رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول
رواية بين يدي الكبير حسن ونوال كاملة جميع الفصول
المعلم دفع حسن و قرب منها پغضب وقال ..انا يا بت المعلم سنجه على سن ورمح تضربيني قدام الرجاله ده معاش ولا كان اللي يعملها
نوال كانت خاېفه منه بس قالت بقوه مصطنعه ...حضرتك اللي غلطت انت كمان عاكستني قدام الرجاله وبرده ما عاش ولا كان اللي يعملها يعني حضرتك اللي ابتديت وتستاهل
حسن بلع ريق بارتباك واقرب منهم وقال... يعني هي اكيد ما تقصدش يا معلم و
المعلم دفعو وقال... انت ما تتدخلش يلا سامع ما تتدخلش وبص لنوال ومسكها من ايدها بطريقه وقحه وقال... على العموم انا مسامح انا اطول الايدين العسل دي تضربني
نوال سحبت ايدها پغضب ولسه هتتكلم حسن وقف قدامها وقال بضيق .... كل الايدين بټضرب يا معلم مش هتفرق يعني
المعلم مسكو من هدومه وقال پغضب.... انت بتتدخل ليه ياض بتدخل ليه
حسن قال پغضب.... عشان البنت في بيتي يا معلم واكيد انت عارف ان ما ينفعش الواحد يكون عنده ضيف في بيته ويتهان
المعلم قال... ماشي
وبص للبنت وقال ....انا هعدي لك القلم اللي سكعتيهولي عشان خاطر الايدين الناعمين الحلوين و عشان كمان ده مش هيكون اخر كلام بينا
وبص لحسن اللي اتنهد يارتياح وقال پغضب..... انما انت بقى عشان تتنطط زي فرقع لوز كده مش هعديها لك ايه رايك
و شاور للرجاله بتوعوا نزلوا في ضړب بقوه
وحسن قال بسرعه وهو بيتالم ....يا معلم ما يصحش كده يا معلم انا كمان ايديا ناعمين ده ظلم والله ااااااه
المعلم نزل ونوال وام حسن بقم يحاولوا يبعدوا الرجاله عنه وهما بيصوتوا لحد ما ضړبوه شويه ونزلوا هما كمان
نوال وام حسن قوموه من الارض ونيموه على الكنبه
وامه قالت بحزن .....حقك عليا يا ابني انا اللي جبت لك البلاوي دي كلها
وبصت لنوال پغضب وقالت.....مكنتش اعرف انها بتاعت مشاكل ومن اول يوم هتجبلنا الناس على البيت
نوال نزلت عيونها بحزن وقالت..... والله انا ما عملت حاجه هو اللي عاكسني الاول ...على العموم انا همشي مش عايزه اعمل لكم مشاكل اكتر من كده
ولسه هتمشي حسن قال بسرعه.... استني بس تمشي فين ...قصدي ما فيش حاجه مستاهله يعني انا كويس اهوه حتى شوفي.... وحاول يقعد بس اتالم وقال ....ااااه
نوال بصت له بحزن وقالت ....كويس ازاي بس دول خرشموك
حسن قال بسرعه.... يخرشمو مين...انتي متعرفنيش ده انا اللي عملت نفسي متخرشم بس عشان يسيبوني
نوال ضحكت بخفه وسط دموعها و حسن ابتسم وقال... ايوه كده ما فيش اي حد يستاهل تحجيبي الشمس الحلوه اللي هلت علينا دي
نوال ابتسمت وامه رفعت شفتها لفوق بطريقه كوميديه وقالت ....يا حنين... انت بتثبت قدامي يلا ..عارف الحق عليا اللي قلقت عليك... لكن مش غبيه هو اللي ازيك هيحصل له ايه ده انت قدر اسود
حسن حمحم وقال.... يا اما ميصحش كده الناس واقفه
امه قالت بضيق.... الناس اه... طيب بصي يا ناس قصدي يا نوال الاوضه بتاعتك اهي اللي على الشمال دي تتصرفي انت والنحنوح ده وترتبوها
نوال بصتلها باستغراب وقالت.... نرتبها...ليه هي مالها يعني
ام حسن قالت بلا مبالاه.... ابدا هتشيلي حاجة الواد ده من الدولاب وكريماتو وشمبهاتو وتنقلوهم في الخزنه الصغيره دي اللي في الصاله وتحطي حاجتك انت بقى في الاوضه براحتك بس ما تقلقيش الحاجات دي مش كثير يعني هي علبه من كل حاجه قلتها وكمان معندهوش شامبوهات هو اصلا معفن ومش بيستحمى
حسن قال بضيق.... ياما وبعدين
امه
ضحكت و قالت.... بهزر معاها بهزر في ايه
نوال قالت
↚
بسرعه ثانيه واحده بس هو انا هاخد اوضتك هاخد اوضتك ليه انتي مش قولتيلي ان عندكم اوضه فاضيه
ام حسن قالت..... هي دي الاوضه الفاضيه لان حسن سابها خلاص
حسن قال بسرعه.... حصل احنا اتخانقنا امبارح وفركشنا انا والاوضه وسبتها فعلا وبينا كل موده واحترام
