رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول
رواية ظلها علي الجبل جاسم ورحيل كاملة جميع الفصول
كل ليلة بتطلع الجبل لحالها كده والله اعلم بقى بتقابل مين ربنا يستر على ولايانا يا جاسم افندي اصل الموضوع ده علمه عند ربه وفيه اعراض ناس
جاسم بصلوا باستغراب وقال ...عجيبه وانتو في البلد بتسيبوها عادي كده يا عم موسى ..انا اللي اعرفه ان الموضوع ده عندكم بالذات مرفوض جدا
موسى اتنهد وقال..لا محدش راضيه الموضوع واصل...بس البنيه دي بذات بيجي الكلام عندها ويقصر
جاسم قال باستفهام....ليه بنت مين بقى
موسى قال...هيه يتيمة الاب والام بس عمها مختار الضوي وعيلته من اكابر البلد وبيمشوها على كيفهم...ومحدش يقدر يقولهم تلت التلاته كام
واقف معاهم شاب تاني قال بضيق ..ايوه بقى احنا مالنا بكل ده..يا جاسم با حبيبي انت مش جاي تعمل كتاب عن المكان وتمشي مالك بقى بالبنت دي
جاسم قال بسرعه..استنى بس انت يا احمد
والتفت لموسى وقال باهتمام....قولي يا عم موسى طب محدش خالص فكر يعرف بتروح تقابل مين هناك
موسى قال...يووووه كتيير..بس محدش عرف واصل ..وطبعا محدش يقدر يطلع وراها الجبل..لان يا جاسم بيه الجبل ده ليه صحاب جماعه مقاطيع واعرين قوي مبيخلوش حد يطلع هناك إلا بإذن من الريس وهدان نفسو كبير الجبل
جاسم بصلو بدهشه وقال..طب واشمعنا البنت دي بيطلعوها يعني
صاحبو احمد قال بسرعه..واضحه اهيه تبقى بتروح تقابل الريس ابو ودان ده
موسي ضحك وقال ...ابو ودان مين يا بيه بقولك وهدان الريس وهدان كبير الجبل ..وهيه مش بتروح تقابله لاه بس هو اذنلها بالطلوع في اي وقت..بس تكفي تقول رحيل اخت طاهر وبيطلعوها...اصل طاهر اخوها الله يرحموا كان من سكان الجبل وبيشتغل معاهم وصاحب الريس وهدان قوي وكلهم هناك كانو يعزوه قوي...خسارة شبابه كان زينة الرجال الله يرحمه
بقلم..زهرة الربيع
جاسم قال باستفهام....هو طاهر ده مات ازاي
موسى ضحك وقال..لا يا بيه انت كده هتخليني احكيلك قصه من اجداد الأجداد كل اللي اقدر اقوله انو مات في التار ومتدورش في المواضيع دي كتير فيه ناس مبترضاش متجبش لنفسك المشاكل
جاسم لسه هيتكلم صاحبوا احمد شده من ايده وقال بسرعه..دقيقه يا عم موسى راجعينلك على طول
واخدو على جمب وقال بغضب وهمس..انت هتشلني يا ابني ليه عمال تقرر في الراجل... احنا مش من الناس دي ولا نعرف عنهم حاجه بطل اسأله كتير وخلينا في حالنا المكان اصلا مريب لوحده مش ناقصه رعب
جاسم ضحك وقال ....يا ابني انت جبان كده ليه
احمد قال بضيق...انا اللي جبان ولا انت اللي حشري ..حشري قوي يلا خلينا نكمل شغلنا واتكتم بقى ولاقيلنا سيره غير الست رحيل بتاعتك دي
جاسم ضحك وقال..طب يلا يا اخويا ومش هسأل تاني مدام حضرتك خايف
ورجعو لموسى وجاسم قال.... معلش عطلناك يا عم موسى ها بقى كملي ... البنت دي بتروح كل ليله ولا ايه نظامها
احمد ضرب كف بكف بيأس وموسى بقى يحكيله عنها طول الطريق
بالليل كان جاسم واحمد في بيت بسيط جدا وبيرتبوا اغراضهم في اوضه صغيره هينامو فيها
احمد قال بضيق وغيظ..الله يسامحك على الورطه المنيله دي ..مش حرام عليك تنيمنا في مكان زي ده خلصت الأماكن محبكلكش تكتب كتابك غير عن الصعيد ده انت جاحد قوي ....قابل بقى يا ناصح مكان مقرف ولا الناموس الناموسه قد جزمتي مش بتقرص عادي لا بتقرص بذمه بتخزن معونه سنه باين ولا ايه
جاسم ضحك وقال..لا متقلقش انت اصلا معندكش دم يكفي النموسه لسنه كامله..وبعدين انت طري كده ليه يلااا المكان حلو اهوه استمتع هوا لطيف وخضره في كل مكان عايز ايه احلى من كده الماء والخضره والوجه الحسن
احمد قال بسخريه.....وجه حسن...ده حسن بواب عمارتنا اجمل من وشوش الستات اللي هنا
جاسم قال بضحك ..اهو ده من ضمن الإفترى بتاعك ...هو احنا اصلا شوفنا وشوش ستات..ده كل الي شوفناه طرح وعبايات .....واتنهد وقال بتوهان...هيه بس عبايه واحده الي شاغله تفكيري
احمد قال بضيق..اممم ما انا عارف البنت بتاعت الجبل من ساعت ما شوفتها وانت اتهبلت اصلا
جاسم ابتسم وقال.....اه يا احمد على رقتها كان نفسي اشوف وشها بس مخبياه بطرحتها مش باين غير عيونها بس عليا جوز عيون ياخدوك عدل على المأذون
احمد ضحك وقال.... او على السجون ..انا عايز اعرف انت ايه حكايتك ..ايه لزوم الاهتمام ده كلو ..ومن الصبح تسأل عنها هتستفيد ايه من كل الأسأله دي
جاسم ابتسم وقال....ما ان لو قولتلك هتخاف وهتقعد تزعق وتعملي مشكله
احمد قال بلامبالاه ....لا متقلقش قول انا كده كده عارفك اتجننت ومش باخد عليك
جاسم قال بسرعه وقلق...احم....هطلع وراها الجبل اشوفها بتعمل ايه هناك
سر زائرة الجبل حصريه بقلم زهرة الربيع
احمد مركذش في كلامو وقال..اه اذا كده تمام و.....
بس قطع جملتو لما استوعب الي سمعه والتفتلوا بصدمه رهيبه واتسعت عنيه وهو بيبصلوا كأنو شايف شبح قداموا
جاسم ابتسم بارتباك وقال...فيه ايه يا يلا مالك
احمد فضل متنح شويه وضحك بعدها جامد وقال.. لا لا والله دمك عسل انا افتكرتك بتتكلم جد
جاسم قال بقلق منو..ما انا بتكلم جد يا احمد هروح وراها
احمد هنا صوت زي الستات وقال..ياخراااااااااابييييي
جاسم جري عليه وحط ايده على بقه بسرعه وقال بغضب.....اششش اخرس الله يخربيتك هتودينا في داهيه اتكتم
وشال ايده وقال بسرعه ..بهزر يلا محدش يعرف يهزر معاك ببهزر
احمد قال بقلق وشك...انت مش بتاخدني على قد عقلي صح
جاسم قال بضيق.....لا متقلقش معندكش عقل اخدك على قدو ..انت اتخمد وانا هطلع اكتب في الهوا
احمد قال بقلق.... هتكتب وبس اياك تفكر تعمل الجنان اللي قولتو ده...موسى قال اللي بيطلع الجبل مش بينزل حي ابدا سمعتو مش كده
جاسم اتنهد بضيق وقال....يا سيدي سمعتو كنت بهزر بقولك يلا بقى متعطلنيش
احمد راح ينام وهو شاكك وخايف عليه وكل شويه يبص يشوفه بيكتب ولا اتحرك من مكانو لحد ما جالو النوم ونام بعمق
جاسم فضل يكتب شويه وعيونه على بيت رحيل اللي كان قصاد سكنهم على مسافه قريبه
بقى يفكر فيها وفي كلام موسى عنها وشاغل تفكيره جدا ياترى هتكون بتطلع تقابل مين
فضل وسط افكاره لحد ماشافها من بعيد خارجه من بيتها ومداريه وشها بالطرحه بتاعتها وفي ايدها شنطه صغيره
جاسم دخل دفتره من الشباك بسرعه ومشي وراها بحذر شديد ومصر يعرف سرها حتى لو هيطلع الجبل وووووو
↚
شافها طالعه من البيت بتداري وشها بطرحتها في عز الليل بقى يمشي وراها بترقب وهو خايف تشوفه
رحيل بقت تبص وراها كل شويه وحاسه بحد وراها بس جاسم كان يستخبى بسرعه كل ما تلتفتلوا
اتنهدت وكملت مشي لحد ما طلعت على اول الجبل وبقت تمشي كتير في منطقه مقطوعه ومخيفه
جاسم استغرب اكتر ازاي بنت وفي السن ده تيجي مكان بالخطوره دي كل ليله وايه السبب بقى مصر يكمل ويعرف سرها
فضل وراها لحد ما قطعو مسافه كبيره بس فجأه ملقهاش قدامو زي ما تكوني اختفت...بص حواليه بزهول وبلع ريقه بتوتر ولسه هيتحرك اتصدم لما حد مسكو من وراه وحس بشيئ حاد على رقبته
جاسم اتخض جدا ورفع اديه بخوف ولسه هيتكلم سمع صوتها الجميل بتقول بحده..اثبت مكانك لأعشي ديابة الجبل لحم البندر النضيف..اثبت
جاسم اتنهد بإرتياح لما عرف انها هيه وابتسم وقال....تقدري تعمليها يا بنت الجبل..معتقدش الأدين الناعمين دول يتجرأو يقتلوا
رحيل شددت من مسكتها ليه وقالت بغضب...انت متعرفش حاجه عن الادين دول علشان تحكم عليهم يا ابن الذوات...متحكيش كتير انت قاطرني ليه
جاسم قال باستغراب...قاطرك ..قاطرك يعني ايه
قالت بضيق وغضب....يا مصبر الوحش على الجحش يا رب...بقولك ماشي وراي ليه
جاسم قال..اااه...تمام هقولك اكيد بس سيبيني ...يعني ميصحش كده تفضلي مسكاني زي قطاع الطرق كده ده انا في بلدكم حتى
ابتسمت بسخريه وسابتو وخبت خنجر صغير بتاعها في هدومها وقالت....الضيف في بلدنا له احترامه طالما احترم حالو يا إبن البندر
جاسم ابتسم لها وهو بيمشي ايده على رقبته وقال...ولو ان ابن البندر طالعه من شفايفك زي العسل لكن نتعرف احسن
ومد ايده وقال انا جاسم...جاسم الراسي... وانتي
ابتسمت بسخريه وقالت..مبسلمش
جاسم قال باستغراب...ده اسمك... امال ليه قالولي اسمك رحيل
رحيل قالت بضيق...يعني عارف اسمي كمان يعني صوح مراقبني
جاسم ابتسم وقال ..الصراحه اه..من وقت ما شوفتك وانا مش بفكر غير فيكي...هو انتي مش بتشيلي الطرحه دي من على وشك ليه..انتي واخده دور برد ولا شكلك مش عاجبك ولا ده فلكلور
رحيل اتنهدت بخنقه وقالت..ملكش صالح لا بلبسي ولا بشكلي ولا اي حاجه وارجع من مكان ماجيت .... يلا عاود متجبش لنفسك المشاكل كلها مترين ونوصل لرجال الجبل ووقتها مهيسموش عليك
جاسم ضحك بخفه وقال..لا مهعاودش ..انا اصلا عارف بوجود رجالة الجبل من قبل ما اطلع يعني مش هخاف من كلامك ده
رحيل قالت بسخريه...لاه متعرفش حاجه واصل ..لو كنت تعرف ايه اللي ممكن يجرالك لو مسكوك مكانش قلبك قواك وجابك لحد هنه
جاسم ابتسم وقرب منها خطوات وقال...انا قلبي قواني لاني هشوفك...مفكرتش غير في كده....ودي الحاجه اللي نفسي فيها من اول ما صادفت عيونك
رحيل استغربتوا قوي وارتبكت من كلامو وقالت ...احم...على راحتك يا ولد البندر كمل وراي وشوف اللي هيجرالك
