رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول بقلم مريم منصور

رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول بقلم مريم منصور

رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مريم منصور رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول

رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول بقلم مريم منصور

رواية من قبلك كنت تايه سيف وايلول كاملة جميع الفصول

تخينه وفلاحه وزي الجاموس.
نعم!!
ايه حضرتك مش شايفه نفسك
لأ شايفه بس انت مال والدتك وبعدين ما أنت لطخ وبأف وخيخه حد كلمك
والدتي fine جدا بس انا مش fineخالص.
معلش.
قولتها ومشيت
استني أنا بكلمك ومش حلو تطاولك عليا بشكل ده!
ت .. ايه يا عنيا هو انت لسه شوفت تطاول ده في ثانيه ممكن ارقدك واديك علي وشك وبوقك اللي بينقط قرف ده.
بوقي انا دي مهزله وأنت شبه النسناسه بأسنانك دي.
ولما اديك علي وشك بجد
قولتها بع صبية مفرطه قبل ما انتش مجسم معين وارفعه عليه
انت غبيه بترفعي ده عليا!
اه وحاسب بقي لس لاح يطول.
وهوشته لكن في ثانيه ثانيه واحده تفاقم ضيقي اكتر لما قال
Really دماغكدماغك خرفان.
أنت صح.
وخبطه بلا شفقه بلا تأثر حتي لجسمه اللي ارتد في الحيطه پألم وصړخ من شده الخبطه..
ايه ده مين اللي پيصرخ!
قالتها مساعدة الدكتور وهي بتخش الاوضه تزامنا مع خروجي الهائج
اسمعي يا ست انت تاني مره مدخلنيش مع البأف ده ويبقي شوفي شغلك عدل ولو مش شيفاه أنا اشوفهولك زي الجدع اللي جوا ده.
وسبتها ونزلت بأبتسامة إن جبت حقي ومسكتلهوش.
ايه خبطيه
ايوه اومال اسكتله علشان يفكرني ضعيفه!
فين الضعف في كده يا ايلول كنت خدتي حقك بالرد عادي او اشكيه لدكتور لكن..
قاطعته بأستنكار
اشكيه ليه مفياش ايد هو انا في كي جي.
اولا صوتك بس!
مش موطايه يا بدر واللي عندك اعمله!
جعجعتك في حد نفسها اثبات غلطك.
قالها ببرود شديد فهزيت دماغي بتريقه
ايوه ايوه اقعد بقي قولي البوقين البايخين دول بتوع دراسات التنميه البشريه.
بس انا دارس علم نفس!
يبايخ.
منا عارف.
خبطت بأيدي علي ترابيزه ورديت
كويس انك عارف و زيك زي التنح اللي قابتله اوكيه أنا غلطانه بس ايدي مبقدرش أمسكها ولازم اسدخ للضيقني وهو ضايقني زيك كده دلوقت علشان انت السبب في اني اتنيل اطاوعك واروح لدكتور مع اني مش مجنونه!
ووقفت أمشي لكم هتف
بس ع دوانيه!! وعندك ميول عن ف.
مين دي أنا!!
اولا بس متتكيش علي ايدك وحروفك وغيظك ده اكتميه جوا.
رفعت حاجبي
وإن مكتمتهوش يا سي بدر
ابتسم
هتكتميه يا استاذه ايلول وده احسن ليك إحنا في مكان عام ووضعك وكده.
يغور الوضع وفوقيه الشكل ويلا من غير سلام.
قولتها وانا بزق الترابيزه وبمشي لكن هتف
ايلول لو معتذرتيش للشاب الدكتور مش هيعالج حالتك واظن أنت استريحتي للدكتور ده!
ايه المغري فأني اروح اتعالج حد قالهم اني مجنونه! اي نعم بتعصب لدرجه رهيبه وبتترجم علي رد فعل في ساعتها بس مش لدرجه أن اوافق اعتذر لشخص متنمر عبثي مخلوق وسط كوم زبال ..
احترمي نفسك لو سمحتي!
حد كلمك يا بني!
بص بغيظ
باين وأنت بتغلطي في تربيتي!
معلش يا..
ابتسم بغرور
سيف.. سيف القاضي اللي عورتيه دماغه وهيعورك تحبي تخديها فين
بصيتله من فوق لتحت
في القرف يا استاذ سيف تعرف القرف
إلا اعرفه ما قصادي اهو.
