رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول  حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول

رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية الليلة يا سمرة عربي وسمرة كاملة جميع الفصول

وافرض يعني متجوزه انا عمده ولد عمده وما يتقاليش له والبت دي عششت في نافوخي وهاخدها وياي يعني هاخدها ولو تحبوا تراهنو ما عنديش مانع

قاعد مع مجموعه من الشباب واحد منهم قال بسخريه …انت شكلك تقلت في الشرب وهتخلي ليتنا غبره .لان لو جوزها عرف هيرمينا رميـ,ـه الـ,ـكـ,ـلاب بره انت ما تعرفش دي تبقى مرت مين

بص له بضيق شديد وقال ….مرت مين يعني رئيس الجمهوريه

واحد ثاني ضحك بسـ,ـخريه وقال… لاه مرت رئيس المكان اللي احنا قاعدين فيه عبيد جوزها هو اللي مسـ,ـتأجر الخماره دي وفاتحها يعني قاعد عندة وعينك من مرته ما تجيبلناش الكلام عاد يا عربي خلينا نشربلنا حجرين وناخدولنا حتتين نضاف ونعاودو شايف البنات على قفا مين يشيل

عربي اخد نفس من الشيشه اللي في ايده وهو عينه على بنت واقفه بترص احجار شيشه للشباب ولانها كانت منتقبه ما كانش حد مركز معاها قوي وعنيهم على بقية البنات اللي كانوا بيرقصوا وبيتمايلو على الزباين ويضحكوا معهم

الا عربي مكانش شايف غير البنت المنتقبه و فضل مركز معاها طول الوقت وهي خدت بالها لنظرات واتضايقت منه جدا وبقت تحاول تتجاهلها لانها عارفاه وعارفه انه ابن العمده

عربي ابتسم بخبث ونادالها وقال…. انتي يا بت تعالي رصي حجر كمان

البنت قربت منه بتوتر وبقت تحط له حجر في الشيشه بتاعته بس اتفاجئت لما حط ايده على وسطها بطريقه وقحه وغمز وقال…اخ يا بخت توب اللي محليكي…. ويا ريتني بداله اغطيكي

شهقت بخضه وصدمت الجميع لما حطت حجر الفحم السخن على ذراعه بغضب وقالت ….ما تلم روحك يا جـ,ـدع انت لولع فيك وفي اللي خلفوك ..اياك امفكرني ما وخداش بالي لعنيك اللي متشالوش من علي من اول ما دخلت المكان

عربي وقف بغضب واللم شديد والكل كان بيبصوا لهم بدهشه
وهو مسكها من دراعها بغضب وقال ….ايه اللي عملتيه ده يا بت الرفضي انتي قد الحركه دي

البنت دفعت ايده بغضب وقالت…ايوه قدها وقليل الادب يتربى المكان ده مكان اكل عيش تقعد باحترامك يا اما توريني عرض اكتافك

عربي اتسعه عينيه بزهول من كلامها واهانتها ليه قدام صحابه والكل وزعق فيها وقال بغضب…. انتي عارفه انتي بتكلمي مين يا بنت الكلاب انتي والله في سماه لولا انك مره كنت دفنت لك وشك في الفحم المولع ده

البنت لسه هترد اتقدم عليهم شاب في منتصف العشرين وقال بخوف شديد ….في ايه في ايه جنابك مين مزعلك بس في ايه يا سمره بس

عربي بصلو بغضب وقال…. الحـ,ـيوانه دي طولت لسانها علي وانت عارف جزات اللي يطول لسانه على عربي النجاري ولد عمدة الكفر اله يرحمو وعمدتكم من بعديه

الراجل بلع ريقه بقلق وقال..عارف..عارف جنابك بس هيه…هيه اكيد ما تقصدش..سمرا صوح لسانها طويل حبتين بس قلبها ابيض واللي ما يعرفك يجهلك

وبص لسمره وقال…. استسمحي جناب العمده يا سمره يلا استسمحيه

سمره بصتلو بغضب وقالت….. انا ما غلطتش …اسأله انا طولت لساني عليه ليه هو اللي قاعد يعاكس ويقل ادبه الاول

الشاب بصلها بزهول وقال…. ايه عاكسك كيف يعني

عربي بص له وقال بابتسامه خبيثه…. هي دي مرتك يا عبيد اول مره نشوفها هنا يعني

عبيد بلع ريقه بارتباك وقال …ايوه جنابك مرتي …اصلنا اتجوزنا من شهر واحد ومش باخدها معاي الشغل بس انهارده كنت تعبان وجات تساعدني….هيه هتدخل جوه دلوقتي ومش هتضايق حضرتك تاني… سمره يلا يا سمره خـ,ـشي جوه

سمرا اتضايقت منه جدا بس لسه هتمشي اتفاجئت بعربي مسك ايدها بقوه وبص لعبيد وقال…. تاخد كام وتهملها ليله ولا اتنين وبصلها بقاحه وقال…… انا عندي استعداد اكتب لك المكان ده اللي انت يا دوب مستاجره باسمك بس تسبهالي ادوق حلاها قولت ايه

عبيد اتصدم وبصلو بزهول شديد وسمره كانت صدمتها اشد وهتقع من طولها

من جملته
عبيد حاول يتكلم وقال بالعافيه…انت… انت بتقول ايه يا عمده بقول لك دي مرتي ما يصحش الكلام ده

عربي بصله باستهزاء وقال …..المره تتعوض من بكره بس المكان ده لو قعدت طول عمرك مستاجره مش هتعرف تكمل حقه وانت تعبان فيه بقا لك كثير حرام يضيع منك….انا بديلك فرصة عمرك خدمه قصاد خدمه ترمي عليها اليمين وتعتبر عقد تمليك المكان ده كلو في جيبك قلت ايه

