رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المجهولة
رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الكاتبة المجهولة رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول
رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الكاتبة المجهولة رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول
رواية مرافعة القلب لحبه كاملة جميع الفصول
كانت الساعة الثامنة والنصف صباحا ذخلت الى غرفة والدتها لتوقضها قبل الذهاب الى العمل
فوجدتها قد استيقظت واعتدلت جالس تمسك سبحتها بين يديها .
نجوان صباح الخير يا اما
فدوة صبا ح النور يا حبيبتي
نجوان انت صحيا من بدري ولا ايه .
فدوة من شوية صغيرين كدا
نجوان وماندهتيش عليا ليه ياحبيبتي
فدوة ماانا كنت سمعاكي مشغولة في المطبخ
نجوان اه كنت بحضر الغدا قبل ماانزل الشغل .وكمان جهزتلك الفطار حيبو نفطر سوا وتخدي دواكي بعدها اروح المكتب واي حاجة تعوزيها ترنيلي على على التلفون وتلاقين عندك
فدوة ماتشغليش بالك بيا يا بنتي حعوز ايه ياعني ثم ان ام ابراهيم جارتنا بتجي كل يوم تشق عليا بعد مابتنزلي زي ماانت موصياها
نجوان ماشغلش بالي بيكي ازاي يا اما امال حشغل بالي بمين
فدوة تشغلي بالك بمستقبلك يا بنتي نفسي اشوفك متجوزة واطمن عليكي قبل ما اموت .
نجوان بعد الشړ بلاش كلام دا يا اما انت عرفت بعصبني ازاي ثم جواز أيه وهم ايه هم الي تجوزو خدو ايه غير القرف والغلب دا قواضي الطلاق الي بتجلنا المكتب اكثر من الهم على القلب .وتقوليلي جواز .
فدوة يابس يا حبيبتي انت مش بترضي تقابلي العرسان الي بجولك اصلا
نجوان تغلق الموضوع أما أنا اتاخرت على الشغل يلا حجيب الفطار وتاخدي الدواء وتخرج ذاهبة الى المطبخ
فدوة ربنا يهديكي يا بنتي و ريح بالي عليكي
هي نجوان احمد الزيات يدعوها الجميع بنوجة فتاة في الثالتة والعشرون من العمر جميلة جدا ببشرة بيضاء وعيون زرقاء ساحرة محجبة تعيش رفقة والدتها المړيضة المقعدة في منزل بسيط بحارة شعبية .
طيبة ومحبوبة بين الناس لأنها خدومة جدعة
لكنها سليطة اللسان ولا تترك حقها ابدا
تعمل سكرتيرة في مكتب محاماة بنفس الحارة التي تعيش بها
ترفض الزواج لعدم رغبتها في التخلي عن والدتها المړيضة .
بعد مدة في المكتب
تذخل فتاة في نفس عمر نجوان باكية الحقيني يانوجة يااختي
نوجة وقدانتفضت من مكانها مالك ياسمية في ايه
نوجة يالهوي مين الي عمل فيكي كدا
سمية باكية مرسي جوزي
نجوان الواطي الجبان دي مش اول مرة يعمل فيكي كدا .بس انت الي سكتالو قلتلك مئة مرة نرفعلك قضية نطلقك منو بدل المر الي انت فيه
جاءها صوت محاسن التي لحقت ببنتها
محاسن ماتتلمي يابنت يا نوجة انت عاوزة تطلقي البنت وتخربي بيتها
نوجة جرى ايه ياولية مش شايفة الواطي جوزها عمل فيها ايه داخلا وشها زي حبة البتنجان .من كثر الضړب
محاسن لو اي وحدة جوزها يضربها قلمين تطلب الطلاق كانت ستات مصر كلها منطلق
نوجة قلمين كل دا وتقوليلي قلمين دا مافيش حته في جسمها سليمة اتقي الله.
بت ياسمية سيبك من امك دي وتعالي نروح القسم نعمل محضر لابن الكلب دا
محاسن ماتذخليش نفسك في الموضوع يانوجة
ماتخليش اغلط فيكي انا عاملة حساب للعشرة
نجوى جرى ايه ياولية هو انت تبيعي وتشتري في وكمان عاوزة تغلطي فيا
محاسن ماانت الي مش عاوزة تتلمي ولاهي الغيرة الي مخياكي تطق من جنابك وعماله بتوزي فى البت وعاوزة تخربي بيتها
شهقت نوجة غيرة غيرة من ايه ياعناييييييا
محاسن اه غيرة اكمن بنتي قدك ومتجوزة عندها بدل العيل اثنين وانت لس قاعدة في قرابيز امك
نوجة جواز أيه الي بتكلمي عليه وهو انت تسمي الي بنتك فيه دا جواز دا رميت كلاب بعيد عنك ولا جوزها دا جوز الشراب ابرك منو على الأقل ليه فايدة
تفضلي رخصي في بنتك كدا لغاية مايجبهالك في نعش وبقي طلعي بقا مع ريهام سعيد احكي حكايتها
محاسن مالكيش فيه ابعدي انت عنها بس وهي تتحل
نوجة شوف الولية العقربة ولا كاني بتكلم عن ضناها
بت ياسمية سيبك من ام أربعة و أربعين دي لايمكن تكون ام وتعالي اخلي سي استاذ المحامي يرفعلك قضية وخلعك من المخفي جوزك دا
سمية وهي تنظر لامها پخوف لا لا يانوجة عاوزة اخرب بيتي انا عندي عيال يااختي
نوجة امال جايه للمحامي ليه تكونيش عاوزاه يطبطب عليكي
محاسن وانت مالك يكنش المكتب بتاعك واحنا مانعرفش
نوجة لا انا هنا السكرتيرة واي قضية بتيجي لسي الاستاذ المحامي لازما تعدي عليا في الاول
ويا ولية انت وهي منهما جبتولي صداع عا الصبح الاهلي يحرقكو نسوان سكة صحيح
محاسن انت بتطردينا من بيت اهلك مش حنمشي الأ لما نقابل سي الاستاذ
نوجة وسي الاستاذ لس ماجتش لما يبقى يجي ابقي تعاليلو .ولو اني عارفة انت عاوزة ا منو ايه بلبسك المحزق الملزق دا ياشيخة احترمي سنك دا انت رجلك والقپر .
محاسن قبر يلمك انشاء الله .دا الي في سني لس ماخسوش دنيا
نوجة قصدك حشو اخرة ولا لو اتشقلبتي زي القرد عمرو ماحيبصلك
دراجات محترم متجوز ست تتلف في سلوفانة يبصلك على أية انت يا عرة النسوان
بت يا سمية خدي امك العقربة دي ومشي من وشي مش عاوزة امد ايدي عليها
وبقي عدي عليا المسا نتكلم .
في مكان ارقى
كان يجلس على طاولة الإفطار رفقة
والديه واختيه
مجدي قلت ايه يا مهاب حتنزل معايا المكتب النهاردة ولا لا ياابني
سلاف مكتب ايه يا مجدي
مجدي مكتب الي فالحارة .عاوز مهاب يمسك الشغل إليه هناك طول ما احنا في الحج
سلاف مش كثير عليه دا كفاية شغل شركة المحاماة الي حيبقى كلو عليه
مجدي دول كلهم يومين في الاسبوع الي حيرو هم هناك وإجراءات القضايا حيخلصها كام محامي منعندنا في الشركة زي كل مرة
اسيل مش عارفة يابابا انت متمسك بالمكتب دا ليه مع انو بقا عندك أكبر شركة محترمة في البلد بس لس مصر تشتغل فيه
سلاف لانو كان فاتحة الخير عليه
مجدي مش بس كدا المكتب دا بعمل بيه خير لربنا انت مش عارفة يا اسيل يابنتي كام غلبان ضاع حقو علشان معوش يدفع اتعاب محامي .انا بحاول اساعد الغلابة علشان ربنا يبركلي في مالي وفيكم
امل ربنا يخليك لينا يااعظم اب في الدنيا
مجدي وخليكو ليا يا حبايبي
ثم الټفت لمهاب ها يابني ساكت يعني ماقلتلوش رايك
مهاب الي تشوف يا حج ثم أردف وهويقف مغادرا
انا عندي محكمة بعدها عدي على الشركة بعد الظهر حعدي حضرتك هناك
مجدي طيب يا بني ربنا يقويك
مهاب يقبل يد والده و خد أمه ويغادر
هو مهاب مجدي سراج الدين في الثلاثين من العمر وسيم جدا بجسم رياضي وملامحه الجادة المحببة
والجدية اهم طباعه يكاد لايضحك قليل الكلام . من اشهر المحامين الشباب في مصر لا يخسر قضية وكلت إليه ورغم أن أباه من أسس شركة المحاماة لكن مساهم في انجاحها بشكل كبير مما جعل والده يذخله شريكا فيها
بعد الظهر في مكتب المحاماة
↚
مجدي يلا نوجة روحي انت علشان تتغدي وتطلي على والدتك وانا حستنى شويا علما مهاب ابني يجي
نوجة حاضر ياسي الاستاذ تامرش باي حاجة
مجدي لاروحي وماتتاخريش في الرجعة عاوز افهمك كام حاجة في الشغل مع مهاب
نوجة انت تامر . سلام.
نزلت الدرجة تعدل من طرحتها التي فكت ولم تنظر أمامها لتصطدم بشخص ما
رفت عينها وفي نيتها مسح السلم العمارة بهذا الشخص لكنها تراجعت حين ألقت نظرة على هيئته وعرفت على الفور أنه ابن الاستاذ
مجدي.
مهاب بنظرة حادة مش تفتحي
نوجة في نفسها اه لو مكنتش ابن الاستاذ بس كنت خليت شبشبي يسلم على قفاك بس تقول ايه اكل العيش
نوجة بصوت حاولت تلطيفه معلش يا استاد ماخدتش بالي
لم يرد واكمل طريقه صاعدا الدرج
نوجة وكمان بتتنك باينها ايام سودة دا غير أبوه خالص ربنا يجيب العواقب سليمة يرحمنا من الناس الغة يارب .
الفصل الثاني
بعد الغداء عادت نوجة إلى المكتب
نوجة سلامو عليكم
مجدي وعليكم السلام تعالي يانوجة
اقتربت نوجة منه حيث كان يجلس على المكتبه ويجلس ابنه على كرسي في الامام
مجدي اعرفك يانوجة ابني الاستاذ مهاب الي حيمسك الشغل طول فترة غيابي
ودي ياسيدي الانسة نجوان السكرتيرة
نوجة اهلا يا استاذ اتشرفت بحضرتك
نظر إليها مهاب من الاعلى الى أسفل بنظرة مشمئزة
وقال اهلا
نوجة لنفسها الصبر من عندك يا رب ما لو ببصلي كدا ليه داناقص يتف عليا انا قلت انها ايام سودة
مجدي ملطفا الأجواء نوجة دي دراعي اليمين هنا عارفه كل صغيرة وكبيرة في المكتب .
مهاب ساخرا زي الشاي والقهوة
نوجة تمتمت ابتدينا
ثم قالت بصوت مسموع طب بمناسبة الشاي والقهوة الاستاذ يشرب ايه
مهاب لا شكر
نوجة على ايه زي ما حضرتك قلت دا شغلي
مجدي هاتي الملفات الي عندك يانوجة وبعدين اعملنا اثنين قهوة من اديك انا واثق أن مهاب حيدمن قهوتك زيي .
نوجه من عنيا يااستاذ انت تؤمر
خرجة نوجة فنظر مهاب الى أبيه نظرة استغراب
مهاب مش شايف يابابا انك كان ممكن تجيب سكرتيرة احسن من دي شويا.
مجدي ليه مالها نوجة
مهاب دا اسمها لوحدو كافية نوجة في مكتب محاماة والله مش ليقا خالص
مجدي يعني الاسم الي مضايقك نديها نجوان لو عايز
مهاب لا مش الاسم بس هي كذا كلها على بعضها .
مجدي والله ماانا فهمك انت حكمت على البنت كدا ليه من غير ماتشوف حاجة منها
مهاب مش عارف بس انت مش خاېف تعملها مصېبة وانت بتامنها على ملفات قواضي مهمة
هنا عادت نوجة تحمل الملفات والقهوة وقالت وېخاف ليه .لو كان ممكن تحصل حاجة زي دي كانت حصلت من اربع سنين فاتو من اول ممسكت الشغل
ماتخفش يااستاذ أن مستحيل اهمل في شغلي
مجدي ما قلتلك نوجة ذراعي اليمين في المكتب مش
مجرد سكرتيرة
نوجة انشا الله تسلم يا سي الاستاذ
مهاب سي الاستاذ والله كملت
نوجة وقد انتهى صبرها بص يا استاذ اظن أن حضرتك قبل ماتيجي هنا كنت عارف المكتب دا في حارة شعبيه سكنينها ناس على قد حالهم لا يعرفو يزوقو كلام ولا يعرف يعوجو لسان وانا يااستاذ عينة منهم.
مجدي ماترد ياحضرت المحامي في حجة احسن من الي قالتو
مهاب يا بابا أن مش بتكلم على البيئة انا بتكلم على أن الشغل محتاجه حد بيفهم في شغلو
نوجة ارجع وقول لحضرتك اني شغالة هنا بقالي اربع سنين مشةمن ليلة مبارح .يعني
ببساطة كدا لو مش بفهم في شغلي الشغل كان ماشي ازاي.
ثم نظرت الى مجدي وقالت هو حضرتك واثق أن ابنك اصلي ابتديت اشك .
احمر وجهه مهاب ڠضبا فيما نفجر مجدي ضحكا
مهاب بغيض بتضحك لها يابابا
مجدي اصل عندها حق انت الي بتقول حجات غبية الصراحة .
خرجت نوجة من المكتب انشغل الأب وابنه في مناقشة بعض القضايا. الى أن ذخلت نجوان ثانية فقال مجدي تعالي نوجة احضرينا
مهاب تحصرنا في ايه هي بتذخل في القضايا كمان
و الله هزلت .
مجدي نظر لمهاب وقال يابني اصبر ثم اقعدي يانوجة
جلست مقابلة لمهاب
مجدي قوليلي انت قريتي ملف قضية الاخير .
مجدي ايوى هي بضبط
نوجة ايوى انا خدتو معايا للبيت
مهاب لا
↚
والله سكرتيرة بتاخد القضايا معها للبيت
نوجة انا الاستاذ سمحلي بكذا
مجدي ها يا نوجة وصلت ايه
نوجة انا من راي بلاش حضرتك تمسك القضية دي
مهاب ياسلام ليه مش جاية على مزاجك ولاايه
نوجة تضغط على أسنانها الصبر من عندك يارب
مجدي قولي يا نوجة ملكيش دعوة بمهاب
نوجة الغلطة في التقرير الاول الي عملتو المستشفى
مجدي اصبر يا مهاب كملي يانوجة
نوجة بس تقرير الطب الشرعي ما اكدش دا هو بس أثبت أن في عملية هتك حديثة حصلت
مجدي طب ماهو في اسبوع كامل بين التقريرين
مجدي اممممم وايه كمان
نوجة البت لما جات هنا انا سألتها كذا سؤال وهي ارتبكت ولخبطت في الكلام والام تحجت أنها تحت تأثير الصدمة
مجدي سالتيها ايه
نوجة سألتها روحت البيت عندو ليه
قالت انها راحت تشوف اختو. بعدين هو جابلها عصير بعد ماشربتو داخت ونامت
مجدي يعني بتقول انو خدرها طب يضربها ليه زي ماتقرير المستشفى بقول
نوجة داغير الكلام الي قالتو وهي مڼهارة أو بثمثل كذا قالت مش قادرة تنسى وشو و هو بېتهجم عليه ويقطع في هدومها طب ازاي
يعني من اخر كدا تقرير المستشفى متفبرك و البت دي عاملة عملة وعاوزة تلزقها لراجل
مهاب طب والشهود البواب ومراتو
نوجة اهم دول كمان ياكدو انها بتكذب لانهم قالو انهم سمعو صوت صړيخ جوى شقة البشمهندس وقت الحاذثة طب ازاي برود
مجدي برافو عليك يانوجة يعني انت لو كنتي محامي الخصم كنت كسبتينا بسهولة
مهاب بسخرية مش لدرجة محامي يعني
نوجة والله يا استاذ انا الي سمعتو عنك مخليني مستغرباك دلوقتي
مهاب ازاي
نوجة يعني انا سمعت انك محامي شاطر وذكاؤو خارق
مهاب وشفتي ايه
نوجة شايف واحد متسرع بصدر احكام من غير ما يفهم
مهاب يعني انت شايف تقيمي ليكي قلة فهم مني
مجدي متذخلا علشان نوجة يا مهاب اخر سنة حقوق هي بتشتغل وبتدرس في نفس الوقت يعني مش بعيد بعد كام سنة تلقيها واقفة قصادك في المحاكم
نوجة لا وكمان بعرف اعمل شاي وقهوة
ثم اردفت انت حكمت على الظاهر بس يا استاذ احنا هنا في حارة شعبية دي حارتي والناس الي هنا اهلي فانا مش حعوج لساني عليهم انا بتكلم زيهم ويتعامل زيهم لان دي طنتي ومش مستعرة منها .
ثم خرجت من المكتب تاركة إياه صامت ولأول مرة تهزمه حجة الخصم واي خصم انها فتاة الحارة نوجة
الفصل الثالث
بعد ايام قليلة سافر الاستاذ مجدي الى البقاع المقدسة رفقة زوجته .
التزم مهاب بالحضور إلى المكتب بشكل يومي تقريبا
استغربت نوجة من ذلك فالاستاذ مجدي اخبرها أنه سيحضر يومين في الاسبوع فقط لكنها لم تعلق على الموضوع فكلامها معه كان قليلا اصلا في حدود مايظطرها العمل له فحسب .
سارت الايام بسلام وفي أحدها جاء شاب الى المكتب
الشاب السلام عليكم
نوجة وعليكم السلام ورحمه الله
اي خدمة حضرتك
الشاب انا علي
نوجة والنعم ياسي علي بس بردو اي خدمة
علي باحرج احم انا باعثتني الخالة ام عصام .....احم يعني علشان اقابل حضرتك .
نوجة بعدم فهم هو حضرتك عندك قضية عاوزة الاستاذ يساعدك فيها
علي لا
نوجة طب عاوز ترفع قضية أو عاوز استشارة
علي ....احم لا
بردو
نوجة پغضب هوايه الي لأ لأ امال جي هنا ليه حضرتك
علي انا انا امي كانت بتدورلي على عروسة وخالة ام عصام كلمتها على حضرتك .
والصراحة انا جي هنا اتعرف عليكي
نوجة وقد بلغ الڠضب أوجه عندها نععععععم ومين قال لحضرتك اني عاوزة اشوف عرسان ولا عاوزة اتجوز اصلا .وكمان بعتاك الشغل صبرك عليا يا ام عصام أنما طلعت روحك بأديا مابقاش نوجة
علي اهدي يا آنسة ما حصلش حاجة ولو على مجيتي الشغل احنا ممكن نتقابل فاي مكان ثاني
نوجة هو حضرتك مابتفهمش مش عاوز اتنيل اتجوز اقبلك ليه انا
علي طب بصي انا عارف ان البداية كانت وحشة بس
انا بعد ماشفت حضرتك مستعد اجي اطلبك على طول .مش مهم نتعرف
انا اسمي علي محسن ثمانية وعشرين سنة بشتغل محاسب في شرككككككة
نوجة بسسسس خلاص انت حتحكيلي تاريخ حياتك .وهو البعيد ما بيفهمش بقولك مش عاوزة اتجوز هو عافيه
علي طب نتفاهم طيب
رفعت راسها وفمها على وشك أن يغرد بالسباب اللادع
لتقابل مهاب في وجهها
نظر مهاب الى علي بنظرة تفحص وقال خير يانسة نجوان في حاجة
نوجة باحراج لا حضرتك الاستاذ غلط في العنوان بس
ثم نظرت الى علي نظرة حادة وقالت اتفضل حضرت يا استاذ وزي ماقلتك العنوان الي بتدور عليه مش هنا
غادر علي محرجا وذخل مهاب مكتبه اتلتقطت نوجة أنفاسها وقالت ربنا يسامحك يا اما انا عارفة انك وراء الموضوع دا كلو.
ثم دخلت مكتب مهاب تحمل بعض الأوراق
وضعتهم أمامه وقالت دول ملفات القضايا الأخيرة وهمت بالمغادرة حين اتسوقفها صوته الساخر
مهاب بتقبلي عرسان في المكتب يا آنسة
عضت على شفتيها وكورت قبضتها والتفتت إليه
نوجة من فضل سيادتك يا استاذ بلاش تريقة
مادام سمعت الكلام الي تقال فأكيد حضرتك عرفت أن الموضوع كان ڠصب عني .
صمت مهاب فهده الفتاة دائما تخرصه .
مهاب طب اتفضلي ويا ريت الموقف دا مايتكررش ثاني
نوجة في نفسها يلعن ابو دي زرالة الي بتشر منك ياشيخ
وقالت بصوت مسموع حاضر وفي نفسها مجددا وهي تهم بالمغادرة الكش تتحرق انت وام عصام فيوم واحد.
لكنها ماان خرجت من المكتب حتى سمعت احدهم ېصرخ بصوت عال
وقد كان مرسي زوج سمية
مرسي بقا انت يابت تحرضي مراتي وتلعبي في دماغها وتخليها تروح تعمل فيا محضر في القسم
نوجة ايو انا يا مرسي وان مامشتش من هنا حطلبك البوليس يجو ياخدوك للقسم ثاني .
مرسي انت فاكرة نفسك مين يا بت انت .انا بقا حعرفك انا حعمل فيكي ايه وھجم عليها
ولكنه وجد أحدهم يصده بلكمة قوية
رفعت نوجة رأسها فوجدت نفسها تفف خلف مهاب
شعور غريب راودها لأول مرة احست بان هناك من يحميها شعور جميل بالأمان دغدغ قلبها .
مهاب انت مين وايه الى بتعملو دا
مرسي مالكش فيه ياجدع انت
انا حقي حخدو من البت دي علشان تحرم تتدخل فلي ملهاش فيه .
مهاب امشي يلا من هنا بدل ما اطلبلك البوليس
مرسي وهو يفتح المطوى انا قلت مالكش فيه
مجدد وجدت يده تدفعها خلفه ولايزال ذاك الشعور يعبث بمشاعرها
ھجم مرسي كالكلب المصعور عليهم وتشابك هو مهاب استطاع هدا الاخير بقوته البدنية الإطاحة بمرسى أرضا ولكنه لم يسلم من چرح بسيط في معصمه
↚
أمسكت نوجة يده صاړخة ايدك اټجرحت
قريبة هي جدا تمسك بيده عطرها اللطيف يداعب حواسه ومرة واحدة يجد نفسه يقف على شاطئ البحر الازرق بحر عينيها انثى هي حركت مشاعره كما لم تفعل غيرها من قبل .
مهاب يخرج صوته بالكاد احم چرح بسيط ما حصلش حاجة
نوجة بړعب محصلش حاجة ازاي ايدك پتنزف
ثم ركضت تحضر علبة الاسعافات الاولية
هل تبكي سأل نفسه وهو لا يصدق عينيه غريب تلك القوية تبكي جرحه الان
والأغرب ان دموعها ټحرق فؤاده
وفجأة وقفت ومسحت عينيها بكم قميصها
وقالت اوم معايا
مهاب على فين
نوجة حنروح نجيبلك حقك من الكلب دا .
