رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد
رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه محمد رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول
رواية وجدت الحياة حين فقدته كاملة جميع الفصول
_بقولك اي لو عرضت عليك تاخد اختي توافق
هي ضحكت : اي الي بتقوله دا ي خالد (وبصت لشخص) انا اسفه اخويا بيحب يهزر ديما بعد اذنك
ولسه هتمشي خالد شدها : مبهزرش انا زهقت منك ومن مصاريفك ي حياه انا عندي طفلين دلوقتي ومش هقدر اصرف علي بيتي وعليكي وعلي تعليمك ودراستك (وبص للشخص) قولت اي
الشخص بص للبنت وهو شايف حز”نها وزعلها من كلام اخوها
حياه فضلت بصه لخوها بصدمه ودمو”عها اتجمعت في عيونها : انت بتهزر صح انت مش هتعمل فيه كدا ونبي قول انك بتهزر ي خالد
خالد بغ”ضب : قولتلك مبهزرش ي حياه (وبص للشخص الي كان واقف باصص ليهم بصمت)انا مش عايز منك فلوس انا كل الي عايزه تاخدها وبس
وسابهم ومشي من غير ما يستني الرد وحياه فضلت بصه ليه ودمو”عها نازله
الشخص بعد صمت دام فتره قصيره وحياه لسه بصه للمكان الي اخوها مشي منه علي امل انه يرجع بس مرجعش : تعالي معايا
حياه بصت ليه ورجعت خطوه لورا : لا لا انا همشي
وفعلا لفت عشان تمشي ووقفها صوته : هتروحي فين احنا بلليل ومظنش ان عندك مكان تروحي دلوقتي تعالي معايا ومتخافيش
حياه فضلت تفكر كتير هي فعلا معندهاش مكان تروحه لفت للشخص ومشيت معاه
كانت حسه بالخو”ف وان حياتها انتهت خلاص مصدومه من اخوها معقوله يسبها بالطريقه دي دمو”عها كانت نازله زي المطر
الشخص ببتسامه : تعالي ي حياه اقعدي
بتبص ليه كانت قدام النيل راحت وقعدت فعلا وفضلت بصه للنيل وساكته
الشخص ابتسم : طب يستي انا اسمي هشام متجوز بقالي سنتين (حياه بصت ليه) اسمها حوريه (رجعت بصت للنيل وسكت) طب انتي عندك كام سنه
حياه اتنهدت : عندي 16 سنه
هشام : يعنى في اولي ثانوي اهو نفسك تدخلي كليه اي بقا
حياه ابتسمت : كلية طب واكون دكتوره مشهوره اووووي (ورجعت ملامحها تزعل تاني) بس حلمي مش هيتحقق للاسف (وبصت لهشام بحز”ن) تقدر تمشي واسفه علي الي خالد عملو اكيد كان تعبان من ضغطي عليه هو عنده حق فعلا مش هيقدر يشيل مسؤوليتي وهو عنده مراته وعياله (مسحت دموعها الي نزلت) تقدر تمشي
هشام : ولو مشيت هتروحي فين
حياه بصت في الارض وهمست لنفسها : للاسف لا
هشام : امال اسيبك لي (اتنهد) تعرفي انك خير كبير اوي ربنا بعتو ليا
حياه بصت ليه بعدم فهم : ازاي يعني
هشام ابتسمت وووووو….
↚
حياه كانت قعده قدام النيل بتفتكر اليوم الي باعها اخوها وسبها ومشي… عدا 7سنين علي اليوم دا بس كانت حسه انه حصل امبارح شعورها بالخوف والوجع زي ما هو
لسه مش مصدقه ان فعلا اخوها عمل فيها كدا وسبها 7 سنين حتي ميعرفش عنها حاجه
_ الجميل سرحان في اي
حياه بصت للصوت ببتسامه كانت فريده اقرب واحده ليها : مفيش ي حبيبتي
فريده اتنهدت واتكلمت بهزار : بت انتي وهو انتي لازم تجرجريني كل يوم علي المكان دا مينفعش تقعدي في بيتك وعدي عليكي ونمشي
حياه ضحكت : بحب المكان دا وبحب ابدا يوم بيه
فريده ضحكت : طب يلا هنتاخر علي المحاضره الاولي ولازم نروح المستشفى النهارده
حياه : طب يلا
وفعلا قامو الاتنين وراحو الجامعه حضرو المحاضره ولسه هيخرجو وقفهم اسر زميل ليهم في الجامعه
فريده ببتسامه : ازيك ي اسر
اسر : الحمدلله ي فريده (وبص لحياه) وحشتوني
حياه بصت ليه : شكرا ي اسر باي.. يلا ي فريده
وسحبتها بسرعه قبل ما يفتح نفس موضوع كل يوم انه بيحبها ونفسه هي تحبه برضو
ومشيو الإتنين واسر فضل واقف باصص ليهم لغايت ما قرب منه صحبه عمر
عمر بضحك : يبني اعترف انك خسرت الرهان بقا واخلص حياه عمرها ما هتشوفك غير صديق واخ بس
اسر ابتسم بخ”بث : انت عارف اني مبخسرش ي عمر كلهم زي بعض مع الوقت هتحن وتقع في حبي وساعتها (وكمل بضحك صوته عالي)
عمر ضحك : اما نشوف يعم الجامد
فريده بضحك : يخربيتك هتقلب علي وشي سيبي ايدي خلاص ي حياه بعدنا عنه
حياه سبتها ونفخت : انا زهقت كل يوم نفس الكلمتين وانا مش مستريحاله اصلا
فريده حبة تضا”يقها : لي دا حتي اسر قمور
