رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول

رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع

رواية طلاق بلا تبرير كاملة جميع الفصول

طلاق بلا تبرير بقلم زهرة الربيع طليقتي ملقيتش غير طليقتي في الدنيا كلها اللي تتجوزها يعني متخيل انك تتجوزها وتيجيبها تعيش معايا هنا في نفس البيت يا بجاحتك يا اخي قال بضيق …اسمع يا حازم اللي انت بتعمله ده مش هيقسائل الجسم ولا ياخر.. انت طلقت فيروز وانا خطبتها وهتجوزها بلاش بقى كل شويه تقول لي طليقتي طليقتي بطل تننسب كل حاجه لنفسك لان لا ولا فيروز صغيرين وعارفين مصلحتنا كويس وعارفين اللي ينفع من اللي ما ينفعش يعني ما تتدخلش احسن لك حازم مسكو من هدومه بغضب شديد وقال…ما تدخلش ازاي انت ناسي اننا اولاد عم وساكنين في بيت واحد يعني ايه تتجوز طلقتي وتجيبها لي ها النسوان خلصت من الدنيا دفع ايده بغضب وقال….

اللهم طولك يا روح يكون في علمك انا ساكتلك علشان عمي بس… لكن مش هطول بالي عليك اكتر من كده وانسى موضوعها بقى انا وفيروز هنتجوز شئت ام ابيت..وبعدبن متكبرش الموضوع مهي في يوم كانت خطيبتي وانت لهفتها وجبتهالي قدامي هنا برضو وانا متكلمتش حازم بصلو بحده وفاجأو لما اعتداءو بوكس قوي ووقعه على الارض وبقى ياعتداء فيه بقوه كان بيحاول يبعد من بين ايديه ومش قادر عليه لان حازم مكانش شايف قدامو في الوقت ده دخل راجل في ال 50 وقال بغضب شديد ….حازم ابعد عن ابن عمك سيبه حازم غمض عينيه بغضب شديد وواقف بالعافيه وبص له وقال…..

انت عرفت الباشا عايز يعمل ايه يا بابا ابوه قال بغضب …ايوه عرفت وانا اول واحد هشجعه على الموضوع…. فيروز بنت عمتك وبنت مفيش منها ومن الاساس ما كانش لازم تطلع من البيت ده واذا انت ما بقتش عايزها في غيرك عايز و مبقالوش لزوم اللي بتعمله ده حازم بصله بزهول وقال… معقوله يا بابا انا اهون عليك تعمل فيها كده يعني عايزه يتجوزها ويجيبها هنا تعيش معانا في البيت قدامي ابوه اتنهد بضيق وقال …كل شيء قسمه ونصيب يا حازم وعزت مغلطش هو وفيروز هيتجوزوا على سنه الله ورسوله وهي خلصت عدتها يعني ما حدش بياذيك في حاجه حازم بصله بصسائل الجسمه واتنهد بوجع وقال…..هه ما حدش بياذيني تمام….
والله مدام انتم شايفين انكم كده ما بتاذونيش تمام الف مبروك يا ابن عمي مبروك واكيد لو احتاجت اي مساعده انا موجود في النهايه احنا اخوات واكيد هزفك بنفسي قال كده وخرج بغضب شديد و ابوه اتنهد بحزن شديد وقال …لا حول ولا قوه الا بالله حازم نزل بغضب شديد وهو مش شايف قدامه ولسه هيطلع من البيت اتصسائل الجسم ببنت في العشرين بملامح جميله ماسكه شنطه هدومها فضل متجمد مكانه وبيبص لها وقت طويل لحسائل الجسما بعدت عيونها عنه بضيق شديد حازم اتنهد وقال بغضب…..اهلا يامدام فيروز ولا تحبي اقول لك يا عروسه فيروز ابتسمت وقالت بسخريه….لا قولي يا عروسه احسن ولسه هتدخل مسكها من ايدها بغضب شديد وقال ..خير جايه تقابلي عريسك ولا جايه تاخديه وتخرجوا ..قولي ما تتكسفيش مني انا هساعدك كتير في الجوازه دي فيروز جذبت ذراعها بغضب منه وقالت….

انا مش محتاجه مساعدتك انا بعرف اساعد نفسي كويس قوي يا استاذ حازم حاول تساعد نفسك لانك محتاج للمساعده اكتر من اي حد ….وانا مش جايه عشان نطلع مشوار ولا علشان اتكلم مع عزت… انا جايه اقعد هنا… اصلي طلبت من خالي افضل هنا الكام يوم اللي فاضلين على الفرح علشان اجهز الترتيبات بنفسي وعلى زوقي … اصلي ناويه اعمل فرح كبير قوي زي الاولاني واحسن حازم ا تسعت عنيه بدهشه وضحك بزهول وقال… بابا قال لك كده هو اللي هيعمل لك فرحك وهيقعدك هنا من دلوقتي فيروز هزت راسها بالموافقه وقالت….امم.. غريبه دي ولا ايه… على العموم شكلك كنت مستعجل يلا ما اعطلكش وسحبت الشنطه بتاعتها ودخلت جوه وسابتو واقف بزهول شديده مش مصدق ان ابوها يعمل كده معاه في الوقت ده خرج عزت وقال بسعاده …فيروز انت وصلتي لسه هترد حازم قال بغيظ شديد وسخريه ….لا لسه على الطريق بس قربت توصل عزت بص له بخنقه وقال…
سيبك منه تعالي هوريكي الحاجات اللي انا اخترتها ومسك ايدها و ومشيوا سوا حازم كانت عينه على ايده اللي ماسكه ايدها وحاسس بنار في قلبه ومرضيش يمشي وراح وراهم عزت وفيروز قعدو في الصالون وبقى يوريها قايمه فيها صور ديكورات مختلفه وقال بابتسامه….. ايه رايك في ده اول واحد عجبني اللون الازرق مع الابيض تحفه فيروز لسه هتتكلم حازم قال بسخريه….. بس هي مش بتحب الازرق …طبعا ما عندكش علم بس مش بتطيقه عزت قال بحرج…. ايه ده بجد طيب بلاش منه بس فيروز قالت بسرعه وهي بتبص لحازم بخنقه…. ومين قال لك يا عزت اني لسه قاعده بحب نفس الحاجات اللي كنت احبها زمان ..انا دلوقتي هبدا حياه جديده وناويه اغير كل حاجه فيها والديزاين ده عجبني لان اللي كان يعجبني زمان ما بقاش يعجبني دلوقتي قالت كده وهي بتبص لحازم وقصداه هو بالكلام بس حازم ابتسم بسخريه وقال …مش بالكلام يا عروسه بالفعل المهم انك لما تشوفي اللون ويبقى قدامك ويبقى خلاص امر واقع تبقي مرتاحه ده المهم لانك وقتها مهتعرفيش تغيري حاجه حتى لو نسائل الجسمتي انك اخترتيه عزت غمض عينيه بضيق شديد من حركاته لانه فاهم انه بقصده وقبل ما يتكلم فيروز قالت ….ادينا بنتعلم يا حازم هي دي اول مره انسائل الجسم فيها..

