رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول بقلم زوزة
رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زوزة رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول
رواية جاهلة قمر وحسام كاملة جميع الفصول
_يعني ايه اتجوزها انتي عايزه تجوزيني بنت جاهله يا ماما دي مبتعرفش تكتب اسمها .
*ويعني ايه دي بنت طيبه جدا ومحترمه وهتعجبك انت عمرك ما شوفتها وبعدين دي أمانة اخويا سايبها ليا ولازم احافظ عليها .
_يا ماما حافظي عليها وهاتيها وخليها تقعد معاكي هنا بس مش هتجوزها ده انا دكتور في الجامعه عايزه تجوزيني بنت مبتعرفش تكتب ولا تقرأ طيب دي اتعامل معاها ازاي دي يا ماما .
*هتتجوزها يعني هتتجوزها يا حسام وده اخر كلام عندي .
_ مش هتجوزها يا ماما انا مش هتجوز واحده جاهله انا عايز اتجوز واحده متعلمه زي علي الاقل يا ماما حتي تكون بتقرأ وتكتب .
*يابني افهمني البنت معتش ليها حد غيرنا يبقي اتجوزها وعلمها انت .
_مش عايز اتجوزها يا ماما افهميني عمري ما احبها وبعدين دي اكيد هتكون شبه الناس اللي مبيعرفوش يلبسوا ولا شكل ولا حتي علم ولا اي حاجه يا ماما انتي كده بتظلميني .
*هتتجوزها يا حسام يابني وبعدين البنت قمر جدا وهتعجبك هنروح انهارده البلد نطلبها يابني .
_يا ماما افهميني انا مش عايزها .
*دي بنت اخويا يا حسام وانا مش هسمح أنها تفضل تتهان في بيت خالها انت هتتجوزها والا انا لا امك ولا اعرفك يا حسام .
_يا امي افهميني عمري ما هعرف أسعدها ولا اعرف اتفاهم معاها .
*انا اخر كلام قولته هنروح البلد نطلبها من خالها وبعد اسبوع الفرح .
_يا امي افهميني .
*معتش كلام في الموضوع ده يا حسام روح جهز شنط عشان نسافر .
"جومي يا بت يلا .
-نعم يامرات خالي .
"جومي يا اختي يلا عشان تنضفي البيت والا هتجعدي من غير ما تعملي حاجه .
-حاضر يا مرات خالي .
" جومي يلا .
*من غير لف ودوران يا حاج احمد احنا جاين نطلب منك ايد قمر بنت اخويا لحسام ابني .
~بس يا ام حسام ده اخوكي واختي لسه يدوب ميتين بجالهم شهرين بس مينفعش نعمل اي حاجه دلوج .
*هنفرحهم ع الضيق يا حاج احمد وبعدين قمر دي بنت وانا عايزها لابني .
~ اللي تشوفه البنت بردو يعني دي بنت اختي وانا مقدرش اغصب عليها حاجه بردو .
*ودي الاصول يا حاج احمد بس اسمحلي اقعد معاها شويه .
~طبعا يا ام حسام ثم نادي بصوت عالي وقاال يا حسنااات .
"نعم يا حاج .
~خدي ام حسام عند قمر جوا .
"حاضر يا حاج .
ثم ذهبوا الي المطبخ وكانت قمر تقوم بالطهي وغسل الاطباق وملابسها متسخه ويبدوا عليها الإرهاق .
*قمر .
-التفت الي الصوت وجدتها عمتها التي تحبها بشده فقالت بدموع فرحه عمتووو حبيبتي ثم ذهبت لتحضنها فنظرت لملابسها وقالت بدموع معلش يا عمتو هوسخ هدومك النضيفه خليها م بعيد .
*شدتها في حضنها وقالت بحب تعالي في حضني ياروح عمتك انتي وحشاني اوووي .
-قالت بدموع وانتي ولله ياعمتو .
"نظرت لهم بكره وقالت يلا يا ام حسام اديكي شوفتيها يا اختي تعالي نسبها تطبخ ونجعد احنا لوحدينا .
* لا معلش يا حسنات كملي انتي طبخ انا عايزه اقعد انا وقمر لوحدينا شويه في الاوضه بتاعتها ثم اخذتها من يدها وقالت لقمر فين اوضتك يا قمر .
-اخذتها قمر الي غرفتها وقالت اتفضلي يا عمتو .
*اقعدي ياقمر عشان عايزاكي في حاجه .
-نعم ياعمتو .
* حسام ابني عايز يتجوزك ايه رايك فيه يابنتي وهاخدك تعيشي معايا هناك بدل البهدله دي يابنتي .
- اللي تشوفيه ياعمتو انا بثق في أي قرار انتي بتاخديه لان عارفه انك خايفه عليا بجد .
*ياروح عمتك انتي طيب قومي غيري يلا عشان حسام يشوفك ثم ناولتها فستان طويل ترتديه وقالت خدي ياقمر دي هديه مني يابنتي البسيه وان شاء الله هيكون مظبوط عليكي وانا هستناكي برا .
_ يا امي انا مش عايز العروسه دي .
*حسام اسكت دي بنت اخويا
_حاضر يا امي .
-اتيت قمر وكانت ترتدي فستان ازرق مثل لون عينياها وكانت ترتدي طرحه بيضاء وكانت مثل الحوريات الذين يطلعن من البحر فكانت بيضاء جدا وعيناها زرقاء وشفايفها تضع عليهم ملمع شفاه احمر خفيف وتحدد عيناها بالكحل فكل من يراها يسحر بجمالها كانت تأتي بخجل وتحمل أكواب العصير بيداها .
*بسم الله ما شاء الله تعالي ياروح عمتك .
_نظر لها بصدمه ثم قاال ايه ده يا ماما .....
↚
_نظر لها بصدمه وقال ايه ده يا ماما فين بنت اخوكي .
*دي قمر بنت خالك يا حسام .
_قمر بنت خالي مين يا ماما انتي بتهزري دي حوريه طالعه من البحر .
* ضحكت وقالت يابني دي قمر انت مشوفتهاش من وهي عيله .
_نظر لها وقال فعلا اسم علي مسمي .
*اقعدي جمبي يا بنتي .
- جلست بجوارها بخجل وهي تنظر إلي ابن عمتها التي لم تراه منذ زمن طويل فهو كان يدرس في الخارج ولم تراه منذ زمن طويل ولكنه كان مثل الممثلين فكان ذو شعر بني طويل مصففه باحترافيه ولكن هناك خصلة تمردت ونزلت علي عيناه مما زادت من جذبيته وكانت تنظر إلي عيناه العسليه والي جسمه الرياضي فهو حقا كان رائعا.
* ياقمر ياقمر روحتي فين يابنتي .
- ها نعم يا عمتو .
*خالك بيقولك يابنتي ايه رايك موافقه والا لا .
-تطلعت الي الأرض بخجل وقالت اللي تشوفه ياخالو انت وعمتو .
~يبجا علي خيرة الله الفرح وكتب الكتاب بعد اسبوع .
*بعد اذنك يا حاج احمد لو يطلعوا في البلكونه والا اي حته يتعرفوا علي بعضهم بردو عرسان يا حاج .
~اللي تشوفيه يا ام حسام ثم نظر إلي قمر وقال قمر خدي عريسك وادخلوا البلكونه اتعرفوا علي بعضكم يا بنتي .
-بخجل قالت حاضر يا خالو .
_ظل يتأملها فترة ثم قال انتي فعلا اسم علي مسمي يا قمر .
-توردت حدودها بحمرة الخجل وقالت شكرا .
_اخذ باله من تصرفاته وسريعا تذكر أنها لا تعرف أن تقرأ أو تكتب فهي بالاختصار انسانه جاهله نظر لها مده طويله ثم قال انتي متعلمتيش ليه يا قمر .
-التمعت عيناها بالدموع وقالت ماما الله يرحمها كانت بتخاف عليا اوي عشان مكنش عندها غيري وكانت بتخاف اني اروح المدرسه يجرالي حاجه واول يوم روحت في المدرسه وانا صغيره وقعت من علي السلم بعدها هي رفضت اني اروح المدرسه نهائي وكانت مقتنعه أن البنت ملهاش غير بيت جوزها .
_بس ده جهل يعني اي انسان معرض أنه يتاذئ في أي وقت .
-هما كانوا كده للاسف .
_طيب وعلي كده بتعرفي طيب تقراي أو تكتبي .
-نظرت الي الأرض باحراج وقالت للأسف محدش علمني .
_طيب انتي بقا كده اكيد انسانه جاهله .
-صُدمت من لقب جاهله وقالت باحراج أكثر ده مش ذنبي .
_ نظر لها طويلا وقال لو كنتي فعلا حابة تتعلمي كنت اكيد اتعلمتي بس انتي إنسانة جاهلة ومحبتيش التعليم واكيد هتكوني جاهلة في جميع مجالات الحياة .
- كُسر قلبها من كلامه الجارح بها وقالت بتعلثم انا انا يعني ده مش بايدي مكنش عندي اخوات غيري ومكنش ليا قرايب غيرك انت و عمتو وخالو ومراتو وبس .
_اخر مره شوفتك كانت من 8 سنين كان عندك تقريبا عشر سنين صح .
-ايوه .
_ ليه محاولتيش وانتي عندك عشر سنين تقوليلي وانا كنت علمتك .
- نظرت إلي الأرض باحراج شديد وقالت انت انت مكنتش بتيجي غير مره كل فتره كبيره حتي عمتو كانت تيجي وانت مكنتش بتيجي معاها .
_مش مبرر يا قمر انتي انسانه جاهله ودي الحقيقه .
-ظلت تنظر إلي الأرض وبعيناها دموع تتلألأ .
_اخذ نفسه بهدوء ثم قال انا هتجوزك يا قمر بس صدقيني انتي مش الزوجه اللي انا كنت أتمناها انا كنت اتمني زوجة علي قدر عالي من التعليم زي تعرف تفهمني وتتفاهم معايا ويكون عندها شخصيه انتي كشكل عجبتيني بس كشخصيه وام لأولادي لا يا قمر انتي انسانه جاهله وانا متمناش زوجتي تكون جاهله لكن للاسف هتجوزك عشان خاطر ماما وبس فمتتوقعيش مني اي حب .
- نظرت له والدموع تسيل من عيناها بصدمه نظرت له بنظرة بها كسرة كأن عيناها تقول له لماذا كل هذا لماذا لم تضع نفسك مكانك لماذا لا تحبني وتعلمني انت لماذا لا تكون انت معلمي منذ الصغر وانا أتمني أن تكون معلمي ولكن ماذا كنت دائما مغرور كنت دائما منذ الصغر تقول لي اني فتاة لا تعرف شئ ظلت تنظر له نظرة طويله بها كسرة الم صراخ ثم أخذت نفسها بهدوء ومسحت دموعها وقال بهدوء كان لم يكن بها شئ اتفضل يا استاذ حسام ندخل جوا .
*ها يا حبيبتي حسام عجبك اكيد اتفهمتم سوا .
-نظرت لخالها بهدوء ثم قالت انا اسفه يا خالو بس انا مش عايزه اتجوز دلوقتي انا لسه صغيره وموت بابا وماما مقصرين فيا ومقدرش اتجوز دلوقتي ثم نظرت إلي عمتها ووضعت قبلة علي يدها وقالت سامحيني يا عمتو بس انا مش جاهزه اتجوز دلوقتي .
_ تطلع لها بصدمه ثم قال ...
↚
_تطلع لها بصدمه ثم قال بغضب مكتوم هو انتي كنتي تطولي اني اتقدملك اصلا عشان ترفديني .
~تقصد ايه بكلامك يا حسام .
*تدخلت سريعا في الكلام وقالت معلش يا حاج احمد هو ميقصدش حاجه ثم نظرت لحسام بغضب وقالت قمر ليها الحق ترفض أو توافق وهي براحتها .
-مش عايزاكي تزعلي مني ياعمتو بس انا مش مقتنعه بالجواز دلوقتي ثم أكملت عن اذنكم هدخل جوا انا عند مرات خالي .
~نظر الي أثرها وقال معلش يا ام حسام قمر بردو مهما كان بنت اختي وانا مقدرش أجبرها علي حاجه وخصوصا في الجواز انا وافقت في الاول لما كانت هي مرتاحه لكن طلما مش مرتاحه واحنا لسه علي البر يبجا كل شئ قسمه ونصيب .
*عندك حق يا حاج وقمر بنت اخويا وهتفضل ديما في معزة بنتي .
-ياخالو بقالي شهر بتحايل عليك عشان خطري وافق .
~قولت لا ياقمر .
-ياخالو عشان خطري انا هسافر عند خالتو نعمه في لبنان عشان خطري وافق يا خالو .
~قولت لا ياقمر مفيش سفر مامنش عليكي هناك .
-يا خالو خالتو نعمه معندهاش غير بنت يعني مفيش بنات هناك وجوز خالتو انت عارفو وهو شخصيه طيبه جدا وخالتو طيبه وافق يا خالو بقا .
~اختي وجوزها طيبين وعارف انك لو روحتي هيحفظوا عليكي زي بنتهم بس بردو ياقمر ليه عايزه تسافري وتسبيني وتبعدي عن هنا ايه اللي مغيرك من يوم ما ابن عمتك اتقدملك وانتي اتغيرتي يا بنتي احكيلي انا خالك يا حبيبي ومحدش هيخاف عليكي جدي .
- نظرت له بدموع ثم قالت انا عايزه اتعلم يا خالو مش عايزه حد يقول عليا جاهله ومفهمش انا عايزه اسافر هناك واتعلم انا سمعت انهم في هناك مدرسه 4 سنين بتتخرج منها علي الجامعه يعني هاخد فيها اربع سنين ابتدائي وإعدادي وثانوي عشان خاطري وافق يا خالو لو سمحت وظلت تبكي .
~اخذها في حضنه ثم قال طيب المدرسه دي نظامها ايه وانتي عرفتي عنها منين يابنتي .
- كنت بكلم شمس بنت خالتو نعمه وحكيتلها وهي اللي قالتلي عليها يا خالو .
~طيب اهدي يا حبيبة خالك هكلم خالتك واسال عليها واكيد المدرسه اللي زي دي هتكون مكلفه شويه .
-نظرت الي الأرض بدموع وقالت يعني هتكون غاليه يا خالو .
~يا حبيبه خالك متشليش هم المصاريف انا معاكي وبعدين امك وابوكي سيبلك خير كتير متخفيش .
-نظرت له بفرحه وقالت يعني موافق يا خالو .
~ايوه يا حبيبة خالك بس هكلم خالتك بردو واعرف اكتر وبعدين هخليكي تسافري .
"دخلت عليهم وقالت مين دي اللي تسافر ياحاج .
~قمر هتسافر عند خالتها نعمه .
"وتسافر ليه يا حاج ماهي قاعده هنا وبتساعدني وهي كده كده ابن اختي كان عايز يتجدم ليها واهي تاخده وتحمد ربنا عليه .
~ابن اختك مين ده اللي ادهولها ملجتش غير الواد اصايع ده عشان اجوزها ليه ده هي رفضت دكتور جامعه جد الدنيا وفي الاخر اديها واد ميعرفش يفك الخط لا مش هيحصل .
"طيب ماهي ياخويا مبتعرفش تفك الخط واهي جاهله لا منها نافعه علام ولا منها نافعه ست بيت هتعمل ايه ماتجوزها وتستر عليها وخلاص .
~لا هي هتسافر عند خالتها نعمه وخلص الكلام .
"وهتسافر تعمل ايه هناك يا حاج .
~هتسافر تجعد مع خالتها وبنت خالتها اهي البت تغير جو بعيد عن جو الحزن اللي هنا .
"بغضب مكتوم براحتك يا حاج خليها أما تمشي علي حل شعرها .
~ملكيش دعوه انتي يا حسنات.
-هتوحشني اووي يا خالو .
~وانتي هتوحشيني قوي ياقلب خالك خدي بالك من نفسك والأرض بتاعت ابوكي هشغلها عشانك متخفيش وهبعتلك فلوس كل شهر واللي تحتاجيه قوليلي عليه يابنتي ديما .
-حضنته بدموع وقالت خد بالك من نفسك يا خالو .
↚
~وانتي يابنتي خدي بالك من نفسك وخالتك هتستناكي هناك .
-حاضر يا خالو .
~مع السلامه يابنتي .
•قمررر.
-التفت الي مصدر الصوت وجدتها شمس ابنة خالها فقالت بحب شمس.
•وهي تحتضنها وحشاني اوووي يا قمر .
-وانتي كمان يا شمس .
°مش هتسبيها بقا تيجي في حضني يا شمس والا ايه .
-نظرت الي خالتها بدموع وقالت بحب خالتووو وحشتيني اووووي .
°وانتي كمان وحشتيني يابنتي .
^نظر لهم بضحك ثم قال طيب ايه مفيش حاجه لعمو خالد .
-نظرت له وقالت ازيك يا عمو .
°نظرت لهم بحب ومسكت يد قمر ويد شمس ثم قالت طيب يلا عشان تاكلوا ده انا عملالك شوية ورق عنب يابنتي هتاكلي صوابعك وراهم .
^كده ياقمر هتبداي تعليم من الاسبوع الجاي أن شاء الله .
-شكرا ليك ياعمو .
^العفو يابنتي بس مفيش شكر بينا ياقمر انتي زي شمس بنتي .
-ربنا يخليك يا عمو لينا يااارب .
^ياارب يابنتي يلا روحي احفظي درسك عشان المدرس هيجيلك البيت هنا يعملك بجانب المدرسه .
-بس كده هيبقي كتير ياعمو عليا .
^متشليش هم حاجه يابنتي .
•يلا يا ست قمر عشان تسمعيلي الدرس قبل ما المستر يجي .
-ماشي يلا .
=برافو يا قمر سمعتي الدرس كله صح .
-شكرا يا مستر .
•اتفضل يا مستر مصطفي .
=شكرا يا شمس .
•نظرت له وقالت لو احتاجت حاجه ممكن تناديني ثم تركتهم وصعدت الي غرفتها وهي تضع يدها علي قلبها وتقول بحب يااااه يا مصطفي .
(تصدقوا نسيت اعرفكم علي شمس ، شمس دي بنت خالة قمر عندها عشرين سنه في كلية تجاره هي بنت شعرها بني علي اصفر وبشرتها قمحيه لكن عيونها زي عيون شمس عيون زرقه ورثتهم من ماماتها زي ما قمر ورثتهم من ماماتها شمس بتحب مصطفي وده شاب جارهم شغال دكتور جامعه في كليه تربيه ولكن هي اللي رشحته لوالدها عشان يدرس لقمر )
نرجع لروايتنا تاني 😂
في مصر .
↚
*مالك يا حسام مش علي بعضك ليه من اخر مره شوفت قمر فيها .
_ مفيش يا ماما حاجه .
* لا فيه يا حسام انت ضميرك بيعذبك عشان انت قسيت علي البنت جامد وهي ملهاش حد ويتيمه .
_ اهو اللي حصل يا ماما كل ما افتكر أن البنت جاهله ومبتعرفش تقرا ولا تكتب بكرهها جدا .
* بس انت البنت عجبتك يا حسام .
_ حتي لو عجبتني يا ماما بس متمنهاش زوجه ليا وام لأولادي متنفعش لمستوايا الاجتماعي يا ماما .
*براحتك يا حسام انت ضيعت قمر من ايدك وخلاص اعمل اللي تعمله .
_ ماشي يا ماما كنت عايز افتحك في موضوع .
* قول يا حسام عايز ايه .
_ عايزك تيجي معايا اطلب ايد دكتوره زميلتي .
*اممممم دكتوره زميلتك وياتري دي بقا تليق بمستواك الاجتماعي .
_طبعا يا ماما دي انسانه متعلمه ودكتوره زي وشاطره حتي أنها كشكل واستايل حلو جدا ياريت توافقي وتنسي موضوع قمر يا ماما .
* نظرت له وقالت اللي انت عايزه يا حسام انا معتش هدخل في قراراتك وعمري ما هنسي قمر لأنها بنت اخويا يا حسام وفي مقام بنتي ثم قامت وتركته .
_ نظر لها مده ثم قال لنفسه ولا انا عمري هنساها يا ماما دي حوريه وانا اللي جيت عليها جامد انا اللي غبي كان ممكن اعلمها انا بس اهو طلعت عندها كرامه ورفضتني ربنا يسعدك يا قمر ويبعتلك انسان يحبك ويفهمك ويخليكي ملكه فوق رأسه يااارب .
*هي فين العروسه يا حسام كل ده تاخير هو ده الزوق بردو يابني .
_ معلش يا ماما استحملي هتلاقيه غصب عنها ثم نظر إلي مكان الباب وقال اهي جت اهي يا ماما .
*هي دي عروسه يا حسام ثم قامت وقفت وقالت ..
↚
*هي دي العروسه يا حسام ثم قامت وقفت وقالت بعصبية مش لاقي اللي البنت دي يا حسام بقا مكنش عجبك قمر وجاي للبنت الشرشوحه دي.
'ايه ده طنط ازيك انا بعتذر عن اخر موقف بينا .
*بلا طنط بلا بتاع انا مش موافقه علي الجوازه دي يا حسام ثم تحركت لتغادر .
_يا ماما اهدي وفهميني في ايه .
'افهمك انا حبيبي اصلا طنط اتقابلنا وحصل بينا موقف مش لطيف وطنط باين عليها قفوشه اووي .
*انا قولت كلمه واحده انا مش موافقه علي الجوازه دي هتيجي معايا يا حسام والا تفضل هنا .
