رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول بقلم منال عباس
رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منال عباس رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول
رواية لأن القدر اراد كاملة جميع الفصول
الفصل الاول
_افتحيلي يا بـ,ـومـ,ـة يا لي جايبالي الكـ,ـلام في كل حته.
غسلت وشها بقهر ومامتها بتخبـ,ـط عالباب بعنف استندت عالمغـ,ـسلة بتبص لنفـ,ـسها عالمـ,ـراية بتفتكر بعد ماراحت الفرح مع والدتها :
_هو مفيش خبر كده ولا كده يا هبة.
نزلت هبة راسها وهمست:
_ان شاء لله خير يا طنط لسه ربنا ماكتـ,ـبش .
لوت المرأة بوزها :
_بنتي بسم الله ماشاء لله كملت ثانوية عـ,ـامـ,ـة مـ,ـن هنـ,ـا والعـ,ـرسان بدأت تتـ,ـرص عالـ,ـباب مـ,ـن هـ,ـنا .
جاوبتها بخفوت وهي كابحة دموعها :
_ربنا يخليهالك .
حست بوالدتها لي قرصتها بقوة اول ما المرا مشيت
_قلتلك ماتجيش معايا مش عارفة اودي وشي فين منهم
قومي ارقصي اعمليلك حاجة عدلة خلي الحريم تبصلك جايز ربنـ,ـا ينفـ,ـخ في صورتك وواحدة تاخـ,ـدك لابنـ,ـها
انتفضت من مكانها وطلعت متوجهة للسطوح وهـ,ـي مـ,ـش شايفة حاجة من دموعها خبطت في حد بصتـ,ـله بقهر ومشيت كملت طريقها وقعدت هناك وهي بتمسح دـ,ـموعها
شافت قزازة مية ممدودة ليها عدلت طرحتـ,ـها
_انت انت مين
جالها صوته الهـ,ـادي وهي بيتحاشى يبصـ,ـلها :
_اسف حبيت اعتـ,ـذر منك لاني خبطت فيـ,ـكي من غير قصد
ونفسه بتقوله كدـ,ـاب انت اول ماشفتها ماحسـ,ـيتش بنفسك غير وانت وراها .
مسكتها وقالت بخـ,ـفوت:
_شكرا ليك.
_امسحي دموعك ماينفـ,ـعش حد يشوفك كده يقول ايه زعلانه عالعـ,ـريس.
بصتله بحدة وقامت تمشي وهو بيبص لطيفها بحيرة
اول مادخلت البيت بعد ماروحو باباها قال
_جهزي نفسك يا ايمان في حد متقدملك وهيجو بعد يومين
مرت الايام بسرعه صحيت الصبح على صوت ماماها بتقول:
{لما ييجو عشان تتفقو على كل حاجة ماتكترش طلبات سايرو حـ,ـتى لو جزوتهالو ببلاش المهم اسمها اتجوزت ماتطفشوش }
_ههه ماهي بايرة ماتخافيش دي ماهتـ,ـصدق تمشي ملو هدومها كـ,ـده .
غمضت عينيا من قهرتي على تريقة اخـ,ـويا بس نسيت كل حاجة اول ماسـ,ـمعت رنت تيليفوني
{صباح الخير يا هبة قولي لوالدك اني جـ,ـاي بكرا عشان نتفق على كل حاجة انا بعتلك عشان تحفظي رقمي عندك وهبقى ارن عليه بعدين }
ابتسامتي اتسعت تدريجيا كل خمولي راح صحيـ,ـت الصبح حاسة بنشاط مش طبيعي قمت نظفت البيت وساعدت ماما وكل حاجة ورتبت نفسي شـ,ـوية
ولبست عشان اخرج اجيب حاجات نقصاني نزلـ,ـت اشـ,ـتري
كنت ماشية وفجأة حسيت في صوت هادي بيندهلي
{هبة }
لفيت لورا
بحاول اتعرف عالوش ده بس ماقدرتش قربت مني ومن غير مقدمات حضنتني اتفاجأت حاولت اهديها سندتها لغاية اما وصلنا لحديقة قريبة من بيتنا وقعدنا رفعت البنت راسها ليا بتبتسم من بين دموعها طبطبت ع ايدي قعدت ببصلها قد ايه تعبانة ووشها كله مضروب سندت هي عالكرسي وسمعتها بتقول :
_ياااه يا هبة سنين ماتقابلناش .
اتكسفت لاني ماعرفتهاش صراحة قربت منها وسالت:
_اسفة ليكي بس انا ماعرفتكيش.
صوت ضحكاتها علي فجأة من بين دموعها كان باين عليها التعب واد ايه هي كاتمة جواها وبعدين كملت :
_ومين هيعرفني ووشي متشلفط كده وانا نحيفة كده .
اول مانطقت اسمها ماصدقتش مستحيل دي تكون انفال
انفال كانت صحبتي من ايام الثانوية العامة فجأة نقلو من بيتهم وانقطعت اخبارها نهائي حضنتها لانها كانت وحشاني وانا بقول بفرحة ماقدرتش اخبيها :
_بت يا انفال كنتي فين كل ده احكيلي عنك اخبارك ايه لي حصل .
↚
خدت انفال نفس عمييق جدا وجاوبت:
_بعد ماكملنا ثانوية عامة بابا جالو شغل فحتة بعيدة فأجر بيت هناك وانتقلنا ويا رتنا مارحنا .
صوت بكاها علي فجأة كانت بترجف حرفيا حاولت اهديها
ورحت اشترتلها مية ارتشفت منها شوية وكمـ,ـلت تحكي:
_فضلنا شهر هناك وانا سجلت في الجامعة قريبة لمنطقتنا اتعـ,ـرفت على واحد هناك كان اجمل حاجة حصلت في حياتي كملت السنتين وكان معايا فكل خطوة بجد وبعدها واحـ,ـد هـ,ـناك بدأ يدايقني هو معيد في كليتي كنت كملت 20 سنة وقتها بقيت بصده بس مفيش فايدة واتقدملـ,ـي واخـ,ـويا وافـ,ـق من غيـ,ـر مايرجعلـ,ـي وكل كلامهم
{ده جيبه مليان وجاهز وهتعـ,ـيشي ملكة}
سألت بتردد وهي صعبانة عليـ,ـا :
{طب ولي اتعرفتي عليه راح فيـ,ـن }
رفعت ايدها ومسحت دموعها وجاوبتنـ,ـي بقهر وابتسامة جميلة بانت ع ملامحها البهتانة اول ما جبت سيرته عبنيها بدأت تلمع :
_اول مااتقدم واهلي رفضوه مشفتهوش بعد كده ازاي هان عليه حب سنتين بس مش بلومه والله اهلي هانوه جامد لانه اتقدم اكتر من مرة وكانو بيعايروه بوضعه .
كملت تشكر فيه وكان باين انها لسه بتحبه بصيت لايدها وتحديدا للخاتم لي كانت بتلعب بيه وقلت بحيرة :
_ طب انتي متجوزة .
فجأة خلعت الخاتم بكل قوتها وبصتلي :
_ايوه انا انهاردة اقدر اقول اني بدأت اعيش رفعت قضية
الخلع انهاردة وهقدر اعيش بجد هقدر اطمن هنام من غير خوف من اول يوم اتجوزت فيه غصب وحياتي جحيم اهانة وضرب وشتيمة صبرت واستحملت عشان اهلي رافضين الطلاق بس دلوقتي فهمت اني انا لي عايشة معاه مش هما انا لي بخسر من طاقتي ونفسيتي مش هما عشان يقولولي استحملي واهم مقاطعيني واخويا لي عمل في وشي كده .
محستش بنفسي غير وانا بعيط معاها وهي بتحكيلي روحت بعد ماعزمتها على فرحي لي اتحدد معاده وادتني رقمها دخلت اريح في اوضتي وقفني صوت تيليفوني لي رن اول ماشفت الاسم قلبي دقاته عليت قريت الاسم “سامر❤”
فتحت وجالي صوته هادي :
_الو عاملة ايه يا هبة .
طلعت للبلكونة وحاولت اخذ نفس طول عـ,ـمري عايشة لحالي ووحيدة جالي احاسيس كتير موتراني بس حبيتها ورديت:
_الحمد لله وانت اخبارك ايه .
سكت شوية مش عارفة حسيت انه فيه حاجة ومكتـ,ـمتش فضولي :
{فيك حاجة يا سامر }
قفل في وشي فجأة منكرش انو الحركة دايقتني بس جايز التغطية او تلفونه فصل مش هضلمه
حط التيليفون جمبه وفضل باصص ليه ثوان مد ايده يتصل تاني بس بعدين غير رأيه شال صورة كانت جمب السرير بص ليها وابتسم بحزن اتنهد وايديه بتلمس على الصورة :
_ اسف ليكي مقدرتش اكون معاكي وفي وحدة تانية هتاخذ مكانك في البيت بس ملهاش مكان جوا قلبي لانو مكانك لسه محفوظ !.
جه الصبح ومشي سامر لبيت هبة ومعاه عمته وجوزها
واتفقوا على كل حاجة دخلت هبة مكسوفة وقعدت قصاده
ولتاني مرة يقعدو لوحدهم بس الاختلاف انو اتكلم
من غير مايبصلها :
{بصي يا هبة انا عايز نكتب كتابنا اليومين دول عشان ابقى مرتاح اكتر وانا معاكي كده كده الفرح مش فاضل عليه كتير }
فركت ايديا من توتري وبصيت ليه وجاوبت:
{الي تشوفه يا سامر }
مرت لحظات كان الصمت سيد الموقف كسرت هبة الصمت ده ب:
{ هو انت فونك فصل امبارح }
{استأذن انا دلوقتي السلام عليكم}
فضلت متابعاه بعيني لغاية اما اختفى غصـ,ـب عني عينيا اتملوا دموع هو ليه مابصليش وليه بيكلمني بالطريقة دي
وليه قفل في وشي امبارح .
