رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الكاتبة المجهولة رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول
رواية حكاية رقية كاملة جميع الفصول
عشان جوزوني واحد قد ابويا عملت له عملية ختان ليلة الدخلة….
وقبل ما بدأ حكايتي اعرفكم بنفسي انا أسمي رقية عندي 20 سنه عايشة مع بعد اخد شقة ابويا وامي وفي كنت راجعة من شغلي لقيت فوزية مرات عمي بتقولي لي
اهلا يا حلوه فين يابت المرتب اطلعي بالفلوس
رقية
حاضر يا مرات عمي ما أنا هديكي الفلوس هو انا هديهم لحد تاني يعني
فوزية
انا بقا ياختي بحب اخد الفلوس كده وقتي قبل ما تدخلي بيهم على اوضتك انا عايزاهم دلوقتي حالا
رقيه
اتفضلي الفلوس اهيه يا مرات عمي هو انا يعني هعمل بيهم ايه الفلوس دي
فوزية
ينهارك مش فايت الفلوس ناقصه خمسين جنية يابت وديتهم فين ها صرفتي الخمسين جنية في ايه انطفى
رقية
والله انا ماصرفتش حاجة دي كانت خمسين جنية انا كنت سلفاها من واحدة صاحبتي عشان كنا جايبين فطار وهي دفعت لي فلما قبضت قولت اديهم لها
فوزية
وانتي بتفطري بخمسين جنية يلي تنشكي في بطنك انتي ليه ياختي بتفطري لحمة ولا بتفطري لحمة ااه ما انتي بقا بتقولي اصرف زي ما انا عايزة الخمسين جنية دي تيجي يا رقية والا هوريكي ايام سودة على دماغك
رقية
طيب يعني اجيبها لك منين وبعدين ما أنا بقولك الفلوس اديتها لصاحبتي هو انتي عايزاني افطر ومدفعش فلوس وبعدين الخمسين جنية دول مش، كتير على الفطار ولا حاجة اصلا الحاجة غليت جدا دلوقتي
فوزية
اه ما انا عارفه اني لا هاخد معاكي ولا حق ولا باطل غوري يا بت من وشي ادخلي طلعي الهدوم من الغساله وروحي انشريها فوق السطوح يلا يابت
رقية
حاضر يا مرات عمي ادخل طيب اغير هدومي اللي لسه راجعة بيها من الشغل اللي حتى ملحقتش ادخل ارتاح
فوزية
ترتاحي ده ايه ليه هو انتي كنتي شغاله في الفاعل ولا ايه يا ختي
رقية
حاضر يامرات عمي انا هطلع الهدوم اهو خلاص يارب يرحمني بقا بدل الغم اللي شيفاه ده
↚
فوزية
بتبرطمي بتقولي ايه يابت انا سمعاكي احترمي نفسك
وخرج عمي من جوه وقال
حامد
جرا ايه يابت يا رقيه هو انتي كل شوية عامله لك دوشة ليه انتي مش بتعملي الحاجة من غير كلام ليه هو انتي لازم تعافري مع مرات عمك علطول كده يابت
رقية
والله ولا عافرت ولا حاجة ياعمي دي هي اللي بتزعق لي عضةشان بقول لها عايزة اغير هدومي يعني انا معملتش حاجة
حامد
انتي تسمعي الكلام من سكات ماشي وصوتك ما يطلعش يلا
رقية
والله مافي حد غلبان في البيت ده غيري انا معملتش حاجة عشان كل شوية تزعقو فيا كده ولا عشان انا يتيمة ومليش ولا اب ولا ام يعني
فوزية
ااه هتمسك لنا بقا في قصيد المسكنة وتقول اصل انا يتيمة ومش عارفه ايه بطلي الشويتين دول ياختي ماشي
بعدها اخدت الغسيل وطلعت على السطوح وعديت على شقة خالد جارنا اللي بحبه وهو بيحبني وقولت له