امه قالت بضيق...كفايه خفه يا قلب امك
نوال قالت بزهول.... لا طبعا مش هينفع اخد اوضته وبعدين لسه هننقل الحاجات دي ليه ما قولتليش كل الكلام ده لما اجرتها منك
امه قالت...لاني كنت ناويه اعمل لك كل الحاجات دي واخلي لك الاوضه جاهزه ....بس دلوقتي انتي اللي هتعملي كل حاجه بنفسك عشان تدفعي ضريبه الناس اللي جبتيهم لنا على البيت والعلقھ اللي خدها الواد.... يلا اشوفكم الصبح اصل ميعاد نومي جه
ام حسن راحت اوضتها ونوال كانت باصه لطيفها بزهول و مش مصدقه الورطه اللي بقت فيها وقعدت على الكنبه بيأس وتعب
حسن بص لها وابتسم وقال ....ما تضايقيش نفسك قوي كده انا معاكي اهوه نص ساعه بالكتير ونخلص كل ده
نوال اتنهدت پخنقه وقالت .....انا كنت تعبانه ونفسي انام على طول اوف بقى على حظي
ضحك وقعد وبصلها وقال ..انا ما اعرفش حظك عامل ازاي بس انا اكيد حظي حلو انهارده ما هو مش كل يوم هتجيني فرصه اقعد مع القمر كده وش لوش
نوال ابتسمت بخفه وبصت له بطرف عينها وقالت... على فكره كل المشكله اللي حصلت دي بسبب انه فضل يعاكس زي حضرتك كده فاتلم شويه
حسن ابتسم وقال... طب مش هتعرفيني عليكي.. انا حسن ابن ام حسن اللي دخلت من شويه دي وانتي
نوال ضحكت وقالت ...وانا نوال بنت ام نوال
حسن ابتسم وقال ....لا بجد يعني شكلك كده لبسك غريب عن المنطقه
نوال اتنهدت بحزن ووقفت وقالت... ده موضوع طويل انا تعبانه وعايز انام.. انت هتساعدني في الاوضه
حسن ضحك ووقف معاها وهو تعبان وقال.... لا طبعا اكيد يلا بينا
نوال ابتسمت بحزن وقالت.... بس انت شكلك تعبان
حسن اتنهد وقال ...بصراحه انتي تتعبي اي حد
نوال اتنهدت بياس منه وراحت على الاوضه
حسن ابتسم وقال.... جدعه يا اما من بكره هخليها تاجر الصاله والحمام
و راح ورا نوال و كانت واقفه بتبص للاوضه بزهول شديد وكانت متكركبه والهدوم في الارض وفوضويه جدا محتاجه مجهود حقيقي قالت بزهول.... ايه المزبله دي انا ازاي هقعد هنا
حسن دخل وقال... اديني نصايه بس هتلاقيها بقت عروسه ما تقلقيش
بقلم....زهرة الربيع
وبدأ يلم الهدوم من الارض ويرتب المكان وهي بقت تشتغل معاه ....وقالت بضيق ..ازاي اوضتك بالشكل ده
حسن اتنهد وقال...اصل انا دايما في الشغل وامي دي راميه طوبتي بتقول لي انا مالي اتجوز لك واحده تخدمك
نوال رمت الهدوم من ايدها وقالت بغيظ..... هو انت هتتجوز خدامه علشان تخدمك انتو ازاي تبصو للواحده على انها خدامه
حسن ضحك وقال ....هو انتي مالك قلبتي على رضوى الشربيني كده ليه.. يا ستي هي هتخدمني بايديها وانا هخدمها بعيوني...... وقرب منها وقال اهم حاجه يبقى في توفيق من ربنا يكون في اعجاب يكون في جمال
نوال ابتسمت ونزلت عيونها في الارض وقالت.... طب نضف وانت ساكت
حسن ضحك وقال ....طب هاتي انا ارتب لك الهدوم بتاعتك في الدولاب
نوال قالت ....ملكش دعوه بهدومي انا هرتبها لوحدي واتلم بقى
حسن ضحك وقال ..طب مش هتقولي لي بقى انتي من فين وايه
اللي حدفك هنا وفين اهلك
نوال قال بحزن شديد.... ماما ماټت من زمان بس بابا لسه... لسه مټوفي من شهور ....كان عندنا حياه كويسه وبيت كبير
↚
وفلوس كتير بس خسر كل حاجه فجاه اتنصب عليه ماقدرش يستحمل وراح فيها وسابني لوحدي ...واتحجز على البيت وبقيت في الشارع... بقيت مضطره امشي نفسي بالفلوس القليله اللي معايا عشان اقدر اكمل الكليه عشان كده جيت هنا
حسن اتنهد بحزن عليها وقال.... يعني ما عندكيش اعمام او خوال او قرايب
نوال قالت بحزن ....عندي بس ما حدش بيستحمل حد وانا مش حابه ابقى عاله على حد...و نزلت دموعها بحزن شديد
حسن قرب منها واخذ الهدوم من ايدها وقال ...عنك انت انا هكمل
قعدها على السرير بالراحه وقال..... ما تزعليش نفسك قوي كده كل حاجه بتتعوض
