رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول بقلم ايه عز

رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول بقلم ايه عز

رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول هي رواية من كتابة ايه عز رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول

رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول بقلم ايه عز

رواية غرام لا يعرف النهاية كاملة جميع الفصول

بعد يوم طويل في الشغل فتحت موبايلي على صورته بصيت فيها واتهندت قطع اندماجي مع ملامحو صوت سلمى صحبتي وهي بتقول:
_يلا يا ست العشقانه هتباتي هنا ولا اي؟
_بحبو يا سلمى بحبو 
_الدنيا كلها عارفه يا قلب سلمى بس احنا عمرنا ما نروح نقول 
_طب هو ليه مش حاسس بيا؟
_عشان اخويا ده جبله مبيحسش ده لوح من التلج ولا عنده قلب ولا مشاعر 
_ماتقوليش عليه كدا يا سلمى والا هزعل منك ده جميل ده أعظم رجال الكون 
_يوسف بطيخه بقا أعظم رجال الكون؟ امشي يا روز الله يرضى عليكي
خدت حاجاتي ونزلنا سوا من الشركه واستنينا الاوبر وبعد شويه كان وصل وركبنا سوا 
_هتروحي على بيتك ولا هتيجي عندي؟
_يوسف اخوكي هيكون في البيت ولا لاء؟
_لاء زمانو راح شغلو 
_خلاص مش جايه 
_يا واطيه كنت بختبرك هيكون في البيت ياختي 
_خلاص هاجي معاكي عشان اشوفه اصله واحشني اوي 
_انا مش عارفه فيه اي زياده عن بقيت الناس عشان تحبيه اوي كدا هو اخويا اه بس انا مش شايفه انه يجنن زاي مانتي شايفاه 
_بحبو يا سلمى بحب شخصيته تقيل كدا وعاقل وراسي عارف هو عايز اي مش تافه زاي شباب اليومين دول ده مش شاب ده راجل 
_امم بختصار يا روز يا حبيبتي انتي بتحبي اللي يديكي على دماغك 
_لو هاخد على دماغي منو هو مفيش مشاكل 
شوية وقت وكنا وصلنا عند البيت حاسبنا سواق الاوبر ونزلنا طلعنا العماره 
وقفت سلمى ترن الجرز ودقايق وكانت مامتها فتحت 
_اهلآ اهلآ إزيك يا روز 
_ازيك انتي يا طنط عامله اي 
_مش قولنا بلاش طنط دي 
_ااه صح إزيك يا خالتي اخبارك اي 
_كويسه يا حبيبت خالتك خشو يلا عقابل ما احضر الغدا ونتغدا سوا 
دخلنا وانا عيني على باب اوضته مظهرش ليه مش سامعه صوتو ليه معقول سلمى تكون ضحكت عليا عشان اجي معاها وخلاص؟
ولسه هسأل سلمى هو فين قطع سؤالي خروجو من الحمام بص ل سلمى وقال:
_حضريلي قهوتي واكوي البدله بتاعتي عشان هتأخر على الشغل 
_اعمل اي ولا اي اختار حاجه واحده انا مش بمليون إيد يا يوسف 
_اعملي الاتنين يا سلمى وتاني مره تردي بأسلوب احسن من كدا 
قالها وسابنا ودخل اوضته 
سلمى نفخت من طريقته الحاده 
بصيت ليها وقولت:
_روحي انتي اكوي البدله وانا هقف اعمل القهوه مع طنط جوه 
_انتي حره يكش تطلع مش مظبوطه ويزعقلك
_على قلبي زاي العسل مالكيش دعوه 
قولتها ودخلت ل طنط المطبخ وقفت اعمل القهوه بالطريقه السريه بتاعتي .. 
فقط القليل من البُن والحليب وقلبي . . 