رقيه
بقولك ايه ياخالد هو انت بقا مش ناوي تيجي تتقدم وتتجوزني عشان انا زهقت من العيشة مع عمي ومراتة انت متعرفش هما بيعملو فيا ايه
خالد
ماهو مش هينفع اتجوزك يا رقيه الصراحة ظروفي مش سامحة دلوقتي خالص انا مش هعرف اتجوز ومش مؤهل اني اتجوز
رقية
وليه بقا ان شاء الله ما انت عندك الشقة اهيه انا هاجي واتجوز معاك في الشقة هنا ومش هتحتاج حاجة يعني وانا مش هطلب منك لا عفش جديد ولا حاجة ابدا
خالد
لا طبعا انتي فاكرة ان الجواز بالساهل كده ولا ايه الجواز ده مسؤلية يا رقية مش شقة ولا خلاص ده مصاريف وفتح بيت وحاجات كتيرة تانية
رقية
ماهو لو انت شايل هم المصاريف والحاجات دي انا هشيل معاك ما أنا هفضل في شغلي زي ما انا يا خالد انا هشتغل وانت هتشتغل وايدي بايدك الدنيا هتمشي
خالد
انتي شكلك عبيطة يا رقية انتي عارفه ان الشقه اللي انا قاعد فيها إيجار ده انا بدفع الإيجار بالعافيه انا مش هينفع اتجوزك يا رقيه معلش احنا ممكن نتجوز عرفي لو توافقي
رقيه
نعم عرفي عرفي ايه يا خالد انا وانت نتجوز عرفي ليه يعني هو انت شايفني ايه واقعه للدرجة دي عشان تقولي نتجوز عرفي
خالد
ماهو مفيش حل تاني غير كده هو الجواز العرفي هو الحل يا رقية موافقه نكتب ورقتين من غير ما حد يعرف حاجة وعلى فكرة ده هيبقا حاجة مؤقتة بس يعني
في الوقت صوتي على وقولت له
رقيه
وانا مش، موافقه يا خالد اني اتجوزك عرفي انا مش واحده رخيصة عشان اتجوز عرفي انت فاهم ولا لا
خالد
اهدي يا رقيه وبطلي جنان الناس هتسمع بينا كده في العمارة بطلي جنان
رقية
ابطل جنان انا اللي ابطل جنان برضو ده انا والله لو مكنت خايفه عليك انا كنت عرفتك مقامك دلوقتي وانا مش عايزة اعرف واحد زيك يلا غوري من وشي
زعقت معاه واتنرفزت عليه وكل ده كانت ابتسام بنت عمي سمعاه ونزلت قالت لأمها وابوها وامها قالت
فوزية
يانهار اسود ومنيل عليها ده انا هطين عيشيتها البت الكلبة دي الحق يا حامد الحق بنت أخوك الفاجرة كانت خارجة من شقة الراجل العاذب اللي ساكن فوق
حامد
انتي بتقولي ايه يا فوزية معقوله الكلام ده انتي ازاى بتقولي كده
فوزية
والنبي ياخويا بنتك لسه شايفاها وهي خارجة من عنده احنا مش بنجيب الكلام ده عندنا يعني
حامد
انتي متأكدة يابت يا ابتسام انتي شوفتيها بعيونك وهي خارجة من شقته ده انا هخلي يومها اسود ان شاء الله
ولقيت عمي بيقولي
حامد
انتي يابت يلي اسمك رقية انتي يازفتة تعالي هنا ده احنا هخلي يومك مش عدي
رقيه
في ايه ياعمي انا عملت ايه بس عشان تخلي يومي مش معدي انا معملتش حاجة والله في ايه
فوزية
معملتش حاجه يا واطية انتي يابت مش كنت خارجة من شقة الراجل العاذب اللي فوقينا حصل ولا محصلش اوعي تنكري يا زبالة
رقية بارتباك
اص اص اص اصل ياعمي ده هو كان قابلني على السلم وكان بيسلم عليا بس مش اكتر ياعمي
ابتسام
