رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة سعيد

رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة سعيد

رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول هي رواية من كتابة حبيبة سعيد رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول

رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول بقلم حبيبة سعيد

رواية شوق بريء كاملة جميع الفصول

يوسف بـ زعيق : انا اتجوز طفلة؟؟؟؟ 
الجد "حمدان" : أنتَ بتعلي صوتك علي جدك يالا؟؟ 
يوسف بـ خنقة : جدي بعد أذنك حضرتك عارف أنِ مش قصدي و كمان عارف أن مُستحيل أنِ اتجوز الطفلة دي!!! 
عُمران بـ هدوء : لازم تتجوزها و بعدين ريم مش طفلة هيا عندها 19 سنة يعني و متنساش انها بنت عمك. 
يوسف بـ ضيق : اولاً الفرق مبينا احنا الاتنين كبير اوي انا عندي 29 سنة وبعدين انا اتجوزها لييي؟؟؟ 
عُمران بـ هدوء : هتفهم بعدين انا عملت كدة لي  ..  المُهم انك تتجوزها يا يوسف ده الصح ليك و ليها والله يَـبني. 
يوسف بـ ضيق : و هيا عارفة أنِ مُجبر علي الجوازة دي ولا اي؟ 
عُمران بـ برود : لا مهوا انا قولتلها انك بتحبها و متقدم ليها و انا وافقت! 
يوسف بـ صدمة : اييي؟؟؟؟؟ 
عُمران بـ هدوء : زي مَ سمعت . 
يوسف بـ صدمة و زعيق : انا استحالة اتجوز كدة اي الهزار دَ!!!!! 
عُمران بـ صدمة : ريم!!!
عُمران بـ صدمة : ريم!!! 
ريم بـ هدوء : ازيك يا جدو؟ 
عُمران بـ صدمة : أنتِ واقفة هنا من أمتيٰ؟ 
ريم بـ هدوء و إبتسامة : لسة جاية دلوقتي انا اصلاً لسة صاحية دلوقتي. 
عُمران بـ إبتسامة و أرتياح : طيب يا حبيبي. 
يوسف بـ هدوء : انا رايح الشركة يا جدي سلام. 
عُمران بـ إبتسامة : ماشي و متتأخرش علشان عاوزك. 
يوسف : حاضر سلام. 
عُمران : سلام. "يوسف مشي" 
عُمران بـ إبتسامة : تعالي يا ريم أقعدي جمبي. 
ريم بـ إبتسامة : حاضر. "ريم قعدت جمب عُمران" 
عُمران بـ هدوء : عاملة اي؟ 
ريم : بخير الحمدلله. 
عُمران بـ إبتسامة : يارب دايماً يَـستي  ،،  المُهم بقا ان دلوقتي تجهزي علشان بعد شهور جوازك من يوسف و كدة كدة مش محتاجين تتعرفوا ع بعض. 
ريم بـ هدوء : بس انا مش موافقة. 
عُمران بـ صدمة : اي؟ 
ريم بـ هدوء و إبتسامة برود : انا مش موافقة اتجوز يوسف. 
ريم بـ هدوء و إبتسامة برود : انا مش موافقة اتجوز يوسف. 
عُمران بـ هدوء : لا هتتجوزية يا ريم. 
ريم : هو غصب يعني ولا اي؟ 
عُمران بـ هدوء : اعتبرية زي متعتبرية بس انا بقولك هتتجوزي يوسف كدة كدة. 
ريم : و ده لي بقا إن شاء الله. 
عُمران بـ إبتسامة : بُصي يا حبيبي أنتِ واثقة فيا صح؟ 
ريم : اكيد صح. 
عُمران بـ إبتسامة : طيب بما انك واثقة فيا يبقيٰ اتأكدي انِ مش هعمل حاجة تضُرك. 
ريم : بس ده جواز و بعدين انا مبحبش يوسف! 
يوسف جيه من الامكان : علي اساس انا اللِ دايب فيكِ يا بت! 
ريم بـ سخرية : امُال متقدملي لي يا بارد!! 
يوسف بـ غضب : يا بت اتلمي بدل مَ ازعلك! 
ريم بـ غضب : طب مَ تسكت أنتَ يا بارد!! 
عُمران بـ غضب و زعيق : بس أسكتوا انتُم الأتنين!!!!!  و اجهزوا بقا علشان الفرح هيتعمل بعد شهرين و ده اخر كلام عندي!! 
يوسف و ريم بـ صدمة : شهرين!!!
يوسف و ريم بـ صدمة : شهرين!!!
عُمران بـ جدية : ايوة و مش عاوز اسمع صوت تاني  "سابهُم و مشي". 