حياه بضيق : قمور في عينك وبتاع بنات وبيسهر كل يوم في مكان ومعاه واحده شكل مستحيل اصدق ان دا يعرف يحب
فريده غمزت : ما يمكن يتوب علي ايدك ي جميل
حياه خبطتها علي دماغها : اسكتي وامشي ي فريده
وبعد فتره وصلو المستشفى
كان في دوشه كتير والممرضات بتجري
فريده وقفت ممرضه : في اي
الممرضه : دي واحد متصاب أصابه جامده في دماغه والدكتور مش موجود وحالته خطيره جدا
حياه اتكلمت بسرعه : دخلو العمليات بسرعه انا جاهزه اعمله العمليه
فريده بصدمه : ايييي جاهزه ازاي ي حياه
حياه : مش وقت اسئله لازم نلحقه (وبصت للممرضه) يلا بسرعه
وفعلا الممرضه عملت الي قالتلها عليه ودخلت حياه العمليات وفريده استنت برا كانت متوتره خصوصا ان دي اول عمليه لحياه وكمان صعبه
عدت ساعات واخيرا طلعت حياه من اوضه العمليات وهي متوتره وخايفه جريت عليها فريده
فريده : انتي كويسه عملتي اي
↚
حياه بصت ليها ودمو”عها نزلت : نجحت العمليه نجحت
فريده حضنتها وهي فرحانه
وجه الدكتور وهو متعصب لما عرف الي عملته : انتي ازاي تدخلي العمليات من غير ما قولك هي حيات المرضه لعبه ي دكتوره
فريده وقفت قدامه : انت مالك داخل بزعبيبك لي يعم انت وانت كنت فين لما كان المريض محتاجك وحالته صعبه حياه عملت العمليه ونجحت كمان
الدكتور لسه هيرد بغضب
فريده : صوتك ميعلاش ي اسمك اي انت وروح شوف المريض
الدكتور جز علي سنانه ومشي
فريده لفت لحياه الي كانت واقفه ساكته وخدتها ومشيت
وبعد فتره رجعت حياه البيت
حياه ببتسامه وجريت حضنت حوريه : وحشتيني ي ست الكل
حوريه ببتسامه : وانتي كمان يقلبي عملتي اي النهارده
حياه بفرحه كبيره اوي : عملت اول عمليه ونجحت
حوريه بفرحه : بجد
حياه ببتسامه عريضه : ايوا كان الدكتور مش موجود والمريض كانت حالته خطيره جدا وعملتها انا ونجحت الحمدلله
حوريه عيونها لمعت بالدموع وكانت فرحانه بحياه وفخوره بيها : لو كان هشام موجود كان هيفرح اوي
حياه بصت ليها بحز”ن : وحشني اوي
حوريه حضنتها ومسحت دموعها بسرعه : ووحشني انا كمان ي حبيبتي هروح احضرلك العشا اكيد جعانه
وفضلت حياه تفتكر الي حصل معاها
*فلااااااش بااااااك
هشام ببتسامه : تعرفي انك خير كبير اوي ربنا بعتو ليا
حياه بصت ليه بعدم فهم : ازاي يعني
هشام ابتسم : هقولك يستي كان نفسي يكون عندي بنت زي القمر زيك كدا بس لسه ربنا ماذنش يعني تقدري تعتبريني باباكي من دلوقتي وحوريه مامتك موافقه
حياه وقتها بصتله ببتسامه : موافقه
وفعلا هشام خدها معاه وحوريه كانت مبسوطه اوي وخلوها تدرس لغايت ما حققت حلمها وبعد تلات سنين هشام ما”ت في حا”دثه
*باااااااااك
وخرجت من شرودها وحز”نها علي رنت تليفونها وووووو..
يتبع….
↚
وفاقت حياه من شرودها وحز”نها لما افتكرت هشام علي رنت تليفونها وكان الدكتور الي ز”عق ليها في المستشفى
حياه ردت : الو ي دكتور
الدكتور : تعالي ي حياه حالا المستشفى
حياه قلقت : طب لي هو المريض حصل معاه حاجه
الدكتور : لما تيجي نتكلم سلام
وقفلت معاه وهي خا”يفه وبتفكر اي الي حصل في دخول حوريه الي شافتها قلقانه
حوريه : مالك ي حبيبتي خا”يفه كدا لي
حياه : معرفش ي ماما الدكتور كلمني وقالي تعالي المستشفى دلوقتى حالا معرفش لي
حوريه بحنان : طب لي الخ”وف دا كله روحي وشوفي عايز اي
حياه قامت بسرعه : حاضر وهبقا اطمنك باي
وفعلا حياه بعد فتره صغيره كانت وصلت المستشفى وراحت مكتب الدكتور وكان باين عليها التو”تر
الدكتور ابتسم : اي التو”تر دا كله ي بنتي انتي عملتي العمليه ونجحت مكنتش اعرف انك دكتوره شاطره كدا واسف اني زعقت ليكي وقتها
حياه : ولا يهمك وشكرا جدا علي كلامك
الدكتور ببتسامه : وعايزك انتي الي تتابعي حالة المريض دا
حياه ابتسمت : اكيد حاضر
وبعدها حياه راحت للمريض كانت حالته مستقره بس استغربت ان مفيش حد من اهله لسه جه كلمت الممرضه
حياه بستغراب : هو فين اهل المريض
الممرضه : مش عارفه ي دكتوره
حياه : تمام روحي شغلك
حياه فضلت بصه ليه كانت ملامحه جميله ابتسمت وفاقت بعدها : اي الي بتفكري فيه دا حياه اتلمي وشوفي شغلك
ورنت علي حوريه طمنتها
وتاني يوم راحت جامعتها هي وفريده وبعد ما خلصت رجعت للمريض لقتو فاق وكان باين عليه التعب والارهاق
