رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول
رواية الليلة التي دمرتني نادر وفتون كاملة جميع الفصول
انا مش عارفه انت ازاي مبسوطه ومرتاحه كده وانتي حامل ولسه ما اتجوزتيش ده لو الموضوع ده اتكشف هتروحي في داهيه
ضحكت وهي بتحط المناكير بهدوء وقالت انتي هبله يا سهام يا حبيبتي ايه ما اتجوزتيش دي…انا كاتبه كتابي ا معملتش حاجه غلط ولا حرام
سهام قالت بسرعه صح معملتيش حاجه حرام بس بيتهيألي ان الي عملتيه اكبر غلط …لانكم قدام الناس ليه مخطوبين انتو لسه فرحكم متعملش صحيح فاضل عليه يومين بس..لاكم محدش ضامن الدنيا محدش له امان
ابتسمت وقالت…الا نادر ..نادر الأمان كلو وانا ضمناه اكتر من نفسي
سهام اتنهدت وقالت.. لدرجادي
قالت بابتسامه وسعاده ..واكتر.. انا بعشقو الاسم نادر وهو فعلا نادر… مبسوطه قوي اني حامل ونفسي افاجئه بالخبر ده اول ما نعمل الفرح وابقى في بيته
سهام لطمت على خدودها بقوه وقالت يا مصيبتي منك هو انتي كمان لسه مقلتلوش انك حامل..يا فتون يا حببتي ما تنسيش ان اهلك صعايده حتى لو انتم عايشين في القاهره بس مش هيرضيهم ابدا لو عرفوا الموضوع ده وممكن يقطعوكي فيها
فتون ضحكت وقالت ..للمره الالف يا بنتي انا كاتبه كتابي.. اقول لك حاجه ما توترينيش كده انا مش فاضيالك و
لسه هتكمل رن التليفون بتاعها وردت وقالت بسعاده..حبيبي كنت لسه في سيرتك وحشتني يا نادر
جالها صوته الي بتعشقه بيقول ..وانتي اكتر يا قلب نادر .بقول لك ايه المفروض ننزل نشتري شويه حاجات تاني في الجهاز هستناكي تحت البيت
فتون قالت بابتسامه..حاضر نازله حالا
نادر ابتسم وقال وانا هستناكي يا قلبي
فتون قفلت معاه ولبست بسرعه وسهام بصت لها واتنهدت وقالت.. ربنا يهديكي قوليلو النهارده.. احكي له مش هتخسري حاجه اهو على الاقل يبقى عنده خبر بالموضوع
فتون قالت ..مش هقوله دلوقتي انا قولتلك هقوله لما نروح بيتنا دلوقتي فيه حاجات هنجيبها وارجع
مش هروح معاه الشقه اصلا مع ان ناقصها شوية تظبيطات
سهام بصت لها بغمزه وقالت تظبيطات برده
فتون ضحكت وقالت.. لا والله تظبيطات اصلا الدكتوره منعاني من الي جيه في بالك
ولسه هتطلع بعت لها مسج مكتوب فيها..البسي اوسع حاجه عندك .. عشان ما ارجعكش تغيريه
فتون ضحكت وبصت لنفسها في المرايه كانت لابسه لبس واسع اصلا وقالت…مجنون والله
ونزلت جري وهي مبسوطه جدا
وهيه نازله قابلها شاب في العشرينات وقال بضيق… ايه هو الباشا كلمك تاني ولا ايه
فتون قالت بخنقه ملكش دعوه يا حسام نادر جوزي ويطلع معايا في اي وقت وبباك وماما معندهمش مانع
حسام بصلها بضيق وقال ..انا ابن خالك وليه الحق اتدخل وبعدين ما تفرحيش قوي بكلمة جوزي ده حتت كتب كتاب مش اكتر
قتون ضحكت جامد وقالت.. حتت كتب كتاب حسستني ان احنا قرينا فاتحه ..لاخر مره هقولك خليك في حالك
و سابته ومشيت واقف بغيظ
كان مستنيها شاي بطله جميله جدا واقف عند العربيه بتاعته وبيبص في الساعه بملل لحد ما شافها نازله ابتسم بسعاده وقال كل ده يا فتون حرام عليكي يا بت ده انا اتصلت عليكي من نص ساعه
فتون ضحكت وباسته من خده بسرعه وقالت.. انت وحشتيني اوي على فكره
نادر شدها عليه وقال.. بجد انتي كمانوحشاني..وشدها عليه وقال..وحشاني بشكل ميتقالش بالكلام ابدا
فتون ضحكت وبعدتو وقالت… لا لا لا مش هينفع النهارده خالص انا هشتري الحاجات وانت راح لوحدك الشقه ظبطها
نادر استغراب وقال.. ليه يعني
بقلم….زهرة الربيع
فتون قالت.. اصل انا تعبانه وعازه ارتاح شويه
نادر ضحك وشدها.. عليه وقال..يا بت ما انا هريحك اخر راحه وحياه عيونك
ضحكتووبعدت وقالت..بس يا نادر احنا في الشارع.. ايه الكلام ده ..يلا وزي ما قلت لك هنطلع نجيب الحاجات وبس خلاص كلها يومين وابقى بين اديك
نادر ابتسم وقال..ماشي يا ستي يومين هستناهم واشوفك هتروحي مني فين
فتون ضحكت وقالت ماشي يلا بينا
وطلعوا على السوق بسعاده وانبساط وعدى عليهم اليومين في تجهيزات الفرح..وكان نادر بيكلمها كل دقيقتين ومبسوطين جدا
يوم الفرح بالليل كانت عروسه زي القمر وحواليها اهلها بيزغردو بفرحه وسعاده
سهام قرصتها في ركبتها وقالت…عقبالي يا رب
فتون ضحكت و قالت يا رب يا سوسو عقبالك بجد
ونزلت على السلم وكانت تخطف الانظار وكان نادر واقف مستنيها واول ما شافها ابتسم بسعاده وقرب عليها اخذها من ايدها وقال بهمس عند ودنها…انا لو مكان القمر الليله دي اتخبى
فتون بصتلو بسعاده وضحكت بخفه وقالت بهمس…خف عليا شويه ممكن ادوخ منك هنا في الفرح ومنظرنا يبقى مش تمام
نلدر ضحك من قلبو وشدها من ايده في فرحه وطلع بيها على الصاله بسعاده وطلعوا على المسرح
و كانو صحباتها بيباركولها و اخر انبساط
نادر فجأه اتوتر ووقف ومسك المايك وبصلها وابتسم وقال في المايك… فتون انا مش هقدر اكمل مستحيل اتجوزك
اتسعت عيون الجميع بدهشه وصاحبتها لطمت على خدها
انا فتون ابتسمت و قالت.. نادر بلاش هزار بقى ده وقته
بس صدمها لما قال بتاكيد …هو فعلا مش وقته بس انا اسف اني اتاخرت مش هقدر اكمل معاكي
بس كانت الصدمه الاكبر ليها وللحضور لما قال قدام كل الموجودين … بالنسبه للكام ليله اللي قضناهم سوا اعتبريهم هديه مني ليكي ووووو
يتبع…..
