رواية فتون ونادر كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية فتون ونادر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع في رواية فتون ونادر حيث تختبئ أسرار الحنين وتتشابك الأحلام تبدأ حكاية حب لا تعرف للزمن حدودًا. قصة لقاء قد يبدو عابرًا، لكنه يحمل في طياته وعدا بمشاعر عميقة وتحديات تفيض بالعواطف إنها رحلة تجمع بين الفرح والألم الأمل والخيبة حيث تتأرجح القلوب بين شوق اللقاء وصعوبة الفراق هنا تتداخل أرواح تبحث عن النصف الآخر في صراع بين الحلم والواقع ويظل السؤال هل يكفي الحب وحده ليصمد أمام رياح القدر
رواية فتون ونادر كاملة جميع الفصول
فتون نزلت عند رجلو تبو*سها ووهيه بتبكي بقوه وقالت بدموع..ابوس رجلك يا نادر والله انا محدش لمسني غيرك والي في بطني ابنك والله ابنك
نادر زقها برجلو وقال ببرود… انا عارف انو ابني متخافيش مش هشكك في نسبو
فتون قالت بدموع..طب..طب لما انت عارف انو ابنك ليه مش عايز نتجوز رسمي ليه عايز تفضحني اهلي لو عرفو هيقت*لوني لو عرفو اني حامل منك انت بالذات هموت والله هموت
نادر بصلها بغل وقال..وده المطلوب انا عايزهم يمو*توكي باديهم ده حلم حياتي دي امنيتي الوحيده
بقلمي..زهرة الربيع
فتون شافت الكره في عنيه قالت..عايز تضحي بيا يا نادر دا انا كنت فاكره انك
نادر بصلها بسخريه وقال..فاكره ايه اني بحبك مش كده ضحكتيني والله ده لو الارض مفضلش عليها غيرك عمري ما هبصلك يا فتون دانا اعيش واموت وحيد ولا اني ارتبط بيكي مش قلة حريم يا بنت الطحاوي
فتون بقت تبصلو باستغراب وقالت..انا حاسه اني معرفكش انت مستحيل تكون البني ادم الي حبيتو ابدا
نادر قال بغضب..انا وانتي مستحيل تجمعنا محبه وانا متغيرتش انا هفضل زي ما انا نادر النوري وعمري ما هتغير ميغركيش الوش الحنين الي كنت بضغط على نفسي وقابلك بيه ده كلو تمثيل يا حلوه وانتي شربتيه
فتون قربت منو ومسكت ايده وقالت لا..لا انت بتكدب بصلي ..انت بتحبني يا نادر وانا…وانا كمان بحبك..وانبي متعملش فيا كده وانبي يا نادر ابو*س ايدك ما تتخلى عني
نادر غمض عنيه وضم اديه وقال بزعيق…مختار ..انتو يا بهايم يالي بره
دخل الجارد بتاعو وقال..نعم يا نادر بيه
نادر قال باستهزاء …ارمو الزباله دي بره ونضفو مكانها وبعد كده ابقو استنضفو الاشكال الي تدخل القصر ومشي ناحية مكتبو
فتون كانت واقفه مكانها بصدمه ودموع وقرب عليها الجارد بتاعو وشدها بقوه عايز يطلعها
وفتون بقت تص*رخ وتنادي عليه وتقول..نادر..استني يا نادر لا يا نادر وانبي… وانبي هيمو*توني بس مكانش يرد والجارد شالها وجيه يطلع بيها وبقت تضر*بو وتص*رخ وتقول..هندمك يا نادر وربي لاندمك يا وا*طي
الجارد رماها بقوه على الارض وفتون مسكت بطنها بتعب والم وبقت تبكي وتقول..حسبي الله يا خاين منك لله يا كداب يا وا*طي
بقلمي..زهرة الربيع
شافها شاب جميل ووسيم وباين على ملامحو القلق من منظرها ده خالد ابن عم نادر عمره ٢٦ سنه
خالد جري عليها وقال بخوف وهو بيقومها …فتون ..مالك يافتون ..ايه الي حصل وبص للبادي جارد بحده وقال بغضب..ليه كده يا حيو*ان انت وهو
مختار قال..دي اوامر نادر بيه
خالد بصلها باستغراب وقال…نادر..نادر ليه عمل كده هو فيه ايه فهميني انتي عملتي ايه
بس فتون كانت بتتألم وبصت على رجلها بصدمه شديده لما شافت د*م نازل على رجلها وقالت بصريخ..الحقني…الحقني يا خالد ابني ..ابني بيموت
خالد بصلها بصدمه شديده وقال..ابنك…وووووو
يتبع…..
↚
خالد برق بزهول وقال بصدمه…ابنك..ابن مين هو انتي …
فتون قالت بصر*يخ..ايوه ..ايوه حامل ..حامل الحقنيييييي
خالد شالها بسرعه وهو مصدوم جدا من الي قالتو وقعدها في عربيتو وطلع على اققرب مستشفى
بعد فتره من الانتظار طلع الدكتور وقال..النز*يف وقف الحمد لله والجنين بخير بس ضعيف شويه …حضرتك جوزها
خالد بلع ريقه وغمض عنيه بوجع وقال..ايوه
الدكتور قال..طب خد بالك لصحتها جسمها ضعيف ومش لازم تتعرض لاي تعب او مجهود لاننا كنا هنخسر الجنين لولا ستر ربنا ..عن اذنك
بقلمي..زهرة الربيع
الدكتور مشي وخالد سند على الحيط بالم وحاسس الدنيا بتلف بيه نزلت دمعه من عيونه بس مسحها بسرعه ودخل لفتون يطمن عليها ويفهم منها
استوووووووب ثانيه ناخد فكره سريعه عن ابطالنا الحلوين…اولا نادر النوري ابن عيلة النوري رجل اعمال ناجح جدا شاب وسيم بملامح رجوليه جذابه عمره ٢٧سنه بس الحلو ميكملش لان اطباعو تختلف عن شكلو عصبي ومغرور جدا ولسانو مبيرحمش
ثانيا بطلتنا الجميله فتون الطحاوي بنت جميله جدا جمالها لايوصف شقرا بعيون رمادي رهيبه بيضا وشعرها طويل مموج فتون عمرها ١٩ سنه وطيبه ومتواضعه رغم مركذ عائلتها المرموق
خالد اتعرفنا عليه وبقيه الابطال هنعرفهم مع الأحداث
نرجع بقى لخالد دخل عند فتون والدموع بتلمع في عنيه قال بهدوء..سلامتك…الدكتور بيقول لازم تاخدي بالك من صحتك علشان…علشان الي في بطنك
فتون بصتلو بدموع وقالت…شكرا يا خالد الله اعلم ايه الي كان هيحصل لو مكنتش موجود
خالد ابتسم بحزن وقال…ولا يهمك الحمد لله انك بخير ..احم..هو ..هو ليه نادر عمل كده..هو والد الطفل مش كده
فتون قالت بدموع..ايوه..هو ..بس..بس فتون مقدرتش تكمل وبقت تبكي بشده
خالد بصلها بحزن وقال..اهدي ..اهدي يا فتون علشان نتصرف ايه الي حصل فهميني
فتون قالت وسط دموعها…روحتلو علشان يروح لاهلي بس قلي انو مش عايزني ولا عايز الي في بطني وانو مش هيعتبرو ابنو اصلا
خالد اتنهد بألم وقال..انا اسف يا فتون بس انتي الي غلطتي ازاي تعملي في نفسك كده ازاي تسمحيلو يستغلك وكمان حامل و
بس فتون قاطعتو وقالت بدموع..انت فهمت ايه..انا مراتو احنا متجوزين
خالد بصلها بزهول وقال..متجوزين…. ازاي..قصدي امتى
فتون قالت..انا ونادر حبينا بعض او بمعني اصح انا الي حبيتو وطبعا لان اهلي مش هيوافقو على جوازنا هو اقنعني اننا نتجوز ونقلهم على مهلنا ولما يلاقونا اتجوزنا هيوافقو وفعلا اتجوزنا من ٣ شهورعلى ايد مأذون وشهود
خالد قال..مأذون..طب كده محلوله نقدر نطلع القسيمه ونجبرو يعترف بابنو
فتون قالت بدموع..انا فكرت زيك بس لما روحت اطلع القسيمه لقتها مش متوثقه في المحكمه يعني قانونا مفيش عقد جواز اصلا وطلع الندل عمل كل ده ومخططلو وهو الي متفق مع المأذون وخد القسيمه منو وموثقهاش بس المشكله مش في كل ده المشكله في اهلي هما ممكن يقفو جمبي اذا قلتلهم ان فيه حد ضحك عليا بس لو قلتلهم اني حامل من نادر هيقت*لوني حتى لو هو اعترف بيه
خالد قال بعصبيه..يقتلو*كي..يقتلو*كي ده ايه هيه سايبه لا طبعا محدش هيقربلك
فتون ضحكت بسخريه وقالت..لا سايبه يا خالد انت متعرفش كرههم لنادر وعمك حتى لو بابا سكت سراج مش هيعديها انا عرفاه انا كنت مرتاحه وبطمن نفسي ان نادر معايا ومش هيسيبني بس الوا*طي طلع بيمثل عليا علشان الي بينه وبين اهلي طلع زي ما بابا ديما بيقول ..وا*طي و حيو*ان
خالد قال ..انتي اهدي انا هحاول معاه وان شاء الله يقتنع ويكتب عليكي ولو العقد القديم معاه ممكن نوثقو وخلاص
وبالنسبه لاهلك متقلقيش لو اقنعنا نادر هو هيقدر يحميكي سواء من ابوكي او سراج
فتون قالت ببكا..لا انا خلاص مبقتش عايزاه ولا عايزه حمايه منو انا هروح اقول لبابا كل الي حصل ولو هيقت*لني اهون عندي من اني ارجع للحيو*ان ده تاني انا خلاص كرهتو اضعاف ما حبيتو ومبقتش عايزه اعيش معاه حتى لو هموت
خالد بصلها بحزن شديد وقال..بلاش سيرة الموت دي يا فتون وانا هطلعك من الدوامه دي ارجوكي اديني فرصه ومتتسرعيش
فتون بصتلو بحزن ودموع وقالت..مفيش حل تاني يا خالد انا لازم اواجههم وارجوك متجيش ورايا لو فعلا عايز مصلحتي خليك بعيد وقامت وكانت هتمشي
بس خالد مسك ايدها وقال بخوف..لا..لا طبعا مش هسيبك لوحدك انا مستحيل اخليكي تروحي للموت برجليكي
فتون ابتسمت وسط دموعها وقالت انااسفه…قلبي مش بايدي اسفه اني كسرت قلبك واستبدلتك بالي ميستهلش بس انت تستاهل الي احسن مني انت تستاهل كل حنية الدنيا… ومشيت من قدامو بانكسار شديد
خالد نزلت دموعو بالم وقال…بس مفيش احسن منك يا فتون وغمض عيونه بالم بس اتحولت ملامحو لغضب رهيب وطلع جري على قصر النوري
بقلمي …زهرة الربيع
↚
نادر كان قاعد بتوتر شديد وبيزعق للخدم على اتفهه شئ وبيقول..انا مش ميت مره قلت الغبار ده يتنضف ليه محدش بيسمع الكلام
الخدم واقفين بتوتر واحد منهم قال..بس مفيش غبار يا باشا احنا دلوقتي نضفنا
نادر اتعصب وكسر فازا كانت جمبو وقال… يعني ايه يعني انا مجنون ولا ايه مش فاهم و
بس قاطعو خالد وهو بيقول بغضب…لا انت مش مجنون انت بس اعصابك تعبانه او يمكن حاسس بالذنب مثلا ..وشاور بايده للخدم بمعني يمشو
الخدم مشيو ونادر قعد على الكرسي وقال ..ايه لحقت شكتلك
نادر قرب منو وقال…لا هيه مشكتليش انا قابلتها على الباب وهما بيرموها زي ما امرتهم يا نادر بيه
نادر اتنهد وقال …عايز ايه يا خالد ارغي وخلصني
خالد قال بعصبيه ..عايز اعرف هيه ذمبها ايه بالي عملوه اهلها ذمبها ايه تضحك عليها و ترميها كده
نادر قال بعصبيه….ومين كان له ذمب يا خالد انا كان ليا ذمب تقى كان لها ذمب ونزلت دموعو بالم وقال..وطارق… طارق كان له ذمب يا خالد
خالد حس بحزن شديد عليه اتنهد وقال..تمام محدش فيهم له ذمب بس انت عايز تصلح غلط بغلط ..علشان الي عملوه اهلها ترمي مراتك في الشارع لولا وجودي كانت نز*فت لحد ما ماتت
نادر بصلو بزهول وحاول ميبينش اي اهتمام وقال.. نز*فت…هيه…هيه سقطت
خالد ضحك بسخريه وقال..لا متخافش ابنك عايش هيه الي في حكم الميته لانها راحت عند اهلها هتقلهم على كل حاجه انبسط الي نفسك فيه هيتم
نادر بلع ريقه وقال..هيه ..هيه فتون راحت لاهلها
خالد قال بعصبيه ودموع..ايوه راحت وهتقلهم انها حامل منك ومستحيل يسيبوها عايشه يا رب تكون ارتحت وووووووو
خالد قال بعصبيه ودموع..ايوه راحت وهتقلهم انها حامل منك ومستحيل يسيبوها عايشه يا رب تكون ارتحت
نادر بص بعيد عنو وقال بجمود مصتنع ميهمنيش اصلا ده الي كنت عايزه يحصل يوم ما يقتلو*ها هنبقى خالصيين
خالد قرب عليه وبصلو باستغراب شديد وقال..يعني ايه هتسبهم يقت*لو مراتك وابنك عادي كده ..انا مش فاهم انت مثلت على فتون الحب معني كده انك فضلت معاها وقت طويل معقوله في الوقت ده محبتهاش معقوله متعلقتش بيها معقوله قلبك جايبك انها تموت عادي
نادر اتوتر جدا وحاول يسيطر على نفسو وقال باستفزاز ..هيه اه صاروخ واي راجل يعشقها بس مش انا ..مش انا الي انسى بسهوله كده انا مش زييك هنسى الي عملوه معانا علشان حب وكلام فارغ… فتون كانت وسيله تخليني أكسر سراج وفؤاد مش أكتر كانت لعبه وكسبت فيها
خالد ابتسم باستهزاء وقال..مع اني مش شايف كده ..بالعكس انا حاسس انك موجوع ….وموجوع اوي كمان ولسه هتتوجع اكتر يا ابن عمي… ومن ناحية انك مش زيي فانت معاك حق احنا فعلا مش زي بعض لاني راجل ومش من الرجوله اني اكسر واحده كل ذمبها انها وثقت فيا…..واتوجه ناحية الباب بسرعه
نادر قال بعصبيه..انت رايح فين دلوقتي
خالد بصلو وقال..رايح الحق فتون اذا كنت انت مش هتنقذها من اديهم انا هعمل كده
نادر قال باستغراب…يعني ايه الكلام ده
↚
خالد قال..يعني هروح اطلبها للجواز ولو مرضيوش هقلهم ان الي في بطنها ابني انا… يا اما يجوزهاني يا اما يقتلوني معاها
بقلمي…زهرة الربيع
نادر قال بغضب….. استني عندك انت اتجننت هتروح لمصيدتهم برجليك وبطولك كده
خالد قال باصرار..ايوه رايح دي حاجه متخصكش
نادر مسكو بقوه قبل ما يخرج وقال …لا دانت هبت منك على الاخر عايز تروح ونخسر واحد تاني من عليتنا تحت ايدهم لسه عايزني ارجع اخد حقك انت كمان
خالد ضحك وبصلو بسخريه وقال..هو ده الي همك يعني انك هتضطر تاخد حقي …لا متتعبش نفسك انا ببرأك من حقي اعتبرني من الحظه دي معرفكش يا ابن عمي
خالد لسه هيطلع سمع صوت من وراه بيقول… استنى يا خالد
خالد بيبص وراه شاف راجل في اواخر الخمسينات على كرسي متحرك …ده سالم النوري والد نادر وعم خالد
خالد قرب منو وباس ايده وقال..اذيك يا عمي
سالم قال …اهلا يا خالد مالك متعصب كده ليه هو انت لسه بتفكر في البنت دي
خالد اتنهد و قال ..سيبك من تفكيري خالص…انت عرفت ابنك عمل ايه يا عمي انت موافق على كده
سالم قال..ايوه عرفت بس مش موافق وانت متزعلش نفسك هو هيروح يجيب مراتو
خالد ابتسم بفرحه وقال..بجد ..بجد يا عمي هتخليه يلحقها
سالم ابتسم وقال..طبعا هيلحقها البنت حامل في بطنها حفيد عيلة النوري
نادر قرب من ابوه وقال باستغراب..انت بتقول ايه يا بابا مش دي خطتنا من الاول مش ده الي كنا عايزينه
سالم قال بغضب..لا دي خطتنا ولا ده الي كنا عايزينه يا بيه انا قولتلك تضحك على البنت من غير جواز وتصورها معاك ونفضحها بالصور هيه واهلها وساعتها اهلها يقت*لوها اويعيشو بفضيحتها لاكن لا نادر باشا مبيسمعش لحد روحت كتبت عليها ورفضت انك تصورها كمان لا والادهى ان البنت حامل
نادر اتنهد وقال… يا بابا انا كنت هعمل الي انت عايزه بس رفضت تخليني اققرب لها من غير جواز حاولت بكل الطرق مرضيتش هعمل ايه يعني هغصبها انا اه كتبت عليها بس مفيش حاجه تسبت عقد الجواز معايا وبعدين مقدرتش اصورها وهيه على ذمتي مهما كان كرامتي مجابتنيش والحمل مش ذمبي هيه كانت واثقه فيا معملتش حسابها غلطت في ايه انا اديني سلمتهالهم وده الي عرفت اعملو
خالد كان بيبصلهم بصدمه وزهول مش مصدق المؤامره دي مش مصدق كل الي بيتقال
سالم قال..المهم… الي حصل حصل بس مش هينفع تسبهم يأذ*وها الي في بطنها ابنك يعني هما مبيقتلوش بنتهم هما بيقت*لو مراتك وابنك يعني ضربه جديده لينا .. روح جبها وخليها هنا لحد ما تولد ناخد ابننا ونرميهالهم وهما حرين فيها
نادر اتنهد وقال…انا مش عارف اذا كان مواجهتهم دلوقتي صح انا قولتلك من الاول خلينا نق*تل سراج ونحرق قلب فؤاد على ابنو مسمعتش كلامي مصمم على فتون
سالم قال بغضب..ميت مره قلتلك سراج مش هيحرك شعره في راس فؤاد والي هتموتو بحسرتو فتون
خالد قال باستغراب… ليه يعني سراج ابنو يعني اكتر حد هيوجعو
سالم قال..سراج ابنو من مراتو الاولانيه ليها قصه طويله معاه ولا كان بيطيقها ولا بيطيقو مش شايفين فرق المعامله ما بينو وبين فتون انا قلتلك لو عايز تحسرو تدمر فتون وده اخر كلام روح جبها دلوقتي وبعدين نكمل وطبعا مش هوصيك عشتها هنا مش هتكون اسهل من الموت
نادر قال وهو بيمشي..فاهم من غير ما تقول اوعدك مش هتشوف يوم واحد حلو ومشي من قدامو
خالد خاف جدا على فتون من كلام نادر بس كان الاولى انهم يلحقوها الاول
في قصر الطحاوي كانو قاعدين بيتغدو فتون وراجل في اواخر الخمسينات من عمر سالم ده فؤاد الطحاوي والد فتون
فؤاد قال وهو بياكل..ها بقى قلب ابوها القمر كانت فين
فتون بلعت الاكل بالعافيه واتوترت جدا وقالت..كنت..كنت عند الدكتور
فؤاد بصلها بقلق شديد وقال…ليه مالك..هو انتي تعبانه… ليه مقولتيش
فتون لسه هتتكلم نزل شاب بملامح رجوليه وطله جذابه شكلو مميز جدا بعيون خضر وجمال اخاذ ده سراج الطحاوي اخو فتون عمره ٣٠ سنه
سراج قعد على السفره وقال…ها يا فتون هانم صحيت ملقتكيش في القصر كنتي بتتسرمحي فين
فتون لسه هترد فؤاد ضرب على السفره يغضب وقال..للمره المليون بقولك ملكش دعوه باختك لما اموت تبقى تحاسبها
سراج بصلو وابتسم ابتسامه جانبيه وبص لفتون وقال بنفس الهجه والطريقه..مردتيش يعني كنتي…فين
فؤاد زي ما يكون متعود قال بضيق شديد..ربنا يصبرني عليك ..اختك كانت في الدكتور تعبانه يا رب تبطل اسأله
سراج قال…اممممم تعبانه وايه الي تاعبك بقى ..ومن امتى واحنا بنروح للدكاتره ليه مقولتيش كنا جبنا الدكتور هنا
فتون قالت بتوتر شديد..سراج انا..انا كنت عايزه.اققولكم على موضوع حصل..و…و
سراج قال وهو بياكل بلا مبالاه..ايه خبطتي عربيتك تاني ولا ايه
فتون بلعت ريقها برعب وبقت تفرك اديها وترتعش وحالتها كانت صعبه جدا
سراج بصلها باستغراب وساب الاكل من ايده وقال ..فيه ايه..انطقي وقفتي قلبي
فتون لسه هتتكلم دخل راجل ضخم من جردات الحراسه بيجري برعب وبيقول ..فؤاد بيه..نادر النوري بره ومعاه رجاله كتير وعربيات وسلا*ح تأمر بأيه يا باشا
بقلمي..زهرة الربيع
فتون انتفضت برعب شديد وفؤاد وسراج بصو لبعض باستغراب شديد وطلعو بسرعه وهما بيطلعو السلا*ح بتاعهم من جيوبهم
فتون جريت وراهم وهيه هتموت حرفيا من الرعب
اول ما طلعو لقو نادر وخالد في وشهم خالد بص لفتون وابتسم بفرحه انها لسه بخير وحرك راسو بمعني تطمن
فتون ابتسمتلو بشكر ونادر اتضايق من نظراتهم بس بص لسراج وفؤاد وابتسم ابتسامه مستفزه لما شاف السلا*ح في ايدهم وقال….تؤ تؤ تؤ ليه بس المقابله دي يا فؤاد بيه ده اكرام الضيف برضو
سراج قال بغضب..جاي ليه قول الي معاك في جمله مختصره ووفر وقتك ووقتنا
نادر ضحك بسخريه وقال…ماشي تحت امرك يا سراج بيه اسمع الجمله دي بقى وحطها انت بين قوسيين ..
