رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة الشاهد
رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول هي رواية من كتابة حبيبة الشاهد رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول
رواية الذيب العاشق كاملة جميع الفصول
دخل غرفته سند على الباب وكتف أيده بكبرياء ينظر بحد لتلك الجالسه على الفراش بفستان زفافها تبكي أغلق الباب و قرب عليها جلس بجانبها
حركت نفسها على الفراش تبعد عنه برعب
بصلها بستحقار: أنتي عارفه أنا دا"فع لخويا كام علشان يسيبك ليا
هزة رأسها بلا ببكاء وصوت شهقاتها تعالى أكتر وأكتر
رفع أيده رجعت للخلف بخوف سحبها ليه ومسح دموعها بهدوء
: لا لا مينفعش تعيطي دا النهارده فراحنه حتا يا عروسه
سحبها من حجابها بص في عنيها وأتحولت ملامحه للغظب
: بتعيطي ليه لسه العياط مجاش أوانه
طرق شعرها وقام فتح الخزانه طلع فستان قصير
: قومي البسي دا
هزة رأسها بنفي: لـ.. لا لا أنـ..
قطع حدثها صفعها على وجهها وقعت على الأرض
: كلامي يتنفذ
جففت دموعها وقامت سحبت الفستان ودخلت المرحاض
خرجت وهي لابسه الفستان وشعرها مفرود على ضهراها وجدته جالس على الفراش يرتدي بنطال وعضلات بطنه ظاهره
نظرة في الأرض بحرج
دياب رفع وجهه وجدها في قمة الجمال وجهها الاحمر من الخجل شعرها الأسود الغجري الطويل
قام قرب عليها ملس على شعرها وهو مسحور
أرتعشت من لمـ.. سته ورجعت خطوه للخلف
فاق على نفسه سحبها بغضب ودفعها على الفراش
: أنا صبرت عليكي كتير
دياب قرب عليها قامت بسرعه تجري سحبها و..
↚
تاني يوم أستيقظ دياب بعد عنها دخل المرحاض
خرج بعد فتره وجدها مستيقظه تبكي في صمت رمقها بضيق ووقف أمام المرايا
: بقا في عروسه تعيط يوم صبحيتها أكمل بسخريه صباحيه مباركه يا عروسه
كتمت بكاءها في اللحاف قرب عليها دياب سحبها من شعرها رفت رأسها
: كفايه دلع بقي يلا قومي البسي علشان من هنا ورايح هتقومي بكل حاجه في البيت دا واوعك تفكري أنك هتكوني ست البيت لأن ست البيت هي اللي تستحق تكون مراتي مش أنتي يلا فزي قومي
هزة رأسها بنعم جات تقوم خرجت صرخه بسيطه منها بألم
فق يده من شعرها وبعد نظره عنها
: قومي خدي شاور وسيبي الباب مفتوح
: بس..
: من غير بس كلامي يتسمع أنتي فاهمه
هزت رأسها وقامت وهي ضمها الفستان من الأمام بحكمه وتشد الفستان للأسفل علشان يبقا طويل دخلت المرحاض وطرقت الباب مفتوح كما أمرها دياب
خرجت بعد فتره من المرحاض بالبشكير قربت على الدولاب طلعت ملابس ودخلت المرحاض ثاني
وقف امام المرايا بغرور خرجت من المرحاض
: خلصتي
فرقت في يدها بتوتر: اه خلصت
: طب يلا انزلي ورايا
: حاضر
نزل للأسفل وجد جده ينتظره على السفره قرب عليه وهو يجلس
: صباح الخير
: صباح النور نزل بدري كده ليه
: رايح الشغل
: عامل إيه في الشغل
: كويس
نزلة شمس من على السلم قربت عليهم بهدوء
: صباح الخير
قطعها فارس شقيق دياب من الخلف بسخريه لفت إليه شمس بصدمه من وجوده
: صباحيه مباركه يا عريس
: الله يباركلك عقبالك
: بعد إيه ما طارة خلاص
الجد بحد: فارس أنت لسه ما مشتش تعالى افطر
: كلت كتير اشوفكم على العشاء
خرج فارس نظر دياب لأثره بغضب من تلميحاته
سحبت شمس الكرسي وجلسة بجانب دياب وهي تحت تأثير الصدمه
نظر لها بطرف أعينها
تنولة القليل من الطعام وكانت هتقوم
دياب من غير ما يرفع عينه
: في كباية لبن متشربتش ليه
: مش بحبه بيتعبلي معدتي
شاور بأصبعه من غير ما يرفع عينه على الكوب
: اشربي
جلسة بسرعه ومسكت الكوب ووضعته على فمها وارتشفت منه بخوف
هارون الجد تبعها بإبتسامة ساخره ونظر للصحن بتاعه وهو يكمل طعامه
: مينفعش تروح الشغل أنهارده علشان الناس متتكلمش
: واحنا من امتا بيهمنا كلام حد أنا قايم علشان متاخرش على شغلي.. خلصي البن واطلعي اوضتك
: حاضر
خرج دياب نظرة شمس للجد بتوتر
: هـ.. هو أنت ليه خليت دياب يتجوزني
: السؤال ده اوبكي هو اللي عنده اجابته
اتجمعت في اعينها الدموع
: بس بابا متوفي.. بدأت في البكاء أنا عايزه أعرف ليه ماما طلعتني من التعليم واتفجأة أني هتجوز من حد أنا اول مره اشوفه ويوم فرحي اتفجاء أني بقيت مرات أخوه أنا حياتي اتشقلبت من يوم ولليله أنا عايزه ارجع لماما مش عايزه اقعد هنا تاني
قامت بسرعه طلعت الاوضه دخلت قفلت الباب خلفها جلسة على الأرض سندت على الباب وهي تبكي بشده سمعت صوت طرق على الباب قامت جففت أعينها وعدلة نفسها وفتحت الباب أترمت في حضن..
