رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول بقلم فريدة احمد
رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فريدة احمد رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول
رواية مأساة حورية كاملة جميع الفصول
: ماما فين ياحبيبي
رد الولد ببراءة وقال
: نزلت عند عمو محمد تبات معاه في شقته يابابا
: انت بتقول ايه ياحبيبي. نزلت تبات معاه ازاي
قالها بصدمة وهو بيحاول يستفهم من ابنه
ليجيب الولد ببراءة لتاني مرة ويقول ... نزلت علشان تبات عندو. زي ما دايما بتنزل تبات عندو لما طنط حورية مش بتكون موجودة وانت بتكون مسافر
وهنا كانت الصدمة الحقيقية
الصدمة كانت ملجماه وهو مش قادر يستوعب كلام ابنه.. ازااي!!!
وهو بيحاول يستوعب... معقوله. معقول ممكن اخويا
ومراتي يكونو بيخنو،، ني!!!!!!!!
..
في شقة اخوه
كانت بين احضا، نه وهي بتحرك ايدها علي صدره العا، ري بهدوء
قالت بحب... عاوزة افضل في حضـ نك كده دايما.
رفعت وشها وقربت با،، سته
وكملت ببتسامة.. مش بقدر ابعد عنه ابدا
رجعت كملت بشرود وقالت... كان نفسى اتجوزك انت. طول عمري بحلم بيك انت. انا بحبك بجنون يامحمد
كانت بتتكلم وهو بينفث دخان سيجارته وهو في عالم تاني مش معاها ولا سامعها
بصتله وقالت.. تعرف ان انا اتجوزته بس علشان افضل جمبك
كملت بضيق وغضب... بس انت روحت اتجوزت اللي ماتتسمي حورية
رجعت اخدت نفس بارتياح وقالت بفرحة... بس انا حاليا مبسوطة. مبسوطة اووي. اهي غارت. داهية لا ترجعها البومة دي
بصلها بغضب راحت قالت علطول... ايه. ما انت كده كده مبتحبهاش.
....
يعني ايه. يعني مررراتي بتخو،، ني مع اخوياا
كان في حالة جنون وهو بيكسر في كل شئ قدامه بعد ما عرف ان مراتو بتنيم العيال وتنزل تبات مع اخوه وهو مسافر
ولانه كان في الغردقة علشان شغله. مفكرش ومستناش ساب شغله. ساب كل اللي وراه ونزل خد عربيته وهو زي المجنون وطلع بيها وهو متجه للقاهرة وهو بيتوعد ليهم بشر
..............
في مكان تاني
: يعني ايه عاوزني ارجعلو بعد ماضر، بني واهاني هو و امه
اتكلم اخويا الكبير وقالي... هترجعيلو ياختي مش دا اختيارك.. محدش غصبك عليه يبقي اشربيه واستحمليه بقا. واظن حذرناكي هتتجوزيه ماتجيش في يوم وتشتكي
قولت بزهول... يعني ايه. هو انتو مش هتجيبولي حقي. بقولكو دا ضر، بني وامه بهدلتني
اخويا بلامبالاة... تلاقيكي غلطتي.. ما انتي لسانك طويل
والله ماعملت حاجة دول هما اللي مفتريين. وعلشان عارفين ان محدش من اهلي بيقفلي بيبيعو ويشترو فيا
قولتها وانا دموعي بتنزل بقهر
رد اخويا وقال.... بردو هقولك تاني دا اختيارك واحنا مكناش موافقين عليه من الاول بس انتي اللي صممتي تتجوزيه. يبقي مترجعيش تشتكي
اتكلمت مرات اخويا اللي كانت واقفة بتبصلي بشماته
وقالت... واللي يشيل قربة مخرومة بتخر علي راسه
كان قاعد اخويا التاني بهدوء بعد ما استمع للحوار واخيرا
اتكلم وقال ... كلم جوزها ياطارق. خليه ييجي ياخدها
قولت بدهشة من موقفهم كلهم وانا دموعي في عيوني وانا مش مصدقة دول اهلي المفروض سندي ... انتو بتقولو ايه..بتقولو ايه
اخويا عماد قال بقسوة.. زي ماسمعتي ياروح امك. انتي مش هتفضلي هنا يوم واحد. لازم ترجعي بيت جوزك
رديت عليه بدموع وقهر وقولت ... دا بدل ماتقفو معايا بترخصوني. بدل ماتجبولي حقي منو بترخصوني!!!..
انتو كده طول ما مش بتاخدو رد فعل معاه هيفضل يذلني ويهيني. انتو بتعملو كده ليه. هو انا مش اختكم
مسحت دموعي وكملت بعد ماحسمت امري ...بس انا مش هرجعلو بعد اللي عملو فيا.مش هرجعلو
اتنهدت وقولت بقهر...ومش عاوزاكم تقفو معايا..
بصتلهم باستحقار..... اساسا مش جديد عليكم.. كنت عارفة اني ماليش اهل ولا سند ..
كملت بقوة... انا مش همشي وهفضل في بيت ابويا اللي ليا فيه زيكم بالظبط. ورثي ولا نسيتو
عماد ...ورث ايه يا ام ورث. ورثك ده احنا جهزناكي بيه لما جينا نجوزك ياروح امك يعني تنسي ان ليكي في البيت ده شبر واحد
قولت بعصبية وغضب...انت بتقول ايه.عاوز تاكل عليا ورثي كمان.. انتو بتعملو معايا كده ليه. بتعملو معاياا كده لييه. ايه القسوة دي. انا عمري ماشوفت اخوات بيعملو كده في اختهم
مهتمش عماد ل كلامي وبص ل طارق وقالو بعصبية.. ماتخلص يابني. كلمه خليه ييجي ياخدها واعتذرلو علي قلة ادبها
بصلي وقال... انا عارف ان لسانها طويل. اكيد قليتي ادبك عليهم. مش كفاية رضييو بيكي علي عيبك. كويس انو لسه مطلققيش ولا اتجوز عليكي. واحد غيره كان زمانه اتجوز من بدري
مسك طارق تليفونه ولسه هيطلب جوزي
قولت بسرعة وانا ببكي بقهر.... استني متكلموش.
بصتلهم بتستحقار وقولت … كفاية ترخصو، ني اكتر من كده..
مسحت دموعي وقولت... انا هرجع لوحدي
كملت بحسرة.... هقولهم اني لقيت الباب مقفول ومعرفتش ادخل... وانتو اكيد نايمين لان الوقت متأخر ومحدش سمعني وانا بخبط.. احسن مايعرفو انكو طردتوني
قولت اخر جملة بسخرية
رد عماد وقالي...طب مانتي ناصحة اهو وبتعرفي تفكري..عيشي نفسك بقا ياختي ومش كل شوية تجيلنا غضبانة مش ناقصين قرف ما صدقنا جوزناكي
بصتله بدموع وخزلان وانا بتقول..حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
واخدت شنطه هدومي اللي جيت بيها وخرجت مقهورة ومخزولة من اقرب الناس ليا . اهلي!!!! اللي المفروض سندي وفي ضهري. بس حقيقي بعد الاب مفيش سند
.........
في شقة جوزها
قالت سلفتها وهي بتريح علي صدره تاني.. وانا بصراحة بتمني عمرها ماترجع علشان افضل معاك وفي حضنك
: للدرجادي بتحبيني
قالها بسخرية وهو بينفث دخان سيجارته
رفعت وشها وقالت علطول.. بمو، ت فيك.بعشقك
بدأت تحرك ايدها علي وشه بعشق وقالت..انا مبسوطة ان الجو خلي لينا. مراتك غارت وامجد مسافر
ابتسمت وقالت... هنزلك كل يوم بعد ما انيم الولاد. ودلعك
في اللحظة دي اتفتح الباب بقوة ووو.......
يتبع......
↚
فتح باب الحمام علي مرات اخوه وقفلو وراه بسرعة
كانت بتلف جسـ مها بالفوطة اول ما لاقته قدامها بصتله وقالت بدلع ... ايه لسه ماشبعتش. جاي تكمل هنا ولا ايه
وهي بتقر، ب ليه جامد وبتقول.. انا ملكك في اي وقت
لكن هو كان مرتبك جدا وقال... حورية رجعت من عند اهلها. جات بره
شهقت بصدمة وقالت وهي بتخبط علي خدها .. يالهوي يالهوي. دي لو شافتني هنا هنتفضح
حط ايده علي بوقها وقال بغضب مكتوم... وطي صوتك. انتي دلوقتي اللي هتفضحي نفسك بصوتك ده ياروح امك
اتنهد بارتباك وقال... اسمعي انا هخرج دلوقتي اروحلها واحاول اشغلها علشان ما تحسش بحاجة وانتي تلبسي هدومك وتخرجي من غير ماتعملي اي صوت. فاهمة
هزت راسها دليل علي الموافقة وهو خرج ودخل اوضة النوم علي حورية بعد ما قفل باب الاوضة وراه
حورية اللي كانت قاعدة علي السرير في دنيا تانية. حتي محستش بأي حاجه برغم انها لما دخلت الشقة وسمعت صوت الماية في الحمام كانت فاكرة انو جوزها لكن لما دخلت الاوضة لاقيته
وكان هو اول ماشافها طفي سيجارته اللي كان بيدخنها بشرود وقام من علي السرير بارتباك وقال... ح حو رية
انتي..
لكن وقتها قاطعته حورية باستغراب وقالت... انت ازاي هنا.. امال مين اللي في الحمام
بلع ريقه برعب
وهي كملت ... انا سمعت صوت ماية في الحمام.. هو في حد هنا
قال بارتباك... حد ايه. لا مفيش حد. دا.. اااه. انا فعلا لسه خارج من الحمام. شكلي نسيت الماية مفتوحة. ثواني هقفلها
وخرج علطول يشوف مرات اخوه اللي في الحمام
اما حورية اللي قعدت علي السرير بتعب وثواني وكانت شردت في اللي حصل من اول اليوم
فلاش بااك
هو كده يامراتك تنزل كل يوم من الساعة سبعة الصبح وتعمل كل حاجة في البيت زيها زي سلايفها يا اما تبعتها لاهلها. انا ماليش في دلع البنات الماسخ ده.. مش كفاية راضيين بيها علي عيبها. خمس سنين متجوزها ومقدرتش تجبلك فيهم حتت عيل. لا وكمان بتتنك علينا
وده كان كلام حماتها اللي قالته بتجبر وهي بتحرض ابنها عليها
اما هو اتنهد بضيق من موال كل يوم لكن اتجاهل باقي كلام امه وقال .. ما انا بشوفها بتشتغل وبتساعد في البيت ياما. هي عملتلك ايه بس
بسخرية... بتساعد. دي مبتشيلش حاجة من الارض غير وانت موجود.
كملت بغل... بت مش سهلة بتعمل كده قدامك علشان توريك انها شيلانا.وقايمة بشغل البيت كله.
محمد... طيب ياست الكل عاوزة ايه وانا هخليها تنزل تعملهولك
الكلام ده سمعته حورية اللي كانت نازلة من علي السلم
لكن وقفت مكانها وهي بتغمض عينيها بغضب من حماتها اللي مش بيعدي عليها يوم من غير ماتسخن ابنها عليها
لكن الغضب اتحول ل الم شديد في قلبها لما سمعت حماتها اللي ردت علي ابنها وقالت... اسمع يابن بطني انا لاعاوزة تعملي حاجة ولا عايزاها من الاساس هي كده كده مش نفعانا. طلقها يابني. طلقها واتجوز واحدة تخلفلك حتت عيل. ماهو مش معقول هتكمل حياتك معاها كده. ايه مش نفسك تخلف عيل من صلبك يشيل اسمك. مش بتغير من اخواتك اللي مشاء الله الكبير معاه بدل العيل اتنين والاصغر منك مراتو اهو بقت حامل
محمد... ياما ربنا يرزقهم ويخليلهم عيالهم.
مسح علي وشه بضيق وقال... لو سمحتي ياما بلاش تفتحي سيرة الخلفة دي تاني. لاني لا هطلق حورية ولا هتجوز عليها
: لييييه سحرالك
قالتها امه باندفاع وغضب
لكن كملت بحيرة وقالت... اشحال انك كل يوم والتاني بتضربها . حتي مش بشوفك بتعاملها زي الحبيبة يعني. ايه سر تمسكك بيها مش فاهمه
: ياامااا قفلي بقا علي الموضوع ده. وجواز تاني مش هتجوز علشان تريحي نفسك
قالها محمد وهو بينهي اي نقاش في الموضوع ده تاني
ولف علشان يخرج اتفاجأ ب حورية واقفة علي السلم ودموعها في عيونها ف قالها... احم. انزلي ياحورية شوفي ماما عاوزة ايه واعمليهولها. يلا
راحت امه قالت بسرعة وسخرية ... هتعمل ايه المعدولة. هي بتعمل حاجة يابني . منا بقولك مبتعملش دا غير انها غلطت فيا امبارح... هقولك ايه مراتك دي مش متربية. اهلها معرفوش يربوها
محمد بص ل حورية اللي كانت واقفة بصدمة وهي متاكده من مكيدة جديدة من حماتها
رجع بص محمد ل امه وقال... غلطت فيكي ازاي ياما
↚
قالت امه بمسكنة ...امبارح كنت تعبانة وانت عارف رجلي بتوجعني ومرات اخوك كانت عند الدكتور ب ابنها وهي الوحيدة اللي كانت فاضية ف روحت قولتلها ياحورية شطبي المطبخ مكان العشا قبل ماتطلعي شقتك..تخيل تقولي ايه.
بصلها باهتمام ف كملت وقالت... قامت شوحتلي بإديها وقالتي ماتعملي انتي هو انتي اتشلـ يتي. غلطت فيا يابني غلطت في امك
محمد.... هي قالتلك كده
كملت بدموع مصتنعة وقالت.... هقولك ايه بس ولا ايه.
حتي اسال اختك اهي.بصت لبنتها اللي كانت قاعدة في جمب لوحدها بتقلب في تليفونها بلا مبالاة وقالت... بت يا سمر. مش قالت كده
وهي بتبص لبنتها بتحذير علشان تأكد اللي قالته
سمر بخوف قالت ... ااه. احم. هي بصراحة قالت كده يامحمد ودايما بتغلط في ماما
امه... شوفت بقا علشان تعرف اني مستحملة منها كتير وبقول علشان خاطرك
لحد هنا ومستحملتش حورية اللي كانت واقفة بزهول وهي مصدومة من كل الاتهامات دي
اتمالكت نفسها وراحت نزلت الدرجتين من علي السلم وقربت علي حماتها بغضب وقالت... انتي ايه ياولية. مش بتخافي من ربنا انتي ولا بنتك.. اتا قولتلك كده!!!!
حرام عليكي كفاية تتبلي علياا بقااا. كفاااية. كفاااية كل يوم والتاني تسخنيه عليا
كملت بعصبية وغضب... سيبيني في حاالي بقاا. عاوزة تعملي فيا ايه بالظبط
محمد بحدة... حورية. وطي صوتك
حورية بغضب... مش هوطي صوتي. انت مش شايف بتتبلي عليا ازاي هي واختك.. دي ولية كدابة
امه... شايف. شايف بتقول علي امك ايه. اللي ملقتش حد يربيها. شايف بتغلط في امك ازااي
محمد بص ل حورية وبغضب.... اعتذري ل امي حالا
حورية بقوة.... مش هعتذر. انا مغلتطش فيها هي اللي اتبلت عليا. بتقول كلام محصلش. هي اللي غلطت فيا مش انا
وهي بتبص ل حماتها بغضب... دا غير السم اللي كل شوية بتبخه في ودانك علشان موضوع الخلفة
محمد بغضب مكتوم.... قولت اعتذري حالا
حورية.... وانا قولت مش هعتذر
ولفت وراحت تطلع علي فوق متجه لشقتها لكن هو شدها قبل ماتتحرك ونزل علي وشها بكف شديد وقال... شكلك فعلا متربتيش و محتاجة تتربي من اول وجديد. وانا هربيكي. علشان تعرفي تكسري كلامي
حورية كانت حاطة ايدها علي وشها مكان القلم وبتبصله بغل وقالت.... هتفضل طول عمرك حيوان وابن امك
هنا نزل علي وشها بقلم تاني اقوي لدرجة اوقعها ارضا وقال... وحيات امي لاربيكي حالا
ونزل فيها ضرب بشدة
وامه واقفة تبصلها بشماته وهي بتقول... تسلم البطن اللي شالتك. ايوا كدا يابن بطني علشان قبل ماتفكر تطول لسانها عليك تعرف انك هتقطعهولها
سمر كانت بتبص لامها بندم وعتاب وراحت قالت بسرعة
كفاية يامحمد علشان خاطري
وهي بتحاول تبعده عن حورية اللي كان نازل فيها ضرب من غير رحمه
في اللحظة دي نزلت سلفتها( رشا ) اللي اول ماشافت اللي بيحصل كانت هي كمان مبسوطة جدا وبتبصلها بشماته مخفية
وقربت عليهم وقالت بتأثير مصطنع... ليه كده يامحمد بس
وقربت علي حورية وهو بتحاول تقومها وهي بتقول... تعالي ياحبيبتي اطلعك شقتك
لكن حورية بعدتها عنها بغضب وقالت... ابعدي عني ياحرباية
وقامت بصعوبة وطلعت علي شقتها
ومحمد كان خرج بغضب
بصت رشا ل حماتها وقولت ببتسامة مقدرتش تخفيها... ايه اللي حصل ياخالتي
اما حورية ف كانت طلعت ولمت هدومها ومشيت علي بيت اهلها وهناك حصل اللي حكيناه في البارت اللي فات
واللي كانت رشا استغلت ده واول ما محمد رجع نزلت قضت معاه الليلة في الرذ، يلة
.........
فاقت حورية من شرودها علي محمد اللي دخل وقفل الباب وراه علشان متاخدش بالها من رشا اللي لبست هدومها واتسحبت وخرجت من باب الشقه من غير ماتعمل اي صوت
حورية وهي باصة في الارض قالت... انا بس رجعت علشان نسيت المفتاح بتاع بيت اهلي ولما روحت ملقتش حد يفتحلي شكلهم نايمين. انت عارف هما في الدور العالي. احم. انا هبات وهرجع الصبح
لكن هو كان قرب منها وقعد قدامها وقال بسرعة... لا. متمشيش.. خليكي. متسبيش البيت
بصتله بدموع وقالت.... عاوزني ليه. اما انت كل يوم والتاني بتضربني علي راي امك بسبب ومن غير سبب ومعاملتك معايا مفيش واحدة تستحملها
قال ببعض الندم... معلش حقك عليا. بس انتي ياحورية اللي بتعصبيني وبتجبيه لنفسك. متبقيش تردي ولا تبجحي وانا مش همد ايدي عليكي. وبعدين اللي عملتيه ده كان يصح. واقفة تغلطي فيا وفي امي. كنتي عاوزاني اعمل ايه. كان طبيعي اتعصب
حورية بصتله بدموع وقهر وقالت... عندك حق. انا فعلا اللي بجيبه لنفسي. علشان بسكت. بتبيعو وتشترو فيا انت واهلك وبسكت. بسكت علي الذ، ل والاها، نه وضربك ليا وعمايل امك فيا اللي مابتخلصش.. فعلا انا غلطانة
وبدون ولا كلمة تاتية قامت خرجت من الاوضة وهي بتشيل الطرحة من علي راسها وراحت الحمام واللي بمجرد ماقفلت بابه عليها قعدت علي ارضيته وفضلت تعيط بقهر وحرقة لحد مااخيرا قامت تغسل وشها وتاخد دش يمكن تفوق شوية وتهدي لكن اللي شافته واللي مكانش متوقع وصدمها بشدة لما عينها جات علي قطعه صغيرة من الملابس الداخليه الحريمي و اللي قربت عليها تتأكد منها
كانت بتبصلها بصدمة وبتقول بزهول... وكمان بتخو،، ني
يتبع.......
↚
مكانتش حورية تتوقع اللي شافته و اللي صدمها بشدة لما كانت في الحمام و عينها جات علي قطعه صغيرة من الملابس الداخليه الحريمي و اللي قربت عليها تتأكد منها
كانت بتبصلها بصدمة وبتقول بزهول... وكمان بتخو،، ني
..
في الوقت ده كان امجد وصل البيت و ده بعد ماساب عربيته في المطار وحجز في اقرب طياره كانت طالعه
و اللي من حسن حظه مستنهاش اكتر من ربع ساعة لكن الدقايق دي عدت عليه كانها قرن وهو دماغه بتودي وتجيب والغضب مسيطر عليه
امجد وصل وهو الغضب عاميه مش شايف قدامه غير خيا،، نة مراتو واخوه وده بسبب كلام ابنه اللي بيتردد في ودانه
فتح بوابة البيت ودخل وطلع علي السلم علطول وهو متجه لشقه اخوه
لكن قبل مايوصل لشقة اخوه واللي هي في الدور الثالث وقف قدام شقته الاول وهو بيتنفس بعنف وفتح الباب ودخل الاول يجيب سلا. حه وهو واخد قراره انو هيخلص عليهم الاتنين
بس الغريب واللي فاجأو انو بمجرد مافتح باب اوضة النوم وفتح النور وقبل مايتحرك ناحية الدولاب ياخد سلا.،، حه اتفاجأ بمراته نايمه علي السرير ورايحة في النوم كمان
....
عند حورية
كانت خرجت من الحمام وهي تايهة ومصدومة بس قررت في نفسها انها مش هتعرفو انها عرفت بخيا،، نته ومش هتتسرع وهتفكر بهدوء ولحد ماتدور وراه وتعرف مين دي اللي بيجبها الشقة وبتـ نام معاه علي سر،، يرها. وقتها تبقي تتصرف وتعرف تاخد حقها كويس وتنـ تقم منه
اتنهدت ودخلت اوضة تانيه وقفلت علي نفسها
وقفت ورا الباب وغمضت عيونها وهي حاسه بالم شديد في قلبها وهي بتقول... يااارب ماليش غيرك اشتكيلو
بس الغريب واللي كانت حاسة بيه ومستغربة نفسها عليه ان خيا،، نته مكانتش فارقة معاها وكأنها فقدت الامل فيه ويأست منه. بس كانت بتعد نفسها انها هتنـ تقم منه علي كل حاجة وقريب اوي. بس كانت بتقول لنفسها الصبر
اتحركت ووقفت قدام المرايا وهي بتبص علي جسمها بدموع وهي شايفة علامات الضر،، ب اللي في كل مكان في جسمها
فتحت درج التسريحة واخدت الكريم وابتدت تحط علي الكدمات اللي في جسمها بحزن والم
وبعد ما انتهت لبست هدومها وقربت علي السرير ورمت جسمها بتعب وهي بتحاول تنام
في اللحظة دي فتح محمد الباب عليها بعد ماانتظرها كتير في الاوضة واللي لما لاقها اتاخرت قام يشوفها
و بمجرد مافتح باب الاوضة ولاقها نايمه قال باستغراب... انتي اللي منيمك هنا.
كانت صاحية وسمعاه بس مردتش
محمد.... حورية
فتحت عنيها بضيق وقالت... نعم
محمد... بتعملي ايه هنا
حورية... زي ما انت شايف. نايمه
محمد.... ايوا. اللي نيمك هنا مش فاهم. مجتيش تنامي في الاوضة التانية ليه
حورية بهدوء.... انا مرتاحة هنا.. لو سمحت اقفل النور خليني انام لأني تعبانة ومحتاجة ارتاح
وفقط شدت الغطاء عليها وغمضت عيونها مصطنعة النوم
اما هو حب يسيبها براحتها طفي النور لكن قبل مايخرج من الاوضة قرب عليها وميل باسها علي راسها بهدوء
وهي بمجرد ماحست بيه تلقائي قفلت عيونها جامد وجسمها اتجمد لكن مصدرش منها اي رد فعل
وهو بعدها خرج علطول
.....................
في شقة امجد ورشا
رشا اول ماحست بيه فتحت عيونها وقالت باستغراب... امجد.. انت جيت امتا
امجد اللي كان قاعد علي الكنبة اللي في الاوضة وبيخلع جزمته قال... لسه حالا
قامت اتعدلت وقربت عليه وقالت... بس انت مقولتش ليه ان انت هتيجي
امجد بصلها وقال بغموض... قولت اعملهالك مفاجأة
ابتسمت رشا وقالت.... دي احلي مفاجأة
وقربت حضنته وهي بتقول... انت اساسا كنت واحشني اووي.
↚
بعدت وقالت وهي بتمسك وشه... متعرفش وحشتني قد ايه.. السفرية دي غير اي مرة
وقربت باسته وقالت....انا مش مصدقة
بعدت وكملت...مبسوطة اوووي اني شايفاك دلوقتي
كل ده وامجد بيبصلها بس بغموض بعدين قال بهدوء وهو بيقوم وبيفك في زراير قميصه....اتصلت علشان اتطمن عليكي.بس مكنتيش موجودة
بس الغريب ان رشا مظهرش عليها اي علامات ارتباك او توتر لكن عقدت حواجبها وقالت...امتا ده
امجد...من ساعتين تقريبا
رشا... اكيد كنت تحت عند خالتي
ثواني وكملت بتفكير.... ااه او يمكن لما طلعت لمحمد اخوك ا..
قاطعها امجد علطول من غير تفكير.... طلعتيلو ليه
ردت رشا بكل بساطة وقالت... طلعتلو اكل. اصل انت متعرفش اتخانقو هو وحورية. وحورية سابت البيت
ولما رجع حضرتلو عشا وطلعتهولو.. ما انا زوقيا مكانش ينفع اسيبه كده يبات من غير عشا. خصوصا ومراته مش موجودة . ولا انت شايف ايه
وقبل ما امجد يتكلم كملت رشا وقالت ببراءة مصتنعة... لو شايف انو مايصحش. قولي وانا مش هعملو حاجة تاني
لكن رد امجد عليها خلاها تطمن علي الاخر وهو ده اللي كان قاصده انه يحسسها انو عمره ما يشك فيها وبيثق فيها لحد ما يتأكد اذا كانت فعلا بتخو،، نه ولا لا فقال ... انتي طول عمرك بتفهمي في الاصول يا رشا ومبتعمليش حاجة تضر سمعتك. بعدين دا اخويا وابن خالتك. ف ايه المشكلة انك تعمليلو. انتي اكيد بتعتبريه زي اخوكي
رشا بسرعة... فعلا دايما بعتبر اخواتك زي اخواتي
..........
في بيت اهل حوريه وخصوصا شقة اخوها طارق
: بتعملو ايه
قالها طارق لما دخل شقته وقرب علي بنته اللي مامتها بتذاكرلها
ردت البنت وقالت... بنعمل الهووم وورك يابابا.
وهي بتوريلو الكتاب وبتقول... بص انا بحل صح ازاي
باسها علي خدها وقال... شطورة ياحبيبة بابا
قال وهو بيشجعها... كل ماتبقي شطورة كده هجبلك العاب كتير اوي
باسته بنته وقالت... انت احلي بابا في الدنيا
كل ده ومراته مكانتش بتبصله حتي لكن بصت لبنتها وقالت.. يلا ياحبيبتي ركزي علشان تنامي الوقت اتاخر
سيلا... حاضر
طارق... اعمليلي قهوة يا علياء
وهو بيتجه ل اوضته
: حاضر
قالتها مراته وهي بتبص عليه بضيق وغضب
وقامت تعملو
شوية ودخلت الأوضة بالقهوة وبدون ولا كلمه حطتها جمبه علي الكومود ولسه هتتحرك علشان تخرج من الاوضة لكن هو مسك ايدها وهو بيطفي السيجارة اللي كانت في ايده وقال... مالك.
بصتله وقالت... مفيش
: اماال قالبة خلقتك ليه
قالها بضيق منها ومن برودها
بصتله بغضب وقالت.... انتو ايه اللي عملتوه مع اختكو ده.. ازاي تمشوها كده.. انتو ايه معندكوش د، م.. ولما بيت اهلها مش هيكون مفتوح ليها لما جوزها يزعلها. تروح فين
انتو ازاي كده. ايه الجحود ده
طارق بحدة.... وطي صوتك
علياء بعصبية وغضب... بلا اوطي صوتي بلا زفت . انا مصدمو فيكم حقيقي. عارفة انكم جاحدين وبتقسو عليها. بس ماتوقعتش تسيبوها ترجع لوحدها في نصاص الليالي
طارق ببرود... البنت ملهاش غير بيت جوزها.. وبعدين هيا اللي اختارته متجيش لينا كل يوم والتاني تشتكي منو بقا. دا ضر، بني. دا امه مش عارفة عملت ايه.. هو كان اختيارها من الاول
علياء بحزن عليها .... حتي لو كان اختيارها
انتو اهلها مينفعش طول الوقت تفضلو تعاقبوها كده. وبعدين هي كانت صغيرة ولسه مازالت صغيرة. حورية مش كبيرة
دي لسه مكملتش 21 سنة.. اتجوزت صغيرة وشالت الهم بدري
↚
طارق... والله مش هي اللي مسكت فيه وقالت مش هتجوز غيره.. نعملها ايه.
علياء ... وهي عملت كده ليه مش كنتو عاوزين تجوزها واحد قد ابوها
طارق.... بقولك ايه قفلي بقا سيبك من الموضوع ده. هي في الاخر بتحبو هتعرف تعيش نفسها.. المهم
بصلها وهو بيمرر عينه علي جس، مها وقال.. ماتروحي تلبسيلي قمـ يص نو، م وتهيألنا ليه حلوة كده . انتي وحشتيني
علياء بجمود... انا تعبانه
و سابته وخرجت من الاوضة
وهو نفخ بضيق وقال... ابو الحريم علي ابو الجواز. ايه النكد ده
وهو بياخد علبه السجاير وبيطلع البلكونة
.............
في شقة عماد
كانت قاعدة مراته علي كرسي التسريحة وهي بتدلك ايديها بالكريم
بصت في المرايا علي عماد اللي مشغول في تليفونه وقالت.... عجبتني باللي عملتو مع اختك..
كملت بشماته وقالت.... ايوا كده. علشان تبطل تجيلكو كل يوم والتاني غضبانه. لازم تتعود وتستحمل. البنت ملهاش غير بيت جوزها
عماد وهو لسه مشغول في تليفونه.... عندك حق
نورا... وبعدين حورية دي ملزقة وهي اللي بتجيبو لنفسها بصراحة. لسانها ده اطول منها
عماد قفل التليفون وحطو جمبه وبصلها وقال... سيبك من حورية وقوليلي العيال نامو ولا لسه
ضحكت نورا وقالت بغمزة... نامو
: طب تعالي يابطل
قالها وهو بيفتح ايده
وهي ضحكت ضحكة خليعة وقامت راحتلو
..........
تاني يوم
صحيت حورية و كانت قاعدة علي السرير بشرود لكن قطع شرودها ده لما محمد فتح عليها باب الاوضة وقال... يالا ياحورية انزلي شوفي امي وحضري معاهم الفطار
اتنهدت وقالت بهدوء..... حاضر
وهو نزل وبعدين هي قامت اخدت دش ولبست ونزلت وراه
بعد شوية
كانت حورية خلصت كل شغل البيت
وبعدين بدات في تحضير الغدا وعملت اكل كتير واصناف كتير جدا بامر من حماتها وده علشان امجد اللي كان بيقلو اكتر من شهر في الغردقة بحكم شغله
وبعد وقت كانو متجمعين كلهم علي السفرة
قالت الام بفرحة لامجد... حمدالله علي السلامة ياحبيبي
امجد بهدوء.... الله يسلمك ياست الكل
بصت ل رشا وقالت... قربي يارشا الاكل لجوزك خليه يتغذي كده.. حطيلو فردتين الحمام دول قدامو
رشا... حاضر ياخالتي
وبقت تحطلو الاكل قدامه
محمد وهو بياكل.... الشغل عامل ايه يا امجد
امجد... ماشي الحمدلله.
بصله بغموض وقال... مبتفكرش تنقل الغردقة
محمد بسرعة.... لا انا مبسوط هنا
امجد... حقك.
وهو بيبص ل رشا
وكملو اكل تحت نظرات امجد الغامضة ل محمد ورشا وهو بيبص لكل واحد فيهم شوية
وحورية اللي كانت قاعدة بهدوء وهي كمان بتبص لجوزها بغضب مخفي
اما رشا كانت بتبص ل حورية بقرف وضيق وحورية نفس النظام
......
خلص اليوم
وفي اخر الليل خرجت حورية من شقة حماتها متجهة لشقتها ولسه بتفتح باب الشقة اتفجأت باللي قدامها مستنيها علي السلم
قالت بزهول.... عاصم
وهي بتبص حواليا ورجعت بصتله.... انتي ازاي جيت هنا. بتعمل ايه هنا
عاصم.... وحشتيني.
حورية لسه هترد سمعت صوت محمد جوزها اللي طالع علي السلم وهو بيتكلم في التليفون.
حورية برعب وهي بتخبط علي خدها بايدها.. يالهوي محمد طالع. هيشوفك.
وهي بتقول بهمس.. يالهوي يالهوي. اعمل ايه دلوقتي
عاصم....
يتبع.....
↚
فتحت حورية الباب ولسه هتتدخل اتفاجأت باللي بيجذبها
شهقت بخضة ورفعت وشها وبمجرد ماشافته برقت بصدمة وقالت بزهول.... عاصم.. انت بتعمل ايه هنا. وجيت هنا ازاي
عاصم..... وحشتيني
حورية برعب وهي وتبص حواليها تتأكد حد شايفهم ولا لا بصتله وقالت بترجي... امشي. علشان خاطري امشي.. لو حد شافك هنا هتبقي مصيبة
عاصم... همشي
بصلها بحب وقال... بس انا مقدرتش انام غير لما اشوفك.
حورية بعصبية... انت مجنون. انت مش هترتاح غير لما توقعني وتوقع نفسك في مصـ يبة
عاصم... انا بحبك ياحورية بقلم فريدة احمد
حورية بغضب.. مش بقولك مجنون.. ماتطلعني من دماغك بقا.. انا مرات ابن عمك فاهم يعني ايه. فوق بقا. فوووق
شدها من وسطها وقربها ليه وهو مغيب وقال... انا مش عارف انساكي ياحورية.
وهو بيبصلها بتوهان وبيميل عليها... بحبك ياحور
حورية وهي بتحاول تبعده عنها قالت برعب.. فووق. فوق ياعاصم. ارجوك ابعد
وهي بتحاول تبعده عنها لحد ماقدرت تبعده وقالت بغضب مكتوم ... ماتسبني في حالي عاوز مني ايه. شوف حالك بعيد عني بقا
عاصم... انتي حالي ياحورية
حورية بغضب... لاا دا يظهر الزفت اللي بتشربه لحس دماغك علي الاخر.. حل عني وامشي. امشي من هنا قبل ما حد يشوفك يلااا
ولفت تدخل الشقة وتقفل الباب
بس هو شدها قبل ماتقفل الباب ومسكها حاصرها بينو وبين الحيطة و قال...انتي ليه مش عاوزة تفهمي اني بعشقك.
كمل بضعف... انا بحبك بجنون ياحورية
حورية لسه هتتكلم
عاصم.... اتطلقي منو ياحورية.. اتطلقي وتعالي نتجوز. هعيشك ملكة. انتي متستحقيش تعيشي اقل من ملكة.. محمد ميستاهلكيش.. اللي يهينك بالشكل ده ميستاهلش ضافرك
حورية بحدة وهي بتحاول تتخلص منو ... ميخصكش. ملكش دعوة بحياتي.
كملت بعصبية.. فكك مني بقا ويلا قبل ماحد يشوفك امشي مكان ماجيت يلا. لو خايف علي نفسك امشي حالا. علشان لو محمد شافك مش هيطلع عليك نهار
وهي بتحاول تزقه.. وبتقول. يلا امشي. يـ..
في اللحظة دي قطعت كلامها وبرقت برعب وقالت بصوت واطي وهي بتخبط ايدها علي خدها.. يالهوي. يالهوي
محمد طالع. هيشوفك امشي بسرعة
وده لما سمعت صوت جوزها طالع علي السلم وهو بيتكلم في التليفون
زقته ودخلت شقتها بسرعة وقفلت الباب عليها
وعاصم جري علي علي فوق السطح مكان مانزل
وده لانو بيتو وبيت عمو جمب بعض
حورية كانت واقفة ورا الباب بتتنفس بعنف وضربات قلبها سريعة كان جسمها كلو سايب وهتمو، ت من الرعب
اول ماحست بالمفتاح في الباب بعدت علطول بس كانت واقفة حرفيا جسمها كلو بيترعش
محمد دخل وقال باستغراب... واقفة كده ليه
حورية وهي بتحاول تخفي ارتباكها قالت... مفيش.. انا داخلة انام بقلم فريدة احمد
وسابته ودخلت الاوضة علطول وقفلت بابها في وشه
بس محمد دخل وراها وقال... بردو هتنامي هنا
حوريه وهي بتفك الطرحة وبتروح علي السرير قالت بجمود... ايوا
وشدت الغطاء عليها ونامت
وهو اتنهد بضيق وخرج
...............
تاني يوم في الصباح
كانت نازلة من علي السلم باستعجال وهي معاها كتبها ولسه هتتجه للباب وقفت مكانها بضيق لما حماتها قالت بسخرية وهي قاعدة بتشرب الشاي هي ورشا... علي فين ياختي
لفت ليها وهي بتبص علي الكتب اللي في ايدها
وقالت ببرود... سلامة الشوف يامرات عمي.. اكيد رايحة الجامعة وده واضح جدا من الكتب اللي معايا
كملت بسخرية وقالت... وبعدين ياحماتي كل يوم بتسأليني نفس السؤال وانا نازلة وبجاوبك نفس الاجابة. ايه مستنيه اغيرلك الاجابة مثلا. المفروض من غير ماتسالي انتي عارفة اني رايحة الجامعة اكيد بالكتب دي مش رايحة الملاهي يعني
: شكلك محتاجة تتربي ياهنا
قالتها حماتها بضيق وغضب منها ومن سخريتها
هنا ببرود... ليه بقا وانا كنت غلط فيكي
حماتها بسخرية ... كل ده ومغلطتيش. ناقص تيجي تديني قلمين
كملت بتوعد وغيظ..... بس لما ييجي جوزك. هخليه يشوف صرفة معاكي علشان تبطلي تتني وتتفردي علينا
هنا بلعت ريقها برعب لانها عارفة حماتها وانها مش هترتاح غير لما تسخن جوزها عليها زي ما بتعمل مع حورية
انتبهت ليها لما كملت وقالتلها بحده... وبعدين ياروح امك بطلي تنطيط كل يوم والتاني رايحة الجامعة. ولا ناسية انك حامل
كملت بتحذير وقالت... لو اللي في بطنك جراله حاجة
بس هنا برغم خوفها قاطعتها وقالت ببرود.. متقلقيش يامرات عمي. الدكتورة قالت عادي. عن اذنك بقا علشان اتاخرت
وخرجت من غير ماتسمع منها اي كلام تاني
"قدرية " وده اسم حماتها بصراحة ملقتش اسم يليق عليها غير ده 😂
قالت بزهول ... شوف البت اللي ماشافت تربية. قاطعتني في الكلام ومشيت ولا هامها.. بس هقول ايه العيب مش عليها. العيب علي ابني اللي ركبها عليها وخلاها تدلدل رجليها بنت فايزة
رشا.. ما انتي عارفاها ياخالتي بت متدلعة ورافعة مناخيرها في السما. علي ايه مش عارفة
قدرية... نكسرهالها ياختي. ايه هسيبها تركبنا اكتر من كده ايه
رشا... بس انتي عارفة كريم بيحبها
قدرية.... بيحبها اه
كملت وهي بتتوعدلها وقالت... بس لو عرف قلة ادبها دي هيربيها. انا عارفة ابني. ابني راجل والحال ده مايمشيش معاه..
شردت وقالت.... ماااشي ياهنا ان ماجبت مناخيرك الارض مبقاش قدرية
رجعت بصت ل رشا وقالتلها.... وانتي يامعدولة ايه اللي نزلك مش شقتك وسايبة جوزك فوق
رشا....ايه ياخالتي نزلت اقعد معاكي
↚
قدرية.... متقعديش معايا ياختي قومي شوفي جوزك
بصتلها من فوق لتحت وقالت.... وبعدين مالك كده.
فين يابت الاحمر والاخضر اللي دايما بتحطيهم علي وشك
كملت بسخرية.... ولا الحجات دي مش بتطلع لجوزك
رشا بتوتر.... قصدك ايه يعني ياخالتي
قدرية.... ولا قصدي ولا مقصديش.. قومي شوفيه يلا ودلعيه ياختي.. غايب عنك بقالو شهر. نازلة وسيباه. ده ايه الوكسة دي بقلم فريدة احمد
رشا بضيق ... ماهو ياخالتي اللي متغير معايا من وقت ما رجع. مش مديلي وش. اعمل ايه يعني..
كملت بغيظ.. وبعدين سابني امبارح وسهر بره مرجعش غير الصبح.
قدرية... ما يمكن في حاجة مضايقاه في الشغل
رشا... مش عارفة بقا
في اللحظة دي خرجت حورية من المطبخ وقالت بتعب... خلصت ياطنط.
كملت بضيق مخفي... محتاجة حاجة تاني قبل ما اطلع
قدرية... وانتي كنتي لسه عملتي حاجة يادلعادي
حورية بزهول... انا نضفت البيت كله ومسحتو وغسلت المواعين وشطبت المطبخ.. من الساعة سبعة الصبح وانا واقفة علي رجلي
قدرية.... لسه ياختي اليوم طويل في غدا هيتحضر الشغل لسه مخلصش . و بعدين السجاد اللي شيلته ده مغسلتيهوش ليه ولا تكونش مفكره اني شيلته علشان اعمله عرض
حورية... وانا اغسلو ليه. ماتبعتيه المغسلة
قدرية.... وانتي لازمتك ايه.. روحي ياختي اغسلي السجاد اخلصي
حورية ... واشمعنا انا اللي اغسله هو مفيش غيري في البيت. ما عندك رشا وهنا وبنتك سمر. ولا هو حورية تشيل الطين
قدرية.... اه ياختي مفيش غيرك. عاوزة مين اللي يعمل. رشا اللي معاها عيالها ولا هنا الحامل. وبنتي في الجامعة عندها مذاكرتها
بصتلها بسخرية وقالت.... علي الاقل انتي لا معاكي عيل ولاتيل. ارضك بور. مش عارفة تجيبي حتت العيل ل إبني
حورية غمضت عينها بالم ووجع من كلامها اللي دايما بتقولو ليها في الطالعة والنازلة ومعايرتها ليها طول الوقت
فتحت عينيها وقالت بدموع وقهر... انتي لو ست تعرفي ربنا. هتعرفي ان الخلفة دي بإيدو مش بايدي انا
قدرية... وانتي مخلفتيش
كملت وقالت....ومدام انتي عارفة ربنا. اكيد عارفة ان ربنا حلل الحواز تاني ورابع
قاطعهتا حورية وقالت بألم... جوزيه. انا معترضتش
قدرية... هجوزه ياختي. اكيد هجوزه علشان اشوف عياله
ماهو اكيد مش هسيبه كده يكمل حياته معاكي من غير خلفة
حورية مسحت دموعها وقالت... عن اذنك
ولسه هتطلع
قدرية قالت... استني ياختي. روحي يلا اغسلي السجاد
حورية وقد استعادت قوتها شاورت علي رشا وقالت... في واحدة غيري..انا شايفاها من بدري قاعدة فاضية يعني متعملش هي ليه ولا علي اديها ورجليها نقش الحنة
لسه قدرية هترد رشا رفعت حاحبها وقالت بجحود... اه ياحبيبتي. علي رجلي نقش الحنة. وانتي كده كده اللي في الاخر هتعملي. ف اعملي وانتي ساكته. احسن ما محمد ينزل يرنك علقة زي بتاعت امبارح. اشتري نفسك
وبالفعل عملته حورية وبعد ماحيلها اتهد طبعا طلعت شقتها بتعب وهي بتدعي ربها يخلصها من العيشة اللي هي فيها والذ، ل ده
.........
مساءا
كانت حورية واقفة في اوضة نومها بترتب في دولابها
محمد خرج من الحمام وهو لابس بنطول بس وبينشف راسه بالفوطة
رمي الفوطة وقرب عليها وهو بيمسكها من وسطها وبيقربها ليه وقال... وحشتيني
حورية سابت اللي في ايدها وبعدت عنو وقالت.. عن اذنك
وراحت تخرج لكن هو مسكها،
رفع ايده يحركها علي شعرها بعدين ميل با، سها علي راسها وقال.... انا عارف اني اتغبيت عليكي وحقك تزعلي .. انا اسف
وميل با، سها علي خدها
بعدين قال... روحي اعمليلي شاي وتعالي
حورية بهدوء راحت تعملو
وبعد دقايق جابت الشاي وقربت حطته علي الكومود ولسه هتتحرك علشان تخرج
مسك ايدها وقال... اقعدي. عايزك
بلعت ريقها وقعدت قدامه وهو اتعدل ومسك وشها باديه وقال... انا بحبك ياحورية.. وانتي كمان بتحبيني
دموعها نزلت بوجع وهي بتفتكر لما اتحدت اهلها علشانو وقد ايه بتحبو. بس هو ميستاهلش ده
مد ايده يمسح دموعها
↚
بصتله وقالت... ليه بقيت بتعاملني كده .. ليه بقيت بتقسي عليا كده.. انت كنت احن عليا من اهلي.
كملت بوجع وقالت... انا حبيتك علشان حبك ليا وحنيتك عليا اللي مبقتش موجودة. اتبدلت بقساوة. ليه بقيت واحد تاني. ليه اتغيرت كده
هزت راسها اكتر من مرة وقالت....بس انا عارفة ليه.. انت من يوم ماعرفت اني مش بخلف وانت اتغيرت معايا..
مسحت دموعها وقالت... بس ده مش ذنبي. مش ذنبي اني مش بخلف. ومفيش في ايدي حاجة اعملها. دا نصيبي
دموعها نزلت تاني وقالت بصعوبة... وانا قولتلك اتجوز وخلف الولد اللي نفسك فيه
قربها ليه وقال بعد مامد ايده يمسح دموعها... بس انا مش هتجوز..عمري ماهتجوز عليكي ابدا.. مين قالك ان عايز اخلف. انا عايزك انتي. انا بحبك ياحورية
كانت بتبصله بحيرة وهي مش فهماه. كانت محتارة بين خيا،، نته ليها وبين صدقه اللي حاسه بيه لانه فعلا عمره ما حسسها انو في يوم ممكن يتجوز عليها برغم معاملته القاسية معاها
غمضت عيونها وهي مشتته لحد ماحست بيه لما ميل عليها وقرب من شفا، يفها
لكن هي علطول افتكرت خيا، نته وبعدت
محمد.... سيبيلي نفسك. انا عايزك. انتي وحشاني. زي ما متأكد اني واحشك. صدقيني ياحورية انا بحبك..
حط صباعه علي شفايفها وقال... ونفسي فيكي دلوقتي
كمل وقال بسرعة... مش اللي في دماغك.. انا بس محتاج احس ان انتي معايا.
كانت بتبصله بحيرة وهي مش قادرة تصدقه وهتصدقه ازاي وهي شايفة دليل خيا، نتو بعنيها
اتنهدت وقالت بجمود... ارجوك ابعد
محمد.... انتي وحشاني
وميل عليها وبدا يبو، سها وهي رغما عنها استسلمت ليه زي عادتها لانها برغم كل اللي بيعملو فيها بتحبو وده اللي طول الوقت بيخليها بتكر، ه نفسها لان مهما يعمل لسه بتحبو وبتستسلم ليه
بس مرة واحدة فاقت لنفسها وقالت بضعف....محمد ابعد. مش هينفع. لا لا
وهي بتحاول تبعد
محمد .... شش. سيبلي نفسك.. انا بحبك.
وقرب يبوسها من تاني
محسيتش بنفسها غير وهو بينزل عنها هدومها من علي كتفها وو
في الحظة دي حورية مسكت ايده و قالت.... لا لا. ارجوك. مش هينـ..
لكن هو كان مغيب وهي كانت بتتكلم بضعف
رفع ايده وبدا يحركها علي خدها لحد مانزل بصباعه علي شفايفها وقال برغبة... انا عاوزك..ومتاكد انك انتي كمان عاوزاني.
وقرب منها من تاني وكانت هي استسلمت ليه كليا وهي كمان مغيبة
وبعدين.......
بعد وقت
حورية قاعدة علي السرير ولفة نفسها بالملاية اللي مدارية بيها جسـ مها وبتعيط وهي حاطة راسها بين رجليها
محمد خرج من الحمام لاقاها كده
قال بضيق... هو ايه اللي حصل ل ده كله. انتي مراتي
طبعا هو كان مستغرب حالتها لانو اول مرة يشوفها كده
لانو مهما كان بيحصل بينهم كانت بتسلم نفسها ليه عادي ومكانتش بتبقي ندمانه كده
قرب وقعد قدامها ولسه بيحط ايده عليها
بعدتو بغضب ورفعت وشها و قالت بغضب ... متلمسنيش
وقامت وهي بتبصله بغضب شديد وخرجت من الاوضة وهي منهارة وراحت الحمام قفلت علي نفسها وقعدت علي الارض وفضلت تبكي بندم وهي بتلعن نفسها علي غباءها اللي خلاها تستسلم ليه
فضلت وقت طويل بتبكي لحد ما قامت مرة واحدة وقفت قدام المراية وهي بتمسح دموعها بعنف وهي بتقول لنفسها مش هستسلم تاني. لازم ابقي قوية. مش هضعف تاني. لازم اخد حقي وانتـ قم
..........
تاني يوم
في فيلا يبان عليها الفخامة والرقي وفي منتصف الريسيبشن كانت قاعدة علي كنبة ست شيك جدا في اواخر الاربعينات بتشرب نسكافيه قدام التلفزيون
جرس الباب ضرب في اللحظة دي فقالت بصوت عالي... وفاء. يا وفاء شوفي مين
خرجت بنت من المطبخ وهي بتقول... حاضر ياهانم
ثواني وبصت قدامها وقالت باستغراب... حورية
حوريه قربت ليها وقالت بدموع... محتجاكي ياماما
......
عند امجد اللي استغل ان رشا تحت عند امه نادي علي ابنه وقال.... تعالي يامروان
قام مروان راحلو... نعم يابابا
قعد علي الكنبة وقعد ابنه قدامه وقالو... قولي ياحبيبي انت شوفت ماما لما راحت تبات عند عمو ولا عرفت ازاي
مروان....
يتبع..........
↚
فتحت حورية الباب ولسه هتتدخل اتفاجأت باللي بيجذبها
شهقت بخضة ورفعت وشها وبمجرد ماشافته برقت بصدمة وقالت بزهول…. عاصم.. انت بتعمل ايه هنا. وجيت هنا ازاي
عاصم….. وحشتيني
حورية برعب وهي وتبص حواليها تتأكد حد شايفهم ولا لا بصتله وقالت بترجي… امشي. علشان خاطري امشي.. لو حد شافك هنا هتبقي مصيبة
عاصم… همشي
بصلها بحب وقال… بس انا مقدرتش انام غير لما اشوفك.
حورية بعصبية… انت مجنون. انت مش هترتاح غير لما توقعني وتوقع نفسك في مصـ يبة
عاصم… انا بحبك ياحورية بقلم فريدة احمد
حورية بغضب.. مش بقولك مجنون.. ماتطلعني من دماغك بقا.. انا مرات ابن عمك فاهم يعني ايه. فوق بقا. فوووق
شدها من وسطها وقربها ليه وهو مغيب وقال… انا مش عارف انساكي ياحورية.
وهو بيبصلها بتوهان وبيميل عليها… بحبك ياحور
حورية وهي بتحاول تبعده عنها قالت برعب.. فووق. فوق ياعاصم. ارجوك ابعد
وهي بتحاول تبعده عنها لحد ماقدرت تبعده وقالت بغضب مكتوم … ماتسبني في حالي عاوز مني ايه. شوف حالك بعيد عني بقا
عاصم… انتي حالي ياحورية
حورية بغضب… لاا دا يظهر الزفت اللي بتشربه لحس دماغك علي الاخر.. حل عني وامشي. امشي من هنا قبل ما حد يشوفك يلااا
ولفت تدخل الشقة وتقفل الباب
بس هو شدها قبل ماتقفل الباب ومسكها حاصرها بينو وبين الحيطة و قال…انتي ليه مش عاوزة تفهمي اني بعشقك.
كمل بضعف… انا بحبك بجنون ياحورية
حورية لسه هتتكلم
عاصم…. اتطلقي منو ياحورية.. اتطلقي وتعالي نتجوز. هعيشك ملكة. انتي متستحقيش تعيشي اقل من ملكة.. محمد ميستاهلكيش.. اللي يهينك بالشكل ده ميستاهلش ضافرك
حورية بحدة وهي بتحاول تتخلص منو … ميخصكش. ملكش دعوة بحياتي.
كملت بعصبية.. فكك مني بقا ويلا قبل ماحد يشوفك امشي مكان ماجيت يلا. لو خايف علي نفسك امشي حالا. علشان لو محمد شافك مش هيطلع عليك نهار
وهي بتحاول تزقه.. وبتقول. يلا امشي. يـ..
في اللحظة دي قطعت كلامها وبرقت برعب وقالت بصوت واطي وهي بتخبط ايدها علي خدها.. يالهوي. يالهوي
محمد طالع. هيشوفك امشي بسرعة
وده لما سمعت صوت جوزها طالع علي السلم وهو بيتكلم في التليفون
زقته ودخلت شقتها بسرعة وقفلت الباب عليها
وعاصم جري علي علي فوق السطح مكان مانزل
وده لانو بيتو وبيت عمو جمب بعض
حورية كانت واقفة ورا الباب بتتنفس بعنف وضربات قلبها سريعة كان جسمها كلو سايب وهتمو، ت من الرعب
اول ماحست بالمفتاح في الباب بعدت علطول بس كانت واقفة حرفيا جسمها كلو بيترعش
محمد دخل وقال باستغراب… واقفة كده ليه
حورية وهي بتحاول تخفي ارتباكها قالت… مفيش.. انا داخلة انام بقلم فريدة احمد
وسابته ودخلت الاوضة علطول وقفلت بابها في وشه
بس محمد دخل وراها وقال… بردو هتنامي هنا
حوريه وهي بتفك الطرحة وبتروح علي السرير قالت بجمود… ايوا
وشدت الغطاء عليها ونامت
وهو اتنهد بضيق وخرج
…………….
تاني يوم في الصباح
كانت نازلة من علي السلم باستعجال وهي معاها كتبها ولسه هتتجه للباب وقفت مكانها بضيق لما حماتها قالت بسخرية وهي قاعدة بتشرب الشاي هي ورشا… علي فين ياختي
لفت ليها وهي بتبص علي الكتب اللي في ايدها
وقالت ببرود… سلامة الشوف يامرات عمي.. اكيد رايحة الجامعة وده واضح جدا من الكتب اللي معايا
كملت بسخرية وقالت… وبعدين ياحماتي كل يوم بتسأليني نفس السؤال وانا نازلة وبجاوبك نفس الاجابة. ايه مستنيه اغيرلك الاجابة مثلا. المفروض من غير ماتسالي انتي عارفة اني رايحة الجامعة اكيد بالكتب دي مش رايحة الملاهي يعني
: شكلك محتاجة تتربي ياهنا
↚
قالتها حماتها بضيق وغضب منها ومن سخريتها
هنا ببرود… ليه بقا وانا كنت غلط فيكي
حماتها بسخرية … كل ده ومغلطتيش. ناقص تيجي تديني قلمين
كملت بتوعد وغيظ….. بس لما ييجي جوزك. هخليه يشوف صرفة معاكي علشان تبطلي تتني وتتفردي علينا
هنا بلعت ريقها برعب لانها عارفة حماتها وانها مش هترتاح غير لما تسخن جوزها عليها زي ما بتعمل مع حورية
انتبهت ليها لما كملت وقالتلها بحده… وبعدين ياروح امك بطلي تنطيط كل يوم والتاني رايحة الجامعة. ولا ناسية انك حامل
كملت بتحذير وقالت… لو اللي في بطنك جراله حاجة
بس هنا برغم خوفها قاطعتها وقالت ببرود.. متقلقيش يامرات عمي. الدكتورة قالت عادي. عن اذنك بقا علشان اتاخرت
وخرجت من غير ماتسمع منها اي كلام تاني
“قدرية ” وده اسم حماتها بصراحة ملقتش اسم يليق عليها غير ده 😂
قالت بزهول … شوف البت اللي ماشافت تربية. قاطعتني في الكلام ومشيت ولا هامها.. بس هقول ايه العيب مش عليها. العيب علي ابني اللي ركبها عليها وخلاها تدلدل رجليها بنت فايزة
رشا.. ما انتي عارفاها ياخالتي بت متدلعة ورافعة مناخيرها في السما. علي ايه مش عارفة
قدرية… نكسرهالها ياختي. ايه هسيبها تركبنا اكتر من كده ايه
رشا… بس انتي عارفة كريم بيحبها
قدرية…. بيحبها اه
كملت وهي بتتوعدلها وقالت… بس لو عرف قلة ادبها دي هيربيها. انا عارفة ابني. ابني راجل والحال ده مايمشيش معاه..
شردت وقالت…. ماااشي ياهنا ان ماجبت مناخيرك الارض مبقاش قدرية
رجعت بصت ل رشا وقالتلها…. وانتي يامعدولة ايه اللي نزلك مش شقتك وسايبة جوزك فوق
رشا….ايه ياخالتي نزلت اقعد معاكي
قدرية…. متقعديش معايا ياختي قومي شوفي جوزك
بصتلها من فوق لتحت وقالت…. وبعدين مالك كده.
فين يابت الاحمر والاخضر اللي دايما بتحطيهم علي وشك
كملت بسخرية…. ولا الحجات دي مش بتطلع لجوزك
رشا بتوتر…. قصدك ايه يعني ياخالتي
قدرية…. ولا قصدي ولا مقصديش.. قومي شوفيه يلا ودلعيه ياختي.. غايب عنك بقالو شهر. نازلة وسيباه. ده ايه الوكسة دي بقلم فريدة احمد
رشا بضيق … ماهو ياخالتي اللي متغير معايا من وقت ما رجع. مش مديلي وش. اعمل ايه يعني..
كملت بغيظ.. وبعدين سابني امبارح وسهر بره مرجعش غير الصبح.
قدرية… ما يمكن في حاجة مضايقاه في الشغل
رشا… مش عارفة بقا
في اللحظة دي خرجت حورية من المطبخ وقالت بتعب… خلصت ياطنط.
كملت بضيق مخفي… محتاجة حاجة تاني قبل ما اطلع
قدرية… وانتي كنتي لسه عملتي حاجة يادلعادي
حورية بزهول… انا نضفت البيت كله ومسحتو وغسلت المواعين وشطبت المطبخ.. من الساعة سبعة الصبح وانا واقفة علي رجلي
قدرية…. لسه ياختي اليوم طويل في غدا هيتحضر الشغل لسه مخلصش . و بعدين السجاد اللي شيلته ده مغسلتيهوش ليه ولا تكونش مفكره اني شيلته علشان اعمله عرض
حورية… وانا اغسلو ليه. ماتبعتيه المغسلة
قدرية…. وانتي لازمتك ايه.. روحي ياختي اغسلي السجاد اخلصي
حورية … واشمعنا انا اللي اغسله هو مفيش غيري في البيت. ما عندك رشا وهنا وبنتك سمر. ولا هو حورية تشيل الطين
قدرية…. اه ياختي مفيش غيرك. عاوزة مين اللي يعمل. رشا اللي معاها عيالها ولا هنا الحامل. وبنتي في الجامعة عندها مذاكرتها
بصتلها بسخرية وقالت…. علي الاقل انتي لا معاكي عيل ولاتيل. ارضك بور. مش عارفة تجيبي حتت العيل ل إبني
حورية غمضت عينها بالم ووجع من كلامها اللي دايما بتقولو ليها في الطالعة والنازلة ومعايرتها ليها طول الوقت
فتحت عينيها وقالت بدموع وقهر… انتي لو ست تعرفي ربنا. هتعرفي ان الخلفة دي بإيدو مش بايدي انا
قدرية… وانتي مخلفتيش
كملت وقالت….ومدام انتي عارفة ربنا. اكيد عارفة ان ربنا حلل الحواز تاني ورابع
قاطعهتا حورية وقالت بألم… جوزيه. انا معترضتش
قدرية… هجوزه ياختي. اكيد هجوزه علشان اشوف عياله
ماهو اكيد مش هسيبه كده يكمل حياته معاكي من غير خلفة
حورية مسحت دموعها وقالت… عن اذنك
ولسه هتطلع
قدرية قالت… استني ياختي. روحي يلا اغسلي السجاد
حورية وقد استعادت قوتها شاورت علي رشا وقالت… في واحدة غيري..انا شايفاها من بدري قاعدة فاضية يعني متعملش هي ليه ولا علي اديها ورجليها نقش الحنة
لسه قدرية هترد رشا رفعت حاحبها وقالت بجحود… اه ياحبيبتي. علي رجلي نقش الحنة. وانتي كده كده اللي في الاخر هتعملي. ف اعملي وانتي ساكته. احسن ما محمد ينزل يرنك علقة محترمة.
وبالفعل عملته حورية وبعد ماحيلها اتهد طبعا طلعت شقتها بتعب وهي بتدعي ربها يخلصها من العيشة اللي هي فيها والذ، ل ده
………
مساءا
↚
كانت حورية واقفة في اوضة نومها بترتب في دولابها
محمد خرج من الحمام وهو لابس بنطول بس وبينشف راسه بالفوطة
رمي الفوطة وقرب عليها وهو بيمسكها من وسطها وبيقربها ليه وقال… وحشتيني
حورية سابت اللي في ايدها وبعدت عنو وقالت.. عن اذنك
وراحت تخرج لكن هو مسكها،
رفع ايده يحركها علي شعرها بعدين ميل با، سها علي راسها وقال…. انا عارف اني اتغبيت عليكي وحقك تزعلي .. انا اسف
وميل با، سها علي خدها
بعدين قال… روحي اعمليلي شاي وتعالي
حورية بهدوء راحت تعملو
وبعد دقايق جابت الشاي وقربت حطته علي الكومود ولسه هتتحرك علشان تخرج
مسك ايدها وقال… اقعدي. عايزك
بلعت ريقها وقعدت قدامه وهو اتعدل ومسك وشها باديه وقال… انا بحبك ياحورية.. وانتي كمان بتحبيني
دموعها نزلت بوجع وهي بتفتكر لما اتحدت اهلها علشانو وقد ايه بتحبو. بس هو ميستاهلش ده
مد ايده يمسح دموعها
بصتله وقالت… ليه بقيت بتعاملني كده .. ليه بقيت بتقسي عليا كده.. انت كنت احن عليا من اهلي.
كملت بوجع وقالت… انا حبيتك علشان حبك ليا وحنيتك عليا اللي مبقتش موجودة. اتبدلت بقساوة. ليه بقيت واحد تاني. ليه اتغيرت كده
هزت راسها اكتر من مرة وقالت….بس انا عارفة ليه.. انت من يوم ماعرفت اني مش بخلف وانت اتغيرت معايا..
مسحت دموعها وقالت… بس ده مش ذنبي. مش ذنبي اني مش بخلف. ومفيش في ايدي حاجة اعملها. دا نصيبي
دموعها نزلت تاني وقالت بصعوبة… وانا قولتلك اتجوز وخلف الولد اللي نفسك فيه
قربها ليه وقال بعد مامد ايده يمسح دموعها… بس انا مش هتجوز..عمري ماهتجوز عليكي ابدا.. مين قالك ان عايز اخلف. انا عايزك انتي. انا بحبك ياحورية
كانت بتبصله بحيرة وهي مش فهماه. كانت محتارة بين خيا،، نته ليها وبين صدقه اللي حاسه بيه لانه فعلا عمره ما حسسها انو في يوم ممكن يتجوز عليها برغم معاملته القاسية معاها
غمضت عيونها وهي مشتته لحد ماحست بيه لما ميل عليها وقرب من شفا، يفها
لكن هي علطول افتكرت خيا، نته وبعدت
محمد…. سيبيلي نفسك. انا عايزك. انتي وحشاني. زي ما متأكد اني واحشك. صدقيني ياحورية انا بحبك..
حط صباعه علي شفايفها وقال… ونفسي فيكي دلوقتي
كمل وقال بسرعة… مش اللي في دماغك.. انا بس محتاج احس ان انتي معايا.
كانت بتبصله بحيرة وهي مش قادرة تصدقه وهتصدقه ازاي وهي شايفة دليل خيا، نتو بعنيها
اتنهدت وقالت بجمود… ارجوك ابعد
محمد…. انتي وحشاني
وميل عليها وبدا يبو، سها وهي رغما عنها استسلمت ليه زي عادتها لانها برغم كل اللي بيعملو فيها بتحبو وده اللي طول الوقت بيخليها بتكر، ه نفسها لان مهما يعمل لسه بتحبو وبتستسلم ليه
بس مرة واحدة فاقت لنفسها وقالت بضعف….محمد ابعد. مش هينفع. لا لا
وهي بتحاول تبعد
محمد …. شش. سيبلي نفسك.. انا بحبك.
وقرب يبوسها من تاني
محسيتش بنفسها غير وهو بينزل عنها هدومها من علي كتفها وو
في الحظة دي حورية مسكت ايده و قالت…. لا لا. ارجوك. مش هينـ..
لكن هو كان مغيب وهي كانت بتتكلم بضعف
رفع ايده وبدا يحركها علي خدها لحد مانزل بصباعه علي شفايفها وقال برغبة… انا عاوزك..ومتاكد انك انتي كمان عاوزاني.
وقرب منها من تاني وكانت هي استسلمت ليه كليا وهي كمان مغيبة
وبعدين…….
بعد وقت
حورية قاعدة علي السرير ولفة نفسها بالملاية اللي مدارية بيها جسـ مها وبتعيط وهي حاطة راسها بين رجليها
محمد خرج من الحمام لاقاها كده
قال بضيق… هو ايه اللي حصل ل ده كله. انتي مراتي
طبعا هو كان مستغرب حالتها لانو اول مرة يشوفها كده
لانو مهما كان بيحصل بينهم كانت بتسلم نفسها ليه عادي ومكانتش بتبقي ندمانه كده
قرب وقعد قدامها ولسه بيحط ايده عليها
بعدتو بغضب ورفعت وشها و قالت بغضب … متلمسنيش
وقامت وهي بتبصله بغضب شديد وخرجت من الاوضة وهي منهارة وراحت الحمام قفلت علي نفسها وقعدت علي الارض وفضلت تبكي بندم وهي بتلعن نفسها علي غباءها اللي خلاها تستسلم ليه
فضلت وقت طويل بتبكي لحد ما قامت مرة واحدة وقفت قدام المراية وهي بتمسح دموعها بعنف وهي بتقول لنفسها مش هستسلم تاني. لازم ابقي قوية. مش هضعف تاني. لازم اخد حقي وانتـ قم
……….
تاني يوم
في فيلا يبان عليها الفخامة والرقي وفي منتصف الريسيبشن كانت قاعدة علي كنبة ست شيك جدا في اواخر الاربعينات بتشرب نسكافيه قدام التلفزيون
جرس الباب ضرب في اللحظة دي فقالت بصوت عالي… وفاء. يا وفاء شوفي مين
خرجت بنت من المطبخ وهي بتقول… حاضر ياهانم
ثواني وبصت قدامها وقالت باستغراب… حورية
حوريه قربت ليها وقالت بدموع… محتجاكي ياماما
……
عند امجد اللي استغل ان رشا تحت عند امه نادي علي ابنه وقال…. تعالي يامروان
قام مروان راحلو… نعم يابابا
قعد علي الكنبة وقعد ابنه قدامه وقالو… قولي ياحبيبي انت شوفت ماما لما راحت تبات عند عمو ولا عرفت ازاي
مروان….
يتبع….
↚
: انتي مش بتخلفي ياحورية . يعني لو اتطلقتي اكيد مش هتعرفي تتجوزي تاني. ف انا شايفة تشيلي من دماغك الفكرة دي وتعيشي مع جوزك واهله وخلاص
حورية بدموع…. يعني ايه. هو علشان مش بخلف اوافق اني افضل عايشة في الذ، ل والا، هانة طول عمري
سهام…. مش احسن ماتتطلقي ومتعرفيش تتجوزي تاني
: مش عاااوزة اتجوزز.. مين قالك اني بفكر اتطلق علشان اتجوز تاني. انا قرفت من الجواز اصلا
صرخت حورية وقالتها بغضب وهي شايفة البساطة اللي مامتها بتتكلم بيها
بصتلها جامد وقالت بقهر… هو انتي ازاي مش حاسة بيا.
سهام… هو انا علشان مش عاوزاكي تخربي علي نفسك ابقي مش حاسة بيكي
حورية… وهو انا عايشة في جنه
نزلت دموعها وقالت….بقولك عايشة في ذ، ل وا، هانة وانتي عارفة ده كويس
سهام…. مش ده بردو اللي صممتي تتجوزيه. ما
قاطعتها حورية بعصبية وقالت…. كفاية. كفااية بقا كل شوية تفكروني ب إنه كان اختياري. انا اصلا منستش. كفايه. هتفضلو تعاقبو فيا لحد امتا
كملت بصوت ضعيف وقالت…. طب انا كنت لسه صغيرة
دموعها نزلت اكتر وقالت… اتعلقت بيه شوفت حبو ليا وحنيته عليا في وقت كنتو انتو اهلي اكتر حد قاسي عليا كلكم. بعد ابويا ماراح. مشوفتش حنية من حد فيكو. اخواتي اللي مش بيفكرو غير في نفسهم وانا بيعتبروني عدوتهم مش عارفة ليه.مع اني ختهم.و ماصدقو يرموني لواحد قد ابويا. كان من حقي ارفض ومستسلمش وادافع عن حبي
ابتسمت بسخرية وقالت… طبعا اللي كنت واهمة نفسي بيه
مسحت دموعها وقالت… كنت عيلة صغيرة 16 سنه. صدقته. مكنتش اعرف انو هيتغير وهيبقي كده
بصتلها وكملت وهي بتلوم عليها … وانتي اول واحدة اتخليتي عني وبكل سهولة. سبتيني في اكتر وقت كنت محتجالك فيه
بصت حواليها علي الفيلا وقالت بسخرية وهي قلبها بيتعصر حزن… اختارتي تسيبي بنتك لاخواتها يبيعو ويشترو فيها علشان العيشة اللي انتي عايشاها دلوقتي
فضلتي نفسك وحياتك ورمتيني. حتي مسالتيش عليا
دموعها نزلت بقهر والم وقالت…. كنت محتجالك. محتاجة امي جمبي. بس انتي سبتيني.. بعد مو. ت ابويا مفاتش سنه وكنتي متجوزة وعايشة في العز. وانا مش مهم حتي مكنتيش بتكلفي نفسك تسالي عليا. طب كنت اعمل ايه.
صرخت فيها وقالت… وبعد ده كلو بتعاقبوني علي اختياري.طب مانتو كنتو سبتوني. شوفت فيه الحنية اللي ملقتهاش فيكم
سهام بمشاعر باردة ولا مبالاة للحالة اللي بنتها فيها…. خلاص كملي معاه. انتي بنفسك بتعترفي اهو انو بيحبك. وهو فعلا بيحبك والا كان اتجوز عليكي علشان يخلف
جوزك بيحبك ياحورية. هو بس اكيد علشان موضوع الخلفة ده معاملتو اتغيرت واي حد مكانو اكيد كان هيحملك الذنب. وكان هيتجوز ويقول حقي. بس ده معملش كده.. يبقي تتاكدي انو لسه بيحبك. وانا شايفة انك تستحملي
ابتسمت حورية بقهر من برود امها وقالت …. انا مش عارفه. انا ازاي جيتلك. مع اني كنت متاكده انك هتخذليني. حتي مش هتحسي بيا. بس كنت بكدب نفسي للمرة المليون.
قامت وقفت وهي بتمسح دموعها وقالت… عن اذنك. واسفة اني اخدت من وقتك
في اللحظة دي دخل راجل في اواخر الخمسين يبان عليه الهيبة والثراء
قرب منهم وقال…. حورية. ازيك يابنتي. عاملة ايه
حورية… الحمدلله. ازيك ياعمي.
صالح ببتسامة …. اقعدي ياحبيبتي واقفة ليه
حورية… دا انا همشي عن اذنكم
صالح… تمشي تروحي فين. انتي هتباتي معانا النهاردة
لسه حورية هترد لكن رد مامتها كان اسرع لما قالت… مش هينفع ياصالح علشان جوزها
حورية بصت لامها بخزلان ويأس وقالت … عن اذنكم
ولسه هتتحرك قال جوز امها… طيب يابنتي استني اخلي السواق يوصلك
حورية… انا هاخد تاكسي. عن اذن حضرتك
……
عند محمد ورشا
: وحشتني
قالتها رشا بحب وهي بتقرب تحضنه
محمد بغصب مكتوم وهو بيبعدها عنو… بتعملي ايه يامجنونة
رشا… بقالي كام يوم مش عارفة اتلم عليك وانت واحشني مووووت
وقربت تحضنه تاني وهي بتقول متخافش مفيش حد هنا
لكن قاطعها صوت حماتها لما قالت بغضب … رشاااا
رشا بعدت بصدمه هي ومحمد
قدرية بصت ليهم باستغراب وقالت…. واقفين كده ليه
رشا بارتباك…. ابدا ياخالتي. دا دا محمد كان بيسالني علي امجد
قدرية بتفهم لانها مشافتهمش اصلا وده لانهم بعدو بسرعة وهي لسه طالعة السلم ف قالت…. اه. طيب انزلي ياختي بنتك مش عارفة اسكتها
: حاضر ياخالتي هدخل اجيب الدوا علشان ادهولها
↚
قالتها رشا وهي بتفتح باب الشقه وبتدخل تجيب الدوا لبنتها
في اللحظة دي كان محمد بدون ولا كلمه طلع واتجه لشقته لكن وقف علي السلم لما قدرية قالت… مش هتتغدي ياحبيبي
: مش دلوقتي
قالها محمد وهو بيبفتح باب الشقه وبيدخل
وقدرية نزلت هي كمان
…….
بعد وقت
نزل محمد وهو بيلبس في ساعته باستعجال وبيتجه للخارج
قدرية وهي قاعدة ورشا معاها قالت…. هتمشي بردو من غير ما تتغدي يامحمد
محمد…. عندي شغل وبعدين انا مش جعان ولو جوعت هاكل بره متشغليش دماغك ياست الكل
في اللحظة دي
دخلت حورية بهدوء
قدرية…. اهلاا بالست هانم اللي خرجت من صباحية ربنا ومحدش يعرف هي راحت فين ولا كأن ليها راجل يحكمها ولا حتي عاملة حسابه
محمد…. ياامااا. في ايه
قالها بصوت عالي وغضب من امه لترد قدرية وتقول… ايه هو. انا قولت حاجة غلط. تقدر تقولي الهانم كانت فين
محمد…. هي استإذنت مني قبل ماتخرج.. وعمرها ماخطت باب البيت ده من غير ماتقولي
حورية بهدوء…. عن اذنكو
واتحركت نحية السلم متجهة لشقتها بس محمد وقفها لما قال بهدوء مصتنع…. حورية
لفت ليه وقالت… نعم
: تعالي
قالها وهو بيشاور ليها بايده تقرب منه
قربت وقفت قدامه بدون ولا كلمه
حاوط وشها بإديه وهو بيبص في عيونها اللي واضح جدا عليهم البكاء من لونهم الاحمر
وقال بحنيه عكس طبعه… مال عنيكي. انتي كنتي بتعيطي
حورية بنفس هدوئها… لا. دي حاجة دخلت في عيني
محمد… والحاجة دي دخلت في عيونك الاتنين
حورية سكتت
وهو قرب باسها علي راسها بحنيه هي نفسها كانت مستغرباها وقالها… اطلعي استريحي ومتزليش النهاردة.
قدرية كانت قاعدة بتبصلهم وهي بتعوج بوقها بسخرية
وفي نفس الوقت كانت متضايقة ومتغاظة من ابنها اللي دافع عن حورية قصادها ولانو اول مرة كلامها ميسخنوش وميأثرش فيه
اما رشا ف كانت قاعدة مولعة وهي شايفاه بيعاملها بالحنية دي وكمان لما باسها علي راسها كانت هتطق
…………………
مساءا
في اوضة امجد ورشا
خرجت رشها من الحمام وهي لابسه قميـ ص نو، م قصير
وعاملة ميكاب وزي عادتها كانت مظبطة نفسها علي الاخر
بشكلها اللي يغري اي راجل
قربت من امجد اللي اتفاجات بيه بيلبس في الجاكت بتاعه ناوي الخروج
قربت ليه وقالت باستغراب…. هو انت نازل
امجد وهو بياخد تليفونه ومفاتيحه قال….. اه
رشا…. وهتسيبني
امجد… جالي مشوار مهم. بس اكيد راجع
رشا…. مالك يا امجد
امجد…. مالي ازاي
رشا…. انت من وقت مارجعت من الغردقة وانت متغير معايا.حتي مقربتليش.
قربت ليه جامد وهي بتدخل في حضنه وقالت… هو انا مش وحشاك
امجد… اكيد وحشاني
↚
رفعت وشها من حضنه وقالت…. امال مالك. متغير ليه. هو انا مزعلاك في حاجة
امجد…. انتي مالكيش ذنب.. دي بس مشاكل في الشغل
رشا… باذن الله تتحل
كملت باستفهام… بس مشاكل ايه دي
امجد…. يعني هو انتي تعرفي شغلي ماشي ازاي
رشا…طب ماانت ممكن تحكيلي. اكيد هافهم يعني
امجد… مش عاوز اشيلك همي. متشغليش دماغك. شوية وكل حاجة هتتحل
رشا…. ان شاء الله ياحبيبي.. مش هنام هستناك لما ترجع
هز راسه وابتسم ليها بالعافية وخرج
وهي فضلت واقفة في مكانها بتبص علي اثره بشرود وهي بتقول… ياتري مالك يا امجد
وهي مش داخل عليها ان اللي مغيره مشاكل في الشغل زي ما قالها و انو متغير معاها يمكن شايفلو شوفه
وده اللي شكت فيه
وهي بتقول في نفسها بزهول …. لتكون بتعرف عليا واحدة وبتخو، ني معاها يا امجد وده اللي مغيرك من نحيتي.
(لا ملوش حق يارشا هو انتي تتخا،ني بردو 😂)
…
في شقة حورية
محمد فتح باب الشقة بهدوء ودخل فتح اوضة النوم بس حورية مكانتش فيها لانها بتنام في اوضة تانيه راح يشوفها لاقاها نايمة
حط تليفونه علي الكومود
وقرب نام علي السرير بعد ماشدها لحضنه
حورية اول ماحست بيه قامت بسرعة وهي بتحاول تخرج من حضنه لكن هو شدها ليه جامد وقال نامي ياحورية
حورية بغضب… انت ايه اللي جابك هنا. انا مش سيبالك الاوضة التانية. ايه اللي جا
قاطعها محمد لما شدها ليه تاني وضمها وقال وهو بيحرك ايده عاي شعرها بهدوء .. انا محتاجك. مجتاجك في حضني
حورية بصتله بغضب ولسه هتتكلم
قال…. شسش
وهو بيضمها ليه وبيغمض عينه قال… انا تعبت النهاردة ومحتاج انام في هدوء. اثبتي بقا ونامي
كان جواها غضب شديد منو لكن حبت تبينله انها استسلمت ليه لحد مايروح في النوم
وبقلة حيله مثلت النوم
وهو لما لاقاها هديت نام وهو متطمن انها مش هتسيبه وتقوم
.
بعد وقت قامت من جمبه بهدوء وهي بتبص عليه لحد مااتاكدت انه راح في النوم
قامت بهدوء وهي تبص علي تليفونه اللي موجود علي الكومود
قربت مسكته وهي بتبصله وبهدوء مسكت صباعه وهي حرفيا بتترعش وقربت حطت الفون علي صباعه وفتحته ببصمته
خدت نفسها بارتياح لما الفون اتفتح وهو مصحيش
…
في نفس اللحظة كان امجد هو كمان رجع ودخل شقته
فتح الاوضة وبمجرد مافتحها وشاف رشا اللي راحة في النوم ابتسم بسخرية لانها كانت قايله ليه انها هتستناه
لكن زي عادتها هو مش شاغل دماغها اصلا
قرب عليها وهو بيبصلها بشرود بعدين فاق ولما عينه جات علي تليفونها قال فرصة وهي نايمة يقلب وراها يمكن يتأكد من شكوكه و الحيرة اللي هو فيها دي والنار اللي بتاكل فيه. بس بردو في نفس الوقت من جواه بيتمني انو ميلاقيش حاجة وتكون مظلومة ومش بتخو، نه
مسك تليفونها وهو بيحاول يفتحو اتفاجا انو مش مقفول ب باسوورد اصلا وده لما الفون اتفتح معاه ب سهولة
بدا يقلب ويشوف و
..
عند حورية
خرجت بره وفضلت تقلب في الفون وهي بتحاول تعرف بيخو، نها مع مين فتحت جميع مواقع التواصل الاجتماعي بتاعتو وفضلت تدور في الرسايل لحد ما لاقت اللي صدمها
برقت بصدمة وهي بتقول بزهول …. مش ممكن. معقول
يتبع….
↚
حورية بزهول… يعني اللي بتخو،، ني معاها واحدة من هنا.من نفس البيت عايشة معانا هنا !!!.. بتخو،، ني مع مرات اخوك
كانت بتكلم نفسها بزهول وهي الصدمة ملجماها حرفيا
كملت وهي حاسه انها هتتجنن…. طب مين فيهم.. رشا ولا هنا.. ماهو مفيش غيرهم عايشين معانا في البيت
قامت وهي بتلف حوالين نفسها وهي حاسة ان قلبها هيقف من الصدمة
قعدت وحطت ايدها علي دماغها وهي بتحاول تستوعب وبتقول في نفسها بجنون… ياتري مين فيهم…. مش معقول هنا. دي روحها في كريم من وهما صغيرين.. غير ان هنا ساكنة في الدور اللي فوق مننا.. يعني لو هي مش هتقولو هطلعلك
هزت راسها برفض وهي بتستبعد هنا تماما
لكن قالت بشك .. تبقي رشا. اكيد رشا الحرباية
رجعت هزت راسها برفض تاني وهي مش قادرة تصدق وقالت… لا لا لا. مش معقول هو يخـ، ون اخوه.. وهي برغم وسا،، ختها مش هتوصل بيها تخو،، ن امجد
كملت بحيرة… طب هتكون مين
جحظت عيونها بصدمة وقالت بهمس… رباب.. هي اكيد
هي رباب مفيش غيرها. . بنت الكلب عينها منو من زمان. ودايما بتحاول تقرب منو
” ودي تبقي واحدة من جيرانهم متجوزة بس دايما حورية بتلاحظ انها عينها من محمد. وده بحكم طريقتها معاه اللي بتوضح كده. دايما بتحاول تقرب منو. نظراتها ليه. دايما بتتعمد توقف تتكلم معاه وهزاراهم مع بعض،،من الاخر عينها منو.
وبالنسبة لحورية بعد ماشافت الرسايل علي تليفون جوزها كانت متأكدة بنسبة 99% انها هي. كل حاجه قدامها بتثبت انها هي ” رباب ” مفيش غيرها. هي اللي محمد بيخو،، نها معاها
كل ده كان بيدور في دماغ حورية وهي في دوامة وهي هتتجنن بمجرد ماشافت رسايله علي الفون اللي كانت من اكونت فيك،، واحدة متعرفش هويتها مفيش اي بيانات ليها علي الاكونت. بس كل الشات اللي مابينها هي وجوزها عبارة عن..
“هنيم الولاد واطلعلك”
واخري
” بما ان مراتك مش موجودة هطلع اقضي الليلة معاك وادلعك ”
ورسايل كتير كلها بتثبت ان الست اللي بيخو،، نها معاها واحدة قريبة جدا منهم وعارفة كل اللي بيحصل في البيت
وطبعا حورية شكها كلو اتحول نحية رباب
…
اما عند امجد اللي بعد ما مسك تليفون رشها وفصصو ملاقاش اي حاجة بتثبت انها علي علاقة باخوه ولا باي راجل من الاساس
و ده لان رشا زكية جدا ودايما بتعمل حسابها ان فونها يوقع في ايد جوزها او اي حد ايا كان، كانت مأمنة نفسها واي مسدج كانت بتبعتها ل محمد من الاكونت الفيك كانت بتحذفها من عندها ومكانتش بتبين هويتها حتي في الرسايل اللي كانت بينهم. يعني بحيث ان اي حد يشوف الرسايل دي علي تليفون محمد مايعرفش ولا يشك انها رشا من الاساس
اما عن الاكونت الفيك كانت بعد كل شات بينهم بتحذفو اصلا من علي فونها ولما كانت بتحب تتراسل مع محمد تاني كانت بتفتحو بالرقم السري تبعت منو وترجع تحذفو من علي الفون وهكذا
..
حورية وامجد كل واحد فيهم كان برج من عقله هيطير، كانو في حيرة، الشك دخل قلوبهم وسيطر عليهم
حورية متاكدة ان جوزها بيخو،، نها في شقتها وعلي سريرها
بس للاسف مش عارفة تتاكد مين هي الست دي
امجد متاكد ان في حاجه بين مراته واخوه بس بردو للاسف مش عارف يمسك دليل واحد عليهم
عدي اليوم عليهم من غير مايغمض ليهم جفن هما الاتنين ونا،، ر الشك بتاكل فيهم
………………
تاني يوم
نزل كريم من شقته وهو بيقول… فين هنا ياما
وده يبقي اخوهم التالت واصغر واحد فيهم
ردت قدرية بسخرية وقالت …. هتكون فين السنيورة. لازقة عند امها طبعا.. هي بتيجي من هناك.
كريم… وفيها ايه هي عند حد غريب.
قدرية بغضب… لا ياخويا. بس الحال المايل ده ميعجبنيش.. هما مجوزينها علشان تسيب بيتها وتفضل معاهم.. دي مبتجيش غير علي النوم يابني. هي دي عيشة
كملت بستهزاء وقالت…. بس هقول ايه ماهو لو ابني حاكمها وشاكمها كانت هتبقي عامله حسابه وتفضل في شقتها وتبطل تنطيط. بس انت مش عارف تحكمها
كريم بغضب… اماااااا. انتي عارفة ان ابنك راجل ف بلاش الكلام ده. . و عارفة انها بتحترمني واوي كمان وعمرها ماكسرتلي كلمة…ف طلعي هنا من دماغك
قرب قعد بضيق وهو بيطلع سيجارة بس ملاقاش الولاعة في جيبه
بص ل سمر اخته اللي قاعدة مشغولة في فونها وقال… قومي يابت هاتيلي الولاعة
سمر بضيق قامت وهي بتقول… اوووف
كريم…. لو قومتلك هخلي وشك والارض واحد
مشيت وهي بتمتم في سرها وبتقول…اتشطر علي مراتك ياخويا
رشا اللي قاعدة بتنقي في الرز بصتله وقالت بضيق… طب وبالنسبة انها مابتحطش ايدها في شغل البيت. ده ايه. هي مش احسن مننا ياكريم
كملت بحقد… مش تبقي متستتة واحنا اللي نطبخ ونشيل الطين
كريم…. هنا لسه بتدرس وعندها مذاكرتها، دا غير انها حامل. عايزينها تعملكم ايه
سمر جابت الولاعة وقالت بضيق وهي بتديهالو… خد اهي
كريم… افردي وشك ياروح امك
وقام يولع السيجارة ويشربها بره
↚
…
في بيت عمه
: خلي بالك ياروح امك. قدرية دي حيزبونة ومش هترتاح غير لما تقلب جوزك عليكي
هنا… ياماما انا اكتر واحدة عارفة سمها. بس كريم بيحبني ومهما تحاول تسخنو من نحيتي مش بتعرف لانو مابيسمعلهاش اصلا
اختها الكبيرة… خلي بالك وخلاص ياختي انتي مش انصح منها. دي وليه قادرة.. انتي مبتشوفيش بتعمل ايه مع حورية.. دي كل يوم والتاني تتسببلها في علقة من جوزها
هنا.. ياجماعة هي بتعمل كده مع حورية علشان مش بتخلف
امها بتمني…. ربنا يديها يارب ويراضيها دي تستاهل كل خير
هنا وسهي امنو علي دعائها وهنا كملت وقالت… دا غير بقا ان محمد غير كريم خالص. محمد بيسمع لامه وغير كمان انه طبعه وحش وعصبي. مبيعرفش يتكلم غير بإيده
سهي قالت بسخرية … علي اساس ان كريم اللي غلبان اوي ياختي..اللي يسمعك ميقولش انو مربيلك الرعب
كملت بضحك… دانتي لما بتبقي عاملة عاملة وخايفة منو بتبقي هتعمليها علي روحك وبتقفي قدامو زي الفار المبلول
هنا بغيظ… منك لله. بوظتيلي هيبتي خالص
سها بضحك… طب مش كده ياماما
نڤين امهم بضحك… حصل. والرعشة بتمسكها. اللي عاملة فيها سبع رجالة في بعض دي
هنا بصتلهم بغيظ وقالت….هو انتو هتحفلو عليا ولا ايه.. وبعدين انا مبخافش من حد. كل الحكاية اني بحترمه بس
في اللحظة دي اتنفضت مرة واحدة لما سمعت صوت كريم بينادي عليها من بره بغضب لما قال….ياهنااااا. انتي ياااابت
بلعت ريقها برعب وهي بتقول بزهول… احييييييه.احيييه عليا ربنا يستر
كملت بخوف .. هو مالو بينادي عليا بزعبيبو ليه
وابتدي جسمها يترعش كعادتها لما تخاف وهي بتقول برعب… هو هيعمل فيا ايه. ولا انا عملت ايه. يارب نجيني يارب دا انا غلبانة
وهي بتاخد تليفونها بسرعة علشان تخرج له
لاحظت سها اللي عمالة تضحك علي منظرها وهي بتقول واضح انك مش بتخافي خااالص
هنا بغيظ… مش عيب يعني لما اخاف من جوزي
وجريت علي بره بسرعة لما سمعت كريم تاني وهي بتقول…. ن نعم ج جاية ا اهو
خرجت لاقيته واقف والغضب باين عليه وقبل ماتتكلم قالها…. بتعملي ايه عندك ياروح امك
هنا بخوف… ف في ايه ي يا كريم. ك كنت قاعدة مع ماما شوية وسها. سها جات النهاردة جيت اسلم عليها
كريم خدها ودخل البيت وهو بيقول … طب خفي شوية ياروح امك واتكني في شقتك. مش كل ماهرجع بره ملاقيش امك في البيت
كمل بتحذير….مش عاوز ارجع في يوم من بره وملاقكيش في الشقة. علشان لو
هنا قاطعته بسرعه … حاضر والله حاضر.. بس هو انا يعني عملت ايه ل ده كله. وفيها ايه هو انا بروح عند حد غريب انا بكون عند ماما
كريم… انتي اتجوزتي ياماما وبقيتي مسؤلة عن بيت. اكبري بقا. مش كل شوية هجيبك من عند امك
هنا حاولت تجر ناعم وتهديه قبل مايدخلو ورشا وقدرية يشمتو فيها
وقفت في مدخل البيت قبل مايدخلو شقة امه و قالت بدلع… طب وهو انا يعني كنت قصرت معاك ياكيكو
كريم… ااه. مقصرة واوي كمان
هنا قربت باسته وقالت… علشان بس الحمل ما انت عارف
بعدت وقالت بعد مامدت ايدها وبدأت تحركها باغراء من فتحة قميصه وميلت وباسته في المكان ده وبعدين قالت… الفترة دي بس تخلص والدلع هيرجع تاني. واقوي من الاول كمان
وقربت باسته تاني
بقلم فريدة احمد
كريم بعد مابلع ريقة برغبة لكن اتمالك حاله و رجع رسم الجمود علي وشه وقال… بت انتي. دلع امك ده مش هياكل معايا.. تترزعي في البيت هنا وتبطلي تنطيط كل شوية عند امك. مش كل شوية هجيبك من عندهم
هنا… وهو انا يعني بسافر دا الحيطة في الحيطة.