اختارت فنجان لذيذ لونو بينك وافتكرت إن معايا شكولاته كيندر في شنطتي جبتها وحطتها جنب فنجان القهوه وخرجت وانا بتمنى من كل قلبي انها تعجبه 
_هو فين ؟
_مشي قال انه اتأخر على شغلو وهيشرب قهوته في المكتب 
_طب والقهوه اللي عملتها؟
_اشربيها ياختي بعدين اي الفنجان ده؟ وانتي بتقدميها ل ابن اختك ده يوسف يا روز يوسف 
_طب ينفع اشربها في اوضته؟
_هو ينفع بس متلمسيش حاجه عشان هيعرف 
_طيب 
فتحتلي باب اوضته ودخلت هي ل مامتها في المطبخ ودخلت انا الاوضه وانا بتأمل في كل حاجه فيها سريره مكتبو الكتب اللي بيقراها برفانو ويالهوي بقا من برفانو 
حطيت فنجان القهوه على التسريحه ولسه همد إيدي اخد البرفيوم بتاعه اشمها زاي كل مره قطعني صوته وهو بيقول:
_انتي بتعملي اي هنا ؟
لفيت ليه وانا متجمده في مكاني مش عارفه انطق من خوفي منو ومش عارفه اتشجع واتكلم من جمالو وهو ب البدله الميري 
_انطقي بتعملي اي هنا؟؟
جت سلمى في الوقت المناسب وقالت:
_هي عملت القهوه وكانت فاكرك لسه موجود ودخلتها ليك يا يوسف  .. انت اي رجعك مش قولت إنك مستعجل؟
_ااه بس نسيت محافظتي 
فتح الدرج خد محافظتو وقفلوا تاني وكان هيمشي بس رجع مسك فنجان القهوه وشرب منو بوق وقال:
_قهوتك نيه المفروض تستني عليها اكتر من كدا وسكرها كتير تبقي تقللي السكر اكتر من كدا والقهوه مبيتاكلش معاها شكولاته ولا اي نوع من الحلويات بلاش عك ويلا يا سلمى انتي وصحبتك من اوضتي من غير مطرود 
قالها وخرجنا انا وسلمى من اوضته خدت القهوه شربتها في اوضة سلمى وانا بعيط من طريقته الجافه 
_خلاص يا روز اهدي مانتي عارفه ان دي طريقته من زمان ومع ذلك بتحبي 
_هو فاكرني متهمه عنده يا سلمى ازاي يعاملني كدا 
_هو بيعاملنا كلنا كدا وانا قولتلك مش هتعجبه وهيزعقلك قولتي على قلبي زاي العسل 
_بس ده عسل مُر ده عسل ماسخ مش مسكر 
_واي اللي رماكي على المُر يا ست روز 
_بحبو 
_ااه من الحب ووجع قلبه يا ناس هروح اشوف ماما واهدي بقا 
سابتني وخرجت شربت اخر بوق من القهوه اللي طلعلي فيها عيوب قد كدا وانا بفكر هو ليه كدا؟ ليه مش عادي 
مش يمكن اللي محببني فيه اصلآ انه مش عادي غامض وعميق عمره ما سلم عليا على طول بيتجاهلني كأنه مش شايفني اصلآ مش يمكن ده المميز فيه ؟
بعد ما قعدت مع طنط وسلمى عشان ميزعلوش روحت البيت وانا بفكر فيه وفي قلبي اللي سايبني ومطاوعه غيرت هدومي ولبست بيجامه مريحه بحبها 
ودخلت المطبخ عملت فنجان قهوه سويت القهوه كويس ومحطتش سكر كتير ومكلتش معاها شكولاته ولا اي حاجه عشان ميبقاش عك 
ومع اول بوق من قهوتي افتكرت حكايه قرأتها زمان تشبه ل حكايتي 
كانت حكاية الجنايني اللي حب اميرة القصر بس انا قصتي تختلف 
انا الجنايني وهو امير القصر!
الحب من طرف واحد مُلك انا مستاهلش اني متحبش انا استاهل اني اتحب ب الطريقه اللي استاهلها ويتمشيلي بلاد 
من تاني بوق من القهوه قرارت اني خلاص هشيلو من دماغي وهبطل احبه فتحت موبايلي عملت بلوك ل رقمه اللي هو ميعرفش انه معايا اصلآ 
واخر بوق من قهوتي جتلي فكره حلوه تخليه يحس بيا فا اتصلت ب سلمى صحبتي احكيلها على الخطه الجديده 
ورجعت احبه وافكر فيه تاني وفكيت البلوك عشان انا مهزقه وهعمل خطه جديده عشان يحبني وبعد دقايق من الانتظار سلمى ردت 
بعد شويه من ألانتظار سلمى ردت 
_خير يا روز هانم 
_خير يا ختي خير . . انا جتلي فكره تخلي اخوكي يتحرك وياخد خطوه من ناحيتي 
_اي هي قولي 
_نقول قدامه إن جالي عريس وقتها هو يتجنن بقا ويبقا عايزني أرفض وكدا 
_هو انا مظنش إنه ممكن يعمل بس ماشي نعملها يمكن تيجي ب فايده بكرا تعاليلي ونعمل الحوار عليه بس يا خوفي لا يعرف اننا بنحور 
_وهيعرف منين يا سلمى  
_متنسيش إن يوسف ظابط مخابرات يا روز يعني يعرف الكداب من الصادق 
_طب والحل 