نوال نزلت دموعها بحسره اكبر وقالت.... بس بابا ما فيش حاجه هتعوضه....و بقت تبكي
حسن قعد جنبها وضمھا ليه وقال ....ربنا هيعوضك اكيد باللي هيبقى بابا وماما وكل حاجه هدي نفسك بس انت
نوال دفعتو بقوه وبعدت عنه بسرعه وقالت پغضب... انت اللي محتاج تهدى وتبطل عبط الافلام اللي لاحسه عقلك..هو انا عشان بعيط تقوم تحضني
حسن قال بسرعه.... طب اعمل ايه طيب ما انا بشوفهم بيعملوا كده ..اسيبك ټعيطي يعني
نوال قالت بغيظ منه ...استاذ حسن احترم نفسك ما تخلينيش اسيب لكم البيت المعفن المكركب ده وامشي
حسن قال پغضب شديد.... ايه الكلام ده ليكون مش عاجبك البيت كمان
نوال قالت پغضب اكبر.... ايوه مش عاجبني
حسن قال بلا مبالاه ....انا كمان مش عاجبني ولا يعجب اي حد اصلا... لو لقيتي مكان ثاني خديني معاكي
نوال بصتلو بدهشه وضحكت بخفه على كلامه وقالت... بجد انت مش معقول من ساعه ما دخلت وانت بتضحكني
حسن ابتسم وقال.... اي خدمه... عشان تعرفني فلته زماني و المفروض ادخل موسوعه جينيس ..كاول راجل يضحك القمر
نوال ابتسمت ابتسامه جميله وبقت تبص له وهو بص لعيونها باعجاب وقال... عيونك طيبين قوي
نوال ابتسمت و قالت باستغراب... طيبين ازاي
حسن قرب اكتر وهو تايه فيهم وقال.... يعني ربنا جمع طيبه الدنيا كلها فيهم...النظره منهم بتطبطب على القلب سنين
نوال ابتسمت برقه على كلامه و وهو قرب منها وقال ..بصراحه فيكي حاجات كتيره حلوه او بمعنى اصح كل حاجه فيكي حلوه
نوال بعدت عيونها عنو بارتباك وقالت ....احم...انت اطلع كفايه كده الاوضه بقت كويسه انا هحط مفرش على السرير وانام والصبح ا بقى افضي الدولاب وكده
حسن قال بارتباك..اه فعلا معاكي حق تصبحي على خير
وطلع بسرعه وهو مستغرب نفسه ازاي مشدود ليها بالطريقه دي... مدد على الكنبه وبقى يفكر في قربها وجمالها وفضل وسط افكاره لحد ما راح في النوم
في صباح يوم جديد قام من النوم وكانت والدته لسه مصحيتش بص على باب اوضته وطلع المفتاح بتاعه وفتح ودخل وهو بيتسحب على اطراف صوابعو بس اتجمد مكان لما لاقيها نايمه على السرير
قرب وقعد جنبها على السرير وهو بيمرر عيونه على ملامحها ومدد جنبها بهدوء
وقال بهمس.... انتي عملتي فيا ايه من امبارح ..ده انا بايت احلم بيكي ..هو في رقه بالشكل ده في حد يخطف حد كده في حد يجنن حد كده
نوال فتحت عينيها بنوم بس اتسعت عنيها بشده اما اټصدمت بيه في وشها ونايم جنبها وصړخت بكل قوتها بصوت عالي
حسن قعد بزهول وقال... في حد يفضح حد كده...
اهدي صلي على النبي امي هتصحى
بس نوال كانت بتصرخ جامد
حسن حط ايده على بقها وبص لعيونها وقال ...اهدي اقسم بالله ما جيت جنبك لسه حالا داخل حبيت اصبح على الملامح دي قبل ما امشي ما اعرفش ليه حبيت اشوف عيونك
نوال كانت بتبص
↚
له بدهشه وعيونها مفتوحين على اخرهم
حسن بص لعيونها باعجاب وقال.... حبيت اشوف العيون الطيبين حتى لو مغمضين
نوال ارتبكت نظراتها وهو ابتسم وقال.... هشيل ايدي اوعي تصوتي تاني
نوال هزت راسها بالموافقه اول ما شال ايده مسكت المخده وضړبته بيها بقوه وشدت الملايه عليها وقالت..... انت بتعمل ايه هنا اطلع بره لو سمحت انا غلطانه اللي جيت اقعد في بيت فيه واحد كان لازم اسال الاول
حسن ابتسم وقال... يا بت اهدي انا بقول لك جيت اصبح عليك بس
نوال قالت بغيظ .اللي يجي يصبح يخبط على الباب الاول...مريض بجد
حسن قال بسرعه... طيب انا اسف اخرج اخبط وادخل تاني
نوال بصتلو بنفاذ صبر وهو قال بسرعه..احم..تمام...هاستناكي بره على الفطار... ووقف عند الباب والټفت لها وقال ....بنت يا لولا حد قال لك ان جمالك عنب مخمر ...وعودك فراخ محمر
نوال حدفت عليه المخده بغيظ وقالت.... لا محدش هيقول كده غير واحد جعان زيك اتفضل اطلع بره
حسن ضحك وطلع وهي بصيت لطيفه بزهول من جنانه وظهرت ابتسامه على شفايفها لا اراديا وهيه بتفتكر كلامه ونظراته