عبيد وقف يفكر شويه بتوتر
وسمره كانت مش مستوعبه اللي بيحصل معاها وعيونعا مفتوحين على اخرهك من شدة الصدمه خصوصا لما شافت عبيد بيفكر في الموضوع
قالت بزهول وزعيق….. انت…. انت لسه هتفكر ده بدل ما تقلع لللي في رجلك وتدبه بيه على دماغو خليه يعرف بيقول ايه ابن الحرام ده

عربي بص لها بحده وقال…. انت ما تتكلميش اتكتمي اتنين رجاله بيتفاهموا مع بعض ما تتدخليش في موضوع ملكيش فيه

سمره بصتلو بزهول شديد وقالت…. ما ليش فيه كيف… هو مش انا البهيمه اللي بتتساومو عليها دي… ما ترد عليه يا عبيد انت هتجنني..ولا اقول لك ما تردش اصلا ده ما يستاهلش نتكلمو وياه يلا بينا نكمل شغلنا وهمله شكله اصلا مش واعي ولا عبيط

عبيد بلع ريقه بارتباك وقال…استني بس يا سمره احنا يعني حيا الله بنتفاهم هو انتي شوفتيني وافقت انا ايش ضمني انو هيوفي بوعده اصلا
سمره كانت هتقـ,ـع من طولها حرفيا ونطقت بالعافيه وقالت .. يعني…. يعني ايه بعني لو ضامن توافق تبيعني ليه يا عبيد تبيع مرتك يا ولد عمي انت سامع نفسك بتقول ايه

عبيد بص لها بارتباك وقال…يا سمره ده علشانك قبل ما يبقى علشاني وبعدين هو بيقول انه كده كده هيسيبك وانا في اي وقت اردك ليا و

بس قاطعتو وصدمت الجميع لما ضـ,ـربته قلم قوي قدام الكل وقالت بغـ,ـضب شديد….. طلقني ارمي عليا اليمين دلوك وصرخت وقالت بغضب شديد… طلقـ,ـنييييي بقول لك

عربي قال بسرعه…. كيف ما سمعت طلقها ارمي عليها اليمين وانا عند وعدي وكل الرجاله شاهدين المكان ده من النهارده بقى ليك وده وعد من العمده ابن العمده

عبيد اتحرج جدا من الكلام اللي اتقال قدام الرجاله بس كانت فرصه عمره ونطق من غير اي تفكير وقال….. انتي طـ,ـالق يا سمره

سمره نزلت دموعها بغزاره وهيه مش عارفه اصلا بتبكي على ايه الصدمه شلت تفكيرها بقت تبـ,ـصله بتوهان وزهول

وانتبهت على صوت عرـ,ـبي قال بسرعه …..بالتلاته طلقها بالتلاته

عبيد نزل راسو وقال ..احم…انتي طالق بالتلاته

عربي ابتسم برضا ومسك ايدها وقال …..اعتبر المكان ده بقى ليك ومبروك عليك… يلا يا بت

ولسه هيمشي بيها دفعت ايده بغـ,ـضب شديد وقالت…. انت فاكر اني اتطلقت منه عشان اجي معاك ليه كنت من تركه ابوه علشان يبيعني ليك انا ليا اهل راجع عـ,ـندهم ولا عايزه اشوف وشك ولا وشه جاتكم البلا رجاله اخر زمن

ولسه هتمشي مسكها وقال بغـ,ـضب… ما تقفي يا بنت الجزمه انت محدش مالي عينك ولا ايه …هو انا دافع فيكي تمن المكان ده كله علشان اسيبك تمشي كده

سمره دفعت ايده بغضب شديد وقالت….واتا قولتلك مانيش من تركة الي خلفوه علشان تدفع فيا شروتك خسرانه وانت اللي كنت حابب تخسر

وسابتهم مشيت وطلعت بره المكان وهي بتجاهد علشان دموعها ما تنزلش

عبيد كان واقف بحرج وحاـ,ـسس انه اتسرع ومكسوف من نظرات الناس كلها ليه وزعق بغضب وقال…. في ايه ياض انت وهو سوق هنه ولا ايه كل واحد يرجع على ترابيزته خلي الليله المطينه دي تتعدي على خير

اما عربي كان باصص لطيفها بابتسامه اعجاب ولسه هيحصلها عبيد وقفه وقال….على فين يا عمده ..امتى هتخلص لي المكان كيف ما قلت لي

بس عربي ما كانش سامه ولا مهتم اصلا وطلع فورا ورا سمره ولا كانه سمعه

اول ما خرج شافها من بعيد نادالها وقال….. اسمر يا اسمراني …على مهلك يا حلو استناني

سمره اول ما سمعت صوته جريت بسرعه بس كان اسرع منها وحصلها ومسك ايده بسرعه وقال بغـ,ـضب…. ما تتهدي يا بت قطعتي نفسي الله يقطع عمرك

سمره بقت تحاول تسحب ايده وهي بتقول بغضب….هملني في حالي والله والم عليك البلد كلها سيب يدي بقول لك

عربي شدها عليه بقوه وحاصرها بين ايديه وبص لعيونها وقال باستفزاز ما تهدى بقى يا غزالي… ده انا شاريك بالغالي

سمره بثتلو بغضب وهو ابتسم وقال…يا بت كبري مخك شويه ده رزق وجالك لحد عندك ….انا كريم قوي ما فيش واحده عرفتها الا وهنيتها تعالي معايا ومهتندميش

سمره كانت بتحاول تدفعه وتفلت منه ولاول مره تخـ,ـاف بالطريقه دي وقالت بغضب…. انا بقول لك هصرخ والم عليك الدنيا هملني بقول لك
وبالفعل بقت تصوت وتقول…. الحقوني يا ناس انجدوني يا خلققق

