رواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول بقلم مجهولة
رواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مجهولةرواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول
رواية شريكة بلا خيار محمد وولاء كاملة جميع الفصول
سلفتي عايزه تجوزني جوزها ولما رفض لبستني تهمه
وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي انا ولاء
متجوزه وعايشه في بيت عيله وفي يوم سمعت صوت صويت جاي من شقه سلفتي
وفتحت لقيت حماتي قدامي
الحما
خير يا رب فيه اي مين اللي بتصوت بالطريقه دي
انا بحسب انتي حصلك حاجه
ولاء
خالص يا ماما تعالي لما اشوف ناديه
لتكون هي وبعدها طلعنا
الحما
خير يا بنتي فيه اي ايه الصويت ده
ناديه
كويس يا ماما انك طلعتي تعالي شوفي
ابنك بيعمل فيا اي انا اتخنقت والله من العيشه
دي انتي مش شايفه الظروف صعبه ازاي
غلطانه انا لما بقول له هنزل اشتغل واساعدك في مشروع في البيت
الحما
لا والله يا بنتي كثر خيرك حتى هو لسه جايب تؤام هيصرف عليهم ازاي
محمد
كويس ان انت قوات بعظمه لسانك ان لسه جايب توام هينفع تسبهم بقى وتنزل تشتغل
لا يا ناديه انا مش موافق
ولاء
جوزك عنده حق بناتك فعلا محتاجينك انك تكوني جنبهم مينفعش انك تمشي من هنا خالص
ناديه
بالله عليكي يا ولاء اسكتي انت خالص وبتحطي لسانك جوا بوقك صحيح ما انتس واحده زيك هتحس بايه ازاي عندها عيل ولا حاجه وجوزك سايبك يا مسافر بره وبيبعتلك فلوس قد كده
محمد
ايه قله الادب اللي انتي فيها دي دي طريقه كلام برده حقك عليا يا ولاء انا اسف
ولاء
لا خالص ما فيش اي حاجه بعد اذنكم انا لازم انزل وبعدها نزلت وحماتي في الوقت ده قالت
الحما
جرى ايه هي كانت قالت حاجه غلط يعني ما كل كلامها صح هي كان ليها في الخلفه
محمد
مينفعش الكلام ده يا ماما وانتي يا ناديه
انسي موضوع الشغل ده خالص انتي سامعه ولا لا
الحما
والله انا شايفه ان مراتك عندها حق المصاريف غاليه قوي يا ابني عليك ولو على عيالك تسيبهم لولاء تربيهم
ناديه
اهي ماما حلتلك الموضوع عيب خليني انزل الشغل بكره بقي
محمد
هو انتي بتقولي كده وخلاص بقولك اي
خدي راي ولاء الاول لاحسن مش تكون
موافقه. اي مصاريف للعيال انتي تدفعيها
من معاكي انتي سامعه ولا لا
الحما
جرى ايه يا محمد في ايه هو انت عمال تكلم مراتك بالطريقه دي كده ليه ده انت المفروض تشكرها يعني ان هي عايزه تساعدك وبعدين هي مرات اخوك بتودي الفلوس فين ما هي عماله اتكنز على قلبها قد كده
محمد
ده اخر كلام عندي لو انتم مصممين ان هي تنزل تشتغل سامعين ولا لا وبعدها دخل
الحما
سيبي بنت موضوع الفلوس ده عليا المهم انزلي بقى وكلميها في موضوع ان العيال هتقعد معاكي بس اسمعي وانتي جايه هتجيبيلي طلبات السوق على حسابك
ناديه
معقوله يا امي بتقولي لي كده ده انا عيني ليكي ربنا يخليك ليا يا حبيبتي وبعدها نزلت
ولاء
تعالي يا ناديه ادخلي انا لسه كنت بحط الاكل علشان اتغدى اقعدي اتغدي معايا بقى
ناديه
لا لا مش هينفع اصل انا مستعجله عشان هجهز هدومي علشان الشغل بكره انا كنت عايزاكي في موضوع كده هو ينفع اسيب عندك البنتين وانا راجعه من الشغل اخدهم
ولاء
هو انتي بتتكلمي بجد اه طبعا يا حبيبتي ينفع وعيالك دول هشيلهم جوه عيوني والله