↚
أترمت في حضن ولدتها ببكاء
: مالك بتعيطي ليه
: أنتي وحشتيني اوي علشان كده بعيط
بعدت عنها وقربت على الأريكه جلسة وجلسة في حضنها شمس ملست على شعرها بحنان
: أنا عايزكي تسمعي كلامي كويس جوزك تحطيه في عينك تقوليله حاضر ونعم وبس طول ما انتي بتقولي حاضر هيشيلك جوه عنيه كفايه اللي عمله أمبارح لو مكنش كتب عليكي كانت الناس كلها هتتكلم علينا
: أنا مش عايزه أكمل في الجوازه دي مش هقدر اقعد مع حد أنا معرفش عنه حاجه اتجوزني علشان الفـ..ضيحه وبس
: أنا مش عايزه اسمع الكلام بتاعك دا تاني أنتي معملتيش حاجه غلط بس المهم دلوقتي جوزك حطيه في عنيكي وقوليله على كل حاجه حاضر حتا لو قالك ارمي نفسك في البحر ارمي نفسك
شمس ببكاء: يا ماما مش هقدر صدقيني كفايه أنك جوزتيني وانا مش موافقه أنا عايزه أكمل تعليم انتي كسـ..رتي كل أحلامي
: فارس كان شخص مناسب ليكي علشان كده وافقت وقولت هتكملي تعليم بعد الجواز
شمس بعدت عنها و قامت من على الأريكه بسخريه
: فعلاً هو كويس
: أنا مكنتش أعرف أن فارس ممكن يسيبك وميجيش الفرح
: اهو عمل وبقيت مرات اخوه أنتي عارفه أنه كان موجود أنهارده في البيت ولا كانه عمل إي حاجه خلا اليوم الوحيد اللي بتتمنه اي بنت بقي اوحش يوم في حياتي
: اللي عازكي تعرفيه أن دياب غير فارس أرضي بنصيبك.. أنا همشي يا حبيبتي علشان الوقت أتاخر خدي بالك من جوزك أنتي ملكيش غيره
قربت شمس عليها مسكت درعها: لا خليكي يا ماما
طبطبت على كف أديها بحنان: متخفيش يا حبيبتي دياب والله كويس وهيشيلك جوه عنيه
حضنتها شمس ودعتها بدموعف
رجع من العمل دخل المنزل قرب على الأريكه وجلس بأرهاق رجع رأسه وأغلق عينه
↚
أغلق الجد الكتاب الذي كان يقراء فيه
: هتعمل ايه مع مراتك
مسك رأسه بتفكير: مش عارفه أول مره أكون مش عارفه أعمل حاجه
: أنت اللي أتجوزتها كان ممكن متتجوزهاش لما أخوك مجاش الفرح بس أنا عايزك تشوف أخوك الأول بعد كده تشوف موضوع جوازك أخوك مش عجبني الفتره دي عايزك تتصرف معاه
: حاضر
طلع دياب الأعلى دخل غرفته وجدها تبكي
نفخ بضيق: هي شكلها جوازه نكد من أولها
: مالك
لم ترد عليه ولفت وجهها الأتجه الأخر
رزع الباب بعصبيه وقرب على الفراش
: أنا مش بكلمك ما تردي
: كان نفسي بابا يكون معايا يوم فرحي
أتعصب دياب من سمع أسم ولدها
: أنا مش عايز أسمع أسمه قدامي تاني