{ها يا جلال طمني قلت زي مااتفقنا }
رفعت راسي لوالدتي بحاول افهم فكـ,ـملت:
{مش عايزين منو حاجة المهم الزيجة دي تكـ,ـمل واحـ,ـنا هنـ,ـساعده بلـ,ـي نقدر عليه }
الاكل وقف في زوري لما اخويا شاور عليا وقال :
{ههه وهي دي بيدفعوا فيها فلوس لو انا من سامر انفذ بجلدي او اتجوزها ببلاش خسارة فيها اساسا }
{يارب يا ابني ما يغير رأيه يا رب الناس في كل مناسبة بياكلوا وشي هنفرح ببنتك امتى ولا مش باين فضحاني فكل حته }
ضغطت على ايدي جامد بحاول اتماسك هو ووالدتي دايما بيرموا الكلام من غير حساب لمشاعري رميت الشوكة عالارض وانا بصرخ لانه اعصابي باضت من اخر مقابلة ليا مع سامر ليه دايما مفيش حد بيقدرني :
{انتو ايه كفاية بقا مش ذنبي اني وصلت السن ده من غير جواز ارحموني انا تعبت انا كمان عايزة امشي من هنا وارتاح من كلامكم لي زي السم وعهد عليا اول ماتجوز وربي شاهد مش هعتب باب البيت ده تاني ولغاية اما امشي من هنا مش عايز حد منكم يكلمني اعتبروني مش موجودة }
حاسة قلبي هيقف دخلت اوضتي وهبدت الباب ورايا
اول مادخلت هو اتصل بس من زعلي فصلت المكالمة فوشه وطفيت التلفون .
لبست وطلعت وقعدت قدام بابا وانا بقول :
_صحبتي عايزاني اطلع معاها ممكن اروح مش هطول .
مسح لي باقي من دموعي وباس راسي وخلاني طلعت
اول ماشفت انفال اترميت في حضنها حاولت اهدى ماقدرتش خدتها لمطعم قريب وقعدنا هناك قربتلي ازازة المية وقالتلي :
_سيبك من كل حاجة خدي نفس وفكري في الحاجات الحلوة لي تستاهل وبس ده انتي حتى عروسة
اول ماقالت كده جه سامر في بالي لانو بقا خلاصي
بصيت للي جاي ناحيتنا وكان هو حطيت راسي مكسوفة منه ازاي نسيت انه بيشتغل هنا اكيد هيفهمني غلط كويس انه ماشافنيش لالا دا جاي ناحيتي بس لي صدمني كلامه ماعبرنيش حتى اتجاوزني وراح ناحيتها ولهفته عليها باينه :
{انفال حبيبتي لالا مستحيل ده انا ماسبتش حته مادورتش فيها عليكي كنتي فين }
↚
فضلت ارجع لورا محدش عبرني منهم اصلا ساعتها فهمت سبب بروده وحزنه سبب بعده عني وليه كان غامض وبعيد عني كده فضلت امشي مش عارفة اد ايه حتى البيت مارجعتش دموعي مغرقة وشي مش قادرة اقول اي كلمة قعدت على اقرب كرسي بحاول اخد نفس اجمع افكار قلبي واجعني لدرجادي معنديش حظ في الجواز رفعت راسي وانا بنادي يا رب
في الكافيتيريه :
{كنتي فين يا انفال }
قالها سامر وعينيه بتلمع مش مصدق انه هي قدامه
كانت نظراتها ليه كلها حنين ازاي جمعهم القدر بعد السنين دي كلها قعدو على نفس الطربيزة مقابلين بعض محدش فيهم اتكلم
{انا اسفة على كل حاجة حصلت زمان بسبب اهلي }
قررت انفال تكسر الصمت لي مابينهم بالعبارة دي
هز راسه وهو بيحاول يتغلب على الحاجات لي بيحسها بمجرد ماشافها رفع ايده بيقول :
{هش مش وقت عتاب ولا اسف عايز اعرف اخبارك ايه }عدلت انفال من جلستها :
{دلوقتي الحمد لله بعد ماانفصلت عن لي كان جوزي بقيت كويسة بعد ما بعدت عن اهلي بقيت احسن عايشة لنفسي وبس }
كل واحد فيهم كان متوتر مش عارف يقول ايه من فرحته لغاية اما سامر نطق:
{انتي اول مرة تيجي هنا انا بشتغل في المكان ده }
فجأة بدأت انفال تبص يمين وشمال عقد حواجبه وسأل:
{بدوري على حاجة}
قالت انفال في نفسها :
{يمكن روحت او جالها شغل ضـ,ـروري }
فاقت على صوته بيسأل فردت مبتـ,ـسمة :
{ها لا ابدا وانت عامل ايه }
{كويس وبقيت احسن انتي مش متخيلة انا مبسوط بشوفتك ازاي }
فركت ايديها جامد واظافت بهمس:
{هو انت ممكن تساعدني الاقي شغل }
كملوا كلامهم واصر انه ياخد رقمها عشان يطمـ,ـن عليها
الليل قرب ينزل وهما فبيت هبة متوترين لسه مارجعـ,ـتش لغـ,ـاية دلوقتـ,ـي ضـ,ـربت مامتـ,ـها علـ,ـى فخـ,ـدها بتولول:
{بنتي بنتي حصلها حاجة راحت فين }
زعق جلال من فرط الضغط لي هو حاسه:
{اخرسي خليني اعرف افكر حتى صحبتها دي منعرفهـ,ـاش وابنك مش بيرد من لما خرج يدور عليها }
{يارب جيب العواقب سليمة يا رب}
سكتت سوسن شوية وبعدين بصت لجوزها السرحان :
{مش المفروض تقول لسامر جايز يدور عليها معانا}
مسك تليفونه وبص للساعة وبعدين اتصل كان سـ,ـامر مرـ,ـوح من شـ,ـغله والفرحه مش سايعاه كسر فرحته الرقم لي شافه بيرن كأنه في اللحظة دي افتكر انه خاطب بص على الـ,ـخاتـ,ـم لي محاوط صباعه بحيرة وفضل بيتلمسه سرحان وندمان شوية دخل حياته انسانة ملهاش ذنب وعدها بـ,ـحاجات اتعشمت فيه كتير هيعمل ايه رجع من احلامه مع انفال للواقع من مكالمه جلال استغفر وفتح
{الو اهلا يا عمي ايوه انا برة مروح من الشغل }
قفل بسرعة بعد لي سمعه وجري على اقرب موقف سيارات اجرة اداه العنوان وهو حاسس بقلق غصب عنه
هي مااذتهوش في حاجة هو لي خان الميثاق لي بدأ بينهم طول الطريق وهو سرحان بيفكر هيعمل ايه
فضل يضرب في الباب بقبضته لغاية اما فتح جلال كان مكسوف يبصله الساعة قربت عنص الليل وهي لسه مارجعتش سنده سامر لجوه حاول يتحكم في صوته
{ ممكن تفهموني في ايه وايه لي حصل }
↚
حكاله جلال لي حصل فوقف سامر وعينيه حمرة ودماغه توديه يمين وشمال
فتح سامر تليفونه وقرأ المسدج لي دوبه لسه شايفه :
“انا بعفيك من علاقتنا انا فطريق وانت فطريق يا ابن الناس ”
بصله بحيرة وقعد يقراه اكتر من مرة دخل مروان فجأة بيقول باعلى صوته :
_انا لقيتها يا بابا .
كلهم طلعوا يجرو وراه ع المكان لي هي موجودة فيه
~ الرجوع بالوقت قبل ساعات ~
كانت هبة لسه قاعدة عالكرسي شافت المكان حواليها بيفضى تدريجيا مخنوقة مكنتش قادرة تاخد نفس هتلاقيها من خطبيها ولا صحبتها ولا اهلها دخلت على مصلى قريب هناك فضلت تصلي وتعيط بحرقة عشان تطلع كل لي جواها وترتاح وكملت وقعدت تقرأ قرآن انتفضت فجأة لما شافت الساعة
{انا ازاي نسيت نفسي كده }
دورت على تليفونها خدت نفس وبعتتلو مسدج وهي كل ده بتتجاهل اتصالات اهلها !
بصت حواليها مالقتش غير الاستاذة لي كانت بتحفظ البنات وهي اصلا بتبات هناك ابتسمتلها وقالت:
{محبتش ازعجك كان باين عليكي محتاجة تقربي من ربنا عشـ,ـان تنولي الراحة وانا محبتش احرمك من ده مينفعش تروحي دلوقتي الوقت اتاخر }
طلعت هبة بعد ما سلمت عالبنت كانت بتجري وهي خايفة
وغفلت عن السيارة لي جاية ناحيتها 💔وماحسـ,ـتش غير وهي في الجهة التانية سايحة فدمها
~عودة للوقت الحاضر~
دخلوا عليها ومامتها بتعيط وبتدعي ربنا يقومها بالـ,ـسلامة
قعدوا على نار مستنين نتيجة الاشعاعات لي اتعمـ,ـلتلها
بسبب الكسر لي فمنطقة الحوض
فضل سامر يشوف هبة من ورا الازاز حزين على حالتـ,ـها
لف وراه لما الدكتورة جت وكل مابتقرب خطوة قلوبهم
بتزيد دقاتها وجملتها كانت زي مابيقولو القشة لي قسمت ظهر البعير
“جالها شلل نصفي والايام لي جاية هتكون صعبة عليها وعليكم ربنا يكون في عونكم “
↚
{بنتي هبة قولي اي حاجة بس متفضليش ساكتة كده}
قالتها مامتها بعياط على امل انه هبة تنطق بقالها ساعة من لما صحيت وهي بتبص قدامها وسرحانة حاولو معاها كثير انها تقول اي حاجة بعد ما ادركت الحقيقة هي كانت عارفة لانها مش حاسة برجليها .
