رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول بقلم نوران احمد
رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نوران احمد رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول
رواية صغيرة الادهم ادهم وميرا كاملة جميع الفصول
كان صوت بكائها يعلو خائفه ووتتحدث بين شهقاتها ح حد ي يفتح البا ب ا انا ا اسفه م مش هعمل كدا ت تاني و والله ا انا معملتش حا حاجه ظلت تضرب بيدها الصغيره الباب وهي ترتجف
ا أسر س ساعدني ا انا خايفه الدنيا ظلمه هنا ا انا خايفه ضلت تنادي وهي تبكي حتي سمعت خطوات هي تعرفها تمام ف ابتعدت عن الباب لتنكمش علي نفسها بزاويه في الغرفه محتضنه قدميها وهي تبكي لتسمع صوته القاسي وهو يضرب الباب بقوه : اخرسي مش عايز اسمعلك صوت
حاولت كتم شهقاتها بخوف منه علي الرغم من أنها لديها فوبيا من الظلام إلا أنها تخافه أكثر للتتذكر ما حدث فلاش باك
بقلمي نوران احمد
صحيت ميرا وهي بتتمطع علي السرير وهي بتفتح عيونها الخضرا علي ضوء الشمس اللي باين من شباك اوضه نومها وهي بتمد ايديها وهي بتحسس تشوف الموبايل فين عشان تشوف الساعه كام واكتشفت أن الساعه 9 وأنه يوم الجمعه اجازه اليوم اللي هتقضيه مع اخواتها كله دخلت الحمام غسلت وشها وطلعت أدت فريضتها وهي متحمسه لليوم ودخلت أوضه فارس وهي بتغني صباح الخير يا شموستنا بنبدا يوم جديد وهي بتتنطط علي السرير وبالنشاط وبالتفائل هنخليه سعيد لو مهما يجري في الحياه وفي الدنيا دي اي بضحك وغني وده اللي قلبي متعود عليه صحي فارس بغضب شديد وقال ده انتي يومك اسود طلعت ميرا تجري بره الأوضه بسرعه واستخبت وري مازن
فارس بغضب : ابعد يا مازن عشان هدي البت دي بالجزمه النهار ده
بقلمي نوران احمد
ميرا : واهون عليك يا سونا يا قاسي
فارس : اي ده انتي اتعلمتي الكلام ده منين يا بت
اسر : ايوه كدا يا اخوتشي تربيتي
خلع فارس حذائه قائلا : ده انتم الاتنين هتتربو النهار ده
دخل ادهم بحده : اي الصوت ده في اي
جريت ميرا وأسر علي سفره الطعام بأدب
ابتسم مازن علي خوفهم
فارس : لا والله هتعملو محترمين دلوقتي
ادهم : في اي يا فارس صوتك عالي ليه
قبل أن يتكلم فارس ذهبت ميرا ليه قائلا : خد بس استر نفسك هتاخد برد
ابتسم أسر وقال يا بنت الجنيه قلبت الطربيزه في ثانيه
فقد كان فارس عاري الصدر
نظر فارس بغضب لميرا التي نظرت له مصطنعه البراءه
ادهم بحده : اخر مره اشوفك بالشكل ده
ارتدي فارس التيشيرت وجلس جانب ميرا وقال بهمس : اصبري عليا لو خليتك تخرجي النهار ده يبقا بحق
بعد تناول الطعام دخل مازن المكتب علي ادهم وقال
مازن : قدمت علي كليه تربيه لميرا
ادهم : ليه هي مش في فنون جميله
مازن : هي مش حابه الكليه وخصوصا انها مبترحش
ادهم : ما هي في الحالتين مش هتروح
مازن : لا هتروح الكليه الجديده بتاعتها من بدايه السنه
ادهم : ولو حصلها حاجه انا أعدائي كتير
مازن : محدش يعرفها علشان يأذيها ادهم ميرا مطلعتش خالص ولا حتي ليها صحاب اي دراسه كانت دائما في البيت
ادهم : خلاص يا مازن اللي انت شايفه صح اعمله وخرج
عند ميرا في الاوضه بتاعتها
بقا كدا يا فارس يعني اليوم الوحيد اللي بستناه علشان أخرج فيه تضيعه عليا كدا رن هاتف ميرا ردت بابتسامه ايوه يا حبيبي
مازن : حضري نفسك بقا يا قمر عشان الجامعه
ميرا : انت بتتكلم بجد يعني هروح
مازن : ايوه يا حبيبتي وانا بجيب لك كل الحاجات اللازمه علشان بكرا هتنزلي الكليه
ميرا وهي بتتنطط علي الارض من الفرحه : ربنا يخليك ليا يا احلي اخ في الدنيا
بقلمي نوران احمد
ابتسم مازن علي فرح أخته : طيب عندي شغل لازم اقفل دلوقتي سلام
ميرا : الحمدلله ربنا بيعوض
استيقظت ميرا علي ضوء الشمس تحسست هاتفها ونظرت في الساعه وكانت الثامنه صباحا نهضت بحماس توضت وأدت فريضتها ونزلت جري اتزحلقت علي درابزين السلم
ميرا بابتسامه : صباح الخير
رد الجميع معادا ادهم
صباح النور
راحت ميرا لمازن وأسر وقبلت خديهما بحب
فارس : وانا ابن البطه السوداء يعني
ميرا : اصلا انا مليش غير أسر ومازن
اسر : حدف بوسه في الهواء وقال الحب الحب
بقلمي نوران احمد
ادهم : كفايه رغي واقعدي كلي
جلست ميرا وبدأ بتناول الطعام
ميرا : أسر هتوصلني
اسر : تمام يلا
وصل أسر ميرا علي الجامعه بس بعيد عنها شويه وقال : تحبي انزل معاكي
ميرا : لالا عايزه اجرب لواحدي
اسر : تمام براحتك بس هتحكيلي كل حاجه تمام
ميرا : اشطا يا زميلي
دخلت ميرا الجامعه وكانت متلغبطه خالص لحد ما خبطت في بنت
نور : اي يا حجه متحاسبي
ميرا : انا اسفه
نور : اول يوم ليكي
ميرا : اه
نور : بصره وانا كمان دخلتي اي قسم
ميرا : بحب الدراسات
بقلمي نوران احمد
نور : اشطا مع بعض تعالي بقا نشوف الجدول اه صحيح انا نور
ميرا بابتسامه : اتشرفت بمعرفتك انا ميرا
نور بعد لف كتير : كفايه بقا كدا نقعد علي اي كافيه لو مطعم ناكل حاجه يلا
ميرا : يلا
وصلو المطعم وطلبو اكل
كانت البنات متابعين عربيه بنت اللي سايقاها
وماشيه بطئ جدا وكان في سواق تاكسي بيضايقها ووقف قدامها فجاه ونزل زعق مع البنت
السواق : انزليلي بقا كدا يا حلوه ده انا هوديكي في داهيه
البنت بخوف : انا انا اسفه جدا والله مكنتش اقصد ابدا
السواق : واسفك هيفيدني بايه يا حيلتها ومسك ايديها وشدها تعالي انتي لازم تروحي القسم
البنت بدموع : لا حضرتك اي إصلاحات أو غرامات انا هتكفل بيها ملوش لازمه القسم
نور : ايدك لتوحشك يا باشا ايدك متتمدش عليها لتتكسر
السواق : وانتي تبقي مين بقا أن شاء الله
نور : انا اللي صورت كل اللي حصل وشايفه الغلط والعيب علي مين تحب بقا تزق عجلك وتمشي ولا نمشيها رسمي واوري الظابط الفيديو ونشوف بقا مين اللي هيدفع أو مين اللي ممكن يتحبس
ظهر علي السواق التوتر ومشي
البنت كانت بتعيط وبتقول : شكرا جدا بجد مش عارفه اقولك اي
نور : اي يا بنتي النحنحه اللي انتي فيها دي اجمدي كدا وامسحي دموعك دي
ميرا : انتي كويسه
بقلمي نوران احمد
حور : ايوه انا بخير شكرا جدا
نور : تعالي روقي دمك واشربي حاجه احنا طلبنا اكل انا نور وخبطت نور كتف ميرا وقالت ودي ميرا
ابتسمت حور وقالت : اهلا انا حور
بدأت البنات تاكل السندوتشات
نور : مقولتيش يا حور انتي كليه اي
حور : انا هندسه الجامعه قريبه من هنا
ميرا : خلصتي اللي محتاجاه من الجامعه ولا لسه
حور : لا لسه
نور : طب يلا نروح نجيب جدولك ونخلص الاوراق الي ناقصه
حور : بجد جايين معايا
نور : ايوه يلا
ميرا : اممم مش عارفه لو كنت هقدر
نور : يلا يا بنتي مش هناخد وقت
ذهبت الفتيات الجامعه وخلصو اللي محتاجينو وجابو الجدول
نور : طب اسيبكم بقا يلا سلام
حور : استني اوصلك
نور : لا بقولك اي مش عايزه اوصل تاني يوم الله يباركلك زقي عجلك واتكلي علي الله
ضحكت ميرا : معاها حق علي فكره
بقلمي نوران احمد
حور : ماشي يا جزم انا اللي غلطانه اصلا
بقلمي نوران احمد
نور : علي تليفونات بقا ها سلام
ذهبت نور وحور وبقيت ميرا تنتظر اسر حتي وصل
اسر : ها احكيلي عملتي اي النهار ده
حكت ميرا لأسر كل شي وعن صديقتها
اسر. : لا نور دي بميت راجل بجد مبسوط انك عرفتي بنات جديده وصلو للقصر
**********
عند نور اول ما وصلت البيت صدمت من اللي واقف قدامها ودب الرعب في قلبها
فتكروا مين اللي جه لنور
وايه سبب حبسه ميرا
↚
نور والرعب دب في قلبها : عمي
عوض عم نور : انتي فاكره لما تسيبي البيت وتمشي مش هعرف اوصلك ولا اي
************
وصلو للقصر
جريت ميرا علي الاوضه بتاعتها وهي سعيده جدا بالصحاب اللي اتعرفت عليهم النهار ده واخير بقا عندي أصحاب استحمت ميرا وأدت فريضتها ولاقت مازن بينادي عليها علشان الغدا نزلت لتحت وهي قاعده علي السفره كانت مبتسمه بسعاده
ادهم : شكلو كان يوم حلو
اقفلت فمها وابتسمت وهزت رأسها بالموافقه رن الفون جريت مسكته وكانت هتمشي أوقفها صوته
ادهم : كملي أكلك
ميرا : حاضر بس هخلص المكالمه وهاجي
ادهم : كلي وبعدين ابقي شوفي الفون
ميرا : لا خلاص مش جعانه وكادت أن تذهب حتي أوقفها صوته العالي
ادهم بحده : خلصي طبقك
جلست ميرا بسرعه علي مائده الطعام وكانت تاكل بسرعه
فارس خبط رجل ميرا ف بصتله بغضب وفمها ملئ بالطعام نظر لادهم لتفهم ميرا أنه يراقبها لانه دائما ملتزم بآداب الطعام بصت لادهم وجدته ينظر لها بضيق بلعت الطعام وحاولت تاكل بهدوء وما أن أنهت طبقها حتي خرجت بسرعه لترد علي نور
ميرا : اي يا نونو
نور : اي يا بنتي ده كله
ميرا : معلش كنت باكل
حور : ادام فيها اكل معاها حق تتأخر
نور : مش كل الناس بتاعه بطنها زيك
ميرا بضحك : والله كبرتم الموضوع يا شباب اخبارك يا حوحو
حور : بعد حوحو دي كرهت اسمي
نور : انا مش هقدر اجي بكرا يا بنات
ميرا : ليه
نور : يعني ظروف كدا في البيت
حور : لعله خير يا حبيبتي تمام
ميرا : الجامعه هتكون وحشه من غيرك
نور : بس يا اوفر ابقي اكتبي المحاضرات بكرا وابعتيهالي متنسيش
ميرا : تمام يا كبير
حور : صح يا نور انتي اصلا منين
نور : اسكندريه بس قررت استقر في القاهره بقولكم اي وقتكم خلص يلا سلام
حور بابتسامه : سلام يا اختي
ميرا : اقابلك بكرا يا حور سلام
سمعت ميرا خبط علي الباب أذنت بالدخول
ولم تسمع رد فتحت الباب واتفاجات بكيس شوكولاته واندومي وكل الحاجات الحلوه اللي بتحبها ابتسمت بفرحه لأنها عارفه أنه فارس مهنش عليه تفضل زعلانه منه كتير خدت الحاجات ودخلت تنام
تاني يوم صحيت ميرا متأخر وكان كل واحد من اخواتها خرج لبست بسرعه هدومها وراحت تركب اي مواصله رن الفون
حور : اي فينك يا بنتي
ميرا : بحاول اشوف مواصلات مش عارفه اركب منين ولا اعمل اي
حور : لا لا متركبيش مواصلات بسمع انها مش كويسه انا هاجي اخدك
ميرا : لالا انا عايزه اجرب اركب اوتوبيس وكدا
حور : ابقي جربي بعدين يا ماما نور المجنونه اللي هتساعدك علي الهبل ده وهتعرف تتخانق حلو ابقي روحي معاها .
ضحكت ميرا : هههههههه تصدقي صح تمام هتعمل كدا
أوصلت حور ميرا للجامعه وذهبت لجامعتها
وميرا اتفقت بعد المحاضره يتقابلو عند المطعم اللي اتعرفو فيه علي بعض
دخلت ميرا المحاضره وتفاجات ببنت جلست بجانبها وبتقول : هاي انا نسمه وانتي يا قمر
ميرا : اهلا انا ميرا
نسمه : هو انتي جمالك دي بجد مش معقول
ميرا ابتسمت : اممم ممكن نركز في المحاضره ونبقا نتكلم بعدين
وبعد المحاضره اتصلت حور علي ميرا
ميرا : فينك يا حور انا قاعده في المطعم بقالي كتير
حور : اسفه يا ميرا والله بابا اتصل وطلب مني اجي ضروري واضطريت اني امشي
ميرا : تمام يا قلبي المهم ابقي طمنيني
حور : تمام سلام
اتصلت ميرا بأسر
اسر : ايوه يا ميرا في حاجه
ميرا : بسال بس هتروح امتي علشان ممكن اروح لوحدي
اسر : لا خليكي عندك نص ساعه وجاي
أغلقت ميرا الخط
ولقت نفس البنت نسمه بتقعد قدامها
نسمه : اي يا بنتي كنت بدور عليكي
ميرا : اسفه مخدتش بالي
نسمه : قوليلي يا ميرا انتي مرتبطه وكدا
ميرا : لا طبعا
نسمه : ليه بتقوليها بالشكل ده
ميرا : عادي بس استغربت
نسمه : تعرفي أن شباب الدفعه هيموتو ويتعرفو عليكي ليهم حق حد يشوف الجمال ده كله وميعجبش بيه
ميرا بابتسامه : شكرا جدا علي ذوقك
ظلت نسمه تتحدث عن الشباب كتير حتي رن هاتف ميرا لتقف
ميرا : اسفه جدا لازم اروح بقا اقابلك بكرا سلام
وصلت ميرا لأسر
اسر : مالك
ميرا : مش عارفه حاسه انها غريبه شويه
اسر : هي مين
ميرا وبدات تفيق : ها لا دي بنت جديده اتعرفت عليها
اسر : ميرا خلي بالك من نفسك ولو مرتحتيش مع بنت اوعي تقعدي معاها طبعا مش محتاج اقولك اي الصح واي الغلط
ميرا : اكيد طبعا متقلقش
وصلو للبيت وعند مائده الطعام
وصل الجميع وتناولو الطعام رن هاتف ميرا
نور : اي يا بنتي مبعتيش المحاضرات ليه
ميرا : اصبري بس هبيضها واكتبها وابعتهالك
حور : اخبارك اي يا نور الجامعه فعلا كانت وحشه من غيرك
ميرا : ده علي اساس انك لحقتي تقعدي في الجامعه اصلا
نور : كل واحده فيكم تعترف عملتو اي من غيري احسلكم
ميرا : اتعرفت علي بنت جديده كويسه خالص عايزه اعرفكم عليها المره الجايه صحيح يا حور مقولتيش مشيتي بدري ليه
حور : بابا والعرسان تاني
ميرا : انتي رافضه الجواز اصلا
حور : لا بس مش عايزاه بالطريقه دي عايزه علي الاقل احس بالراحه وبعدين جواز اي اصلا انا لسه صغيره .
نور : جدعه يا بت اصلا اللي اتجوزو خدو اي بلا وكسه
ميرا : الارتباط مش وحش بردو لازم تدي نفسك فرصه
نور : معاها حق يا حور لازم تدي نفسك فرصه تشوفي تمثيله عليكي الحب ويفضل يقرفك طول فتره الخطوبه وبعد الجواز يبان علي حقيقته
ميرا : ياساتر يارب عليكي اي ده
نور : حبيبتي لازم تجربي في الحالتين هتتخزوقي وهتتنكدي سوء خطوبه أو جواز خليكي بنت سنجوله كدا وروشه زيي
ميرا : يخربيتك ده انتي قفلتيها قفله طالعه بدل المرحوم عبد الحليم حافظ تقولي البنت طريقك مسدود مسدود يا ولدي مسدود
حور : هههههههه فصلت ضحك بجد مش قادره
نور : اضحك علي البنت يعني لازم تعرف الحقيقه المره الله
حور : طب انتي يا ميرا مجاش حد كدا ولا كدا اتقدم
ميرا : ده لما أبقا أخرج من البيت اصلا وبعدين انتي فاكره التلت تيران اللي عندي دول لو عرفو أن واحد عايز يتقدم هيقدر يوصل لباب البيت اصلا
حور : شكلهم بيحبوكي اوي
نور : مش اخواتها لازم يحبوها يلا يا اختي انتي وهي كل واحد بيتك بيتك
أغلقت الخط وبعتت ميرا المحاضرات لنور
اسر دخل علي فارس
اسر : مالك يا ابني متعصب كدا ليه
فارس : الزفت اللي اسمه دكتور مراد ده خلع ولبسني اشرح لقسم مش عندي ومش تخصصي وكمان سنه أولي هو الواحد ناقص
اسر : يا عم هيص هو حد طايل ده كفايه انك هتشوف مزز جديده
فارس : انا بحكيلك ليه اصلا غور من هنا ده انت انسان تافه قال بنات قال ده كل همك
اسر : طبعا هو في احلي من البنات وبعدين مش عجبك يا خويا طلقني طلقني
حدف فارس المخده علي اسر ولاكن سرعان ما خرج بسرعه ليبتسم فارس علي أخيه الصغير
وفي اليوم التالي
↚
تقابلا الفتيات في الجامعه واول ما دخلوا نور وميرا المدرج
اتفاجات نور ببنت لابسه لبس ملزق علي جسمها وضيق ومكياجها اوفر داخله عليهم وبتتكلم بدلع
نسمه : ميرا وحشتيني جدا
نور ببرود : ده علي اساس انك مكنتيش لسه شايفاها امبارح
نظرت نسمه لنور بضيق وعوجه بق : معرفتيناش
ميرا بابتسامه بتحاول تلطف الجو : اه دي نور صاحبتي ودي نسمه يا نور
ردت نور ببرود وهي بتشد ميرا علشان يقعدوا : اهلا
وهمست في اذن ميرا : مين البت الملزقه اللي انتي عارفاها دي اسيبك يوم تلمي عليكي الحشرات بالشكل ده
ضحكت ميرا غصب عنها
الدكتور : الانسه اللي بتضحك ممكن تضحكنا معاها
احمرت ميرا خجلا وقالت : انا اسفه جدا يا دكتور
بعد انتهاء المحاضرة أمسكت نسمه يد ميرا
وكانت نور باين عليها الضيق لحد ما جه شابين يكلمو نسمه
الشاب الاول : نسمه اي يا بنتي فينك
نسمه بضحك وهي مسكه ايد ميرا : موجوده اهو اخبارك يا اتش
الشاب التاني : هتيجي النادي النهار ده
نسمه بدلع : اكيد
الشاب الاول بنظرات اعجاب واضحه : اي مش تعرفينا
نور بحده : متعرفش وحش يا خفيف. شدت ايد ميرا وخرجت
قابلو حور في المطعم نور بعصبيه : البنت دي مش محترمه
ميرا : طيب بس ممكن تهدي مش كدا
حور : في اي يا جماعه
نور : شايفه المياصه اللي هي فيها والدلع اي البنت الملزقه دي وازاي تقف مع شباب وتتكلم كدا
ميرا : ظني خير اكيد مش متقصدش
نور : مفيش حاجه في اللي هي بتعمله ده خير دي كانت هتعرفك علي الشباب ومعتقدش ابدا انها صدفه
ميرا : هي يمكن لسه متعرفش أسلوبنا وطريقتنا لما تعرف أننا ضد الكلام ده هتمشي معانا ومش هتعمل كدا تاني
نور : مش شايفه انها ممكن تتغير انا مش موافقه علي الكلام ده ولو هي هتكون معاكي ف انا اسفه مش همشي معاكي وهي موجوده
حور : نور اهدي ممكن يكون في سوء تفاهم بس
جائت نسمه إليهم : اي قله الذوق دي احرجتيني قدام الشباب
نور وهي تنظر لميرا : انا مش هقعد في مكان البت دي فيه وبراحتك يا ميرا انا مش زعلانه منك وهتفضلي صاحبتي المهم تخلي بالك من نفسك ومشيت
نسمه : احسن ريحت
حور : لو سمحتي اتكلمي بأسلوب احسن من كدا عن اذنكم ومشيت وري نور
نسمه : صحابك دول اوفر اوي بس انتي عارفه اكيد مكنتش اقصد اضايقهم بس نور دي بصراحه بارده جدا
ميرا : لو سمحتي مسمحلكيش تتكلمي عن أي واحده فيهم بالطريقه دي
نسمه : اه انا اسفه جدا مقصدش
ميرا : تمام
نسمه : تعرفي أن عيد ميلادي النهار ده نفسي اوي تحضري معايا
ميرا بابتسامه : اكيد أن شاء الله هحاول اجي
ذهبت ميرا للبيت وحاولت الاتصال بالفتيات ولاكن لم يرد لحد منهم فاتصلت بمازن
مازن : ايوه يا حبيبتي في حاجه
ميرا : ميزو حبيبي امانه عيد ميلاد صاحبتي النهار ده وعايزه اروح
مازن : استأذنتي ادهم
ميرا : يعني انا بكلمك ليه كلمه وأقنعه امانه عليك حبيبي اروح ها
مازن : هيكون صعب بس هحاول
ميرا : يعني اروح
مازن : ماشي
ميرا : يييي انت احسن اخ في الدنيا
مازن : ماشي يا بكاشه هخلص اللي في أيدي واجي اوصلك
حاول مازن الاتصال بادهم كثير ولاكن لا رد
وصلت ميرا لبيت نسمه ومعاها هديه وعلي وجهها ابتسامه
جائت نسمه ترتدي فستان قصير للركبه وقالت : ميرا حبيبتي فرحانه اوي انك جيتي يلا علشان منتاخرش
ميرا : يلا فين مش حفله عيد ميلادك هنا
نسمه بكذب : اه ما هو هنروح نحتفل بيه في مكان بره كدا وبعدين اي ده ليه الفستان بتاعك واسع اوي كدا
ضيقت نسمه لميرا الفستان من الوسط والصدر ووضعت لها بعض من ملمع الشفايف
ميرا : مش مرتاحه كدا ابدا
نسمه : انتي كدا قمر يلا هنتاخر
وصلو لقاعه كبيره ومعظم اللي فيها رجال أعمال ببدل
ميرا : اي المكان ده
نسمه : دي حفله لأكبر شركات ورجال الأعمال في الشرق الأوسط
ميرا : يعني مش عيد ميلاد
نسمه : بصراحه كذبت اصل نفسي اوي بجد تحضري معايا الحفله
ميرا : بس انا مش قولت لاخويا ولو عرفت هيزعقلي
نسمه : ومين هيقله اصلا بقولك ركزي علي الشباب هنا بجد قمرات وفي واحد انا بموت عليه اي حفله هو رايحها دايما بروح وراح بس حتي مش بيبصلي
مع اني علي طول بحاول اتكلم معاه
ابتسمت ميرا متزكره كلام نور فعلا دي لازقه
ميرا : مين ده
نسمه : بصي هوريهولك بس خديلك لفه في المكان كدا وحاولي توقعي واحد متريش كل اللي هنا معاهم فلوس كتير اوي
ميرا : لا طبعا اصلا كدا عيب وانا مش محتاجه
نسمه : يا بنتي اتلحلحي كدا وبعدين بصت وقالت ايوه هو ده يا ميرا وشاورت علي شخص
بصت ميرا واتصدمت وحاولت تكذب عيونها
ميرا : ت تقصدي اللي شعره اصفر ده
نسمه : لا يا بنتي ده احمد صاحبه بقولك علي اللي جنبه ادهم يخربيته الواد مز اوي
ميرا : علي فكره ده مش حلو خالص
صدمت ميرا وقالت بخوف احيه ده جاي علينا حاولت تهرب ولاكن
↚
ميرا بقلق واضح يارب ميشوفنيش قلبي بينبض بسرعه مش قادره اخد نفسي بس كفايه اهدي يا ميرا مش هيشوفك كل حاجه هتكون بخير
كل ده وميرا كانت ظهرها ليهم ولنسمه
نسمه : هاي ازيك يا ادهم
ادهم بعدم اهتمام ونظره معلق بظهر ميرا : اهلا
نسمه : اه صح نسيت اعرفكم دي ميرا وبالمناسبة صحيح هي معجبه بيك جدا يا احمد
ميرا في سرها الله يحرقك يا بعيده منك لله
احمد بابتسامه : بجد ده شرف كبير ليا
لفت نسمه ميرا بقوه وتلاقت أعين ادهم وميرا
بدأت ميرا بالارتجاف من الخوف ونظرها معلق بادهم الذي كان ينظر لها بعيون حمراء من الغضب
ميرا بسرعه وتوتر ونظرها لادهم : انا انا والله مش معجبه بحد
احمد : ليه هو انا ميتعجبش بيا ولا اي
ميرا بتوتر : لا ابدا والله مقصدش
نظرت لادهم بخوف وعيونها امتلأت بالدموع وبتفرك بايديها لأنها عارفه أن هدوئه دي هو الهدوء ما قبل العاصفه
احمد : طيب طيب مفيش حاجه محصلش حاجه انتي هتعيطي ولا اي
ميرا : لا لا انا انا بس دخل في عيوني حاجه مش اكتر
نسمه : طيب روحي اغسلي وجهك
هزت راسها موافقه وذهبت بسرعه هاربه من نظراته طولت في الحمام علي امل أنه يتوقع انها مشيت
وما أن خرجت حتي وجدت من يمسك يديها بقوه ويسحبها خلفه كادت أن تسقط عده مرات ولاكنه لم يقف حتي فتح باب العربيه ورماها جوه العربيه بقوه وبسرعه و مشي بسرعه كبيره جدا
حاولت ميرا انها تتكلم بس مكنتش قادره تطلع حرف بس مسكت باب العربيه بقوه وخوف وكانت ترتعش من كثره الخوف
ما هي إلا دقائق حتي وصل للقصر
حاولت ميرا فتح الباب والجري بسرعه جوه القصر تستخبي عند اي اخ ليها وبتتمني جواها تلاقيهم في البيت
اول ما وقف العربيه حاولت تخرج بسرعه ولاكنه كان اسرع منها ومسكها بقوه و مشي بسرعه لغرفتها كانت دموعها تسقط بغزاره علي وجهها وحتي انها تنادي علي حد مكنتش قادره تتكلم ولا تقف علي رجليها من كثره الخوف
اول ما موصل لاوضتها فتحها ورماها علي الارض بقوه لتسقط ميرا علي الارض تبكي خوفا وتبتعد عنه وهي ترتجف
حاول ادهم تمالك أعصابه واغمض عينيه وشد علي قبضه يده بقوه وقال بغضب : كنتي بتعملي اي هناك
ميرا كانت ترتجف وتبكي بخوف فقط
ادهم بعصبيه وصوت عالي جعل جسدها كله ينتفض من الخوف : انطقي
خرجت بعض الحرف من بين شهقاتها : انا انا انا كنت كنت
ادهم اقترب منها وبهدوء مخيف قال : كنتي اي و خدتي الاذن من مين عشان تخرجي
وكان يضغط علي يديها بقوه
ميرا بدموع : والله والله ا . ا ستأذنت من م مازن
اخرج ادهم هاتفه واتصل بمازن : ميرا قالتلك انها تخرج وانت وافقت من غير ما تعرف فين
مازن : لا طبعا راحت لبيت صاحبتها عشان عيد ميلادها وانا اللي وصلتها بنفسي للبيت واتصلت بيك كتير علشان اقولك بس مكنتش بترد و ح
اقفل ادهم الخط
كانت ميرا ترتعش من الخوف ومش عارفه تعمل اي وكان بتبص علي ظهر ادهم بخوف وما أن انهي كلامه والتفت إليها حتي سقطت أرضا بسبب صفعه قويه منه حتي أن شفايفها نزلت دم
بدأت ميرا بالبكاء مثل الاطفال بقوه وتصرخ بخوف
اقترب منها وهدءت وبدأت بالتراجع للوراء فأمسك يدها وقال : بقا بتكذبي علي اخوكي ومسح شفايفها بقوه وقال : اي القرف اللي انتي حطاه ده واي اللبس الزباله ده فرحانه ببصه الشباب علي جسمك ضغط علي يديها أكثر حتي بدأت تبكي بقوه
قال : انا هربيكي من اول وجديد
قالت بين شهقاتها وبكائها وهي تدبدب بقدميها علي الارض بقوه كالاطفال : انا انا اسفه ا انا ا اسفه و والله م مش هعمل ك كدا ت تاني
تركها ادهم وقفل باب الغرفه بالمفتاح وهي كانت ترتجف وتبكي في زوايه الغرفه محتضنه قدميها سمعت صوت رنين هاتفها ف ردت ببكاء
نور : مالك يا ميرا في اي
ميرا بدموع : انا ا انا خ خايفه ا اوي
بدأت الدموع تتجمع في عيون نور علي حال صديقتها وقالت : مالك بس يا قلبي حصل اي
ميرا : ن نسمه ك كذبت ع عليا
نور : طيب بس احكيلي حصل اي
كادت أن تتحدث ميرا لولا صوت فتح الباب وكان ادهم وقال بغضب : بتكلمي مين
وقفت ميرا من الخوف ومدت ايديها بالفون وهي بتعيط وبترتجف
اخذ ادهم الفون وسمع صوت نور بتقول ميرا مالك في اي وقفل الخط
كانت ميرا تمسح دموعها بظهر يديها كالاطفال وهي تبتعد عنه
امسكها ادهم من يديها بقوه وسحبها ونزل بيها السلالم قابله اسر راجع من بره
علي صوت عياط ميرا اكتر ومسكت في أسر وهي بتقول : م متسبنيش
سحبها ادهم بقوه داخل غرفه مظلمه وقفل الباب
اسر بغضب : اي اللي بيحصل هنا وانت تدخلها المكان ده ليه
مردش ادهم عليه ومشي
كان هيكسر الباب بسبب صوت بكائها وصراخها باسمه وأنها خايفه وولاكن أوقفه فارس
فارس : اهدي لازم نفهم اي اللي حصل
اسر : ايا كان اللي حصل ميكونش ده العقاب وهو عارف كويس الفوبيا اللي عندنا من الضلمه
فارس : هنخرجها بس بالعقل مش كدا انت فاكر أن ادهم مبسوط بحبستها دي اكيد عملت حاجه خلته يضطر أنه يعمل كدا
عند ادهم كان بيكسر كل حاجه في الاوضه بتاعته من العصبيه من فكره ان حد شافها باللبس الضيق ده وكذبها عليه
وافتكر شكلها ووشها احمر وبتمسح دموعها بظهر ايديها وخوفها ورعشتها اتمني وقتها لو كان يقدر يحضنها ويطمنها ويحميها من العالم ده بس لا هي كانت فعلا تستاهل العقاب عشان تتعلم تتصرف ازاي وتبعد عن المشاكل ازاي بعد كدا
***********
كانت ميرا تضم قدميها وتبكي بخوف بعد أن يأست من محاوله فتح الباب حتي نامت مكانها علي الارض
في صباح يوم جديد كان جميع الشباب علي مائده الطعام وكان ادهم حكلهم كل الي حصل
اسر : هتفضل حابسها كتير
مازن : هي في كل الأحوال غلطانه وانا عارف بس بردو المفروض نسمع منها نديها فرصه تدافع عن نفسها
فارس : كفايه عقاب امبارح ليها وانا اللي هركز معاها وههتم بيها الفتره الجايه معتقدش أن هيبقا في اي أخطاء منها
ادهم بحده : ومين قالك أن بعد عقابها ده هتتجرء وتعمل حاجه تاني
وسابهم ومشي دخل ادهم الغرفه اللي فيها ميرا ما أن سمعت
.
وسابهم ومشي دخل ادهم الغرفه اللي فيها ميرا ما أن سمعت صوت فتح الباب وشافت ادهم حتي احتضنت قدميها بسرعه وغمضت عينيها
ادهم : الاكل ده كله يخلص
نظرت له ميرا بعيون ذابله وقوسط شفايفها للاسفل وهزت رأسها بالنفي
ساب الاكل وكان هيمشي وقال : لو عايزه تخرجي من هنا بسرعه انصحك تسمعي الكلام
ميرا بسرعه : ه هخرج ا امتي
نظر لها بهدوء واغلق الباب خلفه
**********
في الجامعه
كانت نسمه تبتسم وتضحك مع شاب ولاكن تفاجات بصفعه قويه علي وجهها و ووووو
↚
ااتفاجات نسمه بصفعه قويه علي وجهها لتنظر بغضب وتقول : انتي ازاي تعملي كدا انتي متخلفه
نور بغضب : وانتي ينفع اللي عملتيه في ميرا
حور كانت بتحاول تهدي نور : اهدي يا نور مش في الجامعه
نسمه : مش ذنبي انها واحده شمال وجايه تعمل عليا انا شريفه
نور حاولت ابعاد حور لتضربها وقالت : دي انضف من 10 زيك يا زباله بس هقول اي ما هو الشمال شايف كل اللي حواليه زيه
اتعصبت نسمه من كلامها وكانت ناويه تضربها لولا دخول الدكتور فتصنعت البكاء بسرعه : يا دكتور ضربتني قدام الناس واهانتني اهانه كبيره
الدكتور : قدامي انتم الاتنين علي عميد الكليه
نسمه للعميد بدموع : حضرتك انا عايزه اتخذ إجراء معاها كلامها آذاني نفسيا كدا وضربتني قدام الدفعه كلها وسمعتني باظت بسببها
نور بسرعه : حضرتك البنت دي كذابه
العميد : انتي ضربتيها
نور : ايوه
العميد : تمام هتاخدي فصل من الجامعه اسبوع لو اتكرر تاني هتتحرمي من دخول الامتحان
ابتسمت نسمه بانتصار وشماته في نور
دخل شاب وقال : حضرتك انا عندي كلام عايز أقوله عن اللي حصل بين البنتين دول
العميد : اتفضل
حازم : حضرتك الانسه نسمه قالت كلام جارح جدا علي صديقه الانسه نور واعتقد ده سبب المشكله واللي خلي الانسه نور تعمل كدا
العميد : الكلام ده حصل
نسمه بدموع : يا فندم حضرتك انا مكنتش اقصد حاجه هما عشان صحاب بيتفقو عليا
حازم : حضرتك ده اللي حصل وعندي زملاء يشهدو بكدا
العميد : تمام نسمه انتي مفصوله اسبوع ده علشان غلطك بالكلام علي زميله ليكي وكذبك عليا
اما نور انتي مفصوله من الجامعه يومين وده لان تصرفك في انك تضربي حد من الجامعه غير مقبول ولو جتلي اي شكوه منكم تاني انا هتخذ إجراء مش هيعجبكم ابدا اتفضلوا
حور بقلق : اي يا نور حصل اي
نور بضيق : اتفصلت يومين لولا الشاب اللي دخل ده كان زمانه اسبوع
حور : واجب عليكي تشكريه
نور : بس يا ماما يلا نشوف عنوان ميرا اي عايزه اطمن عليها
حور : طب خليكي بكرا اجي معاكي عشان عندي محاضرات
نور : تمام انا هروح بقا سلام
خرجت نور بتفكر في ميرا وقلقها زياده وبتفكر في عمها وهي قلقانه يا تري يا دنيا مخبيه ليا اي تاني تعبت
وفي طريقها للبيت شافت واحد باين عليه الإجرام وأنه خطير بيجري ووراه شباب كتير
فرصتك جت يا بت يا نور طلعي غلك بقا استخبت في مكان ضيق ومسكت شومه كبيره من علي الارض واول ما الشخص ده جه يعدي ضربته علي رأسه بقوه
سقط الرجل ومسك رأسها وقال : انتي متعرفيش لعبتي مع مين ده انتي ليلتك سوده وجه يقرب منها ويمسك ايديها ضربته بقوه تحت الحزام أبقا شوف انت بقا يا حليتها لعبت مع مين وخلي بالك من كلامك
وصل أسر وبعض زملائه ونظر لنور فتره لحد ما قال : ما شاء الله عليكي يا انسه ضربتي ومسكتي مجرم خطير جدا مع انو مايبنش عليكي خالص
نور : ايوه يعني انت عايز اي هتديلي مكافئه علي تصرفي ده ولا لا
اسر : اكيد بشكر حضرتك انك ساعدتينا
ابتسمت وقالت : تمام سلام
***********
اول ما دخلت حور المحاضره سمعت البنات بيتكلموا عن دكتور جديد
البنت الأولي : بيقولو أنه مز اخر حاجه
البنت التانيه : لا وكمان شاب صغير
البنت الثالثه : يا بنتي ده بيقولو أنه عصبي وشديد جدا وبيسقط
البنت الأولي : حد يطول يبقا مع المز ده ويسيبه ويمشي ده يا بخت البنات اللي هتسقط معاه كفايه أنهم هيشوفو القمر ده علي طول يا خرابي علي جماله
ضحكت حور في سرها اي العيال التافهه دي الواحد ما بيصدق يطلع سنه احنا ناقصينه ده كمان
دخل الدكتور وبدأت البنات تبصله بإعجاب شديد ويتكلمو عن قد اي هو جميل
لفت انتباهه حور اللي كانت قاعده بعيد عن البنات والولاد في مكان بعيد لوحدها ومرفعتش عيونها من علي الاسكتش بتاعها انتبه لنفسه وبدأ بشرح المحاضره
*************
في المستشفي
الممرضه : دكتور مازن محتاجين حضرتك في حاله مستعجله ضروري
ذهب بسرعه مازن ليتفقد الحاله وبعد الانتهاء خرج ولفت انتباهه بنت جمالها الطبيعي والهادي ورقتها خدودها و أنفها المحمرين من كثره البكاء كم كان منظرها لطيف بالنسبه له ولاكن شعر بالم في قلبه لنزول دموعها
ذهب اليها مازن وقال : في حاجه يا انسه اقدر اساعدك في حاجه
شهد بدموع : حضرتك بابا وماما جوه كل شويه حد يدخل ويطلع عايزه اطمن عليهم ومش عارفه
مازن : الف سلامه عليهم خليكي هنا وانا هدخل اشوف الوضع عامل ازاي واطلع اطمنك
شهد : ياريت لو مش هتعب حضرتك
دخل مازن : اي الاخبار يا دكتور يوسف
الدكتور يوسف : واحده من الحاله سكته قلبيه وبنحاول نعمل اللي نقدر عليه والتانيه في غيبوبه
مازن : في امل في علاجهم يطلعو بخير
دكتور يوسف : الحجه الكبيره معتقدش بس الاب ممكن واحنا بنحاول نعمل اللي نقدر عليه بردو
مازن : تمام شكرا جدا وخرج
شهد جريت عليه بسرعه : ها هما بخير
مازن بيحاول يطمنها : هيكونو بخير متقلقيش المهم دلوقتي روحي كلي وارتاحي وابقي تعالي بكرا شوفيهم
شهد بدموع : مش همشي من هنا غير وهما معايا
مازن : اسمعي الكلام يا انسه وجودك هنا ملوش لازمه روحي ارتاحي
شهد : ولو حصلهم حاجه
مازن : متقلقيش انا هبات معاهم النهار ده وعايزه تاخدي رقمي تتصلي عليا في اي وقت تطمني خديه
شهد : تمام ياريت حضرتك
مازن : تمام هاتي رقمك هتصل بيكي وانتي سجليه
شهد قالت له الرقم
↚
مازن : حضرتك انسه ؟؟؟
شهد : اه حضرتك اسمي شهد
مازن : تمام يا شهد رن عندك اهو سجليني انا مازن
شهد : تمام شكرا جدا يا دكتور
خرجت شهد من المشفي وهي بتفكر هتجيب فلوس المستشفي دي منين بس واتفتكرت اللي وصل أهلها الحاله دي
فلاش باك
كانت شهد في محل الجزاره بتجيب لحمه وكانت بتكلم صاحبتها منه : يا بنتي مش عارفه اجيب الكتب دي منين الكتب مهمه جدا عندي وكل ما اكلم بنت تقولي لا انا محتفظه بيهم ومش هقدر اطلعهم كأنه كنز خلاص تمام يا قلبي هكلمك أما اروح سلام
كريم ابن الجزار : كتب اي اللي محتاجاها يا انسه شهد
شهد : ولا حاجه متشغلش بالك
كريم : اصل انا عندي كتب كتير ممكن يكون منه
شهد : بجد ياريت
كريم : بصي هدي الكرت بتاعي اهو كلميني عليه واكتبيلي اسم الكتب اللي محتاجاها ولو عندي هقولك
شهد بفرحه : تمام شكرا جدا
وروحت البيت حكت لمامتها كل اللي حصل
شهد : ماما هو انا كدا صح ولا حرام عليا
ام شهد : يا حبيبتي ادام هتتكلمي في حدود الزماله وبحدود واحترام فين المشكله
شهد : اصلا مش مؤمنه بالصداقه بين الولد والبنت
ام شهد : يا بنتي الدنيا اتغيرت ولازم تتعاملي مع الناس طبيعي جدا في شغلك تعاملي شباب
شهد : تمام يا ماما
بعت شهد لكريم السلام عليكم وبعت اسماء الكتب اللي محتاجاها
بدأ كريم يبعت لشهد كتير يطمن عليها وبعت ليها كتب وقال ليها تيجي تاخدهم من المحل في اي وقت وشكرته شهد
كانت في بنت اسمها هديه بتاخد درس عند شهد وام هديه دايما تطلب منها حاجات وفي يوم ما بعد ما خلصت شهد دراستها اخيرا لقيت ام هديه وواحده معاها
ام هديه : متروحي يا ام شهد تعملي حاجه نشربها كدا
قامت ام شهد
ام هديه وهي بتبص علي شهد ولاويه بوزها : احنا جايينلك بخصوص كريم
شهد ببراءه : ايوه ماله
ام هديه بعوجه بق ومش عاجبها كلام شهد ولنظره ضيق : يعني انتي مش عارفه احنا جايين ليه
شهد : لا مش عارفه
ام هديه : مش بتكلمو بعض اكيد قالك
شهد : لا معرفش حاجه هو في اي
ام هديه بنضره مستفزه وضيق هي وام كريم : جايين نطلب ايدك لكريم
انصدمت شهد ومبقتش عارفه تعمل اي واول ما مامتها دخلت جريت شهد علي غرفتها ولقت اخت كريم داخله عليها وبتقول : ده ماما وبابا كانو رافضين أنهم ييجو بس كريم فضل يكسر في مرايات البيت كلها وساب البيت ومشي فتره لحد ما ماما وافقت انها تيجي عارفه لما تتجوزو انا هفضل طول النهار عندك في البيت وفي البانيو بتاعكم علي فكره ماما قالت ليا أفتش في الفون بتاعه واشوفه بيضحك مع مين وبيكلم مين ولقيته انتي وشوفت الهديه اللي هو جايبهالك وكنت عارفه انك حبيبته مش بيخلي حد يقرب من اي حاجه هو جايبها ليكي واخويا قال لماما أن حبيبته بتجيله المحل وأنها انتي
صدمت شهد واحمرت خجلا وبعتت لكريم : مامتك عندنا
كريم : بجد مش عارفه اقولك اي انا محروج جدا
وبعت كريم صوره للحلويات وأنه المره الجايه لما نوافق عليه هييجي بيها وبعت صور لرزم فلوس كتير وقال ده مرتبي في الشهر وان الف مين يتمناه
كانت شهد مكسوفه جدا ومش عارفه تعمل اي خصوصا وأنها مش مرتاحه ليه خالص
بعد ما مشيو الناس دخلت امها عليها : ها ياشهد اي رايك
شهد : لا يا ماما خالص
ام شهد : انا بردو بقول كدا تمام يا حبيبتي هقول لابوكي ونرفضهم
رفضت ابو شهد العريس بطريقه محترمه جدا أنه ممتاز بس بنته لسه بدري عليها ومش هتتجوز من هنا فضل كريم يبعت ناس كتير لاهل شهد يقنعوهم ولاكن كانو دايما بيرفضوا
وفي يوم شهد : ماما انا هروح عندي حفله ارسم فيها علي وشوش الاطفال كويسه وبعدها هروح حديقه العاب ارسم وشوش للاولاد وبعدها هروح احاول ابيع لوحاتي وأشوف شغل واجي
ام شهد : تمام يا قلبي خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
قبلت شهد امها وخرجت
بعد ما رجعت البيت وهي تعبانه جدا اتفاجات بالبيت كله متكسر واهلها واقعين علي الارض ووووو
كدا خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
صرخت شهد بقوه بابا ماما اتلم عليها سكان العماره كلهم واتصلت شهد بالاسعاف ودموعها تغرق عينيها خائفه علي أهلها ومش عارفه اي اللي حصل ده
باك
يارب يارب انا مليش غيرهم يارب اشفيهم وعافيهم يارب
دخلت شهد البيت وكانت خايفه جدا لانها لوحدها
ولقت رساله من كريم : انتم عيله غريبه جدا ازاي ترفضوني ده انا لو اتقدمت لبنت المحافظ نفسه كان من اول ما شافني وافق كفايه أخلاقي ومستويا علي العموم اهو خدو جزاءهم مستني ردك عليا بالموافقه متتاخريش ها
بدأت شهد بالارتجاف من الخوف وتبكي بشده حتي وجدت اتصال من مازن ردت بسرعه : الو ماما وبابا حصلهم حاجه
مازن : اي يا بنتي في اي خضتيني الناس بتقول السلام عليكم عامل اي مش كدا
لاحظ مازن بكائها
شهد : انا اسفه بس انا قلقانه شويه
مازن : لا متقلقيش هما بخير كفايه عياط
شهد : شكرا
سمعت شهد صوت صراخ مازن وقال : اي يا شيخه اي يا شيخه هتقطعيلي الخلف حرام عليكي مش كدا
الممرضه سناء : محتاجني في حاجه يا دكتور
مازن : مش محتاجك انصرفي انصرفي
ابتسمت شهد تلقائيا
مازن : احم اوعي تكوني سمعتي حاجه
شهد بابتسامه : للاسف اه
مازن : حصل معايا موقف النهار ده صعب بسببها بردو
شهد : هي مين
ابتسم مازن أنه قدر ينسيها ويخليها تتكلم بتلقائية : الممرضه سناء بعيدا عن أنها 180 كيلو و زرعه ملوخيه فوق عينيها وسنانها مخاصمه بعضها وشايفه نفسها فراشه ورايا في كل مكان كل شويه تخضني يا شيخه حاجه صعبه
ابتسمت شهد وقالت : واي الموقف اللي حصل معاك
مازن : تخيلي كنت نايم علي كرسي جنب سراير المرضي وحاسيت بهوا سخن علي وشي فتحت عيني واتصدمت بيها في وشي عامله شفايفها علي وضعيه البوسه طبعا صحيت علي المنظر ده غصب عني صرخت واتقلبت علي الارض وفضلت اقول انصرف انصرف وكل المرضي صحيو وفضلو يضحكو برستيجي ضاع خالص
ضحكت شهد لدرجه أدمعت عينيها حست شهد بالأمان والراحه معاه
مازن : ياااه اخيرا بقا الشمس طلعت علي فكره ضحكتك حلوه اوي
شهد خجلت بشده ودق قلبها لكلماته وقالت : عن اذنك بقا هنام تصبح على خير
مازن : وانتي بخير يارب واغلق الخط
**********
كان ادهم في مكتبه وسمع صوت صراخ ميرا شعر بالخوف وبسرعه كان عندها اول ما فتح الباب اتفاجا باللي اتعلقت في رقبته بسرعه ورجليها ملفوفه علي وسطه
ميرا بخوف : في فار انا خايفه اوي
ادهم بعصبيه : انتي ده كله عشان فار
ميرا وهي ممسكه به بشده : انا اسفه عشان خاطري عشان خاطري طلعني من الأوضه دي انا خايفه و وعد مش هعمل حاجه تضايقك تاني هسمع الكلام وهتصل بيك كمان قبل ما اعمل اي حاجه
طلع ادهم بيها من الاوضه ف سابته ووقفت علي الارض وهي فرحانه
ادهم : ده مش معناه أن عقابك انتهي
ميرا بقلق : هاا
ادهم : مفيش خروج من البيت لمده اسبوع ولا في فون كمان
ميرا : والجامعه
ادهم وهو داخل مكتبه : مفيش جامعه وعلي اوضتك حالا
دخلت ميرا غرفتها وهي غاضبه من ادهم
*************
كان اسر سرحان ومش مركز مع أي حد بيكلمه وبيفكر في العيون الجميله دي اللي سحرته برغم وقاحه صاحبتها
فهد : انت يا عم فوق كدا واتكلم معايا
اسر : اي يا زفت انت عايز اي ده انت فصيل يا جدع
فهد : تصدق يلا انت معندكش دم
اسر بعدم اهتمام : واي الجديد
فهد : يخربيتك سياده اللواء محمود طالبك بقاله نص ساعه وانا بحاول افوقك وانت مفيش خالص كدا
اسر بخضه : يا نصيبتي لالالا عيب كدة يا فهد سياده اللواء هيزعل اوي لما يعرف انك خبيت عليا حاجه زي دي وخليتني اتاخر عليه
فهد بقلق : ولا بطل استهبال ياض دي مفيهاش هزار
ضحك اسر وسابه بسرعه وخرج
استأذن بالدخول وسمع له الطرف الآخر
ادي اسر التحيه العسكريه تمام يا فندم حضرتك طلبتني
اللواء محمود : اقعد يا اسر عايزك في موضوع مهم
اسر : تحت امرك يا فندم اتفضل
اللواء محمود : طبعا انت من أكفأ الضباط عندي وانا بشهد بتميزك عن باقي فريقك وعشان كدا انا رشحتك لعمليه مهمه واتمني متخذلنيش
اسر : اي هي المهمه
اللواء محمود : في الحقيقه هما يعتبر مهمتين الأولي في طالب ابن عضو مهم جدا في الدوله كشف عن عمليات هتدمر البلد ومن وقتها بيهددوه بابنه وأنهم هيقتلوه وطبعا مش عارفين نتحرك وخصوصا أن ابنه رافض اي حراسه وبيكره ابوه اصلا بقا
اسر : تمام يا فندم والمطلوب
اللواء محمود : هنزرعك وسط الطلاب دول وتحاول تصاحب الولد ده وتبقا معاه في كل خطوه وفي نفس الوقت تحميه طبعا انت اصغر ضابط عندنا واصلا مش باين عليك سن ف هيدخل عليهم عادي انك نفس سنهم ومش محتاج اقولك طبعا مفيش مخلوق يعرف بالمهمه دي
اسر : والمهمه التانيه
↚
اللواء محمود : جت لينا معلومات أن الكليه اللي هتدخلها والطالب ده فيها بتهرب سلاح وعاملين الكليه دي واجهه يدارو بيه أعمالهم المشبوهه مهمتك تعرفلي مين الرأس الكبيره وري كل ده وطبعا مش محتاج اقولك بالدليل
اسر : تمام يا فندم
اللواء محمود : تقدر تتفضل دلوقتي
اسر : تمام يا فندم
وقبل أن يخرج اسر سمع اللواء محمود بيقول : جهز نفسك يا اسر خلال يومين هتنزل هتحضر محاضرات يا بطل
ابتسم أسر وقال : عن اذنك يا فندم
فهد : ها مهمه جديده
اسر وهو بياخد الجاكت بتاعه : طبعا هروح اجهزلها بقا سلام
*************
فارس خلص شغله في الجامعه وكان هيمشي وافتكر تلك الجميله التي رآها معقول معقول لسه في بنات محترمين بالشكل ده من ثم ترك الجامعه وذهب للمنزل
*************
حور : بابا لو سمحت
ابو حور : عايزه اي يا حور ياريت كلامك يبقا سريع عشان مش فاضي
حور : حضرتك وحشني اوي ولا مره قعدنا نتكلم مع بعض ولا خرجنا لو سمحت يا بابا ممكن تشوف يوم حضرتك فاضي فيه ونخرج مع بعض ونتكلم
ابو حور بحده : حور انا مش فاضي للدلع بتاعك ده انا معنديش وقت للكلام الفاضي ده ولازم اشتغل علشان تأكلي وتلبسي كويس
حور بدموع بتحاول تخفيها : يا بابا مش مهم الاكل والشرب واللبس كل ده مستعده استغني عنهم علشان بس تقضي يوم معايا عشان خاطري من ساعه ما ماما ماتت وانت موجود ومش موجود في حياتي وانا محتاجالك وعايزه اتكلم معاك شويه أن شاء الله ساعتين بس
ابو حور بعصبيه : حووووور اطلعي على اوضتك حالا
حور بدموع : بس يا بابا
ابو حور بصوت عالي : قولت حالا
ذهبت حور الي غرفتها بسرعه وهي تتذكر امها وتبكي
**************
عند نور كانت بتشتغل الصبح في مطعم لتوصيل الطلبات وبعد المغرب في مطعم بتاخد الطلبات وتقدمها وتغسل المواعين وبتوصل في اخر الليل تعبانه ومش قادره تتحرك من التعب فبتنام علي طول
************
وصلت شهد للمشفي عشان تطمن علي والديها وطمنها مازن وفضلت قاعده فتره طويله حتي أقنعها مازن تروح ترتاح وتيجي تاني يوم وهو هيخلي باله منهم طول الليل وصلت شهد للبيت وفضلت فتره طويله خايفه ومش مرتاحه ومش عارفه تنام مع أن المفروض بسبب تعب اليوم اول ما توصل تنام علي طول بس فضلت تفكر منين هتدفع مصاريف المستشفي وصلت رساله للفون عندها من كريم بتقول :
شوفتي سعر المستشفي قد اي يا حبيبتي المبلغ كبير اوي بس متقلقيش بمجرد ما توافقي عليا المصاريف كلها هتدفع مش هستنا عليكي اكتر من كدا
ردت شهد بعصبيه وضيق : مستحيل أوفق علي واحد حقير زيك حتي لو هموت
كريم : انتي اللي جبتيه لنفسك قابلي بقا
كانت شهد خايفه وبتفكر كتير هتعمل اي وياتري هو هيعمل اي فيها وقتها افتكرت مازن وقد اي بترتاح معاه في الكلام وبتحس بامانه وفي نفس الوقت مينفعش احكيله ساعدني يا ربي
ما هي إلا ثواني حتي سمعت صوت الباب يضرب بقوه وشخص بيحاول يكسره كانت مرعوبه ومش عارفه تعمل اي لحد ما الباب اتكسر ووووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
كانت شهد مرعوبه ومش عارفه تتصرف ازاي لحد ما الباب اتكسر
وقبل ما تدخل الأوضه بتاعتها وتقفل الباب لقت اللي ماسكها
شهد بخوف : ك كريم ا انت ا ازاي ت تعمل كدا ا انت عايز م مني ا أية
كريم بابتسامه : حبيت اعرفك بس اني لو عايز حاجه هخدها ومحدش يقدر يمنعني
ومد أيده يلمس شعرها لاكنها أبعدته بقوه
وقالت : اطلع بره
كريم وهو بيقرب : اي ده دي القطه طلعت بتخربش اهو
شهد بخوف وهي بتبعد : هصوت والم عليك الناس ابعد عني احسنلك
ضحك كريم بقوه وقال : تفتكري الناس مسمعتش الباب وهو بيتكسر وكل الصوت ده ده انتي طيبه اوي محدش يقدر يعمل حاجه وانا موجود
اتهجم عليها كريم وكان بيحاول يلمسها لحد ما رن الفون بتاعه
رد كريم بضيق : عايز اي
وسرعان ما ابتسم وقال : طب سلام
واتصل بشخص وقال : هات المأذون وتعالا حالا واغلق الخط
ابتسم كريم وقال : كان ممكن اخد اللي انا عايزه دلوقتي بس لما نتجوز احسن اه صحيح نسيت اقولك وصلني خبر أن ابوكي مات
كانت شهد بترتجف من الخوف ونزل كلامه كالصاعقة انهارت من البكاء
لا لا مش معقول معقول يا بابا سبتني لوحدي انا اتكسرت معقول مبقاش ليا سند مبقاش ليا حضن حنين اترمي فيه ليه يا دنيا كدا اول مره احس بالعجز والضعف خلاص مبقتش جنبي عشان استقوي بيك
اقترب كريم منها لتبتعد شهد بخوف ودموع
ما أن رأته حتي استجمعت كل قواها لتذهب إليه بسرعه وتمسك به بدموع وتختبئ خلفه بخوف
اول ما شافته حست بالأمان
مازن كان بيحاول يهدي نفسه عشان ميسببش ليها ذعر اكتر ما هي خايفه
كان نفسه ياخدها في حضنه يطمنها ويحميها سرعان ما قال لنفسه اهدي يا مازن لسه مش حلالك
خلع مازن جاكيته ووضعه علي رأس شهد
قرب كريم بغضب علشان ياخدها لاكن مازن أبعده
كريم : انت مين انت علشان تدخل بين واحد ومراته
نظر مازن لشهد لتنفي براسها بمعني لا
مازن بنفاذ صبر : ادخلي اوضتك غيري ولما اناديكي اطلعي
نظرت له شهد بخوف طمنها بنظراته
اول ما طلعت من وري ظهره ومشيت امسكها كريم من يديها بقوه
لاكن بسرعه لقي نفسه علي الارض بينزف من فمه
وقفت شهد مصدومه وخايفه لتفيق علي صوت مازن
مازن بحده : علي اوضتك حالا
دخلت شهد بخوف وقفلت الباب
قام كريم بسرعه وكاد أن يلكم مازن وبحركه سريعه امسك مازن قبضته لف قبضته بين يديه وضغط عليها وري ظهره ليكسرها
ويصرخ كريم بصوت عالي ليتحدث مازن ويقول : ده بس عشان لمست حاجه ملك لغيرك
كريم : ليه متقولش انها ملكي أنا وغيري عايز ياخدها ولكم مازن بقوه
تذكر مازن دموعهاا واقترابه منها ورجفتها وخوفها لينهال عليه بالضرب حتي اغشي عليه
وقف مازن عند باب الاوضه بتاعتها وقال : يلا يا شهد هنمشي
فتحت شهد الباب وهي لسه بتعيط ومدت ايديها المرتجفه تديله الجاكت بتاعه خده مازن حطه علي رأسها وغطي وشها علشان متشوفش المنظر اللي بره
وركبها العربيه
شهد : انا عايزه اروح لبابا عايزه الحق اشوفه قبل ما يتدفن
بصلها مازن باستغراب وقال : عرفتي منين
شهد : ك كريم قال
قبض علي يده بغضب وحاول تمالك نفسه
وصلو للمشفي ودخلت شهد الغرفه اللي فيها ابوها وحضنته وظلت تبكي تركها مازن وبعد فتره أخرج مازن شهد وانهي الإجراءات وانتهت مراسم الدفن
مازن : يلا يا شهد
شهد وكانت رافضه تترك قبر والدها : مليش مكان اروح فيه انا عايزه افضل مع بابا
رفعها مازن إليه وقال : بابا اللي طلب مني ده
شهد بفضول : ازاي
فلاش باك
كان مازن قاعد مع ابو شهد في غرفته وبيفضفض وبيحكي اللي جواه
لاكن اتفاجأ بوالد شهد بيفوق فرح جدا وكان هينادي علي بعض الدكاتره المسؤوله ولاكن أوقفه والد شهد وبصوت ضعيف قال : بنتي
مازن : بنتك بخير في البيت دلوقتي
والد شهد بصوت يكاد يكون مسموع : بنتي مش بخير هات بنتي
مازن : طيب بس اهدي يا حج الكلام غلط عليك خد اكتبلي حضرتك عايز اي
والد شهد واخد مازن الورقه وقال : ده عنوان
والد شهد : روح هات بنتي
قلق مازن وخاف تكون شهد فعلا مش بخير وقبل ذهابه أمسك به والد شهد وقال : بنتي امانه في ايدك ا اوعدني متسبهاش
امسك مازن يده وقال : اوعدك يا عمي
ليصدر صوت توقف القلب
ليشعر مازن بقشعريره في جسده والم في قلبه
باك
مازن : انا وعدت باباكي اني مش هسيبك ودي وصيته
شهد بدموع : ب بس حضرتك مش مضطر انك تتحملني
مازن : مش عايز اسمع الكلام ده منك تاني والدك هو والدي واسمعي الكلام ويلا
وصل مازن البيت الساعه 6الصبح ووصل شهد غرفتها
وقبل ما يدخل غرفته سمع صوت ادهم : تعالا ورايا علي المكتب
مازن : ادهم انا هلكان النهار ده كان يوم صعب جدا ممكن نتكلم بعدين
ادهم : مين البنت اللي دخلت بيها
مازن : هحكيلك لما اصحي سلام
دخل غرفته ونام
↚
عند شهد فضلت تعيط وقامت صلت الصبح وراحت في النوم
صحيت ميرا أدت فريضتها وافتكرت أن مفيش فون ومفيش خروج من الأوضه واتضايقت وقفت في البلكونه شويه وحست أن في حد في الاوضه الي جنبها فضلت تنادي بس مفيش رد
دخلت واحده من العاملات حطت ليها الاكل ومشيت
راحت تاكل وهي بتدبدب في الأرض بضيق وخرجت تاني للبلكونا وشافت نور و حور جايين
فضلت ترمي حاجات علي البلكونه التانيه وتنادي كتير لحد ما طلعت شهد بتفرك في عيونها وبتقول : اي في اي .
ميرا : اسفه اني صحيتك بس ممكن تخبطي علي مازن بسرعه امانه
شهد : بس انا مش عارفه الأوضه بتاعته فين
ميرا : اللي قدامك علي طول بسرعه حبيبتي
استغربت شهد وطلعت فضلت تخبط لحد ما فتح الباب
فتح مازن بضيق وهو بيقول : عايز اي يا اسر
شهد احمرت وجنتاها وادتله ظهرها بسرعه وقالت : انا اسفه بس في بنت عايزه حضرتك ضروري في الأوضه اللي جنبي ودخلت بسرعه اوضتها
مازن : هي ليه وشها احمر وجريت كدا ثم خبط بايده رأسه اخ نسيت البس تيشرت
شهد لميرا : روحتله وهو جاي
ميرا بابتسامه : اسمك اي
شهد : شهد
ميرا : بجد اسمك جميل اوي شبهك وشكلنا هنكون صحاب اوي
ابتسمت شهد بحزن واضح علي وشها وقالت : أن شاء الله عن اذنك
حست ميرا انها مش بخير ف فضلت تسيبها لوحدها دلوقتي ودخلت الأوضه بتاعتها تستنا مازن لحد ما دخل عليها
مازن : خير يا بلوه حياتي عايزه اي
ميرا : مش هحاسبك على كلامك ده دلوقتي البنات صحابي تحت وانا ممنوعه من الخروج اعمل اي
نظر لها مازن بشك وقال : يعني انتي مش جيباني اصلا علشان تقوليلي الحل واعمله ليكي
ميرا : حبيبي يا مازن امانه انزل شوف البنات تحت وقعدهم ويا أما انزل أو يطلعولي وفي الحالتين طبعا استاذ ادهم ده لازم يكون عارف
مازن : اممم هنزل اشوف الدنيا ماشيه ازاي
وقبل ما يخرج أوقفته ميرا : مين البنت اللي في الاوضه دي شكلها حزين اوي
مازن بحزن : بعدين يا ميرا بعدين
ميرا : لو خرجت الجنينه هاخدها معايا
ابتسم مازن ومشي
*************
في مكان آخر يتحدث مجهول : البنت دي عايزها تكون عندي
……..
