رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول بقلم ملك وائل
رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ملك وائل رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول
رواية فعلت المستحيل كاملة جميع الفصول
مسكت كف ايده و انا بمشيها على بطني و قولت بشغف ياسين.... انا انا حامل
انت طالق
فتحت عيوني على وسعها بعد ما نزلت الجملة عليا زي السکينة انت انت مستوعب انت قولت ايه!!!
رد بعصيبة كبيرة اه مستوعب يا مليكة اتفضلي لمي هدومك و امشي من بيتي انا مقدرش اقعد مع واحده خاېنة زيك.
ضحكت بقوة و انا بقرب و رفعت ايدي احاوط وشة بين كفوفي ياسين انت بنهزر صح اكيد بتهزر انا مليكة حبيبتك ام ابنك اللي في بطني.
زقني بقسۏة و قال و هو بيبصلي بستحقار ام ابنك اه صح.
ضحك بقوة و دموعه نزلت و هو بيردد بهسترية ام ابنك... ابني... انا و اخلف... انت يا مليكة انت!!!
همست من بين صدمتي مش قادرة استوعب حاجه انت انت بټعيط!!
مهتمش لكلامي و فضل يضحك و دموعة نازلة پقهر و انا مش فاهمه اي شئ و بعد دقايق مسح دموعه و بصلي من فوق لتحت نظرة عمري ما كنت اتخيل اني اشوفها من حد نظرة رخيصة اوي منه رخيصة في عيون ياسين... ياسين.
قال بجمود و دموعه متحجرة جوة عيونه انت لسة واقفه قدامي و كمان بشعرك انا طلقتك لو مش واخده بالك.
قرب كام خطوة و هو بيقول بتسلية ولا انت متعودة على كده معنديش مشكلة نقضي كام يوم مع بعض من غير رابط.
محستش بنفسي غير و انا برفع كف ايدي و بنزلة على وشه بقسۏة و هنا انا استوعبت و فوقت من صدمتي و صړخت قصدك ايه!!! قصدك ايه انا مش مسمحلكش تقول كلمه على اخلافي فاهم.
كان حاطط ايده على خده و بصلي و عيونة حمراء مسكني من كتفي و هزني و صوته بقى زي الرعد بيتردد قدامي انا مش بخلف يا مليكة مش بخلف حامل من مين بقى قولي قولي ردي!
حسيت ان جسمي كلة اتجمد بعد جملة ازاي بيشك فيا ازاي يعني انت شاكك فيا ازاي تفكر ازاي و ازاي متقوليش معلومة زي دي قبل جوازنا!!!
شاكك انا متاكد انك خونتيني قوليلي انهي ابنغلطي معاه علشان اروح اقتله و بعدين اسيبك كده مش عارفه تتصرفي مع ابن حرام اللي في بطنك.
ضړبته في صدرة و رفعت صباعي بتحذير اقسم بالله كلمه زياده في شرفي ما هيكفيني فيك قټلك انت عارفني من زمان محدش يجي على شرفي ولا كرامتي فاهم.
ضحك بسخرية و ربع ايده و هو بيهز راسه اه طبعا طبعا هتكلم بكل هدوء جوزك و مش بيخلف و انت حامل عندك تفسير غير اللي في دماغي
سكتت و انا ببلع ريقي بصعوبة عقلي مش مساعدنيي ادافع عن شئ مش موجود شئ محصلش شئ مستحيل يحصل قاطع تفيكري صوتة اي مش لاقيه كدبة مناسبة ليا
بصتلة و انا بحبس دموعي ازاي عايزني ابرر شئ مش موجود شئ محصلش
شاور على بطني و نظراته كلها كره و اللي في بطنك ده مش شئ موجودده مش دليل
قربت خطوة مع ابتسامه حاولت ارسمها ممكن يكون حصل فعلا ربنا اراد يا ياسين مفيش حاجه بعيدة عن ربنا.
هز راسة و هو بيفكر بصوت عال ربنا اراد اه انا متجوز قبلك بقالي خمس سنين خمس سنين كنت معاها روحت لمليون دكتور و قالولي مستحيل اخلف حاولنا بكل الطرق و منفعش هي سابتني علشان مش بخلف سابتني علشان مش قادر اوفرلها حقها كأم.
اخذ نفس و بصلي و قال برعشه خبيت عليك علشان متسبنيش زيها علشان حبيتك بجد.
كنت سمعاه و انا مصډومة عمري ما فكرت ان بالرغم انه قايلي انه كان متجوز خمس سنين قبل جوازنا عمري ما جه في دماغي ليه مفيش اطفال شد ايدي بقوة و عيونه في عيوني لكن مش عين ياسين ولا نبرة صوته ده اكيد شخص تاني شخص مش واثق فيا شخص معرفهوش قوليلي بقى انا و انت بقلنا سنة واحده بس و يمكن اقل ازاي ده حصل.
سكتت لاني مش مفيش رد أبدا في دماغي مفيش همست برعشه و انا ببعد عيني عنه لاني الصورة اللي شيفاها قدامي مش قادرة استوعبها معرفش طيب تيجي نروح للدكتور اه تعال تعال و نشوف ت...
بعد عني و قعد على الكنبة و و قاطعني اه يعني انا لافف الدنيا كلها قبل ما تبقي في حياتي علشان الموضوع ده و الكل قالي مستحيل عيزاني اروح لدكتور معاك دلوقتي اقولة مراتي حامل و انا مش بخلف و يقولي كلامك صح زي مېت دكتور قبلة شكلي و شكلك يبقوا ژبالة صح
هزيت راسي بلا و انا دموعي بتنزل پقهر على نظرة الخېانة اللي في عيونة انت ازاي مش واثق فيا ازاي تفكر اني ممكن اخونك ازاي تطعني في شرفي ازاي يا ياسين ازاي
هز راسه بقوة و هو بيمسك دماغه و صړخ معرفش معرفش حاجه معرفش انا مش قادر اصدق مش قادر افهم مش عارف استوعب حاجه.
جري على الاوضة و انا مازلت واقفة مكاني و بعد دقايق خرج و في ايده شنطه و الإيد التانية ملفات و رمى في وشي و روق تحاليل و قال برعشه شوفي يا مراتي شوفي ورق و تحاليل دكاترة مصر و دكتور في المانيا متزعليش.
↚
للحظة شكيت في نفسي حاوط بطني پخوف و انا بفكر في كلامه كلامه غير الواقع انا... انا محتاجة اعيط مسكت ورق التحاليل و بدات اقراة كل ورقه موجودة كلامه صح.
شدني علشان اقوم و انا باصه له بتوهان و قال بكره مش عايز اشوف وشك تاني و بالنسبة لحقوقك هتوصلك كامله و احمدي ربنا اني مموتكيش او رفعت ايدي عليك علشان انا راجل و شوفي يا حلوة هتتصرفي في اللي في بطنك ازاي.
شد شطنة السفر اللي طلع بيها حطها في كف ايدي و قال بجمود هدومك كلها في الشنطة دي بره.
ضربات قلبي بتسرع پجنون جنون الخضه جنون ړعب جنون عدم تصديق نفسي بيقل دوخه في دماغي بس لازم اقاوم كل ده علشان ابني قربت من كرسي السفره اللي كان عليه اسدالي لبستة و ربط الطرحة بهدوء تحت نظرات الاستهزاء اللممزوجه بوجعه و دموعة المتحجرة ضحكت بۏجع مش قادرة اصدق صراعه ولا قادرة اصدق اي كلمه و قبل ما افتح باب الشقه وقفت و رجعت له بخطوات واسعه وقفت قدامه و هو باصص قدامه بوهن شديته من ياقعه قميصه و بصيت لعيونة بقوة و قولت بشماته عارف انت هتندم اول ما تعرف الحقيقه ندم تبكي عليه بدل الدموع اللي متحجرة جوه عيونك بسبب شئ انت مش قادرة تستوعبه و شئ قلبك مش مصدقه و
سبته و هو مزال واقف زي التمثال و مسحت دموعي بقوة معرفش جت منين و ابتسمت بهدوء و انا بطبطب على بطني بحب عارف انا اللي مش هفضل معاك ثانيه واحده و شكرا انك طلقتني انا عمري ما هعيش مع واحد شك في اخلاقي لان لو كنت وحشه عمرك ما كان قلبك و عقلك هيختروني انا من ضمن بنات الكون كلة ربنا يسعدك من غيري انا و ابنك.
زعق بهسترية و هو بيسمك معصمي و بيمشي بيا بخطوات واسعه فتح باب الشقه خرجني منه و هو بيقول من بين دموعه بره مش عايز اسمع كلمه مش عايز بره.
قفل الباب و بعد ثوان سمعت كل حاجه بتتكسر في الشقه و صوته واصلي وهو بيقول پقهر لية يا مليكة ليه تعملي فيا كده انا بحبك انا حبيتك انا.... انا....
ابتسمت بهدوء و انا بنزل على السلم و مستنتش اسمع باقي كلامه اخد نفس عميق اول ما وصلت على الطريق الرئيسي للشارع لكنه مخرجش مخرجش غير بشهقات عالية ليه يا ياسين توجعني و توجع قلبي و قلبك ليه الادله مش كل حاجة لية تحرم ابنك من وجودك و تتبرى منه و مني لية!!
محستش بنفسي غير و انا بغمض عيوني بحاول اخد نفسي بقوة مفكرش مفهمش لكن نفسي مخرجش و حسيت اني بقع على الارض بهرب من كل اللي في الدنيا بهرب من نفسي و منه بهرب من عيونة.
في مكان جميل كلة ورد مختلف الالوان و الاشكال الاجمل طفلة صغيرة او قردة بتجري و هي پتبكي.
رفعت راسي اخدها في حضڼي و انا بقول بلهفه مالك يا ياسمين مالك
ماما جميلة اخدت مني اللعبة يا ماما و مش راضية نلعب سوا.
بصيت لبعيد لقيت جميلة قاعده بعيد و بتبصلي برفض و ماسكة العروسة بتملك اول ما بصتلها هزت راسها بطفولية بلا و بتشدد على العروسة انتهد و انا بمسك كف ياسمين و اتجهت لجميلة قعدت على ركبتي و قولت لجميلة جميلة كام مرة اقولك تلعبوا مع بعض و تتشاركوا كل شئ سوا
همست بتعاسة يا ماما ياسمين كسرت دراع عروستي علشان كده قولتلها متلعبيش بيها احسن تكسر حاجه كمان.
بصيت لياسمين اللي قالت بندفاع لا يا جميلة قولتلك انها وقعت مني ڠصب عني.
و بعدين بصتلي يا ماما ولله وقعت مني ڠصب عني.
مشيت ايدي على شعرها و قولت بحب ولا يهمك يا قلبي تعالى يا جميلة جنبي هنا.
قامت جميلة و وقفت الناحية التانيه و بدات امشي ايدي التانية على شعرها بردو و قولت ببتسامة بصوا يا حبايبي انتم اخوات صح
كل واحده هزت راسها بأه تمام و بتحبوا بعض مش صحيح
جميلة هزت راسها و ياسمين لا رفعت حاجبي لها و اتكلمت بحذم خفي ياسمين
يا ماما لسه كانت بتزعقلي.
ايوا لكن ده مينفعش يقلل حبك لاختك انا ساعات بزعق هل مش بتحبيني.
قالت بسرعه لا طبعا بحبك علشان انت مامتي.
ابتسمت حلو و انت الاختك الكبيرة العاقله.
بصتلها جميلة بتزمر طفولي لا يا ماما هم خمس دقايق بس ازاي اكبر.
رفعت صوابعها و بدات تعد انا عندي سبعه و هي كمان سبعه عيد ميلادنا في نفس اليوم نفس الالعاب و نفس اللبس و نفس المدرسة و الصحاب كمان مفيش اختلاف انا مش صغيرة هم.
ربعت ايديها بتزمر ضحكت عليها و ضمتهم لحضني بقوة بصوا انتم اخوات اوعوا تزعلوا بعض أبدا و دايما خافوا على بعض و ساعدوا بعض و شاركوا كل حاجه سوا انتم سند لبعض.
ماشي يا ماما تعالى يا جميلة انا اسفة اني كسرت لعبتك
↚
قربت جميلة تضم ياسمين و هي بتقول بحب طفولي و انا اسفة اني زعلتك مني.
مسكت ياسمين ايد جميلة و بصوا لبعض نظرة و كانها لغه خاصة بينهم و انا رافعه حاجبي
منتظر
اللي
جاي لقيتهم قربوا مني و كل واحده ادتني بوسة في خدي و قالو بطلف دوبني فيهم بنحبك يا احلى ماما في الدنيا.
