رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول بقلم ايلا ابراهيم
رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ايلا ابراهيم رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول
رواية الطفلة والناضج سعد ورجاء كاملة جميع الفصول
كان يمشي في مزرعة الخاصه به مع غروب شمس يوم الاثنين يتأمل المناظر الطبيعيه وبيده سلسلة كلبه الذي أخرجه يتنزه به حتى لاحظ أن كلبه بدا غريب الأطوار ليفلت الكلب نفسه ويجري بسرعه.. تبع كلبه بريبه ليجد طفلة صغيره تنام بجانب شجره كبيره
سعد بصدمه مين البنت دي وايه اللي جابها هنااا.
اقترب من الصغيره بريبه ليحاول ايقاضها.
سعد انت يابنتي ..اصحي نائمه هنا ليه..
لكنها لم تحيبه
سعد بتذمر يادي النيله دي باينها ميته والا ايه
اقترب منها وتوجس أنفاسها ليأخذ نفسه براحه عندما وجدها تتنفس ليحملها بسرعه و ويأخذها إلى منزله فور وصوله استدعاء الخادمه
سعد أم سيف يا أم سيف تعالي بسرعه
اسرع إليه الخادمه في ايه يابني.. لتنظر إلى الصغيره وتشهق بصدمه مين البنت دي وايه اللي حصلها
سعد مش عارف حصليني فوق بسرعه
ام سيف حاضر يابني
اخذها إلى إحدى الغرف ووضعها على السرير
ام سيف أسرعت خلفه
سعد شوفيلها اي هدوم وغيرليهاا وحاولي تفوقيها ..
ام سيف حاضر يابني
سعد خدي بالك منها وغطيها كويس دي بتترعش واضح انها بقالها كتتتير مرميه بالمزرعه
ام سيف بصدمه ياخربي الطفله دي ممين اللي يجيله قلب يرميها وهي بالحاله ده
سعد هنعرف اما تفوق الاول انا هروح اجيب دكتور انت عارفه المكان هنا مقطوع ومفيش دكاتره هنا..خدي بالك منها ماشي..
حاضر يابني فعني...
اسرع سعد وأحضر طبيب بعد مده طويله فهو في فتره اجازه من العمل ..
فحصها الطبيب بعنايه وبقي بجانبها طوال الليل مع سعد بعد إصرار سعد على مراقبتها من قبل الطبيب حتى استيقظت لتفتح عينيها بتعب وانهاك..
الطبيب بابتسامه حمد الله عالسلامه ياقمر.
الطفله بخوف ااانا فين.. انت مين
سعد خرج من الحمام وعندما لاحظ خوفها اهدي متخيفش انتي هنا بأمان..
الطفله بدموع انا عاوزه ماما
سعد عقد جنبها وسألها هوديكي عندها انتي عارفه العنوان او رقم تلفونه .
الطفله ببكاء هي عند ربنا..
سعد بصدمه طب انتي.
الطبيب بمقاطعه طيب يا حلوه انتي اسمك ايه..
اسمي رجاء..
الطبيب بلطف انتي عارفه ان اسمك جميل اوووي ياجيجي اكيد عاوزه تأكلي مش كده..
هزت رأسها بخجل ..
سعد بعد اذنك يا ام سيف حضرليها الاكل..
ام سيف عنيا يابني ثواني وهجيبلها الاكل لتغادر ام سيف وتعود ومعاها الطعام..
أما الطبيب أشار لسعد بإلحاق به ..وسعد فعل ذلك فعلا
سعد في ايه يادكتور البنت كويسه..
سعد بيه انا علقتلها محليل وهي بقت احسن بس لو حابب تتطمن عليها اكتر تقدر تعدي عليا نعملها فحوص. كامله.
سعد طب هو انت سكتني ليه لما كنت بكلمها مش فاهم.
الدكتور يابشمهندس البنت لسا صغيره دي بتقولك عاوز امي وامها ربنا يرحمها..
سعد ططيب وانا هعمل ايه دلوقتي اسيبها كده..
الطبيب تقدر توديها البوليس وهما يدخلوها اي ملجاء اليتامى عندهم.. لحد ما يعرفوا أهلها فين
سعد انت شايف انها بالسهولة دي..
الدكتور والله مفيش حال تالت البنت واضح انها مش عارفه حاجه وهي لسا صغيره ..
انا هعرف منها متشغلش بالك وهبقى اعدي عليك نعملها اللازم..
الطبيب ماشي يابشمهندس استئذن انا وسبتلك روشيته وتعليمات الادويه اللي لازم تاخدها. الصغيرع.
سعد متشكر يادكتور تعبتك .معايا..
الدكتور مفيش تعب ده واجبي.
ودع سعد الدكتور ورجع عند البنوته وشافها بتاكل بشراهه وكأنها مكلتش بقالها كتتتير اوووي..
قعد جنبها وقال بابتسامه رجاء الحلوه عندها كم سنه.
رجاء تعد على صوابعها عندي تمن سنين ماما قالتلي هدخل السنه الثامنه كمان شهرين..
سعد يعني لسا شويه..
رجاء لا ماما قالتلي الكلام ده من زمان ..
سعد طب ماما امتى مشيت..
رجاء بحزن ماما مشيت من شهر..
مسح شعرها بحنان ابوي طب وبابا فين دلوقتي
رجاء بابا راح مع ماما ...كانت صدمه تانيه لسعد..
رجاء بتنهيده انا شبعت ..
ام سيف صح على قلبك ياحبيبتي ..
سعد أم سيف انتي من النهارده هتباتي هنا مع البنوته الاموره دي..
ام سيف حاضر يابني .انا هروح أشيل الاكل وارجع..
سعد بقولك هو انتي ايه اللي جابك هنا..
رجاء بخوف وتهرب عشان عشان انا
سعد اتكلمي ياحبيبتي متخافيش انا عمووو
رجاء انا انا هربت..
سعد بصدمه هربتي..
رجاء ببرائه ودموع ايواا هربت..