كدابة انتي كنتي عنده في شقتة انا شيفاكي وانتي خارجة من عنده يا كدابه
حامد
تعالي هنا يا واطية والله لكون مطين عيشتك
ونزل فيا ض*رب ض*رب ومن كتر الضر*ب دخلت انام علطول من كتر العياط وعدت الايام لقيت مرات عمي بتقولي
فوزية
انتي يابت يالي تنشكي انتي قومي قامت قيامتك يلا يابت قومي اصحى ياختي نماسوتيك كحلي
رقيه
↚
في ايه يا مرات عمي انتي تصحيني كده ليه في ايه هو انتو وعمي مش، منعتوني اروح الشغل او اروح في اي مكان عايزين مني ايه بقا سبيني انام براحتي
فوزية
تنامي براحتك ده ايه مفيش نوم ياختي قومي فزي عشان تشوفي البيت وتنضفيه عشان في ناس مهمة جايه لنا النهاردة عايزة اشوف الدنيا بتلمع يلا يابت
رقيه
طيب مين دول اللي جاي عندنا يعني ايه جاي لنا رئيس أمريكا وانا معرفش ولا ايه
فوزية
انتي مش فالحة غير في اللماضة ياختي لا مش رئيس أمريكا ده احسن منه بكتير ما تقومي يابت الله
رقيه
حاضر حاضر قايمة اهو
دخلت ابتسام وقالت
ابتسام
ماما البس انهو فستان في دول يعني اي واحد فيهم هيبقا حلو عليا انا عايزة اللي يخليني زي القمر
رقية بتريفة وبصوت واطي
والله مهما تعملي ولا حتى تلبسي ايه انتي وشك عكر زي ما انتي برضو
ابتسام
انتي بتقولي ايه يا رقيه هو انتي في حاجة مضيقاكي ولا حاجة ها قولي لي لو في حاجة عندك
رقية
ابدا يا ابتسام انا مقولتش حاجة انا بقولك ان الفستان ده هيبقا عليكي تحفة جدا جربيه كده وانتي هتشوفي
ابتسام
بجد والنبي يا رقيه تصدقي انا كان نفسي البس ده بس ماما مش عجبها بس عاجبني انا اوي
رقيه
خلاص البسيه طالما عجبك وسيبك من كلام امك دي بس الاهو انتي بتلبسي ليه يا ابتسام هو انتي رايحة في مكان ولا مين اللي جاي لنا ها
ابتسام ارتبكت وقالت
اااا وانتي مالك انتي ياختي يلا غوري وشوفي الحاجات اللي ماما قالت لك عليها واعملها يلا كتك القرف
ومشيت رحت على المطبخ وسمعت مرات بتقول لعمي
فوزية
جرا ايه يا راجل ما قولت لك هو مش عايزها وعايز بنتك الله هو انا اللي اعيده ازيدة ولا ايه انا مش فاهمة انت عايز ايه دلوقتي
حامد
مش عارف يا فوزية انا حاسس انه يعني مش مناسب وكده انا خايف على بنتنا
فوزية
وخايف عليها من ايه يا حبيبي ها واحد وجاي لها هاقوله لا يا راجل ده انا مصدقت دي البت محدش بيجي لها خالص ومفيش غير بنت اخوك اللي العين عليها خلي البت تتستر بقا
حامد
ماشي يا فوزية اعملي اللي تعمليه لما نشوف بقا البيه ده معاه ايه اصلا وهيعيش البت فين
كل ده كان كلام عمي ومراتة بس برضو مكنش واضح ليا انا مفهمتش حاجة
وجه الليل ولقيت خالد جاي عندنا وعمي بيقوله
حامد
اهلا وسهلا يا استاذ خالد نورتنا والله ده انت غالي عندنا يا استاذ خالد
خالد
ربنا يخليك ياعم حامد طبعا الست فوزية قالت لك لحضرتك اني جاي عشان اطلب ايد ابتسام بنتك
انا سمعت كده وانا برة وقولت لابتسام
رقيه.