مهاب حنروح القسم مافيش داعي انا حكلم واحد صاحبي يهتم بالموضوع
نوجة القسم مش بينفع مع الاشكال دي
مهاب امال حنروح فين
نوجة وهي تغادر المكتب دلوقتي تعرف
وخرجت إلى الحارة وسارت حتى وصلت إلى أحد المقاهي وكان يجلس بها رجال يبدو أنهم كبراء الحارة يتوسطهم رجل ذو هيبة كأنه زعيمهم
نوجة سلامو عليكم يا رجالة
الجميع عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
نطق ذاك الرجل ذو الهيبة ازيك يا نوجة يا بنتي وازي امك
نوجة امي بخير يا معلم عبد الله و بتدعيلك بس انا لي زعلانة
المعلم عبد الله زعلانة من ايه ومين الي زعلك وانا اجبو يبوس جزمتك دلوقتي
نوجة وقد رفعت صوتها يرضيك يا معلم ويرضي رجالةالحارةأن حد ېتهجم على مكتب سي الاستاذ مجدي هي دي أمانة الراجل الطيب الي خيرو على الحارة كلها
المعلم عبد الله غاضبا مين ابن الحړام الي عمل كدا
نوجة الواد مرسي
المعلم عبد الله مرسي برشامة
نوجة هو بعينو اټهجم عليا في المكتب و الاستاد مهاب الله يكرم اصلو دافع عني .يقوم الخسيس مرسي يضربو بالمطوى في ايدو .دا رد الشهامة عندكو يرضيكم كدا .
المعلم عبد الله لا مايرضيناش ثم نظر إلى مهاب حق علينا يا استاذ وابن الكلب الي عمل فيك كدا حيتربى ماتقلقش ثم نادا على أحد صبيانه وقال تجبلي مرسي برشامة من تحت الارض وترميهولي في الخزن بعد ما يتوضب .
ثم قال لنوجة وانت يا ست البنات حخلي الواد دا يبوس نعل جزمتك قدام الكل
نوجة لا مش عاوزة منو حاجة بس عاوزة منك ومن رجالة حاجة ثانية
المعلم عبد الله اامورينا .
نوجة لأمر لله وحدو
البنت سمية مراة المخفي مرسي
المعلم مرسي مالها
نوجة عوزاكم تحموها منو ابن الجزمة ممرمطها معاه ضړب واذية في الرايحة والجاية
وهي ياعيني مالهاش حد غيركم بعد ابوها الله يرحمه.
ودي أمانة بردو ولا ايه يا سيد الناس .
نوجة ودا العشم برضو بالاذن احنا بقا
العلم عبد الله لا والله تاخدو واجبكم الاول
نوجة اعفينا يا معلم عندنا شغل والله خليها مرة ثانية وسارت رفقت مهاب الذي كان ومازال لايفهم كيف كانت تبكي مند قليل وكيف وقفت امام أعتى الرجال تاخد حقه وحقها بكل شجاعه .
غريبة انت يا نوجة بقوتك وبضعفك تهزمين جبروت مشاعري .
انتهى الفصل الثالث
الفصل الرابع
عاد كل واحد منهما الي بيته يحمل بين ثنايا قلبه إحساسا جديد اختبره لأول مرة في حياته
فنوجة جربت احساس ان تكون في حماية شخص ما أو بالأحرى في ظل رجل كما يقال فلأول مرة تفهم معنى هذه الجملة شعور جميل بالدفئ مس كيانها شعور لم تختبره مند ۏفاة والدها وهي في سن المراهقه فأصبحت مند ذاك الوقت مسؤولة عن نفسها وعن والدته ولم تمر قط بتجارب الحب او بالأحرى لم تكن تملك الوقت لها أصلا فجل وقتها كانت تقضيه في الدراسة والعمل
لكنها بكت اليوم ألما على چرح مهاب بكت أمامه هي التي لم يرى احد دموعها حتى
والدتها الحنون.
ربما لان حمايته لها ذكرتها بوالدها رحمه الله فبكت شوقا إليه وهي ترى ثاني رجل احتمت تحت جناحه ولو لدقائق يتأذى بسببها.
أما عند مهاب فالأمر كان مختلف
↚
فما بذاخله لم يكن مجرد احساس بل كان كم من المشاعر غزت قلبه دفعة واحدة
فمن اول مرة قابلها فيها اجل من اول مرة على الدرج حين وقعت عيناه على زرقاء العيون تلك وهي بين بعد اصطدامها به مسه سحرها لكن كبرياؤه آلمه فكيف يحدث له هذا من نظرة واحدة كيف ټحطم أسوار بنها على قلبه لسنين بلحظة واحدة ودون جهد يذكر
لذلك كان يجلدها بكلامه في المكتب الا انها أعطته بشخصيتها وقوتها وثقتها في نفسها اسباب أخرى تجعل الكبرياء يعلن الهزيمة
ثم تأتي بما فعلته مع رجال الحارة لتضعه في خانة الانبهار
ووجد نفسه يقول انت نصفي الثاني يامرأة فيكي كل ما اريده. لكن كبرياؤه مازال يرفض الخضوع لن يبتعد ولكنه لن يرضى بها بقلب فارغ سيجعل تلك القوية تقع في غرامه سيسكن أحلامها كما سكنت أحلامهستخسر القضية كما خسرها هو فلا أحد يكسب قضية يترافع القلب فيها.
تدخل نوجة منزلها لتجد والدتها رفقة جارتهم ام ابراهيم
نوجة سلامو عليكو
فدوةو ام ابراهيم وعليكم السلام
نوجة ازيك يا ام ابراهيم
ام ابراهيم الحمد لله يا حبيبتي ازيك انت
نوجه نحمد ونشكر فضلو .ازي ابراهيم ابنك اخبارو ايه مع الجواز
أم إبراهيم ابراهيم هو احنا بنشوف خالص من يوم ماتجوز من الي ماتتسمى إيلاهي تتشك في قلبها وهو نسينا لا بزورنا ولا بيطل علينا
مش لو كنت وافقتي تتجوزيه يا حبيبتي احسن ماخدتو العقربة الي متجوزها دلوقتي
نوجة الحمدلله اني رفضت ابنك واطي وقليل الاصل وانت كنت عاوزة تلبسيني فيه.
ثم اقتربت من والدتها تقبل يدها ازيك يا ست الكل
فدوة بخير يا حبيبتي طول ما انت بخير
ام ابراهيم ربنا مايحرمكم من بعض يارب .امشي انا بقا
نوجة ماتخليكي يا ام ابراهيم اتغدي معانا
ام ابراهيم لا انا يدوب امشي عمك ابو ابراهيم زمانو جي من الشغل.
خرجت ام ابراهيم فالتفتت نوجة لوالدتها وقالت حغير هدومي وحط الغدا اصلي مش راجعة المكتب النهاردة ثاني
فدوة خير حصل حاجة
نوجة لا ابدا مافيش شغل كثير بس
فدوة يعني ماحصلش اي حاجة اي حاجة ابدا
نوجة وقد فهمت انها تلمح عن العريس
نوجة لا محصلش ثم صمتت واردفت و لا انت بتتكلمي عن عريس الغفلة الي انت وام عصام بعتنهولي الشغل
انت عاوزاني اترفد يا اما
فدوة لا عوزاكي تتجوزي
نوجة ثاني يااما انت ما بتزهقيش من الموضوع دا
فدوة باكية ازهق ازاي وانا عارفة اني السبب في الي انت فيه دا
يا رتني اموت علشان ترتاحي من حملي وهمي وتشوفي حياتك
نوجة مرتمية عليها لا يااما ماتقوليش الكلام ارجوكي انا حعملك الي انت عوزاه بس بلاش الكلام دا وحياتي عندك
فدوة تمسح على شعرها يعني حتقابلي العريس الي جابتو ام عصام
نوجة اومأت براسها إيجابا بقلة حيلة
في منزل مهاب كان مستلقيا على ظهره فوق السرير وينظر إلى يده الملفوفه بشاش وعلى وجهه ابتسامة
حين ذخلت عليه أخته اسيل قلقة
اسيل ازيك يا مهاب امل قالتلي انك اتصبت في ايدك
مهاب مكبرين الموضوع ليه ماحصلش حاجة جت سليمه
اسيل بس انت مش لازم تنزل المكتب دا ثاني مادام في مشاكل من النوع دا وبابا اكيد حيقدر موقفك لما يرجع.
مهاب في نفسه قال مانزلش ثاني قال دا انا عاوز اسكن هناك.
مهاب مافيش حاجه أخاف منها تخليني مانزلش ثاني والمشكلة
الي كانت السبب اساسا اتحلت
اسيل بس ياحبيبي انت المكان دا مش مستواك اصلا لاو كمان تروح تتخانق مع البلطجية والهمج الي سكنين في الحارة دي
مهاب مش كل الي سكنين الحارة بلطجية وهمج في ناس كتير طيبة ومحترمة مش حنقيس على الشواذ
اسيل بسسسس
مهاب خلاص يا اسيل الموضوع خد اكبر من حجمه ويلا اخرجي عاوز انام
ايام بعد .تحسنت معاملة مهاب لنوجة اكثر فاكثر
وفي إحدى المرات طلبها في مكتبه
مهاب اقعدي يانوجة عاوز اتكلم معاكي
نوجة وهي تجلس أأمرني يا أستاذ
مهاب انت فاضلك قد ايه وتخلصي جامعة
نوجة مستغربة سؤاله انا خلصت امتحانات اساسا مش فاضل غير النتيجة
مهاب طب عال كدا توافقي على عرضي
نوجة عرض ايه
مهاب انك تجي تتدربي عندي في الشركة
نوجة ما انا بشتغل وبتدرب هنا في المكتب
مهاب لا في فرق كبير بين المكتب والشركة كل القضايا الي بتيجي للمكتب هنا قضايا صغيرة ومعضمها شبه بعض بس قضايا الشركة مستوى ثاني .قضايا كبيرة وفي كل المجالات
نوجة بس
مهاب قبل ما تاخدي قرار فكري كويس .دي فرصة ماتتسبش حتدكي تكوين كويس كمحامية وتكسبك خبرة
نوجة طب ممكن اعرف ليه أنا بذات بتدني الفرصة دي
مهاب ينظر لها ويقول في نفسه علشان بعد ما بابا يرجع مش حلاقي حجة اشوفك بيها
مهاب علشان انت بنت ذكية جدا يا نوجة وعندك قدرة إقناع رهيبة ودي ميزة مهمة في المحامي الشاطر تستهلي فرصة زي دي تثبتي فيها نفسك
نوجة بس انا مش حقدر اسيب الشغل هنا والأهم مش حقدر اسيب امي
مهاب امممم طب ممكن تجي لشركة يومين في الاسبوع وكيد بابا مش حيمانع وبالنسبة لوالدتك فالموضوع مش حيفرق عن شغلك هنا
نوجة والله مش عارفه اقول لحضرتك ايه بس انا بشكر حضرتك على اهتمامك وتقتك فيا
مهاب العفو يا ستي فكري انت كويس بس وبقي عرفني قرارك بعدين.
تخرج نوجة من مكتبه وعقلها مشغول بفكرة التدريب
وقلبها فرح للاهتمام الذي خصها به
لتجد صديقتها سمية تذخل المكتب
نوجة وهي تسلم عليها ازيك يابت وحشاني
سمية بخير الحمدلله ودا بفضلك بعد ربنا
الي عملتيه معايا عمري ماحنساهولك ابدا
نوجة ماتقوليش كذا دا انت اختي
سمية وازيك انت وازي خالتي فدوة عامله ايه طمنيني عليها
نوجة والله مش عارفه مالها الايام دي ملهاش سيرة غير الجواز
سمية ماهي علطول كذا
نوجة بس انا خاېفه تزعل وتتعب
سمية طب حتعملي ايه
نوجة انا وافقت اقابل العريس الي جيباه ام عصام
سمية بدهشة يعني خلاص قررتي تتجوزي
نوجة ايوى بس مش حسيب امي دا حيكون
شرطي الاساسي
كان واقفا خارج مكتبه حين سمع حوارها مع صديقتها
ذخل عليهما وقال انا طالع مشوار ومش حتأخر ما تسبيش المكتب لحد ماارجع
ثم غادر المكان وهو يتمثم يعني توافق عالجواز على
حظي أنا ماهي كانت متنيله مترهبنه ورافضه ام الفكرة اساسا بس دا بعدك يا نوجة مش حتكوني لغيري . ثم مضى لوجهته بكل تصميم .
في المكتب
سمية بت يا نوجة انت بتشتغلي مع المز دا
نوجة اتلمي يا بت دا انت عيالك في حجرك
سمية اوعي تقوليلي أن المز دا هو نفسو الي تخانق مع مرسي
نوجة ايوى هو
سمية ايلاهي يحرقك يا مرسي حد يضرب القمر دا
نوجة پغضب ماقلنا اتلمي يازفة
سمية انا شامه ريحة غيرة
نوجة قومي يابت أمشي من هنا
↚
سمية حاضر انا أصلا اتأخرت وعيال مع امي زمانها ولعت فيهم
نوجة الا بالحق ازيها الحجة محاسن
سمية لوسمعتك بتقوليلها حجة حتسود عشتك
نوجة اهي امك دي يابت الي بتقال عليها بحق عيبه من بعد شيبه
سمية مغادرة لسانك عاوز قصو سلام بقا
نوجة سلام يا اختي ثم نظرت الى الساعة وقالت هو راح فين دا تذكرت كلام سمية فهمست هو مز فعلا نفضت
رأسها واردفت الكشي تتوكسي يا سمية لعبتي في ذماغي.
في المساء في منزل نوجة
فدوة تعالي يانوجة عاوزة اكلمك في حاجة مهمة
نوجة لو على موضوع العريس انا قلتلك اني موافقة وحشوف وقت اقابلو فيه .
فدوة لا انا خليت ام عصام تبلغو رفضك
نوجة مندهشة ازاي دا انت كنت مصرة
فدوة مش عاوزة اغصبك على حاجة انت مش حباها
نوجة ياعني على العقل لا صحيح ايه الي حصل خلاكي تغيري رايك
فدوة انا لس قايلالك السبب
نوجة حعمل نفسي عبيطة وصدقك علشان الموضوع جي على هوايا
فدوة مبتسمة تقول في سرها الحمد لله اني اتطمنت عليكي وبزيادة.
انتهى البارت الرابع
الفصل الخامس
أما رحت فين يااما
فدوة معاكي يا حبيبتي
نوجة مالك يا امي فيكي حاجة ياحبيبتي
فودة مالي ما انا حلوة اهو
نوجة مش عارفة بس حساكي متغيرة هوفي حاجة حصلت وانا في الشغل
فدوة حيصل ايه يعني .ولا علشان موضوع الجواز
هو انت لاكدا عجبك ولا كدا عجبك
خلاص يا اختي حتصل بام عصام اخليها تقول للعريس يجي
نوجة لالالا خلاص قلبك ابيض يا اما ثم تصمت قليلا وتقول ....أما
فدوة في ايه ثاني
نوجة في موضوع كدا بخصوص الشغل كان الاستاذ مهاب قالي عليه عاوزة اخد رايك فيه
فدوة الاستاذ مهاب يبقا خير انشاء الله قولي سمعاكي
رفعت نوجة حاجبيها مستغربة
ثم قصت على امها موضوع التدريب في
شركة المحاماة
فدوة انت لس بتاخدي رأيي تروحي طبعا دي فرصة متتعوضش
نوجة بس يا اما
فدوة مش حفضل وحدي اطمني مش دا لي قالقك ام ابراهيم معايا وستات كثير من الحارة بيعدو عليا كل يوم .دا انا بفكر اقلب البيت نادي .روحي انت وما تشيليش هم
نوجة طب انا حبلغ الاستاذ مهاب اني وافقت
فدوة بخبث جدع اوي الاستاذ مهاب دا
نوجة وهي لاتعلم لما حضرت في بالها صورته وهو يدفعها خلف لحمايتها قالت سارحة وشهم جدا يا اما
فدوة فرحة لحال ابنتها وايه كمان
نوجة تتفطن لحالها احم كفاية انو ابن الاستاذ مجدي .وانت عارفة معزة الراجل دا عندي
ثم غادرت هاربة من عيون والدتها
جاءت ايام أخرى حملت معها مناسبات جميلة فكان عيد الاضحى ثم عودة الحجاج الميامين
صباحا في الحارة
سماح ازيك يانوجة كل سنة انت طيبة يا حبيبتي
نوجة وانت طيبة يابت يا سماح ازيك انت وازي امك واخواتك
سماح بخير الحمدلله
نوجة يستهل الحمد بقولك ايه يابت
سماح قولي
نوجة انا حعدي عليكي المحل الي بتشتغلي فيه تزبطيني في كام حتة لبس كدا
سماح غريبة طول عمرك مبتهتميش لابلس ولا مظاهر
نوجة لا دي لزوم شغل جديد في حتة نظيفة كدا مش حينفع اروح بالهلهيل دي
سماح والله لو لبستي خيشة برضو قمر القالب غالب يابت
نوجة تسلملي عيونك بس ها خلي صاحبة المحل تراعيني . الكيس مافيهش كتير
سماح انت تامر يا جميل .
بعدها بيومين ذهبت نوجة المحل الذي تعمل به سماح واقتنت بعض الاطقم الانيقة التي أظهرت جمالها بشدة
و ارتدت إحداها في زيارة لها لمنزل الاستاذ مجدي حين ذهبت لتهنئته بعودته رفقة زوجته من الحج
وهناك تعرفت على زوجته عاملتها بطيبة لكن بتحفظ بعض الشئ فيما تعاملت معها امل بكل مودة وحب
وكأنهم أصدقاء مند زمن اما معاملة اسيل لها فكانت جافة مترفعة
وعن مهاب فكانت نظراته لها تفضحه أمام أفراد أسرته
فلم يستطع تجنب الاعجاب بها خاصة بهيئتها الأنيقة المناسبة لها جدا
كانت عينيه ترقبها مع كل حركة وكانت أعين أخرى تراقبه هو
بعد مغادرت نوجة جلس مهاب رفقة والديه للحديث
مهاب ايه رأيك في نوجة يا ماما
سلاف راي فيها من انهي ناحية مش فاهمة
مهاب اقصد عامة. رأيك في اخلاقها شخصيتها كدا يعني
سلاف مهاب انت في بينك وبين البنت دي حاجة
مهاب ليه بتسالي السؤال دا يا امي
سلاف نظراتك ليها من ساعة ماجت والسؤال الي بتسألهولي دلوقتي ياكدلي أن فيه حاجة
مهاب مافيش يا ماما
↚
بس انا معجب بنوجة
مجدي بخبث معجب بس
مهاب باحراج تقصد ايه يا بابا
سلاف قصدو أن نظراتك ما كنتش مجرد اعجاب
مهاب احم .طب لو ماكنش مجرد اعجاب يعني ايه المانع
سلاف باندفاع المانع فرق المستوى يا ابني
مهاب ما كنتش متوقع أن دا تفكير يا ماما
مجدي مهاب عندو حق انا كمان مصډوم فيكي الصراحة
سلاف والله مش قصدي بس احنا مش عايشين لوحدينا والناس الي في وسطنا دا مابترحمش
مهاب واحنا من أمتي الناس بتفرق معانا يا امي و بعدين نوجة بنت ذكية جدا وبتعرف تتاقلم بسهولة فاي وسط واي بيئة
ومن ناحية المستوي المادي فانا مش حتكلم عنو اصلا لانو ولا يفرق معايا
سلاف المسألة مش بالبساطة دي
مجدي فعلا المسألة مش بالبساطة دي لان ممكن نوجة الي مش عجباكي دي هي الي ترفض ابنك وبردو علشان فرق المستوى
نظر إليه مهاب وسلاف بتعجب
مهاب انت بتكلم عن ايه يا بابا
مجدي انت عارف اسم نوجة بالكامل ايه
مهاب طبعا اسمها نجوان احمد الزيات
مجدي نجوان احمد صالح الزيات
ثم نظر إلى زوجته وقال الاسم دا مابفكركيش بحاجة يا سلاف
سلاف مش معقول هي بنت احمد صالح الزيات
مجدي يهز رأسه إيجابا
مهاب من دا يا ماما انت تعرفي والد نوجة
سلاف ايو دا كان زميل باباك في الجامعة
مجدي قوليلو على الكبيرة يا سلاف
سلاف احمد كان ابن حد غني جدا في الصعيد
صالح الزيات
مجدي مش بس غني دا أغنى أعيان الصعيد .املاك وأراضي وشركات ومصانع يعني زي ما بيقولوا كدا فلوس مابتكلهاش الڼار .
مهاب في صدمة طب ازاي
سلاف أيوة ازاي نوجة عايشه مع ماماها فحارة فقيرة كدا .فين عيلة باباها و ازاي سيبنهم كدا
مجدي انا وأحمد كنا نفس الدفعة ولما اتخرجنا احمد وفق جمبي علشان اعمل المكتب الي فالحارة كان انسان شهم وطيب و رغم مستوى علتو الا انه كان متواضع جدا
وقبل مايرجع الصعيد اتعرف على الست فدوة والدة نجوان وحبو بعض
باباه كان رافض في الاول علشان فرق المستوى
لان عيلة فدوة كانت على قد الحال وكمان عشان كان عاوز يجوزو بنت عمو .بس احمد أصر على رأيو وتمسك بفدوة لغاية ما أبوه وافق . واتجوزو وراحو
يعيشون هناك في الصعيد
لحد ما حصل حاډث مع الست فدوة وكانت حامل بنجوان في شهورها الأخيرة .والدكاترة اظطرو يولدوها لانو حصل معاها ڼزيف حاد ولولا ستر ربنا كانت راحت فيها بس بردو الحاډثة سببتلها إصابة شديدة في العمود الفقري .خلتها ماتقدرش تمشي على رجليها ثاني .ودا اثر كمان على إمكانية انها
تحمل مرة ثانية
بعد مدة صالح الزيات أصر على ابنو انو يتجوز ثاني علشان يجيب الوريث
بس احمد رفض رفض قاطع أبوه ما سبوش فحالو ويخيرو بين جوازو الثاني بين انو يحرمو من الثروة
احمد رفض ثاني وخد مراتو وبنتو ونزل مصر .
والده بعدها طلب منو كثير يرجع بس بردو كان لس مصر على جوازو .علشان كدا فضل احمد وعلتو عايشين في القاهرة .
واشتغل احمد في مكتب محاماة صغير ودا الي خلانا نتقابل ثاني .وبعد فترة عرضت عليه يجي يشتغل معايا في المكتب ودا الي حصل .جا وسكن في الحارة كمان
والحقيقة هو كان محامي شاطر جدا و خلى المكتب يتشهر والقضايا الى بنمسكها تزيد الضعف
بس للاسف .بعد فترة صغيرة صحتو اتدهورت وعرفت انو كان معاها ورم خطېر في الدماغ
.
اتوفى بعدها بفترة قصيرة كانت نوجة ساعتها عندها سطاشر سنة .