حطها مع البنات اللي هتجيبهم بس محدش ييجي جنبها
اقفل الخط وعلي وجهه ابتسامه شر
تفتكروا مين الشخص ده
ومين البنت اللي يقصدها
واي اللي هيحصل مع ميرا
كل ده هنعرفه الحلقه الجايه
↚
يلا نبدا حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
نور : اي القصر اللي مفيهوش حد نتكلم معاه ده
وازاي البت دي متقوليش انها ساكنه في قصر لما اشوفها بس
حور بهدوء : اهدي يا بنتي صوتك سمع الجيران
نور بهمس : مين الواد الحليوه اللي جاي هناك ده
خبطتها حور وقالت : اسكتي شويه
مازن : اهلا بيكم انتم صحاب ميرا
نور بابتسامه : ايوه وانت
قرصتها حور فصرخت نور ووضعت يديها علي مكان القرصه وقالت : اي
ابتسم مازن وقال : انا اخو ميرا الكبير اتفضلو معايا حضرتكم هتستنوها هنا شويه وهي جايه علي طول عن اذنكم ومشي
خبط علي مكتب ادهم وسمح له بالدخول
مازن : بقولك اي اظبط نفسك مع ميرا كدا
ادهم : اي الدخله دي هي اشتكتلك
مازن : لا بس المفروض تحببها فيك متزودش في عقابك وقسوتك عليها حاول تصاحبها
ادهم : مش مهتم
مازن : واضح اوي حبك ليها
ادهم : لا ابدا مبفكرش في الكلام ده
مازن : تمام حلو في واحد جاي يتقدم ليها كمان يومين
ادهم والغضب تملك منه وخبط المكتب بايده بعصبيه : مين ده و شافها فين
مازن ببرود : واضح جدا انك مش مهتم بيها ومش بتحبها حاول تقرب وتبقا علي الاقل صديق
ادهم متجاهلا كلامه : مين البنت الي فوق دي
حكي مازن كل شي لادهم
ادهم : حالها صعب الله يصبرها
مازن : بقولك اي ميرا صحابها تحت بقالهم ساعه هخليها تنزلهم
ادهم بتفكير : تمام وفي ناس جايين عندي عشان صفقه مهمه مش عايز اي غلط ولا اي صوت نبه عليها
مازن : تمام عندي عمليه في المستشفى سلام بالمناسبه ممكن اتاخر النهار ده
نزلت ميرا بسرعه لصديقاتها وحضنتهم جامد
ميرا : وحشتوني اوي يا جزم
حور : انتي بخير حصل اي وليه مبترديش
نور : روحت ادتلك البت اللزقه ام صرم دي كف محترم
ميرا : يخربيتك ازاي
حور : اتفصلت من الجامعه يومين بسبب العامله دي
نور : ليه أن شاء الله وهي تخلي صاحبتي تعيط بالشكل ده واسكتلها
حضنتها ميرا بحب وقالت : ربنا يخليكي ليا
حور : حاسه في حاجه شاغله بالك
ميرا بحزن : شهد زعلانه اوي مش عارفه ليه عايزه أخرجها من كل ده
نور : مين دي
ميرا : امممم ممكن نقول قريبتي من بعيد زي اختي بردو
حور : هي فين
ميرا : فوق
نور : طيب يلا نطلعلها
طلعوا البنات لغرفه شهد وخبطو كتير لحد ما أذنت ليهم بالدخول
نور بمرح : القمر بتاعتنا زعلانه كدا ليه اعترفي والا هضرب البنت دي وشاورت علي حور
اختبأت حور خلف ميرا وقالت : البت دي مجنونه واتوقع منها كل شي
شهد بابتسامه خفيفه : انا اسفه بس انا عايزه ارتاح عن اذنكم
نور : لا بقولك اي احنا لازقين هنا احكي مالك يا حبيبتي
حست ميرا انها مضغوطه ومش قادره تتكلم فحضنتها وفضلت تطبطب عليها فانفجرت شهد في البكاء وحضنت ميرا بقوه
حور جابت كبايه ميه وادتها لنور نور : خدي اشربي شويه كدا وهدي هترتاحي لو خرجتي اللي في قلبك
بدأت شهد ترتاح وكانت حاسه انها فعلا محتاجه تتكلم وحكت ليهم كل شي و كل ما تتكلم بتزيد دموعها
وعندما أنهت قصتها
كانت حور وميرا بيعيطو عليها
نور : قومي انتي وهي قدامي نتوضي علشان صلاه العصر وبعدها نتكلم
قامت الفتيات وصلو وبعد الصلاه نور قالت : حاسه بايه دلوقتي
شهد : براحه احسن من الاول
نور : طيب جه دورك يا ميرا حصلك اي
حكت ميرا ما حدث
نور : طيب يا شهد احمدي ربنا ده بيحبك اوي أنه عندك ام واب وأنك شبعتي من حنيتهم غيرك متلطم ومتبهدل من وهو صغير من غيرهم اهلك وقفوكي علي رجلك وكبروكي وعلموكي تكوني قويه علشان تواجهي الحياه صح وربوكي علي التدين وانتي ما شاء الله عليكي جميله ومتدينه علشان وقت زي ده تقولي أن لله وان اليه راجعون خليهم يعيشو في مكان يكونو مبسوطين فيه بعيدا عن الناس والبشاعه اللي بنشوفها منهم تفتكري هما كانو مرتاحين في الدنيا دي المفروض تكوني مبسوطه أنه بقا دلوقتي في مكان احسن من هنا بكتير وتكوني احسن واقوي لانه شايفك خليه يبقا سعيد ببنته القويه المؤمنه متعذبيهوش بعياطك عليه
دمعت عيون شهد وقالت : معاكي حق بس انا حاسه اني وحيده من غيره هو ماما انا مليش حد
ميرا : ازاي تقولي انك ملكيش حد امال احنا اي احنا اخواتك ومعاكي وفي ظهرك اوعي تقولي انك وحيده ابدا
حور وهي بتمسح دموعها : علشان خاطري متعيطيش تاني
ابتسمت شهد وهي بتمسح دموعها وقالت : حاضر وحضنتهم
نور بحده : اما انتي بقا تستاهلي ضرب الجزمه وقرصت ميرا
صرخت ميرا واستخبت وري شهد وقالت انا عملت اي أنا
نور : انا مش قولتلك مليش دعوه بالزفته دي ومتمشيش معاها مسمعتيش الكلام ليه وكمان كذبتي
ميرا : مكنتش اقصد اني اكذب وبعدين انا اتعاقبت عقاب وحش اوي كفايه أن ده اول يوم أخرج فيه من الأوضه بتاعتي وكمان ممنوعه من الفون مش هتبقي انتي والزمن والايام وادهم عليا
نور : تستاهلي بس يارب نتعلم بقا وتسمعي كلامي
ميرا بابتسامه : حاضر يا ماما نور اي حاجه تانيه
نور : يلا يا حلوه انتي وهي كل واحده فيكم تقرا جزء أو اتنين من القرآن علي روح بابا شهد شهد انتي وعدتيني مفيش عياط تاني لازم نكمل حياتنا ونلاقي نفسنا ونعمل الخير في الأرض علشان يفرحو اللي في السما
بعد انتهاء الفتيات من قراءه القران
ميرا : يلا نقعد في الجنينه يا عيال يلا يا شهد
وهما نازلين علي السلالم سمعو صوت عالي جدا من غرفه فارس وهي متعصب وبيقول : يا حيوووووان
حور بتوتر : اي ده
ميرا : اكيد اسر عمل مصيبه لفارس
نور : الا صحيح يا بت يا مرمر
ميرا : اول مره تدلعيني ودي غريبه اي
نور : هو كل اللي في البيت عندك كدا فراتيك
ميرا : اي فراتيك دي
نور : يا بت شوفتلك واحد ما شاء الله عليه فورتيكه يخربيت جما
ميرا : اسكتي اسكتي أدهم جاي
نور : اي واحد
كان ادهم جاي مع رجال أعمال وداخل بيهم المكتب وصلهم
ونادي ادهم ميرا : وقال الولد ده خليه معاكي لأننا في صفقه شغل مش هينفع يحضر معانا
ميرا : تمام ماشي ومشيت ميرا مع الولد للبنات
نور : هو ده ادهم بقا لا ما شاء الله عليه فورتيكه بردو
حور بكسوف من كلام نور : يخربيتك انتي ازاي كدا بس
نور : المهم اني اكتشفت أن الفورتيكه الاولاني طلع اخوكي طب اي وغمزت لميرا
لقت صوت من وراها بيقول : طب انا فورتيكه اكتر منه أي وغمز
نور بتلقائيه قالت : أحيه
↚
واستخبت وري شهد
ابتسمت حور وشهد وهما بيحاولو يكتمو ضحكتهم
ضحك اسر بقوه
ميرا : الحق اهرب
اسر : اهرب ليه
ميرا : انت عملت اي لفارس مخليه متعصب كدا
اسر : معملتش حاجه احنا هنصيع هو انا فاضي اصلا
banner
وسكت شويه وكأنه افتكر حاجه وضحك
ميرا : ايوه كدا افتكرت عملت اي
ضحك اسر وقال : سجلتله وحطيت صورته على موقع جواز
ضحكت ميرا وقالت : يخربيتك ده دكتور في الجامعه شكله هيبقا وحش جدا
اسر : الحق عليا اني عايز استره بدل ما يعنس
ميرا : روح قوله بقا الكلام ده
اسر : لا مش ناقص إصابات انا هروح ابات بره سلام
مشي اسر ووصلو البنات للجنينه
حور : والله فرحانه فيكي تستاهلي علشان تتهدي شويه
الولد الصغير قال لميرا : هاي انا حمره في الصف الأول الإعدادي وانتي
نور مسكته وقالت : بص كدا يا زميلي البت دي تخصني وصحبتي انا بس ف ابعد عنها
حور لشهد : شايفه الطفوله المتاخره
ابتسمت شهد وقالت : قصدك تشرد مبكر
ميرا : اي يا بنتي ماسكه الولد كدا ليه ده كيدز يا نور
نور : كيدز طيب انت هقعد مع العيال دي ومليش دعوه بيكي
حمزه : يستحسن تخليكي في حالك بردو
نور : ياض هضربك ياض
تجاهلها حمزه وبص لميرا وقال : مقولتيش انتي مرتبطه
فتحت ميرا بقها بصدمه وبصت لنور اللي عماله تضحك علي شكلها وقالت : بتبصيلي ليه ده كيدز شيلي ونظرت لشهد وقالت هو ده بقا الحب من اول نظره اتفرجي علي المسلسل الجي ده هيعجبك اوي
ميرا بتوتر قالت : لا طبعا احنا لسه صغيرين
حمزه : في حد صغير وقمر كدا بردو
نور وهي شغاله معلقه علي اللي بيحصل وبتقول : جبتها في الجون يا واد
حور عماله تضحك علي اللي بيحصل : مش معقول
شهد بتبتسم في هدوء
نظر حمزه لنور بضيق وقال : خليكي في حالك احسن وبص لميرا وقال بتعرفي تغني
نور : ايوه ياض دي صوتها حلو
بصت ميرا لنور بضيق
قالت نور : اي ده كيدز
حمزه : غنيلي اغنيه عن الحب تسمعي عن قصص الحب بتاعه عنتر وعبله وقيس وليلي
نور وهي حاطه ايديها علي خدها بنسجام وبتقول : يا واد يا رومانسي
للحظه نسيت شهد كل حاجه و مقدرتش تمسك نفسها وهي وحور دمعو من الضحك
كمل حمزه وقال : تعالي نتكلم مع بعض ونفكر شويه تفتكري ليه الحب كان قاسي علي عنتر و عبله وليه الحب كان سبب في جنون قيس مع أنه الحب شعور جميل جدا تفتكري القصص دي كانت قصدها تحببنا في الحب ولا تكرهنا فيه
فتحت ميرا بقها بصدمه ومكنتش قادره تتكلم
نور بدهشه : الواد ده اكتشاف
غنت ميرا علشان تهرب من كل ده وقالت :
منتش أد الحب يا قلبي ولا أد حكاياته
ليه عايزني من دلوقتي احكي لك رواياته
مش كل كتاب يا قلبي ف الحب يتقرا
و قولت لك ميت مره انا قولت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره
اما انت عليك يا قلبي شوية اسئله
و كل سؤال بيخلق ف الفكر مشكله
عبله و عنتر عملو إيه علشان يقسا الحب عليهم
و حبيب ليلى اتجنن ليه و ليه الدنيا غدرت بيهم
ماتكنش بتسأل عنهم علشان تتعلم منهم
هو احنا أدهم ولا احنا زيهم
مش كل كتاب يا قلبي ف الحب يتقرا
و قولت لك ميت مره انا قولت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره
صفقت نور وصفرت ليها : حلو حلو كملي
ميرا : فهمت اي من الاغنيه دي يا حمزه مش المفروض نقرأ كتير عن الحب ولا نتكلم عن الحب دلوقتي احنا لسه صغيرين هييجي وقت هتكبر فيه ولما قلبك يدق يبقا ده الحب بس طول ما احنا صغيرين مينفعش نحب
مسك حمزه ايد ميرا وقال : عايز اتكلم معاكي علي انفراد
مشيت نور وراهم وصورت فيديو
حمزه مسك ايديها وحط أيده التانيه عليها وقال : انا عايز اقولك اني من اول ما شوفتك وانا حبيتك بجد
فتحت ميرا بقها مره تانيه بصدمه ووشها احمر ومكنتش عارفه ترد ولا تتكلم وقالت : ا. ا. ا اكيد تقصد زي اختك الكبيره
حمزه : ا اه اه طبعا
طلعت نور للبنات وورتهم الفيديو وهي هتموت من الضحك مش قادره
انتهي الاجتماع وخرج ادهم والناس اللي معاه
وجه حمزه يسلم علي ميرا قدام الكل مدت ايديها فشدها بقوه ليه وحضنها وباسها من خدها انصدمت ميرا واحمرت
نور حطت ايديها علي بقها بسرعه
حور فضلت تضحك وبتقول : هموت مش قادره
شهد بصت الناحيه التانيه وضحكت
ادهم كان متعصب جدا بس حاول يتمالك نفسه
حمزه لميرا : عايز رقمك علشان أبقا اكلمك
نور : اهو ده اللي كان ناقص
ميرا بتوتر : مش حافظه الرقم والفون مع ادهم
نور بهدوء للبنات : الواد ادهم الدخان بيطلع منه شكله هيولع
كانت البنات بتحاول تمسك نفسها
اقترب حمزه من ادهم وقال : عايز رقمها
نور بهدوء : هيكلو هيكلو
ادهم : مع السلامه يا حبيبي يلا وزقه علي ابوه
دخل ادهم يأمر بتحضير الطعام علي السفره
نور : بصي يا ميرا وفرجتها الفيديو وهو الولد بيقول ليها أنه بيحبها
فضلو البنات يضحكو
نور : يلا يا بتاعه الكيدز
ميرا بصدمه : لا بجد مش المفروض أنه طفل ازاي كدا
شهد : ده انتي طلعتي طفله خالص
ادهم : يلا الغدا جاهز
حور : لا انا بعتذر جدا من حضرتك انا لازم امشي حالا
ميرا : خليكي يا حور
حور : مش هقدر والله بابا بعت رساله لازم اروح حالا يلا يا نور
نور : لا انا جايه اكل اصلا مع نفسك يا حبيبتي مع السلامه وانا قلبي داعيلك
ابتسمت حور وقالت : طيب همشي انا بقا فرصه سعيده جدا يا شهد بجد مبسوطه جدا بمعرفتك هاخد رقمك من ميرا وهنتكلم كتير اكيد
شهد حضنت حور وقالت : اكيد يا قلبي
مشيت حور
وعلي السفره
نور بهمس : الفورتيكه جه
وصل مازن وقعد وقال : اسف علي التأخير قعد شويه وبص لشهد وقال : عامله اي النهار ده يا شهد
شهد : الحمدلله
نور : ده مسالش عني لالالا خلاص قلبي انقسم نصين من الوجع
ضحكت ميرا وحطت ايديها علي وشها بسرعه وخبطت نور
بص ليها ادهم بحده
ونور عملت انها بتاكل في هدوء
وبعد الاكل استأذنت نور أنها هتمشي مازن : استني اوصلك
رفضت نور بشده وقالت : لالا مش هينفع انا هروح لوحد
وانا شاطره في الدفاع عن النفس ميتقلقش علي
حاول مازن إقناعها ولاكنها رفضت بشده
خرجت نور وقتربت من بيتها خلاص وهي حاسه ان في حد ماشي وراها وبيراقبها كانت بتسرع في خطواتها
وعند نقطه معينه حد حط منديل علي وشها واغمي عليها
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
وصلت حور لبيتها بسلام
اما نور خطفت
عند ميرا
ميرا : مازن خلي ادهم يديلي الفون و عايزه اروح الجامعه
مازن : انا مالي روحي كلميه بنفسك
ميرا : لا اااصلا بخاف منه كلمه انت عشان خاطري
مازن : انا مليش دعوه روحي كلميه مش هياكلك هو
ميرا : طيب اصلا مش عايزه منك حاجه هروح بنفسي ولا الحوجه ومشيت
مازن : مع السلامه وانا قلبي داعيلك
مازن لشهد : اتمني تكوني مبسوطه معانا هنا
شهد : حبيت ميرا وصحابها جدا
مازن : كويس حالتك النفسيه احسن النهار ده
شهد بخجل : ايوه الحمدلله صح هي ماما حالتها ازاي النهارده
مازن : لا ماما في تحسن
شهد : طيب الحمدلله عن أذنك هروح ارتاح في اوضتي
*************
خبطت ميرا الباب بتوتر ودخلت بعد السماح ليها بالدخول وكانت رجل بتقدم ورجل بتأخر بس شجعت نفسها وحاولت تتكلم بثقه
ادهم : في حاجه يا ميرا
ميرا : اه كنت محتاجه الفون بتاعي عايزه اطمن علي البنات وصلو بخير ولالا
وقف ادهم وقرب منها وقال : اه واي تاني
ميرا بتحاول تتكلم بثقه وهي متوتره من قربه : وعايزه اروح الجامعه فاتني كتير اوي
ادهم : بالنسبه للجامعه انا جبتلك كل المحاضرات اللي فاتت يا انسه ميرا ورفع أيده علشان يشيل حاجه علي رأسها
شهقت ميرا بخوف وبسرعه رفعت ايديها تحمي وشها رفعت ايديها عن وشها شويه وهي بترمش كتير و عيونها كل شويه تبص علي أيده ووشه ورعشه شفايفها
كل ده لاحظه ادهم وافتكر لما ضربها علي وشها ندم علي تصرفه ده وبسرعه ابعد أيده عنها وراح علي مكتبه طلع الفون وقال : تقدري تاخديه لاكن الجامعه الاسبوع اللي جاي هتبقي تروحي لان في امتحان الميد ترم يستحسن تبقي الاسبوع ده في البيت تذاكري كويس تقدري تخرجي دلوقتي
خرجت ميرا ووضع ادهم يده علي رأسه بضيق وقال فعلا مازن معاه حق
دخلت ميرا لغرفتها وحاولت تتصل كتير بنور لاكن مفيش رد قلقت وبعدين قالت ممكن نامت اتصل بيها بكرا ودخلت تنام
وفي الفجر
دخل اسر بيتسحب ونط من الحديقه لشباك الأوضه بتاعته ونام
وفي صباح يوم جديد
صحيت شهد مفزوعه وبتقول : زلازال ووقعت علي الارض بصت علي السرير لقت ميرا بتتنطط عليه وهي بتضحك
شهد : حرام عليكي بجد رعبتيني حد يصحي حد كدا
ميرا بضحك : اعمل اي هي دي طريقتي علشان اصحي اي حد يلا عشان الفطار جاهز
شهد : كان ممكن أفطر لما اصحي في اي وقت
ميرا : هنا في نظام بعيد عنك اتاخرتي مفيش اكل
شهد : اممم مش حاجه وحشه بردو يعني فرصه حلوه عشان تشوفو بعض وتتجمعو الاكل احلي كدا
ميرا : طيب يلا
وعلي الطعام كان الكل موجود الا ادهم
فارس اول ما شاف اسر مسكه من ياقه قميصه وقال : انت فاكر عاملتك دي هتعدي كدا
اسر : يا عم انت مكبر الموضوع حد يطول يشوف المزز اللي علي الموقع ده ويقعد معاهم
وبعدين بص وري فارس وقال : ادهم
ساب اسر وبص وراه بسرعه فجري اسر
فارس : تصدق انك عيل
اسر : عيل عيل بس اعيش وبص في الساعه خد سندوتش من السفره وقال اتاخرت علي الجامعه سلام
مازن : ولااااا خد يلا هنا جامعه اي انت مش اتخرجت بعد معاناه
دخل ادهم وقال : اكيد مهمه جديده
اسر حدف بوسه في الهوا وقال : حبيبي اللي فاهمني ياريت بقا الفتره دي محدش يسيحلي فيكم باي شكل أنا لسه طالب ورايح الجامعه يلا سلام
خرج فارس بعدها علي طول هو
شهد : انا عايزه اروح اشوف ماما
مازن : تمام هاجي علي الغدا نتغدي ونروح يلا بقا سلام اتاخرت
مشي ادهم بعدها علي طول
واتصلت حور
حور : متعرفيش حاجه عن نور ميتردش بقالها كتير
ميرا بقلق : مش عارفه بتصل بيها بردو مبتردش بدأت اقلق عليها
حور : طب اقفلي هشوفها في الجامعه وكلمك
قفلت حور الخط
وراحت علي الجامعه واكتشفت انها مجتش اصلا ولسه مفيش رد لحد ما الفون اتقفل قلقت حور اكتر وراحت تشتري اكل وهي عامله تفكر في نور وأنها اكيد بخير وكانت بتعدي الطريق ومخدتش بالها من العربيه اللي جايه
أوقف فارس سيارته بقلق وراح يشوف البنت
كانت حور مصدومه ومضغوطه واول ما شافته فضلت تعيط
فارس بقلق : حاسه بوجع طيب فيكي حاجه
حور وهي لسه بتعيط وفارس مش قادر يفهمها
وهي مقدرتش تبرر عياطها ده وشاورت علي السندوتش
فقال فارس : مالك رجلك وجعاكي
حور بدموع وصوت هادي : السندوتش وقع
مسك فارس شعره بعصبيه وقال بصوت عالي : كل ده عشان سندوتش
هزت حور رأسها وهي بتمسح دموعها
وقفها فارس وقعدها في العربيه وقال : استنيني هنا ورجع بعد شويه معاه شنطه وبيديهالها
فارس : خدي يا ستي سندوتشين وعصير وميه اشربي كدا وفوقي وراكي محاضره
حور : عرفت منين
فارس : مش انتي الفرقه الثانيه هندسه
حور بقلق : عرفت ازاي
فارس بابتسامه : انا الدكتور بتاعك بدي الفرقه الاولى والثانيه بدال دكتور مراد
احمرت حور خجلا من اللي عملته وعياطها : ا انا اسفه وجت تخرج
وقفها فارس وقال : علي فين عندك محاضره عندي دلوقتي هوصلك اصل الدكتور بتاعك بيحب المواعيد المظبوطه ومبيحبش حد يدخل بعده
اتكسفت حور جدا من الموقف اللي حصل
*************
فاقت نور وهي بتقول : اااااه دماغي مش قادره
واخدت شويه علي ما استوعبت انها في مخزن مهجور وفي بنات كتير مخطوفين معاها وقالت : اي ده هو احنا مخطوفين
ردت بنت : اه
صمتت نور
فقالت البنت : متخافيش أن شاء الله هنخرج من هنا
نور : انتي بتهزري ده خبر حلو جدا يااااااه يا جدعان اخيرا هنعيش جو المغامره والاكشن وييجي زعيم العصابه ويعجب بيا يا سلام علي جو الروايات ده مفتقداه جدا
بصت ليها البنت باستغراب وقالت : دي مجنونه دي ولا اي
شويه وفضلت نور تصرخ : انتم يا بهايم ياللي هنا جعااااااانه دي مش اخلاق حرميين
دخل واحد بعضلات وشكله بخوف : عايزه اي يا بت اي الصداع اللي عملاه ده
نور : جعانه ازاي خاطفني من امبارح ومجوعش يعني
الراجل : انتي فاكره نفسك في فندق خمس نجوم يا روح امك
نور : لا بقولك اي بلاش غلط لحسن اقسم بالله اقول للقائد بتاعك اللي هيحبني مستقبلا ينفخك انا بقولك اهو
واحد جه للراجل ده وقاله : يا عم فعلا دي اللي الزعيم معجب بيها
شهقت نور وقالت : أحيه بالكركديه ده بجد
الراجل لنور : اخرسي شويه والأكل هيجيلك
نور : انا والبنات يا كابتن يرضيك اكل والناس دي تبصلي فيها ف اشرق ف اموت ف القائد بتاعك ينفخك لا ميرضينيش لا
الراجل بعصبية ونفاذ صبر : هاتولها اللي هي عايزاه بدل ما اقتلها وخرج
بدأت نور تحس بالخوف وهي بتدعي ربنا ينجيها
**************
اما عند اسر وصل الجامعه
وكون صداقات مع الشباب وحضر اول المحاضرات
وحاول يقرب من الولد اللي اللواء قاله عليه اللي اسمه يوسف لاكن يوسف كان مركز مع البنات خالص فحاول اسر يعلي عليه واتصاحب علي بنات كتير وده خلي يوسف ياخد باله من أسر وبعد انتهاء المحاضرات لاحظ اسر شاب شكله غريب مش من الجامعه وكان شكله متوتر وقف اتكلم مع حد كدا ومشي
جه يوسف يتعرف علي اسر لاكن اسر اعتذر وقال إنه لازم يمشي ومشي بسرعه وشاف نفس الشاب ده وقف قال حاجه لحد قدام البوابه ورجع جوه الجامعه تاني
جري اسر ومشي وري الشاب اللي كان واقف قدام الجامعه وعرفت يتخفي كويس اوي ومحدش لاحظه لحد ما وصل لمكان مهجور وغريب قدام بنايه غريبه وعليها حرس كتير واقفين قدام بوابه مصديه
فضول اسر خلاه يدخل من شباك عالي جدا جوه البنايه دي واول ما دخل اتفاجأ بضربه قويه جدا علي دماغه أفقدته الوعي وووو
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
وقولولي بقا تتوقعو اي اللي هيحصل مع نور
وأسر هيعرف يطلع من المشكله اللي دخل نفسه فيها دي ولالا
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
اوصل فارس حور بعيد عن الجامعه بطلب منها لانها مش حابه حد يشوفها طالعه من العربيه بتاعته
دخلت حور المدرج وقعدت واتفاجات بشاب قعد جنبها وقال : هاي
مردتش حور عليه وبعدت شويه فقرب منها الشباب ده مره تانيه
كان فارس ملاحظ ده ومتضايق جدا ومكنش فاهم ده ليه بس حاول يتجاهل شعوره وقال : كل واحد يركز معايا هنبدا المحاضره
**************
بدأ يفوق ومسك دماغه بوجع شديد وسمع
نور : قوم يا موكوس
اسر بعد ما فاق : هو انتي اي مصيبه لازم اشوفك قدامي
نور : قدرك ونصيبك
اسر : انتي بتاكلي
نور : اه ما انا لازم اسلي نفسي
اسر : وانتي ليه مش مربوطه زينا
نور : يا حبيبي للخطف مستويات شوف انا مستوايا فين وانت مستواك فين علي الارض كلب ذليل
اسر : اخ لو مش مربوط كنت نفختك وقال اخر كلمه بصوت عالي ف خافت نور وبعدين قال : اول مره اعرف ان للخطف مستوي جديده دي
دخل شخص وبص لأسر وقال : انت مين ياض ووصلت للمكان ده ازاي
اسر وهو بيشاور علي نور : حضرتك دي حبيبتي وكنت قلقان عليها مش عارف اوصلها خالص ووصلت من الفون كان محدد اخر موقع كانت فيه
الراجل : حد يعرف المكان ده غيرك ياض
اسر : لا
سابه الراجل ومشي
نور : ليه بقا قطع الأرزاق ده حبيبه مين ياض انت
اسر : بس يا بايره هو انتي لاقيه
كانت لسه نور هترد عليه فقال : ثانيه واحده انتي اي اللي جابك هنا وليه التعامل معاكي مختلف
نور : بيقولو أن القائد بتاعهم بيحبني انت عندك خطه نطلع بيها من هنا
اسر : امممم بيحبك اه انا كنت جاي اتفرج بس معملتش حاسبي أن ممكن اتقفش
نور : تصدق يا جدع مفيش منك فائده ابدا
سمعو صوت عربيه جايه من بره وبعدين صوت الرجاله بتقول : اه يا زعيم
المجهول : البنت اللي قولت عليها جوه
الراجل : ايوه يا زعيم
المجهول : هاتها دخلها العربيه
الراجل : حاضر يا باشا هعملك شاي بس واستنا في العربيه وهجيبهالك
نور : ااااااااااا ميقصدنيش صح
وجريت علي اسر
اسر : بتعملي اي يا متخلفه
نور بنبره طفوليه : بستخبي
اسر بعصبيه وغضب : فكيني بدل ما اتشل
نور وهي بتفكه فضل اسر يكلم البنات اللي موجوده ويقول : يا بنات انتم أقوياء جدا وعندكم قدره تحمل تفوق الرجاله 100 مره انتم مش ضعاف وكتير يعني ممكن جدا نهرب من كل ده النهار ده ونخلص منهم لو بس كنا مع بعض ايد واحده ومحدش خاف
فكت نور اسر وجري اسر علي البنات فك قيودهم بسرعه وقال كل بنت تمسك اي حاجه من علي الارض ينفع تضرب بيها
وفتح اسر الفون اللي كان مخبيه وبعت لضابط صاحبه من القسم الموقع فاخد قوه وراح علي العنوان اللي بعته اسر باقصي سرعه
لاحظ اسر علي نور الخوف اللي اول مره يشوفه في عيونها لأنها دايما مبينه القوه فقال : هتكوني بخير وكل حاجه هتعدي متخافيش
دخل اول واحد وضربه اسر بقوه أفقدته الوعي لاحظ ذالك الرجلين اللي بره ودخلو الاتنين مع بعض بدأ اسر يضرب فيهم بقوه ويحاول يتصدي ليهم وقال للبنات : اهربو
جريت كل البنات ولما واحد من الرجاله ساب اسر وراح ليهم ضربته نور بخشبه هربت الفتيات وظلت نور ليصرخ فيها اسر : انتي غبيه اهربي
هزت نور رأسها بمعني لا ودموعها بتنزل بخوف
عند الشخص المجهول : هربو ازاي دول ما انا مشغول معايا شويه اغبيه سمع صوت عربات البوليس فهرب بسرعه وهو بيشتم بافظع الألفاظ
نهض أحدي الرجال وأمسك نور حاولت أبعاده وضربه ولاكن ضراباتها لم تؤثر فيه كان مثل الصخره لا يتحرك
رفع يدك الكبيره أغمضت نور عينيها و قبل ما تنزل علي نور امسها اسر ليضربه ضربه قويه اسقطته أرضا واطمن لما وصلو القوات ومسك نور من أيدها يخرج بيها وسمعت نور صوت طلقات النار لتنظر خلفها لتجده اسر اخذ الرصاصة بدلا عنها واغمي عليه عند رؤيه نور لأسر هكذا ظلت تبكي وهي بتهز كتفه أنه يقوم لحد ما وصلو للمشفي
مازن اول ما شاف اخوه غرقان دم اتصدم بس بسرعه قال : جهزو غرفه العمليات حالا
وصل خبر لفارس وفي ثواني كان في المستشفى
*************
في القصر علي سفره الطعام
اتصلت شهد علي مازن عده مرات ولاكن لا رد
شهد بقلق : معقول ده كله مفيش رد
ميرا : اكيد في العمليات
كانت ميرا قلقانه وحاسه بإحساس وحش ومكنتش بتاكل
رن هاتف ادهم ليرد : انت فين يا فارس
فارس بتوتر وصوت ملئ بالحزن : اسر في العمليات
نزلت دموع فارس لاول مره علي حال اخيه وهو قلق وبيحاول يتمالك نفسه
اول ما ادهم سمع الكلام ده قام من مكانه بسرعه وقال : طب انا جاي حالا وقبل ما يطلع وقفته ايد ميرا بدموع وهي بتقول : حد حصله حاجه صح متسبنيش هنا لوحدي خدنا معاك
ادهم بنفاذ صبر : علي العربيه بسرعه
وبعد دقائق وصلو جريت ميرا وشهد وري ادهم بسرعه
وصلوا للممر اللي فيه غرفه العمليات وشافو نور بتعيط
جريو البنات عليها وحضنتها ميرا وهي بتعيط وبتقول : حصل اي بس في اي
ادهم لفارس : اي اللي حصله عشان يدخل العمليات
فارس : متصاب برصاصه
ادهم : ازاي وصله الرصاص
نور بدموع : ب بسبب ال العصابه
ادهم : عصابه اي
بدأت نور تحكي بدموع اللي حصل و و بس ك كدا
فارس لادهم : مازن معاه جوه أن شاء الله خير
وبعد ساعات من الانتظار
↚
طلع مازن من غرفه العمليات وعلي وجهه معالم الإرهاق
جريو الكل ناحيته فقال : الرصاصه كانت في مكان صعب بس قدرنا نطلعها والحمدلله حالته مستقره دلوقتي
ادهم : هيطلع امتي
مازن : انت عارف اسر مش بعيد بكرا يقولك انا عايز أخرج ومحدش بيقف في طريقه المهم روحو انتم وانا قاعد معاه النهار ده متقلقوش
شهد بتوتر : بس بس انت شكلك مش بخير
ابتسم مازن وقال : انا بخير
اطمنت نور أنه بخير وكانت لسه هتمشي وقفها صوت حاد وقوي : علي فين
نور بتوتر : انا انا هروح بس
ادهم بحده : اظن سمعنا كلامك مره واتخطفتي تفتكري المره دي هيحصل فيكي اي
نظرت نور بخوف لادهم ليقول هو : فارس خد البنات بما فيهم الانسه للقصر وممنوع الخروج لاي حد مازن ياريت تغير وتحصلهم بسرعه
وقبل ما يتكلم مازن قال : كلامي مفيهوش نقاش ارتاح وبكرا أبقا تعالا كمل شغلك
وصل مازن دخل علي غرفته علي طول ونام
اما فارس كان بيخلص بعض التصاميم وشغل للشركه بتاعته ارتاح جدا بعد ما عرف بحاله اخوه وأنه اتحسن فرد جسمه علي السرير بتفكير بيفكر في كل حاجه لحد ما جت علي باله البنت اللي لو بص ليها وشها يحمر وعياطها زي الاطفال علي سندوتش برائتها ورقتها اول ما جت علي باله ابتسم وراح في النوم
اما عند البنات
شهد : مازن كان شكله صعب
ميرا : هو بس مرهق جدا بكر هيكون كويس
نور : هتنامو معايا النهار ده مليش دعوه
ابتسمت شهد وقالت : من عيوني يا نونو
حضنتها نور بحب وقالت وهي بتضرب ميرا : ادهم ده طلع بيخوف اوي ازاي مستحملاه
ابتسمت ميرا وقالت يلا : علي النوم يا اختي
************
فضل ادهم صاحي طول الليل مع اسر لحد ما جه الصبح ووصل مازن
اول ما وصل مازن مشي ادهم بسرعه من المشفي علي الشركه بتاعته
لاحظ مازن تعبت ادهم الواضح علي وشه بس ملحقش يتكلم معاه لأنه مشي بسرعه
************
عند فارس فطر مع البنات وأمرهم مفيش خروج لاي سبب واخد أوراقه وراح علي شركته
اتصلت ميرا بحور وحكت ليها اللي حصل
حور : طيب طيب انا جايه
************
فاق اسر وكان بيبص حوليه
مازن : اخيرا فوقت يا اخره صبري هتفضل تقلقنا عليك كدا كتير
اسر بمرح : اعيش واقلقك يا قلبي
بصله مازن بشك وقال : كانك مش مظبوط ياض
ضحك اسر وقال : صحيح كان معايا بنت كدا
مازن : اه نور فضلت موجوده لحد ما اطمنو عليك بعد العمليات ومشيو
اسر بجدية : مشيت ازاي وفي لسه خطر عليها
مازن بنظره ذات معني : ادهم قالها متخرجش من القصر وانت عارف ادهم في بدايه عصبيته بيكون
ازاي
ابتسم أسر
مازن : يلا تعالا اغيرلك علي الجرح ده
اسر : لا بقولك اي مفيش ممرضه مزه كدا هي اللي تغيرلي
مازن : هو انت مفيش فايده فيك
اسر : يا عم خلينا نشوف حاجه حلوه علي الصبح اعمل مع اخوك واجب مش ممكن ربنا يصلح حالي واتجوز
مازن بابتسامه شر : من عنيا ده انت تؤمر
نادي مازن أحد الدكاتره وقال جيب سناء للاستاذ أصله بيدور علي صلاح الحال وعايز يتجوز
ابتسم الدكتور
وبعد شويه
دخلت سناء
كان اسر مغمض عينه وسناء تبص عليه لحد ما فتح عينه واتخض منها وقال : انت مين يا عم انت
سناء بدلع : انا سناء انت طلبتني اغيرلك علي الجرح
اسر : انا محصلش
سناء وهي بتقرب وهو بيبعد : سمعت انك بتدور علي الاستقرار وعايز ترتبط
اسر : كذب وافتراء حضرتك انا صرفت نظر تماما عن الموضوع ده انا لسه صغير
سناء بعوجه بق : لسه صغير ولا البت المسهوكه المسلوعه ام عيون زرقه القمر استغفر الله العظيم اللي كانت بتعيط عشانك امبارح اكلت دماغك
أسر بابتسامه : هي البنت ام عيون زرقاء القمر استغفر الله العظيم دي كانت بتعيط بجد علشاني
سناء : ايوه يا عين امها من ساعه ما دخلت العمليات وهي بتعيط عليك واول ما انت جيت مكنتش راضيه تسيب ايدك وعماله تهزك علشان تقوم بنات اخر زمن فافي خالص البنات اللي زي دي مبتدورش علي الاستقرار زينا
اسر : انا بحب البنات الفافي دي ودي حبيبتي على فكره
سناء : طبعا ما انتم الاتنين مزز يا خرابي علي جمال امك بس بردو ساعات كتير الواحد بيزهق من الحلويات وبيكون عايز حاجه كدا حرشه والشرع محللك 4
اسر : يا ستي مش عايز حاجه مش هتجوز خالص
سناء بدلع : براحتك انت الخسران وجايه تمشي وقعت عليه
صرخ اسر بقوه وحط أيده مكان الجرح وبصلها بضيق لاقاها بتبتسم وبتقوله : شوفت القدر ليه راي تاني ازاي كأننا مخلوقين لبعض
أبعدها اسر عنه بسرعه وصرخ صوت عالي : والله لاوريك يا مازن
خرج اسر وهو بيمشي بصعوبه وطلب الدكتور الخاص بيه
مازن : عايز اي واي اللي نزلك من السرير
اسر بضيق : عايز اروح حالا
ابتسم مازن : اي عجبتك المزه وغمزله
اسر : منك لله يا بعيد دي زرعه ملوخيه فوق عينيها
مازن : والله قولتلها تشيلهم علشانك بس قالت انك لازم تشوفها في قمه أناقتها
اسر بضيق : حسبي الله ليك يوم يا مازن مش هنسالك ابدا اللي عملته اكتبلي خروج خليني اتزفت امشي
مازن : اقعد وريني جرحك لو ينفع تخرج ولالا
اسر : ينفع ولا مينفعش في كل الحالات لازم أخرج
مازن بغضب : انت عملت اي خلي جرحك يتفتح تاني انت بتنزف يا غبي
اسر : ما هو كله بسبب الخرتيت اللي دخلتهولي بقولك اي مليش فيه انا هخرج
غير مازن علي جرح اسر وخرج فعلا من المشفي ورجع علي البيت
*************
↚
شهد : كل واحده ماسكه الفون اي ده ده انتم عيال بارده قومي منك ليها تعالو نروح المطبخ نعمل اي حلويات
ميرا : بجد متحمسه هتعملي اي
شهد : كب كيك وكيك الباندا البارد
ميرا : واااو انا وش معاكي وهزت نور وقالت قومي يا بارده انتي
نور : لالا انا هستنا حوحو هي علي وصول ومحضرالها مقلب فل علي زوقك
ميرا : انتي يا بت بجد مفتريه
شهد : سيبك منها وتعالي بسرعه علشان نلحق نعمل قبل الشباب ما ييجو علي الغدا
ذهبت ميرا وشهد للمطبخ
اما نور فضلت تفكر تعمل اي مقلب في نور واول ما الباب خبط جريت علي المطبخ وجابت طبق دقيق وفتحت الباب واول ما اللي بره دخل كبت الدقيق كله في وشه
اسر : الله يخربيتك
ضحكت نور بقوه علي شكله وقالت : والله مكنتش ليك بس فرصه حلوه شكلك بجد يموت ضحك
اسر : ده بجد وجاب اللي باقي من طبق الدقيقه ورشه في وشها وجت تمشي اتزحلقت بسبب الدقيق
اسر بضحك : تصدقي انتي كدا اللي شكلك يموت ضحك
بصتله نور بضيق وقالت : بارد وطلعت بسرعه علي الاوضه بتاعتها تغير
واسر طلع غير هدومه وبعد شويه وصلو الشباب وبدأ بالاكل
فارس : فين ادهم
مازن : لسه وراه شغل بيتعب نفسه بطريقة صعبه منمش من امبارح ولسه بيشتغل لحد دلوقتي
وفجاه الباب خبط بطريقه صعبه جدا لدرجه ان البنات اتخضت
مازن : انا هروح اشوف مين
فتح مازن الباب واتفاجا بظابط بيقول : ده بيت المدعو مازن
مازن : ايوه يا فندم انا مازن في اي
الظابط : مطلوب القبض عليك هتوه وووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
مازن : طب ممكن افهم حضرتك واخدني بتهمه اي
الضابط : في القسم هتعرف كل حاجه خده يا ابني
طلعت البنات وأسر وفارس علي صوته
ميرا بدموع : هو في اي واخدينه ليه
اسر : استنا يا ابني انت وريني ورقك سليم ولالا
بصله الضابط بضيق وقال : وانت تبقا مين انت عشان تتكلم كدا وعلي العموم خد الورق وحدفه في وش اسر
نزل اسر لم الورق من علي الارض
تحت غضب فارس ولاكن اسر كان بيحاول يهديه
بص في الورق وقال : لا فعلا الورق سليم
مد الضابط أيده فحدف اسر الورقه في وشه ووقعت علي الارض
اتعصب جدا وقال خد يا ابني الواد ده علي البوكس لما تقعد في السجن يوم هتتربي وهتعرف ازاي تتعامل كويس
اسر ببرود : فارس خلي بالك من البنات انا هشوف حوار مازن ده وساعه بالكتير هكون عندك تمام
دخل فارس ببرود هو والبنات
ميرا بقلق : مازن هيكون بخير ليه اخدوه يا فارس
فارس : انتي مش سمعتي اسر ساعه بالكتير وجاين
شهد بقلق واضح : متاكد أنه هيكون بخير
نور : اصل ادام دخل فيها الفاشل اسر هيلبس اخوك في حيط ده اهطل وانا عارفاه
ابتسم فارس وقال : بجد طيب لو عدي ساعتين ومحدش جه انا هتصرف مش عايز اسمع كلام كتير بقا ورايا شغل في المكتب ياريت ميبقاش في إزعاج وبص لميرا اللي عملت بريئه وبصت بعيد
****************
نزل مازن وأسر من البوكس ودخلو قسم الشرطه
وعند مكتب الظابط دخل مازن وأسر فضل بره لاكنه دخل بالقوه لجوه وقعد علي كرسي
طرد الظابط العسكري اللي كان ماسك اسر وقال : تبقا ابن مين في الدوله علشان تقعد قدامي بالطريقه دي
اسر ببرود وحاده : مش ضروري اكون ابن حد مهم في البلد علشان اعمل كدا انا اللي مهم هنا
الضابط بعصبيه : انت تقوم تقف وانت بتتكلم معايا
اسر بنفس البرود : اسر زعيم الفرقه الاولى في القوات الخاصه اه صح وبرتبه اعلي منك
اتوتر الظابط جدا وقال : اهلا اهلا حضرتك نورت
اسر : فعلا ده علي اساس انك مش جايبني في بوكس
الضابط : انا اسف جدا يا فندم اللي ما يعرفك يجهلك
اسر : تقدر حضرتك تكمل شغلك وتقول باي تهمه جايبه
الضابط قعد مازن علي الكرسي وطلب حاجه يشربوها وقال : في واحد رافع عليه محضر بالاعتداء عليه بالضرب وخطف خطيبته المدعوه شهد
اسر : اي ده مين ده
مازن بغضب : كريم
الضابط : هو فعلا يا فندم بس بما انك زميل لازم اخدمك وممكن اخلص الموضوع ودي وأقطع المحضر وكتم علي الموضوع
اسر : انا مطلبتش ده خد إجراءات قانوني عادي
بص مازن لأسر وابتسم وقال : طيب الحل برايك اي
اسر : هي مراتك محدش يقدر ييجي جنبها وبعدين ده حاول الاعتداء علي مراتك رد فعل طبيعي انك تضربه ممكن ترفع محضر قصاد محضر واصلا المحضر اللي عامله يبله ويشرب ميته والحق معانا
مازن : مراتي
اسر : مفيش حل غير كدا وانا عارف انك هتتلكك اصلا يا بختك يا جدع جيالك علي الطبطاب عقبالي يارب عقباااالي
ابتسم الظابط وقال : حضرتك مش هتحولني للتحقيق صح
اسر : يا جدع متقولش كدا احنا زمايل بس متفتريش علي حد علشان عندك سلطه والأهم بقا مفيش مخلوق يعرف اني تبع القوات الخاصه
الظابط بابتسامه : تمام يا فندم
اسر : تمام هروح اجيبلك عقد الجواز علشان تخلص الاجراءت واكيد انت عارف هتعمل اي
الضابط : اكيد متقلقش
***************
عند ادهم كانت بيخلص شغل كتير متأخر في الشركه بسبب طرده لعامل مهم جدا ف اضطر يشتغل زياده
وكان حاسس بالتعب
**************
وصلت حور واول ما شافتها نور حضنتها هي وميرا
ميرا : تعرفو أن الامتحانات خلاص قربت
نور : لازم نذاكر يا وكسه بيتكم ده كل يوم بحوار شكل
حور : بنات بعد الامتحانات بتفكرو تروحو اجازات فين
ميرا بفرحه : هروح البلد عند أهل ماما الله يرحمها اكيد وانتي يا حور
حور بضيق : هروح عند عمتو
كانت شهد قلقانه جدا ومتوتره ومش معاهم في الكلام ابدا
ميرا : بتقوليها بضيق كدا ليه
حور : مش بكون مبسوطه هناك
لاحظت ميرا انها مش عايزه تتكلم فنقلت علي نور : هتروحي فين يا نونو
نور بسرحان وحزن : للموت
اتخضت ميرا وحست أن في حاجه غلط ولسه واخده بالها أن اللي حواليها كلهم متضايقين
قاطع تفكيرها صوت باب القصر
فتح فارس الباب ولاحظ عيونها البريئه حزينه كان مهتم جدا يعرف بسبب اي بس حاول يتصنع البرود ومشي
فارس : اي الدنيا يا اسر
اسر : تمام مفيش حاجه بس بجيب ورق كان مازن شايله مع شهد هوديه هناك وارجع بيه
اطمنت ميرا وفرحت وارتاحت نور اما شهد قلقت اكتر ورق اي اللي عايزه هو مداليش حاجه
دخل اسر مع شهد في غرفه المكتب
شهد بتوتر وقلق : ه هو في ا اي
حكي اسر لشهد عن الحل اللي هيخرج مازن
شهد بدموع : بس ا انا م مش موافقه و انا بكرا هطلع من البيت ومش هسببلكم مشاكل اكتر من كده كفايه مساعدتكم مش هردها بالسوء وااذي حد منكم كدا
اسر بحنيه : حبيبتي انتي من ساعه ما دخلتي هنا وبقيتي اختي زيك زي ميرا وانا مش هسمح ابدا بحاجه تأذيكي انتي فرد من العيله وانا اخوكي وبما اني اخوكي بقا صارحيني انتي معجبه بمازن
سكتت شهد فتره طويله ومكنتش عارفه تتكلم واتكسفت
اسر : يعني معجبه بيه فعلا
شهد بدموع : حتي لو معجبه مش هقبل أنه يتجوزني بس علشان ينقذ موقف بس لانه مجبور علي ده
اسر : مين قالك أنه مجبور محدش يقدر يجبره علي حاجه هو مش عايزها انتي بتثقي فيا ولالا
شهد بتوتر : بثق فيك طبعا
اسر : وقعي علي الورق ده
فضلت شهد قلقانه ومتوتره وبتقول معقول اللي بعمله دي صح وصوت تاني جواها يقول هتروحي فين في الدنيا دي اللي مليانه وحوش كفايه انك وسط أهل بيت طيبين وعندهم مبادئ ناس مبقتش موجوده دلوقتي ومازن انتي متاكده من أخلاقه ده ولا كريم يا شهد يارب انا توكلت عليك ووكلتك امري لو في توقيعي ده شر تحصل اي حاجه تمنع اني اوقع ولو خير يسره وقربه مني يا الله خدت نفس عميق وغمضت عيونها وحسمت أمرها انها هتوقع
وقعت شهد علي عقد جواز من شهر
اسر : صدقيني مش هتندمي وهتفضلي زي ما انتي في حياتك وفي اوضتك لوحدك ولو ضايقك باي شكل كلميني وانا وعد مني لبيته في الحبس ليله كامله بس يكون ظالمك هااا اصل انا عارف الافتري بتاعكم ده
ابتسمت شهد : بس هو مش بيحبني
اسر : الايام هتثبتلك بالافعال مش بالكلام يا اختي
خرجت شهد وطلعت علي اوضتها علي طول اتوضت وصلت استخاره علشان تشوف اللي عملته ده صح ولالا وهل مازن فيه خير ليها ولالا
استغرب البنات طلوعها بالشكل ده قالو يمكن عايزه تنام وترتاحي ميرا قالت بكرا هتطمن عليها مالها بس تسببها ترتاح دلوقتي
وشافو اسر خارج من الاوضه اللي طلعت شهد منها تجري
اتضايقت نور جدا بس حاولت تخفي ده وكانت متوعداله بعقاب كبير
خرج اسر وصل لمازن وقال : ياااااااه يا جدع قد اي الدنيا صغيره شوف شوف لما جيت شغلك انت وجبت معايا ازاي تفتكر بقا أوجب معاك ازاي اصل مفيش سناء هنا
مازن : قلبك ابيض يا عم وليك مني طلب مهما كان هنفذهولك
اسر : اعتبره وعد ولو خالفته هتصرف انا بطريقتي تمام تمام
مازن : شكرا بجد تعبنا حضرتك معانا
الظابط : ولا يهمك يا فندم نورتم
خرج اسر ومازن من المكان متجهين للبيت
وفي البيت
دخل ادهم البيت وكان باين عليه التعب ودخل غرفته علي طول لاحظته ميرا وقلقت ف استأذنت من البنات وطلعت علي فوق
حور : انا لازم امشي بقا بابا هيزعق يلا سلام
ودعتها نور وكان فارس خارج فوقفها وقال إنه هيوصلها رفضت ولأنه مصر وهي بتودع نور رن فون حور ف سحبته نور بسرعه وقالت : خياااانه مين احمد ده انطقي
كتمت حور بق نور وقالت : يخربيتك فضحتيني هقولك بعدين يلا سلام دلوقتي
نور بغمز : مااااشي مسيري اعرف
↚
ركبت حور مع فارس وكان باين علي وجهه أنه مضايق جدا لدرجه عروقه ظهرت وعيونه بقت مخيفه
كانت حور قلقانه من شكله ومش فاهمه هو ليه كدا
كان فون حور كل شويه يرن اوقف فارس السياره وقال بغضب : مين اللي بيتصل
برغم خوف حور ولاكن حاولت تتماسك وقالت : دي دي حاجه متخصش حضرتك
غضب فارس وأمسك ايديها بقوه خلتها تتالم وقال : لما أسألك علي حاجه تتكلمي علي طول مين الزفت ده
حور بخوف ودموع : ده ده ا ا ا ابن ع ع عمتي
غضب فارس اعماه ليقول : ويفضل يتصل بيكي بتاع اي ولا انتي متعوده تتكلمي معاه كتير بقا وضغط علي ايديها اكتر
لتبكي حور وتقول بوجع وهي بتبص في عيونه : ا ا ايدي ب ب بتوجعني
ليرق قلبه علي صغيرته الرقيقه خف قبضه أيده عن ايديها وقال وهو بيحاول يتحكم في هدوئه : جاوبي
قوست حور شفايفها زي الاطفال وقالت بدموع : ا ا انا م مش ب بحب ا اتكلم م معاه ا ابدا
فارس : بيتصل بيكي ليه
حور بدموع : م معرفش ب بس م مش ب بحب ا ارد عليه ابدا
فارس بحاده : لو عرفت انك رديتي عليه يا حور اتحملي اللي هيجرالك مفهوم وقال اخر كلمه بصوت عالي جعل جسدها الصغير ينتفض لتقول
حور : ح ح حاضر
بدأ فارس في تحريك سيارته وكان طول الطريق الصمت مخيم علي المكان حتي وصل أمام منزلها لتركض بسرعه خارج سيارته هاربه منه لغرفتها
**************
ميرا فضلت تتسحب لعند غرفته وخبطت الباب مره وأتنين وتلاته ومفيش رد ف دخلت وهي بتتسحب بخفه وهدوء لاقته نايم بالبدله بتاعته ووجهه يتصبب عرقا قلقت عليه واول ما حطت ايديها علي جبينه اتفاجات باللي بيمسك ايديها وبيوقعها علي السرير وفي ثواني لقته فوقيها احمرت وجنتاها بشده ونظرت له متوتره
علشان يبدأ يشوف بوضوح ميرا اغمض عينيه ونام جنبها بهدوء
كان قلب ميرا يدق بسرعه شديده وبصتله وهو نائم واتاكدت أنه تعبان حطت ايديها علي جبينه لتتاكد بأن حرارته مرتفعه حاولت تقلعه جاكيت بدلته والقميص بصعوبة كبيرة لحد ما نجحت اخيرا ونزلت لتحت جابت تلج كتير وحطته علي جسمه علي رأسه قاعده جنبه
**************
وصل مازن وأسر البيت
سال مازن علي شهد وعرف انها نامت فطلع علي غرفته علي طول
اما اسر طلب من نور يقعد يتكلم معاها شويه وقال
اسر : اعملي حسابك انا الجامعه بتاعتي قريبه منك لو اتقابلنا باي شكل لازم نتعامل كأتنين بيحبو بعض
نور : ده ليه أن شاء الله
اسر : علشان الحلو اللي طلب خطفك من العصابه لسه بيدور عليكي اكيد واكيد عرف اني حبيبك لما هيعرف كدا هياخد حذره شويه في أنه يقرب منك او يخطفك بسهوله زي المره اللي فاتت
نور بضيق : طيب
اسر : اي حد هيسالك هتقولي حبيبي وهتتعاملي معايا بحب قدامهم
نور : ما قولنا طيب بقا
اسر بضيق : اسلوبك في الكلام يبقا احسن من كدا يا نور
بصتله نور وسكتت علشان يكمل كلامه ويقول
عايز رقم الفون بتاعك واي حركه هتتحركيها أو أي مكان هتروحي فيه معاكي حد او مش معاكي حد تتصلي بيا الاول تعرفيني رايحه فين ومع مين ولو ينفع ولالا
نور : ليه بقا أن شاء الله فاكر نفسك حبيبي بجد ولا اي
اسر : علشان اكون عارف خط سيرك واعرف إذا كنتي في مكان زي ده سهل حد يخطفك فيه ولالا ولو حصل اكون عارف اخر مكان كنتي فيه فين علشان اقدر اوصلك
نور بقلق : ماشي
خد اسر الفون بتاعها ونزل عليه برنامج تتبع متوصل بالفون بتاعه وسجل رقمها
ثم ذهب كلا منهما لغرفته للنوم
اما ميرا فضلت صاحيه تهتم بادهم لحد ما انخفضت الحراره ونامت وهي قاعده علي الكرسي اللي جنبه
لتستيقظ في اليوم التالي بصدمه قويه و و و
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
شهقت ميرا بفزع وصدمه اول ما صحيت من النوم
وشافت ادهم جنبها علي السرير وبيبصلها
جت تقوم بسرعه كانت هتقع لحقها ادهم بسرعه وقربها ليه لتحمر وجنتاها وعيونها بترمش بسرعه وقالت : ا ا انت اي اللي جابك هنا
ادهم : دي اوضتي
اتكسفت ميرا وابعدته عنها ووقفت وقالت : ااا اه انا اسفه
واسرعت في خطواتها عشان تخرج بره بسرعه
لحقها ادهم ومسك ايديها وقربها ليه وقال : انتي جيتي بمزاجك هتطلعي بقا بمزاجي انا
اتوترت ميرا جدا وقالت : ااي ابعد كدا
حاولت تبعده وتفك ايديها لاكن مقدرتش
لتسمع صوت اسر علي الباب : يا ادهم اتاخرت النهار ده يلا بسرعه
لتضع يدها علي فمها
ادهم : اي اللي دخلك اوضتي وانتي عارفه اني مبحبش حد يدخلها
ميرا : يعني أنا غلطانه اني حاسيت انك تعبان وفضلت سهرانه طول الليل علشان تنزل حرارتك
ابتسم ادهم لتسرح ميرا في ابتسامته وتبتسم اول مره تشوفها ودق قلبها بطريقه غريبه لتدرك اللي هي بتعمل علي صوته
ادهم : كنتي قلقانه عليا
اتكسفت ميرا ومعرفتش ترد تقول اي فضلت تبص حواليها كتير وركزت نظرها علي البلكونه وملامح وشها انقلبت للصدمه وقالت : اسر
ليلتفت ادهم بسرعه للبلكونه لانه عارف اسر مبيلتزمش بقوانين ومبيخفش من حد وعمره ما خبط علي باب حد دايما بيدخل علي طول من الشباك أو البلكونه
لتبعده ميرا بسرعه وتخرج وتذهب سريعا لغرفتها وتضع يدها علي قلبها
ابتسم ادهم علي كذبه صغيرته
وبدأ يجهز للنزول لتحت
نزلت ميرا واستغربت وجود نور في المطبخ وبعد ما السفره خلصت راحت نور وفي ايديها طبق لأسر وحطته قدامه
نور : عرفت انك بتحب المسقعه ف عملتهالك وابتسمت
استغرب اسر جدا التصرف من : وده من أمتي الحنيه دي ما هو الحدايه مبترميش كتكيت
نور متصنعه الحزن : انا قولت اشوف بتحب اي اعملهولك ك شكر لإنقاذك ليا
ابتسم أسر وقال : تسلم ايدك اكيد هيبقا احلي حاجه علي السفره النهار ده
ميرا : فين شهد
نور : ملهاش نفس يا ستي
اول ما جه ادهم توترت ميرا وتجنبت تبصله خالص
بعد سماع مازن كلام نور اتضايق وطلع علي شغله
ادهم : عندكم امتحان بعد بكره خلي بالكم من دراستكم شويه
وبعد انتهاء الطعام طلع كل واحد علي شغله وراح اسر يخرج مع الشباب اللي اتعرف عليهم في الجامعه
*************
عند حور
انا ليه مزعقتلوش وقولتله وانت مالك اصلا هو اصلا ملوش حق يزعقلي كدا وليه بفكر فيه اصلا
ردت علي الفون
حور بعصبيه : ايوه نعم
نور بصوت عالي : هو في اي مش مظبوطين ليه يا حيلتها انتي وهي خليكي معايا عشان يومكم اسود النهارده وفتحت الاسبيكر
ميرا : مالك بقا يا شهد حبستك دي وملكيش نفس مش طبيعيه في اي
نور : احكي لسه في بلوه غيرك
شهد بدموع : حكت ليهم اللي حصل لأنها بتحس انها فعلا مع اهلها واخواتها واول مره تحس بالراحه مع حد غير امها وكملت
كل بنت بتحلم باليوم اللي ييجي فيه حد بيحبها بجد وتلبس فستان وتفرح وتفرح أهلها بس انا اهلي ضاعو مني وسابوني ومشيو وحتي الامل في الحب ضاع لانه اتجوزني بس عشان ينقذ موقف احساسي دلوقتي بيقولي اهربي من كل ده وابعدي
ميرا : مش يمكن كل ده خير من عند ربنا بصي للأمور بشكل مختلف هتلاقيه عوض ربنا ليكي
باباكي لو مكنش بيثق في مازن مكنش من البدايه
قاله بنتي معاك ومتسيبهاش
حور : ايوه كدا صح هو كدا بينفذ وصيه باباكي كمان مينفعش تعيشي معاه وتفضلي معاه وانتي مفيش اي صله قرابه بينكم
شهد : شوفتو بقا يعني اتجوزني علشان بس وصيه بابا ليه او ممكن علشان ينقذ موقف حصل بسببي مش بيحبني
نور : انتي بتحبيه صح
شهد بتوتر بصت الأرض وسكتت
ميرا : تفتكري مازن أو ادهم مكنش ممكن حد فيهم يلاقي حل تاني غير ده كان ممكن جدا اصلا بقا اسر كان ممكن يخلص الحوار ده من بره بره ومكنش حد عرف حاجه بس هو اختار الحجه دي عشان يرتبط بيكي
شهد وهي بتمسح دموعها : بجد يعني ممكن يكون معجب بيا
حور : اكيد اصلا ميرا تعرف اخواتها اكتر من اي حد هتلاقيه مكسوف بس يعترف
نور : ادي نفسك فرصه تقربي منه بس كاصدقاء مش تتلككي اول ما ييجي عشان تهربي
شهد : هحاول اكون صديقه بس لو محستش بالحب أو معترفش مش هاجي علي كرامتي وهمشي
نور : تصدقي انك بت نكد يلا يا حو حو دورك
حور : عايزه اي
↚
ميرا : احكي مالك
حور : بصراحه كدا بقا اخوكي اللي اسمه فارس ده مش محترم وبارد جدا وقليل الذوق
شهد : لا علي فكره ده نسمه ومحترم جدا
خبطتها ميرا وقالت: انتي متعرفيش حاجه اصبري
نور بفضول : ها عمل اي
حكت حور الي حصل وقالت : هو ماله اصلا
بصو البنات لبعض وضحكو
حور : اي يا عيال في اي
نور : شكل كدا في حد هيحب قريب
حور : مين احكولي
ميرا : ظلمك اللي دخلك هندسه بمعدل ذكائك ده
نور : شكل الواد وقع فيكي يا شبح الحته انت يا قمر
ميرا حطت ايديها علي خدها وقالت : وشكل حد كمان كدا وقع
بصت شهد لنور وقالت : بتهزري نور ازاي
ميرا : وهي يتقلد نور عرفت انك بتحب المسقعه ف عملتهالك
ضحكت حور وقالت : لا بجد الشبح بتاعنا عمل كدا
نور : مفيش الكلام ده كل الحوار اني كنت بشوف بيحب اي عشان محدش غيره ياكل منه عشان حاطه ملين فيه
شهد : يخربيتك يا مفتريه ليه
نور : عشان يبقا يزحلقني ويوقع عليا الدقيق تاني
حور : طبعا مفيش خير بييجي منك اصلا لازم اقفل دلوقتي سلام
ميرا : اسر هيعرف وانتقامه بيكون صعب خلي بالك بقا
نور : ولا يقدر يعمل حاجه
ميرا : يلا بس نلحق نذاكر الامتحانات واكيد شوشو حبيبتي هتساعدنا
شهد : يلا يا حبيبتي انتي وهي من غير مطرود
*************
كان اسر مع الشاب اللي مكلف بحمايته وبقوا أصحاب
يوسف : تعرف يا اسر انا بحب بنت بس مبتبصليش حتي حاولت الفت نظرها بكل الطرق مش عارف
افتكر اسر نور وابتسم : هي مين دي
يوسف : بنت اسمها ملك
اسر : طبيعي جدا متبصلكش
يوسف : ليه بس
اسر : لانك انسان فاشل ومستهتر وصايع والبنت دي جد و متدينه وعايزه راجل بجد معاها
يوسف : انا ممكن اتغير علشانها
اسر : انت لما تفكر تتغير اتغير لنفسك مش عشان حد وقرب من ربنا قولي امتي صليت وكنت راضي عن نفسك
يوسف : بصراحه ولا مره
اسر : يبقا ربنا مش راضي عنك يا صاحبي اعمل الصح اللي يخليك راضي عن نفسك ولو حصل ده اعرف أن ربنا راضي عنك ووقتها بس هعرفك تعمل اي
يوسف : بجد انت اخ مش مجرد صديق وانا هعمل كل اللي انت قولته ده
بدأ يظهر علي اسر اعراض التعب بس اتحمل وقال :
انت جواك شخص كويس مش وحش زي ما بتظهر للناس ومسك معدته
يوسف : مالك يا اسر
اسر : الحمام فين
وصفله يوسف وجري اسر علي الحمام واول ما طلع قال : انا لازم امشي حالا
يوسف : مالك بس يا ابني
اسر : بعدين بعدين سلام
وصل أسر البيت وصل ساعتين في الحمام
كله بسببك يا نور الزفت والله لاوريكي
حدي اليوم من غير أي أحداث وتاني يوم كانو البنات بيذاكرو مع بعض ومبيخرجوش خالص
وادهم سافر علشان يخلص صفقه مهمه
وفارس راح يعمل اعلان عن سكرتيره مصممه وتكون بشهادات معينه في تفوقها في شغلها
اما اسر راح الجامعه
****************
قعد اسر علي كرسي قدام ملك وقال : ازيك يا ملك
قامت عشان تمشي
سند ظهره علي الكرسي
وقال : انا عارف انك معجبه بيوسف
بصت ملك بتوتر حاولت تطلعه بشكل ضيق : وانت عرفت منين بقا
اسر : المكان ده كل يوم حد ف الاسبوع بتيجي تقعدي فيه وتمسكي الكتاب لاكن انتباهك بيكون في حته تانيه
قعدت ملك : انت عايز اي
اسر : اساعدك
ملك : والمقابل
أسر بابتسامه : عايز يوسف يبعد عن الطريق اللي ماشي فيه هدفنا واحد
ملك : مع اني مش مقتنعه أن في حد طيب كدا بس همشي معاك أما نشوف هنوصل لفين
ابتسم أسر وقام : هبقا اتواصل معاكي سلام
****************
طارق : الواد اللي اسمه اسر ده بقا خطر عليا كل البنات بتحبه حتي الواد يوسف اللي كنت بخرجه معانا يصرف علينا مبقاش يخرج وبقا معاه دايما
اصبر عليا يا اسر انا لازم اخرجك من هنا
****************
وبالليل
دخل مازن غرفته
وسمع خبط علي الباب سمح بالدخول
مازن : ازيك يا شهد
شهد : الحمدلله
مازن : محتاجه حاجه
شهد : اه انا عايزه اشتغل
مازن بضيق : ليه اللي انتي عايزاه اطلبي وانا عجيبه
شهد : انا هكون مبسوطه لما اشتغل
مازن : تمام وانا مش موافق
شهد : بس انا عايزه اشتغل بجد سيبني اجرب
مازن حاول يتحكم في عصبيته : شهد انا قولت لا الموضوع خلص وانتهي مش عايز اي نقاش فيه مفهوم
شهد بتوتر : علي فكره انا دلوقتي بستأذنك كان ممكن معملش كدا
مازن بعصبيه و صوت عالي وحاد : اقسم بالله يا شهد لو عتبتي باب القصر ده من غير استاذان لكسرلك رجلك انتي فاهمه
هزت شهد راسها بخوف وعيونها دمعت وحطت ايديها علي عينيها وقالت : ا انا عايزه اروح لماما
وخرجت من الاوضه
اغمض مازن عينه ومسح علي شعره بغضب شديد
**************
↚
نور ااااااااه اخيرا هنام الواحد طلع عينه مذاكره اي ده
دخلت غرفتها وكانت خلاص هتروح في النوم حست بحاجه غريبه وصوت غريب اتفاجات بافعي كبيره في الاوضه بتاعتها صرخت بصوت عالي
دخل اسر بسرعه : اي في اي
شاورت نور بخوف علي الافعي
مسك اسر الافعي من رأسها وقال : هي دي اللي مخوفاكي كدا
نور : ب بالله عليك أبعدها عني اللهي تنستر يا شيخ أبعده
قرب اسر منها وقرب الافعي ليها اكتر وقال : دي لطيفه خالص كدا تخوفيها منك بصريخك ده
نور : والله يا اسر لاصوت والم عليك اخواتك كلهم وهقول لادهم
اسر : مازن خرج وهيبات في المستشفى وفارس لسه في الشركه بيخلص حاجات وادهم مسافر وميرا نومها تقيل وأدام شهد مجتش لحد دلوقتي على صريخك يبقا هي زي ميرا وقرب الافعي اكتر منها
نور : ييي اسر متهزرش بجد دي مفيهاش هزار
اسر : والملين اللي اتحط في الاكل ده مكنش هزار وانا رايح شغل واتبهدلت
نور بخوف : طب انت خدت حقك اهو أبعده بقا
اسر : لا اعتذري الاول
نور : ا انا اسفه
أبعده اسر عنها وخرج وقفل الباب لتأخذ نفسها براحه وتتوعد له
***************
في صباح يوم جديد
دخل مازن علي شهد وشاف دموعها وشعرها الجميل كانت زي الملاك وهي نايمه صحاها بهدوء
اتخضت لما شافته وحاولت تجيب الطرحه بتوتر وخوف
حضنها مازن وقال : يا بنتي انتي بنتي ومراتي بتعملي اي جهزي نفسك عشان هنفطر و ورانا شغل كتير نخلصه
بعد شهد عنه وخدوها حمره وقالت : انا اصلا مبكلمش ومش هروح معاك
مازن : براحتك كنت ناوي افسحك وعاملك مفاجاه
شهد بفرحه : بجد مفاجاه اي
مازن : اجهزي بسرعه عشان تعرفي
وعند سفره الطعام
فارس : عندي محاضره واحده بس النهار ده ممكن ابقا اجي اخدكم
ميرا : خلاص تمام
كان اسر بيبص علي نور اللي كان باين عليها الضيق وكانت بتتجاهله
ف قالت نور : يلا يا ميرا اتاخرنا
اسر : انتم في طريقي هوصلكم
نور : لا شكرا حور هتيجي تاخدنا
****************
كان اسر لسه داخل الجامعه
واتفاجا بحد بيمسكه من ياقه قميصه لاكن متهزش وفضلت أيده في جيبه وبيبصله ببرود
اتجمع شباب الجامعه حواليهم
طارق : انا مش هسيبك يا زباله من ساعه ما جيت وانت واخد كل حاجه حتي حبيبتي بتحبك
اسر : والله مش ذنبي ان هي مش شايفاك راجل كفايه عشان كدا بصت لواحد تاني
ضربه طارق لتنزف شفاه اسر ولاكنه مهتمش وجه يوسف وابعد طارق عن اسر
****************
خلصو البنات الامتحان وطلعو يطلبون اكل ويستنو حور تخلص محاضرتها وتيجي
ميرا : الحمدلله الامتحان حلو
نور : يعني هو مش وحش ما تقومي تطلبي لينا مش كل مره انا
ميرا : طيب يا اختي هروح
جه حازم لنور وقال ازيك يا انسه نور
بصتله نور وقالت : في حاجه
حازم لا ابدا انا بس جيت اقولك أن حبيبك بيضرب
نور بتفكير حبيبي اسر صح اترعبت نور وجريت لحد المكان
وشافت الشباب بتحوش بين طارق وأسر جريت نور بخوف علي اسر : اسر انت كويس حصلك حاجه ومسكت وشه بايديها
استغرب اسر تصرفها وخوفها ووجودها اصلا بعصبيه : انتي اي اللي جابك هنا
نور بتوتر : ااا انا انا كنت
قاطع كلامها طارق بابتسامه صغره وخبث : ليك حق حد يشوف مزه بالجمال ده ويبص لغيرها
اتعصب اسر جدا لدرجه برزت عروق يده وكان هيضربه لولا يوسف والشباب بعدوه ونور مسكت أيده بخوف وقالت : عشان خاطري يا اسر اهدي
لاحظ اسر رعشه ايد نور وحس بخوفها في عيونها مسك ايديها ومشي بيها بعصبيه
***************
طلعت ميرا وهي جايبه الاكل وبتدور علي نور ملقتهاش استغربت وطلعت بره المكان خالص وراحت قدام مبني الكليه تشوفها وتتصل بس مفيش رد قلقت عليها اتفاجات بشاب بيقرب حاولت تبعد بس وقف قدامها وقال : اي يا قمر وأقف لوحدك ليه مستنيه مين
بعدت ميرا بخوف اتفاجات باللي مسك ايديها لا إراديا ضربته بالقلم
اتعصب الشباب وضربها بالقلم بقوه وقعتها علي الارض وقال : والله لاربيكي يا زباله انتي مش عارفه انا ابن مين أما فصلتك من مبقاش انا
دخلت لعميد الكليه وقفها وقعده هو الشاب : البت دي اتبلت عليا علشان مدتش ليها ريق حلو ومكفهاش لا وضربتني كمان
العميد بعصبيه وصوت عالي : انتي ازاي تتجرئي يا حثاله انتي تمدي ايدك عليه شكل اهلك معرفوش يربوكي وانا بقا اللي هربيكي
كانت ميرا دموعها بتنزل وبتترعش من الخوف وبتحاول متعيطش
وفضلت تفكر كتير تتصل بمين اسر اللي قريب منها دلوقتي مجرد طالب عادي ومازن في العمليات وادهم هيبهدل الدنيا لو جه وفارس عصبي بس ارحم من ادهم حاولت تتصل بيه لاكن مفيش رد
*************
كان تليفون حور كل شويه يرن ف قلقت وردت علي المكالمه
كان فارس بيشرح وشاف حور واتعصب
فارس : الانسه اللي بتتكلم في التليفون ما تسمعينا معاكي انتي بتتكلمي في اي
حور : انا اسفه جدا يا دكتور بس ده موضوع ضروري مقدرتش مردش
فارس : يعني عارفه أن الكلام ممنوع في المحاضره ومع ذالك رديتي طيب يا تفتحي تسمعينا كلنا اي المكالمه المهمه دي يا انتي محرومه من درجات اعمال السنه اي رايك اختاري
كانت حور متوتره وفتحت الاسبيكر
ميرا : بدموع ح حور ا انتي فين س ساعديني ا انا م مش ع عارفه ا اتصرف
دب الرعب في قلب فارس من طريقه كلام أخته خد الفون بسرعه وووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
ميرا : بدموع ح حور ا انتي فين س ساعديني ا انا م مش ع عارفه ا اتصرف
دب الرعب في قلب فارس من طريقه كلام أخته خد الفون بسرعه وقال : في اي يا حبيبتي اهدي اول ما سمعت صوته مقدرتش تمسك نفسها وعيتط بصوت سمع فارس صوت حد بيزعق وبيشتم
فارس : مين الحيوان اللي بيتكلم بالطريقه دي
ميرا : ده ال عميد
فارس : انا جايلك حالا
خرج فارس بسرعه وركب سيارته واتفاجا بحور بتركب جنبه
بصلها بضيق ومشي بسرعه
***************
نور : ايدي يا اسر ابعد بقا كفايه فرجت الجامعه عليا وانت بتجرني بالشكل ده
اسر بعصبية : انتي اي اللي جابك هنا
نور اتصدمت لأنها اول مره تشوفه بالعصبيه دي قالت بغضب : انا غلطانه اني قلقت علي واحد زيك
وسابته ومشيت لاكن وقفها صوته
اسر بتفكير : عرفتي منين
لفت نور وشها ليه وبدأت تحكي اللي حصل
سرح اسر شويه وقال بحاده : لو شوفتك أو مجرد عرفت انك وقفتي مع حد أو اتكلمتي مع اي شاب انتي حره واتحملي بقا اللي هيحصلك
سرحت نور شويه وظهرت في عيونها لمعه حزن وقالت : هتضربني
استغرب اسر من ردها والحزن اللي ظهر عليها وقال : اكيد لا
قالت بضيق وعصبيه طفوليه : اصلا متقدرش وانا اعمل اللي انا عايزاه يا بابا فسح بقا كدا شويه انت سادد الطريق
مسكها اسر من قفاها وقال : وربنا لعلقك انا هوديكي الجامعه فتره الامتحانات وانا اللي هجيبك لو عرفت انك وقفتي مع حد هعلقك ومحدش هيمنعني
نور : ابعد كدا يا جدع وسيب الشكت
اسر بنظره قرف : شكت امشي امشي قدمي
اسر في سره فيكي حاجه غريبه يا نور شكل حياتك مكنتش سهله ولازم اعرف
*****************
كانت ميرا قلقانه علي فارس لانه عصبي وممكن لو عمل حاجه شغله يتأثر حاولت تخفي مكان الضربه بالطرحه ومسحت دموعها
دخل فارس ووراه حور علي طول حضنت ميرا وقالت انتي بخير هزت ميرا رأسها وعيونها علي فارس بتطمنه
قعد فارس علي الكرسي اللي قدام العميد وحاول يتحكم في أعصابه
العميد : انت مين وازاي تدخل تقعد و قدامي من غير استاذان
فارس متصنع البرود : فارس دكتور في كلية هندسه هنا وأخو الطالبه اللي قدامك اي المشكله
العميد : انا رايي تسمع من الاستاذ نفسه اي المشكله
الشاب : الاستاذه ماشيه تغوي الشباب وعشان مدتش ليها ريق وفكتني منها ضربتني بالقلم وجايه تتبلي عليا
حاول فارس يمسك أعصابه وضغط علي أيده جامد وقال : وحضرتك ليه مسمعتش منها
العميد : كلامها مش مقنع
الشاب : هو انت متعرفش انا ابن مين وممكن اعمل اي
ضحك فارس بشده وقال بابتسامه : يعني هي كدا بقا يعني مش عشان كلامها مش مقنع بصراحه احب اتعرف انت ابن مين
الشاب بضيق : ابن ……… ابن اكبر رجل اعمال وليه نفوذ وسلطه
فارس بتفكير : اه عرفته ده اللي عنده كذا شركه من رأس مال ادهم اكبر رجل اعمال في الشرق الأوسط وأسهم في شركه ادهم بيه بردو صح الكلام
الشاب بابتسامه وحط رجل علي رجل وقال بغرور : مظبوط
رن هاتف العميد وكان بيتكلم بتوتر واضح : الو ايوه يا فندم حاضر اعتبره حصل
ابتسم فارس
ليغلق العميد الخط ويقول : انا بعتذر جدا يا انسه ميرا وبعتذر لحضرتك يا استاذ فارس انا مكنتش فاهم أن الموضوع كدا
اما انت ف انت متحول لمجلس تأديب واحتمال كبير تتفصل من الجامعه
اتصدم الشاب وبدأ يعلي صوته ويزعق
صوت والده وقفه : اخرس يا كلب وضرب ابنه ضربه قويه وبص لفارس انا اسف جدا يا فندم ده انسان مستهتر وغبي مبيفهمش اتمني حضرتك تسامحني انت والانسه بعتذر مره تانيه
فارس : انت عارف اكيد هتتعامل مع مين ومش انا اللي هقرر عن اذنك وخد البنات وخرج
****************
مازن قدام المستشفي : كنتي عايزه تشوفي مامتك مش كدا
فرحت شهد أنه فاكر طلبها وابتسمت وهزت رأسها
وبعد ما قعدت مع مامتها خدتها مازن للبحر واتمشو شويه عليه وجاب ليها كل الحلويات اللي بتحبها وتغدو بره كانت سعيده جدا باليوم ده وباهتمامه بيها وهو بيحاول يعرفها اكتر علي نفسه ويصالحها بسبب اخر مره واتفق معاها اي حاجه تحصل يحكو لبعض علي طول منزعلش ونقفل علي نفسنا ها ولا مليش نفس وتجاهل الجو ده كله يتغير
وافقت شهد علي كلامه وكان اليوم ده احلي يوم في حياتها
****************
وصل فارس حور
ووصل للقصر
ميرا : هو اي الي حصل وليه عملو كدا
فارس : عشان عرفو انك قريبه الوحش اللي جوه ده وان الدنيا ممكن تتقلب عليهم بمكالمة واحده متشغليش بالك ويلا علي اوضتك
شافت ميرا نور و حكو لبعض يومهم كان ازاي وحصل اي
دخلت ميرا غرفتها وفتحت مذكراتها وكتبت
تجربه صعبه أو غريبه عن الحياه دي بس الجميل أن ربنا لسه بيعلمك وبتقع وبيشيلك بتعيط فبيضحك قلبك بتقلق بيخليك تحس براحه بترضي فبتبدا تفهم معني الحياه الحقيقي بتفقد ناس فبتشوف خير الله في اليوم التاني ولما يفاجئك الموت فيعلمك ربنا أن مفيش باقي الا وجهه
بتحس أن الحياة بتوقف في محطه فيبعت ربنا حاجات جميله علشان تبدأ تحاول تجري مع الحياه من جديد مهما حصل لسه هنشوف ومهما حصل اوعي تستسلم
دخلت نور عليها فقفلت الكتاب
نور : بقولك في ندوات في الكليه تيجي نجرب
ميرا : انتي عارفه اني بتكسف ومش بعرف اتعامل أو اتكلم ولا اقف قدام الناس واحكي والكلام ده
نور : متقلقيش مش هيحصل ده وبعدين احنا عايزينك اصلا تغيري تصرفاتك دي ويلا عشان العشاء
بدأت البنات يروحو مع بعض ندوات ومؤتمرات وتخلص يبدؤون في غيرها وحست ميرا بأنها بتتغير وقدرت تتكلم وتتعامل وتفهم الناس وكانت سعيده جدا بالخطوه اللي خدتها دي وخلصت الامتحانات وبدأت الاجازه كانت نور وأسر علي طول في خناق ومقالب وحور و فارس مفيش تعامل بينهم الا قليل
ومازن وشهد علاقتهم اتطورت وبقا احسن كتير من الاول اما ادهم وميرا مفيش اي تطور معاهم غير أنه قرر يترك ليها حريتها في اتخاذ القرارات الخاصه بيها
ودعت نور ميرا والبنات لأنها لازم تسافر عند عمها ومشيت
****************
عند حور
حور : بابا انا عايزه اشتغل في مجال خاص بالدراسه بتاعتي هيفيدني جدا في دراستي
بابا حور : مفيش مشكله يا حبيبتي اعملي اللي انتي عايزاه قدمي ورقك في اي شركه انتي عايزاها وشوفي
حور : أن شاء الله هلاقي شركه كويسه
بابا حور : جهزي نفسك بقا عشان هنروح عند عمتك
حور : بابا مينفعش عشان خاطري تعفيني من المشوار ده انا مش عايزه اروح
بابا حور : حور انا مش هتكلم كتير في الموضوع ده
وبعدين دي اختي الوحيده لازم نروح نشوفها كل فتره ومينفعش لاي سبب اسيبك لوحدك في البيت
حور : حاضر يا بابا اللي تشوفه عن اذنك
*****************
وصلت نور لبيت عمها وبتدعي ربنا يسترها معاها فتحت مرات عمها الباب واول ما شافتها قالت بضيق : الحق يا حج المحروسه بنت اخوك شرفت بعد ما هربت وخلت وشك في الأرض
عم نور : اهلا اتفضلي يا اختي
↚
نور بتوتر : عمو حضرتك انا اتفقت معاك لما جيت البيت اني هجيلك برجلي ومش ههرب تاني بعد ما اخلص امتحانات وحضرتك وعدتني مش هتأذيني
عم نور : لو مشيتي تحت طوعي مش هأذيكي إنما لو نشفتي دماغك زي كل مره استحملي اللي يجرالك يا يا بنت اخويا
****************
كان اسر حاسس بالضيق وبيقول في نفسه والله البت نور مع انها عيله بارده بس كانت بتعمل حس للبيت الظلمه ده وبتنوره
بدأ اسر يتسحب ونط لبلكونه فارس لقاه مشغل اغنيه قديمه وسرحان ضحك علي شكله وغني من الاغنيه
اسر : والعاشقين داااابو ما تااابوووو طول عمري بقول لا انا قد الشوق وليالي الشوق ولا قلبي قد عذابه
فارس : بس بس اخرس يلا انت مش هتبطل العاده السوده بتاعتك دي في حاجه اسمها الباب
اسر : اه ما انا سمعت عن الاختراع ده بس عارف محدش في البيت بيطيقني وخصوصا انت مبترضاش تفتح الباب علشان موجعش دماغك بقا بدخل من البلكونه
فارس : كويس انك عارف ان محدش بيطيقك عايز اي
نط اسر علي السرير نام عليه بالجنب وسند بكوعه علي السرير وأيده علي خده وقال : قولي يا فروسه مين واخد عقلك الشوق والعاشقين بصراحه جو قديم موت
فارس : ولا اتعدل يلا بدل ما اعدل وبعدين عادي مجرد اغنيه عجبتني بس
اسر بخبث : فعلا بس تعرف ياض يا فارس البت حور دي وتكه واحد صاحب الواد مازن شافها وأعجب بيها وكان عايز رقم ابوها
بدأ يظهر علي وش فارس العصبيه والضيق وقال : وشافها فين ده أن شاء الله
اسر : وانت مالك اصلا يهمك في اي
فارس : تعالا يا اسر
قرب منه وقاله : اي
فارس : انت قولت عليها اي
اسر : وتكه بصراحه يا فارس البت عود
ضربه فارس في معدته بقوه
اسر : اه يا غبي ايدك تقيله يا عم
فارس : عشان تحور عليا مره تانيه
اسر : اي اللي عرفك أنه تحوير
فارس : بقولك اي خلاص انت عرفت متتكلمش كتير بقا
اسر : بتحبها يا جدع اخيرا ربنا فتحها في وشك الله يكون في عونها والله لو وافقت بيك كفايه مش هتصدعنا بالاغاني بتاعتك دي
فارس : كان في حد مشغل خساره خساره فراقك يا جاره بالنسبه لده اي
اسر : لا محصلش مفيش الكلام ده بقولك اي لازم امشي سلام
**************
اللواء محمود : ها يا اسر اي الاخبار
اسر : لحد دلوقتي المعلومات اللي عندي بتقول أن في اتنين ممشيين الممنوعات واحد جوه الكليه والتاني بره الكليه وفي دكاتره عارفين ومتورطين في الموضوع ده غير أنه مش مجرد تهريب سلاح لا دول بيتاجرو في حاجات تانيه
اللواء محمود : كويس جدا حاول تعرف معلومات اكتر امتي التسليم وفين المخازن وحاول تزرع نفسك وسطهم وتكون واحد منهم ويطمنولك
اسر : علم وينفذ يا فندم عن اذنك
****************
كانت ميرا كل شويه تزن علي مازن يروحو البلد نفسها تشوف قرايبها وتقضي معاهم العيد
ميرا : وحشتني لمتهم وناكل مع بعض ونقضي اليوم مع بعض وحشوني اوي حاول تلاقي وقت انت والشباب رتب معاهم وخلينا نروح بالله عليك
مازن : صدعتيني يا شيخه كل شويه تتكلمي في نفس الموضوع حاضر
كانت ميرا متحمسه جدا وفرحانه وحاولت تتصل علي نور بس كالعاده من ساعه ما سافرت متعرفش عنها حاجه اسر كان بيسال عليها بطريقه غير مباشره وميرا عشان غلبانه كانت بتقر بكل اللي تعرفه عنها
قرر اسر يروح يطمن عليها بحجه أن في حد بيطاردها ولسه متقبضش عليه وصل عند شباك اوضتها ولسه كان هينط سمع خبط ورزع باب علق نفسه بحيث يشوف اي اللي بيحصل من غير ما حد يشوفه و شاف
نور بدموع مرميه علي الارض وعمها بيقفل الباب بالمفتاح وسحب الحزام وووو
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
تفتكروا ايه اللي هيحصل مع نور ويا ترا كل ده ليه
وأسر هيعمل حاجه ولالا
وميرا هتلاقي السعاده بعدين ولا المشاكل هتبدا تطاردها
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
سحب الحزام ولفه علي أيده
كانت نور باين عليها الخوف وقالت بدموع وشجاعة : انا مش غلطانه من حقي ارفض اي حاجه مش عجباني انا مش عايز اتجوز يا عمي ارجوك سيبني في حالي عايزه اكمل دراسه
عم نور : مفيش دراسه بعد كدا خلاص وهتتجوزي غصب عنك
نور بدموع وصوت عالي : هي دي الامانه اللي بابا سابهالك هو عشان اهلي ميتين بتعمل فيا كدا بابا لو كان عايش مكنتش عمرك عملت كدا
اقشعر بدن اسر وشعر بالألم في قلبه بعد سماع كلامها
عم نور ضربها وقعت علي السرير وهي بتعيط قال بعصبيه وغضب : انتي بتعلي صوتك عليا يا زباله لو كان عايش كان عرف يربيكي واه بضربك عشان اهلك ميتين وملكيش حد غيري ولا حد يهمه امرك وجوازك الاسبوع الجاي ها ونزل فيها ضرب وهي رفضت الصراخ والشعور بالضعف أمام عمها مما زاد ضربه لها اكتر
وبعد فتره خرج عمها
كان اسر بيحاول يمسك أعصابه باي طريقه علشان محدش يعرف بوجوده ومتحسش بالكسره قدامه بعد ما شافها كدا افتكر لما قالت انت هتضربني ولمعه الحزن اللي كانت في عيونها وقتها وفهم هي كانت تقصد اي وهو خارج شاف علامات الضرب علي ضهرها وكانت شويه وهتنزل دم غضب اكتر واتوعد لعمها ومشي
****************
ميرا : متحمسه اوي اروح البلد في الاجازه بحس بجو العيله بجد والدفئ والخوف عليا لما كلنا بنكون متجمعين
حور : انا بقا بحسه جو كذب ونفاق مع أن متاكد أن بابا بيحب أخته جدا واخته بتحبه جدا بس في حاجات كتير بشوفها نفاق هي بتعملها اقدر اقول اني مش محبوبه أو غير مرغوب فيا
ميرا : ازاي الكلام ده اكيد انتي غلطانه
حور : مش دايما الأهل بيكونو سند ساعات الأهل هما اللي بيكسروك متتعشميش
ميرا : بصراحه حوار الندوات ده فادني كتير جدا بدأت افهم الناس ومتاكده أن اهلي احلي أهل وناس ومفيش فيهم لا حقد ولا كره ولا حتي بيكسرو بخاطر حد طيبين اوي
حور : بعد كلامك انا شايفه انك مستفدتيش حاجه خالص لا من ندوات ولا زفت
شافت ميرا فارس نازل وقريب منها حبت تتاكد من حاجه كدا وقالت : صحيح يا حور احكيلي عن ابن عمتك ده اي نظامه معاكي
قعد فارس علي كرسي قريب منها وفتح الفون ضحكت علي تصرفاته اللي أول مرة تشوفها
حور : عيل بارد ومستفز ومش محترم ولزقه كدا مندوش كرامه وعنده غرور في نفس الوقت زفت
ضحكت ميرا علي كلامها وقالت : يبقا بيحبك انتي بقا اي
ولاحظت الغضب اللي ظهر علي فارس
وأنه بيقرب
ميرا : في حاجه يا فارس
حور اول ما سمعت اسم فارس قلبها دق بطريقه غريبه واتوترت لما سمعت صوته
فارس : كنت بس عايز اقولك علي حاجه مستنيكي تخلصي
ميرا : تمام اكلمك بعدين يا حور
فارس : لا مش مشكله هستنا شويه خلصي كلامك معاها
ميرا : لا خلصت كلامي وقفلت مع حور وبصتله
ميرا : واقع ومقفوش اوي
فارس : بقيتي لوكل اوي انا ماشي
ميرا : مش كنت عايزني في حاجه
فارس : لو هتسافرو مش جاي معاكم سلام
****************
مازن : انا هاخد شهد ونطلع علي اي مكان سياحي
ادهم : واختم اللي بتزن عايزه تروح البلد
مازن : كلنا مشغولين واكيد محدش هيروح ومينفعش تروح لوحدها الإنسان مهما كان تقيل
ادهم : انا موافق انها تروح
مازن : ازاي الكلام ده بص انا عارف انهم كويسين بس مش هيستحملوها
ادهم : ادام عايزه تجرب وتطلع تشوف العالم خليها تشوف علشان بعد كدا تبقا معانا في قراراتنا معتقدش انها هتطلب تروح لوحدها تاني
مازن : هي هتروح لوحدها
ادهم : لا اسر معاها وانا هكلم حد من خالاتها تخلي بالها منها اسبوع بس تقضي العيد هناك وترجع
مازن : اممم تمام انا همشي بقا سلام
****************
رجع اسر البيت مهموم وباين عليه الضيق وسمع خبط علي الباب سمح بالدخول
ميرا : مالك يا حبيبي مش متعوده عليك كدا
ابتسم أسر : انا بخير ممكن ضغط شغل بس
ميرا : الكلام ده مش عليا انا قول مالك مش هسيبك انت حر
اسر : هي ليه الحياه وحشه اوي كدا
ميرا : اوعي تقول أن الحياه وحشه ليه دايما بنظلم الحياه معانا في كل حاجه عمر ما الحياه كانت وحشه الناس اللي فيها هما اللي بيوحشو كل حاجه ربنا خلقها جميله
اسر : طيب تقدري تقولي ليه الناس بقت وحشه كدا
ميرا : لسه بقولك مفيش حاجه ربنا خلقها وحشه الناس معدنهم الطيب لسه موجود فطرتهم الاساسيه هي الخير مفيش انسان وحش للآخر مهما كان وحش فيه حاجه لسه جواه بتنبض بالخير بس بيقلدو الوحش شايفينها شطاره أنهم يجرحو أو يكسبو حتي لو علي حساب غيرهم بس صدقني جواهم خير بس عايز اللي ياخد بايده للطريق الصح ويظهره تفتكر لو كل واحد قابل الشر بالحسنه وفضل وري الشخص لحد ما غيره هيبقا في شر في الدنيا
كل واحد شاف اذي كتير في حياته بس الفرق فيه اللي الاذي ده غيره للاحسن وقدر يتعامل معاه واللي غيره للاقسي والاوحش وده بتكون حياته كلها ضلمه ومش مبسوط فيها وحيد وعايز اللي يساعده
اسر بسرحان : الدنيا دي غريبه
↚
ميرا بابتسامه : ابتسم بس انت للحياه وهتلاقي كل اللي جاي جميل
ابتسم أسر وباس رأسها وقال بخبث : شكرا ريحتيني جدا انا عرفت هعمل اي
***************
وفي صباح يوم جديد
صحيت حور من بدري اديت فريضتها ولبست ونزلت تقدم علي شغل في شركات كتير جدا
وطبعا لصغر سنها وعدم كافئتها اترفضت من كل الشركات و كلمتها ميرا
ميرا : ها وصلتي لفين
حور : تعبت ومفيش فايده بدأت ايأس خالص بقا
ميرا : طب شوفتي في شركه ………
حور : لا طبعا دي شركه كبيره ومستحيل يتوافق عليا فيها
ميرا : جربي دي شركه كويسه وبتدي فرصه للشباب
حور : طيب هشوف سلام بقا
راحت حور للشركه وقدمت ملفها واتسالت كتير وتقال ليها معانا رقمك واي جديد هنتصل بحضرتك
خرجت حور وهي متاكده أنه خلاص كدا
ميرا : يا بنتي تفائلي خير وهتلاقيه
حور : أن شاء الله خير يارب والله تعبت
ميرا : متقلقيش يا قلبي
حور : انا تعبت النهار ده خالص هروح انام بقا عايزه حاجه
ميرا : سلامتك يا قلبي
****************
في مكان تاني
وصل عم نور لمكان شبه مهجور وقال : مين المجنون اللي جابني المكان دي عشان شغل ده مفيش مخلوق فيه سمع صوت بص وراه وشاف شاب بعضلات بشرته قمحي ومش باين غير عينيه
عم نور : انت جاي تهزر معايا يلا شغل اي اللي هنا
الشاب : الشغل اللي هعمله فيك وخلع الحزام ولفه علي أيده وقرب منه
خاف عم نور : انت عايز مني اي انا مأذتكش
الشاب : وهي البت اللي عندك دي كانت اذنك بردو
عم نور وهو بيرجع للخلف : ارحمني
الشاب : وانت كنت رحمت بت يتيمه ونزل فيه ضرب وصوت صراخ الراجل كان بيعلي وكمل وقال : مين قالك انها عشان يتيمه يبقا ملهاش حد انا موجود ولو نزلت دمعه من عيونها تاني بسببك اللي انا بعمله فيك دلوقتي ولا حاجه بالنسبه للي هتشوفه بتوجعك
عم نور : ترحمني مش قادر
الشاب : ده وانت راجل ومش متحمل الضرب طب والبنت الضعيفه اللي جيت عليها دي اي سيبك من كل ده هتقول لربنا اي لو خدت روحك دلوقتي هتطلع تقوله اي اللي انا بعمله دلوقتي ولا حاجه بالنسبه لعذاب ربنا في الاخره انا وراك طول ما انت عايش وهحاسبك لو عرفت انك قربت منها أو اذتها هتشوف الجحيم بعينه ولو عرفتها حاجه هقتلك وقرب منه ووووو
يتبع….