حياه ببتسامه : حمدلله علي سلامتك
المريض بألم وهو ماسك دماغه : انا فين
حياه : انت مش فاكر جيت هنا ازاي او انت مين
المريض كان لسه ماسك دماغك وبصلها : لا فاكر اني كنت هعمل حادثه وكنت هخبط بنت صغيره (وتكلم بسرعه) هي كويسه صح
حياه ابتسمت : ايوا محصلهاش حاجه الحمدلله
وقاطع كلامهم واحد دخل الاوضه بسرعه وكان باين عليه الخو”ف : يونس انت كويس
يونس حرك راسه بالايجاب : ايوا كويس
حياه بص للشخص الي دخل : حضرتك حد ما اهله
_ ايوا انا ادهم اخوه هو يونس كويس صح
حياه ابتسمت عشان تطمنه : ايوا كانت عمليته صعبه الحمدلله انو كويس وخرج منها بالسلامه
ادهم : طب يقدر يخرج امتي
↚
حياه بصت ليونس الي كان نام من التعب : لا مش دلوقتي خالص بعد اذنك
وخرجت من الاوضه وادهم بص ليونس بخو”ف وقعد علي كرسي جنب السرير وهو ساكت
عدا يومين
فريحه كانت في الجامعه لوحدها
اسر قرب منها : فريده فين حياه
فريده بستغراب : بتسأل لي ي اسر في حاجه
اسر : لا ولا حاجه بس بقالها يومين مش باينه في بسال هي كويسه يعني
فريده : ايوا كويسه باي بقا
وسابته ومشيت وهو فضل واقف بيفكر يكسب رهانه مع عمر ازاى لغايت ما ابتسم بمك”ر : شكل مفيش غير الحل دا ماشي ي حياه
ومشي راح لعمر
وفريده راحت المستشفى لحياه تطمن عليها وشافت دكتور واقف راحت وسالته : لو سمحت هي دكتوره حياه فين
ولما الدكتور لف فريده بصتله بغضب ولسه هتمشي وقفها صوته (كان الدكتور الي ز”عق لحياه) : استني
فريده بملل : نعم في حاجه
الدكتور ابتسم : اهدي في اي انا اسمي مازن وانتي
فريده : وانت مالك
ولسه هتمشي وقفها : انا اسف علي اسلوبي وقتها كنت متعصب دكتوره حياه لسه طالبه في الجامعه مكنتش اعرف انها دكتوره شاطره كدا والعمليه كانت صعبه ومن خو”في علي المربض اتعصبت وزي ما قولت وقتها حيات المرضه من لعبه
فريده : يبقا المفروض كنت تفهم وقتها مش تزعق كدا
مازن ابتسم : اسف ي انسه…
فريده ببرو”د : فريده
مازن ضحك : اسف ي انسه فريده بعد كدا هفهم الاول
عند حياه كانت علطول مع يونس وجنبه ادهم برضو
حياه ببتسامه ليونس : حالتك كويسه جدا
يونس كان مركز في عيونها جدا : عيونك حلوه اوي
حياه اتكسفت وبصت في الأرض : شكرا
يونس ابتسم واتحرك اتالم جامد حياه بصت ليه بخو” ف : انت كويس مالك
كانو قريبين من بعض اوي وسرحو في عيون بعض وووو…
يتبع…
↚
حياه كانت علطول مع يونس وجنبه ادهم برضو
حياه ببتسامه ليونس : حالتك كويسه جدا
يونس كان مركز في عيونها : عيونك حلوه اوي
حياه اتكسفت وبصت في الأرض : شكرا
يونس ابتسم واتحرك اتالم جامد حياه بصت ليه بخو” ف : انت كويس مالك
كانو قريبين من بعض اوي وسرحو في عيون بعض
يونس ابتسم لما شاف خو”فها عليه : ايوا كويس
وفجأه الباب خبط حياه بعدت بسرعه ودخلت فريده ومعاها مازن
فريده ببتسامه : حبيبتي قولت اجي اشوفك قبل ما اروح (وبصت ليونس) حمدلله علي سلامتك
يونس : الله يسلمك
حياه : طب يلا انا كدا كدا مروحه
يونس بسرعه : ايي مروحه لي (وخد باله من تسرعه) قصدي (وصطنع التعب) اني تعبان اوي ودماغي وجعاني لسه
حياه ابتسمت بكسوف وفهمته : تمام روحي انتي ي فريده ونبقي نتقابل بكرا
فريده حضنتها : ماشي خلي بالك من نفسك
وفعلا فريده ومازن طلعو من الاوضه
حياه : هاا عايزني اقعدي ليه
يونس بتعب مصطنع : اااه دماغي وجعاني اوي مش قادر (وفتح نص عينه كانت حياه وقفه ومربعه ايديها وبصاله ببتسامه) معقول مقفوش اوي كدا
حياه ضحكت : جداا وفهمتك علي فكره
يونس بخ”بث : يعني فهمتي اني عايزك تفضلي معايا هنا
حياه حركة راسها بالايجاب : ايوا
يونس بخ”بث : طب وفضلتي ليا طلما فهمه معقوله انتي كمان عايزه تفضلي معايا
حياه اتكسفت وبصت في الاوضه : احممم لا بس…
قاطعها يونس : بس اي كملي
حياه بصت ليه ووشها احمر من الكسوف وغيرت الموضوع بسرعه : علي فكرا انت بكرا تقدر تمشي بقيت كويس جدا
يونس ضحك بصوته كله : ماشي
وفضلو يتكلمو كتير مع بعض
فريده خرجت من الاوضه ولسه هتمشي وقفها صوت مازن
مازن : احمم لو معندكيش مانع اوصلك
فريده : لا مفيش داعي انا همشي مش عايزه اتعبك معايا