عادي طول عمري اختياراتي مقرفه وبتنسائل الجسمني في الاخر عشان كده المره دي هختار على ذوق عزت اكيد ذوقه احسن بكتير حازم اتنهد بغيظ شديد وهي وقفت وقالت بخبث …انا هطلع اريح يا عزت لاني لما فضلت اتكلم معاك امبارح بالليل سهرت وما عرفتش انام عزت ابتسم وقال…. طيب يا حبيبتي انا خارج دلوقتي عمي عايزني في شغل وهرجع نتغدى سوا فيروز ابتسمت وقالت… تمام وطلعت على الاوضه اللي هتقعد فيها عزت بص لحاتم وقال.. طبعا ما فيش داعي اقول لك ما لكش دعوه بيها حازم وقف وبص له بغضب وقال …انا اللي مش محتاج اقول لك ان لا انت ولا هي تهموني واللي انت بتعمله ده اصلا ولا يفرقلي بكره تعرف انك بتأذي نفسك على الفاضي عزت ابتسم بسخريه وقال….

مش مهم الحياه تجارب يا حازم بيه قال كده ومشي هو طلع فوق بغضب شديد وراح لفيروز وفتح الباب ودخل عندها من غير ما يخبط فيروز شهقت بزهول وخضه وقالت بغضب شديد ….انت ازاي تدخل كده انت اتجننت حازم اتجمد مكانه من منظرها كانت لابسه لبس نوم خفيف قرب منها قوي وقال بارتباك…اا..انا جاي علشان …عشان اقول لك يعني ان انا فيروز بصت له بغيظ وشدت الروب ولبسته بسرعه وقالت …ان ما اتربتش ازاي تدخل عليا كده حازم قرب منها قوي وقال….و فيها ايه هو انا هاشوف ايه جديد يعني ولا نسيتي اللي كان بينا فيروز قالت بضيق شديد…. اديك قولت بنفسك كان…
ده لما كنا متجوزين دلوقتي انا وانت ما فيش حاجه تربطنا ببعض …يغني قبل ما تدخل تخبط واذا سمحتلك تبقى تدخل.. فهمت حاذم شدها عليه بقوه بقت بين ايديه وبص لعيونها جامد وقال …انا وانت في حاجات كثيره تربطنا ببعض.. مستحيل تتجاهليها…و وجودك هنا النهارده واختيارك لعزت بالذات بيدل قد ايه احنا لسه مرتبطين فيروز ارتبكت قوي قدام نظراته وكلامه وقالت… دي مجرد اوهام في سائل الجسماغك وبس حازم قربها لي قوي وقال….. بتضحكي على نفسك يا فيروز ..كدابه والكدب واضح في عيونك فيروز دفعته بغضب وقالت…. اطلع من هنا يا حازم لو سمحت اخرج حازم قال بضيق …مش قبل ما تقولي لي عملت كده ليه ..واوعي تكدبي وتقولي انك عايزه تتجوزي عزت..لاني اكتر واحد عارف انك بتعملي كده علشان تغيظيني وتضايقيني صح فيروزضحكه جامد وقالت…..

لا والله ..انت ليه فاكر نفسك محور الكون… ليه مش عايز تصدق اننا مجرد اثنين ما اتفقوش واتطلقوا وخلاص حازم قرب منها قوي وقال…. لا ننا مش كده يا فيروز عمرنا ما كنا كده ولا هنكون واسالي قلبك هتعرفي ان كلامي هو الحقيقه وبس فيروظ بصت له بارتباك شديد وقالت… ابعد عني انا خلاص نسيتك صفحه وطويتها خلصنا بقى حازم قربها ليه تكتر وقال… بجد يعني انا ما وحشتكيش يا فيروز ..مكانش نفسك تشوفيني…مش حاسه بحاجه وانا معاكي دلوقتي فيروز بقت تبص له بحزن وقالت…لا حاسه..حاسه اني عايزه انام يلا اتفضل اطلع من هنا حازم بعد عنها بغضب وقال…لا مش هطلع غير لما تتكلمي ..ده تحنا مبقلناش اربع شهور متطلقين وانتي جايه تتجوزي فورا للدرجادي انا ولا حاجه يا فيروز فيروز قالت بسرعه….مظبوط اديك قلتها …

انت ولا حاجه بالنسبه لي اتفضل بقى اطلع ومتخزأش نفسك اكتر من كده حازم قال بزهق .. انتي مبتفهميش قلت لك مش طالعه غير لما نتكلم وتجاوبيني على اسئلتي فيروز وقفت قدامه بغضب شديد وقالت…..انت ما يحقلكش تسالني اي حاجه ولو عايز اجابه لاسئلتك يبقى انت كمان تجاوب على اسئلتي ولا حضرتك ناسي انك طلقتيني من غير ما اعرف السبب حتى… لو حابب اجاوبك على اسئلتك اتفضل جاوبني…طلقتني ليه يا باشا… ايه السبب اللي يخليك تيجي تقول لي انتي طالق كده فجاه من غير ما اعمل اي حاجه ما تتكلم يا حازم مش كنت هايز نتكلم حازم سكت بحزن وهبه هزت راسها بيأس ونزلت سائل الجسموعها وقالت…..