↚
بالنسبه للكام ليله اللي قضناهم سوا اعتبريهم هديه مني ليكي
امها ضربت على خدودها بقوه والناس كانت بتبص لفتون وبيتهامسوا عليها
وهيه كانت في حاله صدمه رهيبه وبتبص له بدموع ومش مصدقه الجمله اللي قالها قدام الناس
امها قربت منها مسكتها من ذراعها وبقت تهزها بقوه وقالت بغضب ..صحيح الكلام ده صحيح الحيوان ده لمسك صحيح يافتون ردي علياااااا
فتون كانت متجمده ومش بترد عليها وبتبص لنادر بصدمه رهيبه
نادر بص لها شويه ولسه هيمشي مسكت ايده وبقت تبص لعيونه بنظرات تدبح ودموعها بتقع على خدودها وقالت بصوت ضعيف…ليه
نادر كان مش بينطق وسحب ايده ومشي من غير ما يرد عليها و اول ما بعد خطوات سمع صوت صرخه امها وقرايبها لما فتون وقعت على الارض مغمى عليها
التفت لها وكان هيرجع بس ضم اديه بياس ومشي واول ما طلع من الصاله وقف عند العربيه بتاعته وبقى يفك الكرفته وزراير القميص الفوقانيه وبقى يبكي بالصوت مسموع ودموعه بتنزل بحزن شديد
حط ايده على قلبه وكان حاسس بوجع شديد جدا بس سمع صوت من وراه بيقول… برافو عليك بحب الناس اللي بتسمع الكلام بتريح وترتاح
نادر بصله وعنيه بتشع من الغضب وقرب عليه وقال بسرعه انا نفذت كل طلباتك اختي فين يا حسام
حسام بصله بسخريه وقال متخيل اني ممكن اقول لك هي فين
نادر بصلو بغضب شديد ومسكه من القميص بتاعه وقال بزعيق.. ومتقوليش ليه..انا مش نفذت اللي انت قولته بالحرف الواحد..و خليتني فضحت مراتي قدام الناس كلها ..اخلص اتكلم نهله اختي مريضه ومش بتستحمل البنت تعبانه هيه فين
حسام لف حواليه وقال لو اختك مريضه ومش بتستحمل وانت خايف عليها فعلا تنفذ باقي طلباتي
نادر بلع ريقه وقال بدموع..هطلقها ..هطلقها حاضر بس رجع اختي الاول
حسام قال بسرعه… لا يا حلو اختك مش هترجع غير لما انت تطلق انا مش بديلك امان..انا مش فتون
نادر بصله بحقد شديد وقال.. انا مش فاهم انت تفكيرك ازاي كده ..ازاي عايز ترتبط بواحده غصب عنها ازاي عقلك يصورلك كده وانت اللي بنفسك قولت انك عارف ان في علاقه بيني وبينها واننا بنروح الشقه وانا مانكرتش وقلت كده قدام الناس زي ما قولتلي يبقى ازاي قادر… ايه ما عندكش كرامه ما عندكش دم مبتحسش
حسام بصله بغضب شديد وقال لا عندي كرام وعندي دم بس هركنهم على جنب لحد ماتجوزها واحط ايدي على فلوسها الي سابهالها ابوها واظبط اموري وبعد كده هعرف ازاي احاسبها على رفضها ليا وهحاسبها كمان على ليالي الحرام اللي قضتهم معاك
نادر ضحك بسخريه وسط دموعه وقال… حرام بلاش انت تتكلم على الحرام الكلمه دي ما تمشيش على لسانك اصلا ..فتون اشرف منك ومن 10 زيك ومعملتش حاجه غلط ولا حرام انا وفتون كاتبين كتابنا ولو مكناش حابين نعمل فرح كنت اقدر اخدها قدام الكل من ايدها يوم ما كتبنا الكتاب واروح بيها شقتنا عادي جدا لانها ببساطه مراتي وده اللي مش هتقدر تغيره..حتى لو طلقتها غصب عني برده هتفضل مراتي مش بمزاجك تشيلها من على اسمي ولا بمزاجك تشيلني من قلبها
بكره الصبح هاجي اطلق زي ما انت عايز بمجرد ما اطلع من هنا الاقي اختي واقفه قدامي هنا قدام البيت والا لو كده كده هخسرها.. هخسرك كل حاجه يا حسام كل حاجه
قال كده وطلع بالعربيه وهو بيلعن نفسه الف مره على الموقف اللي حطها فيه مشي بسرعه ووقف في مكان معزول وبقى يفتكر اللي قالو ومنظرخا حس بدموعه بتحرق عيونه ومقدرش يمنع نفسو من الانهيار زعق بصوته وهو بيضرب الدركسبون وبيقول بدموع…سااااافل حيووااااان اناني …ااااه ونزلت دموعه بحسره على امنياتو كلها اللي راحت في الارض
عند فتون كانت الدكتوره خارجه من عندها وقالت.. يا جماعه اهدوا الي حصل ده طبيعي هيه شكلها اتوترت شويه واصلا ده بيحصل طبيعي في الشهووو
بس قاطعتها سهام وقالت بسرعه… طيب يا دكتوره طيب شكرا احنا فهمنا هي اصلا كانت متوتره فعلا
الدكتوره استغربت انها قاطعتها كده بس اتوقعت ان اهل فتون ميعرفوش بحملها.
