مع أمك هعمل فيكي اية
❈-❈-❈
وليد قاعد بره مع منه اللي قدامها حمام و كريب و بيتزا و البيبسي الدايت
وليد :- بس اية دا يا منه بيبسي دايت كنتي جبتيه من العادي يا روحي
منه :- لا طبعاً أنا عاملة رجيم
ملوك شافت الأكل جت تاكل منه منه ضر.بتها على اديها و قالت:- خلي ابوكي يجبلك عشان يبقي يتريق عليا أوي
ملوك :- يعني انتي مش هتخليني أكل من الأكل دا
منه هزت راسها بالنفي و قالت:- لا مش هتاكلي عشان مالك يتريق عليا أوي و انتي تبطلي تقولي ليا يا ام كرش
ملوك :- ما انتي فعلاً بكرش هتسبيني أكل وإلا لا
منه بعند :- لا
وليد متابعهم بزهول و قال:- يا بنتي دي عيلة سببها تاكل يا منه حرام عليك
منه :- هب مين دي اللي عيلة دي أكبر منك يا حبيبي
ملوك أخدت صابع كوفتة غصب عن منه و قالت:- تعرف يا وليد منه قالت عليك اية حاجة جميلة أوي
وليد بابتسامة:- قالت اية يا ملوك
ملوك و هي بتاكل الكفتة:- قالت عليك حما.ر طايح في خلق الله
وليد بصدمة:- نعم
ملوك :- و مش بس كدا دي قالت كمان إن أنت ماشي تزهق في طوب الأرض عشان يسمعوا كلامك ولا حد بيعبرك في الآخر
وليد شاور على نفسة و قال:- انا
ملوك هزت رأسها بايجاب و أكلت من الكفتة و قالت:- انا مش كنت عاوزه اقولك بس هي متساتهاش مش راضية تأكل طفلة صغيرة جميلة لطيفة وديعة مش بتعمل أي حاجة خالص
منه بوقها كان هيوصل الأرض و هي بتقول:- مين كل دول و أنا قولت كدا أمتي
ملوك :- يوم ما كرشك من المكتب و انتي عمالة تقولي مش هرجعلة و لازم يطلقني هاتي طب المكرونة بشامل دا
منه بتشده منها و بتقول :- برضوا شوف مهما تعملي مش هتاخدية برضوا
ملوك بص لـ حازم و قالت:- حازم ما تطلق أم كرش دي بقي و تريحنا دي قرفتنا كلنا في عشيتنا و كملت بصحبانية و قالت:- و مش عاوزة تديني المكرونة بشامل

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملوك بص لـ وليد و قالت:- وليد ما تطلق أم كرش دي بقي و تريحنا دي قرفتنا كلنا في عشيتنا و كملت بصحبانية و قالت:-
و مش عاوزة تديني المكرونة بشامل
منه بصدمة:- أم كرش و يطلقني هي وصلت لـكدا ؟
وليد:- سيبك منها انتي دلوقتي هو مين دا اللي حما ر ؟!
منه :- اسني بس يا وليد اما أشوف أم نص لسان دي
و قامت عشان تضر بها راحت ملوك جارية على منال و قالت:- الحقيني يا منال بنتك اتهـ ـبلت و هتضر بني
منال خبت ملوك وراها و قالت:- عاوزة اية يا بت إياك إيدك تتمد عليها هكسر هالك
منه :- نهار منيل إنتي بتهدد يني عشان خاطر مقصوفة الرقبة دي ؟!
ملوك حطت ايديها في وسطها و قالت:-
و مالها دي يختي مش مش مش
و شدت منال من رجليها لحد ما نزلت ليها و قالت:-
أقول اية يا منال في المواقف دي نسيت
منال همست ليها و قالت قوليلها :-
و مالها دي يعنيا مش مالية عينك وإلا اية ؟
ملوك سمعت كلام منال و قالت:-
مره تانية بقي عشان كنت ناسية و حطت ايديها في وسطها و قالت:-
و مالها دي يعنيا مش مالية عينك وإلا اية ؟
منه واقفة فاتحة بقها و يتقول:-
لهو إنتي اللي بتعلميها تقول اية و تعمل اية و أنا أقول طفلة زي دي جايبة الكلام دا منين اتاري أمي الجميلة هي اللي بتخفظها و مخلياها تضرب في الكل
منال بلا مبالاة:- اسكتي انتي و روحي شوفي جوزك يكش يتجوز عليك و يريحنا و سبيلي حتت الجلاشه دي أكلها
و مسكت ملوك تزغزغها و تبوس فيها
ملوك بضحك:- خلاص يا منال خلاص مش قادره و يضحك جامد
منه سألتهم و هي بتضر ب ايد على التانية و بتقول:-
أقسم بالله عيلة من أولها لأخرها مجنونة أنا جاية غلط في العيلة دي أنا الوحيدة اللي عاقلة فيهم .
وليد سمعها فقال بسخرية:- و نعم العقل يا حبيبتي
و جري عليها و قال:-
دا انتي هيطلع عليكي القديم و الجديد يا روح قلبي من جوه
منه بقلق:- هتعمل ايه يا وليد أعقل يا حبيبي دا أنا بكرش قدامك أهو
وليد شالها مره واحده و بصلها و قال:-
متقلقيش يا روحي أنا بس هحطلك قطرة بس بضمير شوية
منه ضحكت بصوت عالي مالك سمعها فتح الباب و قال:-
طب ما الدنيا والعة معاك انت كمان أهو يخويا جت على تتح و تتريق و غمزلة و كمل :-
ماشي يا عم الله يسهلك و يقويك
وليد بلا مبالاة:- خليك في اللي في إيدك يا بشا
مالك :- متنساش بكره بدري هنطلع على الفيلا عشان حازم
وليد هز رأسه من سكات و دخل الاوضة و قفل الباب في وش مالك
مالك :- انا يتقفل في وشي الباب ماشي يا ابن الجذ مة أما طلعته عليك ميبقاش إسمي مالك
ملك جت من وراه و سمعت اللي قاله فضحكت و قالت:-
مالك بيهم يا لوكا تعال أدخل نام يا حبيبي هنصحي بدري بكره
مالك لف ليها و حط ايده على كتفها اخدها في حضنه و قال:-
لا نوم اية بس تعال إحنا بعون الله هنطبق للصبح
ملك ضحكت جامد و غمزتله و قالت:-
فاكر آخر مره قولت فيها كدا اية اللى حصل ؟
مالك كشر بوشة و هو بيدخل بيها جوه و قال:-
خلاص متفكريش كنت تعبان و نمت الله هو حرام إن الواحد ينام في أم البيت دا
ملك زغزغته و قالت:- خلاص يا بيبي متزعلش و دخلت نفسها في حضنه و اتنهد و قالت:-
تعرف إني بحبك اكتر مما تتخيل مقدرش أتخيل خياتي من غيرك انت و ملوك يا مالك انتوا بقيتوا النفس اللي بتنفسه
مالك خرجها من حضنه و حاوط وشها بايدة و قال:-
انتي أحلي حاجة حصلتلي في حياتي يا ملك حبيتك و انتي جميلة و عشقتك و انتي ملك و لو يوم عدي عليا من غير ما أسمع صوتك ببقي قاعد مش على بعضي و بلاقي نفسي جايلك من غير كلام معنتش اقدر أبعد عن حضنك خلاص بقي بالنسبالي إدمان
اتنهد و قال:-
أما بالنسبة بقي لـ ملوك فـ دي تاني أحلي حاجة حصلتني في حياتي حبيتها عشان منك و عشقتها عشان واخدة طبعك و ضحكتك اللي مهونا عليا كتير انتوا عندي بالدنيا كلها يا ملك
ملك حضنته جامد و قالت:-
ياااه يا مالك بقالك كتير مقولتش كلام حلو و رومانسي كدا انت هيجرالك حاجة يا راجل لو سمعتني كل يوم كلمتين حلوين رجالة آخر زمن
مالك يصلها و خرجها من حضنه و قال:-
صدقي بالله إني استاهل ضرب الشبشب إني بعبرك يا بنت الصر’مة انتي هي دي اللي هعيش معاك اللحظة الرومانسية يا مالك هي دي اللي قولي كلام رومانسي و في الآخر تقطعي اللحظة و تبوظيها غوري من وشي بدل ما اخنفك و زقها بايده و راح نام
ملك :- يا مالك معلش طب
و راحت نحيته لقته نام فعلا فقال باعتراض:-
هو دا اللي سهرتنا صباحي و هنطبق يا اخي يخربيت كدا بقي أنا مش عارفه الحظ بتاعي النحس دا هيسيبني امتي اووف بقي استغفر الله العظيم و نامت جمبه
مالك أول ما أتأكد أنها نامت زحف ناحيتها و اخدها في حضنه و نام و هو بيقول:-
مش عارف بحبك على اية حتي لما بتعصبيني بعشق أمك برضوا
❈-❈-❈
وليد دخل و هو شايل منه و مخبية وشها في كتفه و بطنها قدامها مترين
أول ما دخلوا الاوضة راحت بصاله و ضربته في كتفه و قالت:- كدا يا وليد تكسفني قدام مالك اوريله وشي إزاي بعد كدا
وليد بسخرية:- انتي هبله يا بت انتي مراتي يا جحشة و حامل كمان هو أنا شاقطك من جامعة الدول
منه :- برضوا في حاجة اسمها حياء و أنا الصراحة بتكسف
وليد :- لا و انتي وش كسوف فعلاً يا بيبي اظبطي يا بت بدل ما اظبطك انا سايب رجالة هنا في البيت دا انتي شوية و هتربي شنبك
منه :- أربي شنبي أنت قد الكلام دا يا دغف انت
وليد رماها على الأرض نزلت واقفة و قال:-:
هو مين دا اللي دغف يا بنت الجذ مة انتي و ضربها على رقبتها و هو بيقول:-
لمي لسان أ.مك دا بدل ما اقطعهولك يا روح امك
منه و هي بتقلده بنفس الضر.ب
و لو ملمتوش يا وليد هتعمل اية يعني
وليد :- هعمل كتير يا روح قلب وليد و راح بايسها بغل و قال:-
تحبي أكمل و إلا كفاية عليكي كدا
منه :- انت إزاي تسمح لنفسك تعمل كدا يا جدع أنت أنا سمحتلك تعمل كدا
وليد بصلها بحاجب مرفوع و شفه مرفوع نصها و راح بايسها تاني و قال:-
أنا أعمل اللي انا عاوزة في الوقت اللي يريحني يا بت انتي .. انتي فاهمة انتي كلك على بعضك أصلا ملكي و باسها تاني و قال بغمزة :-
اية رأيك بعرف احط قطرة حلو وإلا تحاول نظبط الأداء
منه ضربته في كتفه بدلع و قالت:- انت قليل الأدب كدا لـ مين نفسي أعرف
وليد:- قليل الأدب مين يا بنت كوم الشكاير انتي مراتي يا بنت الحلال يعني بالعقل كدا لو مقلتش أدبي معاكي هقله مع مين يعني اتجوز عليكي هتبقي مبسوطة
منه فتحت عنيها بصدمة و قالت:- تتجوز على مين يا روح امك دا انا كنت قتلـ ـتك و قتـ ـلتها قبل ما تعمها و لفت وشها بلوية بوز
وليد باس على كتفها و قال:- يا بت بهزر معاكي تعالي دا كنت ناسي في موضوع مهم جدا لازم اتكلم معاكي فيه فوراً
منه باستغراب:- موضوع اية دا يا وليد انت مخبي اية عليا يا راجل انطق
وليد بصلها و شدها عليه و قال:-
تعالي بس دا موضوع حياة أو مو.ت
❈-❈-❈
حازم نايم في الطيارة و بيحلم و بيفتكر اللي حصل زمان
فلاش باك
حازم مسمهش كلام ملك و أصر أنه يكمل مع ماهي و بقي يخرج و يسهر معاها علطول
ماهي:- حازم اية رأيك نجرب حاجة جديدة ؟
حازم :- حاجة جديدة زي اية !!
ماهي:- اية رأيك نروح ديسكوا ننبسط شوية ؟
حازم بصدمة:- دسيكوا يا ماهي ؟ يا بنتي الأماكن اللي زي دي حرام ؟
ماهي:- اووف بقي يا حازم هو إحنا هنعيش فيها دا فضول مش اكتر انا عاوزه أجرب معاك كل حاجه أنا بحلم بيها اية أنت مش بتحبني يبقي جرب معايا
حازم بتردد :- بس مفيش شرب ولا حاجة من الحاجات دي مفهوم
ماهي بسعادة:- شور يا بيبي إحنا هنرقص شوية بس مش هنعمل حاجة تاني
حازم و ماهي راحوا الديسكو و اتفاجئ إن في ناس كتير هناك تعرف ماهي بداء يشوف جانب منها هو مكنش شايفة و كلام ملك بيتردد في عقله و هي بتقول:-
مش هتنفعنا دي يا حازم عاوز تجرب جرب بس انت الوحيد اللي هتندم في الآخر
ماهي :- حازم انت روحت فين ؟!
حازم فاق من سرحانه على اديها و هي قدام وشه و قال:- ها بتقولي اية
ماهي :- لا دا انت مش معايا خلاص
حازم :- معلش كنت سرحان شوية
ماهي بدلع :- سرحان في اية يا بيبي بقي
حازم استغرب إن ماهي بتدلع عليه بالطريقة المقرفة دي بس صبر و قال:-
مفيش شوية مشاكل انتي كنتي عاوزه اية ؟!
ماهي قدمت لية كاس و قالت:-
كنت بقولك جرب إشرب كان من الفوديكا دي طعمها مش عاوزه أقولك خطير
حازم باستغراب:- و انتي عرفتي طعمها منين يا ماهي انتي بتشربي خمرا ؟
ماهي بتوتر:- لا يا بيبي دي كانت مره واحده كان عندي فضول اجربها بس هو انت مش بيبقي عندك فضول تجرب الحاجات دي ؟
حازم :- دي حاجات محرمة أكيد لما ربنا حرمها كان لية حكمة في كدا و هيعوضنا عن حرمانا منها في الجنه باذن المولى صراحه أنا عمري ما كان عندي فضول إني أشرب القر.ف دا
ماهي في نفسها:- اه دا هيديني محاضره بقي في الأدب و الأخلاق انا مش عارفه هفضل مستحملة القرف و الحياه المملة دي لحد أمتي منك لله يا جاسم انت السبب في المرمطة اللي الواحد فيها دي
حازم :- اية رحتي فين مش يلا نمشي بقي أنا عندي شغل في الشركة بكره
ماهي:- و انت بتشتغل جمب دراستك
حازم :- أيوة طبعاً دي حاجة مفروغ منها مالك صدر منه الأمر يبقي لازم يتنفذ
ماهي بحاجب مرفوع:- أنا حاسة إنك بتنفذ الأوامر و بس فين بقي شخصيتك إنك تقول اه و لا
حازم :- شخصيتي موجودة في الحاجة اللي تخصني لكن موضوع الشغل دا علينا إحنا التلاتة كل واحد ماسك حاجة معينه و مالك كان شايل شغلي من ساعة ما أبويا مات و خلاني أمسك مش تعب لا عشان اتعود أنا فاهم كل واحد و دماغه اية
حازم بص المكان اللي المزيكا بدأت تعلي و الولاد بدأوا يتحر.شوا بالبنات و البنات المبسوطة بدأ فبدأ يتخنق و قال بصرامة و لهجة لا تقبل النقاش:- يلا بينا من هنا بدل ما أعمل مشكلة
ماهي خرجت معاه و هي خايفة و حازم أخدها وصلها للمكان اللي بتنزل فيه و طار رجع على البيت دخل اوضتة و قفل على نفسة و قعد على السرير يفكر في أحداث اليوم و إزاي سمح لنفسة يدخل مكان و يشوف مناظر زي دي
حازم لنفسة:- اتغيرت أوي يا حازم من ساعة ما حبيت ماهي لو هي هتغيرك كدا يبقي بلاها حب انا عاوز واحدة زي ملك و منه اللي أنا متأكد إني مش هلاقي منهم أصلا قرر أنه يكمل في الموضوع و يحاول يغير من ماهي لحد ما في يوم راح ليها و قال:-
اية رأيك تيجي معايا الحفلة النهارده اهلي عاملين حافلة عائلي و اهو فرصة تتعرفي على الكل انتي هتعيشي معاهم برضوا
ماهي :- اممم مش عارفه بس انت متأكد إن مفيش حد منهم هيتكلم
حازم:- انتي قلقانة كدا لية انتي مش شفتي ملك أهلي كلهم ناس طيبة محدش فيهم هيتكلم معاكي بالعكس هيرحبوا بيكي أوي
ماهي :- خلاص اوكي عدي عليا خدني و اروح معاك
حازم :- تمام و سابها و مشي
❈-❈-❈
حازم دخل البيت و قال لـ ملك إن ماهي هتحضر النهارده معاهم الحفلة
ملك بلوية بوز:- ماشي يا حازم بس افتكر إني قولتلك بلاش و انت اللي مصر
حازم:- خلاص بقي يا ملك حاولي تتقبليها
ملك :- شوف يا أخي والله حاولت اتقبلها لكن اية بقي في حاجة كابسة على نفسي كدا مخلياها تنزل من هنا
و شاورت على زورها و كملت و قالت:-
بس عشان خاطرك انت يا حازم بس
حازم :- دا العشم برضوا يا ملك
ملك :- أ.بو أ.م دي شغلانه يا جدع على أ.بو أ.م دي بنت عاوزة تتربي من أول و جديد
❈-❈-❈
جه معاد الحفلة و حازم أخد ماهي عرفها على العيلة كلها
منال بهمس لـ ملك:- اية البت اللي قالعة اكتر من اللي لبساه دا يختي عشتي و شوفتي موزز المسلسلات في الحقيقة يا منال
ملك :- بقولك ايه يا منال البت أصلا مش نزلالي من زور و شوية و هقوم اجبها من شعرها اللي فرحانة بية دا
منال:- لا اجمدي كدا و امسكي نفسك مش عاوزين مشاكل و مالك كمان ممكن يطلقك فيها
ملك :- هو اللي حايشني عنها غير مالك
ماهي قعدت تبصلهم من فوق لتحت باستفزاز و هما ماسكين نفسهم عنها بالعافية
مالك راح لـ ملك و قال:- اسمك نفسك يا وحش مش كدا
ملك :- مش قادره يا مالك شايف بتبصلي ازي بنت الصر’مة دي
ملك ضحك بصوت عالي و قال:-:
معلش عشان خاطر حازم
ملك نفخت بغيظ و شالت ملوك و قالت ليها :-
روحي عند حازم البت اللي معاه دي هتاخده منك
مالك اتصدم من تصرفها فـ ملك قالت:- اللي مش هعرف أعملة بنتشي حبيبشي تربية منال تعملة
ملوك راحت جري على حازم و مسك البنطلون لحد ما حازم شالها و باسها من خدها و قال:- حبيبت قلب حازم
ملوك :- حازم عاوزة كيكة من دي و شاورت على الكيك
حازم:- بس كدا عيون حازم و قلب حازم و اخدها يجبلها كيك
حازم كان ماشي لقي تليفونة رن برسالة فتحها و مخدش باله أنه فتح البلوتوث و السماعة اشتغلت فسمع تسحيل صوتي لـ ماهي بتقول فيه
حازم اية بس اللي أحبه دا واحد ماشي ورا أخواته انا متفقة مع أخويا من الأول هنقلبه في قرشين و اضربله الصابونة
حازم اتصدم و ملك عنيها وسعت و ماهي برقت و ثبتت مكانها

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حازم اية بس اللي أحبه دا واحد ماشي ورا أخواته انا متفقة مع أخويا من الأول هنقلبه في قرشين و اضربله الصابونة
حازم اتصدم و ملك عنيها وسعت و ماهي برقت و ثبتت مكانها
ماهي في نفسها:-
ينهار منيل دا انا هيتعمل مني بطاطس محمرة
حازم مبقاش شايف حاجه و نزل ملوك على الأرض و متنح
ملك بصت عليه كدا و بصت لـ مالك اللي بيبص ليه بحسره و قالت:-
فتك بعافية بقي يا مالك و رحمة أبويا ما هسيبها و بقت تقرب من ملك بهدوء
منال راحت عند حازم و حضنته و هي بتقول:-
اتكلم يا حازم اوعي تسكت كدا أبدا
حازم عينه اتملت دموع و مش راضية تنزل و فجأة كلهم فاقوا على صوت صر.اخ ماهي
الكل بص ناحيتها لقوا ملك مسكاها من شعرها و هي بتقول:-
و انتي يختي فرحانة بالشعرتين دول و ماشية عملاهم عرض للي يسوي و اللي ميسواش تعالي يا حيليتها بقي انتي يا بنت الصر’مة انتي عاوزه تكسري أخويا لا عاش ولا كان اللي يعمل كدا
مالك بصلهم و قال:-
أول مرة مش همنعك يا ملك دوسي يا بنتي و ربنا ينصرك
ملك بفرحة:- خدت تصريح من ملوكي
و بصت لـ ماهي و قالت:-
تعالي بقي عشان أنا مخنوقة منك من ساعة ما شفتك و عمالة أصبر نفسي عشان خاطر الواد و أقولك يا بت استحملي عشانه لحد ما طهقت من اللي جابو.كي بدري و رمتها على الأرض و قعدت فوقها و بقت تضر.ت و تعض فيها
منه شافت الخنا.قة شغالة كرامتها نقحت عليها و قالت:-
اختشي حبيبتشي بتاخد حق الواد حازم و أنا هقف اتفرج كدا طب وربنا ما يحصل
و جريت على جوه جابت ايد المقشة و راحت عندهم و قالت:-
خديلك جمب انتي بقي يا ملك الدور جه عليا
ماهي بصت ليها بفز.ع و قالت:-
لا يا ملك أبوس ايدك خليكي انتي اضر.بي متسبنيش ليها
ملك بشـ ـر :- عنيا حاضر يا ماهي يا حبيبة قلبي انتي عارفة إني بحبك لله في لله صح
و قامت من عليها و هي يتقول:-
يلا يا منه دورك أول ما تخلصي نادي عليا أكون جهزت حاجة تانية و جريت على المطبخ
منه نازلة ضر.ب فوق ماهي و هي بتقول:-
قوليلي كنتي عاوزة اية تضحكي على حازم و تاخدي منه قرشين ؟ طب انا هديكي ميت قرش عدي معايا بقي
ماهي بصر.يخ :- مش عاوزه حاجه م عاوزة أنا آسفة والله سبيني و مش هتشوفي وشي تاني
منال سابت حازم و جريت عليهم زقت منه و قالت:-
أخص عليكي يا منه كدا تبهدلي الضيقة كدا
و نزلت لمستوي ماهي و قالت:-
البهدلة مش كدا يا بنت الصر’مة انتي البهدلة كدا
و مسكت ماهي من شعرها و بقت تجرجرها في الجنينة و منه بتضر.ب فيها بالمقشة و ملك جابت غطا الحلة و بقت تضر.ب على دماغها لحد ما اتفتحت
❈-❈-❈
وليد :- تفتكر هيمو.توها ؟
مالك :- مش مهم كلب و راح تعال نشوف أخوك
الاتنين راحوا عند حازم اللي الدنيا مسودة في عينه و مش مستوعب لسة اللي حصل
بدون كلام الاتنين حضنوه و غمضوا عنيهم بقوا يبثوا لية الأمان
مفاقوش غير على صوت ملوك و هي يتقول بفرحة:-
بابي مامي و منه قتلو.ا البنت الشرير.ة اللي كانت هتاخد حازم مني
كلهم بصوا لـ ماهي لقوها سايحة في دمها و التلاتة واقفين يبصولهم ببراءة و قالوا في صوت واحد:-