قرب عليها مسك صوره بيدها تجمعها بأبيها وهي صغيره سحبها منها وقطـ.. عها ودخل المرحاض رماها في الحوض وفتح المياه عليها رفع نظره بص على نفسه في المرايا وعينه حمرا من كتر الغضب
كانت مصدومه من اللي عمله دفنت وجهها في الوساده تكتم بكاءها
خرج من المرحاض وجدها ما زلة تبكي قرب على الدولاب طلع ملابس أرتداها وخرج أخذ سيارته وقاض بسرعه وصل لمكان مقطوع كان فيه شباب كتير يشجعون
دياب قرب على رجل جالس على كرسي ممسك بلأموال وأمامه مكتب صغير في الشارع
: أنا اللي هلعب أنهارده
: بالنص
رمقه دياب بحد: وأنا من امتا بأخد الفلوس اللي بلعب بيها
دياب خـ.. لع التيشرت ووقف أمام أحد من الرجال فهي ألعاب عنـ.. يفه غير مصرح بلعبها ألنيـ.. ران أتـ.. ولعت حوله على شكل ديره واللي هيخرج برا الديره هيخصر وحوله شباب كتير تشجع بأسمه
المـ.. صرعه ابتدأت والكل بيشجع دياب وسحبه الرهـ.. ان من عند الشخص اللي بيلعب قصاد دياب ورهـ.. نه على دياب
دياب فضل يضـ.. رب في الشخص اللي داخل قصاده بكل غـ..ل بس الشخص ردله ضـ.. ربات فضلت المصـ.. رعه بنهم أكتر من ربع ساعه دياب مسك الشخص ضـ.. ربه وقع على الأرض مسح الشخص الـ. ـد'ماء من على فمه ومسك زجـ..اجه زجـ.. اج من على الأرض وكسـ.. رها وقام حاول يجـ.. رح دياب بيها بس دياب كان بيتفداها وضـ.. ربه ردله الضـ.. ربه وجـ.. رح دياب جـ.. رح في جنبه مسكه دياب بكل عصبيه فضل يضـ.. رب فيه لغيط أما فقد الوعي..
عند شمس دخلت المرحاض مسكت الصوره بيد مرتعشه وبكاء لأن الصوره باشت من المياه خرجت وقفت في البرندا تبكي طول الليل من معملت دياب إليها وأنه قطـ..ع الحاجه الوحيده اللي بتربطها بولدها جففت أعينها وهي تشعر بخنقه أرتدة حجاب على الترنج ونزلة خرجت الجنينة نظرة للمكان هو منزل صغير وحديقه صغيره أنما المكان جميل جلسة على العشب في الأرض نظرة في الفراغ تفكر في مستقبلها الغامض بعد وقت شعرت بنفس ساخن خلفها نظرة إلى أعينه المرعبه التي تنير في الظلام صرخت برعب وهي ترجع للخلف وهي جالسه قرب عليها و..
↚
قرب عليها بهدوء وهي ترجع للخلف برعب قامت من على اللارض بسرعه صرخت وهي بتجري هو بيجري وراها
كان فارس راجع البيت اتخض من صريخها شمس ما خدتش بلها منه وخبتط فيه كانت هتقع مسكت في التيشرت بتاعه برعب
فارس مسكها وبص للكلب: روي أرجع مكانك
الكلب سمع كلامه ورجع
دخل دياب بالسيارة في نفس الوقت أتعصب لما شاف شمس في حضن فارس وقف بالسيارة السياره عملت صوت احتكاك في الارض
بعدت شمس عن فارس بتوتر
: أنا أسفه بس..
