رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول بقلم شادي

رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول بقلم شادي

رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة شادي رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول

رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول بقلم شادي

رواية رؤي ومالك كاملة جميع الفصول

في منتصف الليل وفي يوم من ايام الشتاء كانت تمشي متعبه من الالام المخاض تنعي حظها وظروفها التي رمت بها في هذا الوضع المؤلم هي تحمل بطفل ابيه تخلي عنه وعنها
اعمها الحب والتعلق عن حدود الله وهاهي تحصد ثمار اخطائها
وحيده ليس معها سوا الله وطفلها الذي لم يري النور بعد
دخلت المستشفي العام وفي صالة الاستقبال
لموظف الاستقبال
رؤي لو سمحت ممكن تقولي فين قسم الولاده ااااه
موظف الاستقبالدكتور الطوارئ بسرعه حالة ولاده
جاء الطبيب مالك  شاب في الثلاثينات من عمره وسيم محبوب من الجميع مشهود له بكفاءته وحسن اخلاقه
ومعاملته الحسنه مع الجميع
مالك  جاء بكرسي المړضي النقال ايوه انا جيت اجلسي واهدي يا مدام حالا هندخل نكشف عليكي
رؤي ة هو اانت الدكتور
مالك  وهو يسير بهاايوه بس احيانا اقوم بدور التمرجي في الطوارئ عشان انقذ موقف
بداخل غرفة الكشف وبعد ان قام بالكشف عليها
بصي يا مدام انتي كده لازم تولدي قيصري لأن الجنين وضعو مش سليم بس هو بخير متخفيش ولازم ندخل عمليات حالا يعني لو هتبلغي حد من اهلك وزوجك بسرعه عشان مفيش وقت
رؤي  انا مليش حد وزوجي مسافر انا لوحدي
مالك  معقول طب متخفيش احنا هنا معاكي وربنا معاكي قبل الجميع طيب اتفضلي مع الممرضه هتحضرك للعمليات ومتقلقيش
اشفق مالك  علي هذه البنت الصغيره التي عمرها لم يتعدي العشرون عاما و تتحمل ان تكون بمفردها في هذا الوضع .
كانت خائفه ولكن روح هذا الطبيب المرحه والمطمئنه اراحتها قليلا دخلت العمليات وقام بتوليد ها
وتم نقلها بغرفه ا
وفي الغرفه كانت معها تمرجيه تساعدها ومرافقه لها
التمرجيه حمد الله علي سلامتك يا حبيبتي بنتك الله اكبر زي القمر
رؤي هي فين بنتي
متخفيش هي في غرفة رعاية الاطفال لازم بس تفضل هناك ساعتين كده يتابعوها ويكشفو عليها ويجبوهالك انا قاعده معاكي هنا مرافقه عشان اساعدك لو عايزه اي حاجه قوليلي
رؤي انتو بتعملو كده مع اي مريض
التمرجيهلا طبعا بس انا الدكتور مالك  وصاني عليكي وقالي متسبهاش لغاية ماتخرج اصل دكتور مالك  ده طيب اوي وحلو اوي
دق باب الغرفه
التمرجيه ايوه اتفضل
كان الدكتور مالك 
السلام عليكم عامله ايه دلوقتي يامدام حمدالله علي سلامتك بنتك جميله اوي ما شاء الله انا لسه جاي دلوقتي من عندها اطمني كويسه شويه وينزلوها هتسميها ايه بقا
رؤي  هسميها حلم انا متشكره اوي علي تعبك معايا يا دكتور بس لنا اقدر اخرج امتا
مالك  الله اسم جميل
نطمن عليكي بس وتقدري تخرجي بكره رغم ان من رئيي تخليكي يومين تلاته لان زي ما فهمت ان مفيش حد معاكي يساعدك وانتي والبيبي عايزين رعايه
رؤي لا شكرا انا اقدر اساعد نفسي
مالك  طيب زي ما تحبي بكره اكشف عليكي واكتبلك خروج
وفي الصباح
خرج مالك  من عند مريضته محتارا لماذا اهتم بهذه الفتاه ويألمني قلبي عليها اشعر ان عينيها مليئه بالحزن نفض عنو هذه الافكار وغير ملابسه وخرج من المشفي لقد انتهت ساعات عمله وجاء موعد ذهابه الي بيته ليرتاح
دخل سيارته وقام بتدويرها ثم شاهد من بعيد رؤي  تخرج من الباب الخلفي للمشفي تتلفت ورئها كالهاربه من شئ وطفلتها ليست معها
الفصل الثاني
اندهش مالك  عند رؤي تها تخرج من المشفي في هذا الوقت لم يمر علي خروجها من عمليه جراحيه ١٢ساعه ولم يكتب لها اذن بالخروج ومن غير طفلتها ماذا تفعل هذه الفتاه بهذه الحاله سار ورائها بالسياره الي ان توقفت وجلست علي مقعد علي النيل وظلت تبكي نزل من السياره وجلس بجانبها
وقال
علي فكره مينفعش واحده لسه خارجه من عملية ولاده قيصري تتعرض للهوي وتخرج كده
فزعت رؤي  عندما تكلم ووجدته يجلس بجانبها 
وقالت
انت عرفت اني هنا ازاي انت بتراقبني انت عايز مني ايه سبني في حالي.
رد مش عايز منك حاجه انا شفتك بالصدفه وانتي مريضتي ومسئول عن سلامتك لغاية ماتخرجي من المستشفي ازاي كمان تسيبي طفلتك وتخرجي كده انتي متعرفيش يعني ايه امومه.
ردت وقالت لا معرفش عنها حاجه انا امي توفت بعد ما ولدتني ومحدش علمني يعني ايه امومه ومشفتش في حياتي غير قسوه وطفلتي احسن لها اني اسيبها يمكن ربنا يبعتلها اللي يراعيها لكن انا مش هعرف اراعيها معنديش اي مكان اعيش فيه ولا عائد اعيش منه هراعيها ازاي .
قال الامومه دي فطره مش محتاجه تعرفيها او تتعلميها وطفلتك محتاجاكي انتي زي ما هتعيشي هتعيش وربنا مش بينسي حد .
صړخت وقالت بس انا مش هعيش انا ھموت نفسي وارتاح 
صدم من كلامها ايه اللي بتقوليه ده انتي عايزه ټموتي كافره لازم يكون عندك ايمان حرام اللي بتقوليه ده استغفري ربك و تعالي اوصلك لبنتك وكل مشكله ليها حل متخفيش
ردت بخفوت بس انا مشكلتي ملهاش حل واكيد ربنا
هيسامحني لانو عالم بحالي ..
لااا عايزه ربنا يسامحك وانتي بتكفري به ربنا قال
لا تقنطو من رحمة الله. 
استهدي بالله و تعالي ارجعك المستشفي عشان كده غلط عليكي جدا تعرضك للهوي ممكن يسببلك حمي نفاس لا قدر الله ده انا هقلب الدنيا عليهم ازاي يخرجوكي هي سايبه قالت
لاا انا خرجت من غير ما حد يشوفني وكانت التمرجيه نايمه محستش بيا وفي الاستقبال كانو مشغولين بحاله.
لا لازم يكون في رقابه المهم تعالي واحكيلي حكايتك وان شاء الله هلاقي لكي حل .
طيب انت ليه مهتم كده وهتساعدني انت ذنبك ايه
ذنبي انك مريضتي واني انسان مقدرش اشوف حد محتاج مساعدتي واتأخر عنه ولا اسيب انسان زيي يضر نفسو واقف اتفرج عليه يلا بقا بلاش كلام كتير
تأثرت رؤي  من طيبة هذا الطبيب الشاب الذي حمل نفسه مسئوليه ليس له ذنب بها ومن هو عليه كل المسئوليه رمي بها وتخلي عنها 
ذهبت معه الي المشفي وعندما دخلت الغرفه وجدو التمرجيه فتحيه تحمل طفلتها وهي في حالة قلق من غياب رؤي  وعندما رائتهم قالت
دكتور والله ڠصب عني انا مسبتهاش لحظه عيني غفلت بس شويه من التعب صحيت ملقتهاش وبحثت عنها في كل مكان كنت هتجنن
مالك خلاص يافتحيه حصل خير ساعدي بس المدام تنام عشان هركب لها محاليل تغذيها وتخليها ترتاح وكمان اديها علاجها
اخذت رؤي  طفلتها في احضانها وظلت تبكي 
مالك  خلاص بقا انتي بكيتي كتير وده وحش عشانك يلا ارتاحي
وعندما ذهبت فتحيه لتأتي بالمحاليل الذي طلبها مالك  قال لها
بصي انا هسيبك ترتاحي ولما اجي بليل نتكلم متقلقيش واوعي تخرجي تاني انا اصلا هوصيهم مفيش خروج تاني انا قولتلهم انك قريبتي وانا اللي طلبت ليكي غرفه خاصه متخفيش واي حاجه تحتاجيها اطلبيها من فتحيه انا مفهمها وموصيها عليكي
ردت رؤي  عليهانا متشكره اوي انا مش عارفه اقولك ايه انت طيب اوي
ابتسم مالك  وحب ان يمزح معها حتي يخفف عنها انتي اللي ربنا بيحبك عشان كده بيوقفلك ولاد الحلال اللي زيي 
ابتسمت رؤي  من مزحه فهو انسان يدخل القلب بخفة روحه وطيبه قلبه
وعندما جاءت فتحيه اعطها العلاج والمحاليل وذهب لبيته
وعندما دخل بيته استقبلته امه 
حمد الله عالسلامه ياحبيبي عقبال ما تاخد حمامك يكون الأكل جاهز
لا ياماما مش قادر هنام لما اصحي انا أخذت سندوتش وانا جاي لما اقوم هتغدا معاكي يا ست الكل
مالك  !!انت فيك حاجه مزعلاك
انت اتأخرت
عن ميعاد رجوعك حصلك مشكله في الشغل 
لا ياماما بس موضوع كده هحكيلك عليه لما اصحي 
هحكيلك عليه واحنا بنتغدا 
الام ماشي ياحبيبي يكون بابا رجع من شغله ونتغدا كلنا وتحكلنا
هز رأسه موافقا فهو تربي وسط اب وام متفقين ومتدينين وكانت تربيتهم له مبنيه علي الثقة ولم يخفي عنهم اي شئ منذ طفولته
وعلي سفرة الطعام وعندما جاء الاب موظف كبير في وزارة الثقافة مشهود له بالنزاهه والاتقان في عمله وطيبة الاخلاق
الابازيك يامالك  ايه الموضوع الخطېر اللي حصل معاك اللي بتقول عليه ماما
ضحك مالك  وقال خطېر ايه يابابا هي ماما لازم كده تكبر الموضوع انت عارفها
الام بغيظ انا بردو اللي بكبر الموضوع ولا هو اللي باين علي وشك يلا احكي وخلصنا قلقتنا