بعد شويه كانوا بيفطروا سوا وكان بيبصلها باعجاب شديد ومش شايل عينيه من عليها امه بصيت لهم وقالت... عملتوا ايه في الاوضه
نوال قالت بسرعه و قلق.... هنعمل ايه يعني يا طنط عادي اهو بس تلاقيه نسي اني كنت نايمه فيها ودخل زي ما بيدخل كل يوم عادي
امه بصت لها باستغراب وقالت.... دخل فين ....انا قصدي امبارح خلصتو الاوضه تنظيف ولا لا ...وبصت لابنها بشك وقالت... هو انت يا ولا دخلت عندها الصبح ولا ايه
حسن لسه هيرد نوال وقفت بسرعه وقالت بارتباك.... طيب انا اتاخرت على الجامعه عن اذنكم
ولسه هتطلع حسن وقف هو كمان وقال بسرعه... استني انا هاخدك معايا اوصلك بالتاكسي و اكمل شغل ...عايزه حاجه يا اما
امه بصت له سخريه لما فهمت انهم بيتهربوا منها وقالت ...عايزاك طيب يا قلب امك
حسن نزل هو ونوال اللي قالت بغيظ منه ....مبسوط كده كسفتنا قدام والدتك تفكر ايه دلوقت
حسن بصلها بدهشه وقال.... هو انا اللي كسفتنا ولا انت اللي اتسحبتي من لسانك ..هي بتتكلم على التنظيف بالليل
نوال اتنهدت وقالت... وانا ايش عرفني بقى اللي حصل
ونزلو سوا ولسه هيركبوا التاكس قربت منهم بنت لابسه عبايه وقربت من حسن وقالت.... صباح الورد يا اسطى حسن هي خالتي نجيه فوق اصل عامله رز بلبن وقلت اجيب لها طبق لاني عارفاك بتحبه
حسن قال بارتباك ....اه فوق.... فوق يا عبله
عبله بقت بتبص لو جامد وقالت.... ما حدش بيشوفك ولا بتطل وحشتنا يا اسطى حسن
نوال كانت بتبص لهم بدهشه وركبت التاكسي بسرعه وقالت ...لو هتوصلني انا هتاخر
عبله بصت لها بضيق وقالت... نسيت اسالك مين ضيفتكم دي يا اسطى حسن
حسن قال ....بعدين يا عبله بعدين.... اطلعي لامي هي فوق وركب التاكسي وطلع بسرعه وهيه بتبص لطيفهم بغيظ
على الطريق نوال مسكت الشنطه بطرف صوابعها طلعت منها شيكولاته وفتحت واحده وقالت بتقليد...احم تاكل شيكولاته شكلك بتحبها يا اسطى حسن..دي حلوه خالص يا اسطى حسن
حسن ضحك جامد وقال.... اقدر افهم ايه اللي مضايقك من وقتها
يعني
نوال قالت بضيق... لا ابدا ما فيش.... واقفين تضحكو وتتسهوكوا مع بعض وانا وسطكم زي الجردل... المفروض من الذوق يا استاذ لما يكون معاك واحده حتى لو كانت والدتك تحترم وجودها
حسن ضحك وغمز وقال... متاكده ان المسأله كده بس
نوال قالت باستغراب ....لكن انت مرتبط بالبنت دي
...يعني في الاساس مرتبط وعمال تعاكس فيا
↚
من امبارح انت ازاي كده ازاي بالاخلاق دي
حسن ضحك جامد وقال.... اولا انا مش مرتبط ثانيا حتى لو مرتبط ما اقدرش اشوف جمال وما ابديش اعجابي بيه ....وانتي مش اي جمال... انتي جمال يوقف الحال
نوال ضحكت برقه وقالت.... على اساس ان انا مصدقاك ماشي يا اسطى حسن... حلوه يا اسطى حسن دي
حسن ضحك وقال ....هيه حلوه بس من شفايفك تجيب السكر
نوال ابتسمت وقالت.... بس وقف هنا وبطل غلبه
....و نزلت وقالت...... يلا اشوفك في البيت
حسن قال بسرعه.... استني.... هاجي علشان اخدك الضهر اوعي تطلعي قبل ما اجي
نوال ابتسمت وقالت... ما فيش داعي اتعبك
حسن تبتسم وقال.... يا ريت كل التعب بالشكل ده انا مستعد تعب ليل نهار
نوال هزت راسها بيأس ومشيت لسه هتدخل الجامعه وقفو قدامها مجموعه بنات ومن ضمنهم بنت قالت ....نولا كويس اني شوفتك حبيت تكوني اول واحده تباركي لي مش انا وايمن اتخطبنا
نوال بصت لها بضيق وقالت.... الف مبروك يا دليا
ولسه هتمشي وقفت قدامها تاني وقالت.... اه معلش ازاي نسيت انك كنتي مخطوبه لايمن وهتتجوزوا...بس انتي اكيد مقدره موقف ايمن وان مركزه المرموق ميسمحلوش يكمل مع واحده زيك افلست وعاشت في الحواري... لكن صحيح قولي لي انتي بجد بقيتي عايشه في حاره
بقلم...زهرة الربيع
نوال اخذت نفسها بالعافيه وقالت... اه يا حبيبتي عقبالك