هو خالد جاي عشان يخطبك انتي يا ابتسام ولا ايه هو اللي انا سمعتة ده حقيقي
ابتسام
اه ياحبيبتي خالد جاي يخطبني انتي متعرفيش ان هو كان هيم\وت عليا ولا ايه ده كان اصلا عينة مني بس هو مكنش مبين خالص كان معجب بس كاتم في نفسه
رقيه
لا والله هو اللي قالك الكلام ده يا ابتسام يعني هو اللي قالك انه عايزك وانه كمان عايز يتجوز عشان كده جه يتقدم لك
ابتسام
لا هو مقاليش لاني انا محترمة مش زيك انا متكلمتش معاه وهو بقا قال عليا اني محترمة وراح اتكلم مع ماما وقالها انه هيقابل بابا ويطلبني منه اهو جه يطلبني منه
رقيه
طيب يا ابتسام انا داخله اوضتي
ابتسام
نعم ياختي وانتي ايه مش هتخدمي علينا لا استنى لما تقدمي للعريس الجاتو والعصير يلا
ودخلت ابتسام وانا فضلت اعيط جامد وبعدها خالد مشي ومرات عمي قالت لي
فوزيه
بت يا رقيه انتي يابت يالي تنشكي
رقيه
نعم يا مرات عمي عايزة حاجة مني ولا ايه
فوزية
اه ياختي عايزة تدخلي نضفي مكان الضيف مكان موجود وادخلي المطبخ اغسلي الأطباق والمواعين ومتخليش حاجة وسخة انتي سامعه يابت
حامد
مالك يا بت انتي بتعيطي ليه كده مالك في ايه
رقيه
هو انت ليه ياعمي انت ومراتك مقولتوش ليا ان خالد جاي يتقدم لابتسام وهو اصلا ازاى يجي يتقدم لابتسام انا اصلا مكنتش اعرف انه عايز ابتسام
فوزية
اومال انتي كنتي فاكرة ايه ياختي كنتي فاكراه هيبص لك انتي ليه يعني ملقاش غيرك لا يا حبيبتي هو عينة كانت من ابتسام ومكنش راضي يقول ودخل البيت من بابه مش بنتي طلعت له شقته
رقيه
قصدك ايه يعني يامرات عمي ازاى يعني خالد جه يخطب بنتك ازاى هو مكنش متفق معايا على كده خالص هو كان مواعدني انا انه يجي لي
حامد
يعني ايه الكلام ده قولي لي يابت هو الواد ده عمل معاكي حاجه انطقي يابت
رقيه
عمل معايا حاجة يعني ايه ياعمي هو انا يعني هعمل ايه معاه انا مفيش حاجة بيني وبينه اصلا حرام عليك متظلمنيش الله يخليك
فوزية
يابت مالك محموقه اوي كده ليه ان خالد خطيب بنتي جه وخطب بنتنا الحلوه دي وانتي لا ها مالك
رقيه
مفيش يا مرات عمي انا مفيش حاجة بيني وبينة سيبوني في حالي بقا ابعدوا عني انا مش عايزة حاجة منكم سيبوني
إتعصبت جامد وراح عمي نازل فيا ض*رب جامد لحد لما عضمي كله وجعني ودخلت الاوضة ونمت من كتر العياط
↚
وبعدها لقيت عمي بيقولي
حامد
اسمعي يابت انتي ترجعي الشغل تاني مش انتي كنتي عايزة ترجعي الشغل
رقيه
كتر خيرك ياعمي والله انا فعلا كنت عايزة ارجع الشغل يعني ارجع من بكرة ياعمي
حامد
ارجعي بس اسمعي يا بت انا مش عايزك تعملي مشاكل انتي سامعه ولا لا
رقيه
حاضر ياعمي انا مش هعمل مشاكل مع حد والله وهاروح الشغل في حالي وارجع في حالي اطمن ياعمي
وفعلا تاني رجعت الشغل والبت سماح صاحبتي قابلتني وقالت لي
سماح
ازيك يا بت يا رقيه والنبي يابت وحشتيني خالص ده الشغل مكنش ليه طعم من غيرك كويس انك رجعتي والله انا كنت من غيرك ولا عارفه اشتغل
رقيه بحزن
ايوه هو عمي اصلا عمل كده عشان اسكت عن اللي حصل انتي تعرفي ان خالد راح واتقدم لابتسام بنته خالد اللي كنت بحبه ومستنياه يجي يتقدم لي انا
سماح باستغراب
انتي بتقولي ايه يا بت يا رقيه ازاى خالد راح واتقدم لابتسام وانتي رحتي فين بقا ياختي يعني عايزة تقولي لي ان خالد ده كان بيتسلي بيكي لا ده الواد ده طلع مش سهل بقا
رقيه
انتي عارفه انا رحت وقولت له اني عايزاه يجي يتقدم لي عشان يتنشلني من اللي انا فيه ويرحمني من اللي مرات عمي عملاه فيا يقوم يقولي نتجوز عرفي اصلي مش هقدر اتجوزك رسمي
سماح