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
ادهم : كنت فين ده كله يا اسر يلا عشان تاخد ميرا وتسافرو
اسر بابتسامه : انا جاهز
خد ميرا وركبوا العربيه وكانت فرحانه اوي
اسر : للدرجه دي فرحانه انك هتروحي هناك
ميرا بفرحه : جدا وانت كمان مبسوط شكلك خلصت الحوار اللي كان مضايقك
ابتسم أسر وقال : حاجه زي كدا
اول ما وصلت ميرا البلد مع اسر كانت متحمسه جدا انها تروح لعائلتها واهلها
راحت عند خالتها وفضلت قدام البيت شويه لحد ما جه حد من فوق قال ليها أن خالتها بتنضف ومش هتقدر تنزل تسلم قالت ميرا : مش مشكله هستناها استنت كتير بس مفيش فايده ف قالت : خلاص هجيلها في وقت تاني
اتحمست انها تروح عند جدها اول ما وصلت لقت مرات جدها بتقول : هو في حد يجي لحد في وقت زي ده
فضلت ميرا واقفه مكانها وقالت : انا بس كنت عايزه اشوف جدو
مرات الجد قالت : جدك نايم ادخلي ادخلي ولا انتي مبتدخليش غير عشان تأكلي
ميرا : لا شكرا انا لسه جايه من السفر تعبانه جدا عايزه ارتاح عن اذنك
روحت ميرا
اسر : ها اي الاخبار
ميرا : شكلي كنت متحمسه زياده عن اللزوم تصبح على خير
حس اسر انها متضايقه من حاجه بس قرر يسيبها تشوف الدنيا والناس
تاني يوم شافت ميرا ترحيب كبير اوي من خالتها لقرايب جوزها وحست بالفرق في المعامله بس مهتمتش كتير
وطبعا عزمات علي الاكل لخلاتها وخالها الا هي وهي مطلبتش حاجه
راحت قعدت عند خالتها شويه بس حست انها تقيله اوي
بنت خالتها اتحايلت عليها تبات معاها بس النهار ده وافقت ميرا وكانت تعبانه جدا وعايزه تنام من السفر فتره طويله
نامت عند خالتها من بالليل لحد العصر
دخلت بنت خالتها بالاكل وقالت : يلا ناكل صاحيه متأخر
كلت ميرا وقالت لبنت خالتها وهي داخله تودي الطبق بتاعها تاخد بتاعها معاها لأنها حاسه بالتعب
والليل جه طلعت ميرا من الاوضه واتفاجات بخالتها بتبص ليها بضيق وموديه وشها الناحيه التانيه استغربت بس سرعان ما فهمت بعد ما مرات جدها قالت : انتي يا بت ازاي متدخليش تغسلي المواعين ولا تساعدي خالتك قومي اغسلي المواعين
تجاهلتها ميرا وخدتها بهزار نزلت تشوف اسر علشان تروح بيت اهلها احسن
اسر : اي مالك
ميرا : تخيل خالتي متضايقه مني عشان مغسلتش المواعين
اسر : اه ما انا عارف
ميرا : ازاي
اسر : ما هي نزلت قدام الرجاله كلهم وقالت انك نايمه علي ظهرك طول النهار مبتعمليش حاجه حتي الطبق مشيلتهوش من مكانه
ميرا : انا عايزه اروح
اسر : يلا
وصلت البيت وراحت تنام
اسر : مبقيتيش مبسوطه ولا متحمسه زي الاول ليه
ميرا : بدموع مش حاسه بالحب هنا ولا ده مكاني حاسه بالغربه انا بقيت اخاف اعمل اي حركه ليقولو عليا وحشه عارف انا بخلي خالتو تتريق عليا باي شكل بس علشان اشوف ضحكتها وتضحك
اسر ضمها ليه وقال : انتي اللي طلبتي تفضلي اسبوع هنا خلاص قريب هنمشي
ميرا : انا بحس بالخوف هنا يا اسر
اسر : متفكريش في اي حاجه وانسي كل ده وبدئي صفحه جديده معاهم بكرا تمام
ميرا : حاضر
في اليوم التالي
جت بنت خالتها ليها تقول : اي رايك يا ميرا نروح نسلم علي جدو بالليل محمد جاي
ميرا بابتسامه : تمام يا قلبي
وصلت ميرا بالليل لبيت خالتها وقفت علي عتبه الباب وقالت : يلا يا عيال
سمعت صوت صراخ خالتها عليها بسبب الجزمه اللي واقفه بيها علي عتبه الباب السيراميك قدام ابن خالتها ومرات جدها فنزلت ميرا بسرعه لتحت سمعت صوت خالتها بتقول تعالي اقلعي الجزمه وادخلي اشربي عصير
ردت ميرا : مش عايزه
نزلت بنت خالتها وابن خالتها ووصلو عند بيت جدها
دخلت سلمت علي جدها وحضنته وقالت : اسفه يا جدو الجزمه بتاخد وقت علي ما اقلعها وعلي ما ألبسها رد الجد : ادخلي يا حبيبتي وكبري دماغك
دخلت ميرا وولادة خالتها وفضلو يهزرو ويضحكون لحد ما جت مرات جدها وقالت : انتي اي اللي دخلك بالجزمه
قالت ميرا : جدو قال ادخلي عادي
مرات الجد : بقا كدا وضلت تصرخ علي الجد أنه ازاي يسمح لميرا تدخل كدا وأنها هتخليه يكنس وينضف
انصدمت ميرا من جدها وهو بيقول حاضر وأنها ازاي تحرجه بالشكل ده قدام أحفاده كانت دموعها هتنزل فخرجت بسرعه من البيت وفضلت قاعده علي السلم بره بتحاول تهدي نفسها ميرا متعيطيش حاولي تهدي معلش اهدي لتتفاجا بعد قليل بمرات الجد جايه ومعاها عصايه بتضربها علي رجليها وبتقول ليها : بقا انتي اللي تخرجي زعلانه وانتي اللي غلطانه ها وضربتها بالعصايه علي رجلها كذا مره وقالت : انا بعلمك الحاجات الصح علشان محدش غريب يتكلم عليكي
قالت ميرا وهي بتحاول تتماسك : اي غريب يتمني ادخل عنده حتي لو بالجزمه ديما الوجع بييجي من القريب بس
ثم قالت : انا بشوف ولاد خالي بيدخلو عادي
مرات الجد : لا متقارنيش نفسك بولاد خالك ولاد خالك متربيين
سكتت ميرا
لتقول مرات جدها : انا اسفه يا ست ميرا مبسوطه كدا انا مش دخللكم بيت
قامت ميرا من مكانها وبصوت مخنوق قالت : عادي يا ستي ولا أنا هدخلك بيت
لترد مرات جدها : انتي عايزه تركبيني غلط لا طبعا ده بيت جدك تيجي فيه براحتك
ميرا : شكرا ومشيت وهي بتقول اهدي متعيطيش قدام حد انتي مش ضعيفه
لتوصل ميرا لبيت خالتها وتطلع تحكي كل شي بعدها تقول : انا مش متضايقه من كل ده بس ازاي تحرج جدي وتعلي صوتها وتتكلم معاه كدا
ضحكت خاله ميرا وقالت : هي مش هتعمل كدا بتقول كلام وخلاص علشان المره الجايه ميسمحش لحد يدخل بالجزمه
قال ابن خالتها : اللي صدمني ازاي تمد ايديها عليها اصلا
لم تهتم خاله ميرا وكانت بتتكلم مع بنتها
بنت خالتها : ماما كان فاضل ليا في الوقت بتاع الامتحان 10 دقائق كنت عايزه اراجع فيهم بس المراقب خد الورقه وقال خلاص كدا الوقت خلص ومسمحش ليا اخد الورقه
↚
لترد خاله ميرا وقد احمر وجهها من الغضب والعصبيه : وازاي تسكتيله كان المفروض تزعقي معاه وتقولي انا ليا 10 دقائق مش مسموح ليك تاخد الورقه
كانت ميرا بتتابع الحوار وعلي وشك البكاء كانت بتقول جواها كنتي بتقولي اني زي بنتك دلوقتي عرفت اني عمري ما كنت ولا هكون زي بنتك
نزلت ميرا تحت واتصلت بمازن اول ما سمعت صوته شعرت بالأمان والراحه فبكت بقوه علي كل شي
مازن وفتح الاسبيكر علشان ادهم يسمع مازن : اهدي يا قلبي مالك : فضلت ميرا تعيط وتشهق وتحكي زي الاطفال وهي منهاره
وبعد ما خلصت قالت : ا انا ع عايزه ا اروح م مش عايزه ا افضل هنا ي ياريتني ما قولت اجي ا انا غ غلطانه ي ياريتني ما سبتكم ا انا خ خايفه
هداها مازن أنه هيبعت عربيه تاخدها بعد بكرا استحملي بس بكرا وهتمشي قفل معاها الخط ليجن جنون ادهم ازاي يتعاملوا معاها كدا انا كنت غلطان فعلا لما وافقت انها تفضل هناك واتصل بخاله ميرا وقال : انا بضرب نفسي بالجزمه اني وافقت انها تيجي عندكم شكرا اوي علي الواجب اللي عملتوه معاها وقفل الخط
كانت ميرا هديت ولقت خالتها بتدور عليها وبتحاول تضحك وتهزر وبتقول ليها نفسك في اي يا حبيبتي اجيبهولك معايا فلوس اطلبي اللي انتي عايزاه ميرا وقتها قالت : شكرا أنا عايزه اروح ومشيت
تاني يوم رفضت ميرا تاكل اي شي بسبب حالتها النفسية الوحشه وفضلت نايمه وهي مفتحه عيونها لحد ما الليل جه وكان لازم تروح علشان تسلم علي خالها اللي جاي من السفر وعلي جدها قبل ما تسافر
لما فكرها اسر انها مجرد ساعات بس وهتسيب البلد وترجع بيتها كانت سعيده جدا ومتحمسه انها تروح وتمشي بسرعه علشان ترجع بيتها
وصلت ميرا لبيت جدها هي وأسر دخلت سلمت علي الكل وفضلت مستنيه شويه علشان تسلم علي خالتها لاكن خالتها تجاهلتها لأنها شايفه أن ميرا بتاعه مشاكل وعايزه تخسرها ولاد اختها دخلت ميرا علي خالها وجدها تسلم عليها وفي بالها انها هتسلم وتقعد بره شويه وتروح وتمشي من المكان ده اخير علشان تدخل تسلم علي خالها وقفت بالجزمه علي السيراميك وسلمت علي جدها وضحكت وهزرت معاهم ولاكن وقفت برجل علي حافظه سجاد ومحستش بنفسها غير وهي بتطوح يمين وشمال قدام قرايبها وبتترمي بره البيت كانت مرات جدها اللي عملت كدا وقالت : اقلعي الجزمه بره
حست هنا ميرا انها حتي النفس مش قادره تاخده حست بالظلم والكسره والغربه والوحده جريت بسرعه علي بره لقت اسر بيجري ورها وبيقول ليها : مالك في اي
حاولت تكمل جري بره البيت بس مسكها اسر فانهارت وعيتط بصوت عالي جدا ومقدرتش تتحكم لا في صوتها ولا عياطها وقالت سبني وكملت جري
واحده من الستات اللي بتقعد بره البيت شافت ميرا بالشكل ده قلقت عليها وقالت : مالك يا بنتي في اي
بس وقتها ميرا مكنتش شايفه قدامها اول مره تعيط بصوت عالي وفي الشارع ودموعها تنزل بالشكل ده حست انها ضعيفه اوي وأنها اتكسرت خلاص وملهاش حد ده لو مكنش ليها حد كان هيكون ارحم ليها من وجودهم
وقفها اسر : اهدي خدي مناديل امسحي دموعك واهدي واحكي اللي حصل
قعدت فتره ميرا علي ما قدرت تطلع الكلام اصلا بسبب عياطها
فضل اسر يشتم علي البلد وعلي اللي كانت سبب في زعلي
حاول يهديها : ميرا خلاص الناس بتتفرج علينا اهدي يا قلبي العربيه هتوصل خلال نص ساعه وهنمشي خلاص
رن هاتف ميرا لتجده خالها بيقول أنه مستنيها قدام الباب راحت ميرا وخالها قال : مالك معقول موقف زي ده يخليكي تنهاري كدا
ميرا بدموع غصب عنها بتنزل وبتضحك في نفس الوقت : كنت بدور هنا علي الأهل والسند والدفئ والحب احساس العيله اللي بجد احساس أن وامي مش معايا انا حاسه بوجودها في خالتي اللي المفروض بتحبني زي عيالها عمري يا خالو ما أضعف بسهوله ومش من موقف هتنهار كدا لا ده كتير وكنت بعدي بمزاجي بس خلاص مبقتش قادره اتحمل
خال ميرا : يا حبيبتي مهما كان هنا اهلك
ميرا : ازاي اهلي وانا حاسه بالغربه وسطيهم ده مش مكاني
خال ميرا : يا حبيبتي انا خايف عليكي في الدنيا ياما هتشوفي الوحش ومش كل مره هتنهاري كدا وتعملي في نفسك كدا
ميرا : انا بتعلم اهو أن شاء الله بعد كدا هيكون عندي اتزان انفعالي واقدر اتحكم في نفسي كويس
خال ميرا : طيب يلا اقعدي معانا جوه
بعد فتره دخلت ميرا وحاولت تبتسم وقعدت جنب خالتها علشان تسمعها بتقول ليها : تاني تاني جايه تعملي مشاكل ليه كدا
وسمعت حد تاني بيقول ادام هتيجي تعملي مشاكل يستحسن متجيش اصلا
لتستأذن ميرا وتمشي وطول الليل في العربيه دموعها بتنزل
كان اسر حزين جدا علي حال أخته متوقعش أن صدمتها ممكن تكون كبيره كدا
حاول فارس اول ما وصلو يخرجها أو يتكلم معاها لاكنها رفضت ودخلت غرفتها وقفلت علي نفسها وفضلت طول الليل تعيط كان ادهم سامعها ومعرفش ينام وقرر أنه
يا تري ادهم هيقرر اي
وايه اللي هيحصل مع نور
وهل حال ميرا وادهم هيفضل مستقر ولا هتحصل مشاكل تغير كل حاجه
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
اسر : ايوه يا ابني راقبته كويس
…..
اسر : تمام تمام حلو اوي خليك وراه بقا يلا سلام
****************
دخل عم نور ورجاله مسندينه
نور : انت كويس يا عمو
بصلها بضيق وقال : اه
نور بتوتر : عمو لو سمحت كنت عايزه الفون علشان اطمن علي صاحبتي
عم نور بضيق وصوت عالي : لا وغوري من هنا
بس افتكر بسرعه كلام الشاب ده أنه مراقبه ومعاه علي طول
بص حواليه بسرعه وقال : خدي خدي اللي انتي عايزاه من الأوضه تحت المخده
مرات عمها : جري اي يا راجل انت اتخبط في نفوخك
عم نور : اسكتي انتي مش فاهمه حاجه
استغربت نور جدا تصرفات عمها بس كانت فرحانه وخدت الفون ودخلت اتصلت بميرا كتير مكنتش بترد ف اتصلت بحور
حور : اي يا بنتي ده كله فينك
نور بحزن : مشاكل يا حور ميرا فينها بتصل عليها مفيش
حور : اخر حاجه قالتها انها هتروح عند اهلها في البلد اسبوع ومن وقتها مفيش اي اخبارك منها ومبتردش
نور : ومستنيه اي روحي عندها يلا دلوقتي واول ما توصلي رني عليا
وصلت حور القصر وقابلتها شهد وحكت ليها أن ميرا بقت حزينه وقافله علي نفسها
حور : طب تعالي نطلع ليها
شهد : رافضه خالص
حور : تعالي بس نجرب
راح اسر وقال لمازن وادهم وفارس أن البنات معاها فوق
ادهم : هي سمحت ليهم يدخلو
اسر : اه يلا نروح نشوف الدنيا ماشيه ازاي
مازن : ده ازاي ده
اسر : من البلكونه بتاعتي قريبه البلكونه بتاعتها
فارس : قاعدتك مع الحرميه علموك كتير
اسر : من الاخر هتيجو
مازن : اتصنت مستحيل
ادهم : انا ورايا حاجات لازم اخلصها
فارس : انا مش مهتم اصلا
همس اسر ليه : دول بيحكو علي أسرارهم ممكن تعرف حاجه وغمزله وقال بصوت عالي انا هروح سلام
وصلو لاوضتها ودخلت حور
ميرا : ابعدو عني وسيبوني لوحدي لو سمحتم
سمعت صوت نور
نور : جري اي يا حيلتها الضربه اللي متموتكيش بتقويكي امال عايشين ليه في الحياه دي
ميرا بدموع : صعبه اوي كسرو فرحتي قولت هحس بفرحه العيله والدفئ بحس اني بشوف ماما في خالتو بس الظاهر اني كنت عاميه كانو بيعملولي قيمه وبيمثلو الحب قدام اخواتي كنت متعشمه اوي فيهم
حور : كلنا اتأذينا من اهلينا في مقوله بتقول الضربه دايما بتيجي من القريب قبل البعيد
ميرا : مش زيي اكيد محدش فيكم شاف ده
نور : محدش يعرف اللي بقوله ده ابدا من وقت موت اهلي وعمي بيضربني ويحبسني ويشغلني ومش من حقي اعترض ولا من حقي ادرس قدمت علي مدرسه من وراه واضربت كتير كان دائما كل همه اجيب فلوس ومرات عمي كانت بتدور علي ازاي تجوزني وتخلص مني وعمي بيدور علي العريس اللي يدفع حلو عشان ياخدني هربت من البيت لما كانو هيجوزوني غصب وقدمت علي الجامعه وعرفتكم وعرف يوصلي وكان هيقتلني لولا أني قولت هدفعله كل الفلوس اللي عايزها عشان يسيبني بدافع عن نفسي بنفسي من اللي شوفته من الحياه
مش دايما الأهل بيكونو سند ساعات الأهل هما اللي بيكونو سبب كسره النفس والقلب اوعي تصدق الكلام اللي بيتقال بتاع انتي زي بنتي عمري ما هكون غاليه زي عيالهم اهو كلام بيتقال وقت الجد مبلاقيش حد معايا وممكن الاقي بس الاذي علشان كدا بقيت اعتمد علي نفسي ومبقتش اثق في حد
شهد : مش يمكن انتي شايفه الصوره غلط
نور : لا ابدا بشوف فرق المعامله بيني وبين عيالهم واي حد من قرايبي محدش بيقدرني ولا بيحترمني ولو حد ادالي اهتمام بيكون عشان يجرحني قدام الناس
حور : طب ليه بترفضي تتجوزي
نور : عايزين يجوزوني اي حد وخلاص ولو رفضت لأي سبب ف ده علشان انا وحشه ومش مقدره النعمه وبتدلع
مرات عمي قالتلي مش هيجيلك فرصه احسن من كدا
ميرا : ليه يعني ما وارد جدا يجيلك الاحسن
نور : لما جه الاحسن ياااه علي التغيير والاحترام والحب اللي شوفته في عيونهم بس لانه منصب محترم وحلو جدا بس رفضت
شهد : ليه مرتحتيش
نور : رفضت حتي اشوفه كفايه شوفت في عيونهم لحظه احترام وتقدير ومن وقتها قررت مش هتجوز واللي هيحترمني هيحترمني لشخصي مش علشان هتجوز منصب أو حد محترم لازم اكون حاجه مهمه وبشتغل وبتعب عشان اوصل لده مش هسمح لحد يرسملي شكل حياتي انا بس اللي هرسمها
ميرا : وانا معاكي ومن النهار ده حلمنا واحد
في البلكونه
مازن : البت دي ب 100 راجل ما شاء الله عليها
اسر : عشان كدا بحبها
فارس : اي يا حلو قولت اي
اسر : انت اي اللي جابك مش قولت مش مهتم
فارس : عادي مجرد فضول
اسر : طب اسكت عايزين نسمع
نور : و حوحو بتكره تروح عند عمتها الوحيده تفتكري ليه
ميرا : ليه يا حور
حور بتوتر : هي مش صعبه زي نور بس عمتي غريبه جدا ساعات بتكون كويسه معايا وساعات بلاقيها بتعمل حاجات كدا تثبت أنها بريئه وغلبانه وإني وحشه وجايه اوقع بينها وبين بابا ساعات كتير بساعدها وبهتم بيها بس هي دائما شايفه ولادها صح وإني وحشه مهما عملت وبعدين بتقارن دايما بيني وبين بنتها وتقول دايما لبنتها اتعلمي منها وتقولي عرفيها تعمل اي واي الصح حتي في اللبس بتفضل تتكلم وتقول إنه مش هيكون حلو عليا ومش هيدخل فيكي انتي تخينه شويه مش زي بنتي ولما البس حاجه وتكون حلوه متتكلمش معايا بس تروح لبنتها تزعق معاها وتقول يا غبيه كنت جبتي الفستان ده ليكي انتي
كله كوم وابنها البارد المستفز ده كوم تاني يقول عايز رقمك بس عشان اطمن انك وصلتي بخير قولت مش حافظاه وجيت امشي خد الفون مني وخد رقمي وابتسم ومشي ومن ساعتها يتصل كتير يرغي في كلام ملوش لازمه بتضايق منه علشان كدا برد عليه دايما دبش
تعرفي أنه مره كنت في البيت وبابا في الشغل
والداده بتنضف
خدت شور وسبت شعري ينشف وقولت اعمل حاجه اكلها من المطبخ
الباب خبط كنت بحسب بابا عادي وكنت بغني في المطبخ اتفاجات بالبارد ده واقف قدام المطبخ وبيقول الله اي الجمال ده كان الجمال ده كله فين
طبعا مقدرش اوصفلك قد اي كنت مكسوفه جدا وحاول أخرج بس منعني
لحد ما جت الداده ف بعد وانا دخلت الاوضه بتاعتي متضايقه جدا أنه شافني بشعري خدت ذنوب وهو مش محترم
بتتعامل معايا وحش لو هزرت مع بنتها وقولت كلمه هي اللي تضايق مش بنتها وتشتمني وتزعقلي لاكن قدام الكل طيبه كدا وحافظه القران ومش بتسيب المسجد ابدا
مش عارفه اتعامل معاها ازاي بس بحاول علي قد ما اقدر أجبر بخاطرها عكس اولادها
اسر : اهدي يا برنس انت بتطلع دخان
فارس : ده انا هنفخ الحيوان ده ولو عرفت انها رايحه هناك هنفخها هي شخصيا
مازن : بأماره اي يا دكتور انت مين اصلا عشان تحكم عليها
فارس بغضب شديد : هكون جوزها قريب جدا ومشي بعصبيه
عند ميرا
ميرا : صدق اللي قال اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته
شهد : انا بحمد ربنا أن مكنش ليا غير بابا وماما
قامت ميرا حضنت البنات وقالت : وانا بحمد ربنا علي وجودكم في حياتي هونتو عليا كتير ربنا يخليكو ليا
صرخت حور بفرحه
نور : فزعتيني يا بنت المجنونه في اي
حور بفرحه : اتقبلت في شركه ودي من أكبر الشركات مبسوطه اوي بجد
شهد : اخيرا يا صحبه نكد حاجه نفرح بيها
خبط فارس عليهم ودخل
فارس ونظر لحور بضيق : شهد مازن عايزك في الاوضه بتاعته
شهد : تمام وخرجت
حور بهمس لميرا : انا انا هروح بقا
ميرا : خليكي شويه
حور ونظرها علي فارس : لا لا انا هروح افرح بابا بردو سلام
فارس : ميرا ادهم عايزك في المكتب تحت
↚
نزلت حور وميرا وصلتها ميرا وراحت علي مكتب ادهم
فارس : حور استني هوصلك
حور : لا شكرا
فارس بحده : انا قولت استني
حور بضيق : هو انت لما بتشوفني بتتعصب وبتكون متضايق كدا ليه عملتلك اي انا
فارس : يمكن عشان شكلك وتصرفاتك بتعصبني
حور : طيب دي تبقا مشكلتك انت بقا مش انا انسان بارد وجت تمشي مسكها فارس من دراعها وضغط عليها ولفها ليه بسرعه
وقال بغضب : عيدي اللي قولتيه
حور بخوف : انا…..ا انا
فارس بعصبيه : انتي اي
بدأت دموع حور تنزل وقالت : ا ايدي
ساب فارس ايديها وقال بحده : ورايا هوصلك
***************
سمح ادهم لها بالدخول
ميرا : انت كنت عايزني
ادهم : اه عندي سفريه في قريه سياحيه عشان شغل تيجي معايا
ميرا : مليش نفس اروح اي مكان
ادهم : تمام جهزي الشنطه بتاعتك هنطلع من بدري
ميرا : بس انا
ادهم : مش عايز كلام كتير يلا
ميرا بضيق : حاضر ومشيت وهي بتدبدب في الأرض
****************
دخلت شهد
مازن : كويس انك جيتي هروح اغير واجي نتكلم
شهد : طيب ممكن الفون بتاعك اعمل مكالمه لان تليفوني وقع في البيت قبل ما اجي
مازن : اتفضلي
دخل مازن غرفه الملابس
شهد : زيزو حبيبى الثغنون عامل اي
زيزو : سهد انا زعلان منك اوي يا سهد
شهد : ليه بس يا قلبي
زيزو : ده كله مس بتيجي تسوفيني
خرج مازن وشهد لسه بتتكلم وسمع
شهد : يا حبيبي هاجي اشوفك متقلقش بس حصلت ظروف كدا معايا هحاول استأذن واجيلك في الخباثه كدا بس اوعي تقول لحد
بعد سماع مازن كلام شهد الغضب سيطر عليه وكان شكله يرعب وقال بصوت قوي وهو بيحاول يتمالك أعصابه : بتكلمي مين
شهقت شهد برعب من صوته اللي خضها وخافت اكتر بعد ما شافت عيونه الحمرا واعصابه المشدوده بدأت تاخد نفسها بصعوبه وقالت في نفسها ا اكيد فهم غلط
قرب مازن منها بسرعه لتحاول الابتعاد بسرعه ليمسك بها بسرعه وقوه لترتعش وتنظر له بخوف يلاحظه مازن ليغضب أكثر ويقترب منها فتحضنه شهد بقوه وتقول بصوت مهزوز : مازن انا خايفه
هدي مازن شويه بعد استيعابه هي فعلا بتتحامي فيا مني
فتح الاسبيكر
زيزو : يا سهد يا سهد ردي عليا
ابتسم مازن وضمها ليه اكتر وقال : انت بقا الاستاذ اللي شهد عايزه تسيبني وتجيلك
زيزو : اه عسان بتحبني اكتر منك
ضحك مازن بقوه وطبطب علي دماغ شهد وقال : صحيح الكلام ده يا شهد
بصتله شهد بخدود حمرا وبعدت عنه بسرعه وقالت بتوتر : ص صح طبعا زيزو يا حبيبي هبقا اكلمك بعدين خلي بالك من نفسك كويس اوكي
زيزو : ماسي باي
كانت شهد متوتره وبتفرك في ايديها وآدتله الفون وقالت : ش شكرا عن اذنك وجت تخرج مسكها من أيدها ليزيد من احمرار وجنتيها بصتله وهي بترمش كتير
مازن في سره اي بس القمر ده
مازن : كنت عايز اتكلم معاكي نسيتي ولا اي
شهد قعدت وقالت : صح اتفضل
مازن : مين اللي كنتي بتكلميه
شهد : ده ده زياد بدلعه زيزو كانت بروح ملجأ الأيتام كتير وليا صحاب كتير من الأطفال بس هو الأقرب لقلبي دايما ممكن لو اتاخرت عليه يرفض يذاكر أو ياكل وكدا ف كنت بطمنه مش عندك مانع اني أبقا اروح صح
مازن كان سعيد بكلام صغيرته البريئه وقال : اكيد لازم نروح
شهد : بجد هتيجي معايا
مازن : طبعا انتي عايزه زياد ياخدك مني ولا اي
زاد احمرار خدودها ليضحك مازن عليها بقوه ويقول : انا مسافر
شهد بضيق : فين
مازن : عندي مؤتمر في باريس هقعد يومين تلاته وممكن اسبوع
شهد بحزن : طيب
مازن : جهزي نفسك بقا عشان هنسافر الفجر
شهد بفرحه : بجد
مازن : طبعا
شهد بفرحه وهي بتخرج : هحضر الشنطه علي طول
*****************
كانت حور باصه ناحيه الازاز ومكشره وقفت العربيه بسبب خناقه حصلت في الطريق سده عليهم الطريق وناس بالطجيه ومعاهم اسلحه وصوت عالي
قفل فارس العربيه ولسه هينزل مسكته حور من أيده
حور : متنزلش و تسيبني
فارس : متخافيش مش هتاخر
حور بخوف : لا
قبل ما يرد فارس كان ازاز العربيه متكسر صرخت حور وووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
صرخت حور بسبب شومه كسرت ازاز العربيه
وغطت وشها بايديها
فتحت عينيها شافت فارس قريب منها اوي وظهره للازاز بيحميها احمرت لقربه الشديد منها وهو سرح في عيونها وفاق علي صوتها
حور بتوتر : ا انت كويس
بعد فارس عنها بسرعه وقال : تمام وخرج بسرعه من العربيه وقد أظلمت عيناه غضبا ومسك شومه من علي الارض ونزل بيها علي اي حد يقابله لحد ما قعدو كلهم علي الارض حطين ايدهم علي رأسهم بخوف
الراجل : خلاص يا باشا
الراجل التاني : انت مين يا جدع انت ده انا هوديك في داهيه وجه يقوم خبطه واحد جنبه وقاله اقعد لينزل فينا ضرب مره تانيه
الراجل الاول : اخرس انت ده شكله شرطه وهيحبسنا كلنا احنا اسفين يا باشا
الراجل التاني : احنا حبايب يا باشا مفيش مشاكل بيناتنا ده احنا كنا بنهزر بس
بصلهم فارس بضيق ورمي الشومه علي الارض بعصبيه ومشي ركب عربيته ورزع الباب وراه
اتخضت حور وفضلت تبصله بانبهار
فارس بحده : في حاجه
هزت حور رأسها بالنفي وبصت قدامها وافتكرت لما ضرب الرجاله وعضلاته وعروقه البارزه لما بيتعصب ابتسمت و وحطت ايديها علي وشها وضحكت
فارس : هو انتي متخلفه
بصتله حور وكشرت وبصت الناحيه التانيه وقالت : بصوت واطي انسان بارد
فارس : انتي قولتي حاجه
حور : لالالا نزلني هنا وصلت شكرا
******************
وصل مازن وشهد علي باريس وبعد ما خلص شغله قالها تعالي نتفسح شويه فرحت شهد جدا و لبست فستان نبيتي جميل
مازن : بصي في حفله هنا لازم ادخل بس اسلم على بعض الشخصيات المهمه وهرجع علي طول دخلو حفله استأذن منها مازن : دقيقه وجاي متتحركيش سلم فيها علي بعض رجال الأعمال وبص ناحيتها ملقاهاش ف قلق كانت شهد واقفه وحد عزم عليها بعصير ابتسمت وشربته وكشرت وشها علي طول وطلعت لسانها اي ده وحش اوي وحطته بدأت تدوخ وتبتسم حست بالحر وطلعت بره القاعه دور عليها مازن كتير لحد ما لمحها بره راح ليها ولسه كان هيزعق ليها لأنها قلقته عليها جدا لقاها بتضحك شاورت عليه وقالت اتاخرت اوي وبصت الناحيه التانيه وكشرت كانت خدودها حمره بص ليها مازن باستغراب وقال ليها هو انتي شربتي حاجه ابتسمت وقالت بطفوله اه كانت حاجه لونها فروله وحشه اوي عمض عينه بضيق وحط أيده علي وشه وقال طيب يلا واول ما خرجو وقفت وكشرت بطفوله وسحبت ايديها
مازن : مالك بصتله وضحكت وقفلت عيونها نص قفله وعضت شفايفها وطلعت تجري
مازن : انتي يابت يخربيتك طلع يجري وراها طلعت علي باب بيت ورنت الجرز وخبطت وجريت طلعوا الناس لقو مازن في وشهم بص ليهم واعتذر جدا وطلع يجري وراها ركبت اوتوبيس بيتحرك فضل مازن يجري وري الاوتوبيس لحد ما قدر يطلعه بسرعه وجري عليها حضنها ومسك ايديها ونزلو جاب مازن شنطه حلويات
مازن : ياربي هو انا جايب بنت اختي معايا بص عليها لقاها بتلف حوالين نفسها
وبتقوله : شوفت الفستان بيطير ازاي وفضلت تضحك مسكها من ايديها ومشي بيها أبعدته عنها وجريت علي محل خدت منه قالب كيك وجريت صاحب المحل مسك مازن وكان مازن محتار جدا أنه عايز يلحق يدور عليها يشوفها راحت فين وان الراجل ده ماسكه زي الحرامي وشويه وهيجيبله الشرطه دفع مازن الفلوس وفضل يدور عليها راحت فين
لحد ما دخل مطعم لاقاها بتبتسم لكل طربيزه شويه وتديلهم من الحلويات اللي معاها وكان في شباب بتضحك ليها وباين عليهم الاعجاب اتضايق مازن جدا وراح شالها وطلع بيها بره المكان وزعق معاها
مازن : لو اتحركتي من جنبي تاني هتتعاقبي انتي فاهمه
لوت شهد شفايفها وحطت صباعها علي شفايفها بمعني انا ساكته ومش هعمل حاجه وهما ماشيين شافت محل فيه مصاصات كبيره فضلت تشده من أيده والجاكت بتاعه وتشاور علي المصاصه
مازن : مفيش حلويات ليكي تاني انتي وذعتي اللي جبتهم وخربتي بيتي مصاريف لا يعني لا وادالها ظهره
قوسط شهد شفايفها بضيق ومن غير ما مازن ياخد باله مسكت طوبه كبيره وكسرت ازاز المحل وخدت المصاصه وبعدت استخبت وري بوستر دعايا
اتصدم مازن وشد شعره وصرخ بصوت عالي وفضل يخبط بايده الحيط بعصبيه وضيق اتخانق معاه طبعا صاحب المحل وخد منه فلوس مضاعفه للازاز واللي هي خدته
بص للبوستر وقال اطلعي بدل ما اطلعك بطريقتي بصتله بعيون بريئه وهي بترمش كتير وقالت : اسفه يا بابا ومدت ايديها بالمصاصه بتقوله تاخد حته
قال بعصبيه وصوت عالي : قدامي
فضلت ماشيه بتضحك ومبسوطه وبتاكل في المصاصه لحد ما شافت الملاهي وقبل ما تجري لحقها مازن ومسك ايديها جامد
مازن : لا بقولك اي هنا مش هعرف اوصلك لو توهتي
شهد وهي لاويه بوزها : عايزه اروح
مازن بحده : لا امشي
بصتله شهد بدموع
مازن : انسي بعد اللي عملتيه فيا مش هتأثر امشي
فجاه سمعها بتعيط بصوت عالي زي الاطفال وكانت الناس كلها بتبص عليهم
مازن : يخربيتك يا شيخه كان يوم اسود لما طلبت نخرج بس بس اسكتي هعملك اللي انتي عايزه بس
سكتت شهد وبصتله : ينفع اروح العب
مازن بنفاذ صبر : لعبه واحده بس
شهد سقفت بايديها بسرعه وضحكت ومسكت أيده بتشده لجوه
مازن : حسبي الله وبعد شويه سرح في ملامحها الجميله وضحكتها اللي تخطف القلب وصورها فيديو وهي بتلعب
وقال بابتسامه : شكلي وقعت فعلا في حب طفله مجنونه
بدأت شهد تدوخ اكتر و كانت بتنام علي نفسها شالها مازن وقعد ها علي استراحه وسابها علشان يجيب تاكسي مسكت أيده وقالت بصوت نايم : خليك
وشدته من أيده يقعد جنبها ونامت علي كتفه وقالت بصوت هادئ
شهد : انا عايزه اروح لبابا
↚
مازن : انا زي بابا
كشرت شهد ورفعت راسها من كتفه وبصتله بضيق واستغراب ومسكت وشه بايديها الاتنين وقربت منه
اتصدم مازن من تصرفها لحد ما قالت : انت مش بابا ولا زيه انت وحش
مازن : ليه
شهد : بتزعقلي وبتخليني اعيط كتير بسببك
اتضايق مازن أنه كان سبب في نزول دموعها
كملت شهد وقالت وهي بتنام علي كتفه بحس بالدفئ في حضنك زي بابا ونامت
دق قلبي بسرعه كبيره معقول هي كمان بتحبني
★★★★★★★★★★★★★
كانت ميرا بتغني أغنيتها المفضله كان في فراشه صغننه وشافت فراشه جميله دخلت ليها الأوضه فرحت وحست أن اكيد في حاجه حلوه هتحصل اليوم
وسمعت خبط علي الباب وصوت ادهم
ادهم : جهزتي نفسك
ميرا باستغراب : لاية
ادهم بضيق : هو انا مش قولت أننا هنسافر
ميرا بتوتر : ا انا مش عايزه
ادهم وهو بقرب منها : ميرا مش هعيد كلامي مرتين هتجهزي ولا اجهزك بطريقتي
ميرا بخجل وكسوف : حاضر حاضر بس امشي
ابتسم ادهم وقال : تمام الصبح بدري هنمشي
الساعه 6 الصبح صحيت ميرا علي صوت اسر
اسر : قومي يا وخم كل ده نوم ده لو ابو الهول كان نطق اي ده
ميرا وهي بتفرك عيونها بنعاس : علي فكره نمت متأخر امبارح من حقي مش اقوم وبعدين انا نومي مش تقيل
اسر : اه انتي هتقوليلي تحبي افكرك ب قد اي نومك تقيل
ميرا : علي فكره انت معطلني وعقول لادهم انك السبب
اسر : اه يا مفتريه انا غلطان سلام
خرج اسر ودخلت ميرا غسلت وشها واتوضت وطلعت أدت فريضتها وجهزت حاجتها ونزلت لتحت
ادهم : صباح الخير افطري عشان تمشي
ميرا : صباح النوم حاضر
أنهت ميرا فطورها سريعا وطلعت وري ادهم وركبت العربيه جنبه
ميرا : ممكن تشغل اغاني
ادهم : لا
ميرا : اي فيلم اي حاجه معايا انا اغاني ممكن تشغلها
ادهم : لا
ميرا بضيق وصوت واطي : كل حاجه لا لا رخم اوي وفتحت شنطتها وطلعت السماعات بتاعتها وشغلتها علي الاغنيه اللي بتحبها و كانت بتغني معاها وهي مبتسمه وبتبص من الشباك واتفاجات وفرحت اوي لما شافت نفس الفراشه كأنها بتسابق العربيه علشان توصل ليها وبعدين اختفت فرحت اوي بيها
كان ادهم مركز مع حركاتها ومبتسم ولما بصتله رجعت ملامح البرود والجديه علي وشه كشرت وبصت الناحيه التانيه
وبعد فتره نزلو استراحه
راح ادهم يجيب اكل
وميرا كانت مستنياه بره و اتفاجات براجل شكله غريب الكل بيبعد عنه بيقرب منها
الراجل : ازيك يا بنتي انا بس كنت محتاج 8 ج علشان دي اجره المواصله لبلدي لو مش معاكي خلاص
قلقت ميرا شويه وبعدين افتكرت انها كانت محوشه 30 ج من الجامعه في الشنطه بتاعتها وطلعت منها ال 8 ج بالضبط زي ما طلب وادتهمله
فرح الراجل جدا افضل يشكر فيها ويقول انها ملاك مش من الأرض هنا وكان هيعيط وكان عايز يجيب ليها حاجه حلوه بس هي رفضت بشده وبعدت
لقت نفس الراجل جه تاني وقال : هو ال 8 ج دول كانو اجره المواصله زمان مش عارف دلوقتي بقو قد اي وقال بس عادي خلاص مش مهم يعني لو مش معاكي وانا هستنا اهلك اشكرهم علي تربيتهم ليكي
طلعت ميرا اللي معاها وادتهوله والراجل قال ليها : انتي هتتجوزي حد كويس جدا ولا هو فقير ولا غني جدا وهتجيبي ذريه صالحه و هتكوني دكتوره جامعه
استغربت ميرا جدا أنه قال كلام كانت لسه بتقوله لنور انها عايزه تكون دكتوره جامعه وفرحت في نفس الوقت لأنها حست أنه رساله من ربنا بيقول ليها متزعليش الحلو والخير كله لسه جايلك بعدين شكرته ميرا ومشيت علي العربيه وركبت
وصل ادهم وكانت ميرا فرحانه اوي انها عملت خير واول ما شافت ادهم فرحت اوي أنه جاب الحلويات الي بتحبها وحست أن الراجل ده جه ليها بدل الفراشه علشان يخليها تبتسم
وبعد شويه نامت ميرا في الطريق وبعد فتره صحيت لقيت نفسها في اوضه غريبه ضلمه حاولت تنادي كتير مفيش رد طلعت من الاوضه لقت نفسها في بيت غريب مظلم بدأت تظهر عليها علامات الفزع والفوبيا ووو
★★★★★★★★★★★★★★
في مكان تاني كان اسر مع صحابه اللي في الجامعه وكان زهقان واتصل علي نور
نور : مين
اسر : الناس بتقول الو السلام عليكم مش مين
نور : جبت رقمي منين ياض
اسر : ياض في بنت المفروض انها تكون رقيقه تقول ياض
نور : اخلص يا عم عايز اي
اسر : بعيد عنك الواد مازن خد شهد وسافرو وميرا وادهم سافرو بردو وسابوني لوحدي وحداني مع المعقد فارس ف قولت اشوف حد ارخم عليه بدل الزهق ده
نور : وملقتش غيري ولم تكمل كلامها لسماعها صوت طلقات نارية وسقوط الهاتف لتصرخ باسمه بخوف اسررررر ووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
كان اسر بيكلم نور وحس بحاجه غريبه وسمع صوت وقدر يحدده واتاكد أنه قناص جاي يستهدف حد معين قلق علي الشاب اللي المفروض بيحميه وشد حديده كبيره وسميكه وقدر يحدفها علي المكان اللي القناص هيضرب فيه ومع إطلاقه للرصاصه دخلت في الحديد واتني ساعتها الناس لاحظت وبدأت تصرخ وتسيب المكان
كان اسر كل اهتمامه أنه يحط صحابه دول في مكان آمن وحاول يلحق القناص لاكن مقدرش وقتها بس اتاكد أن اللي عمله ده اول خطوه في اكتشافه هو مين وفشل مهمته وقال في نفسه المهمه دي لازم تخلص في اقرب وقت خلاص كدا الوقت خلص لازم انفذ
كانت نور مرعوبه عليه وبتلف حوالين نفسها كتير في الأوضه وبتقول : يا تري حصل اي يا زفت يا اسر مفيش مكان بتروحه الا وبتعمل مصيبه الناس كانت بتصرخ لالالا اكيد هو بخير طيب ليه مكلمنيش واي صوت ضرب النار ده لا الموضوع ميطمنش اصلا وانا مالي ليه قلقانه كدا ما يولع عادي لا حرام بعيد الشر ييي ليكون حد من اللي خطفني راح علشان يقتله اصلا مش مهتمه
سمعت صوت رنين هاتفها لترد بلهفه : الو اسر انت كويس
فرح اسر من لهفتها عليه : اه تمام مفيش حاجه
نور : طب اي الصوت اللي كان عندك ده
اسر : متشغليش بالك هكلمك بعدين سلام
نور : اي الواد المجنون ده
مرات عمها : هو مين ده اللي مجنون يلي متتسمي
نور : لا ولا حاجه بكلم نفسي ولا ده كمان حرام
مرات العم ب لاويه بوز : وهتفضلي مشرفانا كدا كتير اكل ومرعه وقله صنعه
نور : تقصدي اي
مرات العم : قصدي انك تتلحلحي يا اختي كدا وتشوفيلك شغلانه بدل قعدتك اللي ملهاش لزمه دي
نور : انا اسبوعين بس وهسافر واشتغل هناك وابقا ابعتلكم الفلوس محدش هيقبل يديني مرتب بعد اسبوعين بس
مرات العم وهي بتشد نور لبره البيت : روحي دوري ياختي واعملي بلقمتك وهتلاقي شغل وقفلت الباب في وشها
*******************
صحيت حور من النوم وبدأت وهي بتحسس تشوف الفون فين ولقت الساعه 7 ونص
حور بخضه : يالاهوي هتاخر علي اول يوم شغل وجريت علي الحمام اتوضت وطلعت لبست فستان ازرق وادت فريضتها ونزلت بسرعه علي تحت
الداده : براحه يا بنتي محدش بيجري وراكي وتعالي افطري يا حبيبتي قبل ما تخرجي
حور : حبيبتي يا داده والله متاخره مش هقدر بس مش هزعلك اهو خدت سندوتش عن اذنك ادعيلي
الداده : روحي يا بنتي الهي يجعلك في كل خطوه سلامه
نزلت حور علي عربيتها وحاولت تخليها تدور بس مفيش فايده متعطله
حور بزهق : اوووف بقا كانت ناقصاكي متاخره
راحت بسرعه وقفت تاكسي واول ما وصلت لمكان الشركه نزلت بسرعه وسالت موظفه الاستقبال
: لو سمحتي انا الموظفه الجديده اقدر استلم شغلي منين
الموظفه : أطلعي الدور التالت يا انسه وأسالي عن الانسه سالي هتشرحلك
ابتسمت حور : تمام شكرا جدا عن اذنك
كانت حور بتحاول تلحق الاسانسير بس في شخص ساعدها وحط أيده في اخر لحظه
حور بابتسامه : شكرا
ماهر بابتسامه : العفو اهلا بيكي
اكتفت حور بالابتسامه وسالت علي الانسه سالي وراحت ليها
حور : السلام عليكم ازي حضرتك انا الموظفه الجديده
سالي وهي بتبص ليها من فوق لتحت بقرف : امشي ورايا
اتضايقت حور بس قالت : كبري دماغك يا حور خلي اليوم يعدي علي خير
خبطت سالي الباب ولما سمعت إذن الدخول دخلت ووراها حور
سالي بدلع استغربت منه حور وبصت ليها بدهشه وفتحت بقها : استاذ فارس الموظفه الجديده وصلت
لف فارس بالكرسي وبص عليها وابتسم
حور : هو انت
فارس ببرود : خليها تستلم شغل السكرتاريه الخاصه بالمكتب بتاعي
سالي بضيق بتحاول تداريه وهي بتقرب بدلع : حضرتك دي جديده ومفيش خبره هتبوظ كل حاجه ممكن انا امسك الشغل ده انا حافظه كل حاجه عن حضرتك
فارس ببرود : اظن كلامي واضح اتفضلي
حور بضيق مش عارفه سببه بس متضايقه من البت المايعه اي البت الواقعه دي اي ده مشوفتش
وصلت علي المكتب بصت ليها سالي بغرور ومشيت
حور : اي ده في اي
ماهر : اي اللي مضايق القمر بس
بصتله حور بضيق وسكتت
ماهر : انا اسف جدا يا انسه لو زعلتي من كلامي بس انا متعود اتكلم بالطريقه دي مع الانسه سالي يعني احنا زملاء وبنهزر
حور : لو سمحت مبحبش الطريقه دي ولا بحب اتعامل اصلا مع ولاد
ابتسم ماهر : ولاد اي بس احنا في مدرسه لازم تتعاملي مع الزملاء عشان يساعدوكي وانا في الخدمه لو احتاجتي اي حاجه انا جاي اساعدك مش اضايقك
حور بابتسامه مصطنعه : تمام شكرا جدا
ماهر : بالمناسبه انا ماهر وانتي
حور : اهلا بحضرتك حور
↚
طلع فارس من مكتبه وشاف ماهر مبتسم لحور وحور مبتسمه اتضايق واتكلم بحده : هو اي اللي بيحصل هنا ده مبقاش شغل بقا ده استهبال
ماهر : حضرتك انا كنت بسال علي ملف مش اكتر عن اذنكم
بصتله حور بستغراب بصلها بغضب وقال بصوت عالي : شوفي شغلك ودخل ورزع الباب وراه وقال غبيه
بعد شويه كانت خلصت حور شويه ملفات في ايديها وخبطت ودخلت : لو سمحت الملفات دي محتاجه امضه حضرتك وتراجعها لو امكن
سحب فارس الملفات وقال ببرود : علي مكتبك
حور : طيب لو سمحت أن…..
فارس بحده : قولت علي مكتبك
طلعت حور وهي مكشره ومتضايقه جدا منه وبعد 5 دقائق جت ليها سالي بغرور : في شويه شغل عليكي وشاورت لواحد شايف اكتر من 20 ملف وقالت بابتسامه بارده : استاذ فارس اللي طلب نبعتلك الملفات دي ويخلصو النهار ده ضروري وسابتها ومشيت بدلع وعلي وجهها ابتسامه صفره
حور بضيق : يا شيخه الهي ينكسر كعبك ويجيلو تسلخات تحت بطاطه ويمشي رافع أيده في الشارع قادر يا كريم مفتري ازاي هخلص ده كله النهار ده واول يوم ليا ولسه بتدرب اروح لاستاذ ماهر يساعدني بابا حور نحن نساء قادرات انتي قدها حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا فارس يا مفتري بارد
بدأت حور شغل وخلصت الملفات بعد المغرب دخلت عليها سالي كتير وقالت : تأكلي يا حور اه صح نسيت وراكي شغل مش فاضيه ومشيت فضلت حور تقلدها بتريقه وهي متغاظه وبتقول : الا الاكل مش مسامحاك يا فارس ابدا
دخل عليها ماهر : لقيتك مخدتيش استراحه قولت اجيبلك سندوتش كلي اي حاجه وانتي بتشتغلي
حور بابتسامه : بجد مش عارفه اقول لحضرتك اي بس شكرا جدا
ماهر : ولا يهمك لو احتاجتي حاجه ابعتيلي والله يكون في عونك علي اللي انتي فيه ده همشي بقا قبل ما يطلع ويسمعني كلام ملوش لازمه سلام
ابتسمت حور وقالت : سلام والله إنه محترم
الساعه 4
دخلت سالي علي حور
سالي ببرود : معاد شغلنا انتهي وكلنا ماشيين ياريت متمشيش غير لما تخلصي اللي في ايدك وتسلميه علي مكتب فارس سلام
حور بضيق : نننننننني علي مكتب فارس سلام بت غتته علي راي نور
بعد المغرب بدأت حور تتمطع وتضرب ظهرها بايديها اااااخ تعبت اخيرا خلصت ودخلت مكتب فارس حطت الملفات عليه وقالت : دي الملفات اللي حضرتك طلبتها عن أذنك هروح
فارس : استني هروحك
حور ببرود : لا شكرا عن اذن حضرتك
فارس بحده : قولت استني الوقت متاخر وانتي اتاخرتي بسببي ف هوصلك
حور بضيق : لا ميرسي جدا لذوق حضرتك ابن عمتي جاي ياخدني
بصت حور عليه لقت عروق أيده بدأت تظهر وفي عيونه نظره ترعب ف خرجت بسرعه من المكتب ونزلت لتحت
**********************
عند ميرا
صحيت من النوم وشافت كل اللي حواليها ضلمه وفي اوضه غريبه حاولت تتحرك بسرعه وهي خائفه تفتح اي انوار وتنادي وافتكرت أن اخر حاجه كانت فاكراها انها نامت في العربيه فضلت تنادي مفيش رد وفتحت كل الانوار مفيش اي ضوء بدأت الفوبيا عندها تظهر اكتر وجسمها بدأ يترعش طلعت بره الفيلا بسرعه وهي بتنادي علي ادهم وفضلت تجري لحد ما شافت حاجه خلتها تصرخ بكل وقتها
يا تري ميرا شافت اي
واي اللي هيحصل مع نور
وأسر هيقدر يخلص المهمه بسرعه ولا هييجي اللي يعطله
وادهم هيقدر بجد يقرب من ميرا ويخليها تحبه ولالا
وهل دخول حور المجال ده وبدايه الشغل هيكون سبب في سعادتها ولا هيكون سبب في بدايه تعاستها
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
جريت ميرا بره الفيلا بسرعه كبيره وصرخت
كان ادهم لسه راجع البيت وسمع صوت صراخها حس بالرعب دب في قلبه من فكره انها ممكن تتأذي جري للمكان اللي سمع منه صوتها
كانت بتبعد لوري وكلاب بحجم كبير بتقرب منها زي الأسد اللي هيهجم علي فريسته
اول ما شافته حست بالأمان وجريت عليه نطيت ولفيت رجلي علي وسطه وايدي حوالين رقبته وحضنته بقوه
ميرا : هي اي الكائنات دي
ابتسم ادهم وقال : كلاب
ميرا : عندنا كلاب في القصر ده مش شكل كلاب خالص
ادهم : المهم أن انتي بخير
شافت ميرا الكلام بترجع كلها لوري وبترجع مكانه
ميرا : هو الكلاب كمان بتخاف منك
ادهم بحده : اي اللي خرجك من الفيلا
بصتله ميرا واتكسفت أبعدته عنها ووقفت بعيد عنه شويه وقالت : مفيش نور في البيت كنت خايفه اوي لو سمحت خدني معاك بعد كدا متسبنيش لوحدي
كان ادهم هيتحرك مسكت أيده بصلها بستغراب من تصرفها وكمل طريقه وشغل النور في القصر
ادهم : كلتي
ميرا : لا
ادهم : طيب البسي هنتعشا بره
فرحت ميرا وطلعت جري علي غرفتها
***********************
في مكان تاني
كانت حور بتحاول توقف تاكسي
حور بضيق : يييي كله بسبب الزفت فارس
رن هاتفها لترد بتوتر : ايوه يا بابا
بابا حور بعصبيه : انتي فين ده كله
حور بتوتر : والله يا بابا جايه في الطريق متقلقش
بابا حور بعصبيه : واي اللي اخرك ده كله حسابنا لما ترجعي يا حور وقفل الفون
حور : بابا يا بابا اوووووف بقا معقده ليه معايا النهار ده
وقف فارس بالعربيه قدامها وقال ببرود : اركبي
لفت حور وشها الناحيه التانيه بضيق وقالت : لا شكرا
فارس بحده : مبحبش اكرر كلامي مرتين يلا
لفت حور جسمها كله الناحيه التانيه وكانت بتشاور لتاكس وقالت : مش مضطره اسمع كلامك شكرا لمحاوله مساعدتي انا لقيت تاكسي خلاص
قبل ما تركب التاكسي لقت رجليها مش علي الارض اتصدمت من أنه شالها فضلت تخبط بايديها في ظهره وتحرك رجليها علشان ينزلها واحمرت بشده من الكسوف والضيق حور : انت بتعمل اي نزلني انت مجنون ميصحش كدا ابعد
ادخلها فارس العربيه وقفل الباب ركب وقفل العربيه من جوه
حور بضيق : اي اللي انت عملته ده دي قله ادب علي فكره
فارس بحده : وطي صوتك احسن ما تشوفي قله الادب بجد
بصت حور بضيق للناحيه التانيه وسكتت
وبعد ما وصلت حور البيت بشويه وحاستش بكهربه الجو من باباها سالت الداده : هو بابا اي
الداده : لا بابا تمام متقلقيش
حور : ازاي ده كان شكله هيولع فيا في الفون
الداده : جاتله مكالمه ومن بعدها هدي
حور بفضول : متعرفيش من مين
الداده : من واحد اسمه فارس كدا والله اعلم يا بنتي
حور بابتسامه : فارس
**********************
اسر : ههههههههههههه يا ابن المجانين
فارس بضيق : ما تتلم يلا في اي
اسر : ازاي تشيلها في الشارع يا بني ادم مش حلالك
فارس : لا ما هي هتبقا حلالي قريب وبعدين عايزني اسيبها تركب مع عيل شمام الدخان كان ملئ العربيه وبصاته ليها مكنتش مظبوطه وهي غبيه عشان بس مضايقه مني مش شايفه قدامها تركب مع أي حد كدا
اسر : ادام بتحبها كدا وبتغير للدرجه دي ما تروح تكلم ابوها بقا خلينا نخلص
فارس : أن شاء الله قريب انت بقا اي الدنيا معاك
تنهد اسر بضيق : مش تمام انا دخلت جحر التعابين والقرصه بموته لازم اخلي بالي من النفس اللي طالع مني
فارس : ونور
ابتسم أسر بسخريه : مقلقتش عليا يعني
فارس : طول عمرك في خطر ومشاكل وموقع قلبنا عليك
اسر : اديك قولت يبقا مش هدخل حد في حياتي يكون نقطه ضعف وتتأذي بسببي
فارس : لو دخلت عيلتنا محدش هيقدر يمسها بسوء احنا نقدر نحميهم كويس
اسر : مش عايز احس دايما بالخوف وأحط ايدي علي قلبي من فكره يحصلها حاجه في شغلي اعدائي كتير ليه ادخلها دائره ممكن تتأذي فيها وانا بأمكاني أبعدها خالص عن كل ده
فارس : نور قويه يا اسر متخافش عليها
اسر : انا الي خايف اني اخسرها لما تبقا بعيد ومطمن عليها احسن وبابتسم وقال : وبعدين هترضي ترتبط بواحد اكبر منها ولسه في الجامعه فاشل وهي عايزه تكون دكتوره
فارس : يا ابني ده انت مسميينك في المدريه المعجزه ازاي في سن صغير تعمل كل ده وتكون ليك سلطه واعلي من الضباط وبيعملولك الف حساب
اسر : لحد ما المهمه اللي متكلف بيها تخلص انا مجرد طالب فاشل قدام الكل وبس
فارس : هترجع عن قرارك يا اسر في موضوع نور والايام هتثبت
اسر : الله اعلم انا هروح انام سلام
*********************
دخلت نور بالليل متأخر وباين عليها التعب وبدايات برد
العم : كنتي فين يا روح امك لوكاندا اهلك هي
مرات العم : مش بقولك يا حج البت دي عايزه قطم رقبتها مش عارفه ساكتلها ليه
العم : ادخلي يا اختي ادخلي قريب اوي هنخلص منك
دخلت نور غرفتها وبصت في المرايا واتفاجات بدموعها بتنزل وسمحت لدموعها تنزل وظلت تبكي بصوت فتره طويله ونامت علي الارض بوضع الجنين بتحضن رجليها وتقول ليه يا بابا سبتني ليه مخدتونيش معاكم ليه الدنيا قاسيه ووحشه اوي يا بابا من غيركم ظلت تبكي حتي نامت مكانها ومكنتش كلت اي حاجه طول اليوم ومحدش يسأل عنها
********************
↚
في باريس
صحيت شهد وهي حاسه بوجع كبير في رأسها ولقت نفسها مش عارفه تتحرك بصت حواليها واتفاجات بمازن نايم جنبها صرخت شهد وضربته بالرجل
صحي مازن مفزوع ووقع علي الارض وقال : في اي يا بنتي انتي حد يصحي حد كدا بردو
شهد بخضه بتشاور عليه : انت انت انت انت
مازن : اي الشريط سف ولا اي
شهد بضيق : اي اللي نيمك هنا يا قليل الادب
مازن : انتي هبله يا بنتي انتي مش انتي اللي قولتي متسيبنيش خليك جنبي بحس معاك بالأمان وكان بيقلدها
شهد بصدمه : ا انا
مازن : ده انتي عملتي فيا عمايل امبارح
شهد بصدمه ووجه احمر : ا انا انا عملت اي
مازن بيمثل الحزن : انتي ده انتي مفتريه اي معندكيش اخوات ولاد ولا اي
شهد بضيق : بتهزر حضرتك
مازن : انتي ليكي عين تتكلمي اصلا ده انتي طلعتي عين اهلي امبارح
شهد : مش فاكره حاجه وبعدين بصت علي شكلها وشهقت بخضه : مين اللي غيريلي هدومي والحجاب فين
قرب مازن منها لتخجل بشده ليقول : اي مش جوزك ولا اي وغمز ليها
شهد : م مين غيرلي هدومي يا مازن
مازن : انا مش جوزك ده شئ طبيعي
بصتله شهد شويه وبدأت تعيط زي العيال الصغيره بصوت عالي
اتصدم مازن وحاول يهديها : اهدي اهدي مش انا والله بهزر معاكي بس اهدي
بدأت شهد تهدي ودموع لسه في عيونها : بجد مش انت
مازن : اه والله طلبت بنت من الفندق دخلت غيرتلك
ضربته شهد في كتفه وقالت : انت بارد علي فكره
مازن : بجد مع أن كلامك امبارح مكنش بيقول كدة
شهد : ازاي يعني
فتح مازن الفون وفتح فيديو كانت شهد بتقوله أنه جميل وحلو اوي بس لما بيزعق بيكون شكلها وحش
جريت شهد تاخد منه الفون وتحذف الفيديو طلع يجري وهي وراه رفع أيده لفوق وقال : بس يا قصيره ابعد فرهدتيني
بعدت شهد عنه وجريت عليه ونطت عليه ولفت لجليها علي وسطه وحاولت تاخد الفون بس كانت بردو قصيره بص ليها مازن وسرح في ملامحها القريبه اوي منه وهي كانت بتقول : هات بقا وبتبص اتفاجات انها قريبه اوي منه فضلت بصاله شويه وبعدين نزلت بسرعه بتوتر وقالت : ا انا جعانه
ضحك مازن وقال : طيب يلا بينا ننزل بس بقولك اي متشربيش حاجه غير لما تستأذنيني مش ناقص انا كفايه اللي حصلي امبارح
شهد : هو اي اللي حصلك
ابتسم بسخرية : يستحسن متعرفيش يلا البسي بقا
شهد : حاضر
*********************
نزلت ميرا بسرعه علي السلالم وقالت : انا جاهزه وطلعت تجري بره الفيلا تركب العربيه بس وقفها صوته
ادهم بضيق : اي القرف اللي انتي لابساه ده
ميرا بستغراب بتبص علي الفستان : ده ديس حلو خالص
ادهم بحده : روحي غيري
ميرا : بس انا بحبه
ادهم بعصبيه وحده : انا قولت غيري الزفت ده
اتخضت ميرا من نبره صوته وطلعت علي فوق ولبست فستان واسع رقيق ونزلت وهي مكشره
ركبت العربية
وفي مطعم راقي وجميل علي البحر
اول ما شافت ميرا المنظر ده فرحت وابتسامتها كانت كبيره ابتسم ادهم علي الطفله البريئه اللي معاه وقعدو وطلبت بيتزا
ادهم : مبسوطه
ميرا : اه بس عايزه اكون عند الناس وسط ناس كتير بتمشي
ابتسم ادهم : خلصتي اكل
ميرا : اه
ادهم : طيب يلا
ميرا : علي فين
ادهم : مش عايزه تروحي عند الناس يلا
وصلو لمكان ناس كتير فيه مسك ادهم ايديها
بصتله بستغراب
ادهم : علشان متسرحيش وتمشي ومعرفش اوصلك كدا احسن
ميرا : طيب عايزه ايس كريم بالشوكولاته
جاب ليها اللي عايزاه وهما بيتمشو
ميرا : انت ليه طيب معايا دلوقتي
ادهم : هو انا مكنتش طيب معاكي قبل كدا
هزت راسها بالنفي : لا مكنتش ابدا طيب دايما بتزعق وبتعاقبني وبتمنعني من الخروج
ادهم : مش ممكن يكون ده خوف عليكي
اتكسفت ميرا وقالت : مش بالطريقه دي
ادهم : لما اكون متعصب يستحسن تبعدي عني وانا مقبلش ابدا اي عذر للكدب في حالتين دول مبقدش اتحكم في غضبي
ميرا : موافقه بس توعدني انك متخوفنيش منك وتحاول تسيطر علي كل ده
ادهم : هحاول اي رايك نبقا صحاب
ابتسمت ميرا بفرح : موافقه بس متتعصبش عليا مهما حكيت اوكي
ادهم بابتسامه : ماشي
ميرا : ابتسامتك حلوه ليه دايما بتخبيها بالتكشيره دي
بدأت ملامحه تاخد شكل البرود ومردش
ميرا في سرها يا علي الكسفه اللي انت فيها يا حازم يخربيت شكل بوزك يا شيخ
ابتسم ادهم : صوتك عالي علي فكره
احمرت وجنتاها وحطت ايديها علي وشها وطلعت تجري بعيد عنه
ابتسم ادهم ومشي وراها بسرعه
عدي اليوم وكل واحد دخل ينام
********************
في صباح يوم جديد
صحيت نور علي صوت مرات عمها بتضربها برجليها علشان تصحي
نور ببرود : عايزه اي
↚
مرات العم بابتسامه ساخره : والله وطلعلك صوت قومي يا حيلتها عشان تجهزي للشغل
نور ببرود : شغل اي ده أن شاء الله
مرات العم : خالتك ام عنايات جايبالك شغل توصيل اكل للمنازل اخلصي ياختي والبسي حاجه عدله
نور بضيق : والبس ليس عدل ليه لشغل
مرات العم بتوتر : كدا عشان تنضفي شويه بدل ما انتي شبه الرجاله كدا
نور : دي حاجه تخصني ملكيش دعوه
مرات العم : تعرفي يا بت انتي لو مرجتيليش بفلوس والله لولع فيكي وامشيكي بعاها في وشك عشان متنفعيش لحاجه بعد كدا اخلصي انجري
وقفت نور وحست بدوخه كبيره وكان باين عليها التعب
دخلت اتوضت وطلعت أدت فريضتها وفضلت تدعي ربنا ينجيها من كل اللي هي فيه ده وحياتها تتغير بقا
طلعت عملت اكل وفطرت ولبست
مرات العم : خالتك ام عنايات جايالك دلوقتي تعرفك هتروحي فيه وشغلك اي
هزت راسها بهدوء
مرات العم : ما تنطقي يا اختي ولا القط اكل لسانك
نور بتعب : انا مش فايقه ولا قادره ارد عليكي لو بصحتي كان وصلك ردي
لوت بوزها وبصت الناحيه التانيه وصلت أم عنايات رحبت بيها جدا مرات عمها
ام عنايات : امال فين نور القمر بتاعتنا
راحت نور سلمت عليها
ام عنايات كانت بتبصلها بنظره خبيثه وبتلفها وبتبص عليها وغمزت لمرات عمها وقالت : لا تمام كدا تعالي يا نور اوريكي شغلك فين
حست نور أن في حاجه غلط بس كبرت دماغي
ام عنايات : النهار ده علشان اول يوم ليكي هبعتك عنوان واحد بس تبعتي الاكل للعنوان وتيجي وليكي نسبه طبعا اه احنا منكلش حق حد
نور بتعب : تمام يا طنط امتي معاد التوصيل
أم عنايات : العصر هيأذن دلوقتي بعده علي طول هتطلعي
نور : تمام
دخلت نور صلت العصر وطلعت خدت الاكل ومشيت
دخلت علي عماره في مكان غريب استغربت بس مهتمتش كتير طلعت للدور الثاني وبدأ العرق يتصبب من جبينها
**********************
رن هاتف اسر : ايوه يا فهد في حاجه ولا اي
فهد : بقولك يا باشا الواد اللي انت مخليني ارقابه ده طلع سافر علي بلد كدا ارياف طلعت وراه يا باشا لقيته داخل مكان كدا غريب
اسر بضيق : هي دي المعلومات المهمه
فهد : لا يا باشا انا شوفت الانسه نور داخله عماره مشبوهه
اسر بعصبية : ازاي يعني اي اللي يوديها مكان زي ده
فهد : وانا اي اللي يعرفني يا اسر بيه انا عملت اللي ضميري قالي عليه واتصلت بالبوليس وقولتلهم علي العنوان
شد اسر علي شعره بغضب شديد وقاله : انت غبي وقفل في وشه
******************
خبطت نور علي الباب
فتح ليها شاب بصدر عاري وبيبص ليها بخبث
نور بصت في الأرض بتوتر وقالت : حضرتك طلبت الاوردر ده
الشاب بخبث : ايوه طلبت الاوردر بس متوقعتش يكون اوردر حلو اوي كدا
شدها الشاب ده لجوه بقوه وقعت علي الارض وقفل الباب بالمفتاح
نور بصدمه وتعب بتبعد وقالت : ا انت بتعمل اي افتح الباب ده
الشاب : متوقعتش ام عنايات تجيب الحلويات دي كلها لا تستاهلي اكتر من 3000 يا مزه
صدمت نور أكثر من مرات عمها ودموعها كانت هتخونها وتنزل حاولت تستجمع قواها ولاكن كانت ضعيفه
قرب منها الشاب اكتر ووووو
تفتكروا اي اللي هيحصل مع نور
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
اقترب منها الشاب وشالها
كانت نور بتضرب فيه وبتحاول تبعده ولاكنه كان زي الصخره مبيتحركش
رماها علي السرير
كانت اول مره تحس بالضعف والخوف الكبير ده وكانت بتتمني من ربنا يساعدها
اول ما قرب منها
فجاه اتكسر الباب ودخلت الشرطه ومسكو
وقتها نور مكنتش حاسه برجليها ومش قادره تقف مصدومه ومرعوبه من كل اللي بيحصل ومش مستوعبه كل ده
فاقت علي ايد حد بيشدها بعنف وقعت علي الارض
الظابط : متقومي يا روح امك شغل السهوكه ده ميمشيش معايا اخلصي يا بت
دخل اسر في الوقت ده بسرعه اول ما شافته نور حست بالأمان والخوف في نفس الوقت
بصت في عيونه مشافتش غير السواد والغضب وده خلاها تخاف اكتر
قرب اسر منها بسرعه مسكت نور أيده بضعف
وقالت : انا مظلومه وغمي عليها
******************
في مكان تاني
مازن : انا تعبت انتي مبتتهديش
شهد تتصنع اللطافه : الله يسامحك انا بس نفسي اشوف كل حاجه في البلد للدرجه دي انا تقيله عليك
مازن : اه
شهد : عادي مش مشكله هكمل بردو لن ايأس
مازن : يا شيخه منك لله
ابتسمت شهد ومشيت بسرعه لمكان بعيد عنه بعد شويه بصت وراها ملقتش مازن بدأت تقلق دورت عليه في كل مكان مكنتش لاقياه قعدت في مكان علي جنب وبدأت تعيط زي الاطفال التايهه وسكتت وحاولت تستخبي لما لاحظت شباب سكرانين جايين ناحيتها
اول ما مشيو حست براحه نسبيه واتفاجات بحد من وري بيشد ايديها وبيقربها ليه كانت لسه هتصوت
مازن : اهدي اهدي ده انا
حضنته شهد بدموع وضربت كتفه وقالت : كنت فين انا كنت خايفه اوي
طبطب عليها مازن بحنان وقال : جالي تليفون علي ما خلصته ملقيتكيش المهم أن انتي بخير
مسحت شهد دموعها وبعدت عنه بسرعه وقالت : اي يا عم انت ما بتصدق ولا اي
مازن بحده : عقابك بعدين علي تهورك ده اتفضلي قدامي
حست شهد انها غلطانه ووشه مش بيبشر بخير
شكلو كدا لو اتكلمت هيقتلني
وصلو للفندق
اول ما دخلت الغرفه
شهد : انا انا اسفه اني كنت متهوره ومشيت في مكان غريب وبعدت عنك
مازن بحده : مفيش خروج تاني
شهد بتوتر : ليه انا….