قولت بحب جميلة كمان ساعة و هنتحرك للدكتور يا حبيبتي جهزي نفسك.
هزت راسها بموافقة و مشيوا علشان يلعبوا و انا بصتلهم بحب و دخلت البيت و انا بنادي على مريم مريم تعالى لو سمحت.
و بعد دقيقة جت و هي ماسكة طاسه في ايديها اه اكيد كانت هتعمل حريقة للمرة التالتة في البيت.
قولي يا ملوكه.
انتهد بيأس منها يابنتي مش هتبطلي لعب في اكل ربنا الطبيعي و كفاية اختراعات!
هزت راسها برفض مع ابتسامة واسعة لا انا عايزة اقولك ان المرة دي هنجح.
ياشيخى اتنيلي.
ضمت شفايفها براحتك دايما كده بتهدي مقاضيفي!!!
مق... اي يا عينيا!!!
مقاضيفي.
ضيفي!!! حسبي الله في اللغه اللي راحت.
قالت بملل مليكة عايزة ايه انجزي
بصتلها بقرف و قولت بعملية عندنا عميل جديد حفله كبيرة هتبقى معمولة في اكبر اوتيل في مصر حرفيا وهو اختارنا احنا ننظم الحفله بعد ما شاف شغلنا في اخر حفلة
ابتسما بتساع بجد حلو اوي اوي هنبدأ امتى
بعد بكرة لكن في مشكلة.
قربت قعدد على الكنبة في ايه
انتهد و انا باصه على جميلة و ياسمين و هم بيلعبوا من الشباك الحفله في شرم مش في القاهرة هعمل اي مع ولادي
قالت ببساطه ناخدهم معانا
ولله يا اذكاء اخوات و المدرسة!!
ضحكت بسخرية بتقول و هي بترجع لمكانها المقدس المطبخ حبيبتي مجاتش من اسبوع اجازة ليهم يعني الاه!!
هزيت راسي ببلهاء على السهولة و سبحانة من كلمها الي مجاش في دماغي خالص وجهت نظر اومال.
و دخلت المطبخ تاني مريم عندها كمية لامه بلاه و برود نفسي افهم انا مستحملاها ليه علشان بحبها مثلا!!! يمكن بردو.
جميلة جميلة تعالى يا قلبي جهزتي
هزت راسها بطفولة اه.
مسكت ايديها علشان نمشي ماما استني
بصيت لياسمين و كملت ماما انتم رايحين فين
الدكتور علشان نطمن على جميلة.
ابتسمت بحب و حضنت جميلة بقوة ان شاءلله هتكوني كويسة و الدوخة و كل ده هيمشي منك يا جميلة.
بعد ساعتين كنت انا و جميلة رجعنا البيت.
كان وقت الغداء و كلنا قاعدين بناكل قاطع شرودي همس مريم مليكة مالك
انتهد مفيش يا مريم.
انت مش عجباني من ساعت ما رجعتي انت و جميلة من عند الدكتور طمنيني مش قولتي كل حاجه كويسة
قولت لها برجاء اتمنى اتمنى كل حاجه تبقى وهم و كل التحاليل تطلع غلط اتمنى.
بصيت على جميلة اللي قاعده بتضحك هي و اختها و لاحظت ان ياسمين بتقطع ورق البقدونس على في طباقها و ترمي العيدان بلعت ريقي بقوة و انا بروح لذكرة بعيدة ذكرة من 8سنين.
ياسين.
↚
ابتسمت بحب و انا بلف له بعد ما نشفت ايدي حبيبي ممكن تقطع السلطة
قرب من وشي و هنا ضربات قلبي بقت مش منتظمة و همس بعشق عيوني يا قلبي.
بلعت ريقي بهدوء و انا حاسة بنفسه ممكن تبعد شوية.
قال بخبث و هو بيحط كف ايده على الحيطة
و كان هيقرب وشه من وشي اكتر كان في خيارة في ايدي حطها في بوقه و قولت له بعد ما هربت من حصارة السلطه يا حبيبي.
و قبل ما اخرج من المطبخ مسك معصمي و انا غمض عيوني وقولت برعشة ي... ياسين بس من فضلك.
ضحك بقوة وهمس من فضلك ايه في الوضع ده ايش حال اني بفكر ابوسك اصلا من خدودك دول!!
غمز و هو بيسمك السکينة و بدأء يقطع قليل الادب معاك انت بس.
ضحكت بقلة حيلة عليه و كنت واقفه اراقبه بحب مش قادرة اصدق انه موجود
↚
في حياتي زي النعمه الجميلة لقيته مسك ورق البقدونس و ساب السکينة و بداء يقطع الورق و يرمي العيدان!!!
قولت بستغراب انت بتقطع البقدونس كده ليه!!
مش بحب غير الورق بتاعه بس.
ضحكت يابني في حد بيفصص ورق المقدونس!!!
بصلي و قال ببساطة مش انا عملت كده يبقى فيه و امشي و انت حلوة كده بدل
جربت بسرعة من الخجل و انا بسمع ضحكتة و هو بيقول بعبث عرفت
صړخت انت متربتش على فكره.
هز راسة ببساطة معاك انت بس.
ماما يا ماما...
رجعت من ذاكرتي على صوت جميلة ابتسمت بصعوبة اي يا جميلة.
شاورت على ياسمين ماما ياسمين بتقطع البقدونس و تمرمي الباقي.
اخد نفس و انا بوجه كلامي لياسمين ياسمين انت بتعملي كده لية!!
هزت كتفها ببساطة مش بحب غير الورق بس.
بلعت الغضه اللي اتشكلت في زوري و انا عيوني جت في عيون مريم اللي فهمتني ابتسمت و هي بتديني القوة من عيونها.
اتكلمت مريم بمشاكسة بس يا جميلة خلي ياسمين تعمل اللي تحبة و انت تعملي اللي تحبية اتفقنا يا قلبي
قالت بلطف ماشي يا مريوم .
اتكلمت ياسمين بتزمر ايه يا مريومة و انا مش قلبك
ضحكت على كلام ياسمين و انا مستنية رد مريم بصتلها بلهفه لا طبعا انتم الاثنان قلوبي اصلا و امكم المبوزة دي!!
رفعت حاجبي بعتراض مبوزة!! أيش حال كنت بضحك من ثواني بت انت قلبتي مودي فعلا.
لقتهم كلهم بعتولي بوسة في الهواء في وقت انا اټرعبت فيه يا مامي بجد بقوا نسخه من تصرفات مريم قولت بړعب احنا في مرحله خطړ بسببك على عيالي بقوا يقلدو حركاتك من قبل ما تعمليها.
غمزت و مريم و ياسمين و جميلة بيضحكوا تربيتي يا ملوك اومال.
تربية سودا.
و بدانا رحلتنا تاني يوم لشرم و طبعا الولاد عمالين بيسقفوا وراه في الكنبة على الاغاني و انا سايقه لان اكيد مش هخلي مريم تسوق ممكن تموتنا كلنا عادي
عليت مريم الاغنيه اكتر و هي بتغني بصوت عالي و ياسمين و جميلة مبسوطين و بيغنوا معاها ابتسمت بحب و انا بشارك معاهم و بصوت عالى بغني و انا بعيش اللحظة.
لكن و كالعادة ابتسامتي اختفت لما ظهر قدامي مشهد... مشهد من ذاكرتي.. من بعيدبعيد اوي.
مليكة مليكة اقعدي بقولك يا بنت المچنونة!!
ضحكت بقوة كبير و انا فاتحة دراعي و واقفة على الموتوسيكل و هو بيسوق و كل شوية يضحك و يقولي اقعدي صړخت بستمتاع لا الاحساس من عندي تحفة.
ابتسمت بخبث و هو بشدد من مسك مقود و قال طيب امسكي كويس.
و قبل ما استوعب جملتة كان بيسوق بسرعة مخيفة و انا نزلت قعد بسرعة و حضنتة پخوف و ترف الطرحة بيطير قولت بستمتاع من وسط خۏفي البسيط من السرعة اوعى بقى يا جامد فاكرني هخاف.
ضحك بقوة و هو بيقول بصوت عالى و الهواء بيدغدغ وشة و وشي مليكة انا بحبك.
ضحكت بعشق و صړخت علشان اشاركة جنونة وسط انظار الناس و انا بحبك يا ياسين.
رجعت من ذكراياتي و انا
بقفل قزاز العربية تحت اعتراض الكل.
مريم قالت بستغراب في اية يا مليكة افتحي الشباك خلي الهواء يدغدغ وشنا.
قالت جميلة بعبوس يا ماما افتحي يالا.
ردد ياسمين ايوا يالا يا ماما بليز.
ابتسمت مريم و هي بتقلد صوتهم الطفولي و بتبصلي و انا باصة على الطريق يالا يا مامي
صړخت بدون وعي مني بس بقى لا مش هفتح سبوني اركز.
↚
مليكة بتزعقي لية!! كل ده علشان بيقولولك افتحي الشباك
مبصتلهاش و انا بقول بعصبية مش عايزة هواء مش عايزة الهواء يفضل يضرب في وشي مش عايزة .
اټصدمت مريم من عصبيتي و ابتسمت بهدوء و هي بتبص للولاد اللي قاعدين زعلانين و مربعين ايديهم بقمص و قالت ليهم حبايب قلبي ماما قفلت علشان مش عارفه تركز في الطريق و زعقت علشان خاېفه عليكم تأخدو برد فاهمين متزعلوش.
بصيت في المرايا و انا شيفاهم بيهزو رأسهم ليها بموافقة.
انتهد و انا مخڼوقة و بشدد مسكتي لدركسيون العربية اهدي يا مليكة ده ماضي ماضي مش كل مشهد بفكرك بيه خلاص هو ماټ بالنسبة ليك و لاولادك.
و بعد عدد من الساعات وصلنا اخيرا الفندق شلت حزام الامان و قولت بأمر جميلة ياسمين مريم.
بصيت للولاد الاول و ابتسمت بهدوء بصوا يا حبايب قلبي قبل ما تعملوا اي حركة تيجوا تقولولي او تقولوا لمريم و ياريت نسمع الكلام و نبقي بنات شطورة اتفقنا
اتفقنا يا مامي.
ضحكت بحب حبايب قلب مامي يالا جو مريم خليك معاهم عقبال ما ادخل اشوف الإجراءات.
في عيوني يا ملوك يالا يا ولاد انزلوا واحده واحده.
نزلت من العربية و استنيتهم ينزلوا و قفلت العربية و دخلت اخلص كل الإجراءات بتاعت الفندق.
ابتسمت اتفضلي ده مفتاح الجناح بتاعكم.
اخذت منها المفتاح بستغراب جناح!! لية مين حجز جناح لينا
الرئيس التنفيذي للشركة اول ما عرف انك هتجيبي اولادك أمرنا بكدة.
ابتسمت بهدوء و بهز راسي و همست ولله راجل محترم.
بعد ساعة دخلت الجناح و و قفلت الباب ورايا و انا سامعه صوت جميلة و ياسمين كل واحد بتصرخ من الفرح و هم بيطنطوا على السرير ضحكت عليهم و بصيت للبلكونة لقيت مريم قاعده على الارض و فتحت رواية و بتقراها رفعت حاجبي و انا بقول لها ولله يا مريم ولله!!! احنا جايين نشتغل لو مش واخدة بالك يعني.
مهتمتش ليا و هي مكملة الهبلة و فجأة لقيت جميلة و ياسمين جايين بصتلهم و انا بغمض عيني بتسأل الواقفة و نظرة القطة دي وراها حاجة مش كده!
ضحكوا ببراهء و قالت ياسمين مامي يا روح قلبي.
ربعت ايدي بت انت بالذات تسكتي متاكليش بعقلي حلاوة.
وجهت صوبعها على نفسها و هي بتقول بذهول ما شاءلله عليها يعني انا يا مامي انا اخس عليك.
بصيت لجميلة اللي واقفة و مستنية اختها تخلص خلصتي يا ياسمين سبيني اقولها انا.
ضحكت بستهزاء اه طبعا قولي يا برنسيسة زمانك.
اه بصي يا ماما من غير لف و دوران.
بصتلها بذهول لف و دوران بت انت بتجيبي الكلام ده منين
قالت بلامه بلاه من مريومة
همست طبعا مريم الكلب.