ام فتون بقت تبصلهم بشك وقالت..كنتي عايزه تقولي حاجه ثانيه يا دكتوره نرمين
سهام بصتلها برجاء والدكتوره قالت ..لا ما فيش انا كتبتلها شويه ادويه وان شاء الله تبقى بخير
ثاني يوم كان المأذون تحت وطلعت والدة فتون تناديلها وقالت بغضب …قومي يا اختي يلا..خليه يطلق ونخلص قبل ما اعمامك في الصعيد يعرفوا وتبقى كارثه وفضيحه عليا وعلى اللي خلفوني
↚
فتون كانت في حاله صدمه رهيبه ولسه قاعده بالفستان ودموعها على خدها ومكياجها نازل على وشها بصت لامها وقالت بزهول ودموع… انا ما عملتش حاجه للفضايح والمصايب يا ماما..انا كنت متجوزه ..انا ذنبي ايه انو طلع قذر
بقلم…زهرة الربيع
امها شدتها من ايدها بغضب وقالت… لا ذنبك يا اختي مكنتش قادره تصبري لحد ما يتجوزك قدام الناس ازاي توافقيه على حاجه زي كده.. قومي معايا يلا وشدتها من ايدها ونزلت بيها بنفس هيئتها وفضلو مستنيين نادر الي اتأخر جدا
نادر بعد شويه دخل وابتسم بالعافيه وقال صباح الخير
فتون رفعت عنيها ليه وهيه بتبصله بقوه وحقد
نادر نزلت دمعه من عيونه مسحها بسرعه لما شاف هيئتها والماذون قال بنفاذ صبر..كويس انك جيت يا ابني يلا خلصنا بقى
حسام كان واقف وبيبص للي بيحصل بفرحه شديده بس اتصدم لما نادر قال مش هطلق انا مش هطلق مراتي
فتون وقفت واهلها بيبصواله بزهول شديد نادر قرب منها ومسك ايدها وقال فتون مراتي احنا كاتبين كتابنا مش هستنى اعمل افراح هاخدها دلوقتي على بيتنا ولسه هيشدها من ايدها فتون زقت ايده بغضب وقالت بصراخ.. انت مجنون انت لا يمكن تكون طبيعي
نادر شدها من ايده رغم الالم اللي جوه قلبه وجه طالع بيها حسام جري وراهم وهو بيقول سيبها ملكش دعوه بيها
بس نادر ركبها في العربيه تحت زهول الجميع ومرضيش يسمع لاي حد
حسام طلع وراه ولسه هيتكلم نادر بصلو بغضب وقال استعد انت حسابك معايا طويل..كل دمعه نزلت من عينيها هدفعك ثمنها وهدفع معاك علشان ما قدرتش احميها من ندالتك
بقلم…زهرة الربيع
حسام بصلو بغضب وقال…طب و اختك مفكرتش فيها
نادر ضحك بسخريه وقال..مش حابب اصدمك بس اختي عندي في بيتي.. لو كنت اعرف انك مضيفها في شقتك اللي في المعادي والدنيا تمام كده مكنتش قلقت للدرجه دي وبصلو بنظره ترعب وقال….وحزاري تفكر تقرب لها تاني هتلاقي مفاجأت مش هتعجبك خالص
قال كده وطلع على عربيه من غير ما يفهموا اي حاجه وهو جذب شعره بزهول مش مصدق ازاي عرف المكان ومين قاله
فتون كانت قاعده في العربيه غضب شديد مش عايزه تروح معاه مكان بس في نفس الوقت عايزه تعرف ازاي حصل كل ده وليه عمل فيها كده فضلت ساكته ودموعها بتنزل بألم
نادر اتنهد بحزن وقال .. انا اكيد مش هينفع اقولك اسف بس كل اللي هقولك اني ..اني محبتش قدك في حياتي يا فتون
فتون بصتله بدموع و قالت ..امم ما انا عارفه شفت الحب ده امبارح شوفته في اللي عملته واللي قلتهولي قدام الناس …بس عادي الغلط مش غلطك..انا اللي حيوانه واستاهل لاني وثقت في واحد زباله زيك
قالت كده وبصت قدامها وهو اتنهد وشاف ان ما فيش فايده من الكلام معاها دلوقتي فضل سايق وهو ساكت لحد ما وصلو شقتهم
اول ما دخلوا بصت للمكان بدموع المكان اللي كانوا بيجهزوه حته حته بايديهم وبقت تفتكر اللي لحظاتهم سوا ..عدى قدامها شريط ذكرياتها في المكان ده..وجات في بالها ذكرى مؤلمه وهي بتبص على الاوضه بتاعه النوم ..بقت تستحقر نفسها وهي فاكره لحظه ضعفها معاه
فلاش باك
كانت واقفه على الكرسي بتنظف المكان ورجلها زلقت ولسه هتق ع لقتو واقف وراها وسندها بقت بين ايديه قعدوا على السرير وهي بين ايديه وبتبص لعيونه
نادر بص لعيونها بابتسامه جميله وقال..انا بحبك قوي
فتون ابتسمت وقالت انا كمان
نادر ارتبك من قربها وقربها ليه في لحظه جميله جمعتهم
فتون رفعت عيونها ليه برجاء وقالت..نادر لا ما ينفعش كده غلط لو سمحت
نادر بص لعيونها وقال …نادر مش قادر مش قادر خالص.. ما تخافيش مني يا فتون انا جوزك انا ممكن اخون نفسي وانت لا اوعي يا بت تكوني مش واثقه فيا
