رواية قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول بقلم نور الشامي
رواية قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور الشامي رواية قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول
رواية قضية شرف صقر وعشق كاملة جميع الفصول
في احدي المدن الصعيديه كان ييقف هذا الشاب ومعه الشرطي ينظر الي تلك الفتاه الممدده علي الفراش شبه عاريه وبجانبها شاب ينظر بخوف حتي ردد هو:
انا عايزكم تاخدوها يا حضرت الظابط... انا بتهم مرتي انها بتخوني وعايز ارفع جضيه ز'نا
نظرت الفتاه اليه بدموع واقترب منها العساكر ومسكوا يديها بغضب وهم يرددون:
يلا يا بنت انتي جدامنا
القي العسكري كلماته وهو يسحبها خلفه بعدما غطت جسدها بهذه الملايه وقبل ان تخرج من الغرفه اقتربت من زوجها ورددت ببكاء وتوسل:
يا صقر حرام عليك انا مرتك بتعمل فيا اكده لييه... ابوس يدك بلاش اكده.... عايز الناس تتكلم عني لييه بس... انا عملتلك اي دا انا بحبك جووي والله ومستحيل ابص لراجل غيرك
نظر صقر اليها بغضب واقترب منها وهمس في اذنيها مردفا؛
انتي واحده خاينه حقيره... جسما بالله العظيم ما هسيبك... انا هحبسك احمدي ربنا اني مجتلتكيش... واحده زيك تستاهل الجتل مكانها.... انا هخليكي تندمي علي الساعه ال خونتيني فيها
القي صقر كلماته وخرج وفي صباح يوم جديد كانت تجلس في الحجز وهي تبكي بشده حتي دخل العسكري واخذها وذهب وبعد دقائق دخلت الي غرفه الظابط ووجدت ابنه عمها وهي تنظر اليها بصدمه واستاذن الظابط وخرج فاقتربت عشق من ابنه عمها وتحدثت ببكاء:
زهراء... خرجيني من اهنيه بالله عليكي... جسما بالله العظيم انا مظلومه معملتش حاجه... معرفش مين ال عمل اكده ولا مين الشاب دا والله وروحي لـ صقر... جوليله اني مظلومه.. والله انا مظلومه
زهراء بعصبيه؛
انتي لسه بتفكري فيه بعد ال حوصل... ما تسيبيه بجااا يفكر ال يفكره.. اهلك عملوا عزاكي وجالوا انك موتي بالنسبالهم ومنعوا اي حد يتكلم عنك... الكل مبجاش عايز يسمع اسمك ما عادا جده صقر... هي الوحيده ال مصدجه انك مظلومه
عشق ببكاء:
والله مظلومه... صدجيني يا زهراء انا معملتش حاجه ابوس يدك اعملي اي حاجه
نظرت زهراء اليها بحزن واقتربت منها واحتضنتها وفي المساء كان يجلس صقر علي الفراش عاري الصدر وبجانبه هذه الفتاه التي تلامس وجهه حتي اقتربت منه وقبلته علي عنقه ورددت بابتسامه؛
تعرف انك واحشتني جوووي... انا مكنتش مصدجه نفسي وانت بتتصل بيا... اول ما جولتلي اجي سيبت كل حاجه وجيتلك علطول
انتهت الفتاه وهي تقبله علي عنقه ووجهه حتي ابتعد عنها ونهض من علي الفراش واشعل سيجارته وهو يردد:
كفايه اكده يا فاتن... يلا روحي بجا علشان متتأخريش
ابتسمت فاتن واقتربت منه وهي تحتضنه وتردد؛
حاضر بس هتكلمني تاني صوح
صقر وهو يبتعد عنها :
ايوه طبعا هكلمك... يلا يا حبيبتي روحي بجا
ابتسمت فاتن وارتدت ملابسها وخرجت فركل صقر الكرسي بغضب وهو يصرخ:
اي ال انا بعمله دا... ازاي المس واحده تانيه... ازاي اعمل اكده... ازاي المس واحده تانيه... لع لع... اكده غلط مينفعش.... مينفعش
القي صقر كلماته وذهب الي الحمام وفتح صنبور المياه ووقف تحته وبعد فتره خرج وهو يلتف بمنشفه حول خصره حتي جاءه اتصال هاتفي وعندما اجاب تحدث بصدمه:
مستشفي... مستشفي اي عاااد.. انا جاي حالا
القي صقر كلماته وابدل ملابسه وذهب بسرعه وبعد فتره كان يركض في المستشفي بلهفه حتي دخل احدي الغرف ووجد طفل صغير وبجانبه فتاه تبكي بشده فاقترب منه وتحدث بلهفه:
حبيبي.... انت كويس يا جلبي اتكلم جول اي حاجه بالله عليك
الفتاه ببكاء؛.
الولد بيمووت يا صقر.... ابنك بيمووت.... هو جتله... جولتلك كتير كفااايه... جولت كفايه
صقر بغضب:
اخرررسي انتي... اكتمي مش عايز اسمع صوتك يا حنان
القي صقر كلماته ثم اقترب من الصغير مره اخري ولامس وجهه وردد بلهفه؛
حبيبي... رد عليا بالله عليك... جول اي حاجه
الطفل بتعب:
بابا... واحشتني جووي... انا كنت مستنيك... بس هو.... هو ضربني بالعربيه
صقر بلهفه:
انا جيت اهه يا حبيبي ومش هسيبك تاني خلاص
الصغير بتعب:
متسبنيش تاني يا بابا... انت بتوحشني جوي و
لم يكمل الصغير كلماته وفجاه اعلن جهاز القلب عن التوقف فنظر صقر بصدمه وصرخ علي الاطباء الذي دخلوا بسرعه الي الغرفه واقتربوا منه وحاولوا انعاش قلبه حتي فقدو الامل وغطوا وجهه وردد احدهم:
البقاء لله
صرخت حنان ببكاء وهي تصفع وجهها بانهيار فأقترب صقر من الصغير واحتضنه وهو يردد بصوت غاضب وعيون مشتعله بالانتقام مردفا:
مش هسيبكم... جسما بالله العظيم لـ هحرق جلوب الكل في البلد... انا مش هسيب حد منكم مرتاح
القي صقر كلماته وهو يحتضن ابنه وفي صباح يوم جديد كان يجلس صقر في قصره وامامه احدي السيدات وهو يردد:
عايزكم تكسروها.... مش عايز حته فيها سليمه... عايزها متجدرش تتحرك اربع خمس شهور علي الاقل... هتجدري ولا لع
السيده:
هنجدر طبعا يا بيه دا شغلي... صدجني انا هتصرف وهعمل الشغل زي ما انت عايز
صقر بضيق:
بس هي دلوجتي في الحجز... لازم تتصرفوا وتخلصوا شغلكم من غير ما حد يمنعكم.... انا عايز اسمع الخبر انهارده بس اوعوا تجتلوها.. انا عايزها تتأذي مش تتجتل وخدي الفلوس دي
القي صقر كلماته فأقتربت السيده منه واخذت الفلوس وذهبت فتنهد صقر بضيق ونهض ولكن قبل ان يذهب تلقي صفعه قويه علي وجهه من هذه العجوز التي تنظر اليه بغضب وهي تردد:
انت بتعمل اي هااا... انت ميين اصلا.. انت صقر الشريف حفيدي؟! ولا واحد شوارعي مجرم ملوش اهل.... بجا انت الحكيم ال كان بيساعد الكل... اتحولت لشيطان محدش عارف يوجفه.. انت مييين... فين حفيدي الحكيم المشهور الطيب ال كان بيساعد كل اهل البلد
صقر بحده:
اتجتل.... الحكيم ال بتجولي عليه دا اتجتل من زمان... من اللحظه ال اغتصبو*ا فيها مرته وجتلوها جدام عيونه..... من اللحظه ال جتلوا فيها ال كان زي ابنه ورباه من وهو صغير... من اللحظه ال شوفت فيها كل ال حواليا بيروحو مني... عرفتي حفيدك راح فين يا حجه... حفيدك اتجتل مع مرته يا حجه شريفه
شريفه بدموع:
يا ابني انت خدت بتارك... خدته من الكل... انت كمان جتلت الكل... انت جطعت نسل ال عملوا في مرتك اكده.. يتمت اطفالهم ورملت نسائهم.. اي حد لمس مرتك انت عاقبته
صقر بعصبيه:
لسه... انا لسه معملتش حاجه... لسه مخدتش بتاري... السبب الرئيسي وال عمل كل دا لسه عايش وبينتجم يا حجه... وانا مش هسكت غير لما اجيبه اهنيه تحت رجلي
شريفه بعصبيه:
وعشق ذنبها اي... حرام عليك يا صقر هي مش خاينه... دي بتحبك جووي هي ضحت بكل حاجه علشانك... ابوس ايدك يا ابني خرجها من الجضيه دي
صقر بحده:
هبجي اخرجها بس مش دلوجتي... ولع هي خاينه... هي خاينه ولازم تتعاقب
القي صقر كلماته وجاء ليذهب ولكن قاطعته جدته التي تحدثت بلهفه:
عشق حامل يا صقر.... البنت حامل
نظر صقر اليها اليها بصدمه واقترب منها وهو يردد:
حامل؟! حامل كيييف عااد... ازاي انا مانعها من الخلفه
شريفه بدموع؛
البنت حامل يا ابني والله العظيم حامل و
لم تكمل شريفه كلماتها حتي قاطع صقر صوت رنين هاتفه وعندما اجاب تحدث بصدمه:
لع... مستحيل و
يتبع
↚
كان صقر يركض بسرعه في المستشفي حتي اقترب من احدي الغرف وعندما دخل وجد عشق ممدده علي الفراش وبجانبها الطبيب وظابط شرطي فتحدث بلهفه:
هي كويسه يا حكيم.... حوصلها اي... والجنين.. هي حامل
الطبيب:
حالتها خطيره والجنين كمان وضعه خطير جووي مينفعش نعمل اي حاجه احنا عالجنا الجروح وفيه كسر في رجليها وكسر تاني في ايدها والجنين طبعا الله اعلم بيه ممكن يموت في اي وقت
نظر صقر بحزن فتحدث الظابط:
هي هتفضل في المستشفي لحد ما تبجي كويسه وبعدها هنرجع الحجز وال عملوا اكده هيتحاسبوا متخافش
صقر بضيق:
انا هتنازل عن الجضيه..... هروح بكره واتنازل وترجع معايا البيت
القي صقر كلماته ثم ذهب وفي بيت اخر كان يجلس هذا الرجل بعصبيه وهو يردد:
جووولت ماااتت... هي بالنسبالنا ماتت وعملنا عزاها وانتهينا ولو روحتي شوفتيها انتي كمان هعتبرك زيها بالظبط
زهراء بدموع:
يا عمي حرام عليكم.. انتوا المفروض تعرفوا انها مظلومه.. عشق متعملش اكده
مهران بغضب:
متعملش ليييه... هي تعمل اكده واكتر من اكده كمان... مش راحت اتجوزته غصب عننا وجابتلنا العار.... مش اختارته وباعت اهلها
زهراء بعصبيه:
اشمعنا هي.... ما ابنك واخوي الواطين انت لسه بتصرف عليهم لحد دلوجتي حتي بعد ال عملوه... مش كفايه ان هما السبب في كل ال حوصل لعيلتنا ولكل الناس ال تعرفنا.. .. اشمعنا هما
نظر مهران اليها بغضب وصفعها علي وجهها وردد:
اوعي تجيبي سيرتهم علي لساانك فااهمه... انتي اهنيه بنت تجعدي تسمعي الكلام وانتي ساكته بدل جسما بالله العظيم لـ هدفنك مكانك و
لم يكمل مهران كلماتها وارتعب عندما سمع صوت صراخ شديد في الخارج... فخرج بسرعه وانصدم عندما وجد رجاله مصابين علي الارض فاقترب بسرعه وتحدث بعصبيه:
اي ال حووصلهم... في اي.... ليه اتعمل فيهم اكده
الحارس:
لاجيناهم اكده يا بيه جدام الاماكن ال كانوا بيحرسوها وفيه رساله مع كل شخص فيهم اتفضل
نظر مهران بتوتر واخذ الرساله وانصدم عندما وجد محتواها
" القادم اسوء "
صقر الصعيد
نظر مهران الي الرساله بغضب وصرخ وهو يردد:
صقررر.... جسما بالله العظيم ما هسيبك
زهراء بحده:
هتعمله اي عااد.... ما كفايه علينا اكده كل ما تجول الكلام دا يا عمي ندخل في مصيبه جديده... ربنا يستر بجا.. الا احنا تعبنا
القت زهراء كلماتها ودخلت الي البيت فنظر مهران بغصب واقترب من احدي الحراس وردد:
الولاد... انا كل ال يهمني هما... خلوا بالكم منهم كويس جووي.. اوعوا حد يعرف مكانهم
الحارس:
متخافش يا بيه.. هما في امان ومش هيوحصلهم حاجه.. احنا نضحي بروحنا علشانهم
ابتسم مهران بثقه اما عند صقر كان يقود سيارته وبجانبه هذه الفتاه وهي تضحك بسعاده وتردد؛
لع بحبك... بحبك وبموت فيك كمان... كفايه اني متجوزه احسن دكتور في البلد كلها
ابتسم صقر ومسك يديها وقبلها وهو يردد:
والله وانا بحبك جووي... نفسي اصلا تولدي بسرعه علشان اشوف بنتنا الجمر ال هتيجي دي اكيد هتبجي شبهك
امينه بتذمر:
اوعي تحبها اكتر مني... دا انا ازعل اكده والله
صقر بضحك:
مستحيل ... انا مجدرش احب اي حد اكتر منك و
↚
لم يكمل صقر كلماته حتي انتبه الي احدي الحواجز الموضوعه علي الطريق فنزل وحاول ازالتها ولكنه تلقي ضربه قويه علي رأسه فنزلت امينه واقتربت منه وصرخت بشده ولكن ظهر شابين ومسكوا يديها وردد احدهم :
الله... دايما اختيارك حلوه اكده في البنات يا ابن الشريف
نظر صقر اليه بتعب ولكنه تحامل علي نفسه ونهض وضربه لكمه قويه علي وجهه وفجاه ظهر بعض الحرس ومسكوه واقترب الشابين من امينه ومزقوا ثيابها امام صقر الذي صرخ بشده:
توفييييق... جسما بالله العظيم ما هسيبك.. خليك راجل انت وابن عمك وحسابك خلصه معايا انا... سيبوها
توفيق وهو يلامس جسد امينه:
لع... انا بحب اصفي حسابي مع البنات الحلوين... صوح يا صابر
صابر ابن عمه بابتسامه؛
هو فيه احلي من اكده حلاوه
القي صابر كلماته واقتربوا من امينه واغتصبو''ها امام عيون صقر الذي كان يصرخ بشده وبعدما انتهوا صوبوا رصاصتين تجاه كل شخص منهم و
وفجأه نهض صقر بفزع من فراشه وهو يصرخ بشده فدخلت شريفه واقتربت منه ورددت بلهفه:
حبيبي ماالك... مالك يا جلبي اي ال حوصل شوفت الكابوس دا تاني
صقر بتعب:
عمره ما كان كابوس يا حجه.... ال بشوفه دا عمره ما كان كابوس.. دا الحقيقه.... دا ال حوصل
شريفه بدموع؛
يا ابني انسي... انسي بجا وطفي النار ال جواك دي... طول ما انت اكده مش هتعرف تعيش وهتأذي نفسك وكل ال حواليك
صقر بحده:
اول ما اخد بتاري من ال عملوا اكده وجتها النار ال جوايا هتهدي
القي صقر كلماته ثم ذهب فنظرت شريفه بحزن وهي تردد:
ربنا يستر من ال هتعمله يا صقر
القت شريفه كلماتها بحزن وبعد فتره عند زهره كانت تجلس بجانب فاتن وهي تردد بصدمه:
يعني اي... اومال انتي جولتي ليه انك موافجه وانتي عارفه ان توفيق بيحبك وميجدرش يعيش من غيرك
فاتن بحده:
مش عايزاه... غيرت رائي... هو اصلا فين اخوكي دا... دا احنا كاتبين كتابنا بجالنا سنين وهو لسه مستخبي ويستاهل كل ال بيوحصله... دا واحد اغتصب واحده وجتلها... جبر يلمه مكان ما هو موجود هو وابن عمه الواطي
زهره بحده؛
يعني عايزه تطلجي.... دا جصدك صوح
فاتت بحده:
اه صووح.. انا زهجت منه وتعبت خلاص ومش عايزاه... اصلا انا بحب واحد تاني... جولي لابن عمك يطلجني... ويخليه راجل ويظهر بجا بدل ما هو مستخبي زي ال و... ولا بلاش اجوول زي اي
زهراء بضيق:
طيب والبيت والفلوس ال كاتبهم باسمك؟!