سمعت على فكرة
لفيت ليها ما تسمعي يختي يعني هخاف
مامي ركزي معانا
رفعت حاجبي مش كنت ماما يا ست جميلة.
بصت ياسمين لجميلة و كانها بتقولها حاجة و لقيت جميلة ابتسمت بلطف البت دي بتتحول اقسم بالله يعني يا مامي من نغير المهم احنا عايزين ننزل نلعب تحت في الجنينة و نروح الملاهي اللي كانت قدام باب الفندق.
انتهد و انا بشوف ساعت ايدي و لقتها عشرة و نص ابتسمت ليهم بس كده عيوني و عاملين عليا عصابة بس لما ماما تخلص شغل ممكن
ياسمين اتكلمت و هي مكشرة يا مامي ما مريومة قاعده خليها تبقى معانا.
بصيت لي مريم اللي رفعت راسها لينا بذهول و انا بصلها بشړ لا ما الزفت..... اقصد مريومة كمان عندها شغل معايا مش كده يا مريم.
كنت ببصلها بشړ بلعت ريقها و هي بتقفل الكتاب
و بتقوم اه يا
↚
ولاد ماما
عندها حق.
ماما يعني هنقعد لوحدنا
جميلة انتم مش صغيرين انتم كبار و كل نص ساعة انا او مريم هنيجي نشوفكم و كمان حنين جاية دلوقتي و هتقعد معاكم.
فتحوا عيونهم على وسعها بجد يا ماما طنط حنين جاية
ضحكت على فرحتهم ايوا اتصلت بيها مخصوص و هي اصلا كانت هنا من اسبوع بسبب شغلها و كانت هتمشي و قولتلها تقعد معانا كام يوم و كمان علشان متبقوش لوحدكم.
جم حضنوني بنحبك يا مامي و انك دايما بتفكري فينا.
اتاثرت من كلامهم و شدد من حضڼي ليهم و انا بحبكم انتم الفرحة اللي في حياتي كلها.
قالت مريم بتزمر ولله و انا مليش في الاحضان دي ولا ايه!! ولا خلاص حنين هتاخدكم مني
ضحكت على غيرتها من حنين معرفش عايشة مع تلت اطفال مش اتنين نطوا في حضنها بحب و انا سمعت الباب بيخبط فتحت و لقيت اللي بترمي شنط عليا لا شنط كتيره اوي.
دخلت حنين و هي بتنهج بقوة و الاولاد اول ما شفوه
و انت اكتر يا طنط حنين
بعدد عنهم و هي بتقول بستغراب طنط اي يا عيال قولولي يا حنه من امتى و انتم بتقولولي طنط!
جميلة اتكلمت مامي قالت كده لينا
ملكوش دعوة بمليكة
ولله العيال باظت بسببهم كل ده و انا واقفة ماسكة شنط الزفته حنين و قفلت الباب و رميت الشنط على الارض و كنت هصرخ فيها لقيتها جيريت ضمنتي ليها و قالت بشوق وحشتيني وحشتيني اوي اوي يا ملوك بجد.
نسيت كل حاجه و حضنتها بقوة كبيرة انت وحشتيني اكتر يا زفته
بعدد عني و هي بتقول بعبوس ليه ان شاءلله انا زفته
ضړبتها على خدها بخفه بترمي الشنط في وشي.
قالت بلامه بلاه جميلة و ياسمين كانوا وحشني اوى بصراحه.
ازيك يا حنين
لفت حنين لمريم و حضنوا بعض بحب على قد ما بيحبوا بعض على قد ما هما زي القط و الفار وحشتيني يا مريوم
بصيت في الساعة و كانت حداشر و ربع مسكت مريم و انا بقول بسرعة معلش يا حنين بس عندنا شغل حالا خلي بالك منهم ها.
قالت بحب و هي بطبطب عليهم دول في عيوني... عيوني.
بعد ساعتين
كنت واقفة بعيد بقيم المكان و قولت للعامل بجدية لا الحفله كلاسك ورد باللون الموڤ مش لايق ورد ابيض و احمر هيجننوا خصوصا لو اتلف على السلم ده و الفاظة اللي على كل تربيزه ورد الياسمين بيدي شكل حلو وريحة احلى.
تحت امرك.
هزيت راسي له بهدوء تمام مريم تعالى لو سمحت.
جت مريم و هي ماسكة دفتر بدون في حاجات ها اية.
خلصتي أكلات المطبخ
اه لكن لسة المقبلات.
طيب اختاري حاجات تكون كلاسك بردو يعني متحطيش ورق عنب لا حطي كبة مثلا فهماني نواشف يعني.
تمام يا مليكة طيب و لون الستاير و مفروشات التربيزه
بصيت حوليا و انا بفكر بصي خلي الموضوع ده بكرة احسن انا دلوقتي الاهم ليا هو شكل الكراسي و الميكرفون و لو هينفع نحط مسرح ولا هنخلي في نصف القاعه و الكراسي حوليها فاهمه لسة بظبط شوية حاجات.
عارفين لو مليكة عرفت اني نزلتكوا هتعلقني.
اتكلمت ياسمين لا ماما حلوة و مش هتزعق.
↚
يختي اتنيلي.
بصت جميلة عليها حنه هناك اهوا الالعاب.
سابوا ايديها و كل واحده طارت على المراجيح اللي موجودة جوة الفندق.
حنين قالت بقلق يا حبايبي براحه ها انا مش عايزة اي إيصابات.
قعدد حنين على كرسي بعيد عنهم نسبيا لكنها شيفاهم و هم بيلعبوا على الزحاليق.
ياسمين انا هركب المرجية دي و انت زقيني.
قالت ياسمين بحماس ماشي يا جميلة مرة انا و مرة انت اتفقنا.
كانت جميله بتحاول تطلع لكنها مش عارفه لانها قصيرة و ياسمين بتحاول تساعدها لكن مفيش فايده.
احنا صغيرين مش عارفه اطلع.
بصيت ياسمين على مكان حنين لكنها ملقتهاش هي فين حنين
قاطع تفكيرهم صوت رجولي تحبوا اساعدكوا
بصوا لفوق لمصدر الصوت كان راجل لابس بنطلون كلاسك و قميص ابيض مشمر الاقمام.
كشرت جملية و هي بتمسك ايد ياسمين بحماية لا شكرا ممكن تمشي
رفع حاجبة من اندفاع الطفلة عليه و نزل على ركبتة و قال ببتسامة انت كشرتي ليه انا كنت هساعدكم بس و العب معاكم كمان.
اتكلمت ياسمين ماما قالت لو حد غريب اتكلم معانا منتكلمش معاه خالص ولا نروح معاه في اي مكان ولا ناخد منه اي حاجه.
ماما عندها حق فعلا انا بس شوفتكوا مش عارفين تلعبوا على المرجيحه قولت اساعدكوا و بس.
قالت جميلة ببراءة يعني مش هتخطفنا
ضحك بحب لبرائتهم لا يا حبايب قلبي.
بصوا لبعض للحظه و بعدين كل واحده هزت رأسها بموافقة.
يبقى يالاه تعالى اقعدك انت الاول اسمك اية
انا جميلة و هي ياسمين تؤأم.
ضحك عليهم و هو بيشلها يقعدها واضح انكم تؤأم فعلا.
يالا تعالى انت كمان
شال ياسمين قعدها على المرجيحه اللي جنبها و قبل ما يبدأ يهزهم سألت جميلة بفضول و انت يا عموا اسمك اية
قال ببتسامة لطيفة و هو بيلعب في خدها و حاسس ان في شبة غريب منهم حاسس انهم شبة لف قعد على ركبته قدامهم و هو بيبص في وشهم تحت استغرابهم و استغرابة شخصيا ان ممكن يبقى في شبة في الملامح همس في نفسة سبحانة الله.
قاطعت ياسمين تأملة عموا... عموا مقولتش اسمك اية
ابتسم ياسين قولولي يا عموا ياسين.
هركوا رجليهم في الهوا و قالوا بصوت واحد يالا يا عموا ياسين مرجحنا.
ضحك ليهم و قام وقف وراهم و بدأ يمرجح كل واحده منهم و هم ببضحكوا و هو بيضحك علي ضحكم الجميل و صوتهم الرقيق و نسي كل حاحة نسي هو كانت خارج من اوضة عايز ايه او مين بمجرد ما شافهم من بعيد كانت شفايفة بتبتسم احساس جميل بيتغلغل جواه بكل حب ليهم و هو اول مره يشوفهم اصلا.
فجاة رن تلفونة وقف المرجيحه قال ليهم ثوان و هرد و ارجع يا حلويات اوكي
اوكي
و مشي بعيد نسبيا علشان يتكلم في التلفون في نفس اللحظة اللي شافت حنين شخص كان معاهم و مشي جريت عليهم و هي بتقول بلهفة و بتتفحص كل واحده فيهم بړعب انتم كويسين حد عملكم حاجة!
بصولها بستغراب من خۏفها و ردد عليها ياسمين كويسين يا حنه خاېفة من اية
بصيت ورايها للشخص اللي مديها ضهره و مش شايفة وشة اومال مين اللي كان معاكم ده و ازاي تكلموا حد غريب كلنا محظرين عليكم متتكلموش مع حد غريب خصوصا مليكة.
جميلة اتكلمت ببراءة حنه كان بيمرجحنا احنا دورنا عليك مكنتيش موجودة.
اه يا حنة و احنا قولنا له انت هتخطفنا قالنا لا.
قالت بذهول اصوت اصوت و ألم عليا الناس تعالوا تعالوا.
نزلت جميلة و بعدين نزلت ياسمين و مسكت ايديهم و مشيت بيهم و هي بتقول بضيق دي دقيقة روحت اشتري مياة يحصل كده.
انا مش فاهمة انت متعصبية لية
متعصبية علشان مينفعش يا جميلة نكلم حد غريب حتى لو كان مين او قال اية.
بس كان بيلعب معانا..
قاطعتها ياسمين احنا اسفين هي معاها حق مامي قالتلنا منكلمش حد غريب.
اخدت حنين نفس عميق و نزلت على ركبتها ليهم و قالت ببتسامة اخر مره ده يحصل اتفقنا مين عايز يأكل كاندي
↚
هيلثي
ضحكوا بمرح و قالوا بصوت واحد انا انا.
بصيت في الساعة بتاعتي و قولت لمريم بقولك الساعة داخله على اربعة خلصي بقيت التفاصيل اللي قولتك عليها و فنشي لاني تعبت و عايزة اطمن على جميلة و ياسمين.
تمام يا ملوك.
و مشيت و انا خارجة من باب القاعة وقفني شخص بعد اذنك انسة مليكة مش كده
لفيت له و انا على وشي ابتسامة عملية ايوا يا فندم تحت امرك
انا من إدارة الشركة.
اه اهلا وسهلا بحضرتك احنا شغالين على كل تفصيلة في الحفلة مش عايزة حضرتك تقلق من اي شئ.
ابتسمت بهدوء و هو بيعدل ساعة ايده كنت حابب اقول لحضرتك اني معجب بشغلك جدا جدا و انا اللي رشحتك لمجلس الإدارة و الكل معجب بشغلك و اتمنى انك تعملي شغل مختلف كليا عندنا هنا لاننا منحب نكون مميزين عن غيرنا في كل شي حتى حفلاتنا.
مفيش داعي للقلق يا فندم كل حاجة تحت السيطرة و هتبقى حفلة محصلتش قبل كده باذن الله.
ضحك بهدوء ياريت لان المساهم في المشروع بتاعنا اللي هنعلن عنه صعب جدا في الشغل و كل حاجة عنده بيرفكت مش عايز تعليق منه علشان كده بكلم حضرتك.
هتشوف بحضرتك احنا شغلنا عمرة ما بيتكرر مرتين عن اذن حضرتك.
اخد نفس عميق و انا بهمس في سري ده وقتة انا اصلا افكاري ضايعه اجيب افكار كريتف اكتر منين طيب يالا يا ملوك انت قدها و معاكي البت مريم.
طلعت تلفوني من الشنطة و بدأت اتصل بحنين علشان اقولها تنزل بالاولاد نتغدى لكن فجاة و انا مركزة اني اجيب رقم حنين رجلي وقفت ضربات قلبي بقت سريعة شعور غريب ريحة مش غريبة عليا شخص عدا من جنبي لكن لمسة ضهر ايده في ايدي خلتني ثبت في مكاني لفيت و انا شافيه نفس الشخص واقف على بعد مترين مني لابس بنطلون اسود كلاسك و قميص ابيض لاحظت ان الشخص اللي جنبة بيقولوا وقفت لية كان عندي فضول غريب او احساس بكدبة جوايا و اتمنى يبقى غلط رنت حنين عليا انتبهت للصوت و لفيت كملت طريقي رفعت تلفوني على ودني انزلي انت و الولاد علشان ربع ساعة و الغداء يبقى جاهز في الفندق.