بس كان المكان مقطوع شويه ومع ذلك عربي اتوتر وقال بغضب …اتكتمي با بت لأقطع خبرك ..اتكتمي بقولك
بس سمره كانت مكمله وبتصرخ جامد وعربي اتنرفز وضم ايده بقوه وضـ,ـربها جامد على دماغها

سمره بصتلو بزهول واتسعت عنيها على اخرهم واغمى عليها في الحال
عربي اتنهد وشالها بسرعه حطها في عربيته ومشي بيها

بعد شويه وصل عند بيت كبير وعليه غفر كتير شالها ودخل بيها تحت نظرات الاستغراب على وشوشهم

اول ما دخل المكان كان فيه راجل في ال 50 وست في منتصف الاربعين وقفوا بزهول لما شافوه داخل وشايل سمره على ايديه

الراجل بص له بزهول وقال…. في ايه ..مين دي يا عربي

عربي ابتسم بسخريه وقال…. وانت من امتى بتسالني يا عمي اهي واحده والسلام

الست قالت باستغراب….ايوه يا ولدي بس البت ايه اللي عامل فيها كده مداهيه تكون غاصبها تاجي معاك

عربي ابتسم بسخريه وقال…. ما تقلقيش يا مرت عمي ده صنف محدش يقدر يغصـ,ـبه على حاجه

ولسه هيطلع عمه قال بغضب شديد…. لا انت حالك ما بقاش يتسكت عليه …مش كفايه انك مقرطسني وكل يوم ساحب لك واحده في يدك كمان جايب واحده غصب عنيها عملت ايه في البت يا عربي

عربي اتنهد وقال…تصبحو على خير وطلع من غير ما يرد عليه

عمه بص لمراته وقال بغـ,ـضب…… طب شايفه عمايله علشان كل ما اجي اكسر دماغه تقولي لي همله في حاله…شايفه دلوك حاله بقى كيف مش مكفيه سيرتنا اللي بقت طين وسط البلد بسبب عمايله ..ده المفروض عمدتها بعد ابوه الله يرحمه سايب شغله ومصالح الناس وداير ورا الهلس وقلة القيمه

اتنهدت وقالت…… معلش يا صبري انا بجد هتحدت وياه المره دي استهدى بالله والنبي

صبري نفخ بغضب ومشي و هيه قعدت وقالت ربنا يهديك يا عربي يا ولدي

عند عربي طلع وحط سمره على السرير بتاعه وبقى يبص لها من فوق لتحت باعجاب وبلع ريقه وقال ….يخرب بيت اللي جابوكي تعبتيني …بس تستاههلي

ولسه هيرفع النقاب بتاعها بس اتململت بتعب وحطت ايدها على دماغها وقالت…… اه يا نفوخي ياما

عربي ضحك بخفه وقال ….سلامه نفوخك

سمره اول ما سمعت صوته انتفضت وقعدت بخطه وهي بتبص له بزهول وقالت…. انا فين عملت فيا ايه انطق

عربي قرب منها قوي وقال ……ما تخافيش يا قمر انا مقربش لواحده غصبانيه ..انا جبتك بس عشان نتفاهم…يلا اقلـ,ـعـ,ـي البتاع اللي على وشك ده خلينا ناخد وندي
سمره بصتلو بزهول وـ,ـخـ,ـوف وقالت …..انت باين عليك مجنون اكيد مجنون اصلا ….رجعني بيتي ..انا..انا هـ,ـرجع لوحدي…وجـ,ـريت ناحيه الباب
بس مسكها بغـ,ـضب وقال …..في ايه يا بت انتي فاكره انك لما تتخرطمي كده هصدق انك شريفه ده انت دايره تخدمي على الرجاله في الخـ,ـماره وجوزك قبل يبيعك قبل ما يقبض اوعي تسرحي بيا مانيش عيل برياله قدامك

سمره نزلت دمـ,ـوعها بخوف شديد وقالت….. احب على يدك يا جناب العمده هملني اروح لاهلي كفايه اللي عملته فيه النهارده كفايه انك خربت بيتي

عربي اتنهد وقرب منها قوي وقال….. يا بت ما تبكيش انا مبستحملش دموع الحريم واصل قلبي رهيف وبعدين بيت ايه اللي خربته هو البيت لو كان عمران اصلا كان اتخرب بالسهوله دي…. فكري في حالك كيف ما هو فكر في حاله انت مهيطلـ,ـعلكش اقل من اللي طلع له…. وحط ايده على وسطها وقال ….بس تدلعيني اذا بسطتيني هبسطك

ومد ايده هيرفع النقاب بس بعدت بسرعه وقالت بغضب ….هو بالعافيه يعني بقول لك ما عايزاش انا مش زي ما انت فاهم رجعني الاهلي بدل ما والله هخلي ليلتك مش معديه

عربي قرب منها بغضب وقال…. انت شكلك كده مريداش اتعامل معاكي بالحسنى… ماشي زي ما انتي عايزه
وجذيها ليه وشد النقاب بقوه وغـ,ـضب قطعه

سمره صرخت وحطت ايديها على وشها بسرعه ودورت وشها بعيد عنه وهي بتقول ببكى….. احب على يدك ما تعملش كده …طيب…. طيب اكتب علي اكتب علي ليله واحد يا عمده والنبي ما تقربلي في الحرام

عربي اتفاجئ بردها وقال باستغراب …..اكتب عليك كيف انت لسه متطلقتيش عند الماذون ولا خلصتي عدتك هستنى كل ده