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال...استني بس
لكن دفعت ايده بغضب وقالت...بتعمل ايه...وه اياك فاكر الدنيا ليل وانا طالعه هنه لحالي وهتقل ادبك... ده انا اقطع يدك دي واعلقها على اول الكفر
قال بسرعه...ايه ده حيلك حيلك انا مقصدتش الي وصلك...انا بس كنت حابب نتكلم عادي..قوليلي هو انتي طالعه الجبل ليه..انا سألت وقالولي انك بتطلعي كل ليله..ليه بقى
رحيل قالت بضيق..ومسألتش ليه عن سبب طلوعي مدام داير تسأل عني وتتطقص
سر زائرة الجبل حصريه بقلم...زهرة الربيع
جاسم ابتسم وقال...ما انا سألت بس محدش يعرف
رحيل قالت بغضب..يبقى الاحسن ليك متعرفش...بلاش تجيب لحالك المشاكل
ومشيت بغضب من قدامو بس فضل مكمل وراها وهو بيقول...طب استني احنا بنتكلم...بقولك ايه انا محتاج دليل هنا في البلد اصل انا هكتب كتاب عن المكان تحبي تساعديني هدفعلك اللي تطلبيه بس تبقي معايا
رحيل التفتتلوا بغضب وهيه مكمله مشي وقالت ....بقولك عاود ...ارجع احسنلك هتتأذي
بس جاسم فضل مكمل وراها وهيه مش راضيه تقف لحد ما قال...مين اللي بتقابليه فوق....اوعي يكون حبيب....انا ممكن تجرالي حاجه
رحيل وقفت وبلعت ريقها بتوتر وقالت....انا مبقابلش حد...رجالة الجبل اصحاب اخوي الله يرحمو...وبطلع اوديلهم اللي ينقصهم ارتحت كده يلا عاود
جاسم ضحك وقال...وهو كل اللي ينقص رجالة الجبل كلهم في الشنطه الصغيره اللي في ايدك دي
رحيل نفخت بخنقه وقالت..انت طلعتلي منين ...احنا داخلين على الريس وهدان ورجالته انزل يا ولد الناس والله معوزاش اذيتك
جاسم قرب منها وبص لعيونها جامد وقال....وهدان ده هو اللي بتطلعي تقابليه...اوعي تكوني زي ما سمعت
رحيل قالت بغضب..تصدق وتأمن بالله انا الغلطانه اللي تاعبه روحي معاك...استحمل بقى اللي هيجرالك ومتقولش ذنبي عند رحبل ومشيت خطوات وقالت بصوت عالي ...يا ريس وهدان...ريس وهداان
اتقدمو عليها رجاله كتير بسلاح وواحد منهم قال...اهلا يا ست رحيل الريس مستنيكي و
↚
بس اتفاجأوا بجاسم واقف بيبص للموقف باستغراب
بس اتصدم لما رفعو كلهم اسلحتهم في وشو وواحد منهم قال...الجدع ده جاي وياكي يا ست
رحيل التفتتلوا وابتسمت بخبث
جاسم بلع ريقه بتوتر من نظرتها وبصلها برجاء
وهيه ضحكت بخفه وقالت..لاه ولا اعرفه.... لقيتو قريب من المكان
جاسم بصلها بزهول وقال...لا يا رحيل وانبي بلاش نداله
بصتلو بسخريه وقالت...واه بيناديني باسمي كمان شكلو مهفوف ده ولا متسلط
الرجاله مسكوه بقوه وقالو...تعالى معانا..خلي الريس يشوفلك صرفه
رحيل مشيت شويه وهما جايبينوا وراها
بعد مسافه صغيره كان فيه شاب في التلاتين لابس جلابيه وعبايه وله طله قويه تهز ابتسم اول ما شافها وقال...رحيل ...استعوقتك قوي فكرتك مهتاجيش الليله و
بس قطع كلامو لما شاف الرجالة جايبين جاسم معاهم
طلع سلاحه فورا وقال بغضب...مين ده يا رحيل وكيف تطلعيه هنه وانتي عارفه اوامري
رحيل لسه هترد جاسم سبقها وقال بقلق عليها.... هيه ملهاش ذنب والله يا ريس انا طلعت لوحدي...طلعت وراها وهيه اتفاجئت بيا زيكم بالظبط
رحيل بصتلوا بدهشه لانو دافع عنها كده من غير ما يهتم لنفسه
وهدان رفع سلاحه عليه بغضب وقال...وكمان مجايش معاها ده انت ليلتك هباب
رحيل قالت بسرعه....همله يا ريس...انا..انا محكتلكش الي حصل...هو انا صوح جيت لحالي بس هو مش من هنه من البندر وميعرفش حاجه عن الجبل كان طالع يتفرج على المكان وانا قولتلوا يوصلني لحد هنه
وهدان بصلها باستغراب وقال ..يوصلك من ميته بتعوزي حد يوصلك وازاي تجبيه هنه
رحيل قالت بتوتر ..اصل..اصل انا قابلوني جماعه رحاله وبقم يقلوا ادبهم علي ويعاكسو وفجأه الجدع ده نجدني منهم كتر خيره فطلبت منو يوصلني بس كده
جاسم ابتسم لما قالت كده
ووهدان استغرب ومكانش مصدق قوي بس قلق من كلامها وقال..حد منهم قربلك ولا ضايقك
رحيل قالت بسرعه..لا متقلقش انا زينه
وهدان اتنهد وبص لجاسم وقال..انهارده هتعاود سليم لجل عيون رحيل ولجل انك نجدتها بس اياك تفكر تطلع الجبل تاني مهرحمكش ...سامع
جاسم هز راسو بسرعه وقال...سامع يا ريس..سامع
وهدان بص لرحيل وقال بنبره فيها حزن...احم انتي ادخلي اعملي اللي جايه علشانو لجل تلحقي تعاودي ومتتأخريش
رحيل هزت راسها بالموافقه ومشيت ومعاها الشنطه الي كانت في ايدها ودخلت بيت صغير مبني بالطوب وقفلت الباب وراها
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
جاسم استغرب قوي وبص لوهدان وقال..هيه راحت فين
وهدان ربت فوق كتفو بالسلاح وقال بتحذير...نورتنا...شاي للافندي يا هريدي
جاسم بلع ريقه بقلق وفضل ساكت وهو هيموت ويعرف رحيل دخلت لمين جوه ومستغرب ان محدش راح وراها ولا سألها وكانو الرجاله قاعدين عادي بهدوء
اما وهدان كانت عيونه على البيت اللي دخلتو طول الوقت وساكت مش بيتكلم مع حد
بعد شويه خرجت وهيه مبسوطه ومش معاها الشنطه وقربت من وهدان وقالت..انا هعاود يا ريس محتاجين حاجه اجبهالكم معاي بكره
وهدان ابتسم وهو بيبصلها بنظرات اعجاب واضحه وقال ..تسلمي يا ست البنات عايزين راحتك ورضاكي وبس
رحيل حمحمت وقالت...يرضى عليك ربك يا ريس.. بالاذن
ولسه هتمشي وقفها وقال...مهتوافقيش على طلبي يا رحيل...انا هفضل اطلبوا منك طول عمري ومهيأسش واصل
اتنهدت وبصت لجاسم اللي كان بيسمعهم وبيحاول يفهم اي حاجه وقالت بضيق..كل شيئ نصيب يا ريس نتكلم بعدين بالاذن دلوك
قالت كده ومشيت هيه وجاسم ووهدان كان متابعها بعيونه لحد ما بعدت عن المكان
على الطريق جاسم بصلها وقال باستغراب....انتي دخلتي عند مين... انا مش مستوعب اني روحت معاكي الجبل وارجعنا وانا مش فاهم برضو بتروحي لمين...وازاي كلهم قاعدين عادي كده مستنينك تخرجي ..هو فيه ايه.. انا مش فاهم و
رحيل قاطعتو بغضب وقالت...ايه يا جدع انت ايه كل الاسأله دي هو انت مفكر حالك من بقية اهلي فيه ايه صدعتني
جاسم قال بضيق...طب جاوبي على اي سؤال هو انتي معبراني اصلا....طب بلاش كل ده انتي فيه ايه بينك وبين الريس وهدان كان بيبصلك بنظرات واضح اوي مغزاها
↚
رحيل قالت بخنقه...لو مسكتش ههملك هنه في نص الجبل لحالك
جاسم ضحك بسخريه وقال... يا سلام....يعني هخاف مثلا على فكره انتي اللي المفروض تخافي انا راجل يا ماما وحاليا انتي اللي المفروض تدعي اني مسبكيش لوحدك هنا
رحيل ضحكت ضحكه جميله وقالت....والله ...طيب انا مستغنيه عن حمايتك يا حامي الحما كمل لحالك بقى ومشيت بسرعه وبقت تجري منه
جاسر بص حواليه بقلق وهو سامع صوت الديابه ومش عارف الطريق منين اصلا جري وراها وهو بيقول رحيل ..انتي بتتكلمي جد ولا ايه...يا بت استني انا مش عارف الطريق والله مش عارف هرجع من اي مكان ...يا بت والله تهت بجد اقفي قطعتي نفسي
بس رحيل كانت بتضحك على كلامه وكملت جري لحد ما حصلها ومسكها من ايدها شدها عليه بقوه والطرحه اتفكت من على وشها
جاسم اتجمد قدامها وهو بيتأمل ملامحها الجميله وابتسم وقال..سبحان المبدع فيما ابدع
رحيل ارتبكت نظراتها وجذبت الطرحه تاني على وشها وقالت..لم روحك يا جدع انت انا جبت اخري منيك في الليله المطينه دي
جاسم ابتسم وقال..بنسبالي اجمل ليله عدت عليا ...ليلة ظهور القمر يوم اكتمالوا
رحيل ابتسمت لا اراديا على كلامه واتنهدت وقالت..اسمع يا افندي باين عليك جدع طيب وهقولك نصيحه لوجه الله.... متحشرش مناخيرك الزينه دي في امور الناس البيوت اسرار يا ولد البندر وهمل كل واحد في سره أضمن ليك
قالت كده ومشيت وهو ابتسم وقال بصوت عالي نسبيا...بس انا مش عايز اعرف غير سرك انتي وبس يا بنت الجبل ...وهعرفه
رحيل هزت راسها بيأس منو وكملت طريقها وهو حصلها وكان طول الطريق بيتكلم ويمشي حواليها بسعاده وهو بيحكلها عن حياتو وطفولته وعن حاجات كتير مطلبتش اصلا تعرفها
رحيل كانت بتسمعه بملل شديد واوقات يضحكها بكلاموا غصب عنها وأوقات تزعق معاه علشان يسكت لحد ما وصلت لبيتها
بصتلو وقالت..الحمد لله وصلنا... يلا عاود دارك اديني وصلت اها ربنا يهديك
جاسم ابتسم وقال ..ربنا هداني خلاص بس فاضل يهدي عليا..بقولك ايه تاخدي رقمي ممكن تحتاجيني اوصلك مره تانيه
بصتلو بضيق وقالت ..لا تشكر بوصل لحالي..يلا ارجع مكانك عاد هنه الناس مبتسكتش احسن حد يشوفك وياي متجبلناش الكلام
جاسم اتنهد وقال..تمام ..بس هرجع اشوفك يا رحيل...صحيح نسيت اقولك إن اسمك حلو اوي
رحيل بعدت عيونها عنه وابتسمت بارتباك
وهو ابتسم وقال...على فكره الطرحه اللي على وشك دي مش مخبيه حاجه ...عيونك بيفسرو كل ملامحك كويس ...يعني دلوقتي لما ابتسمتي عيونك ابتسموا ولما بتغضبي النار بتطاير منهم ولما بتزعلي بيترسم الحزن جواهم وقرب وقال..وحتى لما بتتكسفي بيلمعو زي نجوم السما بخجل مشوفتش اجمل منو...يعني عيونك فضاحه قوي ومن رأيي تخبيهم هما اولى
رحيل ابتسمت وقالت..واه...هو انت مصوراتي ولا شاعر
جاسم ضحك وقال..ايه ايه مصوراتي...اه علشان كنت بصور الاماكن يعني... لا ياستي انا لا مصوراتي ولا شاعر انا بس مشروع كاتب مبتدأ ...وبحاول أكتب كتاب عن المكان وهيساعدني في دراستي ...صحيح هو انتي بتدرسي ايه
رحيل اتنهدت بحزن وقالت..احم..لاه انا مكملتش بعد الثانويه عمي قالي كفياكي كده