انا شغلي بعدها أطور وفتحت مكتب ثاني في حته ارقى .بس سبت المكتب القديم شغال علشان اقدر اهتم بعيلة احمد
بس نوجة بعد ما خدت الثانوية العامة رفضت تدخل جامعة مع أنها كانت جايبه مجموع كبير و راحت دخلت معهد سكريتاريا سنة علشان تشتغل ورفضت مساعدتي ليها ثاني
فشغلتها في المكتب وبالعافية اقنعتها تدخل الجامعة انتساب وذخلت حقوق زي باباها
وهي دي حكاية نوجة .
سلاف طب وعيلة بابا ما دوروش عليها بعد ما باباها ماټ .
مجدي لا جم كثير بس الست فدوة رفضت ترجع البيت الي جوزها اتخلى عنو علشانها و نفس الحاجة مع نوجة بردو رفضت الثروة الي باباها باعها واشترهم هما .
مهاب پصدمة شديدة يعني نوجة مليونيرة عايشة فحارة
مجدي بضحكة تصور وست والدتك تقولك فرق المستوى
مهاب يعني نوجة دلوقتي ممكن ترفضني علشان فرق المستوى
مجدي لا هي حترفضك علشان حاجة ثانية يابني بقولك سايبه الثروة وعايشة فحارة علشان خاطر ذكرى باباها .مستوى ايه الي بتتكلم عنو
وثم أكمل وهو يقف مغادرا والله نوجة عندها حق أن ساعات اشك انك ابني .
انتهى الفصل الخامس
الفصل السادس
حبيبتي مليونيرة كم من مفاجأت تخبئين اكثر يا امرأة
كنت اظن انك السهل الممتنع لكني وجدت أن طريقي اليك صعب جدا .وانا في خطړ لكنكي لي ثقي بذلك
إن كنت تقفين على ابواب حارة أو على ابواب قصر فانتي لي يا من تحمل البحر في عينها انت لي
ايام بعد
بدات نوجة التدرب في الشركة
وقف بها مهاب في وسط المكاتب وقال بصوت عال
مهاب اعرفكم يا جماعة دي الانسة نجوان احمد الزيات متدربة جديدة معانا في الشركة
عاوزكم تعتبروها وحدة منكم وما تبخلوش عليها باي حاجة هي حتمر على كل التخصصات بالتدريج وليها صلاحية الاطلاع على أي قضية
وانا واثق انكم مش حتخدلوني وشكرا
دهش الجميع مما فعل فلأول مرة يوصي بمتدرب أو يهتم لأمر اصلا
اثار هذا حنق بعض الموظفين أو بالأحرى الموظفات
الټفت بعدها الى نوجة وقال حسيبك تتعرفي على االمكان والزملاء ولما تخلصي تعاليلي عالمكتب علشان في شوية اوراق لازم تمضيها ثم مضى الى مكتبه
كفعل طبيعي اتتجهت نوجة نحو الفتيات لتحاول التعرف عليهن. وكانتا فتاتان شابتان متبرجتان غير محجبات
مرفت مين دي ومهاب مالو مديها الأهمية دي كلها
سالي مش عارفه طلعتلنا منين دي كمان
مرفت بس باين عليها مش مستوى خالص
سالي انا الي غايضني نظرات مهاب ليها دا كان حيكلها يعنيه
مرفت تفتكري في بينهم حاجة علشان كدا جايبها الشركة
سالي لا ماتقلقنيش مش بقالي كذا سنة بحاول الفت نظره ليا تجي وحدة زي دي تلهفو مني كدا بالساهل
مرفت بسس خلاص خلاص دي جايا علينا
سالي اوعي تعبريها
مرفت ولا يهمك دي حتشوف أيام سودة
وصلت نوجة إليهما لكن كلاهما نظرت لها بنظرة متعالية وتركتاها واقفة و غادرتا
نوجة بصوت منخفض لكنه مسموع
نوجة اهو دا الي كنت عامله حسابو أن الاقي اشكال ناس الليمون الكاشش دي هنا
جبتها منين دي الليمون الكاشش ههههههههه جاءها صوت ضاحك من الخلف
التفتت لتجد شابا وسيما يضحك بشدة
الشاب والله باين أن دمك عسل .اهو نغير شويا عن الليمون الكاشش الي عندنا ههههههههه
نوجة لنفسها هي علقت معاك ماتخف ياحلو
أنهى. الشاب وصلة الضحك ومد يده لها قائلا رامز محمود زميل هنا وصديق مقرب لمهاب
نظرت نوجة ليده واومأت مبتسمة اهلا يا استاذ رامز تشرفنا
رامز بلاش الألقاب دي احنا زملاء تقدري تستغني عنها
نوجة بس انا بعزها
رامز هي مين دي
نوجة الألقاب يا استاد وماقدرش استغنى عنها
رامز بتعز الألقاب ههههههههه والله يا انا قولت أن دمك عسل
↚
لا و زي القمر كمان
نوجة مكورة يدها وتردد بذاخلها اهدي يا نوجة انت في الشركة اهدي يانوجة انت في الشركة
لتأتيها النجدة من مهاب قبل أن تفلت اعصابها وتبدأ وصلة الردح الخاصة بها
مهاب يضرب رامز على كتفه مش على مكتبك ليه يا استاذ
رامز اصلي كنت بتعرف على الانسة نجوان
مهاب واتعرفت يا خفيف مكتبك يلا وحسابك معايا بعدين
تعالي ورايا على المكتب يانوجة
في المكتب
مهاب هو رامز اترازل عليكي
نوجة لا كان بستظرف بس بس لو كنا في الحارة
كانت جزمتي علمت على قفاه شهر
بس حظو اننا في شركة محترمة
مهابهههه تعلم على قفاه والله انت مصېبة
طب يلا امضي الأوراق ورحي شوفي المكتب الي تخصص ليكي
نوجة اقرى الاول
مهاب امضي يانوجة ورايا شغل وبعدين خديهم اقريهم على أقل من مهلك
دول عقد تربص ليكي و اوراق تأمين .
نوجة اهو مضينا
اخد مهاب الاوراق وجلس على المكتب وقال بصي بقا حتبتدي تتدربي فترات معينة في كل تخصص
حيكون ليك الحق تطلعي على كل القضايا الجديدة والقديمة
واي حاجة تصعب عليكي تسالي عليها الزملاء اوتساليني انا اما إجراءات القضايا فانت اكيد عرفاها من شغلك مع بابا في المكتب .بس بردو تقدري تسالي عن أي حاجة
كمان حيكون ليكي راتب تربص بتخصصو الشركة لكل المتدربين هو مش مبلغ كبير الاسف .
نوجة مش مشكلة يا استاذ انا كل الي يهمني التدريب اخر همي الفلوس .
مهاب في نفسه وانت حتقوليلي .
ثم قدم لها الاوراق واردف
الأوراق اهي علشان تقريها برحتك اتفضلي على مكتبك
وقفت لتغادر فوجدت امل تذخل عليهما
امل اهلا اهلا يا نوجة وانا بقول الشركة منورة ليه
نوجة بنورك يا حبيبتي .مكنتش اعرف انك بتشتغلي هنا كمان
امل ايوى أن مسكه قسم المحاسبه .والله انت حتنقدين من مجتمع المحامين الرخم دا
مهاب على أساس أنها يجا تشتغل دكتورة هنا
امل لا بس نوجة مش زيكم نوجة دي عسل
ثم دخل رامز وقال واله قلت كدا بردو
نظرة له امل نظرة حب التقطتها نوجة
رامز خلاص مضيتي العقد
نوجة أيوة
رامز وقررتي اي قسم حتبتدي فيه
نوجة والله لس
رامز يا ريت تبتدي بالأسرة
مهاب لا ارتاح انت يابتاع الأسرة اهو القسم دا بذات مش محتاجة فيه تدريب ولا ايه يا نوجة
نوجة هوانا اعرف غيرو انا اتهريت قضايا طلاق
وحضانة
رامز ليه كدا ملناش في طيب نصيب
اشټعل مهاب ڠضبا من تصرفات رامز .
فانسحبت الفتاتان خارجا
ليتقدم مهاب بسرعة إلى رامز ويمسكه من قميصه
مهاب كلمة ومش حكررها يا رامز مالكش دعوة بنوجة نوجه خط احمر
رامز يحاول التملص طب أهدى بس والله ما كنت اعرف انها تخصك
مهاب مش تخصني بس نوجة حتبقى مدام مهاب سراج الدين
رامز فاتحا فمه قول والله وامتى حصل داكلو وانا نايم على وذاني
انا كنت عارف ان نزولك مكتب باباك القديم كل يوم وراه حاجة .اتريك طبيت يا برنس
مهاب اهو الي حصل بقا
رامز لا الصراحة البنت تستاهل
مهاب انا عارف انك مش بتفهم غير بالضړب
رامز لا ابوس ايدك يا عريس الطيب احسن
مهاب طب يلا على شغلك
رامز لا شغل ايه والله ماانا ماشي من هنا الا لما اعرف الحكاية من الاول
دا مهاب سراج الدين وحش المحاكم وقع يا ناس .
في الصعيد
كانت تطوي الغرفة ذهابا وايابا وتفرك يديها في قلق
ذخلت عليها فتاة شابة
الفتاة خير يا اماي جرالك ايه عاد مالك جلجانه اكد ليه
نوارة جدك يا رحمة
رحمة مالو جدي
نوارة رجع يتحدث عن بت فدوة وعاوز يرجعها حدانا اهني
رحمة بت عمي احمد .وايش الي يجلج في حديتو عنيها يا اماي
دا حتى لو فرضنا انها رجعت مش حتاخد غير نصيبها من ورث بيها وهي ابنة يعني مش كاثير
نوارة لع الحكاية مخلصناش عل كد .
جدك رايد يجوزها ابن عمك
↚
عماد بجول عشان تبجى جارو ومايخدهاشي الغريب .
رحمة وانت ايش جولك يا اماي حنخلي بت الفرطوس دي تاخد مني عماد وټحرق جلبي عليه زي ما امها حړقت جلبك زومان وخدت منيكي عم احمد وبعدها زوجوكي ابوي .
نوارة طمني ياجلب امك بت فدوة مش حتاجي اهن واصل
رحمة ايش حتعملي يااماي
نوارة حعمل الي عملتو مع امها زومان ومصابش
حخلص عليها جبل ماترد اهن.
يوم اخرفي الشركة
ذهبت نوجة الى مكتب سالي
نوجة آنسة سالي عاوزة نسخةعن ملف القضية الأخيرة الي عندك
سالي ملف قضية ايه الي عاوز تشوفيه انت فاكرة نفسك محامية بجد
نوجة بس الاستاذ مهاب كان قايلي انو مسموحلي بكدا
سالي لا مش ماسموحلك بحاجة انت هنا يتطبعي ورق توصلي ملف من مكتب لمكتب ممكن حتى اسمحلك تعمليلي فنجان قهوه غير كدا انسي
نوجة بس انا جيا اتدرب محامية مش فراش
سالي كويس انك عارفه مقامك
نوجة لا انا عارفه مقامي كويس فاضل اعرفهولك
ثم تذهب الى مكتب مهاب فتجده جالسا مع رامز
مهاب خير يا نوجة مالك
نوجة حضرتك قولت انو مسموحلي اطلع على اي وقضية قديمة أو جديدة حصل ولا لأ
مهاب اكيد حصل
نوجة بس في حد من زملاء معارض قرار دا
مهاب مين
نوجة الانسة سحالي اقصد الانسة سالي
رامز يكتم ضحكته
مهاب طب روحي انت على شغلك وان حتصرف
خرجت نوجة فاڼفجر رامز ضاحكا
رامز سحااااالي ېخرب بيتها البت دي عسل
مهاب اتلم ياض
مهاب في نفسه برافو عليكي يا نوجة اتحكمت فاعصابك وجيتي حكيتيلي المشكلة مع اني عارف انو اكيد كان نفسك تجيبها من شعرها .
بعد مدة استدعى مهاب الجميع لاجتماع
جلس الجميع على صالون من الارائك الجلدية وجلست سالي مقابلة لمهاب ووضعت رجلا فوق أخرى لترتفع تلقائيا تنورتها القصيرة اصلا
لاحظت نوجة ذلك ولاحظت أيضا أن مهاب اخفض رأسه غاضا بصره
نوجة وهي
ټضرب الأوراق التي بين يديها قائلة انا مش عارفه احط الأوراق فين احنا ايه مقعدنا هنا مش فيه طربيزة للاجتماعات
مش دا اجتماع بردو
مهاب وقد فهم انا ما تفعله انقاد الموقف
اه طبعا وانا من رايك كمان اتفضلو يا جماعة نقعد هناك احسن .
ودعى في سره ان يكون هذا التصرف بوادر غيرة .
جلس الجميع على طاولة الاجتماعات وناقشو بعض القضايا
وفي آخر الجلسة قال مهاب يا أساتذة انا عاوز الفت نظر الجميع أن أقبل كدا قلت اني اديت للانسة نجوان صلاحية الاطلاع على أي قضية .
بس في بعض الزملاء مش عجبهم قراري
سالي مقاطعة بس دي قواضي ناس مهمة ومش ممكن نستامن عليها حد كدا بالساهل
مهاب الانسة نجوان محل ثقة عندي .ومش حسمح باي تشكيك في أمانتها يا أستاذة سالي
ملف القضية الي طلبتو منك توصليه بنفسك لغاية مكتبها .
سالي فارغة فمها بس يا مهاب
مهاب انا هنا الاستاذ مهاب مدير الشركة واي قرار اخد يتنفد والي مش عاجبو الشغل معايا يتفضل
ودلوقتي اتقضلو على مكاتبكم
كان قرارها صائبا باللجوء إليه لقد نصفها بل لقد رفع قدرها أمام الجميع .لا تعرف لما لم تشك ابدا أنه لن يفعل ذلك فقد أصبح احساسها اتجاهه دائما احساس امان .فغدى مهاب بطل نوجة الحامي .
الفصل السابع
سارت الايام وواضبت خلالها نوجة على تدريبها في الشركة يومان في الاسبوع كما كانت تزاول عملها في المكتب باقي الايام
لكن يومان لم يكونا كافيان لمهاب فهو يريد أن يراها كل دقيقة. لدا داوم هو الآخر على العمل يومان آخران في مكتب والده
ولم يمانع مجدي في ذلك لأنه أصبح يعي ما يختلج في صدر ابنه من مشاعر اتجاه نوجة
بل و أصبح يشجعه على الفوز بقلبها
وحتى سلاف غيرت موقفها اصبحت تتقبل فكرة أن نوجة ستصبح كنتها قريبا .وكانت سعيدة بصداقة امل لها فحين ظلت اسيل على موقفها النافر
سلاف بقولك ايه يا امل
امل أيوة ياماما
سلاف انت عرفه أن عيد ميلاد اسيل بعد بكرة وحنعمل حفلة صغيرة هنا في البيت
امل اكيد يا ماما هي اسيل ليها سيرة غير الحفلة دي عازمة كل أصحابها الي فالنادي
سلاف طب انا عوزاكي تعزمي نجوان
امل طبعا يا ماما أنا كنت حعمل كدا اصلا .ما تتصوريش انا وهي بقينا صحاب ازاي
وكمان انا حساسه أن مهاب معجب بيها دا اذا كان بمش بيحبها اصلا
سلاف علشان كدا انا عاوزة أقربها من عليتنا علشان تتاقلم في حياتنا بسهولة بعدكذا
امل يعني مهاب حيتجوز نوجة دا احسن خبر سمعته
اسيل انت قلتي مهاب حيتجوز مين
امل نوجة
اسيل انتو اكيد مجانين عاوزين البنت البيئة دي تذخل علتنا
امل مالها نوجة بنت جميله جدا متعلمة متقفة محترمة جدا جدا والي شفتو منها في الشغل يبين أن دماغها توزن بلد
اسيل بس جايا من حارة فقيرة معفنة
الاستاذ مهاب سراج الدين المحامي الي نص بنات البلد بټموت فيه يصوم يصوم ويفطر على دي
امل والله انت الي افكارك معفنة ايه الطبقية والعنصرية الى انت فيها دي
سلاف بس بس انتو حتتخنقو قدامي
وانت يااسيل ما تذخليش نفسك في الموضوع
دا قرار اخوكي وهو الي يختار يرتبط بمين وما يرتبطش بمين فاهمة .واظن أن انت لما قررتي ترتبطي بخطيبك ايمن ماحدش اعترض ورغم أن باباكي ومهاب ما كنش عاجبهم سلوكو وطريقة حياتو
بس لما اصريتي على رايك احترموه فلازم انت كمان تعملي زيهم
بعد يوم في الشركة
مرفت مالك ياسالي متنرفزة ليه
سالي يعني انت مش شايفه البنت الى اسمها نوجة دي واكله الجو كلو في الشركة والكل منبهر. بيها وكأنها نجمة نازلة من السما
مرفت كلو من مهاب معاملتو ليها خلت الكل يعملها حساب
سالي بس انا مش حسكت ومش حخلي وحدة زي دي تاخدو مني
مرفت حتعملي ايه
سالي حخليها تطلع من الشركة بڤضيحة ومهاب نفسو الي حيطردها برى
مرفت أيوة بقا خلي الافكار الحلوه تطلع
سالي بس دلوقتي لازم اوصلها فكرة اني فيه علاقة بين وبين مهاب علشان تعرف أن مهاب دا بتاعي انا
مرفت حتعملها ازاي دي
سالي بمياعة وهي تعدل من ثوب الضيق المكشوف
تعالي ورايا وانت تشوفي
في كافيتريا الشركة
كان نوجة تجلس رفقة امل تتناولان معا طعام الغداء
حين اقبلت سالي عليهم
سالي هاي يا بنات مشفتوش مهاب اصل اتفقنا نتغدى سوى بس انا اتاخرت عليه شويا
امل مهاب يتغدى معاكي انت دا عمرو ماعملها
سالي لا انت بس ماكنتيش بتاخدي بالك احنا ديما مع بعض
نوجة طب لما هو كدا سيبك ليه وقاعد بيتغدى مع الاستاذ رامز هناك اهو
نظرت سالي حيت إشارة نوجة فوجدت مهاب جالسا رفقة رامز على أحد الطاولات يتناولان الطعام
سالي اكيد مستنيني
ثم سارت تتمايل متجهة لطاولة مهاب وحين وصلت مالت بجدعها بكل وقاحة واستندت يكفيها على الطاولة وقالت بمياعة هاي ممكن اقعد معاكم اصلي مابحبش اكل لوحدي
مسح مهاب فمه بالمنديل وألقاه على الطاولة وقال وهو يقف مغادرا
مهاب بس إحنا خلصنا
لحق به رامز وتركها واقفة تشيط غيضا
أنهت نوجة وجبة غداءها وثم مضت هي وامل عائدتين لمكاتبهما
وقفتا تنتظران المصعد حينما لحقت بهما كل من سالي ومرفت قالت الاخيرة وهي ترمي الكلام على نوجة
مرفت اسمحيلي يا سالي بس عاوزة اقلك أن لبسك الايام دي مس عاجبني خالص مش معقوله طول عمر اشيك واحدة في الشركة
↚
اوعي يكون لبس ناس الحواري أثر فيكي
احنا هنا في شركة كلاس مش في السيدة زينب
سمع مهاب ورامز كلام مرفت فقد وصلا هما الآخرين الى المصعد
رامز اوبا الحق السحالي بلقحو كلام على المدام
مهاب ماتخفش نوجة ما بتسبش حقها دلوقتي تشوف
التفتت نوجة اليهما وقالت
اه والله يا سالي انا كمان من راي مرفت بس كنت محرجه اقلك لبسك مش مناسب للمكان دا خالص
انت هنا في شركة محاماة محترمة مش في كابريه
العملاء بتوعك يقولو عليكي ايه محامية ولا رقاصة
اللبس الشيك مش لازم يكون عريان ومبتزل خالي بالك يا حبيبتي
فتح المصعد ذخلت هي وامل لحق بهما مهاب ورامز
فضغطت نوجة الزر ليغلق المصعد قبل أن تذخل سالي ومرفت
رامز هامسا لمهاب والنعمة جبارة
مهاب قلتلك ما بتسبش حقها
التقطت اذن نوجة جملة مهاب فابتسمت
في منزل نوجة
فتحت ام ابراهيم الباب فوجدت أمامها امرأة في مثل سنها تقريبا تلتحف السواد
ام ابراهيم نعم عاوزة مين حضرتك
المرأة دا بيت الست فدوة
ام ابراهيم ايوى اقلها مين
جاء
صوت فدوة من الغرفة
فدوة مين يا ام ابراهيم
سارت المرأة باتجاه الصوت تاركة ام ابراهيم تنادي عليها
ام ابراهيم انت يا ست انت رايحه فين
اعدت فدوة السؤال مين يا ام ابراهيم
المرأة أني يا فدوة
فدوة مصډومة نوارة
نوارة زين انك لس متدكراني
فدوة جاية هنا ليه وعاوزة مني ايه يا نوارة
نوارة معوزاشي انت وبتك الى عاوزين
فدوة انا وبنتي بعاد عنكم ابعدو انتو عنا
نوارة بتك عتعيد الي عملاتيه انت زومان .عاوزين تاخدو فرحتةبتي وتحرجو جلبها زي ما حرجتوجلبي سابج
بس انا عوجفلكم وانت خابرة زين انا أجدر اعمل ايه
فدوة انا مش فاهمه حاجه من الي انت بتقوليها انا سبتلك كل حاجه عاوزة مني ثاني ايه
نوارة سبتي كل حاجة وخدتي الغالي
حتي بعد ما بركتي موطرحك وماعدتيش جادرة تجفي على رجليك فضل وياكي سيب أبوه و رزجو وعيلتو كلياتها مشان خاطرك انت
فدوة لس مانستيش يا نوارة
نوارة وانسى كيف وبتك عتعيد الجديم بس خليكي خابرة بتك لو جربت عتتحرج پالنار الي شغلتيها بيدك زومان
فدوة لو قريتي من بنتي يا نوارة حقتلك باديا لو كنت زمان خفت وسكت عل الي عملاتيه فيا فكان علشانها علشان احميها منكو .وديني بقولك اهو بنتي تبعدي عنها وإلا حتندمي يا نوارة صدقيني
خرجت نوارة بدون اتضيف اي كلمة
احست بعدها فدوة بالم في صدرها
ام ابراهيم مالك ياام نوجة فيكي ايه ياختي هي الست الي كانت هنا عملتلك ايه
فدوة اوعي تقولي لنوجة حاجة عن زيارة الست دي يا ام ابراهيم ارجوكي مش عاوزة اشغل بالها
ام ابراهيم حاضر حاضر بس انت تعبانة اجبلك دكتور
فدوة لا انا كوسة حاخد الدواء بس
ام ابراهيم طب ارتاحي وانا حعملك كباية لمون تروق دمك وخرجت
فدوة يارب احمي بنتي يارب ماتخليهمش يأدوها
يارب .