فاتن ببرود:
دا تعويض يا حبيبتي... تعويض عن الايام ال استحملتها معاه واحنا كاتبين كتابنا ولسه متجوزناش لحد دلوجتي ... محدش ليه عندي حاجه.. جوليله يطلجني بدل ما ارفع عليه جضيه وهو مش ناجص جضايا
↚
نظرت زهراء اليها بضيق وذهبت فتنهدت بسخريه ورددت:
قال توفيق قال... بجا عايزيني اسيب صقر الشريف علشان المعفن ال اسمه توفيق دا
القت فاتن كلماتها بسخريه وفي يوم جديد كان يجلس صقر في بيته ببرود وهو ينفخ في سيجارته وبجانبه كأس من المشروب حتي دخلت الخادمه وهي تسحب عشق التي تجلس علي الكرسي المتحرك فنهض صقر وسحب الكرسي اليه وردد ببرود:
نورتي بيتك يا عشق.... واحشتيني جووي
نظرت عشق اليه بحزن ثم رددت بتوتر؛
انا عملتلك اي علشان تعمل فيا اكده... والله العظيم انا بحبك جوووي... دا انا بيعت كل حاجه علشانك... انا مستعده اضحي بنفسي علشان نظره واحده بس منك... انت مش بتحبني ليييه؟! ... طيب اعمل اي اكتر من ال عملته علشان تحبني
صقر بسخريه:
يمكن احبك لما تموتي.... انتي اصلا ميين علشان احبك يا عشق.... انا بحب واحده بس... دي ال ساكنه جلبي.. ومهما عيشت مش هحب غيرها
عشق ببكاء:
طيب وانا.... انا اي... انا لازمتي اي في خياتك... انت عارف اني مخونتكش... انت اتهمتني في جضيه ز'نا وانا سامحتك برده.. بعت ناس علشان يجتلوني وانا عارفه ومسامحاك... بعد كل دا مش متعاطف حتي معايا ليه.... بالله عليك يا صقر كفايه.... كفايه انا تعبت و
لم تكمل عشق كلامها وانصدمت عندما وجدت احدي الخادمات تضع لاب توب علي قدميها وظهر فيديوا امامها فصرخت عشق هي تردد:
لع يا صقر... ابوس ايدك بلاش... ابوس ايدك لع... عاقبني انا.... عاقبني انا بلاش هما
القت عشق كلماتها ووقعت من علي الكرسي المتحرك حتي اقتربت من قدم صقر وتحدثت بتوسل:
صقر.... ابوس ايدك بلاش اكده بالله عليك
نظر صقر اليها ببرود و
↚
صرخت عشق ببكاء عندما وجدت صقر يشير الي احدي حراسه وفجأه فقدت وعيها فاقترب منها صفر وحملها وصعد الي غرفته ووضعها علي الفراش فدخلت شريفه بسرعه واقتربت منها وهي تردد:
عشق...جوومي يا بنتي اي ال حوصلك... انت عملت فيها اي... عملت اي يا صقر حرام عليك.... حرام عليك ال بتعمله دا والله
صقر بضيق:
هتبجي كويسه يا حجه متخافيش... هي زي العفريته مش بيوحصلها حاجه
نظرت شريفه اليه بغضب ورددت:.
علي فكره ال انت بتعمله دا ميرضيش ربنا وانت والله هتتحاسب مش معني انك اتظلمت جبل اكده انك تظلم حرام عليك يا صقر... اتجي الله لو فاكر انك اكده بتهدي غضبك فـ تبجي عبيط.... انت بتزود غضبك اكتر واكتر... حرقت الدنيا كلها... عايز تعمل اي تاني.... فكر في كلامي وارجع عن ال انت فيه دا بجا
القت شريفه كلماتها وخرجت من الغرفه فـ تنهد صقر بحزن واقترب من عشق وبعد خصلات شعرها عن وجهها وهو يردد؛
انا اسف.... اسف علي كل حاجه بس مجدرش اعمل غير اكده... انتي واهلك متتأمنوش... انا مجدرش امنلك تاني ولا اثق فيكي تاني... انتي تستاهلي كل ال بيوحصلك... زي ماساعدتي اخواتك بعد ال عملوه وهربتيهم لازم تاخدي عقابك انتي كمان
القي صقر كلماته ثم تركها وذهب وفي صباح يوم جديد كان يجلس مهران امام احدي حراسه وهو يردد:
عرفتوا منين عاااد انه راجع... انتوا متأكدين
الحارس:
ايوه يا بيه.. ال نعرفه ان صقر بيه بعتله علشان يرجع من السفر وهو هيوصل انهارده ان شاء الله
مهران بغضب:
طيب وانت مبسووط اكده ليييه هااا... انت مجنووون دي مصيبه.. انت ناسي دا مييين ... دا شاهر اخو امينه مرت صقر الاولي
الحارس:
اوامرك يا بيه... جول ال حضرتك عايزه واحنا نعمله... تحب نجتله وهو راجع من المطار
مهران بعصبيه:
لع طبعا.... مستحيل انت مجنون عايزهم يجوا يجتلونا كلنا اهنيه.... سيبهم اصلا انا متأكد انه هيجي في حراسه كبيره مش علشان يحموه... علشان يحمونا منه... صقر عارفه زين وعارف انه متهور فـ هيبعت حرس كتير جووي ياخدوه... فلازم بجا في الوجت ال هما مشغولين فيه تعملوا ال انا جولتلكم عليه... دا الوجت المناسب... انا مش عايز الولد ال في بطنها دا يعيش مهما حوصل فاهمين
الحارس:
اوامرك يا بيه
القي الحارس كلماته وذهب ولم ينتبه الي زهراء التي تقف في الاعلي تستمع اليهم بصدمه وبعد فتره كان يجلس هذا الشاب في سيارته وهو ينظر خلفه بتذمر حتي ردد بضيق:
هو في اي عاااد... ليه كل الحرس دول
السائق:
صقر بيه باعتهم يحموك يا شاهر بيه
شاهر بضحك؛
لا والله... بجا صقر بعتهم يحموني برده... صقر عارف زين اني اجدر احمي نفسي و
لم يكمل شاهر كلماته حتي اصتدم السائق في احدي السيارات فنزل بسرعه وتحدث بلهفه:
شووفوا بسىرعه لو حد حوصله حاجه في العربيه التانيه
الحارس:
شاهر بيه خليك اهنيه واحنا هنشوف
نظر شاهر اليهم بغضب وتجاهل حديثهم ثم اقترب من السياره وردد بضيق:
يا انسه... انتي كويسه... حوصلك حاجه
↚
نظرت زهراء اليه بتعب وراسها ينزف فردد شاهر:
انتي راسك اتجرحت... انزلي تعالي معايا نروح المستشفي
زهراء بتعب:
لع... انا مستعجله مفيش وجت للمستشفي شكرا
شاهر باستغراب:
انتي تعبانه.... انزلي طيب وانا اوصلك للمكان ال يعجبك
زهراء باستعجال؛
لع....شكرا.... بعد اذنك
القت زهراء كلماتها وذهبت بسرعه بسيارتها فنظر شاهر باستغراب وذهب هو ايضا وبعد فتره كانت تقف عشق في هذه الشقه مع احدي السيدات وتردد باستغراب:
هما فيين اخواتي.... مش انتي اتصلتي بيا وجولتي انهم اهنيه... بالله عليكي بسرعه جبل ما جوزي يعرف اني خرجت من وراه
ابتسمت السيده بخبث ورددت:
طبعا اهنيه.... استني شويه وهتشوفيهم
القت السيده كلماتها ودخلوا اربعه سيدات اخرين ومسكوا عشق بقوه التي رددت بفزع:
في اي... ميييين دول... انتوا عايزين مني اي
القت عشق كلماتها بخوف وفي مكان اخر عند صقر كان بحضن شاهر بابتسامه وهو يردد:
ميين جال اكده.. انا بحمي الناس منك يا ابو نسب... واحشتني جووي يا شاهر
شاهر بابتسامه؛
وانت كمان واحشتني جووي... فين الحجه
شريفه بابتسامه:
انا اهه.. واحشتني جووي يا ابني
ابتسم شاهر واقترب منها واحتضنها وهو يقبل يديها وجاء ليتحدث ولكن سمعوا صوت صراخ شديد فخرجوا بسرعه ووجدو زهراء تقف امام الحرس وهي تصرخ وراسها ينزف فاقترب منها صقر وردد بحده:
اي ال جابك اهنيه ومالها راسك
زهراء بلهفه:
صقر... الحق عشق بسرعه عمي اتفج مع ناس علشان ينزلوا ال في بطنها
صقر بحده:
عشق نايمه فوووج... ناس مين واي ال بتجوليه دا
الحارس بتوتر:
لع يا بيه ست عشق خرجت من شويه
نظر صقر اليهم بصدمه وذهب بسرعه هو زهراء وشاهر وبعد فتره عند عشق كانت ممدده علي الفراش وهؤلاء يقيدو حركتها باحكام وهي تصرخ ببكاء':
سيبووووني..... بالله عليكم سيبوني حرام عليكم عاايزين اي من ابني و
لم تكمل عشق صراخها وقاطعها صوت هذه السيده التي تحدثت بغضب:
انتوا واجفين اكده ليه... يلا لازم ال في بطنها دا ينزل حالا
عشق بصراخ:
لع.... لع... ابني.. حرااام عليكي انا عملتلك اي.. انتوا تبع صقر صوح... يا صقر خليهم يسيبوووني... صقر
كانت عشق تصرخ بشده وهؤلاء يقتربون منها حتي بدأت واحده منها ان تركلها علي بطنها بقوه فصرخت عشق بألم ولكن فجأه دخل صقر بعدما اقترب منهم ودفعهم وتحدث بلهفه:
عششق... عشق
↚
شاهر بلهفه:
يلا بسرعه يا صقر خلينا ناخدها من اهنيه
نظر صقر اليها وحملها وذهبوا جميعا وفي المساء كان يجلس بجانبها ينظر اليها بضيق حتي استعادت وعيها وتحدثت بلهفه:
صقر... ابني كويس... حوصله حاجه.. طمني عليه بالله عليك. ابني كويس صوح
صقر بحده:
انتي وعيلتك دمرتوا حياتي كلها.... تعرفي اني هاين عليا اقطع جسمك دلوجتي وارميه لكلاب السكك
عشق بصدمه:
هو ابني حوصله حاجه ... ابني لسه عايش صوح
صقر بغضب:
لع مش صوووح... مااات... هو نزل... نزل... وكله بسبب اهلك بس جسما بالله العظيم لـ هنتجم من الكل واولهم انتي... انا بكرهك... بكرهك يا عشق بكرهك
القي صقر كلامه وخرج من الغرقه واغلق الباب وهو يستمع لصوت بكاء وصراخ عشق وبعد فتره كان يقف مع احدي الحرس وهو يردد:
راجبوا البيت زين... انا متاكد انه هيروحلها بعد الكلام ال حوصل... واوعوا تنسوا تعملوا ال جولتوا... عايز انهارده اشوف البيت دا عباره عن جمره نار بس مش عايز حد يوحصله حاجه... عايزهم يتحرق جلبهم علي املاكهم ال بتضيع واحده واحده
الحارس:.