: أنا عارف الحركات دي فـ بلاش تتأسفي والشغل دا
بصلها بقرف ودخل جه دياب مسكها من درعها بعـ.. نف ودخل المنزل وهو سحبها جامد صعد الأعلى دخل الغرفه ودفعها وقعت على الأرض
نظرة إليه برعب وهي ترجع للخلف
: والله أنت فاهمه غلط أنا.. أنا كنت
دياب بغضب وهو يخـ.. لع الحزام
: كنتي إيه كنتي في حضن أخويا صح مش كده
: والله أنت فاهم غلط أنا كنت خايفة من الكلب
: أممم خايفه من الكلب قولتيلي
قرب عليها وأنهال عليها بالضـ.. رب بالحذام وهي تصرخ بألم وتترجاه أن يطرقها
بعد عنها لما زاد ألم جنبه وضع يده على الجـ..رح
شمس ضمت نفسها برعب وهي تبكي رفعت نظرها لما سمعت صوت شئ وقع على الأرض أتصدمت من دياب اللي واقع على الأرض قربت عليه بسرعه حاولة تفوقه فتح عينه بتعب مسكت أيده وحاولة تقومه
: قوم معايا
قام معاها بتعب بس كان ساند عليها أول أتالمت مكان الضـ..رب وضعت يدها على خصرها شعرت بشئ سائل
: أنت تقيل أوي
قربت على الفراش سعدته ينام نظرة على أديها شهقت من الد.. ماء رفعت التيشرت بتاعه وجدته مجـ.. روح والجـ.. رح بيـ.. نزف سعدتها يقـ.. لع التيشرت ودخلت المرحاض دورة على إي حاجه تسعفه بيها لم تجد
: ياربي أتصرف أزاي أكيد فيه في الحمام اللي تحت
خرجت من المرحاض نزلة بسرعه دخلت المرحاض دورة لغيط أما اتلقت شاش وقطن وبيتادين وحقن مسكتها قراءتها وجدتها مسكن دورة تاني وجدت خيط أخذتهم وصعدت لي الغرفه دخلت قربت عليه جلسة على الفراش نظرة للجـ..رح بتوتر فهي لم تعلم كيف ستفعل أو ماذا ستفعل تذكّرت صديقتها عندما ارسالة إليها فيديو وهي تضم جـ.. رح أحد أثناء التدريب العملي لها في التمريض مسكت القطن ومسحت حولين الجـ.. رح وأعتطه الحقنه
↚
وبدأءت في تتطهير الجـ.. رح وضمه كما فعلت صديقتها بعد أن انتهت أحضرت تيشرت وبنطال مريح وضعتهم على الفراش ومسكت قدمه خـ..لعت الحذاء وقامت بتبديل ملابسه بتوتر وغطته وجلسة على الأرض بجانب الفراش بتعب تبكي بصمت من ألم جسـ.. دها ونامت.
استيقظ تاني يوم بص جنبه وجدها نائمه على الأرض وسنده رأسها على الفراش جه يتعدل أتالم افتكر الجـ.. رح رفع التيشرت وجد لزق عليه شاله بهدوء وجد الجـ.. رح مضموم لزق الزق الطبي تاني بص عليها ملس على شعرها وهو يشعر بشئ داخله وجده تفيك سحب يده وقام
مسكت شمس رأسها بألم وهي تتبعه وهو يقوم
: أستنا هسعدك
بصلها بحد: أنا مش عاجز علشان تسعديني
أتكسفت من معملته وقامت قربت على الدولاب وهو دخل المرحاض أتنهدت شمس بتعب وخرجت ملابس وجلسة تنتظر خروجه علشان تدخل
خرج بعد فتره وهي قامت دخلت بسرعه قفلت الباب وراها وقفت أمام المرايا وهي تخـ..لع جاكت الترنج وتنظر لعلمات الضـ..رب اللي على جسـ..دها دموعها خنتها ونزلة
بعد فتره ضـ.. ربت دمغها بغيظ
: غبيه نسيتي الابس برا هتخرجي أزاي كده قدامه دلوقتي
أخذت نفس وفتحت الباب خرجت لم تجده
: راح فين دا وانتي مالك يلا البسي قبل ما يرجع
في الأسفل نزل دياب قرب على الجد
: صباح الخير
: صباح النور يلا أقعد أفطر
: متاخر على الشغل ولازم أمشي دلوقتي
سمعت صوت السياره وهي تسير خرجت في البرنده وجدت دياب يخرج من المنزل دخلت تاني غرفتها وفضلت شمس حبسه نفسها في الغرفة بعد وقت
طرقت الروايا التي تقراءها بزهق قامت وقفت أمام الدولاب تفكر بشئ نفخت بضيق وطلعت فستان شيفون وارتدته بعد أنتهائها مسكت حقيبتها وهي تنظر لنفسها في المرايا بتفحص خرجت من الغرفة نزلة للأسفل لم تجد احد خرجت بسرعه من المنزل قبل أن يراها الجد أوقفت تكسي وركبت وانطلق بها وصلت بعد فتره المكان اعطت السائق الاموال ونزلة
وقفت أمام المبني بتوتر وخوف بلعت ريقها ودخلت ركبت المصعد
: حضرتك طالعه الدور الكام
: مكتب أستاذ دياب
: بس دا في اجتماع
: هستناه
وصلت للدور الأخير خرجت من المصعد سارة لغيط أما وصلت عند المكتب دخلت لم تجد السكرتيره أستغربت من عدم وجد سكرتيره قربت المكتب فتحت الباب وجدته يعمل
رفع نظرة إليها بغضب وقام قرب عليها
: أنتي إيه اللي جابك هنا
اتوترة وفركة في اديها بتوتر: قولت أجي اشوفك عشان كنت تعبان
دخلت السكرتيرة على صوت زعيقه
: مستر دياب الوفد الأجنبي جه
: اتفضلي روحي أنتي وأنا خمس دقايق وجاي
: حاضر يا فندم
بعد ما السكرتيرة غدرة نظر إليها
: أنتي إيه بتفكري أزاي أقعدي هنا لغيط أما اخلص الاجتماع وحسابك معايا لسه مخلصش
طرقها وخرج قفل الباب بعصبيه أتجمعت في أعينها الدموع قربت على أقرب كرسي وجلسة بخوف
بعد ساعات أنها الاجتماع دخل المكتب لم يجدها أتعصب أكتر زنزل خرج من الشركه أخذ سيارته وانطلق بسرعه وصل المنزل في وقت قليل بسبب سرعته ركن السياره ونزل دخل المنزل صعد لي الأعلى تبعه الجد بستغراب
دخل دياب الغرفة وجدها..