سمره قالت بدموع وسخريه وهي مش بصاله….لا وانت للامانه تعرف ربنا وحدوده ومعايزش تتعداها…انا مكتبتش عند ماذون اصلا اتجوزت من شهرين وكنت لسه ما كملتش السن القانوني وعبيد كتب علي سنه..و…وكمان..احم كمان مليش عده

عربي استغراب اكتر وقال ….ملكيش عده ازاي انتي مش بتقولي متجوزه من شهرين

سمره اتنهدت وقالت…. ايوه كنت متجـ,ـوزه بس ابوي شرط عليه ما يقربش مني ولا ابات عنديه الا لما نكتب الكتاب عند الماذون وكنا هنكتب الاسبوع ده ودلوقتي بما انو طلقني ورمى عليا اليمين خلاص اتبريت من زمته..و ما لوش عليا عده لانه ما لمسنيش….فلو مصر على اللي في بالك اكتب علي ان شاء الله يوم واحد ولو عتقتني لوجه الله يبقى كثر خيرك

عربي ابتسم بسعاده معرفش سببها وصعبت عليه جدا جاب النقاب اللي قطعه وقرب منها وربطه على وشها من غير ما يبص لها
سمره استغربت اللي عمله وهو لفها ليه وبص لعيونها وقال ..انا لحد دلوك معرفتش بت محافظه على نفسها كده …انتي مفيش منك وطالما انتي عايزه تصوني نفسك انا مستحيل ااذيكي …عربي النجاري ميعريش واحده رايده تتستر …قال كده وخرج من غير ما تفهم منو حاجه

سمره بصت لطيفه باستغراب وقعدت على السرير ونزلت دموعها من اللي حصل كله

فضلت طول الليل خايفه انو يرجع بس الغريب انه ما رجعش خالص وفضل بره الاوضه طول الليل

في صباح يوم جديد قامت على خبـ,ـط على الباب راحت فتحت بخوف وكان عربي بص لها وقال ….وياكي بطاقتك

سمره طلعت البطاقه وقالت باستغـ,ـراب …ايوه معاي دايما في جيبي مالك بيها

عربي ابتسم بخبث وقال ….الماذون تحت لما اشوف حجتك

سمره فتحت بقها بصدمه وبقت تبصلو بزهول شديد

عربي ضحك بخفه وسحب البطاقه من ايدها وغمز وقال ….جهزي روحك يا عروسه زي اليوم ده مهتلاقيش ..هنعملو عمايل متتحكيش
ونزل وسابها واقفه مصدومه وقالت باستغراب…. ايه المجنون معقول هيكتب علي من غير ما يشوفني حتى

تحت كانوا عمه ومراتو مسـ,ـتغربين جدا بس عربي زي العاده مش بياخد رايهم في حاجه وطلع الدفتر لسمره مضت عليه

بعد كتب الكتاب طلع عندها فورا وقفل الباب وبص لها بخبث وقال…..ادينا كتبنا الكتاب اها ما لكيش حجه دلوك

سمره بصت له بزهول وقالت…انت اغرب واحد شوفته في حياتي…. يعني انا اقول لك اكتب عليا تقوم تكتب كده من غير ما تعرف عني ولا حاجه ده انت حتى مشوفتش وشي

عربي ابتسم وهو بيقلع جلابيته وقال بلا مبالاه …وفيها ايه انا متجوزك لغرض معين وبعدها هطلقك لانك عششتي في دماغي ورايدك
وقرب منها قوي وقال ….وبعدين افرض وشك ما عجبنيش انا مالي وماله …وبصلها من فوق لتحت بوقاحه شديده وقال…..في حاجات تانيه عجباني… عجباني قوي وتعباني وحط ايده على وسطها وقال… عليكي جسم يودي القسم

سمره بلعت ريقها بارتباك وقالت ….بس انا ….انا خايفه
عربي ابتسم اول ما قالت كده وقربها ليه قوي وشال النقاب من على وشها بالراحه
وفضل يتأملها باعجاب شديد من ملامحها الهاديه الرقيقه ووشها اللي زي الحليب ابتسم وقال…..بتسم الله ماشاء الله..هما…هما سموكي سمرا ليه ..وانتي كيف حتت القشطه

سمره نزلت عيونها بارتباك وقالت… ابوي سماني على امي اصلها ماتت وهيه بتولدني

عربي كان مثبت نظره على عيونها وقال بتوهان….خير ما عملت

سمره بصتلو بدهشه وقالت بضيق….. انت بتقول ايه

عربي ابتسم وقال ….قصدي كويس انها لحقت جابتك قبل متموت ..لو كانت ماتت الاول كانت وقعتها معايا هتبقى هباب

سمره ضحكت بخفه وقالت…طب ممكن تهملني بقى كفياك جنان

عربي شـ,ـدها عليه بقـ,ـوه وقال…. اهملك كيف بس ده انا كنت في حلى عيونك سكران …ودلوقتي في بحر جمالك غرقان

وقرب من شفايفها وباسها بقوه وهي كانت بتحاول تبعدوا عنها بس كل ما كانت تحاول تمنعه كانت تزيد رغبته بيها وقرب منها على السرير وغاب معاها في وقت احلى من الشهد…. كانت اجمل لحظات حياته حرفيا

بعد وقت معرفوش مدته كانت نايمه جنبه وهو بيشرب سيجاره ومبسوط جدا وبصلها وقال ..مبروك يا عروسه

سمره بعدت عينها عنه بحزن وقالت… مبروك…. على ايه ان شاء الله …ممكن بقى تخلصني وتطلقني عايزه اروح لاهلي

عربي بص لها باستغراب وقال….. اطلقك….مين قال اني هاطلقك

سمره بصتلو بدهشه وقالت….. كيف يعني ..انت انت مش اتجوزتني علشان…
و بلعت ريقها بحزن وقالت….. علشان اللي حصل ده .. واهو حصل عايز ايه تاني