يا بن إل..
وقبل ما اقومله خبط الدكتور بأيده علي المكتب
بس أنت وهو احترموا اللي قصادكم احنا مش في حضانة.. اتفضلوا اعتذروا بأدب.
بصيت بضيق و التاني اتأفف بقرف وثانيه اتنين زعقت فيه
بقولك ايه بص عدل يأما عينك دي اخزئهالك وهي شبه الحول.
عيني أنا حوله!!
قالها بأستنكار فرفعت شفتي
اومال هكون انا مثلا والدكتور الكمل اللي قاعد بينا بس رغم كذلك ورغم الاحترام له ورغم أسائتك ليا
أنا بتأسفلك اهو قدامه وعذرا جدا يا أستاذ سيف وان شاء الله اخر مره هبطحلك دماغك والله.
بص للدكتور
دي بتحلف كمان!!! دي طلعت بجحه!
أبتسمت
استغفر ربنا طيب علشان انت شتمتني وممكن مسامحش في حقي.
شاور علي دماغه
وبالنسبة للي عملتيه فيا ده ايه كان decoration!!
مطيت شفايفي بتصنع
مش عارفه بس صدق طلعت حلوة!
أتعصب
هي مين دي اللي حلوة
رأسك طبعا أكيد مش أمك.
وكمان بتردي
مش انت اللي سألت أم أنت غريب جدا يا أستاذ.
استاذ في عينك اللي تشبه..
رفعت حاجبي وقربت عليه بشړ
تشبه ايه ها كمل سمعني.
عدل ياقه قميصه وخبط بأيده علي المكتب ورد بضيق
أنت بجد أنسانه همجيه ويستحيل اتصالح ولا احط ايدي في ايدك ثانيه واحده.
وانت تحط إيدك في ايدي ليه إن شاء الله هتتجوزني ده ايه العبط ده.
جز علي أسنانه وعدل ياقه قميصه من تحت البلوفر للمرة الثانيه و زعق
عبط لما يعبطك أنا مش قاعد فيها اصلا..
والټفت بوشه بعيد يتكلم
معلش يا دكتور أنا مش..
لكن سكت زي منا سكت بالظبط لما سألني بذهول
هو الدكتور راح فين
مردتش عليه فسأل تاني
طب أنت ساكته ليه 
مردتش فقرب
طب افتحي كده بوقك.
لية
رد بجدية
يمكن تكوني بلعتيه وقت عصبيتك ولا حاجه وانا مشوفتش!
شافك العمي يا بعيد ولا اني شوفتك راجل متنمر.
ضحك بأستهزاء
اسم الله علي بلسم الچروح اللي قدامي.
بربشت ببرائه
أنت عرفت منين بجد
أصلي اعرف افرق بين مرهم الح روق والكينا كوب وانت مفرقتيش عنهم واحد.
رجعت ضهري لورا زي حركته ورديت
أصلي مشطشه بۏلع ڼار في اللي قدامى بس نصيحه مني متحطش مراهم حط عسل ابيض بيرطب بسرعه زيك كدة.
قولتها بغمزه وقبل ما يرد بالساق ساقين زي ما بيقولوا تليفون الدكتور رن ففتحه بأستغراب مع الاسكبير و سمعنا صوت الدكتور سوا بيقول..
اظن فقرتكوا لسه مخلصتش واحب ابشركم مش هتخلص وتطلعوا من العياده كلها غير وانتم عارفين تتعاملوا مع بعض زي أي اتنين راقين محترمين.
وبعدها قفل فرفعت عيني وبصيتله
راقين محترمين دي تحسها بتاعتكم هو من مدينة نصر عندكم
بحلق فيا لثواني
أنت طبيعية بجد يعني الراجل قفل علينا ومفهاش خروج وأنت تقوليلي من عندكم
خلاص يا عم متحزقش يبقي من عندنا متزعلش نفسك.
قام بعد ما بصلي بقرف ودور في الإدراج كتير وحاول يفتح الباب اكتر والمضحك بأنه حاول يفتح باسورد تليفون الدكتور..
فكك علي فكرة مفيش شيطان بينا متخافش.
الټفت بنصه وهو لسه بيدور
ما انت الشيطان بعينه هخاف من إيه.
ولما اقوملك
ياريت تقومي تتلحلحي ودوري معايا علشان نعرف نخرج عندي حجز كورة وعايز ألحقه.