_نظر الي والدته والي تلك العروسه التي اتي من اجلها ثم بدأ بالتحرك مع والدته معتذراً الي أهل البيت الذين كانوا به .
*بقا تقولي قمر جاهله بس علي الاقل محترمه مش زي الشرشوحه اللي جاي تخطبها .
_ يا امي فهميني في ايه.
* هقولك يا استاذ حسام من فتره كنت في المول وكنت جايبه معايا حاجات وماشيه المهم البنت دي كانت بتتكلم في الفون وخبطنا في بعض وانا وقعت علي الأرض والحاجه اللي معايا وقعت المهم بدل ما تعتذر أو حاجه فضلت تزعقلي وتقولي التليفون انكسر ومش عارفه ايه علي انها هي غلطانه وانا حاولت أهديها لكن هي قالتلي انتي مفكره نفسك انك تقدري تدفعي انت الفون وفضلت تزعق وكده وهي اصلا بنادمه لا عندها زوق ولا احترام للكبير ولا اي شئ يدل علي انها انسانه متعلمه ومتفتحه ومتفهمه ده قمر اللي انت بتقول عليها جاهله لما انت جرحتها مقالتش لحد ورفضت بالزوق .
_يادي قمر يا امي اللي ماشيه تعمليلي مقارنه مع كل بنت معاها يا امي افهمي قمر رفضت وخلاص الموضوع خلص .
*طيب ما تحاول تطيب خاطرها يبني وخليها ترجع ده البت يتيمه وطيبه وملهاش غيرنا عشان خطري يا حسام تعالي نروح لقمر وطيب خاطرها وهي طيبه وهتسامحك لو بتحبني يا ابني انا عايزه قمر تكون هي عروستك .
_ اخذ نفس ثم قال حاضر يا امي هنروح ليها .
*فرحت بشده وقالت ربنا يخليك ليا يا حسام بس اوعي تجرحها بكلمه يا ابني .
_حاضر يا امي ثم بدأ يفكر مع نفسه ويقول ياااه يا قمر لو تسامحيني وانا هخليكي ملكة هعلمك هبدا معاكي من الاول لو تعرفي انتي اسرتيني ليكي ازاي يا قمر عنيكي اللي زي البحر اسرتني يا قمر ياريتك تسامحيني ونعيش سوا ...
في لبنان
-يا شمس سرحانه في ايه .
• ها ولا حاجه .
-يا بنتي مش عليا وبعدين ايه بصاتك دي لمستر مصطفي .
•مصطفي .
- ماله ياختي مصطفي .
• ها ولا حاجه .
-يا قوليلي ايه حكايه مصطفي يا اختي .
•بحبه اوووي يا قمر ده حب طفولتي .
-ياختي وده من ايه ده بقا .
•معرفش بس انا بحبه جدا ثم أكملت بفرحه شوفتيه قمر ازاي ده حاجه قمر اوووي احنا جيران من زمان وانا بحبه اوووي لكن هو مبياخدش باله مني وشايفني عيله صغيره مع اني عندي 20 سنه .
-بس كده غلط ياشمس افرض مكنش بيحبك يبقي ليه تعلقي نفسك بيه وبعدين تنجرحي بسببه بلاش تجرحي نفسك بنفسك يا شمس وهو ميعرفش .
•مش بايدي ولله يا قمر الحب ده خارج عن سيطرتنا انتي لو حبيتي هتعرفي أن الحب خارج عن سيطره الانسان .
-عارفه ياشمس بس بردو متفكريش فيه وادعي ربنا أنه لو خير ربنا يقربه منك لو شر ربنا يبعده عنك وان شاء الله ربنا هيراضيكي بالافضل .
•يااارب علي فكره يا قمر انتي بسم الله ما شاء الله عليكي يعني انتي لسه بدأه تعليم لكن دماغك متفتحه وان شاء الله مع التعليم هتكوني حاجه كبيره وبكرا افكرك.
-يااارب يا شمس ويلا نامي .
في مصر بعد اسبوع .
*السلام عليكم ازيك يا حاج احمد .
~وعليكم السلام بخير يا ام حسام .
*انتوا في البيت يا حاج بكرا .
~اه يا ام حسام خير .
*كل الخير يا حاج جايه اشوف قمر وحسام ابني كان عايز يراضيها لانه المره اللي فاتت زعلها .
~تنوروا في أي وقت يا أم حسام بس قمر مهياش هنا .
*امال فين يا حاج .
~قمر سافرت عند خالتها نعمه في لبنان .
*سافرت لبنان ليه بس حد زعلها والا ايه .
~لا هي سافرت تقعد هناك مع بنت خالتها واهي تغير جو عشان تنسي موت ابوها وامها .
*طيب هتيجي امتا يا حاج .
↚
~لا دي مش عارف ممكن تقعد هناك سنه اتنين تلاته هي براحتها انا مبغصبهاش علي حاجه ولو ارتاحت هناك ممكن تستقر هناك .
*ازاي ده بس يا حاج .
~انا بدور علي راحتها وخالتها نعمه وجوزها طيبين جوووي وهيحافظواا عليها كيف بنتهم بالظبط .
*ماشي يا حاج وأغلقت معه الهاتف .
_في ايه يا ماما مالها قمر .
*قمر سافرت لبنان عند خالتها .
_طيب وهتيجي امتا .
*ممكن ماتجيش وتستقر هناك انت اللي ضيعتها يا حسام روح يابني ربنا يسامحك وقامت وتركته .
_قبض يديه بغضب وقال سافرت لبنان ليه وتستقر هناك ازاي يعني وبعدين الشباب بتوع لبنان حلوين انا لازم اسافرلها فورا ...
في لبنان بعد شهر .
:برافو عليكي يا قمر .
-شكرا يا مستر عدي .
: أن شاء الله هتبقي من أوائل المدرسه السنه دي .
- يااارب يا مستر .
: طيب انتي واقفه مستنيه مين .
- مستنيه عمو خالد عشان هو بيجي ليا في الميعاد ده ياخدني يروحني البيت .
: تعالي اروحك انا .
- لا شكرا يا مستر .
: يابنتي عادي تعالي اروحك .
- لا مينفعش وبعدين عمو خالد زمانه جاي .
: ياستي انا هكلمهولك اهو ثم اتصل به وقال ازيك يا اونكل خالد انا عدي ابن صاحب المدرسه ايوه الانسه قمر واقفه قدام المدرسه ومستنيه حضرتك طيب قدامك نص ساعه طيب انا ممكن اروحها ده بعد اذنك ماشي يا اونكل اتفضل قمر معاك قولها .
- نعم يا عمو حاضر ياعمو هروح معاه وقفلت معه الهاتف .
: ها ياستي تعالي اروحك بقا .
- حاضر.
في السياره الخاصه بعدي.
:انتي مصريه ياقمر صح .
- ايوه وانت يامستر مصري والا من لبنان .
: انتي رايك ايه.
- كشكل من لبنان كلغة من مصر .
: انا ياستي من الاتنين مصري علي لبناني .
- ازاي ده بقا .
: بابا من لبنان وهو صاحب المدرسه اللي انتي فيها وماما مصريه .
- ايوه وظلت ساكتة .
: تطلع لها بإعجاب فهي حقا جميله جدا ثم أخذ باله من نفسه واستغفر ربه واوصلها أمام بوابة المنزل وقال لها علي فكرة أنا ساكن قريب من هنا ممكن اوديكي واجيبك معايا عشان متعطليش اونكل خالد معاكي .
- ها لا مينفعش انا هحاول اتصرف لو هاجي مشي .
: يابنتي عادي وبعدين انا المستر بتاعك هو اه انا صغير وحليوه بس بردو المستر بتاعك وهكلم اونكل خالد وهتفق معاه متخفيش ها .
: شكرا يا مستر .
_الله الله وانا اقول هي سابت مصر وجايه لبنان ليها أهي جايه تحب ثم مسك عدي من ملابسه وقال بغضب بقا ده اللي عاجبك بقا رفضتيني عشان ده ثم بدأ بضرب عدي ولكن عدي كان يتفادي الضربات بسهوله ولكنه لم يضرب حسام كان ينظر إلي قمر التي تبكي بصمت .
- قمر وهي تمسح دموعها وقالت استاذ حسام لو سمحت سيبه .
_نظر لها حسام بغضب وقال مين ده يا قمر اتكلمي ردي عليا ما انتي انسانه جاهله رفضتيني وواقفه مع ده بقا ده عجبك في ايه وبعدين هو ميعرفش انك انسانه جاهله مبتعرفيش تقراي ولا تكتبي حتي لازم تعرفيه حقيقتك أنتي انسانه جاهله .
↚
_وجد حسام يد تضربه علي وجهه بشده وما كانت الا يد عدي الذي ضايقه كلامه بشده فضربه علي وجهه وبعدها انهال عليه في الضربات فبدل ما كان يدافع عن نفسه سار يضربه بشده .
-قمر بصراخ وانهيار بس بقا بسسسس ثم وقعت علي الأرض منهاره من الدموع .
: راها عدي فترك حسام بسرعه وذهب لها وقال قمر انتي كويسه اهدي خلاص سبته بس اهدي انتي ممكن اهدي ياقمر ثم ناولها منديل وقال اتفضلي اهدي امسحي دموعك .
-جففت دموعها وساعدها عدي علي الوقوف وحاولت أن تتمالك نفسها وقالت عايز ايه يا استاذ حسام .
_جيتي لبنان ليه يا قمر ليه رفضتيني عشان ده .
-اولا حضرتك ملكش انك تدخل في حياتي الشخصيه .
_لا ليا انا ابن عمتك .
-لا حضرتك انت عمرك ما كنت ابن عمتي حتي من واحنا عيال فياريت بلاش تعمل الدور ده دلوقتي .
_ طيب فهميني بتعملي أيه هنا تعالي ارجعي معايا وانا هطلب ايدك تاني واسف علي اللي قولته سامحيني يا قمر معتش هقررها وهعلمك انا هعملك كل حاجه بس تعالي عشان ماما عايزاكي يا قمر وانا يا قمر انا بحبك وعايزك يا قمر من يوم ما شوفتك وانتي اسرتيني ارجعي معايا ياقمر سامحيني انا اسف انا كنت غبي عشان خطري سامحني وارجعي وانا هعملك كل حاجه حتي لو عايزه اني اعتذر للاستاذ ده هعتذر ليه بس ارجعي معايا يا قمر .
-اخذ نفس طويل وتنهدت ثم قالت انا اسفه يا استاذ حسام بس انا مبفكرش اني ارجع دلوقتي ومزعلتش من كلامك ولا حاجه انت زي اخويا الكبير وقولت ليا رايك وفتحت عنيا علي حاجات مكنتش اخده بالي منها وعمتو هكلمها انا وهفهمها كل حاجه والأستاذ اللي ضربته ده يبقي جار خالتي وكنت برا وهو قابلني ومرداش يسبني اجي لوحدي وأستاذ من عمو خالد وجابني معاه ولو علي ضربك ليه فاظن أن ده حقه منك .
^في ايه يا قمر ثم نظر إلي عدي وقال مالك يا عدي يا بني ثم نظر إلي حسام وقال مين ده .
-ده حسام ابن عمتي يا عمو .
^اه ازيك يا حسام اتفضل يا بني بس ايه اللي عمل فيك كده انتوا اتخانقتوا .
:مفيش حاجه يا اونكل ده سوء تفاهم انا وصلت قمر لغاية عندك وعن اذنك استاذن انا .
^يابني تعالي اتفضل معايا ادخل .
:مره تانيه يا اونكل خالد اكيد هاجي عن اذنك انا ثم نظر إلي قمر وقال عن اذنك يا قمر وتركهم وصعد سيارته وغادر .
^اتفضل انت يا حسام يا بني .
_لا ياعمي انا هروح الفندق وهرجع تاني .
^يابني ادخل اتغدي معانا وبعدين نتفاهم ثم نظر إلي قمر وقال ما تقولي حاجه يا قمر .
-اتفضل يا استاذ حسام اتغدا معانا مينفعش تيجي لغاية هنا ومتدخلش .
°ايه رايك بقا في اكلي يا حسام يابني .
_تسلمي يا طنط اكلك تحفه بجد .
°لا متقوليش طنط دي مبحبهاش قولي خالتو زي قمر .
_ماشي يا خالتو .
•بس انت ليه جيت لبنان يا استاذ حسام .
_الصراحه يا انسه قمر كان فيه سوء تفاهم بيني وبين قمر من اخر مره شوفتها فجيت عشانها وعشان اطمن عليها بردو .
^طبعا يابني تيجي في أي وقت ماهي زي اختك بردو .
_شكرا يا عمي .
°قمر خدي حسام يابنتي واقعدوا في الحديقه وحلو سوء التفاهم اللي بينكم .
-حاضر يا خالتو .
_جيتي ليه هنا يا قمر .
- جيت اغير جو اكيد خالي قالك .
_ طيب هتنزلي مصر امتا .
-مش بفكر انزل حاليا .
_بعني ناويه تنزلي امتا هتقعدي شهر اتنين تلاته .
-ممكن استقر هنا زي ما انت شايف خالتي طيبه وجوزها بيعاملني زي بنته وبنت خالتي تعتبر اختي وهما عوضوني عن عيلتي اللي خسرتها .
_طيب وانا يا قمر .
-انت ايه يا استاذ حسام .
_اولا بلاش كلمة استاذ دي قوليلي حسام وبس .
-مينفعش حضرتك فرق المقامات محفوظ .
_ياقمر مفيش فرق مقامات بينا .
- لا فيه يا استاذ حسام انت حضرتك دكتور جامعه بسم الله ما شاء الله ابن عيله محترم ومتعلم برا لكن انا مين انا بنت جاهله حتي مبتعرفش تكتب أو تقرا زي ما حضرتك بتقول .
_يا قمر انا قولت كده كان غصب عني كانت ماما جبراني علي االجوازه لكن من يوم ما شوفتك وانت اسرتيني بقيت بتخيلك ديما حبيبتي وزوجتي وام اولادي .
- للاسف يا استاذ حسام انا منفعش زوجه لحضرتك ولا ام لاولادك ولا اناسب مستوي حضرتك .
_ يا قمر افهميني انا اسف علي كل الكلام اللي قولته صدقيني انا اسف اديني فرصه ياقمر اديني فرصه واحده وانا هثبتلك كل حاجه يا قمر افهميني .
-للاسف يا استاذ حسام طلبك مرفوض ثم قامت ودخلت الي الداخل .
↚
_نظر الي أثرها ونظر إلي الأرض .
°لو بتحبها حاول مره واتنين وتلاته .
_انا اكتشفت اني بحبها جدا لكن انا اللي غبي جرحتها من الاول .
°حاول يابني مره واتنين وتلاته .
_بس هي مش عايزه تسمعني .
°مش دلوقتي اديها فرصه تهدي فتره وبعدين ارجع تعالي وحاول تاني وارجع غيب وارجع تعالي وهي هتوافق صدقني .
_بجد هتوافق .
°هتوافق أن شاء الله.
_شكرا يا خالتو .
-انا اسفه تاني جدا يا مستر عدي .
:خلاص يا قمر متعتذريش ده مش غلطك وياريت تعتبريني اخ وصديق ليكي واحكيلي انا شايف في عنيكي كلام كتير .
-نظرت الي الأرض وقالت مش عايزه اشغل بال حضرتك معايا .
:ياستي عادي انا قاعد فاضي قوليلي بقا ايه حكايه حسام ده وهو مين وليه بيغير عليكي كده .
-بيغير عليا .
: ايوه طبعا بيغير عليكي انا في الاول مردتش اضربه وكنت بتفداه وخلاص عشان كنت مفكره خطيبك او حبيبك لكن لما جرحك بكلامه الصراحه مقدرتش امسك نفسي ومضربهوش .
-لا هو ابن عمتي وبس .
: طيب احكيلي بقا الحكايه ممكن وانا هقولك نصيحتي.
- الصراحه هو كان من فتره قبل ما اجي هنا كان متقدم ليا وانا بنت بسيطه والدي ووالدتي توفوا في حادثه مع بعض وهو ابن عمتي ولما ايجه وقالي أنه اتقدملي فرحت جدا وكنت طايره الفرحه .
: كنتي بتحبيه .
-نظرت للأرض بخجل وقالت بصراحه اه كنت بحبه من واحنا صغار مع أنه كان ديما مغرور معايا بس كنت معجبه بيه وفرحت انه هيتجوزني وكده .
:طيب واي اللي حصل .
-لما ايجه اتقدملي حب شكلي لدرجه انه بقا تايه في عنيا وكان بيقول كلام هو مش عارف بيقول اي .
: طيب ما كل ده حلو .
- بعد كده فاق من شروده وافتكر اني انسانه جاهله زي ما بيقول انسانه مش هتليق بيه كزوجه أو كام لأولادي .
:كان ممكن يعلمك هو عادي .
-للاسف كنت متخيله كده لكن هو كان شايف اني انسانه جاهله في كل حاجه مبعرفش اي حاجه وكان جاي مجبور عليا علي اني عجبته لكن مغفرش ليا اني متعلمتش وانا صغيره وده كان غصب عني .
:طيب عملتي ايه .
- قولت لعمتي وخالي اني لسه صغيره ومش عايزه اتجوز دلوقتي وموت بابا وماثر فيا واعتذرت بهدوء .
: مقولتيش لحد أنه جرحك بكلامه .
-لا انت اول واحد احكيله .
:طيب وبعد كده عملتي ايه .
-كنت مره بكلم شمس بنت خالتي وهي لقيتني زعلانه فقولتلها عشان كان نفسي اتعلم فقاالت ليا هتشوف كده ولو هتعلمني هي وبعدها بمده ردت عليا وقالتلي علي المدرسه وانا أقنعت خالو وجيت هنا عشان اتعلم .
: طيب هو عرف انك بتتعلمي دلوقتي .
- لا هو مفكر اني هنا بغير جو عشان نفسيتي وكده .
: طيب هتقوليله .
-الصراحه لا مش عايزاه يعرف غير وانا متخرجه .
: عايزه تثبتي ليه انك انسانه ناجحه .
- مش عارفه .
: اقولك حاجه ياقمر .
-اتفضل يا مستر .
:انتي غلطانه يا قمر .
-نظرت له بدهشه وقالت غلطانه غلطانه ليه يامستر .
:عشان ..
↚
-نظرت له بدهشة وقالت غلطانه غلطانه ليه يا مستر .
: عشان مقولتيش ليا يا قمر أنه زعلك كده لو كنت أعرف كنت ضربتهولك وجبتلك حقك وبعدين انا خلاص بقيت صديقك واخوكي يعني اي حد بعد كده يزعلك بربع كلمه قوليلي .
-شكرا يا مستر ربنا يخليك .
: قمر بلاش مستر دي محسساني اني عجوز يابنتي انا اكبر منك بأربع سنين بس ده لسه مخلص الكليه .
-بس ده فرق مقامات وحضرتك يعني المستر بتاعي .
:ياستي المستر بتاعك في الفصل والمدرسة برا المدرسه اسمي عدي وبس الله يخليكي انتي محسساني اني كبرت اوي .
- ضحكت وقالت ماشي يا مستر .
: يابنتي قولت عدي عدي اسمي عدي ولله .
- بضحك ما احنا في المدرسه يا مستر .
: يادين النبي بت متضحكيش تاني وقومي يلا من هنا .
-بضحك حاضر يا مستر وتركته وذهبت الي فصلها وهي تضحك عليه .
:نظر إلي ضحكتها وأثرها وهي تمشي وضحك وقام الي عمله في المدرسه .
(تعالو اعرفكوا علي عدي عشان نسيت اعرفكم عليه 😂 عدي ده يبقي ابن صاحب المدرسه اللي فيها قمر واحنا عارفين انها مدرسه خاصه المهم عدي شغال فيها مدرس بيدي درس رياضه هو متخرج من كليه هندسه وشغال مهندس بجوار مدرس في المدرسه فهو بيحب يفيد الناس بالعلم وبيحب يعلم الناس فاتح لنفسه شركه صغيره كده من فلوسه هو بعيد عن والده وعدي اكبر من قمر بأربع سنين قمر عندها 18 وهو عنده 22 وانا قولتلكم أنه من أصول مصريه ولبنانية والده لبناني ووالدته مصريه وهو نيجي لشكله بقا فهو قمر سيكا يعني وحاجه لبنانيه بشعر اصفر علي بني علي عنين خضر علي قمحاويه وحاجه كده عسل 😂🤦 المهم هو في الأخلاق محترم جدا وخلاص بقا نسيب الولا في حاله )
في مصر .
*عملت ايه يا حسام .
_رفضت يا ماما انها تديني فرصه .
*طيب هي ليه هناك .
_بتغير جو عشان نفسيتها تعبانه .
*يابني متزعلش من قمر هي طيبه وبتحبك من وانتوا صغار بس هتلاقيها واخده علي خاطرها شويه .
_بفرحه بجد بتحبني يا ماما .
*نظرت له بشك وقالت مالك فرحت كده لما عرفت انها بتحبك ده انا اللي بتحايل عليك علشان تروحلها .
_ها لا مفيش بس يعني كده مفيش حد في دماغها .
*وانت من امتا بيهمك إذا كان في حد في دماغها والا لا ما انت كنت رافضها في ايه يا ابن بطني .
_ الصراحه يا ماما انا بحب قمر امتا وازاي معرفش انا معرفتش اني بحبها اوي غير لما روحت لبنان وشوفتها واقفه مع واحد اتجننت يا ماما وعقلي طار اللي هو هي ازاي واقفه معاه ياريتها تسامحني يا ماما ولله هعملها كل حاجه .
