رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول بقلم ايمان عكاشة
رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ايمان عكاشة رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول
رواية مختمرة بين يدي شيطان رعد وريحان كاملة جميع الفصول
في قصر عائله الباسل تستيقظ بطلتنا السابعه صباحا مثل كل يوم
ريحان :الحمد لله الذي احيانا بعد مماتنا واليه النشور انا هروح اصلي الضحي وانزل تحت اساعد ماما
وبعد ما انهت ريحان صلاتهاوقرائة اذكار الصباح ذهبت لتساعد والدتها
استوووب تعريف ريحان (ريحان عماد الباسل لديها ٢٢ سنه متخرجه من كليه تربيه وهي ترتدي الخمار )
ريحان نزلت عند والدتها في المطبخ
ريحان :السلام عليكم صباح الخير يا ماما
جهاد :صباح الخير يا حبيبتي
ريحان :ماما هو في ايه انا شيفه في حركه في القصر غريبه وعمالين تعملوا تجهيزات وكمان انا شوفت الخدم بينضفوا الاوضه المقفوله دي
جهاد :اه يا حبيبتي اصل ابن عمك رعد جاي انهارده
ريحان : رعد هو انا بصراحه مش فاكره
جهاد :يا حبيبتي هو عايش برا من زمان من ساعت ما عمك الله يرحمه لما سافر ورعد منزلش هنا غير مره ولا مرتين علشان كده ممكن متفتكروش
ريحان بعدم اهتمام : ماشي يا حبيبتي طب انتي عايزه مني اي مساعده
جهاد :اه يا حبيبتي روحي صحي اختك
ريحان :حاضر يا ماما
وذهبت ريحان
جهاد لكريمه:متعرفيش ايه الي بيحصل من زمان رعد مجاش وكل لما عمي يكلمه علشان يجي مش بيرضي ليه دلواقتي فجأة جه
كريمه زوجة محمد عم ريحان وهو اصغر من عماد والدها
كريمه :والله معرفش كل الي اعرفه اني عمي سليمان كلمه زي كل يوم يطمن عليه وبعدين قلنا انو هينزل مصر
جهاد :ده عيال عمه ممكن ميفتكروش رعد زي ريحان
عند ريحان
ريحان: بسمله يا بسمله اصحي
بسمله بصراخ :في ايه البيت بيولع
ريحان بضحك علي شكلها : لا يا ختي البيت مش بيولع لكن لو مقمتيش دلواقتي ماما الي هتيجي تولع فيكي
بسمله : لا يا ختي خلاص انا قومت اهو
استوووب تعريف بسمله اخت ريحان ( بسمله فتاة لديها ٢١ سنه في كليه آداب هي لا ترتدي الخمار ولكن ترتدي ملابس محترمه)
ريحان : طيب يا حبيبتي انا هنزل
بسمله : ماشي وانا هحصلك
وذهبت ريحان وهي في طريقها قابلت ابنت عمها
علياء بسخريه : شيخ ريحان صباح الخير
ريحان بهدوء : صباح النور يا علياء
علياء : يا شيخه مش هتغيري البتاع ده دا حتي ابن عمك جي و اول مره يشوفك من سنين هيشوفك كده وانتي عامله زي الست العجوزه دا حتي طنط جهاد مش لبساه
ريحان : انا مش هرد عليكي
استووب تعريف علياء بنت محمد عم ريحان ( علياء فتاة في ال ٢٦ من عمرها متخرجه من كليه تجاره ودائما تردتي ملابس ضيقه)
وتركت ريحان علياء وذهبت عند والدتها
ريحان :ماما انا صحيت بسمله
جهاد : طيب يا حبيبتي يلا علشان الفطار جهز
ريحان :يلا يا ماما
واجتمعت جميع العائله علي الفطار
محمد :بابا هو رعد هيوصل امتي
سليمان (الجد) : علي الضهر كده
عماد : تمام مين الي هيروح يجيبه من المطار
سليمان :لا هو قالي هيجي بطياره خاصه
ياسين : مش غريب انه بعد كل الفتره دي يرجع كده فجأة
مالك : اه بصراحه انا كمان مستغرب
تعريف ياسين ومالك ( يا سين اخو ريحان ولديه٢٤ سنه وهو يعمل في شركات الباسل مع والده عماد )
( مالك يكون اخو علياء ولديه ٢٥ سنه وهو يعمل ايضا مع والده محمد )
بسنت : بس في حاجه انا عايزه اعرفها هو ليه كل الفتره دي اصلا كان بعيد عنا وليه يا جدي مكنتش بتكلمنا عنه انا اصلا مكنتش اعرف ان عندنا ابن عم
نتعرف علي بسنت ( بسنت تكون اخت مالك وعلياء الصغيرة وفي نفس سن بسمله ومعاها في نفس الكليه وهي فتاة جميله و لبسها محترم عكس علياء وبتحب ريحان )
بسمله : توأمي انا كنت هسأل نفس السؤال
بسنت : يابنتي احنا اصلا بنفكر زي بعد علشان احنا دايما في قلوب بعد
بسمله : قلبي
وقامت بتقبيلها علي الهوا
مالك : ايه شغل الدرامه ده ده انتوا لسه امبارح مقطعين شعور بعض علي حدة جزمه
بسنت : الله يكسفك يا شيخ طب ماتسيحش
وبسمله وشها احمر من الكسوف
ريحان : اول امبارح عملوا ايه مع بعض
بسمله : بس يا ريحان بالله عليكي متقوليش حاجه
ريحان : تد فعي كام
بسنت : ريحان حبيبت قلبي والله انتي جدعه ومش هتقولي صح
بسمله : اه دي اختي وانا عارفاها مش هتقول علي خناقت الموز
بسنت : غبيه غبيييييه
وكل العائله ضحكت عليهم
سليمان : ربنا يخليكم لبعض يا حبيبي
علياء : بس يا جدي برضو مقولتلناش علي حكايه رعد
سليمان : رعد ده بيكون حفيدي الاول من عمكم حسن ومراته الله يرحمها تقي حسن اخد عيلته وسافر علشان يدير الشركه الي برا مصر ومات هو ومراته
ريحان : الله يرحمهم يا جدي بس احنا حضرنا جنازتهم يا جدي بس مشفناش رعد
سليمان : لانه لما هو جه حضر الجنازه وسافر بعدها علي طول ومن سعتها كل يوم اكلمه اطمن عليه وانا الي طلبت منه يجي
بسنت : طب هو فضل هناك ليه وكمان ازاي تسيبوا يا جدي يقعد بره لوحده
سليمان : يا بنتي هو ساعتها كان عنده ٢٠ سنه وكانت جامعته هناك ولما خلص الجامعه مسك شركتنا في امريكا بدل حسن الله يرحمه وكمان فتح لنفيه شركه ادويه والحمد لله شركته كبرت وباقت سلسله شركات حول العالم
بسنت : اه فهمت
واكملوا طعامهم
بسمله :يلا يا بسنت
بسنت : يلا
مالك :يلا يا ياسين احنا علي الشركه
محمد وعماد : استنوا احنا جايين معاكم
سليمان : متنسوش تيجوا هنا قبل الضهر علشان رعد
وذهب الجميع وبقي في البيت ريحان وعلياء وكريمه وجهاد وسليمان
كريمه : جهاد يلا احنا كمان علشان نرتب كل حاجه
جهاد : يلا يا حبيبتي ده اب الغاليه جاي لازم نعمل كل الاكل الي بيحبه
كريمه: اه طبعا يلا
ريحان : عايزني اساعدكم
جهاد : لا يا حبيبت ماما احنا هنخلص كل حاجه وكمان الخدم معانا
علياء بكره : سبيها يا طنط تعمل يمكن عايزه تشتغل خدامه
كريمه بحده : علياء احترمي نفسك اه الي انتي بتقوليه ده علي الاقل بتساعد مش ناس عمرها مقالت اسعدك يا ماما ولا شالت مسؤليه اعتزري حالا لريحان
علياء : لا طبعا مش هعتزر
وتركتهم وذهبت بغضب
كريمه : معلش يا ريحان يا حبيبتي
ريحان : ولا يهمك يا طنط عن اذن حضرتك
وبعد فتره من الوقت وصلت الفتاتان من الجامعه وانهت السيدتان جميع الاكل
في شركه باسل لصناعه الذهب
مالك : ياسو يلا علشان نروح علشان
ياسين : اولا قولتلك ميت مره قبل ما تخش خبط علي الباب وثانيا متندهليش كده تاني
مالك : تمام يا عم يلا لشان رعوودي وحشني اوي البارد ده
ياسين : هقوله علي فكره علي رعووودي وبار كمان
مالك بخوف : لا يا عم ده علي قلم يحولك
ياسين: طب يلا
مالك : يلا
وذهبوا الي القصر
في القصر
مالك : نحن هنا اه ده هو رعد لسه موصلش
سليمان : لا لسه
كريمه : تلاقي علي وصول
وفي هذه اللحظة وصل رعد
رعد : السلام عليكم
سليمان : وعليكم السلام يا بني
واحتضن رعد وبعدها بالحظات تركه
مالك : رعووودي وحشتني اوي
وقام ايضا باحتضانه
ياسين : عامله ايه يا رعد
وسلم عليه وقام باحتضانه
نتعرف علي بطلنا ( رعد حسن الباسل شاب في ال ٢٨ من عمره وسيم جدا ويملك شركات ادويه حول العالم ولقبه الشيطان )
كريمه : رعد حبيبي وحشتني اوي
وسلمت عليه
جهاد : خلاص يا كريمه خليني اسلم عليه
علياء بدلع : ازيك يا رعد
ومدت يدها
رعد بجمود : الحمد لله
تجاهل يدها
بسمله وبسنت في نفس اللحظه : السلام عليكم ازيك يا رعد
وبعدين بصوا لبعض وضحكوا
بسنت : المسي حاجه حمره بسرعه
بسمله : اهو ولمست لبسها فهي كانت ترتدي درس فيه ورد احمر
بسنت : وانا كمان اهو ولمست بسمله
وضحكوا الاثنان وضحكت العائله عليهم
سليمان : رعد انت اكيد فاكر ياسين ومالك بس معتقدش انك فاكر علياء وبسنت وبسمله
رعد : الحقيقه لا مش فاكرهم
سليمان : دي علياء بنت عمك محمد ودي اختها بسنتوهما اخوات مالك ودي بسمله اخت ياسين
جهاد :وفي ريحان بنتي واختهم هي فين
بسمله :بتصلي يا ماما انا هروح انادلها
جهاد : ماشي يا حبيبتي
وبعد عدة دقائق وصلت ريحان وهي ترتدي ملابس واسعه كالعاده مع خمارها الذي زادها جمالا
ريحان : السلام عليكم
سليمان : وعليكم السلام يا حبيبتي تعالي سلمي علي رعد ابن عمك
ريحان : السلام عليكم ازيك يا رعد
رعد : وعليكم السلام
سليمان : يلا يا ام ياسين حضروا الاكل علشان رعد
كريمه : حاضر
رعد: لا يا جدي انا هطلع علي هروح استريح وهاجي باليل
سليمان: اه الي انت بتقولوا ده يا رعد انت هتقعد هنا معانا
رعد بهدوء: لا يا جدي انا اشتريت قصر هنا هقعد فيه وهجلكم باليل علي الغدا
سليمان : لايابني
قاطعه رعد
رعد : لو سمحت يا جدي خليني علي راحتي
سليمان ماشي يا جدي
وذهب رعد
في الليل في قصر عائلةالباسل
رعد وصل
كريمه للخدم : يلا حضروا رعد وصل
جهاد :يلا بسرعه
وبعد الغداء
رعد :جدي كنت عايز حضرتك في موضوع
سليمان : تعال يا رعد في المكتب
وذهبوا الي المكتب
رعد : جدي انا كنت عايز اطلب منك طلب
سليمان : اتفضل يا بني
رعد :
في الخارج
علياء : الله علي حلوته ده كتلة جمال مشيه علي الارض
ريحان : حرام عليكي يا علياء ربنا امرنا نغض بصرنا
علياء : بس يا شيخه نقطينه بسكاتك
بسنت : علياء مينفعش كده ريحان عندها حق
علياء : اسكتي انتي التاني ولا اقولك انا قايمه ده انتوا قرف
وبعد عدة دقائق ياسين ذهب لريحان
ياسين : ريحان جدي عايزك في المكتب
ريحان : حاضر جايه اهو
وذهبت ريحان لغرفه المكتب وطرقت علي الباب
سليمان : ادخلي يا ريحان
ريحان دخلت
ريحان : جدي ياسين قالي اني حضرتك عايزني
سليمان : اه يا حبيبت اقعدي
ريحان ذهبت وجلست علي كرسي مواجه للجد
سليمان : ريحان حبيبتي انتي عارفه انا بحبك اد ايه وعارفه اني مفيش حد هيخاف عليكي في الدنيا دي قدي صح
ريحان : صح يا جدي بس هو حضرتك بتقولي كده ليه
سليمان : وعارفه اني عمري مهاخد قرار يخصك غلط
كل هذا يحدث امام رعد وهو جالس بهدوء علي الكنبه
ريحان بقلق : صح يا جدي بس حضرتك كده بتقلقني هو في ايه
سليمان: رعد طلب ايدك وانا وافقت
ريحان
↚
ريحان :
سليمان: ريحان
ريحان : بس يا جدي انا معرفوش
سليمان :يا بنتي مانتي عارفه ان دي عادات وتقاليد عيلتنا ان البنت تتجوز ابن عمها
ريحان : لو علي كلام حضرتك يبقي المفروض رعد يتجوز علياء مش انا لان علياء الاكبر
سليمان : لا يا حبيبتي عمك حسن قبل ما يموت كتب وصيه انك انتي تكوني مرات رعد مش علياء
ريحان : طيب يا جدي الي تشوفه حضرتك
سليمان : ريحان انا مش عايز اجبرك علي حاجه يا بنتي لو انتي مش موافقه قولي
ريحان : لا يا جدي انا موافقه
سليمان : متاكده يا بنتي
ريحان : اه يا جدي
سليمان : طيب يا بنتي علي بركه الله فرحكم بعد اسبوع
ريحان : تمام يا جدي عن اذنك
سليمان : نادي بسمله وبسنت وياسين ومالك
وفعلا ذهبت ريحان
رعد : عن اذنك يا جدي
سليمان : اتفضل يا ابني
وذهب رعد
ريحان : يا رب ان كان ده خير ليا فقربه وان كان شر ابعده
وذهب لكي تناديهم لجدها
سليمان : اتفضل
ودخل كل من مالك وياسين وبسمله وبسنت
مالك : في ايه يا جدي ريحان قالتلنا ان حضرتك عايزنا
سليمان بصرامه : اسمعوني كويس ومش عايز اي اعتراض
ياسين : اتفضل يا جدي
سليمان : خطوبة ياسين و بسنت ومالك و بسمله مع فرح ريحان ورعد بعد اسبوع
الجميع في صدمه منهم السعيد ومنهم الحزين
بسنت : اه الكلام ده يا جدي
بسمله : احنا مش موافقين
ياسين : انا مش موافق
سليمان :وانت يا مالك مش هتقول حاجه علي العموم ده الي هيحصل ويلا اتفضلوا
خرج الجميع وهم في حزن وذهب ياسين وهو في قمه غضبه فهو يكره ان يجبره احد علي شئ والفتيات ذهبن في غضب ايضا الي غرفه ريحان ومالك ذهب خلف ياسين خوفا عليه
في المطبخ
كريمه : جهاد متعرفيش في ايه
جهاد : لا والله
كريمه :ربنا يستر ده العيال طلعين من المكتب وهم هيطقوا
في غرفه ريحان
بسنت : اوف ايه ده هو بالعفيه
بسمله: معرفش انا زهق من العادات المقرفه دي اوف بجد
ريحان : ملكم يا بنات
بسنت : جدو عايز يخطبني لياسين ومالك لبسمله
بسمله : بنات احنا لازم نعمل حاجه
ريحان : ده نصبنا يا بنات
بسنت : ريحان انتي مش ممكن تقبلي انك تتجوزي شخص متعرفوش
بسمله : اه يا ريحان انتي جواز مش زينا خطوبه وكمان احنا علي الاقل عرفين هنتخطب لمين لكن انتي لا
بسنت : ده لو الخطوبه دي تمت
بسمله : بتفكري في الي بفكر فيه
بسنت : توأمي طبعا
ريحان : ربنا يهديكم وينورلي طريقي
عند بطلنا
علي الهاتف
رعد بجديه : سيف دير كل حاجه عندك علشان انا هقعد اسبوع هنا
سيف : ليه في حاجه
رعد : فرحي بعد اسبوع
سيف : مبروك يا صحبي انا هكون عندك قبل الفرح بيوم
رعد : تمام سيف سلم البضايع انت بدالي سلام
سيف : تمام سلام
استوووب نعرف سيف ( سيف صديق رعد المقرب وهو في ٢٧ من عمره شاب وسيم وقوي جدا يعمل مع رعد ويعرف كل اعمال رعد او بمعني اخر هو بئر اسراره )
رعد : كلها اسبوع وهتبقي بين ايدي يا ملاكي
عند ياسين ومالك
مالك : اهدي يا ياسين
ياسين: انا عايز افهم بس هو ايه الهو بيعمله ده انا هروح اكلمه
مالك : اهدي بس يا ياسين ده جدك مهما كان
ياسين : اه مهو انتي فرحان طبعا هيجوزك لحبيبة القلب انا ماشي
مالك :طب استني انا هاجي معاك
وذهب ياسين ومالك للقصر
في القصر
↚
بسنت : ها هنعمل ايه
بسمله : امال توأمي وطبعا علي الاساس فهمه انا بفكر في ايه
بسنت : خدني الحماس مش اكتر بس بجد هنعمل ايه
بسمله : بصي احنا كل واحده مننا تروح تتكلم مع ياسين ومالك وتفهمه ان هي مش عايزه ونروح كلنا نقنع جدي
بسنت : تمام فهمت
عند ريحان
ريحان : السلام عليكم ورحمةالله
نور : وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته ريحان عامله ايه
ريحان : الحمد لله
نور : مالك يا ريحان
ريحان قالت لنور كل شئ
نور : طب انتي ليه مرفضتيش
ريحان : معرفش انا حسيت اني مرتاحه وكمان مش عايزه ازعل جدي
نور : طب انتي صليتي استخاره
ريحان : لا لسه
نور : طب صلي استخاره وادعي لو خير ربنا يقدمهولك ولو شر يبعدهولك
ريحان : حاضر هعمل كده وانشاء الله خير
نور : هسيبك وهكلمك تاني ماشي سلام
ريحان : في حفظ الله
استووووب نتعرف علي نور ( نور تكون صديقه حور المقربه وهي في نفس سنها وجميله جدا وهي ترتدي الخمار مثل ريحان وكانت معها في نفس الجامعه)
في المكتب
سليمان : انا اتكلمت مع الولاد
محمد : وكان رد فعلهم ايه
عماد : اكيد اتنرفزوا وكده بس كل ده هيفهموا لما يكبروا
محمد : بس ليه يا بابا ريحان لرعد المفروض علياء علشان هي الاكبر
سليمان : علشان اخوك حسن قبل مايموت كتب وصيه ان رعد يتجوز ريحان
محمد : فهمت
عماد : طب وعلياء
سليمان : بلال طلب ايدها
محمد : البشمهندس بلال
سليمان : اه
عماد : بصراحه هو شاب ممتاز واخلاقه عاليا
استووب نتعرف علي بلال ( بلال يكون صديق ياسين ومالك وهو عنده ٣٠ سنه وهو متدين )
محمد : اه انا عن نفسي موافق
سليمان : تمام كده كتب كتابها مع ريحان ومع خطوبه بسنت وبسمله
عماد : بس مش بعد اسبوع بدري اوي
سليمان : لا رعد استأذن يعملها بعد اسبوع علشان مش هيقدر يقعد هنا اكتر من كده
عماد : تمام
محمد : تعالي يا عماد نروح نفرح ام ياسين وام مالك
عماد : يلا
سليمان : محمد اندهلي علياء معاك
محمد : حاضر
وذهبوا لكي يخبروا كل من جهاد وكريمه وقد سعدوا جدا
عند كريمه وجهاد في الصالون
كريمه : مبروك يا جهاد
جهاد : الله يبارك فيكي ومبروك ليكي انتي كمان
كريمه : احنا معندناش وقت لازم نظبط كل حاجه معناش الا اسبوع
جهاد : انا عارفه هما مستعجلين علي ايه
عماد : علشان رعد مش هيقدر يقعد هنا اكتر من اسبوع علشان شغله
كريمه : ربنا معاه
جهاد :يارب
محمد : يلا احنا يا عماد علي شغلنا
عماد :يلا
اليوم التالي
عند ريحان
ريحان : الحمد لله صليت استخاره
نور : ها وحسه بقيه
ريحان : مرتاحه بس حلمت حلم غريب
نور : حلم ايه
ريحان: لما اشوفك هبقي اقولك
نور : ماشي يا حبيبتي
عند رعد في قصره يستيقظ ويدخل الحمام
زينب : يلا بسرعه رعد بيه صحي دلواقتي الفطار والقهوة تكون علي السفره حالا
الخدم : حاضر يا فندم
زينب تكون مربيه رعد من وهو صغير وكانت معه بعد موت والديه
وبعد فتره نزل رعد واكل طعامه وشربه قهوته وذهب الي الشركه
عند سيف في امريكا
(الحوار بالانجليزي)
سيف: اهلا جاك
جاك : مسيو سيف اهلا ولكن اين الشيطان
سيف : ليس هنا ولكني هنا مكانه بضاعه المخدرات سوف تصل في معادها المحدد
جاك : حسنا وماذا ن بضاعه السلاح
سيف : سوف تصل ايضا في وقتها
جاك: حسنا مسيو سيف ولكن هل الشيطان سوف يكون موجود
سيف : لا
جاك : حسنا الي اللقاء
سيف : الي اللقاء
٠٠٠٠يتبع
رأيكم في البارت
توقعاتكم ماذا سوف تفعل ريحان عندما تعلم شخصيه رعد الا وهي الشيطان؟
رأيكم في الزواج بهذه الطريقه؟
انا حقا ارغب في معرفة رأيكم في الروايه
وماذا سوفه تفعلون لو انكم مكان البنات / الشباب؟
تحليلكم للاحداث
ماهو الحلم الذي رأته ريحان؟
واريد منكم ان تنيرو صفحاتي بضغطكم علي النجم الحزين المنطفئ
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤❤
متنسوش متابعه لصفحتي 😍
↚
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤❤
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد 🌺
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في غرفه بسمله
بسنت بعصبيه : هو ايه ده انا مش فاهمه بعني ايه القرف ده انا يحصل معايا كده
بسمله : انتي كلمتي ياسين
بسنت: اه ويارتني يا ختي مكلمته
بسمله : ليه ايه الي حصل
بسنت :
فلاش باك
ياسين داخل الي القصر وهو في قمه غضبه
بسنت : ياسين عايزه اتكلم معاك
ياسين : نعم عايزه ايه
بسنت بصوت عالي : بص يا بني الناس من الاخر انت تروح تقول لجدو انك مش عايزني تمام وان الخطوبه دي مش هتم
ياسين بنرفزة: صوتك ميعلاش مفهههوم
بسنت :انا هعلي صوتي زي مانا عايزه وانت هتعمل الي انا بقوله
ياسبن : طب والله لتكوني خطبتي تمام انا مكنتش موافق بس خلاص انتي بقي دخلتي دماغي علشان تبقي تعلي صوتك كويس
وتركها وذهب
نهايه الفلاش باك
بسمله : يا نهارك اسود انتي هبله يابت بقي تعلي صوتك علي ياسين لا وكمان تكلميه بصيغه الامر احمدي ربك انه مقطكيش بحاجه انا اصلا ميتغربه انه مكلمش جدي
بسنت : اه يابنتي كل ده علشان صوتي علي امال كنتي عايزاني اعمل ايه واحده مغصوبه اروح اخده بالحضن بس انا بقي هخلي يطلب هو الي يبقي عايز يسبني مش هو بيعاندني انا بقي هوري العناد
بسمله :هتعملي ايه يا مجنونه اعقلي كده اخويا ياسين مبيهزرش
بسنت : اسكتي انت بس صحيح انتي بقي عملتي ايه مع مالك
بسمله تسللت الحمرا الي خدودها
بسمله بكسوف: معملتش حاجه
بسنت : اوعي يكون يابت بتحبيه امال عمال تقول امباح هنعمل وتزعقي كل ده وانتي واقعه
بسمله : حب ايه وواقعه ايه الكلام الاهبل ده احنا اتكلمنا وهو اقنعني
بسنت : بت انتي متكدبيش انطقي قولي حصل ايه
بسمله : خلاص هقول ايهدي
فلاش باك
بسمله بكسوف : مالك كنت عايزه اتكلم معاك
مالك : تحت امرك اتفضلي
بسمله بتقطع : هو ٠٠يعني٠٠ قرار جدي و
مالك : بسمله انا مش معترض علي قرار جدي والعصبيه الي انتي عملتيها امبارح والشويتين دول ميمشوش معايا انا بحبك وعارف انك بتحبيني
بسمله كانت سوف تنفخر من الاحراج ووجهها اصبح احمر من الخجل
بسمله : انت بتقول ايه
مالك بضحكه : بقول الي انتي مش عارفه تقوليه خجلك ده بياكد كلامي بسمله انا مش عايزك مغصوبه انتي لو مش عايزاني انا اوعدك اني هقف قصاد جدي بس انا متاكد انك عايزاني وانك بتحبيني
بسمله:
مالك : بسمله موافقه تكوني حبيبتي قبل خطبتي وانشاء الله مراتي
بسمله :
مالك بحزن : خلاص يا بسمله رسلتك وصلت انا هروح اقول لجدي
بسمله : هتلبس كرافته ايه يوم الخطوبه
مالك : ايه
بسمله : موافقه
وركضت الي الاعلي
مالك : مجنونه بس بحبك
نهايه الفلاش باك
بسنت : هههح ده انتي واقعة واقعة يعني يخرب بيت الرومانسيه
بسمله : بس بقي علشان بتكسف
بسنت : بت ايه واستني هنا تعاليلي يعني تبقي بتحبي اخويا وانا معرفش ده انتي ليلتك سوده
وركضت بسنت خلف بسمله لكي تضربها حتي خرجوا خارج الغرفه وذهبت بسمله الي غرفة ريحان وبسنت خلفها
ريحان: في ايه بتجروا وري بعض ليه
بسنت بنهيج : ريحان امسكيها انا مش قادرة
بسمله : ولا انا يخربيتك انا نفسي اتقطع
ريحان : طب ممكن تفهموني في ايه
وقصوا علي ريحان ماحدث لكل من بسنت وبسمله
بسنت : طب بسمله وبتحب مالك انا عمل ايه وروحت اكحلها عمتها
ريحان بتعقل : انتي غلطانه يا بسنت
بسنت : انا
ريحان : اه انتي اتعاملتي غلط مع الموضوع المفروض انك تتكلمي مع ياسين بهدوء خصوصا انه ملوش ذنب هو ذيه ذيك بالظبط وكمان انتي اتكلمتي معاه بنرفزه واستخدمتي صيغه الامر وياسين بيكره الصوت العالي وانتي مشاء الله صوتك كان جايب اخر الشارع انا عرفاكي اولا وثانيا عمره محب اني حد يامره بحاجه انا اصلا استغربت انه منفعلش علي جدي وانتي عملتي اكتر حاجتين بيكرهم فهو عاند معاكي وحب يعقبك علشان عارف انك هتخافي توجهي جدو
بسنت : طب وانا هعمل ايه دلواقتي
ريحان : كل الي اقدر اقولهولك انك
تصلي استخاره وربنا يقدملك الخير
بسنت : يارب
ريحان : وانتي يا ست بسمله
بسنت : لا دي محتاجه تضرب
ريحان : بسمله الحب مش حرام ولا جريمه بس مينفعش انك تتكلمي مع مالك في مكان لوحديكم
بسمله : انا كنت بتكلم معاه في موضوع جدي بس والله
ريحان : يا حبيبتي هو لسه مش خطيبك وحتي لو بقي خطيبك لازم يكون في محرم ماشي
بسمله : حاضر انا هستغفر ربنا
بسنت : وانا كمان
ريحان : وحاجه كمان ياست بسمله ازاي متقوليليش حاجه زي كده ها
بسنت : يلا يا ريحان هجوم عليها
وانقضي كل من ريحان وبسنت علي بسمله وهم يضحكون وغير شاعرين بالغرفه التي بجوارهم التي تملقها الحزن والدموع والمعاصي
في غرفه علياء
علياء : الو امير الحقني
امير : الو في ايه يا حبيبتي مالك
استوووب نتعرف علي امير ( امير عثمان السيوفي ابن راجل الاعمال الكبير عثمان السيوفي شاب ذو ٢٨ سنه
وستعرفون جزء من شخصيته الان)
علياء : جدي عايز يجوزني لمهندس عنده عنده في الشركه وبابا موافق
امير : يعني ايه الكلام ده وانتي موافقه
علياء : وانا لو موافقه هكلمك ليه
امير : طب وانتي عايزه ايه دلواقتي
علياء : عايزاك تيجي تطلب ايدي من جدي
امير : علياء مش هينفع
علياء : ليه يعني انت مش قوليل وجدي اكيد هيوافق عليك وخصوصا انك ابن راجل اعمال كبير
امير : بصي يا علياء من الاخر انا مش هتجوز وحده كلمتها او قابلتها انا عايز مراتي تكون مكلمتش حد قبل كده واكون اول راجل في حياتها مش مقضياها
علياءبصدمه :انت بتقول ايه انا ٠٠انامش مصدقه انت ازاي كده انت ليه عملت كده
امير : تسلية كنت بتسلي بيكي انتي حلوه وعجبتيني وكمان كنتي سهله
علياء بدموع : انا مش هقولك غير كلمه واحده انا حبيتك بس انت خساره فيك الحب ده انت كسرت قلبي وبكره هتلقي برضو حد كسر قلبك
واغلقت الخط وانهمرت دموعها مثل الشلال وهي تلعن نفسها لحماقتها وتصديقها لهذا المجادع الذي خدعها واوهمها بحبه وفي النهايه يخبرها انه لن يتزوج بواحده كلمته وخرجت معه لما فعل هذا للتسلية حقا اللعب بالقلوب
اصبح مسلي بالنسبه لهم حقا يا معشر
الذكور اصبحت عاداتكم ان تكسرو القلوب وتلعبون بالنساء وتقولون في
النهايه نحن لم نفعل شئ انتن اللاتي يسهل خداعكن نعم نحن حقا حمقاوات لاننا نظن انكم رجال ولكنكم في الحقيقه ذكور ولستم رجال لا يحق لكم ان تكونوا رجال صدقت المقوله التي تقول ليس كل الذكور رجال
وانتن يا معشر النساء لما تفعلن هذا لما
تبيعن انفسكن وقلوبكن انظرن نعم انفسكن لا تستغربوا وتقولوا اني ابالغ هي فقط تحدثت معه لم تسلمه نفسها حرفيا لا انا لا ابالغ لانه اذا طلب منها هذا لن تتردد ابدا لاننا هكذا دائما نجعل قلوبنا هي من تقودنا ونجعل الحب يعمينا عن الحقيقه ونصل الي هذه النهايه هنهايه كل علاقه ليست في الحلال علاقه يصورها الشيطان لكن جميله ولكنها علاقه حرمها الله ويمكن
ونكون بعدها مكسورون القلب جسد بدون روح لماذا لا نسمع كلام الله عز وجل الله جعل المرأة مثل الياقوت صعب جدا ان تصل اليه الله منك من اشياء كثيره لكي تكوني ياقوته لا يحصل عليكي الا الرجال فرفقا بالقلوب لا تفعلن هذا في انفسكن التزموا بكلام الله رفقا بقلوبكم
نرجع عند ريحان
ريحان : خلاص يا بنات مش قادرة
بسنت : وانا كمان فصلت
بسمله : يخربتكم بهدلتوني
بسنت : بسمله يلا نروح نشوف هنعمل ايه علشان الخطوبه
بسمله : ايه ده يعني رضيتي
بسنت : اصبح امر واقع ولازم اعيشه مش هنكد علي نفسي وكمان دي خطوبه وانا قررت اني هصلي استخاره ولو استريحت يبقي خلاص ولو العكس هواجه جدي
بسمله : ربنا معاكي
ريحان : ربنا يقدملك الخير
بسنت : يارب
بسمله : بقولكم ايه ماتيجو نروح نعمل شوبينج ونشتري حاجات الخطوبه وريحان تشتري حاجات الفرح
بسنت : اشطا فكره جامد
ريحان : طب روحوا انتوا غيرو وانا هتصل علي نور تيجي معانا
بسمله : ماشي يلا
بسنت : ماشي
وخرج كل من بسنت وبسمله
وفي نفس اللحظه رن هاتف ريحان
ريحان : السلام عليكم مين معايا ٠٠٠٠
ريحان بصدمه : مين
↚
ريحان : السلام عليكم مين معايا
٠٠٠٠
ريحان بصدمه : مين
رعد : مالك اتخضيتي ليه
ريحان : انت جبت رقمي منين
رعد بسخريه : انتي فاكره اني مش هقدر اخد رقمك
ريحان : مش اقصد بس مش مهم المهم انت عايز ايه
رعد : مفيش داعي انك تروحي تعملي شوبينج كل حاجات الفرح هتوصلك حالا
ريحان بصدمه : وانت عرفت ازاي اني هنزل اعمل شوبينج
رعد : اكيد مش عروسه
ريحان : اه بس انت عرفت ازاي اني نزله دلواقتي
رعد : تخمين مش اكتر يلا سلام
ريحان بخوف : ياربي انا ابتديت اخاف انا عارفه يارب اني خلطانه كان لازم اسئل جدي علي دينه وخلقه بس والله انا عملت كده علشان جدي ميتعبش
عند نور صحبت ريحان
نور : السلام عليكم
ناديه : وعليكم السلام ياحبيبتي
نور : ماما انا عايزه اروح لريحان
ناديه : ماشي يا حبيبتي بس ليه هي فيها حاجه
نور : اصل فرحها بعد اسبوع فطبعا هبقي معاها طول الاسبوع ده
ناديه : ربنا يتمملها علي خير وعقبالك يارب
نور : لو سمحتي يا ماما
ناديه : يا بنتي حرام عليكي بقي انسي انا عايزه ارح بيكي
نور بحزن : ماما عن اذنك ولو سمحتي متفتحيش الموضوع ده تاني
وذهبت نور الي غرفتها
ناديه : ربنا يهديكي يا بنتي ويصلحلك حالك
عند نور في الغرفه
نور : يارب ارحمني ونسيني
عند ريحان
ريحان : السلام عليكم
نور : وعليكم السلام
ريحان : عامله ايه
نور : الحمد لله وعروستنا عامله ايه
ريحان : الحمد لله نور بقولك
نور : نعم يا حبيبتي عايزه ايه
ريحان : نور انتي فاضيه تجيلي انهارده علشان محتاجاكي
نور : اه يا حبيبتي اكيد انا كنت هجيلك اصلا
ريحان : بجد طب انا مستنياكي
نور : ماشي يلا سلام
ريحان : سلام
عند ياسين ومالك
مالك : صحيح يا ياسين عملت ايه مع بسنت هتروحوا تكلموا جدي امتي
ياسين : هنكلم جدي في ايه
مالك : في موضوع الخطوبه
ياسين : لا مانا مش هكلم جدي
مالك : يعني انت موافق علي الخطوبه
ياسين : اه
مالك : ازاي انت مش بتحب بسنت ولا هي بتحبك
ياسين : خلاص قفل علي الموضوع ده
مالك : لا مش هقفل انت من ساعت ما كلمت بسنت وانت وافقت بس بسنت كانت متعصبه ومش موافقه
ياسين : خلاص يا مالك قولتلك قفل علي الموضوع ده وكمان انا مش ناقص وقع دماغ علشان كده هريح جدك
مالك : معني مش مصدقك بس تمام
ياسين لنفسه : اما نشوف بتعلي صوتك عليا ازاي يا ست بسنت
عند بسنت وبسمله
بسمله : بسنت خلصتي
بسنت : اه تعالي نروح لريحان
بسمله : تمام يلا
بسنت : استني بصي دي نور وصلت اهي
نور : السلام عليكم ازيكم يا بنات
بسنت وبسمله : وعليكم السلام الحمد لله وانتي
نور : انا تمام الحمد لله فين ريحان
بسمله : في اوضيتها
نور : انتوا خارجين
بسنت : اه وكمان ريحان معانا هنروح نجيب حاجات الفرح والخطوبه
نور باستغراب : خطوبه
بسمله : اه خطوبتي انا وبسنت مع فرح ريحان وعلياء
نور : بجد الف مليون مبرررروك
بسنت وبسمله : الله يبارك فيكي
بسنت : ما هي ريحان كانت بتكلمك علشان تيجي معانا
نور : طب تمام تعالوا نشوف ريحان لبست ولا لاء وفي الطريق هعرف ماما
بسمله : تمام يلا
وذهب كل من بسنت وبسمله ونور الي ريحان
بسنت : ايه ده ريحان انتي لسه ملبستيش
بسمله : يا لهوي ياريحان يلا بسرعه هنتحرك
ريحان : لا يا بنات انا مش هروح اصل حسه اني مش قدره روحوا انتوا وانا ابقي اروح بكره
بسمله : ريحان حبيبتي مالك
ريحان : مفيش حاجه بسيطه
بسنت : خلاص يا حبيبتي احنا ممكن نقعد انهارده ونروح كلنا بكره
ريحان : مفيش داعي انكم تقعدوا روحوا انتوا
بسمله : لا طبعا هنقعد
ريحان : بجد يا بنات لو بتحبوني روحوا وانا هروح معاكم بكرا انتوا اكيد هتنزلوا كتير خلاص يلا بقي امشوا علشان متتأخروش
بسنت وبسمله : تمام بس خلي بالك من نفسك سلام
ريحان : سلام
وبعد ان ذهبوا
نور : ريحان مالك
ريحان : معرفش يا نور
نور : ريحان في ايه وكمان ايه الحلم الغريب الي انتي حلمتيه
↚
ريحان : بصي يا نور بعد ما صليت الاستخاره ونمت حلمت اني ماشيه في مكان جميل اوي ومليان ورد واشجار جميله وانا كنت فرحانه وفجأة لقيت المكان بقي وحش اوي بقي مخيف ولقيت حد حضني من ضهري وهو بيهمس في وداني وبيقلي اهلا بيكي في عالمي وبين يدي ملاكي وبعد كده صحيت
نور : اهدي يا حبيبتي ده مجرد حلم
ريحان : انا خايفه وكمان في حاجه كمان
نور : في ايه
ريحان :
وبعد ان حكت ما حصل لها
نور : طب هو جاب رقمك منين
ريحان : معرفش بس ممكن يكون اخده من جدي
نور : وبعدين
ريحان : وبعد كده لقيت الحاجات دي جاتلي
نور : حاجات ايه وريني كده
وبعد ان رأت الاشياء
نور : ايه ده دي كل الحاجات الي انتي محتاجاها الا الفستان
ريحان : اه وهو كمان بعتلي رساله
نور : رسالت ايه
ريحان: اصل انا بعد ماجاتلي الحاجات دي وفتحتهم قولت ايه ده دا باعت كل حاجه ماعدا فستان الفرح وقول لما قولت كده لقيت الرساله دي منه بيقولي الفستان يوم الفرح الصبح علشان مفاجأة
نور: اه ده هو ازاي عرف
ريحان : معرفش انا خايفه اوي انا غبيه اصلا معرفش ازاي وافقة عليه علي طول انا كنت دايما عايزه اتجوز متدين
نور : انتي مسألتيش جدك ان كان بيصلي ولا لاء اوي متدين انا افتكرتك سألتيه
ريحان : لا انا خفت علي جدي علشان لو موافقتش هيزعل والزعل هيأثر علي صحته هو ده كل الي كنت بفكر فيه
نور : ازاي يا ريحان ازاي ملتزمتيش بحديث الرسول صل الله عليه وسلم(من جاءكم من رجل ترضه دينه وخلقه فزوجوه)
ازاي مسألتيش عن دينه وخلقه
ريحان : معرفش انا كان لازم اواجه جدي واقوله انا عايزه اتجوز متدين
نور : ريحان انتي كده اتخليتي عن مبدأك بس انتي كنت بتقوليلي انك مرتاحه ازاي
ريحان : انا كنت مرتاحه اني هريح جدي هو ده الي كنت اقصده بس انا بجد معرفش انا عملت كده ازاي انا خايفه اوي بس هعمل ايه
نور : طب اهدي وادعي ربنا انه يكون ذا دين وخلق
ريحان : يا رب يا نور يا رب
(يا بنات حواء التزموا بتعاليم الدين الاسلامي فقد ذكر الرسول ان من جاءكم من رجل فاسألوا عن دينه وخلقه
فهل تسألوا انفسكم لما تزداد حالات الطلاق هذا هو السبب ان معظمكم لا يتبع تعاليم دينه معظمكم ينتبه لثروته ووسامته ولكن هل اهتم احد بخلقه لا بدينه لا لماذا بسبب ضعف الايمان لدينا بسبب حبنا للدنيا الفانيه اكثر من الاخره الباقيه رفقا بحياتكم اتبعوا دينكم لا تكونوا مسلمين في البطاقه فقط رفقا بحياتكم )
نعم ريحان فعلت خطأ كبير انها لم تسأل عن خلق و دين رعد وهذا ما سوف يؤدي الي وقوعها بين يدي الشيطان
عند جهاد وكريمه
جهاد : كريمه احنا معندناش وقت لازم نخلص كل حاجه في الاسبوع ده
كريمه : ايوه وكمان لازم نشوف البنات عايزين ايه
جهاد : بسنت وبسمله راحوا يعملوا شوبينج وريحان رعد بعتلها كل حاجه
كريمه : مش فاضل غير علياء انا هروح اشوفها
وذهبت كريمه لتري علياء
وكانت المفاجأه
كريمه : ٠٠٠٠
↚
كريمه : علياء يا بنتي قومي يلا ايه ده علياء يا حبيبتي مالك
علياء :
حسنا هاهو منظر علياء كانت عباره عن جثه هامده علي سريرها جالسه في الظلام عيونها حمراء من كثر البكاء
كريمه اقتربت من علياء
كريمه بحنان اموي : مالك يا قلب امك عامله في نفسك كده ليه
علياء : انا مخنوقه اوي يا ماما
كريمه : لو علشان قرار جدك فايا حبيبتي ده احسن ليكي والله والبشمهندس بلال هيحافظ عليكي
علياء : خلاص يا ماما انا مبقاش يفرق معايا اتجوز اي حد
كريمه : ليه بس بتقولي كده اهدي وانشاء الله خير
علياء : خلاص يا ماما انا هديت اهو
كريمه : طب يلا يا حبيبتي قومي اغسلي وشك وتعالي معايا نروح نجيب الحاجات الي نقصاكي
علياء : لو سمحتي يا ماما خليها بكره علشان مش قدره
كريمه : بكره ايه يا علياء انتي شايفه يعني معانا وقت
علياء بصوت مقارب للبكاء : يا مانا لو سمحتي متضغطيش عليا
كريمه : خلاص يا حبيبتي اهدي نخليها بكره بس اهدي
علياء : خلاص يا ماما انا هديت بس لو سمحتي سبيني لوحدي
كريمه : ماشي يا حبيبتي بس خلي بالك هنروح بكره وقومي كده اغسلي وشك وتعالي كوليلك لوقمه
علياء : حاضر يا ماما
وذهبت كريمه وتركت علياء وهي منهاره من البكاء
علياء لنفسها : طول عمرك كده يا ماما عمرك مافهمتيني عمرك مااهتميتي انا فيا ايه علشان كده عمري ما كلمتك كاصحبتي انا بجد موجوعه بس خلاص انا هرضه بنصيبي ومش هواقف حياتي علشان شخص زباله وقح تخلي عني