عربي قرب منها قوي وبص لعيونها وقال…. وهو اللي يكون حابب التفاح يهمله بعد ما يدوقوا ولا يعشقه اكثر

سمره بصتلو باستغراب وقالت …مفهماش قصدك ايه يعني ماداهيه تكون عايز تعلقني كده ولا طايله سما ولا ارض

عربي ضمها ليه بقوه وقال…. لاه هتفضلي طايله سمايا ومهتنزليش على الارض واصل

سمره اتنهدت بضيق وقالت….. انا ماكرهش قد الكلام الملوع ده اتكلم دغري لاني من غير حاجه مطيقاكش بعد اللي عملته هناك

عربي بص لعيونها وقال…. بذمتك ما طيقانيش… عاد ليه انا حسيت انك شكرتيني الف مره في سرك على اللي حصل هناك

سمره بعدت عيونها عنه بارتباك وقالت…. انا …واتا هفرح على ايه على انك طلقتني من جوزي وخليته باعني كده قدام الخلق دي حاجه تفرح يعني

عربي اتنهد وقال… قولي الحقيقه انتي قلقانه من ايه ما فيهاش حاجه لما تفضفضي وياي …..انت كنتي مجبوره على جوازك من عبيد صوح

سمره بلعت ريقها بارتباك وقالت…وحتى لو ..ده مش مبرر يخليك تعمل اللي عملته

عربي ايتسم و قام وبقى يطلع هدوم ليه من الدولاب وبص لها وقال …..انا مبسوط قوي يا سماره

سمره بصتلو باستغراب وقالت….وايه اللي باسطك خير ان شاء الله
عربي ابتسم وقال ….مبسوط اني روحت هناك الليله اللي فاتت وقابلتك…و مبسوط ان الغبي طليقك اتطس في دماغك ووافق يطلق….. ومبسوطه اني اتجوزتك….و قرب منها قوي وقال….ومبسوط قوي بالوقت اللي كنتي بين اديا فيه ..انتي كيف حتت الملبن يا بت ملبن مدقتش احلى منيه واصل.

سمره نزلت عيونها بكسوف وقالت….. انت عايز ايه يا عمده

عربي رفع وشها ليه وقال…. العمده مبسوط اني اول واحد في حياتك…. ورايد اديكي فرصه يوم اتنين تلاته عشره مش يمكن يكون ربك راد يا بت

سمره ضحكت بخـ,ـفه وقالت ….كده من يوم وليله

عربي ابتسم وقال …. وفيها ايه احنا هنه في الكفر كله بيتجوز من غير حتى ما يشوف عروسته وبيعيشوا عمر بحاله مع بعض

سمره قالت باستغراب ….يعني قصدك ايه

عربي اتنهد وقال ….قصدي اني غيرت رايي يا سمره مهو مش معقول الغباء ده يا بت كلامي واضح فيه ايه

سمره قالت باستغراب…..مهو كلامك غريب قوي يا عربي يعني تشوفني امبارح و

عربي قاطعها وقال بسرعه….. قولي عربي تاني كده

سمره ضحكت بخفه وقالت… عربي

عربي مشى ايده على شـ,ـعرها بحنيه وقال…. ممكن عربي يطلب منك السماح

سمره قالت بابتسامه ..مسمحاك ما تقلقش…. لان كيف ما قلت انا اصلا ما كنتش طايقاه….ما انكرش اني صعبت عليا نفسي وحرجتني قوي قدام الخلق وبالذات قدامك انت بس في النهايه خلصت منيه…. ابويا كان مصر عليه لانو ولد عمي بس انا ما كنتش عايزاها….من الاول كنت عارفه انه مش راجل و كلمه توديه وكلمه تجيبه يلا اهو غار

عربي ابتسم وقرب منها قوي وقال ….معاكي حق هو ما يستاهلكيش اصلا انت مهره محتاجه خيال وربنا بعت خيالك لحد عندك

سمره وقفت بسرعه وقالت…احم….ماشي روح استحمى واطلع علشان اروح انا كمان يلاا

عربي اتننهد وقال بتتهربي ماشي…هتروحي مني فين قاعدلك
وراح يستحمى
سمره ابتسمت بسعاده وفضـ,ـلت تفكر في كلامه
بعد دقايق خرج وبصلها وقال…يا بت جملك هبشني….والهبشه جات في العبايه ….رما…

قاطعتو وقالت بسرعه…باااس..عرفاها اتلم بقى حتى غناويك ساقطه زيك
ولسه هتمشي مسك ايدها وضحك وقال..يابت ليقالك خليني اكملها
دفعتو بخفه وقالت…كملها لحالك يا خفيف انا هدخل اخد دش …صحيح البس ايه بعد ما استحمى

عربي قرب منها وقال ….تعالي على كده ما تلبسيش حاجه هتبقى احلى بكتير صدقيني

سمره بصيت لبضيق شديد وقالت… تصدق بالله انا غلطانه اللي بسالك اصلا

عربي ضحك بخفه وهيه اخذت حاجه من دولاب ودخلت الحمام
بعد شويه خرجت وهي لابسه قفطان ابيض بتاعه شكله بيضحك عليها

عربي ضحك وقال….ايه ده بس يا عمده مش بالراحه علينا شويه

سمره بقت تسرح شعرها بلا مبالاه بكلامه وقالت…. على سيرة العموديه …هو مش المفروض ان انت استلمت العموديه بعد ابوك

عربي قال بفخر…ايوه طبعا انا العمده

سمره قالت…اممم هاد ليه كلها بتقول ان عمك بيعمل كل حاجه وانت زي قلتك وكمان مغلبه ومطلع عينيه