…..انا جاي اخد مراتي وابني…. حلوه الصيغه دي
فؤاد بصلو بضيق وقال بعصبيه..مرات مين وابن مين انت مسطول على الصبح ولا حكايتك ايه
اما سراج بقى بص لفتون على طول وبرق بشده واتحولت ملامحو لغضب مهلك وقال..ده الموضوع الي كنتي عيزانا فيه مش كده
فتون ارتعبت منو ومن نظراتو وشاورت براسها بمعنى ايوه.بس انتفضت برعب لما سراج حط سلا*حو في دماغها وووووووو
↚
فتون ارتعبت منو ومن نظراتو وشاورت براسها بمعنى ايوه.بس انتفضت برعب لما سراج حط سلا*حو في دماغها وعنيه كلها غضب مرعب وقال …مراتو اتجوزتيه وحامل منو كمان حامل من ابن النوري يا زبا*له
فتون بلعت ربقها برعب وغمضت عنيها وقالت بتهتهه..انا…انا..كنت..كنت هقولك ا..
بس سراج شد اجزاء السلا*ح بسرعه وقال…ممكن تجتمعو في جهنم انما على الارض …لا
ولسه هيض*رب نادر وقف قدامها وصوب سلا*حو على سراج وقال بغضب….نزل سلا*حك يا سراج احسنلك
نادر عمل كده وكل رجالتو رفعو سلا*حهم على سراج وابوه…وفي المقابل الحراسه بتاعت قصر الطحاوي رفعو سلا*حهم على نادر ورجالتو
هنا بقى خالد اتقدم على نادر وسراج الي كانت مسدساتهم في وش بعض ووقف ما بينهم وقال…اهدو يا جماعه علشان نتفاهم وبص لسراج وقال نزل سلا*حك يا سراج علشان نحلها بهدوء
سراج ضحك بسخريه وقال…وانت بقى هتحل طب كنت حل مشاكلك في الاول وانت مشغلينك مرمطون عندهم وانت المفروض لك النص في كل حاجه
خالد اتنهد وقال..اظن الي بتقوله ده ملوش دعوه بالي بنتكلم فيه يا سراج موضوعنا دلوقتي اختك فتون و
بس قاطعهم صوت فؤاد بيقول…مش اختو..انا مليش بنات بنتي ماتت يوم ما كسرت كلمتي خدوها انا مش عايزها
سراج قال بغضب…ياخدو مين انت بتقول ايه انا اقتلها دلوقتي وميخدهاش…. اصلا لازم تموت الفا*جره دي
سراج هجم على فتون ونادر وقف في وشو ولسه هيتخانقو فؤاد قال بغضب….سراج كفايه قولتلك سبهم يا خدوها انا متبري منها ليوم الدين
فتون نزلت دموعها ومشيت بصدمه ناحية ابوها وقالت ..بابا..انت بتقول ايه..انا..انا اسفه وانبي ما تقول كده..انا غلطت و
فؤاد قال بغضب والدموع في عنيه..اسفه..اسفه على ايه على انك خذلتيني وصغرتيني قدامهم ..انا حذرتك منو من ده بذات .فاكره لما شكيت ان خالد بيحبك قولتلك ايه قولتلك يا فتون لو اي راجل على الارض اجوزهولك سواء ابن وزير او ابن غفير لاكن بره عيلة النوري ..بس ياريتك اتجوزتي خالد على الاقل عارفين اخره بس انتي فضلتي تكسري ابوكي وتدخلي جهنم برجليكي اشربي يا بنتي انا مش هعاقبك ولا هقتلك لانك هتتمني الموت على وجودك مع الحيو*نات دول روحي مع جوزك وتنسي ان ليكي اب انا كمان معنديش بنات
كان هيمشي بس فتون مسكت ايده وبقت تبكي وقال بدموع..لا وانبي يا بابا..انا مليش غيرك ارجوك متقولش كده انا..
فؤاد ابتسم بسخريه وسط دموعو وقال….انتي ايه انتي انتهيتي يا فتون هتروحي معاه دلوقتي بس بعد ما ياخد كفايتو منك ويرميكي رمية الكلاب مترجعيش هنا لاني ساعتها هقتلك انا بايدي
وزقها وقال بغضب..يلا يا سراج ندخل نكمل غدانا
سراج بصلو بزهول وقال… انت هتسيبهم ياخدوها ده على جثتي دي لازم تموت دي…
فؤاد زعق فيه بقوه وقال..سراج اسمع الكلام وادخل الي بيموتوه ده الانسان الي عايش اصلا ..انما دي كده كده ميته
فؤاد دخل القصر بغضب ودموع وسراج بص لنادر بغضب وقال…متفتكرش انها كده خلصت زمان لما افتكرتوها خلصت دفعتو ااتمن غالي …وابتسم ابتسامه مستفزه جدا
نادر اتغيرت ملامحو والغضب اتمكن منو وكان هيضربو بس خالد مسكو وقال..اهدي ده قاصد يخرجك عن شعورك متدهوش الي هو عايزه
نادر خد نفس بالعافيه وشد فتون من ايدها بقوه وطلع بيها
سراج فضل باصص عليهم وهما بياخدوها ونفسو يوقفهم وعيونه اتملت دموع ودخل لبباه بغضب رهيب وقال…ازاي تعمل كده ازاي يجو بيتنا وياخدو اختي كده ونسكت ازاي
فؤاد كان قاعد مكانو ودموعه بتنزل بحسره وقف قصاد سراج وبقى يركذ في ملامحو وقال بالم…وشك..نفس وش امك نفس ملامحها ونفس غضبها انا بكره ملامحك ومش بطيق اشوفك ابدا
بقلمي…زهرة الربيع
سراج نزلت دموعو وابتسم بسخريه وقال..زي العاده ..كل ما حاجه تضايقك بيطلع الغلط من وشي انا ..انا مليت من كلامك ده انا كرهت نفسي بسببك
ومشي من القصر كلو بغضب شديد وسابو قاعد مكانو والدموع في عنيه وبقى يبكي بدموع وحزن شديد
في قصر النوري وصلو كلهم القصر ونادر شد فتون وراه بقوه وزقها على الارض عند رجلين ابوه وقال….اهيه جبتها زي ما انت عايز ولو اني كنت اتمنى يخلصو عليها ويريحوني
فتون قلبها كان بيتقطع حرفيا من كلامو ومش مصدقه الي بتسمعو منو….لاكن فيه ايد اتمدتلها تقومها رفعت عنيها بدموع وكانت بنت جميله جدا بيضه و شعرها اسود ناعم وعيونها سودا دي بقى علا أخت نادر عندها ١٩ سنه من عمر فتون
فتون مسكت فيها ووقفت معاها وهيه مش قادره تقف وبتبكي بصوت مكتوم
سالم بصلها بشفقه وصعب عليه حالها لما لقاها مش قادره تقف بس بعد بكرسيه عنهم وقال بقوه بيحاول يصتنعها…سيبيها يا علا متلمسيش الاشكال دي لتتعدي من سواد قلوبهم
فتون زي ما هيه دموعها بتنزل بصمت ومش مهتمه للي بتسمعه اصلا بعد الي قالو ابوها مبقتش حاسه بالم من كلام اي حد
خالد اتجمعت الدموع في عنيه من منظرها و كلامهم ليها وقال…يلا يا فتون علشان ترتاحي الدكتور قال لازم تنامي وترتاحي ومسكها من ايدها بيسندها مع علا بس نادر مسك ايده بدون وعي او تفكير وقال بغضب ..متلمسهاش
الكل بصولو باستغراب وهو قال ..احم..محدش يساعدها هيه هتمشي لوحدها يلا بلاش دلع اوضتك اول اوضه على ايدك اليمين مع الخدم
فتون بصتلو وابتسمت بسخريه و مشيت بالعافيه من غير ما ترد عليه وكانت هتقع اكتر من مره بس نادر منعهم يساعدوها فضلت تمشي شويه شويه لحد ما دخلت اوضتها
خالد كان بيبصلها بدموع ونفسو يساعدها بس فضل مكانو خايف نادر يعند معاه ويأذيها
علا بصتلهم بدموع وقالت بغضب…انا عايزه افهم ايه دخل فتون بالي اهلها عملوه ليه عملتو فيها كده البنت صغيره حرام عليكم بجد
سالم بصلها بابتسامه وقال…يا حببتي انتي متفكريش في حاجه خدي بالك من دراستك و
بس علا قالت بغضب ..طب ما فتون معاها دراسه دي اول سنه في الجامعه ولا نسيتو
نادر قعد على الكرسي وولع سيجاره وقال بلامبالاه..فتون مش هتكمل دراسه انتي ملكيش دعوه بيها
علا قالت بصدمه..ايه..مش هتكمل يعني ايه انت هتحرمها من دراستها عايز تبوظ مستقبلها
نادر ضحك وقال…مستقللها…والله ضحكتيني..بصي يا علا يا حببتي اخر انجاز ممكن تعملو فتون انها تفضل عايشه وتستحمل لحد ما تولد مع اني معتقدش تكمل
خالد اتنهد بضيق شديد وقال بغيظ..عن اذنكم هروح ارتاح انا الي مش قادر اكمل واتوجهه ناحية اوضتو
بس نادر ضحك باستفزاز وقال..لا..لا انشف امال انت لسه مشوفتش حاجه معلش انا عارف الحب صعب وبقى يضحك
خالد اتنرفز ومشي من غير ما يرد عليه وسالم قال ..براحه على ابن عمك خالد طالع لابوه غلبان ومش بيشيل في قلبو متقعدش تدايقو كل شويه عمك وصاني عليه
نادر اتنهد وقال…وانا قولت ايه والله هو صعبان عليا بس هعملو ايه واقع فيها لشوشته حد يحب حد بالطريقه دي ده هبل مش حب المفروض الواحد ميسبش نفسو يغرق لدرجادي علشان ميبقاش له نقطة ضعف وانا ميت مره حذرته دي لا…دي لا …بس مش بيفهم
↚
سالم ابتسم واتنهد وقال…اي حد قلبو خالي بيقول كلامك بس اول ما يقع مبيقدرش يفرمل وبصلو بنظره ليها مغزى وقال..مهما كانت قوتو مبيقدرش على قلبو علشان كده المفروض ناخد بالنا من الاول
نادر فهم انو يقصدو قال..احم اطمن مفيش داعي تحذرني اصلا..لو اخر واحده مستحيل …من سابع المستحيلات وهثبتلك
نادر راح على اوضة فتون وعلا نزلت دموعها على تفكيرهم وطلعت جري على اوضتها
سالم بص على البحر من اطلالة القصر وقال…لو كنا بنعرف نسيطر على قلوبنا مكناش وصلنا لهنا
في مكان غريب مهجور وقف سراج عربيته ونزل منها والغضب مسيطر عليه ودخل بيت قديم مليان غبار وعناكب وشكلو مخيف
سراج دخل اوضه من الاوض وكانت فيه بنت في سن العشرين جميله جدا بس اثار التعب واضحه عليها جدا ومجهده وواضح انها بقالها كتير مأكلتش كانت مربوطه بسلاسل حديد طويله جدا بحيث تخليها تتحرك في الاوضه بس واخرها تدخل الحمام
بقلمي….زهرة الربيع
سراج بص حاوليها وكان فيه طبق فيه اكل زي ما هو بس فاسد اتنهد بملل وقال …برضو مأكلتيش يعني هتستفيدي ايه بالي بتعمليه ده
البنت رفعت عنيها بتعب واول ما شافتو خافت جدا وانكمشت في نفسها
سراج قرب عليها وطلع مفاتيح وفكلها السلاسل وقال… قومي جبتلك اكل جديد….كلي بسرعه علشان عايزك
البنت رجعت لورا وقالت بخوف ودموع …وانبي بلاش بلاش انا مش عايزه ..وانبي ما تقرب وانبي انا مش عيزاك و
سراج اتعصب جدا وشدها من شعرها بعنف وقال..وحيات امك وانا من امتى باخد رأيك ..كلامي واضح قلت عايزك يعني بالذوق بالعافيه هيحصل فبلاش تجيبي لنفسك البهدله زي كل مره
البنت زقتو بقوه وقالت بعصبيه ودموع..وانا بقولك مش عيزاك مش عيزاك انت ايه معندكش دم ..كل ما حاجه تعصبك تيجي تتهجم عليا حرام عليك
سراج بصلها بغضب وقال…يعني زي كل مره …براحتك وشد فستانها قطعو وووووووو
سراج بصلها بغضب وقال…اممم يعني زي كل مره براحتك وشد الفستان قطعو وهجم عليها وبقى يبو*سها بعن*ف والبنت تبكي بقوه وتحاول تدفعو عنها بس وقعها على الارض وووو
في القصر فتون كانت قاعده على كرسي ودموعها على خدها وبتفكر في كلام ابوها وفي الحاله الي وصلت لها
نادر دخل عندها وقرب منها وقال..ايه زعلانه ليه مش كنتي عيزاني اروح لاهلك وانقذك من اديهم اديني عملت الي انتي عيزاه بتبكي ليه
فتون بصتلو بدموع ومردتش عليه
نادر قعد على الكرسي وقال…اممممم لا واضح انك زعلانه اوي طيب انا على العموم جيت اقولك اني هوثق عقد جوازنا انهارده وبعدها هتبقى مراتي قدام القانون كمان شوفتي ..الدنيا دي عجيبه ازاي يعني اكون مش بطيق خلقتك ومع ذالك متجوزك لا وحامل مني كمان
فتون قالت بسخريه …لو كنت راجل مكنتش هتتجوزني وانت مش طايق خلقتي الحر محدش يغصبو على حاجه بس انت هتعرف الكلام ده منين الي ذيك يعيش ويموت وهو ينفذ من غير ما يسأل ولا يفكر
نادر بصلها بغضب وقال….لسانك طول اوي بس ولا يهمك انا عارف ازاي هقصهولك
الخدام جيه ومعاه علبه في ايده ونادر ابتسم وقال..وادي المقص وصل يلا بقى شوفي جوزك حبيبك جابلك ايه
فتون بلعت ريقها برعب من طريقتو ونادر فتح العلبه وطلع منها جزمه جميله وقال…شوفي جبتلك ايه
فتون استغربت جدا وبقت تبصلو بقلق واضح ونادر قال ..يلا اقلعي جزمتك علشان تقيسيها
فتون قالت بقلق..بلاش جنان انا مش عايزه منك حاجه اطلع و سبني انام
نادر ضحك وقال…لا لا نوم ايه مش تقيسي الاول .واتحولت ملامحو لغضب مرعب وقال..قولت اقلعي
فتون اترعبت منو وقعدت على السرير وقلعت جزمتها بخوف
نادر نزل لمستواها وبقى يمشي ايده على رجلها وقال …ياخساره شكلهم حلو بيض وناعمين بس للأسف
فتون بصتلو باستغراب وقالت بقلق …انت بتقول ايه هو انت …انت هتعمل ايه
نادر بصلها وابتسم بخبث وبقى يلبسها الجزمه بالعافيه
فتون اول ما لبست اول فرده واستقرت رجلها فيها صر*خت بقوه ووقعت على الارض من الالم
بقلمي….. زهرة الربيع
نادر مهتمش وبقى يلبسها الفرده التانيه بالقوه وهيه بتص*رخ وبتزقه بقوه وبتقول..حرام..حرام عليك …ااااااااه…رجلي اااه كفايه..وانبي كفايه يا نادر حرام عليك
خالد كان في اوضتو في الطابق التاني وسمع صوتها واتفزع ونزل جري على اوضتها وعلا كمان نفس الحكايه بس سالم كان بيشرب قهوتو باستمتاع ومتحركش من مكانو
خالد اول ما دخل لقا فتون بتبكي وتص*رخ وبتزق نادر علشان متلبسش الفرده التانيه اول ما شافت خالد بقت زي الغرقان الي لقا طوق نجاتو صرخت وقالت…الحقني يا خالد وانبي
وبتحاول تفك الجزمه بس نادر كان ربط ربطاتها وشدهم على رجلها جامد ومش عارفه تقلعها
خالد جري عليها برعب …وزق نادر بعيد عنها وقال يا اخي حرام عليك…حرام عليك بقى
نادر قام وبقى يصفر بدون اهتمام وخالد نزل لمستوى فتون وقال بزعر…..ايه… فيه ايه..مالك ..مالك
فتون بقت تصرخ واترمت عليه وقالت…الحقني ..الحقني يا خالد قلعنيي الجزمه وانبي وانبي
خالد اتفزع من منظرها وبقى يقلعها الجزمه وهو مش عارف فيه ايه واول ما فك رباطاتها ولسه بيسحبهاصر*خت وقالت براحه …براحه ..اااااه
خالد بقى يقلعهالها واحده واحده واتفاجأ ان الجزمه كلها دبابيس وكلها مغر*وزه في رجل فتون بقى يطلعها بالعافيه والدموع نزلت من عنيه وكل ما يجي يسحبها تص*رخ بقوه فيبعد ايده وكان بيتألم اكتر منها
فتون كانت رجلها بت*نزف وكل ما يحرك الجزمه تصرخ وتمسك في ايد خالد وتتخبى فيه من كتر الألم
نادر كان قاعد وشايف كل الي بيحصل اتقدم عليهم بغضب وشد خالد وقال… ابعد انت انا هقلعها
فتون بقت تصرخ بشده وتقول…لا ..لا ابعد انت لا اااانت لاا
نادر نزل على الارض جمبها ومسك رجلها ثبتها بقوه ولسه هيسحبها بصتلو بنظره كلها رجاء والدموع في عنيها
نادر بلع ريقه ونظرتها حركت قلبو فضل مركذ في عيونها ودموعها نازله على خدها الي بقى احمر من كتر العياط فضل باصص في عيونها اوى
فتون كمان كانت مركذه في عيونه وبتشهق من كتر البكا وبتتألم بشده
نادر قال وهو سارح في عيونها..اهدي ..هقلعهالك..انت مش بتثقي فيا
فتون كانت تايهه في نظراتو الي ادمنتها كل الي عملتو حركت راسها بمعني..ايوه بدون وعي منها كل الي حاسه بيه الوجع سواء في رجلها او وجع قلبها الي انكسر حرفيا
وفي ثانيه نادر شد الجزمه بقوه واتقلعت وفتون صر*خت بقوه والم شديد ونادر شدها عليه لا اراديا وحضنها جامد
فتون مسكت فيه جامد و بقت تبكي بقوه وتصرخ في حضنو ورجلها بتنزل د*م بغزاره وصوت صرا*خها وبكاها عالي جدا وفجأه غابت عن الوعي من كتر التعب
↚
خالد كان واقف في زاويه ودموعه على خده من منظرها من تعبها والاسوأ حبها لنادر وتعلقها بيه رغم كل الي بيعملو
علا كمان كانت شايفه الي بيحصل وبتبكي اوي على فتون وعلى الي اخوها بيعملو فيها
نادر كان حاضن فتون حتى بعد ما فقدت الوعي لسه حاضنها بقوه ومغمض عنيه وناسي الدنيا كلها بس فاق لنفسه على صوت علا وهيه بتقول ببكا…رجلها …رجلها بت*نزف كتير
نادر وخالد بصو لقو رجلها بتنزل د*م كتير ومفيش حته فيها مش مفتوحه
خالد حاول يهدى وقال…خلينا نجيب لها دكتور اخر مره تعبت الدكتور قال انها ضعيفه يعني مش حمل انها تخسركل الد*م ده
نادر شالها وحطها على السرير وقال ببرود…مفيش داعي انا جبتلها مرهم كويس هيوقف النز*يف ويسكن الألم
علا قالت ببكا ودموع…وانت تعمل ليه كده من الاول حرام عليكو بقى اتقو ربنا ده ميرضاش بالظلم انا لو في نفس الموقف ده هيرضيكم
نادر قرب عليها وعيونه اتملت غضب وقال…انتي لو عملتي الي هيه عملتو واتجوزتي من ورانا يا علا مش هسيب حد يأذيكي لاني هقتلك وهقطعك ميت حته وارميكي للكلاب تترحم عليكي..اظن الرساله وصلت علشان محدش يلعب بعقلك تمام يا علا
علا بصتلو بغضب ودموع وقالت…انا مش هعمل كده ريح بالك بعد الي انت عملتو مع فتون وبعد ما خنت ثقتها مبقتش امن لاي راجل ارتاح ….وسابتو وطلعت اوضتها بانهيار
نادر بيبص على فتون لقا خالد مكانش مهتم بحوارو مع علا اصلا وقاعد جمب فتون جاب علبه الاسعافات ونضف الدم من على رجلها وهيحط لها المرهم
نادر مسك ايده وقال..انت هتعمل ايه
خالد بصلو بحده وغضب مرعب … وقال ملكش دعوه
نادر قال بغضب… مليش دعوه ازاي دي مراتي
خالد قال بغضب وسخريه..لا والله مراتك مكانش عندي علم وبقى يكمل هيحط لها المرهم
بس نادر سحب العلبه من ايده ببرود شديد
خالد اتنرفز وقام وهو متعصب اوي والدموع في عنيه قال…يااخي حرام عليك البنت رجلها كلها مفتوحه و
بس قاطعو نادر وقال انا هتصرف يا خالد..انا هتصرف انت خليك بعيد
خالد دموعو نزلت وحاسس ان قلبو بيتقطع مش قادر يستحمل الالم الي حاسس بيه اكبر من الي فتون حساه
↚
نادر شاف دموعو وقلبو وجعو عليه واتنهد بحزن وقال..خالد انت اكتر من اخويا والله انك في معزة طارق الله يرحمو واكتر كمان احنا اتربينا سوا وكنت سندي في كل حاجه ويعز عليا اشوفك بالحاله دي انا اسف بجد على قلبك الي بيتعذب معاها بس انا معنديش حل تاني اهلها لازم يدفعو تمن الي عملوه
خالد قال بدموع….وتدفع هيه ليه.. ليه ميدفعوش هما دي هيه الوحيده الي مأذتناش فيهم
نادر قال… ومين قلك انهم مبيدفعوش بعت لفؤاد وسراج فديو ليها وهيه بالحاله الي شفتها بيها اذا كنت انت مقدرتش تستحما تخيل حالتهم هما بقي..بص انا عارف ان هيه ملهاش ذمب بس زي ما احنا دفعنا التمن من غير ذمب لموت طارق ومراتو هما كمان لازم يدفعو بعذاب بنتهم ولو اني شايف انها اققل بكتير
خالد بصلو بحزن شديد وقال….المهم انت متدفعش التمن معاهم يا نادر
نادر بصلو وقال باستغراب….قصدك ايه مش فاهمك
خالد ابتسم بسخريه وقال..هتفهم اصلا قربت تفهم ومشي وطلع على اوضتو وحاسس بنار في قلبو
اما نادر قعد جمب فتون وفضل باصص عليها شويه وبقى يدهن لها رجلها براحه ولثانيه منظر الجروح في رجلها وجعو شويه بس جاب شاش وربط رجلها و اتنهد وقام طلع من الأوضه وهو بيقنع نفسو ان ده الصح
نرجع لسراج قام من جمب البنت ودخل يستحمى وسابها مرميه على الارض وبتبكي بصمت
البنت اول ما دخل الحمام شدت الملايه لفت نفسها بيها وبقت تحاول تقوم مقدرتش وبقت تبكي اوى
سراج طلع وهو بينشف نفسو بالفوطه وفيه دلاب صغير فتحو واخد منو حاجه يلبسها
البنت اول ما عمل كده قالت بقلق…هو ..هو انت هتفضل هنا ولا ايه انت مش خلاص اخدت الي عايزه اتفضل امشي بقى كفايه حرام عليك
سراج اتنهد ولا كانو سامعها كان جايب شنط كتير معاه فتحهم وفتح التلاجه واول ما فتحها قال بمللل…برضو الاكل زي ما هو على العموم جبتلك اكل جديد …وبقى يرمي الاكل الي في التلاجه وملاها تاني اكل وعصير وميه وكل حاجه
وقعد على السرير وفتح التلفزيون وقال من غير ما يبصلها هفضل معاكي انهارده مش عايز اروح
البنت قامت بتعب وراحت الحمام وهيه بتقول..ربنا يخلصني منك ربنا يا خدك