الاهمال هو اكثر شئ يدمر الاولاد فعلاقة الام بابنتها والاب بابنه علاقه يجب ان تكون مبنيه علي الحب والثقه والاهتمام فالام يجب ان تهتم لادق التفاصيل بحيات ابنتها وكذالك الاب
ويجب ان يكون هناك مراقبه هذا لا يعني انكم لا تثقون بابناءكم
وايضا يجب عليكم ان تكونوا بئر الاسرار لابناءكم يجب ان تفهموا ابناءكم فهذا شئ ضروري لتحافظوا عليهم
صباح اليوم التالي
علي مائدة الطعام
بسنت : بسمله كلتي
بسمله : اه الحمد لله
بسنت : طب يلا علشان الجامعه
بسمله : انتي بتهزري صح
بسنت : بهزر في ايه مش هنروح الجامعه
بسمله : لا طبعا احنا خطوبتنا بعد كام يوم وانتي تقوليلي جامعه
بسنت : طب وانا هعمل ايه انا لازم افكر في مستقبلي
بسمله بسخريه: مستقبلك انا اكتر واحده عارفه انك مش بتحبي الجامعه
بسنت : حبتها ولو انتي مش هتروحي انا هروح لوحدي
بسمله : بس احنا ناقصنا حاجات كتير لسه مجبنهاش
بسنت : حاجات ايه مااحنا روحنا امبارح
بسمله : بسنت احنا مجبناش فساتين الخطوبه
بسنت : مش مهم انا لبس اي واحد من عندي
كريمه : يعني ايه مش مهم روحي مع بسمله علشان تشتري الفستان
بسنت : يا ماما لو سمحتي انا مش عايزه اروح
ياسين : خلاص يا طنط خليها براحتها
ثم وجه حديثه لبسنت تعالي معايا اوصلك في طريقي
بسنت بضيق : شكرا انا هاخد السوائق
كريمه : طب وفيها ايه لما تخلي خطيبك يوصلك
بسنت : فيها انه لسه مش خطيبي وحتي لو مينفعش اكون معاه في اي مكان من غير محرم
ياسين : طب مانت هتركبي مع السواق
بسنت : انا هركب وري والسواق قدام لو ركبت معاك هركب كده
كريمه : بنت عيب كده ازاي تشبه ياسين بالسوائق
بسنت : مش هو الي عايز يوصلني يبقي عايز يكون سواقي وكمان ماله السواق وحش ولا غرور الاستاذ ياسين يمنعني اني اشبه بالسواق
سليمان : اسكتوا انتوا مش عملني اعتبار
بسنت : اسفه يا جدي
سليمان : ياسين خد بسنت وصلها
بس هتركب في المكان الي يعجبها
ياسين بضيق : تمام اتفضلي
وذهب كل من ياسين وبسنت وهي تبتسم بانتصار لانه سيكون سائقها
وعند ما وصلوا الي السياره ياسين ركب
بسنت : قليل الذوق ده حتي مفتحليش الباب
ياسين : هتفضلي واقفه كتير
ركبت بسنت ولكن في الخلف
ياسين لنفسه : تمام انتي الي جبتيه لنفسك
ياسين بخبث : اربطي الحزام
بسنت بعند : لا
ياسين : براحتك
بسنت : اه طبعا براحتي
وذهبوا ولكن ياسين كان يزيد السرعه بشكل جنوني
بسنت بصراخ: انت يا مجنون خفف السرعه
ياسين : هو ده الي عندي ومتقليش ادبك علشان مزعلكيش
بسنت : ولا هتعرف تعمل حاجه
ياسين : متاكده
بسنت بسخريه : اه طبعا متاكده
تأكد ياسين ان الطريق خالي من السيارات وقام بتحريك السياره الي اليمين واليسار
بسنت : انت مجنون والله العظيم
ياسين بهدوء : لسانك تاني طيب
بسنت : لا لا خلاص والله خلاص انا اسفه
ياسين : ايوه كده اتعدلي
بسنت : خفف السرعه بقي
ياسين : خلاص اهدي هخففها اهو
↚
وبعد ان قلل السرعه ووصلوا الب الجامعه
بسنت بغضب : انسان حقير زباله
ياسين : بتقولي حاجه
بسنت بضيق : لا
ودخلت جامعتها
ياسين : ههه انتي لسه شوفتي حاجه
وذهب هو الاخر الي الشركه
وبعد عدة ايام وجاء يوم الافراح صباحا
جهاد : لولولولولولي
كريمه : ههه الف مبروك
جهاد : الله يبارك فيكي وانتي كمان الف مبروك
كريمه : انا مش مصدقه نفسي الولاد كلهم في يوم واحد
جهاد : اه والله ولا انا كمان
كريمه : يلا تعالي نظبط الحاجات علشان هنروح الفندق
جهاد : يلا
في غرفة البنات
بسمله : يلا يا بنات خلصتوا
ريحان : انا خلصت والفستان رعد قالي هناك في الفندق
بسمله : طب وانتي يا علياء
علياء بهدوء : خلصت
بسمله: طب وحضرتك يا استاذه
بسنت : انا خلصت
بسمله : طب والفستان
بسنت بعصبيه : قولتلك مش هخده مش هلبس الفستان ده
بسمله : ليه بس الفستان تحفه
بسنت : تحفه مش تحفه انا مش عايزه البسه
بسمله : كل ده علشان ياسين الي جابه
بسنت : اه انا قولتلكم مش هلبس اي حاجه جايبها
ريحان : يلا بقي يا بسنت
بسنت : انا خلصت يلا بس مش هاخد الفستان ده هاخد فستان من عندي
وفي هذه اللحظةرن هاتف ريحان
وخرجت عند الشرفه
ريحان : السلام عليكم
٠٠٠٠٠
ريحان : تمام سلام
ودخلت عند البنات
ريحان :خلاص يا بنات سيبوها علي راحتها
بسنت :ايوه كده يلا بقي
بسمله :بس
ريحان :خلاص بقي يا بسمله يلا انزلوا انتوا وانا هحصلكم بس هقول لدادا علي الحاجات الي هناخدها علشان تحطها في العربيه
نور :تمام يلا يا بنات
وخرج كل من نور وبسمله وبسنت
وبعد عدة دقائق خرجت ريحان
وقضوا الجميع اليوم وكانت البنات يقومون بكثير من المسكات حتي جاء موعد ارتداء الفساتين
ارتدت ريحان اولا وكانت في قمه الجمال في فستانها المحتشم مع خمارها التي لم تتخلي عنه
وبعدها علياء التي كانت جميله ايضا في فستانها وحجابها
وبعدها بسمله ي فستانها الازرق الذي زادها جمالا
وبعدها نور التي كانت ترتدي فستان وردي ينعكس علي لون بشرتها البيضاء وزادته جمالا مع خمارها
ونأتي عند بسنت
بسنت بغضب: ايه ده من الي جاب الفستان ده انا قولت مش هلبسه
بسمله :ايه ده ده اتبدل حظك ياجميل انك تلبسه
نور : خلاص يا بسنت البسيه علشان الوقت
بسنت :لا مش هلبسه
بسمله :امال هتعملي ايه يا فالحه هتفضلي كده مش هتلبسي فستان
ريحان :يلا يا بسنت مفيش وقت
بسنت بضيق : خلاص هلبسه
وتذكرت ريحان
فلاش باك
ريحان :السلام عليكم
ياسين :وعليكم السلام ريحان انتوا اتحركتوا
ريحان :لا بسنت مش راضيه تاخد الفستان
ياسين :كنت واثق انها هتعمل كده طب بصي انتي هتفهميها انها هتعمل الي يرايحها وبعدين هتخليهم يسبقوكي وبعدين هتبدلي الفساتين وتحصليهم تمام
ريحان :تمام سلام
نهايه الفلاش باك
وبعد ان ارتدته
ريحان :مشاء الله عليكي قمر
كان الفستان جميل جدا بلونه الذهبي وكان اجمل علي بسنت
بسنت : انا الي قمر شوفوا مين بيتكلم ده انتي قمرين مش قمر واحد
بسمله :انتي وعلياء حلوين اوي
علياء :
بسنت :علياء مالك
علياء :مفيش
نور : يلا يابنات نخلص علشان الوقت
↚
وبعد ان انتهي البنات من كل شئ واصبحوا اكثر جمالا بالميكب وجاء كل رجل لأخذ فتاته بعد ان كتب كل من رعد وبلال كتابه وكان معهم سيف الذي جاء من امريكا
نور : يلا يا بنات الرجاله وصلوا
بسمله : يلا ريحان انتي وعلياء الاول
بسنت :اه يلا
وخرجت كل من ريحان وعلياء
وعندما رأي كل من رعد وبلال الفتياتان سرحوا في جمالهم
رعد بسرحان وهو يقترب من ريحان : انتي جميله اوي
وقام بتقبيل جبهتها وقام برفعها عن الارض والدوران معها
ريحان بخجل :رعد في ناس حولينا
رعد :ميهمنيش الناس
ريحان ابتسمت بخجل
عند علياء
بلال اقترب منها بعد تدارك نفسه
بلال بجمود : يلا
علياءتعجب من جموده ولكن لم تعلق
علياء :حاضر
مالك بمرح:ايه يا جماعه امال فين خطيبتي عملتوا فيها ايه
وفي هذه اللحظه خرج كل من نور وبسمله وبسنت
مالك قرب من بسمله وياسين قرب من بسنت
مالك :ايه الجمال ده كله
بسمله بخجل :شكرا
مالك :ياخلاصي علي البيتكسف
عند ياسين
ياسين :الفستان جميل
بسنت : للاسف اضطريت البسه
ياسين : قولتلك كلامي الي هيمشي
بسنت : علي فكره انا اصلا مكنتش عايزه البسه ومازلت ولكن الظروف
ياسين : ظروف طب يلا نمشي
عند سيف الذي كان ينظر الي نور وسرح في جمالها
سيف لنفسه : ايه الجمال ده ملامحها كلها بريئه ولا لبسها الجميل ولا البتاع الي هي لبساه مخليها اجمل كان اسمه ايه كنت فاكر اسمه اه صح خمار مخليها اجمل ولا عيونها اااه من عيونها البندفيه تخطفك في ثانيه
وفاق من شروده علي صوت رعد
رعد : يلا يا سيف
سيف :يلا
وذهب كل من رعدوريحان في سياره وعلياء وبلال في سياره وذهبت بسنت وبسمله ونور في سياره مالك وياسين في سيارته وسيف كذالك
حتي وصلوا الي القاعه
بعد عدة ساعات
انتهي الفرح الذي اقيم في اكبر فنادق مصر وكان فرح رائع لا مثيل له وكان الجميع في سعاده الا اخر ساعه حيث بكت السيدات علي فراق بناتهم وذهب كل من رعد وريحان وعلياء وبلال الي منازلهم
↚
عاملين ايه ☺️
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في قصر رعد
رعد ببتسامه :نورت القصر ياقمر
ريحان : شكرا
رعد قام بحمل ريحان
ريحان بخضه : رعد
رعد : قلب وعيون رعد
ريحان : نزلني
رعد :انتي اميرة وسمو الاميرة ممنوعة تمشي علي الارض
وذهب بها الي الغرفه
عند فيلاة بلال
بلال بزهق :اتفضلي
دخلت علياء وهي خجله و متعجبه من ضيق بلال خلال الفرح والان
بلال بضيق : خشي غيري في الاوضه دي
علياء واقفه مكانها
بلال بزعيق : انتي مسمعتيش يلا
علياء صامته لا تتحدث ولكن عينيها كانت تتحدث بدموعها
بلال : انتي بتعيطي ليه
علياء : هو في ايه انت بتعملني كده ليه
بلال : والله هو ده الي عندي
علياء : طالما انت مش طيقني اتجوزتني ليه
بلال : ميخصيكيش ويلا علي اوضتك واحسنلك متخرجيش منها ماشي
قال اخر جملته بصراخ مما قدا الي فزع المسكينه الواقفه امامه وهرولتها للغرفه وهي تبكي
بلال : والله لعيشك ايام سوده
عند سيف
سيف : عايز كل المعلومات عن البنت دي
الرجل :تمام يافندم خلال ساعه هتكون كل المعلومات عندك
سيف ببرود : اخلص الكاس ده ويكون الملف قدامي تمام
الرجل : تمام يافندم
وذهب مسرعا لاحضار المعلومات لانه يعمل انه اذا اتاخر دقيقه واحده لن يكون موجود علي الكره الارضيه
سيف لنفسه : عمرك مهتكوني لحد غيري يا اميرة قلبي
في الصباح
عند رعد وريحان
رعد ببتسامه : ريحان ريحان اصحي
ريحان بنعاس : نعم يا رعد سبني انام
رعد كان يلعب في شعر ريحان
رعد :ريحان قومي عمي ومرات عمي وصلوا
ريحان استيقظت من نومها
ريحان :ماما وبابا طب هقوم اخد دش واطلعلهم
رعد : تمام انا هقوم اقبلهم عقبال ماتخلصي
ريحان :ماشي
رعد قبل ريحان من جبينها وذهب
وبالفعل ذهبت ريحان للاستحمام وبعد ذلك ذهبت لهم
ريحان : السلام عليكم
الجميع : وعليكم السلام
عماد :ازيك يا بنتي عامله ايه وانت يا رعد يابني عامل ايه
رعد ببرود :كويس
ريحان :الحمد لله طب حضرتكم شربتوا حاجه
عماد :لا يا حبيبتي مش عايزين نتعبك
ريحان :ولاتعب ولاحاجه
وذهبت ريحان للمطبخ
زينب:ريحان هانم تأمري بحاجه
ريحان ببتسامه : اولا لو سمحتي بلاش ريحان هانم انا ريحان
زينب : بس مينفعش ياهانم
ريحان :انا قولت ايه ريحان بس او بنتي ممكن
زينب ببتسامه : ممكن
ريحان :وممكن حد يعمل عصير
زينب :اه طبعا اتفضلي انتي يابنتي وانا هعملوا وهطلعوا
ريحان :ماشي شكرا
وذهبت الي الخارج
جهاد : ريحان بنتي عاوزاكي
ريحان : اه اتفضلي يا ماما
واخذت ريحان جهاد وذهبت الي غرفه
ريحان : ايوه يا ماما حضرتك عايزاني في حاجه
جهاد : ايوه يابنتي عايزه اطمن عليكي
ريحان : انا كويسه ياماما
جهاد : بصي يا حبيبتي انت ورعد هتسافروا انهارده بالليل
ريحان : ايوه يا ماما مانا عارفه رعد قالي
جهاد : طب يا حبيبتي انا عايزاكي تخلي بالك من نفسك ومن جوزك
ريحان : حاضر يا ماما
جهاد : اوعي يا بنتي تزعلي جوزك
ريحان : اكيد يا ماما
في الخارج
عماد :رعد هتسافر علي الساعه كام علشان نيجي نوصلكم للمطار
رعد :لا يا عمي مفيش داعي تتعبوا نفسكم انا هسافر بطياره خاصه
عماد :تمام يا بني ربنا معاكم وتوصلوا بالسلامه رعد انا مش هوصيك علي ريحان
رعد :في عنيا يا عمي متقلقش
عماد :ربنا يهنيكم يا بني
وبعد فتره من الزمن ذهب كل من جهاد وعماد
↚
رعد :حبيبتي تعالي علشان نفطر
ريحان بكسوف : تعالي نصلي الاول
صدمه حسنا كيف كيف تطلب هذا من الشيطان ان يصلي معها اهي حمقاء ام مجنونه
رعد :روحي انتي وانا هنجز شويه شغل في المكتب وبعدين نفطر
وذهب من دون ان ينتظر ردها وهذا ما تعجبت منه ولكنها لم تعلق
ريحان :يارب متكنش الي في بالي يا رعد
في المكتب
علي الهاتف
رعد بجمود :سيف جهز الرجاله علشان هنستلم البضاعه قبل ما اسافر واي حركه غدر هنخلص عليهم كلهم
سيف :تمام بس هنلحق
رعد :ساعة زمن هنخلص كل حاجه
سيف :تمام
رعد :اه و الخاين هتهولي علي المزرعه
سيف : تمام
واغلق رعد الخط
عند علياء
علياء استيقظت من النوم وجدت نفسها مازالت بفستان الفرح دخلت الحمام واستحمت ثم وجدت الباب يدق
علياء :مين
بلال :انا افتحي
علياء فتحت الباب
علياء :افندم
بلال :اهلك وصلوا
علياء :تمام
وتركته وذهبت ولكن قبل ان تذهب امسك يدها
بلال بتهديد :استني اوعي لسانك الحلو ده ينطق بكلمه من الي حصل امبارح
علياء :اوعي سيب ايدي
بلال :مفهوم
علياء :مفهوم مفهوم سيب ايدي بقي
وتركها وذهب
علياء :يارب انا عارفه اني غلط بس والله انا ندمت وتبت يارب ارحمني
نعم هي ندمت وتابت والله غفور رحمن سيستجيب دعائها بإذنه وسوف يغفر لها ذنوبها ولكن حتي اذا غفر الله لها ذنبها فهناك توابع الذنب
فأبونا ادم قد تاب الي ربه والله غفر له ولكنه تلقي توابع ذنبه وهو نزوله الي الارض فهناك توابع للذنب موجوده لكي نفكر ماليا عندما نقوم باي ذنب
عند نور
ناديه :نور يا نور
نور :نعم يا ماما
ناديه : تعالي يا حبيبتي
نور : في ايه يا ماما
ناديه : في عريس متقدملك
نور : عريس ايه يا ماما لالالا انا مش موافقه
ناديه : ليه يا بنتي بس ده العريس كويس جدا
نور : انتي عارفه ليه يا ماما فالو سمحتي متتكلميش في الموضوع ده تاني
ناديه :يا بنتي انا مش ضامنه مري عايزه افرح بيكي قبل ما احصل ابوكي قبليه
نور : متقوليش كده يا ماما ربنا يديلك طولت العمر
ناديه :طب يا بنتي اسمعي الكلام
نور : حاضر يا ماما بس مرتحتلوش يبقي خلاص
ناديه :طبعا يا قلب ماما
عند علياء
علياء بنرفزه :انا عملت الي انت قولتلي
عليه ومقولتش لاهلي حاجه ممكن افهم ايه المعامله دي
بلال ببرود : روحي حضري الاكل
علياء بصوت عالي : نعم انا بقولك ايه تقولي ايه رد عليا
بلال مسك علياء من درعها جامد
بلال بغضب :صوتك ميعلاش انتي فاهمه
علياء بالم : طب فاهمني ليه
بلال : لا مش هقولك خليكي كده
علياء بدموع:طب ليه
بلال : كده مزاجي
وتركها وذهب تركها وسط دموعها وتساءلها عن سبب معاملته لها بهذه الطريقه
عند بسنت وبسمله
بسنت :بسمله
بسمله :نعم
بسنت :تعالي نخرج انهارده انا زهقانه
بسمله : اشطا يلا
وبعد فتره
بسنت :ماما انا وبسمله خارجين
بسمله :ماشي يا ماما
جهاد وكريمه :ماشي يا حبيبي بس خلي بالكم من نفسكم
بسنت وبسمله :ماشي يا ماما سلام
بسمله :استني اتصل بمالك استأذن منه
بسنت :ماشي
وبعد عدة دقائق
بسنت :ها وافق
↚
بسمله :اه يلا بس انتي مش هتكلمي ياسين الاول
بسنت :لا هو ملوش دعوي
بسمله :لا ليه لانه خطيبك ولازم تكلميه
بسنت :مش هكلمه
بسمله :اسمعي الكلام يا بسنت ياسين مش هيعديها علي خير
بسنت :يعمل الي يعمله يلا
وذهب الفتاتان
عند رعد
رعد :نعم
سيف : الراجل في المخزن
رعد :انا جاي
وذهب رعد لكي يرتدي ملابسه
دخلت ريحان الغرفه
ريحان :رعد
ولكنها وجدته يرتدي ملابسه
رعد :عيون وقلب رعد نعم
ريحان بكسوف :ايه ده انت خارج
رعد :اه
ريحان بحزن :وهتسبني هنا
رعد اقترب منها
رعد : حبيبتي انا رايح مشوار صغير كده وهاجي علي طول يكون الخدم حضروا الشنط نسافر
ريحان :ماشي بس انا عايزه اشوف بابا وماما قبل ماسافر
رعد :حاضر يا ستي هاخدك عندهم قبل ما نسافر ماشي
ريحان :ماشي
اكتشفت ريحان ان رعد يرتدي سروال فقط فقامت بوضع يديها علي عينيها
ريحان بخجل :انا هسيبك تلبس
وهمت بالخروج ولكن رعد سحبها من قصرها
رعد : انتي لسه بتتكسفي يابنتي انا جوزك
ريحان اصبح وجهها احمر من الكسف
ريحان بخجل :رعد سبني والبس علشان متبردش
رعد : ارفعي وشك عايز اشبع من عينك
وقامت ريحان بالفعل برفع عينيها
رعد بهيام :انتي عينيكي فيها سحر جميل بحس اني بدوب فيهم لونهم زي الليل وفيها لمعه جميله
كان يتحدث وهو يقترب منها حتي لاحظ ان وجهها اصبح لونه احمر من شده الكسوف
ريحان وهي تحاول ان تذهب : البس علشان متبردش
رعد :متهريش
ريحان :انا خايفه عليك
رعد :هلبس بس بشرط
ريحان :شرط ايه
رعد :بوسيني
ريحان :نعم
رعد :بوسيني
ريحان :لا سبني
رعد :لاء
وقد قربها له اكثر
ريحان : خلاص متقربنيش هعملها
رعد :يلا
واقتربت منه واعطته قبله في خده سريعا واستغلت انه مغمض العينين وذهبت خارج الغرفه ابتسم رعد علي فعلتها ولكنه اكمل لبسه
عند ريحان
ريحان لنفسها :يا ربي انا قلبي بيدق بسرعه اوي شكلي هحبك يا رعد بس انا مكنتش متصوراك كده
وجاءها صوت من خلفها
رعد :امال كنتي متصوراني ازاي
ريحان بخضه :هها رعد
رعد : ايه كنتي متصوراني ايه
ريحان :بصراحه كنت بحسبك جامد كده ومبتضحكش وبارد في مشاعرك وقاسي بس اتضحلي العكس عرفت انك حنين اي نعم لسه محبتنيش بس بتعملني كويس اوي
رعد :وانتي مين قالك اني مش بحبك
ريحان :يعني ايه
رعد :انا فعلا مش بحبك انا بعشقك لا انا كمان بقيت متيم بيكي
ريحان :
٠٠٠ يتبع
ياتري لماذا بلال يعامل علياء بهذه الطريقه؟
ما هو الذي حصل مع نور جعلها لا ترغب في الزواج؟
ماذا سوف يعمل ياسين عندما يعلم بخروج بسنت؟
كيف اصبح رعد متيم بريحان؟
↚
ريحان : ازاي
رعد :كل حاجه هتعرفيها في وقتها
ريحان :بس اح
ولم تستطيع ان تكمل جملتها بسبب يد رعد التي كانت علي فمها
رعد : اهدي قلتلك كل حاجه هقولهالك في وقتها
أومأت ريحان برأسها
وقام رعد بسحب يده وقبل جبين ريحان بعمق ثم ذهب
عند بسنت وبسمله
بسمله :يلا يا بسنت نروح علشان الليل ليل ومالك قالي متأخرش
بسنت :ماشي يلا
وذهب الفتاتان الي القصر
في القصر
بسنت وبسمله :السلام عليكم
جهاد :وعليكم السلام
ياسين بغضب :كنتي فين
بسنت تجاهلت حديثه وكادت تذهب لولا يد امسكت ذراعها وكانت يد ياسين
ياسين بصوت عالي :انا مش بكلمك كنتي فين
بسنت :وانت مالك
كريمه بحده :بسنت اتكلمي مع خطيبك باحترام وازاي تخرجي من غير ماتقوليله
بسنت :والله الكل عارف اني مخطوباله بالغصب يبقي مش من حقه يسألني كنت فين ولا الكلام ده وياريت يعتبرني مش خطبته لان الخطوبه دي مش هطول
ياسين بغضب :فعلا الخطوبه دي مش هطول
وتركهم وذهب
بسنت :اخيرا هخلص من الخطوبه دي
كريمه :بكرا تندمي انتوا دلواقتي مش فاهمين جدكم عمل كده ليه بس لما تكبروهتعرفوا
وذهبت وذهب كل من جهاد وبسنت وبسمله الي غرفهم
في مستشفي الامراض النفسيه
عند بلال
بلال : دكتور جودي عامله ايه
الدكتور ة: في تحسن بس بسيط جدا
بلال :الحمد لله انه فيه تحسن طب ينفع اخشلها
الدكتورة:معتقدش ممكن الزياره الي جايه افضل
بلال :انشاء الله طب ممكن اشوفها من بعيد
الدكتورة : ايوه طبعا اتفضل
وذهب بلال مع الدكتورة الي غرفه بها فتاه تنكمش علي نفسها وتنظر للفراغ وعينيها بلا حياة فتاة فقدت الحياة بكل معانيها
عند سيف
وقفت امامه سيارة وترجل منها رعد
سيف :اتأخرت
رعد بجمود :هوفين
سيف :في المخزن
وذهب الاثنان الي داخل المخزن
والمشهد كالاتي
هناك رجل مقيد علي كرسي وحراس رعد خارج وداخل المخزن
رعد : مين وراك
الرجل بخوف : مفيش حد يا رعد بيه
رعد :تمام انت الي اخترا وانت عارف انا مبعدش سؤالي مرتين
وقال بصوت جمهوري
هاتوا الاسد
وبالفعل قام الحراس باحضار قفص اسد
رعد ببرود:الاسد ده مكلش بقاله اسبوع ياتري لو انت قدامه هيعمل فيك ايه
الرجل : مايكل مستر مايكل هو الي قداني فلوس علشان اعمل كده
رعد بهدوء :تمام دخلوا القفص
الرجل بصراخ وخوف :لا يا رعد بيه لا لا
ولن لا حياة لمن تنادي ذهب رعد وخلفه سيف
في الخارج
سيف : رعد انت هتسافر امتي
رعد : دلواقتي
سيف : تمام بس انا مش هسافر معاك
رعد : ليه
سيف : عندي كام حاجه هعملها قبل ما اسافر
رعد : تمام بس متأخرش
سيف : تمام
عند ريحان
ريحان : دادا زينب هو رعد لسه مجاش
↚
زينب : لا يا بنتي
ريحان : ماشي يا دادا انا هكلمه
وذهب ريحان الي غرفتها لتحاول الاتصال علي رعد
ريحان :السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
رعد : الو
ريحان :رعد انت فين
رعد :انا جاي اهو انتي جهزتي
ريحان :اه مستنياك
رعد :تمام انا جاي
في قصر عائلة الباسل
كريمه :جهاد انتي مش هتروحي علشان توصلي حور المطار هي هتسافر انهارده
جهاد :لا يا حبيبتي رعد قال لعماد ان هما هيسافروا في طياره خاصه بس انا كلمت حور وقالتلي انهم هيعدوا علينا قبل ما يسافروا
كريمه :طب حلو ربنا معاهم
جهاد :وانت يا كريمه مش هتروحي لعلياء
كريمه :روحتلها انهارده وبكره هكلمها في التليفون
جهاد :طب حلو وهتعملي ايه مع بسنت
كريمه :ربنا يهديها انا عايزه استتها زي اختها
جهاد : انشاء الله تفرحي بيها زي علياء
عند علياء
علياء ببكاء :ارحمني ارجوك حتي طب قولي انت بتعملي كده ليه انا عملتلك ايه
بلال : انتي لسه في الاول استحملي كده علشان الي جاي
علياء بصراخ :انت مجنون بتعملي كده ليه لو انتقام انا معرفكش
بلال :متعرفنيش بس تعرفي اختي
علياء :اختك اختك مين
بلال :كفايه عليكي كده
علياء :انت بتلعب بيا انا معرفش اختك
بلال :ابتدينا الكدب
علياء :انا مش بكدب انت متعرفش اصلا لو جدي عرف الي انت بتعملوا فيا هيعمل فيك ايه
بلال :انا مبخافش غير من الي خلقني وكمان مين الي هيقولو
علياء بتحدي بعد ان مسحت دموعها :انا طبعا
بلال : وياتري هتقوليلهم علي امير برضو
هنا وقد توقف الزمن عند علياء ماذا كيف يعرف هو امير هذا الحقير ذكر اسمه فقط عصبها نعم فهي اصبحت تكره بل تكره ذكر اسمه
علياء وقد غلف الغضب صوتها : متجبش سيرة الحيوان ده قدامي
بلال بسخريه :ليه القلب حن ولا ايه
علياء :انت حيوان واه بحبه طلقني بقي
بلال اقترب منها وامسك شعرها
بلال بصراخ : مين الي حيوان يا زباله
يا قذره انت انسانه سافله
وقام بضربها حتي فقدت الوعي
عند رعد في السياره
رعد :حبيبتي احنا وصلنا يلا
ريحان : يلا
ونزلوا من السيارة وذهبوا الي داخل القصر ليسلموا علي العائله
ريحان :السلام عليكم
سليمان :وعليكم السلام
وبعد فتره من السلام والتوديع
رعد :يلا يا ريحان
ريحان :يلا بس هو فين ياسين كنت عايزه اسلم عليه قبل ماسافر
جهاد :خرج ولسه مجاش
ريحان :هبقي اكلمه يلاسلام
الجميع :سلام
وهم خارجين من الباب وجدوا ياسين داخل
ريحان :ياسين كويس كنت عايزه اسلم عليك قبل ماسافر
ياسين : حبيبت اخوكي اكيد مش هسيبك تمشي غير لما اشوفك
وقام باحتضانها
رعد بغضب :مش يلا بقي
ريحان :حاضر يلا سلام
في الخارج
ريحان :رعد مالك
رعد :
↚
ريحان كانت تتحدث لرعد حتي وصلوا السياره ودخل رعد السياره وقفل الباب بقوه من شده غضبه وثم ركبت ريحان
ريحان :رعد ممكن ترد عليا انت مالك متنرفز ليه
رعد بغضب : ريحان اياكي ثم اياكي تحضني اي حد او تقولي لحد حبيبي
ريحان :حاضر بس انا حضنت جدي واخويا يعني مش حرام
رعد :ولااخوكي ولا جدك ولا حتي ابوكي متحضنيش حد مفهوم
ريحان :مفهوم
وذهبوا الي الطياره ثم انطلقوا الي امريكا
في داخل القصر
جهاد :ياسين كنت فين
ياسين :كنت بحضر شويت حاجات
كريمه :حاجات ايه
ياسين وهو ينظر الي بسنت :مش مهم حاجات ايه المهم بعد اذنك يا جدي عمي محمد انا عايز اكتب كتابي علي بسنت بكره
بسنت :نعم
محمد :
عند نور
ناديه :يلا يا نور الواد علي وصول
نور :حاضر يا ماما بس غريبه جاي لوحده
ناديه :يابنتي ابو وامه ماتوا
نور :طب عمو خالو ايه معندوش قرايب
وسمعوا هنا دق الباب
ناديه :معرفش بقي خلصي وانا ابقي اسالو يلا انا هروح افتح لخالك اصلي قولتلو علشان يقعد معانا لما الواد يجي
نور :ماشي
ذهبت ناديه لتفح الباب
ناديه :سيد اتفضل
سيد : يزيد فضلك يا اختي عامله ايه
ناديه :الحمد لله وانت عامل ايه ومراتك وعيالك
سيد :كلنا كويسين ونور عامله ايه
ناديه :كويسه الحمد لله هي جوي بتلبس
سيد :ماشي استني الباب بيخبط شكله جيه
وذهب سيد ليفتح الباب
سيد :اتفضل يا بني
ناديه :تعالي يا بني
وذهبت بهم الي غرفه الضيوف
ثم تركتهم وذهبت لنور
٠٠٠: استاذ سيد انا جايه اطلب ايد الانسه نور
سيد : الاول تقعد معاها وهي الي تقرار
وهنا دخلت ناديه وخلفها نور ومعها المشروبات
سيد :ناديه تعالي معايا ونسبهم يتعرفوا علي بعض
وجلست نور وهي كل هذا لم ترفع عينيها عن الارض
٠٠٠: انتي دايما بتبوصي علي الارض
نور :نع
ولكنها لم تكمل الكلمه من هول الصدمه
↚
عاملين ايه يا رب تكونوا بخير 🥰🥰
ريحان : رعد انت لسه زعلان
رعد : لا بس هزعل لو عملتيها تاني
ريحان : خلاص يا عم مش هعمل كده
رعد بضيق:عم انتي بتكلمي جوزك علي فكره
ريحان : خلاص متزعلش نفسك ماشي ياجوزي كده حلو
رعد : لا انا عايزك تقوليلي ماشي ياجوزي ياحبيبي
خجلت ريحان من ان تقول هذ الكلمه
رعد :يلا نفسي اسمعها منك
ريحان بخجل : هتسمعها بس مش دلواقتي
رعد :وانا مستعد استني عمري كله علشان اسمعها
ريحان صمتت ولم تعلق
عند بسنت
محمد :وانا موافق يابني
بسنت بغضب :بس انا مش موافقه
كريمه :يعني ايه مش موافقه هو انتي هتلاقي زي ياسين فين
بسنت :مش عايزه اتجوزه ياماما مش عايزه هو بالغصب
كريمه :اه
بسنت :بابا لو سمحت انت عمرك ماغصبتني علي حاجه لو سمحت متغصبنيش دلواقتي
محمد :بسنت حبيبتي دي تقاليد لازم نمشي عليها وانتي دلواقتي او بعدين هتتجوزي ياسين
بسنت : بس انا
سليمان بهدوء :بسنت تعالي ورايا
اخد سليمان بسنت وذهب بها الي غرفته
سليمان :تعالي يا بسنت
بسنت :نعم يا جدو
سليمان :ادخلي يا بنتي واقفلي الباب
بسنت :حاضر ياجدي
ودخلت خلف سليمان واغلقت الباب
سليمان بهدوء وهو يجلس علي الكرسي : اقعدي يا بنتي
بسنت :حاضر
سليمان :بصي يا حبيبتي انا هقولك علي سبب الجواز ده
بسنت بضيق : عارفه يا جدو علشان العادات والتقاليد
سليمان :لا يا بنتي مش علشان كده انا لو عارف ان ده غلط ليكم كنت مهتمتش بالعادات والتقاليد
بسنت : امال حضرتك عملت كده ليه
سليمان : علشان ده الافضل ليكم
بسنت : ازاي
سليمان : انا كل واحد جوزته للتاني لسبب معين
بسنت :يعني ايه السبب
سليمان : بصي علياء اولا لبلال علشان هو شخص ملتزم هيحافظ عليها وهيربيها علشان هي لبسها زي مانتي عارفه واسلوبها مش حلو بلال هيعدلها
بسنت : طب وريحان
سليمان : رعد كان قاعد طول حياته برا فكان احتمال كبير انه مش بيصلي او عارف تعاليم الدين فكان لازم تكون ريحان له علشان تعلمه وترجعه لدينه
بسنت :فهمت
سليمان : وحضرتك وبسمله بسمله انا عارف انها بتحب مالك وهو كمان بيحبها فدول سببهم باين وكمان محدش هيحافظ علي بسمله زي مالك
بسنت :طب وانا
سليمان : بصي يا بسنت ياسين عصبي
ومتملك مبيحبش حد يقوله لا بس اكتر واحد هيقدر يسعدك ويحافظ عليكي
بسنت باستغراب : ليه
سليمان : ليه دي هتعرفيها مع الايام بس دلواقتي انا عايزك في مهمه
بسنت : مهمه ايه
سليمان :انا عايزك تغيري ياسين
بسنت :اغيره
سليمان :اه انتي الشخص الواحيد الي هتقدري تغيريه ياسين
بسنت : اشمعنا انا وازاي
سليمان : هتعرفي قدام هتغيريه ازاي ياسين مكنش كده ياسين كان بيضحك وانتي اكيد ملاحظه ده بس مش عارفه سبب تغيره وكمان انا شوفت ياسين بيضحك معاكي الفتره دي
بسنت :جدي لو سمحت متتكلمش بالالغاز انا مش فاهمه حاجه
سليمان :هتفمي بعدين بس دلواقتي انتي هتتجوزي ياسين ومش هيكون كتب كتاب لا فرح ده لو انتي حابه طبعا
بسنت :جدي انا
سليمان : بسنت انا عارف انك بتحبي ياسين
بسنت : جدي
سليمان : خلاص متقوليش حاجه انا عارف لو بتحبيه بجد غيريه
بسنت :طب هو ايه الي حصله
سليمان :هتعرفي
بسنت :ماشي يا جدي
سليمان :بسنت اعرفي دايما اني معاكي لو في اي وقت عايزه تطلقي انا معاكي
بسنت :بس انا مش عايزه فرح انا عايزه حفله بس وكمان هيكون بعد اسبوعين
سليمان :الي انتي عايزاه
بسنت : يلا يا جدي تصبح علي خير
سليمان :وانتي من اهله
عند نور
نور : انت
سيف : ايوه
نور : انت عايز ايه
وهنا تذكرت
فلاش باك
نور تذهب الي الحمام وهي تنظر الي الارض ولكنها ارتطمت في جسد ضخم
سيف : انتي ليه باصه في الارض
نور : وانت مالك
↚
سيف : يعني ايه وانا مالي انتي خبطي فيا علي فكره
نور : اسفه مكنش قصدي
سيف : ولا يهمك انا سيف وانتي
نور : انت مالك انا مين وكمان انت هتسوق هو علشان قولتلك اسفه خلاص يا عم سحبت اسفي الله
وتركته وذهبت
نهايه الفلاش باك
سيف :روحتي فين
نور :هها
سيف :هها ايه انتي فين
نور :انت عايز ايه
سيف :جاي ومتقدم وقعدين قاعدة تعارف هكون عايز ايه
نور : مش اقصد
سيف :خلاص ياستي هبدأمن الاول
اهلا انا سيف عندي ٢٧ سنه عندي شركات ادويه مع صديقي رعد
نور :
سيف :ها وانتي
نور :انا نور عندي ٢٢ سنه متخرجه من كليه تربيه
سيف : تمام احنا كده متفقين
نور:لا مش متفقين
سيف :ليه
نور : انا عايزه اسألك شويه اسأله
سيف :تمام قولي
نور :بتصلي
سيف :نعم
نور :بتصوم
سيف :
نور : حافظ كتاب الله لو حتي جزء
سيف :
نور :تمام يبقي اسفه انا رافضه
سيف :نعم
نور:انا عايزه جوزي يبقي ملتزم وحضرتك اقل الفروض مبتعملهاش
سيف :يعني ايه
نور :يعني مش موافقه
وقامت لكي تذهب
ولكن منعتها يد سيف
سيف :انتي هتوافقي غصب عنك ومش هتكوني لحد غيري
نور : قولتلك انت مش مناسب ليا
سيف :انتي مش هتكوني لحد غيري حطي الجمله دي في دماغك مفهوم
قال اخر كلمه بصراخ وأتي عليها سيد وناديه ثم خرج ولم يتحدث مع احد
سيد :في ايه
ناديه : ايه الي حصل
نور : معرفش انا لما اقعدت معاه مستريحتش ولما قولتلوا رافضي زعق ومشي
سيد : خلاص يا حبيبتي متزعليش نفسك الي فيه الخير ربنا هيقدمه
بعد اسبوع
في امريكا
ريحان : رعد انا عايزه اتكلم معاك في موضوع
رعد : حاضر ياحبيبتي سامعك في ايه
ريحان : رعد احنا بقالنا اسبوع متجوزين صح
رعد : صح ياقلبي
ريحان : انا في الاسبوع ده كله لحظة انك مش بتصلي
رعد :
ريحان : رعد رد عليا انت بتصلي ولا لاء
رعد : لاء يا ريحان مش بصلي
ريحان بحزن : ليه يا رعد انت مش عارف ذنب تارك الصلاه
رعد : عارف
ريحان : طب ليه مش بتصلي
رعد :
ريحان : طب انت بتعرف تصلي
رعد : اه
ريحان : طب انا مستعده اخليك ترجع تصلي تاني بس انت خليك معايا
رعد : تمام
ريحان : بجد يعني هترجع تصلي تاني
رعد : اه بس مش دلواقتي
ريحان : ليه
رعد : كده سبيني وانا هرجع لوحدي
ريحان : بس انا مقدرش
رعد : متقدريش ايه
ريحان : مقدرش اعيش مع واحد مش بيصلي
رعد :
↚
رعد : يعني ايه
ريحان : يعني لازم تتغير
رعد : وهو انا قولتلك مش هتغير
ريحان : رعد بجد قولي الحقيقه هتتغير بجد ولا بتقولي كده وخلاص
رعد بصوت عالي : ولو متغيرتش هتعملي ايه
ريحان : هنفصل عنك
رعد اقترب من ريحان وامسك فكها وضغطه عليه بشده
رعد بزعيق: اوعي تقولي كده تاني علشان متشوفيش الوش التاني
مفههههوم
ريحان بوجع وقد انهمرت دموعها : ااه مفهوم
وتركها في دموعها وذهب
عند علياء وبلال
حسنا ها هي علياء اصبح وجهها ذابل وعينيها دائما حمراء من كثرة البكاء واصبحت نادرا ما تأكل
علياء : انا تعبت بجد مش عارفه اعمل ايه طب اكلم اهلي هيقولهم علي حكايه امير الزفت طب اهرب هروح فين
ودخل عليها بلال في هذه اللحظه
بلال بجمود : روحي كلي حاجه علشان متقعيش من طولك وتعمليلي مشاكل بمنظرك ده
ذهبت علياء من امامه من دون كلمه
بلال : ولسه ياما هتشوفي مني
ثم ذهب الي المستشفي
بلال :دكتوره انا هخشلها انهارده صح
الدكتوره :اه اتفضل حضرتك بس ده مجرد اختبار هنشوف هتتقبلك ولا لاء
بلال :انشاء الله هتتقبل
ذهب مع الدكتوره ليدخل غرفة اخته التي لم يراها منذ مده كبيره
بلال :شكرا يا دكتورة
ودخل الغرفه
بلال :السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
جودي :
بلال دخل وجد جودي جالسه علي السرير وتنظر الي الحائط بضياع
بلال :جودي حبيبتي انا اخوكي بلال
جودي :
بلال اقترب من جودي وحاول ان يمسك يديها
ولكن جودي انتفضت من مكانها
جودي :متلمسنيش ابعد عني
بلال :جودي حبيبتي اهدي انا اخوكي بلال اهدي يا حبيبتي
وكان يقترب منها
جودي : ابعد عني ابعد متقربليش ابعد عني
بلال :خلاص اهدي والله هبعد بس اهدي
جودي : ابعد ابعد ابعد عني متلمسنيش ارجوك متلمسنيش
ظلت تصرخ بهذه الجمل ثم
وانفجرت في البكاء
بلال لم يتحمل منظرها وخرج من الغرفه
وجاءت الدكتورة عندما سمعت صوت صراخ جودي ودخلت سريعا وبعد قليل خرجت وكان بلال بالخارج يجلس ويضع رأسه بين يديه
الدكتوره :استاذ بلال
بلال :هي عامله ايه
الدكتوره :انا قدتها حقنه مهدئ وهي نايمه دلواقتي بس للاسف حضرتك هتقعد شهر مش هتقعد معاها علشان هي كده لسه في الحاله
بلال :يعني ايه انا لما صدقت انها فاقت من الغيبوبه واستنيت شهرين مشوفهاش تقوليلي لسه هستني شهر كمان
الدكتوره :استاذ بلال دي حاله اغتصاب يعني من اكتر الحالات الي بتقصر علي النفسيه وبقدي لحالات اكتئاب وانتحار وحالات كتير فارجوك لازم تفهم ده
بلال :تمام
وخرج من المستشفي وهو في قمه غضبه وحزنه علي اخته
نعم هذا ما يحصل لهن هذا واكثر بكثير حالات لاتوجد كلمات تستطيع التعبير عن هذه الحالات حالات الاغتصاب يكون اضرارها علي الفتايات تدمرها جسديا ونفسيا وتدمر مستقبلها نعم الرجال لا يتضرروا لماذا لان مجتمعا ليس مجتمع عادل ابدا يلوم الفتاه ام الرجل لا فهو رجل يفعل مايريد حقا اتعلمون اذا رجعت الفتاه الي حياتها الطبيعيه فلن تسلم من نظرات المجتمع ينظرون اليها كانها المذنبه حقا ما هذا الظلم اهذا ما يقوله الدين اهذا ما يامركم به دينكم ان تكونوا من اكثر الشعوب ظلما ان الله يامرنا بالعدل ونحن مسحنا هذه الكلمه من عقولنا
ارجعوا لدينكم يرحمكم الله
بلال :والله لخليكي زيها
عند بسمله وبسنت
بسمله :يلا يا بسنت علشان نروح
بسنت :استني انا بعت السواق علشان مالك كلمني وقالي هيجي يوصلنا