طبعاً لو حلفنا أنه مش قصدنا و إن الحماس هو اللي خدنا مش هتصدقونا
مالك :- بنهار أسود حماس خدكم و قالتو.ا البت ؟
ملك :- معلش بقى يا مالك خليها عليك المره دي
وليد :- خليها على اية هي كيلوا بطاطس بنتخانق على سعره ؟
منه :- مالك محموق كدا يخويا تحب ترقض جمبها ؟
وليد حط ايدة على رقبته و قال:-
اعملي اللي تحبيه يا معلمة و أنا هتاوي وراكي
حازم بص على ماهي بقرف و تف عليها و أخد بعضه و مشي و مالك و وليد خدوها على المستشفى
باااك
❈-❈-❈
حازم صحي على صوت المضيفة و هي يتقول:-
وصلنا يا فندم اربط حزام الامان
حازم هز رأسه و ربط الحزام و بص من الشباب و قال:-
عمار يا مصر
قبل كدا بـ ساعة
مالك صحي على صوت المنبه بص جنبه لقي ملك نايمة على كتفه و شعرها على صدره و مغطي وشها
مالك :- ملك اصحي بسرعة مفيش وقت لازم نرجع الفيلا
ملك :- هممم بس بقي سبوني أنام
مالك :- قومي البسي طيب و نامي في العربية
ملك :- هششش بقي
مالك :- بتهشي فرخة طيب يا ملك
بص جمبة لقي كباية ماية مسكها و دلقها فوقها
ملك صحيت و قعدت على السرير بسرعة و هي بتقول:-
اية اللى أنت عملته دا ؟
مالك :- عشان تصحي خلصي بقي على ما اصحي باقي القبيلة
سابها و خرج و ملك لسة بتستوعب
ملك :- هو دلق عليا المية وإلا أنا بيتهيقلي بس دا بيقول اجهزي بيقي دلق و كملت بصوت عالي:-
ينهار ملحوث يا مالك بتصحيني بالماية طب و الله لـ هردها ليك بس الصبر
مالك بيخبط على منال و بيقول:- يا منال يلا متأخرين
منال :- خلاص أنا لبست أهو و ملوك هصحيها اهو
وليد صحي على صوت زعيق ملك ففتح الباب بنوم و قال:-
مالها دي بتزعق على الصبح كدا ليه
مالك :- مش عاوزة تصحي خلص صحي منه خلينا نلحق نجيب أخوك من المطار
وليد هز رأسه و دخل لـ منه صحاها
الكل جهز خلال عشر دقائق و نزلوا تحت
ملوك شافت الواد اللي اتخانقت معاه قبل كدا جريت عليه و ضر.بته على قفاه و قالت:-
صباح الخير يا معلم اوعي تفتكر إنك كدا خلصت مني لا و ألف لا هما يومين او.لعها و اقنعهم يغضبوا تاني و هاجي اوريك انت و عيال الحارة كلها سلام مؤقت و مشيت رافعة رأسها بغرور كأنها انتصرت في حر.ب
كلهم ركبوا العربية و مالك ساق بسرعة و جري على الفيلا
ملك حطت راسها على الازاز و قالت:- طب لما نوصل صحيني يا منه
منه نامت على كتفها ملحقتش حتي ترد عليها
مالك بصلهم في المرايا و قال:-
ناموا نوم الظالم عبادة
ملك :- سمعتك على فكرة بس مش هرد عليك دلوقتي و هتلاقي الرد في وقته حلو
مالك في سرة :- ربنا يستر منها عارفها هتردها ألف
مالك وصلهم البيت و نزلوا
ملوك طلعت نامت من غير كلام و منال و البنات دخلوا يحضروا فطار
أما وليد و مالك راحوا على المطار بسرعة
❈-❈-❈
حازم نزل من الطيارة مبتسم .. بقي يمشي بسرعة متشوق يشوف أخواته جري ختم جواز سفره و أخد الشنط و خرج بسرعة
وليد أو ما شافه قال بصوت عالي:-
حازم حازم و بقي يلوح بإيدة
حازم شافه و ساب الشنط و جري عليه و قال:-
وحشتني أوي يا وليد
وليد بدموع:- و أنت كمان وحشتني أوي معدتش فيه سفر تاني و دا قرار نهائي مفهوش نقاش
مالك كان بيركن العربية و جه عليهم و جري على حازم حضنه جامد و قال:-
وحشتني أوي يا حازم وحشت أبوك أوي
حازم حضن مالك و قال:- غصب عني يا مالك غصب عني
مالك :- مش هتبعد عن حضني تاني أنت فاهم
حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هبعد عندم تاني يا مالك مش هقدر أبعد عنكم تاني
مالك اخده من ايدة و قال:- تعال دا زمانهم في البيت قاعدين على نار مستنينك
وليد أخد الشنط و حازم مشي مع مالك و هو بيضحك
وصلوا لحد الفيلا و حازم كان لسة هينزل مالك مسك ايدة و قال:-
الكيسة دي اديها لـ ملوك يا حازم فيها ألعاب و شوية حاجات بتحبها و قولها إن أنت جبتهم ليها
حازم :- بس انا فعلاً جايب ليها حاجات كتير مش محتاج تعمل كدا ملوك دي بنتي انا و اوعي كدا خليني أدخل أشوفها
حازم خرج من العربية و مالك بيدعي من جواه إن ربنا يعدي اليوم دا على خير
وليد نزل الشنط و اخدها معاه جوه
حازم داخل و متشوف أنه يشوف ملوك لكن أول من شافت عينه هي منال
منال جريت عليه و بقت تبوس و تحضن فيه و تعيط و تقول:-
كدا تبعد عني يا حازم كل دا اومال لو مكنتش عارف إنك المفضل عندي
حازم :- معلش يا منولة من النهارده مش هبعد عنك تاني أبدا
منه جت جري سلمت عليه و قالت:- حمد الله على سلامتك يا حازم وحشتنا و إياك شوف إياك تبعد عننا تاني البيت ملوش طعم من غيرك
وليد بسخرية:- لا و انتي الصراحة بتسيبي حاجة من غير ما تكليها سواء كان ليها طعم أو لا
منه بتذمر:- خليك سادد نفسي كدا علطول
حازم بص ليهم و قال:- هتفضلوا زي ما انتم كدا و قال لـ منه
و إنتي كمان وحشتيني اوي يا منه
حازم دخل لقي ملك بتقرأ في مجلة و بتبص ليه من تحت لـ تحت قرب منها و مسك المجلة عدلها ليها و قال:-
حقك عليا يا أم ملوك عارف إنك زعلانة مني بس غصب عني سامحيني يا ملك
ملك قلبها حن ليه و قالت بدموع:-
هسامحك بس بشرط
حازم بلهفة:- موافق على أي حاجة تقوليها
ملك :- مش هتسيبنا و تمشي تاني صح ؟
حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هسيبكم خالص والله ما هبعد عنكم تاني
الكل عيونة دمعت و دموعه نزلت و حازم بقي يدور بعينه على ملوك و قال:-
فين بنتي حبيبتي راحت فين ؟
ملك :- لسه فيك الخصلة دي يا حازم و معتبر ملوك بنتك
حازم:- طبعا دي بنتي الأولي هي فين
ملك :- نايمة فوق
حازم طلع ليها جري و مسمعش كلامهم
ملك :- ربنا يستر
حازم دخل لـ ملوك الاوضة لقاها نايمة زي الملاك على السرير راح و باس على رأسها و قال:-
وحشتني يا حبيبت قلب حازم انتي الوحيده اللي غيابك أثر فيا أوي
ملوك كسرت وشها و قالت ينوم :- يا وليد روح شوف أم كرش اللي مش راضية تديني مكرونة بالبشاميل دي
حازم ضحك عليها و باسها من خدها و خرج من الاوضة نزل ليهم تحت و قال لـ منه :-
انتي مش بتأكليها معاكي ليه مكرونة بالبشاميل يا منه البت بتخطرف و هي نايمة و بتقول عليكي أم كرش
منه :- بصوا حتي و هي نايمة مش عاطية ليا إهتمام انا راحة أكل أحسن
حازم قال ببلاهه :- دا شكل ملوك عندها حق بقي
منه :- كسر حقها بنت ملك اللي مدوخة البيت كله واها دي
منال خدت حازم و قالت:-
تعال يا حبيبي كل شكلك هفتان مكنتش بتاكل كويس لية وأنت هناك
انتي خاسس كدا لية و خدته على السفرة و قالت:-
قولي نفسك تاكل اية عشان اعملهولك يا حبيبي
حازم :- والله أنا مش عاوز حاجة بس ممكن تعملوا مكرونه بشاميل عشان ملوك عاوزة منها
ملك :- ملكش دعوة بملوك هي هتعرف تصرف نفسها دي تربية منال يخويا
حازم:- نهار أسود علمتوا البت الانحر.اف
مالك :- لا يا حبيب أخوك هي نازلة الميول عندها بس منال وجهيتها صح
حازم لسه هيرد عليه لقوا ملوك نازلة على السلم و هي بتقول بزعيق:-
انتي يا أم كرش استغليتي إني نايمة و هتخلصي كل الأكل والله اجي أضر.بك في كرشك دا انزلك الواد ها
حازم ضحك و قام وقف قدامها و قال:- ملوك
ملوك سمعت صوته صرخت و جريت على مالك و هي بتقول:-
بابي هيزعق لـ ملوك و يضر.بها
مالك بلع ريقة بصعوبة من صعوبة الموقف و حازم اتصدم من تصرفها و عينه دمعت و ملوك بقت تستخبي في حضن مالك جامد
حازم بصوت واطي:- ملوك
ملك راحت أخدت ملوك من مالك و راحت لـ حازم و ملوك بقت تعيط و ترجع لورا و مش عاوزة تروح
ملك نزلت لـ مستواها و قالت:-
ملوك بصيلي و بطلي عياط
ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:- عاوزة بابي انتوا كلكوا وحشين
ملك مسكت وشها بإديها و قالت:-
مش إنتي بتحبي مامي ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه بس أنا عاوزة بابي
ملك :- انتي مش عاوزة حازم .. دا حازم اللي بيحب ملوك مش عاوزه تسلمي عليه
ملوك بصت لـ حازم بخوف و قالت:- هيزعق لـ ملوك و ليكي يا ملك تاني
حازم هز رأسه بالنفي و قال:- عمري ما هزعل ملوك و ملك تاني أنا بحب ملوك قد الدنيا دي كلها
ملوك بصت لـ ملك و ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- حازم بيحب ملوك قد الدنيا كلها و ملوك كمان بتحب حازم بس كان زعلانة منه شوية صغيرين مش كدا
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه عشان هو زحقلي جامد اوي يعني
ملك همست في ودنها:- حازم بيحب ملوك أوي أوي اجري اديله حضن كبير أجري عشان هو زعلان إن ملوك زعلانة منه
ملوك جريت على حازم و قالت:- انت مش هتزعل ملوك تاني و هتعمل كل حاجه حلوه ليها صح
حازم نزل لـ مستواها و قال:- عمري ما أقدر أزعل ملوك تاني
حضنها جامد.و دموعه نزلت و قال:- ملوك دي حبيبت حازم أصلا و حازم مش هيقدر يبعد عنها تاني ابدا ابدا
الكل دموعه نزلت من الموقف و ملوك بقت ايديها حولين رقيت حازم و قالت:- و ملوك كمان بتحب حازم أوي يا حازم
حازم شالها و بقي يلف بيها و يرميها في الهوا و ملوك صوت ضحكها ملئ الفيلا كلها
الكل بقي يبص عليهم بفرحة و يحمد ربنا إن الموضوع عدي على خير
حازم حاضن ملوك و مش راضي يسيبها و ملك بتفكر بخبث
– انت بتحب ملوك أوي كدا يبقي هي اللي هتاخد حق الكل استعد يا حازم جميلة و بنتها راجعين

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حازم نايم و ملوك و ملك بيتسحبوا على اوضته
ملوك ميلت رأسها و باقي جسمها ورا الباب و ملك فوقها و بصوا لبعض و ملك همست:-
كله تمام يا ملوكة الجثه نايمة مش حاسة بحاجة
ملوك :- حلو أوي كدا إليك الخطة يا ملك أنا هتسحب احط الصاروخ في رجله و أخرج جري و انتي تتسحبي تو.لعي فيه و تجري على بره نحط البتاع الأبيض دا على وشنا أول ما يخرج نفجعه و لما نشيلة يلاقي دبل جميلة في وشه
ملك بصت ليها بفخر و قالت:-
طبعاً لازم تطلعي ذكية مش بنتي جينات هي جينات و انتي اخدتي جينات الذكاء مني
ملوك بسخرية:- و يا ريتني ما خدتها دا انتي اذكي خلق الله
ملك ضر.بتها في كتفها و قالت:- طب ادخلي يختي حطي الصاروخ في رجله خلينا نخلص من الخطة الهباب دي
ملوك بعضب طفولي:- متقوليش على حطتي هباب أحسن ما أخطط ضدك انتي
ملك :- طب اخلصي ادخلي
ملوك اتسحبت و هي متوترة جدا و بتلف يمين و شمال كانها في مهمة فعلاً
حاولت تحط الصاروخ بين صوابع رجلة لكن حازم اتحرك فجأة و ملوك نزلت تحت
ملك كانت مرقباهم من على الباب و حازم أول ما حرك رجلة حطت ايديها على بوقها بخوف و بعدين لما الوضع هدي حطت ايديها على صدرها و خدت نفس
ملوك قامت تاني بالراحة و حطت الصاروخ بين صوابعه و خرجت تتسحب
أول ما خرجت من الاوضة خدت نفس و قالت بسعادة :-
لقد فعلتها فعلتها و بقت تعمل حركات تعبر بيها عن فرحتها
ملك بصت ليها و بصت للاوضة و دخلت تتسحب و الولاعة شغالة لحد ما ولعت الصاروخ و خرجت جري و بصت لـ ملوك و الاتنين حطوا صوابعهم في ودانهم و عدوا على صوابعهم واحد اتنين تلاتة و لقوا صراخ حازم خارج من الاوضة
الاتنين ضربوا اديهم في ادين بعض و قالوا:-
تمت المهمة بنجاح
حازم خارج شايط و على آخرة لقي قدامه اتنين لابسين أبيض فـ أبيض اتخض و رجع لـ ورا بصراخ و قال:-
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا موت وإلا اية
قرب منهم و اديه بتترعش و شال من عليهم الغطا الأبيض بص لقي الاتنين محولين بطريقة تخوف و تضحك في نفس الوقت قال بخوف مصطنع بعد ما استوعب الموقف:-
جميلة تاني في البيت و اتين مش واحدة كدا كتير
فجأة حازم لقي كف نازل على قفاه و ملك يتقول:-
جميلة هانم يا كلـ ـب أنت هتنسي نفسك وإلا اية
ملوك شدت حازم من البنطلون بصلها بصدمة من الكف اللي خده
رفعت اديها و قالت:-
شيلني يا حازم عاوزة أقولك على سر
حازم شالها و ملوك قربت من ودنه و قالت بصراخ و صوت عالي:- توووووووت
حازم حدفها على الأرض و هو بيقول:-
يلا يا بنت الكلـ ـب من هنا و حط ايدة على ودنه
ملوك مسكت ظهرها و قالت:-
كسرت ظهري روح يا شيخ منك لله
و رفعت ايديها للسما و قالت:-
يا رب يا حازم تتجوز واحدة أهبل من ملك و منه ها
و قامت دخلت اوضيتها و هي بتبرطم
ملك بصت ليه لقته مصدوم رفعت اديها و قالت بصوت عالي:- آمين يارب آمين
حازم بصلها و ملك بصتله من فوق لتحت و قالت:-
وريا يا كريم شانيه على المطبخ ورانا شغل كتير و سابته و مشيت و هي بتغتي
حازم:- دا اية بيت المجانين اللي أنا دخلته برجلي تاني دا مش كنت مستريح من الهبل دا
ملك :- حازم سمعاك
حازم :- وراكي عشان المطبخ هو انا أقدر و كمل بصوت واطي ربنا على الظالم المفتري
❈-❈-❈
منه قاعدة باين عليها التعب و منال قاعدة قصادها بتحضر في الغدا
منال :- تاوليني يا بت معلقة من عندك
منه جت تقوم مش قادره و الضرب أشتغل في بطنها
منه بصراخ:- الحقوناي أنا بولد يا بشر يا اللي عايشين في البيت أنا مش قادره حد يكلم سبع البرومبة بتاعي يجي
ملك دخلت على صوتها و قالت بسخرية:-
و سبع البرومبة بتاعك هيعملك اية يختي هيشد رأس العيل
حازم جه جري على صوتها و قال:- اية في اية
منه بصراخ:- هولد هولد
ملك :- انت لسة هتسال و تنبهر شيل يلا إرميها في أي عربيه من اللي برة و على المستشفى عدل
حازم شال منه فعلاً و الكل جري وراه و ملوك نزلت جري عشان تروح معاهم
ملك لسه جاية تركب حازم وقفها و قال:- انتي هتروحي إنتي و بنتك كدا الناس هتترعب من شكلكم
ملك بفخر:- لا متخافش جبت اسيتون معايا و المناديل كدا كدا في العربية أخلص البت هتولد مننا في الشارع
حازم ركبهم و طار بالعربية و ملك اتصلت بمالك و هي بتشيل الميكب
ملك بابتسامة:- اية يا حبيبي عامل ايه يا روح قلبي
حازم بص لـ ملك و رفع نص شفته و قال في نفسه:-
اية النيلة دي يا ربي
مالك :- اية يا حبيبتي عاملة اية و الدنيا معاكم عاملة اية
ملك لسة هترد سمعت صوت جمبه فقالت بغيرة:-
مين أم صوت عرسة اللي بتتكلم جنبك دي ؟
مالك بحزر:- السكرتيرة يا روحي
ملك :- اممم قولتلي السكرتيرة
منه صرخت جامد و قالت:-
هو دا وقته يا بنت الصر’مة
منال :- ما تسيبي البت تلقت رزقها و تنكد على الراجل
ملوك سقفت و قالت:-
البطيخة بتاعت منه هنفرقع هيه هيه و هتجيب بيبي ألعب بيه و اضربه هيه هيه
ملك :- حازم اطلع بينا على الشركة دا بيقولك سكرتيره و صوتها مسرسع
منه :- اية و وليد معاه
ملك بخبث :- أكيد يعني هو دا بيفوت أي حاجة فيها موزز يا منه ما انتي عارفه جوزك
منه صرخت من الوجع و قالت:-
مهو المشكلة إني عرفاه اطلع على الشركة يا حازم لازم اقفشة متلبس
ملك نسيت إن مالك لسة على التليفون فقفل و رن تاني
ملك :- اية يا بتاع السكرتيرة متقولش حاجة إحنا هتيجي نعاين البضاعة بنفسنا
مالك :- طيب طيب منه بتصر.خ ليه ؟!
ملك بلا مبالاة:- مفيش أصلها بتولد أهي على الحالة دي بقالها ربع ساعة لحد ما خرمت طبله ودني يرضيك يا لوكا
مالك بخضة:- اية بتولد طب انتوا فين دلوقتي
ملك بانشكاح:- حازم جايبنا و جايين نقفشكم متلبسين في الشركة
مالك لطم على وشة بصمت و قال في نفسه:-
ينهار أ.سود ينهار ا.سود أنا مش عارف هيعملوا فيا اية تاني ؟
تمالك نفسة و قال لـ ملك:- حبيبتي اديني حازم ثواني
ملك :- حاضر يا حبيبي
ملك مد اديها بالتليفون لـ حازم و قالت:-
خد أخوك عاوز يكلمك
ملوك شدت التليفون منها و قالت بفرحة:-
بابي شوفت منه البلونة بتاعتها هتفرقع و يطلع منها نونو صغير
مالك :- كانت نقصاكي انتي كمان
و كمل بهدوء و قال:-
ملوك حبيبتي إدي التليفون لـ حازم
ملوك مدت التليفون لـ حازم و قالت:-
خد كلمه يخويا أصل انت أخوه و أنا لقيني على باب جامع
حازم كلم مالك و قال:- ها يا مالك
مالك بزعيق:- انت إزاي تسمع كلامهم و تجيبهم على الشركة طير بيهم على المستشفى
حازم :- انت بتزعق كدا ليه و كمل بزعيق و قال:-
ما أنا متنيل على عين أمي اهو و واخده و ماشي اية في اية بقي
مالك :- انت بتعلي صوتك عليا طب لما اجيلك يا إبن الكـ ـلب
حازم قفل في وشة و هو بيقول:-
ناقصة عطلة هي وإلا تهديد
منه شدت حازم من شعرة و قالت:- أخلص يا كلـ ـب انا تعبانة قوي والله
حازم :- ما أنا شايق على أعلي سرعة اهو انتي اللي مش صابرة
❈-❈-❈
وليد قاعد في المكتب ولا في دماغه اي حاجه فجأة لقي اللي دخل عليه المكتب بسرعة
وليد بغيظ :- اية في اية حد يدخل على حد كدا ؟
مالك :- اخرس و يلا قدامي
وليد وقف مكانة و قال:-
لا أنا مش هتحرك من مكاني غير ما أعرف إحنا رايحين فين و شوح بايدة
ملك :- انت هتردحلي يا إبن الكـ ـلب قدامي مراتك بتتنيل بتولد
وليد اتصدم و قال في سره:-
منه بتولد إزاي و لية و بص لـ مالك و قال:-
بس يا عم بقي بطل هزار ورايا شغل
مالك سحبه من قميصه و قال:-
انت لسة هتتصدم أخلص يا إبن الكـ ـلب البت زمانها ولدت أصلا
و خده جر لحد العربية و هو بيقول:-
يا رب الصبر على أم العيلة دي بدل ما انتحر
❈-❈-❈
حازم وصل على المستشفى و كلهم نزلوا و حازم شال منه و دخلها على جوه
حازم :- دكتور بسرعة
الدكتوره جت و قالت: حطها هنا
كشفت عليها بسرعة و قالت:-
دي لازم تدخل العمليات حالا دي خمس دقايق و هولد
منه :- أبدا مش هولد غير ما الباد بوي بتاعي يجي و اشرده زي ما ملك عملت مع مالك
ملك بصدمة:- اه يا بنت الجذ مة وخداني قدوه ليكي اخلصي يا بنت الصر’مة الواد اللي في بطنك هيجراله حاجة
منه بصت للدكتورة و قالت:-
هو مينفعش نستني شوية صغيرين
الدكتوره للتمريض اللي واقف يضحك :-
خدوها دي شخلها مخبولة جهزوا العمليات بسرعة على ما أجهز و أجي
التمريض خد منه اللي بتصرخ و بتقول:-
ملحقتش اشتمه و اعضه محظوظ من يومك يا وليد بس انا وأنت و الزمن طويل
و بصت للممرضة و قالت:-
جري بالراحة يختي بدل ما أنزل اجيبك من حواجبك دي و أنا لا بيهمني حمل ولا نيلة
يدوب منه دخل العمليات و مالك و وليد جم
وليد بقلق:- ها منه حصلها حاجة ؟!