سراج ابتسم باستهزاء ومردش عليها
بعد شويه طلعت وشعرهاا بينقط ميه ولابسه قميص بيتي وسحبت مخده ونامت في الزاويه على الارض من غير ما تنشف شعرها او تفرد حاجه تنام عليها حتى
سراج اتنهد بحزن ونزل شالها وحطها على السرير وقال…نامي هنا مش هقربلك تاني
البنت بصت بعيد عنو ودموعها بقت تنزل زي المطر
سراج شدها لحضنه وقال…حقك عليا …بس انتي الي بتطريني اعمل كده كل مره.. مهو مش معقول كل ما هتشوفيني كأنك شوفتي عفريت انتي بقالك سنه وذياده هنا يعني المفروض تكوني اتعودتي
البنت كانت بتبكي وبس قالت…سبني عايزه انام
سراج قال بغضب..نامي هنا ومتخلنيش اتعصب عليكي عايزه تنامي بعيد ليه شكلي مش عاجبك انتي كمان
بقلمي…. زهرة الربيع
البنت بقت تبص لملامحو باستغراب شعره الغزير الناعم اسود بسواد اليل وملامحو الجذابه جدا ورموشه الطويله عيونه الي بلون الزرع تسحر بجد كل حاجه فيه جميله قالت باستغراب…هو مالو شكلك ..ايه حكايه ان شكلك مش هيعجبني دي الي بتقولها كل مره
سراج اتنهد بحزن وقال…هو انا شكلي حلو
البنت قالت..شكلك ممكن يبقى حلو لاي بنت الا انا لاني مش بشوف اي حاجه فيك حلوه لاني ببساطه…ب..ك..رهك
سراج ابتسم وقال..بس انا ب..ح..بك واوي كمان على العموم اكرهيني زي ما انتي عايزه المهم انك معايا
وفتح تليفونو يشوف مين اتصل عليه ولقا فيديو من نادر فتحو واتسعت عنيه بشده وهو شايف فتون واقعه على الارض وبتصرخ جامد
سراج اتفزع وقام وهو مش عارف مالها وليه بتصرخ كده بقى يدقق في الفيديو علشان يفهم حاجه بس الفيديو خلص كان هيتجنن مش عارف فيه ايه ولقا اكتر من اتصال من ابوه
↚
ولسه هيطلبو جالو اتصال جديد اول ما فتح الخط اتفاجأ باللي بيقول…الحقنا يا باشا فؤاد بيه طب ساكت ونقلناه المستشفى
سراج وقع التليفون من ايده بصدمه وجري طلع من المكان بدون وعي من غير ما يرجع يربط البنت وووووووو
سراج وقع التليفون من ايده بصدمه وجري طلع من المكان بدون وعي من غير ما يرجع يربط البنت بالسلسله
البنت اول ما خرج واتأكدت انو مشي جريت على طول من المكان الي سايبها فيه بس اول ما طلعت استغربت المكان بقت تبص حواليها كانت شبه مزرعه قديمه وفيها بيت صغير بس كانت مقطوعه ومفيش حواليها اي حد بقت تجري وهيه مش عارفه على فين عايزه تلاقي الطريق العمومي لقت اثار عربيه سراج بقت تتبعها يمكن توصلها للطريق الرئيسي
سراج بقى وصل المستشفى وهو مرعوب على ابوه سأل على اوضتو وقالولو انو في العنايه وطلعلو جري وكان هيدخل بس الدكاتره منعوه ومن وسطهم كان فيه دكتور شاب اسمو عدي صاحب سراج و بيتابع حالة فؤاد قال…مينفعش يا سراج والدك حالتو حرجه ومينفعش تدخل
سراج خاف جدا عليه وقال..ليه مالو يا عدي هو ايه الي حصل
عدي قال..انا الي المفروض اسألك ايه الي حصل يا سراج والدك مريض قلب يعني المفروض تاخدو بالكم من صحتو اكتر وبلاش الانفعال الذايد علشان حالتو متدهورش للأسف دخل في اذمه قلبيه
سراج غمض عنيه بحزن وعدي قال …هو ايه الي حصل انا من اسبوع كنت عندكم وكان بخير
سراج افتكر الفيديو الي بعتو نادر واتأكد انو اكيد بعتو لابوه اتعصب جدا وقال…محصلش حاجه انت شوف شغلك يا عدي المهم انو يبقى كويس في اسرع وقت
عدي قال….هو حاليا على الاجهزه واحنا عملنا الازم ربنا يطمنك عليه… ولسه هيمشي وقف وقال…احم..امال فين فتون هانم مجاتش تشوفو يعني
سراج بصلو بطرف عينه وقال بضيق..تعبانه شويه
عدي قال بقلق..ليه مالها
سراج بصلو بحده وهو خد بالو وقال..انا قصدي سلامتها لو فيه حاجه انا ممكن اساعد
سراج لسه هيرد افتكر انو ساب البنت من غير ما يقفل عليها او يربطها وخاف جدا لتهرب اخد تليفون عدي لان تليفونو سابو في البيت لما قالولو خبر تعب ابوه رن على الجارد الخاص بتاعو وقال…اسمعني كويس روح بيت المزرعه القديمه شوف البنت الي هناك لسه موجوده ولا هربت وتبعت رجاله يستنوها عند بيت ابوها يمكن تكون راحت هناك ضروري ترجعها قبل ما حد يشوفها
بقلمي…زهرة الربيع
وقفل معاه وقعد متوتر جدا وخايف تكون مشيت وحد شافها
في قصر النوري كان نادر قاعد بيبص على البحر وسرحان في فتون وكل الحظات الي كانت ما بينهم وقد ايه حبتو ووثقت فيه وشكل دموعها وحزنها مش مفارقو غصب عنو بتوجعو ومش عارف السبب بس خطر على بالو الي غير ملامحو ١٨٠ درجه واتحولت لغضب مهلك
فلاش باك
↚
نادر وخالد وسالم واقفين في حفل زفاف ضخم وخطير وبيسلمو على المعازيم والكل مبسوط
وكان فيه شاب جميل ووسيم فيه نفس ملامح نادر بس اكبر منه بسنه او اتنين ده بقى طارق النوري اخو نادر نادي عليه ونادر قرب منو وهو قال..بقولك ايه كفايه كده وحيات ابوك خلينا نمشي
نادر ضحك وقال…ياض امسك نفسك شويه الناس تقول ايه الفرح لسه في اولو
طارق قال..يا عم مش انا العريس عايز اكمل فرحي مع عروستي في البيت ايه الغلط في كده
نادر ضحك وقال..عايز تموت ابوك بقى كلف الحفله دي كلها علشان تسيبها في اولها كده
خالد وقف جمبهم وقال… فيه ايه بتتودودو في ايه
نادر قال بضحك… الحق ابن عمك التافه عايز يسيب الفرح ويمشي مش كفايه هيفضل بعيد عننا ومرضاش يفضل معانا في القصر كمان عايز يمشي قبل ما الحفله تخلص
طارق قال…وهو انا هسكن هناك يعني ده هو اول اسبوع دلع وكده بقى ماانت خبره وعارف
نادر ضحك وقال… عارف يا سيدي عارف هروح اقول لابوك انك هتمشي
طارق قال… لا مش تقولو.. تقنعو
نادر قال حاضر والله هقنعو يلا يا خالد ربنا معانا
طارق قعد جمب عروستو الي كانت لابسه فستان الفرح وايه في الجمال وقال…بحبك اوي مش مصدق انك بقيتي ليا يا تقى انا كنت فقدت الامل خالص
تقى ابتسمت بحب وقالت…انا اموت ولا اني اكون لغيرك يا طارق
طارق قال…حبيبه قلب طارق بعيد الشر عن عيونك
نادر جيه وقال..لا بقولكم ايه شغل رميو وجوليت ده بيجبلي حموضه ليكم بيت يلمكم يلا هوصلكم علشان شكلكم هتفضحونا لو قعدتو اكتر
تقى وشها بقى احمر من الكسوف ونزلت راسها في الارض وطارق ضرب نادر بخفه وقال..يلا يا خفيف والله ما حد هيفضحنا غيرك
وطلعو سو وسط تصفيق الحضور وطارق سلم على ابوه وحضنو وراح يطلع في عربيته هو وعروسته
نادر قال.. لا تعالو هنا هنركب عربيتي انا هوصلكم انا حالف ما حد يوصلك زنزانتك غيري
خالد ضحك وقال..طب وصلو بس بعربيتو علشان جهزناها للفرح وزيناها
نادر قال قاصد يغلس ..لا والله مالها عربيتي هيطلعو بعربيتى حببتي والله ما استغني عنها
↚
خالد ضحك ولسه هيتكلم طارق قال بضحك..سيبو سيبو والله لاطلع عليه كل ده يوم فرحو يلا يا خويا هركب في عربيتك ولسه هيطلع مع عرستو في الكرسي الي ورا نادر قال..لا لا اا تعالى جمب اخوك هنا عايز تقعد جمبها وتقعدولي الطريق كلها بوس واحضان وافضل وسطوكو عزول ابد مستحيل انت هتركب جمبي
تقى اتكسفت جدا وقالت..لا بقى كده كتير انا مش جايه معاكم اصلا روحو انتو وانا هاجي وراكم
طارق ونادر ضحكو قوي ونادر قال..تيجي ورانا ازاي يا هبله يلا اركبو وبطلو دلع
نادر ركب وتقى فضلت من ورا وطارق كان جمب نادر وكانو بيضحكو ويهزرو واخر انبساط بس فجاه نادر لقى العربيه مش بتهدي حاول يوقفها ملقاش فرامل برقت عيونه بصدمه حقيقيه وقال…طارق العربيه..العربيه مبتقفش
طارق وتقى اتصدمو ونادر حاول يوقف العربيه اكتر من مره مقدرش بقي يسووق والعربيه على اخر سرعتها ودخل بيها بعيد عن العربيات في طريق مقطوع وبقى يحاول بس فجأه شافو قدامهم ان الطريق منحدر ومقطوع واخره البحر وارتفاع هايل جدا
نادر كان بيحاول يوقفها بس من غير فايده طارق اول ما لقا العربيه خلاص هتوصل لاخر الطريق وهتقع فتح الباب الي جمب نادر وابصلو وابتسم وقال…هتوحشني نادر مكانش فاهم ولسه هيسأل طارق زقو بقوه وقع من العربيه وهيه لسه ماشيه وقع على دماغو وداخ جدا ومقدرش يقف بس شايفهم وشايف العربيه بتروح ناحيه البحر
تقى كانت بتبكي ومنهاره وبتشهد وطارق ساب العربيه تكمل ورجع ورا جمبها وقال…يلا يا تقى ولسه هيفتح الباب ويعمل زي ما عمل مع نادر تقى مسكت الباب بقوه لانها عرفت انو هيعمل زي ما عمل مع نادر وقالت ببكا وانهيار…لا لا..مش هسيبك لا …لا
بقلمي…. زهرة الربيع
العربيه خلاص قربت قوي وطارق بصلها وقال..انا كمان هنزل متقلقيش يلا مفيش وقت
بس تقي قالت بدموع.. لا انزل انت الاول انا مش هسيبك لوحدك …واول ما العربيه خلاص هتنزل طارق زعق فيها وفتح الباب بكل قوتو وقال…… يلا….
بس للاسف كانت على الحرف ونزلت من المنحدر في الميه وطارق لسه فيها وتقى وقعت من العربيه بس برضو وقعت في البحر معاه
نادر كان بيغيب عن الوعي وشايف العربيه وهيه بتقع وسمع صوت انفجارها بس مقدرش يقف ولا يعمل حاجه بس دموعو كانت بتنزل بصمت واسودت الدنيا في عنيه
باك
نادر اتنهد بحرقه من الذكرى المؤلمه جدا الي ديما بيفتكرها وبيفتكر ازاي اخوه انقذو ومات هو وعرستو في يوم فرحو نزلت دموعو بالم بس مسحهم لما سمع صوت كرسي ابوه المتحرك
سالم اتنهد لما شاف شكلو واتأكد انو افتكر الي حصل قال…اطلبلو الرحمه يا ابني اطلبلهم يعيشو الي معاشعوش في الجنه
نادر نزلت دموعو وقال بصوت مخنوق..انا السبب يا بابا صح انا الي استاهل العقاب..انا الي كان المفروض اموت انا الي كنت مقصود يا بابا مش هما
سالم نزلت دموعو وقال ..وهتفرق ايه يا ابني كان زمان هو عايش وبيتعذب ذيك وذيي بالعكس ده ربنا رحمو متحملش نفسك فوق طاقتها ده قدر مكتوب يا نادر
↚
نادر قال..بس لو سبتو يركب عربيتو لو سبتهم يروحو بيها مكانش حصل كده سراج ..سراج كان قاصد يقتلني انا اصلا عمره ما هيقطع فرامل عربيتهم اكيد انت عارف انو عمره ما كان هيعملها
سالم قال بغضب…المهم انو عملها وقتل اخوك …الغلط مش غلطك مش انت الي تستاهل العقاب الي يستاهل هو الي دمر فرحتنا وقطع فرامل عربيتك بدم بارد الي لازم يتعاقب هو فؤاد هو الي خلا سراج يعمل كده عيلة الطحاوي لازم تختفي من على الوجود انا عايز اشوف اليوم ده قبل ما اموت يا نادر
نادر قال بغضب هيحصل يا بابا هيحصل واحنا اصلا ابتدينا الفيديو جاب مفعوله وفؤاد في العنايه اذمه قلبيه
سالم قال بحزن…يستاهل يا رب مايقوم منها
نادر بصلو بشك وقال.. مالك يا بابا هو انت متبسطتش ولا ايه
سالم حاول يبتسم وقال..ليه مانا مبسوط اهوه اصلا فؤاد هو السبب في كل الي احنا فيه ويستاهل كل الي يجرالو
نادر قال..طب وسراج يا بابا مش بسمعك تقول لازم يدفع التمن او غلطان حتي ده هو الي قطع الفرامل بايده رنلي وقلي انا الي عملت كده انا الي كنت هقتلك
سالم اتنهد وقال…سراج ده نتيجة تربيه غلط ابوه الي عمل فيه كده ابوه الي لازم يتعاقب..فؤاد زرع فيه حقد لينا مستحيل تشفيه السنين
نادر قال ..ايوه يا بابا ايه بقى الي قالهولو علينا انا مش فاهم ليه بيكرهنا كده بيكرهك قوي وبيكرهنا احنا كمان
سالم اتنهد وقال….بعدين يا نادر بعدين يا ابني
نادر قال بزهق..هو انا كل ما اسألك تقلي بعدين انا عايز اعرف ايه سبب العداوه دي من الاول عايز اعرف ليه الحقد الي بنا وبينهم ده
سالم قال بزعيق..قولتلك بعدين …وحاول يهدى وقال..يانادر انا عايزك تسيبك من القديم وتركذ على هدفنا واذا عايز تدمر فؤاد زي ماانا عايز عليك وعلى فتون اديك شوفت شويه دموع منها عملو فيه ايه ولو على سراج تعب اختو مش هيرضيه وهو كمان زمانو بيتعذب
سالم مشي من قدامو ونادر اتنهد واتملت عيونه بالغضب وراح على اوضة فتون
سراج كان في المستشفى وابوه مش بيفوق وهو بيفكر في الي حصل وليه اختو كانت بتصرخ كده وكمان مشغول وخايف البنت تكون مشيت وفعلا الي حسبو لقاه جالو تليفون والجارد الي كلمو قال…فعلا هربت يا باشا والرجاله مستنينها عند بيت ابوها زي ما امرت
سراج قال خلو العربيه جاهزه انا جايلكم هناك بس خليكم بعيد من البيت اوعى حد من اهلها يشوفها وانا جاي حالا
سراج نزل من المستشفى وطلع على بيتها وقال..استناني شويه يا نادر الكل*ب بس افضالك
البنت كانت عماله تجري والمكان غريب وبالعافيه لقت الطريق الرئيسي وبقت تشاور للعربيات وخدت فتره على ما وقفت لها عربيه ركبت العربيه وهيه هتموت من الفرحه انها اخيرا هربت من سجنو و هتروح بيتها
ومن عربيه لعربيه وصلت اخيرا منطقتهم ولسه هتدخل الشارع بتاعهم اتفاجأت بسراج وعربياتو ورجالتو
سراج وقف وبصلها بنظراتو الي بترعبها وقال…ها نرجع دلوقتي ولا تعبانه تاخدي نفسك الاول
البنت اول ما شافتو اتصدمت وارتعبت وكانت هتجري بس سراج مسكها بقوه ولسه هتصرخ رشها بمخدر وووووو
البنت اول ما شافتو اتصدمت وارتعبت وكانت هتجري بس سراج مسكها بقوه ولسه هتص*رخ رشها بمخدر قوي في ثواني غابت عن الوعي
سراج سندها وحطها في العربيه وساق بيها على نفس المكان وحطها على سريرها وقعد جمبها بحزن شديد وقال…انا اسف.. سامحيني والله ما هعرف اعيش من غيرك لو كنت اقدر مكنتش عملت كل ده…وبعد عنها وربطها بالسلسله الحديد ولقا تليفونه على الارض فتحو لقا مكالمات من رقم مجهول رن وقال …ايوه مين
بس اتعصب جدا لما سمع صوت يعرفو كويس بيقول..قلبي عندك يا سراج يا خويا سمعت ان الوالد بعافيه
سراج كان هينفجر من الغضب بس قال..عايز ايه يا نادر
نادر قال باستفزاز وشماته ..لا ابدا انا سمعت ان والدك تعب قولت اشوف مالو خفت يكون الفديو الي بعتو معجبهوش ولا حاجه
سراج قال بغضب..لا عجبو..عجبو اوي واستنا رد مني عليه قريب..قريب قوي وقفل في وشو …وقال بغضب… يلعن ابو سخافتك استنى لما افوقلك وقفل على البنت ورجع المستشفى
في قصر النوري ..نادر قفل مع سراج ودخل لفتون اوضتها لقاها نايمه على السرير مش قادره تقف من وجع رجلها وبتبكي على الحاله الي وصلتلها
فتون اول ما شافتو اترعبت وبقت ترتعش من الخوف
نادر قعد جمبها وقال ببرود…ايه ..رجلك لسه بتوجعك معلش هما اول يومين كده وبعدين هتتعودي على الوجع مش بس وجع رجلك كل الوجع بعد كده هيبقى عادي
فتون بصتلو بدموع وقالت….هو…هوانت محبتنيش ابدا ..كل..كل الي كان بنا كدب..كل كلامك…. واهتماكك وغيرتك…. وخوفك عليا كلو تمثيل ..انا مش بعيط من وجع رجلي..انا قلبي..قلبي وجعني اوي انا …انا حبيتك…حبيتك اكتر من اي حد ليه عملت كده معايا معقوله ملقتش طريقه تانيه معقوله مفرقتش معاك خالص
فتون كانت بتبصلو بحسره ودموعها بتنزل بألم شكلها كان يقطع القلب
نادر حاول يتكلم ويظهر قسوتو مقدرش من منظرها حاول يتمالك نفسو وقال…نامي..دلوقتي الوقت اتأخر نتكلم الصبح وقام ولسه هيمشي فتون مسكت ايده بسرعه وقالت…انا عايزه امشي يا نادر عايزه امشي من هنا.. انت وثقت العقد وقانونا اتجوزما يعني هنقدر نطلع شهادة ميلاد لابننا ومش هيبقى ابن حرام خلاص خلينا نطلق وانا همشي ومش هتشوفني تاني هسافر وابعد عنك وعن اهلي سبني اربي ابني بهدوء ابوس ايدك
نادر بصلها وسحب ايده بغضب ومسكها من شعرها بقوه وقال بفحيح…ده في احلامك يا بنت الطحاوي انتي هتفضلي هنا وابني انسي تربيه انتي عمرك ما هتكوني امو اعتبري نفسك رحم صناعي مش اكتر ابني انا الي هربيه هيفضل معايا وانتي هخلص منك اول ما يتولد ده لو فضلتي عايشه لحد ما يتولد وزقها بع*نف
فتون بقت تبكي وقالت..يا نادر حرام عليك.. حرام عليك بقى انا تعبت… تعبت
نادر ابتسم بسخريه وقال..تعبتي انتي لسه شوفتي تعب مفيش غير طريقتين يخلصوكي مني يا اما تموتي يا اما انا الي اموت ادعي ربك بقى يمكن يسمعلك
فتون ردت بسرعه من غير تفكير وقالت….بعيد الشر عنك متقولش كده يارب انا الي اموت وارتاح وبقت تبكي بشده
نادر اتفاجأ من ردها وانها مدعتش عليه واستغرب من الحب ده غمض عنيه بالم ومشي بسرعه خايف يضعف قدامها طلع الجنينه يشم هوا وهو مخنوق ومضايق جدا قال..ليه يا فتون..ليه مش عارفه تكرهيني انتي بتصعبيها عليا ..بتصعبيها اوي
في المستشفى عند سراج كان قاعد جمب ابوه ومش عارف امتى هيفوق وجالو الدكتور عدي وقال…انت لسه هنا انا قولتلك مش هيقوم انهارده الوقت اتأخر روح نام وانا لو فاق هرنلك
سراج بص لابوه بحزن وقال…اا انا هفضل هنا جمبو عايز اطمن عليه
عدي اتنهد وقال…تمام براحتك لو احتجتني انا موجود هنا انهارده تصبح على خير
عدي طلع وسراج فضل يبص لابوه بالم وقال..اوعى تسبني انت صحيح عمرك ما حبتني بس انا بحبك اوي..اوي يا بابا ومقدرش اكمل من غيرك
↚
في صباح يوم جديد في قصر النوري كان سالم ونادر بيفطرو الصبح بدري زي العاده
سالم قال…عايزك في موضوع مهم ضروري اعرف رايك فيه
نادر بصلو باهتمام وقال..موضوع ايه
سالم قال..عايز اجوز علا لخالد ابن عمك
نادر شرق وهو بيشرب وقال بدهشه..ايه تجوز مين لمين
سالم قال….اجوز علا اختك لخالد ابن عمك ايه غريبه دي
نادر قال …جدا واغرب من اي حاجه سمعتها كمان انت عارف ان خالد بيحب… وخد نفس بضيق وقال..عارف انو بيحب فتون ازاي عايز تظلم علا مع واحد مبيحبهاش
سالم قال..هيحبها هيه علا وحشه
نادر قال… مش وحشه ابدا بس القلب وما يريد
سالم قال..اسمعني يا نادر انا وانت عارفين فتون ايه اخرها معانا وخالد متعلق بيها ذياده انا عايزه ينساها وميفكرش فيها ابدا وطالما حاطط في بالو ان فتون هتطلق منك في يوم من الايام هيفضل على امل انا عايزه يتجوز ويستقر ويخلف وينساها ومين عارف مش يمكن يحب علا ويستقرو سوا
نادر قال..كلامك صح بس ليه علا نجوزو اي واحده تانيه اهو على الاقل لو ما ارتحوش سوا ميبقاش فيه مشاكل بنا
سالم قال…انا عايز اجوزو علا بالتحديد
لاني خايف عليها انا مش عايز اشغلك بس سراج مش هيسكت واحتمال وارد يعمل نفس الي انت عملتو ويحاول يوقع علا علشان يضغط علينا ويكسرنا
نادر وقف بعصبيه وقال…ده انا كنت اشرب من دمو والله اطلع بروحه قبل ما يقرب منها
سالم قال .اقعد يا نادر واهدى انت مش هتقدر تعمل حاجه اديك شوفت هما معرفوش بعلاقتك مع فتون الا بعد ما بقت حامل يعني ليك اكتر من سنه وانت بتلعب عليها… حسو بحاجه ابدا ولا احنا كمان هنحس الا بعد فوات الاوان
نادر قعد وابتدى كلام ابوه يحركو وقال..طب ايه العمل ابعت رجاله يراقبوها..
