رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول

رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية اذا هذا هو الحب كاملة جميع الفصول

ايهاب بيه فيه واحده بره بتقول انها مراتك
قال باستغراب مراتي مين ..هيه مش شاهيناز فوق ولا طلعت
الخدامه قالت لا يا باشا فوق هو معقوله مش هعرف اماني هانم دي واحده تانيه شكلها غريب وبتقول انها مراتك 
شاب تاني قاعد معاه صفر وقال بمشاكسه...ايه  يا معلم متجوز اتنين هو الواحد في الزمن ده مش قادر على واحده
ايهاب قال بضيق..وانبي يا حسين ما نقصاك ..دخليها يا بنتي خلينا نشوف مين مراتي دي كمان
دخلت بنت جميله سنها 19سنه بملامح جذابه وقربت منو وقالت بغضب...كده ٣ شهور متسألش فيا ده انا لو اتجوزت كلب كان عرف بيتو ورجع عليه
حسين بصلهم بدهشه وقال....مين دي ياكلب...ااقصدي مين دي يا ايهاب
بقلم...زهرة الربيع
ايهاب اتسعت عنيه بصدمه من كلامها وقال بغضب..انتي...انتي ازاي وصلتي هنا وايه قلة لادب دي 
قالت بضيق..انت فاكر اني مش هعرف طريقك يا استاذ لا انت متعرفنيش ده انا اماني اللي مفيش منها تاني
ايهاب قال بزهول ...انتي تخرسي خالص...ازاي تقولي قدام الخدامه انك مراتي ده انتي ليلتك سوده اتفضلي امشي وانا هبقى اجيلك ونتفاهم يلا
صاحبو قال بدهشه ...تتفاهمو..هيه دي مين يا ايهاب
اماني ضحكت وقلت بزعيق ..لا والله هبله انا بقى علشان اصدقك مش ماشيه من هنا الا ورجلي على رجلك مش كفايه سايبني الوقت ده كلو 
ايهاب بصلها بغضب اكبر وقال...با بت اتكتمي انتي صوتك عالي كده ليه غوري من هنا بقولك امشي مراتي فوق لاحسن تسمعك
اماني ضحكت وقالت...ااااه قولتلي انت مخبي جوازنا على الهانم مراتك 
ايهاب قال بغضب..جواز ايه يا بت انتي صدقتي نفسك ولا ايه ده احنا دافنينو سوا 
اماني قالت بغضب..طيب بما اننا دافنينو  هات حد يعزي فيه بقى  لاني مش هقدر اجي معاك وحطت ايدها على بطنها وقالت....الدكتوره قالت متتحركيش في شهورك الاولى
ايهاب بصلها بزهول شديد وصاحبو اتصدم اكتر وقال...ايهاب مين ها دي مين
ايهاب بلع ريقه بصدمه وقال...انتي انتي قصدك ايه
حسين قال...تقريبا قصدها انها حامل
اماني قالت بسرعه...بالظبط زي ما بيقول صاحبك التافه ده..انا حامل وفي ٣ شهور كمان يتربي في عزك ووزك يا هبهوبي
ايهاب كان هيقع من طوله بس الصدمه الاكبر كانت لما واحده من وراه قالت بزهول...يتربى في عز مين...مين دي يا ايهاب وووو 
قالت بزهول...يتربى في عز مين...مين دي يا ايهابايهاب بلع ريقه بارتباك شديد وقال.... شاهيناز انتي اطلعي يا حبيبتي ده موضوع تافه كده وهحله
 شاهيناز قالت بزهول ...اطلع ده ايه مين دي... هيه  قالت حامل صح حامل انا سمعت صح
 حسين هز راسه بالموافقه
 وايهاب بصله بحده 
رجع هز راسه بالرفض بخوف منه 
بس اماني قالت بسرعه... لا سمعتي صح انا مرات ايهاب وحامل في ابنه هجيب له بيبي
شاهيناز حطت ايدها على بقها بصدمه شديده 
وايهاب قال بسرعه ما تصدقيهاش دي كذابه وبتوقع بينا انا هحكي لك اللي حصل بالظبط بس ارجوك اهدي
شاهيناز  قالت بغضب شديد.... اهدى ازاي انت سامع نفسك بتقول ايه...انت اتجوزت عليا ومراتك حامل وعايزني اهدى ..طبايه رايك بقى انا مش قعدالك فيها اشبع بالهانم
و طلعت بسرعه على اوضتها لسه هيحصلها بس اماني مسكت ايده وقالت بسرعه... استنى هنا رايح فين احنا لسه ما تكلمناش 
ايهاب سحب ايده بغضب وقال... اسمعي يا بت انتي عشان انا روحي بقت في مناخيري خلاص لو جايه عشان تقلبي لك قرشين وتمشي قولي دغري انا ما عنديش مشكله لان انا مش هصدقك ولا هصدق ان اللي في بطنك ده ابني حتى لو كنتي حامل بجد 
اماني قالت بحزن مصطنع... كده برده ده جزاتي اني باقيه على الحب اللي بينا
ايهاب قال  بغضب ونفاذ صبر ....حب ايه وهباب ايه ده انا عرفتك المغرب اتجوزتك العشاء سبتك ومشيت الصبح
اماني قالت بسرعه.... طب وايه الغريب انا حبيتك على الساعه 12:00 كده
ايهاب بص لها بغيظ شديد وغضب وطلع على اوضتو ورا شاهيناز وهي قالت بصوت عالي عشان تسمعه... طيب انا هستناك هنا بقى عشان ابنك عايز ابوه 
وقعدت على الكنبه تستناه وبصت لحسين اللي كان واقف بزهول من اللي سمعه
وقالت وانت واقف متنح ليه دي امور عائليه ولا عائليه قريبتك من ناحية الام 
حسين قال بسرعه ...لا ما اعرفهاش
