رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول بقلم فريدة احمد
رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فريدة احمد رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول
رواية ثأر تحت الجلد عاصي وليلي كاملة جميع الفصول
حبيب القلب بيخونك معايا ولو عاوزة تتأكدي تعالي الشقة في العنوان ده ******* هتلاقيه هناك وهتلاقيني في حضنه”
كانت بتقرأ المسدچ اللي وصلتها من صاحبتها بصدمة وزهول وهي بتحاول تستوعب ان اللي بتقراه ده حقيقي
قامت من وسط صحابها اللي قاعدة معاهم وهي بتاخد شنطتها ومن غير تفكير مشيت بسرعة من غير ماترد علي صحابها اللي بيسالو ايه اللي حصل فجأة وماشية ليه
خرجت من الكافيه وركبت عربيتها وطلعت علي العنوان اللي في المسدچ
بعد وقت قياسي وصلت ودخلت العمارة وطلعت علي رقم الشقة
طلعت وهي بتقدم رجل وتأخر التانية وهي بتتمني من جواها انها تكون بتكدب عليها وان مفيش حاجه وكل ده غلط ومش هتلاقي البني ادم الوحيد اللي حبتو واخلصت ليه بيخونها
ضغطت علي جرس الباب وهي قلبها بيدق بعنف وبتتنفس بصوت عالي
وفي ثواني كان الباب اتفتح وللأسف شافت المنظر اللي عمرها ماكانت تتخيل تشوفه صاحبتها واقفة قدامها بقميص نوم وبتبصلها بسخرية
زقتها ودخلت وهي بتدور بعينها عليه ولحد اللحظة دي كانت بتتمني انو يبقي مش موجود وكل دي تمثليه
لكن للاسف طلع حقيقة
وقفت مكانها علي باب الاوضة لما شافته قاعد علي السرير بالبنطلون بس و بيشرب سيجارة
اتجمدت مكانها وهي حاسة ان رجلها اتشلت لسانها مش قادر ينطق بتحاول تتكلم تصرخ بتحرك شفايفها مفيش صوت خارج
اتصدم اول ما شافها وعلطول قام بسرعة وقرب عليها وهو بيقول … ليلي متفهميش غلط… تعالي معايا
وهو بياخد القميص بتاعه من علي الارض بارتباك وبيلبسه
وهي واقفة مكانها بتبص عليه بس وهي زي ماهيا مش قادرة ولا عارفة تنطق لكن دموعها كانت بتنزل زي الشلال مش بتوقف
وهو من غير مايقفل زراير القميص مسك ايدها وهو بيقول.. تعالي معايا وهفهمك.
شدت ايدها منو واخيرا نطقت وهي بتصرخ في وشه… اجي معاك فييين.. وهتفهمني ايييه. قاعد من غير هدومك والهانم
وهي بتشاور علي صاحبتها اللي واقفة بتبصلها بانتصار..
اللي معاك في الشقة بقميص نوم. وبتقولي مفهمش غلط. وايه هو الصح. هاا
وهي بتضربه علي صدره بجنون وانهيار… يعني انتو الاتنين مع بعض في الشقة بمناظركو دي هتكونو بتعملو ايه.هتكونو بتعملو ايه يا زبا،لة انت وهي .. بتقرالها الكف
ابتسمت بسخرية وقالت وهي بتبصله بنظرة كلها الم… انت عارف انا جيت ليه.. علشان اثبت لنفسي اني غلط وانك مش خاين واني انا اللي شكاكة زيادة عن اللزوم زي مابتقولي دايما. واني دايما بظلمك.. بس المرادي انا كسبت الرهان مع نفسي. مكنتش اتمني ابدا اني اكسبه ،كنت نفسي اطلع غلطانة زي كل مرة. بس للأسف مش هتعرف تضحك عليا المرادي
مسحت دموعها بعنف وقالت بقوة…. بس وحيات حبك اللي في قلبي لدوقك من نفس الكاس ياعاصي. وحيات كسرة قلبي وخزلاني فيك دلوقتي لدفعك تمن خيانتك ده غالي اوي وهتشوف قريب اوي انا هعمل ايه
وبصتله نظرات كلها استحقار ولفت ومشيت بسرعة
ف بص هو لـ رنا بشر…. انتي اللي قولتلها..
رنا بتوتر…. ا. انا. لا طبعا انا اتفاجات زيك بالظبط
قعد وهو بيلبس الكوتشي بتاعو
وقام وهو بيقولها بتوعد وشر…. حسابك معايا بعدين
و علطول خرج يلحق ليلي ، نزل وهو بيتلفت عليها لكن ملاقهاش
كانت خدت عربيتها واختفت ومشيت وهي جواها اصرار غريب انها تندمه وتوجعه زي ماوجعها وقررت خلاص انها هتنتقم
وفي اقل من نص ساعة كانت وصلت قدام شركة من اكبر الشركات في مصر ونزلت من عربيتها ودخلت
وقفت قدام مكتب صاحب الشركة وهي بتقول للسكرتيرة…
ياسين بيه موجود
“وده يبقي ياسين الوزان اخو عاصي الكبير ”
السكرتيرة…. ايوا يافندم.. ثواني ابلغو
لكن وقفتها ليلي بحركة من ايدها وقالت…. لا خليكي.انا مش محتاجة إذن علشان ادخل
السكرتيرة…. بس حضرتك مش هينفـ..
وقبل ماتكمل كانت دخلت ليلي بالفعل بعد ما فتحت باب المكتب
دخلت السكرتيرة وراها وهي بتقول بخوف…. والله يافندم ه. هي اللي دخلت
شاورلها انها تخرج وبص ل ليلي لثواني بغموض
فـ اتوترت هي من نظراتو لكن كانت بتصتنع الثبات
قام ياسين بشموخه المعتاد وهيبته القويه وقرب عليها بخطوات بطيئة لحد مابقي قصادها قرب منها جامد لحد ما مكانش في بينهم فاصل وهو بيبصلها لسه بغموض
ياسين.. خير
بلعت ريقها وقالت .. . هـ هو. انت متضايق ان انا جيت
رفع ايده ومسك خصلة من شعرها وايده التانية بقي يمشيها علي خدها بطريقة مريبة وقال…. لأ. بس مستغرب. جاية للشيطان برجلك. غربية. انك جاية ومش خايفة
ليلي بتوتر…. و وهخاف من ايه
ابتسم وقال….. قولي لنفسك. انا اهو مش بعض ولا حاجة… ها كنتي جاية ليه
بلعت ريقها وهي بتحاول تشجع نفسها وقالت… انا موافقة
هو ببرود…. علي ايه
ليلي….. انت عرضت عليا نتجوز.. وانا جاية اقولك اني موافقة
ياسين وهو بياخد سجايره من علي المكتب سحب سيجارة ولعها وبدأ ينفث دخانها بهدوء وقال …. ياشيخة.. واي سبب التغيير
ليلي … احم.. انا مكنتش رافضة غير علشان فرق السن. بس لما فكرت لاقيت انو مش عائق يعني. وبعدين 8 سنين مش كتير..
كملت بخبث لأنها عارفة انو بيحبها وعندو استعداد يعمل اي حاجة علشان يتجوزها
قربت منو وبصت في عينه وهي بتعبث في زراير قميصه… انا موافقة. ولو عاوز نتجوز بكرة انا معنديش مانع.. بس بشرط
رفع هو حاجبه
لتكمل هي وتقول….. تعملي فرح كبير جدا
وضحكت اوي وبعدين بعدت
لكن هو علطول جذبها من وسطها وقال بخبث وهو بيمرر عينه علي جسمها…. ولو اتجوزتك النهاردة
هي بضحك…. بينا علي المأذون
هو…. مكنتش اعرف انك مستعجلة اوي كده .
كمل باستغراب … ايه سبب التغيير
حاوطت رقبتو بدلع…. انا اكتشفت اني
وسكتت وهي بتصتنع الكسوف
هو…. انك ايه
هي بكسوف مصطنع….. اني. احم. اني بحبك اوي
واخدت شنطتها بعد مابعدت وقالت وهي خارجة… بابا مستنيك الساعة عشرة بليل.. متتأخرش
وقبل ماتخرج من باب المكتب اديتله بوسه في الهوا
وسابته وهو مستغرب تغيرها المفاجئ
مساءا..
كانت بتجهز لأن ياسين واهله كانو علي وصول
..
في بيت الوزان
دخل عاصي اتفاجأ بـ باباه ومامته لابسين وواضح انهم خارجين
وقبل ماعاصي يتكلم مامته قالت…. بنكلمك من بدري مش بترد ليه ياعاصي
عاصي … احم. تلفوني كان فاصل شحن
ثم اكمل باستغراب…. هو في حاجة ولا ايه وعلي فين كده
رد ياسين اللي نازل من علي السلم وقال… ماهو لو البيه رد كان زمانو عرف
عاصي… هو فيه ايه. انا مش فاهم حاجة
رد والده….. اخوك نوي خلاص انو هيتجوز ودلوقتي رايحين نطلب العروسة من ابوها
عاصي بمرح…..اوعااا بقاا. ومين سعيدة الحظ اللي هتنول الشرف. وهتتجوز فخر العيلة
شادية مامته ببتسامه …. هي بصراحة تستاهل تنول الشرف ده.. العروسة تبقي ليلي
عاصي بعدم فهم…. ليلي مين
رد والده…. بنت عيسي العطار. شريكنا في الشغل.اكيد تعرفه
عاصي بصدمة.. انتو بتقولو ايه.. الزاي
ياسين باستغراب… هو ايه اللي الزاي
عاصي بخنقه وضيق مخفي… اقصد يعني انت تعرفها من امتا
ياسين…. انت شارب حاجة يلا. مااحنا مشاركين ابوها. وهي شغالة مع ابوها. يعني اتقابلنا كتير. واعرفها كويس
كمل بشك… انت تعرفها شخصيا
عاصي بتوتر…. لا. هي بس كانت في نفس الجامعة اللي كنت فيها. احم بس مكانش بينا تعامل
“وده لان محدش يعرف بعلاقتهم غير صحابهم وكمان المقربين بس لأنهم يعرفو بعض من فترة مش كبيرة لكن ليلي حبتو بجنون وده اللي خلي خيانتو وجعتها اوي كده وقررت تنتقـ م”
طبطب ياسين علي كتفه…. طب يلا اطلع البس بسرعة علشان تروح معانا
عاصي طلع من غير مايتكلم فتح الأوضة ودخل وهو بيتنفس بغضب فجأة تلفونه رن طلعه من جيبه ومن شدة غضبه لسه هيحدفه في الحيطة لفت نظره اسم ليلي
رد عليها بغضب وقبل ماينطق سمع صوتها المستفز وهي بتقول….انت اكيد جاي مع اخوك. متتأخرش
عاصي بغضب…. انتي قد اللعب اللي بتلعبيه ده.. اقسم بديـ…
قاطعته ببرود…. اوعا متجيش. ازعل والله
وقفلت الفون في وشه
عاصي حدف التليفون في الحيطة بغضب وبرجله ضرب الكرسي وقعه علي الارض وهو حاسس ان الد، م بيغلي في دماغه
……………
بعد وقت كانو وصلو وبعد ماعاصي قالهم يسبقوه لانو هيأخر شوية وهو هيبقي هيحصلهم
وبالفعل عاصي لبس ونزل خد عربيته وفي طريقه علي بيت غرام وهو ريلكس علي الاخر عكس ما كان من شويه
لكن من جواه كان سايق وهو بيقول… جربتي تعلبي معايا يا ليلي.. استحملي بقاا
وبعد دقايق كان وصل
وكانو كلهم قاعدين في الصالون
سلم عاصي عليهم بما فيهم ليلي اللي سلم عليها رسمي كإنو اول مرة يشوفها او يعرفها و بعد ما قعد
والده.. يلا بينا نقرأ الفاتحة
كلهم رفعو ايديهم وهيبتدو يقراو
قاطهم عاصي لما قال….. استنو بس ياجدعان ثواني قبل ما تقراو الفاتحة.
و بص لـ ليلي وقال… في حاجة كنت حابب اقولها… ومظنش بعدها هيبقي في قراية فاتحة من الاساس
وهو بيبص بسخرية ل ليلي
اللي كانت قاعدة بتوتر وارتباك وهي ضربات قلبها بتدق بسرعة وهي مش عارفة هو ناوي علي ايه
طلع عاصي تليفونه وهو بيفتحو علي حاجه معينه وبعدين قرب من ياسين وهو بيفرجو
عاصي..ايه رأيك
كانت ليلي قاعدة بتفرك في ايديها بتوتر وهي مرعوبة
خصوصا لما ياسين رفع عينه من علي التليفون وبصلها
عاصي… ها. لسه بردو مصمم علي الخطوبة
بلعت ليلي ريقها بخوف و
يتبع….
↚
خلاص كلها ايام وهبقي مرات اخوك. يعني هبقي متحرمة عليك
قالتها ببرود محاولة لاشعاله لكن اتفاجأت لما رد عليها عاصي بثقة وقال…. وعد لأخليه يسيبك ليلة فرحك وبفضيـ حة.
بصتله وردت عليه هي كمان بثقة اكبر…. انت متعرفش تعمل حاجة. و اي محاولة هتعملها اكيد هتفشل لان اخوك بيحبني وبيموت فيا.
كملت بهيام وهي قاصده تستفزه اكتر… زي ما انا كمان بحبو
بسخرية…. بتحبيه
ليلي….. اه بحبو. وهفضل قدامك كده طول الوقت وانا متحرمة عليك. ما انا خلاص هبقي مرات اخوك..يعني هتبقي شايفني قدامك وانا في حضنو ومش هتقدر تعمل حاجة
عاصي بكل هدوء… ابعدي عن ياسين ياليلي. انتي مش قد اللعبة اللي بتلعبيها دي. ياسين لو كشفك مش هيرحمك
ضحكت ليلي بشدة… ايه. خايف عليا..
بعدين قالت… لا متخافش لاني بحبو بجد مش بلعب زي مانت فاكر
عاصي بسخرية … والله. وكنتي بتحبينا بقا احنا الاتنين مع بعض ولا ايه نظامك
ليلي… لا انت فاهم غلط. لاني ببساطة محبيتكش. كنت فاكرة اني بحبك بس اكتشفت اني كان بتهيألي. وبعدين انا اعرف ياسين قبلك احنا شغالين مع بعض يعني بشوفو كمان اكتر منك. بعدين ياسين انسان محترم وبيحبني بجد مش خاين ورمرام زيك
عاصي مسح علي وشه وقال… ليلي انا عارف انك بتنتـقمي واكيد مش هصدق اللي بتقوليه لاني عارف انك بتحبيني.وعمرك ما حبيتي ياسين. بس صدقيني انتي مش قد اللي بتعمليه. وكمان انا مش هسمحلك تلعبي علي اخويا وتمثلي عليه الحب.. ارجعي عن اللي بتعمليه. لأخر مرة هحذرك ياليلي
ليلي بسخرية… هتعمل ايه.. وبعدين انت مش عملت فيها الاخ اللي عاوز يفرح ل اخوه وعملتلك نمرة. الزاي بتقول كده دلوقتي. دا انتا بنفسك اللي حجزتلنا الفندق اللي هنتجوز فيه
عاصي… كان لازم اعمل كده. انا مش غبي علشان اخلي اخويا يشك اني السبب ان الجوزاة دي تبوظ. لاني بوعدك انها مش هتكمل
ردت عليه ليلي بغل وقالت…. انا اللي بوعدك انها هتكمل وبوعدك لأخليك تتـ عذب ليل نهار وانت شايفني قدام عينك وانا مرات اخوك ياعاصي
قرب ليها ببطئ ومسكها من وسطها جذبها ليه وقال وهو بيمرر عينه عليها من فوق لتحت…. انتي ليا. ملكي بتاعتي انا وبس وقبل ماتكوني لحد تاني انا هكون قا،تلك.. ماهو يااما ليا ياهتكوني مع الامـ وات
بصتله وقالت بشراسة….. انت بوق علي الفاضي ياعاصي ولا تقدر تعمل حاجة.. وياريت تبعد عن طريقي احسن ليك.
كملت بتهديد…. بدل اقسم بالله انهي العلاقة خالص بينك وبين اخوك.. اوقعكو في بعض يعني..
ثم اكملت بثقة… و اقدر اعمل كده بكل سهولة
بعدين اتحركت وراحت قعدت علي المكتب وبكل برود .. يلا خد الباب في ايدك.. علشان عندي شغل لازم الحق اخلصو.
وهي بتبص في الساعة وبتحاول تستفزه اكتر وهي بتكمل كلامها وبتقول…. قبل ما ياسين يعدي عليا علشان خارجين نختار فستان الفرح
عاصي رمي السيجارة من ايده وقرب عليها بعد ما اشعلت النار بداخله وقال… الفرح بعد بكرة. صح
ليلي ببرود وابتسامة مستفزة بصتله وقالت … صح
قرب عاصم عليها جامد وهو بيوطي وبيميل عليها وهي قاعده علي الكرسي وقالها بهمس … ايه رأيك اخليكي مدام قبل الفرح.. يعني اوفر علي ياسين واقوم انا بالواجب ده
وبحركة سريعة كان شالها علي ايديه واتجه بيها علي الكنبة اللي في المكتب
متفجأتش ليلي باللي عمله لأنها كانت عارفة ومتأكدة انو هيعمل كده وفضلت تستفزه لحد ماخطتها نجحت لانها كانت مستنيه منو كده اصلا
نزلها عاصي علي الكنبة وابتدي يفك في زراير القميص وهو مثبتها برجليه الاتنين يعني مقيد حركتها
اول ما ليلي شافته كده راحت خافت بجد وفضلت تحاول تحرر نفسها منو لحد مانجحت في ده و قامت بسرعة تجري لكن ملحقتش لأن عاصم شدها بعنف رماها تاني علي الكنبة وابتدي يتهجم عليها بعد ماشق هدومها وليلي بتقاومو بكل قوتها. فضلت لحد ماقدرت تبعدو عنها
وهي بتضم هدومها اللي قطعها عليها وبغضب… برراااا يازباااااله.. اناااا هافضحك ياحيوااان
وجريت فتحت الباب… براااااااا
وهي بتتوعدلو… وديني لافضحك.
عاصي هو كمان بصلها بتوعد ومشي قبل ما اللي في الشركة ياخدو بالهم
وهي قفلت باب المكتب عليها ورجعت قعدت علي المكتب وهي بتاخد نفسها وبتبتسم بانتصار مسكت الاب توب وفتحته علي الفيديو اللي اتصور حالا
وهي بتقول بتوعد وخبث…. وقبل مادماغك توزك. هكون فضحاك قدام اخوك وعيلتك كلها بالفيديو ده.. ووريني بقا هتعمل ايه..
وبغل.. وديني لاخليهم يرموك ل كلاب الشوارع ياعاصي ومبقاش ليلي لو م عملت كده. وهتشفي فيك
شردت وهي بتفتكر من ايام لما كانو بيقرأو الفاتحة وقاطعهم عاصي
فلاش باااك
↚
قرب ياسين الفون ليها وهو بيقولها ايه رايك
مسكت الفون منو وهي متوترة لكن بمجرد ما بصت فيه رجعت بصتله وهي بتاخد نفسها براحة وقالت وهي حاسة ان جسمها لسه سايب وهي مش متمالكة نفسها.. ايه ده
قال ياسين…. الفندق اللي هنعمل فيه الفرح.. عاصي بيه حجزه لينا. بيوجب مع اخوه الكبير بقا.