مازن بسرعه : لا مفيش تعب ولا حاجه انا خلصت شغلي وماشي وبصراحه اكتر حابب اوصلك كاعتذار علي الي حصل
فريده ابتسمت : تمام يلا
وفعلا خرجو الإتنين من المستشفى وفضلو طول الطريق يتكلمو سوا
وبعد فتره طويله حياه سابت يونس وروحت لان كان الوقت اتاخر وفضلت تفكر فيه كتير وفي الكلام والهزار الي دار بينهم وهو كذلك لغايت ما نامو الاتنين
وفي صباح يوم جديد
↚
فريده : ياربي ي بنتي انتي بتحبي تمرمطيني معاكي لي حرام عليكي انتي بتصحي امتي وتيجي هنا
كانت حياه قعده قدام النيل كعادتها وسرحانه
فريده حركتها : حياه روحتي فين
حياه انتبهت ليها : هااا اي في اي
فريده غمزت ليها : دا مين دا الي واخد عقلك كدا
حياه اتكسفت : بصراحه يونس
فريده بستغراب : يونس مين
حياه : المريض الي متابعه حالته (اتنهدت) مش عارفه مالي ي فريده اول ما بشوفه قلبي بيفضل يدق جامد وبحس بالفرحه بكون عايزه افضل معاه علطول (وضحكت) حتي بحس ان الوقت بيجري وانا معاه
فريده ببتسامه : لا دا شكل الموضوع مش علي قد التفكير بس دا باينه حب ي جميل (وغمزت)
حياه اتكسفت وتكلمت بسرعه : يلا نروح الجامعه هنتاخر
فريده ضحكت ومشيو الإتنين راحو الجامعه واول ما وصلو اسر وقف في وشهم
اسر : صباح الخير
حياه لنفسها : يا”دي ال”نيله (وكملت بصوت مسموع) صباح النور ي اسر في حاجه
اسر بخ”بث : انا عارف انك ز”هقتي ي حياه وصدقيني مش هتكلم معاكي في الموضوع دا تاني (حياه كانت هتكلم قاطعها بحز”ن) لو سمحتي ممكن اتكلم معاكي شويه بعد الجامعه انا مش عايز اخسرك كصديقه ي حياه
صعب عليها وابتسمت : بس هروح المستشفى بعد الجامعه
اسر بسرعه : مفيش مشكله هجيلك هناك
حياه بصت لفريده وبعدها بصت لاسر واتنهدت : ماشي ي اسر
وخدت فريده ومشيو وقرب عمر
عمر : هاا ي عم الجامد وافقت
اسر ابتسم بم”كر : وافقت والنهارده هكسب الرهان كمان
حياه بعد ما خلصت محاضراتها وقفت تاكسي وراحت المستشفى واول ما وصلت راحت بسرعه علي اوضه يونس ولسه هتدخل سمعت
_ اي الي بتقوله دا ي يونس انت بتطرد مراتك وانا جايه اطمن عليك
حياه وقفت مصدومه : مراتككك وووووو…..
يتبع…
↚
_ اي الي بتقوله دا ي يونس انت بتطرد مراتك وانا جايه اطمن عليك
حياه وقفت مصدومه : مراتككك.. مم مراته هو متجوز
حياه اتصد”مت من الكلمه دمو”عها نزلت وجريت بسرعه من قدام الاوضه
يونس بغ”ضب : انتي مش مراتي ي وعد انتي بس بنت خالتي بطلي تقولي الكلمه دي عشان عمرها ما هتتحقق وبالنسبه انك جيت في متشكر مكنتيش تتعبي نفسك وتيجي تقدري تمشي
وعد بصتله بغ” ضب : ماشي ي يونس انا فعلا غلطانه اني جيت اطمن عليك والكلمه دي مش هقولها تاني انا اسفه
ولسه هتخرج من الاوضه ادهم دخل
ادهم بستغراب انها جت : اي دا وعد ازيك
وعد : كويسه ي ادهم (وبصت ليونس) خلي بالك منه سلام
ومشيت من غير ما تستني الرد وبعدها شاور يونس لادهم انه يجي
ادهم شاور علي نفسه : انا
يونس حرك راسها بالايجاب وعلي وشه ابتسامه صفرا واول ما قرب ادهم يونس مسكه من هدومه
يونس : انت الي قولتلها اني هنا ياض
ادهم : ونعمه ما حصل يخويا هي بس احمممم سمعتني وانا بكلمك من شويه وعرفت انك في المستشفى ولما سالتني قولتلها اكدب يعني
يونس جز علي سنانه وزقه:تكدب لا ازاي ادعي عليك باي يشيخ
ادهم ابتسم : قول ربنا يخليك ليا
يونس : انا كدا هدعي علي نفسي مش عليك
وعدا وقت طويل ويونس المفروض هيخرج من المستشفى وحياه لسه مجتش كان مستنيها تيجي وديما باصص للباب ولما الممرضه دخلت عليه : الدكتور كتبلك علي خروج تقدر تمشي دلوقتي
يونس بسرعه : هي فين دكتوره حياه
الممرضه بتفكير : دكتوره حياه شوفتها الصبح كانت طالعه من المستشفى وهي بتجري
يونس بستغراب : يعني هي جت المستشفى
الممرضه حركه راسها بالايجاب ومشيت
يونس لنفسه : جت ومشيت طب مجتش ليا لي معقوله تكون سمعت كلامي مع وعد
ادهم غم”ز : مالها دكتوره حياه بتسال عليها لي
يونس ضحك : بس ياض انت يلا عشان نمشي
يونس كان طول الوقت بيفكر في حياه وخد رقمها من المستشفى وقرر انه يكلمها يطمن عليها
ادهم طول الطريق يرخم علي يونس (ادهم ويونس قريبين من بعض اوي بسبب موت مامتهم وباباهم وهما صغيرين عاشو مع خالتهم)
↚