انا اقول لك ليه….عشان انا ما خلفتش لحد دلوقتي ….بعد ما الدكتور قال ان انا عندي مشكله في الخلفه وطبعا ما جاش من بالك اننا ممكن نحاول تاني او اكمل علاجي…او حتى تقول لي هتجوز عليكي…. لكن لا انت قصرت المشوار كله وقررت تطلقني كده وتشتري سائل الجسماغك… ايه اللي جد دلوقتي ليه محسسني انك زي ما تكون زعلان اني هتجوز مثلا حازم كان بيسمعها بدهشه وقال ….انتي بتقولي ايه انا اطلقك علشان كده انا يا فيروز..انتي ازاي وصلتي للنقطه دي اصلا ايه التفكير الغبي ده…. ده كان كشف مبدئي والدكتور قال انه في امل كبير وانتي زي ما قلتي ما كملتيش علاجك وحتى لو مش هتخلفي العمر كله معقول انا ممكن اعمل كده من عقلك مصدقه فيروز اتنهدت بغضب شديد وقالت…..
اه مصدقه يا حازم ..لان ما فيش غير السبب ده اكيد ما تجننتش علشان تهب في سائل الجسماغك فجاه اننا نتطلق من غير سبب انت من الاول مستعجل على الخلفه ولما عرفت ان عندي مشكله هتعطلك شويه قولت على ايه استنى تروح هيه ويجي غيرها….. ايه المشكله دلوقتي ان انا هتجوز وابدا حياه جديده…. ولا مش هاين عليك تشوفني مبسوطه حازم قرب منها قوي وبص لعيونها جامد وقال…. لا مش هاين عليا اشوفك زعلانه مش هاين عليا اشوف السائل الجسموع اللي في عيونك والقهر اللي جواكي …مش هاين عليا انك تتجوزي مخصوص وتعملي كل ده علشان تقهريني انت مش بس بتسائل الجسمريني انتي كمان بتسائل الجسمري نفسك معايا فيروز حاولت تحبس سائل الجسموعها وقالت….

ده اللي انت بتتمناه انما مش الحقيقه…. الحقيقه ان انا عادي اتطلقت من واحد وحابه اكمل حياتي مع واحد ثاني الموضوع بمنتهى البساطه دي….. زي ما انت بكره هتتجوز عادي حازم ابتسم بسخريه وقال…. انتي فاكره ان عذابك هيقل شويه لو انا حبيت اتجوز وانتي كنتي متجوزه ….عايزه تثبيتي ان عادي كده وان انتي اللي كنتي حابه فكره الطلاق …طب بتثبتي لمين كل الناس عارفه ان اللي زيك متتسابش وان اللي بايعك خسران وحتى انا متاكد من كده فيروز بصتلو بوجع وسائل الجسموع وعيونها فيهم كلام كثير مش قادره تقوله حازم ابتسم بحزن وقرب منها وقال….. وحياه عيونك الحلوين دول يا فيروزي ما حد يستاهل الحزن اللي فيهم ولا حتى انا وسند جبينه على جبينها وقال بالم وصدق واضح ..انا موجوع….تعبان قوي في بعدك يا فيروز …هموت من ساعه ما عرفت انك هتتجوزي انا بنتهي والله فيروز اتسعت عينيها بدهشه وظهرت ابتسامه على شفايفها رفعت ايديها حطيتها على خده وهي مش مصدقه نفسها مش مصدقه اللي بتسمعه لسه هتتكلم بعد عنها وهو بيضحك جامد وقال …..ده اللي جايه علشان تسمعيه صح…

عملتي الفيلم الهندي ده كله وجايه تتجوزي عزت عشان تسمعي مني الكلمتين دول …وتتأكدي ان انا غيران بقى منه وهموت مش كده فيروز بصتلو بعسائل الجسم استيعاب وهو كمل وقال… لازم تعرفي ان ان اللقمه اللي برميها بايديىمش بسال اي طير اخدها من بعدي لانها مش فارقه معايا لو كانت تفرق ما كنتش رميتها قال كده ومشي بسرعه وشد البب وراه بغضب فيروز بقت تبص لطيفه بزهول شديد وجذبت شعرها لورا وهي هتتجنن من كلامه ومسكت الفازه وخبطتها في الباب بقوه وقالت بزعيق وصراخ….. يا مجنون يا ملبوس…انت لا يمكن تكوني انسان طبيعي مريض بجد وقعدت على السرير بيأس وبقت تبكي جامد اما حازم كان لسه عند الباب ساند ضهره عليه بحزن رهيب وسائل الجسموعه بتلمع في عيونه بعد شويه حاولت يتمالك اعصابه وراح على اوضته بتعب على الغداء كانوا كلهم بيتغدوا سوا وكانت فيروز بتتكلم هي وعزت وبيفرجها صور في التليفون وبيضحكوا سوا حازم نفخ بغضب وقال …المفروض اننا بنتغدى مش بنحضر فيلم كوميدي لضحك ده كله فيروز بصتلو بضيق وقالت …وهيه ضحكتي مضايقك في حاجه حازم قال بضيق شديد….
والله مش من قله مشاكلي علشان ضحكتك تضايقني فيروز لسه هترد ابوه قال…. ايه يا ولاد احنا بناكل يا حبايبي حازم وقف وقال بخنقه كلو لوحدكم انا شبعت …او بمعنى اصح نفسي اتسدد وطلع على اوضتو بغضب بس قبل ما يدخل الاوضه وقف باستغراب لما شاف الخسائل الجسم فاتحين اوضه قديمه وبينظفوها ويرتبوها قرب منهم بغضب وقال …انتو فاتحين الاوضه دي ليه …انا مش قلت محدش يجي جنبها واحده من الخسائل الجسم قالت بخوف…. اصل اصل يا باشا حازم قال بغضب شديد…. اصل ايه وهباب ايه هو ليه الكلام مبيسمعش في البيت ده في الوقت ده ردت فيروز وقالت… انا اللي قلت لهم يفتحوها علشان نجهزها حازم بص لها وقال باستغراب….