اماني قالت بضيق.... طب يلا يلا اتفضل امشي مش ناقصه بلاوي على الصبح
 حسين مشي بسرعه و هو مستغرب قوي ان ايهاب اتجوز على مراته
 عند ايهاب كان بيحاول يمنع شاهيناز انها تمشي وبيقول يا حبيبتي انتي تسيبي بيتك ليه انا همشيها حالا والله انا ما اعرف حاجه عن اللي بتقوله ده ولا اعرف انها حامل 
شاهيناز قالت بغضب شديد... اتجوزتها ولا لا
بقلم...زهرة الرببع
ايهاب حمحم وقال .....اتجوزتها ماشي ..بس بس الموضوع كان حوار كده ولو تهدي احكيه لك ما فيش بينا اي حاجه
شهيناز قالت بغضب.... انا مش هسمع اي حاجه وهمشي حالا ومش هرجع هنا الا لما تطلق البنت دي وتمشيها فهمت
ايهاب قال بسرعه.... طب انت خليكي هنا وانا همشيها فورا اديني فرصه هروح اطلقها وامشيها 
شاهيناز قالت بضيق.... طيب نص ساعه بالكتير وتطلقها والا  هاسيب لك البيت وامشي
ايهاب اتنهد بارتاح وقال ....تمام.... ونزل بسرعه عند اماني اللي كانت بتشرب شاي وقدامها طبق فيه سندوتشات كثير و قالت اول ما شافته ....تعالى بسم الله.... على فكره الخدامه عندكم بخيله قوي قولتلها تعمل لي سندوتشين مع الشاي عملتهم جبنه قال انا سيباها في البيت علشان الاقيها هنا ..كل ما يكون الواحد غني كل ما يكون بخيل سبحان الله
 ايهاب بصلها بغضب وقال... قومي معايا يلا هنروح على اقرب علشان اطلقك يلا 
اماني بصتلو بدهشه وقالت... لا والله طب ليه مقولتليش كنت عزمت صحابي.. انت بتستعبط ...انا مش هينفع اتطلق منك بقول لك انا حامل
ايهاب قال بغضب.... لا والله انا ايه اللي يضمنلي انك حامل وايه اللي يضمنلي انه ابني اصلا
اماني قالت بسرعه وغضب.... لا احترم نفسك واتكلم عدل  فتحت الشنطه طلعت منها تقرير يثبت حملها وديته له وقالت ده اللي يثبت لك اني حامل اما بالنسبه للي يثبت لك اني حامل منك فانت المفروض تعرفها لوحدك يا باشا ولا انت ناس انك اول واحد يقرب لي وكمان الحمل من ثلاث شهور يعني من نفس الليله اللي كنت معايا فيها ومع ذلك لما يوصل البيبي تقدر تحلله وتتأكد مش همنعك
ايهاب مسك الورق بزهول كان متخيل انها كذابه ومش حامل اصلا وجايه علشان تساومو على فلوس قعد الكنبه بصدمه وقال.... يا نهار مش باين له ملامح.... طب وبعدين في الورطه دي 
وبصلها وحمحم وقال....مدام اماني انا قولتلك لما كنا سوا يعني اني متجوز وبحب مراتي مش هينفع استغنى عنها  ومكنتش احب اتجوز عليها ابدا يعني اللي حصل بينا ده كانت لحظه ضعف مش اكتر 
اماني ضحكت جامد وقعدت جنبه وقالت... انت خلاص اتجوزت عليها واللي حصل حصل وبعدين يا سيدي مدام بتحبها كده انا ما عنديش مانع من وجودها مش هقول لك طلقها علشاني ولا  علشان ابنك... يلا بقى قول لي انا هقعد فين 
ايهاب بص لها بتعب وقال.... انتي اتحذفتي عليا منين ...بقول لك مش هينفع مراتي مش قابله بيكي خالص هنا
اماني  بصت لو بضيق وقالت... والمطلوب يعني عايز ترميني انا وابنك في الشارع علشان ما تزعلش ست الحسن
ايهاب  مسح على وشه بضيق منها وقال ....اكيد مش هرميكي في الشارع انتي ارجعي على الاوتيل اللي كنا فيه ليلتها وانا هاجي لك هناك ونتفاهم
اماني ضحكت جامد وقالت.... اه فهمتك وفهمت التفاهم كمان ..اسمع بقى انت عارف ان انا ما ليش اي حد هنا مش هقدر افضل لوحدي وانا حامل يمكن تحصلي مشاكل في اي وقت... انا هقعد هنا لو مراتك بتحبك وسامحتك واتقبلت وجودي هنفضل سوا في نفس البيت ما عجبهاش الوضع هيه حره تمشي هيا بقى انا مراتك زيي زيها وليا حق عليك ولا الحق عليا يعني اني جيت لك كده بالزوق من غير ما اطلبك في بيت الطاعه
 ايهاب بصلها بزهول وقال....بيت الطاعه 
اماني قالت بسرعه ....اه بيت الطاعه  دول ثلاث شهور ما سالتش عليا فيهم ممكن اجيبك على ايد محضر على فكره
ايهاب رغم غضبو لكن  كان عايز يضحك على كلامها وقال...طيب يا اماني انتي  جايه ناويه على مشاكل اصلا  واضح جدا.... تمام اطلعي فوق الاوضه اللي على الشمال وانا هحاول احل الموضوع  
اماني اخذت شنطتها وقالت..... تمام الشمال مش كده
ايهاب قال بضيق... ايوه اتفضلي
اماني  غمزت وقالت ...حاضر ...تموت انت في الشمال
ايهاب لطيفها بدهشه وظهرت ابتسامه على شفايفه من كلامها وقال ...ايه البت المجنونه دي.... ربنا يستر الايام الجايه
وبلع ريقه وقال... هطلع اقول لها ايه بس دلوقتي يا رب استرها معايا انا اي نعم زباله لكن انت رؤف بعبادك
