رواية اين انا كاملة جميع الفصول بقلم ريم محمد

رواية اين انا كاملة جميع الفصول بقلم ريم محمد

رواية اين انا كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ريم محمد رواية اين انا كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اين انا كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اين انا كاملة جميع الفصول

رواية اين انا كاملة جميع الفصول بقلم ريم محمد

رواية اين انا كاملة جميع الفصول

“عايزني أتجوز ممثل ومين!!، يوسف الأنصاري إلى كُلّ مشاهده مش محترمة!!”

_آسر:وهو شاريكِ يا تالين

_تالين:أنا مش عايزة أتجوزه، أنا عايزة أتجوز واحد مُحترم

_آسر:طيب مهو مُحترم

_تالين:قول عايز إيه يا آسر


_آسر:إيه إلى عايز إيه؛بقولك مناسب

_تالين:مرفوض، أنت عايزني أوافق عشان البيزنس إلى بينكم

_آسر:بيزنس إيه صدقيني مناسب ليكِ

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“فى مكان تاني”

_أمير:أنا بقولك مينفعش نكون مع بعض

_جيلان:بس أنا بحبّك، ومُستعدة أضحي بإي حاجة عشانك

_أمير:أنا

“كات”

_يوسف:مش عايز أمثل الدور دا بعتذر عنه

_المُخرج:بس حضرتك أكتر حد مُناسب فى الدور دا؛لأجل كدا أخترتك

_يوسف:أنا بعتذر عنه، وهقوم أمشي

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_عمرو:هتعمل إيه يا يوسف

_يوسف:فى إعلان معروض عليّ همثله

_عمرو:مين ال فيننس (الممول)

_يوسف:آسر العُمري

_عمرو:آسر مرة وحدة

_يوسف:اه من زمان كنت عايز أتعاقد مع الشركة دي، والإعلان عن شامبو

_عمرو:هتتفقوا انهاردا

_يوسف:اه

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_آسر:هعقد مع يوسف الأنصاري شراكة لتصوير إعلان

_تالين:اه، اشمعنا هو

_آسر:وجهة إعلانية+معروف والنّاس كُلّها هتتفرج على الإعلان هيجيب إيرادات عالية

_تالين:اه، ربّنا يسهل أدهم هيجي أنهاردا

_آسر:تمام، متقعديش معاه لوحدك

_تالين:طول ما أنت فى البيت هو هيجي أنما لو برا مبيجيش

_آسر:تمام، البس دا ولا دا؟

_تالين:ألبس الأزرق هيكون مميز

_آسر:تصدقي معاكِ حقّ

_تالين بغرور مُصطنع:اه، أنا فاشون ديزينر

_آسر بمرح:متأكد

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أدهم:أخيرًا رجعت مصر

_أميرة:لسه بتحبّها يا أدهم؟

_أدهم:دي فى شراييني يا أميرة

_أميرة:وهي؟

_أدهم:معرفش، لحظة حد بيرنّ

ألو، أزيك يا آسر عامل ايه أجي على هناك تمام مسافة السكة وجي

_أميرة:دا مين؟

_أدهم:دا آسر

_أميرة بتوتر:آسر

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“فى الشركة”

_يوسف:مهيكنش معايا سِت فى الإعلان؟

_آسر:هنجبلك موديلز وأختار إلى تعجبك

_يوسف:اممم، تمام

_آسر:تمام، أدخلوا

_يوسف:لأ، مش عجباني

طلعهم برا معجبنيش حد

_آسر بحيرة:دول إلى عندك، خلاص مش ضروري موديل؛ يبقى الإعلان ليك بس

_يوسف:متأكد معندكش موديلز تاني؟

_آسر:لأ

“بعد انتهاء الاجتماع”

_يوسف:طب ودي

_تالين بحدة:أنا تالين العُمري أخت آسر العُمري

_أدهم بغضب ممزوج بغيرة:

دى شريك فى الشركة مش سلعة

_يوسف بهدوء مُخيف:خلاص أعمل الإعلان لوحدي يبقى كُلّه بتاعي

_آسر:تمام اتفقنا، وأسف على الى حصل

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_يوسف بهدوء:جبلي كل المعلومات عن تالين العُمري

_عمرو:أخت آسر؟

_يوسف:ايوا، وبسرعة يا عمرو وكمان أدهم العُمري

_عمرو:تمام

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تالين بغضب:دا وقح ومش عايزة أشوفه نهائي

_آسر:حصل خير لمَّا صدقنا يوافق هستفيد منه كويس وبعدين مكنش يعرف أهو عرف

_تالين بهدوء:أهم حاجة شُغلك ميضرش وربنا يقدم ما فيه الخير

_أدهم بتوتر:ألو، أزيك يا تالين

_تالين:الله يسلمك عامل ايه

_أدهم:الحمد لله بخير، أسف على مضايقته ليكِ

_تالين بإضطراب:ملكش ذنب فى إلى حصل المُهم الإعلان يبقى كويس

_أدهم بهيام:متى يكون القمر ساطعًا ليّ وحدي؟

_تالين بهدوء مصطنع:حينما تكون الليلة قمرية

_أدهم:وخافقي المُهلكَ الذى يأبى التوقف؟

_تالين:سيهدأ، يومًا ما تحِلُ غيمة السكينة عليه يبتُ مطمئنًا

_أدهم بتَعلثُم:سلام يا تالين

_تالين:سلام

“آهٍ من هوى قد أشتعل فتيلًا ليصبح متوهجًا كشمس الأرض وهل له من مُثلِج؟”

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

فى الصباح التالى”

*أقبل ومعه الأخبار المُحملة بالغيوم التى ستنفجر فى أى بُرهة ليجلس يوسف يُباشر عمله وبعدها يستلم ملف خاص ب “تالين”*

_يوسف:حلو أوى “تالين العُمري”

_عمرو بحماس:نوعك المُفضل

_يوسف بتفكير عميق:لسه متأكدتش

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تالين:هو أدهم لسه خايف من آسر؟