ابتسم وقال...هو الصراحه معاه حق اللي زيك المفروض يتقفل عليها في علبه قطيفه زي المجوهرات... بس برضو كان لازم تكملي تعليمك بس انا هبقى اساعدك في الموضوع ده و
بس قطع كلامو لما سمع صوت راجل بيقول بغضب...رحيل..مين اللي معاكي ده
رحيل قالت بتوتر..ده ..احم ده الافندي الي جاي يصور البلد بيسأل على الجامع يا عمي
جاسم بصلها بدهشه وقال ...جامع
عمها قرب منها راجل في الخمسين بلبس صعيدي وقال...امم الجامع ...طب فوتي انتي انا رايح اصلي وهاخدو وياي
جاسم ابتسم وقال ..تمام نصلي
وبص لرحيل وكمل وقال...انا فعلا مقصر في حق ربي مع انو ديما بيراضي قلبي من غير ما احس
رحيل ابتسمت وبعدت عيونها بكسوف
وعمها بصلها وقال بضيق... روحتي مشوارك
رحيل هزت راسها بالموافقه
وعمها قال بضيق....طيب ادخلي انتي مرت عمك مستنياكي
رحيل دخلت بسرعه وجاسم مشي مع عمها وهو مستغرب انو سألها خلصت مشوارها معنى كده انو عارف هيه بتروح فين وموافق ابتسم بارتياح واتأكد نسبيا انو مش عشيق زي ما الناس بتقول
↚
وراح مع عمها وصلو الفجر سوا
اول ما طلعو من الجامع وعمها بصلو وقال..ارجع على دارك الصبح هيطلع ....ولما تحب تسأل عن اي حاجه هنه وقف راجل واسألوا مفهوم
قال كده ومشي من غير ما يستنى رده حتي
جاسم اتنهد وقال...ايه الراجل ده...انا ناقص رعب
ورجع على البيت وهو بيتسحب على اطراف صوابعو علشان احمد ميحسش بيه ويسألو كان فين
اتنهد بارتياح لما لقاه لسه نايم واترمى على السرير بتعب وبص للسقف وبقى يفكر فيها وخصوصا لما نزلت الطرحه من على وشها ابتسم واخد نفس عميق وقال..رحيييل..حتى الاسم غالي وتقيل
في اليوم التاني كان جاسم قاعد مع احمد اللي هيتجنن منو لما حكالو اللي حصل لانو مش متعود يخبي عنو
بس احمد كان مش مستوعب وقال بزعيق..يعني خلتني نمت وطلعت وراها برضو مجنون انت مجنوووون والله مجنون اتجننت خلاص وناوي اتجنني
جاسم اتنهد وقال..ايه كمية الجنان اللي في الجمله دي ...وبعدين يعني يا احمد هو انا كل ما اكلمك هتتعصب انا غلطان اني حكتلك يا اخي... خلاص اللي حصل بقى
احمد قال بغضب....اللي حصل ازاي يعني ها... انا مش حذرتك ان الجبل خطر ومتطلعش ... فيه ايه.....ليه بتعمل فيا كده ليه عايز تدبسني مع اهلك
جاسم ضحك وقال.... يا ابني هو انا عيل ليه محسسني انهم باعتينك تحرس ابن اختك
واخد نفس عميق وقال بابتسامه.... وبعدين متقلقش عليا مفيش بعد سهام عيونها خطر
احمد قال بزهول وغضب..يا حنين..وايه كمان يا عندليب...يا بني ادم افهم انت ربنا بيحبك خلاها انقذتك من رجالة الجبل وقالت انك وصلتها... ولا عمها ده كمان لو عرف انك بتعا،،كسها كان صلى عليك مش معاك
جاسم ضحك وقال..ده جزاتي اني حكتلك ..تقولي بتعا،،كسها انا وش ذالك ...خلاص يا حموده بقى متزعلش مش هطلع تاني وحياة عيونك
احمد قال بغضب..لا يا اخويا احلف بعيونها هيه انا عيوني شايف بيهم طشاش
جاسم ابتسم وهو بيفتكرها وقال بتوهان...عيونها ..اه وخمسين اه من عيونها... بتوصف كل الي في قلبها ويترسم ببراعه على ملامحها..بيعكسوا غموض الجبل اللي بتزوره كل ليله مزيج من القوه والشجاعه ...صابوا القلب بكل سهوله.. زي طلقات الرصاص.. من قاتل بارع وقناص
احمد اتنهد وشاف ان مفيش فايده من الغضب وقعد جمبه وقال بهدوء... يا جاسم يا حبيبي انا ابن عمتك وتهمني مصلحتك انت زي اخويا... يا حبيبي البنت دي شمال ..واضح من كلامك دخلت عند حد وقعدت معاه مده لوحدهم والباب مقفول ...مش محتاجه تفسير يعني شغل عقلك
جاسم وقف وقال بسرعه وهو بيحاول يرفض الكلام ده حتى قدام نفسو.... لا يا احمد ...لا البنت عمها عارف بطلوعها ..وغير كده الريس اللي هناك ده قلها وافقي على طلبي وقالتولوا كل شيئ نصيب اللي استنتجتو انو عايز يتجوزها وهيه رافضه لو فيه حاجه من اللي انت بتقولها اكيد مش هيبقى عايز يتجوزها ...حتى نظراتو ليها اللي كنت هموت واخذقهم بيقولو انو معجب بيها لا لا لاء مفيش حاجه من اللي في دماغك ..رحيل عندها سر كبير بيخليها تزور الجبل بالشكل المستمر ده وانا مش ههدى الا لما اعرفوا
وعدى اليوم وهو بيكمل في كتابتو وبيلف في القريه وكان يتعمد يقف عند بيتها كتير يمكن تطلعلو او يلمحها بس كل محاولاتو فشلت وكمل في شغله بيأس
بالليل رحيل طلعت زي العاده وهيه بتبص حواليها وراحت تاني الجبل
وجاسم كان مستنيها وطلع وراها تاني وكان في ايده علبه غريبه بس المره دي عمل كل جهده علشان متشفهوش ولا تحس بيه
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
فضل يراقبها من بعيد لحد ما وصلت لرجالة الجبل واتكلمت شويه مع وهدان وسمحلها تدخل البيت تاني
جاسم استغرب اكتر وقال ....وبعدين بقى ...فيه ايه في الييت ده
وراح بحذر من الناحيه التانيه للبيت وكان عليه ٣ رجاله متفرقين بيحمو الناحيه الخلفيه للبيت
جاسم ابتسم وبص للعلبه اللي في ايده وقال.... كويس اني جبتك معايا كنت متخيل اني هستخدمك للديابه..اعذروني بقى
وقرب منهم واحد واحد بحذر ورش عليهم من الاسبري اللي في ايده وكان فيه مخدر قوي بمجرد ما يوصل لانف الشخص يقع فورا
اول ما اغمى عليهم التلاته بقى يدور ناحيه البيت وكان متقفل كويس لحد ما شاف فتحه صغيره اصغر من الشباك بص منها علشان يشوفها بتعمل ايه
وياريتو ما عمل كده اتصدم بشده من اللي شافو كانت رحيل قاعده بشعرها وكاشفه وشها
بس المصيبه اللي خلته هيقع من طوله كانت لما رفعت عبايتها لفوق قدام الشخص اللي معاها و هيه بتضحك
جاسم حس الارض بتدور بيه وقبل ما يفهم اي حاجه انتفض بخضه لما وهدان لف ايده اللي ماسك بيها العلبه ورا ضهره بقوه وقال ...والله ورزق ديابة الجبل ...هتتعشى لحم ولاد الذوات وووو
↚
شافها طالعه من البيت بتداري وشها بطرحتها في عز الليل بقى يمشي وراها بترقب وهو خايف تشوفه
رحيل بقت تبص وراها كل شويه وحاسه بحد وراها بس جاسم كان يستخبى بسرعه كل ما تلتفتلوا
اتنهدت وكملت مشي لحد ما طلعت على اول الجبل وبقت تمشي كتير في منطقه مقطوعه ومخيفه
جاسم استغرب اكتر ازاي بنت وفي السن ده تيجي مكان بالخطوره دي كل ليله وايه السبب بقى مصر يكمل ويعرف سرها
فضل وراها لحد ما قطعو مسافه كبيره بس فجأه ملقهاش قدامو زي ما تكوني اختفت...بص حواليه بزهول وبلع ريقه بتوتر ولسه هيتحرك اتصدم لما حد مسكو من وراه وحس بشيئ حاد على رقبته
جاسم اتخض جدا ورفع اديه بخوف ولسه هيتكلم سمع صوتها الجميل بتقول بحده..اثبت مكانك لأعشي ديابة الجبل لحم البندر النضيف..اثبت
جاسم اتنهد بإرتياح لما عرف انها هيه وابتسم وقال....تقدري تعمليها يا بنت الجبل..معتقدش الأدين الناعمين دول يتجرأو يقتلوا
رحيل شددت من مسكتها ليه وقالت بغضب...انت متعرفش حاجه عن الادين دول علشان تحكم عليهم يا ابن الذوات...متحكيش كتير انت قاطرني ليه
جاسم قال باستغراب...قاطرك ..قاطرك يعني ايه
قالت بضيق وغضب....يا مصبر الوحش على الجحش يا رب...بقولك ماشي وراي ليه
جاسم قال..اااه...تمام هقولك اكيد بس سيبيني ...يعني ميصحش كده تفضلي مسكاني زي قطاع الطرق كده ده انا في بلدكم حتى
ابتسمت بسخريه وسابتو وخبت خنجر صغير بتاعها في هدومها وقالت....الضيف في بلدنا له احترامه طالما احترم حالو يا إبن البندر
جاسم ابتسم لها وهو بيمشي ايده على رقبته وقال...ولو ان ابن البندر طالعه من شفايفك زي العسل لكن نتعرف احسن
ومد ايده وقال انا جاسم...جاسم الراسي... وانتي
ابتسمت بسخريه وقالت..مبسلمش
جاسم قال باستغراب...ده اسمك... امال ليه قالولي اسمك رحيل
رحيل قالت بضيق...يعني عارف اسمي كمان يعني صوح مراقبني
جاسم ابتسم وقال ..الصراحه اه..من وقت ما شوفتك وانا مش بفكر غير فيكي...هو انتي مش بتشيلي الطرحه دي من على وشك ليه..انتي واخده دور برد ولا شكلك مش عاجبك ولا ده فلكلور
رحيل اتنهدت بخنقه وقالت..ملكش صالح لا بلبسي ولا بشكلي ولا اي حاجه وارجع من مكان ماجيت .... يلا عاود متجبش لنفسك المشاكل كلها مترين ونوصل لرجال الجبل ووقتها مهيسموش عليك
جاسم ضحك بخفه وقال..لا مهعاودش ..انا اصلا عارف بوجود رجالة الجبل من قبل ما اطلع يعني مش هخاف من كلامك ده
رحيل قالت بسخريه...لاه متعرفش حاجه واصل ..لو كنت تعرف ايه اللي ممكن يجرالك لو مسكوك مكانش قلبك قواك وجابك لحد هنه
جاسم ابتسم وقرب منها خطوات وقال...انا قلبي قواني لاني هشوفك...مفكرتش غير في كده....ودي الحاجه اللي نفسي فيها من اول ما صادفت عيونك
رحيل استغربتوا قوي وارتبكت من كلامو وقالت ...احم...على راحتك يا ولد البندر كمل وراي وشوف اللي هيجرالك
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال...استني بس
لكن دفعت ايده بغضب وقالت...بتعمل ايه...وه اياك فاكر الدنيا ليل وانا طالعه هنه لحالي وهتقل ادبك... ده انا اقطع يدك دي واعلقها على اول الكفر
قال بسرعه...ايه ده حيلك حيلك انا مقصدتش الي وصلك...انا بس كنت حابب نتكلم عادي..قوليلي هو انتي طالعه الجبل ليه..انا سألت وقالولي انك بتطلعي كل ليله..ليه بقى
رحيل قالت بضيق..ومسألتش ليه عن سبب طلوعي مدام داير تسأل عني وتتطقص
سر زائرة الجبل حصريه بقلم...زهرة الربيع
جاسم ابتسم وقال...ما انا سألت بس محدش يعرف
رحيل قالت بغضب..يبقى الاحسن ليك متعرفش...بلاش تجيب لحالك المشاكل
