رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول بقلم اميرة محمد
رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اميرة محمد رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول
رواية سمراء احتلت كياني يوسف وغصون كاملة جميع الفصول
- انتي اتجننتي عايزاني اقبل بواحده مغتصبه وكمان ..كمان سمرا وشكلها مش حلو انا مش عارف اغتصبوها علي اي والله معندهمش نظر
- دا انت اللي معندكش دم ولا احساس
- نفسي افهم بس انتي اخت مين فينا بقولك ايه ي خديجه انا مش بنت عشان تجبريني
- خديچه بحنيه : حبيبي ممكن بس تسمعني
- يوسف بزهق : سامعك
- خديجه بهدوء : غصون بنت كويسه ي يوسف واللي حصلها ده غصب عنها يعني مش بإرادتها كفاية انها اخت مصطفي
- يوسف بضيق : قولي بقي كده
كل ده عشان مصطفي
خديجه قامت وقفت واتكلمت بعصبيه : يووووووسف احترم نفسك
يوسف بهدوء : انا اسف ي خديجه بس صدقيني مش هقدر اتجوزها
خديجه بحزن : دا اخر كلام عندك !!؟
يوسف بتنهيده : ايوة
خديجه بجمود : تمام من النهارده اعتبرني مت ي يوسف
يوسف اتصدم من كلامها وعلي م استوعب اللي هيه قالته كانت سابت البيت ومشت
قعد مكانه وحط وشه بين ايديه : ليه كده ي خديجه ليه ؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود
بتحطيني ف موقف صعب واختيار اصعب منه ربنا يسامحك ي شيخه انتي المسؤله عن اللي هيحصل
_________________
خديجه رجعت بيت جوزها والزعل باين علي وشها
مصطفي بقلق : مالك ي حبيبتي انتي كويسه ؟
خديجة بإبتسامه : كويسه ي حبيبي
مصطفي بعصبيه طفيفه : ي خديجه انتي حامل يعني خروجك ده مينفعش
خديجه مسكت ايديه بحنيه : عارفه ي مصطفي بس كنت بزور يوسف وهوة مش بعيد دي العمارة جمبنا اهي
مصطفي حضنها : يستي انا اجبلك يوسف لحد عندك بس خلي بالك من نفسك ومن ابني
خديجه بدموع : يوسف اخويا الوحيد مليش غيرة بعد ماما وبابا ونفسي اتطمن عليه
مصطفي بمرح : وانا روحت فين يست خوخه ؟
خديجه مسحت دموعها وضحكت : انت جوزي وحبيبي وكل حاجه ليا وكمان ابو ابني اللي هييجي قريب علي الدنيا دي
مصطفى بحب : ربنا يخليكي لينا ي حبيبتي
خديجه : يارب ي حبيبي اومال عمي فين
مصطفي : راح الشغل
خديجه بقلق : طيب انا هروح اطمن علي غصون
مصطفي اتنهد : انا حزين عليها اوي ومش قادر اشوفها بالمنظر ده
خديجه بحزن : انا متأكده انها هترجع احسن من الاول
مصطفي بحزن : اتمني بقلمي اميرة محمد محمود
______________________
ف نفس البيت ف اوضه مش ببزورها النور موجوده الدكتورة غصون الهلالي اللي اتعرضت للاغتصاب علي يد شاب حقير مجهول الهوية ، كلامها بقي قليل من شهرين بعد وقوع الحادثه ، اعتزلت مهنتها المفضله ، بقت تسمع موسيقي بس وتتفرج علي الناس من شباك اوضتها اللي بيطل علي البحر ورافضه الكلام مع اي حد حتي اخوها وابوها ، مامتها متوفيه ، صاحبتها المقربه تخلت عنها ، حياتها تغيرت تماما
• دخلت عليها خديجه ودي بتحب غصون اكتر من يوسف اخوها
خديجه بحب : اذيك ي قلبي اتمني مكونش اتأخرت عليكي
غصون ابتسمتلها وهزت راسها ب لا
خديجه بإبتسامه : حلو
بصي بقي انا عايزة اتكلم معاكي ف موضوع كده
غصون بحب : اتفضلي
خديجه بقلق : انا مش هدخل ف تفاصيل ي غصون ربنا
يعلم انا بحبك قد ايه وعشان كده حابه انك تكوني مرات اخويا
غصون بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟؟؟؟
خديجة بتوتر : هتفضلي عايشه طول الوقت كده لازم تشوفي حياتك ومستقبلك ارجعي ي غصون انتي وحشتينا اوي صدقيني يوسف اخويا حنين وهيعاملك بما يرضي الله
غصون بدموع : لو سمحتي ي خديجه سبيني لوحدي
خديجه بخوف : بس ....!!
غصون بمقاطعه : لو سمحتي
خديجه بأسف : حاضر
غصون قعدت ف البلكونه وبتفكر : كفاية كدا لحد ايمته هفضل عاله عليهم ، خديجه مش عارفه تاخد راحتها ف بيتها ، وبابا تعبان من ساعت اللي حصلي كفايه ي غصون كفاية ، الدنيا منتهتش لحد هنا يمكن يكون عوضي ف يوسف بس انا مش قادرة ادخل ف اي علاقه معنديش طاقه لاي مسؤليه ،انا ...انا خايفه اطلع الشارع
دخلت اوضتها وقعدت تعيط علي حالها وانها ضعيفه مش قادرة تواجهه مصيرها بقلمي اميرة محمد محمود
____
يوسف بضحك : اومال عملتي الشويتين دول ليه طالما هترجعي تكلميني
خديجه بإستفزاز : خد عندك الجديد
يوسف ببعض القلق : اشجيني يختي منتي مبيجيش من وراكي غير البلاوي
خديجه بضحك : لا المرادي كل خير
يوسف بتوتر : ي خوفي من ضحكة الرقاصين دي
خديجه بجديه : انا كلمت غصون امبارح وقولتلها انك طالب ايديها بس مستني موافقتها عشان تتقدم رسمي
يوسف : خديجه من وقت هزار خالص
خديجه بجمود : بس انا مش بهزر ي يوسف انا فعلا عملت كدا
يوسف بزعيق : انتي ازاي تعملي حاجه زي كدا من ورايا انا لا يمكن اقبل بالكلام ده بقي عايزة تجوزيني غصون المغتصبه بقولك ايه خليها تبص لنفسها ف المرايه مفيهاش ريحة الانوثه مش فاهم هيه ازاي دكتورة اطفال معقول مش بيخافوا منها
خديجه بغضب مكتوم : تمام ي يوسف بكرة تيجي الساعه 8 عشان تطلب ايد غصون
وقفلت السكه ف وشه ، رمي التليفون ف الارض اتكسر حتت
يوسف بعصببه وصوت عالي : غصون ، غصون ، غصون طلعتلي منين ست زفته دي كمان
خديجه فضلت تلح علي غصون طول اليوم لحد م خلتها توافق ، مصطفي ووالده كانوا خايفين اوي عليها ومستغربين ازاي يوسف يقبل بيها وبرضو خديجه اقنعتهم
اما غصون مش لاقيه حد يفهمها ويقدر اللي هيه فيه سلمت امرها لله ووافقت تقابله
تاني يوم يوسف جه وقعد ف الصالون وبعد شويه جات غصون واول م دخلت عنده اتصدم وقام وقف
↚
تاني يوم يوسف جه وقعد ف الصالون وبعد شويه جات غصون واول م دخلت عنده اتصدم وقام وقف لابسه اسود ملامحها باهته وخاسه وكانت بالنسبه ليوسف اوحش بنت قابلها
يوسف لنفسه : طب ودي اتعامل معاها ازاي ي خسارة شبابك ي يوسف هيضيع هدر
غصون بتوتر : احم ...اتفضل
يوسف بإحراج : تمام
غصون قاعده بتفرك ف ايديها : قول اللي عندك ي استاذ يوسف عشان اكيد انت مش جاي لحد هنا بإرداتك
يوسف بتوتر : قصدك اي ؟
غصون بحزن : طبعا الكل عارف اللي حصلي يعني مفيش حد يقبل علي نفسه يتجوز واحده مغتصبه
يوسف بهدوء : مش كل الناس زي بعضها وانا حابب اخد فرصه
اتنهد بشده وبعدين بصلها بإبتسامه مزيفه : هعرفك بنفسي من اول وجديد اعتبرينا اول مرة نتقابل
معقبتش علي كلامه بس من جواها مرتاحه وف نفس الوقت مستغربه بقلمي اميرة محمد محمود
يوسف بإبتسامه مصطنعه : اسمي يوسف العمري عندي تسعه وعشرين سنه ، خريج كليه هندسه ، بملك شركه صغيرة علي قدي انا اللي بديرها ، مليش غير اختي خديجه ، باقي عيلة امي وابويا عايشين ف الصعيد ، هاا تحبي تعرفي عني اي تاني
غصون بحزن دفين : اشمعنا انا ؟
يوسف بهدوؤء : بصي ي انس.....
رجع كلم نفسه : انسه اي بس استرها عليا يارب
يوسف بإبتسامه عريضه : بصي ي غصون مش هقول اني بحبك يكفيني اني اعرفك معرفه شخصيه ، انا مقتنع ان الحب بييجي بعد الجواز ، انا همشي دلوقتي واتمني من قلبي يوصلني ردك بالموافقه
غصون ابتسمتله بحزن ووهوة خرج سلم علي اخته بغيظ وروح
خديجه رحتله البيت عشان تفهم الموضوع اكتر
يوسف بغضب : عملتي اللي انتي عايزاه استحملي بقي النتيجه
خديجه بقلق : افهم اي من كلامك ده
يوسف بعصبيه : هعاملها اسوء معامله هخليها تطلب الطلاق بنفسها
خديجه بخوف : حرام عليك ي يوسف البنت فيها اللي مكفيها صدقني محدش يقدر يسعدك غيرها
يوسف بجمود : روحي بيتك ي خديجه
خديجه بصدمه : ايه
يوسف بعصبيه : يلاااا
خديجه دموعها نزلت غصب عنها وسابت البيت ومشت
_________
بعد م غصون قابلت يوسف حست انها مرتاحه بس خايفه ييجي عليها يوم وتندم علي قرار زي ده وهيه ف تفكيرها دخل عليها ابوها
جلال بضيق : دا اول عريس يتقدملك بعد اللي حصل وانا قولتلو اننا موافقين لحسن يغير رأيه كويس انو قبل بيكي
غصون بدموع : اللي حضرتك تشوفو ي بابا
جلال بغضب : اياكي تتجرئي تقوليلي ي بابا تاني انا كرهت اليوم اللي جيتي فيه ع الدنيا
غصون بضعف : انا ذنبي اي ف كل ده
جلال بعصبيه : ذنبك انك بنت وجبتيلي العار
قام وقف مسكها من شعرها ف صرخت : خديجه هتسالك علي رأيك تقوليلها موافقه انشالله تشتغلي خدامه عنده
الناس عمرها م هتنسي اللي حصل حتي لو انتي نسيتي
بقلمي اميرة محمد محمود
غصون بعياط : طول عمرك بتكرهني وبتفضل مصطفي عني كل ده ليه ي بابا ليييييه
جلال بكرة : مش طلعالي شكلك وحش و....
غصون بضعف : دا مش ذنبي ، شكلي ده مش بإيدي ، انا دخلت كلية طب عشانك ، عشان تبقي فخور بيا
كملت بحزن ودموع : انا خسرت كتير اوي ي بابا وتعبت ياريتني مت ياريتنيييييي
ابوها ساب شعرها واتكلم بجبروت : مفيش زفت فرح هنتفق معاه ع الفرح الاسبوع الجاي
خديجه ومصطفي سمعوا صوتهم ودخلو عندهم
خديجه جرت علي غصون خدتها ف حضنها
مصطفي بخضه : في ايه ي بابا
جلال : عقل اختك ي مصطفي
خديجه بحزن : في ايه ي عمي اي اللي حصل
جلال بصلها بغضب وشاور على خديجه : شايفه بنت الاصول اللي رافعه راس اهلها
↚
خديجه بعد فهم : غصون عملت اي ي عمي
جلال بغضب : عملت ايييه ؟
قولي معملتش ايه ي خديجه
مصطفي بهدوء : اتفضل ي بابا معايا
جلال خرج مع مصطفي ورزع الباب وراه
خديجه حاضنه غصون وهيه بتعيط : انا ليه بيحصل معايا كده ليه ي خديجه
خديجه بدموع : دا نصيبك ي حبيبتي قولي الحمد لله
غصون بعياط هيستيري : اخوكي عايز يتجوزني ليه ي خديجه
خديجه بتوتر : عشان بيحبك ي غصون
غصون مصدقتهاش ومسكت ايديها وخرجتها برااا الاوضه وقفلت الباب وقعدت تعيط وراه
بقلمي اميرة محمد محمود
__________________________
مصطفي بغضب مكتوم : وهيه ذنبها ايه ي بابا عشان تعاملها بالطريقه دي
جلال بعصبيه : انا قرفت من البت دي وجبت اخري اتصل يلا علي يوسف
مصطفي بحزن : بس ي بابا .....!!
جلال بجديه : اعمل اللي بقولك عليه من غير ولا كلمه
مصطفي طلع التليفون فعلا واتصل علي يوسف وعطا التليفون لباباه
يوسف بضيق : ايوة ي عمي ازي حضرتك عامل ايه
جلال بهدؤء : الحمد لله يبني كنت بتصل عشان ابلغك ردنا
يوسف لنفسه : يارب يرفضو ...يارب يرفضو
يوسف بقلق : احم اتفضل ي عمي سامعك
جلال بإبتسامه مزيفه : احنا موافقين يبني
يوسف بسرعه : ليه كدا بس
جلال بصدمه : نعم ؟؟؟؟؟
يوسف بتوتر : قصدي ي عمي ادي فرصه للانسه غصون تفكر
جلال : لا يبني هيه موافقة
يوسف بضيق : علي بركة الله
جلال بقلق : طيب عايزين نحدد معاد الفرح
يوسف : الفرح ؟
بالسرعه دي بقلمي اميرة محمد محمود
جلال بإحراج : انت رجعت ف قراراك ولا ايه ي يوسف
جلال بغضب مصطنع : عيب ي عمي الكلام اللي بتقوله بكرة هكون عند حضرتك عشان نحدد المعاد اللي يناسبكم
جلال بفرحه : تمام مع السلامه
يوسف قفل تليفونه ورماه جمبه بعصبيه : طيب ي غصون ان م وريتك النجوم ف عز الضهر مبقاش انا يوسف العمري
• غصون عيطت كتير قامت مسحت وشها ووقفت قدام المرايه : انا السبب ف كل اللي بيحصلي ، عشان غببه وضعيفه وشكلي هفضل طول عمري كده ، لما الحيوان اغتصبني كنت ضعيفه ومعرفتش ادافع عن نفسي ، لما اتخليت عن شغلي كنت ضعيفه لحد ايمته هفضل كداااااااا
كسرت المرايه علي الارض والبيت كله جه علي صوتها وبيخبطوا علي الباب وهيه ولا هنا
مسكت حتة من المرايه وحطتها علي ايدها و...
↚
كسرت المرايه علي الارض والبيت كله جه علي صوتها وبيخبطوا علي الباب وهيه ولا هنا
مسكت حتة من المرايه وحطتها علي ايدها وقبل م تقطع شرايينها كان مصطفي كسر الباب ودخلوا ، وابوها مشي ناحيتها ضربها بالقلم
جلال بغضب : عايزة تعملي فينا اي تاني ي زباله
مصطفي بحزن : كفاية ي بابا ارجوك كفاية
جلال بعصبيه : انت مش شايف غلطاتها اللي كترت وجايه دلوقتي عايزة تموت نفسها وتجبلنا العار اكتر م هوة لازق فينا
خديجه بدموع : ي عمي ارجوك البنت حالتها مش كويسه
جلال متجاهلا كلامها : البت دي تفضل محبوسه لحد معاد كتب الكتاب
كله ده وغصون ف عالم تاني كل اللي ف بالها انها عايزة تتخلص من حياتها
مصطفي بهدوء : طيب ي بابا كل اللي انت عاوزة هيحصل
خالد خرج ومصطفي راح ناحية غصون وحضنها : عايزة تموتي نفسك ي غصون
غصون بعياط : تعبت ي مصطفي عايزة اموت يمكن ارتاح من الذل ده
مصطفي بدموع : عايزة تموتي كافره وتغضبي ربنا
غصون بعياط : اكيد ربنا هيسامحني لاني استحملت فوق طاقتي
مصطفي بحزن : هانت خلاص هتتجوزي يوسف وكل حاجه هتتحل
غصون طلعت من حضنه ودخلت الحمام ملت البانيو ميه ونزلت فيه بقلمي اميرة محمد محمود
خديجه بعياط : انا خايفه عليها اوي ي مصطفي
مصطفي بحزن : ومين سمعك ي خديجه انا كمان خايف لتعمل ف نفسها حاجه
خديجه بدموع : ليه عمي قاسي معاها كده ؟؟
مصطفي بتنهيده : عشان اللي حصل معاها دا غير ان بابا بيكرة البنات ومن وقت م كانت صغيرة وهوة معاملته جافه معاها ، ماما الله يرحمها حاولت كتير معاه بس للاسف مفيش فايده
خديجه بعياط : بس دا ظلم
غصون عانت كتير لو انا مكانها ي مصطفي كنت انتحرت
مصطفي مسحلها دموعها: بعد الشر عليكي ي حبيبتي متقلقيش انا دايما ف ضهرها
خديجه بحب : ربنا يخليك لينا ي حبيبي
باس راسها : ويخليكي لينا يست الكل
غصون نايمه ف البانيو وعماله تفكر : طب هيحصل ايه لو كنت بيضه شوي ، ولا اي اللي هيجري لو كنت حلوة ، انا عمري م اذيت حد بس عمري م اتمنيت حاجه وحصلتلي ، يارب هوة انا وحشه اوي كدا ، طب يوسف عايز يتجوزني ليه ؟
بس الشكل مش كل حاجه طول عمري مقتنعه بالجمله دي بس كل اللي شوفته ف حياتي خلاني اغير رأئي ، طيب م انا قلبي ابيض ومش بعرف اكرة حد ولا ائذيه ، العيب فين بس فيييين
وصرخت بعلو صوتها : ياااااااااارب كفاية كدا يارب
_____________
يوسف اتصل علي صحبة خالد ، ساكن ف نفس عمارة غصون ، خالد جه وراحوا بار يسهروا فيه ، شربوا كتير لحد م سكرو بقلمي اميرة محمد محمود
خالد ماسك الكاس وراسه بطوح يمين وشمال : الفرح ايمته ي صحبي ؟
يوسف قام وقف وهوة مش علي بعضه : دي جنازة مش فرح ، عمري م تخيلت اني ف الاخر اتجوز دي ،
↚
خالد حط ايده علي كتف يوسف واتكلم بقزارة : بس عليها جسم بنت الايه
يوسف اتضايق من كلامه عليها قام ضربه بالبوكس ف وشه : اخر مرة تجيب سيرتها علي لسانك
وساب المكان وخرج يتمشي ف الشارع وخديجه بترن عليه مش بيرد عليها
يوسف بضيق : يووووة بطلي بقي
اتصلت تاني اكتر من مرة ويوسف فتح عليها
يوسف بعصبيه : عايزة اي نازله زن زن في ايييييه
خديجه بغضب : اخرس ي حيوان شكلك شارب الزفت اللي بتشربه
يوسف بضيق : اخفي من وشي ي خديجه علشان انا ممكن اقول كلام ميعجبككيش
خديجه بعصبيه : والله عال ي سي يوسف ، ناقص اي تاني معملتوش ، مش محترم اني اختك الكبيرة ولا عاملي اي حساب ، حط ف بالك لو غصون اشتكت منك هتشوف وش مش هيعجبك
وقفلت ف وشه السكه
يوسف بخبث : حلو اوي ؟؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
الكام يوم عدوا بسرعه ويوم كتب الكتاب جه وغصون محبوسه ف اوضتها من ساعتها حتي مختارتش فستان ولا اي حاجة من اللي العروسه بتختارها
• دخلت عليها خديجه وجابتلها فستان من عندها مصطفي مشافوش قبل كدا وقالتلها ان يوسف هوة اللي اشتراه ليها
خديجه بحب : يلا ي غصون عشان تلبسي مش باقي كتير والماذون يوصل
غصون بتعب : حاضر
خديجه مسكت ايديها : انا عارفه ان اللي مريتي بيه صعب ومحدش يستحمله ، بس صدقيني مش هيه دي النهايه ي غصون ، ارجوكي ادي لنفسك فرصه ، خلي يوسف يحبك ادلعي عليه واضحكي وهزري ، اطلعي بقي من اللي انتي فيه ده ، انتي تستاهلي انك تعيشي وتحبي وتتحبي ، يوسف اخويا بيتعصب بسرعه بس حنين استحمليه ، وبيتراضي ب اي كلمتين حلوين ، حطي ميكب والبسي ، وهاتي مسكات كفايه هالات سودة تحت عينك اللي سببها الحزن دي ماشي ي غصون ؟
غصون بإبتسامة حزن : ماشي
خديجة بمرح : يلا بقي ي عروستي عشان تلبسي
غصون بتفائل : يلا
يوسف جه ومعاه المأذون وكم حد من الجيران بعد شوية خرجت غصون وكانت لابسه دريس ابيض وحجاب ابيض وميكب بسيط ، حتي ملفتتش نظر يوسف وهيه لاحظت ده وزعلت جدا ، قبل كتب الكتاب جات بنت حضنتها
البنت بغل : الحمد لله انك لقيتي حد قبل بيكي بعد اللي حصلك بقلمي اميرة محمد محمود
بعدت عنها وسابتها وخرجت وغصون عيونها دمعت غصب عنها
يوسف قعد جمبها بس كان حزر بخصوص المسافه بينهم
" بارك الله لكما وجمع بينكما في خييير "
قامت وقفت عشان تسلم علي بابها سابها ودخل اوضته وهيه اتحرجت اوي قدام يوسف لانه كمان كان مستغرب
خديجه بحب : الف مبروك ي حبايبي
مصطفي حضن غصون ويوسف مع بعض : خلي بالك من اختي ي يوسف
يوسف بكذب : ف عنيا ي مصطفي
يوسف مسلمش علي خديجه وخد غصون ونزلوا راحوا شقتهم دخلوا ويوسف راح ناحية الباب وقفله ومشي علي غصون ضربها بالقلم بوقها و
↚
يوسف مسلمش علي خديجه وخد غصون ونزلوا راحوا شقتهم دخلوا ويوسف راح ناحية الباب وقفله ومشي علي غصون ضربها بالقلم بوقها جاب دم ، بصتله بصدمه بس من غير ولا دمعه
يوسف بكرة : انتي اكتر انسانه انا بكرها ف حياتي ، قاطعت اختي بسببك وعشانك ، اي فاكراني واقع ف غرامك ، لا فوقي ي ماما دا انتي متسويش جنية ف سوق النسوان ، لعلمك خديجه هيه اللي اجبرتني عليكي انا بس وافقتها عشان دي اختي الوحيده ومش عايز ارفضلها طلب
مسكها من فكها بالجامد لدرجه ان صوابعه علمت : انا مكسوف اقول للناس انك مراتي ، بستعر منك وبقرف المسك ، مفيش اي حاجه فيكي بتغريني عارفه ليه ؟؟؟
عشان انتي بواقي ، عارفه يعني اي بواقي ، يعني مغتصبه وكل حاجه بتملكيها راحت ، والله اعلم كمان اذا كان غصب عنك ولا بإرداتك ، انا يوسف العمري اللي البنات بتترمي تحت رجليا وقعت فيكي انتي ي سمرا
سابها وشدها من دراعها دخلها الاوضه وقفها قدام المرايه : انا عايزك كل يوم تبصي لنفسك هنا ، يمكن تفهمي اللي بقالك كتير مفهمتيهوش ، وراجعي نفسك
كويس انك اعتزلتي شغلك ذنبهم ايه الاطفال يترعبو منك اول م يشوفوكي
عطاها ضهرة بغضب : ذيك هنا زي الخدامه مسمعلكيش حس فاااااااهمه
غصون كانت ف عالم تاني منزلتش ولا دمعه ابتسمت ابتسامه عريضه صادقه وقالت : فاهمه تحب اعملك اي حاجه قبل م انام
يوسف مصدوم اي البنت دي ، حتي معيطتش اتعصب اكتر ومشي ورزع الباب وراه
دخلت خدت شور وغيرت هدموها للبيچامه عاديه وحجابها علي راسها ، كانت لسه هتنام بس يوسف دخل بعصبيه بقلمي اميرة محمد محمود
_ انتي هتعملي ايه ؟؟؟؟
غصون بإبتسامه : هنام
يوسف ببرود : لا مش هنا ي حلوة ، غوري نامي ف الصالون برااا
غصون بتعب : حاضر
يوسف نام وضميرة مرتاح ولا كانه كسر قلب انسانه للمرة المليون
اما هيه ف عقلها الباطني مش مستوعب اللي حصل عشان كده دموعها منزلتش وغمضت عينيها ونامت
" بعد الفجر مصطفي قام علي صوت غصون طلع بره لقاها بتهلوس
غصون : ابعد عني حرام عليك انا عملتلك اي ، باباااااااا
مصطفي جاب كوباية ميه ودلقها علي وشها بدون رحمه
قامت مفزوعه
غصون بخوف : لا لا لا خلاص كفايه
يوسف ببرود : شكلنا مش هنام ف ام الليله السوده دي
وسابها ودخل نام
غصون بدموع : يارب يارب
___________
مصطفي بغضب طفيف: ليه ي بابا عملت كده ؟
جلال بعصبيه : دلعنا ليها ده هوة اللي بوظها
خديجه بحزن : ي عمي المفروض تحتويها وتقدر اللي هيه مرت بيه
جلال بضيق : والفضيحه اللي عملتهالنا دي
الناس عمرها م بتنسي
مصطفي بغضب : الناس ، الناس ، الناس هوة كل حاجه الناس بقلمي اميرة محمد محمود
جلال بعصبيه : اسمع ي مصطفي احنا مش عايشين في مجتمع لوحدنا حط الكلام ده ف دماغك ، واللي حصل ل اختك مش هين ،
مصطفي : طيب ي بابا هتروح معانا بكرة عشان نزورها
جلال رفض كلام مصطفي وبعد جدال كبير بينهم جلال صرخ ف وشهم
_ اخر مرة اسمع سيرة غصون ف البيت ده انتو فاهمين
وسابهم ومشي
خديجه بعياط : ليه بيحصل معانا كده ي مصطفي ليييه ؟
مصطفي بدموع : اهدي ي خديجه كدا خطر عليكي
خديجه بقلق : احنا لازم نروح عند غصون بكرة ي مصطفي
مصطفي بصدق : اكيد هنروح ي حبيبتي
↚
مصطفي خد خديجه ودخلها اوضتها خلاها ترتاح علي السرير وخدها ف حضنه لحد م نامت
مصطفي بتنهيده : حلها من عندك يارب
______________________________
تاني يوم الصبح غصون قامت من النوم وجسمها كله مكسر ، دخلت اوضة يوسف سحبت شنطتها بهدؤء وخرجت حطتها ف اوضه تانيه
بعد شوية يوسف قام من النوم لقاها قاعده بصلها بقرف ودخل الحمام
غصون عملت فطار واستنت يوسف لما خرج
غصون بإبتسامه : انا جهزت الفطار يلا نفطر
يوسف بعصبيه : بقولك بقرف منك اي ؟
مبتفهميش
غصون بحزن : انا معملتش حاجة ب ايدي كل حاجة كانت جاهزة
يوسف بصلها بغضب ومشي
جرس الباب رن
غصون فتحت وكانوا خديجه ومصطفي
مصطفي حضنها : وحشتيني
غصون بإبتسامه : انت كمان ي حبيبي وحشتني
خديجه بحب : والله البيت وحش من غيرك ي غصون
غصون بضحك : ي بكاشه انتي و هوة
خديجه ومصطفي ضحكوا وبعد دقايق خرجلهم يوسف سلم عليهم وقعد مع مصطفي
وخديجه خدت غصون ودخلت جواااا
خديجه بقلق : عامله ايه مع يوسف
غصون بحزن : شفقتي عليا صح ؟
خديجه بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟
غصون بجمود : شفقتي عليا انا طب واخوكي ، ذنبه اي يتجوزني ؟ ليه عملتي كدا ؟
خديجه بدموع : لاني بحبك
يمكن لو ليا اخت مش هحبها كدا ، انا جوزتك يوسف اخويا علشان متأكده انو الوحيد اللى هيخرجك من حزنك ي غصون
بقلمي اميرة محمد محمود
غصون بجمود : خدي مصطفي وامشوا ي خديجه
خديجه بدموع : غصون !!!!!!
غصون بجديه : يلا ي خديجه ومتجيش هنا تاني ولا اقولك ابقي تعالي شوفي اخوكي بس تعالي وانا مش موجوده ف البيت
خديجه بعياط : لا ي غصون صدقيني انا عملت كل ده علشانك !!
غصون : الاهانه اللي سمعتها تكفيني عشر سنين لقدام ارجوكي امشي
خديجه مسحت دموعها وقبل م تخرج
_ قولي ل بابا اني مت وريحته مني ، كرهي مصطفي فيا متخليهوش ييجي عندي تاني ، امشي ي خديجه
خديجه مسكت دموعها بالعافيه وخرجت خدت مصطفي ومشيو
يوسف مسك غصون من دراعها جامد : انتي قولتي اي لخديجه خلتيها مشيت بالسرعه دي
غصون بالم : مقولتش
يوسف شدد اكتر علي دراعها : انطقييييي
غصون فلتت منه وضربته بالقلم و ...
↚
غصون فلتت دراعها من ايد يوسف وضربته بالقلم علي وشه بصلها بغضب جامد وقبل م يتكلم وقفته
غصون بعصبيه : اياك ثم اياك ترفع ايدك عليا تاني ي
حيوان ، ي زباله ، ياللي معندكش ذرة رحمه ف قلبك ،
وفاكر الناس كلها تحت رجليك وانت ولا حاجه اصلا ، انا
تعبت منك ومن امثالك لولا اني مجبورة مكنتش بصيت
لواحد زيك ، شكلك حلو من برااا بس من جوااا فاضي ،
قلبك فاضي مفيهوش حاجة تدل على انك انسان وعندك
مشاعر زي البني ادمين .