_أميرة:أدهم بيتحرق كُلّ يوم من الموضوع دا يا تالين

_تالين بهدوء:دا لُغز غامض ملوش حلّ نهائي

_أميرة بهدوء:حلّ، كلمة حلّ دي اتبخرت من زمان آسر هو آسر متغيرش

_تالين:أنا أخته ومش فهماه

_أميرة:جالك حاجة؟

_تالين بغموض:لأ، لحد دلوقتي

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_يوسف بغموض مماثل:هتأكد، لأ محدش هيعرف مش هرحم حد وقتها

“تريث يا فتى فما عليك إلَّا التأكُد”

_يوسف بهدوء:ما ليّ سواها؟

“لا نعلم بعد”

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“يوم الإعلان”

“شامبو يُنهى القشرة”

_المُخرج:هايل يا يوسف هايل

_يوسف بإرهاق:أنا تعبت، هروح أنا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“فى منزل يوسف”

_عمرو:شكلك تعبان باين عليك أوى

_يوسف:اه، ممكن تسبني لوحدي

_عمرو:تمام

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تالين:ممكن أتكلم معاك فى حاجة يا

آسر؟

_آسر:اتكلمي

_تالين:أنا، أدهم عايز

_آسر بغضب:ممنوع جوازك أنتِ وأدهم لأ

_تالين بهدوء:إيه إلى بينكم

_آسر:على جثتي جوازكم

_تالين بخيبة أمل:دا أخر كلام عندك؟

_آسر:اه

“كيف للهوى أن يحرق ربه إلِّا إذا كان بسببه مُعذَبُ”

_أدهم:كنت عارف أنه هيرفض بس على جثتي لو كانت لغيري

_أميرة:والحلّ

_أدهم بغموض:الحلّ!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“بعد مرور مُدة”

_آسر بإنبهار:الإعلان حقق إيرادات عالية

_تالين بهدوء:اه

_آسر:هنعمل حفلة

_تالين:إلى تشوفه

_آسر بحنان:مش عايزك تزعلي مني بس أنا عارف مصلحتك كويس

_تالين:أنت عارف أننا بنحبّ بعض وكمان عايزين تبقى عارف كُلّ حاجة لأنك عارف عُمري ما هخون ثقتك

_آسر بمرح:لأجل عُيونك العسلي دي بعمل كُلّ دا

_تالين بتنهيدة مسموعة:امتى الحفلة؟

_آسر:بكرا

٩

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*كان القصر يَعج بالحضور استعدادًا للحفل بمناسبة النجاح الباهر الذي حققه الإعلان وضجت سمعته ويوسف على وشك أن يكون من العلامات التجارية، كانت ساحة القصر بها عدد كبير من المنضدات وكراسي وأمام كُلّ ضيف كيكة ومشروب غازي، وبه أنوار بإلوان بهيجة متنوعة والمكان مُزين بالبالونات والأشياء الزخرفة

*أتى يوسف وسلّم على الجميع يليه آسر وفى نهاية المطاف أتت تالين وكانت فى غاية البساطة والإبهار فى الوقت عينه، لتليها نظرات أدهم الهائمة العاشقة كان يرنو إليها فى أدق التفاصيل وكُلّ حركة تصدر منها تحت أعين أدهم وكان أيضًا لها شطر من نظرات يوسف!*

_آسر:ودي أختي تالين

_يوسف:اتعرفنا قبل كدا يا أنسة تالين بس بشكل غير لطيف

_تالين بهدوء:حصل خير

_يوسف بغموض:كُلّ الخير

*أحتفلوا وأعلنوا نجاحهم وانتهى الحفل بدون عوائق تُذكر*

“لعلّ العوائق تنجلي ويصبح الشمس والقمر من الشواهد على حبّنا”

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_آسر بجدية:يوسف متقدملك

_تالين بغموض:عارفة

_آسر بإندهاش:بس دي أول مرة أقولك

_تالين بهدوء:قولتلي قبل كدا وقولتلك “عايزني أتجوز ممثل ومين يوسف الأنصاري إلى كُلّ مشاهده مش محترمة”

_آسر بصدمة:بس دي أول مرة أقولك لمَّا عرفت علطول

يتبع…
_تالين بهدوء:ديجافو حصلتلي ديجافو يا آسر

_آسر بإطمئنان:اه، طيب ورأيك إيه؟

_تالين بهدوء:مش موافقة يا آسر ما أنت عارف أنّي بحبّ

_آسر:خلاص خلاص هتفتحي نفس الحوار بلاش خلينا كدا فكّري كويس قبل ما تقولي كدا عشان متندميش

_تالين بهدوء:دا أخر كلام عندي


_آسر بهدوء:تمام

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_يوسف:الحفلة كانت كويسة وكلمت آسر فى الموضوع بس لسه مردش عليّ

_عمرو:بتحبّها يا يوسف

_يوسف بمكر:أحبّها!!، طبعًا لأ بس شايفها مُناسبة مش أكتر

_عمرو:طب لو رفضت

_يوسف بخبث:طبعًا ليّا تَصرف تاني

_عمرو:متعملش حاجة وتندم عليها دا جواز يعني مفيش إجبار فيه

_يوسف بهدوء:ملهاش حقّ ترفض

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أدهم بعصبية:يعني إيه البيه دا عايز يتجوزك هي سايبة ولا إيه

_تالين بقلق:إيه إلى بينكم يا أدهم؟

_أدهم بتوتر:مقالكيش؟، بس استحالة تكوني لغيري أحنا بنحبّ بعض ومن إحنا صغيرين

_تالين:قولي إيه إلى بينكم ومتوهش على الموضوع يا أدهم

_أدهم:بينا جبال وطرق مسدودة

_تالين بنفور:عايزني أتصرف وتعالى أتقدم

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_آسر بحُزن:خايف أكون بظلمها يا حبيبتي بس ما باليد حيلة عايز أطمن عليها بس بتحبّ الشخص الغلط وهتوجع قلبها زي قلبي الموجوع بس مش هجبرها على حاجة مع السلامة يا وعد مع السلامة يا قلبي