ومشيت بغضب من قدامو بس فضل مكمل وراها وهو بيقول...طب استني احنا بنتكلم...بقولك ايه انا محتاج دليل هنا في البلد اصل انا هكتب كتاب عن المكان تحبي تساعديني هدفعلك اللي تطلبيه بس تبقي معايا
رحيل التفتتلوا بغضب وهيه مكمله مشي وقالت ....بقولك عاود ...ارجع احسنلك هتتأذي
بس جاسم فضل مكمل وراها وهيه مش راضيه تقف لحد ما قال...مين اللي بتقابليه فوق....اوعي يكون حبيب....انا ممكن تجرالي حاجه
رحيل وقفت وبلعت ريقها بتوتر وقالت....انا مبقابلش حد...رجالة الجبل اصحاب اخوي الله يرحمو...وبطلع اوديلهم اللي ينقصهم ارتحت كده يلا عاود
جاسم ضحك وقال...وهو كل اللي ينقص رجالة الجبل كلهم في الشنطه الصغيره اللي في ايدك دي
رحيل نفخت بخنقه وقالت..انت طلعتلي منين ...احنا داخلين على الريس وهدان ورجالته انزل يا ولد الناس والله معوزاش اذيتك
جاسم قرب منها وبص لعيونها جامد وقال....وهدان ده هو اللي بتطلعي تقابليه...اوعي تكوني زي ما سمعت
رحيل قالت بغضب..تصدق وتأمن بالله انا الغلطانه اللي تاعبه روحي معاك...استحمل بقى اللي هيجرالك ومتقولش ذنبي عند رحبل ومشيت خطوات وقالت بصوت عالي ...يا ريس وهدان...ريس وهداان
↚
اتقدمو عليها رجاله كتير بسلاح وواحد منهم قال...اهلا يا ست رحيل الريس مستنيكي و
بس اتفاجأوا بجاسم واقف بيبص للموقف باستغراب
بس اتصدم لما رفعو كلهم اسلحتهم في وشو وواحد منهم قال...الجدع ده جاي وياكي يا ست
رحيل التفتتلوا وابتسمت بخبث
جاسم بلع ريقه بتوتر من نظرتها وبصلها برجاء
وهيه ضحكت بخفه وقالت..لاه ولا اعرفه.... لقيتو قريب من المكان
جاسم بصلها بزهول وقال...لا يا رحيل وانبي بلاش نداله
بصتلو بسخريه وقالت...واه بيناديني باسمي كمان شكلو مهفوف ده ولا متسلط
الرجاله مسكوه بقوه وقالو...تعالى معانا..خلي الريس يشوفلك صرفه
رحيل مشيت شويه وهما جايبينوا وراها
بعد مسافه صغيره كان فيه شاب في التلاتين لابس جلابيه وعبايه وله طله قويه تهز ابتسم اول ما شافها وقال...رحيل ...استعوقتك قوي فكرتك مهتاجيش الليله و
بس قطع كلامو لما شاف الرجالة جايبين جاسم معاهم
طلع سلاحه فورا وقال بغضب...مين ده يا رحيل وكيف تطلعيه هنه وانتي عارفه اوامري
رحيل لسه هترد جاسم سبقها وقال بقلق عليها.... هيه ملهاش ذنب والله يا ريس انا طلعت لوحدي...طلعت وراها وهيه اتفاجئت بيا زيكم بالظبط
رحيل بصتلوا بدهشه لانو دافع عنها كده من غير ما يهتم لنفسه
وهدان رفع سلاحه عليه بغضب وقال...وكمان مجايش معاها ده انت ليلتك هباب
رحيل قالت بسرعه....همله يا ريس...انا..انا محكتلكش الي حصل...هو انا صوح جيت لحالي بس هو مش من هنه من البندر وميعرفش حاجه عن الجبل كان طالع يتفرج على المكان وانا قولتلوا يوصلني لحد هنه
وهدان بصلها باستغراب وقال ..يوصلك من ميته بتعوزي حد يوصلك وازاي تجبيه هنه
رحيل قالت بتوتر ..اصل..اصل انا قابلوني جماعه رحاله وبقم يقلوا ادبهم علي ويعاكسو وفجأه الجدع ده نجدني منهم كتر خيره فطلبت منو يوصلني بس كده
جاسم ابتسم لما قالت كده
ووهدان استغرب ومكانش مصدق قوي بس قلق من كلامها وقال..حد منهم قربلك ولا ضايقك
رحيل قالت بسرعه..لا متقلقش انا زينه
وهدان اتنهد وبص لجاسم وقال..انهارده هتعاود سليم لجل عيون رحيل ولجل انك نجدتها بس اياك تفكر تطلع الجبل تاني مهرحمكش ...سامع
جاسم هز راسو بسرعه وقال...سامع يا ريس..سامع
وهدان بص لرحيل وقال بنبره فيها حزن...احم انتي ادخلي اعملي اللي جايه علشانو لجل تلحقي تعاودي ومتتأخريش
رحيل هزت راسها بالموافقه ومشيت ومعاها الشنطه الي كانت في ايدها ودخلت بيت صغير مبني بالطوب وقفلت الباب وراها
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
جاسم استغرب قوي وبص لوهدان وقال..هيه راحت فين
وهدان ربت فوق كتفو بالسلاح وقال بتحذير...نورتنا...شاي للافندي يا هريدي
جاسم بلع ريقه بقلق وفضل ساكت وهو هيموت ويعرف رحيل دخلت لمين جوه ومستغرب ان محدش راح وراها ولا سألها وكانو الرجاله قاعدين عادي بهدوء
اما وهدان كانت عيونه على البيت اللي دخلتو طول الوقت وساكت مش بيتكلم مع حد
بعد شويه خرجت وهيه مبسوطه ومش معاها الشنطه وقربت من وهدان وقالت..انا هعاود يا ريس محتاجين حاجه اجبهالكم معاي بكره
وهدان ابتسم وهو بيبصلها بنظرات اعجاب واضحه وقال ..تسلمي يا ست البنات عايزين راحتك ورضاكي وبس
رحيل حمحمت وقالت...يرضى عليك ربك يا ريس.. بالاذن
ولسه هتمشي وقفها وقال...مهتوافقيش على طلبي يا رحيل...انا هفضل اطلبوا منك طول عمري ومهيأسش واصل
اتنهدت وبصت لجاسم اللي كان بيسمعهم وبيحاول يفهم اي حاجه وقالت بضيق..كل شيئ نصيب يا ريس نتكلم بعدين بالاذن دلوك
قالت كده ومشيت هيه وجاسم ووهدان كان متابعها بعيونه لحد ما بعدت عن المكان
على الطريق جاسم بصلها وقال باستغراب....انتي دخلتي عند مين... انا مش مستوعب اني روحت معاكي الجبل وارجعنا وانا مش فاهم برضو بتروحي لمين...وازاي كلهم قاعدين عادي كده مستنينك تخرجي ..هو فيه ايه.. انا مش فاهم و
رحيل قاطعتو بغضب وقالت...ايه يا جدع انت ايه كل الاسأله دي هو انت مفكر حالك من بقية اهلي فيه ايه صدعتني
جاسم قال بضيق...طب جاوبي على اي سؤال هو انتي معبراني اصلا....طب بلاش كل ده انتي فيه ايه بينك وبين الريس وهدان كان بيبصلك بنظرات واضح اوي مغزاها
رحيل قالت بخنقه...لو مسكتش ههملك هنه في نص الجبل لحالك
جاسم ضحك بسخريه وقال... يا سلام....يعني هخاف مثلا على فكره انتي اللي المفروض تخافي انا راجل يا ماما وحاليا انتي اللي المفروض تدعي اني مسبكيش لوحدك هنا
↚
رحيل ضحكت ضحكه جميله وقالت....والله ...طيب انا مستغنيه عن حمايتك يا حامي الحما كمل لحالك بقى ومشيت بسرعه وبقت تجري منه
جاسر بص حواليه بقلق وهو سامع صوت الديابه ومش عارف الطريق منين اصلا جري وراها وهو بيقول رحيل ..انتي بتتكلمي جد ولا ايه...يا بت استني انا مش عارف الطريق والله مش عارف هرجع من اي مكان ...يا بت والله تهت بجد اقفي قطعتي نفسي
بس رحيل كانت بتضحك على كلامه وكملت جري لحد ما حصلها ومسكها من ايدها شدها عليه بقوه والطرحه اتفكت من على وشها
جاسم اتجمد قدامها وهو بيتأمل ملامحها الجميله وابتسم وقال..سبحان المبدع فيما ابدع
رحيل ارتبكت نظراتها وجذبت الطرحه تاني على وشها وقالت..لم روحك يا جدع انت انا جبت اخري منيك في الليله المطينه دي
جاسم ابتسم وقال..بنسبالي اجمل ليله عدت عليا ...ليلة ظهور القمر يوم اكتمالوا
رحيل ابتسمت لا اراديا على كلامه واتنهدت وقالت..اسمع يا افندي باين عليك جدع طيب وهقولك نصيحه لوجه الله.... متحشرش مناخيرك الزينه دي في امور الناس البيوت اسرار يا ولد البندر وهمل كل واحد في سره أضمن ليك
قالت كده ومشيت وهو ابتسم وقال بصوت عالي نسبيا...بس انا مش عايز اعرف غير سرك انتي وبس يا بنت الجبل ...وهعرفه
رحيل هزت راسها بيأس منو وكملت طريقها وهو حصلها وكان طول الطريق بيتكلم ويمشي حواليها بسعاده وهو بيحكلها عن حياتو وطفولته وعن حاجات كتير مطلبتش اصلا تعرفها
رحيل كانت بتسمعه بملل شديد واوقات يضحكها بكلاموا غصب عنها وأوقات تزعق معاه علشان يسكت لحد ما وصلت لبيتها
بصتلو وقالت..الحمد لله وصلنا... يلا عاود دارك اديني وصلت اها ربنا يهديك
جاسم ابتسم وقال ..ربنا هداني خلاص بس فاضل يهدي عليا..بقولك ايه تاخدي رقمي ممكن تحتاجيني اوصلك مره تانيه
بصتلو بضيق وقالت ..لا تشكر بوصل لحالي..يلا ارجع مكانك عاد هنه الناس مبتسكتش احسن حد يشوفك وياي متجبلناش الكلام
جاسم اتنهد وقال..تمام ..بس هرجع اشوفك يا رحيل...صحيح نسيت اقولك إن اسمك حلو اوي
رحيل بعدت عيونها عنه وابتسمت بارتباك
وهو ابتسم وقال...على فكره الطرحه اللي على وشك دي مش مخبيه حاجه ...عيونك بيفسرو كل ملامحك كويس ...يعني دلوقتي لما ابتسمتي عيونك ابتسموا ولما بتغضبي النار بتطاير منهم ولما بتزعلي بيترسم الحزن جواهم وقرب وقال..وحتى لما بتتكسفي بيلمعو زي نجوم السما بخجل مشوفتش اجمل منو...يعني عيونك فضاحه قوي ومن رأيي تخبيهم هما اولى
رحيل ابتسمت وقالت..واه...هو انت مصوراتي ولا شاعر
جاسم ضحك وقال..ايه ايه مصوراتي...اه علشان كنت بصور الاماكن يعني... لا ياستي انا لا مصوراتي ولا شاعر انا بس مشروع كاتب مبتدأ ...وبحاول أكتب كتاب عن المكان وهيساعدني في دراستي ...صحيح هو انتي بتدرسي ايه
رحيل اتنهدت بحزن وقالت..احم..لاه انا مكملتش بعد الثانويه عمي قالي كفياكي كده
ابتسم وقال...هو الصراحه معاه حق اللي زيك المفروض يتقفل عليها في علبه قطيفه زي المجوهرات... بس برضو كان لازم تكملي تعليمك بس انا هبقى اساعدك في الموضوع ده و
بس قطع كلامو لما سمع صوت راجل بيقول بغضب...رحيل..مين اللي معاكي ده
رحيل قالت بتوتر..ده ..احم ده الافندي الي جاي يصور البلد بيسأل على الجامع يا عمي
جاسم بصلها بدهشه وقال ...جامع
عمها قرب منها راجل في الخمسين بلبس صعيدي وقال...امم الجامع ...طب فوتي انتي انا رايح اصلي وهاخدو وياي
جاسم ابتسم وقال ..تمام نصلي
وبص لرحيل وكمل وقال...انا فعلا مقصر في حق ربي مع انو ديما بيراضي قلبي من غير ما احس
رحيل ابتسمت وبعدت عيونها بكسوف
وعمها بصلها وقال بضيق... روحتي مشوارك