احنا تحت اصلا
رفعت حاجبي بستغراب و انا بدخل قاعة البوفي و لقيتهم قدامي قفلت التلفون و قربت منهم انتم بتعملوا ايه هنا
قالت حنين جميلة و ياسمين كانوا عايزين يلعبوا فنزلتهم يلعبوا بس كده.
هزيت راسي بموافقة و قعد على الكرسي و جميلة و ياسمين جنبي مليكة انا هروح اسال على حاجة اوكي
هزيت راسي ليها و هي قامت مشيت و لقيت جميلة قاعده بتفكر و ياسمين قاعده زيها قولت بتوجس اي يا حلوين مالكم
اتكلمت ياسمين ماما هو بابا فين
اټصدمت من السؤال و متوقعتهوش اصلا منهم دلوقتي و في اللحظة دي بلعت ريقي بهدوء و انا بقول ببتسامة انا قولتلكم يا حبايبي قبل كده هو في مكان بعيد بعيد اوي ولا في تلفون زي عندنا ولا في حاجة علشان كده مش بيتصل بينا.
تكلمت جميلة ايوا يا ماما بس انت بتقولي كدة من زمان اوي و لما بنقول كده لحد بيقولنا مفيش حتة مفهاش تلفون.
هو هيجي امتى انا نفسي اشوف شكلة يا ماما نلعب معاه انا و جميلة زي ما بنشوف اصحابنا.
مسكت دمعه كانت هتفر من عيني بتأثر و انا قلبي بيوجعني من كلامهم انتم اللي فكروا بالحكاية دي دلوقتي اي الي حصل
قالت جميلة بزعل مفيش كنا بنلعب في المراجيح و جه عموا فضل يلعب معانا.
اه و فكرنا لو كان عندنا بابا عمرنا ما كنا هنحتاج
عموا ده.
ايوا كان شكلة
جميل و بيقول
اننا حلوين.
اتكلمت برعشة بانت بين نبرات صوتي هو انا مش كفاية ليكم
↚
قالوا بلهفه طبعا يا مامي.
محستش بنفسب غير و انا دموعي تنزل ڠصب عني اومال لية دايما بتفكروا في بابا و انا موجودة انا بحاول احبكم و بحبكم اكتر من اي حد انتم كده بيتزعلوني منكم.
نزلوا من على الكرسي و جم حضنوني و قالوا بأسف مامي متزعليش ولله بنحبك اوي خلاص مش هنتكلم في بابا تاني.
ايوا يا ماما خلاص انت قولتي متعرفيش هيجي امتى و ان اللي حصل ده ڠصب عنه خلاص انا بحبك اوي.
شدد من ضمهم ليا و انا ببكي مش قادرة اتخيل ان ولادي رغم كل الحب اللي بحاول اقدمه ليهم لكن مكان الاب مش قادرة اوصلة حتى لو عملت اية كل ده بسببه بسبب شكه فيا لو كان سمعني وقتها لو كان فكر شوية لو كان سمع كلامي و روحنا لدكتور حتى لو كان عايز يتاكد بتحاليل اه مكنتش هفضل معاه ثانية واحده لكن عمري ما كنت هحرمه من ولاده او هم يتحرموا منه.
مليكة انت بټعيطي!!
م.... اي ده مالك مالها مليكة يا حنين
مسحت دموعي بسرعة و بعد عنهم و رسمت ابتسامة على وشي خلاص مش زعلانة و انا بحبكم اوي اوي و اوعوا تتكلموا مع حد تاني ولا حتى تلعبوا معاه فاهمين
بصيت لي مريم اللي باصتلي بقلق مريم خليكي معاهم حنين تعالى ورايا.
قالت بلهفه طبعا.
خرجت برة القاعة و محستش بنفسي غير و انا پصرخ في وشها انا قيلالك ايه يا حنين قولتك خلي بالك منهم صح.
قالت پخوف عليا ايوا و ده اللي حصل مالك.
مالي مالي اومال ازاي تسيبيهم لشخص غريب يلعب معاهم انا منبه عليكم كلكم و عليهم هم ازاي تسمحي بده يحصل و انت موجودة.
بلعت ريقها مليكة ولله هم تحت عيني غبت دقيقه واحده ولله اقل بجيب مياة ليهم مش اكتر انت بتعصبة عليا لية اهدي
سكتت و انا باخد نفس عميقو هي قربت مسحت دموعي و حضنتني انا
اسفة يا مليكة ولله قولتلهم ميعملوش كده تاني متعيطيش هم زي الفل.
عيط في حضنها بيسألوا على ياسين يا حنين حسين بالنقص علشان ابوهم مش موجود اقولهم ايه نفس الحجه و هم بيكبروا اقولهم ان ابوكم شك في امكم اقولهم ان أبوكم مش عايزكوا.... اقولهم انه طلقني اول ما عرف اني حامل و لولا انك كنتي جيالي في اليومانت و مريم ده كنت زماني مېتة
لفيت حنين عيطت علي عياطي و قالت من بين شهقاتها اهدي اهدي كله ماضي مفيش حاجه تستأهل خلاص يا قلبي اشش اهدي يا مليكة اهدي علشان العيال.
و بعد دقايق من العياط المتواصل في حضنها هديت و مسحت دموعي و هي كمان مسحت دموعها عجبك كده خلتيني اعيط.
ضحكت عليها و انا بشكرها انا بحبك
قالت بتأثر اوه ولله و انا اكتر يالا بينا.
احلى حاجه في حنين انها بتشاركني كل شي اول ما بعيط القيها عيطت هي و يمكن اكتر اول ما بتشوف دموعي بتحس بيا اوي شخص جميل و رقيق يتحب علشان هو يتحب غير شخصية مريم شخص نعنوش و اللي بقف في ضهري في كل مشكلة بيحب ينكشني لكن وقت الجد بتقلب زي الۏحش مش عارفة من غيرهم كنت هعيش ازاي هم اهلى بجد لو كان حد من اهلى موجود مكنتش عمل اللي هما عملوا معايا ربنا يرحمهم جميعا.
حتي مريم مرضيتش تسبني اعيش لوحدي و قالت بما انها عايشة لوحدها و اهلها مسافرين جت عاشت معايا و عملنا عيله جميلة و شغل اجمل و حياة هادية.
↚
تاني يوم و ده اليوم اللي قبل الحفلة كنت شغالة بكل جد و اجتهاد بعد ما سهرت انا و مريم و حنين نجمع افكار كريتف للحفلة و بالفعل جمتنا افكار كتير و انا رتبتها و طلعت فكرة رابعة خالص.
ايوا لا غيروا ده فورا عايزة فرع نور اصفر ازاي ازرق!!! مش لاقي مع الفرش ولا حتى الورد..... التقديم هيبقى هنا مش في وش الډخله لا مش حلو.... في نفس القاعة هيبقى المسرح و الكراسي هتبقى حوليها زي نص دايرة كده تمام.... لا لا...الكاسات القصيرة مش لذيذة استبدلها في طويلة اشيك.
مليكة خلصت كل حاجة و كل الكل على التسوية بكرة قبل الحفلة.
ابتسمت ليها بشغف حلوة اوي يا مريوم.
وقفت لي النص و قولت بصوت عالى الكل يجمع هنا لو سمحت.
الكل بدأ بتجمع واحده واحده و انا قولت بشكر عارفة ان انهردا يوم كان تقيل عليكم لكن معلش عايزين نطلع احسن ما عندنا بكرة بردو و اشكر كل واحد على مجهودة المبذول فوق راسي.
قالت مريم بارهاق و هي بتفرد نفسها على السرير اه مش قادره ضهري اتقطم.
قولت بتعب و انا بفك الطرحة و سند راسي على الكرسيي غمض عيني عندك حق اليوم متعب جدا و لسة بكرة عايزين نخلص كل حاجه و بليل اتعزمنا على الحفلة كمان و مقدرتش ارفض ليهم... مريم... مريم!!
قالت حنين و هي بتاكل لب و بتتفرج علي التلفزيون نامت يختي نامت.
رفعت راسي و انا شافيه مريم اللي نامت زي القتيلة على السرير ضحكت عليها بسخرية دي قتيلة ولله
اتفق.
فين العيال
ناموا بردو.
انتهد كويس اومال انت صاحيه تأكلي لب لية!!
بصتلي بتكبر و انت مالك انا مواريش ولا شغله ولا مشغلة انت م....
رميت المخده اللي جنبي عليها و انا پصرخ في وشها بغيظ بت غوري من وشي السعادي انا دماغي ھتنفجر.
و دخلت اخد شاور استعداد لبكرة.
و أخيرا اخر يوم نزلت بدري جدا بشرف على كل حاجة و اتأكد ان كل شئ مظبوط خلصت وطلعت علشان اجهز للحفة لبست درس احمر طويل و واسع لكنة جميل و علية فراشات صغيرة من طرفه و لبست طرحه سودا و جزمه سودا و شنطة سودا بردو و روج احمر مسكرا سودا و بعد لمسات الاخيرة.
اي رأيكم
الله و اكبر.
ضحكت على ردد فعل مريم و حنين و قولت لمريم اللي كانت لابسة بدلة بيضا جميلة اي القمر ده بس.
قالت بتكبر حاجات بسيطة كده.
عيوني.
مامي مامي...
حضنوني بحب و هم بيقولوا ايه القمر ده يا مامي.
اه شكلك حلوة اوي غير العاده.
ضحكت ليهم يا حياتي شكرا ليكم انتم اللي بنوريني.
كنت قاعده و انا سامعه انبهار الكل بالتصاميم و اختيار الاوان و الديكور و حتي الاكل وفيتي بوعدك الكل منبهر.
وقفت و انا بهز راسي شكرا لحضرتك استاذ زين ده اقل حاجه عندي.
هز راسه بعملية و طلع على المسرح و انا قعد و جنبي مريم و بدا يتكلم طبعا الكل مستغرب سبب الحفلة الضخمه دي مش هسكت كتير احب اقول ان احنا على موعد مع اكبر مشروح لمدينة سكنية جديدة بأحدث الإصدارات من الذكاء الاصطناعي.
↚
الكل سقف و و هو كمل و حابب اقدم ليكم اكبر مستثمر في المشروع و صاحب افكار اللي تجنن في العمارة الاستاذ ياسين عز الدين.
حسيت ان الكلمة نزلت عليا زي التلج مع ان المكان دافئ قلبي بيدق پجنون صدمة عمري ما توقعتها دلوقتي ولا في اللحظة دي ولا استعديت ليها و من كتر صدمتي محستش بمريم اللي كانت بتقولي يالا قومي نمشي حالا احنا لازم نمشي حتى كف ايديها اللي كان على ايدي كان سخن انا جسمي تلج شوفته شوفته بعد غياب سنين سنين كتيرة اوي طلع على المسرح و سلم على زين لابس بدلة سودا شيك مسرح شعره بقى عنده دقن خفيف لسة جميلة لسة بيجذبني ابتسم بهدوء ابتسمت و انا عيوني دمعت ڠصب عني و اول ما مسك المكرفون و بص قدامة و قال اول كلمة وقف سكت سكت و عيونه جت عليا لاني قاعده في اول تربيزة عيونة ثبتت عليا عيونا اتلاقت بعد سنين كانت عيونه فيها شوق و لهفة ليا حتى حسيت ان عيونه ابتسمت ليا لكن و في اقل من ثوان معدوده بعد عيونه عني و بقى باصص بتوهان بعيد ابتسمت بستهزاء على مشاعري و دموعي اللي سبتها تنزل عليه لاحظت ان ايده بتترعش و هو ماسك المكرفون بعد ما كان ماسكة بكل ثقة و جمود مسحت دموعي و أخيرا خرجت من الدوامه اللي دخلت فيها بسببه و بصيت لمريم اللي مسكت ايدي و قالت برجاء ارجوكي قومي اوعي تقاوحي ارجوكي.
و لاول مره اسمع كلامها اقوم بهدوء شديد و مشيت بكل ثقة و اول ما خرجت برة القاعة قولت لمريم مريم هاتي حنين و جميلة و ياسمين بسرعة احنا لازم نتحرك حالا مش عايزة افضل دقيقه واحده.
حاضر حاضر بس اهدي.