كريم… بردو تترزعي في شقتك
هنا بدلع…. امرك ياحبيبي
عض علي شفته بغيظ وقال وهو بيشاور لها علي جوا .. طب قدامي ياروح امك
دخلو وبمجرد ماشافتهم قدرية قالت بسخرية…. ابقي خلينا نشوفك ياهنا. دا نتي بتوحشينا برغم انك قاعدة معانا في نفس البيت
هنا برغم انها عارفة انها بتتمسخر عليها قالت ببتسامة مستفزة …. والله يامرات عمي مش اكتر مني انتي كمان بتوحشيني مووت. بس انتي عارفة الجامعة والمذاكرة واخدين كل وقتي
قدرية…. وهي الجامعة والمذاكرة اتنقلو عند امك ياروح امك
هنا…. لا بس انتي عارفة مش بعرف اذاكر غير عند ماما. علشان الجو عندهم هادي وبعرف اركز اكتر
قدرية…. وهو حد هنا بيقلق سيادتك
اتجاهلتها هنا و بصت لرشا وحورية اللي قاعدين بيعملو محشي رشا بتقور بتنجان وحورية بتحشي ورق عنب ف قالت…. ايه ده الله انتو بتعملو محشي
وجهت كلامها لحورية وقالت…. طب ابقي زودي ورق عنب ياحور. انتي عارفة انا وكريم بنحبو. وحطي بقا دبس رمان كتيييير
حورية بصتلها بضيق وغيظ لكن متكلمتش
و هي كريم خدها وطلعو علي شقتهم وهو بيقولها اطلعي قدامي قبل ما يولعو فيكي الله يخربيتك
رشا بصت لقدرية وقالت…. البت دي علت ضغطي ياخالتي
قدرية…. ومين سمعك. دي هتجلطني
…….
في بيت اهل حورية
: مالك ياعليا
قالتها نورا مرات عماد اخو حورية باستغراب ل علياء سلفتها اللي كانت قاعدة سرحانة
علياء بصتلها وقالت…. انا متضايقة اوي علشان حورية
حاسة انها مش كويسة. هتلاقي حماتها ممرمطاها وجوزها. ربنا يسامحك ياطارق انت وعماد.. انا قلبي واجعني اوي علي البت
نورا بضيق…. وهي كانت من بقيت اهلك ياختي. ماتولع حورية.. محسساني انها اختك مش اخت جوزك
بصتلها علياء وقالت…. بس انا بعتبرها اختي. انا مشوفتش منها حاجة وحشة. هكرها ليه.
كملت بغضب…. انا اللي مش عارفة هي عملالك ايه.بتكرهيها ليه. طلعيها من دماغك بقا. وبطلي تغلي وتحقدي عليها. دانتي من كتر ما بتغلي منها بقيتي تكرهي نفسك. اوعي تبلعي ريقك يانورا لاتتسمي
نورا….حيلك حيلك. انا لابكرها ياختي ولابحبها. وبعدين حورية مين دي العيلة اللي هحطها في دماغي
علياء… اديكي قولتي عيله. دا الفرق بينكم يجي عشر سنين
نورا…. لا ياختي 8 بس.
علياء… وهي فرقت يعني
نورا…. اه ياختي انا لسه صغيرة
علياء…. طيب يا نغة. ياريت تبطلي تقسي جوزك عليها. البت مش ناقصة. كفاية اللي جوزها واهله بيعملوه فيها. مش هيبقي اهلها كمان
نورا… وانا مالي ياختي انا مبتدخلش بينو وبين اخته
علياء بسخرية…. والله
…………….
↚
عند حورية
طلعت شقتها بتعب شالت الطرحة من علي راسها وقربت قعدت علي الكنبة وهي بتقول بقرف… ربنا يتوب عليا
في اللحظة دي رن تليفونها اللي اول مابصت فيه قالت باستغراب… بيري
وردت عليها والتانية اللي اول ماجالها صوتها قالت بحب… حور. وحشتيني اوووي
حورية…. انتي كمان. انتي رجعتي امتا
” دي بيري صاحبة مامت حورية ست جميلة وناجحة جدا في شغلها. في الثلاثينات من عمرها يعني اكبر من حورية بسنين بس بيربطهم صداقة جامدة اوي لانها بتعتبرها اختها الصغيرة ”
بيري…. رجعت من يومين
حورية…. متعرفيش انتي وحشاني قد ايه
بيري…. يعني كنتي سألتي عليا يا جزمة.. المهم عاوزة اشوفك.. ماتيجي تقعدي معايا يومين
حورية… لا طبعا يومين ايه. هجيلك اسلم عليكي وارجع علطول.
فريدة احمد
بيري بإصرار…. مش هتنازل عن اسبوع تيجي تقضيه معايا. انتي وحشاني عاوزين نعقد نحكي مع بعض بقيلي سنة مشوفتكيس
كملت وقالت… علي فكرة كنت هجيلك بس بصراحة محبتش اقابل الحربوقة قدرية… المهم قولتي ايه. هتيجي ماشي
حورية…. مش هينفع يا بيري محمد مش هيوافق
بيري…. جربي يمكن يوافق. ادلعي عليه كده وان شاء الله يخليكي تيجي.. الا قوليلي عاملين ايه مع بعض دلوقتي.
حورية الحزن ظهر علي وشها لكن قالت … احنا تمام
بيري…. بجد ولا بتقولي كده.. اصلي عارفاه هو امه. طمنيني عليكي ياحورية
حورية بهدوء… اطمني يا بيري انا كويسه
بيري…. مع اني حاسة انك حزينة. بس هعمل نفسي مصداقاكي لحد ما اشوفك. المهم حاولي تيجي تقضي يومين عندي زي ماقولتلك حتي تغيري جو وترتاحي من وش قدرية شوية
حورية ابتسمت غصب عنها لكن قالت…صدقيني مش هينفع. بس بكرة هحاول اجيلك اسلم عليكي وارجع علطول
…
فات يومين
امجد سافر يشوف شغله بس قبل مايسافر قرر يراقب رشا
وحطلها كاميرا قدام شقة اخوه بحيث لو طلعت له الشقة يعرف
حورية هي كمان قررت تكشف جوزها ومن غير مايحس لانها محبتش تحسسه انها عارفة بخيا،، نته اصلا ادتله الامان علي الاخر بس قررت تراقبه من غير مايحس ولانها بتفهم في الهكر
اخدت تليفونه وهو نايم وفتحته وقدرت تهكره يعتبر نقلت تليفونه كلو بكل مواقع التواصل الاجتماعي تبعو عندها علي فونها يعني اي رسالة هتجيلو علي فونه من اي ايميل هتظهر عندها
دا غير كمان مكتفتش بكده جابت هي كمان كاميرا وحطتها في اوضة النوم بحيث تعرف مين اللي بتجيلو
ولانها متاكده انها لو غابت عن البيت يومين بس اكيد هتجيلو
فريدة احمد
وساعتها هتعرف هي مين وتكشفه ف خطرت في بالها فكرة انها تروح تقضي يومين عند بيري زي ماطلبت منها علشان الجو يخلي لجوزها وعشيقته وقررت تحاول معاه يخليها تروح عند صاحبتها
..
كانت حورية في المطبخ بتحضر اكل لجوزها كانت بتحاول تشجع نفسها تقوله علي موضوع مرواحها عند بيري
جابت الاكل وحطته قدامه
محمد…. اقعدي
قعدت بس مكانتش بتاكل
محمد….. مش بتاكلي ليه
حورية…… كلت من شوية
كملت بتردد وقالت… هو انا ممكن اطلب منك طلب
محمد بصلها… عاوزة ايه
بلعت ريقها وقالت بعد ماشجعت نفسها…. ک كنت عاوزة اروح لبيري
محمد… روحي
حورية….بس انا عاوزة اقضي معاها يومين
محمد بصلها وقبل مايرفض قالت هي علطول…. انا زهقانة وبقالي كتير مش بخرج. عاوزة افك عن نفسي شوية. وكمان هي كانت مسافرة بقالي اكتر من سنه مشوفتهاش
كملت بترجي…. وافق علشان خاطري
محمد… ابقي روحي. بس هما يومين
حورية هزت راسها بالموافقة … حاضر
وقامت وهي بتقول بفرحة… هروح اجهز بقا
…
بعد وقت كانت وصلت عند بيري اللي اول مافتحت ليها الباب ابتسمت وقربت حضنتها وبيري حضنتها بحب واشتياق وهي بتقول…. وحشتيني ياصغنن
بيري خدتها ودخلت وهي بتقول…. محضرالك خروجة هتعجبك اوي بس الاول هناكل واسيبك ترتاحي شوية وبعدين بقا نخرج نصيع زي ما احنا عاوزين
حورية ابتسمت عليها وقالت… لسه زي ماانتي يابيري
بيري… اللي ليه حاجة عندنا ييجي ياخدها
…
في اخر الليل
محمد رجع من برا وطلع علي شقته كانت رشا منتظراه في البلكونة بعد ماعرفت ان حورية هتغيب عن البيت كام يوم وكانت مبسوطة جدا خصوصا ان امجد كمان سافر وبمجرد ما شافت محمد داخل علي البيت دخلت من البلكونة بسرعة ومسكت تليفونها وفتحت الاكونت وبعتتلو كلمة واحدة فقط ” هطلعلك ”
وفضلت منتظرة يرد عليها
محمد فتح الفون وشاف الرسالة وهو بيدخل شقته رمي الفون علي السرير وبقي يغير هدومه وهو مش مهتم ونام علي السرير بتعب من غير ما يرد علي رسالتها
لكن مرة واحدة قام وهو حاسس بزهق لانه معرفش ينام ومسك تليفونه
ورد عليها ” اطلعي”
كل ده وحورية متابعة علي تليفونها وهي فاتحة الكاميرا وهي مستنية تشوف مين دي اللي هتطلع له وهي قلبها حرفيا بيدق بعنف
..
عند رشا اول ما محمد رد عليها قامت بسرعة لبست احلي قميـ ص نو، م عندها وبعد ماظبطت نفسها علي الاخر كعادتها سحبت عباية سمرا مفتوحة من قدام ولبستها فوق قميـ ص النوم وفتحت باب شقتها بهدوء و
يتبع….
↚
لبست احلي قميـ ص نو،، م عندها وظبطت نفسها علي الاخر كعادتها،،
وبعد ما سحبت عباية سمرا مفتوحة من قدام ولبستها فوق القمـ يص خرجت من اوضتها ناوية الذهاب لاخو جوزها اللي مستنيها في شقته علشان تقضي معاه الليلة في الرذ، يلة
فتحت باب الشقه ولسه هتخرج لكن قاطعها المسدج اللي بعتها ليها واللي خلاها جن جنونها لما لاقيته بعتلها
“متطلعيش خليكي عندك”
“ليه!! ايه اللي حصل”
ودي كانت رسالتها اللي ردت عليه بيها وهي مستغربة
رد عليها الرد اللي خلاها في قمة عصبيتها لدرجة حدفت الفون في الحطية من شدة عصبيتها
“مليش مزاج ليكي”
فضلت تتحرك في الشقة وهي بتتنفس بعنف وهي بتقول بغضب… يعني ايه. مبقتش عاوزني خلاص!!.. شافلو شوفه تانية ولا الهانم وحشته
وهي حرفيا هتتجنن
..
اما هو قام لبس واخد تليفونه ومفاتيحه ونزل خد عربيته وخرج
كانت بتبص عليه من الشباك بغـ ل وهي متيقنه انو رايحلها وهي بتقول… معقول مش قادر تستغني عنها
كملت بحقد وتوعد … ورحمة امي ما هخليك تتهنا معاها بنت الكلب دي
وهي بتقول في نفسها بغل… بقالك كام يوم متغير معايا وشيفاك بتعاملها كويس… ايه رجعت تحبها تاني!!!!!
كملت بجنون وهي بتقول بحقد … لااا علي جثتي. وديني لاخليك تطلقها وقريب اووي وهي حرفيا هتتجنن من الغيرة
طبعا كل دي كانت اوهام في دماغ رشا لان البيه كان رايح لوحدة تانية خالص اقصد تالتة
…
وعند حورية بعد ماشافت الرسايل بينهم وبعدها شافته من خلال الكاميرا بيلبس وبيخرج تاني
قفلت تليفونها بيأس وهي من جواها ابتسمت بسخرية لانها كانت متيقنة ان السهرة اللي متوفقتش في الشقة هتتم بره عادي مع اي واحدة من الزبا،، لة اللي بيعرفهم
اتنهدت بتعب وحزن وحاولت تنام لكن معرفتش لان الحزن اللي كان جواها كان كفيل انه يخليها مايغمضلهاش جفن من التفكير والشك
..
تاني يوم في الصباح
بيري دخلت الاوضة وهي بتقول…. حوور اصحي ياقلبي
وقربت قعدت علي السرير جمبها وميلت باستها وقالت… اصحي ياروحي
فتحت حورية عينها وقامت اتعدلت وقالت… صباح الخير
بيري… صباح الفل.. يلا قومي علشان تفطري
وقامت اتحركت ناحية الشباك شدت الستارة وفتحت الشباك وهي بتقول… يلا ياحورية
بس حورية كانت سرحانة و واضح جدا علي ملامحها الحزن
قربت بيري عليها وقالت…. مالك ياعمري
حورية بصتلها وقالت بهدوء… مفيش
وقامت وهي بتقول.. هروح اخد دش
……….
عند هنا نزلت من علي السلم باستعجال وهي بتنادي علي سمر علشان يروحو الجامعة
خرجت سمر من اوضتها وهي بتقول…. خلاص خلصت اهو.
هنا… طب يلا ياماما علشان اتاخرنا اصلا
وبعدين كريم مستنينا بره من بدري في العربية وعمال يزعق.
سمر بضيق…. ان مكانش يعمل الازعرينا بتعتو دي علي الصبح ما يرتاحش
وخرجو الاتنين وكان كريم واقف ساند علي العربية وهو في قمة غضبه لكن غضبه زاد لما شاف سمر واللبس اللي لابساه اللي كان عبارة عن بنطلون جينز ضيق جدا وبلوزة كات
كريم… ايه ده يابت
سمر بلعت ريقها وقالت بتوتر…. ايه. في ايه
كريم بغضب…. خشي غيري المسخرة دي قبل ما اكـ سر دماغك. يلااا
سمر برغم خوفها لكن قالت بقوة وعند…. لا طبعا مش هغير. انا شايفة انو كويس
كريم قرب عليها بغضب بس هنا علطول وقفت قدامه وهي بتقول…. كريم اهدي
وبصت ل سمر وقالت وهي بتحاول تهدي الدنيا … ادخلي ياسمر البسي حاجه واسعة ومقفولة يلا اسمعي الكلام
سمر بعند… انا شايفة ان لبسي كويس و
قاطعها كريم لما بعد هنا وقرب مسكها من شعرها بغضب وقال… اقسم بالله لو مادخلتي لبستي حاجة كويسة لحبسك وماهتخرجي من البيت. سامعة ياروح امك
كمل بزعيق…. قولت م*ي*** ام اللبس الضيق والعر، يان دا مايتلبسش تاني. مبتسمعيش الكلااام لييييه
كمل وهو بيشدد علي شعرها جامد وقالها… بس انتي مصممة تخليني اعيد تربيتك من اول وجديد.. وانا معنديش مشكلة. هفضالك
سمر بوجع من مسكته قالت…. حاضر. حاضر هدخل اغيره والله. بس سيب شعري.
زقها علي جوه وقال…. اخلصي
سمر دخلت تغير وهو وقف يشرب سيجارة بغضب وهو بيقول…. حرقت دمي علي الصبح
هنا قربت منو وقالت… خلاص روق بقا ياكيكو
بصلها وقال بغضب …ما تدخلي شعر امك من الطرحة انتي كمان
هنا بخوف… حاضر. حاضر
و بقت تدخل شعرها من الطرحة
وسمر خرجت من جوا وهي مش طايقة نفسها بعد ماغيرت لابسها للبس واسع شوية
وركبت العربية بضيق
……………………
عند حورية كانت واقفة في البلكونة بشرود
بيري جات من ورها وقالت …. مش هتقوليلي بردو مالك
حورية لفت ليها… وسكتت
↚
بيري…ايه اللي حصل ياحبيبتي. مالك ياحورية
حورية بدموع…. تعباانة اووي يابيري اوي. مش قادرة اتحمل.
بصت قدامها وقالت.. فاض بيا خلاص
رجعت بصتلها وقالت بيأس… انا نفسي امو،، ت
بيري… بعد الشر عليكي. متقوليش كده
حورية بدموع…. ماهو اللي انا فيه ده كتير. كتيير عليا اوي يابيري. مش قادرة اتحمل والله ماقادرة
بيري قربت حضنتها بحزن عليها وقالت… متيأسيش. ان بعد العسر يسر
وفضلت تلمس علي شعرها بحنان
خرجتها من حضنها وقالت بتفكير… اتطلقي ياحورية
حورية…. ولما اتطلق هروح فين.. انا ماليش مكان اروحه يابيري… اخواتي اتخلو عني.. لا دول طردوني من بيت ابويا. قالولي مالكيش شبر فيه.
ابتسمت بوجع وكملت وهي بتمسح دموعها…. حتي امي اللي المفروض تبقا احن حد عليا. لما روحتلها اتخلت عني.. هي طول عمرها اصلا بتتخلي عني
بصتلها وقالت… عارفة اللي واجعني ايه. لما روحتلها محسيتش انها حاسة بيا حتي. انا دايما مش فارقة معاها
تخيلي بتقولي انتي مابتخلفيش يبقي احسلك عيشي واستحملي وانتي ساكته
بقلم فريدة احمد
اتجمعت الدموع في عيونها تاني وقالت… هو انا ذنبي ايه يابيري اني مش بخلف. هو مش كفاية اني اتحرمت من اني اكون ام. ليه الناس مصرين يد،، بحوني بكلامهم. ليه. ليه بيعايروني بحاجة انا ماليش ذنب فيها. دا نصيبي..هعمل ايه.. وانا والله راضية بيه ومش معترضة. بس ليه اتعاير. ومن مين.. من اقرب الناس ليا.اهلي!!!.. متعرفيش انا موجوعة ازاي منهم. وجعي منهم اكبر بكتير من وجعني من جوزي واهله. لان دول اهلي. انتي فاهمة يعني ايه اهلي. اللي المفروض سندي وحمايتي من الدنيا هما اللي بيعملو كده فيا
وفضلت تبكي اوي بوجع
بيري… انا حاسة بيكي والله
وحضنتها بحزن عليها
……………..
دخل محمد من بره لقي رشا قاعدة علي الكنبة اول ماشافته قامت قربت ليه وقفت قدامه وهي بتقول بشراسة …اهلاا
محمد بصلها بحاجب مرفوع وقال بتعجب …نعم
رشا… روحت فين امبارح..
كملت بعصبية… سهرت مع مين. هاا
محمد… وانتي مالك. وبعدين ابعدي حد يشوفنا
وراح يطلع علي فوق
لكن رشا قالت… مفيش حد هنا
وقربت ليه جامد لحد ماجسـ مها التصق بجسمه واخيرا رقت نبرتها وقالت .. هونت عليك امبارح. بتكرفلي
مدت ايدها تحركها علي وشه بدلع وهي بتقول… وانت عارف اني بمو، ت فيك وبعشقك.. هونت عليك تسيبني كده وانت واحشني..طب انا بحبك بجنون. اعمل ايه.
محمد بعد مابلع ريقه برغبه بص حواليه وقال… هو مفيش حد هنا فعلا
رشا بدلع… تؤ.. امك خرجت وسمر و هنا في الجامعة والعيال في الحضانة
بقلم فريدة احمد
وبمجرد عرفته ان الدنيا امان زقها علي الحيط وقرب علي شفا،، يفها وبقي يبو،، سها بر،، غبة وعنـ، ف وهي كانت مبسوطة جدا من جنونه ده وهي بتقربو ليها اكتر وبتتفاعل معاه
بعد فترة بعد عنها وقالها… ابقي اطلعيلي بليل
………
مساءا
عند امجد اللي اول ما وصل مكان شغله وفتح مكتبه ودخل
شافته اللي كانت خارجة من مكتبها وتلقائي ابتسمت بحب وراحت دخلت وراه علطول
قفلت الباب بهدوء ولفت ليه وقربت عليه بلهفة وقالت بعيون بتلمع بحبه… وحشتني. وحشتني اووي
قربت حضنته وهي بتقول… متعرفش لما بتبعد عني ببقي عاملة ازاي
…..
عند محمد
قام فجأة بعد من جمبها وقعد علي السرير وهو بياخد سجايرو وبيسحب سيجارة وبيولعها
سمر قامت اتعدلت وهي بتحاوط رقبته وقالت.. في ايه. بعدت ليه
خد نفس من السيجارة نفخه وبعدين قال بهدوء… انزلي شقتك يارشا. يلا
..
عند حورية اللي فتحت فونها بالصدفة وبمجرد شافت الفيديو اللي اتصور اتصدمت من اللي شافته وقالت بهمس وهي مصدومة… رشا
يتبع….
↚
كانت معاه في السر،، ير لكن فجأة بعد عنها وقال
: قومي انزلي شقتك يارشا. يلا
وهو بيسحب سيجارة وبيولعها،، كان حاسس بضيق مش عارف ايه سببه
قامت رشا اتعدلت وهي بتداري جسمها بالملاية وقالت باستغراب .. بعدت ليه. ايه اللي حصل. ما احنا كنا مبسوطين
: اللي بيحصل بينا ده غلط.. انتي مرات اخويا. فاهمة يعني ايه
قالها بضيق وهو بيطفي سجارته اللي ماخدش منها غير نفس واحد
لترد رشا بسخرية بعد ماضحكت بشدة وقالت… مرات اخوك.. انت مصدق نفسك. ايه افتكرت فجاة اني مرات
اخوك.
قام وقف بعد مالبس بنطلونه وبعد ما اداها ضهره قال بعصبية…. انزلي يارشاا قولت
قامت من علي السرير ليظهر قميص نو،، مها القصير وقربت ليه وقفت قدامه وقالت بشك…. في ايه..
كملت بسخرية…. ما هو مش معقول ضميرك صحي فجأة من ناحية اخوك. دا انت بقيلك اكتر من سنتين بتنا،، م معايا. ايه فجأة ضميرك صحي دلوقتي
رجعت لشكها تاني وقالت… الموضوع مش اخوك خالص لانك مبتكرهش في حياتك قدو وعمر ضميرك ما وجعك من ناحيته
بصتله وقالت… قول كلام غير ده وانا اصدقك.. قول مثلا ان الست حورية وحشتك..ااو انك لايف علي واحدة غيري اليومين دول . زي مثلا اللي كنت عندها امبارح. قولي كده وانا اصدقك
محمد… وافرض وانتي مراتي مثلا
رشا… لا بس بحبك
كملت بثقة وقالت…. وانت ما تقدرش تستغني عني مهما يكون.. ومهما بتلف وتعك بترجع لحضـ ني تاني
حركت ايديها علي صدره العا، ري وقربت باسته و بصتله وقالت… انا عارفة انك مبتحبنيش وقربك مني ر،، غبة. انت بتحب جسـ مي بس . بس اللي متاكدة منو انك مش بتتمع وبتتبسط غير معايا .. وانا زيك.
بصتله بعشق وقالت… بس الفرق بيني وبينك. اني بعشقك.. وعمري ما هعرف ابعد عنك ابدا
وفقط قربت اخدت العباية بتاعتها ولبستها وخرجت من عندو
………..
عند حورية
بيري دخلت عليها اتفجأت بيها قاعدة علي السرير حاطة ايديها علي وشها ومنهارة من العياط
اتخضت جدا وقربت عليها وهي بتقول… حورية مالك ياقلبي
بس حورية كانت بتبكي اووي ومش بترد
حضنتها بيري وهي بتقول بقلق… مالك ياحبيبتي. ايه اللي حصل بس
………………….
عند امجد اللي بمجرد ماوصل مكان شغله ودخل مكتبه
دخلت وراه بنت جميلة جداً في العشرينات واللي كانت بمجرد ماشافته ابتسمت بحب
قفلت الباب بهدوء ولفت ليه وقربت عليه بلهفة وقالت بعيون بتلمع بحبه… وحشتني. وحشتني اووي
قربت حضنته وهي بتقول… متعرفش لما بتبعد عني ببقي عاملة ازاي
لكن امجد علطول بعدها بهدوء وقال…. احنا قولنا ايه يا منار
منار… بس انت وحشتني. وانا اصلا في الطبيعي كل ما بشوفك ببقي عاوزة اجري عليك واحضنك ف مابال بقا وانت بقالك كام يوم بعيد عني.
قربت تاني ليه و بتلقائية رفعت ايدها تلمس وشه برمانسية وقالت بعشق ظاهر في عيونها…. انا بشتاق ليك في كل وقت. لما بتبعد عني بحس ان مش قادرة اتنفس. بحبك يا امجد. لا انا بعشقك مش بحبك بس.
امجد وهو بيتحرك باتجاه كرسي مكتبه وبعد ماخلع الجاكيت قال…. روحي شوفي شغلك يا منار. فوقي وسيبك من الهبل ده.. انا مش عاوز ازعلك
منار… هبل. بتقول علي حبي ليك هبل!!
وقربت ليه وقالت…. انت ليه مش حاسس بيا
امجد وهو بيحاول مايتعصبش عليها قال بهدوء مصطنع…. احس بايه. انتي مالك كده يابت ايه اللي جرالك..اتهبلتي.انتي اختي
منار… اختك منين بقا. انا مش اختك وبطل كل شوية تقولي الكلمة دي
اتنهد امجد وقالها…. افهمي واقتنعي يا منار غير انك وصية ابوكي اللي سايبك امانة في رقبتي ولازم احافظ عليكي لحد ما اجوزك للي يستاهلك ان اللي في دماغك دي اوهام. انتي لسه صغيرة. و علشان متعلقة بيا ف تهيألك انك بتحبيني.انتي مش عارفة تحددي مشاعرك.. دا غير انو مينفعش لازم تطلعي الهبل دا من دماغك. انا متجوز وبعتبرك اختي الصغيرة. فاهمة
منار بعصبية… متقولش اختك.انا مش اختك ومش صغيرة. انا عندي 23 سنه. و كمان متاكده من مشاعري ليك 100%
بصتله بحب وقالت… انا مبشوفش غيرك.
امجد…. مناررر
منار بسرعة .. قلبها
و قربت ليه جامد وقالت وهي بتبص في عيونه بعشق.. انا مش حابة خالص اكون اختك. انا عاوزة اكون حبيبتك و بس
كملت وهي مغيبة…. انا بحبك يا امجد. بحبك اوي. بعشقك
↚
وقربت بتوهان وابتدت تبو،، سه بلهفة وحب واشتياق
رفعت عيونها لعيونه بعد ما بعدت قالت… بحبـ…
مكملتش الكلمة وكان كف قوي نزل علي وشها
حطت ايدها علي وشها بصدمة وقالت… بتضر،، بني علشان بحبك
امجد بغضب… و لو نطقتيها تاني هكسر عضمك
كمل بحدة… شوفي شغلك يلا.. يلاااا
بصتله بدموع وقهر وخرجت بسرعة
(ظلمتي الراجل ياللي تنشكي انتي وهي اهو طلع برئ😂)
بقلم فريدة احمد
……………….
تاني يوم
حورية قاعدة علي الكنبة وبتبص من الشباك علي الخارج بشرود
جات بيري قعدت قدامها وقالت… احسن دلوقتي
بصت حورية ليها وهزت راسها بهدوء بعدين اتنهدت و قالت… انا بفكر اشتغل يابيري
بيري… صح كده. انا كنت هقترح عليكي الاقتراح ده.
كملت وقالت… مش هتقوليلي بردو كان مالك امبارح وكنتي منهارة ليه كده. طمنيني عليكي يا حبيبتي
مسكت ايدها وقالت… ايه اللي حصل خلاكي كده.
حورية بدموع … اللي حصل ميتحكيش
بيري… متقلقنيش عليكي.. فضفضيلي ياحورية يمكن ترتاحي. انتي من وقت ماجيتي وانتي حزينة و مش عاوزة تتكلمي. ايه مبقتيش عاوزة تترمي في حضني وتحكيلي زي زمان
حورية بدموع…. محمد بيخو،، ني
بيري متفجأتش لانها عارفة انه بيخو، نها اصلا وعارفة ان حورية عارفة وساكته فقالت… طب ماانتي عارفة ياحورية من زمان انو بيخو، نك وانتي بتسكتي.
حورية… بس كان بيخو، ني برا البيت.
كملت بوجع شديد وقالت… وصلت بيه يخو، ني في بيتي
بصتلها وقالت… تخيلي مع مين
بيري… مين
حورية… رشا.
بيري… رشا مين.
وبرقت بصدمة… اوعي يكون اللي في بالي
حورية هزت راسها بتاكيد وقالت…هي. مرات امجد وسلفتي. ومرات اخوه.
ابتسمت بقهر وقالت… انتي متخيلة
بيري بصدمة… ينهااار اسود. هو في كده
حورية… تخيلي بقا في كده..
بيري…بس انتي عرفتي ازاي
حورية حكتلها علي كل اللي حصل من يوم ماشافت هدوم رشا الداخليه اللي نسيتها في الحمام لحد ماحتطله الكاميرا في الاوضة علشان تراقبه
بيري… طب وانتي هتعملي ايه. انتي لازم تطلقي فورا
حورية مسحت دموعها و قد استعادت قوتها قالت … اكيد هتطلق انا مش هعيش مع واحد وسـ،،خ زي ده.
كملت بغل…. بس لازم اخد حقي الاول واندمه
بقلم فريدة احمد
………………….
عند محمد اللي كان في مكان شغله واللي هو معرض كبير للاخشاب
كان متعصب جدا وعمال بيزعق في العمال من غير سبب
كريم دخل وهو بيقول… في ايه مالك
محمد بغضب…. كنت فين انت كمان
كريم…. كنت بتفق مع المعلم عاطف علي الطلبية
محمد…. طب شوف شغلك ااخلص
ودخل مكتبه وهو بيحاول يتصل علي حورية اللي كانت مش بترد وده اللي كان معصبه
……………..
عند حورية
بعد مابيري قامت عملت اتنين نسكافيه رجعت ليها تاني ومعاها تليفون حورية اللي لاقيته بيرن وهي معدية بالصدفة من قدام الاوضة
بيري حطت النسكافية علي الترابيزة وادت الفون لحورية وهي بتقولها …. تليفونك مش مبطل رن
خدته حورية منها بس كانت المكالمة فصلت مفيش ثواني ولاقيته بيرن تاني
بقلم فريدة احمد
ردت عليه وقبل ماتتكلم لاقيته بيزعق وبيقول… لما بتصل علي اهلك مبترديش ليه يااابت
حورية بهدوء…. مسمعتش الفون
↚
محمد بغضب…. انتي ايه اللي مقعدك عندك لحد دلوقتي مرجعتيش ليه
حورية…. ماانا قيلالك هفضل يومين عند بيري
محمد… ترجعي البيت النهاردة سامعة
حورية لسه هتتكلم
قالها…. سمعتي. ساعة وهتصل بيكي الاقيكي في البيت
حورية بهدوء … حاضر
وقفلت
بيري…. في ايه
حورية وهي بتقوم … لازم ارجع
ودخلت لبست وجهزت
خرجت سلمت علي شيري اللي قالتلها…. هتعملي ايه. ناوية علي ايه ياحورية
حورية بصت قدامها بشرود وقالت…. هاخد حقي زي ماقولتلك
رجعت بصت ليها وكانت بيري بتبصلها بقلق فقالت… متقلقيش ومتخافيش عليا. لاني مش هكون ضعيفة تاني. الزمن اللي احنا في ده الضعيف فيه بيداس بالجز، م. وانا مش هسمح اني اتداس تاني يابيري. كفاية بقا. لازم اخد حقي من كل اللي جم عليا وظلموني
بقلم فريدة احمد
…
بعد وقت كانت رجعت البيت دخلت ولسه هتطلع شقتها وقفها صوت قدرية اللي قالت… واخيرا شرفتي
لفت ليها وقالت ببرود… في حاجة ياطنط
بصتلها قدرية بسخرية وقالت… لا اصلك وحشتينا ياقلب طنط
بصتلها بيأس وطلعت علي شقتها بدون ولا كلمة
…
مساءا
دخل محمد الشقة كانت قاعده هي علي الكنبة وساندة ظهرها و بتتفرج علي التلفزيون بهدوء
محمد قرب وبعد ما قعد قال.. قومي اعمليلي قهوة
حورية اتعدلت ببرود وبصتله وقالت… قبل ما اعملك القهوة. عاوزاك في موضوع
محمد… موضوع ايه
حورية … عاوزة اشتغل
محمد باستهزاء… ياشيخة. تشتغلي مرة واحدة
حورية …. وايه المشكله.. مكتب محمد مختار المحامي طالبين محامين حديثي التخرج. عاوزة اروح اقدم هناك.
محمد…انسي.مفيش شغل. مش كفاية استحملت الكام سنة بتوع الجامعة وسبتك تكملي
حورية…. و انا ماخدتش الشهادة علشان اقعد
محمد وهو بينهي الموضوع…. ريحي نفسك لاني مش هخليكي تشتغلي ياحورية
حورية بثقة وبنبرة مختلفة قالت… لا هتخليني وهتوافق علي كل اللي هتطلبه منك
بصلها باستغراب من نبرتها الجديدة وطريقتها اللي بتتكلم بيها من وقت مادخل فقالت…. ايه مستغرب ليه
محمد…. اصل طريقتك متغيرة يعني
حورية….قصدك يعني فين حورية اللي بتكش وبتخاف منك..لا انساها.مش هتبقي موجودة تاني
محمد باستهزاء قال… وايه بقا اللي خلاكي بقيتي جامدة كده. بيري
قال كده لانه عارف ان بيري دايما بتحاول تقويها عليه
فقالت هي… لا متقلقش بيري ملهاش علاقة
كملت بثقة وقالت… انت هتوافق علي شغلي علشان مفضحكش
وقبل مايتكلم قامت دخلت جوا سحبت جونتي من المطبخ لبسته ورجعت ليه بعد ماجابت قطعة الملابس الحريمي اللي لاقيتها في الحمام وقالت…. تقدر تقولي ايه ده
محمد باستغراب… ايه ده
حورية…. دا لاقيته في الحمام. نسيته الزبا،، لة اللي كنت جايبها شقتي ونا،، يم معاها علي سريري
بلع ريقة بارتباك وقال …. انتي بتخرفي بتقولي ايه
حورية… بقول انك بتخو.. ني..هو انا كنت عارفة من زمان انك بتخوني وبسكت.وانت علشان عارف اني بسكت اتماديت وبقيت بتعمل كده وحتي مبقاش يفرق معاك اني اعرف او لا.. بس توصل بيك البجا، حة انك تخو،، ني هنا. في شقتنا
محمد … انتي شاربة ايه. البتاع ده تلاقيه بتاعك. انا معرفش حاجة عنو
حورية رمته في باسكت الز،، بالة بقرف وخلعت الجوانتي ورمته معاه وبصتله وقالت… لا البتاع ده بتاع رشا
بلع ريقة بصدمة وقال بارتباك… مش فاهم. انتي بتقولي ايه
حورية…. لا انت فاهم كويس.. تحب اثبتلك اني متاكدة
فتحت تليفونها علي الفيديو وقالت وهي بتوريهولو .. ايه رايك.
اتصدم اكتر ومقدرش ينطق
حورية….. شكلكو لايق علي بعض. ما هما الز، بالة دايما بيشبهو بعض
قفلت الفيديو و قالت… بص بقا انت هتوافق علي كل شروطي واللي اولها شقة الشيخ زايد
محمد بصلها والصدمة لسة ملجماه لكن بلع ريقه وقال باستغراب… مالها
حورية…. عاوزاها باسمي
يتبع….
↚
بتخو،ن اخوك مع مراته!!!… انت ازاي كده؟. ازاي قدرت تعمل علا، قة مع مرات اخوك وتحط عينك بيعينه عادي وانت بتبقي نايم مع مراته قبلها.. طب انا وعارفة انك مش بيهمك مشاعري.. بس ازاي اخوك قدرت تعمل فيه كده. ازاي.
بصتله باستحقار وقالت… انا برغم اني شوفتكم بعيني في الفيديو مش قادرة لحد دلوقتي استوعب انكم بالقذا،، رة دي
برغم ان حورية دموعها كانت متحجرة في عيونها الا انها رفضت تسمحلها بالنزول،وحاولت علي قدر ماتقدر تكون ثابتة ومتبينش ليه انها اتهزت، قررت تقوي نفسها ومتظهرلوش ضعفها تاني برغم كسرة قلبها والوجع اللي حاسة بيه،،
اتنهدت وقالت بقوة بعد ماقفلت الفديو… بص بقا انت هتنفذلي كل شروطي واللي اولها شقة الشيخ زايد
بقلم فريدة احمد
محمد الصدمة كانت لسه ملجماه وهو مش قادر يستوعب انها كشفته لكن بصلها باستغراب وقال…مالها
حورية…عاوزاها بـ إسمي
: عاوزاها تعملي بيها ايه
قالها بدون فهم لترد حورية وتقول… عاوزاها ليا.. تبقي مكلي.. باسمي
محمد… انتي عارفة الشقة دي بكام؟
حورية ببساطة.. ب 4 مليون
محمد… وانتي فاكرة اني هتنازلك عن حاجة ب 4 مليون بسهولة كده
حورية… هتتنازل لو مكانش بمزاجك هيبقي غصب عنك. لا ومش بس كده. انت هتطلقني كمان لاني اكيد مش هعيش مع واحد وس،، خ زيك
هنا محمد مسكها من شعرها وقال… انتي نسيتي نفسك ياروح امك. دا انا افعصك تحت رجلي. فاكرة نفسك هتخوفيني. نسيتي الحزام ولا ايه
حررت حورية نفسها منو وقالت بدموع محبوسة وحزن… لا منسيتوش
كملت بالم وقالت… هنساه ازاي وهو لسه معلم علي جسمي
محمد… شاطرة. عشان قبل ماشيطانك يخيلك انك تقدري تعملي حاجة تفتكري انا اقدر اعمل فيكي ايه ياروح امك
بس حورية رجعت لقوتها تاني و ردت عليه و قالت بثقة…بس المرادي مش هتقدر تعمل حاجة صدقني. ولازم تخاف مني لاني هفضحك بالفيديو اللي معايا. فاهم يعني ايه هفضحك.
محمد باستهزاء…وهو انا غلبان دلوقتي اخد منك التليفون ده واكسره..
ضحكت حورية بشدة وبعدين وقالت… وهو انت مفكرني بالسذاجة دي.. فاكر لما اجي اهددك بالفيديو مش هكون محتفظة بنسخة تانية منو.. خد الفون احر، قه لو عاوز
بقلم فريدة احمد
قامت قعدت علي الكرسي قدامه وحطت رجل علي رجل وقالت… الفيديو موجود منه نسخة تانية مع حد انت متعرفوش. في مكان بردو متعرفوش وعمرك ماهتعرف توصله.. ف احسلك تنفذلي شروطي بهدوء قبل ما افضحك قدام اخوك اللي اكيد هيقتـ،، لك انت والوسخة مراته من غير تفكير.. هااا. قولت ايه. تطلقني وتكتبلي الشقة باسمي ولا افرج ل امجد الفيديو. وبالمرة كمان افرجو لست الحبايب
: موافق
قالها محمد بعد ماحس خلاص ان صباعه تحت ضرسها وان ممكن تتجنن وتفضحه قدام امه واخواته. دا غير ان امجد اكيد هيقت، له ف مكانش قدامه حل غير ينفذلها شروطها
بس كمل وقال… انا موافق اكتبلك الشقة باسمك وموافق كمان تشتغلي.بس مش هطلقك ياحورية
حورية…وانت متخيل اني هكمل معاك
محمد…انا مقدرش اعيش من غيرك
حورية…لا ماهو واضح علشان كده كل يوم كنت بتبات مع واحدة.واخرتها خو،، نتي مع مرات اخوك.
كملت وقالت بوجع…كنت عارفة بـ خيا،، نتك كل يوم بس كنت بسكت وساعات كنت بشك انك متجوز عليا من ورايا علشان تخلف. كنت بقول حقه. ماهو انا مبخلفش.
محمد… حورية انا بحبك واستحالة اطلقك ولا اتجوز عليكي
حورية… بس تخو. ني عادي.. هو انت للدرجادي شايفني ساذجة هصدق انك بتحبني وانا شايفة خيانتك بعيني. ماعلينا
كملت بتفكير وقالت… بس عموما تمام. متطقنيش
اتنهد محمد براحة لما قالت كده وده لانه ماكانش يعرف اللي هي ناوية عليه
لان حورية كانت بتقول في نفسها… حلو. مش لازم طلاق دلوقتي. انا كده كده محتاجة اربي رشا وقدرية الاول
بصتله بغموض وهي بتقول في نفسها.. صدقني هخلعك. بس اصبر عليا. لما اخد حقي كويس من كل واحد فيكم واشفي غليلي منكم وانت، قم
رجعت من شرودها و بصتله وقالت… امك
محمد بصلها بمعني مالها
حورية…. من النهاردة مش هخدمها تاني.
كملت وقالت…. تاني حاجة.
↚
بصتله باستحقار وقالت…. اكيد طبعا مش محتاجة اقولك انك تنسي انك في يوم هتقرب مني او هتلمسني. تمام
اتنهدت وقالت ببرود بعد ماقامت .. هدخل انام بقا علشان اقدر اصحي بدري علشان نروح الشهر العقاري تسجل الشقة باسمي
وسابته ودخلت الاوضة وبعد ماقفلت بابها في وشه نامت علي السرير وهي بتتوعدلهم وكان اصرارها علي انتقامها منهم اكبر بكتير من انها تنهار بسبب خيا، نته اللي المفروض كسر، تها
…..
تاني يوم نزلت هي ومحمد بعد ما لبست ناووين الخروج للشهر العقاري
كانو متجمعين علي السفرة قدرية ورشا وسمر وهنا وكريم
قدرية…. علي فين ان شالله
ووجهت كلامها لحورية وقالت… وانتي ياختي منزلتيش بدري ليه تحضري الفطار
حورية بعد ما قربت قعدت علي السفرة وابتدت تفطر بصت لمحمد وقالت… مش هتفطر ولا ايه ياحبيبي
محمد قعد بهدوء وهو بيحاول يكون طبيعي وما يظهرش عليه اي علامات ارتباك
و حورية بصت لقدرية وقالت… معلش ياحماتي لازم تتعودي بقا اني من النهاردة مش هينفع انزلك زي الاول
قدرية وهي بتبصلها بضيق قالت… ليه ياختي. قرار جديد ولا ايه
حورية… بالظبط. فعلا قرار جديد. هو انا مقولتلكيش. اصلي هشتغل ف اكيد مش هكون فاضيالك يعني.. وانتي اكيد مش هتغلبي
بصت لرشا بغل لكن قالت ببرود… عندك رشا اهو انتي بتحبيها وهي بتحبك. ربنا يهنيكو ببعض. هي تبقي تعملك وتخدمك ياحماتي
قدرية بصت لمحمد وقالت بغضب… ايه الكلام ده. هو انت هتسيبها تشتغل بجد ولا ايه
محمد بهدوء…. اه. وايه المشكلة. حورية من حقها تشوف مستقبلها وتعمل كارير لنفسها
قدرية بصتله بحاجب مرفوع وهي مش مصدقة ان دا ابنها فقالت.. لا والله. ودا من امتا دا
كملت بنبرة قاطعة وقالت… اسمع مفيش شغل. مراتك هنا خدا
محمد بغضب… امااااا في ايه. شيفاني عيل صغير. انا موافق انها تشتغل. خلص الكلام
وبص لحورية بعد ماقام وقال… يلا
حورية قامت وهي بتبص لقدرية بانتصار ول رشا اللي كانت قاعدة هتمو،، ت من الغل
….
وبعد وقت كانو وصلو الشهر العقاري وفعلا سجلها الشقة ب اسمها
وده حصل رغما عنو طبعا لانه يعتبر اول مرة حد يلوي دارعه لكن مقدرش يعارضها
اما هي كانت حاسة بانتصار وهي لسه بتتوعدلهم في اللي جاي
..
عند امجد اللي كان واقف علي نار في مركز صيانة المحمول بسبب ان فونه اللي اول ماوصل الغردقة ولسه بينزل من العربية وقع اتكسر وبعتو يتصلح ولان الواقعة كانت جامدة فضل في مركز الصيانة يوم كامل بيتصلح
امجد للمهندس… هاا تمام كده
المهندس ادالو الفون وهو بيقول… تمام بقي زي الفل
امجد خد الفون ودفع حسابه وخرج من المركز ركب عربيته وهو بيتنهد فتح الفون علشان يشوف الكاميرا اللي بيراقب بيها رشا ومحمد واللي كانت متابعتها من خلال موبايله فقط
امجد كان ملهوف علشان يتطمن وهو نفسه يرتاح من الشك
فتح التطبيق الخاص بمتابعة الكاميرا واول ما شاف اللي عليه اتصدم
يتبع….
↚
امجد فتح الفون علشان يشوف تسجيل الكاميرا اللي كان بيراقب بيها مراته واخوه
لكنه اتصدم لما ملاقاش اي حاجة علي الفون،، الكاميرا فاصلة مش بتسجل
امجد مسح علي وشه بغضب وهو هيتجنن.. ازاي!!! هو بنفسه كان متمم عليها قبل مايسافر،، يعني الكاميرا كانت شغالة وبتسجل ومفيش فيها اي عطل
فضل يقلب في الفون وهو حرفيا هيتجنن لكن للاسف ملاقاش اي حاجة،
وطبيعي جي في دماغه انهم اكتشفوها و ان حد فيهم اكيد عطلها
امجد خبط علي الدركسيون بغضب وعصبية وهو بيقول... ياولاد الكااااالب
وبعد ما كان شاكك مجرد شك فيهم بقا متاكد انهم بيخو،، نوه فعلا،، لكن للاسف مفيش في ايده اي اثبات علي خيا، نتهم
امجد كان فاهم انهم عطلو الكاميرا لكن الحقيقة انهم مكتشفوهاش اساسا والكاميرا فعلا فصلت لوحدها وده اللي امجد متوقعوش لان مكانش فيه دماغ يفكر اساسا
................
تاني يوم صباحا
في شقة حورية
كانت حورية بتلبس علشان تروح لـ بيري خلصت وخرجت من الاوضة قابلت جوزها اللي خارج هو كمان من اوضته واللي اول ماشافها قال... علي فين
حورية وهي بتتجه لباب الشقة ومن غير ماتبصله قالت... رايحة عند بيري
ولسه بتفتح الباب
محمد بحدة.. استني عندك
حورية لفت بصتله و ببرود قالت... نعم
محمد .... ريحالها ليه
كمل بغضب... وازاي خارجة من غير متستأذنيني.
حورية... وانا استاذنك ليه ان شاء الله..
كملت بقوة وقالت... بقولك ايه. انا اه موجودة معاك هنا. بس انت ملكش اي علاقة بيا. سامع
محمد بغضب مسكها من دارعها ..... اقسم بالله ياحورية لو ما تعدلتي لكو..
قاطعته حورية بغضب وقالت... هو انت ليك عين.
وبتحذير.... اااسمع انت ملكش اي علاقة بيا.فاهم. انا اعمل اللي انا عاوزاه واروح المكان اللي علي مزاجي
يا كده ياتطلقني..
كملت بتهديد... و متفتكرش انك ممكن ترجع لتحكماتك لان اقسم بالله ما تنسي نفسك لكون مفرجة الفيديو لاخوك وعليا وعلي اعدائي
محمد بغضب وهو بيحاول مايمدش ايده عليها وده طبعا خوف منها لكن غضبو منها خلاه يرجع لطبيعته الهمجية و قال .... وانتي فاكرة نفسك لما تهدديني هخاف يابت اقسم بالله اقتـ لك وادفنـ ك مكانك. فوقي ياروح امك
حورية ...والله يوم ماتقـ تلني النسخة التانية من الفيديو هتظهر.. واكيد بعدها هتحصلني طبعا
و بصتله باستهزاء و سابته وخرجت
وهو مسح علي وشه بغضب وقال بتوعد.. ماشي ماشي ياحوريه
..
اما قدرية ورشا اللي كانو قاعدين تحت وحورية عدت من قدامهم وخرجت ولا كأنها شايفاهم بصو لبعض بتعجب وقدرية قالت بشك... هي البت دي مالها كده بقالها يومين معووجة علينا.. لا وبقت ترد ولا هاممها حد
رشا هي كمان بشك.. مش عارفة ياخالتي. فعلا طريقتها بقت متغيرة. وتحسي ان في حاجة مقوية قلبها كده.
كملت بضيق وقالت... ما هو كلو من ابنك اكيد. قال ايه هخليها تشتغل. هيركبها علينا شكلو
قدرية بغيظ منه... انا مش عارفة جرالو ايه لا امبارح بيعلي صوته عليا بسببها
كملت بتفكير وشهقت مرة واحدة وقالت... تكونش عملتله عمل
رشا لسه هترد عليها
قاطعهم محمد اللي نزل هو كمان وخرج من غير ولا كلمة
قدرية بصتلها وقالت...شوفتي. انا متاكدة ان في حاجة. في حاجة احنا منعرفهاش. والبت دي اكيد عملتلو عمل. دا اول مرة يخرج من غير مايصبح عليا
رشا بفرحة قالت وهي بتبص علي اثره بشرود... دول شكلهم متخانقين ياخالتي. مش شايفة نازل مش طايق نفسه ازاي
...............
عند بيري بعد ماحورية راحتلها
حورية وهي قاعدة معاها... ها عملتي ايه شوفتي حد يعملي cv كويس
بيري...اتطمني انا اتواصلت مع ورشة عمل من اللي بيكتبو السيرة الذاتية بطريقة محترفة وكلموني من شوية وقالولي هيسلموهالك بكرة الصبح . متقلقيش هيكون معاكي احسن cv بروفيشنال تقدري تروحي بيه الانترفيو وانتي متطمنه.... وبعدين كده كده هتتقبلي انتي كنتي دايما بتجيبي امتياز ياحورية
كملت وقالتها... ها قوليلي بس انتي عاملة ايه وعملتي مع اللي مايتسمو ايه
حورية ابتسمت بتشفي وقالت... بشتغلهم في الازرق
كملت بتوعد وقالت.. وربنا لاخليهم كلهم يبقو تحت رجلي. و حاليا بستعد ل رشا
بيري بقلق عليها... خلي بالك اهم حاجه. دول ممكن يأذوكي
حورية بثقة... متقلقيش. مش هيقدرو يعملو حاجة
بعد وقت
قامت وهي بتقول... همشي بقا
وسلمت علي بيري واتجهت للباب ولسه بتفتحه اتفاجأت ب مامتها اللي كانت جاية هي كمان ل بيري بما انهم صحاب. لان سهام مامت حورية هي وبيري صحاب بردو
سهام... حورية. ازيك
حورية بصتلها بجمود لكن ردت عليها بسخرية وقالت... اهلا ياسهام هانم
وعدت من جمبها ومشيت من غير ماتديها اي اهتمام
سهام دخلت وهي بتقول باستغراب لبيري اللي كانت واقفة شايفة الموقف... هي مالها بترد عليا ليه كده. دي حتي مقالتش ليا ياماما
بيري قربت قعدت علي الكنبة وسهام هي كمان قعدت علي الكنبة اللي قصادها
بيري... وانتي مستغربة ليه ياسهام. هو انتي تعرفي عنها حاجة اساسا ولا بتسألي عليها
سهام... في ايه يابيري مالك انتي كمان
↚
بيري... اصلي مستغرباكي بصراحة. فارق معاكي انها مقالتلكيش ياماما. هو انتي ام ازاي اصلا ياسهام
سهام ... اااه. قولي بقا ان الهانم كانت بتشتكيلك مني
بيري... هايفرق معاكي. ولا هتراجعي نفسك وهتحسي انك مقصرة معاها
هزت راسها ب لا وقالت... اكيد لأ
سهام بضيق.... وانتي عاوزاني اعملها ايه. اوافقها علي اللي عاوزة تعمله.. ولما تطلق هتعرف تتجوز تاني. اكيد لا
بيري... علشان مبتخلفش. صح. يعني علشان كده تستحمل العيشة دي.. انا ساعات بحس انك معندكيش قلب. دي بنتك.. ازاي مش بتصعب عليكي.. سيبتيها و روحتي اتجوزتي ولا فكرتي فيها. طول عمرك بتفكري في نفسك بس
سهام... وهي طفلة علشان كنت هاقعد بيها.!!!!
بيري... اه..اه كانت طفلة وقتها. كانت في اكتر وقت محتجاكي فيه. بس انتي عملتي ايه. سبتيها لاخواتها اللي انتي عارفة هما بيعاملوها ازاي
سهام... والله انا معملتش حاجة عيب ولا حرام. كان من حقي اشوف حياتي واعيش.ماجرمتش يعني.وبعدين انا لسه صغيرة
بيري بسخرية... صغيرة اه. دا انتي جده ولا دي مش واخده بالك منها
سهام بصتلها بضيق وغيظ وبيري ضحكت وقالت.... الحقيقة مرة صح
............
تاني يوم
قامت حورية جهزت نفسها للانترفيوه بس الاول راحت اخدت ال cv وبعدها طلعت علي مكتب المحامي
وصلت وقربت علي السكرتيره وقالت...صباح الخير
السكرتيرة... صباح النور
حورية... عندي مقابلة مع المتر
السكرتيرة.... اه تمام هدخل ابلغو
ودخلت وبعد ثواني خرجت قالتلها اتفضلي
هزت حورية راسها ودخلت وهي حرفيا قلبها بيدق بعنف وكانت متوترة جدا
محمد مختار وده من اكبر المحامين في البلد اول ما دخلت بصلها ولاحظ تورترها لكن قال ببتسامة وهو بيشاورلها علي الكرسي قدامه.. اتفضلي
قربت حورية وقعدت وهي بتقدم له الcv وقالت.. ال cv بتاعي
اخده وابتدي يقلب فيه والحقيقة انبهر بيه جدا لان حورية يعتبر علي مدار ال 4 سنين بتوع الجامعة كانت بتجيب امتياز
وهو بيبص فيه قال... دا انتي مشتغلتيش قبل كده
حورية.. اه. اول مرة لاني لسه متخرجة السنة اللي فاتت
المحامي... اه واضح..
بصلها وقال... ولا دخلتي تدريب قبل كده
حورية بلعت ريقها وخافت يرفض شغلها وقالت.. احم لا للاسف
لكن المحامي طمنها لما رد عليها وقال... متقلقيش انتي هتتدربي هنا. ولان ال cv بتاعك كويس وواضح جدا انك كنتي متفوقة ف انا اللي بقولك. انا محتاجك معايا هنا
ابتسمت حورية وقالت بفرحة وهي مش مصدقة ... بجد
هز راسه ببتسامة وقال... طبعا، بس هتتدربي فترة الاول بعدين نبقي نبتدي شغل
كمل وقال... هتبدأي تيجي من بكرة. معادك الساعة 8
قامت وقالت بفرحة... انا بشكر حضرتك جدا لقبولك اني اتدرب واشتغل في مكتب كبير زي مكتب حضرتك
هز راسه وقال.. باذن الله ربنا يوفقك وتكوني اكبر محامية
....
خرجت حورية من عند المحامي بس مرجعتش البيت راحت ل بيري وهي مبسوطة جدا
..
عند محمد اللي كان طالع شقته اتفاجا ب رشا اللي خارجة من شقتها واللي اول ماشافته قالت.. محمد
محمد وهو مكمل طلوع قال ... خير
رشا ... استني
وقربت ليه وقالت... هو فيه ايه. مالها مراتك.. وانت عادي كده سايبها تشتغل. ما انت كنت رافض. ايه اللي حصل
محمد بصلها شوية وبعدين قال... وانتي مالك يارشا
رشا بضيق وغيرة... مالي ازاي. انا شايفاك متغير معايا وشايفاك بردو بقيت تعاملها كويس. ايه بقا
محمد بهدوء .. انزلي يارشا شوفي وراكي ايه
وراح يطلع
لكن رشا وقفت قدامه وقالت ... افهم الاول
محمد... عاوزة تفهمي. تمام.. حورية عرفت بكل حاجة.
رشا بعدم فهم... عرفت ايه
محمد ابتسم بسخرية علي نفسه وقال... كانت بتراقبنا ومصورانا فيديو صوت وصورة واحنا مع بعض. ايه رايك
رشا اتصدمت جدا وقالت بزهول... انت بتقول ايه
محمد... اللي سمعتيه
رشا وهي بتلطلم علي خدودها .... يالهوي. يالهوي.
برقت بصدمة وقالت... دي هتقول ل امجد اكيد. هتقولو. يالهوي. وهو اكيد هيقتل، ني
بصتله برعب وقالت. هنعمل ايه. هتتصرف معاها ازاي..
حطت ايدها على راسها وبعدين قالتله بتفكير... انت لازم تاخد منها الفيدو ده. وتمسحه. خد منها تليفونها واحرقه
وهي بعد كده لو اتكلمت محدش هيصدقها
محمد... هه..وهي اللي تجيب كاميرا وتراقبنا بيها هتبقا بالسذاجة دي بردو .اكيد لما تيجي تهددنا هتكون معاها نسخ تانية. وهي فعلا بتقول كده
رشا.... ينهااار اسود. يانهار اسود.. طب هنعمل ايه. هنتصرف ازاي في المصيبة دي
محمد بضيق وغضب. انتي هتقعدي تندبيلي. انا هتصرف
رشا... ط. طب هتعمل ايه يعني فهمني
وقبل ما محمد يتكلم قالت هي علطول بعد ما خطرت فكرة في دماغها... مفيش غير حل واحد... اننا نقتـ لها.. ايوا لازم حورية تمو.. ت قبل ماتفضحنا.و قبل ما امجد يعرف ويقتـ لنا احنا الاتنين
كملت بشر.... لازم. لازم تمو،، ت
يتبع...
↚
: مفيش غير حل واحد... اننا نقتـ لها.. ايوا لازم حورية تمو.. ت قبل ماتفضحنا. و قبل ما امجد يعرف ويقتـ لنا احنا الاتنين
كملت بشر.... لازم. لازم تمو،، ت
مسكها محمد من شعرها بغضب وقال بشر.... اقسم بالله ماتقربي منها او تفكري انك ممكن تاذيها لكون قا،، تلك انا
وبنظرة مرعبة.. سامعة
رشا بالم من مسكته قالت... ا. امال يعني نسيبها تفضحنا. انت مش مستوعب المصيبة اللي بقينا فيها. دي ممكن في اي وقت تفرج امجد علي الفيديو. وساعتها مش هيسمي علينا
ساب شعرها وقال... انا عارف هتصرف معاها ازاي. ملكيش انتي دعوة
بصلها وكمل بتحذير... اقسم بالله ماتفكري تاذيها ماهرحمك
رشا بضيق وغيرة.... خايف عليها.. هو انت بتحبها؟؟
اتجاهلها وقال... انا حذرتك
وطلع
ورشا فضلت في مكانها وهي بتقول في نفسها بحيرة.. ماهو مش معقول بتحبها وبتخو، نها مع طوب الارض
ابتسمت علي نفسها بسخرية وقالت... واولهم انا
كملت بضيق... امال خايف عليها ليه
رجعت لخوفها تاني لما افتكرت المصيبة اللي بقيت فيها وقالت.... يامصيبتي هتقول لأمجد.. لااا انا مش لازم استني ايوا لازم اتصرف قبل تفضحني.
كملت بتفكير... اعمل ايه. ماهو يا اقتـ لها يا امسك عليها حاجة زي ماهي ماسكة عليا. بس اعملها ازاي
خطرت في بالها فكرة جهنمية وقالت... هو ده. الواد عاصم بيموت فيها. اشتغل علي الموضوع ده بقا. لازم اخليه يقرب منها بأي شكل
ابتسمت بشر وقالت... وساعتها انت اللي هتقتـ لها بإيدك يامحمد
...........
عند امجد اللي كان قاعد قصاد البحر وهو بيدخن بشراهة
كان محتار ونار الشك بتاكل فيه
اتفاجأ ب منار اللي جات وقعدت جمبه وهي بتبص علي البحر وبتقول... مع اني زعلانة منك بس مش بقدر ابعد عنك. انا قولتلك اني مش بعرف اتنفس غير بوجودك
بصتله وقالت.... هو انت مش هتصالحني
برغم الهم اللي هو فيه بصلها وغصب عنه ابتسم
قالت.... ايوا انت المفروض تصالحني علي فكرة
كملت بزعل وقالت... انت ضر،، بتني.. هونت عليك تمد ايدك عليا
لفت خدها ناحيته وهي بتوريهولو وبتقول ... شوف خدي
وكان خدها القلم لسه معلم عليه لانه كان جامد
بص امجد عليه بحزن وندم لكن قال... كان لازم افوقك يامنار
وقرب راسها ليه وباسها عليها وقال.... حقك عليا ياصغنن
ابتسمت وقالت... الكلمة دي كانت وحشاني مع اني كنت بتضايق لما تقولهالي. علشان مكنتش حابة انك لسه بتشوفني صغيرة
امجد... هتفضلي في نظري اختي الصغيرة اللي بخاف عليها حتي من نفسي
وقام وقال... يلا علشان تطلعي تنامي
مدت ايدها ليه وقامت وطلعت علي شقتها وهو كمان طلع علي شقته
............
عند حورية اللي كانت عند بيري
كانت حورية واقفة شاردة في البلكونة
جات بيري من وراها وهي بتقول.... الجميل سرحان في ايه
لفت حورية ليها وبيري ادتلها النسكافية وقالت بتوجس... مالك ياحورية
لان كانت ملاحظة الحزن عليها
حورية بصت قدامها وهي بتاخد نفس وبتخرجه وهي حاسة بضيق في صدرها
رجعت بصتلها وقالت بدموع متجمّعة في عيونها... هو انا وحشة يابيري.. ي يعني استاهل انو يخو،، ني
بيري... مين دي اللي وحشة انتي!!. ولما انتي تبقي وحشة امال مين تبقي حلوة.. دا انتي مزة ياحوور دا مفيش راجل بيشوفك غير ويتهبل عليكي
حورية... امال هو ليه بيخو.. ني
بيري... طفاسة. جوزك طفس ياحورية.. طب اقولك علي حاجة.. برغم اني مش طايقاه وهاين عليا او، لعلك فيه. بس متاكده انو بيحبك وبيموت فيكي كمان. ومفيش واحدة من الز، بالة اللي بيعرفهم تملي عينه زيك.. بالعكس انا متاكدة انو بيحتقرهم
كملت بضحك... مع انه احقر منهم اصلا
قربت باستها وقالت.... اوعي تزعلي نفسك. وافضلي زي ماانتي قوية خدي حقك ومتتهزيش ياحورية. اوعي تحزني هو ميستاهلش. لان ده ميزعلش عليه. اخره يتتف عليه بس ويتنسي بعدها
حورية.... انا حزينة علي نفسي يابيري. موجوعة اوي
بيري.... انا حاسة بيكي وعارفة انك بتحبيه.بس مبقاش ينفع ياحورية
قاطعتها حورية وقالت... لا صدقيني بقيت بكرهه.. انا بس موجوعة شوية
بيري... حاسة بيكي والله... بس هو ميستاهلش. انتي مش لازم تحزني خالص ياحورية. لازم تكملي وتفضلي قوية.. خدي حقك منه وندميه وبعدها اتطلقي منه.
↚
حورية مسحت دموعها وقالت بغل... انا فعلا هعمل كده
ادتها المج وقالت... همشي بقي علشان اتأخرت. لازم انام بدري علشان الشغل
بيري... ربنا يوفقك ياعمري
حورية دخلت من البلكونة وهي بتقول... يارب
واخدت طرحتها اللي علي الكنبة وحطتها علي شعرها واتجهت للباب وهي بتقولها..سلام
بيري.... خلي بالك علي نفسك. خلي عينك في وسط راسك
حورية.... حاضر متقلقيش
ومشيت
..........................
عند امجد
امجد فتح شقته ودخل في اللحظة دي رن تليفونه وكانت رشا واللي بمجرد ما رد عليها قالت.. حبيبي عامل ايه
امجد... تمام
رشا... اخبار الشغل ايه دلوقتي. المشاكل اتحلت
امجد... اه بقا تمام.. الولاد كويسين
رشا... اه كويسين
امجد.... محتاجة فلوس ابعتلكم
رشا... لا ما انت كنت سايبلي فلوس كتير اخر مرة
كملت بضيق وقالت.. المهم مقصوفة الرقبة اللي عندك دي اخبارها معاك ايه.
امجد... تقصدي مين
رشا بضيق... هي في غيرها.. منار. اللي لازقة فيك زي ما تكون امها.. انا عارفة ان البت عينها منك يا امجد. مش بستريح لحركاتها معاك وسهوكتها.. ماتبعتها لاعمامها ولا لاهل امها
امجد بهدوء غريب... متقلقيش يارشا. انا مبخو، نش
رشا بلعت ريقها بتوتر بمجرد ما قال كده لان حست انه يقصدها لكن قالت علطول في نفسها وهو هيعرف منين
رشا كانت بتطمن نفسها مكانتش تعرف انو شاكك فيها وانه فعلا يقصدها بالكلمة
وردت عليه وقالت... انا واثقة فيك طبعا بس بغير عليك عادي
........................
عند حورية
كانت حورية بتكلم مرات اخوها علي الفون اللي اتصلت بيها تطمن عليها لانها بتعتبر حورية اختها عكس مرات اخوها التانيه
حورية.... كويسة والله ياعليا. انتي عاملة ايه والولاد
عليا... كويسين والله ياقلبي. طمنيني عليكي انتي.. معلش عارفة انك زعلانة من طارق وعماد
حورية.... لا مش زعلانة لاني اتعودت منهم علي كده. مبقوش يشغلو دماغي يا عليا ولا بقيت ازعل منهم ولا عليهم. مبقتش اعتبرهم اهلي خلاص.فكك
عليا... هما مهما كان اخواتك واكيد بيحبوكي ياحورية بس انتي عارفة طبعهم بقا
حورية ابتسمت بسخرية وقالت... بيحبوني اه
كملت بلامبالاة وقالت... صدقيني ياعليا مبقتش محتاجة حبهم.. المهم انتي وحشاني اوي ونفسي اشوفك انتي والعيال. ابقي تعالي
عليا... هجيلك.
حورية... هستناكي. سلام..
....
تاني يوم في الصباح
قامت لبست وجهزت نفسها لاول يوم شغل لكن قبل ماتخرج دخلت الاوضة علي جوزها واللي كان يدوب لسه صاحي مقامش من السرير وهو بيبص علي السقف بشرود وبيفكر ازاي هيتصرف معاها
قاطع شروده لما دخلت وقالت .... عاوزة فلوس
محمد قام اتعدل وهو بيولع سيجارة وقال.... ليه
حورية... بعد ما اخلص شغل هعدي علي المول اجيب لبس
محمد..... عاوزة كام
حورية.... خمسين الف
محمد.... عندك الكريدت في الدرج
↚
حورية قربت وفتحت درج الكومود واخدت الكريدت وخرجت
.......
تاني يوم كانت في شقة حماتها قاعدة علي الكنبة هي وهنا
وهنا بتقلب في الفون وبتفرجها صور اكسسوارات وهي بشاورلها علي سلسلة معينة و بتقولها... ايه رايك اطلب السلسلة دي
حورية.... الفراشة احلي
هنا.... طب اطلب الجولد ولا الفضي. محتارة بصراحة بين اللونين
حورية... الفضي حلوة
هنا... خلاص هطلب الفضي
حورية... اطبيلي واحدة معاكي
هنا.... اشطا
كانت رشا واقفة بتكنس في الرسيبشن وهي سمعاهم ومغلولة منهم. لان حورية مبقتش تشتغل في البيت ورشا طبعا مش قادرة تتكلم لان من وقت ماعرفت ان حورية كشفتهم بقت مرعوبة من حورية اصلا وهنا طبعا مبتعملش حاجة يعني كل شغل البيت بقا علي رشا
هنا.... هقوم اعمل شاي.اعملك معايا
حورية.... اعملي ياختي. محسساني انك هتعملي كوكتيل
وضحكت
هنا بضحك... مبعرفش اعمل غير الشاي وبالعافية كمان
وراحت تعمل
وحورية مسكت مبرد الضوافر وبقت تبرد ضوافرها ببرود
وهي لسه بتبرد ضوافرها وبتبص عليهم تشوفهم مظبوطين ولا لا قالت... تفتكري لو الفيديو نزل علي النت يجيب مشاهدات قد ايه.. انا متاكدة انو هيطلع ترند في دقايق
رشا بلعت ريقا برعب
وحورية قالت... ايه رأيك نذيع الاول ولا افرج امجد الاول
رشا قربت عليها بخوف وقالت بترجي.... لا ياحورية ابوس ايدك. ابوس ايدك اوعي تعملي كده.علشان خاطر عيالي. ابوس ايدك
في اللحظة دي امجد دخل واللي اتفاجأو بيه لانه مش معاده يرجع من السفر
رشا بصتله بصدمة وبقت مرعوبة اكتر
وحورية علطول قربت عليه وقالت.. امجد كويس انك جيت.
بصت لرشا وقالت.. اصلي كنت عاوزاك في حاجة
رشا كانت بتبصلها بترجي متقولش وهي حرفيا هيغمي عليها من الرعب
يتبع.....
↚
: تفتكري الفيديو اللي انتي فيه مع جوزي علي سريري لو نزل علي النت يجيب مشاهدات قد ايه.. انا متاكدة انو هيطلع ترند في دقايق.. اصل الناس يمو، تو في الفضايح
فما بال بقا لما ينزل فيديو بعنوان
"واحدة مع اخو جوزها "
او
"واحد مع مرات اخوه"
شوفي انتي بقا. السوشيال هتتقلب
رشا بلعت ريقا برعب
وحورية كملت وقالت ... ايه رأيك نذيع الاول ولا افرج امجد الاول
رشا قربت عليها بخوف وقالت بترجي.... لا ياحورية ابوس ايدك. ابوس ايدك اوعي تعملي كده.علشان خاطر عيالي. ابوس ايدك
في اللحظة دي امجد دخل واللي اتفاجأو بيه لانه مش معاده يرجع من السفر
رشا بصتله بصدمة وبقت مرعوبة اكتر كانت حرفيا كل جسمها بيترعش
وحورية علطول قربت عليه وقالت.. امجد كويس انك جيت.
بصت لرشا وقالت.. اصلي كنت عاوزاك في حاجة
رشا كانت بتبصلها بترجي متقولش وهي حرفيا هيغمي عليها من الرعب
لكن اتنفست براحة لما حورية قالت ل امجد ببتسامة ... مش انا اشتغلت في مكتب محمد مختار المحامي
امجد قالها... برافو وحورية كملت وقالت... بص بقا كنت عاوزة منك خدمة
امجد... انا عيوني ليكي ياحورية.
حورية... تسلملي يارب.. انا كنت عاوزاك تتوسطلي عندو بما انك تعرفو يعني وتقريبا صحاب.. ممكن تتوسطلي عندو
كملت بغرور مصطنع وقالت... يعني تقولو اني شاطرة وكده واقدر امسك معاهم قضايا وانا بتدرب عادي
امجد .... طب ايه رايك ان هو كلمني. وبيشكر فيكي جدا كمان. بيقول عليكي متفوقة وانو شايف ان ليكي مستقبل هايل
حورية بفرحة... هو قالك كده بجد
امجد ببتسامة .... امم بجد
قاطعتهم رشا اللي كانت نسيت خوفها من ان حورية تكشفها قدام جوزها وبقت بتبصلهم بغيرة واضحة وعلطول قربت من امجد وقالت... ايه يا امجد مش هتسلم عليا ولا ايه
وهي بتدخل في حضنه
امجد ... عاملة ايه
وهو بيحاول يكون طبيعي من ناحيتها، مال باسها علي راسها وهو بيقولها... انتي كويسة
رشا... بقيت كويسة لما شوفتك
وحورية كانت واقفة بتبصلها بسخرية
في اللحظة دي خرجت قدرية من اوضتها واللي كانت بمجرد ماسمعت صوت امجد خرجت بلهفة وقربت عليه وبقت تحضنه وهي بتقول... حمدالله بالسلامه ياحبيبي
وحشتني يا امجد. متبقاش تغيب علينا يا حبيبي
امجد ميل باس ايدها وقال بضحك... في ايه ياست الكل. لحقت اوحشك. دا نا يدوب مكملتش اسبوع
قدرية.... ولو يوم واحد بتوحشني يا قلب امك.. انا لو عليا مش عاوزاك تبعد عني ابدا . وياريت تشتغل هنا وتريح قلبي. بس انت بقا حابب الشغل هناك في اخر الدنيا مش عارفة ليه
وبصت لرشا وقالت.... يلا يارشا واقفة بتعملي ايه. روحي المطبخ يلا جهزي غدوة حلوة لجوزك. زمانه هفتان
رشا.... حاضر يا خالتي
ولسه هتتحرك حورية مالت عليها وقالت بصوت واطي ... اوعي تفتكري معني اني مقولتش حاجه دلوقتي اني مش هتكلم. لااا..انا بس محضرالك مفاجأة هتعجبك..فضيحة تليق بيكي. تليق ب واحدة زا،،، نية زيك
رشا بلعت ريقها برعب وحورية قالت.... يلا ياحلوة شوفي هتحضري ايه لجوزك حبيبك وابتسمت بسخرية وطلعت شقتها
..................
مساء كان امجد طلع يشوف ايه اللي حصل في الكاميرا وفعلا اكتشف انها فصلت لو حدها
مسح علي وشه بضيق وقال بغضب علي الراجل اللي اشتري من الكاميرا... يابن ال*** بتبيعلي كاميرا بايظة
......................
تاني يوم
كانت رشا رايحة جاية في شقتها وهي بتفكر ازاي هتخلص من حورية و ازاي هتعرف توقعها في مصيبة علشان تحون ماسكه عليها هي كمان حاجة تسكتها بيها قبل ما حورية تنفذ تهديدها و تكشفها
في اللحظة دي بصت ل اولادها اللي كانو بيجرو ورا بعض في الشقة ( بيلعبو )
وهي كانت حرفيا متوترة ومرعوبة ف زعقت ليهم بعصبية وقالت.... مااا تقعدو بقاااا خيلتوني
لكن الولاد فضلو مكملين وهي من عصبيتها قربت من ابنها اللي كان واقف علي ترابيزة السفرة وقالت بغضب... اناا مش قولت تسكتو. مش بتسمعو الكلام ليه
ومن شدة عصبيتها زقت ابنها وهي بتقول.... انزل و يلا علي اوضتك علشان تنام
فجاة بصت لقت الولد مش قادر يتحرك من علي الارض وماسك دراعو وبيصرخ جامد
وطت عليه بخوف وقالت.... مروان حبيبي حاسس بإيه
الولد ببكاء... ايدي ياماما
رشا بخوف... حبيبي معلش مكانش قصدي.. وريني كده ولسه بتمسك ايده الولد صرخ جامد
رشا... استحمل يا حبيبي لحد ما نروح للدكتور
وقامت بسرعة لبست عباية واخدت الطرحة في ايدها وشالت ابنها ولسه بتفتح الباب وهتخرج لاقت امجد طالع علي السلم
امجد بقلق وهو شايف الولد بيعيط من الوجع قال.... في ايه
رشا بتوتر... ك كان بيلعب هو واخته ووقع علي دراعه
امجد اخدو منها وهو بيقول...هاتيه
ونزل بسرعة اخد ابنه في العربية وطلع بيه علي المستشفي
ورشا نزلت لقت قدرية بتقولها بقلق... مالو ابنك
امجد اخدو وجري من غير مايرد عليا. ايه اللي حصله انطقي
وكانت حورية اللي كانت راجعة من بره وشافت هي كمان امجد وهو واخد مروان لكن ملحقتش تكلمه ولا تعرف الولد مالو
دخلت لقت رشا بتقول لقدرية... كان بيلعب يا خالتي ووقع من علي الترابيزة
قدرية... مش تخلي بالك منهم وتفتحي عينك عليهم
رشا بضيق... ما انا بخلي بالي. بس ما انتي عارفة هما اللي اشقية
وقعدت وهي بتبص علي حورية بغل مخفي وهاين عليها تقـ تلها علشان تخلص من الرعب اللي هي فيه
بعد وقت قامت وقالت.... انا هطلع ياخالتي
قدرية... مش هتستني لما امجد ييجي ب مروان وتطمني علي ابنك
رشا... لما ييجي هيطلع كده كده
و اخدت بنتها الصغيرة وطلعت علي شقتها
..
↚
فات اكتر من ساعتين
كانت قدرية وحورية مستنيين امجد وهما قلقانين جدا علي الولد
..
عند امجد كان راجع بعد ما كشف لابنه وجبسلو دراعو لانه طلع فيه كسر
امجد ميل علي ابنه اللي كان مقعده علي رجله وهو سايق وقال بحنية ... حاسس بوجع ياحبيبي
مراون هز راسه ب لا وقال... لا يابابا الوجع راح
كمل بزعل طفولي وقال.... بس انا كده مش هعرف اسوق العجلة تاني
امجد ميل باسه وقال... ان شاء الله هتخف وهترجع تسوق تاني.. بس عاوزك متبقاش تتشاقي علشان شوفت حصلك ايه بسبب شقاوتك
كمل وقال باستفهام.... قولي يا مروان... انت وقعت ازاي
مروان... وقعت من علي السفرة
امجد بصله... ازاي وايه اللي طلعك فوق الترابيزة. شوفت شقاوتك
مروان... انا اسف يابابا. والله انا كنت هنزل بس
وسكت
امجد.... بس ايه
مراون... ماما وقعتني
امجد وهو مش مصدق.. وقعتك ازاي
مروان.... زقتني من علي الترابيزة وهي بتزعق فينا انا وفرح اختي
امجد فتح له العصير وقال... طب اشرب يامروان
وهو من جواه بيتوعد ل رشا بشر
..........
بعد وقت كان رجع و كان تقريبا الساعة 12 بعد منتصف الليل
دخل البيت وهو شايل ابنه
حورية وقدرية اللي كانو مستنينو اول ما دخل جريو عليه بلهفة وهما بيتطمنو علي الولد
قدرية اخدته من امجد وهي بتبوسه وبتقول.... سلامتك يا قلب تيتا
امجد.... رشا فين
قدرية.... فوق
مراون.... عاوز انام.
قدرية.... نام ياحبيبي
مروان... عاوز انام مع طنط حورية
قدرية بصت لحورية بضيق وحورية علطول اخدته منها وميلت باسته وقالت بحب ... تعالي ياحبيبي
وبصت لامجد وقالت.... خليه معايا ممكن
امجد هز راسه وادلها الادوية وقال... دا العلاج بتاعو
وطلع بهدوء
فتح باب الشقة يشوف رشا اتفاجأ لما دخل الاوضة لاقها نايمة وفي سابع نومة
حرك راسه بيأس وخرج
..........
تاني يوم في الصباح كانو كلهم متجمعين علي الفطار
وحورية مقعدة مروان علي رجلها وبتأكله بحب وحنان
رشا نزلت وبمجرد ماشافت ابنها مع حورية قربت بسرعة وقالت باندفاع وغضب .... هاتي ابني. ايه عاوزة تكرهيه فيا. دا بعدك
رشا غيرتها من حورية كانت مسيطرة عليها لدرجة انها كانت ناسية رد فعل حورية اللي بصتلها بتهديد وقالتلها بغضب ..نعممم. انتي اتجننتي ولا ايه. نسيتي انا ممک..
قاطعتها رشا علطول لما استوعبت خطأها و اللي اتيقنت انه هيكلفها كتير بسبب غباءها واندفاعها
وقالت بسرعة وخوف.... حورية مش قصدي والله. ا انا بس من قلقي علي مروان.. انا اسفة والله ماقصدي
حورية سكتت لكن كانت بتبصلها بتوعد وده خوفها اكتر
قدرية بضيق لاول مرة من ناحية رشا قالت... وانتي لما قلقانة علي ابنك كنتي فين ياختي وسيباه
كملت وقالت بسخرية.. طلعتي نمتي ولا همك ابنك
رشا مقدرتش تنطق
و امجد ساب الاكل و قام اتقدم عليها وقال بهدوء مرعب... ابنك دراعه اتكسر ازاي
رشا بتوتر..... ما قولتلك وقع من علي الترا...
امجد.... قصدك انتي اللي وقعتيه
رشا بصتله بخوف وهي بتبلع ريقها وقالت... ا اكيد م مكنتش ا اقصد
لكن امجد غضبه منها كان عاميه ومرة واحدة مسكها من شعرها وزعق فيها جامد وقال.... يابنت الكلب
وضربها كف شديد علي وشها.
وهو بيقول بزعيق... كنتي هتمو،، تي الواد يابنت الكلب
وفضل يضر،، ب فيها بغضب وغل وقامو كلهم يحاولو يبعدوها من تحت ايده لكن معرفوش لان امجد كان غاضبه عاميه بيضر، بها بغل ومش شايف قدامه
قدرية.... يابني. يابني هتمو.. ت في ايدك كفاية
وهي بتحاول تخلصها منو
ورشا بتزعق وبتقول... وانت فيين.. دلوقتي بقيت موجود. ما انت طول الوقت مسافر وسايبنا
امجد .... ناقصكم حاجة يابت. قصرت معاكم في حاجة
وفضل مكمل ضر،، ب فيها وهما بيحاولو يخلصوها منو لحد ما اخيرا كريم ومحمد وقدرية قدرو يبعدوها عنه
لكن كان امجد مسابهاش غير لما كسر، لها دراعها زي ماعملت في ابنها
يتبع.....
↚
كان امجد بيضر،،ب رشا بغل وكلهم بيحاولو يخلصوها من ايدو لكن مش عارفين لان غضبه منها كان عاميه
و مسبهاش غير لما كسر، لها دراعها وهو متعمد زي ما عملت في ابنها
رشا كانت حاسة ان روحها بتطلع من شدة الالم
وطت قدرية عليها تقومها وهي بتزعق في ابنها وبتقول... ايييه. ايييه يا امجد. كانت هتمو،، ت في ايدك. لييه كده يابني.. عملت ايه هي يعني ل كل ده
امجد بغضب.... بتكـ سر للواد دراعه و بتسألي عملت ايه. كنت استناها لما تمو، تهه.. دي بنت كلب جاااحدة
كان الولد ماسك في حورية جامد وهو بيترعش بخوف من المنظر اللي شايفه
حورية ضمته ليها جامد وهي بتقوله بحنية.. متخافش ياحبيبي
اما هنا اللي كانت واقفة بخوف جمب كريم وهي مصدومة من اللي حصل في رشا
بصت ل كريم وقالت بخفوت .... كريم
كريم بصلها
هنا...... طلقني
كريم بتعجب .... نعم
هنا بخوف.... انا مش مستغنية عن عمري. مش هستني لما تعمل فيا كده. زي ما اخواتك بيعملو في مرتاتهم. طلقني ياكريم
كريم... انتي هبلة يابت. وانا عمري ضر، بتك
هنا... لا بس دايما بتزعقلي.. ااه. ايوا. افتكرت. انت في مرة ضر، بتني بالقلم
كريم باستغراب... امتا ده
هنا... من سنة تقريبا.. لما كنت عاوزة اخرج مع صحابي وانت رفضت
كريم مكانش فاكر اصلا لكن قال .... وانا ساعتها رفضت ليه
هنا... كان بليل والوقت كان متاخر
كريم.... وبعدين
هنا.... انت وقتها مرضيتش تخليني اخرج. وانا قولتلك هخرج سواء برضاك او غصب عنك..
كملت وهي بتبصله بغيظ.... روحت انت رزعتني قلم انا مش ناسياه
كريم....كان قلم واحد ولا اكتر؟
هنا.... لا كان واحد بس مش شدته كنت حاسه اني اتحولت
كريم.... برغم اني مش فاكر بس احمدي ربنا انه كان قلم لانك باللي حكتيه ده كنتي محتاجة كسر رقبتك.
كمل وقال... دا انا علي كده طلعت طيب والله
هنا لسه هتتكلم
قاطعها لما قال... انتي عندك جامعة النهاردة ولا اجازة
هنا..... لا اجازة
كريم... طب اطلعي ذاكريلك كلمتين ينفعوكي ولا نامي المهم متنزليش من الشقة
هنا.... طب هروح اقعد مع ماما شوية الاول ممکـن
كريم ... قولت اطلعي
هنا... ياكريم.
كريم بحدة.... سمعتي
هنا نفخت بضيق وغيظ منو وراحت طلعت شقتها
..........
تاني يوم
محمد نزل من شقته قابل امه في وشه واللي اول ما شافته قالت بغصب.... هي مراتك مش ناوية تتعدل وتبطل دلع بقا وتنزل تشوف شغل البيت ولا ايه. انا بقيلي فترة سايباها علي راحتها و مش عاوزة اتكلم. لكن هتسوق فيها. لا الحال ده مايعجبنيش
وقبل ما محمد يرد كملت وقالت.... اديك شايف اللي حصل ل رشا مش هتعرف تعمل حاجة من دراعها.
وبأمر.... يلا خلي السنيورة مراتك تنزل تشوف البيت محتاج ايه وتعمله
محمد.... ملكيش دعوة ب حورية ياما شوفي حد غيرها.. بنتك فين. البت سمر فين
قدرية... في اوضتها. عاوزها ليه.
مردش محمد ونادي لاخته اللي خرجت بسرعة من اوضتها وهي بتقول.... نعم
محمد..... شوفي اللي حورية ورشا كانو بيعملو في البيت واعمليه انتي يلا
سمر هزت راسها بطاعة وقالت... حاضر
وابتدت ترتب البيت وهي متضايقة
اما قدرية بصتله وقالت بضيق.... يعني ايه خلاص ركبت مراتك علينا
محمد..... مش هقولك تاني ياما. طلعي حورية من دماغك
هي بتعمل حاجتها في شقتها ومش مجبرة تعملك. عندك بنتك اهي.. هي مش صغيرة
واتجه للباب وخرج
وقدرية كانت بتقول في نفسها بتوعد... ماشي يابن بطني
وكملت بغل.
.. ان ما خليتك ترميها لكلاب الشوارع بنت سهام مبقاش قدرية
شوية وحورية نزلت واللي اتجاهلت قدرية تماما كانها مش موجودة وخرجت
فتحت البوابة الكبيرة واللي المفروض بتقفل علي بيتهم وبيت عمهم اللي يعتبر في نفس المكان لكن البيتين منعزلين عن بعض
حورية اتفاجأت ب عاصم في وشها داخل واللي كان واضح جدا عليه انو كان سهران برا ولسه راجع
عاصم بحب.... حورية. ازيك
حورية.... كويسة
وراحت تمشي علطول
لكن عاصم مسك ايدها وقال.... انتي وحشتيني ياحور.
ورفع ايده علي شعرها وهو بيبصلها بحب وقرب عليها وهو مغيب لانه كان شارب كتير ومكانش فايق اوي وبيقول... وحشتيني اوي
حورية شدت ايدها منو وبعدت عنه و بغضب... وحش لما يلهفك
كملت بتحذير.... عاصم. ابعد عني احسلك انا مش نقصاك
وسابته ومشيت بغضب
لكن عاصم فضل واقف يبص علي اثرها بشرود وهو بيقول بإصرار..... هتكوني ليا في الاخر ياحورية كده كده. صدقيني هعمل المستحيل علشان ارجعك ليا تاني ياحبيبتي
...............
تاني يوم
جرس الباب ضرب
راحت قدرية تفتح الباب لاقت مندوب قدامها ومعاه اكياس كتير
: مساء الخير
قدرية باستغراب... مساء الخير
: الاولدر ده باسم
ولسه هيكمل قدرية قاطعته وقالت.. لا اكيد غلطت في العنوان احنا مطلبناش حاجة
في اللحظة دي نزلت حورية من علي السلم وقربت ليهم وهي بتقول.... انا اللي طالبة ياحماتي
واخدت الاولدر من المندوب وحاسبت عليه
قدرية كانت بتبص بزهول للاكياس الكتير واللي كان واضح جدا انهم براندات غالية
اخدتهم حورية بعد مابصتلها بلامبالاه من صدمتها وطلعت
قبلت رشا اللي كانت نازلة من علي السلم
بصت لدراعها المتجبس بشماته و قالت بشفقة مصتنعة .. سلامتك. تعيشي وتاخدي غيرها. وبعدين دي حاجة بسيطة.
وكملت طلوع وهي بتقول ببرود... عاوزاكي بقا تجمدي للجاي لاني شكلي قربت اكشف المستور
هي طلعت ورشا نزلت وهي جواها خوف شديد من اللي ممكن تعمله حورية
قربت وقعدت جمب قدرية وهي تايهة
قدرية.... عاملة ايه النهاردة
رشا بصتلها وقالت بضيق... هكون عاملة ايه دراعي زي ماانتي شايفة.
كملت بغل وحرقة ... منه لله ابنك. حسبي الله ونعم الوكيل. ربنا يجازيـ..
قاطعتها قدرية بغضب وقالت.... اااخرسسييي قطع لسانك
بتحسبني علي ابني وبتدعي عليه في وشي. دا انا اقطعلك لسانك يابنت المهبوشة انتي
رشا.... وهو اللي عملو فيا ده شوية بيضر، بني قدامكو ويكسرلي دراعي
قدرية.... تستاهلي وعنده حق. وهو في واحدة تعمل في ابنها كده. ايه يابت الجحود ده
↚
رشا... انا اكيد مكنتش اقصد دا كان غصب عني. هو انا بردو هبقي قاصدة اعمل كده في ابني
قدرية.... عارفة.. بس انتي بردو مش حنينة علي عيالك يا رشا وبتضر، بيهم كتير ومعاملتك قاسية معاهم. بشوف ده كله وبداري عليكي ومبرضاش اقول لامجد علشان عارفة لو مسكك مش هيرحمك واديكي شوفتي عمل فيكي ايه
رشا بصت لقدرية وشردت و هي من جواها مرعوبة وهي بتفكر في ان لما امجد يعرف بخيا،، نتها هيعمل فيها ايه،، وهي بتقول في نفسها برعب. ده كسرلي دراعي بمجرد ماعرف اني السبب في اللي حصل للواد.. امال لما يعرف اني بخو،، نه. دا اكيد هيد،، بحني من غير تفكير.. انا لازم
اتصرف قبل مابنت الكلب دي تكشفني..
انتبهت لقدرية اللي بتقول.... في واحدة تعمل اللي عملتيه ده
رشا بخوف.. عملت ايه
ولانها مكنتش مركزة معاها افتكرت ان قدرية عرفت باللي بينها هي ومحمد
لكن اتنهدت براحة لما قدرية قالت .. يعني تبقي متسببة في اللي حصل لابنك وفي الاخر تطلعي تنامي ولا يهمك ولا شوفتك حتي قلقانة علي الواد..
شاورت علي فوق وقالت... دي اللي ماتتسمي كانت قلقانه عليه اكتر منك وفضلت سهرانة مستنية ومطلتش تنام زيك لحد ما اتطمنت علي الواد
رشا بحقد.... وانتي صدقتيها. دي حركات محن بتعملها
قدرية... عارفة. بس اهي عرفت تكسبهم وبينت قدامهم انها الحنينة اللي قلقانة علي الواد اكتر من امه. كنتي عاوزة جوزك بقا لما يشوفها كده يعمل ايه يحب علي راسك. طبيعي اللي عمله.. شايف مرات اخوه قلبها علي ابنه اكتر من امه.