سعد بتفاجئ وصدمه هربتي ليه وازاي
رجاء ببرائه عشان هما وحشين اوووي وانا وكانو هيضربوني..
سعد لا يابنتي متقوليش كده الأهل عمرهم مايؤذو ولادهم..
رجاء بس دول مش اهلي .
سعد اومال مين..
رجاء بطفوله هما عمتو وجوزها
سعد ياحبيبتي ما هما دول واهلك.. هو في حد يهرب من اهله
رجاء ايوووا عشان عمتو دي عقربه..
بضحكه حاول كتمه عقربه مين اللي علمك الكلمه دي..
رجاء أنا سمعت ستات جيرانا لما اتخانقو وحده تقول التانيه ياعقربه ولما سألت مامتي سعتها قالتلي دي الست الوحشه بيقولوا عليها عقربه..
سعد بابستامه حانيه طب وعمتك عقربه ليه..
رجاء بدموع عشان عشان بتعاقبيني دائما وعايزاني افضل في بيتها وانا مش عايزه..
سعد ليه اكيد انتي شقيه ومبتسمعيش الكلام..
لا والله انا بسمع الكلام حتى بنظف البيت ويغسل المواعين وبعملها كل حاجه ..
سعد بصدمه انتي بتغسلي المواعين وبتنظفي البيت..
رجاء ايوووا انت مش مصدقني ..
سعد بضحكه لا ازاي لكن انا عاوز وعرف انتي ايه اللي جابك المزرعه هنا
رجاء والله معرفش انا فضلت اركض ومعرفش رايحه فين لحد ماصحيت وانا هنا ..
طيب ياجميل دلوقتي انتي لازم ترتاحي وبكرى هنتكلم..
رجاء بس انا خايفه انام هنا لوحدي..
سعد متخفيش دلوقتي هتجي ام سيف تنام جمبك..
رجاء انت اسم ايه ياعمو
سعد اسمي سعد بس باباكي اسمه ايه مقولتيش..
رجاء بنعاس اسمه عبد الله سعيد
سعد بطيب طيب بالله ادخلي فرشتك عشان اغطيكي وتنام الصبح هنروح مشوار مهم..
رجاء بنعاس هنروح فين ..
الصبح هتعرفي.. نامي دلوقتي ياحبيبتي..
خرج ليجد ام سيف تريد الدخول.. لتراه يقف امام النافذه في اخر الممر.. تقدمت نحوه وهي ترى الحيره باديت عليه
ام سيف مالك يابني .
سعد.مفيش ياأم سيف انتي ادخلي عند البنت ومتسيبهاش لوحدها.
ام سيف طيب هتعمل ايه معاها
هدوؤ على عمتها ونتكلم وأشوف ايه المشكله واحاول احلها
ماشي يابني ربنا معاك بس حساك مخنوق في ايه
سعد بحرن محدش مقدر النعمه اللي عنده الناس بتطفح المر عشان تشوف حتت عيل والناس بتكره العيال بحياتها..
ام سيف ربنا يفرحني بضناك يابني قادر ياكريم .
سعد بعد اذنك هدخل انام عشان انا تعبت جدا...
لتراقبه الأخرى وهو يدخل إلى غرفتها عيناه مغرورقه بالدموع..
صباحا...
أخذها سيف إلى العياده وأجرى جميع الفحوص اللازمة واطمئن عليها... ثم اخذها إلى مدينه الالعاب لتشعر الأخرى بالسعاده وهي تنتقل من لعبة الى الأخرى بخفه وطفوله..
لكنها تجمدت مكانها عندما رأت
يتبع .
↚
تجمدت مكانها عندما رأت عمتها وزوجها يتقدمون نحوها لتأخذها عمتها بالأحضان.. واعتصرتها بقوه هامستا بتهديد بقى انتي يا *** بتهربي من البيت حسابنا اول ما هنوصل البيت صدقيني هتشوفي ايام اسود من قرن الخروف..
لتبتعد عنها وتتحجر دموعها داخل عينيها وهي تنظر لسعد برعب لتسرع وتختبئ خلفه تتمسك بثيابه بخوف هامستا متسيبنيش معاهم ياعموو عشان خاطري
سعد أدارها إليه وتكلم بابتسامه هبقى اجي ازورك كل مده متخفيش دلوقتي عمتك خايفه عليك من امبارح قالبه عليكي الدنيا..
بدموع مش عايزه اروح معاهم عشان خاطري متسبنيش معاهم..
العمه يابنتي انتي خايفه من أيه انا معاكي متخفيش وحقك عليا لو زعلتك بحاجه..
كانت نظراتها مصوبه نحو زوج عمتها الذي يناظرها بخبث لتصرخ بوجهيهما انا مش هروح معاكم انا هفضل من عمو سعد ..عمو مش تسيبني اروح معاهم هما وحشين هيضربوني..
العمه بكدب وخبث ياحبيبتي انا اضربك تتكسر ايدي قبل مامدها عليكي انا عارفه انك زعلانه عشان رفضت أفسحك بس خلاص انا هوديكي اي مكان انتي عاوزه بس امشي يابنتي بلاش توجعي قلبي عليكي
رجاء مش هروح قلتلكم مش هروح مكان انا هفضل هنا..
نظر سعد للعمه وزوجها وتكلم بجديه حضرتك ممكن تستنسني شويه وانا هقنعها بطريقتي..
العمه بس..
زوج العمه ماشي يا باشمهندس ..اللي تشوفه احنا برضو مش عايزين نخوفها
العمه لكن..
زوج العمه يلااا ياحبيبتي يلاا..
رضخت العمه لطلب زوجها لتغادر معه وعيناها مملوئتان بالكره تجاه تلك الصغيره.
التي فور أن لاحظت نظراتها انكمشت على نفسها برعب
سعد جلس على ركبتيه أمامها وتكلم بحنان ياحبيبتي مش راضيه تروح معاهم ليه دول اهلك..
بدموع هيضربوني ياعمو وانا مش هعرف اتحمل خلاص..