ضحكت
لأ متقولش بتعرف تشوط الكورة وكدة
رجع قعد قصادي بعد ما ملقيش حاجه وعدل ياقه قميصه من تحت البلوفر للمرة الثالثة ورد بسخط
أبقي اخدك معايا تتفرجي علشان حضرتك قالبه معاك تريقه وانا راجل احب اطلع اللي يتريق عليا المسرح.
مفرقش لذوعة رده علي قد ما أنتبني شعور الاثناء علي شئ عجبني وده ناردا لما بيحصلي بس سب نفسي لرغبه الاطراء وأبتسمت وانا بقول
حلو البلوفر ده شكلك ما شاء الله فيه جميل جيبه منين
بصلي باستغراب وهو بيهندم شكله
ازاي.. اقصد ليه 
عادي حسيت إن حلو وعايزه اجيب واحد زيه.
أتريق
بس ده رجالي حضرتك لو مش شايفه.
نفخت
منا عارفه هجيبه لحد بحبه!
ماشي نطلع بس من هنا وربنا يسهل.
هيسهل لا تقلق كل حاجه هتتسهل.
قولتها وانا بلعب في الاشكال اللي علي المكتب
فبص پذعر وهو شايف ابتسامتي وهدوئي المفاجأ فقرب نتش الحاجه من ايدي
كخ عليك الحاجات دي متعلبيش بيها.
ايه ده أنا كنت بحركها!
قام وحطها بعيد
اه علشان تحركيها بعد كدة علي رأس حد أيدك سابقه مخك وكده غلط.
وانت هتعرفني الغلط
هعرفك ازاي وانت كلك غلط! 
قالها بعد ما رجع قعد قصادي تاني فجزيت علي اسناني
ياما نفسي اوريك الغلط ده!
وقحه يعني
اوي اوي.
رتب خصلات شعره العشوائيه ورد بتفكير
وقحه وعص بيه وانا متنمر! وحركة قفل الباب تفتكري ده عالج الدكتور ولا ايه
علي فكرة انت مش متنمر بس.
اومال ايه
خرتيت.. انت خرتيت.
وضحكت فبص بقرف
ومالك منشحكه اوي وبتمدي في كلمه ليه عجبتك
وبص بقرف اكتر فضميت كفوفي علي بعض
صدق فعلا طلعت مت نمر انت ناقصلك فلوترين بصة قرف وتطفح فيا مش كدة يا سيف يا حبيبي كده غلط الناس تزهق منك.
للحظات ملامحة اتبدلت لغيمة حزن واستنكر عدت مرات بتنهيدات غريبه وتقيله حتي في كلامه
بصي أنا مش مضايق من الناس علي قد ما مضايق من نفسي اني بزعلهم بردي انت يمكن ايدك سابقه عقلك وعلي اي حد بس الأكيد بتمنعيها علي اهلك وقريبك أما أنا لساني سبقني ونظراتي المتكبرة سبقاني ومهما كان مين بجرحه بكلامي وبزعله ومش عارف ليه الصراحه يمكن علشان اتربيت أن يبقي عندي ثقه مفرطه وتمجيد نفس من الدائرة اللي حواليا فالما كبرت وطلعت بقث اشوف الدنيا بقيت ابص لكل حد نظره مستحقره مع تسليط حقيقتي عليه..
بصيت بأستغراب وسألته
ازاي حقيقة
الدكتور صنفني تنمر بس ده مش هو علي قد ما أنا بقول الحقيقه يعني بقول الۏحش فيك وبظهره وافضل بقي اسف عليه براحتي بي في الأول والآخر دي حقيقه اللي قدامي.
حقيقة ازاي وانا مثلا مكنتش تخينه مع انك قولتلي كدة
كنت عايز اضايقك عادي.
ما ده التن مر بعينه وكلمة عادي دي بتوحي أنك مش مضايق وشعورك مش فارق معاه.
رد بسرعة تبرير
لأ والله بيبقي فارق بجد بس ساعتها أنت اللي ضيقتيني من جعجعه صوتك وكل شويه كنت بتبرطمي ينفع تبطلي برطمه
وأبتسم فأبتسمت وبعدها ضحكت
حاضر بس ثواني لو بطلت برطمه كده مشكلتك اتحلت ومش هتمشي تضايق الناس
حط أيده علي شعره بأحراج
وليه لأ! ابدأي انت بس الأول ويمكن احصلك.