سالم قال..الحل الوحيد هو الي قلتهولك الموضوع بسيط علا محتاجه حد يحميها ويهتم بيها وتحط في دماغها انها على عصمتو فتقفل الباب في وش اي حد وخالد كمان محتاج واحده تنسيه فتون فهما لتنين هيعوضو بعض وانا متأكد انهم هيبنو حياه مستقره سوا
نادر اتنهد وقال..خلاص الي تشوفه بس احنا قدامنا مشكلة اقناعهم يعني لو فيه امل نقنع علا خالد مستحيل نقدر نقنعو
سالم ضحك وقال ….انا شايف العكس بقى ومع ذالك لما انت مستسهل اقناع علا انت كلمها وسبلي خالد ده ابني انا مربيه و هعرف ازاي اخليه يوافق
نادر قال تمام هكلم علا وانت كلم خالد… ونادي على واحده من الخدم وقال..دخلي فطار لفتون هانم
↚
سالم بصلو بضيق وقال …فتون هانم …وتدخل لها فطار كمان الظاهر ان فيه حد جديد هيقع في شباك بنت الطحاوي
نادر قال ..احم ..انا مش علشانها ابني في بطنها ولازم تتغذي الفتره دي وهيه من امبارح مأكلتش
سالم بصلو بشك وقال..تمام خد بالك و…..بس قطع كلامهم نزول خالد
خالد قعد على السفره بضيق شديد وقال بحزن واضح…صباح الخير يا عمي
سالم ابتسم وقال..صباح الفل يا حبيب عمك انت
نادر قال..وبالنسبه لابن عمك ايه مفيش صباح ليه
خالد اتنهد ومردش عليه ونادي لواحده من الخدم وقال..فتون هانم فطرت
الخدامه قالت..هندخل لها الفطار حالا يا خالد بيه
خالد قال ..تمام
الخدامه مشيت وخالد كمل فطوره عادي اما نادر فكان ضامم اديه بغضب ومتدايق جدا من اهتمام خالد بفتون قال..الحمد لله شبعت عن اذنك يا بابا هروح اشوف علا ليه منزلتش
نادر طلع وخالد قام ولسه هيمشي سالم قال…استني يا خالد عايزك
خالد قال..خير يا عمي فيه حاجه
سالم قال..هو فيه حجات بس انا بصرف نظر عنها لانك ابني زي ما نادر ابني ولا انت مش بتعتبرني ابوك
خالد قال..لا ازاي يا عمي انت ابويا وفوق راسي من فوق انا زعلتك في حاجه
سالم قال..انا عارف ياخالد ان فتون بنت كويسه وجميله جدا طبعا واي شاب يتمناها بس وضعها الحالي مهما كان غريب وصعب مينكرش الحقيقه الوحيده في الموضوع والي هيه انها مرات نادر ابن عمك وحامل منو كمان ومين عارف يمكن بعد ماناخد حقنا من اهلها يفضلو سوا هيه ونادر
خالد بلع ريقه بالم وقال.انا عارف يا عمي ومش بتعدى حدودي معاها انا حتى كان نفسي ادخل اطمن على رجلها مرضتش اروح علشانو و
سالم قال…مجرد تفكيرك فيها غلط وخوفك عليها غلط يا خالد انا بس بوضحلك الي غايب عنك يا ابني
خالد قال بوجع ..تمام يا عمي انا هحاول انساها انت مفيش داعي تقلق مني انا عمري ما هتخطى حدودي
سالم ابتسم وقال..عيب الي بتقوله ده يا خالد انا اضمنك برقبتي في اي مكان وعلشان كده انا ليه طلب عندك واعتبرو رجاء من اب لابنو
خالد قال..انت تأمر أمر يا عمي
سالم قال …تسلم يا ابني انا عايزك تاخد راحتك في التفكير وتعرف اني مش عايز غير الاحسن ليك
خالد قال..هو فيه ايه قلقتني
سالم قال …عايزك تتجوز علا في اسرع وقت ممكن
بقلمي….. زهرة الربيع
……………….
عند سراج بباه فاق اخيرا وكان قاعد معاه قال..الف حمد الله على سلامتك يا بابا
فؤاد بصلو واتنهد وقال..الله يسلمك انا بقالي كتير هنا
سراج قال…لا ابدا من امبارح …بس متعرفش الوقت ده عدى عليا ازاي
فؤاد ابتسم وقال بحزن..هو انت بتزعل عليا يا سراج
سراج قال..طبعا يا حبيبي انت ابويا ربنا يخليك ليا
فؤاد نزلت دموعو وقال…فتون يا سراج اختك كانت ..كانت…
سراج قال بحزن ….هو انت شوفت الفيديو
فؤاد قال بدموع..ايوه شوفتو ..ومعرفتش مالها حتى بس كانت بتص*رخ مقدرتش افهم بيعملو فيها ايه الكفره
سراج قال ..اششش اهدى اهدي علشان صحتك وحياتك عندي يا بابا لو قولتلي اروح حالا اجيبها لاجبها من قلب بيتهم وميهمني اي حد
فؤاد مسح دموعه وحاول يهدى وقال..لا متجبهاش بس مش هنسكت لازم يعرفو ان اي حاجه هيعملوها معاها هتخسرهم كتير.. كتير اوي.. اسمعني كويس وتنفذ بالحرف
سراج قال باهتمام… هو انت ناوي على ايه
فؤاد قال بغضب..ناوي اعرفهم هما مدو ايدهم على مين
↚
بعد فتره كان سراج مع عدي بيكتبلو تعليمات عن صحة فؤاد والاكل الي ياكلو والادويه
تليفون سراج رن واول ما رد سمع الجارد بتاعو بيقول…ايوه يا باشا الهانم عماله تصرخ من ساعة ما فاقت وفي صوت تكسير شديد ادخل لها
سراج ضم اديه بغضب وقال..لا سبها انا جاي حالا وخرج من المستشفى وطلع على بيت المزرعه باقصى سرعه
بقلمي …زهرق الربيع
اول ما وصل قال للجارد روح انت المستشفي لاحسن بابا يعوز حاجه وانا شويه وهاجي قبل معاد خروجو وكمل بطريقه ترعب وقال..طبعا مفيش داعي افكرك لا ابويا ولا اي مخلوق يعرف بوجودها هنا
الجارد قال بخوف..الي تأمر بيه يا باشا
سراج دخل واتفاجأ بيها قاعده على الارض والمكان كلو متكسر
سراج قال بغضب..ايه الي انتي عملاه ده انا مش قولتلك تقعدي عاقله ولا لازم اسلسلك في السرير واخليكي متعرفيش تتحركي خالص
البنت وقفت قدامو وقالت بدموع وبكا شديد..عايزه اخرج من هنا خرجني بقى كفايه حرام عليك حرام انا..انا بموت ..طب موتني…. موتني وخلصني وانبي
سراج بصلها بحزن والدموع لمعت في عنيه اتنهد وحط ايده على وشها بحنان وقال… اهدي يا تقى انا …
بس تقى زقت ايده وقالت بزعيق.. متلمسنيش شيل ايدك الوسخه دي يا قاتل يا مقرف انا بقرف منك وووو
بس تقى زقت ايده وقالت بزعيق.. متلمسنيش شيل ايدك الوس*خه دي يا قاتل يا مقرف انا بقرف منك بكرهك بككككرهك
سراج اتنرفز واتعصب وبقى على اخره مسكها من شعرها وقال بغضب …طب اكرهيني يا تقى اكرهيني براحتك بس مش هتطلعي من هنا ويا تفضلي عاقله يا اما وربي اندمك يا تقى فاهمه
تقى قالت بعصبيه..طيب ندمني.. ندمني يلا اققتلني وخلصني يلا موتني لو راجل اقتلني زي ما قتلت جوزي يا واط*ي يا حيو*ان
سراج بصلها بغضب مرعب وقال وهو بيضغط على اسنانه …انا مش هقتلك ..بس كويس انك فاكره اني قتلت قبل كده وكمل بهمس مهلك وقال… واقدر اققتل تاني وزي ما قتلت حبيب القلب اققدر اققتل ابوكي اوامك او اختك حتى ها هنهدى كده ونعقل ولا اتصرف انا
تقى نزلت دموعها وقعدت على السرير بيأس وبقت تبكي بقهر شديد
سراج بصلها بالم وقرب منها وقال…هو انا ممكن اعمل ايه علشان تحبيني او تتقبليني حتى اوتديني فرصه مره واحده يا تقى صدقيني محدش هيحبك قدي انا ..حتى هو ..هو محبكيش قدي..انا….
تقى رفعت عينها ليه وقالت بدموع…انت ايه…انت مريض يا سراج مريض ازاي متخيل اني ممكن اققبل بيك بعد كل الي عملتو معايا انا كل ما بشوفك بتمنى لو ماشوفش ابدا كل ما بتلمسني ببقى قرفانه من كل حته فيا ارحمني يا سراج لو انت بتحبني زي ما بتقول رجعني لاهلي بقى
سراج نزلت دموعو من كلامها وقال…هو انا لو اققدر اعمل كده كنت استحملت كلامك ده يا تقى… وقام ومشي من البيت كلو وهو مخنوق ونفسو يصرخ من التعب
في قصر النوري كان خالد مصدوم جدا من طلب عمه وقال بصدمه..انت بتقول ايه يا عمي اتجوز مين ..علا ..علا دي زي اختي احنا اتربينا سوا و
سالم اتنهد وقال…علا مش اختك يا خالد مش اختك وصدقني ده الاحسن ليك وليها
خالد قال بغضب..احسن في ايه هو انا مش لازم افهم سبب طلبك الغريب ده لو على تعلقي بفتون فانا قولتلك اني هبعد عنها مفيش داعي تدخل علا في مشاكل هيا ملهاش ذمب فيها
سالم قال..اسمع يا خالد انا هكلمك بصراحه انا خايف على علا من سراج سراج هيعمل مع علا الي نادر عملو مع فتون هو اكيد هيفكر يردلنا الضربه ارجوك يا ابني لو ليا خاطر عندك تطمني عليها
خالد قعد على الكرسي بحزن وقال…يا عمي انا مقدرش لا هيه بتحبني ولا انا
سالم قال بسرعه..هتحبها والله يا بني علا طيبه واكيد هتتفاهو بس انت ادي نفسك فرصه ارجوك انا بترجاك يا خالد
خالد قال بحزن..العفو يا عمي بس والله الموضوع صعب ..صعب
سالم لسه هيرد لاكن نزلت علا من على السلم زى الاعصار ونادر وراها بيقول ..طب اسمعي الاول
بس هيه بتزعق وتقول ..وانا قولت لا يعني لا هو انتو كل حاجه هتدخلو فيها
بقلمي…زهرة الربيع
سالم قال فيه ..ايه يا علا
علا قالت بغضب..انا الي المفروص اسألك فيه ايه انا مش بحب خالد وهو بيحب فتون واضحه للكل واديني بقولها قدامو اهوه انا مش موافقه
سالم قال بغضب..علا اتكلمي كويس انا ابوكي
علا خدت نفس وقالت بطريقه اهدي..اسفه يا بابا بس خالد اخويا مش اكتر من كده ومستحيل مستحيل افكر فيه انا مش عارفه جات في دماغكم ازاي
خالد كان ساكت ومضايق من كلامها ورفضها الغريب وبيسأل نفسه هيه ليه رفضاه قوي كده
وسالم حاول يلم الوضع لما لقاها منفعله وشاور لنادر بمعني يكلمها ونادر قال..يا علا احنا عايزين مصلحتك و
بس علا قالت. بغضب..مصلحتي ..مصلحتي مع خالد مع ده انتو يا اما بتهزرو يا اما عايزين تجننوني
خالد اتسعت عنيه بشده وقال..مع ده …وقرب عليها وقال بغضب ومالو ده.. لاكون مش عاجبك يا ست علا
علا بصتلو كده وقالت ..لا طبعا مش عاجبني ولا هتعجبني ابدا
خالد اتنرفز وقال…يعني انا الي هموت عليكي انا كمان رافض ومش عايز الجوازه دي
علا قالت بغضب..يبقى تمام لا انا عيزاك ولا انت عايزني نفض السيره دي بقى وانت كراجل كده تقول لا …لاني مش هتجوزك لو اخر راجل في الدنيا كلها فاهم
خالد اتحولت ملامحو لغضب مهلك وقال..انا بقى كراجل وافقت خلاص وبص لعمه وقال…شوف امتى عايزنا نكتب الكتاب وانا موافق يا عمي وبصلها بتحدي وغضب وقال… عن اذنكم وطلع على السلم
وعلا بقت تزعق قاصده تسمعو وبتقول..في احلامك يا خالد مستحيل اتجوزك شوفو ازاي هتجبروني عليه مش موافقه مش موافقه ابدا… وطلعت هيه كمان على اوضتها
خالد دخل اوضتو وهو مش عارف ليه مقالش نفس كلامها واصر زيها ورفض الجوازه بس كلامها استفزه جدا رفضها الجامد بالطريقه دي خلاه عايز يعاندها وخلاص اتنهد بضيق وافتكر فتون كان المفروض يطمن على رجلها بس مقدرش اتنهد بشده وقال…انساها يا خالد هتنساها
نادر كان واقف بزهول من غضب اختو ورفضها حتى مسابتلهمش فرصه واحده لاقناعها قال..انا مش عارف ليه الموقف ده كلو سألتها اذا في حد في حياتها بس قالت مفيش طب ليه بترفض كده حتى مش بهدوء
سالم ضحك وقال…دلوقتي مستغرب ومعرفتش تكلمها كلمتين وامبارح تقولي علا مقدور عليها وانا هكلمها اهي حتى مسمعتش كلمه منك بنتي وانا عارفها
نادر قعد جمبو وقال..طب بما انك عارفها تقدر تقولي ايه العمل اكيد مش هنغصبها يعني
سالم اتنهد وقال..مش عارف بس الي اعرفو انها لازم تتجوز خالد بس في شخص واحد ممكن يقنعها
نادر قال..ومين ده بقى
سالم قال..بنت الطحاوي
نادر قال باستغراب… فتون ..هه فتون هتقنعها ازاي اذا كنا احنا اهلها مقدرناش
سالم قال..احنا مقدرناش لانها مستحيل تتكلم معانا براحتها لو امك الله يرحمها عايشه كانت اتكلمت معاها وعرفت سبب رفضها ..وفتون وعلا صحاب قوي وبيدرسو سوا وكل يوم مع بعض ورغم كل مشاكلنا مع اهل فتون بس كانت علا بتحبها ومكرهتهاش ابدا
نادر قال ..معاك حق الصراحه بس فتون تقنعها دي ممكن تقنعها عكس الي احنا عايزينو علشان تدايقنا ده كفايه الي عملناه معاها من ساعت ما دخلت البيت مستحيل توافق تساعدنا
سالم ضحك وقال..انت لسه متعرفش فتون ..فتون قلبها طيب وغلبانه زي ابوها ولو قلتلها مش هتمانع
نادر بصلو بزهول وقال..طيبه…وغلبانه..وزي ابوها كمان انت هتجنني يا بابا مش ابوها ده الراجل الي دمر حياتنا ولسه امبارح بتقولي ان هو السبب في كل حاجه
سالم اتنهد وقال…طبعا هو السبب..بس اصلك متعرفش ابوها ده زمان كان عامل ازاي كان طيب جدا جدا بس الزمن غيره
↚
نادر قال بلهفه..اييييييوه بقي ايه الي حصل وغيره
سالم قال بزهق….يووووه يا نادر كل يوم السؤال ده قلتلك هتعرف كل حاجه في وقتها يلا كلم فتون خليها تتكلم مع علا يمكن نخلص او على الاققل تعرف لنا سبب رفضها
نادر اتنهد وقال بيأس…تمام …وقام دخل عند فتون
سراج بقى كان عند ابوه في المستشفى وكتبلو الدكتور على خروج وسراج طلع معاه على قصرهم
بعد شويه وصلو قصر الطحاوي وسراج وصل ابوه اوضتو ونيمو على السرير و قال..نورت بيتك يا بابا حمد الله على السلامه
فؤاد قال بضيق…سيبك من سلامتي عملت ايه في الموضوع الي كلفتك بيه
سراج قال ..كلو تمام باليل هنفذ
فؤاد قال تمام وبص قدامو بغضب وقال….الشاطر الي يضحك في الاخر يا سالم
في قصر النوري نادر دخل لفتون وقال….احم..رجلك خفت
فتون كانت بتاكل ومش مهتمه بسؤاله بصتلو بنظره غضب وكملت اكلها من غير ما ترد
نادر ابتسم علي طفولتها دي و قال..جيت اطلب منك طلب للاسف مفيش غيرك هيعملو
فتون فضلت باصه في الاكل وقالت بلامبالاه…خير زهقان وعايز رجلي التانيه تخرم فيها شويه
نادر كان عايز يضحك من طريقتها وكلامها بس اختفت ضحكتو والحزن بان على ملامحو لما شاف الدموع في عنيها وقالت..معلش كمان كام يوم لحد ما اقدر ادوس على دي علشان اعرف ادخل الحمام حتى
نادر اتنهد وقال..احم انا مش عايز ائذيكي متقلقيش انا بجد هطلب منك طلب ..بابا عايز يجوز خالد لعلا وكنت عايزك تكلميها لانها رافضه