{ممكن تسيبوني معاها لوحدنا شوية لو سمحتوا }
اخيرا ادخل سامر فخرجوا وفضل هو بس لي معاها
قرب الكرسي لي هناك من السرير شبك ايديه الاتنين بيحاول يلاقي اي كلمة يواسيها بيها لانها من ملاامحها
لي انطفت انها كاتمة جواها من عينيها لي مليانين دموع
من شفايفها لي بتتحرك وهي بتعض عليها عشـ,ـان تكتم رغبتها في العـ,ـياط اتنهد وعارف انه الموضوع صعب عليها جدا حاول يلفت انتباهها فسحب تليفونه واتكلم :
{انتي ليه بعتيلي المسدج ده وطلبتي نسيب بعض من غير سبـ,ـب }
غمضت هبة عينيها هو بيزود عليها وجعها اكتر وفتحتهم
وبصوت يرجف جاوبته :
{انا عارفة كل حاجة انا كنت هناك شفت لهفتك عليها اول مالمـ,ـحتها شـ,ـفت عينيك لي بتلمع وانت بتبص عليها كل ده كان لازم يكون حقي انا انت وعدتني انك مش هتجرحنـ,ـي بس كل لي شفته منك ناحيتي برود انا بحاول اعرفك واقرب منك واخليك كل دنيتي وانت بتصدني بس انا بعفيك }
مسحت دموعها بعنف وكملت بصوت ثابت:
{انا كنت دايما ولازلت للحظة دي حمل تقيل عالكل ابويا لي تعب مني وامي واخويا لي مرحموش ضعفي وعايزين يبيعوني لاي حد لما جيت اتقدمتلي فرحت اوي قلت هرتاح هلاقي سند
قطعت جملتها ضحكة تريقة منها وكملت:
{بس لاسف طلعت زيهم كل حد فيكم جرحني وانا ساكتة وبقول معلش بس من انهاردة خلاص هعيش لنفسي وبس مش عايزة حاجة من حد وانت ربنا يوفقك مع انفال هي تستاهل كل خير هتريحك واظن انت عارف حالتي دلوقتي فمش هفيدك بحاجة }
ادته ظهرها ونامت وكتافها بتتحرك عرف انها عايزة تعيط بس مش حابة تضعف قدامه فضل مكانه مش عارف يقول ايه فاجأته بكلامها حاول يبرر
{هبة انا }
صوتها المخنوق علي فجأة وهي بتقول:
{لوسمحت عايزة ارتاح مش عايزة اسمع اي حد }
طلع من اوضتها ومن المستشفى كلها لف لورا لما شاف مامت هبة بتندهله مسكت ايده وهي بتبكي
{ماتسيبهاش وهي كده يا سامر اتجوزها وخليها على اسمك ولو عايز بعدين تتجوز تاني حقك بس ماتسيبهاش هيوقف حالها اكتر ماهو واقف كانت برجليها ومحدش بصلها مين هيرضى بيها وهي كده }
سابها وهو مدايق من طريقة كلامها على بنتها الوحيدة حس بمعنى كلام هبة لي قالته قبل شوية فضل يتمشى بيحاول يوصل لقرار يرضي فيه كل الاطراف فجأة عينيه لمعت بأصرار وهو بيهمس :
{خلاص انا لقيتها ده هو الحل }
مر شهر عالاحداث دي وحالة هبة النفسية بتسوء يوم عن يوم فتحت مامتها الاوضة بتقول :
{الغدا جاهز تعالي كلي معانا بدل مانتي دايما لوحدك هنا}
مردتش هبة عليها وده حالها من لما خرجت من المستشفى
وهي مش طايقاهم لوت سوسن بقها وقالت:
{عنك مااكلتي }
وهبدت الباب وراها خدت نفس وخرجت بالكرسي المتحرك بتاعها قعدت في الصالون مسكت الريموت بنتفرج جه مروان خده منها زعقت وهي مش طايقه نفسها {غيرت ليه انا هنا بتفرج }
رمى الريموت عالارض بيقول وهو بيعدل قعدته
{حلي عن دماغي مش ناقصك انتي كمان باين الضـ,ـرب وحشك مانتي زي البهيمة مابتفهميش غير بالضرب }وقف متوجه لطاولة الغدا وهي كمان قعدت قصاد باباها ومقهورة من اخوها لي من لما بقت كده وهو بيحتقرها ويقلل منها
مكنش ليها نفس تاكل اي حاجة فضلت تبص لمامتها واخوها بكره غصب عنها اتكلم مروان من غير مايرفع راسه وهو مركز فأكله بيقول بعصبية :
{بطلي بصاتك دي لاحسن اقوملك وبدل ماانتي بس رجليكي لي مشلولة هشل جسمك كله }
بدأت تتنفس بانفعال كل يوم بيعدي بيعايرها وبيضغط عليها اكتر من اليوم لي قبله مسكت صحنها الفاضي وادته بيه على دماغه بعد مارمته ع طول ذراعها وقع ماسك راسه لي بتنزف وبيبصلها بصدمه من شكلها كانت بتضحك بشكل هستيري وبتعيط في نفس الوقت مسكها جلال بيحاول يهديها بس مفيش فايدة فضلت عالحال ده ربع ساعة وجلال بيقرأ عليها قرآن وسوسن بتلف راس مروان وبتحسبن عليها وبتقول
{اتصل بسامر خليه يعجل في ميعاد كتب الكتاب دي باين اتجننت والحادثة اثرت على دماغها }
هديت شوية من نوبة الضحك لي جاتلها وسندت راسها ع كتف باباها مسكت ذراعه بترجف وبتقول :
{ممكن تتصل بسامر تخليه يجي في حاجة لازم اقولهاله ارجوك }
فضلت تكرر في الجملة دي اكتر من مرة باس جلال راسها ومسح دموعها بيجاوب:
{هشش اهدي حاضر هعملك لي عايزاه بس اهدي ماتوجعيش قلبي عليكي بالشكل ده }
بصت لاخوها بجمود وكأنها اخر مرة هتشوفه وهو يتوعد لها ودخلت اوضتها مستنياه بتحاول ترتب كلامها لي هتقوله شهر كامل من اخر مقابلة ليهم في المشفى ماسمعتش عنه اي حاجة كان بيتصل مع والدها وبس لانها عملتله بلوك من كل حاجة حتى انفال كمان جت زارتها بس طردتها ومارضيتش تقابلها
عدلت من وضع خمارها لما دخل عليها في الصالون
↚
وفضل والدها يسيبهم يتكلموا براحتهم وهو قاعد من بعيد
حضنت هبة نفسها بدراعتها مكسوفة من لي هتقوله بس مجبورة رفعت راسها ليه وقالت بهمس وعينيها بتبص لكل حتة الا هو :
{خرجني من المكان ده ارجوك انا مش عايزة افضل هنا عارفة اني هكون حمل تقيل عليك بس}
نظراته كانت مليانة حيرة قصاد نظراتها لي بتترجاه حرفيا مش قادر يفهمها ابدا خد نفس
{كده كده كنت جاي عشان نتفق على ميعاد كتب الكتاب}
قاطعته بسرعة بتقول برجاء :
{مش عايزة فرح نكتب الكتاب ونمشي }
فرك راسه بتوتر وجاوب :
{حاضر الي يريحك يا هبة اهدي بس }
الوقت كان بيجري وهي بتحسبله بالساعـ,ـات وـ,ـصل ميـ,ـعاد كتـ,ـب الكـ,ـتاب وقـ,ـال المـ,ـأذون جملته الشهيرة
“بارك الله لكما وبارك عليكما ”
اتنفست هبة براحة اما هو كان هادي جدا زي عادته
جت مامتها تودعها بعدت هبة ورجعت بالكرسي لورا
وبصت لباباها مبتسمة وودعته كانوا طول الطريق ساكتين وصل بيها البيت ونزلها وحطـ,ـها عالكرسي ودخل بيها لجوه
كانت بتفرك ايديها جامد لدرجة انها جرحتهم حست بيه بيحط ايديه بيحضن كفوفها وبيطبطب عليهم
{اهدي ياهبة ماتفكريش في اي حاجة ممكن }
بمجرد ماسمعت صوته الهادي لي مليان حنية اول مرة حد بيكلمها كده انفجرت بالعياط قربها منه وضمها ليه بحنان بيربت ع ظهرها بعد ما قعد على ركبه وفضل بيمسح على شعرها
{عيطي وخرجي كل لي كتمتيه من وقت الحادثة عيطي}
مع كل كلمة هادية منه عياطها كان بيزيد بعدت عنه بعد ماهديت بتعتذر :
{انا اسفة بس كنت تعبانة شوية و}
سكتت لما حست بكفوفه بتحاوط وشها وبتمسح دموعها
باس دماغها ووقف وراها بيجر الكرسي لاوضه محددة
وقف في نص بيقول وكان باين متوتر :
{ارتاحي انتي دلوقتي ونامي ماشي وحدة وحدة هنتعود وناخد على بعض }
سابها وراح لاوضة التانية وقفل الباب غمضت عينيها وابتسامة هادية زينت ملامح وشها وهي بتنطق اسمه بهمس كأنها بتستطعمه:
{سامر }
↚
عدا اسبوع حلو عليهم فضلت هبة بتدور في الشقة وبتحاول تحفظ كل ركن فيها وبدأت بتشجيع من سامر جلسات المساج والرياضة تحضيرا للعملية ركزت في الشقة
على قد بساطتها بس حبتها وفي اوض مش مفروشين بس مبسوطة
سمعت الباب فدخل بيجر رجليه من الارهاق قعد قصادها وكان باين انه محروج بيقول :
_عارف انها مش قد المقام بس .