لا انا هوصيهم ميعملوش حاجه ليكي ماشي ياقمر..
بس انا خايفه ومش عايزه اروح معاهم سيبني معاك بالله عليك.. أنت ليه بلغتهم عن مكاني انا زعلانه منك ومخاصماك..
ايه ده القمر زعلان مني .
ايوووا ليه تقولهم عن مكاني..
عشان عمتك كانت خايفه عليكي اوووي..
بدموع دي هتضربني والله ..
لا مش هتعمل حاجه انا هوصيها عليكي.. وكمان لو حد عملك حاجه انا هديكي نمرتي ابقى اتصلي بيا وانا هجيلك.. ماشي ياقمر..
بدموع ماشي..
أخرج ورقه صغيره دون عليها رقمه ووضعها بجيها وتكلم بحنان ايه حاجه تعوزيها كلميني على طول..
ولو حد زعلك كلميني وانا هتصرف..
يلااا بقى هجيبلك حجات حلوه عشان اوديكي عند عمتك انتي شفتي هي خايفه عليكي قد ايه .
ليأخذها ويشتري ليها شياء تحبها ويعود بها إلى العمه..
↚
سعد ممكن نتكلم لوحدنا بعد اذنكم..
العمه وزوجها اوووي اوووي يا باشمهندس
ليبتعد عن الصغيره التي ركزت على تناول اكلاتها باستمتاع متناسيه ماستمر به بعد قليل..
سعد احم البنت خايفه واضح ان حضرتك كنتي شديده معاها شويه.
العمه والله ابدا ان..
سعدبمقاطعه وتفهم انا عارف انك خايفه عليها وعاوزه تعلميها لنفسها..
العمه بمكر ايووه والله ده اللي انا عايزاه..
سعد بس نخف شويه عشان متكررهاش تاني وتهرب .
متخافيش ياباشمهندس احنا هنهتم بيها ونحطها في
عنينا... كان هذه كلمات زوج العمه الذي واضح جدا بأن كلامه قليل..
سعد اتمنى كده استئذن انت
ربنا. معاك يابشمهندس..
اول ما مشي وعنين رجاء عليه لحد مابعد بصت ناحيت عمتها وكانت شايفه نار وخارجه منهم انكمشت على نفسها بخوف ...
عمتها ركبت العربيه وهي بتقول عحبك الفضائح اللي عملتيها ماشي ..ماشي يابنت امك انا ما ربيتك مكونش انا ..
بعد مرور يومان
كان منشغل في مقر عمله عندما سمع صوت هاتفه وكان رقما غريبا.
اجاب سعد باستغراب ايوووا مين معايا
رجاء بدموع وشهقات انا ياعمو الحقني .
سعد بصدمه مين رجاء
رجاء بطفوله ايووه انا انا تايه ومش عارفه انا فين الحقني بسرعه .
سعد ططب انتي فين ومع مين دلوقتي..
دي ست جميله طلبت فونها عشان اكلمك واديتهولي الحقني انا خايف .
طب اديني الست اكلمها..
ايوووا ياانسه..
البنت حضرتك عم البنت دي..
سعد. بكدب ايوووا.. ممكن تدلني المكان فين ..
احنا في....
سعد ثواني وهكون عندك بس ممكن تفضلي معاها لحد ماجي.
البنت بحرج والله... طيب ماشي استاذ بس البنت متبهدله جدا ياريت تستعجل..
لا يعلم لما شعر بانقباضات قلبه بقوه .. مالذي حصل بتلك الصغيره وكيف حدث..
لم يمضي الكثير من الوقت ليصل اليها سعد ويجدها تجلس في كافيه هي ومعها فتاه أخرى..
منذ أن رأته تلك الصغيره أسرعت لتحتضن قدمه مرددة بطفوله مش عايزه ارجع لهم تاني عشان خاطري..
صدم عندما رأى
يتبع
↚
صدم عندما رأى الكدمات على وجهها وشعرها المنكوش وكأنها لم تغتسل منذ مده...
اغمض عينيه يكتم غيظه
ليربت على شعرها بحنان هامسا طب اهدي يابنتي اهدي شويه متخفيش انا هنا جمبك...
لينظر الى الفتاه بأمتنان انا متشكر جدا مش عارف اردلك الجميل ده ازاي .
متشكرنيش ده اقل واجب بعد اذنك لتغادر الفتاه وتتركهم معا..
اخذها سعد وعاد بها إلى المزرعه..
ام سيف ايه يابني انت خدت اجازه تاني
لتسرع إليها رجاء بابتسامه وحشتيني اووووي يانانا..
نظرت إليها ام سيف وهي تحتضنها بحب انت رجعتي ياحبيبتي ... وشك عامل كده ليه...وحالك متبهدل..
تجمعت الدموع في عينيها .
سعد أم سيف دخليها الحمام وغيرلها هدومها وانا هستناكي بررا أما تخلصي اندهيلي..
حاضر يابني..
بعد شويه ..
ام سيف انا خلصت يابني
سعد عرفتي منها حاجه..
ام سيف بضيق والله مش عارفه اقولك ايه .
سعد بانزعاج هما اللي عملوا فيها كده
ام سيف بصت على الأرض وسكتت..
سعد اتنهد ودخل اوضتها.. ورسم على وشه ابتسامه...
سعد الجميل عامل ايه..
رجاء بطفوله كويسه ..
سعد طب ممكن تحكيلي ايه اللي عمل فيكي كده.. ومين اللي ضربك وبهدلك بالشكل ده..
رجاء بدموع جوز عمتي..
سعد بصدمه ايه...
رجاء ببكاء قلتلك مش عايزه اروح لهم انت وديتني ليهم غصب عني وهما عملو فيا كده..
سعد بتأني طب اهدي يابنتي واتكلمي بالراحه ..ايه اللي حصل..
رجاء بس انا جعانه اوووي دلوقتي و عاوزه اكل..
لتدخل ام سعد الاكل اهو ياحبيبتي..