↚
رحيل هزت راسها بالموافقه
وعمها قال بضيق....طيب ادخلي انتي مرت عمك مستنياكي
رحيل دخلت بسرعه وجاسم مشي مع عمها وهو مستغرب انو سألها خلصت مشوارها معنى كده انو عارف هيه بتروح فين وموافق ابتسم بارتياح واتأكد نسبيا انو مش عشيق زي ما الناس بتقول
وراح مع عمها وصلو الفجر سوا
اول ما طلعو من الجامع وعمها بصلو وقال..ارجع على دارك الصبح هيطلع ....ولما تحب تسأل عن اي حاجه هنه وقف راجل واسألوا مفهوم
قال كده ومشي من غير ما يستنى رده حتي
جاسم اتنهد وقال...ايه الراجل ده...انا ناقص رعب
ورجع على البيت وهو بيتسحب على اطراف صوابعو علشان احمد ميحسش بيه ويسألو كان فين
اتنهد بارتياح لما لقاه لسه نايم واترمى على السرير بتعب وبص للسقف وبقى يفكر فيها وخصوصا لما نزلت الطرحه من على وشها ابتسم واخد نفس عميق وقال..رحيييل..حتى الاسم غالي وتقيل
في اليوم التاني كان جاسم قاعد مع احمد اللي هيتجنن منو لما حكالو اللي حصل لانو مش متعود يخبي عنو
بس احمد كان مش مستوعب وقال بزعيق..يعني خلتني نمت وطلعت وراها برضو مجنون انت مجنوووون والله مجنون اتجننت خلاص وناوي اتجنني
جاسم اتنهد وقال..ايه كمية الجنان اللي في الجمله دي ...وبعدين يعني يا احمد هو انا كل ما اكلمك هتتعصب انا غلطان اني حكتلك يا اخي... خلاص اللي حصل بقى
احمد قال بغضب....اللي حصل ازاي يعني ها... انا مش حذرتك ان الجبل خطر ومتطلعش ... فيه ايه.....ليه بتعمل فيا كده ليه عايز تدبسني مع اهلك
جاسم ضحك وقال.... يا ابني هو انا عيل ليه محسسني انهم باعتينك تحرس ابن اختك
واخد نفس عميق وقال بابتسامه.... وبعدين متقلقش عليا مفيش بعد سهام عيونها خطر
احمد قال بزهول وغضب..يا حنين..وايه كمان يا عندليب...يا بني ادم افهم انت ربنا بيحبك خلاها انقذتك من رجالة الجبل وقالت انك وصلتها... ولا عمها ده كمان لو عرف انك بتعا،،كسها كان صلى عليك مش معاك
جاسم ضحك وقال..ده جزاتي اني حكتلك ..تقولي بتعا،،كسها انا وش ذالك ...خلاص يا حموده بقى متزعلش مش هطلع تاني وحياة عيونك
احمد قال بغضب..لا يا اخويا احلف بعيونها هيه انا عيوني شايف بيهم طشاش
جاسم ابتسم وهو بيفتكرها وقال بتوهان...عيونها ..اه وخمسين اه من عيونها... بتوصف كل الي في قلبها ويترسم ببراعه على ملامحها..بيعكسوا غموض الجبل اللي بتزوره كل ليله مزيج من القوه والشجاعه ...صابوا القلب بكل سهوله.. زي طلقات الرصاص.. من قاتل بارع وقناص
احمد اتنهد وشاف ان مفيش فايده من الغضب وقعد جمبه وقال بهدوء... يا جاسم يا حبيبي انا ابن عمتك وتهمني مصلحتك انت زي اخويا... يا حبيبي البنت دي شمال ..واضح من كلامك دخلت عند حد وقعدت معاه مده لوحدهم والباب مقفول ...مش محتاجه تفسير يعني شغل عقلك
جاسم وقف وقال بسرعه وهو بيحاول يرفض الكلام ده حتى قدام نفسو.... لا يا احمد ...لا البنت عمها عارف بطلوعها ..وغير كده الريس اللي هناك ده قلها وافقي على طلبي وقالتولوا كل شيئ نصيب اللي استنتجتو انو عايز يتجوزها وهيه رافضه لو فيه حاجه من اللي انت بتقولها اكيد مش هيبقى عايز يتجوزها ...حتى نظراتو ليها اللي كنت هموت واخذقهم بيقولو انو معجب بيها لا لا لاء مفيش حاجه من اللي في دماغك ..رحيل عندها سر كبير بيخليها تزور الجبل بالشكل المستمر ده وانا مش ههدى الا لما اعرفوا
وعدى اليوم وهو بيكمل في كتابتو وبيلف في القريه وكان يتعمد يقف عند بيتها كتير يمكن تطلعلو او يلمحها بس كل محاولاتو فشلت وكمل في شغله بيأس
بالليل رحيل طلعت زي العاده وهيه بتبص حواليها وراحت تاني الجبل
وجاسم كان مستنيها وطلع وراها تاني وكان في ايده علبه غريبه بس المره دي عمل كل جهده علشان متشفهوش ولا تحس بيه
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
فضل يراقبها من بعيد لحد ما وصلت لرجالة الجبل واتكلمت شويه مع وهدان وسمحلها تدخل البيت تاني
جاسم استغرب اكتر وقال ....وبعدين بقى ...فيه ايه في الييت ده
وراح بحذر من الناحيه التانيه للبيت وكان عليه ٣ رجاله متفرقين بيحمو الناحيه الخلفيه للبيت
جاسم ابتسم وبص للعلبه اللي في ايده وقال.... كويس اني جبتك معايا كنت متخيل اني هستخدمك للديابه..اعذروني بقى
وقرب منهم واحد واحد بحذر ورش عليهم من الاسبري اللي في ايده وكان فيه مخدر قوي بمجرد ما يوصل لانف الشخص يقع فورا
اول ما اغمى عليهم التلاته بقى يدور ناحيه البيت وكان متقفل كويس لحد ما شاف فتحه صغيره اصغر من الشباك بص منها علشان يشوفها بتعمل ايه
وياريتو ما عمل كده اتصدم بشده من اللي شافو كانت رحيل قاعده بشعرها وكاشفه وشها
بس المصيبه اللي خلته هيقع من طوله كانت لما رفعت عبايتها لفوق قدام الشخص اللي معاها و هيه بتضحك
جاسم حس الارض بتدور بيه وقبل ما يفهم اي حاجه انتفض بخضه لما وهدان لف ايده اللي ماسك بيها العلبه ورا ضهره بقوه وقال ...والله ورزق ديابة الجبل ...هتتعشى لحم ولاد الذوات وووو
↚
جاسم بلع ريقه بصعوبه من كتر الصدمه وقال..رحيل...هو...احم..هو فين اخوكي ده...مفيش حد في الاوضه غيرنا
رحيل بصتلو بصدمه وقالت..انت بتقول ايه..ما اهو قدامك اها مد يدك سلم عليه ..هو انت تراب الجبل تعب عنيك ولا ايه مشايفش راجل طول بعرض قدامك
جاسم بقى يبص للأوضه بتوهان وزهول مكانش فيه اي حد ورحيل ابتسمت للفراغ وقالت..متزعلش يا طاهر انا رايده مصلحتك صدقني جاسم امان واضمنو برقبتي
وغمزت جاسم بايدها وقالت بهمس..قولو اي حاجه طمنو انك هتطلعو من هنه يلااا مالك متخشب كده ليه
جاسم بلع ريقه بزهول وألم واتجمعت الدموع في عيونه وحس بسكين في قلبو بالمعنى الحرفي ...حاول يتكلم بالعافيه طلع صوتو وقال...رحيل..انتي..احم...انتي شايفه حد معانا هنا..شايفه حد دلوقتي هنا غيري
رحيل اختفت ابتسامتها وبصتلو بغضب ميتوصفش نظره حقيقي تخوف وقالت...فيه ايه مالك...طاهر قدامك اها...طاهر اخوي واقف قدامك هتكلموا ولا غيرت رأيك
جاسم لسه هيرد دخل وهدان وقال بسرعه..دقايق بس...هو ..احم هو هيرجع يكلموا يا رحيل...بس.بس اديني دقايق هقولو على حاجه هتساعدكم
بقلم..زهرة الربيع
رحيل رجعت نظرتها البريئه السعيده وقالت بحماس...صوح...يعني انت كمان هتقف معانا يا وهدان
وهدان قال بسرعه وتوتر..طبعا..طبعا ده طاهر اخوي..اخوي انتي عارفه بحبو قد ايه
جاسم كان بيبصلو بزهول ومحطم من جواه جدا ووهدان كمل وقال..انتي خليكي مع طاهر اصلو معدتو كانت وجعاه انهارده...وانا هقلو كلمتين ونرجعلكم طوالي
وشد جاسم من ايده وقال بتحذير ...تعالى معاي..يلا
جاسم كان متجمد مكانو وبيبصلها بصدمه وهيه بتضحك وتتكلم مع الفراغ وكأن فيه شخص فعلا قدامها فضل واقف مش بيتحرك
بس وهدان شدو بسرعه وطلع بيه وجاسم مشي معاه باستسلام
شديد
اول ما خرجو من البيت وهدان بصلو بغضب وقال...انت ايه اللي جابك اهنه...روح لحال سبيلك ومتتكلمش وياها تاني... سامع
جاسم بصلو بزهول وقال بصدمه...هيه...هيه ازاي شايفه ان فيه شخص في الاوضه...هو اخوها فين ...ولا مفيش اخوها اصلا انا مبقتش فاهم حاجه
وهدان اتنهد بخنقه وقال ...اسمع يا ابن الناس انا مكنتش هطلع السر ده لحد ما اموت...بس مدام وصلت لهنه وعرفت لازم افهمك علشان تطلع من الحوار ده...رحيل من وقت موت اخوها وعقلها بعافيه شويه...ومش قابله تصدق انو مات وفاكره انو متخبي هنه كيف ما كان يتخبى قبل سابق... وبتاجي ليلاتي تجبلو وكل وتديلو فلوس وتتكلم معاه ...فهمت دلوك يعني لا فيه طاهر ولا فيه سفر خد بعضك وروح ومتتعاطاش معاها كتير
جاسم حس الأرض بتدور بيه وبصلو بصدمه وقال..يعني ايه..البنت مريضه..وانت ..انت ساكت
وهدان اتنهد بضيق وقال...مش بس انا اللي ساكت عمها اللي مسأوله منه عايز اكده ...مقابلش يتقال عليها مجنونه او تضرر ومعاه حق...رحيل زينة البنات واللي بيحصلها ده من زعلها على اخوها الوحيد فتره كده وهتنسى ..وحتى لو منسيتش هيه مش ناقصها حاجه هيه زينة قوي كده
جاسم كان بيسمعه بزهول وضحك بصدمه وقال..زينه ..لا جدا..انت هتقولي ما انا شوفت بعنيا الزين والزينه...انا مش فاهم بتفكرو كده ازاي البنت مريضه ولازم تتعالج لازم تطلع الاوهام دي من دماغها
وهدان قال بغضب...رحيل مش عيانه...ومتكترش في الكلام انا قاطع رجل اي حد يوصل هنه ولولا انها هيه اللي جابتك مكنتش هتعرف حاجه لا انت ولا غيرك..هملها في حالها وروح لحالك احسنلك
جاسم بصلو بغضب وتحدي وقال...رحيل مريضه...وده مينقصش منها اي شيئ والي انتو بتعملوه ده اسوء من مرضها بكتير..البنت بيضيع عمرها وهيه شايفه شخص مش موجود وانا مش هسمح بكده..... رحيل لازم تتعالج
ولسه هيمشي مسكو من ايده بغضب وقال...اتهفيت في دماغك ولا ايه يمكن عايز تعالجها وتعرف الناس انها اتجنت خلاص
جاسم دفع ايده وقال بغضب..لو على اللي عرفاه الناس اللي اتقالي عن طلعتها الجبل هنا اسوء بكتير من الجنان ياريس
وهدان حمحم وقال ...احم عارف..وهكتب عليها واخرس الكل
بصلو بسخريه وقال بثقه وتحدي ....رحيل مش هتتجوز وتدفن في مقبرتكم ومقبره افكارها..رحيل هتتعالج...هسفرها معايا واعالجها غصب عن عيون اي حد واللي يقدر يمنعني يتفضل الساحه قدامو وانا جاهز احارب الكل علشانها
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