فتون بصتلو بدهشه وبعدها ضحكت اوي وقالت بسخريه..لا بجد …امممممم وعايزني اقنعها ..طب اديني سبب واحد يخليني اساعدك في حاجه يا نادر
نادر اتنهد وقال…يعني مش موافقه …تمام انا هكلمها انا غلطان اصلا اني جتلك.. ولسه هيخرج فتون قالت…لا هكلمها يا نادر عارف ليه ..علشان هيه تستاهل تكون مع شاب جميل زي خالد بجد تستاهل تتحب وتعيش مع بني ادم نضيف يحافظ عليها
نادر ضم اديه بغصب شديد وبصلها بطريقه ترعب وقال..عاجبك قوي خالد ..ندمانه انك موافقتيش عليه مش كده
فتون بصتلو بقوه وقالت…من ناحيه انو عاجبني فهو يعجب اي حد انما ندمت لا مندمتش لاني عمري ما قدرت ولا هقدر احبو زي ما يستاهل لان قلبي عشق الوجع عشق التعب الاسف… عشقت عذابي…
نادر بلع ريقه بتوتر من كلامها ونظراتها حس باحساس لاول مره يحسه نفسو يحضنها جامد نفسو يغرق في عنيها اكتر بس فاق لنفسه بسرعه وطلع من الوضه بتعب من افكارو وطلع على الشركه من غير ما يكلم حد كل الي كان عايزه انو يبعد يبعد من عيونها من كلامها يبعد عن اي حاجه تجمعو بيها
نادر فضل اليوم كلو يشغل نفسو في الشغل ورجع البيت بالليل هلكان وتعبان واول ما دخل شاف ابوه قاعد هو وخالد وقال..مساء الخير
↚
سالم قال..مساء الخير يا بني اتأخرت قوي ومشيت من غير ما تقول لحد قلقتني عليك
نادر قعد وقال بتعب معلش يا بابا كان فيه شغل متأخر وكان لازم اخلصو
سالم ابتسم وقال ..المهم انك بخير
خالد قال بضيق ..على فكره اختك من الصبح مطلعتش من اوضتها ورفضت تاكل اديني بقولكم اهوه لو رافضه للدرجادي بلاش منو الحوار كلو
نادر اتنهد وقال..با ابني انت مش قولت وافقت
خالد قال..ايوه وافقت بس شايف لعب العيال بتاعها دي حتى بباها مردتش عليه لما طلع لها الغدى
نادر ضحك وقال..خلاص..سبهالي انا هكلمها و….بس قطع كلامو صوت تليفونو واتفاجأ ان المتصل كان سراج وقف بسرعه و قال… الو
سراج قال بمكر…٣٠مليون دولار بتهيألي التمن كفايه مش كده
بقلمي…زهرة الربيع
نادر استغرب قوي وقال باستغراب… مش فاهم تمن ايه
سراج ضحك وقال بغضب..تمن ايدك الوس*خه الي اتمدت على اختي وكل ما تكررها هتخسر يا ابن النوري هممم يلا يعوض عليك ربنا…. وقفل في وشو من غير ما يستناه يرد
نادر اتنرفز ومكانش فاهم ابدا بقى يقول… الو…الو بس كان قفل
سالم بيقول فيه ايه يا نادر ايه الي بيحصل
نادر قال مش خير مش خير ابدا ولسه هيحكيلو تليفونو رن واول ما رد جالو صوت حد من الي شغالين معاه وقال…الحقنا يا باشا المخزن الي فيه البضاعه الجديده كلو اتحرق ومش عارفين نسيطر على الحريق
نادر برق بشده و قال بغضب شديد….انا جاي حالا وووووو
نادر برق بشده وقال بغضب شديد…انا جاي حالا وقفل معاه وقال بتوتر..قوم معايا يا خالد بسرعه
خالد استغرب منظره ولسه هيخرج معاه من غير ما يسأل سالم قال بقلق..استني يا نادر ..هو ايه الي بيحصل مش تفهمني
نادر قال وهو بيجري بره القصر…بعدين با بابا ..بعدين
سالم اتوتر جدا وخاف عليه وقال…سترك يا رب
عند سراج كان قاعد بفرحه شديده وقال…شوفت يبقى يقابلني لو لحق حاجه
فؤاد قال بغضب…مش كفايه …مش كفايه ابدا
سراج بصلو واتنهد وقال..هما اه غلطو معانا كتير بس احنا علمنا عليهم اكتر اول مره بشلل سالم وبعدها موت ابنو ودلوقتي خسارتهم دي مش هينه ابدا
فؤاد قام بغضب شديد ولسه هيرد دخل راجل في سن الأربعين يشبه سراج وفيه ملامح منو ده بقى حسن الطحاوي ابن عم فؤاد وخال سراج وقال بغضب اعمي…صحيح الي سمعتو ده يا فؤاد
بقلمي…زهرة الربيع
فؤاد اتنهد بضيق وقال…اققعد يا حسن هفهمك الي حصل
حسن قال بغضب ..مش قاعد ومش عايز افهم حاجه انا بسألك سؤال محدد… الي سمعتو صحيح يا فؤاد.انت فعلا جوزت بنتك لابن النوري
فؤاد اتنهد بضيق وسراج شاف التعب على ملامحو قال بهدوؤ..اهدي بس يا خالي انا هفهمك الي حصل
حسن بصلهم بكره وقال..لا خلاص انا فهمت ..فهمت اني مليش ابن عم بعد كده ..ومشي بسرعه وغضب
سراج جري وراه ومسك ايده وقال..استنى بس يا خالي .والله فيه سؤ تفاهم احنا مكناش موافقين و
حسن قال بهدوء..اسمع يا سراج انت متعرفش سالم النوري عمل معانا ايه انا لو اطول احرقو عايش مش هتأخر وابوك اكتر واحد اتأذى منو و الي عملو ده ملوش غير تفسير واحد انو نسي كل حاجه وهيعيش لنفسه وبس.. ومشي وسابو واقف بحزن شديد
↚
عند نادر كان طلع هو وخالد على المخزن بتاعهم بس للاسف كانت النار اكلت كل البضاعه والمطافي بتحاول تسيطر على الحريق خالد اتفزع من منظر النار الهايله وقال…يا انهار اسود ده المخزن كلو راح
نادر بص للنار وقال بغضب…ايوه المخزن راح وابن الطحاوي هيحصلو
خالد قال بقلق..ليه ..هو..هو سراج الي عملها ..معقوله
نادر قال بغضب…ومين غيره .. ميبقاش اسمي نادر النوري ان ما ربيتو الكل*ب ابن الكل*ب انا ماشي كمل انت مع الشرطه وقول اننا مش شاكين في حد
خالد قال..مش شاكين ازاي مش بتقول سراج الي عملها احنا لازم….
بس قاطعو نادر وقال وهو بيركب عربيتو..اسمع الكلام يا خالد وطلع بالعربيه
خالد جري بقى ينادي عليه ويحاول يوقفو بس من غير فايده طلع زي الاعصار
عند سراج دخل لابوه وقال بحزن…مشي مرضيش حتى يسمع
فؤاد قال بتعب…معلش بكره يهدي ..الموضوع مش سهل عليه
سراج قال بحزن..عارف..ولا سهل عليك ولا عليا لو استني كنا فهمناه
فؤاد اتنهد بضيق وقال… انا هطلع انام تعبت قوي
سراج قال ..اه طبعا انت لازمك راحه ..وطلعو اوضتو ونيمو على السرير
فؤاد بصلو وبص لملامحو وقال…هو انت بتحبني يا سراج
سراج استغرب اوي اول مره يسألو السؤال ده قال بابتسامه…طبعا بحبك انت ابويا مهما عملت هتفضل في قلبي وفوق راسي وباس ايده
فؤاد نزلت دموعو وقال…شكرا يا ابني ..انا…
بس قاطعو صوت نادر بيزعق مع الحراس وبيقول..ابعد انت وهو ..يا سراج ..سراج .انزل يا جبان
سراج ابتسم وقال..وصل اهو
فؤاد قال بضيق..بص انا هنام بس زي ما قولتلك من غير مشاكل وصلو رساله مش اكتر
سراج قال..اطمن ريح انت
ونزل لنادر وقال للحرس… سبوه
نادر دخل واتقدم على سراج بغضب ومسكو من قميصه بشراسه وقال..المخزن الي حرقتو ده بتمنك وتمن عيلتك يا واط*ي
سراج نفض ايده بعنف وقال…تمن مين يا ابو تمن صحصح وشوف بتتكلم مع مين يا ابن النوري
نادر قال بغضب اكبر..انت فاكر انك كده هتخوفني ومش هقرب من اختك تاني مش كده.. بس احب اقولك ان الي انت حرقتو ده ميجيش نقطه في بحر الي عندي وانا دراعي مبيتلويش وبعد الي انت عملتو برضو مش هسيبها في حالها بالعكس هحسرك عليها واندمك على الساعه الي لعبت فيها معايا
سراج ضحك باستهزاء وبصلو بغل وقال…ابقى اعمل كده وشوف ضربتي الجايه شكلها ازاي يانادر وخد بالك الدراع الي ميتلويش يتكسر يا شاطر انا بكلمك لمصلحتك خايف نهايتك تبقى زي نهاية اخوك
بقلمي..زهرة الربيع
نادر اتحولت ملاحو لغضب مهلك وضر*بو بوكس قوي وقعو على الارض وقال بغضب…اخويا هجيب حقو من عنيك يا سراج كل دقيقه وكل ثانيه هجيب حقو وحق مراتو ..وكمل باستفزاز شديد وقال..مرااتو ..تقى فاكرها الي رفضتك ومرضيتش تبصلك وحبت طارق واتجوزتو وكانت بتموت فيه يااااا ه على الحب الي كان بنهم
سراج اتعصب وكان نفسو يضر*بو بس غمض عنيه وحاول يهدى وقال…تقى فعلا اتجوزت اخوك بس متقدره ليه انا..بدليل انها قبل ما اخوك يلمسها اتكل هو وهيه يعني..الرساله واضحه ..تقى يا اما ليه يا اما للموت
نادر بصلو بسخريه وقال…المهم ان قلبها وروحها معاه بتحبو بتعشقو وماتو في حضن بعض خليك انت موت بقهرك.. اخويا خد حببتك وانا اخدت اختك ..سلامات يا ابن الطحاوي
نادر خرج وسابو في قمة غضبو بقى هيتجنن كل الي بيجي في دماغو جملة… قلبها معاه بتحبو بتعشقو…الجمله بقت تتكر في دماغو حس بدمو بيغلي حرفيا خد عربيتو وطلع على بيت المزرعه
نادر رجع القصر وهو متنرفز وهيموت من الغضب لقا خالد وابوه مستنينو بتوتر شديد ..سالم قال بغضب..كنت فين موتنا من الخوف عليك
↚
نادر اتنهد بضيق وقال انا اسف يا بابا كان عندي مشوار و
سالم قال بغضب..مشوار..انت بتخبي عني ما انا فهمت انك روحت لسراج اوعى تكون عملتلو حاجه انا مش ناقص
نادر قال بغضب..ومعملوش ليه انا اصلا ساكت على مصايبو بسببك كان المفروض اصفي دمو من زمان ومستحملش كل الاعيبو دي
سالم اتنهد وقال..تاتي يا نادر تاني وقال بهدوء..يا ابني اهدى على نفسك علشان تقدر تواجه شايف هما بيلعبو براحه وبهدوء ازاي مكانش فيه داعي تروحلو و
نادر قال بغضب..مفيش داعي اروحلو البضاعه كلها راحت انا خسرت٣٠ مليون دولار هو انا خسرت عشره جنيه بص يا بابا انا مش قادر استحمل استفزاز اكتر من كده بقى انا تعبت ..الباشا بيهددني طب مبقاش انا لو ما طلعت عليه القديم والجديد
سالم قال..خلاص اهدى انا هتصرف روح ريح انت والمعوض حي وبعدين دي يا دوب جوله الي كسبوها الشاطر الي يكسب الحرب كامله
نادر اتنهد وقال ..انا حاسس اني مصدع ودايخ هروح انام ..بس بص لخالد وخد بالة انه متوتر وعايز يقول حاجه وخايف قال..ايه
خالد قال ..هو ايه الي ايه
نادر قال…ايه الي واقف في زورك قول الي معاك باين انك عايز تتكلم فخلصني وقول
خالد قال بخوف..الصراحه اه….فتون…فتون ملهاش دعوه يا نادر بلاش تأذيها تاني ارجوك
نادر اتنرفز وحس بغضب غريب لما قال كده وقف وقال بعصبيه..يوووووه…فتون…فتون..فتون..ايه مفيش في بالك غير فتون ميت مره قولتلك دي مراتي ..مراتي اعمل الي انا عايزه فيها شيلها من دماغك بقى
نادر قال كده وطلع زي الاعصار وبعد ما هيطلع اوضتو دخل اوضة فتون
خالد اتنهد بضيق وفضل ساكت بحزن سالم بصلو وقال.. يا ابني هترحم نفسك امتى كام مره قولتلك البنت دي مش هتجبلك غير الهم يا ابني اديك شايف اهلها بيعملو فينا ايه انساها بقى
خالد قال بحزن ودموع ..مش قادر يا عمي …مش قادر
سالم اتنهد بحزن وقال ..هتقدر..لو تسمع مني هتقدر خلينا نعجل جوازك من علا هنخلي كتب الكتاب الخميس الي جاي ايه رايك
خالد اتنهد بحزن شديد وقال..بس..بس علا مش موافقه اصلا وانا كمان حاسس اني بغلط و
بس قاطعو سالم وقال انا عمري قولتلك على حاجه اونصحتك بحاجه وطلعت غلط
خالد قال…لا يا عمي..ابدا
سالم قال..يبقى تسمع مني وبالنسبه لعلا ملكش دعوه انا هكلمها يلا اطلع ارتاح انت
عند سراج وصل عند تقى وهو في قمة غضبو اول ما وصل بقى يقرب منها وهو مش شايف قدامو من الغضب
تقى بلعت ريقها برعب وقالت..عايز..عايز ايه
سراج بصلها بغضب شديد وقرب منها جامد وقال…بتحبيه
تقى قالت بتوتر…مين..تق..تقصد مين
سراج مسكها من دراعها بقوه وقال…هما كام واحد يا روح امك اقصد حبيب القلب سي زفت بتاعك
تقى كانت بتتألم من مسكتو بس قالت بحده..اتكلم كويس ده بني اادم ميت وايوه يا سراج بحبو وبعشقو كمان ومتحلمش تاخد مكانو
سراج وصل لقمه غضبو وشدد على مسكتو وضربها قلم قوي وزقها على السرير وقال بفحيح…حبيه يا تقى حبيه براحتك اديني قتلتو وهقتل اي حد يطمع فيكي انتي بتاعتي بتاعتي انا وبس وهجم عليها بعن*ف شديد ووووو
نادر بقى دخل لفتون وهو هيموت من الغضب وقال بعصبيه شديده..قومي ..قومي يا هانم وليكي نفس تنامي كمان
فتون قامت مخضوضه وقالت برعب فيه ايه …انا عملت ايه
نادر قال بعصبيه..انتي معملتيش بس اخوكي الحيوان عمل بس هيدفع التمن غالي ..غالي قوي.
فتون قالت باستغراب… فيه ايه الي حصل لكل ده
نادر قال باستهزاء..لا مفيش كام مليون كده خسرتهم بسببو بس هو لسه جديد في العبه دي وانا مجهزلو حاجه كده من العيار التقيل وهتعجبو
↚
فتون قالت بخوف…ليه هتعمل فيه ايه ..اسمع يا نادر اياك تقربلو انت فاهم
نادر ضحك بسخريه وقال..ولو قربتلو هتعملي ايه ..بس متقلقيش انا مش هقتلو انا هأذيه في شغلو ذي ما اذاني في شغلي وبما ان الشغل بيفرق معاه قوي وهو السبب في عداوتو معانا من الاول يبقى العقاب فيه هيوجعو
فتون قالت باستغراب ..شغل ايه الي السبب في عداوتنا انت بتخرف بتقول ايه
نادر قال بغضب…هو ابوكي مقلكيش ان هو وبابا كانو شركا …بس اااه تلاقيه مقدرش يقولك انو لمجرد انو اختلف مع ابويا في شوية شغل قام مأجرلو ناس و خلاهم عجزوه وخلوه على كرسي بعجل واخوكي مشي على نفس خطاه وقتل اخويا بدم بارد كلو بسبب الطمع بتاعهم
فتون بصتلو باستغراب شديد وقالت … طمع…وشغل .هو انت..انت حقيقي فاكر ان ده سبب مشكلة اهلي مع اهلك وضحكت اوي وقالت ابويا وسراج بيكرهو ابوك علشان الشغل هههههه والله انت موتني ضحك وبقت تضحك اوي
نادر بصلها باستفهام واستغرب طريقتها جدا وقال..طبعا ده السبب ابويا قالي كده
فتون بطلت ضحك وبصتلو بغضب وقالت..وهو اي حاجه ابوك يقلها تبقى صح ..وكملت بسخريه وقالت…بقى كوووول العداوه دي علشان شغل ..الشغل وبس يا ذكي
نادر بصلها باستغراب شديد ومسكها من دراعها بقوه وقال… انتي بتقولي ايه..انا مش فاهم حاجه اتكلمي من غير الغاز ..انا ابويا وابوكي مكانش فيه بينهم غير الشغل اصلا فبلاش تحوري عليا
فتون قالت بسخريه..لا كان فيه ..كان فيه بينهم واحده ست …
نادر قال بدهشه..ست ..