خدت تنهيده بعد م قالت كل الكلام ده بسرعه يوسف بصلها ببرود : خلصتي ؟؟؟
غصون بغضب : لا لسه
وجات راح عنده وداست علي رجله بحزم ما عندها وطلعت تجري علي اقرب اوضه وقفلتها علي نفسها
يوسف جري وراها واتخبط ف الباب : اه يبنت ال ....والله ل اوريكي
كان متضايق جدا بسبب اللي عملته راح اتصل علي ابوها
يوسف بغضب : السلام عليكم ي عمي
جلال باستغراب : وعليكم السلام يبني
يوسف : انا اسف ي عمي علي الكلام اللي هقوله ، بس
بنت حضرتك مخلتش فيا عقل ، طردت خديجه من بيتي
ورفعت ايدها عليا وكمان ...وكمان منعتني المسها واخد حقي الشرعي
جلال بصدمه : اي اللي بتقوله ده يا يوسف يبني
يوسف : هوة ده اللي حصل ي عمي
جلال بغضب : طب اقفل وانا جاي حالا
يوسف قفل مع جلال بس اتضايق اكتر عشان عمل كده
_ مكنش ينفع اكلمه مهما كان دي مراتي واي حاجه تحصل بينا خصوصيات يوووة بقااااا
غصون قاعده ف اوضتها فرحانه عشان قدرت ترد علي يوسف ومتضايقه عشان خايفه ليضربها
بقلمي اميرة محمد محمود
____________
خديجه قاعده علي السرير سرحانه مصطفي دخل لقاها كده راح باسها من خدها
خديجه بضحك : لسه فينا من الحركات دي ؟؟
مصطفي مسك ايديها وباسهم : مش مراتي حبيبتي
خديجه حضنته : وحشتني اوي بقالنا فترة كبيرة مقعدناش مع بعض
مصطفي قام وقف وهوة بيفك زراير قميصه واتكلم بتمثيل : انتي اللي بطلتي تحبيني ومش مهتميه بيا خالص ي خديجه
خديجه بصدمه : انا ي مصطفي ؟؟؟؟؟
مصطفي كرمش وشه بإصطناع : ايوة انتي
خديجه عنيها دمعت ومردتش عليه وهوة كان خلع قميصه وفضل بالبنطلون ولسه بيلف يشوف رد فعلها لقاها بتعيط جري عليها بخوف
مصطفي بقلق : حبيبي مالك في ايه انا كنت بهزر معاكي
خديجه مردتش عليه ولسه بتعيط
مصطفي مسك وشها بين ايديه وباسها : دموعك دي متنزلش تاني طول م انا عايش فاهمه
خديجه هزت راسها بخجل
مصطفي ضحك عليها وقرب منها اكتر
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________________
ف المستشفي تحديدا ف مكتب المدير
المدير بضيق : الدكتوره غصون لازم ترجع المستشفي ف اقرب وقت
دكتور مهاب : بس ي فندم
↚
المدير بمقاطعه : مفيش بس اتفضلوا علي شغلكم
خرج دكتور مهاب ودكتوره جميله وباقي الدكاترة راحوا علي شغلهم
دكتورة جميله بتلقائيه : هنعمل اي ي مهاب دكتوره غ......!!!!!
مهاب بضيق : اسمي دكتور مهاب لو سمحتي ياريت تحفظي الالقاب بينا
جميله بإحراج شديد : اسفه جدا عن اذن حضرتك
مهاب متجاهلا احراجها : استني عايزين نشوف هنعمل اي ف موضوع دكتور غصون
جميله : انا هروح عندها البيت واتكلم معاها
مهاب ببرود : تمام
ومشي
جميله لنفسها بدموع : من هنا ورايح هتعامل معاك بحدود كفايه كده احراج لنفسي
" جميله ومهاب وغصون كانوا فريق واحد ومن اشطر الدكاترة ف المستشفي ،جميله بتحب مهاب بس هوة مش بيديها وش وبيعتبرها زي اخته هيه وغصون .
ومن لما غصون اتعرضت للاغتصاب، حاولوا كتير يكلموها بس كانت بترفض ، كده فريقهم ناقص وهيحاولوا بشتي الطرق يرجعوها " بقلمي اميرة محمد محمود.
__________________________________________
الباب خبط ويوسف راح فتح وكان جلال ابو غصون
يوسف بتوتر : اتفضل ي عمي
جلال بغضب : هيه فين ؟
يوسف بتوتر : خلاص ي عمي دي مراتي وانا هعرف اتصرف معاها
غصون سمعت صوت ابوها فتحت الباب وخرجت كانت تحسبه جاي علشانها
جلال بجديه : انزل ي يوسف هات حاجه نشربها عايز اتكلم مع بنتي شوي
غصون فرحت لانه اول مرة يقول بنتي
يوسف بقلق : بس ي عمي .....!!!!
جلال بهدؤء : يوووسف !!!
يوسف بقلق : تمام
يوسف نزل من الشقه وجلال قفل وراه ورجع ل غصون
غصون بخوف : بابا انا ....
مسكها من شعرها : انتي اي هااا انتي ايييييه ؟؟؟
حرام عليكي منك لله علي اللي عملتيه فينا ،
خلتيني ماشي ف الشارع مش عارف ارفع راسي ف حد ، وكمان طردتي اخوكي ومراته من للبيت ورفعتي ايدك علي جوزك ومنعااااه يلمسك بقلمي اميرة محمد محمود
غصون بعياط : بابا انت بتقول ايه ؟؟
جلال بغضب : اخرسيييييي !!
هيلمس فيكي اي ي حسرة وانتي فيكي كل العبر ، دا انتي بواقي بنات كان لازم ادفنك لما جيتي علي الدنيا دي .
قلع حزام البنطلون وفضل يضرب فيها وهيه تصرخ : لاااااا يا بابا لااااااااا
مكنش سامع صوت عياطها وصريخها ولا شايف دموعها اللي نازله زي الشلال
ضربها بقسوة تحرق قلب اي حد اغلب جسمها نزف دم ،
غصون بعياط وألم : عمري م سامحك حتي لو جيت تعتزرلي ف اليوم الف مرة حسبي الله ونعم الوكيل ف كل اب ف جبروتك
سابها ومشي مجروحه وسابها ومشي بعد م حست انها يتيمه ، بعد م حست انها نكرة ومينفعش تعيش وان اللي زيها ملوش يتنفس ،
وان اسم الدكتوره اللي عاشت سنين عشان تعمله اتبخر ف الهواء ، بس لا يعني لا ، مش هيه اللي بتستسلم
قامت خدت دوش و غيرت هدومها لقميص نوم مثير وحطت ميكب وطلعت برااا كان هوة لسه بيفتح الباب اول ماشافها اتصدم و ...
↚
قامت خدت دوش و غيرت هدومها لقميص نوم مثير وحطت ميكب وطلعت برااا كان هوة لسه بيفتح الباب اول ماشافها اتصدم بس متصدمش من اللي عملاه قد م اتصدم من علامات الضرب علي جسمها جري عليها بخوف حقيقي
يوسف بخوف : غصون انتي كويسه
غصون بضحك : انت شايف اي امممم علي العموم حبيت اوريك انتصارك عليا ، برافوا عليك قطعت حبل الصله اللي بيني وبين ابويا
سكتت شوي بعدين قالت : طلقني
يوسف بصدمه : انتي بتقولي اييييه النهارده تاني يوم جوازنا
غصون بجديه : مش هتفرق كتير
يوسف بجمود : انا مكنتش اعرف ان باباكي هيعمل كده
غصون بسخريه : والله دا علي اساس اني صعبت عليك ، كتر خيرك بس كفايه عليك كده انت شيلت شيله مش بتاعك
يوسف بضيق : انا مكنتش اتمني اننا نتحط ف وضع زي ده ، خليكي مكاني ، مجبور علي بنت انا مش عايزها و...
غصون بحزن ووجع : انا كمان مجبورة عليك بس الفرق بيني وبينك اني بحترم الشخص اللي معايا
يوسف بضيق : هيه دي طريقتي وانا مش قادر اشوفك مراتي
غصون بوجع : ليه ؟
يوسف : لانك مش البنت اللي انا بتمناها ، انا اسف بس ولادي لما يكبروا ويعرفوا اللي حصل ل امهم ايه هيكون رد فعلهم .
غصون : وانا عمري م هربي ولادي علي طريقة تفكيرك دي
اتنهدت : لو عايز تتجوز معنديش مشكله بس تطلقني كمان تلات شهور مش حابه اعمل لبابا ومصطفي فضايح اكتر من كده
وجات سيباه ودخلت غيرت لبسها تاني ، لمحت البلطو الابيض خدته وقعدت علي السرير وقالت بدموع : كنت حلم بعيد وبعد م وصلتلك اتخليت عنك ب ايدي
نامت مكانها . بقلمي اميرة محمد محمود حميد
جلال مروحش البيت طول الليل قاعد علي البحر
الصبح جه وهوة لسه مرجعش مصطفي خرج يدور عليه
______
جميله راحت علي بيت غصون وخبطت علي الباب وهيه متردده ف فتحتلها خديچه
خديجه بفرحه : جميله وحشتتيني !!!
وحضنتها
جميله بحب : انتي كمان وحشتيني اوي ، طمنيني عليكي عامله ايه اومال فين عمي جلال ومصطفي
خديجه : الحمد لله بخير
مصطفي خرج وعمي ف الشغل تعالي نقعد
دخلو قعدوا بس جميله متردده تتكلم
جميله بتردد : غصون فين ي خديجه عايزة اتكلم معاها شويه
خديجه بتوتر : غصون اتجوزت !!!
جميله بصدمه : اييييييه ؟؟؟
اتجوزت ايمته وازاي محدش قالي
خديجه : اتجوزت من يومين ومعملناش فرح كان كتب كتاب علي الضيق
جميلة بحزن : كنت فاكرة انها بتعتبرني صحبتها بجد.
خديجه مسكت ايديها بحب : انتي عارفه هيه بتحبك قد ايه بس اللي جرالها خلاها مش قادرة تثق ف حد
جميله بحزن : بس ي خديجه غصون لازم ترجع زي الاول
خديجه : الوقت بس هوة اللي بيقدر يداويها
جميله : طيب اتجوزت مين وفين بيتها
خديجه : اتجوزت يوسف اخويا
↚
جميلة بصدمه : يوسف !!!!!!!
بس....!!! بقلمي اميرة محمد محمود
خديجه قاطعتها : يوسف عارف كل حاجه وقابلها زي م هيه وبيحبها
جميله : طيب انا عايزة اشوفها
_ هيه مين دي اللي عايزة تشوفيها !!!!؟؟؟
قالها جلال بعد م دخل وهوة بيفتح الباب
جميله : اذي حضرتك ي عمي عامل ايه
جلال ببرود : مين دي اللي انتي عايزة تشوفيها
جميله بإحراج : احم...غصون !!!!
جلال بجديه : غصون بالنسبالنا ميته عايزة تشوفيها روحيلها بيتها انما متجيش هنا تسالي عليها تاني
دخل جوة بعد رمي كلامه اللي زي الدبش ف وشهم
خديجه : متزعليش بس الامور هنا مش بخير
جميله : اي الجبروت ده انا عمري م شوفت كدا
خديجه : جميله الوضع صعب
جميله : انا رايحالها هاتي العنوان
_____________
جميله راحت ل غصون البيت ورنت الجرس ويوسف هوة اللي فتحلها
جميله : السلام عليكم
يوسف : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جميله : انا جميلة زميلة غصون ف المستشفي
يوسف : اتفضلي
دخلت جميله وهوه دخل لغصون جوة
يوسف : في حد عايزك برة
غصون بإستغراب : مين ؟؟
يوسف : واحده اسمها جميله
غصون بفرحه : جميله
وطلعت تجري اول م شافتها جرت عليها حضنتها وفضلت تعيط ، يوسف كان واقف وشافها بعدين استأذن منهم ومشي عشان يديهم مساحتهم الخاصه وهما دخلوا اوضه النوم
غصون بعياط : وحشتيني اوي ي جميله
جميله بدموع : بجد وحشتك ؟
لو وحشتك كنتي قبلتي تشوفيني طول الشهرين اللي فاتوا دول ولا حتي كنتي رديتي علي مكالماتي
غصون بعياط : انا ..انا !!!
جميله بغضب : انتي اي ي غصون هاا انتي ايييه ، انتي مكنتيش ضعيفه كدا ، ولا بتقبلي الاستسلام ، انا بجد مش عارفاكي هيه دي غصون صحبتي ، تحت عينك اسود من العياط والحزن ، روحتي استخبيتي ف اوضتك وقفلتي علي نفسك ، وبقي اسمك الضعيفه
غصون قامت حطت ايديها علي وشها وصرخت وبتعيط : بس بقااااا...بسسسسسي بقلمي اميرة محمد محمود
انتي فاكرة ان حصل ده سهل ، انا بتعزب عارفه يعني اي
ابوكي بيكرهك وبيتمنالك الموت لمجرد انك جيتي بنت ،
كبرت وانا شايفه كرهو ليا ف عينه ، كنت دايما ببررله
واديلو اسبابه ، يمكن يحبني ، دخلت كلية طب وخدت
↚
اسم الدكتورة لقب بيتمناه اي اب لبنته ، اتشهرت ف مصر
وف امريكا وف معظم مستشفيات البلدان التانيه ومع
ذالك مكنش فخور بيا ، عارفه يعني اي عندك اخ بس
وجوده ملوش لازمه صحيح بيحوش بابا عني ، بس انا
محتاج امان محتاج سند مشاعر عمري م حسيتها ف
حياتي ، عارفه يعني اي صحبتك الانتيم تتخلي عندك لا وف
الاخر تكتشفي انها كانت بتحقد عليكي من الاول اصلا ،
من شهرين بس تم الاعتداء عليا بكل وحشيه ، حاجه
مليش ذنب فيها خلتني بقيت منبوزة من اكتر ناس قريبه
مني ، اتجوزت من شخص مجبور عليا وبيعاملني ب اسوء
طريقه ممكن تتخيليها ، مش بيضربني بس بيوجع قلبي
بالكلام انا حاسه نفسي ميته ، انا ..انا شكلي وحش اوي ،
حاجه مكنتش واخده بالي منها بقالي فتره وكنت قربت
انساها بس بابا ويوسف فكروني بيها ، تعرفي ي جميله ان
عمر م حد قالي بحبك ولو حتي اعجاب ، انا حاسه اني
مراهقه محتاجه تسمع كلام حلو وحد يحن عليها ويفهمها
غصون قعدت وهيه بتعيط : انا ناقصني اي ي جميله
ناقصني اي ، عيوني حلوة ومناخيري صغيره وبوقي لايق
علي ملامحي ، مش مشكلتي اني سمرا ، وعمرها م كانت
بالشكل ، ياما ناس حلوة وقلبها اسود وبتحقد علي غيرها ،
انا دلوقتي مبقتش بنت بقيت بواقي زي باب م بيقول
عليا ، يعني معنديش حاجه مميزة فيا ، خسرت كل حاجة
جميله جرت عليها حضنتها وفضلو يعيطوا مع بعضوا
يوسف كان واقف بالصدفه بعد م جه وسمع كل كلمه قالتها غصون ، صعبت عليه وضميره أنبه فساب البيت تاني ومشي
جميله بقوة : انتي من بكرة ترجعي المستشفى ي غصون
↚
جميله بقوة : انتي من بكرة ترجعي المستشفى ي غصون
غصون بعدت عنها بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟؟
جميله بجديه : بقول لازم ترجعي لنفسك من جديد
غصون بدموع : انتي عارفه دا معناه اي ؟؟
معناه اني هعاني اكتر وجروحي القديمه هتتفتح وكل كلمه هتنزل علي قلبي زي مية النار وتكويه .
جميله حضنتها : ي حبيبتي انتي لازم تتخطي حزنك بقي ، وانا جمبك ومعاكي ومش هسيبك ابدا
غصون بتعيط ومتبته فيها وجميله قالت : هترجعي ي غصون
غصون بعياط : مش هقدر ي جميله ان حاسه اني اتعريت
جميله : طبيعي يكون دا تفكيرك بعد اللي مريتي بيه
سكتت شوي وقالت : احكيلك قصه
غصون هزت راسها ونامت علي رجل جميله
بقلمي اميرة محمد محمود
كان مرة في بنت مش جميله اوي ، ملامحها عاديه ، بس
شكلها مقبول وحلو ، عمر م حد قالها انتي شكلك
وحش ،بس دايما كانت حاسه بالنقص وعدم الثقه ، يمكن
مكنتش حلوه بالشكل اللي هيه عايزاه ، بس قلبها
ميختلفش عليه اتنين ، المهم مكنتش بترضي تبص ف
المرايه ولا بتعرف تحط ميكب زي البنات ، ولا بتقول
ياريتني حلوة زي فلانه وفلانه ، لا كانت بتقول ي سلام لو
كنت جميله شويه كانت حياتي هتبقي اسهل ، مرة تشتري
للبس وشنط وجزم ومره تتعلم تحط ميكب وتتصور ، مرة
علي مرة بقت شيك ف لبسها واحلي بكتير بالميكب
والهيلز ، شاب معاها ف الجامعه قالها بحبك ودي كانت
بداية الكارثه ، شاب جر شاب وبدأت تكلم ده وتصاحب
ده ، ووصلت للمقابلات لحجات تانيه كتير ، وبقت معروفه
ف كل حته عن طريق الشباب ، المغزي ي غصون من القصه
دي ، ان ربنا بيدي كل واحد علي قده ، هيه عملت كل ده
لمجرد بس انها شافت نفسها حلوة بعد انعدام الثقة
خالص ، كلنا حلوين بس محتاجين اللي يخلينا نشوف ده .
غصون بصتلها بدموع وحضنتها جامد اوي : انا بحبك اوي ي جميله
جميله بحب : وانا كمان بحبك ي قلب جميله
غصون : عامله ايه مع مهاب
جميله بمرح : اسكتي دا واحد مشفش ربع ساعه تربيه
غصون بضحك : ليه بس ؟
جميله بضحك : مش طايقلي كلمه
غصون : بس بيحبك
جميله ف سرها : بيحبني ؟
دا بيقبل الكل انا
غصون : جمييييله !!!!
جميله بخضه : اي يبنتي بتجعري كدا لي ؟
غصون بضحك وغمزة : مش انتي اللي سرحتي مني
جميله ضحكت : لسه زي م انتي دماغك شمال
ضحكوا مع بعض
جميله : بقولك ايه ي غصون
ليه مش عايزة تدي ليوسف وعلاقتكم فرصه تانيه
غصون : ي جميله مين اللي المفروض يدي التاني فرصه
جميله : يبنتي اقلعي الطرحه دي وادلعي كدا بدل لبس الفراعنه ده بقلمي اميرة محمد محمود
غصون ببلاهه : اغريه مثلا ؟؟
_ ومالو .....!!!
↚
الاتنين بيبصو لقوا يوسف واقف ومبتسم
جميله بإحراج : طيب ي جماعه انا همشي بقي وانتي فكري تاني ف كلامنا
يوسف : ليه م تخليكي لما تتعشي معانا
جميله : معلش مرة تاني بقي عن اذنكم
جميله مشيت وغصون دخلت عملت اكل وحطته علي السفرة وفرشت ف الصالون ولسه هتنام
يوسف : مش هاكل لوحدي علي فكره
غصون بتلقائيه : شالله عنك م طفحت
يوسف قام وقرب منها : دا انتي قلبك بقي جامد اوي
غصون بضيق : ايوة يعني انت عايز اي دلوقتي ؟
يوسف ببرود : تقومي تطفحي معايا
غصون : مش عايزة اكل عايزه اتخمد
يوسف : تتخمدي اي يبنتي دي الساعه سته المغرب
غصون ف نفسها : هوة ماله ده طبيعي ولا اي ؟
يوسف بزعيق : هااااااااا
غصون قامت قعدت علي الاكل وكلت معاه
يوسف بتوتر : انتي كويسه ؟؟
غصون ببرود : اه
يوسف خلص اكل وقام : ادخلي نامي ف اوضتي
غصون : نعم ؟؟؟؟
يوسف : اقصد نامي جوة وانا هنام هنا
غصون : لا
وقامت نامت مكانها وهوة دخل نام جوة
بقلمي اميرة محمد محمود.
___________
مصطفي بعصبيه : بتعمل معانا كدا لي ي بابا ، غايب الليل كله براا البيت واول م ترجع متديش حتي مبرر ل الناس اللي عايشه معاك ليييه ي بابا ؟؟
خديجة بتوتر: اهدي ي مصطفي
جلال مردش عليه وكمل اللي بيعمله
مصطفي : يووووووة دي مبقتش عيشه
وساب البيت ومشي
خديجه بقلق : مالك ي عمي حضرتك مكنتش كده
جلال بحيرة : والله منا عارف
خديجه : عمي هوة حضرتك كنت عند غصون
جلال بغضب : هوة انا مش قولت محدش يجيب سيرة زفته تاني
خديجه بحزن : بس
جلال : مفيش بس كلامي يتسمع
خديجه زعلت منه ودخلت اوضتها
_______________________
غصون دخلت المستشفى وهيه لابسه البلطو الابيض ورافعه راسها بشموخ وكلها هيبه ، والكل بقي يتمتم بكلام غير مسموع ، منهم اللي مبسوط عشانها ، واللي شمتان فيها ، واللي حاقد كذا شعور كانوا مختلفين
اتجهت لمكتب المدير ودخلت
غصون بمرح : صباح الخير ي فندم ياتري مكاني موجود زي م هوة ولا استغنيتوا عن خدماتي ؟؟
رفع راسه من علي الورق وبصلها بصدمه : غصون ؟؟!!!!!
غصون بدموع : اذي حضرتك ي فندم
قام من علي المكتب وقرب منها اترمت ف حضنه وفضلت تعيط م هوة ف مقام ابوها وعزيز وغالي عليها
خدها من ايديها قعدها وقعد قصادها وهيه خايفه ومتوترة
المدير : ليه عملتي كده واتخليتي عن حلمك ؟
غصون ؛ كنت محتاجه وقت اراجع فيه حساباتي
↚
المدير : طب ودلوقتي ؟
غصون : رجعت ومش هتنازل عن اي حق من حقوقي تاني ابدا بقلمي اميرة محمد محمود
المدير بفخر : هوا دا الكلام
اتنهد لما شاف ابتسامتها مقرونه بحزن ف عينيها فقال : بصي ي غصون ، الحياه مش بتدينا كل حاجه ، بس لازم ناخد اللي عايزينوا منها بالقوة ، انتي دكتورة جراحه شاطرة للقسم الاطفال ، ومشهورة علي المستوي المحلي والدولي ، ف ليه تضيعي كل ده ف ثانيه ، بعد م بنتيه ف سنين .؟؟
غصون بثقه : اخر مرة اتخلي عن شغلي ودايما هيكون ف اولوياتي ، اي حاجه تاني تيجي بعديه .
المدير بضحكة فرح : براڤو عليكي يلا علي شغلك فريقك مستنيكي
غصون ابتسمتله وخرجت راحت عند مهاب وجميله
جميله هزت مهاب من كتفه بفرحه وتلقائيه : مهاب ...مهاب غصون رجعت
مهاب نفض دراعه منها بعنف وزعق فيها : قولتلك مية مرة ، متتكلميش معايا بالطريقة دي اي مبتفهميش ؟؟
جميله دموعها نزلت غصب عنها بتبص حواليها لقت الكل بيتفرج عليهم ، انسحبت بالسكات ومشيت
غصون : في اي مهاب ؟
مهاب بضيق : مفيش ي غصون
نورتتي المستشفي برجوعك من جديد
مستناش منها رد ومشي
اما هي خدت نفس بعمق وكل شريط ذكرياتها ماشي قدامها شعور حلو لما تكون ناجح بس تحس ان في حاجه نقصاك
خدت جوله ف المستشفي واتعرفت علي دكاترة جديده ، وبدات تتأقلم معاهم ، مهاب وجميله كانو معاها ، بس جميله متجاهله مهاب خالص ومش بتتكلم معاه
غصون خدت جميله وراحوا جنينة المستشفي
غصون : ممكن افهم بقي في ايه ؟؟
جميله : اي ؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود
غصون : اي اللي حصل بينك وبين مهاب
جميله : مفيش
غصون : جري اي ي جميله م تردي رد عدل
جميله بدموع : عايزاني اعمل اي مع المتخلف ده وهوة بيعاملني كده
غصون : بتحبيه ؟؟؟
جميله : ايوة بحبه
_ بس انا مش بحبك ولا هحبك
جميله وغصون مع بعض : مهاب !!
↚
_ بس انا مش بحبك ولا هحبك
جميله وغصون مع بعض : مهاب !!!!!!!!
مهاب بغضب : ايوة مهاب يست جميله ، مهاب اللي
بتتلزقي فيه طول الوقت ، بكلمك بزوق عشان تبطلي
حركات البنات المسهوكه دي ، وانتي ولا هنا ، معندكيش كرامه .
محسش بنفسه غير وجميلة بتضربه بالقلم علي وشه
واتكلمت بعصبيه : اخرس ي حيوان ، انا غلطانه عشان
سبت واحد زيك يتمادي معايا ، انا مكنتش بتكلم عليك انا بحب واحد تاني بس الظاهر اني اديتك اكبر من حجمك لما اعتبرتك صديق ليا
وسابته ومشيت روحت البيت قفلت علي نفسها وفضلت تعيطت
عند مهاب وغصون
غصون : ليه عملت كدا ؟
مهاب : هيه بجد بتحب حد تاني
غصون : هيفرق معاك
مهاب بكذب : ل...لا
غصون : بتكدب ليه ي مهاب
اقعد عايزة اتكلم معاك
مهاب قعد ومتضايق عشان عمل كده مع جميلة
غصون بهدؤء : تعرف ان جميله ملهاش اهل
مهاب بصدمه : اييييه ؟؟
غصون بحزن : اهلها ماتوا وهيه ف اولي كليه ، اشتغلت
وتعبت وكملت دراستها بعد شقي سنين ، علشان يبقي
اسمها الدكتورة جميله ، لو انا مكانها مش عارفه كنت هعمل كدا ولا لا بقلمي اميرة محمد محمود
عايزة اقولك انها ملهاش غيرنا انا وانت والمستشفي دي ،
احنا عيلتها ، انا بندم علي كل للحظه مكنتش معاها فيها ،
مهاب بحزن وصدمه : بس انا ..انا ليه مكنتش اعرف عنها اي حاجه من كل ده
غصون بتنهيده : لانك محاولتش تعرف ، كم مرة زعقت فيها ، كم مرة هنتها ، ومع ذالك بتعزك وبتحبك !!
مهاب : بتحبني ؟؟؟
بس هيه لسه قايله انها .....
غصون : قالت كده عشان انت جرحت كرامتها
غصون سابت مهاب لتفكيرة ومشيت
كانت مروحه بس سمعت واحد بيصرخ
جرت عليه بلهفه
_ الحقيني ي دكتورة ابني قاطع النفس ارجوكي انقذيه
_ متلققش ان شالله هيكون بخير
غصون خدت الولد ودخلت تكشف عليه ، وبعد شوية طلبت يعملولها اشعه
_ طمنيني ي دكتورة ابني عامل اي ؟؟
_،للاسف ابنك عنده ثقب ف القلب
_ بعياط : يعني ..يعني ايه
_ طبطبت عليه : محتاج عمليه ف اسرع وقت
_ بس انا مش معايا فلوس العمليه
_ خليك هنا وانا راجعه
غصون راحت للمدير وطلبت منه انها هتتكلف بفلوس العمليه للطفل ده ، وهيه اللي هتعملها طبعا وافق بعد الحاح منها
غصون دخلت العمليات وبعد كام ساعه طلعت
_ الحمد لله العملية نجحت بقلمي اميرة محمد محمود
_ باس ايدها : ربنا يفرح قلبك يبنتي ، جميلك فوق راسي
_ غصون سحبت ايديها بسرعه وبصتله بدموع ومشيت
____________________
↚
خديجه بتردد : مصطفي انا هسمي بنتنا غصون !!!
مصطفي بقلق : اكيد بتهزري صح ؟؟
خديجه بقوة : لا مش بهزر
مصطفي بهدوء : ي حبيبتي افهمي انا عارف انك بتحبي غصون بس مش للدرجة اننا نسمي بنتنا علي اسمها
خديجه : ليه لا ؟؟؟
مصطفي : انا مش حابب الاسم ده وبعدين خايف بنتي يكون مصيرها زي غصون اختي
خديجه : انت اللي بتقول كده ، والمفروض تكون سند ليها وتقف جمبها ف محنتها وتحنن قلب عمي عليها
مصطفي : اعمل ايه يعني ي خديچه ابوس علي رجل بابا عشان يسامحها
خديجه : يسامحها علي ايه ي مصطفي ، هيه عملت ايه اصلا
مصطفي : انتي عايزة تتخانقي بقي ؟
خديجه : مش عايزة اتخانق انت اللي قلبت الموضوع جد.، كل م ف الحكايه اني عايزة اسمي بنتي غصون واظن دا من حقي
مصطفي بضيق : وحقي انا كمان ي خديجه !!
خديجه : ليه هوة انا اللي حملت ؟
مصطفي بغضب : خديجاااااا !!؟
خديجه مسكت ايده بحب : حبيبي مقصدش بس انت بقيت عصبي اوي اليومين دول
مصطفي سحب ايده وقام مشي طلع الصالون لقي باباه قاعد وبيبصله بصات غريبه بقلمي اميرة محمد محمود
مصطفي : في حاجه يبابا ؟
جلال : مقولتليش ليه ان مراتك حامل ف بنت ؟
مصطفي : مجاش وقت مناسب و.......
جلال : مجاش وقت مناسب ولا مكنتش عايز تقولي
مصطفي : فين المشكله يعني ي بابا مش فاهم
جلال بزعيق : انت عارف يعني ايه مراتك حامل ف بنت
يعني هيحصل معاها نفس اللي حصل ل اختك ، البنت وجودها زي عدمه
مصطفي : اسف ي بابا بس كلامك كله غلط ، غصون اختي بقت دكتورة شاطرة رافعه راس عيلتها ، بس طيبه قلبها هيه اللي مودياها ف داهيه لانها فاكرة كل الناس زيها ا ، البنات الطف حاجه ربنا خلقها
جلال بعصبيه : ودا طبعا كلام مراتك مش كدا ؟؟
مصطفي بتنهيده : دا الكلام اللي الكل لازم يعترف بيه حتي انت ي بابا
جلال بغضب : انا ماشي وسيبهالك
مصطفي بسرعه : حضرتك رايح فين ي بابا ؟؟
جلال بعصبيه : هسبلك البيت انت ومراتك علشان تعرفوا تاخدوا راحتكم
خديجه طلعت علي صوتهم : في ايه ي جماعه صوتكم عالي كدا ليه ؟؟
مصطفي بخوف : بابا عايز يسيب البيت ؛!!