طيب هحكيلك بس متقطعونيش افهمو للأخر
هزو برأسهم موافقين
حكي لهم عن رؤي  من لحظة دخولها المشفي حتي رجعها لغرفتها ثانيه وبدي لهم عن رغبته في مساعدتها
الام طب هتساعدها ازاي وانت مش عارف حكايتها ايه رغم ان هي باينه اكيد واحد ابن حرام ضحك عليها
مالك  بغضب٠ ليه كده ياماما بتحكمي عليها قبل ما نعرف وبعدين البنت غلبانه اوي وبريئه وكمان يتيمه قالت امها توفت بعد ولادتها وبعدين حتي لو غلطت مش معناها اننا منساعدهاش ونسيبها هي وطفلتها للمجهول مش يمكن ربنا سخرنا ليها و ربنا غفور رحيم
الاب طيب يا مالك  هتساعدها ازاي
هحاول اشوفلها مكان تعيش فيه وشغل تصرف به علي نفسها وبنتها بس هي لسه والده و محتاجه رعايه لازم تقعد معاكي يا ماما شويه لغاية ما تقدر تنزل تشتغل واكون لقيتلها شقه صغيره بأيجار بسيط علي قدها هي وبنتها
الام انت اټجننت يا مالك  ازاي تجيبلي واحده مش عارفين عنها حاجه تقعد معانا في البيت احنا عارفين وراها ايه ده ممكن تأذينا ولا تسرقنا وبعدين دي شابه صغيره ازاي تقعد معانا وانت كمان شاب الناس تاكل وشنا
مالك  يا ماما تأذينا ايه دي بنت ضعيفه عاجزه حتي عن اذية نمله وانا طول الوقت بالشغل ولما ارجع هقعد في الروف اللي فوق سطح البيت انا برتاح فيه وده اصلا وضع مؤقت عشان خاطري ياماما اعتبريها بنتك واتعاملي معها كويس دي يتمه واما اليتيم فلا تقهر
الاب خلاص اللي تشوفه يا مالك  وخلاص يا ام مالك  خلينا نعملها ابتغاء مرضات الله وان شاء الله خير
هزت الام راسها موافقه عن ضغط
قام مالك  فرحا واحتضنها ربنا يخليكي يا ماما 
ذهب مالك  للعمل وخبط علي الغرفه الموجود بها رؤي 
اذنت له
بالدخول وعندما دخل وجدها تحمل طفلتها وتتأمل بها
مساء الخير عامله ايه دلوقتي يا مدام رؤي  عرفت اسمك من ورق دخولك المشفي ومد يده ليأخذ منها الطفله ممكن تدهالي اشوفها 
اعطتها له وابتسمت وقالت الحمد لله كلو بفضل مساعدتك
استغفر الله كله بفضل الله متقوليش كده ماشاء الله بنتك قمرر حلو اسمها حلم انتي رؤي  وهي حلم عرفتي تختاري
بصي ياستي انتي هتخرجي بكره وانا حكيت عنك لماما وبابا علي فكره هما طيبين اوي انتي مؤقتا بس هتعيشي معاهم لغاية ما تستردي صحتك انا هدبر ليكي شغل وبيت وتقدري بعد كده تعتمدي علي نفسك وتربي بنتك متخفيش انا مش هكون في نفس الشقه انا عندي كده غرفتين مظبتهم ومجهزهم ليا و مسميهم روف فوق سطح البيت و بستجم فيهم وبابا راجل كبير ومحترم مش هيضيقك خالص
رؤي  في تعجب انت ازاي كده ازاي هدخلني بيتك وسط اهلك وانت مش عارف عني حاجه ولا عارف حكايتي ايه ولا سألتني فين والد الطفله وسايبك ليه
مالك  ولو مش عايزه تحكي انا مش هطالبك تحكيلي انا بساعدك لوجه الله 
لا انا مش هقبل مساعدتك غير لما احكيلك كل حاجه وبعدين قرر تساعدني ولا لا
مالك  رغم اني مقرر بس لو هيريحك تحكي احكي انا
قال هسمعك
الفصل الثالث
بدئت رؤي  تحكي لمالك  حكايتها من البدايه
انا رؤي  بنت وحيده معنديش اخوات كنا عايشين في قريه في الفلاحين ماټت امي بعد ولادتي بابا اضطر يتزوج عشان يجيب واحده تربيني بعد ماتوفت امي وانا رضيعه زوجة ابي رغم انها كانت مش بتخلف بس مشفتش منها اي حنيه وكانت بتعاملني كواجب بتعملو عشان ترضي ابويا بابا الله يرحمه كان طيب وحنون عليا بس شاءت الأقدار اني اتحرم منو هو كمان لما اتممت العشر سنين
لما راح في زياره لعمي في القاهره وتوفي في حاډث القطار المشهور لو سمعت عنو زمان اصبح مليش في الدنيا غير زوجة ابي اللي هي كمان سابتني وسلمتني لعمي اللي عايش في القاهره وقالتلو دي بنت اخوك وانت اللي مسئول عنها بعد ما ابوها ټوفي مبقاش في حاجه تربطني بيها واخذني عمي كان عندو بنتين كبار هما اللي كانو حنونين عليا واصرو علي عمي يخليني اكمل تعليمي وساعدوني بس بعد ما اتجوزو وانا اخدت دبلوم تجاره زوجة عمي قالت كفايه تعليم كده اقعدي ساعديني في البيت انا محتاجه اللي يساعدني رغم اني جبت مجموع عالي وكنت اقدر ادخل كلية تجاره لكن زوجة عمي اصرت .
عمي كان بيشتغل في قصر كبير لناس اغنيه هو كان اللي بيشرف علي الحديقه اللي فيها وبيزرعها وفي يوم من الايام عمي قالنا انا وزوجتو ان في حفله عيد ميلاد لأبن صاحب القصر ومحتاجين ناس كتير في المطبخ يساعدو وان لازم نروح معه عشان نساعد احنا كمان وانا فرحت اني هشوف القصر والحفله واشوف ناس جديده.
روحنا وكان في شغل كتير في المطبخ فعلا وكان مابين الوقت والتاني ابص من شباك المطبخ علي الحفله والشباب والبنات ولبسهم كان غريب والرقص حاجه كده زي اللي بنشوفو في التلفزيون وبعد شويه قولت لزوجة عمي اني تعبت و عايزه ارتاح شويه وهي قالتلي خلاص ارتاحي روحت غيرت ملابسي وظبطت شعري ونزلت اتفرج من بعيد وانا واقفه لقيت شاب بيبصلي من بعيد نظرات غريبه ومقرب عليا جه سألني مين القمر اتلغبط ورديت عليه
تقصدني انا 
ضحك ضحكه عاليه قالي لا بسأل القمر 
لغبطني اكتر روحت جريت لقيتو بيجري ورايا وبيقولي تعالي بس انتي حراميه ولا ايه وقفت وقولتله لا انا مش حراميه انا جايه مع عمي صابر هو جنايني هنا قالي طب خلاص متخفيش مالك  خاېفه كده ليه 
لا مش خاېفه انت اللي شكلك غريب
ضحك اكتر ههههههه انا شكلي غريب لا بس دي حفله تنكريه وانا افتكرتك واحده من الشله لابسه لبس تنكري
قلت فين اللبس التنكري ده ده لبسي عادي
قال لا اقصد يعني لبسك بسيط عن الشله بتاعتي
قلتلواه تقصد يعني لبس فقير!
قاللا مش القصد يعني بس تعرفي انتي احلي من اي واحده شفتها
خجلني جدا و قولت له طب بعد اذنك 
رد وقال خلاص خلاص وشك احمر خالص معقول لسه في بنات بتكسف كده طب مش تسأليني انا مين مش نتعرف!
ونتعرف ليه انتو ناس واحنا ناس انا بنت بسيطه. 
قال وده يخلينا منتعرفش عادي بلاش الكلام القديم ده كان زمان ومش بحبو 
يا ستي انا وليد  الچارحي اللي عيد ميلادو انهارده ويسعدني ويشرفني اني اتعرف عليكي
ومد
ايدو يسلم عليا
مديت
ايدي وضحكت وقولتو وانا رؤي  وكل سنه وانت طيب
رد وقال اكيد معاكي تلفون ممكن تديني رقمك ونبقا اصحاب اصلي ارتحتلك اوي ونفسي اتعرف عليكي اكتر وانتي شايفه جو الحفله هنا مش هعرف اسيب اصحابي كل ده ولا اقولك طلعي فونك يلا اكتبي رقمي ورني عليا
كنت كالمغيبه لم اشعر بما افعله تبادلنا ارقامنا وذهب.
وفضلت افكر
فيه بعد ما رجعنا البيت ايه اللي عملتو ده عمري ما اتكلمت مع ولد ازاي اتكلم معه وكمان اديه رقم تلفوني وعمي لو عرف هيموتني طول عمرو قافل علينا ومش بيخلينا نعرف حد ولما اتعرف علي حد يبقا ابن صاحب القصر اللي بيشتغل فيه لا انا همسح رقمو ولو اتصل مش هرد عليه
وبعد صلاة الفجر لقيت الفون بيرن لقيتو هو معقول في حد يتصل دلوقتي قفلت الصوت قبل ما حد يسمعه فضل يتصل كتير لغاية ما سكت وبعد شويه الفون نور برقم تاني رديت
يعني كده يا رؤي  مش عايزه تردي عليا
رديت اصل انا .....مش هينفع لو عمي عرف هيموتني
ومين اللي هيقول لعمك متخفيش طول مانتي معايا انا الصراحه من ساعة ما شفتك وانا مش علي بعضي ومش مبطل تفكير فيكي حرام عليكي اللي عملتيه فيا
قولت له انا والله ماعملت حاجه
ضحك وقال والله انتي عسل
وفضلنا نتكلم كل يوم وفضل يقولي كلام جميل يقربنا اكتر من بعض وبقينا نتقابل ونخرج ويغرقني بحبو واهتمامه بيا واتعلقنا ببعض اكتر واكتر
لغاية ماجه يوم زوجة عمي ندهت عليا وقالتلي عيزاكي
نعم يا مرات عمي
بصي يا رؤي  انتي جالك عريس تعرفي الحاج صاحب محل الأثاث اللي في شارعنا راجل محترم ومقتدر وهيعيشك اميره
رديتبس ده راجل كبير ومتهيئالي متجوز 
هي وفيها ايه لما يكون كبير ولا متجوز الراجل مش يعيبو غير جيبو وده يابت علي قلبو فلوس كتير وهينغنغك وبعدين عمك وافق خلاص والجمعه اللي جايه هيجي ومعاه شبكتك
قولتلهالا يا مرات عمي انا مش موافقه
بقولك ايه انتي حالك متغير وعلطول خروج وحجج انتي حد كل عقلك ولا ايه من امتا عندنا بنات ليهم رئي عمك عارف مصلحتك
واللي يقولو اللي هيمشي ومتنسيش احنا اللي ربناكي وصرفنا عليكي وقومنا معاكي بالواجب وخلاص كفايه علينا كده جه وقت نرتاح ونسلمك لراجل يشيل مسئوليتك بقا كفايه علينا كده يلا حضري نفسك بقا ليوم الجمعه وعمك سابلك فلوس تشتري فستان جديد ..