* اللي بيحب يابني بيحاول يسعد اللي بيحبه ديما واي عيب فيه هو يصلحه مش عيب أنها متعلمتش انت ممكن تعلمها وتخليها انسانه مثقفه لازم تحتويها وتفمهمها يابني .
_ياريت هي تسامحني يا امي وانا هعملها كل اللي نفسها فيه ومعتش هجيب سيرة التعليم انا بحبها اووي يا امي ادعيلي انها تكون من نصيبي.
*حاول معاها وان شاء الله هترضي تسامحك قمر طيبه وبتحبك وهتسامحك .
_ياااارب يا امي ياااارب .
(بقلم زوزه ) ياريت الي بيسرق ميسرقش انا بتعب فيها اكونت الكاتبه اللي هي انا يعني اسمه Thę Quëëŋ
في لبنان .
•ازيك استاذ مصطفى.
=ازيك انسه شمس عامله ايه.
•بخير الحمد لله .
=بتعملي ايه هنا .
•ابدا مفيش مستنيه واحده زميلتي هنا .
=ماشي عن اذنك وفرصه سعيده .
•انا اسعد وظلت واقفه بالشارع تنتظر صديقتها ولكن اتي بالقرب منها شابان وحاولوا أن يعاكسوها بالكلام وهي حاولت أن تمشي منهم لكن أحدهم قطع طريقها وقال رايحه فين يا جميل بس وحاول أن يمسك يدها ولكن هي ابعدتها بسرعه .
•بغضب ابعد عني ولكن اتي الشاب الآخر ليمسك يدها بالقوه ولكن قبل أن يمسك يدها وجد يد من حديد تمسك يده .
=بعصبية فكر تلمسها تاني وانا اقطعلك ايدك اتي الشاب لكي يضربه ولكن هو امسك يده ولواها ولكن اتي الآخر من خلفه وهو يحمل سكين بيده لكي يطعنه بها لكن صرخت شمس بشده وقالت بصراخ الحق يا مصطفي وانتبه هو وامسك يده وظلوا يتشاجروا .
(بقلم زوزه)
↚
-مستر .
:اسمي عدي ولله عدي .
-بضحك يا مستر .
:يادين النبي بت انتي حد مسلطك عليا قولي بس .
-بضحك ابدا محصلش يامستر .
: بضحك يخربيت المستر واللي جاب المستر عارفه يا قمر .
-بضحك نعم يا مستر .
:اوعي تضحكي تاني ماشي عشان كدهوت وانتي اصلا اسم علي مسمي روحي دك قرف في حلاوتك يا شيخه .
-بضحك يا مستر مالك متعصب ليه.
: بت انتي متقوليش مستر اله بتعصبيني .
- بضحك وهي ترفع يدها لفوق وتعمل كحركه استسلام وتقول خلاص خلاص اسفين يا ريس .
:بت متضحكيش انتي بتعصبيني لما بتضحكي .
-وهي تنظر إلي الشباك بضحك حاضر حاضر ثم نظرت بصدمه وقالت اوقف اوقف يا مستر بسرعه .
:يادي مستر واللي جابو مستر أقف ليه يا ست قمر .
- دي شمس بنت خالتي وفي حد بيتخانق ده تقريبا مستر مصطفي .
: مستر مصطفي مين ياختي ده بقا .
- أقف بسرعه ده باين أنه في مشكله .
: حاضر يا آخرة صبري ثم نظر إلي الخناقه التي كان بين مصطفي وهذين الشابان وقال في ايه يا شباب اهدو حصل خير .
'احد الشباب ابعد من هنا انت كمان .
: ولو مبعدتش هتعمل ايه .
'اتي الشاب الآخر لكي يضربه ولكن مسكه عدي بقوه وضربه برأسه في راس الشاب ثم وقع الشاب علي الأرض وهو يشعر بدوار .
-شمس انتي كويسه .
•بخوف انا انا كويسه المهم مصطفي .
=انا كويس يا شمس اهدي انتي ثم مسك الشاب الآخر واوقعه علي الأرض وقال له بعصبية بعد كده لما تشوفها من بعيد تبعد عن الطريق اللي هي ماشيه منه .
:اعطاء الشاب الذي ضربه برأسه ضهره وقال ها يا قمر ايه رايك فيا بطل صح مفروض تشجعيني يا بنتي ده انا بطل العالم .
-نظرت له بضحك وقالت انت المستر .
: بت انتي متعصبنيش ومتقوليش مستر دي .
-بضحك حاضر حاضر يا مستر .
: بضحك يا بتتتت هضربك .
-نظرت له بصدمه وقالت بصراخ عددددددي ..
↚
-نظرت له بصدمه وقالت بصراااااخ عددددددي الحق .
:التفت بسرعه خلفه وجد الرجل الذي ضربه يمسك سكينه واتي لكي يضربه بها في بطنها ولكنه مسك السكين بيده جامد إلي أن جرحت يده ثم مسكت الرجل وضربه واتي مصطفي وضربه ايضا ثم بلغت شمس الشرطه وأتيت واخذوهم الي القسم .
-بدموع عدي ايدك بتنزف جامد .
:اهدي بس ومتعيطيش انا كويس وده جرح بسيط اهدي .
•لا يا استاذ عدي ده مش جرح بسيط لازم تروح المستشفي يتخيط .
:انا كويس يا شمس متقلقيش .
-بدموع هتروح المستشفي يعني هتروح المستشفي .
:بت انتي متعيطيش اله وبعدين يعني يوم ما اسمع اسمي منك اتعور الله يسامحك يا قمر يا بنت ام قمر .
- بضحكه وسط دموعها انا مقولتش غير مستر .
: بت متعصبنيش انا مش قادر .
- بحزن ايدك وجعاك صح .
: متخفيش ولله كويس وهروح المستشفى اخيطها عشانك علي اني مبحبش المستشفيات بس يلا معلش .
=الف سلامه عليك انا اسف انت اتاذيت بسببي .
:الله يسلمك انت حضرتك كويس .
=لا دي شويه كدمات بسيطه .
-مستر عدي مستر مصطفي حضرتكم انتم الاتنين محتاجين تروحوا المستشفي .
=لا انا كويس مفيش حاجه ثم نظر إلي شمس وقال شمس انتي كويسه .
•انا بخير شكرا يا استاذ مصطفي بس حضرتك لازم تروح المستشفي نطمن علي حضرتك .
=انا كويس متخفيش المهم تعالي يلا اوصلك وانتي يا قمر تعالي يلا ومفيش درس انهارده .
- حاضر يا مستر .
:خدي يابت انتي راحه فين .
-هروح مع شمس ومستر مصطفي .
:مستر مين ياختي خليكي هنا انا هروحك .
-انت تعبان ولازم تروح المستشفى ومش هتعرف تسوق بايدك.
: ملكيش دعوه انتي ياختي خليكي هنا ثم نظر إلي شمس ومصطفي وقال معلش يا جماعه انا هروحها عشان هي امانه معايا ولازم اسلمها لاونكل خالد تعالي يا شمس معانا وبلاش نعطل استاذ مصطفى .
•حاضر .
= طيب عن اذنكم انا هروح ثم نظر لشمس وقال بلاش تقفي في الشارع لوحدك تاني يا شمس .
•حاضر وشكرا لحضرتك .
=ده واجبي عن اذنكم ثم تركهم وذهب .
: مين ده بقا يا استاذه قمر .
-ها ده مستر مصطفي .
:وهو يديه في وسطه مستر مصطفي مين ياختي .
-وهي تخبط يدها علي جبهتها وتقول بضحك اوبس ايه ده انا مقولتلكش .
:لا مقولتيش ياختي .
-ها أبدا ده مستر مصطفي بيديني درس في البيت بجانب المدرسه وكده يعني .
: لا ولله ياختي .
-ببراءه اه ولله .
↚
: طيب امشي ياختي دك قرف في حلاوتك دي ثم نظر إلي شمس وقال يلا يا شمس .
•معلش يا استاذ عدي انا هروح مع صاحبتي هي جات اهي وشاورت لها وقالت عن اذنكم ثم تركتهم وذهبت الي صديقتها .
:نظر إلي قمر وقال يلا يا آخرة صبري قدامي.
- بضحك حاضر يا مستر .
: بت متعصبنيش اله .
بقلم زوزه
-بضحك حاضر حاضر طيب هنروح الاول المستشفي نخيط ايدك .
: مش عايز اخيطها يا قمر مبحبش الحقن ولا المستشفيات .
-بابتسامه هادئه عشان خاطري يا عدي .
: عدي بابتسامه بلهاء عدي عشان خطرك يعمل اي حاجه يلا آخرة صبري .
في مصر .
' بتتجاهلني ليه يا حسام .
بقلم زوزه
_ابدا مفيش يا استاذه ميار .
' ايه استاذه دي اسمي ميار وبس يا حسام .
_معلش يا استاذه ميار انا مرتاح كده .
' بجد يا حسام انا معجبه بيك وسوء الفهم اللي حصل بيني وبين ولدتك ده كان غصب عني كنت متعصبه وممكن اعتذرلها عادي .
_ مفيش حاجه يا استاذه ميار وانا بتعامل معاكي عادي .
' طيب عشان خطري خلينا صحاب حتي وقولي ميار بلاش استاذه دي .
_ماشي يا ميار .
' طيب ايه صحاب بقا والا ايه .
_صحاب أن شاء الله .
بقلم زوزه
' ايوه اشطا بقا صحيح انت كنت اخد اجازه ليه الاسبوع اللي فات .
_ابدا مفيش كنت مسافر بس.
' خير مسافر ليه .
_ كنت مسافر لبنان لبنت خالي .
' بنت خالك دي اللي حكيتلي عنها اللي مبتعرفش تقرا ولا تكتب ثم كملت بضحكه استهزاء طيب دي سافرت ازاي ده حتي اسمها مبتعرفش تكتبه هههههه.
_ بعصبية ميار مسمحلكيش دي بنت خالي .
' في ايه يا حسام عادي يعني بهزر وبعدين انت كنت بتقول عليها انها جاهله .
_ انا اقول لكن انتي لا وياريت بلاش تجيبي سيرتها لأنها مستقبلا أن شاء الله هتكوني مراتي .
' ايه مراتك ازاي يعني بقا انت دكتور حسام يتجوز واحده زي دي يااااييي يع زوقك بقا بلدي اووي يا حسام .
_انا حر واه عايزها تكون شريكتي وراضي بكل العيوب اللي فيها ومحدش ليه دعوه ب ده .
' اووف استايلك بقا بلدي اووي طيب اوعي طلابك يعرفوا انك هتتجوزه واحده مبتعرفش تكتب اسمها ده انتي هتبقي مهزله الجامعه.
_ ميهمنيش راي حد فيها حتي انتي .
' اوووف الكلام بقا معاك صعب اوووي اشبع بيها يا حسام ياايي واحده جاهله وتركته وغادرت .
بقلم زوزه
_جلس علي مكتبه وقال يااارب انا اللي خليت واحده زي دي تعرف أن قمر كده وختي لو اتجوزتها هتعيريها ياريت تسامحيني يا قمر ياااارب خلي قلبها يحن عليا ياااارب .
في لبنان بعد شهر .
-عدي عدي .
:عايزه ايه يا آخرة صبري .
-المفروض اني اختك وصاحبتك وكده صح .
: ايوه يا ختي قولي .
- ايه رايك ااختارلك عروسه .
بقلم زوزه
: تعملي ايه يا اختي.
-اختارلك عروسه يا ديدو .
: يا ايه ياختي .
-يا ديدو .
↚
: هو عشان ديدو دي فاعملي اللي انتي عايزاه .
- خلاص هختارلك عروسه عشان البس سواريه .
: اممممم عايزه تجوزيني عشان تلبسي سواريه .
- اكييييد .
: امشي يا بت من وشي مش عايز اتجوز دلوقتي انا لسه بكون نفسي .
- بضحك بتكون نفسك فين ما انت عندك عربيه وعندك بيت ومعاك فلوس .
بقلم زوزه
: الله اكبر بت انتي بتقري عليا .
- انا ابدا محصلش وبعدين هقر عليك ياخويا هو انت حلو زي .
: ياختي فين الحلاوه دي ده انتي موكوسه تعالي شوفي بنات بلدنا .
- بضحك بقا يا استاذ يا لبناني انت تقولي موكوسه انت متنفعش لبناني خااااالص .
: بضحك ماهو امي علمتني انا وبابا نكلم مصري اكتر من لبناني .
- اممممم عايزه اشوف مامتك يا عدي .
: حاضر يا ستي يوم عيد ميلادك هجيبها معايا .
- بزعل بس انا مش هعمل عيد ميلاد .
بقلم زوزه .
: ليه يا آخرة صبري .
- مش عايزه اعمل عيد ميلاد من غير بابا وماما انت متعرفش هما وحشوني قد ايه .
: ادعيلهم ديما وهما في مكان احسن مننا .
- حاضر .
بعد شهر .
- علي فكره انت اخرتني معاك في المول انا مالي ومالك لبسك يا عم .
: مش انتي بقيتي اختي خلاص .
- عارفه بس عمو خالد اكيد هيزعل .
: مي هيزعل لاني مستاذن منه وبعدين هو بيامن عليكي طول ما انا معاكي متخفيش .
بقلم زوزه
- حاضر يلا وصلت عايز حاجه .
: استني انا نازل معاكي .
- نازل معايا ليه بقا .
: نازل لاونكل خالد عايز اتكلم معاه في حاجه .
- ماشي يلا .
: يلا يا اختي .
- ديدو انت مش ناسي حاجه انهارده .
: ابدا هو فيه حاجه انهارده .
- بزعل لا مفيش ثم ضربت جرس المنزل وفتح الباب ودخلت ولكن وجدت البيت مظلم فقالت بخوف ها هو في عفاريت والا ايه فين النور .
•مفااااااااااجااااااه واتي النور وكانوا عاملين حفله علي الضيق بمناسبه عيد ميلاد قمر فكان يوجد خالتها وزوج خالتها وشمس ومصطفى و والد ووالدة عدي .
بقلم زوزه.
: بابتسامه كل سنه وانتي طيبه يا قمري هو انا معقول انسي اليوم اللي قمري ايجت فيه علي الدنيا .
•وهي تحضنها كل سنه وانتي طيبه يا قمر وعقبال مليووون سنه .
°كل سنه وانتي طيبه يا حبيبه خالتك .
" كل سنه وانتي طيبه يا قمر .
^ كل سنه وانتي طيبه يا بنتي انا والده عدي .
× كل سنه وانتي طيبه يا بنتي انا والد عدي .
= كل سنه وانتي طيبه يا قمر .
- بحب بفرحه وانتوا طيبين كلكوا ومعايا يااارب انا مش عارفه اقول ايه .
: مش عايزك تقولي حاجه اهم حاجه فرحة عنيكي دي يا قمري .
- شكرا يا عدي .
:. مفيش شكرا بين الاخوات يلا عشان نطفي الشمع .
- حاضر .
: اخذها عدي يطعمها بيده في فمها من الجاتوه ويضحكوا وبهدلوا بعضهم جميعا حتي شمس ومصطفي .
_دخل بسرعه وقال بعصبيه ايه ده ..
↚
_دخل بسرعه وقال بعصبية ايه ده في ايه انتوا عاملين في بعض كده ليه ثم نظر لعدي بنظره كره وقال وانت بتعمل ايه هنا .
: بنفس نظره الكره ابدا مفيش بنحتفل بعيد ميلاد قمر .
_نظر إلي تلك الواقفه مصدومه وعلي وجهها قطع جاتوه وقال قمري كل سنه وانتي طيبه مكنش ينفع اعدي اليوم ده غير لما اجيلك بنفسي ثم ناولها باقه ورد حمراء وعلبه هدايا وقال بحب كل سنه وانتي ديما في حياتي منوراها ومعايا ديما .
-نظرت له بخجل من منظرها وقالت بتوتر و..و..وانت طيب .
: نظر له بكره ثم نظر إلي قمر وقال روحي اغسلي وشك .
-اومات بهدوء وقالت حاضر .
"اتفضل يا حسام يا بني .
_شكرا يا عمو باين اني جيت في وقت مش مناسب .
°تدخلت في الكلام وقالت لا ابدا يابني اتفضل البيت بيتك ثم نظرت إلي شمس وعدي ومصطفي الذين علي وجههم جاتوه مثل قمر وقالت شمس خدي عدي ومصطفي وغسلوا .
•حاضر يا ماما .
في الحمام الخاص بالضيوف يقف مصطفي وعدي مع بعضهم .
= مين ده يا عدي اللي برا .
:بغضب مكتوم ده حسام ابن عمة قمر .
=طيب وانت مش طايقه ليه .
:لانه انسان رخم وكل ما بيجي لازم قمر تزعل وهو اصلا انسان مستفز .
=مستفز امممم .
: بقولك يا مصطفي .
=قول يا عدي
: ايه رايك نعمل عليه لبنانين اللي هو شباب لبناني وان احنا أصدقاء قمر هو ميعرفش أن قمر بتتعلم ونحاول نستفزه شويه .
= بس قمر مش هتضايق .
:لا متخفش هبقي أقولها انا بعدين .
=ماشي انا معاك .
خرجوا له .
= مين هادا عدي .
:هادا ابن عمة قمر .
=خبرني كيفك شونو اسمك .
_اسمي حسام وانا بخير ثم نظر له وقال انت مين .
=انا رفيق قمر واسمي مصطفي .
_برفعه حاجب رفيق قمر ازاي يعني .
=عادي نحنا رفقات .
:لك يقبرني شو هالقمر اللي نازل من علي الدرج .
_ما تاخد بالك من كلامك ياعم انت بتعاكسها قدامي .
:شو يعني نحنا رفقات .
_يااارب الصبر من عندك عشان متصرفش تصرف غبي (بقلم زوزه) ثم نظر إلي قمر وقال إليها وقال ممكن نكلم كلمتين لوحدنا .
-حاضر ثم استأذنت من خالتها وخرجوا سويا في الحديقه .
-نظرت له وربعت يديها علي صدرها وقالت خير طلعنا برا ليه يا استاذ حسام .
_اولا اسمي حسام وبس ثانيا كل سنه وانتي طيبه ثم أخرج علبه صغيره حمرا من جيبه وقال دي سلسله بسيطه ليكي (بقلم زوزه )ويارب تعجبك ممكن تسمحيلي البسهالك .
-اولا اسمك استاذ حسام ده فرق المقامات ثانيا وحضرتك طيب ثالثا طبعا مش هسمحلك تلبسهالي لا ديني ولا أخلاقي تخليني اخليك تلبسها ليا .
_بس عادي يا قمر انا ابن عمتك وبعدين ما انتي مصاحبه الأولاد اللي جوا دول وماشيه معاهم وانا متكلمتش وساكت علي اني غيران عليكي موت( بقلم زوزه ) وعايز اخدك وننزل مصر بقا بس مستحمل عشانك عشان مش عايز ازعلك انا ساعه ما عرفت أن عيد ميلادك انهارده حجزت وجيت علي طول يا قمر سامحيني بقا انا ولله بحبك معتش بعرف اغمض عيني غير وصورتك في بالي نظرتك ليا حتي دموعك مش بتفارقني سامحيني يا قمر وانا هعملك كل حاجه ترضيكي ومتقوليش مقامات لا انتي مقامك اعلي مني بكتير بقلبك ده كبير وانا عارف أنه هيسامحني عشان خطري سامحيني وانا هعملك كل اللي تتمنيه .
↚
-انا بجد مش عارفه اقول ايه بس شكرا علي الهديه واصحابي اللي جوا دول انا بتعامل معاهم بحدود الادب والأخلاق وهما بيحترموني جدا ثانيا انا مش بفكر اني ارجع مصر حاليا انا مرتاحه هنا ومش عايزه ارجع مصر للحزن تاني بقيت اخاف من مصر بعد ما ماما وبابا راحوا مني فيها ثالثا انا مش بفكر في الارتباط حاليا انا لسه صغيره وعلي الاقل عشان ارتبط قدامي تلات سنين كمان فمش بفكر في الارتباط وانت هتفضل ابن عمتي عادي وزي اخويا الكبير .
_هعملك اللي انتي عايزاه هستناكي أن شاء الله عشر سنين بس اديني فرصه قوليلي انك مسامحاني بس انا بحبك يا قمر ومستعد استناكي العمر كله .
- انا مسامحك وعمري ما شيلت في قلبي من حد لكن مبفكرش في الارتباط (بقلم زوزه) دلوقتي وانا اسفه مقدرش اديك كلمه دلوقتي ويلا ندخل جوا نقعد مع العيله جوا .
_حاضر يا قمر وهحاول معاكي مره واتنين وتلاته بس عندي ليكي طلب واحد ممكن تسمعيني .
-اكيد اتفضل .
_ممكن تبعدي عن الولد اللي اسمه عدي ده ابو عنين خضر ده ولد ملزق كده ومش عاجبني وبعدين الناس اللي بعنين خضره دول مش حلوين .
-ضحكت وقالت عدي ماله وعنين خضره مالها .
_بغير عليكي منه يا قمر .
- أظن أن مفيش بنا حاجه تدعي للغيرة وبعدين عدي زي اخويا وهو بيعتبرني زي أخته .
_ ابعدي عنه واسمعي كلامي .
- عدي صديقي ومقدرش ابعد عنه لانه وقف جنبي في مشاكل كتير اسفه استاذ حسام .
_طيب انتي ليه بتقوليلي استاذ حسام وهو بتقولي اسمه من غير القاب ليه هو وانا لا هو فيه اي مميز عني .