قال كده ودخل عندها وسابو واقف باصص لطيفه بزهول وغضب
اول ما دخل عندها كانت قاعده مبسوطه وبتضحك لوحدها وهيه متخيله ان فيه شخص معاها قرب منها بحزن واضح وقال..رحيل كفايه كده خلينا نمشي الوقت اتأخر
رحيل بصتلو باستغراب وقالت..انت مهتتكلمش مع طاهر كيف ما كنت عايز
ابتسم بالعافيه وبص قدامه وقال...لا معلش يا استاذ طاهر اكيد هجيلك مره تانيه بس خليك جاهز علشان هنمشي من هنا
وبص لرحيل وقال..يلا انتي كمان يا رحيل
رحيل بصتلو بضيق وقالت..مش ترد عليه الاول عيب كده..اهو زعل...معلش يا طاهر
جاسم فرك جبينه بحزن وخنقه وقال..انا احم.. انا اسف يا استاذ طاهر مسمعتكش هو قال ايه معلش
رحيل قالت بهمس... سألك هنمشوا من هنه ميته
↚
جاسم قال....اه..بكره ....بكره باذن الله هنمشي انا مش هسيبك وسطهم اكتر من كده قال جملتو وهو بيبص لرحيل ومسك ايدها وقال...يلا بينا
رحيل بصت لايده بتوتر وسحبتها بسرعه وقالت بهمس ..ايه الحركات دي افرض طاهر شافك
جاسم ابتسم والدموع بتلمع في عيونه وقال...بكره امسك ايدك قدام الكل وطاهر اولهم ومحدش هيقدر يمنعني
رحيل نزلت عيونها بكسوف
وجاسم ابتسملها وطلع وهيه راحت وراه بعد ما ودعت اخوها زي ما معتقده
اول ما طلعو وهدان بصلهم بضيق وقال..هتنزلي خلاص يا ست البنات
رحيل قالت...ايوه خلاص يا ريس
وهدان حمحم وقال..طب ممكن كلمتين على جمب
رحيل بصت لجاسم بحرج وهو اتنهد بخنقه وقال...انا هطلع قدامك يا رحيل ومشي بضيق شديد وهو كل شويه يبص وراه ومضايق جدا من وقفتها مع وهدان
رحيل قالت بجديه...خير يا ريس وهدان
وهدان اتنهد وقال..كل خير يا ست الناس...عمك قلك اني جيت طلبت يدك منو رسمي
رحيل اتنهدت وقالت..بس انت عارف رأيي في الموضوع ده
وهدان قال بضيق..لاه..معارفش يا رحيل معارفش غير انك رافضه... بس رأيك معرفوش ولا اسبابك...ايه اللي يخليكي ترفضيني ده انا شاري يا بت الناس ومن زمان قوي
رحيل قالت بضيق... اسمع يا وهدان انا عارفه ان اللي هقوله هتستغربوا ويمكن متقبلوش بس يا ولد الناس انت صاحب طاهر الوحيد كنت كيف ضلو وضلي وانا طول عمري متربيه على انك زيك زيه...فاهمني يا وهدان زيك زييه في كل حاجه...يعني اخوي التاني ومعرفاش اشوفك ولا افكر فيك غير كده
وهدان بلع ريقه بحزن شديد وقال...وانا..انا مستاهلش تحاولي يا رحيل
رحيل قالت بسرعه..تستاهل..وتستاهل ارمي روحي في النار لو طلبت لانك كيف طاهر وفداكم روحي حبكم انضف حب...بس متحرم على اوتار القلب اخره الاخوه يا وهدان دي حاجه مش بيدي
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال بغضب...واللي عماله تتسرمحي معاه ده...هو اللي دق اوتار قلبك يا رحيل
رحيل دفعت ايده وقالت بغضب..جرالك ايه يا وهدان كيف اتكلمني كده اياك نسيت ان اخويا جوه وفاكرني مقطوعه هنه انا لولا اني معيزاش ازعلو منك مكنتش عديتلك الكلام الماسخ ده
وهدان اتنهد بحزن شديد وحس بوجع في قلبو وقال بيأس...روحي يا رحيل...روحي دي حاجات كيف ما قولتي مش باليد ولا هينفع فيها جبر...بس خليكي عارفه ان الريس وهدان عاشقك وفي حياتي ما هعتبرك اخت واصل
رحيل اتنهدت بحزن عليه ولسه هتمشي قال بغضب وجديه...استني....اخر مره هسمحلك تطلعي حد الجبل ..انتي عارفه انو ممنوع...والجدع ده بذات ميطلعش تاني
رحيل لسه هتتكلم قاطعها وقال بسرعه..ولا حتى علشان طاهر هسمحلو يطلع... ولو طلع تاني مهستخسرش فيه احسن رصاص عندي ولو مش خايفه عليه خافي على طاهر لان لو مسمعتيش الكلام المره دي همشيه من الجبل ومهيبقاش في حمايتي وخلي الصوايفه يقتلوه بقى مهيهمنيش
قال كده ومشي من قدامها بغضب وهيه بصت لطيفه بزهول ومشيت وهيه مخنوقه قوي ومش عارفه هتعمل ايه
بعد خطوات كان جاسم مستنيها وطلع قدامها فجأه وقال....اتأخرتي ليه
رحيل كانت سرحانه ومش واخده بالها ليه التفتتلو بخضه وقالت...خلعتني يا جاسم فيه ايه ...وقعت قلبي
جاسم ابتسم وهو بيبص حواليه
قالت باستغراب ....بتدور على ايه هنه
قال بسرعه..مش عارف كل ما بتقولي وقعت قلبي بقول يمكن الاقيه انا اولى بيه من غيري
رحيل ضحكت بخفه وهزت راسها بيأس ومشيت قدامه
جاسم اختفت ابتسامته وهو بيبص لطيفها بحزن ومش قادر يستوعب اللي عرفو اتنهد ومشي وراها وحاول يبان طبيعي وقال...ها بقى مقولتليش اتأخرتي ليه..كنتو بتتكلمو في ايه كل ده
رحيل اتنهدت بحزن وقالت....مفيش..كان بيكلمني بخصوصك...ممانع انك تطلع الجبل تاني تحت اي ظرف
جاسم قال بغضب ...وهو مالو هو جبل ابوه
رحيل اتنهدت بضيق وقالت...ايوه يا جاسم هو هنه ابا عن جد وبيهدد انك لو طلعت مش هيحمي طاهر اكتر ...ونزلت دموعها وقالت بحزن...انت...انت صوح ونست طريقي ووقفت معاي...بس انا مليش غير طاهر و
↚
بس قاطعها لما مسك ايدها الي ماسكه الطرحه وامداريه بيها وشها وانكشف قدامه وبص لعيونها ومد ايده عايز يمسح دموعها بس رجعت لورا خطوه ومسحت دموعها باديها وهيه بتبعد عيونها عنه
جاسم ايتسم بحزن وقال....انتي من انهارده مش لوحدك يا رحيل ولو طاهر بقى غايب عن عينك ومبقاش في ضهرك انا موجود
رحيل بصتلو باستغراب وقالت..انت
ايتسم وقال بثقه ....ايوه انا..ومش هسيبك يا رحيل..هقف جمبك للنهايه
قالت بسرعه..طب بعد طاهر عن هنه بسرعه.
ابتسم بحزن وقال...هبعده...هبعده اكيد اصلا خلاص لازم يبعد يا رحيل
رحيل ابتسمت بسعاده وقالت..معرفاش اشكرك كيف
ابتسم وقال وهو تايه في عيونها..... ولا انا عارف اشكرك ازاي برضو...مكنتش متخيل ان الرحله اللي جتها علشان اكتب كتاب ..هتكسبني احباب
رحيل رفعت عيونها ليه بدهشه وقالت...احباب
جاسم ابتسم وقال... اه احباب...انا شكلي عشقت الجبل وغرقت في عيون الجبل واخر حاجه اتوقعتها اني ممكن احب الجبل
رحيل ابتسمت وقالت بكسوف...تحب
جاسم قرب منها وقال بابتسامه.... اه احب...ايه متعرفيش الحب عمرك ما حبيتي قبل كده
رحيل قالت بسرعه..لاه طبعا حبيت...حبيت طاهر اخوي وامي وابوي الله يرحمهم ومرت عمي هنيه وعمي مختار ودعبس و
قاطعها لما قال باستغراب..دعبس... مين دعبس ده كمان
رحيل قالت بسرعه..ده العجل الي تحت بقرتنا اصل اعنيه كيف الصينين ومبيشوفش زين و
جاسم قاطعها لما قال بصدمه ..ايه ايه... ايه يا ماما حرام عليكي يا رحيل ليه كده حرام....عجل..هو انا ناقص سدت نفس ربنا مش هيسامحني على اللي بعمله في نفسي ده
رحيل قالت بضحك ....ليه هو انا زعلتك ولا ايه
جاسم قال بضيق ويأس منها ....يا شيخه اتلهي ده دعبس بيفهم عليا..على العموم هعمل بأصلي واحاول محاوله تانيه..انا مقصدش الحب الشريف النضيف ده اللي بتحبيه للأخ دعبس...قصدت الحب اللي بتشوفيه في الافلام اللي بين ست وراجل مش حيوان
رحيل قالت بسرعه..متفرقش كتير يعني
جاسم قال بغيظ..ربنا يكرم اصلك لا ولسانك سكر ماشاء الله ...ركذي معايا بدل ما اخبطك على دماغك اخليكي حالة نادره..قصدي الحب بتاع العلاقات ده..ودوم دوم تك مجربتهوش
رحيل ضحكت على عصبيتو وقالت..طب ما انا فهماك من اول كلمه بس بضايقك علشان زي ما قولتلك مليش في المحن..ومع ذالك هجاوب انا اصلا معرفش حاجه عن الحب ده علشان اجرب يعني يمكن لو حبيت معرفش اذا كنت حبيت ولا لاه
جاسم ابتسم وقال...ليه ده واضح جدا يعني ليه اعراض جميله اوي مثلا تلاقي نفسك مرتاحه ومبسوطه مع شخص معين وتتمني تقضي معاه عمرك كلو وتثقي فيه وترتاحيلو لدرجة انك تسلميه قلبك بين اديه
رحيل ابتسمت وقالت..وااه لازم اسلمو قلبي ..هو القلب لعبه ده ربنا خالقو واحد بس في جسمي ومن غيره الله جاب الله خد الله عليه العوض
جاسم ضحك وقال..امال يعني عايزه تحبيه بودانك مهو لازم قلبك
رحيل ضحكت بخفه ورفعت عيونها ليه لاول مره تبص لعيونه وقالت..لاه..بس ممكن اديلو عين يسكن فيها..لو جرحها معاي التانيه اشوف بيها
جاسم ابتسم على كلامها وبص لعيونها باعجاب وقال.....يا بختو يا رحيل..اللي يسكن في العيون دي يا بختو ويا تعب قلبو في نفس الوقت
ابتسمت بكسوف وقالت...خلاص وصلنا تصبح على خير
ومشيت خطوات و التفتتلو وقالت... على فكره لو في يوم اتهفيت في دماغي وحبيت اضحي بقلبي مهبخلش عليك بيه يا ولد البندر مش عشانك بس عشان الجبل كمان حبك
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
قالت كده وجريت بسرعه وكسوف على بيتهم
و جاسم اتجمد مكانو بسعاده رهيبه وجري هو كمان عايز يلحقها بس دخلت بيتها ومرضيش يحصلها علشان ميعملهاش مشاكل ابتسم وحط ايده على قلبه وهو مش مصدق اللي قالتوا وبيعيده مع نفسه بسعاده وارتياح
في صباح يوم جديد كانت رحيل في السوق وعمها كان بيزعق جامد في البيت وقال....امبارح بردك شوفتها راجعه معاه بعد ما هروح اخدها عصايتين عملت نفسي اعمى لاني خوفت تروح في يدي يا هنيه
هنيه قالت بتوتر...اهدى بس يا حج ما انت عارف اظروفها
قال بسرعه...اظروفها ملهاش دخل يا هنيه انا متحمل كل حديت الناس عنها وعامل نفسي اطرش لجل ظروفها ...تقدري تقوليلي رافضه وهدان ليه ناقصو ايه هو عارف بمشكلتها وقابل بيها و
بس قبل ما يكمل الباب خبط قال بغضب..اهي شرفت افتحيلها....وقعد بخنقه
هنيه قامت وفتحت الباب بس اتفاجأت بجاسر قدامها قالت باستغراب ...نعم يا ولدي خير
جاسر قال ....خير با حجه عايز الحج مختار ...