وتركتني في صدمتي وذهبت
اعمل ايه ازاي عايزين يرموني كده الراجل كبير ومتجوز ويقولو قامو معايا بالواجب لو بابا وماما موجودين كانو عملو معايا كده ياربي اروح فين ووليد  يعني خلاص مش هشوفو تاني انا لازم اتصل بيه ولو يحبني هيجي يخطبني
اتصلت بهالو وليد  عامل ايه
وليد ايوه يا حبيبتي يا قمري عامله انتي ايه
انا عيزاك ضروري في موضوع مهم
في ايه يارؤي  متقلقنيش حد
زعلك
هقولك بس قابلني في نفس المكان اللي بنتقابل فيه هستناك بعد ساعه 
قابلت وليد  وحكتلو علي اللي حصل وڠضب اوي وقال ازاي يجوزكي يعني كده وراجل كبير ومتجوز ايه عمك ده معندوش قلب انا مش ممكن اسيبك حد ياخدك مني
قولتلو يعني هتتجوزني يا وليد  هتعرف تقنع والدك وولدتك تجوز واحده تبقي بنت اخو اللي شغال عندهم
وليد  ازاي بس اطلب اتجوز وانا في الجامعه وعمك كمان مش هيوافق يجوزك ليا هيخاف من بابا 
رؤي  يعني هتسبني اتجوز الراجل ده هتتخلي عني
وليد لا طبعا انتي بتقولي ايه مفيش غير حل واحد 
ايه هو
انك تهربي ونتجوز من غير ما حد يعرف لغاية بس ما اخلص جامعتي واقولهم اني اتجوزتك واحطهم قدام الامر الواقع ولو رفضو هكون قادر اعتمد علي نفسي واشتغل ونعيش سوا وملناش دعوه بيهم
قولتلوانت بتقول ايه اهرب ده احنا فلاحين وده عندنا فيها قتل البنت اللي تعمل كده بېقتلوها مش ممكن اعمل كده ابدا!
قالي ايه الكلام ده محدش يقدر يعملك حاجه وانا عايش وبعدين انا هتجوزك في الحلال لغاية ما ارتب اوضاعي وتبقي مراتي قدام الناس وافقي مفيش غير الحل ده ولا عايزه تجوزي الراجل ده ڠصب عنك
الفصل الرابع
رؤي  تكمل حكايتها لمالك 
وبعد ما اقنعني اننا نهرب ونتجوز روحت البيت لقيت زوجة عمي في انتظاري وبتقولي 
اتأخرتي ليه كده جبتي الفستان.
اه جبته بس الدنيا كانت زحمه.
يعني خلاص ربنا هداكي ووافقتي.
يعني لو ما وافقتش هتسمعو لكلامي.
يابت بطلي هبل ده راجل غني وعند عمارتين يعني هتعيشي عيشه حلوه وبكره تدعي لنا ولا عجبك عشتنا دي.
ماشي يا مرات عمي اللي تشوفو
ودخلت غرفتي ولمېت ملابسي واستنيت لما كلهم نامو واتصلت بوليد  وجالي علي اول الشارع وركبت معه ومشينا
وليد ايه اللي معاكي ده مكنتيش جبتي اي حاجه انا هشتريلك ملابس جديده وكل اللي تحتاجيه.
رؤي بس يا وليد  انت مش هتقرب مني غير لما نتجوز عند مؤذون مش عرفي.
يعني انتي عايزاني اتجوزك رسمي!!
طبعا رسمي ولو مش هتجوزني رسمي انا هرجع بيتنا واتجوز الراجل ده حتي لو عندو ١٠٠سنه بس علي سنة الله ورسوله.
طب خلاص خلاص بكره نجيب المأذون دلوقتي انا عندي شقه مفروشه وجاهزه نروح نرتاح وبكره ربنا يسهل.
لاااا مينفعش تدخل معايا الشقه دخلني الشقه وبكره تعال وجيب المأذون.
ده انتي مخك صعب اوي انتي خاېفه مني ده انا حبيبك.
ايوه بس هيا دي الأصول.
طيب اللي تحبيه بكره هشتريلك حبة حاجات ملابس واحتياجاتك كلها اجبهالك الصبح وبليل نجيب المأذون
واشوف اتنين صحابي شهود تمام ياستي كده.
تمام
وفعلا تاني يوم جبلي حاجات كتير وخدني وداني الكوافير وجاب المأذون بليل كان شكل المأذون غريب وبيغلط في الكلام لكن ما شكيتش في لحظه بعد ما مشي الماذون واصحابه اداني شريط برشام سألته 
ايه ده قالي
ده عشان مايحصلش حمل احنا دلوقتي مش جاهزين ولو حصل حمل هنتلغبط بذات ان لسه جوازنا في السر اول ما نعلن جوازنا للكل انا اللي هقولك عايزك تجيبلي بنت حلوه زيك
وافقتو وعشنا سوا احلي شهرين صحيح ما كان يبات معايا علطلول عشان اهله ما يلاحظه بس كان اكتر الوقت معايا خروج وفسح وهدايا خلاني انسي حتي اسأله فين قسيمة الزواج لغاية ماجه اليوم اللي تعبت في وروحت كشفت وعرفت اني حامل
وقولتلو انا حامل يا وليد  معرفش ازاي حصل بس اظاهر نسيت اخد الدوا اللي جبته ڠصب عني.
رد بعصبيه ووشه اتغير وبقا انسان تاني وقالينعم انتي اټجننتي ولا بتستعبطي يعني انتي فاكره كده بتربطيني بيكي مش هو ده اتفقنا الطفل ده هينزل وحالا.
انت بتقول ايه يا وليد  ومالك  اتغيرت كده ليه بقولك ڠصب عني لا مش هنزل ابني هو انا عايشه معاك في الحړام احنا متجوزين علي سنة الله ورسوله.
ضحك باستهزاء ههههههه انتي عبيطه يابنتي ولا هبله انا متجوزك بورقتين والاثنين معايا هقطعهم وخلصت ولا في شي يربطني فيكي.
رديت عليه پصدمه عرفي ايه والمأذون وصحابك الشهود.
الماذون ده واحد صحبي عامل مأذون قولت عشان اريحك مأذون ايه انتي صدقتي.
يعني انت خدعتني وضحكت عليا ليه بتعمل معايا كده.
بطلي الكلام ده متحسسنيش اننا في فيلم عربي قديم انا حبيتك وعشنا سوا بس مينفعش تبقي مراتي قدام الناس انتي
معايا هتعيشي احلا عيشه وكل طلباتك
مجابه وهفضل احبك وادلعك مش احسن من الراجل اللي عمك عايز يبيعك ليه لكن تقوليلي جواز وعيال لا محبش الخنقه ولما اتجوز رسمي اكيد مش هتبقا بنت اخو الجنايني استهدي بالله كده وبكره تروحي عند اي دكتور وتنزلي اللي في بطنك
طبعا مش هقدر اظهر معاكي عشان محدش يشوفني تخلصي وتتصلي بيا اجيلك وكل حاجه ترجع زي ما هيا غير كده يبقي مع نفسك انا مليش اي علاقه بيكي
ولو شيطانك وزك تيجي القصر تفضحيني عمك بيدور عليكي وحالف يقتلك ومحدش هيصدق منك كلمه .
رديت عليه وانا حاسه اني في كابوس اللي عملته في نفسي ده انا ازاي وثقت فيك معقول انت وليد  اللي عرفته وحبيته اللي كان بيحلف انو عمره ما يتخلي عني حرام عليك كنت سابني اسمع كلام عمي واتجوز الراجل اللي عايزني اتجوزه علي الاقل كنت هحترم نفسي واعيش بالحلال .
رد وقالوالله لو كنت اعرف انك معقده كده كنت سبتك اسمعي الكلام يارؤي  وانا ارجع وليد  اللي حبتيه خلي بالك الشقه دي ايجار مفروش انا دافع ايجار خمس شهور يعني تلت شهور وصاحب الشقه هيمشيكي وأدي فلوس اهي تروحي تخلصي نفسك وتكلميني غير كده مش هتشوفيني تاني.
باااااي
ومشي وسابني طبعا مرحتش انزل الولد مقدرتش حتي لو نزلته انا مش هينفع اعيش معاه كده من غير جواز رسمي قولت هيعرف غلطته ويرجعلي واخليه يكتب عليا المره دي بجد لغاية ما عدي التلت شهور وصاحب الشقه فعلا طالبني ان اخرج من الشقه اتصلت بيه لقيت تلفونه مقفول باستمرار مشيت من الشقه وخدت غرفه صغيره ايجار وفضلت ابيع في الهدايا اللي جبهالي والملابس عشان اعيش لغاية مبقاش معايا اي شي وصاحبة الغرفه هددتني بالطرد لغاية ما جالي ۏجع الولاده وقابلتك .
ايه رئيك في حكايتي هتقبل تساعد واحده فرطت في نفسها بالسهوله والسذاجه دي
رد مالك يارؤي  انت ضحېة ناس ما كانوش اد المسئوليه والامانه حتي ما كلفو نفسهم يعلموكي الصح من الغلط ولا فهموكي يعني ايه جواز الجواز الرسمي اللي علي سنة الله ورسوله ليه شروط مش مأذون وبس ولا شهود اول شروطه الاشهار سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام شاور عالدف في عرس احد الصحابه وقال هذا الفرق بين الڼكاح والسڤاح
وكمان الولي رسولنا قال صلي الله عليه وسلم لا تزوج المرأه نفسها 
وفي حديث اخر قال لا زواج بغير ولي 
يعني حتي لو المأذون كان صحيح الزواج بالشكل ده باطل 
بس انتي مكنتيش تعرفي استغفري ربنا وربنا غفور رحيم
وكمان كنتي ضحېة الناس الاغنيه اللي فاكرين بفلوسهم يشترو ويبيعو في الناس الغلابه
بس انا لازم اجبلك حقك واخلي وليد  يعترف ببنته
رؤي لا عمي لو عرف هيقتلني
مالك مفيش الكلام ده متخفيش انا هعرف اتصرف بنتك دي لازم يبقا لها اب بدال ابوها عايش .
دلوقتي حضري نفسك لما اخلص شغل هاخدك ونروح عند بابا وماما وهقف جمبك متخفيش انا معاكي
رؤي ممكن اسألك سؤال 
اتفضلي!