بصت ليلي ل عاصي باستغراب وهي مش فاهمة هو عمل ليه كده لتتفاجأ بيه اكتر لما اتكلم وقال…. انا شايف انو مش لازم خطوبة وانكم تعملو الفرح علطول. لاني اساسا حجزتو علي الاسبوع اللي جاي
مال عليه ياسين وقال… عاصي بطل هزار مش وقت ظرافة اهلك. وبعدين خضينتنا قولت في حاجة حصلت. الله يحرقك
عاصي… ياعم انا مش بهزر انا فعلا حجزت
قاطهم والد ليلي اللي قال…. وليه الاستعجال وبعدين اسبوع قليل اوي
والد ياسين بعد ما عجبو تصرف عاصي…. مش قليل ولا حاجة. وخير البر عاجله. وبعدين هما مش لسه هيتعرفو علي بعض
كمل بهزار… ولا ناويبن تسالو علينا
والد ليلي…. دا كلام بردو دا احنا لينا الشرف اننا نبقي نسايب ياشريف
كمل بعد مابص ل ليلي ولاقاها موافقة و قال… علي خيرة الله
بااااك
قامت ليلي وقفت قصاد الشباك وهي بتبص عليه وبتقول بغل… هندمك ياعاصي
ومفيش لحظات وكان وصل ياسين وبيركن عربيته تحت الشركة
وهي بتبص علي عاصي اتفاجأت ب ياسين اللي وصل وشافتو وهو بيوقف بالعربية
ياسين وهو بينزل من العربية لمح عاصي اللي كان خارج من الشركة
كان ياسين مستغرب وهو شايف اخوه وهو مش فاهم كان في الشركة بيعمل ايه
طلع ياسين لـ ليلي و بمجرّد ما فتح باب المكتب ودخل كانت قاعدة علي كرسي المكتب اول ماشافته قامت جريت عليه واترمت في حضنه وهي بتعيط
طبعا كل ده تمثيل
اتخض ياسين عليها و بقلق…. ليلي. مالك ياحبيبتي
ليلي وهي بتترعش في حضنه وبتمثل الخوف وهي ماسكه فيه جامد وبتعيط بشهقات
رفع وشها من حضنه ومسك وشها بين ايديه وبقلق وخوف عليها…. مالك ياحبيبي. في ايه. ايه اللي حصل
هزت دماغها برفض وهي بتعيط… مش عارفة اقولك ايه. مش هقدر. مش هقدر
وهي بتعيط اوي
ياسين بقلق…. اتكلمي ياليلي. ايه اللي حصل… وايه اللي عمل فيكي كده
ليلي بشهقات…. انا خايفة اقولك
بدأ ياسين صبره ينفذ وقال بشك …. قولي يا ليلي ايه اللي حصل. انا علي اعصابي. ايه اللي عمل فيكي كده انتطقيي
ليلي بتوتر مصطنع…. ع. عاصي
ياسين عينه اشتعلت غضب وكان خلاص فهم
مسكها جامد وهو بيبص علي هدومها اللي واخد بالو انها متقطعة من وقت مادخل.. عمل ايه
ليلي وهي بتعيط بشهقات…. ك. كان عاوز يغتصـ بني.. اتهجم. عليا وقطع هدومي.. فضلت اقاومو. لحد ماعرفت ابعدو عني
وهي بتعيط
كان بيسمعها وهو مصدوم لكن قال بغضب…. انتيي بتقولي ايييه.
وهو مش قادر يستوعب…. عاصي. عاصي اخوياا
ليلي هزت راسها بدموع..
يتبع….
↚
اخوك عاصي ك. كان عاوز يغتصـ بني.. اتهجم. عليا وقطع هدومي.. فضلت اقاومو. لحد ماعرفت ابعدو عني
وهي بتعيط اوي
كان بيسمعها وهو مصدوم لكن قال بغضب…. انتي بتقولي اييه.
وهو مش قادر يستوعب…. عاصي. عاصي اخوياا
ليلي هزت راسها بدموع
كانت واقفة قصاد الشباك وهي بتتخيل انها بتقول ل ياسين علي اللي عاصي عملو خصوصا بعد ماشافت ياسين وقف بعربيته قدام الشركة وطلع ليها
لكن مرة واحدة فاقت و قالت في نفسها لأ. ياسين مش لازم يعرف حاجة دلوقتي. لان اكيد لو عرف باللي اخوه عملو وان كان فيه علاقة بيني وبين عاصي من الاساس هيبعد حتي لو بيحبني
وهي بتبص علي هدومها اللي اتقطعت وحاولت تداريها بعد ماقفلت الجاكيت
حسمت امرها وهي بتقول… ياسين مش لازم يعرف اي حاجة قبل مانتجوز..
كملت بتوعد… بعدين بقا ابقي اروق ل سي عاصي وانتقم براحتي.. ان ماخليته يطردك من البيت ياعاصي مبقاش انا
فاقت من شرودها علي صوت ياسين اللي دخل من غير ماتحس بيه وقرب عليها وحط ايده علي وسطها وهي مدياه ظهرها وقالها…. الجميل سرحان في ايه
لفت ليه ببتسامة وقالت… هكون في مين. اكيد سرحانة فيك
حاوطت رقبتو وهي بتبص في عنيه وبتقول…. بقيت شاغل كل تفكيري. امتا والزاي. معرفش.. بس كل اللي حاسة بيه دلوقتي اني بحبك
ياسين وايده علي وسطها قال وهو حاسس ان الدنيا مش سيعاه…. كان فين الاحساس ده من زمان. ليه تعبتيني معاكي
ليلي علطول… ما انت اللي كنت بتخوفني
ياسين… انا!!
ليلي…. اه. طريقتك مع الموظفين وجديتك في الشغل كانت مخلياني عندي رهبة منك
اتنهدت وقالت .. ياسين. انا عارفة من بدري انك بتحبني.وانا كمان كنت معجبة بيك وبشخصيتك بس كنت خايفة اقرب انت طبعك صعب وانا كنت خايفة
ياسين… اديكي لسه قايلة اني بحبك. يعني ليكي معاملة خاصة غير اي حد
ابتسمت ليلي وياسين قرب باسها علي خدها وقال… مش يلا
ليلي وهي بتاخد شنطها… يلا. بعدين انتا اتاخرت عليا اصلا
ياسين… كان عندي اجتماع ويدوب لسه خلصان
بعدين اكمل بتساؤل لما اتذكر عاصي اللي شافه خارج من الشركة وقال… صحيح قوليلي عاصي كان بيعمل ايه هنا
اتوترت ليلي لكن قالت باستغراب مصطنع…. عاصي. وايه اللي هيجيبو هنا
ياسين…. شوفتو خارج من الشركة. عرفت انو كان عندك
ليلي اتوترت اكتر لكن حاولت تتكلم بثبات وقالت… لا مكانش عندي..
بعدين قالت بتفكير مصطنع…. اه. يمكن كان جاي ل بابا ولا ل اي حد في الشركة. بس انا مشفتوش اساسا
هز ياسين راسو
وخرجو الاتنين
……………………………………
مساء
رجعت ليلي البيت
دخلت وطلعت علي اوضتها علطول بس اتفاجات ب مامتها اللي لسه راجعة من امريكا وقفتها قبل ماتفتح باب اوضتها وهي بتقول… ليلي
لفت ليلي ليها … ماما
وقربت ليها حضنتها
بعدت وهي بتقول… حمدالله علي السلامه. حضرتك رجعتي امتا
مامتها… لسه واصلة من ساعة
ليلي…. بس مقولتيلش انك هترجعي النهاردة يعني
مامتها بسخرية … قولت ارجع بدري علشان اكون جمبك في فرحك. مش بعد بكرة بردو
ليلي… ااه.
ثم اكملت بحرج.. هو الموضوع حصل بسرعة و
قاطعتها مامتها…. مش دي المشكله..
كملت بنبرة جامدة… ممكن اعرف الزاي هتتجوزي ياسين
انا اللي اعرفه وجيتي حكيتهولي من فترة قريبة… انك بتحبي عاصي اخوه. اقدر اعرف الزاي بقا ياسين اللي فرحك عليه بعد بكرة
ليلي… ماما. انا وياسين بنحب بع
قاطعتها ناهد… انتي كدابة.. انتي بتحبي عاصي
مسكت من دراعتها الاتنين وهي بتقول باستفهام وشك… اي اللي حصل بينك وبين عاصي.وخلاكي تلفي علي اخوه. اتكلمي
ليلي بدموع…. عاصي. خاني ياماما
ناهد بصدمة… انتي بتقولي ايه.
ليلي مسحت دموعها وقالت… خاني. بقولك خاني
ناهد.. انتي متأكدة. مش يمكن فاهمة غلط
ليلي نزلت دموعها تاني لما اتخيلت المنظر اللي شافته وقالت بوجع… شوفتو بعيني مع رنا صحبتي في الشقة مع بعض… عاصي وجعني اووي ياماما
حضنتها ناهد بحزن عليها وقالت… اوعي تزعلي عليه. اعتبريه كلب وراح
وهي بتمسحلها دموعها
↚
ليلي… مش قبل ما اوجعه. لازم اوجعه زي ماوجعني
اتنهدت ناهد وقالت… علشان كده روحتي تتجوزي اخوه. فاكرة انك بكده هتوجعيه
ليلي… دي اكتر حاجة هتوجعه. انا عارفه
ناهد… بس انا مش هسمحلك تعملي كده ياليلي. لانك بكده انتي اللي هتتوجعي اكتر وهتضيعي نفسك. لو ياسين عرف انك قربتي منو علشان تنتقمي من اخوه وبتمثلي عليه الحب. مش هيرحمك
ليلي… ياسين بيحبني. وكمان مش هيعرف حاجة متقلقيش
ناهد…. وانتي فاكرة انك هتعرفي تضحكي علي ياسين. ياسين مش سهل ولو عرف مش هيرحمك. مش لازم الجوازة دي تتم
ليلي..ماما خلاص انا هتجوز انا وياسين
ناهد بحدة… اسمعي انتي هتشيلي الموضوع ده من دماغك وهتبعدي عن ياسين. انتي فاهمة. انا مش مستعدة اخسرك
ليلي… ماما. انا عارفة بعمل ايه كويس. قولتلك متقلقيش
ناهد بعصبية…. اللي هتعمليه ده اصلا غلط هتخربي بيت وهتوقعي اخوات في بعض .انا مربتكيش علي كده.دا غير ان واحدة زيك استحالة هتقدر تلعب علي واحد زي ياسين بجبروته. لازم اقلق واخاف عليكي منو
ليلي…. اهو ياسين ده بيموت فيا بيعشقني.. ماما لو سمحتي انا عارفة بعمل ايه
وقربت باستها ودخلت اوضتها علطول وهي بتقولها تصبحي علي خير
…………………………………….
تاني يوم
راحت ليلي الشركة عند ياسين ودخلت المكتب عليه كان قاعد علي كرسي المكتب مرجع ظهره لورا ومغمض عينه
قربت ليلي عليه بالراحة وباسته علي خده برقة
فتح ياسين عينه لما حس بيها وقبل ماتبعد كان شدها عليه وقعدها علي رجله
ليلي بدلال… حاسب حد من الموظفين يشوفنا
ياسين قربها ليها اكتر وهو بيدفن راسه في رقبتها… محدش بيدخل من غير اذن
وهو بيستنشق ريحتها بتوهان وبيقول.. تتجنني ياليلي
ولسه هيبوسها علي رقبتها
ليلي وهي بتبعد بكل دلع … ياسيين. بتعمل ايه
ياسين وهو مش قادر يبعد… قربك بيجنتي. بتسحريني ياليلي
ابتسمت وهي بتقول بعد مابعدت وقدت قصادة علي حرف المكتب… بتحبني
ياسين…. بعشقك. عمري مااتمنيت غيرك ولا شوفت واحدة غيرك
خبطت السكرتيرة ودخلت بعد ما اذن ليها بالدخول وهي بتقول…. الطيارة كان ساعة يا ياسين بيه
ليلي باستغراب…. طيارة ايه.. انت مسافر
ياسين وهو بيقوم …. ايوا عندي شغل مهم ولازم اسافر علشان اخلصو
وبص للسكرتيرة اللي لسه واقفة وقالها… روحي انتي
خرجت السكرتيرة وليلي قالتلو…. هو السفر ده ماينفعش يتاجل او يتلغي.او حتي حد يسافر مكانك. انت ناسي ان فرحنا كمان يومين
ياسين…. للاسف لا.لازم انا بنفسي.بعدين كده كده راجع بكرة
ليلي…. ان شاءالله.
اتزكرت وقالت…. طب والاجتماع بتاع بليل. مش هتحضره
ياسين…. عاصي هيحضره مكاني
………………….
مساء
كان ياسين سافر
في غرفة الاجتماعات كانت ليلي موجودة ورجال اعمال كتير وعاصي اللي موجود مكان ياسين
بعد وقت خلص الاجتماع وبعد ما اتفقو ومضو علي الثفقة كلو خرج
ليلي كمان جات تخرج لكن ايد عاصي شدتها ل جوا تاني وقفل الباب
ليلي بغصب… انت بتعمل ايه
عاصي…. احنا لازم نتكلم
ليلي…. نتكلم في ايه. احنا مفيش بينا كلام
عاصي…. لا فيه… انا بحبك ياليلي. بحبك اوي
ليلي بسخرية…. لا بجد. بتحبني.. وخيانـ تك اللي شوفتها بعيني دي. كانت ايه
عاصي…. كانت لحظة ضعف.. غلطة وعمري ماهكررها. بس سامحيني وارجعيلي ياليلي. انا مقدرش اعيش من غيرك
ليلي…. انت ديلك نجـ س ياعاصي. لحظة الضعف اللي بتقول عليها دي. هتحصل كتير اوي وهتكرر غلطك تاني
عاصي…. هتغير علشانك. انا بحبك يا ليلي صدقيني
ليلي… مصدقاك. عارفة والله انك بتحبني. بس زي ما قولتلك انت ديلك نج،س. عمرك ماهتبطل وسا، خة. اللي زيك صعب يتغير
عاصي… ليلي صدقيني. انا هتغير بجد.. بصي انا عارف انك بتحبيني. ابعدي عن ياسين وتعالي نرجع واوعدك عمري ماهبص لوحدة ست.
وبدموع…. بس انتي ارجعيلي.. انا مقدرش اعيش من غيرك. متغلطيش ياليلي وابعدي عن ياسين.. انتي ليا انا.
وقرب منها بتوهان…. انا بعشقك ياليلي. بحبك اوي. واستحالة اسيبك لحد غيري
وقرب علي شفايفها برغبة وبقي يبوسها بجنون وعنف
حاولت ليلي تبعدو لكن بدون جدوي لحد ما خارت قوتها واستسلمت ليه بعد ماكانت بتبعدو بكل قوتها وهي بتقول…ابعد ياحيوان استسلمت ليه وللمساته اللي دوبتها وهي متخدرة
يتبع….
↚
قرب عاصي منها بتوهان وهو بيقول …. انا بعشقك ياليلي
ونزل علي شفا، يفها برغبة وبقي يبو، سها بجنون وعـ نف
حاولت ليلي تبعدو لكن بدون جدوي لحد ما خارت قوتها واستسلمت ليه
و بعد ماكانت بتبعدو بكل قوتها وهي بتقول…ابعد
ياحيـ ـوان يابن الكلـ ب استسلمت ليه وللمساتو اللي دوبتها
لكن مرة واحدة و قبل ماتضعف وتبادلو جنونه
فاقت لنفسها وزقتو بقوة وهي بتقول…. ابعد يازبالة. ابعد عني
لكن عاصي مكانش سامعها كان زي المجنون زقها تاني علي الحيطة وابتدي يعتدي عليها بعد ماثبت ايديها اللي كانت بتقامو وهو بيقول… مش هسيبك لحد غيري. سامعة. مش هسيبك ياليلي
ومسك وشها وبدا يبو، سها بعنف بس ليلي مستسلمتش فضلت تقامو لحد ماقدرت تبعدو
ليلي بغضب…. لو فكرت تقربلي تاني هتقـ تلك ياعاصي
وفتحت الباب ولسه هتخرج وقفت بصدمة لما عاصي قال بكل هدوء.. جوازك انتي وياسين مش هيتم ياليلي لاني هعرف ياسين بكل حاجة وعليا وعلي اعدائي
لفت ليه وقالت بسخرية…. هتعرفو ايه
عاصي…. كل اللي بينا. ولعبتك اللي بتعبيها دي مش هتكمل.لان ياسين لو عرف اننا كنا مرطبتين وانك بتلعبي عليه.اكيد انتي عارفه رد فعلو هيبقي ايه.. وقولتلك قبل كده ياليلي ان مكونتيش ليا مش هتكوني لغيري
ليلي وانا بردو قولتلك انك مش هتعرف تعمل حاجة. ولا هتقدر
هزت راسها وكملت بثقة وقالت…. ايوا مش هتقدر. اقولك ليه.
وقربت ليه وقالت…. علشان معايا الفيديو وانت بتتهجم عليا في مكتبي
عاصي… فيديو ايه
ليلي… هو انا مقولتلكش. مش انا صورتك وانت بتتهجم عليا. انا معايا فيديو يخلي ياسين يقتل،ك
ممكن بكل بساطة اوريهولو. لو دماغك وزتك وفكرت تقولو حاجة عن علاقتنا انا هوريلو الفيديو وشوف بقا هيعمل فيك انت ايه
ابتسمت وقالت بثقة اكبر…. طبعا بعد مايشوف الفيديو اي كلام انت هتقولهولو مش هيصدقو. لانو مش هيشوف بس غير انك حاولت تعتدي علي خطيبة اخوه اللي فرحو عليها بعد يومين.
وفتحت الباب وخرجت وسابته في شدة غضبه
..
نزلت فتحت عربيتها وركبت وقبل ماتطلع غمضت عنيها ودموعها بدأت تنزل وهي من جواها موجوعة من خيانته اللي صعب تنساها بسهولة هي اه بتظهر العكس وانها قوية لكن هي موجوعة من جواها . وموجوعة اكتر بسبب انها ضعفت بمجرد ما لمسها
نزل عاصي هو كمان شافها وهي قاعدة في عربيتها بس هي بمجرد ما شافته نازل مسحت دموعها بسرعة وشغلت العربية وطلعت بيها وهو اتجه لعربيته ومشي وهو كمان
..
↚
رجعت ليلي البيت وبمجرد مادخلت اوضتها وقفت قدام المرايا وهي بتبص علي نفسها وبتقول…. هتقدري ياليلي هتقدري تعيشي معاه في نفس البيت وتشوفيه قدامك كل يوم
رفعت ايديها وبقت تلمس شفايفها ورقبتها اثر لمساتو
وبدون وعي غمضت عيونها وهي بتتخيلو وبتقول… بحبك. بحبك ياعاصي
…..
تاني يوم
كانت ليلي مع صحابها في شقة متعودين يتجمعو فيها
كانت قاعدة شاردة ومش معاهم خالص وهما بيتكلمو ويهزرو
صاحبتها جات جمبها وهي بتقول…. ايوا بقا علي اللي هتتجوز وتسيبنا. ايه يالولو للدرجادي واكل عقلك
ليلي انتبهت ليها…. ها.
صاحبتها… لا انتي مش معانا خالص..
وبغمزة… بس بصراحة يستاهل. دا ياسين بيه حلم اي بنت. ياسين اللي ستب كل البنات اللي نفسهم بس في نظرة منو وحبك وهيتجوزك انتي
ليلي…. هتقري ولا ايه
ضحكت وقالت… بصراحة اه. احنا كلنا بنحسدك
قامت ليلي وهي بتقول.. اعوذ بالله من عنيكم
وهي بتاخد شنطتها
قربت نهي ودي البيست بتاعتها …. علي فين. انتي لسه جايه
ليلي…. ماشية عندي كذا مشوار. سلام
وراحت تخرج من الشقة
نهي… ليلي
وقربت عليها وقالت…. ليلي. انتي شايفة ان اللي بتعمليه ده صح
ليلي… ايوا
نهي…. انتي اللي هتتعبي ياليلي صدقيني.
ليلي … متقلقيش. يلا باي
واتحركت ناحية الباب اللي بمجرد مافتحته اتفاجأت
ب رنا في وشها اللي اتفاجات هي كمان بيها لكن علطول قالت ببتسامة…. لولوو. وحشاني موووت.
ثم اكملت بحرج مصطنع وقالت… ليلي اوعي تكوني زعلانة مني
ليلي بسخرية… وهزعل منك ليه
رنا… يعني علشان عاصي سابك وحبني انا . معلش بقا القلب وما يريد
كملت ببتسامة وقالت… المهم.متعرفيش فرحتلك الزاي . الف الف مبروك ياروحي.
بصتلها ليلي بقرف وراحت تمشي لكن وقفتها رنا لما قالت.. مش هتباركيلي انتي كمان..انا وعاصي اتفقنا اننا هنتجوز
يتبع….