تجهزوها ليه فيروز ابتسمت وقالت ….هيكون لايه يعني ة…هفضل فيها انا وعزت عشان هي اوسع اوضه في البيت حازم اتسعت عينيه بزهول وقال… نعم…هتقعدي فيها مع عزت….في الاوضه دي…في اوضة جوازنا فيروز قالت ببضيق….كانت اوضة جوازنا ..دلوقتي هتبقى اوضتي انا وعزت ….بما انها مقفوله خلينا نستفيد بيها ولسه هتمشي شدها من ذراعها بقوه عليه وبص لها جامد وقال بغضب رهيب…. اكيد ده هزار مستحيل تكوني بتتكلمي جد فيروز دفعت ايده وقالت…. والله يا ريت كنت فاضيه اقف واهزر معاك وقبل مل تتحرك مسك ايدها تاني وقال بغضب شديد…. سيبوا كل حاجه من ايدكم يلا انزلوا…كلو ينزل يلاااااااا الخسائل الجسم مشيوا بسرعه وخوف وحازم شدها على الاوضه ودخل وقفل الباب وهو قيبصلها بنظرات ترعب فيروز بلعت ريقها بخوف شديد وقالت ….حازم افتح الباب بلاش جنان حازم قرب منها قوي وعيونه فيهم وجع رهيب وقال ….عايزه تتجوزيه هنا …هنا في اوضتنا …
هتقدري يا فيروز…يعني مش بس في نفس البيت كمان في الاوضه على نفس السرير فيروز حاولت ما تبينش حزنها والمها وقالت…. وفيها ايه احنا كده كده قفلنا على الماضي حازم شدها لحضن بقوه وبص لعيونها وقال…. الماضي …دلوقتي بقيت انا الماضي ذكرياتنا في الاوضه دي بقت ماضي اول ليله قضناها مع بعض بقت ماضي وشدها من ايدها ووقف بيها عمد السريى وقال…. على سرير ده لمستك لاول مره عشنا اجمل وقت…ده انا من وقت ما تطلقنا مش قادره ادخل الاوضه مش قادر وانتي مش فيها فيروز بصت له بسائل الجسموع وشدت ايدها وقالت…. ليه مش اللقمه اللي انت مش محتاجها ورميتها مش بتسأل عنها….متضايق ليه دلوقتي حازم قال بغضب شديد …لا ابدا مفيش خاجه تضايق عايزه تقعدي في اوضتنا مع راجل تاني ببساطه..طب ازاي..ازاي بالسهوله نسيتي كل اللي كان بنا هنا….نسيتي اول كلمه واول حضن واول لمسه نسيتي مشاعرنا وذكرياتنا هنا فيىوز قالت بغضب شديد وزعيق….

لا ..لامش ناسيه …مش ناسيه كمان اننا اتطلقنا هنا..لما كنت مستنياك على السرير ده و لابسه ومتشيكه ومستنيه الباشا يرجع من شغله فاكره زي النهارده لما دخلت الاوضه دي وانا جريت عليك وحضنتك واستقبلتك بكل حب زي العاده انت بقى فاكر رديت عليا قولتلي ايه حازم كان بيسمعها وهو ساكت وهيه قالت بزعيق وسائل الجسموع….. فيروز انتي طالق…قولتها من غير اي مقسائل الجسمات او تبريرات من غير حتى مشاجرةه هنا في الاوضه دي يا حازم حازم نزل عيونه في الارض مش قادر يبصلها وهيه كملت وقالت بحزن ….انا منسيتش ومش هنسى ولو في اي يوم فكرت انسى اللي انت عملته الاوضه دي هتفكرني عشان كده هفضل فيها ولسه هتمشي شدها عليه بقوه بقت بين اديه وبص لعيونها بضعف وقبل ما تتكلم قرب منها بالقوه بدون اي مقسائل الجسمات في لحظه جميله اشتاق لها جدا فيروز اتصسائل الجسمت وحاولت تبعد من بين ايديه لكن كان حاكم قبضته عليها ومش راضي يسيبها بعد شويه بعد عنها وهو ببص لعيونها وقال ….وحشتيني …وحشتيني قوي فيروز كانت بتبصلو بصسائل الجسمه وسائل الجسموعها بتنزل على خدودها بغزاره ومش قادره تتكلم حازم مسح سائل الجسموعها برقه وبقى يضمها اكتر ولسه هيقرب تاني دفعته بغضب وقالت…..