_بصي متبصيش في عينو وانتي بتتكلمي عشان قالي في مره إن البيكدب في حاجه في عينو بتتحارك باين وحاولي تسيطري على حركاتك وانتي بتتكلمي عشان ده بيفهم في لغة الجسد 
_ياربي منو بيعرف في كل حاجه 
_يوسف بقا هو اي حد 
_طيب خلاص هجيلك بكرا 
_تيجي بدري قبل ما ينزل الشغل يا روز 
_اتفقنا 
قفلت مع سلمى وانا بتخيل اي اللي ممكن يحصل لو خططي نجحت نمت وانا بفكر فيه 
وجيه تاني يوم صحيت بدري غيرت هدومي وعرفت ماما انا رايحه فين وروحت على بيت سلمى على طول 
رنيت الجرز وثواني وكان هو اللي فتح الباب فتحو ودخل من غير ولا سلام ولا كلام البارد سلمى شافتني جت عليا وقالت:
_اهلآ اهلآ ب العروسه 
_عروسه اي يا سلمى لسه مفيش حاجه 
طنط مامتها قالت:
_اي يا روز هنفرح بيكي قريب ولا اي؟
_مش اوي يعني يا خالتي هو عريس متقدملي لاكن انا مش موافقه 
_ليه يا بنتي اي اللي يعيبو؟
_ميعبوش حاجه والله يا خالتي بس انا اللي مش عايزاه انا عايزه واحد ليه هيبه كدا مقامه عالي وياسلام بقا لو ظابط زاي أبطال الروايات 
_الروايات كلت دماغك إذا كنتي انتي ولا الموكوسه التانيه اقعدي افطري يلا اقعدي 
قطع كلامنا صوتو من اوضته وهو بيقول:
_القهوه يا سلمى 
دخلت سلمى عملت القهوه وقدمتها ليه شربها في اوضته ونزل من غير ولا كلمه 
ونزلنا انا وسلمى روحنا الشغل واحنا قفانا بيأمر عيش زاي مابيقولو 
_اخوكي ده بني ادم زاينا ولا حجر ده لوح ده لو ابو الهول كان نطق ده انا قولت عايزاه ظابط اعمل اي تاني اقول اسمه عشان يفهم؟
_انا قولتلك ده مفيش حاجه هتهزه 
_ماليش دعوه يا سلمى اتصرفي عايزه اتجوزه اي الحل؟
_الحل إنه يحبك 
_ويحبني إزاي؟
_معرفش يا سلمى معرفش يوسف اخويا غامض يعني معرفش بيحب اي وزوقه اي واي اللي يرضيه محدش فاهم يوسف ولا يعرف دماغو فيها اي 
روحنا الشغل وانا فاقده الأمل فيه وفي قلبي اللي بيحبو 
عدا يومين وانا مبروحش عندهم وماليش دعوه بيه وهو مسألش زاي عادته 
وانهارده بعد الشغل سلمى كانت مصممه إني اجي معاها عشانها مش عشانه 
وفعلآ روحت معاها قعدت معاها هي ومامتها
_صحيح يا روز يابنتي عملتو اي في حوار العريس 
_رفضتو والله يا خالتي 
_ربنا يرزقك ب ابن الحلال اللي يستاهل قلبك يا حبيبتي 
_يارب يا خالتي عن اذنكم امشي بقا عشان اتأخرت  
قومت وهزيت الكرسي اللي عليه العصير فا وقع عليا ومكنش ينفع امشي ب هدومي المتبهدله فا لبست دريس من عند سلمى وسلمت عليهم ومشيت 
ووانا على السلم شفته عيني جت في عينو ومتكلمش وبعد خطوتين وقفني صوتو وهو بيقول:
_استني
لفيت ليه وانا مش مستوعبه انه هيكلمني وقولت:
_نعم في حاجه؟
_الدريس اللي انتي لابساه ده مش قصير شويه؟
_ولا قصير ولا طويل معقول يعني 
متكلمش سابني ومشي هو اه حركه مش لطيفه انه يسبني ويمشي من غير ولا كلمه بس انا الفرحه مش سايعني انه اتكلم معايا روحت البيت وانا طايره من الفرحه 
روحت البيت اتصلت ب سلمى عشان احكيلها 
_شفتي اللي حصل 
_لاء مشفتش 
_اخوكي كلمني يا سلمى كلمني 
_بجد قالك اي انطقي قولي قالك اي 
_كنت نازله من السلم وهو طالع وقفني وقالي استني قولتله نعم في حاجه قالي الدريس اللي انتي لابساه ده مش قصير شويه قولتلو معقول ولا قصير ولا طويل وبس كدا سابني ومشي 
_شكل كدا والله واعلم غيران عليكي يابت ياروز عشان بعد مامشيتي هو كان طالع مضايق 
_بجد غيران اني لابسه قصير خلاص هجيلكم بكرا وانا لابسه ضيق وقصير وعريان عشان يغير 
_لاء كدا هيطلقك قبل ما يتجوزك بس احنا كدا فهمنا ان فيه ذرة مشاعر اهو ممكن نلعب على النقطه دي ونعمل خطه جديده 
_صح انتي صح اي الخطه بقا؟
قطع كلامي مع سلمى صوت مامتها وهي بتقول:
_خطة اي يا سلمى بتخططو ل اي انتي وروز 
_أبدآ يا ماما مفيش حاجه 
_لاء فيه انا سمعت هتقولي ولا اجيب يوسف اخوكي يعرف بتخططو ل اي؟صرحيني يا بنتي انا مش هأذيكم على الاقل اقولكم إذا كانت الخطه صح ولا غلط 