↚
فتحت ليلي الباب اتفاجأت ب رنا في وشها
رنا كمان اتفاجأت بيها وتوترت جدا لكن علطول اخفت توترها وقالت ببتسامة وفرحة مصطنعة….. لولوو وحشاني مووت. عاملة ايه..الف مبروك. متعرفيش فرحتلك الزاي . الف الف مبروك ياروحي
بصتلها ليلي بقرف وراحت تمشي لكن وقفتها رنا لما قالت بحرج مصطنع… ااوعي تكوني لسه زعلانة مني. انا مقدرش علي زعلك
ليلي بسخريه لفت ليها وقالت… وهزعل منك ليه. وعلشان ايه
رنا… يعني. علشان عاصي سابك وحبني انا . معلش بقا القلب وما يريد
ليلي ضحكت بشدة وبعدين قالت …. بغض النظر عن اني مش شيفاكي اساسا.. يعني متقلقيش مش زعلانة منك. لان صدقيني مش شيفاكي بجد لانك واحدة مالكيش اي لازمة.لا انتي ولا عاصي. بس ثواني عيدي تاني كده كنتي بتقولي ايه
وضحكت اووي.وقالت… عاصي سابني وحبك انتي.. مش قادرة.. ايه الضحك ده
رنا كانت هتموت من الغيظ لكن قالت…. ايه مش مصدقة.. امال لو قولتلك انو اخد مني معاد يجي يقابل اهلي علشان يتجوزني. وقريب اوي هبقي. ثواني بيقولو ايه عليها .. ااه. هنبقي سلايف
ليلي ولا اتحرك منها شعرايه.قالت ببرود… بجد.. عاصي هيتجوزك
ورجعت تضحك تاني
خدت نفس وكملت بسخرية…. وانتي مصدقة انو ممكن يتجوزك
رنا… طبعا هنتجوز.. بيحبني يابنتي . اكيد مش محتاجة اقولك.. انتي شوفتينا بعينك
ليلي…. شوفت اه.
قربت ليها وقالت جمب ودنها… بس مشوفتش حب.
شوفت حاجة تانية. شوفت واحدة رخيصة رمت نفسها في حضن واحد علشان يقضي معاها ليله. واحدة ركلام يعني
بعدت وقالت… احب اقولك انو استحالة يتجوزك. اولا لانو مبيحبكيش ودي حاجة انتي عارفاها . ثانيا.. عاصي مش ممكن يتجوز واحدة سلمت نفسها ليه.. استحاالة. انتي بالنسبالو زي اي واحدة بيجبها من بيت دعار، ة يقضي معاها ليله وبعد كده بيرميلها قرشين. بس الفرق بقا بينك وبينهم ان بتوع الدعارة بيطلعو بقرشين. انتي بقا بتشتغلي مجاني حتي القرشين مش بتاخديهم .يعني انتي بانسبالو اسهل بتيجي ببلاش..طب تحبي اعرفك اخرك كمان..انتي كتيرك معاه ليلة.ليلتين وهيقرف يلمسك.واكيد طبعا اللية او الليلتين عدو.لاني واثقة انو مش هيلمسك تاني. بعد ما انا سيبته
رنا كانت واقفة مفروسة منها لكن قالت وهي بتحاول تتكلم بثقة.. كل اللي انتي بتقوليه ده بتراضي بيه نفسك. لأنك واحدة متضايقة ومتغاظة ومحروقة بعد شوفتينا مع بعض.. وهنتجوز وهتشوفي ياليلي. لان عاصي مايقدرش يستغني عني
ضحكت ليلي وقالت….انتي صعبانة عليا اوي..
كملت وقالت… تعرفي ياحلوة. ان عاصي كان بيعيطلي النهاردة وبيترجاني علشان ارجعلو..
كملت بتأثير مصطنع… صعب عليا بصراحة. لو انتي كمان شوفتيه كان هيصعب عليكي مووت..
وسابتها ومشيت
كانت رنا واقفة هتموت من الغضب.. وهي بتقول بابنت الكاالب.
………………..
بعد يومين
↚
كانت ليلي في الفندق بتجهز لان اليوم كان الفرح
..
مساءا
كانت الحفلة ابتدت واللي كان موجود فيها اكبر رجال الاعمال والاهل والاصدقاء والمعارف وممثيلين ومغنيين والصحافة
نزلت ليلي مع باباها اللي سلمها ل ياسين اللي كان شايفها حورية. ملكة جمال. وهو منبهر بيها وبجمالها اللي بيسحرو دايما
مسك ايديها واشتغلت اغنية رومانسية وقربو رقصو عليها تحت انظار عاصي اللي كان واقف حاسس انو مشلو.ل ومش قادر يعمل حاجة. نار الغيرة بتاكل فيه بس. حبيبتو في حضن اخوه. كان حاسس بنار بتحرق في قلبه. عاوز يجري يبعدو عنها ويخدها منو ويقولي دي بتاعتي. ملكي انا وبس مش من حق حد تاني
ليلي كانت بترقص في حضن ياسين وهي متأكدة ان عاصي هيمـ وت لكن كانت متجاهلاه تماما ولا كأنه موجود
وحبت تولع النار فيه اكتر وطول ما كانو بيرقصو كانت بتقرب من ياسين بطريقة رومانسية و اتعمدت تحضنه كل شوية وهي مقربة منو بطريقة مثيرة
تحت انظار عاصي اللي كان الدم بيغلي في دماغه
بعد دقايق كانو خلصو وراحو قعدو
شوية وياسين انشغل مع رجال الاعمال معارفو اللي كانو بيباركولو وليلي قامت مع صحابها وفضلو يرقصو وهي مهيبرة علي الاخر وهي بتحاول تعيظ في عاصي بكل الطرق وهي بتبينلو قد ايه هي مبسوطة وفي قمة السعادة
كان عاصي مش قادر يشيل عينو من عليها وهو قاعد بيشرب بطريقة غبية ومش حاسس بنفسه وهو ماسك الكاس في ايده هيكسرو من شدة غضبه
مستحملش عاصي وقام ساب الفرح وخرج وهو دموعه في عنيه. خد عربيته وطلع بيها. مشي بلا وجهة محددة وهو حاسس بنار بتحرق فيه عاوز يصرخ باعلي صوته ويقول دي بتاعتي. محدش ليه فيها غيري
بعد وقت وبعد مالف بالعربية وهو مش عارف رايح فين
وقف مرة واحدة بالعربية ودموعه بدات تنزل وهو حاسس بندم كبير فضلت دموعه تنزل وهو متأكد انو خلاص خسرها للأبد
..
بعد ساعات عدت كان خلص الفرح وطلعو ياسين وليلي للجناح اللي مجهز ليهم
بعد دقايق كانت ليلي في الحمام بتاخد الدش بتاعها بعد ماغيرت الفستان
انتهت من الشاور و بعد مالبست البرنص وقفت قدام المرايا اللي في الحمام وهي بتبص علي نفسها
وفي نفسها بتقول ياتري اللي بعملو ده صح ولا غلط.
طب هل هقدر اكمل.. خدت نفس وقالت بإصرار لازم اكمل لازم واتنهدت و خرجت من الحمام
كان ياسين في البلكونة بيدخن سيجار
قربت عليه مسكت دراعه وسندت راسها عليه
رفع ياسين راسها وهو بيتأملها بنظرات كلها حب
ياسين…. تعرفي اني بعشقك ياليلي
ردت ليلي وقالت … وانا بموت فيك.. بحبك ياياسين
ياسين… بس مش اكتر مني. لاني محبيتش غيرك في حياتي. مفيش واحدة دخلت قلبي غيرك ياليلي
ابتسمت ليلي وهي شايفة الحب في عنيه لكن اتلاشت ابتسامتها لما هو كمان ملامحو قلبت بجمود وكمل وقال… ايه اللي بينك وبين عاصي اخويا
ليلي بلعت ريقها بصدمة و
يتبع….
↚
“ايه اللي بينك وبين عاصي”
قالها ياسين بهدوء وهو بيطفي سيجارته، اتجمدت ليلي مكانها بصدمة وهي بتبلع ريقها بخوف من انو ممكن يكون كشفها
بصلها ياسين بملامح جامدة… ردي. ايه اللي بينك وبين اخويا
ليلي بتوتر….. تـ تقصد ايه
ياسين…. قصدي انتي فهماه
ليلي رغم توترها حاولت تتكلم بثبات وقالت…. كنا مع بعض في الجامعة زمايل بس
ياسين…. بس
ليلي اتنهدت بتوتر …. بس
ياسين… وكان عندك في مكتبك بيعمل ايه
ليلي… ا. امتا
ياسين بسخرية…. يوم ما سألتلك وقولتي انك مشوفتيهوش..بس الحقيقة انو طلع كان جايلك انتي.وكان معاكي في المكتب
كانت ليلي بتسمعه بزهول وهي مصدومة من انو عرف
ليلي بارتباك لسه هترد ياسين زعق مرة واحدة…. كدبتي ليييه
ليلي بندفاع….. علشان اخوك ده واحد حيـ وان وز، بالة.. هو كان عاوز يبوظلنا الجوازة
مسكت ايده وهي بتحاول تخليه يثق فيها وهي معتقدة انو كل ده مش عارف غير ان عاصي كان معاها بس في المكتب وانو مايعرفش باقي لعبتها وان هو ده اللي مضايقه وقالت… انا محبيتش اقولك علشان مايحصلش مشاكل بس.
ياسين… وايه هي المشاكل اللي كانت هتحصل..
سكتت وهي مش عارفة تقول ايه
مسكها جامد من دراعها…. لأخر مرة هسألك.. ايه اللي بينك وبين اخويا
بلعت ريقها وقالت ….. هو لما عرف اننا هنتجوز اتضايق.
ياسين بكل هدوء…. ليه
ليلي… ل لانو.ک كان عاوز يتجوزني
بصلها ياسين بتركيز وهو مستني يشوف اخرها
كملت ليلي بتوتر لكن كانت بتحاول تخفيه وقالت… كان عاوز نرتبط او نتصاحب بس انا كنت عارفة ان هو بيعرف بنات وليه علاقات كتير علشان كده مكنتش بسمحلو يقرب مني.. هو انسان مستفز وحيو، ان. علشان كده لما جالي الشركة هددني انو هيبوظلنا الجوزاة اتخانقت معاه
ياسين….بس يعني مكنتوش علي علاقة ببعض. مكنتوش مرتبطين ومتفقين تتجوزو
ليلي بلعت ريقها برعب لما اتأكدت انو عارف كل حاجة لكن قالت… لا
وقبل ما تكمل قاطعها لما فتح تليفونة وقال بزعيق… وده ايييه
وكان فيديو ليها هي وعاصي لما كانو مع بعض بعد الاجتماع في نفس اليوم اللي ياسين كان مسافر فيه وقت ما عاصي با، سها
ليلي كانت بتشوف الفيديو وهي حرفيا هتموت من الخوف. كل اللي حصل بينهم وقتها كان متسجل صوت وصورة
ليلي… انت جبت ده الزاي
ياسين… انا اللي حطيت الكاميرا قبل ماسافر. لاني كنت شاكك ان فيه مابينكم حاجة.. من يوم ما شوفته نازل من مكتبك وانا شاكك.
ليلي…. ليه اتجوزتني وانت عارف كل حاجة . ليه مواجهتنيش من الاول و كملت واستنيت لحد اللحظة دي علشان تواجهني
ياسين…. للأسف متأكدتش غير قبل الفرح بيومين.. وقتها فكرت اني انهي المهزلة دي ومكلمش في الجوازة. بس قوليلي كنت هقول ايه للناس ..لما الجوازة تتفشكل قبل الفرح بيومين.طب ايه السبب.
ميل عليها وهو بيقول بغضب… انتي عارفة انتي عملتي فيا اييه.
كانت ليلي حاسه بالندم وهي دموعها نازلة
سابها ياسين وهو بيقول…. طب شكلي ايه قدام اخويا الصغير اللي عارف ان الهانم وخداني وسيلة للانتقام منو وهو شايفني مغفل
زعق فيها بغضب….. بتخدعيني يازبـ الة. بتخدعيني. عاوزة تنتقمي من اخويا. تجيلي انا وتمثلي عليا الحب. وخداني كوبري.. ايه قولتي مش هعرف وهفضل مغفل
ليلي كانت باصة في الارض وهي مش قادرة تنطق ولا ترفع وشها ليه
ياسين بزعيق جامد مسك وشها ورفعه ليه وهو بيقول…. بصيلي هنا وقوليلي عملتي كده ليه
ليلي بدموع… انا اسفة. كنـ..
↚
قاطعها ياسين…. كنتي فاكرة انك هتعرفي تضحكي عليا..وتكملي في لعبتك الوسـ خة وهبقا المغفل اللي بتلعبي بيا.. بس حسبتيها غلط لان مش انا. مش ياسين الوازن اللي بنت امبارح تعرف تضحك عليه وتستغله. انا شكيت فيكي من يوم ما جيتيلي وقولتي انك موافقة علي الجواز. بس متخيلتش ابدا انك تكوني علي علاقة بأخويا . بس انا قررت انت،قم منك
بصتله ليلي بعدم تصديق
ياسين… مش انتي حبيتي تنتـ قمي من عاصي علشان خانك وجيتي تمثلي الحب عليا بعد ما استغليتي حبي ليكي.. انا كمان بنتـ قم منك علشان فكرتي تخدعيني.. ودلوقتي هطلقك تاني يوم جواز.. شوفي بقا لما ليلي عيسي العطار بنت رجل الاعمال الكبير المعروف تطلق تاني يوم جواز .. ياتري جوزها اكتشف عنها ايه
بصتله ليلي بصدمة وقالت بزهول… لا انت اكيد مش هتعمل فيا كده
ياسين بقسوة. لأ هعمل كده. ودلوقتي حضري نفسك علشان ترجعي لأبوكي
ليلي بدموع… ياسين انا اسفة.. عارفة اني غلطت.. بس ارجوك متعملش فيا كده
ياسين بغضب…. امال عاوزاني اعمل ايه. عاوزاني اتصرف معاكي الزاي بعد اللي عملتيه
ليلي بدموع… عاقبني بأي حاجة بس ارجوك متفضـ حنيش.
ياسين… لازم دا يحصل علشان تعرفي نتيجة اللي عملتيه
ليلي بدموع وهي بتمسك ايده بترجي … انا عارفة اني غلطت واسفة. بس ارجوك.. والله بابا مش هيستحمل
سحب ياسين ايده منها وقال بملامح جامده باردة.. بكرة الصبح تجهزي نفسك هترجعي لابوكي
وسابها وخرج من الجناح
وهي قعدت علي الارض وفضلت تعيط
…………
عند عاصي
كان في عربيته قدام البار اللي متعود يسهر فيه
وهو لسه دموعه بتنزل وهو حاسس بضياع
نزل من العربية ودخل المكان وقعد يشرب في خمـ رة كتير وهو في دنيا تانية فضل كده لحد الصبح
….
عند ليلي وياسين
دخل ياسين بهدوء وهو بيبص عليها كانت قاعدة بتعيط لسه
ليلي علطول قامت وقفت قدامه وقالتلو… انت مش ممكن تعمل فيا كده. انا عارفة.. انت اكيد مش هتأذيني يا ياسين
ياسين…. للأسف مش هأذيكي فعلا.
ابتسمت ليلي وهي بتمسح دموعها.. بجد
كمل ياسين …. مش علشانك. علشان خاطر ابوكي بس اللي مش هخسره بسببك… اسمعي انتي هتفضلي علي ذمتي فترة. كام شهر علشان محدش يشك في حاجة وبعدين هطلقك
ليلي هزت راسها وقالت… انا مش عارفه اقولك ايه. شكرا
ياسين مبصلهاش ودخل الحمام
….
عند عاصي
رجع شقته وهو تعبان و بمجرد ما دخل الشقة اترمي علي الكنبة ونام بتعب
.. في الليل
فاق عاصي علي خبط الباب قام بتعب فتح اتفاجأ ب رنا اللي اول ما شافته نطت في حضنه وهي بتقول.. وحشتني
لكن عاصي بغضب بعدها عنو وقال… انتي ايه اللي جابك
رنا بدلع وهي بتقرب منو… بقولك وحشتني. ايه موحشتكش
وبعد ما قفلت الباب قربت باستو
ودخلت قعدت علي الكبة وهي بتقلع الجاكيت
عاصي قرب ليها بغضب… انا مش قولتلك متجيش هنا تاني. اييه اللي جابك. يلا اطلعي بررا
رنا ببرود… اهدي بس
وبعدين قالت بغضب… كل ده علشان ايه.علشان حبيبة القلب.. ماهي سابتك وراحت اتجوزت اخوك. وانت عارف انها عملت كده علشان تكـ سرك
قامت قربت ليه جامد وقالت .. انا بحبك ياعاصي. بحبك بجد
وهي بتحاول تحضنه
لكن عاصي بعدها عنه بغضب ومسكها من شعرها وقال.. انا مش عاوزك في حياتي انتي فاهمة
رنا بوجع… ياعاصي شعري بيوجعني. سيبني
عاصي زقها بغضب… مش عاوز اشوفك تاني.. يلاا
وراح قعد علي الكنبة وهو حاسس بصداع
رنا… انت بس لو تسمعني..
كملت بشجاعة وقالت…. احنا لازم نتجوز
بصلها عاصي بغضب بس قبل مايتكلم رنا قعدت قدامه وقالت بخبث… لو عاوز تردلها القلم. لازم نتجوز. مايكسرش الست غير ست زيها
بصلها شوية وبدأ يفكر في كلامها
يتبع….
↚
رنا بخبث…. مايكسر،، ش الست غير ست زيها. لو عاوز تردلها القلم لازم نتجوز
كانت رنا قاعدة قدام عاصي وهي بتحاول تقنعو بجوازه منها
لكن عاصي رد عليها ببرود وقال… وحتي لو حبيت اتجوز اكيد مش هتجوزك انتي يارنا
رنا بضيق… ليه يعني مشبهش ولا مليقش بسيادتك
عاصي… برافو عليكي. فعلا متلقيش لأن عاصي الوزان لما يفكر يتجوز اكيد مش هيتجوز واحدة سلمتلو نفسها. انتي رخيـ،، صة يارنا
رنا بصدمة …. يعني ايه. هو علشان حبيتك وآمنتلك يبقي في نظرك رخيـ،، صة
عاصي..طبعا رخيـ،، صة . واحدة عرضت نفسها عليا هتكون ايه
كمل بسخرية… الخضرة الشريفة
رنا بدموع… انا حبيتك
بسخرية اكبر.. وهو اي حد تحبيه تسلميلو نفسك..طب بذمنتك هأمنلك الزاي لو اتجوزتك.اضمن منين ان محدش لمسـ،، ك غيري
رنا…. انت عارف ومتأكد ان مفيش غيرك لمسـ،، ني
عاصي ببرود ..الصراحة لا انا في الحتة دي معرفش احدد. انا كل اللي اعرفه انك و،، سخة وماعندكيش مانع انك
تعر،، ضي نفسك علي اي راجل وتسلميلو نفسك
قامت رنا بغضب وقالت… لااا انا مسمحلكش تغلط فياا
واذا كنت انا زبا،، لة ف انت حيوا، ن وزبا،، لة وو،، اطي
قام عاصي مسكها من شعرها بغضب وعنـ،، ف وقال… صوتك يوطي ياروح امك.. لما تتكلمي معايا تتكلمي بأدب.
ويلاا غوري من خلقتي.. مش كفاية اللي حصل بيني انا وليلي بسببك يابنت الكـ،، لب.. كنتي فاكرة اني هتجوزك. ياو،، سخة
كمل بتوعد…. بس بسبب عملتك السودة دي قسما بالله لأندمك واستعدي للي هتشوفيه وهيحصل فيكي علي ايدي.. ودلوقتي حالا تغوري من هنا
وهو بيزقها لـ برا ناحية الباب وبغضب .. ولو جيتي هنا تاني متلوميش غير نفسك.
وبزعيق… يلااا
بصتله رنا بغضب وغـ،، ل وهي بتتوعلو وفتحت الباب وخرجت
وعاصي قعد علي الكنبة وحط دماغه بين ايديه بتعب وهو مش طايق نفسه
………………………..
تاني يوم صباحا
عند ليلي وياسين
دخل ياسين وهو بيقولها…. حضري نفسك هنرجع الفيلا
ليلي… حاضر
ياسين خرج يعمل مكالمة وليلي قامت تجهز
وبعد وقت سابو الفندق ورجعو الفيلا استقبلوهم اهلو اللي كانو مبسوطين بيهم جدا وهما بيباركولهم
في المساء..