ناديه
بس اصبري ما تفرحيش قوي كده هتنفذي كل الكلام اللي اقولك عليه اه يا حبيبتي انا ما جبتش العيال دول بيستاهل وانت ما جربتيش وجع الولاده قبل كده علشان تحسي قد ايه هم غاليين
↚
ولاء
تحت امرك في اي حاجه يا ناديه في اي اوامر تانيه ولا ايه
ناديه
لا يا حبيبتي ما فيش وانا نازله بكره بقى هبقى اجيب العيال واجيلك على طول
ولاء
وانا كنت المفروض رايحه لماما بكره هروح لها دلوقتي اقعد معاها شويه وابقى ارجع بالليل علشان خاطر مش هينفع اسيب العيال وانزل
بكره
ناديه
كثر خيرك يا حبيبتي مش عارفه اشكرك ازاي على اللي انتي هتعمليه معايا ده وبعدها طلعت وانا روحت لماما وفتحت ندي اختي
ندي
خير يا ولاء اول مره تيجي في وقت متاخر زي كده يعني اوعي تكوني تعبانه ولا حاجه
ولاء
في ايه يا ندي من امتى وانتي بتكلميني على الباب كده ما تخليني ندخل جوه
ندي
اصل ماما قالت سيبوني انام براحتي تعالي لما نتمشي شويه وبعد كده نبقى نرجع على طول
ولاء
اوعي كده يا ندى انت مالك ساده الباب كده ليه هدخل اطمن على ماما وبعد كده همشي على طول وبعدها دخلت ولقيت ماما قاعده في الارض وعامله حمام علي نفسها
الام
انا اسفه والله انا ملحقتش نفسي اصل انا ما خدتش دوا السكر النهارده
ولاء
اي ده
يا ماما في ايه انت مالك عامله كده ليه اوعى يكون حد زعلك ولا حاجه مالها يا ندى ماما
ندي
هو في ايه يا ست ماما انت اول لما شوفتي بنتك عملتي الحبتين دول علشان تفضل تزعقلي
ولاء
انطقي قولي ماما مالها ايه اللي مزعلها ومخليها عامله كده
ندي
كل ما اطلب من امك حقي تعمل الشويتين بتوعها دول هو مش المفروض انا ليا في المعاش برده ولا ايه
ولاء
وليكي ليه يا حبيبتي في المعاش ان شاء الله انت مش متجوزه وعارفه ان المعاش ده للمطلقات وبس
ندي
لا يا حبيبتي المفروض ان انا ليا فيه علشان ظروفي صعبه جدا مش على قلبي فلوس قد كده زيك
ولاء
حرام عليكي بقى انتي ليه مش قادره تفهمي ان ربنا بيدي كل واحد على قد احتياجه يعني انا مثلا عندي فلوس بس ما عنديش عيال وجوزي مسافر بره مصر وسايبني لوحدي
احمدي ربنا على النعمه اللي في ايديكي وبطلي فتره شويه
ندي
بقولك ايه انا ماشيه يا ماما بس اول الشهر هاخد الفيزا زي ما قولتلك وابقي قوليلي لا لا
وبعدها مشيت
ولاء
بجد هو فيه اي من أمتي وهي
وحشه كده وانتي يا ماما اللي حصل فيكي
ده بسببها
الام
بجد انا تعبت والله علاج السكر
غالي وانا غصب عني مش بقدر
ايديكم فلوس حقك عليا
ولاء
اوعي تقولي كده يا ست الكل اي رايك
تيجي تقعدي عندي شويه لحد ما نفسيتك
ترتاح
الام
مش عايزه مشاكل ليكس مع حماتك يا بنتي
والله سبني هنا احسن
ولاء
مافيش اي مشاكل والله تعالي بس لما
اللبسك وبعدها دخلت بيها وروحت ندي
شقتها
ندي
اي ده انت هنا يا معتز غريبه يعني
جيت بدري ليه
معتز
سيبك انا هنا ليه عملتي اي مع امك أنا خلاص
مش قادر علي مصاريفك قولتي لامك علي موضوع المعاش
ندي
قولت ليها وهي مش موافقه والله
اعملها اي عامله كل شويه تقولي ليا ظروف وحشه جدا وانا مش عارفه اعمل ايه
معتز
بقولك ايه اعملي حسابك لو ما جبتليش فلوس للمعاش منه كل واحد هيروح لحاله
ندي
طب وانا ذنبي ايه يا معتز والله العظيم غصب عني اللي بيحصل ده