مشت بالكرسي بتاعها لغاية اما وصلت لعنده خـ,ـدت ايـ,ـديه بيـ,ـن ايديها مسـ,ـحت حـ,ـات العرـ,ـق لي في جبينه وباست دماغه وهي مستغربة جرأتها وهمست:
_لاء ابدا متقولش كدا وحدة وحدة وهنفرشها مع بعض
اهو كنت فبيتنا كبير بس مش حاسة بالراحة لي انا حاسه بيها دلوقتي انت تعبان اسخنلك الاكـ,ـل كنـ,ـت مستنياك لسه ماكلتش
مسح على خدها وهو بيبصلها مبتسم من ووقف
_حاضر هغسل واجيلك .
قعدو قصاد بعض بعد ما ساعدها طبعا زي كل يوم وقطع الصمت لي بينهم
_انا اتفقت مع وحدة تيجي تشوف طلباتك وتساعدك بمقابل لغاية اما تعملي العملية .
بلعت ريقها وهي بتقول بارتباك:
_انا مش هعمل عملية نسبة نجاحها مش مضمونة و.
سكتت اول ما قرب منها وبهداوة كمل :
_انتي بس لي خايفة انا كنت محوش فلوس ووالدك زود عليهم وهنعملهالك كل حاجة هتكون بخير اوثقي فيا .
عينيها اتملو دموع من فكرة جاتلها فبصت لصحنها بتلعب بالمعلقة وقالت :
_هو انت زهقت مني وانا مقعدة كده عارفة اني مقصرة معاك ومش مدياك حقوقك ولا بساعدك بالعكس تعباك .
نظراته الهادية اتحولت لغضب فقاطعها بحزم :
_مش عايز اسمع منك الكلام الاهبل ده تاني يا هبة كملي اكلك عشان دواكي .
ابتسم وهو بيدوب حبة الدوا في المية :
_والدك قالي انك مش بتقدري تبلعي الدوا وبتشربيه بالطريقة دي .
بادلته ابتسامته سندت ع ايدها وهي بتبصله
قرب ناحيتها وزق الكرسي ومشي بيها لاوضته ونزل لمستواها ورفعها من على الكرسي حطها في السرير
ونام جمبها حاوطها بايديه وكان باين عليه التعب جت تنطق سكتها
_هششش انا تعبان وحيلي مهدود عايز ارتاح طلع عيني في الشغل انهاردة ممكن .
نامت بعد فترة مطمنة وهو بيبصلها بندم واسف جه الصبح وراح سامر لشغله سمعت هبة صوت الباب بيندق فمشيت ناحيته بتزق فالكرسي وفتحت رجعت لورا متفاجئة
_انفال انتي ايه لي جابك .
اتنهدت انفال ودخلت بعد ماقفلت الباب :
_ممكن بس تسمعيني وبعدها همشي .
كانت انفال متوترة جامد فركت ايديها جامد وقالت:
_بصراحة انا لي هساعدك لغاية اما تعملي العملية .
صدمة احتلت ملامح هبة منطقتش بحرف
_ انا لي طلبت شغل من سامر فهو اقترح عليا اشتغل في المطعم لي هو شغـ,ـال فيه بس طليقي مش سايبني فحالي ابدا فعايزة اشتغل في بيت واقترح عليا الفكرة دي.
_مش محتاجه منك حاجة تقدري تمشي .
اتفاجئت بأنفال ماسكة ايدها بتترجاها
_ماتقطعيش عيشي مش هدايقك ابدا وقبل ما جوزك يروح انا همـ,ـشي ارجوـ,ـكي .
اتنهدت هبة بحزن
↚
_قومي ياانفال مايصحش كده حاضر انا بس عايزة افهم
ايه لي بينك وبين سامر دلوقتي .
غمضت انفال عينيها وهي بتضغط على ايدها
_دلوقتي مفيش بنا اي علاقة هو حب يساعدني وكتر خيره بس كده.
فضلت هبة سرحانه وانفال ساعدت بلي تقدر عليه وجه آخر اليوم رجع سامر قبـ,ـل ميعـ,ـاده دخـ,ـل بيدندن وهو مبسوط واتصنم لما شاف انفال قصاده مشي ناحيتها وحمحم لفت وراها وعدلت وقفتها وقالت بسـ,ـرعة لهبة :
_انا خلصت دلوقتي وهمشي هجيلك بكره فنفس الميعاد ماشي.
وخدت اجرتها ومشيت من غير ماتبصله مش هينكر انه اتغاظ من تجاهلـ,ـها فضلت هبة رافعه راسـ,ـها وبتشوف سامر لي عينيه بتلحق انفال لغاية اما اختفت فنطقت بعصـ,ـبية :
_ماتلحقها بالمرة ايه رأيك .
فاق من شروده على صوتها قرب ناحيتها وهو بيفكر
_ماتحطيش اي حاجة في دماغك خلاص انا وهي انتهت كل حاجة بينا من زمان .
ضيقت عينيها بعدم تصديق :
_اتمنى .
كل واحد اكل وهو طول الوقت سرحان مش مركز مع الفيلم لي قدامه في الاوضة قاعدة هبة وحاسة بنار جواها مشيت ناحيته وقفلت التيليفزيون بس مانتبهش
قربت منه وهزته من كتفه :
_سامر انت معايا انا بكلمك.
↚
فاق من شروده وقال بزهق :
_هاه نعم يا هبة في حاجة .
حطت راسها بتفرك ايديها وغصب عنها عينيها اتملت دموع وادته ظهرها وبصوت مخنوق جاوبت
_لاء تصبح على خير .
ضغط على ايده مبيحبش يناموا وهما زعلانين من بعض
فضل مده فمكانه سمع صوت خبط جامد انتفض من مكانه بيجري حس بتأنيب ضمير كان متعود هو يحطها ع السرير
قرب ناحيتها وشالها حطها ع السرير بعد ماعافرت توصله عشان تنام خدها فحضنه وباس دماغها اكتر من مرة ولسانه بيكرر
_حقك عليا انا اسف اسف .
مسكت فيه بتعيط احساس العجز صعب جدا اول مـ,ـا جه الصـ,ـبح طلع بدري متوجه لمكان فضل يدق فالباب لغاية اما فتحت رجعت لورا متفاجئة وبصت يمين وشمال
_انت بتعمل ايه هنا امشي ارجوك .
هز راسه رافض لكلامها وباستفسار كمل:
_بتهربي مني ليه مابترديش على اتصالاتـ,ـي ليه .
بلعت ريقها وهي منزلة راسها وقالت مـ,ـن غير ماتبصله
_ده الصح انت متجوز وانا اطلقت مايصـ,ـحش وقوفنا كده او كلامنا ومقابلاتنا الناس هتقول عليا لفيت عليك وخدتك من مراتك بيتكلمو عليا انا لاني بنت مش انت
مسح وشه بايديه وقرب اكتر :
_تتجوزيني .!افهميني انا مش قادر قلبي عايزك انتي وعقلي عايز هبة هتجنن
↚
الخامسة
فضلت انفال تبص يمين وشمال بتترجاه وهي خايفة من حاجة وحده رغم انه طلبه فصالحها
_ارجوك امشي كده مايصحش وانا هعمل نفسي مسمعتش كلامك ده
عينيه احمروا قبض على دراعها جامد بيزعق:
_انتي ليه بتعامليني كده مش فاهم اول مارجعنا اتقابلنا
كنتي مبسوطة بس اليومين دول فيكي حاجه انتي اتغيرتي ليه
غمضت عينيها صوته العالي وايده لي بتوجعها رجعتها لذكريات جاهدت تنساها زقته وبصوت عالي صرخت:
_ابعد عني سيبوني فحالي كلكم زي بعض تعرف ايه عني عشان تقولي اتغيرت انت ماحاربتش علشاني وفضلت تهرب وسيبتني ليه دمر حياتي وكرهني فصنف الرجالة كلهم
رفعت صباعها ليه بتهديد وهي بتتنفس بسرعة:
_ابعد عني ياسامر والا هقول لمراتك هبة ماتستحقش منك الغدر ده ارجعلها وحافظ عليها لاني مش هتجوز تاني فاهم لا انت ولا غيرك
قرب منها وهو متعـ,ـصب مش هتنكر خافـ,ـت من شكله بس لازم تحـ,ـطله حد :
_هنشوف يا انفال وهتوافقي غصب عنك .
في الوقت لي كان سامر بيتكلم شافت انفال حد بيراقبهم من بعيد ووصلها مسدج من محامي جوزها وصاحبه لي لاحقها فكل حته :
_يااما تتنازلي عن كل حقوقك وتطلقه بالمعروف يا اما هتتفضحي .