رشا بصوت واطي قالت بغل... ربنا ياخدها ولا يبتليها بمصيبة. لو عليا اقـ تلها واشر، ب من د،، مها
......
بعد شوية.
طلعت رشا خبطت علي حورية اللي اول ما فتحت ليها الباب بصتلها بسخرية و قالت خير
رشا بهدوء.... ممكن ادخل. عاوزة اتكلم معاكي
حورية.... وهو في بيني وبينك كلام
رشا بمسكنة..... ارجوكي ياحورية
........
في الجامعة
خرجت هنا بعد ما خلصت محاضراتها واتجهت ل سمر اللي كانت واقفة مع صحابها وقالت.... يلا ياسمر مش هتروحي
سمر.... لا انا فضل شوية مع صحابي
واحدة من اللي واقفين... متخليكي معانا شوية ياهنا. هتروحي من دلوقتي
هنا.... مادام خلصت محاضرات هفضل في الجامعة اعمل ايه
: تفكي عن نفسك شوية هو ايه لازم من البيت للجامعة ومن الجامعة للبيت..
افتكرت وقالت... ااه بقا. ولا علشان انتي متجوزة
يابختك عندك حق..الا قوليلي ياهنا هو الجواز حلو
هنا.... امم جميل.. حلو اوي عقبالك
واحدة تانية.... انا لو منها مش هاجي الجامعة اصلا
وضحكت
: صح بس الواحد يلاقي فين واحد زي كريم. انا لو مكانش واحد مز و زي كريم مش هتجوز.. بقولك ايه يا هنا متسلفيلنا كريم
هنا بغيظ... اتملي ياحيو، انة.
ضحكت البنت وقالت.... بصراحة بنحسدك عليه
سمر.... علي ايه. دا كريم اخويا معندوش تفاهم وممشيها زي الالف
صاحبتها.... بس بيحبها ودي كفاية
سمر.... بصراحة اه هو بيموت فيها
............
عند حورية
بعد مابصت بصت ل رشا لثواني دخلت وسابت الباب مفتوح
وقعدت علي الكنبة ببرود
رشا دخلت وقفت قدامها بخزي وقالت بترجي.... انا ممكن اعملك اي حاجة تطلبيها مني بس متفضحنيش . ارجوكي. انتي مش هتستفادي حاجة لما تعملي كده..وانا مش هقرب من جوزك تاني صدقيني. انا ندمانة علي اللي عملته
دموعها نزلت وقالت.... لو امجد عرف هيقتـ لني.. طب حتي علشان خاطر عيالي هتستفادي ايه لما تبوظي سمعتهم. انتي اكيد مش هيهون عليكي العيال. مش كدا
كانت رشا بتترجاها متفضحها، ش وهي خايفة جدا بتحاول تصعب علي حورية بأي طريقة
لكن حورية ردت وقالت بسخرية.... دلوقتي مرعوبة وخايفة افضحك!!!
كملت بغضب... وليه مكنتيش خايفة وانتي بتعملي علاقة في الحرام مع جوزي.. ليه ساعتها مخوفتيش من ربنا.. دلوقتي يهمك عيالك. ومفكرتيش انتي فيهم ليه وفي سمعتهم.... انتي واحدة و،، سخة يارشا. انتي لا يهمك ولادك ولا بتخافي ربنا.. انتي بس خايفة امجد يقـ تلك لما يعرف. بس انا فعلا هفرجو علي الفيديو. لازم اعرفو قذا، رتك.
رشا برعب.... لا ياحورية ابوس ايدك هيقتلـ. ني
حورية.... دا علي اساس متستاهليش المو.. ت.. انتي تستاهلي تمو، تي الف مرة. اللي زيك حلال فيهم الحر، ق
رشا بدموع... ا انا توبت صدقيني. وخلاص مش هيبقي في بيني انا ومحمد اي حاجة بعد كده
ابتسمت حورية بسخرية وقالت... علي اساس يفرقلي هتكملو في وسا،، ختكم ولا لا
رشا بترجي ...طب ارجوكي متفضحنيش. انا مستعدة اعملك اي حاجة.اي حاجة تطلبيها مني. هعملها بس ماتفضحنيش ياحورية علشان خاطر عيالي.
حورية بصتلها وقالت بتجبر.... انزلي بوسي رجلي
رشا بصدمة...اييه
....
عند سمر اللي خرجت من الجامعة وراحت مكان متعودة تروحو من فترة
وقفت قدام شقة وضغطت علي جرس الباب ليفتح لها شاب في العشرينات واللي بمجرد ماشافته اترمت في حضنه وهي بتقول... وحشتني. وحشتني اوي يا علي
قفل الباب وهو بيقول... يخر.بيت جنانك. مش خايفة حد يشوفك
سمر.... لما بشوفك بنسي الدنيا. كنت واحشني اعمل ايه
بصلها بوقاحة وقال.... دانتي اللي وحشاني يا فرسة
وفي لحظة كان مال عليها شالها وهو بيضغط علي شفته وبيقول.... نفسي فيكي يابت
سمر بدلع وهي محاوطة رقبته... علطول كده مش نقعد الاول نشوف هناكل ايه نشرب ايه
وهو بيدخل بيها وبيرميها علي السرير قال... هناكل وهنشرب بس بعدين
وقرب منها وو
يتبع.....
↚
: انزلي بوسي رجلي
قالتها حورية بتجبر لـ رشا اللي اتصدمت وقالت بزهول ... انتي بتقولي ايه
حورية ببرود.... زي ماسمعتي
كانت رشا محتارة بين خوفها منها انها تكشفها قدام جوزها بالفيديو اللي معاها وبين شرطها اللي بيأمرها بالخضوع ليها
لكن في النهاية كان خوفها علي نفسها من المو،، ت او الفضـ يحة اكبر من انها تخضع ليها ف بلعت ريقها وقالت بكسرة .... لـ لو عملت كده توعديني متفضحنيش.. يعني اضمن منين انك مش هتفرجي لـ امجد الفيديو
حورية.... ملكيش عندي ضمان. دا علي حسب مزاجي. يعني خالفتي أوامري في اي حاجة من هنا وجاي ساعتها مضمنش نفسي
ثم اكملت بتجبر... يلا انزلي عاوزة اشوفك تحت رجلي
بلعت رشا ريقها ثم مالت بإزلال لتقبل قدميها كما أمرت
لكن حورية ركلتها برجلها لتقع رشا علي الارض وقالت بغضب... رجلي اللي كنتي هتبوسيها دي انضف من انك تلمسيها ياز،،، بالة ياو،، سخة... انا بس حبيت اشوفك تحت رجلي واديني شوفتك لان دا مكانك اللي تستحقيه. تحت رجلي ياز،، بالة
زعقت فيها بغضب وقالت... اخرجي يلا بره شقتي. يلااا
قامت رشا من الارض بصعوبة وبدون ولا كلمة خرجت لكن كانت بتتوعد ل حورية بداخلها
...............
عند سمر اللي قامت اتعدلت علي ركبتها وهي علي السرير وقربت من علي اللي كان قاعد علي السرير بيشرب سيجارة، حاوطت رقبته وبا، سته وقالت بحب... كنت واحشني اوي
باس ايدها اللي محاوطة رقبته بعدين لفها ليه خلاها تقعد علي رجله وقال وهو بيبص عليها بر، غبة... انت اللي كنت واحشني يابطل
كمل وهو لسه بيبص علي جسـ مها بوقاحة وقال... ولسه واحشني. مشبعتش منك
خد نفس من السجارة و ميل يبو،، سها لكن علطول سمر بعدت وقالت... مش هينفع ياحبيبي.
وقامت اخدت هدومها من الارض
علي... مش هينفع ليه يابطل
سمر ميلت باست شفا.. يفه بسرعة وقالت وهي بتدخل الحمام ....علشان اتأخرت ياقلب البطل ولازم ارجع البيت. وبعتتله بوسه وقفلت الباب وابتدت تاخد شاور
.
اما هو بعد ما خلص سيجارته قام لما سمع جرس الباب قام يفتح وكان الدليفري
اخد منو الاكل اللي كان طالبه وحاسبه وبعد ما حط الاكل علي بار المطبخ اللي مفتوح علي الريسيبشن
دخل الاوضة يشوف سمر واللي كانت خرجت من الحمام بعد ماانتهت من الشاور بتاعها
قرب ليها وهي واقفة قدام المرايا بتجفف شعرها باللاستشوار اخد خصله من شعرها وابتدي يشمها باستمتاع وقال...الاكل وصل يلا علشان ناكل
سمر.... مش هينفع لازم امشي
وهي بتاخد الفون وبتبص في الساعة قالت.. انا اتاخرت اوي ياعلي
علي... تعالي ناكل وبعدين امشي. احنا لسه بدري
كمل باستغراب... اشمعنا المرادي عاوزة تمشي
سمر.... علشان السين والجيم. بعدين اليومين دول امجد هنا ولما بيكون هنا بيفضل يحاسبني علي الدخول والخروج. كويس اصلا اني عرفت اجيلك
اتنهدت وقالت .. امتا اخلص بقا وابقي معاك من غير ما حد يتحكم فيا
بصتله وكملت باستفهام.... هو انت هتتجوزني امتا ياعلي
ارتبك علي اول ما سألته السؤال ده لكن قال وهو بيرجع شعرها لورا... ما احنا متجوزين ياقلبي
سمر.... اقصد يعني.. هتتجوزني رسمي امتا. هتيجي تتقدملي امتا ياعلي
علي.... احم. اول ما اخلص السنادي. انتي عارفة مش هينفع افاتح ابويا في الموضوع قبل ما اتخرج.. اهم حاجه خدي بالك اوعي يحصل حمل.
كمل وهو بياكد عليها مرة تانية.... خلي بالك ياسمر
سمر.... حاضر. انا اصلا باخد الحبوب بخلي بالي علطول متقلقش
.......................
في بيت اهل حورية وخصوصا شقة اخوها طارق
كانت عاليا واقفة بترتب الدولاب بتاعها دخل طارق وجي من وراها حضنها وقال....وحشاني
لفت ليه وقالت... انت كمان
طارق... مش باين
عاليا.... انا اه زعلانة منك. بس انت عارف اني بحبك.
كملت بتردد... صالح حورية ياطارق.
نفخ بضيق وقبل مايتكلم قالت بسرعة.. دي اختك. علشان خاطري صالحها. هي ملهاش غيركم. انتو اهلها. ليه قاسيين معاها كده. علشان خاطري روحلها وراضيها
طارق...اروحلها ايه اكيد لا
عاليا... امال هتصالحها ازاي
طارق بضيق....هبقي اكلمها علي التليفون. مرضية كده.. تعالي بقا علشان انتي وحشاني
عاليا.... طب كلمها الاول
بصلها طارق بغضب
عاليا... علشان خاطري كلمها دلوقتي
اتنهد بنفاذ صبر ومسك موبايله وطلب حورية
..
↚
عند حورية اول مالقت رقم اخوها استغربت جدا لانها مابتحصلش اصلا وحد من اخواتها يتصل بيها
فضلت ماسكة الموبايل وهي شاردة وبعدين ردت عليه
وقبل ماهو يتكلم قالت هي.... اكيد اتصلت بالغلط.
كملت بسخرية.... ماهو اكيد مش بتتصل تتطمن عليا يعني
طارق بهدوء مصطنع... ازيك ياحورية.
حورية.... يبقي مغلتطش.. بس غريبة
طارق... غريبة اني بتصل اتطمن علي اختي
ضحكت حورية بقوة وبعدين قالت..... اختك. لا اكيد في حاجة غلط.. وانت من امتي بتعتبرني اختك.. دا انا استغربت لما لقيتك بتتصل
كملت بحزن والم... لان عمرك مابتتصل تتطمن عليا لا انت ولا اخوك التاني. ولا حتي امي
طارق.... عارف اني قاسي معاكي. حقك عليا
حورية.... من نفسك
طارق.... مش فاهم
حورية.... يعني بتكلمي دلوقتي من نفسك ولا عاليا اللي ضغطت عليك تكلمني.. اكيد عاليا السبب. اصل مش معقول ضميرك صحي فجأة من ناحيتي وافتكرت فجأة اني اختك.
كملت بسخرية.... انت اتصلت دلوقتي علشان تنول الرضا بس. وانا هعتبر نفسي انك متكلمتش اصلا علشان ما تنزلش من نظري اكتر من كده
طارق بغضب... انتي بنت ماتربتيش. ازاي تتكلمي معايا كده. نسيتي اني اخوكي الكبير
لترد عليه حورية بسخرية وتقول..... اخويا الكبير.. طب والله كويس انك عارف انك الكبير..
كملت بألم وحزن... طب ياخويا ياكبير. ليه طردت اختك الصغيرة من بيت ابوها. ليه خلتها ترجع في نصاص الليالي ل جوزها اللي ضر، بها واهانها. ليه ما اخدتليش حقي منو.. ليه
كملت بدموع... ليه يا اخويا ياسندي. ليه. ليه بدل ما توقفله وتاخدلي حقي منو خلتني ارجعله مكسورة ومذلولة زي الكلبة علشان يذ، ل ويهـ ين فيا اكتر هو واهله... انا هفضل طول عمري اكرهكم ياطارق. مش عايزة افتكركم حتي لاني كل ماهفتكركم هحسبن عليكم
وقفلت
طارق بص ل عاليا بغضب وقال... بنت ال.. دي اللي عاوزاني اصالحها دي متربتش
عاليا.... هي لسه واخدة علي خاطرها منك. وبعدين. انت لازم تروحلها وتصالحها وتحسسها انك اخوها بجد سندها.لازم تروحلها بيتها ياطارق علشان تسامحك.
طارق برفض... انتي بتقولي ايه استحالة اروحلها دي بت قليلة الادب وكمان انا مش هدخل للزفت جوزها ده بيت
عاليا لسه هتتكلم
قاطعها بحدة.... خلص الكلام. متتكلمش في الموضوع ده تاني. سامعة
.................
تاني يوم
في شقة امجد ورشا
امجد خرج من الاوضة بعد ماجهز لانه راجع الغردقة
كانت رشا قاعدة علي الكنبة في الرسيبشن بصمت
والولاد قصادها علي الارض بيعلبو بالالعاب بتاعتهم
امجد حط فلوس كتير علي الترابيزة وقال... لو احتاجتي حاجه ابقي كلميني
وميل علي عياله وباسهم وخرج
...............
بعد اسبوع
كان امجد في شغله قاعد علي مكتبه مغمض عينه ومرجع ضهره لورا وهو بيفكر في رشا وهو في حيرة
مفيش حاجة بتثبت ابدا انها بتخو،، نه كل مراقبته ليها
،، مكالمتها اللي اخترقها مفيش مكالمة واحدة بينها هي واخوه،، الكاميرا اللي بدلها باكاميرا تانية واللي كان متابعها طول الاسبوع ده مشافش من خلالها ان رشا طلعت ل اخوه مرة واحدة،، حطلها كاميرا في اوضتها بحيث لو هو اللي بيجلها شقتهم. بردو محصلش. ملقاش دليل واحد بيثت انها بتخو، نه لدرجة انه شكو فيها بدأ يقل وهو بيقنع نفسه ان كلام ابنه هو فسره غلط وان اكيد كانت بتطلعه فعلا تطلعه اكل زي هي ما قالتله قبل كده وان اكيد مفيش مابينهم اي حاجة وانها ممكن تكون بتتعامل معاه بتلقأيية لانها بتعتبره كـ أخ . خصوصا انها بنت خالتهم يعني متربية معاهم وواخده عليهم
..............
↚
عند حورية
كانت قاعدة مع بيري وهي بتقولها.... انا قررت خلاص اني اتطلق يابيري
بيري... صح ياحورية. كنت عاوزة اقولك كفاية كده.انتي خلاص اخدتي حقك منهم وذ، لتيهم كفاية.. اخرجي من البيت ده بقا.. بس تفتكري هيوافق يطلقك بسهولة
حورية..... لو رفضت يطلق بهدوء هخلعه. هو عارف انا بقيت شغاله مع مين. يعني موضوع طلاقي منه بقا اساسا سهل. وهو عارف كده ف اكيد مش هيحب اني ارفع عليه قضيه هيكون متأكد اني هكسبها ويرفض يطلق. اكيد هيشتري نفسه دا غير الفيديو اللي هيخاف ابعتو لاخوه.
بيري.... طب وانتي هتعملي ايه. هتبعتلي الفيديو ل امجد
حورية... طبعا. انا مش هسيبه متغفل ومخدوع فيهم.. خصوصا اني متاكده انهم مش نادمانين علي وسا، ختهم هما بس خايفين. لكن محسيتش بذرة ندم واحدة في عينه او في عينها. دول اوسا،، خ يابيري.
بيري... بس انا خايفة عليكي هياذوكي
حورية.... مش هيلحقو امجد مش هيسيبهم عايشين اصلا
....
مساءا
محمد وقف قدام شقة ضغط علي جرس الباب وفي ثواني كانت فتحت الباب واحدة في اواخر العشرينات واللي بمجرد ما لقيته قدامها اترمت في حضنه وبقت تحضن فيه باشتياق وهي بتقول.. وحشتني. وحشتني اووي
بعدت وهي بتبصله بحب واشتياق وبتقول... بقال كتير مش بتجيلي
محمد دخل وهو بيقول... اديني جيت
.....
عند رشا اللي خرجت البلكونة فجاة بصت قصادها لقت عاصم واقف هو كمان في بلكونة اوضته
ابتسمت بخبث وبعدين قالت... عاصم ازيك
بصلها عاصم ورد عليها... اهلا يارشا ازيك
رشا... تمام.. احم بقولك ايه. عاوزاك.
بصلها عاصم باستفهام
رشا.... عاوزة اتكلم معاك يعني. الموضوع يخص حورية
عاصم بلهفة.... مالها
ابتسمت من جواها بخبث وقالت.... هطلع اقابلك فوق السطح لان مش هينفع نتكلم هنا.
عاصم... تمام
..
فوق السطوح كانت طلعت رشا وقابلها عاصم اللي علطول قالها....في ايه مالها حورية
رشا.... انا عارفة انك بتحبها و عاوزها بأي طريقة. وعارفة انك عاوز تنتقم من محمد اللي خدها منك زمان..
اتنهدت بغل وقالت.... انا هساعدك في الموضوع ده. هخليك تطولها زي مابتتمني
يتبع.......
↚
: انا عارفة انك بتحب حورية و عاوزها بأي طريقة. وعارفة انك عاوز تنتقم من محمد علشان خدها منك زمان..
اتنهدت بغل وقالت.... انا هساعدك في الموضوع ده. هخليك تطولها زي مابتتمني
وقبل ما عاصم يتكلم كملت وقالت بخبث.... حورية طالبة الطلاق..
عاصم بفرحة ... انتي بتتكلمي بجد.. هي عاوزة تطلق
رشا.... امم. بس المشكلة انه رافض يطلقها..وهي من يوم ماعرفت بخيا، نته راسها والف سيف تطلق.
في اللحظة دي عاصم اتوقع ان حورية عرفت باللي هو عرفو واللي كان ناوي يعرفها بيه
انتبه ل رشا اللي قالت.... مش طلع بيخو، نها
عاصم ابتسم بسخرية وقال.... تحبي اقولك هو بايت مع مين الليلادي
رشا رفعت حاجبها وقالت ... دا انتا مراقبه بقا
عاصم.... انا عارف كل وسا،، خته
كمل بمكر وهو بيحاول يتأكد اكتر اذا كانت حورية عرفت هو بيخو،، نها بالتحديد مع مين ولا طالبة الطلاق علشان بيخو،، نها عموما
وقال ... بس اشمعنا يعني طلبت الطلاق دلوقتي. ماهي عارفة انو بيخو،، نها ايه الجديد
بس رد رشا اكدلو ان حورية متعرفش لسه مين هي الست اللي محمد بيخو،، نها معاها لما ردت بارتباك بس هو ملاحظوش اصلا وقالت ..... ااه. هي عارفة من زمان انه بيعك كتير
( طبعا رشا ارتبكت علشان هي نفسها اللي محمد بيخو، ن حورية معاها وكانت خايفة ان عاصم يكون شك فيها بس الحقيقة ان عاصم ميعرفش انها علي علاقة بمحمد
ولا شك فيها اساسا
اما الست اللي عاصم عرف ان محمد بيخو،، ن حورية معاها واحدة تانية خااالص غير رشا وهي دي المفاحأة اللي هتعرفوها )
رشا بعد ماكانت مرتبكة طمنت نفسها ان عاصم ميعرفش اللي بينها وبين محمد وكملت بخبث وقالتلو .. بس هي بقا اليومين دول متغيرة كده من يوم ما اشتغلت. شكلها شايفلها شوفة علشان كده عاوزة تسيبو
عاصم ... انتي بتقولي ايه.
رشا... زي ما بقولك... حورية مبقتش بتحب محمد وعاوزة تتطلق علشان حاطة عينها علي حد تاني.
كملت بمكر.. يعني هتضيع منك للمرة التانية
عاصم بغضب ... دا انا اقتـ لها ولا تروح لغيري .. مش كفاية مستحمل انها اتجوزته وعايشه معاه..دا لما بتخيل انو بيلـ مسها ببقي هتتجنن..
اتنهد وقال بشرود.... بتمني اليوم اللي هعرف اخدها منو وارجعها ليا تاني
رشا ابتسمت من جواها وقالتلو.. لو عاوزها بجد وعاوز تنتقم منه. لازم تاخد منها اللي انت عايزه. وانا لو عليا ممكن اسهلك الموضوع ده
عاصم بصلها ... قصدك ايه
رشا.... تنا، م معاها
عاصم بزهول ... انتي اتجننتي.
رشا... مفيش حل تاني. انت لازم تكسرها. قبل ما تروح لغيرك.. اسمع ياعاصم حورية مبقتش عايزاك. يعني حتي لو اتطلقت عمرها ما هتوافق تتجوزك. ف احسلك اكسر، ها وخد اللي انت عايزه دلوقتي
كملت بسخرية وقالت... وبعدين انا متأكدة انك عاوزها ر،، غبة وانتقا،، م. مش حب و استقرار.. اصل اكيد يعني مش هتحب تكمل حياتك معاها وهي مبتخلفش.. انا واثقة انك عاوز تطولها وخلاص ميفرقش بقا معاك جواز او غيره
عاصم.... لا انا بحب حورية. محبتش غيرها في حياتي.. وعندي استعداد اعمل ايه حاجة علشان ارجعها ليا واتجوزها
رشا.... وانت مش في دماغها يا عاصم.. زي ما قولتلك هي في دماغها حد تاني
عاصم بجنون... حد زي مين يعني
رشا... زي امجد مثلا
عاصم بصدمة....انتي بتقولي ايه
رشا.... حورية اليومين دول مبقتش حورية بتاعت زمان. حورية اتغيرت. وشكلها عاوزة تنتـ قم من محمد وعاوزة تكسر،، ه.. انا ملاحظة من فترة انها بتحاول تقرب من امجد. وانا اكيد مش هسيبها تخطف مني جوزي
ولان رشا كانت متاكدة ان عاصم هيسألها هي ليه عاوزة تعمل كده في حورية وايه مصلحتها انو يقرب منها لا ومستعدة تساعدو كمان ف مكانش قدامها غير انها تقولو انها شاكة ان حورية عينها علي امجد ولانها كانت متأكده ان عاصم اول مايسمع كده هيتجنن ويحاول فعلا ينـ تقم من حورية ويكسرها وقد كان
عاصم رد عليها بجنون وقال.. يعني ايه. عاوزة تفهميني ان في بينها وبين امجد حاجة دانا اق، تلها
رشا زودت جنونه اكتر لما قالت... بشوفها وهي عمالة بتتسهوك عليه...حورية بتلف علي امجد عاوزة توقعه في حبها علشان تتجوزه وتكسر محمد..واللي بقيت ملاحظاه امجد هو كمان بقيت بحس انو بيبصلها بنظرات مختلفة عن الاول. نظرات حب واعجاب....حورية محمد عذ، بها كتير. دايما بيعاملها وحش غير انو دايما بيعرف عليها ستات. وهي اكيد بتقارن بينه وبين امجد. محمد الهمجي اللي علطول ايده سبقاه ولا امجد الجينتل مان اللي معروف باخلاقه العالية.
بصت لدارعها المتجبس وقالت... بس شكلو اتعدي من اخوه
عاصم ابتسم بسخرية وهي بصتله بغيظ وكملت وقالت...
غير بقا انو ناجح في شغله عن محمد..من الاخر حورية بتحب امجد ياعاصم وانا متأكدة انها عاوزة تطلق علشان تتجوزه وبالمرة تكون انتقمت من محمد علي كل اللي عملو فيها .لكن انا بقا مش هستني لحد ما تخطف جوزي مني
عاصم وهو بيحاول يقنع نفسه ان كل كلام رشا غلط قال... انتي عاوزة تفهميني ان امجد هيبص لمرات اخوه او حورية هتبص لاخو جوزها.. تؤ استحالة. امجد مايعملش كده ولا حورية. وبعدين مفيش واحد هيفكر في مرات اخوه.. وحتي لو اتطلقت عمره ما هيتجوزها. مستحيل مبتحصلش.
رشا.... مبقاش في حاجة مستحيلة اليومين دول.. واللي بقولهولك ده حقيقة.. حورية بتحب امجد
كملت بسخرية... وبعدين ما انت عاوز تاخد حورية من ابن عمك وابن عمك زي اخوك. ايه الفرق
عاصم بمدافعة.... لا تفرق لان حورية من حقي انا. انا اللي كنت بحبها الاول. وهو اللي خدها مني.. انا برجعها ليا
رشا... ماعلينا. المهم
كملت بغل... اسمع ياعاصم انت لو عاوزها فعلا لازم تعمل اللي قولتلك عليه.
كملت بتفكير وقالت.... بص انا اعرف ادخلك الشقة ومحمد مش موجود واعمل فيها اللي انت عاوزه بقا
كملت وهي بتحاول تأثر عليه وقالت... خليك فاكر ان في دماغها حد تاني يعني مش هتعرف تطولها في الحلال
عاصم كلام رشا كان بيغلي في دماغه لكن كان بيحاول ميصدقوش ورد عليها وقال .. انا استحالة اعمل كده في حورية وكل الكلام الاهبل اللي قولتيه ده معداش علي دماغي. لان حورية عمرها ماتعمل كده
رشا اتضايقت لما حست ان كل اللي بتعمله مش هيجيب نتيجة لكن قالت باستهزاء... بكرة تشوف ست الحسن لما تسيبك وتلاقيها بتطلق علشان تتجوز غيرك. اذا كان امجد بقا ولا المحامي اللي اشتغلت معاه. اصلي سامعة انه معجب بيها هو كمان .
وبعد مارشا نزلت فضل واقف وكلامها بيدور في دماغه وافكار كتير بتدور في راسه ومية سؤال وسؤال
مسح علي وشه وهو مش قادر يصدق كده في حورية لانه عارفها كويس وواثق فيها . نفض الافكار دي من دماغه وهو بيقنع نفسه ان حورية ماتعملش كده وتفكر في حد وهي علي ذمة راجل واتجاهل كل كلام رشا. لكن كان قلقان من انها تتطلق وتكون من نصيب حد غيره. وده اللي مستحيل يقبل بيه
بس بردو كان مبسوط انها هتتطلق. يعني هتبقي حرة وقال في نفسه بإصرار لازم تكون ليا اناا. هعمل المستحيل علشان تبقي معايا. حورية دي بتاعتي ومش من حق حد غيري. لازم اخدها منو واعلم عليه
..................
عند محمد اللي بعد ما وقف قدام شقة معينة وفتحتله ست شيك جدا علطول حضنته وهي بتقول... وحشتني
دخل وكان باين عليه انه مهموم وهي لاحظت ده
كانت واقفة بتبص عليه راحت قالت بسخرية .... للدراجادي بتحبها..
كملت وقالت بحيرة... هو اللي مش فاهماه لو انت بتحبها حقيقي. بتخو،، نها ليه!!
↚
كان سحب سيجارة وبيولعها بعد ماقعد علي الكنبة بصلها شوية وقال.... انا جاي اتبسط.. هتعرفي ولا ارجع
قربت ليه بسرعة وقالت.... طبعا اعرف..
كملت بدلع... وانسيك اسمك لو عاوز
محمد.... وريني
قعدت علي ركبتها قدامه وقالت بغمزة... هتشوف
وابتدت تفتح في زراير قمصيه و
........
صباحا
كانت حورية بتجهز علشان تنزل شغلها
في الوقت ده محمد فتح باب الشقة ودخل بهدوء
كانت حورية خارجة من اوضتها اتفاجات بيه في وشها
ولانه كان بايت بره طبعا حورية اول ماشافته قالت.. اهلا
وكملت بسخرية.... ياتري السهرة كانت مع مين الليلة
محمد.... يخصك في ايه
بصلها وقال بعد مارفع ايده وبدا يحركها علي خدها... مش منعتي نفسك عني.. لو عليا عايزك. بس انتي اللي مانعاني اقربلك ياحورية
برغم ان حورية عارفه ان ديلو نجس بس كانت فاكرة انه بعد ماتكشف قدامها يمكن يحاول يبطل اللي بيعملو.بس يظهر فعلا زي مابيقولو ديل الكلب عمره مابيتعدل
نزلت ايده بغضب وقالت بقرف....عاوز بعد ماشوفت وسا،، ختك بعيني مع النجـ سة اللي زيك فاكر اني هخليك تلـمسـني تاني
محمد.... انا قولتلك مستعد ماقربش من واحدة غيرك.. انا مستعد ياحورية. سامحيني وهتشوفي. من النهاردة مش هلمس اي واحدة.. بس ارجعيلي وانسي اللي حصل
كمل بتعب... اديني فرصة اتغير.. انتي اتجوزتيني وانتي عارفة اني كده.. بس مساعدتنيش ياحورية
حورية.... انا عمري ماقصرت معاك في حاجة.. واه كنت عارفة انك بتاع ستات. كنت بقول مع الوقت هيتغير.. بس انت مبتتغيرش. فضلت كتير مستحملة. بنام جنبك وانا عارفة انك كنت بتبقي مع غيري قبلها بساعات... متعرفش الوجع اللي كان بيبقي جوايا كان بيبقي عامل ازاي متعرفش كنت بحس بإيه.. ساعات كنت بقرف من نفسي اني بحبك.. سامحتك كتير وكنت بعدي كتير.. بس توصل تخو، ني مع مرات اخوك.. لا مش هقبلها ومش هقبل بيك تاني. ومش هكمل معاك.
خدت نفس وقالت.... طلقني
محمد... احنا اتفقنا مفيش طلاق
حورية بعصبية.... وانا مش هعيش معاك تاني.. طلقني عشان بقيت بستحقر نفسي اني لسه موجودة معاك بنفس المكان.
مسك ايدها وقال... حورية انا هتغير بجد. صدقيني. انا مقدرش اعيش من غيرك اصلا. اديني فرصة اخيرة
حورية سحبت ايدها منه بجمود وقالت .... انت عمرك ماهتتغير..
اتنهدت وقالت.... طلقني يامحمد قبل ما اخلعك.
محمد... انتي بتقولي ايه
حورية.... هعمل كده بجد لو مطلقتنيش بهدوء
مسك دراعها وقال بغضب شديد .... لو عملتي كده هتبقي جنيتي علي نفسك. وانتي عارفاني
بصت ل دراعها اللي ماسكه بغضب وقالت بيأس... ماهو علشان عارفاك. بقولك عمرك ماهتتغير.
ساب دارعها ومسح علي وشه وهي كملت وقالت.... وحتي لو حصل واتغيرت انا خلاص مش هقدر اعيش معاك تاني. انت واخد خو. نت اخوك. هعيش معاك ازاي.. انا حتي مش لاقية مبرر انك تخو. نه. انت عملت فيه كده لمجرد بتغير منه بس.. انت احقر بني ادم في الدنيا يامحمد
اتنهدت وقالت....لاخر مرة. لو مش عاوز يتقل منك طلقني بهدوء
محمد... مفيش طلاق ياحورية.. وابقي فكري اعملي كده. هيبقي اخر يوم في عمرك
وراح يدخل لكن وقف مكانه لما قالت... انا مش بس هخلعك كمان هبعت لـ أمجد الفيديو
لف وبصلها وقبل مايتكلم قالت....لو مش عاوز ا، فضحك قدام اخوك طلقني.علشان اقسم بالله لو ماطلقتني لانفذ اللي بقولك عليه
محمد .... لو مستغنية عن عمرك اعملي كده لان صدقيني هقـ، تلك
..........
عند عاصم
خرج من اوضته كانو متجمعين والده ووالدته و هنا وكريم اللي كان قاعد مع عمه بيتكلمو في الشغل
عاصم... صباح الخير
كلهم ... صباح النور
قرب باس راس هنا وهو بيقولها.... عاملة ايه
هنا بصتله وقالت.... كويسة بس زعلانة منك
عقد حواجبه باستغراب وقال.... زعلانه منى انا
هنا..امم
عاصم... وانا نيلت ايه بقا ياست هنا
هنا بزعل.... عشان مش بتفتكر ان ليك اخت تسأل عليها. انا اصلا مش بشوفك يا عاصم
ابوها ( زكريا ) قال بسخرية... وهتشوفيه ازاي. هو البيه فاضي. دا حتي معندوش وقت يبات في البيت. كتر خيره والله ان جي يبات امبارح معانا
كريم ضحك وقال.... معذور مش فاضي ربنا يعينه
بص لعمه وقال... انت متعرفش ابنك ياعمي بالنسبة للستات ايه. كلهم بيحبو ماشاء الله. والحقيقة هو مش بيأثر معاهم
زكريا.... انت هتقولي
عاصم بصلهم بضيق وقال لكريم... قصر وعدي يومك ياكريم مش ناقصك
وبص لابوه وقاله.... في ايه يا حاج..دانا حتي صاحي بدري نازل المعرض
زكريا.. طب والله كويس انك افتكرت ان وراك شغل
( بهيرة ) والدته.... خلاص ياحاج ملوش لازمة الكلام ده علي الصبح
وبصت ل عاصم...هاجبلك تفطر ياحبيبي
وراحت تقوم
لكن عاصم قال... خليكي ياما. هفطر بره
وخرج
بصت بهيرة ل زكريا بضيق وقالت... عاجبك كده اهو خرج من غير ما يفطر
..
خرج عاصم وبمجرد خرج اتفاجأ بحورية واللي اول ماشافته اتجاهلته وكملت طريقها لانها كانت مستعجلة وغير كده هي دايما بتحاول تتلاشاه لكن هو وقف قدامها وقال... علي فين
حورية.... نعمم!!.. وانت مالك. ابعد كده
وراحت تمشي لكن وقفت مكانها لما قال.. عرفت انك عاوزة تتطلقي من المحروس
كمل وهو بيبصلها بحب وبيقول... امتا بقا علشان ترجعيلي
حورية استغربت هو عرف منين لكن قالت... بس انا مش هتطلق.
عاصم بسخرية... امال عاجبك حياتك معاه وهو كل يوم مع واحدة واخرهم امبارح كان بايت مع واحدة عزيزة عليكي اوي بصراحة
حورية بصتله...مش فاهمه.. تقصد ايه
فتح تليفونه علي صورة معينه ورفعه قدام عينيها وقال.. ايه رايك..... ليلة امبارح كانت من نصيبها
كانت بتبص للصورة بصدمة وبتقول بزهول... بيري
يتبع.......
↚
رفع عاصم الفون قدام عنيها وهو بيفرجها صورة معينه وبيقول.... ايه رأيك في صحبتك العزيزة.. اهي ليلة امبارح كانت من نصيبها مع جوزك
كانت حورية بتبص للصورة بصدمة وهي بتحرك شفايفها مش قادرة تنطق... بيري!!!!
كانت بتحاول تستوعب. ازاي!!! دي اعز صاحبة ليها بتعتبرها اختها. كل اسراها معاها
هزت راسها برفض كذا مرة وهي بتحاول تطرد اي فكرة وحشة تصورلها ان صاحبتها الوحيدة تكون بتستغفلها. وان اكيد مش بتخو.. نها مع جوزها
واخيرا نطقت وهي بتقنع نفسها انه مش صح وقالت ..... اكيد في حاجة غلط.. بيري مش ممكن تخو، ني
عاصم بسخرية قال... وجوزك رايحلها الشقة ليه يقرألها الكف مثلا
حورية بجنون وهي مش قادرة تصدق.... اكيد في حاجة غلط اكيييد
عاصم... تمام.
وقلب في تلفونه وجاب ليها صورة تانية بتجمع بين محمد وبيري وهما في العربية مع بعض وقال.... هاا. فسريلي انتي ده ايه
حورية كانت الدموع متحجرة في عيونها وهي حاسة
ب خـ نجر بيدخل في قلبها كانت الصدمة شديدة عليها.. اخر حد تتوقع منو الغدر والخيا،، نة
اتفاجأت بعاصم اللي قرب ليها، حاوط وشها بين كفوفه
وقال.... انا اسف بس كان لازم اعرفك وسا.. ختهم.
كمل وقال بحب ظاهر في عيونه ونبرة صوته... حورية. انا بحبك.. مش هسيبك ابدا.. انا بعشقك صدقيني
في اللحظة دي كانت بتبص عليهم رشا اللي كانت واقفة في بلكونتها وبمجرد ما شافت قرب عاصم من حورية بالطريقة دي ابتسمت بخبث ورفعت تليفونها بسرعة وصورتهم
حورية كانت تايهة ، ولما استوعبت قرب عاصم بعدت عنه بسرعه وقالت بغضب..... ممكن تسيبني في حالي بقااا. ممكن
ولفت علطول ودخلت البيت تاني بعد ماكانت رايحة شغلها
مقدرتش دخلت وهي تايهة ودموعها في عيونها مكانتش قادرة تتمالك نفسها من الصدمة اللي كانت ملجماها
و طلعت علي شقتها علطول
شافتها قدرية اللي بصتلها باستغراب ولحالتها اللي كان واضح جدا عليها انها مش طبيعيه بس متكلمتش وبقت تشرب القهوة بتاعتها بلامبالاة
....
عاصم بعد ماكان بيبص علي اثرها بحزن مسح علي وشه واتحرك ناحية عربيته ركبها وطلع بيها علي المعرض بتاعه
وهو دماغه مشغوله بيها
اما رشا دخلت من البلكونة وهي بتبتسم بشر وبتقول... مش هسيبك ياحورية غير لما اوقعك
.....
عند كريم اللي كان في بيت عمه وبعد ما خلص كلام مع عمه في الشغل قام وقال... يلا يا هنا
هنا اللي كانت قاعدة في حضن ابوها وقبل ماتقوم رد عليه عمه وقالو... في ايه ياااض ماتسيبها. انت مش رايح المعرض
كريم.... جري ايه ياعمي دي مررراتي. ناسي انك مجوزهالي بنفسك ولا ايه
زكريا بغيظ.... كانت غلطة وندمان عليها يوم ماسلمتهالك بإيدي يابن الكلب
بهيرة ضحكت عليهم وبصت لكريم وقالت.... طب سيبها معانا ولما ترجع ابقي تعالي خدها ياكريم.
لكن كريم قال.... مراتي تستناني في بيتي لحد ما ارجع. قومي يابت
قامت هنا وهي بتقول بهدوء... حاضر
اما زكريا برغم انه كان متغاظ من كريم لان هنا دلوعته الوحيدة واخر العنقود وكان صعب عليه يجوزها اساسا علشان متبعدش عنه الا انه بص ل كريم بإعجاب وقال....
ماشي يابن اخويا ولو اني صعب عليا تاخد البت من حضني بس ماشي
كريم بضيق.... مش كفاية بسيبهالك تحضنها
زكريا بغضب .... وهو انت يابن الكلب عاوز تمنعها عن حضن ابوها
هنا ميلت بسرعة باست ايد ابوها وقالت... بيهزر معاك يابابا. بيهزر ما انت عارف كريم
.........
عند حورية اللي اول مادخلت شقتها اتحركت لاوضة نومها وقفت علي باب الاوضة تبص علي محمد اللي نايم كانت بتبص عليه بغل وكره شديد.. وقهـ ر... والم... ودموع.. وهي بتقولو في نفسها... ليييه ليه عملتلك ايه تعمل فيا كده. عملتلك ايه
وهي حاسه بوجع شديد في قلبها
لفت وشها ودخلت اوضة تانية قعدت علي الارض وبقت تبكي بقهر وصوت مكتوم وهي حاسة بصعوبة في التنفس من وجع قلبها
فضلت كتير بتبكي علي حالها و شريط قدامها بيعدي فيه كل شخص من اللي حواليها اللي خدعها واللي خا، نها واللي خزلها
غمضت عنيها وفضلت تبكي بقهرة
..........
اما عند بيري اللي كانت علي سريرها قاعدة سانده ضهرها علي السرير كانت مغمضة عيونها وبتقول بندم.... سامحيني. سامحيني ياحورية. غصب عني صدقيني
ودموعها بقت تنزل بندم
فتحت عيونها وهي بتمسح دموعها،، مدت ايدها تفتح درج الكومود اللي جمبها وخرجت منه دواء و اخدت منه كذا حباية مع بعض
.........
خرج كريم من بيت عمه ومعاه هنا. باسها علي راسها قبل مايسيبها وقال.... عاوزة حاجة قبل ما امشي
هنا لسه هترد فجأة اتكعبلت وهي بتنزل من علي سلالم البيت
صرخت بألم وهي بتقول..... اااه
اتخض كريم عليها ونزل لمستواها بسرعة وهو بيقول بقلق.. فيه ايه.
هنا بألم وهي ماسكة رجلها قالت... رجلي. رجلي ياكريم
كريم.... بتوجعك منين
هنا شاورتله علي المكان وقالت... من هنا
كريم بقا يدلك ليها مكان الوجع وبعدها شالها وهو بيقول.. تعالي نروح للدكتور
لكن هنا قالت... لا مش مستاهلة
كريم وهو بيتجه لعربيته وهو شايلها قال .... خلينا نتطمن
هنا.... مش مستاهلة والله. شوية وهتفك وهبقي كويسه
كريم بصلها بقلق وهو مش متطمن
هنا... صدقني حاجة بسيطة. انا اللي حاسة بيها وبقولك مش مستاهلة
كريم... هطلعك الشقة ولو فضلت توجعك كلميني
هنا هزت راسها وكريم دخل بيها البيت وبمجرد ما دخل وشافته قدرية اللي كانت لسه قاعده مكانها
قالت وهي بتلوي بوقها يمين وشمال.... مالها البرنسيسه. شايلها ليه انشالله.
كريم وهو طالع ب هنا علي السلم قال.... اتكعبلت ياما
↚
هنا بهمس.... كريم.. امك هتاكلني
كريم ابتسم لانه عارف امه وكمل طلوع وهو غير مبالي ل قدرية اللي قالت بصوت عالي.... يابني دي بتدلع. نزلها .. ضهرك ياحبيبي
لكن كان كريم طلع من غير ما يرد
فجأة اتفاجأ ب هنا اللي دافنة وشها في حضنه ومكلبشه فيه. حس بشفايفها علي رقبته بتبو، سه
كريم... بتعملي ايه ياهنا
هنا بتوهان وهي لسه مكملة... ببو. سك
كريم رفع وشها وبصلها شوية وقال ... ماتبطلي حركات امك دي. عشان لو جبت اخري مش همسك نفسي وهتندمي.
كمل وهو بيبص علي جسـ مها بوقاحة وقال... لو سبت نفسي عليكي مش هسيبك يابت .. ارحمي امي
هنا بضحك.. خلاص خلاص. هبعد عنك خااالص
رشا نزلت من فوق بعد ماقبلتهم علي السلم هي كمان وبصتلهم بضيق قربت قعدت وهي بتقول ل قدرية... مالها الست هنا
قدرية بغيظ وضيق قالت..... كهن بنات ياختي.. هتجلطني بت بهيرة
رشا ... البركة في ابنك اللي مركبها علينا..
كملت بضيق... بت متدلعة.
.....
عند حورية اللي كانت لسه قاعدة مكانها علي الارض حاطة راسها بين رجليها وبتبكي
قاطعها رنة تليفونها رفعت وشها ومسكت التليفون وكانت سكرتيرة مكتب المحامي
مسحت حورية دموعها وردت عليها وقبل ما تتكلم قالت
السكرتيرة.. استاذة حورية اتاخرتي اوي ليه مجتيش لحد دلوقتي
حورية بهدوء.... جاية مسافة السكة وهكون في المكتب
قفلت وقامت وقفت قدام المرايا وهي بتقول لنفسها.. اقوي ياحورية. مش لازم تتكسر، ي
غمضت عنيها بألم وهي بتفتكر بيري لكن فتحت عيونها وقالت.... لا مش لازم خيا. نتها تاثر فيا . خليني اتوقع الخداع والغدر من اي حد حتي لو اقرب الناس ليا. مش لازم اثق في حد
واتحركت ناحية الحمام غسلت وشها وبعد ماجففته خرجت وقربت وقفت تاني قدام المرايا وبقت تحط ميكاب هادي وبسط يداري اثر بكائها
بعدها نزلت وخرجت تحت انظار قدرية ورشا اللي كانو بيبصولها بـغـ ل
........
في شقة كريم و هنا
كريم بعد مانزلها علي الكنبة باسها علي راسها وقال... متتحركيش لحد ما اجيلك.. هعدي علي مرات عمي تطلع تاخد بالها عليكي لحد مارجع
وقبل مايقوم مال عليها يبو،، سها
بعد بصعوبة وقال بأمر .... انتي لازم تغيري ام الدكتورة دي.
هنا ضحكت اووي وكريم بصلها بغيظ وقال وهو خارج... اجبلك ايه وانا راجع
هنا بسرعة... ابقي هاتلي اندومي
كريم.... مش غلط الاندومي بردو ولا انا بيتهيالي
هنا..... لا الدكتورة قالتلي عادي منا مش هاكله كل يوم يعني
كريم... امال بنت الكلب هتقولك امتا عليا عادي. ولا هي جات عليا
هنا وهي بتضحك عليه قالت... مش قادررررة جمبي وجعني من الضحك حرام عليك بطنييي. امشي ياكريم يلا روح
كريم وهو خارج قال.. هما يومين اخري مش هصبر اكتر من كده
..........
عند حورية بعد ماوصلت المكتب وكانت قاعدة بتشتغل مع زمايلها
خرجت السكرتيرة من مكتب المحامي وقالتلها... دكتور مختار عاوزك في مكتبه يا استاذة حورية
قامت حورية وهي بتقول... متعرفيش عاوزني ليه يانسرين
نسرين....الحقيقة لا هو قالي اخرج اقولك انو عايزك
هزت حورية راسها وراحتله
دخلت وقالت... حضرتك طلبتني
المحامي شاولها علي الكرسي قدامه وقال... اقعدي يااستاذة
قعدت بدون ولا كلمة وهي متوترة متعرفش عاوزها ليه
كانت بتبصله بتوجس لحد ماقال.... انتي من بكرة تقدري تمسكي معانا قضايا وتترافعي فيها كمان
حورية مكانتش مصدقة وقالت.... بجد
المحامي... انتي بقالك فترة معانا.. اه مش كبيرة بس قدرتي تثبتي قدراتك. واضح جدا انك هتبقي محامية شاطرة.. ف انا شايف كفاية تدريب انتي مش محتاجة اكتر من كده. هتبتدي شغل بجد ونشوف.
كمل بمزاح وقال.. يارب بقا تكوني عند حسن ظني
حورية ابتسمت وقالت... باذن الله اكون عند حسن ظن حضرتك.
المحامي... وانا واثق فيكي
خدت نفس وهي بتبصله بامتنان وبتقول... انا متشكرة جدا لثقتك الكبيرة دي. باذن الله اكون عند حسن ظن حضرتك دايما.
بصتله بتردد كانت عاوزة تبتدي معاه في قضيتها بس مكانتش عارفة تبتدي ازاي
ف لاحظ هو وسألها.... عاوزة تقولي حاجة
حورية... بصراحة اه
المحامي..اتفضلي. سامعك
↚
حورية... احم.. هو انا كنت محتاجة حضرتك في قضية تخصني
بصلها باهتمام ف قالت..... انا عايزة ارفع خلع علي جوزي
: دا بجد!!
قالها مندهش لترد حورية بجدية وتقول... ايوا. عايزة اتطلق من جوزي.. ومحتاجة حضرتك تساعدني
اتنهدت وقالت... انا بوكل حضرتك ترفعلي الدعوة يا دكتور مختار
المحامي.... طيب وليه متترافعيش فيها انتي بنفسك. انتي احق شخص بالمرافعة في قضية زي دي.
حورية.... بس انا عمري ما وقفت قدام قاضي ولا اترافعت في قضية
المحامي بتشجيع.... انتي شاطرة. ومتأكد انك قدها. مش هتخسري ياحورية علي ضمانتي
ثم اكمل بتعجب وقال.... بس ليه خلع ياحورية. انتي ممكن تطلبي طلاق للضرر علشان متطلعيش خسرانة وتاخدي حقوقك..
بعدين قال.... بس انتي اكيد عارفة طلاق للضرر يعني اسباب قوية ولازم تقدري تثبتي الضرر اللي واقع عليكي. يعني لو في عنف تعدي بالضر،،ب.معاملة سيئة اثبتي ده.. خيا، نة مثلا. عدم انفاق. اكيد انتي عارفة ان دي كلها اسباب لو قدرتي تثبتيها بالشهود المحكمة هتحكملك بالطلاق
حورية... اه طبعا عارفة..
ولانها كانت حابة تـ نتقم من جوزها وتكسر، ه كملت بجمود وقالت... بس انا بفضل الخلع. هرفع خلع حتي لو مش هاخد اي حقوق.
...........
محمد نزل من شقته بعد ماصحي من النوم.كان حاسس بصداع فظيع في دماغه
كانت قدرية وسمر ورشا قاعدين
قرب قعد وهو بيولع سيجارة وقال... بت ياسمر روحي اعملي فنجان قهوة بسرعة
سمر.... حاضر
وقامت
قدرية بسخرية.... وهي الست المحامية نسيتك خلاص.. بس هقول ايه. ماهو لو عارف تحكمها كنت تقعدها زي اي كرسي في البيت تشوف طلباتك مش سايبها تشتغل وتتني وتتفرد علينا
كملت بشك... انا عاوزة افهم انت ايه اللي جرالك. مبقتش عارف تمشي عليها ولا ايه
محمد قام بغضب وهو بيقول.... اماااا في ايييه. اخر مرة هسمحلك تتكلمي كده.. حورية مالكيش دعوة بيها. طلعيها من دماغك
وقام يخرج لكن اكتشف انو نسي تليفونه فوق
طلع يجيبه
وقدرية قالت بغضب .... نفسي اعرف عملتله ايه خلته بقا سايبها تمشي بمزاجها كده
كملت بتعجب... هو ده ابني اللي كان بيبصلها البصة يخليها تترعش من الخوف.. لا بقت ماشية علي هواها ولا هاممها
وهو سابلها الحبل علي الاخر.
رشا... خلاص ياخالتي متضايقيش نفسك بقا
ومسكت تليفونها وهي قاعدة مع قدرية بعتتله صورة حورية وعاصم وهي بتبتسم بمكر
دخل الشقة علي صوت الرسالة واللي بمجرد ما فتح الفون
و شافها اتصدم
اما رشا رجعت تكمل كلامها مع قدرية اللي بصت حواليها وقالتلها...امال فين ابنك انتي كمان. الواد مش باين
رشا كانت شايلة بنتها وقالت.... بيعلب في الجنينة ياخالتي
قدرية.... طب قومي شوفيه يامعدولة الليل دخل علينا وسايبة الواد بره
رشا قامت وهي بتقول... خدي فرح هطلع اشوفه
قدرية....خليكي ياختي هشوفه انا
وقامت
في اللحظة دي كانت حورية راجعة وقبل ماتدخل البيت اتفاجأت بإيد بتشدها وكان عاصم و اللي كان مستنيها في اوضة في الجنينة ودي اوضة خاصة ب عاصم فقط
حورية بغضب... ابعد عني يامجنون. بتعمل ايه
عاصم رمي سيجارته اللي كان بيشربها وقال بعد ماقفل الباب عليه هو وهي .... لازم نتكلم
فتحت قدرية الباب في نفس اللحظة اللي عاصم سحب حورية فيها ودخلها اوضته
قدرية اول ماشافتهم قالت مرة واحدة وهي بتدخل البيت تاني.... تعاااليي يابن بطني شوف مررررراتك الخضرة الشريفة بتعمل ايه مع ابن عمك في اوضتهههه. تعااالي ياحبيبي. شوف الشريفة تعااااالي. مراتك في حضن ابن عمك تعاااالي شوف
يتبع............
↚
مرررراتك في حضن ابن عمك ياحبيبي...تعااالي يابن بطني شوف الخضرة الشريفة بتعمل ايه مع ابن عمك في اوضتهههه. تعااالي ياحبيبي. شوف الشريفة بتعمل ايييه... تعالي شوووف تعاااااالي
...
في اوضة عاصم
: انت بتعمل اييه ياحييوان .. ابعد خليني اخرج.
قالتها حورية بغضب لـ عاصم اللي زقها جوا اوضته وقفل الباب عليه هو وهي وقال.... لازم نتكلم
حورية بغضب.... نتكلم في ايييه. مافيش بيني وبينك كلام.
كملت برعب... افتح الباب ياعاصم خليني اخرج. حد. يشوفنا
عاصم... متخافيش
حورية بعصبيىة... انت عاااوز مني ايييه. ما تبعد عني وتسيبني في حالي بقا.. عااوز مني ايييه هااا
: عاوزك.. ومش هتنازل عنك ياحورية
قالها عاصم بإصرار لترد حورية بغضب وتقول.... واناا مش عاوزااك. ابعد عني بقاا
عاصم بشك وكلام رشا بيدور في دماغه قال ... امال عاوزة مين.. انتي فيه بينك وبين حد حاجة
حورية بغضب .... انت اتجننت ايه اللي بتقوله ده.. انا متجوزة..
عاصم... هتتطلقي منه
حورية... حتي لو. مايخصكش ياعاصم
عاصم بغضب ... انتي بتاعتي ياحورية فاهمة..انتي حقي اناا. نسيتي اللي كان بينا
حورية.... تفيت عليه ونسيته ياعاصم من زمان.. علشان انت و،، سخ ماتفرقش عنه. كلكم انجا،، س.. انا فعلا هتطلق وراجعة دلوقتي بس علشان اخد هدومي وامشي من هنا... وانت بذات مش عاوزة اشوفك في حياتي.. مش عاوزة اشوف حد من العيلة دي تاني.
عاصم بضعف...انا بحبك ..مش هسيبك..انا قلبي ماحبش غيرك ياحورية
حورية.... انت كدااب.. انت مبتحبنيش ياعاصم.. انت بس عاوز تنـ تقم منه
عاصم بغل... علشان خدك مني
حورية.... ما خدنيش منك لاني عمري ماكنت هتجوزك اساسا ياعاصم بعد اللي عملته
عاصم ... لييه. ليه مش عاوزة تغفري الغلطة الوحيدة اللي غلطتها.
كمل بسخرية... ماانتي بعدها روحتي اتجوزتيه وكنتي عارفه انه ليه علاقات. اشمعنا رضيتي بيه هو.
حورية... عشااان اناا كنت غبية.. حبيته..حبيته برغم وساختو.. بس خلاص طلعته من قلبي ودوست عليه برجلي.. وانت ياريت تبعد عني علشان عمر ماهيكون في بيني وبينك حاجة. فاهم.
عاصم بهوس وجنون مسكها من دراعتها وقال ... مش بمزاجك... حورية انا بحبك ومش هسيبك انتي فاهمة. مش هتنازل عنك. انتي بتاعتي. عمري ماهسيبك. عمري ماهسيبك لحد غيري
ومال عليها وهو مغيب وبيقول...انتي بتاعتي انا
كانت بتحاول تبعدو عنها وبتقول... ابعد ياعاصم. ابعد ارجوك
لحد ماقدرت تبعده وراحت علطول تفتح الباب
لكن هو شدها وقال..سامحيني.
وهو مغيب قال... مكنتش عاوز اعمل كده بس انتي اللي اتضرتيني
ورماها علي السرير
حورية برعب وهي بترجع لورا ... لا ياعاصم. لا ارجوك.
متقربش.. متخلنيش اكرهك
عاصم مسح علي وشه واستوعب اللي كان هيعمله وعلطول بعد
...
محمد نزل علي صوت امه وهو بيقول... ايه الكلام اللي بتقوليه ده ياما
قدرية.... مرراتك ياحبيبي مع عاصم في اوضتهههه.
محمد .. انتي بتقولي اييه. في اوضته ازاي
قدرية.... اوضته اللي في الجنينة عارفهااا..مراتك دلوقتي عندو جوا. تعااالي شوف بعينك. الو، سخة مراتك. بتاعت الرجالة بتعمل ايه معاه
رشا كانت واقفة بتبتسم بشماته وهي مش مصدقه ان حورية خلاص بتتفـ ضح من غير ماتتعب وتعمل مجهود
و محمد سمع كده ومكانش شايف قدامه جري علي اوضة عاصم بسرعة
في نفس اللحظة نزلو علي الصوت هنا ومامتها هما كمان اللي مكانوش مصدقين اللي سمعوه ومصدومين
بهيره... في ايه.. ايه الكلام ده
قدرية... ابنك المحروس تعالي شوفي بيعمل ايه مع مرات ابني.. يادي الفضا، يح والجرس.
وراحت ورا محمد وكلهم راحو يشوفو
.......
قامت حورية بسرعة اخدت طرحتها اللي وقعت علي الارض وفتحت الباب وهي بتعدل الجاكت بتاعها وبتحط الطرحة علي شعرها
في نفس اللحظة اتفاجأت بمحمد قدامها اللي اول ما شاف منظرها ده بقي متيقن مليون في المية ان حصل مابينهم حاجة هي وعاصم وكل كلام امه صح
حورية بلعت ريقها برعب اول ماشافته مكانتش عارفة تعمل ايه ولا حتي قادرة تنطق
محمد بعدها من قدامه وهو نظره كله متحول علي عاصم اللي كان واقف هو كمان حرفيا مرعوب ومصدوم
قرب محمد منه وشدو من قميصه خرجو بره الاوضة
↚
وفي لحظة كان عاصم واقع علي الارض بعد مامحمد لكمه في وشه اكتر من مرة بغضب
حط رجله علي بطنه وقال بغضب... كنت بتعمل ايييه مع مراتي يابن********
بهيرة جريت علي ابنها وهي بتصرخ وبتقول.... عاااصم. ابني
بصت لمحمد بترجي وهي بتقول... سيبه يامحمد. اكيد في حاجة غلط.. سيبه وافهم الاول يابني
لكن محمد كان الغضب عاميه مش شايف قدامه غير منظرهم وهما في الاوضة وتخيلات كتير في دماغه
بهيرة بدموع ... ارجوك سيبه
رد عليها وقال بهدوء مرعب... هقتلهو،، لك يامرات عمي
كمل بغل... بس الاول لازم ياخد واجبه
وبمجرد ما قال كلمته وطي مسك عاصم من هدومه وقفه وعدلو هدومه وانهال عليه باللكمات
بهيرة بتصرخ وهنا واقفة مرعوبة وهي شايفة منظر اخوها اللي بقي وشه غرقان د،، م
حورية كانت واقفة بتترعش وهي حاسة انها مشلولة مش عارفة تتحرك
سمر واقفة خايفة من المنظر
اما رشا وقدرية كانو واقفين بيبتسمو بشماته
هنا علطول مسكت تليفونها وبسرعة طلبت كريم اللي اول ما رد عليها قالت بدموع وزعر وهي مش عارفة تتكلم من العياط.... اللحق ياكريم.. تعاالي بسرعة.. محمد هيمو،، ت عاصم.. تعالي انت وبابا بسررررعة
كريم مكانش فاهم حاجه اتخض وقال.. في ايه. اللي حصل...
هنا بصرااخ وهي شايفة محمد بيضر،، ب عاصم بغضب اعمي وعاصم في ايده جـ ثه قالت.... ياكرييم تعالي وبسرعة انت وبابا ياكريييم.. عاصم هيمو،، ت
كريم اخد مفاتيحه وخرج من المعرض بسرعه بعد ما قال لعمه اللي جري معاه واتجه للبيت وهما مش فاهمين اي حاجة
ولان مكان شغلهم مش بعيد عن البيت مفيش دقايق وكانو وصلو
دخلو لقو عاصم مرمي علي الارض مش بيتحرك فاقد الوعي وامه وهنا قاعدين علي الارض جمبه بيبكو وبيصرخو
زكريا اتخض اول ماشاف عاصم بص لمحمد واتقدم عليه بغضب وقال....عملت في ابني ايه
محمد وهو بيبص علي عاصم وبيتنفس بعنف قال...لسه هعمل ياعمي. لان اللي حصله ده صدقني مش حاجة لسه
وقبل ما عمه يتكلم سابه و قرب علي حورية اللي كانت واقفة بتترعش وقال بطريقة مرعبة.. كنتي بتعملي ايه مع ابن ********
حورية كانت بترجع لورا وهي مرعوبة وبتقول... معملتش. ح حاجة.. اقسم بالله ماعملت حاجة
محمد نزل علي وشها بكف شديد وقال.... كنتي معااه بتعملي ايييه..بتخو،، نيني يابنت الكااالب
حورية حطت ايدها علي وشها وقالت بدموع.. انا مش خا، ينه. اقسم بالله ماعملت حاجة. والله مظلومة
قدرية.... امال كنتي معاه في الاوضة بتعملي ايه ياو،، سخة.. بتو، سخي شرف ابني يابنت الكـ لب.
بصت ل محمد وقالت.... طلقها مستني ايه.. طلقها وارميها لكلاب السكك الفاجرة دي
هنا مستحملتش حورية بصتلها وقالت بغضب ... انا معملتش حاجة. انا اشرف منكو كلكم.. ابنك ده هو اللي و،، سخ وبيخو.. ني. انا مش خا.. ينة. ابنك هو اللي نجـ س
بصت لمحمد وقالت بقوة وغضب ... تحب اقولهم انااا ماسكة عليك اييييه
بصتلهم كلهم وشاورت عليه .... البيه المحترم اللي بيتهمني بالخيا،، نة شوفو بيعمل ايه هو والو.. سخة
محمد بغضب ... اخرسي يابنت الكلب
ومسكها من شعرها بغضب وهو بيقول... اخرسيييي
حورية خلصت نفسها منه وبغضب قالت .... لازم يعرفو قذ،، ارتك انت والو،، سخة دي
وهي بتشاور علي رشا اللي بعد ماكانت واقفة شمتانة فيها بلعت ريقها برعب
وحورية قالت...
يتبع............
↚
: طلقها مستني ايه.. طلقها وارميها لكلاب السكك الفاجر. ة دي.. مستني ايه بعد ماشوفت خيا،، نتها بعينك الفاجر، ة بتاعت الرجالة دي ارمي عليها اليمين يلا
مستحملتش حورية راحت تفت عليها وقالت بغضب ....انا اشرف منك ومن ابنك
قدرية بصدمه.... بتفي عليا ياز، بالة ياخا، ينة
ومسكتها من شعرها
حورية بعدتها بغضب وقالت... ابعدي عني ياوليه انتي انتو اللي زبا. لة كلكم. انا مش خا،، ينة لاني متربية.. ابنك ده هو اللي و،، سخ وبيخو.. ني. ابنك هو اللي نجـ س.. تحبي اعرفك بيخو،، ني مع مييين
بصت لمحمد وقالت بقوة وغضب ... تحب اقولهم انااا ماسكة عليك اييييه
بصتلهم كلهم وشاورت عليه .... البيه المحترم اللي بيتهمني بالخيا،، نة شوفو بيعمل ايه هو والو.. سخة
محمد بغضب ... اخرسي يابنت الكلب
و قرب مسكها من شعرها بغضب وهو بيقول... اخرسيييي
حورية صرخت بألم .... اااااه.. لازم يعرفو قذ،، ارتك انت والو،، سـ...
: ااااااه
صرخت بيها تاني لما محمد خبط راسها في الحيطة كذا مرة وهو بيقول بغضب..اخرسسسيي. اخرسي يابنت الكلبببب
كان ماسكها من شعرها وبيخبط راسها في الحيطة وهو عقله مش فيه كان كل همه يسكتها قبل ماتفضـ حه
مااستوعبش اللي عمله غير لما فاق علي منظر الد.. م اللي بينزل من دماغها وكانت خلاص فقدت الوعي
عمه وكريم وهنا جريو علي حورية وبهيرة اللي سابت عاصم وجريت هي كمان عليها
كلهم اتصدمو من منظر الد.. م اللي بينزل منها
محمد نفسه وقف يبصلها وهو مصدوم
زكريا بغضب قرب عليه ونزل علي وشه بكف شديد وقال بزعييق .... انت اتجننتتتت عاووز تقتـ، لهااا
قدرية...قولتلك طلقها. دلوقتي هتودي نفسك في داهية علشان واحدة فاجر. ة زي دي
هنا اللي كانت نزلت علي ركبتها وهي بتحاول تفوق حورية بدموع.. بمجرد ماسمعت قدرية قالت كده قامت بغضب
وقالت.... باااااس. باااس بقااا.. انتي ايه ياشيخة.. ايه الشـ ر ده.. مش بتخافي من ربنا... حورية دي انضف واحدة. عمرها ماغلطت. وانتي اكتر واحدة عارفة كده..
بصتلهم كلهم وقالت... انا شوفت بعيني وانا واقفة في البلكونة عاصم لما شدها غصب عنها دخلها الاوضة.. حورية شريفة عمرها ماغلطت.. حورية عمرها ماتخو، ن
عاصم كمان برغم ان كلكم عارفين انو بيحبها بس عمره ماهيعمل فيها حاجة وحشه. عاصم ملمسهاش انا متاكده
بصت لقدرية وقالت.... انتي عارفة ان حورية شريفة وشوفتي بعينك انها مادختلش الاوضة عند عاصم بمزاجها.. بس للدرجادي كرهك ليها يوصلك لكده بتتهميها في شر.. فها.. هتروحي من ربنا فين انا واثقة ان ربنا هيخلصو منك قريب اووي. والشر اللي فيكي ده هيطلع عليكي . علشان انتي ست مفترية
قدرية بغضب... بتكلميني انا كده يامقصوفة الرقبة
كملت بتحذير.... لو متلمتيش انا هخلي ابني يطلقك حالا يابت انتي
بصت ل بهيرة وقالت... لمي بنتك يابهيرة بدال ما اديها بالشبشب علي بوقها
بهيرة.... بنتي مغلتطش وابعدي عنها احسلك
قدرية بغضب.... بتهدديني ولا ايه دا..
زكريا.... بااااس.. ايييه هتقفو تردحو لبعض والبت بتمو،، ت
في اللحظة دي كان محمد وطي علي حورية وهو مصدوم وهو بيقول بقلق وخوف.... حورية فوقي. فوقي ياحورية
زكريا بزعيق... فووق انت يازفتت و يلا وديها المستشفي يلااا. البت بتموو.. ت
محمد فاق علطول وشالها بسرعة وجري بيها علي المستشفى
وكلهم وراه ماعدا قدرية ورشا وبهيرة اللي كانت بتحاول تفوق عاصم هو كمان
....
بعد وقت في المستشفى
قدام اوضة الكشف كانو واقفين بقلق وخوف مستنيين الدكتور يخرج يطمنهم
كريم بص ل محمد بضيق وقال.... مكانش لازم تعمل اللي عملته ده. ا..
قاطعه محمد بغضب وقال.... مسمعش صوتك يلااا
كريم برغم انه كان متضايق منه سكت لانه راعي الحالة اللي هو فيها
اما هنا كانت واقفة تبصله بس بغضب بسبب اللي عمله في حورية لكن متكلمتش
في اللحظة دي وصلت بيري وبدون اي مقدمات قربت علي محمد بغضب وقالت بزعيق وانهيار.... عملت فيها ايييه قتل، تها.. يارب تكون ارتحت دلوقتي..خلاص حورية هتروح وبسببك
ضر،، بته بإديها الاتنين علي صدره بغل
وهي بتقول بتوعد.... اقسم بالله مايحصلها حاجة لكون مبلغة عنك. ساااامع ياز،، باالة ياحيو،، ااان. وديني ماهسيبك ولاسجنك لو البت حصلها حاجة
محمد ماصدرش منو اي رد فعل لانه كان مرعوب فعلا حورية يجرالها حاجة
........
بعد وقت كان خرج الدكتور وقالهم ان حصلها ارتجاج في المخ ولازلم لها كام يوم في المستشفى
..
كانت بيري دخلت عندها اوضة الكشف وقربت عليها بدموع ميلت باست راسها واديها بدموع وفضلت جمبها وهي بتحرك اديها علي شعرها بحنية
........
تاني يوم
كانت حورية لسه زي ماهيا مفاقتش وبيري جمبها ماسبتهاش
قاطعها صوت تليفونها وكانت سهام اللي اول ماردت عليها لاقيتها بتقولها... بيري كنت عاوزاكي في شغل ممكن تجيلي الشركة
لكن بيري ردت عليها بكل هدوء وقالت... بنتك في المستشفى ياسهام. لو ممكن تتكرمي وتيجي تشوفيها
سهام.... مالها؟
بيري بضيق من برودها.... انا مش مصدقاكي بصراحة. ايه البرود ده. انتي حتي متخضيتيش
سهام بعصبية...ما انا بسالك اهو مالها اخلصي يابيري وقولي انا ورايا شغل
بيري... شغل!!!.. طب كمليه ياسهام
وقفلت في وشها
....
وفي اخر الليل حورية فتحت عينيها بتمهل، كانت بتبص حواليها باستغراب لحد ما استوعبت انها في مستشفي
بصت جمبها كانت بيري نايمة وهي علي الكرسي قصادها
بصتلها حورية بكره وسخريه وحاولت تقوم وهي بتشيل الاجهزة المتوصلة بيها وقامت تتسند بتعب شديد وهي حاطة ايدها علي راسها
فتحت باب الاوضة بهدوء وخرجت وهي بتبص حواليها مكانش في حد لان كان الوقت متأخّر،، فضلت تتسحب بهدوء لحد ماخرجت من المستشفي كلها
..
↚
كانت ماشية تايهة مش عارفة تروح فين كان وقت الفجر والشوارع فاضية
كانت بتمشي شوية وتقعد شوية بتعب لانها كانت دايخة لسه لحد ما رجليها خدتها لمكان قبر باباها لقت نفسها قدامه، قربت وقعدت وهي بتسند راسها علي الحيطة بتعب وبتبكي فضلت تبكي وهي بتشتكي لأبوها
وتقول... كنت محتجالك يابابا..كان نفسي تكون معايا.. الدنيا بقت وحشة اووي والناس اللي فيها اوحش.. اتخذلت من اقرب الناس ليا.. اتها، نت واتظلمت واتذ، ليت واتخا، نت.. اتأ، ذيت كتيير اووي ومش قادرة استحمل يابابا خلاص. مش قادرة.. اللي بيحصلي بقي فوق طاقتي.
كانت دموعها بتنزل بألم وهي بتقول... مش قادرة مش قادرة استحمل والله.. نفسي اجيلك.. مش عاوزة اعيش. سيبتني ليه.. سيبتني ليه يابابا. كنت خدني معاك. مش عاوزة الدنيا دي. مش عاوزاها
كانت بتبكي بحزن شديد وقهرة.. فضلت وقت كبير تبكي. تبكي وتشتكيله من غدر الدنيا لحد ما غمضت عيونها وهي سانده راسها
بعد وقت متعرفش قد ايه فاقت علي صوت مألوف ليها بيقول.. حورية!!!
واللي اتخض اول ماشاف منظرها ده
فتحت عيونها بلهفة وبمجرد ماشافته قدامها قامت بسرعة قربت عليه وهي بتقول....يوسف
واترمت في حضنه وفضلت تبكي
ضمها ليه بحب وحنان بعدها رفع وشها من حضنه وقال بقلق.... ايه اللي حصلك ياحبيبتي من ايه ده
كان بيبص علي راسها اللي ملفوفة بـ شاش وهو مش فاهم حاجة
سكتت وهي مش عارفة تقوله ايه
قال بغضب... ردي ياحورية... مين اللي عمل فيكي كده
كانت خايفة تقوله لانها عارفة انه متهور.. اترمت في حضنه تاني وكانها ماصدقت تلاقي حضن تترمي فيه وقالت بدموع... وحشتني يايوسف
كان بيضمها ليه وبيقول... انتي كمان ياحبيبتي
رفعت وشها وقالت باستغراب... هو انت رجعت امتا
يوسف... لسه حالا. قبل ما ارجع علي البيت حبيت اجي هنا ازور بابا الاول. اتفاجأت بيكي.
" ودا يبقي اخوها التالت يوسف عمره 23 سنة اصغر واحد في اخواتها واكبر منها هي بسنة واحدة بس كان في الجيش وراجع اجازة "
كمل بتساؤل.... انتي اللي جاية هنا في وقت زي ده ليه ياحورية.. مش خايفة!!!.. انتي هنا من امتا
بص حواليه وقال... دي لسه الشمس بتطلع
حورية ابتسمت بحزن وقالت... اللي بيحصلي اكبر بكتير من اني اخاف
يوسف .... مين اللي عمل فيكي كده.. مين.. اتكلمي
حاوط وشها بكفوفه وقال بحنيه... مين ياحبيبتي.وانا اقسم بالله اطلع رو. حه.. مين ياحورية.. حد من اخواتك ولا الزفت جوزك
حورية بدموع.... محمد
...
بعد وقت
كانت قاعدة معاه في العربية بعد ماحكيتله علي كل حاجة
وهي بتبكي
كان بيسمع منها بغضب وهو بيتوعد لجوزها واخواته وامه
امه بذات اللي حرفيا مش بيطيق يسمع اسمها بسبب انها اتجوزت بعد ابوه وسابتهم
قال بغضب وهو بيتوعد ل محمد.... اقسم بالله لا طلع مـ.. ********* النهاردة
حورية بخوف من اللي هيعمله هي عارفاه متهور وهمجي قالت.... عشان خاطري متعملش حاجة. انا خلاص كده كده رفعت عليه قضية وهتطلق
يوسف... دا مالوش علاقة بإني أأدبه علي اللي عمله فيكي
عاوزاه يفتحـ لك دماغك واسيبه.
كمل بتوعد... مبقاش يوسف مهران ان ما علقته علي باب بيتهم زي الد.. بيحة وكل يوم اقطع منه حته لحد ما يخلص قدامي ابن ******
حورية....لا يا يوسف انا خايفة عليك
يوسف... شيفاني فرفور
وشغل العربية وطلع بيها وهو بيتوعد ل محمد بشر
حورية كانت بتبصله بقلق لكن قالت ... هو احنا هنروح فين
يوسف... علي البيت
حورية بخوف... لا مش هينفع اروح . مش عاوزة اشوف اخواتك.
يوسف.... طب الدكر فيهم يتكلم معاكي نص كلمه ويشوف هعمل فيه ايه
حورية بصتله وابتسمت لانها عارفة قد ايه اخواتها مش بيقدرو يوقفو قصاد يوسف بالذات برغم انهم اكبر منه بس بيهابوه ومفيش واحد فيهم بيقدر يتكلم معاه
بصلها وقال... انا اللي عاوز اعرفه لما كنت بكلمك في التليفون ليه مكنتيش بتقوليلي اللي بيحصل معاكي
حورية... كنت هقولك ايه. كنت هقلقك وانت مكنتش هتعرف تجيلي من الجيش. محبيتش اقلقك علي الفاضي
بصتله وقالت بتردد.. وبعدين يايوسف انت من يوم ماما ما اتجوزت وانت بعدت عننا،، فاكر نفسك بتعاقبها بس الحقيقة هي عايشة حياتها وناسيانا اساسا.
غمض عينه بغضب اول ماسمع سيرتها وقال... مش عاوز اسمع اسمها ممكن
حورية لانها عارفة مجرد اسمها بيضايقه قالت بهدوء... حاضر
بصتله وقالت... بس انا محتجالك جمبي يايوسف متسبنيش
قرب راسها ليه وباسها وقال... مش هسيبك ياحورية
وابتسملها وهو بيطمنها وكمل طريقه
...
وبعد وقت كانو وصلو البيت
.
قدام البيت كان واقف يوسف بيشرب سيجارة وهو مستني حد
في اللحظة دي جالو صاحبه اللي سلم عليه وقال... ها ياوحش قولت انك عاوزني ضروري
يوسف اخد نفس من السيجارة ورماها وقال... عاوزك في خدمة
صاحبه طبطب علي رقبته وقال... رقبتي
يوسف... تسلم ياصاحبي.
ادالو مفتاح وقال... ده مفتاح المخزن بتاع ابويا اللي علي اول الشارع.. في خلال ساعة عاوز محمد عمران مربوط ومتكتف هناك
صاحبه باستغراب... دا نسيبك ولا تشابه اسماء
يوسف.... لا هو
صاحبه.. قولي عمل ايه وانا اقوم معاه بالواجب
يوسف..... زعل اختي
صاحبه بسرعة..... يتأدب
يتبع..........
↚
: عاوزك في خلال ساعة تجيبلي محمد عمران متكتف
صاحبه باستغراب... دا نسيبك ولا تشابه اسماء
يوسف.... لا هو
صاحبه.. قولي عمل معاك ايه وانا اقوم معاه بالواجب
يوسف..... معملش معايا انا هو زعل اختي بس وعاوز اأدبه
صاحبه بسرعة..... يتأدب طبعا
......
في المستشفى
فتحت بيري عنيها وبمجرد مابصت علي السرير اتصدمت لما ملقتش حورية
قامت تجري علي بره بقلق قابلت في وشها الممرضة المسؤولة عن حالة حورية واللي كانت داخلة تتابع حالتها.
بيري .... فين المريضة اللي كانت جوا
الممرضة باستغراب... يعني ايه.. اكيد في سريرها يافندم.. انا جاية اتطمن عليها
بيري بزعيق.... دي مش موجودة.ممكن اعرف وديتوها فييين
الممرضة بخوف... يعني ايه.. هي مش موجودة بجد
ودخلت تشوفها لقت السرير فاضي فعلا
بيري بغضب..... دا انا هوديكم في ستين داهية
الممرضة...طب اهدي حضرتك ممكن. يمكن تكون في الحمام
بيري...ازاي وهي لسه مفاقتش اصلا.
...
تحت المستشفى كان محمد في العربية مغمض عينه بتعب
وهو بيفكر في اللي حصل و بيلعن نفسه بسبب تسرعه في رد فعله،، ولأنه متأكد ان حورية بريئة فكان متأكد بردو انه بعد اللي عمله فيها لو كان في امل 1% انها تكمل معاه خلاص
الـ 1 ده مبقاش موجود لانها استحاله هتكمل معاه بعد اللي عملو فيها وده كان مخوفو جدا ،، فتح عينه وهو بيمسح علي وشه بضيق. اتنهد بتعب وفتح العربية نزل منها وطلع المستشفى يتطمن عليها اتفاجأ بصوت بيري العالي وهي عمالة بتزعق في الدكاترة والممرضين
محمد... في ايه
الدكاترة كانو واقفين حاطين عنيهم في الارض ومش عارفين يقولو ايه،، اما بيري بصتله وقالت... مرراتك مش موجودة في سريرها يااستاذ. مش موجودة في المستشفي اساسا
محمد.... يعني ايه مش موجودة..
كمل بزعيق.... راااحت فيين
وبص للدكاترة وقال بغضب.. يعني ايه مريضة تختفي من المستشفى وهي لسه مفاقتش
الدكتور قال... يا استاذ ممكن حضراتكم تهدو وهنتصرف
محمد بغضب.... تتصرف ازاي.. فين مسؤل المستشفى دي.
الدكتور.. اهدي حضرتك وهنشوف الكاميرات
..
عند حورية اللي كانت في بيت اهلها
اول ماشافتها مرات اخوها عاليا قربت عليها بخضة لما شافت منظرها ده، كانت بتطمن عليها وتقول بقلق ... حبيبتي ايه اللي حصلك
حورية كانت ساكتة مش عارفه تقولها ايه. غير انها كانت تعبانة ومحتاجة ترتاح
: اكيد جوزها ضا، ربها.واضحة جداا
ودي كانت جملة مرات اخوها التاني اللي ردت بيها بسرعة علي عاليا وهي قاعدة ببرود مكلفتش نفسها تقوم تتطمن علي حورية
وهي بتبص علي راسها كملت وقالت... بس المرادي واضح ان العلقة جامدة.. ياتري ايه السبب
وجهت كلامها لحورية وقالتلها... عملتي ايه المرادي علشان يضر،، بك بالشكل ده.
اصتنعت الحزن وقالت ... يا حرام دا مبهدلك خالص.. يابنتي ابقي لمي لسانك علشان مش كل يوم والتاني يعمل فيكي كده.. عجبك منظرك دلوقتي. دي العلقة اللي فاتت معداش عليها كام يوم.. مش هترتاحي انتي غير لما يطلقك..دا بدال ما تحمدي ربنا انه مكمل معاكي ومفكرش يتجوز عليكي واحدة تخلفله.. لا تقومي تخربي انتي علي نفسك. ياسبحان الله
حورية كانت بتسمعها وساكتة
وعاليا بصتلها وقالت بحدة.... نورااا.. اسكتي اللي بتقوليه ده
نورا.... انا قولت حاجة غلط. دا انا بنصحها
عاليا... وفري نصايحك لنفسك مالكيش دعوة بيها
وقالت لحورية.... تعالي ارتاحي في اوضتك ياحورية
وقبل ماتتحرك نورا قالت.... سمعت كلام كده بصراحة اتصدمت مش قادرة اصدقه...الا هو صحيح ظبطك انتي وعاصم مع بعض.
حورية بصتلها بصدمة ومتكلمتش بس افتكرت انها ورشا صحاب واكيد رشا اللي حكتلها
نورا لما حورية ماردتش ابتسمت من جواها بانتصار وكملت و قالت... يبقي الكلام صح بقا. معقولة تعملي كده وانتي علي ذمة راجل تاني. انا حقيقي مصدومة فيكي
عاليا صرخت بيها وقالت ... ماتسكتي بقااا هي وصلت لكده انتي مش عارفة انتي بتقولي ايييه. انتي اتجننتيي
نورا... اذا كانت هي ماردتش ودافعت عن نفسها. يبقي اكيد الكلام صح والا كانت ردت
واخيرا حورية بعدت عاليا عنها وقالت بكل هدوء ... لا مانا هرد عليكي بس مش بلساني.. هرد عليكي بشبشبي لانك ميتردش عليكي بالكلام.
و في لحظة كانت قلعت شبشبها وقالت... انتي مقامك ده. اللي هقطعه علي دماغك دلوقتي ياز،، بالة يابنت الكـ لب
وقربت عليها ونزلت فوق راسها ضر، ب بالشبشب بغل وهي مش شايفة قدامها غير انها تفش غليلها منها وهي بتقول بغضب.. بتتكلمي في شرفي يابنت الكـ لب. ورحمة ابويا ماهسيبك. هربيكي ياو،، سخة
وبرغم انها تعبانة بس الغريب انها في اللحظة دي مكانتش حاسة بوجع وكإنها استعادت قوتها من جديد في اللحظة دي بالذات
نورا فلتت من تحت ايدها بصعوبة ولسه هتهجم عليها، عاليا وقفت قدامها وزعقت فيها وقالت.... ايييه. هتمدي ايدك عليهااا. مش شايفة انها تعبااانة. ماتلمي نفسك بقا. انتي كان مالك بيها اصلا.. اي القرف ده
نورا كانت بتبص لحورية بغل و لما استوعبت خافت فعلا تقرب منها وخصوصا خافت من يوسف اللي كانت عارفة انه بره قدام البيت
عاليا خدت حورية علي الاوضة علشان ترتاح لانها كانت بدأت تدوخ ويظهر عليها التعب بسبب المجهود اللي عملته وعصبيتها من نورا
عاليا بقلق... حورية انتي كويسة
كانت حورية الصورة اتشوشت قدامها وقالت.. ل لا..
وفقدت الوعي
..
يوسف خلص مع صاحبه ودخل يتطمن عليها وهو في دماغه ياخدها المستشفى علشان يتطمن علي حالتها
دخل اتفاجأ بيها فاقدة الوعي وعاليا بتحاول تفوقها اول مادخل يوسف قالت بسرعة ...تعالي يايوسف. الحقها بسرعة
يوسف جري عليها شالها وخرج من البيت بسرعة وطلع بيها علي اقرب مستشفي
.....
↚
اما في المستشفي اللي كانت حورية فيها الاول كانو لسه بيحاولو يعرفو اختفت ازاي
لحد ما فرغو الكاميرات اللي جابتها وهي خارجة من المستشفى لوحدها الساعة 4 الفجر
محمد بغضب للمسؤولين.... ماهو لو الأمن شايف شغله كويس مكانتش خرجت. انا هحولكم للتحقيق.
في الوقت ده وصلت سهام مامت حورية اللي كانت جاية تتطمن عليها، قربت علي بيري وقالتلها... حورية عاملة ايه دلوقتي
بيري بسخرية بصتلها وقالت...... ياااه.. والله كويس انك افتكرتي. انا قولت انتي نسيتي
سهام بحدة ... بيري
بيري بزعيق... بلا بيري بلا زفت.. انا معرفاكي من امبارح وانتي يادوب لسه مكلفة نفسك وجاية تشوفيها دلوقتي.. عموما اتطمني حورية هربت من المستشفى ومحدش يعرف هي راحت فين
سهام... انتي بتقولي ايه.. هتكون راحت فين يعني
طبعا كلهم متوقعوش ان حورية ممكن تكون راحت عند اخواتها كانو مستبعدين تماما الفكرة دي
........
محمد نزل من المستشفى يدور عليها ركب عربيته وطلع علي الشقة اللي خلته يكتبها بإسمها وده اول مكان اتوقع انها هتروحه لكن لما وصل هناك ملقهاش
نزل وطلع علي بيت اخواتها وهو بيقنع نفسه انها ممكن تكون راحتلهم
وهو في طريقه جات عربيه زنقت فضلت تقفل عليه لحد ما وقف هو ونزل من عربيته بغضب وهو بيقول... في ايه ياحماار انت
كانو اتنين في العربية نزلو واتقدمو عليه وبدون اي مقدمات نزلو فيه ضر،، ب لحد ما قطع النفس
اخدوه في العربية وطلعو علي المخزن اللي يوسف ادالهم مفتاحه وربطوه علي كرسي هناك..
وبعدها اتصلو علي يوسف وقالولو كله تمام
كان يوسف وقتها في المستشفى بحورية واللي كان طمنو الدكتور عليها لكن قالو لازملها يومين تفضل فيهم في المستشفى علشان يتابعو حالتها
يوسف دخل ليها باسها علي راسها وقالها... هعمل مشوار وهرجعلك
حورية هزت راسها ويوسف قال ل عاليا اللي كانت جمبها... خلي بالك منها
عاليا.. حاضر
يوسف خرج من المستشفى وطلع علي المخزن علطول وهو بيتوعد لمحمد و بيبتسم بشر علي اللي ناوي يعمله فيه
........
في المخزن
محمد فاق وبمجرد ما فتح عينه مكانش لسه استوعب هو فين بص لقي الباب بيتفتح مرة واحدة وشاف قدامه يوسف اللي اول ماشاف منظره قال وهو بيصتنع الحزن والاسف... تؤ. ليه كده بس .. دا انا منبه عليهم محدش يمد ايده عليك.. متعرفش اتضايقت قد ايه علشانك دلوقتي...عموما اللي حصل حصل و عندي دي متقلقش ولاد ال..انا هشدهم بسبب الحركة دي . دا انت نسيبي ياجدع و الصراحة كنت حابب وشك يستفتح بيا انا اول واحد.
بقي يلف حواليه ويقول.... طب هضر، بك ازاي دلوقتي العيال مخلوش فيك حتة سليمة اضر، بك فيها ياجدع
محمد بغضب.... انت قد اللي بتعملو ده
يوسف... عيب عليك. دا انت عارفني وواثق اني اقدر اعمل اي حاجة
محمد بغل.... بس متقدرش تقف قصادي يلا. دا انا افعصك
كمل وهو بيتحلفلو.... مش هسيبك. قسما بديني لا اندمك علي الحركة دي. دا انا هطلع *****
قاطعه يوسف وقال ... ياراجل بقا. قول كلام انت قدو
محمد وهو بيضغط علي سنانو بغل... فكني ياااض. فكني واقف قدامي راجل لراجل وشوف هعمل فيك ايه.
يوسف.... بس كده.. عنيا. دا انت تؤمر
وقرب عليه وابتدي يفكو فعلا وبمجرد ما فكو محمد راح مديلو بالروسية خلي يوسف رجع علي اثرها خطوتين لورا
محمد قرب منه ولسه هيضر،،بو تاني راح يوسف ضا،، ربو برجلو في بطنه خلي محمد وقع علي الارض،
قرب يوسف مسكه من هدومه قومو وبعدها راح لكمه في وشه لكمات متتالية. فضل يضر. ب فيه بغل وكل ما محمد يقع يوسف يوطي ويمسكو من هدومه يوقفه ويضر،، ب فيه لحد ما بقي في ايده جـ ثة
......
عند حورية في المستشفي
عاليا .... عاملة ايه ياحبيبتي دلوقتي. حاسة بوجع
حورية... مش اوي.. الحمدلله على كل حال.. مش عارفة لازمته ايه افضل هنا. انا عايزة اخرج
عاليا... الدكتور قال ماينفعش. استحملي اليومين دول لحد ماتتحسني
كملت وقالت .. حورية مش عاوزاكي تحطي كلام نورا في دماغك. انتي عارفة دي طول عمرها غلاوية
حورية... صدقيني هي مش فدماغي
ومرة واحدة اتذكرت تليفونها بصت ل عاليا وقالتلها
اديني تليفونك بسرعة ياعاليا
عاليا ادتها التليفون
وحورية علطول طلبت هنا اللي اول ما ردت عليها قالتها بسرعة.... هنا انا حورية ممكن تشوفيلي تليفوني
هنا بلهفة ...حور انتي روحتي فين طمنيني عليكي.. عاملة ايه.
حورية... انا كويسة متقلقيش. عاوزاكي تشوفيلي تليفوني ياهنا ضروري..
هنا... هو تليفونك فين. ممكن الاقيه فين
حورية... شوفيه في اوضة عاصم او في الجنينة يارب بس مايكونش حد لقاه واخده
وهي من جواها خايفة يكون وقع في ايد محمد او رشا
هنا... حاضر هدور عليه
حورية... ابقي دوري كويس ياهنا ارجوكي
هنا... حاضر والله
حورية... مستنياكي هكلمك تاني اشوفك لاقتيه ولا لأ
هنا... اوكي
وقفلت معاها وهي مش متطمنة ابدا
.......
عند عاصم اللي كانت بهيرة جمبه بتعقمله جروحه وهي بتأنب فيه و بتقول.... ليه عملت كده بس.. عجبك اللي حصل. غير انه دشملك بالشكل ده. فضحت نفسك وفضحت والبت معاك بسبب عملتك
عاصم... محصلش حاجة ياما ملسمتهاش. حورية شريفة
بهيرة.... عارفة بس منها لله قدرية
بصتله وقالت... انت كمان كنت عايز منها ايه. دي متجوزة ياعاصم. ومش متجوزة اي حد. دا ابن عمك. اللي بتعمله معاها ده مايصحش. شوفت جريك وراها وصلك لإيه
عاصم... بحبها. حورية دي بتاعتي
بهيرة... كان زمان ياحبيبي انتو سيبتو بعض من زمان وهو اتجوزها.
بصتله وقالت...دا حالف يقت، لك
..................
عند هنا كانت لاقت تليفون حورية فعلا في اوضة عاصم واخدته وراحتلها المستشفى بعد ماحورية قالتلها علي العنوان
كانت حورية منتظراها بلهفة لحد ماهنا وصلت. وبعد ما سلمت عليها اخدت حورية منها الفون بسرعة وابتدت تقلب فيه وهي كلها لهفة تطمن ان الفيديو موجود
يتبع..........