خديجة بصدمه : ليه ي عمي احنا زعلانك ف حاجه ؟؟
مردش عليهم ودخل اوضته
مصطفي بهدوء : ادخلي حضري الشنط
خديجه : ليه !!!
مصطفي : اسمعي اللي بقولك عليه
خديجه بقلق : حاضر قلمي اميرة محمد محمود
__________
غصون رجعت من المستشفى علي البيت ملقتش يوسف دخلت غيرت هدموها ل بيچامه قصيرة وسرحت شعرها ونضفت البيت وعملت اكل وفتحت التليفزيون وشغلت اغاني
بعد شوية دخل يوسف وشافها ، اول مرة يحس بإختلاف نحيتها ، اول مرة يعترف لنفسه انها حلوة بجد
دخل غير هدومه وطلع بالبنطلون بس ، غصون بصتله وابتسمت بسخريه ، استغرب ف راح قعد قصادها
يوسف : كنت فاكرك هتتكسفي زي البنات و كدا
غصون : اتكسف ليه
مردش عليها بس باصصلها
غصون : اوووه قصدك يعني اتكسف واخبي وشي ب ايدي زي المحن اللي بيعملوة البطلات ف الروايات
تؤتؤ معنديش الاوبشن ده !!!
يوسف ببرود : هوة انتي فاكرة نفسك بطله ؟
غصون بثقه : طبعا
يوسف : بس عمرك م هتكوني بطلتي
غصون ببرود : اخر حاجة اتمناها
↚
يوسف قام قرب عليها اوي وهيه قاعده وحط شيفافه علي خدها : طب و كدا بقلمي اميرة محمد محمود
غصون كان مصحصحه ف خبطته ف بطنه
يوسف بالم وغضب : ااااه ...يبنت المجنونه
غصون قعدت علي الارض من كتر الضحك : فاكر نفسك مين انت عشان تسبلي كدا بقلمي اميرة محمد محمود
يوسف بصلها بغضب فقالت : وبعدين انت مش بتشوفني وحشه ومستاهلكش ،
غمزتله : لزمتها اي بقي الحركات دي ي كبير
يوسف ببرود : الحق عليا بحاول معاكي يمكن تشوفي نفسك حلوة ولا حاجة
غصون بدموع وابتسامه : وفر الحركات دي لواحده تانيه
دخلت اوضتها وفضلت تعيط مسكت تليفونها ورنت علي مصطفي
_ مصطفي انا محتجالك
_ بعدين ي انا ف الشغل
_ مش عارف تفضالي خمس دقايق
_ بقولك ف الشغل يلا سلام
قعدت تعيط وبعدين رنت علي جميله اللي كانت بتعيط هيه كمان
غصون بعياط : بتعملي ايه ؟؟
جميله بعياط : بعيط
غصون : انا كمان بعيط
عيطوا شوي بعدين انفجروا ف الضحك
غصون : تعالي نخرج !!
_ بجد ولا بتهزري
_ لا بتكلم جدا
_ خمس دقايق هغير هدومى واعدي عليكي
_ اشطا
غصون غيرت هدموها ولسه خارجه
_ رايحه فين ي هانم ؟!!
↚
غصون غيرت هدموها ولسه خارجه
_ رايحه فين ي هانم ؟؟!!!
غصون : وانت مالك يعسل
يوسف ببلاهه : نعم ؟؟؟
غصون : انا خارجه
يوسف : علي فين
غصون ببرود : اي مكان
يوسف قرب عليها بس افتكر لما ضربته ف بطنه ف رجع لورا
يوسف بخوف : احم ....استني هلبس واجي معاكي
غصون : لا خليك جميلة هتعدي عليا دلوقتي
يوسف : هروح معاكم يلا
غصون : تروح فين ي بني ادم انت هيه رحله
يوسف ببرود : ايوة رحله وبطلي رغي كتير
غصون بتذمر : يا يوسف بقاااا...!!
يوسف فرح اوي انها نادته ب اسمه كدا وقال : طيب بصي هوصلكم ولما تخلصو اتصلي بيا عشان اجي اخدكم
غصون بفرحه : ماشي يلا
يوسف دخل للبس ونزل معاها وجميله كانت تحت ركبنا مع بعض ووصلنا مكان
جميله بتساؤل : يوسف جاي معانا ؟
يوسف بإبتسامه : لا هوصلكم وهروح مشوار كده وارجعلكم تاني
جميله : ليه م تيجي معانا عادي
غصون بسرعة : لا ييجي معانا فين ؟
يوسف بإحراج : متقلقيش انا عندي شغل يلا سلام
غصون بزعل عليه : يوسف استني ....!!!
مردش عليها وركب عربيته ومشي
جميله بعتاب : ليه قولتيلو كده ي غصون ؟
غصون : مكنش قصدي انتي عارفه عارفه اني مبحبش اجرح حد
جميله : طب يلا ندخل
دخلوا كافيه ع النيل وقعدوا يضحكوا ويهزروا وطلبوا اكل
جميله بدون مقدمات : احكيلي عن علاقتك بيوسف ي غصون بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
_ رجعت شغلها ولا كآن حاجه حصلت
_ انتي لازم ترجعي المستشفي تاني
_ وانت مترجعش ليه ؟٠
_ عشان انا مرفود منها وانتي عارفه كده كويس
_ لا مش هرجع كفاية اللي حصل ، ممكن حد يشك ف حاجه
_ اكسبي ثقتها من جديد وهيه غبيه وهتطمنلك بسرعه
_ انت عايز توصل ل اي ؟؟
_ برغبه : عايزها ...!!
_ تاني ؟؟؟
_ وتالت ورابع لحد م تبقي معايا برضاها
_ مكنتش اعرف ان ذوقك بيئه كده
_ امممم اعتبرها غيره
_ ضحكت بسخريه : انا اغير من دي شكلك معندكش نظر
_ طيب م تيجي اشوف كده عندي نظر ولا معنديش ..وغمزلها
_ لا ي حلو مش انا اللي ابقي البديل
قامت وقفت
انا همشي عشان نلحق ننفذ
_ تمام وبلغيني ب اي حاجه تحصل
_ وهستفاد اي ؟
_ عايزة كام
_ شيك فاضي وانا امضي
_ دا انتي قلبك جامد بقي
_ هااا قولت اي ؟
_ تمام بقلمي اميرة محمد محمود
ضحكت بمياعه ومشيت وهوة ابتسم بخبث : انتي ليا ي غصون مش لحد تاني
____________________
غصون بحزن : علاقتي بيوسف اسوء علاقة ممكن تعرفيها
جميله : طب وانتي ؟
غصون : انا اي ؟
جميله : بتحبيه ؟؟
غصون بصدمه : ايييه ؟؟
احبه ؟
مستحيل احب حد بيهيني ، ويجرح كرامتي وانوثتي ، وشايفني عبء عليه
جميله : بس ي غصون مينفعش تفضلي عايشه كده حاولي تقربي منه يمكن يحبك
غصون : لا ي جميله مش حابه ادي قلبي لحد بيفكر فيا بالطريقه دي
انا دلوقتي مش معايا غير قلبي ، مش عايزة افرط فيه زي م فرطت ف حاجات تانيه
جميله : بس قلبك هيموت لو متحطش ف مكان يناسبه
غصون : ولحد م الاقي المكان المناسب هسيبه يموت بالبطيء يمكن ينبض علي اخر للحظه
جميله : بعد فوان الاوان ؟
غصةن : مفيش حاجة بتعدي من غير م تاخد وقتها
جميله: انا مش عارفه اقولك ايه بس افتحي قلبك ي غصون
غصون : مش هناكل بقااا
جميله بمزاح : كلي يختي كلي
↚
خلصوا اكل وقامو عشان يرحوا جم بنتين اتكلموا بصوت عالي
_ مش دي الدكتورة غصون اللي اغتصبوها
_ ايوة هيه ، مش عارفه ازاي بتخرج وتوري وشها للناس كده عادي
_ لو مكانها كنت اختفيت ف اوضتي ومطلعتش تاني
غصون سمعت كلامها ومقدرتش تتحمل ، خدت شنطتها وطلعت تجري علي البيت
جميله بصت للبنتين بغضب وخرجت ورا غصون نادت عليها كتير مردتش ، اتصلت علي يوسف كتير مردش ، بعتتله رسايل كتير ، برضو مشفهاش
ركبت تاكسي وراحت لبيت غصون ، خبطت عليها
جميله : افتحي ي غصون متوجعيش قلبي عليكي
غصون ردت عليها بجمود من غير م تفتحلها : امشي ي جميله انا كويسه
جميله : متكدبيش عليا
غصون : ارجوكي امشي وهقابلك بكرة ف المستشفي بس محتاجه ارتاح شويه
جميله بحزن : ماشي ي غصون هسيبك ترتاحي بس عشان خاطري متخطيش ف دماغك كلام البنتين دول
غصون : ماشي
جميله مشيت بعد مناهده كبيرة معاها وغصون دخلت اوضتها تاني بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
اول م جميلة دخلت المستشفي ، مهاب جري عليها ،
مهاب بتوتر : جميله انا ...انا اسف
جميله ببرود : علي ايه ؟؟
مهاب بقلق : علي ردي فعلي امبارح !!
جميله : لا عادي ولا فرق معايا
مهاب بحزن : بجد ؟؟
جميله : اه ....عن اذنك بقي هروح اشوف شفلي
جميله مشيت ومهاب دخل وراها مكتبها
جميله بتصنع : في حاجه ي دكتور مهاب ؟
مهاب قرب عليها
جميله : اي في ايه
مهاب همس جمب ودنها : مهاب بس من غير دكتور
جميله بتوتر : م ....مهاب ابعد بعد اذنك
مهاب رجع خطوتين لورا : بعدت ....!!!
جميله بغضب : انت ازاي تسمح لنفسك تقرب مني كده
مهاب ببرود : عادي
جميله بعصبيه : هوة اي اللي عادي ي دكتور مهاب ، لو سمحت متتخطاش حدودك معايا تاني
مهاب : انا .....!!
جميله بغضب : انت اي ي مهاب ، عاوز مني اي ، انا كنت .....!!!
قبل م تكمل كلامها دخلت عليها الممرضه
_ دكتورة جميلة المدير عايز حضرتك انتي ودكتور مهاب ودكتورة غصون
جميله بهدؤء : تمام اتفضلي بقلمي اميرة محمد محمود
الممرضه خرجت وجميله اتنهدت وبصت ل مهاب بغضب وطلعت وهوة هز راسه بياس وخرج وراها
↚
يوسف رجع البيت بعد م كان طول الليل قاعد ف الشركة بيشتغل
_ غصووون ...غصووون
فضل ينده عليها مردتش دخل اوضته لقاها قاعده ف الارض ومخبيه وشها بإديها جري عليها بلهفه
_ مالك ي غصون فيكي اي ؟
رفعت وشها ليه وفضلت بصاله ومبتتكلمش
_ مسك ايديها : رنيت عليكي كتير مردتيش ليه ؟
انا كنت ....!!
_ انت اتجوزتني ليه ؟
_ بلاش نتكلم ف اللي فات قومي معايا
_ انت عمرك م هتحبني صح ؟ انا متحبش مفيش حد بيحبني
_ حضن وشها بين ايديه : مين قالك كده انتي تتحبي ونص كمان
_ بصتله بدموع : كان عندي عياده خاصه ليا ، اليوم ده
كنت بكشف وخلصت بس جالي طفل تعبان جدا وابوه
شايله وامه بتعيط ، خدته بسرعه وكشفت عليه وعلقتله
محاليل قعدت فتره كبيرة جمبه لحد نص الليل كنت هحوله
علي المستشفي بس اهله حالتهم الماديه متسمحش ،
خلصت وانا خارجه حسيت بحد بيحط حاجه علي بوقي ومناخيري واغمي عليا و...و
_ غصون عيطت وفضلت تصرخ يوسف مكنتش عارف يعمل اي ف خدها ف حضنه بقلمي اميرة محمد محمود
_ اشششش اهدي انا جمبك متخافيش
_ صحيت لقيت نفسي علي سرير وف اوضه غربيه وانا
عريانه ، والسرير مليان دم وهدومي مرميه علي الارض
وشكلي كان غريب دخلت عليا الصحافة وانا
كده ،معرفتش اعمل ايه ،سمعت حد فيهم كان بيقول انهم
وصلتلهم معلومات اني اتخطفت واتعرضت للاغتصاب
بعدها مسمعتش حاجة تانيى
_ غصون تبتت ف حضن يوسف اكتر : كنت ف المستشفي
وبابا دخل عليا فضل يضرب فيا لحد م نزفت من بوقي
واغمي عليا تاني ، بعدها حياتي اتقلبت ميه وتمانين درجه
_ يوسف شالها دخلها الحمام : خدي دوش وانا مستنيكي برااا
غصون ملت البانيو ميه ونزلت فيه بهدومها من غير م
تغير ، اخرت ف الحمام ف يوسف خبط عليها مردتش
فضل يخبط برضو مسمعش صوتها كسر الباب وجري عليها بلهفه بقلمي اميرة محمد محمود
________________
مهاب وجميله دخلوا مكتب المدير
_ في هجوم ف جنوب سينا و المستشفيات هناك محتاجه دكاترة اجهزو انتوا وفريقكم عشان الدعم يوصل ليهم بسرعه
_ مهاب اتكلم : بس ي فندم دكتورة غصون مجتش النهارده
_ اتصرفوا مفيش وقت
_ جميله : تمام ي فندم
مهاب وجميله خرجوا من مكتبه ووقفوا يفكروا
_ هنعمل ايه
قالها مهاب وهوة بيبص لجميله
_ مش عارفه هروح اكلم غصون وانت جهز الفريق
_ بغمزة : ماشي ي حلوة
مهاب مشي وجميلة بتبصله بصدمه : هوة ماله ده شكله مش طبيعي النهارده بقلمي اميرة محمد محمود
________________
_ عملتي اللي اتفقنا عليه
_ لا لسه
_ بزعيق : انتي بتسطعبتي ولا اي ؟
_ متعليش صوتك عليا وإلا هلغي الاتفاق اللي بينا
_ منفذتيش ليه ؟
_ مش عارفه ادخل المستشفى ب انهي حجه
_ انتي دكتورة ي هانم ولا نسيتي
_ لا منستش بكرة الصبح هقدم طلب نقل
_ لو منفذتيش بكرة هيكون ليا تصرف تاني معاكي
_ الشيك جاهز ؟
↚
_ متساليش عن الشيك طالما معملتش المطلوب منك
_ وبعد م ادخل المستشفي اعمل ايه
_ بخبث : انا هقولك تعملي اي ؟
بقلمي اميرة محمد محمود
________________________
_ اتصلت علي غصون كتير مردتش ، اتصلت بيوسف قالي انها تعبانه ومش هتقدر تيجي
_ طيب هنروح من غيرها ؟
_ ايوة الممرضين جاهزين ؟
_ كل حاجة جاهزة يلا
_ يلا
مهاب وجميله مشيوا وبعد وقت طويل وصلوا لمستشفي
جنوب سينا ، حاولوا علي قد م يقروا يسعفوا عدد كبير من
الاطفال ، الوضع هناك مكنش تمام ، جميله ومهاب مكنوش حتي بيتواصلو مع بعض إلا في حالة الضرورة
_________________________________
الساعه اربعه بعد الفجر
يوسف نايم علي السرير وف حضنه غصون اللي مش
دريانه بالدنيا افتكر اللي حصل الصبح لما دخل عليها الحمام بعد م كسر الباب لقاها مغطسه راسها ف البانيو
_ غصوووون ...غصون فوقي
_ غصون مغمضه عنيها : انا ...انا معملتش حاجه
يوسف شالها حطها علي السرير وغيرلها هدومها بعد م غمض عنيها
بعدين غير ملاية السرير اللي كلها مايه ، وجاب بطانيه وحطها علي غصون ، درجة حراراتها كانت عاليه ف عملها كمادات
_ ااااه ...راسي وجعاني
_ ليه عملتي كده كنت عايزة تموتي ي غصون
مردتش عليه ونامت مكانها تاني
يوسف فاق من شروده لما حس بحركتها ، قامت لقت نفسها ف حضنه بعدت عنه بسرعه وبصلت لهدومها
_ انت االي غيرتلي
_ببرود : ايوة
_بدموع : انت استغليت وضعي انا بكرهكم كلكم اطلع برااا
_ يوسف بصلها بسخرية وقام طلع من الاوضه
غصون قعدت تعيط لحد م نامت بقلمي اميرة محمد محمود
___________________________
بعد يومين
مهاب وجميله رجعوا من الحمله وكل واحد روح بيته من غير م يكلم التاني
غصون بقالها يومين ف اوضتها حابسه نفسها
مهاب خد عنوان جميله وراحلها البيت
خبطت وفتحتله وهيه لابسه بيچامه ضيقه خالص وسايبه شعرها
زقها لجوه ودخل
_ بعصبيه : انتي ازاي ي هانم تفتحي وانتي بالشكل ده
_ بتوتر : انا نسيت و....
شدها من وسطها ليه وقاطعها لما باسها من شفايفها و..
↚
مهاب خد عنوان جميله وراحلها البيت
خبطت وفتحتله وهيه لابسه بيچامه ضيقه خالص وسايبه شعرها
زقها لجوه ودخل
_ بعصبيه : انتي ازاي ي هانم تفتحي وانتي بالشكل ده
_ بتوتر : انا نسيت و....
شدها من وسطها ليه وقاطعها لما باسها من شفايفها وقفل الباب برجله ، لما لاقها مستجابه معاها ، دخل بيها لاوضة النوم وهوة بيبوسها ، شالها وحطها علي السرير
_ جميله مكنتش فوعيها كانها مخدره نتيجه حبها ليه
اتكلمت بتوهان بعد م اتجراء وفك زراير بچامتها : م ...مهاب لا
_ حط ايده علي شفافيفها : شششش
_ هيه استجابت لرغبتها بسبب حبها وهوة مشي ورا قلبه وارتكبو ذنب ف حق نفسهم ، ذنب هيخليهم ينجبروا علي حاجة مكنوش يتمنوا يعملوها بالغصب
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
خديجه قاعده حزينه لان البيت بقي كئيب بتفتكر اخر مرة مصطفي قالها جهزي الشنط
فلااااش
_ جهزي الشنط عشان نمشي
_ نمشي ازاي ي مصطفي ونسيب عمي
_ لو معملناش كده هسيب هوة البيت
_ بصدق : طيب خليني اتكلم معاه مرة ...مرة واحده بس
_ مصطفي مردش عليها ودخل الحمام وهيه راحت اوضتة عمها وخبطت عليه واذنلها تدخل
_ ممكن اتكلم معاك شوية ي عمي
_ بتنهيده : تعالي ي خديجه
_ دخلت قعدت جمبه ومسكت ايده باستها : حضرتك زعلان اني حامل ف بنت انا عارفه اني غلطت لما مقولتلكش من الاول
بس والله كنت هقولك لاكن جه فرح غصون ويوسف و
_ قاطعها : انا مش زعلان يبنتي ، دي حياتكم وانتو حرين فيها
_ ابتسمت : وانت جزء كبير اوي من حياتنا ي عمي ، عارف البنات كائنات حلوة اوي دول الطف حاجه ربنا خلقها
دي اول خلفه ليا اتمنيت انها تكون بنت وعايزة اقف جمبها واعلمها واخليها تكون احسن واحده ف الدنيا
_ باصصلها بس ومبتسم اتنهدت: عمي انت ليه بتكره البنات
_ قام وقف بضيق : عشان بيجيبوا العار ل اهلهم ويمشوا علي حل شعرهم
_ كلامك مش صح البنت ممكن تتحقق انجازات اكتر من الولد بس لما تلاقي دعم من اهلها
_ عمي غصون محتجالك ، هيه تعبانة اوي عشان مش لاقيه دعم منك ، دخلت طب عشان حضرتك
عشان ترفع راسك وسط الناس ويقولوا ابو الدكتورة عرف يربي ، راجع نفسك ي عمي قبل م يفوت الاوان
_ خلصت كلامها وهوة مديها ضهرة وقبل م تخرج وقفها صوتها لما قال :
_ قولي لجوزك يعقل ويخف حركات العيال دي مفيش حد هيسيب البيت غير علي موتي
_ فرحت جدا وجريت عليه حضنته : بعد الشر عليك ي عمي
_ كان متردد يرفع ايديه يبادلها الحضن ولا لا بس حضنها وقالها :
روحي يلا شوفي جوزك
_ ابتسمت : حاضر
وخرجت عند مصطفي حكتلو كل حاجه فاقت من شرودها علي صوت مصطفي
_ مالك ي خديجه سرحتي ف ايه
_ هااا لا مفيش حاجه
_ مسك ايديها : مفيش ازاي بس وانتي اغلب الوقت شارده كدا
_ بتردد : مصطفي انا ...انا هروح لغصون ازورها
_ مالك خايفه كدا ليه
_ خايفه ترفض
_ باسها من خدها : مقدرش ارفضلك طلب ي قمر
_ ضحكت : دا انت اللي قمر والله
_ ضحك بتعاكسيني عيني عينك كدا
_ ضحكوا مع بعض ومصطفي خرج يكلم باباه وهيه متردده تكلم يوسف ولا لا
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
يوسف فتح الباب علي غفلة ودخل علي عند غصون ، قامت مفزوعه من مكانها : ايه في ايه ؟
_ قرب منها جامد وقال : تعالي اعملي أكل عشان جعان
_ عدت من جمبيه بكل حزن : حاضر
↚
_ يوسف مسكها من دراعها وشدها ليها وقرب منها وباسها جامد اوى للدرجه انو جرحلها شفايفهاا ، جسمها اتشنج وفضلت ترتجف ودموعها نازله علي خدها
_ رجعت لورا بخطوات بطئيه لحد م وقعت علي الارض وضمت نفسها
_ يوسف نزل لمسواتها : غصون انا ...انا اسف مكنتش اقصد ااا.....
_ قاطعتو بصراخ : ابعد عني بقااااا ، انت اي حيوان كل حاجه مكنتش تقصدها ، انت دايما بتستغل ضعفي ،ارجوك كفاية انا عارفه انو حقك بس ...بس غصب عني مش هقدر اديهولك .
_ عيطت اكتر ، عيطت بحرقه ، علي نفسها وعلي عمرها اللي عدا مع ناس مقدرتهاش ، واكتر حاجه بتوجع لما تفضل تدي بدون تقدير
_ يوسف فضل قاعد قصادها يهدي فيها ويعتزرلها بس هيعتزرلها علي اي ولا اي ؟
_ استني لما نامت مكانها وخدها ف حضنه ومشاعرة متلغبطه ، مش عارف حزن ولا شفقه ولا ندم بس اللي متاكد منه انو مش حب بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
خديجه اتصلت علي يوسف بعد تردد كبير ، ف الوقت ده يوسف كان نايم وواخده غصون ف حضنه سمع صوت التليفون ف شالها حطها علي السرير وطلع برا يرد
_ بقلق : اذيك ي يوسف عامل ايه
_ كويس
_ طيب غصون عامله ايه
_ ببرود : عايزة اي ي خديجه
_ بدموع : بطمن عليكم ي يوسف
_ بزعيق :انتي دمرتي حياة اتنين ي هانم ، وخربتي الدنيا عايزة اي اكتر من كده
_ بعياط : حرام عليك ي يوسف بتعاملني كدا ليه
_ عشان انتي السبب ف اللي احنا فيه دلوقتي
_ كل ده عشان بس طلبت منك تتجوز غصون ؟
_ لا عشان غصبتي عليا مش طلبتي مني وفي فرق كبير
_ بعياط : اديها فرصه ي يوسف صدقني غصون مفيش زيها هيه بس محتاجه حد يقف جمبها
_ خلصتي
_ يوسف اسمعن...........!!!!!
_ قفل ف وشها التليفون وقعدت تعيطت ، عشان حاسه فعلا انها السبب زي م قال يوسف
_ غصون قامت من النوم خدت دوش وغيرت هدومها ،بصت ليوسف بجمود ولسه هتخرج
_ رايحه فين ؟؟
_ المستشفى عندي حالة طارئه
_ بتنهيده : غصون انتي تعبانه ممكن ترتاحي النهارده ؟
_ لا انا كويسه وتمام
_ قام قرب منها ف رجعت لورا : غصون انا اسف ممكن تسمعيني
_ بجديه : مفيش بيني وبينك حاجه عشان اسمعك
_ بهدوء : ممكن ندي بعض فرصه خلينا نكون صحاب
_ بجمود : لازم يكون في ثقه عشان نكون صحاب
_ مش هينفع نكمل مع بعض بالطريقه دي
_ ومين قالك اننا هنعيش مع بعض ، كلها فترة واحررك مني
_ عيونه لمعت : بس انا مش عايز اتحرر منك
_ ارتبكت ومردتش تبصله ف خرجت وقفلت الباب وراها
_ يوسف لنفسه : لا ي غصون كل حاجه هتتغير ومفيش حزن تاني بقلمي اميرة محمد محمود
___________________________
وصلت علي المستشفي و اول م دخلت
_ بسخريه : اذيك ي ....يا دكتورة غصون
_ غصون التفتت لمصدر الصوت ، شافت اكتر حد مكنتش تتمني تشوفه بس ردت عليها بكل ثقه
_ الله يسلمك ي....يا دكتورة هناء عاش من شافك تصدقي حوراراتك وحشتنا ، المستشفى مكنتش بتخلي منها
_ ضحكت بسخريه : مكنتش اعرف اني وحشتك اوي كده ، اديني رجعت ومش هغيب تاني ، بس سمعت عنك كلام معجبنيش خالص
_ حبيبتي تعيشي وتسمعي عني كل خير بإذن الله
_ وياتري بقي جوزك اتقبل انك مش بنت بنوت
_ غصون جسمها قشعر وكان هتعيط بس مسكت نفسها : جوزي ده احسن راجل انا عرفته ف حياتي ، هوة اللي عوضني عن كل حاجه حصلتلي ، عقبالك ي حبيبتي عن اذنك
_ غصون دخلت مكتبها وقفلت الباب وفضلت تعيط اما هناء كانت واقفه بتشيط
عشان كان نفسها لما تشوف غصون تشوفها مزلوله ومكسورة بس طلع العكس بقي عندها ثقه اكتر من الاول ، مسكت تليفونها وعملت مكالمه ومشيت .
بقلمي اميرة محمد محمود
________________________________
قاعده علي السرير ضمها نفسها وبتعيط بشهقه وهوة مديها ضهرة وقاعد علي طرف السرير من الناحيه التانيه
_ جميله احنا غلطنا ومكنش لازم يحصل اللي حصل ده
_ قامت وقفت وبكل غلها ضربته بالقلم علي وشه وصرخت فيه :
_ انت ايه ي اخي انت حيوان ، بعد م خدتي مني كل حاجه بتقولي غلطتنا ، انت اي اللي جابك ف الوقت ده ، منك لله ، منك لله ي مهاب ، انا ضعت وضيعت نفسي
_ قعدت علي الارض : انا بكرهك وبكرة اليوم اللي عرفتك فيه اطلع برااا ...برااا
_ مسكها جامد من دراعها واتكلم بغضب : طيب انا غلطت انتي ليه استسلمتي كان ممكن تمنعيني بس لا انتي رخيصه
_ جميله وقفت تفت علي وشه و ......!!
↚
_ جميله وقفت تفت علي وشه بإستحقار : انا فعلا رخيصه عشان ضعفت قدام واحد زيك اطلع برااا بيتي يلاااااا
_ مهاب بصلها بقرف ولبس قميصه ومشي ، جميله قعدت علي الارض تعيط :
_ انا لي عملت كدا معقول ضعفت بالشكل ده قدامه ، كان المفروض اتعلم من اللي حصل ل غصون بس...بس انا حبيته والله حبيته
_ صرخت : ينعل ابو الحب اللي يذل بالطريقه دي
_ خدت دش وللبست اسدال وصلت ركعتين ، وقعدت تدعي : يارب سامحني انا غلطي كبير اوي اغفرلي ذنبي ، وراحمني برحمتك ، يارب انت عالم بحالي
_عيطت كتير اوي مكنتش عارفه تعمل ايه بعد م شرفها ضاع وكل حاجه ضاعت ، هربت من تفكيرها بالنوم
_ مهاب ماشيى ف الشارع بعربيته مخنوق من نفسه ومن الطريقه اللي كلم بيها جميله
_ فضل يلف اكتر من ساعه لحد م روح البيت قابل امه
_ مالك يبني مش علي بعضك كدا ليه
_ راح حط راسه علي رجلها ونام : تعبان ي امي تعبان
_ تعبان من اي ي قلب امك
_ حاسس اني ظلمت اكتر بنت حبتني ، انا خزلتها ي امي
_ ليه كده يبني ، حرام تكسر قلبها
_ انتي مش كنتي عايزاني اتجوز
_ بلهفه : دا يوم المني ي حبيبي
_ انا قررت خلاص
_ قام دخل اوضته واترمي علي السرير وغمض عنيه وافتكر لما كان ف حضن جميله ، ولما كان بيبوسها ، كان حاسس بحبها ليه
_ فتح عينيه فجأة بس تجاهل مشاعره وقرر انو يتجوزها عشان ينقذها من المجتمع المريض
بقلمي اميرة محمد محمود
______________________
غصون ضاغته نفسها ف شغلها طول يوم بس دخلت مكتبها تاخد ريست ، هناء اول م شافتها اتسحبت ودخلت وراها
_ عايزة اي ي هناء ؟
_ بخبث : نرجع صحاب زي الاول !!
_ ضحكتيني والله انتي بتطلبيي المستحيل ، عايزاني ارجع للي طعنت ف شرفي بعد م اعتبرتها اختي
_ هناء قعدت واتمسكنت : صدقيني غصب عني انا جاتلي مسدچ علي تليفوني مكتوب فيها انك عملتي كده بإرداتك
_ بسخريه : تقومي رايحه قايله كده للمستشفي كلها صح ، هناء انتي اتخليتي عني ف اكتر وقت كنت محتجاكي فيه
روحتي ل بابا وحكتيلو كلام مش كويس عني ، انتي لا يمكن تكوني صاحبه انتي شيطانه روحي يلا مش عايزين نفتح ف القديم.