-هقولك انا عدي عمري ما عمل بينا مقامات وعشان اقوله عدي كده بس حاول معايا كتير وكان بيقولها بضحك مش بيقفش زي حضرتك تاني حاجه عمره ما عمل مقارنه مع حد وديما واثق فيا وفي قرارتي وعلي فكره احنا بتخرج نتفسح سوا عادي بس عارف انا واثقه فيه ومامنه مع نفسي معاه (بقلم زوزه )لانه محاولش حتي مره أنه يمسك أيدي غصب عني أو أنه حتي يلبسلي سلسله جايبها هديه وهو انسان متواضع جدا .
: كان يقف بعيد عنهم ويسمع كلامها معه فهو يغير عليها بشده من ذلك الحسام وكان فخور بها وبكلامها فهو يعتبرها مثل ابنته الصغيره .
_ ايه كل الكلام اللي عليه ده انتي بتحبيه والا ايه بقا ياقمر .
- مش موضوع حب بس موضوع احترام ثقه انسان بيقف جنبي ديما بيدعمني ديما من غير مقابل من غير حتي حب زي ما انت مفكر .
_ خلاص يا قمر انا هقف معاكي وهعملك كل حاجه وياستي خليه صديقك ماشي ( بقلم زوزه )وهستناكي الاربع سنين او تلاته أو أن شاء الله عشره .
- انا مش عايزه ارتبط دلوقتي .
_ ماشي ياقمر انا هحاول معاكي مره واتنين وتلاته وان شاء الله هتقتنعي .
- طيب يلا عشان ندخل عيب نسيب الناس جوا ونطلع احنا .
_ لا انا يدوب امشي عشان هسافر تاني دلوقتي انا جيت عشان مسبكيش في يوم زي ده وحتي منهضتش اخد اجازه .
- طيب اقعد نتعشا سوا .
_ معلش مره تانيه انا هاجي كل فتره اطمن عليكي عن اذنك انا بقا وكل سنه وانتي ديما منوره حياتي .
- توصل بالسلامه .
_ تسلمي .
: ها مشي .
- ايه خضتني .
: اسم الله عليكي اتخضيتي كل ده واقفه معاه ليه ياختي .
- عادي يا ديدو ده ابن عمتي .
_ بت متعصبنيش ويلا ياختي دك قرف في حلاوتك بتحلوي كل شويه .
- امممم صحيح يا ديدو .
:قولي يا آخرة صبري .
- هما اللي بعنين خضره بيكونوا أشرار يعني انت شرير وضحكت .
: بضحك هو قالك كده صح .
- كنت واقف ليه انا عارفه انك بتثق فيا فكنت واقف ليه بقا .
: الصراحه يا قمر يعني .
- ايوه الصراحه ايه بقا اوعي تكون بتشك فيا أو مبتثقش فيا .
: لا طبعا انا بثق فيكي جدا .
- امال ايه بقا .
: الصراحه يا قمر انا انا ب..
↚
:الصراحه ياقمر انا انا بخاف عليكي جدا من حسام ده .
-باندهاش بتخاف عليا من حسام ليه .
: بخاف يجرحك بالكلام زي الاول ويفكر انك يتيمه ومحدش يقدر يقفله بخاف يفكر انك لسه متعلمتيش ويجرحك زي الاول بخاف ياذيكي بكلمه انتي بقيت بعتبرك زي بنتي مش اختي يا قمر بقيت بخاف عليكي من الهوا بحسك بنتي الصغيره اللي تايها في الدنيا دي تعرفي يا قمر انا عمري ما اتعملت مع بنات زي ما بتعامل معاكي طول عمري بقول مفيش حاجه اسمها صداقه بين بنت وولد طول عمري اقول مينفعش وحرام بس عارفه لما شوفتك مشوفتكيش بنت كبيره لا شوفت لسه طفله صغيره بداءه مدرسه بس خايفه من جواها بتخبط في الدنيا وعايزه توصل لهدفها عارفه انا بشوفك بنتي مش اختي وصديقتي وهفضل طول عمري فخور بصدقتي معاكي وفخور بيكي انتي شخصيا يكفي انك لما حسام حاول يلبسك السلسله رفضتي مع أن انتي بتخرجي معايا بس مبترفضيش وده عشان انتي ( بقلم زوزه )واثقه فيا بجد وانا عمري ما هخون ثقتك فيا كل سنه وانتي بنتي واختي وصحبتي وكل حاجه حلوه في حياتي انتي جيتي مليتي حياتي فرحه شبهك يا طفلتي .
-ادمعت عيناها وقالت ربنا يخليك ليا انت عارف اني بثق فيك اكتر من اي حد انت الاخ والسند اللي ربنا بعتهولي بعد ما حرمني من أهلي ربنا يخليك ليا يااارب .
: بت انتي متعطيش مش بتبقي حلوه .
-انت اللي خليتني اعيط ويوم عيد ميلادي ها .
: خلاص بس اضحكي ويلا نكمل لعب مع شمس ومصطفي .
- اممممم انت مش ناسي حاجه يا عدي .
: ناسي ايه يا آخرة صبري .
- فين هديتي ها ها .
: بت انتي مش عملتلك مفاجاه وخلاص .
- لا طبعا عايزه هديه .
: طيب قوليلي حسام ده جبلك ايه .
- امممم ليه.
:قولي وخلاص اصلا انا مش بطيقه .
-العلبه اللي ادهالي مع البوكيه العلبه دي فيها فستان شيك ومع مستلزماته من كل حاجه .
: امممم والصغيره دي .
-بيقول فيها سلسله بس لسه مش شوفتها .
: افتحي نشوفها سوا .
- ماشي يا استاذ عدي أهي ثم نظرت لها وقالت واووو طلع زوقه يجنن .
: بت انتي اكتمي اصلا مش حلوه .
- يا عدي بقا ولله شكلها حلو .
: هي الصراحه حلوه وباين عليها غاليه اوووي .
- امممم طيب انت مضايق ليه .
: الصراحه يعني جبتلك سلسله هديه بس مش غاليه زي دي انا حبيت اجبها ليكي من فلوس شغلي انا ثم ( بقلم زوزه) أخرج علبه من جيبه وفتحها وقال يااارب تعجبك .
- واووووو يا عدي دي تجنن بجد ربنا يخليك ليا ده انا هلبسها دلوقتي ثم اخذتها والبستها الي نفسها ونظرت الي السلسله وقالت بجد جميله اوووي .
: بجد عجبتك .
- عجبتني جدا ولله ربنا يخليك ليا يااارب .
: ويخليكي ليا واشوفك ديما فرحانه كده تعالي ندخل جوا يلا .
- حاااضر .
في مصر بعد اسبوع .
همسات وضحكات وسط الطلاب وهم ينظرون إلي دكتورهم حسام .
_ دخل الي القاعه وجد الفتيات تنظر له ثم تتهامس وتضحك فيما بينهم والشباب ينظرون له بنظرات شامته واستهزاء بدا المحاضره وهو (بقلم زوزه) لا يفهم لما ينظرون له هكذا ثم في وسط المحاضره سأله طالب لديه وقال دكتور كنا عايزين نعرف اهميه التعليم .
_ اجابه بهدوء وقال التعليم مهم جدا مهم في كل حاجه في كل مجالات الحياه حتي لو مش هتشتغل بتعليمك بس بردو اسمك انسان متعلم الناس بتيجي تستشيرك في أمور انت بتدرسها والدك ووالدتك بيبقوا فخورين بيك غير أن الدين حثنا علي العليم حيث دعا الإسلام إلى العلم والأخذ به والاهتداء إليه وشد الرحال في طلبه، وحرض المسلمين على اتباع سبله والركون إلى حجراته دراسة وتدريساً، ذلك أن الشخصية الإنسانية لا يقدمها ولا يرقيها شيء غير العلم الموجه توجيهاً أخلاقياً سليماً . وهناك آيات كثيرة تشف عن دعوة اللّه تعالى جميع المسلمين إلى إطلاق عقولهم وإعمال نظرهم، ليتفكروا وينظروا في هذا الكون الذي هو آية من آيات اللّه، وليتأملوا ملكوته في السموات والأرض . يقول تعالى: أفلم ينظروا إلى السماء فوقهم كيف بنيناها وزيناها ومالها من فروج . والأرض مددناها وألقينا فيها رواسي، وأنبتنا فيها من كل زوج بهيج تبصرة وذكرى لكل عبد منيب (ق: 6 و7 و8) .
وقد شرّف اللّه العلم والعلماء، وميزهم عمن سواهم حيث يقول: قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون . إنما يتذكر أولو الألباب (الزمر: 9) . ولا شك في أن أولي الألباب الذين عناهم اللّه تعالى هم أهل العلم أيضاً، فأصحاب العقول المستنيرة بنوره، ينالون رضى اللّه، حيث يقول تعالى في القرآن الكريم، إن العلماء لهم درجات عند ربهم وميزات يخصهم بها لفضلهم على غيرهم من الخلق: يرفع اللّه الذين آمنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبير (المجادلة: 11) وحيث يقول رسول اللّه صلى الله عليه وسلم في حديث رواه الترمذي ومسلم وأبو داود: من خرج في طلب العلم، فهو في سبيل اللّه حتى يرجع .
↚
وفي ادله كتيره انا ذكرت منها البعض فقط .
.. أحد الطالبات طيب دكتور انا دلوقتي لو اتقدملي شخص بس مش متعلم وانا متعلمه هل هنتوافق احنا الاتنين يعني هل مثلا هنفهم علي بعض .
...رد عليها طالب آخر وقال بضحك اكيد لا يابنتي ده انتي لو قولتي كلمه بالانجليزي قدامه هو مش هيفهمها ده لو شتمتيه بلغه تانيه مش هيفهم دول بيبقوا ناس اغبيه ثم نظر إلي دكتور حسام وقال باستهزاء حتي اللي يوافق يرتبط بيهم يبقي غبي ثم اكمل وهو يرفع يده لفوق وقال سوري دكتور وجلس مكانه .
_ نظر له حسام بشك وقال سوري علي ايه .
...حضرتك يعني خاطب بنت جاهله ده حتي مبتعرفش تكتب اسمها وأخذ يضحك باستهزاء وايضا بقية الشباب يضحك معه .
_ حاول تمالك أعصابه وقال بهدوء طيب وايه يعني دي حياتي الشخصيه ايه اللي دخلك فيها .
...يعني ازاي دكتور زي حضرتك يجوز بنت جاهله كده .
_ بعصبية لو سمحت الزم حدودك ثانيا الجاهل فهو انت لأن الجهل في القلب مش في القلب انت مثلا مشوفتهاش ولا تعرفها فبتحكم عليها من ايه طيب ممكن تكون هي متعلمتش بس اذكي مني ومنك مليون مره قلبها طيب جدا مش زينا .
..أحد الطالبات هو لسه في حد كده يا دكتور دي هتلاقيها بنت من اللي بيلفوا علي الشباب .
_ اولا مسمحلكيش ثانيا دي خطيبتي وانا حر ودي حياتي وانا حر وبعدين مفيش حاجه اسمها كده لو في حد بينكم حب بجد فيعهرف معني الكلام ده هيعرف أن اللي بيحب مش بيبص لعيب الشخص اللي بيحبه وبعدين ده مش عيب وهي غصب عنها كده وبعدين انا هعلمها وهخليها (بقلم زوزه) احسن مني ومنكم ودي حريتي ولو بجد في حد حب هنا هيعرف اللي بيحب هيعمل ايه عشان اللي بيحبه .
'وقف شاب من وسط الشباب وقال بحب حضرتك انا بحب وعارف كلامك وبجد اللي بيحب مش بيشوف في حبيبه عيب حتي لو كان العيب ده ايه اللي بيحب بيشوف حبيبه كامل مكتمل بيشوف حبيبه مفيش منه في الدنيا دي حبيبه ده شخص بيدخل يخطفه من نظره عينيه نظره واحده بتقلب حياتك انا مقدر حبك ده جدا لاني حبيت وبجد ربنا يوفقك يا دكتور ويجعل الانسانه اللي بتحبها من نصيبك ياااارب .
_نظر له بشكر وقال شكرا يا اسمك ايه .
' اسمي مؤيد الشناوي يا دكتور .
( تبع روايه عشق حياه ❤️😂)
_ ايه ده انت من عيله الشناوي اخو كنان الشناوي وعدي الشناوي .
' ايوه يا دكتور .
_ اتشرفت بمعرفتك يا مؤيد ثم نظر إلي طلابه وقال ده انسان حب ومقدر قيمه اللي بيحبه ياريت تفوقه لنفسكوا مفيش حاجه اسمها كده الجهل الحقيقي في ده جهل في القلب اللي يبص للناس من فوق. وكأنه اعلي منهم ده جهل اللي يشوف نفسه علي الناس ده جهل احنا اتعلمنا عشان نفيد الكل بعلمنا عشان نعلم الكل كده المحاضره انتهت ثم أخذ اشياءه وخرج .
"ها عملت ايه في المحاضره .
... الصراحه يا دكتوره ميار الكل احترمه وفي شاب طلع ووقف معاه والكل دلوقتي بيشكر في الدكتور وفي اللي راحله المكتب عشان يهنيه علي الخطوبه ويعتذرله عن الغلط اللي حصل في المحاضره .
"يعني مضايقش .
... لا يا دكتوره هو كان فخور بيها جدا .
" اووووف طيب امشي انت .
_ وتمشيه ليه يا دكتوره يا محترمه هو ده معني الصداقه وخلينا صحاب ..
↚
_وتمشيه ليه يا دكتوره يا محترمه هو ده معني الصداقه وخلينا صحاب .
"ح..حسام انا معملتش حاجه .
_متجبيش سيرتي علي لسانك صحيح الجهل في القلب مش في العقل .
" حسام انا مقصدش حاجه .
_ متقصديش حاجه وسمعتي اللي علي لسان كل الطلبه وسمعة خطيبتي ده ايه بقا يا دكتوره (بقلم زوزه ) يا محترمه .
" عادي يا حسام ما انت موافق بيها فلازم تتقبل ده .
_ انا متقبل ده ومحدش ليه دعوه ويهينش خطيبتي وزوجتي مستقبلا وحتي من غير ما تكون خطيبتي فهي بنت خالي .
" عادي يعني حسام هي مكنتش موجوده .
_ لا طبعا ده انتي تحترميها في غيابها قبل وجودها .
" اوووف بقا انت بقيت خنيق اووي
_ بعصبية ميااار اسمعك تجيبي سيرة قمر تاني علي لسانك وانا اوعدك اني اعرفك مين حسام الدين علي حق مفهوم والا لا .
" حاضر .
_ بغضب مفهوم .
" بتوتر م..م..مفهوم .
بعد شهرين .
بقلم زوزه .
_ ها ياقمر وافقي اني اعزمك علي الغدا انهارده .
- مش عارفه يا استاذ حسام .
_علي فكره احنا قولنا بلاش استاذ حسام عشان خطري انا ياستي ابن خالك وبس .
- بخجل ماشي يا حسام .
_ ها موافقه نتغدا سوا انا اخدت موافقه لسه موافقتك انتي بس .
: وهو يدخل بس انا مش هسيبها تخرج معاك لوحدها .
_ برفعه حاجب وحضرتك مين بقا .
- انا ولي أمرها ملكش دعوه انت ثم نظر إلي قمر وقال بضحك وافقي خلينا نروح ناكل اكله حلوه علي حسابه .
- نظرت له وهي تكتم ضحكتها فهي تعلم أنه لا يحب حسام ولا حسام يحبه ثم قالت بهدوء عندي شرط .
_ بسرعه موافق عليه .
- هتتعامل انت وعدي عادي مع بعض انت ابن خالي اه لكن هو بعتبره اخويا وولي امري بعد عمو خالد .
: وهو يضع يده في وسطه قال وانا ايه اللي يجبرني بقا ياختي اني اتعامل مع كائن الاستفزاز ده .
_ شوفتي اهو هو اللي بدا يغلط مش انا .
- عددي انا عايزه اخرج لو متعملتوش حلو مش هخرج مع حد فيكم وأخرج لوحدي .
: نعم ياختي تخرجي لوحدك فين هي سايبه ولا ايه يلا قدامي يا آخرة صبري (بقلم زوزه) .
- بضحك حاضر حاضر .
_ علي فكره ضحكتك حلوه يا قمر .
- بخجل شكرا .
: انتي من أمتي بتتكسفي ياختي ثم نظر لحسام وقال وانت اظبط يا خويا عشان انا خلقي ضيق .
_ملكش دعوه انت ده انت بنادم لزقه .
: لزقه لزقه مش هسيبك معاها لوحدك بعينك .
↚
-ممكن تهدوا بقا خلينا نخرج ننبسط شويه .
_ طيب ممكن تقبلي الورد اللي شبهك ده يا قمري .
- بخجل شكرا .
: بت اظبطي ثم أخذ الورد من حسام وقال شكرا عندها حساسيه .
_ بنادم مستفز .
: شبهك ياخويا .
- يلا بقا انا جوعت .
_ يلا يا قمري .
: صبرني ياااارب .
= انسه شمس .
•استاذ مصطفي نعم .
=بتتجاهليني ليه يا انسه شمس .
•ابدا انا مبتاجهلش حضرتك .
= طيب ممكن حضرتك تقبلي اني اعزمك علي عصير .
• مش عارفه الصراحه يعني .
= متخفيش مش هاخر حضرتك هما عشر دقائق .
• ماشي .
= اتفضلي تشربي ايه .
• اي حاجه .
= هطلبلك فراوله .
• ماشي .
= انسه شمس كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع .
• اتفضل حضرتك .
= انتي عارفه اني دكتور في كليه تربيه واكيد عارفه اني كل حاجه احنا جيران من زمن وانا مصري زيك .
• ايوه عارفه .
= كنت عايز اسالك علي حاجه .
• اتفضل حضرتك .
= كنت عايز اسالك إذا كانت انسه قمر في حد في حياتها والا لا .
•بصدمه قمر .
=ايوه
• لا مفيش حد في حياتها بس ليه .
= الصراحه انا مش عايز الف وادور كتير يا انسه شمس انا معجب بانسه قمر بس عارف انها لسه بتدرس فعشان كده خوفت افاتحها في حاجه وحضرتك (بقلم زوزه ) بنت خالتها فإنتي ممكن تساليها وانا ممكن اجي اطلب أيدها واخطبها واستناها لما تخلص المدرسه وبعدين نتجوز وتبقي تكمل الكليه في بيتنا .
•بصدمه ودموع متحجره بعيناها وخيبه امل ها ها اه لا .
= مالك يا انسه شمس .
• ها ابدا مفيش انا اتاخرت لازم امشي .
=طيب هتكلميها .
• أن شاء الله عن اذنك وغادرت بسرعه ودموعها علي خدها وعلي باب المطعم صدمت بقمر وهي داخله مع عدي وحسام .
-بخضه شمس مالك في ايه بتعيطي ليه .
• وهي تمسح دموعها ولكن دموعها تنزل بغزاره مفيش يا قمر .
: مالك يا شمس بتعيطي ليه .
- مالك يا شمس في ايه .
• ازدادت في البكاء اكثر وقالت طلع بيحبك يا قمر طلع بيحبك وغادرت وهي تركض وظلت قمر واقفه مكانها مصدومه ( بقلم زوزه ) بيحبني مين ده اللي بيحبني ثم نظرت إلي الأمام وجدت مصطفي كان يقف يحاسب الجرسون ولا يأخذ باله منهم ففهمت سريعا ونظرت إلي أثر شمس ثم ذهبت تركض خلفها وهي تقول شمس استني يا شمس استني وفهميني وكانت تعدي الطريق ولا تري السياره الي تاني بسرعه واصطدمت بها .
_ بصراااخ قمرررررررر.
: بصرااااخ قمرررررررر.
• وقفت ونظرت خلفها وجدتها..
↚
•وقفت ونظرت خلفها وجدت قمر واقعه علي الأرض وسط دمائها ظلت واقفه مصدومه .
_بصدمه وهو يركض باتجاهها ويقوم يحملها من علي الأرض ويقوم بالصراخ علي عدي بأن يشغل السياره بسرعه .
: بصدمه هـ..هـ..هنروح فين .
_ علي اقرب مستشفى بسرعه اتحرك يلا .
: بتوتر حاضر حاضر ثم نظر إلي شمس التي تقف بدموع وقال يلا يا شمس بسرعه .
•ذهبت بسرعه وركبت في الامام مع عدي وكان حسام يحمل قمر علي رجليه في الكرسي الخلفي .
_نزل وهو يحملها ويصرخ باعلي صوته دكتوووور دكتوووور بسرعه .
.. اتي إليه الممرضين واخذوها منه بسرعه ووضعوها علي السرير الناقل واخذوها الي غرفة الطوارئ (بقلم زوزه ) .
: ظل واقف وعيناه تنزل ده دموع كثيره وهو لا يفهم شئ يقف تائه يريد طفلته فقط .
_ كان واقف ودمائها علي يديه ينظر إلي دمائها وينظر إلي الغرفه التي دخلتها ثم رفع رأسه عاليا قائلا بعد تنهيده طويله يااااااااااارب متحرمنيش منها يااااااااااارب وظل واقف يردد يااااااااااارب ويتنهد بصوت عالي .
•كانت تجلس علي مقعد وهي تبكي بشده وتضع يديها علي وجهها وتزداد في البكاء .
..بعد مده خرج الطبيب من الغرفه .
_ذهب إليه بسرعه وقال طمني يا دكتور قمر عامله ايه .