مازن بعصبيه : اظن كلامي واضح
وسابها ومشي وهي متضايقه من انفعاله المبالغ فيه
********************
في مكان تاني بره مصر
…….. : مرحبا سيدي
…….. : هل نفذت المهمه
…….. : اجل سيدي اراقب تلك العائله جيدا لا داعي للقلق
…….. : أن اخطأت في مهمتك ولو بكلمه واحده لم تصلني فأنت ميت
وتم إغلاق الخط
********************
دخلت عنايات علي مرات عم نور
مرات العم : البت فين يا عنايات اتاخرت كدا ليه
عنايات : كان يوم اسود يوم ما شغلتها معايا جلابه المصايب البومه
مرات العم : جري اي يا وليه حصل اي
عنايات : محصلش يا اختي البوليس طب عليهم واتقبض عليها يا لهوي بالي لتبلغ عننا وأننا زقناها علي الشغلانه دي روحنا في داهيه
مرات العم بخبث : هي اللي بت شمال وهربت من بيت عمها قبل كدا ولو حد كلمنا هي اللي ماشيه في الطريق ده من زمان واحنا ملناش دعوه يا اختي
عنايات : دماغك عاليا وعجبتني طيب اسيبك بقا
اول ما عنايات فتحت الباب
تصنعت مرات العم الحزن وظلت تصرخ وتضرب علي صدرها وراسها وتقول : يالهوي يالهوي علي سمعتك يا حج اللي باظت واتمرمغت في طين هنودي وشنا من الناس فين بس يا ربي بقا ده جزاتنا تعمل خير ونرييها وهي تجيبلنا العار
خرجت عنايات وهي مبتسمه علي تمثيل صديقتها
دخل عم نور وقفل الباب : جري اي يا وليه حصل اي عامله صداع ليه فرجتي علينا الناس
مرات العم وهي تبكي متصنعه الحزن : الحق يا حج مسكو بنت اخوك في شقه راجل عازب في منظر استغفر الله وجه بوليس الاداب خدهم يا خويا وهي في القسم دلوقتي
عم نور : بتقولي اي يا وليه انتي ازاي الكلام ده لو كلامك صح انا هقتلها واغسل عاري بايدي
مرات العم بخبث : اهدي بس يا حج وليه تدخل السجن عشان واحده زباله زي دي
العم : تقصدي اي يا وليه
مرات العم بخبث : هقولك هتعمل اي ….
**********************
ميرا بملل اي الزهق ده بس يا ربي
شافت ادهم نازل قامت من مكانها بسرعه وراحت عليه
ميرا : انت رايح فين
بصلها ادهم ببرود : نازل البحر
ميرا بسرعه : خدني معاك
رفع ادهم حاجبه وقال : نعم
ميرا بتمثل الحزن : يرضيك اقعد لوحدي زهقانه حزينه وحيده في بين طويل عريض لوحدي ومفيش معايا حد
ادهم ببرود : تمثيلك زفت
كشرت ميرا بوشها وبصت في الأرض
ادهم بنفاذ صبر : قدامك دقيقتين وتكوني قدامي
ميرا بفرحه : فوريره وجريت علي فوق مطولتش فعلا ونزلت علي طول
علي الشاطئ الخاص كانت ميرا قاعده بتبص علي البحر في هدوء ومعاها روايه بتقرا فيها ومستمتعه بالجو ده
بتبص علي البحر مشافتش ادهم خالص قلقت عليه وفضلت تنادي مفيش اي حركه ولا صوت
سابت اللي في ايديها علي الشط
حست بقبضه في قلبها وأنها مش عارفه تاخد نفسها وبدأت تتوتر وتبص حواليها كتير
نزلت البحر وفضلت تمشي لقدام كتير وهي بتنادي عليه
لحد ما وصلت لمكان رجليها ملمستش الأرض فيه وهي في العاده بتخاف من البحر ومبتعرفش تعوم
بدأت ميرا تغرق وتحرك ايديها كتير لحد ما استسلمت وغمضت عيونها وحست بايد علي وسطها بترفعها واول ما حست بالهواء بيخبط وشها فتحت عيونها بخوف
شافت ادهم قدامها حضنته بخوف وقالت : ا انت كنت فين
ادركت ميرا قربها الزياده من ادهم شهقت وابعدته عنها
ميرا بخجل : ابعد سبني وفضلت تخبط في كتفه الممسك بها
نظر ادهم لها ببرود وتركها بدأت تغرق مره تانيه
رفعها ادهم مره تانيه بدأت تكح جامد وتمسح عيونها ووشها بظهر ايديها
ابتسم ادهم علي مظهرها الطفولي
أمسكت به ميرا بدموع وخوف : طلعني بره
ادهم بحنان : ازاي خايفه وانا موجود
↚
بصتله ميرا باستغراب من حنانه بصت في عيونه وحست بدق قلبها بسرعه كأنه هيخرج من مكانه أبعدت نظرها عنه واتكسفت جدا من قربه منها بالشكل ده
ميرا بدموع : طلعني يا ادهم عشان خاطري
ادهم : العوم ده ممتع جدا لما بحس اني مضغوط من كل حاجه حواليا بحب انزل تحت الميه فتره طويله سايب نفسي ومسترخي ولما بحس اني محتاج الهو بطلع اي رايك تجربي
ميرا : انا بخاف
ادهم : انا معاكي مش هسمح بأي حاجه تأذيكي واثقه فيا
بصتله ميرا وهزت رأسها بتردد
بدأ ادهم يعوم وهي علي ظهره كانت حاسه بمتعه جميله وشويه خوف وقف ادهم وسط البحر مكنش في موج
ادهم : جربتي تنامي والبحر يشيلك وعيونك علي السما وصفائها هتحسي كل همومك بتضيع
ميرا : خايفه من التجربة
رفعها ادهم وحط ايد علي وسطها وايد علي ظهرها
ميرا بخوف مسكت في رقبته : لالالالا انا مش عايزه
ادهم : انا ماسكك اهو متخافيش
حاولت تعمل زي ما هو قال وكانت مغمضه عينيها
خدت نفس عميق اهدي بيه نفسي وغمضت حاسيت بشعور غريب برغم أن القلق كان لسه في قلبي بس حاسيت اني طايره فتحت عيوني علي سما صافيه والهوي بيخبط في وشي حاسيت للحظه أن الهوي ده بياخد معاه كل همومي وقلبي بيتفتح وان الميه غسلتني من جوه وكل اللي فات نسيته وببدا حياتي من جديد كانت راحه جوه قلبي جميله اوي وكنت بجد سعيده من التجربه ومطمنه
ابعد ادهم يديه عنها وهي مش حاسه ونام جنبها وغمض عيونه في لحظات هدوء
ميرا : شعور جميل شكرا
ادهم : عارف
اتفاجات من الصوت جنبها بتبص لقيته أيده جنبه
ميرا فتحت عيونها بذهول : م مين اللي رافعني بدأت تهتز وقامت غرقت مره تانيه
مسكها ادهم : حد قالك انك مزعجه قبل كدا
كشرت وشها بطفوله وقالت : انت اللي خدنت ثقتي
عام بيها لمكان رجليها تلمس فيه الارض وهو بيقول : بس يا بت يا هبله انتي
اول ما رجليها وصلت للأرض قالت : هبله ها وفضلت ترش عليه الميه وطلعت تجري
جري وراها واول ما وصلت للشط شالها
ميرا : خلاص والله انا اسفه
ادهم : وريني هترشيني بالميه ازاي وانتي في نص البحر وابقي شوفي مين هيمسكك ما انا طلعت خاين
ميرا : لالا ده انت جميل نزلتي يا ادهم أن شاء الله تنستر ويخليلك عيالك يا شيخ
لاحظ ادهم رعشه جسدها من البرد
ادهم : عفوت عنك المره دي بس عملي حسابك ليا طلب
ميرا بسرعه : موافقه عليه
نزلها ادهم علي الرمله ولبسها لبسه وحط عليها فوطه
ميرا : وانت هتلبس اي
ادهم اداها ظهره وهو ماشي: مش هلبس
ميرا : هتمشي كدا عادي
ابتسم ادهم و لف وشه ليها وقرب من وجهها : اه
اول ما لاحظ احمرار وجنتيها ضحك ومشي
ادهم : اعملي حسابك ورانا حفله كمان ساعتين جهزي نفسك وهتلاقي مفاجاه علي سريرك
*****************
معرفتش انام طول الليل من تفكيري في البارد اللي شالني ده ازاي اصلا يتجرأ ويعمل كدا
لا بس بصراحه كان حلو اوي
اي الهبل ده فوقي يا حور مش كدا
كانت حور سرحانه بتفكر في المكتب
سالي بصوت عالي : انتي يا بتاعه انتي فوقي وركزي معايا هنا في اي
وقفت حور بسرعه : نعم حضرتك محتاجه حاجه
سالي : خلصتي الورق
حور باستيعاب : ايوه حضرتك وهو علي مكتب استاذ فارس دلوقتي
سالي بغرور : اوك هدخله
حور ده انتي برده برود يا شيخه
ماهر : صباح الورد علي الورد
حور بضيق : اهلا بحضرتك شكرا علي المره اللي فاتت
ماهر : متقوليش كدا وطلع الفون وكمل كلام بقولك يا انسه حور كنت محتاج رقمك تساعديني في شويه حاجات
كانت حور متوتره ومش عارفه تتصرف
وأما الآخر كانت عيونه تشتغل غضبا وطلع بعصبيه واتكلم بحده : حور عندنا اجتماع مهم بره الشركه اتفضلي
خرجت حور وراه بستغراب وبصت علي ماهر وابتسمت ومشيت بسرعه
اخيرا هعرف اخد نفسي كل اللي في الشركه بما فيهم المدير باردين
فارس : مين ده اللي بارد
↚
حور : انا معاد عملي خلص اصلا علي فكره ومش هروح في اي حته غير لما اكل عن اذنك ومشيت خطوطين
فارس : كنت ناوي اعزمك في اغلي واحلي مطعم هنا بس مفيش نصيب بقا
رجعت حور بسرعه وقالت لا إراديا : وفي حلو
فارس : اكيد
حور : اممم ممكن اعتبره كاعتذار عن اللي حصل امبارح وبما انك مصمم جدا انك تعزمني يلا ومشيت لقدام
ظهرت شبح ابتسامه علي وجه فارس
*******************
كانت شهد قاعده زهقانه ومتضايقه
طلعت البلكونه وشافت مازن مع بنت وبيضحكو
اتضايقت جدا
شهد : اه يا خاين والله لاوريك ي مازن انا غلطانه اصلا اني بسمع كلامك ماشي انت اللي بدأت بقا براحتك
دخلت الاوضه وحست بدمعه نازله منها واستغربت ده ف فسألت نفسها معقول بتحبيه يشهد طب ليه زعلانه
******************
صحيت لقيت نفسها في سرير غريب استغربت المكان لاكن افتكرت اللي حصل بسرعه وعلي طول دموعها نزلت
بصت حواليها ملقتش حد
بعد شويه دخل اسر علي وجهه معالم الغضب
جريت عليه نور بدموع : انت مصدقني صح انا معملش حاجه زي كدا يا اسر والله يعلم ربنا اني مظلومه انت ساكت ليه اتكلم
اسر وهو بيحاول يتمالك نفسه : خلاص الموضوع انتهي يا نور انا اتصرفت
نور بدموع : يعني اي وازاي وانت انت مصدق يا اسر وبدأت تصرخ رد عليا
اسر بغضب : انا متضايق من نفسي لو كنت موجود مكنش كل ده حصل وازاي تشوفي شاب في البيت ومتمشيش علي طول ها
نور بدموع : ملحقتش والله هو شدني بسرعه انا انا والله يا اسر انا مظلومه
اسر بضيق : طيب اهدي وارتاحي انتي لسه تعبانه هنتكلم بعدين يلا عشان اوصلك
دخلت نور للعربيه وهي حزينه معقول يكون مصدق انها كدا كانت دموعها بتنزل بهدوء
اول ما اسر وقف العربيه نزلت جري علي البيت اول ما خبطت والباب اتفتح
اتفاجات بقلم علي وشها
عم نور : شرفتي يا زباله انا هقتلك
بدأت نور تترعش وترجع لوري وهي منهاره وبتتكلم بالعافيه
كانت نور نسيت في العربيه شنطه الادويه طلع اسر بيهم واتفاجا بالناس بتتفرج والباب مفتوح ابعدهم ودخل بسرعه
لقاها منهاره بتعيط وبتترعش اول ما شاف ايد عمها بتنزل علي وشها اتحرك بسرعه ومنعه وكانت عيونه حمرا من كتر العصبيه جريت نور واستخبت وري اسر ومسكت في قميصه بقوه وهي بتشهق اتفاجات نور بشخص وفجاه ….
ياتري اي اللي هيحصل مع اسر ونور
وحور وفارس اي اللي هيحصل بينهم
وشهد هتتعامل ازاي مع مازن
وهل ميرا هتكون سبب في مشاكل لادهم ولالا
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
كان اسر في عربيته بيفتكر كلام الدكتور
الدكتور : انت تقرب للمريضه
اسر بتوتر : اه خطيبها
الدكتور بعصبيه : انا مش فاهم اي الإهمال ده البنت ضعيفه جدا وواضح انها مكلتش حاجه بقالها يومين وكمان حرارتها عاليا و وعندها انهيار عصبي محتاجه راحه تامه وتاخد الادويه بانتظام ويريت تبلغ البيت عندها يهتمو بالغذاء اكتر من كدة هكتبلك علي شويه ادويه ياريت تجيبها
اسر بضيق : تمام يا دكتور شكرا
اسر في سره يا تري اي اللي بيحصل معاكي يا نور ازاي وصلتي لكدة
باك
افتكر اسر كلامه مع الدكتور وأنها وهي طالعه مخدتش الادويه بتاعتها
طلع بسرعه علي فوق
شاف ناس كتير بتتفرج علي حاجه قدام بيت نور وسمع اصوات غريبه ابعد الناس لحد ما دخل وشاف عم نور بينزل عليها ضرب
احمرت عيونه غضبا وظهرت عروق أيده واتحرك بسرعه مسك ايد عمها وبص ليه بعصبيه وتحدي
حس عم نور بالخوف شويه بس اتماسك ولسه هيتكلم
اتفاجأ بنور بتتحامي في اسر وبتستخبي وري ظهره وماسكه فيه بخوف
عم نور : جري اي يا بنت اخويا جايالي من القسم بقضيه اداب ودلوقتي جيبالي راجل البيت للدرجه ده انتي و…..
مقدرش يكمل كلامه بسبب ايد اسر اللي مسكته من رقبته ورفعته لفوق وقال بغضب جحيمي : شكل ضربي ليك المره اللي فاتت مجبش نتيجه اقسم بالله لندمك علي رفعه ايدك عليها ولو سمعت كلمه من لسانك الوسخ ده عليها ورحمه امي لاقطعهولك ورماه علي الارض
فضل يكح وهو بيحاول ياخد نفسه بصعوبه
صرخت مرات العم : يااااالهوي الحقونا يا ناس بيتهجم علينا في بيتنا
اسر بعصبية : تحبي اقول للناس دي شغلانتك اي بالضبط وبتعملي اي في المصانع ولا احكيلهم علي شغلك مع ام عنايات
انصدمت وقالت بخوف : انت مين
اسر : انا عملكم الاسود
نور بصوت مرتجف وبتشاور بايديها : ح حازم
بصلها اسر بضيق فخافت نور اول مره تشوفه بالشكل ده وفعلا نظرته كانت ترعب اي حد
اسر : انت بتعمل اي هنا
عم نور : ده عريس نور
نور : ا ازاي الكلام ده
عم نور : احمدي ربنا انك لقيتي حد يسترك بعد عملتك السوده
نور بدموع : انا مش موافقه
قام عم نور بعصبية عشان يضربها
استخبت بسرعه وري اسر
اول ما جت عينه في عيون اسر رجع لوري بسرعه
عم نور : ادخل يا مولانا
********************
اول ما وصلت كنت متحمسه جدا جدا اشوف مفاجاه اي اللي علي سريري
فتحت العلبه ولقيت فستان جميل اوي فرحت بيه اوي لدرجه اني حضنته وفضلت الف بيه كتير في الاوضه وبدأت اجهز للحفله وكنت متحمسه اوي مع أن قصصي مع الحفلات دايما حزينه بس المره دي اكيد مختلفه كان الفستان ابيض رقيق حاسيت بيه اني شبه الاميرات حطيت روج احمر خفيف وكحل
ونزلت كان ادهم مستنيني تحت اول مره احس اني شايفاه شاب حلو اوي طردت الفكره دي من دماغي اتكسفت من تفكيري اصلا حاولت اتجنبه واروح علي العربية علي طول بس وقفني أيده
ميرا : ااااه اي يا ادهم ايدي
ادهم بحده : اي القرف اللي في وشك ده
ميرا : مفيش حاجه
ضغط ادهم اكتر علي ايديها وقال : امسحي الزفت ده حالا
ميرا بتردد : بس انا مش عايزه
كانت نظراته ترعب اي حد كنت خايفه من شكله اوي قرب منها وحاصرها علي الحيطه وقرب وشه من وشها جدا وقال بنبره مخيفه : يبقا اشيله بطريقتي
حطيت ايدي علي وشي بسرعه وقولت : هشيله حاضر ابعد
روحت غسلت وشي قدامه وانا مضايقه من تصرفه بس كله يهون علشان الحفله
ميرا بضيق : كدا حلو
ادهم بصوت لم يسمع للأسف شفايفك بقت مغريه اكتر
ميرا : هاا
ادهم : يلا
في مكان الحفل
ادهم : ميرا عندي صفقه مهمه مع مستثمر كبير اوي ياريت تكوني هادئه ومتتحركيش من مكانك خليكي قدامي تمام
ميرا : حاضر ونزلت بسرعه
ادهم : مش مطمنلك
نزل وراها
اتقابل مع صديقه وفضلو يتكلمو شويه وبعد شويه
ادهم بضيق : مين من هو بيبص لمين كدا وجه يمشي مسكه صديقه
جاسر : انت غيران من جارسون
ادهم : هو انا غيرا ن
جاسر : ايوه
ادهم بدهشه : انا غيران
جاسر : اه يا ادهم انت غيران وجدا كمان
ادهم : ولو انا غيران فعلا نعم عادي
ابتسم جاسر وهو شايف صديقه المجنون بيبعد
مشي ادهم وري الجارسون وقاله : انت بتبص علي اي
الجارسون : بزمتك مش جميله
ادهم : هي جميله في نظرك
الجارسون : اقصد زي اختي يعني
ادهم : اه طب بص بعيد بقا لو عينك جت عليها مش هخليك تعرف تشوف تاني لا هي ولا غيرها
انحني الجارسون بتوتر ومشي ادهم
ادهم : شكلهم بدؤوا يتحركو
راح ادهم للمستثمر وعيونه علي ميرا
ادهم : اهلا بالسيوفي باشا
السيوفي بابتسامه : كنت بدور عليك عايزين نتكلم في الشغل
ادهم : اكيد حضرتك اتفضل
السيوفي : عايز اعمل قريه سياحيه تكون مختلفه ومميزه وطبعا اعمالك بتتكلم عنك
ادهم بابتسامه : أن شاء الله الشغل هيعجب حضرتك ومش هيكون اخر تعامل بينا
كانت ميرا بتتجول في المكان ومنبهره ومعجبه بكل حاجه ولأنها بتحب الحلويات دخلت علي البوفيه وكانت بتجيب حاجه تاكلها من الحلو ولسه بتاكل اتفاجات ببنت غريبه جايه عليها وبتقول
البنت : هو من امتي الحفلات دي بيدخلها شحاتين
وقربت من ميرا ورفعت صباعها بقرف وخبطت بيه كتف ميرا وهي بتقول
انتي مش بكلمك
ميرا : انا نعم
↚
البنت : الفستان ده غالي جدا انتي سرقتيه منين وازاي تدخلي مكان زي ده
ميرا : انا مش سرقت حاجه ادهم جبهالي وهو اللي جابني معاه هنا
البنت بدهشه : ادهم مين
ميرا ببرائه : بصي اللي هناك ده وشاورت عليها
البنت : طبعا مستحيل ادهم مبيديش لاي بنت وش هيجيبلك انتي فستان
وبعدين انتي مين انتي علشان تقولي ادهم كدا من غير القاب الزمي حدودك ولا انتي شكلك عايزه تتعلمي الادب من اول وجديد
كانت ميرا باين علي وجهها الضيق والغضب للاحظ ادهم ده وقرب منها
البنت : مستر ادهم شوف البنت البيئه دي بتقول أن انت اللي جبت ليها الفستان بس شكلها شغاله عندك ياريت تعلم موظفينك الادب
ادهم ببرود : اعتقد ان دي حاجه متخصكيش
بعد ما قال كدا ميرا من وري ادهم طلعت لسانها تغيظ التانيه
اتضايقت البنت وفهمت من كلامه أنه جاب فعلا الفستان ف عملت حيله وعملت نفسها بتقع علشان يمسكها أو يسندها لاكنه بص الناحيه التانيه ومهتمش
اتضايقت ميرا منه أنه مش خد حقها بردو ومشيت بسرعه ف وقعت وكسرت كعب الجزمه
حست أن وشها كله بيطلع سخونه اتكسفت جدا
وقبل ما تقوم كان ادهم شايلها ومهتمش ابدا باي حد في الحفله وخرج بيها
خبطته ميرا في كتفه : نزلني يا ادهم عيب كدا
ادهم ببرود : مسمعش صوتك لحد ما نروح
ميرا بضيق : اصلا مش عايزه اكلمك
اما عند التانيه ف كانت تستشيط غضبا وتوعدت لميرا وادهم
وصلو الفيلا ورماها ادهم علي الكنبه
ميرا بوجع : ااااه على فكره بقا انا هقول لمازن انك كنت قليل الادب معايا
اتعصب ادهم وقبل ما يكلمها رن هاتفه ف دخل الأوضه قلعت ميرا الجزمه وطلعت وراه تشوف في اي وكان الحوار كالتالي
ادهم : ايوه يا جاسر في اي
جاسر : السيوفي لغي اي تعاقد معانا
ادهم بضيق : ازاي الكلام ده هو شغل عيال عشان يرجع في كلامه
جاسر : لا يا حلو مش شغل عيال وضحك بسخرية شغل بنات
ادهم : ازاي يعني
جاسر : قريبه السيوفي بتحبك وواقعه فيك
ادهم : اه وعشان بتحبني يعني اعملها اي
شعرت ميرا بالضيق مين دي اللي بتحبه
جاسر : يا ابني ركز معايا انت احتكيت بمين النهارده
ادهم : اه تقصد البنت اللي كانت بتكلم ميرا واتدخلت
جاسر : ايوه هي دي بقا قريبه السيوفي لو رضيتها وخرجت معاها وكام كلمه حلو كدا الدنيا هتمشي
ادهم : مش انا اللي اعمل كدا انا هحلها بطريقتي سلام
رجعت ميرا بسرعه علي اوضتها بتفكر في حل تساعده بيه
********************
كانت دموعها بتنزل ومش عارفه هي زعلانه ليه معقول بتحبه وبتغير عليه معقول دموعي بتنزل من احساسي أنه ممكن يخوني حتي لو بالكلام معقول ده الحب طب هو كمان بيحبني ولالا أنا مش قادره احدد علاقتنا وتصرفه الاخير معجبنيش ابدا
اتصلت من فون الفندق انها عايزه تطلب مكالمه من مصر وادتهم الرقم وبعد شويه رن هاتف الغرفه وردت ميرا : الو
شهد بحزن : ايوه يا ميرا
ميرا بفرحه : شوشو حبيبتي وحشاني موت اخبارك اي
شهد بنبره حزن : مش كويسه ابدا اخوكي ملحقش وبيخوني
ميرا : نعم ازاي
حكت لها شهد كل شي وقالت : انا عايزه أطلق
ميرا : بصي حسب خبرتي في الروايات انتي بتحبيه يا اختي وأدام بتحبي تمسكي بحبك ومتبعديش
شهد : بس انا مش عارفه اذا كان بيحبني ولالا
ميرا : يا هبله بعد كل اللي عمله ده ومش عارفه طيب بصي اممم حسب الروايات بردو البطله عشان تعرف البطل بيحبها ولالا بتبدا تشوفه هيغير عليها ولالا هيخاف عليها ويقلق عليها ولا لا
شهد : يعني اعمل اي
ميرا : اللي خلاكي تضايقي وتغيري جربيه نفسه معاه وقف اتكلم مع بنت اقفي اتكلمي مع ولد ولا هو يجوز ليه واحنا لا وغيري استايل لبسك لحاجه جامده كدا وميكب خفيف وروقي علي حالك وربنا يسترها عليكي
شهد : ليه
ميرا : عشان انا متاكده أنه بيحبك و مازن غيور جدا وعقابك علي اللي هتعمليه مش هيكون سهل ولا بسيط عشان كدا فكري كويس
شهد : امممم طيب فهمت
ميرا : ادهم بينادي عشان الفطر هروح بقا عايزه حاجه
شهد : لا يا قلبي تسلمي
ميرا : خلي بالك من نفسك وفكري كويس يلا سلام
ابتسمت شهد وقفلت اول ما سمعت صوت الباب جريت بسرعه تحت البطنيه وعملت نفسها نايمه وفضلت تفكر في كلام ميرا تنفذه ولالا لحد ما اخدتت قرار وسرعان ما ذهبت في نوم عميق
********************
خبطت علي الباب وسمعت صوت سمح بالدخول
حور : حضرتك طلبتني
فارس : اه يا حور عندنا حفله النهار ده لازم نحضرها هنخلص شغل ونروح علي طول
حور : ليه يا فندم هو ضروري احضر
فارس : اه هنعرض مشروع هناك وطبعا انتي اللي هتتكلمي عنه
حور : تمام ماشي عن اذن حضرتك
اتصلت حور بالداده
الداده : ايوه يا بنتي
↚
حور : داده لو سمحتي ممكن تبعتيلي اي فستان شيك للشركه عندي حفله بعد انتهاء معاد العمل ولسه عندي شغل بخلصه ممكن تجيبيه
الداده : متقلقيش يا حبيبتي هبعت السواق ليكي بالفستان نص ساعه ويكون عندك
حور : ربنا يخليكي ليا يا احلي داده في الدنيا عندي شغل دلوقتي لازم اروح باي
بدأت حور تشتغل وسالي كل شويه تيجي تسألها عن أي حاجه وتشغلها وتلغبط ليها شغلها وتقول
سالي : اي يا حور كل حاجه عاملاها غلط كدا ليه اعتذري لمستر فارس انك مش هتقدري تروحي علشان تلحقي تخلصي شغلك مظبوط
حور : لا شكرا هلحق اخلص شغلي واروح ومستر فارس قال إنه عايزني انا لشرح المشروع
سالي بضيق : اقدر انا اروح بدالك واشرح المشروع احسن منك كمان غير كدا احنا عايزين وجهه حلوه للشركه وانتي مش هتنفعي خالص بشكلك ده
حور بضيق : اتمني تخليكي في نفسك وتلزمي حدودك معايا بعد كدا عشان تصرفي المره الجايه مش هيعجبك ابدا
طلعت سالي بغضب شديده بره المكتب
حور : اوووف علي برودها اي الناس دي
كانت سالي طالعه وسمعت حد بيسال علي حور
سالي : حضرتك عايز حاجه
الموظف : في حد ساب الطلب ده لانسه حور
سالي : لالا ده شكله ليا انا هشوفه كدا واقولك
وخدته المكتب وفتحته وشافت فستان رقيق جدا
ابتسمت بخبث وقالت : يا عيني يا حور مش هتلاقي حاجه تلبسيها للحفله ومسكت المقص
وبعد شويه طلعت سالي : اتفضل يا استاذ فعلا الطلب ده مش ليا
دخل الموظف على مكتب حور وحط الطلب علي الكرسي وخرج كانت حور مشغوله جدا من كميه الملفات اللي قدامها ومش مركزه في حاجه
وبعد مرور ساعتين
خرج فارس : حور انتي لسه هنا مجهزتيش ليه
حور : كنت مشغوله في شويه شغل
فارس : كان ممكن يتأجل الشغل عادي النهار ده
حور بستغراب : انسه سالي قالت ضروري يخلص النهار ده
فارس : جهزتي هتروحي بايه
حور وهي بتبص حواليها : اه اهو وفتحت الشنطه وطلعت الفستان بس كانت مصدومه كان قصير ومتقطع
بصت للفستان ولفارس و ابتسمت
شدها فارس من ايديها وقال : تعالي معايا ركبو العربيه وبعد فتره وقف في مول كبير فيه فساتين جميله جدا ودخل احد المحلات وكانت حور بتمشي وراه
شاور بايده علي 3 فساتين وشاور للعاملين يجيبوهم
الموظفه بإعجاب وهيام : تؤمر بايه يا فندم
بصتلها حور وفتحت بقها من تصرفها
فارس ببرود : عايز التلات فساتين دول مقاس الانسه
الموظفه بابتسامه : حاضر يا فندم ارتاح بس انت
قعد فارس وحط رجل علي رجل وحور بتبص بضيق وقالت : اي المكان ده
فارس : حاجته حلوه قيسي الفساتين وشوفي
بصتله حور بغيظ ف ابتسم ليها دخلت غيرت
واختارت فستان ازرق سماوي رقيق
لاحظت حور تصرف الموظفه وهي بتفتح بعض زراير القميص وبتقرب من فارس اشتعلت حور غضبا
الموظفه : ممكن حضرتك تديلي رقمك علشان
نوصل اللبس لبيت حضرتك
حاولت حور تقف قدام البنت علشان متخليهاش تبص علي فارس ليبتسم فارس
حور : بس احنا مش عايزين ده شكرا
ابتسمت البنت وقالت : علشان بردو لو في اي استايلات نزلت جديد ابلغ حضرتك
حور بضيق : لو عندك الشجاعه اعملي كدا وانا هكسرلك المحل ده
وبصت علي فارس لقته بيضحك
مسكت أيده وشدته لبره المكان بغضب
********************
نور بخوف ووجهها اصفر : م مأذون لايه يا عمي
العم : عشان يكتب كتابك علي حازم بيه
تفتكروا اسر هيعمل اي وهيقدر يخلص نور ولالا
وادهم يا تري يقصد اي بأنهم بدؤو يتحركو
وهل ميرا هتقدر تلاقي حل عشان ترجع صفقه ادهم
وشهد خدت القرار الصح ولالا يا تري هتعمل اي مع مازن
اما فارس تفتكروا قدر يوقع حور وهل اللي جاي بينهم هيقربهم ولا القدر ليه راي تاني
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
شعرت وكان قلبي يقف دقاته ف ها انا ذا أشعر باليتم للمره الثانيه وقلت بين دموعي
نور بدموع : مأذون لايه يا عمي
عم نور : عشان يجوزك لحازم بيه
شعرت بألم في قلبي فهل من الممكن أن تتزوج كيف يمكن لرجل غيري أن يلمسها أظلمت عيناي غضبا وانا انتظر ردها
نور بخوف : ب بس انا مش موافقه
العم بعصبيه : اخرسي كان المفروض اقتلك واخلص من عارك
كان يقترب منها بسرعه رافعا يديه لضربها ولاكن أوقفته تلك اليد القويه التي ما أن نظر لصاحبها حتي شعر بخوف ارجفه فقد كانت عيونه غاضبه يرمقه بنظره حاده ارعبته وجعلته يرتت للحلف بتوتر وخوف
سقطت دموعها خوفا لتشدد من مسكتها لي وعندما نظرت لها سقطت دموعها بشده وهزرت رأسها وكأنها تقول لي لا تتركني وكانت تدبدب بقدميها كالاطفال
دموعها جعلتني اود اخذها بين احضاني واخبرها بأن لا تخاف ف لو اجتمع العالم كله علي اذيتك وانا هنا سأحارب لاخر لحظه لكي لا اري دموعك
اسر : اي رايك يا شيخ يجوز الزواج بدون موافقه العروس
المأذون : لا طبعا يا ابني لا يجوز الزواج
اسر بهدوء يعكس ما بداخله : تتجوزيني
انصدمت نور من كلامه
اقترب العم من أسر بخبث وقال بهدوء سمعته نور و صدمت وازدادت دموعها
العم : هتدفع كام
اسر بحده : نعم
العم : وطي صوتك حازم دفع فيها 300 الف هتدفع كام فيها هتعلي عليه ولا اديهاله
أظلمت عيناه غضبا : تعالا هديك الي انت عايزه واخذه في غرفه واغلق الباب خلفه
كان الجميع في ذهول ونور كانت خائفه من ابتعاده عنها وتركه لها وحدها مع تلك الوحوش كما سمتهم هي ودعت الله ان ينجيها ويقرب لها ما هو خير
ما هي إلا ثواني وسمع الجميع صوت صراخ يعلو ليحاولو فتح الباب ولاكن دون فائده
اما داخل الغرفه كانت عينيه سوداء وغضبه أعماه ليرفع العم من رقبته ويخرجه من النافذة
نظر العم حوله برعب فقد كانت البنايه عاليه وهو في الطابق الرابع لينظر للسيارات من تحته ويزداد خوفه أكثر
العم : ا انت مجنون طلعني من هنا هموت
اسر بشر : ليه انت مش عايزني اعلي بعليك اهو
العم بخوف : مش عايز حاجه مش عايز حاجه نزلني وخدها
أسر بابتسامه شر : انا لسه معملتش حاجه
العم : خد اللي انت عايزه هعملك كل حاجه بس طلعني
أسقطه اسر علي الارض بقوه ليصرخ بالم
اسر ببرود : خايف من الموت طب ليه مرعتش ربنا فيها وكنت ليها الاب والأمان اللي مخليني صابر عليك حبها ليك وللاسف بتحترمك مهما كنت واطي معاها متاكد مش هتسمحلي اهينك قدامها فاعمل باصلك لاخر لحظه لاني لو شوفت دموعها بتنزل بسببك تاني مش هرحمك
فتح الباب ليخرج أسر ببرود
ومن بعده العم وكان وجهه شاحب كا من ري ملك الموت أمامه
زوجه العم : جري اي يا راجل كنت بتصوت ليه حصل اي
العم بتوتر وعصبيه شديده : وانتي مال اهلك انتي خليكي في حالك يا وليه
ليوجه حديثه للمأذون
العم بضيق : مستعد يا عم الشيخ اكتب كتاب اسر ونور
اسر : نور القرار قرارك
انهي حديثه ينظر لي وانا في حيره من امري ف انا في موقف لا احسد عليه يا الله ساعدني انا خائفه من اتخاذي قرار اندم عليه في المستقبل ولاكني لم اعد اشعر بالامان في هنا أغمضت عيناي وأخذت نفسا عميقا وأخذت القرار فقد شعرت بالأمان بقربه لاقول
نور : انا موافقه
ليغضب حازم بشده و نظر لأسر بتحدي واقترب من نور هامسا لها بأنه لن يتركها ليضربه اسر بقوه جعلته ينزف من شفتيه
اسر بغضب : فكر بس تقرب منها
نهض حازم وقال بشر : لو فاكر أن الحكايه انتهت هنا تبقا غلطان
اقترب اسر منه بابتسامه شر : اعلي ما في خيلك اركبه
ليخرج حازم غاضبا متوعدا لهما
لينهي المأذون حديثه بكلمته المشهوره : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ليتحدث العم بغضب : تخرجي بالهدوم اللي عليكي كل اللي عندك ده من فلوسي زي ما خدتك هتطلعي
شعرت بالألم يغذو قلبي لاقول
نور بدموع وعصبيه : ليه بتعمل كدا طول عمري بحاول دايما ارفع راسك برغم خوفي منك عمري ما كرهتك وكنت بقول الله يكون في عونك وبرضي باي حاجه بالاهانه والزل والضرب وبقول انت مكان بابا بس انت وجعتني اوي
العم بضيق : انتي بتعلي صوتك عليا
نور بدموع : ايوه الطفله البريئه المغمضه بقت من دلوقتي مش كدا هعترض وهقول لا والفضل ليك يا عمو قتلت الطفله اللي فيا وغيرتني واهو بقيت شاطره وبعرف ارد بس دلوقتي اقدر اقول اني اتحررت من سجنك
العم بسخريه : الحق عليا اني ربيتك
نور بدموع : انت سرقت ورثي من بابا وشغلتني من وانا صغيره علشان بس اكل
كنت بخاف وانت استغليت الطفله الخايفه دي وخليتها لعبه في ايدك ومن ضعفي جت قوتك
العم بسخريه : من أمتي عندك صوت وبتتكلمي
نور وهي تمسح دموعها : الطفله المؤدبه اللي كانت بتسمع الكلام وبتسكت وتوافق طلع ليها صوت اخيرا واتكلمت تعبت عشان اغيرك وخليك تحس بيا بس مفيش فايده فيك ولا بقا في امل وكل الابواب اللي بيني وبينك اتقفلو خلاص وانا اتغيرت وهروح بس المره دي مش هرجع
*********************
في الصباح تستيقظ ميرا علي اشعه الشمس المشرقه لتنهض بحماس مبتسمه وتدخل للوضوء وصلاه فريضتها وارتدت ملابسها الرقيقه
ثم سمعت صوت رنين هاتفها لتبتسم ما أن رأت الاسم فكانت شهد المتصله أنهت حديثها بعد سماع صوته الحاد وهو يتحدث بأمر خلص باب غرفتها
ادهم بحده : قومي افطري
ميرا وهي تمثل النوم : انا عايزه انام سيبني لو سمحت لما اصحي هنزل أفطر
لم تسمع صوته وبعد عده دقائق سمعت صوت سيارته تتحرك لتقفز فرحا وتخرج خارج الفيلا لتوقف سياره
ميرا بسعاده مبتسمه : لو سمحت فندق …….
اخرجت رأسها خارج النافذه ومبتسمه ومغمضه عينيها فتحت عيونها ونظرت للطيور والفراشات بفرحه وحسد وقالت لا إراديا : ياريتني كنت فراشه أو عصفوره ما احلاها تلك الحياه فهم احرار دون قيود لتفيق علي صوت السائق
السائق : وصلنا يا فندم
ابتسمت ميرا ووضعت اجره وذهبت للداخل وهي متحمسه
ميرا بابتسامه : لو سمحت عايزه عنوان السيوفي
↚
الموظف بإعجاب : للاسف مش هقدر يا فندم معلومات اي عميل عندنا سريه تامه
كان وجهها عابس كالاطفال وظلت تفكر فيما يجب عليها فعله
يا تري لو كانت بطله من روايه حدث معها نفس الشي ماذا كانت تفعل بعد قليل ابتسمت
ذهبت لنفس الموظف بابتسامتها الرقيقه وقالت بدلع : عشان خاطري محتاجه العنوان شكلك شخص كويس اكيد هتساعدني صح
ابتسم الموظف بإعجاب وخبث وقال : ممكن بس ممكن رقمك قبلها يعني عشان اطمن العنوان صح ولالا واكون علي تواصل معاكي أو احتاجتي حاجه
ابتسمت ميرا ببرائه ووافقت
خرجت من الفندق ومعها ورقه بها عنوان السيوفي وهي سعيده قائله بانتصار : ههه وصلت للعنوان اخيرا هموت وأشوف نظرتك يا ادهم لما تعرف ان انا الي ساعدتك علي الصفقه دي ممكن يجيبلي جايزه ويعاملني كشخص كبير ليه احترامه مش طفله يبي متحمسه اوي تاكس
ذهبت للعنوان وما دقت الباب فتحت لها سيده كانت جميله وراقيه برغم تجاعيد وجهها إلا أنها محافظة على جمالها كادت ميرا أن تتحدث
زوجه السيوفي : انتي اتاخرتي كدا ليه لسه في حاجات في البيت محتاجه تنظيم وترتيب يلا بسرعه
لم أستطع الحديث ولاكن وجدتها فرصه جيده بدأت بترتيب الاشياء اوقفني سماع صوت صراخ يعلو
زوجه السيوفي : انت ازاي بتتكلم كدا
السيوفي ببرود : انا مش فاضي لدلعك ده
امسكته زوجته بدموع : عشان خاطري محتاجه وجودك جنبي النهار ده خليك معايا
السيوفي : انا ورايا شغل ومش فاضي للكلام
سمعت صوت الباب يغلق بعنف وصوت بكاء تلك السيده الجميله ذهبت لها
ميرا : انتي كويسه
زوجه السيوفي : ازاي ازاي ينسي عيد جوازنا نظرت لميرا ورسمت علي وجهها البرود وقالت : علي شغلك
وصعدت لغرفتها
لفتت انتباهي ورقه فقرات ما فيها وأدركت انها لتلك السيده
سرحت قليلا افكر فيها ولم انتبه لصوت الباب يطرق ويفتح
انتبهت علي صوته
ميرا : احيه لالالا أسرعت بخطواتي وآخر ما سمعته كان قول تلك الخادمه بأن السيوفي ذهب لعمل مهم
حاولت الهرب كي لا يكتشف امري ولاكن تفاجأت بمن بيسحبني بشده إليه
ميرا : يا ادهم والله هفهمك بس اهدي
كانت نظراته حاده ارعبتني كدت أسقط من شده سرعته القي بي داخل سيارته بعنف تألمت كثيرا
ميرا : ااااه براحه مش كده
نظر لي بغضب اخافني
ادهم بحده وصوت عالي : بتعملي اي هنا
ميرا بخوف : انا انا انا كنت كنت
ادهم بصوت حاد وعالي : انطقي
ميرا وهي تبلع ما بجوفها بتوتر : كنت كنت عايزه اساعدك ف فكرت في حاجه علشان امشيلك شغلك
ادهم بعصبيه : وانتي مالك ومال الزفت الشغل ما يولع علي صحابه بتدخلي ليه
ميرا بهدوء ولطف : طيب ممكن تسمعني لو سمحت
لم يتحدث ف أكملت
ميرا : الصفقه دي مهمه اوي ليك انا بس كنت عايزه اساعد وبعدين طنط مرات عمو السيوفي زعلانه اوي وعايزه اساعدها
ادهم بحده : انا مش هشتغل معاه والموضوع انتهي لحد كدة
ميرا بدموع وهي تنظر له بلطف : طيب انا عايزه اساعد مراته لو سمحت
دق قلبه بعنف وغضب من رويه دموعها ليقول بنفاذ صبر : عايزه تعملي اي
ميرا بابتسامه : النهار ده عيد جوازهم وحرام تكون زوجته زعلانه في يوم زي ده لازم نفكره ونعمل مفاجاه
ادهم ببرود : انا مش هعمل حاجه
ميرا : اسمعني بس انا هخليهم يتقابلو وطبعا محتاجه مساعدتك لو سمحت
ادهم ببرود : مش موافق
ميرا : عشان خاطري يا ادهم وعد اسمع كلامك بعد كدة
ادهم : انتي هتسمعي الكلام غصب عنك مش محتاجه وعد
ميرا : طيب يعني مواقف صح
ادهم بعصبيه : قولت لا
صمتت ميرا وعلي وجهها الحزن فهي تعلم أن ما فعلته لن يمر مرور الكرام سيكون هناك عقاب ولاكنها كانت تتمني اسعاد تلك السيده في هذا اليوم
لاحظ ادهم حزنها ليقول : اي اللي المفروض اعمله
ابتسمت ميرا بفرح : هتحجز كافيه أو فندق او مطعم
ادهم : اي اللي مخليكي متاكده انهم هييجو وازاي
ميرا بحماسه : هكتب رساله للسيوفي تكون من زوجته ورساله من زوجته تكون ليه
ابتسم بسخرية : ده علي اساس هو او هي مش هيعرفو خط بعض
ميرا بحماسه وتلقائيه : انا لمحت رساله كانت كتباها لأختها وانا بعرف اقلد الخطوط قلدت خطك قبل كدة علشان ورق جامعه أو لأي مصيبه بعملها عشان متعرفش
لم تنهي حديثها لادراكها ما قالته لتضع يديها علي فمها بخوف وهي تنظر له
ادهم : ده فايتني كتير علي كدا
ابتسمت ميرا محاوله تلطيف الجو : ا انا هكتب بخطها وابعت لزوجها رساله و و و وهبعت ليها رساله
نظر لها ببرود وأكمل طريقه
*******************
استيقظت صباحا انظر حوالي ولم أجده لا اعلم لما شعرت بالألم في قلبي وعدم الامان بكونه بعيدا عني إهماله وتجاهله لي اغضبني منه فلم اعد سعيده كمان كنت ذهبت للوضوء و اديت فريضتي وشكيت لله همي وقولت له يا الله قربني منه إن كان خيرا لي وابعدني عنه لو كان شرا لي
غسلت وجهي وقررت أن أعيش اخر يوم لي في مدينه الجمال باريس وأسعد نفسي ارتديت فستانا ضيق قليلا باللون الاسود يليق مع بشرتي البيضاء ووضعت ملمع شفاه وذهبت للخارج
ذهبت للإفطار
اخذت الطعام وجلست تاكل في هدوء حتي وجدت فتاه تتحدث العربيه لتبتسم اشتياقا لوطنها الحبيب مصر.
رأتها تلك الفتاه وذهبت ليها
البنت : انتي مصريه
شهد : اه
البنت : لا كدا نتعرف وناكل ونشرب ونقضي اليوم مع بعض بقا
شهد بتفكير وابتسامه : موافقه
خرجا معا
عندما عاد مازن بحث عنها بكل مكان ولم يجدها حاول الاتصال بها ولاكنه تذكر انها ليست معها هاتف مما جعله يقلق وذهب للبحث عنها وافتعل مشكله كبيره مع أحد العمال هناك ليتفحص كاميرات المراقبه بعد أن أوقف جميع العاملين عن العمل واتي إليه صاحب الفندق وكان الجميع متوتر وقلق
غضبه ارعب الجميع وكانو في ترقب لما سيحدث
*******************
↚
كانت حور غاضبه لما تفعله تلك الفتاه لما تحاول اذيتي فقط ماذا فعلت لها تلك الافعي الخبيثه
سمعت رنين هاتفها لترد : ايوه
فارس ببرود : تعالي حالا
دلفت حور للداخل بعد استاذانها حور : حضرتك طلبتني
فارس : ايوه عايز قهوه
حور : بوش ولا بوشين زي العقربه سالي اللي بره
فارس بحده : نعم
حور بابتسامه : هههه حالا يا فندم هيكون عندك القهوه وخرجت بسرعه
ليبتسم فارس
********************
كنت أقف من بعيد مع ذالك الحجر الصامت بجانبي انظر بترقب
ميرا : يييي يا تري هيعملوا اي لما يشوفوا المفاجاه دي
ادهم : اكبر مفاجاه بالنسبالي انك تخرسي شويه
نظرت له بضيق ثم نظرت في الجهه الاخره
زوجه السيوفي بسعاده : كنت عارفه اني مش ههون عليك ومش هتنسي يوم زي دي وبجد دي كانت احلي مفاجاه ليا
السيوفي باستغراب : مفاجاه اي انتي مش بعتيلي بضرورة حضوري هنا هو لعب عيال اسيب شغلي عشان التفاهه بتاعتك دي
صرخت زوجته بحزن : انت مبتحسش انت بعدت عني اوي
نظر لها السيوفي بحده وذهب قبل ذهابه سمع صوت فتاه
ميرا : استني
السيوفي : انتي مين وبتعملي اي هنا
ميرا : انا اللي بعت لحضرتك الجواب علشان تحتفل بعيد جوازك انت والمدام عارفه أن شغلك مهم بس حبك ليها اكبر من كل ده ليه مصمم تخليها تكرهك تكره حب حياتها
السيوفي بعصبية : انتي بتقولي اي يا بنتي انتي
ميرا : بقول أن الإهمال بيدمر اي علاقه مهما كانت قويه وطويله وهي بتحبك
ذهبت ميرا وامسكت يديها وقربتها منه
وقالت : كتبت شعر عن مدي حبها ليك وقسوتك عليها العمر بيروح حاول تستمتع بكل دقيقه وتدور فيها ازاي تسعد نفسك وغيرك مش هناخد من الدنيا غير الكلمه الحلوه متكسرش بخاطرها وفرح قلبها وقول اللي في قلبك طول ما هو في قلبك هي مش هتحس بيه ولا عمره هيطلع وهيدمر اللي باقي من علاقتكم لان مستوي رصيدك من الحب والمسامحه عندها بدأ يقل ويخلص ووقتها هتندم علي كل دقيقه ضيعتها في شغل
خرجت خارج ذالك الفندق وذهبت للسياره وجلست هناك بضيق انتظر ذالك الأدهم
ابتسمت فقد اسعدني كلام صغيرتي لقد كبرت حقا ذهبت للسياره وعند اقترابنا من المنزل بدأت أشعر بتوترها وخوفها بالتأكيد لن يمر ما فعلته
ما أن أوقفت السياره حتي خرجت كعادتها عند ارتكابها الأخطاء بسرعه
أمسكت يدها
ادهم : علي فين
ميرا بتوتر : بس بس عايزه انام ف هروح
ركضت سريعا وقبل دخولها لغرفتها امسكها ادهم
ادهم : لازم نتكلم شويه
كادت أن تتحدث لولا رنين هاتفها وما أن نظرا به حتي احمر وجهها وظهر التوتر والخوف الشديد عليها وحاولت اخفاءه
اقترب ادهم منها ببطئ : هاتي التليفون
ميرا بتوتر : مش حاجه مهمه اصلا
بصوت عالي : قولت هاتي الزفت
أعطته هاتفها وهي ترتجف ليسمع صوت المتصل
: اي يا قمر روحتي من عند السيوفي ولا لسه
كان صوت أنفاسها يعلو خائفه فقد تحول وأصبح كالوحش
القي بالهاتف أرضا مما جعله يتحطم
وقال بهدوء جعلها ترتجف أكثر : مين ده ثم أكمل بغضب انطقي
بدأ بالاقتراب منها أكثر وقال : شكلك عايزه تتربي
ليدخلها الغرفه بعنف وووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
كسر الهاتف بعصبيه وهو يقترب مني وينظر لي بغضب اخافني بشدة كنت أتراجع للخلف حتي وصلت لباب غرفتي فتحته ظنا مني أننا يمكنني الهرب منه وغلق الباب ولاكنه كان اسرع مني وضرب الباب بعنف كنت ارتجف خوفا وانا أتراجع للخلف قال
ادهم بعصبيه : مين ده
ميرا بخوف : ده ده
ادهم بعصبيه وصوت عالي : انطقي
بلعت ما بجوفي بخوف وانا أتراجع للخلف واشرح بيدي : هو هو كان حد من عمال ال ال الفندق خد رقمي بس عشان اتاكد أن العنوان صح
نظر لها بحده اكبر وغضبه يزداد وكسر المراه التي كانت بينهما بيده بعنف ونظر لها وهو يتحدث بعصبيه
صرخت بخوف ووضعت يدي علي وجهي لحمايته خوفا منه
ادهم بعصبيه : وانتي عادي كدا اي حد يطلب رقمك تديهوله و ضربها بيده علي رأسها وهو يكمل انتي غبيه
كنت ارتجف خوفا وأبكي وانا اذهب لسريري للاحتماء به ضامه قدمي وأسند براسي عليهما وأبكي ما أن ضربني علي راسي حتي خرج بسرعه يضرب ويكسر ما امامه شعرت بالحرارة تصيب جسدي والم غريب بقلبي اعرف انني مخطأه ولاكن لا يستحق الأمر كل هذا
عاد إلي الغرفه وهو يتحدث بغضب : يعني بتذوري الامضه وبتعملي مشاكل بدون علمي وبتخرجي بره البيت من غير استاذان وكمان بتكلميلي شباب ما تنطقي
نهضت وامسكت يديه خوفا من ضربي دون قصد ومحاوله تهدئته
وما أن أمسكت يده سحب يده بعنف واسقطني علي السرير
ادهم بعصبيه : من هنا ورايح حتي النفس هيبقا بحساب ولو عملتي اي حاجه من غير ما تستأذنيني هتشوفي وشي التاني انتي فاهمه
انهي جملته بصوت عالي ارتجفت و رجعت للوراء بقلق بسبب ما قاله ذالك القاسي بنبرته الجاشه الغاضبه ودق قلبي بعنف حاولت استجماع شجاعتي وقلت : ا ا ا انت ملكش الحق اصلا أنك تتحكم فيا وتقول اعمل اي ومعملش اي ولا ليك الحق انك تعاقبني اصلا
اقترب مني ببطئ ارعبني كانت ملامحه مخيفه أهذا ما يقصدونه بالهدوء ما قبل العاصفه
استجمعت شجاعتي لاقول بصوت مرتجف : علي فكره تصرفاتك معايا دي انا هقول لمازن عليها
اقترب اكثر ليقول
*******************
ركبت نور السياره مع أسر وهي تنظر للجهه الأخري نزلت دموعها بصمت ولاكن مسحتها بسرعه فهي لا تريد اي شفقه من أحد عليها وتظهر دائما القوه ظلت سارحه في حياتها الجديده وما يمكنها فعله وهل ما فعلته صحيح أشعر بالأمان وانا معه يفهمني ولا يقسو علي لاول مره أراه مخيف اليوم فقد كان شخصا آخر غير الذي عرفته يا تري ماذا تخبئ لي الايام معك يا اسر فاقت من سرحانها علي صوته
اسر : وصلنا
نزلت نور بدون ولا كلمه ودخلت ورائه وقف اسر مكانه واكملت نور طريقها لغرفه ميرا فهي تعرفها
اسر : علي فين
رن هاتفه بعد تلك الجمله ليرد بسرعه
اسر : ايوه يا زفت … ازاي الكلام ده … طيب هي كويسه حصلها حاجه …. طيب طيب انا جاي حالا
خرج اسر سريعا من المنزل
وعند وصوله للمستشفى خرج من سيارته بقلق
اسر : لو سمحتي في بنت جت بحادثه دلوقتي اسمها ملك
الممرضه : ايوه يا فندم في الدور الثالث غرفه 312
ذهب اسر سريعا للغرفه وهو يفكر بخطأه في مهمته
وجد اسر يوسف يجلس وعلي وجهه علامات الحزن واليأس
اسر : اي اللي حصل
يوسف : معرفش
اسر بعصبية : ازاي متعرفش
يوسف بحزن : معرفش يا اسر معرفش انا كنت بوصلها وبعدي الطريق معرفش ازاي لقيت حد بيزقني ولقيت نفسي علي الارض وهي غرقانه في دمها
اكمل يوسف بدموع : انا السبب يا اسر انا السبب
ضرب اسر رأسه بضيق
اسر محاولا تهدئه نفسه : أهلها عرفو
يوسف بقلق : اه
خرج الدكتور من غرفه العمليات فور خروجه ذهب إليه يوسف وأسر بسرعه
يوسف : هي كويسه
الدكتور : الخبطه كانت شديده علي رأسها لاكن قدرنا نعالج الموقف الحمدلله ادعولها وهتكون كويسه
يوسف بابتسامه فرح : شكرا يا دكتور
اسر : أهلها يعرفو بيك
يوسف : لا
اسر : ناوي علي اي معاها
يوسف : كل خير بس قلقان شويه من اللي اسمه ابويا ده
اسر : ابوك بيحبك واكيد مش هيرفض حاجه زي كدا بس تقف علي رجلك عشان تكون راجل يعتمد عليه انا لو منك يا صاحبي هعيش كل دقيقه تحت رجل ابويا مين عالم النهار ده معاك وبكرا هيكون فين متظلمش ابوك وواجه وقول اللي في قلبك مينفعش ابدا تكره
يوسف : انت جدع اوي يا صاحبي
اسر : متقلقش من حاجه رتب حياتك وأصلح حالك وانا هرتب الدنيا هنا
قابل اسر أهل ملك و اقناعهم انه كان مجرد حادث وان من أنقذها يوسف وأنها بخير الان
وفي طريقه للمنزل لانه كان متعب من ذالك اليوم
تفاجأ بسيارات تتحرك في اتجاهه حتي وجد طلق ناري بكل مكان وكان هناك رجل كاد يفارق الحياة ف لم يستطيع أن يصمت وساعده وحاول إنقاذه حتي وجد السلاح موجه ناحيته
******************
شهد وهي تضحك : ههههه بجد انتي جميله اوي يا منه
منه : ولو حبيبتي انتم يالمصريين كتير حلوين جد كتير سعيده بمعرفتك حبيبتي
شهد : انا اكتر والله تعرفي انا هنا بقالي اسبوع وكنت هسافر خلاص ولسه مشوفتش حاجات كتيره في البلد لولاكي انتي غيرتيلي يومي
منه : لك انتي بس تحكي يلي بدك اياه وراح يكون ولو عنا كام شهد نحنا تعي بفرجيكي معالم كتير حلوه هوني
شهد : لا كفايه اوي كدا اتاخرت خالص
منه : ييي منجدك بتحكي انتي لك ضلي بس شوي قد ايش اني سعيده صار عندي صديقه مصريه جد انو احلي يوم
ضمتها شهد : وانا والله مبسوطه جدا بس بجد الوقت اتاخر وانا مقولتش أني هخرج اصلا
منه : اها اي بس راح نحكي ونتقابل مو
شهد : اه اكيد حبيبتي
ذهبت شهد للفندق ودخلت غرفتها وهي سعيده أنه لم يأتي بعد ما أن اشتعلت الانوار حتي فزعت فقد كان يجلس علي كرسي وينظر لها بغضب شديد وتحدث بهدوء : كنتي فين
كانت متوتره وبتفرك بايديها : انا هو انت مش قولت انك هتتاخر
تحدث مازن بعصبيه كبيره : كنتي فين
فزعت شهد من صوته وصارت القشعريره في جسدها و شعرت وكأن علي قلبها شئ لا تستطيع التنفس كانت تتنفس بصعوبه وبسرعه
شهد بصوت ضعيف : ممكن تهدي
اقترب مازن منها وامسك يديها بعنف وضغط عليها وقربها منه وقال : كنتي فين
بدأت الدموع تتجمع في عينيها خوفا وهي تنظر له بعيون الاطفال البريئه وقالت : كنت بره مع بنت اتعرفت عليها
ترك مازن يديها وقال : مستأذنتيش ليه انك هتخرجي
شهد بضيق : انت مكنتش في البيت ومش بعرف اوصلك وكمان زي ما انت بتخرج وبتقابل بنات من حقي أخرج واقابل اللي انا عايزاه انا كمان
ما أن أنهت جملتها الاخيره حتي سقطت بسبب صفعه قويه علي وجهها
سقطت ووضعت يديها مكان الصفعه ونظرت له بتألم ودموعها تنهمر علي وجهها وبدأت تبكي كالاطفال بصوت عالي وهي تشهق
حاول الاقتراب منها ولاكنها خافت وابتعدت عنه وقالت شهد : ا انا ع عايزه ا اروح ا انا ع عايزه ا اروح ل ماما
امسكها مازن من يديها لتنهض وهي تنظر له بخوف
مازن بصوت عالي اخافها : خروجك من غير استاذان ومفيش طريقه اطمن عليكي بيها خروجك بالشكل ده صح
صمتت وهي تنظر له بدموع ليصرخ : انطقي
ارتجف جسدها بشده بعد جملته الاخيره ليلاحظه مازن خوفها الشديد
لتبكي وتهزر رأسها : ا انا اسفه
↚
ضمها مازن إليه بقوه وهي تبكي كالاطفال بصوت عالي وتشهق بين أحضانه
مازن : انتي عارفه قد اي كنت قلقان عليكي
كانت شهد تبكي وتضربه بقبضتها الصغيره علي صدره بقوه وهو يحاول ضمها وتهدئتها
شهد بدموع : ا انت و وجعتني ا اوي ي يا مازن انت ضربتني انا بكرهك
ضلت تضربه بيديها بعد سماعه لكلمتها الاخيره ابتعد عنها
وقال بهدوء : بتكرهيني . تمام يا شهد قدامك لحد ما نوصل مصر تفكري لاني مش هعيش مع حد بيكرهني اللي انتي عايزاه هنفذه
خرج مازن من الغرفه وهو يعلم أنه قسي عليها ولاكن كان يجب علي فعل ذالك ليس من السهل النطق بتلك الكلمه يجب أن تتعلم وتعرف اخطائها
كانت شهد في صمت لدقائق حتي إدراكها ما قاله
شعرت بقلبي يتحطم هل ابي سيتركني مره اخري لم اجد الامان الا معه
صرخت بقوه وكسرت بعض الزجاج و ظلت تصرخ بصوت عالي
عند سماع مازن صوتها حاول فتح الباب سريعا ليدخل إلي الغرفه بسرعه وضمها لصدره بقوه
مازن : اهدي انا معاكي
امسكت شهد به بقوه وهي تبكي علي صدره خائفه أن يتركها
شهد بصوت عالي وانهيار : ا انت هتسيبني
مازن بحنان : لا مش هسيبك ابدا
شهد من بين شهقاتها : ا انا اسفه
مازن بحب : خلاص يا حبيبتي اهدي
ظل يربط علي ظهرها حتي صمتت ليعلم انها نامت حملها بين ذراعيه ووضعها في سريرها ظل ينظر في وجهها البرئ وهو يملس علي شعرها وقبلها من وجنتها وذهب لتحضير شنط العوده لمصر الحبيبه
******************
على مائده الطعام
بابا حور : الدراسه قربت
حور : ايوه يا بابا
بابا حور : عايزين نروح عند عمتك قبل بدايه الدراسه
حور بضيق : يا بابا انت عارف صح اني بشتغل المدير مش هيوافق ابدا
بابا حور : متاخديش الشغل حجه
حور : لا ده بجد
بابا حور : لو دي حجتك انا هكلمه
حور : ميصحش يا بابا
بابا حور : ملكيش دعوه انتي
**********************
كنت اعمل في مكتب المنزل حتي
سمعت صوت غريب اتي من غرفه ميرا ظننت أنه لص ذهبت لهناك بهدوء وفتحت الباب مستعد للضرب
سمعت صوت صراخ
فارس : اهدي اهدي
ظلت نور تصرخ
فارس بعصبيه وغضب : اخرسي
فزعت نور من صوته ونظرت له
فارس محاولا تمالك نفسه : انتي بتعملي اي هنا
نور : اسر جابني هنا
فارس بغضب : ده ليله أهله سوده اقفلي علي نفسك كويس قبل ما تنامي واقفلي الشبابيك والبلكونه كويس الصبح الساعه 9 هيكون الفطار تنزلي افطري
وخرج وقفل الباب خلفه دون سماع ردها
نور باستغراب : هو اي الهبل ده اي العيله دي بيتكلم كدا ليه ده انا هروح انام احسن
*******************
اقترب منها ببطئ اخافها
ادهم بغضب : انا ليا الحق في كل حاجه تخصك مسالتيش نفسك ليه انا اللي وليا امرك في الجامعه واي ورق يخصك أو مثلا ازاي بتقعدي قدامي بشعرك
ميرا بقلق : علشان انت ابن عمي وزي اخويا عادي اقعد بشعري و وعشان انت الكبير لازم تكون مسؤول عن اي حاجه
ادهم ببرود : غبيه
ميرا بتوتر : ت تقصد اي
قبل أن يكمل حديثه تفاجأ بمكالمه هامه من صديقه جاسر
قبل أن يرد عليه قال ببرود : جهزي الشنط مسافرين الفجر وذهب خارج الغرفه
تفتكروا مين اللي بيضرب رصاص علي اسر واي اللي هيحصله
واي السر اللي بين ميرا وادهم
وفارس هيعمل اي مع اسر وحور
ومازن وشهد هل هيستمرو كتير مع بعض
اسرار كتير مستخبيه بين السطور يا تري الايام مخبيه اي واي اللي هيحصل جرائم كتير هيتم اكتشافها وحياتهم كلها هتتغير
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
ادهم : ايوه يا زفت عايز اي
جاسر : عيب عليك يا صاحبي لما ابقا اتصل بيك عشان خبر كويس وتعاملني كدا
ادهم بضيق : مبشوفش من وشك غير الوحش اخلص
جاسر : اسال البنات عني كل يوم بيحاولو يشقطوني ومش بيعرفو
ادهم : بيحاولو يشقطوك ومش بيعرفو يا حول الله علي الرجاله انشف يلا كدا واخلص عايز اي
حمحم جاسر وقال : السيوفي رجع الصفقه زي ما احنا يا برنس بس محتاجين نمضي شروط العقد بكرا
ادهم : واي اللي غير رأيه
جاسر : موقف الجدعنه اللي عملته ميرا خلي مراته فرحانه اوي بنت اللزينه دي جامده
ادهم بغضب : كلمه كمان يا جاسر وانت عارف انا ممكن اعمل فيك اي
جاسر : خلاص يا عم واخد كل حياتك جد كدا ليه الله يكون في عونها
ادهم بحده : جاااااسر الزم حدودك وجهز الاوراق هنخلص الصفقه دلوقتي
جاسر : بس ازاا سمع صوت رنين الهاتف يعلن عن إنهاء المكالمه ليقول : نفسي مره ميقفلش في وشي بالشكل ده برستيجي بيبوظ
*************************
كانت تجلس في غرفتها بغضب لتتذكر ما حدث
فلاش باك
كانت حور ذاهبه لمكتب فارس وكانت تمر بجانب سالي لتمد سالي قدميها فتتعثر حور وقبل أن تسقط أرضا وجدت يد تمسك بها ظنت أنه فارس ولاكن تفاجأت عندما وجدته ماهر وكان قريب منها ممسك بها بشده
ماهر : انتي كويسه يا حور
ليفتح فارس الباب ويتفاجا بالمنظر لتبتعد حور عن ماهر بسرعه وتنظر بخوف لفارس لا تعرف سبب خوفها ولاكن شعرت بالخوف ما أن نظر لوجهه فقد كانت عينيه سوداء مخيفه
فارس بحده : اي اللي بيحصل هنا
حور بهدوء : حضرتك لم تكمل حديثها بسبب تلك الافعي سالي كما سمتها هي
سالي بخبث : دي حاجه عاديه يا مستر فارس هي دائما كل ما تشوف ماهر تلفت انتباهه بأنها بتقع وهو دائما بيجيلها المكتب شكلها قصه حب
صدمت حور بشده من حديثها وقبل أن تتحدث وجدت ذالك الغاضب يتحدث
فارس بحده : المكتب ده ليه احترامه اي تصرفات قذره تتعمل بره الشركه بتاعتي واخر مره اشوف القرف ده هنا ماهر لو شوفتك هنا تاني من غير ما اتكلم تروح علي الحسابات وتصفي حسابك مش عايز اشوف وشك تاني اتفضل
ماهر : يا فندم حضرتك مش فاهم
انهي فارس الحديث بحده : علي شغلك
حور وقد امتلأت عينيها بالدموع ولاكنها رفضت سقوطها وقالت : انا مسمحش لحضرتك تتكلم معايا بالاسلوب ده ولو علي الشغل انا مستقيله ميشرفنيش أن مديري يبقا شخصيه سلبيه بتصدق اي حد وبتاخد قرارات ظالمه تأذي بيها مشاعر غيرك
وذهبت خارج المكتب بعد إنهاء حديثها وأخذت اغراضها وفي طريقها للخارج وجدت سالي تبتسم ابتسامه صفراء وقامت بدفعها بطريقه غير مباشره ووضعت قدمها لتسقط حور مره اخري ولاكن هذه المره أمام جميع الموظفين منهم من ضحك بشده ومنهم من حزن علي حالها
انحنت سالي وهي تمد يديها لحور
وقالت بخبث : ادي آخره اللي يحاول ياخد حاجه مش بتاعته
حور باستغراب : تقصدي اي
ابتسمت سالي بخبث وقالت : انتي فاكره اني مش واخده بالي انك بتحاولي تغري فارس بس انسي يا حبيبتي فارس ده بتاعي انا وكويس أنها جت منك انك تغوري من هنا بدل ما كنت هطلعك من الشركه بردو بس طريقه مش هتعجبك خالص يا لولو
ذهبت سالي وتركت حور المنصدمه مما يحدث في هذا اليوم الغريب ولاكنها شعرت بغضب شديد من حديث تلك الافعي
باك
وضعت حور المخده علي وجهها وصرخت بقوه
حور : يييييي انا ليه متضايقه اوي كدا اصلا الموضوع مش فارق معايا ومش هروح النهار ده شغل ولا نيله بالعكس هنام براحتي وانبسط وخليه مع ست سالي بتاعته
لتسمع رنه تعلن وصول رساله
أمسكت هاتفها لتتنهد براحه بعد انت قرأت ما فيها وأن صديقاتها سيصلون اليوم
*********************
كنت متعب فقد كان يوم عصيب كثير من الأحداث لتصطدم بي سياره واسمع صوت طلقات نارية حاولت تفادي الرصاصات حتي وجدت سياره اصطدمت بشده ومن فيها اغشي عليه شعرت بالمسؤولية لن اترك ذالك الشخص نزلت من سيارتي سريعا وذهبت بخفه لذالك المكان دون أن يلاحظني احد قريب منه وعند اقتراب شخص من السياره ضربته بسرعه وأخذت السلاح بدأ تبادل طلقات النار بيننا حتي نفذت الزخيره فضطررت ان اضربهم بيدي كانت حركاتي سريعه مما جعلني اتغلب عليهم بسهوله ولاكن لاحظت شخص يسحب ذالك الشخص الفاقد للوعي فذهبت بسرعه لحمايته ومحاوله الهرب به وأثناء هروبي أصبت برصاصه في كتفي حاولت أن اتماسك حتي وصلت لمكان امن كان مطعم مغلق دخلت من أحد النوافذ المفتوحه وأخذت سكين وقمت بازاله ملابسي واشغلت النار وقمت بوضع السكين علي النار ووضعت ملابسي في فمي وغرست السكين في كتفي محاولا اخراج تلك الرصاصه اللعينه اخرجتها وكويت الجرح واتصلت بصديقي
خالد : خير يا صاحب المصائب في حاجه
اسر بصوت ضعيف : انا خرجت الرصاصه من كتفي هجيلك تكمل وتعمل اللازم انت فين
خالد : اكتم الدم كويس وتعالا علي البيت بسرعه
ذهب اسر لبيت صديقه اغتسل وقام خالد بتضميد الجرح وعمل اللازم ارتدي اسر ملابس خالد
خالد : اي اللي هبب فيك كدا
اسر : عادي مجرد حادث
↚
خالد : الحوادث بتاعتك كترت اوي يا اسر خاف علي نفسك شويه كفايه تهور
اسر ببرود : تمام
خالد : عارف والله اني بكلم نفسي ومفيش فايده فيك بقولك انت نزفت دم كتير خلي بالك من نفسك واشرب سوائل كتير وشك اصفر يا ابني وشكلك صعب خليك عندي النهار ده
اسر : لالا لازم امشي سلام
خالد : يا ابني اسمع مني خليك انا مش واثق فيك هتفضل تفرك كتير زي عادتك وتفتح الجرح هتنزف تاني وانت اصلا نزفت كتير هيبقا في مضاعفات
اسر : متقلقش
خالد : براحتك يا اسر بس انت محتاج راحه تامه متحركش ايدك كتير واتلم واهدي انت ياض
لم ينهي حديثه فقد خرج اسر واغلق الباب خلفه
**”******************
كنت أتمني أن أظل نائمه وان لا استيقظ مره اخري لقد تعبت من قسوه الحياه لا شئ جيد يدعوني للاستيقاظ من أجله ظللت احدق في الغرفه دون أن اتحرك لاتذكر كلام الله عز وجل انا عند حسن ظن عبدي بي لازم اظن خير في الله دايما وفي اللي جي اكيد ربنا رايد خير كبير ليا لازم اصبر على الابتلاء أن بعد العسر يسرا خير كبير لسه هيجيلك يا نور وطول ما في شمس بتنور حياتنا في امل
لانهض ذهبت للوضوء و اديت فريضتي وظللت ساجده ادعو الله واشكي له همي وانا ابكي حتي شعرت بكل الحزن واليأس والهم ينسحب من قلبي ويصبح فارغا ليملأ التفائل والايمان والامل
لأسمع طرقات الباب
فارس : نور يلا الفطار جاهز
اخذت نفس عميق وانا مغمضه العينين لاشعر بالراحه وقليل من دفئ العائله الذي لم أشعر به قط
نور : حاضر جايه اهو
وصلت لسفره الطعام وجلست بهدوء حتي ظهر هو
كان وجهه شاحب وملامحه جامده قلقت عليه قليلا ولاكني لم ابدي اي اهتمام
فارس : اهلا يا محترم طبعا منمتش في البيت النهار ده لسه جاي صح
نظر له اسر ببرود وقال : صح
وأكمل سيره ليوقفه
فارس بحده امسكه من كتفه : استني عندك في كلام كتير عايزين نتكلم فيه
نظر له اسر ببرود وابعد يديه وقال : نتكلم في وقت تاني لاني تعبان وعايز انام
امسكه فارس بغضب : لا اقف هنا وكلمني هو في اي تصرفاتك مش عجباني والنهار ده انت مش طبيعي
أبعد اسر يده بحده بيده المصابه وضربه في صدره لابعاده وتحدث بعصبيه وصوت عالي : بقولك تعبان ونظر لنور وقال نتكلم بعدين لو سمحت
فارس بقلق علي اخيه فهذه مره الأولي التي يراه بهذا الشكل : اسر انت كويس
كنت أشعر بدوار حاولت اخفاءه والذهاب لغرفتي بسرعه لم اكن اشعر بيدي ولاكنه اوقفني مره اخري
اسر : تمام
نظرت له نور بخوف لينظر لها باستغراب ماذا بها لما عينيها خائفه
نور بتوتر : اايدك
نظر اسر ليده ليجد القميص الابيض أصبح باللون الاحمر والدماء أغرقت كف يديه والدماء تسقط علي الارض من بين أصابعه وقد ابيضت شفتيه وأصبح وجهه شاحب أكثر ليبلع ما بجوفه وينظر لفارس الذي ينظر له بغضب و خوف وقلق شديد
اسر : انا بخير متقلقش هطلع ارتاح بس وكله هيبقا تمام
وبعد اول خطوه كاد يسقط لولا يد فارس التي امسكته بخوف نظر له اسر بتعب واغشي عليه
صرخت نور بخوف كبير عليه الآن علمت قيمته وانا أره يضيع من بين يدي ويذهب بعيدا الرعب تملك مني عندما رأيته يغمض عينيه هو من تبقي لي وساحارب من أجله واحميه بقدر استطاعتي لن اتخلي عنه
حمله فارس ووضعه علي سريره واتصل بخالد
فارس : خالد اسر اغمي عليه وبينزف تعالا حالا
خالد : حاضر مسافه السكه سلام
وصل خالد بعد مده وأحضر جميع المستلزمات ونقله دم وطمأن الجميع عليه وأنه يحتاج لراحه كبيره ورحل
********************
استيقظت لاري ذالك الملاك النائم بين ذراعي تمنيت لو استطيع إدخالها قلبي وحبسها حتي لا يري أحد ذالك الملاك البرئ لاحظتها تتململ في نومها ف أغمضت عيني بسرعه و كأني مازلت نائم
فتحت عيني لاجدني نائمه علي صدره محتضناه بشده شعرت بالخجل الشديد وانا انظر لملامحه الرجوليه الجميله وقولت بعبوث : مهما عملت بردو مخاصماك أنهت جملتها لتنهض مبتعده عنه لتجده ممسك بها بقوه وقربها له اكتر وقال مازن : مخاصماني ليه بس يا قلبي
لتفتح عينيها بصدمه جعلته يبتسم خجلت شهد جدا من كلمته الاخيره وحاولت الابتعاد عنه
وقالت : عشان انت بجد كنت وحش اوي
ليتركها مازن ويتحدث بحده : يعني اللي انت عملتيه ده صح
شعرت بالتوتر والقلق وقالت وهي تنظر للأرض : لا
وضع مازن يده علي شعرها بحنان وقال : قوليلي بقا ليه عملتي كدا
شهد بخجل : انت اصل انت منعتني من الخروج ومش دايما هنيجي هنا وانا عايزه اشوف البلد كلها
مش لحقت اشوف حاجه وكنت بتعاملني وحش
مازن بحب : لو علي الخروج مش هنسافر غير أما تقولي انك شوفتي كل شبر في باريس بس مكنتش يعاملك وحش انا مكنتش بتعامل خالص
شهد بطفوله : كنت عايزاك تزعقلي بس مش تخاصمني وتبعد وتروح لبنت تانيه
ابتسم مازن علي غيرتها : بنت مين دي
شهد بضيق لطيف : شوفتك واقف مع بنت وبتتكلم معاها وبتضحك
مازن : اه قصدك ليزا يعني عشان كدة خرجتي من غير استاذان
شهد بتوتر : امممم اه بصراحه علشان اضايقك زي ما ضايقتني
مازن بحب : وانتي اتضايقتي ليه
↚
شهد بتوتر ووجهها احمر : ا ا انا عايزه اخرج ممكن
ابتسم مازن : يلا البسي هنقعد يومين زياده عشان خاطر البرنسيسه
ابتسمت شهد برقه جميله وذهبت بسرعه من أمامه
*******************
ادهم ببرود : جهزت الورق
جاسر : ايوه يا برنس بس في حاجه كدا
ادهم : قول
جاسر : احم السيوفي خد زوجته وراح يحتفل بعيد جوازهم في جزيره وهيرجعو بكرا ف الصفقه هتتم بكرا
ادهم : تمام كمل معاه الصفقه بقا وانا هسافر
جاسر : لا يا برنس ما هو في حاجه كمان مش هينفع تسافر
نظر له ادهم بضيق وقال : قدامك دقيقتين لو مجبتش اللي عندك كله شايف السفينه اللي هناك دي هربطك فيها للصبح هخليك متعلق لا منك في البحر ولا منك علي الارض
جاسر : السيوفي وزوجته عاملين عزومه ليك انت وميرا بكرا تقضو معاهم اليوم في القصر وتمضي الصفقه
ادهم : محدش بلغني بحاجه وانا مش موافقه سلام
جاسر وهو يبله ما بجوفه بخوف : ما انا رديت بالنيابه عنك ووافقت واكدت عليه بكرا علي الساعه 12 هتكون عنده
ادهم بحده : نعم
جاسر : اتصلت بيك كتير ومكنتش بترد اعمل اي الجيش قالك اتصرف ف اتصرفت مفيش داعي لشكري انا قلبي علي الشركه وبحاول اساعد بردو
ادهم بابتسامه شر : لا يا حبيبي لازم اشكرك تعالا معايا
اخذه ادهم علي لانش صغير ودخل بيه في نص البحر وكان الظلام حالك
مما ارعب جاسر ليقول بخوف : ا ادهم انت جايبني هنا ليه
ليقوم ادهم بالاشاره له بالصمت ويقول : هششش
وبعد دقائق ظهرت سفينه كبيره ليصعد جاسر وادهم عليها ليشاور لبعض الأشخاص ليقوموا بتكتيف جاسر
جاسر بصوت عالي : بقولك متهزرش يا ادهم في اي يا جدع مكنتش كلمه قولتها للراجل علي لسانك يعني مش حوار
أدهم بخبث : لا بعد النهار ده مش هيحصل حوار زي كدا تاني
وقام بربط الحبل في مكان اعلي السفينه ليصبح في الهواء يتأرجح وتحته البحر وفوقه السماء والظلام يحاوطه في كل مكان
جاسر بصوت عالي : علي فكره ميصحش كدا لولا انك صحبي من زمان اوي كان هيكون ليا تصرف تاني معاك يا ادهم انت يا جدع ولا ولا ولا انت رايح فين انت بتتكلم جد هتسبني كدا للصبح اي يا شيخ انت معدكش ولايا