ابتسمت وقالت بسرعه..لا..لا واثقه فبك اكتر من نفسي
ابتسم بسعاده وقال…وانا عمري ما اخون الثقه دي يا قلبي واستسلمت بين اديه
فاقت من شرودها وغمضت عنيها بعنف وهي فاكره اللحظه دي وبتلعن نفسها عليها
نادر شاف نظرتها للاوضه ودموعها قرب منها وحاوطها باديه وقال …الي بتفكري فيه ده اجمل لحظات حياتنا مش عايز في يوم يكون سبب وجعك حاولي تنسي اللي حصل ارجوكي ..بلاش نظرات الحسره اللي شايفها في عيونك بلاش الندم ده
فتون دفعته بغضب وبعدت خطوات وبصتله وقالت بزهول …ندم…هه..لا يا نادر الموضوع مبقاش موضوع ندم وبس.. انا بقيت بستحقر نفسي اني سمحت لك تلمسني وتذلني بالطريقه دي ..وبكل سهوله تقولهالي قدام الناس.. ونزلت دموعها بغزاره وقالت…تقولي الكام مره اللي كنا فيها سوا اعتبريهم هديه مني قدام كل الناس قلتلي كده قدام اهلي واصحابي … يوم فرحي
نادر نزل عيونه في الأرض وفتون كملت وقالت…عملت كده ليه يا نادر ..للحظات فكرت ان انت واحد وسخ كنت بتتسلى وكنت ناوي تسيبني من الاول..ده الي اقنعت نفسي بيه وقولت واخيرا لقيت سبب للي انت عملته معايا…طيب رجعت ليه..وليه مطلقتنيش انا جيت معاك من غير رفض علشان اسالك وانت مضطر تجاوبني يا نادر
نادر رفع راسه بدموع مكانش قادر يتكلم وقال… نهله
فتون بصتلو باستغراب وقالت.. نهله اختك .. ايه داخل نهله باللي بقوله وووووو
يلا تفاااعل حلو ونشوف ايه اللي حصل ورد فعل فتون هيكون ايه وازاي نادر عرف مكان اخته
يتبع…..
↚
اختي الوحيده وكمان مريضه انا وماما معندناش غيرها… ليله فرحنا بعد ما طلعنا على الصاله وانا جنبك على المسرح جاتلي رساله فيديو ليها وهي مخطوفه ورساله مكتوب فيها بالحرف الكلام اللي قولتهولك معرفتش افكر في الوقت ده وكان لازم اختار …انا عارف اني بديتها عليكي في الوقت ده..بس انتي لو كنتي مكانها ولو كنت هجرحها هيه قدام الناس في سبيل اني ماخسركيش كنت هعمل كده مقدرش اخسر اي واحده فيكم
قال كده وقعد على الكنبه بخنقه
فتون اتسعت عنيها بزهول وقربت منه وقالت انت بتقول ايه..انت بتقول اي كلام علشان تبرر اللي عملته مين اللي ممكن يخطف اختك ويقول لك كلام زي ده اصلا
نادر ابتسم بسخريه وقال ..فكري انتي مين ممكن يعمل كده
فتون قالت بسرعه وغضب لا ما اعرفش للاسف
نادر قرب منها اكثر وقال.. متعرفيش حد حاطط عينه عليكي وعايزك باي طريقه واي ثمن حد بيكرهني بغير مني ما تعرفيش حد كده خالص …حد عندو استعداد ياختار التوقيت ده بالذات علشان يذلنا
فتون اتسعت عنيها بدهشه لما قال كده واول حد خطر في بالها حسام وقالت…قصدك حسام
نادر قال بغضب شديد مين غيره..خطفها وحطها في شقته اللي في المعادي وصور الفيديو وبعتهولي وجيه على الفرح عادي جدا ولا كانه عمل حاجه ..بس ان ربك لمرصاد ..كان الاتفاق اني اطلقك النهارده ..بس حصلت اخر حاجه توقعتها لما ابوه كلمني وقلي على المكان اللي هو خطف فيه نهله وقالي انه سمعه بيكلم الراجل اللي حارس الشقه ..ولما شافني عملت كده في الفرح فهم على طول ان البنت المخطوفه دي تبعي.. انا لما رجعت بالليل كلمني وقاللي ورجعتها
فتون اتصدمت من اللي سمعته مكانتش قادره تصدق اي حاجه اتسعت عينيها بصدمه ومشيت على الاوضه من غير ما ترد
نادر راح وراها بارتباك وقال ..فتون… انتي صدقتيني صح
فتون فتحت الدولاب بدموع لقت هدومها وحاجاتها اللي اشتريتها اخدت اول حاجه قابلتها عشان تلبسها لانها من امبارح بالفستان وقالت بدموع.. صدقت كل كلمه قولتها صدقتها زي ما بصدقك بالعاده كمان لاني عارفه حسام… بس اني اصدقك حاجه واني اسامحك حاجه تانيه خالص …بنسبالي مفيش اي مبرر انك تعمل فيا كده يعني خوفت يقتل اختك تقوم تختار تقتلني انا على العموم انا كل اللي يهمني اهلي زمان الفرح الزباله اللي اتعمل هيتذاع وكل اعمامي في الصعيد اللي كارهين ماما وكارهين قعدتها هنا في القاهره عند اخوها هيجوا يعملو فيلم..علشان كده هفضل معاك هنا فتره مؤقته لما يجوا ويمشوا هنطلق
نادر ابتسم بسعاده وقرب عليها وضمها ليه بقوه وقال… انا مبسوطه انك صدقتيني