وطلع على اوضة شاهيناز بس ما كملش 10 دقائق وخرج جري من الاوضه وقفل الباب بسرعه وهيه بتزعق وبتشتم وبتحذف حاجات كتير على الباب وقف جنب الباب بتوتر وقلق وقال... يا شاهي اعقلي  الحاجات اللي بتكسريها دي غاليه عيب عليكي
شاهيناز قالت بصراخ وغضب من جوه.... مش عايزه المحك  مش طايقه اشوف وشك يا خاين يا حيوان 
ايهاب اتنهد وقال.... طيب يا قلبي  انا هرجع لما تكوني هديتي شويه علشان نعرف نتكلم
شاهيناز قالت  بغضب وصريخ.... بقول لك غور من هنا مش عايزه اشوفك ولا اسمع صوتك
ايهاب اتنهد بيأس وراح على اوضه اماني بضيق شديد دخل وما لقهاش في الاوضه وسمع صوت الميه في الحمام...اتنهد  وقعد على السرير وهو حاطط ايديه على دماغه ومش مصدق اللي حصل معاه
بعد شوبه خرجت اماني من الحمام وهي بتغني وتدندن بس شهقت بخضه لما لقيته في وشها وحطيت ايدها على صدرها وقالت ...بسم الله الرحمن الرحيم
ايهاب وقف وهو بيبصلها باعجاب شديد طانت لابسه لبس نوم خفيف وشكلها قمر بس اتحولت نظراته لاشمئزاز لما  قالت....يخربيتك خضتني ...مش تكح ولا تعطس ولا ترجع حتى
 ايهاب اتنهد بخنقه  وقال... انا فعلا عايز ارجع....بصي عارفه من غير اي حاجه ومن غير كلامك الجميل ده مش طايقك وهاين عليا بجد في اللحظه دي اخنقك بايدي اجيب اجلك ...فتوزني كلامك كده وتراجعيه وتحلليه حتى تقوليه مفهوم
اماني رفعت شفتها بضيق وقالت...وعلى ايه يا غالي روح عند مراتك الثانيه هيه تحلل لك ...انا تخصص اشعه مش تحاليل
ايهاب بصلها بخنقه وقال...لا مهو البركه فيكي جننتيها على الاخر ومش طايقه تشوفني  يا رب ترتاحي 
بقلم....زهرة الربيع
اماني ضحكت جامد وقالت وهي بتمشط شعرها 
....ااااااه بقى هي طردتك وجاي تقرفني انا
ايهاب قرب منها وشدها من دراعها بغضب وقال..... ايه يا بت طردتك وتقرفني دي ما تتكلمي عدل انت ليه قليله الادب
 اماني قربت منه وحاوطت رقبتو بايديها وقالت بدلال ..اصل في واحد قبل كده قال لي احلى حاجه فيكي قله ادبك
 ظهرت ابتسامه على شفايف لان هو اللي قال لها الجمله دي قربها ليه اكتر وبص لعيونها وقال بارتباك..... اه ما هو انتي حلوه وقمر وكل حاجه بس لسانك عايز قصه... سيبي لي انا الطلعه دي ...وقرب منها اوي
بس دفعته وبعدت بسرعه وقالت وهي بتضحك.... امسك نفسك يا باشا ولا نسيت اننا هنتطلق انا هفضل هنا لحد ما اولد وامشي ....يعني تقدر تعتبرني مش موجوده
 ايهاب قعد على طرف السرير وقال ....ما هو احتمال تبقى في مشكله...شاهيناز مش موافقه على وجودك هنا اصلا
 اماني شهقت  وووووو
ما هو احتمال تبقى في مشكله...شاهيناز مش موافقه على وجودك هنا اصلا
 اماني شهقت بردح وقالت.... نعم دخلها ايه ان شاء الله انت جوزي زي زيها بالظبط
ايهاب اتنهد بخنقه وقال.... اماني انتي اكتر واحده عارفه انك مش زيها انا ما اتجوزتكيش لاني عاشق عيونك... انا قدمت لك خدمه وكان المفروض تشكريني عليها ...مش تيجي تعملي لي بلوه مع مراتي 
اماني ضحكت جامد وقعدت و هيه بتلعب بالمكياج وبتجرب منه وقالت.... والنبي ايه ...قدمتلي خدمه ما اخذتش قصادها حاجه
ايهاب  حمحم وقال...احم  اللي اخذته ده حقي انا كتبت عليكي وخلاص بقيتي مراتي وحقي
اماني  قالت بسرعه ....بالظبط... انا كمان حقي اني احمل واجي هنا بيت جوزي  لانك كتبت عليا خلاص 
بقى  اسمع يا ايهاب بيه انا مش جايه هنا علشان سواد  عيونك وكملت بدال وقالت...ولو انهم قم...ر واللي ما يعشقهمش ما عندوش نظر 
ايهاب ضحك بخفه على كلامها وقال ...انتي اصلا مش طبيعيه والله مجنونه عشان كده انا مستحملك ليس على المريض حرج 
اماني ابتسمت وقالت.... انا قصدت اقول لك يعني ان انا مش قاصده اخرب لك حياتك ولا حاجه انا كنت بجد ناويه اطلع من حياتك نهائي بس من ايام تعبت جدا ورحت اكشف وعرفت اني حامل و طبعا انت عارف ظروفي واني قاعده لوحدي وانت اكيد مترضاش افضل قاعده لوحدي كده ويمكن  بالليل تجرالي حاجه ...هو ده مش ابنك ولا انت مش عايزه 
ايهاب بص على بطنها  وقال ....لا طبعا اكيد ابني عايزه هو ولد ولا بنت 
اماني ضحكت وقالت.... لا لسه ما يبانش دلوقتي بس اول ما يجي الوقت هاخدك ونروح سوا ونعرف ...انت عايز ايه ولد ولا بنت
 ايهاب ابتسم وبص لملامحها باعجاب شديد وتاه في جمال عيونها وقال ...عايز حاجه كده تشبهك مش مهم بقى ولد ولا بنت 