في شركة
كانت حالة الفوضى تعم المكان الكل يبحث عن ملف مهم مفقود
ادعت سالي أن نوجة اخر من اخده
سالي ماتطلعي الملف يانوجة وترحمينا عمالين ندور من الصبح
نوجة قصد ايه انا حاخد الملف واخبيه ليه
سالي الملف فيه اوراق قضية مهمة جدا اكيد المحامي الخصم حيدفع كثير في الورق دا
مهاب تقصدي ايه يا آنسة مين الي حيبع ورق القضية
سالي اخر وحدة كان معاها الملف نوجة انا قاتلك بلاش تخليها توصل القضايا المهمة دي وانت ماسمعتش كلامي
نوجة انا رجعتلك الملف الصبح لما طلبتيه مني
سالي كذابة اطلعي بالملف يا حرامية انا عارفة أن الاشكال الي زيك تبيع نفسها علشان الفلوس
مهاب بس انا تأكدت مين خد الملف
نظرت سالي الى نوجة نظرة نصر وشړ
ونظرت نوجة إلى مهاب تساؤل هل سيصدقها هل سيبقى أمانها وينصرها
مهاب رامز اذخل فتش
↚
مكتب الانسة سالي
صدمت سالي فخدعتها انقلبت عليها بعد قليل عاد رامز يحمل الملف
مهاب ايه دا يا استاذه يعني انت عملتي اللعبة دي علشان توقعي زميلتك
انت محامية انت الي زيك عار على المهنة وانا مايشرفنيش اشغل وحده زيك معايا
بس احب اقولك انا حتي لو لقيت الملف في مكتب نوجة ماكنتش حصدق عنها حاجة لأن ثقتي فيها
اكبر من كدا بس ربنا نصرها وخلاكي بغبائك تخبئ الملف في مكتبك
ودلوقتي اطلع برى مش عاوز اشوف وشك في الشركة ثاني .
نظرت نوجة لمهاب نظرة جديدة فيها امتنان على ثقته بها فيها اعجاب بذكائه وحسن تصرفه فيها الامان الذي اعتادته منه فيها نبضة قلب سعيدة
كانت نظرة نوجة لمهاب الجديدة نظرة حب
الفصل الثامن
امل بليز وافقي يانوجة بليز والله ماما بنفسها الي أصرت اني اعزمك تعالي مش حتخسر حاجة
نوجة مش عارفه يا امل انا ماليش في الجو دا ثم مبحبش اتخر على امي واسيبها لوحدها
امل يا نوجة يا حبيبتي دي حفلة صغيرة بس لا جو ولا بتاع ولو على ماماكي اكيد حتلاقي حد يفضل معها الساعتين دو .
نوجة __
امل ها سكتي ليه بقلك ماما الي عزماكي ولا تحبي اخلي مهاب بنفسو يعزمك
نوجة لا لا مالوش لزوم .انا حكلم امي الأول بعدها ارد عليك
امل يادي النيلة هو احنا جايين نخطبك احنا عازمينك على حفلة انت مكبرة الموضوع
خجلت نوجة من كلام امل واحمرت وجنتها
امل مالك قلبتي طماطم .ههههههههه علشان قلت نخطبك .طب ما احنا فيها انا ممكن اخلي مهاب يطلب ايدك دلوقتي علشان تبقي تحضري الحفلة بشكل رسمي وانت من العيلة يعني
نوجة ايه العك دا استاذ مهاب يخطبني انا
امل جوازك من اخويا عك ليه مايشبهش ولا مايشبهش
نوجة انا لي الي ماشبهش يا امل
امل ياسلام من أمتي ثقتك في نفسك قليلة كدا
نوجة الثقة اني اعرف مكاني كويس رحم الله امرئ عرف قدر نفسه
امل بس انت قدرك كبير اوي عندنا كلنا انا وماما وبابا وحتى مهاب انت شفتي دافع عنك قصاد سالي ازاي .
نوجة دافع عن الحق يا امل ثم الاحترام المهني حاجة والحب والجوائز حاجة ثانيه
ويلا بقا صدعتيني كل دا علشان حفلة يا ست ححاول اجي
امل طب سؤال اخير
نوجة اللهم ما طولك يا روح اسألي خلصيني
امل لو اخويا مهاب جا وطلب ايدك توافقي ولا
لا
نوجة مش بفكر في حاجات مستحيلة
امل دا مش جواب على فكرة.
نوجة اهو دا الي عندي ويلا كملي اكلك خلينا نرجع الشغل
اكملو طعامهم لمحت امل رامز يقف أمام طاولة بعيدة يحدث مع بعض الموظفات ويمزح ويضحك
فبقيت تنظر له و هي تشعر بالڠضب
نوجة مالك قلبتي ليه
امل تخفض رأسها لا ابدا ما فيش
نوجة تنظر الى تلك الجهة وترى رامز
نوجة بتحبيه
امل هو مين دا
نوجة الاستاذ رامز انا لاحظت نظراتك ليه قبل كدا
امل هو انا مفضوحة قوى كدا
نوجة ماقلتليش بتحبيه
امل وقد ادمعت عيناها من اول ما عرفت ايه يعنى حب . من اول ما بدأت صداقتو بمهاب .بس هو مش شايلني من ارضي
نوجة مين قال كدا
امل ماانت شيفاه اهو واقف بيضحك مع البنات وعايش حياتو
نوجة دا الي شفتيه انت .لكن انا شفت حاجة ثانية خالص
امل شفت ايه
شفت انو من اول ما ذخلنا الكافتيريا كان هومخلص
غدا وحيمشي بس اول ما لمحڼا رجع قعد مكانو
وشفت انو وقف كذا مرة وكان جي علينا بس اتردد وفضل مكانو وعلشان انت كنت مدياه بظهرك راح ووقف مع البنات دول علشان يبقى شايفك .ولو رفعت راسك دلوقتي حتلاقيه حيكلك بعنيه نفسو يعرف بټعيطي ليه .
رفعت امل رأسها والتقت عينها الدامعة بعيني رامز الحائرة . اخفضت رأسها سريعا وقالت دا بيبصلي فعلا طب اعمل ايه طيب.
نوجة كملي بكى
امل نعم
نوجة زي ما بقولك عيطي حطي ايدك على وشك اعملي نفسك بټعيطي.
فعلت امل ماقالته نوجة
واخد نوجة تسطنع الطبطبة عليها .ثم قالت قومي روحي للحمام .وحاولي تتاخري شويا .
نهضت امل وذهبت الى الحمام كما طلبت منها نوجة
وما هي الى دقائق حتى تقدم رامز من طاولة نوجة
رامز سلام عليكم
نوجة وعليكم السلام اهلا يا استاذ رامز .خير عاوز حاجة
رامز احم انا انا احم انا لاحظت أن الانسة امل بټعيط خير حصلها حاجة
نوجة لا ابدا خير انشاء الله .اصل في عريس متقدملها واهلها موافقين عليه بس هي محتارة مش عارفه تاخد قرار .وعلشان امل إنسانة حساسة اوي ماقدرتش تمسك نفسها وعيطت
وقف رامز مصډوما مما سمعه هل يعقل انها ستتزوج غيره .
نوجة مالك يا استاذ رامز
رامز هي ممكن توافق
نوجة هي محتارة بس انا من راي ان العريس كويس ومايتسبش
عادت امل الي مكانها وجلست
ورامز مازال يقف مصډوما
إشارت امل لنوجة متسائلة .فأشارت لها نوجة أن اصبري
افاق رامز من حالته على يد مهاب ټضرب على كتفه
مهاب انت بتعمل ايه هنا كل دا بتتغدى
رامز بدون مقدمات .مهاب اناعاوز اطلب ايد الانسة امل اختك اتسعت عينا كل من مهاب وامل من الصدمة
فيما ابتسمت نوجة في انتصار
شد مهاب يد رامز وقال تعال معايا حنتكلم في حته ثانية .وسار به إلى إحدى الطاولات البعيدة
نوجة مبروك يا عروسة
امل انا مش مصدقه الي حصل
نوجة لا صدقي انتو لاثنين كنتو بتستعبطو وانا
خلتكو تبطلو عبط
امل عملتي ايه قوليلي
نوجة ضاحكة لا دا سر المهنة
امل يعني رامز كمان بيحبني طب ليه ماكلمنيش قبل كدا ولاحتى لمحلي
نوجة اظهار انو كان خاېف من ان ردت فعلك تخسرو صاحبو
امل وايه خلاه يغير رأيو
نوجة خاف يخسرك انت يا قلبي يلا بينا اتخرنا على الشغل
في الجهة الأخرى
مهاب ها قول ايه الحكايه
رامز الحكاية ولا رواية زي ما قلت انا عاوز اتجوز امل اختك
مهاب فجأة كدا .طب ايه خلاك تنطق دلوقتي ماانت بقالك كثير بتبص عليها من بعيد لبعبد
رامز انت كنت عارف بمشاعري نحيتها
مهاب عارف ومستنيك تنطق وماهومش معقول اجي اقولك تعالى اتجوز اختي
رامز فرحا ياحبيبي يا مهاب .دا انا كنت خاېف اخسرك لو عرفت
مهاب انت عبيط يلا انت صاحب عمري مش حلاقي احسن منك اجوز اختي
رامز طب وامل
مهاب ما لها امل
رامز خاېف ترفض
مهاب لا مش حترفض انشاء الله اطمن
رامز طب والعريس
مهاب عريس مين
قص رامز على مهاب مااخبرته به نوجة عن حكاية العريس
مهاب طلعتي انت يا نوجتي الي نطقت ابو الهول
رامز انت بتقول ايه
مهاب بقول خير انشاء الله ياحضرت المحامي
متنساش تيجي الحفلة بالليل وحنكلم بابا سوى
رامز مش لما نعرف راي امل الاول
مهاب لا ما انا عرفت خلاص راي امل وهي موافقة
↚
رامز فرحا انت متاكد عرفت ازاي
مهاب من العريس.
.
في وقت لاحق في الشركة
كانت نوجة في مكتب مهاب عند السكرتيرة تحضر بعض الأوراق حين حضرت إلى المكتب شابة جميلة
جدا ترتدي ملابس أنيقة تدل على ثراء صاحبتها
تطلق لشعرها مصبوغ بالاسود مائل للاحمرار العنان
كانت تبدو كعارضة ازياء خرجت لتو من مجلة
ناهيك ذلك العطر الأنثوي الملفت الذي ملأ المكان بمجرد دخولها
ثم كلمت السكريتيرة بترفع
الشابة الاستاد مهاب موجود
السكرتيرة موجود نقولو مين حضرتك
الشابة ريم الخليل
السكريتيرة اهلا اهلا يا آنسة ريم الاستاذ مهاب مستني حضرتك ثواني اديلو خبر بس
ذخلت بعدها ريم مكتب مهاب
نوجة مين دي يا ملك
ملك السكرتيرة دي الانسة ريم الخليل بنت الملياردير الشهير اكرم الخليل من كبار رجال الأعمال في مصر
نوجة وجيا هنا ليه هي عندها قضية
ملك هي قضية تافهة كدا مش عارفه هي جيا
بنفسها هنا ليه
نوجة بصوت منخفض ماهي باينة جيا ليه دا كفاية البرفان الي حطاه .
ملك بتقولي حاجة يا نوجة
نوجة ما بقلش عن اذنك وتاخد الاوراق وتخرج
في مكتبها
كانت تجوب المكتب ذهابا وايابا
نوجة انا مالي انا مالي باكل في نفسي ليه .ليه حاسة أن عاوزة اروح اجيب البتاعة لي اسمها ريم دي من شعرها وارميها برى الشركة
اهدي يا نوجة ماينفعش كدا يااختي الي يشوفك يقول غيرانه عليه
ايوى انا غيرانه لا انا حطق من الغيرة .
ثم وضعت يديها على رأسها وقالت واغير ليه انا مالي بيه انا
امل مالك يا نوجة
التفتت نوجة وهي مازلت تضع يديها على رأسها إلى امل التي ذخلت عليها فجأة
نوجة ها مافيش يا امل اصل اصل عندي صداع صداع حيفرتك دماغي
امل سالمتك انت كنت كويسة قبل شويا
نوجة مش عارفه .صداع ظهر فجأة .انا حستادن واروح البيت أرتاح شويا .
امل طب خليكي أن حذخل الملف دا لمهاب واستاذن ليا ولكي واجي اوصلك .
نوجة مالوش لزوم يا امل
امل وهي تغادر المكتب مسرعة لا طبعا مش حسيبك تركبي مواصلات وانت بشكل دا
ذهبت امل واستاذن بالذخول الى مكتب مهاب الذي كان مازال رفقة ريم
امل مهاب انا حستادن اروح انا ونوجة
مهاب خير يا امل في حاجة
امل اصل نوجة عندها صداع تعبها اوي وانا حروح اوصلها البيت
خرجت امل وجلس مهاب قلقا في مكانه
تم رفع الهاتف واتصل برامز وطلب منه الحضور فورا لمكتبه عندما وصل رامز وقف مهاب يتجهز للمغادرة وقال انا بعتذر من حضرتك يا آنسة ريم بس في ظروف جدت ولازم استاذن . الاستاذ رامز محمود حيكمل معاكي
ريم مش معقول يا استاذ مهاب انا واخده معاد من حضرتك مخصوص وانت حتسبني وتمشي
مهاب بنفد صبر انا قلت لحضرتك في ظروف جدت
خطيبتي تعبانة وعاوز اروح اطمن عليها ومش حقدر اكمل مع حضرتك .لو مش عاوزة تكملي مع الاستاذ رامز فانا اسف ححد لحضرتك معاد جديد عن اذنك
وغادر مسرعا
وكانت ريم مصډومة من كلمة خطيبتي فقد ذهبت آمالها مهب الريح
وصلت امل ونوجة الجراج وقبل أن يصعدا سيارة امل وجدا مهاب أمامهما بسيارته
مهاب سيبي عربيتك واطلعو يا امل انا لي حوصلكم
ابتسمت امل لتصرف أخيها العاشق وسحبت نوجة
من يدها واذخلتها معها إلى السيارة
نوجة في نفسها هو ساب المزة وجا يوصلني ليه يكنش بي....... لا لا مستحيل .مستحيل ليه امال الي عملو معناه ايه .بيحبني يالاهوي بيحبني
مهاب حنروح المستشفى الاول
نوجة فزعة لا لا انا كويسة ما فيش داعي شوية صداع بس امل الي كبرت الموضوع حبة اسبرين وحبقى زي الفل
امل طب حتقدري تجي الحفلة بليل
مهاب انت كنت جايا للحفلة
نوجة مش عارفه حقول لامي الاول
مهاب طب لو قررتي تجي اتصلي بامل وانحنا نجي ناخدك ماتجيش لوحدك .
امل أيوة يا نوجة مهاب عندو حق مش تركبي تاكس لوحدك بليل
نوجة حاضر حشوف ظروفي الاول
وصلو إلى حارتها
مهاب انزلي يا امل وصليها للبيت
نوجة مافيش داعي انا كويسة ثم امي كدا حتتخض خليكي يا امل
.وشكرا تعبتكو معايا
امل ماتقوليش كدا .احنا لينا كم نوجة يعني
مهاب عندك حق يا امل هي نوجة واحدة بس
اخفضت نوجة رأسها واحمرت خجلا فنزلت من السيارة وهي تردد والنعمة بيحبني بيحبني
وصعدت شقتها وقلبها يرقص فرحا
فقد دق الحب بابها واي حب حب المهاب
بطلها
↚
الحامي
الفصل التاسع
دخلت منزلها تطير فرحا فوجدت ام ابراهيم
نوجة ازيك يا ام إبراهيم وحشتيني يا ام ابراهيم انا بحبك يا ام ابراهيم
ام براهيم وانا كمان بحبك يا قلبي .باين عليكي مبسوطة ربنا يبسطك كمان وكمان يارب
ثم ذهبت الى غرفة والدتها واحتضنتها بشدة وقالت
ازيك يا اجمل ام في الدنيا
فدوة بخير ياعمري طول ماانت بخير .ايه الانبساط والسعادة دي كلها
نوجة يعني مش حلو لما ابقى مبسوطة
فدوة بالعكس دي احلى حاجة في دنيا كلهايارب اشوفك مبسوطة ديما .
بس قوليلي انت راجعه بدري ليه خير حصل حاجة
نوجة اصل فيه حفلة بليل في بيت الاستاذ مجدي وعزموني. حفلة عيد ميلاد بنتو اسيل
فدوة بس دي بليل حتروحي ازاي لوحدك
نوجة لا امل ومهاب قصدي الاستاذ مهاب حيجو ياخدوني
فدوة مهاب قولتيلي اذا كان كدا معلش روحي انبسطي ياحبيبتي
نوجة بس يا اما انا مش عاوزة اسيبك لوحدك
ام ابراهيم وانا روحت فين انا حفضل معاها نسهر ونتونس ببعض هو كدا كدا عمك ابو ابراهيم بينام من المغرب
نوجة مش عارفه من غيرك كنا حنعمل ايه يا ام ابراهيم ربنا ما يحرمنا منك
ام ابراهيم ماتقوليش كدا فدوة اختي وانت بنتي
فدوة ربنا يديم المحبه يارب
ها قوليلى يا نوجة حتلبسي ايه في الحفلة
نوجة مش عارفه يا اما حشوف حاجة مناسبة والبسها
فدوة حاجة ايه الي تشوفيها انت تنزلي للمحل عند البت سماح زي المرة الي فاتت وتشتري فستان سهرة حلو كدا
نوجة بس الميزانية كدا حتخرب
فدوة ما تخرب هو انت بتروحي كام حفلة يعني
نوجة ربنا يخليك ليا يا امي
فدوة يلا روحي علشان متتاخريش
خرجت نوجة وذهبت لشراء الفستان
ام ابراهيم ماقولتلهاش على
تعبك ليه
فدوة مش شايفها مبسوطة ازاي عوزاني انكد عليها يعني .ثم انا زي الفل اهو .انت بس الي مكبرة الموضوع.
في المحل
كانت نوجة تتجول بين الفساتين تبحث عن ضالتها لكن الاسعار كانت مرتفعة جدا
ثم رن هاتفها برقم غريب لم تجب لكنه عاد إلى الرنين مجددا فأجابت
نوجة الو
مهاب الو انا مهاب يانوجة
نوجة أهلا يا استاذ مهاب
مهاب ازيك عامله اي دلوقتي والصداع خف ولا لس
نوجة لاخف الحمد لله
مهاب الحمد لله .ها قررتي حتيجي الحفلة ولا لأ
نوجة حاجي انشاء الله
مهاب طب اجهزي وأنا حعدي عليكي معلش امل مش حتقدر تجي معايا حتبقا مشغولة مع ماما بالضيوف
نوجة ماتتعبش نفسك انا حتصرف
مهاب حتتصرفي ازاي حتركبي تاكس لوحدك بليل
نوجة أيوى بس حشوف واحد جارنا هنا عندو تاكسي مش غريب يعني
مهاب جاركم سواق التاكسي مش غريب وانا الي غريب يعني يا نوجة
نوجة لامش قصدي طبعا
مهاب يعني انا قريب
نوجة هااااا
مهاب ضاحكا اجهزي يانوجة حعدي عليكي الساعه تسعه.
أغلقت الهاتف وظلت سارحة في كلماته حتى أفاقت على صوت سماح
سماح ها يا نوجة لقيتي حاجة
نوجة الفساتين تحفة بس الاسعار ڼار يا اختي
سمعت كلامهم صاحبه المحل فجاءت إليهم وقالت صاحبة المحل بصي يانوجة انت حظك حلو انا عندي فستان سهرة حلو اوي كانت زبونة معرفة اشترتو من مدة ومالبستوش غير مرة أو اثنتين وبعدين تخنت والفستان بقا ضيق عليها عشان كدا جبتهولي اتصرفلها فيه ومش طالبة فيه سعر كبير.
مع أن سعرو الحقيقي خيالي
ها قلت ايه تاخديه
نوجة ودي عاوزة كلام حاخدو طبعا المهم يكون محترم
صاحبة المحل لا متخفيش هو اصلا بتاع محجبات
حجيبهولك تقسيه
اشترت نوجة الفستان مع لاوزمه ثم مرت على إحدى محلات الصاغة واشترت سلسال ذهب بسيط وأنيق به قلب صغير منقوش عليه حرف الالف لتقدمه هدية لاسيل
في المساء تجهزت نوجة للحفلة وارتدت ثوبها باللون البنفسجي الغامق جدا وبدى بالفعل باهض الثمن وارتدت طرحة من نفس اللون لكن افتح بكتير
يعني ريم الخليل بس الي بتعرف تحط برفان مااحنا كمان بنحط اهو
ثم ذهبت الى غرفة والدتها
ام ابراهيم بسم الله ماشاء الله عليك يا حبيبتي طالعه زي القمر
فدوة وقد ادمعت عيناها ربنا يحرسك من العين
ياعمري عقبال ما اشوفك بفستان فرحك يا حبيبتي يا رب
نوجة ليه بس الدموع دي ياما انت عارفه اني ما مبستحملش اشوفها
فدوة دي دموع الفرح يا بنت قلبي
نوجة ربي مايحرمني منك يا غالية
جاءت على هاتف نوجة رساله من مهاب يخبرها أنه ينتظرها في الاسفل
ودعت امها ونزلت إليه
دهش مهاب من جمالها وسحرها واناقتها كانت بالفعل مثالية
ركبا السيارة وانطلقا وكان يحاول عدم النظر إليها لكن عطرها لم يتركه في حاله حتى ظن أنه الآن يتنفس عطرها بدل الهواء
ثم تذكر أنهما ذاهبان الى الحفلة وسيرها الجميع بهذا الجمال وهذه الروعة فاشتعلت في قلبه ڼار الغيرة
ليوقف السيارة فجأة ثم أعطاه منديلا ورقيا وقال مهاب امسحي الروج دا
نوجة نعم
مهاب نعم الله عليكي قلت امسحي الروج الي حطاه دا
وجدت نفسها راضخة تاخد المنديل وتميح احمر الشفاه
مهاب اخر مرة تحطيه .واخر مرة تحطي برفيوم كمان
نوجة تهز راسها مندهشة وراضخة
مهاب و اه مش عاوزك تتكلمي مع اي حد في الحفلة
نوجة ليه مش حعرف اتكلم زيهم يعني
مهاب وأنا الي ديما بقول عنك ذكية مالك قلبتي بغباء دا ليه انا بتكلم على الرجالة مش عاوزك تتكلمي مع اي راجل في الحفلة حتي السلام ما تسلميش
فاهمة
نوجة تومؤ براسها إيجابا
مهاب ماكنت فضلتي في بيتكم احسن
نوجة مفرغة فاها انت ماكنتش عاوزني اجي الحفلة
مهاب انا ماكنتش عاوزك تطلعي من بيتكم اصلا وانت بجمالك دا.
خجلت نوجة من عزله الصريح لها فاحمرت وجنتاها
مهاب ودا كمان ماتعملهوش
نوجة الي هو ايه
مهاب خدودك دي
↚
وضعت نوجة كفيها على وجهها وضحكت برقة
مهاب لا الا دي ماتضحكيش ماتضحكيش ابدا
وانطلق مجدادا بالسيارة وهو يقول يا رب صبرني
كان قلبها يرقص فرحا فهاهو يصرح بغيرته عليها فماذا بعد ليصرح بحبه !
في الحفلة
اجتمعت بعض الفتيات حول اسيل وقالت احداهن
هو اخوكي المز فين يا اسيل انا جيا الحفلة مخصوص علشانو
نطقت أخرى احنا كلنا جاين هنا علشان الاستاذ مهاب مجدي سراج الدين المحامي
ماحدش معبرك يااسيل اصلا
اسيل بس انت وهي ولا عاوزني اطردكم برى الحفلة
الفتاة اهو اخوكي المز وصل اهو بس مين دي الي معاه
قال الجميع في صوت واحد مين دي يااسيل.