*لتذرف من عيناه بعض الدموع المحبوسة أنهارت حصونه داخليًا ويخفيها خارجيًا كأنه حِصن صلب لكن داخله هش للغاية*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أدهم بغضب:بس أنا مليش ذنب فى إلى حصل صدقني

_آسر بهدوء مُخيف:أطلع برا يا أدهم لولا العِشرة كنت عرّفتها البيه عمل إيه وكانت هتكرهك وجوازك من تالين مستحيل

_أدهم بحُزن:بس هى مبتحبّش يوسف دا

_آسر:مش شغلك برا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*تجلس أميرة وبداخلها عوائق أدت لصراعات وحروب؛ فوضى شديدة من الداخل كمدينة مهجورة مشاعرها تحترق يوميًا كالشمعة التى تنصهر وهى ترى حُبّ حياتها لا يراها كأنها معدن شفاف!*

_أميرة بحُزن:أمتى تحسّ بيا وبالنار إلى جوايا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*فى مكان أخر مُعتم كصاحبه يجلس أدهم معصوب العينين حالته رثة والدماء تلون بشرته وأسنانه!*

_يوسف بهدوء مُخيف:قولتلك أبعد عن تالين هى استحالة تكون ليك

_أدهم بإبتسامة:هي بتحبّني أنا يبقى هتتقبلني أنا

_يوسف بغموض:متبقاش واثق كدا صدقني هتتجوزني أنا

*ليمشي بهدوء وبعدها يُربح أدهم ضربًا شديدًا ليسقط من شدة الألم*

_يوسف بغضب جحيمي:تالين تخصني أنا، فاهم
_أدهم بتعب:المفروض أصدق أنك بتحبّها؟

_يوسف:ملكش فيه

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*لتستيقظ تالين فزعة وتنزل على الدرج مُسرعة تشرب مياه وتشعر أنَّ أدهم فى خطر لتتصل به وتجد غير مُتاح مما يزيد الشك فى فؤادها

وتُشتت ولا تعلم ماذا تريد أن تفعل*

“أنتَ الماضي والحاضر كيف لغيرك أن يكون المستقبل!!”

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_يوسف بهدوء:موافقة ولا أكمل شُغلي؟

_تالين بغضب:أنت مريض نفسي ومستحيل أوافق أتجننت ولا إيه

_يوسف:وإن عملت فيه حاجة

_تالين:إن كان على الفلوس الحمد لله معانا ومش محتاجينك فى حاجة

_يوسف بغموض:فكّري كويس يا تالين عشان هتلاقي كُلّ حاجة حواليكِ مدمرة بلاش تختبريني

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“فى الشركة”

*يجلس جميع أفراد الشركة فى اجتماع مع الوفد الأمريكي ليناظر أحد أعضاء الوفد تالين بإعجاب ويقول “بالطبع سنوافق”

_يوسف بهدوء:أجل فأنتم مناسبون جدًا لتمويل هذا المشروع

“بعد انتهاء الاجتماع”

*يتتبع يوسف هذا الشخص ويحذره ببعض الحركات العنيفة نسبيًا أنَّ تالين تخصه وحده*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تالين بصدمة:عملت له إيه أنت اتجننت هتصل على الشرطة تتصرف معاك

_يوسف بمكر:أنا عبيط بالسهولة دي هخلّي حد يمسك علىّ حاجة تبقي غلطانة هفضل جحيمك لحد ما توافقي

_تالين:إن قربت منه تاني هوريك وحسابك معايا عسير

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تالين بخوف:آسر يوسف دا

*ليأتي لتالين شئ يجعلها تبتلع كُلّ الكلمات التي قالتها*

_آسر بإنتباه:كُنتِ حابة تقولي حاجة

_تالين:بقول امتى أفرح بيك

_آسر:بعدها، مفيش فرح

_تالين:وأميرة يا آسر دي بتحبّك

_آسر:وأنا موعدتش حد بحاجة

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*يأتي عمل مفاجئ لآسر ليذهب خارج البلاد، وتبقى تالين بمفردها*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*فى إحدى اليالي تجلس تالين مندمجة مع التلفاز لينقطع التيار الكهربي فجأةً وتشعر تالين بشئ يتحرك تحت الظلام لترى التلفاز فجأة اشتعل وعليه صور قبور على كُلّ قبر صورة لأحدهم وتجد صورة آسر لتُفزع وتَهم بالصراخ لتجد يد على فاها تمنعها من الصراخ وأنفاس باتت قريبة منها بشكل غريب لتسمع همس يقول “تحبّي تشوفي آسر قدامك ميّت ولا توافقي”

*بعد نزع يده لتستنشق الهواء وتتعالى شهقاتها وتحاول استعياب ما يحدث لتقول بسرعة “اديني مُهلة أفكّر”

*ليأتي التيار الكهربي مرة أخرى وتجد يوسف يجلس أمامها بإستمتاع ويقول*

_يوسف:معاكِ مُهلة لحد أسبوع تفكّري ولو رفضتي أنتِ عارفة العواقب الوخيمة الى هتحصل

_تالين:لدرجة دى أنا مُهمة كدا؟

_يوسف:جدًا

_تالين:ما فى مليون بنت
_يوسف:بس مفيش غير تالين وحدة بس، مكنتش حابب جو الرعب دا بس أنتِ أجبرتيني أعمل كدا

_تالين بضعف:بس أنا وأدهم بنحبّ بعض من زمان حرام أتجوز حد تاني

_يوسف بهدوء مُخيف:أدهم تاني شكلي هخلص عليه المرادي

_تالين بوجل ممزوجة بخيبة أمل:

خلاص خلاص متجيش ناحيته

_يوسف:شطورة، أحبّك وأنتِ عاقلة كدا

_تالين:مش خايف آسر يعرف

_يوسف بخبث:لو عرف نهايته هتكون قربت+أنا الملاك البرئ إلى أعمل كدا؟

_تالين بإستحقار:أتفضل برا

_يوسف بإبتسامة:تعرفي أنّي عمري ما ابتسمت لسِت غيرك

_تالين بإستهزاء:ابتسامة ال*س*و*ا*د

_يوسف:ما أنتِ إلى بتجبريني على الجانب المُظلم مني

_تالين بهدوء:كفاية لحد كدا استغليت عدم وجود أخويا وجيت

_يوسف:المرة الجاية دبلتي فى إيدك يا قمر

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*لتحاول تالين السيطرة على نفسها بعد الكابوس الحقيقي الذي مرّت به وتحاول التفكير بعائلتها فكما يبدو أنَّ يوسف خطير للغاية وستحاول تلاشيه*

“بعد مرور مُدة قصيرة”

_آسر:إيه السفر المفاجئ دا يا تالين

_تالين:أريح دماغي شويه يا آسر

_آسر:هتروحي لوحدك؟

_تالين:أنا وأميرة ومش هنطول هناك بإذن الله

_آسر بحنان:طالما هيريحك موافق وقرارك النهائي إيه عشان أردّ على يوسف

*ليقشعر بدن تالين عند سماع اسمه ويمرّ أمامها شريط ما حدث فى غمضة عين وتردف قائلة*

_تالين بهدوء مصطنع:هفكّر وأردّ عليك

_آسر بحنان:تمام

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“يوم السفر”

_حضرتك ممنوعة من السفر

_تالين بصدمة:أزاى وكُلّ حاجة كاملة

_أسف بس حضرتك ممنوعة

*لتجد رسالة من شخص مجهول*

“بلاش تلعبي معايا وارجعي وقولي لآسر أنا موافقة”

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*ليأتي يوم الخِطبة وكان يوم مزدوج خِطبة وكتب كِتاب لتشعر تالين بثِقل وخُذلان فى الوقت عينه وتشعر بغصة مريرة فى قلبها فليست كأي عروس ستتوج ملكة لعريسها بل كأنها فى جِنازة قلبها يحترق من الداخل ومن الخارج كدُمية يُحركونها كيفما يشاءون!*

_آسر بسعادة:العروسة جاهزة

_تالين بهدوء:اه

*لتنزل على الدرج وكان حفل بسيط لأجل أنَّ مازال هناك زفاف وسيكون حفل كبير وتتلاقي الأعَيون وبها كَم هائل من الحُزن، ليخرج أدهم وهو غاضب وفؤاده تصاعدت أبخرته من شدة الغَلي الشديد وينظر ليوسف نظرة مطولة تعبر عن كم الغضب والحقد الدفين*

*لينظر يوسف نظرة مطولة لتالين ليجدها باهتة الملامح وكأنها مطموسة ولكن وجدها مُختلفة عن سائر الفتيات وجد بها كُلّ ما يريد لكن على حِساب مشاعرها*

_يوسف بهمس لتالين:تالله هِمتُ بيكِ يا معشوقة الفؤاد

_تالين بإندهاش وسط حُزنها: أنت ليك فى الشِعر؟

_يوسف:لقد خُلِقَ الشعر لأجلكِ

_تالين:أنت بتعمل كدا قدام النّاس مش أكتر

_يوسف بهيام:فأنتِ مطلع قصيدة جاهلية صعب وصفها وتفسيرها لكنَّها قصيدة غزلية تَسُرُّ القُراء ومن غيري يقرأكِ تالله قد هِمتُ

*ليُلبسها حُلي الخِطبة ويُكتب الكتاب وسط دهشة تالين فهو يبدو كشخص أخر وكأنها قابلت هذا الشخص من قبل ليتركوهم بمفردهم لتردف قائلة*

_تالين:بس أنت يوسف اه بس مش يوسف دا

_يوسف بتوتر:بتقولي إيه!
_تالين بهدوء:أنا أعرفك يا يوسف شفتك قبل كدا ولسه فاكرة
_يوسف بذهول:بتهزري، شوفتيني أزاى يعني؟
_تالين:قابلتك قبل كدا بس كُنت غير مكنتش بالبشاعة دي!
_يوسف:أمتى دا؟
“فلاش باك”
_تالين:بس أنا مش موديل ومش عايزة أمثل
_بس شكلك يقول أنك موديل ومش شرط تكوني موديل بس صدقيني هتكوني نجمة صاعدة
_تالين:بس أنا مش حابة دا، أنا مديرة تسويق مش ممثلة
_يوسف بتدخل:حصل خير طالما الأنسة مش موافقة تكون ممثلة خلاص نلاقي حد تاني وأسف نيابةً عنهم
_تالين بهدوء:حصل خير

 

 