اماني ابتسمت بكسوف ونزلت عيونها وهو خد باله لكلامه و بعد عنها وقال..... قصدي يعني المهم يبقى شكله جميل كده على العموم سيبك من ده كله يلا نامي عشان ما تتعبيش كفايه عليكي المواصلات النهارده
بقلم...زهرة الربيع
اماني ابتسمت وقربت منه من خده برقه وقالت.... تصبح على خير
 لسه هتبعد جذبها بين ايديه بقوه شديده وقرب منها جامد وقال بهمس.... بقول لك ايه انا مش قادر انسى الوقت اللي قضيتو معاكي في الاوتيل....خلينا نعيده انتي كده كده لسه على زمتي ..بجد انا نفسي فيكي  قوي
اماني بعدت عنه بخفه وقالت....تؤتؤ... انا عايزه انام يا باشا تعبانه جدا تصبح على خير
 قالت كده وراحت نامت على السرير هو بقى يحاول ياخد نفسه وبيبص لها باعجاب شديد لحد ما نامت
راح نام جنبها وبقى يفتكر كلامها وخفه دمها مشي ايده على بطنها بالراحه وابتسم  وشدها لحضنه ونام هو كمان بارتياح 
في صباح يوم جديد قاموا من النوم هم الاثنين بخضه على صوت زعيق وصرخه جامده
بصو قدامهم لقوا شاهيناز واقفه بتبص لهم بغضب وقالت بزعيق...و كمان نايم في حضنها انت يومك مش معدي النهارده 
اتنهدو بارتياح وايهاب قال ...حد يعمل كده يا شاهيناز خضتيني حرام عليكي
 اماني وقفت بغضب وقالت ....سيبك من الخضه اصلا هي ازاي تدخل علينا الاوضه كده
 ايهاب قال...صحيح كنتي خبطي الاول لو مصحناش تدخلي تصحينا بهدوء ده انا قطعت الخلف
اماني بصتلو بغيظ  وقالت.... اسكت انت 
شاهيناز قالت بغضب شديد...وانتي بقى شايفه نفسك مين علشان اخبط واستاذنك
 اماني قالت بوقاحه ....شايفه نفسي واحده نايمه مع جوزها ده احنا لابسين الهدوم قبل الفجر على طول يعني لو كنا نسينا كنتي تدخلي كده تلاقينا متقشرين
شاهيناز شهقت بزهول وطلعت جري على اوضتها 
ايهاب وقف بدهشه وقال بسرعه.... لا لا لا استني شاهيناز والله ما اتقشرنا انا لسه بقشرتي اهوه ....و لسه هيجري وراها اماني  مسكت ايده وقالت بغضب..... تعالي انت رايحه وراها ليه..ولعدين  حد يتجوز واحده اسمها بوتاجاز هيه ناقصه حرايق
ايهاب قال  بغضب شديد.... بوتاجاز يولع فيك يا بعيده اشوفك يوم ...استني عليها دقايق بس وهرجع اقشرك مظبوط
وجري وراها بسرعه 
زماني قعدت على السرير وضحكت وقالت.... لا ولسه 
ايهاب راح ورا شاهيناز وقال ...شاهي حبيبتي برده تصدقي واحده زي دي قاصده توقع بينا
شاهيناز قالت بغضب وزعيق ...انا شوفتك نايم في حضنها 
ايهاب قال بسرعه لا ابدا دي هيه اللي كانت في حضني وبعدين انت اللي مشيتيني من هنا اروح فين يعني....والله دي كانت غلطه وانا ما خنتكيش انا اتجوزتها 
شاهيناز قالت بغضب....لما تتجوز من ورايا تبقى برضو بتخوني
ايهاب قال بسرعه...ماشي معاكي حق تزعلي بس انا والله اتجوزتها علشان اساعدها كان معاها حوار كده وكنت بساعدها فيه والله انت عارفه ان انا بحبك قوي.....ده انا حتى كنت عاملك مفاجأه  فاكره الشاليه اللي انتي كان نفسك فيه وقلت لك مش وقته كنت بخلص لك الورق بتاعه 
شاهيناز التفتتلو و لمعت عيونها وقالت ب...جد ولا بتحايلني 
ايهاب قال....انا امتى كذبت عليكي كلها ايام ويبقى باسمك 
شاهيناز قالت بسرعه.... يومين اتنين  لو ما بقاش باسمي واثبت لي فعلا انك عايزني مش هقعد هنا ابدا
ايهاب ابتسم بتوتر وقال.... اكيد هخلصه ... هي صحيح الشركه حاليا مش احسن حاجه يعني للمبلغ ده هيأثر عليها .بس مش مشكله ما يغلاش على عيونك المهم متبعديش عني تاني  
شاهيناز ابتسمت و قربت منه وقالت.... انت كده فعلا بتثبت اني غاليه عندك وان  البنت دي مجرد غلطه وهتطلع من حياتنا مش كده
 ايهاب ابتسم وقال... اكيد غلطه وهصلحها و...بس قطع كلامه لما سمع صوت صراخ شديد من اماني اتنهد وقال ....وبعدين في اليوم ده ...ثانيه واحده بس يا روحي
 قال كده و راح يشوف اماني وهي قفلت الباب وابتسمت بخبث و قالت... برافو عليا 
وعند اماني كانت قاعده على السرير  بتبكي  وحاطه ايدها على بطنها 
ايهاب قرب منها وقال بقلق ....في ايه مالك  يا اماني
اماني قالت بدموع بطني بطني وجعاني قوي يا ايهاب اااه
 ايهاب  قعد جنبها بسرعه وحط ايده  على  بطنها وقال بلهفه ...ليه حاسه بايه فين بالظبط بيوجعك 
اماني ثبتت ايده  على بطنها  وقالت....هنا هو