اقسم بالله يا ادهم
بعد أن عاد ادهم لاللنش قال : ايوه كمل كلامك هتعمل اي
جاسر : والله اعيط وافضحك هنا
ابتسم ادهم وانطلق سريعا للعوده للشاطئ تاركا الآخر يصرخ
وصل ادهم للبيت وجدها نائمه وعلي وجهها ملامح الحزن ليملس علي شعرها بحنان ويترك قبله علي وجنتها ويحتضنها وينام فهو يعلم بأن صغيرته نومها ثقيل ولا تشعر بما يحدث حولها
*********************
بدأت فتح عيني وما أن فتحت عيني رايتها امامي نائمه علي كرسي ظننت أنني اهلوس حتي رايتها تفتح عينيها وما أن وجدتني مستيقظا حتي اقتربت مني بلهفه تضع يديها علي جبهته
نور وهي تتنهد براحه : الحمدلله الحراره نزلت
اسر ببرود : انتي بتعملي اي هنا
نور : اي ياض انت البرود ده الحق عليا اني فضلت قاعده جنبك طول الليل اطمن عليك
ابتسم أسر وقال : شكرا
نور : اول مره اشوفك محترم
اسر : تصدقي انا غلطان امشي امشي من هنا
نور : انا قاعده في ملك الحكومه
اسر : نعم يا اختي بقولك اي مش ناقص هطل علي الصبح ابعدي كدا خليني اقوم
نور : علي فين
اسر : انتي مالك
نور : انت تعبان مينفعش تتحرك كتير
اسر : خليكي في حالك وربي عيالك يا ماما
نور : مش هتنزل انا مش مرتاحه لخروجك خليك هنا
اسر : عندي حاجات مهمه لازم اخلصها مش فاضي فعلا بس هحاول ارجع بدري حاضر
نور : طيب متحركش ايدك وخلي بالك من نفسك
ابتسم أسر ووضع يده علي رأسها وقبل جبينها وذهب
تصرفه جعلها تحمر خجلا ويدق قلبها بشكل غريب
ارتدي اسر ملابسه وخرج بسرعه خارج القصر وذهب للجامعه ليطمأن علي يوسف ويحميه ما أن وصل الجامعه
وقبل دخوله شعر بأن هناك شخص يراقبه وفور شعوره بذالك الشخص تم تخديره وسحبه في سياره سوداء ووو
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
فتحت عيني وانا اشعر بالثقل والتقييد لانظر حولي واجده نائم بجواري ما أن رأيته حتي صرخت بصوت عالي جدا افزعه لينهض بسرعه ويضع يده علي فمي كان قريبا مني نظرت لعينيه وهدات لا اعرف لماذا اري الامان في تلك العينين القاسيه دق قلبي بسرعه لأشعر بالحرارة تسري في جسدي
سرحت في ملامحها الجميله فهي تزداد جمالا عندنا تخجل وتحمر وجنتيها قاطع سرحاني يديها الصغيره وهي تبعدني عنها لابتعد عنها ولاكن عيوني لم تفارقها لاري وجهها الطفولي وهو عابس وتنظر للجهه الأخري وهي تربع يديها وانفها الاحمر معبرا عن غضبها ابتسمت دون وعي فهي تصبح الطف عندما تغضب ليزعجني عن تأملها صوت زنين الهاتف
ادهم بضيق : عايز اي يا زفت
جاسر بغضب : يا شيخ حسبي الله ده اي البرود اللي اهلك فيه ده لاطع اهلي مربوط في البحر لحد الصبح يا مفتري يا شيخ منك لله علي التسلخات اللي جاتلي
ضحك ادهم ضحكه ساحره جعلت الأخري تنظر له و تسرح
ادهم : حد قالك تاخد قرارات بالنيابه عني اتحمل نتيجه تصرفاتك اخلص متصل علي الصبح ليه
جاسر بضيق : انت يا عم انت مش قولتلك الراجل مستنيك انت وميرا تقضو معاه اليوم الراجل اتصل يسأل فينكم
ادهم ببرود : اه تمام
جاسر بضيق : انا هروح اعالج التسلخات اللي في وشي دي مش هتشوفني كام يوم كدا
ادهم : ياريت مشوفش وشك تاني
جاسر : من وري قلبك يا دومي عارف
ابتسم ادهم وقال : غور يلا واغلق الخط
نظر ادهم لميرا وقال : جهزتي الشنط
ميرا وهي تنظر للجهه الأخري : اه
تحدث بحده وصوت عالي مما جعلها تنتفض : لما اكلمك تبصيلي هنا
نظرت له ميرا بقلق وضيق وقالت متصنعه البرود : نعم
اقترب ادهم منها وقال بصوت هادئ : ورانا مشوار جهزي نفسك
ميرا بحزن : مش عايزه أخرج انا عايزه اروح
ادهم : مبحبش اعيد كلامي مرتين هنسافر بالليل يلا اجهزي
تقدم ادهم اتجاه الباب وقبل فتحه أوقفته بقولها
ميرا : عايزه اكلم مازن
رمي هاتفه اتجاه الكرسي بجواره دون النظر لها وفتح الباب وخرج
أمسكت ميرا الهاتف بسرعه واتصلت علي مازن
مازن : ايوه يا ادهم في حاجه
ميرا بدموع : مازن هتيجي امتي
مازن بقلق من نبره صوتها : مالك يا حبيبتي
ميرا : ه هتيجي امتي
مازن : بعد ما سمعت صوتك جاي النهار ده مالك بقا
ميرا بدموع : ادهم بيخوفني منه بتصرفاته دي عنده انفصام هو شويه كويس جدا ورقيق معايا وأغلب الوقت قاسي جدا كسر الفون بتاعي وقال مفيش فون تاني انا عايزه تليفون يا مازن
مازن بصوت حنون : عملتي اي غلط يستاهل كل ده يا ميرا
ميرا : معملتش حاجه هو اللي بيكبر اي موضوع
مازن بهدوء : امممم يبقا عملتي حاجه هحجز طياره واجي ونبقا نشوف الموضوع ده ولحد ما اجي بلاش جنون وعناد وكوني هادئه
ميرا : انا اصلا مبعملش حاجه بس اوكي باي
مازن : سلام يا حبيبتي
**********************
في مكان آخر كانت ضحكاتها تملاء المكان فقد كانت سعيده للغايه وهي تلعب بالعاب الاطفال
شهد بابتسامه : تعالا العب معايا
ابتسم مازن لها بحب وقال : لا العبي انتي اتمني تشبعي من الملاهي وكفايه لعب ولا اي
شهد : اممم ماشي يلا
وفي طريقهم للعوده وجدت شهد بعض الألوان فامسكتها بيديها ورمتها في اتجاه مازن ليصبح لون قميصه الابيض اخضر من الألوان
مازن : انتي قد الحركه دي
ركضت شهد بسرعه بابتسامه : ايوه
امسك مازن الالوان و اغرقها بها ظلو يرمون علي بعض الألوان وصوت ضحكاتهم تملأ المكان ركضت بسرعه ليمسكها بسرعه ويحملها ويدور بها المكان وهي تضحك كالاطفال حتي اقتربت شهد من نافوره مياه جميله وعند اقتراب مازن منها اسقطته داخل النافوره وضحكت عليه ليمد لها يديه لتسحبه للخارج وما أن أمسك يديها حتي سحبها له بقوه لتصطدم بصدره العريض وتنظر له والمياه تسقط من فوقهم كالأمطار اقترب مازن منها حاولت الابتعاد ليضع يده علي ظهرها ويقربها منه أكثر كانت جميله جدا
نظرت له بتوتر وهي تضع يديها علي صدره وقال : مازن
مازن بحب : عيونه
شهد بخجل وتوتر : ا ابعد
اقترب منها اكثر وطبع قبله رقيقه علي وجنتها
لتخجل بشده وتبعده عنها بتوتر وتقول : ع علي فكره بقا انت قليل الادب
مازن وهو يضحك : قليل الادب اي بس يا بنتي
شهد بطفوله : ابعد عني كدا متكلمنيش تاني وركضت بعيدا
ركض مازن ورائها وهو يضحك : خدي بس هنا هتروحي فين بشكلك ده
شهد وهي عابسه : عايز اي
مازن : قطعتي نفسي تعالي نروح نغير اللبس ده مش هندخل الفندق كدا
ذهبت معه وعند اقرب مول للملابس ذهبوا غير مازن ملابسه وانتظر شهد حتي تنتهي وفي خلال انتظاره لها رن هاتفه ليظهر أن المتصل ميرا انهي حديثه معها واتصل لحجز اقرب طائره لمصر وما أن انهي حديثه حتي خرجت شهد ولاحظت وجهه المتغير
شهد : مالك
مازن : هنسافر الساعه 6 الصبح
شهد بابتسامه : طيب ومكشر ليه كدة
مازن بابتسامه هادئه : ده بس عشان مش هوفي بوعدي معاكي تشوفي كل حاجه هنا
وضعت يديها علي كتفه بابتسامه جميله : مش مشكله اصلا وحشوني البنات جدا وانت صالحتني النهار ده خلاص
ابتسم لها مازن : طيب يلا
وصلو للفندق وجهزت شهد الشنط
**********************
شعرت بألم في جميع أنحاء جسدي فتحت عيني بصعوبه لانظر حولي حاولت التحرك ولاكني كنت مقيد بأحكام هه اعلم الان لقد اختطفت مره اخري ياتري لأي سبب هذه المره ف انا في مخزن كبير مظلم أضاء نور خفيف ليدخل شخص لم أري ملامحه حتي اقترب اكثر ورايته اه الان اعلم لما اختطفت
اسر بابتسامه : حازم تصدق ليك وحشه يا راجل
حازم بسخريه : متشوفش وحش ده انت هتتروق يلا
اسر بنفس الابتسامه : هو في اوحش منك اشوفه خد قرب كدا اقولك
اقترب حازم بغضب ليكمل اسر حديثه : اعلي ما في خيلك اركبه
حازم بغضب : نعم يا روح امك ده انت تحت ايدي يلا
اسر : اجري يلا نادي حد كبير أكلمه
حازم باشاره لرجاله : معلش يا رجاله عيل وغلط شكل عينه فيها مشكله شوفوهاله يا رجاله
اقترب الرجال منه وفي يد كل واحد منهم عصا ضخمه ليصرخ اسر بغضب وصوت عالي اسر : ولااا ليرتد الرجال للخلف بخوف من صوته اكمل اسر حديثه : البتاعه دي لو لمستني هعمل معاك صح ومش هرحمك
ليشير حازم للرجال ب الاكمال وضربه رفع أحد الرجال تلك العصا وقبل نزوله علي وجه اسر رن هاتف زعيمهم حازم ليرد بقلق
حازم : ايوه يا كبير
↚
……..: هو عندك
حازم : ايوه يا كبير عندي اهو الرجاله هتروقه متقلقش
………. : انت غبي يلا لو حد لمسه هوديكم كلكم وري الشمس يا شويه اغبيه
اغلق الخط بغضب ليغضب حازم بشده ويقول بعصبيه شديده : محدش يلمسه
ابتسم أسر وفمه ملئ بالدماء وهو يتنفس بسرعه ليستفز الاخر
بعد دقائق دخل شخص بالبدله البيضاء يبدو رجل مهم ليقترب مني أكثر ويفك قيدي لاتفاجا نعم إنه بالفعل نفس الشخص
نفس الشخص الذي انقذته منذ مده ولاكن لما لدي الكثير من علامات الاستفهام ليلاحظني ذالك الشخص ويبتسم بهدوء
وقال : عارف ان في دماغك 100 سؤال بس انا استجدعتك اوي يا اسر بعد الموقف اللي عملته معايا تفتكر هعديلك جدعنتك دي من غير ما اشكرك ده انت أنقذت حياتي يا جدع اه صحيح انا شيخ
ابتسم أسر وقال : والاخ وشاور برأسه علي حازم
الشيخ : اه لا ده سيبك منه خالص
اسر : انت مين
ابتسم الشيخ وقال : ما قولتلك الشيخ
اسر : انت عارف انا اقصد اي بالضبط
ابتسم الشيخ وقال : كل شي في وقته حلو تعالا يا اسر بس اقعد نتكلم
اسر بستفهام : انا بقالي هنا قد اي
بص الشيخ لأحد الرجال ليأتي بسرعه ويجيب
الرجل : يا زعيم نسبه المخدر كانت زياده وكانت ممكن تسببله مشاكل الحمدلله انها جت علي قد أنه يفضل نايم يوم كامل
الشيخ بحده : اي الكلام الاهبل ده راجع كلامك وليا تصرف تاني معاهم اطلعوا بره يا بهايم
حازم بضيق : وانا يا رايس
الشيخ : لا خليك انت يا حازم ليا تصرف تاني معاك بس اقعد
وجه الشيخ حديثه لأسر : تشتغل معايا يا اسر انت واد جدع وقلبك ميت وعجبتني ودخلت دماغي ها هتكسب كتير معانا يا ابني
اسر : ممكن اعرف بس كان مين اللي عايز يقتلك امبارح
الشيخ بابتسامه : معانا ولا لا يا اسر
حازم بغضب : يا ريس ما انا معاك من زمان واجدع منه وايدك اليمين يبقا تحتاج للأشكال دي ليه معانا بس
ليغضب الشيخ ويصرخ : انت هتعلمني اعمل اي ومعملش اي يا روح امك انت نسيت نفسك ولا اي
ابتسم أسر بستفزاز لحازم وقال : انا معاكم
الشيخ بابتسامه : كدا يحلو الكلام بص يا اسر انا كنت بسلم بضاعه اسلحه والجانب التاني غدر بيا كانو عايزين الفلوس والبضاعه وحياتي لان انا اللي بسوق الشغل وانت جيت وساعدتني ومش هنسالك الجميله دي ابدا يا ابني
اسر : شغلي معاكم هيكون ازاي
الشيخ : مش عيب عليك تسال السؤال ده بردو انت هتروح كام مهمه كدا واولهم الانتقام من ابن الهلالي صاحب تجاره المخدرات وبيع الاعضاء والبنات عايزين نعلم عليه حلو وهسيبلك انت يا بطل المهمه دي
ابتسم أسر وقال : اعتبره تم
الشيخ : ده عشمي فيك وجبتلك اماكن المخازن واتصرف بقا
اسر بابتسامه : تمام اقدر امشي بقا
الشيخ : استنا ابعت معاك عربيه
اسر : لا فل اوي كدا تمام جبرت سلام
**********************
اكره هذا اليوم حقا كم اكره يوم ذهابي لذالك المنزل لا أشعر بحب اي شخص منه لي لا اري امان أو حب صادق ولاكن لا يمكنني قطع صله الرحم لأي سبب اذهب في كل مره وانا اتسال يا تري ما المشكله الجديده التي ستحدث لتثبت لهم كم انا فتاه سيئه
ومغرورة واتباها بالمستوي المادي لابي وصلت اخيرا استقبلتنا عمتي بابتسامه جميله واحتضنت ابي بحب وحنان وسلمت علي ببرود لم يسلم علي اي احد من أفراد أسرتها يهتمون بابي فقط اقترب مني ذالك الإنسان اللزج كما سميته اسمه يليق به حقا
احمد بابتسامه صفراء : ياااه عاش من شافك يا ستي اي مبتسلميش ليه ولا احنا مش قد المقام
مدت يدي وانا حقا أشعر بالضيق : لا ابدا ازيك
احمد بابتسامه : الحمدلله ووجه كلامه لابو حور وقال : خالي عايز اخد البنات افسحهم شويه هخليكي تشربي وتدوقي احلي حاجه حاجه كدا اسمها الفخفخينه
ابو حور : تمام مش مشكله
نظرت له حور بمعني لا لينظر لها بحده
احمد : يبقا خلاص كدا نتغدا ونروح كلنا تمام
دنيا اخت احمد و ابنه عمتها ردت : تمام ياريت يلا عشان الغدا
ذهبت حور وهي مبتسمه للجميع ولم تعلق علي اي شي سيئ يحدث حتي انهو الطعام وأخبرهم احمد ان يرتدو ملابس للخروج وبعد أن انتهت الفتيات خرجو معه ذهب احمد لمكان ما لتتحدث دنيا
دنيا : هو انا لو بابا مات ابوكي هيكون ابويا
حور : اكيد بابا هو باباكي اصلا من زمان
دنيا : يعني لو مات أو امي اتطلقت هنعيش معاكم انتم وابوكي اقصد خالي هيكون ابويا ومسؤول عني
توترت حور من حديثها الغريب لتتحدث : اممم بابا هو باباكي ومسؤول عنك من دلوقتي
نظرت لها دنيا بعدم اهتمام وذهبت
حور : رايحه فين
دنيا : عندي مشوار
ذهبت دنيا توترت حور وكادت الرحيل حتي امسك يديها احمد
احمد : رايحه فين
حور : ايدك لو سمحت
احمد : هو انا يعني هاكلها يلا عشان نروح هشربك حاجه هتحلفي بيها
↚
حور : طيب نروح مره تانيه تكون دنيا معانا
احمد : بما اننا جينا يبقا نروح يلا اوقف احمد أحد الميكروباصات ركبت حور بتوتر و دفع احمد ثمن المواصلات ونظر لحور وقال : عيب تكوني معايا وتطلعي حاجه من جيبك ابتسمت حور بتوتر وهي تحدث نفسها بأنها لم تحاول حتي الدفع لأنها لا تعلم نظام ذالك الباص لما يتحدث هكذا عند نزولهم الي وجهتهم
احمد : تحبي تتمشي ولا نركب حاجه للمكان
حور : اممم بحب اتمشي لو المكان قريب نتمشي لاكن لو بعيد اللي تشوفه
احمد : يبقا نتمشي يلا وقربي مني كدا عشان متتوهيش مني
تجاهلت حور حديثه وظلت تمشي لأكثر من ساعه اتألمت قدميها ولم تتحدث حتي لا تحرجه
احمد : مالك بتنهجي كدا ليه تعبتي ولا اي
اتكسفت حور وقال : لا ابدا عادي
احمد : طيب خلاص احنا قربنا اهو
ظلت تمشي لوقت طويل حتي وصلو للمكان جعلها احمد تقف خارج المكان علي الطريق تنتظره وبعد فتره جاء ومعه شي مثل علبه الكشري ولاكن تمتلئ بالفواكه والكريمه كثيره علي وجه العلبه احب الايس كريم ف كنت سعيده واخيرا سارتاح قليلا
احمد : يلا عشان اتاخرنا علي البيت
حور : طيب وده هناكله ازاي
احمد : واحنا ماشين وهبقا اشوف اي مكان تقعدي فيه
ندمت حقا علي ذهابي فقد تعبت حقا ظللت امشي حتي وجدت تنده جلست عليها جلس بجانبي
احمد : تعبتي
حور : مبعرفش اكل حاجه وانا ماشيه أو في الشارع كدا والناس بتبص عليا
احمد : طيب يلا بسرعه بس عشان نلحق البيت
حور : طيب يلا خلاص
احمد : كملي العلبه
حور : لا شكرا شبعت هو انت جبت البتاعه دي بكام
احمد : دي حاجه مني ليكي مش هقولك ابدا دي بكام انا عازمك مينفعش تقولي كدة
حور : عادي بس فضول
احمد : لا متتكلميش في فلوس معايا ويلا عشان نروح
أوقف احمد ميكروباص وعند وصولنا للبلد قال
احمد : بقولك يا حور معاكي فلوس نجيب عشاء
حور : اه اتفضل
اخذ احمد 100 ج وأحضر به بعض الطعام للعشاء وما أن وصل للبيت ظل يتحدث عن نفسه أنه لم ينسي أحد وأحضر طعام جميل للجميع ليتناولو شكرته أمه وظلت تتحدث عن خفه دم ابنها وكم هو شخصيه مسؤوله وجيد
ابتسمت حقا لم يعطيني اي باقي من المال ضحكت بشده عندما تذكرت كلامه لقد أخذ مني اكبر من ما أعطاني أضعاف
ذهبت للنوم فقد كنت متعبه وبالي مشغول بشخص آخر
**********************
نور بتوتر : ه هو اسر لسه مجاش
كان فارس ينظر إلى هاتفه بلا مبالاه : لا
نور : طب هو متعود يتأخر عن البيت
فارس ببرود : ممكن يفضل شهر غايب عن البيت عادي
نور بضيق : ده انت مستفز يا جدع
نظر لها فارس بحده : خدي يا بت انتي هنا كنتي بتقولي اي
نور : اصل ازاي متعرفش حاجه عن اخوك كدا ولا قلقان
فارس ببرود : عادي بيدخل نفسه دايما في مشاكل ولما بيحلها بيرجع أو ممكن عنده شغل علي حسب
نور بفضول : هو بيشتغل اي
فارس ببرود : خليكي في حالك
نور بضيق : علي فكره انا مراته
نظر لها فارس وابتسم قلقت نور ليقترب ويجلس عند اقرب كرسي : ايوه بقا مراته ازاي يا حلوه احكيلي
اتوترت نور وحاولت تغيير الحديث : قولتلي بتحب حور من أمتي
فارس بحده : نعم
نور ببرود : بتحبها يا برنس وباين اوي علي وشك
كان يقترب منها بعينين تشع غضب لتقول هي : بس تعرف أن حور ب
ما أن تحدثت عن حور كنت وقف مكانه لتوقف حديثها وتبتسم بنصر
ليقول فارس : مالها
لتبتسم نور بشده وتقول : شوفت بتحبها
ما أن أنهت جملتها حتي ركضت باقصي سرعه لغرفتها وكان يركض ورائها فارس بغضب حتي دخلت غرفتها واقفلت الباب وهي تضحك عليه من خلف الباب ساخره منه
لتسمع صوته الغاضب : افتحي الباب
نور بابتسامه : يا ابني باين عليك الحب مادام بتحب بتنكر ليه
غضب فارس ولاكن ابتسم بخبث وقال : ده علي اساس انك مش بتحبي اسر وعامله هبله
فتحت نور الباب بسرعه وهي تقول : محصلش
امسكها فارس من ياقه قميصها وسحبها خلفه
نور بضيق : ابعد يا عم الشكت
فارس : بوظتي اللغه الله يخربيتك امشي امشي انا هعملك اعاده تدوير
تقدم اسر ووجد هذا المنظر لينظر لفارس بغضب جعل فارس سعيد جدا فهذه المره الأولي الذي يستطيع فيها فارس اغضاب اسر لانه دائما بارد ويضايقه فقط
ضغط اسر علي يده وسحب نور بضيق من يديها وادخلها غرفته بعنف و و و
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
نور : اي يا اسر ايدي مش كدا هو في اي
ااغمض عينيه وضغط علي يده بعصبيه : هو اي اللي كان بيحصل بره ده
نور : ولا حاجه فارس كان بيهزر معايا بس وبعدين اصلا كنت فين انت يا استاذ
اسر بعصبية جعلها تجلس علي أحد الكراسي امامه وقال : نور اسمعي كلامي كويس لاني مش هعيده مرتين ولو متنفذش استحملي العقاب وتحدث بصوت جعلها تنتفض لو سمعتك بتكلمي اي شاب ولا بتهزري مع أي حد أو لسانك ده نطق باسم شاب هخلي ايامك جحيم هنا انتي فاهمه
نور بخوف : ح حاضر
اسر : ممنوع تطلعي من الاوضه دي واغلق الباب خلفه بعنف
نور : اي عيله المجانين دول
خرج اسر ليري فارس أمامه مبتسما وقال
فارس بابتسامه : شكلك كنت جاي مبسوط
اسر بضيق : وقدرت تعكنن عليا كويس
قهقه فارس بقوه : اهو مره من نفسي ما انت حارق دمي علي طول ثم غمز له وقال بس اي ده طلعت بتغير اهو مش جبله زي ما كنت فاكر
اسر : انا اي اللي طلعني من الاوضه بس ما كنت قاعد قاعده طريه اي اللي خلاني اطلع اشوف الاشكال دي بس يا ربي
فارس بصوت عالي : هعديهالك المره دي بس عشان اصاباتك
اسر وهو يهز كتفيه ويده علي اكره باب غرفته : أن مكنتش انت تدلعني مين هيدلعني
امسك فارس مزهريه وقام برميها في اتجاهه قائلا : يا شيخ كتك القرف
دخل غرفته بسرعه واغلق الباب خلفه وهو يضحك بشده علي غضب أخيه
نظر علي نور وجدها نائمه
رن هاتفه ليرد اسر : ايوه
………….
اسر : متقلقش يا كبير اعتبر صفقه السلاح في جيبك وهنعلم عليهم سيبهملي بس وانا هروقهم
…………
اسر : تمام العمليه هتم في اقرب فرصة متشلش هم
………….
اسر : تمام سلام
نور وضعت يديها علي فمها بخوف
نور اخرتك يا اسر تطلع زعيم عصابه وانا بختي يا ربي من كل المزز اللي في البيت مقعش غير مع الموكوس ده
**********************
في مكان آخر
ميرا بابتسامه : حضرتك لطيف جدا بس لو زعلتها تاني هزعل منك اوي
السيوفي بابتسامه : وانا مقدرش علي زعل القمر بردو دي حبيبتي هتكون في عيوني بعد كدا
ليدلف شاب في العشرين من عمره
السيوفي : تعالا يا خالد سلم
خالد بابتسامه خبيثه وهو بيسلم علي ميرا : من أمتي حضرتك تعرف الحلويات دي كلها
ميرا بابتسامه خجل : أن شاء الله تنستر يا شيخ
ضحك خالد بقوه : والله انك عسل
مد يده ليسلم علي ادهم ليضغط ادهم بقوه علي يديه توتر خالد وشعر أنه أخطأ ليتراجع
انتهي اليوم وما أن وصلو للمنزل ذهبت ميرا لغرفتها لتأخذ حقيبتها ما أن التفت حتي وجدته لتفزع
ميرا : خضتني
ادهم بغضب : تصرفك ده هتتحاسبي عليه بعدين
ميرا : انا مش شايفه أني غلطانه وبعدين انت ملكش حق تحاسبني اللي ليهم حق بس اخواتي
ابتسم ساخرا : لا انا ليا الحق اكتر من اخواتك
ميرا : متتكلمش بالالغاز لو سمحت ازاي ؟ تقصد اي بكلامك ده ؟
ادهم ببرود : يلا عشان منتاخرش
امسكته من يده لتوقفه : انا مش همشي من هنا غير لما افهم
تلاقت عينيهم لتكمل ميرا حديثها : انا من حقي اتعرف علي ناس واتكلم معاهم وأعجب بشاب وييجي يتقدم
امسك يديها وضغط عليها بغضب : مش هيحصل
تحملت ميرا الم يديها من قبضته القويه وقالت : واي اللي يمنع ده انت وانت مين عشان تعترض
صرخ ادهم في وجهها بغضب كبير : انا جوزك
صدمت ظنت أنه سيعترف بحبه لها كما قالت نور أنه معجب بها كيف كيف يكون زوجي
وقبل أن تتحدث خرج من الغرفه
ظلت صامته ذهبت لتجلس بجانبه في السياره وهي لا تتحدث
حتي وصلو لوجهتهم ركضت بسرعه للداخل ودخلت غرفتها وظلت تبكي حتي سمعت صوت طرقات الباب ليدخل مازن وما أن رأته حتي ركضت واحتضنته
مازن : اهدي يا حبيبتي بس مالك
ميرا بدموع : ازاي ادهم جوزي
صمت مازن قليلا ثم قال : ده كان قرار والدك
ميرا : بابا ازاي بابا يعمل فيا كدا
مازن : حبيبتي بابا كان شايف أنه زوج مثالي وهيقدر يحميكي وبعدين ادهم بيحبك
ميرا : ادهم مبيحبنيش اللي بيحب حد مش بيأذيه كدا وليه كل شويه تتكرر كلمه بيحميني بيحميني من اي وليه اصلا كل ده ليه مروحتش مدرسه زيي زي اي بنت طبيعيه ليه مكنش عندي صحاب ليه مكنتش بالعب ولا بفرح زي كل الاطفال كل ده عشان ادهم رافض دايما وليه رافض بردو عشان بيحميني بس من اي
مازن : ممكن تهدي شويه انتي طبعا عارفه أن ادهم رجل اعمال مشهور ف ممكن حد
ميرا مقاطعه : كلامك مش منطقي يا دكتور انا مش عيله صغيره عشان تقولي كدا
تنهد مازن وقال : هحكيلك
************************
ادهم : يعني حكيتلها
مازن بضيق : مكنتش تقدر تسكت شويه
ادهم بعصبية : عايزني اسمعها بتتكلم عن جوازها من واحد تاني وافضل ساكت
مازن : واديها عرفت وبعدين
ادهم : هتتقبل الأمر الواقع انت حكيت كل حاجه
مازن : اكيد مش هقول كل حاجه
ادهم : طب حكيت اي
فلاش باك
تنهد مازن وقال : انا هحكيلك من زمان ادهم كان دايما بيهتم بيكي ومكنش حد ابدا يقدر يضايقك وهو موجود وكان ممكن يضرب اسر عشانك وكنتي متعلقه بيه جدا واول ما ييجي كنتي بتجري عليه تحضنيه وتشديه من أيده يلعب معاكي ولما تزعلي كان بيحط علي باب اوضتك كل الحلويات اللي بتحبها وتعرفي أن لحد دلوقتي لما بتزعلي بيحط علي باب اوضتك كل الحلويات اللي بتحبيها وعشان متعرفيش أن هو اللي بيعمل كدا اتفق مع فارس يبين أن هو اللي بيجيب و لما ولد زعلك في الجامعه شوفتي ازاي الولد ده جه اعتذر واختفي من ساعتها ادهم بيحبك وبابا كان متاكد من ده ومتأكد أنه هيخاف عليكي ويحميكي كويس يمكن من خوفه عليكي غلط بس في حاجات حلوه كتير هو عملها بردو بابا قبل ما يموت طلبه عشان يطمن عليكي وخلاه يوعده يكتب كتابه عليكي ولما تكبري يسيب ليكي القرار انك توافقي تكملي معاه أو ترفضي بابا عمره ما هيظلمك ولا يجبرك علي حاجه معملش كدا عمره وهو عايش اكيد مش هيكون سبب في حاجه زي كدة بعت ما يموت ومعتقدش قرار بابا غلط في اختياره عريس ليكي ودلوقتي القرار في ايديكي
باك
↚
مازن بابتسامه : سر بس متقلقش مقولتش حاجه من اللي في دماغك
************************
رزعت نور الباب بعنف مما أفزع ميرا ليدخل وراءها حور وشهد
ميرا : يخربيتك يا متخلفه انتي اي ده
نور : اعترفي عملك اي الواد الجامد اللي بره ده
ميرا : يا شيخه اتلمي بقا
ابتسمت شهد : ارمي بياضك يا شابه منك ليها يلا
حور ركضت واحتضنت ميرا وقالت : وحشتيني اوي
ميرا بابتسامه وهي تضمها : اخيرا واحده طبيعيه
نور : اهو الطبيعيه دي هتجيبلك شلل بعدين يلا يا اختي منك ليها علي الجنينه عايزين فسحه كبيره كدا نقعد ونربع علي الارض ونحكي
نظرت ميرا لشهد وقالت : مين دي
شهد : شكلي غبت كتير عن البلد
نزلت البنات لحديقه المنزل
اسر : شله المقاطيع نزلو
كان فارس سرحان في حور ليضربه اسر علي صدره
اسر : بتبص علي اي ياض
نهض فارس بغضب : ولا أنا جبت اخري منك ليركض اسر بسرعه وفارس خلفه
حكت ميرا ما حدث معها
لم يعلق أحد حتي لا يزيد حزنها
حكت نور كل ما حدث لتكمل : والله لاندم كل واحد علي كل اذيه اتاذيتها بسببه وهتعب عشان لما ابقا حاجه كبيره ابصلهم بقرف وادوس عليهم
حور : سامحي يا نور
نور بكره : مش هسامح حد مرحمنيش
شهد : عمرك ما كنتي بالقسوة دي يا نور اول مره اشوف في عنيكي النظره دي
نور بدموع : الدنيا ظلمتني وجت عليا كتير والمفروض اني اتحمل واسكت بس لا مش هسيب حد داس عليا
ميرا : هحكيلك حكايه يا نور وبعدين هسالك سؤال واحد وبعدها هتردي عليا وقرارك بعد كلامي هتقبله
نور : موافقه
ميرا : اول ما ييجي يوم القيامه هتظهر ست عجوزه شكلها بشع اوي بانياب ولونها ازرق اللي يشوفها يترعب الست دي هتنادي وتقول يا الله اين اتباعي
عارفه الست دي مين
نور بسرحان : الدنيا
ميرا : هي الدنيا يا نور هتنسي اصلك وتربيتك ودينك وايمانك وهتكوني من اتباع الدنيا
نور : لا
ميرا : بس كدا انسي كل اللي فات وابدئي من جديد
وسامحي علي قد ما تقدري وتوكلي علي الله
ضحكت نور بقوه
شهد : بتضحكي ليه يا هبله انتي
نور : بدأنا الاجازه كويسين ورجعنا من الاجازه متجوزين
ضحكت شهد وقالت : اهلا بيكي في عش الزوجية يا اختي انتي وهي
نور بغمزه : احكيلي بقا الواد المز الرزين اللي معاكي ده عمل اي معاكي في الاجازه
ابتسمت شهد بخجل وحكت بعض الاشياء
نور : اااه قلبي الصغير لا يتحمل حتي في عصبيته قمر يا نااااااس مش كانو جوزوني للواد ده بس ياربي بدل زعيم العصابه اللي قاعده معاه
شهد : اتلمي شويه لروح اقول لزعيم العصابه بتاعك ده
نور : وحياه ابوكي لا بلاش ده متخلف
حور : الله كيوت اوي زعيم عصابه ويخطفني الله لا حلو اوي
ضربتها نور بالمخده وقالت : ابو شكلك امشي يا بت من هنا مش طالبه محن أصله جو الروايات دة مش هنا يا ماما
ميرا : ليه بتقولي عليه كدا
نور : عشان سمعته بيتكلم في الفون عن صفقات مشبوهه
شهد : لالا اسر مش كدا ابدا
نور : يا شيخه روحي انتي فاهمه حاجه
حور : والله انك هبله عيشي اللحظه يا بنتي
نور : لو اتكلمتي تاني هعضك
حور : انا حاسه بحاجه غريبه
ميرا : اي في اي
حور وهي بتتكلم بصوت واطي جدا : حاسه ان فارس معجب بيا ما أن أنهت جملتها حتي ظلت تنظر حولها
ظلت نور ترمش بعينيها كثير وهي تنظر للاعلي
ضحكت ميرا وشهد بصوت عالي
نور : مش بقولكم دي هتجيبلي شلل يعني الواد طلع عينه تلميحات وانتي لسه بداه تحسي يا شيخه ده انتي معندكيش دم ولا بتحسي
حور من خلف ميرا : علي فكره ده مش اسلوب
نور : يا شيخه وكسه عليكي وعلي اسلوبك
ميرا : انا فرحانه اوي انكم معايا وحواليا
احتضنو بعضهم البعض لتنظر نور وتجد حور بجانبها
نور : امشي يا بت من هنا متقعديش جنبي
قامت حور من جانب نور لتمسك بها نور وتحتضنها
نور : مالك يا حور حصل اي
حور بدموع تحاول أن تداريها : مفيش حاجه انا مبسوطه اهو
**********************
ادهم : اسر روح نادي البنات من بره عشان الغدا
فارس : هروح انا وخرج بسرعه
**********************
ميرا : مالك يا حور
حور : انا خايفه
نور : من اي
قصت حور ما حدث معها في منزل عمتها
شهد : علي فكره هو انسان مش محترم واستغلالي
واخته دي غريبه جدا ازاي بتتمني لابوها الموت كدا
ميرا : معاكي حق يا شهد بس مش ده اللي مخليها كدا حصل اي يا حور
حور : انا لقيت حد غريب باعت ليا علي الفيس بوك والشخص ده فضل يزن كتير وبيقول عايز يكلمني في موضوع مهم وكلام كتير غريب
نور : رديتي
حور : لا مش بحب ارد علي صبيان
نور : انتي متاكده انك في كليه هندسه
ميرا : بس اسكتي كملي يا حور
حور : بعد فتره طويله جدا لقيت ابن عمتي بيقول انتي كبرتي في نظري اوي انا اصلا مش بطيقه بس عمتي بتجبرني اقعد معاه واتكلم معاه والا انا أبقا بنت وحشه تعرفي أنها قالت ليها مره انتي لابسه الطرحه ليه ده زي اخوكي
ميرا : هو اي الهبل ده ازاي يعني
نور : رديتي عليها قولتي اي بالله
حور بكسوف : قولت أن مع اني مش مقتنعه أنه راجل بس لازم البس الطرحه
نور : بووووم في منتصف الجبهه جدعه يا بت تربيتي
حور : اصل كنت متعصبيه منه اول تعرفو أن الشاب اللي كان بيبعتلي ده صاحبه
شهد : نعم ازاي ده ازاي يسمح بحاجه زي كدا المتخلف ده
ابتسمت حور وقالت : شكرني لاني مخلتهوش يخسر رهانه
ميرا : رهان
حور : اه اصل كان متراهن هو وصاحبه علي بنتين وأنهم لو رضيو يكلمون ابن عمتي يخسر رهانه والبنت كلمت صاحبه وانا لا ف انا اللي خليته يكسب رهانه
شهد : اي التهريج اللي بيحصل ده
نور : الواد ده عايز علقه تخليه مظبوط
ميرا : واي تاني يا حور
سكتت حور ودموعها نزلت
نور بخوف : عملك اي الحيوان ده
حور بلعت ريقها وقالت : حاسيت وانا نايمه بايد علي شعري صحيت مفزوعه لقيته واقف قدامي جمعت شجاعتي وقولت بصوت عالي عكس الرعب اللي جوايا انت بتعمل اي هنا اتفضل اطلع بره حالة والا والله افرج عليك العيله كلها اطلع بره
↚
خرج بره بس معرفتش انام تاني وصممت علي بابا تاني يوم أننا نروح وطبعا عمتي فضلت تشرح قد اي انا بقسي اخوها عليها وظالمه ووحشه أكملت بدموع بس كنت خايفه اوي
احتضنتها نور لتطمئن
ليفزعو بصوت كسر ورائهم
فارس ببرود : الغدا جاهز يلا علي جوه
دخل الجميع
ميرا : فارس
وقف فارس لتقول ميرا : متتهورش
فارس : تقصدي اي
ميرا : انت فاهم
ابتسم بخبث : متقلقيش هعمل كل خير ودخل
انتهي الطعام وبدأت البنات يتحدثون كثيرا ويضحكون حتي تأخر الوقت وجاء موعد رحيل حور
فارس : يلا
حور : لا شكرا في تاكسي هييجي دلوقتي
فارس بغضب : انا قولت اركبي
مشيت حور غاضبه ولم تنصت إليه حتي قال : واضح انك عايزاني اشيلك
خجلت بشده وذهب لسيارته وجلست بجانبه متوتره صامته وهو لم يتحدث معها
حور : حضرتك في بنت من الشركه بعتتلي ارجع الشغل
فارس ببرود : لا هتلاقيها اخطأت وبعتت الرساله ليكي
حور بحزن : اه اوكي
وفي داخلها الف سؤال هل حقا هو معجب بي هل يحبني إذا لما لا يريدني جانبه إذا انا اتوهم وصلت للمنزل لتنزل وتشكره وتذهب للداخل
**********************
نور : يا شيخه اتخري شويه عايزه انام ده انتي اي ده
ميرا : بقولك اي انتي في سريري يبقا تتبعي قواعدي وتتلمي
كادت نور أن تتحدث لولا دخول أحد من الباب
اسر : معلش يا ميرا جاي اخد نور
ضحكت ميرا : خدها يا خويا خدها وماله
نور وقفت علي السرير : نعم يا خويا عايز اي
اقترب اسر منها وقال : جاي اخد مراتي
تراجعت للخلف في خجل وقالت : بت يا مرمر اللي بيقوله الواد ده صحيح ولا أنا سمعي باظ
ميرا وهي تضحك : صحيح يا اختي صحيح
نور : قولي له يمشي من هنا بدل ما اشرحه
طلع اسر علي السرير وقال : بدل ما اي يا روحي
نور : اقسم بالله اخلعك يا اسر واسيبك مخلوع لوحدك كدا امشي يا ابني واستهدي بالله احسن لك
كانت ميرا تضحك علي هذا المشهد وهي مستمتعه
ليقوم اسر بحمل نور وسط صراخها
نور : انت شايل انبوبه يا عم شيل عدل الله افضلي اضحكي اضحكي يا اختي هيجيلك يوم
ما أن خرجت نور وأسر واختفي صوت نور نسبيا
وجدت ادهم أمام باب الغرفه شعرت بالخوف وقالت : شكله جالي اليوم ده يا نور الكلب
ادهم : مش يلا علي النوم
ميرا : ها
ادهم : يلا عشان ننام
ميرا : نعم لالالالا انا مش عايزه
ادهم : مش عايزه اي
ميرا : مبعرفش انام جنب حد
ادهم : مش مشكله هتتعودي 5 دقائق والاقيكي في الاوضه والا هجيبك بطريقتي وطلع
ميرا : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا نور الكلب
دخلت غرفه ادهم بخوف وجدته عاري الصدر
شهقت ميرا وقالت : استر نفسك استر نفسك
ضحك ادهم وقرب منها وقال : انا بنام كدا
ابتعدت ميرا عنه بسرعه وذهبت عند اخر طرف السرير
تركها ادهم حتي تعتاد وتذهب في نوم عميق وذهب للنوم بجانبها اغمض عينيه و قام غلق الانوار لصدم بركله قويه في معدته جعلته يسقط أرضا ممسكا بمعدته
ذهب ادهم للنوم مره اخري وضرب مره اخري ليغضب ويمسك بمخدته ويذهب للنوم علي الاريكه وهو يسب ويلعن اليوم الذي قال لها أن تأتي للنوم
*********************
نور : نزلني ياض يا ابو طويله انت
انزلها اسر : حد يقول لجوزه ياض
نور : ايوه انا عايز اي بقا
اسر : ادخلي نامي يا نور ربنا يهديكي
نور وهي تربع يديها أمام صدرها وتنظر للجهه الأخري : لا
حملها اسر وجعلها تنام وغطاها بالبطانيه وحضنها واغمض عينه
نور : انت يلا انت بتعمل اي
اسر : هششش انامي
صمتت نور وهي تشعر بدقات قلبها تعلو وتخاف أن يفضح أمرها واحمرت خجلا وذهبت في سبات عميق
انتهي اليوم بسلام وذهب الجميع الي النوم
وفي صباح يوم جديد جميل و مشرق
ادهم أخبر نور بأن تذهب لميرا لتناول الإفطار
كان صوت نور عالي
نور : يا شيخه بقا يا شيخه بقا قومي يا صخره حسبي الله انا ليه ملزمه اصحيكي اصلا قومي
وبعد تعب طويل فاقت ميرا : صباح الخير
نور : عندنا جامعه يا زفته اخلصي بسرعه
ميرا : احيه اتاخرت انتي مش عارفه تصحيني بدري شويه عن كدا
نور بصتلها بقرف وقالت : اشكال متتعاشرش
ميرا : خدي يا بت هنا
ارتدو ملابسهم وخرجو بسرعه
انتهي اليوم دون احداث جديده حتي اتي موعد الغدا
ميرا : في ندوه انا اشتركت فيها بنتكلم عن بعض الأمور العامه والثقافيه والعاطفيه يعني حاجه لتنميه مهارات التفكير والتواصل والذات مين هييجي يشوفني بكرا وانا واقفه علي المسرح وبتكلم
مازن : انتي اللي بتختاري المواضيع
ميرا : لا بتكون عشوائيه بختار ورقه واتكلم عن اللي جواها بشكل عام
مازن : انا مش هقدر اجي معلش
ميرا : طيب شهد
مازن : شهد هاخدها معايا لأسباب ضروريه
ميرا : اسر حبيبي
اسر : عندي شغل مش هقدر
ميرا : نونو
نور : حلي عني عايزه ارتاح وانام في اليوم الاجازه الوحيد اللي عندنا
ميرا : يبقا كدا محدش هييجي يعني تمام براحتكم نهضت بغضب ليضرب ادهم السفره بيده بقوه لتجلس مره آخره تاكل طعامها
نور : جبانه موت
ميرا : اسكتي انتي يا فضيحه
في اليوم التالي ذهبت ميرا للجامعه
وكان هناك الكثير من الحضور لتتوتر قليلا وتتمني وجود أي شخص معها ليطمئنها
حتي اتي دورها سحبت ورقها وهي متحمسه وقلقه قليلا
لتصدم حين قرأت ما في الورقه
ليتحدث الدكتور : ها يا ميرا طلعلك اي
ميرا بصوت خفيف : الام
الدكتور : جميل اتكلمي عن الام
صمتت ميرا وظلت تقول بدموع : الام …. الام …. الام
لتتحدث نسمه : هههههه يا عيني جايبين واحده معندهاش ام تتكلم عن الأم
ظلت نسمه وصديقاتها يتنمروت ويتحدثون د
أدارت ميرا ظهرها لهم لتضع الورقه ودموعها تزاد حتي سمعت ……..
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
نسمه بسخريه : يا عيني ملقوش غير واحده معندهاش ام تتكلم عن الأم هههههههه فعلا يالا سخريه القدر
شعرت بالألم في قلبي أجل انا لم أري امي من قبل لا اتذكر حتي ملامح وجهها لا اعرف ما معني تلك الكلمه ولا ادري كيف يكون احساس حضن الام انا لا اعرف اي شي
وما يصبر قلبي قليلا يا امي انكي تعيشين بقلبي وسأظل أجلب لكي هدايا عيد الام لست حزينه علي تركك لي وحيده ولاكني اموت شوقا لكي اراكي اشتقت اليكي كثيرا أشعر دائما انكي معي وتسمعيني من الصعب علي أن افتح عيني ولا اركي مثل جميع الأبناء ولا استطيع لمسك
لم أشعر الا بدموعي تنهمر كالشاالات وانا اقول : امي … ا الام …. الام
مع كل كلمه كنت انطقها كانت تزداد دموعي لم أستطع الصمود اكره رأيه الآخرين لضعفي ف الدموع بالنسبه لي ضعف أغمضت عيني وادرت ظهري لهم لابتعد ولاكني سمعت صوته كان كاطوق النجاه بالنسبه لي
ادهم : الام هي الحضن الدافئ اللي بيحضنك وبيحميكي من العالم كله
الام هي إحساس الامان وبهجه البيت الام هي النور اللي بينور لينا حياتنا بس حتي لو بمجرد ابتسامه
الام هي اللي دايما شايفانا احسن الناس
وهي اللي بتكون سعيده جدا لما بنفرح ونبتسم
وهي اللي بتعيط لما بنعيط أو بس تشوف دموعنا
مين قال إن امك ماتت امك عايشه جواكي شايفاكي وفخوره بيكي علشان كدا لازم دايما تبقي احسن وتفرحيها بيكي وابتسمي دايما وخليكي سعيده علشان هي كمان تكون سعيده
ثم نظر بحده لنسمه وقال : ما ياما ناس كتير عايشه بس قلوبها ميته
كنت أنظر إليه وانا ابتسم ودموعي تزداد ما أن انهي حديثه حتي ركضت اتجاهه واحتضنته بقوه احتمي بين ذراعيه من قسوه الحياه أخفيت وجهي ليحميني من نظرات الجميع أنه اماني حقا شعرت بأنه السند والعوض وان أحضانه دافئه كحضن الام نظرتي له اختلفت الان اعترف انني احبه وبشده ظللت باحضانه ولم اشعر بصوت التصفيق العالي من حولي
*********************
نور : انت يا اخ
اسر : عايزه اي
نور : بقولك اني رايحه الجامعه بس
اسر : لا محترمه
نور : شوفت عشان تعرف عداني العيب يا زميلي
اسر : زميلي هو انا متجوز سواقه ميكروباص تنهد وأكمل طيب يلا اوصلك
نور : ليه
اسر : عندي شغل جنب الجامعه بتاعتك هوصلك واروح شغلي اهو بيقولو اللي سقي كلب دخل الجنه امال لو وصلت كلبه اكيد ربنا هيكرمني يلا عشان متأخر
خرج اسر بسرعه
نور : دقيقه واحده هو شتمني دلوقتي اه يا ابن ال بقا بتستغل أن استيعابي بطئ
ركضت بسرعه وهي تقول : انت ياض يا اسر
اسر : اركبي اخلصي
ركبت نور بجانبه وقالت : هو انت شتمتني فوق
اسر : اه في حاجه
نور : طب بص بقا يسطا هسامحك بس عشان انت جوزي الاول ولسه متعرفنيش
اسر بضيق : بقولك اي مش عايز اسمعلك صوت لحد ما نوصل
ظلت صامته فتره طويله مما جعل اسر يستغرب
وصلو لوجهتهم
اسر : طبعا انتي عارفه انا بتضايق من اي يا نور مجيش اخدك الاقي في مشاكل و صمت قليلا واكمل سبحان من اسكت لكي حسا
نور : لا ما انا بشتمك في سري وبعدين لا اسكت عاجب ولا اتكلم عاجب اي يا عم اعملك اي يعني
اسر : بتشتميني في سرك حظك أننا في الشارع لما اروح بس يا نور هتشوفي حسابك بعدين يلا انزلي
نور : طب بقولك اي وحياه ابوك يا شيخ عايزه اجرب اركن العربيه لوحدي
اسر : لما تكبري ابقي جربي يلا انزلي يا بت
نور : وحياه ابوك وحياة ابوك يا شيخ اجرب
اسر : اتزفتي اخلصي مش فاضي
ركبت نور مكان اسر
نور : افتح بقا شنطه العربيه يا اسر
اسر : ليه
نور بضيق : افتح شنطه العربيه
اسر بنبره زعيق : ليه
نور : عشان اعرف اشوف من ضهري وانا برجع
ضربها بيده علي كتفها وشاور علي المراه الاماميه وقال : ودي اي
نور بتفكير : هاا
اسر بصوت عالي : امال المرايه اللي قدام دي معموله عشان اي
نور : عشان اشوف وانا بحط الروج
اتعصب اسر وضرب السياره بيده وقال بنبره صوت عاليه : دي معموله عشان تشوفي اللي وري من هنا بتشوفي
نور بنبره عاليه نسبيا : طيب ابعد كدا متوترنيش
اسر : انا بوترك أنا ده انتي هتجيبيلي شلل
نور : طب بص فضيلي الشارع
رفع اسر أكمام قميصه بعصبيه وقال بهدوء : افضيلك اي
نور : الشارع
ضربها اسر علي كتفها : ازاي افضيلك الشارع ازاي
نور : اااه ايدك تقيله يا عم عشان اركن العربيه لازم الشارع يكون فاضي
اسر بعصبية : ايوه يعني اعمل اي
نور : مشي الناس
اسر بنفاذ صبر : يا بنتي يعتبر اصلا انا راكن العربيه مفيش ناس
نور : خلاص متزعقش فضحتنا في الشارع
اسر بضيق : دوسي علي الفرامل
نور : ادوس علي الفرامل
اسر محاولا تمالك نفسه : اه
نور وهي تضع يدها علي خدها : مش طايله الفرامل
اسر بعصبية : يا بت دوسي علي الفرامل
نور : والله ما طايله الفرامل يا جدع
اسر : اضبطي الكرسي وقربي يلا ودوسي علي الفرامل
ضحكت نور وهو يقربها بالكرسي ونظرت اليه وقالت : هي العربيه شغاله
وضع اسر يديه علي رأسه وقال بعصبية : بتشتغل والله العربيه بتشتغل
نور : طب بس اهدي هدي اعصابك يا بابا مش كدا
اسر بصوت عالي : انتي ازاي كدة والله لو بايدي اضربك بالشبشب علي هبلك ده لو حمار كان فهم حرام عليكي
نور : كله بسببك اصلا انت بتوترني
اسر بعصبية : طب انزلي انزلي ضربها علي كتفها ونزلها خارج السياره وزقها وأكمل قال عايزه تركني العربيه قال ابقي تعالي تفي علي قبري لو فلحتي
وذهب من أمامها بسرعه وهي تنظر اتجاه السياره وتضع يديها علي خدها وقالت : هو ماله ده ياتري متعصب ليه
***********************
فارس وهو يتحدث في الهاتف : خلاص يا ميرا انا وصلت للمول اهو اللي انتي عايزاه هجيبه مترغيش كتير بقا سلام
كانت حور تخرج من أحد المحلات واتفاجات بمن يضع يده علي كتفها ويقربها إليه
حور بعصبية وهي تبعد يده وتبعده عنها : اي ده انت بتعمل اي
احمد ابن عمتها : كان في حد هيخبطك بس مش قصدي حاجه
حور بضيق وهي تسرع من خطواتها بعيد عنه وتنظر له : لو سمحت اللي حصل ده ميتكررش تاني
اصطدمت بشده بشي رفعت عينيها صدمت ورجعت خطوتين للوراء وهي تنظر له بخوف لا تعرف سببه ولاكنها كانت تشبه الاطفال اللذين اخطأو و ينظرون لابأهم لكي لا يعاقبهم
رمشت بعينيها كثير ليتحدث هو
فارس بحده : بتعملي اي هنا
حور بتوتر وهي تفرك يديها وتنظر للأرض : انا . انا
احمد بضيق : انت مين اصلا
ليتحدث فارس بصوت جعلهم ينتفضون : انا خطيبها
نزلت تلك الكلمه علي مسامعها دق قلبها وصدمت ك كيف هذا
اقترب فارس أكثر من احمد وتحدث بنبرته الحاده القاسيه : لو شوفتك قريب منها باي شكل هخليك تتمني الموت ومتطلوش وتحدث بصوت عالي جعله يرتجف انت فااهم
انتفضت علي صوتها وفاقت من سرحانها
ما أن انهي حديثه حتي امسك يديها وسحبها خلفه
ألقاها داخل السياره واقفل بابا السياره بعنف
وجلس بجانبها
انكمشت علي نفسها بخوف
غضبه من رؤيه أحد آخر يلمسها جعله لا يري أمامه وخوفها منه اغضبه أكثر ليزيد من سرعته
نظرت له كانت عروقه بارزه غضبه مخيف ولا اعلم لما هو غاضب ولما أشعر بأنني اخطأت انا لم افعل له شي
ظللت في صراع بيني و بين نفسي اريد أخباره انني خائفه اخفض السرعه ولاكني لا استطيع جمعت شجاعتي وامسكت يده نظر لي نظره ارعبتني سحبت يدي بسرعه ووضعتها علي وجهي بعد قليل واقف السياره لاجده اوصلني أمام منزلي نزلت بسرعه اركض بعيدا عنه
فارس بحده : استني عندك .
وقفت ولم انظر خلفي
فارس بحده : اللي حصل النهار ده ميتكررش تاني انتي فاهمه
نظرت خلفي محاوله استجماع شجاعتي لاقول : ا انت مش خطيبي أو جوزي عشان تقول اعمل اي ومعملش اي
اقترب منها فارس ولم يفصل بينهم الا خيط رفيع
↚
دق قلبي بسرعه من اقترابه لي ولاكني حاولت اظهار قوتي
همس فارس لها قائلا : قريب اوي هتكوني مراتي وفي بيتي
احمرت وجنتاها خجلا وركضت من أمامه بسرعه للمنزل وذهب الي غرفتها ووضعت يديها علي قلبها تتنفس بسرعه : ه هو اي اللي حصل ده ازاي ظلت تضرب قلبها بيديها اهدي يا قلبي
***********************
ميرا : انتي يا زفته متاكده أن اللي عملتيه ده صح
نور بثقه : طبعا يا بنتي انتي بتشكي في قدراتي ولا اي
ميرا بقلق : فارس في عصبيته مبيعرفش حد انا خايفه يعمل حاجه لحور
نور : يا بت يا هبله انتي من واقع خبرتي الفذه
قاطعتها ميرا : انتي اصلا عندك خبرات في الحاجات دي
نور بثقه : طبعا محسوبتك حافظه جميع مسلسلات الحب تركيه بقا ولا كوريه ولا هنديه كله من واقع خبرتي العظيمه دي احب اقولك فارس لما يشوف حور مع حد غيره هيبدا يغير وبعدين هيبدا يفكر يا تري ممكن الشخص ده يكون خطيبها ويخبط أيده علي رأسه ويقول معقول اتاخرت وحور اتخطبت لحد غيري لاااااااااا
أنهت نور تمثيلها مع حراكتها الدراميه وقالت : فاهمه حاجه
هزت ميرا رأسها وفمها مفتوح وقالت : عليه العوض ومنه العوض في البت الغلبانه دي انا غلطانه اني سمعت كلامك وقولت لفارس يروح المول عشان يشوفها
نور بدرامه : يا بت من هنا تبدأ شراره الحب اش فهمك انتي
ميرا : يا قلب اختك يا حور ربنا يسترها عليكي انتي يا بت صح مش قولتي هتنامي النهار ده اي اللي جابك مقدرتيش علي بعدي
نور : لا يا موكوسه جايه اشوف النتيجه واصطاد الدكتور اللي معاه النتيجه
ميرا : طب ما ناس كتير جابتها انتي لسه فاكره
نور : مفضلش غيري يا ناس وهو عامل زي الزنبلك مبيعرفش يقف دقيقه ولا يقعد في مكان شويه انا بقا فضياله وقعداله مش همشي غير أما اعرف النتيجه
ضحكت ميرا : طيب يا اختي تعالي نروح مكتبه في الدور التالت
ذهبو للدور الثالث نور : اه ياني يا جدعان انا واحده مسنه ليه اطلع كل الأدوار دي بس
ضحكت ميرا وقالت : امشي قدامي يا آخره صبري
سالتو عليه وعرفو أنه ذهبت لمبني اخر بعيدا عن تربيه ذهبت الفتيات للمكان المحدده مره اخري ونور تشتكي كالعاده واخبروهم أنه ذهب لغرفه الكونترول
رجعت الفتاتين مره اخلي لمبني تربيه ونزلوا تحت وسالو قيل لهم أنه ذهب لعمل شي ما ولا يعرفون مكانه
بدأت الفتيات يصعدو السلم ونور مستأه
نور : والله حرام بعد كل اللف ده ومش الاقيه بردو
ميرا : مش مشكله نبقا نيجي بكرا نشوفه تاني
عبست نور وأثناء صعودها للسلم وجدت الدكتور الذي تبحث عنه أشارت بيديها وقالت له نور : هو انت
الدكتور : لا وظل يركض ركضت نور ورائه أمام الجامعه كلها ووصلت وهي تركض جانبه وقالت وهي لا تزال تركض
نور : بالله عليك يا شيخ الهي تنستر العيال كلها عرفو نتيجتهم الا أنا يرضيك يقولو عليا ساقطه ومش عايزه اقول يرضيك
الدكتور وهو ما يزال يركض : عايزه تفهميني أن انتي الوحيده اللي مخدتيش النتيجه
نور : اه والله
الدكتور : طيب ابقي تعالي بكرا الساعه 10 علي الكنترول واقولك
وقفت نور من الجري ورائه تاخد نفسها وتشاور له : تمام يا دكتور
أدارت ظهرها للرجوع وجدت الجميع يضحك عليها
تجاهلتهم وظلت تمشي لتصل لمكان ميرا وهي تاخد نفسها بصعوبه وجدت ميرا تجلس علي الارض وعينيها تذرف الدموع
نور : هو في اي
ميرا : مشوفتيش شكلك وانتي بتجري وراه بجد مش قادره هموت
ضربتها نور علي كتفها بغيظ : طب يلا يا اختي امشي
**********************
شهد ظلت ترن كثير علي مازن وبعد ساعتين رد عليها
مازن : في حاجه يا شهد قلقتيني
شهد : اممم انا انا
مازن : قولي يا حبيبتي عايزه اي
شهد : عايزه أخرج
مازن بهدوء : فين
شهد : مشوار كدا بسرعه وهرجع علي طول والله
مازن : شهد انتي عارفه اني رافض خروجك لوحدك صح ولالا
شهد بضيق طفولي : صح بس انا عايزه اروح الملجأ بالله عليك يا مازن مش هتاخر والله والفون اللي انت جبتهولي معايا اهو هتعرف تطمن عليا كل شويه مش هتاخر
مازن : مبطمنش غير لما اكون معاكي بس ماشي يا شهد هبعتلك السواق بالعربيه يوصلك
شهد بفرحه : بجد ربنا يخليك ليا يا احلي مازن في الدنيا
مازن بحب : تمام يا حبيبتي لما ييجي السواق اخرجي غير كدا لا ويلا سلام ورايا شغل
اقفل مازن الهاتف
الدكتور : يا دكتور الحاله اللي حضرتك مهتم بيها بدأت تستجيب
مازن بفرحه : بجد طيب طيب انا جاي حالا
************************
في مكان آخر كان يتسلل داخل محزن كبير دخل متخفي وقبل دخوله ارتدي جهازا علي وجهه
كان حازم يراقب الأمر ليحدث صوتا معلنا عن دخول سارق المخزن وهرب
اضطر اسر أن يواجه جميع الرجال وحده بعد وصوله للمخدرات والأسلحة دخل شخصا لإنقاذه بسياره داخل المخزن ادخل اسر جميع الاسلحه والمخدرات
وحاول الهرب من الرجال حتي امسك به رجلا ضخما امسك اسر يده بسرعه وخفه وكسرها واسقطه ارضا وقام بأشعال كره غازيه غريبه ما أن رماها حتي امتلاء المكان بالدخان مما سهل عليه الهرب بسرعه ركض بسرعه ودخل من نافذه السياره وانطلق باقصي سرعه وعند وصوله للزعيم
دخل اسر عند الشيخ ومن الواضح أن هناك أحدا ما حكي ما حدث في المخزن للشيخ كان واضح علي حازم الضرب القوي لم اهتم كثير كانت ملامحي حده وبارده
تحدث الشيخ بابتسامه : طلعت راجل من ظهر راجل صحيح اول مهمه ليك وعملتها كويس اوي برغم وساخه ناس هنا بس برافو عليك يا اسر ومكافأة ليك هتدخل في مهمات اكبر من كدا وهيوصلك فلوس في حسابك البنكي من النهار ده انت دراعي اليمين
ابتسم أسر له وقال : تسمحلي اتصرف فى المخدرات
الشيخ بنظره شك : هتعمل اي
ابتسم أسر وقال : بسيطه هولع في المخدرات كلها وهبعت الفيديو للشخص اللي سرقناها منه اهو نقهره علي حاجته وكدا كدا احنا بنعرف هنا نتصرف في الاسلحه بس المخدرات ملهاش لازمه ولا اي
الشيخ : براوي عليك يا واد اهي دي الدماغ اللي تعجبني
********************
نور : بت يا ميمو تعالي نتفرج علي ال Tv
ميرا : بتقوليها كدا
نور : اسر قالي اني اتف علي قبره لو فلحت ف بحاول اكون فلحه في الانجليزيه واهي حاجه تليق بالقصر ده
ميرا : تصدقي بالله اسر معاه حق
ضربتها نور علي كتفها : بطلي برود روحي نادي البت الحزينه اللي فوق دي
ميرا : قولت ليها بس رفضت
نور : ليه
↚
ميرا : زعلانه من مازن مبعتش ليها السواق كانت عايزه تروح مشوار
نور : والله عيله هبله سيبك منها اول ما ييجي يكلمها هتضحك وتتصالح
ميرا : طب كلمتي حور
نور وهي تاكل الفشار : اه
ميرا بفضول : طب اي
نور وهي مهتمه بمشاهده المسلسل : سيبك منها هي كمان عيله فرفوره زي اللي فوق دي
ميرا : ليه حصل اي
نور بصوت عالي : بقولك اي عايزه اتفرج بطلي رغي بقا
ميرا بضيق : ده انتي بارده
ظلت ميرا تشاهد المسلسل معها حتي نامت
وعند انتهاء المسلسل
نور : ياااه مسلسل جاحد يا جدع اي ده صح يا بت
نظرت لها وجدتها نائمه
نور : نمتي ده انتي عيله فرفوره مش عارفه تسهري خالص كدة سمعت صوت بابا القصر يفتح أغمضت عينيها بسرعه كأنها نائمه
اسر : مش مرتاح للشراكه الجديده بتاعتك دي
ادهم ببرود : ليه
اسر بشك : وراها إنه يا ادهم ولو اللي في دماغي صح صدقني مش هعمل حسابك لاي حد
ادهم محاولا تغير الحديث : اي الصوت ده الوقت متاخر
ذهب اسر وادهم لمكان الصوت
ابتسم أسر ما أن راها ونظر لادهم : ايوه عارف هي اللي عملت البهدله دي
تجاهله ادهم وذهب لميرا : ميرا قومي نامي جوه
اسر : والله لو جبتلها الدزننور ما هتقوم اي الحنيه دي
نظر له ادهم بضيق وقام بحمل ميرا بين يديه بهدوء وذهب
نظر اسر نور وقال : انتي يا بت قومي
لا رد
اسر : اه استعنا علي الشقا بالله وقام بحملها وصعد بقا كان اسر يعرف انها مستيقظه فقال : ااه يا ضهري اي ده اي التقل ده كله لا لازم تخس شويه مش كدة
نزلت من علي يديه وضربته في كتفه وقالت : بقا انا تخينه ماشي
ركضت بسرعه الي الغرفه لاقفالها لينام بالخارج فهو يستحق ولاكنه كان اسرع منها وفتح الباب بسرعه
أمسكت ظلت تضربه بالمخدات
نور بغيظ : انا تخينه صح والله لاوريك وهي تضربه كان يقترب ظلت ترجع إلي الخلف وكادت تسقط امسكها بسرعه وقربها له
احمرت وجنتاها وظلت ترمش بعينيها كثير
اسر بسرحان : شوفتي لما بتتكسفي بتبقي قمر ازاي
احمرت وجنتاها أكثر وقالت : ا ابعد يا عم كدا علي فكره بقا انت قليل الادب
نزع اسر قميصه وقال : انتي مشوفتيش لسه قله الادب وغمز لها
شهقت نور بفزع واغمضت عينيها : يا اسر بجد عيب كدا علي فكره بقا انت طالق
اسر : العصمه في ايدي
نور : علي فكره بقا بجد طلقني
اسر بتريقه : علي فكره بقا نينينيني اتخمدي يخربيتك
********************
كانت حور سارحه حتي دق باب غرفتها
حور : اتفضل
بابا حور. : عامله اي يا حبيبتي
حور وهي تحضن ابيها بشوق : بخير يا حبيبي
بابا حور بحب : والله وكبرتي يا حور وبقيتي عروسه
ابتسمت حور برقه
ليكمل والدها : الف مبروك يا حبيبتي
حور : النتيجه طلعت من زمان يا بابا لسه فاكر
بابا حور بابتسامه : مبروك يا حبيبتي فرحك بعد 10 ايام
حور بصدمه : ايه
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
حور : جواز اي يا بابا انت عمرك ما كنت كدا
بابا حور : مش لما تعرفي العريس الاول
حور بعصبية : ولو انا مقبلش بحاجه زي كدا ابدا وحضرتك ولا مره أجبرتني علي حاجه ليه دلوقتي وكمان ا…
قال مقاطعها لها : فارس
كادت أن تكمل حديثها ولاكن ما أن سمعت اسمه حتي فتحت عينيها بدهشه واخدت نفس كبير وظهرت علي وجهها شبح ابتسامه
لينهض ابيها ويقبل رأسها بحب قائلا : الف مبروك يا حبيبتي
ما أن خرج ابيها حتي نهضت بسرعه واتصلت بنور
نور بضيق : عايزه اي
حور بفرحه : لوح التلج اللي عندكم ده جه اتقدملي
نور بسعاده : لالا بتهزري
ذهبت بسرعه نور الي شهد وميرا وفتحت مكبر الصوت لتتحدث حور بفرحه
حور : مش مصدق يا عيال أنه كان بيحبني اصلا يجد
ليردو بصوت واحد : يييييييييي
حور : اي
نور : انتي الوحيده اللي مش شايفه حاجه اسكتي
شهد : طيب الخطوبه امتي بجد فرحانه ليكي اوي يا قلبي واحلي حاجه أننا كلنا هنكون في بيت واحد
حور : انا مبسوطه والله جدا برغم اني بخاف منه اوي
ميرا : فارس حنين اوي هو اه عصبي وممكن قاسي شويه بس مش هيستحمل دموعك ولا زعلك لفتره طويله ولو عملك حاجه عرفيني بس
شهد : بصراحه انا كنت بواجه صعوبه الاول مع مازن بس دلوقتي احسن الحمدلله طبيعي في البدايه هيكون في اختلافات بس لما تفهمو بعض ومع العشره هتعرفيه وهتحبيه متخافيش
نور : انتي بت مفتريه بقا المز السكره ده حد يواجه معاه صعوبه
ضحكت ميرا وقالت : بقولك اي انتي متعرفيش مازن في غضبه وعصبيته عامل ازاي ف متفضليش تقري عليهم كدة وخليكي في حالك
حور : انا بخاف من فارس اوقات كتيره اوي بحسه شبه ادهم انتي ازاي بتتعاملي معاه
ميرا : بصي لحد من قريب مكنتش فاهمه ادهم خالص وتعامله معايا دايما كان صعب ومفيش نقاش بس عرفت أنه بيحبني وانا بقيت بحبه جدا هو بيدور علي مصلحتي وشايف حاجات انا مش باخد بالي منها هو مبيعرفش يظهر حبه والي جواه صح بس
شهد : ياسيدي يا سيدي علي الحب
احمرت وجنتاها ونظرت الآخر
نور بضيق : هي مالها قلبت محن كلاب ليه كدا
ضربتها ميرا علي كتفها : بطلي رخامه
حور : عايزه تفهميني يا نور انك مش بتحبي اسر
ساد الصمت في المكان وظهر ملامح الحزن علي نور لتتحدث
نور : مش عارفه
شهد : ازاي يعني
نور : بحس وهو مش موجود بأن في حاجه ناقصاني ومش مرتاحه وفي نفس الوقت مش ده الشخص اللي كنت اتمني اني اتجوزه
ميرا : ليه بتقولي كدا
نور وعلي وجهها معالم الحزن : برغم اني شايفه أنه شخص مش مناسب ليا بس مش متخيله حياتي من غيره ابدا اتنهدت وأخذت نفس عميق وابتسمت مقولتيش يا جزمه الخطوبه امتي
ابتسمت حور وحاولت تغيير الموضوع : بابا قال الفرح بعد 10 ايام
نور بصوت عالي : نعم وهو انا هلحق اعمل الفستان وحياه أمه لالا يأجل
شهد : هل انتي العروسه هل انتي العروسه اي يا بت اللزقه دي
كان علي وجهها معالم الحزن وهي تنظر للوراء وانسحبت بهدوء من بينهم فتحت باب الغرفه واغلقته خلفها ونظرت للامام وابتسمت بيأس
ميرا : أبقا عبيطه لو محستش بوجودك من اول خطوه خطتها
ظهر اسر فجاه وابتسم نصف ابتسامه وأدار ظهره لها ليرحل ليوقفه صوتها
ميرا : بتحبها اوي كدا
اسر : في كل الأحوال انا مش شخص مناسب ليها
ميرا : ليه مقولتش الحقيقه وفهمتها
اسر : مينفعش
ميرا : ليه لا
اسر : لأنها جوه اللعبه ومش هسمح باي حاجه تأذيها خليها بعيد احسن
ميرا : بس هي كمان بتحبك
أدار نصف وجهه لها وابتسم وذهب
وظلت هي حزينه علي حال أخيها
★★★★★★★★★★★★★★★
أنهت حور المكالمه وهي مبتسمه لتسمع صوت ابيها يناديها
نزلت حور للاسفل بسعاده
حور : ايوه يا حبيبي
بابا حور : جهزي نفسك يا حبيبتي عشان عمتك جايه
حور بسرعه : ليه
بابا حور : نعم هو اي اللي ليه تساعدك عشان فرحك
حور بضيق : حاضر يا بابا عن اذنك
★★★★★★★★★★★★★★★
خرج اسر لينجز أحد المهمات وبعد انتهائه
حازم بستهزاء : اي يا عم متضايق ليه
اسر بضيق : خليك في حالك
حازم بشر : تعالا بس ده انا هوديك مكان جامد زحليقه
اسر : بقولك ايه فكك مني
حازم : الرجاله كلها هتروح ما تيجي ولا انت ملكش في خروجات الرجاله
امسكه اسر من ياقه قميصه بضيق : وعهد الله اللي مصبرني علي اهلك الراجل الكبير غير كدة كنت سفلت وشك متلعبش معايا وملكش دعوه بيا احسنلك
حازم : خليكم شاهدين يا رجاله بحاول اصاحبه واعتذر له عن اللي فات وهو اللي رافض مع أن الشيخ هو اللي قالي خده وروح بيه انا عملت اللي عليا
خالد اقترب من أسر : تعالا معانا يا عم متركبش نفسك غلط وبعدين باين عليك الزعل تعالا فك معانا ومتحبكهاش
اسر : تمام يلا
وصلو لمكان تحت الارض نظر اسر مندهشا من كل شي انها مصارعه ورهانات ولا يوجد قانون في تلك المصارعات ولا تنتهي المباراة إلا بقتل أحد الأطرافين
اقترب اسر من خالد قائلا : انا مش متفائل
خالد : يا عم ده كان عايز يصالحك أن شاء الله خير متقلقش
دخل الجميع وشاهدو تلك المراهانات والأشخاص الذين يتم كسر عظامهم دون أي شفقه ولا رحمه ظل قراب النصف ساعه وقرر الرحيل ولاكن سمع صوت في مكبر الصوت ينادي باسمه
اقترب اسر ليجد نفسه في وسط حلبه المصارعه
اسر : هو في اي
الرجل : مفيش يا باشا في ناس كتير متراهنين عليك وانت اللي هتلعب
اسر : نعم انا مش موافق
الرجل : مفيش مشكله انسحب بس هتدفع الفلوس اللي كانت مدفوعه عليك
اسر ببرود : كام
الراجل : لحد دلوقتي اكتر من 100 الف
اسر : نعم ليه أن شاء الله ده انتم لو هتجيبو مسي اللي يلعب مش هتدفعو كدة في اي
الراجل : والله هو ده اللي عندي
أدرك اسر تلك اللعبه التي تحدث عليه ليوقف ولاكن بشرط يتم إرجاع جميع الأموال لأصحابها الا شخص واحد
خالد : انت أهبل يا جدع انت ده فيها موتك
اسر : خلينا نجرب اهو افك عن اللي مضايقني وبعدين الواحد عايش بقاله كتير اوي
خالد : اوعي تموت يا صاحبي
↚
اسر : يا ابني انت اهبل انت مستقل بقدراتي اتفرج وشوف
وكانت أول جوله مع شخص قوي ولاكن تغلب عليه اسر بسهوله
اسر بفخر : شوفت ياض انت قدارتي عامله ازاي انا اصلا بطل العالم في المصارعه مرتين بس مبحبش اتكلم عن نفسي كتير
اعلن الصوت عن ظهور المنافس وما أن نظر ناحيه الشخص لم يري أمامه وسقط علي الارض بعد مسافه بعيده نظر حوله وهو يغمض عينيه ويفتحها مرتين
خالد : اي يا بطل
اسر : ولا أنا في ميكروباص شاطني بعيد
خالد : لا وانت الصادق ده قطر
اسر : متهرجش
سحب اسر بسرعه من قدمه
خالد : اسر يا اسر في حفظ الله يا حبيبي كنت بحبك والله
رفعه المصارع لفوق وانزله بقوه علي الحديد تألم اسر بقوه ولم يستطع التوازن ليقترب منه خالد
خالد : اسم الله عليك يا حبيبي مكنش يومك يا غالي
اسر وهو يبصق من فمه الدم : يا خالتي مش وقتك خالص
يالهوييي
ظل يضرب وجهه حاول اسر التصدي له وضربه ولاكن لم تؤثر به ليسقطه أرضا مره اخري
اسر : وحياه ابوك مسمعش صوت اهلك واتصرف
خالد : اعمل اي
اسر : هات بدره صراصير
خالد : اي ده هترشه في البيت عندك
اسر : بدره عفاريت ويارب تفهم مش ناقص غباء اهلك دلوقتي
سحب اسر مره اخري : حبيب قلبي انا جايلك والله مستعجل علي اي بس
حاول اسر بكل الطرق صد ضربات ذالك العملاق ولاحظ تناوله بعض الحبوب لتتاكد ظنونه
جاء خالد إليه بسرعه
خالد : ده انت اتشلفتط خالص يا عين امك يا ابني
اسر بتعب : ونبي يا خالتي جبتي اللي طلبته
خالد : ايوه بس عايزه ليه
هم ناهضا اسر : ربي عيالك يا حجه
امسك اسر تلك العبوه واتجه نحو ذاك العملاق وقام بضربه والهرب منه وظهر فجاه وهو علي ظهره وأخذ يفرغ علي جسده العبوه بشكل غير ملحوظ وهرب بسرعه ما هي إلا لحظات حتى وجده غير متزن ويحك جسده بقوه استغل اسر ما حدث له وأخذ يسدد له اللكمات حتي خرج الدم من فمه لم يستطع ذالك العملاق التصدي له فقد كان منشغلا بحك جسده حتي خارت قواه وسقط أرضا وأعلن اخيرا فوز اسر
خالد بفرحه : بطلي المفضل
اسر بتعب وعصبيه : ولا اخرس خالص كل ده بسببك صمتو لثواني حتي تحدث اسر
اسر وهو يضربه في كتفه : بطلي اي وزفت اي ماتنشف يلا كدا دي مراتي مقالتهاش
خالد : طب علي فكره انت طلعت عايش اي اللي مضايقك
اسر بتفكير : انا مش متضايق انا محتار ادخل البيت ازاي
★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر
ميرا : قلبي مش مطمن يا فارس
فارس : في اي
ميرا : اسر انا قلقانه عليه اتاخر
فارس ببرود : متقلقيش هو قال هييجي قبل 11
ميرا : كدا قلقي زاد الساعه عدت 12
فارس : لا ما هو انا طلبت منه شويه حاجات هيجيبها وييجي متقلقش انا مستنيه روحي نامي وجهزي نفسك علشان تنزلي معانا تجيبي حاجه لفرحي
ابتسمت ميرا بفرحه : متحمسه جدا لليوم ده وبعدين اجي معاكم اي انا اصلا هروح مع جوزي حبيبي
امسكها فارس من كتفها وقال : حبيبي ها
توترت قليلا واحمرت وجنتاها وابعدت يديه وقالت : اه وأخرجت لسانها وفرت من أمامه
ليبتسم فارس وبعد رحيلها ظهرت معالم الغضب عليه
★★★★★★★★★★★★★★★
وصلت غرفتها ووجدته يجلس علي كرسيه عابس ينظر لها ببرود
ادهم : كنتي فين
ميرا بفرحه : كنت بكلم فارس اقتربت منه بابتسامه وامسكت يده وهي سعيده
ميرا : عايزين بكرا نروح نجيب شويه حاجات عشان فرح فارس
نظر ادهم ليديها وابعدها عنه ونهض من مكانه وقال : مش فاضي
ذهبت بخطوات سريعه اتجاهه وأمسكت يده وهي تلوح بها يمينا وشمالا : بالله عليك متبقاش رخم الكل هيروح وانا قولت انك…..