وبعد فتره وصلو البيت (كان بيت كبير)
احلام خالت يونس : عامل اي ي حبيبي (وتكلمت بد”موع) حقك عليا اني مجتش الز”فت ادهم لسه معرفنا النهارده وهو كان قايلي انك سافرت لشغل
ادهم : الاه وانا مالي يلمبي دي غلطتي اني مش عايزه اخوفك
احلام (خالتهم) : لا يواد تكدب عليا
يونس ابتسم : خلاص متقلقيش انا كويس اهو
دخلت وعد وقتها واول ما شافها يونس قام وقف
يونس: هروح ارتاح شويه
احلام طبطبت عليها بحنان : ماشي ي حبيبي قوم
ودخل الاوضه بتاعته وادهم لاحظ دا وراح اوضته
احلام : كنتي فين ي وعد
وعد ببرود : مكنتش في حته ي ماما روحت شوفت يونس وبعدها شوفت صحابي شويه وجيت باي
ودخلت اوضتها
احلام اتنهدت : ربنا يهديكي ي بنتي
يونس بعد ما دخل الاوضه بتاعته مسك تليفونه وكان بيفكر يرن علي حياه او لا : ارن عليها ولا مرنش (واتنهد) طب لما وصلت المستشفى مجتليش لي ممكن يكون حصل معاها حاجه لازم اطمن عليها
ورن عليها فعلا بس مكنش في رد قرر يرن مره كمان والمره التانيه ردت وسمع صوت صريخ”ها
يونس بصد” مه : حياه في اي مالك
مكنش في رد منها سامع صوت صر”يـخها بس وفجأه…
يونس بصدمه اكبر : حياااه وووووووووو
يتبع…
↚
حياه خرجت من المستشفى وهي بتجري لما سمعت كلام البنت الي كانت مع يونس
ووقفت تاكس بسرعه وراحت نفس المكان الي بتحبه قدام النيل فضلت تعيط كتير : ططب ازاي مراته هو مقاليش لي كنا بنتكلم كتير لي معرفنيش انه متجوز لي كنت بحس انه بيبادلني نفس الشعور الي بحس بيه (مسحت دمو”عها با”همال) فعلا ازاي هيحبني دا اخويا محبنيش وسبني هو هيحبني لي خلاص ي حياه انسي(مسحت دمو”عها وخدت نفس عميق وطلعته تاني) انسي
وقاطعها صوت تليفونها بيرن وكان اسر بصت ليه بم”لل وبعدها بصت للنيل كان باين عليها التعب
اسر رن كذا مره لغايت ما ز”هقت وردت : هاا ي اسر
اسر بخ”بث : انا قدام المستشفى ي حياه انتي فين
حياه اتنهدت : خرجت من المستشفى معلش ي اسر نأجل كلامنا لبكرا انا تعبانه ومش قادره اتكلم
اسر بسرعه : لا لا مينفعش ي حياه ارجوكي لازم نتكلم النهارده وصدقيني مش هضايقك باي كلام
حياه : بس…
قاطعها اسر : لو سمحتي انا فعلا محتاج اتكلم معاكي
حياه : طيب ي اسر تعالي *……
وعرفته المكان الي موجوده فيه بالظبط وبعدها اسر راح ليها
اسر : بصي ي حياه احنا فضلنا سنتين صحاب بس فعلا انا حبيبتك (حياه كانت هتتكلم) اسمعيني للاخر انا عارف انك مش شيفاني غير صديق وعارف اني انسان مش كويس بسهر كتير وبخرج في اماكن وح”شه وبعرف بنات كتير انا مستهلكيش ي حياه انتي تستاهلي حد احسن مني بكتير بس انا طالب اننا نرجع اصدقاء من اكتر وصدقيني عمري ما هضايقك في يوم (وتكلم بحز”ن مصطنع) ولو مش موافقه خلاص انا….
حياه قطعته ببتسامه : موافقه
اسر بصلها ببتسامه : بجد موافقه
حياه حركة راسها بالايجاب : ايوا ي اسر
اسر ببتسامه : وانا اوعدك عمري ما هضايقك ابدا يلا تعالي اروحك بقا
حياه كانت تعبانه فعلا وعايزه ترتاح ف وافقت فعلا وراحت معاه واول ما ركبت العربيه
اسر بصلها بخ”بث : حياه
حياه بصتله لقته رش حاجه علي وشها اغمي عليها علطول ومشي بسرعه
في نفس الوقت يونس كان بيسال علي حياه الممرضه في المستشفى وكان مستنياها تيجي ويشوفها قبل ما يمشي وخد رقمها قبل ما يمشي عشان كان حاسس ان حصل معاها حاجه
بعد فتره
حياه صحيت علي مايه بتترش علي وشها وتصد”مت لما لقت اسر في وشها : انا فين واي الي حصل
اسر كان بيقرب منها وبيبصلها بنظرات خ”بيثه
حياه بصوت عالي : انت بتقرب لي ارجعععع
اسر : شششش كدا هتزعليني انا غلطانه اني صحيتك يعني كنت عملت الي انا عايزه وانتي نايمه بس قولت لا ميصحش برضو لازم تكون صاحيه
حياه كانت بترجع لورا بخو”ف من نظراته : اسر انت هتعمل اي انت مش كنت كويس وقولت خلينا صحاب
اسر ضحك : دا كلام بس عشان اعرف اجيبك هنا بصي اطمني ومتخا”فيش مش هعرف اي حد والله
حياه عيطت : اسر ارجوك خليني امشي مينفعش الي بتعمله دا
اسر : اسيبك تمشي دا انا مصدقت جبتك هنا
↚
وشدها ليه من وسطها تحت صر”يخها ولسه هيقرب منها عضته من دراعه وجريت لقت نفسها في شقه
اسر : ااااااه ي بنت العضا”ضه