انت بتعمل معايا كده ليه وبتساعدني ومتقوليش عشان انا انسان مفيش حد كده
مالك  وهو مبتسموالله مش عارف بعمل كده ليه بس ممكن تقولي ربنا حنن قلبي عليكي وخلاني عايز اساعدك
وحاسس بمسؤليه اتجاهك يمكن عشان انتي غلبانه ومظلومه ربنا بيوقفلك اللي يساعدك
اشفقت عليها ام مالك  وبكت هي الاخري
مالك في ايه ياجماعه ايه حصل انتو تعرفو بعض من ورايا 
ام مالك والله حاسه كأني اعرفها من زمان ليك حق يا مالك  رؤي  تدخل القلب بسرعه
مسحت رؤي  دموعها وقالت انتو والله ناس طيبين اوي
ام مالك  اخدت من مالك  الطفله وقالت بسم الله ماشاء الله بنتك عسوله زيك ادخلي بقا انا محضرالك غرفه وحبه من ملابسي مؤقتا يارب تعجبك عارفه موضه قديمه بقا
لا والله كتر خيرك انك فكرتي فيا انا مش عارفه اشكرك ازاي
طب يلا ادخلي ريحي وغيري وسيبي النونو معايا هي اسمها ايه
حلم
الله حلو حلم يلا لغايه ما ابو مالك  يجي ونتغدي سوا
دخلت حلم الغرفه وهي لا تصدق ان في نوعيه من البشر في طيبة ام مالك  وابنها
ام مالك  غلبانه اوي يا مالك  ومسكينه البنت دي معرفش ليه قلبي رق لها
مالك  مش قولتلك يا ماما تعالي احكيلك حكايتها وانتي هتعرفي اد ايه مظلومه
الفصل الخامس
وبعد ان حكي مالك  لأمه ما مرت به رؤي  وما فعله بها اب طفلتها وكيف خدعها بالزواج المزيف واستغل سذاجتها وبرئتها ولعب بها تأثرت امه وقالت
معقول في ناس بالظلم ده يستغل بنت يتيمه كده ويستحلها ربنا ع الظالم
مالك بس انا مش هسيب حقها لازم اخليه يعترف ببنته ويكتبها بأسمه
الامانا خاېفه عليك يا بني متوقعش نفسك في مشاكل احنا في غني عنها انا وافقتك تساعدها وندخلها بيتنا لكن انا مليش غيرك والناس دول احنا مش قدهم
مالك يعني يا ما ما اسيب حق واحده ملهاش حد طفلتها دي ايه ذنبها ازاي ما تكتب باسم ابوها انا مش جبان عشان اخاڤ منهم وبدال بدافع عن الحق ربنا هيكون معي متخفيش عليا انتي علمتيني ما اخاڤ غير من اللي خلقني قل لا يصيبنا الا ما كتب الله لنا
الام ونعمه بالله ربنا يحميك يابني 
ودق جرس الباب وذهب مالك  ليفتح الباب ليفاجئ بأولاد خالته نغم وسليم ليقول في نفسه لا مش وقتكم خالص ايه اللي جبهم دول 
نغمايه يا مالك  واقف ساكت ليه كأنك شفت عفريت ايه يا دكتور مفيش اتفضلو
مالك لا ابدا اهلا وسهلا انا بس اتفاجئت ماما ماقلتش انكم جايين
سليملا هي كمان متعرفش احنا العربيه عطلت بينا قريب منكم ودنها تتصلح وقولنا نيجي نسلم عليكم وسع كده دخلني ودخلو ليتفاجئو بأم مالك  تحمل طفله
نغم ايه ده ياخالتو مين النونو ده هو مالك  اتجوز وانتم مخبيين 
لتخرج رؤي  من الغرفه وهي ترتدي ملابس البيت ليفاجئو بها جميعا
سليم مين البنت الحلوه دي يامالك 
يضربه مالك  علي كتفه ويقولاحترم نفسك
سليم ايه ده انت بجد اتجوزت طب امتا وازاي تخبو علينا
ام مالك لا يابني اتجوز ايه دي رؤي  بنت صديق ابو مالك  جات ولدت هنا في مصر ومالك  اللي ولدها واهلها عايشين بره في السعوديه عشان كده صممنا تقعد معانا لغاية ماتفوق من الولاده وتسافر وقالت بسرها استغفر الله العظيم سامحني يارب عالكدب
نغم بلئم اومال فين زوجها هو كمان مسافر
رد مالك  زوجها ټوفي قبل الولاده بكام شهر
نغم بتصنع الحزن ياحرام عشان كده شكلك حزينه الله يرحمه
كانت نغم تحب مالك  ولكن هو لم يعيرها اي اهتمام وكان طول الجلسه غاضب من نظرات سليم ابن خالته لرؤي  واخذ سليم وقال يلا نطلع فوق يا سليم
سليم لا خلينا هنا شويه الجو حلو
اوي انتو معندكمش غدا ولا ايه
ام مالك  لا جوز خالتك في الطريق هقوم احضر الاكل تعالي معايا يا نغم 
واخذت رؤي  طفلتها وقالت وانا هنيم حلم بعد اذنكم
سليم بعد ما اصبحا بمفردهما هو ومالك  قال
حلوه اوي رؤي  ماشفتش بنت جمالها هادي ومريح كده
مالك  اشتاط ڠضبا وقالك ما عيب عليك يا اخي في ايه دي ضيفه عندنا
سليم انا بقول بيني وبينك انت شفتني عكستها
ايه عمال تبصلها احرجتها عيب عليك 
ودخل لامه المطبخ وقال ماما دخلي
الاكل لرؤي  الغرفه هي محتاجه راحه مينفعش تاكل معانا وكمان ممكن تتكسف
حاضر يابني
ڠضبت نغم من اهتمام مالك  برؤي  وشكت بأمرهما وبتصرفات مالك  واحست بغيرته عليها
وجاء ابو مالك  واتغدو وانصرف ابناء خالته
ابو مالك  طيب مش هتنادي رؤي  اتعرف عليها ولا نامت 
مالك  ثواني اخبط عليها عشان ماما مش فاضيه بالمطبخ
خبط عليها فتحت الباب له نظر في الارض عندما شعر باحساس غريب اتجاهها وقال
بابا كان عايز يتعرف عليكي يا رؤي  بس قبلها عايز اسألك سؤال
ردت اتفضل
انتي ليه مش لابسه الحجاب مش عارفه انه الحجاب فرض وانتي مطالبه
به
ردتهو انا عمري ما حد كلمني عليه بس بفكر البسه بدال فرض
معقول مكنتيش تعرفي انه فرض
لا عندنا الستات الكبار بس اللي بيلبسه حجاب 
لا يا رؤي  البنت لازم تغطي جمالها مايظهرش غير لزوجها او محارمها انا بس حبيت انصحك وانتي براحتك طبعا
حاضر اديني دقايق واجي وراك واتعرف علي والدك
ذهبت رؤي  لأم مالك  المطبخ وطلبت منها حجاب واعطتها وفرحت بها كثيرا وعندما خرجت لمالك  فرح بها 
وقال في نفسه وبعدين بقا ده انتي كده بقيتي اجمل صبرني يارب
وتعرفت علي ابيه واعجبت به وبطيبة قلب هذه العائله الطيبه وتمنت ان كانت تحظي بمثل هذه العائله
وفي المساء ذهب مالك  لعمله بالمشفي ورفع رأسه بطريقه لا اراديه لينظر علي شباك الغرفه الموجوده بها رؤي  ليفاجئ برؤي  تنظر منها تراقبه وهو ذاهب لعمله خجلت رؤي  عندما شاهدها تراقب خروجه لعمله ودخلت بسرعه
اما بالجانب الاخر عند مالك  دق قلبه عندما شعر بأهتمامها به وقال في نفسه اكيد صدفه متوهمش نفسك بقا
وعزم ان يذهب بعد العمل بعنوان القصر الكائن به وليد  والد حلم ليجبره علي الاعتراف بها
وعندما ذهب مالك  القصر وطلب ان يقابل وليد  واعطي الكارت المدون به اسمه وعمله للخادم وقال قولو انا عايزه في شي مهم وضروري
دق الخادم باب وليد  ودخل عندما اذن له
وليد ايه بتصحوني بدري ليه جتكم الهم
الخادم الشخص ده قال عايزك في شي مهم يا فندم واعطاه الكارت
عندما رأي الكارت اندهش وقالدكتور مالك  عايز مني ايه ده لما انزله
نزل وليد  ليقابل مالك  
وليد  بتكبر اهلا هو في سابق معرفه بيني وبينك عشان تطلب مقابلتي بدري كده
مالك  رغم اننا الضهر بس بعتزر للازعاج هو مفيش سابق معرفه بيني وبينك بس انا عندي شي يخصك
يخصني انا شكلك غلطان بالاسم ايه اللي هيخصني عندك
مالك بنتك
وليد  پصدمه نعم بقولك غلطان في العنوان انا معنديش بنات ولا ولاد ولا متجوز اصلا اتفضل من غير مطرود
مالك  لا عندك بنت اسمها حلم بنت رؤي  اللي انت خدعتها بمأذون مزيف وغشتها وبعد كده رمتها بالشارع افتكرت ولا افكرك اكتر
اطلع بره انت مچنون حلم ايه ورؤي  ايه اه فعلا شكلك بتحلم معرفش حد بالأسم ده خليها ترمي بلاها بعيد عني احسن لها و احسن لك
لا انت تعرفها كويس و عارف ان سهل تثبت ان البنت بنتك فمن غير اي مشاكل تعال اكتب بنتك بأسمك واعترف بيها واكتب علي رؤي  علي الورق بس رسمي وطلقها عشان سمعة البنت بس لكن رؤي  مش عيزاك
انت بتحلم جابتك منين انت قولها اي دوشه هأذيها وخليها تبعد احسن
ده عنواني هي عايشه مع امي هستناك تفكر اسبوع وتتصل عليا وتيجي ارقامي بالكارت اللي معاك لو مجتش بعدها هتصرف
اطلع برره
ڠضب وليد  من زيارة مالك  واخذ يفكر ماذ يفعل بهذا الطبيب الذي تحتمي به رؤي  هي الان اصبحت معها من يساندها ويقويها لم تعد البنت اليتمه التي لا حول لها ولا قوة من الضروري ان ينهي موضوعها بأي شكل ثم خطرت له فكره شيطانيه وذهب لعمها بحديقه القصر لينفذها
عم صابر عامل ايه و ايه اخبار الورد الحلو بتاعك
اهلا وسهلا يابيه الحمد لله كله تمام
بقولك يا
عم صابر في. موضوع كده عايز اقولهولك ومتردد
قول يابيه علي راسي
سمعت ان بنت اخوك هربت وانت بدور عليها
اه يا بيه منها لله جبتلي العاړ بس لو الاقيها اشرب من د م ه ا
شفت انا خاېف اقولك تتهور وتضيع نفسك عايزك تحل الموضوع بحكمه عارف انك فلاح ودمك حامي وهي البت بهدلت سمعتك الصراحه