_ هناء لقت نفسها مش عارفه تسيطر علي الوضع ف عيطت بدموع التماسيح بتاعتها
_ كلو بيغلط ليه مش عايزة تسامحيني بعد م عرفت غلطي ؟
_ عشان مش عايزة اكدب عليكي واقولك سامحتك وانا قلبي بيحسبن عليكي ليوم الدين
_ غصون خدت نفسها وقالتلها : اطلعي برااا ...براااا
_ هناء طلعت وهيه متضايقه ومتعصبه ، غصون المرادي معيطتش خدت نفس براحه ، ولمت شنطتها وراحت تعدي علي جميله بقلمي اميرة محمد محمود
___________
خديجه حضرت الاكل وحطته علي السفرة وراحت خبطت علي جلال
_ يلا عمي عشان نتغدا مع بعض
_ اتغدوا انتوا انا مليش نفس
_ ارجوك ي عمي يلا مش هينفع ناكل من غيرك
_ احم .....مصطفي فين ؟
_ جميلة فرحت اوي : ف اوضته
_ طب يلا
_ جلال خرج مع جميلة ، هيه دخلت المطبخ وهوة راح لمصطفي وخبطت علي باب اوضته ودخل
_ مصطفي كان قاعد علي الابتوب ومرفعش وشه : بتخبطي ليه اول مرة تعمليها
_ احم .....يلا عشان نتغدا
_ مصطفي قام وقف بسرعه : بابا ؟؟؟؟
_ طول النهار شغل شغل فضي نفسك شوي لمراتك وبنتك اللي جاية ف السكه دي
يلا احنا مستنينك برا
_ مصطفي لسه واقف مكانه بيستوعب ان باباه دخل عليه الاوضه ، دي اول مرة يعملها
ولسه عقله بيترجم الكلام اللي قاله ، من غير تفكير غير طلع قعد جمب جلال علي السفرة
_ خديجه حطت الاكل وقعدوا ياكلوا
_ بتردد : هتسموا بنتكم اي ؟
_ خديجه اتكلمت بسرعه : غ......!!!
_ مصطفي قاطعها : لسه يبابا مخترناش ليها اسم ، حضرتك اللي هتسميها
_ خديجه ابتسمت بمجامله بس من جواها زعلت
_ امها هيه اللي هتسميها دا حقها
↚
_ خديجه فرحت : وحضرتك جدها وليك كمان الحق ف كدا بقلمي اميرة محمد محمود
_ جلال ابتسملها وقام غسل ايده ودخل اوضته بعد شوي خديجه دخلتله بالقهوه وطلعت للبست وراحت هيه ومصطفي عشان تطمن علي البيبي
_ جلال استناهم لما مشيو وراح دخل اوضة غصون
_______________
_ مالك ي جميله وشك شاحب كدا ليه ؟
_ جميلة ارتبكت وبصت ف كل ناحية معادا عنيها : م ...مفيش حاجة
_ بإصرار : لا فيه ي جميلة يلا احكي
_ جميلة انفجرت ف العياط وغصون حضنتها : طيب اهدي وخدي نفسك
_ جميله بدات تهدا وحكت ل غصون كل حاجه
_ غصون اتعصبت واتضايقت وضربتها بالقلم : ليييييه عملتي كده لييبيه ، غلطتي غلطتي بس الفرق انك كنتي واعيه ، محدش هيسيبك ف حالك ، انتي عارفه انتي عملتي ايه
_ عيطت : غصب عني والله ضعفت ومقدرتش اتحكم ف مشاعري
_ عشان انتي جبانه ومعندكيش كرامه واحده غيرك كانت افتكرت اهانتوا ليها
_ خبطت ايديها ف الحيطه : دا رفض حبك اكتر من مرة وكل مرة يجرح مشاعرك ، اي كل ده م افتكرتهوش ؟
_ جميله صرخت بعياط : كفاية ي غصون كفاية ارجوكي ، انا قلبي واجعني لوحده ، وضميري هيقتلني
_ غصون راحت حضنتها وعيطت معاها : انا اسفه بس مكنتش اتمني ف يوم انك تمري باللي انا مريت بيه ، انا شوفت اللي محدش شافه
_ انا خايفه ي غصون خايفه اوي ، اعمل ايه ، انا ضعت ضعت كل حاجه ضاعت اااااااااه
_ فضلت تضرب علي وشها بالاقلام غصون وقفتها بصعوبه ودخلتها غيرت هدومها وخدتها معاها البيت بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________________
يوسف رجع من الشغل ملاقاش غصون دخل غير للبسه وراح المطبخ يعمل اكل بعد شوية سمع صوت المفاتيح ، عرف انها غصون
_ غصون كانت جايبه معاها جميلها دخلتها اوضتها ونميتها علي السرير وغطتها وطلعت
_ دخلت المطبخ لقت يوسف بيعمل اكل ومبهدل نفسه ضحكت عليه غصب عنها
_ يوسف اتبسط انها ضحكت بس محبش يمنع ضحكتها : بتضحكي علي اي هانم عاجبك منظري ده
_ ضحكت : صراحه اه
_ تعالي اعمليلي حاجه اكلها الهي تنستري
_ ضحكت : حاضر
_ ابتسملها : شكرا
_ يوسف ممكن اقولك علي علي حاجه
_ بهيام : اسمي احلو كدا ليه
_ بطل محن واسمعني
_ اتفضلي ي شبح
_ جميله حالتها مش كويسه خالص ف جبتها معايا ترتاح شويه هيه حاليا نايمه ف اوضتك
_ يوسف فرح جدا وقاالها : اوضتنا مش اوضتي
_ غصون اتحرجت ف قال : يستي دا كمان بيتك اعملي اللي يعجبك فيه وان شاء الله جميله هتكون بخير
_ ابتسمت : شكرا
اوعي بقي كده عشان انا كمان جعانه
_ يوسف ضحك وخرج براا المطبخ ، غصون عملت الاكل ودخلت منه ل جميله خلتها تاكل غصب وخرجت ليوسف
بقلمي اميرة محمد.محمود
_ كلو وخلصو وغصون اتكلمت بمرح : انت هتنام هنا ف الصالون علي فكرة
_ نعم ؟؟؟؟؟؟
_ ايوة زي م سمعت كدا
_ هنام ف اوضة الاطفال
_ لا انا اللي هنام فيها
_ انتي بتقولي اي ؟؟
_ يلا تصبح علي خير
_ قبل م غصون تدخل الاوضه يوسف سبقها واترمي من علي السرير وغمز : هنام سوا
_ غصون بإحراج : دا بعينك
_ طلعت برااا فرشت ف الصالون ونامت ويوسف طلع نام جمبها ابتسمتله وغمضت عنيها ، هوة كمان قعد يدقق ف ملامحها لحد م نام
________
خديجه ومصطفي رجعوا وملقوش جلال ف البيت خديجه دخلت اوضة غصون وقع نظرها عليه وهوو مرمي علي الارض
_ عميييييي ......!!
↚
خديجه ومصطفي رجعوا وملقوش جلال ف البيت خديجه دخلت اوضة غصون وقع نظرها عليه وهوو مرمي علي الارض
_ عميييييي ......!!
_ مصطفي جه جري عليها ووقف للحظه مش قادر يستوعب اللي شايفه
_ بسرعه ي مصطفي اطلب الاسعاف
_ ح..حاضر
_ اتصل بالاسعاف وجت خدته علي المستشفي
_ مصطفى حاضن خديجه اللي بتعيط وهوة دموعه نزلت غصب عنه
_ بعد شوية طلع الدكتور
_ مصطفي بلهفه : طمني ي دكتور بابا عامل اي ؟
_ الضغط وطي والسكر ارتفع نتيجه صدمه وضغوطات ياريت تبعدوه عن اي توتر
_ الدكتور مشي وهما دخلوا يطمنوا عليه
_ جلال نايم علي السرير فاتح عينيه وبيبص للاشيء
_ حمدالله علي سلامتك ي عمي
_ كده ي بابا تخوفنا عليك
_ مردش عليهم وافتكر لما دخل اوضة غصون
" فلااااااش " بقلمي اميرة محمد محمود
جلال دخل اوضة غصون وقفل الباب ، قعد علي سريرها ، فتح دولابها وملس ب ايديه علي هدومها ، ومسك شهادتها بتاع التخرج ودمعه نزلت من عينه غصب عنه ، مسحها واتصنع الجمود ، كان هيخرج بس لفت نظرة كرتونه تحت السرير وكان فيها
_ رسومات غصون رسمتها وهيه صغيرة اول رسمه كان فيها مامتها وابوها ومصطفي جمب وهيه واقفه بعيد لوحدها
_ باقي الرسومات كانت اغلبها ل ابوها وامها
_ لقي مذكرتها فتحها وبدء يقرء
_ انا بحب بابا اوي حتي لو هوة مش بيحبني ، بحسه مصدر امان ليا ، بحب حركة ايديه لما يكون متوتر ، نظرات عيونه اللي بتلمع لما بيتكلم مع حد بيحبه ، نفسي اقوله انت ليه مش بتحبني ، ليه مش بيعتبرني بنته .
_ بابا كان نفسه مصطفي يدخل طب بس مصطفي مجابش مجموع ف قررت اني اجتهد عشان احققله حلمه ، بس مكنش مبسوط لما دخلت الكليه ، حتي محضرش حفلة تخرجي ، كنت زي اليتيمه وسط صحابي ، كلهم كانو معاهم اهلهم بيسقفولهم وفرحنين ليهم وهما بيستلموا الشهاده ، إلا انا كنت لوحدي ، بس انا بحبك ي بابا مهما تعمل .
_ بقيت الدكتورة غصون الهلالي ، من اشطر الدكاترة ف مصر وعلي المستوي الخارجي ، فاكرة مرة روحت لبابا وقولتله ي بابا انا اتعينت ف مستشفي مهمه اوي ، وقتها كسر بخاطري ، وقالي ميهمنيش حتي لو بقيتي وزيرة ، معقول فعلا مكونش بنته ، انا تعبت اوي .
_ حصلت حاجه خلت بابا يتخلي عني ويكرهني اكتر من الاول ، بس ...بس انا مليش ذنب ، صحيت لقيت نفسي ف اوضه غريبه ودم عزريتي حوليا ، فقدت شرفي كبنت ، كان عندي امل ان بابا يقف جمبي ويمسك ايدي ويحميني من كلام الناس ويقولهم بنتي معملتش حاجه ، بس للمرة الاف اتخزل منه ، ضربني وقتها كتير اوي ، انا محستش ب حاجه قد م حسيت بكسرة قلبي ، هييجي يوم ي بابا وتعرف اني مظلومه .
_ النهارده اتقدملي يوسف اخو خديجه ، منكرش انو شخص لطيف ، انا كنت هوافق عليه عشان اريحهم مني ف البيت ، عشان بابا ياخد راحته وميضايقش كل م يشوفني مع اني مش بطلع من اوضتي ، هه اليوم ده بابا دخل اوضتي وقالي احمدي ربنا ان حد اتقدملك ، وكمان قالي اني مش حلوة وسمرا ، وان مفيش ولا عريس اتقدملي حتي قبل م يحصل اللي حصلي واللي بيتقدموا بيكون بس عشان مستوايا الاجتماعي .
_ خلاص مش باقي غير ساعات قليله واسيب البيت ، نفسي بابا يحضني ، انا مكسورة اوي عشان هيتكتب كتابي بالشكل ده ، عمري م اتحبيت الكل بيخوني ويتخلي عني حتي اقرب الناس ليا
_ كل ده رسايل كانت كتبها غصون في مذكرتها واخري رساله كانت مكتوبه هيه ؟
_ " انا بحبك اوي ي بابا متسبنيش ارجوك خليك جمبي "
" بااااااك "
_ جلال عيط زي الطفل الصغير بصوت مسموع
_ مصطفي وخديجه مصدومين دي اول مرة يشوفوة بالحاله دي وبالشكل ده
_ قعدوا يهدوا فيه وخديجه تعيط لاكن كآنه بيطلع اللي جواه ، فضل علي الحال ده لحد م نام
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________________
_ يوسف فتح عينيه ، وبص علي ايد غصون اللي كانت حطاها علي قلبها ، شال طرحتها اللي علي راسها شعرها اتفرد علي عينيها ووقع علي المخده جمبها
_ مد ايده ولمس خدها الناعم ، وحط ايده التانيه تحت شعرها وباسها من غير م تحس ، اول م حس انها هتفوق ، غمض عنيه .
_ قامت فرقت ف عنيها وبصتله وابتسمت ، قامت دخلت الحمام خدت دش ، وراحت تجهز الفطار
_ يوسف قام من مكانه وراح المطبخ
_ بتعملي ايه ؟؟
_ فطااار ، يلا اغسل وشك وغير هدومك عقبال م اصحي جميله ونفطر مع بعض
_ ماشي
_ غصون خلصت فطار وراحت تصحي جميله لقتها صاحيه
_ بما انك صحيتي يلا بقي عشان تفطري معانا
_ لا مش جعانه انا لازم امشيى
_ تمشي تروحي فين ي جميله
↚
_ جميله عيونها دمعت بس قامت وقفت واتكلمت بقوة : هروح شغلي وهمارس حياتي بشكل طبيعي ، مش لازم اخلي اللي حصل يأثر علي عليا واخسر مهنتي بعد م تعبت سنين عشان اوصلها
_ غصون قربت منها وحطت ايديها علي كتفها : كلنا بنغلط ، محدش معصوم من الخطأ ، انا مبسوطه منك اوي ي جميله عشان ثقتك ف نفسك ، كنت اتمني اكون زيك شجاعه واقدر اوجهه مشكلتي مش اهرب منها
_ جميله حضنتها : انا بحبك اوي ي غصون ، عمري م هنسي وقفتك جمبي ، انتي متعرفيش خوفك عليا وحضنك ده بالنسبالي اي ، انا بشكرك من كل قلبي ، انتي اكتر صاحبه وفيه ، بوجودك جمبي هتخطي كل صعب .
_ غصون طلعتها من حضنها ومسحتلها دموعها : بس هبل بتشكريني علي ايه ، انا بحسك صحبتي وملجأي الوحيد ي جميله لما الكل بيتخلي عني ، انا زعلانه علي كل وقت ضاع مع صاحبه متستاهلش زي هناء ياريتني قابلتك من زمان !!!!
_ حضنوا بعض تاني وجميله فطرت معاهم ومشيت ، غصون دخلت تلبس عشان تروح شغلها ويوسف دخل وراها بقلمي اميرة محمد محمود
_ محتاج حاجه ؟
_ لا بس ....!!
_ سكت واتوتر
_ بس اي ي يوسف ؟؟
_ ممكن نخرج مع بعض
_ غصون اتفأجات ومعرفتش ترد تقول اي ؟؟
_ هااا قولتي اي ؟
_ هغير للبسي وطالعه
_ يوسف فرح جدا وراح يلبس هوة كمان
_ غصون للبست فستان احمر علي طرحه بيضا ، وكانت متردده تحط ميكب ولا لا بس افتكرت انها لازم تطلع حلوة علي الاقل وهيه معاه
_ خرجت من الاوضه يوسف اول م شافها قلبو دق
_ غصون اتحرجت من نظراته : احم ....نمشي ؟
_ هنمشي بس ناقص حاجه واحده
_ دخل جاب منديل مبلل ومسحلها الميكب وقالها : كدا احلي !!!
_ بسخريه : هتخرج معايا كدا انت شايفني طيب ، السمراء اللي اتجوزتها اجباري ، مش هتتكسف تقعد معاها ف مكان عام
_ كان لسه هيرد عليها بس تليفونها رن وردت عليه كانت خديجه دموعها نزلت والتليفون وقع منها
_ يوسف اتلهف عليها : مالك في اي مين اللي كان بيتصل ؟
_ بصدمه ؛ ب...بابااا
_ خدها ونزل ركبوا العربيه وطلعوا علي مستشفي ******اللي خديجه قااتلها عليها بقلمي اميرة محمد محمود
__________________________
_ انا مليش فيه كل اللي بتقوليه دا حجج فارغه
_ حاولت معاها كتير عايزني اعمل ايه تاني ؟
_ بقولك اي ي حلوة انتي مخدتيش مني نص المبلغ عشان تقولي الكلمتين دول انا عايز غصون تكون عندي ف ظرف يومين وبإرادتها كمان
_ بزعيق : ولما انت عامل فيها راجل كده م تجيبها انت
_ انا راجل غصب عنك يبنت ال .....
_ اياك تغلط فيا تاني ي حيوان
_ انا هعرفك الحيوان ده هيعمل فيكي اي ؟ بس استني عليا لما يخلص اتفاقنا
_ وانا مش هكمل ف الاتفاق ده
_ امممم حلو واي كمان ؟
_ انا ...انا
_ انتي هتكملي الاتفاق وهتعملي اللي بقولك عليه
_ بخوف : اي الخطه ؟
_ شاطرة كدا بقي احبك الخطه هيه *"*"***"""
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________
جميله دخلت المستشفي ، والكل استغرب شكلها ، مكنتش كدا ، كانت تقول صباح الخير بإبتسامه واسعه ، وتضحك مع طاقم الممرضين كلهم ، وتهزر مع عمو عبدو العامل المستشفي
_ لاكن المرادي عنيها كلها حزنه وتحت عينيها اسود ، ابتسامتها اختفت ، بقت منطفيه ، دخلت مكتبها الاول وطلبت قهوة بعد شويه مهاب دخل وراها وقفل الباب
_ جميله قامت وقفت وصرخت فيه : انت ازاي تدخل مكتبي من غير م تخبط ، اخرج برااا مش عايزة اشوف وشك
_ ممكن تهدي وتسمعيني ي جميله انا حابب اصلح غلطتي ونتجوز
_ ضحكت بسخرية : تصلح غلطتك ههه كتر خيرك والله بس انا مش عايزة اتجوز واحد زيك
_ انتي مجنونه بقولك عايز اتجوزك وانتي ترفضي دا ازاي ده
_ كفايه بقي ي اخي كفاااايه سيبني الم اللي باقي من كرامتي ، انا بقرف منك كل م افتكر ضعفي معاك ، غور مش عايزه اعرف تاني
_ مهاب بصلها بشفقه وخرج من غير ولا كلمه وهيه قعدت علي مكتبها تعيط
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
غصون نزلت بسرعه من العربيه وجريت علي اوضة ابوها بعد م عرفت رقمها ، ووقف فجاة وخافت تدخل بس يوسف مسك ايديها ودخلو و ......!!!
↚
غصون نزلت بسرعه من العربيه وجريت علي اوضة ابوها بعد م عرفت رقمها ، ووقف فجاة وخافت تدخل بس يوسف مسك ايديها ودخلو ابوها بصلها بلهفه
_ حسوا انهم محتاجين مساحتهم ف سبوهم وخرجوا ، غصون تبتت ف ايد يوسف بصلها بعيونه وطمنها وخرج
_ قربت منه سريرة بتردد : حضرتك بخير ؟
مرش عليها ف قالت
انا ...انا كان عندي شغل هنا وعرفت بالصدفه ان حضرتك تعبان ف جيت اتطمن عن اذنك
= قبل م تخرج وقفها صوته : بس انتي مبتعرفيش تكدبي !!
_ بصتله بدموع : انا همشي واعتبرني مجتش مش حابه اكون سبب ف تعبك
= اتصدمت لما شافته بيعيط جريت عليه بلهفه وعيطت معاه : انا اسفه والله خوفت عليك وجيت ، والله العظيم ي بابا م هخليك تشوف وشي تاني بس ارجوك كفايه ، لو عايز تتبرا مني ماشي بس متوطيش راسك عشان خاطر ربنا
_ عيط كتير ومردش برضو عليها سابته وخرجت مسحت دموعها وخدت يوسف ومشو روحو البيت
= لاول مرة تقلع طرحتها وترميها علي طول دراعها قعدت وحطت راسها بين ايديها
_ يوسف محبش يضغط عليها ف قالها : يينتي كل دا شعر وكمان زي الحرير
= ضحكت : بطل قر بقي هيقع كله دلوقتي
_ قعد جمبها : كتفي سند ليكي وقت حزنك ميلي عليه !!
= حطت راسها علي كتفه وقالها :
عيطي ....!!!
_ كأنها م صدقت قالها كده وفتحت ف العياط ، مسح علي شعرها بهدؤء
= اول م شافني عيط ي يوسف ، للدرجادي مش طايق وجودي ، انا ذنبي اي اني جيت بنت ذنبي اييييييه
_ حضنها : شششش اهدي
= ياريتني جيت ولد عشان اشوف حبه وحنيته عاملين ازاي ، انا لو خلفت بنت هحبها اوي هفضل كل شويه اقولها اني بحبها ، ولا لا انا مش هخلف اصلا مش عايزة ولادي يعيشو اللي عيشته
_رفع وشها ليه وغمزلها : بس انا عايز ولاد
= قامت من حضنه بسرعه ووشها احمر من الاحراج
علي فكره انت معندكش دم عشان مش بتحترم احزاني ومفيش اكل هاا بس كده
_ لوت بوزها زي الاطفال وراحت اوضتها ، يوسف ضحك عليها بصوت عالي وقام يغير هدومه
______________ بقلمي اميرة محمد محمود
غصون طلبت مهاب علي مكتبها ، قاعدين قصاد بعض بكل جمود
_ ليه عملت كدا ليه جرحتها وكسرتها بالشكل ده ، واوعي تقول انك بتحبها انت سامع ي مهاب
= مهاب بصلها بتوتر : ضعفت قدامها ، مقدرتش اسيطر علي مشاعري ورغبتي لما شوفتها بلبس تاني غير اللبس العملي ، وشعرها مفرود علي ضهرها وعنيها ، عارف ان كل دي مش مببررات للي عملته ، بس صدقيني انا طلبت منها اننا نتجوز وهيه موافقتش
_ وعايز تتجوزها ليه ؟
= مش هكدب عليكي انا عايز اتجوزها لشعوري بالذنب نحيتها ولسبب تاني ....!!
_ اي هوة ؟
= اني ممكن احبها لو اجتمعنا تحت سقف واحد ، عايز ابذل مجهود مين عارف يمكن اقدر اديها قلبي
_ بس لو عايز تعمل كدا غصب يبقي جميلة عمرها م تاخد قلبك ي مهاب
= ليه بتصعبيها عليا كفاية ضميري اللي متفق مع قلبي وهموت من الذنب
_ غصون قامت وقفت : انا هساعدك لاكن لو قلبها اتكسر تاني ساعتها انا اللي هعاقبك ي مهاب
= عمري م هكسر ثقتك فيا
_ ابتسمت : اتمني
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
اييييييييه ؟؟
معقول انتي اللي بتقولي كده ي غصون ؟
= ممكن تهدي عشان نعرف نتكلم
_ ي غصون انا مش ممكن اتجوزه ، انا كده بقدمله اللي باقي من كرامتي عشان يدوس عليه ؟
= لا ي جميله انتي كده بتحمي نفسك من كلام الناس ، انا مش عايزة حد يقول عليكي كلمه ، صدقيني مهاب عرف غلطته ، متنسيش ان انتي كمان استسلمتي من اول لمسه
_ جميله وططت راسها ف الارض غصون مدت ايديها ورفعتها : انا مش بقول كده عشان تحسي انك ضعيفه ، انتي اكتر حد بخاف علي مصلحته ي جميله ، انا يعتبر مليش حد غيرك ، عايزة افرحلك ، عايزاكي تكسبي قلب مهاب وتخليه يحبك
↚
= جميله بصتلها بدموع : انا خايفه اوي احضنيني
_ من غير تردد غصون حضنتها : متخافيش انا جمبك ومش هسيبك ابدا وهيتعملك احلي كتب كتاب وفرح كمان
= جميله ابتسمتلها وبعدين قاموا شافوا شغلهم
بقلمي اميرة محمد محمود
• يوسف عدا علي غصون ف المستشفي راح مكتبها ودخل قعد
_ بتعمل اي هنا
= خلصت شغل بدري قولت اعدي عليكي نخرج
_ دخلت الممرضه : دكتورة غصون في كشف مستعجل
_ دخليه
_ حاضر
= طيب اخرج ولا اي ؟
_ لا خليك
• دخلت بنت عندها ييجي سبع سنين مع مامتها
_ خير ي مدام القمر دي بتشتكي من اي ؟
= بقالها كام يوم ي دكتورة مش قادرة تاخد نفسها وبتفضل تكح لحد م جسمها درجه حرارته بتبقي عاليه اوي ، النهارده اغمي عليها قلبي وقع ف رجليا خدتها وجيت علي هنا ، فاقت ف السكه بس زي م انتي شايفه ، حالتها مش مستقرة
_ غصون قامت من مكانها قعدت علي ركبيها قدام البنت : اسمك اي ي حلوة ؟
= اسمي ...اسمي فريده
_ غصون ضحكت : انتي نسيتي اسمك ولا اي ؟
= البنت عيطت بطفوله وبراءه اوي غصون حضنتها : بتعيطي لي طيب ؟
_ عشان مش بحب اجي هنا بخاف من الدكتورات
= مامتها وغصون ويوسف ضحكوا علي برائتها : اسمهم دكاترة مش دكتورات ؟
_ فريده ضحكت بخوف وغصون خدتها كشفت عليها
_ التحاليل دي لازم تتعمل فورا عشان عايزة اتأكد من حاجه
= بنتي مالها ي دكتورة
_ متخافيش هتبقي كويسه هكتبلك علي علاج تستمر عليه ، لحد م اشوف التحاليل ماشي ؟
= ماشي
_ غصون حضنت فريده : مش عايزاكي تخافي من حد خليكي شجاعه
= فريده باستها من خدها : انتي احلي دكتورة
_ بزهول : بجد ؟؟؟
= ايوة بوقك ومناخيرك صغننين اوي زيي
_ غصون عينيها دمعت : واي كمان
_ فريده ابتسمت ببراءة : مش عارفه بس انتي حلوة يلا باي
_ باي
= غصون مسحت دموعها بسرعه وقعدت علي المكتب
_ انتي فعلا حلوة ي غصون البنت قالت اكتر حاجه حقيقه
= بسخريه : فجاة كدا بقيت بتشوفني حلوة ، لعلمك بقي انا حلوة من يومي انت بس اللي معندكش نظر
_ عيونه لمعت : انا فعلا معنديش نظر !!!
= غصون ارتكبت وقامت وقفت لمت شنطتها وحاجتها : يلا نمشي !؟
_ ابتسم : نمشي بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
_ خرجوا وقضو وقت مع بعض ، كانت مبسوطه ونست كل حاجه يوسف عملها وقررت تديله فرصه
_ جميله خايفه من قرارها ، مهاب بيحاول معاها بس دايما رفضاه
_ جلال خرج من المستشفى وقعد ف اوضته مبيخرجش لشعورة بالذنب
_ هناء وشريكها هينفذوا خططهم ف اقرب وقت ممكن عشان يدمرو غصون
______________
↚
تاني يوم غصون عملت كروووت دعوة كتير اوي عشان كتب كتاب جميله ومهاب ، مسكتها كلها ووزعتها علي الدكاترة والممرضين ف المستشفي ، كلهم فرحوا جدا بالخبر ده وقرروا ان كتب الكتاب هيبقي ف النهار ف قاعه قريبه من المستشفي عشان كله يحضر .
• جميله كانت مبسوطه وهيه شايفه غصون بس اول م شافت مهاب كشرت
_ لا م انتي هتشوفيني الفترة اللي جايه كتير ولو فضلتي تكشري كده هيطلعلك تجاعيد
= .......
_ انا شريت شقة لينا وحدينا بس ف نفس العمارة عشان ماما
= جميله بلهفه وسرعه : طيب ليه خلينا نعيش معاها
ادركت بسرعة اللي قالته ف عضت لسانها وبصت الناحيه التانيه .
_ ابتسم : شقتنا قصاد شقة ماما علي طول ، وممكن تقعدي معاها طول م انا مش ف البيت ، وعلي فكرة انا عملت كدا عشان تعرفي تاخدي راحتك ف شقتك ، ماما معندهاش مشكله !!
_ ..........!!!
= طيب بما انك مش حابه تردي عليا ولا عايزة تشوفيني ف انا سبتلك فلوس مع غصون عشان تروحو تشتروا فستان لكتب كتابنا اتمني مترفضيش عن اذنك
_ مهاب مشي وهيه عيونها لمعت بالدموع وقالت
ياريتنا اتقابلنا ف ظروف احسن من كده كنت هحبك برضو
= عادي م انتي لسه بتحبيه برضو
_ بصت وراها : غصون ؟؟!
= ايوة تعالي عايزة اتكلم معاكي
بقلمي اميرة محمد محمود
_ غصون خدتها وراحوا كافيه
= هاا يستي عيزاني ف اي ؟
_ مفيش حاجه جبتك عشان تغيري جو
= بجد مش عارفه اشكرك ازاي علي وقفتك جمبي
_ يووووة انتي كل شوية تشكريني يبت
_ اثناء كلامها في حد اخد لغصون اكتر من صورة
_ يوسف قاعد علي الابتوب ف البيت بيشتغل اتبعتله ملف ، فتحه واتصدم و
↚
_ يوسف قاعد علي الابتوب ف البيت بيشتغل اتبعتله ملف ، فتحه واتصدم لما شاف صور لغصون ف اوضاع مخله
= اتصل عليها بهدؤء مخيف وطلب منها تيجي البيت بسرعه
_ غصون استأذنت من جميله ، وبعد ربع ساعه وصلت البيت
= هغير هدومي واجي اعمل اكل عشان انا كمان هموت من الجوع
_ قبل م تتحرك يوسف شدها وضربها قلم وقعها علي الارض
_ بصتله بصدمه ودموع : يوسف ....!!!!!
= جاب الابتوب وخلاها شافت الصور
_ قامت برعب : لا ...لا ي يوسف متصدقش دي صور مفبركه
= خدها اوضة النوم ورماها علي السرير ، فك زراير قميصه ، نزل لمستواها ، قطعلها فستانها
_ لا لا لا ارجوك ابعد عني متظلميش والله م عملت حاجه
_ مردش عليها ولا سمع منها ميل عليها وقالها
_ هوة حلال لغيري وحرام ليا دا حتي عيب ف حقي
= اترجته كتير ، حقير ومعندوش ريحة الانسانيه متأثرش بدموعها ولا خوفها ورعبها من االي حصل قبل كده
_ اغتصبها بطريقه وحشيه ، جردها من كيانها كأنثي ، طعن قلبها وكسرة
_ قام من جمبها بعد م خلص جريمته ، قام بكل برود دخل الحمام وخرج لبس وبصلها بسخريه وطلع
_ اما هيه فلا حول ليها ولا قوة ، جثة مدبوحه ومطعونه ف قلبها ، اتحاملت علي نفسها وخدت دش وسندت نفسها بالعافيه وطلعتله
_ كان واقف مديها ضهرة اول م احس بحركتها التفت ليها ، قعد وحط رجل علي رجل وبصلها بقرف
_ قبلت بيكي وانتي مغتصبه ، وانتي بواقي بنت ، لما ضيعتي شرفك ، ابوكي م صدق لقي جوازه عشان يرميكي ، مكنش طايقك ف البيت ، رماكي زي الكلب الذليل اللي مش لاقي يديله لقمه
_ مفيش فيكي اي حاجه مميزة كبنت ، شكلك وحش وحتي روحك مش حلوة ي ....يا سمرا
_ حاولت اصلح علاقتنا وابدء معاكي من جديد بس طلعتي زباله ولا تستاهلي ، ماشيه علي حل شعرك من ورايا بتستغفليني ي واطيه
= وانت ؟؟؟
بالي عملته ده فاكر نفسك راجل
_ قام بكل غل فضل يضرب فيها وقالها : انتي طالق بالتلاته اطلعي براااا
= مكنش عندها طاقه للجدال ولا للنقاش لمت هدومها وخرجت عدلت من نفسها
وراحت عند جميلة بحجة تبات عندها يومين عشان فرحها
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
_ ي عمي هتفضل علي الحال ده كتير ، حرام عليك نفسك
= .........!!