معتز
ده اخر كلام عندي شوفي بقى انتي ناويه على ايه
ندي
طب ايه رايك تطلقني بس تكتب عليا عرفي واقدر اخش معاها في المعاش ويبقى لينا كل شهر
معتز
هو ينفع الموضوع ان انتي بتقولي عليه ده كل الناس عملت كده
ندي
اه والله ينفع ليه واحده زميلتي عملت الكلام ده وبتاخد المعاش دلوقتي وعايشه مع جوزها عادي
معتز
انا مش عايزك تزعلي مني يا ندى انا غصب عني والله انت شايفه الدنيا مسدده في وشي ازاي
ندي
عمري ما ازعل منك يا معتز بس اوعى تسيبني خالص والله انا ما اقدرش اعيش من غيرك
↚
معتز
ربنا يخليكي يا عمري بكره باذن الله هنروح للماذون علشان خاطر اطلقك وبعد كده نشوف موضوع المعاش ده بس ما انتي معاكي فلوس للماذون
ندي
ممكن اروح استلف من ولاء وما منقولش ليه على الموضوع ده دلوقتي
معتز
مع اني عمري ما حبيت اختك دي بس يلا خليها علي ماشي وبعدها روحت شقتي ولقيت حماتي
بعتت ليا وقالت
الحما
عايزه اعرف ايه اللي انتي عملتيه ده بقى ان شاء الله ازاي تجيبي امك تقعد معانا هنا
هو انتي مش ناديه قالتلك هتقعدي بالعيال
ولاء
هعمل ايه يا حبيبتي انت عارفه ان ماما تعبانه ورحت لقيت نفسيتها زي الزفت قولت تيجي تقعد معايا شويه
الحما
ماشي يا حبيبتي بس لو بنت من البنات جرى لها حاجه ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه انتي سامعه ولا لا
ولاء
هو انتي ليه بتتكلمي معايا بالطريقه دي مع اني انا مش مجبر عليا ان انا اقعد بيهم خالص يعني
الحما
بقولك اي ياختي لمي نفسك مش كفايه
مستحمله أن مش معاكي عيال ولا اي
خليكي في حالك يا حبيبتي
ولاء
هو في اي انتي كل شويه لازم تكلمني في الحوار ده انا بقيت زهقت من الكلام ده
الحما
جرا اي با حلوه صوتك عالي عليا ولا اي
علشان مش واخدا باللي يا يا عين
انك فوقي وبعدها سبتها وطلعت وماما قالت لي
الام
بقولك ايه يا ولاء يا بنتي انا هرجع بيتي احسن عشان حماتك متعملش معاكي مشكلة يابنتي
ولاء
لا يا ماما انتي مش هتمشي من هنا ده بيتي زي ماهو بيتها بالظبط وبعدين انا هكلم محمود جوزي واقوله على اللي امه عملته ده
الام
طيب هي عايزة منك ايه بس يابنتي وبعدين هي ناديه مرات ابنها ناوية تسيب بناتها عندك ليه
ولاء
عشان هتنزل تشتغل عشان تساعد جوزها في مصاريف البيت ياماما وانا الصراحة فرحت ان البنات هيجو عندي انتي عارفه ان ربنا حرمني من الخلفة
الام
لا يا بنتي انتي ربنا ماحرمكيش انتي بس عشان جوزك ملحقش يقعد معاكي قام سابك بعد فرحكم بشهر وسافر عشان كده انتي مخلفتيش يمكن لما يرجع ربنا يكرمك
ولاء
يارب يا ماما المهم انا هدخل المطبخ اعمل لنا اكل انا وانتي زمانك جعانة وعند حماتي اتصلت بجوزي وقالت له
الحما
ايوه يا محمود اسمع لما اقولك مراتك عايزة تتربي من اول وجديد انت عارف لو ما جبت لي منها حق امك يبقا انت لا ابني ولا اعرفك
محمود
في ايه بس يا ماما ايه اللي حصل بينك وبين ولاء عشان تقولي كده دي حتى ولاء طيبة وبتحبك اوي
الحما
انا يابني لقيت امها جايه معاها على شقتها بقولها جايبة امك هنا ليه مخلصتش منها طلعت فيا كالتني
محمود
اولا ولاء ملهاش حق انها تزعق لك ثانيا انتي ياماما ملكيش حق انك تقولي لها كده فيها ايه لما تجيب مامتها عندها ماهي كده كده ولاء قاعده لواحدها يعني مفيهاش حاجه تجيبها تقعد معاها