ملوك بزعل:- اه دخلت تفضي كرشها و هي زعلانة
وليد :- زعلانة ؟! لية
ملوك :- عشان ملحقتش تشردك يا وليد و تعض فيك بس انا مش بحب منه زعلانة هات ايدك كدا
وليد اداها ايدة باستغراب و ملوك عضته جامد
وليد :- آه يا بنت الكلـ ـب بقي أنا أخلص منها و تجيلي إنتي ؟
ملوك :- متشتمش يا وليد بدل ما اضربلك البيبي أول ما يجي
وليد بصلها من فوق لتحت و قال:- قادره و تعمليها يا ملوك
منه جوه عمالة تصرخ لحد ما ولدت و قالت:-
الحمد لله جعبل شرف بالسلامة أنام أنا بقي و نامت فعلاً
وليد واقف بره أول ما سمع صوت البيبي جري على باب الاوضة و هو مش مصدق
أول ما الممرضة خرجت أخد منها الولد بلهفة و قال:-
حبيبي نورت الدنيا يا روح قلبي و بقي يبوس فيه و عيونه دمعت أخد الولد و راح لـ مالك و قال:-
أنا بقيت أب يا مالك
مالك هز رأسه و قال:-
مبروك يا حبيبي يتربي في عزك و حياتك يا رب
وليد ناوله البيبي و قال:-
أذن في ودن مالك الصغير يا مالك
مالك بصله بصدمة و قال بصوت مهزوز:- يعني اية ؟
وليد :- يعني أنا قررت أسمي ابني على اسمك يا مالك و اتمني من ربنا أنه يطلع شبهك في كل حاجه و باس على ايد مالك و هو بيقول:-
انت بالنسة ليا مش أخ و خلاص انت صاحبي و اخوايا و أبويا كمان علطول في ظهري من غير ما أطلب و الأهم من كدا إنك بتحبنا زي ولادك بالظبط مش أخواتك
مالك ناول مالك الصغير لـ ملك و حضن وليد و هو بيقول:-
انت فعلاً مش أخويا انت إبني و صاحبي و كل ما ليا في الدنيا يا وليد
حازم بدموع من الموقف:-
طب ما تحبوني معاكم
التلاتة حضنوا بعض و ملك دمعت و منال جت لقتهم كدا شهقت و قالت:-
في المستشفى يا كلاب هتتفهموا غلط يا ولاد الكلـ ـب
التلاتة بصلوها و ضحكوا لأن كلامها مش ماشي مع الموقف
ملوك عمالة تحاول مع ملك عشان تاخد منها مالك
ملوك :- يا مامي بقي عاوزة ألعب معاه هاتية أشيلة شوية
ملك :- تؤ تؤ غلط عليه اخرك بوسه و من بعيد كمان و هتدفعي حقها
ملك ضربت رجليها في الأرض و راحت لـ حازم و قالت:-
حازم عاوزة أشيل النونو
حازم بغمزة:- هخليكي تشلية بس متقوليش لحد
ملوك هزت راسها بفرحة و قالت:- ماشي
حازم شال ملوك و باسها و هو بيقول:-
يخربيت طعامتك يا بنت انتي
منه خرجت من العمليات و الكل التلف عليها
منه بخطرفة:- ملحقتش أضر.بة و ا.شتمه لازم نعيد الولادة من الأول
ملك:- البت اتهبلت كفاية مره واحده يختي أنا طبلة ودني خلاص
مالك شال مالك الصغير و أذن في ودنه و ملك اخدته منه تاني و قالت:-
بسم الله ماشاء الله الخالق الناطق خالتك ياض هات بوسة بقي و قعدت تبوس فيه
الكل بصلها باستغراب لأنه مفهوش شبه منها و كله ملوك
منال :- شبهك منين بقي الواد هيطلع وحش كدا دا طالع قمر للبت ملوك
ملوك بفرح :- انا شبهي أنا يا تيتا
منال :- أيوة يا قلب تيتا من كتر مناكفتك في منه و هي حامل الواد طلع شبهك بالظبط
ملوك بقت تتنطط و تقول هيه هيه هيه
منه بخطرفة:- يلا يا وليد يا إبن الكـ ـلب انت السبب في الاي أنا فيه دا
انتي يا أم حواجب مش حواجب جري السرير عدل بدل ما اقوملك
فتحت عنيها و قالت:- وليد انت فين
وليد بضحكه مكتومة:-
أنا أهو يا منه عاوزة حاجة يا روحي
منه بصت لـ ايديها و قالت:-
وليد صوابعي يا وليد الدكتورة بنت الصر’مة خدت منهم صوبع
وليد بضحك :- لا يا منه صوابعك كاملين
منه بخطرفة:- لا خدت صابع من ايد حطته في الايد التانية
مالك همس لـ ملك و قال:-
شايفة كانت عاوزة تعمل زيك
ملك :- أنا محدش يقلدني يا حبيبي
مالك:- فاكرة يوم ولادتك يا لوكا
ملك هزت راسها و قالت:- و هو دا يوم يتنسي و ضحكت و قالت:-
من أوله و هو باين
مالك ابتسم للذكري و قال:- بس جاتلي فيه أجمل هدية في العالم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مالك:- فاكرة يوم ولادتك يا لوكا
ملك هزت راسها و قالت:- و هو دا يوم يتنسي و ضحكت و قالت:-
من أوله و هو باين
مالك ابتسم للذكري و قال:- بس جاتلي فيه أجمل هدية في العالم
فلاش باك
العيلة كلها قاعدة تفطر و ملك بتاكل بشغف كأن الأكل هيطير من قدمها
مالك :- براحة يا ملك في اية مش كدا هو الأكل هيطير من قدامك
ملك :- هششش اسكت أنت دلوقتي أنا حاسة إن في حاجة مش طبعية
مالك بحذر:- اوعي تكوني
ملك بصت ليه و مخلتوش يكمل كلامة و قالت:-
شكلي كدا و الله اعلم يا مالك بولد
كلهم بصوا عليها و ملك بصت تحت رجليها لقت ماية الجنين نزلت
ملك بصت لـ مالك تاني و صرخت بصوت عالي و قالت:-
الحوقونااي بولد بولد يا مالك بولد
الحقيني يا منال
منه قامت تجري عليها ملحقتهاش كانت ملك وقفت و طلعت تجري و هي بتصرخ:-
بولد يا مالك بولد
حازم :- ما تهدي بقي يا ستي هو مفيش حد ولد غيرك ؟
ملك :- اسكت انت يا كريم شانتية دلوقتي
و بصت لـ مالك و قالت:-
الحق يا مالك بنتك بدأت تضرب
مالك واقف متلغبط و مش عارف يعمل ايه و متوتر من حركيتها
منال :- ما تشلها على المستشفى يا مالك سايبها كدا لية أخلص يا ابني بدل ما تخلص علينا
ملك :- لا لحظة يعني اية أخلص عليكم
سكتت ثانية و قعدت على الأرض بركبها و حطت ايد على بطنها و التانية على ظهرها و بقت تصرخ
ملك :- الحقني يا مالك القرن طش الحقني هولد دلوقتي
مالك شافها كدا فوق نفسه و شالها و جري بيها على العربية و الباقي وراه
ملك طول الطريق تضرب و تعض في مالك و هي يتقول:-
منك لله انت السبب انت السبب
مالك :- اهدي يا ملك يا حبيبتي اهدي خدي نفس و اكتميه
ملك بصراخ:- و انت ايش عرفك انت بالحاجات دي آه يخويا هتلاقيك متجوز عليا و مراتك كانت حامل .. قول عندك كام عيل منها قول متخبيش
مالك :- يا شيخه بقي اتقي الله و ركزي في اللي انتي فيه
ملك :- بس اما أولد يا ملك هعرف شغلي معاك و كملت بعياط بس أولد بس أنا معنتش قادره استحمل الوجع
مالك بصلها لقاها بتتالم جامد باس على اديها و قال:-
معلش يا حبيبتي استحملي شوية و هنوصل
ملك بقت تعيط شوية و تصوت شوية لحد ما وصلوا المستشفى
مالك شالها و جري بيها على جوه
الدكتوره قابلته و كشفت عليها و قالت:- يلهوي دي هتولد حالا
ملك :- منك لله يا ملك منك لله أشوفك تقولي خلفة تاني و أنا هطلع بروحك
ملك صرخت مره واحده فزعت مالك و قالت:-
ااااه انت السبب انت السبب في اللي أنا فيه دلوقتي
مالك :- السبب في اية يا بنت كوم الشكاير كنت ا.غتصبتك وإلا شقطك دا انتي مراتي يا بت
وليد سقف ليه و قال:-
برافوا ياض اديها على دماغها خليها تسكت شوية
ملك :- مش إنت اللي قولت عاوز اخلف منك يا منك عاوز دسته عيال منك يا ملك يا أخي أ.بوك على أ.بو ملك
مالك بنفاذ صبر:- اولدي بهدوء يا ملك و متفرجيش علينا الناس خلينا نخلص
ملك صرخت و قالت:- انت قصدك اني بتاعت مشاكل قولها خليني اغضب و أروح في اوضه أمي
منال كانت بتزقزق ليب أول ما سمعت هروح اوضة أمي منال قامت مرة واحدة و قالت:-
ابدا والله ما تيجي اوضتي البنت ملهاش غير اوضة جوزها استهدي بالله كدا يا حبيبي
ملك :- كلكوا هتشلوني أقسم بالله عيلة بنت كـ ـلب و صرخت صرخة نزلت على أثرها ملوك
الدكتوره:- الحمد لله مكناش هنلحق ندخلها العمليات
الممرضه أخدت ملك على العمليات علشان التنضيف و منال أخدت ملوك بعد ما نضفوها من التمريض لبستها
حازم :- هاتوها أنا عاوز اشيلها
منال :- مالك يشيلها الأول و يأذن ليها
مالك شال ملوك بدموع و أذن في ودن و الودن التانية قال الإقامة و بصلها و قال:-
نوتي بيت أبوكي يا ملوك اكبري بسرعة عشان عندنا حاجات كتير عاوزين نعملها مع بعض
منه جت تاخدها منه حازم اخدها و قال:-
ابدا دي بتاعتي و محدش هياخدها غيري
و شالها و بقي يلعب معاها
مالك راح لـ ملك لقاها خارجة و مدخلينها اوضة عدية
ملك بخطرفة:- اتجوزت عليا و خلفت يا مالك بس أما أولد هطلع عليك الجديد و القديم
مالك بصلها بصدمة و قال:-
يخربيتك إنتي لسه فيكي نفس تتكلمي نامي يختي نامي نامت عليكي حيطة
ملك فعلا نامت من التعب و هي بتسأل عن البنت مرحتش في النوم غير لما مالك ميل عليها و همس ليها :-
ملوك مع حازم يا ملك نامي انتي و ارتاحي يا قلبي
باك
ملك :- رحت فين يا حبيبي
مالك :- رحت لحد ما شرفت ملوك على الدنيا
ملك دخلت في حضنه و حطت ايديها على بطنها و قالت:-
عبال ما يشرف البيبي التاني يا قلبي
مالك :- ملاك إن شاء الله
ملك :- بس انا عاوزة ولد
مالك :- كل اللي يجيبه ربنا كويس سواء ولد أو بنت هسمي ملاك الإسم على الاتنين
ملك بصتله بحب و قالت بهمس :-
بحبك يا ملوكي
مالك بلوية بوز :- قولت بلاش ملوكي اللي محسساني إني كرملة قدامك دي
ملك ضحكت بصوت عالي خلت الكل يبصلهم و لما لقوا مالك مضايق
حازم :- أكيد قالتلك ملوكي هو الوش دا مبيظهر غير مع الكلمة دي
ملوك :- حازم أنا بس اللي ملوكي يا حازم
حازم شالها و قال:- انتي ملوكي انا لوحي و قعد يبوس فيها
❈-❈-❈
كانت ماشية الصبح يتدور على شغل فجأة لقت اللي بيمسك ايديها لفت لية و قالت:-
يا فتاح يا عليم نزل إيدك يا ابن اعتماد بدل ما تتكسر انت مش بنزهق يلا ؟
– و لو منزلتهاش يا هتعملي اية يا رهف
رهف :- هعمل كتير يا ابن اعتماد فـ بالحسني كدا ابعد عني احسنلك و اتقي شري
– مش هبعد يا رهف قولتلك عاوزك بالحلال و انتي اللي سايقه التقل عليا
رهف :- و مش هبقي ليك يا إبن اعتماد اية هو بالعافية
– مش هتبقي لحد غير ليا يا رهف و كمل بصوت عالي
من النهارده رهف تخصني انا و بتاعتي يعني هتبقي مراتي مرات طاهر انتوا فاهمين
رهف:- دا أنت لما تشوف حلمت ودنك يا ابن اعتماد و اوعي من قدامي بقي عشان أنا جبت أخري منك
شدت ايديها منه و لفت من ظهره ضر.بته في ركبته من ورا نزل راكع عليها فـ ضربته على ظهر.ه نزل بوشة في براث المواشي
رهف بصوت عالي:- بالهنا والشفا يا إبن اعتماد و ابقي فكر بعد كدا ميت مرة قبل ما تتعرض ليا تاني
رهف مشيت و هي بتنعل اليوم اللي شافت فيه طاهر و قالت:-
ابو شكلك يا أخي في الأرض عكرت مزاجي كنت راحة ادور على شغل استرزق منه طب و ربنا ما أنا راحة و لفت رجعت على بيتها تاني
❈-❈-❈
منه روحت البيت هي و مالك الصغير
وليد :- نورت بيتك يا لوكا انت منوش ادخلي برجلك اليمين يا شبه
منه :- هو انا لسة داخلة البيت أول مره عروسة يا وليد ما تاخد بالك على كلامك إسمها حمد الله على السلامه عبال المرة الجاية
وليد بصلها بغيظ و رفع نص شفته العلوية و قال:-
صدقي بالله أنا غلطان روحي اتخدمي نامي نامت عليكي عيطة يا بعيدة
منه :- انت بتدعي عليا و أنا لسة والدة طبعاً ما ليك حق عاوزني امو.ت عشان تتجوز واحدة غيري لكن دا بعدك يا وليد اديني قعدالك
حازم بص لـ ملوك اللي بتنام على نفسها و قال:-
ملوكي تيجي تنامي معايا فوق
ملوك رفعت اديها له من غير كلام و حازم شالها
ملوك مجرد ما حازم شالها حطت رأسها علي كتفه و نامت بعمق حازم ابتسم عليها و باس على رأسها و خدها و طلع فوق
منه :- انت يا وليد خدني على الاوضة عاوزة استريح أنا لسة تعبانة مش قادره أقوم
وليد شالها و هو بيقول:-
بس كدا يا أميرة قلبي انت تؤمر يا بشا و أنا واجب عليا التنفيذ و خدها و دخل الاوضة
منال كانت دخلت نامت أول ما جم
مالك بص لـ ملك و قال:-
يعني أنا و إنتي اللي لبسنا في مالك الصغير ؟
ملك :- لا و حيات أبوكم انا كنت مستحملة ملوك و زنها بالعافية هات الواد
ملك أخدت مالك الصغير و راحت خبطت جامد على اوضة وليد
وليد فتح الباب و قال:- اية في اية خبطي بالراحة في حاجة إسمها اتيكيت
ملك بصتله بقرف و قالت:-
سبتهولك الاتيكيت دا يخويا خد إبنك دا مش عاوزة المحة عندي في الاوضة و سابته و مشيت
وليد بص لـ مالك و قال بغيظ :-
عاجبك اللي هي بتعمله دا يا مالك
مالك هز كتفه بقلة حيلة و قال:-
معلش تعال على نفسك هرمونات حمل و سابه و مشي ورا ملك
وليد بعياط مصطنع:- دا اية العيلة اللي محدش فيهم راضي يتحمل مسؤولية ابني فيها دي و بص لـ مالك و قاله:-
أنت اية يا ابني عاملهم عمل محدش فيهم راضي يستلفك من أول يوم تعال يخويا نام جمب أمك شكلي انا اللي هنام على الكنبة و اخده و دخل الاوضة لـ منه لقاها في سابع نومة حط مالك في سرير صغير جمبهم و غير هدومة و نام جنبها مجرد ما عينه غفلت مالك عيط فـ وليد قام جري عليه شاله و سكته و نيمه جمبهم و هو بيقول:- بدأنا مشوار الزن يا مالك
نص ساعة و مالك عيط تاني راح وليد شايلة و نايم على ظهره و منيمه عليه و هو بيقول:-
يا رب تسكت بقي عاوز اتخد ساعتين أريح فيهم جسمي
❈-❈-❈
مالك :- يصح برضوا اللي عملتية دا يا ملك ينفع تديله الواد كدا
ملك :- بقولك ايه يا كرملة انا أعمل اللي انا عاوزاه و بعدين أخوك معندش دم مش عاوز يتعب في تربية الواد انا بس بساعدة
مالك:- تقومي تقوليله أشوف إبنك في اوضتي ؟!
ملك :- كبر دماغك يا مالك دا وليد و بعدين أنا عاوزه أنام و اقضي وقت معاك بقالي كتير مش قعدت معاك
مالك حاوطها بدراعة و قال:- أيوة يعني بتسربي الواد عشان تستفردي بيا
ملك بصتلة و شنجت و قالت:- استفرد بيك اه يخويا أنا كنت بس عاوزة أعرف مين العرسة اللي كانت بتتكلم جنبك في التليفون
مالك بعد عنها و قال:-
يخربيت رومانسيتك يا ملك و بعدين خدي هنا انتي مش بنتسي أي حاجة كدا
ملك بسخرية:- شوف يا حبيبي أنا ممكن أنسي اي حاجه انسي اسمي شخصياً الا أني انسي واحدة سلعوة كانت بتتكلم جنبك و أنا قفشتك
مالك :- اية قفشتك دي كنتِ قفشاني معاها في شقة مفروشة
ملك :- توه في الموضوع توه أنا مش هتكلم دلوقتي عشان عاوزة أنام و اعمل حسابك هاجي معاك الشركة بكرة مش هتختار سكرتيره لـ حازم أنا اللي هاجي أختار و سابته و نامت بهدوم الخروج
مالك :- طب قومي غيري هدوك طب
ملك :- لا عشان ابقي جاهزة أول ما اصحي نمشي علطول و بطل رغي بقي انت بقيت لكاك كدا من أمتي ؟
ملك ضرب كف على كف و قال:-
لكاك مهو الاي يعيش معاكم في بيت واحد لازم يبقي لكاك يا روحي و غير هدومة لهدوم مريحة و نام جنبها بهدوء
❈-❈-❈
رهف كانت بتاكل سندوتش ملفوف في جرنان و لفت انتباهها إعلان الشغل و عنوان الشركه ضحكت بأمل و قالت:-
يلا يمكن نفلح في حاجة
تاني يوم الصبح ملك صحيت بدري غيرت هدومها و صلت و نزلت تستني مالك تحت
ملك :- مهو هاجي معاك يعني هاجي معاك يا لوكا أنا مش برمي كلام و خلاص
حازم نازل يشرب قابل ملك في المطبخ بتدور على أكل
حازم :- انتي بتعملي اية عندك يا ملك
ملك :- هكون بعمل اية يعني يخويا المطبخ للجميع نازلة أفطر على ما تصحوا نفطر مع بعض
حازم بصلها بصدمة و قال:-
قصدك إنك هتفطري مرتين
ملك هزت راسها بنعم و قالت و هي بتخمس في وشة :-
الحمل و عمايلة كل نص ساعة بجوع هو إبن الجزمة اللي جوه دا المفجوع مش انا خالص
حازم :- صادقة يا غالية صادقة مش هقطع عليكي خلوتك مع البانية هشرب و أطلع اغير هدومي عشان الشغل
ملك بلا مبالاة:- براحتك يخويا كدا كدا هنتقابل هناك عشان أختار ليك السكرتيرة
حازم فتح بقوه و قال:- ينهار منيل هتختارلي السكرتيرة الله أكبر راحت عليك خلاص يا حازم و ملك هتقوم بالواجب تالت و متلت سألها و طلع و هو بيضرب كف على كف و بيقول:-
ربنا إن شاء الله هيلهمني الصبر عشان مرتكبش جناية النهارده
ملك بقت تاكل بنهم و جوع شديد
مالك خلص لبس و نزل لقي ملك بتاكل و مش في بالها حاجة حاول يتسحب و يخرج من غير ما تحس ملك قالت و هي باصة في الطبق :-
فكر تعملها يا مالك و شوف اية اللى هيحصل استني خمسة و جيالك
مالك حط ايده على وشة و قال:-
نفسي اعرف شافتني إزاي
أكلت باقي الطبق و قامت غسلت ايديها و راحت ليه و قالت:-
أنا جاهزة مع إني مفكرتش معاهم بس هنفطر في الشركة
مالك خدها و مشي و هو بيدعي اليوم يعدي على خير
مالك و ملك و صلوا و طلعوا و حازم وصل بعدهم و طالع وراهم خبط في رهف على باب الشركة
رهف:- مش تحاسب يسطا خد بالك في عالم عايشة معاك على الكوكب
حازم :- انتي مين يا بت انتي و إزاي تكلميني كدا انتي اتجننتي ؟!
رهف :- انا ؟ انا اتجننت ؟ انا بت ؟ أنا دا كله ؟ شكراً مش عارفه أقولك اية على كمية المدح دا يسطا
حازم :- يا ربي انتي يا بت هبلة وإلا فيوزاتك ضاربة
رهف :+ لا اسكوز مي بقي اية فيوزاتك ضاربة دي
حازم :- يعني هبلة عادي يعني؟
رهف :- بقولك ايه يا جدع أنت أنا واقفة ألطف و أقول يا بت مش قاصده حظك إني مش فضيالك خدلك سكه بقي عشان أطلع أشوف فرقع لوز اللي راعب الكل دا
حازم بصدمة:-

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

رهف :- بقولك ايه يا جدع أنت أنا واقفة ألطف و أقول يا بت مش قاصده حظك إني مش فضيالك خدلك سكه بقي عشان أطلع أشوف فرقع لوز اللي راعب الكل دا
حازم بصدمة:- فرقع لوز أنا فرقع لوز دا أنتِ ليلة أبو.كي مش فايتة النهارده
و دخل الشركة و هو متعصب جدا من كلامها
الموظفين كانوا أول مرة يشفوه بعد ما سافر و رجع و كانوا لسه هيسلموا عليه لكنهم اتراجعوا بمجرد ما شافوه متعصب أد اية
حازم دخل الاسانسير لقي رهف جوه و عمالة تدعي إنها تتقبل دخل و متكلمش ولا كلمة
رهف أول ما شافته برقت و قالت:- أنت كمان جاي تقدم على وظيفة
حازم مدهاش إهتمام و مردش عليها فـ رهف اضايقت و قالت بصوت واطي:-
يخربيت الغرور يا أخي كتك نيلة و انت شبه الأتراك كدا
حازم سمع همسها و قال:-
هتعرفي أنا مين بس مش دلوقتي سلام يا قطة
رهف :- قطة بيقولي أنا قطة ماشي يا اللي معرفش اسمك اية اخرتك معايا هتبقي زي إبن إعتماد
و كملت بسخرية:-
شوفي الزمن يا رهف بقيتي قطة شوية و هرمولك شوية لبن تشربهم بس اللي انت متعرفهوش يا بشا إن القطة بتعرف تخربش و تعض كمان مياو
❈-❈-❈
حازم دخل غرفت الإجتماع و اتصدم لما لقي ملك قاعدة و قدامها أكل كتير و هي بتاكل و بتبص في الملفات و كأنها فاهمة
حازم :- اية اللى إنتي عملاه في المكتب دا
ملك :- اية مش عاجبك تعال خدلك ساندوتش تعال
حازم :- ساندوتش اية بس و البانية اللي كنتي بتاكلية الصبح ؟!
ملك :- انت هتبصلي في الأكل يا ابن
بصت لـ مالك و قالت:- حبيبي هي أمك إسمها أية
مالك ضحك و قال ليها :- سلوي
ملك رجعت بصت لـ حازم تاني و قالت:- أنت هتبصلي في الأكل يا إبن سلوي وإلا أية ؟
حازم :- ولا ابصلك ولا تبصيلي لمي الأكل دا قدامك و قومي من على الكرسي بتاعي
ملك :- لهو انت متعرفش
حازم :- لا معرفش
ملك أصلك هتقعد على الكرسي دا قدام المتقدمين لكن أنا مش هقوم من مكاني تدري ليش لأن أنا اللي هختار و ياك حد يتدخل في اختياراتي
حازم بص لـ مالك و قال:- انت عاجبك اللي بتقوله دا ؟
مالك :- لو عرفت تقومها قومها أنا مش هدخل بينكم لأن الداخل بينكم خسران
حازم نفخ و قال لـ ملك :-
يا ملك هيبقي شكلي وحش قدام الموظفين تعالي انتي اقعدي هنا محدش هياخد باله منك
ملك شاورتله بإديها و قالت:-
شششش قولت مش هقوم من مكاني و إياك شوف إياك تعارضني في اختيار اختاره
حازم حز على سنانه و قال بغضب:-
لا بقي كدا كتير دي مبقتش عيشة دي ما تشوف مراتك يا مالك
مالك :- هششش و مسك ايد ملك و باس عليها و قال:-
أنا روح قلبي تعمل اللي هي عاوزاه مش بس تكرشك من مكانك لا دا من الشركة كلها
و بص لـ ملك و قال:-
مبسوطة كدا يا روحي ؟
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
مبسوطة قوي قوي يا روح قلبي أيوة كدا خليك دلع فيا بدل ما اقلبها عليك انت و أخواتك نكد و بكلمة واحدة و أنت عارف
حازم حاطط ايده في وسطة و واقف يتفرج عليهم و قال:-
لا و النبي إحنا في اية وإلا في اية يخربيت الرومانسية المقر.فة بتاعتكم دي
ملك برقت ليه و قالت:- بتقول حاجة يا حازم
حازم قعد على الكرسي اللي قدامهم و قال:-
مبتز.فتش اديني اتلقحت اهو يكش بس تكوني مبسوطة كدا ؟
ملك رجعت بظهرها على الكرسي و قالت بانشكاح:-
مبسوطة بس دا انا طايرة من الفرح يجوا يشوفوا اللي راعبهم بيتعمل فيه اية ولا يقدر يفتح بوقه بحرف
حازم خبط على المكتب بإيدة و قالت:-
نعمم
ملك خبطت هي كمان و قالت:-
ايية عندك اعتراض على كلامي
حازم قعد و هو بيبرطم و بيقول:-
و ربنا ما ينفع الكلام دا هيبتي هتضيع كدا
ملك :- بس انا حاسة إنك مش حابب وجودي يا حازم
حازم :- حاسة مش متأكدة
ملك :- اية شايف أخوك يا مالك
مالك بسخرية:- و انتوا خليتوا فيها مالك يلا يختي إنتي و هو عشان نبدأ
ملك أخدت ساندوتش من قدامها و قالت:-
يلا يا حبيبتي ابدا أنا معرفش أركز غير و أنا بأكل
حازم في سره:- والله لأقول لـ ملوك عليكي و هخليها تزلك زي مهي زالة منه كدا
❈-❈-❈
مالك عطاهم أوامر إنهم يبدأوا يدخلوا الناس
رهف قاعدة بره و ضاربة الدنيا خالص بس بتفكر هل هتتقبل في الشغل وإلا لا و بصت للبنات و قالت بحسرة:-
أدي البنات وإلا بلاش مش انتي يا اللي جاية من غير ما تغسلي وشك حتي
البنات كانوا شافوها و عمالين يتهامسوا عليها رهف انتبهت ليهم و لسه هتقوم غمضت عنيها و ضغطت على اديها جامد و قالت:- صبراً مش في الشركة يا رهف صبراً بصت عليهم و حفظت شكلهم و قالت:-
و رحمت أمي لـ اوريكم مين هي رهف لكن صبراً
❈-❈-❈
ملك جوه قاعدة بتاكل و حاطة رجل على رجل
مالك:- اقعدي براحتك يا ملك في اية بس يا حبيبتي
ملك :- انت مش عارف حاجة يا مالك دي قاعدة المعلمين
حازم :- نعم يختي ؟
ملك قاعدة الجامدين يعني
مالك بصلها و رفع حاجة و ملك نفخت و هي يتقول:-
قاعدة الناس الاتيكيت يا ملوكي اسكت بقي
مالك :- اتكيت اية و زفت اية يا بنتي إنتي حامل حامل
ملك :- مالك بس و خليني أركز في الموزة اللي داخلة دي
مالك بص على اللي ملك باصة عليه و هي كملت :- أيوة هي زهرة عباد الشمس الأصفريكا اللي جاية علينا دي
مالك كتم ضحكته بالعافية و حازم مقدرش يمسك نفسه فإبتسم و ضحك لـ جوه
ملك بصوت مسموع ليهم :-
صاروخ أرض جو عليا الطلاق بس للأسف مش هتعمل تدري ليش
حازم همس ليها:- ليش يا أخرت صبر أخويا
ملك :- هعديها بمزاجي و قالت:- عشان لا أنا ولا منه هنرضي بالوضع المنـ ـحل دا
الكل تصنع الجدية و حازم تحمحم و قال:-
احم احم السي في بتاعك لو سمحت
البنت اديته السي في و قعدت قدام حازم بعد ما شاور ليها
حازم :- جميل
لسة هيكمل ملك قالت:- بتعرفي تعملي أم علي ؟
البنت بصتلها باستغراب و قالت:- افندم ؟!
ملك بجدية:- اية مسمعتيش السؤال نعيد تاني بعرفي تعملي أم علي و صوابع زينب
مالك بهمس:- مش كانت أم على بس ؟
ملك :- ملكش انت فيه سبني أشوف شغلي
مالك :- المايك معاكي يا مدام
البت قالت بأسف:- لا يا فندم مع الأسف الشديد مش بعرف بس انا مش فاهمة اية علاقة دا مع شغلي هنا ؟
ملك :- طبعا لية علاقة جدا الشركة هتفتح سلسلة مطاعم و حلويات اومال إحنا عاوزين ناس جديده لسه ولازم طبعا يكونوا بيعرفوا يعملوا أم على و صوابع زينب تدري ليش
البنت هزت رأسها بـ لا و قالت:-
لأن دول الحلويات المفضلين عندي اديش دمي خفيف كركركر
البنت بقت تبصلها بزهول و حازم حط ايده على رأسه من تصرفاتها و مالك مش قاعد يبطل ضحك على اللي بتعمله
ملك بجدية:- كدا تمام و هنبقي نكلمك يا اصفريكا يا عسل انتي ابعتي بقي اللون اللي بعدك و خودي الباب في إيدك
البنت قامت أخدت السي في و مشيت و هي مزهولة من اللي حصل معاها
حازم بغيظ :- اية اللى إنتي بتعملية دا يا ملك ؟ حرام بحد مش قادر همو.ت لو مزعقتش
ملك بصرامة:- صوتك ميعلاش و تقعد بأدبك بدل ما اقوملك يظهر إني تسيبت معاك جدا و انت خدت عليا أوي
مالك و حازم بصولها بصدمة و مالك قال:- اية دا
ملك ضحكت و بصتله و قالت:- اية رأيك يا ملوكي انفع أكون أم صارمة
حازم خبط بإيدة الاتنين على المكتب و خبط دماغه في اديه و هو بيقول:- سأخبر الله بكل شئ سأخبر الله بكل شئ
ملك :- هشش انت دلوقتي و بصت لـ مالك بحب و قالت:-
ملوكي
مالك بصلها بابتسامة و قال :-
عيونه
حازم :- و كبدته و فشته و بنكرياسة
الاتنين بصولوا و هو رفع ايدة مستلم و قال:- خلاص خلاص
ملك بصت لـ مالك تاني و قالت:- البيبي عاوز عصير مانجو
حازم بسخرية:- مانجو يا بنت منال الله يرحم أبوكي يختي
ملك بكيد : و يبشبش الكوبة اللي تحت راسة تعرف يا حازم ؟
حازم :- لا معرفش اية اللى حصل
ملك :- أبويا كان بيشرب الشربه زيك بالطبق و على بوقه على طول
حازم رفع صوابه للسما و كأنه بيدعي عليها و قال:-
اهي يا رب خدلي حقي منها اهي اللي هتجبلي جلطة
مالك بضحك :- بعيد الشر عنك يا برنس دي ملك كتكوته و حبوبة و كيوبة خالص و باس على رأسها
ملك :- بقولك ايه يا مالك
مالك:- اية يا حبيبتي
ملك :- انت رومانسي النهارده زيادة و أنا ابقي غبية إن ضيعت الفرصة دي من ايدي عاوزة منك حاجه يا ملوكي
مالك :- حبيبتي تؤمر و أنا أنفذ
ملك :- عوزاك حطلي قطرة زي زمان
مالك نزل على الأرض من كتر الضحك و حازم صر.خ في وشها و قال:-
راعي إن في ناس متلقحة معاكي انتي مش متنيلة قاعدة لوحدك
ملك :- مهو لو البعيد عنده دم كان انكشح بره لحد ما حطلي قطره قوم ياض أخرج بره أنا بقي طقت في دماغي دلوقتي
مالك :- بطني مش قادر خلاص يا ملك هحطلك قطرة لما نروح اهمدي بقي
ملك برومانسية:- ملوكي اكرش الواد دا مش عارفه أخد راحتي أنا و البيبي
حازم في سره:- هتلبس الواد في كل حاجه مفتريه و تعملها
و مع دخول البنوتة التانية كلهم اتعدلوا و قعدوا في مكانهم
ملك بجدية مصطنعة:- السي في بتاعك يا قوس قزح
البنت بصتلها و قالت:- افندم اية قوس قزح دي ؟
ملك :- انتي هتراجيني في اللي أنا بقوله لا سكسكيوز مي بقي انتي لابسة اية ؟
البنت فستان ملون
ملك :- و ألوانه دي اية ؟
البنت :- قوس قزح
ملك :- يبقي هاتي السي في و اقعدي
البنت قعدت و ملك سألتها:- بتعرفي تعملي محشي ورق عنب ؟
البنت بصتلها و تنحت من صدمتها و ملك اديتها السي في و قالت:- نورتينا
البنت قامت بزهول لدرجة أنها خبطت في الباب و هي ماشية
بعد ما خرجت كلهم بصوا لبعض و ضحكوا جامده
❈-❈-❈
رهف داخلة و لا في دماغها أي حاجة دخلت و قالت:-
صبح صبح
حازم برق و بصلها و ملك بصتلها بفرحة و قالت:- هي دي يا جدعان تعالي يا حبيبتي اقعدي
حازم برق ليها و قالت:- نعم حبيبتك ؟ دا اللي هو إزاي اوعي تكوني ؟
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- أيوة هو دا
حازم :- حراااام حراااام بجد
رهف :- في حاجة يا حليوة
ملك كانت بتشرب عصير سابته و قالت بجدية:-
لا هنا في نظام اسمه كريم شانتيه أما الحليوة دا ملوكي بس اشطا يا معلمة
رهف قعدت على الكرسي قصدها و قالت:-
فل يا سيد المعلمين
حازم بص لـ مالك و هز رأسه بـ لا و مالك رفع ايدة بمعني لا فائدة
ملك قعدت ترغي مع رهف و حازم بيندب حظة فاق على سؤال ملك :-
و انتي عندك موهبة بتمارسيها ؟!