لتجلس وتبدأ بالاكل..
سعد. بشك هو انت بقالك قد ايه مكلتيش..
رجاء مش قلتلك عمتو بتعاقبني....
سعد بتعاقبك ليه.. عملتي ايه .. اكيد مش بتسمعي كلامها..
رجاء بدموع والله بسمع الكلام ..
↚
سعد اومال بتعاقبك ليه .
رجاء بتوتر عشان عشان كنت بشتكي من جوزها..
سعد ليه جوزها ماله..
رجاء بحرج هو هو بيعمل معايا حاجات وحشه .
سعد بصدمه وهو ينظر لتلك الطفله ليردد بعدم تصديق حجات وحشه اللي هو ازاي مش فاهم..
رجاء بتوتر زي ... زي أنه ببيحط أيده عليا وانا ببقا مش عايزاه يقربلي كده عشان ماما قالتلي مينفعش حد يقرب عليكي كده ولو حد قرب عليكي صرخي ..ولما قلت لعمتو ضربتني وقالتلي انتي كدابه وعاقبتني..
سعد بصدمه هي عقبتك ازاي بدل متبهدل جوزها الواطي
رجاء بدموع دي مش بتأكلني وانا ببقى جعان اوووي وجوزها بيقولي هديلك اكل لو ..لو اديتني بوسه..
سعد بصدمه ايه ..
مسح وشه بغيظ وانت اكيد مش بتعملي كده مش كده.. ليتسائل بشك والا عملتي
رجاء ببرائه لا لا والله معملتش حاجه بس بس انا كنت لما ببيناموا بتسحب وادخل المطبخ واكل
سعد بضحكه شاطره....بس ايه اللي خلاكي تهربي.. كده وازاي عرفتي تهربي اصلا
رجاء بتذمر وهي تأكل بجوع منا قلتلك هربت عشان معرفتش اتحملهم.. وجوزها بدأ يضربني ..
ووو كمان قبل ماهرب كنت نايمه وعمتو كانت بتساعد أهل جوزها تحت وسيبانا انا وعيالها مع جوزها..
لما صحيت بالليل كان جوزها فؤضتي وحاول يعملي لي حجات وحشه... معرفتش امنعه لكن عمتوو في الوقت ده دخلت وانا سبتهم يتخانقو وجريت عشان هربت .
سعد وهربتي ليه مش شافته وهو بي...
رجاء انا هربت عشان عمتو هتضربني بعد كده انا عرفاها وانا والله معملتش حاجه وحشه ابدا....
سعد طيب ياحبيبتي انتي مالكيش قرايب غيرها..
رجاء هزت رأسها بلأ..
سعد طب خال خاله جد جده مالكيش حد ابدا
رجاء هزت رأسها بلاا عمتو مش هترضا اروح لحد عشان بتقول أن الوصايه بأسمها..
سعد وصاية ايه
رجاء رفعت كتافها ببرائه مش عارفه..
سعد طيب يا حلوه نامي دلوقتي وارتاحي وبكرى نكمل كلامنا..
رجاء بس انا بخاف انام لوحدي .
سعد ام سيف دلوقتي هتجي تنام معاكي..
رجاء طب خليك هنا لحد ماتجي
سعد ماشي نامي انتي وانا هنا جمبك. مش هسيبك متخفيش...
في اليوم التالي..
ام سيف وسعد بيتفرجوا عليها وهي بتلعب
سعد الناس دي غريبه اوووي ياأم سيف ..في ناس بتتمنى ظفر عيل وناس بتقطع بلحم اخواتهم وهما ميتين..
ام سيف ربنا يعين ويرزقك يابني الضنى اللي يفرحك..
سعد مضنش ياأم سيف مضنش.. الدكاتره قالو أن حالتي صعبه وميؤس منها ..
ام سيف مفيش عسير على ربنا يابني انت قول يارب بس وان شاء الله خير..
يارب..
ام سيف طب هتعمل ايه مع العيله دي..
سعد مش عارف بس افكر اسيبها هناا حاسس انها عوض من ربنا واهو تبقى زي بنتي..
ام سيف بس دي تفضل غريبه وانت متعرفش حاجه عنها
سعد دي طفله واطمني انا بعت حد يسأل ويتقصص ويتأكد من كلامها هو صحيح اول لا
ماشي يابني اللي تشوفه
رجاء عموو ياعمووو تعالى العب معايا..
قالت كلمتها بطفوله. هي تجذب يده بسرعه
لتخرج منه ضحكه واسعه ويسرع للعب معها..
لتأتيه مهاتفه واجاب ليصدم بي
يتبع..
↚
لتأتيه مهاتفه مع عمتها واجاب بضيق..
سعد ايوووا يامدام..
*****
سعد لا مشفتهاش ابدا..
******
سعد أن شاء الله لو عدت عليا هتصل بيكي..
******
سعد مع السلامه...
رجاء بضيق هو انت مش عاوز تلعب معايا
سعد بابتسامه ازاي انا اللي العب معاكي ياقمر..
اومال واقف بتكلم مين في الفون..
سعد بكدب ولا حد ياحبيبتي .. تعالي خلينا نلعب .
بعد مرور سبع سنوات
سعد اخذ شقه صغيره في المدينه وسجلها بأحدى المدارس وطلب من ام سيف الاعتناء بها وهو عاد لحياته مع زوجته وتلك الطفله تعوضه مشاعر الأبوة التي افتقدها طويلا..
كانت اخر يوما في امتحانها لتسمع طرقات الباب وتسرع لفتحه بحماس اكيد ده أبيه سعد وفور فتحها له ارتسمت ابتسامه واسعه على وجهها لتقول بسعاده أبيه اتأخرت اووووي..
سعد بحب حبيبتي عامله ايه
رجاء كويس ولما شفتك بقيت احسن..
سعد يارب دايما ..
رجاء انا جاهزه مش يلااا بينا..
بضحكه يلا بينا فينا دنا يدوب واصل مش هتشربيني حاجه من اديكي الحلوه دي..