قعدنا نص ساعة بنحكي بس فأي تفاهات فأي فراغات وفي لحظات اتنقشنا فيها بمنتهي الجدية وفيه غيرها كنا ناقص نبهدل بعض لكن علي اخر ثانية كانت بتعدي من غير اي مشاكل..
وأخيرا وأخيرا الباب اتفتح لكن الدكتور مشي وساب معاد الجلسة الجديدة مع الاسستنيت بتاعته وهي نفسها اللي فتحت
عارفه يا بت أنت لو تاني مرة لمحتك مهرحمك علشان انا شاكه أنك اللي قفلتي الباب اصلا.
وقفت بأستهزاء وردت
ولو أنا ايه يعني اخرك ايه 
أبتسمت بأصفرار
يبقي أنت اللي جبتيه لنفسك.
وفي ثانية كنت هطولها واجبها تحتي لكن سيف فرق بينا بسرعه وزعق فيها
أبعدي دي ملهاش اخر..
حاولت اشب واطولها من وراه
اوعي اوعي متمسكنيش دي بتقولي ولو أنا!!
بص وراه بسخط وشبه زعق
ما تغوري بقي يا ست بتعصبيها ليه.
هديت مرة واحدة وزعقت فيه هو
أنت بتقولها غوري ليه متقولهاش كدة!
زعق فيا
وأنت بتنفعلي عليها ليه وعايزه تجبيها من شعرها!
بس متقولهاش غوري!
وانت متتخلقيش عليها!
اتكلمنا بصوت عالي في نفس الثانيه مع عند عقل كل واحد فينا لكن فجأة بعدت بأستسلام
خلاص ماشي غلط.
بص بأستنكار
بس كدة
اومال انت فاكر إيه
وأستعديت أمشي بس سبقني ومشي قبلي وقبل ما يطلب الاسانسير بصلي
مش هتيجي
اجي فين 
قولتها وانا بطلع من باب العيادة فرد بهدوء متكبر
حجز الكورة.
عرفت أنه بيكسر قاعدة تكبره وسخطه علي الناس بيا يعني أنا أول من بيتقرب منه علشان يعالج مشكلته وفي نفس الوقت غريبه عنه فمن السهل يتكبر ويتأسف ويغلط ويتغر قصادي والأهم من ده كله يفضل بهالة ثقته ويحاول..
أبتسمت لما لمحت لهفة أنتظار أجابتي في عينه وسألته لما الاسانسير اتفتح
اوكيه بس هتوريني المهارات
والعب بيك الكورة ياض.
وضحك يكمل
مظنش بس تنوري جاهزة
أوي أوي.
قولتها بأدرنالين مرتفع ومفرقتش كتير عن حالي طول منا في الملعب بشجعه اصل اول مره اجرب الشعور ده واول مره اشوف ناس بتلعب بالليل وتروق علي نفسها وانا نقطة ضعفي اللعبه الحلوة.
جامد..جامد أقسم بالله.
جاب جول فقولتها ومن فرحتي قمت اطنطت من مكاني وفي ثواني لقيت الكورة بتخبط في رأسي بقوة ووقعت علي الارض مدرتش غير وهو ونص فريقه فوق رأسي بيطمنه عني لكن مردتش فزعق لشخص ما
أنت متخلف يا بني متخلف!! كنت عايز تردها ل وائل يبقي براحه مش بطريقه دي ولا اتغليت علشان جبتها جول فيك! تبقي متخلف ومعتوه بجد لو فكرت تخبطها فيا وقامت جت فيها والله متخلف وغبي وميتعلبش معاك يا بني..
قاطعته بدوخه
يا عم انت عمال توبخه وانا بيغمن عليا هنا يا عم اتلحح وانقذ الموقف بودع.
قرب وميل علي أرض جانبي
طيب اعمل ايه
مش عارفه بس دماغي بتوجعني!
كنت اول مرة اعيط قدام حد وكنت اول مرة أخاف وانا لوحدي فحاول يشعجني وقال
علي فكرة أنت هتبقي كويسه والله وبعدين قومي ادي للواد ده شولتين علشان مضيقني.
ده انا هفرم أمه بس لما اقوم بس.
ضحك
هي دي أيلول ولا بلاش عايزاك بس تساعديني وتقومي علي حيلك علشان اوديك المستشفي ماشي
عيطت اكتر
ماشي بس أنجز علشان حاسه اني فوق دلوقتي.