عربي حمحم بحرج وقال…مين قال كده…. انا بعمل حاجات كتير

سمره بصتلو بسخريه وقالت…. صدقتك انا.. قولي هو انت ملكش غير عمك يا عربي

عربي اتنهد وقال ….ما ليش غيره هو ومرت عمي …ابوي خلفني ولد وحيد واتوفى… وامي دورت على مصلحتها اتجوزت وسافرت وسابوني طايح في الدنيا

سمره بصتلو بحزن عليه وقالت…. انا اسفه مقصدتش اقلب عليك المواجع بس لما لقيتك مش متربي كده قلت اعرف حكايتك

عربي بص لها بذهول وقال…والله ما حد مش متربي غيرك ولا شوفتي ريحة الربايه حتى..ايه طولة الللسان دي

سمره ضحكه بخفه وقربت منه وقالت….. طب ما تزعلش يا عمده..انا ما بعرفش اعبر حقك علي

عربي شدها من وسطها عليه جامد وقال ….ده انتي اللي عمده والطلة جامده ….بقول لك ايه ما تاجي نجرب الكنبه دي حاسس انها غارت من السرير
ولسه هيقرب من شفايفها دفعته وقالت…. لاه انا تعبانه و

بس قربها بسرعه وقال….. يا بنت اسمعي الكلام …يمكن ربنا يكرمنا ونجيبه علام

سمره ضحكت و قالت ….ومين قال لك اني هخلف منك…. انا اخلف منك انت..اتجنيت اياك علشان تطلعلي تسهر وترجعلي بواحده في يدك تقولي دي مرتي كيف ما عملت معاي

عربي ضحك جامد وقال….. اه انتي عايز تطمني… طب اطمنك كيف امريني

سمره قالت ..ولا حاجه انا هطمن لوحدي ادينا قاعدين نجرب يوم ولا اتنين ولا عشره كيف ما انت قلت ….لو لقيتك كيف مانت كده ومقضيها مرقعه يبقى كل حي يروح لحاله
عربي قال…. كل حي يروح لحاله …جاكي قلب تقوليها بعد عشرة يوم ونص

سمره ضحكت بخفه وقالت..لا وانت الصادق عشره ليله ونص

عربي قربها ليه جامد وقال… كانت اجمل ليله في حياتي يا بت

سمره ابتسمت ونزلت عينها بكسوف وقالت…. انا كمان…

ولسه هتكمل قاطعها وقال……انتي كمان ايه…اه يا قليله الادب

سمره ضـ,ـربته في صدره بغيظ وقالت…… انا كنت لسه بتكلم بطل قله حيا…..انا قصدي انا كمان ما اعرفش ليه حاسه اني لقيت اماني من الدنيا ايه السبب معرفاش بس كأني كنت مستنياك يا عربي

عربي ابتسم وهو بيبص لعيونها بتوهان وقال….. وانا هبقى امانك فعلا يا سمره ….عارف انك خايفه مني وليكي حق اذا كنت انا بخاف من نفسي اوقات بس هوعدك وعد رجاله…عمري ما هخليكي تخافي مني واصل ولا هزعلك هنجرب ونعيش سوا لو في اي وقت قولتيلي انا ما عايزاكش يا عربي ههملك بالمعروف ومش هضايقك ابدا تاني بس يعني انتي اوعي تقوليها ماشي ها

سمره ضحكت من قلبها وقربت منو وهو شدها ليه اكتر ولسه هيكمل

سمعو صوت زعيق شديد تحت
عربي قال..يا ساتر يا رب ايه الصوت ده

سمره لطمت لما سمعت الصوت وقالت…. ده ابوي…. اروح فين دلوك يا مراري

عربي بصلها بزهول وقال….. ما تهمدي يا بت في ايه هو ظبطك في ـ,ـشـ,ـقه مفروشه احنا مش اتنيلنا كتبنا ….انا هروح اتكلم معاه وانتي خليك هنا ما تنزليش بلبسك ده
ونزل بسرعه
وهي بتقول استر يا رب وقفت عند الباب تسمعهم فتحته شويه صغيرين يمكن تحاول تسمع الصوت

عند عربي اول ما نزل اتفاجأ بعبيد ومعاه راجل في الخمسين واقف بيتخانق مع عمه قال بجديه …..سلام عليكم خير يا حاج

ابوها قرب منه بغضب وقال ….مش خير واصل انت فاكر نفسك ايه.. علشان ابن عمده تقدر تخطف البت من جوزها وتجبرو يطلقها
عربي التفت لعبيد بغضب ورجع بص لابزها وقال….مين اللي قال لك الكلام ده…. ما جبرتش حد انا عرضت عليه عرض وهو وافق

عبيد قال بتوتر…. انا وافقت لاني خوفت خوفت والله يا عمي انا معايزش اططلق سمره واصل

عربي بص لو بغضب وخنقه وقال….امم خوفت…ولا علشان المكان اللي كتبتو باسمك….انت فاكر انك هتضحك علي ضمنت انو بقى ملكك وفاكر هترجع تاخدها بتتعامل مع اهطل اياك

ابوها قال بغضب…. ايا كان اللي حصل بينكم دي بتي انا واللي انت عملته ده خطف..ولا ايه رايك يا حاج صبري

صبري لسه هيتكلم …عربي قال بسرعه …مفيش خطف انا وسمره اتجوزنا ادي ورقه اللي ادهالنا الماذون والقسيمه هتطلع قريب

عبيد وابوها اتصدمو جدا وابوها قال …انت خطفت البت واتجوزتها من ورايا كيف تعمل كده كيف

عبيد قال بغضب…. كده وضحت يا عمي خلينا نمشي …دول اكيد كانوا متفقين وهو ما جاش بالصدفه كلنا عارفينو مش بتاع جواز ….اتجوزها كده من اول ليله واضحه بينهم اتفاقات