بسمله :تمام
↚
بسنت :بس و ليه مكلمكيش انتي
بسمله : علشان انا قولتله
فلاش باك
بسمله :مالك عايزه اكلمك في حاجه
مالك : نعم يا قلبي عايز ايه
بسمله : مالك حرام الي احنا بنعمله ده
مالك :هو ايه انا مش فاهم
بسمله :بص انا كنت ببحث علي النت عن شروط الخطوبه الشرعيه ولقيت ان كل حاجه بنعملها حرام
مالك : زي ايه
بسمله :زي مثلا كلمنا طول الوقت علي الموبيل ده حرام و انحنا نخرج مع بعض برضه حرام هي ريحان دايما كانت بتقولهملي بس انا نستهم نسيت شروط الخطوبه الشرعيه علشان كده مقولتلكش من الاول
مالك :خلاص يا قلبي الي تشوفيه
بسمله :برضو مينفعش تقولي قلبي ولا روحي ولا الكلام ده وكمان مينفعش تفضل تبوصلي زي دلواقتي كده وانا كمان مينفعش افضل ابصلك يعني نغض بصرنا عن بعض
مالك :خلاص انا معاكي من انهارده هنخلي خطوبتنا شرعيه وانا هبحث عن الشروط علشان ابقي اعرفها وانفذها تمام
بسمله :تمام بجد يا مالك شكرا انك فهمتني
مالك :طبعا افهمك انا لو اعترضت ابقي مش بحبك وخايف عليكي
نهايه الفلاش باك
بسنت :اه بس علي فكره كده فعلا احلي بكتير
حقا ما اجمل الالتزام بالاسلام وما اجمل الحب الحلال الذي يبني علي التقوي والخوف من الاخره كان من الممكن ان يثور مالك ويقول ماذا هل انتي مجنونه ام انكي قرارتي ان تكوني شيخه ويستهزاء بكلامها ولكنه حقا يحبها ويخاف عليها من الاخره ويريد ان تكون من الفائزين في الدنيا والاخره واريد ان انصحك اذا ثار عليكي فاعلمي انه لن يكون خيرا لكي اختاري من يجعلكي تقربين من الله من يجعلكي تذهبي في طريق الخير طريق التقوي احسنوا اختيار الرجال لتستريحوا باقي حياتكم
وبعد قليل وصل مالك واخذ الفتاتان الي القصر
في المساء
عند علياء وبلال
بلال وصل الي الفيلا
بلال بغضب : علياااء
علياء :نعم
بلال : انتي بت حيوانه وقذره وسفله
علياء :انا عملت ايه
بلال :اختي في المستشفي بسببك وبتقولي عملتي ايه
علياء :اختك ايه انا معرفش اختك انا مضرتش حد انا معرفش اختك هاذيها ازاي
بلال :متكدبيش
علياء :طب هي اختك ايه الي جرالها
بلال :ايه الي جرالها انا هقولك ايه الي جرالها
وظل يقترب منها وهي ترجع حتي امسكها
بلال :انا هوريكي انتي عملتي ايه في اختي
علياء :لاااااا
عند ريحان
ريحان : رد يا رعد انا عماله اتصل بيك من الصبح رد
وفي هذه اللحظه وجدت سياره رعد
ريحان : اخيرا
وركضت باتجاه باب القصر
ريحان : رعد قلقتني عليك مبتردش علي تليفونك ليه
رعد ببرود : مكنتش سامعه
ريحان : رعد انت بتكلمني ببرود ليه
رعد : ريحان انا تعبان وعايز انام تصبحي علي خير
تركها وذهب الي الغرفه
ولكن ريحان لم تتركه وذهبت خلفه
ريحان : رعد انا
قطعت كلامها عندما رأت
↚
ريحان : رعد انا
قطعت كلامها عندما رأت الاتي
رعد قميصه به دماء
ريحان بخوف :رعد ايه الدم ده
رعد : مفيش
وتركها ودخل الي الحمام
وبعد عدة دقائق خرج
ريحان :رعد ها ايه ده ده دمك انتي مجروح لازم نروح المستشفي
رعد :مفيش داعي ده جرح سطحي
واقتربت منه وعينيها ممتلئه بالدموع
ريحان بدموع :رعد انت كويس طب تعالي اغيرلك عليه
رعد :ريحان اهدي ده جرح صغير
ريحان :طب تعالي اقعد هنا ومتتحركش
وذهبت وبعد قليل عادت وهي تحمل علبه الاسعاف
ريحان بدموع :خليني اغيرلك عليها
رعد :ريحان اهدي وبطلي دموع
وقام بمسح دموعها بيده
ريحان: طب خليني اغيرلك عليه لو سمحت
رعد :اتفضلي
مدت يدها لتغيير علي الجرح وكانت ترتعش بشده
رعد :ريحان اهدي
ريحان :ححاضر
ولكن يدها اصبحت ترتجف اكثر
ولم تقل الا عندما امسكها يد رعد
ريحان :انا
رعد :خلاص اهدي اهدي خالص
وقامت بالتغيير عليه
ريحان :رعد الجرح ده منين
رعد ببرود :ملكيش دعوه
وذهب ليرتدي ملابسه ثم عاد
ريحان :رعد انا اسفه انا خايفه
رعد :
ريحان :رعد انا عارفه اني قولت كلام ميصحش اقوله بس ده من خوفي والله
رعد :متخفيش مش هكون ذي خطيب صحبتك السافل
ريحان بصدمه :انت انت عرفت منين
رعد : ريحان انا اعرف كل حاجه عنك
ريحان :ازاي
رعد :هتعرفي في الوقت المناسب
ريحان :رعد انت غامض اوي بس انا
رعد : مبسش ريحان انا عايز انام
ريحان اقتربت من رعد وقامت باحتضانه وهي تبكي
ريحان : انا اسفه مكنش قصدي انا كان لازم اصبر لغايت لما يجي الوقت الي تتغير فيه بس خايفه يكون فات الاوان
رعد لم يتحمل رؤيه دموعها اكثر فهي معشوقته في الاول والاخر ولا يستطيع ان يغضب منها فقام سريعا باحتضانها
رعد : خلاص اهدي كفايه دموع دموعك بتموتني
وقام برفع رأسها ومسح دموعها
رعد : اول مره تحضنيني
ريحان بخجل : انااا هروح اجبلك الاكل
رعد : متفكريش بس انك تهربي وتعالي هنا انت كنتي خايفه عليا اوي كده ليه
ريحان بتوتر : اه لا اه طبعا مش انت جوزي
رعد : علشان جوزك بس
ريحان لتغيير الموضوع لانه وجهها اصبح كالطماطم من شده الخجل : هو انت انجرحت من ايه
رعد وقد فهم انها تهرب ولكن لم يرد ان يخجلها اكثر : مفيش يا ستي كان في ناس بتحاول تقتلني
ريحان بخوف : ايه يقتلوك ليه ومين دول
رعد : ده منافس ليا واكيد علشان اخسر الصفقه
ريحان : عايز يقتلك علشان صفقه
رعد : اه وممكن يعمل اكتر من كده
ريحان : طب انت لازم تبلغ عنه
رعد : حبيبتي متشغليش عقلك بالحاجات دي ماشي
ريحان : لا يا رعد لازم نبلغ علشان ممكن يعمل كده تاني
رعد :انا هتصرف معاه يا حبيبتي ماشي
ريحان :بس
رعد :خلاص يا ريحان اهدي الموضوع خلص وهو خد جزاءه وكمان فين الاكل ولا انتي غيرتي رأيك
انهي كلامه وهو يسحبها من خصرها اليه ليقربها منه اكثر
ريحان بخجل : لا اانا هروح بس سبني
رعد :خدي عقابك الاول وبعدين امشي
ريحان :عقاب ايه
رعد :عقاب كلامك
انهي جملته وهو يقترب منها اكثر
ريحان :رعد
رعد :بكره هتعرفي عقابك ودلواقتي يلا يا حبيبتي ننام انا مش جعان
ريحان :بس انا جعانه ومكلتش حاجه من الصبح يلا يلا
رعد :حاضر
في صباح اليوم التالي
جثه بل جسد بدون روح ملقاه علي السرير ملابسه مقطعه فاقده للوعي لا تدري ماذا يحدث حولها نعم يا اصدقائي انها علياء والان بدأت في فتح عينيها
علياء : ااه ايه الي حصل ها
نعم لقد صدمات تذكرت ما حدث بالامس ووجدت ملابسها مقطعه والغرفه فارغه وسائل دافئ ينزل من عينيها
نم ظلت تبكي وتبكي ثم ذهبت الي الحمام بالم جسدي ونفسي استحمت ثم خرجت
وكل هذه الفتره عينيها لم تتوقف عن البكاء ولأول مره منذ فتره كبير ذهبت لتصلي وتناجي ربها وهي تبكي تبكي بقوه
علياء :يا رب ارحمني يارب انا عارفه اني عملت حاجات وحشه كتير قويني واهديني يارب سامحني يارب انا تعبانه اوي اوي ياررب
في قصر الباسل
↚
كريمه : بسنت حبيبتي يلا علشان نجهز حاجات الفرح
بسنت :ماما حبيبتي الحفل صغيره يعني مفيش داعي للتجهيزات الكتيره دي
كريمه :انا مش عارفه منعملش فرح كبير ليه ونعزم كل اقربنا
بسنت : انا مش عايزه اعمل حاجه كبيره
كريمه :طب وياسين موافق
بسنت :اه يا ماما جدي كلمه وهو وافق
كريمه :خلاص يابنتي الي انتوا عايزينه
بسمله :تعالي يا بسنت نكلم ريحان ونقولها علي الفرح
بسنت :اشطا يلا
كريمه :خليها هي في شهر عسلها
بسنت : لا يا ماما تيجي تحضروا وبعدين تسافر
جهاد :صح كلموها دي وحشتني اوي
كريمه :اعملوا الي انتوا عايزينوا وانا هروح اكلم علياء
عند رعد وريحان
ريحان :صباح الخير
رعد :صباح الجمال
ريحان :رعد عامل ايه دلواقتي
رعد :كويس
ريحان :الحمد لله يلا علشان اغيرلك علي الجرح
رعد : مفيش داعي
وذهب الي خارج الغرفه ولكن قبل ان يخرج وجدها امامه
ريحان :مش هتطلع غير لما تغير علي الجرح
رعد :والله
ريحان :اه يلا يا رعد لوسمحت
رعد :ريحان انا كويس مش عايز اغير
تجاهلت كلامه وهي تسحبه معها
ريحان :لا عايز يلا
استسلم لها نعم فهو حقا يحب اهتمامها به هو يحب كل شئ يتعلق بها فهي ملاكه هي التي اسرت قلبه
ريحان بخجل :ممكن تقلع التيشرت
وبحركه سريعه خلعه رعد
ريحان اقتربت ببطء منه وقامت بتغيير الجرح وهي تتجنب النظر الي عينيه خجلا
رعد :ليه منعاني اني اشوف سحر عيونك
قال هذا الكلام وهو يرفع وجهها لتتقابل عيونهم لقتره من الزمن ليست قليله حتي قاطعها رنين هاتفين
ريحان بخجل : موبيلتنا بترن
رعد : ماشي يا فراولتي
وانتهزت الفرصه وركضت من امامه وهي تاخذ هاتفها وخرجت من الغرفه
ضحك رعد علي خجلها
ثم التقط هاتفه وتحول الي رجل بارد وجامد ونظراته بارده جدا حسا من وجهت نظري ان لديه انفصال في الشخصيه فهو تغير من رجل كان يضحك منذ قليل الي رجل اذا رأيته تعتقد انه لم ولن يبتسم قط
عند نور
نور :ماما انا هروح المعهد
ناديه :ماشي يا حبيبتي
نزلت نور من عند بيتها ومالبثت حتي جاءت سياره وقام شخص بسحبتها لداخل السياره
عند علياء
الهاتف يرن مره واثنين ولكن لا رد
دخل الي الفيلا وجدها هادءه جدا ومظلمه والهاتف يرن ولم يجد احد قلق نعم لقد شعر بالقلق والخوف عليها ذهب سريعا ليبحث عنها في جمع الغرف غرفه خلف غرفه حتي وجدها في احدي الغرف تجلس علي سجادة الصلاه تناجي ربها وعينيها حمرا ومنفوخه من شده البكاء وجسدها ينتفض ايضا
بلال : علياء
علياء سمعت صوته انتفضت وارتجف جسدها
بلال اقترب منها حتي اصبح امامها
وحاول رفع رأسها وياليته ما فعل فقد انتفضت وتراجعت للخلف وجسدها ينتفض
علياء ببكاء وانهيار :متلمسنيش ارجوك ابعد عني اراررجع متقربش
بلال : عرفتي ايه الي حصل لاختي علي الاقل انا جوزك مش حد غريب
علياء ببكاء :وانا ذنبي ايه تعمل فيا كده ليه
بلال :لا ليكي ذنب وكمان ده حقي
علياء :حقك
بلال :اه حقي مش انتي مراتي وكل لما يكون ليا مزاج هاخدو تمام
قال هذا الكلام وذهب ولكنه توقف عند الباب
بلال : يبقي كلمي امك علشان كانت بترن عليكي و طبعا انتي عارفه لو جبتي سيرة اي حاجه هيحصلك ايه
ثم تركها وذهب
ونتركهم نحن ايضا ونذهب الي
رعد
رعد : يلا يارجاله
ذهب رعد ومعه عدد كبير من الرجال الي مكان مهجور لا يوجد به احد
مايكل : الشيطان اهلا وسهلا
طلعا بالانجليزي وكل الي جاي بالانجليزي
رعد : الفلوس كامله
مايكل :نعم
رعد :تمام
وقام مايكل بتسليم رعد النقود وجاء دور رعد في تسليم السلاح
مايكل :حسنا اين السلاح
رعد :من حقي
مايكل :ماذا لما
رعد :هذا جزاء غلطك وبعتك لجاسوس
مايكل :جاسوس ماذا انا لا رخل لي
رعد :لا تكذب
وتركه وذهب
مايكل :لن تذهب قبل ان تعطيني اسلحتي حسنا اطلقوا عليهم النار
ولكن قبل ان يرفع احد مسدسه كان رجاله رعد قد انهوا حياتهم
رعد :قرصت ودان بس لو عملت الحركات الوسخه دي تاني هيكون التمن حياتك
تركه وذهب بكل هدوء وبرود وطبعا غرور
مايكل :حسنا ايها الشيطان لن اجعلك تستمتع بحياتك انتظر وستري
يتبع…
↚
عند ريحان
مكالمة فيديو
بسنت :ريحان حبيبتي عامله ايه
ريحان :الحمد لله يا قلبي وانتي عامله
بسنت :انا تمام الحمد لله
ريحان :وماما ومرات مي وجدي وكلكم عاملين ايه وحشتوني اوي
بسنت :كلنا كويسين يا قلبي وانتي كمان وحشتينا كتير اوي
بسمله : وسعي كده ٠٠ ازيك يا ريحان يا حبيبتي عامله ايه وحشتيني اوي
ريحان :وانتي كمان يا قلبي والله انا الحمد لل وانتي
بسمله :انا كويسه
بسنت :ريحان انتي لازم تنزلي الاسبوع الي جاي
بسمله :ايوه يا ريحان
ريحان :ليه في حاجه
بسنت :لا يا قلبي مفيش بس انا وياسين كتب كتابنا بعد اسبوع
ريحان :مبرروك يا قلبي الف مبرووك
بسنت :الله يبارك فيكي
بسمله : علشان كده لازم تيجي ماشي
ريحان :طبعا يا قلبي هقول لرعد وهننزل
بسنت :ماشي يا حبيبتي
بسمله :صحيح يا ريحان كنت عماله اتصل عليكي مردتيش ليه
وهنا تذكرت ريحان ماحدث عندما كانت تغير لرعد علي الجرح وعندما اخذت الهاتف ولم تستطيع ان ترد من كثرة خفقان قلبها الشديد
بسنت :ريحان رحتي فين
ريحان :نعم يا حبيبي انا هنا عايزين ايه
بسمله :لا يا قلبي ولا حاجه سلام يا قلبي شكلنا اتصلنا في وقت غير مناسب
بسنت :فعلا صح يلا سلام
ريحان :لا انتوا
وقبل ان تكمل حديثهم اغلقوا الخط
ريحان بسرحان : مش عارفه ليه كل لما اسمع اسمك او اشوفك قلبي بيدق جامد اوي
وبعدها ذهبت لتقضي فرضها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صلوا علي النبي
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
في مكان مجهول
نور تستيقظ من اغماءها ورأسها يؤلمها من مفعول المخدر
نور :آاه راسي بتوجعني اوي ايه ده انا فين ايه المكان ده
ونظرت حولها وجدت نفسها في غرفه مغلقه ومتسخه جدا ورأحتها عفنه
نور :انا فين ايه ده انا فييين
قالت اخر جملتها وهي تصرخ
وظلت تبكي وهي خائفه وتطرق علي الباب لعلي احدا يسمعها
نور بصراخ وبكاء :خرجوني من هنا افتحوا الباب وخرجوني من هنا
وبعد ذلك فتحي الباب
الرجل :نور اهدي بلاش صوتك يعلي مش صوت المرأة عوره برضو
نور بصدمه:انت
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صلوا علي النبي
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
عند كريمه
كريمه :الو ايوه يابنتي عامله ايه
علياء ببكاء :انا كويسه يا ماما انتي عامله ايه
كريمه :بخير يا بنتي مالك يا قلب امك بتعيطي ليه
علياء :وحشتيني اوي يا ماما
كريمه :وانتي والله يا بنتي وحشني جدا
علياء :ماما تعالي اقعدي معايا شويه
كريمه : طب يا بنتي وجوزك يقول ايه
علياء :مش هيقول حاجه هو اصلا بينزل الشغل
كريمه :بينزل الشغل من اول الجواز كده
علياء :اه يا ماما تعالي بقي
كريمه :اوعي يكون زعلتيه في حاجه يا بنتي
↚
علياء :لا ابدا يا ماما
كريمه : طب هو يا بنتي بيعاملك حلو
علياء وقد تذكرت معاملة بلال القاسيه معها : حلو حلو اوي قالتها بمراره
كريمه :طب يا بنتي الحمد لله
علياء :يلا يا ماما جيبي بابا وتعالي مستناكي
كريمه :خلاص ماشي يا بنتي يلا عايزه حاجه مسافت السكه وهكون عندك
علياء :ماشي يا ماما سلام
كريمه :سلام
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صل علي النبي
🍁🍁🍁🍁🍁
عند ريحان ورعد
ريحان :السلام عليكم ورحمه الله السلام عليكم ورحمه الله
رعد :حرما
ريحان :انشاء الله جمعا
رعد :ريحان حبيبتي البسي علشان هنخرج
ريحان :بجد الله يارعد انا كنت زهقانه اوي ثواني وهلبس
وركضت ريحان الي الخزانه لتختار فستان ولكن رعد
رعد :استني البسي الفستان ده
واحضر لها فستان في غايه الجمال لونه احمر غامق وعليها خمار ابيض وعليه حذاء
ريحان: الله الفستان تحفه شكرا
ثم اخذت الفستان ودخلت الي الحمام
تحت انظار رعد العاشقه
وبعد قليل خرجت وهي تردي الفستان والخمار وكانت في قمه الجمال والبساطه ولم تضع اي ميك اب
خرجت وجدت رعد يرتدي بدله وكان هو ايضا في قمه الجمال والشياكه
رعد وهو يقترب من ريحان : ايه الجمال ده
وامسك يديها وقام بتقبيلها
ريحان بخجل :شكرا ٠٠٠ وانت كمان
رعد :وانا كمان ايه
ريحان وهي تنظر للارض : جميل
وهنا قام رعد برفع رأسها ونظر الي عينيها وثم وضع يده علي خصرها وقربها له اكثر ثم قبل جبينها بعمق
رعد : ريحان
نظر لها وجدها مغمضه العين وتبتسم بخجل
رعد اقترب منها اكثر وقبل وجنتها ثم همس في اذنها
رعد بهمس: ريحان
ريحان بهيام : امممم
رعد : افتحي عينك
ريحان : اه
رعد وضحك علي منظرها : فراولتي
ريحان بخجل : متضحكش عليا
رعد : وشك عامل زي الطماطم
ريحان :خلاص بقي يا رعد
رعد ورجع يهمس عند اذنها : طب وبالنسبه للعقاب
ريحان :عقاب ايه
رعد :بتاع امبارح
ريحان :انت لسه فاكر بس علفكره انا اعتذرتلك ده ظلم
رعد : قصدك اني ظالم
ريحان : انا مش
رعد :واقدي عقاب تاني
ريحان :انت
رعد :انا ايه
ريحان :ولا اي حاجه
رعد :اول عقاب انك تبوسيني
ريحان : لا انا مش هعمل كده
رعد :خلاص مفيش خروج ولا هديه
ريحان :هديه
رعد :اه كنت محضرلك هديه بس خلاص شكلك مش عايزه
ريحان :لا خلاص هبوسك
واقتربت منه ثم قبلته في وجنته قبله سريعه وكادت ان تذهب ولكن منعتها يد رعد التي علي خصرها
ريحان بخجل :خلاص سبني
رعد :لسه العقاب التاني
ريحان :نعم
رعداقترب منها وهمس في اذنها ببعض الكلمات ليتسع اعين ريحان
ريحان بخجل شديد :لا مش هقدر
رعد :مش انهارده بكره يلا دلواقتي علشان منتاخرش
وذهبا الاثنان
في السياره
ريحان :رعد هو انت ليه بتمشي بحراس كتير
رعد :دول للحمايه
ريحان :حمايه من ايه
رعد : ريحان انا راجل غني و مشهور وده سبب في ان ناس كتير عايزه تسرقني علشان كده في حراسه
ريحان :فهمت زي الراجل الي جرحك كده
اكتفي رعد بهز رأسه
وثم ذهبوا الي مكان بعيد عند شاطئ البحر
ونزلا من السياره
رعد :ريحان مضي عينك
ريحان : ليه ان
وقبل ان تكمل حديثها شهقت من الصدمه لان رعد قام بحملها
ريحان :رعد نزلني لوسمحت نزلني
رعد :اسكتي يا ريحان وغمضي عينك
ريحان :طب نزلني وانا هغمض عيني
رعد :لا يلا
ريحان :ماشي
وبالفعل قامت بغلق عينيها
وحملها رعد الي مكان ثم انزلها
رعد :ريحان فتحي عينك
ريحان :حاضر
وقامت بفتح عينيها وكانت المفاجاه
↚
عند علياء
بلالببرود :علياء اهلك جايين يزرونا
علياء :عارفه
بلال :كويس الي بيحصل مبنا محدش يعرفه ماشي
علياء : ليه انت خايف بس لا انا هقولهم علي كل حاجه
بلال ببرود:اولا انا مش خايف من حد ثانيا انت مش هتنطقي بحاجه علشان مصلحتك ولا انتي عايزاهم يعرفوا بالحيوان بتاعك
علياء : بس انا مش هسكت وهتشوف هعمل فيك ايه
بلال اقترب منها وحاول لمسها ولكنها رجعت الي الخلف حتي وجدت الحائط خلفها
بلال :هتعملي ايه
علياء : بلال ابعد اياك تقرب
بلال :هتعملي ايه ردي
علياء بصراخ :متقربش بقولك
بلال بغضب :صوتك ميعلاش
علياء :طب ابعد متقربليش
ولكن بلال لم يستمع لها واستمر في اقترابه منها حتي اصبح امامها مباشرة
بلال :مش هبعد ووريني هتعملي ايه
والتصق بها ولكنها وضعت يديها علي صدره لتبعده
علياء ببكاء : بلال ابعد خلاص مش هعمل حاجه ارجوك انت كل لما تقرب مني افتكر اليوم ده
بلال امسك يدها الموضوعه علي صدره ووضعها خلف ظهرها وقام بتقريبها
بلال : ومالوا تعالي نفتكرها سوا
علياء بصراخ :لاااا ابعد عني
وقامت باستجماع قواها ودفعته بعيد عنها
علياء : اياك تقرب مني انت فاهم
بلال :
وهم ان يرد عليها ولكنهم سمعوا صوت الباب
بلال نظر لعلياء نظره قاسيه
وذهب ليفتح الباب
وعلياء ذهبت لتغسل وجهها اثر الدموع
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند رعد وريحان
رعد : يلا يا ريحان فتحي عينك
وبالفعل قامت ريحان بفتح عينيها
وماذا وجدت ااه مما وجدت
ريحان : لاء مش مصدقه انت عملت كل ده
رعد : عجبك
ريحان : بجد شكرا
وقامت باحتضانه بسعاده وقبلته في وجنته
المكان كان علي الشاطئ ولم يكن هناك احد غيرهما وكان الحراس بعيدين عنهم
وكان هناك خيمه وكانت مزينه بالورود بشكل بسيط وجميل وكانت مكتوب عليها جمله بالزينه وهي
(تزينتي بخمارك فرولتي)
وقام بسحبها من يديها داخل الخيمه
وكانت من الداخل مزينه وهنا كعكه علي
شكل خمار
ريحان : انت عارف
رعد : زي انهارده من اربع سنين كان اول يوم ليكي بالخمار
ريحان : اه بس ده كتير اوي انت يعتبر عارف كل حاجه عني
رعد : اكيد انتي اجمل حاجه في حياتي
ريحان : بجد شكرا
وقامت بحتضانه بعمق احتضنها رعد ايضا وهو يهمس في اذنها
رعد : بحبك
ريحان بكسوف : رعد تعالي نقطع الكيك
رعد :تمام يلا
ريحان :بس اشمني خيمه وعند البحر
رعد : علشان انت كان نفسك تخيمي وكمان بتحبي البحر ورحته
ريحان :فجمعت الاتنين مع بعض صح
رعد :صح
وقاموا بتقطيع الكعك
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
بلال :ازيك يا عمي
محمد : ازيك يا بني عامل ايه
بلال :الحمد لله
كريمه :ازيك يا بلال يا بني عامل ايه
بلال :الحمد لله كويس وحضرتك عامله ايه
كريمه :الحمد لله كويسه اومال فين علياء
بلال : ثواني هندهلها
ودخل ليناديها وخدها خارجه من الغرفه بعد ان غيرت ملابسها لاخري جميله ولكنها كانت ضيقه لتبين منحنيات جسدها ووضعت بعض من الميك اب لتخفي آثار البكاء
ولكن هذه الملابس لم تعجب بلال واحمر الشفاه الغامق المتناسب مع بشرتها البيضاء
بلال بغيره : ايه الي انتي عملاه في نفسك ده
علياء بستغراب : عامله ايه
بلال :ايه الروج ده واللبس الضيق ده
علياء : مالوا وكمان انت مالك
بلال : انا جوزك
علياء : والله انت فاهم الجواز غلط علشان انت بالنسبالي ولا حاجه وعديني كده
وتركته وذهب تركته يغلي من الغيره يكاد بركان ينفجر في داخله
ذهبت هي لترحب بعائلتها
علياء ببتسامه : بابا ماما وحشتوني اوي
وذهبت لحتضانهم تحت نظراته
↚
كريمه : عامله ايه يا بنتي
علياء : الحمد لله وانتي يا ماما عامله ايه
كريمه :انا بخير يا قلبي
محمد :هو انا موحشتكيش ولا ايه
علياء : ازاي ده انت حبيبي
وقامت وذهبت لتجلس علي قدمه واحتضنته
علياء : بالعكس ده انت وحشتني جدا وقامت بتقبيله في خده
كريمه :ايه يا حبيبتي سيبي جوزي
علياء :جوزك اه بس حبيبي صح يا حمودي
كريمه :حمودي ده انا عمري مقولتها
محمد بضحك :خلاص اهدي يا كريمه
علياء : والله وحشتوني اوي
بلال بغضب مكتوم :طب قومي جيبي اي حاجه يشربوها
محمد :لا يا بنتي مفيش داعي مش عايزين نتعبك
علياء : ثواني وهيكون عندكم احلي عصير ليكم
وذهبت من امامهم الي المطبخ
وبعد فتره من الكلام ذهب محمد وكريمه
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور
نور :هو انت
امجد : نور عامله ايه
نور : انت مجنون سبني امشي
امجد : في وحده محترمه تقول لخطبها مجنون
نور : كنت ويارتني موفقت عليك انت عايز مني ايه
امجد : عايزك
نور : ده في احلامك انا همشي من هنا
امجد : وده هتعمليه ازاي محدش هنا هيسمعك ولا هيسعدك
وهنا كسر الباب الذي اغلقه امجد
ودخل منه
سيف : اتكلم علي قدك يا روح امك
امجد : انت مين
سيف : انا عملك الاسود
وانقض عليه بالضرب واللكم وابرحه ضربا وايضا لم يستطيع رجال امجد ان يتدخلوا بسبب رجال سيف
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند ريحان ورعد
بعد ان اكلوا الكعك مع ضحكهم وحديثهم
رعد : يلا علشان اوريكي هديتك
ريحان : هديه امال ده ايه
رعد : لا يا قلبي ده كان حفله لكن الهديه مش هنا يلا
واخذها وذهبوا الي مكان بعيد جدا عن الناس والمدن
ريحان : رعد احنا بعدنا اوي ن البيوت والناس احنا دخلين علي الغابه
رعد : انتي خايفه
ريحان : لا انا بحس معاك بالامان
وبعد فتره وصلوا
رعد :يلا وصلنا
ريحان : ايه المكان ده
رعد : انزلي وانتي هتعرفي
ريحان : ماشي
وبالفعل نزلوا من السياره
رعد : ريحان غمضي عينك
ريحان :امرك
وبعد ان اغمضت عينيها
سحبها رعد من يديها
رعد :فتحي
ريحان :حاضر
وبعد ان فتحت عينيها
ريحان : لاء لاء لاء بجد مش ممكن انت طب ازاي
رعد :ايه رأيك والشلال قريب من نا بعد ماتشوفيها هوديكي عنده
مزرعه نعم الهديه مزرعه في غايه الجمال وكانت مزينه ايضا بطريقه بسيط وجميله جدا وكانت بها كل شئ
ريحان : رعد انا مش مصدقه انت بجد عملت كده
وحضنته بقوه نعم فهو من حقق احلامها لانها كانت تحلم من صغرها ان تذهب الي مزرعه وتحب المزارع والطبيعه وبعد فتره قصيره بعدت عنه وقبلته بعمق علي وجنتيه الاثنين ثم جبينه وقالت
↚
ريحان :بجد شكرا علي كل حاجه
رعد : حبيبتي انتي تحلمي بس وانا علي التنفيذ
وسحبها ليريها المزرعه من الداخل وكانت في قمه البساطه ولم تكن تحتوي علي اجهزه حديثه او تلفاز فهنا تنسي العالم والتكنولوجيا تعيش مع الطبيعه فقط
ريحان :مشاء الله جميله اوي
رعد :زي متخيلتيها
ريحان :دي اجمل بكتتتير
رعد :طب تعالي اوريكي الاسطبل
ريحان :الله يلا
وذهبوا الي الاسطبل
رعد :الاسطبل فيه حصنين بس
ريحان : ولدين ولا ولد وبنت
رعد بضحك :ولد وبنت
ريحان بطفوله :الله حلو البنت ليا والولد ليك
رعد :ماشي يا ستي
وبعدها اخذها الي منطقه الشلال التي لا تبعد كثيرا عن المزرعه
ريحان :يا الله سبحان الله بس الشلال وجماله
رعد :فعلا شكله حلو اوي
ريحان : انا عمري ما شفت منظر بالجمال ده
رعد :طب يلا نرجع المزرعه
ريحان :لا خلينا هنا شويه لو سمحت
رعد : ماشي
وجلسوا عند الشلال يضحكون ويتحدثون ويلعبون وكان هذا طبعا اقتراح ريحان
وبعد فتره جلسوا بتعب
ريحان :اه انا تعبت يلا نقعد نستريح
رعد : ههههه طفلة
ريحان : انا
رعد :اه
ريحان :طب اوعي كده انا زعلانه منك
رعد : خلاص انا هصلحك
واقترب منها
ريحان :خلاص مش زعلانه
رعد :لالالا انا لازم اصلحك
ريحان : خلاص يا رعد
رعد اقترب منها جدا ووضع يده علي خصرها وقربها منه
رعد :وانا مصمم اني اصلحك
ريحان :رعد ان
ولكنها لم تكمل حديثها بسبب قبلة رعد علي وجنتيها وهو يخبرها بمدي حبه لها بل عشقه وبعدها نظر الي عينيها
رعد :يلا علشان متبرديش
اكتفت ريحان بالايماء برأسها
وبعدها ذهبوا الي المزرعه
ريحان :رعد و فين الحراس احنا جينا هنا من غيرهم
رعد :حبيبتي المكان ده سري احنا بس الي نعرفه وانا مش حابب حد يعرفه غيرنا لما نكون زهقنا من المشاكل نيجي نا وننسي كل حاجه تمام
ريحان :تمام ٠٠٠ ايه ده في نا اوضة مورتهاليش
رعد :ريحان الاوضه دي متفتحيهاش ماشي
ريحان :ليه
رعد :كده اياكي تفتحيها في الوقت المناسب انا الي هفتحالك بنفسي ولحد لما يجي اياكي تفتحيها ماشي
ريحان :ماشي
↚
عند نور
نور :سيبه هتموته سيبه بقولك
سيف نظر لها نظره اسكتتها
سيف : اياك يا روح امك يا * يا * تقرب منها تاني مفهوم
امجد بفزع : مفهوم ٠٠ مفهوم
وقف سيف واقترب من نور
مما قدي الي ابتعاد نور الي الوراء بخوف من منظره فقد كان وجه يوحي بغضب شديد وكانت عروقه بارزه
نور :اننت هتعمل ايه
سيف : تعالي
وقام بسحبها من يديها وجرها خلفه خارج هذا المكان ومع مقاومتها
نور :اوعي كده سيب ايدي حرام عليك مينفعش تمسكني كده اوعي بقولك اوعي سيبني امشي
سيف بصراخ وغضب : اخرصي وامشي وانتي ساكته
نور بخوف : حاضر
ولكن الدموع ترقرقت في عينيها وعرفت الطريق الي وجنتيها لتهبط كندي علي اوراق الشجر حتي كثرة واصبحت كالشلال
ولكن سيف لم يلاحظ الشلال وجرها الي السياره ثم ادخلها وركب بجانبها
سيف : نور اسكتي بطلي عياط
نور وقد كثر عياطها : انا عاوزه اروح
سيف بهدوء فهو لا يريد اخافتها : طب اهدي انتي بتعيطي ليه دلواقتي انتي بقيتي بخير
نور : انا مش خايفه
سيف : ههه مانا عارف
نور : متضحكش عليا انا فعلا مش بعيط علشان اتخطفت
سيف : امال بتعيطي ليه
نور : علشان انت مسكت ايدي وانا اخدت عهد علي نفسي محدش هيمسك ايدي غير جوزك
سيف : طب مهو انا هبقي جوزك
نور : نعم
سيف : نور انتي مش هتكوني لحد غيري
نور :سيف لو سمحت انا مش عايزه اتجوزك
سيف :نور متقوليش كده علشان متعصبش عليكي
نور : انت عايز مني ايه انا مش فاهمه
سيف : انا عايز قلبك
نور :نعم
سيف : انا بحبك يا نوري
نور : انا ماشيه
وحاولت ان تفتح السياره ولكنها كانت مغلقه
نور : اتفتح الباب
سيف : قوليلي الاول مش موافقه ليه
نور : سيف لو سمحت الاقعده دي غلط وحرام لو سمحت انا عايزه اروح
سيف : والله انتي الي بتطولي الاقعده خلصي مش موافقه ليه
نور : علشان انت مش متدين انا نفسي اتجوز حد متدين
سيف :
نور : شوفت علشان كده انا مش موافقه نزلني بقي
سيف : استني قربت هوصلك
نور : سيف لوسمحت انا عايزه انزل علشان ده حرام لو سمحت انا مش عايزه اخد زنوب
سيف :اركبي وري
نور : نعم
سيف : اركبي وري زي التاكسي يلا
نور : لا ان
سيف : لو اعترضتي همشي بيكي واحنا كده
وبالفعل ذهبت نور وجلست في المقعد الخلفي
وبعد مده وصلا الي منزل نور
نور وهي تهم بالذهاب
سيف : ولو اتغير
نور : نعم
سيف : لو اتغيرت هتوافقي
نور : لو لقيتك بتقيم بالناس في المسجد ده قولا وفعلا
سيف بتحدي : تمام في اليوم ده هتكوني مراتي تمام
نور بخوف :تمام
وذهبت الي بيتها
↚
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صلوا علي النبي
🌷🌷🌷🌷🌷
في اليوم التالي
عند ريحان ورعد
ريحان : صباح الخير
رعد : صباح الفراوله يا فراولتي
ريحان : متقوليش يا فراولتي بتقولي كده ليه
رعد : ليه علشان ده
واقترب منها وطبع علي وجنتيها قبلتان الصباح وابتعد عنها وجد وجهها اصبح احمر
رعد :ههه بصي علي وشك
ريحان بكسوف : ها انا اا
رعد:خلاص يا فراولتي انا داخل الحمام
وتركها حتي لا يخجلها اكثر وذهب الي الحمام
ريحان لنفسها :شكلي قريب اوي هحبك يارعدي
عقلها :ريحان اعقلي كده ده مش من مواصفتنا خالص ده مش بيصلي
قلبها :بس هو قال هتغير
عقلها :كلهم بيقولوا كده فاكره امجد عمل ايه هو كمان قال هتغير اتغير ها متقول
قلبها :الناس كلها مش زي بعض وكمان رعد بيحب ريحان لاء ده بيعشقها واكيد هيتغير علشانها
عقلها :افكر انا بامجد علشان انت مش فاكر امجد دخل علي نور بدور العاشق الولهان وهي طبعا صدقته وكمان لعب عليها شغل انا هتغير مدي ايدك ليا ده كل طبعا في اول الخطوبه طول فترة الخطوبه مشاكل مشاكل ليه علشان هي عايزه الخطوبه شرعيه وهي لاء طبعا وبعد كده فيوم جات وحده بتزور نور وحده صحبتها وشافت امجد خارج من عندهم كان بيتفق مع خال نور علي شويه حاجات فلما دخلت وسألت نور مين ده وعرفت انه خطبها حذرتها منه وقالتلها انه بيكلم بنات ومقضيها ولما نور بحثت بنفسها علي الفيس لاقت عنده بنات كتير ولما وفسخت الخطوبه عمل ايه هددها انه يهكر تليفونها وانه يفضحها وسببلها ازمه خوف ايه مش فاكر
قلبها :فاكر فاكر بس رعد غيره انا متأكد
عقلها :خليك انا هروح اشوف ذكره حلوه بدل المنيله الي خلتني افتكرها
رعد خرج من الحمام
رعد :ايه ده انتي لسه واقفه
ريحان :انا ه
وجدته عاري الصدر ويلف منشفه حول خصره وبيده منشفه يجفف بها شعره
ريحان بكسوف وقد تسللت الحمرا الي وجنتيها : انا هروح احضر الفطار
وكادت ان تذهب لولا يد رعد التي جذبتها من خصرها وقربها اليه
رعد :رايحه فين
ريحان :الفطار هحضره
رعد :مش تحضري الاول لبس لجوزك
ريحان بخجل :حاضر
وذهبت الي خزانه الملابس
وهي تخرج الملابس وجدت صدر حديدي يقف خلفها نعم انه رعد وقد اقترب من ظهرها
رعد : متجبيش الاسود هاتي الابيض
اقترب منها اكثر واحتضنها من ظهرها
ريحان :رعد
رعد :عيونه وقلبه وروحه نعم
ريحان بخجل : مش عارفه اطلع اللبس
رعد : بساعدك
ريحان : مفيش داعي انا طلعت اللبس خلاص خد البس دول
ولفت الي الجه الاخري حتي اصبح وجهها مقابل وجه
رعد : لا مش عايز دول
قال هذا الكلام وهو ينظر الي عينيها واخذ منها الملابس واقترب اكثر وارجع الملابس وكانها كل هذا وهو ينظر لها
ريحان : خلاص شوف انت هتلبس ايه
وقامت بالتحرك من امامه ولكن وجدت يد وضعت علي الخزانه تمنعها من الذهاب
رعد : ريحان انا عايز قديلك حاجه
ريحان : ايه ابعد طب
رعد : لاء تعالي كده احلي
وقام بجذبها عليه لتكون داخل حضنه واقترب من الخزانتها واخرج منها ملابس السباحه
رعد : نفذي العقاب
واعطاها الملابس
ريحان بكسوف بسبب هذا الوضع : رعد انا مش بعرف وكمان انا هتكسف
رعد : ريحان انا جوزك مفيش داعي لكسوفك ده
ريحان : بس
رعد : مبسش يلا يا ريحان هنفطر ونروح ماشي
اكتفت ريحان بهز رأسها
↚
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عند بسنت وبسمله
بسنت : اخيرا خلصنا
بسمله : اه انا تعبت دي كانت محاضره رخمه بس فهمت الحمد لله
بسنت : لا الدكتور مفهمتش منه اي حاجه
بسمله : ليه يا بنتي دي الرياضه سهله
بسنت :رياضه رياضه ايه يا بنتي احنا في آداب
بسمله :ايه ده احنا مش فهندسه
بسنت :لا ياختي انتي هبله
بسمله : ايه ده امال الدكتور كان بيشرح رياضه ليه هههه
بسنت : رياضه هههه ده انتي خربانه معاكي خالص ده احنا هنتظبط اخر السنه
بسمله : يا ستي فوكك يلا ياسين وصل اهو يلا نروح نفرح بفرحك شويه يلا يا عروسه
بسنت :بت انتي اخرصي هتفضحيني
وذهبا الي السياره
بسنت :هو ليه مالك مجاش
بسمله :ياسين قالي عنده شغل
بسنت :ماشي يلا اركبي
وركبا السياره
بسمله :ازيك يا ياسين
ياسين ببرود :تمام
بسمله : انهارده كان يوم جميل صح
بسنت :اه
بسمله :وكان في واحده هنا مش عارفه تفهم من الدكتور ههه
بسنت :بس بقي يا بسمله بجد هزعل
بسمله :خلاص خلاص
ياسين :في ايه
بسمله :مفيش دي بسنت مش فاهمه الرياضه من الدكتور
بسنت :ههههه ده انا الي مكنتش فاهمه
بسمله :ههه يا خرابي اقصد الجرامر
ياسين :ليه هو صعب
بسنت :لاء بس الدكتور مش بفهم منه
بسمله :بس انا بفهم هههه
بسنت :ماخلاص ياست الفاهمه
بسمله :والله جتلي فكره تجنن هتخليكي تفهمي الجرامر احسن مني
بسنت :ايه هي
بسمله :ياسين تخلي ياسين يذاكرلك
بسنت :نعم
بسمله :اه طبعا ياسين برفكت في اللغه والجرامر وكده
ياسين : انا منديش مشكله ممكن باليل اذكرلك
بسنت :مش عايزه اعطلك
ياسين :ولاعطله ولا حاجه انتي انهارده بالليل جهزي الكتب ماشي
بسنت :ماشي
وذهب بهم الي القصر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صلوا علي النبي
🌷🌷🌷🌷🌷
عند علياء وبلال
علياء : بلال انا عايزه انزل
بلال :رايحه فين
علياء : وحده صحبتي في المستشفي هروح ازورها
بلال : استني هوصلك
علياء بتعجب فهي اعتقدت انه لن يوافق : تمام يلا
بلال :انتي هتنزلي كده
علياء :اه
وكانت ترتدي بنطلون ضيق وعليه بلوزه والطرحه القصيره
بلال :نعم خشي غيري القرف ده
علياء :هو ايه الي قرف انا لبسي من قرف احترم نفسك وكمان مش هغير
بلال اقترب منها وخذبها من ذراعها
بلال : اقلعي الاقرف ده والبسي الي حاجه تاني
علياء :ااه سيب ايدي وكمان انا مش هغير انت ملكش دعوي بيا انا اعمل الي عليا
بلال وقد وصل لحد الانفجار :لو مغيرتيش الي انتي لبساه مفيش خروج من البيت