فوق فينانت عاملة دماغ
قالهالي شاب من الواقفين فكلمه سيف وهو بيقوم
ملكش دعوة بيها ها..ملكش دعوة بيها.
و جري يجيب عربيته وفي دقايق كنت في المستشفي قاعدة دايخه وبقول اي كلام وهو بيضحك علي اللي بقوله وكمان بيسيريني علشان يسحب مني الكلام!
أنت خرتيت ليه
ضحك
مش عارف بس قوليلي عايزة ايه وانا هعمله حاضر.
حطيت ايدي علي رأسي
عايزه سنتدوتش بانيه.
بس
لأ وعايزه 7cola علشان أحرف ابلع.
مش عايزه مخلل طيب
عيطت وانا حطه ايدي علي دماغي
اكيد عايزة مخلل وكمان كاتشب ومايونيز.
طب أنت هفتانه ولا اية
لأ بس دماغي طلبت كدة وانا عايزه اوسيها.
بلم لثواني
عايزه تواسي مين دماغك المخبوطه!!
رديت بأه فملامحه اتبدلت لأنزعاج وهو بيقوم
كان عنده حق لما قال عمللها دماغ.. وبعدين جبتيلنا الكلام معاه لية اصلا ده انسان لا يطاق.
قمت براحه ومشيت وراه
هي الناس كلها عندك لا تطاق 
ألتفت ليا وهدي خطواته
لأ بس مدي شويه علشان وحياة امي سقعان وما قادر.
بصيت عليه بطرف عيني لقيته بلبس الكورة ومغيرش! فضحكت بصوت
ايه بقي اللي بيضحك
أنت خدت بالك قولت إيه
رد بأقتضاب
لأ.
فضحكت
قولت وحياة امي معني كده اني خرطت عليك يا سيف!
وحطي عليهم جايباني علي ملا وشي زي الكتكوت المبلول من غير ما اغير وسقعت!
عادي عادي الرجاله اهل تحمل.
أتأفف بسخط وهو بيفتحلي باب العربية
بس مش بطقم صيفي ونص كم في قلب التلج ده!!
ولا انت بتزعقلي ليه
قولتها بصوت ضعيف
فنفخ
حتي وأنت تعبانه بتبرطمي..
حاول يبتسم
بس انا اسف يا ستي ها ممكن تركبي
طب والساندوتش
هجبهولك والله بس لما نلاقي محل وبعدين متقلقيش أنا بنفسي هطلعك لأهلك بعصايرك بأكلك بعلاجاتك.
أستفزني رده فريحت رأسي علي الكرسي
كفي نفسك يا بابا الأول كفيها وبعدين تعالي اتكلم.
وبعديها سكت وبدأ يسوق في صمت تام لكن كل شوية يبصلي بتردد
أنت عايز إيه
سألته وانا مغمضه عيني فنهدش
عرفتي ازاي
منا مش نايمة في الأحلام يعني ومش بحس! ده كفاية سواقتك اللي بتتلكك بيها علشان افوق.
قلبت بطنك صح
بصيت يغيظ
لأ قلبت دماغي المقلوبه خلقه.
ضحك وبعدها اتحمحم بأحراج
طيب شكلي ضيقتك بكلامي من شويه بس كان قصدي اني المسؤول عن اللي حصلك ومتكفل بأي حاجة.
ايه متكفل دي هي اللي اتخطبت عربية!
دي رأسكعارفه يعني ايه رأسك يعني مش هنلقيها عند اي حد تاني ومش اي حد تاني أيلول!
حاولت أداري ابتسامتي
طيب ماشي بس انت مش مسؤول ولا حاجه وبعدين لو أهلي عرفوا انك السبب هيمسكوا في زمارة رقبتك.
دي النرفزة عندكم وراثه بقي
ههه عسل بس متتكلمش تاني.
وغمضت عيني وكملت
وياريت بقي مشوفكش تاني.
هنشوف لو الدكتور عاجبه الكلام ده ولا لأ ده غير لما اشوف مسؤولك الاولاني حضرة الوالد.
وده لية إن شاء الله
ابتسم بسماجه
علشان نتأسف علي التلفيات اللي حصلت دي.