محمود
ااه يعني انت بتشجع مراتك في اللي هي عملته فيا وانت بقا تصرف على مراتك وامها ياروح امك ااه ماهي لما هتقعد عند بنتها هتوفر فلوس المعاش وتنكزهم على قلبها
محمود
ياماما ياحبيبتي انا عمري ما اشجع ولاء في اللي عملته فيكي ولا انا بس بقولك انتي مكنش المفروض انك تقولي لها جايبه امك ليه وبعدين امها هتقعد عندها هتصرف يعني من جيبها وهي قاعدة في بيتي ده اسمه كلامه
الحما
بقولك ايه اقفل متحرقش في دمي انت كمان انا مش ناقصاك ياواد انت انا غلطانة اني كلمتك
وقفلت معاه ودخلت ناديه وقالت
ناديه
مالك يا حماتي متعصبة كده ليه هو ايه اللي حصل
الحما
مفيش ياختي اصل الزفتة اللي اسمها ولاء جابت امها قال ايه تقعد عندها يومين كنا ناقصين هم احنا كمان
ناديه
ودي تجيب امها ليه طيب وهتاخد بالها من البنات ازاى ياخوفي لمحمد ابنك يرجع في كلامه وانا مصدقت واقنعتة يوافق على الشغل
الحما
وهو هيرجع في كلامه ليه يلي تنشكي انتي كمان انا خلاص عرفتة انك نازله الشغل وهو وافق خلاص بقا خلصنا ااخ ياناري يابت اما عايزة اطلع أولع فيها هي وامها
نادية
اهدي يا حماتي انتي بس تقعدي هنا معززة مكرمة وانا هشتغل واشوفك بقا بحاجة واحلى لك بوقك اومال هو انا هسيبك
الحما
ياحبيبتي يامرات ابني انتي يلي فهماني دايما كده يابت وعندي لقيت محمود بيتصل بيا رديت وقولت
↚
ولاء
ازيك يا ولاء انتي ازاى بتزعقي في امي يا ولاء انتي مش عارفه ان امي دي أغلى حاجة عندي في الدنيا
ولاء
هي لحقت تسلطتك عليا يامحمود هي يعني مقالتش لك على اللي حصل منها اكيد مقالتش طبعا
محمود
لا قالت لي وانا قولت لها انها غلطانة برضو زي ما انتي غلطانة بالظبط اسمعي يا ولاء انتي عارفاني مش بستحمل حاجة على امي وهي أغلى حد عندي انتي فاهمة
ولاء
حاضر يا محمود اللي تشوفة انا هعمله ومش هزعل مامتك تاني خلاص ياحبيبي مبسوط كده
محمود
ماشي يا ولاء يلا انا هقفل عشان انام لاني عندي شغل الصبح سلام وتاني يوم نزلت ناديه عشان تروح الشغل وتعدي عليا البنات وقالت لي
ناديه
اظن انتي عارفه يا ولاء الرضعه بتاعتهم بتتعمل ازاى مش كده برضو انا عرفتك قبل كده
ولاء
ايوه يا نادية عارفه متقلقيش عليهم دول في عنيا لحد لما تروحي وترجعي ان شاء الله متشليش همهم
نادية
انشالله يخليكي يا ولاء انا عارفاكي طيبة وحنينة على بناتى اكمنك يعني مخلفتيش وكده على العموم يا حبيبتي بكرة محمود يرجع وتخلفي بقا بس يستر وتطلعي تكوني بتخلفي يلا مع السلامه انا بقا مشيت وانا زعلت من كلامها وماما قالت لي
الام
ايه البت دي معلش ياضنايا متاخديش على كلامها سيبك منها هاتي واحده من البنات دول اشيلها ياختي على جمالهم بسم الله مشاء الله ربنا يديكي يا ولاء يابنتي يارب
ومشيت ناديه ودخلت عمارة فيها شقة وفتحت الباب وزياد قالها
زياد
ايه يانودي كل ده عشان تيجي وحشتيني اوي يابت وحضنها
نادية
وانت كمان وحشتني يا حبيبي انت متعرفش يا زياد انا الايام اللي مكنتش بشوفك فيها انا كنت هتجنن ازاى
زياد
وانا كمان ياقلبي والله المهم عملتي ايه مع الزفت اللي انتي متجوزاه ده اخيرا وافق على انك تنزلي من البيت بحجة الشغل ده