رهف:-موهبة واحدة بس لا أنت متعرفنيش دا انا عندي مواهب كتشير
مالك :- زي اية ؟!
حضرتك أنا ممكن اجبلك الضغط السكر القلب البنكرياس لا و عندنا اوبشن خد أربعة و هنجبلك المرارة عليهم هدية تحب تختار حاجة معانا يا فندم
حازم :- اية مستشفى متنقلة
رهف:- بقولك ايه يا كريم شانتيه على رأي المودام خليك في حالك يخويا انا أصلا مبقوقة منك و مش راضية اتكلم و مسكته لساني أهو
ملك:- لا اتكلمي و قولي اللي انتي عاوزه حازم عادي و مالك ايزي
ملك فتحت الدرج و طلعت منه شكولاتة و اديتها لـ رهف و قالت:-
خدي بس حلي بوقك بالشكولاته دي
رهف بشك :- اوعي تكوني حاطة فيها بورشام أو حاجة اصفرة ؟
ملك ضحكت و قالت:-
لا متخافيش كلي بقلب جامد و أنا هاكل معاكي
حازم :- بطلي طفح بقي و إنتي هاتي السي في بتاعك
ملك :- انت بتكلمني أنا كدا ؟ شايف يا مالك عشان بترجع تتحمق ليه أوي
مالك يصلها و متكلمش و حازم بص لـ رهف و قال :- السي في
رهف :- و هو لازم السي في يكون في الايد و على ورق
حازم بصلها و قال:- و الله اومال السي في بيكون فين سعاتك
رهف شاورت على دماغها و قالت:-
السي في هنا يا اذكي اخواتك
حازم برق و بصلها و ملك سقفت و قالت بفرحة:-
الله عليكي يا بنتي الله عليكي حبيتك و انتي أتعينتي خلاص
رهف بصتلها بفرحة و قالت:- بجد و النبي استني ازرغط و النبي لـ ازرغط و زرغطت فعلاً
مالك :- بس في اية و بص لـ ملك و قال بصرامة:- اسكتي انتي شوية
ملك :- ما كنت ماشي كويس هو فرقع لوز دا اللي قومك عليا و حسدنا في رومانسيتنا
رهف:- جامدة عليا الطلاق جامده و بصت لـ حازم و قالت:-
عشان تعرف إن مش أنا لوحدي اللي بقول عليك فرقع لوز
ملك :- معلش يا رهوفة السؤال التقليدي بتاعي لكل اللي دخل بتعرفي تعملي محشي الكرنب
رهف :- إلا بعرف و عليا خلطة خاصة بيا تخلي المحشي زي الفل تاكلي صوابعك وراه
ملك :- صوابع زينب
رهف قاطعتها و قالت:- و أم على كمان
ملك قامت و أخدت رهف و قعدوا على ترابيزة الاجتماعات و قالت:-
لا انتي تقولي الوصفات بقي منال لو عرفت مش هتسيبك هات يا حازم ورقة و قلم بسرعة
رهف في سرها بإبتسامة خفية :-
الله الكريم شانتيه طلع اسمه حازم جد حبيت
حازم بصدمة قال بزعيق خلي ملك تبرق :-

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حازم بصدمة قال بزعيق خلي ملك تبرق :-
ورقة و قلم إية إللي إنتِ عاوزاها أنا من رأي تخديها و تروحي مطبخ البيت مش سكرتيره لـ شركة مُحترمة
رهف رفعت حاجبها و قالت:-
لاحظ إنك عمال تغلط و أنا بعدي ليك و دي حاجة ضد طبيعتي على فكرة فخد نفس كدا يا أبا و إقعد يدل ما أقوم أعلم عليك و أبقي علمت عليك في منطقتك
حازم فتح بوقة و مالك بيحاول يكتم ضحكته و هو بيقول:-
تلاتة بالعظيم جامدة و هتعلمك الأدب و الأهم هترجع ثقتك في الحُب تاني دي إختيار الثُلاثي المرح يعني إنت لابس لابس يا معلم
ملك بصدمة مصطنعة:-
إنت بتعلي صوتك عليا يا حازم ما أنا مش مالية عينك شوية شوية و هتكرشني من الشركة و البيت
حط إديها على بطنها و قالت:-
شايف يا حبيبي شايف عمك بيعمل إية فيا إسمع و إعرف مين إللي بيحب أمك و مين اللي كارها و تأخد حقها منه
وقفت و مسكت إيد رهف و قالت:-
يلا يا بنتي نمشي من هنا إحنا ملناش أكل عيش مع الناس دي
رهف بتجاريها و بتقول:-
خلاص يا حبيبتي متعمليش في نفسك كدا قطيعة تا.خد الرجالة كلها مره واحده
ملك :- بس لحسن ياسمين عز تُقيم عليكِ الحد
و بصت لـ حازم و قالت:-
تُشكر يا حازم تُشكر يا كريم شانتيه يا إللي كُنت مفكراك أخويا تُشكر على قله القيمة دي
و مسكت إيد رهف اللي بتبصلها بفخر و مشيت ناحية الباب و هي بتعد في سرها واحد إتنين لسه موصلتش للتلاتة و كان حازم بيقول :-
ملك إستني إنتي عارفة إني مقصدش و إنك عندي حاجة كبيرة أوي صح
ملك بصت ليه و عيونها مليانة دموع و قالت:-
عشان كدا عاوز تُكرش البنت اللي إخترتها صح
رهب ضر.بت على صدرها بحركة شعبية و قالت:-
لا هو كان عاوز يُكرشني بعد ما إتغرغر بيا في الاسنسير
مالك برق و قال:-
نعم إتغرغر بيكي إزاي يعني
رهف بدموع وهمية:-
الخاين اللي مشافش بربع جنيه رباية وعدني بالجواز و خلي بيا
حازم بصدمة:-
أنا يا بنتي دا أنا أول مره أشوفك النهارده
رهف :- إعمل نفسك عبيط يخويا إعمل نفسك عبيط إحنا مش متجوزين في السر
ملك ضر.بت يديها على صد.رها بحركة شعبية و قالت:-
يلهوي متجوزك في السر عيني عليكي يا حبيتي
و بصت لـ مالك و قالت:-
شوف أخوك بيعط من ورانا و أنا إللي كُنت فكراك طيب و غلبان طلعت نمس يا نمس
حازم عينه و سعت من الصدمة و بقي شكله يضحك و شاور على نفسة و قال:-
أنا يا بنتي إنتي متأكدة إن اللي بتتكلمي عليه دا أنا
رهف بصت لـ مالك و قالت:-
شوف يا سعادة البيه شوف بيبرقلي إزاي أنا مش همشي من هنا غير لما أخد حقي منه أنا و إبني
ملك بصدمة مصطنعة:-
لهو إنتي حامل يا حبيبتي
رهف مصمصت شفاشفها و قالت:-
و بتوحم على شاورما و مش راضي يجيبلي
ملك يصت لـ حازم و قالت ليه :-
إنت اية يا أخي قلبك دا إية حجر مش بيحس يعني ايه مش راضي تجبلها شاورما عاوز العيل يطلع في قفاه شاورما و يعايروك بيه إبنك دا وإلا مش إبنك
رهف :- عشان كدا مش راضي يشغلني معاه هنا شوفي المُعاناه اللي أنا بعنيها
ملك حضنتها جامد و قالت:-
عليطي يا حبيبتي خرجي كُل اللي جواكي و متخافيش أنا هاجبلك شاورما أنا عاملة حسابي في ساندوتش زيادة و عيناه على المكتب
رهف شهقت باصتناع و قالت:-
و مش بس كدا يا مودام دا و إحنا طالعين في الاسنسير راح قالي إمشي من هنا بدل ما أمشيكي على نقالة و أموت إبنك اللي في بطنك يرضيك كدا يا سعادة البيه
يرضيكي يا يا مودام
ملك حضنتها و قالت بصوت عالي:-
عيطي يا حبيبتي
و بصت لـ حازم اللي واقف مش عارف يضحك على كلامها وإلا يعمل اية و قالت:-
كل دا يطلع منك إنت يا سهون بترمي إبنك يا حازم
مالك بص لـ حازم بصرامة مصطنعة:-
الكلام دا حصل يا حازم يعني هي حامل منك إنت لازم تتجوزها فوراً مش هسمح إن حد من عيلة العدوي يتربي بعيد عن حضننا
حازم بصله بحاجب مرفوع و قالت:-
بقي إنت مصدق الهطل دا يا مالك ؟ بالله عليك ما تتكلم ولا تحاول تجاريهم عشان بيبان عليك شوف أهم الإتنين دول ماشيين عشرة على عشرة و محدش يشك فيهم نهائي دا أنا نفسي صدقت إني عملت كدا لكن إنت يا حبيبي فاشل تمثيل
ملك بتذمر :- إية يا مالك اللي خلاك تتكلم دلوقتي ما كُنا خلاص هنوفق رأسين في الحلال
حازم يصلها بتبريقة و قالت:-
إنتي بتقولي اية يا ملك البنت دي أكلت دماغك خالص
ملك بغباء:-
لا يا حازم هي مش عاوزة تأكل دماغي هي عاوزة تأكل شاورما هات ليها السندوتش من على المكتب ينوبك ثواب
حازم بحزم :- ملك بس خليني أشوف اللي متجوزها بالسر و مخلف منها دي
رهف بصت وراها و عقدت حواجبها و قالت:-
هي مين دي اللي أنت متجوزها في السر إنت مش عارف إن كدا حرام يا مُتعلم يا بتاع مدارس بلاد بره
حازم بصلها بصدمة و قال:- إنت بتقولي ايية ؟
رهف بصت لـ ملك و قالت:-
طب إحضرينا إنتي يا مودام هو انا فتحت بوقي حتي ؟
هزت ملك رأسها بالنفي و قالت:-
الحق حق يا حازم هي مقالتش عليك غير كُل خير وإلا اية يا مالك
مالك هز رأسه بايجاب و قالت:-
آه طبعا طبعا
حازم :- انتي هبلة يا ملك مش لية بقولك إن الأستاذ بيبان عليه كُل حاجة و ميعرفش يكذب
ملك :- صح يا حازم نسيت الحمل و عمايلة بقي يخويا المُهم البت رهف هتستلم الشُغل إمتي خليني أروح ملوك زمانها بتعيط
حازم بسخرية:-
ملوك مين دي اللي بتعيط دي تلاقيها هايصة و مجننه الكُل معاه وإلا تلاقيها لازقة لـ. وليد عشان يخليها تشيل مالك الصُغير
أما بالنسبة لـ أم لسان و نص دي فـ دي بقي هتبدأ شغل من دلوقتي و مسكها من قفاها و قال تعالى ورايا
رهف قالت ليه بصرامة:-
إستني عندك إنت جابر حُمار وراك إستني نسيت حاجة مُهمة
حازم سابها و بصلها لقاها قربت من ملك و قالت:-
فين سندوتش الشاورما يا ست الواد مش هيطلع في قفاه بس دا هيطلع في جبهته كمان
ملك إديتها السندوتش و همست في ودنها:-
يلا يا بشا مهمتك بدأت إتكلي على الله و أنا متأكدة إنك قدها و قدود
رهف :- لا تقلق يسطا بنت خالتك قدها و قدود و بعون الله البشا دا أسبوع واحد و هيفك و يبقي زي العسل طلاق تلاتة ما هسيبة غير و هو فريش كدا
حازم :- إنتي بتقوليلها إية أفهم معلش
رهف :- بودع المودام في إية يلا أنا مستعدة
حازم بإنتقام:-
أول قاعدة ممنوع الأكل أثناء ساعات العمل
رهف أكلت حته من السندوتش و هي ماشية وراه ع قالت:-
لا القاعدة دي هناك على القهوة إنما إحنا هنا في شركة محترمة
❈-❈-❈
مالك بعد ما خرجوا أخد ملك في حضنه و ملك نامت على صدره و قالت:-
تفتكر هيكملوا مع بعض ؟
مالك بضحك :- يعني علاقة وراها عصابة و مش عوزاها تنجح إنتي بتهزري يا ملك ؟
ملك :- بس يا مالك إحنا مكناش متفقين على جواز إحنا كُنا عاوزين حازم يخرج من الحالة اللي هو فيها دي و الصراحة لو عليا أجوزه رهف دلوقتي مش بعدين
مالك مسكها من كتفها و وقفها قدامه و قال:-
ياااه إنتي بتحبي رهف أوي كدا يا مُكا
ملك بصت في عيونه و تاهت و قالت:-
طبعا مش بنت خالتي
مالك :- طب ما تحبيني معاها يا ملك دا أنا زي جوزك يعني
ملك تهات في عيونك و قالت:-
أنا مش بحبك يا مالك دا إنت النفس إللي بتنفسه ابو ولادي و جودي
فـ يا عزيزي لم يبقي بـقلبي مكان إلا و إحتله حُبك .. نعم حرب هي قائدها قلبكَ و حُبك فيها الفائز
مالك بصلها جامد و إبتسم و قال:-
تلاتة بالعظيم لكون حاطط ليكي قطره دلوقتي إنتي مش كُنتِ عاوزاها من شوية و أنا أهو هحطلك
إقترب مالك إليها ثم قبلها قُبلة بث فيها حبه و شوقه العارم إليها
ملك حضنته جامد و قالت:-
أيها الزعيم إنك على قلبي سُلطان .. فـ والله إن لم يكن ملكَ لوددت أن يكون ملكَ .. فإسمح أنت لي و أنا سأضعه بين يديك و عليه ختم نقل الملكية
شدد مالك من إحتضانها و قال:-
هرمونات الحمل شغالة معاكي جامد الحمل دا يا ملك مخلياكي تقولي شعر
ملك بصت ليه و قالت:-
صدق بالله أنا غلطانة لملي الأكل دا و روحني أكل أنا و عيالي بعيد عنك لا تقولي هرمونات الحمل ولا رومانسيه إنت مينفعش معاك غير النكد أصلاً روحي يا مالك دلوقتي عشان أزف الخبر لـ منال و منه المتكسحة من الولادة
مالك ضحك جامد على قبلتها و قال:-
دا إنتي محدش يهزر معاكي خالص أصلا تعالي هوصلك بنفسي
ملك بصت على المكتب و قالت:-
الأكل قبلي أنا و إنت يا مالك محدش هيطبخ النهارده أنا واحدة مش قادره تمشي أصلاً و البت منه نايمة عشان الولادة و منال هتفوا هو انا مخلفاكم عشان أخدمكم و إلا عشان إنتوا تخدموني
مالك :- باس خلاص مش عاوز أعرف كُنت قولتي هات الأكل و خلاص دا انتي رغاية أوي
ملك بصت ليه بصدمة و قالت:-
أنا رعاية يا مالك إيش حال لسه قايلة فيك قصايد و سيباك تحطلي قطره صحيح ياخدكم لحم و يرميكم عظم و سابته و مشيت
مالك :- مخبولة عليا النعمة مخبولة
❈-❈-❈
ملوك :- يا وليد بقي هات أشيله شوية
وليد :- لا هو لسة صغير لما يكبر شوية
ملوك :- والله لقول لـ حازم و هو هيخليني أشيلة أصلا لما ملك تجيب البيبي مش هخليك تشيلة هات بقي أبوسة
وليد برفض:- لا عشان الأمراض و هو لسة بيبي مش هيستحمل
ملوك ضربت الأرض برجليها و قالت:-
والله لو ما جبته لقوم منه عليك هات بقولك
وليد :- اعملي اللي إنتي عاوزاه لكن مالك نو يا ملوك مالك إية نو
ملوك برقت لية و قالت:-
ماشي يا حازم ماشييي
و جريت و هي بتنادي على منال
ملوك:- يا تيتي بقي مش راضي يديني البيبي ألعب معاه
منال :- تلعبي مع مين يا ملوك دا لسة صغير يا حبيبتي لما يكبر شوية
ملوك :- بس انا عاوزة ألعب معاه دلوقتي و ليد مبقاش يحبني و بقي يحب مالك بس و ضربت الأرض برجليها و قالت و هي بتعيط:-
و أنا كمان مش راح أحبه تاني و سابتها و طلعت تعيط في اوضيتها
مسكت التليفون و إتصلت بحازم و هي بتعيط
حازم رد عليها بسرعة و قال:-
إية يا قلب حازم مين مزعلك
ملوك بعياط:- شوفت يا حازم وليد مش بيحب ملوك و مش راضي يخليها تبوس النونو
حازم :- بس خلاص أنا لما اجي هخليكي تبوسية و تشليه كمان
ملوك بعياط:- لا تعال دلوقتي خدني عندك أنا مش راح أقعد معاهم تاني لميت لعبي في الشنطة و هاجي عندك
حازم ضحك عليها جامد و رهف قاعدة مرقباه و يتقول:-
مهو بيضحك أهو أومال إية أم التكشيرة اللي ضاربها في وشي من الصبح دي
حازم قام وقف و قال:-
خلاص جهزي كل ألعابك و أنا هاجي أخدك عندي يلا سلام
حازم مبصش لـ رهف أصلا و أخد مفاتيح عربيته و خرج جري على ملوك
رهف:- دا هو إيه دا شفاف أنا يعني وإلا اية ؟ أحسن حاجة أكمل نوم هنا على ما يجي تاني
❈-❈-❈
مالك وصل ملك و مدخلش خرج علطول و ملك دخلت لقت منال قاعدة في الصالة و ملوك نازلة على السلم و شايلة شانطة على ظهرها و يتقول:-
والله ما أنا قاعدة ليكم في البيت دا .. دا إنتوا عيلة تشل أصلاً و قعدت على الكنبة تستني حازم
ملك بصت لـ منال و قالت:-
مالها دي غضبانة لية و ضاربة بوز
منال :- عاوزة تشيل مالك و وليد مش راضي
ملك :- وليد مش راضي تعالي يا بت أنا هخليكي تشلية
ملوك بصت ليها و قالت:-
لا إنتي أصلا منحازة لصفه هو و أختك مفيش غير زوما حبيبي هو اللي ناصفني في البيت دا
ملك قامت لـ وليد و قالت:-
اية يا وليد ما تخلي البت تلعب مع الواد متعقدهاش كدا
وليد :- إنتي بتقولي اية انتي كمان يا ملك واد مين اللي ملوك تلعب معاه
إنتي قصدك مالك إبني لا دا من سابع المُستحيلات تحصل أنا مش مستغني عن إبني
ملوك بعياط:-
إنت أصلا مش بقيت بتحبني
حازم دخل و ملوك جريت عليه و وليد واقف مصدوم من كلام ملوك
وليد حط مالك على السرير و راح لـ ملوك و قال:-
ملوك :- صاحبتي في الحضانة قالت ليا عشان منه جابت ليك نونو مش هتحبني و تخليني ألعب معاه عشان هو إبنك و أنا بنت بابا
وليد حط إيدة على شعره و شده جامد و قال:-
بس ملوك عارفه إن وليد و كل العيلة بتحبها صح
ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:-
لا مفيش غير حازم بس اللي بيحبني و هياخدني معاه الشغل مش كدا يا حازم
حازم حضنها جامد و قال:-
و هخليكي تشيلي مالك كمان
وليد بصله بصدمة و قال:-

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملوك :-لا مفيش غير حازم بس اللي بيحبني و هياخدني معاه الشغل مش كدا يا حازم
حازم حضنها جامد و قال:-
و هخليكي تشيلي مالك كمان
وليد بصله بصدمة و قال:-
إنت بتقول إيه يا حازم ؟ الواد لسة صغير دا لسة مكملش أسبوع إزاي تشيلة غلط عليه
حازم بصله جامد و قال بثبات:-
متقلقش يا وليد إبنك في أمان و ملوك بتحبه مش كدا يا ملوك ؟
ملوك هزت رأسها ببراءة و قالت:-
أه بحبه بس مش بحب وليد
و خرجت لسانها
حازم بصلها و قال:-
طب إجري إقعدي جمب منه و ربعي رجليكي إجري
ملوك بسرعة دخلت أوضة وليد و قعد جمب منه على السرير و ريعت رجليها
كلهم دخلوا وراها و مستنين يشوفوا حازم هيعمل ايه
حازم راح عند ملوك و حط إديها على رجليها بطريقة معينة و جاب مالك و حطة على رجليها
ملوك بصلته و عنيها لمعت و ضحكت بسعادة و هي بتقول:-
صغير أوي يا حازم
حازم بعقل:-
عشان كدا ملوك مينفعش تشيله أول ما يكبر شوية إبقي إلعبي معاه
ملوك بتذمر:-
و فيها اية لما ألعب معاه دلوقتي يعني
حازم :- بصي يا ملوك مش إنتي بتحبي مالك الصغير ؟
ملوك بصت لية و هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أيوة عشان هو أخويا.
حازم :- عشان كدا مينفعش تشلية عشان هو ممكن يتعب إنتي لسة صغننه و هو نونو كدا يتعب
ملوك زمت شفتيها بتذمر و قالت:-
خلاص خده أنا مش هلعب معاه تاني غير لما يكبر
حازم شال مالك و حطه في إيد وليد اللي بيبصلهم بزهول و رجع شال ملوك و بقي يناغشها
كلهم بصلهم بحب و إبتسموا برضا على موقف حازم و إزاي عالج الموضوع
أخد ملوك و رجع تاني الشركة
❈-❈-❈
رهف واقف في المكتب مش عارفه تعمل اية بقت تتاوب و تقول:-
يخربيت الملل أنا جاية أشتغل وإلا أتفرج على نفسي مش كان زماني دلوقتي بضر.ب في طاهر إبن إعتماد
قعدت على الكُرسي اللي قدام المكتب و ميلت رأسها على المكتب و نامت و هي بتقول:-
مش عارفه دماغي تقيلة كدا لية هقيل شوية على ما المُدير فرق لوز دا يجي و راحت في النوم
بعد نصف ساعة
حازم داخل الشركة و شايل ملوك على إيده و كل شوية يبوسها
ملوك بزهق:-
كفاية بوس بقي إنت إية مبتزهقش ؟!