اياك تقرب تاني والله العظيم يا حازم لو ما سبتني في حال لاموت نفسي وارتاح وريحك مني خالص حازم اتنهد وقال…. يا فيروز انا قاطعتو وقالت بغضب وسائل الجسموع …انت مجنون….انا بتعامل مع بني اسائل الجسم مجنون رسمي و هتجنني معاك انت لا يمكن تكون طبيعي مستحيل واعتداءته في صدره بغضب وقالت ….لما انا وحشتك بتعمل كل ده ليه …ورجعت اعتداءته تاني وقالت لو لسه عايزني ومش قادر وهمك ذكرياتنا طلقتني ليه…. ورجعت دفعته تاني بغضب شديد وقالت بزعيق…. ليه توجعني بالشكل ده ليه تهد كل اللي بينا من غير اي سبب ما ترد عليا انا استاهل منك كل ده ححازم بلع ريقه بوجع وهو بيبص لها ومستسلم خالص وسايبها تطلع كل غضبها منه فيىوز اتنهدت ومسحت سائل الجسموعها بقوه وقالت….
انا مش هفضل ابكي عليك عمري كله…. انت ما تستاهلش سائل الجسمعه واحده من اللي نزلو طول الاربع شهور دول انا صحيح مش فاهمه اي حاجه من اللي حصل بس كل اللي فاهماه ان ربنا بيحبني انه بعدني عن واحد مريض زيك …وياريت متستغربش اللي هيحصل لان ما بقاش عندي مشكله في اي حاجه…. هتجوز في الاوضه دي عادي وهعمل فرحنا هنا في نفس المكان اللي عملنا فيه فرحنا الاولاني… اقول لك على حاجه هلبس نفس الفستان يا حازم عشان تعرف قد ايه ما بقتش تفرق لي ولا بقيت توجعني فيروز قالت كده ولسه هتمشي قال بحزن شديد انتي اللي بتوجعي نفسك بتسائل الجسمري نفسك كده …اعقلي يا فيروز واديني فرصه فيروز ضحكت جامد وقالت….

اديك فرصه في ايه …هو الواحد بياخد فرصه قبل ما يطلق ولا بعد حازم التفت لها واتنهد وقال….. مش هقدر اقول اي حاجه بس كنت مستني منك انك تبقي على عشرتنا شويه ..ومتستعجلش بالجواز بالطريقه دي ممكن كان في شيء اتغير فيروز ايتسمت بسخريه قالت ….اه عايزني استنى بقى يمكن حضرتك تغير رايك في يوم وتحن للقديم وترجع لي لا يا باشا فيش داعي لان انا اللي ما بقتش عايزاك تمام يا حازم قالت كده ومشيت وهو اتنهد بغضب شديد وراح على اوضه عزت فورا اول ما دخل قال بغضب رهيب…. عزت ةقف اللعبه اللي بتعملها دي لان قسما بربي ما هستحملك اكتر من كده عزت قال ….بس انت عارف اني مش بلعب فيروز حقي من الاول..
انا كنت هتجوزها قبل منك ولولا ان حضرتك لعبت بسائل الجسماغها وخلتها فسخت خطوبتنا واتجوزتك.. متضايق ليه دلوقتي لما اطلقت منك وهتتجوزني داين تدان حازم بصلو بغضب شديد وقال….. فيه فرق كبير …. لما سابتك واتجوزتني عملت كده لانها اكتشفت انها ما بتحبكش اصلا وعمرها ما حبتك وعرفت يعني ايه حب معايا انا وبس انما اللي بتعمله دلوقتي ده لوي ذراع مش اكتر هي بتقرب لك علشان تغيظني وانت عارف كده كويس وقف اللعبه دي لاني لو قولتلها على سبب طلاقنا مش هتفضل معاك ثانيه واحده عزت ضحك جامد وقال ….بالكوا اربع شهور مطلقين جاي دلوقتي تقنعني انك ممكن تتكلم لو كنت تقدر تقول حاجه كنت قولتها من بدري ما تتعبش نفسك مش هخاف من تهديداتك دي حازم قال بغضب شديد وزعيق…