وخرج وراها بسرعه بتحاول تفتح الباب ضحك ورفع المفاتيح : وهو انا غ”بي برضو عشان اسيب الباب مفتوح ي حبي
حياه بد”موع : ارجوك ي اسر سيبني ارجووووك
اسر قرب منها بخطوات سريعه : هسيبك حاضر بس بعد شويه
حياه عرفت تجري منه تاني ودخلت الاوضه الي كانت فيها وقفلت الباب في نفس الوقت خلصت اول رنه رناها يونس ولما رن تاني جريت علي التليفون
لقتو رقم مجهول ردت بسرعه وسمعت صوت يونس لسه هتكلمو الباب اتكسر ودخل اسر وهي صر”خت
يونس بصد” مه : حياه في اي مالك
مكنش في رد منها سامع صوت صر”يـخها بس وفجأه
حياه بصوت عالي ودمو”ع : الحقني ي يونس ارجوك
يونس بصدمه اكبر وقام وقف بسرعه : حيااااه
وخرج من الاوضه بتاعته بسرعه وهو لسه حاطط التليفون علي ودانه وبينادي عليها
ادهم خرج من اوضته : مالك ي يونس في اي
وخرجت خالته ووعد مستغربين بس مفيش رد من يونس وخرج من البيت بسرعه وخرج وراه ادهم
ادهم : فهمني في اي مالك
يونس : حياه بتصر”خ وعماله تقول الحقني معرفش مالها ولا عارف هي فين دلوقتي (وتكلم بغ”ضب) مش عارف اعمل اي
ادهم : اهدي كدا وحدد مكانها علي GPS
يونس فعلا عمل كدا وظهر مكانها وبسرعه ركب عربيته وركب ادهم كمان ومشي بسرعه
حاول يونس يرن عليها تاني بس مكنش فيه رد كان القل”ق والتو”تر ظاهرين عليه
وبعد فتره وصلو نفس المكان الي فيه حياه ووقفو قدام الشقه وفجأه سمعو صوت صر”يخ من حياه
يونس بسرعه : حياه جوه
وكسر الباب هو وادهم ودخلو بسرعه الاوضه لقووووووو…
يتبع…
↚
ادهم ويونس اول ما وصلو قدام الشقه الي فيها حياه سمعو صوت صر”يخ وطلبها ان حد يساعدها
يونس بسرعه : حياه جوه
وكسر الباب هو وادهم ودخلو بسرعه الاوضه وجري يونس في اتجاه الصوت اتصدم لما لقي شخص بيحاول يع”تد”ي علي حياه يونس الغ”صب اتملكه وجري عليه شده من عليها وفضل يضر”ب فيه بكل قوه
وادهم دخل الاوضه واول ما شاف منظر حياه خرج
وهي قامت وحاولت تغطي نفسها بهدومها الي اسر قطعها وصوت عياطها كان عالي جدا
اسر زق يونس وقام جري علي برا كان بيحاول يهر”ب منه بس يونس مسكه وفضل يضر” ب فيه اكتر
ادهم جري عليه : يونس سيبه هيمو”ت في ايدك
وحاول يمسكو ويبعدو عنه وفعلا عمل كدا واسر جري خرج من الشقه كلها
يونس كان هيجري وراه ادهم مسكه : انا هروح وراه خليك شوف انت حياه انت مش سامع صوت عيا”طها
وفعلا ادهم راح ورا اسر ويونس راح لحياه واول ما شاف شكلها بص في الأرض وكور ايده (اكنه هيضر”ب حد بالبو”كس كدا) من الغضب وفتح الدولاب الي كان موجود في الاوضه لقي تيشرت شده وراح ليها وهو باصص في الأرض
يونس بحنان : البسي ي حياه
حياه شدته بسرعه ولبسته وبعدها قامت وحضنت يونس وانفجرت في العياط وهو حضنها اكتر وشالها وهي في حضنه كان صوت عيا”طها بيو”جع قلبه
وبعد فتره وهما علي نفس الوضع حياه هديت شويه واخيرا اتكلمت وسط دمو”عها : لو مكنتش جيت كان زمانه….
وسكتت وعيطت تاني ومسكت في يونس اكتر
يونس نزلها بحنان ورفع وشها ليه : محدش يقدر يلمس شعره منك طول ما انا معاكي ي حياه
حياه وسط دمو”عها : بس انت عرفت منين مكاني
يونس ابتسم : دا موضوع طويل بعدين هقولك يلا نمشي من هنا بقا (وغمز) ولا عايزه تعيطي في حضني كمان شويه
حياه وشها احمر من الكسوف : لا يلا نمشي
وبصو لبعض ببتسامه وحب ظاهر في عيونهم لغايت ما حياه افتكرت كلام وعد بصت في الأرض بسرعه
حياه بجديه : شكرا انك ساعدتني ممكن تمشيني من هنا
يونس استغرب تغيرها : ايوا يلا
ومشيو الإتنين ونزلو من الشقه وجميله بصه في الأرض ودمو”عها نزله بصمت ويونس كان مستغرب تغيرها المفاجئ
وصلت مسدچ ليونس كانت من ادهم ان اسر قدر يهرب منه وهو في البيت
ركبو العربيه الإتنين وبعد ما مشي يونس اتكلم
يونس : مين الشخص دا وجيتي هنا ازاي
حياه مسحت دمو”عها باهمال : دا اسر معايا في الجامعه وللاسف قدر يضحك عليا ويجبني هنا (وحكت ليه الي حصل)
يونس بغ”ضب : وانتي اي حد يقولك كلمتين تصدقي
حياه سكتت وبصت في الأرض
يونس اتنهد : عشان كدا خرجتي من المستشفى وانتي بتجري (حياه بصتله بعدم فهم) سالت عليكي الممرضه قالتلي انها شافتك جيتي ومشيتي وانتي بتجري
حياه بسخريه : وهو يفرق معاك جيت ولا مجتش ركز مع مراتك