كانو اهلها راحولها يباركولها هما كمان في الصباحية اللي هي مش صباحية اصلا لكن ياسين وهي كانو بيتعاملو عادي علشان محدش يشك في حاجة وكانو بيتعاملو مع بعض كويس جدا قدام اهلها واهله اللي كانو مبسوطين بيهم جدا
في اخر الليل وبعد ما اهلها مشيو …
كانو في الاوضة
ياسين واقف في البلكونة بيدخن سيجارة
ليلي راحت عندو وقالت بتردد .. ياسين
بصلها ياسين… خير
ليلي … هو انت ممكن تعاملني زي الاول
ياسين مردش وهو بيكمل السيجارة
ليلي بضيق… انا بكلمك علي فكرة
بصلها … عاوزة ايه
ليلي… عاوزاك تتعامل معايا زي الاول
↚
ياسين… وانتي شايفة ان اللي عملتيه يخليني ابص في وشك.. احمدي ربنا ياليلي اني لحد دلوقتي مش عاوز اعمل اي تصرف يزعلك. لأني لو اتعاملت معاكي من غير عقل مكنتيش هتستحملي رد فعلي
ليلي بإحراج… انا غلطت عارفة. واتأسفتلك كتير
اتنهدت وقالت… ياسين انا والله اسفة..بس الانتـ،، قام كان عا، ميني. .. اخوك خا،، ني.لما شوفت خيا، نته بعيني مكنتش عارفة بعمل ايه..عارفة ان الطريقة غلط ومش هنكر اني استغليت حبك ليا..بس كنت موجوعة.
خدت نفس وبدون ماتحس قالت… اصل انت مش عارف انا حبيت عاصي اوي و
قاطعها ياسين اللي بمجرد ما قالت كده حس بطعـ، نة في قلبه وبدون وعي قال بغضب…اسكتييي
ليلي استوعبت اللي قالته وعلطول قالت… انا اسفة
….
تاني يوم كانت طلعت ليلي بلكونة اوضتها بتبص فجأة لاقت عاصي واقف بعربيته وهو قاعد معمض عينه وسرحان، ليلي غصب عنها كانت بتبص عليه باشتياق وهي مش واعية،
سرحت مرة واحدة وهي بتفتكر..
فلاش باك
ليلي نزلت من الشركة بعد ماعاصي كلمها تنزلو وقالها انو واقفلها تحت
قربت ليلي عليه وهو واقف بموتسيكل
ليلي… في ايه بقا وايه المفاجاة اللي عاملهالي
عاصي… اصبري علي رزقك. تعالي يلا اركبي
ليلي… اركب فين.. فين عربيتك
عاصي…. المشوار ده مش محتاج غير الموتسيكل.. يلا تعالي
ليلي… انت مجنون.. عاصي انا مش متطمنالك. انت هتوديني فين
عاصي بضحك.. متخفيش. مش هخطفك
ليلي…. لا اخطفني واطلب فديه
بصلها عاصي بحب وقال… ولا كنوز الدنيا توفي حق جمالك
ابتسمت ليلي وركبت معاه وهي بتمسك فيه جامد وبتقول..عاصي متتجننش سوق براحة علشان انا عارفاك
عاصي… امسكي كويس بس ومتخفيش
شهقت ليلي مرة واحد لما في اقل من ثانية كان عاصي طار بالموتسيكل
ليلي وهي محاوطة رقبتو جامد ميلت باسته علي خده قالت بحب .. بحبك وبمو، ت فيك وفي جنانك
بااك
فاقت ليلي لنفسها اتنهدت بتعب وعلطول دخلت وهي بتدعي في نفسها انها تنساه
بعد شوية كانت واقفة في الحمام قدام المرايا بعد ما غسلت وشها بصت في المرايا علي نفسها وفجاة دموعها بقت تنزل قعدت علي الارض وهي بتعيط بحزن وهي بتفتكر ايامهم وكل اوقاتهم اللي كانو بيقضوها مع بعض وقد ايه بتحبو وكانت مبسوطة معاه
ليلي دموعها كانت بتنزل غصب عنها وهي مش عارفة توقفها غمضت عيونها وهي قاعدة مكانها علي ارضية الحمام ودموعها بتنزل بالم وبدأت تفتكر تاني
فلاش باك
عاصي كان واقف بعربيته وهو مستني ليلي وهو قاعد في العربية بيغني بيقول… حبيبي ولا علي بالو شوقي اليه ولا شاغل بالي انادي عليه وليالي كتير افكر فيه واحن اليه ولا داري
قاطعته ليلي اللي قربت عليه وبصت من شباك العربية لاقيته قاعد مندمج وبيغني راحت كملت وقالت…كفاية انو بقالو ليلة ويوم علي طول في خيالي ومفيش نوم
بصلها عاصي وقال.. مفيش نووم خالص شقلبتي حالي وكياني
ليلي… بجد
عاصي… اه بجد مش شايفة انا قايم نايم بفكر فيكي.شوفتي شقلبتي حالي الزاي.. اركبي يابطل
وهو بيفتحلها العربية
ركبت وبصتله وهي بتقول.. بس مزاحك عنب اوي النهاردة
رايق يعني وقاعد بتغني
مسك عاصي ايدها وباسها بحب وقال.. علشان شوفتك بس
ليلي… انت هتمثل انت قاعد بتغني من قبل ما اجي
عاصي… منا علشان قاعد مستني البطل
بصلها بحب وقال… وحشتيني
ليلي… وانت كمان وحشتني اوى
عاصي… اوي اوي ولا نص النص
ليلي… اوووي
قرب عاصي با،، سها علي خدها. وقال.. انتي اللي علطول بتوحشيني. حتي وانتي معايا
وقرب باسها تاني بس المرادي علي شفا، يفها
ليلي بتحذير… عاصي اخر مرة تبو، سني
↚
عاصي وهو بيضغط علي شفته بحبك ومش بعرف امسك نفسي قدام جمالك اعمل ايه.. انتي جمالك دا ياليلي يستاهل الواحد يقفله و يضربلو تعظيم..
ليلي بهيام … بتحبني
عاصي… بعشق امك
ليلي… عاصي
عاصي… قلبه
ليلي…. متبلفنيش بالكلام. هتحترم نفسك ومفيش بوس تاني.تمام
عاصي…. مقدرش اوعدك
ليلي… نعم!
عاصي…. وهو بيقربها ليه قال… يعني ماينفعش يبقي معايا وتكاية زيك كده ومقربش..دا انا يبقي معنديش نظر ومبفهمش ومغفل..لازم الواحد يقدر الجمال
وبدون ماتاخد بالها كان نزل علي شفا،، يفها يبو،، سها بر،، غبة وهي بدون وعي بدات تتجاوب معاه وتبادلو جنونه
…
باك.
ليلي كانت بتفتكر اللحظات اللي كانت بينهم وهي بتعيط بحزن بس فجأة قامت مسحت دموعها بعنف وقالت لنفسها.لازم انساه.لازم
وخرجت من الحمام لبست اشيك لبس عندها ووقفت تحط ميكاب قدام المرايا وظبطت نفسها علي الاخر وبعدين فتحت الاوضة علشان تنزل اتفاجات بيه طالع علي السلم
بصتله وراحت تمشي من جمبه وهي بتتجاهله
عاصي مسكها من ايدها
ليلي بحدة… سيب ايدي
عاصي بعيون حمرة اثر الشرب اللي شربو اليومين اللي فاتو والصداع قال …. مبسوطة دلوقتي ياليلي.. مبسوطة بعد ماقطعتي اللي بينا للابد
ليلي… طبعا مبسوطة
عاصي… مظنش انك مبسوطة ياليلي.. لانك مش هتعرفي تطلعيني من قلبك
ضحكت ليلي باستهزاء وقالت… مش هعرف.. انا طلعت من بدري ياعاصي ودوست عليك برجلي.. انت متشغلش تفكيري ياعاصي. لان اخرك تتنسي
وبصتله بالامبالاة ونزلت من جمبه
كانت تحت مامت ياسين قاعدة بتشرب نسكافيه قدام التلفزيون اول ماشافت ليلي نازلة قالت بابتسامة… اهلا بالمزة مرات ابني
ابتسمت ليلي وقربت باستها علي خدها وقالت… عاملة ايه ياطنط
مامت ياسين… كويسة ياروحي.. تعالي جمبي
قعدت ليلي جمبها ومامت ياسين قالت… انا طول عمري كان نفسي اخلف بنت لكن ربنا مرزقنيش. بس انتي من النهاردة بنتي
ليلي بحب… طبعا يا طنط.. حضرتك نفس غلاوة ماما بالظبط
وقعدو مع بعض وقت كبير مع بعض يتكلمو ويهزرو لحد ما ياسين دخل
ليلي كانت قاعدة عادي لكن في نفس اللحظة شافت عاصي نازل من علي السلم راحت قامت علطول قربت علي ياسين وحضنته وهي بتقول.. حبيبي وحشتني استقبلت ياسين بطريقة اي واحدة بتعشق جوزها
ياسين كمان حضنها وهو بيبوسها علي راسها لكن قال جمب ودنها.. ملهاش لازمة الحركات دي
ليلي بصوت واطي… علشان شكلنا العام
ياسين… شكلنا العام ولا بتغظي عاصي
ليلي بصتلو بغيظ لانو فهمها لكن قالت بصوت.اتأخرت اوي ياحبيبي..
و كملت وهي بتبص لمامته وبتقول… طب انا هشهد عليك مامتك.
ياسين بصلها بزهول وهو مش عارف هتقول ايه
ليلي .شوفتي ياطنط يرضيكي يعني ابنك يتفق معايا يخرجني وفي الاخر يتأخر في الشركة وينسي الخروجة اللي وعدني بيها
مامته بعتاب… ليه كده ياياسين
ياسين… مين قال كده ياماما.. انا اقدر بردو. دا انا عاملها مفاجأة
وميل باسها علي خدها وقال…. يلا اطلعي البسي
ليلي طلعت بسرعة
وياسين قرب باس راس مامته وهو يقولها ياست الكل..
مامته… الحمدلله ياحبيبي
وعاصي هو كمان قعد بعد ما كان بيبصلهم بضيق بص لمامته وقال بهدوء … عامله ايه ياماما
مامته..كويسة ياحبيبي .. مش ناوي تفرحني انت كمان وتشوفلك واحدة بنت ناس كده زي ليلي تتجوزها
عاصي بصلها شوية وبعدين قال… طبعا ياماما وكمل بشرود وقال.. وقريب اوي
بص ياسين ل عاصي وقال…. ماجيتش الشركة ليه النهاردة
عاصي…. بكرة هروح يا ياسين. انا بس قومت مصدع شوية النهاردة
ياسين… طبعا من السهر
كمل بحدة… انا الحال ده ما يعجبنيش.. هتستهبل متجيش الشركة.. بس بالمرة تبقي تنسي المرتب
مامته…. خلاص ياياسين. هو قالك انو كان تعبان
ياسين…… هو علطول كده بيجي يوم وعشرة لأ. البيه متدلع
………
مرت الايام
ياسين وليلي كانو بيتعاملو مع بعض قدام الناس زي اي اتنين متجوزين عن حب لكن جوه في اوضتهم مفيش حد فيهم بيكلم التاني او بمعني اصح ياسين كان بيبقي متجاهل ليلي تماما
عاصي كان طول الوقت حزين وكان لما بيشوف ليلي وياسين مع بعض كان بيبقي هيموت من الغيرة
……
عند رنا
رنا واقفة في الحمام وفي ايديها اختبار حمل اللي نتيجته طلعت ايجابية كانت بتبص عليه ببتسامة خبيثة وهي بتقول… وان مكنتش هتتجوزني بمزاجك هتتجوزني غصب عنك يابن الوزان
…
عاصي طلع من الشركة وركب عربيته ولسه هيطلع
اتفاجا باللي بتفتح العربية وبتركب جمبه
عاصي بصلها بغضب… اناا مش قولتلك ما المحكيش تاني رنا… انا حامل. حامل في ابنك ياعاصي
بصلها عاصي بصدمة..
يتبع….
↚
رنا… انا حامل. حامل في إبنك ياعاصي
عاصي بصدمة…. انتي بتقولي ايه
رنا…. بقول اللي سمعته.. انت لازم تتجوزني والا هتفضح
عاصي بسخرية… ااه. قولي بقا كده.. جاية تعملي عليا الفيلم ده علشان اتجوزك
مسكها من شعرها فجأة وقال… اسمعي ياروح امك. انتي تنسي خالص اني ممكن اتجوزك لانو مش هيحصل. سامعة
رنا بوجع من مسكته… انا مش بكذب عليك. انا فعلا حامل
عاصي بغضب وهو لسه ماسك شعرها… وانا مالي بحملك. ماتروحي تشوفي غلطي مع مين
وهو بيزقها راسها خبطت في ازاز العربية
وبغضب…. انزليي ومشوفش وشك تاني. واظن انا محذرك
رنا بدموع… اسمعني بس ياعاصي.. انا والله حامل منك
عاصي بغضب… انتي جاية ترمي بلاكي عليا ياروح امك.. ما تروحي تشوفي غلطي مع مين يازبا،، لة يابنت الكـ لب. انا مالي بيكي
رنا… علشان انت ابو اللي في بطني
هزت راسها وقالت … انا فعلا حامل منك انت . محدش لمسني غيرك. اللي في بطني دا ابنك. صدقني
عاصي… وحتي لو ابني هتنزليه لاني استحالة اتجوزك يارنا.
رنا… لا طبعا مش هنزله
عاصي… يبقي اخبطي راسك في الحيط. انا معرفش عنك حاجة ولا شوفتك قبل كده
وهو بيشغل العربية… انزلي يلا
رنا مسكت ايده… عاصي ارجوك اسمعني.. دي سمعتي
عاصي ضحك وبسخرية … سمعتك.. سمعتك ايه.. هو انتي بتخافي علي سمعتك. انتي لو بتخافي علي سمعتك مكنتيش تفرطي في شرفك
رنا… هو انت للدرجادي شايفني زبا،، لة
عاصي… واوسـ خ.. وموضوع حملك ده مش داخل عليا
رنا علطول… تعالي روح معايا اكشف واتاكد بنفسك.. اقسم بالله انا حامل بجد
عاصي… وحتي لو حامل فعلا اضمن منين انو مني
رنا بغضب … اللي في بطني ابنك. وانا متاكده لان محدش لمسني غيرك
وكملت بتهديد… ولو متجوزتنيش ياعاصي. انا هروح لابوك وياسين واحكيلهم علي كل حاجة. وساعتها هتتجوزني غصب عنك.
عاصي… لو عقلك وزك تعملي كده هتبقي لعبتي في عداد عمرك. ودا مش لاني خايف منك لا دا علشان بتفكري تتحديني وانا اللي يفكر يتحداني ادهسه برجلي
كمل وقال… وبعدين دا علي اساس ايه هتروحي تقولي.علي اساس اني اغتصـ بتك مثلا.. دانتي حتي اللي رميتي نفسك عليا. يعني انا مجتلكيش. يابت دا انتي الز، بالة انضف منك. دا انتي جيتيلي برجليكي شقتي وعرضتي نفسك عليا. انتي الرخص بذاته.. اسمعي انتي هتختفي من حياتي سامعة. لاني اقسم بالله لوشوفتك في طريقي تاني ماهرحمك.. يلاا انزلي
وفتح العربية… يلاااا
رنا بصتله بكره وغل ونزلت
وبمحرد مانزلت طلع هو بالعربية
وهي فضلت مكانها وهي في نفسها بتقول… ماشي ياعاصي هتشوف انا هعمل ايه
وهي بتتوعدلو
……..
مساءا
في اوضة ياسين وليلي
ليلي خارجة من الحمام وهي لافة فوطة علي جسمها بعد ما اخدت شاور بترفع وشها لاقت ياسين داخل وهو بيتكلم في التليفون
ياسين اول ماشافها كده تنح فيها. كان شكلها مغري جدا شعرها المبلول وجس، مها المنحوت اللي مفهوش غلطة
ياسين بلع ريقة برغبة
لكن علطول فاق لنفسه وعلطول شال عينه من عليها وهو بيحاول يتجاهلها وكمل المكالمة
هي كمان دخلت تلبس بإحراج
وبعد دقايق خرجت من اوضة اللبس بعد مالبست لاقيته
بيجهز بينام علي الكنبة
ليلي…. احم. انت ممكن تنام علي سريرك وهنام انا علي الكنبة عادي
ياسين… اشمعنا يعني ايه اللي جد النهاردة
ليلي… يعني. علشان محسسش اني مضيقاك في اوضتك وواخدة سريرك
مردش ياسين وبعد ما نام علي الكنبة قال.. اقفلي النور ونامي
ليلي اتنهدت وراحت تنام علي السرير
.
↚
تاني يوم
قام ياسين لبس ونزل راح شركته وليلي كمان راحت الشركة ودا اول يوم تنزله الشغل بعد الجواز
…
مساء
عاصي رجع من برا لقي والده وولدته
عاصي… مساء الخير
شريف باباه وشادية مامته… مساء الخير
عاصي لسه هيطلع
شادية… مش هتتعشا ياعاصي
عاصي.. لا. انا محتاج انام
ولسه هيطلع
شادية… طب ياحبيبي. اتعشا وبعدين اطلع نام. عشان خاطري
عاصي اتنهد وقعد
شريف… عملت ايه في المقابلة بتاعت النهاردة
عاصي… مضينا العقود و كلو تمام يابابا
شويه وياسين وليلي دخلو
قربو سلمو عليهم
ولسه ليلي هتقعد ياسين اللي لسه واقف جمبها بصلها وبصوت واطي قالها … اطلعي فوق
ليلي باستغراب.. ليه
ياسين…. سمعتي يلا
ليلي فهمت انو مش عاوزها تقعد في قعدة عاصي
وراحت طلعت علطول
شادية بصت علي ليلي اللي طلعت بهدوء وقالت… هي ليلي طلعت ليه احنا مش هنتعشا مع بعض
ياسين… ابقي ابعتي العشا فوق ياماما
وباسها علي راسها وراح يطلع هو كمان وهو بيقول… تصبحو علي خير
……………
تاني يوم
رنا راحت ل عاصي الشركة
عاصي اول ما شافها مسح علي وشه بغضب وقبل مايتكلم
قربت رنا عليه وقالت.. لو محليتش المصيبة اللي انا فيها دلوقتي. اقسم بالله هطلع علي مكتب باباك اللي جمبك ده وهقولة اني حامل في حفيده وعليا وعلي اعدائي
عاصي وهو بيحاول يهدي نفسه مسكها من ايدها وقال… تعالي الرواية بتنزل حصري عي صفحتي فريدة احمد قبل اي مكان
رنا… انت واخدني علي فين
عاصي… مش عاوزة تحلي المصيبة. انا هحلهالك
ونزل بيها من الشركة وزقها في العربية وطلع علي المستشفى
رنا… ممكن تفهمني انت موديني علي فين
عاصي مردش وهو سايق بغضب
بعد وقت قليل وقف قدام المستشفى ولف الناحية التانية فتح العربية وشدها من ايدها
رنا برعب… انت جايبني هنا ليه
عاصي… خايفة من ايه هاطمن علي البيبي بس.يلا
وخدها وطلع المستشفى
يتبع….
↚
رنا… انت واخدني علي فين
عاصي… مش عاوزة تحلي المصيبة. انا هحلهالك
ونزل بيها من الشركة وزقها في العربية وطلع بيها
رنا… ممكن تفهمني انت موديني علي فين
عاصي مردش وهو سايق بغضب
بعد وقت قليل وقف قدام المستشفى ولف الناحية التانية فتح العربية وسحبها من ايدها
رنا بصت علي المستشفى ورجعت بصتله … انت جايبني هنا ليه
عاصي… هاتطمن علي البيبي بس..