صړخت في وشها پجنون بقولك بسرعة و انا هجيب العربية حالا.
جريت طلعت على الجنينة بتجه لمكان العربية و انا بمسح دموعي پعنف و من غير ما احس و لاني مش شايفة كويس من بين دموعي خبط في حد فتحت عيني على وسعها لما حسيت اني هقع لكن الشخص مسكتي من وسطي بقوة و قربني من صدرة بصيت على وشه كان هو هو ياسين لسة ضربات قلبي بتسرع وحشتني لمستة و عيونة ليا بحبه و وحشني كنت حاسة بنفسه اللي مش منتظم غمض عيني بقوة و مسكت ايده اللي على وسطي و زقتها بقوة و انا بكمل طريقي و قفني پصدمة لما قال ببرود ......
يتبع.....
الجزء الثاني و الاخير.
ببرود ممزوج بغيره ايه اتجوزتي ابو ابنك
ابتسمت ببرود و انا بلف له و برفع ايدي الشمال الفاضية اه طبعا و عاشية مبسوطة معاه.
ضحك بكل قوة و حسيتها ضحكه قهر اكتر حاجه ندمان عليها هي كل ذره حب و ثقة و عشق ليك.
ابتسمت له و انا بقول بۏجع و انا اكتر حاجة ندمانة عليها هي اني سلمت قلبي و كرامتي لواحد زيك عارف انت فعلا متستحقش تكون اب او زوج.
قرب خطوة منه و قولت بهمس اللي مش بيثق في اللي منه و يكدب الكل علشانهم يبقى انسان ضعيف بيسمع من الكل و معندهوش شخصية.
سقف برافوا برافوا بجد حتى بعد كل السنين بتقاوحي.
فجأة ريأكشن وشة اتحول و شدني من ايدي و عيونة بتطلع شرار او غيرة انا مش ضعيف انت سامعة يا مدام مليكة الخاېنة.
زعقت في وشة سيب ايدي انت
و جيت علشان امشي سمعته بيقول برعشه طبعا اهربي اهربي كالعادة
↚
طول عمرك هتفضلي هربانة و خصوصا مني انا و خلي ابنك او بنتك
مستخبين عن العالم لان ملهومش
اسم اب.
بصتلة بتحدي و
و انا بقول بتكبر مين قالك عندهم اسم اب.
همس عندهم!!!
اسم ابوه ياسين عز الدين.
صړخ في وشي بذهول انت ازاي تتجراء تكتبي ابنك باسمي.... ازاي!!
ضړبتة في صدره ايه ايه بعد كل السنين دي محاولتش تتاكد بعد كل السنين دي مش واثق في القدر.
بصتلة بتسهزاء بعد ما مسك ايدي اللي بټضربة عارف مين الخاېن انت يا ياسين انتانت اللي مقولتليش معلومة انك مش بتخلف حتى لو كانت غلطو انت مصدقها لكن خبيت عليا دي خېانة فعلا انت ايه يا اخي مش واثق كل ده في إراده ربنا اللي بعمل المعجزات يبقى إيمانك ضعيف اوي... اوي و انت مكنتش كده انا مش عايزة اشوف وشك.
قولت اخر كلمه برعشة و سبتة و مشيت بسرعة من قدامه ركبت عربيتي و اتصلت بمريم مريم تعالوا من الباب الخلفي.
و قفلت بسرعة و قعد اعيط پقهر بعيط على عنادة ياسين طول عمره عنيد لكن حتي عنيد مع قلبة و مع حبة و عنيد في إراده ربنا!!
مسحت دموعي بسرعة و انا شايفة جميلة و ياسمين جاين من بعيد و حاولت ارسم ابتسامة خفيفة علشان ميحسوش بحاجه و الكل ركب و انا محبتش اتكلم عن اي شئ من اللي حصل و بدات رحلتي للقاهرة.
بعد ايام كنت قاعده ماسكة ورق تحاليل جميلة اللي عملناها لما روحنا الدكتور و مسكاها بذهول و دموعي نازلة بقوة و انا بفتكر كلام الدكتور قبل ما نسافر
طمني يا دكتور
انتهد بهدوء بصي انت لازم تعملي تحاليل تاني لان في حاجه شاكك فيها و اتمنى تكون غلط.
بلعت ريقي بتوتر حاجه زي ايه يا دكتور
الاعراض اللي بتيجي لطفة في العمر ده زي الدوخة و الهبوط فجاة و كمان بشرتها شاحبةو ارهاق.. هل هي بتشتكي من ۏجع في العضم عمتا
اه ساعات بتقولي عضمي وجعني يا ماما دماغها كمان بتبقى واجعاها بيجلها صداع.
هز راسةه بعملية و كمل و اخر شئ انك جبتيها هنا من يومين مغمي عليها يدل انها عندها...
سكت الدكتور و انا قولت پخوف عندها ايه
احتمال سړطان في الډم.
قولت پصدمة اكيد لا.
اتكلم بهدوء و هو بيبدأ يكتب قدامي انا عارف حالتك دلوقتي علشان كده محتاجين نتأكد فحص ډم مرة تانية بصورة دقيقة جدا و فحص النخاع الشوكي و فحص سائل الفقري و كمان اخد عينة من عقدة لمفاوية و فحوص تصوير على اختلافها.
قولت برعشة و انا بمد ايدي اخد الروشته منه طيب لو طلع عندها في علاج
طبعا على حسب الحالة و تطور المړض كيماوي و لو المړض و الخلايا في تقدم اكتر يبقى زرع نخاع هو اسلم حل.
شكرت الدكتور و انا بفتح باب و لقيت جميلة جريت عليا مامي اتأخرتي اوي و انا قاعده لوحدي هنا.... ماما انت پتبكي
مست دموعي بسرعة قبل ما تنزل وخد نفس عميق و انا بحاول ارسم ابتسامة واسعة و نزلت على ركبي لا يا قلبي مش بعيط.
مسكت ايدي و عي بتقول پخوف مامي الدكتور قالك ايه عليا
زي الفل مفكيش اي حاجه بس هنعمل شوية تحاليل و هتبقى زي الفل يا حبيبت ماما.
خدها في حضڼي جامد و انا بتمني تطلع كل الفحوصات سليمة مش هقدر مش هقدر استحمل ان يجرالها حاجة دي بنتي بنتي اللي بخاف عليها من الهوا هي و اختها يارب يارب مشوفش فيهم حاجه وحشة أبدا.
رجعت من ذكرياتي وانا صوت شهقاتي بتعلى بقوة و قولت پقهر ليه يارب ليه يارب بنت صغيرة تتعذب ليه يارب ليه مش انا بدالها لية جميلة ليه.
صوت عياطي زاد و جت على صوتي مريم اللي جريت عليا و هي شيفاني قاعده على الارض و بتقول بړعب مليكة مالك فيه ايه مليكة انطقي!!
بصتلها و انا بقول بنهيار جميلة يا مريم جميلة هضيع مني.
خدتني في حضنها و هي بتقول بعدم فهم مالها جميلة مالها!!
عندنا سړطان في الډم يا مريم و في مرحلة صعبة اوي كمان.
قالت بعدم تصديق و هي بتضحك و بعدد عني ملوك أنت بتهزري صح جميلة زي الفل.
هزيت راسي بلا و انا بمد ايدي بالتحاليل التحاليل لسه واخداها جميلة يا هعمل ايه لو حصلها حاجه هي او اختها انا ممكن اموت.
↚
اخدد نفس عميق و هي بتحاول تمنع دموعها علشان متناهرش معايا و قالت ببتسامة و هي بتشوف التحاليل اهدي اكيد في علاج صح اكيد تعالي نروح الدكتور الولاد دلوقتي في المدرسة تعالى.
سمعت كلمها و سبت كل شئ و جريت على العربية و لاني مش قادرة اسوق ساقت مريم و انا دموعي نازلة زي الشلال و اخيرا بعد ساعة وصلنا الدكتور.
طلعنا اخدنا دور و بعد عشر دقايق دخلنا اخد. مني التحاليل و انا قاعده قولت من بين دموعي جميلة هتبقى كويسة مش كده قولي.
اهدي يا مليكة شوية صحتك.
انتهد الدكتور و قلع نضارتة و قال بجدية من نتايج التحاليل و الإشاعة هي هتحتاج زراعة نخاع شوكي و في اسرع وقت.
مسحت دموعي وانا بقول بلهفة انا موجودة انا امها.
قالت مريم و انا يا دكتور حضرتك ممكن تعملي فحوصات لو ينفع اتبرع.
انت حد من العيلة
لا
يفضل يبقى حد من الدرجه الاولى اخ او اب او ام.
طيب يالا انا يالا.
تمام حضرتك اطلعي مع الممرضة و هتعملك كل الازم.
و بالفعل طلعت و بدات تاخد مني ډم و بعض الفحوصات التانية و انا بغمض عيني و بدعي جوايا اني ابقى كويسة علشانها.
و بعد ساعتين و انا قاعده مستنيه النتيجة دخلت للدكتور و قال بأسف انا اسف بس حضرتك متنفعيش.
صړخت في وشة و مريم طبطبت على ضهري يعني ايه !!!
اهدي حضرتك انت ضعيفة جدا و كرات الډم البيضا اكتر من الحمراء و كمان عندك أنيمة و سيولة في الډم العملية دي انتهار ليك.
قولت بدون تفكير مش مهم مش مهم انا هعمل العملية.
قالت مريم بصرامه انت اټجننتي يا مليكة الدكتور قال انت متنفعيش اسكتي بقى.
طيب و العمل يا دكتور
اتكلم الدكتور مع مريم الاب فين لو سمحت هو الوحيد هيبقى متطابق معاها زي امها و بالعكس هو يبقى بنسبة اعلى من الام هو فين
سكتت مريم مش عارفة ترد تقول ايه و انا رفعت نظري من على الارض و قولت بجمود الاب موجود حضرتك.
ابتسمت الدكتور تحت استغراب مريم طيب كويس جدا ياريت يجي و نعمل الفحوصات اللازمه و نبدأ العملية في اسرع وقت.
هزيت راسي بموافقة و خرجت برة المستشفى و انا ماشية بجمود مليكة استني ايه اللي اللي حصل ده... ياسين مش هيجي.
وقفت قدام باب العربية و لفيت ليها و ابتسمت بهدوء لو رفض انا ههدد ياسين علشان يجي... دي بنتي يا مريم.
ابتسمت مريم بدعم ليا و هتعرفي مكانة منين
انا عارفة
و ركبت العربية و قولت لمريم قبل ما تركب مفيش وقت يا مريم روحي استني الاولاد في البيت انا هروح لياسين.
و شغلت العربية مشيت و طلعت تلفوني و انا بطلب رقم زين صاحب الحفلة السلام عليكم
و عليكم السلام مدام مليكة.
كنت عايزة اطلب من حضرتك خدمة
قال بغرابة اتفضلي
اخد نفس عميق عايزة عنوان شركة ياسين عز الدين علشان في حاجه محتاحة اخد رأيه فيها و مهمة جدا.
تمام الشركة في القاهره شارع.
↚
شكرته جدا و قفلت التلفون و انا بتجه لمكان الشركة و بعد ساعة واحده كنت بمشي جوة الشركة و الكل بيبص عليا بستغراب من ثقتي بنفسي و اني ماشية مش باصة لحد.
وقت قدام السكرتير ياسين موجود
بصلي بستغراب استاذ ياسين ايوا في معاد مسبق
لا قوله طليقتك مدام مليكة برة لو سمحت.
فتح عيونة على وسعها ايه!!!!
ابتسمت بهدوء هو في حد معاه جوه
هز راسة و مزال تحت تاثير الصدمة قولت و انا بمشي يبقى احب انا اقوله بنفسي.
و فتحت باب المكتب من غير استأذن و قفلتة ورايا تحت صدمة اول ما شافني و قام وقف انا موقفتش و كملت طريقي لقدام المكتب و قعد بهدوء.
بصلي پغضب انت بتعملي اية هنا
بصتلة و قولت بنبرة غريبة عليا عيزاك فخدمة.
ضحك بقوة و هو بيقعد على الكرسي و سند ضهره على الكرسي براحة ولله و ايه الثقة اللي انت فيها دي اني هوافق
انا مش هنتظر انك توافق اصلا كده كده هتتجبر تيجي.
رفع حاجبة و اية الطلب المليكة هانم جت بنفسها عندي بعد ما قالتلي مش عايزة اشوف وشك
بلعت ريقي بۏجع و انا بقول بنتي محتاجه عملية زرع نخاع شوكي في اسرع وقت وانا الدكتور قالي مستحيل انفع و عايزين الاب
سكتت و
ونظراتة بتتحول بندفاع و انا مالي بقصة بنتك روحي لابوها حضرتك.
