رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول بقلم مريم سرور

رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول بقلم مريم سرور

رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول هي رواية من كتابة مريم سرور رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول

رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول بقلم مريم سرور

رواية بين الوفاء والغدر كاملة جميع الفصول

كنت قاعده بطبخ كالعاده مستنيه خالد خطيبي المفروض هيتغدي معانا انهارده كنت مبسوطه ومتحمسه ياه اخيرا هقابله بقالنا كتير متقابلناش كنت قاعده سرحانه لغاية ما اتصل بيا وقالي:معلش يا صفا انا هتاخر بس شويه 
ضحكت:في حاجه ولا ايه؟!
لا مفيش انا بس هتاخر لظرف ما 
مش هنكر اني زعلت بس مش مشكله انا عارفه انه مشغول ومضغوط عشان الشقه بتاعتنا بس بعد خمس دقائق تقريبا لقيت رقم غريب بعت لي صور لخالد قاعد وبيبوس ايد بنت وكانو تقريبا في مطعم ...
برقت ووقفت وانا باخد نفسي بالعافيه اكيد ف حاجه غلط اكيد ده مش خالد اكيد الصور متفبركه ...خالد ...خالد بيحبني .
الرقم بعتلي تاني بس فديو وهما بيضحكو سوا ...قلبي كان بيدق بسرعه مش قادره اخد نفسي دمعت ...لقيت دموعي بتنزل ...هو ده بجد؟!اكيد حد بيحاول يوقع بينا ...
بعتلي تاني وقالي لو مش متاكده تعالي مطعم كذا وشوفي بنفسك ..
دخلت اوضتي وانا منهاره من العياط ولبست اي حاجه وروحت جري ...بس للاسف الصور مكانتش متفبركه 
اتصدمت وحسيت رجلي مش شيلاني ده خالد اللي كنت بحبه ده اللي وقفت في ضهره وفي فقره ده خالد؟!
دموعي نزلت ع الوقت اللي ضعيته وع قلبي اللي حبه ..ليه يا خالد انا قلبي مكنش يستحق ده ليه؟
محستش بنفسي غير وانا رايحه ليهم .
خالد اتصدم وبصلها وهي بتعيط واتوتر:صفا ؟!
مستنتش يكمل وضربته بالقلم ...كل اللي في المطعم بصو علينا قولت وانا بصرخ .
:طالما انت حيوان كده كنت سبني ليه معلقني بيك ...ملطشه انااا ها ...وانا اللي بعذرك ومين دي هاا ...انا يا خالد تعمل فيا كده ؟!!
كفايه فضايح يا صفا واقعدي.
بصتله وضحكت مش هامك غير الفضيحه طب وقلبي اللي كسرته وعمري اللي ضيعته عادي ؟!!
بصلي بنظره يمكن اول مره اشوفها او بالاصح اول مره اخد بالي منها:صفا متافوريش بعدين عادي يعني ...بعدين طبيعي اخونك اذا كان الرجاله اللي خاطبين بنات حلوه بيخونوهم يبقي انتي مش هتتخاني!!!!
تاني ولتاني مره يكسر قلبي بابشع طريقه لقلب اي بنت ...
اخدت نفسي وبصتله:محدش قالك تخطب واحده وحشه يا سي خالد...كان قدامك بضاعه رخيصه كتيره ليه مخدتهاش؟!
بصلي ولسه هيتكلم ....
ششششش اسكت متتكلمش خد دبلتك مشوفش وشك تاني والا هقطعهولك ...
بصلي بصدمه اه كان متوقع اني هسامحه ميعرفش اني عندي كرامه.
خرجت بره المطعم وانا بعيط بانهيار ليه يا ربي انا حبيته كنت معتقده انه السند بعد موت اهلي وعذابي مع اعمامي ...ليه يا ربي ...
كنت بعيط وقعدت ع الرصيف خرج خالد وهو بينده لي 
ابعد عني بقولك 
صفا استني بس.
ابعد عني عايز ايه ؟
انا بحبك 
ضحكت بكل قوتي حاول يمسكني بس انا زقيته وبعدت ومخدتش بالي راحت عربيه خبطتني....اخر حاجه سمعتها كان واحد بيقولي .
:يا آنسه فوقي 
تابع 
غمضت عيني ع صريخ الناس حواليا والدنيا ملغوشه وواحد عمال يخبط وشي ويقولي فوقي يا آنسه ..
...صحيت بعد فتره مش عارفه قد ايه لقيتني في المستشفي وواحد واقف قدامي واتوتر لما صحيت ..
دموعي نزلت لما افتكرت اللي حصل حطيت ايدي علي بؤي وانا بتمني لو كنت مت كده هرجه لعمي ومراته اللي كانو مدوقني المر 
فجاه خدت بالي من اللي قاعد قدامي وبيهز رجله بعنف وعينه بتجيب الاوضه يمين وشمال .
بصتله:انت مين؟
لقيته وقف فجاه وبيترعش وبيتكلم بطريقه غريبه.
لقيته بيبص في اماكن كتيره وبيقول:والله يا آنسه ما اقصد انا كنت ماشي عادي انتي اللي طلعتي انا اسف انا اسف .
بصتله:يعني انت اللي خبطني.؟
قال وهو متوتر:آه انا وانا بجد بعتذر ولو حابه تعملي محضر حقك .
بصتله معقوله هعمل محضر ليه يعني انا اللي جريت من غير ما ابص .
متخافش يا استاذ؟
اسمي محمد يا آنسه .