كلام طنط مامت سلمى اقنعني قولت ل سلمى تفتح السبيكر واتكلمنا احنا التلاته وحكينالها عن حبي ل ابنها ضحكت وقالت:
_الله يخيبك يا روز انتي فكرك اني معرفش ده الدنيا كلها عارفه انا مش بنت امبارح وفاهمه وعارفه انك بتيجي عشانه وحوار العريس ده كدا وكدا صح 
_صح ياخالتي اتصرفي بقا وجوزيني ابنك 
_مش هلاقي أحسن منك يا حبيبتي هجوزهولك عيني ده  انتي الغاليه بنت الغاليه بكرا هعمل خطه جديده من تفكيري انا وشوفي بقا تخطيط خالتك 
_حلاوتك يا ام يوسف 
وجيه تاني يوم وسلمى ومامتها جم عندنا وهما بيحكولي عملو اي 
( فلاش باك )
_اي اللي مصحيكي بدري يا امي؟
_رايحين ل خالتك ام روز غصبه البت على العريس والبت يا حبة عيني مموته نفسها عياط هقنعها إن الجواز مش ب العافيه 
_طيب تحبي اوصلك؟
_لاء سلمى هتصحى ونروح سوا روح انت شغلك يا حبيبي 
_ماشي يا أمي 
( باك )
_ياسلام فين الخطه في كدا بقا يا خالتي 
_يابت بليل هيجي يسألني عملتي اي وهلمحلو بقا 
_طيب يكش يجي ب فايده 
_هيجي بس قومي اعملي كوباية شاي يلا 
_حاضر 
وبعد ماخدو قعدتهم معانا مشيو وسلمى قالتلي انه مسألش ومعملش اي حاجه 
فقدة الأمل للمره المليون وقرارت اني هنساه وهموف اون من علاقه مدخلتهاش عملت بلوك ليه ومسحت صورو
دخلت المطبخ عملت فنجان قهوه زاي ما هو بيحبو بظبط بعدين رميتها مش هشرب حاجه بيحبها من انهارده وعملت مج كاكاو وخدت كام قطعة فراوله ومع اول قطعه لقيت موبايلي بيرن كانت سلمى رديت وكانت مامتها هي اللي بتتكلم 
_انا عندي خطه جديده يا روز والمرادي هتبقا خطوبه على طول 
_بجد يا خالتي اي هي؟ 
وفضلت تحكيلي الخطه الجديده واقتنعت بيها انا وسلمى وقفلت معاهم ورميت الفراوله وعملت فنجان قهوه زاي ما بيحب يشربها ومكلتش معاها اي حاجه عشان ميبقاش عك ورجعت افكر فيه تاني وفكيت البلوك ورجعت صورو اللي مسحتها عشان انا مهزقه
يتبع...
في اليوم التاني في بيت يوسف بدأت طنط وسلمى ينفذه الخطه اللي اتفقنا عليها 
_الحق يا يوسف ماما تعبانه الحقها 
كان لسه صاحي من النوم سمع كدا وجري على اوضة مامته 
_في اي يا أمي مالك يا حبيبتي خدتي علاجك 
_حاسه اني هموت يا يوسف يا ابني مش قادره شكلي همشي خلاص خلي بالك من اختك 
كانت بتقولها وهي بتاخد نفاسها ب العافيه وبتنهج 
_ماتقوليش كدا يا ماما بعد الشر عليكي يا حبيبتي قومي اخدك المستشفى
_لاء خلاص يا ابني اللي ربنا عايزو هو اللي هيكون المهم انا عندي طلب اعتبره طلبي الاخير اوعا تكسفني يا يوسف وحياتي عندك لا توافق 
_اي هو يا أمي خليها بعدين ونروح المستشفى دلوقتي وبعدين هنفذ اللي انتي عايزاه 
_تتجوز روز دي امنيتي الاخيره البت انا واثقه انها بتحبك ومش هتلاقي زايها دي متربيه على إيدي اتجوزها يا يوسف 
_يا أمي اي لازمته الكلام ده دلوقتي جواز اي بس قومي خدي علاجك 
_متقعطش كلامي تتجوزها هاخد علاجي ونروح المستشفى مش هتتجوزها فا قلبي وربي غضبنين عليك في آخر لحظاتي 
_طيب يا أمي موافق بس قومي معايا يلا نروح المستشفى 
_لاء نروح ل اهلها انهارده بعدين المستشفى 
_يا أمي قولتلك موافق خليها بعد ماتبقي كويسه على الاقل 
_دلوقتي هاخد العلاج ونروح ل اهلها بعدين المستشفى ريحني يا ابني 
_ماشي يا أمي اللي انتي عايزاه 
وبالفعل طنط خدت العلاج وبداو يلبسو عشان جايين عندنا وانا كنت طايره من الفرحه مروقه الشقه من امبارح ومجهزه كل حاجه بس حبيت ابان اني متفجأه فا ملبستش حاجه شيك لبست ترينج بيتي عادي 
وبعد نص ساعه كان جرز الباب بيرن وقومت افتح وحاولت اعمل نفسي متفجأه 
_اي المفاجأة الجميله دي اتفضلي يا طنط اتفضلي يا سلمى 
دخلو معاده هو فضل واقف قدام الباب وهو بصصلي 
_احم اتفضل يا ستاذ يوسف 
قرب من وداني وهمس وقال:
_افرحي حلمك هيتحقق اللي كنتي بتحلمي طول عمرك انك تتكلمي معاه مجرد كلمه جاي يخطبك يا روز استعدي ل جحيمك بقا 
قالها ودخل وانا مذهوله يعني هو كان عارف!