رجاء عنيا يا نانا ابيه وصل وعاوز قهوه..
سعد بضحكه منا طلبتها منك يالمضه امشي اعمليهالي وابعتيلي ام سيف .
رجاء بتذمر حاضر ...
ام سيف حمد الله عالسلتمه يابني
سعد الله يسلمك.. ها عامله ايه والبنت تعباكي في حاجه والا تسمع الكلام
ام سيف والله رجاء دي زي النسمه لكنه دائما بتبقى عايزاه تشوفك ... وساعات بتخانق معاها عشان عايزه تكلمك وانا مش بسببها
سعد ليه يا أم سيف هي تكلمني وقت ماهي عايزه
ام سيف يابني انت متحوز ومرتك مش هترتاح بالعلاقه دي وكمان انا حاسه ..
سعد قطب جبينه باستغراب حاسه بأيه..
قاطعهم دخول رجاء بابستامه واسعه احلى فنجان قهوه لأحلى ابيه في الدنيا..
↚
سعد وهو يأخذ فنجان القهوه هااا عامله ايه في المدرسه..
رجاء بثقه عيب عليك دنا حتى تربيتك والا نسيت ان شاء الله هجيب الأول..
سعد بابتسامه هنشوف كلها كم شهر وتظهر النتائج ..
رجاء بضحكه بس هتجيبلي هديه كبيره المره دي..
سعد اللي انتي عايزاه ياحبيبتي هيكون عندك..
رجاء ربنا يخليك ليا.. يلاا بقا هنتأخر..
سعد ماشي ماشي مستعجله على ايه ..
رجاء ده اىمصيف ايه اللي مستعجله على ايه انا عاوزه اتبسط بكل لحظه فيه..
ماشي يابنتي ..هاتي الشنطه بتاعتك عشان نمشي..
لينظر الى ام سيف انتي متأكده انك مش عايزه تروحي معانا..
ام سيف لا يابني ربنا معاكم
احتضنتها رجاء وهي بتقول هتوحشيني اووووي يانانا
ام سيف وانتي ياروح النانا متتعبيش سعد بيه ماشي..
رجاء اخص عليكي يانانا هو انا بقيت متعبه
ام سيف انتي زي النسمه يا قلبي بس لو تبطلي المنهده بس..
رجاء بضحكه مهي دي احلى حاجه بيا سلام بقى ياحبيبتي..
مع السلامه ربنا معاكم ..
في السياره..
رجاء تستغرق النظر عليه بين الحين والآخر ..
لكن سعد مركز في القياده..
رجاء أبيه .
سعد هممممم
رجاء انت بتتأخر عليا اوووي بقيت مش بشوفك خالص..
سعد ياحبيبتي فين اتأخرت عليكي انا طول الوقت بكلمك فون واكتر الوقت بجيلكم زياره..
رجاء بس انت بتوحشني اوووي وانا ببقي عايزه اكلمك كل شويه بس انت مشغول..
سعد يابنتي انتي عارفه شغلي وكمان بيتي ..
هو انت ليه مش بتاخدني اعيش معاكم.. ولا عشان طنط سعاد مش عايزاني..
سعد بتوتر احم هو مين اللي قالك أن سعاد مش عايزاكي..
رجاء انا سمعتها بتزعق وبتقولك خرجها من بيتي ومن حياتنا ..
سعد ياحبيبتي ده كلام بس طنط سعاد بتحبك اوووي
رجاء بس أنت بتوحشني..
سعد منا هنا معاكي واهو هنصيف مع بعض مش كفايه كده ..
رجاء بتذمر لا مش كفايه انا عاوزه اكون معاك دائما..
وانا والله يابنتي بس انتي شايفه الظروف بس متقلقيش انا هبقى اعدي عليكي اكتر ماشي ياقمر
رجاء وعد
سعد. وعد يا لمضه ودلوقتي خلينا نتبسط بالخروجه دي
رجاء بحماس ماشي
مرت أربعة أيام...
عاشت فيهم رجاء اجمل ايام حياتها مع سعد من اهتمام وفسح واتعلقت فيه اكتر..
↚
لكن في اليوم الرابع..
رجعوا من الفسحه وكانوا مبسوطين اووووي وبيضحكوو..
اتصدم سعد وقرب منها اهلا ياحبيبتي..
سعاد بغضب انت لسا مع البنت دي
سعد بحرج ياحبيبتي اهدي ممكن نتكلم لوحدنا ..
سعاد مش هنتكلم ياسعد وقلتلك قبل كده يا انا يا البنت دي بحياتك وشكلك اخترت خلاص
سعد سعاد استني بقولك استني هنا.. لينظر إلى رجاء ويردد بجديه اطلعي اوضتك يارجاء وهكلمك الصبح
رجاء بحرن حاضر يا ابيه لتسرع إلى غرفتها ترتمي على سريرها تبكي بحرقه فهي حقا وقعت بحبه..
أما هو اسرع خلف زوجته بقلق..
سعاد استنى بقولك انا بكلمك.
وقفت لتضم يديها إلى صدرها بغيظ عايز ايه ياسعد مش مبسوط مع السنيوره بتاعتك..
انتي بتتكلمي فأيه يا سعادي قلتلك ميت مره البنت دي زي بنتي..
بس هي مش بنتك متنساش. ..ومتنساش اني متحمله انك مش بتخلف عشان بحبك وانتي بتجري ورى عيله ...
صمت للحظه بصدمه ماذا الأن هل هيا الأن تعايره...
سعاد بندم سعد انا مش قصدي والله...
سعد ...
سعاد سعد افهمني انا ب...
سعد بغضب انا قلتلك قبل كده لو عاوزه تتطلقي انا مش همنعك ياسعاد وده حقك مش هحرمك من مشاعر الامومه ...بس انتي دائما كنتي ترفضي.. بس ماشي محصلش انتي ط...