ناديه
وهو وافق غير لما ولاء قالت إنها هتاخد البنات عندها انت عارف ده صعب اوي ومكنش راضي اني انزل شغل لوما امه الطماعه دي اللي اقنعته عشان انا عشمتها اني اديها من مرتبي
زياد
هاهاهاها طيب تعالي ندخل جوه يلا عشان تبدائي الشغل اللي هتاخدي عليه المرتب اخر الشهر
نادية
ههههه ياحبيبي انت بس انت لازم تزود المرتب شوية عشان الوليه حماتي دي
زياد
انا هزودك وهديكي اللي انتي عايزاه ياقلبي يلا بقا البسي القميص اللي انا بحبه اشوفه عليكي اصلك وحشاني اوي وعند ندى كانت تتصل بماما وقالت لها
ندى
وانتي ايه اللي وداكي عند ولاء يا ماما ازاى تعملي كده طبعا اكيد الهانم قالت لك متدنيش حاجة من المعاش وسلطتك عليا مش كده برضو
الام
يابنتي وهي ولاء هتقولي كده ليه بس ابدا والله ما حصل انتي ظالمة ولاء ليه يا ندى انتي لو تعرفي ولاء دي غلبانة وبتحبك ازاى
ندى
بتحبني بس بتحب الفلوس اكتر من اي حدانتي هتقولي لي عليها وبعدين هي اصلا مش شايلة هم حاجة جوزها بيشتغل وبيبعت لها فلوس اد كده هتشيل هم ليه بقا
الام
اسمعي يا ندى المعاش ولاء ملهاش دعوة وانتي عارفه اني بجيب علاج كل شهر اااد كده يعني مش هينفع اديكي من المعاش
ندى
بقا كده يا ماما يعني هي فعلا سلطتك عليا وخلتك تعملي كده معايا ماشي يا ماما وانا بقا من هنا ورايح مليش دعوة بيكي خالص وقفلت السكة في وش ماما وانا قولت
ولاء
مالك يا ماما بتعيطي ليه كده في ايه
الام
اختك قفلت السكة في وشي عشان بقولها اني مش هديها حاجة من المعاش يابنتي بقا ده جزاتي يا ولاء اني عايزة اخلي فلوسي معايا اجيب بيها العلاج ومتحوجش لحد وكمان عايزه اجيب
الكفن من فلوسي انا
ولاء
بعد الشر عليكي با ماما
معلش ياماما ان شاء الله ربنا يهديها على اللي في دماغها ده متقلقيش وبعد يومين لقيت محمد بيعيط وبيقول لنا
محمد
الحقي يا ولاء انا جالي خبر ان اخويا محمود راح في حادثه اتصلو بيا من الشغل بتاعه وقالو لي
في الوقت ده انهارت وحماتي فضلت تصوت وتسرخ كتير وقالت لي
الحما
انتي السبب انتي اللي وش فقر على ابني انتي اللي وش فقر ساعتها اغمى عليا وماما فضلت جنبي وعدت الايام وبدأت افوق شوية وماما قالت لي
الام
فوقي يا حبيبتي لروحك اصل الحزن من هيرجع اللي راح
ولاء
انا صعبان عليا كلام حماتي في الرايحة الجايه يا ماما انتي سامعة كلامها عامل ازاي
الام
معلش يابنتي ماهي معذورة قلبها واكلها على ابنها برضو متزعليش يا ضنايا وان شاء الله ربنا يعوضك خير وبعدها لقيت ناديه جايبه البنات وبتقولي
ناديه
خودي يا ولاء معلش انا عارفه اللي انتي فيه بس انا لازم اروح الشغل
ولاء
ماشي يا ناديه بس انا يمكن امشي مع ماما اليومين اللي جايين اروح عندها عشان حماتك مش طيقاني في البيت
ناديه بصدمه
ايه تمشي تمشي ده ايه اومال مين اللي هيقعد بالبنات لما انتي تمشي اااا اقصد يعني تمشي ليه ده بيتك يا ولاء
↚
ناديه
لا لا معلش يا ناديه انا همشي وانتي ابقي سيبي البنات مع حماتك
ناديه
ماهو محمد مش هيوافق وممكن يقعدني من الشغل لو عرف انك ماشيه ده مش بيأمن على البنات مع حد غيرك
ولاء
بس انا عايزة اروح اقعد عند امي يا ناديه معلش الله يخليكي شوفي حل في الموضوع ده
ناديه