فتون التفتتلو وبصتلو بدهشه وقالت..هو انت مسمعتش كل الكلام اللي انا قولته هيا بس صدقتك الي سمعتها
نادر حط قرب منها وبص لعيونها جامد وقال…..قلبي بيسمع منك الحلو بس.. انت عارفه بيعشقك ازاي …وميل عليها
بس فتون حاولت تبعد وقالت لو سمحت ابعد يا نادر انا مش طايقاك السعادي
بقلم…زهرة الربيع
نادر قربها ليه اكتر وبقى يبص لملامحها الجميله وقال وانا مش طايق بعدك اكتر من كده وقبل ما تنطق قربها ليه بالقوه
فتون بقت تضربه في صدر وتمنعه وكان متحكم فيها جدا خصوصا ان مشاعرها متلخبطه ومش عارفه تمنعه ابدا غمضت عينيها باستسلام وهو مندمج معاها في اجمل لحظات حياته
فتون قالت بارتباك .. نادر قلت لك لا..انا مش عايزه نادر…نادر لو سمحت
بس نادر كان في دنيا تانيه وبيقول بحبك قوي..قوي يا قلبي .. بس فتون فاقت من دوامة مشاعرها دي ودفعته بقوه وقال قلت لك مش هينفع خليك بعيد عني
نادر بصلها بدهشه وقال.. مش هينفع ليه
فتون قالت بغضب …علشان انا مش عايزه ادي لك هديه زي اللي انت اديتهالي كفايه عليك اللي خدته وقامت بغضب راحت ناحيه الحمام وهي بتاخد هدومها
نادر بقى ياخد نفسه وضحك على كلامها وبقى يبص لطيفها بابتسامه جميله
عند حسام كان هيتجنن من الغضب واول مكان راح عليه اوضه ابوه وقال بغضب شديد انت اللي عملتها يا بابا مش كده انت الوحيد الي عارف عنوان الشقه
↚
ابوه ارتبك جدا وقال عنوان ايه وعملت ايه يا ابني انا مش فاهمك بتتكلم عن ايه
حسام قال بغضب شديد لا فاهمني يا بابا طول عمرك بتبدي اختك وبنتها عليا حتى انها رفضتني قدامك وراحت للجربوع ده اللي مش من قرايبنا اصلا وانت ولا اتكلمت ودلوقتي قولتلو على مكان اخته انت الوحيد اللي عارف عنوان شقتي اللي في المعادي
ابوه اتنهد وقال ايوه انا الي قولتلو ..فتون دي بنت اختي والي عملتو فيها ده حرام ولو كنت لحقتك قبل ما تعمل المهزله دي في الفرح كنت وقفتك عند حدك يا حسام.. البنت يتيمه وامها جابتها هنا علشان اعمامها القاسيين ..جات هنا عشان نقف جمبها تقوم تعمل فيها كده يوم فرحها
حسام قال الغضب… انا قلت لك الف مره فتون دي من حقي انا .. ماشي يا بابا متساعدنيش بس دي اخر مره هسمح لك تقف في طريق سعادتي
قال كده ومشي وابوها اتنهد وقال ربنا يهديك يا حسام يا ابني
عند نادر لبس طقم بيتي قطن مريح وكان قاعد مستني فتون لحد ما تطلع
بعد شويه خرجت وكانت لابسه لبس نوم جميل ملفت ونادر بقى يبصلها باعجاب وهيه بتمشط شعرها
بعد ما خلصت قالت ..عايزه انام روح شوف لك حته تنام فيها ولا اوضه ثانيه
نادر ابتسم وقال ..واحنا من امتى بنام بعاد عن بعض…انتي مش بتحبي تنامي ببن اديا
فتون قالت بضيق شديد..كان فيه وخلص
نادر ضحك وقال ..خلص خالص يعني
فتون قالت بغضب …على الأخر
نادر قرب منها وقال.. ما فيش ولا حته فتشي في القلب كويس كده اكيد هتلاقيني هنا ولا هنا
فتون كانت عايزه تبتسم على كلامه بس قالت بجمود ..قولتلك سيبني بقى
و لسه هتتحرك ناحيه السرير شدها عليه وبص لعيونها وقال.. على فكره لما اشترينا اللبس ده اتخيلتو عليكي وانتي لابسه ..بس ولا مره في خيالي كان حلو كده
فتون نزلت عيونها بكسوف وقالت.. للاسف كل اللبس اللي هنا لاثنين عرسان مفيش حاجه كويسه البسها
نادر قرب منها وقال ده كويس قوي كده
فتون رجعت لورا وقالت …لو سمحت قلت لك ما تلمسنيش يا نادر
نادر قرب اكتر وقال بهمس… انا محتاجلك قوي وحشاني والله وحشاني جدا بطريقه متتوصفش بالكلام ما تتعبيش قلبي معاكي بقى.. مش عايز ازعلك اكتر من كده
فتون بصتلو بدهشه وقالت..تزعلني ليه ان شاء الله ..انت تقدر تعمل ايه اصلا .. على فكره ولا 10 زيك يزعلوني
نادر شدها عليه بقوه وقال.. متاكده
فتون قالت وهي بتحاول تفلت من ايده… نادر بس..بس بقى يا نادر
نادر قال بهمس .. يا وجع قلب نادر معاكي اااه على اسمي مش شفايفك بترقصي القلب ترقيص
فتون قالت بسخريه… طب حزمه بقى خلينا نتفرج على الرقص