ريم بـ صدمة : هو اللِ سمعتُه ده صح؟ 
يوسف بـ صدمة : تقريباً؟ 
زين دخل فجأة : مبلمين كدة لي؟ 
يوسف و ريم مع بعض : فرحنا بعد شهرين!!! 
زين بـ ضحك : اي ده في اي؟؟؟ 
يوسف و هو بيرمية بـ مخدة : غو'ر ياض. 
زين بـ هدوء : يعني بجد هتتجوزا أنتُم الاتنين؟ ده أنتُم مش بطيقوا بعض!! 
يوسف بـ قلة حيلة : قول لـ جدك بالله عليك يأخي. 
ريم بـ سخرية : ع فكرة انتَ اللِ متقدملي! 
يوسف بـ برود : ايوة طبعاً امُال؟ 
ريم و هيا بتمشي : شخص بارد! 
زين بـ هدوء : عاوز افهم. 
يوسف بـ تنهيدة : جدك عاوز يجوزني ريم و مش عارف لي و مخليها تفتكر اني انا اللِ متقدملها و احنا اصلاً مش بنطيق بعض وبعدين هيا صغيرة عليا اوي!! 
زين بـ هجوم خفيف : أنتَ هتكدب عليا ياض؟ مَ انا عارف انك بتحبها و كنت بتتمنيٰ تكون مراتك!! 
يوسف بـ سُرعة : اسك... 
بصدمة : بتحب ميين؟؟؟؟؟ 
بصدمة : بتحب مين؟؟؟؟؟ 
يوسف بـ توتر : جدي!؟ لا لا مفيش اي حاجة ده  ..  ده يعني  .. 
عُمران بـ ضحك : اهدي اهدي  ،،  بُص يا يوسف احنا هنتكلم احنا التلاتة كدة بجد ماشي؟ 
يوسف و زين : ماشي. 
عُمران بـ هدوء : بُص يا يوسف  ..  انا عارف كويس جداً انك بتحب ريم و مش بتحبها بس لا انتَ يمكن كمان بتعشقها  ،،  انا مش عارفك من يومين ده انا اللِ مربيك بعد وفاة ابوك و امك يا يوسف!  ،،  ع العموم عاوز اقولك بلاش تضيع الفُرصة دي من ايديك انا عارف ان دي مصلحتكُم أنتُم الاتنين. 
زين بـ هدوء و إبتسامة : اسمع كلام جدك يا يوسف و متضيعش الفُرصة دي من ايديك! 
يوسف بـ تنهيدة : بس فرق السن ده ممكن يعمل مشاكل كتير و كمان  ..  يعني  .. 
عُمران بـ هدوء : فرق السن مش هيعمل اي حاجة واللهِ  ،،  انا و ستك متجوزين و فرق السن كان 11 سنة و كنت بتشوف احنا عاملين ازاي مع بعض صح؟ 
يوسف : صح بس... 
زين بـ حماس : مش بس ولا حاجة يلا قوم قولها انك بتحبها كدة و خلي قلبك جامد يجدع الاه! 
يوسف بـ تنهيدة حُزن : بس هيا مبتحبنيش اصلاً و لا بتطقني! ازاي هنتجوز؟ حضرتك كدة بتغصبها ع الجوازة دي! 
ريم ظهرت من الامكان : و مين قالك أني مبحبكش يا بني آدم بـ راس بخاخة أنتَ! 
يوسف بـ صدمة : اييييي؟؟؟؟؟؟ 
يوسف بـ صدمة : ايييي؟؟؟؟ 
ريم بـ ضحك مكتوم : في اي؟؟ 
عُمران بـ ضحك : تعالي يا زين عاوزك. 
زين بـ ضحك : عيوني. "و مشيوا هما الاتنين" 
يوسف بـ صدمة : هو انا فهمت صح؟ 
ريم بـ إبتسامة : و أنتَ فهمت اي؟ 
يوسف بـ صدمة و فاتح بُقة : أنتِ بتحبيني يعني؟ 
ريم بـ توتر واضح : مش عارفة مين المفروض يبدأ و كدة بس ايوة انا  ..  انا بحبك  "و جاية تجري بس يوسف لحقها و مسكها من ايديها". 
يوسف بـ فرحة : يـ بركة دعاك يا جدي واللهِ. 
ريم بـ توتر : في اي؟ 
يوسف بـ فرحة و إبتسامة : تعرفي يا ريم؟ انا بحبك اوي اوي من ساعت متولدي  ،،  اول لما اتولدي كنت انا اول واحد يشيلك  ،،  كانوا ع طول بيقولوا يوسف لـ ريم و ريم لـ يوسف و لما كنت بسمع الجُملة دي كان بيبقيٰ فيه حاجات غريبة جوايا كدة  ،،  و حالياً انا جوايا مية شعور بجد بس الاهم اني بحبك اوي. 
ريم بـ دموع : و أنتَ مقولتش لي الفترة اللِ فاتت؟؟؟؟ 
يوسف و هو بيمسح دموعها : كنت فاكرك مبتحبنيش و كمان كنت عامل حساب فرق السن يعني و كدة و... 