_ طيب اتصل بغصون تيجي ؟
= عمرها م هتسامحني
_ بلهفه : غصون قلبها طيب وبتحبك اوي
عارف ي عمي هيه ويوسف اتفقوا مع بعض وحاسه انهم هيحبوا بعض قريب
= ياريت يبنتي ياريت عشان انا ظلمتها كتير اوي مش هقدر حتي ابص ف عينيها
_ صدقني ي عمي غصون هترتاح لما تاخدها ف حضنك
= ......
_ مردش عليها وعيونه دمعت ف قربت منه وحضنته : تسمحلي اقولك ي بابا
= طلعها من حضنه وباس راسها : انا اتمني يكون عندي بنت زيك ي خديجه
_ شددت من حضنه : انا بحبك اوي ي بابا
= دموعه نزلت لما افتكر رسايل غصون اتنهد وقال : يارب تسامحيني يبنتي بقلمي اميرة محمد محمود
______________
_ في اي ي غصون من ساعة م جيتي وانتي مش علي بعضك انتي متخانقه انتي ويوسف
= بتردد : ل...لا طبعا انا اول م طلبت منه اجي اقعد معاكي رفض واقنعته بالعافيه
_ ايوة يست هوة دا الحب ولا بلاش
= بس يبت روحي نامي عشان عندنا شغل بدري
_ قوليلي ي غصون انتي بتحبي يوسف
↚
= لازمته اي السؤال دا بس ؟؟
_ بالله ي شيخه لتقولي
= غصون لنفسها : كنت بدأت احبه لاكن دلوقتي بقي اكتر انسان بكره في حياتي منك لله عمري م هسامحك
_ غصووووون مالك يبنتي روحتي فين
= هااا معاكي اهوة هقوم انام بقي عشان تعبانه
_ دخلت وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط جسمها بقي بيرتعش ، قامت راحت عند جميله وقالتلها انها مش عارفه تنام
جميله خدتها ف حضنها وقرأتلها قرآن لحد م ناموا
بقلمي اميرة محمد محمود.
_________________________
_ عدا يومين بدون ذكر احداث و النهارده كتب كتاب جميله ومهاب
غصون راحت القاعه واشرفت بنفسها علي كل التفاصيل بعد كده راحت لجميله البيت عشان تجهزها
_ انا خايفه اوي
= من اي ي جميله
_ مش عارفه
= يبنتي اهدي ويلا عشان تلبسي واتبسطي انهارده يوم مميز
_ حزنت : كان هيبقي مميز لو محصلش اللي حصل
= غصون طلعت الفستان من الدولاب وهيه بتتكلم : انسي اي حاجة ومتفكريش كتير
_ طيب
جميله لبست وكان فستان فيروزي بحبات لؤلؤ بيضااا
= بزهول : اي يبت ده يخربيت جمالك الواد مهاب كان عنده حق لما قال انو ضعف لما شافك بلبس البيت
_ هوة قالك كده بجد.؟
= اه طبعا
الباب ببخبط دا اكيد مهاب هروح افتح وانتي خلصي لبس
_ غصون فتحت الباب لمهاب ودخل يستني جميله
= جميله طلعت ومهاب بقي مزهول بجمالها وهيه كمان مكنتش اقل منه لانه كان لابس بدله زرقا ، سحرها
_ احم....احم نحن هنا
= الاتنين اتوترو وبصو ف الارض ومهاب قال : يلا نمشي عشان اتأخرنا
_ بعد شوية وصلوا القاعه والاغاني اشتغلت والماذون قال
* اللهم بارك لهم واجمع بينهما في خير *
غصون طلبت ليهم مخصوص اغنيه رومانسية وجبرتهم يرقصوا عليها
_ المستشفي كلها كانت حاضرة والكل مبسوط وبيرقص
= مهاب شد جميله لحضنه وحط ايده علي وسطها وهيه حطتت ايديها علي كتفه وبصو ف عيون بعض
_ جميله بتعاتبه بنظراته ومهاب مش قادر يتجاهل عينيها
_ خلصوا الرقصه من غير ولا كلمه
= ام مهاب حضنتها : من النهارده انتي بنتي لو الواد مهاب ده زعلك ف حاجه قوليلي بس وهتشوفي هعملك فيه اي ؟
_ ضحكت : ربنا يخليكي ي طنط
= طنط اي بس انتي تقوليلي ي ماما
_ حاضر ي ماما
= ربنا يسعدك يبنتي
_ مهاب خد مامته وجميله وروحوا
مامته دخلت شقتها وهما دخلوا شقتهم
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________
_غصون راحت قبر مامتها وحطت عليه الورد وقعدت تكلمها ....!!
= اذيك ي ماما وحشتيني اوي ، اكيد زعلانه مني لاني بقالي كتير مزورتكيش مش كده ؟
مجتش عليكي. الدنيا كلها زعلانه مني ، حتي انا كرهت نفسي ومبقتش طيقاها !!
حقك عليا انشغلت شوية بسبب المستشفي والمشاكل اللي حصلت ، عارفه ي ماما اكتر حاجه بتمناها اي ؟
بتمني اني آجي جمبك هنا عشان وحشتيني اوي!!
فاكرة زمان لما كان بابا يضربني ، كنتي بتعملي اي ؟
كنتي بتخافي تدافعي عني ليطلقك ، كنتي تستني لما يمشي وتيجي تراضيني ، وتقوليلي معلش ي غصون يبنتي ابوكي ولازم نستحمله .
_ كان دايما بيحب مصطفي اكتر مني ، هوة عمرة م حبني اصلا ، انتي كمان ي امي محبتنيش ، محدش حبني ، عارفه انتوا عملتوا فيا اي ، خلتوني ضعيفه مش عارفه اخد حقي ، يعني غصون ي ماما الدكتورة بنتك اللي سرقو برائتها ، الناس شيفاها قويه لانها كملت حياتها بس ميعرفوش انها ضعيفه ومريضه نفسيه ، ايوة م انتي متعرفيش الجديد اني مريضه ومجنونه
_ يوسف شك فيا وضربني وطلقني وقالي كلام محستش بيه لاني مبقتش احس اصلا كل حاجه انتهت
_ بابا جلال اتبرا مني ومش عايز يبص ف وشي لمجرد بس اني جيت بنت
_ صرخت : واي يعني جيت بنت واي يعنيييييي حرام عليكم ، والله حرام ، حرام يارب دا انت مترضاش الظلم لعبادك اومال ليه ظلمنتي ليه ، انا بحبك ي رب لولا كده كنت انتحرت من زمان
_ قعدت علي الارض جمب القبر تعيط : استغفر الله العظيم ، استغفر الله العظيم
بقلمي اميرة محمد محمود
______________________
قامت بعد م صرخت لحد صوتها م راح ، طلعت تتمشي ف الشارع لحد م جات عربية وخرج منها رجاله فضلو يشدوا فيها لحد م دخلوها
_ نزل شاب من عربيته عشان يلحقهم بس كانوا اتحركو ومشيو ، ركب عربيته وطلع وراهم و...
↚
قامت بعد م صرخت لحد صوتها م راح ، طلعت تتمشي ف الشارع لحد م جات عربية وخرج منها رجاله فضلو يشدوا فيها لحد م دخلوها
_ نزل شاب من عربيته عشان يلحقهم بس كانوا اتحركو ومشيو ، ركب عربيته وطلع وراهم وبلغ الشرطه ،واتبعوا ال Gis
_ كل شوية العربيه تبعد عنه اكتر بس فضل مراقبهم لحد م دخلوا ف حتة مقطوعه ووقفوا العربيه
_ نزل اتنين اقل م يقال عنهم عمالقه ، خرجوا غصون من العربيه بس الغريبه انها مكنتش بتصرخ ولا حتي بتعيط
_ الشاب وقف علي مسافه كبيرة منهم وانتظر الشرطه لما تيجي
_ خدوها ودخلوها ف بيت مهجور كل ده تحت انظارة بس اول م شاف واحد ليه هيبته داخل المكان مستناش ونزل من عربيته
_ فضل يتسحب علشان محدش ياخد باله ، ودخل من وراا شافها مربوطه ومرميه علي الارض مبتعملش اي رد فعل
_ الراجل دخل عندها وقعد قدامها الشاب كان هيدخل عليه بس وقف لما سمع الحديث وقد كان كالاتي
_ تؤتؤ حالتك دي تصعب علي الكافر ، بس تصدقي منورانا ، عاش من شافك ي دكتورة
_ غصون رفعت عينيها ليه وبصتله بصدمه : ش...شريف
_ ضحك بصوت عالي : اتبسطت اوي انك لسه فكراني
_ قالت بجمود : عايز مني اي ؟
_ بصلها بنظرات قذرة تكاد تقتلها وتفحص جسمها كله : عايزك ....!!!
_ تلقائيا انكمشت علي نفسها : انت مجنون ابعد عني
_ قام وقف : ايوة انا مجنون وهتجنن اكتر لو مخدتش حقي منك
= قالت والخوف بدء يظهر عليها : انا عملتلك اي ؟
_ اتكلم بغضب : لا ي حلوة انتي نسيتي زمان ولا اي؟
انتي السبب انتي اللي خلتيني اسيب شغلي
= غصون افتكرت وردت عليه بكل شجاعه : لا منستش ، منستش انك كنت بتدخل ادوية فاسدة علي المستشفي لما دمرت سمعتنا كدكاترة ، استغليت ثقتنا فيك وخنتنا ف ضهرنا ، خنت المهنه ي ...يا دكتور شريف
بقلمي اميرة محمد محمود
_ اخرسي كل حاجه كانت تمام لحد م انتي شكيتي فيا وفضلتي تراقبيني
= عايزني اشوفك بترتكب جريمه ف حق ناس و اقف اسقفلك
_ قولتلك هنشتغل مع بعض وهرفعك لفوق بس انتي غبيه
= بسخريه : غبيه عشان مرضتش ابيع شرف مهنتي
_ قرب منها وقال بخبث : يعني حلو لما شرفك انتي اللي ضاع
_ صمت عم المكان غصون بدأت تربط الاحداث ف بعضها وقالت بدموع ممزوجه بالخوف والرعب : ااا...انت ؟؟
_ ضحك بجنون : مكنتش بدخل ادويه فاسده بس علي مستشفى الدكتور محمود لا دا انا كنت بتاجر ف الاعضاء كمان مع مستشفيات تانيه فضلت علي الحال ده ييجي خمس سنين لحد م جيتي انتي وضيعتي كل حاجه ف شهرين
_ بدائتي تتدخلي ف شغلي وتربطي الاحداث ببعضها دا غير مراقبتك ليا وبلغتي الشرطه عليا وقدرت اهرب منهم
_ قررت انتقم منك ف اكتر حاجه البنت بتخاف عليها وهيه شرفك
_ غصون شهقت بصدمه ودموعها نزلت بغزارة ، اما الشاب ف عروقه برزت ووشه احمر بس صغط علي نفسه عشان يسجل كل كلمه بيقولها مع نظراته بكل اسف للبنت اللي قدامه وطبعا مين ميعرفش غصون الهلالي
_ شريف ضحك بهستيريه : استنيتك قدام عيادتك الخاصه و افقتدك وعيك وخدتك علي شقتي ، كنت جايبها مخصوص ليكي
غمز : وعلي فكرة لسه موجوده
= غصون صرخت بعياط : ي حيوان ي كلب ي حقير
_ كتفها من ايديها : سرقت منك شرفك وخليت سمعتك ف الارض ، انا اللي بعت الصحافه ونشرت الصور وكل المقالات عنك ، الكل اتخلي عنك حتي جوزك الغبي صدق الصور اللي بعتهالو وطلقك ورماكي زي الكلبه
= قام وقف تاني وبصلها بخبث : بس حضني لسه موجود ي روحي
_ الشاب دخل عليه بسرعه لما لقاه بيقرب من غصون بطريقه شهوانيه
_ فضل يضرب ف شريف لحد م رجالته دخلت وبقوا كلهم عليه ، ضربهم لحد م قوتة استنزفت واخيرا الشرطه جات وسلملهم التسجيل
_ شريف صرخ : مش دي نهايتنا ي دكتووووورة متنسيش لسه معايا الورقه الرابحه
_ الشرطه اخدتهم وغصون قربت من الشاب بعد م قام قعد وبباخد نفسه
_ بعياط : انت ...انت كويس ؟
= بألم : انتي شايفه اي ؟
_ انا اسفه جدا وشكرا لحضرتك
= شكرا وعرفناها انما اسفه دي ليه ؟؟
_ قربت منه اكتر : خليني اشوف جروحك
= قومي بس خلينا نطلع من المكان ده
_ غصون قامت ولفت دراعه حوالين كتفه ف بصلها وابتسم ، خرجوا وهيه ساقت العربيه ووصلو المستشفي
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
↚
مهاب مكلمش جميله ودخل غير لبسه وخرج لقاها زي م هيه اتنهد
_ بصي ي جميله دا بيتك زي م هوة بيتي ، يعني اتصرفي فيه براحتك ، البسي اللي يعجبك وكلي اللي يعجبك ، اعملي اي حاجه تكوني مرتاحه بيها وصدقيني انا معنديش مانع
_ جميله قعدت بكل راحه وبصتله بتحدي بس من جواها خايفه
_ قالت : عارفه ان دا بيتي ومحدش يقدر يقول غير كدا
= جز علي اسنانه بغيظ : وحد يقدر يقول غير كدا يبنت الناس
_ بحسب بس !!!
= لا يختي متحسبيش ويلا طرقيني عشان عايز انام
_ هتنام هنا ؟
= ايوة ولا اروح انام عند امي
_ لا وعلي اي انا داخله
= بتوتر : جميله استني
_نعم ....!!!!!
= انا قررت اننا هندي بعض فرصه بس لو مقدرتش احبك ف انا اسف
_ بإحراج : طب هوة انت ليه مش عايز تحبني ، ليه مش بتشوف الحلو اللي فيا ، واني ..اني
= انك اي ي جميله
انك بتحبيني
_ حست ان مشاعرها اتعرت قدامه وبقت ف قمة الاحراج قام وقف قصادها :
انا بكنلك كل مشاعر الاحترام والتقدير ، وهديكي كل حقوقك كزوجه و......!!!
= قاطعته بسخريه : كتر خيرك والله
عن اذنك هروح انام
_ مهاب اتنهد وراح نام هوة كمان
بقلمي اميرة محمد.محمود
______________
_ ملاحظ ان علاقتك ب بابا اتطورت اوي ي خديجه
= بفرحه : اوي اوي ي مصطفي
_ ابتسم : شايفك مبسوطه
= قامت قعدت جمبه : بابا جلال اتغير اوي بقي بيحب البنات تعرف راح اشتري للبس كتير للبيبي اللي جاي
_ بصدمه : ايه ؟؟؟
= كملت بحزن : وكمان كل يوم اسمعه بيعيط مش قادر يسامح نفسه عشان غصون ولا قادر حتي يواجهها
_ واي اللي حصل خلي بابا يتغير فجاءة كدا
= مش عارفه بس نفسي ي مصطفي يتكلموا مع بعض
_ قامت ووقفت وكانت هتتكعبل بس مصطفي لحقها وسندها قعدت علي السرير
_ متتحركيش تاني ي خديجه كدا غلط عليكي افرض مكنتش جمبك دلوقتي
= ي حبيبي متخفش عليا انا كويسه
_ باسها : اومال لو مخفتش عليكي هخاف علي مين ؟؟
= اتكسفت وبصت ف الارض
_ ضحك : يعني بعد دا كله ولسه بتتكسفي مني
= بخجل : بس بقي ي مصطفي
_ ضحك : طيب طيب خلاص
= كان لسه هيقرب عليها اكتر ف زقته وقامت : انسي ي بابا
_ كدا طيب ماشي انا رايح عند ابويا وسيبهالك
= ضحكت عليه بعد م خرج من الاوضة
• راح عند باباه وخبط علي اوضته ودخل كان قاعد بيقرء كتاب
_ تعالي ي مصطفي
= حضرتك قاعد لوحدك ليه ي بابا اتفضل اقعد معانا
_ لا ي حبيبي انا كدا مرتاح
= علي راحتك
انا ..انا
_ قول ي مصطفي اللي جاي تقوله
= بصراحه ي بابا انا كلمت يوسف من يومين
_ بلهفه : اختك عامله اي
↚
= كويسه اوي دا حتي يوسف قال انهم قربوا من بعض اكتر مبقاش في حواجز
_ الحمد والشكر ليك يارب الحمد والشكر ليك
= ريح قلبها ي بابا ارجوك
_ بسرعة : اتصل علي يوسف دلوقتي خليه يجيبها وييجي
= مصطفي فرح جدا طلع تليفونه واتصل اول مرة وتاني مره كنسل عليه تالت مرة رد بغضب
_ عايز اي ي مصطفي ؟؟
= مالك ي يوسف في اي ؟
_ مفيش لو بتتصل عشان اختك ف انا طلقتها
= انت بتقول اي ؟؟
_ اللي سمعته
اختك مدوراها وبتستغفلنا
= بغضب : اخرس ي حيوان
_ يوسف قفل ف وشه السكه
= في اي مصطفي اي اللي حصل
_ مصطفي حكاله اللي حصل ، جلال مسك قلبه ووقع علي الارض بقلمي اميرة محمد محمود
____________
غصون اشرفت علي حالة الشاب وعقمتله جروحه وقعدت اتنهدت
_ مش عارفه اشكرك ازاي والله شكرا لوقفتك جمبي !!
= تقدري تشكريني علي فكرة
_ استغربت : ازاي
= ابتسم : تعزميني علي قهوة
_ دا علي اساس اني اعرفك مثلا
= كان هيرد عليها بس ....!!!
_ ياسين ابني انت كويس
_ ابنك ؟؟؟؟؟؟
= اهدي ي بابا انا كويس
_ يعني انت تبقي ابن الدكتور محمود مدير المستشفي
= هز راسه ب اه ...!!
_ معني كدا انك الدكتور ياسين محمود اكبر جراح ف امريكا
= هز راسه ب اه..!!
_ مالك ي ياسين يبني مش بترد ليه
= عن اذنكم لازم امشي
_ دكتورة غصون اتفضلي علي مكتبي
_ بتعب : بس ي فندم انا ....!!!
_ اتفضلي
= غصون خرجت وراحت علي مكتب المدير وهوة اطمن علي ياسين وخرج
_ ياسين اتنهد : ي تري اي حكايتك ي غصون
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________________
جميله لقت مهاب نايم فراحت عنده ونزلت لمستواه وحطت ايديها علي وشه
_ كنا دفعه واحده ف الكليه حبيتك من اول مرة شوفتك فيها ، معترفتش ليك بحبي بالرغم من صداقتنا وقتها ، عشان مقدرتش خوفت ترفض حبي زي م رفضته دلوقتي
_ انا مليش حد كلهم سابوني عايشه لوحدي ، بس مجرد ذكر اسمك علي لساني بحس اني اكتر واحده محظوظه ، دايما كنت تجرح كرامتي وتهيني ، ومع ذالك مقدرتش ابعد عنك .
_ مهاب انا ..انا مش رخيصه زي م قولت عني ، انا انضف واحده ممكن تعرفها ، ضعفت واستسلمت ليك عشان بحبك ، واتجوزتك برضو عشان بحبك ، علي امل ان انت كمان تحبني
_ ولا اقولك متحبنيش بس خلي ليا مكان ف قلبك ، حتي لو مكان صغير ،
_ دموعها نزلت بصوت مسموع : حاسه ان حد بيخنقني ، تعبانه اوي ، نفسي ارتاح بقي ، انا مش هعمل اي حاجه تبهرك ، ولا هحاول ، ولو فيوم حبيت جديد هفرحللك من قلبي وعمري م هكون عائق ف طريقك
_ قامت مسحت دموعها وخرجت راحت عند مامته بعد م مشيت فتح عينيه لما اتاكد انها طالعه بلبس بيتي
_ اوعدك اني مش هسمح لدموعك تنزل مرة تانيه
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
_ غصون مع المدير ف المكتب
دخلت الممرضة فجاة
_ دكتورة غصون دكتورة غصون
_ اي في ايه ؟؟
_ والد حضرتك هنا وتعبان جدا
_ اييييه ؟
↚
_ دكتورة غصون دكتورة غصون
_ اي في ايه ؟؟
_ والد حضرتك هنا وتعبان جدا
_ اييييه...؟؟؟
_ مستنتش ردها وجريت بسرعه ، وكان دكتور ياسين هوة اللي استلم حالته
_ بابا ماله ي مصطفي
_ مصطفي عيونه دمعت وبص ف الارض ، غصون راحت علي خديجة
_ في اي ي خديجه حد يرد عليا
_ بعياط : مش عارفه ي غصون انا دخلت عليهم لان صوتهم كان عالي ولقيت عمي مغمي عليه ف الارض جبناه علي هنا
_ غصون فضلت رايحه جاية ، خايفه عليه مهما كان ابوها وعمرها م تتمناله اللي هوة فيه ده
_ كانت هتدخل تشرف بنفسها مع دكتور ياسين بس هوة رفض
_ ف اقل من ساعه خرج ياسين وهيه جريت بلهفه
_ طمني ي دكتور بابا عامل اي ؟
= للاسف ي دكتورة غصون حالتة والدك مش بخير ، ضربات قلبه ف النازل وهيحتاج ف اسرع وقت لعملية زرع قلب ، ولازم العمليه تتم ف خلال 48 ساعه ، وإلا الحالة هتسؤ اكتر
_ بغضب وحزن : دكتور ياسين حضرتك بتقول اي؟؟
_ قعدت علي اقرب كرسي مصدومه مش قادرة تستوعب انها ممكن تفقد والدها بعد الوقت المحدد
_ ياسين قعد قدامها علي ركبته : غصون انتي دكتورة وفاهمة طبعا الكلام اللي قولته ، فياريت تلغي عواطفك وتفكري بعقلك عشان حالة والدك
_ مصطفي واقف مصدوم ، خايف يفقدة بجد ، خديجة قربت منه وحضنته وفضلت تعيط
_ غصون قامت بسرعه شدت مصطفي من ايدة وطلعوا برااا ف جنينة المستشفي
_ قعدوا وكل واحد ساكت وباصص قدامه
_ اللي حصل لبابا بسببي مش كده ؟
= خدها ف حضنته : عيطي ي غصون متكتميش ف قلبك اكتر من كدا
_ كأن كلمات اخوها سهم واخترق حصن قلبها ، قعدت ييجي ربع ساعه تعيط
_ انا معملتش حاجه ي مصطفي ، هوة اللي شك فيا وضربني و......!!!!
_ سكتت فجاءة وصوت عياطها زاد لما افتكرته وهوة بيغتصبها
_ بغضب : واي ي غصون انطقيييييي ؟؟
_ مسحت دموعها : مفيش حاجه انا كويسه
= مسك ايديها بحنيه : عارف اني م قومتش معاكي بواجبي ك أخ واني مكنتش الاخ الللي بتتمنيه ، انا اسف ي غصون
_ لا ي مصطفي انت اخويا و عمري م انسي كدا ، مهما يحصل هنفضل اخوات
_ يوسف فين ي غصون
_ بلعت ريقها : انا ويوسف اتطلقنا ي مصطفي من وقتها معرفش عنه حاجه
= بحزن : عشان كده بابا اغمي عليه
_ انا مش فاهمه حاجه خالص
بقلمي اميرة محمد محمود
_ بابا طلب مني اتصل علي يوسف عشان تيجوا عندنا البيت ، عارفه ي غصون بابا كل يوم ينام ودموعه علي خده ، قلبه واجعه عليكي كان نفسه يشوفك اوي بس مكنش قادر يواجهك .
_ بعياط : بجد.... بجد ي مصطفي بابا كان عايز يشوفني
_ ضمها لحضنه واستاكنت فيه بعد فترة من العياط المتواصل سابها ودخل جوة بعد م طلبت منه تقعد لوحدها
_ ياسين اول م شاف مصطفي مشي من هناك راح قعد جمبها وبص للسما
_ ليه محاولتيش تثبتي برائتك ؟؟؟
_ بصت ليه وهيه مصدومه ومرتبكه : عشان ...عشان خوفت وكنت ضعيفه ، حبست نفسي ف اوضي كل اللي كنت بفكر فيه ازاي اهرب من عيون الناس
_ بصلها بهدوء : وهل يا تري الهروب هوة الحل المناسب؟
_ عيونها دمعت : انت معشتش اللي انا عشته ولا شوفت اللي انا شوفته ، انا كنت ف وضع مش مسموح ليا بالتفكير ف اي حاجه
_ لا كل دي تبريرات بتديها لنفسك عشان تريحي ضميرك ، كان لازم تدوري علي الحقيقه ، وتربطي الاحداث ببعضها ، مش تهربي
_ بغضب : انت ليه مش عايز تفهم ان صعب علي اي بنت انها تتعرض للاغتصاب وتنجبر تعمل حاجات خارج ارادتها
_ بصلها : تقدري تقوليلي ف كام مرة اتشجعتي وواجهتي نفسك وحقيقتك ؟
_ عيطت : ولا مرة ولا مرة
عارف ليه لاني ضعيفه عملت حساب للناس ، واستخبيت من خوفي منهم ونظرتهم اللي بتقتلني
_ صعبت عليه حالتها ف غير الموضوع : تعرفي ان شكلك حلو وانتي معيطه
_ مسحت دموعها وبصتله بإستغراب : نعم ؟؟؟؟
_ ابتسم : اهاا والله زي م بقولك كدا
_ لفت وشها الناحيه التانيه وابتسمت
_ ممكن اسالك سؤال
_ اتف.....!!!
تسالني بتاع اي انت هتاخد راحتك بقي عشان اتكلمت معاك كلمت......!!!
_ شششسشش اخرسي اي راديو فتح ف وشي والله انا فضولي ده هيوديني ف داهيه
_ يلا ي عسل طرقني من هنا
_ علي فكرة انتي مش جدعه
_ ليه بقي ان شالله ؟؟
↚
_ ابتسم بخبث : عشان مشكرتنيش حتي بكوباية قهوة
_ واشكرك ليه هوة حد قالك انقذني
_ تصدقي انا فعلا غلطان عشان مسبتكيش ليهم
_ ببرود : جدع
_ اتنفس بغضب : اهدا ...اهدا ي ياسين متتعصبش،
_ ضحكت عليه فقعد جمبها بسرعه
هاا هتعزميني علي القهوة
_ ضحكت : هعزمك علي قهوة
_ ابتسملها ومشي
_ دمعت وقالت لنفسها : الله يسامحك ي يوسف
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
_ ليه يبنتي سبتي جوزك وجيتي هنا ؟
_ ي ماما مهاب نايم وانا قولت أجي اطمن علي حضرتك
_ يكرم اصلك يبنتي تعالي نعمل حاجه نشربها
_ حاضر
_ جميله خدتها وقعدو ف البلكونه : ماما ممكن تحكيلي شوية عنكم ؟
_ ابتسمت بحنان : يااااه ي بنتي فكرتيني بأيام زمان ، تعرفي انا اتجوزت ابو مهاب وانا عندي 17 سنه وهوة كان 28 سنه
_ بزهول : كنتي صغيرة اوي
حبتيه ؟؟
_ حبيته بس دا انا كانت روحي فيه ، مرت علينا ايام وحشه كتير بس حتي الوحش كان بيبقي حلو طالما معاه
_ ضحكت : ي عيني ي عيني علي الحب
_ بس ي بت متكسفنيش بقي
_ كملي طيب ي قمر
_ قعدت اكتر من خمس سنين مبخلفش ، عمرة م جه ف مرة وقالي انا زهقت ، كان دايما يحضني لما اعيط عشان نفسي اكون ام
_ لحد م فقدت الامل خلاص بس فجاءة اكتشفت اني حامل ف مهاب ، جه مهاب وخد كمية حب ، كان حتة مننا ، مخلفتش بعدة ، لان ربنا م ارادش ، اهتمينا بيه وعلمناه ، بعد م دخل طب ، ابوة مات ودي كانت بالنسباله صدمه كبيرة قعد فترة علي م تخطاها
_ ابتسمت بحب : الطف حاجه ممكن اسمعها ف حياتي
_ حطت ايديها علي راسها وخدتها ف حضنها : مش ناويه تحكيلي حكايتك
_ جميله انتي هنا ؟؟
_ تعالي ي مهاب انا وماما ف البلكونه
_ دخل عندهم وابتسم : امم شكلكم اتصاحبتوا بسرعه اوي
_بس ي واد جميله دي بنتي
_ ماشي ي ست الكل شكلي هطلع منها انا بقي
_ جميله ضحكت عليه
_ يبنتي مكتفه نفسك كدا ليه بالطرحه دي واي العبايه دي ؟
_ شدت من عليها الطرحه ، شعرها وقع علي كتفها ووشها
_ ايوة كدا مفيش حد غريب مشاء الله عليكي يبنتي ربنا يحميكي
_ جميله قاعده مكسوفه ومهاب عينه متشالتش من عليها
_ خد مراتك ي مهاب وروحوا شقتكم
_ احم...ليه ي ماما ادينا قاعدين معاكي شوي
_ اسمع الكلام
_ حاضر
بقلمي اميرة محمد محمود
_ خد جميله ودخلوا شقتهم قرب منها ومسك خصله من شعرها حطها ورا ودنها
_ بكسوف : م ....مهاب
_ ميل عليها وكان هيبوسها بس زقته بعيد لما افتكرت ضعفها اول مرة
_ عيطت : ارجوك انا مش مستعده
_ قرب منها بلهفه : مالك ي جميله في اي ؟
_ م...مفيش حاجه
_ كانت ماشيه بس مسكها من دراعها وسحبها لحضنه ، انفاسهم بقت واحده
_ بتهربي من اي
_ بدموع : منك
_ مسح دموعها : بتهربي مني انا ؟؟
ليه ؟؟
_ بعدت عنه : عشان متندمش بعد كدا علي حاجه تحصل
_ اتنهد بهدؤء : جميله احنا لو فضلنا بالشكل ده علاقتنا مش هتتطور ابدا
_ سكتت ومردتش عليه ف بصلها ببراءة وقال : طب انا جعااان ي مراتي جعان
_ ابتسمت علي كلمة مراتي : حاضر هروح اجهز الاكل
_ دخلت المطبخ وهوة جهز البلكونه وظبتها وقعد فيها
↚
_ مهاب ....مهاب روحت فين
_ انا هنا تعالي
_ جابت الاكل وقعدو ياكلو
جميله عملت شاي وجات
هيه سرحانه ف منظر السما وهوة سرحان فيها
_ جميله ....!!!