سامر مكنش فاهم حاجة بدأت ترجف وتزق في سامر وهي بتشوف الصور المتفبركه بينها وبين سامر من اول مااتقابله تاني
_دمرتني دمرتني هعمل ايه دلوقتي يارب .
حاول يهديها عشان يفهم :
_مالك يا انفال ايه لي بيحصل بطلي بقا.
محستش بنفسها غير وهي رافعة ايدها وادتله قلم قوي
_هخسر قضيتي بسببك لو خسرتها مش هسامحك ابدا دي فرصتي الوحيدة وضاعت بسببك
بصلها جامد وسابها واقفه لوحدها ومشي لشغله كان مخنوق مش قادر يركز في شغله قرب منه صاحبه رأفت
_مالك يا صاحبي لسه عند رأيك
مسح وشه بعصبية يجاوبه :
_مش قادر يا رأفت قلبي عايز انفال وعقلي بيقول هبة اعمل ايه
قعد رأفت قصاده بهدوء:
_انت كده بتظلم مراتك يا سامر اسمع كلامي بلاش انفال بمجرد ماتنولها خلاص انبهارك هيختفي انت بس لانك اترفضت زمان ودلوقتي فعايز تثأر لكرامتك انت متجوز ومرتاح سيبها.
ضرب الطربيزة بإيده بغضب:
_هتقدملها هي مجبورة توافق وكمان باين هتخسر قضيتها لانه جوزها مش سهل وبيحاول يقلب الطربيزة عليها
فهتلجألي وهبه هتزعل شوية وترضى بعدها زمان اترفضت دلوقتي لاء
هز رأفت راسه بأسف :
_من امتى وانت اناني كده من امتى .
قام سامر وصاحبه همس:
_مش هسمحلك تدمر نفسك ولا البنتين معاك انا هقفلك يا صاحبي وكده كده ده فصالحي
وصلت انفال لبيت هبة وطول الوقت بتشتغل وهي سرحانه ودموعها فعينيها قربت منها هبة وهي مستغرباها
_حصل حاجة يا انفال دايقتك بكلمه .
مسحت انفال دمعة يتيمة هربت منها وقالت وهي بتهرب من عينين هبة :
_ مفيش مخنوقة شوية بس .
فضلت هبة بتفكر حال انفال مكنش عاجبها ابدا
_ايه رأيك نخرج منها نشم هوا ومنها اشتري حاجات .
خدت انفال نفس وجاوبتها بهدوء:
_الي تشوفيه يا هبة زي ماانتي عايزة كده كده انا خلصت
اتصلت هبة بسرعة بسامر فرد
_اهلا ياهبة محتاجة حاجة .
_انا يعني كنت عايزة اخرج مع انفال اجيب حاجات كده
ممكن .
_اكيد يا حبيبتي بس ماطوليش مش لازم تتعبي نفسك مفضلش كتير عالعملية .
قفلت وهي مبسوطة باهتمامه بيها وخرجت هي وانفال
_مالك يا انفال بتبصي وراكي ليه.
شافت هبة ايدين انفال لي بتترعش وهي ماسكه التيليفون وجاوبتها بتوهان:
_مافيش ماتشغليش بالك .
فضلت انفال مركزة مع الكام مسدج لي وصلولها
_انتي دلوقتي فمجمع **** قرري تتنازلي ولا اجيلك
القضية خسراها خسراها بس يا بالستر يا بفضيحة
_انفال انا بكلمك في حاجة .
كانت جملة هبة لي قلقت من وش انفال لي بقا اصفر
بعد ماشافت الصورة الجديدة لي وصلتلها تركيب ليها ولسامر
فهمت المحامي كان بيعمل ايه لي جالها راح تفكيرها لاهلها لي مستحيل يفهموها او يقفوا جمبها بالعكس .
_تعالى وخلينا نتفاهم وش لوش .
بعتت المسدج وكملت لف مع هبة قعدو في كافييه
_ايه لي حصل يا انفال انتي خايفة من ايه .
↚
جاوبتها وصوتها بيرجف :
_شهور عايشة تحت التهديد وانا بكبر دماغي بس خلاص تعبت هتفهمي بعدين .
فجأة جه حد وسحب الكرسي لي قصاد انفال
_ايه الوقاحة دي وقلة الذوق.
شاورت انفال لهبة تسكت خايفة عليها وبصلته
_من الآخر عايز ايه يا رامي انا تعبت .
فضل يدق بصوابعه على الطربيزة وباصصلها بتفكير:
_تسحبي قضية الخلع ونطلق بالتراضي وتتنازلي عن كل حقوقك يا اما انتي عارفة لباقي .
ضغطت انفال عالمج لي كان بين ايديها وسمحت لدموعها تنزل
_والصور انا عايزاهم بلاش تفضحني اهلي مش هيسبوني ده انا كنت مراتك خلاص مش عايزة حاجه منك غير انك تخرج من حياتي
قالتها بضعف وهي بتترجاه وده خلى هبة تغلي من جواها
اما هو كان مبسوط وقال:
_اتصلي بالمحامي قدامي وخليه يبدأ الاجراءات
انفال عملت لي عليها وبمجرد ما ادالها الصور خبتهم فشنطتها بصت لهبة
_اسفة جبتك معايا كل المشوار ده .
ربتت عليها هبة وهي شايفة اد ايه تعبانه وروحوا
_انتي ليه اتنازلتي يا انفال حقك كده ضاع وصور ايه دي
جاوبتها بسرحان :
_ومن امتى حقي محفوظ فكك يلا هروح معاكي اجيب حاجاتي وامشي لبيتي .
روحت انفال بعد ماوصلت هبة و فضلت هبة مستنيه سامر جت تمشي شافت الكيس لي انفال اشترته
_ياخبر دي نسيته
قربت تاخدها وعلقتها فمكان تاني فكرت وراحت ناحيتها
وهي بتبص لظرف لي ف ايدها وافتكرت لما باعت حلق ليها الصبح
_دول هيساعدوها شوية .
راحت حطت ظرف الفلوس في الكيس وبعدين بصت لصور المقلوبة بحيرة
_دول طليقها الصبح اداهملها انا شفته .
مر الوقت ودخل سامر للبيت تعبان كانت الانوار كلها مطفية
_هبة انا جيت .
راح ناحية الاوضة لقاها مستنياه ووشها جامد مفهوش اي ملامح قرب منها
_انتي كويسة يا حبيبتي عارف اني اتأخرت حقك عليا
رمت الصور في وشه بتقول بهدوء:
_ايه ده يا سامر،.
اتخشب مكانه مش لاقي تفسير وهو بيبص ليها ولصور
عند انفال اول ما الباب دق راحت تفتح رجعت لورا بخوف وهي بتشوفه قدامها
_اهدى يا ابني ابوك لو عرف هيطين عيشتنا .
قالتها سوسن برجاء لمروان وهي بتشوفه بيكسر ويدور على حاجة
برقلها وزعق :
_عايز الفلوس دلوقتي حالا او اطلبي من الزفته بنتك.
حاولت تسايره
_حاضر زي ماادتني الاسبوع لي فات هتديني بكره عادي .
_بكره نروحلها
عند هبة وسامر
_ايه ده .
نطقتها بصرامة بتقاوم دموعها ماقدرش يرفع عينه فعينها بيحاول يستوعب مد ايده لي بترجف لصور ولسانه بيقول حاجة واحده كل همه في اللحظة دي انه ماينزلش كن عينها
_ده ده تركيب .
فضل كده كتير وهي ساكته
_هششش ماتعيطيش دموعك غالية تركيب وحياتك ماتسيبينيش انتي كمان انتي لي باقيالي
فهزت راسها ليه بتقول:
_ما انا عارفة انه تركيب .
عقد حواجبه مستنيها تكمل حاولت تبقى بالثبات لي هي فيه
_ايوه انت فاكر انه انا ممكن اقعدلك ثانية واحده هنا
لو كان ده حصل فعلا انا كنت معاها لما طليقها هددها بس فالاول مكنتش فاهمة ورحت معاها تتنازل عالقضية
خدت نفس وهي بتقرب ناحيته وابتسمت رغم عينيها لي بتعيط
_ انا واثقة فيك يا سامر وهفضل واثقة لاني عارفاك كويس حتى لو غلطت بس مستحيل تغلط الغلط ده وتكسرني او تهيني لانك اصيل .
خد نفس فضل باصصلها مش عارف اد ايه موقفها ده خلاه يفكر من تاني كل المواقف الحلوة لي بينهم عدت عليه في اللحظة دي وقوفها جمبه فضيقته وكل حاجة راح ناحيتها وخدها فحضنه بيهمس
_محتاجلك يا هبة ماتقوليش حاجة خليني كده وبس .
فضلت تمسح على راسه وسندت راسها على كتفه وهي ساكته زي ماطلب منها ايدها استقرت على قلبه كان قلبه
بيخبط جامد مسك ايدها وثبتها على قلبه وبصوت ثابت نطق :
_من اللحظة دي انتي هنا في القلب ده هعيش عشان اثبتلك ده هحبك يا هبة انتي لي باقيالي اديني فرصة اعرفك قربيني منك ساعديني انسى
ضمته ليها وحررت دموعها وهي فاهمة بيقصد ايه بيطلب منها تساعده عشان ينسى ماضيه
_حرر نفسك من ماضيك وانا هساعدك ياقلب هبة .
حاوط وشها بكفوفه عينيها لي بتلمع ليه شدته ثبت عينيه على ملامحها كأنه بيحفظهم بعد خصلات من شعرها
_انتي جميلة اوي ياهبة كنت هموت من الندم لو ضيعتك بسبب غبائي ولو ضعتي مني همو
_هششش .