يونس : مراتي؟؟
↚
بصتله بعتاب : كنت فاكر اني مش هعرف لي مقولتليش انك واحد متجوز ي يونس زي ما اسر ضحك عليا انت كمان ضحكت عليا
يونس وقف العربيه في مكان هادي مفيش في حد : حياه انا فعلا مش متجوز (اتنهد) انتي سمعتي كلامي مع وعد
حياه : كمان بتكد”ب ايوا ي يونس سمعت كلامكم لما جيت
يونس ضحك من عصبيتها الي شبه الأطفال : وعد تبقا بنت خالتي ي حياه بس مش اكتر ومش مراتي
حياه بصتله : اومال بتقول مراتك لي
يونس اتنهد : انا وهي كنا بنحب بعض من سنتين بس كان في مشاكل بنا كتير وسبنا بعض ولغايت الان عندها امل اننا نرجع تاني عشان كدا بتقول الكلمه دي
حياه : يعني انت مبقتش بتحبها نهائي
يونس ابتسم وحرك راسها بالايجاب : نهائي
حياه ابتسمت واتنهدت : طب يلا روحني بقا زمان ماما قلقانه عليا وكمان تليفوني فصل
يونس مشي بالعربيه تاني وبعد فتره كانو وصلو قدام بيت حياه وهي نزلت
يونس ببتسامه وغمز ليها : ابقي سجلي رقمي بقا
حياه بستغراب : اه صح انت جبت رقمي منين
يونس ضحك : هبقا اقولك اطلعي عشان مامتك وهكلمك
وفعلا حياه سبته ودخلت البيت وراحت لاوضة حوريه بس وقفت مصدو”مه لما سمعتها بتتكلم
حوريه : حاضر هشوف هتقول اي واكلمك (الطرف التاني اتكلم) انت مهما كان اخو حياه ي خالد متقلقش عليها
حياه بصد”مه : خالد وووووووو……
↚
حوريه : حاضر هشوف هتقول اي واكلمك (الطرف التاني اتكلم) انت مهما كان اخو حياه ي خالد متقلقش عليها
حياه بصد”مه : خالد
حوريه سمعتها وقفلت معاه وبصت في اتجاه الباب : حياه تعالي هفهمك ي حبيبتي
حياه دخلت الاوضه وهي بتتر”عش وخا”يفه : ااا انتي كنتي بتكلمي خ خالد اخوياا
حوريه بحنان : ايوا ي حياه دا خالد.. كان بيطمن عليكي
حياه بسخر”يه ودمو”عها نزلت : يطمن عليا انا
حوريه اتنهدت : حبيبتي خالد عايز يتكلم معاكي ويشرحلك…
قاطعتها حياه بحز”ن : لا
حوريه : انا عارفه انك زعلانه منه اوي ومش هتقدرى تسامحي بسهوله بس اقعدي معاه واسمعي حتي
حياه : قولت لا بعد اذنك عايزه ارتاح شويه
ومشيت حياه وهي مصدو”مه ان اخوها رجع ودخلت اوضتها وانفجرت في العياط لما افتكرت الي عملو فيها من 7سنين : هيكون عايز اي مني تاني هيشرحلي اي اصلا مش عايزه اشوفه ولا اسمع منه حاجه
حوريه كانت برا سمعه عياطها وكلامها : لازم تشوفي ي حياه خالد عنده كلام كتير لازم تعرفي
ادهم اول ما وصل وعد راحت بسرعه عليه : في اي ي ادهم ويونس فين وحصل معاه اي
ادهم اتنهد : مفيش حاجه ي وعد فين خالته
وعد : كانت تعبانه ودخلت ترتاح طب فين يونس هو كويس
ادهم : وعد قولت مفيش حاجه يونس كويس وشويه وجاي ولو سمحتي سيبي يونس دلوقتي بقي في في حياته واحده تانيه بيحبها وانتو قصتكو خلصت من زمان (اتنهد) انا عارف ان كلامي هيوجعك بس
قاطعته وعد ودمو”عها نزلت : عارفه ي ادهم انا سببت ليونس الزعل والا”ذي كتير وانا فعلا مستهلهوش وانت عندك حق لازم ابعد عنه (وبتسمت بحز”ن) عشان كدا قررت اسافر وابعد عنه
ادهم : تسافري فين
وعد ببتسامه : هكمل دراستي برا
ادهم ابتسم وحضنها : بالتوفيق ي حبيبتي
وعد مسحت دمو”عها : طب يلا روح ارتاح شويه باين انك تعبان
ادهم حرك راسه بالايجاب وفعلا دخل أوضته وبعدها خرجت احلام من اوضتها وهي بصه لبنتها بحب ودمو”عها في عيونها :
وكنتي ناويه تعرفيني بعد م تسافري ولا اي
وعد حضنت مامتها : لا طبعا كنت هقولك هتوحشيني اوي ي ست الكل بس انتي عارفه اني لازم اسافر
احلام : عارفه ي حبيبتي ربنا يوفقك
يونس : مالك ي حياه بتعيطي لي
حياه بدمو”ع وحكت ليه كل الي حصل من 7 سنين لغايت ما عرفت ان خالد عايز يشوفها : وراجع دلوقتي بيقول لماما عايز يتكلم معايا هيقول اي ولا هيبرر الي حصل باي ولا لا لا اكيد عرف اني كويسه وراجع يسببلي ا”ذي جديد انا مش هقدر استحمل حاجه تانيه ي يونس انا لسه متعافتش من الي حصل منه قبل كدا
يونس : اهدي ي حياه مامتك عندها حق لازم تقعدي معاه وتسمعي
حياه بحز”ن : مش قادره اشوفه حتي ي يونس
وفجأه سمعت صوت برا ولما ركز في الصوت كان فعلا خالد اخوها وووووووو…
↚
وفجأه حياه سمعت صوت برا ولما ركزت في الصوت كان فعلا خالد اخوها اتكلمت بخو”ف : يونس خ خالد هنا انا سامعه صوته برا بيتكلم مع ماما