_ بإنتباه : نعم ؟؟
_ ممكن اسالك سؤال ؟
_ اتفضل
_ هوة انتي ليه بتحبيني مع اني دايما كنت بجرحك
_ ابتسمت بمرارة : لا تسأل محب لماذا احببت
انا ...انا لقيت نفسي بحبك كل حاجه بتعملها سواء عن قصد ولا لا حببتني فيك
_ ابتسم ليها بصدق وفتح ليها دراعاته : تعالي
_ اترددت تحضنه بس معطاش ليها الفرصه وسحبها لحضنه ودفن راسه ف شعرها : دا مكانك ي جميلتي
_ اتصدمت جدا بس مفكرتش ف اي حاجه غير انها تشبع من حضنه وبس
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________
_ اخوكي السبب ف كل حاجه بتحصلنا
_ بدموع : انت بتقول اي ي مصطفي الكلام ده اكيد مش صحيح
_ بزعيق : زي م سمعتي يوسف الزفت شك ف اختي تاني وضربها وطلقها وهوة السبب ف اللي حصل لبابا ، لو شوفته قدامي هقتله
_ عيطت : لا مستحيل اخويا يعمل كدا
_ بغضب : انتي هتكدبيني ي خديجه
_ قامت وقفت جمبه : ي مصطفي مقصدش بس اكيد فيه سؤء تفاهم
_ لا مفيش سوء تفاهم لان غصون حكتلي كل حاجه
قرب منها وهمس برعب :
لو بابا جراله حاجه انا مش هرحمه حتي لو هدخل فيه السجن ي خديجه
_ شهقت بخوف وسابها وخرج ، طلعت تليفونها واتصلت علي يوسف
_ نعم عايزة اي ؟
_ بغضب : الكلام اللي سمعته دا حصل
_ ببرود : واي اللي سمعتيه
_ طلقت غصون وضربتها ؟
_ خانتني ف طلقتها
_ انت حيوان وهتفضل طول عمرك غبي ، غصون دي كانت الحاجه الوحيده الحلوة ف حياتك ، واديك خسرتها وهتفضل تندم عليها لحد م تموت
_ بغضب : انتي السبب قولتلك من الاول مش هننفع مع بعض بس انتي اللي اصريتي علي اللي ف دماغك
_ مش عايزة اعرفك تاني وانسي انك ليك اخت
_ قفلت ف وشه السكه وقعدت تعيط اما هوة ف راح عند ابراهيم عشان يكمل شرب
بقلمي اميرة محمد محمود
_ حبيتها ي صحبي
_ مش عارف حاسس ان كانت شاغلة جزء كبير من حياتي وقلبي
_ طب ليه عملت فيها كدا ؟؟
_ عينه احمرت وبدء يغضب : عشان خانتني انا شوفت الصور بعنيا
_ مش كل حاجه بنشوفها بعنينا تبقي صح ي صحبي
_ قصدك اي ؟؟
اني ممكن اكون ظلمتها ؟؟
_ جايز
كل شيء جايز ي يوسف
_ قعد يفكر ف كلام ابراهيم غمض عينيه وافتكرها وهيه نايمه جمبه وهيه بتبتسمله فتح عينيه فجاء قام وقف
_ رايح فين
_ رايح اصلح غلطي
ومشي وهوة مصمم يعمل حاجه يكتشف بيها الحقيقه
غصون كانت داخله اوضة ابوها تتطمن عليه بس فجاءة حد شدها من دراعها
_ بصدمه : ااا...انت ؟؟؟
↚
غصون كانت داخله اوضة ابوها تتطمن عليه بس فجاءة حد شدها من دراعها
_ بصدمه : ااا...انت ؟؟؟
_ غصون ارجوكي اسمعيني
_ اطلع برااا انت ليك عين تيجي هنا ؟؟
_ سحبها من ايديها ، حاولت تفلت منه معرفتش ، لحد م لقي ايد بتمنعه ، غصون بتبص عليه
_ دكتور ياسين ...!!!!
_ سيب ايديها
_ ببرود : مش هسيبها وانت مين اصلا عشان تتدخل
_ سيب ايديها مش هقول تاني
_ ولو مسبتهاش هتعمل اي ؟؟
_ هعمل كدا
_ وكان لسه هيرفع ايده يضربه بالبوكس بس ....
_ دكتور ياسين لو سمحت دي مسالة شخصيه وياريت حضرتك متدخلش فيها
_ يوسف رد عليه بشماته : سمعت ؟؟؟؟
_ ياسين بصلها بغضب لانها احرجته قدامه ومشي بسرعه قبل م بيتعصب ويكسر دماغها
_ غصون زعلت انها ردت عليه بالشكل ده ، بصت ليوسف بغضب ودخلت مكتبها فدخل وراها
_ غصون اسمعيني انا .....
_ دكتورة غصون وياريت تحفظ الالقاب وتلتزم حدودك معايا
_ بحزن : انا اسف عارف اني غلطت ف حقك كتير ، اديني فرصه اشرحلك وافهمك
_ بجمود : بس انا نهيتك من حياتي وملكش اي وجود فيها
_ صرخ : افهمي بقااا لو اي حد مكاني وشاف مراته بالوضع ده هيعمل اي
_ ببرود : كان هيثق فيها ، كان هيسمعها الاول ، انت غبي ي يوسف غبي عارف ليه
عشان اي حد هيشوف الصور دي هيعرف انها مفبركه
_ بدموع : انااسف ي غصون ارجوكي اديني فرصه اثبتلك اني اتغيرت
_ بحزن : ليه ؟
اديك فرصه ليه
_ صرخ بدموع : عشان بحبببك ، واكتشفت ده متأخر بس والله بحبك ، انا ندمت ومش عايز اخسرك ارجوكي خلينا نرجع زي الاول
_ عيطت : انا كمان كنت بدأت احبك واطمن ليك ، بس بعد اللي عملته كرهتك
مسحت دموعها : و عمري م هرجعلك بعد م طعنت ف شرفي
_ يوسف اتعصب وخبط ب ايده علي المكتب : مش هسيبك ي غصون ولا هتخلي عنك هرجع وهتشوفي
_ مشي ورزع وراه الباب وهيه قعدت تعيط : مكنتش اتمني اننا نوصل للنقطه دي ي يوسف بس انت اللي دمرت كل حاجه بعد م بداءت اطمنلك الله يسامحك
وف الخلفيه حسين الجسمي بيقول " بعد اي بتقولي نادم علي اللي فات بعد اي بتقول مهمه الذكريات "
بقلمي اميرة محمد محمود
______________________
هناء دخلت علي مكتب ياسين
_ بدلع : اذيك ي دكتور
_ احم اتفضلي ي دكتورة هناء
_ سمعت ان حضرتك عرضت نفسك للخطر عشان خاطر دكتورة غصون
_ دا واجبي الانساني واي حد مكاني كان هيعمل كدا !!
_ بخبث : انا من رأيي تبعد عنها
_ نعم ؟؟؟؟
_ قصدي ان اي حد بيقرب منها بيتعب اوي ، ابوها ف المستفشي من تحت راسها وطول عمرة بيكرها
_ يوسف جوزها كان معزبها وكل يوم يقولها انتي وحشه وسمراء ومفيش حد هيحبك
_ سمعت ان شافها ليها صور ف اوضاع مخله ، قوم ضربها احم و......واغتصبها وقال ليها كلام مهين بعدين طلقها
_ مخدتش بالها من اللي عينيه احمرت وعروقه برزت وبدء يتعصب :
وانتي عرفتي كل الكلام ده منين
_ اتوترت : من ...من المممرضين
اه الممرضين
طول الوقت بيتكلموا مع بعض
_ اتعصب : اطلعي براااا
_ ايه؟
_ برااااا
_ هناء قامت جريت علي براا وقفلت وراها الباب بسرعه
_ ياسين قعد يتنفس بغضب وكل كلمات هناء بتترد ف ودنه ، ساب المكتب وخرج براا المستشفى خالص
_ مخدش باله من غصون اللي فضلت تنده عليه
↚
يوووة اكيد لسه زعلان مني م انا مكنش ينفع برضو اكلمه بالطريقة دى
بقلمي اميرة محمد محمود
_ واضح ان في قصة حب جديده هنا
_ غصون بصت وراها لقت هناء واقفه ومربعه ايدها ،هناء مشيت لحد عندها وفضلت تلف حواليها وهيه بتكلمها
_ شايفه انك بتتخطي احزانك بسرعه ومش فارق معاكي انك مطلقه وعماله تلفي علي الدكتور ياسين
_ غصون رفعت ايديها وضربتها قلم : اخرسيييي
انتي فكراني زيك كلبه وبتاعة فلوس ، انا بجد بستحقر نفسي لاني ف يوم من الايام صاحبت واحده زيك ، انسانه ماديه وحقيرة ، تبيعي نفسك وعشرة عمرك عشان مصلحتك الشخصيه
_ بغضب : انا مسمحلكيش تكلميني بالطريقه دي
_ انتي فاكرة اني هخاف منك لا انسي ،ابعدي عني وعن عيلتي وعن اي حد يخصني وإلا ...
_ بتوتر غير ظاهر : وإلا اي ؟؟
_ همستلها : وإلا بطلي تلعبي بديلك لحسن هفتح قضية تجارة الاعضاء واكشف حقيقتك وانتي فاهمه قصدي
_ بلعت ريقها بخوف : ان....انتي بتقولي اي
_ بثقه : زي م سمعتي ي حلوة ، ومش هيهمني حد وهنسي فيوم انك كنتي اغلي واحده علي قلبي
_ غصون سابتها ومشيت وهيه واقفه مشاعرها متلغبطه ، خوف ، توتر ، قلق ، غل ، حقد ، بس اكتر شعور مسيطر عليها هوة الخوف
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
_ غصون دخلت اوضة ابوها وقعدت جمبه علي الكرسي ومسكتت ايده بتردد وباستها
_ البنات كلهم بيتمنوا يبقي شبه مامتهم ، بس انا اتمنيت اوي اني اكون شبه حضرتك ، وف الاخر لا طلعت شبهك ولا شبه ماما
_ لو مسكت ايدي زمان وانا صغيرة زي اي اب كان زماني عندي ثقه ف نفسي ومش ضعيفه زي دلوقتي
_ نفسي احضنك اوي ممكن تكون حاجه سخيفه بالنسبالك بس انا محتاجه حضنك ، محتاجه احس بالامان
_ انا عمري م حبيت حد بالشكل ده بالرغم ان عمرك م قدمتلي اي احترام ولا حتي حب إلا اني عمري مع عرفت اكرهك
_ عيطت : بابا انت لازم تقوم بالسلامة لو مش عشاني عشان خاطر مصطفي وخديجه طيب
_ كانت هتقوم تمشي بس حست ب ايدة بتبت فيها
_ بصت عليه وحست انو بيتهيألها ف مشيت
بقلمي اميرة محمد.محمود.
______________________
_ بغضب : يعني عمي يبقي ف المستشفي وحضرتك متقوليليش
_ يبنتي مكنتش حابه اقلقك وانتي لسه متجوزه مكملتيش حاجه
_ لا ي غصون دا مش مبرر ، انتي لو بتعبريني صحبتك بجد مكنتيش خبيتي عليا من الاول
_ مجتش فرصه صدقيني انا عرفت بالصدفه
_ طيب طمنيني عليه ، هوة عامل اي دلوقتي ؟
_ الحمد لله مؤاشراته الحيويه بخير ، والعمليه هتتعمل بكرة
_ متخافيش ان شالله عمي هيقوم بالسلامه
_ يارب ي جميله
_ غصون انتي مش مخبيه عليا حاجه تاني ؟؟
_ بتوتر : ل...لا طبعا
_ غصون متكدبيش
_ دمعت : انا ويوسف اتطلقنا
_ انتي بتقولي اي ؟
ازاي وامتا حصل الكلام ده ؟
_ مش مهم المهم اننا نهينا علاقه ملهاش وجود من الاساس
_ ليه كده ي غصون انا كنت حاسه انك بدئتي تحبي يوسف
_ كنت بس الحمد لله ربنا كشفه علي حقيقته دا شك فيا واغتصبني بكل وحشيه من غير رحمه
_ انا اسفه ي غصون اني فكرتك بذكريات بشعه
_ انا منستش ي جميله عشان افتكر
اتنهدت : ربنا يهديه ويصلح حاله
انا هقفل بقاا عشان ورايا شغل
_ ماشي ي حبيبتي مع السلامه
_ جميله قفلت مع غصون وقعدت زعلانه
_ مالك ي جميله شكلك مش علي بعضك
_ يوسف وغصون اتطلقوا
_ ليه اي اللي حصل
_ مش عارفه ي مهاب مش عارفه
_ دا نصيبهم ي جميله محدش عارف كان ممكن يحصل اي بعدين لو كملوا مع بعض
_ قدر الله ومشاء فعل
_ بقولك اي متيجي نخرج؟
_ بجد ي مهاب
_ ضحك : بجد
_ نطت من مكانه : هروح البس فوريرة
_ ضحك عليها : عليه العوض ومنه العوض فيكي يبنت الهبله
_ من جوة : سمعتك علي فكرة
↚
ضحك تاني من قلبه وقعد يستناها
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________
ياسين دخل المستشفى لقي غصون واقفه ف الاستقبال بص عليها ومشي من غير م يعبرها ف عرفت انو لسه زعلان ، راحت وراه المكتب
_ قعد يقلب ف الملفات اللي قدامه ومش مهتم بيها مسكت الورق ركنته علي جنب بصلها
_ خير ؟؟؟؟
_ ببرود : خير
_ ايوة يعني انتي عايزة اي دلوقتي
_ انت لسه زعلان مني
_ ببرود : هوة انتي تهميني علشان ازعل منك ؟
_ زعلت من طريقه كلامه : عندك حق عن اذنك
_ مسح وشه بغضب : علي فكرة انا ليا عندك عزومة قهوة
_ لفتله بفرحه : وانا موافقه
_ بص تاني ف الورق فقالت : انا اسفه علي امبارح
_ ولا يهمك
_ يبقي لسه زعلان
مسكت المية ودلقتها علي الورق اللي قدامه
_ انتي مجنونه ي غصون اي اللي عملتيه ده ؟
_ ببرود : عشان تتجاهلني تاني
_ طب استني عليا
مسك الازازة التانيه ودلقها عليها
_ انت اتهبلت ي ياسين
_ بضحك : واحده ف واحده
_ فضلت تجري وراه لحد م قعد كل واحد ف مكان من كتر الضحك
_ بسسسس خلاص مش قادر
_ ضحكت : مضحكتش كده من زمان اوي
_ ضحك : اللي يشوفنا بالشكل ده مش هيقول علينا دكاترة
_ :هيقول مجانين
ضحكوا بعدين سكت وقالت
بحزن : بكرة عملية بابا انا خايفه اوي
_ مسك اديها بحنيه : متخافيش ان شالله هيكون بخير
_ اتكسفت وسحبت ايديها منه بسرعه كانت هتخرج بس
_ غصون استني ....
↚
_ ممكن اعرف يوسف كان عايز منك اي ؟؟
_ بغضب : دكتور ياسين متتعداش حدودك معايا تاني عن اذنك
_ لا اكيد البنت دي مش طبيعيه
_ غصون طلعت من مكتبه علي مكتبها
_ انا ازاي سمحت لنفسي اضحك واهزر مع راجل غريب حتي م احترمتش اني لسه مطلقه بس....انا بكون مرتاحه لما بتكلم معاه ، بحس اني علي طبيعتي ومش محتاجه اتصنع
_ قامت وقفت : لا ي غصون الكلام اللي بتقوليه ده مينفعش
_ اكيد بيشفق عليا من اللي حصلي ، وواقف جمبي لاجل بابا مش اكتر
_ تاني يوم جه معاد العمليه ، ياسين بص علي جميله بس هيه تجاهلته وتعمدت متكلموش
_ مصطفي وخديجه جم بعد م ياسين دخل اوضة العمليات
_ غصون قاعدة خايفه ومتوترة ، لقت اللي بيحط ايده علي كتفها
_ خديجه !!!!!!!؟
_ بتوتر ودموع : انا عارفه انك مش حابه تشوفيني ، ولا تسمعي صوتي ، بس عمي جلال زي ابويا واكتر ، ربنا يعلم دعتله قد اي !!
_ انا اسفه بالنيابه عن يوسف اخويا ، هوة ميستاهلكيش ، بس دا غلطي من الاول ، لاني اجبرتكم علي الجواز
_ عيطت : بس انا بحبك ي غصون وكان نفسي اشوفك ف بيتك ومبسوطه ، صدقيني دا كان كل غرضي
_ غصون ابتسمتلها وقعدتها جمبها : امسحي دموعك ي خديجه ، انا مش زعلانه منك ، مفيش مرات اخ بتفكر زيك كده ، انتي اختي مش بس مرات اخويا
_ علاقتي بيوسف انتهت ، بس مش معني كدا اني انهي علاقتي بيكي ولا اي
ضحكت : اقولك علي سر ؟
_ انتي اللي قتلتي موڤاسا
_ ضحكت : يبنتي بقااا
_ خديجة ابتسمت : طب قولي
_ همست : بقالي كام يوم ببات ف المستشفي
_ بصدمه : معقول ي غصون طب ليه مجتيش عندنا البيت
_ مينفعش ادخل البيت اللي انطردت منه
_ ابتسمت بحزن : انتي قوية اوي ي غصون بالرغم من كل اللي حصلك إلا انك مستسلمتيش
_ مينفعش استسلم عشان مكونش عبرة لغيري
قوليلي بقاا عامله اي مع اخويا
_ زعلان مني ورافض يكلمني ، حاولت اصالحه بس
سكتت وعيونها دمعو
بقلمي اميرة محمد محمود
_ غصون قامت جابت مصطفي : جرااا اي ي سي مصطفي مزعل مراتك ليه ؟
_ هيه اللي مزعلاني
_ اناااااا ؟؟؟
_ بص ي مصطفي متاخدش خديجة بذنب يوسف ، مراتك بنت ناس واستحملتك كتير ، وانت عارف كده كويس ، ف متجبش علي حاجه هيه ملهاش ذنب فيها ، وتعاقبها بالشكل ده
_ ي غصون انا مش بعاقبها انا مخنوق من نفسي عشان مقدرتش اكون سند لاختي وادافع عنها
_ ي حبيبي انا بقيت احسن دلوقتي وهبقي كويسه لما بابا يقوم بالسلامه يلا صالح مراتك
_ مصطفي قرب من خديجه وحضنها : حقك عليا ي حبيبتي
_ وخلال كلامهم خرج ياسين من اوضة العمليات
الحمد لله العمليه نجحت
_ الف حمد وشكر ليك يارب
_ ياسين بص لغصون بعتاب وحزن بس مشي بعد م كرامته منعته انو يكلمها
_ جلال نقلوة ل اوضة عادية بس منعوا عنوا الزيارة
_ غصون طلبت منهم يروحوا وييجوا بكرة
_ اما هيه فضلت جمب ابوها وعماله تفكر ف ياسين ومشاعرها متلخبطه
_ فهل هيه لسه بتحب يوسف ولا دا كان مجرد اعجاب
بقلمي اميرة محمد محمود
↚
___________________
جميله كانت داخله عند مهاب بس سمعته بيتكلم مع امه وهما قاعدين ف الاوضة
_ مش عارف ي امي انا اتجوزتها بس عشان اللي حصل بينا ، يمكن اقدر اصلح غلطي واحميها من الوحده وكلام الناس
_ جميله دموعها نزلت دخلت اوضتها وقفلت عليها اترمت علي السرير وقعدت تعيط
_ بس اليومين دول حاسس اني مرتاح معاها واني ...واني
_ وانك اي ي حبيبي
_ ابتسم : واني بحبها
_ مسك ايديها : ماما انا مش عايزك تفهمي جميله غلط صدقيني انا اللي غلطت مش هيه
_ بحنيه : شوف ي ابني انا مش هقول انكم مغلطوش لا غلطوا بس خلاص اتجوزتوا وكل حاجه اتصلحت حاول تسعد مراتك يبني
_ باس ايديها : ربنا يخليكي لينا ي ماما
_ ويخليكم ليا ي حبيبي
انا همشي بقي بس بكرة الصبح هات جميله وتعالو افطروا معايا
_ امه مشيت وهوة راح لجميله المطبخ ملقهاش خبط علي بابا اوضتها مردتش تفتح
_ جميله انتي كويسه ؟
_ ......
_ جميله ردي عليا والا هكسر الباب
_ جميله فتحت الباب وراحت قعدت علي السرير
دخل وراه وقعد جمبها
_ مالك ي جميله عينيكي حمرا كدا ليه ؟
_ مفيش حاجه انا كويسه
_ لا مش كويسه وانتي بالمنظر ده
_ عايز اي مهاب
_ ممكن تقوليلي اللي غيرك فجاءه كده
_ مهاب انا عايزة اتطلق
_ قام وقف: انتي بتقولي ايه ؟؟؟؟
_ اللي سمعته
انا وانت مش مناسبين لبعض
_ وانتي بقاا اللي قررتي اننا مش مناسبين لبعض
_ صرخت :
انا مش هقدر احط عيني ف عين والدتك بعد اللي انت قولتهولها عني
_ وانت اتجوزتني عشان تحميني من الوحده وكلام الناس مش كده ، طيب ي اخي كتر خيرك انت مش مجبور كفايه عليك لحد هنا
_ قرب منها : ممكن تسمعيني انتي فهمتي غلط ومسمعتيش للاخر
بقلمي اميرة محمد محمود
_ زقته وعيطت : انت اكتر انسان اذاني ف حياتي من يوم م حبيتك وانا بتعذب ومشفتش يوم حلو ، انا بجد اعتبرت والداتك ف مقام امي ، دلوقتي مش هقدر اواجها واحط عيني في عينها
_ اكيد شيفاني دلوقتي بنت مش كويسه وغلططت مع ابنها قبل الجواز ، انا بحبها اوي والله حبيتها زي امي واكتر ، من ساعت م دخلت البيت ده وهيه بتعتبرني بنتها وبتحن عليا ، لقيت ام بعد م كنت مقطوعه من شجرة
_ بس خلاص انا مش هقدر استحمل نظرتها ليا ، انا بكرهك ي مهاب بكرهك ، طلقني بقااا طلقني
_ حضنها غصب عنها : صدقيني هيه اللي استغربت لما لقت الجوازه جات بسرعه ، وشكت فيا ، وانجبرت احكيلها
_ بس والله نظرتها فيكي متغيرتش ، لسه بتحبك وطلبت مني احافظ عليكي
_ لو كنتي سمعتي للاخر كنتي وفرتي علينا كل ده
_ بعدت عنه وراحت نامت علي السرير بهدؤء وطفت النور
_ راح قفل الباب ، واتحرك نحيتها ، نام جمبها علي السرير وحضنها ودف وشه ف رقبتها ، معملتش اي رد فعل غير ان حصل ف جسمها قشعريرة غريبة ، بعدها غمضت عينيها ونامت
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________
تاني يوم الصبح جلال فاق ودخل عنده مصطفي وخديجه
_ حمد الله علي سلامتك ي بابا
_ الله يسلمك يبني
_ خديجه باست ايديه : خوفتنا عليك ي بابا
_ متخافيش يبنتي انا بخير الحمد لله
_ مصطفي اتكلم بتوتر : غصون فضلت جمبك طول الليل ، كانت خايفه عليك اوي
_ بلهفه : هيه فين ليه مجاتش تشوفني
_ خديجة : غصون قاعده براا ي عمي
_ خليها تدخل وسبونا لوحدنا
↚
_ خرجوا وغصون دخلت وهيه قلقانه وخايفه ومتوترة
_ اتصنعت الجمود وعملت نفسها بتعيد ليه الكشف
_ لا مشاء الله حضرتك بخير ومفيش اي خطورة علي قلبك
_ الف سلامه علي حضرتك عن اذنك
_ غمض عينيه بالم وبدء يتكلم فوقفها صوته
_ ابويا زمان كان لما يعرف ان امي حامل ف بنت كان بيخليها تجهضها ، عشان كده معشتش ل امي ولا بنت ، كان بيكرة البنات وخلانا احنا كمان نكرهم
_و لما امك ولدتك انا اول حد شيلتك بين ايديا ، حسيت بشعور حلو ناحيتك ، بس كرهت نفسي فيكي ، ومقدرتش اتخلي عن كبريائي واعيش معاكي طفولتك
_لما دخلتي طب رفعتي راسي فرحت جدا بس برضو كان جوايا شعور غريب سيطر عليا ومنعني عنك
_ حصلتلك الحادثه وقتها كأنك اثبتيلي كلام ابويا وان البنات عار علي عيلتهم كرهتك اكتر ومبقتش طايق اشوفك
_ كل دي مش مبررات لاب عشان يكرة بنته
_ عيط : انا اسف يبنتي حقك علي قلبي
_ غصون مصدومه معقول ابوها بيعتزر منها ، مش عارفه تعمل اي تسامحه وتحضنه ولا تبعد عنه لانها اتوجعت بما فيه الكفاية
_ انا ...انا كان نفسي تكون جمبي وقت حاجتي ليك بس للاسف انت خزلتني للمرة الالف .
_ كان نفسي تحضني وتقولي انا فخور بيكي ي غصون ، فخور انك بنتي الدكتورة
_ كان نفسي تمسك ايدي وتقولي هجبلك حقكك من اللي عمل فيكي كده
_ ف كل مرة كنت بتوجع ، اول حد افكر فيه هوة انت ي بابا
_ عيطت ومقدرتش تتكلم بس رفعت وشها لما ابوها قال : سامحيني يبنتي سامحيني
_ متحملتش تشوفه بالشكل ده قامت باست راسه وايديه وحضنته
_ قعدت تعيط ف حضنه كتير ، وهوة حضنها كانه بيعوضها عن السنين اللي فاتت
_ وحشتني اوي ي بابا
_ باس راسها : انا اسف يبنتي سامحيني
_ ابتسمت : هتفضل ابويا اللي بحبه مهما حصل
_ حضنها تاني وكان مبسوط اوي ولما شاف فرحها محبش يكسرها ويتكلم ف موضوع طلاقها
بقلمي اميرة محمد محموود
__________________________
جميله قاعده ف البلكونه بتسمع اغاني عدا عليها كوبليه لتامر حسني
بيقول : دايما مشغول بحاجات غيري ولا ليا وجود وسمعت انا ياما كلام من دا وشبعت ووعود ودا دايما طبعك ودا حالك حتي الاحساس بالنسبالك حمل ومجهود ، كفاياك اعزار ولاخر مرة بقولهالك ، كفاياك اعزار مش دايما هنسي وهصفالك
_ نزلت دموعها غصب عنها وهيه فعلا مبقاش عندها طاقه تتحمل اكتر من كدا .
_ حست بيه جاي عليها ف مسحت دموعها لاكن سابت الاغنيه شغاله
_ يلا نروح نفطر مع ماما
_ لا انا مش جعانه روح افطر انت
_ اتنهد وقعد جمبها وغير الاغنيه
_ انت بتعمل ايه
_ بغير الاغنيه مش عجباني
_ انا اللي بسمع علي فكرة
_ وانا طالما قعدت جمبك يبقي بسمع زيك برضو
_ قفلت التليفون خالص وبصت قدامها ، بصلها بحزن وقام من جمبها
_ انا قايم طالما مش حابه وجودي
_ بعد م مشي قالت : غبي دا انا بحبك كل علي بعضك بس مش قادرة تعبت
بقلمي اميرة محمد محمود
____________
_ يوسف انت بتعمل اي هنا
_ جاي اخد مراتي
_ مراتك اي ؟؟
انت اتجننت ، اطلع برااا انا م صدقت بابا بقي كويس ، اخرج بدل م انادي الامن
_ هتقوليلهم اي ؟
جوزي عايز ياخدني
_ يبني هوة انت مخك اتلحس انت ناسي انك طلقتني
_ ورديتك ليا تاني
_ ايييييه ؟؟
↚
_ يوسف انت بتعمل اي هنا
_ جاي اخد مراتي
_ مراتك اي ؟؟
انت اتجننت ، اطلع برااا انا م صدقت بابا بقي كويس ، اخرج بدل م انادي الامن
_ هتقوليلهم اي ؟
جوزي عايز ياخدني
_ يبني هوة انت مخك اتلحس انت ناسي انك طلقتني
_ ورديتك ليا تاني
_ ايييييه ؟؟
_ دكتورة غصون دكتورة غصوووون
_ اتنفضت : اي في ايه ؟
_ بقالي كتير بصحي ف حضرتك
_ معلش غفيت شويه في حاجه ي سلوي
_ دكتور ياسين طالب حضرتك ف مكتبه
_ طيب روحي وانا جايه وراكي
_ بعد م الممرضه مشيت رجعت لورا ومسحت وشها بتوتر : الحمد لله يارب الحمد لله اني كنت بحلم
_ حضرتك طلبتني ي دكتور ؟
_ قرب ووقف قدامها
ممكن اعرف انتي بتتجاهليني ليه
_ اتوترت : وهعمل كدا ليه؟
_ مش عارف اومال انا بسألك ليه ؟؟
_ بعدت لورا : وانت عايزني اهتم ليه برضو ؟؟
_ يمكن عشان نفسي اقرب منك
_ اتوترت اكتر : دكتور ياسين انت بتقول اي ؟
_ ياسين بس من غير دكتور ي غصون ، وبقول اللي فهمتيه وجه ف دماغك
_ عيونهها دمعت : مينفعش صدقني مينفعش
_ مسحلها دموعها : مينفعش ليه ؟؟
_ بعدت عنه بغضب : مينفعش وخلاص
_ طلعت من مكتبه وقفلت الباب وراها
_ قعد علي مكتبه وحط راسه بين ايديه
_ حرام عليكي اللي بتعمليه ف نفسك وفيا ي غصون
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
النهارده معاد خروج جلال من المستشفى
_ صباح الخير ي بابا
_ صباح النور ي قلب ابوكي
_ ابتسمت : النهارده معاد خروجك جاهز ؟؟
_ جاهز ي حبيبتي
_ باسته من خده : استعد بقي عشان الايام اللي جاية دي هتزهق مني اوي ، يعني هنروح نشتري للبس ، ونلف بالعربيه شوية ، وهنقعد كمان علي البحر وهناكل درة و.......!!!