↚
فتحت حورية التليفون وهي كلها لهفة تطمن ان الفيديو لسه موجود و ميكنش وقع في ايد رشا او محمد..لكن
للاسف ملقتش الفيديو علي الموبايل
لأن فعلا محمد مسح الفيديو..واللي هي متعرفوش ان محمد كان حاذفه من علي موبايلها قبلها بيوم اساسا يعني من قبل اللي حصل بينها وبين عاصم
حورية كانت هتتجنن حرفيا وهي بتقول بغضب وجنون ياولاد الكـ ااالب
عاليا و هنا مكانوش فاهمين اي حاجة واتفاجأو بيها لما قامت وقالت بإصرار..لازم اخرج من المستشفي حالا
عاليا... اهدي بس.. ممكن تفهمينا ايه اللي حصل
حورية... لازم اخرج يا عاليا كلمي الدكتور ارجوكي خليه يكتبلي علي خروج
هنا.... بس انتي لسه تعبانة
حورية وهي بتحاول تتحكم في اعصابها قالت.. لا انا كويسة
وهي كل همها تروح تلحق النسخة اللي عند بيري اللي مبقتش متاكدة انها لسه موجودة هي كمان بعد خيا، نة بيري ليها
بصت لـ عاليا وقالت بعصبية ... شوفي الدكتور ياعاليا. يا اما هخرج من غير موافقتهه
عاليا... طيب اهدي ممكن بس فهمينا ايه اللي حصل فجأة خلاكي بالحالة دي
حورية بهدوء مصتنع.... مفيش. عاوزة بس اخرج في مشوار مهم لازم اعمله
عاليا... طب استني يوسف لما يرجع
حورية بعصبية.... مش هستني حد.
وهي بتلف حوالين نفسها و بتدور على شنطتها اللي هنا جابتها ليها هي كمان مع الموبايل و اللي كان فيها مفتاح شقة بيري،، وبرغم ان الشنطة كانت قدامها من عصبيتها مكانتش شايفاها
بصت لـ هنا وبعصبية... هي فين الشنطة
هنا...اهدي.الشنطة اهي
وهي بتشاورلها علي السرير كانت موجودة عليه
اخدتها وقالت لـ هنا.... اطلبيلي أوبر
وهي بتمسك دماغها اللي ابتدي يوجعها لكن اتجاهلت الوجع وقالت بعصبية لـ هنا ... اخلصي ياهنا
هنا... حاضر حاضر بس اهدي وقوليلنا هتروحي فين.
حورية غمضت عنيها بعصبية وهي بتحاول تهدي نفسها وقالت... متقلقوش انا رايحة عندي بيري. يلا اطلبي بقا
هنا... حاضر
........................
عند محمد اللي كان لسه يوسف حابسه كان بيحاول يفك نفسه بغضب علشان يشوف اي مكان يقدر يخرج منه
في اللحظة دي دخل يوسف اللي اول ماشافه ابتسم بسخرية وقال... مش هتعرف حتي لو فكيت نفسك. مش هتعرف تخرج من هنا ولا هتقدر غير بمزاجي انا
محمد بصله بغل وقال بغضب.... صدقني اللي بتعمله ده مش في صالحك ابدا
كمل بتوعد.... لاني اقسم بالله ماهعديهالك يايوسف
يوسف شد كرسي وقعد عليه بالعكس قصاده، طلع سجايره وسحب سيجارة ولعها وابتدي ينفث دخانها ببرود وقال.... زي بعضه خلينا نشوف. الايام بيننا واديني مستني اشوف هتعمل ايه
محمد بغل... مش هرحمك اقسم بالله. هندمك يايوسف
يوسف اتجاهل تهديده وبصله وقال..... طلق اختي
محمد.... مش انت اللي هتخليني اطلقها
يوسف.... لا هخليك وان مكانش بمزاجك هيبقي غصب عنك
بصله بسخرية علي منظره وقال.... وانا انصحك تشتري نفسك وتسمع الكلام وتطلق بهدوء. انت مبقاش فيك حتة سليمة.. طلقها واشتري نفسك
لكن محمد رد عليه وقال ... مش هيحصل. اختك هسيبها كده زي البيت الوقف لا منه مطلقة ولا متجوزة
يوسف قام وقال.... يبقي شكلك حبيت القعدة هنا...وانا مش هقصر معاك. هجيلك صبح وليل. انت عارف انا في اجازة بقا وفاضي. وبصراحة ايدي بتاكلني كتير.. شكلي هنتسلي معاك الفترة دي ..وبردو هعرف ازاي اخليك تطلقها وحتي بعد مايحصل اوعدك مش هتخرج من هنا
.......
في بيت اهل حورية وخصوصا شقة اخوها عماد اللي اول مادخل وشاف مراتو اتخض وقالها.... ايه اللي عمل فيكي كده
كانت نورا لافة راسها ب شاش بصتله وقالت... اختك يا اخويا
عماد باستغراب.... اختي مين
نورا بضيق... وانت ليك كام اخت.. مقصوفة الرقبة حورية
عماد.... وهي شافتك فين ولا شوفتيها فين
نورا... طبعا ماانت بقالك يومين غايب بره البيت هتعرف منين
عماد... اخلصي ايه اللي حصل
نورا حكتله علي كل اللي رشا قالتهولها في التليفون علي حورية وانها كانت مع عاصم
نورا.... بس بقا. و جوزها فتـ حلها دماغها دا كويس انو مقتلها،، ش.
عماد كان بيسمعها بغضب وهو مصدق في اخته
ونورا كملت وقالت ..و اخوك المحروس يوسف جابها هنا وقال ايه ناوي يطلقها منه
كملت بطيبة مزيفة وقالت ... وانا يدوب كنت لسه بنصحها
وبقولها ليه تخرب علي نفسها راحت شتمـ تني وضر،، بتني بالشبشب زي ما انت شايف.. فتحتلي دماغي بكعب الشبشب مقصوفة الرقبة
وهي حاطة ايدها علي دماغها وبتقول.. منها لله المفترية
لكن فجأة بصتله وقالت بشك.... الاا انت كنت بايت فين امبارح
عماد اتوتر لكن رد عليها بخشونة وقال... اكيد في شغل
نورا بشك وهي مش متطمنالو قالت.... شغل ايه ده اللي بقيت تبات فيه كتير
....................
↚
عند قدرية كانت قلقانة جدا علي محمد اللي مرجعش البيت من و بتحاول تكلمه بس تليفونه مقفول مش عارفة توصله و لاتعرف هو بايت فين من امبارح
في الوقت ده كانت سمر في اوضتها بتكلم علي اللي كان بيطلب منها تقابله في شقته اللي متعودين يتقابلو فيها
لكن سمر كانت بتقوله ان الدنيا مش تمام عندها في البيت ومش هتقدر تخرج.
علي وهو بيحاول يأثر عليها قال....خلاص هاخرج اسهر في اي بار بقا. وانتي عارفة المزز هناك علي قفا من يشيل. دا غير البت ساندي عمالة بتكلمني من الصبح. بصراحة البت دي وتكاية. نفسي ابو،، سها
سمر بغضب وعصبية ردت عليه وقالت بغيرة ... طب اعمل كده وانا كنت اقطع بوقك وولع فيه
علي... ما انتي ياسمورة كارفالي بقالك كام يوم
سمر بسرعة قالت... لا جيالك علشان تتلم
وقفلت معاه وقامت بسرعة تلبس
وبعد دقايق خرجت لقت قدرية اللي لسه بتحاول تكلم محمد
بصتلها وقالت... علي فين انتي كمان
سمر.... هروح عند واحدة صحبتي اذاكر معاها ياماما
قدرية.... طب متتأخريش
سمر.... حاضر ياست الكل
وباستها وخرجت بسرعة
وهي خارجة لقت كريم في وشها داخل بس قبل ما يشوفها كانت هي استخبت بسرعة ورا الشجرة علشان ميشوفهاش ويسألها رايحة فين
وبمجرد ما كريم دخل البيت اتنفست براحة وخرجت هي من البوابة
كريم بمجرد ما دخل قدرية بلهفة قالتو.. اخوك فين
كريم باستغراب ... مش عارف.
قدرية... اخوك مرجعش البيت امبارح و تليفونه مقفول. انا قلقانة عليه
كريم... هو مش صغير. هتلاقيه بايت في اي مكان وهيرجع. وبعدين ايه القلق ده كلو هو اول مرة يبات بره البيت
قدرية... طب وهيقفل تليفونه ليه
كريم... يمكن مش عاوز يكلم حد.. متقلقيش هو متضايق بسبب اللي حصل. شوية وهيرجع
قدرية وهي مش متطمنة... لا انا حاسة ان اخوك حصله حاجة.. واكيد حد عمل فيه حاجة بسبب اللي ماتتسمي..
بصتله وقالت... انا عرفت ان اخوها يوسف اليومين دول راجع اجازة. واكيد عرف اللي حصلها. وانت عارف دا روحه فيها. اكيد عمل في محمد حاجة عشانها
كريم بصلها بقلق وابتدي فعلا يشك ان يوسف ليه علاقة باختفاء محمد
ف قال...انا هتصرف وهشوفه
وخرج من البيت وهو بيحاول يتصل علي يوسف لان يوسف وكريم صحاب اساسا. لكن للاسف يوسف مكانش بيرد لانه كان ساب الفون في العربية
..........
سمر كانت وصلت الشقة عند علي طلعت المفتاح من شنتطها وفتحت الباب بهدوء ودخلت وهي بتتلفت عليه لاقته نايم علي الكنبة قربت عليه ووطت بهدوء با، سته
و في لحظة كان شدها وقعت عليه
سمر شهقت وقالت.. بحسبك نايم. خضتني.
علي وهو بيرفع شعرها قال... سلامتك من الخضة. وحشتيني
سمر.... انت كمان وحشتني
ولسه بتقوم
علي شدها عليه تاني وهو بيبصلها بوقاحة وبيقول....ولما واحشين بعض راحة فين. تعالي
وقلبها بقت تحته وو
.......................
عند امجد كان بيكلم عمه اللي حكاله علي كل اللي حصل وبعد ماقفل معاه كان حاطط ايده علي عينه وهو متضايق جدا من اللي حصل ،
فجأة اتفتح الباب وكانت منار اللي فضلت واقفة علي الباب شال ايده من علي عينه وقالها تعالي
قربت ليه بهدوء وهو قام اتحرك ناحية الخزنة فتحها وخرج منها مبلغ،، قرب عليها وهو بيديهولها وقال... دا نصيبك من الفندق الشهر ده
اخدته منار بهدوء ولسه هتتحرك امجد مسك وشها بإيده لفه ليه
كان ملاحظ عليها الهدوء غير عادتها دا غير كان واضح علي ملامحها انها حزينة
امجد... مالك.. في حد مزعلك
هنا منار اتفتحت في العياط وقالت من بين شهاقتها... عمتو كلمتني.. ووبتقولي. ان ان عمامي هييجو ياخدوني اعيش معاهم.. وكمان عمي عاوز يجوزني لابنه اللي انا معرفوش
بصتله وقالت.... مش عاوزة اسيب هنا يا امجد. مش عاوزة اتجوز.
امجد... طيب اهدي.
منار بدموع ... انا خايفة. انا معرفهمش. مش هقدر اعيش معاهم
حاوط وشها بكفوفه وقال بحنيه .... اهدي ممكن. متخافيش. مفيش حاجة هتحصل غصب عنك. انا هتصرف
منار.... بجد
امجد... بجد
وباس راسها وابتسملها وهو بيطمنها
..........
يوسف خرج من المخزن بيفتح عربيته اتفاجأ ب تليفونه
اللي كان مش مبطل رن
مسكه وكان اخوه طارق اللي اول مارد عليه قال... يوسف تعالي المعرض عايزك.
يوسف... في حاجة ولا ايه
طارق... عاوز اتكلم معاك. تعالي يلا
يوسف قفل معاه بص لقي كريم بيتصل
واللي بمجرد ما رد عليه هو كمان قالو بسرعة .. محمد فين يايوسف
يوسف.... في الحفظ والصون
كريم بقلق ... انت عملت فيه ايه
↚
يوسف... متقلقش عليه. انا بس مضايفه عندي كام يوم
كريم بتحذير ....مش هسمحلك تأذيه يايوسف سامع
يوسف بغضب ... وهو لما اذاي اختي كان عادي
كريم بسرعة... انا عارف ومقدر موقفك بس..
قاطعه يوسف... اسمع ياكريم اخوك انا هاخلص عليه كل القديم والجديد.. اوعدك مش هسيبو غير لما اخد حق اختي منه
و قفل معاه وبعدها ركب عربيته وطلع بيها
بعد وقت قليل وقف قدام معرض سيارات وده بيكون خاص بيه هو واخواته
يوسف دخل قابل في وشه الصبي بتاع القهوة اللي خارج من المعرض واخد الكوبيات الفاضية
يوسف ... ازيك يااض ياحمص
حمص... واحشني ياوحش والله
يوسف... متشوفش وحش.. ابقي هاتلي واحد قهوة
حمص... احلي قهوة للوحش حالا هتكون عندك
وطار علي القهوة ويوسف قرب علي طارق اللي قاعد علي مكتبه وقال.... خير
طارق.... انت ايه اللي عملته ده
يوسف.... عملت ايه.
طارق... اللي عملته مع محمد مش هيعدي علي خير يا يوسف. انت عارف محمد دا نابه ازرق
يوسف... هخاف منه يعني ولا ايه
طارق... هو مش هيعديهالك انا متأكد
في اللحظة دي دخل عماد اللي قال ل طارق وهو بيقعد... احنا مبنخافش يلا
طارق... يعني انت موافقه علي اللي بيعمله
عماد بص ليوسف وقال... اه. بس بردو بقول كفاية عليه كده ونلم الموضوع
يوسف.... موضوع ايه اللي يتلم.. انا مش هسيبه غير لما يطلق حورية
عماد باعتراض... طلاق ايه. احنا معندناش بنات تطلق
طارق... انا بردو بقول كده..
بص ليوسف وقال... وبعدين الطلاق مش في مصلحتها. اختك مبتخلفش. يعني لو اتطلقت مش هنعرف نجوزها تاني.. ولا انت عاوز تطلقها منو علشان ترجعلنا . احنا مصدقنا جوزناها.. يعني مش هنسمحلك تعمل اللي في دماغك.
عماد... انت ادبته وكفاية عليه كده يبقي خلاص
يوسف.... طب اسمعو بقا انتو الاتنين.. ابن ****** مش هسيبه غير لما يطلق حورية. ووروني مش هتسمحولي ازاي
عماد بغضب... يعني ايه يلا. انا مبتكبرش لحد
يوسف....اه.
قام وكمل بنبرة قاطعة... حورية هتتطلق وهترجع تعيش معانا في البيت. بيت ابوها
كمل بتحذير... والراجل فيكم يدوسلها علي طرف. ساعتها انا اللي هقفله
وسابهم وخرج
طارق بص ل عماد وقال... هتسيبه يعمل اللي فدماغه
عماد.... ما انت عارف دماغه محدش بيقدر عليه.. بس هتصرف
...........
عند حورية كانت وصلت شقة بيري وبقت تطلع في مفتاح الشقة من وسط المفاتيح وهي زي المجنونة
فتحت ودخلت في الوقت ده مكانتش بيري موجوده
اتحركت بسرعة علي المكان اللي كانت شايلة فيه الفيديو ولكن للاسف اتصدمت للمرة التانية لما ملقتوش
كانت بتقلب في المكان كلو وهي زي المجنونة
جذبت شعرها لورا بعصبية وهي بتلف في الاوضة بجنون لحد ما سمعت باب الشقة بيتفتح عرفت ان بيري رجعت،، خرجت من الاوضة بغضب وقابلتها
بيري اتفاجات بيها وعلطول قربت عليها بفرحة وهي بتقول.... حورية خرجتي امتا. كنت لسه هجيلك المستشفى
وقربت تحضنها وهي بتطمن عليها
لكن حورية زقتها وقالت بغضب... ابعدي عني
اتصدمت بيري من طريقتها لكن قبل ما تتكلم حورية قالت بغضب... وديتي الفيديو فين
بيري بصت في الارض وهي مش عارفة تقولها ايه
حورية لما لاقتها كده شكها اتحول لتأكيد قربت عليها بغضب وقالت..... اديتهولو. صح.
صرخت بيها وقالت.... ليييه. ليه عملتي كده ليييييه. حرام عليكي
بيري...اهدي ممكن.
لكن حورية كانت زي المجنونة قالتلها....اهدي ايييه وزفت ايييه. بتديلو الفيديو بعد ما آستأمنتك عليه. منك لله ياشيخة. منك لله. عملتي كده ليه
بيري كانت ساكتة مش عارفه تقول ايه
بصتلها باستحقار وقالت....انتي از،بل واحدة قابلتها في حياتي.. قوليلي عملت معاكي ايه علشان تعملي فيا كل ده
انطقي... عملتلك ايييه علشان تخدعيني بالشكل ده
رقت نبرتها وقالت بدموع.... دا انتي اكتر حد كنت بثق فيه.. ليه.
بصتلها بعتاب... ليييه. عملتي فيا كده.لييه.. دانتي اقرب حد ليا. عمري في حياتي ماشكيت فيكي.... دا انا مكنتش باجي غير ليكي واترمي في حضنك واشتكي.. عملتي فيا كده ليه. ليه يا بيري
بيري....غصب عني صدقيني
حورية بسخرية ....غصب عنك اه.. ايه فيهم اللي غصب عنك لما روحتي اديتلو الفيديو ولا لما خو. نتيني معاه
كملت بزعيق وغضب.... مش كفاية بتخو،، نيني وانا زي الهبلة فكراكي اختي
كانت بتبصلها بقرف وبتقول....انا ازاي كنت مخدوعة فيكي السنين دي كلها
بيري.... خو، نتك ازاي. انتي بتقولي ياحورية
حورية.... متحاوليش تنكري. شوفت صورته وهي جايلك هنا شقتك. وشوفتك كمان معاه في العربية.. ايه هتنكري وتقولي ان مش انتي. هتكدبي عنيا اللي شافتك
اتنهدت بيري وقالت.... لا ياحورية. كل اللي بتقوليه صح. هو فعلا كان معايا.. بس ممكن تهدي وانا هفهمك
يتبع.............
↚
: مش كفاية بتخو،، نيني وانا زي الهبلة فكراكي اختي.. كمان الفيديو اللي استأمنتك عليه روحتي اديتيهولو
بصتلها باستحقار وكملت ..انا ازاي كنت مخدوعة فيكي السنين دي كلها
بيري... انتي فاهمة غلط ياحورية.. انا مخو، نتكيش
حورية.... متحاوليش تنكري. شوفت صورته وهو جايلك هنا شقتك. وشوفتك كمان معاه في العربية.. ايه هتنكري وتقولي ان مش انتي. هتكدبي عنيا اللي شافتك
اتنهدت بيري وقالت.... لا ياحورية. كل اللي بتقوليه صح. هو فعلا كان عندي . بس ممكن تهدي وانا هفهمك
حورية.... انتي واحدة خا،، ينة. هتفهميني ايه.
كملت بسخرية.... هو فيه تبرير للخيا،،
بس سكتت بصدمة لما بيري قالت.... انا ومحمد اتجوزنا من سبع سنين .... من قبل ما يحبك ولا تحبيه. يعتبر كنتو ماتعرفوش بعض لسه
كانت حورية مش قادرة تستوعب اللي بتسمعه.معقولة!!! صاحبة عمرها متجوزه جوزها وهي متعرفش طول السنين دي كلها!!!
قربت ليها وقالت بجنون.... انتي بتقولي ايه.. متجوزين ازاي. متجوزين يعني ايه.. طب وانا. انا اييييه.. انتي ازاي كده..ازاي طول السنين دي كلها بتعامليني علي اني اختك وانتي متجوزة جوززي.. ازاي قدرتي تخدعيني كل ده
بصتلها وهي بترجوها تنفي اللي قالته وقالت... انتي بتكدبي عليا صح.. قولي انك بتكذبي.. وانا هصدقك. قولي يابيري. هصدقك
وهي دموعها بتنزل وبترجوها بعنيها
لكن بيري ردت عليها وقالت بحزن وندم .... ياريت. بس دي الحقيقه ياحورية
كانت حاسة ان حد بيخبطها علي راسها مش قادرة تصدق. مش عارفه تستوعب من الصدمة.
وهي بتقول بضياع.. ازاي
بيري نزلت علي الارض مكانها وابتدت تحكي بشرود وتقول.... انا ومحمد اتعرفنا علي بعض وقت ماكنت في دبي من سبع سنين. كان هو هناك في شغل وانا كمان. قربنا من بعض. واتجوزنا... كان يعتبر جواز في السر... لاننا محبناش نعلنو وخصوصا انا.. لاني كنت عارفة انو مش هيدوم بسبب فرق السن اللي بيني وبينه.. محمد اصغر مني بخمس سنين. مكنتش حابة الناس ينتقدوني ويقولو اني اتجوزت واحد اصغر مني.. كمان علاقتنا مكانتش حب وجواز قد ما كانت اعجاب من الطرفين .. كنت انا معحبة بيه وهو كان معجب بيا..يعني كانت علاقتنا رغبة في بعض مش اكتر...فضلنا مع بعض فترة...قضينا وقت لطيف . كنت مبسوطة معاه. وبعد ما نزلنا مصر فضلنا مع بعض سنة.. خوفت اتعلق بيه اكتر ف طلبت منو ننفصل ...وكمان لان علاقتنا مكنتش حب ف كنت متوقعة انه طبيعي هيحب وهيتجوز... وفعلا في الفترة دي كان ابتدي يقرب منك و حبك. لما عرفت انه انتي اللي حبها. خوفت عليكي. انا كنت عارفة ان محمد بتاع مزاجو يعني مابيعرفش يحب. مكنتش عاوزاكي توقعي فيه لاني كنت شايفة ان مش دا اللي تستاهليه
بس اتفاجأت بيكي لما جيتيلي انتي كمان وقولتيلي انك بتحبيه وهو بيحبك. كنت شايفة السعادة في عنيكي
ابتسمت بدموع وكملت.... كنتي مبسوطة و فرحانة اوي. محبيتش اكسر فرحتك واقولك اننا متجوزين. او ان في بينا حاجة. خصوصا اننا كنا خلاص كده كده ناويين نسيب بعض انا وهو. كمان كنت حاسة انه بيحبك بجد..قولت يمكن هيتغير علي اديكي وهيبطل علاقاته . وبعد ماكنت ناوية احذرك منه رجعت تاني قولت ليه اكسر فرحتك . و قررت وقتها اني مش لازم افضل في العلاقة دي ساعة واحدة وكلمته علشان نعجل بالطلاق وبما اننا كنا متفقين اصلا من قبلها ما اتنقشناش.. قطعت ورقة الجواز اللي كانت معايا وهو كمان قالي انو قطع النسخة اللي كانت معاه وسيبنا بعض
كملت بصدق وقالت.... واقسم بالله ياحورية طول الخمس سنين اللي انتو متجوزين فيهم ماحصل بيني وبينو اي حاجة. بعدنا عن بعض تماما. غير اننا كنا متطلقين يعني مفيش اي علاقة تربطني بيه..انتي ياحورية..انتي كان لايمكن هخسرك عشانه. اوعلشان اي حد.. انتي اختي الصغيرة ياحورية.. صدقيني انا بحبك اكتر من اي حد
ابتسمت حورية بسخرية وقالت... مصدقاكي...
بصتلها وقالت... علشان كده رجعتيلو تاني
بيري... لا مرجعتلوش. انتي بتقولي ايه انا لايمكن اعمل كده. وبعدين حتي لو مكانش متجوزك. محمد ده حيوا.. ن وواطي. استحالة ارجعلو. استحالة يكون في بينا اي علاقة.
حورية... امال ازاي كان عندك.. وازاي كان معاكي في العربية
بيري بعتاب ... اخص عليكي ياحورية.. انا بردو هخو.. نك. بتشكي فيا. دا انتي اغلي حد عندي... الصوره اللي بتقولي شوفتيني معاه في العربية دي اكيد لما من فترة كلمني وطلب يقابلني علشانك وقت ما انتي كشفتي خيا، نته مع رشا..وقتها هو كلمني نزلت فعلا قابلته في عربيته هنا تحت البيت. كان بيطلب مني احاول اقنعك ترجعيلو.. ومن يومين لما جالي هنا كان جاي يهددني علشان ياخد الفيديو.. ولما رفضت هددني يا ياخد الفيديو يا هيـ قتلك. كمان هددني انه هيعرفك باللي بينا... برغم اني كنت خايفة اخسرك بس رفضت اسلمه الفيديو. لكن هو قالي انه مش بس هيعمل كده وانه هيقـ تلك بجد... انا خوفت عليكي. لانه مكانش مجرد تهديد.كان فعلا مكلف راجل من رجالته يخبطك بالعربية وانتي رايحة شغلك. وكلم الراجل قدامي وقالو ينفذ... فتح الكاميرا وشوفت بعيني الراجل مستنيكي بالعربية وشوفتك.. كان خلاص الراجل هينفذ.
كملت بدموع.... مكانش قدامي غير ان اديلو الفيديو علشان انقذك.. الاول كنت فاكرة انو بيهدد و قولت اكيد مش ممكن يفكر يقتـ لك بس اللي شوفته في عينه وقتها خلاني خوفت عليكي. محمد برغم اني متأكده انه صعب عليه يخسرك. بس اكيد مكانش هيسمحلك تفضحيه. مكانش هيستني لما ينكشف قدام اخوه.مكانش هيستني لما امجد يقتـ له.. صدقيني خوفت عليكي. انا اسفة اني مقدرتش احافظ علي الامانة ياحورية. اسفة. واسفة اني خبيت عليكي علتقتي القديمه بيه. سامحيني
كانت بتبكي بندم شديد وهي بتقول.... والله غصب عني خوفت عليكي
حورية بدون ولا كلمة لفت وشها ناوية الخروج بس وقفت مكانها لما بيري قالت... اكيد مش هنخسر بعض. صح. اكيد هتسامحيني ياحورية
بصتلها حورية بدموع وبدون ولا كلمة خرجت وبيري فضلت مكانها تبكي بندم
( كده بيري براءة ياجماعة يعني مكنتش هي اللي ظهرت مع محمد في المشهد اللي قبل كده كانت واحدة تانية اللي كان راح يبات عندها 😂 )
..........
حورية نزلت من وهي تايهة مكانتش شايفة قدامها من دموعها
قعدت علي سلالم مدخل العمارة بتعب وانفجرت في البكاء. فضلت تبكي.. تبكي بشدة وهي حاسة بيأس. كانت بتتمني في اللحظة دي لو مكانتش جات الدنيا من الاساس ولا شافت كل ده. فضلت وقت كبير مكانتش قادرة تتحرك من مكانها
اخيرا مسحت دموعها ومسكت تليفونها ولسه هتطلب يوسف اتفاجأت بيه بيتصل بيها هو بعد ماعرف انها خرجت من المستشفى،،
وبمجرد مافتحت الخط قالها بقلق....انتي فين ياحورية..خرجتي من المستشفي وروحتي فين
ردت عليه بصوت مبحوح وقالت... يوسف ممكن تيجي تاخدني
يوسف بقلق.... انتي فين
حورية... تعالي انا تحت شقة بيري. متتأخرش يايوسف
كان قلقان جدا عليها لما لاحظ من نبرة صوتها انها مش طبيعية ف سألها بقلق.... مالك ياحبيبتي
حورية....انا كويسة.. تعالي بس خدني
برغم قلقه عليها بسبب صوتها اللي مكانش مطمنو ابدا لكن محبش يضغط عليها وقال....مسافة السكة وهكون قدامك
وقفل
وبعد وقت قياسي كان وصل اول ماشافت عربيته قامت قربت عليه وهو نزل قرب عليها بقلق وقالها.. مالك .. ايه اللي حصل
حورية بدون اي مقدمات اترمت في حضنه وفضلت تبكي
كان بيحاول يعرف منها ايه اللي حصل بس هي مكانتش بتتكلم كانت بتبكي بس
وبعد وقت وهما في العربية. بعد صمت طويل منها،، بصتله وقالت ... عملت ايه
يوسف... في ايه
حورية.... عملت ايه في محمد
يوسف.... حابسه في المخزن
↚
حورية.... لييييه
يوسف بصلها... زعلانة عليه ولا ايه
حورية... اكيد لأ بس..
يوسف... بس ايه
حورية.... مكانش ليه لزوم. كنت سيبه
يوسف.... اسيبه ازاي بعد ما كان هيمو،، تك. دا وحياتك عندي لافضل أأدب فيه لحد ماشفي غليلي منه. هخدلك حق كل مرة مد ايده عليكي فيها. حق كل مرة اذاكي فيها وبعدها هطلقك منه
حورية... منا خلاص..اساسا كنت متكلمة مع المحامي اللي بشتغل معاه ورفعت عليه قضية طلاق قبل مايحصل اللي حصل ده.. يوسف انا هكمل في القضية ومتاكدة اني هكسبها يعني هتطلق بسهولة
يوسف.... قضية ايه.. القضية دي ترفعيها لما مايكونش ليكي حد يعرف يطلقك منه.. مش محتاجة ترفعي قضية.
لاني هخليه يطلقك كده كده. مش مستاهلة قضايا. انا هعرف ازاي اخليه يطلقك . ودلوقتي هتشوفي
وبعد ما كان خلاص داخل علي البيت غير الاتجاه وطلع بالعربية علي المخزن اللي فيه محمد
نزل وخدها من ايدها ودخل،، كان محمد قاعد علي الارض ساند ضهره علي الحيطة بتعب ايده مربوطة بسلسلة يعني حركته مقيدة..واضح جدا عليه اثار الضر، ب والتعذ. يب و لكن بمجرد ماشافته حورية تلقائي خافت ومسكت في يوسف
يوسف... اهدي ومتخافيش خالص ولف وشها ناحية محمد وقال... بصيله واتشفي فيه بس
لكن حورية لفت وشها بسرعة مقدرتش تبصله وقالت...عاوزة امشي من هنا
يوسف.... هنمشي بس هخليه يطلقك الاول
وبص لمحمد وقال.... ارمي عليها اليمين
محمد... المفروض بقا اسمع كلامك وانفذلك اللي انت عاوزه. صح
يوسف... مفيش قدامك حل تاني
محمد ابتسم بسخرية وقال... ماتخلقش اللي يخليني اتنازل عن حاجة غصب عني
يوسف... لا اتخلق وواقف قدامك اهو
استجمعت حورية قوتها وبصتله وقالت .... لو سمحت طلقني
محمد.... عاوزة تطلقي عشان ترجعي ل عاصم. صح..تؤ مش هيحصل. مش هنولك اللي في بالك ياحورية..هسيبك كده متعلقة..
حورية اتعصبت لكن قالت بقوة ....انت كده كده هتطلقني. يعني لو مطلقتنيش بهدوء دلوقتي هخلعك وانت عارف اني اقدر اعمل كده والفيديو اللي انت اخدتو وحذفته بردو هعرف ارجعه
محمد بثقة... مش هتعرفي ياحورية لاني حذفته حذف نهائي. بدون استعادة.. اما القضية اللي متطمنة ليها اوي. مش يمكن اقلبها انا عليكي. وبدل ماتخلعيني اطلعك انا قدام القانون خا، ينة. واخلي كل اللي في البيت يشهدو بكده..ولا ناسية اني ظبطك في الاوضة مع حبيب القلب. حبك القديم
حورية كانت بتبصله بصدمة من تفكيره الوقح، ردت عليه وقالت بغضب... انت كل مرة بتاكدلي انك بني ادم واطي.. انت اكتر واحد عارف ومتاكد ان محصلش بيني وبين عاصم اي حاجة ولا لمسني. بس انت مريييض
محمد... فكري كويس ياحورية وتعالي نرجع.. هيكون احسن ليكي صدقيني.. قبل ما اقلب الترابيزة عليكي
حورية لسه هترد عليه
يوسف قال.... ارمي عليها اليمين.
وبزعيق...... يلاااااا
محمد...تؤ. مفيش طلاق. واعلي مافي خيلك انت واختك اركبو.. انا قولت اللي عندي.
بص لحورية وقال.... ارجعي يابنت الناس احسلك
ورجع وجه كلامه ليوسف وقال... وانت متحاولش لانك مش هتعرف تعمل حاجة. طول ما انا رافض اطلق انت مش هتقدر تعمل حاجة صدقني. يعني الجو اللي انت عاملو ده مش هيفيد بحاجة
يوسف..... هوريك ازاي اخليك تطلقها وحالا
وفي لحظة طلع سلا،، حه وصوبه عليه وقال.... طلقها يلا
حورية شهقت اول ماشافت السلا،، ح
ومحمد قال باستهزاء.... سيب اللعبة دي من ايدك ياحبيبي
حورية بخوف... يوسف نزل السلا، ح. نزل السلا،، ح علشان خاطري
يوسف ... اسكتي يابت ووجه كلامه لمحمد وقال... ارمي عليها اليمين.. ااخلصص
محمد ببرود.... مش هيحص..
لكنه قطع كلمته لما يوسف ضر،، به طلقه في رجله
حورية صرخت وقالت....ليييه يايوسف ليييه..
يوسف...ماسمعش صوتك.اخرسي
وبص لمحمد اللي كان حاسس ان روحه بتطلع من شدة الالم وقالو.... مش هقـ تلـك بس هفرغ فيك كام طـ لقة حلوين. وبعدها هسيبك مكانك. مش هعالجك. ولا هخلي حد يعالجك غير لما احس ان خلاص روحك بتطلع. وقتها بس هعالجك مش علشان ارحمك.لا علشان افضل اعذ،، ب فيك براحتي. هخليك لا تبقي طايل حياة ولا مو، ت. وهشوف اذا كنت راجل هتستحمل ولا لا. مع اني متاكد انك مش هتستحمل وفي الاخر هخليك تطلقها بس بعد ماتشوف كل انواع العذ،، اب علي ايدي
وصوب السلا،، ح علي رجله التانية وقال.... لو حابب ترحم نفسك. ارمي عليها اليمين. قبل ما الطل،، قة التانية تصيب
محمد وهو ماسك رجله بالم بصله بغل وقال... اقسم بالله ماهسيبك. هندمكككك
يوسف... هنبقي نشوف الموضوع ده بعدين. دا لو طلعت عايش من هنا
وبزعيق وهو مصوب سلا،، حه لسه قال.... ااخلص ياروووح امككك.
لكن محمد كان مصمم ميطلقش. بس لما لاقاه هيضر، ب فعلا الطلـ قة التانية قال بسرعة وهو حرفيا حاسس بروحه بتطلع من شدة الالم .. انتي طالق
يوسف... بالتلاته
محمد بتعب وهو بينهج ... انتي طالق. طالق بالتلاتة
يتبع.............
↚
بصت حورية ل يوسف اللي قاعد جمبها في العربية بيدخن بشرود وقالت..... الطلاق ده دا تحت تهديد
يعني مش هيقع يايوسف
: عارف
قالها يوسف وهو بينفض دخان سيجارته من شباك العربية
بصلها وكمل....انا بس كنت حابب اشوفه وهو بيستسلم قدامي...متقلقيش كده كده هيطلقك ياحورية وبرضاه كمان
حورية....مش هيطلق يايوسف..محمد هيعاند معايا. انت متعرفوش
يوسف وهو بيطمنها ....متقلقيش. هو مش هيقدر يستحمل الحبسة دي. هيطلقك انا متاكد
حورية... سيبو يايوسف. محمد مش هيعدي اللي عملته فيه ده بالساهل. اكيد هيحاول يإذيك. انا خايفة عليك. علشان خاطري سيبو.. وبعدين انا قولتلك القضية انا متاكدة اني هكسبها وهخلص منو
يوسف بغل .... ميكفيش. اللي عملو فيكي لازم يتأدب عليه اضعاف ما عمل فيكي.. مش هسيب حقك كده ياحورية. لازم اندمه
حورية.... بس انا خايفة عليك هيإذيك يايوسف. و انا مليش غيرك
باس راسها وقال... متخافيش. ولا هيقدر يعمل اي حاجة
وشغل العربية ولسه هيطلع
مسكت ايده وقالت ... انت هتروح فين
يوسف... هنرجع البيت
حورية بعفوية... نعمم. وهو انت مش هتعالجه. هنمشي ونسيبه كده
يوسف بصلها شوية يستوعب وبعدين قال.... هو انتي خايفة عليه. ولا انا فهمت غلط
حورية بلعت ريقها بتوتر وقالت.... لا طبعا خايفة عليه ايه. بس اكيد مش هنسيبه يمو، ت يعني
يوسف... لا متخافيش هو مش هيمو، ت. دي طلـ قة في رجله يعني مش هتعمله حاجة
حورية....ما لما نسيبه كده من غير مانخرجهاله هيمو، ت
كملت بحزم.. يوسف اطلبله دكتور حالا يلا
يوسف... اكيد هجبله دكتور يخرجهاله
كمل بغل... بس خليه شوية يتألم.. اول ما يبتدي يطلع في الروح ساعتها هجبلو دكتور
حورية بعصبية... مش هنتحرك من هنا غير لما نجيبله دكتور يايوسف
لسه هيتكلم قاطعته بحده... اطلبلو دكتور
يوسف ... طب هروحك وهشوف
حورية لسه هتعترض
زعق وقال... قولتلك هشووف. افصلي بقاا
سكتت بخوف وهو شغل العربية وطلع بيها
بعد وقت بصلها لاقاها باصة من الشباك وزعلانة
لف وشها ليه وقال .. خلاص بقا. متزعليش.. انا عارف اني اتعصبت عليكي.. حقك عليا
مردتش عليه
يوسف .. زعلانه
حورية بدون ماتبصله قالت... اه. واوي كمان
يوسف باس راسها وقال... الدنيا كلها تهون الا انتي. مقدرش علي زعلك
حورية بصتله ولسه هتتكلم
قاطعها وقال بسرعة .. هعالج ميـ *تين امه عشانك. مرضية كده
ابتسمت غصب عنها
وهو بصلها بغيظ ومسك تليفونه وكلم دكتور يعرفه كويس وواثق فيه واتفق معاه يجي يخرج لـ محمد الرصا،، صة
....................
عند قدرية
اول مالقت كريم نزل من فوق قربت عليه وقالت بغضب.. ماتصرفتش ليه وشوفت اخوك.. ااسمع لو محمد مارجعش النهاردة هروح ابلغ البوليس
كريم بهدوء... هتقوليهم ايه
قدرية... هقول ان يوسف خاطفه
كريم... و لما تعملي كده. تفتكري هيسكتو. ولا هيقلبو الترابيزة عليه. هتضمني منين انهم ميعملوش فيه محضر انه فاتحلها دماغها وكان هيمو. تها.. لو جابو كشف طبي باللي عمله ابنك هيتحبس
قدرية بتفكير.... لو عملو كده ساعتها نبقي نشهد انها كانت بتخو،، نه
وطبيعي لما يشوفها في حضن واحد يعمل كده
كريم بصلها بيأس وقال...انا مش عارف اقولك ايه والله ياما
وسابها وراح يخرج
وقفته وقالت... طب هنتصرف ازاي يعني دلوقتي
كريم قبل مايفتح الباب قال بدون مايبصلها.... هحاول اتكلم مع يوسف بهدوء
و فتح الباب وخرج
.............
عند حورية ويوسف كانو وقفو قدام البيت حورية نزلت ويوسف لف ورجع تاني
وبعد وقت كبير عند محمد كان الدكتور اللي جابه يوسف خرجله الرصا،، صة وعالجه
..........
مساءا
: امتا بقا نخلص من الدروس والقرف ده..يارب الثانوية العامة تمو، ت
قالتها بنت وهي ماشية مع صاحبتها راجعين من الستنر
لترد صاحبتها هي كمان وتأمن وراها... امين يارب. ونتجوز بقا ياااااه
كانت لسه هترد عليها لكن اول مابصت قدامها وشافت يوسف اللي كان راجع البيت قالت مرة واحدة... يوووسف
وبسرعة ادت الكتب لصاحبتها وقالت... خدي ياختي دخليهم لامي
وجريت بلهفة علي يوسف وحضنته في وسط الشارع
يوسف وهو بيبعدها وبيبص حواليه قال... الله يخربيييت امك. بتعملي ايه يابت
اتكسفت بعد مااستوعبت اللي عملته وقالت... وحشتني اعمل ايه يعني..من لهفتي عليك مفكرتش لما شوفتك
بصتله بحب وقالت وهي بترفع ايدها وبتحركها علي وشه برومانسية... وحشتني اووي. اووي يايوسف
صاحبتها كانت واقفة بعيد بتبص عليها وتقول بيأس.. يخربيت جنانك. المنطقة كلها اتفرجت علي الحضن
اما يوسف خدها من ايدها وقال للناس اللي كانو مركزين
لا مؤاخدة ياجماعة.. لمواخذة ياعم عربي
عم عربي ودا بيكون صاحب محل فاكهة ضحك و قال... يابخت من لقي حد بيحبه.. الله يسهلك ياوحش
يوسف... ربنا يرزقك ياعم عربي.
وبصوت واطي... الله يخربيت عينك
ودخل بيها بيتهم، وقف في مدخل البيت وهو بيقولها.. اتجننتي يابت. فرجتي الحارة علينا
قربت ليه وقالت وهي بتهز كتفها بلامبالاة ... محدش ليه عندنا حاجه . وبعدين احنا مكتوب كتابنا وكلهم عارفين. معملتش حاجة حرام يعني.
يوسف... بس مش علي الملأ كده وتفرجي علينا امة لا اله الا الله. نتحسد حتي
كمل وقال بعد ما رفع ايده علي شفا،، يفها وقال بر، غبة... عاوزة حاجة. تعالي نعملها في المداري..
ضعط علي شفته السفلية بوقاحة وقال... وحشتيني يابت
↚
وفي لحظة كان شدها من وسطها ومال علي شفا،، يفها وخدها في بو،، سة كلها اشتياق
لفت ايدها علي رقبته، كانت بتبادله مشاعره بحب واشتياق اكبر
بعد فترة اخيرا بعدو
يوسف ضربها علي خدها بخفة وقال... يخربيت طعامة امك
بصتله وقالت.... زعلانة منك علي فكرة
بصلها بتعجب من تغيرها المفاجئ ف قالت.. يعني بقالك يومين راجع ومفكرتش حتي تسأل عليا
يوسف... حقك عليا
وباس راسها وبعدها باس خدها ولسه هيبو،، س شفا، يفها
زقته وقالت... لا ابعد زعلانة منك بجد
رفع حاجبه وقال... بتتحولي يابت ولا ايه. دانتي كنتي هتاكليني دلوقتي
بصلها بوقاحة وهو بيكمل... بس ايه ده. دانتي بقيتي...
قالت بسرعة وربنا ما انت مكمل. انا اصلا بتكسف
يوسف... لا واضح
: ياحوور مين معاكي
حور... احم. دا دا يوسف ياماما
مامتها من جوه. ماتدخل يايوسف واقف بره ليه. ماتيجي تسلم عليا ياواد.. دانت حتي واحشني
دخل يوسف وهو بيقول..... مش اكتر مني يازوزو والله
قرب عليها باس راسها وايدها وقالها بمزاح....اووعاا علي الجمال. طب تصدقي بإيه
زينب وهي بتبصله باهتمام.. ونعم بالله
يوسف.. وربنا لولا اني متربي معاكم وعارف ان البت دي بنتك ماكنت هصدق انك تخلفيها... دانتي بقيتي اصغر منها. الناس كلها تكبر وانتي تصغري وتحلوي
ضحكت وقالت... وربنا انت بكاش
يوسف... طب وربنا بتكلم بجد.
: وايه تاني ياحبيبي
قالتها حور بغيظ ليوسف
كملت وقالت... عاكس في ماما كمان قدامي
يوسف... لا معلش انا واحد بقدر الجمال
حور بغيظ... اه ما انا عارفة
زينب بضحك... روحي اعمليلو عصير المانجا اللي بيحبو ياحور يلا
حور... حاضرر
يوسف.... لا انا همشي. اصلي راجع فاصل وماهصدق ادخل البيت وانام
وباس ايد زينب و راس حور وهو خارج قال تصبحو علي خير
حور ومامتها.. وانت من اهله
( عارفة ان اسم حور هيلغبطكم علشان البطلة حورية بس انا سميتها حور علي اسم صاحبتي اللي طلبت مني اجوزها يوسف في الرواية وانا مقدرش ازعلها ♥ )
...........
تاني يوم
تاني يوم
حورية صحيت لبست ودخلت اوضة يوسف براحة وقربت علي بنطلونه اللي علي الكرسي وبدون ماتعمل اي صوت اخدت المفاتيح من جيب البنطلون وخرجت من غير مايحس بيها
..
بعد وقت وقفت قدام المخزن وهي بتاخد نفسها
فتحت الباب ودخلت بهدوء قربت علي محمد اللي اتفاجأ بوجودها وقال بسخرية.... خير يامدام
حورية لسه هتتكلم
قال ببرود.... اوعي تفكري انك كده خلاص اتطلقتي. لا ياحلوة. دا انتي حتي محامية وعارفة
حورية.... عارفة. علشان كده جيتلك
اتنهدت وقالت... طلقني يامحمد برضاك. احسن انت مش عارف يوسف هيخرجك من هنا امتا او هيعمل فيك ايه
اشتري نفسك وطلقني. كمان هيبقي ليك احسن من الخلع.. لان صدقني لو مطلقتنيش دلوقتي هطلع علي المكتب وهمشي في اجراءات القضية.. وانت اكيد عارف يعني ايه خلع..شكلك هيبقي وحش اوووي قدام الناس.
محمد مكانش عنده ادني شك انها هتكسب القضية لانه عارف هي شغالة مع مين. دا اكبر محامي في مصر يعني متاكد انه لو ساعدها هتخلعه وبسهولة جدا
وهو مش ضامن هيخرج امتا من الحبسة اللي فيها دي. كان بيتوعد ليوسف في داخله
ف فعلا اشتري نفسه بصلها وقال بهدوء ..... انتي طالق ياحورية
لكن كمل بنبرة مميتة كلها توعد وقال .... بس صدقيني مش هسمحلك تتجوزي بعدي. علي جثتي تتكشفي علي راجل غيري..حققتلك امنيتك وحررتك.بس تكملي لوحدك علشان اقسم بالله لوفكرتي تدخلي في حياتك راجل تاني صدقيني هكون كبوسك. اي واحد تفكري تدخليه حياتك هقـ تله.. اما اخوكي اللي بتتحامي فيه. هلبسك عليه اسود وقريب اوي
يتبع........
↚
صدقيني مش هسمحلك تتجوزي بعدي. علي جثتي تتكشفي علي راجل غيري..حققتلك امنيتك وحررتك. بس تكملي لوحدك علشان اقسم بالله لو فكرتي تدخلي في حياتك راجل تاني صدقيني هكون كبوسك. اي واحد تفكري تدخليه حياتك هقـ تله.. اما اخوكي اللي بتتحامي فيه. هلبسك عليه اسود وقريب اوي. لان وعد مني هقتلهو،، لك ياحورية
حورية بكل هدوء فتحت شنطتها وطلعت تليفونها وفتحته علي التسجيل اللي اتسجل حالا
سمعته اخر جملتين قالهم بعدها قفلت التسجل وقالت... هاا. ايه رأيك.. علشان لما دماغك توزك وتفكر تقرب منه. ساعتها تبقي تفتكر ان ده معايا
محمد بصلها بصدمة وهو من جواه كان حرفيا بيلعن نفسه علي غباءه اللي خلاه قال كلام هيكلفه كتير لو فكر فعلا يأذي يوسف. او ان يتعرض لحورية عموما في حياتها اللي جاية
اما حورية كانت بتبصله بانتصار وسخرية وبعدين سابته وخرجت بعد ماقفلت باب المخزن عليه زي ماكان
( طبعا محمد ايده مربوطة بسلسله يعني حركته مقيدة علشان كدة حورية راحتله بقلب جامد😂)
محمد من شدة عصبيته ضر، ب الحيطة بإيده الحرة وهو بيقول بغضب... ماااشي ياحورية
......................
بعد وقت كانت داخلة البيت اتفاجأت بيوسف اللي اول ماشافها قالها بعصبية .. كنتي فين.. انتي روحتيلو مش كده
ولانه اول ماصحي من النوم وملقاش المفاتيح ولا لقاها اتوقع علطول انها راحتله
يوسف بغضب... رحتيلو ليه. انطقي
حورية... اهدي بس. ما انا قدامك اهو محصلش حاجة.
وبعدين هو طلقني خلاص
بصلها بستفهام ف قالت... طلقني بجد. فاضل بس نجيب المأذون ونتمم الطلاق علشان يبقي رسمي.. تعرف انا صحيت النهاردة كنت مقررة اني هطلع علي المكتب وكنت هبدأ اخد إجراءاتي في القضية و لاني كنت عارفة انه هيعاند و مستحيل يطلق بسهولة فقولت اسلم حل هو الخلع.. بس لما فكرت لقيت الخلع مع اللي ان عملته معاه هيزود غضبه اكتر وكان مستحيل يعديها كده. وكان اكيد هيفكر يإذيك.. بس اهو دلوقتي طلقني. طبعا معملش كده غير لما حس اني هرفع الخلع بجد ولانه بيخاف علي شكله اوي ف اشتري نفسه وطلق.. غير كمان دلوقتي انا متاكده مش هيعمل حاجة ومش هيحاول يإذيك خصوصا بعد ده
وسمعته التسجيل
قفلته وقالت... ولاني كنت متأكده انه هيهددني فتحت تسجيل الموبايل قبل ما ادخل علشان اقدر امسك عليه حاجة ويخاف يأذيك ... يعني مرواحي ليه كان صح الصح..اهو طلقني. و كمان مسكت عليه ده. يعني مش هيقدر يعمل حاجه. لانه هيخاف..
بقلم فريده احمد
....
وفي نفس اليوم مساءا
احضر يوسف المأذون والشهود وتم الطلاق رسمي وبعدها يوسف افرج عنه اخيرا
..
عند محمد مرجعش البيت لانه محبش حد يشوفه ولا كان حابب يشوف حد، وراح شقة خاصه بيه في احدي المناطق الراقية.. كان جواه كمية غضب لا توصف وهو حاسس بالهزيمة
...
اما قدرية بمجرد ماعرفت من كريم راحتله فورا تتطمن عليه.. وبمجرد ما فتحلها الباب و شافته شهقت لما شافت منظره ورجله،، قربت عليه بلهفة وهي بتتطمن عليه
كانت لسه هتتكلم
بس محمد شاورلها بإيده بمعني مش عاوز كلام
قدرية هزت راسها بتفهم
وهو سابها ودخل
قدرية النا، ر كانت بتاكل فيها حرفيا وفي اللحظة دي كان هاين عليها تروح تقتـ ل حورية و اخوها يوسف بسبب اللي عمله في ابنها لكن بردو كانت مبسوطة انه طلق حورية خلاص ودي بالنسبالها كانت امنية حياتها
..........
رجعو يوسف وحورية البيت وطارق اللي كان معاهم هو كمان برغم انو كان ضد الطلاق الا انه حضر وقت ما الماذون كان بيطلق
حورية دخلت اوضتها بدون ولا كلمة
عماد اللي كان قاعد بيشرب قهوة قال لـ يوسف... ايه الاخبار
يوسف قعد وهو بيقول.. كده اطلقت رسمي
عماد بصله بفخر وقال... مع اني ضد اللي حصل ده
ولانه بيكره محمد كمل وقال.... بس عجبتني ياض لما هنت امه ابن الكلب ده. جدع
طارق.... ولسه هتفتخر بيه اكتر لما محمد يخلص منه اللي عمله فيه
بص ليوسف وقال.... لو فاكر انو هيسكت علي اللي عملته. تبقي غبي.. انا متاكد انو هيحاول يإذيك لانه مش هيعدي بالساهل اللي عملته فيه
هنا عماد اللي رد بسرعة وقال بتوعد لمحمد.... قسما بربي ماكنت اسمي عليه.. دا نا اقتـ له واقطع ايد اللي يفكر يكفنه. لو فكر بس يقرب من اخوك
بقلم فريده احمد
...................
عند محمد كان ساند ضهره علي السرير و بيدخن بغضب دخلت عليه قدرية بفنجان قهوة ليه وهي بتقول... مش كنت تاكل بدال القهوة دي
حطتها علي الكومود و قعدت قدامه وقالت.... مضايق نفسك ليك. غارت في داهية.. تروح يجي غيرها في ظرف يومين .
مقدرتش تداري فرحتها وقالت... وبصراحة بقا انا مبسوطة انك طلقتها. دي واحدة خا، نتك كان لازم تطلقها من ساعت ماشوفتها مع الزفت عاصم
محمد بصلها وقال ... احنا هنضحك علي بعض. انتي عارفة انها بريئة
قدرية... ولما هي بريئة فتحتلها دماغها ليه
محمد.... مفكرتش ساعتها لما شوفت ابن الكلب ده معاها
مشوفتش قدامي.. انتي بردو اكيد عارفة انها بريئة. ليه عملتي كده. ليه خلتيني اشك فيها.
قدرية ارتبكت لكن قالت .... يعني انا كنت بتبلي عليها. انا شوفتها بعيني وهي داخلة لعاصم اوضته. واحدة زيها متجوزة هتدخل لواحد عازب ليه ملهاش تفسير غير ان بينهم حاجة.. خصوصا انها وعاصم كانو هيتجوز زمان. اكيد حنتله.. و حتي افرض انها شريفة بردو في داهية . دي مقدرتش تجبلك حتت عيل يعني بركة انها غارت. انت بس تشد حيلك واجوزك ست ستها.
محمد غمض عينه بغضب وقدرية قالت... ايه اظن دلوقتي مش هتعترض علي الجواز اللي كنت خايف علي مشاعرها غارت. يبقي لازم تتجوز وفي اقرب وقت علشان تخلف كملت بغل.... وكمان علشان تقهره لازم تتجوز
: اماااااا.
قالها بزعيق خلاها اتنفضت
ثم اكمل بنبرة قاطعة.... متفتحيش الموضوع ده خااالص نهائي
قدرية قامت وهي بتقول.... موعدكش يابن بطني لكن انا علشان مقدرة اللي انت فيه. هسيبك بس اليومين دول
وخرجت
.......
بعد وقت كانت رجعت البيت
رشا اللي كانت قاعدة اول ما شافت قدرية سألتها بفضول وقالت... ايه ياخالتي. ايه اللي حصل
قدرية.... طلقها.
↚
رشا بفرحة مقدرتش تداريها قالت ..... بجد
قدرية... اه. اهو خلصنا منها
كملت بضيق وهي بتقعد وقالت.... بس معرفش مالو اول ما جبتلو سيرة الجواز..اتعصب علياو ركبه عفريت.. تكونش اللي ماتتسمي دي سحرالو.. طب الاول وكان رافض علشانها مع اني مكانش داخل دماغي. مكانش بيمو. ت فيها يعني. دلوقتي ايه اللي مايخليهوش يتجوز..
شهقت وقالت... يكونش بيفكر يردها.. دا يبقي علي جثتي لو حصل.. اه دانا اسعد يوم في حياتي النهاردة لما عرفت انه طلقها
رشا طبعا هي كمان كانت مبسوطة جدا بصت لخالتها وقالت ..... هو تلاقيه بس مضايق من اللي اخوها عمله.. وبعدين ياخالتي بردو مكانش المفروض تفتحي معاه موضوع الجواز ده دلوقتي.. كنتي تسيبيه لما يروق.. انا شايفة انك متفتخيش معاه الموضوع ده اساسا هو لو عاوز يتجوز هيتجوز مش محتاجك تقوليله
وهي من جواها بتدعي ميتجوزش ابدا
وهي بتقول في نفسها... ماصدقت اخلص من الزفتة حورية عاوزاه يجيب واحدة تانية دا انا كنت اسـ مها قبل ماتيجي
.................
تاني يوم
يوسف خارج من البيت وهو ماسك تليفونه ومركز نظره فيه
: يوسف. عامل ايه. وحشتني
ودي كانت سهام مامته اللي كانت داخلة البيت وقابلته في وشها
رفع وشه اول ماسمع صوتها بصلها شوية وبعدها رد
بجمود وقال.... اهلا سهام هانم
و رجع يبص في الفون تاني وعدي من جمبها بلامبالاة
سهام... يوسف
مردش عليها وهي فضلت تبص علي اثره بحزن وبعدين اتنهدت و دخلت
في الداخل
كانت حورية وعاليا قاعدين بيتكلمو ونورا قاعدة علي الكنبة اللي قصادهم بتذاكر ل بنتها وكانت متعصبة جدا وهي كل شوية تبص علي عاليا وحورية بغـ ل
دخلت سهام في نفس اللحظة اللي عماد كان نازل فيها من علي السلم واللي اول ماشافها قال... اهلا اهلا سهام هانم
منورانا النهاردة. دا ايه الهنا والسعادة دي
اتضايقت سهام لانها عارفة انو بيتريق لكن قالت ... ازيك ياعماد
عماد... تمام. ايه اللي فكرك بينا. غريبة يعني
سهام.... جيت اتطمن علي اختك ايه الغريب في كده
وقربت علي حورية اللي كانت في مكانها لا اتحركت ولا اتكلمت وراحت تحضنها وهي بتتطمن عليها و بتقول... عاملة ايه ياحبيبتي.
لكن حورية رفعت ايدها قدامها بمعني متقربش وقالت بجمود..... تمام. كويسة
في اللحظة دي قامت نورا سلمت علي سهام وحضنتها وقالت.... والله وحشاني ياطنط.
سهام ابتسمت باصتناع من غير ماترد
نورا بضيق داخلي قالت في نفسها... ولية تنكة. طب والله تستاهلي مقابلتهم دي
عاليا كمان قامت تسلم عليها
سهام.... ازيك ياحبيبتي
عاليا.... ازي حضرتك
كملت وقالت... اتفضلي ياطنط. اعملك ايه تشربيه
سهام.... انا مش ضيفة ياحبيبتي
عاليا... طبعا دا بيتك
في الوقت ده دخل طارق واللي اول ماشاف امه هو كمان اتجاهلها وقالهم.... مساء الخير
وبدون ما ينتظر رد اتجه للسلم بلامبالاة،، لسه هيطلع وقف لما سهام قالت
مش هتسلم عليا ياطارق
لف وبصلها وقال بسخرية.... هيفرق معاكي سلامي يعني
كمل بتعجب.... وبعدين ايه اللي فكرك بينا. جاية ليه
هنا كان نفذ صبرها،، بصتلهم كلهم وقالت بعصبية.... مالكو مكنتوش عاوزين تشوفوني. نسيتو اني امكو ولا ايه..دي مقابلة تقابلوني بيها.
طارق... وانتي ايه اللي جابك اساسا.بقالك سنين مدخلتيش البيت ده. ايه اللي جابك دلوقتي
عماد بحدة بص ل طارق وقالو... في ايه ياااض.. ازاي تكلم مدام سهام كده.. اتجننت ولا ايه.. دي بقت هانم دلوقتي و business woman قد الدنيا يعني لما تكلمها تكلمها باحترام.. باسلوب كويس. سامع ياااض
بص لسهام اللي كانت واقفة بغضب لانها كانت فاهمة انه بيتريق وقالها... معلش ياسهام هانم. هو اكيد ميقصدش
حورية غصب عنها ضحكت وسهام بصتلهم وقالت... ااخص علي تربيتكو
واخدت شنطتها وخرجت بغضب
بقلم فريده احمد
...............
في الغردقة
: اهلا اهلا اتفضل ياكمال بيه. اتفضل يا رشيد بيه
قالها امجد بترحيب لـ اعمام منار
وبعد ما قعدو وامجد قعد علي مكتبه اتكلم رشيد وقال..من غير لف ودوران. هندخل في الموضوع علطول
امجد... اتفضل
رشيد.... احنا جايين النهاردة نحدد نصيب اخويا في الفندق ده علشان هنبيعه. علي حد علمي في كذا شريك في الفندق. مش كده بردو
امجد... صح
رشيد.... تمام ممكن تعرض علي باقي الشركاه اللي لازمه نصيب شريف اخويا الله يرحمه يشتري
امجد.... بس انا بردو علي حد علمي ان حضرتك مش معاك توكيل ولا ليك حق التصرف في نصيب شريف
كان لسه هيرد عليه
لكن سكت بصدمة لما امجد كمل وقال..... لان ببساطة شريف الله يرحمه قبل ما يتو، في كتب نصيبه في الفندق بيع وشراء لبنته منار. يعني نصيبه دلوقتي باسم بنته وبما انها وصلت للسن القانوني يعني مبقتش قاصر دلوقتي هي اللي ليها كامل الحق في التصرف فيه
رشيد بغضب.... يعني ايه الكلام ده
امجد... للاسف دي الحقيقه . وممكن تشوف العقود بنفسك معاها
رشيد بص ل كمال اللي كان قاعد بهدوء متابع الحوار واللي اخير اتكلم وقال برزانة.. احنا طبعا معندناش اي مشكلة ان العقود باسمها هي بنت اخونا ودا ملك ابوها . لكن احنا بس كنا ناووين نبيع للبنت نصيبها لاننا جايين نرجعها تعيش معانا ف كنا حابين نصفي اي املاك ليها هنا بما انها مش هتكون موجودة تتابع الشغل معاكم
امجد... مين قال انها مش هتكون موجودة. للاسف منار مش هينفع ترجع معاكم. غير انها مش هينفع تسيب جامعتها اللي هنا
كمل باللي صدمهم وقال.. لانها مراتي
يتبع.........
↚
" للاسف منار مش هينفع ترجع معاكم لانها مراتي"
ودي كانت جملة امجد اللي رد بيها علي اعمام منار واللي صدمتهم بشدة
مقدرش رشيد عمها يسيطر علي نفسه وقال بغضب... يعني اييه الكلام ده. مررراتك ازاااي. شايفنا بريااالة هنصدقك
كمال بيحاول يهديه قال بغضب مكتوم هو كمان لانه اخد نفس الصدمة ... ممكن تهدي علشان نفهم
وبص لـ امجد وقال بهدوء مصطنع... مراتك ازاي. ممكن تفهمنا
امجد.... مراتي علي سنة الله ورسوله. طبعا من حقكم تبقو متفاجئين.. انتو ولا مرة سألتو عليها بعد اخوكم الله يرحمو.. متعرفوش هيا عايشة ازاي. جايين دلوقتي بعد سنتين تسألو. طبعا من حقكم دلوقتي تتفاجأو الصراحة. وانا مقدر ده
كان بيقول كلامه بسخرية خلاهم ينزلو وشهم في الارض
قام اتحرك ناحية الخزنة وطلع منها عقد جواز رسمي
رجع وقدمو ليهم وهو بيقول... دا عقد الجواز.. اظن ده اثبات كافي اني مش بضحك عليكم
اخد عمها كمال من ايده العقد وبص فيه كان عقد سليم مش مزور.. واللي اتفاجأ بيه اكتر لما قرأ في العقد ان ابوها وكيلها يعني هو اللي مجوزهالو. العقد قديم من سنتين. يعني ابوها كان عايش
بصلو وقبل مايتكلم امجد قال....مراتي بموافقة ابوها.. يعني اخوك الله يرحمه هو اللي جوزهالي بنفسه
كمال مقدرش يتكلم لكن رشيد قال بأمر... طلقها
امجد...نعم!!
رشيد....زي ماسمعت
امجد... اكيد مش هتنازل عن مراتي
رشيد بغضب.... انت هتطلقها وان مكانش بمزاجك هيبقي غصب عنك. لاني كده كده هاخد بنت اخويا وانا راجع
امجد... وانا مش هسمحلك تاخدها.
راح قعد علي كرسي مكتبه وقال... مراتي مش هسيبها ايا كان. انا محترم وجودكو بس علشان انتو في مكتبي لكن اي تطاول انا مش هسمح بيه
رشيد بغضب لسه هيرد عليه لكن قاطعه كمال لما قال بحدة.... رشييد خلاص.
بص لـ امجد وقال.... احنا اتطمنا علي البنت. هي واضح انها مع شخص كويس
وبص ل رشيد وقال.... والا مكانش اخوك هيجوزهالو..يعني هو اختارلها الشخص الصح
رجع بص ل امجد وقالو... اهم حاجة تكون بنتنا مرتاحة ومبسوطة. خلي بالك عليها
امجد.... متقلقش هي في عيني
كمال هز راسه وقال .... هنستأذن احنا بقا
امجد.... حضراتكم مشربتوش قهوتكم
كمال... مرة تانية ان شاء الله.. يلا يارشيد
رشيد اللي كان بيبص لامجد بغضب شديد وامجد كان بيبصلو بتحدي
كمال... يلا يارشيد يلا
رشيد بص لامجد بغل وقال.. تمام
و خرج وهو حرفيا بيتوعدلو وكمال قال لامجد... مش هوصيك علي بنت اخويا
امجد قام وقال... متقلقش عليها
كمال... انا متطمن. يلا سلام عليكم
امجد..... وعليكم السلام
وسلم عليه ووصلو للباب المكتب
...........
عند منار كانت في شقتها راحة جاية بقلق وهي مش متطنمة ابدا
صاحبتها... اقعدي بقا خيلتيني يابنتي
منار... خايفة اوووي
صاحبتها.. خايفة من ايه مش بتقولي امجد طمنك.. مع اني يعني مش عارفة اللي مخليكي رافضة تروحي تعيشي معاهم. دول اهلك يابنتي في حد مش عاوز يرجع وسط اهله
منار بسخرية.... اهلي مين معلش.. هما اهلي دول افتكروني امتا.. انا متاكدة انهم جايين بس النهاردة علشان ورثي اللي طمعانين فيه. شكلهم عرفو ان بابا مخسرش فلوسه زي ماكانو فاهمين.. داغير عمي اللي عاوز يجوزني لابنه وانا استحالة اتجوزه. علي جثتي
صاحبتها.... طب ماتدي نفسك فرصة تتعرفي عليه مش ممكن تحبيه
بصتلها منار وقالت... ياشيخة.. بالبساطة دي
صاحبتها.... انا قصدي تدي نفسك فرصة تعرفي و تحبي حد غير امجد.. مش يمكن ابن عمك ده يطلع غير باباه ويكون كويس و لما تعرفيه تحبيه. علي الاقل من نفس عمرك.. فيه كتير من سنك بيتمنوكي يامنار .. كتير بيتمنو بس نظرة منك. ليه متديش لنفسك فرصة تحبي حد فيهم.. مش احسن من امجد اللي مش بس اكبر منك بسنين لا متجوز وكمان مخلف. بصي حواليكي شوفي كام واحد بيتمنوكي. دول شباب الجامعة كلهم بيتمنو يرتبطو بيكي وانتي ولا معبرة حد فيهم
منار.... اهو قلبي ابن الكلب ساب كوووول دول وحبه هو..
اتجمعت الدموع في عيونها وقالت... مش بإيدي. صدقيني مش بإيدي. فجأة لقيتني بحبو ومش عارفة اطلعه من دماغي. طول الوقت بفكر فيه . بتمناه يبقي جوزي. بحبه. بحبه بجنون. طب اعمل ايه. والله ما بإيدي. لو بإيدي كنت انساه لاني اصلا حبه تاعبني. عارفة انو متجوز ومخلف
دموعها نزلت بوجع وهي بتقول... عارفة انه صعب لا دا مستحيل هيكون ليا.
بصتلها ودموعها بتنزل بوجع شديد وقالت... مش عارفة انساه. مش عارفة احب غيره. غصب عني قلبي حبه هو واتعلق بيه هو. مش عارفة اشوف غيره. مش عارفة
وهي بتبكي اوي
قربت صاحبتها حضنتها بحزن و زعل عليها وهي بتقولها.. مش يمكن علشان فعلا انتي متعلقة بيه يعني ممكن يكون مش حب مجرد تعود . انتي اتعودتي علي وجوده معاكي يامنار
رفعت منار وشها وهي بتمسح دموعها وبتهز راسها برفض و قالت..... انا مش مراهقة. انا عندي 22 سنة. انا بحبه بجد. حب حقيقي مش تعود. انا متاكده من مشاعري كويس
........
اما عند امجد كان مرجع ضهره لورا ومغمض عينه وهو بيفتكر من سنتين لما والد منار صمم يجوزهالو
شريف والد منار مش بس شريكه دا كان صاحبه واعز صديق ليه برغم فارق السن اللي بينهم الا ان شريف كان بيعتبر امجد اخوه الصغير وكان بيثق فيه اكتر من اي حد
فلاش باك
من سنتين
كان شريف في المستشفى في ايامو الاخيرة نايم في السرير وامجد قصاده علي الكرسي واللي مكانش طول فترة تعبه بيسيبو لحظة
شريف بتعب.... امجد
امجد بلهفة... انت كويس
شريف بتعب.... انا كده كده خلاص ياامجد مش هفضل كتير
امجد بسرعة... بعد الشر عليك.. باذن الله هتخف وهترجع احسن من الاول
↚
شريف.... مش باين انا خلاص حاسس اني بروح. المهم
بصله وقال بتعب شديد... انا بس عاوز اطلب منك طلب.. اتمني متكسفنيش يا امجد.
امجد... انت تؤمرني علطول . انت عارف معزتك عندي كبيرة. عمري ماهتاخر عنك في حاجه
شريف...لكن اللي هطلبه منك غريب شويه.. بس ياصاحبي مفيش غيرك استأمنه علي بنتي
بصله امجد باستفهام ف كمل شريف وقال.. عاوزك تتجوز منار بنتي
اتفاجا امجد وقبل ما يرد شريف قال... عارف ان اللي بطلبه صعب. بس متعشم فيك يا امجد. متكسفنيش. انا لو سبتها الناس هياكلوها وخصوصا اهلها.كله هيبقي عاوز ينهش فيها.. انا عاوز امو،، ت وانا سايبها مع حد اكون متطمن عليها معاه ومفيش غيرك بثق فيه.. قولت ايه ياصاحبي
امجد... بس انا متجوز ومخلف. هتجوزها ازاي.. انا بعتذر بس مش هينفع.. مراتي ذنبها ايه. ومنار كمان ذنبها ايه .
قال بأسف... سامحني مش هقدر اعمل اللي بتطلبه
كمل بسرعة وقال... بس اوعدك اني مش هتخلي عنها ابدا
شريف... انا عارف وواثق فيك.. بس اعمامها لو حبو ياخدوها انت مش هتقدر تمنعهم. ف علشان كده عاوزك تكتب عليها عشان محدش يقدر يتحكم فيها ولا ياخدها..
كمل بترجي... ريحني ياامجد.عاوز امو، ت وانا متطمن عليها. بص اكتب عليها بس. تكون علي اسمك.. مجرد عقد وبعدين ابقي طلقها بس توعدني ده ميحصلش غير لما تسلمها للي يستاهلها اللي انت تكون واثق انه هيراعي ربنا فيها. خليها في حمايتك يا امجد
امجد برغم انه كان رافض من جواه الا انه مقدرش يرد طلبه خصوصا بسبب حالته الصحية اللي عارف انها متدهورة وبتسوء كل يوم عن اليوم اللي قبله
محبش يزعله طمنه وقال... اللي انت عايزه هيحصل ياصاحبي
وميل باس راسه
وبالفعل كتب علي منار رسمي بتوكيل من شريف بدون علمها ومازالت لحد اللحظة دي متعرفش انها متجوزة امجد
وهو طول الوقت كان بيتعامل معاها علي انها اخته ودايما طول الوقت بيفكر نفسه انه بينفذ وصية ابوها بس وهيطلقها في الوقت المناسب
باااك.
فاق امجد من شروده وهو بيتنهد بتعب وبيفكر في منار اللي اتعلقت بيه برغم عدم علمها بانها مراته
كان بيقول .... شيلتني حمل كبير اوي ياشريف
.......
اما عند اعمامها اللي كانو في العربية ولسه هيتحركو علي بلدهم بص رشيد بغضب لاخوه وقال... ايه هنرجع زي ما جينا
كمال... هنعمل ايه. البت طلعت في عصمة راجل. مش هنقدر نطلقها منه خصوصا لو هي عاوزاه.. املاكه وكاتبها بإسمها. في ايدنا ايه نعمله قولي. واضح ان اخوك كان مأمن بنته كويس قبل مايمو،، ت
رشيد بغل... يعني ايه هنسيب الهلمة اللي دي كلها للي اسمه امجد.. دا غير اننا شرعا لينا ورث. ناسي ان اخوك معندوش ولد
كمال.... واهو طلع كاتب كل حاجة بإسم بنته. هنعمل ايه يعني. مش هتقدر تاخد حاجة.. بقولك ايه احنا اتطمنا علي البت وخلاص. انا نفسي مش عايز حاجة.. المهم اطمنا عليها مع حد يصونها وواضح انه كويس فعلا. اخوك بنفسه مكانش بيثق غير فيه.. يلا يارشيد اطلع خلينا نرجع بدري الطريق لسه طويل. متعطلناش
رشيد ... يعني ايه.. هنسيبه يلهف كل حاجة. هنسلملو كده
كمل بغل... بس انا مش هسكت.
وبإصرار... لازم يطلقها واجوزها لـ ابني. فلوسنااا مش هسمح تروح لحد غيرنا. سامع ياكمال.
كمال... هتعمل ايه يعني
رشيد... هتصرف
........
في الجامعة
كانت هنا خارجة من المحاضرة وهي ماسكة تليفونها مشغولة بيه،، كانت بتحاول تتصل علي سمر اللي بمجرد ماردت عليها قالتلها ...انتي فين بدور عليكي مش لقياكي
سمر كانت مع علي في الشقة ردت عليها وقالتلها...ااه ما انا مشيت من الجامعة خلصت محضراتي بدري ف خرجت مع صحابي بقا
هنا.... طيب انا كنت بشوفك علشان نروح.
كملت بضيق... بس ماليش دعوة بقا لما كريم يسألني عليكي علشان هقولو انك مع صحابك مش هكذب ولا هقول انك عندك محاضرات ذيادة ولا زفت
سمر.... اوك. كده كده عرفت ماما اني هتاخر النهاردة وهي وافقت. يعني كريم مالوش عليا كلام
هنا...تمام ياسمر.. ربنا يهديكي
و قفلت معاها وكملت طريقها لكن اتفاجأت باللي بيمسك ايدها
رفعت وشها ليه وقالت... انت!!!
وشدت ايدها منه بغضب وقالت... انت ازاي تمسك ايدي كده ياحيوان انت
وراحت تمشي لكن هو علطول مسك ايدها تاني بسرعة وهو بيقول... استني بس.
وهو بيبص علي جسمها بوقاحة من فوق لتحت،، رفع ايده التانية حركها علي خدها وقال... لازم نتكلم
شدت ايدها بغضب وفي لحظة كانت نزلت علي وشه بقلم قوي
وقالت... لو فكرت تعملها تاني هقطعهالك.. سامع
ومشيت بغضب وهي بتقول.. قرف علي اخر اليوم
كان واقف بيحاول يستوعب،، حرفيا مصدوم وهو مش مصدق انها ضر. بته بالقلم
اتقدمت عليه بنت كانت متابعة الموقف فقالت باستهزاء... ياااه بقا حسام النجار الباد بوي حلم بنات الجامعة كلهم تيجي هنا تعلم عليه بالسهولة دي
: وحياااااة امي ما هسيبها
قالها بتوعد لـ هنا وهو في شدة غضبه
فقالت صاحبته ببرود... هتعملها ايه يعني. ما انت عارف انها متجوزة.
حسام ... عارف وهخليه يطلقها قريب
قالت بفضول... هتعمل ايه
حسام... انتي اللي هتعملي
عقدت حواجبها باستغراب وقالت... انا. ازاي
حسام بخبث... مش انتي بردو بتحبي جوزها. وياحرام سابك واتجوزها هي.
بصتله بضيق لكن رفعت حاجبها و قالت ... انت عارف كل حاجة بقا
حسام.... وهخليكي تتشفي فيها لما يطلقها بس تعملي اللي هقولك عليه.
وابتدي يقولها هتعمل ايه
عجبتها جدا الفكرة قالت بانبهار ... يابن اللعيبة دا هيطلقها وقتي. من غير تفكير
يتبع.........
↚
: حورية هو انتي زعلانة انك اتطلقتي
قالتها عاليا بتعجب لحورية اللي كانت قاعدة قصادها ساكتة وواضح جدا عليها الحزن
بصتلها حورية وقالت... اكيد لا. دانا مصدقت اخلص من الكابوس ده.
عاليا... طب ايه بقا. زعلانة ليه دلوقتي. انتي مش لازم تزعلي ابدا ياحورية
حورية بدموع محبوسة قالت... انا بس زعلانة علي السنين اللي ضاعت من عمري في القرف اللي كنت عايشة فيه.
حطت عاليا ايدها علي ايديها وقالت ... انا عارفة ان اللي حصلك مش قليل. بس انتي لازم تتخطي كل ده. لازم تحاولي تنسي وتبتدي حياتك من جديد انتي لسه صغيرة. بصي لمستقبلك اللي جاي وارمي ورا ضهرك كل اللي فات
اتنهدت حورية وقالت ...عندك حق.. انا فعلا لازم انسي
قامت وهي بتقول بمرح مصطنع ... بقالي فترة مروحتش المكتب. كفاية كده. لازم اشوف شغلي بقا
عاليا قامت وقالت بتشجيع... هو دا الكلام.. هي دي حورية القوية اللي دايما اعرفها بقوتها وعنادها. اللي مفيش حاجة تكسرها ابدا
حورية بدموع بصتلها وقالت ..بس انا اتكسرت ياعاليا
عاليا.... ماعاش ولا كان اللي يكسرك.. يابت دانتي علمتي عليه هو وامه
ابتسمت حورية غصب عنها من بين دموعها
وعاليا قالت.... ايوا كده.. بقالي كتير مشوفتش ابتسامتك
اتنهدت وقالتلها .... انتي لازم تحاولي تتخطي الماضي ياحورية. اوعي اوعي تحزني ولاتستسلمي للحزن ابدا. شوفي حياتك وعشيها. لازم تنسي الماضي بكل قرفه
.....................
مساءا حوالي الساعة 12 منتصف الليل
فاقت سمر من نومها وبمجرد مابصت جمبها قامت اتعدلت بسرعة وهي بتاخد فونها من علي الكومود وبتبص في الساعة واللي اول ما شافتها بقت تلطم علي وشها وهي بتقول..... يالهوي يالهوي
وخصوصا لما لقت مكالمات كتير علي الموبايل من قدرية وكريم
سمر.... يلهوي روحت في داهية اعمل ايه. اعمل ايه دلوقتي.
علي قام مخضوض وهو بيقول بنعاس... في ايه
سمر بعصبية وغضب .... انت ازاي تسيبني انام كده
مسح علي وشه وهو بيقول.... اهدي بس
سمر كانت بتلطم علي وشها وبتقول... اهدي ايه . الساعة بقت 12 هروح ازاي دلوقتي وهقولهم ايه. دول مكلميني فوق الخمسين مرة
قامت وهي بتلف حوالين نفسها وبتقول... ينهاار اسود. هتصرف ازاي دلوقتي. هعمل ايه ولا هقولهم ايه.
علي قام وهو بيهدي فيها وبيقولها.... اهدي وانا هتصرف
بصتله باستنجاد
قالها وهو بيطمنها... هقولك تعملي ايه بس اهدي
سمر بصت لاقيتهم بيتصلو تاني قالت برعب... دول بيتصلو تاني
علي... مترديش. واسمعي اللي هقولك عليه
...........................
حور دخلت البيت اتفاجأت بـ نورا في وشها واللي اول ماشافتها قالتلها بسخرية وضيق... حبيب القلب مش هنا.. لسه مرجعش
حور ابتسمت بصتناع وقالت.... عارفة انا جاية لحورية
و سابتها ودخلت لـ حورية علطول اللي كانت سامعاهم
حور....حورية.. متعرفيش فين يوسف
حورية ضحكت وقالت.... مش انتي جاية ليا بتسالي علي يوسف ليه بقا
حور بتوعد لـ يوسف.. اخوكي بتصل بيه مبيردش
حورية... ممكن يكون مسمعش التليفون
حور بشك..... وممكن يكون بيلعب بديلو من ورايا ومش فاضي يرد
مستحملتش الفكرة قالت بسرعة... يلهوي. دانا كنت اقـ تله
حورية ابتسمت وقالتلها ... بتحبيه
حور.... اوووي
حورية..... متخافيش يوسف عمره ما فكر يلعب بديلو.. برغم بلطجيته وهمجيته دي بس ميزته انه مش بتاع بنات. دا يمو. ت فيكي
في اللحظة دي حور بصت لقت يوسف بيتصل
ردت عليه بسرعة لاقته بيقولها...بقولك ايه افتحي الباب. جبتلك البيتزا بالسجق اللي بتحبيها. اطلعي خديها يلا
يوسف كان واقف بالعربية قدام البيت
حور.... ما هو انا مش في البيت اصلا وقبل ماتكمل
يوسف قالها.... نعم يارووووح امك. امال انتي فين يابت
حور خافت لكن قالت بسرعة.... ا انا مع حورية عندكم والله. هروح فين انا
يوسف اخد من العربية ال 3 بيتزا اللي كان جايبهم ودخل البيت
.......................
كانت قدرية رايحة جاية بقلق
وكريم كان واقف بغضب وهنا ورشا بيحاولو يتصلو علي سمر لكن مفيش رد
كريم بغضب قال لـ امه وهو بيتوعد لـ سمر .. اقسم بالله لاربيهالك من جديد.
قدرية بقلق...مش لما نتطمن عليها.. البت اكيد حصلها حاجة. ياتري حصلك ايه ياحبيبتي
كريم... لا هي اكيد دايرة علي حل شعرها وكله من دلعك فيها. بس وعد لاحبسهالك في البيت من النهاردة
فجاة بصو لقو سمر داخلة
↚
كريم اتقدم عليها بغضب وهو بيقولها... كنتييي فين يارروح امكك
قدرية جريت عليها وهي بتطمن عليها و بتقولها... انتي كويسة ياحبيبتي
ووقفت قدامها تحميها من كريم وهي بتقوله... اهدي ياكريم. نشوف كانت فين الاول ونفهم منها سبب تاخيرها
لكن كريم مكانش قادر يسيطر علي غضبه قالها .. كنتي فين يابت انتطقي
سمر برعب....اا انا..
بلعت ريقها بخوف وقالت... غصب عني صدقني ياكريم. انا اسفة
و اترمت في حضن قدرية وهي بتبكي وبتقول بتعب مصتنع ...ياماما فجأة تعبت ياماما واغمي عليا
قدرية رفعت وش سمر من حضنها وهي بتطمن عليها وقالتلها بقلق... ازاي ياحبيبتي. اغمي عليكي ازاي يروحي
سمر بتصتنع التعب .... مش عارفة. كنت مع صحابي بنذاكر عادي وفجاة تعبت محسيتش بنفسي غير وانا في المستشفى.
قدرية بقلق..ليه ايه اللي حصلك ياقلب امك.
سمر بدموع... مش عارفه ياماما فجأة تعبت مش عارفة من ايه
قدرية..... طب والدكتور قال ان اللي حصلك ده سببه ايه يعني
سمر... هو قال ان ضغطي واطي شوية جالي هبوط علشان كده اغمي عليا.
قدرية حضنتها وهي بتطبطب عليها وبتقول... يا قلب امك..
وبعدين قالتلها..... علشان تبقي تفطري قبل متنزلي. شوفتي حصلك ايه.
كملت بتساؤل... بس ليه محدش بلغنا من صحابك دول
سمر.... مش عارفة ياماما هما تلاقيهم نسيو من قلقهم عليا
قدرية.... طب وجيتي ازاي ياحبيبتي لوحدك وانتي تعبانة
سمر... لـ لا ما صاحبتي جات معايا لحد هنا. بس مشيت من بره
كريم وهو مش داخل عليه كل اللي حكته قال....وتليفونك اللي كنا لسه بنكلمك عليه من دقايق مكنتيش بتردي علي امه ليه يابت
سمر.... تـ تلفوني وقع ومش عارفة هو فين.. تـ تقريبا في الشقة اللي كنا بنذاكر فيها وصحابي نيسيو يجببوه... انا اسفة كل اللي حصل كان غصب عني
قدرية... ولا يهمك ياقلب امك الحمدلله انك بخير. تعالي استريحي ياروحي
ولسه هتاخدها وتتحرك علي الاوضة كريم قرب مسك سمر من فكها وهو بيبصلها بشك وقال... اقسم بالله لو كل اللي حكتيه ده طلع فيلم ماهرحمك
قدرية بغضب...كريييم. ملكش دعوة ب اختك سامع..
وبعدت سمر عنه وقالت... وبعدين ما واضح انها تعبانة. انت مش شايف شكلها وشها اصفر ازاي... هو انت مابتصدقش. وهي هتكدب ليه يعني
كريم....والنبي بطلي دلعك فيها بقا.
كمل بغضب... علشان دلعك فيها ده متعرفيش هيوديها لـ فين. البت دي لازم تتعاد تربيتها وانا هفضالها وهربيها بمعرفتي
قدرية... انا بنتي متربية احسن تربية. ملكش دعوة بيها قولتلك. تعالي ياحبيبتي استريحي
وخدتها علي الاوضة
...................
عند حورية ويوسف وحور
بعد ما اكلو البيتزا وشربو ببيسي وهما بيهزرو ويضحكو في جو جميل
حورية قامت وقالت... هعملك شاي يايوسف عارفة انك بتحب الشاي
حور بسرعة قالت... لا ياختي محدش يعمل الشاي لجوزي غيري
وراحت تعمله
حورية رفعت حاجبها وقالت... طب روحي ياختي. وفرتي عليا التعب
........
تاني يوم
في الغردقة
امجد كان واقف قصاد البحر بيدخن بشرود،، فجأة منار جات من وراه وحضنته
لف وبصلها وقبل مايتكلم اتحركت ووقفت قدامه وقالت ببساطة... دا حضن عادي برئ
امجد... احنا قولنا ايه
ردت بسرعة وقالت... مش انت اخويا وعادي لما احضن اخويا.. انت بقا اللي تفكيرك بيروح لبعيد
امجد.... ياشيخة
منار وهي بتعبث في زراير قميصه قالت.... امم.. انا محترمة خالص اهو
امجد ابتسم عليها بيأس وقال.. يابت مش عاوز ازعلك
و مرة واحدة قالت ... ماتتجوزني يا امجد. اقسم بالله هسعدك وهدلعك.
مسكت حرف قميصه وقالت بغمزة... جربني ومش هتندم
امجد مسح علي وشه بيأس وقالها...طب انا مش عاوز امد ايدي عليكي.. قدامك خمس ثواني تخفي فيهم
منا..... طب هتفكر
وقبل ما يتكلم قالت بسرعة... ما انت كده كده مش مبسوط مع مراتك.. فكر بالله
امجد.... يابت انتي اختي الصغيرة. افهمي ده
كمل بتحذير... واتعدلي علشان مزعلكيش.. انا مش حابب ازعلك. بس بحركاتك دي هتضطريني لكده
منار بزعل... هتزعلني علشان بحبك.. اخص عليك
اتنهد امجد وقال .... افهمي يا منار انك امانة في رقبتي وانا عمري ماهخون الامانة. عمري ماهنسي وصية ابوكي
منار بتعجب... وانت لما تتجوزني هتبقي كده خونت الامانة يعني.
امجد... انا متجوز ومعايا عيال. وانتي صغيرة ومن حقك تتجوزي واحد من سنك. واحد مايكونش متجوز قبل كده
منار.... بس انا عايزاك انت. مش عاوزة غيرك ومش بشوف غيرك. وبعدين فين فارق السن ده . انت عندك 31 سنة يعني كلهم 9 سنين فرق بيني وبينك مش عقبة يعني. انا مش صغيرة ولا انت كبير كل الحكاية انك اتجوزت بدري وبعدين انا راضية بيك في كل الاحوال.
بصتله بحب وقالت... مش عاوزة حد في حياتي غيرك
بعشقك..ليه مش حاسس بيا
امجد بنبرة حادة .... علشان مينفعش.فاهمة مينفعش.. كل دي اوهام ولازم تشليها من دماغك
منار.... مش اوهام انا بحبك بجد.. صدقني بحبك بجنون
امجد بزعيق... مينفعش.. واخر تحذير يامنار.. لانه مستحيل اللي في دماغك يحصل
منار اتجمعت الدموع في عيونها وقالت.. ليه مستحيل ليه مينفعش. ما انت كده كده مش مبسوط مع مراتك
امجد... ومين قالك اني مش مبسوط
منار... بحس بيك. انت عمرك ماحبيت مراتك. وهي كمان مش بتحاول تسعدك.. فيها ايه لما تديني فرصة واسعدك انا.. فكر يا امجد
امجد.... افكر فيه ايه... اسمعي انتي تشيلي الموضوع ده من دماغك. سامعة لان استحالة الاوهام اللي في دماغك دي تتحقق. انتي اختي وهتفضلي اختي الصغيرة مفيش اي حاجة هتتغير. فاهمة يامنار. علشان مش هعيد كلامي تاني
كانت بتبصله بدموع وبعدين مشيت بدون ولا كلمة
وهو فضل مكانه يبص عليها بحزن
....................
تاني يوم
↚
يوسف خارج من البيت شاف حور خارجة
يوسف.... علي فين
حور..... رايحة الستنر عندي درس
يوسف وهو بيفتح عربيته قال.... تعالي اوصلك
حور قربت بسرعة فتحت العربية وركبت وهي بتقول.... خايفة اعطلك
يوسف ابتسم عليها وقال... لا متخافيش
وبعد وقت وقف بالعربية قدام السنتر وقبل ما حور تنزل
قال.. استني يابت
حور... ايه
يوسف... معاكي فلوس
حور... اه معايا
وراحت تنزل بس يوسف كان طلع فلوس وقالها خدي دول
حور.... بس دول كتير
يوسف... ما انتي ماتروحيش تصرفيهم كلهم النهاردة يعني
حور ضحكت
ويوسف قال... يلا هاتي بوسة بقا
حور... لو عليا معنديش مانع بس احنا في الشارع والناس بقا انت عارف
يوسف... اه عندك حق
و في لحظة كان نزل ازاز العربية وقال... يلا محدش
شايفنا الازاز متفيم مالكيش حجة
حور ابتسمت بيأس لكن مفكرتش قربت ليه وابتدت تبو. سه وهو كمان
بعد دقايق بعدو بصتله وقالت... بتحبني يايوسف
يوسف... بعشق امك. يابت دانتي هتجنيني بشقاوتك
يلا انزلي . ومتبقيش تتأخري
حور... حاضر
وباسته علي خده ونزلت بسرعة
.............
وبعد ايام كان يوسف رجع الجيش وحورية قررت انها تروح تعيش بعيد عن اخواتها في الشقة اللي اخدتها من محمد كانت بتحاول تتخطي الماضي وقررت تعيش حياتها وتهتم بشغلها ومستقبلها وبس
.....
رشا كانت نازلة من علي السلم وبالصدفة كان محمد داخل اتفاجات بيه لانه كان بقالو كتير مرجعش البيت
رشا كانت مشتاقة ليه جدا علشان كده بدون وعي منها قربت عليه بلهفة وهي بتقول.... وحشتني. وحشتني اوي
محمد... ابعدي عن طريقي يارشا
رشا...اتطمن مفيش حد هنا. كلهم خرجو
محمد... ابعدي بردو لاني مش فايقلك
رشا... ابعد دا ايه دانا ماصدقت اشوفك
رفعت ايدها وابتدت تحركها علي وشه بحب وقالت... متعرفش انت واحشني ازاي.. هو انا مش وحشاك زي ما انت واحشني
محمد نزل ايدها وقال بتعجب.... هو انتي يارشا مندمتيش بعد اللي حصل..مراجعتيش نفسك. يعني ممكن تكملي عادي في اللي كان بينا.