اوامرك يا بيه
القي الحارس كلماته وذهب اما عند فاتن كانت تقف بضيق تحاول الاتصال بـ صقر ولكن دون جدوي حتي سمعت صوت طرقات علي الباب فذهبت لتفتح وانصدمت عندما وجدت شخص ملثم يدخل بسرعه الي البيت واغلق الباب فرددت فاتن بخوف:
انت مييين وعايز مني اي عاد و
لم تكمل فاتن كلماتها حتي وجدت هذا الملثم يكشف عن وجهه فتحدثت بصدمه:
توفيق... انت اي ال جايك اهنيه... انا جولت لاختك اني خلاص مش عايزاك
توفيق بسخريه؛.
بجد... اومال عايزه مييين عاد هااا... عايزه مين... الا تكوني بتحبي واحد غيري
فاتن بعصبيه:
اه بحب واحد غيرك.... وبموت فيه كمان وبكرهك ومش عايزاك ومش عايزه اشوف وشك جدامي مره تانيه..كفايه ال انت عملته... دا انت طلعت وسخ وساخه... تروح تغتصب واحده وتجتلها وتهرب كمان وعايزني اكمل معاك .. جبر يلمك.. طلجني علشان مش عايزاك... انا مش عايزاك
القت فاتن كلماتها وجاءت لتطرده ولكن مسك توفيق يديها واخرح سلاح وهو يردد؛
انتي ليا لوحدي... فااااهمه... ليا انا وبس مش هتبجي لاي حد تاني
فاتن بخووف:
توفيق سيبني... خليك راجل مره في حياتك وابعد عني وطلجني
نظر توفيق اليها وهو يلامس جسدها ويردد؛
مجدرش... مجدرش اسيبك... انتي ليا لووحدي علشان اكده لازم تموتي.. بجا بتخوونيني يا فاتن... بتخوني توفيق علام... ماشي انا هعلمك الادب و
لم يكمل توفيق كلماته وفجاه تلقي ضربه قويه من فاتن التي ركضت بسرعه خارج البيت وهي تصرخ بشده وفي صباح يوم جديد كانت تجلس عشق بتعب وهي مازالت تبكي حتي دخل صقر ومعه كوب من اللبن وردد:
اشربي اللبن علشان انتي تعبانه ومحتاجه تهتمي بصحتك اكتر من اكده
نظرت عشق اليه بدموع وظلت تبكي مره اخري حتي جلس بجانبها وردد بضيق:
الجنين لسه موجود... انا كنت بجول اكده علشان اعاقبك انك خرجتي من غير ما اعرف والله اعلم كان هيوحصلك اي
عشق بلهفه:
بجد يعني هو عايش... الحمد لله.. الحمد لله
القت عشق كلماتها واقتربت منه واحتضنته فاغمض صقر عيونه وبدا يلامس خصلات شعرها فتحدثت عشق ببكاء:
اسفه.... سامحني... انا بحبك جووي والله العظيم
القت عشق كلماتها وفجاه غرست السكين في ظهر صقر الذي صرخ بألم و
↚
كان ينظر اليها بعيون تائهه وهو ينزف بشده وهي تبكي حتي وقع علي الارض فاقتربت منه ورددت ببكاء:
صقر..... انا اسفه... انا اسفه سامحني كان لازم اعمل اكده.... سامحني بالله عليك...طيب جوووم... جووم ابوس ايدك و
لم تكمل عشق كلماتها حتي انصدمت عندما وجدت شريفه تدخل الي الغرفه وعندما رأت حفيدها هكذا اقتربت منه وصرخت بفزع مردده:
صقر.... صقر.... مالك يا حبيبي.. اي ال حوصله يا عشق.. يا شااااهر... شاااااهر
كانت شريفه تصرخ بشده وهي تحضنته حتي دخل شاهر الذي انصدم عندما وجد صقر هكذا فحمله بسرعه ووضعه علي الفراش وطلب الطبيب وبعد فتره كان يقف امام الطبيب الذي ردد:
الاصابه مش خطيره جوي بس محتاج راحه تامه وهو نزف دم كتير انا حطيتله دم هو مش هيفوق انهارده وممكن درجه حرارته ترتفع.. انا بجول خلينا نوديه المستشفي احسن
شاهر بضيق:
لع يا حكيم.. اي حاجه يحتاجها هنعملها اهنيه... انا هجيب ممرضه معاه وحضرتك انا هخصصلك اوضه اهنيه وعربيه وكل حاجه تحتاجها علشان تبجي موجود جمبه لحد ما يتحسن حتي
الطبيب:
مفيش مشكله انا كل يوم هاجي اشوفه الصبح وبليل الف سلامه عليه
القي الطبيب كلماته وذهب فنظر شاهر اليه بحزن وجاءت عشق لتدخل الي الغرفه ولكن اقترب منها شاهر وسحبها من يديها بعصبيه ونزل الي الاسفل وردد بغضب؛
اي ال حوصل لصقر هااا... ازاي ينضرب بسكينه اكده في ظهره... انتي السبب صوووح.. انتي ال كنتي عايزه تجتليه
عشق ببكاء وخوف:
والله العظيم انا.... انا كنت و
شاهر بصراخ:
كنتي اي... انتي عايزه مننا اي انتي وعيلتك.. انا خسرت اختي امينه الله يرحمها بسببك انتي وعيلتك.... خسرت الوحيده ال كانت فاضلالي من عيلتي.. انا مكنش عندي غيرها وبسبب انكم عيله وس'خه اختي راحت مني ومش مستعد اخسر جوز اختي ال بعتبره زي اخووي.... انا مبجاش ليا غيره ومستعد ادمر الدنيا كلها فوج راس الكل علشانه.... لو فاكراني اني هادي في انتجامي وبنتجم بهدوء زي صقر تبجي عبيطه... انا طول عمري بيجولوا عليا مجنون علشان بتصرف جبل ما افكر يعني ممكن دلوجتي اولع فيكي بجاز وانتي واجفه جصادي اكده... هو انتوا كلكم الغدر في دمكم اكده
نظرت عشق اليه ببكاء شديد وخوف وجاءت لتتحدث ولكن دخل الحارس وردد:
شاهر بيه... بيت علام كله اتحرق ومبجاش فيه مكان سليم
عشق بصدمه':
اهلي.... اهلي فين حوصلهم اي انا لازم اروحلهم
شاهر بسخريه:
مش صقر مانعك تروحيلهم.... بس لع.. انا بجولك اهه روحي.... روحيلهم يلا شوفيهم وهما بيخسروا كل حاجه ليهم.. افتحولها الباب
نظرت عشق اليه بدموع وركضت بسرعه الي الخارج فاقترب شاهر من احدي الحرس وردد:
خليكم وراها... وخلوا بالكم منها لو حسيتوا بأي خطر هاتوها علطول واحموها
القي شاهر كلماته وذهب اما عند عشق كانت تركض بسرعه حتي اصتدمت عندما وجدت منزل عائلتها يحترق بهذه الطريقه وعربات المطافي تحاول اخماد النيران فـ انتبهت الي زهراء فاقتربت منها واحتضنتها ورددت بلهفه:
زهراء انتي كويسه... حوصلك حاجه ابوي فين و
لم تكمل عشق كلماتها حتي تلقت صفعه قويه من والدها الذي ردد بغضب:
اي ال جاابك اهنيه يا وش الشؤم انتي.. هااا جايه ليييه عاد... يلا... امشي من جدامي مش عايز اشوف وشك
عشق بدموع:
بابا انا جايه اطمن عليكم
مهران بغضب:
متجولييش بابا دي مره تانيه... انتي مش بنتي... وطول ما انتي اكده مش هتكوني بنتي
عشق بدموع:
↚
انا نفذت ال انت جولتلي عليه... والله العظيم
نظرت زهراء اليها بصدمه واقتربت منها ورددت:
جتلتيه؟! ... نفذتي اي.. بتسمعي كلامه ليييه دا عايز يدمرلك حياتك
مهران بغضب:
اخرررسي يا بت انتي فاااهمه... اخررسي خالص مش عايز اسمع صووتك... وانتي.... لما تجتليه وتاخدي بتارك وجتها ممكن اتكلم معاكي. ... انا مسمعتش اي خبر عن مووته يبجي جتلتيه ازاي بجا... هو مش انا جولتلك في التليفون لو انتي فعلا بريئه من جضيه الزنا دي خدي بتارك من ال لوث شرفك وفضحك... فييين بجااا... يلا امشي.... امشي من اهنيه
نظرت عشق اليه بدموع وجاءت لتذهب ولكن اوقفتها زهراء التي رددت:
انتي ال بتعمليه دا اكبر غلط... في الاول ساعدتي توفيق والواطي التاني مع انهم ال عملوه مفيش اي انسان ولا دين يوافجوا عليه.... صقر بيعمل فيكي كل دا علشان انتي ساعدتيهم... خلاكي تحبيه وتهربي من اهلك وتتجوزيه وضحك عليكي وكل ليله بتمر عليكم انتجامه بيزيد وانتي زي ما انتي... انا مش بجول ان هو صوح.... بس مجرد انه يلمسك اصلا معني اكده انه فيه امل انه ممكن يكون بيحبك ومتنسيش انك حامل في ابنه.... لو عملتيله حاجه اهله مش هيسكتوا وبالتحديد اخو مرته... اتجي الله شويه يا عشق وبلاش الطاعه العاميه لاهلك دي.... علشان ابوكي مش هامه اي حاجه غير ولاده الصبيان وبس. حتي ابوي الله يرحمه كان كل ال بيهمه الولاد مش البنات... احنا بالنسبالهم ملناش اي لازمه... اسمعي كلامي زين علشان تحاولي تعيشي حياتك صح شويه
القت زهراء كلماتها وذهبت فنظرت عشق بدموع وفي المساء وصلت عشق للبيت وهي في حاله سيئه جدا وصعدت الي غرفه صقر وجلست بجانبه وهي تردد ببكاء:
جوووم بجااا... جوم واعمل ال انت عايزه بس بالله عليك كفايه... انت دايما بتعاقبني اكده ليه
القت عشق كلماتها وهي تبكي ولكن قاطعها صوته الضعيف وهو يردد:
متعيطيش.... انا كويس
عشق بلهفه:
صقر انت كويس... انا اسفه... اسفه بالله عليك سامحني انا غلطانه والله واستاهل بص.. والله العظيم انا ما هعمل اي حاجه تاني تزعلك... بالله عليك سامحني انا اسفه
القت عشق كلماتها واقتربت منه واحضنته ولكن انفزعت عندما وجدت درجه حرارته مرتفعه جدا فرددت بلهفه:
صقر.... انت درجه حرارتك عااليه جوي... يا لهوووي
القت عشق كلماتها وجاءت لتنهض ولكن مسك صقر يديها وردد بهزيان:
انا بحبك.... بس مش جادر انسي انك انتي واهلك السبب في ال حوصل لمرتي... انتي دايما بتغدري بيا.... دايما مش بامنلك... بتعملي معايا اكده لييه.... حبك ليا مسموم
نظرت عشق اليه بدموع ونهضت وجلبت بوله بها ماء بارد وبدات تحاول اخفاض درجه حرارته وفي مكان اخر كان يقف توفيق بغضب وهو يردد:
ازاااي... لازم انتجم منه... لازم اجتله..... انا مش هينفع اجعد اكده... مش هينفع
صالح بعصبيه:
ما كفايه علينا بجااا اكده... مش كفايه ال احنا فيه وبعدين مين فاتن دي ال انت زعلان جووي اكده علشانها دي بنت خاينه متسواش واكيد هنعرف مكانها مهما هربت منك... المهم اختك ال جابتلنا العار... اهي دي ال لازم تتجتل بجد
نظر توفيق اليه بتفكير وردد:
فعلا... بس مش تتجتل... انا عرفت احنا هنعمل اي
القي توفيق كلماته واخذ هاتفه واتصل بشخص ما وعندما انتهي ردد بابتسامه:
كل حاجه هتبدأ من دلوجتي وخطتنا هتنجح
القي توفيق كلماته بانتصار وفي صباح يوم جديد مازالت عشق جالسه بجانب صقر حتي استعاد وعيه ونهض بتعب فاقتربت منه عشق ورددت بلهفه:
صقر.... انت كويس... الحمد لله... الحمد لله
القت عشق كلماتها وهي تحتضنه فدفعها صقر بعيدا وردد بعصبيه:
ابعدي عني... اوعي تلمسيني.... ابعدي
↚
عشق بدموع:
صقر انا اسفه والله و
لم تكمل عشق كلماتها حتي قاطعها صقر الذي ردد بغضب؛
انا بكرهك..ودي غلطتي انا هوريكي هعمل اي
القي صقر كلماته واخذ هاتفه وردد:
عايز اسمع اصواتهم من اهنيه
عشق بلهفه:
لع لع.... حرام عليك يا صقر هما ملهومش ذنب... انت بتعمل فيهم اكده ليييه... حرااام عليك... خااااطف اختي وولادها وبتعذبهم وزعلان من ال بعمله
صقر بغضب:
مش هسيبهم غير لما تجوليلي مكان اخوكي وابن عمك
القي صقر كلماته وخرج فجلست عشق ببكاء ولكن قاطعها صوت هاتفها فاجابت ونهضت بسرعه بعدما انتهت من المكالمه وبعد فتره كان يقف عشق بضيق وفاتن تحضنته وهي تردد:
انا معرفتش اروح فيين فجيت اهنيه... بالله عليك يا صقر ساعدني
صقر بضيق وهو يبعدها عنه:
متخافيش... خليكي اهنيه وانا هتصرف.. مش هيجدر يعملك حاجه