علياء :مش هغيره وهطلع من البيت
بلال :مهو انتي قذره وسافله علشان سمحتي لنفسك انك تلبس كده
علياء :احترم نفسك
بلال انفجر : طب والله لنا الي هكون مغيرهولك
وقام بضربها بالقلم وقطع ملابسها وقطع جميع ملابسها في الخزانه
بلال :وريني بقي هتخرجي ازاي باللبس القذر ده يا زباله
علياء ببكاء :انت حيوان وزباله انا بكرهك بكرهك سامع انا
لم تكمل كلامها بسبب يد بلال التي اسكتتها وقام بضربها وهو يقطع في باقي ملابسها
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
صلوا علي النبي
🌹🌹🌹🌹🌹
عند رعد وريحان
رعد :يلا يا ريحان
ريحان :رعد انا
رعد :ريحان حبيبتي انا عارف انك خجول بس انا جوزك وكمان ده عقاب يعني لازم يتنفذ
ريحان :ماشي
وذهبت لكي ترتدي ملابس السباحه وقد تذكرت ما قاله رعد لها في اذنها
رعد بهمس :انا عايزك تشاركيني السباحه
ريحان لنفسها : يعني لازم العوم انا بخاف عندي فوبيا من البحر طب هعمل ايه هلبس وهقولوا وهو اكيد هيفهمني
وبعدها ذهبت الي الحمام لترتدي ملابس السباحه
ريحان :ايه ده ده مش اسلامي
وخرجت لرعد وجدته يرتدي ملابس السباحه ويرتدي تيشرت
رعد : انتي لسه ملبستيش
ريحان :اصل يعني هو ال
رعد :في ايه يا ريحان
ريحان :اصل المايوه مش اسلامي مش هبنفع البسه
رعد اقترب من ريحان وهو يبتسم
رعد :حبيبتي كام مره هقولك مفيش حد هنا المنطقه دي كلها مفيهاش اي سكان ولا اي حد فهيكون انا وانتي بس
ريحان :مهو انا
رعد :ريحان
ريحان :خلاص رايحه
نعم هي متاكده من كلامه فهو لن يخرجها هكذا دون حجابها او اي شئ بملابس السباحه الا اذا حقا لا يوجد غير كليهما فهي جربت مره غيرته فعندما كانا يتنزهين قام احد المارا بالنظر لفتره من الزمن لريحان حسنا هي لم تري عينه من كثره البوكس التي تلقاه من رعد
وارتدته وكان عباره عن قطعه واحده بحملات وكان ذا فتحه صدر وكانبه تنوره تصل لركبتها و ظهرها مكشوف وارتدت عليه الروب
↚
عند ريحان ورعد
ريحان خرجت
رعد :يلا ٠٠٠ ايه ده ملبستيش المايوه برضو
ريحان : رعد مش هقدر بجد انا مكسوفة اطلع بيه انا لبسته بس مقدرتش وغيرته بسرعة
رعد اقترب منها
رعد :ريحان انا عايز اكسر حاجز الكسوف ده انتِ مراتي يعني ده مش حرام ولا عيب ماشي
ريحان : بس انا
رعد : مبسش ريحان لوسمحتِ روحِ
البسيه انا عايز اشوفوه عليكِ يلا
ريحان بخجل : حاضر
وذهبت وهي وجهها اصبح مثل الفراولة وبعد عدة دقائق وصلت وهي ترتديه وكانت تنظر الي الارض بخجل
وعندما رأها رعد اقترب منها
رعد :ريحان ارفعِ راسك
ريحان اكتفت بهز رأسها يمين ويسار بمعني لا
مما ادي الي ان رعد قام برفع راسها ونظر في عيونها
رعد :فرولتي متحرمنيش من عيونك وانت زي القمر كده حبيبتي متتكسفيش انا جوزك بس حتي وانتِ وكسوفه قمر
ريحان بخجل :خلاص متكسفنيش
رعد :خلاص يلا يا فرولتي
واخذ رعد ريحان وذهب بها الي البحيرة التي خلف المزرعة مباشرة
وعند وصلهم
رعد خلع تيشرته
رعد : يلا ياريحان علشان ننزل
ريحان :لا انا جيت لحد هنا بس خلاص مش لازم انزل
رعد: ريحان يلا بقى ده عقاب لازم تنفذيه
ريحان : رعد انا عندي فوبيا من المايه انا مش بنزل البحر علشان بخاف
رعد اقترب منها وحاوط وجهها بيديه
رعد : انا عارف انك عندك فوبيا
ريحان :عارف تمام مش هستغرب بس ليه عايزني انزل
رعد : علشان انا مش عايزك تخافِ من حاجه عايزك قويه واجهِ كل مخاوفك انتِ مراتي يعني مينفعش تخافي من اي حاجه عايزك تقوليلي علي كل حاجه اي حاجه خايفة منها تقوليلي وانا هخليكِ تتخطيها انا عايز برضو اطلب منك طلب اوعي تبينِ خوفك لاي حد ماشي
ريحان : حاضر بس انت ليه بتقولي كده
رعد :علشان يا حبيبتي انتِ بتخافِ من حاجات كتير صح
ريحان :صح
رعد :بس من انهارده هتواجهِ كل مخاوفك وانا هكون معاكِ دايما موافقة
ريحان : موافقة
نعم هذا ما يجب ان يفعله كل زوج ان يحتوي زوجته يشعرها بالامان ان يجعلها قويه لا ان يستغل نقطة ضعفها لا ان يضربها ويهينها لا يجب ان يجعلها ملكة الله لم يخلق النساء من ارجلكم حتي يكن تحت ارجوليكم بل خلقهن من ضلوعكم حتي يصبحنّ بجانب قلوبكم
قام رعد بسحب ريحان وادخلها الماء وهي كانت ممسكه بيده بإحكام ومغمضه عينيها
رعد :فتّحِ عينك
ريحان :خايفه
رعد :متخفيش انا مسكك حلو
وقامت بفتح عينيها
ريحان : رعد متسبش ايدي
رعد :حبيبتي متخفيش انا عمري ماهسيبك بس انتِ اهدي ارخي اعصابك ومتخافيش خلي الميه ترفعك
ريحان بخوف : حاضر
وبالفعل قامت بارخاء اعصابها وقامت المياه برفعها ولكنها مازالت ممسكه بيدي رعد
رعد :ريحان انا هاخدك وندخل جوى شويعه
ريحان :لا يا رعد بلاش خلينا هنا
رعد :حبيبتي انتِ رجلك لمسه الارض هنا هنخوش جوى شويه لحد لما رجلك متلمس الارض ماشي وانا مسكم متخافيش
ريحان :ماشي بس نخش شويه
رعد :طيب يلا بس بصِ في عيني علشان متخافيش تمام
ريحان :تمام
وبالفعل دخلوا الي الماء وهي تنظر في عينيه
رعد :حلو كده
ريحان :رعد انا مش لمسه الارض
وتمسكت بيه اكثر
رعد :ريحان بصيلي اولا ارخي نفسك واهدي خالص خالي الميه ترفعك
ريحان :حاضر
ارخت ريحان نفسها وجعلت المياه ترفعها
رعد :تمام انا هسيبك
ريحان :لاء لاء يا رعد متسبنيش انا خايفه انا ممكن اغرق
رعد:ريحان اهدي انا جنبك لازم تتعلمي السباحه اهدي انا جنبك اول ماهحس انك هتغرقِ همسكك تمام لازم تهدي غمضِ عينك وسيبِ الميه ترفعك ماشي
ريحان بخوف : ماشي
↚
رعد ترك يد ريحان
رعد :اهدي وخلي الميه ترفعك حركِ رجلك براحه وارفعِ نفسك اهدي ريحان ارفعِ نفسك
ريحان :مش هعرف يا رعد الحقني انا بغرق
رعد :لاء ريحان انتِ مش بتغرقِ بس اعملِ زي ما بقولك
ريحان :لاء يا رعد انا حسه ان انا بغرق رعد انا بغرق بجد
وهنا دخلت المياه في فمها
ريحان :كح كح رعد الحقني
ركض رعد سريعا لانه كان قد ابتعد هنا ليعطيها مساحه لتتعلم السباحه عند ريحان وامسكها من خصرها ورفعها سريعا حتي تتنفس الهواء
رعد :خلاص اهدي
ريحان :كح كح
رعد :خلاص اهدي انتِ معايا اهدي
قامت ريحان بحضن رعد بخوف
ريحان :رعد طلعني من هنا انا عايزة ارجع
رعد :خلاص اهدي لازم تتعلمِ السباحه مش هتطلعِ من هنا غير وانتِ بتعرفِ تعومِ
ريحان :رعد ازاي هتعلم السباحه في يوم
رعد :انتِ مش هتتعلمِ انتِ هتفتكرِ مش انتِ كنتِ بتروحِ نادي السباحه وانتِ صغيرة
ريحان : ايوه بس من ساعت ماحصل حادث وانا كرهة البحر وكرهة السباحه
رعد :حادث ايه
ريحان :يعني انت عارف كل حاجه عن حياتي ومش عارف الحادث ده غريبه
رعد :انا عارفه بس حابب ان انا اسمعه ممكن
ريحان :ماشي وانا صغيرة كنت بحب السباحه اوي وكنت شطره اوي وكنت بكسب بطولات بس في يوم كنا في مصيف وانا كنت في البحر وكنت بعوم عادي وبلعب في البحر وقررت ساعتها ان ادخل في الغويط ودخلت وكنت عادي ممكن اطلع بس جالي رجلي اتخبطت في صخرة ومعرفتش اعوم وكنت هغرق كان الناس بعيده عني كنت خايفة اوي لحد لما فضلت اشاور بإيدي وشافوني الناس لحقتني بس ومن ساعتها وانا بقيت اكره البحر والسباحه وبقى عندي فوبيا
رعد : حبيبتي ده زمان لما انتِ كنتِ صغيرة انا عايزك دلواقتي تفتكرِ دروس السباحه ماشي
ريحان :ماشي
رعد :يلا هعد لغاية تلاته وهسيبك ماشي
ريحان :ماشي بس خليك جنبي علشان لو حسيت نفسي هغرق تمام
رعد : مش هتغرقِ يلا واحد اتنين تلاتة
وترك ريحان
رعد :يلا افتكرِ يلا يا ريحان اهدي وافتكرِ
ريحان :تمام رعد انا حاسه ان انا هغرق
رعد :مش هتغرقِ خليكِ هادية اوعِ تخافِ لو خوفتِ هتغرقِ ماشي
ريحان :ماشي
وبالفعل مره وقت حتي استطاعت ريحان التغلب علي خوفها واستطات اخيرا ان تسبح
ريحان بفرحه :رعد انا بعوم بص انا بعوم انا مش خايفة انا مش بغرق
شايفني وانا بعوم بص حتي بروح بعيد ومش بغرق
رعد :شايفك يا حبيبتي
ريحان سبحت حتي وصلت عند رعد وقامت بحضنه
ريحان :شكرا بجد شكرا اوي
رعد :حبيبتي مفيش حاجه اسمها شكرا انا جوزك وده واجبي اخليكِ اقوي
ريحان نظرة الي رعد وجدت في عينيه حب اقصد عشق بالطبع واكثر حتي من العشق فقامت بتقبيله من جديه
رعد : فرولتي انا بحبك اوي
وقام بحضنها وبادلته ريحان الحضن
وقاموا باللعب في الماء وهم يضحكون
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بسنت وبسمله
بسمله :بسنت تعالي نروح نشتري فساتين علشان فرحك
بسنت :دي هتبقى مجرد حفله مش فرح مش هفضل اقولك مية مره
بسمله :حفله خطوبه حنه كتب كتاب اي نيله المهم انك هتتجوزِ في اليوم ده يبقي فرح وهننزل نجيب لبس يلا بلاش هبل
بسنت :ربنا يصبرني يلا يا آخر صبري
بسمله :استنِ يا بت اما اقول لخطيبي هبعتله رساله
بسنت :ماشي يا ختي هروح انا اغير
بسمله :ماشي
وذهبت بسنت وقد تذكرت المره الماضيه التي خرجت من دون علم ياسين وماذا فعل فقررت ان ترسل له رساله تخبره فيها انها ستخرج
بسنت : ياسين انا هروح اجيب لبس مع بسمله ٠٠ بس كده انا عملت الي عليا هروح البس بقى
وبالفعل ذهبت علياء لتغير ملابسها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند ياسين
كان منهمر في العمل حتي وصلت له رساله
ياسين :رساله من بسنت
وبعد ان فتح الرساله وقرأها ارسل اليها
ياسين : استني هاجي انا ومالك وهنوصلكم
وبسنت ارسلت اليه
بسنت :مفيش داعي السواق هيوصلنا عند المول هنشتري الفساتين ونروح
فرد عليها
ياسين :لا هنعدي عليكم احنا اصلاً خلصنا شغل ماشي سلام
بسنت :برحتك سلام
وبعد ان انهى كلامه مع بسنت ذهب الي مكتب مالك
ياسين :مالك خلصت شغل
↚
مالك :مش فاضل غير شوية حاجات بس ليه
ياسين :علشان نروح نوصل البنات هي بسمله مقلتلكش
مالك : قالتلي تمام هخلص الحاجات دي بسرعة ونروح
وبعد عدة دقائق
مالك :انا خلصت
ياسين :طب يلا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بسنت وبسمله
بسمله : بسنت خلصتِ
بسنت :اه
بسمله :طب يلا
بسنت :استني ياسين ومالك هيجوا يوصلونا
بسمله : بس مالك مقاليش
بسنت :ياسين قالي كده لما كلمته
بسمله :ماشي
وبعد فتره قصيره وصل ياسين ومالك واخذوا بسنت وبسمله للمول
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند علياء
علياء فاقت وجدت نفسها علي السرير وترتدي ملابس النوم
علياء :ايه ده هو انا كنت بحلم ولا ايه انا ازاي كده هو اي الي حصل
بلال دخل في اللحظه دي
علياء :بلال انت انت حيوان ازاي تضربني
بلال :نعم اضربك
علياء :اه ضربتني وقطعتلي هدومي وبعدين
بلال :انا اعملك كده ليه
علياء بصراخ :علشان كنت لبسه لبس مش عجبك وكمان قطعت لبسي الي في الدولاب حتي بص
وذهبت الي الخزانه وفتحتها
علياء :بص انت واحد حقير وزباله كل شويه تضربني
بلال :علياء اللبس في الدولاب وانا عمري ماضربتك من ساعت ماتجوزنا
علياء نظرت الي الخزانه ويالها من صدمه الملابس في مكانها
علياء بصراخ :مش ممكن انت ضربتني وقطعت هدومي ودي مكانتش اول مره انت ضربتني قبل كده
بلال :علياء حبيبتي اهدي انا عمري ما ضربتك انتِ شكلك اعصابك تعبانه
علياء :حبيبتك ايه واهدى ايه انا بقولك انت ضربتني انت عايز تجنني صح بتعمل كده علشان تجنني علشان تنتقم لاختك
بلال :اختي ايه انا انتقم لاختي ليه
علياء :علشان اختك اغتصبت وانت بتحسبني انا السبب مع ان انا قولتلك اني مليش دعوى باختك وانت كمان اغتصبتني
بلال بنرفزه :علياء ايه الي انتِ بتقوليه ده اهدي بقى انا معملتش اي حاجه من الي انتِ بتقوليه ده
علياء :اناهتجنن يعني ازاي انا مش فاهمه
بلال :طب اهدي
علياء:متقوليش اهدي انا انا مش فاهمه حاجه ايه الي بيحصل
وفقدت الوعي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند ريحان ورعد
ريحان :انا تعبت من اللعب والعوم وجوعت اوي
رعد :وانا كمان طب يلا نرجع
ريحان :يلا
وقام الاثنان وذهبا الي المزرعه
ريحان :انا هروح اخد شور وهحضر الاكل
رعد: طب استني وانا كمان هاخد شور
ريحان :ماشي انا هدخل الحمام الي هنا وانت ادخل الحمام الي في الاوضه
رعد :ماشي يا ستي مش هكسفك
وبعد فتره كل من ريحان ورعد استحموا وذهبت ريحان لتعد الطعام
وبعد عدة دقائق دخل رعد المطبخ
وحضن ريحان من ظهرها
رعد: حبيبتي اساعدك في حاجه
ريحان : اناخلصت بس خد الاطباق وحطها علي الطرابيزه
رعد : حاضر
وقبلها من خدها وذهب
وبعد فتره من تناولهم للطعام
هاتف رعد رن
رعد : حبيبتي هرد علي الفون وهاجي ماشي
ريحان : ماشي وانا هعمل قهوة
رعد : ماشي
وذهب رعد وكذلك ذهبت ريحان لتعد القهوة
وبعد عدة دقائق
ريحان : رعد يلا علشان تشرب القهوة
جاء رعد
رعد : روحي البسي علشان هنرجع دلواقتي
ريحان : ليه حصل حاجه
رعد : ريحان اسمعي الكلام روحي جهزي نفسك يلا
ريحان : حاضر
وذهبت
وسوف نذهب نحن ايضا
↚
عند بسنت وبسمله
بسمله :اه انا رجلي وجعتني وكمان جعانه
بسنت :طب خلاص احنا كده خلصنا يلا نروح ناكل
مالك : يلا في مطعم هناك اهو
ياسين :تمام يلا
وذهب الاربعة الي المطعم
مالك :يلا هتاكلوا ايه
بسمله :انا هاكل سندوتش برجر كبير جدا
بسنت بهمس : مفجوعة
بسمله :سمعتك علي فكره
مالك :بلاش شغل عيال
ياسين : خلصوا يلا
وطلبوا الاكل وهم يأكلون
بسمله :الفستان هيبقى تحفه عليكِ
بسنت :اه وكمان هلبس عليه ال
وقاطعها
حسام :انسه بسنت ازاي حضرتك
بسنت : دكتور حسام اهلا بحضرتك
حسام :انا كويس انتِ عاملة ايه
قاطعه
ياسين بغضب : انت مين وكمان انت مالك هي عاملة ايه
حسام : انا الدكتور بتاعها وكمان انت مين علشان تكلمني بالطريقه دي
ياسين : انا جوزها وامشي من هنا علشان مزعلكش
حسام : انت انسان مش محترم وحي
ولم يكمل كلامه بسبب الضربه التي اخذها من ياسين
ياسين : انت بتقول لمين كده يا روح امك
وضربه بالبوكس ايضا
مالك : خلاص يا ياسين يلا نمشي
بسمله : ياسين يلا علشان خاطري
وذهبوا جميعا الي السياره
بسنت : انت ايه الي انت عملتوا ده
ياسين : انتِ تخرصي خالص مش عايز اسمع صوتك
بسنت : لا
مالك مقاطعها : بسنت خلاص مش وقته يلا نروح ونتكلم في البيت
بسمله : صح يلا
وبالفعل ذهبوا جميعا الي القصر
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان ورعد
ريحان :رعد طب فاهمني في ايه
رعد : مشكله في الشغل
ريحان :طب اهدى كل حاجه هتتحل ان شاء الله
رعد :ريحان انا هوديكي للقصر دلواقتي
ريحان :ماشي
وبالفعل ذهب الي القصر
ريحان :رعد هو الحراس كتروا ليه وكمان الي كانوا ماشيين ورانا كتروا هو في حاجه
رعد :لا يا حبيبتي مفيش انتِ بس متشغليش بالك انا هروح دلواقتي الشغل ماشي
ريحان :ماشي مع السلامه
رعد :سلام
وذهب وتركها
دخلت ريحان المنزل وذهبت مباشرة الي غرفتها لتصلي
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نور
ناديه : نور فاكره طنط سعاد
نور : اه يا ماما فاكرها
ناديه : كلمتني وعايزه مدرسة انجليزي لابنها
نور : طب انا ممكن اشوفلها مدرسة
ناديه : بس المشكله انها مش معاها فلوس الدروس
نور : ربنا معاها
ناديه : طب ما تديله انتِ يا نور
نور :انا
ناديه : اه انت بسم الله ماشاء الله عليكِ كويسه في الانجليزي
نور : طيب كلميها وخليها تبعته
ناديه : ماشي يا بنتي ربنا يباركلك يا بنتي
نور : ربنا يخليكِ يا ماما
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند رعد في المكتب
رعد بغضب : سيف انت فين طب تعالى المكتب بسرعه
وبعد فتره قصيرة جدا وصل سيف
رعد :كنت فين
↚
سيف :انا لسه راجع من السفر حالا كنت في مصر
رعد بغضب وزعيق : انا عارف انك كنت في زفت بس يا استاذ المفروض تتابع شغلك مش سيبه كده ايه الاهمال ده
سيف : اهدي يا رعد انا هحل المشكله دي
رعد : اتفضل واياك يا سيف تهمل شغلك مفهوم الصفقه تكون لينا
سيف :مفهوم
رعد :اسمع البوص جاي الاسبوع الى جاي ومايكل طبعا مش هيسيبه خصوصا بعد النمره الي عملناها فيه عايزك ترقبلهولي ماشي
سيف :البوص وده جاي هنا ليه
رعد بشرود : هنعرف
سيف بتعجب : ماشي
رعد :سيف ده اخر تحذير
سيف :خلاص يا رعد
رعد :طب يلا امشي
ذهب سيف وتبقي رعد
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صل على محمد
♡♡♡♡♡♡♡♡
عند علياء وبلال
بعد عدة ساعات فاقت علياء من اغماقها
علياء : اه راسي بتوقعني
بلال :الف سلامة عليكِ يا حبيبتي
علياء : انت بتعمل ايه هنا ابعد عني
بلال :علياء اهدي انتِ تعبانه
علياء : ابعد عني انا مش عايزة اشوفك
بلال : ايه الى انتِ بتقوليه ده
علياء بصراخ : ابعد عني متقربليش انا عايزة امشي من هنا انا تعبت والله بعبت
بلال : طب اهدي هبعد بس اهدي انا عملتلك ايه
علياء :ايه عملت ايه قول معملتش ايه انت اهنتني وضربتني واغتصبتني وقطعت هدومي انت عذبتني انا بكرهك سامع بكرهك
بلال بصراخ: عليييياء انا ساكتلك علشان انتِ تعبانه بس والله لو سمعتك بتقولي الكلمه دي هضربك بجد
علياء:طبعا تعملها مانت عملتها قبل كده كتير
بلال اقترب منها وحاول
بلال : طب اهدي ده كان كابوس انا معملتكيش حاجه
علياء : ازاي ازاي يعني كان كابوس بقولك انا عشته انت عذبتني من اول حوازنا انا مكنتش بحلم انا هتجنن ازاي يعني كابوس بلال بالله عليك لو انت بتعمل كده علشان تجنني وتنتقم لاختك فارجوك ارحمني انا معملتش حاجه
بلال : حبيبتي ايه الكلام ده انا معذبتكيش طب هنتقم لاختي ليه هي حصلها حاجه
علياء : انا هتجنن بجد مش مصدقه انا بجد مش قادرة استحمل
بلال : حبيبتي اهدي طب انتِ عايزة ايه علشان تصدقِ
علياء : اشوف اختك
بلال : تمام يا ستي هجبهالك بكره ممكن بقي تهدي
علياء : خليك بعيد
بلال : حاضر انا هروح اجبلك الاكى
علياء : مش عايزة
بلال : حبيبتي الدكتور قال لازم تاكلي
علياء : انت جبت دكتور يكشف عليا
بلال : اكيد يا روحي
علياء بضياع :ماشي
بلال ذهب ليحضر الطعام لعلياء
علياء لنفسها : انا فعلا هتجنن ازاي كل ده حلم او محصلش انا عشته انا مش فاهمه حاجه طب لو بجد حلم
قلبها : يبقي كويس وبلال طلع حنين وشكله بيحبك وتعيشي حياتك معاه وتنسي الفات ده
عقلها : انت عبيط ولا اهبل انت فاهم انت بتقول ايه لا ده مش حلم وبلاى بيعمل كده علشان يجننك
قلبها : لا مش معقول ده كان خايف علينا هيعمل كده لا ده فعلا حلم
عقلها : لو حلم يا ذكي كنا افتكرنا الي حصل قبل ما ننام صح
قلبها : صح
عقلها : يبقي تدخ الدم وانت ساكت
قلبها : ماشي يا عم
عقلها : احنا نستنا لبكره ونشوف اخته دي موجوده ولا هو بيحاول يهدينا بس وكمان انا متأكد انه عايز يجننا
علياء : معرفش بكره نعرف بس المره دي انا فعلا مش هسمحله
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند ريحان
في المطبخ
↚
ريحان :انا خايفة علي رعد اوي
زينب: متخافيش عليه يا بنتي ربنا معاه
ريحان : هو كان متعصب ومشي علي طول
زينب : طب انتِ ممكن تكلميه وتطمنِ عليه
ريحان : طب انا هطلع استريح شويه ماشي
زينب : ماشي وانا هطلع اصحيكِ علي الغداء
ريحان : ان شاءالله
وذهبت ريحان الي غرفتها
وعندما وصلت الي غرفتها
ريحان لنفسها : اكلمه طب هقوله ايه ٠٠هطمن عليه انا مراته وكمان هو بيهتم بيا لازم انا كمان اهتم بيه
وبالفعل قامت ريحان بالاتصال برعد
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند بسنت
بسنت :انا عايزة افهم انت ايه الي عملته ده
ياسين :انتِ تخرصي خالص كلها يومين وهتكونِ مراتي وساعتها هعرفك ازاي تتكلمِ مع رجاله
بسنت :ولا هتعرف تعمل حاجه علشان انا معملتش اي حاجه غلط دكتوري وبسلم عليه اي الغلط في كده
ياسين :بسنت اسكتِ احسن لك انا ماسك نفسي بالعفيه
بسنت :انتوا كده رجاله همجيه بتتعملوا مع الامور بعصبيه وقرف انا زهقت منك اوف
ياسين اقترب منا وهمس لها
ياسين :بسنت ده اخر تحذير ليكي امشي من قدامي علشان انا هنسى انك خطبتي وبنت عمي
بسنت نظرت له وجدته غاضب جدا ومنظره مخيف فركضت سريعا الي غرفتها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند رعد
رعد بالانجليزي: كده احنا متفقين علي كل حاجه الاجتماع خلص
ووقف بكل هدوء ووقار وذهب
السكرتيره : رعد بيه في اجتماع بكره مع الوفد الالماني
رعد بجديه :تمام في اي حاجه تاني
السكرتيره : رعد بيه صفقة الادوات ا
رعد مقاطعهابحده :اي حاجه تخص الصفقة دي توديها عند سيف بيه مفهوم
السكرتيره:مفهوم يا فندم
رعد :هاتيلي كل حاجه المعلومات عن الوفد بتاع بكره
السكرتيره:تمام يا فندم
وذهب رعد الي مكتبه وجد هاتفه يرن
رعد : الو ريحان حبيبتي في حاجه
ريحان :وعليكم السلام يارعد لا مفيش حاجه بس كنت عايزة اطمن عليك انت كويس
رعد :انا كويس يا حبيبتي ورحي وقلبي ايه ده انتِ خايفه عليا
ريحان بخجل :ااه يعني مش انت جوزي و
رعد :و ايه
ريحان :وابن عمي
رعد :والله ماشي مسيرك تقوليها
ريحان :هو انت هتتأخر
رعد :اه علشان عندي شغل كتير
ريحان :ماشي ربنا معاك سلام
رعد :سلام ياقلب وروح رعد
واغلق رعد مع ريحان وهو يبتسم لانه احس بخوفها عليه هذا يعني انها ستقع في حبه
هل حقا ستقع الملاك في حب الشيطان
↚
في الليل
عند ريحان
ريحان لنفسها: ايه يارعد التأخير ده كله طب اتصل اشوف اتأخر ليه لا اكيد يعني عنده شغل مش عايزة اشغله طب خلاص انا هقعد اقراء قران لحد لما يجي
وبالفعل جلست ريحان تقراء في كتاب الله
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند كريمه ومحمد
كريمه : محمد انا قلقانه علي علياء
محمد :قلقانه ليه
كريمه :مش عارفه حاسه انها مش كويسة
محمد :احنا مش كنا لسه عندها وكانت كويسةقلقانة ليه بقى
كريمه :لا انا حاسه انها مش كويسة احنا نروحلها بكره
محمد :انت ناسيه كتب كتاب بنتك
كريمه :كتب الكتاب بعد بكره طب انا عندي فكره احنا نكلمها ونخليها تيجي هي وبلال ويباتوا معانا يجوا بكره علي الغداء
محمد :فكره حلوه وممكن نشوف رعد وريحان هي اكيد تنزل علشان بسنت
كريمه :خلاص انا هروح اكلم جهاد واقولها علي الفكره دي
محمد :ماشي وانا هروح اقول لبابا
وذهبت كريمه عند جهاد
ومحمد عند الجد
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند الجد
سليمان :تمام يا ولدي اعمل الي انت عاوزه
ياسين :انا برضوا كلمت عمي محمد واستأذن منه
سليمان : طب وبسنت يا ولدي
ياسين : لا يا جدي انا هعملهلها مفاجأة
سليمان : ربنا يسعدكم يا بني
ياسين : يارب عن اذنك يا جدي
سليمان : اتفضل يا ولدي
وفي لحظةخروج ياسين دخل محمد
ياسين :عمي انا قولت لجدي وهو وافق
محمد :طيب يا ياسين ربنا معاك
ياسين :طب انا هطلع علشان تعبان وعايز استريح
محمد :ماشي
سليمان :تعالى يا محمد في ايه
محمد :بابا كنت عايز اقولك حاجه
سليمان :حاجه ايه يا بني قول
محمد : بقول يعني لو بكره نتصل ببلال وعلياء ونعزمهم علي الغداء ويباتوا معانا لتاني يوم علشان كتب الكتاب وكمان نتصل برعد وريحان
سليمان :فكره حلوة يا بني بس الاول نشوفهم لو يقدروا يجوا علشان متنساش انهم عرسان جدد وكمان كل واحد واشغاله
محمد :ان شاء الله يوافقوا بس المشكله في رعد حتي لو نزل مصى مش هيوافق يبات هنا
سليمان :طالع لابوه مش بيحب التجمعات ولا الناس الكتير بيحب الهدوء
محمد :علشان كده لما نزل مرضيش يقعد هنا
سليمان: ايوه
وفي هذه اللحظة دخل عماد
عماد :ايه ده تجمع في ايه
محمد :مفيش كنت بقول لبابا ان وقاله
عماد :انا كلمت رعد وقالي انه هينزل بكره
سليمان :وانت يا محمد كلم بلال وشوفو
محمد : خلاص ماشي ولما يجوا نقولهم علي المبيات
عماد : ان شاء الله
↚
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند علياء وبلال
بلال :علياء حبيبتي عاملة ايه دلواقتي
علياء :ملكش دعوة بيا
بلال : علييياء انا جوزك احترميني
علياء :انا لحد دلواقتي مش مصدقاك فالو سمحت اطلع بره الاوضه
بلال : تمام انا طالع بس متاخديش علي ده كتير وحسني كلامك معايا
وذهب وهو غاضب واغلق الباب بقوة
علياء لنفسها :طب لو طلع كل ده حلم بس حلم ازاي ده واقع انا شوفته انا بجد مش فاهمه حاجه انا هتجنن بس علي العموم بكره هعرف الحمد لله ان انا اعرف شكل اخته شوفت صورة تجمعه معاها بس كده بكره هكتشف انك بتعمل كل ده علشان تجنني بس والله مش هسمحلك
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند بلال
في الهاتف
بلال :السلام عليكم
جميلة (والدة بلال): وعليكم السلام يا بني عامل ايه ومراتك عاملة ايه
بلال : الحمد لله وكويسين يا ماما وانتِ عاملة ايه
جميلة الحمد لله يا بني بلال حبيبي انت كويس
بلال : اه يا امي كويس اهم حاجة صحتك انتِ كويسة والبت المفعوصه عاملة ايه
جميلة : المجنونة كويسة
بلال : ماما انتوا هتنزلوا بكره امتي
جميلة : الصبح كده قبل ما نوصل هنبلغك وكمان خالتك نازله معانا علشان تبركلك بنفسها
بلال : ماشي يا ماما تنورنا بس مش انتِ كنتِ مسفره لخالتي علشان هي تعبانه هي عاملة ايه دلواقتي وازاي هتنزل
جميلة :ايوه يا حبيبي بس هي باقت كويسة واصرت انها تبركلك بنفسها
بلال :ماشي ياماما
جميلة :يلا يا حبيبي عايز حاجة
بلال :لا يا امي سلام
جميلة :سلام
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند ريحان
ريحان :صدق الله العظيم
في هذه اللحظة وصل رعد
رعد :ربنا بثبتك
ريحان بابتسامه : ويهديك يارب
بس انت اتأخرت اوي
رعد : شغل يا حبيبتي وكمان حصل مشكلة
ريحان بحنان :طب خش خد دش عقبال محضرلك الاكل ونقعد ناكل مع بعض علشان انا جعانة ومكلتش من الصبح ونقعد نتكلم وتحكيلي اي هي المشكلة ونحلها مع بعض ممكن
رعد بفرحه :طبعا ممكن يا اجمل واحن زوجة في الدنيا
وقام بتقبيل يديها ثم ذهب الي الحمام
وفي طريقه
رعد :بس انتِ لازم تتعاقبي علي قلة اكلك
ريحان :انا كنت مستنياك
رعد :مليش دعوة
ودخل الي الحمام وذهبت ريحان ايضا لتجلب الطعام وهي تتحدث بهمس عن تصرفات زوجها ومعاقبته لها
وبعد فترة اجتمعوا علي الطعام
رعد :قبل ما ناكل لازم اقولك العقاب
ريحان :نعم رعد انا ستناتك مش اكتر اتعاقب ليه
رعد :حبيبتي لازم تهتمي بصحتك واكلك وانتِ اهملتيهم فعلشان كده لازم تتعقبي وانا خلاص عرفت هعقبك ازاي
ريحانبقلة حيله :ازاي
رعد :اكليني
ريحان :نعم
رعد :عايز أكل من ايد مراتي حبيبتي فيها حاجه
ريحان بخجل :انت عارف ان انا هتكسف ومش هاقدر
رعد :ده عقاب يلا
ريحان واصبح وجهها مثل الفراولة
رعد :يلا يا فرولتي
↚
ريحان :وانا كمان هعقبك
رعد :ليه يا فراولتي
ريحان :علشان انت اتأخرت ومتصلتش بيا تطمني
رعد :ماشي يا ستي عندك حق
ريحان :انا بقي هقولك عقابي بعد الاكل
رعد :ماشي يلا
وبالفعل بدأت ريحان بإطعام رعد بيديها في خجل ورعد كان اكثر من مستمتع
رعد :شبعت يا فراولتي يلا دوري هأكلك
ريحان :لا شكرا انا هاكل لواحد
رعد :ليه يا قلبي هساعدك
ريحان :رعد لو سمحت متكسفنيش
رعد :خلاص يا فراولتي هقوم انا اغسل ايدي
وبالفعل ذهب رعد لغسل يديه
وبعد فترة انتهت ريحان من الطعام وحملته الي المطبخ بينما رعد ينتظرها في الغرفة
ودخلت ريحان وجلست امامه
ريحان : احم العقاب
رعد :اي هو
ريحان :رعد عايزاك تقرأ القران معايا
رعد :
ريحان :رعد لو سمحت
رعد :ريحان مش هقدر
ريحان :ليه بتقول كده
رعد :ريحان الكلام خلص انا مش هعمل كده
ريحان :رعد انت بتقول ايه طب انت مش بتعرف تقرأ القران انا مستعدة اعلمك بس لو سمحت حاول
رعد :ريحان لو مش هتقولي حاجه تاني غير ده يبقى يلا ننام
ريحان :رعد انت وعدتني
رعد :وهوفي بوعدي بس مش كده انا هرجع بنفسي للطريق ده بس محتاج وقت
ريحان:خايفة لما يجي الوقت ده هيكون فات الأوان
رعد :متخافيش مش هيفوت بس انتِ سيبيني وانا هرجع لوحدي وساعتها اوعدك هنروح البلد الي نفسك تزوريها
ريحان :السعوديةو نزور بيت ربنا
رعد :ايوه بس اصبري اتفقنا بس من هنا لحد لما الوقت ده يجي متضغطيش عليا ماشي
ريحان :حاضر انا كنت بس عايزة اساعدك بس خلاص ممكن اقول عقاب تاني
رعد :طبعا اتفضلي
ريحان :عايزة توديني اشتري كتب
رعد :طب بكره هوديكي
ريحان : ماشي
رعد : ينفع ننام بقي
ريحان : لاء احنا لسه محليناش المشكله
رعد : ريحان بجد انا عايز انام وكمان المشكله اتحلت يا حبيبتي ومتنسيش ان بكره عندنا سفر
ريحان : طب الحمد لله انها اتحلت خلاص يلا
وذهبا الي النوم
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
في صباح اليوم التالي
عند بسنت
بسملة دخلت عليها
بسملهبصراخ:بسنت انتِ بتستهبلي صح كل ده لسه نايمه
بسنت :
بسملة :بسنت قومي يلا يا كسوله كل ده نوم قومي يلا علشان التجهيزات
بسنت بنعاس :هي الساعة كام
بسملة :قومي الساعة سابعة
بسنت :ولما هي الساعة سابعة جايه تصحيني ليه وعاملة الهيصه دي كلها
بس كويس علشان الحق اروح الجامعة
بسملة : تروحِ ايه يا ختي انتِ هبله ولا ايه انتِ بكره كتب كتابك
بسنت : طب اعمل ايه وكمان اديكي قولتيها بكره اوعي كده بقي
وذهبت الي الحمام وتركت بسملة في صدمتها
وبعد فترة خرجت وارتدت ملابسها وذهبت الي الجامعة
في الجامعة
بسملة :مش مصدقة انك خليتينا نروح الجامعة وبكره كتب كتابك
بسنت :اسكتي بقي علشان وامشي احنا علينا دكتور حسام ولازم اعتذله علي الي اخوكي عمله
بسملة :ماشي يا ختي بصي مش دي نورهان
بسنت :اه اندهلها تقعد جنبنا
(نورهان بنت جميلة اكبر من بسنت وبسملة بسنة وهي ترتدي الحجاب وذات خلق ولكن هي لا تحب الاحتفالات هي هادئة وغير اجتماعية لذلك لا تتحدث لاي شخص في الجامعة غير القليل)
وبعد قليل دخل الدكتور
الدكتور : السلام عليكم انا هكون بدل الدكتور حسام علشان الدكتور حسام راح جامعه تانيه انا الدكتور نبيل
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند بلال وعلياء
بلال :صباح الخير
علياء :
ذهبت من امامه بدون كلمه
بلال :استغفر الله العظيم انا هروح اجيب ماما واختي وكمان خالتي جاية معاهم اياك يا علياء تكلميهم بالطريقة دي
علياءببرود :ماشي
وذهب
علياء : بس اعرف انه مش حلم وهروح عند بابا وهخلي يطلقني والمرادي مش هخاف ويقول الي يقوله بقي
وبعد فترة عاد ومعه امه واخته وخالته
بلال :اتفضلي يا ماما
جميلة :السلام عليكم ازيك يا حبيبتي عاملة ايه
علياء : وعليكم السلام انا الحمد لله كويسة حضرتك عاملة ايه
جميلة :انا كويسة الحمد لله معلش يا بنتي مجتلكيش من ساعة الفرح علشان كنت عند اختي ابتسام اصلها كانت تعبانه شوية
علياء :لا ولا يهم حضرتك المهم هي عاملة ايه
جميلة :كويسة الحمد لله دي كمان اصرت انها تيجي معايا اعرفك ابتسام اختي
ابتسام (خالت بلال): ازيك يا بنتي عاملة ايه
علياء :الحمد لله وحضرتك عاملة ايه
ابتسام :انا الحمد لله بخير بس مقدرتش احضر فرحكم علشان كنت تعبانة
علياء :ولا يهم حضرتك المهم ان حضرتك بخير
ابتسام :انتِ عسولة اوي تعالي في حضني
وبالفعل قامت ابتسام باحتضان علياء
بلال :علياء اعرفك باختي ٠٠٠
وكانت الصدمة
توقعاتكم هل اخت بلال هي من رأتها علياء في الصورة ؟
هل رعد سيتغير؟
↚
عند رعد وريحان
ريحان : رعد رعد اصحى يلا
رعد بنعاس : نعم
ريحان :اصحى يلا يارعد مش هتروح الشغل
رعد بنعاس:لا
ريحان :طب قوم علشان السفر
رعد :هنسافربالليل
ريحان : طب قوم علشان تفطر
رعد : مش جعان سيبيني انام بقى
ريحان ذهبت وتركت رعد ينام
وذهبت الي الاسفل
ريحان :صباح الخير
زينب :صباح النور والورد
ريحان بابتسامه :داده هو انتوا عملتوا الفطار
زينب :دقايق والفطار هيكون جاهز
ريحان :لا خلاص انا هعملوا
زينب بخوف :لا يابنتي مينفعش
ريحان :ليه بس يا داده
زينب : يا بنتي رعد بيه يبهدلنا
ريحان :متخفيش انا هقوله ان انا الي طلبت كده
زينب :بس
ريحان مقاطعه :مبسش انا هقوله ان انا الي طلبت يلا بقى وريني الادوات علشان اعمل الفطار
زينب باستسلام :ماشي يلا
وذهبا الي المطبخ وقامت ريحان باعداد الفطور تحت نظرات الخدم الخائفة من رب عملهم والمندهشه من مهارتها في اعداد الطعام
ريحان :بس كده خلصت حلو صح
ثم نظرت وجدتهم حول نظرات خوف واستغراب
ريحان :مالكم بتبصولوا كده ليه
جاءها صوته
رعد بغضب :علشان خايفين مني
ريحان بخضه :رعد انت صحيت
رعد : ايوه انتِ واقفة بتعملي ايه هنا وانتوا ازاي تسيبوا الهانم تعمل الفطار
ريحان : انا الي طلبت ان انا الي اعمله هما مالهومش ذنب
رعد : انتِ ليه
ريحان : كده انا عايزه اعملك الفطار بإيدي
رعد اقترب منها وحاوط وجهها بيده
رعد: طب ليه يا حبيبة قلبي تتعبِ نفسك الخدم كانوا هيعملوه
ريحان : انا عايزاك تأكله من إيدي
رعد :ماشي يا حبيبتي
واقترب ليقبلها في وجنتها
ريحان وهي تبتعد :رعد الخدم موجودين
رعد :اطلعوا بره
وبالفعل خرج جميع الخدم
ريحان :انت ايه الي انت عملتوا ده
رعد :عملت ايه قولتِ الخدم وخرجتهم بره
ريحان :رعد انت خلاص ممكن تطبع علشان اطلع الاكل
رعد :طب صبحِ عليا الاول
ريحان :ايه
قام رعد بتقبيلها في وجنتها
رعد :انا صبحت عليكِ دورك
ريحان بكسوف : رعد احنا في المطبخ
رعد :وفيها ايه يلا
وبالفعل قامت ريحان بتقبيله في وجنته بسرعة وذهبت لتحضير الاطباق
رعد بابتسامه : ريحان تعالي هوديكي مكان جميل نفطر فيه
ريحان : بجد ماشي
رعد : تعالي وانا هخلي زينب تكمل تحضيره
ريحان :لا انا عايزة اعمل كل حاجة في الفطار وهحطه في سله
رعد : بس ليه الاهتمام ده انهارده
ريحان : طبعا مش جوزي
رعد : ماشي يا ستي
وبعد فترة قصيره انهت ريحان التحضير
تحت نظرات رعد المراقبه
ريحان :هطلع البس بسرعة
رعد :لاء المكان في القصر
ريحان :طب ليه خلتني احط الفطار في سله
رعد :كده بس تعالي
ريحان :ماشي
وذهبت معه الي الحديقه التي كانت خاليه من اي حارس