طيب بس خليكي لحد لما ارجع ونشوف صرفه في الحكاية دي يلا بقا انا لازم امشي لحسن كده انا هتأخر ومشيت نادية وزياد قال لها
زياد
ايه يا قلبي اتأخرتي ليه كده انتي شكلك عايزاني اخصم لك ولا ايييه ههههه
ناديه
اسكت يا زياد شكلي كده هرجع اتحبس في البيت تاني ومش هشوفك يا حبيبي الزفتة عايزة تروح بيت امها بعد جوزها ما راح قال ايه عشان حماتي مش سيباها في حالها شوفت الهم اللي انا فيه
زياد
طيب وفيها ماتروح هي يعني هتتحبس عند حماتك هو مش جوزها خلاص راح فيها ايه لما تمشي
ناديه
فيها ايه ده فيها وفيها دلوقتي لو ولاء مشيت يا زياد ساعتها محمد هيقولي اقعدي بقا بالبنات وانا مصدقت اني بقيت باجي لك كل يوم وببقا معاك انا مش طايقة اعيش وانت مش عايزني اطلق منه واجي لك نتجوز
زياد
لا لا ياحبيبتي تطلقي ايه بس انتي تفضلي زي ما انتي مع جوزك ده ووو انا عندي حل كويس يا نادية بس المهم انتي تنفذية
ناديه
حل ايه ده قولي عليه بسرعه
زياد
انتي تخلي جوزك يتجوز ولاء وتقنعي حماتك بكده لحد لما تزن عليه يتجوزها وبكده نضمن ان ولاء تفضل ومعاها البنات ها قولتي ايه
نادية
انت عايزني اجوز جوزي يا زياد ازاى الكلام ده
انا مش هقبل بكده
زياد
وفيها ايه يا ناديه ما انتي معايا ولا تكونيش بتغيري عليه وانا معرفش
ناديه
لا ابدا يا حبيبي طيب انا هاروح اقول لحماتي على الموضوع ده واشوف رايها ايه ورجعت ناديه وقالت لحماتي اللي اتعصب وقالت لها
الحما
انتي اتجننتي يابت ولا ايه انتي عايزاني اجوز البومة دي لابني اللي حيلتي مش كفايه واحد راح
ناديه
ماهي هتتجوز ابنك عشان المصلحة يا حماتي أصلها لو متجوزتش محمد وقعدت بالبنات ساعتها هيقولي اقعدي من الشغل وساعتها بقا مش هيبقا فيه لا مرتب ولا غيرة
غير أن الفلوس اللي كانت في البنك كلها
هتكون ليها يا حماتي
الحما
لا المحامي قالي ان انا ليا فلوس فيهم عشان هي معهاش عيال
ناديه
اكيد هيكون لك مبلغ دافع انما لو اتصل اتجوزت محمد هتصرف الفلوس عليه
فكرت حماتي شوية وبعدين قالت
الحما
طيب يابت يعني تفتكري جوزك هيوافق ولا هي هتوافق
ناديه
الا توافق اكيد هتوافق وبعدين يا حماتي ما انتي عارفه ان الست محتاجة راجل وولاء برضو ملحقتش تقعد مع جوزها واكيد يعني محتاجة
الحما
خلاص انا هاقول لها وانتي تكلمي جوزك وتعرفي انه لازم يتجوزها عشان مصلحة البنات
ناديه
لا انتي عليكي ابنك وانا عليا ولاء دي عشان انتي هنا كلمتك مسموعه لمحمد جوزي وجات ناديه تقولي وانا قولت لها
ولاء
انتي بتقولي ايه انتي عايزة تجوزيني جوزك يا نادية انتي اتجننتي
ناديه
لا ياعنيا متجننش ولا حاجة وانتي هتوافق غصب عنك هتوافقي
ولاء
انتي تتكلمي معايا كده يا ناديه
ناديه
شوفي يا ولاء لما اقولك انتي عارفه ان حماتك مش طيقاكي وانتي بقا عشان تخليها ترضي عنك لازم توافقي على جوازك من محمد والا بقا انا هعرف اخليها تقلب عليكي اكتر وأكتر واتقي شري يا ولاء احسنلك لاني ممكن البسك تهمة واقول انك بتدخلي رجاله عندك هنا في الشقه وحماتي ساعتها هتصدقني
ولاء
انتي بتهدديني يا ناديه انتي ازاى كده بقا عشان اتجوز جوزك عايزه تلبسيني تهمة زي دي
ناديه
ايوه يا ولاء واتقي شري احسنلك قالت كلامها وسابتني
محمد