معرفتش اعمل اي حاجه غير اني عيط مسحت دموعي ودخلت جبت عصير من المطبخ وقدمته ليهم وقعدت وسطهم وبعد كلام كتير اتكلمت مامته وقالت:
_احنا جايين نطلب إيد روز بنتك ل يوسف ابني يا ام روز 
_ده يوم المنى يا حببتي بس الرأي الاول والاخير ل العروسه اي رايك يا روز يا بنتي؟
بعد تفكير كتير قومت وقفت وبصيت ليه بتحدي وقولت بأعلى صوت عندي:
_مش موافقه يوسف مجرد اخ ليا مش اكتر وعمري ما شفته غير كدا 
قولتها وسبتهم ودخلت اوضتي انا عارفه اني صدمت طنط وسلمى بس كفايه إهانه لحد كدا شفت 
دقايق وكانت طنط استأذنت من ماما ودخلتلي الاوضه واول ما دخلت جريت حضنتها وانا بعيط 
_اهدي يا بنتي وفهميني حصل اي اللي شقلب كيانك كدا؟
_طلع عارف يا خالتي عارف اني بحبو وساكت وعامل نفسه مش عارف بيقولي استعدي ل جحيمك بيقولي حلمك هيتحقق
وحكيتلها كل اللي قالو وانا بعيط من كرامتي اللي كانت مداس تحت رجليه 
_عارفه انا مبسوطه منك انك عملتي كدا جدعه انك رفضتي انا هخرج اقول اني اتحايلت عليكي وانتي مش موافقه وهعمل ويعدي يوم ولا حاجه واقولو اني كلمتك وخليت سلمى كلمتك وبعد إلحاح طويل وافقتي هرجعلك كرامتك يا حبيبتي 
حضنتها ومسحت دموعي وقولت:
_هو انتي ليه واقفه في صفي اكتر منو؟
_عشان انتي خير ليه يوسف في حاجات كتير بايظه في حياته انتي اللي هتصلحيها انا اللي بعملو ده ل مصلحة ابني عايزكي تاخديه من إيده للنور يا روز عايزه يرجع يضحك ويهزر ويخرج زاي زمان 
_هو اي اللي غيرو كدا طيب؟
_بعدين بعدين اقولك 
وخرجت طنط من عندي سلمت على ماما وانا خرجت سلمت عليهم ووصلتهم لحد الباب ومشيو 
واتصلت ب سلمى حكيتلها اللي حصل ووانا بكلمها لقيت رقم غريب بيرن قفلت معاها ورديت على الرقم 
_الو . . 
_بقا انتي مخليه أمي تتحايل عليكي يا روز؟ هدفعك تمن اللي عملتي ده بس اصبري 
_انت بتهددني ولا اي انت فاكر نفسك مين هو الجواز ب العافيه انا مش عايزك ومش شايفك اصلآ 
_مبقاش غيرك انتي يالي هتموتي عليا وتقولي كدا انتي كنتي تطولي اصلآ اني اسلم عليكي لكل فعل رد فعل يا روز 
_يامي يامي خاف يا عيد روح اعمل الشويتين دول على متهم عندك يا حبيبي واي هموت عليك دي تكون روشدي اباظه وانا معرفش وبلاش انا تتحداني يا يوسف عشان انا دماغي تعبانه 
قولتها وقفلت في وشه وانا فرحانه من نفسي جبت الجرأه دي منين؟
اكيد عشان بكلمو في التيلفون لاكن انا لو قدامه هبقا عامله زاي الكتكوت المبلول ومنكرش أني خايفه اشوفو هيعمل فيا 
ومنكرش برضو اني فرحت انه كلمني لاء وكمان جاب رقمي فتحت الواتساب كتبت تاريخ اليوم اللي جيه اتقدملي فيه في البايو وحطيت قلب احمر ودبله وحطيت صورتو خلفية الشات 
هو اه انا مبينه اني مش عايزاه بس انا هموت عليه حبيب قلبي 
عدا يومين وطنط كانت بتنفذ خططها كل يوم تمثل انها تعبانه وتطلب منو انه يعمل اي حاجه عشان يتجوزني بس كان الغضب مسيطر عليه تقريبآ كرهني وكانت كلمته الوحيده اني لو اخر بنت في الدنيا مش هتجوزني
في اليوم التالت طنط زودتها شويه وخليتهم ينقلوها المستشفى خوفتهم عليها وطلبت انها تشوفي 
لبست نفس الدريس اللي ضايقو  اللي فاتت روحت المستشفى وانا بجري عليهم وعامله نفسي خايفه 
_هي فين يا سلمى هي فين 
سلمى دخلتني ليها وفضلنا واقفين شويه وهو كان بره واول ما دخل طنط قالت:
_اهون عليكي اموت وانا نفسي في حاجه؟ وافقي يا روز ووافق يا يوسف ريحو قلبي 
انا كنت عارفه انها بتمثل بس الأداء كان عالي اوي ل درجة اني صدقت وعيط وقولت:
_خلاص يا خالتي موافقه بس قومي الله يخليكي اوعي تسبينا مش عايزه تفرحي بينا قومي بقا عشان تختاري معايا فستاني وتشيلي عيالنا اوعي تسبينا بالله عليكي 
تقريبآ هو اتأثر فضلنا واقفين شويه لحد ما الدكتور جيه طمنا وبعد شويه كنا خرجنا من المستشفى طنط ركبت العربيه هي وسلمى وكان هو لسه واقف وانا برضو كنت واقف طنط قالت:
_يلا يا روز اركبي 
_لاء يا خالتي انا هروح على البيت عشان ماما متعرفش وزمانها قلقانه 
وبصيت ليه بتحدي وقولت:
_استعد انت ل جحيمك يا حضرت الظابط 
عض على شفايفو وقال:
_ده انا هقطعك 
لفيت ومشيت على طول خوفت منو وقرارت اني مش هعصبه تاني انا مش قده 
روحت البيت وحكيت ل ماما اللي حصل 
وعدا يوم وجم انهارده عشان يتفقو ونلبس الدهب 
بعد كلام كتير وانفقات اكتر قطع كلامهم صوتو هو بيقول:
_فترة الخطوبه دي انا مش بعترف بيها فا هو شهر ونكتب الكتاب انا جاهز وهي جاهزه نستنى ليه ؟
ردت ماما وقالت:
_ماشي يا ابني عدك العيب 
ردت طنط وقالت:
_نقرأء الفاتحه بقا 
قرينا الفاتحه ولبسني الدبله مسك آيدي جامد لدرجة انها كانت هتتكسر في إيده عكسي تمامآ مسكت إيده براحه ولبستو الدبله بهدوء وبدأت الاغاني والزغاريط تملى الشقه 
خلص اليوم وقبل ما يمشي قال:
_استعدي انتي بقا ل جهنم الحمرا 
قالها ومشي مش مهم جهنم جهنم المهم اني هتجوزه ونال قلبي مراده بعد طول الانتظار 
فترة الخطوبه كانت فتره عبيطه ولا بنخرج ولا بنروح ونيجي ولا بيسأل رايحه فين وجايه منين ولا اي حاجه كأني مش موجوده في حياته 
كان فاضل اسبوع على كتب الكتاب قطع اندماجي في دبلته اللي في إيدي صوت خبط الباب فتحت وكان هو 
كنت لابسه بيجامه نص كمٌ 
_ايوا في حاجه؟
_انتي ازاي تفتحي الباب وانتي كدا؟
_عادي فكرتك ماما
_ومطلعتش ماما يبقا تدخلي تلبسي حاجه محترمه واي نيله على شعرك وتخرجي 
_طيب 
قولتها ورزعت الباب في وشه ودخلت لبست الاسدال وخرجت 
_ها اوامرك ياباشا 
_عايز صورة شهادة ميلادك وبطاقتك 
_ليه هتعمل عني تحريت قبل ما تتجوزني؟
_لاء عشان المأذون يا ام لسانين وحيات امي بعد الجواز ل اقطعلك لسانك ده 
_هنشوف يا يوسف الشاطر اللي يضحك في الاخر 
قولتها ودخلت وانا فرحانه اني خلاص هبقا مراته جبت الورق اللي عايزو وخرجت اديهلو 
خده وكان خلاص هيمشي بس مكنتش عايزاه يمشي قولت:
_استنى 
_اي؟
_شوف كدا الورق مظبوط 
بص فيه وقال:
_مظبوط اه 
وكان هيمشي وقفته وقولت:
_استنى 
_اي تاني؟
_هي خالتي عامله اي؟
_كويسه 
قالها وكان هيمشي وقفته وقولت:
_استنى 
_اممم 
_اتأكد إن الورق مظبوط مش ناقص لا ترجع تاني 
بص في الورق وقال بنرفزه:
_مظبوط ياستي 
لف وكان هيمشي وقفته تاني قولت:
_استنى 
لف وهو بيضحك وقال:
_انتي عايزه اي؟
_مش .. مش عايزه حاجه 
_امال مش عايزني امشي ليه؟
_أبدآ امشي هو انا ماسكك؟
_طيب ادخلي يلا وقبل ما تفتحي الباب ابقي اسألي مين الاول وتلبسي حاجه ياختي 
_حاضر يا قلب اختك 
قولتها وضحكت وهو ضحك وسابني ومشي 
اول مره يضحك وانا بكلمو اول مره اشوف ضحكته وكان غيران عليا عشان كنت لابسه نص كمُ شكل الصناره غمزت 
اتصلت ب سلمى احكيلها الي حصل 
يتبع..
عدا الاسبوع وانهارده كان كتب الكتاب كنا مقرارين إننا مش هنعمل فرح مزعلتش ان مش هيتعملي فرح كبير زاي ما كنت بحلم ولا حتى هلبس فستان عروسه كل ده يهون لأجل اني هتجوز اكتر انسان حبيته في الدنيا 
كنت لابسه دريس ابيض كله دانتيل لفة طرحه سيمبل ميكب خفيف سلمى كانت معايا هي ومامتها ودقايق وكان هو جيه ومعاه المأذون 
والقليل من الدقايق والمأذون قال كلمته الشهيره:
_بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير 
رقعت زغروطه من فرحتي جابت اخر الشارع وقومت حضنتهم كلهم باركو لينا معاده هو مقاليش الف مبروك حتى .. كان مع أصحابو مالوش دعوه ب اي حاجه 
وبعد وقت مش كتير جيه ناحيتي وقالي:
_مش يلا ولا هنفضل طول اليوم نغني ونرقص؟
جت ماما وصته عليا وسلمو علينا وخدني ونزلنا ركبنا العربيه وطول الطريق صمت محدش اتكلم في حاجه لحد ما وصلنا البيت 
فتح الباب ودخل وقال:
_حضريلي الغدا
_نعم ياخويا!!