انت ازاي بالقزاره دي ازاي جالك قلب تبعدني عن مراتي بالتهديد وكمان عايز تتجوزها طب ايه رايك بقى ان انا خلاص جبت اخري وهقول لها واللي معاك اعمله عزت ضحك ولف حواليه وقال…. لو كان اي راجل بدالك كان ممكن فكر وقاللي اعملي اللي انت عايزه ومرضيش يطلق اصلا….بس انا متاكد ان انت ما تعملهاش مش انت الراجل اللي تخلي مراتك تتكشف على الملأ ولا حتى لو طلقتها …ده كمان حتى لو انا اتجوزتها برده متاكد انك مش هتقبل ان الفيديوهات اللي انا مصورها لكم سوا تتذاع …عايز تفهمني ان العاشق الولهان يقبل ان فيروزته حبيبته تبقى ترند بفيديو خارج…
هتستحمل انها ممكن ما تعرفش تعيش بعد كده وان الناس كلها هتشوف جسمها حازم مسكو من هدومه بغضب شديد وقال…يا وقح يا حيوان دي بنت عمتك عايز تفضحها … مش كفايه انك سمحت لنفسك تحط كاميرا في اوضتي وتصورني مع مراتي يا زباله عزت دفع ايده بغضب وقال…. صورتك واتفرجت على الفيديو بدل المره 10 والصراحه فيروز جامده قوي عكس ما توقعتها وده اللي خلاني اذيد اصرار اني اتجوزها حازم مقدرش يستحمل اكتر ونزل فيه اعتداء بكل قوتو وهو بيقول… هإيذاءك هخنوقك باديل يا سافل يا وسخ عزت قال بالم … مش هتقدر…. لو كنت تقدر تعملها كنت عملتها من الاول لانك عارف انك حتى لو خلصت مني الفيديو هيتذاع…والله هيتذاع وهفضحها اصلا انا عامل فوتوشوب للفديو واللي معاها فيه شخص غيرك …يعني فوق انها هتتعرى للناس كمان هتتهم بالخيانه حازم حاس بنار جواه و بعد عنه وهو بيحاول يتمالك اعصابه وقال..طب و المطلوب دلوقتي عايزه ايه وتوقف اللعبه دي انا مستعد اكتب لك اللي انت عايزه اي حاجه مقابل انك توقف اللي بتعمله ده وتحذف الفيديوهات دي عزت ابتسم بسخريه وهو بيمسح السائل الجسم من على شفايفه وقال ….كل اللي عايزك تعمله انك تقف وتتفرج ….هتجوز فيروز وهاخدها منك زي ما اخدتها مني قبل كده ومش هتقدر تعمل اي حاجه والا انت عارفني ما عنديش مشكله على فكره افضحها وهي وعلى ذمتي لان هي السبب في كل ده لانها سابتني من الاول حازم اتنهد بيأس ولصلو بقرف وقال…انا متأكد انك تعملها لانك وسخ ومعندكش ريحه الرجوله بس لازم تعرف اني مسيري هحل الموضوع ده ويمها لازم تخاف اوي على نفسك يا عزت قال كده ومشي هو متضايق والغضب عاميه ركب عربيته وطلع وهو حرفيا مش شايف قدامه عزت ابتسم بسخريه وراح فتح الدرج وجاب فلاشه منه وابتسم وراح خباها في خذنه صغيره في دلابه فيروز كانت في اوضتها بتبكي جامد وبتفتكر كل لحظاتها السعيده معاه مش مصدقه انه سابها بالسهوله دي ومن غير اي سبب و كل اللي بيدور في سائل الجسماغها انه طلقها لانها احتمال ما تخلفش ….فضلت وسط افكارها لحد ما راحت في النوم في نص الليل حست بايد بتمشي عليها فتحت عينيها بخضه ولسه هتصرخ حط ايده على بقها وقال…..
ده انا يا قلبي انا يا حبيبتي ما تخافيش فيروز بقت تبصله بزهول شديد وعيونها مفتوحين جامد حازم بص لعيونها وقال.. عايزه اقسائل الجسم شكوى في عيوني.. لانهم اسائل الجسمنو عيونك اللي إيذاءوني شالت ايده من على شفايفها ودفعته وبعدت وقالت…. انت مجنون ايه اللي جابك هنا ….امشي اطلع قبل ما حد يشوفك حازم ضحك جامد وقال…. ايه خايفه خطيبك يشوفني خايفه يغير عليكي… وضحك تاني وقال …..عزت غيور قوي لو شافني هنا ممكن يصور قتيل بكاميرا التليفون وضحك تاني فيروز اتسعت عينيها بدهشه وقالت بغيظ شديد… اوعى يكون اللي في بالي صحيح…. قرب يا حازم حازم عض على شفته وقال …ده انا هموت واقرب ..وادوق واجرب مسكته من قميص وشدته عليها جامد وهي بتشم بقه وقالت بغضب واشمئزاز ….يخربيتك انت رجعت تشرب ثاني ….
قوم معايا… قوم يا رب صبرني حازم قام معاها بالعافيه وهو بيضحك وقال.. اه يا رب صبرني على اللي محيرني اخدتو على الحمام وحطت راسه تحت الميه شويه وبقت تنشف وشو وشعره وقالت بضيق ….يلا تعالى هرجعك اوضتك حازم شدها عليه بقوه وبص لعيونها وقال…..ما تتجوزيهوش صدقيني هروح فيها ما تعمليهاش ارجوكي …انا عملت كل اللي اقدر عليه انتي بس اللي تقدري توقفي الجوازه دي انت بس اللي تقدري تنقذيني فيروز بقت تبصلو باستغراب وهي مش فاهمه اي حاجه و قالت بسائل الجسموع….. حازم مش كنا اتكلمنا في الموضوع ده وخلصنا لو سمحت كفايه ما تصعبهاش عليا اكتر من كده انا لوحدي تعبانه حازم بصلها وقال…

انا تعبان اكتر منك انا بموت مش عارف اعمل ايه بحبك قوي مش قادر استحمل فيروز حاولت تستغل الوضع انه مش حاسس بيقول ايه و قالت بسرعه ….طب طلقتني ليه …طلعتني ليه يا حازم حازم سند جبينه على جبينها وقال .. علشانك ….طلقتك علشانك …ما يهونش عليا انك تتاذي ولا حد يتكلم عليكي وضمها ليه بقوه وقال بغضب شديد …انت ملكي انا مش مسموح حد غيري يشوفك كل حته فيكي ملكي لوحدي مش هخلي حد يشوفها انا هحافظ عليكي ما تقلقيش..و حتى هو هيجي يوم واشيل عيونه من نص وشه لانه اتجرأ وشافك بيعم بكره تقولي حازم قال فيروز ما كانتش فاهمه اي حاجه وقلبها بيدق بسرعه لما اتأكدت ان في حاجه مخبيها وقالت بلهفه….

هو مين ها هو مين اتكلم قل لي في ايه انا جنبك اهو انا معاك يا حبيبي حازم حضنها وقال …بجد انتي معايا خديني في حضنك خديني في حضنك الليله دي بس فيروز قالت بسرعه…. طيب طيب هنعمل كل حاجه بس قول لي في ايه اتكلم يا حازم بس لقيته بينام على نفسه وهو واقف بيتسند عليها اتنهدت و اخذته وحطيته على السرير وهو شدها بقوه لحضنه وقال …..خليكي في حضني خليكي جنبي ما تسيبنيش كوني لي وبس… انتي ليا وبس صح يا فيروز فيروز نزلت سائل الجسموعها بغزاره وضمته وقالت ….ايوه..ايوه ليك وبس اصلا مش قادره اكون لغيرك حازم غمض عنيه وهو بيتمتم ويقول…..
اوعي تبقي لغيري خليكي ليا اوعي تسمحي له يقرب لك ولا يحضنك يافيروز اوعديني و فضل يقول كلام غريب جدا لحد ما راح في النوم فيروز اتنهدت بسائل الجسموع وراحت نامت على الكنبه بتعب شديد في صباح يوم جديد حازم قام من النوم وتفاجئ لما لقى نفسه في اوضتها بيبص لاقاها نايمه على الكنبه قعد بسرعه وزهول وبقى يحاول يفتكر اللي حصل واتصسائل الجسم قوي لما افتكر الكلام اللي قاله بلع ريقه بارتباك وقرب منها وقال ….فيروز فيروز قومي فيروز قعدت بنوم وقالت..ااااه بالم من رقبتها حازم اتنهد بحزن وقال…. رقبتك وجعتك من نومه الكنبه انا اسف حقك عليا فيروز وقفت وقالت…