سعاد بسرعه وبدموع لا يا سعد لا متنطقهاش انا مش هعرف اعيش من غيرك قدر اللي بمر بيه انا قلت كده عشان بحبك انا بغير من البنت دي وهي واخده كل اهتمامك.قلتبك.دي زي بنتي انتي مش عايزه تفهمي ليه ياسعاد ... طلبتي ابعدها عنك وبعدتها عايزه ايه تاني
سعاد افهمني ياسعد البنت دي نظرتها ليك مش مريحه ..
سعد ده وهم وهم جواكي ياسعاد رجاء عمرها ما تفكر بيا زي منتي فاكره هي شيفاني عمها وبس..
سعاد طب انا اسفه حقك عليا ياسعد متزعلش مني بس انا اتعصبت لما شفتكم راجعين وبتضكو كده وانت سايبني بالبيت لوحدي..
سعد مش قلتلك امشي معانا وانتي رفضتي ..
سعاد ..
سعد ماشي ياسعاد خلينا نطلع اوضتي عشان ترتاحي من السفر..
سعاد يعني مش زعلان مني..
سعد. مش هعرف ازعل منك انتي عارفه غلاوتك عندي..
سعاد بحب ربنا ميحرمنيش منك ياحبيبي..
عند رجاء لم تنم طوال الليل وهي تفكر وتحدث نفسها..
رجاء دي ايه اللي جابها دي دلوقتي هينسى وجودي خالص وانا كنت ناويه أقوله عاللي جوايا يارب ياربي ليه كده....
صباحا
خرج الثلاثه ليقضو اليوم خارجا لكن كان اهتمام سعد منصبا على زوجته ...
لتشعر الأخرى بالغيره. وعند عودتهم.. اوصلوها غرفتها لتقول بحرج أبيه ممكن نرجع .
سعد ليه يا حبيبتي مش مبسوطه بالاجازه دي
رجاء لا مبسوطه اوووي
سعاد بغيظ شكل رجاء محبتش وجودي معاكي نظر إليها سعد بتحذير.. لتصمت الأخرى
رجاء بحزن لاو والله ياطنط بالعكس بس نانا وحشتني اووووي ...
سعد ماشي ياحبيبتي اللي تشوفي ..ادخلي دلوقتي اوضتك وبكرى نرجع
رجاء باختناق وغيره تصبحو على خير لتدخل غرفتها واغلق الباب وتنهار باكيه وهي تراى قربهما من بعض واهتمام سعد بها لتشتعل نار الغيره في قلبها ..
في اليوم التالي..
↚
اوصل سعد زوجته للمنزل وعاد برجاء إلى شقتها ..
وقبل أن تفتح الباب جلست على الدرج..
سعد باستغراب مش هتدخلي قعدتي هنا ليه..
رجاء عايزه اكلمك بحاجه يا ابيه
سعد مينفعش نتكلم جوى..
رجاء بحرج لا عشان عاوزه اتكلم بحاجه خاصه ؤاابيه
سعد اتكلمي ياحبيبتي انا سامعك
رجاء بجرئه انا بحبك
سعد بابتسامه حاميه وانا بحبك اوووي
رجاء بضيق مش الحب اللي انت فاكره انا بحبك يا ابيه بحبك وبغير عليك ومش عايزه طنط سعاد تكون قريبه منك كده انا بتخنق لما بشوفكم مع بعض انت بتوحشني اوووي وانت غايب عني ...ببقى هتجنني لما تكون بعيد عني وانا عارفه انك معاها انا بحبك اوووي ومش عايزاك تكون معاها انا عايزاك ليا لوحدي يا ابيه انت فاهمني ليا لوحدي..
صمت للحظات يحاول استيعاب ماتقوله تلك الصغيره ..
سعد بتلعثم ايه التحريف ده انتي بتهزري صح..
رجاء بدموع لا ..لا انا مش بهزر يا ابيه انا بحبك بحبك اووي وقبل أن تقترب منه ابتعد عنها بسرعه..
سعد بغضب ده اسمه تخريف وجنان انتي زي بنتي ومش ممكن اشوفك اكتر من كده انتي فهمه..
رجاء بدموع وشهقات يا ابيه ارجوك اسمعني
سعد بتحذير اششششششش مش عايز اسمع كلمه تاني واتفضلي ادخلي شقتك..
رجاء بشهقات أبيه أن..
سعد بغضب بقولك ادخلي بسرعه..
لتسرع بالدخول إلى الشقه استقبلتها ام سيف بقلق في ايا ياحبيبتي بتعيطي ليه وارجعتي بدري كده ليه..
لكنها لم نجيبها لتسرع إلى غرفتها تبكي بحرقه.. على قصه حبها التي انتهت بهذه النهاية السيئه...
نظرت ام سيف لسعد الذي اتسعت حدقه عينيه بغضب شديد.. لتعلم ماحدث فهي كانت تفهم تفكير تلك الصغيره..
ام سيف سعد يابني انت كويس ..
سعد خدي بالك منهي يا ام سيف وانا الفتره الجايه مش هعرف اجي هنا بس هتواصل معاكي عشان تطمنيني عليها بس هي ماعرفتش اني بكلمك ماشي..
ام سيف حاضر يابني بس ..
سعد بعد اذنك انا لازم امشي..
ليغادر وهو يشعر بأنه ارتكب خطأ فادح بقربه من هذه الصغيره .
بعد مرور اربع سنوات
اصبحت رجاء فتاه راشده وازادت جمالا وانوثه ..
أما سعد فقد قلل جيئه اليها وأصبح يهتم بدراستها فقط دون التقرب منها كما كان يفعل .
وذات يوم كان يعمل على بناء قرية جديده ..ليأتيه اتصال يصدمه عندما علم بأن زوجته توفية في حادث سير..
اصيب بعدها باكتئاب حاد ولم يعد يرغب برؤية أحد..
لتتدخل رجاء ترغب برد الجميل له فهي أصبحت موقتة بأنه لن يراها الا كأبنته فقط
ام سيف يابني مينفعش اللي بتعمله بروحك ده. سعاد ربنا يرحمها انت كده هتحصلها ارحم روحك..