↚
مختار اول ما سمع صوته راح بغضب وقال...عايز ايه..وكمان جاي لحد هنه
جاسر لسه هيتكلم بس مختار مسمحلوش وقال بغضب...اوعى تكون فاكرني نايم على وداني انا بشوفك كل يوم وانت نازل تتسنكح ورا بت اخوي... وهحذرك اخر مره ..هملها في حالها رحيل مخطوبه متخلنيش اتبلي بيك
جاسم اتنهد وقال...هنتكلم على الباب يا حج دي الاصول
مختار قال بغضب.... ولا على الباب ولا على القمر انا مفيش بيني وبينك كلام
ولسه هيقفل الباب جاسم حط ايده بسرعه منعه وقال...حج مختار انا عايز اتجوز رحيل على سنة الله ورسوله وقدام البلد كلها
مختار اتصدم وبصلو بزهول وقال..ده انت هابه منك عاد
جاسم قال بسرعه...انا عارف بقول ايه انا عايز رحيل ومش عايز غيرها من بعد اذنك
مختار بصلو بغضب وقال... وانا معنديش بنات للجواز قولتلك البت مخطوبه للريس وهدان ولو عرف بحركاتك دي مش هتعرف هيجرالك ايه
جاسم اتنهد وقال...عايز تجوزها لوهدان ليه...طبعا علشان عارف بحالتها مش ده السبب
عمه اتصدم بشده ووقف الكلام على لسانه وجاسم كمل وقال..مش كفايه انكم بتوهموها ان اخوها فعلا عايش وسايبينها مغيبه كمان عايزين تستغلو مرضها وتجوزوها لحد مبتحبهوش لمجرد انو يعرف بظروفها وراضي
مختاؤ قال بغضب.... انا معرفش انت ازاي عرفت كل ده بس لو لسانك نطق بحاجه هقطعهولك غور من هنه مش عايز اشوفك في البلد كلها لو باقي على حياتك يلا غور
جاسم قال بغضب و انفعال...لا مش همشي وهاخدها معايا البنت مريضه مريضه افهمو رحيل اتجننت اخوها ميت ولسه بتشوفه انتو مجانين اكتر منها البنت لازم تتعالج
و
بس قطع كلامو لما سمعو صوت شهقه جامده التفتو وراهم وشافو رحيل واقفه بصدمه ووقعت الحاجات اللي اشترتها من ايديها
جاسم بلع ريقه بتوتر وحزن ورحيل بصتلو بصدمه ودموعها بتلمع في عيونها وقالت...انت ..انت بتقول ايه....انت فاكرني مجنونه ....لجل كده ده رايح جاي وراي ووووو
↚
البنت مجنونه اخوها ميت ولسه بتشوفه وبتكلمه انتو مجانين دي لازم تتعالج و
بس قطع كلامو لما سمعو صوت شهقه التفتو وراهم وشافو رحيل واقفه بصدمه ووقعت الحاجات اللي اشترتها من ايديها
جاسم بلع ريقه بتوتر وحزن ورحيل بصتلو بصدمه ودموعها بتلمع في عيونها وقالت...انت ..انت بتقول ايه....انت فاكرني مجنونه ....لجل كده ده رايح جاي وراي
جاسم اتنهد وبصلها بحزن وقال....رحيل خلينا نتكلم ارجوكي
رحيل قربت عليه بغضب شديد وقالت بحده..احنا مفيش بينا حديت واصل...انت اللي لازم تتعالج...لما تصدق كام كلمه سمعتهم من ناس البلد عني وتتجاهل كل كلامي ليك والي شوفتو بعنيك تبقى انت اللي محتاج علاج
جاسم اتنهد وقال...رحيل ارجوكي انا محتاج اشرحلك لو سمحتي اسمعيني
رحيل قالت بغضب وزعيق.... مسمعاش حاجه روح من هنه يلا امشي من قدامي
جاسم لسه هيتكلم عمها دفعه وقال بغضب..قالتلك امشي روح بدل ما اديلك عيارين في نص راسك
رحيل بصتلو وهزت راسها بحسره وخيبة امل ودخلت البيت بدموع وهو كان بينادي وبيقول..رحيل لازم نتكلم..يارحيل انا عايز مصلحتك ارجوكي...رحيييل
عمها بقى يدفعو بغضب وجيه احمد جري وقال..فيه ايه يا راجل انت ابعد عنه..يلا يا جاسم يلا
جاسم قال بسرعه..لا يا احمد انا لازم اكلمها زعلانه مني لازم افهمها ...رحيييل..
مختار بص لاحمد وقال بغضب..خد صاحبك وعاودو بلدكم ..لو عايزين تعاودو على رجليكم
قال كده ودخل البيت واحمد قال بقلق وزعيق...طبعا هنعاود على رجلينا امال هنرجع على ادينا يعني ...ده ايه التهديد الهابط ده
وبص لجاسم وقال ...مبسوط لما قلنا تعاودو على رجليكم عاود قدامي قصدي امشي قدامي هنتعدي من كلامهم ده يلاا
واخدو ومشي بيه بالعافيه
عند رحيل كانت بتبكي جامد ومرات عمها هنيه قالت..يا بتي خلاص عمك لو سمع صوتك وسأل نقولو ايه.. هنقولو بتبكي عليه ليه عاد
رحيل بصتلها بدموع وقالت ....كنت فكراه ...كنت فكراه ممصدقش الناس وكلامهم يا مرت عمي.... معقوله شايفني مجنونه...ده انا خليتوا قابل طاهر واتحدت معاه كمان ده انا معملتهاش مع اي حد
مرات عمها اتنهدت بحزن وقالت...معلش يا بتي اكيد من كلام الناس فاكر ان اللي شافوا هناك مش اخوكي متزعليش روحك يا رحيل ...ومتفكريش في حد مش من توبنا يا بتي..وخليكي مع اللي شاري ومهاممهوش ايا كانت حكايتك
رحيل بصتلها بدموع ومرات عمها كملت وقالت... انتي ذكيه واكيد فهمتيني يا رحيل الجدع ده بيتسلى مش اكتر....بيقضيلوا يومين مختلفين مع ناس مختلفين وبكره يعاود بلدو وينسى ..انتي كمان لازم تنسي و تحطي عقلك في راسك وتعرفي مصلحتك
رحيل مسحت دموعها وقالت بألم...معاكي حق يا مرت عمي....هو فعلا بيتسلى..بس الحق مش عليه انا اللي حلمت احلام كبيره قوي ..وهتفضل احلام مهما عشت فيها...اطلعي.. اطلعي قولي لعمي اني موافقه على الجواز ..هتجوز وهدان
سر زائرة الجبل بقلم...زهرة الربيع
عند جاسم كان رايح جاي بغضب وبيقول...اغبيه متخلفين فاكرين كده بيحموها معندهمش مشكله تفضل مريضه ومغيبه المهم ميتقالش عنها مريضه من امتى المرض بقى عيب مش فاهم الناس دي بتفكر ازاي
احمد كان حاطط ايده على خده بزهق وقال..ملاحظ ان بقالك ساعه بتلف وتدور وتقول نفس الكلام ....ممكن تهدى بقى وتفهمني فيه ايه لاني جبت اخري...يكون في علمك انا جهزت شنطي وراجع القاهره ولو مجتش معايا هكلم والدتك و
بس جاسم قاطعو وقال بحزم...هرجع معاك...اصلا لازم ارجع كفايه اوي كده
عند رحيل قامت زي العاده وهتطلع الجبل بس كان جاسم مستنيها وطلع وراها ومسك ايدها بسرعه
كانت هتصرخ بس حط ايده على بقها بسرعه وقال...ده انا يا رحيل اهدي
رحيل غمضت عيونها بارتياح بس دفعتوا بغضب وقالت..انا مش قولتلك الصبح معوزاش اشوف خلقتك تاني
جاسم قال بسرعه.....كده يا رحيل مش عايزه تشوفيني من غير حتى ما تقبلي تسمعيني ...ده انا لو دعبس كنتي عبرتيني شويه
بصتلو بضيق ومشيت خطوات بس جري مسك ايدها وقفها وقال...استني هنا انا مش بكلمك
رحيل دفعت ايده وقالت...متلمسنيش وعاود احسنلك بعد كلامك الماسخ اللي قولتو الصبح مبقلناش كلام مع بعض
جاسم اتنهد وقال .....انا قولت ايه زعلك اوي كده
رحيل قالت بسرعه واندفاع...قولت ايه.... انا مجنونه ولازم اتعالج يا جاسم ..انت....انت لجل كده رايح جاي وراي ...وانا اللي فكرت انك بت...
بس قطعت كلامها لما خدت بالها للي كانت هتقولوا
جاسم ابتسم وقرب منها وقال..افتكرتي..ايه..كملي
رحيل بلعت ريقها بتوتر وقالت...ولا حاجه هملني عايزه ارجع بدري ...عمي وصاني يلا حل عني
انا اصلا خلاص مبقاش ينفع اتكلم وياك واصل...لاني هبقى على زمة راجل وله كرامتوا حتى في غيبته
ولسه هتمشي وقف قدامها بسرعه وقال..تبقى على زمة راجل يعني ايه..مش فاهم
رحيل قالت بسخريه... ولو ان كلامي ممحتاجش شرح لكن نفهموك يا ولد البندر...الريس وهدان اتقدملي وانا وافقت وهنكتب الكتاب السبوع ده فهمت كده
↚
جاسم بصلها بعضب وقال..انتي عبيطه يا رحيل..يعني انتو البنات امتى هتبطلو قلة العقل دي الواحده تتخانق مع حبيبها تروح توافق على اول واحد يتقدملها... اي هطل وخلاص
رحيل قالت بغضب...دول البنات اللي عندهم حبيب لكن انا معنديش وحرة نفسي
جاسم قال بغضب.... لا مش حرة نفسك...وعندك حبيب..وبيعشقك كمان....انا...انا بحبك يا رحيل
رحيل اتسعت عنيها بزهول من اعترافو الصريح
وجاسم اتنهد وقال...انا وقعت في عشق عيونك من اول ما لمحتهم ..رمشك رما سهامو يا بنت الجبل..وانصاب القلب في غرامو واتقتل
رحيل بقت تبصلو بتوهان وقلبها بيدق بسرعه ولمعت عيونها بالدموع وظهرت ابتسامتها لا اراديا...بس اختفت بسرعه لما افتكرت كلامو اللي قالو الصبح وقالت..وانا معيزاش الحب ده..اللي يشوفني ناقصه ويصدق عليا اي كلام يبقى ميستاهلنيش عاود بلدك متتعبش روحك
جاسم قال بسرعه..انا هعاود...بس مش من غيرك يا رحيل ..هتيجي معايا انا مستنيكي علشان اخدك.... واحمد مستني بالعربيه قريب هنهرب من هنا ولما امنلك مكان نتكلم على راحتنا ونتفاهم
رحيل بصتلوا بزهول وضحكت بخفه وقالت..انت بتشرب حاجه ولا ايه...انا عارفاها الدماغ دي... روح يا جاسم ارجع طس وشك بشويه ميه وخدلك نومه ربنا يهديك... عمي حاطط عينو علي اليومين دول ولو شافك مهيحصلش طيب
جاسم قال بضيق ...انتي فكراني بهزر ...يلا بقولك هنمشي مفيش وقت
رحيل قالت بضيق..... يوووه..انا غلطانه اللي بسمعك شكلك فاضي وعايز تتسلى كيف ما قالت مرت عمي
ومشيت خطوات بس اتجمدت مكانها لما قال بسرعه ...طاهر معايا في العربيه ومستنيكي هنهربه ...بس مش عايز يمشي من غيرك ابدا
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
على بعد مسافه كان واقف وهدان وشايفهم وضم ايده بغضب وعمل مكالمه وقال..ايوه يا حج مختار ..كيف ما قولت بردك طلع وراها تاني...واقف بيتحدت وياها ...انا خلاص موافق على الي قولتهولي الرجاله معاي هستناك تاجي وهنعلموه الادب المظبوط ..انا مكنتش عايز الأذى بس الظاهر انو مهيحلش عنها غير لو اتربى
عند رحيل رجعت لجاسم بلهفه وقالت....انت..انت قولت ايه ...كيف يعني طاهر وياك
جاسم قال بتوتر...اصلي جيت اهربه وهو اصر ناخدك معانا ...علشان كده انا جيت لعمك الصبح وقلتلوا الكلام اللي سمعتيه كنت فاكره ميعرفش ان طاهر حي فقولت يمكن يسمحلك تسافري معايا تتعالجي
رحيل قالت بزهول...ميعرفش كيف ده عمي امال بيخليني اروحلو كل ليله ليه مش تفكر بعقلك شوي
جاسم قال بتوتر...مهو مهو معنديش حل تاني يا رحيل اعمل ايه ...اخوكي مش عايز يمشي من غيرك.. يلا بس اتأخرنا ونتكلم على الطريق
رحيل فرحت جدا وقالت.... طيب يلا يلا انا هكلمه
ولسه هيتحركو اتفاجأوا بوهدان ورجالتو حاوطوا المكان من كل جهه
وكمان مختار عمها جيه معاهم وهو بيقول...منور الجبل يا ولد البندر
رحيل خافت قوي على جاسم وهو بصلهم بقلق وقال بهمس ..احم...ياريت تغمضي عينك
رحيل قالت باستغراب..ليه يعني
جاسم قال بسرعه...علشان متشوفيش اللي هيحصل شكلي هتروق مش عايز صورتي تتهز في نظرك
بس لما قربو منو وكانو كتير قال بتوتر..يعني ده لو فضلت صوره اصلا
رحيل وقفت قدامو وقالت..خليك مكانك يا جدع انت وهو محدش يقربلوا....وبصت لوهدان وقالت بغضب ...فيه ايه يا وهدان هنضربو راجل ضيف عندينا ولا ايه
وهدان لسه هيتكلم بس عمها قال بغضب...تعالي هنه يا رحيل متدخليش في الموضوع ده
رحيل قالت بتوتر..عمي هو..احم هو جاي عشان طاهر و
بس قاطعها عمها لما قال بغضب...بلا طاهر بلا هباب منقصاش جنان... تعالي هنه
↚
رحيل اتنهدت ولسه هترحلو بس جاسم مسك ايدها وقال بحزم..رحيل مش هتتحرك من هنا انا هسفرها معايا...لو على جثتي
وهدان قال بغضب..على جثتك....وهو كذالك مدام انت رايد كده
وبص لرجالتو بطرف عينه هجموا كلهم على جاسم ونزلو فيه ضرب بكل قوتهم وكانو كتير جدا مبقاش ملاحق عليهم ابدا
رحيل صرخت باسمه ولسه هتقرب وهدان جري عليها مسكها من ايدها بيمنعها
رحيل بقت تصرخ وتضربو وتحاول تفك ايدها منو وهيه بتبكي جامد وبتقول..هملني ...هملني يا وهدااااان حرام عليك...حرام سيبووووه....حرام عليكم بقى ...كفايه
بس مكانش حد بيسمعها وبيضربوه بطريقه مرعبه
رحيل وقعت على ركبها على الارض بتعب وهيه شايفاه بينز،،ف وبيضربوه برجليهم بقوه
جاسم فضل يبصلها من بين رجليهم وابتسملها وهو بينز،،ف بالم
رحيل بصت لعيونه ولقتو بدأ يدوخ وهيقفلهم
وجات قدامها ذكرى مؤلمه جدا لاخوها وقت ما اتصاب وغاب عن الوعي قدامها بنفس الطريقه وحاولت تخليه يفتح عيونه بس مات بين اديها
هنا هزت راسها بالرفض وصرخت بكل قوتها وقالت..لاااااه...لاااه مش انت كمان لاااااه...هملوووه
ودفعت وهدان بقوه شديده صدمته لدرجه انه كان هيقع وجريت عليهم بقت تدفعهم بعيد عنه وقعدت على الارض وضمت جاسر بقوه وقالت وهيه بتترعش..محدش هياخدك مني لااااه.. لاه متسبنيش انت كمان....انا ...انا ماصدقت لقيت رفيق....متسبنيش يا جاسم معنديش غيرك...قوم يا ولد البندر...قووم يا ضي عيني...قوووم اوعى تهملني انت كمان وبقت تبكي بانهيار شديد بطريقه صدمت الكل
جاسم بصلها بتوهان وتعب وكان نفسو يضمها ويهديها ويطمنها انو معاها بس حرفيا مش قادر يتحرك ابدا
وهدان بقى يبصلها بزهول وصدمه وقال..رحيل....رحيل بتعملي ايه انتي...