يانهار اسود يتجوزك عرفي ده ايه ليه هو انتي خرج بيت ولا ايه ولا كان فاكرك ايه يعني ده بيستهبل
رقيه
ما أنا مسكتلوش ياسماح وكنت هعلق الشبشب وادي له على دماغه الواطي ده المصيبة اني بعدها بيومين لقيته جاي وبيخطب البت البومة اللي اسمها ابتسام دي
سماح
ده طلع واطي اوي فعلا انتي لازم تتكلمي معاه وتشوفيه عمل كده ازاى يا رقيه
رقيه
هتكلم معاه ازاى بقا ياختي ان شاء الله مش هينفع طبعا ده واحد وباعني واشتري المعفنة بنت عمي عايزاني اتكلم معاه اقوله ايه
سماح
افهمي منه هو عمل كده ليه وايه اللي خلاه يخطب بنت عمك ومش يخطبك انتي
رقيه
ماشي انا هتكلم معاه واشوفه عمل كده ليه
وفعلا اتصلت بخالد وقولت له لو مجاش يقابلني انا هفضحة بس هو خاف وجه واتقابلنا وقولت له
رقيه
انا عايزة اعرف انت عملت كده ليه ليه جيت وطلبت ايد ابتسام مع اني كنت قايله لك تيجي تطلبني من عمي وانت قولت لي انك مش هينفع تتجوز حصل ولا لا
خالد
فعلا انا قولت لك كده يا رقيه بس انتي متعرفيش اللي حصل لما مرات عمك جات لي وطلبت مني اني اجي واطلب ايد بنتها
رقيه
نعم ياخويا يعني ايه الكلام ده ازاى يعني مرات عمي تعمل كده
خالد
ايوه مرات عمي جات لي وقالت لي
#فلاش باك
فوزية
اسمع يا استاذ خالد انا دلوقتي جايه لك في موضوع مهم يخصك ويخص مستقبلك انا عارفه انك عايش بالايجار في الشقه اللي انت قاعد فيها دي ويحرام مش عارف يدفع الإيجار
خالد
ااا ميم اللي قالك الكلام ده ياست فوزية مفيش الكلام ده طبعا انا بدفع الإيجار ومش بتأخر
فوزية
هو انت فاكر اني انا نايمة على وداني ياخويا ما أنا عارفه البير وغطاه اسمع بقا الكلمتين اللي انا جايه لك فيهم
خالد
كلمتين ايه دول ياست فوزية خير يعني
فوزية
بص يا استاذ خالد انت عارف اني عندي بنت اي
اسمها ابتسام وانا الصراحة معنديش أغلى منها في الدنيا ومستعده اجيب لها حتة من السما بس الاقي الراجل اللي يخلي باله منها وانا وعلى رأي المثل ما بيقول اخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك انا عايزاك لبنتي ابتسام انا هجيب لك الشقه وهدفع لك كل فلوس الجواز بس طبعا كل ده بيني وبينك من البت وابوها يعرفو ها قولت ايه
خالد
والله ياست فوزية ده عرض كويس جدا بسسس…..
فوزيه
بس ايه بقا ياخالد انت عايز ايه تاني قولي طلباتك وانا مش هتأخر عنك ابدا
خالد
اصل انا كنت مواعد رقيه اني اتجوزها لاني بحبها هي وو……
فوزية
من غير ووو ياحبيبي دي رقية دي بت ملهاش اهل بت سايبه ولا ليها حاكم انما بقا ابتسام بنتي دي بنت ناس وبنت محترمة خالص وملهاش في الكلام العوج هااا قولت ايه يا خالد هتيجي تخطب بنتي
خالد
خلاص انا موافق يا ست فوزية بس يعني انا كنت محتاج مصاريف وكده انا مش معايا فلوس خالص وانتي بقا ست العارفين وكده
فوزية
وماله يا حبيبي انا هديك كل الفلوس اللي انت عايزها بس تيجي تخطب البت وكمان عقد الشقه اهو باسمك هااا عمرك بقا شوفت ناس بتحبك الحب ده
#بااااااااااااااك
رقية
يابنت الكاااالب يامرات عمي يعني هي اللي ضحكت عليك بالفلوس وانت طبعا وافقت عشان الفلوس اصلك واطي وندل انت كمان بقا كده تبعني عشان الفلوس ربنا ينتقم منك
خالد
والله انا مليش ذنب7يا رقيه سامحيني ارجوكي انا عملت كده غصب عني صدقيني انا لو كان عندي فلوس وشقه انا كنت جيت لك وطلبت ايدك انتي ولا همني اي حد
رقيه
الحمد لله ان ربنا كشف حقيقتك قدامي يا واطي ابعد عني عني وسع خليني امشي وروح مع إللى تستاهلك انت وهي فعلا لاقين على بعض كتك القرف انت وهي
وبعدها سبته ومشيت واتصلت بسماح وحكيت لها على اللي حصل من خالد وقالت لي