تمام يا أستاذ محمد مفيش حاجه حصلت انا كويسه وانا اللي غلطانه حقك عليا وانا اللي بعتذر لك .
بصلي وهو مصدوم بعدين بص لبعيد وابتسم بهدوء متخلف ظه ولا ايه !
بصلي فجاه :ع فكره انتي مصابه بشويه كدمات بسيطه اوووي متخافيش.
ضحكت باستهزاء:والله الكدمات مش بتوجع بس القلب هو اللي واجعني ....هقدر اخرج امتي؟
بصلي محمد وهو بيلعب في شعره وبعدين في قميصه:اي وقت يا آنسه 
خرجت من المستشفي ودراعي وجعني اكيد عمي هيطين عشتي بعد ما سبت خالد .
وقفت قدام العماره وبصيت للسما وانا بفتكر وعوده الكدابه:يارب ارحمني برحمتك انا تعبت .
طلعت قابلتني مرات عمي وهي بتزعق وبتشد شعري:كنتي فين يا ضايعه يا صايعه يا اللي بتدوري عزحل شعرك 
صوت وانا بتالم ...سيبيني بقولك .
خرج عمي وهو بيزعق اه ما هو اسكربت زعيق في زعيق بقا.
جرا ايه يا ست منك ليها مش ناقصه قرف ع الصبح !
شوف الهانم راجعه وش الفجر الله اعلم كانت مع مين وعملت ايه ؟!
بصلي عمي وهو بيبرق:كنتي فين يا ست الحسن والجمال ؟
كنت في المستشفي عشان حد خبطني 
شهقت مرات همي بغيط :خبطك ؟!!! اومال مالك سليمه قدامي يعني.
صرخت ف وشهم:جرا ايه انا تعبت مش كفايه هم بقا موتوني.وريحوني انا بكرهكم وبكره وجودكم وبكرهني ربنا ياخدكم 
قعدت ع الارض الخشنه وانا بعيط حطيت ايد ع الارض وايد ع وشي وانا بعيط جامد 
بطلي تمثيل ومياصه ..وقولي لنا خالد هيعمل الفرح امتي 
قومت وقفت وانا بقول :مفيش فرح .....عشان انا سبت خالد 
مسكني عمي من شعري:نعمممم يا روح امك سبتيه يعني ايه تلاقيكي رخصتي نفسك ...طبعا هستني ايه من واحده شما.....
ضربت عمي ع وشه وانا بصرخ 
:اخرس انا اشرف منك ومن اللب خلفوك .
خدت ضرب مخدوش حد قبل كده وسحبني من شعري ورماني ع السلم بلبس البيت وشعري .
جارتي سمعتني واعطتني عبايه امشي بيها ف الشارع ...بس هروح فين يارب ؟
كنت قاعده بعيط ع الرصيف لغاية ماا لقيت عربيه سوده ونازل منها رجاله خدروني وخدوني معرفش لفين ؟
صحيت لقتني في اوضه واسعه ومربوطه 
ببص لقيت قدامي حد مكنتش اتوقع اشوفه تاني .
خالد؟؟!!انت بتعمل ايه هنا وانت جايبني هنا ليه .
بصلي بكل خبث وقال: صفا حبيبتي وحشتيني قولت مينفعش نسيب بعض من غير ذكري حلوه مش كده ولا ايه؟
قعدت وبصتله ودموعي ع خدي:تقصد ايه؟
قرب مني وحط ايده ع الطرحه وقال :من زمان وانا نفسي اشوف شعرك 
زقيت ايده وتفيت عليه:ابعد ايدك عني يا حيوان.
ضربني بالقلم:لا يا ماما مش عشان سكت لك الصبح تسوقي فيها ...انا اكسرلك دماغك انتي سامعه؟
وقالي وهو بيضحك:طالما مش عاايزاني في الحلال خلينا في الحرام احسن بقا.
حاول يقرب مني وصوت ....لمحت طوبه ع الارض ضربت بيها دماغ خالد بس لحظه؟لقيته وقع ع الارض والدم نازل ومش بيرد 
الطوبه وقعت من ايدي ...انا ...انا قتلت خالد؟؟؟؟
انا موتته ....طلعت من المكان وانا بجري زي المجنونه وبصوت انا قتلت خالد....
وقفت لحظه جمب عمود وانا بترعش وبعيط....انا هخش السجن ....
فجاه حد وققف قدامي كان محمد 
بصلي وهو متوتر:انسه انتي كويسه ..؟!
استاذ محمد؟!!
ايه اللي حصل ومال لبسك !
مقدرتش وعيطت وقولتله:انا قتلت حد..
برق لي:قتلتي حد؟!!!
حكيت له اللي حصل لقيته هدي شويه واعطاني الجاكت بتاعه وقالي :متخافيش كله هيبقي تمام.
بعدين بس حواليهه وقالي:خديني لبيت عمك
اتخضيت وقولت بخوف:ليه؟!
متخافيش خديني ليه بس 
خدته لبيت عمي طلعت السلم وانا بترعش اكيد عمي هيموتني.او يسلمني للشرطه يلا احسن ما اقعد ف الشارع .
اول ما عمي شافني ضربني بالقلم وقالي مين ده؟!
ده ده ...
انا طالب ايد الانسة سلمي يا عمي.
يلا وهنا ققرت يغمي عليا صحيت ع صوت مرات عمي وهيا بتقولي قومي يا خايبه الماذون برا.
ماذون ايه انا مش هتجوزه
بقولك ايه عمك خلاص قرر احسن ما تنامي ف الشارع 
معرفش ايه اللي حصل بس فجاه لقيت نفسي قاعده والماذون بيقول (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
روحت مع محمد وكنت مرعوبه بس اترعبت اكتر لما لقيته فجاه قام وقعد يخبط دماغه في الحيطه وبيقول كلام مش مفهوم 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-