نادر اضحك وقال.. طب ما ترقصي انتي وخليني اتفرج انتي قولتيلي قبل كده انك بتعرفي ترقصي يلا وريني
فتون قالت..انا مش فاهمه انت ازاي متخيل اني ممكن اسامحك بالسهوله دي انت عبيط ولا ايه حكايتك
وراحة ناحيه السرير ونامت بضيق
نادر نام جنبها وقال..فيه واحده عاقله تقول لجوزها عبيط
فتون نفخت بغيظ و قالت …اللهم طولك يا روح…يا نادر روح شوفلك حته تنام فيها سيبني انام انا تعبانه ومن امبارح منمتش
نادر اتنهد بحزن وقال..بسببي مش كده
فتون نفخت بضيق من سؤاله وقالت بسخريه …لا يا رجل وانت دخلك ايه دي الجزمه كانت ضيقه عليا وجعتلي الصباع الصغنون
نادر ضحك على سخريتها وقال …اخص عليها جزمه بنت جزمه صحيح .. وشدها عيه وقال…هنيمك انا عشان انتي بترتاحي كده وحتى لو فضلتي نايمه يومين على بعض مش هضايقك ولا اتحرك
فتون كانت مرتاحه بين اديه ومشتقالو بس قالت بدموع.. بس انا مش عايزه ..سبني
نادر بص لعيونها بحب وقال .. انتي احلى كذابه شوفتها في حياتي
↚
فتون نزلت دموعها وقالت… قلبي وجعني قوي قوي يا نادر…حسيت اني بموت وروحي مش بتطلع ….واللي وجعني اكتر اني معرفتش اكرهك مش قادره اكرهك خالص
نادر نزلت دمعه من عيونه وهو بيحتويها بين اديه بحنبه وقال …انا ممكن اموت لو كرهتيني منه لله اللي استكثر عليا فرحتي ..اذا قلبك وجعك فانا قلبي مات وقت ما عملت كده معاكي ..عارفه احساس انك تنطقي حاجه وقلبك نفسه بيلعنك..بس مكانش ينفع اتراجع ده وسخ والبنت لسه صغيره والله اعلم كان سايبها مع مين وعملو معاها ايه.. ولو تعبت ومدوهاش العلاج بتاعها..الف حاجه خطرت في دماغي وكل حاجه كانت بتقتلني انتي اغلى عليا من نفسي بس الاختيار كان صعب اوي والله يا فتون
فتون بعدت عنه بضيق شديد وقالت ..انا مش قادره اتكلم..تصبح على خير وبصت الناحيه الثانيه وحاولت تنام
ونادر اتنهد وسابها لحد ماخلاص كانت هتروح في النوم وسحبها عليه وضمها ليه تاني
فتون كانت خلاص هتنام حسيت بيه بس مبعدتش وراحت في نوم عميق
في صباح يوم جديد قامت من النوم على حركاتو المزعجه قالت بنوم… بس بس بقى يا نادر ايه ده
نادر ضحك وهو بيمشي ايده على شها بازعاح
فتون قالت بنوم..يوووه وبعدين بقى خلاص صحيت
نادر ابتسم وقال..واخيرا الشمس ظهرت
فتون قالت بضيق منه..وهو مينفعش تسيب الشمس تنام شويه مش قولتلي هسيبك تنامي براحتك
نادر قرب وقال..وانتي تصدقي برضو اني اقدر اسيبك نايمه ومشوفش جمال عيونك…وقال…بقولك ايه …عايز واحده بس
فتون بصتلو باستغراب وقالت…واحدة ايه مش فاهمه
نادر قرب من شفايفها اكتر وقال.. واحده يا فتون بقى ولسه هيقرب قالت …لا..مش هسمح لك باي حاجه معايا تاني انا قلت لك لحد ما اسامحك مش هتقربي
نادر ابتسمم وقال …خلاص انا عديت المراحل دي انك تسمحي لي او لا بقيتي بتاعتي..بس انا الي مش عايز اخد حاجه غصب.. نفسي في لحظات زي اللي كنا فيها هنا قبل كده
فتون نزلت عيونها بكسوف ونادر رفع وشها ليه وقال … مره واحده بس ..ممكن
فتون هزت راسها بالرفض وهيه تايه في عيونه وهو مستناش وقرب منها .. وهي بتحاول تبعد بس مش قادره لسه هيكمل قالت بسرعه… لو سمحت سيبني
نادر بص لعيونها برجاء وقال… يا فتون المسامح كريم بقى انا محتاجلك قوي والله وقرب منها تاني بس قالت بسرعه… انا ممنوعه.. الدكتوره منعاني لو سمحت
نادر اتسعت عنيه بزهول وبعد بسرعه وقال دكتوره.. ايه اللي منعاكي فيكي ايه
فتون ابتسمت وقالت..مفيش حاجه انا كويسه..بس للأسف هجيب واحد وسخ زيك وووووو
↚
الدكتوره منعاني للأسف هجيب واحد وسخ زيك
نادر مستوعبش الي قالتو وفضل يبصلها بزهول
فتون ضحكت وقالت.. ايه مالك
نادر بقى يضحك ضحكات حفيفه بسعاده رهيبه لما استوعب قصدها وقال بزهول ده بجد ولا ايه اوعي تكوني بتضحكي عليا
فتون ابتسمت و قالت..لا حامل مش بضحك عليك
نادر نط من على السرير والسعاده اللي في قلبي ما تتوصفش وقال بسعاده ومخبيه عني …ده اجمل خبر سمعتو في حياتي هيبقالى طفل منك انا هتجنن
فتون وقفت وقالت بدموع …للاسف هيجي يلاقي ابوه وامه منفصلين