مش مشكله انا متعوده على الوجع منك حازم حس بسكين في قلبه لما قالت كده وقال… حكمه ربنا يا فيروز انا لو عليا ما اتمنيتش غير اني اكون سبب سعادتك وبس و لسه هيمشي مسكت ايده بسرعه وقالت ….انا ممكن اسامحك على اي حاجه يا حازم بس ان تفهمني فيه اي وانا امبارح قلت حاجات كتير وما فهمتش منها حاجه مين اللي عايز يبعدنا عن بعض مين اللي عايز يشوفني غصب عنك ليه اتكلم قول اي حاجه تنقذ اللي بينا انت عارف ان انا لسه بحبك اكيد عارف صح حازم سحب ايده من ايدها وقال….احم انا كنت سكران امبارح… ما كنتش حاسس بقول ايه ما تاخديش على كلامي …فيروز انا مش هقدر اقعد اكتر من كده هنا انا همشي بس اكيد هحضر فرحك بتمنى تبقي مبسوطه حتى لو ما كنتيش معايا ولسه هيمشي جريت عليه وحضنته من ضهره وقالت ببكا…

بس انا عايزه ابقى زعلانه معاك ومبقاش فرحانه مع غيرك.. قول في ايه ارجوك حازم فك ايديها والتفت لها وباس جبينها بحنيه و مسك ايدها وحطها على قلبه وقال….هاقول لك حاجه واحده بس القلب ده من اول ما بدا يدق ما حبش غيرك ولا هيحب غيرك لحد ما يبطل دق قال كده ومشي وهي قعدت على السرير وبقت تبكي جامد ويه مش فاهمه اي حاجه حازم اخذ شنطه هدومه ومشي من البيت وهو مش قادر يشوفهم اكثر من كده مع بعض عدت الايام وهو لوحده في شقه بعيده عنهم وقافل على نفسه ومش بيطلع حتى للشغل وهي قاعده في اوضتها بحزن شديد …
وبتوافق عزت على اي حاجه يختارها بخصوص جوازهم لحد يوم الفرح كانت عروسه زي القمر بس كانت حزينه جدا وبتتمنى لو ما رجعتش ادت عزت امل تاني لانها مش قادره تكمل ابدا اتعمل الفرح وكانت الناس معزومه وطلعت فيروز وايدها في ايد عزت وقعدت على المسرح وكانت بتبص في كل مكان بتتمنى تشوفه لحد ما فعلا شافته نازل من عربيته كانت حالته صعبه جدا لابس بدله اي كلام ودقنه كبيره والحزن باين على ملامحه نزلت سائل الجسموعها اول ما شافته وهو اتقسائل الجسم عليهم بحزن واضح ابوه اتقسائل الجسم عليه وحضنه بقوه وقال… تعالى حبيبي سلم على فيروز فيروز سلمت عليه و كانت بينهم نظرات كلها شوق وعذاب قطعتها لما سحبت ايدها وبعدت عيونها بالم حازم اتنهد وسلم على عزت بضيق شديد ودخلو البيت مع المأذون والشهود علشان يكتبو الكتاب ابو حازم قال….

طلع بطاقتك يا يا حازم حازم قال بغضب…هو ما فيش غيري يشهد ولا ايه ابوه ضحك وقال… مين قال انك هتشهد انت العريس ولازم ناخد بطاقتك حازم و فيروز بصوا له بزهول شديد وعزت قال بضحك… ده وقت هزار يا عمي الماذون مستني عمه قال بسخريه …هو فعلا مش وقت هزار طلع بطاقتك انت كمان عشان تشهد على جوازهم للمره الثانيه عزت بصلو بغضب ووقف وقال…. انت بتقول ايه فيروز هتتجوزني انا عمه قال بغضب…..فيروز ما بتحبش غير حازم هو وبس جوزها ولو ليها كلام تاني تقول فيروز قالت بسائل الجسموع….. بس يا خالي حازم هو اللي قطعها وقال ….حازم كمان بيحبك وما يقدرش يستغنى عنك عزت بص لحازم بتهديد وحازم نزل عيونه وقبل ما يتكلم ابوه مسك ايده وقال….

اللي خايف منه بقى معايا حازم بص له بزهول شديد و هو ابتسم له وقال…. انت فاكر نفسك لوحدك في الدنيا ناسي ان ليك اب كنت شاركني في امرك يا ابني بدل ما سبتني اقسى عليك معاهم فيروز وقفت بزهول وقالت…. هو في ايه يا خالي انا مش فاهمه اي حاجه اتنهد وقال …. هاقول لك في ايه بس بعد ما ترجعي لجوزك والمأذون يمشي لان الكلام اللي هقوله مش هينفع يتقال قدامه ام فيروز قالت …انت بتقول ايه دي… قتطعها وقال..انا اخوكي الكبير يا ناهد انتو مش بتثقو فيا لو سمحتو اسمعو كلامى اختو سكتت وعزت فضل واقف بخوف شديد ولسه هيتحرك لفوق عمه قال بسرعه ….
اللي مخبيه مش هتلاقيه تعالي عشان تشهد على العقد عزت وقف بصسائل الجسمه وحازم طلع بطاقته بسرعه وفرحه وفعلا كتب لهم الكتاب وكان عزت واقف بخوف شديد من عمه ومن حازم اكثر اول ما المأزون خرج وفيروز قالت بسرعه…. الماذون مشي وانا اتجوزته اهو من غير ما اسالك اي حاجه يا خالي فهمني في ايه خالها قال … في اني ما كنتش قد الامانه اللي حملها لي اخويا المرحوم وما عرفتش اربي ابدا ..عزت حاقد عليكم من وقت ما سبتيه واتجوزتي حازم وعمل اكثر حاجه مقرفه ممكن حد يعملها…حطلك كاميرا في اوضتك وصورك انت وجوزك مع بعض …وما اكتفاش بكده عمل فوتوشوب للفيديو وخلي اللي معاكي شخص ثاني..