رشا.... انا بحبك ومعنديش استعداد ابعد عنك ابدا. انت حب عمري من قبل ما اتجوز اخوك..مقدرش ابعد عنك ولا اقدر علي بعدك..انت لو بعدت عني اموت.. وبعدين خايف من ايه محدش عرف حاجة اساسا وبالنسبة للست حورية لو اتكلمت محدش هيصدقها بعد ما اخدت منها الفيدوهات. يعني لو راحت ل امجد بذات نفسة مش هيصدقها.. لو معاها اثبات تثبت بقا
...
عند هنا في الجامعة كانت واقفة مع صحابها ،، فجاة قاطعتها صاحبتها اللي قربت عليها وقالتلها... هنا اديني موبايلك بسرعة
هنا باستغراب...... ليه
صاحبتها..... اصل موبايلي قاطع شحن كنت هعمل مكالمة من عندك لو مش هتضايقي يعني
هنا وهي مأمنالها ادتها الموبايل وقالتلها.... تليفوني تحت امرك اتكلمي براحتك
صاحبتها.... شكرا يروحي
واخدت منها الفون بعدها قالت... الباسوورد ياهنا. نسيتي تفتحيه
هنا ضحكت وقالت... سوري. نسيت
وفتحته وادتهولها تاني
اخدته وراحت بعيد وبمجرد ما بعدت بقت تقلب في الفون ودخلت علي الصور،، حددت اكتر من صورة لـ هنا بملابس بيتي مكشوفة وبعتتهم لـ رقم حسام علي الوتساب بتاع وبعدها حذفتهم من عند هنا بحيث هنا متعرفش ايه اللي اتبعت من عندها
.................
عند حورية فتحت الباب اتفاجأت ب بيري
بيري... مش هتقوليلي اتفضلي
يتبع..........
↚
: مش هتقوليلي اتفضلي
قالتها بيري لحورية اللي كانت واقفة بصمت
افسحتلها مكان للدخول بدون ماتتكلم
بيري دخلت وقالت... مش هستحمل تفضلي زعلانة مني عاوزة اتكلم معاكي ياحورية. ممكن
حورية... بس مبقاش في بيني وبينك كلام . لان اللي بينا انتهي
بيري... اللي بينا مينفعش ينتهي.. انتي اختي وهتفضلي طول عمرك اختي وبنتي. مش هقدر اخسرك ياحورية..مش هستحمل
حورية الدموع اتجمعت في عيونها وقالت....ليه خبيتي عليا
بيري هي كمان بدموع.... والله كان عشانك.
حورية دموعها ابتدت تنزل بحزن شديد والم قالتلها بعتاب .... سيبتيني اتجوزه ليه.. ليه محذرتنيش... ليه سيبتيني اتبهدل البهدلة دي كلها.. ليه يا صاحبتي يا اختي
ليه
بيري... حذرتك ياحورية وقتها متنسيش.. قولتلك بلاش هو. بس انتي حبك ليه كان عاميكي. حذرتك وقولتلك
حورية.... بس مقولتليش السبب مقولتيش انكم كنتو متجوزين
بيري.... صدقيني كنت كل ما افكر اقولك كنت الاقيكي
بتتعلقي بيه اكتر وتقعدي تحكيلي قد ايه بتحبيه. ياحورية انتي كنتي بتحبيه بجنون. وفي الوقت ده كنت شايفاه هو كمان بيحبك. قولت مادام بيحبك يبقي ليه ابوظ علاقتكم
وقتها انتي كنتي عارفة انه ليه علاقات ووافقتي بيه..لما قولتلك ساعتها بلاش هو . قولتيلي انه بطل وانه بيحبك انتي وبس . كنتي بتحبيه لدرجة اتحديتي اخواتك علشانه طب كنت هقولك بعد كل ده .. و كمان صدقت انه بيحبك وانه بطل فعلا.
حورية... لو كنتي قولتيلي علي علاقتكم كنت هبعد. لو كنتي..
قاطعتها بيري وقالت.... مكانش ينفع اقولك علي علاقتنا. لانك كنتي هتسيبيه علشاني...بس كنتي هتكرهيني..كنتي دايما هتشوفيني اني السبب انك مكملتيش معاه.. لانه طبعا هو بنسبالك كان الدنيا كلها..يعني كنتي هتشوفيني انا السبب اني فرقت مابينكم ..وانا مكنتش هقدر اخسرك .. صدقيني انا خبيت عليكي بحسن نيه....ووالله ماكنت اعرف انه هيعمل فيكي كل ده. لانه فعلا كان واضح اوي انه بيحبك..انا ماليش ذنب ياحورية..كنت هعرف منين انه هيتغير معاكي ..انتي نفسك ماشوفتيش عيوبه غير بعد جوازكو ب سنة... جيتيلي تشتكي انو اتغير معاكي.ووقتها بردو نصحتك وقولتلك اتطلقي منه. بس انتي كنتي بتقوليلي انك بتحبيه وانك متقدريش تبعدي عنه..وهو واضح كان بيعرف يصالحك وكان بيعرف ازاي بيخليكي تسامحيه...حورية انتي اللي عملتي في نفسك كده متحملنيش الذنب.. انتي مهما كان بيعمل فيكي كنتي بتضعفي وبتحني. حبك ليه خلاكي اتنازلتي كتير.. كان بيعاملك اسوأ معاملة ضر، ب واها، نة.وذ، ل. وبرغم كووول ده كنتي بتديلو عذره وتقولي اصله عصبي وكمان كتر خيره مستحمل اني مبخلفش...كنتي طول الوقت شايله ليه حتة انو مفكرش يتجوز عليكي علشان الخلفة وتقولي ده دليل حبو ليا.. كنتي عارفة انو بيخو، نك وكنتي مكملة معاه وبتستسلمي ليه عادي عشان بس بتحبيه. حورية انتي اتجوزتيه وانتي عارفة انه ليه علاقات ووافقتي برغم انك قبلها سيبتي عاصم علشان خا، نك.. مغفرتيش لـ عاصم برغم انك كنتي متاكده انه وقتها كان شارب يعني مكانش في وعيو. لكن غفرتيلو هو و مع كل مرة كان بيخو،، نك فيها كنتي بتسامحيه . طول الوقت كنتي بتقنعي نفسك انه بيحبك. وان علاقاته دي نزوات مش اكتر.. انتي ماخدتيش قرار الطلاق غير لما خا، نك مع رشا. غير كده انتي كنتي مكملة معاه عادي وراضية بكل اللي بيعملو برغم اني كنت دايما بقولك اتطلقي.
كانت حورية واقفة دموعها بتنزل بدون توقف وهي مقهورة علي نفسها وبتندم علي ضعفها فعلا قصاده برغم كل قذ،، ارته كانت بتحبه وكانت دايما بتوجدله مبررات
بيري بعد ما ادركت ان مكانش المفروض تقولها كده خصوصا انها لسه مجروحة،، قربت عليها وحضنتها وهي بتقول بحزن وندم.... اسفة والله اسفة. متزعليش ياحورية.. مكانش ينفع اقولك كده. انا قسيت عليكي في كلامي.. اسفة. والله ما قصدي
حورية وهي بتمسح دموعها قالت... انتي مقولتيش حاجة غلط. انتي بس فكرتيني باللي كان بيحصلي. مع اني ملحقتش انساه
كانت بيري بتلعن نفسها علي كلامها اللي خرج منها بدون ماتحس ،، قالتلها بندم.. ... انا اسفة. واسفة علي كل حاجة. بس صدقيني عمري ما قصدت اخدعك ولا عمري اتمنيت ليكي الا، ذية. بالعكس انا خبيت عنك علشانك. والله انتي اغلي عندي من اي حد.. مستحيل اقدر اخسرك. صدقيني عملت كده بحسن نية.. سامحيني ياحورية
: مسمحاكي
قالتها حورية بهدوء لتبتسم بيري بفرحة لكن تلاشت ابتسامتها لما حورية كملت.... بس سامحيني انتي لاني مش هقدر اشوفك اختي وصاحبتي زي الاول
..............
في الجامعة
: بعتلك صورها اهو.. قولي بقا هتعمل ايه بيهم
حسام ... هبتزها بيهم
سيليا.... وبعدين
حسام ببتسامة شيطانية قال... وبعدين هتجيلي زيها زي غيرها واللي عايزو من زمان هاخده اخيرا
سيليا... وتفتكر هتوافق.. مظنش
حسام بثقة... هتيجي علشان ماخدش الشات اسكرين وابعته لـ كريم بيه.. واللي ساعتها هيعرف انه مراته مقضياها معايا
سيليا... يابن اللعيبة. هو انت ناوي تعمل كده بجد.. دا انت ناوي علي قتل، ها بقا لان كريم ممكن يقتلـ ها فيها
حسام... ههددها الاول والله بقا لو مجاتش تحت رجلي زيها زي اي بنت،، تسامحني بقا لاني للأسف هكون مضطر اعمل كده
سيليا... ايوا بس بقولك ايه انت تستني اسبوع كده ولا حاجة وبعدين اعمل اللي انت عايزو
حسام باستغراب.... ليه
سيليا... علشان متشكش فيا اني انا اللي بعت الصور من عندها لما اخدت تليفونها
...............
عند محمد طلع شقته،، واللي كانت اول مرة يدخل فيها الشقة بعد ماحورية مشيت. دخل وهو شايفها في كل ركن فيها. كان بيندم وهو بيتحسر عليها.. كان غضبان من نفسه جدا انه السبب في انه خسرها بغبائه اللي خلاه يضيعها من ايده
مكانش قادر يتخيل انها خلاص بعدت ومبقتش راجعة
كان غضبان من نفسه لدرجة بقي يكسر كل حاجة في الشقة وهو بيقول لنفسه.. غبيييي غبيييي
.............
كانت بتحرك ايدها علي وشه بهدوء وهي بتصحيه و بتقول...حبيبي اصحي.. عماد.. ياعمدة
فتح عينه بنوم وقال... فيه ايه
قالتله وهي بتمد ايدها ليه بموبايله.. تليفونك مش مبطل رن
اخده منها وهو بيقول... مين
: كذا حد
↚
كملت بضيق وقالت...كمان القردة بتاعتك اتصلت بيك كتير
ابتسم عليها وقام وهو بيتكلم في التليفون
خلص مكالمته وهي قامت قربت ليه وقالت... هو انت هتعلن جوازنا امتا
عماد... قريب
: امتا يعني
: قولتلك قريب
قالها بحدة وهو بينهي الكلام
وبعدها دخل الحمام ياخد دش
كانت بتبص عليه بشرود،، بعدها مسكت التيشيرت بتاعه وابتسمت بخبث وطبعت بشفايفها علي ضهر التيشيرت
بعد دقايق خرج
كانت لسه واقفة مكانها قربت عليه وهي بتدله التيشيرت اللي اخده منها ولبسه بدون ما ياخد بالو
وبعدها علطول اخدت الجاكيت وادتهولو ولبسه وبعدها باس راسها وقال... محتاجة حاجة
قالت... متبقاش بس تغيب عليا علشان بتوحشني
ابتسم وباس خدها وقال... مقدرش استغني عنك. انتي حبيبتي يا سهي
...........
في الغردقة
دخلت منار المكتب عند امجد كانت داخلة تسألو علي حاجة في الشغل لكن ملاقتوش
كانت هتخرج لكن قربت علي المكتب لما لفت نظرها ورق كتير موجود عليه مش مترتب
بقت ترتب فيه لحد ما لفت نظرها ورقة من بين الورق مسكتها فتحتها وهنا كانت الصدمة
كانت بتقول بزهول والصدمة ملجماها... متجوزني!!!!.. طب ازاي.
وهي عمالة بتتأكد من القسيمة وتقرأ اللي فيها اكتر من مرة
: هه.. دا بجد.. متجوزني بجد
مكانتش عارفة تنهار من الصدمة ولا تفرح ان حلم حياتها متحقق فعلا
بقت ماسكة الورقة في اديها وهي بتحاول تستوعب وهي بتقول.... يعني.. يعني جوزي من سنتين من غير ما اعرف.. جوزي بجد.. يعني انا مراته حلاله وبرغم كده كل ما اقرب منه يقولي عيب وحرام. وانا اصلا حلالههه
كانت هتتجنن حرفيا
في اللحظة دي دخل امجد،، قرب عليها باستغراب كانت واقفة بظهرها وهي ماسكه الورقة،، واقفة تايهة
: منار
لفت ليه بمجرد ماشاف الورقة في ايدها فهم.. غمض عينه بغضب من نفسه وهو بيمسح علي وشه وبيقول في نفسه.. غبيي
بسبب انه نسي يشيل الورقة
كانت دموعها بتنزل بصتله وقالت.... لييه
مكانش عارف يقولها ايه
منار ودموعها بتنزل بدون توقف قالت... يعني انا مراتك بجد... طب ازاي. وليه خبيت عليا.. ليه اتجوزتني من الاساس.. ازاي وانت محرمني علي نفسك.. اا انا مش فاهمة حاجة
امجد مد ايده وبقي يمسح دموعها وهو بيقولها... اهدي بلاش دموع علشان خاطري
منار... فهمني
امجد اتنهد وحكالها علي سبب جوازه منها
منار ابتسمت بسخرية وقالت... يعني سنتين متجوزني وانا معرفش. سنتين شايفني بتعذب قدامك وانت مش حاسس بيا.. انت ازاي كده.. ازاي شايفني بتعذب بحبك ومحرمني عليك.
قالت بانهيار... انت ازززاي كداااا. ازاااي قدرت تشوفني كده ومخبي عليا وساكت .. انت ايييه مامعندكش احساس. مبحسسش.
امجد.... انا خبيت عليكي علشانك.. انتي من حقك تتجوزي حد من سنك.. وانا كمان مينفعش اظلم مراتي .. الورقة دي انا عمري ما اعتبرتها موجودة من الاساس. اتجوزتك بس علشان محبتش ازعل ابوكي لكن فعلا مش هينفع يكون بينا حاجه.. انا مش عاوز اظلمك. انتي تستاهلي حد..
قاطعته لما ضربته علي صدره وقالت.... انااا بحبك ياغبيييي.. قولتلك مش عاوزه غيرك.. موافقة بيك في كل احوالك.
مسحت دموعها وبصتله وقالت وهي بتمسك وشه وبتخليه يبصلها ... هو انا مش بعجبك.. يعني ولا مرة عجبتك.. مش بتشوفني حلوة.
بعدت عنه و كانت لابسة فستان ضيق واصل لبعد الركبة بحمالات رفيعة وعليه جاكيت چينز قصير
اتفاجأ بيها لما قلعت الجاكيت وبقت قدامه بلبسها المكشوف وقالت... قولي هو انا وحشة.. فيا ايه مش عاجبك.. بصلي
كان منظرها اساسا مهلك بالنسباله مفيهاش غلطة
امجد... انتي تعجبي اي حد يامنار.. مينفعش حد يشوفك ومايعحبش بيكي
قربت ليه وقالت ... امال ايه. ليه انت بالذات بتبعد عني.. ليه بتتعمد تبعد
امجد.... علشان مينفعش
منار بدموع .....بس انا بحبك..بحبك اوووي.حبك تاعبني يا امجد..حاولت كتير انساك معرفتش.. بعشقك غصب عني. قولي اعمل ايه.. قولي انساك ازاي. قولي ازاي ابطل افكر فيك. قولي يا امجد. قولي
كانت دموعها بتنزل بدون توقف وبتقول... صدقني عمري ما قصدت اخدك من مراتك. بس غصب عني حبيتك. حبيتك اووي
امجد كلامها كان بيوجعه مش قادر يشوفها بالحالة دي.. دموعها اللي كانت بتنزل دي كانت بتحرقه
لكن قال لما لقي ان قربو منها بقا خطر .... لازم تبعدي يا منار.. مش هينفع.. مش لازم تفضلي قريبة مني ابدا
بمجرد ما قال كده مسكت وشه وقالت وهي بتهز راسها برفض ... لا لا. مش هقدر.. خليني جمبك.. لو بعدتني عنك همو،، ت والله همو،، ت
واترمت في حضنه وفضلت تبكي اوي
المرادي مبعدهاش غصب عنه لقي نفسه بيضمها ليه وفضل يمسح علي شعرها لحد ما حس بسكونها
رفع وشها من حضنه وقبل مايتكلم قالت بتعب... عايزاك يا امجد
كانت بتبصله بترجي وبتقول....عايزاك لو مرة واحدة.. ممكن
كانت مستنية رده بتوجس وهي خايفة يرفضها لان المرة دي مكانتش هتستحمل قالت بترجي.. اوعي اوعي يا امجد ترفضني. هحس اني رخيصة اوي
ولاول مرة امجد يضعف قدامها من غير مايقدر يسيطر علي نفسه
مال علي شفا،، يفها وابتدي يبو،، سها
وهو محاوط وشها بإديه
لفت ايديها حوالين رقبته و غمضت عيونها وهي بتتجاوب معاه وهي لسه دموعها علي خدودها
بدون وعي منه نزل ايده علي كتفها وابتدي ينزل حمالة الفستان
وهي ايدها اتحركت علي زراير قميصه وابتدت تفتحها
وفي لحظة كان شالها وراح بيها علي الكنبة
بعد وقت فاق لنفسه بعد ما ادرك اللي كان هيعمله،،
بعد بسرعة قبل ما يحصل حاجة يندم عليها
قعد علي الكنبة وهو بيمسح علي وشه،، مش عارف ازاي وافقها
↚
رفع وشه للسقف بشرود
قامت من جمبه متكلمتش وبهدوء قامت اخدت الجاكيت بتاعها لبسته وخرجت بصمت
....
نورا كانت قاعدة سرحانة بعد ما قفلت مع عماد جوزها اللي اخيرا رد عليها وقالها انه كان مشغول
عاليا.... مالك يانورا.
بصتلها وقالت بشك... حاسة ان عماد بيخو، ني
عاليا... وايه اللي خلاكي تحسي كده.
نورا... عماد بقي بيبات بره كتير.. لما بسأله بيقولي انه بيبقي في شغل.
بصتلها وقالت...شغل ايه ده اللي بيبات فيه بره. ما طارق شغال نفس شغله مش بيبات بره يعني
عاليا... وهو هيكدب عليكي ليه.. وبعدين مش شرط ما انتي عارفة هو اللي بيتنقل بين المحافظات وطارق علطول في المعرض
نورا... انا متاكده انو بيخو. ني
عاليا.... عماد بيحبك يانورا. متصدقيش التخيلات اللي في دماغك دي
............
عند حورية كانت خارجة من المكتب اتفاجات ب عاصم اللي نزل من عربيته واللي كان واضح انه مستنيها من بدري
قرب عليها وقال... وحشتيني
حورية اتجاهلته وراحت تمشي بس هو مسك ايدها وقال
بعيون حمرا أثر الشرب.... لازم نتكلم
حورية شدت ايدها منه بغضب وقالت... نتكلم في ايه. عاوز مني ايه. مش كفاية اللي حصلي بسببك.. امشي يا
عاصم وابعد عني بقااا.ممكن
مسك دراعها جامد وقال بتملك.... استحالة اسيبك. انتي بتاعتي
شدت ايدها بغضب وضربته بإيديها الاتنين علي صدره
وقالت بغضب شديد... انا مش بتاعتك ومش بتاعت اي حد. فااهم..
عاصم... انا بحبك
حورية..... انت مريض ياعاصم. مرييض
رقت نبرته وقال بضعف... انا مريض بيكي.. مريض بحبك ياحورية..
كمل وقال... اسمعي انتي هتخلصي العدة وبعدين نتجوز. ماشي ياقلبي
حورية.... انسي ياعاصم لان استحالة دا يحصل
عاصم بغضب وعصبية رجع لطبيعته تاني وقال...يعني ايه.دا نا ماصدقت ابن ال***** طلقك علشان ترجعيلي
بصلها بشك وقال... عاوزة تتجوزي مين.. في بينك وبين حد حاجة.
مستحملش الفكرة وقال... دا علي جثتي اسيبك لغيري. سامعة ياحورية
حورية بغضب قالت.... افرض فيه. انت مااالك. مااالك بيا. انا حرررررة.
حاولت تهدي نفسها وقالت... بس اطمن انا اساسا كرهت جنس الرجاالة كله والبركة فيك انت وابن عمك
عاصم بعد حس بيها وادرك اللي هي فيه قال بهدوء... انا هسيبك الفترة دي علشان مقدر حالتك.. بس صدقيني. مش هسمحلك تتجوزي غيري
بصتله بغضب شديد لكن متكلمتش لان حست ان الكلام معاه هيتعب اعصابها علي الفاضي ف سابته ومشيت من قدامه
.........
تاني يوم
كانت نورا في شقتها وهي واقفة بتاخد الغسيل وقع في ايدها التيشيرت بتاع جوزها واللي بمجرد ما مسكته اتفاجأت بالروج اللي مطبوع عليه
وبرغم انها كانت شاكة فيه الا انها اتصدمت بشدة وقالت بزهول.. بتخو،، ني.
...
مساء وفي اخر الليل
فاق طارق من نومه علي صوت التليفون مسكه ورد بنوم
لكن فجأة قام مخضوض وهو بيقول بجنون... بتقول ايه. اخويا يوسف. ازززاي
قامت عاليا من جمبه اللي اتخضت هي كمان وقالت بقلق.. في ايه ياطارق.. ماله يوسف
وهي بتهز فيه.. ماله ياطارق
طارق قال وهو في دنيا تانية،، مش قادر يستوعب ... ما، ت. يوسف استشهد
يتبع.....
↚
بسبب استشهاد يوسف حزن كبير خيم علي اهل منطقته مش بس اهله... مو، ته افجع الكل.. كبار واطفال.. صحابه ومعارفه.. الكل كان حزين عليه
اخواته عماد وطارق كانو في حالة يرثي لها لان يوسف بالنسبالهم مكانش مجرد اخوهم الصغير
كمان سهام والدته كانت منهارة حرفيا،، كان احساسها بالذنب والندم بيقـ تلها بسبب زعلو منها طول السنوات الماضية واللي كان سببه بعدها عنه.. كانت بتتمني يرجع بيها الزمن وهي تعوضه،، لكن للاسف لايفيد الندم بعد فوات الاوان
اما حورية بمجرد ماسمعت الخبر وقعت من طولها واتنقلت للمستشفي وكذالك حور خطيبته اللي الدكاترة شخصو حالتها بإنها دخلت في صدمة نفسية بعد ماجالها انهيار عصبي
......
بعد يومين
كانت حورية في السرير باصة للفراغ ودموعها بتنزل بصمت وكلهم حواليها اهلها وصحابها اللي جم يواسوها
دخل طارق يطمن عليها وهو بيقول عاملة ايه دلوقتي
عاليا بصتلها بحزن وقالت... زي ما انت شايف
قرب طارق علي حورية وميل باس راسها.. مسك وشها بكفوفه وقالها وهو بيمسح دموعها... كلنا جمبك ياحبيبتي.
....
كريم فتح باب شقته ودخل بهدوء كان واضح جدا عليه الحزن لان يوسف مش مجرد صاحبه كان بيعتبره اكتر من اخوه
كانت هنا مستناه بقلق لحد ما لاقته داخل قامت قربت عليه بسرعة وهي بتقول... كريم.. اتاخرت ليه
كريم قعد بدون مايتكلم
هنا قعدت قدامه ومسكت ايديه و قالت بحزن.. انا عارفة قد ايه يوسف كان غالي عندك...بس دا قدر ربنا.. نصيبه كده. ربنا يرحمه. هو في مكان احسن اكيد
كريم بصلها بعيون حمرا اثر الزعل وقال... يوسف كان اكتر من اخويا.. انا مش قادر اتخيل انه مبقاش موجود
هنا بدموع... عارفة انت كنت بتحبه ازاي. بس دا نصيبه. ادعيله ياكريم
.......
بعد اسبوع
كانت حورية رجعت شقتها برغم ان اخواتها طلبو منها تفضل معاهم بس هي اصرت ترجع لكن بيري مسابتهاش وسابت شقتها وراحت تفضل معاها علشان تبقي جمبها
...
عند سهام في بيتها
كانت قاعدة في السرير ماسكة صورة يوسف وبتبكي اوي وهي حاضنة الصورة
دخل جوزها اللي بصلها بحزن لان بقالها اسبوع مش بتسيب صورته ومش بتبطل بكا
قرب وقعد قدامها وقال... كفاية بكا ياسهام. هو دلوقتي في مكان احسن.. ادعيله
سهام ببكا وهي بتبص ل صورته.... دا ابني يا صالح. حتة مني راح في غمضة عين. كان نفسي احضنه واتكلم معاه.. بس هو كان زعلان مني
رفعت وشها وقالتلو... كان زعلان مني ياصالح.. مات وهو زعلان مني.. انا مش هسامح نفسي ابدا
وفضلت تبكي بقوة
ضمها ليه وقال.... اهدي ياسهام. مفيش ابن بيزعل من امه
..........
اما عند حور كانت لسه في المستشفى وعلي نفس حالتها رافضة الكلام،، رافضة تصدق الحقيقة المؤلمة. رافضة الحياة عموما
مامتها كانت بتبكي بحزن شديد وهي شايفة بنتها اللي تعتبر جسد بلا روح
بصت للدكتور وهي بتقولو.... مفيش اي تحسن في حالتها يادكتور
الدكتور..... المشكلة ان جسمها رافض العلاج،، هي رافضة تعيش الواقع وتصدقه.. الصدمة كانت شديدة عليها.. للأسف هي داخلة في غيبوبة مؤقته بتهرب بيها من واقع رافضاه.. بس بإذن الله مع الوقت هتتقبل الحقيقة وهتتحسن .. ادعولها
كانو اخوات يوسف كلهم موجودين معاها وجمب مامتها حتي سهام راحتلها تطمن عليها
كانو واقفين يبصو عليها بحزن شديد وهي في دنيا تانية
لا سمعاهم ولا حتي شيفاهم
اتفاجأو بيها لما مرة واحدة نطقت وقالت وهي بتبصلهم كلهم.... هو فين يوسف.
مامتها جريت عليها وهي مش مصدقة وقالت... حبيبتي انتي كويسة.
حور هزت راسها وقالت... ايوا.. فين يوسف بقا..ايه هو لسه مرجعش..طب متصلش يطمن عليا. بقالو كتير مكلمنيش... واحشني اوي ياماما. نفسي اكلمه.
مامتها حضنتها وهي بتبكي
وكلهم انفجرو بالبكاء
حور خرجت من حضن مامتها وهي بتبصلهم باستغراب وبتقول... انتو بتعيطو ليه.. اوعو تكونو مصدقين ان يوسف ما.. ت.
كملت بغضب... يوسف لسه عايش. سااامعين.. هو. هو وعدني ان عمره ما هيسيبني.. وبعدين انا بتنفس اهو يعني يوسف حي.
ابتدت في البكاء وقالت.... لو مش حي انا مش هقدر اتنفس لاني بتنفسه.. صدقوني يوسف عايش. عايش انا متاكدة.
مامتها ببكاء... انتي مؤمنة ياحبيبتي. وده قضاء ربنا
مسحت دموعها بعنف وصرخت فيها وقالت... بقولك يوسف عااااايش. هو وعدني انو هيرجع وانا مصدقاااه.. وهستتنااااه لحد ما يرجعلي.. انا متاكده انو هيرجع.
وابتدت تبكي تاني وهي بتردد.. هيرجع.هيرجع. اكيد هيرجعلي. انا مش ههون عليه يسيبني
حورية قربت ومسكت ايديها وقالت ببكاء...اهدي ياحور. اهدي ياحبيبتي
حور....هيرجع ياحورية. صح. قوليلهم انو هيرجع. هو وعدني انو مش هيسيبني
حورية ببكاء قالت ... ووعدني انا كمان. بس سابني وموفاش بوعدو
وحضنو بعض وهما بيبكو بشدة
......
بعد يومين
كانت هنا بتكلم حورية تتطمن عليها وبعد ماقفلت معاها بصت لقت رسالة علي الواتساب بمجرد ما فتحتها اتصدمت
كانت صورها اللي بعتها حسام ليها
وكاتب تحتها
"طول عمرك جامدة وبطل بس طلعتي جامدة اكتر بلبس البيت"
هنا حطت ايدها علي بوقها بصدمة وهي بتحاول تستوعب اللي شايفاه ،،
بصت لاقته بيتصل
ردت بسرعة. هي متعرفش هو مين بس بمجرد ماردت عليه جالها صوتو المستفز وهو بيقول... عجبتيني الصراحة
يخربيت حلاوتك
هنا بغضب.... انت جبت الصور دي منين ياحيوان
حسام ببرود...ايه ياقلبي نسيتي ان انتي اللي بعتيهم ليا
هنا بغضب.... انا مبعتش ليك حاجة ياحيوان يابن الكلب.. مين اللي اداك الصور دي. جبتهم منييين
وهي هتتجنن الصور مش مع حد اصلا مش موجودين غير علي فونها هي وبس
حسام... لا انتي شكلك بتنسي ياروحي. الصور انتي اللي بعتيهم حتي شوفي انا باعتلك اسكرينات بالشات. رقمك اللي باعتهملي اهو
هنا بقت تقلب في شاتات الواتساب زي المجنونة ملقتش حاجة بس فعلا الاسكرينات اللي هو باعتها بتأكد انهم اتبعتو من فونها،، رقمها اللي باعتهم فعلا
كانت هتتجنن وهي بتقول... ازاي!!!
قاطعها حسام لما قال.... عاوز اقابلك
لسه هترد كمل وقال... قبل ما ابعت الشات الجميل ده لجوزك.. هستناكي بعد ساعة في كافية********
هنا بعصبية وغضب.... انت عااايز مني ايييه
حسام.... عايزك.. قابليني بس في الكافية الاول نتفاهم.
كمل وقال بتهديد... صدقيني لو الساعة عدت ما ملاقتكيش قدامي هنفذ اللي قولتلك عليه
وقبل ماترد كان هو قفل
.
↚
فضلت تبكي بخوف وهي مرعوبة وهي بتتخيل لما كريم يعرف مش هيرحمها بقت مرعوبة اكتر وهي بتقول
اعمل ايه. اتصرف ازاي. روحت في داهية خلاص. روحت في داهية
وهي بتبكي بقوة وعقلها مشلول. مش عارفة تفكر
فضلت مكانها اكتر من ساعة بتبكي بس لحد ما لقته بعتلها رسالة محتواها
" شكلك مش جاية. تمام. هنفذ وعدي انا بقي "
بعتتله من غير تفكير وكتبتله
" جاية "
ابتسم بخبث وبعتلها
" مستنيكي"
قامت بسرعة لبست وراحت تقابله وهي معتقدة في دماغها انها هتحاول تتفاهم معاه وتخليه يمسح الصور
..
بعد نص ساعة وصلت الكافية لقته قاعد مستنيها
قالت بغضب وهي واقفة... عاوز مني ايه
حسام... عايزك
قالت بصوت عالي.. انت حيواان
الناس اللي في المكان بقو يبصو عليهم
حسام قال بغضب مكتوم.. اقعدي نتكلم. مش هينفع تقفي علشان الناس
لكن هنا فضلت واقفة وقالتلو بغضب... مين اللي بعتلك الصور
حسام... احنا هنعيدو تاني. مقولتلك انتي.
اصتنع التعجب وقال... انا اللي مش فاهم انتي ازاي ناسية
هنا.... انا مبعتش ليك حاجة.. امسح الصور دي من عندك
: موافق
قالها حسام بسرعة لدرجة هي استغربت لكن اتصدمت لما
كمل وقال...هتجيلي الشقة بكرة اخد اللي عايزو
وهو بيبص علي جسمها بوقاحة وبيكمل..واللي نفسي فيه من زمان..تخلص الليلة بعدها همسحهم حاضر.. ومحدش هيعرف اي حاجة.. قولتي ايه
هنا كانت مصدومة من وقاحته قالت وهي بتبصله باستحقار... قولت انك احقر انسان قابلته في حياتي
ومسكت كوباية ماية كان علي الترابيزة حدفته بالماية في وشه
وكانها استعادت لقوتها وقالت ... لو فاكر ان صباعي بقي تحت ضرسك و هتقدر تهددني و تزلني تبقي غلطان.. دا انا اوديك في ستين داهية
وبصتله باستحقار وغضب وسابته ومشيت
حسام مسح وشه وهو بينفض الماية من علي هدومه وهو بيقول بتوعد... ماااشي
وبإصرار... هجيبك تحت رجلي زي اي كلبة. بس اصبري علياا
........
في الوقت ده كريم رجع البيت ملقاش هنا
مسك تليفونه يتصل بيها بس هي مردتش
علي الجانب التاني
كانت هنا ماسكة الفون وهي مرعوبة خايفة ترد ليكون في البيت
...
كريم راح بيت عمه
مرات عمه اول ما فتحت الباب قالت ..كريم.. تعالي
كريم وهو علي الباب قالها... فين هنا
مرات عمه باستغراب ... اكيد في الشقة. هتكون فين.
كريم... مش في البيت
مرات عمه بلعت ريقها لما استنتجت ان هنا خرجت بدون علمه و لانها عارفة كريم اتيقنت ان بنتها يومها مش هيعدي بالساهل
قالت بتوتر.... هي. هي بس تلاقيها تلاقيها راحت مكان قريب وراجعة. او تكون راحت لحورية
كريم بصلها بشك وبعدها مشي
بهيرة دخلت بسرعة مسكت تليفونها وطلبت هنا
وبمجرد ما هنا فتحت الخط
بهيرة قالت بسرعة ... انتي فين ياهنا. جوزك جي يسأل عليكي بيحسبك عندي. روحتي فين من غير ماتسأذنيه
هنا قالت بخوف... انا راجعة ياماما خمس دقايق وهكون في البيت
بهيرة... انتي ازاي تخرجي من غير ماتعرفيه.. ربنا يستر عليكي النهارده.
هنا قفلت وهي بتتشاهد علي روحها
وبعد دقايق دخلت البيت وهي حرفيا بتترعش لتتفاجأ بمسدچ جديدة من حسام محتواها
" مش بس هبعتهم لـ حبيب القلب كمان هينزلو علي المواقع"
يتبع.......
↚
: روحتي فين ياهنا من غير ماتستأذني جوزك
كانت هنا حرفيا بتترعش من الخوف قالت برعب... ه هو كريم فين. لسه هنا ولا خرج
مامتها... لا فوق. اطلعي استلقي وعدك بقا. ربنا يستر عليكي
هنا بدموع...طب هو متعصب اوي
بهيرة بحزن عليها... متخافيش ياحبيبتي ... بس لو زعقلك. انتي خليكي عاقلة متشديش معاه و مترديش عشان مايزعلكيش . ماشي حبيبتي
هنا هزت راسها ودخلت وهي بتتشاهد علي روحها
كانو كريم وامه قاعدين
: مساء الخير
قدرية.. اهلا ياختي
هنا بصت بتوتر علي كريم اللي كان قاعد بيدخن بهدوء وراحت طلعت علي فوق علطول تنتظر مصيرها
بعد دقايق فتح الباب ودخل كانت قاعدة بتوتر،،، قامت وقفت وهي بتبلع ريقها بخوف
: كنتي فين
قالها وهي بيقرب عليها ببطئ
قالت ..ک كنت..نـ نزلت اقابل واحدة صحبتي
وهي بترجع لورا تلقائي
كريم بحدة.... اقفي
وقفت مكانها بخوف وهو قال... مقولتيش ليه
هنا بدموع.... انا اسفة
كريم ... و هعمل ايه بأسفك. ازاي تخرجي من البيت بدون اذني..مالكيش راجل
كمل بزعيق وغضب... مش شايفاني راجل ياابت.. مش مالي عينك
هزت راسها برفض وقالت بدموع...والله ماكده. ب.بس.ااصل
وهي مش عارفة تقوله ايه
لكن قالت... انا اسفة.. دي اول واخر مرة. مش هعمل كده تاني
بلعت ريقها و اضطرت تكذب عليه لاول مرة وقالت... صاحبتي كلمتني كان عندها مشكلة وبتعيط.. نزلت قابلتها في كافيه قريب من البيت. من قلقي عليها نسيت اقولك.. انا اسفة
لما شاف رعشة جسمها وخوفها الواضح محبش يخوفها لكن قال بتحذير ... اللي حصل ده لو اتكرر تاني
هزت راسها بسرعة وقالت.... مـ مش هيحصل
....
مساءا
عاصم كان في شقة خاصة بيه قاعد ساند ضهره علي الكنبة في ايده كاس و بيشرب بشرود
كانت في بنت معاه بصتله وقالت...اصبلك كاس تاني
عاصم وهو علي نفس وضعه شارد قال... صبي
اخدت الكا، س من ايده وقامت تتمشي بدلع لحد ما وقفت قدام بار المطبخ المفتوح في اخر الريسبشن ومسكت ازازة الفو.. ديكا وابتدت تصبله
راحت اديتله الكا، س وقعدت جمبه وقالت بعد ما مدت ايدها وابتدت تحركها علي رقبته بإغراء... مش عاوز حاجة تانية
بصلها وقال ... لا. روحي انتي
سحبت سيجارة ولعتها وقالت .. تؤ..خليني معاك
وهي تنفخ دخانها بصتله وقالت... عاوزة افضل معاك شوية
بصلها بلامبالاة وبقي يشرب في الكاس بتاعه
بعد دقايق بصتله وقامت قعدت علي ركبتها قدامه،، مدت ايدها وابتدت تحركها بتمهل علي صدره من فتحة قميصه وهي بتقول... مش واحشاك
كان عاصم بيشر،، ب بغباء و كانت ابتدت دماغه تتقل
: مش وحشاك ياعاصم
وهي لسه مستمرة فاللي بتعمله
بصلها وهو يعتبر خلاص كان سـ كر،، بقي يبصلها بتوهان وابتسم لما اتخيلت له حورية،، قال... وحشاني اوي
ياحورية.
قالت بضيق.. يادي حورية اللي نايم صاحي بتحلم بيها
لكن كملت في نفسها وقالت... زي بعضه. حورية حورية.. انت اصلا واحشني
كان مد ايده وبقي يحرك صباعه علي شفا،، يفها وهو بيقول بر، غبة... بحبك
وهو شايفها حورية
ومال عليها يبو.. سها وو
.......
كانت هنا في الحمام عمالة بتبكي بصوت مكتوم وهي خايفة حسام ينفذ تهديده
فضلت وقت كبير تبكي لحد ما اخيرا قامت تاخد دش وبعدها خرجت بعيونها المنتفخة اثر البكاء وهي بتحاول تداري توترها
كريم كان واقف بيدخن في البلكونة
راحت عنده وقالت ... مش هتنام
لف وبصلها ف قالت... والله اسفة
كريم طفي السيجارة وقال.. تعالي ننام
واخدها وراحو السرير
فتح ايده ليها وهي دخلت في حضنه
ضمها ليه وباس راسها وقال وهو مش متطمن لحالتها.... مالك ياهنا
هنا... مفيش
رفع وشها من حضنه وبقي يتأملها بشك
كريم.... انتي مخبية حاجة عليا
هنا هزت راسها برفض لكن مقدرتش تتحكم في دموعها اللي نزلت وقالت من بين دموعها... لا. مفيش حاجه
كريم... طب بتعيطي ليه دلوقتي
هنا مسحت دموعها وقالت.... علشان انت زعلان مني
كان بيبصلها بشك حاسس انها مخبية حاجة لكن قال بشرود .. انا مش زعلان.
رجع بصلها وقال بهدوء مريب.... علشان واثق انك مش هتغلطي تاني.
وباس راسها وضمها ليه
.............
اما عند حورية
كانت في قاعدة في سريرها ماسكة تليفونها بتقلب في صور يوسف ودموعها بتنزل بحزن
قفلت الفون وهي بتقول... ياارب. صبرني علي فراقو. يارب
حطت ايدها علي قلبها وهي حاسة انها هتنفجر مكانتش قادرة تتحمل الم الحزن.. كانت عاوزة تنهار تبكي بصوت عالي. تصرخ
حطت راسها بين كفوفها وفضلت تبكي بشدة
سمعت صوتها بيري اللي كانت برا
دخلت بسرعة جريت عليها وهي بتقول... مالك ياحبيبتي
وضمتها ليها بحزن وهي بتقول... اهدي. اهدي ياحورية
كانت حورية بتبكي بانهيار وهي بتقول... مش قادرة. حاسة همو،، ت.. انا عاوزة يوسف. عاوزة اخويا. مش هقدر اتحمل فراقه والله ماهقدر
وهي بتبكي اوي ومنهارة
بيري بدموع... ربنا قادر يصبرك ياحبيبتي. اهدي متعمليش في نفسك كده
وفضلت تهدي فيها بدموع وحزن عليها وهي حضناها
........
↚
تاني يوم
كريم صحي وكان واقف بيلبس قدام المرايا،، عينه جات علي هنا في المرايا و اللي كانت قاعدة في السرير بشرود
كريم... هنا
بس هنا كانت في دنيا تانية
كريم... هنااا
انتبهت ليه بصتله وقالت... ن نعم
اخد تليفونه ومفاتيحه و قرب عليها،، رفع وشها بصباعه وقال ... في ايه. مالك
هنا بلعت ريقها بخوف وقبل ماترد
كان تليفون كريم اعلن عن وصول رسالة
بصتله برعب وهي نظرها متوزع بينه وبين التليفون وهي بتفرك ايديها بتوتر وهي خايفة يكون حسام نفذ تهديده
كريم بص في الفون وكانت رسالة من شركة المحمول
قفله و رجع بصلها وقال بهدوء... قوليلي مالك. انتي كويسة
هنا... ااه
كريم بشك ...بس انا ملاحظ انك مش طبيعية..لاخر مرة ياهنا هسألك.. انتي مخبية حاجة عني
هنا بتوتر .. ل لا هخبي ايه يعني. انت عارف مش بخبي عليك حاجة
كريم... اتمني
كان بيبصلها بنظرات كلها شك وبعدين مشي
وهي فضلت مكانها تبكي لحد ما لقت حسام بيتصل بيها
مسكت الفون لثواني بحيرة لكن في الاخر مردتش عليع وكنسلت في وشه بغضب ورجعت كملت بكي وهي خايفة ومرعوبه
بصت لاقته بعتلها مسدچ
محتواها
"لو مطلعتيش شاطرة وجيتي النهاردة هنفذ وعدي ليكي،، اخر مهلة ليكي النهاردة. مجيتيش قابلي بقا "
ومسدچ تانية
"وشوفي بقا رد فعل البيه جوزك لما يعرف انك مقضياها معايا وبتبعتيلي صورك كمان"
هنا شافت الرسايل وبكائها ذاد وبقت مرعوبة اكتر وهي محتارة مش عارفة تتصرف ازاي
......
بعد وقت كانت قاعدة مع حورية بعد ماراحتلها وحكتلها علي كل حاجه
هنا بدموع... اعمل ايه ياحورية. انا روحت في داهية.. كريم مش هيرحمني لو عرف
حورية... اهدي ياهنا.. بس انا من رأيي انتي اللي تحكيلو قبل ما ابن الؤذية ده ينفذ تهديده
هنا...والله فكرت اقوله. انا اصلا مش بخبي عنه حاجه.. بس خايفة من رد فعله. هو مش هيصدقني. انتي عارفة كريم مش بيتفاهم. انا خايفة اوي
حورية مسكت ايديها وقالت وهي بتشجعها...متخافيش. كريم بيحبك وبيثق فيكي
هنا.... لو شاف الاسكرينات مش هيصدق.. دول اتبعتو من تليفوني ياحورية ودي المصيبة. يعني لو عرف مش هيرحمني.. انتي عارفة الزفت ده عاوز يوصل لكريم ايه. اني علي علاقه بيه وببعتله صوري
حورية...بني ادم حقير
كملت بحيرة... طب هو بيعمل ليه كده. عاوز منك ايه
هنا بضياع... مش عارفة
حورية بتفكير.. طب ما تقولي ل باباكي او ل عاصم وهما اكيد هيأدبوه
هنا... انا واثقة لو قولت ل بابا او لعاصم هيخلصو عليه .
كملت وقالت... بس الفكرة اني مش بخبي حاجة علي كريم اصلا. عاوز اقولو هو بس في نفس الوقت خايفة من رد فعله.
حورية... وانا شايفة انك تشجعي نفسك و تقوليلو. متخافيش. كريم اه عصبي بس مش غبي
بعدين قالتلها بتساؤل... بس هو مين اللي ممكن يكون
بعتلو الصور.. افتكري كده مين بيمسك تليفونك. مين مثلا يكون بعتله الصور دي من عندك
هنا بتيه.... انا دماغي مشلولة مش عارفة افكر ولا قادرة افتكر. مش عارفة مين
بصتلها وقالت... انا اسفة اني بشكيلك مشاكلي وانتي فيكي اللي مكفيكي.
حورية... انتي اختي ياهبلة. عموما انا مش عاوزاكي تقلقي ومتخافيش بإذن الله هتتحل. بس احكي ل كريم زي مقولتلك ومتخافيش حتي لو غضب عليكي هو بيحبك واستحالة هيصدق فيكي.
هنا ... هعمل كده وربنا يستر
حورية مسكت ايديها بدعم.. متخافيش
......
في شقة عماد اللي متجوز فيها علي مراته
كان نايم في الكنبة حاطط ايده علي عينه وهو ساند راسه علي رجل سهي مراته اللي كانت بتلعب في شعره بهدوء
سهي... حبيبي. انت مأكلتش حاجة.
عماد وهو لسه ايده علي عينه قال... ماليش نفس
سهي... علشان خاطري كل اي حاجة.. بص هحضرلك حاجة خفيفة
عماد... مش عاوز ياسهي قولت
سهي... ماهو مش هينفع كده.. انا عارفة انك حزين علي اخوك. ربنا يرحمه.. بس الاكل مالوش علاقة بالحزن.. وبعدين مينفعش انت الكبير تبقي كده. لازم تشد حيلك وتبقي جامد كده قدام اخواتك
عماد بحزن قال.... مو.. ت يوسف قطملي ضهري.. يوسف مكانش اخويا بس. دا ابني.. مش قادر اصدق انه راح .. مكانش فيه في جدعنته وشهامته.. برغم صغر سنه... مفيش حد في المنطقة مبيحبوش. كبير وصغير. الكل بيحبو. يوسف ده كان فرحة البيت
دموعه بقت تنزل غصب عنه.. وسهي قالت بحزن ودموع.. هي كمان.. ادعيله. وصدقني هو في مكان احسن.. عارفة ان فراقه صعب عليكم بس ده قضاء ربنا
........
رجعت هنا من عند حورية وهي داخلة البيت قابلت ابوها واقف قدام البيت معاه تليفون ،، شاوراها بعمني تروحله راحت وهو فتحلها دراعه وضمها ليه،، خلص تليفونه وقالها وهو بيبوس راسها.. عاملة ايه يا حبيبة ابوكي
هنا بهدوء... كويسة
زكريا.... تعالي
واخدها ودخل البيت
بعد شوية كان واخدها في حضنه وبيسألها مالها لانه كان ملاحظ انها مش في حالتها الطبيعية
لكن هنا ردت وقالت... كويسة يابابا. مفيش حاجه
بهيرة جابتله الشاي وقعدت وهي بتقولها هي كمان ... هو كريم زعلك امبارح ياهنا. قولي متخبيش
بقلم فريده احمد
وقبل ماهنا ترد زكريا قال... هيزعلك ليه.. قوليلي لو عملك حاجة وشوفي هعملك فيه ايه
هنا... مفيش حاجة صدقوني
وقامت وهي بتقول... انا هطلع. تصبحو علي خير
.......
مساء
كانت في الشقة قاعدة علي الكنبة بتفرك ايديها الاتنين بتوتر. مستنية كريم بعد ماحسمت امرها انها هتحكيله خلاص
فضلت لحد ماسمعت صوت عربيته،،، قامت بقت راحة جاية بتوتر وخوف مقدرتش تتحكم في خوفها، ابتدت تبكي وهي بتتخيل رد فعله لما تقوله
دخل لقاها كده
كريم قفل الباب وقرب عليها بقلق وهو بيقول .... مالك.. ايه اللي حصل
هنا بدون اي مقدمات دخلت في حضنه وفضلت تبكي اوي
كريم بقلق عليها... مالك ياحبيبي. في ايه ياهنا
رفع وشها وهو بيتأملها وبيقول...ايه اللي حصل. انتي من امبارح وانتي مش طبيعية. اتكلمي
هنا بدموع.... مش هقدر
كريم بشك ... انتي عملتي حاجه.. عملتي ايه ياهنا
هنا بسرعة.... والله ماعملت. بس
كريم.... ها. اتكلمي
قالت وهي مش قادرة تتحكم في دموعها اللي بتنزل بغزارة... لو. قولتلك. مش هترحمني
هنا كريم شكو ذاد وقال.... ليه. انتي عملتي ايه. انتطقي
كانت بتبكي اوي وهي مرعوبة لكن مسكت تليفونها وفتحته علي الشات بتاع حسام واديتهولو
كريم مسك الفون وبقي يبص في الشات بعيون مشتعلة
بصلها وقبل مايتكلم قالت وهي واقفة حرفيا جسمها كلو بيترعش وبشهقات... اقسم. بالله ما بعتلو حاجة. صدقني ياكريم.. والله ما انا.. والله العظيم ما انا
↚
كريم..... ششش. اهدي
كانت شهاقتها عالية وبتبكي بشدة وجسمها بيرتجف من الخوف
كريم.... اهدي في ايه.. اهدي خالص
هنا من بين شهاقتها... والله ماعملت حاجة. ه هو
كريم بهدوء .... انا مصدقك.
بصتله بدهشة وهي مش مصدقة رد فعله
قال... انا بثق فيكي ياهنا. يعني مستحيل اصدق انك تخو. نيني
هنا... بس الصور
قاطعها وقال... حتي وانا شايف ان الصور اتبعتت من عندك
مد ايده مسحلها دموعها و قال وهو بيهديها ... اهدي كده.
واحكيلي ايه اللي حصل بالظبط
ابتدت تحكيله
و كان بيسمع منها وهو بيتوعد ل حسام
هنا بدموع وهي بتحكي... وهو من امبارح وهو بيهددني يبعتلك الصور
كريم... ايه اللي حصل تاني
هنا بلعت ريقها وهي مترددة تقوله انها راحت قابلته لكن مترددتش كتير وبرغم خوفها الا انعا قررت متخبيش اي حاجة وقالت....لما خرجت امبارح.. كذبت عليك.مكنتش بقابل صاحبتي. نزلت قابلته هو
كملت بسرعة... انا اسفة. والله دماغي ماكانت فيا. مفكرتش. انا كنت خايفة ومرعوبه. علشان كده مفكرتش
. انا اسفة ياكريم
وهي بتبكي اوي وخايفة
لكن اتفاجات بيه ل تاني مرة لما مسح دموعها بحنية و قال بهدوء... خلاص اهدي. انا مش هعملك حاجه..اهدي..
بعدين قال... المهم افتكري كويس مين مسك تليفونك قريب
هنا حاولت تفتكر بس دماغها كانت زي المشلولة
هزت راسها ب لا وهي بتقول... مش فاكرة
لكن مرة واحدة اتذكرت وقالت... اه افتكرت. سيليا.. ايوا سيليا من كام يوم اخدت تليفوني وقالتلي انها هتعمل منو مكالمة
بعدين قالت.. بس مظنش هي. هي هتعمل ليه كده. دي صاحبتي
كريم قال وهو متيقن ان اكيد هي لان سيليا اساسا كانت بتحاول تقرب منو ... لا هي
بصلها وقال... البت دي ياما قولتلك تبعدي عنها
هنا... مش ممكن مش هي
بقلم فريده احمد
كريم... مادام مسكت تليفونك. يبقي مفيش غيرها.
وبعد ما كان بيتوعد لحسام بقي يتوعد لسيليا كمان
بصلها وقالها... ابعتي لابن ال******** وقوليله انك هتقابليه
بصتله بدون فهم وعدم تصديق ف قال بأمر... اعملي بس اللي بقولك عليه
هزت راسها بطاعة وعملت زي ما قالها
..........
بعد وقت
كان حسام في شقته مستني هنا وهو مبسوط جداا ان مراده خلاص بيتحقق
جرس الباب ضرب اتحرك علطول فتح الباب بحماس ليتفاجأ بلكمة في وشه رجع علي اثرها كام خطوة للوراء
كريم قرب عليه ومرة واحدة دفعه برجله خلاه وقع علي الارض
قرب تاني مسكه من هدومه وقومه
حسام بنهج.... انت ايه اللي جابك. هنا
كريم... جيت اربيك
وفي لحظة كان لكمه في وشه وقعو علي الارض تاني
كريم.... بتحوم ورا مراتي ليه يلا
حسام وهو بيمسح الد، م من بوقه قال وهو بيحاول يشككه فيها.... مراتك مقضاياها معايا.. بتحبني. بتبعتلي صورها كمان
كريم.... مراتي انا واثق فيها يابن الكلب.. ووحيات امك يابن*********بسبب اللي عملته ده ماهرحمك
وانهال عليه باللكمات وهو بيقول... مين اللي بعتلك الصور يلاااااا.. مييين ياروح امككككك
حسام بتعب قال بسرعة... سلييا سيليا
كريم.... هطلع مي***** امك انت وهي..نهايتكو علي ايدي ياولاااد **الكلـبب
وفضل يضر"ب فيه. كان بيضر،، بو بغل لحد مابقي في ايده جـ ثة
مال عليه مسكه من فكه وقال... تليفونك فين يلااااا.. تليفون امككك فييين
حسام بتعب شاورله علي الترابيزة
كريم اتحرك خد التليفون ورجعلو تاني مسكه من فكه وقال.... عندك نسخ تانية من الصور علي اي جهاز
حسام هز راسه بلا
كريم وهو لسه ماسكه وبيضعط علي فكه جامد قال... قسما بربي لو طلعت ناسخهم علي اي جهاز تاني صدقني هخلص عليك
حسام بتعب وهو مش قادر يتكلم... صدقني هما علي الفون بس. والفون في ايدك اهو
كريم بصله بشر
وحسام قال.... اقسم بالله مامعايا غير اللي علي التليفون كريم جرب يفتح الفون اتفاجأ لما اتفتح معاه لانه مكانش مقفول ب باسوورد من الاساس
حط الفون في جيبه وقبل ما يقف طلع مطو،، ة
حسام بصله برعب بمجرد ماشافها
وكريم وهو غير مبالي بيه فتحها وفي لحظة كان علم عليه بيها في وشه
حسام صرخ بالم وكريم قالو بغل... عشان كل ماتبص لوشك في المستقبل. تفتكرني
وسابه مرمي في مكانه وخرج وهو معاه الفون
.......
كانت هنا راحة جاية بخوف لحد ما لقته داخل قربت عليه بسرعة وقالت ... عملت ايه
كريم... متشغليش بالك
هنا وهي مش مطمنه،، هي عارفاه كويس قالت.... انت قتـ، له صح.. اوعي تكون قتـ لته ياكريم
كريم .... لا. بس اديتلو درس مش هينساه طول عمره
هنا بصتله ولسه هتتكلم
حط ايده علي بطنها وقال... قوليلي. هتفضي امتي بقالك كتير
هنا.... انا لسه في الشهر الرابع ياكريم
كريم... يعني فاضل قد ايه
هنا... لسه خمس شهور
كريم... لسه خمسه
هنا.... للاسف
كريم... خليه براحته
بصتله بحب وقالت... انا بحبك اووي
باس راسها وقال... انا اللي بعشقك.. تعالي علشان انتي وحشاني
قالها وهو بيميل يشيلها ودخل بيها الاوضة
...........
في اخر الليل
محمد كان نازل من شقته
وبمجرد ما رشا حست بيه فتحت باب شقتها بسرعة
اتجاهلها وكمل نزول لكن هي وقفت قدامه وقالت وهي مش قادرة تتحكم في نفسها... انت واحشني اوي علي فكرة
وهي بتحاول تبوسه و بتقول... هو انا مش واحشاك.
لكن محمد بعدها وقال... ابعدي
رشا... بقولك واحشني
محمد... ابعددي قولت
وبعدها عنه ونزل
وهي فضلت تبص عليه بغضب
...
عند حورية فتحت الباب اتفاجأت بمحمد
شهقت بخضة و راحت بسرعة تقفله لكن كان هو اسرع منها لما زقو ودخل رغما عنها
يتبع.......
↚
فتحت حورية الباب لتتفاجأ بمحمد واللي بمجرد ماشافته شهقت بخضة وبسرعة راحت تقفل الباب، لكن كان هو اسرع منها لما زقو ودخل رغما عنها
حورية كانت بترجع لورا بخوف وهي بتقول برعب.. ع عاوز ايه مني
محمد.... اهدي... انا مش جاي أأذيكي
قرب عليها وهي واقفة لازقة في الحيطة بتترعش وقال... انا بحبك ياحورية وعايزك..
رفع ايده وابتدي يحركها علي جانب وجهها بهدوء وقال وهو بيبصلها بحب... عندي استعداد اعمل اي حاجة علشان ارجعك ليا.. تعالي نرجع ياحورية ونبدأ صفحة جديدة مع بعض.. صدقيني مش هخزلك
حورية... ارجوك سيبني في حالي. انا ماصدقت ابتديت اتخطي القرف اللي كنت عايشة فيه معاك.. انت عمرك ماهتتغير يامحمد انا متاكده..فـ أرجوك ابعد عن طريقي.
محمد.. مقدرش. لاني بحبك. انا معرفش اعيش من غيرك اساسا.. اديني فرصة وصدقيني هتغير بجد
حورية... انت اصلا مبتحاولش تتغير.
بصتله باستحقار وقالت... دنا لما كشفت خيا، نتك. مع الو،، سخة مرات اخوك. محاولتش ترجع عن القرف اللي بتعمله وكملت فيه عادي..انت صعب تتغير مستحيل. بس حتي لو حصل واتغيرت مع انه من رابع المستحيلات.. بردو انا مش هرجعلك. استحالة يكون في بينا حياة مشتركة تاني
محمد... بس انتي بتحبيني ياحورية.. انا متاكد انك لسه بتحبيني.. اديني فرصة اخيرة وشوفي هتغير ولا لا
هز راسه وقال... انا معترف اني ظلمتك وجيت عليكي كتير. واستحملتي مني كتير.. بس صدقيني هعوضك بس اديني الفرصه
حورية هزت راسها برفض وقالت... اديتك فرص كتير...بس انت كنت بتعمل ايه
ابتسمت بوجع وقالت....كنت بتدوس عليا اكتر.. كنت كل يوم بتسيبني وتروح تبات في حضن اي واحدة رخيصة ماللي بتعرفهم مع اني عمري ماقصرت معاك في حاجة. كل حقوقك كنت بديهالك.عمري ماقصرت.. كنت بتخو، ني وعمرك مارعيت شعوري. انت حتي يا اخي مكنتش بتحاول تعمل كده من ورايا.. لا بكل بجاحة كنت بتعمل اللي بتعمله بعلمي ولما كنت بتكلم. كنت بتضر، بني وتقولي دي عيشتي واذا كان عاجبك..كنت دايما بتستغل ان اهلي مقاطعيني وتهيين وتذ، ل فيا اكتر علشان عارف ان مفيش حد بيقفلي. دا غير عمايل امك فيا. انتو كنتو بتد، بحوني كل يو. م
غمضت عنيها وشريط حياتها معاه بيمشي قدامها.. كانت عيشة كلها وجع وخيا، نة واها، نة وذ، ل
هزت راسها برفض اكتر من مرة،، فتحت عيونها وقالت... ابعد عني ارجوك. سيبني في حالي. سيبني الملم اللي باقي مني وادوايه يمكن اقدر اعيش
محمد .....طب سيبيني اداوي انا جروحك اللي انا السبب فيها..جربي ياحورية مش هتندمي صدقيني .. انا بحبك وعايزك. ومتاكد انك لسه بتحبيني..اديني فرصه اخيرة
مسك ايديها الاتنين وقعد علي ركبته قدامها وقال...
انا اسف.اسف علي كل حاجة عملتها معاكي.. صدقيني بحبك
وهو بيبوس ايديها الاتنين وبيقول... سامحيني. سامحيني ياحورية علشان اعرف اسامح نفسي
رفع وشه يبصلها بترجي وهي كانت بتبصله بدموع وحيرة كان اتأكد انها خلاص ابتدت تضعف، ابتسم من جواه وقام رفع ايده يلمس شفا.. يفها بصباعه وهو مستغل ضعفها وقال... بحبك. بحبك ياحورية
وقرب علي شفا، يفها وابتدي يبوسها
كان متأكد انها هتضعف وهتحن اثر لمساته كعادتها. لكن المرادي غير. فاقت لنفسها وزقته بقوة وقالت.. لو فاكر اني هضعف زي كل مرة تبقي غلطان..
وبعصبية... ابعدد عني وسيبني لاني لايمكن هسمحلك تقرب مني.ساامع.. اطلع برا. اطلع بره حياتي بقاا. مش عاوزة اشوفك ولا حتي افتكرك. يلااا براااا
قعدت علي الارض و حطت اديها علي وشها وفضلت تبكي
حس بحالتها وقال... هسيبك دلوقتي تهدي.
لكن كمل بدون مايتحكم في نفسه وقالها .... بس افتكري دايما اني مش هسمحلك ياحورية تدخلي راجل في حياتك غيري
شالت اديها من علي وشها وبصتله ف قال بسرعة وتملك... علشان انتي بتاعتي واستحالة هسيبك ل غيري. مش هسمح ان حد ياخدك مني ابدا
وقرب باس راسها وخرج
..
عند سمر في اوضتها
: بقولك مش هينفع ياعلي
علي... يعني مش هعرف اشوفك
سمر... الفترة دي لأ. انا اصلا بخرج للجامعة بالعافية. من اخر مرة وكريم شاكك فيا.. مدخلش عليه الحوار اللي عملته. ومن ساعتها مانعني اخرج لولا ماما مكانش هيخليني انزل الجامعة اصلا
........
بيري كانت طالعة اتفاجأت بمحمد قدامها نازل تايه
بمجرد ماشافته قالت بغضب... كنت بتعمل ايه هنا.. انت عملت في البت حاجة. عملت فيها اييه. انتطقق
لكن محمد مردش ونزل وهي دخلت بسرعة تتطمن علي حورية اللي لاقيتها قاعدة علي الارض حاطة راسها بين رجليها وبتبكي
بيري قربت بسرعة قعدت علي ركبتها قدامها وهي بتقولها... حبيبتي انتي كويسة. عملك ايه الحيوان ده.. حورية ردي عليا
رفعت حورية راسها بدون كلام وهي لسه مستمرة في بكائها
بيري...حورية انتي مش ضعيفة واوعي تضعفي. اوعي ياحورية
بصتلها حورية وقالت .... بس انا ضعيفة.. اللي كان مقويني راح
وفضلت تبكي بشدة
..........
تاني يوم صباحا
عند كريم وهنا
قبل ما كريم ينزل قال لـ هنا... عندك جامعة النهاردة
هنا.. اه. بس هنزل متاخر
كريم... ابقي خلي بالك من نفسك
↚
وباس راسها وقبل مايخرج قالها... عملتي ايه صحيح في تليفون ابن***** حذفتي الصور؟
هنا... اه حذفتها.. هو انت هترجعله الفون تاني؟
كريم... لا. احرقيه لو عايزة.
هنا... هو انت اتأكدت ان سيليا هي اللي بعتتله الصور.
كريم... اه. وهفرجك عليها قريب
هنا... لا
كملت بشر... سيبها عليا انا. انا هعرف ازاي اردلها اللي عملته واللي كانت ناوية تعمله فيا
بصتله وقالت... اسكت مش انا لاقيت علي تليفون الزفت ده بلاوي اصلا
كريم... زي ايه
هنا.... الحقير ده طلع اي بنت بتعمل معاه علاقة بيصورها .. بيعمل كده بيهددهم بالفيديوهات اكيد
كريم... اوعي تكوني اتفرجتي علي الحجات دي
هنا... لا طبعا. بس الفون كله مليان فيدوهات زبالة لبنات معاه. ومش هتصدق. منهم سيليا كمان
كريم بشر ...حلو اوي. الواد ده وقع تحت ايدي ومحدش سمي عليه.
هنا.... انت احلي حاجة انك جبتك فونه.. كده لو معاه اي نسخ من الصور هيخاف يطلعها. هيخاف عموما يفكر يعمل اي تصرف حقير معانا.. اما بقي سيليا ف دي عرفت انا هعمل معاها ايه
وهي بتتوعدلها
........
بعد وقت كانت في الجامعة قربت علي سيليا اللي كانت واقفة حرفيا مصدومه وهي ماسكة تليفونها بسبب اللي وصلها عليه
ابتسمت بتشفي وقالتلها..عجبتك هديتك اللي بعتهالك
بصتلها سيليا.. ا انت..
هزت هنا راسها بتاكيد وقالت... ايوا انا.. مقولتليش رايك عجبتك صح..
كملت وقالت... وعلشان تعرفي انك غالية عندي بعت الفيدو لكل اللي معانا هنا في الجامعة. حتي بصي حواليكي كده
بصت سيليا حواليها اتفاجات بكل الطلبة بيبصولها وواضح انهم بيتهامسو عليها
هنا....ااه. في هدية تانية هتعجبك اكتر من دي كمان.. لولا اني رعيت مشاعر الطلبة كنت بعتلهم الفيديو التاني.. بس متقلقيش ده بقا هبعتو لاهلك علشان يعرفو بنتهم المحترمة بتعمل ايه من وراهم
سيليا بجنون .. انتي جبتي الفيديوهات دي منين. وعملتي كده ليييه. حررام علييكي ياشيخة حرام عليكيي
هنا بجبروت... حقي وبردو
سيليا بدموع.... حرام عليكي
هنا.... وانتي لما بعتي صوري للحيوان اللي انتي مرافقاه علشان تتشككو جوزي فيا. كنتي ايه هاا. يعني اسلمك تليفوني واديكي الامان تعملي فيا كده ياز، بالة. اديكي وقعتي في شر اعمالك. اشربي بقا بالشفا
..........
بعد مرور شهر
حورية كانت بتحاول تتخطي الحزن وابتدت ترجع تاني شغلها
في الفترة دي محمد حاول اكتر من مرة معاها تاني لكن هي مكانتش بتديلو فرصة لدرجة انو رجع يهددها تاني لو فكرت تدخل في حياتها راجل غيره
عاصم كمان حاول معاها كتير بس حورية قررت تمسحهم الاتنين من حياتها وابتدت تهتم بشغلها برغم حزنها علي اخوها واللي مكانش بيعدي عليها يوم من غير ما تبكي عليه
.....
في اوضة قدرية
: اظن كفاية كده بقا وتشوف حياتك
محمد... مش فاهم
قدرية : بقالك شهرين مطلق المحروسة، سيبتك المدة اللي فاتت دي بس مش هصبر اكتر من كده يابن بطني. انا حقي اشوف احفادي. لازم تتجوز
محمد زاغ ببصره وقال... قولتلك مليون مرة متفتحيش الموضوع ده معايا ياما
قدرية.... ليه. تكونش عاوز تردها.. دا علي جثتي.. انت لازم تتجوز واحدة غيرها تخلفلك. انا من حقي اشوف عيالك
: اناا عقييم
قالها بنفاذ صبر لتنصدم بشدة
: انت بتقول ايه
محمد .. بقول اللي سمعتيه.
ثم اكمل بألم شديد وخزي ... عرفتي بقا انا رافض اتجوز غيرها ليه.. عرفتي كنت رافض اطلقها من الاساس ليييييه
قدرية بزهول قالت بعدم تصديق... ازاي يعني. ازاي يكون العيب منك. لا انت اكيد بتكذب عليا
قالت اخر كلمة وهي بتقنع نفسها انه بيقول كده بس علشان تبطل تزن عليه انو يتجوز غير حورية
لكن محمد ابتسم بمرارة وقال... للاسف دي الحقيقة. ابنك عقيم.. طول فترة جوازي منها وانا بوهم فيها ان العيب منها. لكن الحقيقة انا اللي مبخلفش مش هي.
قدرية بزهول... يعني ايه.
وهي بتحاول تستوعب بصتله وقالت... دي لو اتجوزت تبقي مصيبة. كدة سرك هينكشف.. انت لازم تردها وفي اقرب وقت قبل ما تروح تتجوز
محمد بيأس... صعب.. حورية مش هترجعلي
قدرية....مفيش حاجة صعبة.. لازم ترجع..وبعدين متقلقش اللي كان مقوي قلبها خلاص مبقاش موجود. دا غير انها بتحبك يعني هتلين بكلمتين .. بص انت حاول معاها وادخلها بشويتين حنية وهتلين انا متاكده..
محمد...مبقاش ينفع جربت معاها راكبة دماغها
قدرية... جرب تاني
كملت بتفكير... هروحلها انا وهعتذر منها كمان.. ماهي لازم ترجع. انا مش هسمح يتقال عليك معيوب
يتبع.....
↚
: اسمع انت لازم ترد حورية لعصمتك قبل ماتروح تتجوز حد تاني والمستور ينكشف. لازم لازم تردها بأي شكل.
كملت بتفكير... بص انا كمان هروحلها ولو حكمت اعتذر منها هعتذر المهم ترجع. انا مش هسمح ابدا يتقال عليك معيوب
بصلها محمد نظرة حارقة ف ادركت صعوبة الكلمة و قالت بسرعة واسف... يقطعني. انت سيد الرجالة يانور عيني
زفر انفاسه بضيق وهم وبدون ولا كلمة فتح الباب وخرج
وقدرية فضلت مكانها تبص علي طيفه بحزن وهي بتقول في نفسها بإصرار.. هعمل المستحيل عشان ارجعهالك.
كملت بقوتها المعتادة... مش هقبل تبان مكسور قدام حد ابدا. وغلاوتك عندي لاهجبهالك تاني تحت رجليك
.....
عاصم قاعد علي الكنبة بيدخن بشرود.. خرج من شروده علي صوت امه اللي كانت عملالو فنجان القهوة اللي طلبه منها
وهي بتقوله... خد ياحبيبي
عاصم باس ايدها وقال... تسلم ايدك ياما
قعدت قصاده وهي بتقول
: مش ناوي تفرحني بيك بقا وتتجوز ياعاصم
عاصم بصلها ورجع بص قدامه بشرود وقال... قريب ان شاء الله بس حورية تلين
بهيرة بضيق وعصبية... حتي لو وافقت. انا مش موافقة بقولك ايه انت تشيل حورية من دماغك خالص. سامع
عاصم بصلها وقالها ... مش فاهم. مالها حورية
بهيرة.... ملهاش. زي الفل وبحبها كمان. بس متنفعكش يابني.. حورية مبتخلفش وانا ابقي مجنونة لو وافقتك تتجوزها. ازاي عاوز تتجوز واحدة مبتخلفش . انت طبيعي!!
عاصم... انا حر. مش عاوز خلفة. انا مش عاوز غير حورية. وهعمل المستحيل لحد ما توافق اتجوزها
بهيرة... مش هيحصل يابن بطني. علي جثتي تتجوزها
اتنهدت وقالت بنبرة قاطعة... اسمع انت هتشيلها من دماغك عشان حتي لو هي وافقت لا انا ولا ابوك استحالة هنوافق تتجوزها . الموضوع ده مفهوش نقاش. حورية لا.
حاولت تكلمه بنبرة هادية شوية يمكن يقتنع وقالت... ياحبيبي احنا من حقنا نشوف عيالك. لازم لما تتجوز.. تتجوز واحدة تجيب عيال عشان اسم ابوك يفضل موجود ميتقتطش وده عمره ما هيتحقق لو اتجوزت حورية..وبعدين بقا محمد اساسا مش هيسمحلك تتجوزها. من الاخر حورية متحرمة عليك يا عاصم اقصر الشر و طلعها من دماغك يابني. ادي نفسك فرصة تشوف واحدة غيرها احنا محتاجين احفاد ومحلتناش غيرك
عاصم فضل يسمعها بهدوء وبعدها قال ... سامحيني ياما. انا مش هتجوز غير حورية.
ثم اكمل بنبرة خطرة... هتجوزها غصب عن اي حد. غصب عنها هي شخصيا
وساب القهوة اللي في ايده وقام اخد مفاتيحه وخرج
وبهيرة فضلت تبص علي اثره بحزن وهي بتتنهد بتعب وبتقول..قااادر ربنا يشيل حبها من قلبك يابني
.....
عند حورية
: انا جيتلك بنفسي اطلب منك ترجعي لابني
قالتها قدرية لحورية بكبريائها اللي غصب عنها مقدرتش تتخلي عنه
لتقول حورية ببرود.... وايه جبرك علي كده. جاية علي نفسك ليه وجيالي
قدرية....علشان ابني بيحبك ياحورية ومش عارف يعيش من غيرك
كملت وقالت بطيبة وندم مزيفين ....وعشان اطلب منك كمان تسامحيني.. انا بعترف اني ضايقتك كتير وعاملتك بطريقة مش كويسة. حقك تبقي كرهاني.. بس انا ندمت علي كل حاجه وحشة عملتها فيكي. انا جيالك وعشمي كبير انك تسامحيني يابنتي
حورية وهي مش داخل عليها دخلة الطيبة دي قالت بسخرية... وايه اللي حصل فجأة علشان قدرية بجلالة قدرها تيجي لحدي وتطلب السماح
قدرية بدموع مزيفة... ندمت. لما راجعت نفسي ندمت وعرفت قد ايه كنت بظلمك وانتي مالكيش اي ذنب. اصل الخلفة دي حاجة بإيد ربنا. اعذريني انا كان من حقي اشوف عيال لابني. علشان كده غصب عني كنت باجي عليكي. ودا كان جهل مني. بس دلوقتي فهمت لما راجعت نفسي.. وجيالك لحدك ابوس علي راسك. اتمني تقبلي اعتذاري وتسامحيني يابنتي وتوافقي ترجعي. انا خلاص رضيت بقسمة ربنا. وعمري ما هحملك ذنب انك مبتخلفيش..ومادام ابني مش قادر يستغني عنك. انا ميهمنيش غير سعادة ابني. ارجعي ياحورية كلنا عايزينك. وصدقيني هتشوفي معاملة تانية خالص محدش هيدوسلك غلي طرف.احنا كلنا حسينا بقيمتك بعد ماخسرناكي.. انتي متعرفيش محمد عامل ايه من غيرك.. انتي عارفة انه بيحبك والدليل اهو مفكرش في مرة يتجوز عليكي ومتنازل عن الخلفة. مستعد يكمل باقي حياته من غير مايكون عندو ابن يشيل اسمه بس علشانك.علشان بيحبك وعايزك.. طب قوليلي انتي في حد بيحب حد كده. ابني بيعشقك ياحورية... قولتي ايه يابنتي
حورية... قولت تقومي تمشي تطلعي برا. انا مش فاضيالك كفاية انك عطلتيني في كلام ملوش لازمة.
قدرية بصتلها بصدمة وحورية تابعت كلامها.. ماتقومي ياوليه توريني عرض اكتافك
قدرية قامت وهي بتقول بزهول... انتي بتطرديني
حورية... اه ياختي بطردك وكل التمثيل بتاعك والكلام اللي هريتيه ده مادخلش ذمتي ببصلة.
.......
كانت حور قاعدة في سريرها ساندة ظهرها علي ظهر السرير،، مغمضة عيونها ودموعها بتنزل وهي حاضنة صورة يوسف اللي مبقتش تسيبها من ايدها
زادت دموعها وهي بتفتكر يوم ما كان راجع الجيش
فلاش باك
كانت عمالة بتحضن فيه وهي بتبكي ومش عاوزة تسيبه
ولا تفارق حضنه
يوسف ...انا مش فاهم ليه محسساني اني رايح امو،
حطت ايدها علي بوقه وقالت بدموع... بعد الشر عليك. اوعي تنطقها..
حضنت وشه بكفوفها وهي بتقوله.. اوعدني انك هترجعلي يايوسف
يوسف مسح دموعها وباس راسها وقالها... الاعمار بإيد ربنا ياحبيبتي
حور بدموع... ونعم بالله.
بصتله وقالت بترجي وخوف متملك من قلبها... متروحش الجيش يايوسف. متسبنيش. انا خايفة عليك
يوسف بهزار... يابت انتي عمالة تفولي عليا كده.
باس خدها وقال... هرجعلك. ان شاء الله هرجع. انا عندي امل ان ربنا مش هيفرقنا. وهنتجوز ونجيب عيال. بس بطلي انتي تفولي عليا
فضلت تحضن فيه بدموع.. وهي بتقول ربنا يرجعك ليا بالسلامة يارب يارب
بااك
↚
فتحت عيونها وهي بتمسك سلسلتها اللي عليها صورته وبترفعها تبوسها وهي بتبكي بحزن شديد وبتقول.. وحشتني اووي. اوووي ياحبيبي.
وهي بتبص لصورته وبتكلمه بعتاب... هونت عليك تسيبني الفتره دي كلها.. ارجع بقا علشان خاطري
.......
تاني يوم
فتحت حورية الباب لتتفاجأ بـ رجل يظهر عليه اثار الشيب يبدو في الستين من عمره
بمجرد ما شافته قدامها شهقت بعدم تصديق
بصلها باشتياق وقال بحنين .... عاملة ايه يابنتي
..............
عند محمد كان في شقة خاصة بيه كان فارد جسمه علي الكنبة وباصص للسقف بشرود لحد ما قاطعه جرس الباب
قام فتح وكانت واحدة في اواخر العشرينات
بمجرد ما دخلت وقفلت الباب اترمت في حضنه باشتياق وهي بتقول... انا مش مصدقة اخيرا رضيت عني
رفعت وشها لوشه وهي بتبصله بحب وقالت... اول ماكلمتني وقولتلي تعالي ماصدقت سيت العيال مع جدتهم وجتلك علطول
حضنته تاني باشتياق وقالت... كنت واحشني اوووي
محمد رفع وشها من حضنه وقال... للدرجادي واحشك
: اوووي. بقالك اكتر من شهرين بعيد عني لما شكيت انك مبقتش تتبسط معايا.
قربت با، ست رقبته بإثارة وقالت... هو انا مبقتش ابسطك ياحبيبي.. محمد انا اهم حاجه عندي تكون راضي عني
محمد... ما انتي عارفة ايه اللي بيرضيني
في لحظة كانت نزلت تحت رجليه ولانها عارفة انو بيحب كده قالت بخضوع تام.. انا تحت رجلك اعمل فيا اللي انت عايزو
"ودي بتكون رباب واحدة جارتهم متجوزة وجوزها بيسافر الامارات. بتحب محمد وبتخو، ن جوزها معاه"
محمد علاقاته النسائية كتيرة جدا بس الغريب ان مفيش ست بيعمل معاها علاقة غير و لازم تكون متجوزة.. اكتر حاجة بترضي غريزته المريضة لما بيشوف الست منهم تسيب جوزها وتيجي تترمي تحت رجليه. وقتها بينتفخ صدره بانتشاء، بيحس انه بكده بيشفي غله من اي راجل وكإنه بيعوض النقص اللي عنده
بصلها بتجبر وهو شايف خضوعها اللي بيرضي رجولته ومرة واحدة جذبها من شعرها بهياج وقفها وفي لحظة كان شـ ق هد، ومها وهي مستسلمة للي بيعمله
حدفها علي الكنبة بعنف و
"محمد ده ينطبق عليه المثل اللي بيقول، ديل 🐕عمره ما يتعدل"
......
عند حورية
خرجت من المطبخ بصنية صغيرة موجود عليها فنجان قهوة وكوب من الماية
قدمتله القهوة،اللي اخدها منها ببتسامة وهو بيقول... تسلم ايدك يابنت الغالي
ابتسمت بحزن وقالت... ربنا يرحمه
وقعدت قصاده بصتله وقالت باشتياق ... متعرفش قد ايه كنت واحشني ياعمو كامل . لما شوفتك حسيت اني شايفة بابا.
كامل.. الله يرحمه. مهران كان اكتر من اخويا مكناش بنفارق بعض
حورية....طب ينفع كده تغيب الغيبة دي كلها هونت عليك متسألش عليا طول السنين اللي فاتت دي
كامل باسف... انا عارف اني قصرت الفترة الاخيرة ومكنتش بسأل. بس كان غصب عني يابنتي. انا لسه فايق من غيبوبة دامت 3 سنين. فوقت بمعجزة الهية
حورية وبخت نفسها علي تقصيرها وقالت... الف حمدالله على سلامتك ياعمو.
كملت بأسف وخزي... انا اسفة انا كنت المفروض اسأل
كامل... ولا يهمك يابنتي. المهم انا جايلك ومعايا امانة ليكي سابها معايا مهران الله يرحمه
بصتله بعدم فهم، ف طلع عقد من جيبه واداهولها وقال... دا عقد البيت اللي في سوهاج. ابوكي كتبه باسمك بيع وشراء.. يعني البيت ملكك.من حقك لوحدك.. ليكي كامل حرية التصرف فيه
حورية بزهول... ازاي. انا اللي اعرفه ان بابا باعو لحضرتك من وقت ما سيبنا الصعيد وجينا استقرينا في القاهرة
كامل... دا الظاهر انو باعو ليا. لكن في الحقيقة هو كتب البيت ليكي وامني عليه لحد ما اسلمهولك في الوقت المناسب
حورية... طب هو ليه بابا عمل كده. طب واخواتي
كامل... هو كان عارف ان اخواتك هيتخلو عنك. حب يأمنلك مستقبلك قبل مايمو، ت ويسيبلك حاجة عشان متلجأيش لحد كان عامل حساب غدر الدنيا.. وزي ماكان جايب لاخواتك التلاته كل واحد شقة باسمه غير شققهم اللي في البيت اللي عايشين فيه حاليا غير المعرض اللي باسمهم بردو.. منسيكيش انتي كمان
حورية بدموع... ربنا يرحمه
.........
عند محمد
كان ساند بضهره علي ظهر السرير وبيدخن بشرود
ورباب جمبه بتكلم جوزها علي الموبايل وهي بتقول
: ياحبيبي انا خرجت اشتري شوية حجات وراجعة علطول.. حاضر.. انا نص ساعة وهكون في البيت
قفلت معاه وهي بتقول باستغراب.... مش عارفة ماله ده. بقالو فترة مفيش غير كل شوية انتي فين وروحتي فين واسأله غربية
بصت لمحمد وقالت بشهقة... يكونش بيشك فيا
بصلها محمد بسخرية وقال... لا مالوش حق الصراحة
......
↚
في بيت قدرية
امجد فتح الباب ودخل كانو كلهم متجمعين
ولاده الصغيرين جريو عليه بفرحة وهما بيقولو.. باابااااااا
وكلهم قامو يسلمو عليه
..........
بعد يومين
في الصعيد
حورية كانت بتبص علي البيت بحنين وهي بتفتكر زكريات طفولتها فيه. كانت بتبص علي كل ركن فيه وهي شايفة لمتهم والسعادة اللي كانو عايشين فيها اللي راحت بعد مو، ت ابوها
غمضت عنيها بحزن وخرجت من البيت هي وعم كامل اللي قالها... ها بنت الغالي. لو حابة تبيعيه متشليش هم. هتصرفلك في بيعة كويسة و
قاطعته وقالت بسرعة.... لا. انا مش هبيعه. دا من ريحة بابا
.....
في شقة عماد
فتحت سهي الباب لتتفاجأ ب نورا
صدمة احتلتهم هما الاتنين لان سهي في الاساس بنت خالة نورا
نورا بزهول... انتي ياسهي
زقتها بغضب ودخلت وهي بتقول بجنون .. بقا انتي اللي خطفتيه ياخطافة يارجالة
.....
في سيناء
: طمني يادكتور في امل يفوق
كان بيبص علي اللي نايم في السرير جسمه كله متوصل بالاجهزة مش دريان بالدنيا
اتنهد الدكتور وقال... كل حاجة بإيد ربنا. احنا بنعمل كل اللي نقدر عليه ومش مقصرين. موفرين ليه احدث الاجهزة الطبية واحسن رعاية بس في النهاية كله بأمر ربنا
....
كان معدي بعربيته بمجرد ما عينه جات عليها ابتدي ينزل ازاز العربية ببطئ
وقف العربية وهو بيبص عليها باعجاب شديد وهو بيقول في نفسه..ينهاار علي الفرسة
برغم ملامحها الدبلانة ولبساها اللي كان كله اسود الانها جذبته وبشدة
كانت حورية واقفة لسه هي وعم كامل قدام البيت بيتكلمو
فجاة قاطعهم لما نزل من عربيته واتقدم عليهم
كان بيبص عليها بنظرات جريئة وهو بيقول... منين الحتة دي ياعم كامل
وهو بيحك طرف دقنه وبيحرك لسانه علي شفته السفلية بر، غبة
كامل بتلجلج... مـ موسي بيه
وبص لحورية بخوف عليها وقال بسرعة .. ادخلي ياحورية يابنتي البيت عند مرات عمك
وهو بيشاورلها علي بيته اللي في نفس المكان
راحت حورية تتحرك وهي مش فاهمه حاجه لكن اتفاجات بإيده القوية اللي مسكتها وهو بيقولها.... استني يافرسة
شدت ايدها منه بسرعة وقالت بغضب... انت ازاي تمسك ايدي كده ياحيو..
قاطعها قبل ماتكمل.... اووعي اقطع لسانك. مع انه خسارة
بصتله بغضب شديد واتحركت من قدامه و دخلت بيت كامل
مكانش قادر يشيل عينه من عليها بعد مااختفت بص ل كامل وقاله... انا عاوز الحته دي
كامل اصتنع الغباء وقال... عاوزها ازاي مش فاهم
موسي... جري ايه يا كامل متستغباش . ما انت عارف انا اقصد ايه .عاوزها ايه هي محتاجة شرح
يتبع.......
↚
كان بياكلها بعنيه مكانش قادر يشيل عينه من عليها وبمجرد ما اختفت عن عينه. بص ل كامل وقاله... انا عاوز الحته دي
كامل اصتنع الغباء وقال... عاوزها ازاي مش فاهم
موسي... جري ايه يا كامل متستغباش . ما انت عارف انا اقصد ايه .عاوزها. ايه هي محتاجة شرح
كامل ... بس. دي دي متجوزة
و لان معروف عن موسي ان اي واحدة بتعجبه وبتدخل مزاجه بياخدها و ماحدش بيقدر يقف قصاده. وبعد مابياخد منها اللي عاوزه بيسيبها تاني يوم، وده كان مخوف كامل جدا وقلقه علي حورية
: دا حقيقي ولا بتقول كده،، عشان لو طلعت بتكدب..
قاطعه كامل وقال بسرعة... لا لا هي فعلا متجوزة
بصله بشك لثواني بعدين قالو بتهديد صريح... عارف يا كامل لو طلعت بتكدب هتزعل مني اوي يا كامل اووي
كامل بلع ريقه بخوف لكن قال....صدقني ياموسي بيه. البنت متجوزة
ليرد موسي ويقول...هنشوف اذا كان حقيقي ولا لا.و هتاكد بنفسي ياكامل
................
: انتي ياسهي!!!
قالتها نورا بزهول والصدمة ملجماها لكن سرعان ما تحولت للجنون لتصرخ بها وتقول ... انتي اللي خطفتيه ياخطافة الرجاالة.. فضلتي وراه لحد ما خطفتيه يازبا، له يابنت الكلب.
بقت تبصلها بشر وتوعد وتقول...بس وحياات امي لندمك
هنا سهي قاطعتها وقالت... بس بس.. هو انتي مصدقة نفسك. شوفي مين فينا ياماما اللي خطافة رجالة. انا ولا انتي
كانت نورا بتبصلها بغضب شديد وهي بتتنفس بعنف. كان هاين عليها تنط في كرشها
لتتابع سهي وتقول.... فاكرة انك الضحية صح. الزوجة اللي مغدور بيها ياحرام. واني طبعا ندلة وواطية واخدت منك جوزك .. لا فوقي انا مخدتوش منك . عماد في الاساس من حقي انا. انتي اللي خطفتيه زمان مني ولا نسيتي يابنت خالتي
نورا... انا مخطفتوش منك. احنا متجوزناش غير بعد ما سيبته. يعني مخنتـ كيش
: لا خونتيني
قالتها سهي بانفعال ووجع شديد
كملت وهي بتفتكر قد ايه اتوجعت منها،كانت بتعتربها اكتر من اختها، بصتلها باستحقار وقالت بالم... لما تستغلي مشاكله مع بابا و تروحي تلفي عليه وتتجوزيه وانتي عارفه اني لسه بحبه واني بتعذب كل يوم بعد ما ابويا فك خطوبتي منه بالاجبار.. تبقي ايه يابنت خالتي. دي متبقاش خيانة.
نورا.. احنا متجوزناش غير بعد ما انتي اتخطبتي ل واحد غيره علي فكرة.
سهي... كنتي عارفة اني مغصوبة واني لسه بحب عماد . ومع ذالك لفيتي عليه واتجوزتيه بعد ما فضلتي تبخي سمك في ودانه. وروحتي تقنعيه اني مادام اتخطبت لغيره يبقي مكانش يستاهلني واني مش بحبه. برغم انك كنتي اكتر واحدة عارفة قد ايه انا كنت مجبرة علي اللي حصل .. قوليلي مين فينا بقا اللي خطافة رجالة
نورا سكتت وسهي اتنهدت وقالت... عموما عماد بقي جوزي دلوقتي. واحمدي ربنا اني وافقت تفضلي علي ذمته عشان خاطر عيالك
.................
في بيت قدرية
كانو كلهم متجمعين علي السفرة
قدرية... كل دي غيبة يا امجد
امجد... غصب عني ياست الكل. كنت مشغول
كريم.... ايوا ياعم مين قدك. مشغول في القرية السياحية الجديدة..
كمل بحب وقالو... الف مبروك ياخويا
امجد... الله يبارك فيك ياحبيبي
قدرية... يجعلها فتحة خير عليك ياحبيبي
امجد... اللهم آمين ياست الكل
كريم ... كده بقا ضمنا نصيف ببلاش
امجد بضحك... وانت كنت بتصيف بفلوس الاول يعني
كريم... لا بس تختلف. الاول كان الفندق بس اللي تبعك. دلوقتي القرية كلها. تفرق بردو
امجد... بسرعة عملتها ملكي
كمل بضحك.. دانا لو بعت العيال وبعتك فوقيهم مش هتجيبو تمن القرية...ما انت عارف معايا اكتر من شريك فيها ياكريم
كريم... بس بردو هندلع علي حسك
امجد... انت تيجي تنور في اي وقت
هنا بحماس... طب ما يلا نطلع اسبوع يا كريم.