↚
حركت راسها بلاء وقاطعته لما حطت اصبعها على بقه
_بلاش سيره الموت دلوقتي .
مش عارفين عدا وقت اد ايه وهما فحضن بعض بس لي بيعرفوه انهم كانو محتاجين الوقت ده عشان يقربو من بعض اكتر.
جه الصبح فاقت هبة على حاجة طرية بتداعب وشها
ابتسمت وهي بتتمنى يكون تفكيرها صح فتحت عينيها وحدة وحدة وضحكتها علييت لما لقته مديها وردة ومجهزلها الفطار
_الورد للورد تعرفي انه فيكم شبه من بعض رقيقه زيه
باس خدودها بحب
_واهو خدودك الجوري بيحمرو زي الوردة دي .
خبت وشها بايدها بكسوف
_قرر صاحب البيت ولي هو انا يعني يديكي راحة انهارده
ادلعي براحتك خدت اجازة مخصوص .
فطرو مع بعض وهو بيحاول على قد مايقدر يكفر عن الغلط لي عمله فحقها هي بتتحب فعلا وده لي اكتشفه قرب منها ففركت ايديها وقاطعته وعينيها بتهرب منه :
_فاضل يومين عالعملية يا سامر .
بصلها بغيظ وسحب خصلة من شعرها :
_بتفصليني ليه يا فصيلة هانم .
مر اليوم عليهم بين ضحك ومناغشات وهزار واتمنت هبة
تدوم سعادتها دي جه سامر يطلع مسكت ايده وكان باين عليهل انها متوترة :
_ماتطلعش دلوقتي يعني انهاردة بس و
ضغط بشوية على ايدها وشبكها مع ايده
_ماتخافيش مش انتي واثقة فيا انا اخترتك انتي خلاص.
_خايفة عليك قلبي مش مطمن ومقبوض .
طبع بوسة على جبينها بيهمس
_مش احنا اتفقنا اروح اطمن عليها واديها قبضها واقولها تدور على شغل تاني واروح لاهلها وبحاول اصالحهم وتفضل عندهم
هزت راسها بأه وكملت بقلق:
_طب تفتكر الصور دي لو وصلت لاهلها هيحصلها ايه.
طول الوقت وهو بيهرب من التفكير ده طلع وهي حاطة ايدها على قلبها جت تقفل الباب لقت اخوها ومامتها فوشها .
وصل سامر لبيت انفال لقى الباب مفتوح بلع ريقه بيتمنى ميكونش حد من اهلها وصلها اول ما دخل اتفاجئ بالدم
الموجود عالارض خرج جري ودق على باب الجيران لي قصادها جامد اول مافتح قال :
_شوفته البنت لي ساكنه هنا قصادكم .
هز الراجل راسه بأسف :
_جه واحد جرها من شعرها وكانت غرقانه فدمها حاولنا ننقذها منه محدش قدرله و.
كمل يحكيله وطلع جري دخل البيت بيدور على اي حاجة وقدر يوصل لعنوان اهلها ركب اول تاكسي قابله واداله العنوان
_يارب الحقها يارب دول هيدبحوها .
نزل بسرعة بص لتيليفونه لي بيرن ففصل
_مش وقتك يا رأفت .
اول ما وصل قابله اخوها عند الباب فزعق :
_انفال فين عملت فيها ايه تاني انطق .
_اهلا اهلا يا****.
فضلوا يتخانقوا ده بيضرب ده لغاية اما وقعوا هما الاتنين
_الكلبة هربت مني وركبت مع حد معرفش هو مين بس وديني ومااعبد اول مالاقيها هشرب من دمها .
اول ما سمع كده اطمن شوية قرب من اخوها واداه بوكس وقعه عالارض وبزق عليه :
_حسابك معايا بعدين .
_والله وبقا ليكي بيت واتكبرتي علينا ومش تردي وتفصلي فوشنا جرى ايه يا بت انتي هتشوفي نفسك علينا وتنسي انتي ايه شايفة الغرز لي فراسي دي هطلعهم عليكي هعالجهم بفلوسك .
قالها اخوها وهو بيهوش بايده رجعت هي لورا خايفة من شكله باين شرب حاجة من لي متعود عليهم خدت نفس واسلم قرار انها تتجاهله:
_عاملة ايه يا ماما .
_جرا ايه يا واد يا مروان اهدى كده على اختك براحة .
ابتسمت سوسن وهي بتقرب من بنتها بتمسح عليها وقالت
_الصراحة الفلوس لي ادتهمني الاسبوع لي فاتت خلصه فكنت محتاجالك في حاجة كده وعارفة مش هتكسفيني .
غمضت عينيها حاسة بوجع في قلبها يعني ماجاتش تطمن عليها
_قولي ياماما ولو اقدر مش هقصر .
↚
_تجيبيلي كده غويشتين دهب من بتوعك افك بيهم زنقتي وهرجعهملك اما يبقا معايا .
دموعها اتجمعت في عينها حاولت تتمالك اعصابها
_مش قبل اسبوع ادتلك خاتم من غير ما سامر يعرف كان جابهولي وانا قلتله بعته وجبت بيه دوا خليتيني اكدب على جوزي واحنا بنحاول نحوش قد مانقدر عشان العملية لاول مرة بحاول استحمل ظروفنا وبالعافية بنجيب ناكل بس مكنتش عايزة اكسفك مهما كان انتي امي لكن كده كتير والله لو كانوا عشانك ابيع كل حاجة املكها عشانك بس طالما لابنك عشان يجيب بيه السم لي بيطفحه مش هديلك حاجة تقدري تتفضلي .
هزت سوسن جسمها بطريقة مريبه وهي بتزعق :
_بتطرديني جرا ايه يابت انتي مصدقة نفسك ولا ايه جيبي دي .
نطقتها وهي بتسحب السلسلة من رقبة هبة لي اتجرحت
_خش جوا جيب اي حاجة عليها القيمة وخلينا نمشي.
فضلت هبة مصدومة لو كانت بتقدر تمشي عالاقل دافعت عن بيتها حاولت توقف اخوها فضربها بالالم وزقها فوقعت من الكرسي
احساس العجز صعب جدا سندت راسها عالارض وهي بتعيط حاولت تقوم مفيش فايده فضلت بتحسبن عليهم لغاية اما اختفوا ومابقتش تشوفهم حاولت اكتر من مرة تقوم بس ماقدرتش خدها وارم حاسة بجسمها مهدود .
_هب
بتر كلامه لما شاف حالتها قرب ناحيتها بقلق وهو بيتفقد
حالها واطمن نوعا ما
_حصل ايه مالك يا حبيبتي .
ماكنتش قادرة تتكلم صدمتها فأهلها كانت اكبر كل لي عمله انه خدها فحضنه بيهديها بيطمنها ويشيل عنها الخوف لي فملامحها وبس
عند انفال كان حالها مايختلفش كتير عن هبة بصت لاوضة لي هي فيها عشان تعرف هي فين بس ماقدرتش وللحظة افتكرت
قبل ساعات :
فتحت انفال الباب واتفاجأت بأخوها هجم عليهاوسحبها من شعرها ونزل فيها ضرب
_عايزة تجيبيلنا الع*ار يا رخيص*ة انا هربيكي بقا انا يجي طليقك لشغلي ويشمت فيا عشان كسب القضية بسبب وساختك فضحتيني يا حيوا*نة
نزل فيها ضرب كان بيضرب فيها بجنون حاولت تفتح عينها لي ورمت لكن فشلت بس فجاة اخوها وقع بعد ما حد ضربه على راسه وخدها معاه .
“عودة للوقت الحاضر”
اتفتح الباب فحاولت تعتدل وهمست وهي بتبص لايديها
لي فحجرها
_شكرا لحضرتك .
ابتسم بهدوء وماجاوبش حط قدامها الاكل وراح
مسك تيليفونه وبعت مسدج
“انفال عندي يا سامر تعال نتقابل “
↚
السادسة
اول ماوصله المسدج من هنا طلع جري من هنا بعد ماهبة نامت والف سؤال في راسو ازاي هي معاه راح للمكان لي اتفقوا يتقابلو فيه
_رأفت ايه لي انت بعته ده هي ازاي عندك انت.
رفع رأفت ايديه :
_اهدى انا هحكيلك كل حاجة فاكر لما جيت متعصب انها رفضتك ومستحلفلها انا بقا قررت انقذك من لي انت فيه انت بتخرب بيتك ومش حاسس وكنت رايح اطلب ايدها بس لقيت حد نازل فيها ضرب هيموتها قمت ضربته وجبتها انت لو انفال بعدت عنك هترتاح ومفيش الا الطريقة دي كده كده كنت بدور على واحده للجواز .
فضل سامر بيبصله جامد وقام من غير ولا كلمه نده رأفت عليه اكتر من مره بس مردش
_ده لمصلحتنا كلنا يا صاحبي .
مش عارف فضل بيتمشى اد ايه وروح عالبيت خد علبة الاسعافات وراح نحيت هبة قرب القطنه من شفايفها بالراحه وبدأ يعالج في جرحها بيفتكر كلامها
“انا ماعرفهمش ماتبلغش مش عايزة مشاكل انسى كأنو مفيش حاجة حصلت هشش ارجوك اسمع كلامي هما اصلا ملقوش حاجة يسرقوها ”
صوتها الضعيف لي بيترجاه مخلاش عنده خيار تاني
حط راسه ونام من كتر تعبه صحت هبة فنص الليل على همهمة فتحت عينيها بتبص عليه بحب بس لفت نظرها
وشه الاحمر اول مامدت ايديها لسعتها حرارته
_سامر انت سامعني رد عليا .