وفعلا طالعني وقعد ما أهلي وياريته ما كان قعد ولا فتح بوقه وكر كل حاجة اتصدموا شويه لما عرفوا اني روحت اتعالج أو لسه بشوف المشوار هيبدأ منين بس الصراحه معرفش لكن دعموني وماما زغرطت زغروطين حلوين ولا اكني نجحت في الثانوية بس لما نجحت أصلا معلملتهاش لكن تزغرط وتهلل علشان عقدة بنتها بتتحل ومين قال إنها عقدة ومين قال إنها مش هتجبلي عريسان ده انا حتي عسوله وطيبه وهاديه خالص واهو هدوئي ده يجزب اي حد..
بس جيس وات بحب أهلي وبحب نفسي وحابه اني كنت عايزة رحلة كبيرة بس انا قدها وما دام نوي الإنسان علي حاجه يعرف يعملها حتي لو كانت إيه 
لكن الخطوة الصح والوحيدة في كل صعب.. الصبر
الصبر بداية و اصل كل علاج زي ما ييقولوا مفتاح الڤرج وفي الحقيقه هو مفتاح كل حاجه بالصبر هنعدي الأزمات وبعدها هنكتسب خبرات وبعدها هننضج والعقل الصغير ده بكره يكبر ويعرف إن كل حاجه مش بتيجي من مرة واحده ولا الصعب بيوقع في الطريق علشان يمشيك من هنا بالعكس الصعب بيجي علشان يعلمك تصبر علي سعيك علي جريك واحيانا علي فشلك بيعلمك تصبر وتدور صح علشان في الآخر هتلاقي نتيجة..
وهتلاقيها هتلاقيها حتي لو جت غير اللي انت عايزها فأنت صبرت ونولت نتيجة!
اهلا بوش الندم!
متكلمنيش لو سمحت! 
قعد باستغراب
لو سمحت! ايه التطور الرهيب ده
فكيت عقدة حواجبي
بجد إيه رأيك بقيت مؤدبه صح أنا حتي النهارده فيه راجل كان هيشوطني بعربيته فمسكت نفسي بالعافيه وخبطله الباب والازاز بالطوب بس يعني الحمدلله مجبتهاش في دماغه.
لأ طبعا الحمدلله احنا لسه هنتأمر ونتنك..
قاطعته
منا برضو بقول كدة مش عارفه ليه أصلا مضايقه نفسي علي الفاضي.
خبط كفوفه ببعض
ده الفاضي مبسوط منك وعلي كده عدي الراجل الموقف
اه عدي بس مش اوي الصراحه.
ليه
كان ناوي يجرجني علي القسم بس محصلش طبعا والحوار عدي.
سأل بأستنكار
عدي إزاي يعني عملتي إيه
اكلته باقي الطوب في بوقه.
ودلدلت عيني في الأرض ادور علي وضعيه اكسب بيها تعاطف أو
شويه رفق أو..
أيلول!! عيدي علشان مسمعتش.
يوه يا بدر سمعك تقل علي فكرة ومش بحب اعيد.
خب علي ترابيزه بضيق
هتعيدي ازاي يا بجحه هتعيدي ازاي..
لكن كلامه وقف في النص لما ظهر صوت سيف بحمقه
حضرة الكابتن بيزعقلها ليه
وربت علي كتفه بسخرية وهو بيقعد جانبه والأتنين قصادي!
سيف.. بدر أقدملكم بعض وأكيد يعني أنتم عارفني!
بس كنت فاكر هاجي اشوفك لوحدك!
قالهالي سيف فتعدله بدر
ايه وحدك دي ما لهاش رجاله هي!
ملتفتلهوش وسأل وهو ولسه باصصلي
مين البتاع ده
ده بدر!
وبيكلم كتير ليه
انا برضو اللي بتكلم كتير ياض
هشش يا بابا هشش مش عايزين نسمع صوتك المزعج ده.
صدق فعلا طلعت بارد زي ما قالت.
سأله وهو مازال رافع حاجه وباصص ناحيتي
والله وأيه كمان
وتنح وكان معاها حق والله بس انا اللي اجبرتها تعتذر لواحد زيك.
فيه حاجه تاني ولا خلصت
قالها وهو بيقوم بعد ما بصلي بنظره ضايقتني وبعدها مشي بس قبل ما يمشي بص لبدر وأبتسم
أبقي اقعد في قاعدة رجاله بدل قاعدتك مع النسوان علشان بدأت تخيب.
واتحرك فبصيتله بعتاب
كدة تضايقه يا بدر
ده طلع قموصه يا ستي اقعدلنا علي جنب.