كريم... نطلع فين ياهبلة احنا في الشتا
كان محمد بياكل وهو بيبص ل امجد بحقد وغل مخفي
بسبب انه دايما بيشوف امجد ناجح وربنا كارمه في شغله
بصله وقال بغل ... ولما انتا كنت محتاج شركا مقولتش ليه. مش كنا اولي من الغرب
امجد... لو اعرف انك حابب تدخل في المجال بتاعنا اكيد كنت هعرض عليك. بس انا معنديش علم انك كنت عاوز
بس لو حابب مفيش مشكلة اتصرف وادخلك بنسبة
رشا بصت لابنها وهي بتقول بعصبيه... ما تاكل ياحبيبي وبطل لعب بالاكل
و كانت هي كمان بتبص علي امجد بغضب بسبب اللي عرفته
: بابا انت مش بتفضل معانا ليه.. علطول بتسافر و بتوحشنا كتييير اوي
قالتها بنته الصغيرة اللي كان شايلها علي رجله وبياكلها
وقبل ما يرد ردت رشا وهي بتبصله بغضب
وقالت.... مش فاضيلكم ياحبيبتي. فاضي بس ل بنته الكبيرة. الست منار اللي مديها كل وقته اما ولاده بيشوفوه كل فين وفين
بصلها امجد بغضب
لكن هي مهماش وكملت بنفس طريقتها وقالت...اظن مقولتش حاجه غلط مش ده بردو اللي بيحصل. ااه صح الهانم مبقتش زي بنتك ولا اختك دلوقتي. لا دي بقت حاجة تانيه
قدرية... مالك يابت فيه ايه
رشا.... اقولك فيه ايه
زعقت وقالت.... البيه المحترم اتجوز عليااا.. عرفتي بقا فيه ايه يا خالتي
كلهم اتصدمو بما فيهم امجد اللي اتفاجأ بانها عارفة و مكانش عارف هي عرفت ازاي وامتا
قدرية... انتي بتخرفي بتقولي ايه يابت يارشا
قامت رشا وقفت وقالت .. لا انا مش بخرف انا بقول اللي لسه عارفاه من شوية واتاكدت منه كمان
شاورت علي امجد وبصوت عالي و بغضب قالت ... البيه ابنك طلع متجوز مقصوفة الرقبة. لا ومن سنتين كمان وانا هنا مختوم علي قفايا. سايبني انا وعياله و عايش حيااته هناااك. جمب الهااانم
طبعا رشا عرفت من ابن عم منار اللي فضل لحد ما وصل لنمرة تليفونها وقالها ظنا منه ان امجد هيطلق منار وبكده يعرف ياخدها ويتجوزها
قدرية بصت ل امجد ... صحيح الكلام ده يا امجد.. انت متجوز البت دي.. ردد
امجد... ايوا
↚
لتنصدم قدرية بشدة وتقول... ليه يابني. وهي مراتك قصرت في ايه. علشان تروح تتجوز عليها
امجد... الموضوع مش زي ما انتو فاكرين..دي مجرد ورقة.. البنت ابوها كان خايف عليها عشان كده طلب مني اكتب عليها . انا رفضت في الاول بس الراجل كان بيمو، ت. طلب تكون علي اسمي بس علشان تبقي في حمايتي مكتنش اقدر اتخلي عنه خصوصا وهو بين الحياة والمو، ت،، اتجوزتها. بس علي الورق..وكده كده هطلقها في الوقت المناسب
بص ل رشا وقال.. صدقيني ده مش جواز زي ما انتي فاهمة
رشا.....دا مش مبرر انك تتجوزها. لو فاكر ان الكلام ده هيدخل عليا تبقي غلطان انا مش عبيطة . قول ان البت حليت في عينك. قول كلام غير ده وانا اصدقك
امجد...طيب دي الحقيقة. عاوزة تصدقيها انتي حرة. مش عاوزة اخبطي راسك في الحيط
رشا بصوت عالي وزعيق.... ماهو البجح بجح. عامل عملتلك ولا هامك.. طلقني يازبا، لة يا حقير يا..
قاطعها لما قام وقف بغضب وزق الكرسي برجله وقعه في الارض
بلعت ريقها برعب . وكلهم قامو
كريم.. امجد اهدي
قدريه.. يابني هي اكيد ما تقصدش
لكن امجد مهتمش ليهم... قرب عليها بطربقه مرعبة وهو بيقول..انتي بتشتميني انا يابت
رشا بزعيق شوحت بإديها وقالت ...هو انا لسه قولت حاجة دانا لسه هقول واقول
و
نزل علي وشها بكف شديد وقال بغضب... انا لولا مقدر صدمتك .اقسم بالله ماكان حد هيعرف يرحمك من ايدي
وزقها وخرج بغضب
بصت لقدرية بغضب وهي حاطة ايدها علي خدها وقالت...شوفتي ابنك الخاين الزبا، لة ليه عين يضر، بني كمان
قدرية ... ماتلمي لسانك بقا. ماهي طولت لسانك دي اللي بتخليه يمد ايه عليكي
......
: هنعمل ايه ياماما.. انا بفكر اقول ل ياسر
ردت عليها امها بسرعة وقالت... لا. انتي اتخبلتي.. عاوزة اخوكي يودي نفسه في داهية علشان فاجرة زي دي
: امال ايه هنسيبه كده . بعدين هو اصلا شاكك فيها كده كده..
كملت بحسم.. انا هقوله اني عرفت مين هو اللي بتخو، نه معاه مش هسيب اخويا الشك بياكل فيه اكتر من كده
.........
مساءا
فتح امجد باب شقته ودخل. مسح علي وشه بتعب واتحرك ناحية الاوضة. كانت رشا قاعدة في السرير بغضب، قرب عليها بهدوء وقعدت قدامها. باس راسها ومسك ايديها وقال...حقك تزعلي.. بس صدقيني انا مخونتكيش. دي مجرد ورقة ملهاش اي قيمة عندي.. عمري ما سمحت لنفسي اخونك يارشا
رشا بصتله وقالت بجمود... طلقني
..........
في اخر الليل
كان محمد في المعرض بتاعه فارد نصف جسمه السفلي علي الكنبة وفي ايده ازازة خمر، ة بيشرب منها وهو شارد بيفكر في حورية اللي بقي خلاص فقد الامل انه يعرف يرجعها تاني
فضل لحد ما نام مكانه وهو مش دريان، فاق تاني يوم لقي نفسه لسه مكانه والازازة في ايده. حدفها في الحيطة بغضب وقام وهو بيمسح علي وشه بضيق.. مسك تليفونه وبدون وعي منه لقي نفسه بيبعت ل رشا وبيطلب منها تروحله شقه الزمالك اللي هي معاها مفتاحها لانهم اوقات كانو بيتقابلو فيها
بعتلها تستناه هناك
كانت رشا في شقتها راحة جاية بغضب بعد ما امجد نزل وهي بتتوعدلو لحد ما قطعها تليفونها لما وصلها اشعار بالمسدچ.. شافتها مكانتش مصدقه نفسها. ردت عليه بسرعة وبعتتله
"انت بتتكلم بجد"
محمد رد عليها بكلمة واحدة
"عايزك"
رشا في نفسها بحيرة قالت.. طب وامجد. دا هنا. يعني مجاش يهفك الشوق تعوزني غير وهو هنا. منا كنت قدامك وهو مسافر
لكن هي بردو بمجرد ماشافت رسالته اصلا نسيت غضبها من امجد نسيت انو اتجوز عليها من الاساس وكان كلها لهفة تتقابل هي ومحمد
بصت قدامها وقالت في نفسها بغل... امجد يستاهل اني اخو، نه
ف مفكرتش كتير ولا احتارت
وبعتتله علطول
" هجيلك انت اساسا واحشني"
وقامت ظبطت نفسها ونزلت بعد ماسابت ولادها مع قدرية وقالتلها انها هتشتري حاجة وراجعة علطول
وبعد وقت كانت في الشقة مستنياه
....
عند حورية كانت في شقتها قاعدة بتقلب في تليفونها بملل لحد ما جالها فضول تفتح اكونت محمد اللي كانت مهكراه وبالصدفة فتحته لتنصدم بالرسايل اللي بينهم
لتشهق بدهشة وعدم تصديق وتقول... يانهاركو اسود. هو انتو لسه مكملين في وساختكم
قامت وهي بتقول في نفسها بحيرة ... اعمل ايه. اقول ل امجد ولا اعمل ايه
وفضلت راحة جاية بحيرة
يتبع.....
↚
كانت رشا واقفة قدام المرايا وهي بتبص علي نفسها بإعجاب بعد ما لبست اجمل قميـ ص نو، م وحطت ميكاب هادي وبسيط وهيأت نفسها لأجمل ليلة تقضيها مع محمد اخو جوزها في الرذيلة
اتحركت ناحية الدفاية الكهربائية وشغلتها لما حست بالبرودة، وبعدها راحت تستناه في السرير
.......
في الوقت ده كانت حورية في شقتها بتقلب في تليفونها بملل لحد ما جالها فضول تفتح اكونت محمد اللي كانت مهكراه وبالصدفة فتحته لتنصدم بالرسايل اللي بينهم
لتشهق بدهشة وعدم تصديق وتقول... يانهاركو اسود.. هو انتو لسه مكملين في وسا،، ختكم
كانت في حالة من الزهول وهي مش مستوعبة لحد ماقامت وهي بتقول في نفسها بحيرة ... اعمل ايه. اقول ل امجد ولا اعمل ايه
وفضلت راحة جاية بحيرة
......
فتح محمد باب الشقة ودخل بهدوء ،، بعدها اتجه للأوضة لينبهر بمنظر رشا اللي كانت نايمة في السرير بطريقة مغرية،، وبرغم ان مزاجه كان وحش وحاسس بالضيق الا ان منظر رشا جذبه وبشدة ونساه اي عكننة.. و زي كل مرة بتعرف تغريه وتفصله عن العالم،، علشان كده كل ما بيلاقي نفسه متضايق ومزاجه مش متظبط اول واحدة بتيجي في دماغه يترمي في حضنها ،، هي رشا
بقلم فريدة احمد
اما بقي هي بمجرد ما شافته قدامها قامت اتنطرت من السرير وقربت عليه بلهفة وحضنته بحب كبير وهي بتقول.... ياااه. متعرفش انا مشتقالك قد ايه
وهي بتحضن فيه جامد باشتياق
رجعت رفعت وشها ليه وقالت...تعرف انا مش حاسة اني متضايقة ان امجد طلع متجوز... مش فارقلي. امجد انا عمري ما حبيته وهو كمان عمره ماحبني. اتجوزني بس علشان يرضي امه. انا وهو حياتنا مع بعض باااردةة اوووي.
بصتله بحب وقالت... بس انا مش مصبرني علي وجودي معاه غير وجودك انت جمبي.. انت حب حياتي. بعشقك من واحنا اطفال. بحبك ومش قادرة ابعد عنك ابدا
برغم كلامها اللي كان خارج من قلبها والعشق اللي واضح في عيونها الا انه كان بيبصلها بشهوة فقط كعادته. ميقدرش ينكر ان رشا الوحيدة اللي بتـ ثيره وبتعرف ازاي تبسطه اكتر من اي واحدة،، وده اللي بيخليه مش بيقدر يستغني عنها. لكن عمره ما حبها و هي عارفة بكده وعلي قد ما ده بيأثر فيها وبيضايقها انه مش بيحبها زي ما بتعشقه علي قد مابتفرح وبتنسي لما بتشوفه ملهوف عليها،،
بصتله بعد مارفعت ايدعا تحركها علي وشه برومانسيه وقالت.. بتتبسط معايا يامحمد
محمد... مش بتبسط غير معاكي يارشا.
ابتسمت بانشراح وكانها نسيت العالم باللي فيه.مكانتش عاوزة غير اللحظة اللي هو معاها فيها هي اللي تفضل ،، كانت محاوطة رقبته،، قربت جامد
وبقت تبو، سه في رقبته بطريقة مثيرة،،، منظرها وحركاتها
اشعله النار بداخله،، رفع وشها ليه، بصت لعيونه وقالت بهمس مغوي جدا.. بـ عـ شـ قـ ك
مقدرش يستحمل اكتر من كده، في لحظة كان مال عليها شالها،، وراح بيها للسرير..
بقلم فريدة احمد
................
اما حورية كانت لسه محتارة مش عارفة تتصرف ازاي
فضلت وقت كبير في حيرة لا هي اللي قادرة تاخد قرار انها تعرف امجد ولا مرتاحة وهي عارفة و متاكده انهم مع بعض وهي مخبية عنه وسايباه علي عماه
بقلم فريدة احمد
وبعد اكتر من تلت ساعات بعد ماكانت حاولت وقررت في نفسها تتجاهل الامر ،،رجعت تاني مقدرتش قامت وحسمت امرها انها تبلغ امجد وهي في نفسها بتقول... مش هسيبه مخدوع ومتغفل اكتر من كده
مسكت تليفونها واتصلت عليه، وبمجرد ما فتح الخط قالت بسرعة... امجد. عاوزة اقابلك
امجد... خير ياحورية
حورية.... عاوزة اقابلك ضروري
قلق وقالها... في حاجة حصلت معاكي. محمد ضايقك
ظنا منه انها هتشتكيله من محمد، لكن هي نفت ده وقالت.. انا عاوزاك في موضوع يخصك
.....
نورا لمت هدومها هي وعيالها ونزلت بالشنط،
: ياحبيبتي استهدي بالله ومتسبيش بيتك. هو اكيد هيصلح غلتطه ويطلقها
قالتلها عاليا محاولة منها تهديها وترجعها عن اللي في دماغها
لكن نورا بصتلها بجمود وقالت.... وانتي فاكرة اني هعيش معاه تاني بعد ماراح اتجوز عليا
كملت بتوعد... بس وحياااة امي لاندمه الخا، ين. الرمرام ان ما دمرتلو حياته مبقاش انا..
وهي بتكمل بغل... ليكون فاكر اني هسيبه يتهني بيها خطافة الرجالة
عاليا... طب اهدي ممكن وبلاش تعملي حاجه تندمي عليها يانورا
بصت للولاد وقالت... اهدي عشان خاطر عيالك وياريت
متسبيش البيت عشانهم هما ذنبهم ايه بس
↚
نورا... ذنبهم ان ابوهم خا، ين
كملت بغل...عياله دول وديني لاحرمه منهم وماهخليه يلمح ضافر عيل بعد عملته السودة
عاليا ..طب اهدي..اهدي بس. انا متاكده انه هييجي يراضيكي وهيعملك اللي انتي عاوزاه ويطلقها.. اهدي ومتشيش يانورا. علشان خاطر ولادك
نورا بعصبية قالت...لو انتي مكاني هتفضلي
عاليا سكتت
وهي بصتلها وقالت.... انتي مستحيل هتحسي بيا ياعاليا. مستحيل تحطي نفسك مكاني وتحسي باللي انا حاسة بيه دلوقتي. مش هتعرفي وتحسي بالنار اللي جوايا
كملت بغيرة مقدرتش تداريها...طبعا ما انتي واحدة جوزك بيعشقك. استحالة يسمح لنفسه يبص ل واحدة غيرك
عاليا... علي فكرة عماد كمان بيحبك و
في اللحظة دي دخل عماد وطارق
بصتله نورا بكره وقالت ... ورقة طلاقي توصلي في بيت اهلي
ومسكت الشنط وعيالها في ايديها وراحت تتحرك
وقفها عماد لما قرب عليها وقال.... اهدي ومتتجننيش. هتروحي فين دلوقتي
نورا... عند اهلي ياخويا ولا فاكر اني ماليش اهل يقدرو ياخدولي حقي و يندموك علي عملتك دي
عماد بهدوء مصطنع... طب اهدي ومتسبيش البيت. انا مقدرش استغني عنك
نورا ... لو فاكر اني هفضل معاك بعد النهاردة انا ولا عيالك تبقي غلطان.. وحياة امي يا عماد لاندمك علي عملتك السودة و هعرفك ازاي تروح تتجوز عليا بنت الكلب دي
وزقته بغل وجرت الشنط وراها ولسه بتاخد عيالها
لكن عماد قال بتجبر ...طب عاوزة تمشي. تمشي بطولك عيالي مش هيتحركو من البيت
بصتله بشراسة وقالت بغضب...دا بعدك اسيب ولادي
وراحت تاخد العيال
اخد الولاد وقال بقسوة... العيال مش هيخرجو من البيت عاوزة تغوري في ستين داهية
طارق بحده بص لعماد وقال... عماد سيبلها العيال مينفعش تاخدهم منها
عماد.... تفضل معاهم لو عايزة لكن عيالي مش هيخرجو من البيت
بقت تبصله بغل وغضب وهي بتتنفس بعنف وقالت بتحدي... وديني لاحرمك انت منهم وهتشوف
بص طارق ليها وقالها وهو بيحاول يهدي الدنيا... طب اهدي يانورا وخليكي متسبيش البيت. دا بيتك وبيت عيالك.. هو اللي هيمشي. اهدي بقا
نورا بتفكير وهي في دماغها تاخد الولاد من وراه قالت ... تمام يغور في داهية
واخدت الولاد وطلعت شقتها وهي بتتوعدلو
طارق بص ل عماد وقاله... امشي يا عماد دلوقتي
عماد بتحذير ... قسما بالله ياطارق ما تساعدها تاخد العيال وتمشي لـ..
قاطعه طارق... انا مش فاهم يا اخي انت ليك عين.. وبعدين اطمن انا اكيد مش حابب يحصل بينكم فراق
عاليا بعتاب بصت ل عماد وقالتله... ليه ياعماد روحت اتحوزت عليها. انت عارف نورا قد ايه بتحبك. ليه عملت كده بس
.....
تحت العمارة اللي ساكنة بيها حورية كان واقف امجد ساند علي عربيته مستني حورية تنزل بعد ما كلمها وقالعا انه تحت ، نزلت حورية قربت عليه وقبل ما تتكلم
قالها امجد... في ايه يا حورية. قلقتيني
مكانتش حورية عارفة تجبهالو ازاي او تقولو ايه
امجد بشك ... في ايه
بلعت ريقها وقالت بتردد.... رشا
امجد باستغراب.. مالها
اتنهدت وقالت بسرعة بعد ماحسمت امرها ... انا عارفة انك شاكك فيها انها
وسكتت فجأة غصب عنها
امجد بشك... اتكلمي ياحورية
حورية... انها. انها ب بتخو، نك هي ومحمد
↚
امجد عينه اشتعلت وهو بيبصلها بتوجس
لتكمل وتقول باللي نزل عليه زي الصاعقة. برغم انه شاكك الا انه كان طول الوقت بيتمني انه شكو ده يكون مش في محله
قالت... هي فعلا بتخو، نك يا امجد.. انا اعرف من فترة. ودا سبب طلاقي منه.. كنت ماسكة عليهم فيديو مع بعض بس للأسف اخدو مني.. بس ربنا اراد يكشف ستره عليهم بعد ما اداهم اكتر من فرصة بس هما فضلو مكملين و
فتحت تليفونها علي الرسايل االي بينهم وقالت... وده اثبات انهم عللي علاقة ببعض لسه. وكمان هما حاليا مع بعض دلوقتي في شقة الزمالك
كان امجد بيشوف الرسايل وعينه حرفيا بتطلع ناا، رر
كانت حورية بتبصله بخوف من شكله،، همت بالكلام لتقول... عشان خاطري متوديش نفسك في داهية بسببهم. بص طلقها و
قاطعها امجد لما اتحرك وهو معمي من الغضب مش شايف قدامه غير خيا، نتهم بس
فتح عربيته ركب وطلع بسرعة البرق علي شقة الزمالك وهو غير مبالي لحورية اللي حاولت توقفه وفضلت تنادي عليه لكن كان هو طااار وهو بيتخيل ازاي هيطلع روحهم بإيده
حطت حورية ايدها علي دماغها وهي بتلف حوالين نفسها وبتوبخ نفسها وتقول بندم... انا ايه اللي عملته ده. دا اكيد هيقـ، تلهم.. يالهوي. يالهوي.. مكانش لازم اقوله ابدا . مكانش لازم. يارتني ما قولتلو. يارتني
وهي بتحاول تتصرف تلحقه قبل مايروح يخلص عليهم
وقفت تاكسي بسرعة وبعد ما قالتله ع العنوان وهي بتستعجلو يطلع بسرعة
..
بعد وقت قياسي وصلت وطلعت بسرعة علي الشقة تلحق امجد وكالمتوقع لقت باب الشقة مكسور وطبعا امجد اللي كسره،، دخلت بسرعة علي الاوضة للتفاجأ ب امجد واقف ومسد، سه في ايده
بصت قدامها وفي لحظه كانت اتجمدت من اللي شافته
و
يتبع.......
↚
دفع الباب بقوة ليقف مكانه متصنم
مراته واخوه مع بعض في السرير.... بس كانو... ما،، تو في حضن بعض قبل ماهو يوصل
قرب عليهم ليتفاجأ بأنهم فارقو الحياة
دخلت حورية بسرعة الشقة وهي بتنهج و اللي كان كل همها تلحقه.. بمجرد ما شافت المسد، س في ايده وبصت لاقيتهم كده بقت واقفة علي الباب متجمدة
اتمالكت نفسها اخيرا وقربت عليه بسرعة وهو واقف في دنيا تانية،، صرخت فيه بجنون وهي بتقول.... قتـ لتهم.. ليييه. لييييه يا امجد لييييه
وهي بتهز فيه بجنون وتصرخ وتقول.... عملت كده ليييه
سابته وهي عمالة بتأنب في نفسها وتقول بانهيار. انا السب انا. السبب . يارتني ما قولتلك. يارتني ما قولتلك
بصتله وبصريخ... ارتحت لما عملت كدااااا
ليقاطعها صوت امجد وهو بيقول بضياع ... ملحقتش.. بصلها وكمل.... للاسف ملحقتش اقتـ لهم
بصتله بدون فهم فقال وهو ببشاور علي الدفاية.... تقريبا من الدفاية
كانت الاوضة كلها دخان بس هي مكانتش مركزة من الصدمة
وده اللي حصل بالفعل،، محمد ورشا ما،، تو اثر استنشاقهم لغاز اول اكسيد الكربون اللي اتسرب من الدفاية الكهربائية اثناء نومهم فاختنقو وفا، رقو الحياة في ابشع وضح وهما بيفعلو الفاحشة
.......
قدرية كانت راحة جاية بقلق وهي بتحاول تتصل ب رشا اللي اتأخرت لكن بدون فايدة
قدرية في نفسها بقلق.... هتكون راحت فين
شهقت لما افتكرتها سابت البيت بسبب جواز امجد وقالت... لتكون سابت البيت ومشيت غضبانة
كملت بحيرة.... بس هتروح لمين دا بقالها زمن مارحتش لابوها من بعد ماتجوز بعد امها .. وحتي بردو لو مشيت غضبانة مش هترد عليا ليه. ولا هتسيب العيال ليه
طردت الفكرة من راسها وقالت... لا لا كانت هترد عليا علي الاقل
رجعت تاني لحيرتها... ياتري روحتي فين يارشا.. الساعة بقت 12
وبقلق... لتكون جرالها حاجة..استر يارب
وبقت قلقانة جدا عليها وبتضرب اخماس في اسداس
وبعد ما كانت خايفة تطلب امجد وتعرفه بغياب رشا خوف عليها منه لا يكسر، لها دمغاها،، مكانش قدامها حل غير انها تلجأ ليه وتعرفه علشان يشوفها،،، وبقت تحاول تكلمه ،، لكن للاسف هو كمان مكانش بيرد
....
فتح عماد باب شقته اللي متجوز فيها سهي ودخل بهدوء
كانت سهي قاعدة في الكنبة بمجرد ماشافته قامت قربت ليه بلهفة وهي بتقول ببتسامة.. حبيببي وحشتني اوي
وراحت تحضنه لكن هو مسكها من شعرها و بعدها عنه بعنف
وقالها بغضب... فضلتي لما عملتي بردو اللي فدماغك. بس تمام.ا..
قاطعته بسرعة وقالت.... وغلاوتك ما قولتلها. هي جاتلي وهي عارفة
قربت ليه وبقت تحرك ايدها على وشه وقالت محاولة منها لامتصاص غضبه منها .. انت تصدق بردو ان انا اعمل كده وخالف كلامك. وبعدين انت من ساعت ماوعدتني انك هتعلن جوازنا انا صدقتك ف ليه هعمل كده
عماد... امال عرفت ازاي
سهي... معرفش
بعدت وهي بتقوله بضيق... وبعدين انت زعلان ليه. ماهي كانت هتعرف كده كده
بصتله بشك وقالت... ولا مكنتش ناوي توفي بوعدك معايا وتفضل متجوزني في السر علشان خايف علي مشاعر الهانم... مش كفاية رضيت بالوضع ده ووافقت اتجوزتك في السر
عماد.... فين الجواز اللي في السر ده. ما الكل عارف. اهلك وكل الناس
سهي...لا مش كل الناس عارفين. هي مكانتش تعرف. جبتني هنا اخر الدنيا وسكنتني في محافظة تانية علشان الهانم متعرفش وانا سكت ورضيت علشان بحبك.. بعدين ماهو كان هييجي وقت وتعرف وولادك لازم يعرفو ان هيبقي ليهم اخ ولا ناسي اني حامل
..................
اما عند نورا فاستنت لما طارق وعاليا طلعو شقتهم ينامو
وبهدوء اخدت الولاد ونزلت تتسحب لحد ما خرجت بيهم من البيت و راحت لبيت اهلها
...................
تاني يوم
في المستشفى كانو واقفين كلهم مستنيين الدكتور يخرج يطمنهم علي قدرية اللي بمجرد ما عرفت الخبر مستحملتش ووقعت من طولها
كانو كلهم واقفين في حالة يرثي لها مابين قلقهم علي قدرية اللي مش عارفين هتقوم منها ولا لا ومابين مو، ت محمد ورشا اللي افجعهم
خرج الدكتور اخيرا ،،كلهم قربو عليه بلهفة
نزل الدكتور راسه باسف وقال ..للاسف مقدرناش نعمل حاجة.. جالها جلطة اثرت علي نصفها السفلي. وجمبها الشمال
سمر ببكاء... يعني ايه. يعني امي اتشلـ ت يادكتور
الدكتور... للاسف
سمر بانهيار.... لا يادكتور ابوس ايدك اعمل اي حاجة خلي امي تقوم.. والنبي اعمل اي حاجة والنبي
وبقت تبكي بانهيار وتترجي الدكتور
مرات عمها اخدتها في حضنها باشفاق عليها وهي بتقول... اهدي ياحبيبتي. اهدي
لكن سمر انهيارها كان بيزيد وهي عمالة بتصرخ وتقول.. امي واخويا في يوم واحد لييه يارب ليييه
بهيرة وهي واخدها في حضنها وبتهدي فيها... اهدي ياحبيبتي. دا قدر ربنا ومينفعش تعترضي وتقولي كدا حرام ياحبيبتي
اما امجد كان واقف بضياع مش قادر يستوعب الصدمات اللي ورا بعضها حرفيا كان واقف علي رجله بالعافية
وكريم كمان كان وقف في حالة يرثي لها مش قادر يستوعب كل اللي حصلهم ده في يوم وليلة!!
دا غير انه مكانش فاهم ايه حاجة ولا يعرف ما،، تو ازاي
حس بإيد علي كتفه وكان عاصم اللي قالو بمواساه.... شد حيلك
اما هنا ف كانت قاعدة في الارض ضامة رجليها وبتعيط وهي بتترعش بخوف ومزعورة مش قادرة تستوعب هي كمان
ابوها قرب عليها بسرعة لما شاف حالتها لان هنا من طبعها ما بتستحملش
قومها زكريا وهو بيقول.. قومي ياحبيبتي
↚
واخدها وقعدها علي الكرسي وهو بيحاول يهديها وهو بيمسح علي شعرها ويقول... اهدي ياقلب ابوكي. اهدي
هنا بدموع بصتله وقالت... هو ايه اللي بيحصل يابابا. ايه اللي حصلنا ده
وهي بتقول بشهقات... محمد ورشا. ومرات عمي. ايه اللي حصل لنا ده يابابا. هما. هما ما، تو بجد
وبقت تبكي اوي
ضمها زكريا ليه وهو بيقول ... ده قدر ربنا ياحبيبتي
......................
بعد وقت في اخر الليل.. كان امجد واقف في مكان لوحده منعزل عنهم رافع راسه للسما وهو مغمض عينه بحزن وتعب
حس بإيد علي كتفه، لف وكان عمه اللي قال... شد حيلك يابني
بصله امجد بعيونه الحمرا اثر الزعل وقال.... عملت ايه ياعمي. طلعت تصريح الد، فن
هز زكريا راسه وقال بحزن .... طلع وهند، فنهم بكرا
امجد.... مش عاوز حد يعرف اللي حصل ياعمي. مش عاوز حد يعرف ما، تو ازاي. حتي اخواتي
طبطب زكريا علي كتفه وقال... اتطمن. متقلقش. محدش هيعرف حاجه. انا مش هسمح ان حد يجيب سريتنا بحاجة وحشة ولا سمعتنا تبقي في الارض.. احنا ممكن نقول حا، دثة وكانو مع بعض بالصدفة.او اي حاجة.متقلقش هتصرف..
امجد بحزن وندم ... مكانش لازم امي تعرف
زكريا... واحنا كنا هنعرف منين بس انها هتسمعنا.. دي قسمة ربنا يابني ودا نصيب. المهم دلوقتي تشد حيلك يابني.. انا عارف ان اللي حصل صعب وعليك انت بالذات. بس لازم تشد حيلك علشان اخواتك اللي واقفين تايهين دول وعيالك اللي ربنا يتولاهم..اجمد يابني اجمد
...
قدام اوضة الكشف
بصت هنا لكريم اللي كان واقف بحزن شديد وقالت ببكاء
هما ما، تو ازاي ياكريم.. ايه اللي حصل. انا مش فاهمة حاجة
اتنهد كريم وهو بيمسح علي وشه وبيقول بتعب ....انا كمان مش فاهم ومش عارف.. لسه مش عارف
...
عند حورية كانت عمالة بتبكي في حضن بيري وهي بتترعش من المنظر الرهيب اللي شافته وهي بتقول.. ما،، تو يابيري ما،، تو. ما،، تو
وكانت بيري بطبطب عليها وهي بتحاول تهديها وتقول... دا قدر ربنا ونصيبهم. اهدي
حورية... ا انا مكانش قصدي والله ان يحصلهم حاجة. حتي جريت ورا امجد الحقه والله ما كان قصدي
بيري.... انتي مالكيش ذنب ياحورية. مالكيش اي ذنب. دا ربنا عمل علشان هما كانو عارفين ان اللي بيعملوه كبيرة من الكبائر وفضلو مكملين . هما اخدو جزاءهم. انتي مالكيش اي ذنب
.......
تاني يوم كان تم دفن جثمانهم بعد ما المعمل الجنائي طلع تقريره بسبب وفاتهم اللي اكد انه بسبب اختناقهم من غاز المدفأة الكهربائية اللي اتسرب اثناء نومهم
..
وبعد اسبوع وبعد ما العزاء انتهي وكان يعتبر الكل علم سبب وفاتهم بإنها حادثة وده اللي زكريا صرح بيه وخبي الحقيقة علشان سمعتهم والفضيـ حة
..
كانت لسه قدرية في المستشفى
امجد وكريم واقفين بيطمنو علي حالتها من الدكتور،، فجأة قاطعهم وقوع سمر علي الارض واللي كان واضح جدا عليها التعب من اول اليوم
صرخت هنا اللي كانت واقفة معاها وهي بتقول... سمررر
جري كريم بسرعة شالها وهو بيقول.. الحقها يادكتور
الدكتور شاورله علي غرفة فاضية وقال... دخلها هنا
دخلها كريم بسرعة ودخل الدكتور يكشف عليها
بعد دقايق خرج،، كلهم بلهفة... مالها يادكتور
ليتفاجؤ برد الدكتور اللي قال بكل بساطة... لا متقلقوش، اتطمنو. هو اول الحمل بيحصل كده دوخة واغماء.
صدمة. صدمة. صدمة.صدمة لجمتهم كلهم
ليتابع الدكتور ويقول. والمدام كمان شكلها كان مرهق وواضح انها مش متغزية كويس. انا علقتلها محاليل وهتكون كويسة اتطمنو
ولسه هيتحرك فاق امجد من صدمته اخيرا وقال...لحظة يادكتور
وباستفهام... حامل ازاي!!!!
الدكتور.... حامل زي الناس. كل الاعراض بتقول انها حامل
امجد... حامل ازاي لا مؤاخدة
وبجنان... انت متأكد انها حامل يادكتور
الدكتور يا استاذ.... كل الاعراض اللي عندها بتثبت انها حامل. ولما كشفت عليها اتاكدت
زكريا.... يادكتور اكشف عليها تاني الله يرضي عليك. يمكن اتلخبطت او في حاجة غلط
الدكتور اتنهد بقلة حيلة وهو مستغربهم ودخل يكشف عليها،
وهما واقفين مستنيين يخلص وهما بيبصولو بترقب
بصلهم الدكتور وقال بعد ما انتهي من الكشف عليها لتاني مرة... المدام حامل يا جماعة
وقبل مايتكلمو كتبلهم علي تحاليل وقال.. ممكن تتاكدو بالتحاليل دي كمان. عن اذنكم
كريم بزهول ... يعني ايه البت طلعت مدوراها من ورانا. ماشية علي خل شعرها واحنا متغفلين
وبغضب... قسما بربي لاغسل لاقتلها واغسل عارها بإيدي
واتجه بجنون للاوضة اللي نايمة فيها سمر
وزكريا جري وراه بسرعة يلحقه
....
اما في غرفة قدرية كانت بتحاول تنادي علي الممرضة اللي بتتابع حالتها
دخلت الممرضة وهي بتقول... محتاجة حاجة يا حاجة. انتي كويسة؟
قدرية بتعب وهي بتقطع في الكلام اثر الجلطة ... في فين و ولا لادي. في فين بن بنتي الل الي كا كانت مـ معايا هـ هنا. هـ هما را حو في فين
الممرضة... هما بره كلهم بس انشغلو مع بنت حضرتك. اصلها تعبت شوية
وقبل ما قدرية تتخض كملت الممرضة بسرعة وقالت ظنا منها انها تفرحها... لا متتخضيش هي كويسة بس اصلها طلعت حامل.
وببتسامة... الف مبروك
قدرية بصدمة .... انت انتي بـ بتقو لي اا ايه. مـ مـ ين اللي ح حامل
الممرضة... بنت حضرتك اللي اسمها سمر تقريبا
قدرية... ق قصدك. ه هنا
الممرضة بتصحيح... لا سمر اللي بتفضل هنا معاكي دايما
قدرية بصدمة.... اييه. ب بنت ي انا
وبقت تشهق جامد وفجأة طبت ساكتة
يتبع....
↚
اخد السكـ ينة من المطبخ وخرج بيها زي المجنون وهو بيقول.... ورحمة ابويا لكون د،، بحها وغاسل عا،، ري بإيدي بت الكـ لب اللي حطت راسنا في الطين دي
لكن امجد لحقه بسرعة يمنعه وهو بيقول بزعيق.... هتعمل ايييه اتجنننت.. سيب البتاعة دي
كريم بغضب اعمي مش شايف قدامه قالو بجنون... اختك الفاجرة حطت راسنا في الطين وعاوز يبقي فيا عقل.. قسما بالله لكون د، ابحها وشارب من د،، مها.بنت الكلب .. ابعد يا امجد
امجد بحدة.... اقف بقولك وهات السكـ ينه.. سيبها قولت
واخد منه السكينة وهو بيقوله بزعيق.... فيه ايييه. احنا ناقصين مش كفايا اللي حصلنا لحد دلوقتي . امك في المستشفى بتمـ، وت.. اهدي كدا لما نفهم منها الاول و نشوف مين ابن الكلـ ب اللي عمل فيها كدا
كريم بغضب اعمي... قسما بربي لابد،، بحهم الاتنين
: كرييييم
قالها زكريا بحدة وهو بيقرب عليه وبيقول... وبعد ما تدب،، حهم هتروح فين مانت هتلبس حبل المشـ نقة..
كريم...البسه وانا غاسل عاري اكرملي من اني اعيش حاطط راسي فالطين
اتنهد زكريا وقال....راسك مش هتتحط في الطين.انا مش هسمح بكده...بس اهدي كدا عشان نعرف نتصرف من غير ماتودي نفسك في داهية.
امجد.... احنا معرفناش نربي اختنا ياعمي وادينا بندفع تمن تقصيرنا
زكريا.... لا انتو مقصرتوش
كريم.... احنا فعلا مقصرناش.. كنا بنشد
بص لامجد وقال... بس امك كانت بتيجي ترخي واتدلع.. وادي اخرة دلعها.
زكريا... اللي حصل حصل.. المهم دلوقتي لازم نشوف مين الواد اللي غواها
ودخلو الاوضة لـ سمر اللي كانت بتترعش في حضن مرات عمها اللي كانت محاوطها بتحميها
: ابعدي عنها
قالها زكريا لبهيرة مراته بأمر اللي كانت مترددة وخايفة عليها جدا منهم
وبقلة حيلة بعدت عن سمر اللي كانت ماسكة فيها بخوف
بصتلهم و قالت بترجي ... وحياة النبي براحة عليها
قرب زكريا علي سمر وقال بهدوء خطر
: مين اللي حملتي منه يابت
سمر بشهقات... و والله. يا عمي. انا. مـ متجوزة. والله
كريم قرب عليها.... متجوزه يارووح امك.. متجوزة من ورانا.. مين يابت الخروف اللي غلطتي معاه. انتطقي
سمر ببكاء وشهقات ... و واحد معايا في الجامعة.. اتجوزنا. عرفي.. انا عارفة اني غلطت. اسفة.. والله اسفة
وهي بتبكي برعب
امجد... اسمه ايه يابت
سمر... ع. علي شاكر درغام
.............
في بيت اهل نورا
: هتعملي ايه يانورا.. ناوية علي ايه يابنتي
نورا .... لسه مش عارفة
كملت بوعيد... بس الاكيد هندمه.. انا مش هسيبهم يتهنو مع بعض وانا قاعدة اعيط جمبك هنا ياما
مامتها... هتعملي ايه يعني
نورا .... وحياة قهرتي لادمرلهم حياتهم
بصتلها وقالت.... شوفتي بنت الكلب عملت فيا ايه. فضلت وراه لحد ماخطفته.. اااه يناري
امها...وانا اللي كنت بعاملها زي بنتي.. ماشي ياسهي
نورا.... وديني لادمرلها حياتها بنت الكلـ. ب وماهسيبها تتهني معاه خطافة الرحالة. اما هو هندمه وهيشوف
في اللحظة دي دخل ابوها وهو بيقول
: اسمعي ياروح امك. جوزك كلمني وهييحي عشان ياخدك. تمشي معاه وانتي ساكته.. سامعة عشان مش عاوز عند عالفاضي. كده كده هترجعي
بصتله نورا بصدمة... يعني ايه يابا. عاوز ترجعني ليه بعد ما اتجوز عليا
امها... انت بتقول ايه ياراجل.. دا لازم يجي يطلقها. انا بنتي مش هترجعله بعد عملته السودة دي
ابوها.... اتخبلتي ياولية. طلاق ايه. احنا معندناش بنات تتطلق
اتفاجأؤ الاتنين من رد نورا اللي قالت .. وانا مش هتطلق يابا.. مين قالك اني عايزة اتطلق..
كملت بشر وتوعد ... بس مش هرجعله دلوقتي غير لما اربيه الاول. واخليه يطلق اللي ماتتسمي كمان
.....
مش البت طلعت متطلقة.. يعني طلعت كداب ياكامل
قالها موسي وهو بيقرب وبيقعد قدام كامل اللي اتفاجأ بيه
وقال بارتباك... موسي بيه
موسي... كدبت ليه ياكامل.. مش عيب ياراجل تكدب في سنك ده
كامل.... ياموسي بيه البنت انا ساعتها مكنتش اعرف انها متطلقة صدقني
موسي بصله شوية وقال.... هعمل نفسي مصدقك وهعديهالك علشان قلبي طيب بس.
وقبل ما كامل يتنهد براحة قال موسي.... تجبهالي
كامل... ايه
موسي...لا انت سمعت. في ظرف يومين تكون جايبهالي
كامل... ياموسي بيه البنت متنفعكش.. اديك قولت متطلقة
وجنابك يعني مبتتجوزش غير بنت البنوت
موسي.... البت دخلت مزاجي. ...وبعدين هو انت اللي بتشوف اللي ينفعني وايه اللي ماينفعنيش.مالك يا كامل ماتظبط... اسمع انا عاوز البت دي ف يا تجيبها وهي راضية يا هتصرف انا
كامل بلع ريقه وقال... حاضر.. حاضر جنابك
......
كانت سهام قاعدة هي وجوزها بيفطرو
قام جوزها وهو بيقول... هتروحي الشركة النهاردة
سهام بهدوء ... هلبس وهحصلك
هز راسه هو كمان بهدوء وراح يتحرك
: مالك ياصالح
كان حاطط ايده علي قلبه قال .. مش عارف
سهام قامت بخضة لما لاحظت تعبه وقالت... اطلب الدكتور
صالح... لا مش مستاهلة
سهام بقلق... انت شكلك تعبان..انا هطلب الدكتور
صالح... لا دا وجع بسيط.. اكيد شوية وهيروح
سهام... طب خليك النهاردة متروحش الشركة
صالح... متكبريش الموضوع. انا كويس
وباس راسها وخرج
......
↚
في المستشفى
كان واقف امجد مع الدكتور وهو بيبص علي امه بحزن من خلف زجاج العناية المركزة
كانت في السرير نايمة لا حول ليها ولا قوة لا بتحرك ايد ولا رجل بعد صدمتها في بنتها جتلها جلـ طة علي دماغها ادت لـ شلل كلي
رجع بص للدكتور وقال.... مفيش امل يادكتور
الدكتور... للاسف هي جالها شلل كلي مهما عملنا جلسات وعلاج مش هيكون في اي تحسن غير بسيط
امجد... يعني مش هينفع في حالتها العلاج الطبيعي
الدكتور.... احنا هنحاول. بس صعب ترجع حتي تقعد علي كرسي
امجد... احنا ممكن نسفرها بره
الدكتور.... صدقني هنا زي بره
.......
عند حورية كان كامل راحلها
وهي قاعدة قصاده بعد ما قالها بحذر علي اللي عايزه موسي
ردت عليه وقالت بعصبية... وهو فاكر نفسه ايه.. قوله ياعمي اني مش موافقة. هيعمل ايه يعني. هو فاكرها سايبة
كامل.... يابنتي هو هيتجوزك علي سنة الله ورسولة
حورية بسخرية... ويطلقني تاني يوم صح
كامل... هو مقالش كده
حورية.... انت ياعمي اللي قولتلي يوم ماكنت معاك. مش ده اللي قولتلي بيتجوز الواحدة وبعد ما بياخد اللي عاوزه بيسيبها تاني يوم فرجة للخلق.. وحتي لو هو مش كده.. انا مش موافقة هو فاكر نفسه ايه هيتجوزني غصب عني دانا اسجنه
كامل..يابنتي موسي دا قادر. مفيش حد في البلد بيستجري يكسرله كلمه. ومادام حطك في دماغه هيوصلك. انا خايف عليكي يابنتي
حورية... وانا مش خايفة منه. لما يكلمك قولو اني مش موافقة.. ويوريني بقي هيعمل ايه
......
زكريا وكريم قاعدين في معرض الاخشاب بتاعهم ،، فجاة تليفون زكريا رن وكان عاصم اللي اول ما رد عليه قاله بلهفة... لاقيته
عاصم.... الواد سافر بره مصر . شكله هرب ياحج
زكريا قام وقف... يعني ايه هرب
قام كريم وقف هو كمان
عاصم.... ملوش اثر في البلد.. وبعد ماسألت عرفت انه ساب البلد و سافر من من يومين .. كمل بتوعد بس متقلقش هجيبه ولو في بطن امه
قفل معاه وكريم قال.... هرب
عمه هز راسه
كريم بجنون وغضب ... دانا ابعتله عزرائيل ياخد روحه لو راح المريخ
....
خرجت سهام من الفيلا بتفتح عربيتها قاطعها رنة تليفونها
بمجرد ماردت جالها صوت السكرتيرة الباكي وهي بتقول بحذر... سهام هانم.. صالح بيه تعب واتنقل المستشفى
سهام.... اييييه. مستشفى ايه
وركبت عربيتها بسرعة واتحركت بيها علي المستشفى بعد ما السكرتيرة قالتلها علي اسمها
.......
....
وصلت سهام المستشفى وقربت عليهم كان ولاد جوزها واقفين بمجرد ما شافوها بقو يبصولها بغضب
اتجاهلتهم وبصت للراجل بتاع جوزها وقالت بقلق... طمني ياعصام. صالح جراله ايه. ايه اللي حصل
لسه هيرد قاطعهم خروج الدكتور
كلهم بلهفة... طمنا يادكتور
نزل الدكتور راسه بحزن وقال.... البقاء لله
......
حور نايمة في السرير وهي حاضنة صورة يوسف
دخلت مامتها لقتها بالوضع ده،، لابسة سويت تيشرت يوسف وحاضنة صورته
اتنهدت بحزن عليها وقربت قعدت جمبها وابتدت تصحيها
وهي بتلمس علي شعرها بحنان.... حور. اصحي ياحبيبتي
.. ياحور. اصحي ياقلبي
اتحركت في السرير بانزعاج وفتحت عيونها اخيرا بضيق وهي بتقول.... ليييه ياماما. ليه بس كده
مامتها... مالك ياحبيبتي
قامت اتعدلت وقالت بزعل ... يوسف كان معايا. ليه بتصحيني خلتيه يمشي وهو كان واحشني اوووي
اتنهدت بحزن عليها لكن قالت...وبعدين ياحببتي هتفضلي علي الحال ده لامتي بس... ياحبيبتي انتي لازم تحاولي تنسي يوسف. وتعيشي حياتك.. بقالك شهرين مابتخرجيش من اوضتك حتي دروسك مبقتيش تروحيها ولا بتذاكري. وامتحاناتك قربت. هتفضلي كده لحد امتا بس ... لازم تقتنعي ان يوسف مبقاش موجود واللي بتعمليه ده مش هيرجعه
حور بغضب.... متقوليش كده.. يوسف عايش
مامتها بيأس... بردو
حور بدموع... ياماما صدقيني انا حاسة ان يوسف عايش
ابتسمت وقالت... طب اقولك حتي وهو معايا دلوقتي قالي انو راجع وانا مصدقاه.. صدقيني يوسف هيرجع. قلبي بيقولي كده
اتنهدت مامتها بقلة حيلة وقالت... طيب ياحبيبتي.. يلا عشان تاكلي بقا
واتفاجات بيها لما ردت عليها بالموافقة وقالت... حاضر هاكل.. عشان هو كان زعلان مني اني مش باكل. وانا مش هزعله.. هغير هدومي واخرج وراكي
مامتها باستها علي راسها وقالت... مستنياكي ياحبيبتي متتاخريش
حور... حاضر
وقامت اتجهت ناحية الدولاب ومامتها خرجت
فتحت الدولاب واخدت سوي تشيرت من بتوع يوسف اللي كانت بتروح تاخدهم من وراه
شردت وهي بتفتكر
فلاش باك
كانت واقفة قدام دولابه
دخل وهو بيقول.... بتعملي ايه في اوضتي يابت
حور بتوتر.. مش مش بعمل حاجة.. ااه برتبلك دولابك. انا غلطانة يعني
قرب عليها وهو بيقول... وايه اللي ورا ضهرك ده
حور.... م مفيش
مد ايده ورا ظهرها كانت ماسكة هودي من بتوعه
يوسف... يانهارك اسود.. بتسرقيني يابت
وعلطول اتذكر هدومه اللي كل اجازة بيكتشف انها ناقصة فقال...وانا اللي كنت فاكر ان في حرامي بيدخل اوضتي ويسرقني طول الفترة دي...الله يخربيتك طلعت انتي اللي مقلباني وانا مش دريان
همت حور بالكلام مسكها من قفاها وقال.... بتعملي ايه بهدومي يابت
حور بسرعة ... بلبسها. بلبسها والله
سابها وباستغراب ... بتلبسيها ازاي. وليه. هو انا منقصك حاجة.ناقصك هدوم يابت. طلبتي حاجة مني وعمري قولتلك لا
حور بنفي... لا طبعا. انت بتجبلي كل نفسي فيه ومن غير ما اطلب منك. بس
يوسف... بس ايه ياختي
↚
حور... بصراحة لما اجازتك بتخلص وترجع الجيش بتوحشني. ف بلبس هدومك علشان احس انك معايا
قربت حضنته وهي بتقول.... انا بحبك اووي يا يوسف. لما بتبعد عني بحس اني مش بقدر اتنفس
يوسف بلع ريقه بر، غبه وهو بيحاول يتحكم في نفسه وعلطول قال.... طب ايه رايك بسبب كلامك الحلو ده هاخدك ااكلك لحمة راس النهارده
رفعت وشها وقالتله... يععع
وكملت بغيظ.... دانتا فصيل. يعني احنا في لحظة رومانسية. تقولي لحمة راس.
يوسف... يابنت ال.... طب اعملك ايه ماهي حركات امك دي هتخليني مطلعكيش من الاوضة غير وانتي حامل.. انا بحاول علي قد ما اقدر مااتهورش
بعدت حور بسرعة لما استوعبت ... يالهوي دا احنا لوحدنا
يوسف... لسه واخدة بالك ياروح امك.. في اق من ثانية تخفي من قدامي احسلك بدل ماتطلعي بـ اتنين
حور بغيظ... سافل
وخرجت بسرعة وهي بتاخد التيشيرت
باك
كانت ماسكة الهودي بتاعه وهي بتبتسم بدموع وبتقول... يلا ارجعلي بقا. اتاخرت اووي
....
في بيت جوز رباب
: طيب نستأذن احنا بقا
قالها والد رباب وهو في بيت جوز بنته بعد راح هو ومامتها يسلمو عليه بعد ما رجع من الامارات
لسه بيقومو
: علي فين ياعمي.. استنو انتو هتاخدو رباب معاكم
بصولو بدون فهم وبعدها ضحكو لما افتكروه بيهزر
مامتها قالت.... ايه ياياسر لحقت ترجع وتزهق منها
رباب... هو ياسر كده بيحب يهزر
ياسر.... لا المرادي مش بهزر يارباب.. انتي هتمشي مع ابوكي وامك
وقبل ماترد ولا حد يرد قاطعهم لما كمل كلامه وقال
... خدي الولاد يا امل ودخليهم اوضتهم
قامت اخته وهي بتقول حاضر واخدت الولاد ودخلت بيهم
والد رباب باستفهام... هو في ايه يابني
بصلهم وقال.... في ده
وهو بيفتح تسجيل بصوت رباب مع محمد
بلعت رباب ريقها برعب وابوها وامها كانو بيسمعو بزهول
وبعد ماسمعهم اكتر من مكالمة مختلفة بين رباب ومحمد ورباب بتحكيلو قد ايه بتبقي مبسوطة باليالي الجميلة اللي بتقضيها معاه
وكمان بقي يوريهم صور ليها وهي طالعالو الشقة
وده بعد ما اخته امل اخترقت تليفونها وقدرت تسجل مكالمتها دا غير ان اخر مرة رباب قابلت محمد راقبتها ومشيت وراها وشافتها وهي طالعالو الشقة ووقتها صورتها
قعد ابوها حط راسه في الارض مقدرش يرفعها ومامتها كانت بتبكي بكسرة وهي ناكسة راسها هي كمان بخزي بسبب عملة بنتها
ياسر... المأذون اللي هيطلق زمانه علي وصول
طلع ورقة وادها لابوها اللي قال بدون فهم... بتاعت ايه دي يابني
ياسر... دي صيغة خليت المحامي كتبهالي.. بنتك هتتنازل عن الولاد. وهتبريني من كل حقوقها...اكيد لو ليك ابن مش هتحب انه يكمل مع واحدة زي دي.واكيد بردو مش هتحب لما يطلقها يديها حقوق... بنتك مش هتخرج غير بالهدوم اللي عليها.. خليها تمضي
رباب ببكاء... انا مش هتنازل عن ولادي
ام ياسر قالتلها بقسوة ... امضي بهدوء وانتي ساكتة بدال ما انتي عارفة احنا ممكن نعمل فيكي ايه
كانت رباب بتبكي اوي وهي بتقول لياسر وبتترجاه ... انا عارفة اني غلطت. واستاهل الد، بح.. بس ارجوك متحرمنيش من ولادي يا ياسر ارجوك. مش هقدر اعيش من غيرهم والله
ياسر بجمود .... انسيهم لانك مش هتشوفيهم تاني
رباب.... ابوس علي رجلك ياياسر بلاش عيالي ارجوك
وقربت تبوس علي رجله وهي بتترجاه
ركلها برجله وقال بقسوة .... مش هخليكي تلمحيهم بعد النهاردة يافاجرة. واحمدي ربنا ان مفضحتكيش اكراما لعيالك ولسمعتي.. بس هخليكي عايشة تتمني تشوفي ضفرهم ومش هتلمحيه
وبزعيق.... اخلصي امضي
ابوها ... امضي يابت اخلصي
وهو بيديها الورقة
مسكتها ومضت رغما عنها وهي بتتحسر علي ولادها
مسحت دموعها وقالت بترجي .... طب اشوفهم مرة اخيرة
ياسر... مش هتلمحيهم
في اللحظة دي وصل الماذون وتم الطلاب
وبعدها ياسر رماها بره
فضلت تبكي بانهيار وتترجاه تشوف ولادها لكن هو رفض
......
تاني يوم
عماد قاعد شارد وطارق قصاده
طارق بسخرية.... ولما بعادهم مبهدلك كده. عملت عملتك دي ليه
عماد بصله بطرف عينه وقال... ولادي ومراتي هعرف ارجعهم
اتنهد وقال...مش ده اللي شاغلني
طارق... امال
عماد.... اللي شاغلني البت حورية...مش هينفع نسيبها عايشة لوحدها كده
طارق....ما احنا حاولنا معاها تفضل معانا في البيت.ركبت دماغها
عماد بسرعة....نكسره.. لازم ترجع بالذوق او بالعافية. مش هنسيبها لوحدها تاني
اتنهد بحزن وندم وكمل.... احنا جينا عليها كتير وظلمناها واتخلينا عنها..
وباصرار كمل وقال بحسم... بس مش هسيبها تاني.. لازم ارجعها وسطينا . البت ملهاش غيرنا
طارق بندم.... عندك حق
.......
نزلت حورية من شقتها وهي ماشية فجأة عربية جات قدامها وفرملت مرة واحدة
اتخضت وقالت بعصبية.... انت غبي.مش شايف
موسي وهو بينزل من العربية قرب عليها وهو بيقول... المرة الجاية هقطعلك لسانك بجد
بصتله بصدمة ... انت
يتبع....
↚
نزلت حورية من شقتها وهي ماشية فجأة عربية جات قدامها وفرملت مرة واحدة
اتخضت وقالت بعصبية.... انت غبيي.مش شايف
نزل موسي من العربية قرب عليها وهو بيقول... المرة الجاية هقطعلك لسانك بجد
بصتله بصدمة ... انت ..
ومرة واحدة قالت بشراسة.... ااسمع بقا لو فاكر انك ممكن
قاطعها وهو بيمسك ايدها ويقول ...تعالي عايزك
وبيفتح باب العربية
اترعبت وهي بتحاول تحرر ايدها منه بغضب ،
وهي بتقول ... ابعد عني ياحيوان. سييب ايدي ياغبييي
بس هو كان غير مبالي لعصبيتها وغضبها و في لحظة ركبها العربية رغما عنها وقفل الباب كويس عليها ولف ركب الناحية التانية
كانت في شدة عصبيتها بصتله بجنون وغضب وهي بتقول ....عاااوز مني ايييه . افتح العربية دي خليني انزل ياحيوا،ن
موسي.....ششش ..اهدي .انا مش هخطفك ...انا بس عاوز اتكلم معاكي
حورية بغضب...عاااوز مني ايييه
كان في ايده سيجارة اخد منها نفس وهو بينفضها من شباك العربية قال بعبث..... عاوزك
بصلها وقال....قولتي ايه
حورية.... افتحلي العربية خليني انزل
موسي ....هفتحهالك بس ردي عليا ...انا عاوز اتجوزك
حورية بهدوء مصتنع....مش موافقة
موسي .... ليه
حورية.... مبفكرش في الجواز ..وحتي لو بفكر اكيد مش هوافق بيك انت
موسي.... انتي تطولي .
حورية بسخرية.... مستغنية .مش عاوزة اطول
لسه هيتكلم قاطعته وقالت ...بقولك ايه لو فاكر اني من
البنات الر، خيصة اللي بتتجوزهم عشان تقضي معاهم ليلة وتدفعلهم تمنها .تبقي غلطان ..انا مش محتاجة ابيع نفسي بالفلوس
رد بتلقائية وقال بسرعة... بس انا مش عاوزك ليلة .
عاوزك علطول .
بصلها بإعجاب وقال ... فيكي حاجة مختلفة. مشوفتهاش في واحدة قبل كده. بصي.انتي دخلتي مزاجي ومادام دخلتي مزاجي يبقي لازم تدخلي سريري. اقصد حياتي.
حورية.... انت حيو،، ان. وزبا،، لة
موسي...يابت هقطعلك لسانك الطويل ده..
اتنهد وقال... انا عاوزك في الحلال هو انا بقولك هغتصـ بك.. هاا قولتي ايه ..نقول يومين كويس.
بصلها بوقاحة وقال... اصلي مستعجل
حورية بغضب ... انت
قاطعها لما حط ايده علي بوقها وقال.... ااوعي
شالت ايده بغضب وقالت... نزلني .نزلني بقولك
موسي... اسمع ردك الاول
حورية.... ماقولتلك مش موافقة .مش عايزاك .اغنيهالك
وبعصبية... ازاي اصلا تطلب مني حاجة زي كده. انت شايفني ايه.. انا مش ر،، خيصة زي اللي بتتجوزهم
رد وهو تايه في ملامحها وقال ... انتي فعلا غير.. مش بقولك فيكي حاجة مختلفة.. شديتني وسحرتيني من اول نظرة.
رفع ايده ولسه هيلمس خدها
زقت ايده بغضب وقالت... اوعي تاني مرة تفكر تلسمني.
ابتسم وقال... متخافيش.. انا مش عايزك غير في الحلال.. هسيبك يومين تفكري
حورية بسرعة.. مش محتاجة افكر.. اعتبر طلبك مرفوض من دلوقتي
موسي... انتي تطولي . المفروض تحمدي ربنا انك عجبتيني .دا البنات بيترومو تحت رجلي يابت
حورية باستهزاء ...دول اللي اكيد بيتعمو في نظرهم ...انت ليه متخيل مادام عايزني يبقي هوافق..فاكر نفسك مين
موسي...فاكر نفسي موسي الصواف
حورية بسخرية.... حصلنا القرف.
اتنهدت بضيق وقالت...بقولك ايه افتح يلا العربية خليني انزل .بدال اقسم بالله هصرخ واقول انك خاطفني
موسي ببرود...ياريت عشان اخطفك بجد
حورية بعصبية...انت عااااوز مني ايييه
موسي.... ماقولتلك عاوزك.
كمل بثقة وقال .. وهتجوزك.
حورية .... انا نفسي اعرف جايب الثقة دي منين .
بصتله وبتهديد... بس لو فاكر انك متخيل انك هتتجوزني بالغصب احب اقولك انك غلطان .لأني اقسم بالله اسجنك
موسي بتهكم .... طب بالراحة بس عشان بخاف
اتنهد وقالها.... بصي انا مش عاوزك غصب..مين قالك اني هاخدك غصب.. انا عاوزك برضاكي . عمري ما خدت واحدة غصب.
حورية.... وانت ليه بردو متخيل اني هرضي بيك
موسي بثقة.... انا مش متخيل .انا متأكد .هتحبيني وانتي اللي هتبقي بتتمني اتجوزك كمان
حورية .... لا دانت مريض ... اخر مرة هقولك .افتحلي العربية.يلا بقولـ..
قاطعها لما فتح العربية بهدوء وقال ...اتفضلي
مصدقت وراحت نزلت بسرعة ف قال ..هتيجي بردو ..ياصاروخ
كان بيبص عليها وهي ماشية بإعجاب شديد
كانت لابسة بنطلون چينز تلجي وعليه بلوزة سودة قصيرة
علي صندل كعب عالي وكان شكلها مغري جدا
راح قال بصوت عالي...حورية ...حلو الطقم
مردتش عليه ومشيت بسرعة
وهو في نفسه ...دانتي وتكاية يخربيت حلاوة امك
...........
كان سايق عربيته فجأة تليفونه رن وكان صاحبه اللي اول ما رد عليه قال....في ايه يابني هتنزل مصر امتي
علي.... في حاجة ولا ايه
صاحبه ... اه الدنيا مقلوبة عليك
علي ... مش فاهم
صاحبه.... عاصم زكريا سأل عليك ..شكلك عامل عملة
اتوتر علي لكن قال.... متعرفش كان بيسأل ليه
صاحبه...مقالش بس اللي حسيته ان بيدور عليك مستحلفلك .هو انت عملت ايه ..اوعي يلا تكون علمت حاجة مع بنت عمه
كمل بشك...حصل بينك وبينها حاجة
علي .... لا ياجدع
صاحبه...طب انت راجع امتا
بص قدامه بشرود وقال ....لا انا مش راجع . هستقر هنا في كندا مع ابويا. يلا سلام دلوقتي
لسه بيقفل التليفون فجأة عربية دخلت فيه حاول يتفاداها لكن للأسف معرفش والعربية اتقلبت بيه
...............
↚
حورية رجعت ولسه بتدخل العمارة لاقت ايد بتجذبها وكان عاصم
حورية بغضب ... انت عاوز ايه
عاصم.... انا مش هصبر اكتر من كده ..لازم نتجوز
حورية.... انا عمري ما هتجوزك ياعاصم .افهم بقا
عاصم .... وانا عمري ماهسيبك ياحورية
اتنهدت وقالت بهدوء مصتنع .... احنا مش هينفع نكون مع بعض ابدا . عاصم .انا عمري ماهتجوزك لأني عمري ما هرجع العيلة دي تاني .استحالة . وانت كمان مينفعش تتجوزني . احنا مننفعش لبعض بأي شكل . عاصم انا مابخلفش ومتأكدة أن ابوك وامك استحالة هيوافقو بأنك تتجوزني.. يعني حتي لو انا موافقة عمري ما هسمح لنفسي اتجوزك بدون موافقة أهلك... امشي ياعاصم .امشي وانساني
عاصم .... حورية .انا بحبك ومش عاوز حاجة من الدنيا غيرك .انتي وبس . مالكيش دعوة بأهلي
حورية.... صدقني مش هينفع
وراحت تدخل الاسانسير جذبها بغضب وقال... مش هسيبك ياحورية
حورية .... عاصم .ارجوك ابعد عني .انا مش عاوزة اكرهك
وهي بتحاول تبعده لكن هو كان مغيب وهو بيقول ... مش هسيبك
وهجم عليها وبقي يبو،،سها بقوة وتملك
زقته بقوة وقالت بغضب .... انت حيوان ..
وبعصبية...سبني في حالي بقااا
ودخلت الاسانسير وقفلت عليها وبقت تبكي
وهو فضل واقف لحد ما مسح علي وشه بتعب ومشي بتوهان
.......
مساء
فتحت الباب اتفاجأت ب اخوها عماد بصتله بجمود وقالت... جاي ليه
عماد .... ادخلي هاتي حاجتك .هترجعي معايا
حورية.... ارجع معاك فين
عماد ... بيتنا .بيت ابوكي .
حورية بتعجب.... بيت ابويا ..
وبسخرية... وده من امتا
اتنهد عماد وقال .... من زمان بيت ابوكي وهيفضل طول عمره مفتوحلك. ارجعي ياحورية .انا مش هسمحلك تعيشي لوحدك .يلا ادخلي هاتي حاجتك وتعالي معايا
حورية.... بس انا مش هاجي معاك
عماد.... مش بمزاجك .
لسه هترد قال..... مش هسيبك لوحدك تاني .لازم ترجعي وسطينا
كانت بتبصله باستغراب فقال.... مو،،ت يوسف خلاني اراجع نفسي في حاجات كتير.. اولهم ان مش هسيبك تبعدي عننا.. مش هتخلي عنك تاني ياحورية
اجتمعت الدموع في عيونها وهي بتفتكر يوسف
وعماد كمل... انا مش هسيبك لوحدك تاني ابدا..
قرب عليها وباس راسها وقال... اوعي تفتكري اني بكرهك. انتي اختي ياهبلة . عارف اني كنت بقسي عليكي .بس ده لما خرجتي عن طوعنا واتجوزتي علي مزاجك ..لكن في النهاية انتي اختي مالكيش غيري. وانا عمري ماهتخلي عنك تاني ابدا.
فتح ايده وقال.... تعالي ياحورية
فضلت مكانها مترددة
عماد .... تعالي في حضن اخوكي
كانت حاسة انها لوحدها ف مترددتش كتير قربت ليه وهو ضمها بحب وحنية وقال.... عمري ما هسيبك تاني
.....
بعد اسبوع
دخلت سهام شركة جوزها واتجهت لمكتبها للتفاجأ ب ابن جوزها قاعد مكانها
بصله باستغراب وقالت .... انت بتعمل ايه هنا
قال ببرود.... انتي ايه اللي جابك هنا
سهام بسخرية ... والله لو مش واخد بالك .دي شركة جوزي . وده مكتبي
رد عليها بسخرية اكبر وقال.... كان .كان مكتبك دلوقتي لا
سهام.... يعني ايه
: يعني تخرجي بره الشركة ومتعتبيهاش برجلك تاني .لانك مالكيش اي حق فيها
قالت بغضب.... انت بتقول ايه انت اتجننت .انا ليا نصيبي في الشركة دي اكتر ماليك
قال باستهزاء.... ده اللي انتي فاكراه .لكن في الحقيقه مالكيش اي حق .
كمل باللي صدمها وقال...لأن ببساطة ابويا كان كاتب كل حاجة بإسمنا. اسم ولاده. بيع وشراء .يعني انتي مالكيش اي ورث
سهام بجنون..... انت بتقول ايه .. انت كداب. ابوك استحالة يعمل كده
رد ببرود... ممكن تشوفي العقود لو مش مصدقة ..
اتنهد وقال... انتي مالكيش اي حاجة في أملاك ابويا الله يرحمه غير الفيلا والعربية اللي كان كاتبهملك باسمك واظن كفاية عليكي
كانت سهام حرفيا هتتجن فضلت تزعق وتقول.... دانا اوديك في ستين داهية .. ونصيبي هاخده تالت ومتلت من حباب عنيكو
رد عليها ببرود..... اعلي مافي خيلك اركبيه .. انتي مالكيش اي حاجه عندنا ولا هتعرفي تعملي اي حاجة .لأن كل حاجة متوثقة
سهام بجنون..... انا استحالة اصدق النصب اللي بتقوله ده .ابوك عمره مايعمل كده .
: المحامي هييجي بليل تقدري تطلعي علي كل العقود وتتاكدي بنفسك
سهام.... يعني ايه. يعني ايه.. لا بقا يبقي الموضوع في تزوير... صالح استحالة يعمل كده.. ااو الا لو انتو بقا اللي مضتوه من غير ما ياخد بالو.. ماهو كان بيتعب كتير
كملت بقوة. ...بس ايا كان اللي انتو عملتوه .هعرف اخد حقي
باستهزاء .... ابقي ورينا هتقدري تعملي ايه
سهام بغضب وزعيق....هوديكو في ستين داهية
وخرجت وهي بتتوعدلهم
كان داخل علي الصوت ابن جوزها التاني اللي قابلها وهي خارجة بغضب فقال.... علي فين يامرات ابويا
سهام بغضب.... لو فاكرين أن اللعبة الو، سخة اللي عملتوها انت واخوك دي
قاطعها وقال بهدوء.... انا ممكن اديكي حقك كلو في ورث ابويا ... بس بشرط
سهام باستغراب...شرط ايه
قال بخبث.... اتجوز بنتك حورية .لو اقنعتيها اضمني أن حقك كلو بقا معاكي
سهام....هتتجوزها ازاي وانت متجوز
رد وقال .... الشرع محلل أربعة
سهام باستهزاء ... وياتري بقا مراتك هتبقي موافقة
: اسمعي انا زي ماقولتلك .عاوزة ورثك اقنعني بنتك
سهام... ملكش دعوة ببنتي وورثي انا هعرف اخده كويس
.......
↚
دخل كريم بهدوء
كان زكريا و عاصم وأمجد قاعدين
زكريا بلهفة.... في اخبار عن الواد
قعد كريم وهو بيقول بتعب ....شكله مش هيقوم منها. الواد عامل حادثة جامدة. محجوز في العناية المركزة من ساعتها
في اللحظة دي رن تليفونه واللي بمجرد ما رد عليه قال بصدمة... بتقول ايه .. يعني ما..ت
نزل التليفون وقال بزهول .... الواد ما،،ت
امجد... ما،، ت. هه
وهو بيحاول يستوعب... يعني ايه.. البت كده مبقناش هنعرف نثبت انها متجوزة.. واللي في بطنها
كريم بجنون.... البت دي مكانش ليها غير تتد،،بح .بعد ماحطت راسنا فالطين وجابتلنا العا،، ر.. انا قولتلكو نقـ تلها ونغسل عارنا. حلو كده اللي احنا في دلوقتي ده.
زكريا.... اهدو كده ..
اتنهد وقال... بالعكس اللي حصل ده في مصلحتنا
بصولو باستفهام فقال... دلوقتي محدش يعرف باللي حصل . الواد ما، ت غار في داهية .مش محتاجينه
امجد باستفهام... تقصد ايه ياعمي. انت ناسي ان البت حامل
زكريا....اللي في بطنها ينزل...و البت هتتجوز
كريم بسخرية.... ازاي لمؤاخده .مين اللي هيتجوزها
زكريا... عاصم
قام عاصم وقف وقال .... نعممم..بتقول ايه ياحاج
زكريا بحزم ... بقول اللي سمعته..بنت عمك مفيش حد هيستر عليها غيرك
عاصم بغضب ... دا استحالة اللي بتقولو ده يحصل..انا مش هشيلها
زكريا بحدة .... انا مابخدش رأيك.اللي بقولو هيتنفذ .هتتجوز البت خلص الكلام
عاصم بجنان.... دا علي جثتـ ي
امجد .... ياعمي اللي بتقو
قاطعه زكريا وقال.... مش عاوز ولا كلمة .انا مش بتناقش معاكم .دا الحل الوحيد عشان سمعة العيلة ولا عاوزين الناس تجيب في سيرتنا.
.........
في شقة خاصه ب موسي
كانو قاعدين تلاتة موسي واتنين صحابو بيشيشو
موسي قاعد شارد ف صاحبه بصله وقال
: مالك يازعيم
موسي ... ابدا
حمزة بضحك .... لا انا واخد بالي أن السوق شاحح اليومين دول معاك
موسي.... ولا شاحح ولا حاجة انا بس اللي ماليش مزاج للنسوان
في اللحظة دي الجرس ضر، ب
رحيم... طب قوم شوف شكلها ابتدت تندع
فتح الباب وكانت بنت بمجرد ماشافته قالت بدلع... وحشتني
وراحت تحضنه بعدها بغضب وقال... ايه اللي جابك هنا يابت انتي
البنت بدلع .. الله بقولك وحشتني. بقالك كتير مش بتطلبني قولك اجيلك انا ياباشا
موسي... طب غوري من وشي يلا
وبتحذير.... واياكي تعتبي هنا تاني مرة.
لسه هتتكلم قاطعها بغضب وقال....سمعتي .. يلا يارووح امك
وقفل الباب ورجع ليهم. كانو بيبصولو باستغراب
حمزة.... لا نفهم بقا.
موسي وهو بيمسك الشيشة بصله بطرف عينه وقال.. تفهم ايه
رحيم...اصل غريبة. البت چيچي اول مرة اشوفك بتكرفلها
اتنهد موسي وقال... واحدة شاغلة دماغي .بس بنت الايه مش عارف اطولها
حمزة بسخرية ... موسي الصواف مش عارف يطول واحدة عجبته..وانت من أمتي واحدة بتستعصي عليك
موسي.... البت راكبة دماغها ياجدع ..بس ايه صاروخ .وتكاية .حاجة كده زي الكتاب مابيقول
حمزة بلع ريقه وقال .... شوقتني اشوفها ياجدع
موسي بغيرة .... تشوف مين ياااض .دانا اقلعلك عنيك
رحيم بضحك.... مش هتلحق لأن زهرة اللي هتقعلهملو
لسه بيتكلمو تليفون حمزة رن وكانت زهرة اللي اول ما رد عليها قالت...انت فين
وقبل ما يرد كملت وقالت.... ومتقوليش في شغل لأني مش هصدقك
حمزة ..... وانا من امتا بكدب عليكي يابت .انا فعلا مش في شغل
كمل بتردد وقال .. انا مع ناس صحابي .اقفلي دلوقتي
زهرة .... مع مين يعني .
وبضيق ...موسي مش كدا
حمزة .... احم .دا انا مع رحيم اخوكي
زهرة ....و موسي معاكم طبعا
كملت بضيق .... حمزة .انا مش برتاح ل موسي ده .مش هستني لحد ما تتعدي منه وابص الاقيك داخل عليا بواحدة
حمزة ... من الاخر عاوزة ايه
زهرة .... تقطع علاقتك بيه
حمزة .... حاضر .كدة مرضية
زهرة... متحايلنيش
حمزة..... لا مش بحايلك .كله يهون عشانك.. في داهية موسي واللي جابو موسي كمان انا ليا غيرك يابطل
وقفل معاها
موسي .... مالها مراتك
حمزة..... عاوزاني اقطع علاقتي بيك
طبعا اللي كانو متابعين رواية زهرة وسط اشواك هما بس اللي هيعرفو مين حمزة وزهرة ورحيم
............................
بعد يومين
كانت سهام حضرت شنتطها وواقفة بتبص علي صورة جوزها بحزن شديد.
اتنهدت ونزلت وهي بتبص علي البيت واخدت شنطها وخرجت من الفيلا
.....
بعد وقت
حورية وعماد وطارق وعاليا قاعدين في بيتهم بصو لقو سهام داخلة عليهم
اتفاجاو بيها لكن محدش اتكلم كان بيبصولها بس باستغراب
قربت وقالت ... نفسي اقضي اللي فاضلي في وسطيكم .في وسط ولادي ..هتتقبلوني في حياتكم .انا مابقتش عاوزة غيركم
قامو قربو ليها وقالو .... انتي علي راسنا
بصتلهم بدموع وقالت .... وحشتوني اووي
وحضنتهم وكلهم حضنوها بحب واشتياق
......
في سينا
في اوضة مجهزة بأحدث الأجهزة الطبية .كان نايم يوسف في سرير غايب عن الدنيا وفي بنت قاعدة قصادة علي كرسي ماسكة ايده
فجأة حست بحركته بقت مش مصدقه ،فتح عينه بتمهل
وبقي يبص للمكان باستغراب .قامت بسرعة وهي بتقول بفرحة .. حمدالله على سلامتك
وجريت بره وهي بتنادي علي ابوها وبتقول.... يابوي . يابوي الشاب اللي جوا فاق
: بتتكلمي بجد يابت يارحيل
رحيل بفرحة... بجد يابوي فاق تعالي شوفه وجريت علي الاوضة وأبوها وراها
دخل وهو بيقول .... ياااه . حمدالله على السلامه ياولدي
يوسف باستغراب... انا فين .وانتو مين
يتبع.........
↚
: انا مش هشيلها ياحج.. مش انا اللي هلبسها
قالها عاصم بغضب ل زكريا ابوه،، ليرد زكريا ويقول بصرامة وانا قولتلك مش باخد رأيك.. انا بأمرك.. بنت عمك مفيش غيرك يستر عليها ولا عاوز الخلق يجيبو في سيرتنا
رد بجنون... يعني ايه.. يعني هي تغلط هي وابن الكـ لب وانا اللي اشيلها ليه!!
اتنهد زكريا وحاول يتكلم بهدوء وقال... يابني البنت بنتا ومحدش غيرك ينفع يشيلها ... بص اتجوزها سنه وبعدها.. عاوز تطلقها طلقها. بس المهم تستر عليها قبل ما نتفضح
هنا اتكلمت بهيرة وقالت بقوة.... مش هيتجوزها ولا يوم واحد يازكريا.. انا لايمكن اوافق علي كده.. ابني يشيلها ليه. ذنبه ايه.. يعني هي تدور تفجر وتعمل عملتها وفي الاخر تشيلها لابني
وبغضب.... انا استحالة اسمح ان ده يحصل. علي جثـ تي
زكريا بحدة.... مش انتي اللي بتقرري.. انا قولت كلمه خلاص. محدش هيتجوزها غير ابنك.
بهيرة بغضب... انت كده بتظلمه.. هو من حقه يتجوز واحدة شريفة.. ذنبه ايه يشيل شيلة غيره..
وبتحذير....ملكش دعوة ب ابني.انا محلتيش غيره..
وبجنون... يعني انا رافضة حورية الشريفة. تقوم توقعه في دي.. لا اسمع بقا
قاطعها وقال بزعيق .... انا مش عاوز اسمع ولا كلمه لان كلامك مش هيغير حاجة. اللي بقوله هو اللي هيتنفذ. . ف ياتقنعي ابنك ياتسكتي سامعة
بهيرة بجنون... يعني ايه. خلاص. حكمت عليه بالاعدام. مفيش حل تاني
زكريا... عندك حل تاني.هاااا
اتنهد وبص ل عاصم اللي كان واقف في دوامة مش قادر يقبل بكدة.لكن في نفس الوقت شايف ان ابوه بيتكلم صح حتي لو مش راضي عن اللي هيحصل وقالو بهدوء..... انا عارف اني ممكن اكون بظلمك.. بس يابني مفيش حلول تانية.. دي بنت عمك وعرضك. لو مكنتش انت تستر عليها مين هيستر عليها
لسه بهيرة هتتكلم عاصم قال بهدوء... اللي تشوفو ياحج
وخرج بدون ولا كلمة تانية
اما بهيرة بقت تبص ل زكريا بغضب لكن هي كمان سكتت
...........
في سينا
: انا من ساعت ما لاقيتك في الجبل عرفت انك من ابناءنا المفقودين اللي كانو في الجيش وقت الانفجار
يوسف قام بسرعة وهو بيقول بتعب... ينهااار اسود.. دول اهلي زمانهم فاكريني مو..تت
الراجل باسف... سامحني يابني. بس لو اعرف مين اهلك كنت طمنتهم عليك.. وكمان بردو اتلهيت فيك. كان اهم حاجة عندي اعالجك واتطمن عليك
يوسف بامتنان... انا مش عارف اقولك ايه ياعم حكيم.. جميلك عمري ما هنساه. هفضل طول عمري شايله فوق راسي
حكيم.... انا معملتش غير الواجب يابني.. دانتو اللي بتحمونا.. يجي ايه جمب اللي بتعملوه وتعرضكم كل ساعة للخطر.. كان واجب عليا اعمل اكتر من كده
يوسف ميل باس ايده وقال... انت عملت اللي محدش ممكن يعملو.. انت بتقول ان الدكاترة اللي كشفو عليا قالو اني ميـ ت اصلا.. يعني كان زماني مدفون لو سمعت كلامهم
حكيم بضحك... دول بهايم مش دكاترة.. انا كان عندي احساس انك عايش.. والحمدلله... الف حمدلله علي السلامة ياولدي
كنل وقاله بحب... ربنا اللي يعلم ان من وقت ما شوفتك وانا مش شايفك غير ولدي .. اسمع انت من هنا ورايح هتكون ولدي. وغصب عنك مش برضاك
يوسف... دا شرف ليا يا عم حكيم. ان يكوني اب زيك
قام وهو بيقول....بس دلوقتي لازم ارجع لاهلي اطمنهم عليا
حكيم... هسيبك ترجع بس استني يومين. انت لسه تعبان
يوسف... انا كويس
قاطعه حكيم وقال... طب تاكل الاول لقمة تسندك
ابتسم وقال... البت رحيل واقفة عي رجلها من بدري عمالة بتحضرلك في اكل جوا..تاكل الاول وبعدين هسيبك
في اللحظة دي دخلت رحيل بالاكل وهي بتقول ببتسامة... الدكتور قال لازم تاكل كويس علشان مناعك تشتغل . وتقدر تاكل اي اكل كمان.. يعني مش هتعرف تتحجج
........
نزلت حورية من اوبر ولسه هتدخل المكتب، فجأة حد جي من وراها وحط ايده علي بوقها بمنديل في مخدر ومفيش لحظات وكانت فاقدة الوعي
.......
في الغردقة
فتحت منار الباب لتتفاجأ!!!!!
بلعت ريقها وقالت.... انت
ليرد بسخرية ويقول.... ازيك يا بنت عمي
منار.... جاي ليه؟ وعايز ايه؟؟!
: عايزك
وقبل ما ترد قال بأمر .... خمس دقايق تدخلي تيجيبي حاجتك عشان هتيجي معايا يلاا
لتبلع منار ريقها بخوف وتقول.... اجي معاك فين
: ترجعي لاهلك
↚
كمل بسخرية..... ولا ناسية ان ليكي اهل
لترد منار بسخرية اكبر وتقول..... لا مش ناسية..الظاهر ان انتو اللي كنتو ناسيين..ايه بقا اللي فكركو بيا فجأة!!!!!
وقبل ما يرد اتنهدت وقالت بضيق وغضب ... بقولك ايه. امشي
قرب عليها لترجع لورا تلقائي لكن بسرعة مسكها وبعد مارفع ايده وابتدي يمررها علي خدها بشهوانية لترتعب من نظراته الجريئة
قال .... انا همشي
وقبل ماتتنفس براحة كمل.... بس هتيجي معايا.. ادخلي هاتي حاجتك. ولا اساعدك.. يلا عشان مستعجل
لترد منار باندفاع وغضب برغم خوفها وتقول وهي بتزقه بقوة ..... اجي معاك فين..
و بتهديد... امشي يلا بدال ما اطلبلك البوليس
ليسمكها بغضب ويقول.... انا مش بحايلك ياروح امك.. ويلا امشي قدامي بالذوق بدال ما اخليها عافية
لترد منار بقوة وغضب وهي تحرر نفسها منه...... لو ممشيتش حالا انا هطلبلك البوليس يازبا،، لة.. غور يالا من هنا احسلك
: تمام شكلك حابة تيجي عافية
وقرب عليا لترجع لورا وتقول بخوف... ارجوك امشي
وهي بتبلع ريقها وتقول.... مش هينفع اصلا.. انا متجوزة عاوزين مني ايه
: ما احنا هنخليه يطلقك..
وهو بيقرب ويطلع من جيبه بخاخه ويرش عليها لتفقد الوعي بعد لحظات ويشيلها ويخرج من الشقة
......
: هو انت خاطب؟؟!!
قالتها رحيل بتردد ليوسف وهما واقفين قدام بيتهم
ليبتسم يوسف بحب ويقول ... بنت الجيران..وكاتب عليها كمان ...كنت مستني بس تخلص امتحانتها عشان اعملها احلي فرح
رحيل... بتحبها
يوسف.... بعشقها من واحنا اطفال.
ابتسمت بحزن وقالت.... ربنا يخليكم لبعض
قرب عليهم حكيم وهو بيقول... مصمم بردو تمشي النهاردة يا ولدي
يوسف.... يادوب الحق.. لازم اطمنهم يا عم حكيم.. يلا اشوف وشك علي خير
وسلم عليه وحضنه
وبص ل رحيل اللي علطول مدت ايدها ليه وقالت بدموع محبوسة... ابقي خلينا نشوفك يا يوسف.
كملت ببتسامة الم... وابقي اعزمنا علي الفرح بقا
يوسف بحب... اكيد طبعا. هتكونو اول المعازيم.. انتو خلاص بقيتو اهلي
وصافحهم ومشي بعد ما ودعوه
.........
فاقت حورية لتتفاجأ بنفسها نايمة في اوضة غريبة اول مرة تشوفها
بقت تحاول تستوعب ومرة واحدة قامت بزعر وهي بتطمن علي نفسها بجنون
بس كانت هدومها زي ماهي حتي طرحتها كانت لسه علي شعرها.. فتحت باب الاوضة و خرجت وهي مرعوبة. كانت اوضة في مزرعة مش في بيت.. خرجت وهي بتبص حواليها برعب لحد ما شافته واقف بعيد بيحرك ايده علي الحصان بشرود
قربت عليه بغضب وهو اول ما شافها قال بمرح... منورة مزرعتتي المتواضعة والله
حورية بغضب....يازبا،،لة ياحيو،، ان.انت بتخطفني خاطفني ليه..عملت فيا اييييه.انتطق يازبا، لة يابن ال
قاطعها بزعيق...ماتفصلي بقاا
بلعت ريقها بخوف من صوته وهو رجع قال بهدوء ....احنا قولنا ايه..لسانك ميطولش تاني.. وبعدين اهدي.. انا مقربتلكيش
كانت بتبصله بعدم تصديق فقال....صدقيني..انا قولتلك قبل كده استحالة هلمسك بدون رضاكي
حورية بغضب ...انت خطفتني ليه
موسي ...الصراحة صحيت النهاردة لقيتني حابب اقضي معاكي اليوم.عشان كده جبتك
حورية...بالطريقة دي.تخطفني!!!
موسي... وهو يعني لو كنت طلبت اقابلك كنتي هتوافقي. مكانش في طريقة تانية.
ابتسم وقال... بس ايه رايك في المفاجأة
بصتله بغضب ولسه هترد قاطعها تليفونها
بقت تتلفت حواليها وهي بتقول... دي رنة تليفوني.. هو فين
شاورلها علي الترابيزة....هناك اهو
جريت واخدته وكانت السكرتيرة بتكلمها من المكتب ردت عليها بتردد وبمجرّد ما فتحت الخط قالت السكرتيرة.... يا استاذة حورية. حضرتك مجتيش المكتب ليه النهاردة. وبنكلمك من الصبح مش بتردي..كده مش هينفع عدم الالتزام ده. دكتور مختار متعصب جدا . انا مش عارفه هو ممكن يعمل معاكي ايه بصراحة
حورية غمضت عيونها بعد ما اتيقنت انها هتترفد لكن قالت باسف.... انا بعتذر جداا. حصلي ظروف مقدرتش اجي. اسفة. غصب عني
السكرتيرة.... تمام انا هبلغه وربنا يستر
وقفلت معاها
كانت بتبص علي موسي بغضب وهي بتقول بغيظ... منك لله يابعيد. هترفد من شغلي بسببك. ادعي عليك بإيه يا اخي
وقربت عليه بغضب وهي بتقول... عاجبك كده.. هترفد من شغلي بسببك
موسي بسرعة.... افتحلك اكبر مكتب محاماه من الصبح.. بس انتي توافقي يافرسة.. قولتي ايه
: الشاي جنابك
اخد منه الشاي وقال....... معملتش كوباية تانية ليه يا بجم انت
الغفير... جنابك طلبك كباية واحدة ياموسي بيه
موسي... طب يلا اعمل واحدة للفرسة بسرعة
حمدان... هاا
موسي... للاستاذة يا بجم
حورية بضيق... ومين قالك اني عايزة اصلا
اتجاهلها وقال... ماتتحرك يازفت
حمدان... حاضر . حاضر جنابك دقيقة واحلي كوباية شاي للاستاذة
...............
في بيت اهل منار
كانت فاقت منار وبقت زي المجنونة اول ما لاقت نفسها معاهم
كانت راحة جاية في الاوضة بجنون وغضب شديد
عمتها... ياحبيبتي اهدي.. احنا اهلك وانتي بنتنا فيها ايه لما تكوني معانا
منار بغضب.... انا مش غبية وعارفة كويس اوي انتو جبتوني هنا ليه.. بس لا. اللي في دماغكو مش هيحصل.. انا استحالة اتجوز الحيوان ده. دا غير اني متحوزة اصلا
↚
عمتها...طب اهدي.محدش هيغصبك علي حاجة
احنا بس عايزينك معانا. احنا اهلك
منار بسخرية.... اهلي ااه
عمتها بخزي.... انا عارفة اننا مكناش بنسأل عليكي ومقصرين. بس
قاطعتها منار وقالت.... انا لازم ارجع يا عمتو. انا مش هينفع افضل معاكو. حياتي كلها في الغردقة جامعتي.. كملت بتلقائية... وامجد كمان. انا مقدرش ابعد عنه
ابتسمت عمتها وقالت.... بتحبيه
منار... اوووي ياعمتو.
كانت عمتها عارفة نوايا عمها رشيد وابنه فقالت... انا هساعدك تكلميه ييجي ياخدك
منار بفرحة.... بجد ياعمتو
عمتها بحب... بجد يروح قلب عمتك.
باستها منار وقالت... انا بحبك اوي ياعمتو
........
اما عند امجد فكان بيحاول يكلم منار يتطمن عليها وكإن قلبه حاسس ليتفاجأ بعمتها اللي بتكلمه
....
كانت واقفة بتمرر ايدها علي الحصان بهدوء منافي لعصبيتها بعد مانسيت نفسها وهي بتقول.... انت ليك في الخيل
وفجأة شهقت بخوف ورجعت لورا بسرعة بمجرد ما الحصان اتحرك وعمل صوت ،، ليحاوطها بإيديه ويقول.... اهدي.. مش بيعمل حاجة...
كانت بتتنفس بصوت عالي اثر خوفها لتستكين بين ايديه بطمأنينة
: تحبي تجربي
ردت بسرعة... لا طبعا
فتحت عينها بدهشة بعد مااستوعبت انها في حضنه لتدفعه بقوة وهي بتبصله بغضب وتقول.... عاوزة امشي حالا..
وبعصبية... يلااا خرجني من هناا
موسي... يابنت ال.. بتتحولي يابت.. ماكنتي كويسة
حورية بغضب.... انت هتفتحلي الباب ولا اطلبلك البوليس
موسي وهو يبنفث دخان سيجارته ببرود ويرفع ايده يلمس خدها ويقول.... واهون عليكي يافرسة
لتنظر له بغيظ وتقول.... يلا روحني حالا
فتح ايده وقال...طب تعالي
قالت باندفاع.. نعممم. اجي فين. ماتحترم نفسك
ليقاطعها وهو بيمسك ايدها ويقول.... يخربيت دماغك الشمال دي... يابت ما انا محترم خالص اهو.. دانا حتي اول مرة اكون محترم.. انا مش واخد علي كده
سحبت ايدها منو وقالت.... وبتمسك ايدي ليه يامحترم
وبسخرية.... ولا مش قادر تفضل دققتين علي بعض باحترامك
موسي وهو بيسمك ايدها تاني رغما عنها... بعديكي ولا اسيبك للكلاب
بلعت ريقها بخوف وسكتت وبدون وعي منها مسكت هي في ايده اكتر
اتحركو و لسه هيخرجو من البوابة قاطعهم صوت هوهوة الكلاب، لتصرخ بزعر وهي بتترمي في حضنه وتمسك فيه اكتر برعب.. وهي بتقول... مشيهم. مشيهم بالله
حضنها بحمايه وقال... اهدي متخافيش.. هما شايفينك معايا. مش هيقروبو اساسا
وخرج بيها وقفل البوابة وهي لسه ماسكة فيه خايفة تسيبو وهو بيقولها... بااس. اهدي متخافيش. خلاص اهو
وهو مستمتع وبيمرر ايده عليها بخبث،، لتستوعب وتدفعه مرة تانية وتقول بغضب.... ما خلاص ياخويا. انت استحليت.. هو ايه اللي ما صدق ده
ضحك عليها وقال.... لسانك محتاج يتقص منه مترين
حورية بتحذير... اخر مرة تلمسني سامع
موسي.... علي اساس ايه.. مش انتي اللي كنتي ماسكة فيا ومتسبنيش.. معداش ثواني. لحقتي تنسي..
ابتسم بتسلية وقال... لا بس حضني عجبك. متنكريش
لسه هترد.قاطعها وقال.... انا متأكد انه عجبك
وهو بيغمزلها
حورية... انت قليل الادب.
.........
عند امجد بمجرد ما عرف اللي حصل ل منار بقي في قمة غضبه وراحلها فورا وهو بيتوعدلهم بشر
كانو متجمعين فجاة لقوه داخل وهو بيقول بغضب... مراتي فين ياكمال بيه.. هي اصول بردو تروحو تخطفوها
قام عمها وقال... اتفضل يا باشمهندس
امجد.... انا مش جاي اتفضل.. فين مراتي.. ازاي تروحو تاخدوها غصب عنها وبدون اذني
هنا رشيد اتقدم عليه وقال.... كويس انك جيت. عشان تتطلقها ونخلص
امجد بسخرية.... وانت اللي هتخليني اطلقها
في اللحظة دي نزلت منار تجري من علي السلم بمجرد ماسمعت صوته
واترمت في حضنه بلهفة وهي بتقول... الحقني. الحقني يا امجد
امجد ضمها ليه وقال... متخافيش
وبصلهم وقال وهو بيبص بالتحديد ل رشيد لانه كان متاكد ان هو اللي بعت ابنه وبتحذير... اللي هيقرب منها مرة تانية ميلومش الا نفسه
قرب ابن عمها اللي كان واقف وقال بغضب وغل..لو فاكر اننا هنسيبهالك تبقي غلطان
امجد .... انت بقا اللي عملت سبع رجالة في بعض وروحت تخطفها
ابن عمها .... لا وهخليك تطلقها كمان
امجد.... طب اسكت ياحبيبي عشان مزعلش بابا عليك. لو دماغك وزتك تعمل الحركة دي تاني صدقني مش هسمي عليك. وقدام ابوك اهو عشان يبقي شاهد
وبصلهم كلهم وقال...دا اخر تحذير
واخد منار وخرج بيها
.......