_اي بقولك حضريلي الغدا 
_انت تعبان في دماغك ولا اي المفروض اني عروسه من بعد كام ساعه من فرحي هقف اطبخ؟
_اه وفيها اي؟
_بقولك اي انا مش فايقلك اسلق بيضتين وابعد عني 
قولتها ودخلت اوضتي قفلت الباب وغيرت هدومي بعد حيره كبيره مش عارفه البس اي لبست ترينج محترم وفتحت الباب ونمت 
مفيش عشر دقايق ولقيته جاي يصحيني ويقول:
_قومي هاتي شوية مياه سخنه وادعكي رجلي 
_يانهارك اسود انت هتعيشلي دور سي سيد ولا اي؟
_اه هعيش دور سي سيد يا روز وتقولي حاضر وانتي ساكته 
_لاء مش هقول حاضر ولو انت هتكون سي سيد انا مش هكونلك امينه يا يوسف لاء انسى
_ماشي بكرا نشوف 
قالها وسابني وخرج وانا هموت من الغيظ اي المصيبه اللي جبتها لنفسي دي؟
مش مشكله على قلبي زاي العسل يكفي إننا بقينا في بيت واحد 
نام هو على الكنبه بره وانا نمت في الاوضه 
تاني يوم الصبح جيه صحاني وهو بيقول:
_قومي اكويلي البدله واعمليلي قهوتي 
قومت وانا بنفخ انا روز رئيسة مجلس الكسلنين تقوم ٩ الصبح تعمل قهوه وتجز بدله 
عملت القهوه وخرجتهالو ودخلت اعمل البدله جيه ورايا وهو متعصب وقال:
_اتفضلي دوقي قهوتك 
_لاء انا مبشربش قهوه 
_اشربي 
قالها بزعيق خوفت منو وخدتها منو ادوقها 
_يعع اي ده؟
_انتي بتسأليني يا هانم حطلي ملح بدال السكر 
_والله مخدتش بالي 
_وهتاخدي بالك امتى يا روز ؟
واحنا واقفين شمينا ريحة حاجه بتتحرق بصينا ناحية الدخان كان قميص بدلته اللي بيتحرق 
جري عليه وشال فيشة المكوه وبصلي وهو بيعض على شفايفو وقال:
_عارفه لولا اني متأخر على شغلي كان زمان في الجرايد دلوقتي خبر عريس قتل زوجته تاني يوم جواز 
_خلاص اعمل حاجتك لنفسك مش ناقصه قرف
_قرف؟؟
قالها وجري ورايا دخلت الاوضه قفلت ورايا الباب وفضلت مستخبيه لحد ما مشي 
واتصلت ب سلمى تجيلي عشان كنت خايفه اقعد لوحدي مفيش تص ساعه وجتلي 
دخلت وهي بتزغرط وبتقول:
_صباحيه مباركه يا عروسه 
_عروسة اي بس 
_معلش يوسف اهم حاجه عنده شغلو المهم طمنيني سبع ولا ضبع 
_يعني اي؟
_يعني عملتو اي امبارح 
_عملنا اي في أي مش فاهمه 
_ياربي منك يا روز مالهاش معنى تاني عملتو اي واضحه اهي
_ااه فهمت قصدك ولا حاجه ده حتى نام على الكنبه وانا نمت في الاوضه 
_يالهوي يعني اخويا لسه ولد ولود  ازاي؟
_هو اي اللي ازاي
_ازاي المزه دي معاه في بيت واحد ومتهزش 
_حمار وطور مبيحسش 
_ماعلينا هاتي حاجه تتاكل اتسلى فيها انتي عروسه وعندك جميع الأكلات 
_قومي ياختي المطبخ عندك 
قامت سلمى جابت الاكل وقعدنا ناكل ونهزر ومشيت قبل ما يوسف يجي ودخلت انا خدت شاور وخرجت وانا لابسه البرنس اتخضيت لما شفته في الصاله 
_يالهوي انت هنا من امتى؟
_من شويه 
_ومرنتش الجرز ليه ولا خبط 
_اي هستأذن وانا داخل بيتي؟
_مش القصد بس افرد كنت قاعده ب حاجه عريانه ولا بغير هدومي؟
_ياريت 
_ياريت اي؟
_ااا احم وفيها اي يا هانم وانا مش جوزيك خشي غيري هدومك وحضريلي الغدا 
_طيب 
دخلت لبست ترينج محترم وخرجت دخلت المطبخ جهزت الاكل وخرجت بيه 
سبته على السفره وجيت ادخل وقفني صوتو وهو بيقول:
_روز 
_نعم 
_شعرك 
_مالو؟
_شكله حلو اوي وهو مبلول 
ابتسمت وسبته ودخلت الاوضه خلص اكل وعمل لنفسه الشاي وفضل شويه يتفرج على التيلفزيون ونام على الكنبه وانا نمت في الاوضه كالعاده 
جيه تاني يوم صحيت بدري قبل منو عشان احضر الفطار واعمل قهوته واجهز بدلته 
جيت ادخل الحمام اتفجأت بيه خارج مش لابس غير بنطلون بس صدره كان عريان اتكسفت ودروت وشي وانا بقول:
_اي يا اي مش في بنت معاك في البيت 
_والبنت دي مش مراتي ولا اي؟