اسيل دي سكرتيرة بابا في المكتب القديم
قالت فتاة كانت تحمل هاتفها وتصور بس اعترفوا يا بنات البنت صاروخ
اسيل مش اوي ياعني .بس انت بتعملي اصلا يانادين
نادين بصور .حصورلك الحفلة كاهلها ونزلها على صفحتي
اتجاهه مهاب نحو رامز فيما وقفت نوجة لتحيي والدته وامل اللتان رحبتا بها بحفاوة واثنت سلاف كثيرا على جمالها مما جعلها تحمر خجلا
لاحظ مهاب من بعيد ذاك الون الوردي يشرق على وجهها فيزيدها جمالا
فقال في نفسه هي حتفضل تحمر وتحلو كدا طول الحفلة .ثم
أردف يؤنب نفسه ماانت الي جبتها بنفسك لغاية هنا كان لازم ترجعها للبيت اول ما شفتها كدا. الصبر يا رب
اتجهت نوجة مع امل الى اسيل التي كانت تقف مع خطيبها ايمن فهنأتها وقدمت لها الهدية ردت اسيل ببرود .لكن المزعج في الأمر اكثر هو نظرات ايمن الوقحة لنوجة
في جهة أخرى وقف مهاب ووالده ومعهم رامز
أخبر رامز مجدي عن رغبته في الزواج من امل
ووجده مرحبا بالفكرة جدا مما جعل السعادة تملؤ قلب رامز
كانت تقف وحدها بعدان انشغلت عنا امل حين تقدم منها داك الوقح ايمن
ايمن هاي انا ايمن سالم وانت
نظرت له نظرة مشمئزة وتركته واقفا وغادرت
ايمن باين عليكي من النوع الثقيل عجبتني ياقطة
عادت نوجة لترافق امل
امل انا مش مصدقه أن كل لي كنت بحلم بيه لسنين
تتحقق في لحظة
نوجة علشان انت طيبة وتستهلي كل خير ياقلبي
امل والله كلو بسببك انت .انت كنت فين من زمان اتاخرتي ليه
ضحكت نوجة على كلام امل ضاربة بتحدير مهاب عرض الحائط فهي كانت تراه أثناء حديثها مع اخته
وبعض الفتيات تلتففن حوله محاولات التعرف عليه
تملص منهن بأعجوبة واتجه نحو نوجة بعدها
تركتها امل لوحدهما
مهاب مش قلنا الضحك ممنوع
نوجة وحضرتك مالك ومالي خليك في المؤتمر الي كنت عاملو
مهاب أحنا بنغير بقا
كادت تعترض فاوقفها قائلا والنبي ماانت قائله كلمة
خليها ببركتها ياشيخة
ضحكة نوجة برقة
مهاب قلت بلاش ضحك
نوجة بخبث احنا بنغير بقا
مهاب بترديهالي ايوى بغير ويغير جدا كمان واعملي حسابك لوشفتك بتضحكي ثاني حتروحي على طول
خجلت نوجة وتحركت من امامه
مهاب رايحة فين
نوجة حروح البلكونه اكلم امي
في جهة أخرى
رامز ازيك يا امل
امل الحمدلله وازي حضرتك انت يا استاذ رامز
رامز حضرتك واستاذ على فكرة أنا كلمت باباكي وطلبت ايدك منو ووافق والخميس الجي حجيب اهلي ونجي نطلبك رسمي
ها موافقة
امل موافقة على ايه
رامز انك تتجوزيني يا امل
امل طب ممكن اعرف الاول انت عاوز تتجوزي ليه
رامز علشان بحبك يا امل من اول يوم ذخلت بيتكم وشفتك فيه
بس كنت خاېف اصارحك تصديني وساعتها مش حخسرك لوحدك حخسر صاحبي كمان
بس لما
امل مقاطعة بس لما عرفت بموضوع العريس خفت
تخسرني فتقدمت مهاب حكالي
بس انت عمرك ماكنت حتخسرني يارامز .علشان انا كمان سلمتك قلبي من اول يوم ذخلت بيتنا بردو .
رامز انت قلتي ايه
امل بخجل قلت اني بحبك يا رامز
رامز بسعادة انا مش مصدق نفسي انا ممنون للعريس الي اتقدمك دا علشان خلانا نقرب لبعض
امل لا أنت ممنون لنوجة لان مافيش عريس اصلا
رامز فارغ فاه انا قلت البنت دي جبارة
ايمن ليه كدا ياقطة دا انا حتي حرضيكي حلو اوي جاوبته بصڤعة قوية من يدها
نوجة انت بتقول الكلام دا لمين . فوق لنفسك يلا مش كل الطير الي يتاكل لحمو دا انا امسح بيك بلاط الفيلا هنا
تذخل مهاب غاضب فهو يعرف سلوك خطيب أخته جيدا
مهاب فيه ايه يا نوجة الكلب دا عملك ايه
لم يحتج مهاب لاكتر مما سمع لينهال على ايمن باللكمات حتى أطاح به أرضا ولولا أن امسك به رامز بعض الشباب بصعوبة لما توقف حتى يرديه قتيلا
أسرعت اسيل الى خطيبها وهي تقول انت حصدق بنت الحوارى دي اكيد كذابة
وجد ايمن في كلام اسيل بصيص أمل لتخليص نفسه وقلب الدفة
ايمن ايوى كذابة يا اسيل صدقيني دي هي الي جت تحاول تتكلم معيا وطلبت نمرة تليفوني ولما صدتها عمت الشويتين دول قدمكو
مهاب يحاول الھجوم عليه مجداا
مهاب أنت لس ليك عين تتكلم وكمان بتكذب والله ماانا سايبك يا كلب .سيبوني
اسيل ايمن مش كذاب .هي الي كذابة
نوجة انت ايه .ليه مصرة ترخصي نفسك كدا ليه وانت غالية عند اهلك .
بتدافع عنو ليه انت شفتي نظراتو ليا بنفسك ولو سألتي اي وحدة من صحباتك حتقلك أني مش اول وحدة يعمل معها كدا
↚
الفرق الوحيد أن انا ماسكتش
وڤضحتو .
انت الرجالة الي فحياتك اب عظيم مافيش احن من قلبو
واخ سند وظهر واهتمام ليه تحطي معاهم واحد بمستوى الژبالة دا
فوقي يا اسيل دامش مقامك
فوقي يالغالية ودسي على الرخيس.
عم الصمت والكل منبهر بكلام تلك القوية
.كلامها ضړب في الصميم ابتعدت اسيل عن ايمن وارتمت باكية في حضڼ امها
استدعى مجدي الأمن ليرمو ايمن خارج المنزل
اقتربت نوجة من مهاب وقالت عاوزة اروح بيتي من فضلك
سار معها وركبا السيارة وانطلق الى منزلها وكان الصمت سيد الموقف
الا ان توقف مهاب بالسيارة فجأة صمت قليلا ثم قال نوجة انا بحبك وعاوز اتجوزك
الصمت كان ردها
مهاب ساكته ليه
نوجة انا مابفكرش في الجواز دلوقتي
مهاب عارف وعارف أن السبب انك مش عاوزة تيسيبي
والدتك
بس انت مش حتسبيها احنا حنخدها تعيش معانا
اظن مافيش سبب ثاني كدا
نوجة لا فيه فيه أن انا وانت من عالمين مختلفين
والي حصل قبل شويه بثبت كدا
مهاب الي حصل قبل شوية يثبت حاجة وحدة بس
اني اخترت صح وانك الإنسانة الوحيدة الي بتمنى تكون مراتي .انت اذكى من فكرة الفرقات دي بلاش تحطيها حجة
ثم انت بتجاوبي على مسألة الجواز بس
انا قلت اني بحبك ما سمعتيش ولا ايه بحبك يعني اتجوزك دي مسألة مفروغ منها
نوجة ترفع حاجبيها مستغربة كلامه
مهاب ماتبصليش كدا طب وحياة امك يانوجة لو ما وافقتي .لكون رافع عليكي قضية وطالبك في بيت الطاعة
نوجة بيت الطاعة ايه انت اتهبلت يا مهاب مش لما نتجوز الاول
مهاب غامزا حنتجوز حنتجوز انشاء الله
بس سيبك من دا وسيبك كمان من كلمة اتهبلت الي عمرو ماحد اتجرأ وقالهالي
اسمي من غير استاذ طالع من بقك زي العسل
نوجة بضحكة رقيقة
طب يلا يا استاذ اتاخرت على امي بدل ما العسل يشر على دماغك
مهاب وهو يدير السيارة يلا يا رخمه اقلها عسل
تقولي يشر على دماغكالصبر من عندك يارب .
فتحت اسيل الباب فوجدت أمامها شيخ عجوز يبدو على مظهره الهيبة يرتدي جلباب وعباءة ومعه شاب وسيم يرتدي ملابس عاديه
اسيل حضرتكم عاوزين مين
تحدث الشيخ بعدما وجد أن الشاب اطال الصمت وهو ينظر لاسيل
الشيخ إحنا رايدين نجوان الزيات عيجولو ساكنة اهن
اسيل ايوى دا بيتها اتفضلو ثواني حديها خبر
اذخلتهم اسيل المنزل وذهبت تخبر نوجة
خرجت نوجة إليهم بعد مدة قصيرة
نوجة نعم انا نجوان الزيات حضراتكم مين
الشيخ ماعجوله يابتي ماخبراش احنا مين
نوجة لو عارفه ما كنتش سالت بس باين عليكم من عيلة ابويا الي في الصعيد اصل كل مرة كان يجلنا حد جديد . عمومااهلا بيكم داانتو من ريحة الغالي
الشيخ داانت الي من ريحة الغالي يابتي .اني جدك صالح الزيات ودا عماد واد عمك يونس الله يرحمه .احنا ادلينا اهنا بعد ما وصلنا خبر مۏت امك الله يرحمها
الباجيه فحياتك يا بتي
نوجة وفحياتكم الباقية . منورين اتفضلو
صالح بنورك يابت الغالي بس احنا ماجينش نجعدو ونضايفوحنا جاين ناخدوكي معنا ونعاود
نوجة تاخدوني معاكو فين
صالح وآه عالصعيد عابيت جدك وابوكي
نوجة بيت حضرتك ايوى لكن بيت ابويا ماضنش لوكان بيتو ماكنتش طردتو هو وعلتو منو
عماد اتحدثي زين مع جدك
صالح سيبها يا عماد تجول الي هي ريداه
نوجة انا بتكلم كويس وماقلتش حاجة غلط انا قولت الحقيقة بس
قصر الكلام ا دا بيت ابويا وماليش بيت غيرو ومش حروح في حة غيرو
عماد واه عتجعدي لوحديكي اياك.
صالح أني سبتك انت وامك في حالكم لاني خابر زين أن فدوة ما جدراش تاجي تسكن حدانا بعد الي حصل
بس انت غير يابتي انت لحمنا ومافيش حد عيرمي لحمو
نوجة وأنت فاكراني اقدر اعيش في البيت الي انطرد منو ابويا وأمي علشان رفضو يسيبو بعض
صالح اني ماكنتش رايد احمد يسبب فدوة انا كنت رايد اشوف خلف ولدي وطمن عليه.
نوجة وأنت مين علشان تتقرر حاجة في حياتهم تجبرهم عليها.
عماد اني جولت اتحدثي زين عاد
نوجة انا مش حروح في حته
عماد مش بكيفك يابت عمي مافيش بت من بنات الزيات تجعد لوحديها في شجة دا شرف العيلة
واحنا ماعنلعبش في الحكاية دي
نوجة وانامالي بعيليتكو. انا مش حروح مع حد
عماد وإني جولت مش بكيفك حتاجي معانا يعني حتاجي معانا .
لا ....جاءهم صوت مهاب من الخلف والټفتو إليه جميعا
مهاب مراتي مش حتروح مع حد
نظر الي الجميع پصدمة واولهم نوجة
صالح مرتك مرتك كيف
مهاب ايوى مراتي ولومش مصدقين العقد اهو
ثم أخرج ورقة عقد وقدمها لهم
عماد متجوز عرفي يابت عمي
مهاب مش عرفي العقد موتق ومتسجل مدني
وكانا حنكتب الكتاب لولا الظروف
صالح بس بنات الزيات معيتجوزوش أكد واصل
من غير اصول من غير عيلة
مهاب والله. انا الي اعرفو أن نوجة طول عايشة مع امها لوحدهم
وانا كلمت الست فدوة الله يرحمها وطلبت نوجة منها وهي وافقت وكمان قرينا الفاتحة
على كل احنا فيها حنكتب الكتاب عند الشيخ وحضرتكم تنورونا وكل العيلة على راسنا من فوق
صالح مش هي دي إلاصول يا ولدي وانت باين عليك ولد ناس وتفهم في الأصول
مهاب طب. انا حاضر الي تامر بيه الأصول حعملو.
بس ماحدش يقرب لمراتي
صالح يبجا تاجو عندينا الصعيد .نكتبو الكتاب اهناك
مهاب انا عن نفسي ماعنديش مانع بس أمر الرجوع لصعيد دا يخص نوجة وحدها وهي الي تقررو
الټفتو الى نوجة فوجدوها صامتة كأنها في عالم اخر
علم مهاب انها تحت تأثير الصدمة فتدارك الأمر وقال
بس انا من رايي ماتستعجلوهاش و تدوها فرصة تفكر ترد عليك
صالح طب حنا عنجعدو يومين كدا وعنرجعو نشوفو الحكاية رسيت كيف
بس ما جولتليش يا ولدي اسمك ايه وعليلتك مين
مهاب. اسمي مهاب مجدي سراج الدين ووالدي كان
صديق الاستاذ احمد الله يرحمه
صالح ايوى ايوى افتكرت دا حتى احمد اشتغل معاه لما نزل مصر
خيرة الناس ياولدي .اني جيت اهن وكان في رأسي
موال ثاني بس يشهد ربي جلبي ارتحلك
وحاسس أن
مرتاح أن بت ولدي عتكون تحت جناحك
قالها وهو يضرب على كتف مهاب
مهاب انا الي تشرفت بحضرتك ياحج
عماد دير بالك عبت عمي يا استاد مهاب
مهاب بنوع من الغيرة لاهتمام الاخير بها
مهاب بنت عمك مراتي مش حتوصيني على مراتي يااستاذ....
عماد عماد عماد يونس الزيات
بعد أن غادر جد نوجة وعماد
كانت نوجة ماتزال في صډمتها صامة
خرجت اسيل من غرفةنوجة
اسيل انا مش مصدقه. الي حصل انت عملت كدا ازاي يا مهاب انت فعلا اتجوزت نوجة ولا العقد دا مزور وانت
↚
بتضحك عليهم علشان ما ياخدوهاش معاهم
مهاب وينظر لنوجة لا العقد سليم
اسيل طب ازاي نوجة مضت عليه وهي مش عارفه اصلا
خرجت نوجة من صمتها وقالت مع أوراق التربص
مهاب ديما بقول انك ذكية
نوجة لا انا طلعت غبية وحمارة كمان
داانت اتجوزتني من غير ما اعرف ياراجل
مهاب انا عملت كدا لما بابا حكالي عن عيلة ابوكي في الصعيد
خفت يجي اليوم وياخدوكي مني واهو الي عملت حسابو حصل
نوجة تقوم تعمل كدا من ورايا
مهاب انا اتكلمت مع والدتك الله يرحمها وطلبت منها ماتقولكيش حاجة وكنت مستنيني الوقت المناسب علشان اصرحك بحبي واطلبك للجواز
ولولا الي حصل مكنتش حجيب سيرة العقد دا خالص
انا سبق وقولتلك اني بحبك وعاوز اتجوزك
نوجة وقولتلي كمان انك حتطلبني فبيت الطاعة ابقى اعملها يا استاذ لاني مشحروح معاك في حتة
الفصل الحادي عشر
بكفياكي بكى عاد اني جولتلك انو مش عيتجوزها واصل اطمني .
رحمة مش عيتزوجها كيف يا اماي وهو أدلى مصر مع جدي لجل يجيبوها اهني
ويمكن كمان يكتب عليها هناك ويعاودو متزوجين
نوارة لع جدك ماعيعملش كدا انك كان عيجوزهم
فحيكون اهن في البلد
رحمة ليه يا اماي انت جولتيلي سابج أن مش حتخليها تلحق تدلى البلد .وهي جاية اهي وكمان حتاخد عماد مني .
نوارة ماهو مۏت امها لخبط الحساب عندي . الراجل الي حطاه يراجبها .عيقول انها ماعتطلعش من شجتها واصل
ثم اني لجيت أن حكاية جبتها اهنى افيدلي
رحمة افيدلك كيف عتتفرجي عفرحها اياك
نوارة لا وانت الصادجه عنتفرج عبت فدوة هي عم تطخ في الفرح
وسعتها تبقى ديتها عيار طائش ولا من شاف ولا من دري فاهمتي يا جلب امك
يلا جومي غسلي وجهك وخلينا نطلع نشوف
السكندرية عاودت ليه ماكنا مرتحين منها
رحمة جصدك ام عماد هي عاودت البلد
نوارة ايوا يلا حصليني
نوارة يا اهلا ومېت مرحب بام عماد كيفك وكيف حالك انشا الله تكوني زينه
صفاء ازيك يانوارة . بس قوليلي ايه الحب الي نزل عليك فجأة من امتى انا وانت بطيق بعض
نوارة الحج عليا عرحب فيكي
صفاء لا يااختي وفري ترحابك انت عارفة كويس الي في قلبك وأنك مش طايق تبصي في وشي
بس ماتقلقيش الحال من بعضو
نوارة طول عمرو لسانك طويل ورايد جطعو يا صفاء
رحمة اهلا اهلا يا ام عماد منورة البلد كلياتها
صفاء سبق وقلت لامك توفر كهن
انا مش جايه الضايف عندوكو فين ابني
نوارة ادلى مصر مع جدو
صفاء راحو يعزو في فدوة .لو كنت حصلتهم كنت رحت معاهم
نوارة بخبت لاع راحو يخطبو لابنك عماد
صفاء يخطبو لعماد ازاي .ويخطبولو مين
نوارة عيخطبولو نجوان بت فدوة
صفاء نجوان بنت احمد ازاي دا مش ممكن
نوارة مش موافجة ليه مش كنتي عتحبي امها زومان.
صفاء مش ممكن لانها اختو
رحمة خيتو كيف يا خالة صفاء
صفاء اختو في الرضاعه انا رضعت نجوان مع بنتي أميمة الشهر الي فضلتو عندي لما فدوة كانت في المستشفى.
نوارة ما جولتيش كد سابج ليه
صفاء ماجتش مناسبة ثم انت انتي من امتى بتهتمي واو بتسالي عن حد غير عيالك
انا لازم اروح كلم عماد وقولو
رحمة بعد أن غادرت صفاء
واي يا اما اني مش مصدجة اهي اتحلت لوحديها
وعماد مش عيقدر يتجوز بت الفرطوس دي
نوارة بس كد بت فدوة بجا ليها بدل الظهر ثانين
وبجت خطړ علينا اكثر
وقفت امامه تعقد دراعيها على صدرها وتهز قدمها بعصبية وقالت
نوجة انت حتفضل قاعد هنا لامتى الدنيا بقت ليل خلاص
مهاب خلاص ايه
نوجة خلاص امشي
مهاب تؤ تؤ بتطروديني يا نوجتي .
نوجة ايوى بضبط كدا ورينا عرض كتافك يا استاذ مهاب.
مهاب ولزمتها ايه استاذ بعد ورينا عرض كتافك
طب انت مشيتي اسيل ليه ما سبتهاش تبات معاكي ليه حتباتي وحدك يعني
نوجة هي من الصبح قاعدة معايا مش حتقل عليها اكثر ثم فيها ايه لما ابات لوحدي حخاف ولا حخاف يعني
قالت جملتها الأخيرة بنبرة مهزوزة
مهابامممممم مش حتخافي قولتيلي طب انت مولعه النور الشقة كلها ليه دا انت حتى مولع نور الحمام البلكونه
تطرقت نوجة رأسها في خحل وصمتت
مهاب عادي يا نوجة انا عارف ان اول مرة تباتي لوحدك .علشان كدا مارضتش اسيبك
نوجة بس ماينفعش الجيران يقولو علياايه
مهاب انا جوزك يانوجة
نوجة محدش يعرف كدا .
مهاب نعرفهم
نوجة نعرفهم ازاي يعني
مهاب نكتب كتابنا والحارة كلها حتعرف
نوجة طب وجدي واهل ابويا في الصعيد حنعمل معاهم ايه
مهاب يعني انت عوزانا ننزل عندهم الصعيد
نوجة مش عارفه انا مش عاوزة اروح هناك بس بردو مش عاوزة
↚
اعادي جدي والعيلة عاوزة اقفل الحكاية دي
خالص
مهاب طب احنا ممكن نعلن جوزنا هنا في الحارة وبعدها ننزل الصعيد نكتب الكتاب
احنا كدا اوكدا متجوزين مدني .
نوجة طب حنعملها ازاي دي
مهاب يعني انا لي حقولك على حارتكم يانوجة
مجرد ما اي حد يعرف الخبر الحارة كلها تعرف
نوجة ايوى معاك حقك وزمان الحارة كلها بتجيب في سرتي وانت قاعد معايا دلوقتي.
مهاب جوزك والله
نوجة معلش ماكنش اعرف اصلي ماحضرتش
مهاب ماحضرتيش ايه
نوجة العقد يا عنيا انت بترغي كثير ليه طرقنا يا استاذ من هنا
مهاب طب حتباتي وحدك ازاي
نوجة رفعت هاتفها ثم وضعته على اذنها وقالت
نوجة الو يا سماح ازيك
سماح_______
نوجة معلش يا سماح ممكن تستادني امك وتيجي تباتي معايا الليلة دي اصلي مش عاوزة ابات لوحدي
سماح _______
نوجة تسلمي يا حبيبتي مستنياكي
بعدها نظرت إلى مهاب وقالت اهو حجة بطلت
هوينا يلا
مهاب انت قولتيلي عرض كتافك وبعدها طرقنا واخرها هوينا وانا ساكت
كلمة ثانية يا نوجة احلف ماانا خارج وحعمل الذخلة الليلة
اتسعت عينا نوجة من الصدمة وقالت بصوت هادئ
نوجة احم بس انت لازم تمشي سماح زمانها جيا
ومش حلو تشوفك هنا .ارجوك امشي
ابتسم مهاب ايوى كدا اتعدلي
نوجة اتعدلنا امشي
مهاب طب انا حكون في المكتب لو احتجاجي حاجة
اتصلي بيا
قال تصبحي على خير يا نوجتي ثم فتح الباب وخرج
تصنمت مكانها دقائق ثم وضعت يدا على خدها واخر على قلبها ابتسمت
بعد لحظات سمعت سماح تطرق الباب
نوجة اهلا يا سماح اتفضلي
سماح ازيك يانوجة انا جبت الواد سوكة اخويا معايا اهو يبقا معانا راجل برضو
نوجة قصدك نص .ازيك يا واد ياسوكة عامل ايه في المدرسة لس بتزوغ يلا
سوكة اه لالا
سماح امي بعتالك دول معايا وأخرجت علب طعام من الكيس
تعالي نجهز عشا وبعدها نقعد نرغي سوى.