و لسه هتمشي داليا ضحكت جامد وقالت ....لا يا قلبي ده المستحيل بعينه انا ببايا مش حرامي ومختلس ونصاب علشان يحصل لنا كده
نوال بصت لها پغضب شديد ولهنا مقدرتش تستحمل وقال... احترمي نفسك انا بابايا اشرف راجل
داليا ضحكت هيه وصاحباتها و قالت....والله زعلانه عليكي يا حرام ليه مش عايزه تعترفي ان باباكي واحد نصاب وكان كسبان كل الفلوس دي بطرق غير مشروعه ولولا انه ماټ كان زمانه محپوس وسط المجرمين اللي زيو
نوال زقتها پغضب وقالت.... احترمي نفسك بقولك
البنت كانت هتقع بس زمايلها سندوها وقربوا پغضب من نوال ودفعوها بقوه كانت هتقع على الرصيف بس وقعت بين ايدين حسن اللي سندها بسرعه وقال باستغراب ولهفه ...نوال انتي كويسه
نوال رفعت عيونها ليه بدموع وسندت راسها على وبقت تبكي بقوه وهي مش قادره تستحمل ابدا اللي اتقال
حسن اتفاجئ باللي حصل ده وبقى يهديها وقال..... اهدي يا نوال تعالي معايا
ولسه هيمشوا داليا قالت بضحك ....مين ده يا نولا الشوفير بتاع عربيتك الجديده ...وضحكو كلهم سوا
حسن بص لها پحده نظره ارعبتها وقال..... لولا ان ربنا اكرمكم وكلكم بنات كنت رجعت وريتك انا مين وعرفتك اللي دفعتيها دي تبقى مين .....بس هقول لك كلمتين خديهم حكمه ..الفلوس مبتعليش صاحبها..... المعفن بيفضل معفن والجزمه لو عبيتيها فلوس بتفضل جزمه..... والفقر ما بينقصش برده من قيمة صاحبه الغالي بيفضل غالي والجواهر لو لفيتيها في خيش بتفضل جواهر
واخد نوال من ايدها على التاكس بتاعه وسابهم واقفين يبصوا له بغيظ
في العربيه نوال ابتسمت له بدموع وقالت ...شكرا بجد..كنت فاكره نفسي لوحدي
حسن ابتسم ومسح دموعها وقال...اللي زيك ما تبقاش لوحدها ابدا يا بت ...عمر الورود ما بقت وحيده حتى
لو فضلت لوحدها في البستان لا النحل ولا الفراشات بيسيبوها
نوال ابتسمت باعجاب وقالت... كلامك حلو قوي يا حسن
حسن ابتسم وقال.... الحلو للحلو
نوال ابتسمت وقالت..انت رجعت ليه
حسن قال ...انا ممشتش اصلا فضلت مستنيكي من بعيد لحد ما اطمن انك ډخلتي وشفتهم بضايقوكي... ها بقى صلي على النبي كده وقوليلي ايه اللي حصل
نوال بدات تحكيله كل اللي حصل وهيه مرتاحه بالكلام معاه حتى حكايه
↚
ايمن قالت بدموع.... كنا خلاص هنتجوز بس لما عرف انا بابا خلاص افلس ما بقتش أنفعهم... وراح من ضمن اللي راح
حسن ابتسم بحزن عليها وقال .....لازم تعرفي كده ان هو كمان زي اللي راح ملوش قيمه.. ربنا اكرمك باللي حصل وبينلك معدنه لو كان انسان كويس ما كانش فرق معاه ده كله اللي زيك ما تشتريهاش فلوس الدنيا كلها ... ولا تزعلي نفسك شبشب وغار وانا اجيب لك احلى شبشب بداله
نوال ضحكت جامد وقالت ...بجد تسلم لي...انت اجمل حاجه في اللي حصلي كلو
خرجت جملتها بتلقائيه بس اخترقت قلبو حرفيا وبقى يبصلها بابتسامه جميله
نوال نزلت عيونها بكسوف لما خدت بالها للي قالتو وقالت...احم..انا...انا عايزه ارجع البيت مش هقدر اروح الجامعه انهارده
حسن ابتسم وهز راسو بالموافقه ولسه هيمشي بصلها وقال ..بمشاكسه زي العاده....انا حاسس انك متوتره وزعلانه واعصابك مش تمام ما تيجي تريحي على كتفي شويه انا حاسس انك هترتاحي
نوال هزت راسها بيأس وقالت بضحك..... اطلع يا حسن
حسن ابتسم بخبث وهو بيبص للبنات صحابها اللي واقفين بيضحكوا مع بعض وقال..هطلع بس دقيقه واحده
نوال بصت له باستغراب لما مشي ناحيتهم وقالت ....انت راجع ليه احنا مش هنمشي من الطريق دي
بس حسن مردش عليها وطلع بالتاكس بسرعه كبيره ناحيتهم وكانت فيه ميه وسخه في الارض داس فيها جامد ودور في نفس الوقت الميه جت عليهم وعلى هدومهم ووشوشهم
البنات شهقو وصرخوا جامد بزهول وهو بصلهم وقال...شوية ميه وانت معدي.... يبينوا معدن المصدي
وجري بسرعه بالتاكس وهما بيبصو لطيفهم بذهول وڠضب وغيظ شديد