عند حور في اوضتها
كانت واقفة قدام المرايا لتتفاجأ باللي بيدخل من البلكونة
شهقت بعدم تصديق وهي بتقول بهمس... يوسف
يتبع....
↚
كانت واقفة قدام المرايا وهي بتحط من البرفيوم بتاعه اللي غرقت بيه كل هدومها اللي في الاساس لبسه،، اتحركت واتجهت للسرير، لكن رجعت تاني اخدت البرفيوم وبقت تنثر منها علي المخده زي ما بتعمل كل يوم قبل ما تنام
وهي بتقول.... معلش بقي يايوسف خلصتللك كل برفاناتك.. سامحني.. بس انا مش هعرف انام غير وريحتك مالية الاوضة
اخدت نفس عميق وهي بتستنشق ريحة البرفيوم وهي بتقول بدموع... ارجعلي بقا. طولت اووي يا يوسف
دموعها بقت تنزل اكتر بحزن وهي بتقول... مش قادرة اكمل من غيرك والله ماقادرة
: اهو يوسف رجعلك يا قلب يوسف
و دي كانت جملته اللي قالها ليها بعد ما دخل من البلكونة وهو سامع كلامها اللي وجعله قلبه عليها،،هو عارف مدي حبها ليه،، و كان عارف انها اكتر شخص مش هتكون كويسة ابدا من غيره
من وقت ما عرف انهم وصلهم خبر وفا، ته بالغلط. اكتر حد كان بالو مشغول عليه هي. كان قلقان خايف يكون جرالها حاجة من صدمتها بمو، ته
عشان كده راحلها اول واحدة وبكل لهفه يتطمن عليها ويطمنها عليه
مسحت دموعها وهي بتحاول تستوعب،، دا صوته. ايوا هو صوته، صوت يوسف
غمضت عيونها وفتحتها اكتر من مرة،، خايفة يطلع حلم زي كل مرة وفي الاخر يسيبها ويمشي.
لفت بلهفة لاقته قدامها
قالت بهمس.... يوسف
: وحشتيني يا حوري
قالهالها باشتياق كبير وهو بيتأملها بعشق بعد ما رفع ايده يلمس خدها وهو بيقول بحب... وحشتي يوسف يا قلب يوسف
بقت تشهق بالدموع وتقول... انت بجد، صح
وهي بتحاول تقنع نفسها انه حقيقة، وانه رجع بجد زي ماكانت بتقنع نفسها انه هيرجعلها في يوم من الايام قالت... انا مش بحلم. صح.
وهي بترفع ايدها وبتحاول تلمسه تتأكد انه واقف قدامها حقيقي وتقول بدموع.... قولي اني مش بحلم
يوسف... تؤ. مش بتحلمي. انا واقف قدامك اهو
وفتح ايده يحضنها لكن هي كانت تلقائي نزلت علي ركبتها.بعد مابقتش قادرة تتمالك نفسها.. فجاة رجلها ما بقتش شايلاها. ف نزلت علي الارض وبقت تشهق جامد وتبكي.
نزل قدامها وحاوطها بإديه، رفعت ايدها تلمس وشه ودموعها بقت تتساقط زي الامطار وهي بتشهق وتقول من بين دموعها... كنت حاسة. كنت حاسة انك عايش.. كانت عندي يقين انك هترجع. كنت عارفة اني مش ههون عليك تسيبني..
وبقت تعاتبه بدموعها اللي مش بتوقف... ب بس انا انا زعلانة منك اوي. انت اتاخرت عليا. ليه سيبتني كل الفترة دي.. انا. انا كنت بمو، ت. بمو، ت من غيرك. ليه سيبتني كل ده
وبقت تضر، به بإيدها في صدره وهي بتحمله وجع الشهور اللي قضتهم في عذاب في بعده وتقول... هونت عليك. سيبتني ليه. كنت بمو، ت من غيرك. متعرفش كنت عايشة ازاي..
دخلت علي الصوت مامتها اللي فتحت الباب وبمجرد ما شافت يوسف. بقت واقفة مكانها متجمدة. وهي بتقول.. بسم الله الرحمن الرحيم.
اما هما ف كانو في دنيا تانية مع بعض مش حاسين بأي حاجة حواليهم
حور بدموع... وانا بسمعهم بيترحمو عليك. كنت بحط ايدي علي ودني .مكنتش قادرة اصدق..مش عاوزة اصدق.. كلهم قالو عليا اتجننت. لان انا الوحيدة اللي كان عندي يقين انك هترجعلي. بس بردو انا الوحيدة اللي كنت بدي امل لنفسي. كلهم كانو بيحاولو يقنعوني بحقيقة مو، تك. بس انا مكنتش بصدق ابدا
كان سايبها تعاتبه وتشتكيله وهو بيسمعها لحد ما شدها لحضنه مرة واحده وبقي يضمها جامد ويمسح علي شعرها بحنيه وهو بيقول....بااس ياحبيبي خلاص.انا بقيت معاكي اهو.انا اسف.اسف.
كانت بتقول.... مش هسامحك . انا زعلانة منك اوي. مش مسمحاك علي الشهور اللي سيبتني بتعذب فيهم
وهي مش عاوزة تسيبه وبتحضن فيه جامد،، بتاعتبه وهي في حضنه مش قادرة تبعد ولا عاوزاه يبعد. ماسكه فيه وخايفة يبعد عنها تاني
وهي بتقول بدموع... متسبنيش. متسبنيش تاني
كانت مامتها بعد ما استوعبت ان يوسف قدامها بجد بقت واقفة دموعها بتنزل علي منظر بنتها اللي كان يقطع القلب بس في نفس الوقت فرحانة ان يوسف عايش بجد ورجع. كان نفسها تجري عليه وتحضنه وتتاكد اكتر بوجوده . لكن ماحبتش تقطع عليهم وسابت لبنتها المساحة الكافية. هي اولي بيه من اي حد
اما حور ف قومها يوسف وهي في حضنه لسه، رفع وشها وبقي يمسح دموعها ويقولها.. خلاص ياحبيبي مش هسيبك تاني ابدا
ابتسلمها وهو بيمازحها ويقول... ويلا بقا عشان مش هصبر اكتر من كده. عاوزين نتلم في بيت واحد بقا يابت
بص ل مامتها اللي واقفة بتمسح دموعها وقال... ولا ايه يازوزو..
واخيرا زينب سمحت لنفسها تقرب عليه، وهو قرب عليها وبقت تحضنه وتقول.... ياحبيب قلبي وحشتني. وحشتني ياواد
وبقت تبوس فيه بفرحة. هي كمان مش مصدقة انو رجع وشايفاه قدامها عايش
فضلت تحمد ربها بفرحة وهي بتلمس عليه وتقول... الحمدلله ياحبيبي. انا مش مصدقة. انت بجد عايش
ورجعت تحضنه تاني
هو كمان مسك ايديها الاتنين يبوسهم وقرب راسها باسها وهو بيقول... والله ما وحشني قدك يازوزو
فتح ايده لحور اللي قربت علطول دخلت في حضنه تاني وقالها... هتحضري نفسك علي الشهر الجاي.. لاني مش هصبر اكتر من كده. يعني هاصبر نفسي بالعافية الشهر ده عشان عارف ان عندك امتحانات بس. اخر يوم امتحانات هيبقي يوم دخلتنا.
بص ل زينب وكمل... ماحصلش هقلب الدنيا.
↚
ضحكت زينب وبعدين قالت ... والنبي ما عندي اي اعتراض.. بس اقنعها بس انت الاول تشوف دروسها وتذاكر.. عشان شكلها هتريح السنادي
يوسف بص لحور وقال باعتراض.... لااا. انا مزتي لازم تطلع الاولي زي كل سنه
وبأمر لحور. من بكرة هترحي دروسك وتابعي كل اللي فاتك. لاني مش هقبل باقل من امتياز. سامعة
هزت راسها اللي علي كتفه وقالت بطاعة .... حاضر. مادام رجعتلي.
........
كانت حورية وسهام وعماد وطارق وعليا قاعدين بيشوفو التلفزيون في جو اسري جميل،، بصت سهام عليهم وهي بتندم علي السنين اللي ضيعتها في بعدها عنهم،، ورجعت تحمد ربنا علي لم شملهم من تاني
اتنهدت وقالت وهي بتبصلهم بحب ... ياااه متعرفوش قد ايه مبسوطة بلمتنا كده.
مسك طارق ايدها باسها وقال... ربنا يخليكي لينا
سهام... ربنا يخليكم انتو ليا وميحرمنيش ابدا من لمتنا دي تاني
دموعها اتجمعت في عيونها لما افتكرت يوسف وقالت بحزن ... مكانش ناقصنا غير يوسف
عماد بحزن.. ربنا يرحمه، بص ل حورية اللي لقي
اتجمعت الدموع في عيونها ف علطول لحقها وبقي يحاول يفرفشها قبل ماتبكي لانه عارف قد ايه مو، ت يوسف ماثر فيها
باس راسها وقالها.... ايه رايك تعمليلي كوباية شاي من ايدكي الحلوين دول..واحشني الشاي بتاعك اوي يابت ياحورية..محدش بيعرف يظبطهولي غيرك يابنت الايه
قبل يرفع كفوفها الاتنين ويبوسهم
ابتسمت حورية وقالت.. حاضر
وقامت وراحت تعمله
بص لسهام هي كمان لاقها دموعها بتنزل ف قال... احنا نقرألو الفاتحة علي روحه
كلهم قالو.. ربنا يرحمه
ورفعو ايديهم كلهم ولسه هيقراو الفاتحة
اتفاجأو بصوت يوسف اللي داخل بيقول... ومالو الرحمة بتجوز علي الحي والميت بردو
بصولو بزهول وبقو متجمدين مكانهم
يوسف.... بتقرو الفاتحة علي روحي.. ياغلبي
في اللحظة دي. خرجت حورية بالشاي وبمجرد ما شافته
شهقت بزهول والشاي وقع من ايدها
عماد بذهول وهو بيحاول يستوعب
قام قرب عليه وهو بيقول ... انت حقيقي يلا
يوسف... لا ذكاء اصتناعي
يتبع.....
: ربنا يرحمه
قالوها كلهم بحزن ورفعو ايديهم يقراو الفاتحة علي روحه
قاطعهم لما دخل وهو بيقول... ومالو الرحمة بتجوز علي الحي والميت بردو
بصولو بزهول وبقو متجمدين مكانهم
يوسف.... بتقرو الفاتحة علي روحي.. ياغلبي
في اللحظة دي خرجت حورية بالشاي وبمجرد ما شافته
شهقت بزهول، مقدرتش تتمالك نفسها من الصدمة، وقع الشاي من ايدها وهي بتهمس بإسمه...يوسف
كانو كلهم مش قادرين يتحركو من الصدمة
وهو واقف ينقل نظره عليهم ويبصلهم كلهم باشتياق وهو محاوط حور اللي كانت معاه بعد ما رفضت تسيبه وراحت معاه
اول حد فاق من صدمته كان عماد اللي قرب عليه بذهول وهو بيقول ... انت حقيقي يلا
يوسف... لا ذكاء اصتناعي
عماد بقرق... ينعل ابو سخافتك
وقرب حضنه بحب واشتياق كبير وهو بيقول.. وحشتني يااض ووحشتني ساخفة اهلك
وبقي يحضنه جامد وهو مش مصدق وبيحاول يتأكد انه بجد عايش
اما حورية وسهام وطارق وعاليا كانو كلهم واقفين وهما بيبصولو باشتياق ودموعهم بتنزل لا ارادي
واخيرا قربو عليه ،
حضنته سهام بحب واشتياق وهي بتبكي وتضمه ليها وتقول... الحمدلله. الحمدلله.. انت عايش بجد. عايش بجد
وهي عمالة بتحضن فيه باشتياق كبير وهي بتقول... ياحبيبي. ياقلبي. وحشتني يانور عيني
وتضمه اكتر تتأكد بوجوده،، حاوطت وشه بكفوفها وبقت تبوس كل حته في وشه
هو كمان مسك ايديها الاتنين باسهم وباس راسها
وهو بيمسح دموعها ويقول... وحشتيني اوي
مكانتش سهام مصدقة انه اتعامل معاها كده لان يوسف اكتر واحد كان زعلان منها ويعتبر مكانش بيتكلم معاها من الاساس، فبقت تضمه اكتر بفرحة وهي وحشت امك يا قلب امك
قرب طارق حضنه باشتياق وفرحة،
وهو محاوط وشه بكفوفه وبيقول بعدم تصديق .. انت عايش بجد يلا
يوسف... يعم انا واقف قدامك اهو حي ارزق
↚
ابتسم طارق عليه بيأس و بقي يحضنه بحرارة وهو بيقول.. وحشتني ياض
حتي عاليا قربت تسلم عليه
بصت الاول لطارق وقالتلو... بعد اذنك يا طارق
ومستنتش حضنته هي كمان بفرحة ،، وبرغم انها دايما بتعتبره اخوها الصغير.. لكنها كانت بتتعامل معاه بحدود لانه في الاول والاخر مش من محارمها . لكن في الموقف ده فحدث ولاحرج اشتياقها ليه وفرحتها بيه غلبوها ف مفكرتش
اما حورية فكانت واقفة دموعها بتنزل بس وهي بتبصله باشتياق كبير
قرب ليها وفتح ايديه الاتنين، في لحظة كانت رمت نفسها في حضنه بدموع، وهو ضمها جامد، كانت بتبكي اوي وتقوله. كنت هموت من غيرك. وحشتني اوووووي. اووي يايوسف
يوسف وهو بيمسح علي شعرها ويضمها اكتر بشوق... انتي اللي وحشتيني يا قلب اخوكي
رفعت وشها ليه وبقت تبصله باشتياق وهي بتلمس وشه
وهي بتبكي وتقول.... انا مش مصدقة. انت عايش بجد.
وهي بتبكي اوي وتقول... انا. انا خايفة اكون بحلم..
وهي بترجوه... قولي انك بجد يا يوسف.. قولي انك رجعتلي ومش هتسيبني تاني.
يوسف وهو بيبوس ايديها وراسها.. مش هسيبك ابدا. انا اسف.. غصب عني
حورية بدموع .... انا. انا كنت محتجاك اووي. سبتني ليه
يوسف... غصب عني والله.. اسف ياحبيبتي
وبقي يضمها ليه يحسسها بالامان اللي افتقدته في غيابه
قربت سهام شاركتهم الحضن وبقت تضهم جامد وتقول... سامحوني.
باسو الاتنين اديها وقالو... مفيش ولاد بيزعلو من امهم
قربو طارق وعماد هما كمان وشاركوهم الحضن
فتح يوسف ايده لحور اللي علطول دخلت في حضنه من ناحية حورية وسهام وهو حاوطها بحيث محدش من اخواته يلمسها
وكذالك طارق هو كمان فتح ايده ل عاليا اللي قربت بهدوء ودخلت في حضنه،وهو كمان حاوطها وهو حريص انها تكون بعيده عن اخواته الشباب
......
كان امجد في طريقه للغردقة وهو معاه منار
اللي كانت ساكتة يعتبر متكلمش معاه
مد ايده قرب راسها ليه وباسها عليها وقالها وهو بيطمنها.. متخافيش.. محدش هيقدر يقربلك تاني ابدا
هزت راسها بهدوء وهو كمل الطريق بدون اي كلام تاني
فضلو طول الطريق ساكتين، بس هو كان كل شوية يبص عليها بطرف عينه يطمن عليها
اما هي ف كانت باصة قدامها بشرود وهي ساكته،كان واحشها.. كانت مشتاقة ليه . نفسها تترمي في حضنه وتقولو ما يبعدش عنها تاني ابدا .. لكن كانت عارفة ومقدرة مدي صعوبة الظروف اللي حصلتله ف محبتش تتكلم في اي حاجة وفضلت السكوت ،، كمان ولاول مرة
مكاتنش عاوزة تفضل معاه ،، برغم حبها واشتياقها ليه الا انها كانت حابة تفضل بعيد. كانت حابة هو اللي يجليها ويعترف ليها بحبه. يكون عاوز يكمل معاها عشان بيحبها مش يفضل معاها عشان يحميها بس
هو كمان مكانش حابب يحسسها انه بس ممكن يخليها علي ذمته عشان يحميها. او تفتكر انه عايزها دلوقتى عشان مراته مبقتش موجودة.. كمان كان لسه شايف ومقتنع ان وجودها في حياته ظلم ليها وانها تستاهل حد غيره يكون من سنها.. حد ميكونش سبقله الزواج وميكونش معاه اولاد زييو
يتبع....
↚
: فهمنا بقا انت ازاي عايش. امال مين اللي كلمونا وقالولنا استشهد.. ومين ده اللي دفنوه
قالها طارق باستفهام ل يوسف اللي رد وقال... حصل خطأ تقريبا واسمي اتبدل بحد تاني
سهام... الحمدلله انك بخير ياحبيبي
مامت حور اللي كانت قاعده معاهم قالت... البت حور بنتي ياقلب امها كان قلبها حاسس انك عايش، مكانتش بتصدق ابدا انك بعد الشر.. لما قولنا البت اتجننت.
كان يوسف قاعد محاوط حور لحضنه ابتسم وهو بيضمها ليه وباس راسها وهو بيقول... دي قلبي دي
حور بحب... كنت متأكدة انك هترجعلي
بصتلها حورية بغيظ وقالت بغيرة مصتنعة... والهانم هتفضل لازقة فيك كده.. ماتسبيه شوية ياماما في ايه. من وقت مارجع وانتي لازقة فيه مش كده
حور.... يوسف سكتها
يوسف... مالكيش دعوة بيها ياحورية
رفعت حورية حاجبها وقالت ... بقا كده.
بصتلها حور بغيظ لانه كان محاوطها هي كمان من علي شمالو ف قالتلها... ماانتي في حضنه اهو. ايه الطمع ده. عايزاه لوحدك
حورية .. اه. ياريت تهوينا بقا
عاليا بضحك.. انسي مش هتسيبه
حور .... اه مش هسيبه ما صدقت يرجعلي اصلا.
سهام... ميهمكيش منهم ياحبيبتي هما بيغيرو
حور... عارفة ياطنط وهفضل اغيظ فيهم كده
باس يوسف راسها وهو بيضمها ليه ويقول... حبيبي اللي كان واحشني ده. محدش ليه حاجة عندنا يابت ميهمكيش منهم
بصتلهم حور وهي بتطلعهم لسانها بكيد
وحورية بغيظ بصت ليوسف وقالت ... اه افضل انت دلع فيها
مامت حور هي كمان ...اهو دايما مدلعها كده لما محدش بقي بيعرف يتكلم معاها
يوسف... هي ليها غيري. وبعدين مزتي تقول وتعمل اللي هي عاوزاه
وقرب بكل وقاحه وباسها علي خدها وهو بيقول... دي الحتة الشمال دي
حور... ربنا يخليك ليا ياحبيبي.. هو انا بحبك من شوية
عماد... اهو المحن اشتغل اهو
حور... والله اللي بيغير مننا يعمل زينا
طارق.... طيب ياجدعان واحد وبيدلع مراته زعلانين ليه
يوسف... مش عارف وبعدين مدلعهاش ليه.. كفاية اني سيبتها جيت لاقيتها بحطت ايدي
كلهم ضحكو وحورية قالت... اه دلع يا خويا وحب فيها اوي.
وبزعل مصطنع كملت وقالت.. عشان كده روحت ليها هي الاول تطمنها عليك واحنا علي ما افتكرت بقا
حور بمدافعة عن يوسف... لا بقا متظلمهوش. ماهو بيدلعك انتي كمان. ايه الطمع ده
طارق... اسكتو خلاص. عشان دول مش هنخلص معاهم. زي بعض مبيطقوش علي بعض كلمة
زينب مامت حور بضحك... هنقول ايه حلة ولاقت غطاها
كلهم ضحكو وبقو يهزرو في جو جميل واخيرا اتلم شملهم والسعادة رجعت بيتهم من تاني
....
وبعد وقت طويل في الطريق وصل امجد، بص علي منار كانت نامت
نزل من العربية ولف الناحية التانية فتحها وشال منار بهدوء وطلع بيها علي شقتها فتح الباب ودخل بيها الاوضة نزلها في السرير وبعد ما غطاها كويس ميل باسها علي راسها وهو بيمرر ايده علي شعرها بهدوء
وباسها مرة تانية وسابها ونزل
واضتطر امجد يرجع تاني للقاهرة في نفس اليوم بعد مالدكتور كلمه وبلغه ان حالة قدرية سيئة
......
في اخر الليل
كان يوسف في اوضته بيحاول ينام لكن مكانش عارف.كان بيفكر فيها.حاسس انها وحشاه ومشبعش منها
كذلك حور كانت بتتقلب في سريرها، بتفكر فيه ونفسها تكلمه بس كانت مكسوفة. او بمعني اصح كانت حابة تسيبه يرتاح
فجأة بصت لقته بيتصل بيها، ردت بسرعة وهي بتقول .. كنت لسه ماسكة الفون وهكلمك
يوسف.. طب بقولك ايه..هطلع استناكي فوق السطوح اطلعيلي.. عايزك.
مفكرتش ومسالتوش، ردت بكلمه واحدة بس " حاضر"
وبعد دقايق كانت طلعتله
كان قاعد علي السور بيدخن بشرود
بص لقاها قدامه واقفة مربعة ايدها قدام صدرها وبتبصله بعشق
يوسف... بتبصيلي كده ليه يابت
حور .... واحشني
قربت رفعت ايدها وبقت تلمس وشه وهي بتبص له باشتياق كبير وتقول .... واحشني اوووووي. ووحشني وشك. وحشني صوتك وكلامك.. كل حاجة فيك وحشاني
كملت بجراءة وقالت.. عارف نفسي ابوسك واحضنك. نفسي احس ان انت معايا ورجعتلي بجد
نزل يوسف من علي السور وقال.. انا من ايدك دي لايدك دي. اعملي اللي انتي عايزاه
ضربته حور في كتفه بكسوف
وهو شدها ليه وحضنها باشتياق . بعدها اخدها وراحو قعدو علي كنبة موجودة في الاوضة
بصلها وقال.. ايه هتفضلي كده بالاسدال
مفكرتش وعلطول قامت وقفت وقلعت الاسدال
تنح من منظرها وقال... ايه ده يابت
كانت لابسه بجامة سودة ضيقة علي جسمها المنحوت وبرغم انها مكانتش عريانة بس كانت شكلها مغري جدا فيها
حور.... الله مش انت اللي قولتلي اقعلي
↚
يوسف وهو بيبص علي جسمها برغبة وبيمرر لسانه علي شفته قال بوقاحة... مكنتش متخيل انك جامدة كده في البتاعة دي..يخربيت حلاوت امك
ضحكت اوي وقربت حضنته
وهو ضمها ليه بعشق وهو بيقول... وحشتيني يابطل
رفع وشها ليه وبقي يبصلها بحب وهو مغيب،و رفع ايده وبقي يمرر صباعه علي شفايفها برغبة
مقدرش يسيطر عليه نفسه اكتر من كده، جذبها من وسطها لتلتصق به و مال علي شفايفها، هجم عليها يبوسها باشتياق كبير ويتعمق معاها اكتر واكتر
هي كمان كانت بتبادله بحب واشتياق اكبر
فات وقت كبير وهما مع بعض في دنيا تانية مش قادرين يبعدو
لحد ما قاطعهم رنة تليفونه، بعد عنها بصعوبة
وهو في سره بيلعن المتصل، اتنهد بضيق ومسك تليفونه وكان المتصل صاحبه فبصلها وقال... اهو من ساعة ما رجعت من المو، ت والتليفون مبطلش.. دا الواحد علي كده كان مرتاح وهو ميت
ضحكت حور عليه لكن قالت بسرعة... بعد الشر عليك. متقولش كده تاني
فتح ايده وقالها.. تعالي
دخلت في حضنه وهو حاوطها و ضمها واخيرا رد علي التليفون وهو بيقول بضيق... خيييرر
...........
تاني يوم
حورية دخلت المكتب عند المحامي وقبل ما يتكلم قالت علطول وبخزي .. انا بعتذر جدا يادكتور مختار. عارفة اني مش بلتزم بالمواعيد. بس صدقني بيكون غصب عني
بصلها مختار شوية وقال.... تعرفي ياحورية لولا انك محامية شاطرة وشايف ان ليكي مستقبل. انا كنت رفدتك من بدري
حورية... احم. وده مدح ولا ذم حضرتك
مختار بضحك... الاتنين
ابتسمت حورية وقالت....اوعدك دي اخر مرة، وحضرتك هتشوف الالتزام علي حق
مختار... اتمني.
ومسك ملف قدامه وقال وهو بيديهولها... ده ملف قضية تبع موكله. هتدرسيه وهتقعدي مع الموكلة تعرفي منها تفاصيل عن القضية اكتر علشان انتي اللي هتترافعي فيها
حورية..تمام
واخدت الملف وراحت علي مكتبها
...
: مش كفاية بقا وترجعي البيت
قالها عماد ل نورا بعد مارحلها و اللي ردت بجمود وقالت... انا استحالة هرجعلك وياريت تطلقني عشان اخلص.
بصتله بسخرية وكملت... وروح بقا لحبيبة القلب
عماد... انا مقدرش استغني عنك يانورا
نورا... بتحبني
عماد بسرعة.. طبعا
نورا بسخرية... عشان كده روحت اتجوزت عليا مش كده
اتنهدت وقالت... اسمع ياعماد انا مش هتنازل عن الطلاق. فياريت تطلقني بهدوء قبل ما اخلعك
عماد... عاوزة تخلعيني يانورا
نورا بقوة .... هعمل كده بجد لو مطلقتنيش
عماد بتوعد ... طب ابقي جربي عشان..
قاطعته وقالت بنفس قوتها.. مش هتقدر تعمل حاجة
مسح علي وشه وهو بيحاول يكون هادي وميتعصبش وقال... ارجعي يابنت الناس. انا مش حابب اخسرك
متهديش البيت
نورا بعصبية... البيت ده انت اللي هديتو يوم ما روحت اتجوزت عليا .. قصرت معاك في ايه عشان تروح تتجوزها
عليا
عماد بهدوء... انتي اتجوزتيني وانتي عارفة اني بحبها يانورا
نورا بدموع.. عندك حق. بس انا افتكرت اني هقدر انسيهالك وهتحبني
عماد بسرعة قال ... طب مانا حبيتك يانورا.. بس مقدرتش انساها غصب عني..
وكمل بسرعة.. بس صدقيني انا بحبك وعمري ما اقدر استغني عنك
مسحت نورا دموعها وقالت بجمود ... وانا مش هقبل بيها ياعماد. وطول ماهي علي ذمتك مش هرجعلك
عماد... سهي حامل مقدرش اطلقها
نورا... طلقني انا
عماد... مفيش طلاق
وقبل ماهي تتعصب، قرب باس راسها رغما عنها وقال.. انا مش هقدر اخسرك.. راجعي نفسك وارجعي. انا بحبك
وهو بيحاول يحضنها محاولة منو يأثر عليها لانه عارف قد ايه بتحبه،، لكن هي دفعته بغضب وقالت ..اياك تفكر تلمسني . و قولتلك انا مستحيل هقبل بضره. ومقولتلكش طلقها. طلقني انا لاني استحالة هكمل معاك بعد اللي عملتو
وبتهديد كملت... ولو معملتش كده بهدوء وطلقتني. صدقني هخلعك ومش بقول اي كلام. هعمل كده بجد
مسح علي وشه بضيق وتعب وقال... طيب انا هسيبك يومين تهدي
نورا بعصبية... ولا يومين ولا عشرة. كده كده مش هتنازل عن الطلاق
اتنهد عماد بتعب وقال.. طيب فين الولاد
نورا.. بتسال عليهم ليه
وقبل ما يرد قالت بشراسة لما افتكرته هياخدهم منها... بقولك ايه انا مش هسمحلك تاخد عيالي مني. انسي. مش هسيبهملك
عماد... اهدي.. انا بس عاوز اسلم عليهم. ادخلي هاتيهم
فضلت تبصله بغضب وبعدين نادت علي الولاد
اللي خرجو من اوضتهم وبمجرد ما شافوه جريو عليه
وهو بقي يحضنهم بحب واشتياق
.....
كان موسي قاعد في عربيته وهو بيفكر فيها، كان مستغرب نفسه جدا، اول مرة يكون كده بيجري ورا واحدة وبيفكر فيها طول الوقت، طول حياته متعود ان البنات اللي بيترومو تحت رجله، عمره ما حب، متعود ياخد مزاجو وبس، عمره ما اهتم بواحدة ولا واحدة شدته وجذبته بالطريقة دي
كان ساند ظهره علي كرسي العربية وهو بيدخن بشرود وهو بيقول في نفسه بضيق من نفسه... مالك بقيت كده امتا. بقي واحدة تعمل فيك كده
ابتسم بسخرية علي نفسه وقال... واهي ملففاني كمان وراها
لانه كان مستنيها قدام المكتب اللي بتشتغل فيه
في اللحظة دي كانت حورية خارجة من المكتب
وهي مشغولة في تليفونها
فجأة بصت اتفاجأت بيه واقف قدامها وهو بيقولها.. وحشتيني
حورية...
يبع.....
↚
كانت حورية خارجة من المكتب وهي مشغولة في تليفونها، فجأة قاطعها صوته وهو بيقول... وحشتيني
رفعت وشها للتفاجأ بيه واقف قدامها بيبصلها ببتسامة
قالت بتعجب... انت.. انت ايه اللي جابك هنا.
موسي.. قلبي
حورية... نعم!!
موسي... اقصد يعني قلبي اللي جابني.. مش هما بيقولو كده لما بيحاولو يبقو رومانسيين
حورية... هما مين
موسي... الحبيبة
حورية... امم. وانت بتقلدهم ليه
موسي... ياستي بحاول ابقي رومانسي.
وهو بيبصلها بوقاحة ويقول.. يمكن الفرسة ترضي عليا
بصتله بغيظ.. عن اذنك
وراحت تمشي
بس هو علطول قال.. بقولك وحشاني وجايلك من الصعيد لحد هنا.. مش واحشك ولا ايه
لفت ليه وقالت باستغراب وسخرية.. وانت تبقي واحشني ليه مش فاهمة.
موسي بمكر... علي اساس مش معجبة بيا
حورية... معجبة بيك انت!!
كملت باستهزاء.... علي ايه
موسي بثقة .... بس انا متأكد اني عاجبك. لا وهتحبيني كمان. دا لو مكنتيش حبتيني
حورية... احبك انت!!. هو انا مش فاهمة انت جايب الثقة دي منين
وقبل ما يرد، قالت... بقولك ايه.. ابعد عني. ابعد عني احسلك
وراحت تمشي بس هو مسك ايدها وقال.. استني بس يابطل
شدت ايدها منه وبعصبية.. انت عايز مني ايه. ماتحل عني بقا وتسيبني في حالي وتشوف حالك بعيد عني
كان بيبصلها بتفحص وعينه بتاكل فيها ويقول.... انتي جامدة اوي ياحورية.. ازاي اسيبك، اقنعيني
حورية... اقنعني انت ازاي اقبل بيك في حياتي ياصايع يابتاع الستات.
موسي... طب ما تلميني وتكسبي فيا ثواب
وقبل ما ترد قال... ها. هنتجوز امتا بقا.
حورية... لا دانت العشم واخدك اوي.
موسي...انا واثق انك هتبقي ليا، وبمزاجك
اتعصبت ولسه هتتكلم
قاطعها لما قال بجدية... طيب نتكلم جد شوية.. انا عاوز اتجوزك بجد قولتي ايه
وقبل ما ترد قال بسرعة... مش اللي في دماغك.. انا حابب اكمل حياتي معاكي..انا حبيتك ياحورية
حورية ....حبيتني. ازاي معلش!! .انت شوفتني مرتين بس ..بص.انا مش غبية..انا فاهمة غرضك كويس.ومش انا اللي تقدر تضحك عليها بكلمتين
موسي...ومين قال اني بضحك عليكي..انا فعلا حبيتك
حورية....و انا قولتلك اني مش غبية عشان اصدقك.. انت مشوفتين غير مرتين تلاته. ازاي حبيتني.
موسي... عندك حق. انا نفسي مستغرب.لاني عمري ماحبيت واحدة قبل كده . كل اللي اتجوزتهم كان عشان مزاجي وبس. عمري ماحبيت ولا كنت اعرف يعني ايه حب
اتنهد وبصلها وقال بحيرة .. بس انتي فيكي حاجه مختلفة. شدتيني من اول ما شوفتك..صدقيني حبيتك بجد. ومش عايزك رغبة ابدا
حورية.. بس ده بردو مش معناه حب
موسي وهو ينظر لها بوقاحة... امال معناه ايه يا فرسة
حورية بغيظ وغضب... اهي نظراتك الوقحة دي هي اللي بتثبتلي قد ايه انت سافل ومش بتاع حب
ضحك وقال.... طب ماتجربيني وهتشوفي اذا كان حب ولا لا
حورية.... انت ليه متخيل اني ممكن اقبل بيك في حياتي..دا استحالة يحصل
موسي... ليه يعني
حورية... بعيد عن اني مش بفكر ارتبط عموما.. انا عمري ما هرتبط بواحد زيك بتاع ستات
موسي... دا لو انا لسه بتاع ستات
بصتله باستغراب فقال بصدق... انا من يوم ما شوفتك .مشوفتش ولا لمست جنس حرمة.. انا مش شايف غيرك. انتي شاغلة كل تفكيري.. ما تديني فرصة ياحورية وصدقيني مش هتندمي
لكن حورية بصتله وقالت بدون تفكير ...اسفة. بس انا مبفكرش ارتبط.. ياريت تبعد عني. ممكن
وسابته ومشيت
موسي... هتيجي.و هبقي افكرك يا فرسة لما نتجوز
مردتش عليه ومشيت بضيق وهي متعصبة منه
فضل مكانو وهو بيقول لنفسه... شكلك هتتعب ونفسك هيتقطع ياولد العمدة علي ماترضي عليك.. استحمل بقا يا معلم
وهو بيطلع سجايره وبيسحب سيحاره يولعها
↚
اما حورية ففجاة وهي ماشية اتكعبلت
مسكت رجلها بألم
كان بينفث دخان سيجارته بمجرد ما شافها رمي السيجارة علي الارض و جري عليها بلهفة
مال عليها وهو بيقولها بقلق.. حاسة بإيه
حورية بوجع ... رجلي
من غير تفكير شالها وهو بيقول... تعالي نروح للدكتور
شهقت بزهول وعينها وسعت بدهشة وقالت.. انت ازاي تشيلي. نزلني ياحيوان
وهي بتحاول تنزل
بس هو كان مقيدها، واتجه بيها للعربية وهو بيقول... اهدي يا ماما. انا مش هعضلك. وبعدين لما انزلك هتقدري تمشي علي رجلك ازاي
....
كان عماد واقف بيدخن بشرود في البلكونة، جات سهي من وراه، حطت ايدها عليه
لف بصلها بدون كلام
سهي... مالك
اتنهد عماد وقال ... نورا راكبة دماغها. مش عاوزه ترجع
سهي بحذر.... بتحبها
عماد... نورا ام ولادي وعشرة عمري. مقدرش اخسرها
لكن سهي قررت سؤالها تاني وهي حاسة بوجع شديد ... بتحبها ياعماد.. بتحبها
وهي بتبصله ومستنية الاجابة
عماد .. بحبها
سهي بدموع.... وانا
قربها ليها ومد ايده يمسح دموعها وقال... انتي حبيبتي ياسهي.. بعشقك
كانت بتبصله بحيرة وقالت... ازاي. ازاي بتحبنا احنا الاتنين
حاوط وشها بكفوفه بعد ما باس راسها وقالها.. حبي ليكي ميتقارنش ياسهي..بحب نورا.. بس انتي عندي حاجة تانية
صدقيني انا بعشقك
وضمها ليه بحب
....
في المستشفى وبعد ما الدكتور كشف علي حورية
سألو موسي بقلق...طمني يا دكتور في كسور او حاجة
الدكتور... لا الحمدلله. مفيش كسر، بس هي الوقعة شكلها كانت جامدة حصل جزع بسيط في رجلها، دلوقتي هلفلها
رجلها برباط ضاغط. اسبوع وهتكون تمام
وبعد ما انتهي الدكتور نزلت حورية من السرير بتعب وخرجت وهي بتسند علي الممرضة
كان موسي مستنيها برا، اول ماخرجت قرب عليها بلهفة وقالها... سلامتك يابطل
بصتله بغيظ واحراج من الممرضة
ابتسمت الممرضة وقالت.. علي فكرة جوزك شكله بيحبك جدا
حورية.... جوزي مين
الممرضة... مش الاستاذ يبقي جوزك
لسه حورية هترد قال موسي بسرعة... جوزها طبعا وابو عيالها كمان
الممرضة... ربنا يخليكو لبعض
عن اذنكو وراحت تمشي لكن قالها استني
وطلع فلوس واداهلها وهو بيقولها... عاوزك بقا تدعيلنا كتير
الممرضة ابتسمت وقالت.... ربنا يسعدكم دايما ويخليلكم ولادكم
ومشيت وهي عمالة بتدعيلهم
كانت خورية بتبصله بدهشة وغيظ وبمجرد ما قرب عليها قالت بعصبية... هو ايه اللي انت قولته ده.. ازاي تقول انك جوزي
موسي.. مانا قريب هبقي جوزك مفرقتش
بصتله حورية بضيق وهو قال... يلا عشان نمشي ولا هتباتي هنا
وقبل ما تتكلم ميل يشيلها
لكن حورية بسرعة بصتله بتحذير و قالت... لو عملتها اقسم بالله..
قاطعها بعد ما ضحك بشدة وقال... طب قوليلي هتمشي ازاي علي رجلك
حورية... متشغلش دماغك. هتسند علي الحيطة
موسي... طب مش هشيلك. بس اسندي عليا
بصتله بتردد لكن مكانش قدامها حل غير انها تسند عليه
......
: انا مش فاهماكي بصراحة. مش طلب منك تفضلي معاه في القاهرة عشان تبقي جمبه وياخد بالو منك. ليه رفضتي!!
منار... عشان مينفعش .. انا مش عاوزة امجد يكمل معايا لمجرد انه خايف عليا
بصتلها وقالت... انا عاوزاه يكمل معايا عشان بيحبني وميقدرش يستغني عني وده مش هيحصل غير لو انا بعدت
صاحبتها بتردد... انا مش عاوزة احبطك. بس ممكن ميحصلش.. امجد
قاطعتها وقالت بثقة .. امجد بيحبني. انا متاكده من ده. بس هو فاكر انو لما يكمل معايا يبقي كده بيظلمني. شايف اني استاهل حد احسن منو ميكونش سبقله الزواج ولا معاه اولاد. ميعرفش انه بالنسبالي احسن راجل في العالم وكل الحجات دي متفرقش معايا.هو شايف ان المفروض احب حد من سني. ميعرفش اني اصلا مبشوفش غيره ولا عمري في حياتي هقدر اشوف راجل غيره.. هو كل حياتي. مش عاوزه غيره.
.....
تاني يوم
: عملت ايه في الحتة لسه بردو ملففاك حوالين نفسك
قالها حمزة بسخرية ل موسي قاعد بيشيش بشرود
بصله وقال بتعب ... لسه..شكلها هتتعبني
حمزة.... انا مستغربك بصراحة ياجدع. من امتا وواحدة بتعمل فيك كده.. انت حبيتها يلا بجد ولا ايه
موسي... انا فعلا حبيتها
حمزة.... لا بجد.انت حبيت.. صلاة النبي
لكن كمل بستغراب...بس ازاي..واشمعنا هي يعني..دا انت قايلي انها متطلقة..من امتا وانت بتتجوز واحدة متطلقة. دانت لو مكانتش الواحدة بالغلاف وبالتيكت كمان مابتخدهاش. ايه اللي جري
موسي... ياعم كسرت القاعدة بس هي تلين
حمزة... للدرجادي.. هي حلوة اوي كدة
موسي... وتكايـ..
قطع كلامه لما انتبه لنفسه وقالو بغضب... ولااا اياك اسمعك بتجيب سيرتها. هوقعلك صف اسنانك
حمزة بقي يضحك بشدة وهو بيقول... ااه لما الحب يبهدل صاحبه
موسي بصله بغيظ وبقي يشرب في الشيشة
.....
↚
بعد اسبوع
فتح عماد باب شقته ودخل يشوف سهي لكنه اتصدم لما ملاقاش موجودة
....
كانت سهي في بيت اهلها، قاعدة بتبكي ووالدتها قاعدة قصادها وهي بتقولها بحيرة وحزن عليها.... طب ليه عملتي في نفسك كده من الاول.. كنتي عارفة انك هتتعذبي وبردو اتجوزتيه
لترد سهي وتقول بدموع... بحبه ياماما. بحبه
والدتها...يعني عشان بتحبيه توجعي قلبك بالشكل ده.. وبعدين انتي غلتطي ياحبيبتي.. مكانش ينفع تاخديه من مراته
بصتلها سهي بدهشة وقالت باندفاع... لا ياماما انا مغلتطش.. هي اللي اخدته مني في الاول. ولا نسيتي
بقت تبكي بمرارة وتقول... انا اكتر واحدة اتظلمت. لما ابويا فرقنا عن بعض في الاول عشان مشاكل بينو وبين عماد. مكانتش تستاهل انه يكسر قلبي بسببها..و ظلمتوني بعدها لما اجبرتوني اتخطب لواحد مش عايزاه
بصتلها وقالت بألم ... انتو ظلمتوني وهي خا، نتني. انا كتر واحدة اتظلمت وفي الاخر تقوليلي بتخطفيه منها.!! وهي اللي عملتو كان ايه!!
كانت دموعها بتنزل بالم شديد وهي بتقول... دي كانت اقرب واحدة ليا. مكنتش بعتبرها صاحبتي ولا بنت خالتي. كنت بعتبرها اكتر من اختي.. دا يوم ما سيبنا بعض انا وعماد هي اول واحدة جريت اشتكيلها واترمي في حضنها.. كانت اكتر واحدة عارفة وشايفة قد ايه كنت بتعذب بعد مابعدتونا عن بعض
ابتسمت من بين دموعها بسخرية وقالت... كانت بتطبطب عليا وتواسيني وفي نفس الوقت كانت بتحاول تقرب منه
. فضلت وراه لحد ما خلته يتجوزها. وبكل بجاحه قالتلي. مادام ماحصلش بينكم نصيب ايه المشكلة اني اتجوزه
كانت بتتذكر الموقف وهي بتبكي بشدة وبتقول ... كانت عارفة اني بحبه. واني مستحيل هنساه.ومع ذالك مفرقتش معاها واتجوزته وبقت معاه قدام عيني بكل بجاحة.. متعرفيش لما كنت بشوفها معاه كنت ببقي عاملة ازاي..كنت ببقي موجوعة اووي. لانه من حقي انا وانا المفروض ابقي مكانها مش هي.
مسحت دموعها وكملت بغل... انا مش ندمانه ابدا اني وافقت يتجوزني عليها. كان لازم تحس باللي حسيت بيه يوم ماخطفته مني. كان لازم اردلها اللي عملته فيا
والدتها.. طيب ليه سيبتي بيتك دلوقتي. ماهي كده هترجعله. واكيد هتحاول تخليه يطلقك
اتنهدت سهي وقالت ...انا مش هستني لما تعمل كده
كملت بجمود ... لاني انا اللي هطلب الطلاق
والدتها... وليه وافقتي بيه من الاول
اتجمعت الدموع في عيون سهي تاني وقالت...مش هقدر اكمل بالوضع ده
قربت والدتها ضمتها وبقت تطبطب عليها بحزن
....
علي القهوة، كان يوسف قاعد مع واحد صاحبه، بص لقي
حور خارجة من بيتهم، بمجرد ماشافها قام واتحرك ناحيتها
: علي فين يامزة
حور... رايحة السنتر
كملت وقالت... اسكت يايوسف. دانا طلع كان فايتني كتير جداً.
كملت وهي محتاسة... انا مش عارفة هلم المنهج ازاي
يوسف... طب انتي ايه اللي واقف قدامك
حور... كلو.. انا محتاسة اوي.. الكيميا يعني عرفت الم منها شوية.. بس الفيزيا والاحياء مش فاهمة فيهم اااي حاجة
يوسف... لا الاحياء دي متشليش همها
غمزلها وقال... هبقي اذاكرهالك انا
اتكسفت وقالت... سافل اوي
ضحك يوسف بشدة وهي قالت بغيظ.. طب ايه هتوصلني للسنتر ولا اروح لوحدي
يوسف... روحي اركبي العربية وانا جايلك
بعد مرور ثلاثة اشهر
موسي كان طول الفترة دي بيحاول يقرب من حورية وميأسش ابداا رغم انها كانت بتصده دايما لكن هو فضل وراها لحد ما بقت تستلطفه وتقبلتو في حياتها وابتدت كمان تعجب بشخصيته
.....
امجد كان طول الوقت بيتطمن علي منار لكن كان بعيد عنها بحكم ظروفه وتعب قدرية لانه كان معظم الوقت معاهم وكان قليل لما بيسافر الغردقة. لكن كان متابع منار دايما وبيطمن عليها كل يوم، دا غير انه كان مكلف حرس تبعو يحموها لو حد من اعمامها حاول يقربلها
...
قدرية كانت حالتها استقرت لكن ماتحسنتش كتير غير انها ابتدت تتكلم بسيط لكن مازالت طريحة الفراش
...
سمر كانت اجهضت الجنين، اما زواجها من عاصم فكان متوقف علي انهاء عدتها من جانب ومن جانب اخر كان متأجل نظرا للظروف اللي مرو بيها. اذا كان موت محمد ورشا او تعب قدرية
....
اما عماد ففضل طول ال3 شهور بيحاول يرجع نورا وسهي
لحد ما اخيرا وافقو يرجعو،
سهي حبها ليه غلبها ، اما نورا كانت شايفة ان طلاقها منه مش هيكون في صالحها.من ناحية ولادها اللي محبتش تحرمهم من ابوهم، ومن ناحية تانية كانت شايفة انها لو اتطلقت هتكون بتحقق ل سهي امنيتها.،لكن هي كانت مصرة متهنيش سها بيه ابدا وهي تتقهر فرجعتله
اما هو فكان بيحاول علي قد ما يقدر يرضيهم الاتنين
...
في بيت قدرية
حضر المأذون ليعقد قران عاصم وسمر
: فين العروسة
كريم... دقيقة ياعم الشيخ
ومال علي هنا وقالها.. ادخلي شوفي البت اتأخرت ليه
هنا... حاضر
وراحت تشوف سمر اللي كانت قاعدة في الاوضة بتبكي
دخلت هنا وهي بتستعجلها... يلا يا سمر اتاخرتي ليـه
وقربت عليها لما لاقتها بتبكي... هتفضلي تعيطي كده كتير.. امسحي دموعك ويلا اخرجي معايا. المأذون مستعجل
سمر بدموع... يعني خلاص
بصتلها وقالت... انا خايفة
هنا... من ايه ياحبيبتي
سمر بدموع... عاصم مش هيرحمني انا عارفة
مسكت هنا ايديها وهي بتحاول تطمنها وقالت... عاصم كويس متقلقيش. وبعدين انتي في الاول والاخر بنت عمه.
يلا بقا عشان كريم وامجد بره متعصبين.
قامت سمر معاها وخرجت بخطوات مرتعشة
زكريا... قربي
قربت سمر وقعدت جمب عمها
وابتدي المأذون في كتب الكتاب، كانت قاعدة كاتمة دموعها، اما عاصم فكان قاعد مغلوب علي امره
....
........
تاني يوم
في الغردقة
فتحت منار الباب لتتفاجا ب امجد، فضلت تبصله وهي ساكته
امجد.... تقبلي تكملي حياتك معايا
يتبع.....
↚
: تقبلي تكملي حياتك معايا
مكانتش منار مصدقة نفسها،، معقول،،اخيرا نطقها،،
لكن اخفت كل كده في داخلها ، لهفتها ، شوقها ، وفرحتها
يااااه اخيرا.مكانتش حاسة بنفسها، كل اللي كانت عاوزة تعمله انها تحضنه
لكن وعلي قد ما قدرت، حاولت تتصنع الثبات
وقالت... انت
امجد.... انا بحبك..
ورغم انه واثق و متأكد من ردها، لانه عارف مدي حبها ليه،،
لكنه حب يحسسها انه هو اللي بيتمناها واكتر منها كمان..حب يحسسها قد ايه هي غالية
قالها تاني.... تقبلي تكملي حياتك معايا. تقبلي يامنار
وهو مستني ردها بكل لهفة
مقدرتش تسيطر علي نفسها اكتر من كده، ابتسمت بدموع وهي بتهز راسها بالموافقة وقالت.. اكيد.. طبعا
ابتسم بحب وفتح ايده ليها
اترمت في حضنه وهو ضمها ليه بحب واشتياق
غمضت عيونها وهي بتقول باشتياق.... وحشتني اووووي
كان بيضمها اكتر بحب رد عليها وقال... انتي اللي وحشتيني ياصغنن
رفع وشها من حضنه وهو بيبتسملها
مد ايده يرجع شعرها لورا وهو بيبصلها باشتياق وقال
: بتعبدي عشان تعرفي غلاوتك عندي يعني
بصتله وعضت علي شفتها بإحراج وسكتت
وهو قال... بس عايزك تعرفي سواء بعدتي اوي مبعدتيش
اتأكدي اني بحبك يامنار
بصتله باستفهام فقال.... مش بعدك عني اللي هيعرفني قيمتك.. او يعرفني مدي حبي ليكي.. انا بحبك وانتي معايا، وبحبك وانتي بعيدة،
منار بدموع فرحة وهي مش مصدقة... بجد بتحبني
امجد.... بموت فيكي.. من زمان..
حضنته بفرحة وهو ضمها ليه بحب كبير
.....
: يامساء اللوز علي الجامد الملفوف
كانت واقفة بصت علي مصدر الصوت، وكان هو بيوقف بعربيته قصادها، نزل قرب عليها وهو بيقول... يامساء المانجا والانناس
وهو ببصلها بوقاحة وبيكمل... علي البطل اللي واقف واثق من نفسه ياناس
غصب عنها ابتسمت عليه وقالت... لو خلصت معاكسة. قولي عاوز ايه
موسي... اركبي وانا اقولك
وهو بيفتحلها باب العربية
بس هي قالت... مش هينفع.. انا طالبة اوبر. ودقيقة وهيوصل
موسي بحزم... اوبر ده معندناش حريم تركبه
ضحكت وقالت بتعجب... اشمعنا.
ثواني وقالت وهي بتستوعب... وبعدين ايه حريم دي.
مسك ايدها وقال... تعالي بس.. هوصلك انا
لكن هي رفضت وهي بتسحب ايدها منو قالت. لا متشكرين
لكن هو قال بحزم... انا مبعزمش عليكي ولا باخد رايك، وبحدة... اركبي
بصتله بتحدي وقالت... طب مش راكبة. هتعمل ايه يعني
ومفيش دقايق وكانت معاه في العربية،،بصلها وقبل ما يتحرك قال.... ها عاوزة تروحي فين
حورية... هو مش انت هتوصلني.. وصلني البيت. اكيد مش راحة مكان اسهر يعني
بصلها شوية وهو بيحك طرف دقنه، سرح للحظة ، وبعدين بدأ يشغل العربية، واتحرك بدون كلام
مكانتش فاهمة اللي بيدور في دماغه بس سكتت
وبعد وقت لقته غير الاتجاه
بصتله وقالت بخوف... انت موديني علي فين
قال وهو مركز في الطريق بدون مايبصلها ... هخطفك
بلعت ريقها برعب وقالت... اوقف. اوقف بقولك
بس هو كان مكمل ومتجاهلها
بصتله وبرغم خوفها قالتله بتهديد... اقسم بالله لو ما وقفت هنا لاصرخ والم عليك الناس، وهرمي نفسي من العربية كمان
وفي لحظة كانت بتفتح باب العربية
علطول وقف وقال .. يخربيت جنانك.. يابت اهدي. انا مكانش قصدي اخطفك بالمعنى اللي في دماغك.. انا اقصد يعني اخطفك..
وهو بيبصلها بوقاحة... اخدك نروح مكان هادي. ننعزل عن العالم. اسهرك سهرة حلوة. ده اللي اقصده
بصتله بحدة وقالت ... وصلني البيت.. انا مش هخرج معاك في حتة
قال بضحك... ليه
حورية... انت متضمنش اصلا
بقي يبص علي جسمها بوقاحة ... وتفتكري لو عاوز اعمل حاجة. هغلب يعني.
اتنهد وقال... مكنتش جريت وراكي الفترة اللي فاتت دي كلها لما قطعتي نفسي
بصلها وقال بجدية.... انا عايزك في الحلال. وعمري ما هقربلك غير في الحلال
كلامه الي حد ما طمنها وهو بصلها بحب وقال ها.. تحبي نروح فين
حورية ... وصلني البيت
بصلها بغيظ... ابو فصلانك
واتحرك، لكن مفيش دقايق ولاقته بيغير الطريق
بصتله و
...
↚
موسي نزل من العربية وحورية معاه وبقت تقول وهي متعصبة.... انا عاوزة افهم جايبني هنا ليييه
كانت نفس المزرعة اللي اخدها فيها قبل كده
بدون كلام مسك ايدها ودخل بيها
كانت هتموت من الغيظ حرفيا
موسي... اهدي مش هعضك. تعالي بس
واخدها لمكان زي استراحة، وكان قاعد علي كنبة في المكان رجل يبان عليه الهيبة والثراء، كان بيشرب الشاي بتاعه بشموخ
وده بيكون الحاج عتمان والد موسي. من اعيان الصعيد،، وكمان بيكون عمدة البلد
قرب موسي عليه وطي باس ايده وهو بيقول... ازيك ياحاج
الحاج عتمان.. ازيك يا ولدي
بص لـ حورية باستغراب ورجع بصله وخلاه يوطي عليه
: من الخوجاية دي
موسي... دي اللي هكمل بيها نص ديني ياحاج
الحاج عتمان....و انت كل ده مكنتش كملت نص دينك
امال الخمسين حرمة اللي اتجوزتهم قبل اكده. كانو ايه
موسي... مانا هختم بالفرسة دي.. بس ايه رايك
الحاح عتمان بصلها بتقييم ورجع قال... انت يازفت جايبلي مصراوية. ما حدانا اهنه الحريم كتير
موسي... عفشين. عفشين يابوي. لكن دي فرسة
مكانتش حورية سامعة هما بيقولو ايه،لكن كانت متغاظة جدا من موسي
بص موسي لحورية وقرب عليها وقال... هو من برا الغلاف يبان لك انها خواجاية، رجع بص لابوه وكمل ... بس في الاصل. مش هتصدق يابوي..لان الخوجاية اللي قدامك دي صعيدية ابا عن جد
وبعد ما عرفه بيها، الحاج عتمان قال بعدم تصديق... يعني يابتي انتي بنت مهران الله يرحمه
حورية هزت راسها بتأكيد
الحاج عتمان... ياااه. دابوكي كان غالي جوي.. تعالي يابت الغالي
وطبطب جمبه في اشارة تقرب تقعد
بصت ل موسي اللي هز راسه يطمنها
قربت وراحت جمبه وموسي قال... اهي دي بقا اللي يتقال عليها السكر المحلي المحطوط علي الكريمة
الحاج عتمان ضحك وقال... لاا في دي عندك حق. هي من ناحية زينة فهي زينة جوي. كيف امك
موسي... شوفت بقا عشان تعرف ان ذوقي من ذوقك ياحاج
حطت وشها في الارض بكسوف وهي بتقول في سرها.. شكله مش جايبه من بره ابدا
وقعد الحاج عتمان يتكلم معاها كتير عن ابوها وهي اندمجت وبقت تحكي معاه
.......
بعد يومين
كانت راحت عند بيري اللي اول ما فتحتلها الباب
ابتسمت بفرحة وفتحت ايديها الاتنين وحورية قربت حضنتها
بيري... وحشاني مووت. كل ده متسأليش عليا
وبزعل... زعلانة منك علي فكرة
حورية... معلش.. بس الشغل في المكتب واخد كل وقتي
وبعد ما دخلت وقعدت
بيري بخبث... الشغل بردو
وبغمزة... ولا ابن العمدة اللي شاغل وقتك وبالك
قربت عليها وقعدت قدامها وبفضول...قوليلي.حبتيه صح
حورية بصتلها وسكتت
بيري...تبقي حبتيه. ايواا بقاا
لكن حورية بصتلها بدموع وقالت... انا فعلا حاسة اني حبيته
بيري بخضة... طب ليه الدموع
حورية... علشان انا مينفعش احبه. مينفعش احب اصلا
بيري... ليه ياحبيبتي. ايه المشكلة انك تحبي وتشوفي حياتك. انتي لسه صغيرة
حورية... انتي ناسية مش هقدر اخلف. دا غير ان موسي ده بالذات مينفعش حتي اعجب بيه. مش احبه.
بصتلها وقالت... اصله يفرق ايه عن محمد وعاصم. ماهو كمان بتاع ستات
بيري... لا ياحورية. يفرق عنهم.. اه بتاع ستات. بس انتي بنفسك قولتيلي انه حلفلك انه بطل من يوم ماعرفك.
واضح جدا حبه ليكي ياحورية.. وواضح انه بيتغير علشانك.. قوليلي بقا عاصم ومحمد امتا حاولو يتغيرو علشانك.. دا غير انهم الاتنين خا، نوكي وبعدها بردو محاولوش يتغيرو.. موسي يختلف ياحورية.. واذا كان بتاع ستات فا دا كان ماضي بتاعه. من قبل مايعرفك. يعني انتي مكنتيش فيه.. كفاية انه من يوم ما عرفك وبطل يعرف او يشوف اي ست.. يعني انا علي حسب علمي انو كان كتير العلاقات و دايما بيتجوز ويطلق
حورية بسخرية.. اه. كان بيغير في الستات زي الشربات
ابتسمت بيري وقالت... طيب واحد زي ده بقالو اهو اكتر من 4 شهور مبطل كل ده عشانك.. لو ده مكانش حب يبقي اسمه ايه.. انا متأكده انو بيحبك اوي علي فكرة
حورية... حتي لو بيحبني مش هينفع يكون بينا اي حاجة
↚
كملت وقالت... انا مش عارفه ازاي نسيت نفسي واتعلقت بيه. وانا عارفة ومتاكده ان مش هينفع العلاقة دي تكمل.
بصتلها وقالت بدموع... بس انا غصب عني حبيتو.. مش عارفة امتا وازاي.. انا مستغربة نفسي ..
لكنها غمضت عيونها و اخدت نفس وهي بتستعيد نفسها وقالت بحسم ... بس لأ. انا لازم افرمل نفسي. مش لازم اعرفه تاني
...
تاني يوم
كانت كلمته وطلبت تقابله بعد ما ادلتلو عنوان بيري لانها كانت بايتة عندها، نزلت قابلته تحت العمارة
كانت قاعدة معاه في العربية ساكتة
لف وشها ليه وبقلق... مالك ياحوريتي..
وهو بيبصلها بحيرة... في حد مزعلك
كانت دموعها علي وشك السقوط لكن علطول حاولت تتصنع الثبات وقالت... احنا مش هينفع يكون في بينا اي علاقة.. مش هينفع نكمل
موسي... ليه. ايه اللي حصل
لفت وشها وهي بتحاول تفضل ثابتة
لف وشها ليه وهو بيبص لعيونها بحيرة وقال.... بصيلي ياحورية وقوليلي.. حصل ايه
: عشان انا منفعكش.. لاني مش بخلف
قالتها بصعوبة وحزن شديد في داخلها لكن لحد اللحظة دي كانت ظاهريا بتمثل الجمود
كملت وقالت... وانا اكيد مش هقبل بعد ماتتجوزني تتجوز عليا
موسي... اكيد في حل.. اكيد في علاج
حورية بحزن ... للاسف حالتي ملهاش علاج
لكن هو قال علطول.... انا هسفرك بره وهعرضك علي اكبر دكاترة. هعمل المستحيل..
لكن هي قاطعته وقالت بيأس... انا اتعرضت علي اكبر دكاترة. كلهم اجمعو علي رأي واحد اني استحالة هخلف
سكت بحيرة، بصتله بحزن
وقبل ما يتكلم، فتحت العربية ونزلت
طلعت الشقة وبمجرد ماقفلت الباب وقفت وراه وسمحت لدموعها تنزل. بقت تبكي بشدة
جات بيري حضنتها بحزن عليها وبقت تحاول تطمنها
....
بعد اسبوع
كان قاعد في شقته بيدخن بشرود وقصاده صاحبه اللي قال... انا شايف ان الموضوع مش محتاج تفكيىر ياموسي
انساها كأنك معرفتهاش.. من امتا وواحدة بتشغل دماغك كده.. اعتبرها زي اي واحدة عرفتها
بصله موسي وقال... انا حبيتها يارحيم. مش عارف اطلعها من دماغي
رحيم... بس هي متنفعكش. قولي ازاي هتكمل حياتك كده من غير ميبقالك عيل يشيل اسمك. مش معقول هتكمل كده..فكر بالعقل
كان بيطفي سيجارته، قام وقف وقال باصرار وحسم... انا مش عايز عيال. عايزها هي.. انا هتجوزها
رحيم... صدقني هتندم
موسي وهو خارج... انا هندم لو سيبتها تضيع من ايدي
..
كانت داخلة البيت بعد ما رجعت من شغلها. فتحت الباب لتتفاجأ بموسي ووالده ووالدته قاعدين مع اخواتها وامها
سهام ببتسامة... تعالي ياحبيبتي
عماد... موسي جاي هو واهله وطالبين ايدك.. احنا بصراحة موافقين.. رايك ايه ياحوية
حورية بصتلهم وبجمود... انا مش موافقة
يتبع......
↚
دخلت حورية البيت لتتفاجأ ب موسي ووالده ووالدته قاعدين مع اخواتها وامها
سهام ببتسامة... تعالي ياحبيبتي
: موسي جاي هو واهله وطالبين ايدك.. احنا بصراحة موافقين.. رايك ايه ياحوية
قالها عماد لحورية اللي اتقدمت ليهم خطوات بسيطة و ردت بجمود... انا مش موافقة.. عن اذنكم
وسابتهم وخرجت التراس
سهام واخواتها مكانوش عارفين يقولو ايه بعد ما اتحرجو من مقابلة حورية ليهم
بصلهم موسي وقال باحترام لا يليق به بتاتا
: احم. ممكن اتكلم معاها
وبعد ما سمحوله يدخلها قام وراحلها
كانت واقفة مغمضة عيونها وهي بتستنشق الهوا، كانت كاتمة دموعها و هي لسه محافظة علي جمودها
حست بيه وهو بيلمس ايدها اللي كانت ماسكة السور،
فتحت عيونها وهو لفها ليه وقال.... انا شاريكي ياحورية، عايزك ومش عاوز في الدنيا غيرك
كمل بهزار وقال بغيظ....يعني جايبلك ابوايا وامي وعاملك قعدة رسمي عمري ما عملتها قبل كده، جو من الاخر مليش فيه. انا كنت بشاور علي الحرمة كانو بيجيبوهالي البيت في ظرف ساعة
كانت ساكتة وهو كمل وقال... بتحرجيني قدامهم،
بصتله وسكتت وهو قال بتوعد مصطنع.. بس تمام يافرسة، تمام اوي
رجع بصلها وقال بجدية... مش موافقة ليه
بعد ما مسك وشها برفق وهو بيبص لعيونها
كمل بثقة وقال.... مع اني متأكد انك حبتيني زي ما حبيتك
ردت وقالت بهدوء... مانت عارف سبب رفضي
موسي... عشان الخلفة
وقبل ما ترد كمل وقالها... بس انا مش عايز خلفة.. مش عاوز ولاد
مسك ايديها الاتنين وباسهم بحب وقال... انا عاوزك انتي
بصتله وهمت بالكلام، قاطعها وقال.... انا مش عاوز من الدنيا غيرك ياحورية،،
كمل وهو بيطمنها لانه كان فاهم سبب خوفها وقالها.. وصدقيني عمري ما هفكر اتجوز غيرك عشان اجيب عيال. انا متنازل ومش عايز. عايزك انتي
اتنهدت وقالت : مش هتقدر.. صدقني مش هتقدر تكمل حياتك من غير مايبقالك ولاد.. لو اتنازلت سنة او اتنين او حتي عشرة..
كملت بحزن ووجع.... في الاخر
قاطعها وقال... صدقيني مش هفكر. مش هيحصل ياحورية، مفيش حرمة هتدخل حياة موسي الصواف غيرك.. حتي لو عشان تجبلي عيال. انا مش عاوز غيرك. انتي هتبقي كل حياتي.. انا بحبك . افهمي ده
كانت بتبصلة بتشتت وحيرة وهي مش متطمنة ابدا
مسك وشها بين ايديه وقالها بقوة... تتحرق الدنيا باللي فيها ومشوفش نظرة الضياع اللي في عنيكي دي.. انتي حبيبتي مبقتش شايف غيرك، صدقي ياحورية
وبرغم الصدق اللي كانت شايفاه بعينه مكانتش قادرة تتطمن، بصتله و قالت... حتي لو انت اتنازلت اهلك اللي بره دول عمرهم ماهيتنازلو ان يبقالهم احفاد.. مش هيسمحولك
قاطعها وقال... هو ايه اللي مش هيسمحولي دي يابت. محدش بيستجري يمشي كلمته عليا.. وبعدين يا اذكي اخواتك اكبر دليل علي انهم عايزينك جايين معايا يطلبوكي اهو
بصتله بغيظ لكن بردو كانت لسه مقلقة
وهو قال برغم انه كان لسه شايف القلق في عينيها... ها اجيب المأذون امتا
حورية... نعمم
موسي... ياريتني جيبته في ايدي وانا جاي
حورية... وهو انا كنت وافقت اصلا
بصلها بوقاحة....طب ما توافقي بقا يا فرسة.. تعبت من الاشتياق
ضربته علي كتفه بغيظ وقالت... سافل
ضحك وبعدين اتنهد و رفع وشها ليه وقال بجدية وهو كله لهفة مستني ردها... موافقة
بصتله لثواني بصمت واخيرا هزت راسها بهدوء بالموافقة
مكانش مصدق وقال.. يابركة دعاكي ياما
فتح ايديه وقال... ماتجيبي حضن بقا
حورية.... لم نفسك
وهو ضحك بقوة وقال...هلم نفسي بس لمدة اسبوع وبعدين موعدكيش عشان مشتاق اوي
وغمزلها
واخدها وخرجو ليهم
دخلو الاتنين ليهم فبصولهم الاهل اللي كانو قاعدين علي اعصابهم
ف قالت والدة موسي... ها نقول مبروك
بصت حورية لموسي وابتسمت
وده كان اعلان منها بالموافقة ف كلهم فرحو جدا وبقو يباركولهم
...........
وقف امجد قدام شقة في موقع متميز جدا، ارقي مناطق الغردقة،، شقة قمة الفخامة والرقي
فتح بابها، وكانت معاه منار اللي بمجرد ما دخلت انبهرت بيها جدا، كانت كل حاجة فيها كانت متصممة بالتصميم العصري الحديث، مفروشة بالاساس الفاخر
بصتله وقالت باستغراب ... جبتها امتا
امجد.... اشتريتها من كام شهر.. عجبتك
منار وهي مبهورة بيها ... دي تحفة
مسك ايدها باسها وقالها بحب... دي شقتك يامنار.. هدية جوازنا
طلع عقد من جيبه واداهولها وقال... ده عقد الشقة بإسمك
منار... بإسمي انا
بصتله بدموع وقالت ... بس انا مش عايزة. مش محتاجة دا كله
امجد... بس انا حابب اهاديكي يامنار
لما شافت سعرها اللي مكتوب في العقد قالت بدهشة .. دا كتير اوي امجد..ليه كده .. وبعدين ما بابا سايبلي املاك كتير
امجد... مفيش حاجة كتير عليكي
وباس راسها وقال... كان نفسي اهاديكي واعملك فرحك. بس انتي اكيد متفهمة انو مش هينفع
قالت بسرعة وتفهم... عارفة.. وصدقني مش عايزة.. كفاية ان انت بقيت معايا.. انت هديتي يا امجد.. بحبك اووي
باس اديها وبص لعيونها وقال بحب... انا اللي بعشقك
↚
منار.... كنت واثقة من حبك ليا.. ليه كنت دايما بتتعمد تبعد عني
امجد..... عشان كنتي خطر عليا.. بس دلوقتي خلاص.. انا اللي مش هخليكي تبعدي عني تاني ابدا
منار.... اذا كنت انا من غيرك مبقدرش اتنفس اصلا.. مش بطمن غير بوجودك جمبي.. من غيرك بحس اني ضايعة
بصتله وقالت وهي بترجوه بعنيها... اوعدني يا امجد. اوعدني انك هتفضل معايا وجمبي
فتح ايده ليها وهي دخلت في حضنه وقالها... اوعدك اني مش هخليكي تبعدي عن حضني ابدا
وضمها ليه بحب وحنية، يحسسها بالامان اللي بتفتقده من غيره
.....
في بيت اهل حورية
كانو لسة متجمعين بعد ما اتفقو علي الجواز بعد اسبوع وكمان حددو فرح يوسف وحور معاهم في نفس اليوم
كانت والدة موسي اتعرفت علي حورية ومن اول قعدة حبتها جدا وارتاحت ليها، وكذالك حورية، بعد ما شافت قد ايه هي ست متحضرة وراقية في اسلوبها ومعاملتها وبرغم انها من الصعيد الا انها مثقفة جدا، دا غير بقا شكلها اللي اصغر من سنها بحكم اناقتها وشياكتها
......
تاني يوم
في بيت زكريا
كان نازلة سمر من علي السلم بعد ما جهزت للجامعة
قابلها عاصم اللي بص علي لبسها وقال... علي فين
سمر بهدوء.... رايحة الجامعة
عاصم.... ومين قالك انك هتروحي
سمر.... يعني ايه
عاصم... يعني تطلعي فوق ياروح امك. وطرفك ده ملمحوش بره الشقة
بصت سمر ل عمها اللي كان قاعد بيشرب قهوته،متابع الحوار بهدوء
كانت سمر بتبصله بترجي يتكلم
فقال ل عاصم ... خليها تروح جامعتها ياعاصم. سيبها
لكن عاصم قال.... معلش ياحاج.. بس محدش يتدخل
سمر.... يعني ايه!!. هتحرمني من الجامعة!
عاصم.... مش الجامعة بس. كل حاجة.. نظامك اللي كنتي ماشية بيه انسيه لانك من هنا ورايح هتمشي بمزاجي انا .. تقدري تقولي هعيد تربيتك من جديد
بصتله بدموع وكسرة وبدون ولا كلمة طلعت اوضتها
.......
كان بيلبس في جزمته وهو قاعد علي السرير
بصتله وهي سانده ظهرها لظهر السرير بعد ما سابت موبايلها اللي كانت بتقلب فيه وقالت بتساؤل : هو انت رايح فين
: مقابلة شغل
قالت بشك... دلوقتى. الساعة 12 بليل
بصلها وقبل ما يتكلم كانت كملت وقالت... قول كلام غير ده وانا اصدقك.. اصل شغل ايه ده اللي في نص الليل
قول انك رايح تسهر مع موسي وانا اصدقك . لكن شغل.تؤ مش جاية معايا
ابتسم حمزة بيأس عليها وقال... طب والله انتي ظلماني. لاني فعلا عندي شغل.. وبعدين ياستي موسي اللي بتقلقي منه تاب وخلاص هيتجوز.
ابتسمت زهرة بسخرية وقالت... بجد.. دا علي اساس انو اول مرة يتجوز... وهو بيبطل جواز اصلا..
كملت بضيق.... بني ادم عينه فارغة
كملت بقلق وهي مش متطمنة.... ومش هيرتاح غير لما يعديك وتبقي زييو
بصتله بتحذير وقالت... بس قسما بالله ياحمزة عينك ماتزوغ كده ولا كده لقعهملك
ضحك حمزة بشدة وقال... وانا اقدر يازهرتي.. مفيش واحدة تملي عيني غيرك.. ولا انتي مش واثقة في نفسك
زهرة... لا يا حبيبي انا واثقة في نفسي. بس مش واثقة فيك انت وحاسة ان موسي هيكرف عليك قريب. ما انت كنت رمرام زييو. مسيرك تحن للرمرمة.. بس لو حصل وديني ياحمزة
قاطعها وقال... يابت هو انا ينفع يبقي معايا بطل زيك كده وابص برة. انتي هبلة
كمل وقال.... وبعدين ياستي الراجل تاب بجد..
بصتله بسخرية وهو قال....لا المرادي غير. واقع في واحدة توبته. بيجري وراها بقالو شهور
قالت بتعجب... موسي تاب وبيجري ورا واحدة.
بصتله باهتمام وقالت... مين دي
حمزة... واحدة
زهرة بفضول... ايوا مين هي. اسمها ايه يعني ومنين
حمزة... لسه مطلعتلهاش بطاقة
بصتله بغيظ... رخم
رجعت لفضولها وقالت بثقة...انت اكيد عارف هي مين.. من البلد هنا يعني. حد نعرفه
حمزة... لا هي مش من الصعيد
زهرة... امال منين
حمزة.... مش عارف
بصتله بشك قالت... يعني قاعد معاه ليل ونهار وعارف كل التفاصيل.. حبها ووقع من شهور وتوبته .. ومش عارف هي مين
حمزة... وانا مالي بيها هي وقعتني انا ولا هو.. هو اللى يعرفها مش انا
اتذكر فجأة ان موسي كان معرفه هي من عيلة مين فقال... صدقي افتكرت.. دي من البلد من عندنا.. بس ابوها ساب الصعيد من سنين. لكن هي اصلها من هنا
زهرة... ايوا. اسمها ايه بقا
حمزة... اسمها حورية
زهرة.... حورية ايه
حمزة... هو ابوها مهران الجبالي.. يبقي هي اسمها حورية مهران الجبالي
كان فاهم انها بتوقعه فحب يعمل عبيط احسن ما تنكد عليه.. بس ميعرفش ان كيدهن عظيم لانها فضلت وراه لحد ما قدرت توقعه فعلا
بصتله وقالت بشر... مانت طلعت عارف كل التفاصيل اهو
كملت بمكر وقالت... وحلوة بقا
حمزة بسرعة... لا وربنا ما شوفتها
زهرة بغموض ... مصدقاك
لكن كملت بتفكير لما اتذكرت الاسم وقالت... انا سمعت الاسم ده قبل كده.
وبقت تدور الاسم في دماغها. هي حاسة انها سمعته قبل كده بس مش متذكرة، لحد ما قالت مرة واحدة
هي كانت في كلية حقوق. صح؟
حمزة... وانا هعرف منين.
زهرة بعد ما اتذكرت قالت...هي.. معقولة
حمزة... انتي تعرفيها؟
زهرة... دي كانت معايا في الجامعة.. بس هي اصغر مني بسنة.. بس ايه دي مزة.. ليه حق يقع فيها.. بس لحظة.. دي حورية دي متجوزة اصلا.. انا فاكرة واحنا في الجامعة كانت متجوزة وبتحب جوزها كمان.. انا مش فاهمة حاجة
حمزة... هي مطلقة
زهرة... معقولة اتطلقت. بس اللي اعرفه انها كانت متجوزة عن حب.. طب ايه اللي حصل.. وموسي عرفها ازاي
حمزة.. يخربيت ام فضولك ياشيخة
بص علي جسمها بجراءة وقال... ماتسيبك منهم وخلينا فيكي انتي.. انتي حلوة ليه كده يابت النهاردة
زهرة... النهاردة بس
↚
حمزة وهو بيبص علي جسمها بوقاحة قال.. انتي علطول بطل
وجذبها ليه وهو بيبصلها برغبة وبيقول ... وحشاني يابت
وميل علي شفا، يفها وهو تايه في جمالها. وبقي يبو، سها بنهم وهي بقت تتجاوب معاه لحد ماحس بيها بتعبث في زراير قميصه وبتحاول تفتحها
حمزة بعد عنها وهو ساند جبينه علي جبينها وبينهج وقال.... بتعملي ايه يابت.. انا خارج
وبعد بصعوبة وهو بياخد تليفونه ومفاتيحه
زهرة بغيظ وهي لسه واقفة مكانها قالت... الله مش انت اللي بتبو، س
ابتسم عليها وقال وهو خارج .... هجيلك يابطل و السهرة هتبقي صباحي.
كمل بوقاحة.... هنفضل لحد مانخلص علي بعض
زهرة بدلع وهي بتروح علي السرير تاني قالت.. مستنياك
حمزة بلع ريقه من طريقتها ومنظرها اللي اصلا مهلك بالنسباله و قال... بت في ايه. انا مش قد الدلع بتاع امك ده.. اقسم بالله اكنسل المعاد.
غمز ليها بوقاحة وقال... ونبتدي المباراه من دلوقتي
ضحكت زهرة وقالت... لا خلاص. انا ميرضنيش تسيب شغلك.
كملت بدلال وهي بتريح علي السرير بطريقة مغرية وقالت... خلص مشوارك وارجعلي علشان نبقي علي رواق
حمزة غمض عينه وهو بيحاول يتحكم في نفسه وميضعفش
فتح عينه وبصلها وقال... هرجعلك بس عالله الاقي دلع بجد مش ممكن يبقي كلام وخلاص
زهرة هزت كتفها وغمزت بشقاوة وقالت... كلها ساعه وهترجع وتشوف العملي وهتقيم ساعتها
حمزة وهو ماسك نفسه.... يخربيت جراءة امك. راجعلك
ولف وشه وخرج بسرعة قبل مايهجم عليها
...............
بعد اسبوع وكان خلاص بيجهزو لـ فرح حورية وموسي ويوسف وحور
يوسف قاعد في العربية بملل مستني حور علشان يروحو يجيبو فستان الفرح
لتخرج حور اخيرا من البيت بعد ما جهزت
قربت علي العربية لقت يوسف قاعد يدندن و بيغني مع نفسه ويقول.. الظروف خلت الصحاب قلت حالتي كانت ناشفة علي ايدي اتبلت... قومت من نومي مسكت تليفوني
حور فتحت العربية وركبت،، بصتله وقالت ... انت هتمثل هما صحابك بيسيبوك اصلا. دول كلهم حواليك.
في نفس اللحظة صحابه ظهرو مرة واحدة هجمو علي العربية وهما بيقولو يوووووسف ياوحشششش.. ياعريييييس
يوسف اتفزع،، بصلهم من شباك العربية وهو بيقولهم... في ايه ياااض انت وهو الله يخرب بيوتكم. قطعتولي الخلف من قبل ما ادخل دنيا
وقبل مايردو عليه
رفع ازاز العربية من ناحية حور و بصلها و قالها.. لفي وخلي وشك الناحية التانية
كمل بتحذير... وصوت امك ماسمعوش لحد ما يمشو
حور علطول هزت راسها بطاعة وهو رجع بصلهم وقال... خيييير
واحد من صحابه قال... بتاع الفراشة جي نصبها و خلص والواد كابونجا راح جاب المزة وكل حاجة بقت تمام التمام. تعالي بص لو في حاجة عاوزة تعديل او حاجة ناقصة
يوسف... لا انا واثق فيكم
واحد تاني قال... بقولك يا وحش احنا متفقين مع رضا البحراوي وحسن شاكوش يجيو يحيو السهرة عاجبينك ولا نغيرهم
يوسف... وانت جايلي دلوقتي تسألني.. علي اساس لو مش عاجبيني هنعرف نجيب غيرهم دلوقتي يعني
صاحبه باندفاع.. وربنا المطرب اللي تشاور عليه اجبهولك في ظرف ساعة بالفلوس اللي يطلبها..ياوحش دااانت لو طلبت عصام صاصا اجبهولك وقتي من السجن ولا يغلي عليك
صاحبه التاني.. يابني ماهو خرج
رد عليه وقال... ياجدع فعلا
وبص ليوسف وقال... لو عايزة نجيبه وقتي
يوسف ابتسم وقال .... ربنا يخليكم ليا يا اجدع اخوات.. عقبال مافرح بيكم
كمل وقالهم ... عموما اعملو اللي تعملوه وهاتو اللي تجيبوه.. انا كل الهري ده ماليش فيه اساسا
و بعدها قالهم بتحذير...يعني محدش يسألني في حاجة. مش فاضيلكم ياشوية بقر
غمزولو وقالو...الله يسهلـ..
وقبل مايكملو كان شغل العربية وطلع بيها
...........
تاني يوم
خرجت حورية من البيت بعد ماجهزت، كان موسي مستنيها بالعربية، قربت وركبت ،بصتله وقالت... انا مش فاهمه انت دلوقتي موديني علي فين. انا حتي مش حاجزة في اي مركز تجميل
موسي...لا منا هوديكي عند مرات واحد صاحبي بتشتغل كوافيرة وفاتحة كوافير كبير في المقطم
بصتله حورية وقالت... علي فكرة اسمها ميكاب ارتيست واسمها فاتحة بيوتي سنتر او مركز تجميل او صالون
قاطعها وقال.... انا طول عمري اعرف انه اسمه كوافير.. الاسامي اللي بتقوليها دي. ده لمؤاخذة كلام نسوان مايعة مليش انا فيه
بصتله بغيظ وقالت... طب اطلع
....
في شقة هنا وكريم
دخل كريم، كانت هنا مريحة علي الكنبة بتتفرج علي التلفزيون
قرب وطي باس راسها وقال...عاملة ايه ياحبيبي
كانت حاسة بتعب لانها بقت في شهورها الاخيرة من الحمل. لكن بصتله وقالت ببتسامة... كويسة
..احضرلك عشا
كريم...لا كلت
هنا... طب اعملك حاجة تشربها
ابتسم كريم ليها وقال... انتي قادرة تعملي حاجة يا هنا
ابتسمت هنا وقالت ... ماهي ماما بتعملي الاكل وبطلعهولي. مش بعمل حاجة اصلا. وبعدين انا كويسة متقلقش.. هقوم اعملك قهوة
لكن كريم ضمها ليه وقال.. لا خليكي. انا مش عاوز حاجة
وباس راسها وبص للتلفزيون وقال.. بتشوفي ايه
هنا بحماس.. دا فيلم حلو اوي
وبقت تحكيله عليه
وفي وسط ما كانو بيشوفو الفيلم
حست هنا بوجع شديد فقالت بخفوت... كريم الحقني
اتخض وقال... مالك حاسة بإيه
كان الوجع بيزيد عليها بقت تصرخ وتقول... الحقني همو.. وت
شالها كريم بسرعة ونزل حطها في العربية وطلع بيها علي المستشفى. وفي وقت قياسي كان وصل، اما هي فكانت طول الطريق بتصرخ من الوجع لحد ما فقدت الوعي
نزل من العربية شالها وطلع بيها المستشفى وهو قلقان وخايف عليها جدا
...
قدام غرفة الكشف، كان رايح جاي بقلق
لحد ما اخيرا خرج الدكتور وقال..لازم تولد حالا.
لكن كمل بأسف وقال بحزن....بس للاسف في خطورة علي حياتها
يتبع......
↚
خرج الدكتور من غرفة الكشف وهو بيقول للممرضين حضرو غرفة العمليات بسرعة، ليتقدم كريم عليه بلهفة ويسأله بحذر وهو ينظر له بقلق...ايه اللي حصل يادكتور
الدكتور باسف....حياتها هي والجنين في خطر..عشان ننقذها لازم تولد حالا.
ليذيد قلق كريم، بلع ريقه وتسرعت ضربات قلبه ليقول بخوف.. يعني ايه يا دكتور، أرجوك قولي حالة مراتي . ايه اللي حصلها
الدكتور ... انت اكيد عارف انها عندها امراض مزمنة طول فترة الحمل، ضغطها واطي وعندها انيميا. ودلوقتي المياه نشفت حوالين الجنين.. والجنين لسه نموه مكتملش،لانها لسه في الثامن، بس لازم تولد حالًا، و عايز منك أقرار بالموافقة علي أي قرار أنا هأخده وأنا داخل العملية
كريم بقلق...المهم تكون كويسة يادكتور . اعمل اي حاجة ارجوك
الدكتور... ان شاء الله متقلقش، بس
وسكت وهو مش عارف يقولو ايه
كريم.. بس ايه يادكتور
الدكتور... خليك عارف اني لو اضطريت هضحي بالطفل
كريم... المهم مراتي تبقي بخير
الدكتور.... بإذن الله. ادعيلها
..
وصل موسي امام مركز تجميل كبير جدا في المقطم
وقف بالعربية، اتصل بحازم اللي كان في شغله و اللي اول ما رد عليه قاله ... انا قدام المكان اهو يا عم
حازم... هكلم ريم تنزل تقابلكم.. الف مبروك ياصاحبي.
ثم اكمل بتهكم.... متعرفش فرحتلك قد ايه. كأنك اول مرة تعملها
ليرد موسي عليه ويقول .... اذا كنت انا حاسس انها اول مرة.. اصل المرادي تختلف
حازم...دا الموضوع بجد بقا
بص عليها وهي جمبه ومسك كف ايدها وباسه وقال .... جد الجد
وهو بيبصلها بحب قال.... هي اللي دخلت القلب
حازم بحب ... ربنا يهنيك ويسعدك ياصاحبي
وبعد ما قفل معاه بص لحورية وقال... مراته هتنزلك دلوقتي
حورية هزت راسها
وهو قال... مش هتجيبي حضن قبل ما تنزلي
حورية...موسي
موسي بسرعه... قلبه
حورية... بطل قلة ادب واتلم
موسي...لا خلاص موعدكيش. احنا فرحنا النهاردة ولا نسيتي..
حورية....شكلك انت اللي ناسي اننا لسه مكتبناش الكتاب
موسي.... كلها كام ساعة وهنكتب امه.. ماتجيبي حضن مقدم مفرقتش من كام ساعة
حورية بتلقائية.... لما نكتب الكتاب ساعتها ابقي خد اللي انتي عايز
وسكتت فجأة لما استوعبت
لكن موسي كان ماصدق، بصلها بوقاحة وقال...طبعا هاخد اللي عايزه.دانا مشتاق بقالي شهور
غمزلها وقال...شكلك ناويالي علي
قاطعته بكسوف وقالت... ولا ناويالك ولا بتاع. انت اللي سافل وقليل ادب اصلا.. دماغك ملهاش غير في الشمال
موسي.... حلالي وحقي
بصتله حورية وقالت بتردد.... هو. هو انت بتحبني بجد
ولا عاوز تتجوزني بس عشا
قاطعها وقال.... عشان بحبك ياحوريتي.. سيبك من الافكار اللي في دماغك دي.
مسك ايديها الاتنين باسهم بحب وقالها، بعد ما رفع ايده علي خدها وبقي يحركها بهدوء.... انتي سحرتيني من اول ما شوفتك.
وهو بيبوس ايديها.. بحبك يا حورية
ابتسم علي نفسه وقال... حبيتك وانا معرفش يعني ايه حب.... وقعتيني يابنت الايه
حورية.... يعني مش هتخزلني
رد بسرعة من غير تفكير.... عمري.. انتي دخلتي قلبي خلاص
حورية... يعني مش هتحن للرمرمة
رجع لطبيعته الوقحة تاني وقال ... انا عمري ما كان ليا في الرمرمة. دا نا كنت بجيبهم علي الفرازة
بصتله وهي بتستوعب، لتقول بسخرية... ولما كانو علي الفرازة. كنت بتطلقهم ليه
موسي ببساطة... مادام مزاجي كان بيستفكي كنت هخليهم ليه.. اصلي ما بحبش اجرب الواحدة مرتين
حورية بسخرية... عشان كده كنت مسمي اللي بتعمله ده حلال. بتتجوز كل يومين واحدة. تاخد اللي عايزو وبعدين تسيبها
موسي... مادام في الحلال. ايه اللي يمنع
حورية... مكنتش بتفكر فيها وفي سمعتها؟!
موسي.... عمري ما اخدت واحدة غصب. هما واهاليهم كانو بيبقو طايرين بالجوازة.. وبعدين سمعة ايه.. دا اللي كنت بتجوزها كان بيبقي معروف عنها انها فرز اول.. كنت ارجعها لابوها.. تاني يوم تلاقي العرسان عليها بالطابور
لسه هتتكلم قاطعها وقال...بذمتك ده وقته. انسي ياحورية. دا ماضي وراح لحاله خلاص.انا نفسي مش عاوز افتكره .. انا دلوقتي مش عاوز من الدنيا غيرك انتي يا فرسة
ابتسمت بهدوء وهو قال... مش يلا حضن بقا
بصتله حورية بتحذير وهو ابتسم وقال... كلها كام ساعة وهتبقي تحت ايدي
....
فوق كانت ريم بتقفل مع حازم اللي بلغها بوصول موسي وحورية،، بصت لزهرة اللي كانت موجودة عندها في المركز بتعمل شعرها وقالت.... هنزل اقابل موسي وعروسته وصلو تحت
زهرة هزت راسها
ونزلت ريم سلمت عليهم ورحبت بحورية و استقبلتها استقبال حار
موسي اخد عربيته ورجع وحورية طلعت مع ريم
لتتفاجأ بزهرة وبدون مقدمات حضنو بعض بشتياق
حورية... مبسوطة اووي اني شوفتك. متعرفيش وحشاني قد ايه يازوزو
زهرة... مش اكتر مني.
كملت بفرحة... اهو النصيب جمعنا تاني وهنعيش في بلد واحدة.
غمزتلها وقالت... بس قوليلي عرفتي توقعي موسي ازاي
ريم....هي ما شاء الله عليها. بصراحة ليه حق يقع.
زهرة... هو اه واقع لشوشته
كملت وهي بتنبهها... بس خدي بالك منه بردو
رجعت انتبهت للي قالته وقالت... اقصد يعني
↚
حورية... انا عارفة كل حاجة عنه
كملت بقلق... بس هو للدرجادي صيتو مسمع اوي كده
ريم بضحك... احنا بنخاف علي اجوزانا من قعادهم معاه ليكرف عليهم
هي كمان انتبهت لنفسها وقالت... مش قصدنا نخوفك.. بس هي دي الحقيقة.. ينهاري عليا.. انا عمالة اعك ليه.
بصتلها وقالت... لا بس بجد اللي عرفته انه من يوم ما عرفك وهو واقع واقع يعني
زهرة... بصراحة هو واضح اوي انو بيحبك بجد . حمزة قالي انه من وقت ما شافك وهو مش شايف غيرك.لدرجة مكنتش مصدقة ان موسي واحدة تغيره كده..بس لما عرفت ان انتي.عرفت ان عنده حق
..
خرجت منار بنفجان قهوة ل امجد وقربت عليه
اخده امجد وهو بيقولها... تسلم ايدك
منار... انت هتنزل
كان بيحاول يتصل بحد
لاحظت القلق عليه فقالت... مالك يا امجد
امجد وهو بيحاول يعيد الاتصال مرة تانية قال... مش عارف. بكلمهم في البيت من اول اليوم محدش بيرد.. قلقان يكون حد حصله حاجة
منار وهي بتطمنه... بإذن الله خير. هما بس تلاقيهم مشغولين و مسمعوش تليفوناتهم
لكن امجد كان القلق اتمكن منه، ومكنش متطمن ابدا
قال... كريم مبيردش والبت سمر كمان.