اهو انت اللي قموصه وستين قموصه صبرك عليا بس لما ارجعلك.
وقمت اجري ألحقه
سيف استني! 
كان بيحرك عربيته من الركنه فوقفت قصاده بسرعه
متمشيش وانت زعلان انا كان غرضي بس تتعرفوا علي بعض انت صاحب جديد في سكه علينا سوا وبدر احب الناس لقلبي وصاحبي من زمان فكنت عايزك تتعرف عليه ويساعدك زي ما هو بيساعدني!
ايلول ممكن توعي!
بجد متزعلش منه هو مكنش يقصد ده اطيب منه مش هتلاقي!
قصدك أقل ذوق منه مش هلاقي دي مش مساعده ولا بيتجي بالطريقه دي ده غير انك اتكلمتي في سيرتي بحاجه وحشه حتي لو موجوده مظنش حلو نروح نذكرها قدام غيرنا مش يبقي أنا بحاول اتعالج من ده وفي غيري بيروح يعمله بمنتهي السهوله! 
قربت من ناحية الباب
بس انا اتكلمت كده وقت ما اول مرة حصل بينا الموقف ده وبدر الوحيد اللي شبه ساومني علشان اعتذرلك ومن ضيقي قولت كلام..
اتنهدت
بس معاك حق انا اسفه.
هز رأسه بأبتسامه بسيطه
ماشي يا ايلول عن اذنك.
ومشي ففضلت واقفه مكاني بزعل غم قلبي فجأة لكن الټفت علي صوت بدر
ها اضايقك
نعم انت كنت ناوي علي مضايقة بجد
حط ايده في جيبه
ومش بس كدة اوجعه كمان وبالحركة دي اضمنلك كل سيشن للدكتور هيجري اول واحد وهيزقك معاه بالعافيه وأنت اللي عايزه يعمل معاك كدة.
جزيت على أسناتي
صدق انك ابن خاله واخ مش تمام علشان الحركه دي!!
اغلطي فيا براحتك اغلطي مسير بوقك ده هقفلهولك واتبرا أنك اختي ولا اعرفك ده مطمرش حق اللبن!!
معلش نينينيني.
غمز
بس بقولك ايه لايقه علي الأخ اللي لسه ماشي من شويه ده بس متسوقيش فيها ماشي
لايقه ازاي يعني
كاتيم يا حبيبتي دماغك متروحش لبعيد!
لو الدنيا كلها بتقول واحد اتنين تلاته وانت بتقول تلاته اتنين واحد وعايز تعمل العكس اعمله!
انت الوحيد اللي متحمل قراراتك وانت صاحب المسؤولية ودي حاجه مش بتخوف علي قد ما هي إكتشافك لنفسك ومهاراتك وطرقك فأنك بتتعامل مع الأشياء ازاي اي تجربة جديدة حتي لو خسران فيها بتعلمك علي الأقل شئ مفيد وكل مدي شخصيتك بتتغير عن قبل..
وانا اتعلمت حاجات كتيرة اوي طول منا في الرحلة مقدرش اقول شخصيتي اتغيرت بس الازمه كانت
في تصرفاتي وطباعي ومسببهم الحقيقي مفهومي الغلط في الدفاع عن نفسي وعن ارائي وعن قراراتي بشئ واحد بس وهي العدوان يه وعلي قد الإمكان وبمحاولتي بطلت الجئ ليها كأول حل يجي علي بالي و ده نفس الأسلوب اللي تبعه سيف فأنه يبطل اول حل يجلئ له السخط أو مضايقه الناس بكلامه ويمكن اللي ساعده بإنه كان بيبقي زعلان لما بيعمل كدة الفكره نابعه من جوانا إحنا وإحنا الوحيدين اللي متحكمين فأي شيء يخصنا.
يالهوي يعني اول مره تركب المترو اتنطرت بطولك علي الناس
ضحك
أيوة كنت راهبه شويه من الزن بتاعه وزحمته ومن حظي فضلت واقف ولما وقف فجأة لقتني بنط شكلي كان وحش اوي والله.
مش قادرة اتخيل منظرك حقيقي.
وضحكت فبص بضيق
مش ازمة يعني يا ايلول عاديها.
بطلت ضحك ورديت
متزعلش نفسك أنا برضو في مرة كان شكلي وحش وأحرجت بس عندكم في مدينه نصر زيك يعني لما انت احرجت عندنا في المترو.