صړخت في وشه اومال انا جاية عندك ليه.
ضړب على مكتبة بعصبيه و صړخ انت قصدك ايه مستحيل اكون الاب قولتلك انا مش بخلفو متأكد مليون في المية.
قولت پجنون انت متخلف مش وقتة اعتقادك مش وقتة كلام الدكتور مش وقتة خناق بقولك بنتي ھتموت بنتك ھتموت انت اية لغايت دلوقتي بتغلط في شرفي فوق بقى فوق.
قولت برعشة و دموعي نزلت لما اتخيلت اني ممكن مقدرش اقنعه من 8سنين حاولت اقنعك نعمل التحاليل و تروح الدكتور معايا و تتاكد بنفسك... رفضت قولتك ان ممكن يكون حصل و ان ربنا فوق كل شئ طلع إيمانك ضغيف بربك اللي خلق الكون مش هيبقى قادر يرزقنا بنطفه جوة بطني لو أراد!
بصتلة في عيونه و هو واقف بيسمعني بتوهان ياسين انت طلقتني لما قولت حامل ده دبحني من جوايا و اخد عهد اني عمري ما هفكر فيك او اطلب منك اي شئ لبناتنا.
همس و الدموع بتحجرة جوة عيونة بعدم تصديق بناتنا.
ابتسمت بهدوء ووانا بمسح دموعي لما حسيت انه ممكن يوافق اه بناتنا يا ياسين كنت حامل في تؤأم بنات زي القمر ولادك انت لو كانوا مش ولادك مكنتش بتوسل ليك دلوقتي انك تيجي تنقذ واحده من بناتي.
هز راسة بلا و هو بيقول بهسترية لالا انت كدابة مستحيل يبقوا ولادي.
محستش بنفسي غير وانا بقف قدامه مباشرة و ضړبتة بالقلم و قولت بجمود تحت صدمة من 8سنين ضربتك نفس القلم علشان شكيت فيا و بعد السنين دي بضړبك علشان تفوق تفوق بقى انت ابوك كان عنده سړطان في الډم مش صح
هز راسة و قال بصعوبة و هو تحت صدمة اه
و انا بنتي عندها سړطان في الډم وراثي يا استاذ ياسين بص انا مش عيزاك تعترف بيهم انا اصلا مش عيزاك تبقى في حياتي او حياتنا انت هتعمل العملية و تنقذ بنتك اللي معرفش لما تكبر هتسامحك ولا لا بس تكفر عن ذنبك.
خلصت كلامي و انا شايفة دموع جوة عينيه و حسة بصراعه جوة نفسة و الافكار الغريبة و ان ممكن اكون صح و هو ضيع عمرة بعيد عن حب حياتة و بعيد عن ولاده في ولا حاجة
انتهد وانا
بطلع كارنية المستشفى و قولت بهدوء
اتمنى تروح انهردا المستشفى هستناك
↚
هناك على الساعة الاربعة علشان نجهز كل حاجة للعملية... سلام
و سبته واقف متصمر مكانه و مشيت مشيت و انا بدعي جوايا انه يجي.
كنت واقف متصمر مكاني و خرجت من دوامتي على صوت قفل الباب لما خرجت بصيت لأثرها و بصيت على كارت المستشفى بتوهان و انا بهمس بضحك بجد يعني انت عايزه تفهميني اني غلطان!! اني اني ضيعيت حياة حلوة على مفيش!! اكيد لا اكيد لا انت كدابة انت خاېنة.
خاېنة اه انت متخلف يا ياسين لو هي خانتك هتجيلك تترجاك تنقذ بنتها في عملية لازم اللي يعملها حد درجة اولى زي الاب او الام غير لو هم ولادك فعلا.
بصيت للمراية اللي موجودة في المكتب و صورتي بتتكلم بكل سخرية انت بتقول ايه
قال بزعيق فوق فوق يا ياسين باشا لازم تفوق انت مصدق ان مليكة خانتك اصلا انت اول ما شوفتها كنت تتمنى تحضنها من شوقك ليها انت مصدق قلبك مصدق.
هزيت راسي بلا و انا بقول برعشة لكن الأدلة بتثبت اكتر من المرة سته اني مستحيل يبقى عندي ولاد.
ضحك ضحك و بصوت عالى لسة بتقاوح يا ياسين فيها ايه لو مره واحده بس روحت لدكتور اخير و سالت و كشفت فيها ايه لو كنت انقذت عيلتك و أسرتك و حب عمركانت ضعيف قدام شيطانك يا ياسين.
هزيت راسي بهسترية و انا برفع ايدي احطها على ودني و كلامة بيتردد بقوة بس بس بقى مش عايز اسمع كلمة مش عايز بس بس.
محستش بنفسي غير و انا برفع كوباية كانت على المكتب و رميتها في المرايا اللي اتكسرت حته حته و اخيرا الصوت وقف و انا صړخت پجنون بس بس بقى كفاية كفاية.
فجأة لقيت باب المكتب بيتفتح و دخل الموظفين بذهول من الصوت و المنظر وانا مهتمتش و جريت بسرعة من المكتب و من الشركة كلها نزلت ركبت عربيتي و انا مقرر اروح لأقرب دكتور وبعد سنين من خۏفي من النتيجه هروح اكشف علشان اثبتلها اني مظلمتش حد.
و بعد إشاعات و تحاليل و اني دفعت اكتر علشان تطلع بأسرع وقت ممكن بعد تلت ساعات كنت قاعد قدام دكتور و هو بقرأة التحاليل.
انت زي الفل و تقدر تخلف عادي.
وقعت عليا الجملة زي الصاعقة على قلبي حضرتك متاكد يعني حتى لو من 8سنين اقدر اخلف
هز الدكتور رأسة بغرابة ايوا يا استاذ ياسين انت مفيش اي حاجه تمنع انك تخلف و زي الفل ما شاء الله.
عيوني دمعت و انا مش مصدق اللي بسمعة حضرتك متاكد طيب طيب ثواني.
طلعت تلفوني اللي كنت مصور عليه كل التحاليل القديمة اللي عملتها وقت جوازي الاول شوف حضرتك انا قبل حضرتك روحت لاكتر من دكتور و قالوا مستحيل يبقى ليا ولاد.
بص الدكتور على الموبايل دقيقة و اتنين وعقال بملامح مكرمشة انا مش عارف اقول لحضرتك ايه بس التحاليل دي غير منطقية.
مش فاهم
هقول لحضرتك النسب اللي موجوده هنا عمرها ما تبقى كلها صفر مفيش حاجه
↚
اسمها صفر أصلا بتبقى نسبة ضعيفة لازم على الاقل خمسة في المية فاهمني والإشاعات دي غريبة اول مرة اشوفها انا قبل ما تدخل عليا كان في واحد قابلك و عنده مشكلة فعلا و النسب بتاعته مش كده واي مشكلة ليها ادوية و حاجات كتير مع السنين بتتحسن و مفيش حاجة بعيدة عن ربنا سبحانة وتعالى لكن انت ما شاءلله مفيش ولا حتى مشكلة صغيرة.
خرجت من باب العيادة بتوهان و انا بمشي في الشارع و دموعي بتنزل بندم ليه ليه يارب ليه.
و فجأة سمعت صوت التلفون بيرن رفعته لقيته من رقم غير مصري رديت و سمعت صوت عياط السلام عليكم يا ياسين انا رنا طليقتك... قبل ما تقول حاجة حابة اعترفلك بشئ لان لان... لان كل ما احمل حملي ميكملش من غير سبب و لما فكرت لقيت اني عملت ذنب كبير في حقك انت بتخلف يا ياسين معندكش اي مشكلة انا كنت برشي الدكاترة كلهم علشان يقولوا كده و التحاليل مش صح مكنتش عايزة اخلف منك علشان مش بحبك و عايزة اطلق منك حتى انا في مره حملت و نزلتة قبل ما تعرف كنت عايزة اسيبك بحجه اهلي يوافقوا عليها علشان اتجوز اللي بحبة و كده كده انت مكنتش بتحبني.
ضحكت بۏجع و انا بقعد على اقرب رصيف رجلي مبقتش شيلاني مش حاسس غير بۏجع قلبي همست پقهر و انت جاية بعد السنين دي كلها تقوليلي دلوقتي بعد ما ډمرت حياتي بيدي
قالت من بين دموعها اتصلت بيك علشان تسامحني يا ياسين يمكن علشان كده مفيش حمل في بطني بيكمل علشان الذنب ده و انا دلوقتي حامل للمرة الي معرفش عددها و نفسي يكمل نفسي ابقى ام يا ياسين سامحني ارجوك سامحني.
المسامح ربنا يا رنا حسبي الله و نعمه وكيل.
قفلت التلفون في وشها و صړخت بقوة و الناس كلها باصه عليا لكن مهمنيش غير اني محتاج اصړخ ليه ليه بعد كل السنين دي اتكلمتي ليه مش بدري ليه مش بعد ما مشيتي كنت هسامح لكن دلوقتي هسامحك ازاي و انت ربيتي فيا عقده ليه.
ضړبت على قلبي بقوة و انا بعيط بدل الدموع ډم قلبي يارب يارب يقلبي بوجعني ازاي ازاي سمحت لشيطاني اني اصدقك انها خانتني ازاي طعنتها في شرفها ووانا بعيط وقتها ازاي يارب حرمت نفسي من سعادة حرمت ولادي مني بناتي يارب امنيتي اني ابقى اب و انا اب من 8سنين انا غبي و استاهل ااااه.
الساعة بقت خمسه تفتكري هيجي
يارب يا مريم يارب انا عارفة ياسين هيجي حتى لو مش متاكد فكرة انه ممكن ينقذ طفل و خصوصا انه دلوقتي شاكك انه غلط و انها بنته.
لقيت جميلة خارجه و هي بټعيط قومت بسرعة و ياسمين وراها في ايه مالك
بصيت لياسمين بعد حضنتني مالها جميلة يا ياسمين.
قالت ياسمين و هي بټعيط علي دموع جميلة معرفش يا ماما انا كنت قاعده جنبها على السرير جوة بكلمها فجأة سكتت و هعيطت و جريت عليك.
اخدت مريم ياسمين في حضنها اهدي يا ياسمين اختك كويسة تعالى تعالى اغسلي وشك.
و مشيت و انا نزلت علي ركبتي و انا ببعد شعرها من على وشها وقول پخوف قوليلي يا روح ماما مالك يا قلبي في حاجة بټوجعك.
هزت راسها بلا و هي بتقول من بين شهقاتها ماما انا خاېفة اوي انت قولتيلي اني لما هنام هصحى ابقى كويسة لكن مقولتليش اني هاخد حقنه قبل ما انام انا سمعت الدكتورة اللي مع الدكتور تحضر حقنة فيتامين يعني اي يا ماما!! و اني هخادها دلوقتي ماما انا بخاف من الحقن اوي و انت عارفه مش عايزة لالا.
اخدتها في حضڼي و انا بمشي بيها على الاوضة يا قلبي دي حقنة صغيرة خالص علشان تبقي قوية اوي مش هتحسي بيها.
رفعتها على السرير و قولت ليها بمرح عارفه لو اخديها هتبقي شطوره و هجيلك كل اللي انت عيزاه و ايه شئ.
قالت ووهي بتمسح دموعها بضهر ايديها بجد يا مامي
بوستها من دماغها بجد يا روح مامي.
اي ده عموا ياسين.
بصيت ورايا بسرعة اول ما سمعت جملتها و لقيت ياسين جاي علينا بخطوات بطيئه جدا و عيونه متثبته على جميلة بندم ندم ظاهر و بشده كمان هدومة مش مترتبة وشه احمر قرب من السرير و قعد على ركبتة و هو بيتأمل ملامحها بحب رفع كف ايده و هو بېلمس وشها برقة و قال برعشه انت جميلة مش كده
كنت مستغربة ان جميلة تعرف ياسين و هو يعرفها لقيت جميلة قالت بتساع ليا ماما ده عموا اللي لعب معانا قبل كده.
دموعي نزلت بقوة و انا بفتكر انهم افتكروه ابوهم لما شافوا عموا ده و ده اصلا باباهم.
هز راسة بقوة و لقيته بعيط پقهر و هو بيشد جميلة لحضنة لا لا انا بابا يا جميلة انا بابا يا حبيبت قلب بابا و عيونه من جوه.