ايهاب لسه هيتكلم رفعت ايده وحطتها على قلبها وقالت بدلال.... وهنا كمان 
ايهاب بص لها بدهشه وهي بصت لعيونه جامد وقالت... تسمع عن الحب من اول عشوه
ايهاب  ضحك بخفه وقال ....لا ده جديد عليا كانوا بيقولوا في حب من اول نظره
اماني قالت بدلال اكبر....تؤ... اول عشوه ...فاكره لما كنت في المطعم بعيط وقعدت معايا واتعشينا سوا ودفعتلي حساب المطعم عشان مش معايا فلوس
ايهاب ابتسم وقال ... دي حاجه تتنسي هو الواحد كل يوم هيقابل واحده مجنونه يكون معاها مشكله تروح تطلب اكل مش معاها تمنه ويبقو مشكلتين
اماني ضحكت وقالت.... اهو انا وقتها حسيت احساس حلو قويييي
ايهاب  قربها ليه اكتر وبص لعيونها وقال ...حسيتي بايه
 اماني قربت منه جامد وقالت... حسيت بمغص شكلك ما كنتش مسامح في ثمن العشوه
ايهاب اتقلبت ملامحه لدهشه وهيه ضحكت جامد عليه وقالت 
...عارف عيبك الوحيد ايه انك بتصدق اي حاجه تتقالك
ايهاب قال بغيظ....انا الحق عليا اللي قلقت عليكي وجيت اساسا
اماني ابتسمت وقالت.... بس انا مش بتكلم عن  قلقك عليا انا اقصد انك بجد  غلبان وبتصدق اي حاجه يعني مثلا جريت ورا مراتك وصدقت انها مجروحه مع ان لو اي ست مكانها وفي الوضع اللي هي فيه ده اول حاجه هتعملها انها تمشي ومتقعدش دقيقه واحده مش تفضل مستنياك تصالحها
ايهاب قال بضيق....انتي اصلا متعرفيهاش شاهيناز دي حساسه و طيبه جدا جدا
 اماني اتنهدت وقالت.....والله  ما حد طيب واهبل غيرك... شغل دماغك دي بدل ما انت نايم في ميه البطيخ كده ...لو كانت بتحبك كا....
ولسه هتكمل جاله تليفون وطلع في البلكونه وقال....ايوه يا ماما.... انا كنت لسه هكلمك بخصوص الموضوع ده لان عارف ان جواسيسك هنا في البيت هيقولوا لك 
بقلم...زهرة الربيع
وسمعها شويه وقال....ما فيش حربايه تانيه ولا اي حاجه الحكايه ان دي بنت غلبانه جدا ويتيمه واهل والدها من الصعيد كانوا عايزين ياخدوها على هناك علشان متفضلش لوحدها وهيه كانت حابه تكمل تعليمها وتفضل هنا في بيت ابوها فقالت لهم انها متجوزه ...وانا  لقيتها بتعيط في مطعم وحكتلي اللي حصل وطلبت مني اتجوزها ليوم واحد لحد ما يجوا يتاكدوا ويمشوا بس فضلنا يوم في الاوتيل ومشينا 
ايهاب سمعها شويه وحمحم بحرج وقال.... يا ماما ده نصيب هي طلعت حامل اعمل ايه يعني...احنا بيتنا ليله واحده في الاوتيل كانت نفسيتي وحشه قوي كنت منفصل عن شاهيناز وقتها وهنتطلق ما كانش عندي امل ترجع لي... اللي حصل حصل بقى
وسمعها شويه وضحك وبص لاماني اللي كانت قاعده على السرير بملل وقال ....اه حلوه ....حلوه ومجنونه 
طيب يا ماما هكلمك بعدين 
ودخل بص لها وقال ....حماتك حابه تشوفك بتسأل عنك
اماني قالت ..بجد والله ده انا اشرف طبعا
 ايهاب  ابتسم وقرب منها وقال.... طب ايه بقى هتسيبيني اروح اقعد مع ضرتك شويه ولا هتتشاقي وتجيبيني تاني على ملى وشي لو مش هتعقلي قولي علشان قطعت الخلف انهارده
اماني قربت منه قوي وبقت في حضنه وقالت.... لا فطرني الاول مش هتفطرني عشان النونو ياكل ولا هتسيبه جعان
ايهاب ابتسم وشدها لي بقوه وبص لعيونها وقال... لو هتردي على سؤالي هفطرك
اماني  ابتسمت وقالت... اتفضل
ايهاب  قرب منها قوي وقال... جيتي هنا ليه... اوعي تقولي لي علشان الطفل اللي في بطنك و مش هعرف اقعد لوحدي والكلام ده مش مصدق اي حاجه منه
 اماني نزلت عيونها بعيد عنه وقالت.... جيت عشان حبيتك ووو
 اماني نزلت عيونها بعيد عنه وقالت.... جيت عشان حبيتك 
ايهاب بصلها بزهول شديد و هيه قربت اكتر وقالت.... حبيتك من اول نظره... من اول ما تكلمنا و لما تعشينا ولما اتجوزنا وسهرنا سوا وفضلت تحكي لي عن حياتك..و لما قربت لي كل حاجه حصلت يومها فكراها بالحرف
ايهاب اتصدم قوي بكلامها وكان بيبص لها بدهشه 
 بس اماني ضحكه جامد ضحكه مصطنعه وقالت....مش  بقول لك بتصدق اي حاجه
 ولسه هتقوم شدها بقوه بقت بين ايديها وبص لعيونها وقال...  في حاجات لازم تتصدق بتبقى طالعه من القلب وباينه في العيون مهما حاولنا نكدبها 
اماني بصتلو بارتباك شديد وبعدت عنه وقالت بحزن...فيه حاجات حلوه كتير في حياتنا بس مش شرط تكون من نصيبنا ....يلا نفطر 
ايهاب ابتسم ومسك كفة ايدها باسها  الحنيه وقال ....بس في حاجات حتى لو مش من نصيبنا بتفضل اجمل حاجه حصلت في حياتنا ...وانتي من الحجات دي يا اماني...وحتى لو مشيتي من هنا بعد الولاده هتفضلي في بالي...وهفضل اجي على طول عشان اشوفك انتي و ابننا  اكيد 