_يوسف بهدوء مماثل:أنا يوسف الأنصاري حضرتك اسمك ايه؟
_تالين:تالين، تالين العُمري
_يوسف:اسم جميل زي صحبته
_تالين:سلام أنا بقى
_يوسف:سلام
“باك”
_يوسف:مش فاكر؛أول مرة قابلتك كانت فى الشركة غير كدا مشوفتكيش
_تالين:مش فاكر!!، بطل تمثيل ما أصلك ممثل فطبيعي تلعب أي دور
_يوسف بهدوء مُخيف:أنا مش مضطر أكدب على سيادتك تطلعي مين يعني عشان أكدب عليكِ!!
_تالين بهدوء:طالما كدا بلاها جواز وطلقني وبلاش نعمل فرح
_يوسف بتلاعب:إيه رأيك نتجوز بكره
_تالين:بقولك طلقني
_يوسف بهدوء:عيزاني أطلقك، أخلص على أخوكِ
_تالين بإنهيار:ما تسبني فى حالي يا يوسف عملتلك ايه لكُلّ دا
_يوسف:محدش يرفض يوسف الأنصاري، سلام يا مراتي العزيزة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أدهم بغضب:عجبك إلى حصل يا آسر
_آسر بهدوء مُخيف:تالين موافقة على الجوازة دى
_أدهم بغضب دفين:عمري فى حياتي مبصتش لوعد
_آسر بغضب جحيمي:اسمها ميتنطقش على لسانك فاهم
_أدهم بغضب:قولتلك معملتش ليها حاجة
_آسر:أطلع برا، دلوقتي مراتي راحت دار الحقّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أميرة بصدمة:يعني إيه!!
_يعني زي ما سمعتي
_أميرة:يا نهار مش فايت طب هو عارف
_لأ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*أتى الصباح وكان يوسف سعيدًا للغاية مُتبقي أسبوع واحد وتصبح تالين فى منزله وسيقضي على وحدته*
_يوسف يحادث نفسه:أنا أسف يا تالين حقّك عليّ أنا بعشق التُراب إلى بتمشي عليه بس رفضك ليَّا بيحطمني من جوا، بإذن الله هعوضك عن كُلّ إلى حصل
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*استيقظت تالين ووجدت رسالة
تقول “أطلعي برا فى الجنينة” *
*ارتدت ملابسها وهبطت وذهبت إلى حديقة القصر وجدتها مُزينة بالورد الجوري ومكتوب “أهواكِ هوى لم يهواه أحد لحدٍ من قبل فأنتِ آسرة الفؤاد ومعذبتي وأنتِ الماضي والحاضر والمستقبل”
_تالين:مين عمل كدا؟
_يوسف:مين يقدر يعمل كدا غيري؟
_تالين بغضب:ملوش لزوم
_يوسف بحُزن:معاكِ حقّ تكرهيني مش هقول حبّيني بس كُلّ دا لمصلحتك
_تالين بإستهزاء:مصلحتي، معاك أنت؟!
_يوسف بحنان:هفضل أحبّك برضو وهعوضك عن معاملتي دي
_تالين:أمشي يا يوسف مش طايقاك
_يوسف بحُزن دفين:زي ما تحبّي بس إن شاء الله كُلّ حاجة هتتكشف
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*خرجت تالين لاستنشاق الهواء وشعرت بأحد يراقبها ولكن لم تبالي حتّى وجدت يوسف يشدّها بعنف مُسرعًا ويقول*
_يوسف بخوف:أنتِ كويسة؟
_تالين بإندهاش:هو فى إيه ظهرت فجأة كدا
_يوسف بتنهيدة:كُنتِ هيحصلك حاجة بس أنا لحقتك فى الوقت المُناسب متطلعيش غير معايا
_تالين:هو تحكم وخلاص
*ومازالت تالين تُثرثر حتّى أحكم يوسف قبضته على فاها وقال بهدوء*
_يوسف بجاذبية:اه، تحكم أنا راجل مُتحكم عندك مانع
_تالين بغضب:على نفسك وبعدين أنت مرة تعاملني كويس ومرة وحش أنت عندك شيزوفرنيا؟
_يوسف بتنهيدة ألم:صدقيني هعرّفك بس فى الوقت المُناسب
_تالين:لمَّا أشوف هتقولي ولا لأ
_يوسف:اديني فُرصة وهصلح كُلّ حاجة
*ليقرر يوسف إذهاب التوتر والغضب عنها وتخفيف الجو المشحون وشراء المُثلجات فهو عَلِمَ مُسبقًا أنها تُحبّ هذة الأشياء وشراء أيضًا شتى أنواع الكُتب، لتستوقفه فتاة مازالت فى مُقتبل العُمر لشراء الزهور منها*
_تالين بإندهاش:اشتريت كُلّ دا؟
_يوسف:قليل عليكِ بس بإذن الله طول الأسبوع دا هشتري حاجة مُختلفة وهنروح مكان مُختلف
_تالين بهدوء:هحاول أتعامل مع تغيرك المفاجئ دا
_يوسف ببعض الأمل:هتبقي عملتِ خير فيَّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

_آسر:عارف موقفك صعب يا يوسف
ربّنا يعينك أنا أتأكدت أد إيه بتحبّ تالين وبإذن الله كُلّ حاجة تتحلّ
_يوسف بإرهاق شديد:يارب
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“أنا بحبّك أوى أوى يا تالين ومش مُستعد أسيبك
_المُخرج:كات بس البطلة اسمها رزان مش تالين
_يوسف بإدراك:اه، خلاص نعيد المشهد تاني
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*ظلت تالين شاردة تُفكّر فى تصرفات
يوسف المتناقضة وتقارن بينه وبين أدهم وعقلها مُشتت وروحها تائهة دخلت فى دوامة لا تستطيع الخروج منها!*
_أدهم:تعالي نهرب يا تالين وهطلقك منه
_تالين:أمشي يا أدهم عشان لو آسر شافك هتبقي مصيبة+هبقى سِت خاينة أنا دلوقتي على زمة راجل تاني مينفعش أفكّر فى غيره
_أدهم:صدقيني هتندمي
_تالين:فات الأوان؛كان فى إيدك كُلّ حاجة وضيعتها أمشي أحسن وأنسى وحدة اسمها تالين
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بتفكير:حابة نروح فين انهاردا؟
_تالين بتَكيف:ممكن السينما
_يوسف:أنت تؤمر وأنا أنفذ
*قررا الذهاب إلى السينما لمشاهدة فيلم تالين المُفضل*
*لتندمج تالين مع الفيلم وكان يرنوها يوسف بصمت وعلى شفتيه اعتلت ابتسامة بسيطة تَنم على السعادة بجوارها وأتى مشهد مفاجئ لتشعر تالين بالذعر وليقوم يوسف بمعانقتها
والترتيب على ظهرها كالطفل الصغير *
_تالين بإدراك:أنا أسفة أنّي قربت
_يوسف بإبتسامة جذابة ممزوجة بالثقة:بس أنتِ مراتي فطبيعي أحضنك
_تالين ببلاهة:اه، صح
“قلب مُشتت، عقل مُبعثر، روح تائهة هذة أنا”
*لتفاجئ تالين أمام السينما بأشخاص يقفون ويحمل كُلّ شخص منهم لوحة مكتوب على كُلّ لوحة كلمة “أنا أسف، أنا أُحِبّك تالين”
_تالين بصدمة:مكنتش متوقعة إنك هتعمل كدا وليك فى الحاجات دي
“من يرى عيناكِ التى عبارة عن جرتين عسل يُغيب عقله ويفعل المستحيل لأجلكِ”
_تالين بعدم استعياب:لحظة أستوعب الى حصل
*لتنطفئ الأنوار فجأة ويظهر بعدها بمُدة؛ يوسف وهو فى كامل أناقته المعهودة ووسامته
الطاغية ويرتدي بدلة سوداء اللون والطلة مع إضاءة خفيفة*
_تالين بتفاجئ:يوسف أنا مبقتش فاهمة حاجة ومتشتتة
_يوسف بهيام:هاتي إيدك
*ليقوم بوضعها موضع خافقه الذي ينبض خلف ضلوعه يريد التحرر لإعلان تَيتُمه*
_يوسف:لمَّا تحبّي دا هتبطلي تشتت
“بوم”
“حلو دا صح فوقتك من المنوم المغناطيسي ورّجعتلك الذكريات الحلوة معاه وأقنعتك بحبّي وهتحبّيني أنا”
_تالين بصدمة:أنا فين؟
_أدهم:دلوقتي يوسف وآسر هيتجننوا ويلاقوكِ