ريم بـ مُقاطعة : انا بحبك اوي يا يوسف و مفيش حاجة اسمها فرق السن! 
يوسف بـ حُب : و انا كمان... 
زين ظهر من الامكان : متهدوا بقا الاه!! اي المُحـ'ـن الأوڤر ده يخربيتكوا!!! 
يوسف بـ غيظ : أنتَ مااالك يا بااارد؟؟؟ أنتَ ماااالك يا فصييل؟؟؟؟؟ 
زين بـ ضحك : بحب ادخل فِ الوقت المناسب الاه!
يوسف بـ غيظ : باارد  ،،  " ثم أكمل بـ حُب" : المُهم دلوقتي اني بحب ريم و اعترفت و هيا كمان بتحبني يبقيٰ نتجوز بقا. 
: تتجوز عليا يا خايـ'ـن؟ طب و ابنك اللِ فِ بطني ده اعمل في اي!؟؟؟ 
يوسف و ريم و زين بـ صدمة : اييي ده؟؟؟؟؟؟ 
يوسف و ريم و زين بـ صدمة : ايييي ده؟؟؟؟؟؟ 
خالد بـ صوت انوثي : يا خايـ'ـن هتتجوز عليا!!! 
يوسف بـ فرحة و ضحك : خاااالد وحشتني يجدع "و راح يحضنُه" 
خالد بـ ضحك : وحشتك اي و بتاع اي يا عم ده انتَ كنت هتتجوز من غير مَعرف ولا أكن انا ابن عمك ولا حاجة يعني! 
زين بـ ضحك و رايح يحضن اخوه : طبعاً يا يوسف أنتَ لو قولتلُه انكُم لسة مقررين مش هيصدق صح؟ 
ريم بـ ضحك و رايحة تسلم ع خالد : تقريباً كدة؟ 
خالد بـ ضحك : بجد لسة مقررين؟ ده أنتُم كُنتم مفضوحين جداً يا راجل! 
ريم بـ ضحك : لـ الدرجة سمعتنا وحشة يا أخ يوسف؟ 
يوسف بـ ضحك : تقريباً كدة يا أخت ريم. 
"كلهم ضحكوا لحد مَدمعوا" 
خالد بـ إبتسامة : امُال فين جدي؟ 
زين : كان موجود من شوية معانا بس مشي و بعدين أنتَ ازاي متقولش انك نازل اجازة من الجيش؟ 
خالد بـ سخرية : لسة فاكر دلوقتي يا عين امك؟ و ع العموم انا كنت عاوز اعملها مُفاجأة. 
ريم بـ إبتسامة : أجمل مُفاجأة واللهِ. 
خالد بـ إبتسامة : حبيبي  ،،  انا هطلع ارتاح شوية علشان تعبان. 
يوسف و ريم و زين : ماشي. "خالد طلع" 
ريم بـ إبتسامة : و انا كمان هطلع انام تصبحوا ع خير. 
الاتنين : و أنتِ من اهل الخير.  "ريم طلعت"  "كلهم عايشين فِ فيلا واحدة" 
زين بـ إبتسامة و حُب : هتبقيٰ عريس جمر يا صحبي.
يوسف بـ إبتسامة :  حبيبي عقبالك. 
"تاني يوم" 
زين بـ نشاط : صباح الخير يا اهل الدار. 
الكل : صباح النور. 
زين جيه جمب يوسف و ريم و قال بـ ضحك : صباح الخير يا عرسان. 
ريم و يوسف بـ ضحك : صباح النور. 
يوسف بـ حُب و حماس : انا عاوز اتجوز هالحين! 
عُمران بـ سخرية : تتحسد ياض! 
يوسف بـ ضحك : حبيبي.
خالد بـ إبتسامة : قررتوا الفرح امتيٰ؟ 
عُمران بـ هدوء : بعد شهرين. 
يوسف بـ سُرعة : شهر كفاية اوي يا جدي واللهِ ولا اي يا ريم؟ 
"ريم سكتت بـ كسوف"
خالد بـ ضحك : شايف ان الاتنين عاوزين بعد شهر! 
زين بـ ضحك : تقريباً؟ 
عُمران بـ ضحك : ع بركة الله. 
"بعد مرور سنة و نُص" 
ريم بـ صويت : الحقونيييي!!!!! 
يوسف بـ خوف : خلاص اهدي قربنااا اهو!! 
ريم بـ صويت و دموع : منك لله يارتني متجوزتك يأخي!! 
زين بـ زعيق : هيا فين الدكتورة دي؟؟؟؟ 
الدكتورة : ادخلوا بسُرعة هنا!! 
"بعد شوية كُتار" 
يوسف بـ إبتسامة و دموع : حمد ع السلامة يعيوني. 
ريم بـ دموع و حُب : الله يسلمك يحبيبي  ،،  فين بنتي؟ 
زين بـ إبتسامة : اهي يَـستي. 
ريم بـ دموع : يوغتي جميلة. 
يوسف بـ إبتسامة حُب : هنسميها اي؟ 
زين بـ سُرعة : سما  ..  سما يوسف عُمران. 
ريم و يوسف بـ ضحك : منقدرش نرفضلك طلب. 
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-