_ سكتت لما ياسين دخل وجلال بيضحك عليها
_ احم.....حمدالله على سلامة حضرتك
_ الله يسلمك يبني شكرا لوقفتك جمب ولادي ف وقت زي ده
_ مفيش شكر خالص دا واجبي انا كتبتلك علي خروج وتقدر تمشي
_ غصون مش عايزة تبصله ومتوترة اوي وجلال لاحظ توترها
_ طيب هستأذن انا عن اذنكم
_ اذنك معاك ي دكتور
_ بخبث : دكتور ياسين جدع ومحترم اوي
_ اا....اه !!!!
↚
يلا ي بابا عشان مصطفي مستنينا برااا
_ ضحك : يلا !!!!
_ نزلت هيه وباباه وركبوا مع مصطفي ورحوا البيت ، كانت خديجه مجهزالهم غدا
_ غصون دخلت اوضتها و رمت نفسها علي سريرها : ااااه حياتي القديمه وحشتني اوي بس مش عارفه مش مرتاحه ليه حاسه ان يوسف بيخطط ل حاجه ربنا يسترها بقي
_ غصووووووون !!!!
_ايوة ي بابا جايه اهوة
_ تعالي شوفي يبنتي
_ اشوف اي ي بابا ؟
_ بصي علي التليفزيون
_ غصون بصت علي التليفزيون لقت ياسين واقف مع الشرطه والصحافه قدامهم وبيسمعهم التسجيل اللي شريف اعترف فيه
_ واظن كلكم سمعتوا الحقيقه بودانكم ، وان الدكتورة غصون الهلالي ملهاش ذنب ف اللي حصل ، ودي مؤامرة عملها كلب حقير استغل مهنتوا لتجارة الاعضاء ولما كشفتوا علي حقيقته انتقم منها بالشكل ده
_ لو مسمعتوش الحقيقه كنتوا هتفضلو طول عمركم ظلمينها وواخدين عنها الفكرة دي مش كده
_ انتوا ب اي حق تحكموا عليها من غير م تعرفوا اي اللي حصل ، البنات بتتعرض للاغتصاب بسبب سكوتكم ،
_ البنت من دول تتعرض لجريمه زي دي ، تضربوها وتحبسوها ف اوضتها لمجرد انكم خايفين من كلام الناس
_ طيب بدل م تعملو كده حاسبوا الكلب اللي اتعرضلها ولا انتوا شاطرين تستخبوا .
_ سكوتكم ده هوة الضعف بذاته ، سكوتكم ده هوة اللي بيخلي الحيوان يعمل اللي عايزه ف بنات الناس
_ ياريت متعلموش بناتكم الضعف والخوف من المجتمع وكلامه ، و علموها ازاي يدافعوا عن نفسهم
_ غصون بقت تعيط من الفرحه ومش مصدقه خلاص انها استردت يرائتها ورجعت حياتها طبيعيه زي الاول
_ مصطفي حضنها وخديجه وبيقوا يعيطوا ومبسوطين جدا ليها
_ اترمت ف حضن ابوها وقعدت تعيطت اكتر ، جلال دموعه نزلت علي السنيين اللي ضيعها من عمرة ومكنش جمب بنته
_ انا عايزك تنسي اي حاجه وحشه حصلتلك ، عايزك تنسي يوسف وكل القرف ده وهفتحلك عياده جديده خاصه بيكي
_ انا مش مصدقه ي بابا اللي بيحصلي ، حاسه ان ربنا جبر بخاطري ، انا ....انا
_ انتي احلي بنت ف الدنيا ، بس في حاجه واحده لازم تعمليها
_ اي هيه ؟
_ انك تشكري ياسين علي وقفتك جمبه
_ غصون ابتسمت ودخلت اوضتها ، فضلت تتصل بيه بس مش بيرد عليها بعتتله رسايل برضو مش بيرد
_ للبست ولسه هتخرج عشان تروحله ، جميله اتصلت عليها
_ الو تعالي بسرعه عايزاكي
_ وقفلت ف وشها السكه
مجنونه دي ولا ايه
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
هتساعديني عشان ارجع غصون ليا
_ طب وانا هستفاد اي ؟؟
_ عايزة كام ؟؟
_ بس انا مش عايزة فلوس
_ اومال عايزة اي ؟؟
_ بخبث : دكتور ياسين
_ مش فاهم
_ هساعدك عشان غصون ترجعلك وبالمقابل تساعدني اتجوز ياسين
_ واي هيه خطتك
_ انا هنفذ وانت عليك تاخد غصون لمكان بعيد محدش يعرف يوصلها ولا حتي دكتور ياسين
_ دماغك سم
_ بخبث : بس حلوة
بقلمي اميره محمد محمود
___________________
غصون ركبت عربيتها وراحت عن جميله واول م خبطت مهاب فتحلها
_ اذيك ي مهاب
_ الحمد لله والله بخير انتي اخبارك ايه
_ بخيييير اومال جميله فين
_ جميله جوة اتفضلي
↚
_ جميله تعالي غصون جات
_ غصوووون وحشتيني اوي
_ وحضنوا بعض وجميله عيطت
_ مهاب زعل ف استأذن منهم وراح عند مامته
_ تعالي تعالي دا انتي وحشتيني اوي
_ وانتي كمان ي روحي
_ خدت غصون قعدتها ف البلكونه وراحت تعمل قهوة
_ اتفضلي يستي قهوتك
_ تسلم ايدك
_ قوليلي بقي عامله اي مع مهاب ؟
_ علاقتنا متوترة اكتر من الاول
_ ليه كدا ي جميله مش كلمتك وقولتي انك مبسوطه جدا معاه
_ منكرش كدا بس مامته عرفت اللي حصل بينه وبيني قبل الجواز
_ بصدمه : عرفت ازاي
_ شكت ف سرعة جوازنا واصرت علي مهاب انو يقولها ، وقالي انها لما عرفت مقالتش حاجه ، وانها لسه بتحبني زي الاول
_ اومال ايه اللي مضايقك ؟
_ ي غصون افهميني انا بعد اللي عرفته دا مش هقدر احط عيني ف عينها
_ طب هيه محاولتش تكلمك
_ بعتتلي علي الفطار قولت ل مهاب اني مش هقدر اجي ، ومن شوية جاتلي عملت نفسي نايمه ومهاب قالها اني تعبانه شوي
_ وهتفضلي تتهربي منها لحد ايمته ي جميله ؟
_ مش عارفه انا مخنوقه اوي بسبب الموضوع ده
_ طيب ومهاب زعلانه منه ليه ؟؟
_ مهاب عمرة م هيحبني ي جميله ، اتجوزني بس عشان يحميني من الوحده وكلام الناس مش اكتر
_ مسحت دموعها : سيبك مني احكيلي عنك ؟
وازاي وصلتي انتي ويوسف للطلاق ، وبرائتك ظهرت ازاي ، انتي عارفه ان التليفزيون كله بيتكلم عليكي
_اتنهدت : دا موضوع كبير اوي
وبدأت غصون تحكيلها كل حاجه
_ حصل كل ده ومخبيه عني ؟؟
ليه ي غصون ، للدرجادي مش واثقه فيا ؟؟
_ ي حبيبتي مش كدا بس مكنتش عايزة اقلقكم معايا علي الفاضي وانتوا لسه متجوزين
_ لو محكتيش ليا هتحكي لمين طيب مش مهم دلوقتي الكلام ده المهم يوسف اتعرضلك تاني
_ لا بس خايفه ليكون بيخطط لحاجه
_ انتي بتحبيه ي غصون ؟
_ ف الاول كنت بدأءت احبه ، لما اتعامل معايا بحنيه واتغير ف طريقة تعبيرة ف الكلام ، مش هنكر اني اتشديت ليه ، بس لما شك فيا وف شرفي مقدرتش اتحمل
_ حاولت كتير اشرحله بس مسمعش مني عارفه عمل اي ؟
مسكني من شعري ورماني علي السرير واغتصبني بكل وحشيه
_ مصعبتش عليه ولا لانت ملامحه ، مقدرش اللي حصلي واني محتاجه وقت ، ومش هتحمل انو يلمسني
_ قام من جمبي بكل برود ولا كأنه عمل حاجه طلقني بالتلاته ، وطردني براا البيت
_ فضلت تعيط بشهقه جميله حضنتها وعيطت معاها
_ بني ادم زي ده ميستاهلش فرصه تانيه ابدا ، دا يستاهل الكرة ، وانا معاه خسرت كل حاجه ، لو رجعتله هخسر اللي باقي من كرامتي
_ لو رجعتله هثبت لكل بنت ان الكرامه والاحترام والتقدير ملهومش وجود ف اي علاقه زوجيه
_ داس علي انوثتي وكسرني ، وخلاني منعدمة الثقه ، يوسف خد من وقتي كتير ، صحيح البني ادم متعرفيوش ال بالعشرة ، وانا عاشرته وعرفته علي حقيقته
_مستحيل ارجعوله تاني ،بعد م داس علي شخصيتي ، ولغاها من الوجود ،
_ انا خلاص مبقتش عايزة حاجه ، بابا رضي عني وبقي بيحبني اوي ، وكمان مصطفي رجع يهتم بيا وخلاص مستنين فرد جديد ييجي علي عيلتنا
_ جميله مسحتلها دموعها وقالت : طب وياسين ؟
_ ياسين !!!!!؟
_ ايوة ياسين ي غصون االي طول الوقت بتحكيلي عنه
_ قامت وقفت ومسحت دموعها
_ ياسين هوة اللي انقذني لما شريف خطفني ، وهوة اللي كشف دليل برائتي ، وعمل لبابا العمليه ، دا غير ان طول الوقت واقف جمبي ، وحاجات كتير تاني بجد انا ممنونه ليه من كل قلبي
_ واحساسك اي ناحيته
_ مش عارفه بس بحس بشعور حلو لما اشوفه ، قلبي بيدق بطريقه غربيه ، لدرجة اني بحس انو هيطلع من مكانه ، بيشوفني جميله من غير اي مجهود
_ ابتسمت : غصون انتي بتحبي ياسين
_ ارتبكت : ل...لا طبعا الكلام ده مش صحيح ، دا مجرد صديق انا همشي بقااا يلا سلام
_ طلعت تجري وقفلت الباب وراها
_ جميله ضحكت : مجنونه
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
بعد م طلعت من عند جميله راحت المستشفي واتجهت لمكتب ياسين بسرعه فتحت الباب فجاءة ، لقت هناء حضناه
_ انا بحبك اوي ي ياسين ومش هقدر اعيش من غيرك خلينا نتجوز....
↚
بعد م طلعت من عند جميله راحت المستشفي واتجهت لمكتب ياسين بسرعه فتحت الباب فجاءة ، لقت هناء حضناه
_ انا بحبك اوي ي ياسين ومش هقدر اعيش من غيرك خلينا نتجوز....!!!
_ احم ....انا اسفه شكلي جيت ف وقت مش مناسب
_ ياسين اتصدم وزق هناء بعيد عنه : غصوووون
_ بدلع : طيب همشي انا بقاا وهنكلم كلامنا بعدين
_ هناء مشيت وياسين لسه هيكلم غصون ف قاطعته
_ انا حابة اشكرك علي اللي عملته معايا وعلي وقفتك جمبي ، انا ممنونه ليك جدا
_ انا معملتش حاجه بس الحقيقه كان ليها وقت وتتكشف
سكت شوية وقال
غصون اللي شوفتيه دا .....!
_ اللي شوفته دا ميخصنيش ولا يهمني اعرفه
_ بس يهمني اوي انك تسمعيني
_ واسمعك ليه حضرتك مجرد زميل مش اكتر وشكرا لانك اثبت برائتي واظن مفيش حاجه غير الشكر عشان اقولها
_ بغضب : انتي ليه دايما بتتعاملي معايا بالطريقه الجافه هوة انا عملتلك حاجة لكل ده
_ ياسين انا لازم امشي معنديش وقت للكلام الفارغ ده
_ خبطها ف الحيطه وحاوطها بدراعاته : كلام فارغ ؟
مشاعري نحيتك كلام فارغ
_ بتوتر : لو سمحت ي ياسين سيبني امشي
_ بعد عنها : تمام امشي
_ قبل م تخرج وقفها صوته : خدي دي
_ اي دي ؟
_ مذكراتي
_ اعمل بيها اي
_ خليها معاكي وقت لما تحبي تقرأيها اقرييها
_ خدتها وطلعت حطتها ف الشنطه ومشيت
بقلمي اميرة محمد محمود.
___________________
_ جميله فضلت تتهرب من ام مهاب ومش عايزة تشوفها
_ هتتفضلي لحد ايمته كدا ي جميله ؟
_ كدا اللي هوة ازاي ؟
_ تتهربي مني ومن وامي
_ اتعدلت ف قعدتها : بس انا مش بتهرب
_ اومال اللي بتعمليه ده تسمية اي ؟
امي بدأت تحس انك مش متقبلاها عشان كده بطلت تيجي
_ انت عارف كويس ي مهاب انا بحبها قد اي ، بس مش هقدر اواجها
_ قرب منها اكتر ومسك ايديها : انا جمبك ي جميله ومش هسيبك
_ بصت ف عينيه وسرحت ، مهاب قرب جامد اوي وباسها ، ونزل علي رقبتها وبدء يبوس فيها ، شال من عليها لبسها وقرب ، وقرب و....
_ ابعد ي مهاب ابعد واخرج براا
_ بعصبيه : في اي ي جميله في ايييييه ؟؟
_ خافت منه فسحبت لبسها عليها بكسوف ودموعها نزلت
↚
_ عطاها ضهرة واتكلم بعصبيه وصوت عالي : علي فكره دا حقي وانتي ومتقدريش تمنعيني منه ، مش معني اني ساكت يبقي تسوقي فيها ، كل م اقرب منك تخافي وتكشي بالشكل ده
_ لف ليها لقاها بتشهق ومش قادرة تاخد نفسها جري جبلها ميه وشربها وبعدين مسك وشها بين ايديه :
_ انا اسف اني اتعصبت عليكي بجد اسف ،دموعك دي بتحرق قلبي ، يمكن ف الاول كنت بشوف علاقتنا عابرة بس دلوقتي انتي بقيتي نصي التاني مقدرش اسغني عنك
_ مسألتيش نفسك ليه بحاول اعمل اي حاجه تفرحك ، ليه دايما بخاف علي دموعك وزعلك
_ جميله انا بحبك وقربي منك مش عشان حاجه بس ...بس انا مش قادر
_ لو كنتي سمعتي كلامي مع امي للاخر كنتي عرفتي انا بحبك قد ايه ؟ من ساعت م دخلتي ببتي وانا اتغيرت مبقتش مهاب بتاع زمان
_ لما بسمع صوتك بحس ان قلبي هيتخلع من مكانه ، انا بحب كل حاجه فيكي ي جميله امسكي ايدي وهنتخطي كل صعب مع بعض
_ بص عليها وهيه ماسكه هدومها بخوف فغمض عينيه بألم : متخافيش انا مستحيل اقربلك تاني غير برضاكي
_ قال اخر كلمتين وخرج ، قعدت تعيط مش مصدقه انو اعترفلها بحبه ، كانت اخر حاجة تتوقعها ان مهاب يحبها
_ قامت طلعت برااا ملقتوش قعدت شوية كتار ومجاش ، جرس الباب رن قامت فتحت بس مكنش هوة
_ اتفضلي ي طنط
_ طنط ؟؟؟
_ بتوتر : هدخل اعمل ل حضرتك حاجه تشربيها
_ قبل م تروح علي المطبخ وقفها صوتها
_ انا زعلتك ف حاجه يبنتي
_ ليه بتقولي كده
_ بقالك كام يوم مش عايزة تكلميني وبتتهربي مني ، ودلوقتي بتقوليلي ي طنط
_ جميله بتبص ف كل مكان معادا ناحيتها ، متوترة وبتفرك ف ايديها
_ انا مقدرش ازعل من حضرتك
وفتحت ف العياط
_ ام مهاب خدتها قعدتها : طب بتعيطي ليا طيب
_ انا مستاهلش اني اكون بنتك
_ ابتسمت : دا انتي اعز من مهاب ابني قوليلي بقااا مش عايزة تشوفيني ليه ؟
_ عشان ...عشان مكسوفه من حضرتك
_ لان مهاب قالي علي اللي حصل بينكم قبل الجواز مش كده
_ نزلت وشها ف الارض بكسوف
_ متنزليش وشك تاني
_ مسكت ايديها وقعدت تعيط : والله ي ماما غصب عني صدقيني ضعفت قدامه لاني بحبه من سنين ، انا بنت ناس ومتربيه صحيح اهلي ماتوا
_ بس والله العظيم عمري م عملت حاجه غلط تسيء سمعتهم ، يمكن اتجوزت مهاب بس لسه مقروفه من نفسي علي اللي عملته
_ انا مكنتش بقابل حضرتك عشان مش هقدر اواجهك ، واكيد نزلت من نظرك ، ومفيش ام تتمني ل ابنها بنت عملت كدا قبل الجواز
_ حضنتها : بقي مكنتيش عايزة تقابليني عشان كدا ي جميله ، ليه يبنتي دا انا امك حتي ولا مستاهلك
_ دا انا اللي مستاهلش اكون بنتك
_ مهاب كمان غلط مش انتي بس ، انا لما شوفتك واتعاملت معاكي عرفت قد اي انتي متربيه ، وحبك لابني باين ف عيونك
_ يعني حضرتك مش زعلانه مني ؟
_ دا انتي بنتي وفي ام بتزعل من بنتها ؟
_ حضنتها اكتر : انا بحبك اوي ي ماما
_ ربنا يخليكم ليا
يلا قومي تعالي معايا
_ بخجل : لا انا هستني مهاب لحد م ييجي
_ يوووة نسيت اقولك مهاب جاله حاله طاريء ف المستشفى وقالي ابلغك انو احتمال يبات هناك يومين ولا حاجة
_ بزعل : طيب مقاليش ليه
_ انتي كنتي نايمه
غيري هدومك وانا مستنايكي ف شقتي
_ ابتسمت حاضر
ام مهاب مشيت وهيه اتصلت علي مهاب كنسل عليها
_ عيونها دمعت : انا عارفه انك معندكش شغل ي مهاب بس بتتهربي من ليه ؟
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
غصون كانت مع العمال اللي بيوضبو عيادتها الجديده ، فجاءة جالها اتصال من يوسف
_ نعم ي يوسف عايز اي؟؟
_ صاحب التليفون ده عمل حادثه شوفته بالصدفه وانا معدي ، وبينزف اوي وانا مش عارف اتصرف ، لقيت الرقم ده متسجل ب مراتي ف رنيت عليكي ، ممكن تيجي بسرعة لحسن شكله بيموت
_ ي...يوسف
لو سمحت قولي المكان فين ؟؟
_ المكان ف *******
↚
_ قفلت معاه بسرعه وركبت عربيتها ومشيت
_ اي رأيك
_ بخبث : لا براڤو عليك دا انا شوية وكنت هصدقك
خد دول مكافئتك علي تمثيلك
_ تسلم ي باشا
_ غصون وصلت علي اللمكان ملقتش اي حد ، جه واحد من وراها وخبطها علي دماغها وقعت مغمي عليها
بقلمي اميرة محمد محمود
_______________________________
_ ي مصطفي شوف اختك مجتش لحد دلوقتي ليه
_ بقلق : بتصل بيها من بدري مش بترد
_ اتصل علي ياسين يمكن عارف طريقها
_ حاضر
_ اتصل علي ياسين مرتين مبيردش ، شوية وياسين رجع اتصل بيه
_ ايوة ي مصطفي في حاجه ولا اي ؟
_ اسف علي ازعاجك بس اختي غصون مرجعتش لحد دلوقتي ، اتصلت عليك يمكن تكون عارف هيه فين
_ اتنفض : طب اقفل ونا جاي حالا
_ ياسين قام لبس بسرعه وهوة خايف عليها ، ركب عربيته واتجه لبيتها
_ يبني بقالها ساعه غايبه عن معادها الاساسي ، اخوها راحلها عيادتها اللي بتجهز برضو ملقهاش
_ طيب ي عمي انا هاخد مصطفي ندور عليها يمكن قاعده ف مكان هنا ولا هنا
_ خديجه قالت : انا اتصلت علي جميله برضو مش هناك
_ خليكوا انتوا هنا ولو وصلنا لحاجه هنبلغكم
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
_ غصون فتحت عينيها لقت نفسها نايمه علي سرير ف اوضة غريبه قامت فتحت الشباببك وكان عبارة عن بيت منفصل علي البحر
_ يارب يكون عجبك المكان ؟
_ لفت وشها : يوسف ؟؟
_ تعالي كلي انتي مكلتيش حاجه من الصبح
_ ممكن افهم انا بعمل اي هنا ؟
_ كلي الاول بعدين نتكلم
_ مش هطفح
_ قرب منها فبعدت لورا : خليك عندك اياك تقرب
_ رفع ايديه لفوق كعلامة استسلام : انا بحبك ي غصون ، بحب كل حاجه فيكي ، بحب سمارك ، عيونك
_ قرب عليها ولمس شفايفها ب ايديه : بحب شفايفك
_ زقته جامد : بس انا مش بحبك ولا عمري هحبك
_ جات تفتح الباب وتخرج مسكها من دراعها : بـطلي الهبل اللي بتعمليه ده لحسن اوريكي الوش التاني واظن انتي عارفاه كويس
_ انكمشت علي نفسها ورجعت لورا و اتكلمت بتوتر وخوف ملحوظ علي وشها : انت فاكرني هخاف منك ولا اي ؟
_ بخبث : احسنلك تخافي منك ي روحي
_ خرج وقفل عليها الباب بالمفتاح
_ سمحت لدموعها تنزل وهمست باسمه : ياسين!!!!!
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________________
_ مصطفي احنا لازم نقدم بلاغ
_ بس ي دكتور ياسين الشرطه مش بتقبل تسجل بلاغ غير بعد 24 ساعه علي الاقل
_ ياسين اتعصب جامد وخبط العربيه بايده : انا متأكد ان يوسف الكلب هوة اللي عمل كدا
_ يوسف ؟!
↚
_ مصطفي احنا لازم نقدم بلاغ
_ بس ي دكتور ياسين الشرطه مش بتقبل تسجل بلاغ غير بعد 24 ساعه علي الاقل
_ ياسين اتعصب جامد وخبط العربيه بايده : انا متأكد ان يوسف الكلب هوة اللي عمل كدا
_ يوسف ؟؟؟؟؟!!!!
_ ايوا لانه اخر مرة جه لغصون المستشفى وحاول يضايقها
_ يلا بسرعه نطلع علي الشرطه انا خايف لحسن يعمل حاجه فيها
_ اتعصب اكتر : وربي لو لمسها لاقتله
_ مصطفي استغرب عصبيته بس محطش ف باله
_ ركبوا العربيه وطلعوا بقدموا بلاغ ف يوسف لانه هوة كان مختفي من وقت اختفتء غصون
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
غصون افتكرت ان ياسين عطاها مذكرة ، دورت علي شنطتها بلهفه ، لحد م لاقتها وطلعت من اامذكرة وفتحتها بتردد
_ لما قابلتك اول مرة لفتي قلبي قبل نظري ، مش عارف كنت بفكر ف اي وقتها وانتي مخطوفه ، بس كل تركيزي كان علي عينيكي ، دموعك اخترقت قلبي. كنت عايز امسك اللي اسمه شريف اكسرة ف بعضة ،بس مسكت نفسي عشان اعرف انقذك .مش عارف فرحت ليه لما قال انو السبب ف طلاقك .
_ لما ابوكي تعب وانا اللي كشفت عليه وخرجت وشوفتك بتعيطي كنت عايز احضنك واطبطب عليكي واقولك اني جمبك ومش هسيبك بس مقدرتش اعمل كدا .
_ كنت هموت من الغيرة لما يوسف جه ووقف يتكلم معاكي ، لما اتدخلت منتعتيني كنت عايز امسك دماغك افشفشها ف ايديا ، بس افتكرت اني مليش الحق احشر نفسي ف خصوصياتك
_ غصون انا لما بشوفك قلبي بيفضل يدق وبحسه هيخرج من مكانه ، انا بحبك بحب عيونك بحب لون بشرتك ، انتي احتلتيني واحتليتي قلبي .
_ تسمحيلي اكون جزء من حياتك ، تسمحيلي اعيش معاكي اللي باقي من حياتي ، هكون اسعد واحد ف العالم لو وافقتي .
_ اوعدك اني هكون الحصن الامن ليكي ، واكون قد المسؤليه ، واحافظ عليكي ، هحترم رغباتك ، وهكون جمبك حتي لو مطلبتيش.
_ غصون قرأت كل الرسايل بس دول اللي لفتو نظرها وقلبها ، دموعها نزلت ، اول مرة حد يحبها بالشكل ده ، مبسوطه وفرحانه لانها اتحبت منه !!
_ يوسف دخل لقاها بتعيط جري عليها بلهفة حقيقه : مالك ي غصون بتعيطي ليه ، فيكي اي ؟
_ يوسف انا بحبه !!!
_ بخوف : ه....هوة مين ؟
_ عيطت : ياسين !!!!
_ قام وقف وبعد عنها واتكلم : طب وانا اي محبتنيش ، معقول مش قادرة تسامحيني
طب م انا كنت جمبك طول الوقت ، اشمعنا حبتيه هوة وانا لا
_ القلوب ملناش عليها سلطان
_ عيونه دمعت : وانا قلبي بيحبك
_ مسك ايديها : غصون انا اسف ، اسف بجد بس ارجوكي متعمليش فيا كدا ، مش هقدر اعيش من غيرك
_ اللي عملته معايا كان جرح كبير ولحد دلوقتي مش عارفه اشفي منه ، ارجوك ي يوسف سيبني اعيش مع اللي اختارة قلبي
_ نفض ايديها بغضب : لا ان مكنتيش ليا مش هتبقي لغيري ي غصون
_ سابها وقفل عليها الباب باامفاتح كلعاده
_ قعدت وعيطت : مش هقدر ي ي يوسف اتخلي عنه بعد م لقيت نفسي معاه
بقلمي اميرة محمد محمود.
_____________________
عدا يومين علي اختفاء غصون ياسين قدم بلاغ ولسة موصولوش لحاجه
_ ف مرة ياسين راح المستشفي وسمع هناء بالصدفه بتتكلم ف التليفون بس مفهمش حاجه ، ولما شافته ارتبكت واتوترت ، من ساعتها وهوة شاكك فيها ومراقبها
_ مهاب بقاله يومين ف المستشفي ضاغط نفسه ف الشغل ، ومش بيرد علي مكالمات جميله
_ كانت قاعده ف شقتها متوترة ، ونفسها تسمع صوته ، لحد م اتصل عليها
_ بلهفه : الو اذيك ي مهاب عامل اي ؟
_ بخير اتصلت بس عشان اسألك ماما مش بترد عليا ليه ؟
_ بدموع : اتصلت عشان كدا بس ؟
_ بكذب : احم ....ايوا !!؟؟
_ طب ونا ؟
_ انتي اي ؟؟
_ بجمود : كنت عند ماما من شوي وسبتها نايمه بعد م اكلت وخدت علاجها عشان كدا مسمعتش التليفون ، عايز حاجه تاني يلا سلام
_ مستنتش ردة وقفلت ف وشه ومسكت التليفون رمته علي الارض ، وقعدت تعيط :
_ كداااااب ، لما قالي بحبك كان بيكدب ، مفكرش حتي يطمن عليا وانا هنا مموته نفسي عياط عشان عاملته بطريقه مش كويسه
_ فضلت تزعق وتعيط لحد م وقعت مغمي عليها
_ مهاب اتصل علي والدته وهوة قلقان
_ اذيك مهاب عامل اي
_ الحمد لله ي ماما طمنيني عليكي
_ بخير ي ست الكل
_ مش ناوي تيجي يبني وحشتنا اوي
↚
_ حاضر ي امي اومال جميله عامله اي ؟
_ ي حبة عيني عليها مبتاكلش وجسمياتها خسوا ، وتحت عينيها اسود !!!
_ طب ليه ي ماما مش بتجبريها تاكل ؟
_ مش عارفه اغصب عليها يبني
_ طب خدي التليفون و روحي عندها عشان برن عليها مش بترد
_ حاضر ي حبيبي
_ راحت عند جميله وفتحت الباب بالمفتاح اللي معاها ، لقتها واقعه علي الارض
_ ي مصيبتي
_ اي ي ماما في اي
_ جميله واقعه علي الارض ي مهاب
_ قفل مع امه وساب اللي ف ايده وركب عربيته ومشى بأسرع م عنده
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
_ ي بابا مينفعش اللي بتعمله ف نفسك صحتك هتسوء اكتر
_ انا مش هحط لقمة ف بقي غير لما بنتي ترجعلي
_ قدمنا بلاغ ف الشرطه وان شاء الله هيلاقوها
_ وانا هستني لما الشرطه تدور عليها ويكون جرالها حاجه
انا هنزل ادور عليها بنفسي
_ خديجه اتكلمت : صدقني ي عمي اللي حضرتك بتعمله ده مش هيجيب نتيجه والله
_ بدموع : دي بنتي ي ناس ، بنتييييي
_ مصطفي طبطب عليه : متقلقش ي بابا ان شاء الله هنلاقيها
_ جرس الباب رن خديجه فتحت ودخل ياسين ، جري عليه جلال
_ طمني يبني عرفت حاجه عن غصون ؟
_ للاسف ي عمي لسه بس اسف علي الكلام اللي هقوله ي خديجه
_ في اي ي دكتور ياسين
_ مفيش حد.يعمل العمله دي غير اخوكي يوسف ، ولو طلع هوة زي م انا شاكك ورحمة امي م هرحمه
_ خديجه نزلت راسها ف الارض وعيونها دمعت بعدين اتحرجت ودخلت اوضتها تعيط
_ انا اسف مكنتش اقصد اتكلم بالشكل ده !!!