وهو بياخدها من ايدها… يلا ياقلبي نتطمن علي ابننا
وطلع المستشفى
ورنا طلعت معاه بثقة
وبعد ما دخلو عند الدكتورة وكشفت عليها اكدت الدكتورة انها حامل بالفعل
كانت رنا بتبص ل عاصي بانتصار لكن اتفاجأت لما قال للدكتورة…عاوزك تنزليها البيبي.. تعمليها عمليه اجـ هاض يعني
بصتله رنا بصدمة وقالت.. انت بتقول ايه
والدكتورة قالت.. نعم
عاصي… تعمليلها عملية اجهـ اض كلامي واضح
الدكتورة… اسفة حضرتك. انا مش بشتغل في العمليات دي
لكن عاصي قال… اعملي العملية والفلوس اللي تطلبيها انا تحت امرك
الدكتورة بغضب… حضرتك مابتسمعش. بقولك مابشتغلش فيها
عاصي قال… انتي هتعملي اللي بقولك عليه
ثم اكمل بتهديد… والا تعتبري نفسك من دلوقتي قاعدة في البيت لاني اقدر بكل بساطة اخلي مفيش ولا مستشفي تشغلك.. قولتي ايه. تشتري نفسك وتعملي العملية ولا تقعدي في البيت ومستقبلك يضيع
وقبل ما الدكتورة تنطق طلع فلوس كتير حطها قدامها
الدكتورة… ط طيب يعني انت ليه عاوز تمـ. وت ابنك
وبصت ل رنا اللي واقفة باين عليها الغضب بس خايفة تتكلم وقالت.. وحضرتك موافقة تجهـ ضي ابنك
عاصي بصلها بتحذير وبطريقة ترعب
رنا بلعت ريقها بخوف وهزت راسها للدكتورة بمعني ايوا
الدكتورة… طب ليه
عاصي .. مع انو ما يخصكيش بس هجاوبك.
وهو بيحاوط كتف رنا قال… احنا مأجلين موضوع الخلفة ده شوية. عرسان جداد وعاوزين نتبسط
وبص ل رنا.. مش كده ياقلبي
رنا هزت راسها
…..
مساءا
في شركة ياسين
كان في مكتبه واقف قصاد الشباك في ايده سيجارة وايده التانية كوباية شاي قاطعتو السكرتيرة لما دخلت وقالت.. ياسين بيه استاذة نادين بره عاوزة تقابل حضرت..
مكملتش السكرتيرة وكانت نادين دخلت بالفعل وهي في كامل شياكتها وقالت للسكرتيرة خدي الباب في ايدك
بصت السكرتيرة ل ياسين شاورلها ياسين تخرج
بص ل نادين وقال… ياتري ايه سر الزيارة
نادين وهي بتقرب عليه قالت.. وحشتني قولت اجي اشوفك.
بصت في عنيه وهي بتعبث في زارير قميصه بطريقة مغرية وقالت وهي باصة في عنيه.. هو انا موحشتكش
بعدها ياسين عنو بهدوء وقال… لا موحشتنيش يا نادين
بصتله نادين بغيظ لكن قربت عليه تاني وقالت… بس انت وحشتني
وهي بتقرب جامد علشان تبو، سه
وهي بتقول… وحشتني اوي. اوي يا ياسين
و غمضت عنيها وهي بتقرب شفـ ايفها من شفايـ فه
لكن اتفاجأت بكف شديد نزل علي وشها
فتحت نادين عنيها بصدمة وهي حاطة ايدها علي خدها وقالت… بتضربني يا ياسين.. بتضربني علشان بحبك
كملت وقالت… ياسين انا بحبك بحبك اوي وانت عارف. ومع ذالك روحت اتجوزت غيري. انت بتعمل معايا كده ليه. انت عارف اني طول عمري بحبك و
قاطعها ياسين بغضب… انا دلوقتي متجوز فاهمة. واظن قبل كده انا موعدتكيش بحاجة ولا قربتلك وخليت بيكي
.. امشي اطلعي برا يلا
نادين بصتله بغضب
ياسين وهو بيشاور علي الباب… يلاا
قاطعهم باب المكتب لما اتفتح ودخلت ليلي
…………….
عاصي وقف بالعربية ومعاه رنا قدام بيتها وبعد ماخرجو من المستشفى بعد ماعملت عملية الاجها. ض
عاصي… انزلي
رنا بصتله… فاكر ان بكده ليلي هترجعلك. تبقي غلطان ياعاصي
عاصي… ليلي مش هترجع وانا متأكد خصوصا بعد مااتجوزت اخويا. رجوعنا لبعض بقي مستحيل
رنا… طب لما انت عارف ليه عملت معايا كده. عاصي انت عارف اني بحبك وكنت مستعدة اعمل اي حاجة علشان ابقي معاك
عاصي… علشان كده روحتي خربتي بيني وبين ليلي
رنا… علشان بحبك. انا بحبك بجنون ياعاصي. حتي بعد كل اللي بتعملو فيا
عاصي… انتي عملتي كده علشان بتغيري من ليلي. مش علشان بتحبيني
رنا… لا انا بحبك بجد
لكن كملت بغل وقالت …و ايوا بغير منها وبكرهها. ليه تحبها هي وانا لا مع ان انا اللي بحبك اكتر. اشمعنا هي
عاصي بشرود ….اهي خربت ليلي بعدت ومبقتش معايا.
مسح علي وشه و بعدين خد نفس عميق وقال.. انزلي يارنا. واظن انا كده عملت اللي عليا. ياريت مشوفكيش تاني
……..
↚
عند ياسين
ليلي فتحت باب المكتب ودخلت اتفاجات ب نادين
ليلي قربت عليها وهي بتبصلها من فوق لتحت من غير ماتتكلم
ياسين قال… نادين ياليلي اكيد تعرفيها. احنا بينا شغل مشترك
ليلي وهي لسه بتبص ل نادين قالت.. طبعا عارفاها. بس احنا حاليا مفيش شغل جديد ايه سر الزيارة
نادين قالت… مفيش كنت معدية من قدام الشركة
وكملت وهي بتبص ل ياسين وقالت …. قولت اطلع ابارك ل ياسين
وبصت ليلي… الف مبروك
ليلي ببرود…. عقبالك
نادين… اه. ان شاء الله
……………
عند رنا بعد مانزلت من العربية وعاصي مشي كانت واقفة بتقول بغل… وحيات امي ماهسيبك تتهني بحياتك ياعاصي ولا احرق قلبها عليك
……..
عند ليلي كانت في شقة مع صحابها
ليلي واقفة في البلكونة وهي مغمضة عنيها وبستنشق الهوا
قربت نهي صاحبتها وقفت جمبها وهي بتشرب كوفي وقالت… لولو
فتحت ليلي عنيها وبصتلها
نهي… بقالك كتير مقطعانا
كملت بخبث.. حلو الجواز يا لوله
ليلي ابتسمت لانها عارفة انها بتهزر وده لان نهي عارفة بكل حاجة
نهي… قوليلي عاملة ايه وياسين عامل معاكي ايه
اتنهدت ليلي وقالت… ياسين عرف كل حاجة
نهي شهقت بصدمة… بتتكلمي بجد
ليلي هزت راسها
نهي… طب وعمل ايه. عمل معاكي ايه
ليلي… بهدلني طبعا
نهي… حقه
ليلي بصتلها بغيظ وبعدين قالت… اتفق معايا نتطلق بعد كام شهر
نهي… طب بيعاملك الزاي دلوقتي
ليلي… اكيد مش طايق يبص في وشي. بيعاملني بكل برود. بس قدام الناس بنتعامل كا اي زوجين عاديين.
سكتت نهي ثواني وقالت …. انتي لسه بتحبي عاصي ياليلي
ليلي…. مش عارفة انساه.. بس اكيد مش ندمانه عليه. لان عاصي عمره ماهيتغير. عاصي طول عمره بتاع ستات وخا. ين. خيا، نته مع رنا مكانتش اول مرة.. انا حبيتو واخلصتلو بس هو مقدرش ده.. نفسي انساه
نهي… بس عاصي بيحبك
ابتسمت ليلي بسخرية وقالت… بيحبني. بيحبني الزاي وهو كل يوم بيبات مع واحدة
………………….
تاني يوم في شقة عاصي
عاصي نايم علي بطنه بتعب قامت من جمبه بنت ودخلت الحمام اخدت دش وخرجت لبست وقربت قعدت جمبه علي السرير وهي بتصحيه… عاصي. حبيبي اصحي
فتح عاصي عينه بنوم… الساعة كام
البنت…. 12
عاصي قام… وانتي لسه هنا بتعملي ايه
البنت… انا ماشية بس قولت.. اصحيك الاول
عاصي وهو حاسس بصداع… قبل ماتمشي اعمليلي قهوة
البنت… حاضر
وقربت باسته
وراحت تعمله القهوة
…………………
تحت شقة عاصي كانت رنا واقفة جمب عربيته بعد ماقطعت فرامل العربية وهي بتقول بغل.. نتقابل في الاخرة بقا
……..
في اخر الليل
رجع ياسين من برا فتح الاوضة لقي ليلي نايمه وهي لابسه لبس مكشوف ورجليها كلها باينه شكلها كان مغري جدا
قرب ياسين وميل عليها وهو مغيب ولسه هيبوسها لكن فاق لنفسه و رجع مرة واحدة
اتنهد و مسح علي وشه بضيق من نفسه انو بيضعف بمجرد ما بيشوفها
ودخل الحمام اخد دش وخرح نام علي الكنبة
……
بعد حوالي الساعة 3 الفجر
فاق والد عاصي علي رنة تليفونه رد علي التليفون وبعدها قال بصدمة… انت مين وبتقول ايه
المتصل… حضرتك والد عاصي الوزان..ابن حضرتك عمل حادثة وحالته خطيرة في المستشفى
في اوضة ليلي وياسين قامو الاتنين بفزع علي صراخ شادية مامتهم اللي كانت بتصرخ بانهيار وبتقول… لا لا ابنييي عاصيي
جريو ياسين وليلي علي الصوت
ياسين… في ايه مالو عاصي
شادية…. اخوك. اخوك ياياسين عمل حادثة وبيقولو حالته خطيرة. اخووك بيروح ياياسين. ابني بيروح
واول ما ليلي سمعت كده قالت بزهول وهي حاطة ايدها علي قلبها وقالت .. عاصي
ووقعت فاقدة الوعي
بعد وقت كانت ليلي نايمة علي سرير في المستشفى وفي الاوضة التانية عاصي وهما برا واقفين بقلق وخوف مستنيين الدكتور يخرج لحد مااخيرا خرج الدكتور…كلهم جريو عليه بلهفة…. طمنا يادكتور
شادية… ابني كويس قول انو كويس يادكتور
الدكتور نزل راسه بحزن وقال… احنا عملنا كل اللي نقدر عليه.. للاسف
يتبع….
↚
في المستشفى كانو كلهم واقفين بقلق وخوف وهما مستنين الدكتور يخرج يطمنهم
وبعد وقت كبير اخيرا خرج الدكتور
كلهم قربو عليه بلهفة وهما بيقولو….طمنا يادكتور
شادية ببكاء…. ابني يادكتور حصلو ايه. هو كويس قولي انو كويس
وهي بتبص للدكتور برجاء انو يطمنهاا
بس كلهم الخوف امتلكهم لما الدكتور نزل راسه بحزن
وهو مش عارف يقولهم ايه
ياسين بعصبية … ماتنطق يادكتور. احنا علي اعصابنا.
الدكتور… للأسف
اول مالدكتور نطق الكلمة كلهم حسو ان قلبهم وقع
بس كان كمل الدكتور كلامه وقال… انه دخل في غيبوبة
شريف والده… يعني ايه.. طب ممكن يفوق امتا
الدكتور… مقدرش احدد حاجة زي دي.. ممكن يوم اسبوع شهر. او سنه او
وسكت
شادية بدموع.. يعني يادكتور يعني ايه. ابني حصله ايه ارجوك طمني وقولي
وكملت بخوف.. هو ممكن ميفوقش يادكتور
الدكتور…. ادعيله
…
بعد شوية
كان ياسين واقف مع الدكتور وهو بيبص بحزن علي عاصي من خلف الزجاج وهو جسمه كلو متوصل بالاجهزة
ياسين بص للدكتور وقال …. لو محتاج يسافر بره احنا ممكن نسفره
الدكتور… صدقني ياياسين بيه. هنا زي بره. مفيش اختلاف. واوعدك هنعمل كل اللي نقدر عليه. وان شاء الله يفوق ويرجع بالسلامة
………………
بعد ساعات
كانو قاعدين كلهم وبعد مااهل ليلي هما كمان جم يتطمنو علي عاصي ومامت ليلي اللي كانت جمب شهيرة وهي بتطمنها
قرب ياسين علي مامته وقال… يلا ياماما علشان تروحي
شادية وهي بتبكي قالت برفض…. لأ انا مش هسيب ابني ابدا وامشي. انا هفضل جمبه
ياسين…. معلش ياماما لازم تروحي ترتاحي وابقي تعالي بكرة. وبعدين قعدتنا هنا مش هتفيد بحاجة. يلا علشان خاطري
شريف… يلا ياشادية فعلا قعدتك هنا مش هتفيد
لكن شادية قالت بعصبية… مش هتحرك من هنا. لو عاوزين تمشو انتو روحو. لكن انا مش هتحرك من جمب ابني
شريف… مينفعش اللي بتعمليه ده. يلا وكمان علشان ليلي هي كمان تعبانة.
شادية… خد مراتك ياياسين وامشي
بص ياسين ل ليلي اللي قاعدة كان باين عليها التعب وقال.. محدش هيفضل كلنا هنمشي. يلا ياماما
وبعد ماياسين وصلهم رجع تاني المستشفى وفضل مع عاصي
………
تاني يوم
ياسين وولده قاعدين ياسين كان قاعد بشرود
شريف… بتفكر في ايه ياياسين
اتنهد ياسين وقال…حاسس ان حا، دثة عاصي مدبرة
شريف…. يعني ايه ممكن تبقي بفعل فاعل.. ومين ليه مصلحة يعمل كده
ياسين… احنا لينا اعداء كتير . اكيد حد منهم.. انا متأكد ان اللي حصل ده مش قضاء وقدر دا بفعل فاعل
شريف…. طب واللي عمل كده. اشمعنا عاصي
ياسين…. اكيد حد عاوز يحر، ق قلبنا عليه
شريف بحيرة … ومين ممكن يعمل كده
ياسين بغل…. ايا كان اللي عملها. هجيبو واقسم بديني ما هرحمو
…………..
في المستشفى
كان الظابط موجود وهو بيسألهم بعد ما الادلة الجنائية اثبتت ان الحدثة مدبرة بالفعل
الظابط ل شريف… تتهم مين بمحاولة قت، ل ابنك
شريف… مقدرش اتهم حد بعينه وانا مش متأكد انو هو اللي عملها
الظابط…. مش شاكك في حد طيب.. حضرتك ليك منافسين في السوق واكيد ليك اعداء. مش شاكك في حد
شريف… لا ياباشا
↚
الظابط… تمام احنا هنفضل في تحرياتنا لحد مانقدر نوصل للي عمل كده.. عن اذنكم
…………………
عند ليلي كانت راحت عند اهلها
دخلت اوضتها وهي بتتحرك في الاوضة فجأة لاقت نفسها بتفتح درج التسريحة وبتخرج منه سلسلة
مسكتها وهي بتبص عليها بحزن لأن السلسلةدي عاصي اللي كان جايبهالها
غمضت عينيها وهي بتفتكر
فلاش بااك
بحبككك ياعاااصيييي
كان بتقولها ليلي وهي راكبة ورا عاصي الموتيسيكل وهي محاوطة رقبته وهي في قمة السعادة وهي معاه
شوية ونزلو
وخدها ودخلو مكان و المفاجأة انو كان محضرلها حفلة عيد ميلادها اللي كان فيها جميع صحابهم
وقفت ليلي بزهول و بتبصله بفرحة وقالت… ايه ده
عاصي طلع علبة فيها سلسلة وبدأ بيلبسهالها وبيقول.. كل سنه وانتي معايا
ومسك ايدها باسها
حضنته بسعادة وهو بادلها الحضن بعدت وهي بتبصلو بحب وبتقول… بحبك اوووي
عاصي…. وانا بموت فيكي يالولتي. بعشقك
وبدأو صحابها يحتفلو بيها وهي مبسوطة جدا
باك
ليلي كانت دموعها بتنزل بحزن وهي ماسكة السلسلة وفجاة بقت تعيط اوي
دخلت مامتها وهي بتقول…. ليلي ا..
قطعت كلامها لما اتفاجأت بيها واقفة بتعيط
قربت عليها وحضنتها وهي بتقول…. مالك ياحبيبتي
ليلي كانت بتعيط وهي بتحضن في مامتها جامد وبتقول… تعبانة ياماما. تعبانة اوي
فهمت مامتها وقالت… للدرجادي بتحبيه ياليلي
رفعت ليلي وشها وقالت… خايفة عليه. خايفة يجرالو حاجة… انا مكرهتوش وعمري ماهتمني فيه حاجة وحشه
بصت ليها وبخوف.. هو ممكن عاصي مايفوقش ياماما
بصتلها مامتها ثواني وبعدين اتنهدت بتعب وحيرة وهي عاوزة تقولها..ليه ركبتي دماغك وروحتي تتجوزي اخوه وانتي عارفة انك هتتعبي كده
لكن سكتت لان لا الوقت ولا حالتها مكانوش يسمحو بكده ابدا
لكن قالت….. بإذن الله يفوق ويرجع بالسلامة لأهله
وكررت الكلمة تاني وهي بتفوقها… لأهله ياليلي
……
فات شهر وكان عاصي لسه في الغيبوبة ومش عارفين هيفوق امتا وكانو كلهم في حالة حزن شديد
ياسين وليلي مكانوش يعتبر بيتكلمو مع بعض
وياسين طول الوقت حزين علي اخوه وليلي كمان دايما حزينة وبتعيط بس كانت بتحاول متبينش ده قدام ياسين وكمان كانت بتحاول طول الوقت تبقي طبيعيه علشان اهله ميشكوش في حاجة
…
عند رنا
فجأة سمعو خبط جامد علي الباب مامتها فتحت اتفاجأت ب البوليس اللي هجم علي البيت
مامتها بخوف… انتو عاوزين مين
الظابط… ده بيت رنا كمال
رنا اول ماسمعت كده وشافتهم اتجمدت مكانها وهي بتبلع ريقها بخوف
مامتها بصت عليها ورجعت بصت للظابط وقال … ا ايوا. بتسالو علي بنتي ليه
الظابط… مطلوب القبض عليها.. بنتك متهمة بمحاولة شروع في قتـ، ل عاصي الوزان
مامتها بصدمة.. اييه. حضرتك بتقول ايه.. بنتي لايمكن تعمل كده
الظابط… لا عملت كده بالفعل الكاميرا جايبهاها وهي بتقطع فرامل عربيته
وبص للعساكر.. هاتوها
العساكر مسكو رنا وهي بتصرخ وبتقول.. معملتش حاجة. معملتش حاجة. الحقيني ياماما
ومامتها بتجري وراهم وبتعيط وهما واخدينها لكن كانو اخدها في البوكس وطلعو بيها علي القسم
….
في المستشفى
ياسين واقف مع الدكتور اللي بيطمنو علي حالة عاصي لكن فجأة
الممرضين خرجو من اوضة عاصي وهما بيجرو وبيقولو للدكتور.. المريض اللي جوا يا دكتور نبضه وقف
يتبع….
↚
عاصي قلبه ابتدي يقف وصوت الجهاز ابتدي يصفر والخط بقا مستقيم
وفي لحظة ماكان ياسين واقف مع الدكتور بيطمن علي حالة عاصي اتفاجأ بالممرضات خارجين من اوضة عاصي بهلع وبيقولو … المريض اللي جوا يادكتور نبضه وقف
في اللحظة دي حس ياسين انو هيقع من طوله وهو خايف يكون خسر اخوه بجد
فاق علي صوت الدكتور اللي كان بيقول …جهزي صدمات الكهربا بسررعة
وبدأ يحصل حاله فوضي وبيحاولو المسعفين يعملو الصدمات
و دخل الدكتور علطول وبقي يعملو الصدمات الكهربائية اكتر من مره وهو بيحاول بكل جهدو ينعش القلب من جديد
وياسين فضل واقف وهو في حالة لايثري ليها وهو بيبص عليه بخوف وقلق ودموعه في عنيه وهو شايف جسم عاصي بيتنفض تحت الصدمات الكهربائية
وبعد معاناة بيرجع ل عاصي النبض وبيتنهد الدكتور بارتياح
….