اماني ايتسمت ودموعها بتلمع في عيونها  وقالت... انا بتمنى تكون مبسوط في اي مكان يا ايهاب ..مش شرط معايا خالص المهم تبقى مرتاح
ايهاب قرب عليها ومشى ايده على شعرها بحنيه وقال...لحد ما ظهرتي في حياتي كنت فاكر اني مبسوط ...كنت فاكره اني مرتب اموري وكنت فاكر اني بحب....بس اذا انا فعلا كنت بحب امال ايه اللي انا حاسه معاكي ده
اماني حاوطت خدوده بايديها وقالت.... لو كنت اعرف كنت جاوبت نفسي
 ايهاب ابتسم وهو بيبص لعيونها وقرب منها قوي في لحظه جميله جمعتهم سوا ومشاعر متبادله نسيوا فيها الدنيا كلها
 بعدو عن بعض وهي كانت مكسوفه ومنزله عيونها رفع وشها ليه وقال ...مش لايقلك الكسوف ابدا يا مجنونه 
وقرصها من خدها وقال.... العيون دول مش بيليقلهم غير الشقاوه مظبوطه على عيونك بالملي 
اماني ابتسمت وقالت بدلال..... انتي لسه ما شوفتش حاجه من الشقاوه يا  بقلاوه.... يلا عشان تفطر 
ايهاب ضحك واخذها ونزل بيها بالراحه علشان حملها
عدى  اسبوع وزياده كل يوم بيقرب منها اكثر خصوصا ان شاهيناز رافضه تنو يروح عندها او يكلمها الا لما يمشي اماني
فكان بيقضي اغلب وقته معاها وطلعو اكتر من مره واشتروا مستلزمات للبيبي وحاجات كتير اولادي وبناتي... وراح معاها عند الدكتور وكانت اجمل لحظه عدت عليه يوم ما  شاف صوره البيبي على الجهاز
 كانت اوقات جميله جدا قضوها سوا واماني كانت مبسوطه جدا جدا انه معاها ومبسوط بالطفل
 في يوم كانت اماني في الاوضه ومستنياه يرجع من الشغل  زي العاده وجاتلها مكالمه ردت وقالت... ايوه يا  مدام عزه  اخبارك ايه
وسمعتها شويه وقالت...لا هو لسه في الشغل 
بقلم زهرة الربيع
وسمعتها شويه واتنهدت بحزن وقالت.... زي ما احنا بيهتم بيا زياده وبيقرب لي وامورنا تمام... بس انا مش عارفه اذا كان الاهتمام ده عشاني ولا عشان الطفل....و بالنسبه لها زي العاده اي حاجه بتقولها بيعملها ...كان لازم تسمعي كلامي من الاول لازم نقولو انها بتضحك عليه وبتسرق  الشركه من وراه
وسمعتها شويه وقالت....طيب بصي انا هحاول المحله للموضوع النهارده ومتقلقيش عليه مش هيكون لوحدو انا معاه وهعمل اللي اقدر عليه عشان ابعدها عن حياته واخليه يصدق انها بتخونه وبتسرقه ده اللي انا جيت علشانه اصل
 بس سمعت صوته بره قفلت معاها بسرعه
ايهاب دخل بسعاده وقال ...ايمي...شوفي جبت لك معايا ايه وطلع فستان جميل جدا ليها وقال..... اول ما شوفته متعلق حسيته كانه اتصنع ليكي انتي بالذات هو ده اللي هيليق قوي ...على التفاح المستوي
اماني  ضحكت بسعاده  ومسكته منه كان باللون الاحمر قربته منه وكان شكله جميل وقالت.... تسلم لي بجد جميل والله مش مصدقه انك افتكرتني وجبت لي فستان 
ايهاب ابتسم وقال..طبعا فاكرك وكل دقيقه كمان....وقريب هجبلك حجات احسن واغلى معلش انا بس الفتره دي عندي مشاكل ماديه في الشركه
اماني ابتسمت وحطت الفستان على السرير بالراحه وقربت منه وقالت.... انت عندي اغلى من اي حاجه انت متعرفش انا مبسوطه قد ايه الفتره دي اننا يعني سوا وقريبين
 ايهاب شدها ليه بقوه وقال.... انا مبسوط اكتر منك بقربك ...قربك حلو قوي يا  اماني انا خلاص قررت مش هطلقك ابدا هنفضل سوا حتى بعد ما تولدي هنربي ابننا سوا 
اماني ابتسمت  بسعاده وقالت.... طب وشاهيناز
 ايهاب ابتسم وقال... و فيها ايه البيت واسع ولو رفضت وجودكم في نفس البيت قعد كل واحده في مكان 
اماني اتنهدت بضيق وبعدت وقالت ...انا كنت عايزه اكلمك بخصوص حاجه كده في موضوع شاهيناز انا عارفه طبعا انها مراتك واول حب ليك بس.... بس في حاجات لازم تعرفها
ايهاب قرب منها قوي وقال..... انا بجد مش عايزك تقلقي بخصوصها انا مستحيل استغنى عنك انا بحس معاكي باحساس لا يمكن استغنى عنه... اي كلمه وايه لمسه منك بتعيشني في دنيا حلوه قوي دنيا بسيطه خاليه من التعقيدات والشغل والفلوس عمري ما عشتها قبل كده ولا هعيشها غير في حضنك وبس ضميني بقى
 امانيىفتحت  ايديها وعيونها بتلمع بالسعاده وقلبها بيدق جامد من كلامه الجميل وهي بتحس انه طفل جدا ومكانه الحقيقي فعلا بين ايديها ...حضنته جامد وقالت... انا ربنا رضي عني وعوضني بيك انا جاهزه افضل معاك عمري كله في اي مكان بس...