..للاسف المريضه عندها نزيف شديد ومش عارفين نسيطر عليه ولازم حالا تدخل العمليات.
_ طيب ما دخلها يا دكتور مستني ايه .
..محتاجه موافقه حد من الأهل الاول .
_ طيب مستني ايه يا دكتور هات الورق وانا امضي انا ابن خالها وولي أمرها ثم اكمل بعصبية مستني ايه يا دكتور يلا بسررررعه دخلها العمليات وانا هخلص الورق كله .
.. طيب طيب ثم ذهب باتجاه الغرفه وبعد مده جهزوا قمر للعمليات ودخلت غرفه العمليات .
: كان يقف ينظر الي غرفه العمليات مصدوم ويبكي بشده .
_ ذهب باتجاهه وهو يحاول أن يجمد أعصابه ولكن لا احد يخاف عليها مثله ثم قال اهدي هتبقي كويسه تعالي نروح نصلي وندعيلها وان شاء الله هتبقي كويسه (بقلم زوزه ) .
: نظر له بدموع ثم ارتمي في حضنه وظل يبكي ويقول أنا خايف اخسرها دي بنتي انا خايف اخسرها .
_ أخذه في حضنه ثم قال وهو يحاول أن يتمالك أعصابه وان دموعه لا تنزل ثم خانته دموعه بعد أن حاول امساكها وقال تعالي صلي وادعيلها .
: ذهب معه ولكنه ذهب الاول الي شمس وحاول أن يجعلها تهدأ ثم اتصل علي خاله قمر وزوج خالتها واخبرهم أن قمر عملت حادث بسيط وأنهم لي المشفي وذهب مع حسام وظلوا يصلون ويدعون الله بأن ينجي محبوبتهم قمر .
بعد نصف ساعه صعدوا الي المستشفي وقابلوا وهم في طريقهم خاله قمر وزوجها وهم يأتون بسرعه إليهم .
° قمر مالها يا حسام طمني يابني بنتي جرالها ايه .
"قمر فيها ايه يا عدي رد عليا وانت بتعيط ليه وقمر بتعيط ليه ما حد يرد يابني الله يرضيك .
_ وهو ياخذ نفسه اهدوا ممكن هي دلوقتي في العمليات وان شاء الله هتبقي كويسه ادعولها بس .
°بدموع في العمليات ليه ايه اللي حصلها .
_ وهو يمسك يدها ويجلسها علي كرسي بجوار شمس ويقول ممكن تهدي هي هتبقي كويسه بس ادعيلها انتي .
ظلوا جميعا يدعون كثيرا وهم يقفون متوترين علي أعصابهم فشمس ونعمه كانوا لا يبطلون بكاء وعدي كل ما يتذكر موقف مع قمر تنزل دموعه ثم يمسحها وخالد كانت عيناها تتلألأ بالدموع فهو كان يخشي علي الفتاه التي كانت بمنزله ابنته وأمانه خالها سابها لديه أما حسام فكان يقف تائه ينظر للكل ثم يدعو الله بأن ينجي محبوبته ومعشوقته التي يعشقها لحد الجنون فإن أصابها شئ فهو لن يقدر علي الحياه بدونها (بقلم زوزه ) بعد ساعتين خرج الطبيب من غرفه العمليات .
_ ذهب إليه حسام اول واحد وقال بتوتر طمني يا دكتور قمر عامله ايه .
..بعمليه احنا حاولنا نسيطر علي النزيف وان شاء الله هتبقي بخير ادعولها لو ال 24 ساعه دول عدو علي خير فهي هتبقي بخير ثم تركهم وذهب .
°الدكتور قصده ايه بالكلام ده يا حسام .
_ هتفوق أن شاء الله يا خالتي ادعيلها انتي .
° بدموع يااااارب دي الحاجه اللي فضلالي من ريحه اختي ياااارب حافظ عليها ياااارب وماتحرمني منها ياااارب (بقلم زوزه ) .
: بعد يومين وهو جالس معها في الغرفه بعد أن سمح له الدكتور بالدخول فوقي يا قمر عشاني فوقي انتي سيباني لمين ها فوقي يا قمر متسبنيش لوحدي فوقي بقالك يومين نايمه عجبتك النومه يا قمر قومي يا قمر لسه قدامك مستقبل وأحلام عايزه تحقيقها قومي يا قمر عشاني انا عدي اخوكي وصديقك قومي يا قمر بلاش تنامي النومه دي .
_ دخل إليها بعد أن خرج عدي وجلس بجوارها وامسك يدها ونزلت دموعه وقال قومي يا قمر انا اسف سامحيني لتاني مره معرفش أحافظ عليكي اول مره لما جرحتك وتاني مره لما كنتي معايا ومعرفتش احميكي قومي يا قمر عشاني انا بجد بحبك قومي يا قمر ولله العظيم بحبك وبعشقك قومي وانا هعملك كل اللي نفسك فيه طيب عارفه انا سمعت أن فيه مدرسه في لبنان هنا بيدخلوا فيها وبتخرجوا علي كليه هقدملك فيها ياقمري عشان محدش يرفع عينه فيكي حتي لو انا هخليكي حاجه كبيره الكل يشاور عليها من بعيد بس قومي يا قمر قومي لو بتحبيني بلاش تنامي كده ثم ظل يبقي بجوارها (بقلم زوزه ) .
•عايزه تسبيني يا قمر ليه قومي يا قمر وشوفي ايه اللي حصلي انا خسرت مصطفي مش عايزه اخسرك ياريتني سمعت كلامك ياريتني معلقتش قلبي بيه هو طلع بيحبك انتي يا قمر طلع معجب بيكي انتي مش انا هو انا مش حلوه يا قمر يعني هو حبك انتي وانا لا طيب ليه يا قمر ليه وظلت تبكي بجوارها ....
- بعد مده وشمس جالسه تمسك يدها بدأت قمر بتحريك صوابعها فصدمت شمس ثم خرجت تركض تنادي علي الدكتور .
• دكتووور دكتووور بسرعه .
_ بقلق في ايه يا شمس في ايه .
• قمر حركت صوابعها قمر حركت صوابعها .
..ذهب الدكتور بسرعه ووجد أنها بدأت تفوق فبدأ يعمل لها اللازم وخرج وطمانهم انها بدأت تفوق .
بعد يومين بقلم زوزه .
في غرفه قمر في المستشفي كانت تجلس مع عدي والباقي ذهب ليغير ملابسه وحسام كان يأتي بطعام من تحت .
- عدي ممكن اطلب من طلب .
: انتي تؤمري قمري .
- عايزه بيت في لبنان أو سكن طالبات اي مكان اقعد فيه الاربع سنين بتوع المدرسه .
: ليه بتقولي كده يا قمري .
- عدي الصراحه انا بفكر اني اسيب لبنان مش عارفه لو ملقتش بيت هسيب لبنان انا مش عايزه اقعد هنا ..
↚
-عدي الصراحه انا بفكر اني السبب لبنان مش عارفه لو ملقتش ريت هسيب لبنان انا مش عايزه اقعد هنا .
: برفعه حاجب نعم ياختي مش عايزه تقعدي هنا ليه بقا.
-الصراحه يعني .
:ايوه قولي الصراحه بقا .
-الصراحه يعني أن مستر مصطفي معجب بيا وعايز يتقدملي .
: بعصبية نعمممم ياختي وده ليه أن شاء الله ومن امتا نهارك اسود قالك ايه انطقي يابت .
-طيب ممكن تهدأ انت متعصب ليه .
: وهو يحاول كتم عصبيته فهو حقا لا يري مبرر لتلك العصبيه ثم قال طيب قولي ايه اللي حصل .
- اولا هو مقالش ليا .
: امال عرفتي ازاي .
- فاكر يوم الحادثه لما شمس كانت بتعيط وبتقولي طلع بيحبك هي كانت قاعده معاه .
: طيب وشمس كانت بتعيط ليه .
- بصراحه يعني شمس كانت معجبه بمستر مصطفي من زمان ولما فاتحه فرحت وفكرت أنه هيطلبها هي وهي انصدمت لما طلبني .
: مش فاهم بردو يعني هو كان بيحب شمس والا ايه .
- لا شمس كانت معلقه نفسها في وهم أنه في يوم هيحبها وانا قولتلها وحذرتها انها متعلقش نفسها بيه لكن هي مسمعتش ولما بدأ معاها الكلام فكرت هي وبعد كده انصدمت لما عرفت أنه انا عشان كده مش عايزه اقعد في البيت لان لو قعدت اكيد هشوف مستر مصطفي تاني غير أن اصلا شمس بعد كده هتبقي تضايق من وجودي وكده (بقلم زوزه )
: بس شمس من يوم ما عملتي حادثه وهي زعلانه عليكي .
- اكيد هتزعل يا عدي ما انا بنت خالتها لكن هتفضل فاكره الموقف ده وهتبقي تخاف مني لو جالها عريس أو حبت حد وده هيولد بينا الكره وانا مش عايزه كده انا مش عايزه يكون في كره في قلب شمس ليا عايزه ابعد وابقي خفيفه علي قلبهم افهمني عدي .
: الصراحه عندك حق طيب هتعملي ايه .
- مش عارفه اعمل ايه بفكر انقل سكن تاني بس هروح فين وهعمل ايه مش عارفه عدي اعمل ايه مش عارفه .
_ دخل وقال انا اسف اني سمعتك بس غصب وانا جاي سمعتك بالصدفه أن في واحد بيحبك ومتقدملك فالصراحه وقفت اسمع ياريت تسامحيني بس انتي ليه عايزه تقعدي هنا ممكن ترجعي مصر معايا ( بقلم زوزه ) .
-نظرت له بصدمه وقالت انا يعني يعني .
_ نظر لها بشكل وقال انتي ايه يا قمر وعايزه تقعدي هنا ليه .
- نظرت إلي عدي بارتباك وقالت هو يعني انا انا يعني اه انا قاعده هنا عشان خالتو ام عدي بقالها فتره تعبانه وعايزه حد ياخد باله منها وانا باخد بالي منها وهي بحسها زي ماما وبتعوضني عنها .
: نظر لها بشك وقال بس انا كنت شايفها في عيد ميلادك كويسه وبعدين عادي هما ممكن يجيبوا ليها ممرضه .
: بكدب قال ماهو اصلا ماما بتعاني من مرض نفسي ومينفعش ممرضه .
_برفعه حاجب طيب واشمعنا قمر .
: ماهو اصلا الحكايه اني كان عندي اخت اسمها قمر وهي توفيت من سنه في حادثه وقمر اسمها علي اسم اختي حتي ده شبهها بس قمر محجبه واختي مش محجبه كانت وعشان كده ماما من يوم موت اختي وهي بتعاني من حاله نفسيه ولما شافت قمر فهي مفكراها اختي وعشان كده قمر بتكون ديما جمبها وده بتعليمات من الدكتور ده حتي مفروض تقعد معاها في البيت بس خالتو نعمه مهياش راضيه وكده وموضوع شمس وقمر ده فمفروض قمر تسيب البيت انا بستاذن منك أنها تقعد مع أهلي وانا هسيب البيت وهي هتكون جمب والدتي بس فترة علاجها وبعد كده لو عايزها ترجع معاك عادي بس ارجوك استاذ حسام متمنعش انها تفضل جمب والدتي لما تتعالج ثم اكمل بدموع تمثيل انا الصراحه ما صدقت الاقي واحده شبه اختي انت لو تعرف ماما بتعاني قد ايه من فقدان اختي وبتدخل في حاله انهيار أنها ساعات فكرت تموت نفسها فأرجوك استاذ حسام خليها هنا وانا اوعدك طول ما هيا في البيت انا مش هكون هناك وهقعد في بيت التاني المهم صحه ماما وبس .
- نظرت له بصدمه وهي فاتحه فمها كالبلهاء فهي حقا لا تعلم ما يقول عنه شئ ولكن ظلت صامته .
_ نظر لها وقال إنتي ايه رايك يا قمر انا مش عايز اغصبك علي حاجه بس مينفعش تقعدي عندهم انا ممكن اجيبلك بيت هنا بس تكوني جمبهم بس مش هامن تكوني لوحدك والصراحه مش مقتنع انك تفضلي هنا بس بردو مش عايز اغصبك علي حاجه عشان متزعليش مني انا كل اللي عايزه هو راحتك وبس انتي تقريبا بقالك هنا اهو حوالي 8 أو اكتر يعني قربتي علي السنه وانا مش راضي اتكلم ومش عارف خالك راضي ازاي بس براحتك شوفي اللي يريحك وانا هعمله ليكي .
- يعني يا حسام خالتو ام عدي بتفكرني بماما وحنانها عليا اللي اتحرمت منه بجد خالتو طيبه جدا وحرام اللي بيحصل فيها انا عايزه افضل جمبها بس لغاية ما طيب حرام يا حسام دي بتناديني بنتي ده حتي عدي اعتبرني أخته وباباه اعتبرني بنته مش عايزه اسيبها وترجع تتاذئ بسببي مش عايزه أشيل ذنبها مش عايزه الست اللي اعتبرتني بنتها تموت زي ما ماما ماتت انا عايزه امي التانيه تبقي عايشه عايزه ااحس بحنانها شويه يا حسام ارجوك وافق وافق عشاني واللي انت عايزه انا هعمله بس ارجوك وافق (بقلم زوزه ) .
_ اللي انتي عايزاه يا قمر بس فترة علاجها وبس وعايز اتكلم مع الدكتور بتاعها بردو وافهم حالتها انتي عارفه اني دكتور بس انا بحب اشتغل في دكتوراه الجامعه افضل المهم عايزه اعرف من الدكتور اكتر حالتها .
- بتوتر هو انت يعني معقول عايز تعرف حالتها عشان مكدبني مفكر اني بكدب عليك يا حسام هو انت تعرف عني اني كدابه .
_ اوووف بقا يا قمر انا عايز اطمن عليها وبس وخلاص مش عايز اشوف حاجه .
-طيب حسام هو انا مش عايزه اقعد عند خالتو مصطفي اللي كانت شمس بتحبه جارهم طلع معجب بيا وعايز يخطبني واكيد لو فضلت قاعده معاه هيحاول مره واتنين وتلاته وانا مش عايزه كده .
_ومصطفي ده يعجب بيكي ليه لو اشوفه بس ولله كنت مسكته موته ويبصلك ليه اصلا اووووف ياقمر اووووف ارجعي معايا بقا انا بحبك وعايز اتجوزك بس خليني معاكي للاخر يا قمر وهعملك اللي انتي عايزاه .
- طيب هعمل ايه مع خالتو نعمه والبيت وكده .
: انا ممكن اكلم خالتك نعمه وافهمها الوضع والبيت اقعدي مع امي وابويا وانا مش هقعد في البيت هاخد بيت تاني وخلاص .
_ لا خليك في بيتك يا استاذ عدي انا هجبلها بيت يكون قريب من بيت أهلك بس ياريت لما تكون هي موجوده مع والدتك فترات علاجها ياريت متكونش موجود في البيت اعتبرها اختك واطلع من البيت انا هسبها امانه معاك هنا ثم نظر لها وقال هجبلك بيت جمب بيتهم .
:بس ازاي هتقعد في البيت لوحدها وهي بنت مينفعش خليها مع أهلي وانا هسيب البيت.
_ لا متخفش انا هجبلها داده معاها في البيت وخدامه وبواب علي البيت من برا .
↚
- بخجل بس كده هيبقي كتير عليك يا حسام انا ممكن اكلم خالو يبعتلي فلوس .
_ مفيش حاجه غاليه عليكي يا قمري كل حاجه فداكي وبعدين انا هجيب بيت هنا عشان لما نجوز وتحبي تيجي هنا تقعدي اجازات نيجي وبعدين انا عايز راحتك وبس وقومي بالسلامه عشان محضرلك مفاجاه (بقلم زوزه ).
- بخجل شكرا يا حسام .
_ نظر لها نظره طويله لها الف معني ومعني .
: احم احم ما تاخد بالك ياعم اني قاعد .
_ مفروض اصلا تقوم من هنا مش كفايه هسيبها هنا عشان عيلتك كان علي عيني ولله اسيبها بس مش عايز أشوفها زعلانه .
- طيب مفاجاه ايه اللي عملهالي .
_ لا لما تخفي هقولك .
- بطفوليه عشان خطري يا حسام قولي عشان خطري قول قول .
_ عشان خاطرك يا قلب حسام اعمل اي حاجه .
- بخجل ها طيب هي ايه .
: ما تلاحظ يا اخويا اني قاعد .
_ طيب قوم من هنا يلا .
: ابدا قاعد علي قلبك.
- مفاجاه ايه بقا قولي قولي .
_ لازم تعرفي يعني دلوقتي .
- ايوه ايوه قول بقا .
_ بصي يا ستي في مدرسه هنا في لبنان بتدخليها اربع سنين تقريبا وتتخرجي منها علي الكليه يعني بيكون معاكي شهاده ابتدائيه وإعداديه وثانويه منها فأنا بجهز ورق وهقدملك فيها وهفضل جمبك لغاية ما تكوني حاجه كبيره أن شاء الله يا قمري وهخليكي احلي دكتوره يا قمري .
- نظرت له بصدمه وقالت ها .
_مالك يا قمر .
- ها اصلا يعني انا ..
↚
-ها اصلا
يعني
أنا انا.
في ايه يا قمر .
تأخذ نفسها قالت اصلا انا مش عايزه اتعلم هي
-وهي
شمس علمتني اقرا واكتب لكن أنا مش عايزه اتعلم
ليه ياقمر انا هعلمك وهخليكي تكوني حاجه كبيره ليه
مش عايزه تتعلمي
- انا انسانه جاهله وده رایك وراي الكل انا مش عايزه
اتعلم ولو حضرتك كنت عايزني عشان اكون متعلمه
ووجهه لحضرتك قدام الناس فاعذرني فأنا فخوره اني
جاهله ومش بالعلم الانسانه بعقله وتصرفاته لما بيتحط
في مواقف انا مش عايزه اتعلم يا حسام لو سمحت
افهمني انا مش عايزه اتعلم مش عايزه كده انا مرتاحه
كده وعلي فكره فيه ناس كتيره مش متعلمه لكن عقولهم
كبيره اوووي والإنسان بيحب يسمع منهم لانه بيتعلم من
تصرفاتهم الصح وحكمهم في الأمور بقلم زوزه اسم
الروايه جاهله علي فكره مسروقه مني اللي بيقرأ وعايز
يكمل الروايه يكتب في السيرش بتاع البحث روايه
جاهله بقلم زوزه هتظهر لیکم صاحبه الروايه الحقيقه
واسم الجروب بتاعي روايات زوزه وياسمينا ار جوك
حسام افهمني انا مش عايزه اتعلم دي كانت رغبه ماما
وانا متفاهمه الموضوع وشكرا انك فكرت فيا بس بجد لو
مش حابب انك تكمل معايا عادي بس انا هفضل جاهله
زي ما انا.
ياقمر انا مش عشاني انا رضيت بيكي صدقيني زي ما
انتي انا عايزك تتعلمي عشانك مش عشاني عشان تبقي
حاجه كبيره عشان تقدري تقفي في الحياه علي رجلين
قوية منتیش خايفه من اللي جاي انا مش ضامن عمري
ولا خالك ضامن عمري هتعملي ايه من غيرنا افهميني
لازم تتعلمي عشانك انتي بقلم زوزه جروب روایات زوزه
وياسمينا مش عشان حد
- انا فاهمه حسام بس ارجوك افهمني انا بقيت بعرف أقرأ
واكتب وانا كده كويسه
قمر بس
انا مش عايز اغصبك علي حاجه اللي انتي شايفاه یا
انا هعلمك ازاي تقراي وتكتبي ولغات يعني حتي
لو مفيش شهاده زي ما انتي عايزه بس لازم تتعلمي
وتفهمي تتكلمي ازای وارجوكي مترفضيش انا بعمل كده
عشانك انتي مش عشان بقلم زوزه جروب روایات زوزه
وياسمينا حد ارجوكي متعترضيش وانا هكون ديما
جمبك .
- حاضر یا حسام بس مش هدخل المدرسه اللي بتقول
عليها .
زي ما انتي عايزه .
- شکرا یا حسام .
ا
العفو علي ايه المهم انا هروح دلوقتي اخد عدي
واشوف كده بيت قريب منهم واشوف الدنيا وانتي
متزعليش نفسك وشمس مهما كانت بنت خالتك واكيد
مش هتزعل منك لانها عارفه انك ملكيش ذنب
. حاضر .
عايزه حاجه من برا .
O
- لا شكرا عايزه سلامتك
تطلع لها بحب ثم تركها وغادر يدور علي عدي لكي
يبحثوا عن بيت
نظرت إلي اثره وهو خارج وتنهدت بارتياح ثم تلالات
الدموع بعيناها وقالت يااااارب انا مكنش قصدي اكذب
عليه بس مش عايزاه يعرف اني بتعلم مش عايزه حد من
اللي بيشوفوني واحده مبتعرفش حاجه غير لما اكون
قويه واقدر اقف قدامهم ثم نزلت دموعها وقالت
سامحني يااااارب سامحني يا حسام أنا عارفه انك
اتغيرت عن اول مره وبتحاول تسعدني بكل الطرق وانا
بالمقابل بكذب عليك يااارب نور طريقي يااااارب بقلم
زوزه يااااارب اقف معايا وخليني اعدي المدرسه دي علي
خیر واحقق حلمي سامحني يا حسام اني كذبت عليك انا
بحبك اوووي بس للاسف انتي جرحتني وصحيت
الانسانه اللي جوايه اللي معتش هتقبل غير بأكبر
المناصب انا مش هضيع مستقبلي عشان حب انا بحبك
لكن مقدرش اقولك دلوقتي لان لو قولتلك هتروح مني
وبعد كده هترجعلي بس هتكون عايز نتجوز مش هترضي
اني اقعد عشان السبب ده هتكون عايز تكون جنبي وانا
مش عايزه کده سامحني يا حسام بس آنا جاهله
في قراراتي
........