 

 

_تالين:أنا فين
_أدهم:فى مكان مش هيخطر على بالك
تالين:أنت عندك شيزوفرنيا مش يوسف، وكمان بحبّ يوسف ومن زمان
_أدهم بغضب:يوسف مريض نفسي مش أنا
_تالين:طب فُكني طيب!
_أدهم:أنا مش ضامن تفضلي هادية
_تالين:شايفني بمسك فى شعري
_أدهم بجدية:أنتِ عايزة تهربي يا تالين وتسيبيني عشانه؟
_أدهم:طيب هفكك
_تالين بصدمة:أنت بتهزر صح؟، يعني حرمتني كُلّ دا من أخويا ومن يوسف وبتقولي أسيبك عشانه وحرقتني لمَّا نومتني مغناطيسي وشفت كُلّ حاجة؛كفاية أذية لحد كدا وسبني فى حالي
_أدهم:فى أحلامك، فاهمة
_تالين بهدوء:يوسف هيجي ينقذني
_أدهم بغضب:إياكِ تنطقي باسمه فاهمة
_تالين:ليه مُحرم؟

 

 

_أدهم:اه
_تالين:كُلّ الأسماء محرمةٌ إلَّا يوسفي
_أدهم بغضب:أنا هوريكِ هتحرّمي اسم يوسف ولا لأ
حاول أن يصفعها لكنّها قاومت ولم تسمح له بأن يمسها
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بتفكير:أحنا بنضيع وقت كبير ولازم نراعي أنه مصاب شيزوفرنيا
_آسر:أنت مُتخيل عمل إيه!!، دا يدخل السجن علطول بس هو مش مصاب بس هنعرف عمل كدا ليه؟
_يوسف بحُزن:عارف، كُلّ إلى فارقلي تالين، أوهمها بحبّه؛أنتَ مُتخيل دي كرهتني خالص؛أنا قلبي أتكسر أوى
حُبّ حياتي تفكّر فيّ كدا وبسبب الحقير دا
_آسر بغضب:لمَّا ألاقيه مش هرحمه بقالنا كتير بدوّر ومش لاقينا حاجة بس إيه إلى عرفك تالين أنت حُبّ حياتها، ومراتك مستحيل تصدقه
_يوسف:إن كان عملها حاجة هطلعه على القبر علطول
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تالين بإنهيار:حرام عليك، بقالي كتير هنا، اعتقني لوجه الله
_أدهم بغضب هستيري:نتجوز، وبعدها نسافر برا البلد وتنسي يوسف دا
_تالين بخوف:نتجوز!!، أنت متجوزة أنت مجنون
_أدهم ببعض التفكير:هطلقك منه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 


 