حازم بضحك :- أنا لو زهقت من الدنيا كلها عُمري ما أزهق منك يا ملوك
ملوك بلوية بوز:- ماشي يخويا هنروح فين دلوقتي
حازم بضحك :- إنتي عاوزة تروحي فين ؟
ملوك بتفكير:- نروح لمالك عشان أغيظه مكنش راضي يجبني الشركة و بعدين نروح على مكتبك
حازم ضحك بصوته كله و الموظفين بقوا مستغربين حط ملوك على الأرض و وقف يتكلم مع واحد
ملوك شدته من هدومة و قالت:-
حازم فين مكتب مالك فين أنا هروح و إنت تعال بعدي
حازم شاور ليها على مكتب مالك و ملوك جريت عليه و دخلت شافت السكرتيرة قاعدة مكلمتهاش و جد تدخل المكتب السكرتيرة وقفتها و قالت:-
إنت راحة فين هي زريبة مش في واحد قاعدة قدامك
ملوك :- إي دا ؟ هما بقوا يسيبوا الكلاب تهوهو من غير ما يربطوها
بصت ليها و قالت:-
خليكي في حالك يا شاطرة و لسة هتمشي السكرتيرة مسكتها من إديها
ملوك بصت ليها و قالت:-
إنت قد الحركة دي جدعة خليكي مسكاني كدا و أنا هخلي مالك يطردك عشان إنتي خنيقة أصلاً
السكرتيرة:- إنت مين يا بت و إية مالك دي ؟ إطلعي بره أنا مش ناقصة وجع دماغ
ملوك لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت:-
لا هو إنتي فيكي دماغ أصلا دا إنت بني آدمة برأس كلـ.ـب
السكرتيرة كانت هتضربها ملوك في ثواني كانت شادة إديها و لقت ورا ظهرها و وقعتها على الأرض و قالت:-
الله يمسيك بالخير يا مالك علمتني إزاي أدافع عن نفسيتي
السكرتيرة:- أقسم بالله لقتلـ ـك
ملوك صرخت و قالت بصوت عالي:-
يا مالك يا بابي إنت فين في واحدة من أكلي لحوم البشر سابت الغابة و جت تقعد قدام مكتبك
السكرتيرة بصتلها بغيظ و قامت من على الأرض و راحت نحيتها و لسة هتمد إديها عليها مالك خرج و قالها بعصبية:-
إنتي بتعملي إية
السكرتيرة:- يا فندم دي بنت قليلة الأدب و مش. متربية
ملوك كشرت و راحت لـ مالك رفعت اديها فمالك شالها و باسها من خدها و ملوك حضنته و قالت:-
بابي بتقول علي ملوك وحشة
السكرتيرة لما سمعت كلمة بابي صاعقة نزلت عليها و بقت مبرقة و قالت بهمس :-
بابي ؟ أخر يوم ليا في الشركة
مالك طبطب على بنته و همس ليها و قال:-
ملوك أجمل بنت في الدنيا بس لسانها طويل شويتين
ملوك بصت لية ببراءة فمالك ضحك و قالها:-
المفروض أتثبت كدا ؟ أقسم بالله قدام نظرتك دي ما بقدر أتمالك نفسي
و بص للسكرتيرة و قال ليها بصرامة :- بنت مالك العدوي متربية أحسن تربية
و بص لـ ملوك و قال:-
إية إللي حصل ؟
ملوك :- مش كانت راضية تخليني أدخل يا مالك
مالك :- قلب مالك إنتي مين إللي جابك هنا ؟
ملوك :- هو فيه غيره حازم هو اللي بيحبني
حازم دخل عليهم لقي السكرتيرة واقفة مش علي بعضها و مالك شايل ملوك سأل بحذر :-
في إية
ملوك :- تعال يا حازم شوف البت دي قالت على ملوك وحشة
حازم بصلها بغضب و قال:-
الله في سماه لو ما عارف إنك مخلصة في شغلك لكُنت رميتك لكلا.ب السكك
راح لـ ملوك و خدها من مالك و مشي
مالك بصلها و قال:-
حازم متعلق بـ ملوك جداً و أي حد يغلط في حقها حتي لو أنا شخصياً بيقوم الدُنيا
أنا ممكن أتساهل لأن عارف بنتي شقية بس عمها لا و تاني مرة تيجي تدخل متكلميهاش و كمل في سره
تربية منال لازم أتوقع منها أي حاجة
❈-❈-❈
حازم دخل المكتب و بيدور بعينه عليها ملقهاش قاعدة حط ملوك على الأرض و قالها:-
طلعي لعبك بقي و إلعبي هنا
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
ماشي يا حازم
حازم قعد على مكتبة و هو بيقول:-
أحسن إنها مشيت مش ناقص ضغط على أعصابي أنا و بدأ يشتغل
ملوك بتلعب و مركزة جداً و بقت تتحرك في المكان لحد ما وقفت مره واحده و عنيها وسعت و جريت على حازم و هي بتقول:-
إلحق يا حازم واحدة مفتو.لة ورا الكنبة
حازم :- بس يا ملوك بتقولي إية إنتي
ملوك :- تعال بس
و شدته من إيده و خدته إتصدم لما شاف رهف نايمة ورا الكنبة و قال:-
دا إية الهم اللي الواحد جابه لنفسه دا
نزل على ركبته و ملوك جمبه و هزها و قال:-
إنتي إصحي
رهف :- شششش شبوني أنام أصل إبن إعتماد حارق دمي و فرقع لوز دا كمل عليا
حازم بص لـ ملوك اللي بصلته و شاورت على دماغها بمعني محنونة
حازم همس لـ ملوك و قال:-
هاتي كوباية الماية من على المكتب
ملوك جابتها و جت بسرعة و حازم بل إيده و رش عليها بهدوء
رهف :- الله ماية الدُنيا بتمطر حلو أصل الجو حر
حازم بصلها بصدمة و قال:-
الدنيا بتمطر و الجو حر ؟
بص للكوباية في إيده و دلقها عليها
رهف إتفزعت و قالت:- في إية
بصت لـ حازم و قالت:-
في إنسان خلوق محترم زي حضرتك يصحي حد كدا ؟
ملك بصلتها و قالت:-
إنت عايشة دا إحنا كُنا فقدنا الأمل
حازم بصلها و قال بحدة:-
و في موظفة مُحترمة تنام في شغلها كدا
رهف إتاوبت و حطت ايديها على بوقها و قالت:-
معلش أصلك إتاخرت أوي و أنا الصراحة بزهق فقولت أنام شوية لحد ما تيجي
حازم بصلها بزهول و ملوك قالت ليها :-
طب و منمتيش على الكنبة لية ؟
رهف بصتلها و ضحكت و قالت:-
أنا إستعملت ذكائي الخارق كُنت نايمة على المكتب خُفت حد يدخل عليا هيكون شكلي وحش قعدت أدور على حته مستخبية محدش يُشفني فيها ملقتش غير هنا فنمت عادي يعني ؟
ملوك بصت ليها بإعجاب و قالت:-
ذكية أوي يا حازم عجبتني و هنضمها لحزب منال
حازم بص لـ ملوك و قال :-
نعم يختي تضمي مين لـ مين ؟ هي المشرحة ناقصة قُتله ؟
ملوك :- ششش يا حازم
و بصت لـ رهف و قالت:-
تعالي إلعبي معايا أنا غضبانة و سايبة البيت تعالى تعالي
رهف بحماس:-
يلا أنا أصلاً عندي طفولة متأخرة
قامت وقفت و لسة ماشية وراها حازم مسكها من قفاها و قال:-
راحة فين ؟
رهف :- هلعب معاها في اية الله
حازم :- تلعبي مع مين ؟ ورانا شغل يلا هاتي الملف الأزرق من المكتبة عندك
رهف راحت للمكتبة و رجعت تاني و قالت:-
الملف لونه إية معلش عشان نسيت
حازم بابتسامة صبر:-
الملف الأزرق
راحت للمكتبة و رجعت تاني وقالت :-
اللي متكعب وإلا إللي مش متكعب
حازم بصلها و قال:-
إللي مش متكعب
راحت و رجعت تاني و قالت:-
أزرق فاتح وإلا أزرق غامق؟
حازم مسكها من قفاها قعدها على الكُرسي و هو بيشتم و قال:-
سنه عشان تجيب الملف سنه كُنت روحت جبته أنا و خلصنا ينهار منيل على كدا
حازم راح جاب الملف و قعد يشتغل و رهف إتسحب و راحت تلعب مع ملوك
حازم كان سرح في شغلة و نسيها أصلاً مفاقش غير على صوتها و هي بتقول:-
أنا كسبت مع إنك كُنت بتغشي
ملوك بصت لـ حازم و قالت:-
أنا هاجي معاك كُل يوم ألعب معاها يا حازم كدا كدا مش هروح الحضانة تاني
حازم حط إيده على وشة و بقي يعيط بإصطناع و هو بيقول :-
كانت ناقصة بلاوي هي الصبر يا صاحب الصبر
❈-❈-❈
ملك قاعدة في بتأكل في نفسها و منال بتبصلها و تضحك
منال :- حسيتي باللي أنا كُنت بحس بيه أحسن أهي ملوك دي اللي هطلع عليكي اللي عملتيه فيا
ملك :- إنتي بتصبريني وإلا بتفرسيني أكتر
منه ضحكت و قالت:-
ربنا يُسترها على إبني و ميتعلمش منها
ملوك :- إسكتي إنتي ، انتي مش حمل كف مني و انتي بحالتك دي
و بقت تأكل في نفسها و تقول:-
ماشي يا ملوك ماشي يا بنت مالك يا تربية منال
منال بصتلها و كتمت الضحكة و قالت:-
و مالها منال بقي يا روح أمك إتظبطي بدل ما أظبطك
ملك:- ماشي يا ملوك ماشي
❈-❈-❈
مالك دخل المكتب لقي رهف منفضة لـ حازم و بتلاعب ملوك يصلهم و بص لـ حازم و إنفجر ضحك
حازم بصله جامد فمالك رفع ايدة و قال:-
خلاص خلاص ، يلا عشان الوقت إتاخر و ملك متصلة بقالها ساعة بتصرخ
بص لـ ملوك و قال:-
إنتي عملتي إية دي ناوية ليكي على نية
ملوك :- أنا انا أعمل حاجة ، دا انا كيوتة ، دايما ظالمني كدا و الله
و بصت للسما و قالت:-
أهم يا رب أهم إنت شايف و أنا مش هتكلم
و بص لـ مالك و قالت:-
هي ناوية على نية أوي يعني
مالك هز رأسه بايجاب و كتم ضحكته فملوك قالت:-
يلا أنا مش خايفه منها أصلا حازم هيحوش عني و مسكت إيد رهف و قالت:-
تعالي معايا عشال لو حازم جاب ورا إنتي تحوشي عني
حازم بصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتقولي اية يا بنت إنتي
ملوك :- إحنا هنضحك على بعض دي ملك بتبص ليك البصة بتقول ليها سمعاً و طاعة
حازم :- طب يلا و متخافيش مش هخليها تضربك
ملوك بصت لـ رهف و قالت:-
برضوا مش عاوزة تيجي معايا
رهف ضحكت و قالت:-
والله كنت أبغي بس لسة في كام معركة كدا هدخلها فعاوزة أكون بصحتي و إنتي الصراحة أمك مفترية
ملوك :- والله عندك حق
مالك أخد ملوك و حازم و روحوا ملوك بقت واقفة على الباب مش راضية تدخل
بصت لـ حازم و قالت:-
ما تيجي نهرب يا حازم
حازم ضحك بصوت مكتوم و مالك بصلها بصدمة و قال:-
هتهربي تروحي فين يختي
ملوك :- مش عارفه بس أكيد حازم عارف
حازم كان لسة هيرد عليها لقي ملك بتصرخ جوهو بتقول:-
إدخلي يختي إدخلي يا رافعة رأسي إدخلي بدل ما أجيلك
ملوك بصت لـ حازم و قالت:-
مُتاكد إننا مش هينفع نهرب
مالك:- تعالي متخافيش أنا أهو معاكي
ملوك بصلته بسخرية و قالت:-
و النبي يا مالك إسكت إنت دا إنت بتخاف منها يا راجل
حازم ضحك و مالك بصلها و قال:-
طب إدخلي حلال فيكي اللي هيحصلك
ملوك دخلت بثقة و وقفت قدام ملك و قالت:-
أي يا ملك عمالة تزعقي لية
ملك بصتلها و قالت بغضب :-
يا برودك يا شيخة عاوزة نمو.تيني يا بت ؟ شوفوا داخلة إزاي و لا كأنها عملت حاجة
منه ضحكت وقالت:-
خلاص يا ملك و الله ما قادرة أضحك
ملك بصت لـ ملوك و قالت:-
أنا يجيلي إستدعاء ولي أمر أنا يا ملوك
خُدي هنا يا بت عملتي اية إحكيلي و مش هضر.بك
ملوك :- مش أنا الغلطانة دي الميس يا ملك هي أصلاً خنقة و أنا مبحبهاش
منال بضحك :- لية إية إللي حصل ؟
ملوك :- هي قالتلي إرسمي كلـ ـب
منه :- و بعدين أكيد مش دي المشكلة
ملوك :- لأ ما هي لما قالتلي كدا قولتلها إقفي متتحركيش عشان أعرف أرسم بضمير
الكُل بصلها بصدمة و إنفجروا في الضحك و منال قالت ليها :-
تعالي في حضني تعالي بتخلصي ذنوبي
إنتي بتشجعيها يا ماما خدي هنا يا بت والله العظيم لتنضر.بي النهاردة
ملوك :- يا شيخه إسكتي إنتي قادرة تقفي على رجلك بطلي أكل الأول و بعدين كلميني
ملك بصت ليهم و كلهم ضحكوا عليهم و قامت وقفت مره واحده و…

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملوك :- يا شيخه إسكتي إنتي قادرة تقفي على رجلك بطلي أكل الأول و بعدين كلميني
ملك بصت ليهم و كلهم ضحكوا عليهم و قامت وقفت مره واحده و قالت:-
ماشي يا ملوك مهو الغلط مش عليكي الغلط على اللي بيمليكي الكلام
مسكتها من إديها بقوة و قالت:-
أنا هعرف أربيكي من أول و جديد عشان تبقي بعد كدا تحترمي الأكبر منك
ملوك بتذمر:-
يا ملك هي اللي كانت بتضربني من غير سبب و تقعد تقولي إنتي شكل الضفدع إرسميه يلا ، و تشد في شعري عشان تشوفه حقيقي وإلا لا روحت قولت لـ منال و هي اللي قالت ليا أعمل كدا
كلهم بصوا لـ منال و منال ضحكت بتوتر و قالت:-
إية أسبها تضايق البت و أقعد أتفرج ، لا لازم تتعلم تأخد حقها بإديها
ملك سابت ملوك و طلعت على أوضيتها و ملوك بصت عليها بالبراءة و بصت على مالك اللي بصلها جامد فتجمعت الدموع في عنيها
مالك راح ورا ملك و دخل الاوضة لقاها قاعدة على السرير بتهز رجليها و بتعيط
قعد جنبها و حضنها و قالت:-
لسة صغيرة يا ملك بكره تكبر و تعرف
ملك بصتله و قالت:-
إنت مصدق كلامك دا يا مالك ؟ إنتوا لية مش قادرين تفهموا إنها بنتي و إني عوزاها أحسن الناس ، يا مالك ملوك دلوقتي في مرحلة الإعداد لو سبناها سايبة كدا هتفضل كدا علطول ، مش بقول متدلعش لا تدلع لكن متتعتملش بالطريقة دي البت بتقول كلام أكبر من سنها
مالك باس على رأسها و قال:-
أنا فاهم قصدك لكن إنتي عارفة ملوك طالعة ليكي ، شوية و هتلاقيها جاية تصالحك
ملك بزهق :-
أنا مش عاوزة اتصالح ولا زفت ، أنا عاوزة بنتي تتربي صح ، مش كل حاجه تجري على حد يقولها تعمل إية و هي زي البغبغان بتردد وراه
مالك ضحك و قال:-
يعني إنتي زعلانة عشان هي بغبغاء
ملك نفخت بضيق و قالت:-
لا مش عشان بغبغاء علشان الطفل على حسب ما بتربية ، لو ربيته إنه يحترم الأكبر منه غصب عنه هيحترمه ، لو ربيته إنه يكون جرئ و يعمل أي حاجة هيفضل كدا ، ملوك ماشية ورا منال بتعمل كل حاجه هي بتقولها عليها بالحرف و دا يخلي تصرفات و كلام ملوك أكبر من سنها
مالك زفر بضيق و قال:-
يبقي الغلط دلوقتي على منال يا ملك
ملك بصت ليه جامد و مالك كمل :-
أيوة الغلط عليها لأن هي اللي بتحفظها الكلام و بتقولها تعمل إية ، بدل ما تقول ليها عيب و غلط لا بتقول ليها تأخد حقها إزاي
ملك عيطت و قالت:-
أنا قصرت معاها أوي يا مالك ، أنا أم فاشلة
مالك حضنها جامد و قال:-
متقوليش كدا يا ملك إنتي أعظم أم في الدنيا
ملك لسة هتتكلم ملوك كانت واقفة قدامهم و بتعيط
ملك بصت ليها و ديرت وشها الناحية التانية فملوك عيطت و قالت:-
أنا آسفة يا مامي مش هعمل كدا تاني
ملك :- كُل مرة أسمع الكلمتين دول و برضوا اللي في دماغ منال بتعملية
ملوك :- وعد آخر مره مش هعمل كدا تاني
ملك مسكتها من كتفها و قالت:-
مش هتعملي كدا تاني ، و مش هتسمعي كلام حد غيري مفهوم
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
مفهوم
ملك بصت لـ مالك و قالت بغل :-
أما بقي المس بنت *** دي انا هطلع عينها عشان تبقي تشتم عليكي و تشدك من شعرك تاني
مالك إنفجر في الضحك و هز رأسه بالنفي و قال:-
مفيش فايده هتفضلي زي ما إنتي بنت منال ، و مستغربه البت كدا ليه نامي يا ملك ربنا يهديكي يا حبيبتي
ملك بصت ليه بتبريقة:-
إية إنت شايفني بشد في شعري وإلا اية ما تنقي كلامك يا مالك
ملوك هزت رأسها و قالت:-
اه يا ماما و البت اللي كانت قاعدة قدام مكتبه مكنتش راضية تدخلني و كانت هتضربني كمان
ملك زقت ملوك من قدامها و قامت وقفت و قالت بصوت عالي:-
إية كانت عاوزة تضربك ؟
ملوك بحزن مصطنع:-
وقالت عليا مش متربية
ملك برقت و قالت:-
كمان ؟ بصت لـ مالك و قالت:-
ورحمت أمك يا مالك لهكون مطلعة عليها قرف الحمل إزاي تقول على بنتي كدا و تسيبها
مالك بتوتر بص لـ ملوك و قال:-
شعلتيها يا بنت ملك و إرتاحتي قلبتي الترابيزة لصالحك ، هقول إية تربية منال مغطية عليكي
ملك حطت ايديها في وسطها و قالت:-
و مالها يخويا تربية منال لا إصحي كله إلا منال خط أحمر كدا
مالك بسخرية:- ملهاش يختي هتودينا في داهية كُلنا
ملك برقت و قالت:-
كدا يا مالك ؟ طيب
راحت فتحت الدولاب و خرجت منه بطانية و إتحركت ناحية السرير
مالك باصص عليها و قال:-
إنتي بتعملي إية هتغضبي زي العيال الصغيرة
ملك مسكت المخده و حطتها في إيد ملوك و حطت الغطا في إيد مالك و قال:-
بره إنت و بنتك من الأوضة إياك أشوف حد فيكم هنا لمده أسبوع
ملك بتذمر:-
الله أنا مليش دعوة يا ملك هو اللي غلط مش أنا ، سبيني أنام معاكي و هو ينام في الصالة جنب وليد هو كدا كدا منه هتكرشة زي كل يوم
ملك برقت ليها و قالت:-
يلا على أوتك متخرجيش منها غير الصبح
ملوك خرجت و هي بتدب في الأرض و مالك بص ليها بإبتسامة و قال :- إنتي أكيد بتهزري معايا يا ملك صح ؟
ملك مسكته من إيده و خرجته من الباب و قفلت الباب وراها و قالت:-
عشان تبقي تغلط في تربية منال أوي يخويا ، اهي تربية منال هنتيمك متشرد أسبوع
مشيت خطوتين و وقفت و قالت:-
لازم يطلعوا أسوء ما فيا ، قولت بلاش منال تدخل في الموضوع محدش سمع كلامي
❈-❈-❈
رهف قاعدة في بيتها بتأكل بعد يوم لعب مع ملوك فجأة لقت الباب بيخبط عليها
نفضت إديها و فتحت تشوف مين ، قلبت وشها فجأة و قالت:-
إية إللي جابك هنا يا ابن إعتماد ؟
طاهر:- إية هنتكلم على الباب مش هتخليني أدخل ؟
رهف بصتله من فوق لتحت و قالت:-
إحنا مفيش بينا كلام يا إبن إعتماد خُد بعضك و إتكل من هنا بدل ما أخلي اللي ميشتري يتفرج عليك
طاهر:- يا بت أنا عاوزك في الحلال لية مش راضية تليني مُخك الجذمة دا ؟
رهف:- أنا مخي مش جذمة أنا مخي تلاتين جذمة و لو ممشيتش دلوقتي هتعرف شغلك ، أنا رهف يعنيا مش واحدة من الصيع اللي تعرفهم
طاهر:- و ماله يا ست رهف ، أنا دلوقتي أقول للحارة إنك مجرجراني لحد شقتك عشان نعمل حاجة إستغفر الله العظيم
رهف ضحكت و قالت:-
تصدق ياض يا إبن إعتماد يعجبني فيك صراحتك الحـ ـقيرة تعال بقي يا أخويا عشان أنا حاولت معاك بالحُسني و إنت اللي رفضت
خلعت جذمتها و ضربته بالكعب على دماغة و قالت:-
و أدي الجذمة اللي مطلعة عين الواحد من الصبح و مش عارف يمشي بيها أخيراً لقينا ليها إستخدام تاني
طاهر لقي حاجة بتنزل من راسة حط إيده عليها لقاه دم نازل فصرخ و قال:-
عاوزه تموتني يا بنت الـ ****
رهف برقت و قالت:-
ينهار ملحوث ؟ إنت قد اللي إنت قُلته دا ، طب تعال بقي يا إبن إعتماد
و نزلت فوقه ضرب بالجذمة
طاهر بقي يصرخ و الجيران إتلمت و رهف بتقوله:-
عاوز تدخل تقول كلمتين ؟ دا أنا هسمعك كلمتين يكيفوك لآخر العُمر
علت صوتها و قالت:-
إنتي يا ولية يا إللي إسمك إعتماد بصلي يا ولية
طاهر الد.م بينزل من راسة و عمال يتوجع
إعتماد طلعت بسرعة و هي بتقول:-
إية يا رهف مفين غيرك وإلا اية ؟
رهف:- أيوة يختي مفيش غيري ، إبنك أهو سا.يح في دمه و المرة الجاية هتلاقيه ذهب إلى الرفيق الأعلى بو ملمتهوش عني
طاهر:- إنتي اللي كُنتي بتغرغري بيا و لما رفضت فتحتي دماغي
رهف بصتله بشر و قالت:-
صح يا إبن إعتماد عشان كدا أنا هربيك من أول وجديد و نزلت ضرب فوق دماغة فتحتلة حته تانية و بقي الدم ينزل كتير
إعتماد:- يلهوي الواد ، منك لله يا رهف يا بنت أم رهف ، هتموتيلي الواد الحيلة
رهف بسخرية:- ربيه يختي و بعدين إبقي تعالي إتكلمي ، شقتكم تحت طالعلي في شقتي لية و قال اية :-
هتسبيني واقف على الباب عاوزين نقول كلمتين ،قامت قيامتك يا بعيد
إسمع إنت و أمك و حط كلامي حلقة في ودانكم و هشهد عليكم كُل اللي واقف
أي حد هيتعرضلي أو بس أشم إنه ناوي يتعرضلي هجيبه هو و أهله كلهم الأرض و إنتوا عارفين إني مبخافش
دخلت الشقة و قالت قبل ما تقفل الباب:-
و من غير سلام عشان إنتوا متستاهلوش
إعتماد سندت طاهر و قالت:-
تعال يا منيل على عينك اوديك المستشفى ، هخليها تحبني يا أما أهي علمت عليك و جابتك الأرض تاني يا محروس ، أسمعك بتقولي عاوز رهف تاني ساعتها أنا اللي هفتح نفوخك كفاية قلة قيمة بقي
❈-❈-❈
تاني يوم الصبح رهف لبست و نزلت راحت الشركة و هي بتقول:-
يا رب محدش بعصبني النهارده عشان أنا على أخري أصلا
وصلت على باب الشركة شافت البت اللي كانت لابسة أصغر فقال :-
هو إصطباح باين من أوله
حاولت تتخطاها و تمشي لكن البت قالت بسخرية:-
إنتي جاية تتمحكي في وظيفة أكيد بقيتي بتاع الشاي و القهوة مهي دي مش مناظر ناس تشتغل في شركة زي دي
رهف ضغطت على إديها جامد و كانت هتسيبها و تمشي لكن مقدرش فقالت في نفسها:-
لا مش قادره لو مخدتش حقي هيحصلي حاجة
وقفت قدام البنت و قالت:-
هي مين دي اللي بتاعت الشاي و القهوة ؟
البنت بصتلها من فوق لتحت و قالت:-
إنتي مش شايفه نفسك و لبسك أكيد إنتي طبعاً
رهف بصت ليها بنفس النظرة و قالت:-
والله أنا كل اللي شايفاه إنك مش لاقية قماش تكملي بيه لبسك و مبينه اللحم الملأ يا قطة
البنت بصت ليها و قالت:-
متخاظة مني إكمن مفيش حد معبرك و كلهم حوليا
رهف بصت و لقت الشاب بتبص عليها فقالت بسخرية:-
البضاعة الرخيصة يتهاتف عليها الذباب يا قطة ، أما بقي بالنسبة للغلط في حقي أنا بقي مش هسامح فيه و خلي الشعب يتفرج و يفرح
مسكتها من شعرها و قالت:-
بقي أنا يا بنت الـ**** بتاعت شاي و قهوه و مش قد المقام ، معذورة متعرفيش رهف تربية منال و أختها
وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و بقت تضرب فيها جامد
البنت بقت تصرخ و تقول:-
إلحقوني بجد هتموتني
الأمن إتلم حوليهم و رهف قالت:-
و أقسم بالله اللي هيلمسني لأعمله قضية تحر.ش ، أما إنتي بقي يا بطة فـ أنا هعرف أخليكي إزاي تداري لحمك دا لشهرين قُدام ، و برضوا هعلمك تحترمي الكُل حتي لو كان بتاع شاي و قهوه
رهف بقت تضر.ب و تعض فيها و مش رحماها بصت ليها ثواني قبل ما تضربها تاني و قالت:-
أنا أصلاً كنت أخري و عاوزة حد أفش غلي فيه و أديكي جيتي في الوقت المُناسب ، شُكرا يا رب على إنك حاسس بيا فبعتهالي
حازم نزل من عربيته لقي الناس اللي في الشركة متجمعين و بيتهامسوا فراح محبتهم و إتفاجئ باللي بتعمله رهف
حازم جري عليها شالها من على البنت و هو بيقول:-
إنتي أكيد إتجننتي ؟