نوال ضحكت بقوه وسعاده شديده ومسكت ايده وابتسمت بامتنان
حسن ضغط على ايدها بحنيه وغمز بطرف عينه وقال.... اي خدمه
وراجعو على البيت بسعاده بس مالقوش والدت حسن
حسن اتصل عليها وعرف انها عند خالتو قال...ماما عند خالتي الظاهر اننا هنغدي نفسنا بنفسنا انهارده وراح على المطبخ
نوال راحت وراه باستغراب وقالت... يعني هنفضل لوحدنا ولا ايه
حسن ضحك وقال ...مټخافيش انا مش بعض..وشدها عليه بقوه وبص لعيونها وقال.... انا باكل على طول
خصوصا لو كانت الاكله جامده كده
نوال نزلت عيونها بكسوف شديد وقالت برقه.... سيبني يا حسن
حسن دق قلبه بقوه من رقتها وقال... قولي حسن تاني كده
نوال ابتسمت بكسوف وقالت..... حسن كفايه بقى
↚
حسن سابها بالعافيه وقال ربنا يستر وامي تيجي بسرعه وتتاخر لاني مش عايزها تيجي
نوال بصتلو بدهشه وضحكت وقالت... ايه الجمله دي يعني انت عايزها تيجي ولا ما تجيش
حسن اتنهد وقال.... والله الاحسن ليا انها ما تجيش بس الاحسن ليكي ان هتيجي
نوال ضحكت بخفه وبقت تحضر الاكل معاه وقالت قولي بقى ....اقول لك يا حسونه ولا يا ابو علي
حسن ابتسم وقال.... لا قولي لي يا ابو علي ...وانا اقول لك يا ام علي.... ما تيجي نجيب علي
نوال ضړبته في صدره بخفه وقالت.... وبعدين بقى طيب قول لي يا ابو علي ما جبتش علي لحد دلوقتي ليه قصدي ما اتجوزتش يعني لحد دلوقتي ليه
حسن قال...ما لقيتش البنت اللي في دماغي..اللي
تخليني اكتفي بيها من اول دقيقه
نوال قالت بضيق....ليه عبله مالها...انا شايفه انها بسم الله ما شاء الله امكانيات يعني
حسن ضحك جامد وقال.... امكانيات ومقلناش حاجه بس اللي زي دي تتزهق منها
نوال قالت بدهشه.... يا سلام يعني امال انت عايز تتجوز مين يعني مارلين منرو الله يرحمها
حسن ضحك وقال..... مع احترامي ليها الله يرحمها بس برده ما تنفعش...و قرب منها وقال.... انا عايز الراحه عايز البيت عايز واحده عيونها طيبين... طيبين قوي
↚
يخطفوا قلبي في الامان اللي بشوفه فيهم
نوال بصت لعيونه بقوه وابتسامه جميله على شفايفها وهو تاه في عيونهاو لسه هيقرب الباب اتفتح وامه قالت..... واد يا حسن انت هنا يا واد
بعده عن بعض بخضه وهو مسح على شعره وقال بضيق
..... الله يسامحك ياما
نوال ارتبكت واخدت نفس وقالت..الحمد لله
وهو طلع وقال ...احم ايوه انا هنا ياما
امه قالت الابتسامه... طب كويس اصلي كنت هتأخر خالتك تعبت شويه بس الحمد لله بقت احسن كويس اني لحقت اجي عشان اغديكم
حسن اتنهد وقال.... يا ريتها فضلت تعبانه ياما
امه بصتلو باستغراب وقالت... نعم
حسن قال بسرعه ....لا ابدا قصدي حمد لله على سلامتها ودخلت بقت تحضر مع نوال وعملوا الاكل واتغدوا
ونوال دخلت على اوضتها بسعاده شديده لاول مره قلبها يدق بالطريقه دي وهي بتفتكر وقت ما كانت هتقع وسندها وقربه منها ودعموا ليها والكلام اللي قاله للبنات كل كلمه منو بتخليها طايره من السعاده
وعدوا ايام وكانو تقريبا اجمل الايام بالنسبه لهم كان بياخدها كل الصبح يوديها الجامعه بيرجع في الظهر يجيبها
وهي بتفضل تذاكر وتساعد والدته في البيت مبسوطين قوي والجو عائلي جدا مع بعض
في يوم كانو قاعدين بيتعشوا ووالدته قالت.... انا هخلص لم الأكل وهدخل اصلي العشاء وانام تعبانه شويه
نوال قالت باستغراب... هتنامي من دلوقتي اقعدي اسهري معانا شويه
قالت بسرعه ...لا مش هقدر خالص بجد تعبانه
حسن قال بقلق...تعبانه ازاي تروحي دكتور
ابتسمت وقالت...لا يا حبيبي مش للدرجادي هريح بس
نوال قالت ...طيب خلاص خليكي انا هلم السفره
امه قالت ....يا بتتي تاعبينك معانا ومش بتلحقي تذاكري
نوال قالت بسرعه.... لا انا هلمها والله اصلا خلصت مذاكرتي كلها
حسن قال... انا هساعدها يا ماما متقلقيش
امه دخلت تنام