انت تعرفها يابيه تعرف مكانها
انا الصراحه شفتها معاك كام مره فاول ماشفتها عرفتها علطول
شفتها فين قولي ابوس ايدك
بس مكنتش تحلف مكنتش ناوي اقولك هي عايشه مع دكتور في شقته لوحدهم استغفر الله عايشه معه بالحرام وباين خلفت منه كمان انا لما شفتهم مشيت وراهم وجبتلك العنوان قلت عم صابر راجل طيب وما يستاهلش راسه تبقي في الطين كده خد العنوان اهو بس اوعدني مضيعش نفسك
ده انا هشرب من د م ه م الاتنين
ليه بس كده يا عم صابر صراحه انا لو منك هعمل اكتر من كده
الفصل السادس
وبعد ان نفذ وليد  خطته الشيطانيه وبخ السم في عقل عم صابر عم رؤي  واقنعه انها تعيش مع طبيب بمفردهم وانها عشيقة هذا الطبيب حتي اصبح عم صابر لم يري امامه الا ان يأخذ بثأرو من الطبيب الذي استحل شرفه ومن رؤي  حتي يغسل عار ها واخذ العنوان وقرر ان يذهب العنوان الذي اعطاه له وليد  
رجع مالك  البيت وهو مشمئز من تكبر واستعلاء وليد  ومن اخلاق هذا الشاب الذي استضعف فتاه رقيقه مثل رؤي  واستغلاها واخذ يفكر في رؤي  وفي رقتها وهدوئها انها فتاه بطابع ملائكي كيف انخدعت في وليد  هذا وما الذي جذبها له وعرف الاجابه انها كانت تريد يد حنونه تأخد بيديها وتحميها وقبل ان يصعد العماره رفع رأسه
لينظر علي شباك غرفة رؤي  ليتفاجي بها تنظر اليه بقلق وعندما رائته خجلت ودخلت 
فقال في نفسهمعقول كانت منتظراني وقلقانه

عليا 
وعندما دخل البيت استقبلته امه وقالت
مالك  اتأخرت كده ليه قلقتنا عليك
معلش يا ماما كان عندي مشوار مهم هحكيلكم عليه تعالي
الامطب شوف حل مع ابوك شايل حلم من ساعة ما رجع من الشغل ومش راضي يديهالي
ليتكلم والده ويقولما هي معاكي طول ما انا في الشغل سيبهالي انا بقا
ضحك مالك  وقال في ايه يا جماعه هي لعبه دي لسه رضيعه مفروض تبقي مع مامتها تهتم بيها
لتخرج رؤي  من الغرفه وينظر لها مالك  نظرة حب ويقولعامله ايه يا مدام رؤي  سيباهم خاطفين منك بنتك كده
لتبتسم له ابتسامه رقيقه ټخطف قلبه وتقول ما لما بټعيط باخدها ارضعها واغيرلها وبياخدوها تاني الصراحه كتر خير هم محسسني انهم اهلي بجد وعمو اشتري ملابس وحاجات كتير لحلم مش عارفه اشكره ازاي
ليرد والدهرؤي  احنا مش اتفقنا تقولي بابا ومتقوليش الكلام ده تاني مفيش بنت تشكر
ابوها علي واجبه
لتقول ام مالك وانا كمان والله انا حسيتك بنتي اللي مجبتهاش
لتبكي رؤي  وتقولوالله انا بشكر ربنا اني عرفت ناس طيبين زيكم
ليستغرب مالك  من تعلق امه وابيه السريع برؤي  وبنتها ويقول في نفسه الله هو مش انا بس اللي شي غريب بيشدني ليكي كمان امي وابي البت دي عمله لينا عمل ولا ايه بيضحك من كلامه ويقول 
انا لسه جاي من عند وليد  والد حلم
ينظرون له جميعا بدهشه ويتكلم والده
وعملت ايه
مفيش يا بابا قولتله يجي
يكتب علي رؤي  ويكتب بنته بأسمه ويعترف بيها
رؤي يكتب عليا انا مش عايزه ارجعله
مالك لا يا رؤي  هو هيكتب عليكي علي الورق بس ويطلقك وانا اعرف مأذون هخليه يكتب بتاريخ قديم يعني من ساعة ما اتجوزك بالغش 
وليه يكتب من الاساس هو يكتب البنت وبس
مالك  يارؤي  لازم عشان يكتب البنت يبقا اتجوزك عشان سمعة بنتك تبقي بنته ازاي امام الناس لما مفيش قسيمة زواج ولا طلاق وهو ابن راجل مشهور في البلد يعني بنتك لما تكتب بأسمه الناس هدور هي بنت العيله دي فعلا ولا لا
لازم تبقا ابنه شرعيه له
ام مالك  طب مش حرام تزور في تاريخ الزواج
لا يا ماما ده اضطرار وربنا يسامحنا غير ان هو لو مكانش خدعها هي كانت فاكره نفسها اتجوزت اصلا
رؤي طب هو وافق
لا طبعا انكر وهددني بس متخفيش الناس دي پتخاف من الدوشه انا سيبت له العنوان و التلفون و اكيد هيجي ولو مجاش انا هروح لوالده
رؤي انا خاېفه اعملك مشاكل الناس دي محدش يقف قصدها
بلاش خلاص انا رضيت بنصيبي وربنا يتولاني انا وبنتي
ردمتبقيش ضعيفه كده لازم نجيب حق بنتك واذا كان عليا متخفيش واتكلي علي الله قولي يارب
كلهم في صوت واحد يارب
بعد ما اخذ عم صابر عنوان مالك  من وليد  اخذ سلاحھ وذهب عند العماره سأل بواب العماره علي مالك  وقال
ازيك يا بلدينا الا متعرفش بيقولوا في دكتور ساكن هنا اسمه دكتور مالك 
رد البوابايوا بس هو لسه معملش عياده ودي شقته اللي في العماره مش عيادته وكمان هو دكتور نساء وولاده
عم صابر ايوا منا عايز أجيب له مرتي 
البواب روحله المستشفي بقا 
عم صابر طب هو بينزل امتا عشان الاقيه موجود
هو بينزل بليل عشان شغال في الطوارئ الايام دي
طيب هستنا لما ينزل ابقا شاورلي عليه بس عشان اكلمه
رد تمام يا بلدينا خليك قاعد منورنا
وفي المساء في ميعاد نزول مالك  كانت رؤي  تراقب نزوله كعادتها عندها قال البواب
اهو دكتور مالك  اللي بيفتح عربيته اهو
نظر اليها ثم لاحظ انه يرفع راسه وبينظر لفوق نظر ليري ما ينظر اليه مالك  ليتفاجئ انها ابنة اخيه رؤي  ليقاطعه البواب
يا اخينا مش هتروح تلحقه قبل ما يمشي
ردلا ما انا خلاص عرفته هروحلو المستشفي علطول وبعدين شكله بيودع مراته مش عايز اضايقه
ضحك البواب وقاللا مش مراته دي بنت كده جابها من اسبوع ومعها عيل علي ايدها بس الله واعلم بيهم شكل في غرميات بينهم كل يوم تبص عليه وهو نازل وتستنا وهو راجع اللهم استر علي ولايانا
عم صابر لا خلاص بدال هو راجل بتاع ستات بلاش منه انا بغير علي مرتي
والله كان ماشي زي الفل ولا ليه في الكلام ده بس اظاهر البت الحلوه دي هي اللي ميلت دماغو 
خلاص بقا اسكت بلاها القعده دي اللي تفور ال د م
البواب في استغرابماله ده راجل مچنون 
وذهب عم صابر من عند البواب وهو يغلي من كلامه الذي اكد له كلام وليد  واصر علي الاقتصاص منهم وق ت ل ه م
بعد مرور يومين في بيت مالك  وعند رجوعه من العمل
تفاجئ بوجود نغم وسليم اولاد خالته
مالك هي العربيه مش بتعطل غير جمب بتنا
نغملدرجه دي بتضايق من وجودنا عالعموم خالتو هي اللي اتصلت عشان عايزاني
مالك  ابدا والله بهزر معاكم نورتم والله ايه يا سليم خالتك عيزاك انت كمان
سليم يسلام عليك مش طايقني
الايام دي مش عارف ليه لا جيت مع نغم اوصلها عندك مانع
مالك لا يا عم علي راسي 
ام مالك  خلي بالك من رؤي  يا نغم واختاري لها ملابس حلوه وشيك ولا يهمك عشان زي مقولتلك شنطتها ضاعت في المطار و عشان كده بتلبس من ملابسي
نغم بغيظ طبعا طبعا دي في عينيا بس انتي خالتو مهتمه بيها زياده اوي كأنها قريبتنا 
ام مالك يابنتي دي غلبانه اوي وانا بعتبرها زي بنتي تمام
مالك مين اللي رايح مع مين يا ما ما
رؤي  يابني هتروح مع نغم وسليم هيوصلهم يشترو حبة حاجات
مالك  وانا روحت فين وازاي مش تقوليلي
نغموانت ولي امرها ولا ايه
مالك  بتلعثم اانا الدكتور بتاعها ولازم تقولي يمكن حالتها متسمحش
ام مالك ياحبيبي ده علطول في العربيه
مالك  طب خلاص اروح انا اوصلهم واخد بالي لحسن يحصلها مضاعفات
نغممضاعفات ايه هي عندها القلب 
ملكيش دعوه انا اللي هوصلكم يلا رروح ياسليم
سليم منا مش تحت امركم تعال ياسليم روح يا سليم انا هروح معاكم ا هو نتسلي مع بعض
مالك هي رحله يابني
ام مالك خلاص روحو كلكم بقا يلا قبل الليل
خرجت رؤي  من غرفتها وقالت انا جاهزه
نظر لها مالك  پغضب عندما رأي سليم ينظر لها باهتمام وقال
مستنيكم بالعربيه
كان طول الطريق بوجه عابث الامر الذي حير رؤي  وذهبو الي المول الخاص بالملابس وكانت رؤي  بسيطه واختيارتها قليله وعندما انتهت من شراء الملابس ذهبو الي الكافتيريا الموجودين بها مالك  وسليم بانتظارهم وعندما ذهبو وجدو مالك  فقط جالس بالكافتيريا
نغمفين سليم 
مالك  راح يشوفكم وبيتصل مفيش شبكه 
نغمطب هروح التواليت اظبط مكياجي يكون رجع
جلست رؤي  هي ومالك  بمفردهم
رؤي دكتور مالك  هو انا زعلتك بحاجه
مالك يعني انك كنتي ناويه تخرجي معاهم من غير ما تقولي لي حاجه متزعلش
رؤي معرفش انك هتزعل مامتك اللي صممت وانا مكنتش عايزه ازعلها بس ليه زعلت
مالك  بتلعثمعشان مفروض .... انتي مسئوله مني انا
رؤي مسئوله منك!!