رهق:- سبني يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرق لوز بيه ، دي عاوزة تتربي من أول و جديد
حازم بسخرية:- و إنتي بقي إللي هنربيها ؟
رهف بكبرياء:- طبعاً ، عاوزة تغلط فيا و أسكت ليها لية معنديش كرامة
حازم :- لا مو.تيها و هاتلنا كلنا مصيبة
حازم رماها على الأرض و قال ليها قبل ما يدخل الشركة:-
حصليني إياك الاصنصير يقفل قبل ما تيجي
رهف جريت بسرعة وراه بس لقت نفسها مش هتلحق ، خلعت الجذمة و مسكتها في إديها و هي بتقول:-
مش هينفعنا الاتيكيت لما ننكرش من تاني يوم
جريت و هي بتقول:-
إستني بس يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرق لوز بيه
حازم دخل الاصنصير و هي لحقته على آخر ثانية و دخلت وراه بتنهج
بص ليها و إتفاجئ من منظرها و قال:-
بقي في واحدة محترمة تمشي في شركة محترمة شايله الجذمة في إديها ؟
رهف بصتله و قالت ببرود:-
مش أنا عملت كدا
حازم رد عليها باستغراب و قال:- اه
رهف بابتسامة مستفزة:-
يبقي في عادي ، و بعدين إنت مأزم الموضوع ليه ما الدنيا حلوة هي ، واحدة متربتش و غلطت فيا أسكتلها ؟
حازم :- لا مو.تيها من الضرب
رهف:- أخد حقي بإيدي و في وقتها يا برنس ، إنت مش فاهم أنا لو معملتش كدا منال هتشمت فيا
حازم برق و قال:- منال ؟ و إنتي تعرفي منال منين ؟
رهف بتوتر:-
❈-❈-❈
ملك أخدت ملوك و راحت الحضانة ، دخلت أوضه المُديرة اللي رحبت بيها جدا لانها عارفة مالك
ملك قلعت النظارة و قالت بجدية:-
يعني إية مدرسه تشد شعر بنتي تشوفة حقيقي وإلا باروكة و كل شوية تقولها إنتي شبه حيوان شكل ، أنا جيباها تتعلم وإلا تتعقد
المديرة:- إهدي يا ملك هانم أنا هحل الموضوع دلوقتي ، رفعت سماعة التليفون و قالت:-
إبعتولي ميس صفاء حالا على مكتبي
ملوك همست لـ ملك و قالت:-
إضربيها يا ملك فرصة المُديرة خايفة منك ، أومال مش بتخاف مني كدا لية
صفاء دخلت مكتب المُديرة و بصت لـ ملوك و قالت:-
إنتي شرفتي يا قليلة الأدب
ملك وقفت و المديرة بقت تعرف و تقول:-
إسترها يا رب
ملوك بشماتة:- إلبسي بقي عشان تبقي تشتميني تاني
ملك بصت لـ صفاء و قالت:-
عيدي تاني اللي إنتي قولتيه كدا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملوك بشماتة:- إلبسي بقي عشان تبقي تشتميني تاني
ملك بصت لـ صفاء و قالت:-
عيدي تاني اللي إنتي قولتيه كدا
صفاء:- البنت دي قليلة الأدب و مش محترمه ، بترد علي الميس بتاعتها ، بس الغلط مش عليها الغلط على اللي رباها
ملوك فتحت بوقها و قالت:-
ينهار إسود و منيل ، مش لقيا غير أمي و تغلطي فيها ، سلميلي على الأموات يا ميس صفاء
المديرة تنحت و وشها إصفر و قالت:-
يلهوي دا اليوم مش هيعدي على خير ، اللي أعرفة إن مدام ملك مش بتسيب حقها لـ حد و كمان بتجري ورا المشاكل ، الله يخربيتك يا صفاء على اليوم اللي إشتغلتي فيه معانا
ملك برقت لـ صفاء و رمت النظارة و هي بتقول:-
حلو غلطت وأنا كُنت مستنياها تغلط ، لا و بتلكك أصلا
قربت من صفاء و قالت:-
فرصة أخيرة عشان أكون عملت اللي عليا و مالك ميقولش عليا بخترع مشاكل مع طوب الأرض ، إعتذري ليا و لملوك دلوقتي
صفاء:- أعتذر لمين لحتت عيلة لا راحت ولا جت و مش متربية كمان
ملوك :- حلو غلطت تاني وانا أصلا مش بحبها شوفي شغلك يا ملك
ملك بص لـ ملوك و قالت:-
روحي إقعدي هناك و إشربي العصير بتاعك يا قلب أمك ، أصل أمك عندها طالعة و مش هتهدي غير لما تخلصها على أكمل وجه
ملوك قعدت على الكرسي و بقت تشرب العصير و هي متابعاهم
و ملك قربت من صفاء و قالت:-
يعني بتشدي شعر البت و بتشتميها و لما ردت عليكي زعلتي ، و مسكتيش على كدا لا حاجة تغلطي فيا أنا و مالك
تؤ تؤ تؤ تؤ أنا ممكن أسامح في أي حاجة إلا إن حد يغلط في مالك ملوكي
فجأة مسكتها من شعرها و لهجتها إتغيرت و قالت:-
إية فكراني مش هكلمك ولا هرد عليكي إصحي يا حلوة دا ملك الشاذلي يا بت
صفاء صوتت و قالت:-
إبعدي عني يا متو.حشه إية إللي إنتي بتعملية دا ، إلحقيني يا ميس سلوي
ملوك بصت للمديرة و قالت:-
ميس سلوي مامي دلوقتي مش شايفه قُدمها ، نصيحة مني متتحركيش من مكانك لحسن تاخدي بوكس وإلا قلم
ملك بشـ ـر :- عوزاها تلحقك من إيديا يا بنت سلطح ملطح ، لا يا حلوة طلما وقعتي في إيد ملك يبقي مش هسيبك غير و أنا واخدة حقي و حق بنتي تالت و متلت و بعدها أرفدك من الحضانة مع توصية مني إنك متشتغليش تاني
صفاء عاندت معاها و قالت:-
لية مفكرة نفسك مين أنا كدا عرفت البت طالعة مش متربية لمين
سلوي:- يخربيتك إسكتي ما تنضر.بي و إنتي ساكته ، لازم تعاندي معاها هتضر.بك أكتر يا منيلة
ملك :- برافوا يا ميس سلوى بتتعلمي بسرعة يا حبيبتي ، أما إنتي بقي يا قمر ، فـ ورحمت أمي ما هسيب في وشك دا حته سليمة عشان تبقي تغلطي تاني
ملك مسكتها من شعرها و وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و قالت:-
إنضر.بي بهدوء و من غير شوشرة بدل ما أتصل بـ منال تجيب رهف و تيجي تكمل عليكي
ضر.بتها قلـ ـم على وشها و صوت القلم سمع في الأوضة و هي بتقول:-
بقي أنا بنتي متربتش ؟ و بتشديها من شعرها تشوفيه باروكا ؟ اية يا قرعة هي زيك وإلا اية
سلوي كانت واقفة خايفة و حاطة إديها على رقبتها و هي بتقول:-
يا رب خلصني منها على خير دا انا غلبانة و معملتش حاجة
ملوك بصت ليها و قالت:-
متخافيش يا ميس طلما إنتي بتسمعي كلامي مامي مش هتضر.بك ، هي هتضر.ب ميس صفاء بس عشان مزعلاني
سلوي بصت لـ ملوك و قالت:-
مش عاوزة حاجة يا ملوك يا حبيبتي ؟ أبعت أجيب ليكي فطار
ملك :- إبعتي هاتي لينا فتطار ، أخلص إللي في إيدي و نفطر مع بعض يا حبيبتي ، أصل انا حبيتك لله في لله
صفاء بتصر.خ و بتستنجد بأي حد
فجأة موبايل ملك رن و ملوك أخدته و ردت
ملوك :- ألو يا مالك
مالك :- أهلا وش المصايب أمك فين
ملوك :- بتخلص على ميس صفاء يا ملوكي ، بقولك الميس هتجيب لينا فطار نعمل حسابك ؟
مالك:- إقفلي يا بنت ملك يا تربية منال ، مش هتستريحوا غير لما نتحبس كُلنا ، هتجيبوا أجلي منكم لله
ملوك:- طب يا بابي يا حبيبي مستنينك ، خلاص مش هنمشي غير لما تيجي تاخدنا
ملوك قفلت الخط مع مالك و سمعت صوت ملك يتقول ليها :-
برافوا عليكي يا حبيبت أمك ، خليكي إسمعي كلامي كدا و أنا هخليكي تشيلي مالك الصغير و نلعب بيه مع بعض
بصت لـ صفاء و نزلت فوقها ضر.ب من تاني و هي بتقول:-
كله إلا بنتي اللي يقرب منها أكله بسناني ، عاوزة تبوظيلي نفسية البت ، إلهي تبوظي ما يلاقوا ليكي ميكانيكي يصلحك
❈-❈-❈
رهف:- أخد حقي بإيدي و في وقتها يا برنس ، إنت مش فاهم أنا لو معملتش كدا منال هتشمت فيا
حازم برق و قال:- منال ؟ و إنتي تعرفي منال منين ؟
رهف بتوتر:- لهو إنت متعرفش
حازم ضيق عينه و قال:-
لا يختي معرفش
رهق بمزاج :-
قول كلام غير دا يعني أنا مقولتش ليك ؟
حازم بزهق :-
لا مقولتيش و لخصي قولي بدل ما أرفدك دلوقتي
رهف قعدت على الكرسي و قالت:-
طب إقعد إقعد يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم قعد و قال بنفاذ صبر:-
يا رب نخاص بقي
اقرأ أيضًا
روايات مقترحة
رواية سيل جارف ريما معتوق – الفصل الأربعون
رواية شد عصب سعاد محمد سلامة – الفصل الرابع والثلاثون
رواية خادمة قلبي زهرة عصام – الفصل السادس عشر
رواية كما يحلو لها بتول طه – الفصل الثالث والعشرون 2 النسخة العامية
رواية نعيمي وجحيمها أمل نصر- اقتباس
رهف حطط رجل على رجل و قالت:-
فاكر لما وليد بشا جه يتقدم لـ منه ؟
حازم :- إخلصي إنتي هتنقطيني ؟ مالهم وليد و منه
رهف :- ما أنا جيالك في الكلام أهو إنتي اللي متعصب
خدت نفس و كملت
فاكر لما دخل المحل و إشتري منه باكتت شاي ؟
حازم هز رأسه و قال:-
و كسفنا يومها بدل ما يجيب جاتوه جاب شاي العروسة مش عارف إية الحكمة في كدا بس طلما الموضوع عدي خلاص ، إنتي إية علاقتك بالموضوع
رهف بضحك :- انا اللي إديته الشاي
حازم تنح و قال:-
يعني إنتي من عند ملك من الحارة
رهف هزت رأسها بايجاب و قالت:-
يعني أنا أعرفك أصلا يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه من زمان جدا
حازم :- يااااه فعلاً ليه كام سنه الحوار دا
رهف:- تأخد التقيلة بقي
حازم بلوية بوز:- إشجيني يختي
رهف:- منال تبقي خالتي و تعتبر هي اللي مربياني
حازم برق و قال:-
أنا قولت من الأول إستحالة الفصيلة دي تخرج عن العيلة دي
قام وقف و مسك رهف من قفاها و قال :-
إنتي هتحكي كُل حاجة وإلا
رهف :- من غير وإلا أنا مش لية هاخد القلم شوف إنت عاوز تعرف اية و أنا هقوله ليك دا إنت حبيبي يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
بس بعد إذنك لو ينفع يعني سيب البلوزة عليها أقساط
حازم بص في عنيها و رهف بص في عنيه و قلبها دق أما حازم قال في نفسه:-
بريئه بس شرشوحة و تربية منال ، يعني لسان خمسة سته متر قدامها
رهف اللي سرحت تماماً و قلبها دقاته بتزيد و كل شوية تتمعن اكتر في عينه
حازم قال بسخرية:-
مكنتش أعرفك إن عيني حلوة قوى كدا
رهف فاقت على جملته و قالت:-
لا دا أنا كنت بحاول أحدد لونها ، و بتخيل إزاي هيبقي لونها في الشمس فكك إنت من الحوار دا ، دي عادة مُنذ الطفوله ، سيب بقي البلوزة يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم هزها و هو بيقول:-
أول حاجة تبطلي تقولي الإسم دا إسمي بشمهندس حازم غير كدا لا
رهف :- و لية التكليف و وجع القلب مشيها حازم و خلاص
حازم برق ليها و هزها و هو بيقول:-
إنتي هتصاحبيني يا بت ؟ يا شيخه أنا مش عارفه أعمل معاكي اية ؟
رهف زعقت بضحك و هي بتقول:-
و مصاحبكش لية إن شاء الله ؟ هي من خالتشي حبيتشي تبقي حمت إخوانك ؟
بصت لية لقيته هيتعصب فقالت بسرعه:-
طبعاً إنت مش هتاخد بكلام عيلة زي يا أيها البشمهندس المبجل المحترم
حازم زقها و بعد خطوات عنها و هو بيقول:-
أعمل فيكي اية ؟ أعمل فيكي اية ؟
رهف ردت عليه بسرعة من غير تفكير:-
حبني
حازم برق و بصلها و هو بيقول:-
اية ؟
❈-❈-❈
ملك قاعدة على المكتب بتأكل هي و ملوك و سلوي بتبص ليهم بزهول و صفاء واقفة وشها الحيطة و رافعة إديها الاتنين لفوق
ملك :- خدي طعمية يا ملوك إنتي بتحبيها ، وإلا أجبلك فول
ملوك :- هاتي ليا طعمية يا ملك بقالي كتير مش أكلت منها
ملك قعدت ملوك على رجلها و بقت تأكلها و تاكي و همست ليها
إنتي متأكدة إن أبوكي جاي ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أيوة دا قفل في وشي السكه يعني جاي متعصب يا ملك ، تيجي نجري
ملك :- أسد يلا في اية ، إجمدي كدا و ميهمكيش حاجة هي علقة و السلام
يدوب ملك خلصت جملتها و مالك فتح الباب و دخل منه ، بص عليهم و شافهم قاعدين بياكلوا و المديرة خايفة تتكلم ، إتزهل من الموقف بس إستعاد ثباته و قال في نفسه:-
تربية منال أتوقع منها أي حاجة ، يلا ربنا يقويني عليهم و أربيهم الإتنين من أول و جديد ، و لو حكمت هربي منال معاهم
بص ليهم و ملك بلعت الأكل و قالت:-
هاي ملوكي تعال كُل يا حبيبي إنت خرجت النهارده من غير فطار
مالك برق ليها و بص للمديرة و قال :-
في إي ، إية إللي بيحصل هنا ؟
سلوي بلعت ريقها و بصت على صفاء اللي لسة واقفة مكانها و خايفة تتحرك ، بص لـ ملك اللي ديرت وشها و بصت لـ ملوك و قالت:-
كُلي طعمية يا حبيبتي ، إنتي هفتانة و منه كانت بتأكل أكلك
ملوك :- و مش كانت راضية تديني مكرونه بشامل يا ملك
ملك ضر.بت على صد رها بحركة شعبية و قالت:-
مش راضية تديكي مكرونه بشامل
بصت لـ مالك و قالت:-
لا يا حبيبي مينفعش كدا لازم تجيب لـ ملوك مكرونة بالبشاميل هو إحنا حليتنا غيرها
ملك بصلهم و قال:-
حاضر عنيا هجيب ليكم إنتوا الإتنين أغلي مكرونة بشاميل
و بص للمديرة و قال:-
قولي الآنسة تيجي و تتحرك من مكانها
سلوي بصت لـ ملك و قالت لـ صفاء تيجي تقعد
مالك قعد في مقابلة ملك و صفاء قعدت على كرسي جنبهم
مالك أول ما شافها برق و بص لـ ملك و قال:-
عملتي ايه تاني يا تربية منال
ملك برقت لية و قالت:-
سمعاك بتقول حاجة يا مالك
مالك:- إنتي لسة سمعتي حاجة ، إصتبري عليا بس لما نروح
بص لـ صفاء و قال:-
أنا بعتذر جداً عن اللي حصل دا
صفاء:- إعتذار اية حضرتك هي كلت أكلي ، دي بهدلتني و فرجت الناس عليا ، أنا هعمل محضر أصلا
ملك بلوية بوز:-
إعملي أنا معايا كُل الحق واحدة بتشتم بنتي و بتمد إديها اللي تتقطـ ـع عليها ، و هدخل حقوق الطفل في الموضوع يلا
مالك برق ليها و قال:-
مسمعش صوتك لحد ما نمشي من هنا
ملوك همست لـ ملك برعب:-
ملك هو هيضربنا أنا عاوزة حازم
ملك :- والله يا بنتي انا اول مره أشوف أبوكي كدا ، شكلنا هناخد علقة محترمة يا ملوك
ملوك هزت رأسها و عيطت و قالت:-
أنا عاوز حازم
مالك شخط فيها و قال:-
مش عاوز أسمع صوتك دا ، و إياك تعيطي أو تقولي عاوزة حازم ، لا حازم ولا غيرة هيحوشوا عنكم النهارده
ملك إتعصبت و قالت:-
إية في اية نازل شخط من وقت ما جيت ؤ قولتلك غلطت فينا أنا و إنت و البت ، أنا محدش يغلط في جوزي و بنتي و لا تربيه بنتي
مالك زعق و قال:-
ملك إخرسي مش عاوز اسمعلك صوت
ملك قامت و مسكت ملوك و هي بتقول :-
لا تسمعلي ولا أسمعلك ، سيبهالك مخضرة يا مالك بس إبقي إفتكر مين ملك ها ، و من غير سلام
ملك أخدت ملوك و خرجت من المكتب و ماشية براحة و مالك إعتذر من المديرة و من صفاء و عطاها مبلغ مالي عشان مترفعش قضية
خرج بسرعة ورا ملك و ملوك و هو بيقول بعصبية:-
ملك إستني عندك ، هو أنا سمحتلك تمشي ؟
ملك مشيت ولا كأنها سمعت حاجة و مالك لحقها على باب الحضانه مسك ايديها و لفها لية بعصبية و ضر.بها كف
ملك إتفاجئت منه و ملوك اللي برقت و بقت تعيط جامد ، ملك حاطة إيد على وشها و الايد التانية ماسكة ملوك
مالك:- أنا مش بقولك إقفي ؟
ملك مبرقة في الفراغ و ضمت ملوك عليها جامد و مالك بيزعق و ملك مش سمعاه أصلا لحد ما رفعت عنيها عليه و إيدها لسة على خدها و قالت بقهر :-
طلقني يا مالك
منال قاعدة و حست بوغزة في صدرها طلعت تليفونها و حاولت تتصل بـ ملك بس ملك مش بترد ، جربت تتصل بـ مالك تليفونه مغلق
قامت تتمشي بتوتر و هي بتقول:-
إسترها يا رب ، سلمها من عندك يا كريم ، أنا عارفة إن بنتي إديها طوية و لسانها مترين قدام لكنها غلبانة و تستاهل كل خير ، هي بس تلقائية زيادة عن اللزوم و مبتحبش حد يدوس ليها أو لحد يخصها على طرف ، و النبي يا رب سلمها من عندك و رجعلي بنتي و حفيدتي و مالك سالمين غانمين ، إستودعتهم عندك يا رب
منه جت لقت منال بتلف بقلق و بتدعي فقالت بقلق :-
في اية يا منال مالك ، مش بالعادة قلقانة كدا
منال بدموع نادره:-
حاسة إن أختك فيها حاجه يا منه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

منه :- استهدي بالله بس يا منال و متقلقيش ، دي ملك برضوا و تقريباً مالك هيروح وراها على الحضانة
منال :- قلبي مقبوض والله يا منه أنا مش عارفه أول مرة أقلق على ملك كدا
منه :- اهدي يا ماما ملك أكيد هتعرف تتصرف ، و شوية و جايين
منال هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أكيد خير أنا هقوم أصلي و ادعيلهم ربنا ييسر طريقهم و يهدي قلبي و يجيب العواقب سليمة
منه :- أيوة دا أسلم حل تعملي و أنا هدعيلهم أنا كمان
❈-❈-❈
ملك قالت بقهر :-
طلقني يا مالك
مالك يصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتقولي إيه ؟ يظهر إني دلعتك زيادة عن اللزوم ، من أول ما دخلتي حياتي وأنا مش عاوز أوريكي وشي التاني ، لكن لحد كدا و كفاية أوي
ملوك هزت رأسها بعنف و حطت ايديها على ودنها و بقت تصرخ
ملك بصت ليها و نزلت لمستواها و حضنتها و هي بتحاول تهديها
ملك شالت ملوك اللي مش مبطلة عياط و حاضنة ملك و جت تمشي راح مالك شاددها من اديها و هو بيقول:-
راحة فين ؟ أنا لسة مخلصتش كلامي
ملك بصت ليه بحدة و قالت:-
أنا بقي خلصت كلامي يا مالك ، و خلصت حيتنا مع بعض و لو فاكر إني ممكن أتراجع تبقي بتحلم
مالك شدها من دراعها و ملوك بتعيط و ملك بتحاول تحتويها بس مش عارفه
مالك اخدهم على العربية و قال قبل ما يقفل الباب اللي خلي ملك تنكسر و تكسر اي أمل للرجوع من تاني :-
هنشوف كلام مين اللي هيمشي يا ست ملك ، كان لازم أعرف إن دا كله هيحصل ، هستني اية من واحدة ترقية حواري و كانت بتشتغل خدامة عندي لازم يبقي دا أسلوبها
ملك بصت قدامها و حضنت ملوك جامد و هي بتقول في ودن ملوك :-
هششش بس يا نور عيني متعيطيش ، أنا آسفة يا ملوك أنا اللي حطيتك في الموقف دا ، بس أوعدك كل حاجه هتنحل ، و هخليكي تعيشي مبسوطة طول عمرك ، بس يا حبيبتي
ملوك حاضنة ملك و مش راضية تسيبها و مالك ركب العربية و مشي قبل ما يبص عليهم حتي
ملك طول الطريق حاضنة ملوك و ساكتة بس جوها صراع داير و أولهم سؤال :-
يا تري أنا إخترت غلط ؟ و دي كلها لعبة
مالك بيعيرني أنا ؟ قولتلك قبل كدا متكسرش ثقتي فيك عشان مش هترجع تاني ، مش مسمحاك يا مالك
مالك وصل البيت و نزل من العربية ، فتح الباب من ناحية ملك و شدها من ايديها خرجها من العربية و دخل الفيلا
ملك شايلة ملوك و ماشية وراها بسرعة و كانت هتقع بيها كام مره بس لحقت نفسها
مالك فتح الباب و دخل لحد الصالون زق ملك على الكنبة وقعها عليها
رجل ملوك جت في بطنها فصرخت بألم و هي بتبص ليه بتبريقة و عيونها ملت دموع بس مش راضية تنزل
منال أول ما سمعت الباب بيفتح جريب تشوفهم و شافت اللي عمله مالك
منال جريب عليهم و هي بتزعق و بتقول:-
مالك إنت إتحننت ؟
مالك بص عليها بجمود و قال:-
مش أنا اللي اتجننت يظهر إن بنتك اللي متربتش و لازم تتربي من جديد
منال وقفت قدامة و ضر.بته بالقلم و قالت:-
إخرس أنا بنتي متربية أحسن تربية ، يظهر إن إنت اللي إتجننت و محتاج ترجع لعقلك من تاني
وليد سمع الصوت العالي جه جري و وقف مش فاهم حاجة
منه كانت على السرير قامت براحة و خرجت بره تتسند على الحيطة و بقت واقفة بعيد عنهم
مالك بص لـ منال و قال:-
لولا إنك ست كبيرة كنت دفعتك حق القلم دا ، و بص لـ ملك و قال:-
و انتي متخرجيش من اوضتك مفهوم لا انتي ولا بنتك
ملوك جالها حالة هياج عصبي و بقت تصرخ و تعيط و محدش عارف يسيطر عليها
وليد جري بعد مالك من قدمها و قعد قدمها و قال :-
اهدي يا بنتي اهدي يا حبيبتي
منال بقت باصة لـ مالك بصدمة من كلامة و تغيره المفاجئ و قالت:-
و اية كمان يا مالك سمعني
مالك :- و تتفضلي من هنا مش عايزينك بينا استكفينا من طريقتك على كدا
ملك برقت و وقفت بألم و هي بتقول :-
مالك إنت بتقول إيه ؟
مالك برق ليها جامد و حط صابعة في وسطها و هو بيقول أنا مش عاوز أسمعلك صوت إنت فاهمة ؟
ملك :- لا مش فاهمه هتعمل ايه يعني أكتر من اللي عملته ؟
وليد وقف و زعق ليهم و قال:-
اسكتوا بقي على الأقل عشان البت الصغيرة دي
مالك :- و هو حد جايبها ورا غيرهم
وليد :- إسكت يا مالك و حضن ملوك اللي بقت تزق فيه و تمسك في ملك و تشد فيها ناحية الباب من غير كلام
مالك شافها كدا زعقلها و قال:-
إقعدي ساكتة مش عاوزه أسمع صوتك ، أنا هربيكم من أول و جديد عشان اسلوبكم الز.بالة دا
ملوك خافت منه و اتخبت ورا ملك و ملك بصاله بزهول من كلامه
وليد بص على ملوك و خايف عليها لأنها بتكتم عياطها لجوة
جري بسرعة على الفون و طلب حازم
❈-❈-❈
أعمل فيكي اية ؟ أعمل فيكي اية ؟
رهف ردت عليه بسرعة من غير تفكير:-
حبني
حازم برق و بصلها و هو بيقول:-
اية ؟
رهف :- زي أختك حبني زي أختك يا حازم و بطل تمرمط في اللي جا.بوني كدا
حازم :- بقي أنا ممرمطك ؟ طب يا رهف أنا هوريكي ملحقش يكمل كلامك و لقي وليد بيتصل بيه
حازم رد عليه وقبل ما يتكلم سمع وليد بيزعق و بيقول:-
في ظرف خمس دقائق تكون قدامي يا حازم البيت بيولع و أخوك بيته هيتخرب
حازم بص في التليفون و الضيق بان عليه أخد مفاتيح العربية و لسة هيخرج رهف قالت:-
في حاجة وإلا اية
حازم كان هيمشي بس رهف وقفت قدامه و قالت:-
ممكن اجي معاك و مش هتكلم تقريباً في مشكلة عندكم
حازم هز رأسه بدون كلام و رهف راحت معاه
بقي سايق العربية بسرعة و رهف ماسكة في الكرسي و بتتشاهد
حازم أخيرا وصل و نزل جري من العربية و رهف نازلة دايخة وراه
حازم دخل لقي الوضع ميستحملش و شاف ملوك مستخبية ورا ملك جري عليها و رهف بقت واقفة مش فاهمة حاجة
حازم نزل لمستوي ملوك و حضنها جامد و قال:-
ششش اهدي
ملوك شاورت على الباب و مش بتتكلم
حازم لاحظ كدا بس ظن إنها خايفة من مالك