 لكن قطعت كلامها لما الباب خبط 
ايهاب اتنهد وبعد عنها بالعافيه وراحت فتحت وكانت شاهيناز وقالت بضيق....  ممكن تنزل ثواني عايزاك في موضوع مهم 
ايهاب قال...تمام هاجي  وراكي
و بص لاماني وقال...دقيقه بس راجعلك  على طول 
ونزل ورا شاهيناز
واملني ضربت رجلها في الارض بغضب وقالت....وبعدين  بقى في الحاله دي اقوله ازاي الله يسامحك يا مدام عزه 
بس اتنهدت وقالت...هو انا هقعد هنا واسيبيها تستفرد بيه ده انا هتشل لحد ما يطلع
وجريت اخدت الفستان اللي جابهولها  ودخلت تلبسه وطلعت شكلها جميل قوي نزلت عشان تشوفوا راح فين ويشوف الفستان عليها
 لقيته قاعد على الكنبه وحاطط ايده على دماغه قربت  منه وقالت باستغراب ....ايهاب...في ايه 
ايهاب رفع عيونه ليها وكانوا بيلمعوا بالدموع وفتح التليفون بتاعه وحطو على الطاوله قدامها
اماني لسه هتتكلم سمعت تسجيل ليها من التليفون بيقول... ما تقلقيش يا مدام عزه انا هعمل اللي اقدر عليه علشان اكرهه فيها واخليه يصدق انها بتسرقه ده اللي انا جايه علشانه اصلا 
اماني اتجمدت مكانها بصدمه من اللي سمعته
 وهو وقف قدامها وووو
هعمل اللي اقدر عليه علشان اكرهه فيها واخليه يصدق انها بتسرقه ده اللي انا جايه علشانه اصلا 
اماني اتجمدت مكانها بصدمه من اللي سمعته
 وهو وقف قدامها وقال وجع وصدمه..... ايه ده يا اماني..ها ايه ده... قولي ان الكلام ده كدب قولي انك ما قولتيش كده صح اكيد مش كل اللي بينا ده كدب...اكيد معملتيش كل ده لان  امي بعتاكي عشان تفرقيني عن مراتي وبس ده اللي جيتي علشانه...ده انا ..انا افتكرت انك جيتي علشاني فعلا وحقيقي حبتيني يعني كل ده كدب
 اماني نزلت دموعها و قربت منه وقالت.... انا فعلا قولت كده بس ده اخر المكالمه الفديو ده مقصوص... فيه ليه بدايه البنت دي بتضحك عليك انا جيت علشانك وبس والله ...انا ووالدتك عملنا كده  لان البنت دي بتأذيك وتخدعك
 شاهيناز  ضحكت جامد وقالت.... اهبل هو بقى علشان تضحكوا عليه انتي ومامته ليه شايفينو طفل قدامكو  ما هو ادرى بصلحته ولا هي مدياكي مبلغ حلو
اماني  قالت بسرعه  ودموع....ابدا والله ما تصدقهاش يا ايهاب انا ما اخذتش اي حاجه انا اصلا رفضت الاول ولما عرفت ان انا حامل حسيت ان ربنا اراد يجمعنا فعلا لاني من وقت ما مشيت و انا بفكر فيك لو ليا غلاوه عندك اسمعني حتى 
ايهاب بص لها بوجع شديد وقال... يا ريت ما كانش ليكي غلاوه عندي يا ريت.... كنت رميتك زي ما برمي الزباله بره اتفضلي ارجعي للي اجرتك وخدي منها بقية حسابك وقوللها  ابنك بيقول لك انو كمل ال 27 سنه واتفطم خلاص كفايه كده بقى ...ومش عايز اشوف وشك هنا تاني
ا ماني نزلت دموعها وقالت.... ما تعملش كده ارجوك اسمعني... 
ايهاب قاطعها وقال بغضب...انا كاره نفسي اني سمحت لواحده زيك تلعب بيها وبقلبي.... وابني ده انا هعرف اخده منك ازاي واحرق قلبك عليه اتهني بيه وهو في بطنك دلوقتي.... اطلعي بره يلااا
 اماني نزلت دموعها ومشيت لحزن ودموعها بتنزل  وهي وطالعه دخلت والدته
 اماني بصتلها بدموع وطلعت جري
والدته بقت تناديلها و قالت بسرعه ....اماني استني اماني اماني
بس اماني  طلعت وما استنتش تسمع اي حاجه
 ايهاب اول ما شاف والدته ابتسم بدموع وقال.... اهلا وسهلا كويس انك جيتي عشان تتفرجي على ابنك وعلى حالته يا ماما....ابنك اللي كنتي خايفه عليه من الغلبانه دي ورايحه تجيبي لو واحده تضحك عليه 
امه قعدت وبصيت له بضيق وقالت ....خلصت.... انا ابني لو عارفه ان عقله مكتمل وبيفهم ما كنتش تعبت نفسي ده كله كام سنه النهارده وانا اقول لك البنت دي حربايه وبتضحك عليك وهتبيعك اللي وراك واللي قدامك وحتى الشركه قربت تأفلس غلطتي ان انا ما فضحتهاش من الاول بالدليل.... بس لازم تعرف اني عملت كده عشان انا ام.. لاني شوفت لما بعدت عنها اتدمرت ازاي لانك متعلق بيها وما حبتش اصدمك فيها واسيبك لوحدك ....فكرت في البنت الغلبانه اللي اتجوزتها يوم ورمتها قولت تساعدني وهيه كثر خيرها ما شوفتش اطيب من قلبها ومقبلتش تاخد مني مليم واحد كان واضح انها مستعده تبيع الدنيا بس تكون  معاك ...بس اقول ايه لغبائك
بقلم زهرة الربيع
 ايهاب كان بيسمعها بضيق 
وشاهيناز  كانت خايفه ومتوتره
امه ابتسمت وطلعت التليفون بتاعها فتحت اول فيديو قالت ده الفيديو اللي الهانم قصته ووريتهولك