↚
عندما يعشق الدياب
دخل الغرفة وجدها جالسه على الفراش أول أما دخل اتنفضت وقامت بسرعه
شاور دياب بيده: قربي
هزة رأسها بخوف وهي ترجع للخلف بدموع: لا
قرب عليها بخطوات بطيئة: خلاص أقرب أنا
لزقت في الحائط نظرة حولها بخوف دياب قرب عليها وحصرها مسكها من شعرها بحد
دياب بهمس وصوت هدئ
: إيه اللي خرجك من البيت بدون علمي
رفعت نظره إليه بدموع تتساقط من أعينها
: والله أنا جتلك علشان أطمن عليكي لأن جـ.. رحك لسه ملمش وعايز راحه
: اممم وأنتي بقي اللي علجتيني أصل الظاهر ان مفيش حد يعرف بالجـ. رح غيرك
أغلقت عينها بألم شدد على شعرها
: أنطقي
: اه اه أنا اللي علجتك معرفش أوي بس حاولة علشان مكنتش عارفه أقول لمين هنا أنا معرفش حد
طرق شعرها ودفعها خبتط في الحائط
: من هنا ورايح هتقومي بشغل البيت كله ولو شوفتك بتتكلمي بس مع فارس مش هيحصلك طيب يلا قومي غيري القرف دا وأنزلي ورايا علشان أعرفك شغلك
هزة رأسها ببكاء وأخذت ملابس ودخلت المرحاض
نزل دياب دخل المطبخ
: كل اللي موجود هنا في اجازه ولو احتاجت حد فيكم هكلمه والمرتب زي ما هو
الكل مشي نزلة شمس من على الدرج وجدته يخرج من المطبخ
: ادخلي اعمليلي العشاء وطلعيهولي على فوق
: حاضر
طرقها وصعد الدرج دخلت شمس إلى المطبخ فضلت تكتشف المطبخ لغيط أما عرفت كل اماكن الحاجه فيه خلصت تحضير الطعام
دخل الجد المطبخ استغرب من وجدها ولاكن أبتسم على تربية حفيده لها
: بتعملي إيه هنا
: بعمل العشاء لدياب أعمل لحضرتك حاجة معايا
: لا مش عايز أمال فين سنيه
ميلت وجهها في الأرض
: خدت اجازة وأنا هقوم بكل حاجه هطلع الأكل لدياب وهنزل احضر لحضرتك الأكل
: لا أنا عايز قهوه
: حاضر
خرج الجد وضعت شمس الطعام على صنيه وأخذته وصعدت إلى الأعلى فتحت الباب ودخلت كان قاعد على الأريكه يشاهد الـ Tv قربت عليه وضعت الصنيه على الطوله أمامه
دياب بدا في تناول الطعام جات شمس تجلس
: هتعملي إيه
: هقعد
↚
: لا من هنا ورايح طول ما أنا باكل أنتي هتفضلي واقفه لغيط اما اخلص وتشيلي مكان ما كلت
هزة راسها بنعم وفضلت واقفه تنتظر أنتهائه
: الفطار بيبقي الساعه سابعه الصبح علشان شغلي يعني انتي هتصحي الساعه سته علشان تبدائي تحضري الفطار والساعه اتنين الغداء والعشاء الساعه سابعه عندك ورقه متعلقه تحت في المطبخ مكتوب فيها الأكل اللي احنا بنكله أنا خلصت أكل شيلي الصنيه
: حاضر
حملة الصنيه وخرجت من الغرفة هبتط الدرج دخلت المطبخ غسلة الاطباق واحضرت القهوه للجد وبعض السندوتشات قربت على المكتب طرقت سمعت صوت الجد يأمرها بالدخول فتحت الباب ودخلت قربت على المكتب بتوتر
: اتفضل القهوه بتاعت حضرتك أنا معرفش أنت بتشربها إيه فـ عملتها ساده
: أنا بشربها ساده بس إيه دا
: قولت اعملك حاجه خفيفه تكلها
الجد لاحظ علمات الضـ.. رب اللي على كف اديها شاور على الكرسي
: أقعدي يا شمس
جلسة شمس بتوتر
: ضـ.. ربك
هزة رأسها بلا وهي تخفي يدها: لا دا أنا اتخبط
: أنا عارف انك عاوزه تسالي اسأله كتير وأنا هجوبك على كل حاجه أنتي عايزه تعرفيها...