القي صقر كلماته بخبث وهو يشير الي احدي حراسه من بعيد الذي اطلق رصاصه فجأه اما عند عشق كانت تقف في احدي الشوارع الجانبيه حتي وقفت سياره امامها ونزل رجل وردد:
مدام عشق... انا جاي من عند البيه اتفضلي معانا
نظرت عشق بتوتر وجاءت لتتحدث ولكن سحبها الرجل بسرعه بعدما افقدها وعيها وردد لفتاه منتقبه كانت تجلس في السياره :
هتعرفي تعملي ال اتفجنا عليه
ابتسمت الفتاه وازاحت النقاب وظهر وجهها الذي كان نسخه طبق الاصل من عشق كأنهم تؤام ونزلت من السياره وهي تردد:
لما نشوف صقر الصعيد دا و
↚
كان يقف بتوتر ينظر الي ساعه يده حتي رددت شريفه جدته بضيق:
يا ابني مجولتش صوت الرصاص ال من شويه دا كان ليه ومين البنت ال كانت معاك وراحت فين عاد
صقر بحده:
راحت زي ما راحت يا حجه هو دا وجته... فيين عشق... راحت فين
نظرت شريفه بضيق وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها دخول عشق التي اقتربت من صقر واحتضنته وهي تردد ببكاء:
صقر انا اسفه بس كنت مضايجه جووي وخرجت اتمشي و
لم تكمل عشق كلماتها حتي ابعدها صقر من احضانه ونظر اليها بضيق وهو يتفحصها وردد:
هو انتي كنتي فين... وخرجتي ازاي من غير ما تجوليلي
عشق بتوتر:
انا معرفش انت فين وخوفت والله الا ترفض انا اسفه سامحني.. الجرح ال في ظهرك كويس
صقر بضيق:
اها... كويس... كويس جووي كمان
القي صقر كلماته وذهب اما في مكان اخر عند عشق كانت تجلس في هذه الغرفه وهي تصرخ بشده حتي دخل توفيق فاقتربت منه واحتضنته ورددت بلهفه:
توفيق انت كويس.... واحشتني جووي انت اكيد عرفت اني اهنيه وجيت علشان تخرجني صوح
ابتسم توفيق بسخريه وردد:
لع... غلط... انا جاي اهنيه علشان اشوفك.... بجا واحده زيك تعمل فينا كل دا.... اخرتها تبجي متهمه في جضيه ز'نا..... دا انتي طلعتي وس'خه وسا'خه
عشق بحده:
بجد والله... انت ال بتتكلم عن الوساخه يا اخوووي... انت ناسي انت والواطي التاني دا عملتوا اي
صلاح بعصبيه:
بت اخرررسي خالص انتي بتتكلمي ازاي معانا بالطريجه دي
عشق بغضب:
انت ال تخررس خالص وانا اتكلم براحتي... لع فووووجو شويه..... دا انتوا اوسخ ناس في البلد كلها... انتوا خليتوا الكل كل ما يسمع اسم عيلتنا يبعد عننا... زهراء كل ما يجيلها عريس ويعرف انها اختكم يرفضها ويجول انها اكيد هتبجي جليله الشرف زي اخواتها.... واختكم التانيه ال صقر خطفها ولحد دلوجتي منعرفش عنها اي حاجه... وانتوا جاين تتكلموا عن الشرف.... طيب خلوا حد غيركم يتكلم و
لم تكمل عشق حديثها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجها من توفيق الذي ردد بغضب:
اخررررسي.... اخرررسي خااالص هو لسه مشافش مني حاجه انا مش هسكتله
نظرت عشق اليه بسخريه وانفجرت في الضحك وهي تردد:
بجد.... مش هتسكتله... مش هتسكت لمييين دا خلص علي عيلتنا كلها... وانتوا جاعدين في الجحور زي الفأران بالظبط..... طيب خليكم رجاله واطلعوا واجهوه الاول بدل ما انتوا مستخبين اكده وبعدها ابجي هدد براحتك يا توفيق..... انا هخرج من اهنيه... لمصلحتكم بدل ما صقر يجي يهد الدنيا فووج دماغكم
صلاح بحده:
لع متخافيش... مش هيعمل حاجه علشان انتي موجوده هناك اصلا... فمش هيحس بأي تغير
نظرت عشق اليهم باستغراب حتي ردد توفيق:
اكيد مش فاهمه صوح... انا هفهمك صقر دلوجتي مش هيحس بغيابك علشان انتي معاه هناك... ولا لع صحيح مش انتي... حبيبه جلبك معاه هناك.. ريماس... اختك
نظرت عشق اليه بصدمه لم تستوعب ما قاله للتلو فرددت:
ريماس؟! ازاي... هي رجعت امتي من السفر... وهي مستحيل تعمل اكده... مستحيل تعمل فيا اكده
توفيق بسخريه:
لع عملت... اصل انا طول الفتره ال فاتت دي بكرها فيكي وكمان انتي مكنتيش بتكلميها فجولتلها ان انتي السبب في كل ال حوصلنا وانك هربتي مع صقر وعايزاه يجتلنا وانك انتي كمان تعرفي مكان اختنا ال جوزك خطفها وسايباه يعذها واي حاجه بتوحصل في عيلتنا انتي متفجه فيها مع صقر
عشق بغضب:
انتوا كدااابين... اختي مستحيل تعمل اكده... مستحيييل
الققت عشق كلماتها بغضب وجاءت لتخرج ولكن منعها توفيق وفي المساء كان صقر يدخل الي احدي الغرف السريه الموجوده في البيت حتي وجد فاتن التي اقتربت منه ورددت بلهفه:
صقر عملت اي... كل حاجه تمام
صقر بضيق:
↚
متخافيش... كل حاجه تمام وبكره او بعده اكيد حد من اهلك هيعمل محضر بغيابك وانا بعت رساله من تليفونك لخالتك ال في القاهره دي ان توفيق كان هيجتلك و انك لو اختفيتي يبجي عمل فيكي حاجه وسيبتلك الفون في بيتك وهتفضلي اهنيه لحد ما نشوف اي ال هيوحصل
ابتسمت فاتن بسعاده واقتربت منها وجاءت لتقبله علي شفتيه ولكن ابتعد وهو يردد بضيق:
فاتن مينفعش... احنا اهنيه في البيت.. وانا تعبان اصلا والجرح ال في ظهري تاعبني وعايز اطلع ارتاح
فاتن بلهفه:
طيب تعالي ارتاح اهنيه وانا اشوفلك الجرح
صقر بضيق:
لع معلش... انا هطلع انام في اوضتي وبكره هاجي اطمن عليكي تصبحي علي خير
القي صقر كلماته وخرج وبعد فتره عند شاهر كان يجلس في سيارته امام منزل مهران الجديد حتي وجد زهراء تخرج وهي تبكي بشده وجلست علي احدي الارصفه فنظر اليها باستغراب ولكنه قرر ان يذهب حتي وجد احدي الشباب يقترب منها واعطاها كيس صغير واخذ منها بعض النقود وذهب ودخلت الي المنزل مره اخري فذهب خلف الشاب حتي وجده يقابل بعض الفتيات ويعيطيهم نفس الكيس ويذهب فنزل من سيارته واقترب منه وبحركه سريعه قيد يديه خلف ظهره وردد:
انت بتوزع علي البنات دي كلها هااا.... وريني الشنطه دي فيها اي
القي شاهر كلماته واخذ الحقيبه فركض الشاب وهرب بسرعه وفتح شاهر الحقيبه وانصدم عندما وجدها تمتلئ بـ مخدر الهر'وين فردد شاهر بصدمه:
يخربيتكم..... دا انتوا عيله رز بلبن بجا كلكم
القي شاهر كلماته بسخريه وبعد فتره في غرفه صقر كان ممدد علي الفراش علي بطنه عاري الصدر حتي اقتربت منه ريماس ولمست ظهره وهي تردد:
اي رايك لو اعملك مساج... علشان انت شكلك تعبان جووي والاصابه ال في ظهرك دي اكيد تاعباك صوح
صقر ببرود:
مش عايز اي حاجه منك... كل ال عايزه انك تبعدي عني وبس وبعدين غريبه يعني اول مره تجعدي من غير نكد ولا عياط
ريماس بايتسامه:
جولت كفايه نكد وعياط واجعد مع جوزي في هدوء شويه.... علشان تعرف انا بحبك ازاي
القت ريماس كلماتها ووضعت يديها علي ظهره ولكن مسك يديها بحده وهو يردد:
بس... متلمسنيش جوولت
القي صقر كلماته واعتدل علي الفراش فاقتربت منه ريماس مره اخري ولامست وجهه وهي تردد:
بتبعد عني ليه... هو مش انا مرتك حبيبتك... انا بحبك وانت واحشتني جووي
القت ريماس كلماتها وهي تقترب منه وتقبله علي عنقه حتي اقتربت من شفتيه وبدأت في نزع ثيابها وهي تقترب منه اكثر ولكن فجأه سمعت صوت رنين هاتفه فابتعد عنها واجاب علي المكالمه وبعدما انتهي نهض وهو يرتدي ملابسه فرددت ريماس بضيق :
استناك طيب ولا اي عاااد
صقر ببرود:
لع... انا مش هرجع غير الصبح... تصبحي علي خير
القي صقر كلماته وذهب فجلست ريماس بعصبيه وهي تردد:
وبعديين بجااا... شكل الموضوع دا هيبجي صعب جووي
القت ريماس كلماتها بضيق وارتدت ملابسها وفي صباح يوم جديد كان يجلس صقر في احدي الشقق الكبيره ومعه اخت عشق الكبري وهو يردد؛
انا اسف.. وعارف انكم محدش منكم ليه ذنب في حاجه... بس عشق ليها واعتقد انكم اهنيه محدش بيضايقكم في اي حاجه مع ان عشق فاكره اني بعذبكم ... هااا مش ناويه تجوليلي بجا ال انا عايزه
↚
تسنيم:
ريماس.... تبجي التوام بتاع عشق... اختنا بس طول عمرها عايشه بره مصر علشان انا من ام وعشق وريماس من ام تانيه فـ ابوي طلج امهم وهي خدت ريماس واحنا خدنا عشق وامي ال ربتها... هي علاقتها حلوه جوي معانا كلنا بس مع توفيق اكتر... توفيق اكتر واحد كان بيزورها ويطمن عليها وبيروحلها علشان اكده بتحبه وبتصدج اي كلمه بيجولها واكتر حد واخده موقف منه عشق علشان فاكره انها اختارت ابوي بمزاجها ومرديتش تروح معاهم ولا كانت بتوافج تشوف امها مع ان دا غلط.. ابوي هو ال كان بيمنعها وعلي فكره ريماس اطبعت بالعيشه الغربيه جووي مع انها بتعرف تتكلم صعيدي كويس.. بس كل طباعها وتصرفاتها لا تنفع في الصعيد ولا في مصر كلها... بس انت بتسأل ليه
صقر بضيق:
علشان ال معايا دي مش عشق.... دي اختك التانيه... من اول ما دخلت البيت وحضنتني وانا عرفت انها مش هي... عشق عندها حساسيه من اي برفان ودي حاطه برفان وجامد جوي كمان غير ان عشق عندها
وحمه في ايدها بس دي لما ركزت معاها ملاجيتش اي علامات وشعر عشق طويل جوي وفيه حتت مقصوصه بطريجه عشوائيه بس دي شعرها مش اكده... فيه حاجات كتيره جووي بسيطه مختلفه بينهم
تسنيم بخوف:
اومال اختي فيين لما دي مش عشق
نظر صقر بقلق وذهب وبعد فتره عند عشق كانت جالسه في هذا المكان تبكي بشده وهي تتذكر
فلااااش بااااك
كانت تجلس بين احضانه وهو يلامس خصلات شعرها ويردد:
مين جال اكده.... انا بحبك... وبحبك جووي كمان كفايه انك عارضتي اهلك علشاني
عشق بابتسامه:
اوعي تسيبني في يوم من الايام.. انا اصلا مستحيل كنت اتخيل ان انت ممكن تحبني بعد ال اخواتي عملوه
نظر صقر اليها بضيق وتحدث ببرود:
انتي مالك باخواتك... انتي حاجه وهما حاجه و
فلااش باااك
فاقت عشق من شرودها وهي بتعيط وبتقول:
من الليله دي مشوفتش يوم كويس... معرفش انا ازاي صدجتك وحبيتك... انا ازاي كنت اكده... بس بالرغم من كل ال عملته فيا انا مجدرتش ابطل احبك...انا مش عارفه اطلعك من جلبي... ومستحيل اسيبك لريماس... لع انا مش هسكت
القت عشق كلماتها ونهضت وهي تفكر في خطه حتي قررت ان تنفذها حتي لو كلفها الامر حياتها اما عند صقر كان يقف في حديقه بيته بغضب وهو يردد:
انا عااايز مرتي يا شاهر.... عايزها بدل ما اطلع اجتل البنت ال فوج دي واخلص منها
شاهر بضيق:
اهدي طيب.... اهدي واحنا ان شاء الله هنعرف مكانها و
لم يكمل شاهر كلماته حتي اقتربت منه فاتن ورددت:
انا ممكن اكون عارفه هي فين... دا لو توفيق هو ال خطفها
نظر صقر اليها بلهفه وبعد فتره كان يحمل صقر سلاحه ومعه شاهر وبعد الحرس وهم يقتحمون هذا المكان حتي ظهر صلاح امامهم فنظر
بصدمه وجاء ليهرب ولكن اقترب منه صقر وتذكر وهو يغتص'ب زوجته