نوجة انا عزماكي على بيات نرغي في ايه انت جاية تصدعيني يابت
سماح نرغي فالاستاذ مهاب الي لس شيفاه نازل من عندك ياقمر
نوجة هو الرادار لقطو
سماح ايوى لقطو
بعد قليل انهو وضع الطعام على الطاولة وجلسو للاكل .
سماح يعني انتو كدا متجوزين
نوجة انا بهري في ايه من الصبح ايو متجوزين
سماح هنيالك يابت الواد موز الموز
نوجة قومي روحي يا سماح مش عاوزة اعمل مصېبة الليلة
سماح ضاحكة حقك ياجميل
نوجة كولي وانت ساكتة
ثم رفعت اللقمة الى فمها ثم تذكرت ان مهاب كان يجلس معها طوال اليوم ولم يتناول اي طعام يذكر
فنهضت متجهة إلى المطبخ
سماح رايحة فين مش حتكلي
نوجة كملي اكل حعمل حاجة وجيا
حضرت بعض الطعام في علبة وترموس شاي
وضعتهم في كيس وارسلتهم إلى مهاب مع الصغير سوكة
اتسعت ابتسامة مهاب وهو يفتح الكيس ويرى مافيه فرفع الهاتف واتصل بها .
مهاب انا كمان بحبك
نوجة ماقلتش حاجة أنا
مهاب مش لازم بقك يقول كفاية قلبك الحنين يقول
نوجة تصبح على خير يا مهاب
مهاب احلى مهاب سمعتها وانت من اهلي يا نوجتي
بعد يومان
عاد الحج صالح وعماد الى منزل نوجة
كانت نظرة عماد اتجاه نوجة قد تغيرت كليا
صالح يعني ايه مش حتجعدي حدانا في البيت امال حتجعدي فين يابتي
نوجة حنقعد في فندق اكيد ياحج
صالح يعني عاوزة بت احمد الزيات تاجي بلدها وتسيب بيت ابوها وتجعد في فندج
نوجة اسفة يا حج مش حقدر اقعد في البيت الي حضرتك بتقول عليه دا .
صالح لساتك شايله كثير في جلبك يا غاليه
نوجة انا مش في قلبي حاجة الي اتضلمو منكم راحو خلاص ولوم ماعدش منو فائدة
صالح مش في جلبك حاجة كيف وانت حتى كلمة جدي مش رايده تنطجيجها
نوجة والله ابدا مش متعودة بس ياححح
صالح يا ايه
نوجة يا جدي
صالح تسلمي يا جلب جدك .بس حتعملو ايه في حكاية الفندج دي
عماد اني عندي الحل عتجعد عندي
مهاب نعم تقعد عند فين انت تهبلت
عماد انا حداي بيت غير بيت العيلة كانت امي وخيتي ساكنين معايا فيه بس بعد ما خيتي أميمة تزوجت للإسكندرية وأمي راحت وقعدت جارها
بس هي في الصعيد دلوك عتقعدي حداها هناك
مهاب لابردو وتروح عندك ليه اصلا
صالح فهمو لأول يا عماد .مهاب باين عليه دمو حامي زيينا
مهاب يفهمني ايه
عماد أن نجوان خيتي.
نوجة ومهاب نعم
امهاب يعني ازاي يعني كل الوقت دا وانت مش عارف انها اختك والست الوالدة ما تكلمتش من زمان
وليه جايا بعد العمر دا وتتكلم
عماد فيه ايه عاد هو تحجيج اياك
يا سيدي اتحدتث دلوكيت لاني كنت را......
لم يكمل كلامه لان الحج صالح قاطعه قائلا
صالح مجاتش ظروف تتحدت فيها جبل سابج لان نجوان وامها كانو جاطعين صلتهم مع العيلة وانت خابر دا زين
لم عرفت أن نجوان معاودة البلد جالت على حكاية الرضاعة دي
اكمنها بتوصي عماد على خيتو
عماد وإني جولتلها اني مش محتاج وصاية ونجوان في عنيا الثنين والله لوعرفت انها خيتي جبل سابج ماكنت فارجتها واصل
مهاب لنفسه ياريت ماعرفت
صالح ساكته يعني يا بتي ولا تجوليش حاجة
نوجة اقول ايه ياجدي انا يا ما تمنيت يكون ليا اخ واخت طول عمري ماعرفش من العيلة غير كلمة امي بعد ابويا الله يرحمه.
ولما امي ماټت الله يرحمها كنت يبكي مۏتة عليتي
كلها فيها
بس انتو جاين تقولو أن ليا ام اخ واخت عيلة كاملة يعني ولا كاني بحلم
صالح مبسوطة يعني
نوجة ايوى وجدا كمان
عماد ربنا يبسطك كمان وكمان يا نجوان يا خيتي
ولا اجولك يا نوجة كيف ما عيندهولك اهنا
نوجة انت تقول اي حاجة دوسي يا راجل ولا يهمك
ضحك الجميع الا مهاب الذي كان سيفرقع غيرة وغيضا
خاصة عندما اقترب عماد اكثر من نوجة ووضع يده على كتفها
عماد ها يانوجة عتاجي بيت اخوكي دلوكيت
نوجة طبعا يا عماد انا اصلا متشوقه اشوف امي صفاء واممية
عماد وعيال أميمة كومان دي حداها توأم
نوجة الله دانا طلعت خالة كمان
عماد احلي خالة فالدنيا كلياتها .
نقد صبر مهاب
مهاب قومي يانوجة هاتي لجدك واخوكي حاجة يشربوها
نوجة امل في المطبخ بتجهز القهوة
مهاب شوفيها اتاخرت ليه ثم انا عاوز شاي مش قهوة
نوجة ماقلتش من الاول ليه
مهاب اديني قلت قومي
صالح مبتسما فهو ادرك غيرة هدا الشاب على حفيدته
جومي يا بتي ساوي لجوزك الي رايدو
نهضت نوجة واتجهت المطبخ وما لبث مهاب أن استاذن ولحق بها
ضحك صالح
↚
عماد عتضحك ليه يا جدي
عماد واه يا جدي مش خيتي صح
صالح خيتك صح بس خف عاد الراجل باينلو دمو حامي ماريدينش نعمل بيناتهم مشاكل
عماد مالوش كلام عندي خيتي واعمل مابدالي
صالح طب جولي كنت عادور عمين اول ما ذخلنا
عماد عادور عمين يعني ياجدي ماعدورش على حد
صالح عجدك يا ولد يعني ما عدورش ع البنة
الي تخرصت أو ماشفتها .المرة الي فاتت
عماد هاااا لاع واعدورش
صالح ومش رايد تعرف هي مين كونان
عماد ااا وانت عتقدر تعرف هي مين ياجدي
صالح يعني رايد اهه
عماد رايد يا جدي رايد .
صالح هههه باينلك طبيت ياولد الزيات
ذخلت عليهم امل بالقهوة فيما بقيت نوجة في المطبخ تعد الشاي لمهاب
امل اتفضلو
صالح يزيد فضلك يابتي
جوليلي يا بت انتو صجبات نجوان اصل في بت ثانية ماتتخيرش عنيك جابلنها المرة الفاتت أهنئ
امل ايوى صحباتها والي قابلتوها المرة الفاتت دي اختي اسيل
صالح واتو ساكنين جارها اهني في الحارة على كد
امل الحقيقة لا ياحج احنا ساكنين في حته ثانية
صالح ماعلش يابتي اصلي شفتكو بتجعدو معاها طوالي جولت اكيد ساكنين جريب يعني
امل لا بس مكتب بابا هنا في الحارة مااحنا بنات
الاستاذ مجدي سراج الدين يا حج
صالح خيات مهاب يعني يازين الأصل وزين المعرفة
امل تسلم ياحج عن اذنكو
صالح طلع خية مهاب ابجى جول دلوكيت خيتي واعمل مابدالي عشان يطلعهم عجتتك
ماحدث في المطبخ
بعد خروج امل بالقهوة
مهاب شايفك مبسوطة
نوجة حد يطلعلو عيلة وما يتبسطش .
مهاب يعني عادي انو فجأة طلعلك اخ كدا
نوجة اصلي متعودة على المفاجآت من النوع دا .ماانا من يومين طلعلي جوز فجأة كدا بردو
مهاب بس شايفك اتقلمتي مع حكاية الاخ دي بسرعة
ضحك وهزار واحضان
نوجة وماتاقلمش ليه مش اخويا بردو
مهاب وهو يقترب منها حتى بات لايفصل بينها شئ
مهاب طب ماتاقلمتيش معايا انا ليه مش جوزك بردو
نوجة ببلاهة اتقلم معك ازاي يعني
ووجدت نفسها دون وعي تتشبث بقميصه من الجنبين
مهاب بعد ان ابتعد عنها قليلا روحي اغسلي وشك الي قلب زي الفراوله دا واياك تستفزيني ثاني
والا والله العظيم ما انت معتبه الصعيد دي اصلا
يانوجة وابقي خلي اخوكي الي طلعلك في البخت دا ينفعك
أما نوجة فكانت بذاخلها تقول
ماذا فعلت بي يا رجل ايعقل اني قضيت عمري احارب لابقى قويه ثم تأتي انت فاعلن ضعفي امامك دون حرب
في مكان آخر
كانت اسيل تخرج من الجامعة لتركب سيارتها حين استوقفها ايمن
اسيل عاوز مني ايه ثاني يا
ايمن قلتلك خلاص
كل الي كان لنا اتهى
ايمن يعني انت بسهولة دي بطلتي تحبيني
اسيل لاما بطلتش انا اكتشفت اني حبتكش اصلا
ايمن اعقلي يا اسيل احنا ديما پنتخانق ونرجع تاني عادي مش اول مرة يعني
اسيل مش المرادي انا خلاص فوق ابعد عن سكتي مش عاوزة اشوف وشك تاني .ولا والله اخلي بابا يشتكيك في القسم واعملك محضر بعدم التعرض
ثم تركته وافقا وركبت سيارتها وغادرت
ايمن بقا انا تعملي معايا كدا يا اسيل طب وغلاوتك ماانا سيبك وبكرى اجيبك تبوسي رجلي علشان ارضى
اتجوزك
مهاب يعني ازاي حتنزلي معاهم الصعيد بعد بكرى
عماد واه وايه يمنع دلوكيت مانتو كده اوكده عتنزلو تكتبو الكتاب اهناك
مهاب ايوى ننزل سوى مش تنزل لوحدها
صالح لوحدها كيف ياولدي وهي معنا ثم انتم عتتجوزو قريب سيبهانا نشبعو منيها هبابة دي الڤرجة طالت عمر
مهاب ربنا مجيب فراق ثاني ياحج بتنا حيكون مفتوح ليكو تنورونا فاي وقت.
صالح ربنا يكرم اصلك يا ولدي بس بردو جولت ايه عتخليها تاجي معنا ولا لع
مهاب حقول ايه يا حج زي ماهي عايزة
صالح لاع زي ماانت عاتعوز .بناتنا ماعيكسروش كلمة رجلتهم واصل
مهاب امرك يا حج خليها تروح معاكم بس بشرط
نوجة شرط ايه
مهاب مبتسما بمكر كتب الكتاب نهاية الأسبوع مش حستنى يوم ثاني
عماد رايك ايه يا خيتي
مهاب بتسالها ليه الراي الاول واخير ليكم. بنات الزيات ماعيكسروش كلمة اهليهم واصل
قالها مهاب بلهجة صعيدية
نظرت اليه نوجة بحدة
وابتسم الحج صالح وقال باين أن الكلام الي سمعناه عنك صدج وان عن حج محامي عجر .
عماد بس ناخد رأيها بردك جولي رايك وماتخفيش ياخيتي
نوجة الي انت وجدي تشفوه صح انا موافقة عليه
ابتسم مهاب في انتصار
نوجة بس ليا شرط .
عماد بخبث اشرطي وزيدي يا خيتي
نوجة تسلم ياخويا شرط كتب الكتاب نهايه الاسبوع بس الجواز مش حيتم الا بعد سنوية امي
مسح مهاب على وجهه وقال تعرف يا حج انا عمري فحياتي ماخسرت قضية .
بس عمري ماكسبت قصاد بنت ابنك
↚
دي في حاجة
ضحك صالح وهو يضرب بخفة على كتف نوجة
صالح ماهي بنت احمد صالح الزيات بردك .
في صباح اليوم التالي دق الباب عندما كانت نوجة تتحدث على الهاتف مع مهاب
مهاب افتحي الباب دي اسيل انا بعتها
علشان تنزلو سواى تشترو الشبكة انا موصي على حجات حلوة عند صايغ معرفة حتروحي مع اسيل تختاري منهم الي يعجبك
نوجة ماكنش ليه لزوم اصلا قالتها وهي تفتح الباب لاسيل وتشير لها بالذخول
مهاب مالوش لزوم ازاي في عروسة من غير شبكة
معلش ماقدرتش انزل معاكي عشان عندي شغل متأخر كثير دا انا حتى عندي محكمة دلوقتي و يدوب الحق ارتب اموري قبل اخر الاسبوع
نوجة عادي ولا يهمك انا مقدرة انك مشغول كفاية
سبت شغلك وقعدت جنبي طول الفترة الي فاتت
مهاب يسلملي العاقل انا .
طب الدبل انا الي حجيبها بعدين .انا ذاخل المحكمة دلوقتي لما اخلص حتصل بيكي خلي بالك من نفسك
نوجة مهاب .. ..شكرا
مهاب افتكرتك حتقولي بحبك يامهاب
نوجة احم يلا عشان متتاخريش على الجلسة سلام
مهاب بحبك يا رخمة سلام .
اسيل بلي ريق الراجل حرام عليكي
نوجة مين يشهد للعروسة
اسيل هههه قصدك مين يشهد للعريس
نوجة طب يا اخت العريس البس واجيلك
اسيل اعملي حسابك حنروح المول نشتريلك فستان لكتب الكتاب كمان امل حتلحقنا على هناك
في الصعيد
رحمة يعني عيجو اهن يعملون فرحهم
صفاء يا امي على الغباء بقولك حيكتبو الكتاب بس
فرح ايه الي حتعملو وامها لس مېته
رحمة يعني ماتفكرتش امها في الجواز وتفكرتها في الفرح
واخدة بالك انت بيحبها يعني شريها مش لزقالو زي ناس اعرفهم
رحمة ماهي بابن عليها جليلة حيا عتحب تتمصخر
صفاء قلة الحياء والمصخرة لما وحدة تروح لجدها وتقولو خلي ابن عمي يتجوزني ڠصب عنو
ولا فكراني نايمة على وداني
بس نجوم السما اقربلك انت وامك من ابني يابنت
نوارة
ومالو لما الولد ياخد بت عمو مش دمو لحمو
قالتها نوارة التي تقف في اعلى الدرج
صفاء مش ڠصب مافيش راجل بتجوز ڠصب يا نوارة وابني راجل زي عمو احمد .
وعملي الي تعمليه ابني مش حيتجوز بنت مدام مش عاوزها
نوارة هو الي مش عاوزها ولا انت
صفاء احنا الاثنين .فبعدو عن سكتو يا رب ايه اللزقه دي
نوارة لنفسها جايلك يوم يابت السكندرية جايلك يوم
في نهاية النهار أمام المول
نوجة اه ياربي رجليا ورمت من اللف .ماكنت رحت البت سماح المحل اخترت اي فستان وخلصنا
اسيل لا يا حبيبتي اللف دا من طقوس العرايس
لازم تلفي كعب داير عشان تحسي انك عروسة
نوجة ههههه طب عقبال مانلفلك يااختي
اسيل بس والله الفستان الي جبناه ياخد العقل
ربنا يستر على مهاب لما يشوفكك
نوجة قصدك ربنا يستر منو والله مانا عارفة اهلي لي صعايدة ولا انتو
اسيل وقد وصلو السيارة ياربي ايه دا عجل العربية كلو نايم
نوجة غريبة حصلت
ازاي دي
اسيل حنعمل ايه امل قالت إنها مش حتقدر تيجي عندها مشوار مع رامز .راوحو يحجزو قاعة الخطوبة
نوجة واخوكي عندو شغل كمان
اسيل طب حنعمل ايه يارب نلاقي تاكس بسرعة
نوجة اقولك على حاجة أنا حتصل باخويا عماد
اهو اجرب الاحساس دا ولو لمرة
اسيل احساس أية
نوجة هههه انو يكون عندك اخ تغلسي عليه
ثم اتصلت بعماد الذى اخبرها بصدر رحب أنه قريب من المكان وسيأتي فورا
نوجة الحمدلله زمانو جي
وتتعبيه ليه وانا موجود
الټفتو الي المتكلم فوجدوه ايمن
اسيل انت ايه الي جابك هنا عاوز ايه
ايمن عاوزك يلا اركبي انا لي حوصلك
نوجة مش حتروح معاك في حتة وامشي من هنا احسنلك
ايمن اهلا بابلة الناضرة الي ميلتي دماغها وخلتيها تفكر تلعب مع ايمن سالم
ثم امسك اسيل من يدها
ايمن حتيجي معاي يا اسيل ومافيش حد حيمنعني
كانت اسيل تشد يدها محاولة الإفلات منه
اسيل مش حروح في حته سيب ايدي هو انت مابتفهمش مش عوزاك مش طايقه ابص في خلقتك اصلا
وبضرب نفسي مية جزمة اني قبلت اتخطب لواحد زيك انت مش راجل اصلا
رفع ايمن يده ليصفعها اخرصي انا حوريك راجل ازاي
فوجد يدا وقوية تمسك بيده لتمنعه
وفي ثانية كانت يده ملتوية خلف ظهره
عماد عتمد يدك على حرمة يا عرة الرجالة
ايمن وانت مالك دي خطيبتي
نظر عماد إليهما فحركت اسيل رأسها نافية .
فيما اندفعت نوجة تقول كذاب والله هي فسخت الخطوبة من زمان بس هو الي مش راضي يسبها فحالها
مش بعيد يكون هو الي عمل كدا في كوتش العربية
دا كان عاوز ياخدها معاه ڠصب
اشتعلت الڼار في عيني عماد وبضربة رأس واحدة أطاح ايمن أرضا بعد أن كسر أنفه
عماد لو لمحت طيفك جارها ثاني معتلومش الا نفسك
للحظة نظرت اسيل لذاك الذي يقبع أرضا أنفه يلامس الاسفلت في خزي ثم الي ذاك الشهم حاد النظرة شامخ الانف والهيبة
أدركت حينها معنى كلمة رجل وعلى من يجب أن تطلق
تحرك أمامهم نحو سيارته وتبعته هي ونوجة
وقلبها وعقلها يطالبان بهذا الرجل.
في السيارة
اسيل اوعي تقولي حاجة من الي حصلت لمهاب مش عاوزة اضيع عليه فرحتو. اوعديني يانوجة
نوجة بس لو اتعرضلك ثاني
اسيل انا حكلم بابا يتصرف معاه بس مش دلوقتي بعد كتب الكتاب.
نوجة طيب بس انت حتنزلي معايا بكرى الصعيد انا مش حسيبك هنا لوحدك بعد الي حصل
عماد في نفسه يسلم خشمك يا خيتي ربنا ما يحرمني منيكي
نوجة وهي ټضرب كتف عماد يسلم راسك يابطل
في الصعيد
نوارة على الهاتف
نوارة لاع ما رجعتش في لي اتفجنا عليه حتنفد زي ما امرتك جبل سابج
عبلغك باليوم الي لازم تخلص فيه .
الفصل الرابع عشر
مهاب لس مانمتيش
نوجة لا لس
مهاب طب مالك
نوجة مافيش حاجة أنا كويسه
مهاب على مهاب يانوجتي في حاجة شغلاكي اكيد .
نوجة تتنهد بعمق مش عارفه متلخبطة
مهاب امممم طب اقول الي فهمتو من حالتك
نوجة قول
مهاب انت حاسة بذنب من روحتك لصعيد
↚
نوجة ايوى حاسة اني بخونهم
هما عاشو طول عمرهم بيبعدو عن مكان دا وانا رجعالو برجليا
مهاب بس هما مبعدوش عن المكان كرها فيه ياحبيبتي هما بعدو علشان محدش يضغط عليهم يفضلو مع بعض مهما كانت الظروف
نوجة بس امي مارضيتش ترجع بعد مۏت ابويا الله يرحمو
مهاب مكانش ينفع ترجع من غير باباكي لانو هو اصلا الي كان بيريطها بالمكان ولما سبوه سبوه مع بعض
بس انت غيرها انت لي يربطك بيه مش بس باباكي
انت ليكي عيلة هناك ليكي رابط ډم يعني .
نوجة بس انا بقالي كثير عايشة بعيد عنهم وهما مايعرفوش حاجة عني ولا انا اعرف حاجة عنهم
مهاب انت الي اخترتي دا يانوجة انا مش بلومك
لان عارف انك ماكنتيش تقدري تختاري غير انك تفضلي جنب امك
بس كنت تقدري تتواصلي معاهم على الأقل والله جدك راجل محترم وطيب صحيح الي عملو مع ابنو كان غلط بس كان عندو وجهة نظر احنا مش قادرين نفهمها بس هو مقتنع بيها
نوجة امي كمان كانت بتكلمني ديما في الموضوع دا كانت عوزاني أكلمهم واعرفهم
لكن أنا ڠضبي كان مليني كنت بلوم جدي على الي عملو فيهم بس بعد امي ما ماټت لقيت ڠضبي بېموت معاها
مهاب يبقى خلاص تنسي يا حبيبتي لان الي يربطك بيهم اقوى
دا انت كمان طلعلك اخ واخت ام ثانية هناك
واكيد باباكي ومامتك كانو حيبقو مقدرين موقفك ومبسوطين انك بتعيش حياة مستقلة عن حياتهم
حياتك انت وظروفك انت مش ظروفهم هما
نوجة وقد ارتاحت بعد حديثها معه
نوجة انت حست بلي جوايا وفهمتو كمان خلتني افهم نفسي اكثر
انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي
مهاب بخبت والله في طرق كثيرة صراحة خاېف اقولك عليها تقفلي
السكة في وشي
بس لو بوسة اوحضن يبقى اتعشت
نوجة اد احم انت مالك قلبت كدا ما انت كنت الاستاد مهاب الحامي
مهاب يعني انا دلوقتي عبده البواب ها اجيلك تشكرني
نوجة مهاب
مهاب عيونو حجيلك بكرى صبح نروح مشوار قبل ماتنزلي الصعيد
نوجة حنروح فين
مهاب بكرة تعرفي واهوبالمرة تشكريني كويس تصبحي على خير يا حبيبتي
نوجة وانت من اهل يا
حبيبي
وأغلقت الخط مباشرة فاعاد الاتصال فورا
مهاب انت قولتي ايه
نوجة قلت تصبح على خير يامهاب
مهاب لا ماقلتليش مهاب قلتي حاجة ثانية
نوجة لا ماقلتش
مهاب طب هو انا كدا فعلا
نوجة كدا ازاي يعني
مهاب حبيبك
نوجة انت شايف ايه
مهاب شايف اني ممكن اكون فارض نفسي عليكي
نوجة انا قلت للاستاد مجدي مرة اني بشك انك تكون ابنو وابتديت اتاكد من كدا
مهاب يعني انت مش مغصوبه على جوازنا
نوجة أنا تعلمت من ابويا وأمي انو مهمها كانت ظروف عمري ما اعمل حاجة ڠصب عني
مهاب بمكر حيث كدا بقا انسي فكرة ان الجواز يتم بعد سنة انا أخري الاسبوع الي حنرجع فيه من البلد
نوجة هههه انت بتستغل مواقف بقا .