ادهم بعصبية باعدا إياها عنه بعنف : انا قولت مش فاضي
↚
نظرت له بخوف ونظرات عتاب وهي ترجع للوراء
عندما وجدها ادهم علي تلك الحاله زاد من غضبه ليكسر ما امامه وهو يقول بصوت عالي نسبيا : ده اي القرف ده وخرج تاركا ايها تفكر في تصرفه وفيما يحدث معه
★★★★★★★★★★★★★★★
اقتربت منه نور وقبل أن تفتح فمها قال فارس بضيق : لا
نور : هو انت عرفت هقول اي حتي
فارس ببرود : لسه مجاش
نظرت له بضيق ورحلت
دخلت غرفتها وهي غاضبه تسب فارس وبروده معها حتي لاحظت خيال شخص خارج المنزل وضعت يديها علي فمها بسرعه مانعه صراخها ووجدت نافذه غرفتها تفتح ويدلف منها شخص ضخم
لتصرخ بقوه طالبه النجده
★★★★★★★★★★★★★★★
ذهبت لتحضير الغداء ف عمتها ستأتي وعلي الساعه ال 6 أتت عمتها
وبعد السلامات جلسو جميعا علي مائده الطعام ولاحظت نظرات عمتها وابن عمتها السيئه لها كانت قلقه رن هاتفها لينقذها من نظراتهم ذهبت لترد علي الهاتف
حور : السلام عليكم
فارس : وعليكم السلام الجميل عامل اي
حور بابتسامه : مين حضرتك
فارس : نعم يعني مش عارفه صوتي
ضحكت حور وقالت : عارفه بس بستهبل
فارس : استهبلي براحتك مسيرك تدخلي بيتي وريني بقا هتستهبلي ازاي وبعدين خدي هنا بتردي علي اي رقم كدا عادي
حور : اه ما هو انا عارفه أنه رقمك وبعدين براحتي علي فكره
فارس : ماشي يا قلبي
صمتت حور ليكمل هو
فارس : بتبقي قمر اوي لما خدودك تحمر وحشتيني
صمتت حور قليلا لتجيب : عيب كدا
فارس : عيب اي بس
حور بتوتر : ا ا ا انا بابا بينادي
احمد بغضب امسك يديها : بتكلمي مين
أقفلت حور الخط بسرعه لتجيب ببرود : خطيبي وياريت تخليك في حالك وايدك دي بجد لو لمستني تاني هقطعها واحترم نفسك واحترم الراجل اللي انت في بيته
رحلت حور وتركته في قمه غضبه
ظل فارس يرن عليها كثيرا لم تسمع الهاتف لترتيبها بعض الاشياء في المطبخ وعند وصولها لغرفتها وجدت مكالمات فائته كثيره ليرن الهاتف مره اخري
وما أن فتحت الخط حتي وجدت صوته
كان يتحدث بحده وعصبيه وغضب شديد : مبترديش ليه
شعرت بدقات قلبها تزداد لتصمت قليلا
فارس بغضب : انطقي
حور بتوتر : انا انا كنت بخلص حاجات في المطبخ والله ما سمعت الفون
فارس بنفس نبره صوته : شاب مين اللي عندك في البيت يا حور ياريت تنطقي بسرعه وتختبريش صبري كتير
حور بصوت شبه باكي : ده احمد ابن عمتو
فارس بغضب يزداد : اي اللي جابه عندكم
حور : علشان ابن عمتو وكلهم جم النهار ده يجهزو معايا للفرح
سمعت صوت اقفال الخط توترت قليلا وبعدها حمدت الله تجهزت للنوم وقبل أن تنام شعرت بالعطش ذهبت للمطبخ لإحضار الماء
لم تشعر الا بيد تمسكها وتقيدها في غرفه و و و
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
فزعت نور مما راته لتصرخ بصوت عالي ليكتم فهمها
سمعها فارس ليقفل الخط بسرعه ويركض اتجاه غرفتها
عندنا كتم صوتها دمعت أعين نور بخوف
فتح فارس الباب بسرعه ولسرعه اسر خبأ نور خلف ظهره ولم يراها فارس
اسر بضيق : اي يا عم انت ازاي تدخل كدا
فارس وهو يدير ظهره بسرعه : اسف انا بس قلقت عليها كنت بحسب في حاجه بس من حقها تصرخ من المنظر اللي انت فيه ده مين عمل فيك كدة
اسر : احم ده ميكروباص خبطني بس مفيش حاجه
فارس بغضب : ياريت تتلم شويه يا اسر حاول تحافظ علي وشك لحد فرحي بس
وخرج بسرعه خارج المنزل بأكمله أدار سيارته وانطلق
اسر : في حاجه حصلت مع الواد ده ثانيه واحده هو قال فرح وقريب
نور : هو مقالش قريب
اسر : اللي يخليه يقول احافظ علي وشي لحد الفرح معني كدا أنه قريب
نظرت له نور بدموع وتركته
اسر : اي يا بنتي مالك
نور بدموع كلشلال : امشي يا اسر مش عايزه اشوف وشك
اقترب اسر منها بخوف وضمها لاحضانه رغم رفضها له : مالك يا حبيبتي انتي كويسه
دفعته نور بعيدا عنها وهي تصرخ به : ابعد عني انت ليه بتعمل كدة انا مبقتش قادره
اسر بهدوء : انا عملت اي
نور : بتوجعني يا اسر بتأذيني ليه ماشي في الطريق ده ليه اتجوزتني ليه نصيبي يطلع فيك ليه وليه مش قادره استغني عنك انا عارفه كل حاجه عارفه انك بتشتغل في الممنوعات وبتضر نفسك وبلدك باللي بتعمله مش قادره اشوفك كل شويه جاي مضروب ولا مصاب انا اللي بتأذي مش انت ليه بتعمل كدة
حزن اسر علي حالها قلبه يعتصر ويتألم لتألمها ودموعها اقترب بهدوء وضمها إليه ليطمنها بقوله : خليكي واثقه دايما اني بحبك ووعد مني هحاول اكون احسن عشانك هحاول اكون الشخص اللي انتي بتتمنيه
تشبثت بقميصه أكثر وظلت تبكي وهي تقول من بين شهقتها وعينيها تغمض : خليك جنبي لو بعدت عني هموت
شعر بثبات حركاتها وثقلها بين يديه ليدرك انها نامت بين أحضانه حملها للسرير وناما وهو يتوعد باخبارها حقيقته قريبا وحمايتها واسعادها دائما
★★★★★★★★★★★★★
ظل فارس يرن علي هاتف حور وقلبه يخبره بحدوث شي سئ لها حتي وصل أمام باب منزلها ونظر لغرفتها ليخطر علي باله حركات اسر ليدلف من نافذة غرفتها لم يجدها ووجد هاتفها علي السرير ليخرج من باب غرفتها بحذر حتي سمع صوت خفيف من خلف باب احدي الغرف ليقترب أكثر ليسمع الآتي
احمد بحقد وغضب وهو قريب منها : انتي فاكره اني هسيبك بسهوله تحبي وتتجوزي تبقي بتحلمي انا حبيتك الاول وانا أولي بيكي انتي ملكي انا وبس
هشششششش متخافيش انا حطيت لابوكي واهلي منوم مش هيصحو خالص غير بعد ما استمتع بيكي
كسر فارس الباب من شده غضبه وما أن راها تبكي وهو قريب منها حتي انهال عليه باللكمات حتي نزف و اغشي عليه وامسكها من يدها بقسوه وادخلها غرفتها
وقال بصوت حاد : البسي حاجه بسرعه
دخلت حور بسرعه وهي ترتجف من شده الخوف وخرجت بعد دقائق ترتدي حجابها ولا تزال تبكي سحبها فارس من يدها لسيارته
وتحدث بعصبيه : اي اللي خرجك من اوضتك وليه معرفتنيش
نظرت له بدموع ولا تزال ترتجف : ا انا كنت ب بشرب و وبعدين انا دائما بقول أنه اخويا
ضرب بيده بقوه السياره وهو يتحدث بغضب : مفيش حاجه اسمها زفت اخويا واي حركه تتصلي بيا تعرفيني انتي فاهمه
حور : حاضر
تمنيت لو استطيع اخذها بين احضاني ولاكن عذرا حبيبتي فإنتي لستي حلالي بعد اهدي يا فارس انها خائفه بالفعل حاولت أن اهدئ من روعي واتحدث معها لتفاجاني بسوالها
حور : انت ليه عايز تتجوزني
صمت فارس قليلا ليجيب : لاني بحبك
خجلت حور ونظرت للأرض وهي تقول : ا ازاي
فارس بابتسامه : من اول ما شوفتك حبيتك وعرفت انك هتكوني مراتي
حور وقد أمرت وجنتيها وابتسمت وقالت : ليه
فارس بابتسامه : لانك جوهره جميله اوي ونادره مبقتش موجوده في الزمن ده ولازم افوز بالجوهره دي واحافظ عليها واحميها
حور بابتسامه خجل : يعني مش هتزعلني ابدا بعد الجواز
فارس : موعدكيش
عبست بوجهها بطفوله : ليه بقا أن شاء الله
ابتسم فارس : لانك طفله مبتسمعش الكلام ابدا وكل مره مش هتسمعي الكلام هتتعاقبي
حور بضيق ووجه طفولي : زي اي مثلا
فارس : اممم انو لازم تستأذني قبل ما تروحي اي مكان وانا اقول اه أو لا وفي الغالب هيكون لا
حور بضيق : ليه بقا أن شاء الله
فارس : لازم اكون معاكي عشان اطمن
حور : حتي لو هقابل صحابي البنات
فارس : اه
حور بغضب : ازاي ده هو انت مش واثق فيا
فارس بابتسامه : طبعا واثق فيكي بس مش واثق في الناس اللي حواليكي
حور : يعني اي
فارس وهو قريب منها : يعني مش هسمح بحد يعاكس حاجه ملكي
دق قلبها بشده من كلامه واحمرت وجنتيها وتوترت
حور : اااا انا عايزه اروح انام باي
فارس : استني هنا جاي معاكي
دخل معها فارس وحمل احمد علي كتفه وأدخله صندوق سيارته وودع حور بابتسامه ساحره جعلتها تسرح
★★★★★★★★★★★★★
كانت تنتظره وهي غاضبه لقد أخذه عمله منها كثيرا بالكاد تراه عند النوم ولا يسمح لها بالخروج لتغضب بشده من تصرفه دلف مازن للغرفه ليجدها أمامه عابسه ابتسم بحب وضمها إليه
مازن : مالها حبيبتي متضايقه ليه
شهد : حرام عليك يا مازن بجد كل شويه توعدني ومتوفيش ومش بشوفك خالص بجد
مازن : معلش يا حبيبتي انتي لو عرفتي كنت غايب عنك بسبب أية هتبوسيني
خجلت شهد : مش للدرجه دي بس بسبب اي
مازن مازحا : احبك وانتي مكسوفه كدة
لتخجل شهد أكثر
ليتحدث بجدية : بكرا يا حبيبتي هتخرجي معايا من بدري وتعرفي كل حاجه اما دلوقتي ف انا هموت وانام يلا علي النوم تصبحي على خير
شهد : وانت بخير
في صباح يوم جديد
استيقظ الجميع علي صوت نور وأسر
نور : قوم بقا يا شيخ ورانا حاجات كتير متبقاش رخم قامت بسحب جردل ملئ بالماء المثلج والقت به عليه وهو نائم استيقظ مفزوعا وهي لا تزال تتحدث بسرعه ركض ورائها وهي لا تزال تتحدث
ليقول اسر بضيق : بقولك اي مش ناقص صداع علي الصبح هش
نور : انت بتمشي وتسيبني استنا انا بكلمك
امسكها من رقبتها ورفعها بيده لفوق وقال هششش مش عايز اسمع صوت
ضلت تضرب بيديها تركها سقطت علي الارض بشده وهي تقول : يا غبي خرج خارج الغرفه
وقفت نور وعلي وجهها معالم الشر والضيق ركضت خلفه ولفت قدميها علي وسطه ويديها علي رقبته من الخلف وظلت تعض ظهره وهو يصرخ ويحاول أبعادها
نظر ورائه وجد فارس ممسك فنجان الشاي وينظر له ببرود
اسر : فارس ابعد الحشره دي عني ابعدي يا بت
نظر له فارس ببرود ومشي
↚
ضلو علي هذا الحال هو يصرخ وهي تعضه اكتر حتي جاء ادهم وتحدث بنبره غضب كبيره لتنزل نور بسرعه من علي اسر وتختبئ خلفه
اسر : دلوقتي خوفتي وربنا لوريكي يا جزمه
ادهم : اي الهبل اللي بيحصل ده
اسر : بدلع مراتي عادي
كانت ميرا علي الارض تضحك علي مظهرهم
ليرمقها ادهم بغضب ويرحل وورائه اسر
اقتربت نور من ميرا وقالت : هو ماله ده
ميرا : معرفش بقاله يومين مش كويس معايا ابدا
نور : ربنا يهديه بجد يا بختها البت حور دي اللي حظها حلو البت دي.
ميرا بحزن : طول عمري نفسي البس فستان ابيض وافرح هحقق حلمي في حور وكل اللي كان نفسي اعمله في فرحي هعمله في فرح حور وكأنه فرحي
نور بحب : ربنا يسعدك يا قلبي ويلا نجري قبل ما اسر يخلص الاكل
وعلي مائده الطعام
ادهم بحده : فرح اي اللي بعد 10 ايام ده
فارس ببرود : فرحي
ادهم : يعني اي الكلام ده مش كنا متفقين على بنت المستثمر الأجنبي
فارس : اديك قولت كنا فعل ماضي
ادهم : هو لعب عيال
فارس : هو ده اللي عندي هي دي اللي اختارها قلبي
ادهم بسخرية : ومن امتي بتفكر بقلبك والحب والكلام الفارغ ده
فارس : من دلوقتي وسلام بقا عشان بجهز للفرح
نظر له مازن نظره أغضبت ادهم لينهض ويخرج خارج القصر
نهض مازن ومعه شهد للرحيل
أما نور وميرا نظرو لبعضهم ثم نظرو لأسر الذي كان يأكل غير مهتم بما يحدث حوله رفع رأسه ليجدهم ينظرون آلية
اسر : اي
ميرا ونور ابتسمو برقه
اسر : مش مطمن ليكم عايزين اي
نور : بص يا اسوره احنا عايزين نقدي اليوم مع حور علشان بنجهز حاجات وكدا
اسر : اسوره مش مرتاح ليكي بس تمام هوصلكم
نور : لا عايزينك تقدي اليوم معانا هناك ومع فارس
اسر : ورايا شغل مش هينفع
نور : بالله عليك يا اسوره بقا
اسر : مش لايق عليكي الدلع خالص بالليل تحاربي والصبح عامله رقيقه
نور : بقا كدا تمام طلقني بقا يا اما هخلعك
اسر : انتي هبله يا بت
نور : انا قولت اللي عندي
اسر : وربنا متخلفه امشي قدامي
ضحكت نور بنصر : ايوه كدا رجاله متجيش غير بالعين الحمره
ضربها اسر علي قفاها ورحل
نور وهي تضع يدها علي قفاها : اه هو سمع
ضحكت ميرا عليها : ايوه
نور : اتصلي بحور شوفيها فين عشان نروحلها
اصلت ميرا بحور : ايوه يا بنتي فينك
حور : في البيت
ميرا : وفارس فين
حور : تحت
سحبت نور الهاتف : مخرجتيش ليه يا زفته
حور : اصل انا
نور : اي
حور : بصراحه مكسوفه ومش عارفه شكلي كدة حلو انزل ولالا متوتره خالص
نور بعصبيه : هو انتي رايحه تتجوزي يا بت انتي ما تخلصي ولا اقولك جيالك اقفلي وصلو لبيت حور وتعرفت نور علي دنيا بنت عمه حور
نور بهمس لميرا : البت دي سمجه سماجه
ميرا : اسكتي بقا لو سمحت يا عمو اقدر اطلع لحور لو سمحت
باباحور : طبعا يا بنتي اتفضلي
دلفو للغرفه وضلو يضايقوها ويستعجلوها حتي نزلت معهم بعد الوقفه امام المراه نصف ساعة
★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر
شهد بتوتر : انا بدأت اقلق يا مازن في حاجه
مازن بابتسامه : متقلقيش يا حبيبتي
دلفت شهد خلف مازن وما أن رأت عيون معجبه به حتي أمسكت بيده بطفوله ليبتسم علي تصرفها دخلت غرفه ما أن دخلتها حتي شعرت بألم في كتفها لتنظر بصدمه
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
شهد بدموع الفرح : اه يا ماما بتضربيني ليه بس
سميحه : بقا داخله عليا ماسكه ايد راجل يا جزمه ده انا هربيكي
ارتمت شهد في أحضانها تبكي وهي تقول : اضربيني واعملي اللي انتي عايزاه بس متسيبينيش تاني عشان خاطري
سميحه : مالك يا ضنايا
شهد بدموع : بعدتي عني كتير اوي يا امي
سميحه : يا حبيبتي مش هبعد عنك تاني بس متغيريش الموضوع مين الواد الحليوه اللي ماسكه في أيده ده وامسكتها من أذنيها بقا اغيب شويه تمسكي ايد الشباب عادي كدا
شهد بوجع : اه يا ماما والله ده جوزي براحه بقا
شهقت سميحه : جوزك
مازن : انا هفهم حضرتك كل حاجه
تحدث مازن معها كثير كانت تارا سعيده وتارا حزينه
لتتحدث اخيرا
سميحه : كتر خيرك يا ابني علي كل حاجه عملتها وانا واثقه في اختيار ابو شهد ليك بس عندي شروط
مازن : تحت امر حضرتك في اللي انتي عايزاه
دلفت ممرضه بسرعه : دكتور مازن محتاجين حضرتك في العمليات حالا
مازن : عن اذنكم
خرج مازن وتركم لتتحدث شهد عن ما حدث معها في غيابها والمها وأصدقائها
سميحه : يا ضنايا يا بنتي كل ده حصل معاكي بس انا مبسوطه من تغيرك ده وان بقا ليكي صحاب صمتت قليلا ثم قالت : شهد بتحبي مازن
صمتت شهد
لتبتسم سميحه : يبقا بتحبيه يا بنت بطني
هو راجل جدع ويعتمد عليه وابن ناس ومحترم بس انا عايزه افرح بيكي يا بنتي
شهد : يا ماما مازن رفض يعمل اي فرح وادالي فرصه افكر فيه كنا زي الاخوات وقال لما مامتك تقوم هطلب ايدك منها من اول وجديد
سميحه : عفارم عليه الواد ده جدع
ظلو يتحدثون كثيرا حتي اتي الليل واستاذن مازن لدخول الغرفه
سميحه : تعالا يا ابني انا امتي هخرج من هنا بقا
مازن : بس نطمن أن حالتك مستقره وهتطلعي علي طول
سميحه : لا انا مليش دعوه بالكلام ده طلعني دلوقتي
أصرت سميحه علي الخروج رغم رفض شهد ومازن لها
مازن : حضرتك كنتي بتقولي في شرط
سميحه : ايوه بنتي هتفضل في حضني لحد ما يتعمل لها فرح كبير
مازن : من حق حضرتك فعلا وانا موافق
سميحه : انت جوز بنتي يعني ابني بلاش بقا حضرتك والكلام ده قول يا ماما علي طول سامع يا واد انت
ابتسم مازن : اكيد طبعا
انهي مازن تصاريح خروجها علي ضمانته الشخصيه كانت سميحه تريد الرجوع هي وابنتها لبيتهم القديم ورفض مازن تماما وبعد إصرار كبير ذهبت معه للقصر كانت منبهره من كل شي حولها
★★★★★★★★★★★★★★
اما داخل القصر
كان اسر ونور يشاهدون التلفاز
وفارس في المطبخ يقوم بصنع كيكه وميرا معه
رن هاتفه ليخبر ميرا أن تجيب وتفتح مكبر الصوت
فارس : ايوه يا حور في حاجه
حور : فارس عمتو بتسال عن أحمد بقالها ف
قاطعها صوته الغاضب وهي يتحدث بحده : لو سمعتك بتنطقي اسمه مره تانيه صدقيني مش هيعجبك اللي هعمله كان صوته عالي لترتجف يد ميرا ويسقط الهاتف في الخليط الذي كان يصنعه فارس لتنظر له وتركض بسرعه
في تلك الأثناء فتح مازن الباب لتركض ناحيته ميرا وتتشبث في قميصه من الخلف
فارس : اطلعي
مازن : انت بتعلي صوتك وانا موجود
فارس : انت متعرفش عملت اي
مازن : ولو كل حاجه ليها حل نظر ووجد اسر ونور بيتخانقو ليعلو صوته بطلو شغل عيال
نظرو اليه وتقدموا ناحيته
اسر بابتسامه : مين القمر اللي معاكم ده
سميحه بابتسامه : اختشي يا واد يا بكاش انت
اسر : طب وربنا عسل
مازن : دي ماما سميحه مامه شهد
رحب الجميع بها لتسأل سميحه : امال فين اهاليكم مجوش يسلمو عليا ليه
ميرا بحزن : ماتو
لتحزن سميحه وتضمها لصدرها بحب : انا هنا ماما يا حبيبتي كلكم تنادوني ماما
فقد شعرت سميحه أنهم يحتاجون ما تحتاجه هي وهي العيله
ابتسم الجميع وفرحت نور كثير فكم تمنت أن تنطق تلك الكلمه
ميرا اخيرا قد شعرت بمعني حضن الام والدفئ والحنان
اسر : لالا كبير عليكي ماما في واحده صغيره وحلوه كدة تخلف الاشحطه دول ضربه فارس في كتفه ليكمل اسر بمرح : نورتي بيتك يا سميحه
فارس بابتسامه : اهلا وسهلا بحضرتك نورتي
ركضت نور وحضنتها : هنام معاكي النهار ده
سميحه بحب : تعالي يا حبيبتي تنوري
اسر : جري اي يا حجه سمحمح هتقطعي علينا من اولها كدا
سميحه : بس يا ولا ونظرت لفارس لتكمل كنت بتعمل اي يا حبيبي
فارس : كيك
سميحه : تعالا بقا أعلمك وصفه تاكل صوابعك وراها
نظرت لنور وجدتها تضع الكثير من الصحون والكبايات حولها وكثير من الأوراق وهي تشاهد التلفاز
سميحه : قومي يا مركنه يا زباله نضفي اي المنظر ده
نور : مين انا
سميحه : ايوه انتي قومي نضفي
لفت نور بعدم اهتمام التلفاز
سميحه : بقا كدة طيب
خلعت سميحه حذائها والقته عليها لتصرخ بفزع
نظرت نور لها وهي تقول : اه
وجدتها تمسك بالفرده الأخري وتمشي اتجاهها لتصرخ نور بسرعه
نور : خلاص والله خلاص اهو هشيل هشيل
سميحه : متجيش الا بالعين الحمرا صحيح
نور بضيق : ربنا علي الظالم والمفتري وضربت بقدمها قدم اسر الذي يضحك عليها بشماته
وفي نهايه اليوم ذهبت الفتيات للنوم بجوار ماما سميحه وهن سعداء
وفي صباح يوم جديد أصر فارس علي أخذ ماما سميحه معهم تساعدهم في اختياراتهم ولتتعرف علي حور وكانو في غايه السعاده
لم يري ادهم سميحه الا في أوقات صغيره حيث أنها رأته في يوم ما يدلف لمكتبه و استأذنت للدخول وذهبت إليه
قائلا : يا ابني جواك حاجات كتير شايلها في قلبك متشلش هم الدنيا كدا واحكي مش عيب تبين ضعفك أو تطلب المساعده احنا في الاخر بشر يا حبيبي حبيت اقولك الكلام ده وافهمك اني معاك وموجوده
نهضت سميحه للرحيل امسك ادهم يدها وقبلها بابتسامه قائلا : ربنا يخليكي ليا يا امي كلامك فرق معايا
عدت الايام واقتربت سميحه من الجميع واحبوها كثيرا وكانت الأمور تمشي علي ما يرام مع الجميع الا اسر فقد اقتربت إنهاء مهمته وادهم
واخيرا اتي يوم الزفاف وبعد إلحاح كبير من حور ترك فارس احمد يذهب وهو يحذره كان احمد يرتجف فقد ذاق انواع العذاب علي يده
ذهبت الفتيات مع سميحه للميكب ارتست عند حور وبدأت الفتيات بتجهيز نفسهم فقد كانت شهد ترتدي فستان باللون الزيتي وكانت في غاية الجمال واضافت بعض مساحيق التجميل الخفيفه
↚
أما نور فقد ارتدت فستان باللون الازرق مع لون عينيها وكانت تتألق بجمالها الطبيعي
أما ميرا فقد ارتدت فستان نبيتي جميل جعلها تشبه الاميرات
نزلت الفتيات واحده تلو الآخر وكانو الشباب ينتظروهم بفارغ الصبر
ذهب نور لأسر
اسر : اي ده اي القمر ده
ابتسمت نور بخجل : شكرا
اسر : الفستان بجد حلو
نور بضيق : الفستان مش انا ماشي يا اسر وضربته في كتفه وذهبت ليركض ورائها مبتسما
شهد ما أن نزلت لمازن
مازن : جميله اوي يا حبيبتي ما شاء الله عليكي بس في حاجه عايزه تتظبط
نظرت له شهد باستغراب : ليقبلها مازن بحب
مازن : حبيبتي جميله من غير الحاجات دي امسحيها
احمرت وجنتيها بشده ولم تستطع أن تنظر إليه من شده خجلها ليبتسم مازن ويمسح وجهها بيده ويمسدك بيدها بتملك ليذهب
نزلت ميرا لادهم وهي مبتسمه ما أن راها الآخر حتى صمت و ظل يتأمل جمالها و خطواتها وهي تنزل السلم وقفت أمامه بتوتر
ادهم : طول عمري عارف انك جميله جدا بس اول مره اشوف ملكه جمال بالشكل ده
سعدت ميرا كثيرا بحديثه وابتسمت ونظرت في الأرض ليقبلها ادهم من جبينها ويمسك بيديها ويذهب بها
نزلت حور وسط توتر وقلق وخوف كبير لا تعرف ماذا تفعل ما أن رأته حتي غيرت رايها لتدير ظهرها وترحل بسرعه ذهب فارس لها بسرعه وحملها ونزل بها
حور وقد اكتست الحمره وجهها : فارس بجد عيب كدة نزلني
ابتسم فارس وغمز لها : اي الحلاوه دي
حور بخجل : بس بقا
فارس : بس بقا اي تعرفي لو حد بصلك بس هقتله انا رايي نروح من بره بره علي بيتنا وسيبك من الناس دي
حور : بس يا فارس بقا
بابا حور : هتفضل شايلها كتير
حمحم فارس و انزلها بسرعه : اسف يا عمي
دلف العرسان الي قاعه الفرح وبدأ كتب الكتاب
وعندما جاء ابو حور ليتحدث : زوجتك ابنتي
وصمت
حور : احيه هو نسي اسمي
عدت الأمور علي ما يرام وانهي المأذون حديثه لينهض فارس ويضمها إليه بقوه ويقبل رأسها بحب خجلت حور كثيرا فخبأت وجهها في صدره يضحك من حولها عليها
ظلو يرقصون بسعاده حتي اتت سالي
اقتربت سالي وسلمت علي حور بقرف واقتربت من فارس وقبلته لتغضب حور بشده وتركته وذهبت لنور وميرا
ذهب فارس ليمسك يدها فابعدته بضيق
لاحظ المعازيم ما يحدث لمسك اسر الميكروفون
وقام بتشغيل موسيقيه
اقترب من فارس ووضع يده علي كتفه اسر : مستهون بالستات يا اخويا
اصدقاء اسر في صوت واحد : دولا مجانين
اسر : دول كربونة و حياة أبويا ..
الشباب : دولا مجانين
اسر : خد بالك من صنف الحريم يتفاوتوا إنما نسبة وتناسب ..
الشباب : دولا مجانين
اسر : فيهم والله ربع ضارب دولا مجانين
اسر وهو يشاور علي نور : الصبح عسل بالليل تحارب. .
الشباب : دولا مجانين
اسر : استغفر الله العظيم دول دول دول خبلانة اللي فاهمهم رأسه تعبانه تفهم اي يحموك في كنكا
الشباب : كان غيرك اشطر
اسر وهو يقترب من نور فقد انقسم الشباب لجهه اليمين والبنات في جهه الشمال
اقترب اسر منها ليقول : تواضع منهم قعدو معانا شقط البطيخه وعلي الباركه لما الحنية بتبقى طالبة … بيبقوا قمامير
إنما يا حبيبي عليهم قلبة … اشوف وشك بخير
و اللي مخلي كفتهم غالبة … المجانين كتير
وأجارك الله بقى على ده سلاح
فى ثواني تلاقي الدنيا ولعة ..
الشباب : دولا مجانين
اسر : ماهو ياتطلقني يا إما خالعة ….
الشباب : دولا مجانين
اقترب اسر من والد حور ووضع يده علي رأس ابيها وأكمل : معظمنا خلاص بقى عنده صلعة …
الشباب : بسبب المجانين
اسر : يا خسارة الشعر اللي راح
ضحك الجميع علي تلك الفقره الجميله
اقترب فارس بعد انتهاء العرض وقبل حور في وجنتها وضمها آلية بحب لتبتسم هي
نظرت نور لميرا وغمزت لها لتبتسم ليعم الهدوء المكان لتظهر ميرا ومعها الميكرفون
ميرا وهي تقترب من العريس : زينة شباب العيلة الحيلة الحلوة دي جابت رجليه من ناحية انها بنت جميلة دي جميلة طبعا هنقول ايه
في الحب قالوا كتير حكايات واشارت علي ادهم وهي تكمل و الحب ياما وقع شنابات يعني مجاتش عليه
نور : دي بنتنا المحروسة عروسة أدب ورقة واخلاق ايه والحب ورطة وحيرةوحوسة خطفها منا ساعة البيه
ميرا بتكشيره : دي بنتكوالمحروسة عروسة أدب ورقة واخلاق ايه والحب ورطة وحيرة وحوسة خطفها منا ساعة البيه العمر كله تبات ونبات
نور : ويجيبوا صبيان وبنات
ميرا : يارب يطلعوا ليه ضربتها حور علي كتفها
↚
نور وميرا بصوت واحد : باركوا وغنوا هنوا اتمنوا الخير للحلوين نظرت نور لسالي بضيق لتكمل والعزال يهبطوا ويكنوا و يحرسهم من العين احلى عروسة واحلى عريس سيبوا الجري. لناس متاعيس
وافرحوا للعروسين.
بدأت نور وميرا يهزو أكتافهم برقصه خفيفه وهم يضحكون حتي اقترب منهم اسر وادهم ليقفو بسرعه بستقامه وهم ينظرون لازواجهم بتوتر ثم ابتسمو وذهبو لمقاعدهم بسرعه
جلس اسر بجوار نور : هطلع عينك أما نروح
نور : هو انا عملت حاجه يا عم
اسر : اصبري بس
ادهم : لو اتحركتي من جنبي تاني انتي حره استحملي بقا
ميرا بهمس : ابو شكلك يا شيخ رزل
خرج ادهم ليجري مكالمه
سميحه : مكشره ليه كدا
ميرا : يعني يبقا فرح اخويا وممنوعه اغني وارقص مع البنات
سميحه : لا اعملي اللي انتي عايزاه بس بحدود روحي
ميرا : طب وادهم
سميحه : سيبيه عليا قومي يا بت
ابتسمت ميرا وامسكت يد نور وشهد
ميرا : غنوا وبلوا الشربات، وافرحوا ده العمر ساعات
زغرطوا وارقصوا يالاه، عقبال عندكم يا بنات
دخل ادهم وكانت تحاول أن تلمح له
ميرا وهي تنظر لادهم أما نور كنت ترفع يدها كأنها تدعي لله وهي ميرا تقول : عيشنا بنتمنى الفرحة، وحلمنا سنين وسنين
ياما بفستان وبطرحة، ودعينا وقولنا آمين
وأهو ربنا عوض صربنا خير، والدور جيه علينا يا بنات
نظرت لحور وهي تقول : بعد ما كنا هنتجنن من الوقفة قدام المرايات
مبروك عليّ، كده مية، مية
عريسي خلاص جنبي، في عش الزوجية
عيلته بقت عيلتي
ذهبت ميرا لسميحه وضمتها وهي تقول : ، مامته بقت مامتي
سمعوني زغروطة، رقصوني شوية
مبروك عليّ (مبرك عليّ) كده مية، مية
عريسي خلاص جنبي، في عش الزوجية
عيلته بقت عيلتي، مامته بقت مامتي
سمعوني زغروطة، يالاه إنت وهي
هنجيب ولد حلو وبنتين، أو بنت أمورة و ولدين
كده أو كده نعمة وراضين، أهم حاجة نكون مع بعض
على كل حاجة هقول له آمين، خلاص يا روحي بقى متفقين
هشيله جوة في نن العين، وقف معاه بقى وقت الجد
كان ادهم غاضب حتي أمسكت بيده سميحه وتحدثت معه حتي اقتنع
شاب : لو سمحت
اسر : نعم في حاجه
الشاب : حضرتك انا معجب جدا بالانسه اللي هناك
دي وكان يشاور علي نور
غضب اسر بشده وظهرت عروق يده من الضغط عليها ليجيب وهو يجز علي اسنان : نعم يا روح امك
الشاب : يا فندم حضرتك هي قالت إنها مخطوبه بس ممكن تسيب وإني اجي اكلمك
تحكم اسر بأعصابه حتي لا يتهور في فرح أخيه سحبه بهدوء علي الحمام وضربه وذهب لنور
كانت تضحك حتي راحته كانت عينيه حمراء من كثره الغضب سحبها من قفاها لتتحدث : وعهد الله بهزر يسطا
اسر بغضب وهو يجز علي أسنانه : ليله اهلك سوده النهار ده
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
سحبها اسر بعنف من يدها لخارج القاعه
نور : اه يا اسر بقا ايدي
ضغط علي يدها أكثر تالمت ونظرت اليه كانت عروقه بارزه وعينيه حمراء شعرت بالخوف وقالت بصوت مختنق
نور : ك كنت بهزر
اسر بغضب : فين الهزار في انك تكلمي واحد اقسم بالله لو اتكررت تاني هتشوفي وش مش هيعجبك ابدا انتي فاهمه
قال اخر كلماته بحده و صوت عالي جعلتها تنتفض وشعرت كأنه من الممكن ضربها لتبكي بشده وهي تقول
نور : انا اسفه
شعر اسر بأنه قسي عليها قليلا رفع يده فخافت وابتعدت بخوف ظنا منها أنه سيضربها اقترب منها وضمها الية وضل يربط علي ظهرها لتتوقف عن البكاء أمسك بقميصه وضربته بيدها الأخري علي صدره ليضمها ألية أكثر قائلا : انا اسف بس انت عصبتيني
رن هاتفه ابتعد عنها قليلا ليرد
خالد : اخبارك
اسر : عايز اي اخلص
خالد : مفيش بس بقولك أن صاحبك بيتظبط دلوقتي
اسر : تقصد مين
خالد : حازم يا عم الواد حسين عرف اللي عمله فيك ف قرر يعاقبه بطريقته
اسر بعصبية : انت غبي قولي هينفذ فين وامتي حالا
خالد بتوتر : كمان نص ساعه عند المخزن القديم
اغلق اسر الخط بعصبيه قائلا للتي كانت تنظر له بتوتر : ادخلي جوه ومتتحركيش من جنب مازن لحد ما جي فاهمه
لم يتحرك حتي اطمئن انها ذهبت للداخل وذهب بسرعه لذالك المكان كان حازم مقيد بأحكام علي كرسي ولاحظ وجود ضوء سياره ليفهم ما سيحدث تحركت السياره اتجاه حازم ليسرع اسر واقفا بسيارته بين حازم والسياره الأخري تأذي اسر قليلا لاكنه نهض سريعا ليطمئن علي حازم قام بتحريره وسط ذهول حسين
حسين : انت بتعمل كدا ليه ده كان هيقتلك
اسر : بس انا عايش اهو مهما كان عقابه عمره ما يكون الموت
نظر اسر لحازم قائلا : انا بعتذرلك بالنيابه عنه وانت الحمدلله محصلش ليك حاجه سلام
أدار ظهره راحلا
حازم : انت ليه بتعمل كده وانت عارف كويس اوي اني بكرهك ولو جتلي الفرصه مش هتردد ابدا اني اقتلك
اسر : انا دخلت وسط عصابتكم دي وشوفتكم شوفت قلوبكم وعرفت انكم ناس جدعه اوي وطيبين جدا ظروفكم بس هي اللي وحشه ورمتكم علي الطريق ده شوفت الجدعنه والحب والخوف علي اخواتكم وأنكم ايد واحده ومتستغنوش عن بعض تحت اي ظرف ومن وقت ما عرفت الكلام ده وانتم كلكم بقيتو اخواتي ولازم أدلكم علي الطريق الصح انت اه غلتط بس طبيعي لما الاخ الأصغير بيغلط اخوه الكبير بيسامح في قلبك لسه شخص كويس ولسه قدامك مستقبل ونصيبك لسه جاي بلاش تضيع من وقتك اكتر من كدا سلام
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر
انتهت الحفل
فارس : ثانيه واحده
ثم قام بحمل حور
حور : يا فارس بقا نزلني انا بخاف
سميحه : يا بت يا هبله حد يلاقي دلع وميدلعش
فارس : سامعه اسمعي كلام ماما بقا عن اذنكم يا جماعه هقفل الباب في وشكم ثم قام بغلق في وجههم
سميحه : اه يا قليل الربايه
ضحك مازن : متوقعه منه اقسم بالله
شهد : هو احنا اتطردنا
مازن : اه بشياكه اوي يلا بينا نخلع بقا ذهب كل منهم علي القصر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ادهم : تيجي نخرج شويه
ميرا بسعاده : ياريت
ابتسم ادهم علي غير عادته
كان الهواء منعش والهدوء كان يملأ المكان
أما هي فكانت سعيده تركض علي حبات الرمل الناعمه وتدور حول نفسها بسعاده
ميرا : من زمان نفسي اروح البحر بالليل واروح البحر في المطر واركب فلوكه في النيل واتمشي علي الكورنيش واكل حمص واركب حصان والعب بالبلونات واتطيرها و
ادهم بابتسامه : حيلك حيلك كل ده
ميرا : مجرد احلام والأحلام مش بفلوس
امسكها ادهم من يدها : طب تعالي
ذهب واشتري لها العديد من البالونات الملونه وواحده مضيئه وعادت البحر مره اخري تركض بالبلونات وهي تطير خلفها حتي وقفت في منتصف الشاطئ ورمت جميع البلونات لتحملها الرياح للسماء ظلت تتاملها كثير
أما هو فقد كان يصور كل لحظه سعاده لها وعندما تاخرت بوقفتها تتأمل السماء ذهب إليها وامسك يديها بحب قائلا
ادهم : بتفكري في اي مش عوايدك تفضلي ساكته
ميرا : في كل مره بحس بيها بالحزن والخزلان بيكون نفسي اوي اجي هنا واعمل كدا
ادهم : ليه
ميرا : بحس أن البالونات دي بتشيل كل أحزاني معاها أو البالونات دي هي أحزاني ولما بطيرها بحس كل همومي وحزني بيطير معاها وبيبعد وبعدها صوت البحر والموج بيملا قلبي بالأمل والسعاده والراحه وبرجع بعدها قلبي ابيض جديد مغسول من كل حاجه جواه
ادهم : طيب ليه مرميتيش البلونه دي كمان
ميرا بابتسامه وهي تنظر لضوء تلك البابونه : لأنها بتختلف عن كل اللي الهوا خدهم وبعدو
ادهم : ازاي
ميرا : لأنها منك البالونات دول انا طلبتهم أما دي جت منك انت ودي اول هديه منك و لأنها شبهك
ادهم : انا شبه البالونه دي بقا مدح ولا زم
ابتسمت ميرا : مدح طبعا انت شبه البلونه دي جميله شبهك وبتنور حياتي زيك وبحس بالاطمأنان في وسط الظلام بسببك وهي اللي بتطمني في وسط الظلمه دلوقتي بنورها
ضمها ادهم إليه بحب قائلا : اتمني تفضلي شايفاني كدا مهما حصل
رفعت ميرا رأسها من حضنه ونظرت إليه بابتسامه قائلا : اكيد
امسك يدها وسحبها خلفه واتمشو علي الكورنيش وهم يتحدثون ويضحكون حتي وقفوا عند عربه حمص الشام وطلب لها واحده بدون شطه طبعا فهو يعرف كم يحمر وجهها ولا تستطيع تحمل الشطه
أمسكت بالكوب وحملها ادهم لتجلس و ورائها النيل وهو أمامها يتحدث معها وهي تاكل بستمتاع
ادهم : اي رايك
ميرا : حلو اوي
↚
ادهم : طب مش يلا بينا الوقت اتاخر
ميرا بعبوس : كنت عايزه افضل شويه
ادهم : يوم تاني و هنيجي فيه من بدري نعمل كل اللي نفسك فيه يلا بقا حملها لينزلها
قالت بضيق طفولي : طيب
ما أن وصلو للمنزل
ادهم : ادخلي انتي لحد ما اركن واجي
ذهبت ميرا ورجعت مره اخري ضمته بقوه وقالت : شكرا اوي علي اليوم ده وركضت للداخل
ذهب ادهم لغرفته قائلا : ميرا عايز اتكلم معاكي شويه
ميرا بابتسامه وهي تجلس بجانبه : اتفضل
ادهم : انا قدمتلك الورق بتاعك في جامعه في امريكا
نهضت ميرا بسرعه : اي بس انا مش عايزه اروح امريكا عايزه اكمل دراستي هنا
ادهم بحده : انا قدمت ورقك وقد كان
ميرا بضيق : وانا مش هروح
ذهبت لتخرج من غرفتها امسكها ادهم بقوه
ادهم : رايحه فين
ميرا : مش عايزه اقعد هنا
ادهم : بقولك اي شغل العيال ده مبحبوش اترزعي هنا مفيش زفت خروج ليخرج هو صافعا الباب خلفه بعنف
جلست ميرا علي السرير بدهشه : هو فيه اي ميعرفش يبقا كويس للآخر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
فارس : ادخلي غيري هدومك واتوضي عشان نصلي
ذهبت حور ونفذت ما قاله فارس
وقفت ورائه وبدءو بالصلاه وبعد انتهاء الصلاه
قلعت الاسدال وذهبت بسرعه الي الطعام
نظر فارس خلفه ليتحدث معها لم يجدها نهض ليجدها تاكل
امسكها فارس من قفاها : بتعملي اي يا آخره صبري
حور والطعام في فمها : جعانه مكلتش من الصبح
تركها فارس ليتحدث : طب ما انا زيك مش المفروض تقولي حبيبي يلا ناكل انا جعانه اي حاجه من حاجات البنات الرقيقه دي
نظرت له وهي لا تزال تأكل : فكك مني دلوقتي
فارس : فكك مني انتي مين يا بت مش انتي اللي انا اتجوزتها لا
لم ترد عليه ليجلس يتناول الطعام وهو ينظر لها
أما هي فقد كانت تنظر له بتوتر وقلق
بعد قليلا
فارس : اهو كلتي والدنيا تمام ملكيش حجه يلا
ضغطت حور علي صدرها بالم واحمر وجهها كانت تشاور له بأنها لا تستطيع اخذ نفسها
فارس بقلق : طيب في دوا بتخديه
حور شاورت علي الشنطه ليذهب بسرعه وبعد قليلا يعود إليها ليخبرها أنه لم يجد شي لم يجدها
ظل ينادي عليها حتي امسك باب احدي الغرف وجده مقفل من الداخل ليفهم تلك الحيله التي قامت بها صغيرته
فارس بضيق : افتحي يا حور
حور : لا
فارس : افتحي بقولك
حور : لا يعني لا
فارس وهو يضرب الباب بقدمه بغضب : طب وربنا لوريكي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
سميحه : انتي يا بت خدي هنا رايحه فين
نور : هروح انام يا ماما
عاد اسر من الخارج
ليسمع سميحه قائله : روحي نامي يا روح ماما في الاوضه بتاعتي يلا
اسر : نعم اي بقا ده انتي بجد جايه تقطعي عليا
سميحه : بس يا واد انت اسكت خالص يلا يا حبيبتي قدامي
امسك اسر يد نور قائلا : ثانيه واحده والله دي مراتي مش مصدقه ليه
أبعدته سميحه عن نور قائله : مصدقاك يا حبيبي بس جوازكم مكتملتش فيه اركان الجواز الكامله ومنها الاشهار
قبل أن ينفعل اسر امسكه مازن قائلا : الحال من بعضه يا خويا يلا بينا
نظرو الاثنين اتجاه ادهم الذي رحل بسرعه
اسر : ماله ده خارج زي البركان اللي هينفجر كدا ليه
مازن : خليك في حالك
نظر اسر لسميحه واقترب منها قائلا : اجيبلك اي وتخلصيلي الحوار ده
سميحه وهي تمسك الشبشب من الأرض وتضربه به : بقا انا وش كدا يا قليل الربايه
ركض اسر خلف مازن
نزلت ميرا من فوق ووقفت جانب الفتيات
ميرا : ممكن انام معاكم النهار ده
سميحه : يا ضنايا انتي نوري
اسر مشيرا بإصبعه : مش مطمنلك لا ناويه تعملي نادي السيدات السري صح
سميحه : بس يا ولا البنات هتفضل في حضني لحد ما تعملوا اشهار يلا
ذهبت الفتيات لغرفهن
سميحه : احكيلي يا بنتي اي اللي مزعلك جوزك خارج متضايق ليه
ميرا بحزن : من زمان ممنوعه للخروج وانا في مصر وجنبهم دلوقتي عايزني اسافر واستقر في امريكا سنتين ويمكن اكتر ومخدش رايي ونقل ورقي وكل حاجه وانا زي الحماره مليش راي المفروض اقول حاضر وبس
ضمنها سميحه لصدرها أكثر
نور بضيق : كائن البغل ده انا زهقت منه
سميحه : بس يا بنت انتي لسانك متبري منك كدا علي طول ميرا بصي للموضوع بشكل تاني خالص يا حبيبتي يمكن ده عشان مصلحتك وبعدين في مقوله بتقول رضي الزوج من رضي ربنا اكيد انتي مش عايزه تغضبي ربنا يا حبيبتي
شهد : بس يا ماما احنا منقدرش نقعد من غيرها اتعودنا عليها وهي كمان ازاي هتعيش في بلد غريبه لوحدها
سميحه : بس انتم متتكلموش اكيد لقراره ده سبب وهو ومراته حرين عندكم كلمه حلوه قولوها مفيش يبقا مسمعش صوتكم
ميرا : بس هما معاهم حق يا ماما الموضوع صعب عليا
سميحه : اعملي استخاره يا حبيبتي وشوفي ربنا هيختارلك اي وان شاء الله اللي فيه خير يقدمه ربنا يلا منك ليها علي النوم
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
رن هاتف اسر ليرد بكسل
اسر : عايز اي يا عم عايز انام
↚
فهد : في حاجات بتحصل هنا مش طبيعيه يا اسر خلي بالك من نفسك ومن كل حاجه حواليك وحسب كل خطوه ليك واغلق الخط
ظل اسر يفكر في حديثه بقلق فقد بدأت اللعبه منذ الآن ظل يفكر حتي ذهب في سبات عميق
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ذهب فارس وحور لجزر المالديف ظنا منه انها لن تستطيع الهرب منه هناك فالمكان بالفعل مخيف ليلا
وكان يشعر أن هناك شئ غير مريح حوله
وعدت الايام
استيقظ الجميع وتناولو الطعام
ادهم : أن شاء الله النهار ده ميرا هتسافر
اجل فقد اقنعتني ماما بأن اقبل بالأمر فوافقت
ضمها مازن بقوه قائلا : خلي بالك من نفسك يا قلبي وكوني قويه
اقترب من شهد مقبلا جبينها ورحل
مازن ذاهب لعمله كالعاده ولاكن ظهرت سيارتين باللون الاسود تلاحقه وتضربه سيارته حاول تفادي الأمر ولاكنه لم يصمد كثيرا وانقلبت سيارته رأسا على عقل وغشي عليه داخلها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : انا مش مرتاحه لحنيتك وطيبتك وهدوئك ده
اسر : هو لا كدا عاجب ولا كدا عاجب يا شيخه روحي بقا
ذهب مقبلا ميرا بحب قائلا : احنا هتفضل معاكي وسندك وضهرك مهما كنا بعيد وخليكي واثقه من نفسك
ذهب لنور قائلا : تعالي يا ام لسان طويل ضمها وقبل جبينها ليكمل أن شاء الله قريب جدا هفرحك والبسك فستان الفرح اللي فضحتونا عليه في فرح فارس
و ذهب اسر لمقر عصابته بعد انتهائه من مهمه ولم يشعر الا بضربه قويه علي رأسه ليفقد الوعي وعندما استيقظ وجد نفسه مقيدا بقوه
والشيخ يخرج من العتمه
قائلا بابتسامه : اهلا وسهلا نورت يا سياده الظابط
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
استعدت ميرا للرحيل وودعت الجميع بدموع عينيها واستقلت السياره ليوصلها السائق للمطار
ظلت تنتظر معاد اقلاع الطائرة وهي لا تشعر بالراحه وعند الاعلان ان الطائرة ستنطلق ذهبت ميرا مسرعه للداخل
وكان هناك شخص يراقبها ليرد علي الهاتف قائلا : ايوه يا فندم هي ركبت الطياره دلوقتي قدامي ومشيت اهي تمام سلام
عند ميرا قبل جلوسها علي مقعدها رن هاتفها باسم مازن
ميرا بابتسامه : ايوه يا حبيبي متقلقش عليا
شخص : حضرتك الشخص ده عمل حادث وفي مستشفي #####
ميرا بفزع : طيب طيب انا جايه حالا انهمرت دموعها بخوف علي أخيها وركضت ذاهبه الية
ميرا : لو سمحتي في شخص جاي في حادث عربيه اسمه مازن فين بالضبط
الممرضه ببرود : في العمليات الدور التالت علي ايدك الشمال
ركضت ميرا بسرعه للمكان وهي تبكي وظلت أمام غرفته تنظر الية وهي تبكي مرت ساعات حتي خرج الطبيب
ركضت اتجاهه بسرعه : لو سمحت هو كويس صح
الدكتور : الحادثة كانت قويه جدا في بعض الخدوش وكسر في رجله وأيده بالاضافه أن ازاز العربيه دخل في إمكان في جسمه وبعض الجروح السطحيه بس متقلقيش الحمدلله هو كويس دلوقتي
ميرا : طيب اقدر ادخله
الدكتور : لا يا فندم ويفضل تروحي وتيجي بكرا لان الوقت اتاخر ومش مسموح بالمرافقين
الحت عليه ميرا كثيرا بدموع ولاكنه رفض لتلملم حالها وتطلب تاكسي وترحل وقلبها مع أخيها
ظلت تقنع نفسها لان تنظر للجانب المشرق أن الله حماه وهو بخير الان ولعله خير لعدم سفرها دخلت القصر بابتسامه حتي لا تفزعهم ولاكن سرعان ما تحولت ابتسامتها لحزن وكسره والم ل لقد تزوج
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
شعرت بالألم وكسره نفس كبيرة
كانت الفتيات يحاولون منعي لكي لا اري شي ما وهم يضموني بفرح ولاكني أشعر بالحزن الشديد في عينيهم لابعدهم واري حبيبي وزوجي يقف ببدلته الانيقه وتمسك بيده فتاه جميله بالفستان الابيض ابتسمت هل حقا ما أراه صحيح و ولكن كيف أكان يقصد ابعادي ليتزوج بها وضعت يدي على قلبي اشعر بالالم قلبي يؤلمني بشده خيم الصمت المكان وقد خانتني دموعي لم تستطيع الصمود كثيرا تمنيت يوما ما بان اقف مكانها بذالك الفستان حاولت استجماع شجاعتي ونظرت له في عينيه بقوه
ليأتيني صوته القاسي وهو يتحدث بحده وصوت عالي : انتي فاكره اني معرفش انك مسافرتيش تصرفك ده مش هيعدي كدا ده كله بعد انتهاء معاد الطيره بره البيت ليه يا هانم كنتي فين
ابتسمت وتحدثت بصوت مهزوز تملأه الدموع : ليه هو انت كنت خايف عليا مثلا
ادهم بحده : انتي فاكره لما تقلقيني عليكي كام ساعه هنسي موضوع سفرك لا يا هانم انتي هتسافري في اقرب وقت
ربتت علي كتفه تلك الفتاه قائلا : حبيبي هدي اعصابك مش كدا
ابتسمت بستهزاء وانا أراه يضم يدها بيده
ميرا : غريبه يعني هما الكام ساعه دول اللي قلقوك عليا وانا معاك في نفس البلد لاكن مش هتقلق عليا خالص وانت رميني في بلد تانيه غريبه عني ومعرفش فيها حد يعني لو جرالي مصيبه ولا حصلي حاجه مش هتحس اصلا ولا هلاقي حد يقف جنبي ويساعدني
ادهم بحده : ما كل الناس بتسافر عادي انتي تحمدي ربنا غيرك يتمني الفرصه دي بس انتي عشان متدلعه ومتعوده كل حاجه تجيلك على الجاهز مش حاسه بالنعمه اللي فيها بطلي شغل عيال بقا وعقلي شويه
ميرا وهي تدعي القوه وتمسح دموعها وتقترب منه : مفيش فايده فيك كل حاجه بردو شايفها من وجهه نظرك مش قادر تفهم أن كل بني ادم في الدنيا وليه ظروفه الناس اللي بتتكلم عنها دي ممكن تكون كارهه حياتها هنا او بيهربو بسفرهم لبلد تانيه إنما انا لا افهمني بقا انا لا انا بحب حياتي هنا وسط اهلي وناسي واصحابي والجامعه بتاعتي اللي لو بعدت عنهم بجد هضيع إنما انت طبعا راجل اعمال كبير مبتشغلش بالك بالكلام ده عمتا خلاص انا جيالك دلوقتي وانا مقرره انا مش هتبطر علي النعمه زي ما بتقول وهمسك في الفرصه دي بايدي واسناني
عارف ليه ؟ عشان ميزتها الوحيده بس وقد امتلأت الدموع في عينيها واكملت : أن انا هبعد عنك ومش هشوفك تاني بس خد بالك وصمتت قليلا
و سقطت دموعها واكملت بصوت مهزوز يملأ الحزن :
لو انت بقا متخيل أن انا لما اسافر هنسي والايام هتعدي …… وهسامحك يبقا بتحلم انا عمري في حياتي ……….. ما هنسي الكسره …. اللي انا فيها دلوقتي بسببك
تركته وذهبت بسرعه لغرفتها وخلفها الفتيات وهم يبكون علي حالها
سميحه وقد اقتربت من ادهم بدموع : ليه كدا يا ابني ليه تأذيها بالشكل ده تركته وذهبت لميرا والفتيات
الفتاه : في اي يا ادهم ومين دي
ادهم بابتسامه : دي بنت عمي واختي الصغيره طايشه زي ما انتي شايفه وعاطفيه زياده عن اللزوم كل ده عشان مش عايزه تسافر سيبك منها بس يا لولو وتعالي ده انا عاملك رحله وبروجرم تحفه
ابتسمت لليان بفرحه : طيب يا حبيبي
دخلت ميرا غرفتها بسرعه وبدأت بتكسير كل شي له علاقه به أو يذكرها به باي شكل
ضمتها نور من الخلف محاوله تهدئتها وذهبت شهد بسرعه وضمتها من الامام لتنهار وتبكي بقوه علي كل ما يحدث معها كانت الفتيات يبكون علي دموعها
سميحه بدموع : اهدي يا ضنايا اهدي يا حبيبتي مفيش حاجه تستاهل حزنك ده
تركوها الفتيات لتضمها سميحه بقوه سقطت ميرا علي الارض فلم تستطع التحمل وقد خارت قواها
وهي تصرخ بصوت عالي ويديها علي قلبها بالم كبير
ميرا : اااااااااااه مش قادره قلبي مش قادره اخد نفسي اه
ضمتها سميحه اكثر : اهدي يا بنتي اهدي يا ضنايا متوجعيش قلبي عليكي كفايه
ميرا بالم : اه اااه مش قادره يا ماما اصعب وجع لما ييجي من اقرب الناس ليك وده كان عالمي كله يا ماما
سميحه بدموع : انسيه يا ضنايا هو ميستهلش
كانت الفتاتين يضمون بعضهما وهم يبكون بشده عليها
ميرا : مش قادره عارفه بمجرد ما افكر امحيه من حياتي انا بمحي معاه حياتي كلها
سميحه : خديها علي انها تجربه انتي لسه صغيره مش عايزاكي تعيطي وتكشري كدا
شهد : انا هقول لمازن يتصرف معاه وتفضلي معانا هنا
صمتت ميرا لتتذكر قلقها وخوفها عليه كيف كانت محتاره ماذا يجب علي أن أفعل لو كان فارس هنا لما ترددت وتصلت به ليأتي ولاكنه بعيد لن اقلقه في شهر عسله حاولت الاتصال كثير بأسر ولاكن لا يوجد رد بالتأكيد لن أتحدث مع ادهم ف أن عرف أنني لم اسافر لا اتوقع تصرفه معي ولاكن كان الوضع سيزداد سوء ولن اقلق الفتيات واخبرهم حتي يصبح بخير واطمأن عليه سأخذهم معي ليروه
نور : سرحتي فين
ميرا : ها لا موجوده اهو انا مش عايزه مازن يكلمه
شهد : يعني اي يعني بجد خلاص هتبعدي
ميرا بابتسامه تكسوها الحزن : لازم ابعد كل واحده فيكو ظروف الحياه بعدتها وخلتها تواجه الحياه بطريقتها وتعرف تتعامل صح مع الحياه لازم اكون قويه واخوض التجربه لحد امتي هفضل خايفه من كل حاجه لازم اجرب
سميحه بابتسامه : صح يا بنتي الضربه اللي متموتش صاحبها اكيد هتقويه اكتر وانتي قويه وميلقش ابدا عليكي الحزن
ابتسمت ميرا وضمتها
شهد بقلق : مازن اتاخر انا هتصل بيه
ميرا بانفعال : لا
نور : هو في اي ليه الانفعال ده كله
ميرا بابتسامه : لا ابدا هو كلمني وكان قال إنه هيبات في المستشفى النهار ده ومش عايز حد يقلقه لان ضغط الشغل عليه كتير
سامحني يا رب علي الكدب ده
سميحه : يلا منك ليها نامو يارب جيب العواقب سليمة يارب
ميرا : انا هنزل اجيب حاجه من المطبخ
نزلت ميرا واتصلت علي رقم ليجيب
ميرا : ايوه يا محمد اي الاخبار
محمد : في حاجات غريبه بتحصل هنا وشكلها كدا مكنتش حادثة عاديا دي مقصوده
ميرا : واي اللي يثبت يا ابو العريف
محمد : بعيدا عن سخافتك دي اللي محدش كلمني بيها قبل كدا لولا انك اخت صاحبي وزي اختي الصغيره كنت نفختك
ميرا : بس يلا واخلص
محمد : في ناس غريبه بتحوم علي جناح مازن كل شويه وناس بتتصل تعرف التفاصيل وتسأل عنه بالاسم ودي حاجه مش عاديه
ميرا : امممم تمام …….. انا بص انا جيالك بكرا وهنتصرف في الموضوع ده سلام
لتدير ميرا وجهها
ادهم : كنتي بتكلمي مين
ميرا ببرود : دي حاجه متخصكش وابتعدت عنه خطوتين ثم رجعت مره آخره وقفت أمامه لتخبره
اه بالمناسبه صح ياريت ورقه طلاقي تكون عندي بكرا اصل مش معقول يعني هنقف قدام بعض في المحاكم و السنيوره اللي عندك تعرف
تركته ورحت
تركته وسط ذهوله من هذه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
حور بسعاده : كان يوم حلو اوي بس المكان هنا مخيف جدا بالليل
فارس : ما هو ده عز الطلب
ضربته حور علي كتفه
حور : ده انت رخم صمتت قليلا فارس
فارس : اممم
حور : انا جعانه
فارس : انتي مش لسه واكله من شويه
حور : بس دلوقتي جعانه بالله عليك يلا
فارس : ياربي طيب هروح وامري لله
حور : انت مش هتسيبني في المكان ده لوحدي اكيد
فارس : نعم والمطلوب
حور : هاجي معاك
فارس : طب امشي قدامي
ذهب وأمسك دراجه اي عجله جلست خلفه وامسكت به بشده وذهب بعد حوالي 10 دقائق وصلو لمطعم
ركضت حور بسرعه للداخل
لم يستطع فارس إيقافها كان يضع الدراجه في مكان ولاحظ أشخاص يراقبوه وتذكر أن هناك شخص ذهب خلف حور ليبدأ بالقلق عليها ذهب بسرعه للداخل باحثا عنها في كل مكان ولاكن يحاول الا يظهر شكه بهم فهم بالفعل يتابعون كل حركه له
وجدها فارس اخيرا تاكل في مكان بعيد
فارس بعصبيه : انتي غبيه ازاي تتزفتي وتبعدي من جنبي
خافت حور من نبره صوته نظرت إليه بخوف وصمتت
امسكها من ذراعها لتنهض
فارس : يلا هنمشي حالا
حور : بس انا لسه جعانه
فارس بحده : انا يلاا
↚
حور بضيق طفولي : طب عايزه ادخل الحمام
اوصلها فارس لباب الحمام وتحدث مع أحد العاملين بأن يحضر الطعام له تيكاوي وحاسبه ولم يبتعد دقيقه عن باب الحمام خرجت حور وظهر علي عينيها انها كانت تبكي بالداخل
امسك بيديها وذهب بها اتجاه الدراجه لاحظ انها لا تمسك به ليسير اتجاه صخره فصرخت وامسكت به ابتسم عليها وذهبو الي غرفتهم كانت حور غاضبه لا تريد التحدث معه
فارس : اه الطريق كان طويل اوي وجعت
نظرت له بطرف عينيها مربعه يديها بضيق
فارس : لحسن الحظ جبت اكل كتير معايا
نظرت له حور بفضول ودهشه
ابتسم علي برائتها وحبها للاكل
فارس : تاكلي معايا
أدارت وجهها بضيق ف اقترب منها ومعه الطعام
فارس : مش هعرف اكل من غيرك انتي اللي بتفتحي نفسي
حور : بس انت زعقتلي جامد وايدك وجعتني
فارس : انا اسف اكيد مكنش قصدي اوجعك بس انتي غلطانه متتحركيش لاي مكان من غيري مش قولت كدا قبل كدا
هزت راسها موافقه
فارس : طيب يبقا واحده بواحده وخلصين كدا يا معلم صح ولا اي
ابتسمت وهزت راسها موافقه وبدأت تاكل ظل ينظر إلي وجهها حتي انتهت
حور : مالك
فارس : ها مفيش ليبتسم ويحملها
حور : اي يا عم
فارس : شششش نامي
وضعها علي السرير ضمته ونامت علي صدره بخجل ليبتسم هو عليها نامت بعد لحظات لتتغير ملامح وجهه من الابتسامه لوجه اخر مخيف وظل يفكر بمن يراقبوه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
لليان : ايوه يا دادي دورت علي الورق في كل مكان في البيت مفيش حاجه موجوده
……….
لليان : حاضر يا دادي هشوف تاني طب سلام بقا قبل ما يصحي ادهم
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
استيقظ الجميع وعلي مائده الطعام كان الجميع يأكل
نزلت ميرا علي السلالم ووقفت أمامهم
ميرا : ماما انا خارجه ومتعملوش حسابكم علي الغدا هاجي بعد الغدا
ادهم بحده : علي فين يا هانم
ميرا : والله دي حاجه متخصكش براحتي انت مش مازن ولا اسر عشان اسمع كلامك ملكش حكم عليا يبقا تخليك في حالك وياريت تنفذ طلبي علي وجه السرعه لو سمحت
خرجت بسرعه كانت نور فمها مفتوح من الصدمه
شهد : اقفلي بوزك يخربيتك
نور : مين اللي كانت بتتكلم دلوقتي دي
سميحه بابتسامه : تربيتي جدعه
نور : يا شيخه اقعدي علي جنب الواد اتصدم
سميحه : والله لاربيكي يا مهزقه انتي بس مش قدام الناس
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
وصلت ميرا للمستشفى
ميرا : بص في دماغي فكره كدا اتهرست في كل الروايات
محمد : وقت ام رواياتك دلوقتي ما تخلصي تقولي
بلعت ريقها بقلق وهي تقول : اممم احنا نموته
محمد : نموت مين يا متخلفه
ميرا بتوتر : اقصد يا غبي انت أننا هنقول أنه مات في المستشفى لكل اللي في المستشفى وهتطلع شهاده وفاه وإني مش عايزه اعرف حد خبر وفاته لاني مش عارفه اجيبها لاهلي ازاي انت معايا ولا مع الاسف
محمد : انتي هتسجنينا اقسم بالله اي الفيلم الهندي المحروق اللي شغلالي فيه ده هتموتي اخوكي حي ولنفترض الكلام ده هنودي اخوكي فين وهو محتاج اجهزه ودكتور متخصص وازاي هنخرجه من غير ما الناس اللي بتراقبه دي تعرف
ميرا : امممم الحوار ده عايز مخمخه
محمد : سيبك من الهبل ده دلوقتي وادخلي اطمني عليه
ميرا : فاق
محمد : لا
ميرا بحزن : مش هقدر اشوفه كدا
محمد : مش لائق عليكي الحزن افردي وشك ده
ميرا : مش هطمن عليه طول ما هو هنا وفي ناس حواليه
ممرضه : يا دكتور يا دكتور مريض 117 قلبه وقف
ميرا بصدمه : مازن و اغشي عليها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
افاق اسر لينظر حوله بالم النور ملئ المكان ليتقدم الشيخ بخطوات بطيئة بابتسامه خفيفه جلس أمامه
وظهر خلفه جميع أعضاء العصابه
الشيخ : وثقت فيك واعتبرتك ابني وانت عملت اي عضيت الايد اللي اتمدتلك وكنت عايز تغدر بينا جزاء الخيانه القتل بس انا مش هعمل كدا هاخد راي الرجاله اي رأيكم يا رجاله
اسر : انا مأذتش اي حد فيكم باي شكل خالد انا جبتلك شغل وقولتك ابعد عن أي حاجه شمال واتقي ربنا وهترزق جبتلك الحاجه اللي بتحبها
عمري ما كنت هأذي اي حد فيكم لاني شوفت جواكم الجدعنه والطيبه كنتم زي العيله مع بعض الزعيم اللي يرفض ياخد مخدرات عشان ميكونش سبب في موت الشباب وشايف أنه حرام معناه أن الضمير لسه موجود جواك مش انت بس كلكم بس محتاجين ايد تقربكم من بر الأمان توريكم النور
وانت يا حازم عمري ما اعتبرتك عدوي ووقت ما حسيت انك ممكن تتأذي اول واحد جري عليك كل واحد فيكم كان صاحب واخ تفتكروا بعد كل ده انا خاين
الشيخ : وكنت عايز تسجن اخواتك ليه
اسر بابتسامه : انت شايف أنهم عملوا حاجه غلط يتسجنو عليها
الشيخ بضيق : تقصد اي
اسر : قصدي انك مش مقتنع انك غلط السلاح اللي بتبيعه ده مين قلك أنه مبيموتش ولادنا مين قلك أن الدول اللي بتبيع ليها مبتديهاش لدول معاديا لينا ليه مخطرش علي بالك أن السلاح اللي بيقتل اخواتنا في فلسطين من صنع ايدك انت وانت سبب في موتهم
رن هاتف اسر لينظر له اسر و وينظر للشيخ ليفهم الشيخ بضروره الرد فرفع يديه فتح الهاتف وتم تشغيل مكبر الصوت
ليسمع صوت هو يعرفه جيدا
هههههههههه لا متقلقش يا باشا الرساله اتبعتت خلاص زمانه دلوقتي في تعداد الموتي يعني مكنش ليه لزوم توسخ ايدك بدمه
…………..