نظر لها بحب ايوه يارؤي  من ساعة ما شفتك وانا بحس بكده 
بتحس بأيه
ثم جاء سليم فجأه وقطع تواصلهم
مالك  پغضب في سره ايه اللي جابك دلوقتي
وجائت نغم بعده مش يلا بينا
مالك  كل واحد جاي بعربيته يلا روحو وان هروح انا ورؤي 
اشتاطت نغم من اهتماهه الواضح برؤي  وقالت ماشي يا ابن خالتي
وعندما خرج مالك  ورؤي  من المول وعندما وصلو الي سيارتهم وكان مالك  يضع اكياس المشتريات بشنطة العربيه كان هناك ليس ببعيد عم صابر يستعد ليأخذ ما يزعم انه ثأره وينتقم لشرفه ليدوس علي زناد المسډس واخرجت 
الطلقه طااااخ
الفصل السابع
كان عم صابر ملثم بشاله الفلاحي عندما أطلق الړصاص بجهة رؤي  ومالك  أصابت الړصاصه مالك  وهرب سريعا واستغل زحمة المول في هذا الوقت
وبالجانب الآخر كانت رؤي  مذهوله من هول الموقف وهي تري د م ا ء مالك  ټنزف صړخت نغم وجائت سريعا عندما شاهدت الموقف وهي تراقبهم من بعيد عندما كانت تستعد لركوب سيارة سليم
نغممالك  قوم يامالك  مين اللي عمل فيك كده
سليماسعاااف بسرعه ياناس اسعاااف
كانت الدموع تسيل من عيون رؤي  وكان مالك  ينظر لها ويطمئنها وقال لها
متخفيشانا كويس يا رؤي 
نغممالك  انت كويس رد عليا انا بنت خالتك
هز رأسه بأرهاق وتعب بألايجاب كويس يانغم
جاءت الإسعاف وذهبوا جميعا الي المستشفي ودخل مالك  للعمليات وبعد
ساعه خرج الطبيب المعالج وأسرعو يسألونه
الطبيبأطمنو الړصاصه كانت في كتفه بس الچرح كان عميق احنا طلعنا الړصاصه وعملنا اللازم
سليمطب هو عامل ايه دلوقتي نقدر نشوفه
هو بخير شويه ويخرج لغرفه خاصه ويكون فاق من البنج وتطمنو عليه حمدالله علي سلامته
الله يسلمك يادكتور
كان تلفون مالك  لم يكف عن الرنين كانت أمه قلقه عليهم من هذا التأخير
سليمارد اقول ايه لخالتي دلوقتي
نغم لازم نقولها تلاقيها هتجنن وبعدين اللي اسمها رؤي  دي ساكته ولا بتكلم ومتنحه كده خليها تيجي تشوفها
هي عامله كده ليه هو مالك  من عيلتها
سليميا شيخه حرام عليكي تلاقيها اتخضت دي كانت جمبه بالظبط بس ياتري مين اللي ضړب ڼار علي ابن خالتك
وعايز ېقتله!!
رد سليم علي ام مالك  علي الهاتف
الوو ايوه يا خالتي
ام مالك فين مالك  ياسليم جراله ايه ليه بترد علي تلفونه
يصمت سليم ولا يعرف ماذا يقول
ام مالك  متخبيش عليا قول
احنا في المستشفي يا خالتي تعالو هو بس تعبان شويه بس متخفيش والله مش حاجه صعبه
ام مالك  لله الامر من قبل ومن بعد اللهم لا نسألك رد القضاء ولكني أسألك اللطف فيه
يأخذ منها الهاتف والد مالك في ايه سليم انتو في مستشفي ايه قول بسرعه ومالك  ماله
اعطي له سليم اسم المشفي وعنوانها وقال له لما تيجي ياعمو هتعرف واغلق الخط
كانت رؤي  تجلس شارده وتستعيد شريط حياتها منذ أن قابلت مالك  وكيف ساعدها وساندها وكيف اطمئنت وهي معه كأنها تعرفه من سنين من يا تري يريد أن ېقتل هذا الملاك هل هذا الشخص له اعداء ام ياتري ماحدث اليوم كانت هي السبب فيه ومن كتر الإجهاد والتفكير غابت عن الوعي
سليم الحقي يا نغم رؤي  فقدت وعيها روحي امسكيها وانا هروح انده دكتور
نغم بتعجبايه الدلع ده
تلاقيها بتمثل احنا ناقصنها
سليم پغضبروحي
وجاءت الممرضه ونقلتها الي غرفه وعملت لها الاسعافات المناسبه
افاق مالك  وجاء والديه واطمئنو عليه أنه أصبح بخير
مالك خلاص بقا ياماما انا كويس قدامك ومفيش شي بلاش عياط
الام الحمد لله يابني أن جت سليمه
الابمين اللي عمل كده يابني انت ملكش اعداء وتساعد الكل مين اللي عايز يأذيك
مالك فين رؤي  راحت لبنتها
الام لا انا سبت البنت لوحده جارتي واول ما دخلت مشفتهاش
سليمرؤي  فقدت الوعي ونقلنها بغرفه وعلقو لها محاليل
مالك انا هقوم اشوفها
نغم تشوف مين خليك في نفسك انت تعبان وبعدين دي وشها فقر شوف انا حاسه ان كل اللي حصلك من وراها
سليمعيب يا نغم كفايه بقا
الام والله يا مالك  انا خاېفه ليكون اللي ضړب عليك الړصاص ابو بنتها
نغممش قولتو ابو بنتها ماټ لا بقا الحكايه فيها شي غريب وانا لازم اعرف والبنت دي لو السبب في اللي جري لمالك  لازم تطردوها فورا انا هقوم اطردها
مالك  بس مش عايز ولا كلمه ومش عايز حد يجيب سيرة الكلام ده قدام رؤي  نغم لو سمحتي متدخليش في حياتي ورؤي  خط احمر
نغملا يا مالك  هدخل ومش هسيب بنت زي دي تاكل عقلك وتخرب حياتك وتخدعك بالبراءه اللي بتمثلها عليك
مالك لو سمحتي لحد هنا وبس انتي عشان بنت خالتلي مش عايزه اجرحك لكن مش هسمحلك اكتر من كده
سليمخلاص يا نغم اسكتي وملكيش دعوه مالك  مش صغير و عارف الصح من الغلط
كانت رؤي  تقف امام الباب بعد ما افاقت من اغمائها وعرفت ان مالك  انتقل للغرفه وذهبت لتطمئن عليه وسمعت حديثهم
ذهبت رؤي  من المستشفي وقررت ان تأخذ بنتها من عند جارة ام مالك  وتذهب بها لتواجهه وليد  حتي لو قټلها عمها ما عادت تهتم لحياتها بعد ما كادت ان تفقد انسان ليس له اي ذنب من الضروري ان تعتمد علي نفسها وتأخذ حقها بنفسها ولا تورط مالك  مره ثانيه بمشاكلها.
بعد قليل في غرفة مالك  
مالك  بصوت منخفضماما قومي اطمني علي رؤي  مش معقول كل ده مفقتش ومتزعلهاش عشان خاطري
الأماهتمامك برؤي  مش طبيعي يا مالك 
مالك  خلاص ياماما قومي بعدين نتكلم
ذهبت ام مالك  لتري رؤي  ولكن لم تجدها وعرفت من الممرضه انها رئتها خارجه من المشفي
اتصلت بجارتها لتسئلها عن الطفله فأجبتها ان رؤي  جائت واخذتها وذهبت
احتارت ام مالك  ماذا تقول لمالك  وهو بهذه الحاله وقررت
ان تخبره بالحقيقه صدم مالك  عندما عرف بذهاب رؤي  وقال٠يعني ايه راحت فين وكمان اخدت البنت يبقا اكيد مش راجعه تاني اكيد سمعت كلامكم مستحملتش انها تكون سبب في اذي انا لازم ادور عليها هتروح فين ملهاش حد لتكون راحت لقصر وليد  ويمكن عمها يأذيها انا لازم الحقه
وقام مالك  ليلحق برؤي  وحاول الجميع ان يمنعوه لكنه صمم عالخروج وألحق به سليم
ذهبت رؤي  الي قصر وليد  وكانو الحراس يعرفوها انها ابنة اخو عم صابر قال لها الحارسعم صابر مش موجود واخد اجازه
قالتانا عايزه الهانم الكبيره عايزه اقابلها في شي ضروري
قالطب ثواني اديها خبر واستأذنها
وعندما اخبرها بأن رؤي  قريبة عم صابر تريد ان تقابلها في امر هام وافقت علي مقابلتها 
وقال لها الحارس اتفضلي الهانم وافقت تقابلك دخلت وهي تحمل طفلتها ثم.....
الفصل الثامن 
دخلت رؤي  وهي تحمل طفلتها القصر وانتظرت الهانم والدة وليد  وعندما جاءت لمقابلتها قالت
اهلا انتي قريبة عم صابر هو باعتك عايز فلوس
رؤي لا مش هو اللي باعتني انا جيت اقابلك بخصوص وليد  ابنك
والدة وليد نعم وانتي تعرفي وليد  منين وبعدين اسمه وليد  بيه ازاي ترفعي الالقاب كده
رؤي لأن مفيش القاب بين الراجل وزوجته ام بنته
اندهشت الهانم من ما تحدثت به رؤي  وڠضبت كثيرا 
وقالت
انتي اټجننتي يابنت انتي جايه ترمي بلاكي علي اسيادك مين ضحك عليكي وجايه تتبلي علي ابني انا ابني ميعرفش الاشكال الزباله دي
رؤي ابنك اللي ضحك عليا وجابلي مأذون مزيف واتجوزني ولما حملت منه رماني في الشارع مين الاشكال الزباله اللي استغل بنات الناس ولا اللي صدقته ووثقت فيه!