وبقي يطلب عمه اللي بردو مردش
امجد كان القلق سيطر عليه، قال... اكيد حصل حاجة. عمي زكريا كمان مبيردش.. لازم انزل القاهرة
واخد مفاتيحه وهو لسه بيحاول يكلمهم في اللحظة دي كانت سمر ردت
امجد بسرعة.. انتو كويسين
مقدرتش سمر تتحكم في نفسها ردت ببكاء وقالت .. هنا بتولد يا امجد وحالتها خطرة اوي
قفل معاها واخد مفاتيحه وهو بيقول ل منار.... لازم انزل القاهرة حالا
منار بقلق... ايه اللي حصل
امجد... هنا مرات كريم تعبت وهي بتولد
منار....ط طب انا هاجي معاك. ثواني هدخل اجهز
امجد... مش هينفع. مفيش وقت. خليكي وهبقي اطمنك
وباس راسها وخرج بسرعة
.......
في المستشفي
كانت بهيرة قاعدة فاتحة المصحف وبتقرأ قران وهي بتبكي بقلق وخوف علي هنا
وزكريا واقف هو كمان قلقان جدا علي بنته. كان حاسس انه هيحصله حاجة. ف هنا بالنسباله الدنيا بحالها. معزتها وغلاوتها كبيرة اوي في قلب ابوها
اما كريم فكان قاعد حاطط راسه بين ايديه وهو حاسس بضياع. خايف هنا تروح منه.. لو بإيده يفديها بروحه
عاصم واقف هو كمان خايف وقلقان علي اخته
وسمر كانت وافقة عينها علي غرفة العمليات بتبكي في صمت
قفلت بهيرة المصحف ورفعت ايديها وهي بتدعي ببكاء وتقول... يارب ما توريني فيها حاجة وحشة يارب. يارب نجيها هي واللي في بطنها. يارب ما توجع قلبي عليها.
يارب ردهالي سالمة معافية يااارب. احميهم يااارب
ثلاث ساعات مرت عليهم كأنهم ثلاث سنوات والحزن والقلق مخيم عليهم، ليخرج الدكتور اخيرا، جريو عليه كلهم بلهفة وهما بيسألوه بحذر.. طمنا يا دكتور
كان الدكتور نفسه يطمنهم لكن قال باسف ... احنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس للاسف نزفت كتير
محتاجة نقل دم حالا
بقلم فريده احمد
....
كان واقف مستنيها قدام عربيته بغضب خفيف لسبب تأخيرها، نزلو الاولاد الاول وقربو عليه
بصلهم وقال بتساؤل.... فين ماما
يحي... لسه بتحط البتاع اللي بيتحط علي الوش ده
حازم بعدم فهم... بتاع ايه
ريم الصغيرة... الميكب يا بابا
في اللحظة دي نزلت ريم بطلتها الساحرة، بمجرد ما شافها تنح مكانه من جمالها اللي بيسحرو دايما. وفي كل مرة بيشوفها بتخطفه
: ايه الجمال ده
قالها بإعجاب واضح وهو بيتفحص جسدها الممشوق
لتقول بغرور.. عجبك الفستان
حازم بوقاحة... الرق علي الحشو.. وانتي الصراحة مفيكيش غلطة
ريم... انا كده هتغر من كلامك خلي بالك
حازم... انت تعمل اللي انت عايزه يا بطل
ابتسمت ريم وقالت... بحبك علي فكرة
مسك حازم ايدها وباسها وقال... انا اللي بموت فيكي..
بعدين قال... يلا اطلعي غيري الفستان
ريم بتعجب ... اغيره ليه.. ما انت لسه قايلي انه حلو
حازم... هو حلو واوي كمان
ريم... امال ايه بقا
قال بسرعة... ضيق ومكشوف
ريم... فين ده!!. انا شايفة انه كويس علي فكره
حازم بحدة ... انتي سمعتي.. اطلعي حالا غيريه.. مش هاخدك في ايدي افرجك للناس بمنظرك ده
ريم بضيق.. ياحازم
لكن حازم مكانش عنده تفاهم، قال... سمعتي
بصتله وهي هتموت من الغيظ وطلعت تغيره بضيق
.....
في أحد افخم فنادق في مصر، في قاعة من افخم ما يمكن، ابتدت اجواء الاحتفال في حضور الكثير من المعازيم. كبار البلد والاهل والمعارف والاصدقاء
وبمجرد ما طلت حورية بفستانها الابيض السيمبل. خطفت قلب موسي واللي كان هاين عليه ياخدها ويسيب الفرح،،
وكذالك يوسف اللي اول ما شاف حور باس جبينها وبقا يتغزل فيها، كان بيبصلها بوقاحة ويقول... هو فيها حاجه لو خدتك وروحنا دلوقتي. هنستفاد ايه من القعدة هنا مش فاهم.. نروح ونستفاد باليوم من اوله كده
حور بغيظ.... يوسف اتلم وخلينا نفرح. هو احنا هنعمل فرح كل يوم يعني ولا ايه
..
في اللحظة دي وصل حمزة ومعاه زهرة، قرب علي ترابيزة وسحبلها كرسي تقعد عليه وقالها بتحذير... متقوميش من مكانك. ماتفكريش انك ترقصي.. لو شوفتك هناك هزعلك
زهرة بصتله بضيق... اخنقني بقا. مكناش جينا احسن
بقلم فريده احمد
↚
حورية بصت ل موسي وقالت.. هو احنا مش هنرقص
موسي... نرقص ازاي يعني
بصت علي يوسف وحور اللي كانو بيرقصو ومهيبرين جدا وقالت... دا فرحنا المفروض نرقص
رد موسي وقال ... موسي الصواف مبرقصش وانتي كمان مينفعش ترقصي.. خليكي هادية كدا لحد ما نروح من هنا
وبعد وقت
قربت بيري من حورية وقالت... ايه يا عروسة مش هترقصي ولا ايه
بصت حورية علي موسي اللي انشغل مع المعازيم وقالتلها بضيق... مش راضي
عاليا وسها مرات عماد هما كمان قربو عليها.. يلا يا حور
واقنعوها ترقص معاهم وابتدو يرقصو وهي نسيت نفسها
يوسف لحور .. انا بقول كفاية بقا ونقعد
حور... طب شوية كمان يا يوسف عشان خاطري
يوسف... مفيش رقص تاني خلاص. كفاية اني سمحتلك ترقصي اساسا. يلا ياختي ابقي ارقصيلي في البيت
فجاة موسي بيبص ملقاش حورية لحد ما لمحهما بترقص مع بيري وصحابها ومهيبرة ، قرب عليها وقال... مش كفاية تنطيط بقا
واخدها من ايدها ورجعو مكانهم
كانت واقفة ريم مع زهرة وهي بتقولها... مشوفتكيش قومتي من مكانك من وقت ما جيتي ولا حتي طلعتي عند العرسان
زهرة... حكم القوي.. حكم عليا ماتحركش.
ريم... عادي يا حبيبتي كلهم كده
كانت زهرة معاها ابنها اللي بقا عمره 4 سنين
بصلها وقال بغضب طفولي... ياماما. انا عاوز اروح عند بابا بقاا
زهرة...ماتروح يا حبيبي هو انا حوشتك
يوسف...ما انا مش لاقيه
بقت زهرة تتلفت عليه وتقول...هو فين صحيح
ريم...هناك اهو واقف مع حازم
زهرة شافته شاورت لابنها عليه وقالت...اهو هناك اهو يلا روح له
ريم...طب روحي معاه يا زهرة احسن الولد يتوه في وسط الناس
لكن زهرة هزت راسها وقالت بسرعة... لا طبعا
بصتلها وقالت بضحك... بصراحة بخاف من جوزك
ريم بضحك... ليه يابنتي. هو بيعض
زهرة... لا.. بس حازم اول مرة شوفته فيها كان في القسم
ملامحها قلبت بحزن وقالت.. وقت ما كنت مخطوفة وساعتها هو اللي حقق معايا. وقتها رعبني اصلا.
ريم هي كمان بحزن .. مش لوحدك اللي اتعرفتي عليه في القسم. انا كمان..
بصتلها وضحكت.... يعني بصره
زهرة... ازاي هو مش انتو قرايب اصلا.
ريم... اه. بس اول مرة اشوفه كان في القسم
زهرة... لا بقا فهميني
ريم..يااه. دي حكاية طويلة هبقي احكيهالك بعدين
...
خلص الفرح وفي اخر الليل
كان موسي ساند ظهره علي السرير،في ايده سيجارة.مستني حورية تخرج من الحمام، لتخرج حورية بهيأتها الجذابة، كانت لابسة قميص نوم من الستان الابيض، ملتصق بجسدها الممشوق، فاردة شعرها علي ظهرها، حاطة ميكاب هادي، شكلها كان مغوي جدا.
بمجرد ما شافها بهيأتها دي بلع ريقة برغبة، طفي السيجارة وقام. بقي يلف حواليها ويقول... يخربيت جمال امك.. ايه اللي انا شايفة ده.. فرسة فرسة يعني
وبقي يبلع ريقة برغبة وهو بياكل جسمها بعنيه
حورية بقت ترجع شعرها ورا ودانها بكسوف وهي بتقول... متبصليش كده عشان بتكسف علي فكرة
موسي بوقاحة ... دا من هنا ورايح مش هعمل حاجة غير اني ابص.. بقيتي حلالي خلاص يافرسة
وميل عليها، لتبتعد بسرعة وتقول بتوتر... علي فكرة. انا. انا خايفة منك
موسي وهو لسه عينه بتتفحص جسمها، قال... لا احنا كبار وعارفين كل حاجة
بصلها وهو مغيب وقال.. سيبيلي نفسك وهتتبسطي
مدهاش فرصة. جذبها من خصرها وميل عليها وابتدي يبو، سها
مفيش لحظات وكان شالها واتجه بيها للسرير
...
اما عند يوسف كان عرف باللي حصل لـ هنا مفكرش وساب حور وطلع بسرعة علي المستشفى ليبقي بجانب كريم اعز اصدقائه
..
كان كريم واقف في حالة يرثي لها، فجأة حس بإيد علي كتفه، لف اتفاجأ بيوسف اللي قال وهو بيطمنو... بإذن الله هيقومو بالسلامة
كريم بحزن... يارب
بصله وقال... سيبت عروستك وجيت ليه
يوسف... مينفعش اسيبك في وقت زي ده يا صاحبي.
...
... صباحا
خرج موسي من الحمام ليتفاجأ بحورية اللي كانت بتتكلم في التليفون وهي بتبكي
اتخض و قرب عليها وقال... مالك في ايه
قامت حورية من السرير ومازالت بتبكي وهي بتقول.... هنا ولدت ودلوقتي في العناية المركزة، حالتها خطيرة.. لازم اروحلها
واتجهت لخزانة الملابس وبقت تخرج هدوم
موسي بدون فهم... اهدي بس وفهميني.. مين هنا
حورية بدموع... هنا مرات كريم.
بصلها باستفهام، فتنهدت وقالت.... كريم اخو محمد اللي كان جوزي
موسي.... نعممم.
حورية باندفاع... نعم الله عليك يا خويا. في ايه هو مات وشبع موت
وبقت تلبس وهي بتقول بنبرة غير قابلة للنقاش ... لازم اروح ل هنا دي اختي. لازم ابقي جمبها
يتبع........
↚
اتجهت لخزانة الملابس وبقت تخرج هدوم وهي بتبكي
موسي بدون فهم... اهدي بس وفهميني.. مين هنا؟
حورية بدموع... هنا مرات كريم.
بصلها باستفهام، فتنهدت وقالت.... كريم اخو محمد اللي كان جوزي
موسي.... نعممم
حورية باندفاع... نعم الله عليك يا خويا. في ايه ماهو مات وشبع موت
وبقت تلبس وهي بتقول بنبرة غير قابلة للنقاش ... لازم اروح لـ هنا دي اختي. لازم ابقي جمبها
بصتله وكملت بقوة قبل ما ينطق وقالت... واسمع.متفكرش انك هتمنعني لاني كده كده هروحلها
موسي بهدوء خطر قال...لا انتي غلطانة..انا لو عاوز امنعك همنعك
للحظة خافت لما حست انه ممكن يمنعها بجد. وبعد ما ادركت اسلوبها معاه اللي ايقنت انه غير مقبول بالنسبة ليه
بصتله بارتباك ولسه هتتكلم. بس هو كمل وقالها...بس انا مش هعمل كده.. عشان متفهم انها قريبة ليكي زي ما بتقولي. ف اكيد مش همنعك ياحورية
حورية بخزي حطت وشها في الارض وقالت ... انا اسفة.. رفع وشها بصباعه. ولانه كان متفهم انها اندفعت واكيد ما تقصدش، قال.. متنزليش وشك
قالت وهي مش قادرة ترفع عينها ليه..... انا غلطت. مكانش ينفع اتكلم معاك بالاسلوب ده. بس هنا دي اختي من خوفي وخضتي عليها ماخدتش بالي من كلامي..اسفة
قالها.. انا فاهم. خلاص.. يلا اجهزي عشان متتاخريش
بصتله بامتنان وهي بتقوله.. شكرا
وراحت تجهز
وهو تمتم بصوت غير مسموع...شكلها جوازة نحس ولا ايه
رجعت ليه وقالت.. بتقول حاجة
موسي... لا يا ختي يلا روحي اجهزي
....
كانت بتبوس راسها بحزن وهي نايمة في سرير المستشفى جسمها متوصل بالمحاليل والاجهزة. وهي بتبص عليها بحزن شديد، جات بهيرة وقالت بحزن علي بنتها... ادعيلها ياحورية
حورية بدموع... ربنا يشفيها يارب وتقوم بالسلامة
رجعت بصت علي هنا اللي نايمة وقالت بأمل كبير في ربنا.... ان شاء الله هتقوم وترجعلنا بالسلامة
بهيرة... يارب
....
كان واقف كريم بيبص علي البيبي بحزن من خلف زجاج الحضانة وهو بيقول للدكتور... في امل تعيش يادكتور
الدكتور ... ربنا قادر علي كل شئ. خلي املك فيه كبير
كريم.. ونعم بالله
وكمل الدكتور وهو بيطمنو... وبعدين البيبي كويس، هي بس اتولدت قبل معادها ف كان طبيعي تدخل الحضانة. متقلقش
....
مساءا
كانو كلهم واقفين امام غرفة الكشف اللي فيها هنا
ليخرج الدكتور المتابع لحالتها وعلي وجهه ابتسامة وقال.... الحمدلله المريضة حالتها بقت مستقرة.
كلهم ابتسمو بفرحة وبقو يرددو .. الحمدلله الحمدلله
بهيرة... يعني ينفع تخرج يا دكتور
الدكتور.... هي هتفضل بس معانا لحد بكرة نتابع حالتها ونتطمن عليها وبعدين تقدر تخرج
.
فتحت عيونها ببطئ وبمجرد ما شافته، ابتسمت بتعب
كان قاعد قصادها علي الكرسي، ماسك ايدها، بيمرر ايده علي شعرها بحب،
بقي يبوس ايدها ويقول... حمدالله على السلامة ياحبيبي
هنا... الله يسلمك ياحبيبي
بصت حواليها وقالت... بنتي فين يا كريم
كريم... في الحضانة
اتخضت وهي بتحاول تقوم بتعب
قرب عليها بلهفة وعدلها
وهي بتقول بقلق... هي مش كويسة. صح
كريم وهو بيطمنها... كويسة متخافيش. هي بس عشان اتولدت قبل معادها
هنا... عاوزة اشوفها
كريم.... اول ما تقدري تقفي علي رجلك هاخدك تشوفيها. بس انتي دلوقتي لسه تعبانة
..
بعد وقت كانت حورية معاها وهي بتقولها... كده تخضينا عليكي.. بتشوفي غلاوتك عندنا يعني
هنا ابتسمت بتعب وحورية قالت ... يلا قومي بقا الواد كريم كان هيموت عليكي
هنا ابتسمت وبعدين قالتلها... انا مش عارفة اقولك ايه يا حورية.. لو اختي مكنتش هتسيب جوزها يوم صبحايتهم وتفضل معايا
حورية... وانا عندي اغلي منك يا بت ياهبلة انتي.
مسكت ايدها وقالت... انتي اكتر من اختي ياهنا
هنا... ربنا يديمك في حياتي وميحرمنيش منك ابدا
بعدين قالتلها بضحك... بس يا جاحدة جالك قلب تعمليها وتسيبيه
ضحكت حورية وغمزتلها وقالت .... متقلقيش هعوضو
..
وبعد وقت كانت رجعت مع يوسف علي الفندق اللي كانو نازلين فين بعد ما يوسف وصلها وبعدها رجع شقته
..
دخل يوسف الشقة وهو بيبحث عنها ،، كانت نايمة في الاوضة
دخل قرب عليها وبهدوء ميل باسها علي خدها
وهو بيتأملها بحب،
فتحت عيونها، وبمجرد ما شافته، قامت اتعدلت وهي بتقول بسخرية ..حمدلله علي السلامة
بصتله وكملت بغيظ... جيت علي نفسك ورجعت بدري ليه. كنت بات بره
يوسف بسرعة ... لاا. مقدرش علي زعلك يامزتي
بعدين قالها بعد ما مسك ايدها وباسها... انتي عاقلة وعارفة، مكانش ينفع اسيب كريم في الظروف دي
حور بزعل... وانا تسيبني عادي يوم دخلتي
يوسف... حقك عليا
وباس راسها
كمل بمشاكسه، غمزلها وقال.... شكلك كنتي ناويالي علي ليلة جاحدة. بس ملحوقة
ضربته في كتفه بغيظ وقالت... ولا ناويالك ولابتاع.. كل الحكاية اني اضايقت عشان شكلي قدام الناس لما سيبتني وروحت لصاحبك. مش السفالة اللي في دماغك.. المهم طمني. هنا عاملة ايه
يوسف... الدكتور طمنهم علي حالتها. بقت كويسه الحمدلله
حور.... الحمدلله
↚
بصلها و قال ...بس صدقي اني غبي بصحيح
بصتله بدون فهم، فكمل وهو بيمرر عينه علي جسمها وهو بيبلع ريقه برغبة، قال ...يخربيت غبائي بجد. انا ازاي سيبت المهلبية دي ومشيت.
وهو بيمرر لسانه علي شفته السفلية... بس تتعوض. اللي محصلش امبارح يحصل دلوقتي
وقرب منها، ميل عليها بتمهل ولسه هيبو، سها، زقته حور بقوة وقالت بصوت عالي... كان فيه وخلص ياحبيبي
رفع حاجبه وقال... بقي كده
حور... اه. وانسي.فكر بس انك تلمسني
وقامت من السرير وهي ناسية هي لابسه ايه.
يوسف... انتي قد الكلام. د.... اللهم صلي على النبي
قالها بمجرد ما شاف منظرها المغوي ، كانت لابسه هوت شورت وتوب بدون حمالات، مع جسدها الممشوق. كان شكلها مغوي جدا
يوسف وهو بيتفحص جسدها بعد ما ريقه نشف من منظرها المهلك، قال...ايه ده يابت
اتوترت من نظراته وقالت ... ايه هو
يوسف... ايه اللي انا شايفه ده
حور متصنعة الغباء، قالت...دا. دا هوت شورت
يوسف.... دانا اللي بقيت هوت. هوت علي الاخر يعني
جذبها من وسطها وقال. ومحتاجك تطفيني
وفي لحظة كان شدها عليه جامد و
....
....
تاني يوم
كانت هنا وكريم واقفين بيبصو علي بنتهم من خلف زجاج الحضانة
هنا كانت واقفة قالت... نفسي اخدها في حضني ياكريم
كريم وهو ساندها قالها... حاضر ياحبيبي. هطلب من الدكتور ندخل
وبعد دقايق بعد ما اتعقمو دخلو وهنا بقت تلمسها بدموع وتقول... دي حلوة اوي يا كريم
كريم...عشان شبهك ياهنا
بصتله وقالت... هنسميها ايه
كريم... انا سميتها خلاص
هنا.. بجد.. سميتها ايه
كريم باس خدها وقالها بحب.. تفتكري هكون سميتها ايه.
ولو اطول كل ما تخلفي بنت... هسميها علي اسمك ياهنا
هنا بدموع... بحبك اوي
.....
مساءا
في بيت قدرية وخصوصا في اوضتها، كانت نايمة في سريرها،، وكانو اولادها حواليها. امجد وكريم وسمر
بصت لـ امجد وقالت بصعوبة فالجلطة اثرت علي النطق عندها ...هتسافر يا امجد
امجد ميل باس راسها واديها وقال... محتاجة حاجة يا ست الكل
قدرية... لا يا حبيبي. تروح وترجع بالسلامة.. بس متبقاش تغيب عليا يابني
امجد...حاضر.صدقيني لولا الشغل مكنتش سيبتك ابدا. معلش ياست الكل غصب عني
قدرية... عارفة ياحبيبي. ربنا يوفقك في شغلك دايما
باس راسها وقال...مش هغيب عليكي
طبطبت علي ايده وقالت... ربنا يخليك ليا يانور عيني
بصت لـ كريم وقالت...مراتك عاملة ايه دلوقتي.طمني عليها
كريم...الحمدلله.. بقت كويسة وخرجت من المستشفى النهاردة
قدرية... الحمدلله. الف حمدالله على سلامتها
كملت بحزن وأسي.. لو بقدر اقوم. كنت روحتلها المستشفي اتطمن عليها كنت بقيت معاها..بس بقيت نايمة في السرير لا حول ليا ولا قوة
سمر بدموع مسكت ايدها وباستها وقالت ببكا... سامحيني ياماما. انا السبب في اللي حصلك ده. سامحيني
قدرية ... انتي مالكيش ذنب ياحبيبتي.. متقولييش كده .. بعدين قالتلها... قوليلي عاصم عامل معاكي ايه.
سمر وهي بتمسح دموعها قالت بسخرية علي نفسها ... مش بيطيق يبص في وشي اساسا
كريم... شوفتي عملتلك وصلتنا لـ ايه..يعني لو اداكي بالجزمة مش هنقدر نتكلم معاه.. حطيتي راسنا في الطين. لو عليا كنت دفنتك حية
قدرية.... كفاية قسوة عليها يا كريم. هي مغلتطش لوحدها. انا السبب يابني. انا اللي وصلتها لـ كده. انا اللي دلعتها. مكنتش بوجهها للصح. مكنتش برفض لها طلب .. كنت فاكرة اني بعوضها عن مو، ت ابوكو اللي اتحرمت من حنانه وهي لسه صغيرة وعن بعدكم عنها طول الوقت وقسوتكم عليها. احنا كلنا السبب في اللي هي وصلت له. انتو مكنتوش تعرفو عنها حاجة. مفكرتوش تحتووها. وانا دلعت بزيادة.. هي غلطت اه. بس احنا كلنا السبب
...
كانت حورية واقفة قدام المرايا بتحط اخر لمسات الميكاب، اتنهدت وهي بتبص علي نفسها برضا
في اللحظة دي سمعت صوت المفتاح في الباب
بصت علي نفسها بصة اخيرة وهي بتعدل شعرها ولفت في استقباله
دخل موسي واول ما شافها صفر بإعجاب، بقي يلف حواليها ويقول.. اوعي علي الفرسة
كمل بإعجاب شديد وقال وهو تايه في جمالها اللي بيسحرو.... انتي حلوة اوي يا حورية.
حاوطت رقبته وقالت بدلال... اوي اوي
زفر انفاسه بسخونه من قربها وقال... ااووي. وتكة
ابتسمت وقالت... بتحبني
موسي... بعشق امك
قالها وهو بيميل علي شفا، يفها،
بعدت وقالت... استني بس.. هو احنا هنسافر امتا
موسي... بليل
وميل علي شفايفها وهو مغيب.لسه هتتكلم،ميل شالها وهو بيقول...تعالي اقولك كلمة سر
وبقي يبوسها وهو متجه بيها للسرير
وابتدو يغيبو في عالم تاني
...
كانت سمر بتصلي وهي بتدعي ربها بدموع يسامحها علي اي معصية ارتكبتها، قررت ترجعله وخدت الخطوة، بقت تصلي وتبكي وهي ندمانة اشد الندم
انتهت من صلاتها وهي حاسة براحة كبيرة،، ياااه علي لذة القرب من ربنا.
كانت حاسة براحة محستهاش قبل كده برغم حزنها و وجعها
قامت وقفت قدام خزانة الملابس وبقت اي لبس عر، يان او ضيق تشيله بعد ما قررت خلاص انها هتبطل تلبسه تاني وتخرج بيه، فهي قررت تتحجب،
......
دخل امجد شقته اتفاجأ ب منار بترص السفرة واللي كان موجود عليها اصناف اكل كتير جدا معمول بأشهي الوصفات
قرب امجد وهو بيقول... ايه كل ده
منار.... ايه رايك.
وهي بتشاور علي كل الاصناف الموجودة علي السفرة قالت بغرور.... عملت كوووول ده لوحدي
بصلها بشك ف منار طول عمرها متدلعة، عايشىة حياة مرفهة، عمرها ما دخلت مطبخ ولا جربت تطبخ
فقالها.... يعني مش طالبة الاكل ده من برا
منار... تؤ. انا اللي عملته بجد
بصلها باستفهام فهزت كتفها وقالت ببساطة ... جبت وصفات من علي الانترنت واعتمدتها.. بص فتحت الموبايل وشغلت فيديوهات طبخ وانا واقفة في المطبخ وبقيت اطبقها.
بصت علي السفرة وهي بتشاور بإيدها علي الاكل
وقالت.... وطلعت بالشكل ده
كان امجد بيبصلها بفخر وهو شايف عوض ربنا فيها ومنار قربت منو وقالت بحب... انا بحبك اوي. اووووي يا امجد.. وعشان بحبك اي حاجة انت بتحبها اكيد هعملها وهعملها بحب كمان .. اكيد مش هبقي مراتك واسيبك تاكل من برا يعني
غمزلتو وقالت... انا انفع ست بيت بردو ميغرقش شكلي ابتسم وباس راسها وقال...انتي ست البنات
وباس ايديها الاتنين وقال... وتسلم ايدك علي الاكل اللي شكله يفتح النفس ده
منار... طب يلا اقعد ما تتكسفش
امجد...المهم
بصتله باهتمام فقال...في ليلة حلوة ولا هتأكليني اورديحي
ضحكت اوي وغمزلتلو بشقاوة وقالت...فيه طبعا. هدلعك وهنسيك اسمك كمان
......
كانت حورية بتحضر في الشنط فهما طالعين الساحل الشمالي ليقضو شهر العسل
دخل موسي من البلكونة بعد ما اخلص سيجارته وقال...خلاص
حورية وهي بتقفل في الشنطة..خلاص اهو.
بصتله وقالت.. بس كنت تخلينا للصبح. هنشمي بليل كده
موسي... مفيش احسن من الروقان
↚
واخد الشنطة ونزل وهي نزلت معاه، ركبو العربيه واتجهو للساحل، وطبعا طول الطريق مكانش موسي بيعمل حاجة غير انو بيغازلها
...
تاني يوم
كان امجد نايم حس بحركة علي وشه ، فتح عينه، تلقائي ابتسم اول ما شافها
منار ببتسامة... صباح الخير
قام امجد اتعدل وهو بيقول ... صباح الورد علي عيون الصغنن بتاعي
وباس خدها
منار... لسه شايفني صغيرة.
امجد... هفضل اشوفك صغيرة
منار بجراءة غمزتله وقالت... حتي بعد اللي حصل امبارح
ضحك بصوته كله، بعدين غمزلها وقال... صغيرة بس بطل
ابتسمت منار بكسوف زائف وقالت... المهم اني عجبتك
امجد.... الا عجبتيني. دانتي هتجننيني بشقاوتك دي يابنت الايه.. تعالي بقا عشان مشبعتش منك
وقربها ليه وبعدين..
..
.....
امجد ساند ظهره للسرير ومنار نايمه في حضنه
منار... امجد
امجد وهو بيمرر ايده علي شعرها.. ايه ياحبيبي
اتعدلت وبصتله وقالت... مجبتش الولاد معاك ليه
بصلها باستغراب فقالت... ولادك يا امجد. لازم ييجو ييعيشو معانا هنا
امجد... بس انا مش حابب اضايقك بيهم
قالت بسرعة... انا اللي بقولك هاتهم.. وبعدين اتضايق ايه. دول حته منك. اتضايق منهم ازاي بس.
امجد... هتقدري يامنار
منار... هاتهم يا امجد واوعدك انهم هيبقو في عيني.
كملت وقالت بتساؤول... هو مين بياخد بالو منهم اصلا
امجد... هما مع مرات عمي
منار.... خلاص انت تبقي تجيبهم يفضلو معايا.
ضمها ليه بحب وباس راسها وهو بيقول... ربنا يخليكي ليا.. انتي عوض ربنا يامنار
......
صحي موسي من النوم ملقاش حورية، كانت حورية واقفة علي البحر شاردة بترسم برجلها علي الرملة
لتشهق بخضة لما اترفعت مرة واحدة عن الارض
وطبعا كان موسي اللي جي من وراها وبدون كلام شالها وهو بيقول... ايه اللي قومك من جمبي
وهو بيبوس فيها
لتقول حورية بكسوف... موسي حد يشوفنا
موسي... حد مين الشاليه بتاعي ومفيش غيرنا
وطلع بيها الاوضة وهو لسه شايلها
وكانت هي حاوطت رقبته وقالت.. بحبك علي فكرة
موسي... عارف
حورية بغيظ ... بارد
.....
وبعد اسبوعين كانو رجعو الصعيد في فيلا العمدة واللي استقبلوهم بحب وترحاب
قرب موسي علي والده وباس ايده
الحاج عتمان.... حمدالله علي السلامه
وحورية قربت وعملت زي موسي، سلمت عليه وباست ايده والعمدة قال... نورتي البيت يا بتي
مساءا كانو كلهم متجمعين علي السفرة
والده موسي ... اهم حاجة انبسطو في الساحل
موسي... الا انبسطنا. دا احنا اتبسطنا علي الاخر
بص لحورية وغمزلها وقال... مش كده يا فرسة
حورية اتحرجت جدا وقالت بهمس... يخربت سفالتلك احنا مش لوحدنا
كانت بنت في منتصف العشرينات وبتكون بنت عمه. كانت قاعدة بتبصلها بحقد وقالت.. بس غريبة يعني ياموسي انك تتجوز واحدة كانت متجوزة قبل كده
مسك موسي كف ايد حورية وباسه وبصلها بحب وقال.. دي الحب كله.
ابتسمت حورية بهدوء والبنت كانت بتبصلها بغل شديد
......
فتح امجد باب شقته ودخل وهو معاه اولاده
بمجرد ما شافتهم منار قامت حضت الاولاد بحب كبير
.....
لبست اسدالها ووقفت علي سجادة الصلاة لكن قبل ما تدخل في الصلاه اتحركت ومسكت فونها وطلبت موسي اللي اول ما فتح الخط قالت بسرعة... انت فين
موسي... انا تحت..يعني داخل علي البيت.
حورية... طب حلو.. اطلع بسرعة بقا
موسي قلق فقال.. انتي كويسة
بعدين دماغه راحت شمال وقال بطريقته المعتادة... ولا تكونيش محضرالي ليلة حلوة. طب مش كنتي تقولي من بدري كنت جيتلك يا وتكة. بس ملحوقة..
قاطعته حورية وقالت بغيظ.... تفكيرك كله شمال. اطلع يا موسي ربنا يهديك
..
اما في شقة هنا وكريم
دخل كريم لقي هنا بتحاول تقوم من السرير
قرب عليها وقال... عاوزة تروحي فين
هنا... هدخل اتوضئ
بصتله وقالت... الليلة النصف من شعبان.. عاوزة اقيم الليل و ادعي ربنا يشفي بنتنا وترجع بالسلامة. انت كمان صلي وادعي معايا. واذكر ربنا كتير الليلة دي يا كريم
بصلها بحب فهي دايما بتذكره بطاعة الله ، قال... ربنا يباركلي فيكي يا هنا
وباس راسها
بعدين قالها بس انتي هتقدري تصلي.. انتي لسه تعبانه
هنا... انا كويسة
ودخلت اتوضت وكريم كمان ، ووقفو الاتنين لكن كريم خلاها تصلي علي الكرسي نظرا لعدم قدرتها علي الركوع والسجود، وابتدو يقيمو الليل ويدعو ربنا
....
دخل موسي وقبل ما يتكلم قالت حورية علطول ... انت دلوقتي هتدخل تتوضي هستناك. عشان نقيم الليل سوا. ايه رايك.. الليلة النصف من شعبان. عاوزين نصلي كتير وندعي ربنا.. انا عشت معاك اجمل شهر في حياتي. خايفة السعادة دي تروح. عاوزة ادعي ربنا ان يدوم علينا السعادة دي دايما
اتجمعت الدموع في عيونها وقالت... نفسي اخلف ياموسي. هو مستحيل. بس مفيش حاجة كبيرة علي ربنا.
قرب باس راسها وقالها وهو بيديها امل.... انا متأكد ان ربنا هيراضينا
ابتسم وقال... هدخل اتوضي ونصلي مع بعض
وبعد دقايق كانو واقفين الاتنين بيصلو وقضو الليل كله في العبادة والذكر
....
اما عند امجد ومنار
فتح اوضة الولاد وهو بيقول.. نامو
قامت وهي بتغطيهم وقالت.. ايوا
فتح ايده ليها وقالها.. تعالي
وحاوطها ومسك ايدها باسها وهو بيقول ... ربنا يخليكي ليا
بعدين بصلها وقال... بصي احنا دلوقتي هتوضي عشان نصلي
كمل وقالها... بتصلي يا منار
منار بإحراج.. سعات بس مش كتير
امجد... مينفعش لازم تحافظي علي صلاتك. وتصلي بانتظام
كمل وقال... وكمان عاوزك تتحجبي
ابتسمت وقالت... حاضر. هتحجب عشانك
امجد... مسمهاش علشاني. اسمها علشان ربنا وعلشان نفسك
منار بدون تفكير قالت.. انا من بكرة هلبس الحجاب
باس راسها وقال... جدعة يا منار
بعدين قالها... الليلة النصف من شعبان يلا عشان نقيم الليل
منار... هدخل اتوضي
......
: هتعمل ايه يا عاصم مع مراتك
قالتها بهيرة بتساؤول لـ عاصم اللي قاعد قصادها بيشرب قهوة بهدوء، بصلها وقال... مش فاهم
بهيرة... هتطلقها ولا هتكمل معاها.. انا من رايي تقضي المدة اللي اتفقت عليها من ابوك وتطلقها وتشوفلك واحدة شريفة تخلف منها
عاصم... كده او كده انا هتجوز .. يعني حتي لو سيبتها علي ذمتي فـ اكيد هتجوز
لترد بيهيرة بفرح. تقول... عين العقل. صح. انت لازم تتجوز
لتتساقط دموع سمر بقهر ووجع وهي واقفة علي اول السلم بعد ما سمعت كل اللي اتقال وهي خارجة من الشقة بالصدفة
يتبع........
↚
: هو انت هتتجوز عليا بجد؟
قالتها سمر بدموع وقهرة لـ عاصم اللي بصلها بملامح باردة وبعدين قال... انا فعلا هتجوز.. بس مش فاهم يخصك في ايه
ابتسم بسخرية وقال... ولا تكوني فاكرة نفسك مراتي بجد
نسيتي اني متجوزك عشان استر عليكي
غمضت سمر عيونها بألم ودموعها بقت تنزل بوجع شديد، فهو دايما مش بيسيب فرصة غير لما يفكرها بسبب جوازه منها دا غير انه مش بيفوت لحظة بدون ما يسمها بكلامه اللي مبيرحمش
قعدت مكانها علي الكنبة وبقت تبكي بقهرة، اما هو دخل الاوضة بلامبالاة رمي جسمه علي السرير ونام بعد ما حدف تليفونه جمبه بإهمال
......
دخلت والدة موسي المطبخ قربت من حورية وهي بتقولها .... ليه يا حبيبتي تتعبي نفسك
الشغالين كتير اهم خليهم هما يعملو
كانت حورية واقفة بتعمل كنافة بحب، بصتلها وقالت...موسي بيحب الكنافة وانا حابة اعمهالو بإيدي ياطنط
ابتسمت والدة موسي وقالت.....موسي محظوظ بيكي يا حورية
كملت بضحك... مكنتش اتخيل ان ابني اللي طول عمره فلاتي وبتاع ستات. هيقع في واحدة زيك كده وتتوبه
ضحكت حورية وقالت... عالله بس يكون تاب بجد
والدة موسي... لا متقلقيش هو واضح انه تاب..دا بيموت فيكي.
ابتسمت حورية وبعدين قالت ... الا قوليلي ياطنط هو اتجوز كام مرة
والدة موسي.... يوووه كتييير متعديش.. بس خلاص من وقت ما ظهرتي في حياته وهو اتبدل. كرفلهم كلهم.
اتنهدت وكملت بحب... احنا كمان حبناكي اوي يا حورية.. سبحان الله اول ما شوفتك قلبي اتفتحلك وحسيتك بنتي
ابتسمت حورية وقربت باستها من خدها وقالت.. القلوب عند بعضها.. انا كمان متعرفيش حبيتك ازاي يا طنط
والدة موسي.... لا بقا طنط ايه.. انتي من دلوقتي تناديني ب ماما
حورية... حاضر يا احلي ماما
......
في شقة كريم وهنا
دخل كريم بعد ما قفل مع الدكتور اللي طمنه علي بنتهم
قرب علي هنا اللي كانت واقفة قصاد الشباك بحزن، مسك ايدها باسها وقالها ببتسامة .. يلا البسي عشان هنروح نجيب هنا الصغيرة من الحضانة
بصتله هنا بعدم تصديق... فقال.. الدكتور لسه قافل معاه دلوقتي. قالي انها بقت كويسة وينفع تخرج
مكنتش هنا مصدقة قالت بفرحة... بجد. بجد يا كريم
كريم... بجد ياحبيبي.. يلا بسرعة اجهزي
هنا بفرحة... هوا
وبقت تجهز بحماس فهي مشتاقة ل بنتها اللي ملحقتش تاخدها في حضنها. اتحرمت منها شهر كامل من وقت والدتها
....
بعد مرور شهر
كان موسي واقف في مزرعة الخيل بتاعته بيمرر ايده علي الحصان وحورية معاه
بصلها وقال..... تعرفي يا فرسة بربي في الحصان ده من امتا. اصل الحصان ده بالذات ليه معزة في قلبي عن باقي الخيل اللي في المزرعة
بقلمي فريدة احمد
الجزء الاخير علي صفحتي الشخصية وبس
حورية.... بتحب الخيل اوي كده
موسي... اول حاجة بحبها بعد النسوان.
ضربته في كتفه بغيظ وقالت... يارب نتلم بقا.
بصتله وبتحذير... عشان اقسم بالله ياموسي
قاطعها وقال.... يعني بالعقل كده هيبقي معايا فرسة زيك وابص بره.
حورية... بحسب
ضحك موسي وبعدين قال بصدق ... انتي ملكتي قلبي ياحوريتي خلاص
ومسك ايديها الاتنين باسهم بحب،
اخد بالو من لبسها فتعصب وقال... بس لبسك ده يتغير
بصت حورية علي نفسها ورجعت قالتله باستغراب... مالو لبسي
موسي... انا عاوزك تلبسي عبايات. زي باقي الحريم اللي في البلد
حورية... جلابية يعني
موسي... سميها زي ما تسميها. المهم البناطيل الضيقة دي متتلبسش تاني
ابتسمت حورية وقالت... بتغير عليا
موسي... لو عاليا اقفل عليكي عشان محدش يلمحك. اصلك حلوة وجذابة اوي يا حورية. انتي تجذبي اي حد
مستحملش الفكرة وقال... لو حد بصلك هد،، بـحو
ابتسمت حورية وقالت... وانا مش عاوزة حد يشوفني غيرك.
كملت باقتناع وقالت... وحاضر هغير استايل لبسي وهلبس عبايات.
موسي... حبيبي اللي بيسمع الكلام
وباس راسها
بعدين ميل عليها بتمهل ولسه هيقرب من شفا،، يفها،،بعدت بسرعة وقالت....موسي احترم نفسك. احنا مش في البيت.حد يشوفنا
موسي وهو بيقربها ليه بعد مارفع ايده وبقي يمرر صباعه علي شفا، يفها، بشتهاء. قال...حد مين انتي مش شايفة المزرعة هو ازاي..انا مشيت الغفر من بدري
ووبدون ما يديها فرصة ميل عليها وبقي يبوسها،، هي كمان حاوطت رقبته وبقت تتجاوب معاه وتبادله مشاعره بمشاعر اكبر
بعد دقايق بعدو عن بعض ، غمزلها وقال... بقولك ايه ما تيجي نريح شوية في الاوضة اللي جوة
حورية... بطل سفالة بقا
بصت للحصان وبقت تمرر ايدها علي وشه وقالت... بقولك ايه...
وكملت بسرعة.... انا عاوزة اجرب الخيل
موسي...هتعرفي
حورية... اه. علي فكرة بابا الله يرحمه دايما كان بيعملني ركوب الخيل.. يعني متعودة متقلقش
موسي... طب وريني.
حورية بحماس... اوريك طبعا
شالت الطرحة من علي شعرها حدفتها عليه ورفعت شعرها لفوق لكحكة وثبتتها كويس بمشبك الشعر وقربت من الحصان وفي لحظة كانت نطت و ركبته بكل لياقة
↚
ميلت علي الحصان وهي محاوطة رقبته بإديها وبدأت تحرك ايدها عليه وبعدها شالت اللجام رمته
موسي خاف عليها وقال ... بتعملي ايه يامجنونة. هتقعي كده
بصتله بمعني متخافش وجريت بالحصان، لفت بيه المزرعة كلها
كان بيبصلها بإعجاب وهو مبهور بيها لكن كان خايف لتقع
لحد ما رجعت بالحصان ووقفته قدامه وهو مدلها ايده نزلها وقال... يخربيت جنانك
حورية بضحك... كان نفسي اركبه من زمان بس كنت مكسوفة اقولك..
بصتله وقالت بغمزة .. بس ايه رايك
موسي بصلها بوقاحة وقال وهو بيمرر عينه علي جسمها.. كنتي فرسة راكبة فرسه
ابتسمت وقالت بيأس .... تصدق اتعودت علي الكلمة دي منك خلاص
بصتله وقالت بتساؤول... بس هو انت ليه دايما تقولهالي.
رد موسي عليها بنفس وقاحته وقال ... لاني مش بشوفك غير فرسة. فرسة وعاوزة خيال
حورية بغيظ.... وقح
حطت ايدها علي رسها لما حست بدوخة فجأة. لاحظ انها مش كويسة فقالها بخضة.. مالك. حاسة بإيه
حورية... مش عارفة. شكلي لما ركبت الحصان وجريت بيه
بصتله وكملت... انا حاسة بدوخة اوي ياموسي
وفي لحظة كانت وقعت في حضنه فاقدة الوعي
لحقها بسرعة وبقي يحاول يفوقها لكن مفيش فايدة.. شالها بسرعة حطها في العربية وجري بيها علي المستشفى
..
وبعد وقت كان الدكتورة بتكشف عليها وهو واقف جمبها بقلق،
فتحت عيونها لاقته جمبها. ميل باس رسها وقالها... الف سلامة ياحبيبي
ابتسمتله بتعب وهي ماسكة ايده
والدكتورة قالتلها ببتسامة... حمدلله علي سلامتك يامدام
حورية بتعب... الله يسلمك
موسي... من ايه اللي حصلها ده يا دكتورة
الدكتورة... متقلقوش اللي حصل ده طبيعي. لان في اول الحمل معروف بيحصل اغماء ودوخة
حورية بعدم استيعاب....حمل
وبصت ل موسي اللي كان هو كمان مش مستوعب الكلمة ورجعت بصت للدكتورة وقالت...حمل ايه يا دكتورة.انا مبخلفش
: انتي حامل يا مدام حورية
قالتها الدكتورة لحورية ببتسامة لتنصدم حورية، وموسي ايضا
حورية بعدم استيعاب قالت... حامل.
وكملت بلامبالاة وهي متيقنة ان اكيد الدكتورة شخصت غلط فقالت... انا مش بخلف يا دكتورة
لترد الدكتورة عليها بتأكيد وتقول... لا انتي حامل فعلا
واضح جدا في الجهاز قدامي اهو
بصت حورية لـ موسي اللي كان هو كمان بيحاول يستوعب ورجعت بصت للدكتورة وقالت بحزن و ألم.. يا دكتورة. انا مش بخلف. ازاي هكون حامل بس
موسي ... اكشفي عليها تاني يادكتورة
اتنهدت الدكتورة بقلة حيلة وابتدت تفحصها تاني
وبعد ما انتهت بصتلهم وقالت...فيه حمل فعلا. انتو ليه مش مصدقين
و بصت لحورية ولتاني مرة تأكدها... يامدام حورية انتي حامل بجد
حورية بعدم تصديق.. ازاي.
بصت للدكتورة وهي بتحاول تتاكد تاني وبترجي خايفة تديها امل وفي الاخر يطلع كل ده وهم،،قالتلها ... يا دكتورة. حضرتك متاكدة.. انا روحت لدكاترة كتير جدا. كلهم اجمعو علي اني ليمكن هخلف. لاني عندي مشاكل تمنعني من الخلفة
الدكتورة باستغراب… ازاي بس. انتي حامل فعلا وانا متاكده
بعدين قالت… طيب انا هكتبلك علي تحاليل تعمليها
وابتدت تكتبلها علي تحاليل وهي بتقول... وعلشان تتأكدو
اعملي التحاليل دي
....
وبعد وقت كانت عملت التحاليل ومنتظرين النتيجة
كانت حورية قاعدة بتوتر، من شدة توترها كانت سامعة دقات قلبها اللي بتخفق بسرعة شديدة
مسك موسي ايدها المتلجة وقال وهو بيخفف من توترها...بإذن الله كلامها هيطلع صح. انا متفائل. وبعدين دي دكتورة كبيرة اكيد مش هتغلط يعني
حورية بأمل… ياريت
موسي… ان شاء الله خير
وبعد وقت
اخيرا ظهرت نتيجة التحاليل اللي سلمهالهم الدكتور تبع المعمل وهو بيقول ببتسامة...الف مبروك. المدام حامل
موسي... متاكد يا دكتور
الدكتور بتاكيد ....طبعا، التحاليل اثبتت ان في حمل بإذن الله..
كمل باللي فاجأهم وقال.... وبعدين المدام مفيش عندها اي موانع للخلفة.. ازاي بتقولي انك مبتخلفيش..التحاليل بتثبت انك سليمة وعمر ما كان عندك اي موانع للخلفة. الف مبروك
كانت حورية في حالة زهول. مشاعر متلخبطة. بين فرحتها بحملها اللي مش قادرة تستوعبه انه حقيقة وبين صدمتها في محمد اللي في اللحظة دي بس اكتشفت انه كان بيخدعها طول سنين جوزاهم واوهمها ان العيب منها ودلوقتي بس اتاكدت انه كان منه هو
غمضت عيونها ودموعها بقت تنزل
مد موسي ايده مسح دموعها، بصتله، فقال… افرحي يا حورية. متفكريش في الماضي
حورية بدموع …. انا حامل ياموسي.
كانت حورية قلبها هيقف حرفيا من الفرحة. مش مصدقة.
بقت تقول… انا حامل بجد. يعني هبقي ام
موسي ...شوفتي. كنت متاكد ان ربنا هيراضينا
حورية بدون مقدمات نزلت علي الارض وسجدت ل ربنا وفضلت تحمده وتشكره بدموع، وعلي ترتيبه وحكمته في كل حاجة حصلت حتي لو كانت هي شايفاها اذي ليها، فعلا وعسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم.
قامت وهي بتقول بدموع... كـ كنت حاسة. كنت حاسة ان ربنا هيجبرني في يوم من الايام.. كنت حاسة انه هيعوضني
موسي شدها لحضنه وبقي يضمها بحب وفرحة وهو كمان بيحمد ربنا ، مسك ايديها باسها وباس راسها وقال… انتي تستاهلي كل خير ياحورية
بصتله وقالت… انا بحبك اوي يا موسي.. انت اتنازلت عن الخلفة عشاني.
كملت بدموع… شوفت ربنا عوضنا احنا الاتنين ازاي
....
: طلقني يا عاصم
قالتها سمر بدموع لعاصم اللي رد عليها وقال… هيحصل اول ما السنة تخلص
بصلها بسخرية وقال… عشان محدش يجيب في سيرتك. انتي في الاول والاخر بنت عمي
سمر… لا كتر خيرك. طلقني دلوقتي مش لازم تستني لحد ما السنة تعدي.
مسحت دموعها وكملت… انت عملت اللي محدش كان هيقبل بيه يا عاصم… انا بشكرك جدا انك رضيت تستر عليا. حتي كل كلامك اللي بتقولهولي مقدرش الومك عليه. لاني استاهله. انا اللي فرطت في شرفي
بصتله وقالت… بس انت كمان مش ملاك يا عاصم
بصلها فهزت راسها وقالت …ايوا مش ملاك. علي الاقل انا كنت متجوزة. يعني معملتش حاجة في الحرام. واذا كنت غلطت. فانت كمان عملت كل حاجة غلط في حياتك. طول الوقت بتز، ني في الحرام. وعمرك ما فكرت تتوب او ترجع عن علاقاتك الحرام..
هزت راسها بالرفض وقالت… انا مش بقولك كده عشان ترضي بيا لا والله… انا اساسا مقتنعة ان وجودي معاك ظلم ليك. لان ببساطة انت مش واجب عليك تصلح غلطة حد.. انت فعلا ملكش ذنب..
اتنهدت وقالت… طلقتني واتجوز واحدة تكون مغلتطش زيي او علي الاقل تكون انت اللي غطلت معاه
اخدت طرحتها وقالت..هنزل اشوف ماما لتكون محتاجة حاجة ومحدش جمبها..
اتنهدت وقالت… انا هفضل معاها.. ابعتلي ورقتي يا عاصم
ونزلت سابته واقف شارد بيفكر في كلامها. مسح علي وشه بضيق فهي عندها حق في اللي قالته هو حياته كلها معاصي
......
وقف موسي بالعربية ونزل، لف الناحية التانية فتحلها الباب وبدون مقدمات شالها
حورية... بتعمل ايه.. هو انا مش هعرف امشي يعني
موسي وهو شايلها ومتجه بيها للداخل، قال... من دلوقتي مفيش حركة
حورية ... ياموسي نزلني. العيلة كلهم هيتفرجو عليا وانت شايلني كده.
موسي... محدش ليه حاجة عندنا
وبمجرد ما دخل اتخضو كل الموجودين. وقامو قربو عليه بقلق وهما بيقولو.... في ايه. مالها مراتك وشايلها ليه كده
رد عليهم وهو متجه بيها للسلم... مفيش متقلقوش. الفرسة حامل بس
لينصدم الجميع ويقولو في صوت واحد كلهم بزهول... حامل.
↚
وهما بيبصو لبعض.. حامل ازاي
وطلعو علطول وراه
دخلو كان بينزلها في السرير
عمته… انت بتتكلم صح يا ولدي.. مرتك حامل صح
موسي… صح يا عمتي
عمته بفرحة … يا الف بركة
وبصت لحورية وقالت … الف مبروك يا بتي
وقربت حضنتها
حورية… الله يبارك فيكي يا عمتو
والدته هي كمان كانت طايرة من الفرحة وبقت تحضنها ومرات عمه وكل الموجودين بقو يباركولها
كانت الفرحة مش سيعاهم وبقت الفرحة مالية البيت كله بالخبر السعيد ده
…
…..
بعد اسبوعين
كانت حورية في شغلها بعد ما صممت انها تنزله بعد محاولات كتير مع موسي اللي كان رافض خوف عليها فهو كان حابب يوفرلها اكبر قدر من الراحة
لكنها اصرت واقنعته انه شغلها مش هيأثر علي الحمل وانه عادي تنزل وتتحرك
كانت قاعدة علي مكتبها فجأة وهي مشغولة اتفاجات ب هنا بتتصل بيها
مسكت الفون وردت عليها بفرحة وهي بتقول… وحشاني يا هنون.
هنا…انتي اكتر.عاملة ايه
حورية…بخير يا حبيبتي..انتي طمنيني عليكي وهنا الصغيرة عاملة ايه
هنا….الحمدالله بقت كويسة
حورية…. ربنا يحفظها ويباركلك فيها يا رب يا قلبي
هنا… يارب
وبعدين قالتلها بتردد… حورية.. كنت عاوزة اطلب منك طلب.. بس بالله ما تكسفيني
حورية… اتكلمي علطول يا هنا فيه ايه
هنا… مرات عمي
حورية اتنهدت وقالت بجمود …. مالها
هنا…. عاوزة تشوفك
وقبل ما حورية ترد قالت هنا بسرعة وترجي… عشان خاطري تعالي. هي بقالها فترة بتقولي اكلمك. عاوزة تشوفك وتعتذرلك.. صدقيني هي مبقتش زي الاول. لو تشوفيها دلوقتي هتصعب عليكي.. بقت تعبانة اوي. حتي مش بتقدر تتكلم
حورية بجمود… ربنا يشفيها
هنا…. هتيجي يا حورية؟
لترد حورية بدون تفكير وتقول… اجي ايه ياهنا. هو انتي متخيلة ان لما تقوليلي كده هجيلها
وهي بتفتكر كل اللي قدرية عملته معاها. قالت… هو انتي فاكرة بعد اللي عملته هكون
هنا قاطعتها … عشان خاطري يا حورية. سامحي..صدقيني هي خلاص. وكمان الدكاترة بيقولو ان حالتها بتسوء.. تعرفي هي لو بتقعد علي كرسي كانت جاتلك. هي بتقول كده.عاوزة تجيلك وتعتذرلك. بس هي مش بتتحرك اصلا. والله بقت حالتها صعبة جدا .. بقت لا حول ليها ولا قوة.. عشان خاطري يا حورية. دا ربنا بيسامح
وبعد محاولات كتير من هنا. وافقت حورية
…
عند يوسف وحور
دخلت لقته بيغسل ايده بالغسول بتاعها
عينها وسعت بصدمة وقالت بزهول... انت بتعمل ايه..انت عارف دا بكام؟؟
يوسف... هو ايه دا اصلا
حور... دا الغسول بتاعي. جيباه ل وشي.. دا بالف جنيه. بتغسل بيه ايدك!!!
يوسف بزهول ... بكام!.
حور… بألف جنيههه
يوسف… ب الف جنيه ليه .. بيغسل الذنوب
حور… لا بس هو كويس جدا للبشرة و
يوسف… وايه ياختي.
وبقي يضرب كف علي كف ويقول بزهول… وانا اللي بقول فلوسي بتروح فين. هي دي بقا الاوردرات اللي كل يوم والتاني تسحبي وتقولي اصل دفعت حساب الاوردر
حور… الله. ماهو كل ده ليك
يوسف… ليا ازاي.. دا انتي كنتي هتاكليني لما لاقتيني بغسل بيه
حور… مش قصدي ليك تستخدمه .. انا بقصد اني بجيب الحجات دي ليه. مش عشان اهتم بنفسي علشانك وتشوفني دايما حلوة علطول
يوسف… وهو انتي مش هتكوني حلوة غير بالحجات دي. ياستي انتي حلوة من غير حاجة وعجباني. بس خفي شوي ياما انا كده هفلس
حور بزعل…. كتير عليا يعني
ابتسم يوسف وقال …. مفيش حاجه كتيرة عليكي ياحوري. دانتي لو طلبتي نجمة من السما اجبهالك. هو انا عندي كام حور
حور… بتحبني
يوسف.. بحبك ايه يابت. دي الحارة كلها تشهد. داحنا ياما اتقفشنا. وتقوليلي بتحبني.
ضحكت حور وقالت.. يالهوي داحنا اتقفشنها كتيير فعلا.
بصتله وقالت … بس بردو بحبك كل شوية تقولهالي يا يوسف.
باسها وقال … انا مش بس بحبك.
باس ايديها وكمل.. انا بعشقك
حور بهيام .. وايه تاني
يوسف… ايه تاني دي. هنقولها جوه في السرير
وفي لحظة كان ميل شالها ودخل بيها الاوضة
….
كانت واقفة حورية قصاد قدرية اللي نايمة في سريرها وقالت بجمود…. خير
قدرية بتعب…. شكرا. يا. ياحورية. يابنتي. انك جيتي
كملت وقالت… ک. كنت عاوزة. اعتذرلك.. و. واتمني انك تسامحيني. علي اي حاجة وحشة عملتها معاكي.. يا ريت تسا محيني.. اانا اللي فيه ده اكيد عقاب ربنا علي اللي عملته فيكي..
بصتلها برجاء وكملت… نفسي تسامحيني قبل ما اقابل ربنا.
حوريه…اسامحك علي ايه..
بصتلها وقالت….انتي فاكرة كنتي بتعملي معايا ايه. انتي ياما عيرتيني بالخلفة. فاكرة.. عملتي فيا كتير اوي. واخرهم طعنتيني في شرفي
قدرية هزت راسها بندم وقالت…واهو ربنا انتقملك مني اشد انتقام.. انا بعتذرلك يابنتي
كملت وقالت… و و كمان حابة اعترفلك بحاجة. انتي مش معيوبة يا حورية . ابني هو اللي كان معيوب. يعني انتي بتخلفي
ابتسمت حورية بسخرية وقالت… كذبتكم انا اكتشفتها. جيتي متأخر
كملت وقالت….لاني حامل
قدرية بفرحة …. الف مبروك
بصتلها حورية بسخرية وقدرية قالت… ليكي حق متصدقيش. بس صدقيني يابنتي انا ما بقيت قدرية اللي تعرفيها. اديكي شايفة. لا حول ليا ولا قوة.. نفسي تسامحيني
وهي بترجوها بعنيها… عاوزة اروحله وانتي مسامحاني يابنتي
لتصمت حورية وبعدها تقول… مسامحة في حقي لجل رقدتك دي
وفقط لفت وشها وخرجت
….
بعد مرور تسع اشهر
في دار العمدة كانت الاجواء كلها مشحونة بالفرحة والكل متجمعين فا اليوم سبوع (زين وغالب ) ايوا حورية جابت توأم واللي جهزو ليهم اكبر عقيقة تليق باحفاد العمدة
..
في مكان زي مدبح، كان واقف موسي في ايده سكـ ين
العمدة.. يلا ياولدي. سمي واد، بح
موسي ميل علي العجل اللي مربوط علي الارض وقال… بسم الله الله اكبر
ود، بحو
↚
العمدة للغفير… فين باقي العجول. دخل يا عصران
الغفير… حالا ياعمدة
واحضر العجل التاني وموسي د، بحو. وكذالك التالت والرابع
العمدة…الطباخ وصل
احد الغفر… من بدري يا عمدة
العمدة…طب يلا خليه يشهل.
وبص ليهم وقال… ووزعو لحمة كتير. مش عاوز بيت في البلد مياكلش لحمة النهاردة
و حضرو اكبر وليمة حضر فيها كل من في البلد من اغنياء لفقراء والاقارب والمعارف. كانو تقريبا كل البلد متجمعين في دار العمدة
…
في داخل الفيلا
كان الكل متجمعين اهل حورية وعيلة موسي كانو كلهم متجمعين بفرحة وحب
حور وهي شايلة بيبي منهم قالت ليوسف .. الله دا حلو اوي يا يوسف
بصتله وقالت… انا عاوزة اجيب بيبي
يوسف… احنا قولنا ايه. لما تخلصي الجامعة.
حور… بس انا نفسي اوي.هستني 3 سنين. دا كتير
يوسف… انا مش عاوزك تقصري في تعليمك يا حور.. وبعدين هو احنا كنا كبرنا. خلصي الجامعة وبعدها نجيب عيال براحتنا
..
بيري وهي شايلة البيبي التاني قالت بحب… عسول اوي يا حورية
بصتلها بحب وقالت.. ربنا يحفظهملك يا قلبي
حورية… يارب يا بيري.. شوفتي عوض ربنا
بيري.. فعلا عوضه جميل اوي
..
في جمب تاني كان واقف رحيم ومعاه مراته ليلي اللي كان محاوطها بحب ، بصتله وقالت.. رحيم. عاوزة اقولك علي حاجه
بصلها بمعني ايه
ابتسمت وقالت.. كنت عند الدكتورة النهاردة وقالتلي اني حامل في ولد
رحيم… بجد
هزت راسها بفرحة ورحيم باس راسها وقال.. دا احلي خبر. عشان كان نفسك فيه يا ليلي
بعدين بص حواليه وقال… امال فين ياسمين
ياسمين من وراه… انا اهو يا حبيبي. وحشتك
وعلطول بصت ليلي وقالت بحب… الف مبروك يا لوله. فرحتلك اوي
ليلي…الله يبارك فيكي
( المشهد ده عشان الاء واحدة من المتابعين طلبت رحيم وليلي في مشهد، محبيتش ازعلها ❤)
…
في الغردقة
خرجت منار من الحمام وفي ايدها تيست الحمل
قربت علي امجد بدموع وقالت … انااا حامل يا امجد. حامل منك.. انا مش مصدقة
بصتله بحب وقالت بفرحة . هخلف طفل يبقي حته مني ومنك
حضنها امجد بحب وقال… انا اللي بتمني يكون لي طفل منك يا منار.
باس ايديها وقال…. ياعوض ربنا ليا.. انتي كنز يا منار ميتقدرش بتمن.
….
كانت سمر في اوضتها قاعدة علي سجادة الصلاة بتقرا في المصحف
دخل عاصم قرب عليها، قعد قدامها رفعت وشها و قالت صدق الله العظيم
عاصم…. انا مش هطلقك ياسمر
كمل وقال… ومش هتجوز.. انتي عندك حق. انا كمان مش ملاك. عملت كتير في حياتي. ياما عملت علاقات في الحرام
بصلها وقال..كفاية انتي رجعتي لربنا. واتعلمتي من غلطك
اتنهد وكمل بحسم… احنا هنكمل مع بعض
ابتسمت سمر وقالت… بجد.. يعني هتديني فرصة. انا والله اتغيرت. وندمت اوي. والله ندمت
عاصم… عارف يا سمر
وباس راسها وقال… قومي تعالي نروح شقتنا
…
بعد مرور 8 سنوات
كان موسي بيكلم حمزة علي التليفون اللي كان بيقولو بتحذير... لو ابنك ما بعدش عن بنتي هعلقهولك علي باب البيت ياموسي
موسي بملل… عمل ايه تاني يا ابو جورجينا
حمزة… عاملي فيها راجل.. عامل راجل علي البت. اسمع انا حذرتك بعدين هتيجي تفكو من علي باب البيت
وبعد ما قفل معاه، بصتله حورية وقالت.. ايه تاني
موسي… كالعادة حمزة بيشتكي من ابنك
حورية… يالهوي عليه. ولادنا دول مش متربيين
نادي موسي علي ابنه اللي جي وقف قدامه بسرعة وقال..نعم يا بابا
موسي… عملت ايه يلا ل بنت عمك حمزة
رد الولد ببساطة وقال… ضر، بتها
موسي… ليه
زين بغضب… عشان كانت بتلعب مع ابن عمو رحيم. وانا محذرها متقفش معاه. مسمعتش كلامي. ضر، بتها وضر، بته
موسي… لا جدع ياض
زين بغرور.. عشان بعد كده متكسرش كلمتي
في لحظة مسكه موسي من قفاه وقال… اسمع يلا لو جالي شكوي منك تاني انا اللي هعلقك. سامع. ملكش دعوة بالبت
زين باندفاع… لا طبعا زهرة دي بتاعتي
وبغضب… ولو شوفتها واقفة مع الواد السيس ده تاني وربنا لكون كاسرلها رجلها ورجله
موسي… وانت مالك بيهم يلا. طب هما ولاد عم في بعض
زين… يعم متعصبنيش. انا بحبها يا بابا
موسي بزهول … وانت بتعرف تحب يلا انت.
بص لحورية وقالها بتساؤل .. هما بقو عندهم كام سنه العيال دول
وقبل ما حورية ترد
رد غالب اللي كان نايم علي الارض بيلعب علي الفون وقال .. 8 سنين يا بابا.
قام اتعدل وقال … يعني فاضلي 12 واتجوز البت اللي معايا في المدرسة. مش انت قولتلي هجوزك لما يبقي عندك عشرين
موسي بزهول … اللهم صلي علي النبي
حورية بقت تضحك علي عيالها وتقول… انت مصدوم من ايه. دول طالعين ليك اصلا
بصلها بغيظ وزين قال …هتجوزني زهرة يابابا
موسي….ولا اخفي من قدامي احسن هعلقك من رجليلك دلوقتي
ليرد زين هو كمان ويقول بتهديد… جوزهالي يابابا احسن وربنا هنزل اقول لجدو وتيته اني شوفتك وانت بتبوس ماما
موسي .. يا بن الكلب
↚
وقام يجري وراه
نزل الولد وهو بيقول… يا جدوو
وجري مسك في الحاج عتمان اللي كان قاعد بيشرب الشاي بتاعه،وراح وراه يتحامي فيه من موسي
الحاج عتمان… في ايه
موسي… خد يلا
وهو بيحاول يمسكه
زين لجده .. ياجدو بابا عاوز يضربني. عشان
وبص لموسي بتهديد وقال… اقول
موسي… يابن الكلب. هعلقك
وهو بيبصله بتحذير
زين خاف وقال … عاوز يضر، بني عشان اذاكر. وانا ذاكرت والله ياجدو. هو مش بيصدق
الحاج عتمان… خلاص ياموسي سيبو ماهو قالك ذاكر
عمة موسي فتحت ايدها ل زين وقالت… تعالي يا حبيبي راح زين ليها وهي قالت لموسي اللي كان بيبصلو بتوعد… خلاص ياموسي بقا متضربوش
نزلت حورية قعدت معاهم، بصتلها والدة موسي وقالت… ايه ياحور. فينك من الصبح منزلتيش
حورية.. كنت تعبانة شوية ياماما
والدة موسي بقلق… من ايه يا حبيبتي. حاسة بإيه
الحاج عتمان… شوف مرتك وديها للدكتور ياولدي
لتقول حورية… ياجماعة مفيش حاجة. انا بس
كملت وقالت… انا حامل.
موسي… بجد يا فرسة
حورية هزت راسها وكلهم بقو يباركولها بفرحة
…
في استطبل الخيل
قربت حورية بالشاي ادتهوله. اخده منها وهو بيقول تسلم ايدك يا فرسة
ابتسمت حورية بهدوء. بصتله وقالت..بتحبني ياموسي
بصلها بعشق وبعدين قال … بعد السنين دي كلها ولسه بتسألي.. انتي كل يوم حبك بيزيد في قلبي يا حوريتي
مسك ايديها الاتنين باسهم بحب وقال… انا كل يوم بحمد ربنا عليكي.. انتي اغلي ما املك في الدنيا دي يا حورية.
حورية… بحبك.
ودخلت في حضنه وهو ضمها ليه وقال.. بعشقك يا فرسة قلبي
....
🦋
كنت أعتقد أني أحبك فقط ولكن اكتشفت أني اعشقك أني أتنفسك لدرجة أنني لا أستطيع بدونك أن أتنفس فأنت الهواء الذي بدونه أفقد الحياة
تمت بحمدلله
↚
: واضح انك مبقتيش تملي عينه ورجع يتبسط بره
كانت بنت عم موسي ماسكة الفون وهي بتوريها صورة لـ موسي وهو واقف قدام الفيلا بالعربية وجمبه واحدة
ودي بتكون مرات ابن عمه اللي متوفي، كان موسي حاطط ايده علي خدها وواضح جدا في الصورة انه كان مقرب منها بطريقة مثيرة للشك، وكأن بينهم حاجة
كانت حورية بتبص للصورة بزهول وهي مش قادرة تستوعب من الصدمة، معقول بيخو، ني، معقول رجع يعرف ستات تاني، معقول مبقاش يحبني او كل السنين دي بيكدب عليا وبيمثل الحب
كانت افكاار كتير وسينريوهات بتدور في دماغها، لحد ما فاقت علي صوت بنت عمه اللي قالت بسخرية وهي بتبصلها باستهزاء.... لو كنتي فاكرة ان موسي دايب في هواكي وبيحبك وبيعشقك. تبقي غلطانة يا حورية
كملت وقالتلها وهي بتحاول تشككها فيه اكتر... موسي مبيعرفش يحب واستحالة يقدر يقعد السنين دي كلها من غير مايغير ويدوق حاجة من بره..انتي عارفة هو طول عمره كان بيحب يغير في الستات زي الشرابات..يعني ده داء فيه.اكيد مش هيخف منه مرة واحدة كده
بصتلها حورية وهي هزت راسها بالموافقة وقالت...صدقيني دي الحقيقة..موسي بيلعب بديلو من وراكي.. والدليل اهو.. لا ومين مرات ابن عمه اللي لسه متوفي من سنة. وانتي عارفة شادية طول عمرها عينها من موسي حتي وجوزها عايش،،
كانت حورية علي وشك الانفجار لكن اتمالكت نفسها وهي بتتصنع الثبات وزقتها وطلعت علي اوضتها
و بنت عمه كانت بتبتسم بانتصار وهي بتقول في نفسها ... ولسه ياحورية.. ان ما خالتكو تتطلقو مبقاش انا سامية
وقعدت بأريحية علي الكنبة وهي بتتنهد بسعادة وهي بتاخد الشاي من علي الترابيزة وابتدت ترتشف منه، لكن نزلت الكوباية وحطتها تاني وهي بتنادي علي الشغالة وبتقول... بت يا احلام..انتي يا مخبولة انتي
طلعت بنت من المطبخ وهي بتقول... نعم يا ستي
سامية بتجبر.... خدي الشاي اللي سقع ده واعملي غيره
ورجعت تاني قالت... لا. اعملي قهوة.. انجري يلا
البنت اخدت الشاي وهي بتقول... حاضر يا ستي
....
اما حورية دخلت اوضتها وبمجرد ما قفلت بابها عليها حطت ايدها على قلبها وهي حاسة بوجع شديد فيه
غمضت عيونها وتلقائي دموعها اللي كانت حابساها نزلت وهي بتقول... هونت عليك ياموسي.. هونت عليك تكسر قلبي
وقعدت علي السرير وبقت تبكي بشدة
لكن مرة واحدة استجمعت قوتها وبقت تمسح دموعها بعنف وتقول بغل واصرار.. بس ورحمة ابويا لاندمك يا موسي
وقامت جابت الشنطة وبقت تلم هدومها وتحطها في الشنطة بعصبية وهي بتتوعدلو
..
بعد وقت قليل كانو والدة موسي ووالده بيحاولو يفهمو منها ايه اللي حصل وليه غضبانه، لكن حورية مكانتش راضية تتكلم ومصممة تسيب البيت وتروح لـ اهلها
والدة موسي.... يا حبيبتي ممكن تفهمينا موسي عمل ايه عشان تبقي عاوزة تسيبي البيت.. فهمينا بس ايه اللي حصل
لترد حورية ببكاء وتقول ... لما يرجع ابقو اسألوه. لكن انا مش هقعد في البيت ده دقيقة واحدة بعد اللي ابنك عملو
والدة موسي... طيب فهمينا عمل ايه بس
حورية ... ابقي اسالي ابنك
الحاج عتمان... احنا بنسالك انتي. وبعدين هو مش موجود عشان نسألو.. ها ايه اللي حصل
حورية ومازالت بتبكي ورافضة تقول السبب ... لما يرجع هو يقولكو.. وياريت تبقو تخلوه يبعتلي ورقة طلاقي لاني استحالة هعيش معاه تاني
وبصت لـ ولادها وقالت.. يلا قدامي
كانو واقفين زين وغالب بضيق و اللي قالو بتذمر... ياماما يعني هو يزعلك احنا مالنا احنا.. احنا مش هنسيب بيت جدو بس
حورية بحدة وغضب... قولت قدامي انت وهو
الحاج عتمان... طب فهمينا بس ايه اللي حصل منه وانا اوعدك لما يرجع هشدهولك.
قرب منها وقال بحنان بعد ما حاوط وشها بين ايديه... انتي مش بتعتبريني زي ابوكي
هزت حورية راسها بدموع والحاج عتمان قال... طيب قوليلي بقا عملك ايه ابن الكلب ده وهتشوفي هعملك فيه ايه.. يلا اتكلمي
حورية ببكاء ومازالت رافضة تحكي السبب بصتله وقالت.... لو سمحت يا عمي سيبني اروح لاهلي
اتنهد الحاج عتمان بيأس وقال... بردو مصممة
.....
مساءا
دخل موسي البيت، طلع علطول يشوف حورية كعادته فهو بمجرد ما بيرجع البيت مش بيبقي في دماغه غير انه يشوفها بس ويتطمن عليها
فتح الاوضة وبقي يبحث عنها بعنيه لكنه ملقهاش
نزل قابل والدته واللي سألها علطول بلهفة...فين حورية يا ست الكل
بصتله والدته بعدم رضا وقالت بعتاب.... يعني مش عارف
. مراتك سابت البيت.. شوف انت عملتلها ايه خلاها تغضب وتسيب البيت
موسي بدون فهم... انتي بتتكلمي بجد.
والدته باستفهام .... انا عاوزة افهم انت عملتها ايه
كملت بشك... اوعي تكون رجعت للرمرمة بتاعت زمان ياموسي.
موسي.... انتي بتقولي ايه ياما
وفي ثواني اتذكر لما مرات ابن عمه كانت معاه في العربية
. قال في نفسه... يانهاار اسود لتكون شافتني الصبح
وعلطول خرج بسرعة خد عربيته واتجه ل بيت اهل حورية
..
وبعد ساعات طويله اخيرا وصل نظرا لبعد المسافة. وطبعا كان بيحاول يكلمها طول الطريق لكنها مكانتش بترد عليه
دخل قابل سهام اللي بصتله بضيق، لكنه اتجاهلها وقالها ... حورية فين
سهام... في اوضتها
بدون كلام اتجه علطول لـ اوضتها، فتح الباب، كانت قاعدة علي السرير بتبكي اول ما شافته، قامت بصتله بغضب وقالت بشراسه.. ايه اللي جابك
وهي بتتنفس بغضب وقالت... بس تمام. يلا طلقني حالا
: يلا طلقني حالا
قالتها حورية بغضب لـ موسي اللي اتجاهل غضبها وجنانها وقال بطريقة مرعبة .. انتي ازاي تخرجي من البيت بدون اذني ..
كمل بزعيق ... ايه مالكيش راجل.. ولا انا مش مالي عينك.. بس تمام اقسم بالله لاربيكي ياحورية
لترد عليه بغضب وتقول بزعيق هي الاخري... وهو انتا ليك عين تحاسبني يا خا، ين يا بتاع النسوان.. ايييه حنييت للرمرمة بتاعت زمان.. وحشتك السرمحة مع النسوان
مسكها موسي من دراعها بغضب وقال... فين ده.. خو، نتك امتا
حررت دراعها منو بقوة لكن ردت عليه بنبرة ضعيفة ودموع مقدرتش تحبسها ... كانت معاك في العربية بتعمل ايه
ثم رجعت لجنونها مرة تانية، ضر، بته علي صدره بإديها الاتنين وقالت .. انتطق ورد عليا. ومتكذبش لاني شوفتك بعيني.. ااانطقق بدال ما اقـ تلك
مسك ايديها الاتنين وقال بضحك.... طب اهدي. اهدي.
وشدها ضمها ليه.. بعدين رفع وشها اللي حاوطه بإديه وقالها بصدق... انا مخونتكيش يا حورية.. والله ما خونتك
بصتله بغضب وقالت بشراسه... امال كانت معاك لييه هااا. كنتو بتعملو ايه. فيه ايه بينك وبينهاا
موسي... وهي معني انها كانت معايا يبقي فيه بيني وبينها حاجة
قالت بدموع.... امال معناها ايه يا خا، ين
مد ايده مسحلها دموعها بحنية وهو بيقول... ليه الدموع دي.. يابت دا انا روحي فيكي. ابص لمين ولا اشوف مين..
وبعدين انتي ازاي تحكمي عليا من غير ما تفهمي وتسمعي
ولا مش بتثقي فيا.
↚
هزت راسها بالرفض وقالت بدموع.... بثق فيك. بس
موسي... بس ايه
قالت بدموع.... مش عارفة. بس انا شوفت الصورة وانت حاطط ايدك علي خدها والغضب عماني
موسي بدون فهم... صورة ايه وخدها ايه
حورية... سامية بنت عمك صورتك وانت مع الزفتة التانية
موسي غمض عينه بغضب من سامية وقال...يابنت الكاالب
وحورية كملت وقالت بصعوبة والم... ك كنتو قريبين من بعض و
ودموعها بقت تنزل وهي بتفتكر الصورة و بتتخيلو معاها
بصتله وقالت... انا شوفت الصورة وكنت هتجنن ياموسي
كملت بحيرة وقالت... انا بثق فيك اكتر من نفسي. بس الصورة اللي شوفتها مكانش ليها تفسير تاني غير انك بتخو، ني..
موسي... بس انا مخنتكيش ياحورية.
مسح علي وشه بغضب وقال... وبنت الكلب دي انا هعرف احاسبها كويس علي اللي عملته
مسك ايديها وقرب راسها ليه باسها وقالها وهو ماسك وشها بكفوفه... كل اللي عاوزك تتاكدي منه ان مفيش اي حاجة من اللي وصلتلك دي صح
حورية...يعني هي مكانتش معاك...
كملت بحيرة....طب ازاي وانا شيفاكم
موسي...لا كانت معايا بس مش بالمعني اللي وصلك
اتنهد وقال...وانا خارج من البيت قابلتها بتجري وبتعيط
لما شافتني جات عليا وقالتلي انهم كلموها من المدرسة وقالولها ان ابنها وقع رجله اتكسر، ت... الواد يعتبر ابن اخويا يعني زي ابني.. فكان طبيعي اروح واشوفه واخده علي المستشفى. ولا كنت اسيبه.. وهي امه ف طبيعي تيجي معايا.. لما ركبت معايا كانت بتعيط وقلقانة علي الولد ف كنت بهديها
حورية بغيظ... كنت بتهديها تحط ايدك علي خدها. يا حنين
موسي .. لا انا كنت بطبطب عليها بس
بصتله بغضب فقال بسرعة.... يابت بهزر والله ما لمستها
حورية... لا شوفتك وانت حاطط ايدك علي خدها
موسي... خدها ايه. انا مجيتش جمب خدها
قالت بشر ... لا شوفتك وانت حاطط ايدك علي خدها متنكرش
موسي... محصلش.
بعدين قال بغضب... تلاقي بنت**** عملتها بالبتاع اللي اسمه الذكاء الاصطناعي ده
وهو بيتوعدلها.... البت دي حسابها عسير معايا
حورية... المهم الولد عامل ايه
موسي... رجله اتجبست
حورية لسه هتتكلم قاطعها بشر ... قوليلي بقا وانتي اي حد يوريكي اي حاجة تصدقيها. وايه تسيبي البيت دي. من امتا وانتي بتتصرفي كده. دماغك كانت فين.. بس هربيكي علي عملتك دي. اتقلي عليا بس
حورية.. وانت كنت عاوزني اعمل ايه لما لشوف بنت الكلب دي معاك.. انا كنت هتجنن
مسك دراعها وبقي يضغط عليه جامد وهو بيقولها... مش تستني وتفهمي.. اكسر دماغ اهلك دلوقتي ولا اعمل فيكي ايه
في اللحظة دي ادركت غلطها فقالت باسف... اسفة. انا فعلا اتسرعت.. بس غصب عني. غضبي عماني وكأن عقلي اتلغي.
سابها وقال... مش مبرر يا حورية. انتي معملتيش حساب لحد.. مستنتيش ليه لما ارجع وتفهمي
حورية.... انت حتي مكنتش بترد علي الموبايل وده زود الشك فيا. حتي عمي وطنط لما حاولو يكلموك تليفونك كان مقفول
موسي... مجاش في دماغك انه كان قاطع شحن مثلا
سكتت ومكنتش عارفة ترد لكن قالت ... صدقني غصب عني
قربت منه مسكت مقدمة قميصه وقالت... يا موسي انا بموت من غيرتي عليك.. لما شوفتك معاها كنت هتجنن.. خصوصا وانا عارفة انها بتحاول تتلزق فيك من وقت ما جوزها ما. ت .. غير الزفتة اللي اسمها سامية. هما الاتنين بيحاولو يقربو منك .. انا مش بقدر اشوفك قريب من اي واحدة ياموسي.. اعذرني
موسي... وانتي عمرك حسيتي اني بشوف اي واحدة غيرك
انتي عارفة ومتاكدة انك ماليه عيني.
هزت راسها بتاكيد وقالت... عارفة.
قربها ليه وقال... طب ليه سلمتي دماغك للشيطان.. ليه ياحورية
بصتله وقالت.... عشان بحبك
هزت راسها وقالت... بعشقك بجنون. انت كل حياتي ياموسي.. خوفت للحظة تبعد عني وتكون مش معايا.. خوفت الشيطان يلعب بدماغك انت ويخليك تضعف و تبص لـ غيري.
موسي ... قوليلي ازاي يافرسة اشوف غيرك وانا ما بصدق ارجع البيت عشان اشوفك.. عارفة لما يبقا عندك حاجة حلوة بتحبي تروحي ليها بعد كل حاجه متعبة..
رفع ايده يمررها علي خدها بعشق وقال... انتي الحاجه الحلوه دي يا حورية.. بعشقك ..من اول مرة شوفتك فيها وانا معمي عن اي ست. مش شايف غيرك.. انتي ملكتي قلبي من اول مرة
: بحبك ياموسي. بحبك اووي
ردت عليه بيها بعشق وهي بتقرب منه وبتحضنه
ضمها ليه ومسك ايديها باسها وهو بيقول .. مش اكتر مني يا فرسه
حورية .. بحبها اوي
موسي... هي ايه
حورية... لما بتقولي يا فرسة
موسي... طب مش انا دايما بقولهالك
حورية... اممم.. وبحبها منك اوي
↚
موسي... انتي فعلا فرسة فرسة يعني
: حلو الشعر البرتقالي ده عليكي
قالها بإعجاب وهو بيمسك خصلة من شعرها بعد ما لفت نظره لونه اللي غيرته
حورية ... بجد عجبك
: اي حاجة عليكي بتبقي حلوة ياحوريتي
قالها وهو بيميل عليها يبو، سها
حاوطت رقبته وبقت تتجاوب معاه بحب
وكانهم نسيو الدنيا باللي فيها، غابو في قبلة طويلة كلها حب وشوق ولهفة
بعدو عن بعض اخيرا بصتله وقالت بهمس مغوي... بعـ شــقك
وهو قال لما بقي علي اخره ... يخربيت حلاوة امك..يابت هتجننيني.. تعالي نروح.
وهو ببيص علي جسمها باشتياق... وحشاني اوي يا فرسة
بعدين قال وهو بيحاول يتمالك نفسه.. العيال فين صحيح.
حورية.. نايمين.
بعدين قالت... شوفت الجزم. مكانوش عاوزين ييجو معايا
موسي... عيال بيفهمو
رجع بصلها وقال بتحذير.... وانتي اقسم بالله يا حورية. ماتتكرر تاني هزعلك وعقابي مش هتستحمليه.
قربت ليه وقالت بدلع..واهون عليك
موسي... انسي دلعك ده مش هياكل معايا يا فرسة. ولسه كمان هتتعاقبي علي عملتك دي
قالت بثقة.... مش ههون عليك.. انتي بتحبني.. زي ما انا بحبك
وهي بتقرب شفا، يفها من شفا، يفه بطريقة اثارته وبتطبع قبلة رقيقة علي شفا. يفه.. وقبل ما تبعد كان جذبها قربها منه اكتر ميل يبو، سها هو بطريقته اللي بتدوبها
في اللحظة دي دخلت سهام وهي بتقول... تشرب ايه يا مو..
ولان الباب كان مفتوح ف دخلت من غير ما تخبط لكن
قطعت كلامها لما شافتهم كده ف قالت.. احم
بعدو عن بعض بسرعة وإحراج
كانت حورية هتموت من الكسوف
وموسي اتنحنح بحرج وقال... هستناكي في العربية يا حورية متتاخريش
سهام... طب مش هتشرب حاجة ياموسي
موسي .... والله يا سوسو مش هينفع اشرب علي معدة فاضية لاني جعان
سهام.... طب حالا هحضرلك اكل
وقبل ما تتحرك وقفها موسي وبص لحورية وقال بطبيعته الوقحة ... لا. انا هاكل في البيت
وغمز لحورية اللي بقي وشها احمر من كتر الكسوف بعد ما فهمت مقصده خصوصا لما اتاكدت ان امها كمان فهمت
اما موسي خرج وكانه لم يفعل شئ وهو بيقولها... متتاخريش يافرسة
حورية... ح حاضر
بصتلها سهام وقالت بخبث... مش قادرين تصبرو لحد ما ترجعو البيت
حورية بإحراج.... يا ماما بقا. ما انتي عارفة موسي ووقاحته
وخدت طرحتها وخرجت بسرعة ورا موسي وهي بتهرب من عيون امها
خرجت وكان هو قاعد مستنيها في العربية ومعاه الولاد
فتحت العربية ركبت وبصتله وقالت بغيظ...عجبك كده
مسك ايدها عشان يبوسها وهو بيقول ...بحـ..
لكن قطع كلامه بسرعة لما اخد بالو من الولاد اللي مركزين معاه وقال...ايه يا رجالة. انتو صحيتو امتا.
غالب بنعاس... اطلع يابابا كده كده الطريق طويل وهننام وابقي بوس ماما براحتك
بص موسي لحورية بزهول وهو بيقول... هو الواد ده بيقول ايه
.....
صباحا
موسي نايم وحورية نايمة علي صدره فاقت بانزعاج علي صوت المنبه واللي مدت ايدها مسكته بضيق وقفلته، بصت علي موسي اللي نايم بعمق، سرحت فيه وفي لحظة وبدون وعي منها كانت بتميل عليه وبتبو، سه
حس بيها وفي ثواني كان قلبها تحته وبدأ يتعمق معاها
لكن مرة واحدة بعد وبصعوبة
حورية وهي مغيبة... بعدت ليه
موسي وهو بيولع سيجارة.... المشكلة انك مش قدي يا فرسة،
بصلها بوقاحة وقال.... بتتعبي علطول وبتفرهدي
دخلت في حضنه تاني وقالت.... انا بحبك يا موسي.
وسكتت بكسوف،، رفع وشها وهو بيبصلها ابتسم وقال.... هتستحملي
هزت راسها بكسوف
وفي اقل من ثانية كان موسي طفي السيجارة في الطفاية
وقرب يبو، سها بنهم وفي لحظات كان اتحول لعنف وبعدين
................................
بعد وقت حورية واقفة قدام المراية بتحط كريم علي رقبتها اللي بقي كلها علامات، خرج موسي من الحمام واللي بمجرد ما شافته قالت .... عجبك كده.
كملت بحيرة.... هنزل ازاي دلوقتي .. لو اخدو بالهم تحت هيعملو عليا حفلة وانت السبب
مكانش واخد بالو بصلها بدون فهم وقال...ليه. انا عملت ايه
حورية بضيق ... والله. يعني مش عارف عملت فيا ايه.. شاورت علي رقبتها وقالت... مش شايف اللي انت عملته
ضحك موسي بقوة وقرب ليها جذبها من وسطها وقال بوقاحة.... قولتلك هتتعبي. قولتي انا جامدة وهستحمل
حورية.... انت بتتعافي عليا يا موسي
موسي....انتي اللي فرسة يا حورية. بتدوخيني بجمالك وشقاوتك.
بقي يبص علي جسمها ويقول.... وتكاااية
ضحكت حورية وقالت... بجسمي اللي بايظ من الحمل ده. معتقدش
وهي بتبص علي نفسها في المراية
موسي... انتي في كل حلاتك بتعجبيني يا فرسة
وقرب فتح درج وطلع منه علبة صغيرة فتحها وكانت سلسله رقيقة جدا علي شكل فرسة
قرب ليها وقال... شيلي شعرك ده كده
جابت شعرها علي جمب وهو لبسها السلسلة
↚
مسكتها وهي بتقول بانبهار... دي تحفة
لفت له وقالت... حلوة اوي
موسي... عجبتك
حورية... جدا
بعدين قالت بتساؤول.. بس انت جبتها امتا
موسي... جايبها من امبارح
كمل بغضب... بس رجعت لقيت الهاانم اللي ملهاش حاكم سابت البيت ولا كأن ليها راجل تعمله حساب
قربت حورية ليه بدلع حاوطت رقبته وقالت... خلاص بقا.. وبعدين مانا صالحتك امبارح
موسي... لا انا لسه زعلان. اصل مصالحتنيش بضمير
بصتله بغيظ...كل ده ومصالحتكش
وبعدين قالت ...هو انت هتنزل دلوقتي
موسي بوقاحة بصلها وقال ... عايزة حاجة ولا ايه
حورية بغيظ... تفكيرك كله شمال.. انا بسالك كنت عاوزة اروح ل بيري ف قولت تاخدني في طريقك
..
بعد وقت قليل كان موسي نزل ومستني حورية اللي كانت بتجهز
خرجت من الاوضة قابلت سامية في وشها اللي بصتلها بغل مخفي وحورية قربت ليها وقالت ... المشكلة انك اكتر واحدة عارفة ومتاكدة قد ايه هو بيعشقني. واديكي شوفتي امبارح عمل ايه عشاني. لانه مبيقدرش يستغني عني لحظة
وهي بتبصلها بكيد
همت سامية بالكلام لكن قاطعتها حورية وقالت... اقولك علي حاجه.. جربي تشغلي نفسك بأي حاجه غيرنا. صدقيني هترتاحي بدل ما انتي طول الوقت شايطة وبتاكلي في نفسك
وعدت من جمبها ونزلت وهي سايباها شايطة
......
عند بيري في بيتها
حورية قاعدة معاها وبيتكلمو
بيري وهي بتديها النسكافيه..... ماتشربي النسكافيه اللي طلبتيه. قولتي عاوزة نسكافيه عملتك. وفي الآخر مشربتيهوش
حورية... ما هو سقع.
بيري... اعملك واحد غيره
حورية .... لا خليكي هقوم انا اعمل
قامت وبيري قالت...اعمليلي قهوة معاكي بالمرة ياحور.. انا بحب قهوتك
حورية... بتثبتيني يعني
بيري بضحك... اه
حورية اتحركت ناحية المطبخ اللي مفتوح علي الريسبشن وبدأت تعمل
قامت بيري قعدت علي الكرسي قصادها، بصت علي بطنها المنتفخة وقالت... هتولدي امتا يا حورية
حطت حورية ايدها على بطنها،، اتنهدت وقالت... لسه فاضلي شهرين
بيري.... ربنا يقومك بالسلامة ياقلبي
عملت القهوة وبدأو الاتنين يشربو
بيري لاحظت العلامات اللي علي رقبة حورية ف قالت بخبث..... شكل موسي شادت حيلو عليكي اليومين دول
حورية بدون فهم بصتلها وبيري قالت..... بتحبيه
حورية ... مين
بيري بمكر.... اللي مبهدلك كدة
حورية حطت ايدها علي رقبتها بعد ما فهمت وقالت بغيظ... اتلمي يابيري
ضحكت بيري اوي وبعدين قالت..... هو فيه احلي من الحب. خصوصا لما يبهدل صاحبه كده
وغمزلتها
ابتسمت حورية بشرود وقالت.... بحبه اوي يا بيري
بيري .... ماهو واضح ياقلب بيري
وغمزتلها
بصتلها حورية بغيظ،لكن ابتسمت بسعادة وقالت.... عارفة.. بحب كل حاجة فيه.. حتي وهو عنيف كده معايا بحبه. انا مش عارفه هو بيعمل فيا ايه..
بصتلها وهي بتقول بحب.... بحبه اوي يابيري
بيري ببتسامة حب قالت... ياقلبي. ربنا يخليكم لبعض. وتفضلو في سعادة دايما يارب
حورية.. يارب يابيري
وهي بتحمد ربنا علي موسي والسعادة اللي معيشها فيها بحبه وحنيته وخوفه عليها