↚
بعد اسبوع
ولسه مصممه تمشي يابنتي من البيت هو احنا عملنالك
حاجه زعلتك
يا خالتو يا حبيبتي البيت اللي حسام جابه قريب من
المدرسه ده اولا وعشان خالتو ام عدي تعبانه ومحتاجه
حد جمبها وهي اعتبرتني زي بنتها وهي الفترة دي بتعاني
انفصام في الشخصيه ومفكره أن عندها بنت وان
عدي مش ابنها فلازم بقلم زوزه جروب روایات زوزه
وياسمينا اكون جمبها يا خالتو لغاية ما تطيب
انا ولله ما عارفه يا قمر ام عدي ايه اللي حصلها ماهي
كانت حلوه يابنتي بس يلا طلما عمل خیر مش هعترض
بس انتي مش هتكوني هناك ديما صح
ایوه خالتو هقعد في البيت اللي عدي جايبه ومعايا داده
وخدامه وبواب علي البيت .
ماشي ياقلب خالتك بس كل جمعه تكوني هنا نتغدا
سوا ومتعترضيش يا قمر .
- حاضر يا خالتو
-ترکت خالتها وذهبت الي شمس
•هتمشي وتسبيني يا قمر .
- معلش يا شمس عشان خالتو ام عدي وهي محتاجاني.
بدموع بس انا محتاجاكي جمبي
- انا ديما جمبك وهاجي هنا علي طول .
وعلي فكره انا مش مقتنعه بموضوع خالتو ماهي
كويسه
- ماهي عندها انفصام وظهر أما جتلي المستشفي
وفكرتني بنتها ومعرفتش عدي .
•اللي تشوفيه يا قمر بس ياريت تاخدي بالك من نفسك .
- وهي تحضنها حاضر وانتي خدي بالك من نفسك
حاضر .
يلا يا قمر
- حاضر یا حسام ثم نظرت إلي شمس وقالت تعالي ليا
هناك على طول بقلم زوزه
.حاضر .
- عدي
لحظه .
نعم يا قمر .
- محتاجاك تاخد شنطه اللي فيها الكتب بس متخليش
حسام يعرف هي بتاعت ايه بقلم زوزه جروب روایات
زوزه وياسمينا
: تمام هي فين .
- هي اللي في الجمب ده .
: الشنطه الكبيره دي
: ودي كلها بتاعت كتب يا قمر .
- ماهو كتب المدرسه وقاموسات بلغات مختلفة وكتب
کتیره الفقهاء وأدباء شويه حاجات كده يا عدي .
.
: ايوه يا آخرة صبري بس دي
ملفته
يعني
اكيد هتكون
تقيله واكيد حسام هيتسائل دي بتاعت ايه لأن هما
شنطتين هدومك وحاجتك دي بتاعت ايه بقا فأكید
هيسال عليها
- مش عارفه بقا يا عدي اتصرف .
: حاضر يا آخرة صبري وذهب ليحمل الشنطه ولكن وجد
حسام يحاول أن يحملها ولكنها ثقيله جدااال
حسام وهو ينظر إلي قمر ويقول قمر انتي متاكده اني
دي تبع حاجتك دي تقيله جدا دي فيها ايه .
- ها
ها
_ ايه يا بنتي مالك دي اكيد مش تبعك لان مش فيها
هدوم انا هفتحها واشوف
↚
- بتوتر ايه ه..ه..هتفتها ليه .
_ مالك يا قمر الشنطه تقيله بطريقه انتي حاطه فيها ايه .
-ها اه دي فيها حاجات بتاعتي يا حسام لو سمحت حاجات من بابا وماما ومبحبش حد يشوفهم .
_ بعد أن كان سيفتح الشنطه وقف وقفلها وقال معلش يا قمر انا اسف بس انا فكرت انها مش بتاعتك لانها تقيله اعذريني .
- وهي تتنهد براحه ها ولا يهمك ثم نظرت لعدي وقالت شيل يا عدي الشنطه مع حسام عشان بقلم زوزه تقيله .
: حاضر هات يا حسام الشنطه عنك وانت خد طلع دول .
_ماشي .
بعد مده وصلوا الي المنزل .
- الله البيت جميييل اووووي يا حسام بس ده باين عليه غالي ( وكان المنزل عباره عن فيلا صغيره فهو منزل من ثلاثه ادوار الدور اللي تحت عباره عن قاعه كبيره للضيوف وغرفه للضيوف ومطبخ وحمام وغرفه للخدم والدور الثاني كان عباره عن غرف كبيره اما الدور التالت بقلم زوزه فكان يوجد به غرفه للرياضه وغرفه بها مكتبه صغيره وغرف أيضا للنوم الجروب الخاص بالروايه روايات زوزه وياسمينا .)
_ مفيش حاجه غاليه عليكي وبعدين ده أقرب بيت لبيت عدي وغير اني زي ما قولتلك انا جايبه عشانك ودي هديه بسيطه يا قمري يااارب يكون عجبك تعالي افرجك علي البيت كله .
- بخجل حاضر .
: وانا جاي ياختي معاكم اتفرج وهو ينظر إلي حسام متفكرش اني هسيبها معاك لوحدها .
_ انا دلوقتي عرفت انت ليه بتغير عليها كده عشان مفكرها زي اختك .
: بتوتر ها اه طبعا طبعا .
- ها هتفرج علي البيت والا لا وهي تدخل من الحديقه وعيناها وقعت علي مرجوحه في الحديقه فذهبت باتجاهها بسرعه وقالت هيييي انا بحب. المرجوحه اوووووي بقلم زوزه .
_ نظر إلي سعادتها وقال عرفت انها هتفرح عشان كده خليت عم حسن البواب يجبهالك .
- شكرا يا حسام .
_ تعالي اتفرجي يلا علي البيت كله .
بعد مده .
_ ها البيت عجبك والا لا .
- جميل جدااا يا حسام شكرا جدا .
_ دي مجرد هديه بسيطه يا قمري ويارب تعجبك تعالي اعرفك علي الناس اللي هتعيش معاكي في البيت بقلم زوزه .
- مين دول .
_ ثواني وهتعرفي ثم نادي بصوت عالي وقال يا داده فاطمه يا سعاد ياعم حسن .
.. وفي ثواني اتي إليه ثلاثه اشخاص .
. اول شخص فهو عم حسن وهو رجل مصري كبير في السن يعيش في لبنان قال عم حسن ازيك يا بنتي انا عمك حسن البواب بقلم زوزه .
- بحب ازيك انت يا عم حسن .
" ثاني شخص هو داده فاطمه وهي زوجة عم حسن وهي ايضا مصريه ولكنهم يعيشون في لبنان منذ زمن ازيك يا بنتي .
- بحب ازيك يا داده فاطمه انتي مرات عمو حسن صح .
" ايوه يا بنتي .
- عندكم عيال يا داده .
" بدموع تتلألأ بعيناها كان عندنا بنت اسمها منار بس ربنا افتكرها يابنتي بقلم زوزه .
- وهي تقوم تحضن داده فاطمه وتقول متزعليش يا داده اعتبريني بنتك انا بابا وماما ماتوا وسابوني تسمحيلي اكون زي بنتك انتي وعمو حسن .
" وهي تحضنها بحب طبعا يا بنتي ربنا يعلم من اول ما شوفتك وانا حبيتك .
- وانا اكتر يا داده .
` الشخص الثالث هو سعاد ودي عندها 30 سنه ومن لبنان قالت سعاد كيفك انا سعاد من لبنان .
- ازيك يا طنط سعاد انا قمر .
' يقبرني طنط شو قولي ليا خيتي.
- بضحك ماشي يا ستي هقولك سعاد اشطا .
' شو بدكم تأكلوا .
- اي حاجه منك حلوه اكيد .
' شو رايكم باكل مصري لانكم مصريين .
- ماشي بقلم زوزه .
_ ها يا ستي ايه رايكم فيهم لو مش عجبك حد انا ممكن اغيره ليكي .
- لا كلهم حلوين شكرا جدا يا حسام .
:بس سعاد دي ضحك لما قولتلها طنط وهي زعلت .
- هههههههه هي مش كبيره اووي بردو .
_ علي فكره سعاد هتيجي الصبح وتروح بالليل أما عم حسن وداده فاطمه هيقعدوا معاكي ع طول وع فكره عدي ساعدني اني اوصلهم.
- شكرا يا حسام شكرا يا عدي .
- حسام انت مش هتجيب عمتو مره هي وحشتني جدااا هي وخالو .
_ أن شاء الله المره الجايه هجبهم ليكي أو اخدك تنزلي مصر اسبوع وترجعي عادي .
- امممم ماشي .
_ طيب يلا اطلعي اوضتك في الدور التاني أما أنا اوضتي في التالت تمام .
- ماشي بقلم زوزه .
بعد شهرين .
~ وهي تدخل تركض في الجنينه وتنادي بصوت عالي انا جيت عميييي .
- كانت تجلس تذاكر علي الارجوحه التي بالحديقة ورأت فتاة بشعر احمر ناري وعيون خضراء وبشرة بيضاء تدخل الي الحديقه وتنادي علي شخص بقلم زوزه نظرت إليها قمر باندهاش ثم قالت لها انتي مين وعايزه مين .
~التفت الفتاه إلي مصدر الصوت وقالت شو انتي مين وشو بتعملي هون .
- بذهول انا صاحبه البيت واسمي قمر انتي مين .
~ لك شو صاحبه البيت انتي عم تكذبي لك هادا بيت عمي انتي عم تهزري صح .
- لا مش بهزر ده بيتي .
~بدموع طيب بدي عمي لك عمي راح وين ردي علي بقلم زوزه .
- مش عارفه ولله بس انتي مين وانا ممكن اعرف لك صاحب البيت راح فين .
↚
~بدموع لك انا رزان وهادا بيت عمي عدنان لك بدي عمي عدنان لك انا جيت عليه قبل ما اروح لامي وبايي .
-اهدي تعالي اقعدي وانا هعرفلك هو راح فين ثم نادت بصوت عالي وقالت سعااااد يا سعاااااااااد .
' اتيت سعاد إليها وقالت شو بدك هانم .
- هاتي عصير يهدي أعصابها .
' تؤمري ثم تركتهم بقلموزوزه وذهبت .
- تعالي اقعدي هنا لغاية ما اعمل تليفون واعرفلك صاحب البيت .
~شكر الك يا ... شو اسمك .
- انا قمر بقلم زوزه .
~ فعلا اسم علي مسمي يا قمر .
' اتفضلي هادا العصير .
- شكرا يا سعاد ثم نظرت إلي رزان وقالت اتفضلي العصير بقلم زوزه .
~ شكرا الك .
- العفو علي ايه ثم.مسكت هاتفها واتصلت بحسام وانتظرت الرد ...
_ القمر بذات نفسه بيكلمني خير يا قمري عامله ايه بقلم زوزه .
- بخجل انا بخير الحمد لله انت عامل ايه وعمتو عامله ايه .
_ انا وعمتك حلوين الحمد لله طمنيني عليكي في حاجه نقصاكي عندك بقلم زوزه .
- انا بخير وداده وعمو حسن مش بيسبوني كنت عايزه اسالك علي حاجه .
_ اسالي يا قمري .
- هو البيت ده انت اشتريته من مين وصاحبه فين بقلم زوزه .
_ ليه يا قمري .
- فيه بنت هنا بتسال علي صاحب البيت وعايزه تعرف مكانه بقلم زوزه .
_ ولله يا قمري انا معرفش قد كده بس هو اللي باع لينا البيت تقريبا ابن صاحب البيت بس معرفش صاحبه فين بس اللي يدلك علي الموضوع ده عدي عشان هو عارف المكان اكتر مني. بقلم زوزه .
- ماشي يا حسام شكرا ليك .
_ العفو علي ايه وخلينا نسمع صوتك علي طول عشان وحشنا .
- بخجل ها اه ايه ط..طيب مع السلامه .
_ بضحك علي خجلها مع السلامه يا قمري وقفل معها .
- تنهدت بخجل ثم اتصلت علي عدي وانتظرت الرد...بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
: رد وقال بضحك ايوه يا ست قمر مش ورايا غيرك يا بت ده انا لسه موصلك البيت ها خير في ايه .
- بضحك علي طريقته اخص عليك يا عدي خلاص مش هكلمك واروح اكلم حسام اهو هيسمعني بردو .
: حسام مين يا ام حسام خير يا آخرة صبري عايزه ايه .
- مين صاحب البيت ده اللي انا عايشه فيه انا كلمت حسام وقالي انت هتعرف بقلم زوزه .
: ومكلمتنيش الأول ليه يا آخرة صبري ماهو اكيد هعرف اكتر من حسام .
- انا اعرف بقا يا عدي اله .
: طيب ياختي عايزه تعرفي صاحب البيت ليه بت لتكوني عايزه تظبطي مع الراجل بس ده قد جدك دك خيبه بقا سيباني وراحه تسالي علي راجل عجوز بقلم زوزه .
- طيب يرضي ربنا انك تكون لبناني انت اخرك تكون من بولاق 😂
: بولاق بولاق يا اختي عايزه تعرفي صاحب البيت ليه قري يابت بقلم زوزه .
- انت ضيعت سمعه لبنان خالص ولله وعايزه اعرف صاحب البيت عشان فيه بنت عندي هنا عايزه تعرف مكانه.
: بنت مين دي .
-معرفش هي بتقول اسمها رزان وعايزه عمها عدنان صاحب البيت .
: ايوه بصي يا ستي صاحب البيت توفي قبل ما نشتريه بشهر يعني بتلات شهور واللي باع لينا البيت ابنه ها عايزه حاجه تانيه تعرفيها .
- لا شكرا اقفل بقا .
: ماشي يا زوق لما اشوفك في المدرسه .
- ماشي سلام بقلم زوزه .
: سلام .
- ذهبت باتجاه رزان وقالت معلش اتاخرت عليكي بس اصلا انا من مصر فمبعرفش هنا حد والبيت كذلك معرفش حتي مين صاحبه .
~ولا يهمك شي بس لك عرفتي وينه صاحب البيت .
- ايوه احنا اشترينا البيت من ابنه .
~ طيب وينه عمو عدنان .
- صاحب البيت تعيشي انتي .
~ شو يعني شو صار لعمي .
- قصدي أن عمك عدنان توفي البقاء لله .
~ لك شو عم تقولي انتي عم تكذبي عمي عدنان اخر مره تركته كان امنيح انتي عم تكذبي بقلم زوزه .
↚
- اهدي هو توفي من ثلاث شهور البقاء لله لازم تصدقي .
~ لك انتي عم تكذبي عليا عمي عدنان ما صار له شئ انتي عم تكذبي عليا عم تكذبي ثم خرجت تركض من البيت وهي دموعها علي خدها وصعدت بسياره وجعلت السائق يمشي بسرعه بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
- نظرت إلي أثرها وقالت الموووت صعب للاسف كان نفسي اهون عليكي لاني عيشت نفس اللي عيشتيه ده .
•وهي تدخل من البوابه الخاصه بالبيت ووجدت قمر تقف تنظر إلي اثر أحد قالت مالك واقفه كده ليه بقلم زوزه .
- نظرت لها وقالت ها مفيش حاجه .
• امال واقفه كده ليه .
- ابدا مفيش متشغليش بالك تعالي انتي احكيلي عامله ايه وحشاني وخالتو عامله ايه .
• حلوين كلنا ولله انتي عامله ايه هنا .
- حلوه ولله وداده طيبه جدا معايا بتعوضني بحنان ماما بقلم زوزه .
• مش ناويه ترجعي البيت بقا يا قمر انتي اختي ومش مصطفي اللي هيفرقنا عن بعض انا عارفه انك سيبتي البيت عشاني مش عشان الموضوع اللي بتحكيه انتي وعدي ده بقلم زوزه .
- مفيش حاجه من دي انا هنا عشان جمب ام عدي وبعدين عشان المدرسه هنا أقرب غير أن بيبقي فيه وقت اذاكر وكده وبعدين سيبك من موضوع مصطفي ده احكيلي انتي عامله ايه بقلم زوزه .
•بدموع انا مش كويسه يا قمر .
- ليه مالك يا شمس احكيلي فيكي ايه .
• كل ما يشوفني يقولي هي قمر فين ويسأل عليكي مكنش حاسس بيا انا الغلط غلطي يا قمر انا حبيته من غير ما اعرف اذا كان بيحبني والا لا انا اللي عملت في نفسي كده واهو دلوقتي مش قادره أنساه وجه وحبك انتي يا قمر حب بنت خالتي اللي زي اختي انا مش عارفه اعمل ايه يا قمر ساعات بيجي علي بالي اني اكرهك لانك اخدتي حبيبي مني بس برجع اندم لان أنتي ملكيش ذنب في حاجه ولا هو غلطان الغلط كله غلطي انا وظلت تبكي وقالت هو انا وحشه يا قمر عشان ميحبنيش.
- اخذتها بحضنها وقالت اهدي يا شمس انتي قمر جدا وهو اللي مبيشوفش انتي جميله جدا وبعدين عرفتي أنه خلاص مكنش فيه حاجه في قلبه ليكي مفروض تشيليه من قلبك وتبدأي من جديد تفوقي لدراستك تفوقي لنفسك ومتفتحيش قلبك غير للي يستاهله اللي يحاول يكسب قلبك بكل الطرق اللي يحاول ديما يخليكي فرحانه اللي يقف جمبك ويدعمك في كل قراراتك وميهنيكش ولا يجي عليكي في يوم قدام حد ولو غلط سامحيه لانه هيحاول الف مره عشان تسامحيه صدقيني انتي مكنتش بتحبي انتي كنتي معجبه بشخص كا مصطفي وبس لكن حب لا وبعدين الحب ده شعور متبادل اتنين بيعشقوا بعض اتنين ميقدروش يستغنوا عن بعض اتنين بيحسوا ببعض شخص أتوجع التاني حس بوجعه اتنين بيفرحوا لبعض الحب حاجه حلوه بس لما تكون برضي الله عليها وبعدين رضا الاهل صدقيني هيبقي حاجه حلوه متفتحيش قلبك غير للي يستاهله يا شمس اللي يحاول مره واتنين وعشره عشان يفوز بيكي وعلي فكره هو بيشوفك أعظم انتصاراته وأياً كان عيوبك هو مش هيشوفها ولو شافها هيحاول يصلحها وهيشوفك انسانه كامله صدقيني الحب حلو اوووووي يا شمس متفتحيش قلبك الا للي يستاهله بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
• وهي تزيل دموعها انتي عندك حق بجد.تسلميلي علي كلامك ده انا بحس انك اكبر مني مش العكس انتي هتفضلي اختي ديما ومش مصطفي ولا عشره زيه هيعرفوا يفرقونا عن بعض .
- ايوه هي دي اختي القويه لازم تقوي ومحدش يقدر يكسرك بقلم زوزه .
• ربنا يخليكي ليا ياقمر .
- يارب يخلينا لبعض .
• تعالي نأكل سوا بقا داده عامله اكل زي العسل .
- اه صحيح نسيتيني كنت عايزه اقولك أن ماما بتقول بكرا هتتغدي معانا بقلم زوزه .
- حاضر هاجي من المدرسه عليكم .
• ماشي تعالي نأكل بقا لاني مت من الجوع .
- يلا ياختي .
• صحيح هتعملي ايه مع حسام هتفضلي مخبيه عنه انك بتتعلمي كتير .
- مش عايزه أقوله غير لما اخلص المدرسه واعملها مفاجاه ليه .
• بس كده غلط يا قمر انتي كده بتضحكي عليه .
- انا عارفه أن ده غلط بس انا مش عايزه أقوله غير لما اخلص خالص .
• براحتك بس اكيد هيزعل .
- بس اكيد هيكون فرحان بيا سيبك من الموضوع ده وتعالي نأكل يلا .
• يلا بس صحيح هي داده وعمو حسن وسعاد مش بيقولوا ليه .
- لا انا قولتلهم.وهما فهموني .
• امممم ماشي تعالي نأكل بقا .
- يلا يا اختي ...
بعد اسبوع بقلم زوزه .
قمر وهي تدخل الي البيت .
مفاجاااااااه ......
•وهي تحضنها مبروووووك يا قلبي ...
↚
مفاااااااااااجااااة .
•وهي تحتضنها مبروووووك يا قلبي علي النجاح .
-الله يبارك فيكي يا شمس بس هي طلعت امتا النتيجه .
: مبروووك يا قمري علي المركز الاول .
- بصدمه احلف المركز الاول ياعدي بقلم زوزه .
: بضحك اه ولله مبروووووك المركز الاول علي المدرسه كلها يا قمر .
- بصدمه بجد يعني أنا نجحت وجبت الاول ثم ظلت تقفز الي فوق بفرحه وهي تقول أنا نجحت نجحت نجحت هي هي هي بقلم زوزه.
° مبروك يا بنتي عقبال اما تخلصي المدرسه علي خير .
- يااارب يا خالتو ادعيلي انتي .
" مبروك يا بنتي انتي طيبه وتستهلي كل خير .
- الله يبارك فيكي يا داده بقلم زوزه .