ايهاب سمع المكالمه كامله وسمع اماني وهيه بتقول لها انا خايفه عليه لما يعرف الحقيقه ويعرف ان مراته كذابه وبتسرق من الشركه من وراه
 بص لشاهيناز بزهول وهو مش مصدق بس اتيقن لما سمعتو  فيديو تاني وكان لشاهيناز وهيه بتتفق مع واحد من الشركه على الاختلاس وان  بعض من الفلوس تتحول على حسابها الخاص 
شاهيناز قالت بسرعه وخوف.. ما تصدقهاش دي كذابه ده فوتوشوب دي بتكذب عليك
 ايهاب قال بغضب شديد... اخرسييييييي...اوعي  تقلي ادبك وتنسي نفسك ...الللي قدامك دي والدتي
وكمل بصدمه وقال.... انا قصرت معاكي في ايه عايز افهم ايه اللي كان ناقصك عشان تعملي كده ده انتي منفضاني اول باول ده انا لسه من اسبوع كاتب لك شاليه بملاين
 امه حطت ايدها على راسها بزهول وقالت.... ده انا اللي هتشل والمصحف
 ايهاب قال بغضب شديد ....عارفه من اول ما تعرفت على اماني وانا اتاكدت اني ما كنتش بحبك اصلا بقيت اشوف عيوبك كلها وطمعك قصاد برائتها وبساطتها  بس قلت لا حرام لاني حبيت واحده غيرها استغنى عنها بس الظاهر ان انتي اصلا ما كنتيش عايزه تكوني معايا من الاساس عايزه تطلعي لك مني بمصلحه والسلام....انتي طالق يا شاهيناز
شاهيناز ابتسمت بسخريه وقالت...طالق طالق...وبعدين يا حبيبي كان لازم تفهم انك متهمنيش من اول ما جبت لي دره وما اهتمتش..انا خلاص اللي عزاه اخدته... وبصت لامه بشماته وقالت قاصده  تغيظها...انا  اصلا اللي بقى عندي كفايه اوي هطلع اخد حاجتي وانت اشبع بالهانم البسيطه اللي عجبتك
 وطلعت تاخد هدومها وامه بصتلو بغيظ شديد وقالت. مبسوط انت كده.... مرتاح
ايهاب  قرب منها وباس  ايدها وقال بحرج من نفسو. .. اسفه يا ماما كان لازم اسمع كلامك من الاول 
امه اتنهدت  وقالت....انا امك وعمري ما ازعل منك....بس روح الحق البنت الغلبانه دي لانك مش هتلاقي ضفرها لو لفيت الدنيا كلها البنت بتحبك...بتحبك بمعنى الكلمه يا ايهاب
ايهاب  ابتسم بسعاده وقال....اكيد حلحقها...هيه اجمل حاجه حصلت في الموضوع اصلا
امه ابتسمت وحطيت ايدها على خدته وقالت.... ربنا يهنيكم سوا واشوف ابنك وافرح بيه... انا هطلع ورا الحربايه دي لاحسن  تاخد حاجه مش بتاعتها وانت روح رجع مراتك
ايهاب ابتسم   وطلع جري ولسه هيركب العربيه اتصدم لما لقاها عند البحر قاعده وما مشيتش 
اببتسم بسعاده وهو مش مصدق نفسو وجري عليها 
اماني كانت باصه للبحر وقالت ....قلت اوفر عليك المشوار اكيد والدتك هتحكيلك اللي حصل وهتيجي ترجعني قلت نختصر
ايهاب ابتسم وشدها لحضنه بقوه وقال بامتنان شديد .....حقك عليا .....بجد كلمه اسف مش هتكفي ومستعد افضل اقولها عمري كله ...بس تكوني معايا
اماني  قالت بضيق...لا مش  هارجع معاك مش انا واحده كدابه مش جايه ابدا
ايهاب ضحك وقال.... يا بنت خلاص بقى انا بعتذر اهوه...وبعدين انتي كمان غلطانه كان لازم تثقي فيا اكثر من كده وتقولي لي الحكايه 
اماني قالت بدهشه... يا سلام ده على اساس لو كنت قلت لك كنت صدقت...ده انت والدتك مصدقتهاش....و كملت بتقلده وقالت ...شاهيناز دي ما بتكتبش شاهيناز حساسه وطيبه 
ايهاب ضحك جامد على شكلها وهي بتقلدوا  وقال....هيه كانت   طيبه لاني ما كنتش اعرف يعني ايه طيبه ..لحد ما قابلتك يا اماني ...وعشت  الطيبه في عيونك في كل كلمه وكل حركه شوفت حب من غير مقابل من غير اسباب من غير ما اكون استاهله اصلا ...ممكن تسامحيني بقى انا عارف اني مش ههون عليكي ابدا مش انتي عارفه اني عبيط سامحيني بقى
 اماني قربت منه وضحكت و قالت ....اه دي متاكده منها 
ايهتب ابتسم وباس كفة ايدها وقال.. . انا قلت لك قبل كده ان انا حبيت 
 اماني ابتسمت وقالت.... لا ما قلتش بس انا مش ورايا حاجه لو حابب تقول
 ايهاب ضحك وضمها وقال.... بحبك بعشقك يا بت...خليكي في حضني كده العمر كله وما تبعديش عني دقيقه واحده
اماني  ابتسمت  وقالت بحب....و انا كمان بحبك بحبك من اول يوم شوفتك فيه ربنا اكرمني من قلب محنتي باحلى  حاجه في حياتي
ايهاب ابتسم بحب وقال...انا كمان رغم اني خسرت كتير الفتره دي لاكن مبسوط قوي اني كسبتك ربنا يخليكي ليا وميبعدكش عن قلبي يا اجمل الاماني يا حب مفيش زيه تاني❤️🥹
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-