وبدا يستفز حازم بالفيديوهات علشان يطلقك فيروز وامها كانو بيسمعوه بزهول وخصوصا فيروز اللي كانت هتقع من طولها ومش مصدقه وخالها كمل وقال….حازم كان صعب عليه يطلقك بس كانت اسهل بكثير من انه حد غيره يشوفك بالمنظر ده اسهل من اللي هتشوفيه من نظرات الناس لما يفتكروا انك كنت بتخوني جوزك وعلشان كده وافق وطلقك وكان بيحاول يلاقي اي طريقه مع الحيوان ده علشان يقدر يرجعك تاني بس انتي ما استنيتيش …وانا كنت زيك زعلان منه علشان طلقك وعلشان كده وافقت على جوازكم فيروز كانت مصدومه وبصت لحازم بسائل الجسموع وخالها كمل وقال… لحد من كام يوم كان حازم متضايق وراح على اوضه عزت خفتهم يتخانقوا ورحت وراهم وسمعتهم بيتكلموا واول ما حازم مشي من الاوضه عزت خاف انه يلاقي الفلاشه راح خباهم في الخزنه الخصوصي بتاعته ..

انا خليته طلع وحاولت افتح تلباس ورد بس ما عرفتش فاخدت الخزنه كلها عزت كان منزل عينيه في الارض وخايف جدا وهي بصت له بزهول وقالت…. انا لو اي حد غير خالي قالي كده انا لا يمكن كنت اصدق يا عزت…..معقوله انت تعمل في انا كده… لييييه يا حيوان عزت قال بغضب….لانك جرحتيني وكسرتيني يا فيروز لما قولتي انك بتحبيه وسبتيني علشانه.. انتي ليا انا لوحدي يا فيروز و بس حازم شدها من ايدها وبص لعزت بغضب يرعب وقال… يعني الفيديوهات دلوقتي معاك يا بابا اكيد عزت بصاو بخوف وقال… انا هوديك في داهيه لو عملت اي حاجه او بس مسكه بقوه ونزل فيه اعتداء بكل قوته وغل وبقى ياعتداءه في عينيه بقوه شديده بطريقه مؤذيه جدا هو بيقول ….اللي عملته كلو كوم وانك سمحت لنفسك تتفرج عليها يكوم يا وسخ هشيل عيةنك دوووول دي مراتي وضفرها متحرم على اي راجل غيري فاهم الكل كانو بيحاولو يبعدو حازم عنه لانو كان هيموتو شديده وبقوا يحاولوا يبعدوه ومش قادرين عليه وهو بياعتداءه في عيونه ومصر يعميه لحد ما ابوه قال ….حازم ارجوك بس علشان خاطري انا يا ابني ما تموتوش سيبه ده امانه عندي ابوس ايدك يا ابني…حازم لو هتإيذاءوا اإيذاءني قبلو هنا حازم بطل اعتداء فيه وبقى يحاول يتمالك اعصابو وبعد وهو بيتمني يموته ابوه اتنهد بارتياح ووقف عدت اللي كان بينزف وقال…انا هاخده هوديه مكان تاني يقعد فيه بعيد عنكم يلا ياعزت علشان نجيب هدومك واخدو وهو مسنده وعزت طلع معاه وهو ما صدق فلت من ايدين حازم ام فيروز حضنتها هيه وحازم وطلعت وهيه بتزغرد بفرحه حازم بص لفيروز وقبل ما تنطق ضمها بقوه لحضنه و سمح لسائل الجسموعه بالنزول لاول مره وهو بيحمد ربه فيروز حضنتو بكل قوتها وبقت تبكي بشده وقالت …..يا غبي ليه ما قلتليش يا غبي حازم قال ….سامحيني ما عرفتش احميكي من الكلب ده والله نار في قلبي من وقت ما عرفت فيروز حطت ايديها على خدوده وقالت بحب…
اللي فات كله هننساه هنكمل من انهارده حتى فرحنا اهو بره هنعيشو من جديد وهنرجع سوا يا قلبي حازم باس كفتها بحنيه وقال…. اهم حاجه تبقي جنبي اهم حاجه تبقي قدام عيوني انا اتعذبت قوي الفتره دي كنت بين نارين خفت قوي عليكي لو عمل اللي في داغه وخفت اكتر لتتجوزيه خفت حتى اتكلم… اول مره اخاف فيىوز قالت بحب وسائل الجسموع….من انهاردهة مش هنخاف هنفضل مع بعض ربنا يخليك ليا يا اجمل حاجه في حياتي انت حياتي اصلا يا حازم حازم مسك ايدها وقال بابتسامه…. يلا افرحنا مستنينا فيروز قالت بسعاده ….ده انا هرقص للصبح حازم ضحك وقال ….رقص ايه بس اللي نسهرلو للصبح فيه حاجات اهم نعملها للصبح فيروز ضحكه جامد وقالت….وحشتيني يا سافل حازم ابتسم و قال ….انت اكتر يا قلب السافل من جوه ربنا ما يبتليني فيكي ابدا تاني
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-