لا لالالا متقلقش كل اللي هيتكتب تم قتل ظابط شرطه اثناء تأدية عمله و هنلبسها لشويه العيال اللي في العصابه وبس كدا يا كبير الواد ده مش مستاهل تقلق منه أمره انتهي خلاص ومستني الحلاوه
↚
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
خرجت من المستشفى لا أشعر بأي شي حولي لقد أظلمت الدنيا في عيناي مره آخره ولاكني لن استسلم
سمعت صوت يناديني وقفت ونظرت خلفي إشارته توحي بأن ابتعد أو هناك شئ نظرت حولي ووجدت سياره كبيره سوداء اللون تأتي باتجاهي باقصي سرعه لم أستطع التحرك من الصدمه حتي وجدت يد تمسك بي وتسحبني بقوه اتجهه صدمت بشي صلب ويد علي ظهري وشخص يتنفس بصعوبه نظرت إليه لاستوعب أنني قريبه جدا ابتعدت بسرعه
محمد بعصبية : انتي غبيه بنادي عليكي من الصبح عشان تاخدي وبالك ولما تاخدي بالك تقفي تستني العربيه تخبطك
ميرا : انا مش مستوعبه كل اللي بيحصل ده
محمد : اهدي بس أن شاء الله خير بس واضح أنه مش مازن بس اللي مقصود
ميرا : تقصد انها كانت بجد محاوله لقتلي انا كمان ليه انا مش فاهمه حاجه
محمد : تعالي بس هوصلك ونتكلم في الموضوع ده بعدين
ده انتي فقر من ساعه ما عرفتك مبشوفش غير المصايب
ميرا بضيق : سمعتك علي فكره اتلم
محمد : انتي في اي ولا في اي امشي يا اختي امشي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
كانت شهد تبكي بقوه
سميحه : مالك بس يا بنتي
شهد : قلقانه علي مازن اوي يا ماما مبيردش و ولا مره اتاخر بالشكل ده عن البيت أو حتي من غير ما يعرفني
سميحه : اي ده اول مره اشوف دموعك بتعيطي ليه انتي كمان
نور : يعني بنتك عندها دم وانا لا ما انا بردو اسر غايب عن البيت فتره طويله ولما بيغيب في العاده هو يومين ولا حاجه وبيرجع متشلفط بس مرجعش لحد دلوقتي انا خايفه يكون حد موته هتأرمل بدري
سميحه : هو ده اللي بيعيطك يا موكوسه
نور : بصراحه مش متخيله ايامي من غيره وانا عارفه أنه دايما بيدخل نفسه في مخاطر كتير وبرغم اني عارفه أنه ماشي في طريق غلط بقا عندي امل اغيره انا خايفه في يوم يغيب وميرجعش تاني او بعد ما كان بيغيب وبيرجع مضروب يغيب بس المره دي يرجع مقتول هموت وراه بعدها بجد مش هستحمل يا ماما
سميحه : يا حبايبي الغائب حجته معاه يا بناتي بلاش تظنوا السوء وتفائلوا بالخير و ربنا هيرجعهم بخير وصلو وأدعو ربنا كبير وان شاء الله ربنا هيحفظهم وهيرجعولنا سالمين امسحو دموعكم دي
ضمتهم لصدرها بحنان حتي يهدئو
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
وصل فارس لمطار القاهرة وهو مساعد فقد بدأت الحرب بالنسبه له
حور : كنت عايزه افضل في الجزيره شويه كمان
فارس : وعد يا حبيبتي هقعدك فيها شهر تعملي كل اللي نفسك فيه
حور : بجد وعد ورفعت اصباعها الصغير
ليبتسم علي تلك الطفله وهو يقسم انها لن تكبر ابدا رفع إصبعه ووعدها بابتسامه
وصلو للقصر الذي ما أن دخله فارس شعر بالحزن يملأ المكان اين الجميع ما الذي يحدث هنا
ركضت اتجاهه فتاه رأتها حور بملابس غير محتشمه فنظرت لها بضيق
الفتاه وهي تقترب من فارس وتضع يديها علي صدره : اخيرا رجعت كل ده غياب يا بيبي
ظهرت معالم الغضب علي حور لتدخل بالنص بينهم وتبعد يدها عنه قائله : اي اي اي انتي في اي
لليان : اه بقا انت رفضت تتجوزني عشان دي
فارس بغضب : انتي اي اللي جابك هنا
لليان : للاسف مش هتقدر تطردني يا بيبي زي ما بتعمل كل مره اصل انا بقيت مرات ادهم
ما أن أنهت جملتها حتي اشتعلت عيناه بالغضب ليصرخ بصوت ارعب جميع ما في القصر : ادهم
خرج ادهم من غرفته ببروده المعتاد : نعم
اقترب فارس منه وهو يحاول أن يتمالك نفسه ضم يديه وتحدث من بين أسنانه : ميرا
ادهم : حاولت اسفرها عشان متشوفش ده بس هي غبيه ورجعت وعرفت مش انت اللي رفضت تتجوزها خلاص اتحمل
لم يتمالك فارس نفسه ليوجه لكمه قويه أدمت شفاه ادهم وسقط أرضا
فارس : ده ولا حاجه من اللي نفسي اعمله فيك بس ادام اخترت الزباله دي انت بقا اللي اتحمل
ذهب وسحب حور من يدها وصعد للاعلي
صعدت الفتيات خلفه
سميحه بفرحه : الواد ده جدع
شهد : مش كان قليل الربايه يا ماما
سميحه : لا ما انا غيرت رايي
نور : والله يستاهل 100 قلم علي وشه علي اللي عمله في ميرا مكنتش تستاهل منه كل ده
شهد : لو خدتي بالك البت اللي تحت دي بتحب فارس وبين عليها وهو رفض يتجوزها ف اتجوزها ادهم
نور : اي اللي يجبره يتجوز واحده زي دي مفيش مبرر لكل أفعال ادهم
سميحه : بس منك ليها حور يا حبه عيني كانت واقفه بتترعش
دق الباب لتدلف منه حور بخوف : ممكن اقعد معاكم
سميحه : يا بنتي روحي هدي جوزك
حور بخوف : انا عايزه اللي يهديني
نور بابتسامه : تعالي يا موكوسه وحشتيني اوي وضمتها وركضت شهد عليهم وضمتهم الاثنين
فرحت سميحه علي حبهم الجميل لبعض وتمنت أن لا يقل حبهم أو يبتعدو عن بعضهم ابدا
شهد : برغم أن وجود مازن بس اللي بيحسسني بالأمان بس بعد الموقف اللي حصل النهار ده انا رجعت احس بالأمان حتي لو شويه
ابتسم ليها الجميع لتقول نور بفضول : بت فارس ليه كان عامل كدا وجيتي هنا ليه
حور بضيق : هو كان متعصب جدا وشافني واقفه بعيد وخايفه فقرب مني وعلي وشه ابتسامه وحضني وقالي روحي سلمي على صحابك اكيد وحشوكي وانا ما صدقت بصراحه ومشيت
شهد : طفله خوافه اوي
حور : انا بخاف يعني اعمل اي صح فين ميرا
نور : خرجت واتاخرت بس اكيد هي علي وصول
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
أوقف محمد السياره أمام باب قصرها
ميرا وهي تنزل : شكرا
محمد : خلي بالك من نفسك
كانت هناك عيون كالصقر تراقبها بغضب شديد
ما أن دخلت المنزل حتي وجدته أمامها والغضب يملأ عينيه
ادهم بحده وصوت عالي : كنتي فين
ميرا بخوف تحاول أن تخفيه : ملكش دعوه
اقترب ادهم منها بعصبيه ليوقفه صوت حاد قوي
فارس : فكر بس تقرب لها وانا موجود
ركضت اتجاهه ميرا وضمته بقوه وخوف ووقف جانبه حتي لا تظهر خوفها
ادهم بعصبية : انت متعرفش هي عملت اي عشان تحاملها كدا
فارس ببرود : عملت اي
↚
ادهم : الاستاذه كانت في موعد غرامي بص صورها لا والأستاذة المحترمه جيباه يوصلها لحد هنا
ضم فارس علي قبضه يديه بعصبيه محاولا تمالك نفسه وأن يظل ببروده لينظر للصور ويجد ميرا بحضن محمد في الشارع
ابتسم فارس عكس ما بداخله قائلا : جميل اخيرا يا حبيبتي قلبك دق لحد يستاهل كويس انك شوفتي نفسك
ادهم بعصبية : اي اللي انت بتقوله ده
فارس : انا اخوها وانت مجرد ابن عمها ف لو سمحت متدخلش بيني وبين اختي انا اللي يحق ليه اعاقب ويحق ليا اني اتصرف انت لا
ادهم : متنساش اني لحد دلوقتي جوزها
فارس : متنساش انك شوفت نفسك واتجوزت وهي كمان من حقها تشوف نفسها اما بقا حوار جوزها ده مش هيفضل كتير لانك هتطلقها في اقرب وقت وملكش الحق تتعامل في اي حاجه تخصها مره تانيه وشكرا علي الصور الجميله دي
امسك يد ميرا بعنف شديد وهو يضغط علي يديها بقوه لتقول بصوت هادئ : اااه
همس فارس بغضب شديد لها : اخرسي
دق الرعب بقلبها بعد تلك الكلمه
ترك فارس ادهم الذي دخل الي غرفته وظل يكسر كل ما فيها بعصبيه شديده
سحبها بقوه وادخلها غرفته واغلق الباب بعنف والقي بها لتسقط علي السرير
ميرا بدموع : والله ما حصل كل الكلام من
فارس بعصبيه : يعني الصور بتكذب
ميرا : لا بس
فارس بحده : كلمه واحده اه أو لا
ميرا : حصل اه
اقترب فارس بعصبيه
لتتحدث بسرعه ميرا : لان في حد كان عايز يقتلني
هدا فارس قليلا : ازاي اي دخل الحضن باللي عايز يقتلك
ميرا : ا ا انا هفهمك
بدأت تقص عليه كل ما حدث معها من اول صعودها للطائره واتصال أحد ليخبرها أنه بالمشفي واكملت
فلاش باك
محمد : فوقي ميرا قومي يا بنتي
بدأت في فتح عينيها : م مازن
محمد : هو بخير
ميرا : ازاي دي قالت
قاطعها محمد قائلا : في حد زود ماده معينه في المحلول لتبطئ نبضات قلبه لحد ما تقف وشكله مكنش مجرد خطأ ده بفعل فاعل
ميرا : وبعدين
محمد : قدرت باعجوبه انقذ الموقف ومعرفتش حد ونقلته مكان محدش يعرفه في المستشفى
ميرا : يعني هو كويس صح
محمد : اه الحمدلله وشكلي كدا اقتنعت بفكرتك المجنونه لأنهم برغم كل الناس اللي حواليه بتحميه حد دخل وعمل كدا مبقتش اثق في حد ولا مطمن ده اسلم حل
ميرا : طيب والإجراءات
محمد : هبدا اهتم بيها انا وانتي حاولي تشوفي مكان مناسب ويبان عليكي الحزن بالمناسبه صح انا دخلته تلاجه الاموت وراقبت كل حاجه بتحصل هناك وشوفت واحد دخل صوره شكلهم بيتأكدو من موته والباقي اعتقد سهل
ميرا : طيب انا هفكر في مكان واكلمك الوقت اتاخر ولازم امشي
مشيت وانا عارفه أنه جنبي ومعايا بس دماغي كانت في حته تانيه خالص بفكر في كل اللي بيحصل لينا ده ازاي وليه مخدتش بالي أنه وصلتي ابوابه المستشفى ووقف وانا فضلت مكمله لحد ما سمعت صوته بينادي و
باك
ميرا : بس كل ده اللي حصل والله مفيش اي حاجه
فارس : ليه معرفتنيش كل ده
ميرا : كنت خايفه عليك وعلي حور قولت وانتم بعيد احسن امان ليكم وأسر معرفش عنه حاجه وادهم زي ما انت عارف قررت اكون قويه واحمي البنات وافكر
ده مش وقت مناسب ابدا اني اعيط علي حياتي واسكت
ابتسم فارس وضمها بقوه لحضنه : والله وكبرتي يا ميمو والروايات نفعتك بحاجه
ابتسمت وضمته : كنت خايفه اوي دلوقتي وانت معايا بدأت احس بالامان اكتر بس تفتكر انا عملت اي حاجه غلط
فارس بحب : كل اللي عملتيه صح ارتاحي وسيبي الباقي عليا
دخلت حور فجاه
انتفض فارس : يخربيتك خضتنيني
حور : طبيعي تتخض يا استاذ ما انت قاعد بتخوني هنا
ضحكت ميرا عليهم
دخلت سميحه : يلا يلا منك ليها تعالو وسيبوهم يرتاحو
نور : ما تسيبينا نتفرج شويه يا حجه ده لسه هيتخانقو وهتبقا قاعده فل قومي يا بت يا شهد هاتي فشار البيت ده ولا روتانا سينما مش هتقدر تغمض عينيك
ضحك الجميع علي كلامها وذهبوا لغرفتهم
البنات في غرفه سميحه
نور : ليه اتغيرتي ليه مواجهتيش وعرفتي السبب الي عمله ادهم
ميرا : في مذيع امريكي بتابعه عنده جمله شهيره بتقول اختار المعارك التي تستحق أن تخوضها
يعني مش كل المعارك اللي بتمر بيها علي مدار اليوم تستحق المناهده والفرهده
في معارك متستحقش اني ابص ليها حتي
ولما قعدت فكرت بيني وبين نفسي طبعا الموضوع صعب جدا لما تتأذي من اقرب الناس وانت معملتش اي حاجه تستحق ده ومتغاظه جدا عايزه اعرف اي سبب كل ده
↚
بس افتكرت ان احنا علي مدار اليوم بنتعرض لمعارك كتيرا اوي والذكي أو الناضج كفايه هو اللي يختار اي المعركه اللي يخوضها واي المعركه اللي ميلتفتش ليها حته
وانا قررت يكون عندي ثقه في نفسي ونضج كفايه وملتفتش ليه ابدا ادام واثقه في نفسي وعارفه أن اللي بعمله صح طز في الناس كلها
وكدا كدا هيلف الزمن وهيدور وكل حاجه هتبان علي حقيقتها وهيندم بس للاسف الوقت هيكون فات خلاص عشان كدا قررت مخوضش معركه خسرانه لاني بقربي مش هأذي غير نفسي فهماني
كان فارس مارا بجانب غرفتهم وسمع حديث أخته ليبتسم فقد نضجت بالفعل
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا باشا كل حاجه تحت السيطرة معرفش بس انت ليه رافض اخلص علي باقي أهله زي ما خلصت عليه
………
تمام يا باشا
سمع صوت دق الباب استأذن فهد للدخول
وسمع له
فهد : بعتذر جدا يا فندم بس نسيت ملفات القضيه علي مكتبك عن اذنك
ابتسم اللواء محمود : اتفضل يا ابني
خرج فهد من المكان كله وساق سيارته واتحدث
فهد : اي رايك في اللي سمعته
اسر : قول أن ده مش حقيقي
فهد : جري اي يا اسر شغلنتنا دي علمتنا منثقش في حد مش وقته صدمه بس انت لازم تتحرك لان في لعبه كبير بتتعمل علي اهلك كلهم
اسر : ازاي عرفت
فهد : بعد ما بدأت تشك فيه وبلغتني اخلي بالي من الموضوع ده بشكل سري راقبته وهكرت تلفونه وبدأت اجمع كل المعلومات عنه انت مش هتصدق انا اكتشفت بلاوي قد اي يعني حميها حراميها يا معلم
اسر : معاك إثبات
فهد : كله في السليم يا معلم
اسر : بعت المعلومات في المكان اللي قولتلك عليه
فهد : ايوه وكل حاجه ماشيه كويس
اسر : حلو كدا هنبدا الشغل ادهم نفذ
فهد : ايوه والدنيا مقلوبه عليه
اسر : تمام سلام
ثم نظر لمن حوله كانو ينظرون له بدهشه فابتسم اسر
اسر : هفهمكم كل حاجه بعدين فكوني
الشيخ : ليه بتتكلم بثقه
اسر : لان مفتاح نجاتكم معايا
تم فك اسر
وسمع صوت رنين هاتفه
اسر : عايز اي
فهد : اجري يا اسر بسرعه في قنبله عندك هتنفجر بعد 3 دقائق
صرخ اسر في الجميع ليخرج الجميع بسرعه
لاحظ اسر عدم خروج الشيخ
ذهب للداخل بسرعه وجد الشيخ يصرخ عليه
اسر : أخرج بسرعه
الشيخ : عندي حاجات مهمه لازم اجيبها
حمله اسر بسرعه وأخرجه وذهب للداخل مره اخري وهنا انتهي الوقت ليترقب الجميع الانفجار من بعيد
↚
كان يحاول الخروج بسرعه من المكان ولان لم يتبقي وقت وضع يديه علي وجهه بشكل اكس وركض للخروج من النافذة فور خروجه انفجر المكان بالكامل ومن شده الانفجار تأثر به اسر والقي به بعيدا سقط على الارض بشده وظل مكانه يحمي وجهه ذهب الجميع آلية ليطمئنو
اسر : انا بخير بس دلوقتي مفيش وقت لازم نوصل القصر
الشيخ : هتفهمو كل حاجه لما نروح هناك
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
سميحه : قومي يا بت منك ليها يلا
نور بنعاس : سبينا ننام شويه يا حجه
سميحه : براحتك بس الشبشب شكله هيسلم عليكي
نور : خلاص اهو قومت
ضحكت شهد : لازم تتهددي يعني عشان تسمعي الكلام
ضربتها نور بالمخده : اسكتي يا بت
سميحه : انا جهزت الفطار يلا البت دي مش راضيه تصحي ليه
ضحكت نور : لا دي بتصحي بطريقه خاصه وابتسمت بشر
وذهبت سريعا لملا دلو من الماء المثلج والقته بالكامل علي ميرا
صرخت ميرا بفزع : انا بغرق انا بغرق نظرت حولها لتجدهم يضحكون
ميرا : والله ما عندكم دم ولا بتحسو اي الهزار البايخ ده علي الصبح
شعرت بقرصه قويه في كتفها : اه اه اي
سميحه : يصح تعملي كدا في اختك
نور : كنت بساعدها عشان تصحي الله بقا اي الناس المفتريه دي
وخرجت من الغرفه
علي مائده الطعام
نور بهمس : بقولكم اي في حاجات كدا لاحظتها بعين الصقر عندي
ميرا : قولي يا فلحوسه
نور : ادهم منزلش ياكل وكمان البت المسهوكه دي مطلعتش تتجول زي ما بتعمل في البيت
فارس من خلفها : لا عين الصقر شغاله عندك برافو
نور : عيب عليك يابا هو احنا اي حد
فارس : طيب يا عين الصقر تقدري تقوليلي فين اسر وليه محدش عارف يوصله بقالنا فتره
بدأ القلق يملأ قلبها وتتنفس بصعوبه خائفه هل حدث له شي
فارس : ميرا اطلعي غيري هدومك في ضيوف جاين
ظهر دق علي الباب وكأنها طبله موسيقي وشخص يغني : يا هجرني طالب مواعيدك يا هجرني وانا روحي في ايدك يا معود عيني علي غيابك اهئ اهئ اهئ قلبي علي عذاب لا خلاص مش قادر
فتح الباب ليدلف الشخص
كدا بردو يا سونه يا قاسي تسيبني بعد حب 3 سنين
نظر له فارس ببرود : سونه مش هنا
تحدث وهو يقلد الفتيات ويضع يده علي وسطه : اي ده ازاي الكلام ده ازاي يتأخر عليا
فهد : اتلم في بنات هنا
الثعلب : اي ده بجد في بنات
ذهب إليهم بسرعه وجلس جانب حور
الثعلب : اسم القمر اي
امسكه فارس من قميصه راميا ايه علي الارض
فارس : مسكت نفسي بالعافيه عليك فكر تكررها بس
الثعلب : اي يا عم في اي دي زي اختشي
سميحه : ونبي انت عسل يا واد اقعد كل
الثعلب : اهي دي الناس اللي بتفهم
النمر : ازاي المعجره موصلش لحد دلوقتي عمره ما اتاخر عن معاد
توتر فهد ولاحظه الثعلب
الثعلب بسخرية : عملت اي يا فهد
النمر للثعلب : تقصد اي
الثعلب : واضح أنه عارف حاجه
نظر الجميع لفهد ليتحدث بتوتر
فهد : اصل بصراحه حبيت اسمعه بنفسه كلام الراجل الكبير وسبت الفون في المكتب واتصلت علي المعجزه عشان يسمع وبعدها خدت الفون وفضلت التكلم مع المعجزه وانا مستغرب ثقه الراجل الكبير في أنه يعتبر مات اول ما قفلت معاه وراقبت تليفونه اكتشفت أنه حاطط قنبله في المكان اتصلت عليه بسرعه وعرفته أن فاضل 3 دقائق والمكان هينفجر معرفش حاجه من ساعتها
وضع النمر يده علي جبينه وهو غاضب وصرخ في الثعلب : انت معدكش دم يلا
الثعلب وهو يكمل طعامه : بقولك اي هو اللي غلط في مهمته بتزعقلي انا ليه وبعدين انا واثق في المعجزه هيقدر يطلع منها
فتح اسر الباب وفور فتحه للباب ركضت الية نور وضمته
نور : كنت فين كل ده
الثعلب : ابعدي كدا يا اختشي جري اي يا سونه بقا اخرتها تتجوز عليها البت المعصعصه دي
نور بضيق وهي تضرب الثعلب : بس يا بت انتي
لتدرك ما قالته وتصمت
الشيخ من خلف اسر : استغفر الله العظيم انت طلعت منهم
اسر : يا عم ابعد عني يا عم طبعا أنا مش منهم دي مرات يا جماعه والحيوان ده واحد من فريقي بس واخد عليا حبتين اتفضلو يا جماعه قطع اسر ما تبقا من قميصه غضب فارس من فعلته ولاكنه لم يعلق صعد اسر للاعلي وبعد نصف ساعه نزل
الشيخ : احنا كلنا عايزين نفهم اي اللي بيحصل
اسر : سيبوني الاول اعرفكم عن نفسي ثم نظر لنور قائلا نور على فوق
نور : لا
↚
لاحظت نظراته الغاضبه لتكمل نور : ا انا انا هساعد ماما في المطبخ اومأ برأسه لها
دخلت المطبخ هي والبنات وهم يحاولون سمع ما يحدث بالخارج
اسر : انا ظابط في القوات الخاصه بالمخابرات ودول فريقي فريق المعجزه اكيد سمعت عنه
الشيخ بتوتر : اكيد يا ابني غني عن التعريف
اسر : لاحظت انا ورئيسي حاجه غريبه في مكان معين وبالتالي نقلت لية واتفرقت انا وفريقي اول مهمه اتكلفت بيها كان حمايه ابن مسؤول كبير في البلد لاحظت في المهمه دي حاجات كتير غلط زي مثلا الجهه الاعلي بتتصل بيا دايما تعرف أدق تفاصيل المهمه بشكل مبالغ فيه وفي الفتره دي مكنتش شايف اي خطر علي الشاب ده غير صحاب السوء حاولوا يشتتوني بين المهمه دي ومهمه إلقاء القبض علي مهربي سلاح وطبعا انتم عرفو انا بتكلم عن مين في كل مره بكون مع تجار السلاح الشاب ده بيتعرض للخطر يعني هما عارفين حركاتي بالكامل وعلي الأساس ده بيشتغلو عشان معرفش اركز معاكم ولا اكون جدير كفايه اني احميه ولاحظت أن الخطر اللي بيواجه الشاب ده مجرد تهويش عشان يخوفه مش اكثر ف كلمت النمر يجمع معلومات عن والد الشاب ده وخصوصا الصفقات الجديده والثعلب يفضل جنب الشاب ده ويحميه وعرفت أن في صفقه مشبوهات داخله البلد ووالد الشاب رافض ف بيهددوه بابنه أنه يسهل دخولها البلد والا هيقتلوه من هنا عرفت لية في اهتمام من الجهه العلي ليا بأدق تفاصيل تحركي بنقلت فهد جنب الجهه دي تراقبه وتنقلي كل أخباره قدرت ادخل العصابه بنجاح وقدرت اعرف مين اللي وري كل اللي بيحصل وبالتالي تواصلت مع رئيسي في المخابرات وبلغته بكل شي وعرفت لما تعمقت معاكم انك متهدد بالشغل ده والا هيقتلو عيلتك وعيلتهم وان ضميرك صاحي ومش موافق بكل ده ولأنك قررت متخافش تاني وقدرت تتوصل لكل الاوراق اللي تودي معظم اعاملهم في داهيه قررو يتخلصوا منكم بس عن طريقي انا لأنهم عرفوا باختفاء رجالتهم شكو فيا بس في ناس تانيه كبيره اوي بره مصر يهمهم موتي فقالوا يضربو عصفورين بحجر واحد وحميتلك الاوراق اللي كنت خايف عليها من النار
الشيخ : طب واهلي
اسر : بعت فريق متخصص هيحمي كل اهاليكم متقلقوش من حاجه واقامتكم هتكون معايا هنا لحد ما اقبض علي الكل
في فيلا صغيره جنبنا هتقعدو فيها وكل حاجه محتاجينها هتكون عندكم
في المطبخ نري ميرا وشهد ونور وسميحه واقفين يتنصتون علي ما يحدث بالخارج
سميحه : ما الواد ظابط وزي الفل اهو امال بتقولي ماشي في طريق غلط ليه يا بت
نور : ده قره عيني ده انا بس بقول اني خايفه عليه في مهمه من مهماته يحصله حاجه
خرجت ميرا بعد تأكدها أن جميع الرجال خرجو
ميرا : يعني انت كنت عارف كل حاجه
اسر : مكنش ينفع اقول كل حاجه وبعدين انا ملحقتش احذر حد لاني اتخطفت
ميرا بدموع : بس كنت عارف انا بمر بأيه هنا ولوحدي
اسر : يا حبيبتي بس ممكن تهدي
ميرا بصريخ : ابعد عني
اسر بغضب : فاااارس
فارس : بتزعق ليه
اسر : فين ادهم
ادهم : موجود اهو
اسر : عملت اي
ادهم : مازن في مكان امان ولليان محبوسه في المخزن محدش عارف يوصلها يومين تلاته كدا بعد ما نخلص علي رجالته هيضطر ينزل مصر
اسر : تمام انا هطلع ارتاح شويه
كان اسر بيتجاهل نور لانه مرهق ولا يستطيع الان الاجابه علي كل ما يخطر في ذهنها فذهب للنوم ولاكنه وجدها هناك
نور : لا ما انت هتعملي فيها كاريزما
وتعاملني بالتجاهل هعملك فيها كاريزمتين واعاملك بالزهايمر
امسك اسر رأسه بتعب : نور الله يرضي عليكي ابعدي عني دلوقتي يلا يا حبيبتي بره وأخرجها واغلق الباب
ذهبت نور للفتيات
شهد لفارس : لو سمحت انا خايفه جدا علي مازن هو كويس بيكلمك
نظر فارس لميرا ثم تحدث : مازن عمل حادث الحمدلله محصلوش حاجه خطير رجله بس بيمشي عليها بصعوبه وبيتعمله علاج طبيعي في قريه هنا جنبا ومفيش اي جروح ولا فيه اي حاجه تستدعي للقلق
شهد بدموع : انا عايزه اروح اطمن عليه
فارس : طول ما هو بعيد هو كدا في امان اه صحيح مفيش خروج من البيت لاي سبب خالص الفتره دي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
عندما اشعر بالملل في ذالك المنزل اذهب لاتمشي واستنشق بعض الهواء وعندما انتهيت
كنت ذاهب لذالك المنزل الذي أصبح بالنسبه لي كالسجن حتي رأيت عمله من المال علي الارض تذكرت
فلاش باك
مازن : ده نص جنيه للدرجه دي خلاكي سعيده بالشكل ده بديكي دايما فلوس كتير ولا مره كنتي فرحانه ومبسوطه زي ما انتي فرحانه بالنص جنيه اللي لقيتيه دلوقتي
ميرا بفرحه وهي تبتسم : ده بالنسبالي احلي كتير بحسه هديه من ربنا بيقولي فيها افرحي يومك هيكون جميل أو اللي جاي هيجبر خاطرك وساعات بشوفها اشاره من ربنا بعت الفلوس دي ليا عشان ايديها الشخص الصح واساعده بيها في كل الأحوال بحسه خير كبير ودليل علي حب ربنا ليا
باك
ابتسمت وذهبت بسرعه كبيره امسك بتلك العمله وجدت فتاه صغيره تقول
البنت : انا اللي شوفتها الاول
مازن : بس دي بتاعتي
البنت : طب كان كام
مازن : امم نص جنيه
البنت : شوفت بتكذب ده جنيه
مازن : اصلا مكنتش مركز
البنت : طب ملك ولا كتابه
مازن : كتابه
↚
البنت : ملك
أبعدت الفتاه يدها وهي تبتسم
البنت : اهو شوفت كتابه
مازن : متهيقلي أن انا شوفتها كتابه وريني كدا
امسك مازن يدها ليري العمله تألمت الفتاه ليلاحظ كسر في اصبعها
مازن : ده مكسور
البنت : لا بخير
وجد عصايه ايس كريم عقمها وسحب رباط شعر البنت وحط العصايه علي صباعها وربطه برباط الشعر
مازن : لو سكتي علي صباعك كدة ممكن ميبقاش موجود مع باقي صوابعك بعد كدا يلا علي المستشفي بتاعتي عشان تتعالجي
البنت : لا
مازن : طيب انا عالجت صباعك وحق العلاج ده جنيه مد يده هاتيه
البنت : مطلبتش منك تعالجه اصلا
مازن : بس انا عالجته في كل الأحوال
نادي والد الفتاه عليها لتذهب معه
ظل يناظرها من بعيد وذهب للبيت
للمنزل حل الليل عليه ليشتاق لعمله ووظيفته وزوجته ذهب ليقف أمام المشفي بقدمه التي كان يمشي بصعوبه بها ووضع كمامه و كاب ليمحي ملامح وجهه ذهب للداخل وسمع أحد زملائه يتحدث
الطبيب : معرفش جاي يكلم مدير المستشفى بصفه اي مفيش امل في حالته
الممرضه : مفيش امل تعملوله العمليه حتي عشان بنته الصغيره دي
الطبيب : الراجل ده كدا ولا كدا ميت وبعدين عايزه تفهميني أنهم معاهم فلوس يعملوا العمليه اصلا
كان مازن يشيط غضبا لانه دائما يسمع بعمل العمليات للأشخاص الذين يعانون وليس لديهم مال افور ذهابه أو بمعني اصح بعد معرفتهم بموته اصبحوا يتجنبون العمل والمساعده
ذهب ليخرج لان المكان أصبح يخنقه وجد تلك الفتاه الصغيره التي قابلها في الصبح تبكي ذهب ليها
مازن : مالك يا شقيه بتعيطي ليه
البنت بدموع جعلته يتألم : اعمل لبابا العمليه انت قولت أن عندك مستشفى
مازن بحزن علي حالها : مش هقدر
البنت : ليه انت دكتور شاطر وعالجتني
مازن : عندي شغل في مكان تاني ولازم اجيب فلوس عشان اعرف اعيش
البنت بدموع : ارجوك اعمله العمليه
مازن حاول يمشي لانه مش قادر يشوفها كدا وهو مش هيقدر يعملها حاجه لاكنها أمسكت يده ودموعها تزداد لينظر لها مازن فردت يده وأخرجت من جيبها ذالك الجنيه التي وجدته في الصباح وأعطته إياه قائلا
البنت : ده كفايه
مازن : اكيد لا
ظلت تبكي أكثر وقالت : انا عايزه بابا يفضل معايا
حزن مازن علي حالها ودخل المشفي وعقم نفسه جيدا واخفي وجهه بالكمامه والنظاره وأخبر الأطباء بتجهيز غرفه العمليات فورا ولثقه مازن وصوته الحاد والعالي خاف الجميع وانصاعو لتلبيه أوامره بسرعه وادخل الرجل غرفه العمليات بعد معرفه حالته وبدأ بعمل العمليه بكل احترافيه وسط اندهاش جميع ما حوله
واحد من اللي واقفين قال : ازاي بتعمل عمليه لواحد يعتبر ميت ومفيش ولا نقطه دم طلعت
تجاهله مازن
لتتحدث الاخري : انت مين وازاي بتعمل كل ده بالاحترافيه العاليه دي انت مين
تجاهلها مازن ولاكنها اصرت ليجيب مازن : مجرد دكتور ارتاحتي ركزي في شغلك
انهي مازن عمله وخرج بسرعه كي لا يراه أحد وراي الفتاه ابتسم لها بحب وقال : باباكي بقا بخير وهيفضل معاكي ضمته الصغيره وهي سعيده وذهبت داخل المشفي بسرعه
ابتسم مازن وأكمل طريقه ونظر لتلك العمله التي في يده وابتسم قائلا : شكل كان معاكي حق يا ميرا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
رن ادهم علي اسر ليستيقظ بتعب ويرد بنعاس
اسر : اي
ادهم : في ناس بتلف حوالين القصر ملثمين لابسين اسود وشكلهم ناويين يدخلوا القصر
نهض اسر بسرعه ونظر من النافذة اسر : فين ده اه اهو شوفت واحد منهم
ادهم : التاني دخل القصر معرفش ازاي وسط الحمير اللي معيننهم هنا بص خلي بالك من اللي بره القصر وانا هشوف اللي جوه
ارتدي اسر ملابس تشبه ملابس تلك الأشخاص وقال : استعنا علي الشقا بالله ونزل من النافذة
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ذهبت ميرا لغرفه فارس
ميرا : في حد عايز يقتلنا مين
فارس : ليه جيالي انا بالذات
ميرا : عشان عارفه انك مش هتكذب
صمت فارس قليلا
ميرا : ليه عايزين يقتلونا
صمت فارس
ميرا : طيب هما مين
فارس : اللي قتلو اهلنا
صدمت ميرا و
↚
خرجت ميرا من غرفه فارس فقد يأست من أن يخبرها اي شي ولاكنها سمعت صوت خفيف في الاسفل فنزلت ببطئ تفاجات بشخص ملثم صرخت صرخه سمعها الجميع تفاجأ الملثم وحاول قتلها ولاكن ظهرت يد من خلفه ضربته علي رقبته ليسقط أرضا
شعرت ميرا بالخوف أكثر
حاول ادهم تهدئتها ولاكنها ابتعدت عنه بسرعه ليشعر ان المسافه بينهم قد ابتعدت كثير
نزل جميع من بالمنزل علي صوتها
سميحه : مالك يا بنتي حصل اي
شهقت شهد : اي ده في حرامي في البيت
ذهبت حور اتجاه فارس وامسكت قميصه بخوف نظر لها بطرف عينه وابتسم علي لطافتها قبلها من جبينها وضمها إليه قائلا : متخافيش طول ما انا موجود
فتح باب القصر ببطئ لينظر الجميع اتجاهه بهدوء ظهر شخص ملثم مره اخري صرخت جميع الفتيات
ليرتعب الاخر ويظهر وجهه قائلا : اهدو اهدو ده انا قطعتولي الخلف الله يخربيتكم
نور : انت مش كنت نايم فوق
اسر : في مصلحة خلصتها وجيت
ادهم : كله تمام
اسر : في المخزن تحت
ادهم : تمام شيل ده بالمره وديه جنب اخوه
ميرا : بقولكم اي كل اللي بيحصل ده مش داخل دماغي انا لو معرفتش في اي ومين الناس دي وليه هبوظ اي حاجه ليكم وهعمل عكس كلامكم انا عايزه افهم في اي
نظر ادهم لفارس وأسر ثم قال : طيب تعالو نقعد الاول وهحكيلكم قصه
ذهبو الجميع لمكان واسع جلسو ليبدأ بالحديث
ادهم : كان في واحد اسمه زين كان ذكي جدا ذكائه عمله مشاكل كتير وخصوصا أنه شخصيه فضوليه ولماح جدا وبياخد باله من أدق التفاصيل كان مشهور جدا من 20 سنه واي قضيه الشرطه مش عارفه تحلها كانو دايما بييجو لزين ويحلها علي طول مهما كانت صعبه بيحب الغموض وبيكشف اسرار كتير مش متوقعه
وكان عنده اخ اسمه زيدان ده بقا كان مخترع بيحب يخترع حاجات مختلفه وكان بيساعد زين بالمعدات اللي عنده وبيعملها
زين كان متجوز ميرال وعنده منها بنت وولد
أما زيدان مراته ماتت وهي بتولد ابنه
شهد : ممكن تحكيلنا قضيه قدر يحلها
ميرا : اي علاقه ده باي حاجه سالت عنها اصلا
ادهم : ما انتي لو سمعتي القصه للآخر هتفهمي
امسك ادهم كتاب وبدأ يقرأ فيه
بدأ ادهم يحكي علي لسان سامي
فلاش باك
استيقظ زين بسبب انفجار قوي افزعه لينهض بسرعه ويفتح النافذه
زين : زيدان انت كويس
ليظهر زيدان ووجهه ملطخ باللون الاسود مبتسما
زيدان : كنت عايز اصحيك وشوفت أن الفرقعه هتنجح اكتر من المنبه
زين وقد وضع يده علي شعره : ااااه
نزل زين ليداوي جروح أخيه
ميرال : مش هتبطل الحاجات دي بقا
زيدان : بقا بزمتك من غيري كنتي هتعرفي تصحيه
ضحكت ميرال : لا معاك حق
زين : ها ها ها مفيش حاجه بتضحك كنت بتعمل اي وانفجر فيك
زيدان : دي أله زي شنطه الظهر اول ما تضغط علي الزرار ده كدا هتطير بيك
ليرتفع زيدان للاعلي باندفاع والتصق في الجدار وسقط أرضا
زين : اااه اعتقد انه محتاج تعديل
ميرال : يلا الفطار
علي مائده الطعام
زين : بقولك هخلي العيال معاك النهار ده عشان هنخرج انا وميرال شويه
ميرال بضيق : مين قالك اني موافقه اصلا
زين : نعم
ميرال : زيدان كل مره بيطلع معايا فيها لازم تحصل مصيبه جريمه قتل أو اي شي المهم مستمتعش وطول الطريق بيفضل يحكيلي عن القضايا وقدوته ودقته في معرفه الأشخاص من مجرد مسك الايد ومسك ايد واحده صاحبتي عشان يقولي معلومات عنها بتلعب جمباز وفضل يشرحلي صحابي شافو أنه مجنون وبعدين ليه يمسك ايد واحده نسوان وكمان قدامي انا مش هخرج معاه في اي مكان تاني
زيدان بفم مفتوح : انتي تاخدي الجائزه الأولي في الكلام بسرعه
ضحك زين : يا حبيبتي مقدرش اروح اي مكان من غيرك طيب اي رايك ناخد الاولاد معانا ونتفسح
ميرال بفرحه : اه ياريت في الملاهي
زيدان بهمس : ولد لعبتها صح
ليغمز له زين بابتسامه
↚
في المساء خرج الجميع للملاهي
وذهب زين حين راي أشخاص بملابس غريبه ليذهب ورائهم ولاحظهم في مكان مظلم يتحدثون مع شخصيه مهمه في البلد أنه الوزير لقد ظهر علي وجهه القلق والخوف وواضح من هؤلاء الأشخاص أنهم ليسوا من مصر أنهم اجانب صوتهم منخفض ولاكن ما فهمته أن هناك أشخاص ذو مناصب مهمه بمصر يساعدون هؤلاء الأشخاص في إدخال الممنوعات للبلاد ذالك الوزير اعطي حقيبه مليئه بالمال لذالك الشخص ثم أطلقوا عليه الرصاص بعد تركيب كاتم الصوت وقبل أن اهرب اتصلت علي تلك الغبيه لتكشف امري ولاكن سرعان ما هربت بسرعه
ميرال : كنت فين من كله
زين بتوتر : يلا نمشي
وذهب بسرعه لسيارته وسط ذهول الاثنين
حتي وصلو ذهبت ميرال مع الاطفال للغرف
زيدان : مالك حصل اي قلب وشك
قص عليه زين ما حدث
زيدان : اه وبعدين عايز تعمل اي
زين : هبحث عن كل المعلومات اللي تدينهم باي طريقه لازم أظهر فسادهم للعالم كله
زيدان : انا رايي انت مش قد الناس دي خليك في حالك والله مصيرك هيكون زي اللي اتقتل قدامك
زين : مستحيل اشوف ولادي بيتدمرو قدام عيني واقف بعيد اتفرج
زيدان : انت اكتر واحد متاكد ان عيالك هيكونو أقوياء ومش هيحصلهم حاجه
زين : انا اقصد اولادي كل الشباب المصري اللي هتدخل ليهم مواد تفسد حياتهم وصحتهم وتبعدهم عن دينهم وتنتشر الأمراض والجهل والحروب مش هسيب حاجه بايدي اني اغيرها واقف ساكت مش هسمح بموت مستقبل الشباب قدام عيني لازم اتصرف
زيدان : ومش خايف علي عيالك هيعملوا اي بعد موتك
زين : اني تركتهم في رعايه الله وحفظه هيكونو فخورين بابوهم الا مسكتش علي الغلط احسن ما اقتل ضميري بايدي وفي يوم من الايام اشوف حد من عيالي مكان عيال الناس اللي بتتأذي من المخدرات أو غيرها انا هعمل الحاجه اللي لما اقف قدام ربنا فيها اكون واثق ومش خايف لاني عملت الصح
زيدان : مفيش فايده في دماغك شوف انت محتاجني في اي وانا معاك
ابتسم زين وضم أخيه : اكيد هحتاج حاجات كتير اجهزه تصنت وأقنعه لشخصيات هجيبلك صورهم وجهاز لتغيير الصوت وجهاز تخدير
زيدان : واضح انك حطيت خطه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
المجهول 1 : هل ستخبر الزعيم بما حدث اليوم عن ذالك الشخص الذي رانا
المجهول 2 : لا داعي للقلق أنه مجرد طفل صغير ضل طريقه لن يستطيع اذيتنا وان ظهر مره اخرى سأنهي حياته بيدي ولاكن لا مانع من معرفه هويته ابحث عنه وراقبه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : مع أن الحكايه فيها اكشن وحلوه والجو ده بس أنجز في الحوار عشان زهقت
نظر ادهم لأسر
اسر : معلش هي معاقه ذهنيا شويه
ادهم : تمام باختصار بدأ زين يدرس شخصيات اللواءات و الوزراء والضباط المهمين في الدوله والناس اللي فيهم شك ولو شويه وقرر أنه هيعيش حياه كل واحد منهم لمده يوم علشان يعرف كل حاجه زيدان صنع مخدر لمده يوم كامل والشخص ده هيصحي متوقع أنه قدي اليوم كله زي ما هو مفيش اختلاف وبدأ يصنع وشوش للشخصيات دي
وميرال بدأت تضبط القناع بأدوات التجميل مع قلقها علي زين بس هي عارفه جوزها ونظر لميرا وأكمل عنيد ودماغه صعبه بدأ يعيش شخصيه كل واحد ومثلها صح وجمع الوراق اللي ليه علاقه بالفساد والفاسدين جمع حاجات تودي ناس كتير اوي في مصيبه ومكنش واخد باله أن في حد بيراقبه واللي بيراقبوه شكو فيه حركاته وطرقه في حاجات غلط كثفو المراقبه اكتر عليه وواحد فيهم سمعه بيتكلم عن ورق صفقات والعصابه دي بدا شغلهم يبوظ كل لما تبدا عمليه تبوظ وده كله بسبب زين وبعد ما اتاكدو أن هو وري كل حاجه وجمعو معلومات عنه قررو يقتلوه هو وعائلته كلها
وقتها زين بدأ يلاحظ المراقبة والناس دي وشك وقلق علي عياله وعيال اخواته علشان كدا جمع الورق كله والفلاشات في مكان عمر ما حد هيعرفه وعمل افخاخ كتير لكل واحد يقرب من الفيلا اللي فيها الاولاد وصنع مكان للعب تحت الارض عازل للصوت علشان يفضلون الاولاد فيه ولو حد قرر يدخل الفيلا ويعدي كل الحواجز اللي عملها ويوصل لجوه البيت ميوصلش لحاجه ولا يلاحظ الاولاد ولا الاولاد يحسو بحاجه وبكدا جمع كل الخطر عليه هو والخطر كله بقا عليه بس مراته وإخواته رفضو يسيبوه يتحمل كل حاجه لواحده كانو سنده ومعاه في كل خطوه وجه اليوم اللي قرر فيه زين أنه يكشف كل حاجه بالتسجيلات والصور ومراته وإخواته خافو عليه وقرروا يروحو معاهم وفي طريقهم للاعلام لفضحهم في حفله كبيره للوزاره وقدام الناس كلها كانت في عربيات كتير وراهم وفضلو وراهم لحد ما زين وأخواته عربياتهم كلها اتقلبت وعملو حادثة نزلو الناس دي اتاكدو ولاحظوا أنهم لسه عايشين فتشو المكان كله وخدو كل حاجه مع زين وفجرو العربيات كلها بيهم
وبعد موتهم اكتشفت العصابه دي أن الورق والحاجات اللي معاهم ما هي إلا نسخ مش الأصل
وعشان كدا العصابه بتدور علي عيالهم لأنهم اكيد مفتاح كل شي وهيكونو سبب في تدميرهم قريب وعلشان كدا كنت خايف علي ميرا ورافض انها تروح اي مدارس وشلت انا كل امور البيت لاني الكبير وقدرات احميهم الحمدلله
شهد : حضرتك بتقول أن من ضمن الناس دي ظباط وكدا ازاي معرفوش اسر
ادهم : لان اسر بيتعامل مع القوات الخاصه بالمخابرات محدش بيقدر يعرف هويه رجالتهم بس بيكتفو بمعرفه اسمهم الحركي وهو المعجزه
ميرا بدموع : ط طيب هما اكيد نسيونا من زمان اي اللي فكرهم بينا دلوقتي
كانت سميحه حزينه لما مر به هؤلاء الصغار ومتأثره بتضحيه ابائهم للحق
↚
اسر : اكيد مش هنعدي كونهم قتلو اهلنا وكل مذنب لازم ياخد جزاءه
ميرا : يعني انتم عملتو حاجه للناس دي تثبت وجودكم
اسر محاولا تغيير الحديث ونظر لفارس لمضايقته قائلا وهو مبتسم : وشوفي سبحان الله بنت زعيمهم وقعت في حب فارس
حور بضيق : نعمم
فارس : وربنا لديك بالجزمه بس يبقا الوقت سامح بس اصبر عليا
نور : بتتكلم بجد
اسر : اه والله حبته بس الكابتن مكنش مديها وش
فارس : سمعتي يا حبيبتي يعني مفيش نكد النهار ده
اسر : بس كلمها بعدين
حور بزعل : لا والله
فارس : يا شيخ يلعن ابو شكلك ما تغور في حته بقا الله يخربيتك
ذهبت حور اتجاه البنات قائلا : ملكش دعوه بيا تاني
نور بهمس لشهد : بت بت البت حور طلعت شخصيه مش هبله زي ما كنا فاكرين قدرت تروض التور ده ازاي
شهد : التور جنبك اسكتي
فارس : طب انا اتجوزت مين في الاخر انتي وادهم اللي اتجوزها انا مالي
ذهبت ميرا لغرفتها
ادهم : الله يحرقك منك ليه
اسر : لا اوعي تظلم ادهم هي اتجوزت ادهم عشان تكون قريبه منك
ذهبت سميحه وراء ميرا
فارس : وربنا لردهالك
حور : بقا كدا يا فارس ماشي يلا يا بنات عشان ننام ذهبت الفتيات
وأسر ينظر لفارس وهو يضحك : اعتقد ده احسن ما تنيمك علي الكنبه
نط اسر من النافذة لشجره عاليا بجوار المنزل وصعد للاعلي
فارس بعصبيه : انزل يلا وربنا لوريك يعني هتفضل هنا كتير
اسر : إذا كان عجبك واعلي ما فخيلك اركبه يا فارس
فارس بعصبيه : ماشي اسر اصبر بس عليا
وذهب فارس لغرفته بغضب
اسر بضحك : عيل عبيط اوي ولاكن سرحان ما تحولت ابتسامته للغضب واظلمت عيناه وهو ينظر في اتجاه معين
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مازن : الحلوه زعلانه وبتفكر في اي
البنوته : يييي بقا هو انت مش وراك غيري
مازن : الله انتي زهقتي مني وانا اللي كانت جاي اشوفك زعلانه ليه واساعدك
البنوته : يا عم شوفلك بنت تانيه تشغلك عني روح ارتبط وانت أمور البنات هتوافق بيك
ابتسم مازن : طيب ما البنت قدامي اهو ومش موافقه اعمل اي
البنت : اممم والله ده انت بتيجي تقعد و تفضل سرحان صمتت قليلا لتكمل بابتسامه في بنت في حياتك صح صح احكيلي احكيلي بحب قصص الحب اوي
مازن : يخربيتك اسكتي قصص حب اي يا بت انتي طفله
البنت : وانت جاي تقعد مع الطفله ليه يا خويا مع اني فاهمه انت عايز اي
مازن بستغراب : عايز اي
البنت : دايما البطل في الروايات بيساعد البطله في مصاريف علاج باباها أو مامتها ويقولها حق اللي عملته ده تتجوزيني وهي بتكون طفله عادي بس بتضطر تتجوزه
مازن بصدمه : يخربيتك الله يحرق الروايات ويحرق دماغك البايظه ده اي العيال دي ابعدي تركها وذهب
البنت : خد بس اقولك
مازن : ابعدي يا بت هش هش تركها وذهب الي بيته
↚
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
سميحه : عارفه يا بنتي كل اللي حواليكي واللي مريتي بيه ده صعب بس انتي قويه
ميرا : كل الضرب فوق الدماغ ده مره واحده عليا مش قادره استوعب ولا اتحمل
سميحه : اهلك ولاد حلال وانتي جميله وكان لازم الشباب تفكر بالطريقه دي يا بنتي
ميرا : انا مش قادره افهمني ولا احدد اي اللي جوايا ولا اي اللي حاسه بيه دلوقتي
دق الباب
ادهم من خلف الباب : ميرا لو سمحتي عايز اتكلم معاكي شويه
سميحه : روحي واتكلمي معاه يمكن توصلي لحاجه جواكي وتتاكدي منها
خرجت ميرا ودلفو لغرفه المكتب
ادهم : ميرا انا اسف علي كل حاجه بس صدقيني كان غصب عني
ميرا بدموع : انا مقدره انك اتحملت كل ده جواك ومن وانت صغير وقادرت تمشي البيت وتاخد بالك من كل حاجه ومنستش الانتقام بس
ادهم : بس اي
ميرا : انت قتلت فيا حاجات كتير حلوه عارف في مقوله دايما في بالي بتقول في الحياه بنتعلم كل حاجه لوحدنا الا القسوه بييجي حد يعلمها لينا
وانا مشوفتش منك غير القسوه ومن غير سبب و اظن من حقي اديك شويه من اللي بشوفه منك مش قادره اسامحك علي كسره قلبي وصدقني ده غصب عني ……… عن اذنك
خرجت ميرا وتركته
كان يجلس ويضع يديه علي رأسه ومحني رأسه للاسفل بحزن
اسر : انت مش صريح كفايه يا ادهم ولا ده وقت تقعد مكانك ساكت وسايب كل حاجه تروح من ايدك حارب عشان اللي بتحبه واتحدي وحارب الظروف ومتيأسش عشان توصل لسه الطريق طويل يا صاحبي الحياه عايزه اللي يعاندها عاند وكمل
كان ادهم يستمع لكلام اسر وينظر اتجاه ميرا بحزن حتي سمع الجميع صوت طلقات نارية وادهم يصرخ باسم ميرا
↚
شعرت بالاختناق بصدري لا استطيع التنفس ذهبت لخارج القصر لاستنشق بعض الهواء لعله يحمل ما بقلبي ويرحل معه اغمض عيني استمتع بنسمات الهواء ولاكني لم أشعر الا بصوت ادهم بصرخ بقوه لافتح عيني واري كل شي حولي أصبح ظلام لم أشعر بأي شي
صوت الطلقات النارية افزع جميع من بالمنزل
صرخت الفتيات بخوف شديد
نزل فارس بسرعه
ادهم : فارس حاول تروح تجيب مازن حالا من غير ما حد يشوفك
فارس : هدخل بيه ازاي
ادهم وهو يسحب سلاحه : علي ما تيجي هكون خلصت عليهم
عاد اسر وهو يحمل علي يده ميرا وهي مغطاه بالدماء
ادهم : اسر ادخل بيها اوضه مازن وخلي بالك من البنات فوق حاول تطمنهم وخرج
حمل اسر ميرا للغرفه وفور إغلاقه للباب وجد نور امامه وهي خايفه
نور : ا اسر اي اللي بيحصل
اسر وهو يدخل غرفته ويفتح الدرج : مش وقته خالص دلوقتي
سحب اسر السلاح
لترتعب نور
اسر : خليكي مع البنات و متطلعيش من الاوضه
ذهب اسر بسرعه وبخفه لسطح المنزل وجلس علي بطنه مترصدا بوضوع اماكن الأعداء ونظر لادهم بذهول فقد افتك باكثر من نصفهم ليستعد ويبدأ بإطلاق النيران عليهم
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مازن : بابا
زين : احمي اخواتك واوعي الانتقام يعميكم عن الصح
مازن : يا ولدي استنا لسه مشبعتش منك
زين وهو يختفي : الوقت بيجري لازم تفوق
لتظهر له ميرا بوجه شاحب
مازن : ميرا مالك يا حبيبتي
وعند اقترابه سقطت أرضا
لينهض مازن وهو يصرخ بقوه : ميرااااا
وضع يده علي جبينه وهو يأخذ نفسه بصعوبه
مازن : يارب يارب جيب العواقب سليمه يارب
فتح الباب بقوه ليفزع مازن
فارس : مفيش وقت تعالا معايا بسرعه
مازن : ميرا حصلها اي
نظر له فارس باستغراب ليجيب : خدت رصاصه
مازن وهو يركض خلف فارس : وقفتو النزيف
فارس : معرفش
قاد فارس باقصي سرعه لديه وهو يفكر كيف يمكنهم الدخل للمنزل فالوضع ليس أمن
مازن : بتفكر في اي
فارس : هندخل البيت ازاي
مازن : من المخبأ اللي تحت الارض
فارس : نعم احنا عندنا حاجه كدا
مازن : ايوه يا ابني فاكر الاوضه اللي كنا بنلعب فيها زمان تحت الارض دي كانت معموله عشان نختبأ فيها ومعزوله عن البيت عشان لو حصل اي حاجه في البيت متوصلش لينا وبالتالي في باب سري منها للخروج
فارس : تمام حلو
وما أن دلف الي المنزل وجد الهدوء يعم المكان مما اقلقه
سمع فارس صوت بكاء مكتوم
فارس : بقولك دور في الاوض علي ميرا وانا هدور علي البنات اطمنهم
اومأ برأسه وذهب بسرعه لغرفته محضرا جميع أدواته الطبيعه وذهب يبحث عنها حتي وجدها مغشي عليها في أحد الغرف ذهب إليها واطمأن أن الرصاصه في كتفها وبدأ في إخراج الرصاصه وتعيقم الجرح وكويه وقام باللازم واطمأن عليها انها بخير وذهب للخارج للبحث عن الشباب
فتح أحد الغرف ركضت اتجاهه شهد بالهفه وحب واشتياق وخوف لترتمي بين أحضانه وتبكي بشده
في الجهه الأخري كان فارس يضم حور إليه محاولا طمأنتها وتهدئتها قليلا
دلف اسر ليراهم هكذا ليبتسم بستهزاء
نور : تصدق يلا أنت معندكش دم
اسر : عايزه اي يا بت انتي
نور : شايف كل جوز واخد جوزته وبيطمنها ازاي وحاضنها وانت مفيش دم ولا احساس خالص كدا
اسر : ده علي اساس انك خايفه وبتترعشي قدامي ده انتي تخوفي بلد
حزنت نور من حديثه ف هي حقا خائفه وتريد أن تشعر بالأمان ولاكنها لا تستطيع البوح بذالك
ذهب اسر لسميحه : اي يا سمح مح قلبك خفيف ولا اي
سميحه : انا مش قادره اتلم علي اعصابي يا ابني انا عايزه اخد بناتي ونمشي من هنا مش هتحمل حركه زي دي تحصل تاني والله اروح فيها يا ابني
اسر ضمها قائلا : صدقيني مش هيحصل ده ابدا بعد كدا وبعدين قوي قلبك كدا ينفع تخافي وانا موجود بردو
سميحه بهمس : بطل كيد فيها يا اسر البت غلبانه
↚
شعرت نور بالم عندما رأت الجميع لديهم ما يطمأنون بوجوده وحديث اسر مع سميحه جعلها تحزن أكثر شعرت بأن دموعها ستخونها لتحاول الهروب بسرعه خارج الغرفه ولاكن امسكتها يد قويه سحبتها بقوه لتصطدم بصدره نظرت له والدموع في عينيها شدد من ضمها آلية قائلا : هششش خلاص كل حاجه هتكون بخير
ضمته واخفت وجهها في صدره وظلت تبكي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ظل جالسا وجانبها ممسك بيديها وعلي وجهه معالم الحزن
سمعها تخترف وهي نائمه باسمه
ميرا : ادهم … ادهم
ادهم : ايوه يا حبيبتي انا جنبك اهو
ميرا بصوت ضعيف : انا خايفه
امسك يدها بيديه الاثنين مقبلا إياها
وابتسم فبرغم كرهها له من وجهه نظره مازالت تشعر بالأمان معه
لاحظ تعرقها ليمسح جبينها ليشعر بحرارتها المرتفعه ذهب لعمل بعض الكمادات وظل معاها طوال الليل يعتني بها لم يترك يديها ابدا حتي نام ويدها بين يده علي كرسيه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
سميحه بغضب : شهد تعالي هنا وانتي كمان يا زفته تعالي
انتفضت شهد بين احضان مازن علي صوت امها لتبتعد عنه بسرعه بخجل وخوف
شهد : ا ايوه يا ماما
امسكتها سميحه من أذنها لتتالم
شهد : اه اه يا ماما عملت اي بس
سميحه : اصبري عليا انا هربيكي انتي والعديمه الربايه اللي هناك دي تعالي يا بت
نور من خلف اسر : لا يا حبيبتي عشان تضربيني واشمعنا حور يعني
سميحه : شوفي البت عديمه الربايه حتي مش مكسوفه وبعدين حور هي وجوزها مليش دعوه بيهم لاكن تستغلو صدمتي وتعملو كدا قدامي ده الشبشب هيرن النهار ده عليكم
نور وهي تضرب كتف اسر : انت يا زفت هتتجوزني امتي
اسر : لا بقولكم اي انا فيوزات دماغي ضربت يا جدعان والله مراتي الله جري اي يا سمح مح انا سايبلك المكان وماشي
نور : ولا ولا هتسيبني يا خاين
استأذن فارس وحور
مازن : لو سمحتي ممكن اقعد اتكلم مع شهد شويه
سميحه : طبعا يا حبيبي خدها
ظهر اسر : ايوه طبعا يا حبيبي وتيجي عندي انا تعمليلي الشيخه سميحه
ضحكت عليه سميحه والجميع
شهد : بجد انا زعلانه منك اوي كدا تغيب كل ده
مازن : معلش يا حبيبتي اكيد مكنتش حابب الوضع ده بس علمني كتير اوي المهم احكيلي اخبارك اي واي اللي حصل في البيت في غيابي
قصت عليه شهد ما حدث وحاله ميرا وقلقهم عليها وعلي ما يحدث في ذالك البيت
مازن : متقلقيش كل حاجه هتتغير وتروق خلال يومين تلاته وكل حاجه هتكون كويسه المهم ادخلي نامي دلوقتي عشان ماما متضايقش
شهد : مازن اوعدي متبعدش تاني لو حصل اي وخدني معاك
ضمها مازن مقبلا جبينها قائلا : ربنا ميجبش بعد ابدا
شهد بوجه احمر : طيب بقا تصبح علي خير عشان ماما بقا سلام
وركضت لغرفتها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح يوم جديد
استيقظت علي خيوط الشمس المشعه لانظر حولي بريبه ماذا حدث لي حاولت النهوض ولاكني شعرت بألم في جسدي وشعرت بالدوار وضعت يدي علي راسي لأجد قماشه بيضاء امسكتها محاوله تذكر ما حدث البارحه لاتذكر كل شي نظرت علي يميني لاجده نائما علي كرسي محتضناا يدي شعرت بدقات قلبي تتسارع
أسهر الليل لأجلي حقا لاحظت تغير ملامح وجهه لاعيد سريعا تلك القماشه علي راسي متدعيه النوم
دقائق وشعرت بيده علي راسي
ادهم : الحمدلله الحراره نزلت
لحظات وسمعت صوت الباب لقد خرج اخيرا من الغرفه
أغمضت عيني براحه
فتح الباب بعنف
نور : بت بت فوقي يا بت كفايه نوم
ميرا : اي أي عايزه اي
نور : فاتك نص عمرك امبارح
ميرا : ليه حصل اي
نور : انتي كنتي فين امبارح ثانيه واحده اكيد أغمي عليكي تحت اي سرير وحد اكتشفك ونيمك هنا
ميرا بضحك : حصل بس مقولتيش حصل اي امبارح
نور : فاتك يا اختي وصله العشق الممحون
ميرا : نعم ال اي
↚
دلفت حور وشهد ليخبروهم أن الطعام علي المائده
نور : يا اختي كل واحده منهم ما صدقت شحتفه وخوف وتمسك في جوزها وحاجه نايتي خالص العيال دي محتاجين ينشفو شويه زيي
شهد : علي يدي حصل شوفو مين بيتكلم
حور : يعني اي شحتفه
نور : يا شيخه اتلهي بت يا شهد امك عملت المسقعه اللي بحبها
شهد : اه
نور : طب معطلكمش بقا سلام
ميرا : خاينه
نور : دي فيها مسقعه ده انا اخون ابويا
نزلت الفتيات علي مائده الطعام
كانو يتناولون في هدوء حتي تحدث ادهم
ادهم : اسر ومازن وفارس خلصوا اكل وتعالو المكتب عايزكم
ونهض للرحيل وذهب ورائه الشباب
سميحه : يلا منك ليها حولو الاكل معايا وانتي يا بت يا نور تعالي أعلمك تعملي حاجه حلوه كدة في البيت
نور : وعهد الله يا حجه ما عايزه
حور : بطلي كسل بقا عايزين ناكل حاجه حلوه
نور : ما انتي بتاعه بطنك
حور : وافتخر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ادهم : وصلت لايه يا فارس
فارس : جمعت كميه أسهم لشركاتهم لا بأس بها
ادهم : مش كفايه
فارس : خلال السنين اللي فاتت ده اللي قدرت أوصله بس انا مستني يتقبض عليه وقتها كل المشاركين هينسحبو محدش هيكمل في مركب غرقانه وبالتالي هيبيعو الاسهم بتاعتهم برخص التراب علشان يطلعو باي حاجه مكسب حتي لو بسيط وهنا هييجي ضوري وفي الاخر هدفك هيتم
ادهم : تمام كويس وانت يا اسر وصلت لأية
اسر : القوات جاهزه وعلي أتم الاستعدادات محتاج بس باقي الحاجات اللي هتدينه وامسكه متلبس في اي في اي جريمه علشان ثبات التهم يكون قوي كفايه لكل الشروط والمقاييس عشان ميطلعش منها تاني انت بقا ناوي علي اي
مازن : مش حل أننا نخلص عليه لما ينزل مصر لسه عنده قوات وناس كتيره تساعده بقا أو ينتقموا ليه أو علي الاقل هيكملو في نفس الشغل مفيش حاجه هتتغير
ادهم : انا بقالي سنين في المافيا يعني بقيت واحد منهم وبقا ليا مكانتي وسطهم وواثقين جدا فيا بسبب العمليات والحاجات اللي عملتها وعلشان كدة كلمت حد من القاده بتوعي في مصر اتواصل مع قوات ال fbi قوات حفظ السلام في امريكا واول ما ينزل الزعيم مصر انا هسافر وانضم لل fbi وحسب توجيهاتي واحده واحده هنقضي عليهم خالص من غير ما اكشف ورقي لحد وهسلمهم وبعدين كلنا معتمدين عليك يا مازن
مازن : نعم ؟
فارس : نعم اي انت اللي هتكمل باقي الخطه في مصر
مازن : مفهمتش بالضبط اي دوري
فارس بعصبيه : يا ابني انا مش مفهمك كل حاجه
اسر : بس يا عم انت اسمعني وركز معايا يا اسر البت اللي مربوطه في المخزن تحت دي بنت زعيم المافيا واللي كان سبب في موت ابوك تمام كدة
مازن : تمام هعمل اي بقا
اسر : بص يا زميلي ادهم وده دراع الزعيم اليمين قاله الحق بنتك بعد ما اتجوزتها اختفت معرفش راحت فين اكيد هربت مع اللي كانت بتحبه طبعا الكلام ده علي فارس اللي فضلو يراقبوه في شهر العسل عشان يتأكدو أن بنت الزعيم مش معاه وبعد ما بعت رجاله كتير مصر تدور علي بنته كل الي نزلو مصر اختفوا واختفت اخبارهم ف بدأ يقلق وادهم مفهمه أنه بيشتغل علي حوار كبير ومش فاضي والزعيم ده فهم ادهم أنه لو سافر لاي مكان هو هيكون مكانه في امريكا
مازن : اه هعمل أي بردو
اسر : احنا هنستغل ده يا معلم انت هتكلمه وهتعرفه أن كل رجالته ماتو ولو عايز يشوف بنته ينزل بنفسه ومعاه مبلغ كبير ده لو عايز يشوف بنته مره تانيه
مازن : ايوه وواحد زي ده دماغه مش سهله أنه يسمع كلامي ويريحني وييجي اكيد هيدبر اي حاجه لقتلي
اسر : ما هو ده دوري يا معلم انا والقوات هنحميك وفرقي هيكونو معاك خطوه بخطوه
مازن : طيب وبعدين
اسر : انت هتديله معاد في مصر اول ما ينزل فهد هيدينا خبر وقتها احنا هنخلص عليه وعلي رجالته هنا وادهم هيخلص في امريكا عليهم وفي نفس الوقت فارس هيكون سحب كل الشركات والأعمال الخاصه بتاعتهم وبالتالي حتي اللي هيهرب من الحبس هيعيش شحات لأنهم هيخسرو كل حاجه
مازن : يا ولاد اللعيبه حسبتوها بالورقه والقلم صح من أمتي بتفكرو في كل ده
فارس : من سنين طويله اوي يا كبير
اسر : قفشت الاستاذ ادهم داخل وسطهم وبيحاول يتقرب منه عشان يقتله ويموت بس بعد ما ياخد حقه عشان كدا بيحاول يكره ميرا فيه بعد ما حس انها اتعلقت بيه وممكن يحصلها حاجه بعد موته
فارس : بس احنا قفشناه قبل ما يعمل كدا ويضيع نفسه وبفضل تكتيكاتي وأفكاري وصلنا اللي احنا فيه دلوقتي
ادهم : بقولك يا اسر القوات بتاعتك جاهزين لان في اي وقت ممكن ننفذ
اسر : لسه هاخد الموافقه من القائد الاعلي
ادهم : في اسرع وقت النهار ده تجيبلي التمام
اسر : تمام انا هطلع اشوف الموضوع ده واجي سلام
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : وحدووواااا
ميرا : لا اله الا الله في اي يا زفته
نور : اي العزاء اللي احنا قاعدين فيه ده
حور : فعلا جو البيت كئيب
شهد بضيق : وممنوع الخروج
ميرا : ايوه يعني هنعمل اي
نور بحماس : يا عيال هقولكم علي سر من اسراري انا لما بكون مكتئبه ساعات بضرب اي رقم وقلد صوت طفل واتكلم تيجي نجرب
حور : يلا يلا خلينا نفرفش شويه
ميرا : انا مش مطمنه
شهد : وانا مش مرتاحالها
نور : جري اي يا بت يا بومه منك ليها تعالو نلعب شويه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
كان اسر عائدا للمنزل وتذكر أنه لم يغلق باب غرفته فقلق من أن تلعب تلك الغبيه بالغرفه وهو يضع الاسلحه وبعض الاشياء المهمه فقام بفتح كاميرات المراقبه التي بغرفته من هاتفه ليشاهد ما يحدث في غرفته حتي يصل للمنزل
تري ماذا سيري اسر وهل سيمر ما فعلته نور مرور الكرام ام هناك عقاب
↚
اخدت نور الهاتف وضربت الارقام
نور بصوت طفله : الو سمو عليكو
صوت شاب قوي : الو وعليكم السلام مين
نور بصوت طفولي : انت مين
…… : يا بت جولي لامك تجفل الخلاط دجيجه نشوفو مين حولها دجيجه مفرحناش علي الطماطم دجيجتين نشوفو الو مين
حاول الفتيات كتم ضحكتهن
نور : الو انت مين
……. : استغفر الله العظيم هو يوم عليا الطلاج باين من أوله عليا الطلاج من 5 الصبح باين يوم فجري
نور : يا عمو انا اسمي تونيا وانت
….. : انا مين
نور : اه
…… : انا مدحت يا خالتي
نور : خالتك مين انا مث خالتك يا حبيبي
مدحت : طايب عايزه اي يا دنيا
نور : انت عندك كام سنه يا عمو انا عايزه اتعلف عليك واللهي ارتحتلك من صوتك
مدحت : عرفتيني من صوتي عليا الطلاج هو يوم باين اصطبحت بوش
نور : عليا الطلاج لانعرف عليك يا عمو اصطبحت بوشي ده انا اموله علي فكله
مدحت : مش عليكي يا عم ع المرأ اللي جعدالي تفرم طماطم تجوليش شغلانه والله شغلانه مجندله
نور : هي ملاتك
مدحت : ايوه عليا الطلاج ربنا يبعدها عني يا شيخه وتغور فداهيه تاكلها عربيه
نور : حالام عليك كل ده عثان سمعت ثوتي
مدحت : صوتك بقولك اياا روحي يا بت يلا يا ماما سلام
نور : خد اقولك يا عمو يا حبيبي هقولك اخر حاجه واقفل متكثرنيث متثبنيث يا عمو
مدحت : اي هو ده بجولك اي يا بت
نور : جولي
مدحت : جولي لابوكي ولا امك اللي مصلطينك عليا الطلاج العمليا محملاش عليا الطلاج اجيلكو ورب الكعبه ادور فيكم الضرب وبراحتي
نور : هقولك علي حاجه واقفل بث
مدحت : ماشي جولي يا ماما جولي يا جمر ربنا يخليكي يارب عيونك عيون غزلان ربنا يحفظك
نور : الله حبتني كدا بثرعه
مدحت : ابايا اجسر د### ام التلفون ده يا شيخه عشان متكلمش تاني ولا اعمل اي طيب
كتمت نور الهاتف ونفجرت بالضحك هي والفتيات لتوقفهم باشاره انها سترجع للمكالمه
مدحت : عليا الطلاج ماشي بعلاج الضغط والسكر ومحملاش العمليا اصلا
نور : يا حبيبي الف سلامه عليك جابتلك السكل وتغط
مدحت : عليا الطلاج وانتي هتجيبيلي دلوجتي ال ال الجلطه علي طول واموت علي يد عيله صغيره
نور : لا لا اوعي تموت هموت ولاك
مدحت : تموتي ورايا
نور : انت اسمك مدحت
مدحت : ايوه اسمي مدحت
نور : يا احلي مدحت في حياتي
مدحت : انتي عندك كام سنه يا بت
نور : خمثه ونث
مدحت : لا كبيره عليا انا عندي 4 ونص
نور : لا يا مدحت الثن مث حاجه توقف حبنا
مدحت : ابايا سامعه عيله صغيره تجولي السن بجالي 18 سنه مجوزك مجولتليش حتي ازيك ع الاشكال الخرا يلعن ابو ابوكي
اغلق الهاتف
ليصرخو الفتيات من كثره الضحك علي تلك المكالمه
لتوقفهم نور قائلا : الموضوع مخلصش هنا هتصل تاني
ميرا : يا الهوي عليكي لو اسر عرف هيقتلك
نور : اسكتي يا بت ده بارد
اتصلت نور مره اخري
مدحت : الو
نور : الو
مدحت : انتي تاني يا بت انا مش جولتلك سلام
نور : بتقفل في وثي ليه
مدحت : زي بعضه معلش الرصيد خلص
نور : لصيد اي انا الي لنه عليك
مدحت : ما الشحن خلص
نور بصوت هادئ : انت بتضحك عليا يا مدحت
مدحت : تاكلني عربيه عشان اخلص عليا الطلاج الاجيها منك ولا من العماله تفرم طماطم الله يصلح حالك بجولك اي يا بت متتصليش ع الرقم ده عليا الطلاج اطلعلك في الحلم
↚
نور : اطلعلي هو انا هلاقي احلي منك
مدحت : يا باي يا امي علي الشغلانه المجندله انتي عندك كام سنه يا حبيبتي
نور : خمثه ونث
مدحت : ابايا خمسة ونص
نور : اه
مدحت : عليا النعمه متجوز بغله عندها 24 سنه تاكلها عربيه عليا الطلاج ما جالتلي بحبك من يوم الدخله
نور : ثوفت في فرق ما بينا ازاي يا قلبي
مدحت : عليا النعمه لما تكبري هيبجا عندك شجه دعاره كد الدنيا انتي
نور : حالام عليك يخلبيتك
مدحت : مين علمك بتسمعي الكلام ده منين يا بت
نور : انا اول ما سمعتك ثوتك دوت علفت كل حاجه عن معاني الحب
مدحت : معاني المحن معاني الجرف
ضحكت نور بهدوء
مدحت : عليا الطلاج يا بت لو اتصلتي هنا تاني لسمعك كلام عفش
نور : عليا الطلاج انت قلبك حنين ومث هيقدل يعمل معايا كدا
مدحت : اباي يا بت انتي بترضعي زباله ولا بتاكلي اي وانتي صغيره
نور وهي تضحك : اي بث في اي
مدحت : يا عم ما جولنا مفيش انتي مين مصلتك علي ابونا انتي
نور : اي يا مدحت متعصب ليه
مدحت : يا باي يا امي عليا الطلاج المراره هتتشال
نور : امتي هتثيلها امتي عثان اجي ازولك
مدحت : بجولك اي يا عسل انتي تروحي علي ماما تجوليلها يا ماما عمو كلمني امك حلوه ولالا
نور : اسال امك لو امك حلوه تبقي امي حلوه
مدحت : انا امي ميته
نور : الله يلحمها يا مدحت يا حبيبي سامحني
مدحت : ابايا يا امي طب هاتي ابوكي أكلمه انتي بت مين طيب
نور : اي يا مدحت عايز تعلفهم قد اي كنا بنحب بعض
قفل في وجهها لتظل تضحك بشده ولاكنها لاحظت انها الوحيده من تضحك لتنظر حولها لتجدهم متسمرين في مكانهم وينظرون للامام نظرت لنفس الاتجاه ولاكن سرعان ما صرخت وركضت وأسر خلفها
نور بصراخ وهي تركض : يا مامااااااا يا مامااااا الحقيني
خرجت سميحه علي صوتها لتختبئ خلفها بسرعه
كان اسر يستشيط غضبا
اسر : وربنا لربيكي تعالي هنا
سميحه : اي يا ولاد بس اي اللي حصل
نور بمسكنه مدعيه البرائه : شوفتي يا ماما عايز يضربني ازاي وهو اصلا مش جوزي ولا ليه الحق يعمل كدة
اسر بعصبية : مش اي يا روح امك لا بقولكم اي كتب الكتاب اللي اتكتب عند المأذون ده كان في احلامي يعني ولا واي عبط مش عايز ومع ذالك مش النهار ده الحد الخميس هكتب الكتاب تاني قدام الناس وهطلع عينك
سميحه : اي يا ابني حصل اي بس
اسر بغضب : الاستاذه المحترمه بتكلم واحد
نور ببرائه : اي يا اسر ده مدحت
شهد بهمس لميرا : البت دي متخلفه
اسر بغضب اكبر : نعم يا اختي
سميحه بهمس لنور : ده قريبك ولا اخوكي يا بت
نور : ولا اعرفه يا حجه
سميحه بغضب وهي تمسك الشبشب وتضربها : اه يا قليله الربايه يا مهزقه ادافع عنك ازاي دلوقتي
صرخت نور وركضت خلف ميرا تحتمي بها
كان فارس يقف بعيدا مبتسما وقال : ما شاء الله ابو الهول البارد طلعله صوت
اسر بغضب : متفرحش اوي كدا مراتك كانت معاهم
نظر فارس لحور نظره ارعبتها لتتحدث بسرعه
حور : والله والله لا انا انا انا بس قولت موافقه يلا نتكلم عشان نفرفش شويه
ضربت شهد بيدها علي رأسها بيأس قائله : غبيه زي المتخلفه اللي وري دي جيين تكحلوها عميتوها كتكم البلا الله يخربيتكم
كانت ميرا تضحك علي تعليقات شهد
فارس بغضب وعيناه كالدم بصوت حاد : علي اوضتك حالا
حور : بس ا…
فارس بصوت افزعها : قولت علي اوضتك
ركضت حور وهي تبكي علي غرفتهم
سميحه : ليه يا ابني
نور : كله بسبب المفتري اللي واقف هناك ده
شهد : اخرسي الله يخربيتك
اسر بغضب : تصدقي بالله ا..