فتون قالت …ايوه ست والدة سراج الي ابوك قتلها بدم بارد وحرم ابنها منها ووووو
فتون قالت …ايوه ست… والدة سراج الي ابوك قتلها وحرم ابنها منها اكيد طبعا متعرفش وهو معقوله يقولك انو قتال قتله
نادر برق بشده وقال بصدمه حقيقيه.انتي..انتي بتلعبي بدماغي صح..الكلام ده مستحيل يكون حقيقه..انا..انا ابويا عمره ما يقتل ..مستحيل..لا…مستحيل انتي كدابه
فتون بصتلو وقالت..لا يا نادر انا مش كدابه ابوك نفسو ميقدرش ينكر الحقيقه دي..وسراج صحيح اخويا من ابويا بس لاكن انا اعرفو اكتر من نفسي سراج موجوع اوي بسببكم مامتو ماتت على ايد ابوك ومحدش بلغ ولا خد حقها حتى وسراج عارف كل ده وعايش بحسره وبابا كمان زعلان على مراتو الي ابوك قتلها لانها مكانتش بس مراتو لا كانت بنت عمو كمان
نادر حس باحساس غريب بقت دماغو تدور بيه معقوله كلامها صح ممكن يكون ده الموضوع الي ابوه بيتجنب يحكي فيه..بس هو عارف ومتأكد ان ابوه مستحيل يقتل بقى مش عارف يرد مش عارف يفكر اصلا اتنهد وقال..عندك دليل على الي بتقوليه ده ولا ده مجرد كلام من ابوكي بيحرضكم بيه علينا
↚
فتون قالت بسخريه…هه يحرضنا عليكم طب فكر بعقلك يا نادر معقوله كل الكره والغل ده سببو مشاكل شغل..ده بباك وبابا كانو اعز اصحاب واسأل ابوك على الكلام ده ..ازاي يعني بتفكر ان لمجرد مشاكل في الشغل بابا يكرهكم للدرجادي و سراج يقتل عادي كده
نادر قال بعصبيه…سراج عمل كده علشان طمعان في تقى ولا انسيتي انها رفضتو و
بس فتون قاطعتو وقالت لا منستش يا نادر منستش بس انت الي نسيت ان العربيه المقصوده كانت عربيتك وان اخوك وتقى ركبو بالصدفه اصلا سراج بيعشق تقى مستحيل يقتلها هو كان عايز يقتلك انت علشان ينتقم لامه من ابوك مش اكتر
نادر قعد على الكرسي وحاسس بالف احساس لو كان كلامها صح يعني ابوه كدب عليه وفعلا هما الي غلطو معاهم من الاول بصلها وقال…طب لو افترضنا ان كلامك صح…. بابا قتلها ليه ايه السبب الي خلاه يقتلها
فتون قعدت على السرير بحزن وقالت..انا معرفش غير كده حسن اخوها بيقول انو طمع فيها وكان عايز يتجوزها ولما رفضت واتجوزت بابا قتلها بس بابا لما نحاول نعرف منو بيتنرفز جدا ومش بيتكلم في الموضوع ابدا
نادر اول ما سمع كده قام بسرعه وغضب وطلع علشان يتكلم مع ابوه بس لقاه نام اتنهد بضيق شديد وطلع هو كمان ينام بس قضي اليل كلو يفكر بكلام فتون ويتمنى يكون كدب
عند سراج قام من جمب تقى زي العاده ودخل يستحمى وسابها شبه جثه هامده جسد بدون روح
تقى قامت بالعافيه من وجع جسمها واترمت على السرير ودموعها بتنزل بصمت
سراج اول ما طلع وبصلها عيونه لمعت بالدموع وقرب منها وقال…تقى …تقى انا اسف ..انا
بقلمي…زهرة الربيع
تقى بصتلو وعيونها حمره جدا من كتر البكا وقالت بدموع…انت ايه..انت ايه يا اخي.. .انت حيوان مبتحسش… مبتفهمش ..وانا..انا مش قادره استحمل مش قادره مش طايقاك مش طايقه تلمسني انا..انا مبقتش قادره اعيش مش قادره بقى مش قادره وبقت تبكي بانهيار شديد
سراج نزلت دموعه بالم شديد قرب منها وقال..اهدي ..يا تقي انا اسف مكنتش اقصد..خلاص متزعليش انا ..انا اوعدك مش هقربلك تاني الا لو انتي حبيتي و
تقي بصتلو بدهشه وقالت وسط دموعها..لو ايه..لو حبيت ههه هههه حبيت اه…انت بجد تعبان يا سراج انت خلاص اتجننت ….والله اتجننت .وكملت بغضب وزعيق وقالت ..انا لو حبيت الموت مش هحب انك تلمسني ده ممكن يحصل في احلامك بس ..فاهم
سراج بلع ريقه بوجع وقال…طب انتي اديني فرصه يا تقى و
بس تقى حطت اديها على ودانها وقالت بانهيار…مش عايزه اسمعك..مش عايزه اسمع صوتك ..بكرهك انا بكرهك ..امشي..امشي بقى مش قادره اشوفك
سراج نزلت دموعو وحس بنار جواه ومشي بسرعه وهو مش قادر يستحمل وجع قلبو ولا قادر يستحمل الكره الي في عنيها
↚
تقى اول ما مشي بقت تبكي بقوه تبكي بالم ووجع وجيه في بالها اول لحظه دق فيها القلب وفتح بابو للعشق
فلاش باك
تقى دخلت المستشفي بخوف وقلق شديد وهيه بتجري شافت راجل عجوز وقفت قصادو وقالت..ايه الي حصل يا عم عبده..مالها مريم
عبده بصلها وابتسم وقال..اهدي يا بنتي محصلش حاجه..هيه وبتعدي الشارع في عربيه كانت هتخبطها بس ربنا بعت لها واحد ابن حلال انقذها وكان هيموت هو.. الدنيا لسه بخير
تقى قالت… طب هيه كويسه جرالها حاجه عايزه اشوفها
عبده قال..هيه زي القرد فوق في الدور التاني هيه والشاب الي انقذها ربنا يباركلو مرضيش يمشي واتكلف بكل التكاليف هتلاقيه فوق هو كمان
تقى طلعت جري وسألت على اوضة مريم ولقت شاب في وسيم جدا قاعد قدام الاوضه ده طارق النوري اخو نادر
تقى قالت.. حضرتك الي جبت مريم… انا اختها
طارق وقف وبقى يبصلها باعجاب واضح واتسحر من نظرة عنيها وفضل يبصلها فتره
تقى كمان كأن فيه حاجه غريبه بتشدها ليه فضلت مركذه فيه شويه بس حمحمت بخجل وقالت..حضرتك سامعني
طارق فاق من سرحانو فيها وقال..احم اه..انا..انا الي جبتها هو الي حصل ان
بس تقى قالت…عم عبده قلي على الي حصل وانا بشكرك بجد يا ..هو حضرتك اسمك ايه
طارق ابتسم ومد ايده وقال..طارق..طارق النوري
تقى بصتلو وابتسمت وسلمت عليه وقالت.انا تقى تشرفنا يا استاذ طارق عن اذنك هطمن على اختي وشكرا مره تانيه
طارق قال بسرعه..استني..انا..احم يعني ازاي ممكن اققابلك تاني
تقى ابتسمت بكسوف وقالت..وتقابلني ليه بقى
طارق قال بارتباك..امم..ااه..علشان..علشان اطمن على الانسه مريم يعني
تقى ضحكت ضحكه جميله جدا وقالت…سبها لظروفها يا استاذ طارق لو فيه نصيب هنتقابل تاني ودخلت عند اختها وهيه مبتسمه ومبسوطه جدا من لحظت ما شافتو وهيه قلبها بيدق بفرحه شديده
تقى اطمنت على اختها وطلعت وهيه وماشيه في الطرقه خبطت في شخص رفعت عينها بغضب وقالت..مش تفتح يا…
بس قطعت كلامها باستغراب وقالت بغضب..انت ..انت ايه الي جابك هنا يا سراج
سراج ابتسم بسعاده وقال..من حظي العسل يا عسل
تقى بصتلو بقرف وكانت هتمشي سراج وقف قدامها وقال استني طب مش شايفه دراعي مفيش سلامتك حتى
تقى بصت عليه لقتو مجبس دراعو قالت بضيق..مين الي تسلم ايده الي عمل فيك كده
سراج ضحك بقوه وقال..حظي الحلو الي عمل فيا كده علشان اقابل القمر
تقى بصتلو بضيق وقال ..اووووف بقى ابعد عن سكتي مش فضيالك
ولسه هتمشي سراج قال..طب طب استني انتي هنا بتعملي ايه حد تعبان ولا حاجه
تقى قالت بعصبيه..وانت مال اهلك انت اما حشري صحيح
سراج قال… براحه عليا ليه كده دانا طالب حلال يا تقى وافقي وانا هخليكي ملكه انتي عارفه انا عندي قد ايه كلو هيبقى ليكي و
تقى ضحكت وقالت..اسمع يا سراج ..مش انا الي تغريني فلوسك للمره المليون…بقولك مش موافقه خلي عندك دم ومش كل شويه اشوفك في وشي وسع كده ومشيت وسابتو
تقى فاقت من شرودها على تنهيده عاليه بتحاول تطلع فيها وجع قلبها قالت بدموع..وحشتني يا طارق..وحشتني قوي يا ريتك خدتني معاك
في صباح يوم جديد في قصر النوري كان نادر قاعد مع ابوه وبيبصلو بنظرات شك وكلام فتون بيدور في دماغو ومش عارف يسألو او لا
سالم بصلو باستغراب وقال…فيه حاجه يا نادر مالك زي ما تكون عايز تتكلم
نادر قال ..ايوه يا بابا انا فعلا عايز اسألك عن …
بس قطع كلامو لما نزلت علا وقعدت معاهم على السفره وقالت بغصب وزعيق للخدم …فين الفطار بتاعي انا مش بقول انزل الاقيه جاهز انتو مبتفهموش
في الوقت ده نزل خالد وقال بسخريه… مش عارف ليه يا عمي اولادك اي حاجه تدايقهم يزعقو للخدم حاجه غريبه ووقف جمب سالم وباس ايده وقال…صباح الخير
سالم ابتسم وقال… صباحك جميل زيك يا ابني
علا كانت متغاظه ومردتش فضلت تفطر من غير ما تكلم حد
سالم قال .ايه يا علا مشوفتنيش انا واخوكي ولا ايه حتى صباح الخير مقولتيهاش
علا بصتلو وقالت بضيق..علشان زعلانه منكم يا بابا
نادر ضحك وسالم قال بابتسامه..ليه يا قلب بابا حد يزعل من حبيبو برضو ده كلو الا زعلك هو انا امتى زعلتك قبل كده
علا قالت …امبارح..امبارح زعلتني ..بس خلاص معنى كلامكو انك شلت الفكره البايخه الي قلتها امبارح من دماغك مش كده
سالم اتنهد وقال..هو مش بالظبط يعني ..بس..
علا قاطعتو وقالت بانفعال ..بس ايه تاني يعني اسبلكم البيت علشان ترتاحو
نادر قال بزعيق …علا انتي اتهبلتي كلمي بباكي كويس
علا قالت بعصبيه شديده..انا الي عندي قلتو مستحيل اتجوز خالد اما مش مجنونه علشان اتجوز انسان تافهه زي ده
خالد وقف واتقدم عليها بغضب مرعب وضربها قلم قوي جدا وقال بعصبيه ..التافهه ده مش طايقك اصلا ولا داخله دماغو بس هتجوزك يا علا علشان اوريكي النجوم في عز الضهر واربيكي الربايه الي انتي ماسمعتيش عنها يا بنت عمي
بقلمي…زهرة الربيع
علا بقت تبكي جامد وقالت بتحدي وزعيق…لو اخر واحد في الدنيا يا خالد انسى
خالد اتنرفز ومسكها من شعرها بغضب وقال ..بكره نشوف هيحصل ولا..لا
سالم حاول يوقفو وقال ..مش كده يا خالد يا بني اهدى و…بس نادر حط ايده على كتفو بمعنى ميدخلش وقال..بهمس…سيبو
سالم اتنهد بحزن وسكت ..بس خالد بصلو بغضب وقال..عمي هنكتب الكتاب يوم الخميس زي ما حضرتك عايز بس مش هيكون كتب كتاب بس وبصلها بنظره ترعب وقال… هيكون كتب كتاب ودخله وقال بسخريه..اجهزي يا عروسه
وليه هيمشي شاف فتون طالعه من اوضتها بصلها شويه وعيونه اتملت دموع وطلع بره القصر كلو بغضب شديد
علا كانت بتبكي وقالت بزعيق..انتو سايبين الحيوان ده يضربني عادي كده و
هنا نادر قال بزعيق…علا..اتكلمي كويس على ابن عمك وبلاش جنان
علا لسه هتتكلم فتون جريت عليها بالعافيه لانها بتعرج ورجلها لسه مفتوحه
فتون وقفت قدام علا وقالت بزعيق….كفايه بقى محدش له دعوه بيها وبصت لعلا وقالت بحزن… تعالي معايا يا علا واخدتها ودخلت بيها اوضتها
نادر اتنهد بغضب شديد وحس دماغو هتنفجر وسالم اتنهد بحزن ومسك كباية ميه يشرب
نادر بص لابوه بشك وقال باستفهام..بابا انت تعرف مرات فؤاد الاولى والدة سراج
سالم وقعت الكبايه من ايده واتسعت عنيه من شدة الصدمه وقال بتهته..م..مين..قولت مين
يتبع…..
سالم وقعت الكبايه من ايده واتسعت عنيه من شدة الصدمه وقال بتهته..م..مين..قولت مين
نادر شك اكتر من ارتباكو وقال ..قلت مرات فؤاد الاولي يا بابا تعرفها
سالم اتوتر جدا وقال…احم طبعا..طبعا اعرفها مش مرات فؤاد اكيد اعرفها معرفه سطحيه يعني لان انا وفؤاد كنا صحاب زمان وهيه كانت بنت عمو وعلشان كده كنت اعرفها بس..بس انت بتسأل ليه
نادر ذاد شكو وقال..لا عادي كنت عايز اعرف هيه ماتت ازاي
سالم بلع ريقه بتوتر وقال بعصبيه..وانا اش عرفني مات ازاي وبعدين ايه الاساله الغريبه دي على الصبح انا هطلع اريح اصلي تعبان عن اذنك
↚
ولسه هيمشي نادر قال بسرعه..انت الي قتلتها يا بابا
سالم بصلو بصدمه وقال..ايه قتلتها قتلت مين انت ..انت اتجننت وكمل بانفعال شديد.. هو الي قتلها علا ماتت على ايده فؤاد هو الي قتلها
نادر قال..علا ..هيه ايمها علا ههه دا كلام فتون حقيقي بقى يعني انت فعلا كنت عايز تتجوزها وطبعا اما مرضيتش واتجوزتو قتلتها مش كده يا بابا
سالم قال بدموع وعصبيه شديده..قلتلك مقتلتهاش ..مقتلتهاش..والله ما قتلتها وقال بهدوء ودموع..انا..انا محبتش قدها في حياتي مستحيل اقتلها ..
نادر اتأثر من دموعو قرب منو وقال بهدوء ..احكيلي يا بابا ..انا هصدقك ..انا اصلا مستحيل اصدق انك تقتل بس الحكايه غريبه جدا ايه الي حصل هيه ماتت ازاي
سالم بلع ريقه وغمض عنيه بوجع وقال..ماتت مقتوله ..انا متأكد ان فؤاد هو الي عملها ..
نادر قال بتستغراب..ليه هو ليه هيقتلها هو مكانش يحبها يعني ولا هيه عملت حاجه ولا ايه
سالم قال بحزن..لا هو كان روحو فيها..وهيه عمرها ماغلطت بس ..بس قدرها كده ..بص يا نادر الموضوع ده متتكلمش فيه ابدا ..ده موضوع عدي عليه زمن وانا مش هقدر احكيلك عليه لو سمحت متضغطش عليا
نادر شاف الحزن على ملامحو والدموع في عنيه قال..بس يا بابا سراج..سراج فاكر انك قتلت امه وهو علشان كده كان عايز يقتلني وبسبب الموضوع الي انت مش عايز تحكيه اخويا مات
سالم اتنهد وقال…بسب الموضوع ده حصلت حجات كتير وناس كتير دفعت التمن من غير ذمب اولهم علا بس كل الي اققدر اقولهولك ان السبب في موت اخوك هو فؤاد فلو بتحب اخوك وعايز تاخد حقو تركذ على هدفك ومتخليش البنت الي جوه دي تلعب بعقلك
سالم قال كده وراح اوضتو وسابو واقف ومحتار ومش عارف ايه الي حصل ولا عارف مين المذنب الحقيقي
فتون بقى كانت قاعده مع علا وبتهديها لانها كانت بتبكي من الي حصل ومش راضيه تهدى
فتون قالت بحزن..بي بقى يا علا ..كفايه دموع بقى وجعتي قلبي
علا قالت وسط دموعها…شايفه بيعملو معايا ايه عايزين يجوزوني خالد ملقوش غير خالد
فتون قالت باستغراب وماله خالد يا علا والله ده ما فيه منو
علا بصتلها بدهشه وقالت ..انتي بتقولي كده يا فتون ما انتي عارفه انو بيحبك ومبيفكرش غير فيكي اتجوز واحد عمره ما جيت في بالو حتي لو انتي تقبليها على نفسك
فتون قالت بحزن…معاكي حق اهم حاجه تتجوزي واحد يحبك بس انا بعد كل الي شوفتو هقولك نصيحه وانتي براحتك …خالد ممكن يكون محبكيش ومضمنلكش يحبك بس اضمنلك حاجه مهمه جدا انو هيتقي ربنا فيكي وهيقدر مشاعرك وعمره ما هيخليكي تباتي موجوعه عارفه ليه لان عندو قلب طيب يمنعو من اذيتك يا علا مهما عملتي معاه
علا بصتلها بدموع وقالت.. ايوه انا عارفه بس ..بس انا مش حاسه اننا هننفع لبعض
فتون قالت بابتسامه..بس انا متاكده انكم هتنفعو وبكره تقولي فتون قالت يلا بقى روقي ومتزعليش بباكي واخوكي الانسان ملوش في الدنيا غير اهلو اسأليني انا
علا قالت باستغراب انتي ازاي كده ازاي سامحتيه بسرعه كده
فتون ابتسمت بدموع وقالت..علشان انا مزعلتش منو منو علشان اسامحو انا مجروحه من الي عملو بس ..بس بحبو ..بحبو زي ما هو مش قادر اقنع قلبي ان كل ده كدب مش راضي يصدقني
علا نزلت دموعها بس ابتسمت وبقت تتكلم هيه وفتون ومش واخدين بالهم لنادر الي كان واقف عند الباب وسمع كل حوارهم
↚
نادر ابتسم بحزن شديد على كلام فتون وحس قد ايه هو وجعها بتصرفاتو وقد ايه بتحبو واستغرب انها اقنعت علا وكمان وصتها انها تسمع كلامهم مع انها كانت تقدر متعملش كده خصوصا بعد الي عملو معاها
علا طلعت من عند فتون واتفاجأت بنادر قالت.. نادر انت هنا من امتى
نادر قال بهدوء ..لسه جاي حالا
علا قالت ..تمام ولسه هتمشي نادر قال… استني انتي لسه زعلانه مني
علا اتنهدت وقالت..لا مش زعلانه. خلاص..وكمان موافقه اتجوزو بس يكون في علمكم انا هتجوزو كده مؤقت لو حسيت اني مش مرتاحه كل واحد يروح لحاله
نادر ابتسم وقال..وانا اوعدك بكده والله خالد ما هتلاقي زيه
علا قالت..طيب..لما نشوف عن اذنك ..وطلعت على اوضتها
نادر دخل عند فتون وقال بحرج..احم..شكرا
فتون ابتسمت باستهزاء وقالت…معملتش حاجه علشانك فمفيش داعي تشكرني ووقفت وراحت ناحية الحمام وهيه بتعرج
نادر قال..هيه..هيه رجلك لسه بتوجعك
فتون بصتلو وقالت بدموع…ياريت لو تخليك في حالك وملكش دعوه بيا ابدا..وسابتو ودخلت الحمام
نادر اتنهد بحزن وحاول يقوي وفضل مستنيها لحد ما تخرج
فتون خدت دش ولبست نفس هدومها لانها معندهاش حاجه تلبسها وخرجت ولقتو لسه مستنيها استغربت وقالت من غير ما تبصلو …خير فيه حاجه
نادر قال …انا بعت اجبلك هدوم شويه وهتوصل
فتون قالت بضيق…شكرا ..مكانش فيه داعي تتعب نفسك يا نادر بيه
نادر اتنهد بضيق وقال..اتكلمي كويس يا فتون مش معني اني هادي معاكي يبقى تقلي ادبك ويلا اطلعي معايا
فتون قالت باستغراب وخوف..على فين
نادر ابتسم وقال..متقلقيش مش هعملك حاجه ..هتطلعي معايا اوضتي هتفضلي معايا من هنا ورايح
فتون قالت باستغراب ..اوضتك ..اوضتك ليه انا مرتاحه هنا و
نادر قرب عليها وقال ..بس انا مش مرتاح عايزك معايا مش المفروض انك مراتي يبقى مكانك في اوضتي
فتون بصتلو باستغراب وقالت…مراتك..ههه..اطلع شوف الي معاك يا نادر وبلاش جنان على الصبح
نادر قال …اممممم انا على العموم كنت متوقع انك هتتعبيني يلا .وشهقت بدهشه لما شالها وطلع بيها وفتون حاولت تنزل وبقت تقاوم وتقول..بس يا نادر نزلني… نزلني بقولك
بقلمي زهرة الربيع
بس نادر قال بزعيق..بس لتقعي لو البيبي جرالو حاجه هطلع عينك
فتون كمان خافت علي ابنها فهديت وفعلا وصلها اوضتو ونزلها على السرير
فتون قالت بعصبيه..انت باي حق تجبني هنا انا هنزل حالا ولسه هتمشي مسكها نادر بقوه وبص في عنيها وقرب منها قوي
فتون فضلت بصالو ومتوتره جدا من قربو وقالت بتهته..ابعد..نادر..ابعد ارجوك
نادر بقى يقرب اكتر لحد ما بقى مفيش بينهم اي فواصل وقال…ليه..خايفه
فتون بلعت ريقها بتوتر وقالت..انا ..انامش خايفه ..انا تعبانه وو..وعايزه انام
نادر ابتسم ابتسامه جانبيه وشدها من ايدها وقعدها على السرير وقال..انا رايح الشغل انتي هتفضلي هنا وتعقلي كده لانك لو نرفزتيني هتزعلي قوي يا فتون مش معنى اني جبتك هنا تفتكري اني حنيت انا بس عايزك تنامي كويس وتاكلي كويس علشان الي في بطنك… تمام
نادر لسه هيخرج فتون قالت ..ليه هو انا مش هعرف انام كويس غير في اوضتك ما القصر مليان اوض تانيه
نادر بصلها بنظراتو الي بتسحرها وقال …القصر مليان اوض بس هو نادر واحد الي مش بتقدري تنامي غير في حضنو ..ولا بقيتي تقدري
فتون فضلت تبصلو بحب شديد ونسيت نفسها وهزت راسها ب لا ..