ونوال خلصت لم الاكل ...وقعدت على الكنبه وحطت السماعه في ودنها على اللاب بتاعها بتكمل مذاكرتها
حسن قعد جنبها وشد السماعه من على ودنها وبصلها وقال هتذاكري وتسيبيني ولا ايه مش تذاكري لي معاكي
نوال ضحكت وقالت ...حسن وبعدين
↚
حسن ابتسم وقال....انا مش ذاكرت لك في العصر وقلتي انك خلصتي مذاكره... ولا انتي بتتهربي من القعده معايا
نوال قالت بارتباك ....الصراحه بتهرب عشان انت مش بتقعد عاقل
حسن ضحك وقال.... طب ايه رايك هنلعب لعبه
نوال ابتسمت وقالت بحماس.... لعبه بجد هنلعب ايه
حسن قال السماعه دي بتتوصل بالتلفزيون
نوال قالت باستغراب.... اه ليه
حسن راح وصلها بالتلفزيون ولبسها وكتم صوته
وجاب شريط وربطو على عينيها وقال ....دلوقتي انت مش شايفه ولا سامعه التلفزيون حتى
نوال قالت باستغراب... اه
حسن قال.... طيب بصي انا لبست السماعه وهقلب عشوائيا على اي قناه والمشهد اللي هيجي قدامي هاحاول اقلده بصوت الممثل والممثله وانتي عليكي تعرفي من فيلم ايه
نوال ابتسمت بحماس وقالت.... ده انا شاطره قوي في الافلام يلا ابدأ
حسن جاب اول قناه وسمع المشهد شويه وبص لها وقال ...بصي يا ستي ... الفرح باظ يامااااااا
وقلد صوت واحده ست وقال بطريقه كوميديه.... عمرو دياب هيبوظ لك
الفرح
كمل وقال ....امال ابو تريكه اللي هيبوظلي الفرح
نوال ضحكت جامد على طريقه تقليده وقالت.... بجد انت مسخره.. فيلم عندليب الدقي.. عرفته
حسن ضحك وقال.... شاطره
وجاب قناه تانيه...وقلد صوت بنت وقال.... هتعملي ايه يعني هترميني في الميه ما بغرقش... ولا حتى بتبل
وكمل بصوت راجل وقال.... ليه ما بتتبليش ليه يعني
وقلد البنت تاني وقال..... ما اعرفش اسكت انت
نوال ضحكت وقالت.... ايوه عارفاه بتاع محمد امام يا ربي ..ايوه لص بغداد ..لص بغداد
حسن ضحك وقال.... لو شاطره في دراستك كده زي الافلام كان زمانك نجحتي
نوال قالت.... انجح فين الامتحان لسه
حسن
↚
قال..اه صح خلاص اأجل الجمله بعد ما تسقطي يعني
نوال قالت بزهول.... يخربيتك متفولش ايه ده
حسن ضحك وقلب على فيلم اجنبي وكان مشهد رومانسي جدا سمعه وقال باللغه الانجليزيه.... رائعه ايتها السارقه اختلستي القلب دون ان اشعر
نوال قالت باستغراب ...كمل وبعدين ردت عليه قالت له ايه
حسن بص على المشهد وكانوا قربوا من بعض قال اللي بعد كده ما ما يتمثلش
نوال قالت باستغراب ....ليه يعني
حسن ارتبك اكتر وقال... مش هعرف امثله
نوال قالت بسرعه.... يبقى انت اللي تخسر مش هتعرف تمثله
حسن قال ... اخسر ليه هو ..هو اللي ما يتمثلش
نوال ضحكت و قالت ....ما ليش فيه يا تمثلو يا تخسر دي قوانين اللعبه
بص لملامحها باعجاب وقرب منها بقوه في لحظه اتمناها من اول يوم شافها
نوال اټصدمت بشده وشدة الغطاء من على عينها وبصيت له بزهول ودفعته وقالت.... انت بتعمل ايه انت بتخم يا حسن
حسن قال بسعاده.....هو المشهد كده قلت لك ما رضيتيش اعمل لك ايه
رمت عليه الاشارب اللي كان على عنيها وقالت پغضب.... انا الغلطانه اللي بسمع كلام واحد واطي زيك
ولسه هتمشي شدها عليه وبص لعيونها وقال ....هو تمثيلي وحش ولا ايه
نوال نزلت عنها بكسوف وقالت... حسن عيب كده اللي بتعمله ما يصحش
حسن رفع وشها ليه و بص لعيونها جامد وقال.... انتي عملتي فيا ايه ....رائعه أيتها السارقه اختلستي القلب دون ان اشعر المشهد ده كان طالع من قلبي
نوال بلعت ريقها ولسه هتتكلم سمعو خبط شديد على الباب بعدو عن بعض بسرعه
حسن نفخ بضيق و قال مين اللي جاي دلوقتي بس
و راح فتح وكان المعلم سنجه ومع الصبي بتاعه وجايبين هدايا وحاجات كثيره
المعلم دخل وقال.... مساء الخير يا اسطى حسن.. عايزينك في موضوع مهم
حسن استغرب و المعلم سلم على نوال و بص لها بوقاحه وقال ازيك يا ست نوال ....حط الحاجه دي عندك يا واد
نوال قالت بضيق.....انا هدخل انام يا حسن