سعد ياريت يا ام سيف ياريت الحقها وارتاح انا فبعدما مبقاش للحياة دي اي طعم..
واحنا روحنا فينا ياابيه كان هذا صوت رجاء الرقيق وهي تحمل صينية الطعام بيدها ..وتجلس مقابلة له..
سعد أدار وجهه بغصه..
رجاء احنا محتجينك جمبنا ياابيه والا نستنا خلاص
ابيه طنط سعاد الله يرحمها رحت عند ربنا اللي احسن مني ومنك ..ومينفعش تعمل بروحك كده دي حتى هتزعل لو شافتك بالحال ده.. ابيه عشان خاطري كل حاجه انتي بقالك من ساعة ما طنط سعاد اتوفت وانت بتاكل بالعافيه حرام كده والله حرام... ياابيه مينفعش انت عاوز تموت روحك...
↚
نظر إليها بتفاجأ متى كبرت طفلته الصغيره وأصبحت تستطيع أن تواسي غيرها...
ليسمع صوتها الهادئ عشان خاطري ياابيه كل حاجه مينفعش كده لتأخذ القليل من الطعام تحاول اطعامه ليستجيب لها وسط دهشة ام سيف التي تبتسم لتلك الصغيره وتمسح على ظهرها بحب هامستا ربنا ميحرمنيش منك ياحبيبتي
بادلتها الابتسام وهي تهز برأسها..
بعد مرور اسبوع ومع اهتمام ام سيف ورجاء بسعد استعاد عافيته واستطاع أن يلملم جراحه ليعود للعمل مرة أخرى..
ذات يوم عاد متأخرا إلى المنزل ليسمع صوت رجاء العالي..
طرق الباب عليها لتفتح يغضب
رجاء بحرج أبيه انا اسفه صوتي عالي مش كده.. مكنتش اعرف إنك رجعت
سعد بتكلمي مين .
رجاء بحرج لا مش بكلم حد
سعد بتحذير بتكلمي مين وبتتخنقي معاه كده..
رجاء بصراحه يا ابيه انا بكلم عمتو..
سعد باستغراب وايه اللي فكرك فيها..
رجاء عشان الورث بتاعي يا ابيه
ورث ايه يابنتي هو انا منقص عليكي حاجه..
مش قصدي والله بس دي حقي وانا مستحيل أتنازل عنه كفايه المر اللي عشته بسببها هي وجوزها
يابنتي..
رجاء معلش يا ابيه انا مش هتنزل عن حقي مش انت ربتني على كده..
سعد بابتسامه هو انتي كبرتي أمته .
رجاء ابتسمت له بخجل لتسمعه يقول اعملي اللي يريحك وانا هبعتك على محامي شاطر يخلصلك كل حاجه
رجاء بحماس متشكره اووووووي
بعد مرور سنه اخذت رجاء حقها من عمتها لتقرر التحدث مع سعد للمره الاخيره
رجاء ابيه
سعد ايووا يارجاء في حاجه..
رجاء انا عاوزه اكلمك بحاجه بس مكسوفه
سعد يابنتي اتكلمي مكسوفه من ايه
رجاء انا بصراحه عاوزه اتجوز
سعد هو في حد معين بحياتك..
رجاء ايواا فيه..
سعد وهو بيحط النظاره بتاعته والمخططات اللي بيراجعها على جنب وبيبص ليها باهتمام طيب هو مين انا اعرفه ..
رجاء اه تعرفه
سعد باهتمام عنده كم سنه دارس ايه ومؤهلاته ايه..
رجاء عنده ثمانيه وتلاتين...
سعد مش كبيره عليكي..
رجاء لا ابدا ده احسن سن وهو بيحبني ومتفهم حدا مهندس وبيشتغل..
سعد بابتسامه ياه شوقتني اشوفه هو انت اعرفه منين
رجاء بابتسامه هو قدامي اهو ..
سعد بغضب رجاء بلاش هزارك ده.. واتفضلي امشي على اوضتك
رجاء أبيه انا هقولهالك لأخر مره انا بحبك ..بحبك ومش هتخلى عنك ابدا والله لو هفضل جمبك العمر كله بس انت بص ليا ... حس باللي جوايا انا بحبك بجد..
↚
سعد انتي يابنتي عارفه انتي بتخرفي بتقولي ايه..
عارفه وفهمه كل حاجه ومش هتهلي عن حلمي الوحيد انت حلمي ياابيه انا عاوزه اكون بحضنك عاوزه اكون مراتك ياابيه انا سبت كرامتي على طرف عشان عارف انك مش زي اي حد انت هتحس بيا وبمشاعري يا ابيه انت مش هتستغل الضعف اللي بحسه تجاهك صدقني لو بأيدي مش هضغط عليك كده بس انا بحبك وقلبي ده مش بايدي يا ابيه لتدمع عينها وتقول برجاء حس باللي جوايا من وانا عيله بقالي اتطنعشر سنه وانا كتمه الحب ده عشان انت متزعلش بس خلاص انا مبقتش قادره..
سعد احنا مننفعش لبعض يابنتي انتي زي بنتي ولا يمكن اشوفك غير كده..
طب اديني فرصه وحده شوفني من حته تانيه ارجوك..
حتى ولو شفتك غير كده برضو مننفعش لبعض..
لسه ليه بتقول كده ايه بتسد كل الطرق في وشي ياابيه ارجوك فكر بيا مش انت بتحبني وعاوز سعادتي انا سعادتي انا اكوف فحضنك متبعدنيش عنك عشان خاطري
يابنتي انتي لسا صغيره وانا راحل مبخلفش ومش هاخد بذنبك كفايه سعاد اللي اتحملت عيبي لحد ما ماتت
عيب ايه يا ابيه هيب ايه الحلقه دي من عند ربنا لما ربنا يريد هتكون ولو ربنا مش عاوزه مستحيل تحصل وافرض اتجوزت وخفلت هبقى مبسوطه كده اكيد لا انا سعادتي هتكون بالقرب منك.. ولو على العيال اديني فرصه تكون انت ابني وجوزي زي مكنت دائما ابوي وأخوي
بضحكه عاوزه تكوني امي يارجاء..