↚
غمض عيني و انا مش مصدقة جملتة الاخيرة ولا حالتة الضعيفة لقيت جميلة بعدد عنه و هي بتشاولي اقرب مسحت دموعي و قربت منها و هي همست مامي ده بابا بجد
ابتسمت بهدوء و انا بمسح على وشها بلطف اه يا عيون ماما ده بابا.
ضحكت جميلة ضحكه رقيقة ضحكت على ضحكتها و هو بعيط و مش مصدق
سامحيني يا جميلة سامحيني يا قلبي انا اسف اسف... قوليلي يا بابا تاني قولي بابا تاني يا قلبي.
قالت بفرح انها و أخيرا قالت الكلمة اللي كل صحابها بيقولوها بابا.
انتهد بقوة و بصلي بعيونة الحمرا ياسمين فين ياسمين بنتي صح
هزيت راسي و انا ببعد وشي و حطيت ايدي على بوقي اكتم شهقاتي و في نفس اللحظة لقيت مريم داخلة بياسمين اللي اول ما سمع صوتها قام بكل قوة جري عليها تحت صدمة مريم اللي بصالي حضنها بقوة و هو بيشم ريحتها يا حبيبت قلبي يا روحي يا عمري انت.
ضحكت بلطف عموا ياسين.
بعدد عن حضنها و هو بيهز راسه بلا و قال بمشاعر جياشة انا بابا يا قلبي ابوكي انت و اختك.
بصتلي پصدمة و هي مش مصدقة و انا هزيت راسي بموافقة على كلامة لقتها حضنته تاني و بقوة اكتر و قالت بعتاب كنت فين يا بابا انا و جميلة كنا كل يوم بليل بندعي تيجي نشوفك و تلعب معانا.
مش هبعد تاني ابدا ابدا هفضل معاكم طول عمري و طول حياتي اسف يا قلب بابا.
بعدد عن حضنه و هي بتمسح دموعه بطفولة ده وعد انك مش هتعبد تاني انا و جميلة عايزينك تبقى معانا و ماما كنت بسمعها و هي بتصلي و تقول اسمك بټعيط.
بصيت لبعيد لما بصلي و بعد عن جميلة خرجت برة الاوضة.
و بعد دقايق لقيته خرج ورايا حسيت بية حسيت بنفسة اللي مش منتظم حسيت بضربات قلبة السريعه همس برعشة مليكة انا عرفت الحقيقة رنا كلمتني كلمتني بعد ما سمعت كلامك و روحت لدكتور اتأكد كلمتني قالتلي انها غيرت كل التقارير و اديت للدكاترة فلوس علشان يقولوا اني مستحيل اخلف انا.
قاطعته و انا بلف له ياسين بعد اذنك ادخل للدكتور علشان تجهز للعملية.
قرب كام خطوه مني و هو بيقول برجاك اسمعيني بس انا مش جاي اقول اسف لانها كلمة قليلة اوي اوي انا جاي اقولك اني ب...
متقولهاش متقولهاش يا ياسين.
دموعة نزلت و اجبرني ابص في عيونه اللي كلها ندم طيب فرصة فرصة.
العملية يا ياسين بعد ما اطمن على بنتي.
و سبيته و مشيت مشيت بعيد عنه و
انا بكتم شهقاتي علشان بيسمعهاش مني بحمد
ربنا انه عرف الحقيقة بس بعد
فوات الاوان بعد سنين بعد ما شك فيا حتى لو بحبه مش هينفع نرجع عارفة هو هيقول ايه عارفة انه عنيد و هيعمل المستحيل علشان نرجع بس كرامتي صعب صعب اثق فيه تاني حتى لو على حساب قلبي.
و بعد يوم الفحوصات اتعملت لياسين و طلع معندوش اي مشاكل و نسبة التطابق نسبة ميه في الميه.
كنت واقفة قدام باب العمليات انا و حنين و بعد زعيق في مريم انها تمشي هي و ياسمين علشان نفسيتها.
كنت راحه جاية بقلق العملية طولت المفروض تلت ساعات دلوقتي احنا داخلين على خمس ساعات.
مليكة اقعدي اهدي.
قولت بقلق مش قادره يا حنين مش قادره.
كنت بفرق في ايدي بتوتر و اخيرا لقيت باب العمليات بيتفتح و بيخرج منه الدكتور بتعب جريت علية انا و حنين و قولت بلهفه طمني يا دكتور بنتي جميلة بخير
ابتسمت بأرهاق العملية نجحت و جميلة هتبقى زي الفل.
بكيت من الفرحة و حنين قالت الحمدلله الحمدلله
قربت من الدكتور و قولت بعد ما بلعت ريقي و ياسين
↚
انتهد الدكتور هو كويس بس حصله شلل مؤقت نتيجة العملية.
انت بتقول ايه مستحيل
متقلقيش مش شلل كلي حضرتك رجلة هتبقى من الصعب يحركها بعد العملية هتبقى تقيلة يعني مع العلاج الطبيعي ممكن شهر او اتنين و يبقى زي الفل بعد اذنك.
ممكن اشوفهم
جميلة بعد اربعة وعشرين ساعة اما جوز حضرتك هيتنقل اوضة عادية و ممكن تشوفيه عادي.
هزيت راسي بهدوء و بعد دقايق روحت اوضة كنت واقفه على الباب و شيفاه بيفوق و دموعي نزلت على الحالة اللي هيبقى فيها اول ما هيعرف دخلت له و قعد على الكرسي اللى جنب سريره و قولت ببتسامة حمدالله علي سلامتك.
فتح عيونة ببطئ و هو بيحاول يهمس جميلة بنتي... كويسة.
محستش بنفسي غير و انا بطبطب على ايده زي الفل بقت كويسة الحمدلله.
حاول يقوم و يحرك رجله لكن معرفش بصلي تاني و هو بيقول بستغراب مش حاسس برجلي يا مليكة!!
قولت و انا بحاول ابتسم له لكني ڠصب عني دموعي نزلت اسفة لكن الدكتور قال ان عندك شلل مؤقت حاجة شبة بسبب العملية و مع العلاج الطبيعي خلال شهر او اتنين هتمشي عادي... اسفة.
كنت بعيط عليه لكن فجأة حسيت بكهرباء بتخترق جسمي مع لمسة ايده على خدي بيمسح دموعي بحب بصتلة و انا شايفه ابتسامتة و انت پتبكي ليه مش اهم حاجة جميلة بقت كويسة خلاص ليه الدموع دي
بعيط عليك على حالتك
ضحك بضعف يا مليكة مش مهم كلها كام يوم هرجع يعني ممكن تعدليني
طبعا
قربت منه و انا بعدل المخده و مسكت كتفه و انا بعدله بهدوء و من غير ما احس لقيتني باصه على وشة القريب مني اوي و عيونه الي متبعاني بحب و شوق.
كنت حاسه بنفسة بيضرب في وشي لقيتة همس ممكن اعمل حاجة بس من غير ما اضايقك
مستناش اني اوافق و لقيت ايده الاثنان بتتلف عليا و بيشدني لحضنه پعنف اتصمرت مكاني مقدرتش ابادلة الحضن كنت حاسة بنفسه العالى و فجأة سمعت صوته اللي بيخرج بصعوبة و كأنه بعيط سامحيني انا اسف انا غبي انا متخلف سامحيني ولله بحب ولله مقدرت اكمل حياتي بعدك وحشني حضنك وحشني لمستك وحشني صوتك و صوت قلبك ليا عارف اني غلط اني شكيت فيك بس اقسم بالله ڠصب ڠصب عني كنت معمي كنت اهبل كنت كنت مصډوم كنت كل ليلة اقعد و اشم في هدومك اللي سبتيها كنت بتمني تبقي موجودة كنت بكدب نفسي ان غلط لكن شيطاني كان اقوى مني.
جسمة بدأ ينتفض و انا دموعي نزلت و حضنته بقوة لاني انا كمان وحشني حضنة وحشني وحش قلبي المهزق.
صوته اترعش اكتر و هو بيكمل و بيشدد من حضڼي ولله بحبك والله بحبك و بحب جميلة و ياسمين دول ولادي عارفه اني شوفتهم في الفندق قعد العب معاهم و منجذب عليهم معرفش ليه وقتها لكن دلوقتي عرفت علشان
من دمي علشان انا ابوهم و انت امهم مليكة انا عايزك عايز نرجع علشان ولادنا و علشان انا مش هقدر اعيش من غيرك ولا غيرهم انا ممكن اموت.
همست برعشة ياسين كفاية.
هز راسه بقوة و هو بيضمني له اكتر و كأنه عايز يدخلني جوة ضلوعه و قال بنهيار مش قادر ابعد عنك انت انت وحشاني انا حابب انهار في حضنك سبيني ابقى ضعيف معاك سبيني اندم في حضنك مش قادر انا استحملت لغايت ما جيت المستشفى بالعافيه كنت محتاجك.
غمض عيني پألم مينفعش يا ياسين مينفعش انا مش مراتك اللي انت بتعمله ده حرام ابعد بعد اذنك.
سكتت و انا بعدد عنه و قلبي بيوجعني بصتلة بۏجع و هو قال بلهفه طيب اي رايك نتجوز انا مستعد اكتب عليك فورا.
هزيت راسي برفض ياسين ارجوك بلاش اللي انت بتعمله في نفسك ده انت تعبان.
انت مش هترجعيلي
زعقت بصوت ضعيف مش هينفع مش هينفع نبقى مع بعض انا مش واثقه فيك انت شكيت فيا يا ياسين فاهم يعني ايه شرف ازاي عايزني اثق فيك و اسلمك قلبي و ثقتي للمره التانية ازاي
قاطعته قبل ما يتكلم ياسين انت تعبان و اللي انت بتعمله ده غلط على صحتك نبقى نتناقش بعد ما تخف ممكن تسمع كلامي بعد اذنك كفايه عناد.
↚
و بعد شهر ونص رجعت الضحكه لقلبي مع ضحكه جميلة و ياسمين.
كنت كل اسبوع اجيبهم يقعدوا مع ياسين و انا افضل قاعده بعيد عنهم شيفاه بيتعامل بكل حنية و حب ليهم و هم ازاي مبسوطين و بيضحكوا من قلبهم الصغير.
كنت كل يوم اجي اعتني بياسين اكله اشوف الادوية بتاعته و احضر معاه التمارين تحت نظراته اللي كلها ندم و رجاء لكني قررت متكلمش في اي شئ غير لما يبقى كويس
و انهردا اخر يوم في المستشفى و أخيرا رجع يمشي على رجله تاني كنت طايرة من الفرحة و هو ضحك من قلبة و حمد ربنا على نعمته اللي اتحرم منها شهر و نص و قد ايه في ناس كتير مش حاسه بكل النعم اللي عندها و اولهم الصحة.
عايز اشوف جميلة و ياسمين.
هزيت راسي بهدوء و انا بركب جنبة العربية و قولتله عنوان بيتي.
كان طول الطريق كل دقيقه يبص عليا عارفه انه عايز بتكلم.
وقف العربية فجأة على جنب بصتله بستفهام
↚
وقفت ليه
انتهد بقوة انا خفيت يا مليكة احنا لازم نتكلم مش قادر.
قول اللي عندك ضمن حدود الولاد و بس.
مش فاهم قصدك اية الولاد بس!
قصدي اي نقاش مابينا هيبقى ضمن حدود الولاد بس يا ياسين احنا مفيش بينا كلام اصلا.
قال بصرامة لا هنتكلم بعيد عن الولاد هتكلم عننا.
قولت بسخرية ياسين مفيش احنا احنا مبقناش واحد كل شخص بقى لوحده من زمان... زمان اوي من اول ما شكيت فيا.
انتهد و هو بيقول بندم انا عارف ان اعتذاري مش كفاية بس قدري موقفي انا كنت ضحېة لخطط رنا طليقتي انا راجل الفكرة ډبحتني.
قولت بۏجع عارفة يا ياسين لكن ده الجزء الاخير في القصة اما الجزء الرئيسي انك شكيت اني كنت في حضڼ راجل تاني انت متخيل احساسي وقتها وانت بطلقني و انا بقولك بكل شغف و حب اني حامل في بناتنا!!! متخيل الراجل الوحيد اللي حبيتة من كل قلبي يشك فيا لدرجة دي مفيش ثقه بينا
قال بلهفة و هو بيحضن كف ايدي جوة ايده ولله ما هتتكرر همشي وراكي و انا مغمي عيوني ولله اقسم بالله اللي عمري ما اقسمت كدب مش هتكرر انا بحبك ولله لسه بحبك رغم كل شئ كان حبك جوايا.