رحيل قاطعتو وقالت ببكا و صراخ...انا ريداه يا وهدان عشقاااه...ولو حصلتلو حاجه مش هرحم حد....مش ...مش ههملكم تعيشوا بعد ما تاخدو مني كل حاجه فضلالي
وبقت تضم جاسم اكتر وقالت بدموع وجنون ..انت معاي..محدش هيقربلك ...ماشي متخافش محدش هيأذيك...هحميك..هحميك كيف ما حميت طاهر هما..هما كانو..كانو هياخدو مني طاهر قدام عيوني كده بس لا لا مخلتهمش ...مخلتهمش وهخبيك انت كمان منهم... انت هتفضل معاي في عيوني يا ضي عيوني
عمها كان بيبصلها بصدمه ووهدان قلبو حرفيا انشق بوجع رهيب بص لرجالتوا وحاول يصتنع القوه ويحافظ على اخر زره من كرامتوا وقال...احم... بينا يا رجاله
عمها بصلو بزهول وقال...انت بتقول ايه هناخد البت معانا يلاا يا رحيل ولسه هيتقدم عليهم
وهدان وقف قدامو وقال...عمي خلاص هملهم...كيف ما قالت مينفعش ناخد منها كل حاجه...رحيل اختارتو وانا مهصغرش نفسي اكتر من كده
مختار قال بغضب ...وانا مهسيبش بت اخوي
وهدان بص لرجالتوا مسكو عمها ومنعوه يقرب منها
وهو راح قوم جاسم الي كان تعبان جدا ومش قادر يقف وقال بجمود.... تعالي ناخدو على الجبل عندي
بس جاسم شاورلو بتعب وقال بالعافيه..لا..لا وديني..وديني لاحمد
رحيل قالت بسرعه..احمد صاحبو مستنينا هو وطاهر هنهربوه من هنه يلا نروحلهم
وهدان اتنهد وقال ...طاهر.....اممم....طيب يلا بينا
واخدو على عربيه احمد اللي كان مستنيه على بعد مسافه
احمد اتخض اول ما شافوا بينز،،ف ومسنود على وهدان ورحيل جري عليهم وقال بغضب..ياخبر..جاسم....عملتوا فيه ايه يا مجرمين انتو انا هوديكم في ستين داهيه
وهدان بصلو بحده وقال بطريقه مرعبه.... توصلو بالسلامه
ابقي طمنينا لما توصلي يا رحيل
احمد اتوتر من طريقتوا واخد جاسم حطو في العربيه بتوتر وبقى يسقيه ميه ويغسلو وشو
وهدان لسه هيمشي رحيل قالت بدموع..شكرا..شكرا يا وهدان
وهدان اتنهد بحزن وقال...انتي الغاليه اخت الغالي يا رحيل وراحتك تهمني حتى لو على حساب قلبي...ابقي افتكري دايما ان ليكي اخ كمان هنه.... لو احتاجتيني في اي وقت كلميني انتي حافظه رقمي
قال كده ومشي وهيه بصت لطيفه بحزن
بس جريت على جاسم لما سمعتوا بيتألم جامد
قربت منو وقال ببكا ... سلامتك يا جاسم حقك عليا يا ولد الناس
جاسم بصلها بابتسامه وقال بألم.... متبكيش كفايه ارجوكي وجعتي قلبي
رحيل لسه هتتكلم احمد قال بغضب..يا النحنحه.. هو قلبك بس اللي واجعك متاكد ...بس هقول ايه دي اخرت المحن وانا ياما حذرتك
رحيل اتنهدت بضيق منو وقالت بغيظ ..هو البعيد بقره مش شايفو مقادرش يتحدت اقفل خشمك ده
أحمد قال بزهول..خش... ايه
↚
جاسم اتنهد و قال بتعب شديد .... بس بقى يا احمد
اركبي يا رحيل يلا لو سمحتي انا تعبان
رحيل اتنهدت بحزن وقالت.... ماشي اتحمل شوي هنوديك اقرب مصتوصف على الطريق..انا هركب ورا جمب طاهر
احمد قال باستغراب...طاهر...طاهر مين اللي ورا باسم الله
جاسم قال بألم وسرعه...اطلع يا احمد وانت ساكت ماشي
احمد ساق وهو مستغرب وجاسم ابتسم رغم الألم اللي فيه لكن كان مبسوط وهو بيبصلها في المرايه وشايفها قاعده بارتياح شديد وهيه متخيله انها انقذت حبيبها واخوها في نفس الوقت
سر زائرة الجبل بقلم زهرة الربيع
........................................................
بعد مرور ٦ اشهر دخل جاسم واحده من المصحات العقليه وهو بيجري بفرحه ومعاه كتاب في ايده
دخل على واحده من الاوض بسعاده وقال....رحييييل باركيلي يا قمري
رحيل كانت حاطه ورود في الشباك وبتسقيها التفتتلو بابتسامه جميله
وهو جري عليها حضنها بقوه وقال...مش هتصدقي ياقلبي الكتاب عمل نسبه مبيعات تجنن من اول يوم ...انا مبسوط...مبسوط اووووي
رحيل قالت بسعاده..تستاهل اكتر من كده يا قلبي ربنا يفرحك دايما يا جاسم...قولي جبتلي نسخه كيف ما قولتلك
جاسم قال بابتسامه....وبالحجز كمان لبطلة الكتاب العسوله
رحيل مسكت كتاب بيحمل صوره لشاب جميل ماسك كاميرا للتصوير ومن قدام بنت مخبيه وشها بطرحتها ومش باين من وشها غير عيونها الجميله اللي تخطف القلب وسط رمال الصحراء بجبالها ...ويحمل عنوان. (سر زائرة الجبل)
رحيل ابتسمت ورددت الاسم وقالت..سر زائرة الجبل... الاسم حلو قوي يا جاسم
جاسم ابتسم وقال...اجمل واروع سر عرفتوا ..واروع منو وجودك في حياتي.... قصتك مش مجرد حكايه تتقري وخلاص....دي لازم تتحفظ ويتعلم منها الكل انا مشوفتش وفاء ولا رحمه ولا حب اخوي زي الي شوفتهم في حكايتك يا رحيل
رحيل ابتسمت وقالت بحرج... ولا جنان كمان
جاسم ابتسم وقال....وافرض مجنونه... طب ما انا مجنون بيكي وعايش عادي
رحيل ضحكت بخفه وقالت.... انت هتقولي انا اتأكدت انك مجنون من وقت ما اتجوزتني في اول يوم وصلنا فيه رغم انك عارف اني...
جاسم قاطعها وقال..عارف انك ست البنات كلهم... دي ازمه وهتعدي انا لسه شايف الدكتور وقال انك اتحسنتي قوي وان التهيؤات بتجيلك على فترات طويله وهتتلاشى مع الوقت...بس هنصبر شويه وهنعديها سوا...وهاخدك على بيتنا كل يوم بروح اجهز فيه وانا بتمنى تنوريه وتبقي جمبي طول الوقت ..انا خلاص ادمنتك يا بت مبقتش اطيق يعدي عليا نهار من غير ما اشوف العيون اللي أسروني
رحيل بصت لعيونه بسعاده وقالت..انت رزق ربنا وعوضه ليا يا جاسم مكنتش هوصل لكده لولاك..انا مبسوطه قوي بيك وبحبك اللي نور دنيتي وونس وحدتي معرفاش اشكرك ازاي
جاسم ضمها لقلبه وقال....تذاكري كويس وتنجحي بتقدير عالي وقتها هتبقي شكرتيني....انا مراهن عليكي عايز يوم ما اخدك الامتحان ترفعي راسي وتجيبي امتياز
رحيل قالت بسعاده.... ده انا مش ببطل مذاكره في الكتب اللي جبتهالي متقلقش علي
جاسم ابتسم بحب وقال....انا قلقان على قلبي اللي مبقاش متحمل جمالك ابدا
رحيل ضحكت برقه وجاسم قرب منها قوي وقال..بقولك ايه مش هتديني حاجه حلاوة الكتاب
رحيل ابتسمت بكسوف وقالت.... لاه ...كفايه عليك الكتاب ....انا قولتلك اللي في بالك ده مهيحصلش الا لما اطلع من هنه
جاسم قرب اكتر وقال..يا ابت دي تصبيره وحشاني
رحيل ضحكت برقه وقالت..وبعدين يا جاسم امسك روحك لحسن حد يدخل ....قولي صوح بتقابل طاهر بقالو كتير قوي مجاش زارني
جاسم اختفت ابتسامتو وبان الحزن على ملامحوا بس حاول يقوى وقال بسرعه..اه..اه بقابلو مشغول في شغلو الجديد ادعي ميزركيش خالص..قصدي يخلي بالو من شغلو ومش مهم الزياره... يلا بقى خليني اراجعلك واشوفك مذاكره ولا قاعده تفكري فيا
رحيل ابتسمت بحب وقالت ..من الناحيه دي اطمن...بفكر فيك ليل نهار
جاسم قال بمشاكسه...طب بتفكري في الليل بإيه يا قليله الأدب
رحيل ضربتو في صدره وضحكت وقالت.... اتلم يا واد
جاسم ضحك وقال...الواد قلبو بيوجعه وعايز حد يدلعه يا بت
رحيل ضحكت وحطت ايدها على خده بحنيه وقالت...سلامة قلبك يا قلبي ....الحمد لله اني قابلتك يا جاسم
جاسم ابتسم وضمها ليه وباس كفة ايدها وقال....الحمد لله على اي حال يا رحيل الحمد لله على وجودك في ايامي والف حمد انو جعلك نصيبي يا بنت الجبل ❤️🌹🌹