وبعد وقت كبير خرج الدكتور وهو باين عليه التعب وقال لياسين … الحمدلله قدرنا ننعش القلب من جديد
ياسين وهو بيتنهد بارتياح … الحمدلله… ممكن اشوفه
وقبل ماالدكتور يرفض ياسين قال.. خمس بس
وبالفعل دخل ياسين وقرب بدموع علي عاصي اللي نايم علي السرير في عالم تاني مش حاسس بحاجة
ميل وباسه علي راسه ومسك ايده بدموع وهو بيقول.. ارجع بقا باعاصي. وحشتني ووحشتني سخافتك
وغمض عينه ودموعه بقت تنزل بحزن
وفجأة وهو ماسك ايده حس بإيد عاصي بتتحرك
فتح ياسين عينه بدهشه وهو مش مصدق
وعاصي بدا يفتح عينه ببطئ
ياسين مد ايده يحركها علي وش عاصي وهو بيقول عاصي. عاصي. انت سامعني. رد عليا ياحبيبي
لكن عاصي مكانش فايق كويس
وياسين علطول قام ينده الدكتور اللي دخل بسرعة يكشف عليه
خرج الدكتور بعد ماكشف علي عاصي وقال ل ياسين بفرحة… الحمدلله عاصي فاق وبقي كويس وبعد ساعة هيتنقل غرفة عادية
ياسين بفرحة… الحمدلله. الحمدلله.
وهو بيشكر ربنا
…………………..
في الفيلا
ليلي قاعدة مع مامت ياسين وفجاة قاطعهم رنة التليفون وكان ياسين ردت شادية وثواني قالت بفرحة… بجد. بجد ياياسين يعني. يعني عاصي فاق وبقي كويس
قامت ليلي بفرحة اول ماسمعت كده وهي مش مصدقة
شادية…انا جاية حالا
وقفلت مع ياسين وهي بتقول بفرحة…عاصي فاق ياليلي.عاصي فاق
حضنتها ليلي بفرحة وقالت…الحمدلله.. حمدالله علي سلامته ياطنط
….
وبعد وقت كانت شادية وصلت المستشفى ودخلت عند عاصي اللي اتنقل غرفة عادية وبقت تحضنه وتبوسه في وشه كله وهي مش مصدقه انو بقا كويس وفاق خلاص بعد اكتر من شهر في غيبوبة
شادية وهي بتبوس ايده …. حمدالله علي سلامتك ياحبيبي
عاصي بتعب… الله يسلمك ياماما
…….
اما ليلي محبيتش تروح ل عاصي المستشفى علشان ياسين مايحسش انها لسه بتحبه وملهوفة عليه لكن كانت مبسوطة انو فاق وبقي كويس
………
عدت الايام وكان عاصي لسه في المستشفي لان كان في كسور في جسمه وبعد كام يوم بدا عاصي يتحسن اكتر والدكتور كتبلو علي خروج وخرج من المستشفى مع اهله
وصلو البيت وياسين سنده لحد اوضته وساعده ينام علي سريره
عاصي… انا متشكر اوي ياياسين
ياسين… علي ايه ياهبل
عاصي ابتسم وقال… علي وقفتك جمبي انت مسبتنيش لحظة. ربنا يخليك ليا
اتنهد وقال… انا بحس انك ابويا مش اخويا. طول عمري بتسند عليك. انا من غيرك ولا حاجة
ميل ياسين وباسه علي راسه وقال… ربنا ميحرمناش من بعض ابدا
↚
خرج ياسين من اوضة عاصي وسابه يرتاح لكن عاصي منامش قام بتعب وبقي يفكر وهو بيستعيد كل اللي عملو في حياته والمعاصي اللي كان بيرتكبها
غمض عينه بندم ودموعه بقت تنزل وهو بيدعي ربنا يسامحه وهو بيتخيل لو كان ما،، ت علي معصية كان هيقابل ربنا الزاي
فتح عينه وهو بيحمد ربنا وبيشكره ان اداله فرصة يعيش علشان يتوب وما اخدوش علي معصية وبقي متاكد ان دي اشارة علشان يتوب ويرجع ل ربنا ويبعد عن اي معصية
قام وقف بصعوبة وقرر ان لازم يتوب خلاص وقام اتحرك ناحية الحمام بصعوبة وهو كله عزيمة انه يرجع ل ربنا
ودخل اتوضأ ونزل
قابلته شادية… علي فين ياعاصي.. قومت ليه من السرير. انت تعبان ياحبيبي لسه ولازم ترتاح
مسك عاصي ايدها وباسها وقال … انا كويس ياماما اتطمني
واتحرك ناحية الباب علشان يخرج
وقفته شاديه…. ياعاصي انت لسه تعبان.. طيب هتروح فين بس
عاصي… متقلقيش.. هروح المسجد وهرجع علطول
وخرج وسابها في حالة زهول لانه عمره ماكان بيصلي اول مرة يفكر يروح المسجد
لكن قالت… ربنا يرضي عليك ياحبيبي
……………
وصل عاصي للمجسد ودخل يصلي وفضل يدعي ربنا يسامحو ويغفرله وهو بيبكي وندمان علي كل معصية ارتكبها في حياته
………………..
في اخر الليل رجع ياسين وطلع علي اوضته
فتح الباب ودخل بهدوء بس اتفاجأ ب ليلي اللي نايمة علي السرير وواضح انها تعبانة لانها كانت بتتكلم كلام
مش مفهوم عمالة بتهلوس قرب حط ايده عليها كانت حرارتها عاليه جدا.
ياسين… ليلي. اصحي
ليلي وهي بتمسك فيه ومغمضة عنيها قالت… انا سقعانة اوي
ضمها ياسين ليه وهو بيمشي ايده علي شعرها وبيقول… فوقي ياليلي
فتحت عيونها بتعب وقفلتها تاني وهي بيتقول انا.انا سقعانة.. احضني جامد. انا سقعانة اوي
وهي بتدخل في حضنه
فضل ياسين يضمها ليه وهو بيحاول يدفيها
وبعدين فك ايده من عليها برفق وغطاها كويس وقام
اتجه للدولاب و اخد جاكيت من هدومها وقرب لبسهولها وبعدين شالها ونزل بيها فتح العربية ونزلها برفق في العربية وطلع بيها علي المستشفي
…
بعد وقت
كان راجع بيها علي الفيلا بعد ما كشفلها
وهو سايق اتفاجأ بيها بتتمسح فيه وهي بتحط راسها علي كتفه بص عليها كانت صاحية بس مغمضة عنيها ياسين رفع وشها ليه فتحت عنيها وهي بتبصله وابتسمت بتعب ورجعت غمضت تاني
وبعد وقت كان وصل البيت وهي كانت نامت في الطريق نزل من العربية ولف فتح الجمب التاني وشالها وطلع بيها علي اوضتهم نزلها علي السرير وغطاها كويس وشغل ليها الدفاية وراح نام علي الكنبة
……………….
عدت الايام ليلي كانت طول الوقت بتحاول ماتشوفش عاصي ولما كانت بتشوفه موجود معاهم في البيت كانت بتطلع علي اوضتها مكانتش بتقعد في وجوده ابدا وكمان واحدة واحدة لقت نفسها ومن غير ماتحس بتقرب من ياسين لكن ياسين كان زي ماهو معاها كان دايما بيتجاهلها وبيعاملها ببرود وده كان مضايقها جدا
اما عاصي قرب اوي من ربنا ومبقاش يسيب فرض وبطل يسهر ويروح اي اماكن مقرفة فيها خمر،، ة وبطل العلاقات المحرمة
………
في مطعم فخم جدا دخل ياسين وليلي اللي كان عندهم عشاء عمل مع رجال اعمال مهمين جدا وبما ان ليلي شغالة مع والدها ويعتبر هي اللي بتدير شركته وكمان بينهم شراكة مع ياسين ف كان طبيعي تكون معاه
دخلو وقربو سلمو عليهم وقعدو
وفي وسط ماكانو قاعدين ياسين جالو تليفون مهم واضطر يقوم يرد بعيد
شوية وقامت نادين اللي كانت موجودة هي كمان وبعد مااستاذنت بحجة انها هتروح الحمام اتحركت وهي بتدور بعنيها علي ياسين
خلص ياسين المكالمة وفضل واقف مكانه وهو بيدخن سيجار طفي السيجارة وبيلف اتفاجأ ب نادين قدامه
قربت نادين عليه وقالت بدون مقدمات… انا عرفت ان انت وليلي هتسيبو بعض
كملت وقالت…. معرفتش لسه السبب بس مش مهم. المهم ان انا مبسوطة اووي ان انت خلاص هترجعلي.
ابتسمت وهي بتقرب ليه جامد وبتقول انت عارف اني بحبك اوي من زمان طول عمري بحبك ياياسين وبتمني اكون مراتك وحضنته وهي بتقول… بحبك اوي ياسين. اووي
في اللحظة دي كانت قامت ليلي هي كمان تشوف ياسين اللي كانت ملاحظة انو اتأخر بس مجاش في دماغها ابدا المنظر اللي شافته اتجمدت ليلي مكانها وهي شايفة نادين
حاضنة ياسين وياسين اللي كان متفاجأ من حركة نادين ولسه هيدفعها بغضب لكن لمح ليلي بطرف عينه واقفة ودموعها في عنيها ف علطول رفع ايده وبدا يحركها علي شعر نادين وهو بيضمها لحضنه وهو عامل نفسه مش شايف ليلي ولا واخد بالو انها واقفة شايفاهم
يتبع….
↚
اتجمدت ليلي في مكانها والدموع في عنيها وهي شايفة ياسين جوزها ونادين حاضنين بعض
نادين حاضنة ياسين وياسين اللي كان متفاجأ من حركة نادين ولسه هيدفعها بغضب لكن لما لمح ليلي بطرف عينه واقفة ودموعها في عنيها رفع ايده وبدا يحركها علي شعر نادين وهو بيضمها لحضنه وهو عامل نفسه مش شايف ليلي ولا واخد بالو انها واقفة وشايفاه
مقدرتش ليلي تقف اكتر من كده وهي شايفة المنظر قدامها كانت حاسه ان رجليها مش شايلاها و هيغمي عليها
مسحت دموعها ولفت ومشيت علطول وهي مصدومة
وبمجرد مااتحركت دفع ياسين نادين اللي مشافتش ليلي اساسا لان ضهرها كان ليها
دفعها ياسين بغضب علي الحيطة وبإيده اللي كان بيحركها علي شعرها مرة واحدة بقت ماسكه شعرها جامد
وقالها بتحذير وهو بيشدد علي شعرها … لأخر مرة هحذرك.. حركاتك القذ،، رة دي متكررش معايا تاني. فاهمة.. والا اقسم بالله هتشوفي مني معاملة هخليكي تكرهي نفسك
…………
اما ليلي فكانت رجعت قعدت معاهم علي الترابيزة وهي بتحاول بقدر الامكان تكون طبيعية لان من جواها كانت حاسة ب نا، ر مشتعلة. حاسة بغيرة مش عارفة ايه سببها
كانت مستغربة نفسها جدا هي ليه اتضايقت كده وليه حست انها غيرانة بمجرد ماشافته بيلمس واحدة تانية
لكن حاولت تنفض اي افكار من دماغها وهي بتفوق نفسها
وهي بتقول لـ نفسها فوقي ياليلي انتي مش بتحبيه
ياسين كمان رجع وقعد ووراه بشوية رجعت نادين هي كمان اللي قعدت وهي بتبص ل ليلي بحـ قد وغـ ل
وبرغم ان ليلي كمان كانت عاوزة تحرقها الا انها تصنعت البرود وكأنها مشافتش حاجة وكملت القعدة عادي جدا
………………
تاني يوم كانت مع صاحبتها وكان باين عليها الضيق جدا
بعد ماحكتلها علي اللي شافته
نهي… وانتي متضايقة ليه ياليلي
ليلي بندفاع …. نعم!!!… دا جوزي..
نهي…. وانتي مش بتحبيه.. ايه بقا اللي مزعلك ومضايقك اوي كده.
ليلي…. عاوزني اشوفه بيحضن واحدة وابقي عادي!!!!
نهي… اه المفروض تبقي عادي والموضوع ميبقاش فارق معاكي اساسا
كملت بخبث…. الا اذا بقا بتحبيه… هو انتي حبتيه ياليلي؟؟
ليلي… لا طبعا
نهي…. طب تمام. ايه بقا مش فاهمة اللي مضايقك بصراحة
ليلي…. انا متضايقة علشان شكلي العام. احنا قدام الناس هو جوزي وانا مراتو.. فهمتي
نهي… لا مفهمتش
كملت بثقة…. انا مش فاهمة غير حاحة واحدة بس وبما اني فهماكي اكتر من نفسك ياليلي. بقولك انتي بتحبيه والغيرة اللي انا شايفاها في عنيكي دي مش بتقول غير انك بتحبيه
ليلي… بطلي تخاريف.. كل الحكاية زي ماقولتلك اللي فارق معايا شكلي وكرامتي وبس
…………………..
تاني يوم صباحا
في الشركة
عاصي قاعد في مكتبه مغمض عينه وسرحان قاطعه دخول السكرتيرة اللي قفلت الباب وقربت عليه جامد وهي بتقول… حمدالله علي سلامتك ياعاصي بيه
عاصي… الله يسلمك .. خلصتي الورق اللي معاكي
السكرتيرة وهي بتقرب اكتر حطتهم قدامه وقالت… اه. اهم
مسكهم عاصي وهو بيقلب فيهم
السكرتيرة وهي مركزة معاه وبتبصله بحب قالت … متعرفش انا كنت زعلانة عليك الزاي. كنت خايفة عليك جدا وانت تعبان وكنت دايما عيلك تقوم بالسلامة.. متتصورش فرحت الزاي لما خفيت ورجعت بالسلامة. حسيت ان روحي رجعت
عاصي وهو بيبص في الورق… شكرا يا علا
علا وهي ملاحظة تجاهله ليها ميلت عليه وقالت … هو انا موحشتكش
مدت ايدها تحركها علي صدره بإغراء… طب مش محتاجني النهاردة.. مش واحشاك ياعاصي.. انتي واحشني
اوي..
↚
قاطعها عاصي لما شال ايدها بهدوء وقال… خليكي في شغلك ياعلا
علا… بقولك واحشني وواحشني حضنك اووي.. انا ممكن اجيلك الشقة النهاردة و
عاصي بغضب… رووحي شغلك
علا باستغراب لانه اول مرة يعاملها كده قالت بشك… هو انت اليومين دول شايفلك واحدة غيري ولا ايه
كملت بحيرة… بس دا العادي بتاعك لكن في نفس الوقت دايما مكنتش بتستغني عني. فيه ايه بقا. مين دي اللي خلتك نسيتني. لقيت اللي تدلعك اكتر مني. خلاص مبقتش عاوزني
عاصي…. لا انتي ولا غيرك. انا بطلت القرف ده.. ياريت انتي كمان تبطلي وتتوبي محدش ضامن عمره.. ويلا علي شغلك
كمل بتحذير.. ومن هنا ورايح… تحترمي نفسك. لو عازة تكملي في الشركة هنا. تلمي نفسك
………..
في اوضة ليلي وياسين
ليلي قاعدة علي السرير بشرود وياسين في البلكونة بيدخن سيجار طفاها ودخل اخد الجاكيت لبسه وهو متجاهلها
ليلي كانت بتبص عليه ومرة واحدة قالت… ياسين
ياسين وهو بيلبس في ساعته… ايه
ليلي قامت اتحركت ناحيته ووقفت قدامه وقالت… هو. هو انت مبقتش تحبني
وهي بتبصله ومستنيه الاجابة بس مستنتش كتير لان رد
ياسين علطول وقال… لا
ليلي…. يعني ايه لا
ياسين…. لا مبقتش بحبك
ليلي…. معقول.. مبقتش بتحبني بجد
ياسين.. اه بجد
ليلي…. الزاي. هي بالبساطة دي. يعني عادي تكون بتحب حد وبتعشقه وبسهولة كده تنساه.. هو في حد كده
ياسين قال …. ايوا فيه . انا. انا مبقتش بحبك ياليلي
ليلي…. بس انا مش مصدقاك
ياسين…. براحتك
ولسه هيتحرك ليلي وقفته وهي بتبص في عيونه زقالت.. انت استحالة تنساني. انت لسه بتخبني ياياسين
ياسين…صدقيني نسيتك. وبعدين انا اكتشفت اني مكنتش بحبك دا كان مجرد اعجاب.
ليلي وهي مش داخل عليها كلامه… بجااد
ياسين هز راسه وقال… بجد ياليلي..ودلوقتي صدقيني مبقتش بشوفك
لكن ليلي ابتسمت و بصتله بتحدي وقالت بثقة قدام شفايفه… مش مصدقاك ياياسين.. انت بتحبني. وبتعشقني. بتعشقني ياياسين
بعدت وسابته وهي بتقول…. واستحالة تنساني بسهولة كده
حركت صباعها ناحية قلبه وقالت بكل ثقه.. انا ساكنة جوا هنا
واتحركت ناحية الحمام وهي بتمشي بكل دلع
ياسين بلع ريقه برغبة من منظرها كانت لابسه شورت ضيق وفوقه بلوزه كات حمالات رفيعه
ياسين كان بيبص عليها غصب عنه وهو بيقول في نفسه… يخربيت جسمك الكرباچ
فتحت ليلي باب الحمام وقبل ماتقفله لفت وغمزتله وهي بتبعتله بوسه وقفلت الباب وهي سايباه واقف بيقول في نفسه…هتعملي فيا ايه اكتر من كده ياليلي يخربيتك انتي خطر
وبعدين فاق لنفسه لما افتكر عاصي واتنهد بخنقة واخد تليفونه ومفاتيحه وخرج
……………………………
مرت الايام
كانت ليلي بتتعمد طول الوقت تلبس لبس مكشوف جدا قدامه ودايما كانت بتحاول تغريه كان واحشها نظرته ليها بتاعت زمان اللي كانت كلها عشق بمجرد مابيشوفها
لكن ياسين طول الوقت كان بيحط حدود بينه وبينها ومكنش بيسمح لنفسه يبصلها ابدا بنفس النظرة دي برغم انه كان بيضعف لما بيشوفها وبيشوف حركاتها اللي تتجنن اي راجل لكن كان بيتعمد يتجاهلها وكان بينفض اي افكار في دماغه وطول الوقت كان بيفوق نفسه انه مش هينفع يكمل معاها ايا كان ودايما فكرة انها واخوه حبو بعض في يوم من الايام مكنتش بتروح من دماغه
…..
وفي يوم
راحت ليلي الشركة عند ياسين ودخلت المكتب اتفاجات بيه قاعد هو وسكرتيرته بيشتغلو بهدوء
قربت وقعدت علي الكنبة اللي في المكتب وهي مستنياهم يخلصو الرواية بتنزل حصري علي صفحتي الشخصيه قبل اي مكان
وبعد شوية قامت السكرتيرة من علي الكرسي اللي قدام ياسين وقربت عليه وهي بتوريله الملفات اللي في ايدها
كان ياسين بيبص فيهم بتركيز والسكرتيرة واحدة واحدة بقت تقرب عليه جامد لحد مايعتبر كانت لازقة فيه وهي عاملة نفسها بتقلبلو في الملفات وبتوريه الشغل
ياسين لاحظ ده ف رفع وشه وبصلها بنظره حادة بعدت السكرتيرة بحرج
كل ده وليلي قاعدة ملاحظة
وياسين مضي علي الملفات والسكرتيرة اخدتهم وقالت..عن اذن حضرتك
واتحركت ولسه بتفتح في الباب علشان تخرج
وقفتها ليلي لما قالت…. استني
وقفت ولفت ليها… ايوا يامدام ليلي
قامت ليلي وقربت قعدت علي الكرسي قدام ياسين وقالت ببرود
لمي حاجتك وانزلي الحسابات خدي حسابك وامشي من الشركة.. انتي مرفوضة
يتبع….
↚
ايه اللي عملتيه ده!!
قالها ياسين بغضب مكتوم ل ليلي اللي ردت بنفس برودها وقالت… عملت ايه
ياسين…. الحركة اللي عملتيها دي متتكررش تاني فاهمة
ليلي لسه هتتكلم
قاطعها بجمود وغضب…. فاهمة
ليلي بلعت ريقها…فاهمة
ياسين… انتي الزاي اساسا تعملي كده وتاخدي قرارات وانا موجود..
وبغضب… مش مالي عينك
ليلي.. انا اسفة مكنتش اقصد.. بس
قاطعها ياسين …. اسمعي انا محبيتش اصغرك قدامها لكن
وكمل بتحذير… لو فكرتي تعملي اي حركة زي كده تاني متلوميش غير نفسك. لاني هزعلك بجد
هنا ليلي اتعصبت جدا وقالت بغيرة واضحة …. كنت عاوزني اعمل ايه وانا شايفاها لازقة فيك وعمالة بتتمايع ولا كأني موجودة . انت مخدتش بالك كانت بتتلزق فيك الزاي. ولما ده بيحصل قدامي. ياتري بقا من ورايا بيحصل ايه
ياسين…نعم!!… وانتي ايه اللي مضايقك اوي كده مش فاهم. . انتي مالك ياليلي.. يخصك في ايه
ليلي بسرعة… يخصني طبعا.