كان بيهلوس ومش حاسس بلي حواليه بصت هبة لرجليها بقهر وقله حيلة واتعبت عينيها دموع هتساعده ازاي وهي كده بصت حواليها وحملت ازازة المية لي قصادها قطعت من الملاية وبدأت تعمله كمادات وهي بتدعيله من قلبها
_ياربي اشفيه يارب .
مر وقت وهي عالحال ده بس مفيش اي تحسن جرت هبة جسمها وهي متركزة على اييديها ومش مبطلة عياط وراحت ناحية سامر وسحبت تيليفونه مكنتش شايفه من كتر دموعها واتصلت على اخر رقم “صاحبي”
اول مارد اتكلمت بشحتفه :
_ممكن تيجي لبيت سامر هو حرارته مرتفعه جدا ومش مبطل هلاوس هو مش بخير وانا مقعده ومش عارفة اتصرف و.
_مدام هبة اهدي وانا دقايق وهكون عندكم .
قفل رأفت وراح ناحية اوضة انفال دق الباب بشويش
وسمع اوكرة الباب بتتفتح رجع لورا وقال من غير مايبصلها
_عارف انه الوقت اتأخر بس مدام هبة مرات سامر اتصلت ولازم يروح المشفى ممكن تيجي معايا وتساعديها مش هقدر ادخلها لوحدي .
هزت انفال راسها بآه من غير ماتقول كلمه وركبت معاه وراح سايق قاصد بيت سامر اما هي سرحانه فآخر كلام بينهم لما رجع من مقابلته لسامر
“ممكن تقعدي عشان عايزك في كلام مهم واتمنى ماتقاطعينيش انا رأفت صاحب سامر
رفعت انظارها ليه لثواني وهي بتشوفه بيلعب بشعره فعرفت انه متوتر قعدت قصاده تسمع هيقول ايه
_ماتعتبريش كلامي اني بستغل ظروفك انا مراتي بقالها اربع سنين متوفية وبنتي عند مامتي مليش بيت ثابت اعيش فيه شوية هنا شوية عند والدتي شوية اضطر ابات في الشغل .
خد نفس وكمل بسرعة ولهفة :
_ممكن توافقي تتجووزني مش هنقص عليكي حاجة صدقيني هحاول اسعدك على قد مابقدر وهصونك
انا كنت قاصد بيتكم كنت خايف توافقي على عرض سامر هو مش مناسب ليكي صدقيني و.
_موافقة قاطعته من غير تفكير
بص ليها بحيرة مكنش متوقع توافق بالسرعه دي فكملت كأنها فهمت لي بيدور في راسه
_انا كده كده محتاجه لي يحميني من شر طليقي مش هقدر اعيش لوحدي بعد لي حصل من اخويا وانت محتاج لي تاخد بالها من بنتك فجواز مصلحه حلو عادي.
زفر براحه انها ماصعبتش عليه الموضوع بس ابتسامته اختفت اول ما قالت:
_بس لازم تعرف اني انا مش بخلف .”
_وصلنا
صوته خلاها تصحى من سرحانها نزله دق الباب بس
مفيش حد فتح
_اتفضل .
عقد حواجبه باستغراب ازي معاها نسخه من المفتاح
اتنهدت :
_هبة ادتني نسخه انا كنت بشتغل عندهم وبساعدها بسبب وضعها الصحي فمش هتقدر كل يوم تفتحلي .
هز راسه بتفهم ودخل وقال بحرج:
_اسبقيني عالاوضة ممكن .
مشيت بحذر وجسمها مش مساعدها ودقت راحت ناحية
هبة
_تعالي ياانفال هو مش بيصحى حاولت معاه بس.
حضنتها انفال تطبطب عليها
_هشش اهدي هيبقى كويس اتفضلي اسدالك صاحبه برة هبقى افهمك كي حاجة بعدين .
قربتلها انفال الكرسي وسندتها وحطتها عليه فضلت هبة تمسح على جبين سامر ودخل رأفت بعد ما سمحتله انفال
وسند على كتافه لغاية اما وصل بيه العربية وراح قاصد المشفى .
نطقت هبة بعياط :
↚
_هو احنا مرحناش معاه ليه مكنش لازم اسيبه لوحده .
قربت انفال ناحيتها وادتها كاسة مية بتحاول تهديها
_هنروح هو كان مستعجل مكنش ينفع يستناكي .
فضلت هبة مستنية على نار وحكتلها انفال طلب رأفت
_هو انا من لما اشتغلت هنا مشفتش ولا حد من اهلك ليه.
كأنها داست عالجرح كورت ايديها بنفاذ صبر وماجاوبتش
_اسفة لو ادخلت فحاجة ماتخصنيش بس.
_لاء ولا يهمك انا بس اتخانقت معاهم وباابا مسافر شغل وكده فمتشغليش بالك .
داخل المشفى علقولو محاليل وخرج الدكتور
_هو دلوقتي احسن كان باين انه مأكلش وارهق نفسه جامد فده كله من التعب .
مسح رافت على راسه وافتكر ازاي بيشغل نفسه بالشغل علشن مايفكرش فحاجة ويادوب يروح ينام من غير اكل
دخل لعنده فلقاه بدأ يصحى بص حواليه ففهم انه في المشفى .
_عامل ايه يا صاحبي .
ابتسم بوهن وقال بتريقة :
_لو كنت صاحبك ماكنتش استغليت مشاكلي لصالحك .
_لاء انت فهمت غلط انت ليه راكب دماغك انت متجوز
ومراتك بتحبك لو مكنتش بتحبك مكانتش اتصلت بيا وهي بتعيط عشان نلحقك وهي دلوقتي على نار عشان اطمنها عليك .
هز راسه بآه وجاوب :
_انا فهمت يا رأفت وعارف بس محتاج وقت انظم افكاري
لازم ابعد من هنا.
طبطب على كتفه وخرج روح لبيت سامر عشان يطمنهم
وطلب من انفال تبات مع هبة
_هيوصله قريب مش فاضل كتير .
نطقتها انفال وهي بتشوف هبة لي مقابله الباب وفي عينيها لهفة مش قادرة تخبيها دخل سامر ورأفت سانده
وقعدو عالكنبة وروح رأفت مع انفال
قربت منه بالراحة ومدت ايدها لجبينه تتحسس حرارته مسك كفها وقربه من شفايفه وباسه بالراحه اتكسفت وضربت كتفه بالراحه:
_انت كويس خضتني عليك لازم تهتم بصحتك اكتر من كده .
فضل يبصلها وسأل بهمس:
_خفتي عليا كل ده .
_لو ماخفتش عليك هخاف على مين من اول مااتجوزنا وانت كل حاجة بالنسالي حتى اهلي اتخلو عني ومابيسألوش الا كل فين وفين مكالمه معدش عندي حد غيرك .
هي بتصعب عليه الموضوع طول اليومين لي فاتو واحساس الذنب بيدبحه ازاي هانت عليه وكان هيجرحها وهي ارق من انها تنجرح او تنكسر جرح زي ده
مد ايده ورجع خصلة من شعرها حاوط وشها باديه
وطبع على جبينها بوسة طويلة سند جبينه على جبينها وهمس ببطئ:
_انا آسف .
مكنتش فاهمة هو بيعتذر على ايه بس كل لي عملته
ابتسمت ودفنت راسها فحضنه وهو ماكنش المانعين.
بعد مرور اسبوع كانت متسطحه عالترول وهو ماسك ايدها مد كفه لي بيترعش وكفكف دموعها لي بتنزل من الخوف
_هفضل مستنيكي هنا مش هتحسي بحاجه يا قلبي نجحت او فشلت العملية مفيش حاجه هتتغير .
انفصلت كفوفهم وفضل يتابع طيفها بعينيه لغاية اما باب العمليات اتقفل الانتظار في اللحظات دي كان اصعب حاجة يمر بيها رفع راسه لوالدها لي مكنش حاله افضل وهو بيدعي بنته تقوم بالسلامه
_هتخرج من هنا بتمشي على رجليها يا عمي ماتقلقش.
حرك راسه بطريقة عشوائية من غير مايجاوب
_حال مرات عمي بقا احسن دلوقتي .
مسح جلال وشه بكف ايده
_عايزها تبقى ازاي يا ابني اهي بتتحسن مع الوقت ابننا سندنا اتحبس بتهمة سرقة والتعدي على بنت قاصر بالضرب وفي ناس برا شهدت عليه واتكلبش قدام عينها وهو مش صاحي من السم لي بيشربه هتحاول تبقى احسن واهو بنحصد نتيجه اهمالنا
4 ساعات عدت مابين قلق وخوف ودعاء وتمني وقف سامر بمجرد ما باب الاوضة اتفتح والدكتور بيقرب ناحيته
دخل الاوضة ووشه منور من فرط سعادته كانت هي واقفة قصاد المراية بتبص لنفسها برضا وهي بتعدل الروج
وقف وراها وشال السلسلة من ايدها بيلبسهالها بهدوء لف ايديه بيحضنها وهي لسه مدياله ظهرها ابتسامتها اتسعت
وهو بيقربها ليه وبهمس:
_قمر يا ناس ايه رأيك نكنسل الفرح .