انتي بتقولي ايه ياماما انتي عايزاني اتجوز مرات اخويا الله يرحمة ازاى الكلام ده بس
الام
ايه اللي ازاى ياعين امك وفيها ايه يعني أنك تتجوز مرات اخوك مش عشان متروحش تتجوز واحد غريب
محمد
هي حره يا ماما دي حياتها ومن حقها تختار الإنسان اللي هي عايزة تعيش معاه انا ملناش فيه بقا
الحما
ملناش فيه يعني ايه لا لينا ولينا كمان دي مرات ابني وانا مقدرش اشوفها على ذمة واحد غريب
محمد
ياماما وطي صوتك لناديه تسمعك تزعل من الكلام ده
الحما
ههههه ناديه طب دي نادية موافقه ياحبيبي تعالي يا ناديه عرفي جوزك انك موافقه انه يتجوز ولاء سلفتك
محمد بصدمة
ايييه انتي موافقه يا ناديه على الكلام اللي ماما بتقوله ده
ناديه
الصراحة يا محمد انا شايفه بقا ان مصلحتك في جوازتك من ولاء عشان خاطر البنات دول اتعلقو بيها اوي ياحبايبي وكمان انا اقدر اروح شغلي وانا مطمنة عليهم
محمد
انتي مجنونة يا ناديه انتي مبسوطة ان بناتك بقو متعلقين بولاء اكتر منك ده ازاى الكلام ده مش فاهم انا
نادية
يامحمد يا حبيبي بص للمصلحة اللي هتعود علينا من جوازتك من ولاء الصراحة بقا يامحمد انا استحاله اسيب الشغل والفلوس اللي بتطلع لي ورا الشغل ده
محمد
تصوري اني لسه لحد دلوقتي معرفش مكان الشركة اللي انتي بتشتغلي فيها دي
نادية ارتبكت وقالت
اااا طيب ما اااا تبقا تقولي وانا ابقاا ااا اعرفك مكانها
الحما
يابني مش وقتة الكلام ده بقا وبعدين مراتك بتشتغل وبتجيب قرش حلو ومش هينفع تخسرة انت لازم تضحي يا محمد عشان خاطر البيت وبناتك كمان
محمد
طيب افرضوا انا وافقت ولاء هتوافق معتقدتش
الحما
سيب ولاء دي عليا انا وانا هقنعها ها قولت ايه بقا
ناديه.
هيقول ايه يعني ياحماتي هو موافق وهي كمان موافقة عشان خاطر بتحب البنات
وفضلت حماتي تقنع فيا كتير اوي هي وناديه لحد لما وافقت واتجوزت محمد وطبعا مقولتش على تهديد ناديه ليه ودخلت انا ومحمد قالي
محمد
انا عارف انك مغصوبة على الجوازة دي يا ولاء بس هنعمل ايه امي ونادية ااا….. وقبل ما يكمل كلامه
ولاء
الصراحة يا محمد انا اصلا متعلقه اوي بالبنات وبحبهم جدا انت متعرفش انا بقيت بحس اني انا امهم اللي خلفتهم
محمد
انتي طيبة اوي يا ولاء وحنينة وعكس ناديه خالص وفضل محمد سرحان فيا وانا اتكسفت من نظراتة وقولت له
ولاء بارتباك
ااا انا اااا هاروح المطبخ اعملك اكل عن اذنك يا محمد
↚
ومحمد قال لنفسه
اد ايه انتي رقيقة اوي يا ولاء انا ازاى مكنتش واخد بالي منك انا شكلي هحبك زي بناتي ولا ايه
وعدت الايام ومحمد بدأ يتقرب مني جدا وانا كمان حسيتة حنين عليا وانا فعلا كنت محتاجة لراجل جنبي اوي وبعد فترة قولت لمحمد
ولاء
انا عايزة اروح اكشف يا محمد انا عايزة اعرف انا محملتش لحد دلوقتي انا بجد نفسي اخلف
محمد
طيب ياحبيبتي ما انتي عندك البنات اهم بيقولو لك ياماما اكتر ما بيقولو لامهم انتي عايزة تخلفي ليه بقا
ولاء
وفيها ايه يامحمد اني اخلف منك الصراحة بقا انا نفسي اخلف
محمد
خلاص يا حبيبتي متزعليش نفسك انا هاخدك ونروح للدكتور بس من غير امي ما تعرف حاجة ماشي وتاني يوم رحنا للدكتور اللي قالي
الدكتور
انتي معندكيش اي حاجة يا مدام وتقدري تحملي في اي وقت ممكن جوز حضرتك يعملي التحاليل دي عشان برضو نتأكد لانك بتقولي بقالكم سنة متجوزين