: تعالي بقا شوفي انا جبتلك ايه .
- جبتلي ايه ها قول قول .
: تتوقعي ايه يا ست قمر .
- امممم مش عارفه .
: طيب غمضي عينك وافتحي ايديكي الاتنين علي الاخر .
- ليه بس كده يعني ما تقول علي طول اله لازم تشوقني كده يا عدي .
: بت اهدي وغمضي عينك يلا .
- اهو واغمضت عيناها وفعلت مثل ما قال لها حيث مدت يديها الي الأمام ولكن شعرت بأنه يضع شئ فوق يديها هو شئ بفرو بقلم زوزه .
: فتحي عينك بقا يا قمر .
- حاضر افتحت عيناها وجدت قطه بيضاء وعيون زرقاء بين يديها فالقطه كانت جميله جدااا ( قطه من لبنان بقا يا جماعه هي بلد.كلها حلوين 😂😂) ظلت قمر.تطلع للقطه بدون أن تنطق حرف .
: قمر ها القطه عجبتك والا لا ساكته ليه .
-مره واحده قفزت وقالت وهي تحضن القطه الله دي جميله اووووي اووووي اوووووي يا عدي شكرا شكرا شكرا وظلت تقفز مثل الاطفال .
: بجد عجبتك .
- اوووي اوووي يا عدي شكرا جدا .
: العفو يا ستي عدي الجمايل بقا .
- بضحكه حاضر حاضر .
• هتسميها ايه يا قمر .
- مش عارفه ايه رايك في بوسي .
: بوسي ايه يا بت سميها كيتي احلي .
- لا لا هسميها بوسي الاسم عجبني جدا .
- تاخدي تشليها شمس بقلم زوزه .
• ها لا انا بخاف منهم .
- عادي يا شمس دي كيوت اووووي .
• لا خليها بعيد يا قمر انا بخاف منهم جدا بحبهم من بعيد لبعيد بقلم زوزه .
- يابنتي عادي دي قموره اوووي تعالي سلمي عليها بس .
•لا خليها بعيد يا قمر بخاف منه جدا .
- وهي تقترب من شمس يابنتي خدي دي كيوت اووي .
• عاااا ابعدي ياقمر عني انتي وهيا .(علي فكره دي مش انا خاااالص 😂🙋)
- طيب طيب خلاص اهدي هبعدها عنك اهو .
•ايوه كده شطوره خليكوا من بعيد لبعيد .
- حاضر وهي تنظر إلي داده فاطمه وقالت ايه يا داده مفيش اكل انهارده والا ايه انا جعانه جدا بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
" استني يا بنتي الضيوف لما يجوا .
- ضيوف مين ياداده .
-ضيوف مين يا داده .
" سي حسام جاي ومعاه ضيف كمان بس معرفش مين .
- حسام جاي اوعي يكون عارف موضوع النجاح ده يا داده .
" متخفيش يابنتي هو انا قولتله ان شمس نجحت وأنكم عاملين ليها مفاجاه في البيت بقلم زوزه .
- وهي تتنهد بارتياح ماشي يا داده مقالش ليكي مين الضيف اللي جاي معاه يا داده .
* انا الضيف يا قمري وحشتيني اوووووي .
↚
- وهي تلتفت الي مصدر الصوت وقالت عمتوووووو وذهبت باتجاهه وحضنتها بحب واشتياق وقالت وحشتيني اوووووي اووووي يا عمتو بقلم زوزه .
* وانتي وحشتيني اوووووي يا قلب عمتك ايه الحلاوه دي يا قلبي عامله ايه هنا طمنيني عليكي .
- انا بخير يا عمتو انتي عامله ايه وحشاني جدا .
* بخير يا قلب عمتك .
_ ايه يا ست قمر جت عمتك ونسيتيني اه ماهو جه أحبابه نسي أصحابه .
- بضحك ازيك يا حسام عامل ايه طبعا هنسي مش شوفت عمتو حبيبة قلبي .
_ يا بخت عمتك يا ست قمر بيكي ولله ثم غمز لها .
-بخجل ها اه تعالي يا عمتو أما اعرفك علي الكل بقلم زوزه .
- دي خالتو اكيد عرفاها ودي شمس بنتها ودي داده فاطمه وده عدي وفيه كمان عمو حسن وسعاد دول شغالين هنا وفيه عمو خالد جوز خالتو بس مش موجود دلوقتي بقلم زوزه .
*ازيك يا نعمه عامله ايه ليكي وحشه ولله تعالي في حضني .
° وهي تحضنها وانتي ولله وحشاني جدا عامله ايه طمنيني عليكي وعلي صحتك .
*احنا بخير الحمد لله .
* ازيك يا داداه فاطمه حسام وقمر بيشكروا فيكي عايزكي تعتبري قمر بنتك وتاخدي بالك منها مش هوصيكي عليها .
"مش محتاجه توصيني عليها هي زي بنتي واكتر وربنا يعلم ولله .
* تسلمي يا غاليه .
' اتفضلوا علي الطعام انا سويت الكو اكل كتير ورح يعجبكوا .
*مين دي يا قمر .
- دي سعاد يا عمتو .
' كيفك يا هانم .
* بخير .
' اتفضلوا علي الطعام انا سويت طعام رح يعجبكوا كتير .
- تعالوا يلا ناكل يا عمتو .
* يلا ياقلب عمتك .
: طيب انا همشي يا قمر .
_ اقعد يا عدي كل معانا وبعدين امشي .
: ماهو يعني انتوا عيله في بعض بقلم زوزه .
- وانت من العيله يا عدي يلا الكل يتفضل علي السفره .
جلس الجميع .
* ايه ده ياقمر .
- في ايه ياعمتو ..
↚
* ايه ده ياقمر .
- في ايه ياعمتو .
* ايه السلطه الغريبه دي يابنتي دول حاطين فيها عيش .
- دي سلطه لبنانيه ياعمتو اسمها فتوش هي بتكون كده .
* ايوه يا بنتي انا استغربت لما شوفتها وايه ده كمان يا قمر .
- دي ياعمتو المجدره اكله لبنانيه عباره عن عدس ورز وبصل .
* ودي يا قمر ايه كمان يابنتي .
- بضحك دي حمص بالطحينه ياعمتو .
* وده ورق عنب والا حاجه تانيه.
- لا ده ورق عنب ياعمتو .
* هاتي يابنتي اكل اللي اعرفه احسن من اللي معرفهوش .
_ بضحك يا ماما ولله طعمهم حلو جربي انتي تأكلي وبعدين سعاد عامله ليكي أصناف كتيره من الاكلات اللبنانيه جربي وهتعجبك بقلم زوزه .
* لا يابني انا هاكل اللي اعرفه بس .
- اخلي داده تعملك اكل مصري ياعمتو بقلم زوزه.
- لا ياقلب عمتك انا هاكل من المحشي ده وخلاص ويبقي بعد كده خليهم يعملوا اكل مصري لما اكون هنا بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
-حاضر ياعمتو .
بعد مده .
-اما تباتي معانا انهارده يا خالتو .
° يا حبيبة خالتك لا خلي شمس معاكوا لكن أنا همشي عشان عمك خالد في البيت بقلم زوزه .
- ماشي يا خالتو بس شمس هتبات معانا اوك خليها معايا الاسبوع ده .
° ماشي يابنتي .
- تسلميلي يا خالتو
° ماشي ياقلب خالتك همشي انا بقا .
: تعالي اوصلك يا خالتو .
° تعال يا عدي يابني يلا .
: عايزه حاجه ياقمر عايز حاجه يا حسام .
_ لا شكرا مع السلامه .
: ذهب عدي ومعه نعمه خالة قمر .
• طيب احنا هنعمل ايه بقا يا قمر .
- تيجوا نسهر مع بعض ونتفرج علي موكب نقل المومياوات .
* لا اسهروا انتوا مع بعض يابنتي انا تعبانه وعايزه اطلع انام بقلم زوزه .
- تعالي اوصلك لغاية اوضتك ياعمتو .
* ماشي يا بنتي .
- اخذت بيد عمتها وصعدوا الي الطابق العلوي واوصلتها لغاية الغرفه وأتيت لتغادر فقالت عمتها .
* استني يا بنتي عايزه اتكلم معاكي شويه .
- اتفضلي يا عمتو .
* اقعدي يا بنتي .
- نعم ياعمتو .
* قاعده هنا ليه يا قمر يا بنتي .
- حسام محكاش ليكي يا عمتو .
* لا حكي ليا بس انا مش مقتنعه ياقمر انتي مخبيه ليه وعايزه تقعدي هنا ليه يابنتي .
- مش مخبيه ياعمتو بس انا قاعده هنا عشان طنط ام عدي تعبانه الفتره دي ومفتكره اني بنتها وانا بروح ليها من اول اليوم برجع العصر بتكون نامت وبالليل بتاخد منوم وساعات بتكون كويسه ومش عرفاني والدكتور بيقول أنه لازم افضل جمبها فتره بقلم زوزه جروب روايات زوزه وياسمينا.
* يعني انتي قاعده هنا ياقمر عشان السبب ده بس بقلم زوزه .
- ايوه يا عمتو .
* كدابه يا قمر انتي بتكدبي عليا مع اني عمتك واكتر واحده عرفاكي قاعده هنا ليه يا قمر .
- بتوتر ها يا عمتو اصلا يعني هو عشان السبب ده بس يعني انا مش حابه ارجع مصر دلوقتي انا خسرت ماما وبابا ومازالت مفتقداهم مش قادره ارجع لاني هفتكرهم وهزعل اكتر غير أني انجرحت هناك كتييير ياعمتو عايزه انسي عايزه اعمل حياه جديده وانسي يا عمتو واكملت بدموع انا الدنيا جت عليا اوووي ياعمتو اتيمت ومتعلمتش وبقيت بنت جاهله معرفش اي حاجه في اي حاجه مليش حد من ريحه بابا غيرك ومن ريحه ماما خالتو وخالو ومش عايزه ارجع عند خالو هو طيب ولله بس مرات خالو وحشه ياعمتو انا مرتاحه هنا عايزه اكون قمر جديده قمر بتاعت زمان انجرحت كتييير ياعمتو انا عايزه أفضل هنا لغاية ما اتحسن بقلم زوزه .
* ياقلب عمتك ده كله فيكي من ايه بس ياقمر يابنتي ارجعي معانا وانا هجوزك حسام واوعدك حتي أن حسام مش هيجرحك بكلمه يابنتي انتي قاعده في غربه لوحدك وانا مش عايزه كده ياقمر .
- ياعمتو ولله ما لوحدي وبعدين داده فاطمه طيبه جدا وبتفكرني بحنيه ماما الله يرحمها سبيني براحتو يا عمتو وانا اول ما اكون جاهزه هرجع .
* زي ما تحبي يا بنتي . .
- تسلميلي ياعمتو ارتاحي انتي وانا هنزل تحت ماشي .
↚
* ماشي يابنتي.
في الاسفل .
_ عامله ايه يا شمس .
• بخير يا استاذ حسام .
_ ديما في خير بس متقوليش استاذ حسام اعتبريني اخوكي وقولي حسام عادي بقلم زوزه.
صلي علي رسول الله .
• ماشي يا حسام .
_ ماشي يا ستي صحيح انا يعني مش عايز ادخل بس كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع .
• اتفضل اتكلم عادي انت زي اخويا .
_ انا عرفت موضوع مصطفي ده بس يعني لو تسمحيلي اقولك راي .
• اتكلم عادي الموضوع معتش فارق معايا بقلم زوزه.
_ بصي يا شمس انتي غلطانه في الموضوع ده مش في الحب لا الحب حلال بس انتي علقتي نفسك بشخص مدكيش كلمه او حتي لمح ليكي باي حاجه ده شخص شايفك زي أخته فانتي ربطي ده بالحب ف ده غلط مفروض تعززي نفسك يعني اللي يحبك ده يحاول مليون مره عشان يوصلك ومتعلقيش نفسك بشخص مدخلش البيت من بابه ياريت تفهميني بس ده كلامي عشان خايف عليكي زي اختي .
• شكرا يا حسام وانا بعتبرك زي اخويا ولله.
- خيااااااااانه بتتتكلموا من غيري في ايه بقلم زوزه .
_ بضحك تعالي يا خيانه انتي احكيلي عامله ايه هنا .
- انا كويسه الحمد لله .
_بتذاكري في الكتب اللي جبتهم ليكي .
- ايوه شمس بتذاكر ليا فيهم .
_ شكرا يا شمس بقلم زوزه .
• من غير شكرا انا اصلا من غير حتي الكتب كنت بذاكر معاها قمر اختي .
_ ربنا يخليكوا لبعض .
.
- يااارب تعالو نتفرج بقا علي الموكب .
_ ماشي .
جلسوا الثلاثه أمام التلفاز .
- حسام تعرف ايه عن الفراعنه احكيلنا .
_ بصوا الفراعنه دول كانت حضاره كبيره اووووي من 7000 سنه وممكن يكون قبل كده كمان هما اكتشفوا أنها كانت من 7000 سنه الفراعنه دول كانوا ناس عظماء يعني عرفوا الطب وصنع الادويه والصبغات زي اللي في المعابد الفرعونية وعرفوا الكتابه وعرفوا علم الفلك وكانوا اكتشفوا اسرار لغاية عصرنا هذا العلماء بيكتشوفها زي قطر الأرض والمسافه بين القمر والأرض هما اكتشفوا الحاجات دي غير حاجات تانيه كتير كانوا عظماء في كل حاجه يعني في فن العماره بنوا الأهرامات اللي محدش يعرف هما اتبنوا ازاي لان أحجار الأهرامات كبيره وتقيله أن البشر يشيلها غير أن الاحجار دي موجود في جنوب مصر والاهرام في الجيزه غير انهم كمان عرفوا التحنيط وكانوا بيؤمنوا بالبعث بعد الموت والحساب وكان عندهم اله العدل غير ليهم إنجازات كتيره زي تعمد الشمس علي رمسيس الثاني في كل عام في ميعاد معين مبتغيرش غير أن زي قناع توت عنخ امون ده قناع يعتبر اغلي قطعه في عصرنا ده يعني اللي هو معمول من الدهب والأحجار الكريمه وموجود فيه أحجار انقرضت من علي الارض ومعمول بتقنيه وحرافيه عاليه جدا بقلم زوزه.
- طيب هما عرفوا كل ده منين يا حسام .
_ تعددت الأسباب ورا الموضوع ده بس هما كانوا اذكيه جدا وكانوا كل حاجه يعملوها بالعقل والمنطق السليم بس محدش يعرف أسرارهم هما كانوا ملوك العالم في الماضي ومازالوا ملوك العالم حتي في عالمنا ده .
- عارف يا حسام انا بتفرج علي الموكب وانا فخوره جدا اني مصريه .
_ مصر كلها فخوره بالموكب العظيم ده .
• طيب يا حسام ايه موضوع لعنه الفراعنه المنتشر علي السوشيال ده.
_ بصي يا شمس هي حاجه الله اعلم بس هو حصل مجموعه كوارث ورا بعد لما أعلنوا علي الموكب لكن ده قضاء وقدر ومقدر أنه يحصل كده في أي وقت يعني ممكن يحصل في أي ظرف كده بس دي حاجه في العلم الغيب .
• ايوه عندك حق ده كله قضاء وقدر والله اعلم .
_ اتفرجوا انتوا هروح اجيب حاجه من المطبخ نأكلها عشان سعاد مشيت وداده نايمه .
-خليك انت وانا هقوم اعمل فشار بقلم زوزه .
_ لا اتفرجي انتي وانا هعمله واجي وقام وتركهم .
• علي فكره يا قمر حسام طيب جدا .
- عارفه يا شمس وانا سامحته بس مستنيه اخلص من المدرسه واقوله كله حاجه بقلم زوزه .
• خايفه يزعل منك بسبب انك بتكدبي عليه يا قمر .
- أن شاء الله مش هيزعل ويبقي خير .
• ان شاء الله .
_ قمررررر ايه ده .
- في ايه يا حسام ..
_ كتاب مين ده ومن المدرسه بتاعت لبنان اللي كنت عايز اجيبك منها .
- ها ..
_ ردي يا قمر كتاب مين ده ...
↚
_ قمررررر ايه ده .
- في ايه يا حسام .
_ كتاب مين ده ومن المدرسه بتاعت لبنان اللي كنت عايزك تروحي فيها .
- ها..
_ ردي يا قمر كتاب مين ده .
- ها اصلاث يعني ...
_ ما تخلصي يا قمر كتاب مين ده .
• ده كتاب كان عند صديقه ليا كانت في المدرسه دي وانا اخدت منها الكتب عشان اذاكر لقمر فيهم اعذرني يا حسام لو مضايقنك انا ممكن ارجعهم تاني بقلم زوزه .
_ وهو ينظر إلي قمر وارتباكها ثم نظر إلي شمس وقال متاكده يا شمس .
• ها طبعا يا حسام لو مضايقنك ممكن ارجعهم .
_ لا عادي خليهم ثم نظر إلي قمر وقال مالك متوتره كده ليه .
- ها ابدا مفيش حاجه .
• قمر اكيد توترت لما شافتك كده متعصب عشان الكتاب وهي بتخاف انت عارف بقلم زوزه .
_ وهو ينظر إلي قمر معلش يا قمر اعذريني بس انا انصدمت بس .
- ها ولا يهمك .
_ ماشي هروح اعمل الفشار واجيبه ليكم وتركهم وذهب الي المطبخ مره اخري .
- اخذت تلتقط أنفاسها بعد أن غادر وتحاول أن تهدأ من أعصابها كي لا يلاحظ عليها ثم نظرت إلي شمس وقالت شكرا يا شمس انك انقذتيني بقلم زوزه .
• العفو يا قمر بس الموضوع ده هيتكشف مش هيفضل مداري وحبل الكذب قصير خليكي فكره كده لازم تقولي لحسام يا قمر .
- مش عايزه أقوله غير لما اخلص يا شمس .
• براحتك يا قمر بس انا بقولك الصح انتي شوفتي هو لما شاف كتاب خاص بالمدرسه اتعصب ازاي علي أنه جيبلك كتب ومش معترض علي تعليمك بس هو عرض عليكي المدرسه دي وانتي رفضتي فهو لما يعرف انك كل ده بتكذبي عليه فأكيد هيزعل يا قمر بقلم زوزه .
- عارفه يا شمس بس انا مش عايزه أقوله عايزاها تكون مفاجئه ليه .
• براحتك يا قمر انا قولتلك بس انتي براحتك .
- خير يا شمس خير .
_ انا جيييت وعملتلكم شويه فشار انما ايه بقلم زوزه.
- بضحك باين عليه محروق يا حسام .
_ ابدا ده انا بعرف اعمل اكل متنسيش اني عشت في غربه سنين .
-ايوه طيب خلينا نأكل بقا ونتفرج .
_ ماشي ومتشكرنيش عشان بتكسف .
• بضحك ده محروق يا حسام 😂😂
_ استري عليا يا شمس دول كام واحده محروقه بس .
- بضحك كام واحده يا حسام قول ده كام واحده سليمه بس بقلم زوزه .
_ ماهو انا مبعرفش اعمل فشااار .
- امممم وايه تاني ما انت كنت قاعد في غربه قول قول متتكسفش😂.
_ بت انتي اسكتي اصلا كنت مقضيها دليفري واكل من برا 🤦🏻♀️.
- ااااه قول كده طيب كنت قول وانا كنت قومت عملت فشار بدل ما ناكله محروق كده بس اقولك يا حسام طعمه حلو عشان انت عامله بقلم زوزه.
• طعمه ايه ياختي انتي بتطبلي ليه عشان ابن عمتك لكن أنا لا ثم أكملت بضحك معلش يا حسام بس الافضل معتش تدخل المطبخ نهائي 😂.
_ بت انتي وهي قوموا ناموا يلا بدال الفشار مش عجبكم .
- بضحك خلاص خلاص .
_ أيوه اسكتوا خلينا نتفرج بقا .
- هووووووس .
وظلوا يضحكون سويا وسهروا سويا
بعد مرور ثلاث سنوات .
: الحلوه اللي نتيجتها هتظهر بعد يومين وان شاء الله هتتعين في احسن جامعه بقلم زوزه .
- جامعه ايه ياعدي مجبتليش سيره عنها.
: بصي يا ستي المدرسه بتاعتنا بما انك عدي تلات سنين وبتجيبي الاول وان شاء الله النتيجه بعد يومين هتظهر وهتكوني الاول فالمدرسه بتقدم منحه للطالب الناجح زيك كده وجايب الاول لجامعه الولايات المتحدة الأمريكية بيروح يدرس هناك في منحه في دي حاجه هتخليكي أعظم دكتوره.
- بس أمريكا لا يا عدي انا هاخد الجامعه هنا او في مصر .
: بس يا قمر .
- مقدرش اسافر لبلد اجنبيه لوحدي وبعدين انا عايزه ارجع بلدي بقا .
: يعني ايه ترجعي بلدك طيب وانا يا قمر.
-انت ايه يا عدي هنفضل أصدقاء واكيد هاجي لبنان واشوفك بقلم زوزه.
: تيجي وتشوفيني يا قمر انتي عايزه تسبيني يا قمر لمين .
- يعني ايه اسيبك مش فاهمه يا عدي .
: قمر الصراحه انا بحبك وكنت عايز اتقدملك بعد ما تنجحي ونتجوز واخدك الجامعه دي تحققي حلمك بقلم زوزه.
- بصدمه ايه بتحبني انت بتقول ايه ياعدي انت بتهزر .