ريحان : الله هنفطر في الجنينة
رعد : تعالي
وسحبها من يديه
الي مكان خلف القصر وقام رعد بالضغط علي ازرار معينه وانفتح الباب
ريحان : الله جنينه سريه
رعد سحبها من يدها ويده الاخري بها سلة الطعام ودخلا الي الجنينة السريه
ريحان : الله بجد الله ايه الجمال ده الجنينه دي جميله اوي
رعد : عجبتك
ريحان : اوي دي جميلة اوي
وكانت الحديقه في غاية الحمال كانت مليئة بالازهار جميع الالوان وازهار نادرة جدا وبها نافورة في الوسط وكانت حقا رائعة
جلس كل من رعد وريحان وهما يتناولا الطعام في جو ملئ بالحب والضحك والسعاده
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند الجامعة
↚
وبعد انتهاء محاضرت البنات
بسنت :انا مش مصدقه الي ياسين عمله
بسمله :عمل ايه
بسنت :والله مش عارفة عمل ايه
بسمله :خلاص بس اش عرفك انه هو ممكن الدكتور اتنقل بمزاجه
بسنت :بسمله انتِ عارفة ان هو الي عمل كده بس ازاي وليه انا مش فاهمه
نورهان :انا مش فاهمة اي حاجه
بسنت :تعالوا معايا هروح اسأل الدكتور الجديد يمكن يعرف حاجه عقبال ما اروح لاخوكي اعرف عمل كده ليه
نورهان :لا روحوا انتوا وانا همشي
بسمله :تعالي يا نورهان بقى مش هنتأخر
نورهان :ماشي
بسنت :صحيح انتِ هتيجي كتب كتابي صح
نورهان :مانتِ عارفة مش بحب التجمعات وكده
بسنت :مش هقبل اي اعزار
نورهان :بس
بسمله :خلاص بقى يا نورهان علشان بسنت متزعلش
نورهان باستسلام :ماشي
وذهبوا الي الدكتور نبيل
بسنت :السلام عليكم
نبيل :وعليكم السلام
بسنت :ممكن اسأل حضرتك عن الدكتور حسام
نبيل باستغراب :دكتور حسام
بسنت : ايوه حضرتك ممكن اعرف هو ازاي اتنقل وكمان ليه
نبيل : نعم وانتِ مالك
بسملة : حضرتك هي بس كانت بتفهم من شرح دكتور حسام علشان كده كانت بتسأل عليه
نبيل : دي امور متخصكوش وكمان انا هحاول ابسطلكم المعلومة
نورهان :اصل حضرتك بسنت شاكه ان ياسين خطبها هو الي نقل دكتور حسام
بسنت بسرعة:بس لاانتِ بتقولي ايه
بسمله :شكرا يا دكتور عن اذنك
وذهبوا من امام الدكتور
بسنت :يعني انتِ يا نور هان ساكته ويوم ماتتكلمي تقولي كده
نورهان :مش دي الحقيقه
اوقفهم منادات نبيل
نبيل بضحك : اولا دكتور حسام اتنقل بنائن علي طلبه علشان غير محل ساكنه مش علشان خطيبك
بسنت : شكرا لحضرتك يا دكتور عن اذنك
وذهبوا البنات الي منازلهم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺🌺
عند بلال وعلياء
بلال :علياء اعرفك باختي جودي
علياء بصدمة :اههللا
جودي بمرح :مالك مصدومة كده ليه عارفة ان انا الي احلي بكتير بس مش للدرجادي
جميلة : بس يابت بطلي غرور
ابتسام :ههه معلش يا بنتي هي جودي علي طول كده
فاقت علياء من شرودها
بلال :حبيبتي قولِ للخدامة تحضر الفطار
علياء بضياع :ماشي
وذهبت من امامهم وهي في حالة صدمة
بلال :تعالوا اوريكوا اوضكم
جميلة :لا يا حبيبي انا هقعد في بيت ابوك وخالتك معايا علشان انا طبعا مش هسيبها تقعد هناك لوحدها تاني والبت المعوصه
بلال :لا طبعا ايه الي انتِ باقوليه ده يا ماما
جميلة :بلال لو سمحت سبني اعمل الي يريحني احنا هنفطر ونمشي علشان نستريح من السفر
بلال :ماما نتعمليش كده انتوا هتقعدوا هنا والفيلا فيها اوض كتير
جميلة :حبيبي انت مش لما اتخرجت قولت سيبوني براحتي ومردتش تشتغل في شركات ابوك واشتغلت من الاول واهو قربت تعمل شركه وبتدير شركات ابوك من بعيد بس وانا سبتك براحتك سبني دلواقتي براحتي
بلال :ايه الي دخل ده في ده ماما انتِ هتقعدي هنا وده اخر كلام عندي
جميلة :طب يا بني انت عريس جديد مينفعش وكمان انت عارف انا مش بستريح غير في بيت المرحوم ابوك
بلال : الله يرحمه تمام يا امي الي يريحك
وبعد فترة
علياء بهدوء : الفطار جاهز
بلال :طب يلا نفطر
ابتسام :مالك يا علياء يا حبيبتي
علياء :مفيش حاجة اتفضلي حضرتك
جميلة :طب اقعدي افطري معانا
علياء :حاضر
وجلست وبعد فترة من هزار جودي وهم يتناولون الطعام انتهوا وذهب كل من جميلة وابتسام وجودي بعد ان فشل بلال في اقناعهم بالجلوس للغداء
علياء :
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صل علي النبي
🌺🌺🌺🌺🌺
عند نور
نور :فهمت يا حبيبي
عمر :ايوه يا ميس نور فهمت
نور :ميس طب يلا ياحبيبي علشان متتأخرش علي مامتك
عمر :ماشي يا ميس شكرا سلام
نور :سلام
وبعد ان ذهب
نادية :نور حبيبتي عايزة اقولك حاجة
نور :نعم يا ماما اتفضلي
نادية :حبيبتي في واحد اتقدملك
نور :
رد نور؟
علياء ماذا سوف تقول؟
بسنت ماذا سوف تعمل مع ياسين؟
↚
عند رعد وريحان
ريحان : رعد
رعد : قلب وروح رعد
ريحان : انا معرفش اي حاجة عنك انت عارف كل حاجه عني بس انا لا
رعد :عايزة تعرفي ايه
ريحان :كل حاجه عايزةاعرف كل حاجة عنك
رعد :ريحان يلا علشان انا عندي مشوار
ريحان :رعد لو سمحت متهربش مني
رعد :اهرب ايه ريحان حبيبتي انا هقولك كل حاجه في وقتها ماشي
ريحان :هو الوقت ده مش عايز يجي كل حاجه تقولي في وقتها
رعد :يلا علشان متأخرش
وذهب وهي خلفه
خرج من الحديقه وذهب الي القصر ارتدي ملابسه وخرج
ريحان :ربنا يهديك يا رعد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور
نادية :نور في عريس متقدملك
نور :ماما لو سمحتي انا مش عايزة اقابل حد الفترة دي
نادية :ليه بس يا بنتي
نور :كده يا ماما انا حكتلك علي اللي امجد عمله وبجد تعبت من الموضوع ده
نادية :يا بن
نور :ماما بجد مش قادرة انا هروح عند خالي عن اذنك
وذهبت نور عند خالها
سيد :نور حبيبتي عاملة ايه
نور :انا كويسة الحمد لله
سيد :طب الحمد لله
نور :عامل ايه انت يا خالو
سيد :انا بخير يا بنتي
نوال مرات سيد :طب ومرات خالو مفيش عاملة ايه
نور :لا طبعا ده انتِ الي في القلب
سيد :ماشي يا ختي انا هسبكم ترغوا ونزل المسجد شويه وهرجع متمشيش يا نور هتتغدي معانا
نور :لا غداء ايه وماما مينفعش اسبها
سيد :مانا هجبها معايا وانا جاي
نور :خلاص ماشي
وذهب سيد وتبقت نور ونوال
نوال :مادام جايه الصبح كده يبقي في حاجة في ايه
نور :دايما قفشاني
نوال :تعالي نعمل حاجة نشربها واحكيلي
نور :اشطا يلا
وذهبا الي المطبخ
نوال :يلا احكي
نور :***
حكت ماحصل معهاو سيف
نوال :طب انتِ هتعملي ايه
نور :مش عارفة
نوال :استنيه
نور :خايفة
نوال :حبيبتي لو واحد هيتغير علشانك يبقى هيحطك في قلبه قبل عينيه
نور :ربنا يسهل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند علياء وبلال
علياء :بلال هي دي اختك
بلال :ايوه
علياء :طب ازاي اختك في المستشفي
بلال :بقولك ايه بقى بطلي شغل جنان اختي واهي زي القردة قدامك كل حاجة بتقوليها بتكون مش موجوده
علياء ببكاء : انا مش فاهمة حاجة انا تعبت بجد
اقترب منها بلال و
↚
بلال :اهدي يا حبيبتي خلاص انسي الي فات علشان ده محصلش اهدي
علياء :انا خايفة اوي وتعبانة هو انا مجنونة
بلال :لا يا قلبي مش مجنونة بس اهدي تعالي معايا
وقام بلال بأخذ علياء الي السرير
بلال :استريحِ انتِ علشان شكلك تعبانة
علياء :طب متسبنيش انا خايفة
بلال :حاضر انا جبك اهو
وجلس بجانبها حتي نامت فهي لم تنم من ليلة امس
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
في قصر الباسل
عند بسنت
بسنت :ماما هو ياسين فين
كريمه :في مكتبه يا حبيبتي
ذهبت بسنت الي المكتب
ودخلت باندفاع
بسنت : انت ازاي تعمل كده
ياسين ببرود :في حاجة اسمها بابا
بسنت :ياسين متبقاش بارد ورد عليا ازاي تعمل كده
ياسين: عملت ايه
بسنت :والله متعرفش نقلت الدكتور حسام
ياسين :متجبيش اسم الحيوان ده علي لسانك تاني انتِ فاهمة
بسنت :لا مش فاهمة ودكتور حسام انا متأكدة انك الي نقلته
ياسين اقترب منها ونظر لها بغضب
ياسين بغضب : بسنت
بسنت : رجعه زي مانقلته
ياسين : انتِ غبية ده كلب فلوس اول مالقي جامعة هتديلوا فلوس اكتر نقل
بسنت :يعني انت
ياسين :اول واخر مره هبررلك حاجة واياك تجيبي سيرة اي راجل علي لسانك مفهوم
بسنت بخوف :مفهوم
وذهبت سريعا من امامه وخرجت من المكتب بخوف من غضبه
كريمه :في ايه يا بت مالك
بسنت :مفيش انا هروح اغير
كريمه :ماشي يا بنتي
وبالفعل ذهبت بسنت الي غرفتها
وفي هذه اللحظة وصلت جهاد
جهاد :كريمه اتصلي بعلياء خليها تيجي بادري
كريمة :هي هتيجي بالليل علشان بلال قال لمحمد ان مامته واخته جايين انهاردة من السفر
جهاد :ماشي وانا اتصلت بريحان قالتلي هيجو بالليل علشان شغل رعد
كريمه : طب يلا احنا نشوف الترتيبات
جهاد :يلا
وبالفعل ذهب كل من جهاد وكريمه لترتيب القصر لكتب كتاب بسنت وياسين
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند ريحان
ريحان : داده لو سمحتي جهزي شنطي انا ورعد علشان هنسافر انهاردة
زينب : حبيبتي مانا عارفة رعد بيه قالي
ريحان :خلاص ماشي وانا هساعدك
زينب :لا يا حبيبتي انا عملتهم خلاص
ريحان :ماشي
وذهبت ريحان الي غرفتها وكانت متحيره تريد ان تتصل برعد وخصوصا ان العصر قد آذن واقتربت صلاة المغرب ويجب ان يأتي الي القصر ليسافروا
ولكنها قررت عدم الاتصال لكي لا تزعجه فهي متأكده انه لن يتأخر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸
عند رعد
رعد :سيف انا هسافر انهاردة الشركة وكل حاجة تديرها عقبال مارجع ماشي
سيف :ليه هو انا مش هسافر معاك
رعد :اكيد لاء وكمان عايز تسافر ليه علشان تقابلها صح
سيف :انت بترقبني ولا ايه
رعد :علي الاساس مش عارف ويا تري هتكسب التحدي ولا
سيف : رعد انا
رعد :انت ايه تفتكر هي لو عرفت انت بتشتغل ايه هتعمل ايه ها
سيف :وانت لو مراتك عرفت انت ايه هتعمل ايه
رعد : سيف
سيف :ايه مش عارف انا هقولك هتطلب الطلاق
رعد :مستحيل مش ممكن تبعد عني
سيف : رعد ده أكيد علشان انت خبيت عليها انا هنزل معاك وهقول لملاكي كل حاجة علشان تكون عارفة مش هعمل زيك
رعد بغضب : اخرس ريحان عمرها ماهتسبني ماشي عمرها
وتركه وذهب وهو في قمة غضبه
وذهب الي القصر بالتحديد الي غرفته التي تمكث بها ريحان
رعد : ريحان
↚
ريحان :رعد في ايه مالك
رعد اقترب منها وامسكها من ذراعها بقوة وقربها اليه
رعد :ريحان اياكِ تبعدِ عني اياكِ حتي لو عرفتِ اي حاجة عني اياكِ فاهمة انا مش عايزك تشوفي الوش التاني
ريحان :رعد اه في ايه وسيب ايدي متوجعني
رعد بصراخ:انطقي فاهمة
ريحان ببكاء :حاضر حاضر بس سيب ايدي
رعد ترك يدها ونظر لها وهو يخرج هواء من فمه بغضب ومسك شعره
ثم اقترب منها وقام بتهدئتها وهو يمسح دموعها التي ملئت وجنتيها
رعد :خلاص اهدي مش بحب اشوف دموعك
ريحان ببكاء :هو فيه ايه
رعد :مفيش حاجة بس اياكِ تسيبيني ماشي
ريحان :انا مقدرش اسيبك
رعد :ايه
ريحان :مفيش احضرلك الحمام
رعد :فراولتي متهربيش
ريحان : انا هروح اشوف الحمام
وذهبت سريعا من امامه
رعد :عمري ماهسمحلك يا ريحان انك تسيبيني في يوم من الايام عمري
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
في الليل
عند علياء وبلال
علياء استيقظت من نومها وجدت نفسها نائمة بجانب بلال وهو يحتضنها بكل حنان
علياء : يا تري كل ده حلم لا اقصد كابوس دي فعلا اخته بس مش مكسورة دي عمرها ماتكون واحدة بتتعالج من حالة اغتصاب يعني مفيش حاجة في اخته يبقي هو مكنش بينتقم طب هو ايه الي حصلي انا مش فاهمة حاجة
كانت تتحدث لنفسها ووجدت دموعها تهبط علي وجنتها مثل الشلال في صمت وتحول هذا الصمت الي انين صغير وكبر واصبح شهقات مسموعة حتي انها ايقظت بلال من نومه
بلال :علياء حبيبتي بتعيطي ليه اهدي
علياء :هو انا مجنونة انا مش عارفة ايه الي حصلي انا مش مجنونة صح قولي انا مش مجنونة
كانت تتحدث وهي تشهق بين كل كلمة
بلال اقترب منها واحاط وجهها بيده
بلال :لا يا حبيبتي انتِ مش مجنونة انتِ بس اعصابك تعبانة شوية مش اكتر اهدي كده وانسي الي فات وانا معاكِ مش هسيبك ماشي
علياء هزت رأسها لفوق وتحت بمعني موافقة
بلال قام بمسح دموعها بيده وربط علي وجنتيها
بلال :يلا يا حبيبتي قومي خدي دش عقبال ما اعملك اكل علشان انا مشيت الخدم
علياء:ليه
بلال :علشان عملك مفاجأة
علياء :بجد
بلال :اه قومي يا حبيبتي يلا
علياء :ماشي
وبالفعل ذهبت علياء الي الحمام وبعد فترة من الزمن خرجت وجدت فستان علي السرير وعليها ورقة
علياء : ايه ده
واقتربت منه ورفعته وآه من جماله ليس له مثيل كان فستان في قمة البساطة والجمال كان لونه ازرق فاتح وكان مثل فستان سندريلا
علياء :الله ده جميل اوي ايه ده في ورقة
واخذت الورقة وقرأت ما فيها وهي تبتسم بسعادة
علياء :سندريلتي البسي الفستان ده اميرك منتظرك في الجنينة
وبالفعل ارتدته ووضعت بعض من مساحق التجميل وقامت برفع شعرها في تسريحه بسيط وغاية في الجمال والرقة ثم وقفت امام المرآه
علياء :خلاص يا علياء اهدي وانسي اللي فات انا هبداء من جديد خلاص اللي فات ده كله كان كابوس تمام كان كابوس
وهبطت الي الاسفل بخطوات بطيئة وهي تتجه الي الحديقة التي بالطبع كانت خاليه من الحراس او اي شخص ووجدت الحديقة مزينة بشكل رومانسي جميل يخطف الانفاس ووجدته واقف امامها وهو يرتدي بدلة وكان في غاية الوسامة
بلال : ايه رأيك في المكان اميرتي
علياء : جميل اوي
بلال :علياء انا عايزك تنسي الكابوس دع ونبتدي حياتنا من غير كوابيس ماشي
علياء : ماشي
وقام بسحبها الي طاولة بها عشاء رومانسي وقضوا وقت جميل بين هذا الجو الرومانسي وفي هذا الوقت نسيت علياء كل شئ وابتسمت بسعادة علي هذا الجو حسنا هي سعدت انه كان كابوس وفرحت ان زوجها حنون عليها وقررت ان تكون جزء من هذه السعادة
ولكن هل السعادة ستدوم ام للقدر كلمة اخري
↚
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
عند القصر
سليمان :محمد عماد اتصلوا بالولاد شوفوهم فين
عماد :انا كلمت رعد الصبح وهو قالي انهم هينزلوا بالليل يعني شوية كده زمانهم علي وصول
سليمان :طب وانت يا محمد
محمد :بلال كلمته بس هكلمه تاني اهو
وذهب بعيد عنهم ليهاتف بلال
وبعد قليل عاد
محمد :بلال جاي هو وعلياء دلواقتي
سليمان :تمام انا كلم رعد دلواقتي اشوفهم فين
عماد :ماشي
وبعد نصف ساعة وصل كل من علياء وبلال
علياء :ماما بابا وحشتوني اوي
وقامت باحتضانهم وهي تبكي
وبالطبع كانت كريمه تبكي ايضا وبعد ذلك انتقلت الي جدها حضنته بشده وسلمت علي باقي العائلة
وقام بلال ايضا بالسلام علي العائلة
سليمان :علياء حبيبتي عاملة ايه في حياتك
حسنا علياء تذكرت كل ما حدث معها من امور سيئة واشياء لا تتحملها ولكنها لم ترد ان تقول شئ خصوصا بعد مساندة بلال لها نظرت الي بلال وهي تبتسم
علياء :كويسة يا جدي
بسنت :علياء حبيبتي وحشتيني انتِ زي مايكون نسيتِ ان عندك اخت
علياء :لا طبعا يا حبيبتي وانا اقدر تعالي في حضن اختك يا قلب اختك
ركضت بسنت سريعا في حضن علياء وباقي العائلة كانوا في استغراب من تغير اسلوب علياء معهم ولكن الجدي هو الوحيد الذي لم يستغرب هذا
مالك :اوعي كده يا بت دي قلب اخوها تعالي في حضني وحشتيني
وجذب علياء الي حضنه وهو يربت علي ظهرها تحت
وجلسوا عدة ساعات يضحكون
وبعد هذه الساعات وصل رعد وريحان
ودخلا الي القصر
ريحان :السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
ريحان :وحشتوني اوي كلكم
بسملة :ريحان حبيبتي وحشتيني اوي
وركضت اليها وحضنتها وقامت بسنت بالمثل وسلمت ريحان علي جميع العائلة
ياسين :قلب اخوكي
ريحان :وحشتني اوي
وقام باحتضانها وهو يقبل اعلى رأسها
جهاد :وسع كده انت وهي تعالي في حضن امك يا ضنايا
وقامت باحتضانها وايضا حصل هذا مع الجد ومحمد وعماد
كل هذا تحت نظرات حارقة تشع شرار نظرات غيرة تنظر اليها
وبعد ان سلم رعد علي الجميع ببروده المعتاد بالنسبه لهم
وكادت ريحان ان تجلس بجانب جدها
رعد :ريحان تعالي اقعدي هنا
وشاور علي مكان بجانبه
سليمان :روحي يا بنتي جوزك عينه بتطلع شرار من الغرة لحسن يولع فينا ههه
مالك :فعلا يا جدي من ساعت ما ريحان سلمت علي يا سين وعمي وحضرتك وهو كان هيقتلكم بنظراته
رعد :مالك
مالك :خلاص يا معلم هسكت
ريحان نظرت الي رعد وجدته ينظر لها بغضب حسنا هي لم تلاحظ نظراته
ريحان :حاضر
وذهبت لتجلس بجانبه وهي خائفة من نظراته
رعد اقترب من أذن ريحان وقال لها بهمس
رعد :عقابك لما نوصل البيت
ريحان بهمس :طب انا عملت ايه ده جدي وابويا واخويا يعني محارم
رعد بهمس :وانا حذرتك قبل كده صح ومع ذالك مسمعتيش الكلام
ريحان :انا
رعد مقاطعها :كلمة كمان وهيكون العقاب قدامهم فكره اول عقاب
ونظر اليها وهي يغمز بعبث
ريحان بخجل :لا
واصبحت وجنتي ريحان مثل الفراولة
بسنت :ريحان انتِ وشك احمر كده ليه
ريحان :احمر
بسملة :اه يا تري رعد قالك ايه خلاكِ حمرا بالشكل ده ههه
ضحك الجميع ورعد ايضا
والمسكينة ريحان زاد خجلها
علياء :خلاص بقي متكسفوهاش صحيح بسنت وريني الفستان
بسنت :تعالي تعالوا كلكم يا بنات نطلع الاوضه
البنات :ماشي
وذهب البنات الي العرفة والشباب جلسوا يتحدثون في الشغل
كريمه :تعالي احنا يا جهاد نشوف الاكل
جهاد :يلا
وذهبا هم ايضا الي مكانهم الدائم المطبخ
في الغرفة
بسنت :ها ايه رأيكم
علياء :جميل اوي
ريحان :فعلا حلو اوي يا بسنت
وانقضي الوقت بدون حدث يذكر حتي جاءت جهاد
جهاد :يلا يا بنات علشان الاكل جاهز
وذهب الجميع الي الطعام وبعد ان أكل الجميع وانتهوا وجلسوا ليأكلوا مقبلات بعد الاكل
وبعد عدة ساعات من الحديث والضحك ومشاغبة بسمله وبسنت لريحان
رعد :جدي انا هستأذن بقى
سليمان :ليه يا بني متبات معانا
رعد :معلش يا جدي مش هقدر
↚
عند رعد وريحان
ريحان : رعد
رعد : قلب وروح رعد
ريحان : انا معرفش اي حاجة عنك انت عارف كل حاجه عني بس انا لا
رعد :عايزة تعرفي ايه
ريحان :كل حاجه عايزةاعرف كل حاجة عنك
رعد :ريحان يلا علشان انا عندي مشوار
ريحان :رعد لو سمحت متهربش مني
رعد :اهرب ايه ريحان حبيبتي انا هقولك كل حاجه في وقتها ماشي
ريحان :هو الوقت ده مش عايز يجي كل حاجه تقولي في وقتها
رعد :يلا علشان متأخرش
وذهب وهي خلفه
خرج من الحديقه وذهب الي القصر ارتدي ملابسه وخرج
ريحان :ربنا يهديك يا رعد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور
نادية :نور في عريس متقدملك
نور :ماما لو سمحتي انا مش عايزة اقابل حد الفترة دي
نادية :ليه بس يا بنتي
نور :كده يا ماما انا حكتلك علي اللي امجد عمله وبجد تعبت من الموضوع ده
نادية :يا بن
نور :ماما بجد مش قادرة انا هروح عند خالي عن اذنك
وذهبت نور عند خالها
سيد :نور حبيبتي عاملة ايه
نور :انا كويسة الحمد لله
سيد :طب الحمد لله
نور :عامل ايه انت يا خالو
سيد :انا بخير يا بنتي
نوال مرات سيد :طب ومرات خالو مفيش عاملة ايه
نور :لا طبعا ده انتِ الي في القلب
سيد :ماشي يا ختي انا هسبكم ترغوا ونزل المسجد شويه وهرجع متمشيش يا نور هتتغدي معانا
نور :لا غداء ايه وماما مينفعش اسبها
سيد :مانا هجبها معايا وانا جاي
نور :خلاص ماشي
وذهب سيد وتبقت نور ونوال
نوال :مادام جايه الصبح كده يبقي في حاجة في ايه
نور :دايما قفشاني
نوال :تعالي نعمل حاجة نشربها واحكيلي
نور :اشطا يلا
وذهبا الي المطبخ
نوال :يلا احكي
نور :***
حكت ماحصل معهاو سيف
نوال :طب انتِ هتعملي ايه
نور :مش عارفة
نوال :استنيه
نور :خايفة
نوال :حبيبتي لو واحد هيتغير علشانك يبقى هيحطك في قلبه قبل عينيه
نور :ربنا يسهل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
عند علياء وبلال
علياء :بلال هي دي اختك
بلال :ايوه
علياء :طب ازاي اختك في المستشفي
بلال :بقولك ايه بقى بطلي شغل جنان اختي واهي زي القردة قدامك كل حاجة بتقوليها بتكون مش موجوده
علياء ببكاء : انا مش فاهمة حاجة انا تعبت بجد
اقترب منها بلال و
بلال :اهدي يا حبيبتي خلاص انسي الي فات علشان ده محصلش اهدي
علياء :انا خايفة اوي وتعبانة هو انا مجنونة
بلال :لا يا قلبي مش مجنونة بس اهدي تعالي معايا
وقام بلال بأخذ علياء الي السرير
بلال :استريحِ انتِ علشان شكلك تعبانة
علياء :طب متسبنيش انا خايفة
بلال :حاضر انا جبك اهو
وجلس بجانبها حتي نامت فهي لم تنم من ليلة امس
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
في قصر الباسل
عند بسنت
بسنت :ماما هو ياسين فين
كريمه :في مكتبه يا حبيبتي
ذهبت بسنت الي المكتب
ودخلت باندفاع
بسنت : انت ازاي تعمل كده
ياسين ببرود :في حاجة اسمها بابا
بسنت :ياسين متبقاش بارد ورد عليا ازاي تعمل كده
ياسين: عملت ايه
بسنت :والله متعرفش نقلت الدكتور حسام
ياسين :متجبيش اسم الحيوان ده علي لسانك تاني انتِ فاهمة
بسنت :لا مش فاهمة ودكتور حسام انا متأكدة انك الي نقلته
ياسين اقترب منها ونظر لها بغضب
ياسين بغضب : بسنت
بسنت : رجعه زي مانقلته
ياسين : انتِ غبية ده كلب فلوس اول مالقي جامعة هتديلوا فلوس اكتر نقل
بسنت :يعني انت
ياسين :اول واخر مره هبررلك حاجة واياك تجيبي سيرة اي راجل علي لسانك مفهوم
بسنت بخوف :مفهوم
وذهبت سريعا من امامه وخرجت من المكتب بخوف من غضبه
كريمه :في ايه يا بت مالك
بسنت :مفيش انا هروح اغير
كريمه :ماشي يا بنتي
وبالفعل ذهبت بسنت الي غرفتها
وفي هذه اللحظة وصلت جهاد
جهاد :كريمه اتصلي بعلياء خليها تيجي بادري
كريمة :هي هتيجي بالليل علشان بلال قال لمحمد ان مامته واخته جايين انهاردة من السفر
جهاد :ماشي وانا اتصلت بريحان قالتلي هيجو بالليل علشان شغل رعد
كريمه : طب يلا احنا نشوف الترتيبات
جهاد :يلا
وبالفعل ذهب كل من جهاد وكريمه لترتيب القصر لكتب كتاب بسنت وياسين
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
عند ريحان
ريحان : داده لو سمحتي جهزي شنطي انا ورعد علشان هنسافر انهاردة
زينب : حبيبتي مانا عارفة رعد بيه قالي
ريحان :خلاص ماشي وانا هساعدك
زينب :لا يا حبيبتي انا عملتهم خلاص
ريحان :ماشي
وذهبت ريحان الي غرفتها وكانت متحيره تريد ان تتصل برعد وخصوصا ان العصر قد آذن واقتربت صلاة المغرب ويجب ان يأتي الي القصر ليسافروا
ولكنها قررت عدم الاتصال لكي لا تزعجه فهي متأكده انه لن يتأخر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸
عند رعد
رعد :سيف انا هسافر انهاردة الشركة وكل حاجة تديرها عقبال مارجع ماشي
سيف :ليه هو انا مش هسافر معاك
رعد :اكيد لاء وكمان عايز تسافر ليه علشان تقابلها صح
سيف :انت بترقبني ولا ايه
رعد :علي الاساس مش عارف ويا تري هتكسب التحدي ولا
سيف : رعد انا
رعد :انت ايه تفتكر هي لو عرفت انت بتشتغل ايه هتعمل ايه ها
سيف :وانت لو مراتك عرفت انت ايه هتعمل ايه
رعد : سيف
سيف :ايه مش عارف انا هقولك هتطلب الطلاق
رعد :مستحيل مش ممكن تبعد عني
سيف : رعد ده أكيد علشان انت خبيت عليها انا هنزل معاك وهقول لملاكي كل حاجة علشان تكون عارفة مش هعمل زيك
رعد بغضب : اخرس ريحان عمرها ماهتسبني ماشي عمرها
وتركه وذهب وهو في قمة غضبه
وذهب الي القصر بالتحديد الي غرفته التي تمكث بها ريحان
رعد : ريحان
ريحان :رعد في ايه مالك
رعد اقترب منها وامسكها من ذراعها بقوة وقربها اليه
رعد :ريحان اياكِ تبعدِ عني اياكِ حتي لو عرفتِ اي حاجة عني اياكِ فاهمة انا مش عايزك تشوفي الوش التاني
ريحان :رعد اه في ايه وسيب ايدي متوجعني
رعد بصراخ:انطقي فاهمة
ريحان ببكاء :حاضر حاضر بس سيب ايدي
رعد ترك يدها ونظر لها وهو يخرج هواء من فمه بغضب ومسك شعره
ثم اقترب منها وقام بتهدئتها وهو يمسح دموعها التي ملئت وجنتيها
رعد :خلاص اهدي مش بحب اشوف دموعك
ريحان ببكاء :هو فيه ايه
رعد :مفيش حاجة بس اياكِ تسيبيني ماشي
ريحان :انا مقدرش اسيبك
رعد :ايه
ريحان :مفيش احضرلك الحمام
رعد :فراولتي متهربيش
ريحان : انا هروح اشوف الحمام
وذهبت سريعا من امامه
رعد :عمري ماهسمحلك يا ريحان انك تسيبيني في يوم من الايام عمري
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي محمد
🌸🌸🌸🌸🌸
في الليل
↚
عند علياء وبلال
علياء استيقظت من نومها وجدت نفسها نائمة بجانب بلال وهو يحتضنها بكل حنان
علياء : يا تري كل ده حلم لا اقصد كابوس دي فعلا اخته بس مش مكسورة دي عمرها ماتكون واحدة بتتعالج من حالة اغتصاب يعني مفيش حاجة في اخته يبقي هو مكنش بينتقم طب هو ايه الي حصلي انا مش فاهمة حاجة
كانت تتحدث لنفسها ووجدت دموعها تهبط علي وجنتها مثل الشلال في صمت وتحول هذا الصمت الي انين صغير وكبر واصبح شهقات مسموعة حتي انها ايقظت بلال من نومه
بلال :علياء حبيبتي بتعيطي ليه اهدي
علياء :هو انا مجنونة انا مش عارفة ايه الي حصلي انا مش مجنونة صح قولي انا مش مجنونة
كانت تتحدث وهي تشهق بين كل كلمة
بلال اقترب منها واحاط وجهها بيده
بلال :لا يا حبيبتي انتِ مش مجنونة انتِ بس اعصابك تعبانة شوية مش اكتر اهدي كده وانسي الي فات وانا معاكِ مش هسيبك ماشي
علياء هزت رأسها لفوق وتحت بمعني موافقة
بلال قام بمسح دموعها بيده وربط علي وجنتيها
بلال :يلا يا حبيبتي قومي خدي دش عقبال ما اعملك اكل علشان انا مشيت الخدم
علياء:ليه
بلال :علشان عملك مفاجأة
علياء :بجد
بلال :اه قومي يا حبيبتي يلا
علياء :ماشي
وبالفعل ذهبت علياء الي الحمام وبعد فترة من الزمن خرجت وجدت فستان علي السرير وعليها ورقة
علياء : ايه ده
واقتربت منه ورفعته وآه من جماله ليس له مثيل كان فستان في قمة البساطة والجمال كان لونه ازرق فاتح وكان مثل فستان سندريلا
علياء :الله ده جميل اوي ايه ده في ورقة
واخذت الورقة وقرأت ما فيها وهي تبتسم بسعادة
علياء :سندريلتي البسي الفستان ده اميرك منتظرك في الجنينة
وبالفعل ارتدته ووضعت بعض من مساحق التجميل وقامت برفع شعرها في تسريحه بسيط وغاية في الجمال والرقة ثم وقفت امام المرآه
علياء :خلاص يا علياء اهدي وانسي اللي فات انا هبداء من جديد خلاص اللي فات ده كله كان كابوس تمام كان كابوس
وهبطت الي الاسفل بخطوات بطيئة وهي تتجه الي الحديقة التي بالطبع كانت خاليه من الحراس او اي شخص ووجدت الحديقة مزينة بشكل رومانسي جميل يخطف الانفاس ووجدته واقف امامها وهو يرتدي بدلة وكان في غاية الوسامة
بلال : ايه رأيك في المكان اميرتي
علياء : جميل اوي
بلال :علياء انا عايزك تنسي الكابوس دع ونبتدي حياتنا من غير كوابيس ماشي
علياء : ماشي
وقام بسحبها الي طاولة بها عشاء رومانسي وقضوا وقت جميل بين هذا الجو الرومانسي وفي هذا الوقت نسيت علياء كل شئ وابتسمت بسعادة علي هذا الجو حسنا هي سعدت انه كان كابوس وفرحت ان زوجها حنون عليها وقررت ان تكون جزء من هذه السعادة
ولكن هل السعادة ستدوم ام للقدر كلمة اخري
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
في صباح اليوم التالي
يوم كتب كتاب ياسين وبسنت
بسملة : بسنت يا حيوانة قومي انهارده كتب كتابك يا بت
بسنت :حاضر قومت اهو
وبعد فترة اجتمع العائلة علي طاولة الافطار
وبعد ما انتهوا من الطعام هاتف رعد رن
رعد :الو
سيف :ايوه
رعد :تقولها وترجع تمام
سيف :حاضر متخفش الشغل انا هظبطه وهقولها وهرجع اعمل كده يا رعد اسمع مني
رعد اغلق الخط في وجه سيف ونظر الي ريحان وجدها تضحك مع البنات تأمل ضحكتها كم هي جميلة وبريئة كل شئ بها يخطف الانفاس رقتها بساطتها وحتي هدوؤها كل شئ بها جميل
رعد :عن اذنكم هروح الشغل
سليمان :ربنا معاك
ذهب ووجدها تذهب وراءه
ريحان :رعد
رعد :قلبه وروحه نعم
ريحان :تعالى بدري علشان كتب الكتاب و خلاص مع السلامة
وجاءت لتذهب منعتها يده
رعد :رايحه فين استني عايزة ايه
ريحان :خلاص لما ترجع
رعد :قولِ دواقتي
ريحان :لما تيجي احسن
رعد :ماشي يلا سلام
وقبلها من جبينها ثم ذهب
ذهبت ريحان وهي خجله الي البنات
بسمله :يا بنات تعالوا نعل مسكات ونظبط نفسنا وكده
بسنت :اه ونجيب ميك اب ارتيست
علياء :اشطا يلا
مالك اقترب من بسمله
مالك :بسمله خلي بالِك من لبسك ميكونش ملفت انا حظرتك تمام
بسملة :متخافش هراعي ربنا في لبسي
مالك :ربنا يباركلي فيكِ يلا سلام
بسملة :سلام
بلال :حبيبتي فستانك هيوصل شويه كده علي ذوقي ماشي
علياء بخجل :ماشي خلي بالك من نفسك
بلال :ماشي سلام
علياء :سلام
ياسين وهو ذاهب :طبعا الفستان هيوصل وكده وبلاش جنان وشغل عناد علشان موركيش الوش التاني تمام
بسنت :رخم وبارد
ضحك البنات عليهم
بسمله :علاقه غريبة
علياء :ايوه فعلا
ريحان :يلا بقي يا بنات علشان نلحق نخلص بس انا هروح الاول اكلم نور
بسنت :وانا هكلم البت نورهان
وبالفعل ذهبت ريحان لتحادث نور
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
عند نور
نادية :نور حبيبتي في واحد جاي انهاردة
نور :تاني ياماما لو سمحتي كفاية
نادية :نور الراجل مصمم شوفيه وبعدين ارفضي
نور : حاضر يا ماما
وفي هذه اللحظه رن هاتف نور
نور :السلام عليكم
ريحان :وعليكم السلام ياختي
نور :عاملة ايه
ريحان :انا الحمد لله كويسه بقولك تعالي انا في مصر
نور :بجد
ريحان :ايوه علشان كتب كتاب بسنت
نور :ايوه صح نسيت
ريحان :طب يلا تعالي
نور :ماشي سلام
نادية :مالها ريحان
نور :ريحان في مصر
نادية :بجد
نور :اه علشان كتب كتاب بسنت
ماما انا هروحلهم ماشي
نادية :طب واللي جاي بالليل
نور :مش هاخر يا ماما
نادية :ماشي يا نور
وبالفعل ذهبت نور الي البنات
وكانت جميع الفتايات ومعهم نورهان التي جاءت بعد اصرار بسنت منشغلين في المسكات واللبس والميك اب
والشباب كل واحد في عمله
وفي المساء يجتمع الجميع في القصر
البنات في الغرفة يرتدون الملابس
ريحان كانت ترتدي فستان بلون الروز في غاية الجمال والروعة
وكانت علياء ترتدي فستان احمر غامق ومزغرف باللون الدهبي وكانت جميل جدا ايضا
وبسملة كانت ترتدي فستان زيتي وكان جميل وبسيط
والعروسة بسنت كانت ترتدي فستان ابيض ولكنه كان ساك ولم يكون مليئ بالزخرفة بل كان بسيط وشيك وجميل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
عند الشباب
كانوا جميعا يرتدون بيدل وذهبوا جميعا عند غرفة البنات
مالك : يلا يا عريس
ياسين : ماشي
وقام بالطرق علي الباب
فتحت بسمله الباب
بسملة : ازايك يا عريس
ياسين : وسعِ كده خليني ادخل
بسملة : استنى مستعجل علي ايه غمض عينك الاول
ياسين : بسملة
بسملة : يلا بقى يا ياسين
مالك : خلص يلا
كان هذا الحوار يحدث امام رعد ولكنه كان مشغول في البحث عن محبوبته
هو وبلال ومالك الذي اسر من جمال حبيبته التي يعشق كل شئ بها
بلال : خلص يا عم عايز اخش اشوف مراتي
ياسين : طيب امري لله
واغمض عينيه ودخل ثم فتح عينيه ورأي ملاك امامه كل شئ بها بسيط وما اجمل البساطة وراقي كانت جميلة جدا في فستانها والميك اب كان بسيط وجميل
اخذ يقترب منها و
ياسين : انتِ اجمل وارق واحدة انا شفتها في حياتي
واقترب لكي يقبل جبينها
مالك : عندك بعد كتب الكتاب
يا سين : رخم
بلال : ايه الجمال ده
علياء : شكرا
بلال : حبيبتي انتِ اجمل حاجة حصلتلي في حياتي
علياء :
بلال : طب يلا علشان وشك بقى احمر
وخرج كل من مالك وبسملة وياسين وبسنت وعلياء وبلال ونورهان انسحبت من الاول خالص عندما دخلوا
وجاءت ريحان لتخرج منعتها يد رعد
رعد : رايحه فين
ريحان : طالعة
رعد : ايه الجمال ده يا قلبي انتِ كل يوم بتبقي احلي يا قلب وروح وعيون رعد
ريحان : وانت كمان شكلك حلو
رعد : مانا عارف
ريحان : مغرور
رعد : سمعتك
وخرجوا
الحفل انتهي بعد عدة ساعات وذهب الجميع ولم يبقي غير افراد العائلة
سليمان : يلا يا ياسين يا حبيبي خد مراتك وروحوا اتمشوا
ياسين : حاضر ٠٠٠ يلا
وذهب كل من ياسين وبسنت
وبلال اخذ علياء وذهب وابطالنا ايضا ذهبا الي القصر
وفي الطريق
بسنت :ياسين انت ماشي كده ليه
ياسين :هتعرفي لما نوصل
بسنت:طب قولي
ياسين: بطلي رغي يا بسنت وانا هقولك
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
صل علي سيد الخلق
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور
نور :السلام عليكم
نادية وسيد :وعليكم السلام
نور :مالكم قاعدين كده ليه
نادية: يلا يا بنتي الود علي وصول
نور :اه صح وذهبت الي غرفتها
نادية لما يجي هنادي عليكي ماشي
وبعد قليل وصل الشاب وبعد التراحيب ذهبت نادية لتنادي نور
نادية :يلا يا حبيبتي
نور :حاضر يا ماما
وذهبت معها الي الخارج
نور :هو انت تاني
سيف : اهلا يا انسه نور
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند علياء وبلال
بلال :حبيبتي بكره هنروح لماما ماشي
علياء :ماشي
بلال :علياء
علياء :نعم
بلال :انا بحبك
علياء :ايه
بلال :بحبك
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند رعد وريحان
رعد :ريحان
ريحان :نعم
رعد :كنتِ عايزاني في ايه الصبح
ريحان :كنت عايزة اقولك حاجة بس نسيت
رعد :بجد
ريحان :اه بس هو انت ليه مش بتحب التجمعات
رعد : ريحان انا اصلا شخص هادي مش بحب الدوشه وكمان انا بعد موت ماما وبابا عست فترة لوحدي واتعودت علي كده فامش هعرف اتأقلم في جو التجمع وكده فهمتِ
ريحان :اه فهمت طب يلا ننام
رعد :يلا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ل ريحان لما تعرف حقيقة رعد؟
ونور لما تتكلم مع سيف؟
علياء هتقول لبلال ايه بعد اعترافه؟
↚
ملخص الحلقة السابقة
ريحان عرفت ان رعد شغال في المافيا واغمى عليها صحيت لاقت نفسها في المزرعة قامت وحولت تمشي بس رعد منعها واخدها عند اوضة وقالها ان الاوضة دي فيها كل حاجة عن حياته.