عمه اتصدم بالكلام اللي قاله و عربي بص لو بغضب وقال…غور ياض من هنه مش عايز اشوف وشك لاخلي الغفر يرموك بره …واستنى ردي حسابك وياي مخلصش …اخفى من قدامي يلا

عبيد اتوتر وقال…. انا هاسبقك ياعمي وانت تعالى ورايا
اما سمره اول ما سمعت كلام عبيد قالت بغضب …. كده يا ابن الجزمه

وراحت لبسه العبايه بتاعتها اللي قلعتها ونزلت بسرعه

عربي بص لوالدها وقال….. يا حاج اسمعني كله كذب بنتك اشرف من الشرف وانا ما كنتش اعرفها غير ليلتها و

ابوها قاطعو بغضب وقال….انا مليش بنات بتي ماتت

سمره كانت نازله وسمعت جملته وبصت له بزهول وقالت… انت بتقول ايه يا ابوي يعني فوق انك جوزتني لواحد واطي زييه بالغصب دلوك معايزش تسمعني حتى

ابوها بصلها بغضب شديد وحسره وقال …واسمع ايه….لما هو طلقك منه بالعافيه ما جيتيش على داري ليه لكن كيف مقال طابخينها سوا

عربي قال بسرعه… لاه….انا اللي جبرتها انها ….

بس قاطعه وقال بغضب ….معايزش اعرف حاجه اهي عندك بلها واشرب ميتها ومشي بغضب شديد

وسمره بقت تنادي عليه بس مردش ولا سمعها
وقفت مكانها ونزلت دموعها بغزاره

عربي اتقدم عليها وضمها بقوه وقال …..اهدي…انا هحل كل حاجه وحياه عيونك هصلحها

سمره مسكت في بقوه وبقت تبكي اول مره تلاقي حد تبكي جنبه حست برتاح شديد بين ايديه وطلعت كل اللي جواها

ومرت الايام بهدوء عليهم
سمره كانت كل يوم ترتاح له اكتر وتتعلق بيه زياده وهو كمان نفس وضعها مبسوط بيها جدا
وبيخرج مع عمه ويحل مشاكل الناس في البلد وهي كانت بتستناه مع مرات عمها الي صاحبتها جدا
وكمان كانت بتحاول ترضيه وتعمل كل حاجه على ذوقه وكانو عايشين في استقرار من كل النواحي… ما عدا ان سمره كانت مشتاقه جدا لاهلها وزعلانه انهم مش بيكلموها

ومن الناحيه دي كان عربي يوميا بياخد عمه بعد العشاء ويروحو لابوها وحاولوا يشرحوا له اللي حصل بشهاده عمو انها دخلت البيت مغمى عليها واتغصبت على اللي حصل

في الاول ما كانش يسمعهم ولا يفتح لهم بس بعد كده من كتر اصرارهم هما واهل البلد وافق يسمعهم وصدقهم بعد مجهود كبير

في يوم كانوا عاملين قعده في البيت عربي عملها عشان يعرف كل اهل الكفر على جوازه من سمره لان البعض ما كانوش يعرفوا…. وكانوا كلهم مبسوطين جدا

سمره كانت زي القمر وقاعده وسط الستات وهو كان بره مع الرجاله دخل وغمز لها بعينه علـ,ـشان تجيله

سمره راحتلو عند مدخل الباب ووقفو بره البيت على زاويه قربت منه وقالت….. يا نعمين يا عمده
عربي ابتسم وقرب منها قوي وقال ..وبعدين في الشوره المهببه دي ….بقى انا اقعد لنص الليل وشي في وش ابوكي والقمر كلو هنا معارفش اطل عليه

سمره ضحكت وقالت..بطل غلبه وروح اقعد مع الرجاله مش كل شويه تاجي توقف معاي شوي شكلي بقي وحش قدام الحريم

عربي قرب منها قوي وقال… انتي عمرو شكلك ما هيبقى وحش يا بت انتي القمر بتاعي…. وحشاني وحشاني قوي وميت عليكي

سمره نزلت عينها بكسوف وقالت…..و بعدين ياعربي الناس بتبص لنا

عربي ابتسم وقال….ليهم حق يبصولك… انا عايز ارقيكي من عيون الحريم دي

سمره ابتسمت وهي بتسوي له الجلابيه بتاعته قالت… طب لما نطلع فوق هخليك ترقيني يلا روح بقى اقعد مع الرجاله و

بس قطعت كلامها لما ابوها نادي على عربي

عربي اتنهد وقال…. ابوكي زي ما يكون غيران عليكي مني كل شويه ينادي لي

سمره ضحكت بخفه ولسه هتدخل اتفاجئوا بعبيد قدامهم ماسك بندقيه وقال بغضب …عربي

عربي التفتلو بزهول وهو قال بغضـ,ـب….انت فاكر انك هتاخد مرتي مني وتبيعلي المكان يومين وترجع تاخدو مني بالقوه وهسكتلك

سمره بقت تبصلو بخوف ومسكت في دراع عربي بخـ,ـوف
عربي وقف قدامها وبقى يحميها وهو بيقول…. نزل البتاعه اللي في يدك دي لاحسن تطلع من هنا 100 حته يا عبيد..انت الللي جيت لحد بيتي وافتريت على مرتي قدام ابوها وانا قولتلك هردهالك

عبيد قال بغضب ….مرت مين يا عمده سمره مرتي وهتفضل مرتي وهاخدها من حبابي عنيك وضـ,ـرب رصـ,ـاصه عليه بس في الوقت ده سمره فاجأت الكل لما دفعتو بعيد عنها والرصاصه صابتها ووقعت على الارض