_أميرة:لحد دلوقتي مش راضي يقول مكانه فين
_يوسف:الرجالة بيدوّروا ليل نّهار
بس مفيش أثر كأن الأرض اتشقت وبلعته
*هلاقيكِ يا تالين لو كلفني الأمر نفسي؛أنا مُستعد أضحي عشانك
وإن كان عملك حاجة مش هسيبه*
_آسر:بلاش تتعبي نفسك يا أميرة أرجوكِ عشان خاطري بلاش إجهاد نفسي يا حبيبتي
_أميرة بحُبّ:دا واجبي، وأنت جوزي المفروض أساعدك وربنا يستر
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أدهم بلغة أمر:أتصوري، وأنتِ مُبتسمة
_تالين بلامبالاة:حاضر
_أدهم:إيه الإبتسامة دي عايز وحدة حلوة
*لتتخيل تالين يوسف وهو يُلوح لها ويقول أتيتُ لأنقذك؛لتبتسم تلقائيًا وتظهر الصورة لطيفة له بابتسامته الخلابة كالطبيعة الساحرة*
_أدهم:ضحكتك طلعت حلوة
*أستوعبت تالين أنَّ الذي أمامها أدهم وليس يوسف لتشعر بالإمتعاض والغضب فى الوقت عينه*
_تالين بهدوء مُوتِر:اه، لأنّي كُلي على بعضي حلوة بس ليوسف بس، وهيجي ينقذني والشرطة هتعرف
_أدهم:محدش هيعرف أنّي خطفتك
_تالين:تؤ تؤ مش دا، السرّ القديم إلى بينك وبين آسر مثلًا؟
_أدهم:كُلّه كدب معملتش حاجة
*ليردف بخبث مستنكرًا ما قالته تالين ويقول*
_أدهم:عندي حاجة أحسن
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*دخل يوسف قصر يُشبه حُبّه لتالين
جميل للغاية يُحيطه مساحة ليست بقليلة من الخُضرة وبيه حمام سباحة
يتوسطه باب القصر ليدخل يوسف وهو كظيم من شدة الخُزن ويتأمل اللوحات التى أختاروها معنًا ويسمع صوت ضحكات تالين فى كُلّ مكان ليشعر أنَّ قلبه يؤلمه بشدة ليجلس على مقعد ويضع رأسه بين يديه ويتنهد تنهيدة حارة تُعبر عمَّا يشعر به ويبكي بحُرقة فلقد حُرِمَ من محبوبته بسبب مريض نفسي وتلك الصور التى بعثها له حطمته أكثر أيُعقل فعلها لها شئ ام هذا مُجرد احتمال!!*
_يوسف بحُزن شديد:كُلّ ركن من أركان القصر مفتقدك وصاحبه تايه من غيرك ملحقتش أشبع منك يا تالين، وربّي لنتقم منه انتقام عصيب
*ليدخل غرفتهم ويشم الوسادة ويضُمّها موضع قلبه وينام مكانها
كالطفل التائهة عنه أمه، وعينيه الحمراء خيرُ دليلٍ على ذلك*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تالين بغضب:إن قربت مني هقتلك فاهم، أنا سِت متجوزة أفهم بقى أنا حَرم يوسف الأنصاري
_أدهم فى توب الشخصية الطيبة:
أنا أسف يا تالين أنا جبتك هنا ليه
*لتتفهم تالين وضعه وتقوم بإستغلال هذة النقطة وتقول
_تالين:طب فُكني يا أدهم
*ليفكها وبمجرد أن تضع يدها على المِقبض يعود لتوب شخصيته الشريرة مرةً أخرى!!*
_أدهم:عايزة تتحرري على شرط هعمل حفلة وهدعي يوسف وأخوكِ وحتّى أميرة أختي
_تالين بإندهاش:حفلة!!
_أدهم بتلاعب:بس على شرط إن قربتي من يوسف هيكون ميّت تشوفوا بعض من بعيد يس
_تالين بالتواكب معه فى الحديث:
موافقة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أميرة:أدهم عامل حفلة وبيقول أنه داعي الكُلّ
_يوسف بإندهاش:حفلة، وهيدعينا؟
_أميرة:دي ورقه رابحه بالنسبة لينا
_آسر بهدوء:معاكِ حقّ هنروح المكان وطبعًا ودا الأكيد تالين هتكون هناك
وهنجيب الشرطة بس هتكون فى الأخر ونحاول نتكلم مع شخصيته الطيبة وأننا مش هنأذيه وناخد تالين بمجرد ما يرجع لشخصيته الشريرة هتدخل الشرطة
_أميرة:هو عامل كدا لمغزى بس هو مش مُصاب شيزوفرنيا
_آسر:هنعتبر كدا منا عارف دا استغلال منه بس متزعليش عشان خاطري يا روحي
_أميرة بحُزن:أخويا بس عمل حاجات كتير أوى، معرفش أتغير ليه كدا
_آسر بحنان:صعبة عارف ربّنا معاكِ
_أميرة بإهتمام:أهم حاجة تكون بخير وعيالي يكونوا بخير
_آسر بدفئ:هتكونوا بخير يا عُيوني
بإذن الله
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*قرر أدهم عمل حفل فقط لكي يُكيد يوسف ويخبره أنه من المستحيل أن يمس تالين فقط يشاهدها من بعيد!*
*عزمت تالين أمرها ستهرب لا محالة فهذة فرصتها الوحيدة قامت بإخراج صورة يوسف وتقبليها فقط اشتاقته وبكت بحرقة عليه كمن فقدت ابنها فلذة كبدها، لكن يقينها بالله أكبر وبإذن الله سترى يوسف هكذا أمنت تالين، لن تتزعزع إطلاقًا؛خوفًا على يوسف من أدهم*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