يونس : اخرجي وتكلمي معاه اديله فرصه يتكلم الي مريتي بيه كان صعب بس اسمعي يمكن كان عنده سبب
حياه بدمو”ع : مش عايزه
يونس ليه هيتكلم حوريه دخلت الاوضه وقفلت حياه مع يونس
حوريه : حياه خالد برا تعالي معايا
حياه بدمو”ع : قولتلك مش عايزه اشوفه خلي يمشي
_ بس انا عايزه اشوفك ي حياه
بصو الإتنين لتجاه الصوت وكان خالد واقف وباين عليه الحز”ن
حياه بصتله بحز”ن : وانا مش عايزه لو سمحت امشي من هنا
حوريه : حياه دا اخوكى بلاش تقولي كدا اسمعي هيقول اي وبعدها قرري هتعملي اي ي حبيبتي
وبعدها خرجت من الاوضه ومفضلش غير خالد وحياه الي قعدت علي سريرها ودمو”عها نازله بصمت
خالد قعد جنبها وسكت شويه وبعدها اتنهد وتكلم : حياه انا.. انا اسف(خد نفس عميق وطلعه بحز”ن) عارف ان الكلمه دي ملهاش لازمه دلوقتي انا كنت غ”بي وقتها مكنتش قادر افكر في حاجه كنت خسرت شغلي ساعتها ومكنتش لاقي شغل كنت عايزك تحققي حلمك كنت عارف انك كنتي بتحلمي قد اي تكوني دكتوره كبيره ومشهوره وبسببي مكنتيش هتحققي حلمك عشان كدا…
حياه قطعته بدمو”ع وصوت عالي : عشان كدا رمتني وسبتني كدا كنت هتحقق حلمي صح لولا بابا الله يرحمه كنت زماني في الشارع لا كنت حققت حلمي ولا كنت عشت بامان زي ما كان معيشني حتي مكنتش تعرف عني حاجه جايه لي دلوقتي
خالد : حياه انا كنت بكلم هشام واعرف كل اخبارك منه
حياه بصتله بصد”مه : انت كنت تعرفه
هنا حوريه دخلت الاوضه : ايوا ي حياه خالد وهشام كانو صحاب اوي ولما خالد حكي لي انه خسر شغله ومش لاقي شغل وانه نفسه يحققلك حلمك باي طريقه ولما الدكتور قال ليا ولهشام اننا مفيش امل نخلف ويكون عندنا طفل فكرنا ناخدك احنا ونحقق الي نفسك فيك انتي وخالد (اتنهدت وكملت) خالد رفض في الاول بس لما لقي ان مفيش حل غير دا وافق وكان ديما بيطمن عليكي حاول كتير يشوفك بس كان خا”يف من ردت فعلك وحصل زي ما توقع انك مكنتيش عايزه تشوفيه ولا تسمعيه وبعد ما اشتغل كان علطول بيبعت كل حاجه تحتاجيها دا اخوكي ي حياه مستحيل يأ”ذيكي
حياه كانت واقفه مصدو”مه من كلامهم ومش قادره تتكلم
خالد بصلها بحز”ن : انا عارف انك مش هتقدري تسامحيني انا اسف ي حياه
ولسه هيمشي حياه مسكت ايده وترمت في حضنه وفضلت تعيط بصوت عالي : انت كنت واحشني اوي ي خالد كان نفسي اشوفك احساس انك سبتني وحتي مكنتش بتطمن عليا كان بيمو”تني
خالد حضنها وتكلم بد”موع : مكنتش قادر اواجهك كنت خا”يف اسببلك بحز”ن جديد في حياتك انا اسف
وبعدها فضلو يتكلمو كتير ويهزرو مع بعض كانت اسعد لحظات بتعدي علي حياه كانت مبسوطه اوي انها رجعت تشوف اخوها تاني
↚
وقاطعهم صوت خبط علي الباب حياه قامت وفتحت وتصد”مت لما لقت يونس واقف قدام الباب
في نفس الوقت وعد كانت في المطار عشان تسافر تكمل دراستها برا وكان معاها احلام وادهم
حياه : يالهوي اي الي جابك هنا امشي بسرعه
يونس بخو”ف عليها : جيت اطمن عليكي انتي كويسه قفلتي معايا ورنيت عليكي كتير مردتيش خو”فت عليكي
حياه ابتسمت براحه : كان عندك حق كان لازم اتكلم مع خالد واسمعه وفعلا اتكلمت معاه وكل حاجه رجعت زي ما هي امشي بقا من هنا قبل ماما او خالد يجو
يونس : يعني اخوكي هنا
حياه بصت وراها تشوف حد جاي ولا لا : اه يلا امشي بقا
يونس ابتسم ودخل الشقه : طب قاعد فين بقا هنا صح
وشاور علي اتجاه ومشي نحيته
حياه شهقت : يخر”بيتك انت رايح فين ارجع ي يونس
ومشيت وراه بسرعه بس كان وصل لخالد وحوريه الي بصوله بستغراب : ازيك ي خالد (وبص لحوريه) ازيك ي حماتي
حوريه : حماتك!!! مين دا ي حياه
حياه لسه هتتكلم يونس اتكلم : انا يونس وطالب ايد الانسه حياه
حياه بصتله بصد”مه وابتسمت بعدها وهو بصلها بحب : انا بحبها وبتمني توافقو عليا وبوعدكم هخليها مبسوطه طول العمر ومش هخلي حاجه تزعلها ابدا هشلها في عيني لاني بجد بحبها اوي
خالد وحوريه بصو لحياه الي كانت تعبير وشها مليانه فرحه وسعاده ودا اثبت ليهم انها كمان بتحبه وموافقه ودا خلالهم يوافقو كمان
حوريه بدمو”ع فرحه : هتبقي عروسه زي القمر
وحضنتها بحنان ام وخالد حضنها وكان فرحان بيها اوي
تمت