علياء عرفت ان بلال عنده اخت في المستشفى وطلبت الطلاق بس هو رفض وهي اصرت.
محمد اغمي عليه ودخل المستشفى
ونورهان متقدملها عريس وهي كانت رافضه بس اهلها اصروا وهي وعدت للعريس لانها بتتوقع انه نبيل.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند رعد وريحان
رعد : دي الاوضة اللي فيها كل حاجة عني
ريحان : وده طبعا الوقت المناسب اللي كنت بتقولي عليه صح
رعد : انا كنت هقولك بس
ريحان :بس ايه انا سألتك قبل كده وقولتلك يا رعد انا عايزة اعرف كل حاجة عنك بس انت مردتش تقولي بس خلاص ملوش لزوم انك تتعب نفسك اصل الانسة ٠٠٠ كان اسمها ايه اه لوسي قالتلي وفرة عليك
رعد :ريحااان انا كنت خايف عليكِ الناس دي مشبترحم
ريحان :رعد ورقتي توصلي ولو سمحت انا عايزة انسي انك كنت في حياتي
وتركته واتجهت الي الباب ولكنها لم تسلم من قبضته التي اسرت ذراعها
رعد :لو مش هتدخوليها بمزاجك هتدخوليها غصب عنك
وقام بحملها واتجه ناحية الغرفة
ريحان :رعد نزلني بقولك نزلني انت مجنون نزلني
رعد :اسكتِ
ريحان :مش هسكت ولو منزلتنيش وطلقتني هرفع عليك قضية خلع و
اوقفها منظر الغرفة اللتي امامها
رعد :ده جحيمي
ريحان :ميهمنيش
رعد :نعم
ريحان :ابعد عني متلمسنيش و كل ده مش مهم بالنسبالي انا اللي يهمني انك خدعتني ومهتمتش بقلبي اللي كسرته لو في فقلبك ذرة حب ليا طلقني
رعد بغضب اعمى :مش هطلقك سامعه مش هطلقك وهتعيشِ معايا ولو مش بمزاجك هيكون غصب عنك سامعه
ريحان :لاء مش سامعه انا اصلا كان غلط من الاول ان انا اتجوزك انت ايه انت مش متخيل موقفي انا متجوزه زعيم مافيا انا بقيت اخاف منك مش متخيله انت قتلت قد ايه ولا كل ده من ايه اكيد بقي العربيات والقصر والمزرعةدي و الهدايا اللي كنت بتجبهالي كل ده بفلوس حرام انت عيشتني في حرام طب ليه انا عملتلك ايه انا عمري مأكلت حاجة من فلوس حرام وانت ما شاء الله خليت كل حاجة حوليا حرام في حرام رعد لأخر مرة هقولها طلقني
وهنا اصبحت عيني رعد حمراء من الغضب والحزن علي حياته لم يتخيل ان يسمع هذا الكلام من حب حياته وعمره بل عشقة او اكثر هو احبها اكثر من ما تتخيل ولكن القدر لم يسانده
رعد :انا عمري بخليتك تلبس او تكلي او تكون اي حاحة تخصك من فلوس حرام وطلاق مش هطلق
وذهب من امامها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند محمد وكريمة
محمد :كريمة كنت عايز اكلمك في موضوع
كريمة :نعم يا حبيبي قول
محمد : بس قبل ما اقولك الكلام ده انا مش عايز اي حد يعرفة وخصوصا البنات
كريمة :حاضر بس ليه
محمد :هتعرفي لما اقولك
محمد : في بنت من بناتك مش بنتك
↚
كريمةبصدمة ودموع :انت بتقول ايه
محمد :حبيبتي اهدي وانا هفهمك
كريمة :تفهمني ايه انت سامع انت بتقول ايه
محمد :اسمعي يا حبيبتي بس الاول
كريمة :ماشي قول
محمد :
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بسملة
بسملة: الو يا نورهان
نورهان : اهلا يا ختي
بسملة : مجتيش انهاردة الجامعة ليه
نورهان : اصل متقدملي عريس
بسملة : الدكتور نبيل صح
نورهان : اه ياختي اكيد هو
بسملة : انا مش فاهمة انتِ زعلانة ليه
نورهان : انا مش عايزة اتجوز دلواقتي
بسملة : طب انتِ هعملِ ايه اجيلك علشان اظبتك وكده
نورهان : اشطا تعالِ
بسملة : طب سلام هقوم البس واجيلك
وذهبت بسملة لترتدي ملابسها لتذهب عند نورهان و في طريقها لباب القصر قابلت مالك
مالك : رايحة فين يا بسملة
بسملة : ايه ده انت هنا افتكرت في الشغل
مالك : لاء انا مرحتش انهاردة انا هشتغل في البيت
بسملة : ربنا معاك انا كنت هروح عند نورهان
مالك :ومكلمتنيش ليه
بسملة : كنت لسه هكلمك
مالك :بسملة بعد كده كلميني قبل ماتلبسِ ممكن
بسملة :مالك انا قولت لبابا وكمان كنت هكلمك
مالك :ماشي يا ستي
بسملة :انا همشي بقى
مالك :بقولك
بسملة :نعم
مالك :لما ترجعِ يبقى روحي شوفي علياء ماشي
بسملة :مالها علياء
مالك : رجعت معانا بحجت بابا بس انا حاسس ان فيها حاجة
بسملة : حاضر
وهمت لتخرج ولكنها وجدت باب القصر يفتح وتدخل منه بسنت وخلفها ياسين
بسنت :بسملة حبيبتي عاملة ايه
وقامت باحتضانها بشتياق
بسملة :توأمي انا كويسة انتِ عاملة ايه وحشتيني اوي
ياسين :مالك وحشني
واحتضنه
مالك : وانت كمان
ياسين :بسملة حبيبتي وحشتيني
بسملة :بجد وانت كمان وحشتني اوي
وقامت باحتضانة بقوة فهي حقا افتقدت اخوها
بسنت : ايه ده انتِ كنتِ رايحة فين
بسملة : كنت رايحة لنورهان اصل جايلها عريس بس خلاص يا قلبي هكلمها واقولها مش هقدر اروحلها
ياسين :انت مروحتش الشركة
مالك :لاء ياعم مروحتش
ياسين : طب انا هطلع اسلم علي جدي
بسنت : طب يلا علشان وحشتيني
بسملة :تعالِ نروح عند علياء اصلها هنا
بسنت :يلا يا قلبي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بلال
↚
جودي : بلال هي علياء فين
بلال : مع باباها اصله تعبان
جودي : ربنا معاها
بلال :يارب
جميلة :جودي قومِ شوفِ خالتك
جودي :حاضر يا ماما
وبعد ان ذهبت جودي
جميلة :بلال مالك في ايه
بلال :مفيش ياماما
جميلة :بلال انا عارفة ان في حاجة بس مش هضغط عليك بس عايزة اقولك كلمة واحدة مراتك ست محترمة حطها في عينك يا بني واياك تيجي علي بنات الناس
بلال بسرحان :حاضر يا أمي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
في الليل عند نورهان
نورهان :ماما هو انا هطلع امتي
منال : لما اندهلك
نورهان بخبث:تمام
وبعد قليل حضر العريس واهله
وجاء وقت خروج العروس بالمشروبات
صابرين (والدة نبيل): بسم الله ماشاء الله قمر
نورهان :شكرا يا طنط
وبعد عدة دقائق
صابرين :منال تعالِ نسيب العرسان لوحدهم
منال :طب نورهان خدي نبيل وروحوا عند الصالون
نورهان :حاضر يا ماما
وذهبت هي ونبيل عند الصالون الذي كان يبعد عن الاهل بمسافة ولكنه تحت انظارهم
نورهان : اتفضل
نبيل :شكرا
نورهان :بص يا بن الناس من الاول كده انا مش موافقة
نبيل :ليه
نورهان :كده انا مش عايزة اتحوز دلواقتي
نبيل :دي هتكون فترة خطوبة والفرح بعد التخرج
نورهان :ولا قبل ولا بعد انا مش موافقة
نبيل :وانا هتجوزك
نورهان :نعم هو بالعافيه
نبيل :اعتبريها كده
نورهان : بقى كده ماشي
وقالت بصوت عالي
نورهان :انت قليل الادب انت ازاي تقولي كده انا غلطان ان انا وافقت اشوفك انت ازاي تطلب مني كده يا حيوان
نبيل : يا مجنونة انا عملتلك ايه
صابرين : في ايه
منال : في ايه يا بنتي ايه اللي حصل
علي : عملك ايه يا بنتي قولِ
نبيلبخبث : والله يا عمي ما عملتش حاجة كل الحكاية ان احنا كنا متفقين فطلبت منها رقم التليفون راحت زعقت كده
علي :صحيح الكلام ده يا نورهان
نورهان : ايه لا اقصد اه يا بابا
منال : يا حبيبتي ده هيكون خطيبك يعني عادي يكون معاه رقم تليفونك
صابرين : يعني ده معناه ان عروستنا موافقة
نبيل :ايوه
منال :نورهان حبيبتي
علي :العروسة عايزة وقت تفكر هي متفاهمة مع نبيل بس ده مش معناه انها موافقة وكمان مش معناه انك تطلب منها رقم التليفون كان لازم تطلبه مني وكمان لما توافق
نبيل :صح يا عمي انا اسف
نورهان نظرت لوالدها بفرحه
ووجهت نظرها لنبيل بمكر ونظرة انتصار هي حسنا فشلت في مخططها ولكن لديها وقت لترفضه وهذا بفضل والدها
وبعد فترة ذهبت عائلة نبيل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند البوص
البوص :الكبير وصل تمام
لوسي :ايه الكبير
البوص :ايوه كده بقى نقول علي رعد يا رحمن يا رحيم
لوسي :ده لو مكنش حصله اصل انا اسمع ان الكبير وقته من دهب بس مش المفروض نروح نستقبله
البوص :لاء الكبير مش بيحب الحاجات دي اللي بيستقبله مش بيرجع
لوسي :ليه كده
البوص :اصله كان رايح يستقبل عيلته وفي مافيا صافوهم قداموا
لوسي :يا حرام
وفي هذه اللحضة رن هاتف البوص
البوص :ايه طب اقفل اقفل
لوسي :في ايه
البوص :رعد عمل حادثة وجثته موجودة دلواقتي في المستشفى
لوسي : بجد انت متأكد
البوص : طبعا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
↚
احداث سابقة
حصلت مشكلة كبيرة بين رعد وريحان بسبب رفض ريحان لرعد بعد ما عرفت انه زعيم مافيا وطلبت الطلاق لكن رعد رفض
محمد قال لكريمة امر غريب جدا قال ان واحدة من بناتها مش بنتها وده امر صدمها اكيد
نورهان اتقدملها عريس وكان الدكتور نبيل حاولت ترفضة بس هو اصر علي الجواز منها وهي دلواقتي في فترة انها تاخد القرار في الموافقة والرافض
ياسين وبسنت رجعوا من السفر
علياء مرجعتش مع بلال ومالك حاسس انه في مشكلة وكمان مامت بلال
البوص ولوسي عرفوا ان الكبير وصل وكمان ان جثت رعد في المستشفى
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في المستشفى
البوص وصل ومعاه لوسي راحوا هناك لقوا الكبير موجود وفي رجاله كتير
الكبير :افتح
الباب اتفتح بتاع المشرحة والكل دخل
البوص :الكبير هو الكلام ده صح رعد مات
لوسي :والكبير بنفسه جاي يشوف الجثة
الكبير :شيل الملاية
قام احد من الاشخاص بسحب الغطاء من علي وجه الجثة
البوص :ايه ده الخثة مشوهة
لوسي :طب هنعرف منين ان كان رعد ولا لاء
الكبير :اتأكد ان كان رعد ولا لاء
مساعده :امرك
البوص :اتمنى يكون هو ده
لوسي :وانا كمان
الكبير معاه له نظرة باردة وتركه وذهب وخلفه رجاله
وخلفهم لوسي والبوص وهم في قمة السعادة لأن عدوهم اللدود قد قتل
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
ريحان :رد يا رعد ارجوك انا قلبي بيوجعني حاسه ان في حاجة
كانت جالسة تحاول الاتصال علي رعد ولكن بلا فائدة مغلق
وفي هذة اللحظة سمعت صوت الباب
ريحان :رعد
ووقفت سريعا وذهبت لتفتح الباب ولكن خاب آمالها لانه لم يكن رعد
ريحان :مين
سيف :انا صاحب رعد لازم تمشي معايا دلواقتي
ريحان :نعم هو رعد فين
سيف :مفيش وقت يلا بسرعة
ريحان :انا مش همشي من هنا غير لما اشوف رعد
سيف :رعد اللي باعتني ممكن يلا
ريحان : طب هو في ايه
سيف : هقولك في الطريق يلا
ريحان :حاضر ثواني
هي حقا تعرف سيف لانها رأته مع رعد كثيرا لذلك قررت الذهاب معه ومن هنا علمت ان هناك شئ يحدث مع رعد ولقد ارسل سيف اليها لانه خائف عليها
ودخلت وغيرت اسدالها بملابس مناسبة للخروج واخذت هاتفها واشياءها وخرجت مع سيف
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
بسنت :علياء مالك
علياء :مفيش
بسملة :مفيش ايه انتِ مش معانا خالص
علياء :لاء معاكم
بسنت : علياء علي فكرة انتِ اتغيرتِ
بسملة :فعلا
علياء :ازاي يعني
بسنت :بقيتِ احسن من الاول يعني مثلا الاول مكنتيش بتقعدي معانا دلواقتي اه الاول كنتِ بتلبسِ لبس ديق دلواقتي بقى لبسك واسع وجميل
بسملة :اه بس دلواقتي اكيد احسن بكتييىر
علياء :بجد طب يلا كل واحدة فيكم توريني عرض كتافها
بسنت وبسملة :نعم
علياء :زي ما سمعتم يلا
بسنت :ماشي بس علي فكرة السبت ليك الحد عليك
بسملة :واللي تعمله في اخوك بكره يتردلك
علياء :يلا يا ماما منك ليها انتوا هتشحتوا
وبالفعل ذهب كل من بسنت وبسملة وتركوا علياء بمفردها مع ذكرياتها المؤلمة هي اكتفت بالتمثيل انها قوية وانها بخير هي حقا تعبة متألمة لانها بكل بساطة احبتتته
وقاطعها وهي غارقة في افكارها صوت الباب
علياء :مين
…
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نورهان
منال :نورهان تعالي يا بنتي انا وابوكي عايزين نكلمك في موضوع
نورهان :حاضر
علي :بصي يا حبيبتي من غير لف ودوران ايه رأيك في نبيل
نورهان :هو شاب محترم واخلاق وكل حاجة بس اما مش عايزة اتخطب او اتجوز دلواقتي انا عايزة اخلص دراستي الاول وبعدين اهتم بالكلام ده
منال :يا بنتي طب وفيها ايه تتخطبِ دلواقتي وبعد الكلية تتجوزي
نورهان :ماما انا عايزة اشتغل بعد الدراسة
منال :نعم
نورهان :ايوه يا ماما انا عايزة اطلع معيدة والحمد لله في كل السنوات اللب فاتت بجيب امتياز فامش هضيت حلمي علي آخر سنة
علي :وانا معاكِ يا بنتي لحد لما تكونِ اللي انتِ عايزاه
منال :وانا معاكِ انك تكونِ معيدة زي مانتِ عايزة بس تتخطبي من دلواقتي وتعرفيه ظروفك
نورهان :يعني ايه
منال :يعني من كلام انتِ شايفة ان نبيل شاب كويس وابن ناس ومحترم بس انتِ مش حابة تشغلي نفسك بالخطوبة وكمان علشان تشتغلي معيدة صح
نورهان :صح
↚
منال :يبقى تقعدي مع نبيل وتعرفيه كل حاجة وانك عايزة تطلعِ ايه ولو وافق يبقى علي بكرة الله ولو حسيتي انك مش عارفة توازنِ بين الدراسة وامور الخطوبة يبقى بلاها خطوبة ماشي
نورهان :حاضر يا ماما
علي :يعني اكلم نبيل واتفق معاه علي معاد
نورهان :ماشي يا بابا عن اذنكم
ونستأذن احنا برضو
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند الكبير
الكبير :رعد لازم يموت
المساعد :احنا بنعمل تحليل للجثة علشان نتأكد ان كان هو ولا لاء
الكبير :لو مش هو تجبهولي من تحت الارض عايز اموته بإيدي
وهنا تذكر الكبير
الكبير :الشيطان هنا بيعمل ايه
الشيطان :انا مش هكمل
الكبير :انت عارف التمن
الشيطان : انا موافق
الكبير :مش حرام برضو تخلي مراتك ارملة ولا عايزها تحصلك
الشيطان :لو حد لمس شعره منها هقتله
الكبير : انت بتهددني
الشيطان :انا خلص شغلي معاكم
الكبير :اللي بيخلص شغل بتخلص حياته معاه
المساعد :بس القانون لازم يمشي عليه الكل
الكبير :عارف
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
ريحان :لو سمحت قولي احنا رايحين فين
سيف :رعد قالي اخدك من المزرعة دي واوديكي مكان تاني
ريحان :ليه هو في ايه ورعد فين
سيف :معرفش هو قالي اخدك لهنا وبعد كده اختفى…احنا وصلنا
نزلت ريحان من العربية وسارت خلف سيف الي فيلا صغيرة ولكن في مكان معزول لا احد موجود حولهم
سيف :يلا ادخلي
ريحان نظرت له بخوف :رعد قالك تجبني هنا
سيف :ايوه يلا متخفيش
ريحان :انا عايزة اكلم رعد
سيف :رعد محدش هيعرف يكلمه ممكن تدخلي
ريحان :حاضر
ودخلت الي داخل الفيلا وهنا كانت الصدمة
ريحان بصدمة :
….يتبع
ماهو اللذي صدم ريحان
نورهان هل ستوافق علي نبيل
السؤال الاهم رعد هل مات ام مازال حيا
↚
علياء : مين
جودي : انا ممكن ادخل
علياء : اتفضلي
جودي دخلت الي الغرفة
علياء : ازيك يا جودي تعالي
جودي : علياء انا توأم جودي
علياء : ايه
جودي : ايوه اكيد عرفاني
علياء بحزن : اه بلال قالي حمد الله علي السلامة
جودي : الله يسلمك امم ممكن اتكلم معاكِ شوية
علياء بهدوء : اكيد
جودي : بصي انا هقولك كل حاجة من الاول بس لوسمحتِ متقاطعنيش انا عارفة بالخلاف بينك وبين بلال وعارفة ان انا السبب
علياء : لوسمحتِ انا مش عايزة اسمع حاجة كل اللي انا عايزاه انه يطلقني
جودي : علياء بليييز اسمعيني وبعد كده القرار ليكِ واوعدك انا هكون معاكِ في اي قرار تاخديه ماشي
علياء :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صل علي سيدنا محمد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند ريحان
ريحان :نور
نور :ريحان حبيبتي وحشتيني
ريحان :وانتِ كمان
وقامت كل واحدة باحتضان الأخرى
ريحان :انتِ ازاي جيتي هنا
نور :جيت مع جوزي
ريحان :نعم انتِ بتقولي ايه
نور :تعالِ انا هفهمك
نور هنا تذكرت ماحدث عندما وجدت سيف يخبرها بانه يريد كتب كتابه عليها
فلاش باك
نور :لاء طبعا احنا اتفقنا علي ايه
سيف :يا نور افهمي انا خايف عليكِ
نور :انا هنا وانت في امريكا ازاي هيوصلولي وكمان هما هيعرفوا منين ان انا خطبتك
سيف :اكيد عرفوا دول مش بتخفى عنهم حاجة نور الناس دي مش بترحم دول ممكن يأذوا امك
نور بخوف :لاء كل الا ماما انا مليش غيرها
سيف :احنا هنكتب الكتاب انهارده ونمشي علي طول
نور :بس بشرط
سيف :اي هو
نور :نفضل اخوات لحد لما تنفذ التحدي
سيف بتردد : حاضر
نور :ازاي هتقنع ماما وخالو
سيف :انا هقنعهم بطريقتي
وبالفعل قام سيف بالتحدث مع سيد وناديةوبالفعل استطاع ان يقنعهم واخبرهم انه سوف يسافر ولن يرجع وانه سوف يسافر لاقاربه بسبب وجود حالة وفاة وانه لن يرجع سريعا وكان يريد ان يكتب كتابه علي نور ليأخذها معه بعد فترة من الاقناع وافق كل من سيد ونادية
نهاية الفلاش باك
ريحان :يعني انتِ اتجوزتي سيف
نور :ايوه
ريحان :علشان المافيا متوصلكيش
نور : صح
ريحان : طب روحي اسألِ جوزك عن رعد وانا هحاول اتصل عليه تانِ
نور :اطمنِ يا حبيبتي ان شاء الله ربنا معاه ويسيبوا القرف ده
ريحان :يارب
ذهبت نور وظلت ريحان تحاول الاتصال حتي وأخيرا هناك جرس تجدد الامل عندها كانت كمن كان ميتا وقام احد بانعاشه
ريحان :رعد انت فين
الممرضة :ايوه يا فندم
ريحان :انتِ مين
الممرضة :انا ممرضة وده تليفون جثه شخص مات في حادثة
ريحان :ايه لااااااااا رررررعد
واغمى عليها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
علياء :ماشي
هي لن تخسر شئ ان سمعتها
جودي بحزن : انا قررت اني عايزة اتعلم بره كنت عند عمي و لما دخلت الكلية اتعرفت علي شلة كانت ولاد وبنات وكان فيها ولد معجب بيا بس انا كنت بصده انا كنت بتعامل كزمايل مش اكتر لكن هو كان عايز حاجة تاني قضيت سنتين في الكلية و الشاب ده زهق من صدي ليه وسعتها كان عايزني كان عايز ينتقم مني علشان مفيش بنت في الكلية رفضته فإزاي انا ارفضه ومش مرة ولا مرتين ده كتير اتفق مع واحدة معانا في الشلة عليا طلب منها تجبني علي بيتها وهو يكون هناك وبعد كده البنت دي تحطلي حاجة في العصير انام تمشي هي وهو يطلع وفعلا عملت نفسها تعبانه وانا زي المغفله روحت ازورها ولما شربت العصير نمت ومحستش بحاجة غير لمما.. صحيت لقات..
لم تستطيع انا تكمل من بين شهقاتها ودموعها فهي تذكرت للتو اسوء لحظه في حياتها كانت الدموع تهبط كالشلال علي وجنتيها تحكي عن اسوء واشد ألم عاشته وألم اي فتاة تعيش هذة التجربة
علياء : خلاص متكمليش انا فهمت بس اهدي
جودي مسحت دموعها فهذا ماضي لا يجب ان يؤثر بها اكثر من هذا هي تعالجت ولن تعود لهذا الجرح مره اخري هي اليوم تصلح الوضع يجب ان تنهي مهمتها
جودي : بلال عرف طبعا وانا سعتها كنت في حالة لا توصف كنت خايفة من كل حاجة اصل للإسف العصير مكنش فيه منوم كان في حاجة بتشل الجسم يعني انتِ شيفة كل حاجة بس مش عارفة تدافعِ عن نفسك بلال قلب الدنيا وجاب الشاب ده والبنت والبنت اعترفت انك انتِ اللي قولتلها تعمل كده
علياء :انا
…
↚
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂صل علي سيدنامحمد 🍂
عند ريحان
بعد فترة افاقت
نور :ريحان حبيبتي انتِ كويسة
ريحان بدموع :لاء رعد مش ممكن يموت لاء يا رعد ارجوك
كانت تصرخ وتتحدث من بين دموعها
احتضنتها نور لكي تهديئها ولكنها لا تهدئ وكانت تبكي دما بدل من الدموع حبيبها قد مات لا هذا اكبر من تحملها هى لن تتحمل فراقه
قامت الدكتورة بحقن ريحان بحقنه مهدئة
نور : دكتورة هي هتكون كويسة
الدكتورة :ان شاء الله بس تستريح شويه وبلاش تضغطوا علي اعصبها علشان البيبي
نور :بيبي هى ريحان حامل
الدكتورة :ايوة انتوا مكنتوش تعرفوا
نور :لاء طب شكرا يا دكتورة اتفضلِ
ذهبت الدكتورة وخلفها نور
وذهبت تبحث عن سيف ولكنها لم تجده
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في مكان آخر
البوص :لازم نراقب سيف
لوسي :اكيد هو اللي مخبي مرات الشيطان
البوص :طبعا بس فين انا دورت في بيته القديم والجديد وكل الاماكن اللي ممكن يخبيها فيه
لوسي :لما نراقبه هنعرف مكانها
البوص :لو نخلص منه دا الآخر
لوسي :عارف حاسة ان رعد مماتش
البوص :نعم ازاي احنا مش شفنا جثته
لوسي :لاء احنا شفنا جثه مشوهه يعني منعرفش ان كان الشيطان ولا لاء وكمان الشيطان يموت بالسهوله دي
البوص :مدام الكبير حطه في دماغة يبقى خلاص
لوسي :صح عندك حق بس احنا ليه بندور علي مراته متغور
البوص :علشان لو زي مابتقولِ طلع مماتش يبقى لويين دراعه
لوسي :اه فهمت
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
علياء :انا
جودي : اه قالت انك طلبتي منها تعمل كده معايا
علياء : انا معرفكيش اصلا من قبل هي البنت دي اسمها ايه
جودي : اسمها شهد
علياء : شهد دي صحبتي الانتيم هي بتدرس بره فعلا بس هتعمل كده فيا ليه انا عمري معملتلها حاجة
جودي : عملت كده علشان كانت دايما بتغير منك وكانت بتابعك دايما ودي كانت فرصتها وبعد كده بلال اتجوزك
علياء : قصدك ينتقم مني
جودي بحزن : انا اسفة بجد انتِ ملكيش ذنب انا.
علياء : انتِ ملكيش ذنب اللي عمل كده لازم يتعاقب وكمان ازاي طنط وجودي ميعرفوش
جودي :لاء عمي نبه بلال انه ميقولش حاجه لحد وكان دايما بيطمن ماما عليا ومفهمهم ان انا لسه بدرس بره
علياء :طب اللي عملوا كده مش لازم يتعاقبوا
جودي : بلال عمل كده معاهم وبعد ما اتجوزك كان سعتها بيفتكر انك انتِ اللي عملتِ كل ده فكان بيعملك وحش بس بعد كده عرف ان البت دي بتكدب لما لقي صحبتي في يوم بتسأل عليا وعمالة تكلمني في الفون قابلها لانه كان شاكك انك عملتي كده لانك انكرتي ده ولما قابلها عرف ان انا معرفكيش اصلا وان شهد كانت كدابة
علياء : وبعد كده قرر انه يخليني مجنونة صح علشان مكشفش اللي كان بيعمله فيا
جودي : لاء طبعا بلال حبك بس هو مكنش قادر يسامح نفسه علي اللي عمله فيكِ ومكنش قادر يوجهك فحاول يفهمك ان كل ده محصلش بس انتِ في الآخر عرفتِ الحقيقة
علياء :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
توقعاتكم
رد فعل علياء
رعد ميت ولا
لوسي والبوص هيعملوا ايه لريحان
↚
عند علياء وجودي
علياء :بيحبني والله وهو في حد بيعمل كده في اللي بيحبه
جودي :انا عارفة انه غلط بس والله بيحبك
علياء :لو سمحتِ يا جودي متقوليش كده اخوكِ كان بيتفنن في تعذيبي وتقوليلي بيحبني انتِ مصدقة نفسك
جودي :انا بجد اسفة كل ده حصلك بسببي
علياء :لاء مش بسببك ده بسببه هو اللي سببلي الالم ده
جودي :ان
علياء مقاطعة : انتِ قولتيلي هتكونِ معايا في اي قرار اخده صح
جودي :اه
علياء :خليه يطلقني
جودي :ازاي انتِ بتحبيه
علياء :من قال الكلام ده انا عمري محبيته
جودي :علياء مهما تنكري ماما وجودي قالوالي عن الحب اللي كانوا بيشفوا في عينك لبلال
علياء بتوتر :لاء طبعا ده مش مظبوط انا مش بحبه
جودي :علياء انا عارفة انك بتحبيه بس وجعك وألمك من الحقيقة منعك من الاعتراف بالحب انا فاهماكِ بس اللي هيداوي الوجع ده بلال بس انتِ عايزة توجعيه زي ما وجعك لانك عايزة تنتقمي لكرامتك عارفة انه بيحبك ولما تبعدي عنه هيتألم بس انتِ نسيتي حاجة مهمة وجعك انتِ هيكون اكبر
علياء بحزن:طب اعمل ايه اخوكِ تعبني اوي مش هقدر ارجعله
جودي :انا عندي حل تنتقمي لكرامتك
بس ابعدي عن الطلاق لانه عمره ما كان حل
(بعيد عن الرواية اسمحولي اتكلم في النقطة دي (الطلاق) عمره ما كان حل ده خراب عارفة انه حلال بس ده فعلا خراب بتخرب/بِ البيت ولو في اطفال بيكون اسوء يعني بيكونوا يتامي مش ليقين البيئة الصح اللي يكبروا فيها لازم نعرف الاسلامية اللي هيعرفنا ازاي نعرف نختار الزوج /ة الصالح /ة
اللي يقربونا لربنا)
علياء :حل ايه ده
جود :بصي يا ستي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند الجد وباقي العائلة
سليمان :منور يا بلال
بلال :بنورك يا جدي
بسنت :هى جودي منزلتش ليه كل ده فوق
بسملة :بيتكلوا في ايه كل ده
بسنت :معرفش تيجي نطلع
بسملة :علشان تطردنا
مالك :ههه هي طردتكم والله احسن
ياسين :انتوا تزهقوا بلد اكيد زهقت منكم
بسنت :انا ازهق بلد ماشي
مالك :البس يا معلم
بسملة :وانت يا استاذ احسن انها طردتنا والله ماشي
ياسين :هه يلا وانت كمان
سليمان :تعالوا يا حبايبي انتوا بتزهقوا ده انتوا سكر سيبوكوا من جوز الرخامة
بسنت وبسملة : ههههه احسن
محمد : عماد هتروح الشركة بكره
عماد :لاء مفيش شغل كتير تعالى نقعد بكره وسيب العيال يظبطوا امور الشركة
محمد :خلاص ماشي
جهاد :عماد انا بكلم ريحان من بدري مش بترد اناقلبي وجعني عليها اوي بقالي كام يوم برن عليها
عماد :متقلقيش انا هكلم رعد ان شاء الله خير
كريمة :اهدي يا جهاد متخفيش ان شاء الله خير
جهاد :ان شاء الله
وفي هذة اللحظة دخلت سيدة
السيدة :السللم عليكم
الجد:وعليكم السلام
محمد :انتِ ايه اللي جابك هنا امشي اطلعي بره
عماد :مين دي يا محمد
السيدة :لاء مش هطلع وبنت اختي هاخدها
محمد :ده علي جثتي دي بنتي محدش هياخدها مني
كريمة :اطلعي بره حالا انا بنتي مش هتبعد بعيد عني
عماد :محمد مين دي وايه الكلام اللي بتقولوا ده
مالك :ايه اللي انتِ بتقوليه ده بنت اختك مين
ياسين :روحي دوري عليها في اي حته مش عارف الاشكال دي دخلت كده ازاي والامن فين
سليمان :اخرصوا ايه انا مش مالي عنكم ولا ايه
الصمت يعم المكان
السيدة :يا عمو والله انا مش بكدب انا اسمي نوران اختي ومدام الاستاذ محمد كانوا بيولدوا في نفس المستشفى ولما جوز اختي عرف انها خلفت بنت زعل جدا وقرر يموتها بس خاف من رد فعل اختي ولما عرف ان في وحدة خلفت في نفس المستشفى وبنفس التوقيت واللي هي مدام الاستاذ محمد بس البنت ماتت قرر يبدل البنات وده كان بعلم من الاستاذ محمد وانا واختي والله لسه عارفين انها عايشة ولما عرفت بالموضوع ده روحت للاستاذ محمد بس هو زعق فيها جامد ومرديش يقولي حاجة ولما لقيته هيتعب سبته ومشيت وجيت دلواقتي علشان اخد بنت اختي علياء
مش اسمها علياء برضو يا استاذ محمد
علياء :الكلام ده صح
↚
تفاجئوا بوجود علياء عند السلم التي نزلت
جودي وبلال :خالتو ايه الكلام ده
بلال لم يكن موجود بسبب ذهابه لاجراء مكالمة ولكنه حضر في هذة اللحظة بسبب صوتهم
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نور
نور :سيف انت فين
سيف :انا لازم اتأكد من الموضوع ده
نور :ان شاء الله هيكون مش مات وده خدعة من العصابة بس متقلقش وخلي بالك من نفسك
سيف :ماشي
نور :سيف الدكتورة قالت ان ريحان حامل فلازم نخلي بالنا منها دور علي رعد حلو علشان ريحان مش هتستحمل موته
سيف :اوعي تخلي الدكتورة تمشي
نور :ليه
سيف :لما هرجع هقولك
نور :هى لسه خارجة دلواقتي استني هطلع اوقفها
وبالفعل ذهبت نور لتوقف الدكتورة من الذهاب
ولحسن الحظ وجدتها عند نهاية البوابة
نور :دكتورة استني
تجاهلت الدكتورة نداء نور وذهبت
احد الحراس :استني المدام عايزاكِ
الدكتورة :انا عايزة امشي الوقت اتأخر
نور :لوسمحتِ استني
الدكتورة :نعم
نور :تعالِ جوه عايزة اكلمك في موضوع
الدكتورة :يامدام الوقت اتأخر انا لازم امشي
نور :لوسمحتِ تعالي هقولك حاجة
الدكتورة :حاضر اتفضلِ
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في اليوم التالي
ريحان :رعد رعد لاء متسبنيش لاء رعدددد
وقامت مفزوعة من النوم
نور :ريحان اهدي ده كابوس اهدي
ريحان بدموع : نور رعد يا نور هو مامتش صح انا متأكدة
نور :ريحان اهدي اللي بتعملي ده غلط احنا لسه مش متأكدين سيف راح يتأكد
ريحان بدموع :هو مرجعش من امبارح
نور :لاء بس انتِ اهدي علشان البيبي
ريحان :بيبي
نور :ريحان انتِ حامل
ريحان :حامل
نور :اه لازم تحافظِ علي صحتك
ريحان :انا لازم اروح
نور :تروحِ فين
ريحان: انا هروح اتأكد من المستشفى دي
نور :انتِ اتجنينتِ يا ريحان سيف هيتأكد
ريحان :ده مجاش من امبارح انا هروح اشوف بنفسي انا مش هقعد استنى هنا
نور :انا مش هسمحلك انك تروحِ
ريحان :نور انا مش قادرة اتجادل مع حد وهروح يعني هروح
وبالفعل دخلت ريحان الحمام
وبعد فترة خرجت من الحمام وارتدت ملابسها وذهبت للخارج
نور :ريحان اسمعيني
ريحان :نور ده جوزي انا مش هتخلى عنه وافضل قاعدة مش عارفة مكنه فين ولا عارفة ان كان مات او لاء
قالت اخر كلامها بحزن شديد ظاهر في نبرتها
نور : طب خلي حد من الحراس يكون معاكِ
ريحان :ماشي
وبالفعل خرجت واخذت معها حارس من الحراس وذهبت المستشفي وعرفت مكانها من الممرضة التي حدثتها مرة أخري
وفي الطريق تذكرت ريحان ما وجدته في الغرفة
فلاش باك
بعد ان ذهب رعد وهو غاضب
ذهبت ريحان عند الغرفة الغامضة فوجدت امامه ظرف
ريحان :ايه ده
↚
ريحان : ايه ده
وجدت امامها ظرف ابيض اخذته
ريحان : ده وقع من رعد
قامت بفتحه
رعد : ريحان انا اسف ان انا صدمتك فيا بس انا كنت عايزك تفهميني وتعرفِ ان انا عايز اتغير عايز اكون شخص تاني عايز ابعد عن الطريق ده انا تعبت من كل حاجة حوليا انا فعلا كنت عايز استحق ان انا اعيش معاكِ
انا عايزك تعرفِ كل حاجه عني مش علشان انتِ عرفتِ الحقيقة لاء علشان تختاري بعد ما تعرفِ الحقيقة دي ان كنتِ هتكملي معايا وتبعديني عن الطريق ده او تسبيني وساعتها مش هعترض بس عايزك تعرفِ حاجة
مهمة انا بحبك
انهت ريحان قراءت الجواب بدموع الندم هو يريد ان يتوب وهي لم تسمعه حتي
ذهبت بخطى بطيئة للغرفة وفتحتها
كانت مظلمة انارت الاضواء
ريحان :ايه ده كل دي فلوس
وايه ده كمان
رأت ظرف أخر علي الارض
ريحان :ده من رعد برضو
(انا اسف يا ريحان ان المكان ده في المزرعة بس كنت عايز اوريهولك بس كنت عايزك تحبيني الأول )
ده المكان اللي فيه كل حاجة تبع المافيا دي الفلوس اللي كسبها رعد من شغله مع المافيا يعني مكنش بيكدب انا ظلمتة وده ايه ده ههها
وجدت امامها مجموعة كبيرة من الاسلحة والآثار والمخدرات
ريحان :لاحول ولاقوةالابالله ده فعلا جحيم انا مش قادرة اقعد هنا اكتر من كده
وهمت لتخرج ولكن لفت انتباهها ورق علي المنضدة
ريحان :ايه ده
اقتربت من الطاولة
ريحان :دي اوراق ايه ده وايه ده كمان دي مذكرة اكيد لرعد
نهاية الفلاش باك
السائق :وصلنا يا هانم
انتبهت ريحان ونزلت من السيارة
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نورهان
في الجامعة
محسن : نورهان..نورهان
نورهان :نعم
محسن :كنت عايز اسألك سؤال
نورهان :لو في المنهج اتفضل غير كده معطلكش
محسن :لاء في المنهج طبعا كنت عايز افهم الجزئية دي
نورهان : ده سهل جدا بص
محسن :طب ممكن نقف في الضل
نورهان :لاء انا هشرحها بسرعة بص بيقولك ان….