مهاب ايوى تصبحي على خير واغلق الخط قبل أن يسمع ردها
تنهدت بعمق وهي تضع الهاتف موضع قلبها وقالت بصوت يملؤه الشجن وانت من اهلو يا حبيبي
دقت اسيل باب غرفتها
اسيل ممكن اذخل
نوجة طبعا تعالي يا حبيبتي
اسيل كنت بتكلمي مهاب
نوجة أيوة
اسيل عاوزة اقولك حاجة عن مهاب اخويا يانوجة
مهاب طول عمرو جد جدا في حياتو في شغلو في كلام في ردود افعالو بس في نفس الوقت مافيش احن من قلبو مهاب على طول كان مدينا اهتمامو انا و امل رغم كل ماشغالو بس اول مابنحتاجو بنلاقيه معنا علطول وديما حسين اننا فحمايتو
نوجة تعرفي أن نفس شعوري بحس انو بيحميني اني واقفه في ظلو تحت جناحه زي جدي ماقال
اسيل حماية بس ولافيه اكثر
نوجة لاطبعا فيه اكثر انا انا .... ....... انا
اسيل انت ايه
نوجة انا بحبو
اسيل الله اكبر طب منشفاها على واد ليه بس
وبتقولي الجواز بعد سنة
نوجة ماهو لازم يتعصر شوية
اسيل هههههه طول عمرك قوية
اسيل قوليلي يانوجة هو اخوكي الي ريحين بيتو بكرى دا متجوز
نوجة بخبث لا مش متجوز ولا خاطب كمان
اسيل طب هو خريج ايه
نوجة إدارة أعمال
اسيل هو عايش في الصعيد على طول
نوجة والله مااعرف الي اعرفو انو قاعد مع جدي دلوقتي بس امو واختو عايشين في اسكندريه
اسيل اسكندريه قولتيلي
نوجة بخبث اكثر بس باين على عماد انو متعلق بالصعيد يعني يمكن يتجوز وعيش هناك على طول
اسيل ليه هما الصعايدة مبتجوزوش غير صعايدة زيهم بس
نوجة ماكنش ابويا اتجوز امي انا بتكلم على العيشة يمكن حتى لو اتجوز من القاهرة ياخد مراتو وروح يعيش البلد بردو
اسيل عادي هي البلد وحشة ياعني
نوجة لا مش القصد بس في ناس عاشت في القاهره طول عمرها مش حتقدر على عيشت البلد والريف
اسيل المكان بناسو في أماكن حلوة اوي بس الناس الي فيها بخلوكي مش طايقه تقعدي فيها لحظة .
نوجة كلامك حلو يااسولة بس قوليلي البحث حينزل أمتي
اسيل بحث ايه
نوجة غامزة البحث الي عملاه على عمدة اخويا
اسيل تصبحي على خير يا نوجة انا عاوزة انام
نوجة ومالو نامي واهربي بس خلي بالك مافيش حاجة بتستخبى على نوجة حتى اسالي امل
في الصباح الباكر كانت
↚
تقف أمام قبري امها وابيها في المدافن
بعد حديث شوق طويل معهما روته بدموعها قرأت لهما الفاتحة رفقة مهاب وودعتهما وغادرا
في السيارة كان دموعها مزالت تنساب تأبى التوقف
نظرة إليها مهاب فصف السيارة على جانب الطريق الخالي نسبيا ثم ترجل وذهب إلى جهتهاوجثى أمامها وادارها إليه واخد يمسح دموعها بأنامل
مهاب انا ما كنش واخدك هناك علشان ټعيطي كدا .اناكنت حاسس انك محتاجة تزوريهم وتتكلمي معاهم قبل خطوة سفرك الصعيد دي
اسف اني قلبت عليكي المواجع .بس ماتعيطيش انت مش عارفه دموعك دي بتعمل ايه فيا انا.........
لم يكمل كلامه فقد ارتمت بين أحضانه بدون مقدمات
نوجة ماتتاسفش انا فعلا كنت محتاجه المشوار دا
انا بعيط علشان وحشوني بس
هما كانو كل الي ليا في الدنيا بس الحمدلله ربنا عوضني بناس كثير وقفت جنبي ومابقتش لوحدي
واهم واحد في الناس دي انت يامهاب . ربنا يخليك ليا
ثم قالت بثلعتم يلا نروح عماد وجدي زمانهم على وصول
لو مرة واحدة ماردتيش حتلاقي هناك ومعيا المؤدون
نوجة ضاحكة من بين الدموع انت بتتلكك بقا
مهاب وهويركب ويدر السيارة بالضبظ كدا
بعد مدة ليست بالقصيرة كانت نوجة تجلس محتضنة صفاء رفقة اسيل وعماد الجد
وكانت نوارة وابنتها قد حضرتا ايضا بحجة أنهما تودان الترحيب بها
صالح زوجك فين يانوارة مجاش ليه يشوف بنت اخوه
نوارة ماانت خابر ياجدي هو مابيقعدش في البيت واصل بسبب الشغل
صفاء بصوت منخفض سمعته نوجة الشغل بردو ولاوشك يابومة
نوارة بس اكيد عياجي ييشوفها اكيد ضيافتها لس مطولة عندينا
رحمة بنفس خبث امها بس اناي عمري ماشفت ضيوف عياجو ساحبين ضيوف ثانين في يدهم
اطرقت رأسها في احراج من كلام الاخيره
أراد الجد صالح أن ينهرهما على هدا الكلام لكنه
وجد نوجة تسبقه في الحديت قائلة
نوجة من امتى حد بيضايف في
بيتو يا مرات عمي
ثم اسيل مش ضيفة كمان هي اخت جوزي وجياومعايا عشان كتب كتاب وتقعد في المكان الي اقعد فيه ولاانت مش واخده بالك أن دا بيت اخويا يارحمة
رحمة بعد ان أحرجت واه بهزر معاكي يابت عمي ماعتهزيريش
صفاء في فرق بين الهزار و السماجة
ثم قالت بمكر لاثارة غيض رحمة
صفاء قوليلي يا اسيل انت بتدرسي ايه
اسيل تجارة انجلش
رحمة وسبتي جامعتك وجيا تجعدي في الصعيد
اسيل الاجازة ابتدت من اسبوعين
صفاء اعذوريها يا اسيل رحمة بعيدة عن الدراسة من اعدادي
نوجة ليه كدا ماكملتش ليه يا رحمة
نوارة مش محتاجة . بت الزيات عتعوز ايه من العلام والدنيا كلياتها تحت رجليها
نوجة ماانا اهو بنت الزيات برو بس كملت دراستي وكمان بشتغل
نوارة مش كل البنة في العيلة كيف بعض كل واحدة ومجامها
نوجة تؤ تؤ ليه كدا يامرات عمي تقولي أن رحمة مش من مقامنا انها ماكملتش علام ماكنت تشدي عليها من الاول بدل ما تحرجيها قدامنا كدا
وقفت نوارة ورحمة وغادرتا غاضبتين
صالح انا توكدت دلوك انك رضعت نجوان يا صفاء
عماد معاك حج ياجدي انا عمري ماشفت وحدة عتعرف ترد على مرة عمي نوارة وتخرصها بعد امي غيرك يا نوجة
صفاء محتضنة لها طبعا مش بنتي
صالح اوعاكي تزعلي يا اسيل يا بتي من حديث رحمة وامها انت كيف ما نجوان جالت مش ضيفة
انت صاحبة مكان يابتي
عماد بثقة ماعتخافش ياجدي جريب جوي كل واحد
عيعرف مجامو وعنعرف الضيف من صاحب البيت
ابتسم الحج صالح برضى عن كلام حفيده
وابتسمت معه نوجة التي فهمت مقصد أخيها بكلامه
مر وقت طويل وهي تنتظر اتصاله .أوشك النهار على نهايته ايعقل أنه مازال في الشركة
لم تجد حلا سوى الاتصال بامل وسؤالها
نوجة الو ازيك يا امل وحشاني
امل الحمدلله وانت اكثر يا حبيبتي ازيك عامله ايه مع جو الصعيد
نوجة الحمد لله كلو حلو وأمي صفاء طلعت عسل
بقول ايه يا امل
هو مهاب لس في الشركة
امل ايوى لس هناك اصلو عندو شغل كثير النهاردة وعندو اجتماع مع موكلة
نوجة
موكلة مين دي
امل والله مش فاكره كان اسمها ايه اهي موكلة وخلاص
نوجة طب ربنا يعينو اسيبك انا بقا يا حبيبتي سلام
امل سلام يا حبيبتي سلميلي على كل اي عندك
أغلقت الخط مع امل وبدأت تغلي بڼار الغيرة
نوجة موكلة يا مهاب بقا انا مستنيه من الصبح تليفونك وانت قاعد لي مع موكلة
دهيا لو تكون البت اياها ام برفان دي
اكيد هي اكيد هي اعمل ايه دلوقتي
مافيش غير أن اتصل بيه واشوف حيرد عليا وهو معاها ولا لا
والله لو ما ردش يا مهاب لكون رفع عليك قضية خلع
في الجهة الأخرى
امل خلتني اكدب عليها ليه
انا ضمير بانبني نحيتها حرام عليك يامهاب
دا جزاتها انها بتتصل تسال عليك
مهاب وهي بتتصل عندك ليه مكلمتنيش انا ليه
امل يمكن فكرتك مشغول مش راضيه تزعجك
مهاب ضاحكا وهو يريها الهاتف مش قلتيلها اني لاجتماع اهي بتتصل اهي ماعملتش كدا من الصبح ليه
امل طبعا لازم تتصل عاوزني اقولها أن جوزك في اجتماع مع موكلة في اخر الدوام والشركة فاضية
وماتتصلش رد يا مهاب لتبقى ليلتك سودة ثم تركته
أجاب مهاب
↚
مهاب الو
نوجة الو ازيك يا استاذ مهاب
مهاب استاذ دا انا حتى جوزك
نوجة لس فاكر
مهاب ودي حاجة تتنسي
نوجة لا ماهو اجتماع مع موكلة حلوة بينسي الدنيا ومافيها
مهاب مافيش حاجة أو وحدة تنسيني نوجتي
نوجة امال ماتصلتش بيا ليه من الصبح
مهاب وانت مااتصلتيش ليه
نوجة انا لي مسافرة الناس بتتصل تطمن على الى المسافر دا وصل بسلامة ولا لس ولايمكن يكون حصلو حاجة في السكةبس انا ولا على بالك شكرا يا استاذ مهاب عموما انا حقفل التلفزيون خالص علشان
ماتزعجش نفسك خالص وتجتمع مع موكلاتك براحتك
مهاب اوعي يا نوجة وغلاوتك متصل باسيل كدا مرة من اول ما وصلتو بس كنت حابب اشوف اذا ماتصلتش حتتصلي انت ولا حتنفضيلي
ثم إنا في البيت اصلا لا اجتماع ولا موكلة
بس ماكنش عارف انك بتغير اوي كدا داانت اتصلتي بعد ما افلتي مع امل على طول
نوجة بتشتغلوني انت واختك يا مهاب
حسابك معايا يا امل
مهاب لا الحساب معايا انا وبس كلها يومين ونتحاسب برحتنا
نوجة لا هو انت ماتعرفش انا لس مصممة على فترة السنة وابقى رخم براحتك يا استاذ
مهاب قلبك اسود يا نوجتي
نوجة اوي سلام وأغلقت الخط
مهاب يادي النيلة اهي بقت ليلة سودة زي ما امل قالت .ايه الي خلاني اعمل معها كدا بس وماانا عمري ماقدرت اخد منها لاحق ولا باطل
اشرب بقا يا مهاب
الفصل الخامس عشر
وقفت في شرفة الغرفة التي خصصت لها تستنشق بعض الهواء العليل وتستمتع بجمال الارضي الخضراء على مد البصر حين لمحته يقف في حديقة الفيلا
يضع الهاتف على ادنه ويده في جيب بنطاله بدى مندمجا جدا في حديثه على الهاتف وملامحه كانت جادة يبدو أنها مكالمة عمل
ظلت تتامله للحظات فتلك النظرة الحادة بعيون كالصقر وتللك السمرة المحببة تمنحه رونقا رجوليا بامتياز
استفاقت من تاملاتها الهائمة وهي ترى
لكن وقوفه وحديثه معها فقط قد اغضبها
غادرت رحمة تتقصع في مشيتها مثلما قدمت
نفخ عماد بضجر ثم مسح بيده على شعره والتف ليدخل المنزل ليجدها تقف في الشرفة عاقدة ذراعيها أمام صدرها ترمقه بنظرة عڼيفة بها ڠضب الدنيا
ثبت بصرها عليه ترميه بسهام موميتة ثم تتفطن لنفسها فجأة فتذخل غرفتها هاربة
اسيل انا ايه الي عملتو دا حيقول عليا ايه دلوقتي
انا مالي بيه يكلم رحمة او غيرها .ثم هي بنت عمو اكيد حتكلمو مع بعض يعني
بس العقربة كان لزقة فيه تقريبا
طب مايمكن في بينهم حاجة. هو كدا اكيد فيه حاجة
وانت كنت واقفة زي الغبية بتبحلقيلو
اكيد دلوقتي بيسال نفسو الي كانت بتعملو الهبلة دي
ياربي انا ايه الي بيحصلي
اجمدي يا اسيل مش كل مرة تندلقي كدا .
عند عماد فقد غلبته الحيرة عن سر تلك النظرة وسر ذاك الڠضب
عماد لنفسه هي شافاتني مع زفت الطين الي اسمها
رحمة
بس هي عزلت ولا انا عميتهيالي
عتزعل كيف ياعماد انت عتعشم نفسيك ولا ايه
بس كان باين عليها زعلانة
اف يابوووي اناي اعمل ايه دلوك
صفاء انت بتكلم نفسك يا عماد
عماد هاااااا لاع يا امي وعكلم نفسي ليش
صفاء على ماما يا حبيبي انت حالك متغير فيك حاجة متلخبطة كدا
عماد لا متلخبطة ولا متجلبطة .انا زي مااني
صفاء خلاص ياحبيبي مش حضغط عليك .لما تعوز تتكلم انا موجودة
بس قولي يا عماد انت زعلت اني نجوان طلعت اختك وماقدرش تتجوزها انها اصلا طلعت متجوزة
عماد لا والله يا امي بالعكس أنا فرحت بحكاية الأخوة الي ما بيناتنا دي كثير جوي
وحتي جبل ماعرف انها اختي مازعلتش لان الجواز في الاول والاخر جسمة نصيب .
صفاء ربنا يملك بعقلك ياابني .بس قولي انت ازاي كنت موافق تتجوز نوجة مع انك كنت رافض تتجوز من العيلة
عماد جصدك على رحمة رفضي الرحمة يا امي مش لأنها بت عمي لابالعكس دا لي عشفع ليها عندي وعيخليني صابر على تصرفاتها لحد دلوك
بس اني رافضها عشان طباعها وطباع امها كلياتها
حجد و غل وانانية وطمع عاميهم
بس نجوان غير يا امي جدي كان كل فترة عيخلني ابعت اطجس اخبارها
وكل الي كان عيوصلني عنيها زين ويشرف
الكل كان عيقول عنيها بت محترمة وجدعة وبميت راجل .
حتى لما جدي كان يبعتلها فلوس كانت ترفضهم .
عشان كده لما طلب جدي مني اجوزها ما رفضتش
عشان هي بحج تستاهل .
صفاء انا كمان حبتها اوي اوي والله كمان على حسب ما سمعت من جدك ان جوزها انسان محترم وابن ناس وبيحبها .دا كفاية اختو الي جت مع نوجة دي
بت تتحط على الچرح يبرى جمال واخلاق ما فيش زيهم
عماد اسيل عجباكي يا ام عماد
صفاء بخبث ايوي عجبتني جدا زي ما عجبت عماد. ياابن ام عماد
عماد هاااا ايه الي.......
صفاء بلاش تنكر انا امك وحفظاك انت عنيك بتاكل البنت كل ماتشوفها
ثم دا يوم المنى يا حبيبي لما تحب وتتجوز
أما عن نوجة فقد نفدت ټهديدها وأغلقت هاتفها طوال اليوم .كما أنها رفضت الحديت مع مهاب عندما يتصل باسيل
بالرغم أنه اتصالاته كانت كثيرة جداومر اليوم كاملا دون أن تتراجع عن قرارها
وفي المساء
نوجة تحمل هاتفها كفاية عليه كدا حفتح التلفون بقا
هو اصلا واحشني
اسيل نوجة مهاب
نوجة عارفة مهاب عى التلفون .هاتي اكلمك يمكن اخلص منزنك انت واخوكي
اسيل لا مهاب برى
نوجة برى فين
اسيل برى في الصالون
نوجة صالون مين
اسيل صالون بيتنا يعني في الصالون الي هنا يا نوجة مالك تنحتي كدا ليه
نوجة ياليلة سود على دماغك يا نوجة اهو دا لي ماعملتش حسابو
اسيل هههههه تستهلي قلتك خفي واهو جالك وحيعلق
نوجة بتحامي لاخوكي يا اسيل ماشي انا كمان ليا اخ ومسيرك تقعي في
↚
أيدي
اسيل هاااااا بطب يلا انزلي تستلقي وعدك الاول
نوجة تبلع ريقها هو شكلو عامل ازاي
اسيل دلوقتي تشوفي تعالي ورايا
نزلت نوجة الى الاسفل تقدم الخطوة وترجع الأخرى
دخلت الصالون فوجدته يجلس رفقت عماد وصفاء
لم تستطع قراءة ملامح فقد اتسمت
بالجمود
جلست معهم قليلا وما لبثت أن تركهم الجميع وحدهم وغادرو
عم الصمت بينهما
كسرته نوجة تتوجس خوفا احم انت جيت بدري ليه
مااستنتش اهلك ليه
رفع وجهه اليهافلمحت نظرة الڠضب
مهاب انت بتساليني فعلا
نوجة اصل معادكم تيجو بكرى
مهاب عملتي كدا ليه
نوجة عملت ايه
مهاب ماتنرفزنيش يا نوجة قفلتي التليفون ليه
نوجة بكبرياء انت الي كنت عاوز كدا انت الي ابتديت
مهاب انا تاسفت بررت موقفي بس انت اصريتي تعملي الي في دماغك عارفة عملتي كدا ليه
علشان انا مش فارق معاكي يا نوجة
طول اليوم بتصل زي العيل المراهق على تلفون اسيل وانت رافضة تكلميني
شغلي
الي طول عمرو اهم أولوياتي ماقدرتش اركز فيه اعصابي تتحرق اتحرق أن كلي مش فارق معاكي يانوجة
بس لا ينوجة مش مهاب سراج الدين الي يفرض نفسو عل اي حد مهما كانت قيمة الشخص دا عندي
نوجة يعني ايه
مهاب يعني مش حمشي بمركب انا بس الي بجدف بيها يانوجة
نوجة يعني حترجع في موضوع الجواز
مهاب ههههه حتى دي انت مش عامللها اعتبار يا نوجة جواز أيه الي ارجع فيه انت مراتي يانوجة احنا متجوزين اصلا
لا مش حرجع في حاجة بس مش حضغط عليكي اكثر وحوافق على شرطك
نوجة شرط ايه
مهاب الجواز يتم بعد سنة ولو مش عوزاه يتم خالص انا تحت امرك كمان .
نوجة پصدمة ..... ايه
مهاب الي سمعتيه يا نوجة انا حبيتك اوي وحاولت
على قد ماقدر اني اوصل لقلبك انا وصلت بيا اني
اعمل عقد جواز لينا ووثقو من غير ماتعرفي علشان بس اضمن انك تكوني ليا
بس انا غلطت في دا .انا دلوقتي اكتشفت أن عقدجوازنا باطل عشان الجواز شرطو القبول وانت ماكتيش موافقة ولا حتكون .انت بتمشي بس مع ظروف
انت قلتيلي انك مابتعمليش حاجة ڠصب عنك
بس بردو انت مش مقتنعة
وانا اسف اني حطيتك في الموقف دا
انا فهمت انت طلبتي مهلة السنة ليه .
جوازنا حيتم بعد بكرى رسمي بس اوعدك اني مش حجبر اكثر من كدا على الارتباط بيا وحريتك حتخديها في اي وقت تطلوبيها فيه.
نوجة عاوز تطلقني يا مهاب
مهاب مش عاوز اخسر كرامتي اكثر من كدا يانوجة
نوجة حبك ليا بخسرك كرامتك
مهاب الحب من طرف واحد بيعمل اكثر منكدا
نوجة مين قال انو من طرف واحد
مهاب ومين قال انو عكس كدا
نوجة______
مهاب ساكة ليه ردي مش قادرة تقولي حاجة .
وانا مش قادر اكتفي بصمتك اكثر
هم بالانصراف فسمعها تنادي
نوجة مهاب
الټفت مهاب فوجد الدمع يغسل وجهها
نوجة لما عماد وجدي جم ياخدوني اول واحد جا في بالي انت خفت يبعدوني عنك خفت ماقدرش اشوفك ثاني
عام فاضي أيه الي عتجولو دا ياولدي دا بيتك ومطرحك وتنور وجت ماتعوز
عماد بعدين دا مش بيتي دا بيت نوجة يعني بيت مرتك وبيتك انت كمان
نوجة تسلم يا حبيبي ربنا يحفظ البيت واهلو
عماد أني عتكلم جد البيت دا ليكي يا نوجة اني كتبت باسمك عشان لما تحب تاجي الصعيد تجعدي فيه و لاانت مش ناوية تزورينا كثير.
نوجة انا مش ممكن اقبل اخد البيت الي كنتو عايشين فيه
صفاء البيت دا ليكي يا نوجة
العيلة عندها بيوت كثيرة في كل حته في البلد
البيت دا هدية اخوكي ليكي مش ممكن ترفضيها
صالح انت كنت بترفضي اي حاجة منينا بس دلوك الوضع اختلف ولازما تاخدي حجك
مهاب بس نوجة مش محتاجه حاجة ياحج
صالح خابر ياولدي خابر زين انك مش حتخلي حفيدتي تعوز حاجة واصل
نوجة بس ياجدي ...
نوجة سلامة قلبك من الۏجع ياجدي اناحعملك الي انت عاوزو المهم تكون مرتاح.