بص ليهم لقي منال بتقول بصدمة:-
إنت مديت إيدك عليها يا مالك ؟
مالك :- و اكسر رقبتها كمان
منال :- لا بقي دا إنت زوتها أوي ، لحد كدا و كفاية أوي ارمي عليها اليمين
مالك :- مش هطلقها و الي عندكم اعملوه
منال :- روحي لمي هدومك مش هتقعدي في بيت مش مكبرينك فيه
ملك لسة هتتحرك مالك مسكها و زقها على الكنبة و قال:-
قولت مش هتتحرك من هنا
ملوك بصت عليها و مسكت في حازم و مبرقة
حازم بصلها و قال:- متخافيش يا ملوك محدش هيعملك حاجة بصيلي كدا و ردي عليا مش انتي بتحبي حازم
ملوك هزت رأسها و متكلمتش
حازم :- ملوك ردي عليا إنتي خايفة
ملوك عيطت و شاورت على بوقها و بقت تفتح بوقها و تقفلة و مش عارفه تتكلم
حازم دموعة نزلت و رهف إتصدمت من اللي بيحصل بصت على ملك و صوتت
الكل بص عليها و لقوها بتشاور على ملك اللي الد.م مالي هدومها
ملك بصت على هدومها و على ملوك و صرخت و قالت:-
ولاااادي
مالك بص ليهم و برق على الد.م اللي على هدوم ملك جاي يقرب منها منال وقفت قدامة و قالت:-
إبعد عنها إنت السبب في دا كله مسكت إيد ملوك و طلبت من حازم يوصلهم المستشفى
حازم بص لـ مالك اللي واقف مصدوم و جري على ملك شالها و جري بيها على العربية
منال أخدت ملوك و مشيت شافت منه واقفة تعيط من بعيد قالت ليها بصوت واطي:-
أمي هدومك و هدوم أختك و بنت أختك و إبنك و تروحي على بيتنا معتش لينا مكان هنا
منه هزت رأسها بايجاب و لفت تروح اوضيتها
وليد جري ورا ملك و منال شالت ملوك اللي بتنام من كتر العياط
حازم دخل ملك العربية من ورا و منال قعدت جنبها من ناحية و رهف جت تركب منال برقت ليها و قالت:-
ساعدي منه في اللي قولت ليها عليه إخلصي نص ساعة و تكونوا خاصتوا
رهف:- بس يا خالتي
منال بحزم :-
مبسش إخلصي زي ما قولت ليكي ، و مش عاوزة أسمع كلمة تانية ، نص ساعة و تكونوا هناك
رهف قفلت باب العربية و وليد ركب جمب حازم و جريوا على المستشفى
مالك بقي واقف تايه لقي رهف قدامة بتقول:-
أنا معرفش اية اللى حصل يا مالك بس اللي أنا متأكدة منه إن ملك مش غلطانه تعرف لية ؟
مالك بص ليها و رهف كملت :-
عشان ملك بتعدي كتير أوي يا مالك ، بس اللي يجي على اللي يخصها تأكله بسنا.نها ، خالتي ربتنا إننا ناخد حقنا بإدينا عارف لية ؟
عشان من غير راجل يا مالك فكان لازم نبقي رجالة لنفسنا
أينعم ممكن تلاقي طريقتنا أوفر شوية بس دا لأننا كنا مطمع لناس كتير من بعد موت أبويا و أبوا ملك و منه
منال و عيالها أطيب خلق الله لكن الحياة جبرتهم يكونوا كدا ، في مجتمع بيدين الست في كل حاجة و مش بيجيب الغلط على راجل فكان لازم نبقي رجالة أو معني أصح نكون جامدين نا.كل اللي قدمنا قبل ما إللي قدمنا يا.كلنا
زي ما انت عارف إننا عايشين في حارة ، بالك انت لو مكناش كدا واحد زي إبن إعتماد يتبلي عليا سمعتي هتبقي اية ؟
لكن تربية منال لينا علمتنا انتا تاخد حقنا و بزياده كمان عشان مش تجبر اللي قدامك يحترمك ، لا هو كدا كدا هيحترمك غصب عن اللي جا.بوة بس لما يخاف منك ، لما يخاف منك هيعملك ألف حساب
يمكن طريقه تفكيرنا غلط و واخدينها فرد دراعات لكن بالنسبة لينا دا الصح
الصح إننا ناخد حقنا بإدينا ، الصح إننا منسمعش لأي حد يقلل مننا ولا حتى اللي بنحبهم
المثل بيقولك ظل راجل و لا ظل حيطة ، و إحنا للأسف ربنا مأردش يكون عندنا راجل فكُنا إحنا الرجالة
راجع نفسك يا مالك عشان المرة دي مش بس ملك اللي مش هتقبل اعتذارك منال قبلها ، و فكر في بنتك اللي اتأثرا بيكم و باليوم دا
آسفة إن كنت إدخلت في حاجة متخصنيش
رهف دخلت لمنه و سابت مالك يفكر ، لقت منه قاعدة تعيط و شايلة مالك الصغير فحضنتها و قالت:-
متخافيش كل حاجه هتتحل باذن الله يا منه
منه بدموع:- أنا مش عارفه إية إللي حصل لدا كلة ، فجأة جم من بره و صوت مالك عالي و ملوك بتعيط و محدش فاهم حاجة و لما ماما إدخلت مالك سمعها كلمتين و كرشها من البيت
رهف :- طب اهدي و قومي أكلي آدم صحيح منال قالتلك تعملي اية عشان قالتلي أساعدك
منه اتنهدت و قالت:-
قالتلي ألم الهدوم و عشان احنا مش هنقعد تاني هنا
رهف :- خدي الجديدة بقي أ.مك قالتلي نص ساعة و تكونوا في بيتنا القديم
منه بصت ليها جامد و رهف ضحكت و قالت:-
دا منال ناوية تربي التلاتة من أول و جديد و إستلقي وعدك بقي يا مالك عشان تبقي تعمل فيها فاندام و عاوزة تعملهم تصحيح سلوك
منه ضحكت على كلامها و ساعدتها بس براحه في لم الهدوم
❈-❈-❈
مالك واقف تاية و باصص قدامه لحد ما عينة وقعت على صورة لية هو و ملك و ملوك ابتسم لما شافها و إفتكر الموقف
فلاش باك
مالك جاي من الشغل و ملوك جريت عليه و هي بتقول:-
اخرت تييل ( إتاخرت كتير)
مالك باسها بحب و قال:-
معلش يا قلب مالك كان عندي شغل كتير
ملوك :-
ملك زعلانة و ملوك كمان
مالك بص على ملك و قال:-
و اية اللى يرضي ملوك و أمها
ملك رت عليه و قالت:-
هتشوي لينا النهارده في الجنيه
مالك:- أنا عارف إن همكم على بطنكم ، بس أمري لله موافق
ملوك سقفت و باسته من خده و قالت:-
لوك حبك ( ملوك بتحبك )
مالك نزلها و غير هدومة و جهز حاجات الشوي
ملك مسكت الفحم حطيته في الشواية بس عاص اديها راحت مسحتها في وش مالك
مالك بصلها بدهشة و عاص ايده و حطلها على وشها
ملوك :- ينفع كدا ؟
مالك :- البادي اظلم يا روحي
ملوك ضحكت و مسكت حتت فحم من الكيس و حطت على وشها
بصوا التلاتة لبعض و ضحكوا جامد و مالك اخدلهم صورة الذكري
بالك
مالك دمعه نزلت من عينه لما إفتكر منظر الد.م اللي على هدوم ملك و منظر ملوك و هي خايفة و مش بتتكلم
مسك مفتاح عربيته و جري وراهم على المستشفى
❈-❈-❈
ملك قاعدة في العربية بتقول لـ منال :-
هاتي ملوك جنبي يا ماما
ملوك كانت نايمة و منال حطيتها جنبها و هي بتقول:-
خليها هنا عشان متتعبيش
ملك مسكت إيد ملوك و قال:-
تعبي ملوش قيمة جنب تعب بنتي ، وأنا مش مسمحاه يا ماما
منال :- اهدي و هنتكلم في الموضوع دا بعدين
ملك قربت ملوك منها و بدأت تغيب عن الوعي
منال بتكلمها بس ملك مش سمعاها و أغمي عليها
حازم داس بنزين و جري على المستشفىوو أول ما وصل فتح الباب شال ملك و منال شالت ملوك
حازم ترولي بسرعة
الممرضات جابوا الترولي و أخدوا ملك و دخلوا غرفة الطوارئ
الدكت جه جري بص عليها و قال:-
دي بتسـ ـقط بسرعة على العمليات
ملك دخلت العمليات و منال قاعدة بره و شايلة ملوك في حضنها
مالك جاي جري و منال شافته راحت مدت إديها بملوك لحازم و راحت ناحية مالك
مالك عينه على العمليات و حاسس بقلبة معاها جوه و لسة هيقرب لقي منال في وشة تبقول

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مالك جاي جري و منال شافته راحت مدت إديها بملوك لحازم و راحت ناحية مالك
مالك عينه على العمليات و حاسس بقلبة معاها جوه و لسة هيقرب لقي منال في وشة تبقول :-
اية اللى جابك هنا يا مالك ؟ مش خلاص سبنالك البيت ؟ اية لسه في كلمه مقلتهاش جاي تكملها هنا ؟
مالك عينه على العمليات و مش مركز مع منال جه يتخطاها و يمشي وقفت قدامه و مسكت دراعة و قالت و هي بتزقه :-
اطلع بره المستشفى يا مالك و بنتي مش هنشوف ضفرها تاني ، طلما هي مش عجباك حفيت وراها ليه ؟ جيت بيتي و طلبتها مني ليه ؟
بس أنا اللي أستاهل أنا اللي إعتبرتك راجل هيقف جنبها و مش هيجيب غلط عليها قدام حد حتي لو هي غلطانة
أنا اللي اقتنعت إنك هتعوض بنتي عن عدم وجود أب و أخ في حياتها
دموعها نزلت و هي بتقول:-
بنتي كانت علطانة لما فكرت تتغير عشانك إنت و بنتك ، كان لازم تفضل زي ما هي
ملك عقد حواجبه و قال:-
تتغير عشاني ؟
منال مسحت دموعها و قالت:-
أيوة تتغير عشانك ، قبل ما تروح مع بنتك الحضانة كانت قاعدة معايا و قالتلي
فلاش باك
ملك بهدوء:-
ماما ملوك بقت تتصرف بشكل مش كويس و بطريقة أكبر من سنها ، البنت بقت عاملة زي البغبغان بتردد الكلام و بس
منال:- سبيها تتعلم تأخد حقها بإديها زيك يا ملك ، أنا ربيتك إنتي و أختك إن اللي يجي جنبكم تجبيه تحت رجلك و تدوسي عليه ، عشان متبقوش ملطشة للي يسوي واللي ميسواش
ملك :- بس ملوك وضعها غيرنا يا أمي ، إحنا كنا ستات عايشين في حارة شعبية ، يعني لو طلعت إشاعة واحدة علينا هتنتشر بسرعة الصاروخ ، لو إتخانقنا مع حد و إحنا مكسورين أو ضعاف كان هيتحط علينا بزيادة ، لكن ملوك غيرنا ملوك عندها أب و أم يدافعوا عنها ، دلوقتي هي بتوح حضانه و بتخطلط بأطفال زيها ، لازم تبقي زيهم مش تردد كلام هي أصلاً مش فهماه
منال :- و انتي هتعملي إيه يا شملولة على كدا ؟
ملك بتنهيدة:-
هغير من نفسي الأول يا أمي ، عشان ملوك تلقط طريقة التعامل الجديدة و تحاول تستوعبها و تتغير هي كمان ، هسيب مالك يتعامل مع المشاكل و مش هتدخل إلا لو مكانش موجودة
كل اللي هعمله إني مش هسمع لحد يجي عليا أو على بنتي حتي لو بكلمة و هما و حظهم بقي مالك جه قبل ما أفقد أعصابي كانبها مجاش يبقوا يستحملوا ملك
منال بصت ليها من فوق لتحت و ملك بصت ليها من طرف عينيها
منال :- لا بس النية موجودة
ملك بصت ليها و قالت بثقة :-
طبعاً
باااك
مالك يصلها و جامد و بص على باب العمليات و إتهز من جواه تاني ، أما منال فبصت ليه و قالت بإصرار:-
إرمي اليمين على بنتي يا مالك
مالك بصلها و قال:-
إنتي بتقولي إيه يا منال ؟ عاوزة تخربي بيت بنتك بإيدك ؟
منال بصت ليه و زعقت و قالت:-
بيت بنتي إنت اللي خربته من ساعة ما مديت إيدك عليها قدام أخواتك ، من ساعة و هنت كرامتها قدامنا كلنا
مالك بنبرة مهزوزة:-
كنت بعاقيها أو فاكر إني بعاقبها ، طلعت عصبيتي عليها ، أينعم مش أول مرة لكن الكلام اللي سمعته
منال قاطعت كلامه و قالت:-
كلام اي و زفت إيه ، في طرق كتيرة أوي للعقاب يا مالك بيه ، إلا إنك تمد إيدك على بنتي ، دا إنت لو كنت أخدت جنب منها كانت هتحاسب نفسها بدل المرة ميه و إنت عارف ملك كويس ، متقدرش تنام و حد زعلان منها
بصتله و قالت بأمر و عصبية:-
إرمي اليمين على بنتي يا مالك
مالك بصلها و قال بتحدي :-
بصي يا منال طلاق مبطلقش و مراتي هعرف أرجعها ليا هي و بنتي
منال ضحكت بسخرية و قالت:-
بنتك اللي نفسيتها زي الزفت ، بنتك اللي هتحتاج دكتور بسبب اللي عملته
مالك ليه هيتكلم منال حطت ايديها في وشه و قالت:-
كلامك معايا خُلص لكن بنتي مش هتشوف ضفرها تاني ، اعرف قميتها و إبقي تعال كلمني و يا أرضي يا مرضاش بس خدها مني كلمه لو هتشحت قدامي كدا مش هتنولها تاني يا مالك
وليد و حازم بصوا لبعض بخوف و توتر و حازم ضم ملوك عليه أوي و همس لـ وليد
دي شكلها هتبقي أيام ما يعلم بيها غير ربنا
وليد بإنزعاج:-
منال سنه سكا كنها على مالك و مش هتهدي غير لما تربية و مش بس كدا هتربينا معاه دي منال و كلنا عارفينها
حازم بتكشيرة:-
الله و إحنا مالنا طب هو اللي غلط يبقي هو اللي يتحاسب
وليد بسخرية:-
لا دي مش في قاموس منال يا حبيبي ، تسمع عن مقوله الحسنه بتخص و السيئه بتعم أهي منال بتتبع المقولة دي
مالك يغلط و كلنا نتحاسب
حازم لسه هيرد عليه لقي الباب فتح و الدكتور خرج
الكل جري عليه و أولهم منال
مالك بدأت الكلام و قال :-
هي كويسة يا دكتور مش كدا
الدكتور أخد نفس و قال:-
المدام بخير بس للأسف الجنين نزل ربنا يعوض عليكم ، الحقيقة إحنا حاولنا كتير ننقذة بس مقدرناش حالة المدام النفسية كانت وحشة جدا و دا كان أهم سبب في مو ت الطفل
مالك لف وشه و ضر ب بإيده على الحيطة و قال بغضب :-
ليه ليه غبي ، أنا إزاي نسيت أنها حامل
وليد حط ايده على كتفه و قال:-
اهدي يا مالك لو كان ليك نصيب فيه كان جه الدنيا، دا إختبار من ربنا ليكم ، الخوف دلوقتي على ملك لما تفوق و تعرف مش هتستحمل و دا هياثر علي نفسيتها أكتر
منال قعدت على الكرسي و دموعها نزلت و هي بتقول:-
يا حبيبتي يا بنتي كنتي فرحانه بيه أوي ، يروح منك كدا بسهولة و السبب مو ته أبوة ؟
حازم قعد جنبها و نيم ملوك في حضنه و طبطب على كتفها و هو بيقول:-
أهدي يا منال فترة و هتعدي متبكيش أنا مش متعود عليكي كدا
منال دموعها نزلت أكتر و قالت:-
بس دي بنتي يا حازم ، بنتي اللي هتنقهر أول ما تعرف ، بص على اللي على إيدك و قولي اي ذنبها في اللي هي فيه
حازم اتنهد و قال:-
ملوك هتبقي كويسة صدقيني ، إحنا صحيح هنتعب معاها شوية لكن هتبقي كويسة
ملوك فتحت عنيها و بصت لـ حازم و حضنته
منال بصت عليها و إتنهدت و قالت في نفسها:-
أهم حاجة ملك و ملوك يكونوا بخير الطفل ممكن يتعوض لكن بنتي متعوضتش أبدا
فاقت على إيد ملوك اللي مسكت ايديها و حطت ايديها على بطنها
منال بصت لـ ملوك و قالت:-
أي يا حبيبتي عاوزة حاجة
ملوك هزت رأسها من غير كلام و شاورت على بطنها
حازم انتبه ليها و لي إنها مش بتتكلم و منال قالت:-
عاوزة تروحي الحمام ؟
ملوك هزت رأسها و بإيجاب و منال مسكت ايديها و جت تاخدنا الحمام شافت مالك إستخبت في منال و بقت ترجع لورا
منال أخدت بالها و بصت لـ حازم اللي جري عليهم و شال ملوك و قالها:-
تيجي حازم ياخد ملوك الحمام و يجيب ليها حاجة حلوة كتير
ملوك بصت على مالك بخوف و حازم شالها و مشي بيها من قدامهم
مالك الصدمة غطت على لسانه عيونه دمعت و الموقف كان صعب عليه ، بنته خايفة منه ؟ بغبائه ضيع كل حاجه من ايده بص لـ وليد و قال بصوت مهزوز :-
ظهري إتكسر يا وليد ، ملوك ملوك خايفة مني ، بنتي مش حاسة بأمان معايا
منال كملت بقسوة:-
بنتك مش بس خايفه منك ، بنتك مبتنطقش يا بيه ، بنتك حالتها النفسية زفت و أخوك خدها بعيد عندك عشان متخافش و يأثر عليها اكتر
سألتهم و مشيت ورا حازم
وليد طبطب على كتف مالك و قال:-
كل حاجة هتبقي تمام يا مالك متقلقش ، فترة و هتعدي و ملوك هترجع أحسن من الأول يومين بس يا مالك
ملك دموعه نزلت لأول مرة من يوم ما عرف ملك و قال:-
أنا اللي ضيعت كل حاجه من ايدي يا وليد بس مكنش بإيدي حاجة أعملها إتشحنت من السكرتيرة بنت الصر’مة دي قبل ما أروح ليهم
وليد عقد حواجبه و قالت:-
إتشحنت ازي يعني مش فاهم ؟
مالك إتنهد و قال:-
كنت رايح لـ ملك بعد ما إتصلت بيا و عرفت إنها عملت كارثة كالعادة
فلاش باك
مالك خارج من المكتب لكن إستوقفه كلام بعض الموظفين عن ملك فوقف يسمع من غير ما حد ياخد باله
– زي ما بقولك كدا يا بنتي مراته سوقية أوي تربية حواري ، تخيلي بتضر ب أي حد و مش بتسيبه غير لما تغير خريطة وشه
– دا إيه المفترية دي و مستر مالك ساكت عليها ليه ما يطلقها و يشوف واحدة تليق بإسمه و مركزة
– مش عارفه حقيقي متمسك بالمفترية دي ليه ، بس شوفتي الحظ يختي واحدة تربية شوارع متجوزة واحد زي مالك و متهنية بتشاور بس و كل طلبتها مجابة إنما إحنا محدش سائل فينا
– معاكي حق أنا فعلاً مستغربة ازاي واحدة بطريقتها دي قدرت تسيطر على مالك دي متخلـ ـفه يا بنتي دا الحُما ر بيفهم عنها
البنت ضحكت و قالت:-
عاملة نفسها بتفهم في كل حاجه و هي مبتفهمش حاجة واحد زي مالك محتاج واحدة تشرفه قدام الناس مش واحدة تعره كل يوم تضر ب حد و تعمل معاه مشكلة دا انا لو منه كنت زهقت
مالك خرج ليهم و بصلهم و قال:-
مشفش وشكم هما تاني مع توصية مني محدش يشغلكم عشان تبقوا تعرفوا تغلطوا في ملك هانم اللي مشغلاكم في شركتها و بتقبضكم في آخر الشهر
– يا مستر مالك
مالك بصلهم بحده و قال:-
مسمعش نفس و دا آخر كلام عندي
مشي كام خطوة و وقف في نص الشركة و قال بحدة:-
مراتي كرامتها من كرامتي و اللي يغلط فيها مجرد غلط هنسـ ـفه من على وش الدنيا ، عاوز تفضل شغال معايا بتقبض مرتب بيكفيك و زيادة يبقي بإحترامك لكن أي كلمة هتتقال في حق عيلتي مش هيحصل كويس ، إنتوا هنا عشان تشتغلوا مش تنموا على اللي بيأكلم عيش
ساهم و مشي و هو بيقول:-
هي وصلت لكدا يا ملك بعمايلك لازم أشد عليكي شوية عن كدا
باااك
و أول ما شوفت منظر مدرسة ملوك ركبني ميت عفريت و حصل اللي حصل
وليد بصله بإندهاش و قال:-
تصدق ياض إنك محتاج قلـ ـمين يفوقوك
مالك بصله باندهاش و قال:-
نعم ؟!
وليد رد عليه بغيظ و قال:-
عشان إتكلموا عليها و إنت رديت اعتبارها و كرشتهم و إلا عشان المدرسة اللي بنتك قالت إنها بتشد شعرها تشوفه حقيقه وإلا باروكا مسالتش ملك ليه عن اللي حصل يا غبييي مش يمكن الزفته دي عملت حاجه ليهم ؟ و إنت عارف ملك مش بتسكت لحد
طب إنت سالت المديرة اية اللى حصل ؟ طب شوفت الكاميرات ؟
مالك هز رأسه بالنفي و قال:-
لا مجاش في بالي أنا أول ما شفت البت و وشها إتجننت مع كلام الزفته في الشركة مقدرتش أمسك نفسي و طحت فيها هي و البت ، كان كان في غشاوة على عيني مكنتش لا شايف ولا عارف أنا بعمل إيه
أنا جرحت ملك أوي يا وليد و مش هتسامحني بسهولة
وليد بسخرية:-
إنت مش هتعرف تتكلم معاها أصلا يا مالك طول ما منال مش راضية عنك
مالك بص ليه بقله حيلة و وليد رفع كتافة دليل على أنه لا فائدة
❈-❈-❈
حازم أخد ملوك على الحمام و منال حصلتهم و دخلت معاها
ملوك خرجت و هي ماسكة إيد منال و بتبص لـ حازم ببراءة
منال بصت ليها و بصت لـ حازم و قالت:-
أنا مش هستني أكتر من كدا يا حازم أنا هخدها للدكتور و فرصة لسه ملك مش واعية روح إنت عند أوضة ملك و إياك مالك يدخل ليها إنت فاهم
حازم :- لا يا منال أنا هاجي معاكي لازم اطمن علي ملوك بنفسي
حازم شال ملوك و مشي بيها و منال ماشية معاهم لحد ما وصلوا عند دكتور أطفال
حازم خبط و دخل و منال دخلت وراه قعدوا على الكراسي قدام الدكتور و ملوك في حضن حازم
الدكتور بص ليهم و بص لـ ملوك و قال:-
ها يا جميلة بتشتكي من ايه
ملوك بصت لـ حازم و شاورت بصباعها على دماغها كأنها بتقول ايه المجنون دا
حازم فهمها و منع ضحكته بالعافية و منال اللي إبتسمت على شكل ملوك
الدكتور عقد حواجبه و بص ليهم بإستغراب و حازم شاف مكان الدكتور مخصصه للأطفال في مكتبة شاور لـ ملوك عليه اللي جريت عليه بسرعة
حازم تابعها بعينه و بعد ما إتاكد إنها مشيت بص للدكتور و قال بجدية:-
بص يا دكتور ملوك كانت بتتكلم و كويسة لكن حصل النهارده حاجات قدمها و إتعرضت لضغط نفسي كبير من بعدها مش بتنطق
منال بصت للدكتور و قالت:-
منه لله اللي كان السبب في اللي حصل ليها ، المهم دلوقتي يا دكتور هتقدر تخلي البت تتكلم تاني وإلا اية
حازم بضيق:-
إستني يا منال أنا مش بتكلم معاه وإلا إنتي لازم تحشري نفسك وخلاص ما تسمعي و إنتي ساكته
منال بصت لحازم بحاجب مرفوع و قالت:-
إنت لو مسكتش هقلب عليك زي أخوك و اخليك تقول يا ريت اللي جرا ما كان مش عاوزة أسمع نفس مفهوم
الدكتور متابعهم و أول ما منال بصتله قال :-
يظهر إن الحالة النفسية اللي البنت إتعرضت ليها كانت شديدة شوية لدرجة أنها تفقد النطق
منال بسخرية:-
جبت اية جديد من عندك ما كل دا إحنا قولناه من دقتين
الدكتور بضيق:-
أنا جاي لحضرتك في الكلام أهو يا مدام ، الحالة النفسية للأطفال بتختلف عن الكبار
يعني الكبار ممكن يعبروا لكن الأطفال لا ، البنت هترجع تتكلم من تاني لكن لما ترجع تحس بالأمان اللي هي فقدته ، هي إتعرضت لصدمة دوركم إنكم تحاولوا معاها و متزهقوش منها و هي واحدة واحدة هتستجيب
حازم هز رأسه بايجاب و قال بضيق:-
تمام يا دكتور
راح لـ ملوك و مسك ايديها و خرجوا و معاهم منال
منال لسه هتتكلم لقت تليفون حازم بيرن فبص فيه و قال:-
معلش يا منال هرد و هحصلك
منال هزت رأسها بايجاب و راحت على أوضة ملك و حازم مسك إيد ملوك و رد على التليفون
❈-❈-❈
رهف و منه وصلوا الحارة و طلعوا شقه منال القديمة فتحوا الشقة و رهف قالت:-
يلهوي دا متربة أوي يا منه ، بصي إقعدي على السلم هنا إنتي و مالك الصغير على ما اوضب أوضة تقعدي فيها جوة
منه هز رأسه بايجاب و قالت:-
معلش يا رهف هتعبك معايا
رهف رد عليها و قالت:-
اياكي تقولي كدا تاني إحنا إخوات
و دخلت تروق الأوضة و تنضفها و بعد ما خلصتها أخدت منه قعدتها فيها و قفلت الباب عليها و بدأت تنضف باقي البيت
مرت ساعات على ما خلصت و قعدت فقالت:-
طلع عيني على ما خلصت بس ايه جرعت النكد دي لازم اطري على قلبي كدا أنا مش حمل نكد أكتر من كدا
طلعت تليفونها و رنت على حازم و قالت:-
الو يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم :- اية يا رهف
رهف بسرعة:- بقولك ايه يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه
حازم بضيق:-
إخلصي يا رهف من ناقص هبل
رهف بسرعة صدمته و قالت:-
تجي نتجوز بالسر
حازم إتصدم من كلامها و قال ….