نادر ابتسم بفرحه شديده ومشي وسابها واقفه مكسوفه من الي قالو وافتكرت كلامها ليه كانت تقولو انها مش بتعرف تنام غير في حضنو حتى لو كانو زعلانين كانت متقدرش تنام الا في حضنو اتنهدت وقعدت على السرير وقالت ..مش هينفع كده لازم تنسيه لازم
اما سراج بقى من اول شروق الشمس طلع على البيت الي حابس تقى فيه ورغم انها مش حابه تشوفه ابدا لاكن مقدرش يمنع نفسو انو يروح يطمن عليها
تقى اول ما شافت باب الاوضه بيتفتح قلبها بقى يدق بخوف ورعب
سراج دخل و بصلها وشاف الخوف الي في عنيها قرب منها وقال..عامله ايه دلوقتي معرفتش انام من خوفي عليكي
تقى بصتلو وقالت بخوف..ايه الي جابك ..اياك تقربلي والله اموت نفسي اياك تلمسني
سراج بصلها بزهول وقال بحزن..اهدي يا تقى انا مش حيوان علشان تخافي مني كده ومش كل ما هاجي يبقى جاي علشان الي في دماغك و
تقى قاطعتو وقالت..امال جاي ليه..ها جاي ليه ..ما انت كل ما بتجي بيكون علشان كده بتغت*صبني وتمشي مش ده الي بيحصل
سراج اتسعت عنيه بصدمه وقال بغضب…اغت*صبك…انتي مجنونه..انا جوزك ..جوزك افهمي بقى
تقى قالت بغضب وزعيق..لا..لا انت مش جوزي ..مش جوزي الجواز قبول وانا مش قابله بيك ابدا جوازنا ده في دماغك انت بس ..اما انا مرات طارق..طارق النوري جوزي وهيفضل جوزي لحد ما اموت
بقلمي زهرة الربيع
سراج اتحولت ملامحو لغضب مرعب وضر*بها قلم قوى وقعها على الارض وقال بعصبيه شديده..اخر مره اسمعك تقولي كده انتي مراتي ..وانا جوزك .ويا اما تقبلي وترتاحي يا اما هتفضلي في جحيمي طول عمرك
تقى بصتلو بدموع وبقت تبكي بانهيار شديد وتقول..يا رب انا عملت ايه..عملت ايه زعلك مني يا رب ….وبقت تبكي بصوت يبكي الحجر
↚
سراج بص لحالتها ونزل لمستواها وقال بدموع..يا تقى ارحمي نفسك وارحميني …انا بعشقك يا تقي..اقسم بربي ما عرفت احب غيرك عشقتك و..عشقت عذابي.. معاكي انا بقيت اتمني العمى علشان مشوفش نظرة الكره الي في عنيكي
تقى غمضت عنيها بالم وبقت تبكي وسراج حضن وشها باديه وقرب من شفايفها باسها برقه شديده عمره ما عاملها بيها وبعد عنها بحزن شديد وخرج من غير ما يقول حاجه
تقى فضلت مستغربه رقتو وكلامو والاغرب انو مقربش منها زي العاده حست بحزن عليه اول مره تحسو
سراج بقى قضي بقيه يومه وهو يلف بعربيتو بحزن وخيبة امل وباليل طلع على نايت كلب متعود يسهر فيه وفضل يشرب من غير وعي وهو بيفتكر كلام تقى وكرهها ليه حاسس ان عمرها ما هتحبو ولا حتى هتتقبلو نفسة ينساها وعايز يشغل نفسو علشان ميروحلهاش حس بايد على كتفو بص يشوف مين واتفاجأ ببنت جميله جدا قال باستغراب..نهى ..انتي ايه الي جابك هنا
نهى قالت…بدور عليك يا سراج ايه الي انت عاملو في نفسك ده
سراج مسك الكاس وشربو مره واحده وقال بسكر..مالي ما انا تمام اهوه اااااااخر تمام
نهى قالت بضيق…انا كنت فاكره انك الوحيد الي هتساعدني بس الظاهر انك مش فاضيلي ولا فاضي للدنيا كلها
نهي لسه هتمشي سراج مسك ايدها وقال..استني رايحه فين
نهى قالت..رايحه اشوف حد فايق يساعدني
سراج وقف وشدها ليه وقال بخبث..انتي عارفه ان محدش هيساعدك غيري
نهى ابتسمت ومشت ايدها على خده وقالت..امال انا جتلك ليه
سراج نزل ايدها وقعد مكانو وقال بزهق..نادر مش كده
نهى قالت بغضب..ايوه زفت سمعت انو اتجوز اختك وانا معنديش استعداد اخسرو بعد ما ضيعت عمري وانا بستناه وانا عارفه ان انت كمان مش موافق على جوازة اختك منو علشان كده جتلك انا بحب نادر يا سراج مش هقدر اعيش من غيره
سراج ضحك بقوه وقال…انتي هتقوليلي ما انا عارف انك بتحبيه بأمارة الي بنا يا ناني
نهى قالت بضيق..الي بنا ملوش دعوه بحبي لنادر يا سراج ..وكملت بدلال ..على فكره بمناسبة الي بنا ما تيجي نروح شقتي علشان نتفاهم براحتنا
سراج ابتسم وقال بسخريه..يلا مش خسرانين حاجه… وطلعو سوا على بيتها
اما سراج رجع من الشغل بعد ما قضى طول اليوم مابين الشغل والتفكير في كلام فتون
اول ما دخل القصر سأل الخدم على ابوه قالولو انو نام فطلع على اوضتو عند فتون بس اتفاجأ انها مش موجوده فضل يدور عليها في الاوضه والحمام وروكن الملابس بس مش موجوده
طلع جري وسأل عليها الخدم قالولو دخلت اوضة خالد
نادر استغرب جداو طلع جري على اوضة خالد بس اتصدم واتسعت عيونه بشده لما شاف خالد نايم وفتون قاعده جمبو على السرير وقريبين من بعض جدا
نادر وقف مكانو بصدمه واتحولت ملامحو لغضب مهلك قال بزعيق..فتون
نادر طلع جري على اوضة خالد بس اتصدم واتسعت عيونه بشده لما شاف خالد نايم وفتون قاعده جمبو على السرير وقريبين من بعض جدا
نادر وقف مكانو بصدمه واتحولت ملامحو لغضب مهلك قال بزعيق..فتون
فتون وقفت بخضه وتوتر وقالت..نن.نادر..انت رجعت امتى
نادر قرب عليها وبصلها بغضب رهيب وقال بطريقه ترعب..بتعملي..ايه..هنا
فتون لسه هتتكلم خرجت علا من حمام الاوضه وهيه بتقول..ملقتش شاش ولا قطن في الحمام و
علا قطعت كلامها لما شافت نادر وقالت بسرعه..نادر الحمد لله انك جيت تعالى شوف ابن عمك طلع عنينا
نادر بصلهم باستغرب شديد وهدي شويه لما عرف ان علا كانت معاها وقال..هو فيه ايه… ايه الي بيحصل هنا
علا قالت بضيق شديد..عريسي سبع الرجال جاي متنيل سكران ومدهول على عينه ومعور ايده كمان طلع عنينا على بال ما وصلناه اوضتو وخايفين ابوك يعرف انت عارف بيكره الشرب قد ايه
نادر بص على خالد لقاه مغمض وبيتمتم بكلام مش مفهوم وبيضحك اتندهد وقال..معلش يا علا انتي عارفه انو اول مره يشرب في حياتو علشان كده واصل للحاله دي انا مستغرب ازي شرب اصلا ده عمره ما عملها
وبص لفتون بحده وقال بغضب وانتي ايه الي يخليكي تقربي منو كده مش شايفه حالتو
فتون قالت بخوف..انا كنت بحطلو مخده ورا ضهره علشان نشربو حاجه يمكن يفوق
نادر اتنهد بارتياح وقال…كويس ان الموضوع كده انا فكرت حاجه تانيه خالص
فتون فهمت انو شك فيها اما علا قالت.. فكرت في ايه مش فاهمه
↚
نادر لسه هيرد خالد قال بسكر…فتون بحبك قوي..قربي يا فتون انا..انا بحبك
علا بصت لاخوها وقالت بنرفزه..سمعتو بيفكر في فتون حتى وهو نايم يا رب تكون مبسوط وانت بترميني الرميه دي ..ومشيت بغضب
نادر اتنهد وقرب من خالد ولقا ايده بتنزف جاب علبه الاسعافات وربطلو ايده وقال من غير ما يبص لفتون…اطلعي على اوضتك
فتون بلعت ريقها بخوف ومشيت ونادر قعد شويه جمب خالد وقال..ليه بتعمل في نفسك كده معقوله بتحبها للدرجادي
عند سراج كان نايم جمب نهى وبيشرب سيجاره وسرحان وبيفكر في تقى
نهى اتعدلت وقالت..هيه برضو..
سراج بصلها بطرف عينه وقال..هيه مين
نهى قالت..مانت لو تعرفني هيه مين كنت ارتحت لا كن ست الحسن سر متخبي ومش بتكشفو الايام
سراج اتنهد وقال.. وانتي مالك بيها عايزه تعرفيها ليه
نهى قالت..نفسي اعرف مين دي الي وقعتك كده وخلت حالك حال بقى ده سراج الطحاوي الي عمره ما اهتم لواحده اكتر من يومين معقوله تيجي واحده تنسيه نفسو دا انت مش قادر تقربلي حتى
سراج قال بضيق..عادي مليش نفس ..سيبك من الهري ده وقوليلي كنتي عيزاني في ايه
نهى قالت ..عايزه ارجع نادر ليا من تاني
سراج قال ..دي سهله جدا لو ركذتي هتعمليها اول حاجه لازم تبقى قدامو اربعه وعشرين ساعه وده مش هيحصل الا لو دخلتي القصر
نهى قالت..وازاي اعمل كده
سراج قال انا هقولك على كل حاجه خطوه بخطوه وكمل بتحذير مرعب وقال…بس فتون خط احمر لو قربتيلها ولا اذيتيها يا نهي هتضطري اتواجهيني انا
نهى بلعت ربقها بتوتر وقالت..لا طبعا هو انا مجنونه يعني انا عايزه نادر يبقى ليا ومش عايزه مشاكل
سراج قال..كده تمام اسمعي هتعملي ايه…..
بقلمي…زهرة الربيع
عند فتون كانت قاعده في الاوضه بتوتر شديد وخايفه من نادر جدا
نادر دخل وقفل الباب جامد وقال بعصبيه…ايه الي دخلك اوضتو انا مش قولتلك متتحركيش من هنا
فتون اتنرفزت جدا من زعيقو وقالت بعصبيه..وانا اعمل ايه اختك نادتلي وكانت سنداه لوحدها ومش قادره تدخلو اوضتو رحت ساعدتها كفرت يعني
نادر اتنهد ومسح على وشو بضيق وقال…فتون..خالد بيحبك..بيحبك لتكوني مش واخده بالك يعني
فتون قالت بغضب..مش ذمبي ..مش ذمبي انو حبني ومش ذمبي اني بنت فؤاد عدوكم ومش ذمبي ان اخوك اتقتل مليش ذمب في اي حاجه من الي بتحصلي ..بس فيه ذمب واحد عملتو وبلعن نفسي عليه ..وكملت بدموع وقالت… ذمبي الوحيد اني حبيتك واستاهل كل العقاب عليه… وسابتو وراحت نامت على الكنبه
نادر بصلها بحزن ووجعو كلامها بس حاول ميبينش قال بضيق..نمتي عندك ليه قومي هنام سوا على السرير
فتون قالت بضيق..انسي انا لو نمت في الحمام مش هنام جمبك
نادر قال ..اه ..عيزاني اشيلك زي الصبح حاضر وقرب منها بس فتون قالت بسرعه..لا لا اسمع ..اصل انا..انا مينفعش انام جمبك خالص ال٣ شهور دول
نادر بصلها باستغراب وقال ليه..احنا هنام بس
↚
فتون قالت بكدب..الدكتوره..الدكتوره قالت كده ..قالت مينفعش انام جمب اي حد احسن يخبطني باليل وقالتلي نامي لوحدك لحد الجنين ما يثبت
نادر استغرب جدا وقال .اول مره اسمع الكلام ده بس مش مشكله اهم حاجه البيبي يبقى بخير يلا قومي نامي على السرير وانا هنام على الكنبه
فتون قامت بسرعه وفرحه اصلا مش قادره تنام على الكنبه وقالت..شكرا والله كلك رجوله يلا تصبح على خير وراحت نامت
نادر ابتسم على حركاتها وكان متأكد انها بتكدب بس محبش يضايقها مع انو بيستغرب معاملتو الهاديه معاها فضل وسط افكارو لحد مانام هو كمان
مر اسبوع بدون احداث تذكر نادر بيعامل فتون بطريقه اهدى من الاول بس لسه بيضغط عليها وبيضايقها بالكلام
فتون بقى دايما حزينه خصوصا انها مش عارفه تشوف ابوها او حتي تكلمو بالتليفون
سراج بقى فضل طول الاسبوع ده ميشوفش تقى ومش بيروح عندها خالص وبيبعت لها الي تحتاجو مع الجارد بتاعو وبيحاول يضغط على نفسو علشان ميضعفش ويروح لها
اما علا وخالد كان حالهم ميفرقش عن بعض التنين مضايقين من موضوع جوازهم ومش بيتكلمو مع بعض خالص لحد ما جيه يوم فرحهم وفعلا كتبو الكتاب وكانو عاملين حفله جميله جدا في ساحة القصر مليانه برجال الاعمال والشخصيات الهامه
نادر كان بيقابل الحضور بابتسامه وطله رهيبه جذابه كالعاده بس فجأه لقا الناس بتبص على مدخل القصر وبص لقا فتون خارجه من القصر بفستان سهره جميل جدا بالون الدهبي ورافعه شعرها بطريقه شيك جدا مع ميكب خفيف حرفيا ابهرت الجميع حتى نادر الي فضل متنح فيها وكأنو شاف حوريه من الجنه
فتون بقت تبتسم للحضور بطريقه شيك جدا وراحت وقفت جمب غلا من غير ما تبص لنادر
علا كانت بتبتسم للناس من غير نفس وبصت لفتون وقالت اتاخرتي كل ده ليه
فتون قالت انا مكنتش هنزل ابدا لان رجلي وجعاني والكعب مخليني مش قادره امشي وخايفه الناس تاخد بالها
علا قالت..مفيش حد واخد بالو من حاجه غير من جمالك الي غطى على القمر
فتون ابتسمت وقالت…مفيش قمر هنا غيرك بس ليه القمر مضايق بقى
علا قالت بغيظ..يعني منتيش شايفه كل صحابي في الحفله والبيه واقف بعيد وهاتك يا رغي مع ده وده وسايبني خالص منظري بقى زباله
فتون ابتسمت وقالت..متكبريش الموضوع كده افرحي بقى
خالد شافهم واقفين فضل باصص على فتون ومركذ معاها شويه وبعدها اتقدم ناحيتهم
نادر شاف نظرات الاعجاب الي بيبصلها بيها اتنرفز جدا واتنهد بضيق شديد واستأذن وراح لهم
خالد قال..اذيك يا فتون انبسطت انك نزلتي
فتون لسه هترد علا قالت بغيظ..طبعا لازم تنزل هو ينفع الفرح من غير فتون مش كفايه انها مش العروسه كمان متنزلش يبقى كتير عليك يا حبيب
فتون برقت ولكمتها في كتفها وخالد بصلها بغضب وقال..لمي لسانك يا علا اقسم بالله اخليكي تتكلمي بالاشاره
علا اتعصبت منو ولسه هتتكلم نادر ادخل وقال..ايه يا عرسان مش هترقصو ولا ايه يلا الناس مستنياكم
علا قالت بسخريه …وهو يعرف يرقص اصلا انا عمري ما شوفتو رقص في حياتي خلينا واقفين بكرلمتنا احسن
نادر قال بضيق..وبعدين يا علا
خالد قال بعند…طب ايه رايك هنرقص يلا وشدها بقوه من ايدها وبقو يرقصو سوا والناس بتسقف لهم وبتصورهم وعلا انبهرت حرفيا بان خالد هو الي بقى يحركها على انغام الموسيقى وكان بيرقص باحتراف
علا قالت..امممم مكنتش اعرف انك شاطر كده
خااد ابتسم بسخريه وقال…وانتي مش بطاله
علا اتغاظت وقالت…ياسلام على التواضع على العموم كويس اننا رقصنا علشان عايزه اكلمك في موضوع
خالد قال..موضوع ايه ده
علا قالت بكسوف..احمم انا …انا مش عايزاك…يعني مش عيزاك تقربلي خالص
خالد بصلها وضحك بخفه وقال..وليه بقى بتكهربي مثلا
علا قالت .. بطل خفه انا قصدي لحد ما ناخد على بعض كل واحد يلزم حدودو
خالد شدها عليه بقوه وقال…انا وانتي خلاص مباقش فيه بنا حدود عشان اققف عندها ومع ذاك الي يريحك مش قاتل نفسي علشان اقربلك انا كنت هعمل كده واجب مش اكتر
علا قالت بضيق..اممم واجب واخده بالي على العموم كويس اننا اتفقنا
على جنب فتون كانت بتصقف ومبتسمه بفرحه شديده ونادر بصلها على ابتسامتها وشكلها الي جننو بقى سرحان في ملامحها وعيونها الرمادي الي بيضحكو من كتر الفرحه قال..احم..شكلك حلو قوي انهارده
فتون اختفت ابتسامتها وقالت بصوت هادي…شكرا كلك ذوق
نادر قال…اه امم …تحبي ترقصي
فتون بصتلو وقالت بضيق …احب جدا بس مش هقدر بالعافيه لابسه الجزمه اصلا من وجع رجلي
نادر حس بحزن وكان لسه هيتكلم بباه نادالو
نادر قال..نعم يابابا عايز حاجه
سالم قال بغضب..انت ايه حكايتك حاسس ان معاملتك للبنت دي بتتغير اوعى يكون..
نادر ارتبك وقال ..لا ابدا يابا انا بس عايز ابني تكون صحتو كويسه مش اكتر ..متقلقش
سالم قال..يعني اخدتها اوضتك واشتريلها الهدوم الغاليه دي وعمال تتودود معاها كده كل ده علشان ابنك برضو
نادر لسه هيرد اتحولت ملامحو لصدمه رهيبه لما شاف سراج داخل الحفله
سراج اتقدم عليهم بابتسامه مستفزه وقال..مبروك يا نادر مبروك يا سالم بيه
سالم فضل باصصلو بدهشه وابتسامه غريبه ولمعت عيونه بالدموع وقال…سراج ..انت سراج مش كده بقالي كتير مشوفتكش كبرت قوي بقيت نسخه من والدتك سبحان الله نفس ملامحها
بقلمي..زهرة الربيع
↚
سراج بصلو وابتسم رغم الغضب الي في قلبو وقال..شكلك تعرف والدتي كويس يا سالم بيه
سالم خد بالو من كلامو وقال بتوتر..احم كانت ست طيبه ربنا يرحمها..اتفضل بارك للعريس
نادر بصلو بزهول وقال بغضب..يبارك لمين دا يتفضل يخرج بره بدال ما انادي على الحرس يرموه رمية الزباله
سراج ضحك وقال…حد يعامل الضيوف كده برضو انا جايب هديه للعريس هديهالو وامشي وخبط في كتف نادر ودخل من غير ما يستني منو رد
سراج وقف قصاد خالد وقال..معلش يا جماعه اققفلو الصوت شويه علشان هقول كلمتين للعريس لانو اكتر من اخويا
المسأولين قفلو الصوت وخالد والكل مستنين يسمعو هيقول ايه حتى فتون الي كانت مرعوبه ليعمل مصيبه
سراج قال..يا جماعه احب ابارك لخالد صاحبي واخويا واقول الف مبروك با خلود
بس بما انك اخويا احب انصحك لاني ميرضنيش اشوفك بتتخم واقف ساكت
الناس بقت تتساءل ومستغربين ونادر كان هيموت من الغضب وعارف انو مش هيجيبها لبر
سراج قال بصوت عالي..للاسف مراتك مش بنت وكانت في سريري اكتر من مره والدليل معايا اهوه وووووو
يتبع…..
سراج قال بصوت عالي..للاسف مراتك مش بنت وكانت في سريري اكتر من مره والدليل معايا اهوه وطلع صور ليه مع علا في اوضة نومو باوضاع مش تمام وبقي يوريها للصحافه والمصورين الي ما صدقو يلاقو فضيحه
علا صرخت وقالت.انت حيو*ان انا عمري ما شوفتك حتي
خالد بص للصور وقال بصوت عالي ..اهدو يا جماعه واضح ان الصور دي متركبه ده واحد مريض اصلا وحالا هيطلع وشاور للحرس بس نادر سبقهم ومسك سراج وقعو على الارض ونزل فيه ضر*ب بكل قوتو لحد ما بقى ينز*ف بشده وشالوه من عليه بالعافيه وهو بيزعق ويقول..والله ما هعديهالك يا حيو*ان يا وس*خ اقسم بالله هندمك
سراج كان بينهج بتعب وبينز*ف جامد بس بيضحك بطريقه مستفزه وخالد اتقدم عليه وزقو وقال..غور من هنا بدال ما اصفي دمك احسنلك امشي
سراج قال..ليه بس كده يا عريس انا بنورك على العموم انا ماشي.. خيرا تعمل شرا تلقى… ومشي ناحية سالم وهمسلو وقال..دي ولا حاجه حتة فضيحه صغيره مش اكتر يعني قلت مينفعش تفرحو وانا موجود بس لسه التقيل ورا وضحك وبص لفتون بحزن ومشي
سالم فضل باصص لطيفه بحزن شديد واتقدم على علا الي كانت منهاره وبتبكي جامد وقال..بس يا بنتي اهو مشي كفايه بقي
نادر قال..احنا اسفين يا جماعه الحفله خلصت..و شكراعلى وجودكم ويا ريت محدش يهتم بالي حصل ده بني ادم مريض وهو غار في داهيه ..