لم يكمل كلامه بسبب رنين هاتفه
اسر بحده : ايوه يا فندم
القائد : اسر جمع فريقك
اسر : ليه يا فندم
القائد : في مهمه كلفتكم بيها
اسر : يا فندم حضرتك عارف اني في مهمه حاليا خاصه جدا وبعدين انا مش معايا تفاصيل المهمه الجديده
القائد : ابعتلك كل حاجه بمجرد ما تقفل معايا والمهمه دي ليها علاقه بالمهمه اللي انت فيهم لما تقرا المعلومات اللي هبعتهالك هتفهم
وضع اسر يده على جبينه بضيق : والمهمه دي المفروض هتتنفذ امتي
القائد : خلال ساعات هتطلع انت وفريقك
اسر : ازاي يا فندم
القائد : بلغ فريقك وخليهم خلال ساعه بس يكونو عندي يجهزو نفسهم وانت هسيبك تحط خطه وتقرا المعلومات اللي عندك وكل حاجه هتيجي لحد عندك هتطلع من هنا الساعه 1 بالليل
اسر بضياع : تمام يا فندم
↚
نظر الجميع لأسر بفضول بما جعل وجهه يتغير 180 درجه
اتصل اسر بفهد ليجيب بسرعه : اي يا معلم اخبارك اي
قام بمشاركه المكالمه مع فريقه ليجيب النمر والثعلب
الثعلب بمرح : وحشني يا كبير عاملين اي يا عيال
اسر بجديه قلقت الجميع : جهزو نفسكم وخلال ساعه تكونو في المقر
فهد : ده ليه أن شاء الله
اسر : مهمه جديد
الثعلب : نعم يا خويا مهمه اي دلوقتي
اسر بحده : مش خدت الأوامر
الثعلب بذهول : ايوه
اسر بعصبية : يبقا تنفذ من غير نقاش واغلق في وجههم
الثعلب : اي اللي حصل دلوقتي
النمر : يبقا الموضوع مهم ومش محتاج سخافتك اكيد يلا عشان الحق اجهز سلام
الثعلب : هو ليه الكل بيقول عليا سخيف وتافه
فهد : وده ملفتش نظرك لحاجه
الثعلب : لا لفت
فهد : الحمدلله يا بركه دعاكي يا اما
الثعلب : أن الشجره المثمرة الناس بتزقلها بالطوب
فهد : بتزقلها حسبي الله غور يلا سلام
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
فارس : اي يا اسر مالك
اسر : عندي شغل
ثم ذهب سريعا لغرفته يقرأ المعلومات وهل كالاتي
تم رصد شاحنات تعبر الميناء وتم تتبعها حتي وصلت لتايلاند ويتم بيع الأسلحة والفتيات علي جزيره منعزله لا يعيش بها احد وبعد مراقبتهم لفترات تم التوصل إلي بعض المعلومات وأن تلك الجماعه يقودها شخص مجهول الهويه من امريكا ومن خلال المعلومات توصلنا لفتاه تخلت عن جماعتهم ومعها بعض المعلومات وتم حبسها في تلك الجزيره مهمتك النزول الي تلك الجزيره وجمع المعلومات وتخليص الفتيات ومصادره تلك الفتاه قبل قتلها ومن ضمن المعلومات هناك افخاخ كثيره في الجزيره ومراقبين واسلحه
الطياره هتوصلك بعد ساعتين من وصول الرساله بالتوفيق يا بطل
ظل اسر يفكر بخطه وتجهيز معداته
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : هو ماله ده
ميرا : اقسم بالله مشوفتش في برودك
شهد : والله العظيم حظك حلو انه منفخكيش
سميحه : مسكينه البت اللي فوق طلعت ودمعتها علي خدها يا حبه عيني
نزل اسر وهو يرتدي ملابس القوات الخاصه ومعه سلاحه
كانت هذه المره الأولي التي تراها نور هكذا فابتسمت وسرحت بملامحه وهي تضحك كالبلهاء
قائلا : اسورتي اسورتي واد يا اسورتي
نظرت الفتيات لها بزهول ما تلك الرقه التي تتحدث بها
نظر اسر اتجاه الصوت بصدمه
نور : انت لسه زعلان مني يا حبيبي
اسر : يا اي ..؟ نعم.. ؟ مين دي ؟ انا مش فاضي للهبل ده
نور : خد يا واد وانت قمر كدا يخربيت جمال امك
ابتسم أسر قائلا : مش هينسيني اللي عملتيه بردو لما ارجعلك بس
سمع الجميع صوت طائره قريبه
اسر : لازم امشي سلام
ذهبت الفتيات الي النافذه لينظرو لما يحدث
ميرا : بقا انتي يطلع منك الكلام ده اي يا بت البجاحه دي كدا قدامنا بتعاكسيه
نور : مش جوزي الله
شهد : مش علي اساس من شويه مش جوزك
نور : بس بقا كفايه رغي عايزه اتفرج
عند خروج اسر ذهب إليه الشيخ ورجاله
الشيخ : في اي يا اسر يا ابني
اسر : عندي مهمه لازم اخلصها امانه عندك البيت وأصحاب البيت امانه في رقبتك لحد ما اجي
الشيخ : متقلقش يا ابني نفديهم برقابنا
اسر : تسلم ده العشم بردو
أخرج الفهد سلم من الطائره ليصعد عليها اسر ركض سريعا وأمسك به تحركت الطائره وهو ما زال يصعد للاعلي حتي وصل
النمر : اي الخطه بقا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
حور بدموع : ا انا عايزاه امشي من هنا
تجاهلها فارس وهو يحضر بعض الملابس
حور وهي تبكي كالاطفال أمسكت طرف قميصه : وديني عند بابا
فارس بعصبية : حووور انا مش فاضي لدلعك الفارغ ده
حور بدموع : ايوه فعلا تحرجني وتكسفني قدام الكل بالشكل ده وكمان انا اللي بدلع انا عايزه بابا
نظر إليها فارس نظرات اخرستها وجعلتها ترتد للخلف بخوف
فارس بغضب : انا لحد دلوقتي ماسك اعصابي ومش عايز انفعل مش عايز اسمع صوتك خالص مفهوم وخرج سريعا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
رن الهاتف من رقم مجهول
ليفتح الخط بفضول بدون اي كلمه أتاه صوت
……. : ادهم خلي بالك كويس اوي انت متراقب ومشكوك فيك وانت عارف اللي بيقلقوا منه بيعملوا فيه اي
وتم إغلاق الخط ليصمت لبعض الوقت يفكر ثم ذهب سريعا للخارج من الباب السري للقصر وحجز طائره وذهب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
عند مازن كان يراقب ما يحدث في المشفي من بعيد ليكتشف الجانب المظلم لكل شخص يعمل معه بالمشفي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
عند فارس فقد لاحظ اشياء غريبه تحدث حول القصر ليذهب سريعا ويستعد لها وأخبر بعض من رجال الشيخ بأن يحمو المخزن بما فيه
ولم تمر الا دقائق حتي سمع الجميع صوت طلقات نارية وتحطيم وأصوات عاليه كانت حور وحيده في الغرفه تبكي بخوف حاولت ميرا استجماع شجاعتها وصعدت للاعلي وهي تركض منحنيه ظهرها حتي وصلت إليها وامسكت يديها طمأنتها ونزلت بها للبنات واخذتهم لذالك المكان الذي صنعه لها والدها تحت الارض وهو عازل وحاولت طمأنتهم
وفي الخارج كان المكان ممتلئ برجال ملثمين برداء اسود وتأذي الكثير من رجال الشيخ محاولين حمايه من في القصر وكان مازن وفارس كالوحوش في ارض المعركه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
النمر : انا مش مطمن حاسس ان في كمين لينا يا معلم
اسر : أن شاء الله يكون احساسي غلط ونقدر نخلص المهمه دي بنجاح المهم زي ما عرفتكم الثعلب هيروح لاعلي مكان يراقب كل حاجه في الجزيره ويبلغنا وطبعا انت اسطوره اكبر قناص لو شوفت حد فينا في خطر ومش واخدين بالنا اتصرف وانت يا نمر وفهد كل واحد هياخد اتجاه وعند اشارتي تهجمو غير كدا لا
فهد : انت متخيل أن الجزيره دي بتاعتهم كلها ؟ هيكون فيها قد اي ؟
الثعلب : مش اول ولا اخر مهمه صعبه يعني هنقدر و اللي عنده كلمه حلوه يقولها غير كدا لا
نزل الجميع من الطائره واتخذ كل شخص مكانه وذهب اسر يتسلل ببطئ وهدوء للداخل حتي صدم بما يراه وووو
تفتكروا اي اللي هيحصل في القصر وهل هيقدرو يوصلوا للبنات وبنت الزعيم ولالا وممكن يتأذي حد فيهم ولالا
ويا تري ادهم اختفي وراح فين
↚
صدم اسر وأدرك أنه فخ عندما وجد الزعيم بنفسه يجلس أمامه
الزعيم : الم تقتلو تلك الخائنه بعد
المجهول : سيدي ارسلت لها الرجال بالمخزن ستكون في تعداد الموتي الان
شعر اسر بأن هناك شخص قادم وبحركه سريعه تسلق الجدار بيديه وقدميه حتي اصبح ملتصقا بالسقف وتحرك حتي اطمأن بأمان المكان ونزل للاسفل وجد حارسين قام بكسر رقبه شخص وضرب الآخر وأمسك بالسلام و نزل بخلفيه السلاح علي رأسه بسرعه حتي سقط أرضا أخرج مفاتيح باب المخزن من علي الارض و قام بفتح الباب
كانت هناك فتاه طويله زات شعر قصير و مجعد و بشره خمريه ممسكه بعصي و كانت ستضربه ظنا منها أنه اتي لقتلها امسك اسر يدها قائلا
اسر : اهدي اهدي انا جاي اخرجك من هنا
الفتاه : بجد الف شكر
اسر : مش وقته لازم نخرج حالا
ثم تحدث في اللاسلكي الخاص به
اسر : يا تعلب انا هخرج راقب الاماكن وعرفني امتي المكان أمن عشان أخرج و نمر كون قريب مني عشان تحمي ضهري لما اطلع
النمر و الثعلب في نفس الوقت : علم و ينفذ يا فندم
بدأ الثعلب بالاستعداد بالقنص علي كل من يقترب من مكان أحد زملائه بكاتم صوت حتي انهي علي الكثير منهم
فهد : انا قدرت اوصل لورق هنا حسب الخطه و اللي جه قدامي خدته و هطلع حالا
اسر : تمام
و لاحظ اسر امساك تلك الفتاه بيده لينظر للخلف وجد الزعيم بوجهه هو و رجاله
اسر بابتسامه : يا راجل فينك من بدري بسال عليك
أشار الزعيم بيده ليهجم عليه بعض الرجال ليبدأ اسر بضربهم بقوه و في تلك اللحظة لاحظ اسر امساك الزعيم بهاتفه و خروجه خارج المكان ضرب اسر الكثير و تم ضربه كثيرا و لاكنه استطاع الخروج هو و تلك الفتاه ظلو يركضو
اسر وهو يلهث من كثره الركض امسك اللاسلكي قائلا : احمو ضهري
أصبح صوت طلقات الرصاص تملأ المكان بين فريق اسر و باقي العصابه و لاكنهم كانو اكثر
لاحظ اسر تصويب أحد الرجال على الفتاه لقتلها ركض اتجاهها ليبعدها و أصيب لقد تصدي جيدا للرصاص و استطاع تفاديها و لاكنها جرحته سقط أرضا ليركض اتجاهه الفهد و أطلق الرصاص علي كل من يقترب منهم حتي نهض اسر سريعا و ركض بسرعه تجمع الشباب و وصلو للطائره و الفتاه ورائهم تحركت الطائره وانزلت السلم ليصعد عليه اسر قفذ اسر بسرعه ليمسك بحبال السلم و فور امساكه بالحبل أطلق الرصاص علي يديه و الحبال ليسقط أرضا صرخ الشباب باسمه بقوه ولاكن في تلك اللحظه كانت قد ابتعدت الطائره عنه
الفهد بصراخ قوي : ااااااااسر
الثعلب بصوت عالي : ارجع بقولك مش هنسيبه لا
فهد بعصبيه : انت مبتسمعش ليه بيقولك ارجع مش هنتخلي عن قائد فريقنا ابدا
النمر بهدوء : اهدو وبطلو هبل الشخص ده موجود عشان ينفذ الأوامر بس و أسر قاله لو معرفتش اوصل امشي ومتبصش وراك اهم حاجه حياتهم
الثعلب بغضب : و ده سبب زياده يخلينا نرجع
النمر : افهم رجوعها دلوقتي ملوش اي لازمه هنموت زينا زيه
فهد بعصبية : علي الاقل يبقا موتنا بشرف متخلناش عن حد و هربنا
النمر بغضب : اهدو شويه المفروض تفكروا دلوقتي اول ما نرجع نجهز القوات عشان نرجعله و احنا مستعدين
الثعلب : هما مش اغبيه عشان يفضلو في نفس المكان مستنينا
الفهد : اي اللي يضمنك أنه هيفضل عايش لحد ما نرجع
النمر : لاحظت كان في كذا فرصه كانو ممكن يقتلوه فيها بس معملوش كدا يبقا اكيد في هدف ليهم
الفتاه : هما عايزين القائد بتاعكم لعمليه الزعيم هينفذها
الفهد : ازاي
الفتاه : معرفش ده اللي سمعته
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في القصر
كان الرجال يملئون المكان و لاكن رجال الشيخ كانو أقوياء كفايه للتصدي لهم رغم إصابتهم البالغه لم يتراجعو ابدا
كان مازن و فارس يضربون بقوه و سرعه كبيره
لاحظ فارس اقتراب شخص من أخيه معه سكين كبيره ركض اتجاهه بسرعه لحمايته و لاكنه طعن بدلا منه في معدته
ثم أشار الملثم لباقي الأشخاص الذين معه بالرحيل و هربو بسرعه
حمل مازن أخيه محاولا منع دموعه من النزول حمله مع بعض الرجال للمنزل بسرعه و أحضر أدواته الطبيه
خرجت الفتيات في ذالك الوقت و ضعت ميرا بدموع يديها علي فمها فور رؤيه اخيها
أما حور فصرخت بقوه و خوف لتضمها ميرا بسرعه
أغمضت شهد عينيها و ادارت ظهرها
صدمت نور و هي تنظر بعينين مفتوحين بقوه و لا تتحرك
حاولت سميحه ابعاد الفتيات و أخذهم للغرفه بعيدا عن الرجال ليستطيع مازن اكمال عمله فقد لاحظت رعشه يديه
ولاكنهم رفضو و كانت أشد إصرارا علي بقائها حور و هي تبكي
كان مازن يحاولا ايقاف النزيف بسرع و يعقم الجرح و بدأ يخيط له جرحه بيدين يرجفان أما فارس فقد كان يتعرق بشده و يضغط بأسنانه علي قماش في فمه متألمها بشده ظل يرن هاتف فارس برقم مجهول كثيرا
دخل فهد و هو يحمل رجل مصاب
و ورائه الثعلب و النمر يحملون الكثير من المصابين
فهد : هو كان في حرب هنا و لا اي
النمر : اظن الوضع واضح ساعدوني نجيب الناس دي عشان يداويهم مازن
نور بخوف شديد : ف فين اسر
صمت الشباب و هم ينظرون للاسف بحزن
نور بعصبيه : يعني اي سكوتكم ده حد يفهمني
ميرا بدموع : ممكن تهدي شويه الوضع مش مستحمل هو هو كويس اكيد صح
↚
الشيخ : يا ابني حد يرد علي التليفون ده ليكون في حاجه مهمه
مازن و هو منهمك بما يفعله : رد حضرتك و اعمل الاسبيكر
قام الشيخ بفعل ما قاله مازن
ليسمع الجميع صراخ قوي أفزع الجميع أسقط مازن ما بيده و هو يتحدث بدموع و رجفه
مازن : ا ا اسر اااااسر رد عليا
الزعيم : إذن يا صغيري هل كنت تظن أنه من السهل اللعب معي
تحدث مازن بلغته : ما الذي تريده
الزعيم : لا شي يا صغير فقط احضر امانتي التي لديكم أن كنت تريد أن تري اخيك علي قيد الحياة مره اخري
مازن : و ولاكني لا استطيع الخروج من البلاد بها
الزعيم : هههههههههه لا تخف يا صغير ستأتي طائره لتحضركم في الغد
و تم إغلاق الخط بسرعه
نور بدموع و صراخ : ي يعني اي الكلام ده فين اسر
النمر : اهدي احنا هنرجعه مش هنسيبه
ظلت نور بتصرخ بقوه حتي اغشي عليها
حاولت سميحه و شهد حملاها للاعلي
كانت ميرا بصدمه غير مدركه لما يحدث حولها فقط تقول إنه سيكون بخير و كل شي سيكون علي ما يرام كل ما يحدث ليس حقيقي يا ميرا اخواتك بخير
حاول مازن استجماع قوته ليكمل معالجه فارس حتي انتهي و بدأ يداوي جروح جميع المصابين
فارس محاولا النهوض : مش هتروح لوحدك
الشيخ و الرجاله : و احنا معاك
مازن : لا مش هستحمل نخسر اي حد فيكم لاي سبب فارس هتفضل هنا علشان جرحك و تخلي بالك من البنات
و انت يا شيخ اسر امنك البيت في امانتك لازم تفضل تحافظ علي الامانه دي انت ورجالتك متقلقوش انا هرجع بيه و هنخلص من الكبوس ده للابد
خرج النمر و الثعلب و الفهد خارج المكان بسرعه
الثعلب هنعمل اي
الفهد : احنا هنبلغ السياده العليا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر مظلم
كان يجلس علي كرسي عاري الصدر و جسده مليئ بالجروح مقيدين يديه بقوه يأخذ نفسه بسرعه و لما لا وهو لا يستطيع اخذ نفسه براحه فكل ما هدي و ضعو علي جروحه الملح و الفلفل الحار و يصعقونه بالكهرباء نزل رأسه علي صدره بتعب فقد خارت قواه ليبتسم الزعيم و هو يجلس أمامه قائلا
الزعيم : انتم حقا اغبياء هل صدقتم أنه من السهل خداعي حقا أنني اعرف كل شي قمتم بالتخطيط له كنت مستمتع حقا باللعب معكم منذ زمن لم استمتع هكذا
اسر محاولا تصنع ابتسامه ساخره و هو يأخذ أنفاسه بصعوبه : ههه حقا اثبت ذالك أن كنت علي حق إذا اين ابنتك انا لا اراها
الزعيم : هل تعرف يا صغير منذ البدايه اعرف انه لا يجب أن اثق بادهم ابدا سأخبرك بسر و اقترب من أذنيه قائلا إنه الان علي وشك الموت ثم تحدث بسخرية و هو يجلس أمامه مره اخري و سأقتلكم جميعا في الغد فقط انتظر لتري
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ذهب ادهم لمقر عصابه المافيا و ما أن دلف للداخل حتي اجتمع الجميع حوله و سقط أرضا مغشي عليه بسبب ضربه قويه علي رأسه من الخلف
افاق بسبب دلو ملئ بالماء القي عليه
ليجد نفسه مكبلا يد في اليمين و يد في الشمال و قدميه بنفس الطريقه لينظر له بابتسامه
ادهم : ما هذا المزاح افلتوني
جاك : لقد تم كشف الاعيبك ايها الخائن تمنيت كثيرا قتلك و اخيرا يمكنني ذالك
ادهم بسخرية : و لما لم تفعل حتي الان
جاك : فقط انتظر الأوامر لا تستعجل علي موتك ف ستموت في الغد علي كل حال
ادهم : هل حقا من السهل عليك القتل لا تبدو بهذا السوء
جاك بغضب : انت هل تقلل من شأني لقد قتلت الآلاف و قمت بخطف الكثير من الفتيات و الأطفال و تاجرت بالاسلحه و الادويه السامه و تجريبها علي المرضي و بيع الاعضاء و الفتيات بل و فعلت ما هو اسوء لا تقلل من شأني يا هذا
ادهم : وما الذي جنيته بفعلك هذا مازلت ذالك التابع و هم المسؤولين انت مجرد قطعه شطرنج يحركونها حيث يريدون فقط
جاك : انت من الأفضل لك أن تصمت حتي لا اقتلك الان
ادهم بسخرية : لا تستطيع فقط انتظر الأوامر فلا يزال يجب عليك الاستأذان و لاكني محتار كثيرا لما أشخاص كبار و جيدون في الدوله فقط يأذون البشر
جاك : ههههه حقا من هم البشر أنهم مجرد حثاله قتلهم يفيد البشريه أكثر من وجودهم
ادهم : لست انت من تقرر من يجب أن يعيش او يموت و لاكني حقا لا اعرف كيف تقسمون كل تلك الجرائم فيما بينكم و لا تنكشفون كل انواع الجرائم لديكم انتم حقا حثاله يرتدون البدلات الرسمية فقط
جاك : …..
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ذهب جميع الرجال الي البيت المرافق للقصر
في القصر
كانت ميرا بغرفتها علي سجاده الصلاه تدعو الله أن ينصر الحق و ينقذ اخواتها و تقرا القران
كانت نور نائمه علي الفراش و بجانبها سميحه تبكي علي ما يحدث لهم و تقرا القران بدموعها
أما شهد كانت مع مازن تتحدث معه بدموع
شهد بدموع : ارجوك يا مازن متروحش ارجوك انا خايفه و مش مطمنه
مازن بابتسامه و وجه شاحب : خليكي واثقه في ربنا و ان كل شي هيكون بخير انا لازم اروح بس لو خايفه عليا ادعيلي و هرجعلك بخير بأمر الله
شهد بدموع : ب بس
ضمها مازن قوه
↚
حقا لا اعرف لما ضممتك بقوه هل لأهدئك ام لاني احتاجه لاطمأن
تركها و ذهب الي غرفته واغلق الباب
كانت حور تقترب من فارس ببطئ و دموعها تنزل حتي و صلت إليه و امسكت يده
شعر هو بها ليظل مغمضا عينيه متصنعا النوم
ظلت تبكي بقوه كالاطفال قائلا : انا انا اسفه و الله مش هزعلك تاني و و هسمع الكلام و الله يا فارس هسمع الكلام بعد كدا بس ارجوك قوم و خليك بخير عشان خاطري مش مش هقولك عايزه اروح ع عند ب بابا تاني و مش هخاصمك و ازعل منك تاني بس متسبنيش يا فارس عشان خاطري انا انا خايفه اوي من غيرك و الله عشان خاطر قوم بقا
رق قلبه بعد سماع كلماتها فتح عينيه و أمسك رأسها من الخلف و قبل جبينها و وضع رأسها علي صدره ف ضمته و هي تبكي
قائلا : انا اسفه
فارس : اهدي يا حبيبتي انا بخير
حور بدموع : انا خايفه اوي يا فارس ما تبعدش عني ابدا تاني عشان خاطري و خلي بالك من نفسك دايما والله لو حصلك حاجه تاني هموت
فارس بحب : يا قلبي متقوليش كدا انا معاكي و اوعدك مش هبعد عنك امسحي دموعك دي مبحبش اشوفك كدا و بعدين هو ينفع يعني تخافي وانتي في حضني
ظل فارس يتحدث معها كثيرا ليطمأنها و هو يربط علي ظهرها بحنان حتي نامت بحضنه بهدوء
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
الرئيس : حلو جدا كلامك ده هيفيدنا جدا و هيساعدنا في القبض عليهم هنحط قدامك صور طلعي منهم الناس اللي تعرفيهم و اشتركو في الجرائم دي و لو تعرفي ناس تانيه عندك رسام بس بلغيه بالمواصفات و هيرسمهم و هنجيبهم لو عندك اي اسماء أو أي حاجه تانيه ياريت تكتبيها و تبلغينا بيها
خرج الرئيس من الغرفه ليجدهم بانتظاره
الثعلب : مش هنسيب قائد فريقنا كدا يا فندم
الرئيس : و انا المفروض اعملك اي
الفهد : حضرتك احنا و صلنا معلومات أن في طياره هتيجي تاخد أشخاص معينه تبع نفس الأشخاص اللي بندور عليهم
النمر : كل اللي محتاجينه مساعده حضرتك و لو عندك اي خطه نقدر نساعد بيها
الرئيس : مع انكم نفذتم المهمه علي اكمل وجه و البنت و المعلومات اللي معاها و المعلومات اللي جبتها زياده و كويسه جدا بس انا اقدرش اتصرف و لا اعمل اي حاجه غير قرار من جهه اعلي انتم عارفين اننا لازم ننفذ الاوامر بس
الثعلب : يعني اي الكلام ده يعني خلاص كدا خلصت
أشار الرئيس برأسه بيأس
نظرو الفتيان لبعضهم بطريقه معينه فهمو معناها ليديرو ظهورهم مقررين الرحيل حتي سمعو صوت ينادي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يتبع….
↚
تجهز مازن و ذهب للمخزن في الاسفل فتح أحدي الابواب وجد فتاه في حاله يرثي لها وجهها ملئ باللون الاسود اثار بكائها و المكياج
لليان : هتندمو هتدفعو تمن ده غالي اوي
امسكها مازن من يديها بغضب
لليان : اه انت يا بني ادم انت ابعد عني و اخدني علي فين
مازن : من دلوقتي لحد ما نوصل مش عايز اسمعلك صوت
ذهب مازن بعد دخوله لغرفهم واطمئنانه علي الجميع ونظر إليهم ليودعهم لعلها تكون المره الاخيره التي استطيع رؤيتهم
كان شاردا ينظر للطريق و يتذكر ذكرياته مع الجميع
حتي وصوله لمكان الطائره التي تنتظره صعد بها
كان تاره يبتسم وتار تسقط دموعه
هبطت الطائرة وسط اشخاص كثيرين ظللت ابحث بعيني علي اخي حتي وجدته صدمت من حالته
الزعيم : الم تمت هههه رائع اللعبه تصبح افضل الان للاسف لا اعتقد انكم ستكملوها أحضرها الي هنا
مازن : احضر اخي اولا
أشار الزعيم بيده ليبدأ اسر بالتحرك ببطئ فهو ملئ بالجروح فور وصوله ركضت تلك الفتاه لأبيها وقام مازن بالباس جهاز غريب علي وجهه هو وأسر
الزعيم : انهي أمرهم الان
عند سماع مازن هذا القي بشي كان بسترته عليهم ليحدث انفجار كبير ونظر للخلف وقام بضرب سائق الطائره بسرعه ليشير بوجهه لاخيه قائلا
مازن : انت بتعرف تتعامل مع جميع انواع الطائرات اتحرك بيها دلوقتي يلا
اسر بتعب : اي اللي انت حدفته ده
مازن : مش وقته امشي دلوقتي ده تأثيره مؤقت بس عليهم الحق اهرب
اسر : طيب يلا اكيد مش همشي من غيرك
بدأ صوت طلقات الرصاص تملئ المكان
مازن : مفيش وقت أنجز
لا حظ مازن أن الطلقات النارية تأتي باتجاههم لينظرو للخلف
ابتسم أسر : كنت عارف عمر الفريق ما هيسيب القائد بتاعه ابدا
كان الثعلب قائد فريق من القوات المصريه ونفس الشي مع الفهد والنمر
كان معهم اقوي فرق من الجيش المصري
استطاعوا بعد مشادات كثيره وقتال قوي التغلب علي جميع الرجال والقبض علي جميع من حاول الهرب والعوده بهم الي ارض مصر الحبيبه
اسر : ازاي عملتو كدة
الثعلب : اقولك يا كبير قدرنا نقنع الرئيس وبعتنا نتواصل مع القوات الامنيه الخاص بالبلد دي وقدرنا ناخد الموافقه بحريه التصرف تحت مراقبتهم طبعا والخروج بيهم من بلدهم لهنا خدنا وقت وتعبنا لحد ما وصلنا لهنا وفضلنا مراقبين مازن لحد ما خرج وجينا وراه
اسر بسعاده : هما دول رجالتي بردو
الفهد : مين اللي نفخك كدا اي المنظر ده
ضحك الثعلب بقوه : عضلاتك اللي بتتباها بيهم بقت مشوه يا كبير
اسر بضيق : اتلم ياض انت وبعدين ولا عاش ولا كان اللي ينفخني دي شويه خدوش هيروحو علي طول
ظل الفهد والثعلب يضحكان علي وجهه وهو غاضب
النمر : اي اللي حدفته عليهم يا مازن
مازن : تركيبه فضلت ادرسها واعملها طول الليل لحد ما نفعت يعني تركيب شويه حاجات كيميائية وادويه عملو معايا ده بيسبب ليهم بعض الجروب بسبب شده الانفجار طبعا والغاز اللي بيطلع منه ده بيسبب خمول ودوخه لفتره مؤقته وبعدين هلوسه بسيطه كل ده خلال دقائق بس
النمر : لا اختراع جامد
اسر : وادام عارف الحوار ده كنت عايزني اهرب واسيبك ليه
مازن : مكنتش عارف تأثيره هيوصل لفين وخصوصا اني مجربتوش ف كنت عايزك تهرب وانا هفضل علشان لو حد فاق أو متأثرش ميضربش عليك نار او يأذيك ولو حصل هعرف اتصدي ليه لوحدي
الفهد : علي كل حال اللي عمله مازن صح اخرهم شويه وادنا فرصه نلحق نوصل قبل ما تروحو فيها
مازن : الحمدلله أنه خلص الهم ده على كدا
اسر : دي لسه البدايه احنا فتحنا علي نفسنا باب جهنم لسه رجالته اللي في امريكا كلهم هييجو ينتقموا
النمر : مش لما يبقا فيه رجاله اصلا
اسر : تقصد اي
النمر : هحكيلك بعد ما ترتاح
اسر : يا ابني ما تخلص
النمر : مش وقته احنا وصلنا
ذهب مازن اتجاه سيارته وذهب ب اسر للمنزل فرح جميع الرجال برجوعه سالم وبدأ بالاطمئنان عليه وكانت ضحكاتهم تملأ المكان استيقظت الفتيات ونظرو من النافذة لتعلو البسمه وجههم وبدؤوا بارتداء ملابسهم والنزول بسرعه للاسفل
منتظرينه خلف باب المنزل
انتهي اسر من الترحيب والحديث مع الشيخ ورجاله وفور دخوله للمنزل بتعب والم
وجدها بوجهه تصرخ باسمه بصوت عالي
فزع و صرخ قائلا
اسر : يخربيتك قطعتيلي الخلف حد يعمل كدا
ضمته نور وابتعدت عنه بسرعه قائلا : امال عاملي الواد الجامد الفظيع وعمال تظبط نفسك وتلبس وفي الاخر ترجعلي متشخرم كدا
اسر : اي متشخرم دي الفاظك يا ماما وبعدين ما هو من قر امك عليا جبتيني الأرض الله يخربيتك
نور ببرائه : انا محصلش
اسر : فعلا يخربيت جمال امك ها لو ناسيه افكرك
نور : لالا شكلك تعبان خالص
كانت سميحه تضحك علي مشاكستهم الدائمه لبعض
شهد كانت تبتسم وهي تنظر لمازن ولم تبعد انظارها عنه إلا عندما ينظر لها كانت احيانا تنظر للاسف
شهد : الحمدلله علي سلامتكم
نزلت ميرا بسرعه ترتمي بأحضان اخوايها وهي تبكي
اسر : حبيبتي اهدي احنا بخير وبعدين مش قولتلك مبحبش اشوف دموعك دي ابدا
نور بضيق : ايوه يا خويا اتنحنح اتنحنح
اسر : افوقلك بس يا نور الكلب
ضحكت ميرا قائلا : راعي مشاعر البنت بتغير بردو
اسر : يا شيخه اتلهي هي دي بتفهم
نور بضيق : تقصد اي يا استاذ اسر يا محترم
نظر اسر بخبث لفارس وقال : اي يا حور مش هتسلمي علينا
ضربه مازن في كتفه فهو يعرف ما سيفعله اسر
ذهبت حور وعينيها مليئه بالدموع علي حاله فقد تأذي كثيرا ومع ذالك يبتسم ليطمئن الجميع
حور : حمدلله علي السلامه
↚
اسر : اي الدموع دي بس تصدقي انتي الوحيده في البيت ده لما بتعيطي بتبقي قمر
خجلت حور وغضب فارس وضربه علي صدره بقوه
صرخ اسر وبدأت جروحه تنزف وأمسك اسر بكتف مازن وضغط عليه وبرزت عروق رقبته من كتمانه للألم
اسر : اه يا غبي
مازن : قولتلك 100 مره متلعبش مع الوحش يلا يا خويا اشوفلك جروحك دي
كانت ميرا سعيده بوجودهم جميعا حولها ولاكنها تشعر بأن هناك شئ مهم قد فقد لديها تشعر بنقصان شي مهم لا تعرف ما هو
ولاكن ما تعرفه جيدا انها اشتاقت لوجوده
قام مازن بأنهاء تضميد جراح اسر ثم خرج لقسم الشرطه ومعه جميع الأوراق التي تثبت سرقه بعد الدكاتره للادويه وبيعها لأشخاص مشبوهين وعمليات وأوراق تثبت بيع الاعضاء والاتجار فيهم في المستشفى الخاصه به وبسبب معارفه الجيدين بالشرطه ساعدوه وتم القبض عليهم جميعا وقامو ببعض الحيل حتي لا يتم ذكر اسمه وتبرئه اسمه تماما من جميع الجرائم وتحدث الإعلام عن الطبيب الرائع الذي كشف الكثير من الجرائم وشطب بعض اسماء الدكاتره من نقابه الاطباء وحبسهم
عاد مازن للمنزل بتعب وبعده اتي اصدقاء اسر وفريقه
اسر : اي الاخبار
الثعلب : كله تمام يا معلم متقلقش
اسر : احكولي اي اللي بيحصل في امريكا دلوقتي
النمر : ادهم قبل ما احنا نروح المهمه كان بدأ مهمته وسافر واتواصل بنفسه مع ال FBi وكان عارف ان ورقه اتكشف وزرع في لبسه مايك والقوات كانو علي بعد لا بأس به منه
الفهد : طبعا كتفوه وضربوه وكان ادهم بيحاول يوقعهم بالكلام عن الجرائم والأماكن وكل حاجه اعتراف بصوت والأشخاص وقدر بذكائه يجمع رجاله كتير جدا من العصابه في المكان وهو بيتحداهم
الثعلب : قبل ما يموت بعت الاشاره وهجمو علي المكان عنده قدره تحمل فظيعه ازاي قدر يتحمل كل ده معرفش
اسر : ومرجعش لحد دلوقتي ليه
النمر : عايز يرجع لما يتأكد أن كلهم انتهو عشان ميجيش حد يهدد حياتكم مره تانيه جامد اوي الشخص ده واترقي في الشغل قربت رتبته علي اللواء مع أنه لسه صغير بس بجد يستاهل
ميرا : هو اصلا في الشرطه
الثعلب : يا بنتي ده قائد كبير جدا وجامد معروف في الداخليه بس هو سري زينا كدا
ميرا بتوتر : طيب هو هو يعني كويس صح
ابتسم أسر : اه هو كويس شويه جروح بس
خجلت ميرا وذهبت للخارج
فارس : يا عيال انا قدرت اخد كل أسهم الشركات يعني دلوقتي الشركات دي باسمنا احنا بس تقدر نتصرف براحتنا
الثعلب : يبقا نحتفل بالأخبار الحلوه دي بقا
دلف الشيخ لغرفه اسر
الشيخ : انا جيت اطمن عليك واشكرك علي كل حاجه اهلينا بيقولو أن كل حاجه محتاجينا كانت بتوصل ليهم وكان في دكاتره بتروح تطمن علي صحتهم كل فتره احنا مش عارفين نشكرك ازاي والله يا ابني
اسر وهو ينهض : مفيش شكر ولا حاجه يا شيخنا تعالا انا عايز اتكلم معاك انت والرجاله
نزل اسر للاسفل وتحدث مع جميع الرجال
اسر : انا محيت اي حاجه ليها علاقه بيكم لاني واثق انكم كويسين وكل واحد محتاجه فرصه تانيه في حياته عشان يبقا كويس وانا دلوقتي بدلكم الفرصه دي انا لاحظت شباب معانا زي الورد في هندسه وتجاره ومعاهم مؤهلات عليا جدا
مازن : وانا بصراحه بعد ما شافت جدعنتكم معانا مقدرش استغني عنكم ابدا انا محتاجكم معايا في المستشفى هتطمن عليها اكتر وانتم فيها
فارس : في شباب عجبني تصاميم ليها وعندهم خبره في العمل اليدوي والمباني ف ياريت تكونو معايا في الشركه بتاعتي
ابتسم أسر قائلا : في واحد صاحبي اوي منكم حكالي عن مصنع كان نفسكم تعملوه وشاطرين فيه ومني ليكم المصنع جاهز ووروني شطارتكم محدش هيخرج من هنا من غير ما يحقق حلمه أو علي الاقل من غير شغل واتمني متخذلوش ثقتي فيكم ولا تضيعو الفرصه دي
كان هناك من يبكي من الفرحه ومن يبتسم بفرحه كبيره ويدعو لهم وظلو يشكرونهم بشده
اسر : الشكر مش لينا اشكرو ربكم وادعوله وقربو منه لأنه الوحيد اللي هيساعدكم
ضم الشيخ اسر بفرحه
اسر : اهلكم كلهم بخير
مازن : يا جماعه اي حد تعبان من عيلتكم تعالو المستشفى عندي فيها علاج بالمجان ليكم جميعا
فارس : اللي عايز يمشي ويروح بيته دلوقتي تقدرو تتفضلو ومتنسوش بكرا الساعه 8 بالضبط تكونو في مواقعكم في الشغل
كانت الفتيات وسميحه ينظرون لما يحدث فرحين باختيار الله لنصيبهم و يشكروه
مسحت سميحه دموعها وهي عازمه علي اخبارهم بقرارها
دلف الشباب مبتسمين ومعهم ادهم الذي ما أن دلف تعلقت عينيه بعينيها الجميلتين ينظر لها بحب حاولت ابعاد نظراتها فبرغم اشتياقها له فلن تسامحه بسهوله
سميحه : انا فخوره بيكم اوي يا ولادي وفرحانه أن نصيبنا وقعنا في طريقكم
اسر : اي الكلام ده يا سمح مح
سميحه : بس يا ولد اتلم خليني اقول الكلمتين اللي عندي
مازن بهتمام : اتفضلي
سميحه : احنا عندنا اصول وتقاليد وطبعا المفروض الولد يدخل البيت من بابه بس الصدفه خلت كل واحده فيهم تيجي البيت ده بطريقه مختلفه وعشان كدا انا هاخد حور وشهد وهنرجع بيتنا من جديد
نظرت نور لشهد بدهشه
ادهم : اي لازمه ده كله طيب
سميحه : لازم بناتي يطلعو من بيتهم بزفه وفرحه زي ما كنت بحلم انا وأبوهم ولازم الحته كلها تعرف انهم اتجوزتو وبطريقه كويسه زي ما كل البنات بتحلم تكون و انتم الاتنين هتيجو تطلبو مني أيديهم
مازن بابتسامه وهو ينظر لشهد : انا موافق
اسر : انا مش موافق يا جدعان مش مصدقين ليه انها مراتي
سميحه بمشاكسه : مش يمكن لما تيجي تتقدم والبنت تفكر تطلع من مناسب ليها وتترفض
اسر بضيق : نعم يا اختي يعني هترفض كمان
↚
سميحه : ايوه احترم نفسك بقا
نظر اسر لنور بضيق فنظرت له بتكبر وغرور اسر بهمس : وربنا لانفخك لو حصل
ادهم : طيب تقدري حضرتك ترتاحي النهار ده بس علي ما ابعت ناس ترتب البيت وهوصلكم بكرا الصبح وعد
سميحه بابتسامه : ماشي يا حبيبي
أمسكت حور بيد فارس نظر إليها لتقول : ممكن انام معاهم النهارده لانه اخر يوم وهيوحشوني اوي
ابتسم فارس من تصرفها ليجيب : مفيش مشكله
ذهبت بسعاده اتجاههم
اسر : وربنا يا بختك
نظر له بغضب : وربنا لانفخك لو متلمتش
اسر بتريقه وهو يمشي : نننننني هنفخك
ميرا : مازن لو سمحت ممكن اروح معاهم بكرا
حور : اه اه وانا كمان
فارس وادهم في نفس الوقت : لا
ميرا : نعم مين سال حضرتك
ادهم : علي فكره انتي لسه مراتي
ميرا : بالنسبه ليا لا
حور : اهدو يا جماعه
نظرت له ميرا بغضب وذهبت مع حور للاعلي
ظلت الفتيات يتهامسون ويضحكون طول الليل
حضرت الفتيات شنطه بها ملابس الثلاثه
ونامو يضمون بعضهم بحب
وفي صباح يوم جديد
استيقظ الشباب علي صوت غاني عاليه
فتح ادهم باب غرفته وجد الشباب يقفون أمام غرفهم أيضا
ادهم : اي اللي بيحصل
اسر : شكلو في فرح تحت
نزل الشباب بهدوء للاسفل
وجدو حور تجلس علي رخامه المطبخ العاليه ومعها مغرفه تتحدث بها
حور : والان مع المطربات الرائعات نور وميرا وووووو
دلفت ميرا بغرور وهي تضع يديها علي رأسها بغرور من جه اليومين
ونور نفس الشي من جهه الشمال ووضعو يديهم في أيدي بعض وقالو
نور وميرا : اقرعو الطبول يا قوم
شغلت حور اغنيه بنت الجيران
كانت سميحه وشهد يحضرون الفطور ويضحكون علي حركاتهم
ميرا : وتجيني تلقيني لسه بخيري مش هتبقي لغيري ايوه انا غيري مفيييش
أمسكت نور يد ميرا وقربتها منها وقالت بنظرات رومانسيه وهي تغمز لها : سكر محلي محطوط علي كريمه
أقفلت حور الاغاني وهي تضحك
ميرا : يوه كسفتني يسي نور مش قدام العيال كدا وهي تخبئ وجهها بطرحتها
نور وهي تغمز بخبث : سي نور بردو مش سي ادهم
غضبت ميرا وركضت وراها قائله : علي فكره انتي قليله اداب بجد
اختبأت نور خلف شهد
حور وهي تضحك : بحب تجمع نور مع اسر بشوف مواهب المعني الحقيقي للرومانسيه فعلا
نور : يا شيخه افتكريلنا حاجه عدله ماشي في البيت زي الديك الرومي نافش عضلاته علينا وكل يوم يجيلي مضروب بلا وكسه
صدمت الفتيات وتوقفو عن الضحك ينظروف خلف نور
اسر من الخلف وهو يجز علي اسنانه : انا ديك رومي
↚
اسر بغضب : انا ديك رومي
ضحكت الشباب بصوت قوي من الخلف
نور : وربنا بهزر يا باشا
اسر وهو يركض ورائها : باجي مضروب ونافش عضلاتي
نور وهي تركض : عيله وغلطت هتاخد علي كلام عيله يا كبير
شعرت أنه اقترب لامساكها ركضت واختبأت خلف سميحه بدموع تماسيح قائله : الحقيني يا ماما هيضربني
سميحه : ولد احترم نفسك لما تبقا في بيتك أبقا اعمل اللي انت عايزه
نور : بقا كدا يا ماما
سميحه : عشان تتلمي شويه
اسر : ده انا مستني اليوم ده بفارغ الصبر أما علقتك علي باب الشقه مبقاش انا
نور ببرائه متصنعه : واهون عليك يا اسورتي
اسر : يا بت يا مستفزه متعصبينيش
نور : ده بدل ما تقولي متهونيش عليا يا قلبي
نظر لها بقرف وذهب للخارج
ادهم : خلي بالك من نفسك بلاش تيجي مضروب زي كل يوم
ضحك الجميع عليه
اسر : هيجيلك يوم بس اصبر
تناولو الطعام
ميرا : مازن انت موافق ولا لا
كاد ادهم أن يتحدث حتي اسكته مازن قائلا : هتهون عليكي حور تقعد في البيت لوحدها اديكي شايفه اخوكي رافض وهو عنيد وعصبي
انزلت رأسها بيأس وصمتت
ادهم : مش يلا عشان اوصلكم
سميحه : يلا يا حبيبي
اوصلهم ادهم وما أن دلفو للمنزل وذهب ادهم
سميحه : نور تعالي عايزه اتكلم معاكي شويه
نور بخوف من أن تصبح سيئه مثل مرات عمها : نعم يا ماما
سميحه : مال وشك مخطوف كدا ليه يا حبه عيني تعالي يا حبيبتي تصرفك مع اسر مينفعش يكون كدا لازم تديله احترامه قدام الناس وتحترميه وتظهري حبك
نور : انا بحاول اعمل كده بس هو جبله
سميحه : يبقا تسمعي اللي هقولك عليه عشان يتعدل معاكي شويه
نور بهتمام : ها اي
سميحه : لما ييجي هنا تقولي ماما تعالي اقعدي اي مكان هتروحيه لازم اكون معاكي وتصرفك لازم تبقي رقيقه والبسي فساتين هادئه رقيقه وحاجه بسيطه روج أما تيجو تخرجو وشوفي تصرفه معاكي هيكون ازاي ولو لقيتيه متعصب عليكي ومتضايق اوعي تجادليه هتزيد النار بينهم دمعتين كدا وبصي في الأرض وابقي تعالي احكي لامك عمل اي
نور بفرحه : حاضر يا ماما ربنا يخليكي ليا
ضمتها سميحه بحنان ربنا يخليكم ليا يا حبه عيني
شهد : مامااااااا مفيش خضار
سميحه : يخربيتك خرعتيني الله يكون في عونه
روحي انتي ونور جيبو الحاجات الناقصه يلا ومتتاخريش
نور وشهد بحماسه : حاضر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مازن : ميرا تعالي عايزك
ميرا : نعم
مازن : ادهم غلط اه بس مش ده التصرف الصح اللي تتعاملي بيه معاه انتي عارفه ومتاكده أنه بيحبك بجد وانا مش هطمن عليكي مع حد غيره
ميرا : محدش فيكم جابلي حقي يا مازن وانا عمري ما هرجع الا لما يحس بنفس الاحساس اللي حسيته
مازن : ايدي علي كتفك عايزه تعملي اي
ميرا : انا مسافر اكمل دراستي بره
مازن : نعم
ميرا : ده اللي عندي
مازن : تمام
ميرا : هبقا اقولك علي الباقي بعدين
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : علي فكره قله الادب دي لو مبطلتش انا هتصرف مع الاشكال دي
شهد بخوف : لالالا ملناش دعوه خلينا نخلص ونروح علي طول دول شكلهم مش طبيعي ليكونوا شاربين ولا حاجه
نور بشجاعه مصطنعه : انا مش عارفه اي اللي يخوف دول هوي يا بنتي لو نفختي فيهم يقعو
….. : بجد يا حلوه طب ما تيجي تجربي
خافت الاثنتين
رن هاتف نور لتفرح وتشعر بالاطمئنان
نور بلهفه : ايوه يا اسر
….. : طب ما انتي حلوه اهو ما تيجي بقا
اسر : اي الصوت ده
نور : لالا ولا حاجه كنت عايز اي
اسر : كنت عايز اقولك هعدي عليكي نروح نجيب فستان الفرح
….. : اي يا قمر جي ولا الدور الجاي ما تيجي
اسر بغضب : انتي فين يا نور
خافت نور من نبره صوته : ا ا انا في السوق بجيب طلبات انا وشهد
اغلق اسر الخط بغضب
لتنظر نور للهاتف بضيق وخوف
شهد : اي
نور بضيق : متعصب عليا
شهد بخوف : طبيعي بعمل كدا
…. : امسك بيد نور قائلا اي يا حلوه تقلانه علينا ليه بس اموت في الشرس
خافت نور وأخذ قلبها ينبض بشده وصدرها يعلو ويهبط
أما شهد فبدأت بالبكاء فقد اجتمع حولهم اربع شباب ولا يستطيع أي شخص في السوق التصدي لهم فهم يخافون منهم
بدأ يقترب من نور حتي سقط أرضا تلقاء لكمه قويه
نظرت نور لتجده اسر ووجهه احمر وعينيه امتلأت بالسواد
↚
ذهبت شهد خلف اسر ممسكه بنور
شهد : الحمدلله اطمنت جه في الوقت المناسب
نور : وانا خايفه منه اكتر ما كنت خايفه من البهايم دول
شهد : اي ده ازاي
نور : شوفي عصبيته وغضبه ده هيطلعه عليا
ظل اسر يضربهم حتي أدمت وجوههم وكان جميع من بالسوق ينظر له بذهول واعجاب امسك اسر بحبل قوي وقام بربطهم وسحبهم خلفه وربطهم في أحد العواميد ليوصل الفتيات ثم يعود ليهم
اسر بغضب ممسكا يديها : امشي قدامي
نور متذكره حديث سميحه قائلا بهدوء ورقه : ايدي يا اسر لو سمحت بتوجعني
نظر له بغضب قائلا بحده : مقولتيش ليه انك زفت خارجه
نور بتوتر : م م مجاش في بالي ن نسيت الله
اسر بعصبية وصوت عالي : نووور
نظرت إليه بفزع ثم نظرت للاسفل وانزلت دمعتين
شهد : خلاص يا اسر محصلش حاجه
امسكها من يديها واوصلها لباب العماره قائلا
اسر : 5 دقائق وارجع الإقيكي جاهزه اتفضلي
صعدت نور وشهد بسرعه
اتصل اسر بأصدقائه من القسم ليحضره عربه البوكس ويأخذو هولاء الحثاله حسب قوله
نور : يا ماما عملت اللي قولتيه وسكت ومش اتعصب عليا
سميحه بعد سماع ما حدث : شوفتي ولسه لما تنزلي هيحاول يصالحك اكيد وبعدين هو معاه حق انتي غلطانه يا نور
نور : انا عارفه والله بس نسيت وبعدين ازاي يعاملني كدا قدام الناس
سميحه : يلا حصل خير امال فين شهد
نور : مازن اتصل وبتكلمه انا هروح البس فستان هادي زي ما قولتي وانزله عايزه حاجه
سميحه : خلي بالك من نفسك بس يا روح ماما
ارتدت نور فستان باللون الازرق مع عينيها جعلها كالحوريه
نزلت نور وما أن نظر إليها حتي سحر بجمالها ظل ينظر لوجهها ليدرك ما يفعله وامسك يديها وصعد بها للسياره ونزل عند أحد المولات وتعطلت السياره ليغضب ثم نظر ليها قائلا : حبيبتي تحب تروح فين
نظرت له نور بذهول : ها
اسر بابتسامه حنونه : اي مكان انتي عايزه تروحيه بس عرفيني وهنروحه فورا
نور بابتسامه : عايزاه بيتزا
ذهبو تناولو الطعام ثم ذهبوا لتختار فستان واحبت فستان رقيق و اشتراه اسر فرحت نور كثير حتي أصبحت تتحدث عن سميحه كثيرا
نور : اسر لما نموت هندفن فين
اسر : هتدفني معايا أن شاء الله
نور : انا عايزه اكون مع ماما
اسر : بقولك اي متتكلميش في الموضوع ده ليمل ويطلب اوبر
وعند وصول السياره
صعدت نور السياره في الخلف وهي غاضبه من أسر
وهو في الامام جانب السائق بضيق من تفكيرها الغبي
السائق : اللوكيشن اي ان شاء الله
نور بضيق : لو سمحت وديني عند ماما
نظر لها السائق بستغراب قائلا : ايوه لوكيشن امك فين اي اقصد لوكيشن ماما اي
اسر بضيق : ايوه انت بتتكلم معاها ليه
السائق : معلش انا اسف حضرتك اللوكيشن اي
اسر : وديني عند اخويا
السائق : انتم تايهين يا جماعه
اسر : لا مش تايهين
السائق : اخوات وتايهين يعني
نور بضيق : احنا مش اخوات احنا متجوزين وبعدين انا عايزه اروح عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا دلوقتي
نور بقولك اي مش عايز زن قدام الناس اتلمي
نور : انا اتكلم زي ما انا عايزه متقوليش اتكلم امتي ومتكلمش امتي انا اصلا مش مرتاحه انا حاسه اني مش مرتاحه انا عايزه اروح عند ماما
أنهت جملتها وهي تضربه في كتفه
اسر بضيق وهو يضرب السائق في كتفه : وديني عند اخويا بقولك
السائق : اي بقا في اي هو حضرتك مكسوف منها متعملها اللي هي عملتهولك انا مالي انا
اسر بضيق : اطلع علي خويا اخلص
السائق : انا مالي انا اي اخوك فين
اسر : هناك كدا امشي بس يلا
نور : لو سمحت متدخلش لو سمحت
السائق : حضرتك انتم اللي بتدخلوني انا مبتدخلش في حاجه لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
نور : طب انا هشهده اهو واحد اهو لا من ديني ولا من دينك وهيقول الحق
السائق : استغفر الله العظيم يارب هو حضرتك شايفاني بوذي شايفاني بعبد ألكست يعني اي لا من ديني ولا من دينك دي
ابتسم أسر علي حديثها برغم ضيقه
نور : معلش اسمع بس يرضيك يا استاذ لو سمحت يرضيك جوزي مش عايز يدفن معايا
اسر : ما هو انتي عايزه تدفني مع امك
نور : اشمعنا انت تدفن مع امك
↚
اسر : انا هدفن مع ابويا والمفروض انتي تدفني مع جوزك
نور : طب متجيب امك و ابوك وتيجو تدفنو مع امي
اسر : هو اي ده هو عرض
كل هذا أمام السائق الذي كان يتأفف كل دقيقه قائلا بصوت واطي
السائق : الهي تدفنو انتم الاتنين في ساعه واحده
السائق بصوت مسموح : حضرتك هو اللوكيشن اي مدافن مين فيكم
اسر : اطلع بس علي اخويا
نور : اطلع علي امي
السائق : اخوك عايش طيب ولا نطلع عليه فين
اسر بضيق : اطلع
السائق : استهدو بالله كدا وصلو علي النبي وقولولي رايحين فين
اسر : لو سمحت متدخلش
نور : طب انا هشهده اهو واحد اهو لا من ملتي ولا من ملتك وهيقول الحق
السائق : حضرتك لما انا كافر بتشهديني ليه بقا يعني ليه مكفراني هو في اي حضرتك
نور : معلش يرضيك يا استاذ يرضيك أقوله عايزه اصيف مع ماما وماما تيجي معانا المصيف يقولي لا عايزين نصيف لوحدنا
اسر : هو انتي كل شويه امك تيجي معانا في كل حته عايزين نكون لوحدنا شويه
السائق بصوت واطي : لا حول ولا قوه الا بالله ولا عايزين تدفنو لوحدكم ولا تسافرو لوحدكم
ثم أكمل بصوت عالي حضرتك الطريق امشي ازاي انا بلف بقالي ساعه في الحته دي
اسر : متدخلش وامشي
نور : وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا
نظر لهم السائق بريبه مشيرا بأنهم مجانين ثم قال : يا جماعه خلصوني انا عايز اعرف دلوقتي انا اروح فين انتم راكبين عشان تتخانقو مع بعض يا جماعه
اسر : لو سمحت متدخلش واطلع علي اخويا
بدأت نور في البكاء لينظر لها اسر بضيق علي دموعها
اسر : طب خلاص خلاص اطلع بينا علي السينما
السائق بفرحه : يا جدع ايوه كدة جدع كدا حلو صح
اسر : خلاص يا حبيبتي معلش حقك عليا بقا
نور : الفيلم اللي انا كنت عايزاه
اسر : ايوه يا حبيبتي الفيلم اللي كنتي نفسك فيه يا حبيبتي
نور وهي تضع يديها علي كتفه بحب : اوكي خلاص ميرسي كتير
اسر وهو يضع يده علي كتف السائق : العفو يا حبيبتي
السائق بانفعال : لا يا حبيبي لا يا حبيبي دي معاها هي مش انا
اسر بابتسامه مدركا ما فعله : ما انا مش طايلها
السائق : متطولنيش انا
اسر : انت اقرب واحد ليا
السائق : لا يا حبيبي ابعد عني أنا ابن ناس انا اه مش عارف اوديكم فين بس انا ابن ناس
نور : لو سمحت متدخلش قلنالك
السائق : ماشي
نور : اسر لو سمحت عايزين الاول ناخد ماما واحنا رايحين السينما
اسر بضيق : امك تاني
نور بضيق : وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا
نور بضيق : بقولك وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا اسمع الكلام
مثلت نور انها تبكي
نظر لهم السائق بحزن علي حاله قليلا ثم قال
السائق : بقولكم اي اطلعوا بره يلا
أوقف السياره وفتح الباب لهم لينزلو
اسر : استنا بس هفهمك
السائق : تفهمني اي انا كان عندي طموح اني اتجوز بعد اللي شوفته دي ملعون ابو الجواز علي اللي عايز يتجوز ابعد عني يا عم
تركهم وذهب لينظر الاثنين لبعضهم ثم ينفجرون بالضحك
نور : اي وديني عند اخويا دي واي امشي هناك كدة
اسر : بقوله اي حاجه مش عايز اروحك زعلانه
نور بضحك : صعبان عليا الراجل اوي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ميرا : نفسي احقق حاجات كتير بس حاسه اني مقيده ومش قادره اتحرك ولا اعمل اي حاجه ساعات كتير بكره نفسي علي اللي وصلت ليه دلوقتي بتمني كتير الاقي اللي يسمعني ويعرف يرد عليا مش يتجاهلني ويبعد وميديش لنفسه فرصه يسمع بكره نفسي لما احاول اشرح واتكلم عن حاجه جوايه صعبه واللي قدامي ميكونش مهتم أو مطنش أو متضايق ويحاول يثبت غير كدا بكلام مش شبهي ولا ليه اي علاقه بيا بدأت أحس بجد اني حمل تقيل علي كل اللي هنا
حور : اي ده اي ده كل من عشان سألتك نفسك في اي يا بنتي احكي حاجه نفسك تشوفيها وتتحقق
ميرا بابتسامه : نفسي اشوف التلج والعب بيه تفتكري لو كانت السماء بتمطر ورد الله كان هيبقا جو جميل اوي وعايزه دبدوب كبييييير اوي اه اه وكتب للكاتب العظيم أسامه المسلسل وخصوصا خوف وعايزه سماعات عشان انسي بيها الدنيا واعيش بيها في عالم خيالي بعيدا عن الواقع الوحش ده
حور : مفيش فايده لازم تنهيها بحاجه وحش ليه دايما مش ممكن كل اللي نفسك فيه يتحقق
ميرا : بقيت شايفه كل اللي حواليا وحش وصعب تتحقق احلامي لاني مقتنعه محدش ابدا هيساعدني الا نفسي وبس وانا نفسي مكسوره وضعيفه ومش فهماني دلوقتي ازاي اقدر اعمل كدا بس اه يا حور الحياه ابدا مش عادله وانا مش مرتاحه بدأت احب بعدي عن الناس انا هروح انام احسن تصبحي علي خير
حزنت حور علي حال صديقتها كيف لم تشعر بحزنها وهي دائما بجوارها
ادهم : عرفتي حاجه
حور بابتسامه : ايوه وحكت له ما حدث معها
استيقظت ميرا في اليوم التالي وهي حزينه فتحت النافذة لتنصدم مما تراه ووو
↚
استيقظت وانا أشعر بالحزن يملأ قلبي فتحت النافذة لاتفاجأ من وجود دب كبير ابتسمت فور رؤيته ارتديت ملابسي سريعا وركضت للخارج امسكته من خدوده الناعمه وضميته بفرحه ثم نظرت للصندوق فتحته لأجد ورود كثيره مليئه بالمصاصات فرحت كثيرا فأنا أحب الورود الحمره والمصاصات وجدت صندوق اخر في داخله فتحته ووجدت سماعات بلوتوث علي شكل قطه كانت لطيفه للغايه ابتسمت بسعاده ووجدت سلسله كتب لكاتبي المفضل اسامه المسلم ورويات كنت اتمني إحضارها ابتسمت وفرحت كتير ونظرت خلفي لاري من صنع لي تلك الأشياء ولاكن وجدت السماء تمطر علي الثلوج والورود معاها رفعت يدي للهواء مستمتعه وانا ادور حول نفسي بفرح كبير كدت أسقط وانا ادور وجدت يد قويه ممسكه بخصري حتي أصبحت قريبه من صدره نظرت للاعلي بتوتر كبير وقد اكتسي وجههي باللون الاحمر ما أن وجدته هو أدمعت عيني
ادهم بحنان : انتي كويسه
حاولت أبعاده بضيق قائله : ابعد وهبقا كويسه
ادهم وقد ابتعد عنها قليلا تاركا لها المساحه لتقف مضيقه وجهها تنظر بعيدا
ادهم : دموعك غاليا عليا اوي ومن زمان مشوفتش ضحكتك الجميله دي
خجلت ميرا وحاولت الذهاب امسكها ادهم
ادهم : صدقيني مكنش قصدي ااذيكي باي شكل
تركته وصعدت لغرفتها بسرعه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
حور : فارس بابا عازمنا كلنا علي الغدا النهار ده
فارس : تمام هخلص شغل واعدي عليكي
اتصلت حور بشهد ونور واخبرتهم و أخبرت ميرا والشباب
ذهب الجميع علي الغداء
بابا حور : معلش بقا يا جماعه الداده مجتش النهار ده عشان تعبانه ولسه طالب اكل من بره بس عملتلكم شويه اكل يصبركم لحد ما الطلب يوصل
حور : تسلم ايدك يا بابا
بابا حور : شوفو بقا عمايل ايدي وقولولي رايكم بقالي زمان مدخلتش المطبخ
تناولت نور من الطعام ثم بثقته بسرعه قائلا بصوت منخفض : وياريتك ما دخلته يا حج
بابا حور : اي يا بنتي مالك
نور : افتكرت يا عمو اني عامله ريجيم الصيام المتقطع هستنا بقا الاكل من بره تسلم ايدك
اسر : اه يا منافقه وانا يا عمي افتكرت مكالمه شغل هخلصها واجي
حور بتوتر : بابا احنا مش جعانين اوي هاخد البنات وافرجهم علي البيت عن اذنك
بابا حور : هو الاكل وحش ولا اي
سميحه بابتسامه : لا يا حج تسلم ايدك انا باكل اهو
ظل فارس ومازن وسميحه وادهم يأكلون الطعام حتي لا يحرجونه
اسر : أن شاء الله كتبت الكتاب اللي كتبته قبل كدا هكتبه تاني في جامع قدام الناس وهعزم ناس كتير جدا بعد يومين
نور : والقاعه
اسر : ما هو علشان انتي وش الخير يا حبيبتي كل القاعات قفلت عشان كورونا
نور : شكرا يا محترم يا مؤدب ما ده من زوقك
مر اليوم بسلام وفي اليوم التالي ذهب مازن لمنزل شهد محضرا معه باقه من الورود والحلويات ودلف للمنزل وتعالت اصوات الزغاريط والفرحة ملأت المكان تجمع الناس علي ام شهد لتخبرهم أنه أصبح خطيب ابنتها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح يوم جديد ملئ بالفرح فهو يوم فرح اسر ونور
سميحه : قومي يا بت كفايه كدا النهار ده فرحك
فاقت نور مفزوعه : اي في اي
سميحه : اخلصي بسرعه في حاجات كتير لازم تجهزيها
نور : لسه بدري اوي
ذهبت الى الحمام وخرجت ادت فريضتها
سميحه : يلا يا حبيبتي افطري الاول يومك طويل
نور : حاضر هتصل بأسر بس وجايه
ظلت نور تتصل بأسر اكتر من 10 مرات ظنا منها أن عريسها متلهف لهذا اليوم لذا لم ينم
رد اسر اخيرا
نور : اي ده انت لسه نايم
اسر : عايزه اي يا وليه
نور : علي فكره والله فرحنا النهار ده
اسر بنعاس : نور نور اتكلي علي الله الله يباركلك خلصي المحاره اللي هتعمليها وبعد كدا كلميني يلا سلام
نور بغضب : اه يا بارد
فطرت نور هي تستحلف له
واتصلت بالفتيات حتي يأتو لها عند الميكب ارتست وأخذت شهد وذهبت
وكانت ميرا وحور معها في فيديو كول حتي وصلت
ميرا : سلام يا بنوتات عشان نلحق نجيلكم بقا
انتهت نور
وكانت ترتدي فستان ابيض مرصخ باللؤلؤ وكانت في قمه جمالها
أما ميرا ف كانت ترتدي فستان زيتي جميل مظهرا لون عينيها وكانت في غايه الجمال
ارتدت حور فستان باللون البيبي بلو وكانت رائعه
ارتدت شهد فستان اسود صك وكانت في قمه الجمال
ميرا : ما شاء الله يا قلبي قمر
↚
نور بغضب : فين الباشا اخوكي بقا أن شاء الله عشان يومه كدا مش معدي معايا
حور بهدوء : اهدي شويه يا نونو ده فرحك
نور : بقولك اي يا ست النحنوحه انتي اسكتي
ميرا : يمكن بيجهز شويه حاجات وجاي
نور : اسكتي انتي الباشا نايم المفروض اي عروسه عريسها اللي بيستناها انا مستنيه الاستاذ بقالي ساعتين مش معقول كدة
اسر من الخلف : مش كنت بسنجف نفسي
نظرت نور للخلف بسرعه
اسر : اي القرف ده
نور بضيق : طب وعهد الله قمر بس اللي بيفهم هيقول كدة هو اي اللي اي القرف ده
اسر : مش عارف مبحبش شكلك بمكياج
نور : يسطا النهار ده جوازنا لازم احط الله
اسر : طب انجزي عشان نلحق المسجد ونكتب كتابنا للمره التانيه
وركبت الفتيات مع مازن وكان غاضبا بسبب فستان شهد متوعدا لها
صعدو للسياره وفي طريقهم وقفت السياره نزل اسر
اسر : لا بقا لا بقا مش معقول كدا الكون كله بيتأمر عليا
نور : اي يا جدع في اي
اسر : الأربع فرد نامو معرفش ازاي دي مستحيله اصلا
نظرت نور للاسفل وضحكت
أوقفوا تاكسي ووصلو وبدأ المؤذون بقول كلماته الشهيره
كان اسر علي اليمين وعم نور علي الشمال ونور بجانبه
قال عم نور : زوجتك موكلتي ….
نور بهمس : نور نور اسمي نور والله يا حج انت نسيت
انتهي الأمر علي خير وجلست نور جانب اسر قائله له
نور بهمس : كتب الكتاب خلص بوسني
اسر : بس يا بت
نور : بوسني بقولك بوسني بدل ما اصوت والم عليك الناس دلوقتي
اسر بهمس : لما نروح لما نروح
نور : يا ابني بوسني في اورتي زي ما الناس بتعمل في اليوم ده يا ابني بوسني
اسر : بس بقا اسكتي
انتهي كتب الكتاب وأخذ اسر نور والفتيات وإخوته في مركب في النيل
نور وهي تمسك يد اسر : ولا أنا عندي دوار بحر مش قادره
اسر : مش قادره ازاي مالك
أدارت ظهرها وقامت باستفراغ كل ما بمعدتها في النيل
اخذها اسر لاخذ بعض الصور
ثم ذهبو لمنزل اسر بعيدا عن القصر هذا اليوم وقفو عند الباب
نور : وعهد الله ما انا داخله
ميرا : في اي يا بنتي بقا
نور : والله ما داخله غير لما يشيلني ويخطي بيا العتبه
اسر : انسي يا حبيبتي مش هشيلك لا
فارس : يا عم شيلها وخلصنا
اسر : يا عم مش قادر
ادهم : شيلها بالله عليك عايزين نخلص من الليله دي ونروح
فتح اسر الباب بقوه وضيق وحملها فجأه
فرحت نور كثير وما أن وضع قدميه داخل المنزل قام برميها علي الارض
ضحكت الفتيات بقوه عليها
ابتسم الشباب وقال فارس بابتسامه : طيب مش هنعطلكم اكتر من كدا
ذهبو جميعا وما أن قفل الباب حتي صرخت نور قائله : فوكلي الفستااان بسرعه
فزع أسر قائلا : في اي يا بنتي
نور : بسرعه هعمل ببي علي نفسي يسطا مش قادره
وضع اسر يده علي وجهه وقام بفتح الفستان لها
دلفت بسرعه للحمام
ظل اسر ينتظرها ساعه او اكثر
اسر : يا بنتي انتي فاتحه كل الميه دي ليه فاتحه الدش والحنفيات كل ده ليه طب بتعملي اي بكل الميه دي
خرجت نور وقالت : يا ابني مكسوفه ازاي اعمل ببي وانت بره كدا الموضوع مش عادي
اسر : اه ما هو يوم كله علي بعضه بالعروسه مفيش حاجه عاديه يلا عشان ناكل الله يهديكم ويهدك يا شيخه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
كانت ميرا سعيده جدا وأخبرت مازن انها قامت بحجز تذاكر الطيران الي فرنسا وتبدأ دراستها هناك
حزن من قرارها ولأكنه تقبله
عند فارس
حور : فارس
فارس : مالك يا حور مش مظبوطه ليه النهار ده
حور بتعب : حاسه اني تعبانه اوي مش قادره ودايخه ما أن أنهت جملتها حتي سقطت مغشي عليها قلق فارس وطلب دكتوره بسرعه وجتمع الجميع حولها
حتي خرجت الطبيبه : مبروك المدام حامل
السعاده ملأت اركان القصر
وبعد يومين ذهب مازن واخبر سميحه بتحضير شنطها لأنها ستذهب معهم وبعد يومين ستزف شهد من منزلها حتي منزله وسيزين شارعهم من أوله لاخره وذهبت معه لاختيار الفستان وبعد صراع وغضب مازن عليها كثيرا حتي وافق بفستان رقيق وهادي
أخبرت ميرا مازن انها ستذهب دون معرفه أو توديع أحد
وقد كان ذهبت بعد أن اطمأنت علي الجميع
ما أن عرف الجميع حتي حزنو بشده علي فراقها لم يقبل ادهم بهذا وحاول السفر إليها ولاكن منعه مازن بأنها تحتاج لمساحه من الوقت لتعود كما كانت
مرت الايام والسنين
وانا اشعر بالغربه والوحده هنا اشتقت للجميع احيانا أشعر بأن ادهم معي وحولي واطمئن واحيانا اخاف ولاكن يجب أن اتغلب علي مخاوفي وأثبت جدارتي عملت بجد حتي أصبحت الافضل لدي الدكاتره وعرفت أن حور قد أنجبت فتي عنيد عصبي مثل أبيه اسمه ادم ههههه دائما يجعلها تبكي من تصرفاته واخبروني أن نور أيضا حامل
أرتب اوراقي هنا للعوده الي مصر فقد اشتقت للجميع بشده اريد أن أكون مع نور يوم ولادتها
أما شهد فهي تغار بشده علي مازن ودائما يتشاجرون ولاكن حبهم يزيد في كل مره
لا اعرف الكثير عن أحوال ادهم ولأنه علي الاقل بخير
انا الان في طريق عودتي
حين رأيته ركضت إليه وضميته بشدة ميرا : وحشتني اوي بجد
مازن : وانتي اكتر يا قلبي اظن مش هتسيبينا تاني صح
ميرا بابتسامه : أن شاء الله يا حبيبي
↚
رن هاتف مازن ليجيب : اي طيب طيب انا جاي حالا روح المستشفى بتاعتي وانا هكلمهم يجهزو كل حاجه ليها
ميرا بقلق : في اي
مازن : نور بتولد يلا بسرعه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : اسر انا حاسه اني تعبانه اوي
اسر بلقلق : حاسه بايه
نور : مش قادره اخد نفسي ولا اقف
اسر : تعالي اشوفلك الضغط
اسر : 190 علي 120 عالي جدا كدا ليه
نور : هشرب كركديه كتير
ظلت نور علي هذا الحال ولم تشعر بأي تحسن
اسر : بقولك اي تعالي نروح صيدليه نطمن اكتر ممكن اكون عملته غلط
ذهبت نور وأسر عند اقرب صيدليه وقاسو الضغط وصل ل 210
الصيدلي : انتي لازم تروحي المستشفى حالا يا مدام
اخذها اسر للمشفي بسرعه
قامو بوضع محاليل وبعض الاشياء لها لتخفيض الضغط وأنهم سيقومون بوضع طلق صناعي للولاده
اتت سميحه هي والفتيات ليكونوا بجانبها بقلق وخوف وانضمت لهم ميرا
حور : احنا جعانين مكلتش حاجه من الصبح
ذهب اسر وأحضر بعض الطعام والشبسي والعصير وبعض الحلويات
وظلو يرحبون بميرا بحب وسعاده بالغه
وبدؤ بتناول الطعام
كانت نور قد أخذت حقنه بنج ولاكنها لازالت تشعر بكل شي
نور : اه يا كلاب اه يا كللللاب يا كلاب جعانه يا كلاب جعانه مش قادره
أمسكت نور بيد سميحه قائلا : ماما لما نروح هتعمليلي اكل اي
سميحه : حبيبتي بابا حور بيعملك فراخ في البيت وشربه و لم تكمل اثر صوت نور العالي
نور بصوت عالي : يا سوااادي يا سوادي بابا حور اللي هيطبخ يعني الاكل هيطلع زي الخرا والله ما انا واكله
اخذت نور 23 ساعه لتلد طبيعي
ليخبرها الطبيب أنه لا فائده من الانتظار وأنها ستاتي للعمليات ليقررو ستلد طبيعي ام قيصري
دلفت نور لغرفه العمليات
دلف دكتور التخدير وهو شاب اشقر بذقن شقراء وشعر اشقر
نور : بقولك اي يا دكتور هسالك سؤال وتجاوب بصراحه
الدكتور : اتفضلي
نور : دقنك دي ولا محنيها
ضحك الدكتور قائلا : لا ده لون شعري ولون دقني عادي
نور : يلا يلا متكذبش متخافش مش هقول لحد
ضحك جميع من بغرفه العمليات عليها
نور : ااه مش عارفه اوقف بوقي
ولدت اخيرا نور بنوته جميله
وخرجت من العمليات
نور : عايزه ميه
شربت نور وبعد أن شربت شعرت برغبة في التقيئ
نور : اسر عايزه ارجع
امسك اسر سله القمامه ووضعها علي رأس نور
نور : بقولك عايزه ارجع بدل ما تقومني وتديهولي ارجع فيه بتلبسهولي يا شيخ حرام عليك
اسر : ما انا متوتر شويه
حمل اسر فتاته الصغيره بحنان وحب قائلا : قمر زي ابوكي يا قلب ابوكي
نور بضيق : لارين يا اسر وشبه امها طبعا
اسر : اي لارين ده يعني اي
نور بحب : مفتاح الكعبه
كانت نظراته لها مليئه بالحب والشوق واللهفه لم يبعد عينيه عنها ابدا فقد كبرت صغيرته وأصبحت الآن اميرته الجميله
كنت أنظر له فقد اشتقت إليه كثيرا ولاكنه احرجني بنظراته ابتسمت بخجل وانا اوصفه فقد أصبح اوسم من زي قبل وازدادت ضخامه عضلاته البارزه كاريزما ورجولي
ضربت راسي قائلا : بطلي تفكيرك الغبي ده يا ميرا احنا لسه زعلانين منه
عدنا المنزل واخيرا انام براحه مطمئنه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مرات الايام واتي يوم سبوع لارين
كانو يجهزون للاحتفال واوصو ادهم بإحضار بعض الاشياء بعد انتهائه من العمل بالشركه
كانت ميرا سعيده بالاجواء العائليه الجميله وتساعدهم في التزيين حتي رن هاتف اسر
اسر : ايوه يا ادهم ……
اي طيب طيب اسم المستشفي اي لو سمحت …… تمام انا جاي
ميرا بخوف شديد : م مين ي يا اسر ه هو ادهم كويس صح
اسر بحزن : هو عمل حادثه في المستشفي #####
ما أن سمعته ميرا حتي بدأت دموعها تسقط كالشلالات وركضت للخارج بسرعه أدارت سيارتها وذهبت للعنوان
ميرا بدموع : لو سمحتي في شاب جه في حادث دلوقتي
الممرضه ببرود : اه هتلاقيه اخر الطرقه يمين اوضه رقم 115
ركضت ميرا بسرعه وما أن وصلت للغرفه وجدت أطباء يحملون مريض ويغطون وجهه ويخرجون به من الغرفه
وقف قلبها وشعرت وكان لم يعد هناك هواء من حولها واستجمعت شجاعتها وسالت الطبيب
ميرا : ل لو سمحت هو المريض اللي جاي ف في حادثه هنا
الدكتور بحزن : شدي حيلك البقاء لله
وقفت الحياه في عينيها في تلك اللحظه وصرخت باسمه بقوه وهي تبكي بحرقه والم
شعرت بيد علي رأسها
نظرت للخلف ورفعت وجهها وما أن رأته حتي ضمته بقوه وهي تبكي بصوت كلاطفال وتدبدب بقدميها
ادهم بابتسامه حنونه : اهدي اهدي يا حبيبتي انا كويس
ميرا بدموع وهي بين أحضانه تتحدث بين شهقاتها : ه هما ق قالو ا أن خ خلاص
ادهم : اهدي انا كويس حادثه بسيطه شرخ بسيط في دراعي
ميرا بدموع : اوعي تبعد تاني
ادهم بحب : انا عمري ما بعدت يا ميرا وكنت دائما جنبك بطمن عليكي حتي وانتي بعيد
ابتعدت عنه ومسحت دموعها وضربته بقبضتها الصغيره علي صدره
ميرا : ابعد كدا انت استحلتها
وذهبت بسرعه
ابتسم ادهم علي تلك الصغيره قائلا : طب اصبري جاي معاكي
أشارت بيديها متجاهلاه
احضر جاكيته وركض ورائها مبتسما علي خجلها اللطيف
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
دلفت للمنزل بغضب شديد وتوجهت لأسر
ميرا بضيق وصوت عالي : حادثه هاا
اسر : وانا مالي لسه برد علي الراجل بعد ما قولتلك لقيت ادهم بيقولي أنه كويس بدور عليكي ملقيتكيش عرفته انك جياله
ميرا بغضب شديد : انت انت رخم
وذهبت لغرفتها بسرعه
كان ادهم سعيد بما يحدث بشده
وفي المساء بدأت حفله السبوع للبيبي
نزلت ميرا وبدات الحفل وكان يوم جميل وكانت مستمتعه بشده حتي وقفت الموسيقي وسقطت بالونات كثيره من فوق مع ورود نظرت للاعلي بفرحه ونظرت أمامها وجدت ادهم راكع أمامها ويفتح علبه صغيره قطيفه
ادهم : تتجوزيني يا ميرا
↚
شعرت وكأن العالم كله توقف عند تلك اللحظه وصدمت ونظرت للجميع وعلي وجوههم ابتسامه فرح متمنيين موافقتها
شعرت بدقات قلبي تتسارع لن ارفض لن اتحمل خسارته ولن استطيع أعيش بدونه بعد الان بعد الذي رأيته اليوم قررت استغلال كل دقيقه للعيش معه لا للبعد فمن يعرف كم تبقي في العمر
بدأ التوتر يملأ وجهه
فابتسمت بحب وانا ارفع راسي وانزلها مشيره بالموافقه وقد شعرت بالحراره تملا وجهي
نهض سريعا وضمها بحب
وبدأ الجميع يفرقعون البلالين بفرحه لتنكمش في أحضانه بخوف
كان المنزل يملأه السعاده
وفي اليوم التالي
ميرا : علي فكره انا اه وافقت بس كاخطوبه بس
ادهم بضيق : نعم يا اختي انتي مراتي يا بت
ميرا بانفعال : لا يا حبيبي بقا انا عايزه اكمل الماجستير والدكتوراه وبعدين نعمل فرح كبير ونتجوز
ادهم بعصبية : شوف اختك يا عم انت
مازن : حبيبي كله بأيدك انت اللي تقدر تقنعها تقولك لا نتجوز بكرا
ادهم بغضب : يا عم دي مراتي هو في اي
ضحك اسر بشده قائلا : قابل يسطا اللي كنت بشوفه زمان
ميرا : اي يا نونو مش كنتي بتقولي هكمل يا استرونج
نور : حبيبتي انا مش بتاعه تعليم اسورتي ميقدرش يعمل اي حاجه من غيري انا حياتي للبيت والأولاد
اسر : يا عاقله ياريت يكون الكلام ده صح
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مرت سنه استطاع ادهم فيها إقناع ميرا بإقامة فرح كبير في اكبر قاعات القاهره وأحضر اكبر مصمم ازياء صنع لها فستان مميز لها خصيصا وأحضر لها افضل ميكب ارتست للمنزل
كنت تشبه الملاك بالفستان الابيض بخرتها سميحه خوفا عليها من الحسد
استغربت اختفاء البنات من حولها
امسك مازن يديها ونزل بها سلالم وسلمها الي عريسها
ادهم : اي الجمال ده لا انا بقول بلاش فرح اي رايك نفكس للناس دي ونروح
ابتسمت ميرا بخجل
امسكها ادهم من يديها قائلا : اوعي تتحركي من جنبي طول الفرح
ابتسمت بفرح وتوتر من كلماته دلفت للقاعه
وتفاجات بعرض جميل قدموه الفتيات لي وغنو لي
ورقصنا معا علي موسيقي هادئه وفجاه حملني وأخذ يدور بي كثيرا
كان حقا احلي يوم في حياتي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مرات السنيين
انجبت ميرا : احمد ::::وملاك
وانجبت حور : ادم :::: وزين
انجبت شهد : مراد :::: ومايا
أما نور أنجبت : لارين ::::و لين
كانت نائمه علي صدره كما تعودت
وفتح باب الغرفه وصعدت بصعوبه للسرير وقامت بامساك ميرا من شعرها لتبعدها عن ادهم بضيق
ملاك بعبث طفولي : بابي بابي قوم بقا انا صحيت كفايه كدا
ميرا بضيق : انتي يا بت انتي ده جوزي علي فكره
ادهم بابتسامه حب : حبيبه بابي عايزه اي
ملاك متجاهله ميرا : تيته حضرت الغدا انت اتاخرت اوي يلا علشان ناكل
ادهم بحب : حاضر يا حبيبتي انزلي انتي وانا جاي وراكي علي طول
ذهبت ملاك بسرعه
ادهم بابتسامه ساحره مقتربا من ميرا : حد يغير من بنته بردو
ميرا بضيق : بجد البنت دي رخمه اوي
اقترب ادهم منها بشده حتي فصل بينهم احمد
احمد بضيق : ابعد كدا عن ماما يلا يا ماما ورانا مشوار
ضحكت ميرا بشده علي غضب ادهم
ميرا : حد يغير من ابنه بردو
وذهبت مع ابنها بسرعه
ادهم بغضب : كلهم ولاد كلب
↚
حضر الجميع
كانو يتناولون الغداء في حديقه المنزل يضحكون بسعاده لخبر تعيين ميرا دكتوره بالجامعه حتي سمعو صوت بكاء
لارين ببكاء : بابي بابي
اسر : يا روح بابي اي اللي مزعلك
لارين : أدم يا بابي ضربني
اسر بضيق لفارس : انت يا عم ما تلم اشيائك بقا
دلف ادم بغضب : ربي بنتك يا عمي اي الجيبه القصيره اللي هي لابساها دي وجيالي مع ولد وتقولي صاحبي يا آدم بيوصلني
لارين بدموع وهي تتشبث بقميص والدها : يا بابي جابلي تشوكلت وطلب مني نبقا صحاب وانا وافقت
ادم بغضب : وانتي اي حد يديكي اي حاجه تصاحبيه واصلا ازاي تقبلي اي حاجه من اي حد ما تنطقي
انتفضت لارين وزاد بكائها بأحضان ابيها
اسر بعصبية : بقولك اي يا عم فارس لم الواد ده عن بنتي احسنلك والله لعلقو علي باب البيت لو زعلها تاني
فارس بحده : ادم انت مديت ايدك عليها
ادم بضيق : يا بابا عصبتني
فارس : يبقا انت مش راجل يا معلم مفيش راجل بيمد أيده علي بنت ويبقا راجل ابدا اعتذر ليها
ادم : انا اسف بس انا بحبها ومش هقبل انها تكلم اي ولد غيري
اسر بعصبية : ادي دقني لو جوزتهالك يلا
ادم : هعمل اللي عايزه وامشي معاها من غير ما اتجوزها بس ساعتها انت اللي هتزعل يا عمي
ركض اسر بعصبية ورائه : ولااااا
ضحك الجميع علي المشاجره الدائمه بين اسر وادم
جلس ادهم وعلي قدميه ابنته
مراد : ملاك ممكن تقبلي الورده دي مني
ملاك بابتسامه خجل : طبعا يا مراد ميرسي كتير
امسكه ادهم من ياقه قميصه : ولا ابعد عن بنتي احسنلك
نظرو جميعا للخلف
لين بدموع : انا اسفه يا احمد مش هعمل كدا تاني
احمد ببرود : انتي غلطتي لازم تتعاقبي مفيش خروج يعني مفيش خلاص
اسر : لين مالك يا حبيبتي
ركضت لين لأبيها : يا بابي كنت بلعب مع ولد في المدرسه وأحمد شافني وقال مفيش خروج وانا صاحبتي عامله بارتي عشان عيد ميلادها وعايزه اروح
اسر : حبيبتي انا هوديكي
ادار احمد وجهه للخلف وتحدث ببرود : جرب تطلع بيها هتلاقي كوتشات عربيتك كلها علي الارض
اسر بغضب : لا بقولكم اي ابعدو العيال دي عن بناتي بدل والله انفخهم وما هيهمني حد
سميحه : ماياتعالي يا حبيبتي انتي مكلتيش حاجه من الصبح
مايا : قربت اخلص الروايه اهو وجايه
امسك زين الكتاب من يدها نظر إليه متفحصا ثم رماه أرضا قائلا ببرود : ممل
مايا بضيق : انت بارد علي فكره
احمد : جبتي الورده دي منين
ملاك بتوتر : دي دي م من بابي
نظر إليها بشك وذهب
ادهم : اي الواد ده
ميرا بابتسامه : تفتكر طالع لمين
ابتسم وضمها إليه ينظرون لشجار اسر مع الاولاد وصريخ نور علي الفتيات
احضر مازن الكاميرا قائلا : يلا يا جماعه اضحكو الصوره تطلع حلوه
ميرا بضيق : بس انا مش باينه
حملها ادهم
ميرا : نزلني يا ابني عيب كدا انا كبرت العيال يقولو اي
وضع ادهم جبينه علي جبينها قائلا : مهما كبرتي هتفضلي صغيرتي صغيرة الأدهم
والتقطت الصوره
تمت بحمدلله
النهايه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★