خرجت شمس بعد فتره وهي في قمت صدمتها من اللي سمعته طلعت على طول دخلت الغرفه ثم إلى المرحاض دخلت وأغلقت الباب خلفها قربت على الحوض وقفت أمام المرايا تنظر لأنعكسه بصدمه فتحت في البكاء صوتها بقي يعالى تدرجين
دخل دياب من البرنده عند سماع صوت الباب يغلق وجدها في المرحاض قرب على الكومودينه مسك كوب المياه وارتشف منه وضع الكوب وهو يسمع صوت صادر من المرحاض قرب عليه سمع صوت بكاءها طرق على الباب بقلق
: شمس.. شمس أنتي كويسه
لم يستمع إلى ردها طرق بقلق أكتر
: لو مفتحتيش الباب أنا هفتح.. تمام انتي اللي عايزه كده
فتح الباب دخل وجده واقفه أمام المرايا
قرب عليها وضع يده على كتفها
: أنتي كويسه
هزة رأسها بلا وهي تبكي
: مش كويسه مش كويسه خالص أنت اتجوزتني ليه أنا عايزه أعرف أنت ليه أتجوزتني
: مكنش ينفعي أسيبك يوم فرك قدام الناس من غير عريس
: علشان أخوك سبني يوم فرحي وأنت تقوم تعمل فيها قدامي الراجل الشهم وتتجوزني وتجبني خد"امه عندك صح مش كده
: متعليش صوتك واتكلمي عدل احسنلك هو مش ابوكي بس ارتاح لما سابك
بتلف وجهها بتمسك زجاجة البرفان بتحدفها اتكـ.. سرت صرخت فيه بأنهيار
: أنت بتعمل فيا كده ليه حرام عليك
مسكها من درعها وهزها بعـ.. نف
: علشان أبوكي مـ.. وت أمي عرفتي ليه بعمل كده
هزة رأسها بنفي ورجعت تبكي
: لا لا.. بابا ميعملش كده أكيد كان غظب عنه مش بيده
: لا بايده مـ.. وتها بيده وهي في اوضة العمليات أما هو دكتور فاشل أشتغل ليه
: أنا مرعيه احساسك وحرمانك من مامتك بس مش بيده دا نصبها هي اللي كانت جياله المستشفى تعبانه أنا معايا كل مذكرات بابا كلها وعرفه كل حاجه أنا مش ببرر لبابا بس دا نصبها بس أنا ذنبي إيه
: ذنبك أنك بنته
: أنت لما تتجوزني وتشغلني عندك خد"امه وتعملني وحش هترجع مامتك لا مش هترجعه وهو مـ.. ات كنت عايز تحرق قلبه على بنته لما يشوفها متمرمطه
: أبوكي حرمني من أمي من وأنا عندي تامن سنين أنا استنيتك تكبري علشان اخليكي تحسي بالحرمان زي ما أنا حسيت بيه
: وحسيت بالحرمان لما هو مـ.. ات سبني وأنا عندي تالت سنين كبرت وأنا وحيده أنا وماما أما أنت كان معاك اخوك وجدك وابوك
بتزقه بعيد عنها بتخرج تجلس على الفراش تكتم بكاءها في الوساده
دياب بيرجع شعرها للخلف بديق بيخرج نظر إليها بتأنيب ضمير فهي محقه قرب عليها جلس بجانبها
شمس بتتعدل لما بتحس بيه وبتحضنه جامد دياب بيرفع ايده بتوتر بيطبطب عليها بحنان بيميل بوجهه دفن وجهه في عنقها يستنشق رائحتها
↚
دياب بيرجع رأس شمس من حضنه بيجده نائمه بيبتسم على منظرها وبيعدلها على الفراش وهو بيدقق في ملامحها الهادئه بيرجع شعرها اللي نازل على وجهها بيميل يقـ.. بلها بهدوء بيبعد عنها بتوتر بيتعدل وبينام..