_بقولك اي جوا النحنحه ده مش هياكل معايا فين الجحيم فين جهنم الحمرا 
ضحك قد اي ضحكته جميله وبيبقا شكله جميل لما بيضحك قال:
_شكلك قطه شرسه وبتحبي المشاكل 
_ااه دي حقيقه 
_امم وانا مش الراجل اللي هيعيش مراته في جحيم ولا جهنم حمرا انا اه على اخري منك بس مش لدرجة إني اجي عليكي وعلى كرامتك ده انتي وصية الرسول يا روز 
قالها وخد فوطه نشف شعره وسابني وخرج 
سابني وانا بفكر ازاي هو كدا انا مغلطش لما قولت عليه أعظم رجال الكون مغلطش لما قولت انه سيد الرجاله ونن العين 
حضرت ليه فطار حلو وعملت قهوته زاي ما بيحبها وسبته يفطر وجهزت البدله شويه ودخل ورايا وقال:
_على اخر النهار هيجيلي ناس صحابي عشان يباركولي ياريت تجهزي اكل حلو 
_حاضر 
_قولتي اي؟
_قولت حاضر 
_يانهار ابيض القيامه الجمعه الجايه روز بتقول حاضر؟
_يعني كدا مش عاجب وكدا مش عاجب؟
_لاء لاء كدا عاجب اوي اوي انتي كدا سكره 
قالها وقرب باسني جنب شفايفي وبداء يلبس هدومه وانا واقفه مذهوله من اللي حصل قطع ذهولي صوتو وهو بيقول:
_لبسيني جاكيت البدله يا روز 
لبسته الجاكيت زاي ما قال سرح شعره وحط برفانو ومشي وانا لسه قاعده مذهوله 
دخلت حضرت الغدا زاي ما قال وانا برضو مذهوله كان قرب يجي لبست اسدال عشان لو اصحابو معاه وانا قاعده مش مصدقه اللي حصل قطع ذهولي صوت رن الموبيل كانت سلمى حكيتلها اللي حصل 
_عليه حتت دين بوسه يا بت يا سلمى 
قطع كلامي معاها صوتو وهو بيقول:
_لاء ده احنا نعجبك اوي يا انسه روز 
رميت التيلفون وانا مصدومه من  اللي حصل سمعني لاء لاء مش معقول 
_قول انك مسمعتش 
_لاء سمعت 
_بتكلم بجد يا يوسف 
_والله سمعت 
خدت الموبيل ودخلت الاوضه وقفلت الباب ورايا وانا مكسوفه ضحك على كسوفي وقال:
_مش عيب يا روزتي انتي قولتي الحقيقه مش اكتر 
قطع كلامو صوت رن الجرز كانو اصحابو قعده معاه وحضرت ليهم الغدا ورجعت ل اوضتي تاني وبعد شويه كانو مشيو 
كنت متوقعه انه هينام على الكنبه بس اتفجأت بيه دخل الاوضه وقفل النور وخدني في حضنه بدون اي كلمه ونام جيت اتكلم قال:
_ششش ولا كلمه نامي 
وفعلآ نمت ولأول مره انام في حضنه اللي مبقتش عايزه حاجه من الدنيا غيرو 
جيه تاني يوم مالقتوش جمبي صحيت عشان احضر الفطار واعمل القهوه لقيته بيقولي:
_متعمليش حاجه مش عايز 
_طيب هتروح شغلك اجهز البدله؟
_وتجهزيها ليه هو انا سي سيد وانتي امينه ولا اي هجهزها لنفسي يا هانم 
_هو في أي يا يوسف؟
_في اي ف اي؟
_معاملتك متغيره 
_والمفروض اعاملك ازاي يا ست هانم؟
_متعالمنيش انت انسان مريض اصلآ 
_روز متستفزنيش 
_انت عايز اي دلوقتي؟
_مش عايز حاجه ابقي حضري نفسك هنخرج بعد يومين مع ناس صحابي 
_لاء مش خارجه دول صحابك انت مش صحابي انا 
_وانتي مراتي وهتيجي معايا 
_مراتك على الورق بس 
_ومالو نخليها ورق ورسمي ده حتى عيب في حقي مراتي تبقا لسه انسه لحد دلوقتي 
قالها وهو بيقرب مني 
_يوسف ابعد . . 
_مش هبعد 
_متقربش بقولك 
_لاء هقرب 
مبقاش فيه حاجه ورايا غير الحيطه قرب مني وانا بحاول ابعده عني وبعد ثواني بحر عينياه خدني ل دنيا تانيه ودوبت بين إيديه مكنش بقاوم قرب مني عشان يبوسني مكنتش ممنعه ولا مكسوفه بس فجأني ببعده عني وهو بيقول:
_مش انتي اللي تلفت نظري وتخليني أقرب منها يا روز انا بس حبيت اوريكي انك معايا بتنسي كل حاجه كبريائك ولسانك الطويل وكرامتك حبيت اوريكي تأثيري فيكي
_انت لا يمكن تكون انسان طبيعي انت مريض مريض 
قولتها ودخلت الاوضه قفلت الباب ورايا وانا بعيط 
يتبع..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-