لسه هتمشي شدها وبص لعيونها وقال ابوه وامه ميفصلهمش غير الموت..لو حابه تبعدي عني اقتليني اترملي احسن
فتون نزلت دموعها لما قال كده وقالت.. بسرعه بعيد الشر عليك متقولش كده تاني
نادر ابتسم بسعاده وباس على جبينها وقال سامحيني سامحيني يا روحي ويا قلبي وحياتي سامحيني يا فتون
وضمها ليه وقال بحب..انا مش عايز غيرك كن الدنيا ارجوكي يا فتون متحرمنيش منك
فتون قالت بدموع…. انا كمان بحبك قوي لو مهما حصل بحبك مش عارفه احس نعاك غير بكده
نادر ابتسمم بارتياح شديد وقال يعني هتديني فرصه ..هتنسي اللي عملته
فتون اتنهدت وقالت.. اللي عملته ما يتنسيش بس كمان كل الايام اللي كانت بينا متتنسيش علشان كده هديلك فرصه
نادر ابتسم بسعاده وقال..وانا اوعدك مش هاخذلك تاني ابدا والله وهخبيكي في قلبي يا عمري انتي
فتون ابتسمت ونادر قال ..طب..احم يعني احنا هنفضل مقضينها اخوات كده لامتى
فتون بعدت وضحكت وقالت..لما نبقى نروح للدكتور ابقى اسالها
نادر اتنهد وقال… ماشي اسالها هو انا هتكسف .. وانتي كمان ما تعذبنيش الفتره دي البسي حاجات واسعه وطويله ..وبصلها وقال..لان الحاجات الرقيقه بتعمل حريقه.. واخده بالك
فتون ضحكت جامد وقالت ربنا يهديك يا نادر..يلا بقى كفايه رغي انا جعانه… انا حامل والدكتوره قالت لازم تتغذي ومن امبارح ما اكلتش حاجه
نادر اتنهد بحزن لان فعلا اكيد ما اكلتش مع انها حامل وكان المفروض تاكل وزمانها تعبانه قال بسرعه.. هوا هجهزلك احلى فطار
فتون قالت بابتسامه… لا هنجهز سوا هدخل اخد شاور وننزل نحضره سوا
طلعت بعد شويه وهي لابسه فستان بيتي جميل وعليه ورود وشكله جنان عليها
نادر اول ما شافها اتنهد وفال…اه يا قلبي
فتون ضحكت وقالت.. سلامته ماله
نادر ابتسم وقال هيروح مني بسبب عرض الازياء ده انا اللي جبته بنفسي ..مكنتش عامل حساب يوم مهبب زي ده
فتون ضحكت من قلبها ونادر ابتسم على ضحكتها الجميله ودخل اخذ شاور ونزلو سوا بقم يحضروا الفطار واخر انبساطه
كانوا هم الاتنين مش بيعرفوا يطبخوا خالص ..وبيحاولو يعملو فطاير للفطور وبوظو الدنيا دقيق وكركبه
نادر بص للمكان وقال..محتاجين واحده تنظف هنا
فتون رفعت السكينه الي في ايدها قدام وشه وقالت ..مفيش واحده هتخش البيت ده هات واحد واحد ينظف
نادر رفع السكينه هو كمان وقال..واروح الشغل ازاي فيما بعد وفيه واحد هنا في البيت
فتون قالت بعند.. وانا ارجع الجامعه ازاي بقى وانت هنا وفيه واحده في البيت
نادر ابتسم وقال .. لا يا قلبي ما هو لازم يبقى في ثقه اكثر من كده يعني انتي اختاريها بنفسك هتساعدك هنا في المطبخ ..ومين عارف يمكن انا احتاجها في اليومين الممنوعين فيهم دول
فتون ضربته في صدره وقالت ..هقتلك يا نادر
نادر ضحك وقال يسلم لي اللي بيغير ..خليكي انت مرتاحه وانا هشتغل..وبص للاكل بيأس وقال..احنا قبل الخدامه محتاجين ديلفيري للفطار ..لان ده مش فطار..ده سم فار
فتون ضحكت وبقم بتكلموا سوا بسعاده في الوقت ده الباب خبط بشده نادر قال باستغراب هو في ايه
فتون قالت مش عارفه والله
نادر قال طب انت اطلعي على فوق البسي حاجه فوق اللبس ده لاحسن يكون حد
بقلم…زهرة الربيع
↚
فتون طلعت وهو راح فتح الباب وكان راجل في ال 50 لابس لبس صعيدي
نادر بقى يبصله باستغراب ومش فاهم مين ده بس وضح كل شيء لما حسام طلع من جنبه وقال هو ده يا عم منصور ..هو ده الي بنتكم…. قبل الجواز
نادر اتنهد بضيق وقال اتفضل يا حاج منصور..وانا هفهمك و
بس اتصدم لما منصور طلع السلاح وقال… انا مش جي اسمع انا جاي ارد شرفنا ..هي فين الخا ..طيه بنت الخا….طيه
نادر اسه هيرد نزلت فتون بغضب وقالت… انا هنا اهو يا عمي…وياريت متغلطش في ماما
منصور رفع السلاح عليها ونادر جري بسرعه وقف قدامها وقال هتعمل ايه ..اياك تقرب لها
منصور قال بغضب… بعد ما جرستنا بقيت بجلاجل جاياله هنا تاني… لا وكمان بتقلي ادبك
فتون كانت خايفه على نادر لانه واقف قدامها وقالت برجاء..ابعد يا نادر ارجوك
نادر قال بغضب مش هبعد ومحدش هيلمسك فتون مراتي وكانت على زمتي ومعملتش حاجه غلط