ركز بأنتباه
ده ايه ده احكيلي.
رمقته بشك
شوف شوف الشماته ده انا حتي زي صديقتك!
لأ أنت خطيبتي.
قالها فجأة فحاولت اتصنع الضيق ونبهته
تاني يا سيف
تاني وتالت ورابع إحنا ورانا إيه بس أحكي بس الأول وعرفيني.
عادي كنت في مول عندك هناك وعجبتني شويه طرح بص مكنوش طرح بالحرف أو طول وعرض دي لأ كانت إسكارفات وقولت أما اقف اشوفها وعلشان أتهف في عقلي واختارلي واحد واروح احاسب يطلع ب٤٠٠ جنية متخيل والكلام ده كان من اربع سنيني يعني وقتها كانوا يجبولي اربع طرح من اجدعها محل.
ابتسم علي طريقتي
طبل وعملتي ايه ساعتها.
ودي محتاجه كلام اكيد رميت الأيشراب وطلعت اجري بعد ما طبعا ادتلهم كلمتين في جانبهم بس تعرف بقي ايه اللي حازز في نفسيتي
وضيقت عيني في اخر الكلام فضحك
ايه سمعيني
إن كان وقتها في واحده واقفه بتنقي وبتختار بجد بين الأسكرفات كنت عايزه اقوله يا وليه يا مخبولة بتعملي ايه تعالي اجيبلك احسن منهم من قدام اي مترو.
قد ايه أنت طيبه يا استاذه ايلول!
شوفت ازاي بقي كعت كتير واضحك عليها للأسف.
علي فكرة..
إيه
معنديش مشاكل اكع كتير ويضحك عليا بس اتجوزك هجبلك كل حاجه صدقيني.
برقت
تاني بجد بقي
طب ما توسعيش في عينك علشان أنت أصلا علي هواك.
نفخت ولعبت في شنطتي
اوكيه اذتلذيتك شويه بس مش هننفع يا سيف احنا هنجيب عيال معاتيه لو كملنا.
ليه يا ستي بالعقل بس كدة بقالنا كام شهر بنتعالج.
تقريبا ٤ شهور.
بص بذهول
ايه ده مش فاكرة اليوم والتاريخ والوقت ده انا فاكر كل حاجه! 
رديت ببرطمه
وانا اش عرفني ساعتها اني هحبك انا علشان احسب وافتكر ده ايه ده يا ربي!!
ابتسم ورجع بظهره علي الكرسي
انا مش كنت قايلك بطلي برطمه! شوفي بقي من اللحظه دي مش عايزك تبطليها طلعي ومتخبيش صراحه أنبهرت بيها طلعت شغالة.
هي ايه اللي شغال..
شهقت فجأه لما استوعبت
يالهوي أنا قولت ايه
قولتي كل خير بينا بقي بعد العيادة علي الحج
لأ طبعا أنا مش هدبس نفسي فيك وانت كدة!
بس انا راضي أدبس نفسي فيك وأنت كدة!
يا سلام
أبتسم
وحياة ابني عبد السلام اللي لسه مجاش.
عسل بس متتكلمش تاني.
وضحكت فضحك
ماشي بس وافقي ومتبقيش باردة.
ولسانك ده بقي
هعمله الأحترام علشانك.
ابتسمت
طيب هتخدني معاك حجز الكورة
هاخدك بس متتحركيش من مكانك!
هحاول.
ولا تردي علي حد وإيدك تسبقك!
عيني.
بصي علشان اضمنك هنقسط النزوله بس بدون فوائد مش اوي بس هتبقي فوائد حلال.
أسمع الأول.
هاخدك مرة كل شهرين وقصدها تعمليلي محشي وبشاميل.
لأ أنا مش موافقه ايه الظلم ده!
غمز
يا ايلول
خلاص موافقه بس العب كورة معاك بعد ما الكل يمشي!
بعد كدة هاخدك لما الكل يمشي كنت عبيط اصلا لما خدتك المره اللي فاتت.
وده ليه بقي
رفع أكتافه
يعني خصوصيات وأنت هتبقي المدام.
بصيتله برفعة حاحب
يا سلام
وحياة قلبي اللي ساب وداب ناويها علي انك تبقي المدام.
اسلوبك اتغير باين
للتوضيح كل حياتي اتغيرت لما شوفتك.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-