وفجأته لما كملت وقالت.. لأني بحبك
واتفاجأ اكتر لما قربت با، ستو بجنون
وهي بتقول.. بحبك ياياسين.
وهي بتبو، سه بجنون ولهفه
لكن ياسين بعدها عنه بهدوء وقال.. روحي امشي ياليلي
اتضايقت ليلي من رد فعلو وقالت وهي بتمسك وشه وبتخليه يبصلها … انت ليه بتعمل معايا كده.. ليه..بصلي وقولي.. لما انت بتحبني بتعمل ليه كده.. تجاهلك ليا وبرودك معايا انت متعرفش بيعملو فيا ايه .. ليه بحس انك عاوز توجعني..
كملت بخنقة وقالت…. انا شوفتك لما كنت انت ونادين حاضنين بعض. معقول تكون نسيتني وحبيتها
هزت راسها برفض وهي بتحاول تطرد الفكرة من دماغها ورفعت ايدها وبدات تحركها علي وشه وقالت بثقة… اكيد لا انت بتحبني انا.. صح بتحبني انا. وبتعمل كده بس علشان تضايقني مش اكتر
ياسين نزل ايديها وقال…لا انا فعلا مبقتش بحبك ياليلي. صدقي ده. شيلتك من دماغي من زمان. لان استحالة يكون في بينا اي حياة مشتركة. كل اللي بينا دلوقتي الكام يوم اللي متفقين عليهم..يخلصو وكل واحد يروح لحاله. وكمان لو لقيت الوقت مناسب قبل مايخلصو هعلن عن انفصالنا علطول مش هستني
بصتله ليلي بدموع
واتحركت اخدت شنطها من علي الكنبة ومشيت وهي موجوعه منه
وهو فضل مكانو بيبص علي اثرها بشرود
غمض عينه بغضب من نفسه ومسح علي وشه بضيق من طريقته معاها لكن عقله كان بيقوله هو دا الصح لانه استحالة يكون في بينهم علاقة حب وجواز بعد ماكانت بتحب اخوه
وبرغم اعترافها بحبه ومحاولاتها معاه الا انه كان شايف انه استحالة يكمل معاها لانه ببساطة غير متقبل فكرة انها كان مع اخوه قبله مكانش قابلها علي رجولته لانه كل مابيشوفها بيشوف اخوه عاصي وتخيلات في دماغه انه قرب منها ولمسها افكار كتير مكنش بيتخطاها ابدا
……..
تاني يوم
كانو كلهم متجمعين علي السفرة
شادية قالت… ايه ياليلي مش ناوية تفرحينا بخبر حلو
انا عاوزة حفيد بقا.
معرفتش ليلي ترد لكن بصت ل ياسين اللي قال..ان شاء الله ياماما لما ربنا يأذن
ليلي… طيب عن اذنكم
وقامت طلعت علي اوضتهم
بعد شوية دخل ياسين
بصتله ليلي كانت بتتحرك في الاوضة بضيق… هو انت هتفضل كده كتير.. ياسين ارجع معايا زي الاول. ممكن
وقبل ما يرد راحت قالت علطول… نرجع زي الاول بس
كملت بصعوبة…صحاب واخوات.بلاش تجاهلك ده.
ياسين.. ان شاء الله
وراح يتحرك وقفته وقالت… هنرجع. اتفقنا. ماشي. قول ماشي
ابتسم وقال .. ماشي ياليلي
…………..
↚
بعد اسبوع
دخلت ليلي المكتب عند ياسين وفي ايدها ملفات
كان ياسين واقف قصاد الشباك بيدخن بشرود
حطتهم علي المكتب وقربت عليه حضنته من ضهره
لف ياسين ليها راحت ابتسمت ابتسامة جميلة و قالت وهي بتتحرك ناحية المكتب وبتاخد الملفات.. بص المشروع ده كويس جدا هنبتدي نشتغل فيه الفترة دي
اخد ياسين منها الورق وبص عليه بصه سريعة وقال.. شكلو كويس
ليلي… هطلب القهوة ونقعد ندرسه مع بعض
بعد شوية كانو قاعدين بيدرسو المشروع بتركيز
شوية وليلي قامت من علي الكرسي وراحت جمبه علي الكنبة وواحدة واحدة بقت تقرب جمبه اكتر لحد مالزقت فيه وهي عاملة مركزة في الورق
ياسين كان واخد بالو من حركاتها رفع وشها بصباعه وهو بيبصلها.
ابتسمت بكسوف مصطنع
وهو وابتسم بيأس من تصرفاتها
……………..
تاني يوم كانت واقفة في البلكونة سرحانة قاطع شرودها لما لاقيته داخل بعربيته
راحت علطول دخلت وهي بتبص علي نفسها في المرايه وعلي لبسه كان مقفول شوية راحت علطول غيرته ولبست لبس قصير ومفتوح من فوق وهي قاصدة تظهر كده قدامه ووقفت تظبط شعرها بعد ماحطت ميكاب هادي جدا وبسيط وهي بتبص علي نفسها برضا
دخل ياسين كانت علي السرير وهي عاملة انها بتقلب في تليفونها اول ماشافها بهيأتها دي بلع ريقه بصعوبة وهو بيقول في نفسه الصبر من عندك يارب
لانها كانت لابسه لبس مكشوف جدا ونايمة علي السرير بطريق مغرية
ياسين… احم. مساء الخير
واخد المخدة وراح ينام علي علي الكنبة وهو بيحاول مايبصلهاش
لكن ليلي قامت وقربت عليه وهي بتقول… ممكن تسهر معايا . انا قاعدة زهقانة اوي.. ايه رايك نسهر مع بعض. نشوف فيلم سوا يعني.
ياسين… ليلي احنا
لكن ليلي قاطعته وقالت… علشان خاطري
وقبل مايتكلم قالت… هحضر الفيلم. ماشي
بعد شوية كانو قاعدين بيتفرجو علي فيلم اجنبي رومانسي
ليلي حطت راسها علي كتفه وهي مندمجة مع الفيلم
وبعد وقت كانت بتقفل عينها و بتروح في النوم
ياسين لما حس انها بنتام حرك ايده علي خدها وقال بهدوء … ليلي. قومي نامي علي السرير
ليلي برفض وهي بتدخل في حضنه قالت.. لا انا هنام جمبك هنا علي الكنبة
ياسين… مينفعش. يلا ياليلي روحي نامي علي السرير
ليلي…ليه مينفعش الكنبة كبيرة ووخدانا عادي اهو
ياسين… انا مش بتكلم علي كبيرة ولا صغيرة انتي عارفة قصدي
ليلي… بس انا عاوزة انام في حضنك
وثواني وكانت راحت في النوم وهي متعمدة تنام في حضنه
كان ياسين بيتاملها وهي نايمة ملامحها اللي بتخطفه. كل حاجة فيها بتشدو وبتجذبو ليها
رفع ايده وبدا يحركها علي شعرها بحب وهو بيقول في نفسه.. مكنتش اتخيل ابدا تكون في حضني وبين ايديا وتبقي متحرمة علي ياليلي. نفسي فيكي ومش قادر المسك
اتنهد وقام وهو بيشيلها برفق واتجه بيها للسرير ونزلها ولسه هيبعد لكن ليلي وهي مغمضة عيونها شدتو عليها وهي بتقول… متبعدش ياياسين..
فتحت عيونها وقالت… انا بحبك اووي. وعايزاك. كل حاجة فيا عاوزاك ياياسين كل حاجة فيا محتاجة لمستك. بحبك
وهي بتشدو عليها اكتر
مقدرش ياسين يسيطر علي مشاعره اكتر من كده
وبدون وعي قرب علي شفا،، يفها برغبة وبدأ يبو،، سها وهي غمضت عيونها باستمتاع وهي بتتفاعل معاه و
يتبع….
↚
نزلها في السرير ولسه هيبعد لكن ليلي شدتو عليها وهي بتقول… متبعدش ياياسين… انا بحبك اووي. وعايزاك. كل حاجة فيا عاوزاك. كل حاجة فيا محتاجة لمستك. بحبك يا ياسين
وهي بتشدو عليها اكتر
مقدرش ياسين يسيطر علي مشاعره اكتر من كده
وبدون وعي قرب علي شفا،، يفها برغبة وبدأ يبو،، سها وهي غمضت عيونها باستمتاع وهي بتتفاعل معاه
وبعدين……
……………………………..
صباحا
ياسين واقف في البلكون بيدخن بشراهة وهو ندمان علي اللي حصل، غمض عينه بغضب من نفسه وهو بيقول لنفسه غبيي
خرجت ليلي من الحمام بالبورنص
بصت عليه كانت حاسة انو ندمان. اتنهدت وقربت عليه
ليلي بهدوء … ياسين
لف و بصلها من غير مايتكلم
ليلي بصعوبة.. هو انت للدرجادي ندمان انك قربت مني
ياسين بندم… انا مش عارف ده حصل الزاي. دماغي كانت فين
غمض عينه وهو بيمسح علي وشه بغضب فتح عينه وهو بياخد نفس عميق و رجع بص قدامه وهو بيقول… اللي حصل ده مكانش لازم يحصل ابدا.
بصلها وقال… مكنش المفروض يحصل ياليلي
ليلي… ليه.. انا مراتك. فيها ايه
ياسين بعصبية… مينفعش
ليلي..بس احنا ممكن ندي لحياتنا فرصة مع بعض. ليه لأ خصوصا ان انت لسه بتحبني.ومتنكرش لاني مش هصدقك. وانا كمان حبيتك. حبيتك اوي ياياسين
ياسين… احنا عمرنا ماهيكون في بينا حياة مشتركة ياليلي. استحالة..حتي لو لسة بحبك. انا عمري ماهنسي انك كنتي مع اخويا في يوم من الايام
ليلي بدموع… ليه. ليه مش قادر تنسي الماضي
ياسين… علشان ميتنسيش ياليلي.هيفضل طول عمره قدامي. هفضل طول الوقت شايفك حبيبة اخويا. الزاي عاوزني اكمل و اتبسط معاكي وانا عارف ان اخويا بيحبك. وانتي بتحبـ.
ليلي قاطعته… لا. انا نسيت عاصي. نسيته صدقني. مبقتش بفكر فيه ابدا. انا اكتشفت ان اللي كان بيني وبين عاصي ده مكانش حب. لانه لو كان حب مكنتش هنساه..دا كان اعجاب او تعود.. اتعلقت بيه في فترة..لكن مش حب لأني فعلا نسيته.. وبعدين انا من يوم ماشوفت خيانته وانا مسحته من حياتي . حتي لو كنت لسه بحبه عمري ماكنت هرجعله. ياسين. احنا من وقت ما انفقنا انا وانت علي الجواز و كنت عارفة ان بمجرد ما الخطوة دي تتم رجوعنا انا وهو هيكون مستحيل.ومع ذالك كملت لأنه كان بالنسبالي انتهي.انا وعاصي عمرنا ماهنكون لبعض حتي لو لسه بحبه. تخيل بقا ان مبقتش بحبو اصلا.
مسكت ايده وقالت بحب… انا بحبك انت و عاوزة اكمل حياتي معاك انت ياياسين. انا متأكدة ان حبي الحقيقي هو انت.. ادي حياتنا فرصة ياياسين ارجوك
اتنهد وقال…مينفعش ياليلي.لان بمجرد ان كان فيه بينك وبين عاصي علاقة قبل كده.عمري ماهتخطاها ابدا وافرضي كلامك صح وانك نسيتيه..انا متأكد ان عاصي لسه بيحبك
ليلي…عاصي مش بيعرف يحب. عاصي بتاع مزاجو
ياسين… عارف بس دا مالوش علاقة.عاصي بيحبك فعلا ومش ناسيكي. وانا استحالة اشوف في عينه نظرة حب ليكي ويكون عادي بالنسبالي.
ليلي… طب احنا ممكن نسيب البيت هنا ونسكن في مكان تاني بعيد وهو مش هيشوفني ولا انا هشوفه
ياسين.. وتفتكري دا هيغير حاجة. ليلي انا مش هقبل ده علي نفسي ولا رجولتي ومش هبني ساعدتي علي حزنه
اتنهد وقال.. اسمعي ياليلي.احنا مش هيكون في بينا حياة مشتركة ابدا مهما يكون . انتي بالنسبالي متحرمة عليا وعلشان كده انا شايف ان خلاص الوقت ده مناسب ان كل واحد فينا يروح لحاله
واتنهد وقال.. انتي طالـ..
قاطعته ليلي لما حطت ايدها علي بوقه وهي بتقول.. لأ ياياسين. انا مش عاوزة اتطلق. ارجوك متنطقهاش
لكن ياسين نزل ايدها بهدوء وقال… مش هينفع.. قولتلك احنا حياتنا مع بعض مستحيلة.. انتي طالق. طالق ياليلي
وسابها واخد تليفونه ومفاتيحه وخرج من الاوضة علطول ونزل
وهي قعدت علي السرير وفضلت تبكي
ياسين طلع بعربيته علي الشركة وهو مهموم وقلبه واجعه عليها وعلي نفسه. بيعشقها بس مش قادر يتخطي علاقتها مع اخوه. مش شايف غير انها متحرمه عليه
اما ليلي ف فضلت ساعات بتعيط بحزن علي حالها لحد مامسحت دموعها وقامت جابت الشنطة وبدأت تلم هدومها بوجع
….
↚
بعد وقت
كانت رجعت بيت اهلها
مامتها بخضة اول ماشافت دموعها .. ايه اللي حصل
ليلي بدموع اترمت في حضنها وقالت… ياسين طلقني ياماما. سابني ياماما
مامتها وهي بتطبطب عليها بحزن.. مش ده اللي كنتو متفقين عليه ياحبييتي.. بتعيطي ليه دلوقتي بس
بت ليلي وقالت وهي بتمسح دموعها… بس انا حبيته ياماما .والله حبيته اوي
مامتها… طب ايه اللي حصل. دي حتي المده اللي كان متفق عليها معاكي لسه مخلصتش
حاكتلها ليلي اللي حصل وانو عمره هيتقبلها مراته
كانت بتحكيلها بدموع وهي حزينة
مامتها… حذرتك ياليلي من الاول مسمعتيش مني
ليلي… مكنتش هعرف اني هحبه
حضنتها مامتها بزعل عليها وهي بتطبطب عليها
……………….
في الفيلا
دخل ياسين لقي والده ووالدته قاعدين وواضح انهم مستنينه
ياسين… مساء الخير
ولسه هيطلع لكن وقف لما شريف قال… استني عندك
ياسين لف ليه… خير يابابا
شريف… انت طلقت مراتك
ياسين… ايوا
شادية… ليه. ليه ياياسين. دي ليلي كويسه جدا
ياسين… ليلي زي الفل ياماما. انا مقولتش فيها حاجة. ليلي احسن بنت في الدنيا
شادية… طيب ايه اللي حصل بس
ياسين… كل الحكاية اننا متفقتاش.كل شيئ قسمة ونصيب
وقبل مايسمع منهم اي كلام تاني قال… تصبحو علي خير
ياسين طلع وعاصي دخل
قرب عاصي عليهم لقاهم باين عليهم الحزن
عاصي وهو مش فاهم حاجه… في ايه
شريف… اخوك البيه العاقل طلق مراته.
وقام وسابهم
عاصي… اييه. الزااي. وليه
شادية… ياريته راضي يقول السبب.. انا مبقتش فاهمة حاجة
………
مر اسبوع كانت ليلي حزينة جدا ويعتبر مكانتش بتخرج من اوضتها
وياسين كان بيلهي نفسه في شغله وهو بيحاول ينساها
عند عاصي
بص لقي ليلي داخلة عليه
عاصي قام وقف باستغراب… ليلي
قربت عليه وقالت… عاصي ممكن تكلم ياسين وتقوله انك مابقتش بتفكر فيا وانك نسيتني زي ما انا نسيتك.. انا مش عاوزة اخسر ياسين ياعاصي
عاصي بألم… حبيتيه ياليلي
ليلي… اووي. حبيته اوووي.. ياسين حبني بجد واخلصلي وانا مش عاوزة في حياتي غيره. مش عاوزة غير اني اكمل معاه.. كلمه ياعاصي وخليه يرجعلي. ياسين بيحبني ورغم كده سابني علشانك..هو مش هيقتنع غير لو انت قولتله بنفسك انك مبقتش بتفكر فيا
عاصي في نفسه..ومين قالك اني نسيتك ياليلي
لكن قال بهدوء لانه في الاساس هو اللي ضيعها من ايده ومحبش حياتها تخرب هي واخوه بسببه ..حاضر هكلمه ياليلي
ليلي…انا متشكرة اوي
وخرجت من عندو وهي بتتمني ياسين يقتنع بجد
ركبت عربيتها ولسه هتطلع قاطعها رنة تليفوها وكانت مامتها اللي اول ماردت عليها قالتلها تعالي مستشفى**** ياليلي
ليلي بخضة.. مستشفي ليه ياماما اي اللي حصل
مامتها……
يتبع….
↚
وفي لحظة ماليلي خرجت من عند عاصي اتفاجأت برنة تليفونها وكانت مامتها اللي اول ماردت عليها قالتلها... تعالي مستشفى ****** ياليلي
ليلي بخضة وقلق.. مستشفي ليه ياماما. فيه ايه
ماماتها وهي بتحاول متخضهاش... بابا تعب شوية ياحبيبتي. بس متخافيش الدكتور طمني
لكن ليلي مكانتش متطمنة لان باباها مريض بالكا، نسر
نزلت علطول وهي مش شايفة قدامها وطلعت علي المستشفي
واول ما وصلت اتفاجات ب ياسين موجود هناك اللي بمجرد ماعرف راح علطول لانو بعيد عن اي حاجة بيعز باباها جدا
ليلي قربت علي مامتها بخوف وقالت... مالو بابا ياماما. اي اللي حصل
وقبل ما مامتها ترد كان خرج الدكتور من عنده بعد ماكشف عليه
قربو عليه كلهم بلهفة وهما بيسالوه بخوف وقلق وبيقولو... طمنا يادكتور
الدكتور بأسف... هو لازم يتنقل العناية المركزة لان للاسف بقت حالته متاخرة جدا. الور، م انتشر في كل جسمه..
لكن كمل و قال علطول... بس متقلقوش كل حاجة وليها علاج باذن الله.وانتو ادعوله. عن اذنكم
ليلي بمجرد ما الدكتور قال كده قعدت علي الارض وبقت تبكي جامد وهي خايفة ابوها يروح منها
ومامتها قعدت علي الكرسي بصدمة وحزن شديد وياسين كان بيحاول يطمنهم
ياسين مسك ايدها بدعم وقال وهو بيطمنها... متخافيش هيكون كويس باذن الله.
ليلي بدموع... لو بابا جرالو حاجة انا همو،، ت يا ياسين
ياسين... انا عاوزك تطمني كل حاجة ليها علاج ومفيش حاجة كبيرة علي ربنا ابدا. ادعيله ياليلي
كمل وقال وهو بيحاول يديها امل...بصي انا اعرف دكتور كويس جدا وشاطر. هشرحله حالته وانا متاكد انو فيه علاج وهو بيعالج الحلات المتاخرة وكذا حالة شفيت من تحت ايده وكلو بامر ربنا
باسها علي راسها.. متخافيش. هيبقي كويس صدقيني
مسحت ليلي دموعها وقالت... عاوزة اشوفه
ياسين... حاضر. هكلم الدكتور يخليكي تشوفيه.. ممكن تبطلي عياط بقا
وبعد ماسمحلها الدكتور بخمس دقايق
دخلت ليلي ل والدها هي وياسين
قربت عليه وميلت باست ايده بدموع
باباها بتعب... كفاية دموع ياحبيبتي. انا كويس ياليلي
ليلي هزت راسها بدموع وهو بتبوس في ايده
وبص ل ياسين وقال.. خلي بالك منها ياياسين. حتي بعد اللي حصل بينكم. اوعدني انك تخلي بالك منها
ياسين ميل باس ايده وراسه وقال.. هي في عيني ياعمي اتطمن وباذن الله تقوم بالسلامة
........