انا ابني ميعملش كده اخرجي بره واياكي تجيبي سيرة ابني علي لسانك ولا تعملي له ڤضيحه لأما هتشوفي ايام سودا انتي وبنتك وكل عيلتك
وفي نفس اللحظه دخل وليد  ليفاجئ بها 
وليد  انتي ايه اللي جابك هنا هو عمك لسه مخلصش عليكي انتي والدكتور بتاعك
رؤي يعني انت اللي عرفته مكاني وهو اللي ضړب مالك  انت ايه انت شيطان يعني الانسان الوحيد اللي وقف جمبي عايز تقتله
وليد ما هو اللي جه وهددني انا مش قولتلك مشوفش وشك تاني اطلعي بره واياكي تيجي هنا تاني 
وامسكها من زراعها ليجرها خارج القصر
رؤي انتم مش بني ءادمين حسبي الله ونعم الوكيل فيكم كنت فاكره لما تشوفو بنتكم قلبكم هيحن لكن الغرب
قلبهم حن لها وعطفو عليها وانتم ولا حسيتم بيها
وقال للحارس ارمي الاشكال دي بره متدخلش هنا تاني لأرفضك انت فاهم
نفذ الحارس اوامر وليد 
وفي نفس اللحظه كان مالك  وسليم ابن خالته وصلو للقصر وشاهدوها وهي امام القصر ملقاه هي وابنتها تبكي
وفي القص
صاحت الهانم
والدة وليد 
وليد  البنت دي بتكلم جد انت اتجوزتها واللي معها دي بنتك
ماما كبري دماغك دي بنت كده شمال قضيت معها يومين عايزه تلبسني بقا في جواز وولاد سيبك منها
اسيبني منها ازاي ابوك لو عرف هيقتلك وېقتلني انت عارف اهم حاجه عنده سمعته والكلام ده هيأثر عليه كراجل مهم في الدوله وعضو
مجلس شعب.
ياماما دي بت غلبانه وهبله ولا هتعرف تعمل حاجه خلاص
بقا.
انت تلم هدومك وتروح تقعد يومين في الفيلا اللي في اسكندريه لغاية ما الموضوع يهدي ونشوف نصرف مع البنت دي ازاي ونخلص منها.
تمام احسن شي اهو الواحد يروق نفسه شويه
قلوب قاسيه الام لم يرف لها جفن ولا حن قلبها للطفله التي هي حفيدتها .
وفي الخارج
وعندما رأي مالك  رؤي  ملقاه بالطريق كأنها كانت تتسول منهم ڠضب كثيرا وجري عليها وقالرؤي  ايه بس اللي خلاكي تيجي هنا ليه مشيتي
من غير ما تقوليلي
كانت تبكي بغزاره 
وقالت كفايه الاڈيه اللي سببتهالك كنت هتروح فيها بسببي 
مين قالك بس وانتي ايه علاقتك باللي حصلي قومي يلا
رؤي عمي اللي ضړب عليك الړصاص وليد  اللي عرفه طريقنا ومش عارفه قاله ايه .
طيب قومي دلوقتي وانا هتصرف ومتخفيش عليا انا قدامك لسه ليا عمر ولا عمك ولا وليد  ولا اي حد يقدر ينهي عمري قبل أجلي وانا مش هسيبك لوحدك ابدا وهاخدلك حقك ڠصب عنهم.
رؤي لا خلاص مش عايزه منهم حاجه انا هشتغل واربي بنتي واكتبها بأسمي افضل مايكونو الناس دي عيلتها
طب قومي دلوقتي يارؤي  وبعدين نتكلم انسي ان اسيبك انتي وبنتك بقيتو كل حياتي وفي حمايتي ومسئوليتي.
قامت معه رؤي  وذهبو الي بيت مالك  واستقبلتهم ام مالك  بحفاوه واخدت رؤي  بحضنها
كده يارؤي  تخوفينا عليكي انتي وحلم انتي متعرفيش غلاوتكم عندي ادي ايه 
رؤي انا خاېفه عليكم مش عايزه يجيلكم اي اذيه من ناحيتي مش جزائكم ان أذيكم
ام مالك  سيبيها علي الله يابنتي مفيش حد يقدر يأذي حد الأ بأذن الله واللي نصيبنا هنشوفه
الاب يلا يارؤي  روحي ارتاحي وهاتي حلم لحسن وحشتني 
اوي
دخلت رؤي  الغرفه وهي ممتنه لوجود مثل هؤلاء الناس في حياتها وجود هؤلاء الناس في الدنيا رحمه فمثلما يوجد وليد  وامه يوجد مالك  واهله مثلما يوجد الشړ يوجد الخير حتي تتساوي كفة الحياه فلا يوجد شړ مطلق ولا خير مطلق

وفي اخر المطاف عند الله تجتمع الخصوم
فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يري ومن يعمل مثقال ذرة شړا 
يري
تحدث مالك  مع ابيه وامه وقالانا عايز اتجوز رؤي  انا هكتب حلم بأسمي واتجوز رؤي 
والد مالك يعني يابني مش للدرجه دي عمل الخير انك تورط نفسك وتتحمل غلط غيرك ده مش عقل
مالك لا انا مش بورط نفسي انا حبيت رؤي  من اول ماشفتها وانا حاسس اني مسئول عنها وحاسس اني بتشد ليها هي انسانه طيبه وانا عارف انها مظلومه لو كانت اتحطت في ظروف غير دي كان حالها بقا احسن بكتير
الامبس يا مالك  حرام تكتب البنت بأسمك ربنا قال
دعوهم لأبائهم انا حاسه بيك وحاسه بحبك لرؤي  ومش مقتنعه من الاول ان كل ده مجرد تعاطف معها لكن حرام تكتب البنت بأسمك
مالك اومال البنت تعيش من غير ما تتنسب لعيله سمعتها وحياتها تتدمر
الاملا لازم نثبت نسبها لأبوها رؤي  مغلطتش عشان تتستخبي هي اتغدر بيها ووليد  ده لازم يتعاقب
الابانتو بتحلمو الناس دي مش هتسمح بأي شي يضر سمعتها وممكن يؤذو رؤي  واي حد يقف معها الناس دي قادره
مالك  بس ربنا اقوي وهو اللي هيقف معانا
الام حسبي الله ونعم الوكيل الله المنتقم
جهز وليد  نفسه للسفر واتفق هو شله من اصدقائه الذين من عينته الذين لا يراعون اي مبادئ ولا يحملون اي هم ولا يبالون بأي احد وفي الطريق كانو يتسابقون بسيارتهم ويلهون كأنهم بالدنيا وحدهم وعندما كانو يلهون بالسيارات كانت سياره نقل كبير وراء سيارة وليد  وعندها توقف وليد  فجأه لم يتفادي سائق السياره وقوفه المفاجئ واصطدم بسيارة وليد  صډمه قويه وانقلبت السيارتين
الفصل التاسع
وما ربك غافل عما تعملون 
كان الحاډث كبير ادي الي تهشم سيارة وليد  نقلو اثرها وليد  بين الحياه والمۏت
عندما وصل الخبر لوالديه هرعو الي المستشفي في حاله يرثي لها
الام في الاستقبال فين ابني عربية ايه اللي اتقلبت بيه اكيد انتو غلطانين اكيد مش ابني
موظف الاستقبال ابن حضرتك اسمه ايه
اسمه وليد  الچارحي
ايوه حضرتك الحاله اللي جتلنا الاوراق اللي معاه البطاقه والرخصه بالاسم ده .
الاب هو فين و فين الدكتور المعالج
وعندما جاء الطبيب قال لهم
انتم اهل المړيض 
ايوا طمنا حالته ايه
الصراحه هو جاي بكسور في كل انحاء جسمه وعنده ڼزيف داخلي وهو دلوقتي بالعنايه ربنا يتولاه.
الاب انا هسافره بره واعالجه عند احسن دكاتره 
صدقني حالته ما تستحملش اي نقل واحنا عملنا اللي علينا ونقلك ليك هتعرض حياته لخطړ اكتر وانت حر.
خلاص انا هجبله هنا احسن دكاتره انا ابني ما يموتش انت فاهم وليد  الچارحي مايموتش.
استغفر الله بدال الكلام ده ادعيله هو محتاج للدعاء
بعد اذنك .
استغفر الله العظيم يارب ابني الوحيد بيضيع قدامي خد كل حاجه عندي يا رب وخليلي ابني 
الام في اڼهيار ده ذنب البنت اللي طردناها ده ذنب البنت ربنا بينتقم لها
الاباتكلمي بنت ايه وذنب ايه اتكلمي
في الصباح ببيت مالك  عندما دخل مالك  البيت طلب من امه ان تنادي له رؤي  ليخبرها بخبر سيفرحها
جاءت رؤي  وقالتخير يا دكتور مالك  خبر ايه
مالك  انا لقيت لك شغل كويس عندي بالمشفي
هشتغل ايه في المستشفي وانا مش معايا غير دبلوم تجاره
شغل في السكرتاريه بمرتب كويس تقدري تعيشي بيه انتي وبنتك.
بجد والله مش عارفه اشكرك ازاي
لا مفيش شكر ما بنا بس هنحتاج نطلع لك ورق شهادتك وكده .
انا ورق شهادتي عند عمي بس طبعا مش هنقدر نجيبه
لا متقلقيش نقدر نطلع مستخرج رسمي من اي ورق بس موضوع عمك
ده الموضوع التاني اللي عايز اكلمك فيه
ايه هو
انا عايز اروح لعمك واتفاهم معاه
اوعي عمي مش هيتفاهم ده ممكن يأذيك
اصبري انا روحت المول اللي ضړب عليا فيه ڼار ومن حسن حظه ان الكاميرات كانت معطله يعني هو مفيش عليه اي دليل وعمك دلوقتي مستخبي وفاكر انه مطلوب انا هقوله كل الحقيقه واطلب منه ان يقف معانا لانك شرفه يبقا اللي استباح شرفه هو اللي يتعاقب بالقانون مش رايح ياخد طاره من الضحيه
بس انا خاېفه عليك يأذيك
بجد خاېفه عليا. يا رؤي 
احم طبعا هو مين اللي واقف جمبي غيرك
عشان كده بس
أحمر وجهها من الخجل وشعر وليد  بمشاعرها تجاهه وفرح من قلبه .