محسن :طب ممكن رقم تليفونك علشان لو حاجه وقفت معايا
نورهان :
همت لترد عليه ولكن سبقها نبيل
نبيل :لو احتاجت حاجة اطلبها مني وده الكارت بتاعي متزعجش زملتك مفهوم
محسن :مفهوم
↚
نبيل :طب يلا امشي
محسن :حاضر يا دكتور مع السلامة
نبيل :اول وآخر مرة اشوفك واقفة مع راجل
نورهان :ده كان بيسألني علي حاجة في المنهج
نبيل :كان ممكن يسألني او يسأل اي معيد لاكن ده بيتلكك وده واحد مش محترم اصلا
نورهان :وانا اعرف منين ان كان محترم ولا لاء
نبيل : علشان كده بقولك متقفيش مع حد لو اي شخص محتاج مساعدة يسألني او يسأل اي معيد
نورهان :تمام انا همشي
وتركته وذهبت
نبيل :تعالي هنا نورهان
نورهان :نعم
نبيل :متنسيش تذاكرِ حلو علشان الدرس ولا عايزة يكون زي المرة اللي فاتت
نورهان ذهبت وهي خجله وهنا تذكرت جلوسها مع نبيل قبل موافقتها
فلاش باك
نورهان :نبيل انا كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع قبل ما اقول ردي
نبيل :اتفضلِ
نورهان :بص انا حلمي ان انا اكون معيدة في الكلية وانا الحمد لله كل سنة بطلع الاولة ودي آخر سنة ليا ومش عايزة حاجة تعطلني عن المذاكرة وانا كنت شايفة ان الخطوبة والجواز هيعطلوني عن حلمي فعلشان كده كنت رافضة فكرة الجواز انا مش رافضاك انا معرفكش علشان احكم ان كنت هكمل حياتي معاك ولا لاء بس انا رافضة الفكرة
نبيل :كويس انك كلمتيني بصراحة بصي يا نورهان انا عمري مهقف قصاد حلمك ابدا بالعكس انا هكون معاكِ لو احتاجتي اي حاجة هساعدك في مذاكرتك وانا اللي بقولك مش هتجوزك الا لما تكونِ معيدة وده وعد مني
نورهان :بجد شكرا لتفهمك وانا موافقة علي الخطوبه
نبيل : ايه الجراءة دي طب قوليها حتي بكسوف ايه مفيش كسوف خالص مات الحياء حقا
خجلت نورهان جدا من كلامه
نهاية الفلاش باك
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند قصر الباسل
علياء جالسة في غرفتها منذ ذلك الحادث لا تخرج ابدا
كريمة :علياء يا بنتي افتحي وجعتي قلبي
علياء :لوسمحتي يا ماما انا عايزة اقعد مع نفسي شوية
بسنت :يا علياء افتحي الباب عايزين نطمن عليكِ
علياء :انا كويسة سبوني لوحدي لو سمحتوا
بسملة :يا علياء احنا كلنا بره افتحي الباب
علياء بصراخ:يا جماعة سبوني لوحدي انا مش عايزة اقعد مع حد
بسنت :خلاص يا جماعة سبوها شوية تهدى وبعدين ندخلها
بعد عدة دقائق
في الاسفل
بلال :السلام عليكم
مالك :وعليكم السلام
بلال: لسه مخرجتش من الاوضة
مالك :للأسف لاء
بلال :طب انا عايز اطلعلها
مالك :تمام تعالى ورايا
ذهب مالك وخلفه بلال
مالك :علياء افتحي بلال عابز يشوفك
علياء :مش عايزة اشوفو خليه يمشي
نظر مالك لبلال
بلال :خلاص هاجي انا في وقت تاني
مالك :تمام تعالى اوصلك للباب
وهم علي السلم
بلال :بقولك هو شباك اوضتها منين
مالك :عند الجنينة من وراى
بلال :طب وديني هناك
↚
مالك :تعالى
في الغرفة عند علياء
علياء بدموع:هفضل كده لغاية امتي انا تعبت والله عايشة مع ناس وطلعوا مش اهلي واتجوزت وعذبني وكرهني في الدنيا انا خلاص طاقتي بتنفذ يا رب ارحمني بقى انا والله تعبت انا نفسي في شخص يكون آماني لما احس بوجع اروح لحضنه لما اتعب يطبطب عليا يحسسني بالأمان ويكون حنين عليا مش يضربني
جاء صوت من خلفها
بلال :ممكن تديني فرصة اكون الشخص ده
قامت علياء سريعا ومسحت دموعها
علياء :انت بتعمل ايه هنا اطلع بره
بلال :مش هطلع من هنا الا لما تطلعِ معايا
علياء :نعم اطلع معاك
بلال :ايوه وتروحِ معايا البيت
علياء :انت احلامك عليا اوي
بلال :بس بحب احققها
علياء :…
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند الكبير
الكبير :سيف العملية الجديدة هتتعمل من غير رعد
سيف :امرك يا كبير
الكبير :خلي بالك البوليس هيكون موجود ومراقب لازم تخلي بالك
سيف :احنا هنخدعهم بطريقة مش هتخطر علي بالهم
الكبير :تمام
سيف : يا كبير دي اخر عملية ليا
الكبير :هتخلص العقد
سيف :اه انا كده عملت اللي عليا وتميت العمليات
الكبير : اه بس لسه ناقص عملية
سيف :ايوه دي وخلاص
الكبير :لاء عملية كمان
سيف :ازاي
الكبير :دي حاجة منك لينا علشان ننساك
سيف :اي هي العملية
الكبير :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
ريحان بتتكلم انجليزي:لو سمحتِ كنت بدور علي الناس اللي جات في حاثة امبارح
الموظفة بتتكلم انجليزي :ايوه يا فندم
ريحان بخوف:في ممرضة كلمتني امبارح وقالتلي علي راجل جه من حادثة امبارح
الموظفة : ايوه ده في المشرحة حضرتك اتفضلي علشان تعرفِ ان كانت جثته ولا لاء
ريحان بخوف : ان شاء الله
الموظفة : خدي الهانم للمشرحة
الممرضة : حاضر اتفضلِ يا هانم
ريحان : حاضر
وذهب كل من ريحان والممرضة الي المشرحةوذهبت خلف الممرضة الي جثة شاب في جسم وطول رعد
ريحان : يارب لاء يا رب لاء يارب
وقامت برفع الغطاء من وجهه
↚
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
علياء :فعلا بتحب تحقق احلامك لما حلمت انك تعذبني حققته برافو
بلال بحزن :علياء ارجوكي اقديني فرصة واحدة
علياء بقوة :لاء واطلع بره
خرج بلال وهو حزين لم يرد ان يضغط عليها هو احبها ولن يتركها مهما حصل ومهما فعلت سوف ينتظرها حتي ينتصر قلبها
في الغرفة
علياء لنفسها :لازم الم اللي باقي من كرامتي قلبي مش هيحركني انا بحبك اه ولكن كرامتي مش هتخلي عنها
هاهي تخرج شخصيتها من جديد فهي دائما كانت القوية العنيدة التي تضع كرامتها في المركز الاول وقد ازاحتها عندما احبت شخص لم يقدر قلبها ولن تكرر الامر ثانيتا
قامت بترتيب ملابسها في شنط لتذهب من المنزل اللذي لم يعد بيتها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
خرجت من المشفي بملامح جامدة لا تبان حالتها النفسية ان كانت حزينه ام ماذا وضعت نظارتها وكادت تخطي لتخرج من باب المشفى وجدت سيارة سوداء تضرب نار علي عربتها
ريحان بخوف:في ايه…يارب ساعدني
وجدت يد توضع علي فمها كانت تقاوم ولكن غلبها النوم وفقدت الوعي
وفي لحظة كانت اختفت كل السيارات وكأن شئ لم يحدث
وفي هذة اللحظة وصل سيف
سيف بزعيق :انتوا اغبية فين الهانم
الحارس :والله يا بيه كانت خارجة وجم ناس ضربوا نار وفجأة اختفت
سيف :اختفت ده انا اللي هخفيكم من علي وجه الأرض
وأمر رجاله بأخذهم الي المخزن
ورجع بيته بعد ان ارسل رجال للبحث عن ريحان في كل مكان يتتبعوا اي اثر لها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
صلي علي سيدنا محمد سيد خلق الله
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند جهاد
جهاد بدموع :عماد انا عايزة بنتي
عماد :ياحبيبتي والله بحاول اوصلها عمال احاول اتصل برعد وبيها ومش عارف اوصلهم
جهاد :نسافرلها انا عايزة اسافر لبنتي
عماد :انا بحاول اوصل لمكانهم بس مش عارف زي ما يكون الأرض انشاءات وبلعتهم
جهاد :ياحبيبتي يابنتي انا كان قلبي حاسس لما قولتلك قلبي مقبوض انا عايزة بنتي
انهت كلامها بدموع
عماد :طب اهدي يا حبيبتي مش بحب اشوف دموعك
وقام بمسح دموعها واحتضنها
جهاد :بنتي يا عماد انا خايفة عليها اوي
عماد :والله هوصلها متخافيش
جهاد :ربنا يستر
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند نور وسيف
نور بانفعال :يعني ايه
سيف :اتخطفت يا نور
نور ببكاء :سيف ارجوك رجعلي ريحان دي اكتر من اختي ارجوك يا سيف انااا خايفة عليها اوي
سيف :والله يا حبيبتي بدور عليها في كل حتة
نور ببكاء:بص اكيد المافيا ده خطفها هو رحلوا وهو هيرجعها انا حاسه ان هو اللي خطفها بالله عليك
سيف :اهدي يا حبيبتي انا اكيد شكيت فيه بس لازم اتأكد انتي بس اهدي وهي هتكون كويسة
نور :ان شاء الله يارب يارب تكون كويسة
سيف :انابس خايف من اللي جاي
نور :ليه هو الكبير ده طلب منك حاجة
سيف :اه
نور :ايه اوعي يكون انك تخطف ريحان وتوديهالوا وانت بتضحك عليا سيف لاء اوعى تعمل كده
سيف : ليه انتي شايفاني وحش للدرجة
نور ببكاء :لاء والله انا عمري ما شفتك وحش انا بس خايفة ومتلغبطة انا اسفة
اقترب سيف منها
سيف :باس يا حبيبتي اهدي انا هدور عليها بنفسي
نور :بجد طب انا هاجي معاك
سيف :تيجي معايا فين هو انا بدور علي طفلة
نور :خلاص انا هقعد اصلي وادعيلكم
وجاء صوت سيدة
جرجوني من هنا
نور :سيف انت ازاي حابسها هنا لازم تخرجها
سيف :انا خايف لحسن حد يعرف ان ريحان حامل
نور بغضب :تقوم تحبسها انا فتحتلها الباب بس اللي باره دخلوها هنا وقفلوا الباب عليها ومعاهم المفتاح حرام عليك
سيف بصراخ :نور متتكلميش بالاسلوب ده
نور :انا اسفة بس انت مش بتقرب من ربنا باللي بتعمله ده
سيف :انا تايه مش عارف اعمل ايه
نور :سيف لو سمحت خرجها دي عندها عيال حرام والله
سيف :خلاص هطلعها
↚
نور :بجد شكر بس عايزة اسألك سؤال
سيف :ايه
نور :ايه هو طلب الكبير
سيف :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
فاقت من نومها
وجدت نفسها بغرفة كبيرة
ريحان :انا فين
قامت بفزع بعد تذكرها ما حدث
ريحان :انا لازم اهرب من هنا اكيد المافيا هما اللي خطفوني يارب ساعدني
قامت من السرير وحاولت فتح الباب
فتح علي غير المتوقع
ريحان :ده فتح الحمد لله
خرجت وجدت نفسها في ڤيلا جميلة جدا
ريحان :الله الڤيلا دي حلوه اوي بس دي مفهاش حد حلو اهرب انا علي طول
وذهبت الي باب الڤيلا لتفتحها ولكنه لايفتح
بعد عدة دقائق كانت جالسه علي الكنبة بيأس من ايجاد مخرج من هذا المكان
ريحان :يارب ساعدني اعمل ايه دلواقتي
جلست تبكي علي كل ماحدث لقد كانت دائما الفتاة الهادئة المطيعة كانت ملتزمة ترغب دائما بزوج يسحبها للجنة ولكن لم تتوقع قط ان تتحول حياتها بهذا الشكل وهنا تذكرت مقولة امها لها
(الحياة مش دايما بتكون هادية لازم توجهك مشاكل ولازم توجهيها لحد ماتتحل ودايما اعرفي ان كل مشكلة هتتعلمي منها اكيد)
وضعت ريحان يدها علي بطنها
ريحان :يلا يا حبيبي او حبيبتي نروح نرتاح
وذهبت الي الحمام ثم خرجت وذهبت لتصلي وهي تبكي وتدعي الله ان يعينها علي مايحدث معها
انتهت من صلاتها
ريحان :يارب ارحمني وساعدني يارب ارشدني للطريق الصحيح يا رب احميني انا وابني او بنتي يارب
كانت تدعي وهي تبكي
وكانت تتذكر كل حياتها مع رعد كم اشتاقت اليه والي صوته وملمس يده التي يشعرها بالامان والدفء والحنان اششتاقت الي حبيبها تذكرت عندما غضب من عدم بوحها بمشاعرها امامه كانت دايما تريد ان تقول له كم تحبه بل تعشقه وتعشق حنانه لاتنكر انها كانت خائفه من حياتها معه ولكن عندما كسر هو هذا الحاجز اراحها هي تحب كل شئ به تحب غيرته وحبه هي حقا اشتاقت اليه كانت دائما لاتحب الفراق ولكن الان هي تكرهه وتبغضب هذا اللعين اللذي فرق بينها وبين روحها وحياتها قلبها اصبح حزين من فراق حبيبه هي تريد فقط ان تراه ان تسمع صوته تلمس يده تحتضنه بتشعر بالامان هي نادمة الان علي تضييع الفرص التي تعبرفيها عن حبها له وبما تكنن له من مشاعر كان هذا دائما مايزعجه انها تكن مشاعرها في قلبها ولا تبوح بها كأنها قراءة رواية مالانبوح به وقررت جعل مشاعرها وحبها آسفة عشقها له ضمن هذة الاشياء ولكن الان الندم اصبح صاحبها
ريحان :انا عارفة يا حبيبي انك مامتش بس انا تعبت من الفراق ده والحزن اللي في قلبي مش قادرة استحملة انا لو بس اسمع صوتك هرتاح نفسي ارتاح في حضنك نفسي
توقفت علي صوت
ريحان :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
مالك :علياء انتي رايحة فين
علياء :همشي البيت ده معدش بيتي
جهاد : ايه يابنتي اللي بتقوليه انتي هتفضلي من عيلتنا
علياء : لاء ده كان زمان لكن دلواقتي انا مش واحدة من البيت ده
سمعت بسنت هذا الكلام وهبطت سريعا من لاسفل
بسنت : علياء اختي انتي بتقولي ايه بالله عليكي متقوليش كده
علياء : بسنت انا مش اخت افهمي انا مش اختك
بسنت ببكاء : علياء اوعي تقولي كده انتي هتفضلي اختي مهما حصل متقوليش كده ماشي
علياء اقتربت لتحتضن بسنت ولكن تراجعت
علياء : لو سمحتوا محدش يمنعني
وهنا جاءت كريمة
كريمة : علياء انتي بتقولي ايه يابنتي
علياء : لوسمحتي انا عايزة امشي
كريمة بصراخ : انتي بنتي ماشي محدش هيأخدك مني ومش هسيبك
علياء : لاء انا عمري ماحسيتك امي انتي دايما بعيدة عني انا كنت بعمل حاجات غلط كتير اوي بس مكنتيش بتنصحيني عمرك مافهمتيني انا عمري ماحسيتك امي
بسنت : علياء ايه اللي انتي لتقوليه ده
علياء : دي الحقيقة انا اتجوزت بلال وحشت معاه اسوء ايام حيات ومكنش حد حاسس بيا حتي لما زورتيني محستيش بيا اتخدعتي بسعاتي المزيفة انتي لو امي كنتي هتحسي بيا هتحسي ان بنتك كل يوم بتنام وهي معيطه الام هي اللي تحس ببنتها بصي علي طنط جهاد حست ببنتها وتعبت لمجرد ان ريحان مش بترد علي الفون ولحد دلواقتي بتزن علي عمي علشان يوصل لريحان بأي وسيلة بس عارفة انا مش بلومك لانك فعلا مش امي
مسحت دموعها وذهبت
ولكن توقفت عند
مالك : بسنت مالك
لفت رأسها لتري بسنت اغمى عليها
علياء بصراخ : بسنت
↚
علياء : بسنت
وجدوا بسنت تنزف دما حتي اصبحت في بركة ماء والجميع مصدوم فاقوا من الصدمة علي صوت ياسين
ياسين بصراخ : بسنننننت
وذهب سريعا وحملها
ياسين : مالك جهز العربية بسرعة
اخذها سريعا الي المشفى
في المشفى الجميع خارج الغرفة ينتظر خروج الطبيب
بسملة ببكاء :ان شاء الله خير يارب خير يارب دي توأمي يارب نجيها
مالك :اهدي يا بنت عمي اكيد هتكون كويسة ان شاء الله
جهاد : اهدي يا كريمة ان شاء الله خير
كريمة : ان شاء الله يارب
كان الجميع يدعو ويبكي ولكن كان هناك شخص بعيد عنهم مغمض العينين كان يدعوا الله ويكبت دموعه ولكنه خائف نعم خائفة من ان تتركه هذة نعمتة التي انعمها الله عليه فهي زهرة حياته كانت حياته من قبلها سوداء دائما ما يراه الجميع او هو يرتدي قناع القسوة والحدة والبرود كان دائما متبلد في مشاعرة لكنها بشقاوتها انارت له حياته تذكر في هذة اللحظة كل الذكريات التي بنوها معا تذكر سهراتهم في مشاهدة الكارتون وهي الوحيدة التي تعلم انه يحب كثيرا ان يشاهد هذة البرامج فهو يكون بطبيعته معها فقط كانوا يشاهدون التلفاز في وسط يملؤه المرح والضحك والسعادة وعند سفرهم الي تركيا البلد التي كانت تحلم بها حبيبتة لانها كانت دائما تحلم بمقابلت الممثلات ولكن خاب آمالها حينما لم تقابل اي احد منهم وحينها جلس يوسيها من حزنها ولكنها تبدلت ملامحها حينها عندما قال لها
ياسين :بسنت
بسنت بحزن :نعم
ياسين :ايه رأيك نروح الملاهي
بسنت :انت بتتكلم جد موافقة طبعا
ياسين : طب يلا
وبعد مرور هذا اليوم
ياسين : بسنت البسي عملك مفاجأة
بسنت : بجد طيران هتلاقيني جاهزة
وبعد دقائق كان يركن سيارتة
بسنت : ايه المكان ده
ياسين : تعالي بس وغمضي عينك
وبعد دقائق
ياسين : فتحي
وجدت نفسها في الاستوديو امام إحدى الممثلات التي تحبها كثير
بسنت بفرحه : الللله انت بجد عملت كده شكرا جدا
وكانت تتحدث وياسين يترجم حتى
ذهبوا وهي كانت اثر الصدمة والفرح علي ملامحها
بسنت : بجد ربنا يخليك ليا ياحبيبي
وتذكر ايضا اليوم اللذي رجع وجد البيت هادئ جدا وهي واقفة امامه مبتسمة ابتسامتها العذباء وامامها طاولة بها كعكة وحلويات
بسنت : كل سنة وانت طيب يا احلي ياسين في العالم
كان فرح جدا هو في العادة لا يحتفل بعيد ميلاده وحدثت مشكلة كبيرة بينهما في اول عيد ميلا له معها وكانت مصرة علي الاحتفال وقالت جملة دايما تكون في تفكيره
بسنت : انا عايزة امحي الاسود لانه عمره مالاق عليك
وهي حقا كسرت ومحت الاسود من حياته حتي عائلتة شعرت بهذا التغير
فاق من افكاره علي خروج الطبيب
ياسين : دكتور المدام عاملة ايه
الدكتور : اطمن يا استاذ هي كويسة وكمان الطفل بخير
ياسين : طفل هي حامل
الدكتور : اه انت متعرفش هي بسبب الضغط كانت هتسقطه بس الحمد لله لحقناها حاولوا تخلوها تبعد عن الضغط انا هكتبلها فيتامينات علشان هي ضعيفة
كريمة : الحمد لله الف حمد وشكر ليك يا رب
بسملة :طب ممكن نشوفها
الدكتور :اه تتنقل لاوضة بس وتشوفوها
عن اذنكم
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند ريحان
ريحان نظرة لصاحب الصوت
وقفت لحظة تستوعب الصدمة
هل هو حقا امامها ام ان هذا حلم
ذهبت اليه مسرعة ثم نظرت الي عينيه بصدمة هل هو هنا ام ماذا هي حقا تمنت من الله ان تراه هل استجيب دعواتها بهذه السرعة ارتفعت دقات قلبها كأن قلبها يؤكد عليها انه امامها حقا هي لا تتخيل نظرة لعينيه التي تبث فيها الأمان والدفئ وطبعا العشق عيناه العاشقتان لقد تعلمت فنون العشق منه ومن هذه العينين باتت تنظر اليه هذه النظر لتعبر له عن ما في داخلها من حب ثم تحول الي عشق ثم اصبحت متيمه به لم يرد قلبها ان تتحدث لا يريد ان يقطع هذة اللحظه او هذا الحديث اللذي يدير بين عينيها التي تقول كم هي مشتاقه اليه كم اشتاقت الي حنانه الي الامان هي باتت خائفة من دونه فهو زوجها حبيبها فارسها اللذي تسلل الي احلامها ثم الي حياتها ليجعلها تزداد سعادة وعشق وكانت عيناه تخبرها بكم اشتياقه لها اشتاق لفرولتة التي تيم بها منذ رأها وبهدوءها وحنانها وطيبة قلبها وخجلها اللذي عشقه هي كانت نقطة بيضاء في حياته السوداء زينتها وجملتها لتكون مليئة بالالوان والسعادة والعشق ولكن عقلها لم يستمع لقلبها
فوجدت لسانها يتحرك وقالت
↚
ريحان بصدمة وبكاء :رعد انت..انت هنا واحتضنته
اااه كم اشتقت لحضنك ورائحتك التي تبعث الطمئنينه في قلبي
كم اشتقت للدفئ والراحة التي تتسلل الي كلما اقتربت منك فأنت دائما ملاذي
رعد :وحشتيني اوي ياقلبي
حبيبتي انتي حياتي روحي قلبي انا بدونك جسد بلا روح بلا قلب فانتي كل شئ بالنسبه لي بعدك عني يجعلني ميت فالمتيم ان بعد عن حبيبتة مات
ريحان : انا كنت هموت من غيرك متسبنيش تاني يا رعد
رعد :بعد الشر عليكي يا قلب رعد من جوه انا عمري ما هسيبك
ريحان :انا مش مصدقه انت قدامي انننا كنت عارفة انك مش ميت رعد انا اسفة انا بجد ندمانة ان انا مسعدتكش انا عرفت الحقيقة دخلت الاوضة وعرفت كل حاجة متزعلش مني ارجوك
انهت كلامها ببكاء
رعد :اششش اهدي انا اكتر حاجه بكره اني اشوف دموعك انا مش زعلان بس اهدي
ريحان :بجد
رعد :بجد يا اجمل حاجة في حياتي وحشتيني اوييييي
ريحان :انت مش ميت كنت متأكده والله رعد ارجوك متسبنيش تاني انا كنت بموت بالبطئ لما بعدت عني
رعد :غصب عني يا حبيبتي ريحان انتي وحشتيني اوي
وقام باحتضانها
ريحان :وانت كمان انا مش قادرة اوصفلك فرحتي انا بحبك اوييي لاء انا بعشق انت حياتي كلها انت اللي ملكت قلبي وحشني كل حاجة فيك وحشني الامان اللي بحسه معاك بحبك بكل لغات العالم
انهت كلامها بقبلة علي وجنته
رعد :ايه الجراءة دي انتي متأكدة انك ريحان
ريحان بكسوف وقد احمرت وجنتيها ونظرت الي الأرض
ريحان :متكسفنيش
رعد : مكنا ماشيين حلو يا فرولتي
ريحان : انا بحاول اتغلب علي كسوفي بس انت اللي بتكسفني
رعد :خلاص يا ستي مش هكسفك
ريحان :رعد انا عايزة اقولك حاجة
رعد :ايه
ريحان امسكت يده ووضعتها علي بطنها ثم اقتربت منه وهمست في أذنه
ريحان :حبيبي انا حامل
رعد
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند نورهان
نبيل :عملتي ايه
نورهان :الحمد لله حليت كويس
نبيل :طب الحمد لله ذاكري كويس وانا باليل هعدي عليكي واعملك مراجعة علشان المادة اللي جايه
نورهان :تمام شكرا يا نبيل بجد
نبيل :الشكر لله متقوليش كده انا وعدتك اني هساعدك وانا مش بخلف بوعدي
وهنا جاءت هدير
هدير بدلع :دكتور نبيل ازيك
نبيل :الحمد لله انتي عاملة ايه
نورهان بضيق :هدير ازيك عاملة ايه
هدير :انا تمام مرسي علي السؤال دكتور نبيل طنت عايزة اسألك علي حاجه
نبيل :اكيد اتفضلي
هدير :طب ممكن نقعد في الكافي
نورهان :كافي اكيد لاء اصل دكتور نبيل مش بيقعد مع واحدة ميعرفهاش في الكافي قالت كلامها بغيظ
هدير :هو انتي بقي اسمك دكتور نبيل
نورهان :لاء انا اللي هجيبك من شعرك لو ما مشيتيش من قدامي دلواقتي
هدير :انتي مالك انا بكام دكتور كريم
نورهان :قصدك بتكلمي خطيبي ايه مش شايفة الدبلة يبقى ركبي نظارة ماشي يا حلوة يلا بقى هوينا اصل هنرش مايه
ذهبت هدير وهي غاضبه
نبيل بضحك:مجنونه ليه كسفتيها
نورهان :والله طب روح صالحها يلا
قالت كلامها وتركته وذهبت
نبيل :استني بس يا بنتي
ذهب وراءها ولكنه اوقفه طالب ليسأله عن شئ ثم ذهب ليراها ليجدها تقف مع شاب اقترب بغضب
نورهان :خلاص يا حبيبي هكلمك باليل
نبيل :
↚
علياء : بسنت
وجدوا بسنت تنزف دما حتي اصبحت في بركة ماء والجميع مصدوم فاقوا من الصدمة علي صوت ياسين
ياسين بصراخ : بسنننننت
وذهب سريعا وحملها
ياسين : مالك جهز العربية بسرعة
اخذها سريعا الي المشفى
في المشفى الجميع خارج الغرفة ينتظر خروج الطبيب
بسملة ببكاء :ان شاء الله خير يارب خير يارب دي توأمي يارب نجيها
مالك :اهدي يا بنت عمي اكيد هتكون كويسة ان شاء الله
جهاد : اهدي يا كريمة ان شاء الله خير
كريمة : ان شاء الله يارب
كان الجميع يدعو ويبكي ولكن كان هناك شخص بعيد عنهم مغمض العينين كان يدعوا الله ويكبت دموعه ولكنه خائف نعم خائفة من ان تتركه هذة نعمتة التي انعمها الله عليه فهي زهرة حياته كانت حياته من قبلها سوداء دائما ما يراه الجميع او هو يرتدي قناع القسوة والحدة والبرود كان دائما متبلد في مشاعرة لكنها بشقاوتها انارت له حياته تذكر في هذة اللحظة كل الذكريات التي بنوها معا تذكر سهراتهم في مشاهدة الكارتون وهي الوحيدة التي تعلم انه يحب كثيرا ان يشاهد هذة البرامج فهو يكون بطبيعته معها فقط كانوا يشاهدون التلفاز في وسط يملؤه المرح والضحك والسعادة وعند سفرهم الي تركيا البلد التي كانت تحلم بها حبيبتة لانها كانت دائما تحلم بمقابلت الممثلات ولكن خاب آمالها حينما لم تقابل اي احد منهم وحينها جلس يوسيها من حزنها ولكنها تبدلت ملامحها حينها عندما قال لها
ياسين :بسنت
بسنت بحزن :نعم
ياسين :ايه رأيك نروح الملاهي
بسنت :انت بتتكلم جد موافقة طبعا
ياسين : طب يلا
وبعد مرور هذا اليوم
ياسين : بسنت البسي عملك مفاجأة
بسنت : بجد طيران هتلاقيني جاهزة
وبعد دقائق كان يركن سيارتة
بسنت : ايه المكان ده
ياسين : تعالي بس وغمضي عينك
وبعد دقائق
ياسين : فتحي
وجدت نفسها في الاستوديو امام إحدى الممثلات التي تحبها كثير
بسنت بفرحه : الللله انت بجد عملت كده شكرا جدا
وكانت تتحدث وياسين يترجم حتى
ذهبوا وهي كانت اثر الصدمة والفرح علي ملامحها
بسنت : بجد ربنا يخليك ليا ياحبيبي
وتذكر ايضا اليوم اللذي رجع وجد البيت هادئ جدا وهي واقفة امامه مبتسمة ابتسامتها العذباء وامامها طاولة بها كعكة وحلويات
بسنت : كل سنة وانت طيب يا احلي ياسين في العالم
كان فرح جدا هو في العادة لا يحتفل بعيد ميلاده وحدثت مشكلة كبيرة بينهما في اول عيد ميلا له معها وكانت مصرة علي الاحتفال وقالت جملة دايما تكون في تفكيره
بسنت : انا عايزة امحي الاسود لانه عمره مالاق عليك
وهي حقا كسرت ومحت الاسود من حياته حتي عائلتة شعرت بهذا التغير
فاق من افكاره علي خروج الطبيب
ياسين : دكتور المدام عاملة ايه
الدكتور : اطمن يا استاذ هي كويسة وكمان الطفل بخير
ياسين : طفل هي حامل
الدكتور : اه انت متعرفش هي بسبب الضغط كانت هتسقطه بس الحمد لله لحقناها حاولوا تخلوها تبعد عن الضغط انا هكتبلها فيتامينات علشان هي ضعيفة
كريمة : الحمد لله الف حمد وشكر ليك يا رب
بسملة :طب ممكن نشوفها
الدكتور :اه تتنقل لاوضة بس وتشوفوها
عن اذنكم
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند ريحان
ريحان نظرة لصاحب الصوت
وقفت لحظة تستوعب الصدمة
هل هو حقا امامها ام ان هذا حلم
ذهبت اليه مسرعة ثم نظرت الي عينيه بصدمة هل هو هنا ام ماذا هي حقا تمنت من الله ان تراه هل استجيب دعواتها بهذه السرعة ارتفعت دقات قلبها كأن قلبها يؤكد عليها انه امامها حقا هي لا تتخيل نظرة لعينيه التي تبث فيها الأمان والدفئ وطبعا العشق عيناه العاشقتان لقد تعلمت فنون العشق منه ومن هذه العينين باتت تنظر اليه هذه النظر لتعبر له عن ما في داخلها من حب ثم تحول الي عشق ثم اصبحت متيمه به لم يرد قلبها ان تتحدث لا يريد ان يقطع هذة اللحظه او هذا الحديث اللذي يدير بين عينيها التي تقول كم هي مشتاقه اليه كم اشتاقت الي حنانه الي الامان هي باتت خائفة من دونه فهو زوجها حبيبها فارسها اللذي تسلل الي احلامها ثم الي حياتها ليجعلها تزداد سعادة وعشق وكانت عيناه تخبرها بكم اشتياقه لها اشتاق لفرولتة التي تيم بها منذ رأها وبهدوءها وحنانها وطيبة قلبها وخجلها اللذي عشقه هي كانت نقطة بيضاء في حياته السوداء زينتها وجملتها لتكون مليئة بالالوان والسعادة والعشق ولكن عقلها لم يستمع لقلبها
فوجدت لسانها يتحرك وقالت
↚
ريحان بصدمة وبكاء :رعد انت..انت هنا واحتضنته
اااه كم اشتقت لحضنك ورائحتك التي تبعث الطمئنينه في قلبي
كم اشتقت للدفئ والراحة التي تتسلل الي كلما اقتربت منك فأنت دائما ملاذي
رعد :وحشتيني اوي ياقلبي
حبيبتي انتي حياتي روحي قلبي انا بدونك جسد بلا روح بلا قلب فانتي كل شئ بالنسبه لي بعدك عني يجعلني ميت فالمتيم ان بعد عن حبيبتة مات
ريحان : انا كنت هموت من غيرك متسبنيش تاني يا رعد
رعد :بعد الشر عليكي يا قلب رعد من جوه انا عمري ما هسيبك
ريحان :انا مش مصدقه انت قدامي انننا كنت عارفة انك مش ميت رعد انا اسفة انا بجد ندمانة ان انا مسعدتكش انا عرفت الحقيقة دخلت الاوضة وعرفت كل حاجة متزعلش مني ارجوك
انهت كلامها ببكاء
رعد :اششش اهدي انا اكتر حاجه بكره اني اشوف دموعك انا مش زعلان بس اهدي
ريحان :بجد
رعد :بجد يا اجمل حاجة في حياتي وحشتيني اوييييي
ريحان :انت مش ميت كنت متأكده والله رعد ارجوك متسبنيش تاني انا كنت بموت بالبطئ لما بعدت عني
رعد :غصب عني يا حبيبتي ريحان انتي وحشتيني اوي
وقام باحتضانها
ريحان :وانت كمان انا مش قادرة اوصفلك فرحتي انا بحبك اوييي لاء انا بعشق انت حياتي كلها انت اللي ملكت قلبي وحشني كل حاجة فيك وحشني الامان اللي بحسه معاك بحبك بكل لغات العالم
انهت كلامها بقبلة علي وجنته
رعد :ايه الجراءة دي انتي متأكدة انك ريحان
ريحان بكسوف وقد احمرت وجنتيها ونظرت الي الأرض
ريحان :متكسفنيش
رعد : مكنا ماشيين حلو يا فرولتي
ريحان : انا بحاول اتغلب علي كسوفي بس انت اللي بتكسفني
رعد :خلاص يا ستي مش هكسفك
ريحان :رعد انا عايزة اقولك حاجة
رعد :ايه
ريحان امسكت يده ووضعتها علي بطنها ثم اقتربت منه وهمست في أذنه
ريحان :حبيبي انا حامل
رعد
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند نورهان
نبيل :عملتي ايه
نورهان :الحمد لله حليت كويس
نبيل :طب الحمد لله ذاكري كويس وانا باليل هعدي عليكي واعملك مراجعة علشان المادة اللي جايه
نورهان :تمام شكرا يا نبيل بجد
نبيل :الشكر لله متقوليش كده انا وعدتك اني هساعدك وانا مش بخلف بوعدي
وهنا جاءت هدير
هدير بدلع :دكتور نبيل ازيك
نبيل :الحمد لله انتي عاملة ايه
نورهان بضيق :هدير ازيك عاملة ايه
هدير :انا تمام مرسي علي السؤال دكتور نبيل طنت عايزة اسألك علي حاجه
نبيل :اكيد اتفضلي
هدير :طب ممكن نقعد في الكافي
نورهان :كافي اكيد لاء اصل دكتور نبيل مش بيقعد مع واحدة ميعرفهاش في الكافي قالت كلامها بغيظ
هدير :هو انتي بقي اسمك دكتور نبيل
نورهان :لاء انا اللي هجيبك من شعرك لو ما مشيتيش من قدامي دلواقتي
هدير :انتي مالك انا بكام دكتور كريم
نورهان :قصدك بتكلمي خطيبي ايه مش شايفة الدبلة يبقى ركبي نظارة ماشي يا حلوة يلا بقى هوينا اصل هنرش مايه
ذهبت هدير وهي غاضبه
نبيل بضحك:مجنونه ليه كسفتيها
نورهان :والله طب روح صالحها يلا
قالت كلامها وتركته وذهبت
نبيل :استني بس يا بنتي
ذهب وراءها ولكنه اوقفه طالب ليسأله عن شئ ثم ذهب ليراها ليجدها تقف مع شاب اقترب بغضب
نورهان :خلاص يا حبيبي هكلمك باليل
نبيل :
↚
رعد : بصي يا حبيبتي لما سافرت انا وعيلتي لامريكا كنت ساعتها في جامعةوبعد ما بابا وماما ماتوا الله يرحمهم قررت احقق حلمهم اني اكون صاحب شركات حول العالم وكمان اكون دكتور وفعلا رجعت امريكا بعد العزا علي طول وبعد سنين خلصت جامعتي كنت في كلية طب قسم جراحة حبيت القسم ده علشان كنت عايز اعمل عمليات وحابب ده وبعدين جدو طلب مني امسك الشركات كنت ماسك شركة بابا وفي نفس الوقت بعمل شركتي اللي كبرت بسرعة بسبب اسم العيلة ومع الفلوس اللي كنت بجبها من عملياتي لأن بابا كان معاه مستشفي في امريكا وده ساعدني جدا الشركة كبرت وباقت اتنين وبعد وقت مش قصير قدرت اعمل كذا فرع لشركتي وكان اسمي مسمع في السوق كنت بصدر ادوية لكل بلاد العالم، الجحيم بداء لما عرفت من مجهول ان بابا وماما ماتوا مقتولين ساعتها اتجننت مين اللي عمل كده قررت انتقم اشر انتقام عارف ان طريق الانتقام اسود وعارف ان اللي عملته غلط بس النار اللي كانت في قلبي عمتني عن الصح كتمت ضميري وده كان بعد فترة من الأكتآب والحزن كنت ساعتها مش عايز اعيش فجأة اكتشف ان ابويا وامي في شخص قتلهم بكل دم بارد كنت تعبان مش عارف هعمل ايه، ساعتها مقولتش اي حاجة لجدي او اي حد اكتر حاجه كانت بتوجعني ان اتكلم مع جدي كل يوم وبكدب وبقوله ان انا كويس بس انا مش كويس خالص عارفة كان ايه اللي بيصبرني علي كل دن صورك انا حبيتك من أول مره شوفتك فيها كنت صغيرة تابعتك بتكبري وحبي ليكي كان بيكبر كنت بقنع نفسي ان ده مجرد اعجاب بس فضلت اتابعك وافكر فيكي كل لما اكبر حتى لما سافرت كنت بتبعك وبخلي جدي يبعتلي صور ليكي ولما كبرتي ساعتها جدي مبعتليش محترمتش ده لأن الصور دي هي اللي مخلياني عايش كان نقطة بيضة في حياتي اللي كانت جحيم في جحيم راقبتك انا وكنت بصورك في كل مكان وبتبعك دايما صورك كنت بحطها في الألبوم ده وكل شوية افتحه واشوفه الألبوم دن بيكون معايا في كل وقت، بعد ما قررت ان انا انتقم بحثت في سجل كل الأشخاص اللي كان بابا بيتعامل معاهم وطبعا كنت بدور علي المجهول اللي كلمني دورت كتير لحد لما لقيت الشخص ده كان تبع المافيا كنت عايز اقتله بس كان وراه ناس تقيله، ساعتها قررت ادخل الجحيم وفعلا اشتغلت معاهم وطبعا ده كان شئ مفرح ليهم بسبب اسمي، كبرت هناك واقدرت اسيطر علي منطقة كبيرة وفعلا بقيت اكبر منه وقتلته هو وعيلته كلها بدم بارد من غير ندم ابدا كنت بقتل بكل هدوء هي اول مره وبعد كده بتكون لذه كنت بعمل عمليات تهريب متخطرش علي بال حد علشان اكبر كان لازم اكون اكبر منه كان لازم انتقم ده كان هدفي وحققته بعدها اكتشفت ان الطريق ده حولني الي شخص تاني خالص شخص بارد معنديش ذرة رحمة مع اي حد قاسي بارد لدرجة انهم اطلقوا عليا لقب الشيطان ، وساعتها جدي اتصل عليا وطلب مني انزل كنت خلاص حققت انتقامي وعايز اخرج من الجحيم ده وافقت لاني كنت عايزك كنت عايز اتجوزك كنت نازل علشان كده اصلا ولما جدي قالي انه انتي اللي هتكوني من نصيبي فرحت جدا ساعتها حسيت ان الجحيم هيتغير او هيتبدل كنت عارف ان انتي اللي هتشديني لجنتك، بعد ما عرفتي الحقيقة مشيت انا من البيت وانا في الطريق عملت حادث وكنت هموت بس وانا بتنقل للمستشفى شخص جاي بحادثة مرور وكان جسمه زي جسمي بس هو وشه اتشوه
ريحان :اللي انا شوفته
رعد :ايوه بديلت معلوماتنا بقى هو انا وانا هو بس والعصابة دلواقتي بتفتكرني ميت
ريحان :ياااه يا رعد كل ده مريت بيه انت اتعذبت اوي تعرف يوم لما جدي قالي علي جوازنا صليت استخاره وبعد كده حلمت حلم غريب زي مايكون انا في مكان جميل اوي ومليان ورد وازهار كان مكان ولا في الخيال بس فجأة اتحول المكان ده لرعب كان مرعب اوي ووحش ولقيت حد حضني من ضهري وقالي اهلا بيكي يا ملاكي في جحيمي
رعد :ده اكيد انا
ريحان :بس انا مكنتش خايفة اول ما حضنتني مخفتش بالعكس انا حسيت بالأمان تعرف احنا ممكن نبداء من الأول ممكن نقوم نصلي ركعتين ونبداء حياتنا من أول وجديد واكملت بخجل بتعرف تصلي
رعد :اه طبعا انا كنت خاتم القران وكنت حافظ احاديث كتير انا مش وحش اوي كده انا عارف ربنا والله وبحبه اوي بس انا عملت ذنوب كتييير اوي مش عارف اتوب من ايه ولا ايه وكمان قتلت
ريحان :انسى الكلام ده حبيبي ربنا جميل اوي وكريييم ورحيم جدا بعباده ده في راجل قتل مائة نفس ودخل الجنة لأنه بس كان بيسعى للتوبه اوعي تخاف يارعد توب وارجع لربنا سيب كل حاجة وحشه انت تقدر تخرج من الجحيم ده والله بس انت حاول وانا هساعدك بس انت حاول قرب من ربنا خطوة هيقرب منك مائة خطوة
رعد :حاضر هعمل كده بس انتي ادعيلي ماشي
ريحان :حاضر يا حبيبي هدعيلك اكيد بس يا رعد انت هتعمل ايه مع المافيا هما اكيد هيعرفوا انك عايش
رعد :هتعرفي يا حبيبتي انتي بس ارتاحي اوعي تتحركي كتير ماشي
ريحان :رعد متخبيش عليا حاجه
رعد : حبيبتي انا هروح مشوار وارجع علي طول ولما ارجع هقولك ماشي
ريحان :رايح فين يلا علشان نصلي
رعد :ادعيلي انتي بس يا ملاكي وانا مش هتأخر وتركها وذهب
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند علياء
دخلت عائلة بلال
جميلة :السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
جميلة :مبروك يا بنتي
بسنت :الله يبارك فيكي يا طنط
علياء :طب اس
ولكن قبل ان تكمل وجدت الباب يفتح
وتدخل
ابتسام :
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند نورهان
نورهان : نعم عايز ايه
نبيل : ممكن تبوصي من الشباك
نورهان : يعني انت مكلمني علشان تقولي بصي من الشباك
نبيل : ينفع تسمعي الكلام لو سمحتي
نورهان : حاضر اما نشوف اخرتها
خرجت نورهان ووجدت
نورهان : اييييه ده
نبيل : انا اسف
وجدت امامها كل رويات للكاتب المفضل لها مرصوصه بشكل منظم جدا علي شكل قلب وبها ورد منظرها يسحر العيون كم هو رومانسي من يحترم عقل المرأة المثقفه او المهتم بما يهمها
نورهان : الللللله ده جميييل اوي بجد شكرا انت انسان جميل وانا مسمحاك دي احسن هدية جاتلي في حياتي
صوتها السعيد افرح عضلات قلبه وجعلها تضخ الدماء لتنشر السعادة لتعيد تنشيط جسده كل هذا من سماع سعادتها
↚
ابتسام : الس
لم تكمل كلامها عندما رأت علياء امامها ابنتها التي حزن عليا حتي كادت ان تموت من شدة الحزن حبيبتها التي احست بها من الوهلة الاولي احست انها ابنتها كانت تحب سماع صوتها ورأيتها كانت تشعر بشئ غريب يربطها بها ولكن لم تفهمة فهذا شعور الأم الذي لا تستطيع اي كلمات وصفه او التعبير عن جزء منه فمهما وصفته لن استطيع ان اعطيه حقه فهو فطرة يضعها الله في قلوب الامهات
ابتسام : بنتي حبيبتي
وسحبت علياء الي حضنها
ابتسام : آه يا بنتي آه ده انا كنت هموت عليكي وحشتيني اوي يا نن عيني انا مكنتش مصدقة ان حبيبتي لسه عايشة متتصوريش فرحة قد ايه يا حبيبتي انا والله كنت بدور عليكي في كل حته انا والله كنت حاسه انن..