ابيه انا مبهزرش عشان خاطري فكر بكلامي ولو مره وحده بس انت بحبك والله بحبك...
مع مرور الوقت استطاعت إقناعه بالزواج ليتم عقد قرانهما بحفل بسيط لم يحظر سوى بعض اصدقائهما المقربين جدا...
عشات معه رجاء اجمل ايام حياتها وهي بين يدها حتى اتي يوما كان بالنسبه لرجاء اسعد يوم..
اما بالنسبه لسعد فهو أتعس يوما مر عليهم
عاد سعد من العمل ليجد ام سيف تنتظره بابتسامه حمد الله عالسلامه يابني
سعد الله يسلمك ايه سر الابتسامه دي النهارده ..
ام سيف بسعاده مفيش فرحانا اني شوفتك..
سعد بابتسامه طب ربنا يفرحك اكتر هي رجاء فين..
انا هنا في الاوضه ياحبيبي تعالي
دخل الاوضه واتفاجأ بيها مزينتها وعمله قعده لطيفه..
سعد بابتسامه ايه سر القعده دي..
رجاء احزر لو عرفت هديك مكافأه قرب منها بتسائل.
ممممم مش عارف بس تصدقي الفضول هيموتني. واعرف هااا بقى في ايه..
رجاء بحماس وهي بتتنطط انا حامل..
وقف دقائق يستوعب كلامها ده..
قربت منه رجاء في ايه ياحبيبي مالك..
سعد انتي ايه..
رجاء انا حامل ياحبيبي..
لتصدم بتلقي صفعه على وجهها جعلتها ترتمي أرضا من مين يا****
خرجت صرختها بألم لتنظرت إليه بصدمه ..
سعد حامل من مين يارجاء هااا ابن مين اللي فبطنك..
لن تستطيع التفوه بكلمه هل هو الأن يشك بها..
كيف ..
ولماذا.
الم تكن تربيت يديه..
كيف له أن يشك بها..
اقترب منها وجذبها بقوه لتصرخ بألم وحرقه سيبني يا سعد انت اتجننت
ايوووا اتجننت وابقى مجنون اكتر لو سبتك تدبسيني بالمصيبه دي.. ابن مين ده
لتتدخل ام سيف تحاول أبعاده عنها برجاء يابني ..ابعد سيبها دي تعبانه ولسا حامل جديد..
انتي ياأم سيف انتي بتدافعي عنها..
رجاء بدموع انت بتشك فيا ياسعد بتشك فيا انا دنا تربيتك ياسعد انت اللي مربيني ازاي ازاي تشك فيا كده..
لتقول له ام سيف سيبها يابني والله ده ابنك ..ابنك انت..
دفعها وهو مغيب ليغادر ويتركها تبكي بحرقه..
وقبل اي شيئ ذهب إلى المستشفى وأحرى التحاليل والفحوص ليعلم بأنه سليم ويستطيع الانجاب .لم يصدق ماسمعه ليعيد التحاليل مرات ومرات حتى ايقن بأنه معافا..
↚
ليعود بعد أيام يبحث عنها لكنه لم يجدها في الشقه...
حاول الاتصال بها مرارا لكنها لم تجيب على اتصالات حتى أنها اغلقت هاتفها النقال..
ليتصل بام سيف التي أخبرته بأنها في المزرعه التي التقى بها اول مره لذهب مسرعا إلى هناك..
كانت تهتم بالورود بعنايه .
ازيك..
كويسه..
وحشتيني
بصت ليه بعتاب وكملت شغلها..
بقولك وحشتيني والا انا موحشتكيش..
جاي ليه ياسعد جاي عشان وحشتيني..
مش انا خاينه..
دنا الغبي.
منا عارفه.
والله.
اه عارفه انك غبي..
بضحكه طب كويس والغبي ميتعتبش عليه..
بس انا بعتب عالغبي..
طب واللي يحبك
انت عمرك ماحبتني..
والله بحبك.
نزلت دموعها وبصت فعنيه عاوزه تصدقه..
متقولش حاجه مش حاسس بيها ياسعد
بس انا حاسس بيها جدا..انا كنت قبل عايش بكدبه ولما عرفتك بقيتي الحقيقه الوحيده الجميله بحياتي..
مش فاهمه .
سعاد..
بضيق مالها
بحزن هي اللي كانت مبتخلفش ومعيشاني طول العمر بالذنب عشان هي عايشه معايا ومتحمله عيبي .
يعني انت اتاكدت اني حامل في ابنك .
بحبك..
متغيرش الحديث..
بقولك بحبك يارجاء وعارف اني ظلمتك بس مش يستاهل فرصه تانيه..
بدموع بس انت شكيت فيا..
عشان غبي ومبفهمش..
وضربتني..
ياريت ايدي اتكسرت وماتمددتش عليك.
متدعيش على نفسك..
ليه..
هو كده متدعيش على نفسك خلاص..
طب صلفي يا لبن بقى ولا ايه
مممم لا لسه .
لسه ايه..
لسه مش صافي ..
طب نعمل ايه عشان يبقى صافي..
ممممم قولي بحبك تاني..
بص المرادي وانت باصص فعنيا عايز احسها اوووي
والله بحبك وحيات اللي فبطنك اللي طول العمر كنت بحلم بيه بحبك شكرا لوجودك في حياتي شكرا عشان انتي اجمل حاجه فحياتي عشان انتي عوض ربنا عن السنين اللي عشتها بالمر .رجاء انا بجد بحبك اوووي ومش عايز حاجه من الدنيا دي الا انك تفضلي جمبي لحد اخر يوم فعمري..
وانا عمري ماهسيبك ياسعد انت روحي انت بحبك بحبك اوووي ومش عايزه حياتك انت مش فيها
تمت بحمد الله