منصور قال بغضب ..يعني كده هصدقك معقوله تكون متجوزاك وانا عمها معنديش خير
فتون قالت بدموع..انت معندكش خبر ولا حتى الفرح حضرتو لانك بتكرهنا وحتى دلوقتي مش عايز تسمعنا حتى هنقولك ليه وجودك زي عدمه معانا
منصور قال بغضب..كده..طيب اتشاهدوا على روحكم هتموتوا انتوا الاتنين سوا
نادر لسه هيقرب يمنعه بس اتفاجئوا لما دخل والد حسام هو ومامت فتون
والد حسام وقف قدامه وقال بغضب… لو هتقتلوا هتقتلنا كلنا يا حاج منصور
منصور بصلو بغضب وقال ابعد انت ما تدخلش يا شفيق ما تخلينيش ابتدي بيك
شفيق طلع قسيمه جواز فتون ونادر وقال..ا تفضل لو بتعرف تقرا اقراها ولو مش بتعرف وديها لاي حد يقراهالك دول الاتنين متجوزين من ثلاث شهور فاتوا وكاتبين كتابهم من بدري وكانوا بيجهزوا نفسهم حتى يعملوا فرح يعني معملوش حاجه غلط
منصور اتصدم لان حسام لما جابه ما فهمهوش كده ابدا قال بغضب.. امال ايه اللي سمعناه في الفرح ده
شفيق قال.. اللي حصل في الفرح ده سوء تفاهم وابني السبب فيه
حسام بص لابوه بغضب شديد وقال..انت لا يمكن تكون اب لا يمكن اوعى تقول ابني ثاني و مشي وهو متعصب بشده من ابوه
شفيق اتنهد وقال لمنصور بتحزير..اختي وبنتها في حمايتي هنا وانت عارف ان اللي في حمايه مستحيل يتلمس متفتحش على نفسك طاقه جهنم ومالكش دعوه بيهم وانا هفهمك الموضوع من من اوله لاخره اتفضل معايا
منصور فكر شويه ولانه معاه مصالح كثيره قوي مع شفيق..وحتى ورث اختو وبنتها مش بيسال عليه وسايبو تحت ادارته وكمان بيامنله اصوات لمجلس الشعب وقت التصويت …اتنهد وحط السلاح بتاعه في جيبه وقال اجي معاك ما جيش ليه لما اشوف اخرتها
ام فتون حضنت بنتها بسرعه وقالت هرجع لك تاني يا حبيبتي هروح اشوفهم هيوصلوا لايه انتي ما تقلقيش من حاجه ما حدش هيقرب لك تاني خالك زي ما حمانا منهم في الاول هيقدر يحمينا دلوقتي منهم
فتون ابتسمت وقالت انت ما تقلقيش يا ماما احنا معانا ربنا واولى من الكل
امها ابتسمت وباست جبينها وقالت ربنا يفرح قلبك يا بنتي وبصت لنادر وقالت… ايا كان اللي حصل شفيق حكالي حاول ما تزعلهاش تاني
نادر هز راسو بالموافقه وامها خرجت ورا منصور
نادر قفل الباب وجري على فتون قال
قلبي كان هيقف لتحصلك حاجه
فتون قالت…انا كمان اتخضيت عليك انا مش هقدر اعيش من غيرك
نادر ابتسم وقال..يعني انا اللي اقدر .. ده لو حصل لك حاجه انا اموت في وقتها
فتون قالت بابتسامه.. بعيد الشر عن قلبك باذن الله ربنا هيعوضنا سوا وهنربي ابننا ومفيش حاجه هتبعدنا ايدا عن بعض
نادر قال بحب .. عمري ما هبعدك عني تاني ولا هسمح لحد يتدخل بينا ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا يا فتون
فتون قالت بخوف..طب لو حسام
نادر قاطعها وقال..خليه بحاول مره واثنين وعشره ..خليه يفهم بنفسو انو مش هيقدر يفرقنا عن بعض…انا هعمل اللي اقدر عليه كلو علشان اعوضك عن اللي عملتو حتى لو هعمل فرح. تاني وادعي كل الناس دي من تاني وابوس على راسك واعتذرت قدامهم معنديش مشكله وجاهز من دلوقتي
فتون اتخبت فيه وقالت …بس انا مش عايزه كده …انا مرضاش انك تعتذرلي قدام اي حد…انت حبيبي وانا مش عايزه غير اني تكون معاك
نادر قال بابتسامه ..يعني خلاص سماح
فتون ابتسمت وقالت ..انا سامحتك من اول ما حكيتلي الي حصل..مش لاني عذرتك لان قلبي عايز كده
نادر ابتسم بسعاده وقال وانا قلبي عايز فتون …فتون وبس
فتون غمزت وقالت بمشاكسه …متأكد مش عايز غير كده
نادر ضحك جامد وشالها وقال وهو طالع بيها…لا طبعا عايز كثير بس برضو من فتون مش من اي واحده غيرك
فتون ابتسمت وقالت..استنى شهرين ثلاثه بقى انت وحظك
نادر اتنهد وقال .. اديني مستني لما اشوف المحروس اللي هيتعبني من اولها ده
فتون ابتسمت وهيه بين اديه وقالت… اخرتها سعاده باذن الله وأجمل ايام العمر معاك
نادر ابتسم وباس جبينها وهو شايلها وقال …باذن الله هيبقى العمر كلو معاكي بحلو ومره مفيش حياه من غيرك..يالي دوبت القلب فيكي ..و شغلتيه بنظرة عنيكي🥰🥰❤