واكملت ببكاء
انا مش مصدقة انك قدامي يا حبيبتي يا بنتي
علياء لم تنطق بكلمه بل كانت في عالم آخر لانها كانت تستمتع بهذا الشعور التي تشعره لأول مرة شعور جديد لا تستطيع تفسيره، دفئ وحنان وأمان وحب وسعادة وشوق وخليط من المشاعر كانت سعيدة جدا قلبها الذي كان منذ قليل ينذف وحزين ومنكسر الآن هو يتعالج من حضن فقط هي لا تريد ان تترك هذا العناق ولكن
علياء بدموع : ممما ما
ابتسام : ايوه يا قلبي من جوا انا امك
علياء : انا مش عارفة هقولك ايه…….. ب.. بس انا فرحانة اوي
نظرت علياء وجدت كريمة تبكي بشدة
اقتربت منها
علياء :لو سمحتي متعيطيش انا اسفة انا اللي زعلتك انا اسفة جدا للي عملته
كريمة :لاء يا حبيبتي انا مش زعلانة انا كنت انانية مكنتش متقبلة فكرت انك انن..ك مش بنتي اكملت جملتها ببكاء اكثر
علياء :متقوليش كده انتي هتفضلي دايما امي اللي ربتني ولا انتي عندك كلام تاني يا استاذة كريمة
اكملت بضحك
كريمة :لاء طبعا يا حبيبتي انتي هتفضلي دايما بنتي الكبيرة
وقامت باحتضانها
محمد :حبيبتي انا آسف انا اللي عملت كل ده انا آسف يا حبيبتي ان انا مقولتلكيش
علياء :متتأسفش يا بابا انت هتفضل ابويا انا مش زعلانة والله
محمد :حبيبتي احنا مش هنغصبك علي حاجة انتي من حقك تعيشي مع مامتك
كريمة :ايوه يا حبيبتي انا اسفة اني كنت همنعك لكن ده حقك بس ارجوكي تعالي زورينا
علياء :اكيد انا مقدرش اعيش من غيركم
محمد وكريمة اخذوا علياء من يدها وذهبوا بها الي ابتسام
كريمة :انا بعتذرك جدا بس والله انا مكنتش اعرف احنا حرمناكي من بنتك انا عرفة ان احنا مهما اعتذرنا مش هنكفي فراقك عن بنتك
محمد :انا بجد بعتذرلك جدا وكمان للأنسة نوران
ابتسام :دي مش غلطتكم دي غلطة جوزي الله يرحمه
نوران :المهم ان علياء رجعت حبيبتي مككن حضن لخالتو
علياء :اكيد
وحضنتها
جودي :ايه الرومانسية دي صح يا جودي
جودي: ايوه بصراحة بس المهم دلواقتي مبرووووك يا بسنت
جميلة :مبروك يا حبيبتي
بلال :مبروك يا ياسين مبروك يا مدام بسنت
بسنت :الله يبارك فيكم
ياسين :الله يبارك فيك
الجد :حبيبة جدو الف مبروك
بسنت :الله يبارك فيك يا جدو
وبعد فترة
ابتسام :حبيبتي يلا
علياء :حاضر يا ماما
الجد :علياء عايزك ثانية
علياء :حاضر يا جدي
وذهب الجد وعلياء خارج الغرفة
الجد :
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند نور
نور وهي راكعة : يارب اهدي يارب خليه يسيب المافيا يارب طلعه منها بالسلامة يا رب انا… انا حبيته متحرقش قلبي عليه وخرجه بالسلامة هو والله عايز يسيب الحرام
وانهت دعاءها وصلاتها
نور : اللهم تقبل صلاتي
↚
وبعد قراءة اذكار الصلاة خلست تتذكر كلام سيف
سيف : الكبير طلب مني ابلغ علي عملية هتتعمل لمنافس له عايز يخرب شغله علشان يأخد مكانه ويكبر بس ده هيضرني لأن كبير المافيا وده اللي مسيكر علي كل حاجة ده بقى اللي اكبر من الكل هو اللي أسس المافيا دي كلها اسمه لوسيفر لو عرف هيأذي اللي عمل كده اوي لان مفيش اي عملية تبع فريقة تبوظ ولو عملة كده هيخلصوا عليا فهمتي ده ملوش علاقة برعد لأنه خلاص افتكر انه مات وشال ريحان من دماغة
نور : يارب احمهولي يارب انا بحبه ومقدرش ابعد عنه خالص
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند ريحان
ريحان بغضب : انا مش عارفة كل دن تأخير نص ساعة بره البيت ايه كل ده بس ياربي انا مش عارفة المفروض انه يسأل حتي علي الست الحامل والتعبانة اللي في البيت يسأل حتي بمكالمة بس لاء مفيش الواحد يعمل ايه بس…. لقتها انا اروح اكل ده اللي هينفعني وينفع ابني الصحة اهم
بعد ان تناولت طعامها وهي متقلبة المزاج بسبب هرمونات حملها التي تجعلها فرحه تارا وحزنة تارا اخري ومرة غضبة ولكن في نهاية الأمر انهت طعامها وذهبت في استكشاف هذة الفيلا وبعد ان تعبت من السير جلست لتقراء ورد قران
(نصيحة مني لكم فلتجعلوا لانفسكم ورد قران يومي ولو بصفحة واحدة ولكن داوموا عليه وكما قال قليلة دائما خير من كثير متقطع)
بعد قراءة وردها حاولت ان تجد هاتف لتتصل علي والدتها ووالدها،كم اشتاقت اليهم
ريحان :يارب طمن قلبهم عليا انا والله بحاول من بدري اوصلهم بس كان سيف بيمنعني علشان العصابة…بس ان شاء الله هقول لرعد وهو هيعرف يوصلني بيهم من غير اي مشاكل
وظلت تدعي لحبيب قلبها بالهداية فهي لا تكف عن الدعاء دائما ما تدعي فهذا ما يجب ان نكون عليه يجب ان نستنجد دائما برب العالمين فهو ارحم الراحمين كلمة يارب تحل مشاكل،وتريح قلوب، وترجعنا الي الطريق المستقيم فدائما قولوا يارب
بعد مدة من انتهاءها وانتظارها رعد انتهى بها المطاف نائمة
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند رعد
عايز اقابل لوسيفر
الشاب :في معاد
رعد :كلمه قله الشيطان
الشاب :تمام يافندم
بعد دقائق
الشاب :اتفضل يا فندم
دخل رعد الي المكتب وماذا تتصورون ان يحدث عندما يلتقي الشيطان مع الشيطان
رعد :لوسيفر باشا اهلا
لوسيفر :الشيطان اهلا بيك
رعد : انا عايز اتكلم معاك في موضوع
لوسيفر :اكيد انا سامعك
رعد :
↚
الجد : بصي يا حبيبتي انا كنت عارف كل حاجة من الأول وياما قولت لمحمد يقولك بس هو مكنش مصدق انك ممكن تبعدي عنه او انا بصراحة انتي اول حفيدة ليا انتي دايما هتفضلي حفيدتي وحبيبة قلبي اللي عمري ما هسبها ابدا انا دايما كنت عارف انك جميلة من جوا كنت ببقى زعلان جدا وانا شيف طريقة لبسك وطريقة كلامك واسلوبك المغرور كنت بقول فترة وهتعدي ولما لقيت نظرة الحب اللي في عينك قلت انا لازم اشوف مين اللي خلي العيون الحلوه دول يلمعوا ولقيتها لبلال كان بيبصلك نفس النظرة بس غرورك كان رافض الحب ده لانه مش نفس تفكيرك كان بالنسبالك راجل معقد لأنه متدين بس لما انا شوفتة عرفت ان ده هو اللي هيغيرك اجبرتك تتجوزيه وبعد فترة شوفت تغيرك بقيتي شخص تاني خالص الكل لاحظ ده بقيتي عقلة بس اللي حصل اني لقيت الحزن دخل عينك وان اكيد بلال عمل حاجه انا عايز اعرفها
علياء :جدو انا اا مقدرش اقول انا اسفة
الجد :كنت متوقع ردك ده هو اكيد غلط وعلي حسب معرفتي ليكي ده غلط في كرمتك واللي هي عندك اول حاجة علشان كده طلبة الطلاق
علياء:ا
الجد :حبيبتي انا مش ضدك انا معاكي في اي حاجة اهم حاجة اني مشفش الحزن ده في عينك
علياء :حبيبي يا جدو انا بحبك اوي
وقامت باحتضان
الجد : بس هل انتي فعلا عايزة تطلقي او هل قلبك هيستحمل الفراق
مترديش فكري ولما تقرري تعالي قوليلي وملكيش دعوة بأي حاجة انا هنفذلك طلبك ماشي
اكتفت علياء بهز رأسها دليل علي الموافقة
الجد :يلا يا حبيبتي علشان مامتك مستنية
علياء :حاضر سلام
بعد ان ذهبت اخرج الجد الهاتف
الجد :رد يا رعد متوقعش قلبي يا حبيب جدك
ولكن لارد كالعادة فهذا الحال في آخر فترة لا اخبار عن رعد او ريحان يعرفها الجد وهذا ما يقلقه جدا
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند علياء
كانت ممسكة بيد والدتها وكانت تتحدث معها بسعادة وهم في اتجاه العربة
بلال : يلا يا جماعة علياء اركبي قدام
انهي كلامه وهو ينظر اليها بشوق ظاهر
علياء بهدوء متجاهلة كلامه : ماما ممكن نتمشي شوية انا وانتي نروح مشي
ابتسام نظرة الي بلال : اكيد طبعا خلاص يا حبيبي امشوا انتوا يلا يا حبيبتي
وذهب كل من علياء وابتسام تحت انظار بلال الحزينة
جميلة : متخفش يا حبيبي هترجعلك بس انت اصبر
بلال : ان شاء الله يا امي ان شاء الله
وذهبوا بالعربية
.
.
علياء : ماما هو احنا هنعيش فين
ابتسام : انا عندي شقتي في اسكندرية هنرجعلها ان شاء الله
علياء : طب دلواقتي عنرجع علي فين
ابتسام : هو وجعك اوي كده
علياء : جدا انا مش عايزة اكون معاه في نفس المكان
ابتسام : خايفة قلبك يحن صح
علياء بتوتر : أااه
ابتسام : اهدي يا حبيبتي انا امك وقبل ده احب اكون صحبتك ينفع ولا ايه
علياء : طبعا ينفع ده انتي البست فريند بقي
ابتسام : يبقي مش عايزة يكون فيه اسرار بينا وانتي عينيكي فيها كلام كتير اوي يلا انا سمعاكي
علياء : انا كنت محتاجالك اوي انا ماما كريمة مكنتش بتحرمني من حاجة بس كنت محتاجة لام تحس بيا واخيرا لقيتك
ابتسام : هعوضك يا حبيبتي واللله
علياء : بصي يا ماما اللي حصل…
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند ياسين وبسنت
ياسين :مبروك يا قلبي
بسنت :الله يبارك فيك
ياسين :متتصوريش انا فرحان قد ايه انا مش مصدق ان انا هبقى اب
بسنت :حبيبي انت هتكون اجمل واحن اب في الدنيا
ياسين :وانتي هتكوني اجمل واشطر ام في الدنيا
بسنت :ها عايز ولد ولا بنت
ياسين :كل اللي يجيبه ربنا كويس بس اهم حاجة انه يكون صالح او تكون صالحة عايزهم جمال زيك وكمان الاهم من كل ده انك تقومي بالسلامة يا حبيبتي
بسنت :ربنا يخليك ليا يا قلبي انا بحبك اويييي
ياسين :حبيبتي انا عديت مراحل الحب بكتير انتي كل حياتي
وقام باحتضانها
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند رعد
لوسيفر : تعرف يا رعد هما ليه لقبوك بالشيطان
رعد : ليه
لوسيفر : لان انا كنت زيك كده كنت بقتل ببرود كونت المافيا كلها في سن صغير وكبرت كله ده عمري ما عملت عملية فشلة اول مرة اقتل كنت هادي ايدي متهزتش قتلت بدم بارد ولما انت ظهرت بانتقامك اللي خلاك بارد وقاسي خلاك زيي علشان كده لقبوك بالشيطان ولوسيفر برضو هو الشيطان
رعد : انت بتقولي كل ده ليه
لوسيفر : علشان العملية لو فشلت انا مش برحم انا بقتل فورا تمام ومعاه العيلة اصل انا مش بحب الفراق بجمع العيلة مع بعض
رعد بثقة : ده لو فشلت
لوسيفر :وصحبك لو خان هيموت ومراته معاه
رعد :الخاين هياخد جزاءة صح
لوسيفر :صح
رعد :همشي انا
خرج رعد بعد مده من حديثه مع لوسيفر ودخل بعده سيدة
لوسيفر :حبيبتي تعالي
أسيل :حبيبي الشيطان كان ماشي من عندك ايه الي حصل
لوسيفر :عايز يسيب المافيا
أسيل :بجد طب ليه
لوسيفر: ليه لان الشيطان وقع في الحب
أسيل :حبيبي انت عارف ان انا بقدس الحب بقى هيعمل كل ده علشان حب ده اكيد عشق مش حب بس
لوسيفر :ده كله ميهمنيش انا اللي يهمني الشغل وبس شغلي لو اتضرر انا هقتل
أسيل : هو اكيد هيخاف من ردة الفعل دي واتأكد انه مش هيعملك حاجة او يضرك
لوسيفر :انا اديته فرصة
أسيل :برافو عليك يا حبيبي ايه هي
↚
لوسيفر :انه..
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند نور
كانت تنتظر سيف وبعد لحظات اخيرا وصل سيف
نور :ايه التأخير ده كله
سيف :محدش قالك استنيني
وذهب من امامها
نور :ماله ده بس معلش شكله مضايق من حاجة اروح انا احضرله الغدا
وبعد ان حضرة الطعام ذهبت الي غرفته وجدته جالس علي السرير يلعب بهاتفه
نور :يلا علشان تاكل
سيف :هو انا طلبت منك اكل مش جعان
نور :طب ممكن تهدي انت مكلتش من الصبح فاكيد جعان وانا كمان جعانة يلا ناكل مع بعض
سيف :قلتلك مش جعان واطلعي دلواقتي علشان انا متنرفز
نور خرجت بهدوء ولم تتجادل معه فهو يبدو حقا غاضب وهي لا تريد ان تزيد غضبه فهي فكرت بذكاء وتداركت الموقف فإن غضبت من اسلوبه وردت بعند سوف تكبر المشكلة بينهما وبدل ان تحل الموقف سوف تزيده سوء
وبعد فترة من الزمن طرقة الباب
نور :ممكن ادخل
سيف :تعالي يا نور
نور دخلت
نور :عملت قهوة فبسألك لو عايز وبالمرة نتكلم مع بعض شوية
سيف :تمام
بالفعل ذهبت نور ثم جاءت ومعها كوبين من القهوة الساخنة
نور :اتفضل
سيف :شكرا
نور :ممكن اعرف ايه اللي مضيقك
سيف :مشكلة في الشغل كبيرة ومش عارف احلها
نور :طب اهدى كده وكل حاجة هتتحل ان شاء الله مفيش مشكلة ملهاش حل بس انت اهدي كده علشان تعرف تفكر لما تكون عصبي مش هتلاقي حل صح
سيف :صح انا اسف يا حبيبتي انا كلمتك باسلوب وحش انا والله مكنتش اقصد
نور :محصلش حاجه كل واحد لازم يستحمل التاني في غضبه علشان الحياة تمشي
سيف :ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
نور :بس انا لازم اعقبك
سيف :والله عقاب ايه ده
نور :بسببك انا لحد دلواقتي مكلتش فا انت اللي هتعملنا اكل
سيف :انا
نور :ايوه يلا
سيف :ماشي يا ستي يلا
وذهب كلا منهما الي المطبخ
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند ريحان
ريحان : ماشي يا رعد لما تيجي انا هوريك ماشي
كانت تتحدث وهي تأكل من الشوكولاته التي بيدها
اوقفها عن تناولها دخول رعد
رعد : حبيبتي عاملة ايه
ريحان : متكلمنيش خالص خالص ماشي وامشي
ذهبت من امامه ثم رجعت
ريحان : كنت فين ها قولي وليه متصلتش عليا ليه مطمنتش عليا افرض انا تعبانة مثلا مش لازم تطمن صح انهت كلامها ببكاء
رعد : بس يا حبيبتي اهدي انا كنت مشغول بس اهدي متعيطيش
ريحان : انا مش عارفة مالي طول اليوم مش مظبوطة عماله اعيط شوية واضحك شوية ومش طايقة نفسي وكل لما اشم البيض ارجع انا مش فاهمة نفسي وانهت كلامها بدموع
جلس رعد واجلسها علي قدمه وقبل جبينها
رعد : باااس يا حبيبتي اششش ده طبيعي انتي حامل ودي هرمونات حمل
ريحان : يعني ده طبيعي
رعد : اه والله انا صح كلمت دكتورة تشرف علي حالتك
ريحان : رعد انا عايزة اكلم ماما وبابا
رعد : حاضر دلواقتي الوقت متأخر نكلمهم بكره ماشي
هزت ريحان رأسها بمعني موافقة
رعد : ربحان هو ايه اللي في ايدك ده
ريحان : دي نوتيلا
رعد : وايه ده
ريحان : ده خيار مخلل
رعد : طب وايه اللي جاب ده لده
ريحان : انا عايزة اكلهم مع بعض المهم انا جعانة
رعد : عايزة تاكلي ايه
ريحان : حمام وكباب وكفتة وورق عنب
رعد : كل دن
ريحان : اه وشبسي وبيبسي
رعد : حبيبتي كل ده غلط عليكي احنا باليل
ريحان : مليش دعوة انا عايزاة دلواقتي
رعد : طب خوشي البسي وتعالي نخرج
ريحان : بجد ثواني وهكون جاهزة
وذهبت وبعد دقائق عادت وذهبا الاثنان
↚
في الصباح عند علياء
جميلة :ابتسام انتي رايحة فين
ابتسام :همشي يا حبيبتي هروح بيتي
جميلة :ليه بس
ابتسام :كده انا قعدت معاكم فترة حلوة هرجع بقى
جودي :خليكي شوية يا خالتو
ابتسام :مش هينفع يا حبيبتي خالتك نوران قاعدة
جودي :ماشي يا خالتو اللي يريحك
علياء :انا جهزت يلا يا ماما
ابتسام :سلام يا جميلة سلام يا جودي وجودي هه
علياء :سلام ياجودي وجودي سلام يا ماما
الجميع سلام
وذهب كل من علياء وابتسام الي الاسكندرية
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند الكبير
الكبير :سيف التنفيذ الليلة
سيف :اكيد
الكبير :انا مش عايز غلطة انا عايز العملية تفشل ويتقبض عليهم كلهم عايزه متدمر قدامي تمام
سيف :تمام متقلقش كل حاجة كويسة
الكبير :امشي انت دلواقتي
ذهب سيف وبقي الكبير بمفردة
الكبير :اخير هدمرك وهشوفك مذلول قدامي
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند رعد
ريحان :رععععد انت ضحكة عليا
رعد بنعاس :ايه ايه يا ريحان في حد يصحي حد كده
ريحان :انت كدبة وضحكة عليا
رعد :ليه انا عملتلك ايه
ريحان :انت مجبتليش كباب وكفتة وحمام وورق عنب وشبسي وبيبسي
رعد :حاضر هجبلك انهاردة انت لو كنت كلتيهم امبارك كنت هتتعبي
ريحان :لاء مش هتعب
رعد :وكمان البيبي ممكن يجراله حاجة يرضيكي البيبي يتأذه
ريحان :لاء اكيد يا حبيبي يا بني
رعد :خلاص بقى سيبيني انام
ريحان :ماشي يا حبيبي نام انا هروح احضر الفطار ماشي شوية كده هاجي اصحيك سلام
رعد :ماشي يا حبيبتي سلام
بعد تن ذهبت مرة دقيقة
ريحان :رععععععد
رعد بصراخ :ايه في ايه
ريحان بدموع :انت بتزعقلي انا كنت بس عايزة اقولك انك متصلتش علي ماما وبابا
رعد :باااس امسحي دموعك انا لما هصحي هتصل بيهم
ريحان :بصراحة بقي انا زهقانة ومش عايزة اقعد لوحدي وانا من الصبح بتخانق مع دبان وشي تعالي قعد معايا وكفاية نوم
رعد :ريحان والله انا عايز انام مش قادر هنام شوية صغيرين وهقوم قعد معاكي لحد لما تزهقي مني
ريحان :حاضر يا حبيبي نام انت
وذهبت ريحان من امامه وذهب هو للنوم مجددا
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند البوص
لوسي :الدنيا هتولع
البوص :ايوه طبعا بس ده اكيد لمصلحتنا
لوسي :طبعا نقلب الدنيا علي بعض
البوص :وانا اكون مكان الكبير زي مكنت دايما عايز
لوسي :واكيد مش هتنساني
البوص بخبث:اكيد ده انتي حبيبتي
لوسي بدلع :حبيبي
البوص :لوسي بقولك هي ايه دي
لوسي بتوتر :ايه
البوص :الكاميرا دي بتعمل ايه في حاجتك
لوسي :اااه معرفش انا
البوص :انتي خنتيني وانا محبش الخاينين
واخرج مسدس وتخلص منها بطلقة في رأسها
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند علياء في اسكندرية
ابتسام جالسة تشاهد التلفاز قاطع علياء جلستها الطرق علي الباب
ابتسام :ثواني
وذهبت لتفتح الباب
ابتسام :بلال
بلال :ايوه يا خالتي ممكن ادخل
ابتسام :اتفضل
↚
دخل وجلس
بلال :خالتي ممكن اقابل علياء
ابتسام :بص يا بلال انا اما صدقت ان بنتي رجعتلي ومش هسمح لحد يزعلها او ينزل دمعة منها وانت عملت فيها اكتر من كده فانت لو سمحت احترم بعدها
بلال :هي حكتلك كل حاجة
ابتسام :بس مقلتليش انت عملت كده ليه وانا عايزة اعرف منك
حقا بعد كل هذا لم تخبر أمها عن السبب لم ترد ان تتحدث عن اختي بسوء رغم كل ما فعلته بها لم ترد هذا هو متأكد انها تحدث لانها لم تتحمل كل هذا وتصمت هي كانت تريد ان تخفف عن آلام قلبها التي يجب ان يخففها هو
كل هذا كان يدور في عقل بلال
بلال :دي حاجة خاصة انا عايز اقبلها مرة واحدة بس
ابتسام :والله هي سمعانا دلواقتي لو عايزة تشوفك هتطلع ولو مش عايزة يبقى خلاص
وهنا خرجت علياء
علياء : نعم عايز ايه
ابتسام : طب انا هسبكم لوحدكم شوية
وخرجت
بلال : ممكن تقعدي وتسمعيني
علياء : سمعاك قول
بلال : انا عارف ان اللي عملته اكبر غلط ومش ممكن تنسيه بالسرعة دي بس والله انا كنت كل يوم بتعذب من اللي بعمله فيكي بس غصب عني والله انا مكنتش مصدق انك تعملي كده وفي اختي انا بس لما عرفت الحقيقة كرهة نفسي اوي ومكنتش عايزك تكرهيني علشان كده مكنتش عايزك تفتكري اي حاجة انا عارف اني جرحتك بس والله انا آسف
علياء : انت كنت بتجيب حق اختك صح
بلال : صح والله بس انا والله بحبك بحبك من اول مرة شوفتك فيها انا اه كنت بتضايق من لبسك وكنت دايما بغض بصري عنك انا قلبي مدقش الا ليكي بس
علياء : بلال انت جبت حق اختك من اللي عمل كده
بلال : اه
علياء : يعني بتحقق العدل مش كده
بلال : انت عايزة توصلي لايه
علياء : عايزة اوصل لحقي زي مكنت بدور علي حقي اختك انا كمان بدور علي حقي
بلال : عقبيني زي مانت عايزة بس متبعديش عني
علياء :بلال انا قررت ان اخر كلام عندي هقولهولك يوم فرح بسملة يعني بعد ما بسملة تتخرج
بلال :واحنا ملنا ومال بسملة
علياء :اصل انا هعمل ماجستير
بلال :ليه
علياء :عايزة اكون معيدة في الجامعة
بلال :طب انت هتقدري
علياء : ان شاء الله
بلال :علياء انت بتحبيني
علياء:……..
بلال :علياء ردي
علياء :انا خلصت كلامي عن اذنك
وتركته وذهب وعندما دخلت غرفتها سمعت صوت الباب وهو بقفل بقوة
علياء بدموع :اآااه انا تعبانة اوي انا حبيتك جدا من اول ما شوفتك في الشركة وانا حبيتك حبيت كل حاجة فيك بس اللي عملته مش قليل
ابتسام :يا حبيبتي انت ليه بتعملي كده في نفسك انت هتعقبي نفسك قبل ما تعقبيه
علياء :جرح كرامتي يا امي انا مش هقدر حتي لو ده هيأذيني هشغل نفسي بالدراسة
ابتسام :ربنا يقدملك الخير يا بنتي يارب
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
في الليل الكلام بالانجليزي
الظابط : البلاغ جه في المنطقة دب بسرعة القوات تجمع
ظابط آخر :اهم احنا شوفناهم هناك بيتم التسليم
الظابط :بسرعة هجوم بسرعة يلا
وبالفعل هجم الظباط علي العصابة وتم الإمساك بهم
شاب :احنا معملناش حاجة يا باشا
الظابط :تهريب مخدرات دي مش حاجة
الشاب :ده أكل مش مخدرات
الضابط :فتشوا
بعد ان تم تفتيش البضائع
الضابط :وده برضوا اكل
وكان يحمل كيس يحتوي علي بودر ابيض
الظابط الآخر :اقبضوا عليهم
الظابط :آخيرا قدرنا نمسك عملية من بتوعهم
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
سيف :كله تمام تم العملية فشلت
الكبير :اخيرا
سيف :انا كده خلصت مهمتي من هنا ورايح انا معرفكوش
الكبير :وانا عند وعدي ليك انا معرفكش بس لو نطقت بأي كلمة هتكون انت ومراتك في عداد الموت
سيف :مش هنطق
وذهب سيف
الكبير :اخيرا وقعت اكيد لوسيفر هيقعدني مكانه
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
عند ريحان
رعد :ريحان انت عارفة هتعملي ايه صح
ريحان :بس انا خايفة
رعد :انا مش خليتك تكلمي مامتك وباباكي زي ما وعتك صح
ريحان :ايوه بس انا لسه خايفة
رعد :يا حبيبتي انت واثقة فيا
ريحان :اكيد
رعد :يبقى تسمعي كلامي ماشي
ريحان :حاضر بس خلي بالك من نفسك
رعد :حاضر يا حبيبتي متخافيش
وقبلها من جبينها وذهب
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند بلال
بعد عدة ساعات رجع الي علياء
بلال :ماشي يا علياء انا موافق بس بعد المدة دي انا مش هسكت وكمان انا مش هكلمك بس هتكوني تحت نظري دايما
علياء :يعني ايه
بلال :يعني لبسك لو معجبنيش مش هتضمني ردة فعلي لو اتكلمتي مع اي راجل عملتي اي حاجة زي كده مش هيحصل كويس تمام
علياء :انت بتهددني
↚
بلال :انا مش بهدد انا بنفذ وكمان مش ترحبي بجارك الجديد
علياء :جاري
بلال :اصل انا جدت الشقة اللي قدامكم
سلام
تركها غاضبة وذهب
علياء :ماشي يا بلال انت اللي ابتديت
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند لوسيفر
السركرتير :لوسيفر بيه الكبير بره
لوسيفر :دخله
بعد ان دخل
الكبير :لوسيفر باشا
لوسيفر :تعالي عايز ايه
الكبير :انا كنت عايز ابلغك خبر
لوسيفر :عن ايه
الكبير :عن العملية الأخيرة
لوسيفر :قول
الكبير :البوليس قبض عليهم
لوسيفر :بجد وايه كمان
الكبير :كل ده بسبب جاك
لوسيفر :وهو ماله
الكبير :مهو اللي كان ماسك العملية دي
لوسيفر :طب مانا عارف
الكبير :ايه
لوسيفر :دي كانت خطة علشان نشتغل في السليم اللي البوليس لقاه ده دقيق لكن البضاعة الحقيقية اتسلمت
الكبير :ازاي ده مش ممكن انا
لوسيفر :انت ايه
الكبير :لاء مفيش
لوسيفر :انت عارف ان انا عندي الشغل اهم حاجة صح
الكبير :اكيد وعلمتنا كلنا ده
لوسيفر :لو اكتشفت ان في حد كان بيخرب شغلك هتعمل ايه
الكبير :هقتله
لوسيفر :كويس حكمت علي نفسك
واخرج المسدس واستقرت الرصاصة في رأسه
وبعد سماع صوت الرصاص دخلت أسيل
أسيل :في ايه
لوسيفر :مفيش يا حبيبتي
أسيل :مش ده الكبير قتلته ليه
لوسيفر :هو ده اللي بلغ البوليس
أسيل :ويا تري عمل كده لوحده
لوسيفر :اي حد ساعده هيحصله
أسيل :طب وهتعمل ايه مع الشيطان
لوسيفر :هتعرفي
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
في قسم الشرطة الحوار بالانجليزي
الظابط بغضب :يعني ايه يعني ايه دقيق
الظابك الآخر :يعني اتخدعنا والبضاعة شكلها اتسلمت
الظابط :اتخدعنا تاني والله مانا سايبه يانا يا هو في البلد دي
الظابط الآخر : يا عم حافظ علي حياتك احنا عملنا اللي علينا وملناش دعوه
الظابط بغضب :ده واجبنا ولازم نعمله
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🍂🖤🍂
عند البوص
البوص : انا لازم انتقم ماشي يارعد كنت واثق انك عايش وكمان بتخطط خربت كل حاجه
واخرج الهاتف
البوص : انا عايز مراتة هنا هي ومرات سيف
بعد ان اغلق الهاتف
البوص : والله لحرق قلبك علي مراتك انت وصحبك علشان تعرفوا تلعبوا معايا
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
عند رعد وسيف
سيف : ياااه اخيرا يا صحبي
رعد : خلاص طلعنا منها
سيف : وكل ده بفضل خطتك بس انت عرفت ازاي ان الكبير والبوص بيعملوا كل ده
رعد : لما عملت نفسي ميت اختفيت وده قداني وقت اكشف الحقيقة وساعتها عرفت ان البوص بيحاول يوجع جاك ومفهم الكبير انه عايزه مكانه بس كان بيضحك عليه وعايز لوسيفر يقتله وبعدين يكون هو في مكان جاك
سيف : وطبعان عيزين مكانه علشان هو اللي اكتر واحد بيكسب
رعد : وطبعا كل ده مخالف للقانون بتاع المافيا
سيف :ولما الكبير اشترط عليا اوقع جاك علشان اسيب المافيا
رعد : انا عرفت بده وروحت بلغت جاك وعرفته ان ده لمصلحته وبعدين روحت للوسيفر قلتله ان انا عايز امشي من المافيا
سيف : وطبعا قلك المقابل
رعد : قلتله علي اللي حصل ده كله
سيف : طب ما هو اكيد كان عارف
رعد : اكيد بس هو مش فاضي اكيد علشان في عشرين عملية تانيه بتتعمل في كذا دولة فقلتله انا هعمل كل حاجة واقنعته بخططي
سيف : اللي هي تخدع الكبير والبوليس بالعملية الغلط والعملية الحقيقية تكون اصلا اتسلمت صح
رعد : صح ودلواقتي احنا نفذنا الاتفاق يعني رسميا احنا خارج المافيا
سيف : الحمد لله
رعد : يلا سلام
سيف : رعد انا هنزل مصر مش عايز اقعد هنا
رعد : وانا كمان سلام
وذهب كل منهما الي بيته
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
رعد : ريحان انا جيت حبيبتي
ولكنه وجد البيت في فوضى كبيرة
ركض رعد عند المكتبة ثم سحب كتاب معين وجد المكتبة تتحرك وهناك باب فتح رعد الباب وذهب من خلاله الي غرفة سرية ولكن خابت آماله لا يوجد أحد في الغرفة
رعد : لاء ريحان ريحاااااان
هتف رعد غاضبا باسمها ثم ذهب سريع وهو يتصل علي سيف
سيف رد غاضبا : رعد نور اتخطفت
↚
رعد : ريحان كمان قابلني عند…
سيف : البوص هو اكيد اللي عملها
والله مانا سايبه
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
في مكان مهجور
ريحان تفتح عينيها بتثاقل
ريحان : ايه ده انا فين ايه المكان ده
نور : ريحان اخيرا فوقتي
ريحان : احنا هنا ليه هو في ايه
نور : احنا اتخطفنا
ريحان : طب هنعمل ايه انا خايفة
نور : اكيد سيف مش هيسبنا
ريحان : ولا رعد
نور : يارب نجينا
ريحان :يارب
وهنا دخل البوص
البوص :اهلا بيكم
ريحان :انت مين وعايز ايه منا
نور :لو قربت منها جوزي هيقتلك
البوص :ده لو عرف يوصلنا مين ثم نظر لريحان انت بقي اللي عايز جوزك يجي علشان يشوفني وانا بعذبك
ثم اقترب منها
ريحان :انت بتقرب مني ليه ابعد رعععععد يا رعععععد الحقني
البوص :هههههه افضلي صوتي من هنا لبكره محدش هيسمعك
ريحان :طب احنا عملنالك ايه
البوص :جوزك هو اللي عمل وهو اللي عمل فيكم كده
وهم ان يضربها بالقلم ولكن اخترقت رصاصة قناصة رأسه اهو كان مدرك ان لوسيفر سوف يتركه
ريحان ونور :اااااااه
سمع رعد وسيف صوتهما
رعد :ده صوت ريحان
سيف :ونور يلا بسرعة
صعدا وخلفهم الرجال بعد ان قتلوا جميع رجال البوص
وبعد ان دخلا الغرفة
ريحان بدموع :رعد رعد الحقني ده مات
نور :والله يا سيف احنا مقتلناش هو اللي مات لوحده
سيف :اهدي يا حبيبتي
رعد اخذ ريحان وقام بحتضانها حتي يهدأها ولكنها اغمي عليها من الصدمة
🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂
بعد مرور سنه
جهاد :يلا يا ريحان علشان هنروح الفندق
ريحان :حاضر يا ماما بلبس حسن وجايه
نور وهي داخله ببطنها الكبيره :ازيك يا طنط
جهاد :الحمد لله يا حبيبتي انتي عاملة ايه والحمل عامل ايه
نور :الحمد لله يا طنط يلا انتوا مأخرين ليه
وهنا نزلت ريحان وهي بيدها حسن وبسنت وبيدها ذهب
كريمة :امال فين العروسة
بسملة : انا اهو يلا يا جماعة هنتأخر
ريحان :هي فين علياء
نور :كلمتها هتجلنا علي هناك
بس هي نورهان فين
نورهان ونبيل سوف يقيموا فرحهم مع بسملة ومالك بعد ان استأذن نبيل منه
بسنت :انا كلمتها هي وصلت اصلا
جهاد :طب يلا عماد هيوصلنا
وبالفعل ذهب الفتيات الي الفندق
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
في المسجد
بعد ان انهي سيف الصلاة بالناس نسيت ان اخبركم فهو اصبح اماما للمسجد بعد ان عاد الي مصر اصرت نور علي ان يخبرها ويوعدها انه لن يلمس ولن بطعمها من مال حرام ولكن اهي حقا كان تصدق انه كان يدخل لها مال حرام فهو تعلم من رعد ان يترك المال الحرام لا يلمسه وكان شريك لرعد في الشركة
وعدها واخبرها بكل هذا ثم اصرت علي ان تبقى بينهما حدود حتي ينفذ الشرط وبعد مرور شهور واصرار منه علي تعلم كل شئ عن دينه وبعد تعلمه بمساعدة نور طبعا ختم المصحف الشريف ويجاهد نفسه لختمه بعدة رويات لن ينسى ابدا فرحتها التي رأها في عينيها في اول يوم فيه يأم بالناس وفي هذا اليوم اصبحت زوجته امام الله كم كان سعيد تقرب الي الله فبدل الله حاله من جحيم الي نعيم فكم هو جميل القرب الي الله
وكان يقف خلفة رعد وياسين ومالك ومحمد وبلال الجميع يصلي خلفة
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
في الفندق
كانت بطلتنا تقف في الشرفة تنعم بنسيمات الهواء وهي تتذكر حال حياتها وزوجها اللذي تغير
فهي عندما فات وجدت نفسها في المشفي ورعد امامها كان يبتسم
فلاش باك
رعد :حبيبتي انتي كويسة
ريحان :ايوه بس هو هو مات
رعد :ريحان اهدي انتي دلواقتي كويسة
ريحان :رعد انا شوفته وهو بيموت هي مات صح
رعد :ايوه بس اهدي
ريحان :انا خايفة
رعد :متخافيش انا معاكي اهدي انتي حبيبتي انتي حامل ده غلط علي البيبي وكمان انا عندي خبر حلو
ريحان :ايه هو
رعد اقترب منها وضمها اليه ثم همس في اذنها
رعد :مفيش مافيا تاني انا سبتهم
نهاية الفلاش باك
ابتسمت ريحان وهي تتذكر كل هذا
ولما لا تبتسم فهي اصبحت حياتها جميلة تذكرت كل شئ ما حل بها وبرعد فهو تغير كثير جدا بعد ان عادوا من الحج فهم قرروا ان يبدأوا حياتهم من جديد بداية صحيحة اصبح ملتزم في صلاته وبعد ان ترك الجحيم اصبح يتعلم كل شئ عن الدين ويقوم به واكتشفت ان صوته في القرآن جميل جدا كم تكون سعيدة وهي تقف خلفه في القيام وتستمع الي صوته الجميل في القرآن حمد الله كثيرا علي هذه النعمة
جهاد : ريحان
ريحان : جايه يا ماما
ذهب النهار وحل الليل سريعا
والجميع يستعد للفرح
جهزت الفتيات واصبحوا في غاية الجمال والروعة بحاجهم وفساتينهم التي تدل علي رقتهم وجمالهم فكانوا كأنهم حوريات خرجت من الجنه
والشباب ايضا جهزوا وكانوا في غاية الأناقة
وتم الفرح الإسلامي التي لا يعترف به كثير من الناس فهو يتم علي حسب شرع الله فلماذا نذهب الي الحرام ونترك الحلال تعجبنا الأفراح التي تكون مليئة بالرقص والإختلاط والأغاني التي بيها الفاظ لاترضي الله ولكن الفرح الحلال لا يعجبكم وتسخرون منه حقا يجب ان نقترب جميعا من الله
جاء الشباب لأخذ كل رجل إمراءته
عند رعد وريحان
رعد :حبيبتي الجميلة عملة ايه
ريحان :انا كويسة بص حسن لابس زيك بالظبط ههه شكلكم جميل
رعد :حبيبتي انت اللي اجمل ايه بس الجمال ده
ريحان :بجد الفستان حلو
رعد :جدا بس يلا علشان انا كده شوية وهتهور
ريحان بخجل :رععد
رعد :روحه وقلبه وعقله اه من فرولتي اللي هتجنني
ريحان :يلا يا حبيبي
عند سيف ونور
سيف :ايه الود مغلبك
نور :اوي مش عارفة اتحرك منه
سيف :ربنا يقومك بالسلامة يارب
نور :يارب
سيف :بس ايه الجمال ده
نور :بجد انت احلا
سيف :لاء بقولك ايه انا ماسك نفسي بالعافيه يلا بدل ما هعمل حاجة وتيجي تزعلي
نور :قليل الأدب
عند بسنت وياسين
بسنت بعصبية :امسك كده البت دي علشان مغلباني
ياسين :هاتي ده انتي نو احساس نو رومانسة
بسنت :مانت مش حاسس بتعبي خالص وانا كل شوية اأكل واسكت
ياسين :اسكتي وانتي حلوه كده
بسنت :قول والله
ياسين :والله هههه
عند علياء وبلال
بلال :انا استنيت كتييير اوي ها من غير مقدمات
علياء :علي الأساس بعدت اوي ده انت كنت ورايا ورايا
بلال حقا لم يترك علياء فكانت تراه دائما معها في الكلية وكان يتحجج باي شئ
بلال :مش هعيد كلامي ايه
علياء :خلاص انا اتنيلت سامحتك انا بحبك
بلال قام باحتضانها
بلال :يااااه اخيرا
ضحك الجميع عليه
عند بسملة ومالك
مالك قبل جبين بسملة
مالك :اخيرا بقيتي مراتي وحلالي
بسملة :وانت بقيت جوزي انا فرحانة اوي
مالك :انا الفرحة مش سايعاني
بسملة :بس عايزين نبدأ حياتنا صح
مالك :اكيد
نبيل ونورهان
نبيل :حبيبتي وحشتيني اوي
نورهان :وانت كمان
نبيل:انت جميلة اوي عاملة زي الأميرات يا أميرتي
نورهان انحنت مثل الاميرات :سموك انا جاهزة للرقص
نبيل :هههه تفضلي سمويك
🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤
الجميع يخطأ ويذنوب وكلنا مذنبين ولكن يجب ان تتذكروا ان تتوبوا وترجعوا الي الله فهو الرحيم
رعد كان في جحيم وبمجرد ان احب رجع عن كل هذا لكي يبقى مع من احبه يعيش حياة سليم يجتمعوا في الجنة
افعل ماشأت ولكن تذكر دائما ان تتوب قبل فوات الآوان
تمت بحمد الله