*أتى يوم الحفل المنشود وكانت تالين على أهُبة الاستعداد وخافقها ينبض فقد تدفقت كمية كبيرة من المشاعر إليه لمجرد تَخيُلها رؤية يوسف*
*قرر أدهم أن تكون حفلة تنكرية لا يعرف أحد أحدٌ فيها، يريد إثبات ليوسف أنه قادر على أن يُريها إياه لكن لن يقترب منها كم هو شخص شيطاني*
“فى الحفل”
*نزلت تالين على الدرج متنكرة لكن عُيونها المُحلاه بالعسل تُميزها عن غيرها، تراقب كُلّ مكان بحثًا عن صاحب العُيون الفيروزية*
*دخل كُلًا من يوسف وآسر متنكرين إلى الحفل وكان يوسف يبحث عنها فا شاطرة الفؤاد هنا وسيراها أخيرًا*
_أدهم:ودلوقتي كُلّ واحد مع شريكته إلى هيختارها؛عشان يرقصوا سوا
*لتردف مسرعة فتاة مجهولة الهوية وتعرض على أدهم الرقص وتحجب عنه تالين وكان هذا جزء من خطة يوسف وآسر*
*لتتقابل العُيون الفيروزية مع العُيون العسلية ويعناقان بعض؛أعناق العُيون دافئ كعناق الجسد؟*
_آسر بحنين:اشتقتُ لصاحبة العُيون العسلية، كيف حالُها؟
_تالين بدموع غزيرة:يوسف، وحشتني أوى أوى أوى
_يوسف بحنان:كفاية عياط دموعك غالية عليّ، أنا هربيه وأعرفه أزاى يخطفك، عملك حاجة؟
_تالين:لأ، مسمحتش له يقرب مني؛أنا حَرم يوسف الأنصاري
_يوسف بفخر:بنتي، بنت يوسف الأنصاري وكُلّ حاجة له
*لتتشابك الأيدي بأصابع مرتجفة من هول الموقف أ أخيرًا تلاقيا!!*
*وتتعانق الأجساد بحرارة ليضمها يوسف بقوة؛لتتعصر عظام تالين لكنّها لا تُبالي فأخيرًا تلاقيا ووجد كُلّ خليلٍ خليله*
_يوسف بنبرة دافئة:أعيناكِ موطن الدفئ؟، القصر وصاحب القصر مفتقدينك
_تالين بنفس الدفئ:وأنا مفتقداك يا يوسف، كُلّ يوم كنت بتخيلك موجود معايا؛أسبوع واحد بس إلى قعدته معاك، وهنا قعدت ٣ شهور كأنهم سنيين يا يوسف
_يوسف بغضب دفين:نهايته على إيدي
_تالين بخوف:متعملش حاجة تودي نفسك فى داهية عشان خاطري
_يوسف بدفئ:متخافيش هكسر عضمه بس
_تالين بذُعر:لأ، بلاش هتطلع كُلّ تدريباتك عليه بعضلاتك دي وتروح فى داهية بعدها
_يوسف بإبتسامة خبيثة:خايفة عليّ
_تالين:يوسف، أكيد هخاف عليك ما دا الطبيعي
*ليعناقنها عناق شديد وبعدها يُسلمها لآسر وينقلب السحر على الساحر وتفشل خطة أدهم بتاتًا
لينهال يوسف عليه بالضرب ويُبرحه ضربًا شديدًا؛لينزف بشدة ويتألم
ليتقدم آسر منه ويطعنه لكن فى مقدمة رأسه بحذاءه المدبب*
_آسر بغضب:محدش عارفك أكتر مني؛تعرف ليه عشان عرفت أكشفك بقى تعيش دور وهم توهم أختي بحاجات محصلتش وتضر أختك إلى هى مراتي أميرة وتوهمها هى كمان أنّي زمان حبّيت غيرها دا استغلالك لدراستك تأثر بالسلب على الى حواليك حبّيت مين غير أميرة!! ما أنت عارف مبحبّش غيرها عايز تبوظ حياتنا وخلاص، مش كفاية أختك حامل يا ح*ق*ي*ر وزعلانه عشانك وأنت متستاهلش، مُتقمص الشيزوفرينيا صح، بس أنت طبيعي واستغليت دراستك لطب النفسي فى بثّ أفكار وهمية وسامة لمراتي وأختي
_أدهم بحقد وغلّ:برافو عليك طلعت فهماني، عارف عملت كُلّ دا ليه عشان بكرهك أنت تاخد كُلّ حاجة ليه وتترقى ليه ومرضتش تجوزني أختك؛عشان إيه؟، لأ خدها يوسف فقولت أدمر حياتكم كلكم وأميرة تستاهل مساعدتنيش فى حاجة ساندتك أنت وأنا أخوها طنشتني
_تالين بإحتقار: أنت إيه، أصلك إيه دي أختك وكمان بتحاول تصلحك لوجه الله وبتحاول ترّجع علاقتك بآسر
*لينزع أفراد الشرطة أزياء التَنكُر ويقبضوا على أدهم بعدما حصلوا على دليل ملموس فكُلّ كلمة قالها أدهم سُجلت له*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*لتعود الطمأنينة من جديد ويقرر يوسف تجديد الزفاف الذي لم يهنئ به هو وتالين، وتُنجب أميرة تؤام فتاة وفتى يشباهان آسر تمامًا*
_أميرة بسعادة:طلعوا حلوين زيك يا جرة عسل
_آسر بسعادة ممزوجة بخبث:
بتعاكسيني؛ بس المرة الجاية عايز كمان تؤام ويكونوا شبهك
_أميرة:لأ، كفاية كدا الحمد لله معانا الولد والبنت
_آسر:لأ، أحنا هنجيب دستة شدي حيلك يا ميرو
_أميرة:ربيهم أنت بقى
_آسر بإبتسامة وسيمة:نربيهم سوا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

*كان زفافًا غاية فى الرُقي وكان كبيرًا وكان أيضًا بمناسبة رجوع تالين، وحدث اتصال عينيِّ بين العيون الفيروزية والعيون العسلية أشبه بعناق ولمعة تلي الاتصال فأصدق لغة لغةُ العُيون فهذة النظرات عبرت عن كم المشاعر التى يحملاها لبعضهم البعض ويظلا يرقصان بسعادة، وأتت لهم المُباركات وكأنهم أول مرة يتزوجون، وأنتهى الحفل بدون ضررٍ يُذكر*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تالين:الحقني يا يوسف بولد
_يوسف بتوتر:أعمل إيه
_آسر:هتوديها المستشفى سهلة أهي ما أنت مجربتش قبل كدا
*ليردف مُسرعًا ويأخذها إلى المشفى
ويمسك يديها كنوع من الطمأنينة لها*

 

 

*لتلد بعدها قطعتين من السكر وعيناهما مزيج من اللون العسلي واللون الفيروزي فكانت العينين غاية فى الجمال*
_يوسف بفرحة عارمة:العيال قمر شبهك
_تالين بحُبّ:الحمد لله رجعتلك وخلفت منك القمر دول
_آسر:مبارك ليكم، بس هيطلعوا عينكم زي القرود إلى عندي
_أميرة:ربنا معاكِ يا حبيبتي، ويعينك التؤام صعب أوى بس حلو وحاجة قمر
_تالين:ربنا يباركلي فيهم بنتي وابني القمر دول
_يوسف بنبرة دافئة ممزوجة بحنان:
بقى عندي بنتين وولد بنوتي الأولى تالين
_تالين بحُبّ:ربنا يباركلي فيكم بجد وتفضل خير عونٍ وسندٍ ليِّ
“النهاية”
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-