سماح
الحمد لله ان ربنا نجدك منه يا رقيه انتي احمدي ربنا ان خلصك من واحد طماع زي ده واناني كمان ده واطي ومكنش يستاهل لك ابدا
رقيه
انا فعلا حمدت ربنا انه خلصني من الزفت ده خليه بقا مع إللى يستاهلهم ويستاهلوه كلهم شكل بعض ناس معندهاش والله يا سماح
سماح
متزعليش يا رقيه من اللي حصل ده ده فعلا ربنا عمل كده عشان انتي طيبة ومحبش يوقعك في واحد زي خالد ده ندل وواطي ومش، بيدور غير على الفلوس
وبعدها رجعت البيت ولقيت عمي بيقولي
حامد
ايه يارقيه اتاخرتي ليه يا حبيبتي هي الدنيا كانت زحمة ولا ايه انا قلقت عليكي اوي ايه ياحبيبتي مش كنتي تتصلي تطمنينا عليكي
رقيه باستغراب
ااه ياعمي انا اتأخرت عشان المواصلات هو في حاجة ياعمي ولا ايه مالك خير كده قولي في ايه
حامد
في ايه في ايه يا رقيه ده انا فعلا قلقت عليكي يا حبيبتي ده بنت اخويا الغالي انتي متعرفيش ولا ايه يا رقيه انك غاليه عندي انا وفوزية مش كده يا فوزية
فوزية
ااا ااه ياخويا اومال ايه دي رقيه دي مفيش عندنا أغلى منها في الدنيا ادخلي ياحبيبتي غيري هدومك وانا هدخل اجيب لك الغدا لحد عندك يا رورو
رقيه باستغراب اكتر
لا حول ولا قوة الا بالله هو في ايه يا مرات عمي انتي وعمي هو انتو كويسين ولا في ايه انا مش عارفه مش مطمنة لكم كده هو في ايه بجد عرفوني
فوزية
يووووه جرا ايه يا رقيه هو احنا يعني بلاش نقولك اننا بنحبك ونعبر لك عن حبنا لكي لا لا يا رقية ملكيش حق يا بنتي يابت ده انتي غاليه عندي زي ابتسام بنتي
رقيه
امممم يمكن يا مرات عمي علي العموم لو انتو فعلا كده يبقا ربنا يخليكم ليا يارب
حامد
ااا طيب يلا ادخلي يا حبيبتي يلا جوه عشان تجهزي نفسك كده لما ترتاحي شوية عشان تقابلي الناس اللي جايه كمان شوية
رقيه
ناس ناس مين ياعمي هو مين اللي جاي عندنا مش فاهمة
حامد
هتعرفي كل حاجة يابنتي بس يلا. بس ادخلي جهزي نفسك ياحبيبتي يلا
ودخلت الاوضة وغيرت هدومي وفضلت في اوضتي ولقيت مرات عمي جايبه لي صنية الاكل وبتقولي
فوزية
يلا يا رورو يا حبيبتي كلي لقمة والبسي فستان حلو كده عشان تبقى تطلعي تقابلي العريس اللي جاي يتقدم لك
رقيه
اااه عريس وده مين العريس ده بقا يامرات عمي انا محدش قالي يعني ان في عريس جاي يتقدم لي
فوزية
اصل عمك الصراحة ان عملها لك مفاجأة يابت ده حتة عريس يابت يا رقية انما ايييه معاه فلوس بالهبل ده هينقلنا ناقله تانية خالص
رقيه
اااه يعني تقصدي ان العريس متريش عشان كده جايبه لي اكل ومدلعاني وانا اللي كنت مستغربة وعماله اقول مرات عمي بتعمل كده ليه اتاري بقا الحكاية كده
فوزية
ماهو الصراحة يا بت انتي مش هينفع ترفضي العريس ده خالص ده عريس متريش على الآخر فعلا ومش هينفع يروح لواحده تاني خالص
رقيه
طيب مش المفروض اشوف العريس ده يا مرات عمي الأول مش يمكن ميعجبنيش
فوزية بتزعق
مايعجبش مين يابت طب ده انتي لو رفضتي العريس ده هيكون اخر يوم في عمرك ان شاء الله انتي فاكراني هسكت ولا هسكت يلا يابت اجهزي عشان العريس على وصول قال مايعجبهاش قال ياختي انتي لاقيه اصلا
↚
و سابتني وخرجت من الاوضة وانا لبست وجهزت وخرجت لما عمي نده عليا ودخلت عليه في الاوضة وشوفت العريس اللي كان عبارة عن واحد عنده ستين سنة وقولت لعمي
رقيه
يانهار اسود هو ده العريس ياعمي ازاى انت عايزني اتجوز واحده زي ده انت عايزني اتجوز الكهنة ده ده حتى يبقا حرام عليك ياعمي
رد الراجل وقال
ايه الكلام ده ياحامد انت جايبني اتهزق في بيتك ولما هي مش موافقه ليه قولت لي انها موافقه وجبتني هنا
حامد.