سنجه قال ...لا استني عايزينك الموضوع اللي هنتكلم فيه لازم تكوني انت موجوده فيه
نوال وقفت باستغراب وحسن قال ...خير يا معلم سنجه
المعلم بقى يبص لها من فوق لتحت
وحسن اتنهد پخنقه وغيره وقال.... ادخلي اعملي كوبايه قهوه للمعلم يا نوال
نوال هزت راسها بالموافقه ولسه هتمشي المعلم قال بسرعه.... لا قهوه ايه المره الجايه وان شاء الله تكون شربات
بصوا له باستغراب وهو قال... بما ان الست نوال قريبتك انا جاي داخل البيت من بابه وجايب معايا الهدايا دي كلها للست وطالب ايدها على سنه الله ورسوله
نوال وحسن اټصدمو
وحسن بصله پغضب شديد وقال....انت خرفت يا جدع انت
المعلم بصلو پغضب وقال... في ايه بس يا اسطى حسن ليه الغلط.. هو انا ناقصني ايه
حسن قال بزهول.... ناقصك ايه ازاي انت قد ابوها ومتجوز
المعلم قال
↚
بسرعه .....وفيها ايه لما اكون متجوز واتجوز تاني
حسن قال پغضب شديد... لاقي واحده غيرها ومن سنك لجوازتك الثانيه ..واوعى تيجي في تفكيرك حتى فهمت
المعلم قرب عليه وقال پغضب.... شديد لا ما فهمتش وايه السبب بقى
بقلم...زهرة الربيع
حسن قال بقوه....السبب انها مخطوبه ...نوال خطيبتي وفرحنا متحدد
سنجه ونوال بصوله بزهول شديد وهو قال پغضب... اظن كده شرفت يا معلم
المعلم مسكو من هدومه پغضب شديد وقال...ولما انت خاطبها ما قلتش ليه
حسن بلع ريق بارتباك وقال.... ظروف ...ظروف يا معلم
دفعو پغضب وقال.... اه انا عارف الظروف دي تلاقيكو حبيتوا تعملوا لكم سعر قدام الناس ويقولوا المعلم جه خطبها وما رضيتش جاتكوا البلا.... هات الحاجه ديه ياض خساره في جتتهم ما
تسيبلهمش اي حاجه
ومشي پغضب شديد
وحسن قفل الباب رزعه جامد وقرب منها وقال پغضب.... سامع الحيوان بيقول ايه قال يتجوزك قال هيه الناس مش شايفاني ليه كاني مش موجود شوف البجاحه بتاعته وجاي لحد هنا كمان
نوال بصت له بزهول من كلامه وقالت.... طيب وفيها ايه هو فاكرك قريبي... وبعدين ما كانش في داعي تكذب لانه بكره ولا بعده هيعرف اننا مش مخطوبين
حسن شدها عليه بقوه وقال ...بس انا ما كدبتش انتي ليا ومش هتكوني لحد ثاني
نوال بصتلو بزهول وهو كمل وقال....من اول ما فتحت لك الباب ده ودخلتك وانا حاسس اني دخلتك على قلبي انا مش عارف احساسك ايه ناحيتي ..بس كل اللي عارفه اني مستعد استناكي عمر بحالو انا بجد ما تلزمنيش اي ست غيرك يا نوال
نوال اتملت عيونها دموع وبصتلو بعشق وقالت.... انا مش عارفه مش عارفه اقول لك ايه
حسن قال بسرعه ....قولي اللي في قلبك انا يهمني اللي في قلبك وبس ...حتى لو كنتي مش عايزاني
بس قاطعته وقالت بسرعه.... لا عايزاك.... قصدي يعني قصدي ان انا كمان بحس زيك كده يا حسن ...انت كمان سكنت القلب يا ابو علي
حسن ابتسم وضمھا بقوه وهو بيلف بيها بسعاده وقال مش هخليكي ټندمي هعيش العمر اللي باقي كله ليكي
طلعت والدته من الاوضه وقالت..... كله ليها... ولا يوم للوليه اللي ربتك وشالتك في بطنها عشر اشهر يا خساره تعبي
وراحت ناحيه المطبخ
حسن قال باستغراب ....انت رايحه فين ياما... انتي مش قلتي هتنامي ولا بتمشي وانتي نايمه ولا ايه
امه قالت...لا يا خفيف.. كنت هنام ولما سمعت الهيصه اللي حصلت قولت اشوف في ايه..هاروح اعمل لكم كوبايتين شربات نطري بيها القعده...مبروك يا ولاد
حسن ونوال جريو ضموها وهي ضمتهم بحب وراحت تعمل لهم شربات
حسن مسك اي نوال وقال بسعاده.... هاعمل لك احلى فرح في الدنيا هخليكي احلى عروسه اهم حاجه تبقي مبسوطه
نوال قربت منه بحب قالت.... انا سعادتي معاك انا ما حسيتش بالراحه والامان غير في ضلك يا حسن ...مبسوطه لاني حبيبتك واميرة بيتك يا ابو علي
حسن ابتسم وبص لعيونها بحب وقال..... ربنا يخليكي لقلبي اللي اخيرا لقى حياته في وجودك.... ربنا يقدرني واخليكي تحققي كل احلامك يا قلب حسن