❈-❈-❈
منال وصلت أوضة ملك و لقت مالك و وليد بره لسه هتتكلم لقت ملك بتصرخ و بتقول:-
ولاااااااادي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

رهف بسرعة صدمته و قالت:-
تجي نتجوز بالسر
حازم إتصدم من كلامها و قال :-
إنتي بتقولي ايه ؟
رهف بصت في التليفون و حطت ايديها على بوقها و قالت في نفسها:-
أقسم بالله ما شفت أغبي مني
حطت التليفون على ودنها تاني و قال:-
دا كان توكتوك معدي يا سعادة البيه المدير متاخدش في بالك إنت عارف إني هبلة
زفر حازم براحة و قال:-
اممممم هبلة ؟ طب يا هبلة هانم متصلة دلوقتي ليه ؟
رهف بسرعة:-
برازي فيك
لحظة إستوعبت اللي قالته و كملت بضحكة متوترة:-
قصدي بطمن على الوضع عندك تقولك إقفل دلوقتي و هبقي أكلمك تاني أصل الماية جت و هدخل أخد شاور
قفلت الخط و هي بتقول:-
الله يرحم أمك يا رهف قال شاور قال ماله الكلام بتاعنا دا ماله هدخل ا.ستحـمي لحسن دا أنا ريحتي بقت تقر.ف من كتر التنضيف و التراب اللي مغطي أ.مي
حازم بص لـ ملوك و قال:-
البت دي حاجة من الاتنين يا إما عبيطة يا إما عبيطة
ملوك ضحكت و هزت رأسها بايجاب فـ حازم قال:-
أيوة صح أنا كنت عارف هي عبيطة ، تعالي نشوف ملك يلا
❈-❈-❈
منال وصلت أوضة ملك و لقت مالك و وليد بره لسه هتتكلم سمعت صرا.خ ملك و هي بتقول بتقول:-
ولاااااااادي
منال جريب على الأوضة و دخلت لقت ملك قاعدة و ظهرها على الحيطة و رأسها لورا و حاطة ايديها على بطنها و بتصر.خ
منال جريت عليها و أخدتها في حضنها و هي بتقول:-
بس يا حبيبتي متعمليش في نفسك كدا عشان خاطري و خاطر ملوك
ملك بصت ليها و قالت بانهيار:-
ابني يا أمي إبني راح ، يا ريتني كنت أنا و هو لا يا ربي
منال باست على رأسها و قالت:-
ربنا يعوض عليكي يا حبيبتي أهدي عشان خاطر صحتك اهدي يا ملك
مالك كان واقف على الباب و باصص عليها و دموعه بنتزل بصمت ، عاوز يدخل يخدها في حضنه بس رجليه متخشبة مش قادر يتحرك ، وليد حط ايده على كتفه و همس قائلاً:-
هتبقي كويسة يا مالك ، صدمة خسارة ابنها مش سهلة برضوا ، دا غير كلامك اللي زي السم اللي سمعته منك و أنا عارفك لما بتتغابي و تلغي عقلك و تفكيرك
مالك كان باصص ليها هو مش متخيل إن الأمور وصلت لكدا بينهم ، و أنه حتي مش قادر يدخل ياخدها في حضنه ، بص عليها و هي بتبكي في حضن أمها و عيونة بتنزل دموع لوحدها من غير حتي ما يبكي
سمع جملتها اللي قطعت قلبه
ملك :- لي يا أمي كدا ؟ لي ربنا بيختبرني في ولادي ، كان ممكن ياخدني بس ولادي يفضلوا بسلام
منال بصت ليها بحدة و قالت:-
إنتي من إمتي ضعيفة كدا ، لا يا بنت منال انتي أقوي من كدا و هتعدي كل دا ، هما يومين اللي هسمحلك فيه تبكي غير كدا وربنا لكون ضربا.كي بالشبشب يا ملك عشان تفوقي لنفسك ، هتكفري و انتي قاعدة يا بنت الصر’مة
مالك مستحملش يشوفها كدا خرج جري و وليد وراه ، حازم قابلهم في الطريق بس سابهم و دخل لـ ملك اللي أول ما شافت ملوك فتحت اديها و ملوك راحت ليها
ملك بقت حاضنة ملوك و بتعيط و حازم بص عليها بأسف و انسحب بهدوء علشان يسيب لـ ملك المساحة الكافية ليهم
بمجرد ما حازم قفل الباب منال بصت لـ ملك و قالت بسخرية:-
هقدملك في برنامج الدوم لاكتشاف المواهب الشابة
ملك مسحت دموعها و قالت بتذمر:-
جري اي يا منال ما تسيبي الواحد يعيش الدور ، مش إنتي اللي قولتيلي أعمل كدا ؟
منال بصت ليها بغيظ و قالت:-
تعيشي الدور أي يا فنانة دا خمسة و كنت هصدقك ، دا الواد عيط يا جاحدة بقولك مثلي مش طلعي مواهب أمك المدفونة ، لو حد كان ركز معاكي يا بنت الصر’مة كنتي إتكشفتي
ملك بتذمر و طفولة:-
اية يا منال مش إنتي اللي قولتي للدكتور يقولي أقول إن البيبي ما.ت و أنهار و نفسيتي تتعب عملت اللي قولتي عليه أهو
منال بسخرية:-
و الصراحة إنتي ما صدقتي الفرصة تجيلك و تبدئي موهبتك اللي انتي بتموتي فيها صح ؟
ملك بغيظ :-
أيوة يختي أنا كان طموحي ابقي ممثلة بس إنتوا إللي دفنتوا موهبتي و دلوقتي جه الوقت إنها تطلع للنور
و بصت لـ ملوك و قالت بحنان:-
إنتي كويسة يا قلب ماما ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و حضنتها
ملك بصت لـ منال و قالت:-
و دتيها لدكتور يا ماما قالك أي
منال بلعت ريقها عشان عارفه إني ملك تستحمل أي حاجة إلا إن ملوك تزعل فقالت بهدوء:-
شوية و هترجع تتكلم تاني محتاجة شوية اهتمام بس
ملك هزت رأسها بايجاب و باست على راس ملوك و شدد من حضنها و قالت:-
قوليلي يا منال إنتي عملتي دا كله ازي ؟
منال إبتسمت بخبث و قالت:-
أول ما خدوكي العمليات دخلت للدكتور في الخباثة و طبعاً كله كان مشغول فمحدش ركز معايا
فلاش باك
منال بصت للدكتور و قالت:-
بنتي يا دكتور عاملة اية ؟
الدكتور بصلها و قال:-
هي كويسة جدا على فكرة عندها نز يف بسيط بسبب الضغط النفسي غير كدا هي كويسة و دا علاجه حاجة بسيطة و سهل جدا
منال بتفهم :-
حلو أوي دلوقتي المنيل على عينه جوزها هو السبب في الضغط النفسي دا و أنا الصراحة عاوزة اربيعه شوية فهطلب منك خدمة قد كدا
الدكتور يصلها و عقد حواجبه و قال:-
خدمة اية دي ؟ على حسب اللي هتطلبيه
منال إبتسمت بخبث و قالت:-
إنت هتخرح من العمليات تقول قدام الكل إن ملك فقدت الحنين
الدكتور بغباء:-
أيوة بس دا محصلش و هي كويسة و البيبي كويس
منال بحدة:-
دكتور فتح مخك الزنخ دا معايا مش ناقصة غباء على المسا
الدكتور بصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتكلميني أنا ؟
منال بسخرية:-
لا بكلم أمك بص يا دكتور إنتي هتقول ليهم إن اللجنين نزل كدا و كدا يعني
الدكتور بصلها و قال بحدة:-
إنتي عاوزاني أخون ضميري المهني يا مدام ؟
منال بصت ليه و رفعت حاجبتها و قالت:-
ضمير ايه يا دكتور الحميـ ـر إنت ، إسمي اللي بقولك عليه وتنفذة وإلا هفضحك في المستشفى كلها و اقول بيتحمر.ش بيا
الدكتور بصلها و بلع ريقة بصعوبة هو مش عاوز مشاكل و قال:-
حاضر اتفضلي انتي و أنا هنفذ كل اللي انتي عايزاه
منال خرجت و هي بتقول:-
لازم يخرجوني عن شعوري و أنا من جوايا ست مؤدبة
باااك
ملك بسخرية:-
ابليس بيسقفلك يا منال
منال بكيد و بحاجب مرفوع:-
طبعاً دا ابليس دا تربيتي يا بت
❈-❈-❈
مالك ركب عربيته و جري بيها و وليد ملحقوش لسه هيوقف تاكسي لقي موبايله بيرن وقف رد عليه
منه قاعدة في بيتها القديم و شايلة مالك الصغير و هي بتقول بتذمر:-
هو اي القرف دا بقي كان لازم مالك يعمل دا كله وليد وحشني أوي
حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مالك يا إبن أم مالك
مسكت تليفوها و كلمت وليد اللي رد عليها و قال:-
أيوة يا حبيبتي إنتي كويسة ؟
منه بحب :- اية يا حبيبي أنا كويسة الحمد لله إنت عامل اية و ملك و ملوك عاملين اية
وليد بتنهيده:-
هما كويسين يا حبيبتي المهم خدي بالك من نفسك و من مالك الصغير لحد ما أجيلك
أنا شوية و هرجع الفيلا أطمن عليكم
منه بلعت ريقها بصعوبة و قالت بتوتر:-
لا يا وليد يا حبيبي إحنا مش في الفيلا
وليد عقد حواجبه و سالها بتوجس :-
أومال إنتوا فين يا منه ؟ و إزاي تخرجي من البيت و إنتي لسه والده و من غير إذني
منه بلعت ريقها و قالت بتوتر:-
أنا في بيتنا يا وليد
وليد زعق و قال:-
نعم يختي ؟ في بيت مين ؟ إوعي تقولي عند منال
منه باكيد:-
أيوة يا وليد ماما خليتي لميت هدومي و أنا و مالك الصغير و هدوم ملك و ملوك و رجعنا بيتنا
وليد بصدمة و زعيق:-
و متنيلتيش قولتيلي ليه وإلا أنا مليش كلمة عليكي ، و بعدين هو يغلط وأنا اتعاقب ليه ؟
منه عقدت حواجبها و قالت:-
إنت بتزعقلي يا وليد وانا لسه مسبعتش أنا غلطانة إني حنيت ليك و كلمتك يقطـ ـع الحب و سنينه
و قفلت الخط
وليد بص للتيلفون و قال:-
بتقفل الخط في وشي بنت منال ، مش مكفيها خدت الواد و طفشت لا كمان مش عاجبها إني اتعصب عليها ماشي يا منه انتي و أمك
دخل المستشفى و وصل لاوضة ملك لقي منال واقفة على الباب
بصلها و قال بغيظ :-
طب مالك غلط أنا مال أمي بتعاقيني معاه ليه ؟ دا انا ملحقتش أفرح بالواد يا منال
منال بصت ليه من فوق لتحت و قالت:-
معلش يا وليد أنا عندي الحسنه بتخص و السيئه بتعم
وليد نفخ و قال:-
يا منال استهدي بالله و خليها ترجع البيت هروح اخدها ، أنا مليش ذنب
منال ضحكت بسخرية و قالت:-
نجوم السما أقرب ليك يا وليد ، بص يا إبني من الآخر أنا ممشية بناتي على قاعدة
يا نعيش عيشه فُل يا نمو.ت إحنا الكل
وليد بصلها بغيط و سابها و مشي و منال بصت لـ حازم اللي ضحك عليهم و قالت:-
وأنت يا كابتن رهف أسمع إنك زعلتها بس شوف إيه اللي هيجري ليك
حازم رفع حاجبة و قال:-:
وأنا مالي بيها يا منال ؟
منال بحزم :-
مالك و نص و تلت تربع مش هتبقي مراتك ؟
حازم بصلها بدهشة و قال:-
م اية مراتي ؟ مين اللي قال كدا ؟
منال بحدة:-
أنا اللي قولت اية هتكسر كلامي كمان ؟
حازم بغيظ :-
لا يا حبيبتي مش هكسرة بس بصي يا منال إنتي لسه قيلاها من شوية لوليد نجوم السما أقربلك من إني اتجوز العيلة دي و شابها و مشي
منال في سرها:-
ماشي يا شوية أوباش أما ربيتكم من أول و جديد ميبقاش إسمي منال
مسكت خصله من شعرها و قالت:-
و حيات مقاصيصي دي لخليكم تلفوا حولين نفسكم و برضوا مش هرحمكم عشان تتعلموا الأدب إن كان انتوا وإلا شوية العر.ر اللي أنا مخلفاهم
❈-❈-❈
مالك كان واقف في مكان خالي من الناس مكان لما يبقي مخنوق بيروح يقعد فيه
كان ماسك شوية طوب و برمي في الفراغ و هو بيفكر
هل هيقدر يجمع العيلة تاني بعد اللي عمله وإلا كدا خلاص عيلته إتشتت و مش هيتجمعوا سوا تاني ؟
دمعة نزلت منه لما إفتكر ابنه اللي مشفش الدنيا و قال:-
سامحني يا حبيبي سامحني والله مكنتش أعرف إنك هتكون ضحية شيطاني ، أنا الغلطان مفيش غيري بس كنت هعمل ايه إفتكرت إني لما هقسي الوضع هيتعدل اتارية كان بيبوظ وأنا مش واخد بالي ، يا رب احفظهم ليا يا رب عارف إني غلط اديني القدرة إني ارجعهم ليا تاني
بص في الساعة لقاها تسعة بليل أخد العربية و جري بيها لحد ما وصل حضانة ملوك ركن و نام في العربية و هو بيقول:-
حقك هاخده من كل اللي سـ ـخني عليكي يا ملك أهي بنت الكـ ـلب دي هي السبب في اللي حصل كله ما كانت إنضر.بت و هي ساكته
مالك نام من شده إرهاق اليوم و ملك و ملوك نايمين في المستشفى و منال نايمة على سرير جنبهم
وليد اللي قاعد في الكافيه مركز في الأغنية و الكوبلية اللي أشتغل
مبقتش عارفه اعمل ايه حالي مش صعبان عليه
فردد بسخرية قائلا:-
والله العظيم حالي ما صعبان علي حد ، مالي و مال مشاكل مالك و مراته
و كمل بتزمر طفولي:-
أنا عاوز مراتي مليش فيه
و حازم اللي قاعد قدام أوضة ملك و ساند راسة على الحيطة غمض عينه و سمع صوتها و هو بيقول:-
سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرقع لوز بيه تجي نتجوز بالسر تيجي ناخد بيت بعيد
كان شايفها و هي بتعمل حركات بإديها و بتغني و بتضحك بشقاوة
راح ليها و قال:-
إنتي عملتي فيا اية يا رهف عاوز اخدك في حضني ينفع
ضر.بت بإديها على صدرها بحركة شعبية و قالت:-
تأخد مين في حضنك يا سعادة البيه المدير إنت مفكرني اية يا خويا والله ما ينفع معاك غير منال هروح أقولها
كانت لسة هتمشي مسك ايديها و قال :-
استني هنا هتقوليلها اية يخربيتك
شدها عليه و هو بيقول:-
قوليلي بقي كنتي هنقولي لمنال اية ؟
رهف بصت في عيونه ببراءة و قالت:-
مش هقول ليها حاجة بس سيب ايدي
حازم قربها ليه أكتر لدرجة إن أنفسهم إختلطت و قال :-
بصي بقى أنا مليش في حركات المُحن دي ولا حول بحبك و الكلام دا بس أنا من ساعة ما شفتك و انتي بتتكلمي بشفا.يفك اللي شبه عسل النحل دي و أنا الصراحة بحب عسل النحل أوي فهدقها
رهف لسه هتتكلم إتفاجئيت بيه بيبوسها بحب فتحت عنيها أوي و حاولت تبعده عنها لحد ما بعد و قال:-
رهف بصتله بصدمة و قالت:-
إنت عملت اية إنت قد اللي عملته دا ؟
طب خد
ضربته بالرجل في رجله لحد ما وقع على الأرض
حازم فتح عينه لقي نفسه واقع على الأرض قدام أوضة ملك فقال بدهشة:-
شكلك هتنفذي كلامك وإلا اية يا منال ، احيه بجد اية اللى أنا حلمت بيه دا ، ربنا يعدي الأيام الجاية على خير
وليد اللي خرج بره المستشفى و أخدت تاكسي و راح لـ منه و مالك الصغير بيت منال و هو بيقول:-
ورحمت أمي لروح أشوفها هو أنا هقعد أحط أيدي على خدي و اغني يحزنون و أنا أصلا مش مدي خوانه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وليد اللي خرج بره المستشفى و أخدت تاكسي و راح لـ منه و مالك الصغير بيت منال و هو بيقول:-
ورحمت أمي لروح أشوفها هو أنا هقعد أحط أيدي على خدي و اغني يحزنون و أنا أصلا مش مدي خوانه
وصل لحد البيت و طلع خبط على الباب و هو مبتسم أوي ، رهف فتحتله الباب و هي بتتاوب و قالت:-
إيش هذا إنت بتعمل اية هنا ؟
وليد بص ليها و قال بجدية:-
جاي أشوف مراتي و ابني
رهف بسخرية:-
و قولت لـ منال وإلا هطلع عين اللي خلفو.نا
إبتسم وليد بإستفزاز و قال:-
أكيد طبعاً هيطلع عين اللي خلفو.كي
بصلها جامد و قال بصرامة:-
خُدي جنب افضلك
رهف رفعت ايديها لفوق و رجعت لورا و وليد دخل بلهفة على أوضة منه
فتح الباب و دخل و قفلة وراه يصلها لقاها نايمة بعمق و مالك الصغير نايم جنبها بهدوء
قرب منها و قعد جنبها على السرير و ميل باس على رأسه
منه حست بيه و فتحت عنيها و بصتله جامد قامد مرة واحدة وقالت:-
ااه
وليد حط ايده على كتفها و قال:-
ترتاحي إنتي لسة تعبانة من الولادة
منه رجعت بظهرها على السرير و قالت:-
إنت اية اللى جابك هنا يا وليد ؟
وليد بص ليها و قال :-
جاي أقعد مع مراتي و إبني وإلا إنتي عندك مانع ؟
منه بصت ليه بحب و قالت:-
لا معنديش بس منال
وليد قطع كلامها و هو بيقول :-
ششششش
لف من الناحية التانية و نام و فرد دراعة على المخدة أخد مالك الصغير و منه في حضنه
منه بصت ليه و ابتسمت و هو قال ليها:-
نامي طيب
منه غمضت عنيها و نامت و وليد ابتسم على منظرهم و نام بعمق جنب عائلتة
❈-❈-❈
تاني يوم الصبح مالك صحي على النور اللي دخل ليه من العربية و بدأ يفوق و يدرك أنه في الشارع
بص حوليه و إفتكر أنه جه هنا عشان يشوف اية الموضوع
إستني في العربية لحد ما الحضانة فتحت و خرج والعربية دخل الحضانة بهدوء و منها على أوضة المديرة
المديرة أول ما شافته وقفت و قالت بقلق:-
إتفضل يا مالك بيه
مالك قعد بكبرياء و قال بهدوء مصطنع:-
عاوزة أعرف اية اللي حصل بالظبط
المديرة بلعت ريقها بصعوبة و هزت رأسها و قالت:-
حاضر أنا هقولك على كل حاجه
المديرة حكت ليه عن قلة زوق صفاء و تعديها لحدودها ، و قالتله كمان إن ملك كانت سيباها لحد ما غلطت فيه و إن دي كانت الشـر.ارة اللي و.لعت الدُنيا
المديرة:- و بعدها جت أكتر من شكوي منها على سوء معاملتها للأطفال و اتعمل ليها محضر و حالياً بيتحقق معاها
مالك كان مزهول من اللي بيسمعة و قالت:-
في الآخر و بعد دا كله خسرت بيتي عشان خاطر مريضة نفسياً
المديرة:-
الحقيقة مدام ملك كانت منتهي الاحترام معايا إلا إن لما دخلت صفاء عاملة ملوك معاملة و.حشة أوي محدش يقدر يستحملها و دا اللي دايق مدام ملك
مالك هز رأسه بتفهم و قام وقف و قال:-
أشكرك و آسف إن كنت ضيعت وقتك
المديرة بلطف:-
لا يا فندم أنا تحت أمرك في أي وقت
مالك خرج من المدرسة و قعد في عربيته رجع راسة لورا و قال:-
بس دا ميمنعش أنها علطانة في طريقة تعاملها ، هصل اللي أنا عملتة إزاي دلوقتي ؟
شغل العربية و طلع على المستشفى و دخل و هو ناوي يتكلم معاها و يحاول يستسمحها
❈-❈-❈
ملك كانت بتتكلم مع مامتها و الباب موارب و مش اخدين بالهم
ملك بصت لـ منال و قالت:-
إفرضي مالك عرف إن البيبي ليه منزلش أنا خايفة أوي يا منال
منال بحدة:-
لا جمدي قلبك اية عجبك منظرك و إن فعلاً الولد كان هيـ ـموت كدا ؟
ملك باعتراض:-
بس يا منال هو مش مات و غير كدا مالك أكيد كان زعلان من حاجة أينعم جرحني جامد و دي حاجة مستحيل اسامحة عليها بس مش لدرجة نخبي عليه ابنه
مالك سمع كلامهم و أخد نفس طويل و خرجه و دخل الأوضة
ملك أول ما شافته قلبها دق و إتمنت أنه يجي يحضنا و يطايب بخاطرها
مالك بصلها و نطلق بهدوء كلمتين خلت قلب ملك إنكسر و يقع في الأرض
مالك بصلها جامد و قال:-
إنتي طالق
و إدها ظهره و خرج من الأوضة بهدوء
ملك الدموع إتجمعت في عنيها و بصت لـ منال بحزن و قالت:-
اللي أنا سمعته دا مش صح يا ماما صح
منال جريت عليها و حضنتها جامد و قالت:-
شششش اهدي يا ملك ، اهدي عشان خاطري ، دا اللي كان لازم يحصل من وقت ما عايرك
ملك بقت تهز راسها بعنف و تقول:-
مالك . مالك طلقني ، يعني خلاص معتش في مالك تاني
منال لأول مرة مش عارفه تتكلم ولا تواسي بنتها فقالت ليها بتصميم:-
والله هيرجعلك تاني و بكرة تقولي منال قالت و ساعتها هيلف السبع دوخات عشان ترضي ترجعي ليه
ملك بصت ليها و إبتسمت بسخرية و قالت:-
أنا عاوزة أمشي من هنا
منال بعدت عنها و ملك قامت و جهزت و جهزت هدومها في شنطة
الباب خبط و حازم دخل لقي ملك بتظبط حاجتها عقد حواجبه و قال:-
اي دا إنتي بتعملي إية ؟ و لي بتعيطي كدا ؟
قرب منها و قال بجدية:-
ملك في اية ؟
ملك بصت لية و قالت بابتسامة:-
مفيش حاجة يا حازم أنا بس تعبت من المستشفى فقولت أخد بنتي و أمشي من هنا ، و افوق ليها كدا عشان ترجع تتكلم و تلعب زي الأول
حازم بصلها بحزن و قال:-
طب إنتي مالك بتعيطي ليه لو على البيبي اللي راح فـ أكيد ربنا هيعوضك عنه خير يا ملك
ملك ضحك بمجاملة و قالت:-
البيبي لسة موجود يا حازم ، أنا اللي خبيت عشان احسس اخوك باللي كان هيحصل بسبب تهوره
حازم بصدمة قال:-
اية لسة موجود طب و ومالك عرف ؟
ملك بسخرية:-
عرف و طلقني و دلوقتي هاخد بنتي و إبني و هنخرج من حياته نهائي
حازم بمحايلة:-
استهدي بالله بس يا ملك و متعمليش كدا بصي كل حاجه هتتحل وأنا هفضل ورا مالك لحد ما يرجعلك بس
ملك قاطعت كلامه و قالت بحزم :-
لا يا حازم ، لا مش هتتلكم معاه حتي في الموضوع ، هو باع وأنا اشتريت وخلصت على كدا
حازم بجهل:-.
باع اية وانتي اشتريتي اية هو خضار هنفاصل فيه
ملك بص قدامها و قالت:-
هو باعني وأنا اشتريت نفسي ، باعني من وقت ما هانني و قال إنه مكنش ينفع يتجوز خدامة زي ، بس ورحمه أبويا لهخليه يشوف الخدامة دي هتعمل اية
قفلت شنطتها و مسكت إيد ملوك و قالت:-
يلا يا بنتي على بيت أمك ، البيت اللي غلطت لما سبته زمان و الغلطة مش هتتكرر تاني
حازم كان لسة هيتكلم بس ملك مديتش ليه فرصة و أخدت ملوك و خرجت من الباب
بص على أثرها و قال:-
ربنا يعدي الأيام الجاية على خير عشان أنا مش متفائل و ملك هتعند مع مالك اللي مش عارف إية إللي جرالة أصلا
❈-❈-❈
مالك خرج من المستشفى و فضل يلف بالعربيه و الغضب عامي عينه فجأة وقف و بص قدامة و قال:-
أنا عمري ما كنت عصبي كدا اية اللى جرالي بص على يافتة موجودة على جنب مكتوب عليها
سامر سمير أخصائي الطب النفسي
بص قدامة و إتنهد هو محتاج بتكلم مع حد ميقاطعوش ركن عربية و طلع العيادة
السكرتيرة قابلتة و قالت:-
إتفضل يا فندم
مالك بصلها و قال بجدية:-
عاوز أدخل لدكتور سامر
السكرتيرة بصتله و طلبت منه حق الكشف و مالك عطاها أكتر من ما طلبت و دخلته
مالك قعد قدام الدكتور و مش عارف يعمل اية
سامر بص لية و فهمه طلب منه ينام على الشزلونج و شغل موسيقى هادية و قال له :-
ابدأ احكي اللي مضايقك من مكان ما تحب أنا هنا عشان أسمعلك و اوضحلك الأمور
مالك أخد نفس و قال:-
طول عمري إنسان هادي صعب جداً إني اتعصب ، كنت عايش ليا و لأخواتي قرار الجواز دا مكنش في دماغي ما قابلتها
الدكتور:-
حاببتك ؟
مالك رد بسرعة و قال:-
مراتي ، أقصد اللي كانت مراتي دلوقتي هي طالقتي
سامر دون حاجة في ورقة و قاله :-
لسة بتحبها ؟
مالك اتنهد و قال:-
بعشق التُراب اللي بتمشي عليه
سامر عقد حواجبه و قال:-
طب طلقتها لية ؟
مالك أخد نفس عميق و قال:-
مش عارف ، هتصدقني لو قولتلك إني مش لاقي سبب ، أنا كنت متقبل ملك كدا زي ما هي ، عفويتها و طريقتها و مشاكلها اللي مش بتخلص كانت على قلبي زي العسل
سامر عقد حواجبه و قال:-
طب ما مفيش مشكلة أهو اية اللى حصل يوصلكم للطلاق
مالك بص قدامه و كأنه كان محتاج حد فعلاً يسأله السؤال دا ؟ اية اللى حصل يوصلكم للطلاق ؟ رد وقال بشرودد:-
أنا و ملك مكنش ينفع ننفصل ، مش عارف بس اللي أنا متأكد منه إنها بتحبني زي ما أنا بحبها ، بس دلوقتي في فجوة كبيرة أوي بينا ، مستحيل تدويها الأيام
سامر:-
طلما في حب يبقي لازم يتنصر في النهاية ، مش لازم تسمحوا لأي حاجة تقف في وشكم
مالك سرح في كلامة و في فترة جوازة من ملك علطول كان في بينهم مشاكل ، طب ما ملك دا طبعها و إنت عارفة من قبل ما تتجوزها اية اللى اتغير دلوقتي ؟ يمكن عشان قررت تتغير و إنت مشفتش التغير دي ؟
بص للدكتور و قال:-
وعدتني أنها تغير من نفسها و من بنتنا و اخلفت الوعد دا
سامر إبتسم و قال:-
طب و اللي هيغير طبع سنين هيغيره في يوم و ليلة ؟ التغير بيجي بالتدريج
أول حاجة بتكون النية و بعدين تبدأ واحدة واحدة تتغير إحنا مش ملايكة يا مالك إحنا بشر و الإنسان بطبعة خطآء ، بيغلط و يتوب ، عشان تتغير أو تصلح من نفسك لازمها وقت مش كُن فيكون
مالك سرح في كلامة و قال بتنهيدة:-
عارف الكلام دا و الخطأ كان من عندي ، إني اتعصبت و قولت كلام مينفعش يتقال ، مقدرتش اسيطر على نفسي كأني كنت مغيب
بص للدكتور و قال بعد ما أدرك كل شيء جواه:-
ملك هترضي ترجعلي تاني ؟
سامر بسرحان :-
طلما بتحبك هترجعلك يا مالك بس إنت دلوقتي محتاج هدنة
مالك عقد حواجبه و قال:-
هدنة ؟ هدنة اية و ازي
سامر بتوضيح:-
هدنة من كل حاجة ، لازم تبعد شوية عن الكل ، ادي نفسك فرصة شوف فعلاً إنت حبيتها و إلا إتعودت عليها في حياتك
مالك سرح في كلامة و قال:-
معقول مكنش فعلاً حبيت ملك و أكون إتعودت عليها في حياتي ، لا بس أنا مقدرش أعيش من غيرها
بص للدكتور و هز رأسه و سابة و مشي و هو بيفكر في كلامه بجدية
❈-❈-❈
ملك روحت البيت هي و منال و هي مقررة أنها مش هتستني أكتر من كدا و هعرف مالك أنها تقدر تعيش من غيره
منال فتحت الباب و دخلت إستغربت الهدوء و قالت في نفسها:-
أي دا هي البت رهف ما.تت وإلا اية مش سامعه صوت في البيت ليه
دخلت اوضيتها لقت رهف نايمة على الأرض و رجل على السرير و الرجل التانة جنب الكميدينو
بصت عليها بتركيز لقتها فاتحة بوقها و شعرها على وشها لدرجة دخل بوقها و هي مش حاسة
منال في نفسها:-
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بطريق نايم دا ، الحمد لله مش متجوزة كان جابك من الصبحية على المنظر دا
مشيت للسرير و زقت رجليها على الأرض و قالت:-
قومي يا زفته اية المناظر اللي على الصبح دي
رهف ضمت رجليها و نامت تاني و هي بتبرطم
منال ضربت كف على كف و راحت لمنه و هي بتقول:-
أشوف التانية بتعمل ايه هي كمان
دخلت أوضة منه و إتفاجئت بـ وليد نايم جنب مالك الصغير و منه نايمة الجهه التانية
منال بصوت عالي:-
الله الله اية المنظر دا بقي ؟
راحت عند وليد و هزته و هي بتقول:-
هو يخويا قوم يا بيه إنت اية اللى جايبك هنا ، أنا مش قولت ملكش دعوة بيهم
وليد صحي مخضوض و هو باصص لـ منال و بيقول:-
اي في اي يا منال ، دي طريقة حد يصحي بيها حد ؟
منال بسخرية:-
و إنت لسة شفت طريقة ؟ مستغل غيابي و جاي تتغر.غر في بينتي ؟
وليد بص لـ منه اللي صحيت و باصة ليهم بزهول و قال بصدمة:-
اتغر.غر بمين يا منال دي مراتي و اللي نايم في النص دا ابني منها
منه بلعت ريقها بصعوبة و قالت:-
يا ماما إسمعي بس
منال بصت لـ منه و قالت بحزم :-
إنتي تخرسي خالص أنا مش عارفه إزاي تعملي كدا و تخوني ثقتي فيكي ؟ مش قولتلك متشفهوش بتقابلية من ورايا ؟
منه بخوف:-
والله العظيم يا منال ما حصل دا هو اللي جه بليل و قولت ليه يمشي بس مرضيش
و بصت لـ وليد و قالت:-
ينفع كدا جايب لينا الكلام علطول ؟
وليد بصلها بصدمة و قال بسخرية:-
إنتي هبلة يا بت إنتي مراتي هو أنا شاقطك ؟
و بص لـ منال و قال:-
في اية يا منال محسساني إنك جيبانا من شقة مفر.وشة اهدي كدا
منال بصت ليه و قالت بسخرية:-
إية اهدي دي البيه شايفوي بشد في شعري شايفني مجنونة؟
ملك دخلت عليهم تتفرج و رهف صحيت على الصوت فقامت مره واحده و هي بتقول:-
اية في اية حد مات
يا سنه سوخة يولاد دا انا هيتعمل مني بطاطس محمره
بص للسرير و ضحك بغلب و قالت:-
حامي الغلابة اللي زي حلاتي ربنا يديمك لينا و نزلت تحته
ملك شافت منال بتزعق و كانها بتخرج غُلبها في وليد فقالت كلمة خلت الصدمة تبان على وش الكُل و وليد قال بصدمة:-
إنتي قولتي اية ؟
تمت بحمد الله

لقراءة الجزء الاول 1 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇
لقراءة الجزء الثالث 3 من رواية خادمة قلبي مالك وملك 💜👇

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-