تاني يوم بتستيقظ شمس تشعر بثقل عليها وأنفاس ساخنة في عنقها بتنظر بجانبها بتجد دياب يدفن وجهه في عنقها ولافف أيده حول خصرها بتبتسم وهي بتمشي يدها على شعره بخفه
: مش عارفه أخد منك موقف أنا عارفه أنك معاك حق فلي بتعمله الحرمان وحش وأكتر لو كانت الأم بتدفن وجهها في حضنه أنا عايزه أبقي هنا في قلبك طول العمر مهما تعمل هفضل شيفاك كويس كفايه اللي عملته معايا مش عارفه انا بتلغبط ليه وبحس بحاجات كتير وأنا معاكي شكلي هبدأ احب فعلاً الحب طلع حلو بس طول ما هو من طرف واحد ما بيكملش
ضمها ليه وما زل مغمض عنيه: ومين قالك أنه من طرف واحد
خجلت شمس بشده من سماعه لحديثها: أنت صاحي
: علشان أسمع كلامك
: أنا أسفه مقصدش حاجه
فجأة بقي دياب فوقيها بص في عنيها وهو مسحور
: الحب مش بئدينا أنا فكرة أمبارح في كلامك اللي قولتيه وفعلاً طلع معاكي حق.. شمس تقبلي تكملي معايا أنا عارف أن الموضوع صعب عليكي بعد اللي أنا عملته بس هسيبك تفكري برحتك أنا مش عايزك تتسرعي في قرارك وخدي كل وقتك
طرقها وقام دخل المرحاض أبدل ملابسه وخرج كانت شمس ارتدة ملابسها ونزلة
في الأسفل دخلت المطبخ بدأت في طهي الطعام أنتهت في الوقت المحدد وضعت الطعام على السفره نزل الجد قرب على السفره وجلس
شمس بإبتسامة: صباح الخير
: صباح النور أمال فين دياب لسه منزلش
: بيلبس ونازل.. اهو نزل
نزل فارس و دياب قرب على شمس قبـ.. لها أمام الجميع
: معلش مش هقدر أفطر لأني اتاخرت على الشغل
خجلت شمس من فعلته أمامهم طرقها دياب وذهب
شمس بخجل وجهها في الأرض
: حضرتك محتاج حاجه تانيه
: لا يا بنتي اقعدي افطري
جلسة شمس وتناولة الطعام بهدوء قامت بعد انتهائهم غسلة الصحون واحضرت القهوه ودخلت مكتب الجد
: اتفضل القهوه
: كنت عايز اوريكي حاجه
ضمت حوجبها بستغراب وهزة رأسها بماشي قام الجد خرج من الغرفة وشمس خلفه خرج من المنزل سار في الجنينه وهي تتبعه وقف أمام غرفه في أخر الجنينة
: هسيبك تدخلي لوحدك وأنا هشرب القهوه بس تخلصي قبل ما دياب يجي لأنه مش بيحب إي حد يدخل هنا غيره
: هي إيه الأوضة دي
: دي بتاعت دياب كل حاجه بيحبها حططها هنا بنيها هو ومامته علشان كده مش بيحب حد يدخلها وأنتي دلوقتي بقيتي مراته يعني أنته الأتنين بقيته أنسان واحد مش اتنين هسيبك أنا لغيط أما تخلصي
الجد مشي قربت شمس على الغرفة فتحت الباب ودخلت نظرة للمكان بتعجب قربت على النور وفتحته نظرة لكل حاجه في الغرفه بضقه الاوحات والالوان الحائط اللي من خشب قربت على احدى الاوحات اللي على الأرض وجدت صوره لسيده تشبه دياب عرفت على الفور أنها ولدته قربت على لوحه كانت لسه مرسومه مغطه بقماشه يبان منها طرطيف شعرها قربت عليها سحبت القماشه أبتسمت عندما وجدت نفسها في الاوحه نظرة للكلمه المكتوبه على الرسمه
↚
: كنت أعيش طول العمر في عتمت اليل لعندما أتيتي إلى حياتي لتشرق الشمس وتنير عتمتي.