اهدي بس ياحج يا محمود دي هي هتوافق ورجليها فوق رقبتها البت دي اهدي انت ياحج واقعد ارتاح وانا جاي لك اهو
واخدني عمي من ايدي ودخلني الاوضة هو وفوزية وقالي
حامد
انتي عارفه يا واطيه لو موافقتيش على العريس ده انا هعمل فيكي ايه يا بت انا هرميكي في الشارع ورحمة امك وابوكي
رقيه
ترميني في الشارع ازاى ده البيت ده بيتي وانت ومراتك وبنتك قاعدين فيه بعد ما سرقتوه مني ازاى بقا عايز ترميني من بيتي
فوزية
بيتك ايه يابت بيتك ياشحاتة يامعفنة ده احنا اللي ربناكي بعد امك وابوكي ماراحو ده لوما احنا عليكي كان زمان كلاب السكك كلتك اطلع ياحامد للراجل واقرا معاه الفاتحة دي هتوافق ورجليها فوق رقبتها يلا
وخرج حامد وحط ايده في ايد محمود وقرا فاتحتي وخلاص عدت الايام وجه يوم الفرح ودخلت ولقيت مراتة بتقولي
هي
اسمعي يابت انتي انتي هنا غصب عني ماشي انتي اتجوزتي جوزي وانا سبتك انتي هنا هتبقي خدامة يابت انتي سامعه
رقيه
انا مكنتش عايزة اتجوز جوزك اصلا انا عايزاه يطلقني وامشي من هنا ومش هتشوفي وشي ابدا
هي
والله يا ختي انا نفسي يطلقك دلوقتي حالا بس الصراحة كده هو اللي عايزك أصله راجل فلاتي ياختي هعمله ايه بقا يعني
رقيه
طيب انتي عايزة ايه دلوقتي مني بقولك ايه سبيني في حالي ممكن بقا تسبيني الله
ودخل محمود وقال لها
محمود
في ايه يا امال انتي جايه ليه يلا روحي شوفي عيالك يا وليه وإياكي تيجي هنا تاني يلا غوري
ولقيته جاي عليا وانا قولت والله لازم انيمة واحط له مخدر في الأكل
وفعلا حطيت له مخدر ونام وجبت مشرط وعملت له عمليه ختان ماهو انا كنت في تمريض وعمي كان خلاني اسيبه
وتاني يوم فاق محمود ولما عرف فضل يعيط ويقولي
محمود
انتي عملتي ايه منك لله يامفترية انا مش هسيبك انا هوديكي في ستين داهيه انتي وعمك حامد اللي وقعتي فيكي يابنت الكلب وفضل يعيط لحد لما وقع وراح في ساعتها
وانا فضلت قاعده اعيط مش عارفه اعمل ايه ولا اروح فين وفجأة لقيت الباب بيخبط وكان ابنه وقالي
هو
انتي عملتي في ابويا ايه ابويا ماله وجه يصحيه لاقاه راح وقالي
انا هبلغ البوليس يا زبالة
وفعلا بلغ عني والحكومة جات وقبضت عليا واخدت حكم بالمؤبد عشان جوزي
وبكده تكون خلصت حكايتي