_ محصلش حاجه يبني المهم بنتي ترجعلي بالسلامه
_ بغموض : هترجع ي عمي
_ ياسين مشي ومصطفي دخل اوضته شاف خديجه بتعيط ، تجاهلها وفتح الدولاب طلع للبس ودخل الحمام
_ طلع نام جمبها علي السرير ، عيطت اكتر
_ مصطفي انت بتعمل معايا كدا ليه ؟
_ .........!!!
_ انا مليش ذنب ف حاجه ، غصون زي اختي وعمري م اعمل فيها حاجه وحشة
_ ........!!!!
_ طيب ي مصطفي انا مش هستحمل نظرتك ليا ولا حتي تجاهلك ، شوف اللي ريحك اي وانا هعمله
_ ........!!
_ نامت علي طرف السرير ودموعها مغرقاها
_ قلبه بيتقطع عليها مع انو عارف ان ملهاش ذنب ، بس اخته كمان ملهاش ذنب زيها
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
_ مهاب دخل علي مامته لقاها بتفوق ف جميله. شالها بسرعه وحطها علي السرير ، كشف عليها ، ونزل جبلها علاج من الصيدليه
_ مامته قعدت جمبها تعملها كمادات ، تعبت ف مهاب وداها شقتها وجه قعد جمب جميله ومسك ايديها
_ بعد شوية جميله فتحت عينيها حست بصداع جامد ، لقت مهاب ماسك ايديها ونايم ، او م سحبتها صحي بسرعه
_ انتي كويسه ي حبيبتي ؟
_ مردتش عليه وباصه للاشيء
_ جميله قولي اي حاجه
_ .......!!!
_ طيب انا هعملك حاجه تاكليها
_ نامت علي جمبها واتغطت وقالتله : طفي النور لو سمحت وانت خارج
_ عمل زي م قالتله واول م طفي النور اتفتحت ف العياط
_ قاعد برااا مخنوق من نفسه عشان هوة اللي وصلها للحاله دي
_ غمض عينيه بحزن لما افتكر ملامحها الباهته ، وعيونها الدبلانه ، كرة نفسه ف اللحظه دي
_ مقدرش يتحمل ودخل اوضتها فتح النور وراح ناحيتها لقاها بتعيط ، خدها ف حضنه
_ انا اسف ي حبيبتي اسف علي كل حاجه
_ ابعد عني ملكش دعوة بيا
_ مش هبعد ي جميله حتي لو طلبتي
_ انت كداب محبتنيش
_ والله بحبك ، محبتش غيرك
_ فضلت تشهق لحد م نامت ف حضنه ، نام جمبها وفضل يلمس علي شهرها
بقلمي اميرة محمد محمود
________________
ياسين سمع هناء بتتكلم بصوت واطي ف التليفون فضل متابعها لحد م خرجت ، خرج وراها لحد م دخلت ف....
↚
ياسين سمع هناء بتتكلم بصوت واطي ف التليفون فضل متابعها لحد م خرجت ، خرج ومشي وراها بعربيته ، لحد م نزلت ودخلت البيت اللي علي البحر
_ ياسين اتسحب ودخل وراها وسمعها وهيه بتتكلم مع حد
_ انتي اللي جابك هنا
_ جيت اخد فلوسي واشوف اتفاقنا
_ فلوسك هتوصلك اما بالنسبة الاتفاق غ انا لغيته
_ يعني اي لغيته هوة لعب عيال ولا اي ؟
_ ايوة لعب عيال وبطلي تراقبيني بقااا
_ هيه السنيورة هنا مش كده
_ ميخصكيش وامشي بدل م اتعصب واوريكي الوش التاني
_ بلمح البصر هناء كانت مطلعه مسدس من جيب البنطلون وصوبته ناحية يوسف
_ انا بقي اللي هوريك الوش التاني
_ وانتي فكراني هخاف ولا اي
_ ضربت طلقتين ف الهوا وخلته يدخل جوا وهيه ماشية وراها
_ غصون اترعبت وقلبها دق من كتر الخوف
_ ه...هناء انتي بتعملي اي هنا
_ بحقد : جاية عشان اخلص منك ي حلوة
_ ياسين دخل بهدؤء وشاور لغصون متتكلمش ، مسك مزهرية وضربها غبي راسها بحيث تفقد الوعي بس
_ غصون جريت عليه حضنته وفضلت تعيط
_ يوسف اتعصب ومسك المسدس
_ يوسف اعقل ومتوديش نفسك ف داهيه
_ مش هتفرق معايا طالما مش هتكوني ليا
_ ياسين بضيق : هيه من الاول مكنتش ليك ف نزل الزفت اللي ف ايدك ده
_ يوسف قرب منهم وشد غصون لحضنه وحط المسدس علي راسها
_ اتعصب : سيبها تمشي واتكلم معايا راجل ل راجل
_ يوسف اتعصب من كلامه وضربه رصاصة ف رجله
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
جميله فتحت عينيها وكانت ف حضن مهاب ، بصتله بحزن وشالت ايديه من عليها وقامت من جمبه ،
_ خرجت قعدت ف البلكونه وفضلت تعيط ، مش قادرة تصدق ولا تستوعب انو ساب البيت ومشي علشان مخلتهوش يقرب منها
_ اتصل بس عليها عشان يطمن علي والدته ، وهيه ولا راضيه تاكل ولا تشرب علشانه
_ مهاب صحي ملقهاش جمبة قام بسرعه وطلع براا يدور عليها ، لقاها قاعده ف البلكونه
_ لحظه قلبه وجعه لما سمع صوت عياطها
_ قرب منها بلهفه حقيقيه
_ مالك ي حبيبتي بتعيطي ليه ؟
_ مفيش حاجه
_ انتي لسه زعلانه مني ي جميله ؟
_ قلبي مش قادر يسامحك
_ طيب امشي عشان قلبك يرتاح ؟
_ اتعصبت ومسكته من ياقة قميصه ، واتكلمت بغضب وهيه دموعها نازله
_ لو مشيت تاني ي مهاب هقتلك ، انت فاهم هقتلك ،
_ رخت ايديها من عليه وعيطت جامد
_ انا كان نفسي الشخص اللي بحبه ، يكون حنين عليا ويحتويني وقت حزني ، ويضمني لحضنه لما اكون مخنوقه
_ مش يمشي ويسيب البيت عشان منعته عني ، انا كرهت الحب من اليوم اللي اتجوزتك فيه
_ انا ...انا حاسه بالشفقه علي نفسي ، تعرف انا اللي رخصتها عشان سلمت نفسي ليك واعترفتلك بحبي ، من وقتها وانت مستغل النقطه دي
_ بس لا ي مهاب انا اللي همشي المرادي
_ قامت دخلت اوضتها قفلت علي نفسها ، وقعدت تلم هدومها ف الشنطه
_ للبست وخرجت وهوة واقف مصدوم منها
_ انتي رايحه فين ؟
_ علي بيتي وياريت تبعتلي ورقة طلاقي
_ فتحت الباب وطلعت ف وشها ام مهاب
_ رايحه فين يبنتي
↚
_ همشي عشان دا مش مكاني
_ مشيت وهوة واقف امه فضلت تنادي عليه وتكلم فيها ، ومهاب كان ف دنيا تانيه
_ ركبت تاكسي ووصلت علي بيتها ، دخلت اوضتها ، اترمت علي السرير تعيط
_ لو حبك ي جميله ، كان مسك ايدك وقالك متمشيش بس هوة محبكيش فوقي بقاااا
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
ي بابا بتصل عليه من الصبح مبيردش
_ انا خايف يكون جرالهم حاجه
_ خديجه : ان شاء الله ي عمي هيرجعوا بالسلامه
_ انتي تخرسي خالص متتكلميش كل اللي بيحصل ده من تحت راسك انتي واخوكي
_ بدموع : انا ي مصطفي ؟
_ بص الناحيه التانيه بضيق ومتكلمش
_ انت بتكلم مراتك كدا ليه ي مصطفي
_ ي بابا قولتلها طول م انا متضايق متتكلمش
_ وهيه قالت اي غلط عشان تعاملها بالشكل ده
_ يووووووة
_ اااااااه ...الحقني ي عمي
_ جري عليها جلال : مالك يبنتي في اي ؟
_ بألم : حاسه اني بولد ااااااااه
_ يبنتي انتي لسه فاضلك شهر علي ميعاد ولادتك
_ صرخت بوجع : اااااه
_ مصطفي شيل مراتك بسرعه
_ مصطفي شالها وطلع بيها علي المستشفي مع جلال
_ دخلوها العمليات عشان هتولد قبل معادها
_ مصطفي قاعد خايف عليها ابوة جه قعد جمبه وحط ايده علي كتفه
_ مصطفي اترمي ف حضنه : انا خايف عليها اوي ي بابا
_ متقلقش ان شاء الله هتقوم بالسلامه
_ يارب ي بابا ي رب
_ بعد اكتر من ساعه الممرضه خرجت ومعاه بنت مصطفي مصطفي جري عليها بخوف
_ لو سمحتي مراتي ...خديجه عامله اي
_ الام حالتها حرجه والبنت ضعيفه ولازم تتحط ف الحضانه
_ مصطفي خدها منها سمي عليها وقرآلها قرآن وبعدين عطهالها
_ قعد يذكر ربنا ويستغفرة ويدعي ان خديجه تقوم بالسلامه وبدون خدش واحد فيها
_ شوية وخرج الدكتور طمنه عليها وسمحله يدخلها
_ دخل عندها ابتسمتله برغم الالم اللي فيها
_ حمدالله علي سلامتك ي حبيبتي
_ الله يسلمك ي مصطفي
_ انا اسف علي كل كلمه قولتها وجرحتك بيها
_ ابتسمت : انا مش زعلانه ومقدرة خوفك علي غصون ، بس صدقني ي مصطفي انا كمان خايفه عليها
_ نام جمبها وحضنها : انا بحبك اوي
_ حتي وانا كده شعري منعكش وتحت عيني اسود ودبلانه
_ باسها : انا بحبك كدا زي م انتي ، بحبك ف كل حالاتك
↚
_ شددت علي حضنه اكتر : وانا كمان بحبك
بقلمي اميرة محمد محمود
__________________
_ يااااااسييييين......!!!!!!
_ صرخت غصون بإسمه لما يوسف ضربه بالرصاصه
_ يوسف واخدها وطالع بيها من البيت ، وياسين بيعرج علي رجله وراهم
_ بعياط : ارجوك ي يوسف سيبني اعالجه
_ بغضب : لا واخرسي بقااا
_ الشرطه جات وحاصرت المكان
_ اللي هيقرب هقتلها
_ ياسين اتكلم : سيبها ومحدش هييجي جمبك
_ مردش عليه وفضل يتحرك بيها
_ الظابط اتكلم : ياريت تسيبها و تسلم نفسك احسن ليك
_ كان لسه هيركب عربيته بيها
_ اطلقوا عليه رصاصه جات ف قلبه ووقع علي الارض بينزف
↚
_ يااااسييييين..!
_ صرخت غصون بإسمه لما يوسف ضربه بالرصاصه
_ يوسف واخدها وطالع بيها من البيت ، وياسين بيعرج علي رجله وراهم
_ بعياط : ارجوك ي يوسف سيبني اعالجه
_ بغضب : لا واخرسي بقااا
_ الشرطه جات وحاصرت المكان
_ اللي هيقرب هقتلها
_ ياسين اتكلم : سيبها ومحدش هييجي جمبك
_ مردش عليه وفضل يتحرك بيها
_ الظابط اتكلم : ياريت تسيبها و تسلم نفسك احسن ليك
_ كان لسه هيركب عربيته بيها
_ اطلقوا عليه رصاصه جات ف قلبه ووقع علي الارض بينزف
_ غصون ف اقل من ثانية كانت جمبه وحاطه راسه علي رجلها
_ يوسف الله يخليك فتح عينك وبصلي
_ حط ايده علي وشها وهوة بينهج : سامحيني وقولي لخديجه يوسف بيحبك وخليها تسامحني هيه كمان
_ قال اخر كلماته وبعدين للفظ انفاسه الاخيرة
صرخت بوجع وعياط : يوووووووسف ....!!!
يوسف بالله رد عليا ، ونا هاجي معاك ومش هسيبك خالص ، طيب قوم وانا اقولك اني عمري م كرهتك ، عشان خاطر خديجه رد عليا ، هي هتزعل لما تعرف انك عايز تسيبها يووووسف ااااااه
_ جة ياسين بدموع وحط ايده علي كتفها : ادعيلي بالرحمه
_ابعد عني انت السببب لو مكنتش جيت ، كان زمانه عايش .
بعدين بصت ليوسف واتكلمت بعياط
_ انا اسفه حقك علي قلبي
الاسعاف جت خدته وطلعوا بيه علي المستشفي وغصون لسه قاعده تعيط مكانها
_ ياسين حضنها بالقوة : شششش اهدي خلاص عمرة كده
_ مش هقدر اسامح نفسي ابدا انا السبب انا السبب
_ شالها وركبها عربيته وطلع بيها علي المستشفي بعد م بلغوا مصطفي وجلال
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
خديجه حاسه بحاجه لان مصطفي وجلال ملامحهم متبشرش بالخير
_ مصطفي هوة في اي ؟
_ بتوتر : اي ي حبيبتي
_ انت مخبي عليا حاجه مش كدا ؟
_ ل ...لا هخبي عليكي اي ؟؟
_ قامت من علي السرير ووقفت قدامه : بص ف عيني كدا
_ مقدرش يعمل زي م قالتله وبص بعيد
_ بدموع : يوسف جراله حاجه صح ؟
_......!!!!
_ رد عليا ي مصطفي
_ يوسف مات ي خديجه يوسف مات
↚
_ ضحكت : بطل هزار بقي قولتلك مية مرة ان هزارك بايخ
_ مردش عليها ودموعه نزلت
_ انت ساكت ليه انطق وقول انك بتعمل كدا عشان ....عشان اي حاجه
_ ادعيله ربنا يرحمه ي حبيبتي
_ صرخت : بسسسسس متتكلمش
_ حضنها بالعافيه بعد مقاومه منها
_ يوسف مستحيل يسيبني ويمشي هوة قالي كدا ي مصطفي
_ صرخت بعلو صوتها : يووووووووووسف
_ بعدها اغمي عليها
_ خديجه ...خديجه ردي عليا
_ شالها بسرعه وراح جابلها دكتور كشف عليها وادها حقنه مهدئه
_ الدكتور خرج وهوة قعد جمبها مسك ايديها ودموعه نزلت علي الحالة اللي وصلتلها
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
_ جميله عرفت بالي حصل وجات العزا هيه ومهاب بس مكلموش بعض
_ خديجه كل شوية تقوم تصرخ لحد م يغمي عليها وتفقد وعيها ، وبنتها واخدها واحده من الجيران لحد م حالتها تستقر
_ غصون حابسه نفسها ف اوضتها تعيط مكانها لحد م تنام ، مش بترد علي حد ولا بتاكل ولا تشرب
_ مصطفي وجلال وياسين ومهاب خدو عزا يوسف ف المقابر ورجع الحزن خيم علي البيت من تاني
_ عدا اسبوع والوضع لسه زي م هوة وحالة خديجه متحسنتش ولو شوي
_ ياسين كل دقيقه يتصل بغصون ويبعتلها رسايل بس مش بترد عليه ، حتي انو راح عندهم البيت عشان يقابلها اكتر من مره ورفضت
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
مصطفي دخل عند خديجه لقاها قاعده علي السرير والجمود متجمده ف عينيها
_ قرب منها ومسك ايديها : عيطي ي خديجه
_ .......!!!!
_ قرب اكتر وخدها ف حضنه : عيطي ي خديجه عيطي وخرجي كل اللي جواكي
_ وكأنها كانت مستنيه حد يقولها كده ، وسالت دموعها علي خدها بغزارة
_ مات ي مصطفي ، مات وهوة زعلان مني ومش بيكلمني ، اخويا الغالي اللي الضحكه مكنتش بتفارق وشه مات وسابني
_ اخويا حبيبي وسندي اللي مكنش ليا ف الدنيا غيرة خلاص راح ، انا ليه حظي وحش كدا ، كل اللي بحبهم بيمشو ويسبوني
_ انا بقيت يتيمه ، ي وجع قلبي عليك ي يوسف ، ي وجع قلبي عليك ي حبيبي ، ملحقتش اشوفك واحضنك واقولك متزعلش مني
_ ملحقتش اقولك اني مليش غيرك و انك كل حاجه ف حياتي ، عارف ي يوسف انا اللي ربيتك وشيلتك اول واحده علي ايدي
_ وقتها حسيت ان قطعه من قلبي طلعت للدنيا ، واديك فارقتني ي قلب اختك
_ انا اللي اجبرتك علي غصون وخليتك تتجوزها ، اااااه لو الزمن بس يرجع كنت ...كنت صلحت كل حاجه
_ فضلت تتكلم وتصرخ وتعيط وهوة مش قادر يعملها حاجه اكتفي بس انو يحضنها يمكن الحضن يهديها ، بعد وقت مش طويل نامت بين ايديه ، اتنهد ونام جمبها
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
غصون حابسه نفسها ف اوضتها ومش قادرة تتكلم مع حد ، الباب خبط
_ ادخل
_ جلال دخل قعد جمبها علي السرير : وبعدين ي غصون هتفضلي كدا كتير
_ منا كويسه ي بابا اهوة
↚
_ لا مش كويسه قومي شوفي نفسك ف المراية
_عيطت : مش قادرة ي بابا حاسه اني السبب ف موته
_ يبنتي دا عمره وانتهي لحد كدا
_ حضنته : هوة حبني بجد بس انا اللي مقدرتش اشوف ده
_ اتنهد : ي غصون يبنتي لازم تقوي عشان خاطر خديجه ، انتي مش شايفه حالتها عامله ازاي من ساعة م اخوها مات
_ انا معنديش الشجاعه اقف قدامها واتكلم معاها حاسه اني مش هقدر اواسيها
_ كلنا جمبك يلا اغسلي قومي اغسلي وشك وتعالي
_ حاضر
_ قامت غسلت وشها وطلعت برااا بس مترددة تدخل عند خديجه
_ بس شجعت نفسها ودخلت
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
جميله مبتخرجش من البيت نايمه بس علي سريرها الاربعه وعشرين ساعه
_ اكلها وشربها قوليلين قفلت تليفونها ومش بترد علي حد
_ جرس الباب بيرن مقدرتش حتي تقوم تفتح
_ فضل يرن اكتر من مرة قامت بصعوبه وفتحت الباب
_ بصدمه : انت ؟؟
↚
_ يااااااسييييين......!!!!!!
_ صرخت غصون بإسمه لما يوسف ضربه بالرصاصه
_ يوسف واخدها وطالع بيها من البيت ، وياسين بيعرج علي رجله وراهم
_ بعياط : ارجوك ي يوسف سيبني اعالجه
_ بغضب : لا واخرسي بقااا
_ الشرطه جات وحاصرت المكان
_ اللي هيقرب هقتلها
_ ياسين اتكلم : سيبها ومحدش هييجي جمبك
_ مردش عليه وفضل يتحرك بيها
_ الظابط اتكلم : ياريت تسيبها و تسلم نفسك احسن ليك
_ كان لسه هيركب عربيته بيها
_ اطلقوا عليه رصاصه جات ف رجله ووقع علي الارض بينزف
_ غصون جريت عليه بخوف
_ انت كويس ....؟!
_ اتكلم بتعب : روحيله !!!
_ ايه ؟؟؟
_ روحيله ي غصون
_ وقبل م ترد عليه الشرطه جات خدت يوسف ووغصون لسه واقفه بتبص عليه
_ ياسين قرب منها ومسك ايديها : انتي بخير ؟؟
_ هاااا ...اه ..اه
_ طيب يلا نمشي
_ بحزن : يلا
_ خدها وروحها البيت ومشي من غير ولا كلمه ، دخلت بيتهم واول م ابوها شافها جري عليها حضنها
_ وحشتينى اوي يبتي انتي كويسه الكلب ده عملك حاجه
_ لا ي بابا معملش انا كويسه
_ الحمد لله يارب ادخلي عشان ترتاحي شوي
_ اومال مصطفي وخديجه فين
_ مصطفي خدها علي المستشفي عشان بتولد
_ بفرحة : طب يلا ي بابا نروحلهم
_ انا كنت هروح بس ياسين اتصل عليا وقالي علي اللي حصل
_ .......!!!
_ روحي اوضتك ارتاحي وانا هروح اشوف اخوكي ومراته
_ ماشي
_ جلال مشي وهيه دخلت اوضتها قعدت تفكر ف كل حاجه حصلت ، يوسف ، ياسين وعلاقتها بيهم
_ دموعها نزلت لما افتكرت نظرة يوسف ليها وهوة بيقولها روحيله ، مش قادرة تحدد مشاعرها بس ال متأكده منه انها مش بتكرهو بس ليه شاغل تفكيرها
_ محستش بنفسها إلا ورجليها بتاخدها علي قسم الشرطه وإتنازلت عن المحضر وقالت انو مكنش خاطفها هيه اللي راحت بنفسها
_ ليه عملتي كدا ؟
_ مش عشانك عشان خاطر اختك الغلبانه دي ؟
_ بدموع : انا عارف اني غلطت ف حقك كتير ، وظلمتك وجيت عليكي ، بس عمري م كذبت عليكي ف مشاعري ، انا فعلا بحبك ي غصون ، اديني بس فرصه واحده اثبتلك
_ انا اسفه بس معنديش اي ثقه فيك
_ عطته ضهرها ومشيت ف قال بصوت عالي : انا مش هسيبك ابدا وهفضل احاول لحد م ترجعيلي اصل انتي تستاهلي قلبي ومعنديش استعداد اخسرك
_ دموعها نزلت وكملت طريقها من غير م تبصله
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
↚
خديجه ولدت بنت زي القمر واول م شالتها نادتها باسم غصون
_ حمدالله علي سلامتك ي حبيبتي
_ الله يسلمك ي حبيبي
_ اومال عمي فين ؟
_ لسه مخلصتش كلامها لقت جلال داخل عليهم
_ انا هنا ي مرات ابني حمدالله علي السلامه
_ ضحكت :الله يسلمك ي عمي
_ مبروك ي مصطفي
_ الله يبارك فيك ي بابا ، اومال فين غصون مش قولت ان ياسين رجعها
_ اتنهد : ايوة بس سبتها ترتاح شوية
_ جلال بص علي خديجه لقي علي وشها علامات خوف وكآنها عايزة تسال عن يوسف ومش قادرة
_ اطمني اخوكي كويس بس الشرطه خدتوا
_ غمضت عيونها بوجع مكنتش تتمني ان العيله توصل للحاله دي بسببها
_ جلال حب يلطف الجو فشال البنت الصغيرة وقعد يضحك معاها واندمجوا كلهم مع بعض
بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
مهاب راح ل جميله البيت وخبط عليها وطلعت فتحت وهيه بلبس البيت ، دخل وقفل الباب بغضب
_ انا مش قولتلك قبل كده متفتحيش الباب وانتي باللبس ده
_ وانت مالك واتفضل برااا
_ اتعصب منها فقرب عليها وهيه رجعت لورا بخوف
_ ادخلي غيري هدومك وانا هستناكي هنا
_ ل...لا انا هفضل هنا
_ مش هقول تاني ي جميله
_ اتكلمت بحزن : مهاب انا مش عايزة ارجع لمكان مليش وجود فيه من الاساس
_ ملامح وشه لانت لما حس بنبرة صوتها ، قرب منها وحضنها ومشي ايده علي شعرها
_ من وقت م مشيتي وانا مش عارف اقعد ف البيت للحظه واحده ، كل حاجه فيكي وحشتني ، انا بحبك ي جميله
_ اومال ليه سبتني امشي !؟
_ كنت حابب اتأكد من مشاعري نحيتك
_ واتأكدت ؟؟؟
_ ابتسم : اووووي ...!!
_ طلعت من حضنه وقالت : مهاب انا مش حمل اي وجع تاني ، لو قلبي اتكسر المرادي انا مستحيل اسامحك
_ مسح دموعها وباس عينيها : وانا مستحيل اكسر قلبك ي قلبي
_ اتكسفت فبصت حواليها فكل مكان
_ ضحك عليها : طب خلاص متتكسفيش اوي كدا ويلا غيري للبسك وانا مستنيكي
_ ابتسمت : حاضر
بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
يوسف دخل عند خديجه المستشفي لقاها نايمه علي السرير وبتعيط وجمبها بنتها ، قعد ومسحلها دموعها
_ انا اسف اني خيبت ظني فيكي
_ اول م سمعت صوته ضحكت وقامت حضنته جامد : يوسف وحشتني اوي
_ انتي كمان وحشتنيني
_ انت ....انت مش كنت ف السجن
_ اتنهد : غصون جات اتنازلت عن القضيه
_ مكنش لازم تعمل كدا ي يوسف ، غصون بنت ....!!
_ قاطعها بحب : غصون بنت بمية راجل ، خديجه انا اكتشفت اني بحبها اوي ، وغبي لاني ضيعتها من ايدي
_ انا السبب لو مكنتش اجبرتك عليها مكنش حصل اللي حصل
_ ششش دي احسن حاجه عملتيها
_ متسبنيش تاني ي يوسف انا مليش غيرك
_ حضنها : انا اسف علي طريقتي السخيفه اللي عاملتك بيها الفتره اللي فاتت ، بس اوعدك هتغير وهكون يوسف جديد يليق بيكي كأخ
_ انا بحبك وفخورة بيك حتي لو عملت انجاز قد كدهو
_ وعملت ايديها زي الاطفال
↚
_ ضحك : قد كدهو
_ ضحكت : اه
_ طب اوعي كدا عايز اشوف البت اللي خلفتيها طالعه لخالها ولا لا
_ ضحكت فراح شالها وسمي عليها : بسم الله مشاء الله قمر زي خالها
_ قصدك قمر زي ابوها
_ ضحك : طب سمتيها اي ؟
_ بإبتسامه : غصون !!
_ افتكر غصون فدمعه نزلت من عينيه مسحها بسرعه : ربنا يخليهالك يارب
_ بتحبها للدرجه دي
_ بسرعه : واكتر كمان
_ هتسامحك عشان غصون مفيش زي قلبها
_ ياريت ي خديجه تسامحني
_ قعد معاها شوي يضحوا ويهزروا وبعدين باسها من راسها ومشي
بقلمي اميرة محمد محمود
___________________
ياسين اتصل علي غصون وطلب يقابلها ، وافقت لانها خلاص قررت تنهي كل شيء
_ اذيك ي ياسين عامل اي
_ ابتسم : انا بخير المهم انتي
_ بخير
_ غصون انا عارف ان كلامي ده مش وقته خالص بس انا طالب ايدك للجواز
_ بجديه : ليه ؟؟؟
_ هوة اي اللي ليه ؟؟
_ عايز تتجوزني ليه
_ عشان بحبك
_ حبيتني ف كام يوم اتنين ولا تلاته ولا اسبوع
_ غصون في اي مالك ؟
_ انت مبتحبنيش ي ياسين انت موهوم مش اكتر ، او صعبت عليك او حبيت ضحكي وهزاري وجدعنتي معاك
_ انما محبتنيش ، انا كمان حبيتك كصديق ، حبيت وقفتك جمبي وخوفك عليا
_ قامت وقفت : انا اسفه بس صدقني علاقتنا علاقة صداقه اتمني تفضل زي م هيه
_ وقفها صوته : اومال بتحبي مين ؟؟
يوسف !؟؟
_ التفتت ليه وبصتله بإبتسامه نابعه من قلبها وغمزتله : اتمنالك شريكة حياة لطيفهٍ
_ مشيت وهوة حط ايده علي شعرة وضحك : مجنونه والله مجنونه
بقلمي اميرة محمد.محمود
__________________
_ عدا سنه علي اللي علي اللي حصل
_ جميله ومهاب علاقتهم اتحسنت اوي ، وخلفوا بنت شكلها لطيف زي الملايكه
_ مصطفي وخديجه بنتهم كبرت بقي عندها سنه وحاجه ، وعلاقتهم بجلال كويسه ، وبدء يحب البنات لا بيعشقهم ، لدرجه ان بنت مصطفي وخديجه بتنام فحضنه ولما ياخدوها منه تعيط
_ ياسين اتعرف علي دكتورة معاه ، طلب ايديها لما اتأكد من مشاعرة ناحيتها ، والفرح كمان شهر ( واحنا معزومين 😂)
_ غصون سافرت اول م جالها عقد عمل ف امريكا ، كانت عايزة تبعد وتعيد التفكير ف مشاعرها ، النهاردة معاد رجوعها بعد م ابوها اصر عليها انها ترجع
_ يوسف اتغير اوي ، بقي واحد تاني ، دقنه طولت وتحت عينيه اسود من الحزن بس لسه عيونه بتلمع زي م هيه ، فتح اكبر شركه للاستيراد والتصدير ف مصر وبقي يتعامل مع اكتر من دوله ، كل يوم يمسك صورة غصون ودموعه تنزل ، ندمان علي كل حاجه عملها معاها ، متابعها وكل اسبوع يبعتلها جوابات بس عارف انها مش هتقبل تشوفها ، عرف من خديجه انها هترجع النهارده ، بيتمني انها تسامحه
بقلمي اميرة محمد محمود
____________________
غصون اول م نزلت من الطيارة خدت تاكسي وطلعت علي البحر ، وقفت قدامه وربعت ايديها ، وخدت شهيق وزفير
_ يااااه البحر وحشني اوي
_ وانتي كمان وحشتيه اوي
_ التفتت وراها : يوسف ...!!!؟
_ كنت عارف ان اول حاجه هتعمليها انك تيجي هنا
_ انا ماشيه
_ قبل م تمشي مسك ايدها : مش هسمحلك تمشي تاني
_ سيب ايدي ي يوسف
_ ابتسم : من زمان مسمعتش اسمي منك
_ ساب ايديها وهيه مقدرتش تنكر انو وحشها مشيت خطوتين وبعدين بصت وراها وقالت : ابقي ابعتلي كل يوم جواب زي بتوع زمان بس برضو متكلمنيش
ومشيت ..!!!
_ صوته على والناس كلها بصت عليه : بس لسه قلبك معايا ي جميل
_ ابتسمت وهيه ماشيه وهوة فضل يضحك زي المجنون مش مصدق اللي حصل
أنا وانت نشبهُ الحرب والسلام لا نلتقي ولا نفترق كلانا يبحث عن الأخر والهُدنة بيننا حفنةٌ أحلام لا قدر يجمعنا ولا بُعد يفرقنا!🖤
_ تمت !!!