صالح ربنا يريح جلبك ويرضى عليك ويسعدك انت وجوزك وهنيكم في حياتكم الجاية
مهاب الله يا حج صالح اهي الدعوة الحلوة دي تسوى الدنيا كلها
صالح دا
بس من زين اصلك وعينك المليانه ياولدي واحد غيرك كان طمع في المال والخير دا كلو وأصر أن مرتو تاخد حجها في الورث
بس كيف ما جولت جبل سابج اني ارتحتلك اول ما شفتك وعرفت انك راجل صوح واديك ماخيبتش ظني فيك
عماد عندك حج يا جدي الاستاذ مهاب زين الرجال كلياتهم علشان كده انا رايد اناسبو
نظر إليه مهاب متعجبا
شرقت اللقمة في حلق اسيل واخدت تسعل بقوة
ناولتها نوجة كوب الماء وهي ټضرب بخفة على ظهرها و تقول مش كدا يا عمدة البنت حتروح منك ياخويا
ضحك الحج صالح وقال عماد جصدو انو طالب يد اخت حضرتك لجواز يا مهاب ياولدي ايه جولك
مهاب عماد يشرف اي عيلة تناسبو ياحج بس أنا شايف تستنو والدي بكرى وتفتحوه في الموضوع والي فيه الخير يقدمو ربنا
ثم أكمل مازحا اهو نطمن على العروسة الي نفسها اتقطع دي الاول
ضحك الجميع
خجلت اسيل واحمر وجهها وغادرت هاربه الى الغرفة
التى لازمتها طوال النهار مختفية عن اعين الجميع
نوجة وبعدين يا اسيل حتفضلي حابسه نفسك في الأوضة طول اليوم مش ذنبك انك اټخضيت يعني
اسيل اسكتي يا نوجة انا مش قادره أوري وشي لاي حد هنا بعد الي الان حصل
نوجة طب كنت حتعملي ايه لو حصلك زيي دا اخوكي جا قالي انو اتجوزني كدا خبط لزق
وانت يادوب عماد طلب ايدك للجواز
اسيل انت نوجة القوية بس انا بغرق في شبر ميا وانت عارفة كدا كويس
نوجة لا انت بس اللي مستقلية بنفسك يابت انت ذوبت عمدة صقر الصعيد في دقيقتين دا انت مفخرة لكل بنات مصر
اسيل ههههه ضحكتيني هو انت فاكرة إنو خطبني علشان بيحبني أن ماكنتيش سمعاه بودانك بيقول انو عاوز يناسب مهاب
نوجة تصدقي واتمني بالله
اسيل لا اله إلا الله
نوجة انتو عيلة اغبية والله ويا خسارة تربية الاستاذ مجدي فيكم
اسيل اتلمي يانوجة والله لقول لمهاب
نوجة قوليلو دا هو اغبى واحد فيكم اصلا تعبا نفسي وجيا من مصر لصعيد ومتصالحة مع عيلة ابويا الي بقالي عشرين سنة مقطعاهم علشان اتجوزو في الاخر يقولي مش عاوز افرض نفسي عليكي
ولا الثانية الي اسمها امل قعدت عشر سنين تحب في واد من بعيد لبعيد مع أن الحب كان طالع من عنيه
قدامها بس تقول ايه فعرق الغباء بقا
وانت يااختي جايه تقوليلي عاوز يناسب مهاب مهاب ايه الي عاوز ينسبو ان ماكنش فارم الواد الزفت الي اسمو ايمن قدامك اول ما قلت انو عاوز ياخدك ڠصب
↚
ولا عنيه الي مش بنزلها من عليك اول ما يلمحك ولا البعيدة عامية
اسيل يعني هوممكن يكون معجب بيا
نوجة مش بقولك غبية يابنتي الواد طلب ايدك للجواز تقوليلي معجب
ثم اردفت وهي تخرج من الغرفة انا ماشية لا يطقلي عرق منك
يا سنينك السودة يانوجة ولي مستنيكي مع العيلة دي
اسيل طب تعالي اقولك حاجه تعالي بس
نوجةترجع قولي خلصيني
اسيل انا عاوزة أتكلم معاه الاول
نوجة ومالو حقك بردو ما فيش وحدة تتجوز عمياني كدا غيري
خلاص انا حضبطك فيدي
اسيل تضبطيني في ايه مش لازم يعرف اني انا لي عاوزة اكلمو عاوزه هو الي يطلب كدا من نفسو
نوجة وتقوليلي اڠرق في شبر ميا دا انت
ټغرقي بلد
خلاص دي كمان عدني عدي الجمايل
اسيل حبيبتي يانوجة
بعد قليل نوجة مع عماد
عماد يعني هي رفضت
نوجة انا ماقلتش كدا انا قلت انها محتارة شوية بس
عماد وعتحتار ليه اني رايدها فالحلال وعطلب يدها من خيها
نوجة اهي هي و بقا عايزه تعرف عاوز تتجاوزها ليه
عماد ايه الي عاوز اجوزها ليه هي الناس عتتجوز ليه
نوجة لا يا اخويا ابوس ايدك هي مش ناقصة غباء كفاية الي شفتو من عيلة جوزي مش عاوزة العدوة تنتقل لعلتنا
اشمعنا هي بذات الي عاوز تتجوزها
عماد صدجني لو جولتلك مش عارف اني من اول ما شفتها في الشجة عنديك وهي ساكنة خاطري
ولكل ما المحها ببجا مش جادر انزل عيني من عليها
مش جادر ارمش حتى عشان ماتفوتش لحظة مش شايفها فيها
نوجة يا عيني يا خويا دا طلعت واقع لشوشتك
عماد عتتربجي عليا يابت
نوجة لا والله طب انا عوزاك تقول الكلام دا ليها
عماد لاع طبعا
نوجة لاع طبعا ليه ماهي لازم تعرف علشان توافق على الجواز
عماد لع توافج الاول وبعدين تعرف
نوجة لا اسمع مني يا اخويا العيلة دي الغباء منتشر عندهم شويا مش بيفهمو غير بالملعقة يعنى انت لازم
تجيبهالها على بلاطة لا يجي اليوم اللي يتقالك فيه مش حفرض نفسي
عماد ههههه باين عليكي مجربه ياخيتي
نوجة كثير اوي
عماد طب عكلمها ازاي دي
نوجة عادي انتو من حقكو تقعدو تتكلمو. مع بعض قبل اي حاجة
انا حقول لمهاب وبعدين حقولها انك عاوز تتكلم معاها
تمام يا خويا
عماد تمام ياجلب اخوكي
نوجة جلب ايه ماخلاص خدتو اسولة
عماد هههههه طب جوليلها اني عستناها في الجنينة
نوجة من عنيا
كانت تصعد الدرج الى غرفة اسيل حين لمحت مهاب في الشرفة فدهبت إليه
نوجة احم احم الي واخد عقلك
مهاب الصراحة انو واخد الاثنين عقلي وقلبي
نوجة
هو مين دا
مهاب القمر الي اول مرة اشوف فيها كان في حضڼي
نوجة حضڼ ايه مش فاهمه
مهاب فاكرة اول مرة تقابلنا فيها
نوجة ايوى في المكتب
مهاب لا على السلم
نوجة انا تخبطت فيك ما حضنتكش
مهاب بس انا حضنتك
نوجة عارفه والي حاشني عنك يوميها انك طلعت ابن الاستاذ مجدي دا انا شتمتك في سري شتايم ماقلكش
مهاب طب ليه كدا بقا انا وقعت فحبك ساعتها وانت عمالة تشتميني في سرك
نوجة وقعت في حبي ايه و كلامك في المكتب دا انت كان ناقص تقلع الي فرجلك وتضربني بيه يا راجل
مهاب هو انا كنت عاوز اعمل حاجة بس مش الضړب
خجلت نوجة وصمتت
مهاب بمكر مش حتسالني كنت عاوز اعمل ايه
نوجة لا مش عاوزة اعرف انا طالعه لاسيل
الا بالحق عماد كان عاوز يقعد مع اسيل ويتكلمو.
مهاب ماشي مافيش مانع المهم يكونو تحت عنينا
نوجة سلامة فهمك يا حبيبي امال حيكونو فين
مهاب امشي يا نوجة انا بعد حبيبي دي حعمل الي كنت عاوز اعملو في المكتب
خجلت نوجة وفرت هاربة
بعد مدة قصيرة كان عماد يجلس رفقة اسيل في الحديقة
عماد وكدا ياست البنات اني حكيتلك كل حاجه عني
اسيل فاضل اهم حاجة
عماد ايه هي
اسيل عاوز تتجوزني انا بذات ليه
عماد علشان انت سكنتي جلبي اول ما شفتك
صدمت اسيل فهي لم تتوقع إجابة مباشرة كهده
لكن عماد طبق نصيحة نوجة بحدافيرها
عماد اني رايد اجوزك علشان أني. عحبك يااسيل
الله الله هي الرجالة في مصر خلصت جايه تسرجي رجالتنا اهن يا قليلة الحيا
الټفت للمتكلمة فوجدوها
↚
رحمة
عماد انت عتجولي ايه انتي اټجننتي اياك
رحمك عتجنن لو سبتها تاخدك مني
عماد تاخدوني منيكي كيف انا عمري ما كنت ليكي ولا حكون
رحمة عتسيب بنت عمك لحمك ودمك علشان دي
اكيد عملالك عمل السحارة جليلة الرباية دي
جائتها صڤعة من اسيل
اسيل لحد هنا وكفاية انا مش حسمحلك تهنيني انا كنت عامله احترام للبيت واهلو بس الظاهر أن في ناس مش بتعرف يعني ايه احترام
رحمة عتمدي يدك عليا يابت.....
عماد اكلمي زين مع مرتي يارحمة لا مش حتعتبي البيت دا ثاني
رحمة مرتك
عماد ايوى مرتي انا خطبت اسيل وعنزوج عن جريب
رحمة ما تفرحيش جوي يا مصروية انت ماتقدريش تجفي في وش رحمة بت نوارة والايام بينا
الفصل السابع عشر
تجتلي مين انت تجننتي يا رحمة
رحمة لاع ماتجننتش اشمعنا حتخلصي على بت فدوة ودي لاع
انا رايدة اخلص على المصروية دي الاول دا جايلي بعضمة لسانو انو عيتجوزها جريب يا اماي
نوارة نجوم نجتلها عاوزانا نتعدم عشان ترتاحي
بت فدوة وديتها معروفة ومافيش حد عيعرف أن احنا الي وراها بس دي عتعمليها كيف
رحمة اتصرف انت يا اماي بس مش رايدة بنت المركوب دي تلحج تكون على عصمة عماد دجيجة واحدة
نوارة عتصرف ماتجلجيش .الراجل الي كنت حطاه يراجب بت فدوة في مصر كان جالي انو في واد كده
كان تهجم عالبت دي وعماد تخانج معاه وضړبو
عنبعت نشوف ايه حكايتو معاها يمكن يساعدنا
ونخلص منيها
رحمة ولو طلع مافيش حكاية ولا حاجة عنعمل ايه ساعيتها
نوارة عتجفليها ليه .ساعتها نبجا نشوف
رحمة ساعتها حجتلها بيدي يا امايمش حسيبها عايشة دجيجة دي ضړبتني بالجلم جدامو يا اماي
نوارة تنجطع يدها يا جلب امك حسابها معايا ماتخفيش المهم دلوك نخلص من رأس الحية بت فدوة لاول وهي جربت نهايتها .
كانت الاستعدادات قائمة على قدم وساق لتجهيزات كتب الكتاب
نوجة ايه دا كلو يا جدي انا قلت مش عاوزة حاجة من كل دا انا امي لس ما ربعنتش يا جدي
صالح وإني مش ناسي يا بتي بس دي عاداتنا أهني لازما ندبحو ونوكلو الخلج والناس ولا كيف يعرفو أن بتنا اتزوجت
نوجة خلاص يا جدي بس مش عاوزة لا غنا ولا رقص
صالح حاضر يا بتي عخلي عماد يحرج عليهم لا يضربو مزمار أو طبل
روحي انت بس جهزي حالك يا عروسة ربنا يسعدك يا جلب جدك
نوجة ربنا يخليك ليا يا جدي
بعدة مدة
في غرفة مهاب
رامز عشت وشفتك عريس يا استاذ مهاب
مهاب عقبالك يا رامز
رامز ماهي كانت قربت بس انت خدت العلية ونزلتنا الصعيد
مش كنت كتبت الكتاب في مصر كنت زماني عريس معاك دلوقتي
مهاب أن جاي تقر عليا يا رامز
رامز لا يا وحش ربنا يهنيك
مهاب تسلم يا صاحبي
أطلت امل بعد أن دقت الباب
امل العروسة جاهزة ياعريس
اللهم صلي على النبي قمر يا ميهو قمر
مهاب طول عمري يا بت
امل بس البت نوجة تستاهل بردو
مهاب طب ابعدي اروح اشوف عروستي
امل ماشي حتبعنا من اولها ماشي
مهاب خليكي في خطيبك انت بس
وخرج من الغرفة وقلبه يسابقه الى محبوبته
رامز ماشية ولا معبراني مااخوكي لس قايل خليكي في خطيبك
مش كفاية نازله فيه قمر ياميهو قمر ولا عبرتيني
بكلمة ايه برص على الحيط انا
امل الله مش اخويا وعريس
رامز وانا حبيبك وعاوز ابقى عريس
امل خلاص نخطبلك انت اختار العروسة بس
رامز لا وحياة امك جوى العبط دا مبقاش ينفع معانا
دا احنا مقضينها عشر سنين استعباط لما جالي
تخلف
انا عاوز اتجوز يا امل
امل يعني عاوز ايه مش فاهمه
رامز لما ننزل مصر نصك على الخطوبة ونعمل فرح
قلت ايه
امل قلت ماشي الي تشوفو
رامز ياامل انا مش قاد... .......
انت قلتي ايه
امل قلت موافقة
رامز موافقة على ايه بضط افهم
امل مالك يا حبيبي موافقة نعمل الفرح بدل الخطوبة
رامز موافقة وكمان حبيبي لا انا الحق مهاب علشان اكتب الكتاب معاه
امل ماينفعش يا حبيبي لازم
باباك ومامتك يكونو موجودين لما نرجع مصر احسن
رامز اوعي تبطلي كلمة حبيبي دي
امل انا مش مبطلاها بس
رامز بس ايه يا امل
امل انت بتقول ام بيدي دي ناس رايد تجامل
انت عارفه العيلة وجيمتها في البلد
صفاء طب يلا نخش جوى الفيلا احسن علما الهيصة دي تتفض
تحرك الجميع بمن فيهم العروسين لذخول المنزل
كان يسير خلفها حين لمح لمعة سلاح من بعيد صوبت
التف الجميع اثر صرخته بجملته الأخيرة
مهاب خلي بالك يا نوجة
والټفت إليه وهي لا تزال في حضنه
نوجة مهاب مالك
ابتسم واغمض عينيه وسقط لتسقط معه
نوجة مهاب قوم مالك ايه الي حصل حد يفهمني ايه الي حصلك يا مهاب قوم
بعدها لم تكن تعلم مايحدت أمامها لم تفقد الوعي و لكنها فقدت الإدراك
ولا تعرف كيف حدث وأصبحت أمام غرفة العمليات
طلب الذكاترة دما وتبرع له عماد فقد كان نفس زمرته
لكن ما لبتت الممرضة وعادت تطالب بالمزيد
احتار الجميع بقلة حيلة فلا أحد يوافق زمرته
همت الممرضة بالانصراف لكنها سمعت صوت التى استفاقت لتو من صډمتها
نوجة انا نفس الزمرة خدي مني
استفاقت لتنقده استفاقت لترجع حاميها الا الحياة إلى حضنها
بطلها الحامي لقد كان كذلك بالفعلحماها سلم روحه للهلاك من أجلها
لا تذهب حبيبي مازلت احتاجك فلتعد لي يا بطلي
فانا رغم القوة التي يراها الجميع فيا ضعيفة هشة
تحتاج حمايتك عد وانا لن ااعيش دونك
تسللت هاربة من الفيلا وسط جمع الناس ټلعن وتسب حظها فللمرة الثانية تخفق في النيل من غريمتها
وصلت القصر وصعدت
بعد قليل وصلت الشرطة واخدت نوارة ذهب معهم عبد الرحمن وفي نيته الشهادة بكل چرائمها
الفصل الثامن عشر والاخير
ظلت واقفة أمام النافدة تنظر إليه من خلال الزجاج
كانت كمن روحها معلقة باي حركة من ذلك النائم بالذاخل
حاول الكل بلا استثناء مواستها واخراجها من حالتها دون جدوى
عماد يا نوجة لازما ترتاحي أنت بجالي كثير واجفة على حيلك أكد
الدكتور طمنا عليه وقال كلها شويا وفوق
ارتاحي يا جلبي عشان تجدري تكوني معاه لما يصحى
تحدت وتحدت دونما جدوى لم تتحرك من مكانها
كان الكل يرثي لحالها حتي والديه ثاترا اكثر على حالها
الا أن لمحته يتحرك
أغلقت عينها وفتحتهما اكثر من مرة لتتاكد انها لا تتوهم ثم اخدت ټضرب على الزجاج وتنادي
نوجة مهاب مهاب
↚
ركض الجميع نحوها فوجدو أن مهاب قد استفاق
غمرت الفرحة الجميع
نوجة عاوزة اشوف و عاوزة اذخلو
مجدي اهدي يا بنتي دلوقتي يجي الدكتور ويطمنا
ونشوف لو تقدري تدخليلو
نوجة لا حدخلو يعني حدخلو
ثم نظرت لعماد وقالت عماد ارجوك اعمل حاجة خليهم يذخلوني
عماد اطمني يا حبيبتي حتدخليلو بس اهدي
بعد قليل ذخلت نوجة الغرفة
رأته ممددا على بطنه ورأت الچرح المضمض على ظهره لم تستطع كبت دموعها وكتم شهقتها
سمعها مهاب
مهاب انت هنا يا نوجة تعالي عاوز اشوفك
تقدمت نحوه وجتت على ركبتيها امامه ووضعت يدها على وجنته
نوجة حبيبي انت بخير حاسس بۏجع انت كويس
مهاب انا كويس اطمني ورجعت كويس اكثر لما شفتك انت بخير يانوجة ماحدش قدر ياديكي مش كدا
نوجة ماحدش يقدر ياديني طول ما انت جنبي
انت بطلي الحامي
مهاب بحبك
نوجة بعشقك
ظل مهاب في المستشفى لفترة لازمته فيها نوجة ليل نهار لم تسمح لأحد اخر بمساعدتها
ثم قضى فترة أخرى بمنزل نوجة في الصعيد بدلت فيها هده الأخيرة كل الجهد لتوفير العناية والراحة له
الان ثماثل لشفاء وأصبح قادرا على السفر
صالح يعني ياولدي مش كنت جعدت معنا لحد ما شديت حيلك مليح ولا انت زهجت مننا
مهاب لا والله يا حج انا عمري ما ازهق منكم بس انا بقيت كويس ومالهاش لازمه قعدتي
ثم لازم انزل مصر اطمن اهلي عليا خصوصا امي
من يوم ماسافرو وهي قلقانة
عماد سيبو عراحتو
ياحج كلاها يومين وعنسافر احنى ليهم عشان نخطبو اسيل زي ما اتفجنا مع الاستاذ مجدي ولا انت ناسي
مهاب مازحا قول كدا انت بتزحلقني علشان تجي تخطب
عم
في قاعة أفراح كبيرة كانت نوجة تجلس رفقة امل واسيل على إحدى الطاولات وامامها صحن طعام كبير
امل انت بتاكلي في اخر زادك يانوجة ايه الاكل دا كلو حتحطي دا كلو فين
نوجة اعود بالله ايه القر دا كلو يا امل وانت حتحسبي اللقمة عليا الله اكبر ياشيخة اشاحل ماكنتش صاحبة الفرح
والهليلة دي كلها معمولة ليا
اسيل والله عمري ما شفت ناس تعمل فرحها بعد سنتين جواز
نوجة كنا حنعملو في عيد جوازنا الاول بس انت عارفة اني كنت لي مخلفه حمزة فاجلناه لسنة دي
مع اني قلت لمهاب بلاش بس هو أصر وعملو
امل طب كفاية اكل يا نوجة وقومي قعدي مع جوزك قصدي عريسك
نوجة يادي ام الاكل الي حطيتي عينك في يا امل انت مالك ومالي جعانة يااختي
امل انت حامل يانوجة
اسيل حامل ازاي دي لس مخلفه جواد من ثلاث شهور
امل ماهي حملت فيه بعد ما خلفت حمزة بشهرين بس
نوجة يادي القر الي شغال الليلة دي انا قلت لمهاب بلاش الفرح حنتحسد ماسمعش الكلام
اسيل بس يا ارنبة دا انت مابتكمليش سنة بين العيل والعيل
نوجة ما انا قلت قبل كدا انا عاوزة عيال كثير
ماحدش ليه دعوة انا لي بحمل وانا لي بولد
امل بس انت ملاحقه ازاي كدادا انت كمان بتشتغلي مع مهاب
انا سبت الشغل اول ماخلفت لجين بنتي ومش ملاحقه
نوجة الحمدلله ربنا رزقني بام ابراهيم بعدما جوزها ماټ جبتها تعيش معايا وبتساعدني كثير اوي
وكمان مهاب بيساعدني مهاب اب هايل على فكرة دي عيال مابتنمش غير على ايدو
اسيل هو عرف بالثلاث
نوجة لا لس كنت حقولو الصبح بي خليتها لبعد الفرح
تقوليلي ايه قال مهاب
اسيل قوليلو
مهاب اه بغير والعميل الي بعتك ليه شاب صغير ثلاثين واحد وثلاثين سنة كدا مش اكثر عشان كدا
بعتك انت ارتحتي يااختي
نسمة بتغير على مراتك و مش خاېف عليا انا يامهاب دا انا بنتك الوحيدة
مهاب انت يتخاف منك ياحبيبتي خف انت بس وماتبوزيش الشغل
نسمة طب اقفل انا دخلت الباركيخ بتاع الشركة
أه ياابن الجزمة والله ماانا سيباك
مهاب بتقول لمين كدا يا بت
نسمة في حد خبطلي العربية من وراء يا بابا
والله لوريه شغلو
مهاب اوعي تنزلي من العربية يا نسمة يانسمة
نسمة انت يا استاذ انت رايح فين كدا
الشاب فيه حاجة يا آنسة
نسمة سلامة نظرك يا عنيا انت فارم العربية من وراء وتقول فيه ايه
الشاب بس حضرتك الي وقفت فجأة
نسمة وحضرتك كنت لازق في قفايا ليه علشان اول ماقف تخبطني مش في مسافة لازم تحترمها
ماترد ولا قطة كلا لسانك
الشاب حاضر عندك حق انا حدفع بدل الاضرار الى حصلت لعربيتك
نسمة مش عاوزة فلوس
الشاب طب عاوزة ايه
نسمة تعتدر لما تخبط في حد اول حاجة تعملها تنزل تعتدر مش تسيبو وتمشي
الشاب اعتذر لمين انت عارفة مين انا
نسمة لا ماعرفش بس اعرف مين انا واقدر اعمل فيك ايه لو ما اعتدرتش
الشاب انا عندي اجتماع مهم ومش فاضي وانت معطلاني
نسمة
كلنا عندنا شغل اعتدر تمشي
جاء احد رجال الأمن راكضا نحوهما حيا الشاب تحية وقار
الرجل الامن ايهم باشا خير حضرتك فيه حاجة
ايهم الانسة عربتها اتخبطت شفوها وراضوها وتركها وغادر
حاولت نسمة اللحاق به لكن رجال الأمن منعوها
بعد مدة
ذهبت نسمة الى الاجتماع مع صاحب الشركة لتجد أنه ايهم
ايهم انت
نسمة يا اهلا يا اهلا
ايهم انت ذخلتي هنا ازاي
نسمة هو انت ماتعرفش انا محامية الي حضرتك مستنيها
ايهم مش ممكن انت محامية
نسمة نسمة مهاب سراج الدين
وهنا بدأت قصة جديدة
تمت