عبيد وقعت الطبنجه من ايده لما صابها وفضل واقف متجمد مكانه بيبصلها بزهول

اما عربي كان هيقع من طوله حرفيا اتجمد مكانه ومش قادر يتحرك نزل على الارض جنبها وقال سمره ..سمره ردي علي كلميني يا بت

سمره بصت له بالم ودمـ,ـوع وقالت …الحقني يا عربي الحقني

عربي ضمها بقوه وقال اهدي يا قلب عربي اهدي

و شالها بسرعه ودخل بيها البيت وابوها زعق على دكتور وعم عربي راح يجيبه

عبيد حطها على الكنبه وقال…. واخد شملته الي على كتافه ولسه هيربط لها بيه قالت بصراخ…لاه بعد لعد بموت هموت يا عربي هموت قـ,ــ,ـتلني قـ,ــ,ـتلني همـ,ـوت

عربي بص على الجرح وكان في دراعها وسطحي جدا
اتنهد وفال..اهدي يا حبيبتي دي سطحيه خالص في ذراعك هتموتي كيف بس

سمره مسكت فيه بايدها السليمه وقالت…. بقول لك هموت انا حاسه اني هموت خليني اقول لك وصيتي ..وبقت تبكي وتصرخ بخوف

عربي اتنهد بضيق منها وقال…. يا سمره بقول لك ديه في ذراعك اطلعها بضفري هدي روحك

بس ما كانتش راضيه تهدى وبتصرخ وبتبكي وكانت مرات عمه جمبها و بتحضنها
وعربي رغم الألم اللي في قلبه عليها لكن شكلها كان مضحك جدا وهي فاكره نفسها هتموت من رصـ,ـاصه كانت في طرف ذراعها

بعد شويه جيه الدكتور وطلعها وربطها لها بشاش وهي كانت نايمه على الكنبه في حضن مرات عمه

عربي اتنهد وبص لابوها وقال…. الزفت ده راح فين

ابوها اتنهد وقال…. انا عارف انه غلط وانا كارهو اكتر منك بتي كانت هتروح بسببو…بس ده ولد اخوي بردك فلو ينفع اطلب منك السماح يا عمده

عربي اتنهد وقال انت ينفع تؤمرني يا عمي…ولو هتضمنلي ان دي هتبقى اخر مره

قال لسرعه …..اوعدك ده جبان اصلا وانا هخليه يمشي من هنا
عربي اتنهد وقال …معايزش اشوف خلقته في المكان كلها لو كانت جات فيا كنت عديتها لاجل عيونك بس دي جات في سمره صعب علي اعديها وعلشان كده مش هيفضل في البلد و لمحته فيها لو بعد عشر سنين هيبقى اخر يوم في حياته

قال كده وشال سمره وطلع بيها على اوضتهم وحطها على سريرها وقعد جنبها مستنيها تفوق
وهو بيضمها بحنان ومش قادر ينسى انها دفعتو واتصابت بدالو

بعد شويه فتحت عيونهاوهي بتتالم جامد وقالت….اااه يا صغيره على الموت يا سمره

عربي اتنهد مع ابتسامه وقال…. متخافيش مهتموتيش بالسهوله دي عمر الشقي بقي

سمره بصت لو قالت ….يعني انا لسه عايشه يا عربي

عربي لمس خـ,ـدها بحنيه وقال….. مش انا عايش تبقي انتي لسه عايشه

بصت له بابتسامه وقالت…. ربنا يخليك ليا

عربي قربها ليه بحنيه وقال ……حقك على قلبي…. ليه عملتي كده بس…. كنتي سـ,ـبتيها جات فيا

سمره ابتسمت وقالت …..بعيد الشر عنيك رصاصه في قلبي ولا شوكه في رجلك انا صدقت مت لقيتك

عربي ابتسم وقال …بعيد الشر عن قلبك وعيونك اوعي تتغابي تاني وتحاولي تحرميني منك مهتبقيش استفدتي حاجه لان كده كده هموت وراكي

سمره نامت في حضنه وقالت….. ربنا ما يجيب فراق يا عمده خلينا مع بعض احنا لسه ما عشناش اللي نستاهلوا يا عربي

عربي ضمها ليه وقال ….هنعيش يا سمره…باذن الله هنعيش والزفت ده هيبعد عن حياتنا واصل ما تقلقيش

سمره لعدت عنه بخضه وقالت ….هتقـ,ــ,ـتله

عربي اتنهد وقال…. لا ما تقلقيش ابوكي قال هيبعده عن البلد… لولا ان ابوك اللي طلبها كان زمانو تحت رجليكي وراسو مش على جسمو يا سماره

سماره ابتسمتلو وقالت….. لا يا عربي اوعى تبقى قاسي كده …عربي اللي حبيته مفيش اطيب مني رغم كل اللي بيبينوا قدام الناس

عربي بصلها بسعاده وقال….. حبيتيه

هزت راسها بالموافقه وقلالت….و بموت فيه كمان

عربي ضـ,ـمها بحنيه وسـ,ـعاده شديده وقال…. ربنا يخليكي ليا وانا كمان بعشق عيونك عشق يا حته من قلب عربي انتي…قولي يا غزالي هو انا عديت الاختبار ولا لسه قلقانه مني

سمره بصت لعيونه وقالت….. هو اللي حصل النهارده ما فهمتش منيه حاجه

عربي ابتسم وقال….فهمت انك احسن واحده في الدنيا وانك اغلى نعم ربي عليا لطف بقلبي بوجودك اللي نور دنيتي وخلاني بني ادم سوي بعد ما كنت واحد عايش لنفسه وبس دلوك حياتي للي بحبهم وهكون ليهم قبل نفسي وانتي اول احبابي واغلاهم يا سماره🥰🥰

الليله يا سمرا بقلم زهرة الربيع
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-