طب خلاص بس متخفيش عليا طول ما الحق معانا ربنا هيحمينا
رؤي انا محظوظه اوي انك في حياتي
بجد بجد ايه الكلام الحلو ده انا بحلم ولا ايه
هربت منه رؤي  الي غرفتها عندما شعرت ان مشاعرها تجاهه انكشفت امامه
اما مالك  بعد هروبها ردد مع نفسه
ما بال حبك لما رحت أكتمه 
في القلب أرسل في الأنفاس نجواه
كأنه وردة تحت الضمير نمت 
هل يصمت العطر فينا لو كتمناه
تقسو و تحنو معا..و الدمع ضحكتها 
و تذكر الذنب عن عفو..و تنساه
روحي إليها إذا أمشي تسابقني 
حتى الطرق معي تصفو نواياه
سکړان بالحب..مجذوبا..أقول لها 
رحمى جمالك  إني من ضحاياه
يا آخر اسم على بالي..و إن غمضت 
عيني لنوم..فورد النوم ذكراه
و أول النور في عيني إذا طلعت 
شمس..فإن ضياء الصبح رؤي اه
أدمنت وجهك طيفا أو معانقة 
أشتاقه.. و عيون القلب مأواه
عملت رؤي  بنفس المشفي التي يعمل بها مالك  بعد ان استخرجت اوراقها المطلوبه وكانت سعيده انها بجانب مالك  وكان دائما يراعها عن بعد ويهتم
بها زادات مشاعرهم تجاه بعضهم وقرر مالك  ان يذهب لعمها لينتهو من حكاية وليد  وبعدها يطلب يدها منه
وفي المساء ذهب لبيت عمها ودق بابه وفتح له وقال
انت لك عين تيجي هنا برجلك صحيح اللي اختشو ماټو
مالك  ممكن تسمعني وبعد كده تقرر ولو عايز تقتلني انا اهو بين ايدك بس تسمعني الاول
متابعه ماجد عيسى ابوباسل
الفصل الأخير
وبعد ان وافق عم صابر عم رؤي  ان يسمع مالك  وسمح له بالدخول اندهش مالك  عندما رأي حقائبه وانه كان مستعد للرحيل وقال
اي ده
انت كنت مسافر ولا هتسيب البيت
رد عليهملكش صالح كنت عايزني اقعد اعمل ايه بعد ما بهدلت شرفنا ولا كنت استنا تبلغ عليا اني ضړبتك واترمي بالحبس كمان
مين قالك اني انا اللي بهدلت شرفك 
ردوليد  بيه حكالي كل حاجه
طيب انا هحكيلك كل حاجه وخلي بالك فكر بعقلك انا كنت هشوف رؤي  فين وهي كانت مش بتخرج من البيت غير لما 
راحت معاك القصر بتاع وليد 
وحكي له كل قصة رؤي  من بدايتها عندما ذهبت معه القصر في حفلة عيد ميلاد وليد  الي ان رأها بالمشفي في يوم ولادة بنتها وبعدها عندما اخذها لبيته عند والدته ووالده
عم صابرازاي انا رحت بيتك وسألت البواب وقالي انها عايشه معاك لوحدك
لا طبعا تقدر تيجي تشوف بنفسك انا كمان مش عايش في نفس الشقه انا عندي غرفتين فوق سطح البيت نقلت فيهم لما جت رؤي  احنا عيله ملتزمه ونعرف ربنا وحافظنا علي رؤي  تقدر تتأكد بنفسك
صابرانا مش مصدق معقول وليد  بيه ابن الناس اللي قضيت عمري في خدمتهم هو اللي عمل في شرفي كده
مالك انت تقدر تتأكد بسهوله لاني مش هسيب حق رؤي  وبنتها وهيبقا في قضيه وتحاليل تثبت انه هو ابو البنت
صابرانت عايز تفضحنا يابيه اي اكتر من كده
الڤضيحه ليهم هما رؤي  اتخدعت هو وهمها انه اتجوزها زواج صحيح وجابلها مأذون وهمي.
وهي في بنت تخرج عن طوع اهلها تتزوج لوحدها ده ولا شرع ولا دين يقبله كده.
يعني في شرع ودين يقبل انك تربي بنت اخوك كأنها واجب فرض عليك وتعملها كانها قطه ولا كلب بتأكلها وتشربها ولا تربيها ولا تفهمها امور الحياه ولا توعيها وفي الاخر تضغط عليها تتجوز راجل اكبر منها بكتير ومتجوز عايزها تعمل ايه غير اي واحد يمدلها ايده تروح معه عشان تهرب انت فرط في
الامانه ياعم صابر ومكانش ينفع تلاقي الرد غير كده.
عم صابر عندك حق يابني بس ايه العمل دلوقتي الناس دي احنا مش أدها ومش هنستفاد غير الفضايح
واثناء كلامهم دق باب بيت عم صابر وذهب ليفتح الباب ليفاجئ بوالد وليد  ووالدته ليقول
اي ده البيه والهانم بنفسهم عندي
والد وليد  صابر بنتصل بيك تلفونك مقفول ليه مش بترد علينا.
فين رؤي  بنت اخوك وبنتها احنا عايزنها
صابر عايزنها تعملو فيها ايه البنت اليتيمه الغلبانه اللي ابنكم ضحك عليها
الام انت عرفت
الاب متخفش يا صابر احنا هنعملها اللي تطلبه ونديها حقها
مالك يعني هتدوها حقها ازاي تدوها قرشين تسكتوها يعني لا يا باشا مش كل حاجه تشتروها بفلوسكم حقها انه يعترف ببنته ويسجل عقد الزواج المزيف برسمي بنفس التاريخ وكمان يسجل الطلاق بنفس التاريخ اللي طردها فيه
الامهنعملها كل طلباتها بس بشرط
مالك  شرط ايه
انها تسامح وليد  لانه بين الحياه والمۏت ابننا اللي معندناش غيره طول الوقت بغيبوبه وكل مايفوق ما يقولش غير كلمه واحده بس خلي رؤي  تسامحني وخلو بالكم من بنتي
عم صابرلا حول ولا قوة الا بالله الدنيا مش دايمه لحد والانسان مهما قوي ضعيف ربنا يسامحه
احنا عايزين رؤي  وبنتها نشوفها وتروح تزوره عشان يمكن لما يطمن انها سامحته وأدانها حقها حالته تتحسن احنا هنسفره بره يتعالج عايزنها قبل ما يسافر عشان يرتاح نفسيا ده هيفيده في العلاج
مالك  طيب انا هروح لرؤي  اشوف رئيها ايه 
الام خدني معاك اترجها توافق تيجي معايا المشفي تزوره
لو يعرف الانسان ان دوام الحال من المحال وان الدنيا لا تديم لأحد ما استكبر ولا ظلم احد
ذهبو جميعا لرؤي  ولأن رؤي  بقلب ملاك وافقت علي الفور دون اي تردد لتذهب لتريح قلب انسان مريض حتي لو كان الانسان الذي استغلها ودمر حياتها
لكن مالك  صمم ان ينتهو من اوراق تسجيل الزواج والطلاق واستخراج شهادة ميلاد بأسم حلم وليد  الچارحي اولا
وبعد الانتهاء من الاوراق ذهبت رؤي  ومالك  ومعهم حلم لزيارة وليد  قبل ذهابه الي العلاج خارج البلاد
اذن الطبيب لرؤي  وأبنتها للدخول لغرفة وليد  بالرعايه المركزه كان وليد  يدخل في غيبوبه ويفيق كل فتره ويرجع ثانيا لغيبوبه اخري اشفقت رؤي  علي حاله هل هذا هو وليد  الذي كان يمشي في الارض مرحا كأن لم يخلق في الارض غيره هل هذا هو النائم حول اسلاك عديده ليس له حول ولا قوة سبحان المعز المذل 
اقتربت من سريره وقالت وليد  انا رؤي  ودي بنتك مامتك وباباك اعترفو بيها وخلاص بقا ليها شهاده ميلاد باسم عيلتها الحقيقيه قالولي انك حتي لو في غيبوبه
هتسمعني يارب تكون سامعني تعرف كنت خاېفه اوي تكبر و تلاقي نفسها مكتوبه بأسم امها زي اي بنت لقيطه بس الحمد لله انا كده مرتاحه رغم كل اللي حصل انا سامحتك يا وليد  ربنا يشفيك ويرجعك تاني بسلامه بس اوعي تظلم تاني حد لأن ربنا كبير ومش بيرضي بالظلم وكمان انت بقيت اب لازم تتقي الله عشان ربنا يحفظ بنتك يلا خف وقوم عشان تشوفها انت لسه حتي ما بصيت في وشها دي حلوه اوي هتحبها
لم تتمالك  نفسها من البكاء وخرجت من الغرفه
قالت لها ام وليد شكرا يا رؤي  اتمني تكوني سامحتينا كلنا وتدعي لوليد  ده مهما كان والد بنتك طبعا حلم بنتنا واحنا متكفلين بكل مصاريفها انا خدتلك شقه حلوه ليكي انتي وحلم وده حقك علينا وهسبلك حساب في البنك تصرفي منه علي حلم دي حفيدتنا الوحيده ولازم تعيش احسن عيشه
رؤي  بس انا مش عايزه حاجه واقدر اصرف علي بنتي
الام ده حقك وحقها بلاش تمنعي عنها خير ابوها كفايه شافت شره واوعدك بعد كده مش هتشوفو مننا غير كل خير
وبعد ايام من سفر وليد  جاء خبر ۏفاته وحزنت رؤي  كثيرا علي هذا الشاب الذي ضاع نتيجة اهمال الاب والام في تربيته حيث علمته والدته ان كل شي متاح له
بعد شهور قليله
كانت رؤي  في شقتها الجديده هي وابنتها بانتظار زياره من مالك  وعائلته كان عمها وزوجته انتقلو للعيش معها
وتغيرو معها كثيرا واصبحو يهتمو بها ويعاملوها كأبنتهم بحق
كانت رؤي  سعيده فهي اصبحت قريبه من مالك  وتعرف سبب الزياره سعيده بأنها سوف ترتبط بأنسان طيب وخلوق مثل مالك  كانت تتمني ان تقابله من قبل كل ما حدث لها ولكن كلها اقدار
جاء مالك  وطلب يدها وتمت الخطوبه وبعدها الزواج وعاشو معا في سعاده وهناء
وبعد سنه
في منتصف الليل وفي ليله من ليالي الشتاء دخلت روئ المشفي وهي تعاني من الالام المخاض ومعها والدة زوجها ووالده وزوجة عمها وفي الاستقبال قالت 
نادي علي دكتور الطوارئ بسرعه بولد
ضحك موظف الاستقبال وقال دكتور مالك 
بسرعه
جاء مالك  بالكرسي المتحرك واندهش عندما رأها وقال
ايه ده انتي لوحدك اومال فين زوجك
قالت زوجي هو دكتور الطوارئ واحيانا تمرجي عشان ينقذ الموقف
ضحك من قلبه وقال قولتلك انك هتولدي انهارده وبلاش انزل مصدقتنيش
رددت لا صدقت بس حبيت
اعملهالك مفاجأه ااه يلا بسرعه لسه هتكلم
حاضر حاضر بسرعه ياحبيبتي واحلي حاجه حصلتلي في حياتي
حبيبتي....
واميرتى....
أقتحمتى حصونى ....
فقلبتى تاريخي ....
وحضارتي.....
وتوجتيني ....
بتاج العشق..... 
ووشمتى على ....
روحي عاشق .....
مسلوب لارادتي..... 
فاصبحتى ....
كالفراشه ....
تعتلي سمائى.....
أقتحمتى عيناي ....
وجنبتيني النظر ....
الى كل ماحولي ....
من نساء....
فسكنتى بصيرتي..... 
أقتحمتيني ....
فا انحنت ....
قلاعي وحصوني ....
فرفعت
....
راية بيضاء .....
وكتبت عليها.....
لن يحبك و يعشقك ....
رجل كعشقي.....
تمت
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-