مرت الايام وفعلا ياسين كلم دكتور شاطر جدا ونقله باباها مستشفي تبع الدكتور ده وبقي هو اللي بيتابع حالته
وياسين مكانش بيسيب ليلي ولا مامتها ابدا كان دايما معاهم وواقف جمبهم
.....
وفي يوم قامت ليلي اللي كانت روحت تنام شوية بعد مامامتها اصرت عليها هي وياسين لانها مكانتش بتسيب باباها ابدا
قامت جهزت وراحت المستشفي
وبمجرد مادخلت لاقت حالة فوضي في المستشفى
والممرضين والدكاترة داخلين خارجين من العناية المركزة اللي فيها باباها
ومامتها وياسين وعاصي ووالد ياسين ووالدته كلهم موجودين وهما واقفين واضح عليهم القلق والخو، ف
قربت ليلي عليهم بخوف وقالت. ه هو فيه ايه. بابا مالو.. هو كويس صح
وهي بتبصلهم بترجي يطمنوها
↚
كلهم كانو واقفين قلقانين ومش عارفين يقولولها ايه
صرخت فيهم وهي بتقول... ردو عليااا بابا حصله ايييه
ياسين حاول يهديها وهو بيطمنها
ووالد ياسين قرب عليها وهو بيحاول يطمنها هو كمان وهو نفسه قلقان، حاوطها لحضنه وقال.. باذن الله هيبقي كويس ياحبيبتي
وبعد دقايق من الخوف والقلق مرت عليهم كانها سنين
اخيرا خرج الدكتور وبصلهم باسف وقال... عملنا كل اللي نقدر نعمله
ونزل راسه بحزن وقال.. البقاء لله
ليلي اول ماسمعت كده وقعت فاقدة الوعي كلهم جريو عليها وياسين شالها ودخل بيها اوضة الكشف
...........
مرت الايام وليلي حزينه جدا علي باباها وياسين مكانش بيسيبهم لا هي ولا مامتها ودايما معاهم وبيسال عليهم
لحد ماليلي بدات تتخطي الحزن شوية ورجعت تمسك شغل باباها تاني وتديره وياسين معاها بيساندها
.........
في شركة ياسين
دخل عاصي عند ياسين في مكتبه قعد وقال.. هتعمل ايه مع ليلي
وقبل ماياسين يتكلم عاصي قال... ياسين. ليلي بتحبك. وانا وهي مبقاش في بينا اي حاجة. كان ماضي وانتهي ارجعلها. ليلي كويسة متخسرهاش. وبعدين انا كده كده مسافر. طيارتي خلاص بقت بكرة. ياريت ترجعلها ياياسين
ياسين برغم اللي عاصي كان بيقولو الا انه كان شايف وحاسس بالوجع اللي جواه لانه متاكد ان عاصي لسه بيحبها
اتنهد وقالو... ليلي بقت متحرمة علينا احنا الاتنين. انا عمري ماهتقبلها زوجة ليا بعد اللي كان بينكم ياعاصي. هي بالنسبالي دلوقتي مش اكتر من اخت
عاصي... بس هي بتحبك
ياسين... الايام بتنسي ياعاصي
قام وقف وقرب حط ايده علي كتفه وقال... لو مش حابب تسافر متسافرش
عاصي... انا كده كده كنت بفكر اسافر من بدري. حابب ادير الشركة اللي في امريكا لوحدي
ياسين ابتسم وقالو... ربنا يوفقك
...........
تاني يوم
عاصي سافر بعد ماكلهم ودعوه
....
عند ليلي
كانت واقفة في اوضتها وهي ماسكة في ايديها اختبار حمل وهي بتبص عليه بشرود
.....
بعد اسبوع
في امريكا
وفي اخر الليل كان عاصي راجع من الشركة
وقف العربية قدام البيت ونزل اتفاجأ باللي بتجري عليه
وبتترمي في حضنه وهي بتقول.... الحقني بسرعة. الحقني
ووقعت وهي في حضنه فاقدة الوعي
عاصي رفع وشها وكانت الصدمة
يتبع.....
↚
ارجوك الحقني. الحقني بسرعة
قالتها بنت باستنجاد ل عاصي وهي بتترمي في حضنه بعد ماظهرت فجأة قدامه
كان واقف متجمد مكانو ، مصدوم مش عارف يعمل ايه
وهي بتترعش وماسكة فيه جامد وعمالة بتقول…ارجوك الحقني وخبيني بسرعة دول بيجرو ورايا وبتنهج اوي بتعب
رفع عاصي وشها واول ماركز فيها اتصدم وقال… كاميليا!!!
هي بتعب وكانت الصورة قدامها مشوشة لانها كانت بتجري جامد قالت بزهول… ع عاصي
وفي لحظة كانت وقعت بين ايديه فاقدة الوعي
عاصي بسرعة شالها ودخل بيها الفيلا
……..
كانو واقفين بعيد شوية عن الفيلا 3 رجالة وهما بيدورو عليها بجنون
واحد فيهم بغضب .. يعني الزااي ياغبي انت وهو بعد مالقتوها تهرب منكو
: كانت قدامي دلوقتي حالا ملحقتش امسكها جريت ومش عارف استخبت فين بنت ال.. بس انا متاكد انها في المكان ده. ملحقتش تبعد يعني
التاني… احنا لازم نلاقيها بأي طريقة ومانرجعش غير بيها ماهو مش معقول بعد ما اتصلنا علي حسام باشا وعرفناه اننا لاقيناها نرجع من غيرها. انت عاوزه يطـ ير رقبينا. لو رجعنالو من غيرها هيد،، بحنا زي الخرفان
كمل وقال… يلا معايا انت وهو هي فعلا اكيد مبعددتش عن المكان هنا. يلااا بسرعة
وانتشرو التلاتة في المكان وكل واحد يدور في ناحية
بس كانها اتبخرت ملهاش اثر
………..
في مصر
ليلي قاعدة علي الكنبة سرحانه وهي بتفكر في حياتها اللي بقت كلها حزن
لحد ماقطع شرودها صاحبتها اللي خرجت من المطبخ معاها اتنين نسكافيه وهي بتديها المج بتاعها وبتقول.. احلي نسكافيه بتشربيه من ايدي اكيد . ربنا يخليني ليكي بجد
ابتسمت ليلي بهدوء عليها لكن بوجه حزين مطفي وهي بتاخد منها النسكافيه
نهي قربت جمبها ومسكت ايدها وقالت…. هتعملي ايه يا ليلي. مش هتعرفي ياسين بردو انك حامل
بصتلها ليلي وقالت… اكيد لأ. مش لازم يعرف اني حامل
نهي… طب ليه هو من حقه يعرف
اتنهدت ليلي وقالت… انا مش عاوزة ياسين يرجعلي بسب الحمل ده.. انا عاوزاه يرجع علشاني انا. علشان بيحبني انا وميقدرش يستغني عني
نهي… طيب ماانتي عارفة انو بيحبك ياليلي
ليلي… بس دايس علي قلبه..
كملت وقالت .. هو بيقدر يدوس علي قبله ومشاعره مهما كانت. بيعرف يبقي جامد وميضعفش.. ياسين حرمني عليه للأبد. بني حاجز بيني وبينه. بقي بيعاملني زي اخته
كملت وقالت… مش عارفة الزاي بيقدر يعمل كده.. انا متاكدة انو لسه بيحبني.بس هو بيخفي ده
نهي…. انا متاكده انو هيرجع. لانه اكيد حبه ليكي هيتغلب علي كل ده ياليلي.. قوليلي كلمك بعد ماسافر
ليلي… اه سعات بيتصل يتطمن عليا. هو مش بيسيبني ودايما جمبي وبيساندني
ابتسمت وكملت… تعرفي ياسين ده في كل مواصفات اي بنت بتتمناها. جدع اووي واقف معايا وبيساندني في الشغل مش بيسبني ابدا وبيساعدني اتخطي حزني علي بابا الله يرحمه.
نزلت دموعها وقالت… بس انا مش عارفة انساه. بحبه اوي يانهي نفسي يتخطي الماضي بتاعي انا وعاصي ويرجعلي. انا مش عاوزة غير ان اكمل حياتي معاه. لان مفيش راجل زييو بجد.
نهي قربت وحضنتها وهي بتقول… انا متاكده انو هيرجع ياليلي صدقيني
………
تاني يوم في امريكا عند عاصي
عاصي نايم علي الكنبة صاحي
نزلت كاميليا قربت عليه وقالت… احم. صباح الخير
عاصي قام اتعدل وهو بيقول.. عاملة ايه. احسن دلوقتي
كاميليا هزت راسها… الحمدلله. احسن
كملت بخوف… بس خايفة اووي رجالة حسام يوصلولي هنا
عاصي… متخافيش انتي هنا في امان. محدش يقدر يدخل هنا
كمل وقال بشرود.. بس غريبة. يا دنيا دي طلعتي ضيقة اوي
ابتسم بسخرية و بصلها وقال… يعني انتي ابوكي قالب عليكي كل بلاد العالم وحسام العشري بيلف عليكي كل يوم الكرة الارضية يخلصها لف ويبدا يعيد من اول وجديد وبردو ميلاقكيش.. وفي الاخر الااقيكي انا كده من غير اي مجهود
فركت في ايدها بقلق وتوتر وقالت… عاصي انت اكيد مش هتعرف حد انك شوفتني..مش كده
عاصي ببرود وهو قاصد يخوفها … مش عارف بصراحة لاني ممكن اقول عادي
كاميليا بلعت ريقها برعب… انت بجد هتعرفهم مكاني.. عاصي ارجوك متعملش كده
عاصي بضحك… اهدي يخربيتك وشك اصفر كده ليه
بعدين اتنهد وقال… متقلقيش ياكاميليا. اكيد مش هسلمك ليهم كده. ده حسام متحلفلك لا يقتـ لك وليه حق الصراحة.. دماغك كانت فين وانتي بتهربي. في واحدة تعمل اللي عملتيه ده
كاميليا بضيق… مش هما اللي اجبروني علي الجوزاة دي.. انا اترجيت بابا كتير اني مش طايقة اتجوز اللي اسمه حسام ده وهو اصر ولا كإني ليا رأي وان انا اللي هعيش
كملت بسخرية… مكانش شايف غير مصلحته وبس مصلحة شغله والبيزنس اللي بينهم.. وافق يجوزني ليه ولا كاني ثفقة..والتاني انا عارفة كويس اووي هو عاوز مني ايه
↚
كملت بكره… انا بكره حسام اووي واستحالة كنت استسلم ل جوازي منو واخليه يحقق مراده. لو كنت همو.. ت مكنتش هخليه يطول مني شعره
اتنهدت وقالت… بص انا مش طالبة منك غير انك تخليني هنا يومين لحد مااشوف هروح فين
عاصي.. بس انتي مينفعش تفضلي هربانة كده
كاميليا… امال يعني ارجع ليهم.. ما هو فعلا حسام
هيقـ تلني. بس كمان بعد مايوريني العذ، اب الوان ومتاكده ان بابا لو شافو بيقـ طع من جسمي بالسكـ ينه مش هيقوله بتعمل ايه بالعكس دا هيقولو براڤو
كملت بخوف… عاصي ارجوك ياعاصي. ما..
قاطعها عاصي… قولتلك متخافيش
رجع ضهره علي الكنبة وقال ببرود..المهم قومي يلا اعمليلنا فطار
كامليا بتعجب…نعم!!
عاصي…ايه ماسمعتيش.
وهو بيشاور علي المطبخ المفتوح علي الريسيبشن..المطبخ قدامك اهو..يلا اتحركي
كاميليا .. انت اكيد بتهزر صح
عاصي… لا مش بهزر. انا صاحي جعان والشغالة مش هنا النهاردة.. ف بما انك موحودة قومي انتي جهزيلنا فطار
كاميليا… بس انا مش بعرف ادخل المطبخ ولا بعرف اعمل اكل
عاصي… امال لازمتك ايه في الحياة.. عموما انتي اكيد مش هتطبخي. دا فطار ياماما هتفضي شوية جبن علي لانشن وهاتيهم
كاميليا كانت قاعدة لسه لكن اتنفضت لما عاصي قال بصوت عالي شوية وبطريقة حادة.. ماتقومي يابت
كاميليا بصتله بغيظ وقامت..حاضر
واتحركت وهي بتعدل شعرها وبتتمشي بدلع
عاصي كان بيبص عليها بإعجاب راح قال .. لا بس احلويتي وبقيتي بطل
كاميليا وقفت تخرج الجبن والخضار من التلاجة وهي بتحطهم علي الرخامة قالت بغرور… انا طول عمري وانا حلوة ياحبيبي. بس البعيد كان اعمي مكانش بيشوف غير ليلي وبس
جابت الاطباق وحتطها قدامه وقعدت وهي بتقول…. الا قولي صحيح. ايه اللي حصل ده. يعني اغيب شهرين عن البلد يحصل كوارث.
بصتله باستفهام وهي بتقولو بتساؤل… الزاي بعد ماكنت انت وليلي رميو وچوليت فجاة تسيبو بعض. بعدين اعرف انها وياسين اتجوزو.. بعدين يتطلقو.. لاا انا عاوزة افهم
الزااي كل ده حصل وليه. هاا قولي يلا احكيلي
عاصي… ايه يابت قمة الفضول الرهيبة دي.. افطري ياكاميليا
كاميليا.. يعني مش هتحكيلي
عاصي… لا. شيفاني صاحبتك . كلي يلا
بصتله بغيظ وبداو الاتنين يفطرو
بعد شوية وبعد مافطرو وخلصو
عاصي بصلها وقال… يلا اجهزي علشان هرجعك مصر
كاميليا…عاصي بطل تهريج بقا.انا بتخض كل مرة وبصدقك.حرام عليك بجد
عاصي…انا فعلا بكلمك بجد. انتي لازم ترجعي مصر ياكاميليا
لسه هتتكلم
كمل علطول وقال… بس انا عند وعدي متخافيش مش هخلي حد يتعرضلك وهخلصك من حسام وهقنع ابوكي.
……..
وبعد ساعات كتير عدت عليهم. نزل عاصي مصر وهو وكاميليا بعد مافضل كتير يقنعها ويطمنها انو مش هيسيبها وهيقف جمبها
دخل عاصي شركة والد كاميليا ودخل مكتبه بعد ما السكرتيرة اذنت ليه بالدخول اللي بمجرد ماقالت ل والد كاميليا ان عاصي الوزان منتظره بره قالها دخليه فورا
وبمجرد ما دخل عاصي قام والد كاميليا استقبله استقبال حار وهو بيقول…. اهلا اهلا عاصي باشا. دي الشركة نورت
سلم عاصي عليه وهو بيقول.. منورة بوجودك يا مختار بيه
وبعد السلامات اخد عاصي نفس وقال.. احم. انا كنت جاي لحضرتك بخصوص كاميليا
مختار بمجرد ماسمع اسمها انتبه ليه بتركيز وهو بيقول.. مالها. انت تعرف اي اخبار عنها
عاصي قال… انا اعرف مكانها
قام مختار من علي كرسي مكتبه وهو بيقرب عليه وبيقول بلهفة…بنت ال**** هي فين. فين بنتي. فين ياعاصي
قام عاصي هو كمان وقال… ممكن بس حضرتك تسمعني الاول و
قاطعه مختار وقال… بنتي فين
عاصي.. اهدي لو سمحت. واسمعني وبعدين هقولك هي فين
وبعد محاولات كتير من عاصي قدر يقنع ابوها ويهديه من ناحيتها
عاصي… عارف ان ماليش اتدخل.. بس ياريت بلاش تسلمها ل حسام. بلاش. هي غلطت بس عملت كده علشان حضرتك غصبتها
مختار بندم … انا فعلا مدتهاش حرية الاختيار. انا مش بتمني دلوقتي غير انها ترجع لحضني. هي فين ياعاصي.
عاصي…. هي معايا برا
مختار وهو مش مصدق.. انت بتتكلم بجد.
عاصي.. ايوا.
وفتح باب المكتب ودخلها
دخلت بتوتر وهي خايفة ومرعوبة من ابوها لكن اتفاجأت لما ابوها قرب وحضنها باشتياق وهو بيقول… وحشتيني وحشتيني اوي ياحبيبتي
كانت مستغربة جدا مقابلة باباها. مكانتش متخيله رد فعلو ده ابدا،، بصت ل عاصي باستفهام
لكن عاصي بص ل مختار وفاجاها لما قال… انا طالب ايد كاميليا ياعمي
كاميليا اتصدمت وهي بتبصلة بزهول
غمزلها عاصي ورجع بص ل مختار وقال… ها موافق ياعمي
مختار…انا عمري ماهلاقي زيك لبنتي ولا نسب يشرف زي عليتكم بس.. بس حسام اكيد مش هيسكت
عاصي…حسام ده سيبه عليا.وانا متاكد انو مش هيقدر يقف قصادي.ولو حب.يبقي يوريني شجاعته
كاميليا مكانتش مصدقة اللي بيتقال وان عاصي طلبها للجواز. طول عمرها بتحبه وبتتمناه ده كان حلمها الوحيد اللي كانت متاكده انو مستحيل يحصل في يوم من الايام
لان كانت عارفة قد ايه عاصي وليلي بيحبو بعض
مكانتش تتوقع ان الحب ده يتبخر كده وان عاصي حلم حياتها هيكون ليها هي في الاخر
عاصي قال… لو حضرتك موافق انا هجيب اهلي بالليل واتقدملها رسمي
مختار… طبعا موافق. علي خيرة الله
وبالفعل عاصي واهله راحو اتقدمو ليها واتفقو علي الفرح بعد شهر لان ياسين كان مسافر بيخلص شغل بره واستنوه يرجع وكانو كلهم مبسوطين بجواز عاصي
……….
عند
ليلي كانت واقفة قدام البحر في مكان هادي تحت ضوء القمر وهي حزينة جدا
حطت ايدها وبدات تحركها بهدوء علي بطنها
فجاة سمعت صوته من وراها وهو بيحط ايده عليها وبيقول وحشتيني
لفت ليه بلهفة وهي مش مصدقة لانه كان بقالو شهر مسافر
ليلي بدون اي مقدمات حاوطت رقبته وحضنته باشتياق وهي بتقول… انت كمان وحشتني. وحشتني اوووي
برغم انها مانتبهتش لما هو قال وحشتيني او انو قالهالها ك حبيبته
كانت بتحضنه باشتياق وهي مش قادرة تبعد عنه لكن لما انتبهت لنفسها بعدت بحرج وقالت.. احم. اسفة
لكن ياسين شدها لحضنه تاني وضمها ليه وقال… اوعي تبعدي عن حضني تاني ياليلي
وهو بيضمها ليه جامد بعشق
رفعت ليلي وشها ليه وهي في حضنه وبصتله بدون فهم
ياسين قال… معرفتش اعيش من غيرك
ابتسمت ليلي وهي مش مصدقة وقالت… يعني هنرجع
ياسين …. مش هقدر اكمل من غيرك ياليلي.. انا بتنفسك. انتي بتجري في دمي.
ومسك ايدها وباسها
ابتسم وقال.. بحبك ياليلي
ليلي ابتسمت بدموع وهي بتحاول تستوعب
ياسين بدا يحرك ايده علي خدها بحب وهو بيقول… بعشقك
رفعت ايدها وحاوطت رقبته بفرحة وقالت… انا بحبك اوي.. انت اغلي حاجة في حياتي
ياسين… وانتي كل حياتي ياليلي.
ليلي…اوعدني انك مش هتبعد عني ابدا
ياسين…انا اللي مش هسيبك تبعدي. مفيش بعد تاني ابدا. عمري ماهسيبك هتفضلي في قلبي وفي حضني دايما
ليلي ابتسمت بسعادة ورفعت وشها من حضنه وقالت بحب… في مفاجأة.
مسكت ايده وحطتها علي بطنها وقالت… انا حامل. حامل ياياسين
ياسين بفرحة… بتتكلمي بجد
ليلي هزت راسها.. بجد.. في حته منك هنا
وهي بتحط ايدها علي بطنها
ياسين ضمها ليه بحب وقال… دا احلا خبر سمعته. بعشقك ياليلي
🦋
كنت أعتقد أني أحبك فقط ولكن اكتشفت أني اعشقك أني أتنفسك لدرجة أنني لا أستطيع بدونك أن أتنفس فأنتي الهواء الذي بدونه أفقد الحياة
تمت بحمدلله