واطلق عدت رصاصات اوقعته علي الارض مفارقا للحياه فورا وظل يبحث في كل مكان
عن توفيق ولكن لم يجد احد حتي دخل الي احدي الغرف وانصدم عندما وجدها ملقاه علي
الارض وملابسها ممزقه واكثر من نصف شعرها مقصوص وايضا هناك جرج في معدتها وفجأه و
↚
كان يقف في المستشفي بتوتر ينتظر اي خبر حتي وصلت زهراء واقتربت من صقر وتحدثت بلهفه:
صقر عشق كويسه بالله عليك طمني عليها جول انها كويسه ابوس يدك
نظر صقر اليها بغضب ومسك يديها وهو يردد؛
انتي اي ال جابك اهنيه هاااا... اي ال جابك هو مش كل ال بيوحصل دا بسبب عيلتكم.... مش كل دا بسببكم انتوا
زهراء بألم:
والله العظيم ما عملت حاجه جسما بالله
صقر وهو يبتعد عنها:
امشي من جدامي دلوجتي يا زهراء علشان مش عايز اطلع كل عصبيتي عليكي
زهراء ببكاء:
مش همشي انا مش همشي من اهنيه غير لما اطمن علي عشق و
لم تكمل زهراء كلماتها حتي خرج الطبيب فردد صقر بلهفه:
هااا يا حكيم.. طمني بالله عليك.. جول انها كويسه
الطبيب:
الجرح ال في بطنها سطحي بس حالتها النفسيه صعبه جووي ولازم تخلوا بالكم منها علشان ال حوصلها مش سهل
القي الطبيب كلماته وذهب فأقترب شاهر من صقر وردد:
هنلاجيه.. والله العظيم هنلاجيه وهننتجم منه بطريجه مستحيل حد يتخيلها وانتي يا بنت علام... امشي من اهنيه وروحو حضرو للعزا
زهراء بصدمه:
عزا؟! عزا مين عاد
القت زهراء كلماتها بخوف وبعد فتره كان يقف مهران امام بيته وهو يري جثه صالح الملقاه علي الارض فاقترب منه واحتضنه وهو يبكي بقهره مرددا:
صلاح... جوم يا ابني.... جوووم يا ابن الغالي... دا انت امانه من ابوك الله يرحمه... صلاح جووووم بالله عليك يا ابني
القي مهران كلماته وهو يبكي بشده. حتي وصلت زهراء ورددت بصراخ:
اخوووي..... .. صلاح.... يا لهوووي صلاح
القت زهراء كلماتها وهي تبكي بشده وفي يوم جديد عند صقر كان يجلس في غرفته بجانب عشق ينظر اليها وهي نائمه بهذه الحاله جتي انفزعت فجأه وهي تصرخ فاقترب منها صقر وردد بلهفه:
عشق.... اهدي انا معاكي اهه... اهدي
عشق بانهيار:
هما فييين.... حوصلي اي عملوا فيا اي
القت عشق كلماتها ونهضت ووقفت امام المرأه ولكنها انصدمت عندما وجدت هيئتها هكذا فرددت ببكاء:
اي دا.... حرام عليهم.. ليييه يعملوا فيا اكده... امشي... ابعد عني مش لازم تشوفني... يلا امشي... انا بكرهكم... بكرهكم. كلكم ربنا بنتجم منكم... امشي
القت عشق كلماتها وهي تبكي وتصرخ بشده حتي اقترب منها صقر واحتضنها بقوه وهو يردد:
بس اهدي... خلاص اهدي بالله عليكي
عشق ببكاء:
ابعد عني.. انت كمان زيهم... كلكم بتاذوني حتي انت عمرك ما حبيتني.. انا عملت كل دا علشانك وانت محبتنيش... لسه بتعاقبني علي غلطتي.... بتعاقبني اني هربت اخواتي بس جسما بالله كان غصب عني... والله غصب عني
صقر بحزن:
خلاص بطلي كلام في المواضيع دي كلها واهدي.. انتي حامل والجنين حالته خطيره.. لو تعبتي اكتر من اكده هيموت اصلا دي معجزه انه لسه عايش.. بالله عليكي يا عشق هدي اعصابك
نظرت عشق اليه بدموع وهي تضع يديها علي بطنها وتردد:
ابني.... ابني لسه عايش... انا لازم احافظ عليه هما هيجتلوه... هيجتلوا ابني
صقر بحزن:
محدش هيجدر يعملك او يعمله حاجه بعد اكده... انا اسف.. اسف اني معرفتش احميكي منهم... جولتلك كتير اسمعي الكلام واوعي تخرجي من اهنيه بس انتي مش بتسمعي الكلام... اخواتك معندهمش اي عزيز ولا غالي صدجيني
عشق وهي تمسك يده:
↚
مش هعمل اي حاجه تاني.. والله ما هخرج من البيت تاني خلاص بس بالله عليك متسبنيش... ابوس يدك بلاش تسيبني بعد اكده
صقر بحزن:
مش هسيبك.. تعالي لازم تنامي وترتاحي
القي صقر كلماته ثم حملها ووضعها علي الفراش وغفت بين احضانه وهي تردد:
متسبنيش يا صقر
وفي صباح يوم جديد كان صقر يقف في هذه الغرفه ينظر الي ريماس المقيده بالاحبال وهي تنظر اليه بابتسامه وتردد:
اكده... اهووون عليك برده تعمل فيا اكده و
لم تكمل ريماس كلماتها وفجاه تلقت صفعه قويه من شاهر الذي ردد بغضب:
هو انتي لسه هتتكلمي... فييين توفيق هاااا... راااح فين توفيق
ريماس بحده:
مستحيل اجوول.. لو هموت اهنيه مش هجولهم مكان اخوي
صقر ببرود:
انتي مستعجله علي الموت ليه... في جميع الحالات هتموتي.. صحيح هو انا مجولتلكيش.. البقاء لله في صلاح
ريماس بصدمه:
صلاح.. جتلتوه... خرجوووني من اهنيه.... خرجوووني
صقر بحده:
انا هخليكي تلعني الساعه ال اتفجتي فيها مع اخواتك علي مرتي.. كل ال عملتوه فيها هحاسبكم عليها... خليكي اهنيه زي الكلبه لحد ما يبانلك صاحب
القي صقر كلماته وخرج هو وشاهر الذي ردد بضيق:
هنعمل اي مع ال اسمها فاتن دي... انا مش عايزها اهنيه ومش فاهمها اصلا لحد لوجتي... هي عرفت كل حاجه وبالرغم من كل دا لسه موجوده.. تفتكر تكون بتتجسس علينا لـ توفيق
صقر بتفكير:
مش عارف والله.... انا مش بثق في حد انا مراقبها لحظه بلحظه.. اعمل حسابك هنروح العزا بليل
ابتسم شاهر بثقه وذهب وبعد فتره عند عشق كانت تقف تنظر الي نفسها في المرأه بحزن حتي دخل صقر ومعه الطعام ووضعه واقترب منها وقبلها من عنقها وهو يحتضنها من ظهرها ويردد:
مرتي الحلوه عامله اي انهارده
عشق بحزن:
صعبانه عليك صووح... علشان اكده غيرت معاملتك معايا
صقر بضيق:
لع يا عشق.. علشان بحبك مش علشان صعبانه عليك
عشق بدموع:
بس انت مش بتحبني... انت بتكرهني.. انت بتحب امينه الله يرحمها
صقر بحزن:
امينه حاجه وانتي حاجه.. انا طبعا بحب امينه.... مش بس بحبها... انا روحي فيها... بس والله بحبك انتي كمان صدجيني.. انا لو مكنتش بحبك كنت طلجتك من وجت ما رفعت عليكي الجضيه ونهيت انتجامي معاكي وخلاص... بس انا عايزك معايا... مجدرتش ابعدك عني
عشق بدموع:
انت بجد بتحبني والله ولا بتعمل اكده علشان ابنك ال في بطني
صقر وهو يقبل يديها:
ابني ال في بطنك انا لسه مشوفتوش... انا بحبك انتي ويمكن دي المره الوحيده ال هعترفلك فيها الاعتراف دا... بس انا للاسف وقعت في حبك... يلا بجا علشان تاكلي
عشق بحزن:
مش عايزه واكل... عايزه افضل معاك اكده وخلاص.. الله اعلم اي ال هيوحصل بعد اكده او هتبجي كويس كده لامتي... فخليني بجا معاك
القت عشق كلماتها واقتربت منه واحتضنته وفي المساء كان صقر يقف مع شريفه وهو يردد:
↚
يا حجه مش عايزه تكلمني... حاولت كتير جووي والله العظيم من وجت الولد الله يرحمه ما مات وهي مش بتكلمني
شاهر بضيق:
انا كمان روحتلها ورفضت انها تتكلم
شريفه بعصبيه:
تروحلها تاني بعد العزا... اوعوا تسيبوها اكده لوحدها.. انا عايزه حنان ترجع معانا تاني زي الاول ولا خلاص مبجيتش تهمكم والله العظيم لو ما جيبتوها وحاولتوا تراضوها لـ انا ال همشي وهروح اجعد معاها
صقر بضيق:
حاضر... هنروح ونراضيها بعد العزا
القي صقر كلماته وذهب هو وشاهر فاقتربت عشق ورددت باستغراب:
مين حنان دي يا حجه ومهتمين بيها اكده ليه
شريفه:
حنان دي تبجي اخت امينه الله يرحمها وشاهر بس مش اختهم من نفس الاب.. هي من اب تاني وكان عندها طفل بس مش ابنها هو كان ابن اخو جوزها علشان جوزها واخوه ومرته ماتوا في حادثه وهي ال كانت بتربيه
عشق باستغراب:
اي الدوخه دي كلها... طيب وبعدين
شريفه:
الطفل مات وافتكرنا ان اخواتك ال جتلوه بس بعدها عرفنا انها كانت حادثه عاديه وهو كان بيعتبر صقر زي ابوه وحاولنا كتير نفهمها بس مفيش فايده وبعدت عننا كلنا... حنان دي غاليه علينا جووي ان شاء الله يعرفوا يراضوها
عشق:
ان شاء الله.. ربنا يصلح الحال بينكم يارب
القت عشق كلماتها ولم تنتبه الي هذه التي تقف بعيد تستمع اليهم وبعد فتره في العزاء كان يقف صقر وشاهر امام مهران الذي ردد:
جتلتوا الجتيل وجاين تمشوا في جنازته
شاهر بسخريه:
هو احنا عندنا اغلي من ابن اخوك علشان نمشي في جنازته
صقر ببرود:
بس وعد مني اول ما ابنك بجا يموت الجنازه هتبجي عندي في البيت
نظر مهران اليها بغضب وابتسم صقر وجلس علي احدي الكراسي هو وشاهر الذي انتبه لـ زهراء التي تقف مع شخص بعيدا فنهض حتي اقترب منها وسحب هذا الشئ من يديها وردد:
اي دا...... انتي مجنوووونه.. اي ال انتي بتاخديه دا
زهراء بتوتر:
وانا ماالك عاااد.. هاته... هاااته انا دافعه فيه فلوس كتير
شاهر بعصبيه:
مش هتاخدي حاجه... مستحيل اخليكي تاخدي السموم دي
زهراء بعصبيه:
وانت مااالك... هاتهم جوولت ملكش صالح بيا
نظر شاهر اليها ببرود وافرغ محتوي الكيس في الارض فنظرت زهراء بغصب واقتربت من الارض ولكن مسك شاهر يديها وردد؛
انتي اي ال بتعمليه دا.... انتي مجنونه والله العظيم
زهراء بغضب:
بجووولك سيبني... سيب ايدي ابعد عني
↚
شاهر بعصبيه:
لع انتي الذوق مش هينفع معاكي
القي شاهر كلماته واقترب منها وسحبها بقوه اما عند صقر كان يقود سيارته بسرعه جنونيه بعدما جاءه هذا الاتصال وارسل رساله لـ شاهر وبعد فتره كان يصل الي هذا المكان المهجور مع ثلاث حراس ودخل الي اي المخازن وانصدم عندما وجد حنان وتوفيق يوجه سلاحه تجاهها ومعه حراسه فردد صقر بغضب؛
سيبها يا توفيق... لو انت فعلا راجل
توفيق بسخريه:
انت عارف زين اني رااجل... مش هسيبها.... تصدج حلوه.. انتوا كل بناتكم حلوين اكده
نظر صقر اليه بغضب وصوب سلاحه تجاهه وردد:
جسما بالله العظيم هجتلك
توفيق بحده:
لو عملت اكده هتكون جتلتها معايا هي كمان
نظر صقر الي حنان التي تقف بخوف وردد بغضب :
مشكلتك معايا انا صوح... سيبها وخليك راجل مره واحده في حياتك
توفيق بعصبيه:
مش هسيبها.. انا هحرق جلبك عليها زي ما حرقت جلبي لما خدت مني خطيبتي ال بحبها ودمرت عيلتي وجتلت ابن عمي... ابن عمي ال كنت بعتبره اغلي واحد في حياتي كلها... انا هخليك تدفع تمن ال عملته غالي جوي
نظر صقر اليه بغضب ووجه نظره لهذه التي تقف بخوف تبكي حتي اقتربوا منها احدي الرجال وبدائو في تمزيق ثيابها فوجه حراس صقر سلاحهم تجاههم ولكن تحدث صقر بلهفه:
بس.... نزلوا سلاحكم... توفيق... سيبها وخليك راجل.. خليهم يبعدو عنها
توفيق بتفكير:
بجد.... مقابل اي بجا... تجدر تعمل اي علشانها
صقر بحده:
ال انت عايزه.. والله هعملك ال انت عايزه بس خليهم يسيبوها وبطل وساخه مره واحده في حياتك
توفيق بتفكير؛
انزل علي رجلك جدامي واعتذرلي وجولي انك هتنفذ كل ال انا عايزه
نظر الجميع اليه بصدمه وصرخت هذه الفتاه ببكاء:
لع يا صقر.... اوعي تعمل اكده.. دا واطي و'وسخ... وغدار... اوعي تعمل اكده انت صقر الشهاوي مستحيل تنزل علي رجلك علشان اي حد في الدنيا دي كلها و
لم تكمل الفتاه كلماتها حتي تلقت صفعه قويه علي وجهها فردد صقر بغضب:
خلااااص.... هنفذ ال انت عايزه
القي صقر كلماته وهو ينظر الي الفتاه بحزن ونزل علي قدميه ولكن فجأه دخل شاهر وصوب عدت رصاصات اوقعتهم جميعا علي الارض واصاب توفيق
في قدمه فركضت حنان الي صقر ولكن فجأه وقعت علي الارض عندما و..... اما عند عشق كانت تقف في هذه الغرفه الموجوده
في حديقه البيت وهي تنظر بصدمه الي فاتن الملقاه علي الارض غارقه في دماءها حتي دخل الحراس واقترب واحد منهم وردد بصدمه:
دي ماتت و
↚
كان يركض بسرعه حتي دخل الي البيت واقترب من عشق الجالسه علي الارض تبكي بشده واحتضنها وهو يردد:
اهدي يا عشق.. متخافيش
عشق ببكاء:
والله العظيم ما عملت حاجه.. جسما بالله ما جتلتها يا صقر... والله انا دخلت لاجيتها اكده
نظر صقر الي جثه فاتن الملقاه علي الارض وتحدث بضيق:
شاهر.... اتصرف انت
نظر شاهر بضيق واشار للحرس ان يحملوها وذهبوا فاقترب صقر اكثر من عشق وحملها وصعد الي غرفته ووضعها علي الفراش وهو يردد:
اهدي خلاص... انا عارف انك. ملكيش ذنب.. انا هتصرف واعرف مين عمل اكده
عشق بخوف ودموع:
اي ال جاب فاتن اهنيه واي علاقتك بيها
نظر صقر اليها بضيق فنهضت عشق ورددت بدموع:
اتكلم يا صقر... كفااايه جوي اكده بجا... انت عاقبتني كتير جووي واذيتني وانا سكت بس مش هسكت علي حاجه زي دي... جولي اي علاقتك بـ فاتن
صقر بضيق':
ملوش لازمه نتكلم في المواضيع دي يا عشق... كل ال اجدر اجوله اني مسكت اخوكي وبس... وخلاص اكده انتجامي هيبجي منه لوحده
نظرت عشق اليه بتوتر ورددت:
وانتجامك منه كان عن طريج فاتن كمان صوح.. انت الشخص ال فاتن جالت انها بتحبه... انت كنت علي علاقه بيها
نظر صقر اليها بضيق ولم يجيب عليها فرددت عشق مره اخري بعصبيه:
اتكلم... ساااكت ليه.. انت كنت علي علاقه بيها.. حوصل بينكم حاجه.. او بمعني اصح انت كنت معاها صوح... يعني كنت بتعاقبني انا وتنتجم مني وتروح تنام في حضنها
صقر بضيق:
الكلام دا انتهي بجاله فتره وانا جيبتها اهنيه علشان احميها من اخوكي
عشق بغضب:
انت خااااين... هو انا غبيه للدرجادي علشان افضل بحبك بعد كل دا... بعد ما اتهمتني في جضيه ز'نا.... انا سامحتك... والله سامحتك علي كل حاجه بس مستحيل اسامحك علي خيانتك ليا... دا انت جتلت ابن عمي وسكت... انا مش عايزاك يا صقر
صقر بصدمه:
نعم.. يعني اي مش عايزاني..مش فاهم
عشق بدموع:
طلجني يا صقر
صقر بغضب:
انتي غبيه ولا اي حكايتك بالظبط...تطلجي وتروحي فين عااد هااا... عايزه تروحي لابوكي... ال حاول ينزلك ال في بطنك جبل اكده ولا اخوكي ال خطفك وجصلك شعرك وكان هيجتلك... ولا عند ميين بالظبط اذا كان بنت عمك نفسها مجدرتش تعيش معاهم... عايزه تروحي تعيشي عند ميييين هاااا... اتكلمي.. عايزه تروحي علي فين
عشق بغضب :
اي مكان... انا هروح في اي مكان... مش هجعد اهنيه.. انا خلاص مبجيتش عايزاك... مبجيتش عايزه الحياه دي... انت شيطان... والله شيطان
صقر بحده:
↚
ماشي... وانا مش هعيش مع واحده مش عايزاني يا عشق... انتي مش عايزاني خلاص.. بس انا عايز ابني... لو عايزه تطلجي امضيلي اني هاخد ابني بعد ما تولديه وملكيش اي صالح بيه
عشق بصدمه:
لع طبعا... انا مستحيل اسيب ابني
صقر بحده:
لع هتسيبيه... انتي عايزه تمشي يبجي ابني انا ال هاخده.. وعلي فكره اي حاجه توحصله انا هحملك النتيجه... مش ابن صقر الشريف ال يتربي في بيت مهران
القي صقر كلماته وذهب فنظرت عشق بدموع وفي يوم جديد كان يجلس صقر مع شاهر الذي ردد بغضب:
لع طبعا... انا مش فاهم ازاي دا يوحصل... عشق هي السبب... هي ال دخلت في الوجت الغلط
صقر بضيق:
طيب فاتن عامله اي دلوجتي.. سافرت
شاهر':
ايوه خلاص هي بجت بره مصر دلوجتي بأسم مختلف ومش هترجع مصر تاني... وفاتن بالنسبه لـ اهنيه فهي ماتت وحطينا جثه وعملنا كل حاجه علشان تبان ان هي فاتن ودلوجتي المتهم في الجضيه دي هو رأفت
صقر بحده:
رأفت..... يلا نروحله
القي صقر كلماته وذهب هو شاهر اما عند مهران كان يقف بغضب مع احدي رجاله وهو يردد:
يا بيه مش هنعرف مكانه... هما مخبينه في مكان محدش يعرفه نهائي... لازم حد يساعدنا.
مهران بغضب:
حد مييين عاد... مفيش حد هيساعدنا... الكل ضددنا دلوجتي.. لازم احنا نتصرف و
لم يكملم هران كلماته ولكن قاطعه هذا الصوت الانوثي وهو يردد:
انا هساعدكم... بس بشرط
نظر مهران الي مصدر الصوت بصدمه وفي مكان اخر عند رأفت كان ملقي علي الارض وقدمه مازالت تنزف وصقر يقف امامه بسخريه وهو يردد:
الرصاصه وجعاك جووي اكده.. انت لازم تستحمل علشان ألم الرصاصه ال في رجلك دا هيبجي حاجه بسيطه جووي بالنسبه لـ ال هعمله فيك
القي صفر كلماته واشار لاحدي الحرس الذي اقترب منه ووضع ماده كاويه علي الجرح فصرخ رافت بألم وردد شاهر بتذمر:
لع... مش كفايه.. انا شايف انكم بتدلعوه
القي شاهر كلماته وهو يقترب منه وبيده سكين حاد وفجاه غرسه مكان الجرح فصرخ رأفت وهو يردد بتعب:
جسما بالله ما هسيبكم..... هنتجم منكم كلكم علي ال عملتوه... هخليهم تكرهوا حياتكم كلها
صقر بسخريه:
ومين جالك انك هتطلع من اهنيه.... انا هخليك تندم علي الساعه ال لمست فيها امينه الله يرحمها
القي صقر كلماته واخذ عصا حديد وضربه بقوه علي يده وهو يردد':
مش بـ ايدك الوسخه دي لمست مرتي وجتلتها
القي صقر كلماته وظل يضرب علي يده بقوه وفي المساء كانت تقف عشق امام شباك غرفتها وهي تنظر بقلق حتي وجدت صقر يدخل بسيارته الي البيت ولكن لم يدخل الي الغرفه فخرجت لتبحث عنه حتي وجدته في غرفه اخري فاقتربت منه ورددت بضيق:
هو انت هتنام اهنيه ولا اي... مدخلتش الاوضه ليه
↚
صقر بحده:
ادخل اوضه واحده عايزه تطلج مني ومش عايزاني ليه عاد
نظرت عشق اليه بدموع واقتربت منه وتحدثت:
انا... انا عارفه اني جولت كلام كتير زعلك... بس انت كمان لازم تفكر فيا شويه... انت بتعمل فيا اكده ليه.... هو انا استاهل كل دا... غلطتي كبيره جوي علشان تعاقبني بالطريجه دي
صقر بضيق':
ايوه تستاهلي يا عشق... لو كنتي مكاني وشوفتي ال انا شوفته مكنتيش سالتي سؤال زي دا... انا كمان غلطت كتير جووي.. وبعتذرلك لاول مره في حياتي... انا اسف علي كل حاجه حوصلتلك ... عشق بالله عليكي متسبنيش... خلينا نعيش كويسين مع ابننا ال هيجي.. بلاش تعملي اكده انا ما صدجت بدأت ابدأ حياه طبيعيه معاكي شويه...متبعديش عني.. والله العظيم انا بحبك
نظرت عشق اليه بدموع واقتربت منه وهي تردد :
والله وانا بحبك... بحبك جووي كمان... انت لو تعرف انا بحبك ازاي مستحيل كنت تعمل فيا اكده
القت عشق كلماتها بدموع فلامس صقر وجهها واقترب منها وهو يقبلها علي شفتيها وفي صباح يوم جديد نهض صقر العاري الصدر وهو يستمع الي طرقات عنيفه علي الباب وعندما فتح وجد شاهر الذي تحدث بعصبيه مردفا:
صقر.. رأفت هرب وكل رجالتها اتصابوا
نظر صقر اليه بصدمه وانتبه لعدم وجود عشق فذهب الي الغرفه الاخري وظل يبحث عنها حتي وجد رساله وعندما قراءها تحدث بصدمه:
عشق.... انتي.... شااااهر..... اجتلوا عشق.... اجتلوا عيله علاام كلها و
↚
كانت تقف بحزن امام زهره التي صرخت في وجهها بغضب مردفه:
ايووه غلطانه... غلطانه وخاينه ومتتأمنيش..... انتي فعلا مش كويسه.. لما يبجي مأمنك وانتي تخدعيه وتروحي تهربي اخوكي الواطي ال كان هيجتلك وال اغتص*ب مرت صقر ومش بس اكده دا خطف اختها... وجتل فاتن.. انتي جايبه الغدر دا كله منين.. صحيح انا هنتظر منك اي غير اكده ما انتي هربتي اخوكي وابن عمك وجت الجريمه ال عملوها
عشق بدموع:
زهراء انتي عارفه زين اني مش اكده... انا مش خاينه ليه بتجولي عليا الكلام دا انتي عايزه توفيق يموت زي صلاح
زهراء بغضب:
يمووووت... ما يموووت ولا يولع بجاز هما دول اخوات اصلا... صدجيني ال انتي عملتيه دا مش هيعدي بالساهل ومن دلوجتي انا بجيت اخاف منك و
لم. تكمل زهراء كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها من والدها الذي ردد:
اخرررسي يا بت انتي... مش بدل ما تجولي انك انتي ال هتساعدينا علشان نهرب اخوكي بره مصر... انتي عايزه اي عااد ولا مع مين.. بتوجفي مع الناس الغرب علي اخوكي
زهراء بعصبيه:
انا مليش اخوات... مليش اخووات نهائي من دلوجتي مش عايزه اعرف اي حد فيكم.. روحو منكم لله... حسبي الله ونعم وكيل فيكم
القت زهراء كلماتها وجاءت لتذهب ولكن مسكها مهران من يديها بغضب واشار للخادمات وهو يردد:
رايحه فيين يا بت انتي... يلا اطلعي علي فوج مش هتخرجي من اوضتك.. طلعوها علي اوضتها
القي مهران كلماته واقترب الخدم منها وجاءوا ليصعدوا الي الغرفه ولكن سمعوا صوت طلقات عنيفه علي الباب ودخل شاهر ومعه حراسه فنظرت عشق بصدمه وردد مهران بعصبيه وقلق:
انت ازاي تدخل بيتي اكده... اي خلاص بجيتوا بلطجيه
شاهر بسخريه:
ما تسكت يا مهران بدل ما اوريك البلطجه ال علي اصلها... اهدي.. وانتي يا عشق يلا يا ماما تعالي معايا اكده بهدوء
عشق بعصبيه:
مش هاجي.. انا عايزه افضل اهنيه في بيت ابووي مش عايزه ارجع معاكم
شاهر بعصبيه:
انتي اولعي عادي.. احنا عايزين ابننا ال في بطنك.. اول ما ناخده احنا بنفسنا ال هنطردك انتي اصلا زيك زي اخواتك معندكيش اصل يا عشق.. يلا
عشق بعصبيه:
جولت مش هاجي و
لم تكمل عشق كلماتها وفجأه اقترب منها شاهر ومسكها من يديها بغضب وردد:
مهران.. اول ما بنتك تولد هنبعتهالك وعلي فكره.. انتوا هتندموا انكم هربتوا توفيق... علشان والله العظيم ال هنعمله فيه ما اتعمل في حد جبل اكده ولا هيتعمل في حد بعد اكده
القي شاهر كلماته وهو يسحب عشق معه التي تصرخ بشده فنظرت زهراء الي عمها وضحكت وهي تردد بسخريه:
دخل خد بنتك من وسط بيتك وانت واجف معرفتش تعمل حاجه يبجي هتعرف تحمي ابنك... ابجي اتشطر عليا بس يا عمي وجدامهم تبجي زي الفار
القت زهراء كلماتها وصعدت الي غرفتها اما عند صقر كان يجلس علي السفره يتناول فطوره بكل برود حتي رددت حنان':
صقر... اي البرود دا كله... انت جاعد اكده ولا كان فيه حاجه حوصلت
صقر بضيق:
اعمل اي يعني اجووم اعيط.. انا جعان وبفطر.. وبعدين مفيش حاجه حوصلت تستدعي اني اتعصب علشانها
نظرت حنان وشريفه اليه باستغرتب وفجاه دخل شاهر ومعه عشق التي تصرخ بشده حتي تركها وردد:
مرتك اهي.... جيبتهالك
نظر صقر الي عشق باستحقار واكمل طعامه ببرود فاقتربت عشق وتحدثت بعصبيه:
↚
انا عايزه امشي من اهنيه.... مش عايزه اجعد معاك انا حره.... طلجني بجا وريحني
صقر ببرود:
بس اكده... انتي تؤمري وعد هطلجك اول ما تولدي علطول.. وبالتلاته كمان.. حد جالك اني ميت عليكي يعني انا والله نفسي اخلص منك انتي وعيلتك انهارده قبل بكره
نظرت عشق اليه بضيق وحاولت ان تكتم دموعها ثم رددت:
ماشي حلو جووي... انا بجا عايزه امشي من اهنيه
صقر بحده:
هاخد ابني وامشي... انتي متهمنيش اصلا يا عشق.. انا كل ال يهمني ابني وبس... دا الوحيد ال بفكر فيه من وسط كل الليله دي
عشق بضيق:
خلاص.. وانا موافجه... هفضل اهنيه لحد ما اجيبلك ابنك وبعدها تطلجني بس لحد ما دا يوحصل انا هبجي في اوضه وانت في اوضه وملكش صالح بيا
نظر صقر الي عشق وبدا في الضحك وهو يردد:
انتي ليه فاكره نفسك ان مفيش زيك اكده يا عشق... مين جالك اصلا اني هبجي معاكي... انا هبجي مع مرتي يا حلوه
عشق باستغراب:
مرتك.... مرتك مين عاد.. ما انا مرتك
صقر وهو يقترب من حنان:
لع يا شاطره... مرتي حنان... اصل انا وحنان هنتجوز وفرحنا هيبجي الاسبوع دا ان شاء الله بعد يومين
نظر الجميع اليه بصدمه وبالتحديد عشق التي شعرت بدوار شديد كان احد ضربها علي رأسها ورددت:
نعم؟! هتتجوزو... ليه
صقر بحده.:
علشان دي الوحيده ال اجدر اثق فيها واسلمها اسمي وانا مطمن... دي اخت امينه... امينه ال كانت اسم علي مسمي.. اي حد من عيله امينه ميعرفش لا يخون ولا يغدر... اما انتي بجا فحدث ولا حرج.. عيله واطيه جسما بالله.. انا اصلا مش زعلان من ال انتي عملتيه... انا منتظر منك اكتر من اكده اصل واحده ابوها مهران واخوها توفيق وابن عمها صلاح هتبجي اي يعني غير اكده.. الفرح بعد بكره... وهيبجي كبير جووي حضري نفسك بجا
القي صقر كلماته وصعد الي غرفته فصعدت عشق خلفه واقتربت منه ومسكته من ملابسه ورددت بغضب ودموع:
انت اي ال جوولته دا... انت بتعمل فيااا اكده ليييه مش فاهمه.... ليه دايما بتحاول تاذيني... مش كنت بتجول انك بتحبني
صقر بغضب:
يغور الحب دا في ستين داهيه... مش انا ال واحده زيك تعمل معايا اكده.. تعرفي اني كنت صوح في كل حاجه. عملتها فيكي... ال زيك ميستاهلش اي حاجه اصلا.... ابعدي عني واوعي تحاولي تتكلمي معايا تاني.. ال بيني وبينك ابني وبس
القي صقر كلماته وذهب وترك عشق التي تقف تبكي بحرقه وفي مساء اليوم التالي كان صقر يقف مع حنان التي تردد بضيق:
بس ال بيوحصل دا كله غلط... اكده مينفعش
صقر بضيق':
بالله عليكي يا حنان.. علشان خاطري ساعديني
↚
حنان بتذمر:
ماشي بس زي ما اتفجنا مش هنعمل اكتر من اكده
صقر بابتسامه':
والله وعد... صدجيني مستحيل اخلف بوعدي معاكي والله
حنان:
طيب اتصل بالحجه بجا.. بجالها اكتر من ساعتين بره ولسه موصلتش
ابتسم صقر واخذ هاتفه ولكن سمع صوت طلقات ناريه خارج البيت فركض بسرعه وخلفه شاهر وانصدموا عندما وجدو شريفه ملقاه علي الارض غارقه في دماءها فردد صقر بلهفه':
لع... لع... جووومي يا حجه بالله عليكي... ابوس يدك جوومي
الحارس:
احنا شوفنا عربيه بتجري بسرعه ولمحنا فيها توفيق... هو يا بيه ال ضرب نار علي الست الكبيره
نظر صقر الي عشق التي تقف بصدمه وحمل شريفه وذهبوا بسرعه الي المستشفي وبعد فتره كانوا الجميع يقفون بقلف ينتظرون اي خبر حتي خرج الطبيب فاقترب منه صقر وردد:
ها يا حكيم طمني.. هي كويسه صوح
الطبيب بحزن:
البقاء لله و
↚
كان يسير في الشارع وهو شارد الذهن وعيونه حمراء من كثره البكاء وشعره مبعثر حتي وصل الي قبر امينه وجلس امامه وهو يردد ببكاء وتعب:
انا خسرت تاني.... خسرت تاني كل حاجه يا امينه.... انا اسف.... لحد لوجتي معرفتش اخد بتارك... معرفتش امسكه الحجه كمان ماتت... هي راحت بسببي.. بسبب غبائي اني وثقت في بنت علام... ياريتني كنت موت معاكي في اليوم دا.... انتي واحشتيني جوووي... بالله عليكي ارجعيلي... ارجعيلي مره واحده بس.....انا غلطان.. واستاهل كل ال يوحصلي.. ياريتني ما كنت عرفتها ولا دخلتها بيتي.... امينه انتي سامعاني
القي صقر كلماته وهو يبكي بشده وفي صباح يوم جديد كان يقف شاهر بغضب امام الحرس وهز يصرخ بشده مرددا:
ازاي مش عارفين هو فيين هااا... يعني اي بجالنا اربع ايام مش لاجينه اومال انتوا بتعملوا اي.... انا مشغلكم لييه عندي.... مشغلكم ليييه روحوا دورو عليه يلا تاني وتالت وعاشر
القي شاهر كلماته ودخل الي البيت فاقتربت منه عشق ورددت بلهفه:
شاهر انتوا عرفتوا مكانه... عرفتوا عنه اي حاجه و
لم تكمل عشق كلماتها وقاطعها شاهر الذي ردد بصراخ:
وانتي مااااال اهلك هاااا... انتي مال اهلك لاجيناه ولا لع... انتي مييين اصلا علشان تتكلمي وتسألي.. مش كفايه ال حوصل بسببك... عايزه مننا اي تاني ما تخرجي من حياتنا بجا
نظرت عشق اليه بدموع وجاءت لتتحدث ولكن فجاه قاطعها صوت هذه السيده وهي تردد:
فين صقر يا شاهر..... جوز اختك فين
نظر شاهر وانصدم عندما وجد خالته القادمه من القاهره فاقترب منها واحتضنها وهو يردد:
خالتي... واحشتيني جووي.. كنتي جولي انك جايه
حنان بلهفه:
خااالتي.. الف حمد لله علي سلامتك
امينه وهي نفس اسم ابنه اختها زوجه صقر:
فين صقر هااا... راح فيين انتوا مش لاقينه ازاي يعني.. الولد راح فين
شاهر بحزن؛
هنلاجيه والله العظيم احنا بندور عليه في كل مكان
امينه بعصبيه':
روووح دور يلا واقف قدامي بتعمل اي.... امشي ومترجعش غير وانت جايبه
نظر شاهر بحزن وجاء ليخرج ولكن قاطعه دخول الحارس الذي ردد:
شاهر بيه فيه عسكري بره بيجول ان صقر بيه في المستشفي
عشق بصدمه:
صقر
القت عشق كلماتها وركضت بسرعه وبعد فتره في المستشفي كان يقف الجميع ينظرون اليه وهو ممدد علي الفراش بتعب حتي تحدثت امينه بضيق:
يا دكتور... قولي حالته اي بالظبط.. في اي
الطبيب:
حالته مش مستقره.. هو من الواضح انه اتعرض لصدمه نفسيه كبيره جووي غير ان جاله جلطه خفيفه بس الحمد لله عدت علي خير الله اعلم اي ال ممكن يوحصل لو جاتله تاني... هو محتاج رعايه اربعه وعشرين ساعه
القي الطبيب كلماته وذهب فجاءت عشق لتدخل الغرفه ولكن مسك شاهر يديها وردد بغضب:
انا مش عايز اشوف وشك جدامي تاني... امشي.... يلا امشي
عشق بدموع:
انا عملت اي.. انت عارف كويس جووي اني بحبه ومجدرش اعيش من غيره والله العظيم ما اعرف ان. كل دا هيوحصل
حنان بعصبيه:
ما تمشي بجااا وتبعدي عننا.. امشي انتي من وجت مادخلتي حياتنا وكل حاجه راحت.. منك لله يا شيخه... حسبي الله ونعم وكيل فيكي... ربنا ينتجم منك... ان شاء الله مش هتشوفي يوم واحد كويس في حياتك
امينه بعصبيه:
بس... بس كلكم.. هي حامل في ابن صقر... واحنا عايزين الولد... لازم تفضل اهنيه لحد ما تولد اسكتوا بجا كلكم
↚
القت امينه كلماتها ودخلت الي الغرفه واقتربت من صقر المدد علي الفراش ولامست خصلات شعره بحزن فنظر شاهر وردد بحده:
جسما بالله العظيم.. ما هخلي راجل حد فيكم عايش يا ولاد علام
القي شاهر كلماته وذهب وبعد فتره عند زهراء كات جالسه في غرفتها تستنشق هذا المخدر حتي دخل مهران فانفزعت من مكانها واقترب هو منها واخذ هذا المخدر وتحدث:
مخدرات.... انتي مدمنه يا بت... يا نهار اسود.. مدمنه... الله يخربيتك.. والله لـ هجتلك
القي مهران كلماته وسحبها من خصلات شعرها وردد بغضب:
والله ما انتي جاعده فيها... انا مش عايزك اهنيه.. عايزه الناس تجول عليا اي... عايزه تجيبلنا العار
دفعت زهراء مهران بعصبيه ورددت بغضب:
وانت ماالك.. انت اصلا عمي مش ابوووي وحتي لو ابوي.. كلكم عرر.... كل ال في دماغكم ولادكم الشباب وبس.... بجا انا ال جيبتلكم العار برده... اومال توفيق وصلاح جابولك اي الدكتوراه... هو انت بجد طبيعي... انت مش شايف نفسك.. هو انتوا اي شياطين.. ربنا ينتجم منكم... سيبني انا اصلا عايزه امشي من البيت دا من زمان
القت زهراء كلماتها وجاءت لتذهب ولكن صوب مهران سلاحه عليها وردد:
هتطلعي من اهنيه جثه علشان اغسل عارك بايدي... انا غلطان اني اتهاونت معاكي... انتي كان لازم تموتي من زمان
ابتسمت زهراء ورددت بضحك:
يلا.... انا مش ههرب.. والله دي هتبجي اول حاجه كويسه تعملها في حياتك يا عمي... مش انت شايف ان انا ال جيبت للعيله العار.... خلص بجا واجتلني
نظر مهران اليها بغضب واطلق رصاصه اصابت يديها وجاء ليطلق الاخري ولكن فجاه تلقي عدت طلقات اوقعته علي الارض غارقا في دماءه وظهر شاهر الذي اقترب من زهراء وردد بلهفه:
زهراء انني كويسه... زهراء
نظرت زهراء اليه بتعب وفقدت وعيها بين احضانه فحملها شاهر ونظر الي مهران الذي يقع علي الارض جثه هامده وردد:
راس الشر انتهي.. ان شاء الله ابنك هيحصلك جريب جوووي
القي شاهر كلماته واخذ زهراء وذهب وكانت تمر الايام وحاله صقر في تحسن ولكن رافض ان يري عشق وفي يوم جديد كانت تجلس امامه بدموع وهي تنظر اليه بدموع حتي فتح عيونه وعندما رائها جاء ليخرج ولكن مسكت عشق يده ورددت بلهفه:
بالله عليك استني بجااا... كلمني... انت ليه مش شايف الا انا فيه انا كمان.. انا خسرت كل حاجه زيك واكتر منك كمان.. انا خسرت ابن عمي وابووي... وبنت عمي مش بتكلمني ولا ليها اي صله بيا والله انا كمان خسرت... واكبر خساره ليا هي انت.... انا بحبك يا صقر... بالله عليك افهمني ابوس يدك... احنا ممكن نصلح كل حاجه ونبجي كويسين.. انا خلاص هولد جريب جووي فيها اي لما نعيش كلنا مع بعض مع ابننا وخلاص
صقر باستغراب:
خلاص؟! خلاص اي عااد هااا... هو اي ا خلاص... عايزاني انسي اي بالظبط.. انسي مرتي ال اخواتك اغتصبو"ها جدام عيوني وجتلوها وكانوا هيجتلوني لولا اني للاسف عيشت... ولا انسي موت جدتي ال ملهاش ذنب في اي حاجه وال دايما كانت هي الوحيده ال بتدافع عنك... ولا انسي شاهر ال فضل شهور يتعالج بعد موت اخته وال حوصلها... ولا انسي خيانتك ليا ومساعدتك دايما لاخواتك واهلك... ولا انسي اني عايش مع واحده غداره.. انتي ضربتيني بالسكينه وانا سكت ومتكلمتش.... كل مره تغدري بيا واسكت.... طيب افرضي اني نسيت دا دا كله... عايزاني انسي ازاي انك انتي ال هربتي اخواتك يوم الجريمه... انا كنت في الارض بين الحيا والموت ومرتي جمبي ميته هي وابني ال في بطنها وانتي جيتي مع الحرس بتوعكم وهربتيهم.. انتي حتي متصلتيش بالاسعاف وبالرغم من كل دا بغبائي حبيتك... بس انا ال استاهل... انا استاهل كل ال يوحصلي... علشان فضلت مكمل مع واحده واطيه زيك.. انا بكرهك يا عشق... بكرهك
عشق بدموع؛
بس انا. ندمت... والله العظيم ندمت... وندمت جووي كمان... سامحني دا ربنا بيسامح... بالله عليك
صقر بحده:
مستعد اسامحك بس بشرط... انك تجوليلي مكان اخوكي.. غير اكده ملكيش عندي سماح
القي صفر كلماته وخرج من الغرفه فنظرت عشق بدموع وهي تردد:
والله العظيم انا بحبك جوي... بس خلاص مبجاش ليا غيره... مينفعش اسيبك تجتله مهما حووصل سامحني يا صقر.. انت لو تعرف انا بحبك ازاي مكنتش عملت اكده.. انا مستعده اموت علشانك والله
القت عشق كلماتها وذهبت وفي المساء كانت تقف في احدي الشاورع الجانبيه حتي ظهر توفيق فتحدثت بحده:
خد الفلوس دي وابعد عني بجا وامشي من البلد دي كلها ومش عايزه اشوف وشك تاني
توفيق بسخريه:
مين جالك اصلا اني عايز ابجي اهنيه.. انا مش عايز اشوف وش حد منكم تاني بس بتار ابوي هاخده
عشق بغضب:
وجتها جسما بالله العظيم انا ال هجتلك... والله هجتلك يا توفيق بأيدي ومش هيهمني و
لم. تكمل عشق كلماتها وفجأه انصدمت عندما سيارات تحاصرهم من كل اتجاه ونزل منها صقر الذي ردد بسخريه':
شاطره يا عشق و
↚
وقفت عشق تنظر اليه بصدمه لم تستوعب ان صقر يقف امامها فرددت بخوف:
صقر... والله العظيم انا... انا كنت جايه اجوله انه يمشي... يمشي ويبعد عن كل حاجه اهنيه
صقر بسخريه:
مش مهم... الحكايه مبجيتش فارقه انتي في جميع الحالات انتي خاينه يا عشق... هي جات علي دي يعني وانت يا توفيق. للاسف مش هتعرف تهرب المرادي
نظر توفيق اليه بقلق وهو ينظر حوله والحرس يحاصروه من جميع الاتجاهات حتي اقترب منه شاهر ولكمه علي وجهه بغضب والحراس يمسكوه جيدا وظل يضرب به بقوه حتي اخرج سلاحه فجاءت عشق لتركض تجاهه ولكن مسك صقر يديها وردد بغضب:
اهدي علي نفسك اكده ميصحش... متخافيش مين جالك اننا هنجتله... دا الجتل رحمه ليه وانا مش هرحمه بالسهوله دي
انتهي صقر من حديقه واخر سلاحه وصوبه تجاه قدم توفيق المصابه واطلق رصاصه اخري فوقع علي الارض وهو يصرخ بشده وردد شاهر :
سيبوه بجا اكده زي الكلب.. لو عاش هنرجعله تاني لو مات اهه يبجي اتعذب جبل ما يموت والكلاب تاكل في جسمه
القي شاهر كلماته وذهب هو وصقر وعشق وعندما وصلوا الي البيت نظرت عشق اليه بدموع ورددت:
انت بتعمل اكده ليييه.. حرام عليك تسيبه لوحده من غير ما نعالجه و
لم تكمل عشق كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها من حنان التي رددت بغضب:
هو انتي اي شيطاااانه زي اهلك... انتي ازاي اكده هااا... مش بتفكري في حد غير نفسك... انتي حتي مش بتفكري في بنت عمك.. بنت عمك ال حياتها بايظه انتي تعرفي انها بجت مدمنه مخد*رات
عشق بصدمه:
اي ال انتي بتجوليه دا.... هي فين.. زهراء فيين
حنان بغضب؛
وانتي مااالك.. هي بجت مسؤوليتنا احنا دلوجتي... احنا ال هنخليها تتعالج وتبجي كويسه علشان دي الحاجه الوحيده النظيفه في عيله علام... انتي لو مرجعتيش عن ال انتي فيه هتخسري كل حاجه والله
القت حنان كلماتها وذهبت فنظرت عشق الي صقر ورددت:
صقر... انا عايزه اشوف زهراء بالله عليك.. وخليني انقذ توفيق
صقر بضيق:
الباب مفتوح جدامك يا عشق... يا تختاري زهراء وتشوفيها ونعيش كلنا كويسين وننسي كل حاجه يا هتختاري اخوكي بس لو اختارتيه اول ما تخرجي من باب البيت دا هتبجي طالج.... طالج بالتلاته
نظرت عشق اليه بدموع وجاءت لتتحدث ولكن شعرت بألم شديد في معدتها فصرخت وهي تردد:
اااااااه... ابني... ابني... الحقني يا صقر... اااه
صقر بلهفه:
عشق مالك.. في اي عااا. .... يا شاااهر... ياشاااهر حضر العربيه بسرعه
القي صقر كلماته وحملها وذهب وبعد فتره كانوا الجميع يقفون في المستشفي بقلق وبالتحديد صقر الذي اقتربت منه حنان ورددت:
هتبجي كويسه ان شاء الله متخافش
صقر بقلق:
ان شاء الله يارب
القي صقر كلماته وهو يدعي الله وبعد فتره خرج الطبيب وهو يحمل الصغير فاقترب منه صقر وحمله بسعاده وهو يردد:
ابني... دا ابني صوح
الطبيب بابتسامه:
الف مبروك.. الطفل صحته كويسه جووي
صقر بلهفه:
طيب وعشق يا حكيم
الطبيب:
يصراحه هي حالتها مش مستقره
نظر صقر بصدمه واعطي الصغير لشاهر واردف:
يعني اي مش مستقره.. اي ال انت بتجوله دا عشق حالتها اي
الطبيب:
هي دلوجتي هندخلها علي العنايه المركزه ان شاء الله وبعدها نشوف.. ممكن الحاله تتحسن الله اعلم ادعولها
القي الطبيب كلماته وذهب فتحدث شاهر:
هتبجي كويسه يا صقر ان شاء الله والله.. ال حوصلها دا طبيعي هي تعبت جامد طول فتره الحمل
↚
صقر بقلق:
يارب.... يارب
القي صقر كلماته بقلق وكانت تمر الايام بسرعه وحاله عشق مازالت غير مستقره وبعد مرور شهر تقريبا كان يجلس صقر بجانب عشق في المستشفي حتي فتحت عيونها ورددت بتعب:
صقر... ابني كويس
صقر بابتسامه:
كويس يا حبيبتي متخافيش... النهم انتي لازم تبجي كويسه بجا علشان نرجع بيتنا بسرعه هو موحشكيش
ابتسمت عشق بتعب ومسكت يديه ورددت:
انت واحشتني جووي انا اصلا عايزاك تروح ترتاح.. انت بجالك شهر معايا اهنيه بالرغم من كل ال عملته فيك... سامحني يا صقر
ابتسم ضقر ومسك يديها وقبلها وهو يردد:
مسامحك... والله العظيم مسامحك... انا بحبك يا عشق.. وعايزك ترجعي بيتك بجا ونعيش كلنا كويسين ونبدأ حياتنا من اول وجديد
ابتسمت عشق وهي تنظر اليه وتردد:
وانا كمان بحبك جوووي وعايزه اكده والله... خليني اشوف ابني يا صقر... هاتلي الولد
صقر:
حاضر
القي صقر كلماته وذهب وبعد دقائق وصل ومعه الصغير ووضعه بين احضانها وجاءه اتصال هاتفي وذهب وبعد نصف ساعه تقريبا دخل الي الغرفه مره تخري ولكنه انصدم عندما وجدها فارغه فردد بعصبيه:
يا حررراس.... انتوا يا ناس يا ال هنا... مرتي فين
الممرضه بقلق:
كانت شايله ابنها وماشيه مع واحد جال انه اخوها
نظر صقر بصدمه وركض يسرعه وبعد فتره وصل بسيارته امام منزل اهلها المحترق ووجدها تقف مع توفيق امام احدي السيارات فصرخ بصدمه:
عشق.... استني... استني يا عشق
نظرت عشق بدموع واخرج توفيق سلاحه وهو يعرج علي قدميه وردد:
يلا يا عشق... يلا نمشي
كان ينظر صقر اليها بصدمه وهي تحمل هذا الطفل الصغير وتردد:
مش هجدر يا صقر... صدجني مش هجدر... لو بعدت هتجتله
صقر بغضب:
لو فضلتي معاه هيجتلك... والله العظيم هيجتلك... هاتي الولد طيب... طلعي ابني من كل دا علشان خاطري.. بلاش ال بتعمليه دا حرام عليكي
نظرت عشق اليه بدموع وبجانبها اخيها الذي يحمل السلاح وردد:
ارميله ابنه ويلا.... خلينا نمشي... اوعي تأمنيله دا هيجتلك ومش بيحبك
نظر صقر اليه بغضب شديد يريد ان ينقض عليه ويقتله ولكن حاول ان يتمالك اعصابه فردد بهدوء:
هاتي الطفل يا عشق... علشان خاطري.. لو بتحبيني فعلا زي ما بتجولي هاتيه والله انا خايف عليكي... هو عايزك معاه علشان عارف اني مستحيل المسه وانتي جمبه... عارف اني خايف عليكي ومستحيل اعرض حياتك للخطر حتي لو هتنازل عن بتاري
نظرت عشق اليه ووضعت الطفل علي الارض فأقترب صقر بحذر وحمله واعطاه لشاهر الذي وضعه في السياره فورا وجاءت لتذهب ولكن اوقفها صقر الذي ردد بلهفه:
عشق... ارجعي وانا مستعد انسي كل حاجه.. والله هنسي كل ال حوصل بس بلاش تروحي معاه
توفيق وهو يمسك يديها بقوه:
يلا يا عشق
القي توفيق كلماته وسحبها خلفه ولكن دفعته عشق وجاءت لتركض تجاه صقر ولكن انصدمت فجاه عندما وجدت توفيق يطلق الرصاص علي صقر فوقفت امامه وتلقت عدت رصاصات اوقعتها علي الارض فاخرج صقر سلاحه وصوب هو وشاهر تجاه توفيق واطلقوا اكتر من عشر رصاصات اوقعوه علي الارض جثه هامده واقترب صقر من عشق بلهفه وهو يردد:
عشق.... عشق بالله عليكي استحملي.. احنا هنروح المستشفي.. انتي هتبجي كويسه
↚
عشق بتعب وابتسامه:
سامحني يا صقر... سامحني علي كل ال عملته معاك... انت خسرت كتير جووي ىبسببي
صقر بصراخ:
شاااهر بسرعه لازم نروح المستشفي
عشق بتعب وهي تلامس وجهه:
خلاص... مفيش فايده.. خلي بالك من ابني يا صقر... وانساني.. انا اذيتك انت واهلك كتير جووي بس والله كنت بحبك... انا محبيتش في حياتي اي واحد غيرك
صقر ببكاء:
بالله عليكي يا عشق متسبنيش... ابوس ايدك اوعي تسيبيني انتي كمان.. انا مسامحك.. هننسي كل دا ونعيش مع بعض... هنسي كل حاجه
عشق بتعب:
انا بحبك جووي
انتهت عشق من كلماتها ولفظت انفاسها الاخيره بين احضانه فصرخ صقر بانهيار وبعد مرور اربع سنوات كان يقف امام قبر امينه وقبر عشق الذي يبتعد عنه خطوات بسيطه ومعه ابنه الصغير وحنان التي تزوجها واصبحت هي ام ابنه وشاهر وزهراء بعدما تزوجو وردد:
صدق الله العظيم... ربنا يرحمهم
حنان بابتسامه للصغير:
يلا يا حبيبي خلينا بجا نرجع ونحضر للسفر
الصغير:
هنروح بيت ربنا يا ماما
صقر بابتسامه:
اه يا حبيبي.. هنروح نعمل عمره ونروح نشوف الكعبه
شاهر بابتسامه:
ربنا يتقبل مننا بس مننا .. يلا بجا علشان نلحق نحضر نفسنا علشان الطياره.. زهراء روحي يلا انتي وحنان علي العربيه
ابتسمت زهراء وحملت الصغير وذهبت هي وحنان للسياره فاقترب شاهر من صقر وردد:
سامحها يا صقر من جوه جلبك
صقر بابتسامه حزينه:
والله مسامحها... مسامحها من زمان جووي ربنا يرحمها.. يلا بجا علشان نلحق الطياره
تمت بحمدلله