زقته بكسوف وقالت :
_يلا انا جاهزة انفال مستنياني وهتنفخني لاني اتأخرت
رمى نفسه عالسرير
_ياااه سنة كاملة عدت تعرفي حسيت بايه يوم باب اوضة العمليات اتفتح والدكتور طلع ومش باين من ملامحه اي حاجه.
“يوم العملية ”
~_ها طمني يا دكتور قالها سامر بلهفة شال الدكتور الكمامة
سكت وملامحه جامده قلب سامر اتقبض وبدأ يسترخي بالراحه مع ابتسامه الدكتور لي اتسعت
_العملية نجحت هتفضل هنا فترة نقاهة وتقدر تطلع بعدها
مرت الايام ورجعت هبة زي الاول بس لي اختلف علاقتها مع سامر كانت بتقوى اكتر من الاول ~
ابتسمت واتنهدت وهي بتعدل طرحتها :
_الحمد لله ايام وراحت .
↚
قام فجأة من السرير ومسك كفها وهو بيدخل خصلة خرجت من حجابها
_هي ايام وراحت اه بس سابتلي حاجة غالية
نطقها وهو بيحط ايده على بطنها شدت على ايده لي متموضعه على بطنها وعينيها بتلمع شبكوا ايديهم ببعض وراحو لفرح رأفت وانفال اول ماوصله راحت هبة لاوضة انفال
_حرام عليكي يا انفال نشفتي ريق الولد على ما اتفقتوا على ميعاد الفرح يا قادرة .
سكتت هبة لما شافت وش انفال لي بقا اصفر قربت منها بقلق بتقول :
_اهدي يا انفال مالك .
بلعت انفال ريقها متوترة :
_ماعرفش ماعرفش بس خايفة حاسة اني اتسرعت اوي
هزت هبة راسها بأسف وفضلت معاها لغاية موعد الزفة
اتقفل على انفال ورأفت باب واحد
قعدت على السرير بتفرك في ايديها ودمعتها على طرف عينها دخل هو بيدندن وقف لما شاف ايدها لي انجرحت راح ناحيتها بيطبطب بالراحه على كفوفها وكمل بصوت هادي
_اهدي مش مستاهلة كل ده جرحتي ايدك.
سحبت ايدها من بين ايديه بقلق خد نفس ووقف بيقول:
_ممكن تغيري وانا كمان هغير ونتوضى عشان نصلي ونبدأ حياتنا بالقرب من ربنا .
بصت ليه فترة وبعدين قامت من غير ولا حرف لغاية اما كملوا صلاة طوى السجادة وراح ناحية الطرابيزة
_اتفضلي خلينا ناكل الاول باين عليكي الارهاق .
مشيت وراه بالراحه وقعدت تاكل واتعمدت تتأخر
_حاسة بإيه.
باغتها بالسؤال ده حطت المعلقة وكانت عينيها بتهرب منه
_خخايففة.
قعد ناحيتها بعد ما خد نفس وفرد ظهره عالكنبة
فتح دراعه ليها وبهدوء :
_تعالي .
مكنتش عارفة بتعمل ايه قربت منه بالراحه بتتسند عليه لف دراعه على كتفها وسندت هي على جسمه فابتسم
_اهو شفتي انا مش بعبع .
ضحكت وهي حاسة اعصابها بايضة واتحول ضحكها لعياط
_ماتكتميش جواكي يا انفال .
مكنتش عارفة فضلت عالحال ده اد ايه بس كانت مرتاحه
دمرها راجل واحتواها التاني وفهمت انه مش كلهم زي بعض .
ضغطت على ايد سامر لي بين ايديها وهي واقفة قصاد باب اهلها فترة كبيرة ماشافتهمش مكنتش قادرة تبصلهم حتى اتفتح الباب ومن غير اي كلمة سحبها والدها لحضنه
_وحشتيني اوي يا هبة يا بنتي .
بادلته الحضن مهما كان ده باباها رغم شخصيته السلبية بس يفضل والدها دخلوا وبدأت تقرب من والدتها لي باين تعبانة وكانت نايمه باست ايدها وجبينها
_مروان هتزوروه امتى يا بابا .
بعد ماكان بيتكلم مع سامر بص ليها بحزن
_رافض يشوفنا ياهبة اخوكي حاله اتغير يا هبة .
_بكره موعد زيارة وهنروحله .
قالتها بحسم وهي مصممه تصلح اخر جزء من علاقتها بأهلها .
_عامل ايه يا مروان .
قالتها هبة وهي كاتمه عياطها على حالة اخوها
نزل راسه مكنش قادر يرفع عينه فعينها وجاوب
_الحمد لله الحمد لله .
ميلت راسها وقربت منه تقول برجاء :
_طب بصلي يا مروان .
حاول يرفع عينيه في عينها بس صورتها وهي واقعة من الكرسي ومش قادرة تسند نفسها مكنتش بتروح من باله
_انا اسف يا هبة ربنا خد حقك مني شوفي لحالتي سامحيني يا هبة سامحيني .
مسحت على خده لي نزلت من عينه دمعه يتيمه بتعبر عن ندمه
_هشش انا لو مكنتش مسامحاك مكنتش جيت هنا شد حيلك مش فاضلك كتير هنا وتطلع اهلك مستنيينك انت سندهم من بعد ربنا .
روحت وهي حاطة ايدها على بطنها حاسة بوجع خفيف بس طنشت سندها سامر وهو شايف ملامحها لي بتتوجع
_انتي كويسة في حاجة بتوجعك .
ضغطت على شفايفها وهزت راسها ليه ب لاء وكملت مشي
قعدوا قصاد البحر فحضنت دراعه وهي بتبص للبحر
_يا ترى انفال عاملة ايه سفريتهم طولت بقالهم 5 شهور
ابتسم بخفة :
_سيبيهم هتقري عليهم ولا ايه تقومي بس بالسلامة
ونخلع انا ونتي من هنا .
_تفتكر انا حامل ببنت ولا ولد .
حك راسه بحيرة وجاوب :
_طب ماتريحينا وخلينا نروح لدكتورة ونعرف ليه حزر فززر دي.
هزت راسها بلاء وهي مصممه على قرارها بأنهم مايعرفوش جنس البيبي لغاية اما تولد
ضحكت على كلامه وهي بتستطعم غزل البنات لي جابهولها فقرب من ادنها وهمس :
↚
_بتتوحمي على غزل البنات معناها بنت
عايزها شبهك كده حلاوة ورقة وحنية وعسل .
وصلها للبيت وراح لشغله لي اتضاعف عليه بعد سفر رأفت
نظفت البيت وخدت حمام تريح بيه نفسها عدلت الاوضة
دخل البيت كان هادي جدا بص لساعه اتأخر
_دي هتنفخني وطلع عليا حملها.
قرب من الاوضة ودخل بس مش موجودة لفت نظره انه الاوضة كانت متزينة وجميلة بشكل لطيف .
سمع صوت بااب الحمام وبص وراه قرب ناحيتها ومسك كفها لفها بخفة وبالراحة بيهمس
_سبق وقلتلك انك قمر صح .
ضحكت وهي بتلف حواليه :
_فاكر اليوم ده ولا لاء .
بص من تليفونه للساعة بحيرة وفشل انه يعرف .
حاوط رقبته باديها :
_ده هو اليوم لي جيت اتقدمتلي فيه انت تعـ,ـبت اليومـ,ـين دول فـ,ـي الشغل اوي وحقك ترتاح .
فضل يتأمل ملامحها عينيها لي حددتها بكـ,ـحل زاد من جمالها شفايفـ,ـها لي طلتها بلون احمر قاني خدودها لي بتحمر من كل نظرة منه وقف بيبتسم فسـ,ـحبته من ايده
وقعدته على طاولة العشا كانت متنظمـ,ـة ومرتبة بطريقة شيك رغم بسـ,ـاطتها عجبته .
بدأ ياكل صحن الشوربة وهي بتفرك في ايديها ومتوترة
فجاة غص في وسط الاكل وبدا بكح جـ,ــ,ـامد جريت وفضلت تصرب على ظهـ,ـره وتقول بغيظ
_خربت المفاجأة يا فصيييل .
بعد ما كانت بتضرب براحة بدات بتضـ,ـرب فيه بقوة
_بارد وفصيل وهادم اللذات حد يشـ,ـرب الشوربة مرة واحـ,ـدة.
شرب كاسة المية لي قصاده بيـ,ـحاول يفهم بص لطربـ,ـيزة
لقا حاجة بشكل دائري حجمها صـ,ـغير مرمية قرب ايده منـ,ـها وفتحها اول مااتفتـ,ـحت كان لونها زهري .
لوت بوزها مستنية ردة فعله رفع راسه ليها
_يعني انتي حامل في بنـ,ـت بـ,ـس امتى لحقتي تع.
_كنت عارفة من زمان وخبيـ,ـت عليك بس انت فصلتني يا اخي .
ضحك جامد على شكلها وسـ,ـعادته اتضاعفت لما عرف هي حامل في بنت وهمـ,ـسلها :
_هسميها سها .
رفعت حاجبها وبغيرة نطـ,ـقت :
_ليه ان شاء لله البنات انا بسـ,ـميهم مش م.
_حيلك حيلك دماغك راحـ,ـت فين سها بيجمع اول حرف من اسمي واول حرف من اسمك كده بس .
مرت الشهور الباقـ,ـية مـ,ـن حملها وهما في اللحظة دي حاملين سها بين ايديهـ,ـم وبيبتـ,ـسمو لاول صـ,ـورة هتجمـ,ـعهم بثمرة تعبـ,ـهم وحـ,ـبهم وصـ,ـبرهم .
تمت