: مش بهزر يا قمر انا بحبك بجد قمر اوعي تسبيني عشان حسام هو مش بيحبك انا اللي بحبك يا قمر .
- انت بتقول ايه يا عدي لا فوق انا مبحبكش انا اعتبرتك زي اخويا انت بجد صدمتني ياعدي انا بعتبرك زي اخويا وبس واكملت بدموع انت ازاي تفكر كده وانا من اول مره قولتلك اني بحب حسام ازاي تفكر اني ممكن احبك وبعدين حسام اللي بيحاول علي قد مايقدر أنه يسعدني بقالي قاعده في لبنان اربع سنين وهو ميعرفش السبب بس سابني براحتي انا مش هلاقي احسن من حسام يا عدي انا اعتبرتك اخ وعمري ما فكرت فيك غير كده وظلت تبكي .
: بدموع يا قمر انا بحبك ولله العظيم بحبك معرفش امتا حبيتك بس حبيتك لا ده انا بقيت بعشقك بالله عليكي يا متسبنيش انا هسعدك هعملك كل اللي نفسك فيه بس متسبنيش يا قمر انا بحبك ولله العظيم بحبك وبعدين حسام ده مش بيحبك مش فاكره لما هانك وقالك انك جاهله ومبتعرفيش تقراي او تكتبي لكن أنا مهنتكيش ولا عمري جيت عليكي يا قمر انا بحبك اووعي تبعدي عني 💔.
-بدموع انت ليه تفكر كده ليه تضيع الأربع السنين اللي بينا بتفكيرك ده لييييييه يا عدي ليييييه انا كنت بعتبرك اخ وصديق ليه تضيع كل حاجه بنا بتفكيرك ده لييييه انا حبيتك بس زي اخويا ليه تبوظ كل حاجه حلوه بينا حرام عليك يا عدي .
: غصب عني حبيتك غصب عني لقيت نفسي مش قادر استغني عنك ثم قام ورقع أمامها فهم كانوا يجلسون في حديقه المنزل الخاص بقمر وقال قمر تتجوزيني انا بحبك واوعدك اني عمري ما ازعلك يا قمر انا بحبك اوعي تبعدي عني بقلم زوزه .
_ في هذه اللحظه دخل حسام وراي المنظر وقال ....
↚
: غصب عني حبيتك غصب عني لقيت نفسي مش قادر استغني عنك ثم قام ورقع أمامها فهم كانوا يجلسون في حديقه المنزل الخاص بقمر وقال عدي قمر تتجوزيني وهو أقع أمامها انا بحبك واوعدك اني عمري ما ازعلك يا قمر انا بحبك اوعي تبعدي عني بقلم زوزه .
_ في هذه اللحظة دخل حسام وراي المنظر وقال بغضب بقا قاعده هنا عشانه وانا المغفل اللي مصدقك انا الأربع سنين اللي فاتت دي وانا مصدقك وهو يقولي انا بحسها اختي عشان شبهها بقا كنت بتستغفلوني كل ده وقاعدين تحبوا في بعض واهو جه وقت تتجوزوا وتقولولي باي باي ثم نظر إلي قمر التي تبكي وقال بعصبيه ردي عليااااا.
- نظرت له بدموع وقالت متظلمنيش يا حسام انا انا ب..ب.. بحبك انت انا مفيش بيني وبين عدي حاجه ثم نظرت لعدي بدموع وقالت قوله يا عدي قوله اني بعتبرك اخ ليا قوله اني طول عمري بعتبرك اخ ليه تهز صورتك قدامي يا عدي ليه تخذلني ده اللي حبيتك زي اخ ده امانتك علي كل أسراري كنت بقول الآخ اللي ربنا عوضني بيه هو عدي كنت عايزه ارجع مصر وبقول عدي ده اكتر حد هفتقده لما ارجع ليه تعمل كده يا عدي ليييييه وظلت تبكي .
: نظر لها بدموع وقال عشان بحبك ايوه حبيتك غصب عني حبيتك امتا وازاي معرفش بس انا أحق بيكي من حسام انا كنت عارف كل أسرارك انا حبيتك من غير اي حاجه انا حبيتك اكتر من نفسي انا بقيت بعشقك واكمل بدموع اوعي تبعدي عني يا قمر انا امووووت من غيرك يا قمر بقلم زوزه .
- نظرت له بدموع وقالت متقولش كده يا عدي انت اخ وبس مجرد اخ افهم اني حبيتك كاخ ليا حسيت معاك بحنان اللي الاخ اللي اتحرمت منه ليه تبوظ كل حاجه حلوه بينا لييه يا عدي .
: عشان حبيتك حبيتك اكتر من اي حاجه في الدنيا واه بحبك ومش بعتبرك اخت ليا لااا انا بحبك انتي وعايزك تكوني مراتي وحبيبتي مش اختي ياقمر مش هتلاقي حد يحبك قدي مهما كان مين انا حبيتك يا قمر انا عدي صديقك وعايز اكون زوجك افهميني يا قمر .
- بعصبيه ابعددد عني ياعددددي ابعدددد عنيييي انت كرهتني فيك انا مش قادره اتكلم ابعد عني يا عدي انا بكرهك بكررهك بكرررهك بكررررررهك ابعددددد عنيييي حراااام عليك انا معملتكش حاجه ليه تفكر فيا كده انا اعتبرتك اخ وسند ليا ليه تبوظ كل حاجه لييييه يا عدددي ليه ثم أكملت بدموع انت بتهزر صح انت عامل فيا مقلب صح انت مفيش حاجه من دي صح انا بحلم صح انتوا بتعملوا فيا مقلب صح انت بتهزر يا عدي صح انت بتضحك عليا صح انتوا عاملين فيا مقلب انتوا بتهزروا وبدأت تضحك وتبكي بهستاريا وتصرخ وتقول انتوا بتضحكوا صح انت بتهزر يا عدي صح ثم وقعت في الأرض وهي تبكي وتصرخ وتقول رددددد عليا يا عددددي انت بتضحك صح قول صح ونبي انت اخويا صح مش هتبوظ كل اللي بينا صح اربع سنين كنت بحسك اخويا اللي ربنا عوضني بيه ليييه ياعدي ليه وظلت تبكي بقلم زوزه.
: ياقمر انا بحبك افهميني ....
- بانهيار قاطعت كلامه وقالت متقولهاش انا كرهتها متقولهاااش .
: ياقمر افهميني انا ....
- متجبش اسمي علي لسانك انا كرهتك إنت ازاي تفكر كده ازااي يا عدي ازاي وظلت تبكي .
_ وهو يسقف بعصبيه براااافو مسلسل ولا في الخيال براااافو علي التمثيل وذهب الي قمر وجلس أمامها وقال بقا بقالي اربع سنين احايل فيكي يا قمر ترجعي معايا تقوليلي عشان ام عدي عشان ام عدي وانا مش مقتنع بالحوار بس كنت بقول قمر عمرها ما تكذب عليا قمر بتحبني قمر مش هتكذب عليا بقا هونت عليكي اربع سنين يا قمر بقلم زوزه .
- نظرت له بعينين مثل الدم من كثرة البكاء ومازالت تبكي وقالت بدموع وشهقات انا ولله بعتبر عدي كان اخ وبس اخ وبس يا حسام صدقني ارجوك متجرحنيش انا بحبك انت عشان خاطري يا حسام متجيش عليا يا حسام انا بحبك انت انا مصدومه في عدي اوووعي تيجي عليا يا حسام وظلت تبكي .
_ نظر إليها بحالة من الشفقه وبتردد من أن يصدقها فهو راي رفضها لعدي ولكن غيرته الشديدة هي التي جعلته يفكر أنها تجلس هنا من اجل عدي .
: بدموع يا قمر انا بحبك انتي بقيتي إدمان ليا متبعديش عني ارجوكي انا بحبك انا معرفش امتا حبيتك بس غصب عني حبيتك خليكي جمبي انا بحبك اكتر من حسام انا بثق فيكي اكتر من الكل انا هعملك كل حاجه يا قمر ثم ذهب ومسك يدها وظل يبكي ويقول انا بحبك يا قمر اوووي متبعديش عني ارجوكي .
_ بعصبيه انت ازاي تمسك ايديها ثم سحب يده من يدها وبدأ يضربه بشده وقال انت ازاي اصلا تفكر فيها وهي تفكر فيك انت مفكرني لما اعرف هسكتلكوا انا كرهتك يا قمر وكرهتك يا عدي وظل يضرب فيييه انتوا خاينين انتوا الاتنين خاينين انتوا كانوا بتسغفلوني صح انا بكرهكوا وظل يسدد الضربات لعدي وعدي يبكي ومستسلم بصمت بقلم زوزه .
- بانهيار ودموع وصرااااخ ابعددددد عنوووو يا حسااااااام ثم وقعت مغشي عليها في الأرض لا حول ولا قوة لها .
: نظر لها بدموع والدماء تسيل من فمه وجهه وقال ببكاء قمررر وذهب عليها جري .
_ نظر لها بصدمه وذهب لها بسرعه وحملها وقال قمر فوقي يا قمررر واخذها علي المنزل الي الداخل .
: دخل خلفه بسرعه وهو يبكي .
" نظرت لهم والي حالة قمر وقالت بصدمه مالها يا حساااام يابني مالها بنتي .
_ اطلبي الدكتور بسرررعه يا داداه .
" بدموع حاااضر يا بني .
: نظر لها بدموع وصمت وهو يقول أنا اسف يا قمر انا اسف ..
↚
: نظر لها بدموع وصمت وهو يقول أنا اسف يا قمر انا اسف سامحيني اني حبيتك ثم خرج يركض من المنزل وهو دموعه علي خده وركب سيارته وقادها بسرعه....
_ نظر له وهو يخرج بسرعه ولكن لم يبالي ثم قال لداده الدكتووور فين يا داداه بسرررعه .
' لك الطبيب حضر يا استاذ حسام .
_ هاتيه بسرعه يا سعاد .
' حاضر .
..دخل الدكتور والقي التحيه ثم استأذن منهم أن يفحصها لوحده .
_ انا خارج يا داده وخليكي انتي مع الدكتور واه يا دكتور انا دكتور وفحصتها بس مش باين عندي اي اعراض .
.. اتشرفت بيك دكتور حضرتك دكتور شو .
_ انا دكتور صيدلي متخرج من كليه صيدله بس الصراحه شغال دكتور جامعه .
.. اتشرفت بيك يا دكتور انا هفحصها وخبر حضرتك شو عندها بس بعد اذنكم .
_ طبعا يا دكتور داداه معاك عشان لو احتجت حاجه ثم خرج بقلم زوزه .
.. بعد مده خرج الطبيب وأخبر حسام أنها لديها انهيار عصبي ولن تفيق الا بعد 24 ساعه او اكثر لانه أعطاها مهدأ .
_ ظل حسام يفكر مع نفسه في الخارج فذهبت إليه داداه فاطمه .
" مالك يابني وايه اللي وصل قمر لكده .
_ مفيش يا داداه لو هعذبك بس تعمليلي فنجان قهوه .
" ماشي يا بني من عنيا .
_ ظل يفكر فيما رآه وفيما سمعه فقلبه يقول له بأنها صادقه وان عدي خدعها ولكن عقله يقول له أنها ظلت هنا اربع سنوات كاملين فما سبب ذلك ظل يفكر أكثر من مده وأتيت إليه الداده بالقهوه وشربها وبعد مده نادي عليها وقال داده يا داده .
" نعم يابني .
_ داده هو عم حسن يعرف بيت عدي فين بيت أهله.
" ايوه يابني .
_ ماشي يا داده شكرا ثم قام وخرج إلي الخارج وأخذ عم حسن يدله علي منزل عدي وقال له أن يتركه ويغادر هو .
_ ظل واقف يفكر هل يدخل أما ماذا يفعل ثم اتخذ قرار بأن لا يدخل وان يسأل البواب الذي يقف علي البوابه من الخارج .
_ السلام عليكم يا حاج .
... عليكم السلام شو بدك .
_ كنت عايز اسالك علي بنت الناس اللي جوا دول قمر انا كنت زميل ليها من زمان وكنت عايز اوصلها بقلم زوزه .
... العالم هدول ما عندهم بنات انت غلطان .
_ ازاي يا عم الحاج كان عندهم بنت اسمها قمر وكانت زميلتي وانا صغير وسمعت أنها من كام سنه عملت حادثه بس معرفش جرالها ايه وجاي اطمن عليها بقلم زوزه .
... لك هدول العالم ما عندهم بنات خالص انا شغال هون من اول ما اتجوزوا وخلفوا ولد واحد اسمه عدي وبس لكن مفيش بنات هنا بقلم زوزه.
_ ازاي يا حاج انا شايفها وهي داخله هنا قبل كده وكانت لابسه طرحه وعيونها زرقه.
... لا اللي انت بتحكي عنها هي بتكون صديقه الأستاذ عدي قمر لكن مانه بنت هدول الناس .
_ بس انا سمعت انها بنتهم وانا امها بتعاني من حاله نفسيه .
... الست هانم الكبيره امنيحه ومابتشتكي من شي انت اكيد غلطان في العنوان الناس هدول ما عندهم بنات هنا عندهم أستاذ عدي وبس .
_ بصدمه ماشي شكرا وتركه وذهب وهو مصدوم ويقول بقا كل ده بتضحكي عليا يا قمر ومفهميني انك قاعده هنا عشان الست اللي عيانه وهي مطلعتش عيانه وعملتي عليا انتي وعدي حوار هبطان بقا كل ده بتستغفلوني يا قمر ده انا طلعت اهبل اوووووي بس اوعدك معتش هتشوفي وشي ماهو انتي كنتي مقضيها انتي والاستاذ ورجعتوا عملتوا قدامي مسلسل هبطان تاني وانا اللي كنت هصدقك يا قمر انا كرهتك يا قمر كرهتك ثم ذهب الي المنزل وكتب رساله وتركها بجوار قمر النائمه وغادر المنزل نهائي .
بعد مرور يوم .
• فوقي يا قمر بقا انتي عجبك قلقنا عليكي ده ماما هتموت عليكي من الخوف فوقي بقا من امبارح وانتي نايمه وظلت تبكي بجوارها .
بعد مده بدأت تفيق وهي تقول ايه اللي حصل..
• نظرت لها بفرحه وقالت قمررر انتي فوقتي ثم حضنتها بحب وقالت وحشتيني اووووي يا قمر انتي عامله ايه .
- انا الحمد لله ايه اللي حصل .
• انا معرفش انا عرفت امبارح من داده أنك تعبانه وجيتلك وماما جات بس روحت وزمانها جايه دلوقتي ايه اللي حصل مالك يا قمر بقلم زوزه.
- نظرت لها بدموع ثم حضنتها وظلت تبكي بحضنها بشده.
• اخذت تطبطت عليها بحب وهي تقول لها مالك ايه اللي حصل احكيلي يا قمر قولي اللي في قلبك .
- خرجت من حضنها ثم بدات تبكي ثانيا وقالت بدموع هو ليه بيحصل معايا كده ها ده انا قولت ربنا عوضني بناس جديده مكان اللي راحوا مني ليه يفكروا فيا كده ليييه يا شمس وظلت تبكي .
• في ايه يا قمر ايه اللي حصل .
- بدأت في الدموع ثانية وبعد مده بدأت تحكي لها عن ما حصل معها ثم بعد ما انتهت نظرت حولها وقالت بصدمه حسام حسام راح فين يا شمس .
• مش عارفه اقول ايه يا قمر عدي ازاي يفكر كده بس القلب مش بايده يا قمر عدي غصب عنه اتعلق بيكي وحبك وعمر الحب ما كان بالأيد يا قمر عدي مظلوم متجيش عليه ثم أكملت حديثها وقالت انا جيت وحسام مكنش هنا داده بتقول هو سابلك رساله جمبك بس مفتحتهاش وهو مشي محدش عارف هو راح فين بقلم زوزه .
- نظرت بجوارها وجدت رساله موضوعه بجوارها فأخذتها بسرعه وبدأت تقرا فيه وتقول " قمري أو اسف قمر لقد احببتك بشدة لقد عشقتك فانتي اصبحتي إلي إدمان في الدم فأنا كل يوم افكر فيكي لقد تركتك تعيشين في لبنان اربع سنين وانا اقول انها مازالت حزينه مني أنها مازالت تتذكر جرحي لها ولكن كنت معمي عني وقتها فكنت لاعرفك وقتها ولكن منذ رأيتك وانا عشقتك منذ النظره الأولي لقد خطفتي قلبي منذ النظرة الأولي لقد أخطأت واعترفت بخطئ اعترفت أنني أخطأت وقتها حاولت دائما أن أعتذر منك أن انول رضاكي تركتك اربع سنوات دون كلام من أجلك لم ارضي أن اضغط عليكي لم اريد أن اغصبك علي شئ كان حبي لكي. واضح كنتي تعلمين أنني احبك حاولت أن افتح معك الكلام دائما وكنتي تقولي لي انكي لستي مستعده الان واني يجب أن تظلي بجوار ام عدي المريضه ولكن انتي خدعتيني انتي كنتي بتخدعيني كنت كل هذا مع عدي وتقولي لي أنه مثل اخ ولكن انا رايته وهو يعترف لكي بحبه ولكن انتم مثلتم علي مثل ما مثلتم علي في حكاية مرض والداته كنتي تخدعيني كل هذا يا قمر اني اسف فأنا اكره الكذب والخديعه خدي بالك من نفسك واتمنالك التوفيق حسام " .
- كانت تقرأ بدموع وهي تقول كل حاجه جت في الوقت الغلط هو فكر اني بكذب عليه زي كذبت مرض ام عدي طيب هو عرف ازاي ده انا كنت هقوله بكرا هفرحه بنجاحي كنت هقوله ليه يا حصل معايا كده ياااارب ليه وظلت تبكي .
↚
• نظرت لها بدموع وقالت قولتلك يا قمر الكذب آخرته وحشه الكذب آخره وحشه مصدقتنيش قولتلك قوليله بدري مصدقتنيش اهو فكر انك بتكذبي عليه وعرف حقيقه كذبت مرض ام عدي فكرك بتكذبي انتي وعدي تاني هو مش غلطان يا قمر .
_ نظرت لها بدموع امال مين غلطان انتي بتقولي عدي مش غلطان عشان القلب مش بالأيد وحسام مش غلطان مين غلطان يا شمس ميييين .
• انتي اللي غلطانه يا قمر ايوه غلطانه انتي عارفه أننا مسلمين ومفيش حاجه اسمها صداقه بين ولد وبنت لأنها بتترجم في أغلب الأحيان غلط بتلاقي طرف في العلاقه دي حب التاني غصب عنه قلبه مش بايده وغلطتي بردو في حسام لانك خبيتي عنه هو مكنش معارض انك تتعلمي هو كان معاكي ديما انتي اللي كدبتي عليه يا قمررر انتي لازم تصلحي غلطك .
- نظرت لها بدموع وقالت قمر خسرت اغلي اتنين علي قلبها اغلي اتنين علي قلبي خسرتهم يا شمس ومعتش هعرف اعوضهم ازاااااي ياااارب في يوم من الايام يسامحوني وظلت تبكي .
بعد ثلاثة أشهر.
في امريكا .
- كانت تجلس في الجامعه بشرود فجلست بجوارها وقالت لك شو بكي ليش البكا هلا بقلم زوزه.
- أزالت دموعها وقالت مفيش حاجه ها طمنيني علي رسالة الماجستير بتاعتك قالوا ليكي ايه .
~مافي جديد سالت اليوم قالوا هتظهر النتيجه بعد اسبوع ولو عجبتهم هتعين هووون .
- خليكي هنا معايا يا رزان متسبنيش لوحدي .
~ ما تخافي انتي خيتي الصغيره ورح ضل معك ديما .
- شكرا يا رزان شكرا علي كل حاجه وعلي وقفتك جمبي ديما .
~ لك انتي خيتي ماتشكريني ويلا عندك محاضرة هلا .
- ماشي وتركتها وغادرت .
في لبنان في المنزل الخاص بقمر .
* قمر فين يا داده فاطمه .
" ولله ما اعرف يا هانم محدش يعرف مكان قمر نهائي هي قالت هتمشي وسابت الرساله دي لأستاذ حسام اتفضل يا استاذ حسام بقلم زوزه.
_ أخذ الرساله وبدأ يقرأ ما بها " سامحني يا حسام انت اكيد بتقرا الرساله دي وانا مش موجوده واكيد رجعت تسأل عليا تاني انا عارفه أن عمتو هتخليك ترجع تسأل عليا تاني ومش ههون عليها تسابني سامحوني انا عارفه انك عمرك ما تسامحني بس انا مغلطتش يا حسام انا قعدت اربع سنين في لبنان عشان كنت بتعلم وده سبب روحتي للبنان أبوه خبيت عليك لان كنت عايزة اعملها مفاجئة ليك خبيت عليك عشان كنت عايزه افرحك بيا واقولك أن قمر معتش جاهله انت اكيد مش هتسامحني بس ممكن ده يغفرلي عندك شويه انت لما تقرأ دي اكيد هيقولوك انهم مش عارفين مكاني ودي الحقيقه فعلا سامحني يا حسام وخلي عمتو تسامحني انا اسفه "
_ نظر إلي الرسالة بدموع وقال غبي غبي غبي ظلمتها وهي كانت عايزه تفرحك .....
: كان يقف أمام البيت بسيارته بدموع ويقول ياتري انتي فين ياقمر وحشتيني اووووي لو هلمحك من بعيد ثم قاد سيارته بسرعه وذهب .....