رد محمد وقاله
ااه بس انا عندي بنتين يادكتور يعني مخلف قبل كده
الدكتور
ااه يعني انتو معاكم اولاد
ولاء
لا يادكتور ده من واحده تاني مش مني
الدكتور
اهاااا طيب معلش اعملي بس التحاليل والاشعه دي كمان وهاتهم لي وراح محمد عمل تحاليل واشعه وكانت الصدمة لما الدكتور شاف النتيجة وقال لمحمد
الدكتور
حضرتك قولت لي انك مخلف ومعاك اولاد
محمد
ايوه يا دكتور فعلا معايا بنتين
الدكتور
مش، معقوووول طب ازاى
محمد
هو في ايه يا دكتور قولي ارجوكي متخبيش عليا حاجة هو انا عندي ايه
الدكتور
يؤسفني اني اقولك يا استاذ محمد انك عندك عيب خلقي من يوم ما اتولدت ومش هيخليك تخلف ابدا
وكانت الصدمة لمحمد
الدكتور
بجد انا مش عارف اقولك ايه بس هي دي
بس هي دي الحقيقه
وبعدها روح
ناديه
هو فيه اي انت من ساعت ما جيت
وانت. واكل سدالحنك مالك
هي الست هانم مناعك تتكلم معايا ولا اي
محمد
ابدا مخنوق شويه هو انتي اي مش رايحه الشغل
انهارده ولا اي
ناديه
لا رايحه بس انا ما لقيتك قاعد قولت اطمن عليك بس الاول
محمد
هي الشركه دي سامحالك تروحي في اي وقت كده ولا ايه ما لهاش مواعيد
ناديه
لا ليها مواعيد بس عشان عارفين ان انا معايا عيال سايبيني اروح واجي براحتي المهم
انا نازله علشان انزل البنات لولاء قبل ما امشي
محمد
ماشي وبعدها نزل وهي راحت الشقه وزياد قال لها
زياد
ايه ده في ايه هو انت مش قلت مش جاي النهارده حصل حاجه ولا ايه
ناديه
انت اللي في ايه مالك واقف على الباب بالطريقه دي كده ليه مش عايز تدخلني وبعدها شافت بنت
يا نهارك اسود ومهبب انت بتخوني ده انا هخلي ليلتك سوداء
زياد
مين هو في حاجه ما بيني وما بينك ده انت واحده مقرطسه جوزك وعايزه معايا في الحرام
وبعدها طلع محمد
محمد
قد ايه عرفت ان انت قذره وواطيه
ناديه
محمد انت جيت هنا زين اسمعني بس انا عايزه اقول لك ايه
زياد
ما تلم مراتك شويه يا عم الحاج دي كل يوم
جيالي شكلك كده مش مالي عينيها
محمد
انت طالق واحد غيري كان موتك دلوقتي بس انا مش هتضيع حياتي عشان واحده زيك
وبعدها مشي
وفي شقتي جت ندي
ولاء
اللي جابك يا ندى بعد اللي انت عملتيه ده طلقتي من جوزك عشان تاخذي المعاش
ندي
بجد انا غلطانه والله طلع متجوز عليا وياخد الفلوس كلها يصرفها عليها
ولاء
وانتي كنت مستنيه ايه من واحد واطي زي ده كنت خسرتي امك عشانه
ندي
انا غلطانه والله هعيش خدامه تحت رجل ماما
من هنا ورايح
الام
يا بنتي والله انا لو كان معايا فلوس كنت اديتكم بس انت عارفه الظروف عامله ازاي
ندي
عليا يا ماما انا هعيش خدامه والله تحت رجلك مش هزعلك من هنا ورايح وبعدها دخل محمد
محمد
ازيك يا ندى عامله ايه تعالي عايزاك يا ولاء جوه وبعدها دخلنا وقالي على كل حاجه
اولاء
معقوله ازاي الكلام ده يعني دول مش عيالك
محمد
بجد انا ندمان اني كنت متجوز واحده زي دي
مش عارف ازاي كنت مغفل كده
ولاء
وانت تعمل ايه اوعى تكون هتعمل فيها حاجه
محمد
انت هترضي تعيشي مع واحد مش بيخلف
ولاء
ربنا يعلم انا بحبك ازاي والله مساعد اعمل اي حاجه عشانك وبعدها رمى ليها العيال وهي ما م كانتش لها اي مكان تروحه وانا فضلت عايشه مع محمد اسعد ايام حياتي
وبكده تكون خلصت قصتنا