ضحكت شمس بسعاده شافت دفتر فتحته وبدأءت تقراء تفصيل حياته عند الطفولة
مر الوقت كـ البرق عليها لم تأخذ بالها أن الليل قد أتا أنهت المذكرة رفعت رأسها بتعب وجدت الليل أتا قامت بسرعه وضعت كل شئ مكانه وهي ماشيه خبتط في التربيزه فـ علبه كانت فيها لون وقعت على الأرض ميلت تجيبه وقامت بتلف اتصدمت في دياب العلبه اتفتحت والون ادلق عليه
شهقت شمس ووضعت الون على الطربيزه ومسكت قميص دياب
: أنا أسفه معرفش انك ورايا انا كنت بنضف المكان مكنتش اعرف انه بتاعك
: بس اهدي خلاص حصل خير
: القميص بتاعك اتبهدل
: عادي ولا يهمك هغيره
: بجد أنا اسفه
قرب عليها بخطوات هدئه شمس بلعت رقها بخوف ورجعت للخلف حصرها في الحائط
: دياب.. أبعد
: أنتي مين اللي عرفك مكان الأوضة وعرفتي منين انه بتاعي
: مـ.. محدش أنا اللي عرفتها بنفسي
نظر لعيونها الوسعه العسلي الفاتح ورمشها الكثيفه خددها الحمراء من الخجل ميل بوجهه يستنشق رائحتها
: الياسمين
شمس بتوتر وهي تحاول أبعاده عنها : دياب
: امممم
: ابعد حد يشوفنا
دفن وجهه في عنقها: أنتي مراتي
غمضت عنيها براحه وهي في حضنه قبـ.. ل وجنتها وبعد
: جدي اللي عرفك المكان
نظرة لعنيه بتوهان : مامتك كانت شبهك أوي نفس عنيك الرمادي عنيك عنيك جميله أوي
: اقدر اقول أنك بتتغزلي فيهم
: لا لا مقصدش قصدي ان لون عين مامتك جميله أوي هو دا اللي اقصده عن اذنك انا لازم ادخل البيت لسه معملتش الأكل
: شكلك هنا من بدري اوي جدي كلم سنيه وهي جت حضرت كل حاجه
: أكيد جاي جعان يلا نروح علشان أنا برضو جعانه
: ومين قالك أني جعان لا يا ستي مش جعان أنا جعان اه بس حاجه تانيه
أقرب عليها أوي اتوترة شمس من قربه الباب طرق دفعته شمس بسرعه وقربت على الباب فتحته
: البيه الكبير مستني حضرتك على العشاء
دياب بضيق من الداخل
: روحي انتي واحنا جين وراكي
سارة شمس بسرعه وخلفها دياب دخلت البيت قربت على السفر وجلسة دخل دياب ابتسم الجد دخله قرب عليهم وجلس بجانب شمس وبدأءه في تناول الطعام بعد انتهائهم أتا لـ دياب هاتف عمل..
شمس صعدت إلى الأعلى دخلت الغرفة واغلقت الباب قربت على الفراش وجلسة وهي تفكر في شئ ما
أنها دياب الهاتف في الخارج دخل لم يجد شمس
: هي فين
الجد: طلعت من بدري
هز رأسه وصعد الدرج دخل الغرفة وجد النور مغلق فتحه وقفل الباب وجدها تحتضنه من الخلف أغلق عينه وهو يستنشق رائحتها بعشق مسك يدها ولفها إليه نظر إليها بتفحص فهي كانت ترتدي فستان ستان بحملات قصير
أتوترة شمس من نظراته
: أنا موافقه موافقه اكمل معاك بقيت حياتي
أبتسم دياب بحب وحملها وقرب على الفراش وضعها بحب وقرب عليها دفن وجهه في عنقها...
بعد سنه استيقظت من النوم على رائحة عطره اتعدل واخذت وضع الجلوس
: أنت رايح فين على الصبح بدري كده أنت بتخـ.. وني صح
أغلق عينه بضيق: هي كانت جوازه نكد من أولها أنا مش مستغرب
: أنت بتقول إيه
قرب عليها وجلس على الفراش
: بقول أنتي هتولدي امتا
: لا دا لسه بدري فاضل تالت شهور
: يا لسه تالت شهور تالت شهور كتير كتير أوي
قربت عليه وهي مغمضه جلسة على قدمه ودفنت وجهها فيه
: راحتك. راحتك حلوه أوي
: شمس أنا عايز امشي ورايا شغل
: لا خليك أنا عايزه ابقي في حضنك انهارده
أبتسم دياب عليها وضمها إليه بحب وهو يدفن وجه في عنقها بعشق..
#النهايه