بصيت في عيونه ما انا كمان لسه بحبك و بحبك اوي كمان.
طيب ايه اللي يمنع نبقى مع بعض و نعيش زي اي اسرة سعيدة مع بناتنا تعالي نتجوز.
ابتسمت بهدوء و انا بسحب ايدي بس يا ياسين انا مش هقدر اسامحك على اللي عملتوا فيا طول ما جوايا الحاجز ده عمري ما هكون معاك انا حتى مش قادره اسامحك كل ما افتكر كلامك وقتها بحس بنفور منكو لو رجعت هرجع بضغط مش هينفع.
ابتسم بۏجع للدرجادي ۏجعتك و انا زي الغبي.
سكتنا احنا الاثنين كل واحد بيفكر في التاني بصيت ناحية الشباك و انا بمنع دموعي تنزل ولله حاولت اسامح انا مش قاسېة عليه لكن هو شك و طلما الشك دخل في علاقتنا اول مرة في اهم شئ يبقى من المحتمل يدخل تاني و كمان انا قلبي بيحبه لكن انا مش قادرة اسامح على الإهانة ولا على الظلم ولا على اي كلمة قالها في حقي وقتها عارفه انه ضحيه زيي لكن مش في القصة كلها هو ضحېة افكارة ضحېة لشيطانة ضحېة انه انه شك اني ممكن اخونه لمجرد اني حملت و هو متاكد انه مش بيخلف.
هو كمان كان بيلوم نفسه كل دقيقه كل ثواني على اللي قاله ليها مش قادر يصدق انه ضيع حب عمرة بسبب شك كان ممكن يتأكد وقتها كان الوضع هيختلف كان ممكن يسمع كلامها كان ممكن يأمن بربنا و ان بعتله النعمة دي مع الإنسانة الصح لكن هو غلط غلط دلوقتي بيحاول يصلح مش هيستسلم عارف انه صعب او ممكن مستحيل لكن عمره ما هستسلم.
و بعد نص ساعة من الصمت انتهد وانا بمسح دموعي و بصتلة ياسين ولادك تقدر تشوفهم في اي وقت تقدر تمارس معاهم كل حقوقك دول ولادك عمري ما هحرمك من جميلة و ياسمين بناتك انت ابوهم مهما كان و تقدر تيجي البيت في اي وقت كمان و تقدر تخادهم تخرجهم و يبقوا معاك بس من غير بيات بره البيت لان مش هقدر ابعد عنهم يوم كامل بس كده خلصت كلامي.
هز راسه بهدوء و هو بيرفع كف ايده مسح دمعة فرت من عيونه و ابتسم و هو بيقول و انت اقدر اشوفك زيهم انت كمان من حقي حتى لو مش مراتي لكن انت من حقي انا كلمة مدام مليكة هتبقى دايما مدام مليكة ياسين عمرها ما هتتغير او انا هسمح ان حد تاني او اسم تاني يبقى بعد اسمك غيري انا... فاهمه حتى لقب مطلقة يبقى مرتبط بأسمي طلقيه ياسين زوجة ياسين ام ولاد ياسين انت بتاعتي انا حتى لو مش موافقة نرجع دلوقتي بس انا مش هستسلم من حقك تزعلي من حقك لكن خلي كلامي حلقه في ودنك انت كلك حقي.
بنكرش اني فرحت من جوايا من كلامة و ملكيتةانا عارفة انه متملك في الحته دي خصوصا عليا علشان كده كانت رد فعله عڼيفة محبتش اجادل
معاه اكتر من كده و قولت متقلقش كده كده
↚
عمري ما هدخل راجل غريب على بناتي....
ولا انا.
انتهد بهدوء و بدأء يتحرك للبيت و بعد ساعة وصلنا البيت اول ما وصلت لقيت جميلة و ياسمين بيجروا على ياسين و هو ضحك بقوة و نزل على ركبته ياخدهم في حضنة بحب كبير.
وحشتوني وحشتوني يا اجمل بنوتات.
قالت جميلة بفرحة انت كمان وحشتني يا بابي.
بصت ياسمين له و هي بتتشعلق في رقبته انت وحشتني اوي اوي يا بابا.
عيونه لمعت بحب و هو بيشيل الاثنان على ايده كل بنت في ايد و قام و هو بيبوسهم من دماغهم يا عيون بابا من جوه انا بحبكم اوي اوي بجد.
كنت واقفه بعيد و شيفاهم بيتكلموا معاه في كل حاجة تافهه و هو بيسمع بتركيز منهم مش بملل ولا عدم اهتمام.
كان عمال يلعب معاهم بحب بيجروا وارا بعض و شوية يهدف ياسمين و يمسكها تاني و جميلة تنزل فينزل ياخدها و يهدفها مرة زي اختها فعلا كانوا محتاجين ياسين في حياتهم و انا واثقه انه هيبقى اب ممتاز.
بعد سنه من المواقف الكتير و هدايا اكتر منه و لعب في عقول العيال و هي بتيجي تقولي بابا بيحبك كنت عارفة انه السبب في كلامهم لكن و برغم كل حاجة هو عملها لسه في جوايا نفس الحاجز اه قل بنكرش لكنه لسه موجود.
ماما بابا اتأخر اوي
قولت بقلق و انا باصة على الباب مش عارفه يا جميلة هو كلمني و قال انه نص ساعة و هيبقى عندنا.
يا ماما الشمع هيبرد و الضيوف وصلوا كلهم.
ضړبتها على جبنها شمع ايه اللي هيبرد يا ياسمين استهدي بالله.
مريم حنين خليكم معاهم انا هطلع برة اشوفه.
سبتهم و انا بتجه عند الباب و غضبانه ازاي يتاخر على عيد ميلاد الولاد!!!
فجأة قبل ما اوصل لباب البيت الانوار اطفت إلا من نور ضعيف من معرفش مصدره بصيت قدامي حسيت ان في حد جاي من نفس نفس قرب مني كنت متاكده انه هو الانوار رجعت و بصيت عليه كان يخطف القلب ببدلة زرقاء زي لون فستاني اللي معرفش عرف منين لونة كان مسرح شعرة بطريقه تهبل مع دقنه اللي حلقها خالص و بقى شكلة يخطف اكتر وقف قدامي مباشرة و في ايده ميكروفون مسك كف ايدي و عيونة في عيوني و انا مش فاهمة واقفه لية و متحركتشو بدأ يغني و بصوتة الجميل صوتة اللي دايما كان حلو و حنين.
شكل المكان زي مكان
متغيريتش حاجات كتير
شايف بعيني ذكريات من قلبي حبتها بضمير.
غمض عيني بتأثر و انا بتخيل كل لحظة كنا سوا مبسوطين مع بعض و قد ايه كنا.. كنا بنحب بعض كانت ذكرايات.
لفني له و بيقنا واقفين في وش بعض رفع ايدي اللي كانت بين ايده حطها على كتفه و كف ايده على وسطي كل ده و عيونه في عيوني بيتعمق فيهم بيأثرني للمرة اللي معرفش عددها كان بيعتذر مع كل نظرة حب منة.
بدأنا تمايل مع الاغنية و هو كمل بشغف مع ابتسامة.
اجمل سنين انا عشتها كانت هنا...
كل الناقص في المكان انت و انا
و تفصيل كتيرة مش ممكن احسها من غيرك.
دموعة نزلت و هو بيقول بكل الحزن و الۏجع اللي ظهر في صوته بكل قوة و بشدد عليا و كانة هيفقضني.
معقول اكون موحشتكيش
من يوم بعدنا مش بعيش
رغم الفراق مفرقتنيش
قرب وشة من وشي و قال و انا دموعي بتنزل عندك خلاص واقفه الحياة..
شدني لحضنة و قال و هو بيطبطب على ضهري و انا بنتفض تحت ايده بۏجع و قلبي دقاته سريعة مع دقات قلبة اللي سمعاها.
من بعد حضنك حضڼي ماټ....
وكلامي يشبة للسكات
↚
فضيلي منك ذكرايات... ذكرايات.. اااه
و اللي فضلي مني اااه.... اااه.
بعدد عنه و انا بهمس له كفاية كفاية.
رفع ابهمه و مسح دموعي اللي نازلة على خدي بهدوء و همس اللي يريحك.
وقف الاغنية و الكل سقف بقوة على جمال صوتة و انا بعد عنه و هو مسح دموعة بسرعةجري على جميلة و ياسمين شالهم مع بعض حضنهم كل سنة و انتم بخير يا احلى هدية في حياتي كلها.
و حضرتك طيب يا بابي.
اتكملت جميلة صوتك حلو اوي.
هزت ياسمين راسها و هي بتلف وشة ليها اوي يا بابا و الرقصه مع مامي تجنن.
هزت جميلة راسها و هي بتلف وشة بردو و البدلة جميلة نفس فستان مامي.
ضحك عليهم طيب يالا علشان تديكم الهدايا.
سقفوا بحماس و نزلهم و بدات كل واحده تفتح الهدية لكني وقفتهم لا جميلة ياسمين بعد ما نطفي الشمع.
ماشي يا مامي.
يالا بينا ده اول عيد ميلاد ما بابي بتاعنا.
ابتسم بتأثر من كلمة ياسمين و قد اية كان غبي لما حرم ولاده من وجودة و هو كمان اتحرم منهم كل السنين دي.
ياسمين و جميلة كانوا في النص و ياسين وراهم بيطبطب على كل واحده بيحب و انا واقفه بعيد عنهم نسبيا بصلي بياس و فجأة لقيت جميلة بتبصلي لا ياسمين استني مامي تعالى اقفي معانا.
اه يا مامي تعالى.
بصتلة بشړ على كلمتة الاخيرة ولكن ضحكت على رياكشن وشة الطفولي شبهم.
روحت وقفت جنب ياسين و بدانا اغنية العيد ميلاد.
سنة حلوة يا جميل سنة حلوة لجميلة و ياسمين سنة حلوة يا جميل.
طفوا الشمع و فجأة حضنوني انا و ياسين سوا و قالوا بصوت واحد كل سنة و انتم معانا سوا بابي و مامي.
نزلت على ركبتي و ياسين و قولت بحب يا حبايب قلبي كل سنة و انتم منورين حياتي كلها.
ابتسم ياسين كل سنه و انتم حياتي كلها ربنا يحميكوا يارب العالمين.
بسوني من خدي انا و ياسين و كل واحده جريت على الهدايا.
وقفت اتفرج على فرحيتهم و الكل بيلعب معاهم بحب.
حسيت في عيونك و قلبك قالي ان في أمل نرجع وانت في حضڼي.
مبصتش له و قولت معرفش ممكن اعرف اسامحك لكن مش اكيد ممكن بعد سنين يكون الحاجز اتبخر ممكن ليه لا ممكن كل شئ وارد.
بصلي و قال انا بحبك.
انتهد و بصتلة انا عارفة انك بتحبي و انا كمان بحبك يا ياسين لكن للاسف الغلطة اللي عملتها اقوى من حبي و حبك.
ابتسم بأمل يعني في أمل نرجع و تبقي في حضڼي.
↚
ابتسمت له بهدوء و انا مقررة اجاوبة بطريقة غير مباشرة لاني فعلا مش هرجع لحد شك فيا كرامتي متسمحشحتي لو بحبهلكن حب مش كفاية و انا قلبي مش صافي بس في نفس الوقت ممكن...ممكن افكر مش اكيدلكن ممكن ارجع لو اتعافيت و علشان ولادي ممكن... وارد كل شئ وارد سبها للايام يا ياسين.
ابتسم بقوة و كان رسالتي وصلت له و قال بشغف انا عمري ما هستسلم و هحاول اخفي اي اثر للماضي اي فعل مني... بحبي.
قولت بتعب انت عنيد
قال بحب و عيونة مليانة باصرار انا مستعد اهد الدنيا طالما هبقى معاك انت وبس.
بيلف صوتك في المكان
لسة صورنا على الرفوف
و كلام كتبتة من زمان
و ضحكتك بين الحروف
اسمك حبيبتي في كل لحظة انا بنطقه
احساس بعادك كل يوم انا برفضوا..
وانا عمري قلبي في يوم هيحس بواحده تانية غيرك.
عندما قولت لي كلمة أحبك فعلت المستحيل حتى اصبح معك للابد لكن عندما اصحبت لك انت فعلت المستحيل حتى ابتعد...و العكس في كل مره.
تمت