وميل على الحارس الشخصي بتاعو وقال…الناس تخرج والصحافه تتاخد منهم كل حاجه صوروها الخبر ده مش لازم تنزل منة حاجه مش ناقصين شوشره في موضوع تافه زي ده
الناس مشيت وعلا طلعت الاوضه الي جهزوها علشانهم وقفلت الباب وبقت تبكي
فتون جريت وراها وبقت تخبط على الباب وتقول..افتحي يا علا يا حببتي افتحي مش كده
سالم قال بزعيق…سبيها مالك ومالها المفروض متنطقيش بعد الي عملو اخوكي
فتون بصتلو وقالت بغضب ودموع …انا مليش دعوه بالي عملو اخويا زي ما علا كمان ملهاش دعوه احنا التنين ملناش ذمب ولا نادر له ذمبو ولا حتى طارق وتقى ولا سراج كلنا ملناش ذمب بالي بينك وبين بابا انتو دمرتونا وكرهتونا عشتنا بسبب خلاف مش عارفينو حتى ربنا يسامحكم وطلعت على اوضتها بتعب وبكا
سالم فضل ساكت ودموعو بتنزل حس بكل كلمه قالتها كأنها سكين حس انو نفسو يطبطب عليها ويعتزر لها لاكن حاول ميبينش اي مشاعر وقال بجمود…اطلع لمراتك يا خالد يمكن تتكلم معاك
خالد قال… حاضر وطلع يشوف علا
نادر قال ..انت كويس يا بابا
سالم قال..انا تمام خدت الصور من الصحافه
نادر قال..متقلقش مفيش حاجه هتتنشر والحيو*ان الي اسمو سراج ده انا هعرف شغلي معاه كويس
سالم بصلو وقال بغضب..انا كام مره هقولك ملكش دعوه بيه اغنيهالك وحاول يهدى وقال..انا تعبان وهدخل انام تصبح على خير
↚
نادر اتنهد وقال..اصبر عليا يا سراج الكل*ب وطلع هو كمان على اوضتو
سراج بقى طلع من عندهم وهو مش قادر يقف من كتر ما نادر ضربو وكان بينز*ف ومتعور مرضيش يروح القصر وطلع عند تقى
اول ما دخل وقفت وقالت بفرحه… سراج
سراج اتسعت عنيه بشده وبقى مش مصدق انها فرحت بشوفتو
تقى خدت بالها من لهفتها قالت..احم بقالك كتير مجتش افتكرت ربنا خدك وارتحت
بس سراج كان مبتسم بفرحه شديده كأنها بتقول فيه شعر وقرب منها وحضنها بحب شديد وشوق اشد وقال…وحشتيني ..وحشتيني قوي
تقى استغربت نفسها قوي مكانتش بتقاومو ولا عيزاه يبعد والاغرب نفسها تحضنو فضلت سابته مكانها لحد ما بعد عنها وقال…انا اسف بس مقدرتش امنع نفسي اشتقت لقربك قوي
تقى اول مره يبان عليها الكسوف من قربو اكتر من الغضب قالت..احم ايه الي عمل فيك كده
سراج قعد وقال…خناقه عادي ..انا كنت ناوي مجيش عندك تاني لحد ماتهدى اعصابك بس مقدرتش اروح وانا بالمنظر ده علشان بابا
تقى راحت جابت علبه الاسعافات وقعدة جمبو وقالت ..لو كنت مهتم بابوك فعلا مكنتش تجر شكل مع الخلق وتجيب لنفسك الضرب
سراج ضحك وقال..وانتي اش عرفك اني جريت شكل حد مش يمكن الناس الي غلطت عليا
تقى بقت تحط المطهر على القطنه وقالت..ده على اساس اني معرفكش ولا ناسي اني اشتغلت في شركتك ٣ سنين انت محدش بيغلط عليك ابدا دايما بتكون انت السبب من الاول
سراج قال بضحك..ياااه للدرجادي انا وحش
تقى قالت وهيه بتعقملو الجرح ..اوحش من ما تتخيل لو كنت بتهتم لباباك او للناس الي بتحبك مكنتش توصل نفسك للمنظر ده
سراج ابتسم بألم وقال..الناس الي بتحبني….بس انا مفيش حد بيحبني اصلا ولا شخص واحد حتى
تقى بصتلو باستغراب وشافت الحزن في عنيه فضلت بصالو شويه وقالت…مفيش حاجه اسمها كده كلنا عندنا ناس بتحبنا
سراج قال بابتسامه وجع …بس انا معنديش…كل الي بحبهم بيكرهوني ماما الوحيده الي حبتني بس كنت صغير جدا اما ماتت وبابا..بابا مش عارف ليه بيكرهني ..كل مشكلتو معايا امي فيه حاجه بتخليه يكره ما يشوفني حتى وديما يقولي مش بطيق اشوفك بتفكرني بأمك انا ايه ذنبي اني طلعت شبها مش عارف..وابتسم بحزن وقال وانتي..انتي كمان بتكرهيني وحقك…واتنهد وبصلها بحب شديد وقال..بس حاسس ان هيبقى فيه حد يحبني قلبي بيقولي كده
↚
تقى فضلت باصالو ومركذه في عيونه الي اتملت دموع وكانت مش عارفه تفسر احساسها اذا كان حزن عليه او شفقه على حالو اتنهدت وقالت..انا خلصت ان شاء الله الصبح تبقى كويس وقامت بس مسك ايدها وقرب منها وقال ..ممكن ابات هنا مش هدايقك خالص
تقى بعدت عنو وقالت…براحتك اعمل الي يريحك وقعدت على السرير بهدوء
سراج ابتسم ولاول مره يحس ان فيه امل بينهم اتنهد بارتياح شديد ودخل ياخد دش
في قصر النوري كانت علا قافله على نفسها وبتبكي جامد
خالد طلع لها وفتح الباب بالمفتاح الي معاه ودخل وقال بتنهيده..اقدر اعرف شغل العيال ده لزمتو ايه خلاص جيه قال كلمتين وغار هتعيطي للصبح يعني
علا رفعت عنيها بدموع وقالت ببكا شديد …هو قال اي كلمتين والسلام ..ده طعن في شرفي قدام كل الناس الحيو*ان
خالد قعد جمبها وقال بهدوء..احنا ميهمناش الناس وبالنسبه لينا كلنا متأكدين انها مش صورك وانو كداب مش لانو على عداوه معانا لا لاننا متأكدين من اخلاقك فبلاش الزعل ده كلو وروقي كده
خالد قام وبقى يقلع بدلتو وعلا وقفت وقالت بجمود..بس انت حقك تتأكد
بقلمي..زهرة الربيع
خالد بصلها باستغراب وقال..مش فاهم قصدك ايه يعني
علا فتحت سوستته الفستان بصعوبه ووقعتو على الارض وقالت ..قصدي واضح وانت فاهم عيزاك تتأكد اني لسه بنت وان مفيش اي حد قربلي
خالد برق بزهول وبلع ريقه بتوتر اول مره يشوفها بالانوثه دي واقفه قدامو بقمي*ص قصير جدا وشكلها مغري لابعد الحدود قرب عليها وبص لعنيها جامد وقال ..بهمس قدام شفا*يفها…مكنتش اعرف ان عنيكي تسحر كده الظاهر ان فيه حجات كتير مخدتش بالي ليها.. وقرب منها جامد وقال ..انا واثق فيكي ومش محتاج اتأكد من حاجه البسي هدومك
علا اتفاجأت منو جدا وبصتلو بنظره مليانه اعجاب ودهشه وقالت…بس ده حقك بعد الي سمعتو لازم تطمن وانا مش همنعك و
خالد حط صباعو على بقها وقال..اشششش..تبقى عبيطه لو فكرتي اني شكيت لو لحظه واحده حتى يا غبيه احنا متربيين سوا بطلي هبل وادخلي غيري يلا علشان مش هقدر امنع نفسي كتير قدام الجمال ده كلو انا بشر برضو
علا اتكسفت وحست بسعاده كبيره وسحبت الفستان عليها ودخلت الحمام تغير
عند فتون كانت قاعده ودموعها بتنزل بحزن على كل الي بيحصل وعلى الي اخوها عملو اتنهدت بحرقه ودخلت خدت دش وطلعت لابسه كاش مايوه جميل جدا عليها
نادر دخل وفضل يبصلها باعجاب وقال بغضب مصتنع..احم..ايه الي انتبي لبساه ده…روحي غيري القرف ده
فتون اتنهدت وقالت..ومالو القرف ده بقي ما انت الي جايبو
↚
نادر كان شكلها عاجبو قوي ومكانش عايز يبين قال..مكانش كده لما اشتريتو
فتون استغربت كلامو بس قالت…انا مش فاضيه لمزاجك الي بيروح ويجي ده تعبانه وعايزه انام
نادر راح اخد دش وطلع لقاها نامت فضل باصص عليها وكان نفسو ينام جمبها بس اتنهد وراح نام على كنبتو
في اليوم التاني كان نادر وابوه بيفطرو سوا وجالو الحارس بتاعو وقال..فيه واحده اسمها نهى عايزه تقابلك يا باشا
نادر شرق وهو بيشرب وسالم بصلو باستغراب وقال..نهى..نهى مين خليها تتفضل
نادر قال بتوتر..انا هروح اكلمها ارتاح انت يا بابا.. بس نهى دخلت وقالت..بس انا عايزه سالم بيه
بقلمي…زهرة الربيع
سالم وقف وقال…طب مش تقولو انها الغاليه بنت الغالي اتفضلي يا بنت الاسيوطي والله ليكم وحشه
نهى سلمت عليه وباست ايده وقالت ..انت اكتر يا انكل والله وبصت لنادر وقالت..اذيك يا نادر ايه مش مبسوط انك شوفتني اه صحيح مبروك الجوازه
نادر ابتسم وقال..الله يبارك فيكي خير ايه سبب الزياره الكريمه يا تري
نهى قالت..لا دي مش زياره انا ناويه اتقل عليكم المرادي طبعا بعد اذن سالم بيه
سالم قال..انتي تنورينا في اي وقت وقد ما تحبي بس ان شاء الله يكون خير
نهى قالت ..لا خير زي ما انت عارف احنا بقالنا فتره مستقرين في لندن وانا بنزل في الصيف اجازات وبقضيها في الشاليهات بتاعتنا بس دلوقتي هفتح مشروع هنا وناويه استقر وعلشان كده اخدت فيله على البحر بس لازمها تشطيب حسبة ١٥ يوم كده وقولت مينفعش انزل في اوتيل وقصر انكل سالم مفتوح ولا انت ايه رايك
سالم ابتسم وقال..خير ما عملتي تشرفينا والله مش كده ولا ايه يا نادر
نادر كان هيفرقع من الغيظ وقال..طبعا تنورينا
نهى ابتسمت وقالت ميرسي يا عمو ربنا يخليك لينا
فتون نزلت في الوقت ده وقالت بصوت هادى..صباح الخير
نهى بصت لما بنظرات هتحرقها وقالت بخبث..ايه ده فتون انتي بتعملي ايه هنا ده عدي هيتجنن ويوصلك ده كلمني ميت مره يسألني عليكي
نادر بصلها بنظرات مرعبه وقال…مين عدي ده
نهى قالت…دكتور عدي ابن خالي متعرفوش ولا ايه ده كان هو وفتون بينهم قصة غرام ملهلبه
فتون كانت واقفه متفاجأه من كلامها ونادر بصلها بغضب ولسه هيتكل سمعو صوت واحده بتص*رخ جامد وتقول…يا سالم بيه …سالم بييييييه
نادر طلع جري هو وفتون ونهى وحتي علا وخالد كانو لسه نازلين وجريو على الصوت
نادر طلع الجنيينه واتفاجأ ببنت مغمى عليها والشعر نازل على وشها
نادر قرب منها واول ما بعد شعرها وقع على الارض من شده الصدمه وقال بزعر..تو..تقى وووووووو
نادر قرب منها واول ما بعد شعرها وقع على الارض من شده الصدمه وقال بزعر..تو..تقى
خالد قرب منو لما لقاه بالحاله دي وقال فيه ايه مين دي بس اتصدم بشده وقال مش..مش دي تقى
نادر وقف بالعافيه وشالها من على الارض ودخل بيها تحت استغراب الجميع
الكل لما شافوها كانو في حالة زهول شديد مش مصدقين ابدا سالم قال ..ازاي ..ازاي يعني احنا دفناها بادينا امال الي ادفنت كانت مين
نادر قعد وقال لازم نستني لحد ماوتفوق محدش هيعرف يجاوبنا غيرها
علا نزلت دموعها وقعدت جمبها وقالت..ياقلبي انتي شوف وشها بقى ازاي زي ما تكون لها زمان مأكلت ولا نامت.. احنا لازم نجيب لها دكتور
خالد حط ايده على كتفها وقال …كلمنا الدكتور وهو في الطريق انتو اهدو علشان نفهم
بعد شويه وصل الدكتور واستقبلتو نهى وقالت بصوت عالي ..اتفضل يا دكتور عدي
نادر بص عليه بحده وفضل يبصلو من فوق لتحت بغضب وقال لخالد بصوت واطي..انت تعرف الدكتور ده منين
خالد قال ..عادي معرفوش لسه هجيب الاجنده اطلب دكتور وفيق نهى قالتلي انها تعرف دكتور كويس وادتني رقمو
نادر بص عليه بغضب وقال..وانت اي حد تكلمو وخلاص
↚
خالد استغرب عصبيتو وقال..فيه ايه يا نادر ايه لزمة العصبيه دي مهو دكتور والسلام مالو يعني
نادر مردش عليه لما شاف عدي بيبص لفتون وبيبتسم لها قرب منو وقال…اتفضل يا دكتور المريضه جوه واخدو عند تقى
عدي قال..واحده تتفضل معايا جوه والباقي خليكم هنا
فتون كانت هتروح لس نادر مسكها من ايدها بقوه وقال ادخلي انتي مع الدكتور يا علا
وفعلا دخلو والكل كان مستني بره الاوضه بتوتر واستغراب من الموقف مش مصدقين ان الي جوه دي تقى
بعد شويه خرج عدي وقال.. واضح ان بقالها كتير مأكلتش وده اثر على ضغطها وعلى نبض الجنين لازم الشهور دي تاخد بالها من اكلها
بقلمي زهرة الربيع
الكل كانو في حالة زهول وسالم قال بتهته..ج…جنين..جنين ايه ..هيه
عدي بصلو باستغراب وقال…انت ازاي متعرفش دي في الشهر الرابع
سالم قال ..انا مش فاهم حاجه ابدا
نادر قال … طب هيه هتفوق امتى
عدي قال ..شويه كمان وهتفوق هيه بس مرهقه وكمان..احم ..هيه…
سالم قال..فيه ايه يا دكتور مالها يعني
عدي قال بحرج..هيه تقربلكم ايه بالظبط
نادر قال باندفاع .وانت مالك مش تقول مالها وتخلصنا
عدي قال بعصبيه .فيه ايه يا استاذ اتكلم كويس
نادر لسه هيرد سالم قال..اهدي يا نادر خلينا نفهم احنا اسفين اتفضل كمل كلامك يا دكتور لو سمحت
عدي قال ..هيه بصراحه جسمها فيه اثار اعتداء واضح يعني تقريبا كده اعتداء جسدي
سالم برق بصدمه ونادر وخالد فضلو يبصو لبعض باستغراب وفتون حطت ايدها على بقها ودموعها نزلت هيه وعلا
سالم قال..شكرا يا دكتور وصل الدكتور يا نادر
نادر وصل عدي للباب وعدي قال..احم ..هو انا ممكن اعرف هيه الانسه فتون بتعمل ايه هنا اصلها اخت صاحبي
نادر ابتسم باستفزاز وهو هيموت من الغضب وقال..الانسه فتون تبقى مراتي فيه اسأله تانيه
عدي اتصدم بشده وبصلها وهو مش قادر يتكلم قال..م..مراتك..امتى قصدي..الف مبروك ومشي بسرعه
نادر بص لفتون وهمسلها باستفزاز وقال…يا حرام قلبو انكسر مكنتش اعرف انك بتحبي ومقضياها وكمل بغضب وقال…حسابك معايا بعدين نشوف تقى الاول
فتون خافت من نظراتو وبلعت ريقها بتوتر وفضلت ساكته
سالم نادى لنادروقال..انت فاهم حاجه انا هتجنن تقى ازاي عايشه وازاي حامل ومين الي عمل فيها كل ده انا مش قادر افهم حاجه
نادر حط ايده على كتفو وقال..اهدي يا بابا شويه وتفوق ونفهم كل حاجه
الوقت ده عدى عليهم كأنو سنه لحد ما طلعت علا وقالت بلهفه… فاقت يا بابا فاقت
دخلو عندها وكانت تقى ماسكه دماغها ومصدعه جدا وتعبانه بصت حواليها بتعب وابتسمت بفرحه وهيه مش مصدقه نفسها قالت..انا. انا هربت ..انا معاكم دلوقتي صح…الحمد لله ..الحمد لله يا رب وبقت دموعها تنزل بفرحه شديده
علا حضنتها وقالت بدموع..ايوه يا حببتي انتي معانا متقلقيش
سالم قال بدموع…انتي كنتي فين يا بنتي وازاي.. ازاي انتي لسه عايشه انا مش فاهم حاجه وكنتي فين الوقت ده كلو
تقى قالت بدموع..كنت مخطوفه ..وحاولت كتير اهرب و فشلت بس الحمد لله المرادي قدرت اهرب
نادر قال ..مخطوفه..مين الي خطفك
تقى قالت بتوتر..س..سراج..سراج كان خاطفني ومخبيني وكل ما احاول اهرب يلاقيني لحد امبارح جاني وهو تعبان ومتعور وبات عندي وفي الصبح ضربتو على دماغو وهربت خوفت اروح عند اهلي الاقيه مستنيني هناك فجيت هنا
نادر اتحولت ملامحو لغضب مهلك وقال…سراج..سراج الي خطفك يعني..يعني هو الي وصلك للحاله دي مش كده
تقى بقت تبكي وتقول..ايوه انا كنت بموت ومش عارفه اهرب ومش قادره اخلص نفسي كنت هتجنن
علا حضنتها وقالت اهدي اهدي يا حببتي انتي معانا دلوقتي متخافيش
سالم كان مصدوم بشده ونزلت دمعه من عيونه وقال بالعافيه..هو..هو ابو الي في بطنك مش كده
تقى بقت تبكي وقالت..حامل..انا حامل…كنت متأكده ..كنت متأكده …وبقت تضرب خدودها وتقول..يا مصبتي يا مصبتي السوده
فتون كانت بتسمع الكلام ده مصدومه ومش قادره تتكلم حست الدنيا بتلف بيها وداخت جدا خالد جري عليها بس نادر كان اسرع وشدها عليه وضمها ليه جامد وقال..فتون..فتون مالك ..
فتون كانت بتبصلو بدموع وقالت وهيه بتبعد عنو براحه انا كويسه ..قعدني لو سمحت
خالد قرب لها الكرسي ونادر قعدها عليه وكان باين على ملامحو القلق عليها
تقى كانت بتبكي جامد وبتقول هنزله انا لازم انزله مش عيزاه مش عايزه حاجه تفكرني بيه
سالم قال بدموع…اهدي يا بنتي انتي في الشهر الرابع مينفعش تنزليه ابدا اهدي علشان نعرف نفكر
تقى قالت بهستريا… نفكر في ايه لو عرف ..لوعرف اني حامل مش هيسيبني مش هيسبنيي في حالي ابدا
نادر قال بغضب وزعيق…ميقدرش يقربلك انتي بقيتي في حمايتي خلاص
تقى قالت ببكا ..ايوه بس انا..انا مراتو
سالم غمض عينه بالم ومتفاجأش ابدا عكس البقيه الي كانو باصين لها بزهول وقالو مراتو …مراتو ازاي
تقي قالت وسط دموعها …يوم الحادثه طارق الله يرحمو زقني قبل العربيه ماتنفجر و…و وقعت على صخره ومكنتش قادره اتحرك ولا اساعدو ودخت جدا ومبقتش شايفه قدامي بس فجأه جيه سراج وانقذني كل الي فكراه ملامحو وبعدها غبت عن الوعي لما فوقت لقيت نفسي في مكان غريب وكان..كان مسلسلني بسلسله حديد وجيه وقلي ان اانتس دلوقتي فكراني ميته وانو حط واحد محروقه بدالي…وانو..انو وبقت تبكي جامد بانهيار
↚
علا بقت هيه وفتون يهدوها وكملت بالعافيه وقالت…قلي انو طارق مات قلي قتلتو انا الي بوظت العربيه مكنتش اعرف انك هتركبي فيها كنت قاصد اقتل نادر وابوظ الفرح انا كنت مصدومه ومش عارفه اعمل ايه وبعد ايام جابلي المأذون وقال انو هيتجوزني وان طارق ملمسنيش وكده مليش عده انا رفضت لاني كرهاه وفضلت ارفض بس هددني بأهلي وانا معنديش غيرهم اضطريت اوافق ومن يومها وانا محبوسه عندو ومش عارفه اطلع
لحد امبارح خليت الفجر طلع وضربتو على دماغو واخدت المفاتيح وهربت وجيت على هنا على طول
سالم اتنهد بحزن وقال..بس كلامك ده بيقول ان سراج جوزك وابو ابنك ومينفعش انك
بس قاطعو نادر بغضب وقال… مينفعش ايه ده اتجوزها بالقوه وحتى ابنو ده جابو بالقوه مسمعتش الدكتور قال ايه تقى هتفضل هنا خليني اشوف هيقدر يعمل ايه
في الوقت ده كان سراج قدام بيت تقى بيدور زي المجنون وخايف تكون طلعت لاهلها وعمال يزعق مع رجالتو ويدورو في الاماكن القريبه وقلبو هيتخلع عليها وخايف تكون جرالها حاجه وهو وبيدور تليفونو رن وكانت نهى
سراج رد وقال..عايزه ايه مش فاضيلك السعادي هكلمك بعدين ولسه هيقفل قالت بسخريه…طبعا مش فاضي بتدور على الاميره الضايعه
سراج اتصدم وقال..انتي انتي بتقولي ايه..
نهى قالت.. بقول اني مكنتش اعرف ان الي مسهراك كل ده تطلع تقى في الاخر
سراج اتنهد براحه شديده وابتسم بفرحه ودموعو بتلمع في عنيه وقال..تقى..تقى عندك صح راحت القصر ..هيه كويسه مش كده
نهى قالت بضيق..كويسه يا حبيب هيه..وابنك
سراج اتسعت عنيه بشده وقال بصدمه..ابني..ابن مين هيه ..هيه تقى
نهى قالت بضيق اشد..ايوه حامل..انا عملت الي عليا وقلتلك يلا سلام
سراج قفل معاها وبقى يضحك وهو مش مصدق نفسو ونادى للجارد بتاعو وقال ..اسمع خلاص روحو انتو وابقو فكروني لما ارجع اصرف لكم كلكم مكفئات هايله
وطلع بسرعه وفرحه شديده على قصر النوري
في القصر كانت فتون طلعت راحت الحمام وهيه وراجعه نهى وقفت قدامها وقالت …استني..هو انتي اتجوزتي نادر امتى
فتون قالت بضيق..كويس انك عارفه انو جوزي يعني مكانش فيه داعي للفيلم الي عملتيه قدامو لانك عارفه كويس ان مفيش حاجه بيني وبين دكتور عدي ومتفتكريش اني هعديهالك بالساهل…. ولسه هتمشي
↚
نهى ضحكت وقالت..جوزك مين نادر… نادر يا حببتي متجوزك بيغيظ اخوكي مش اكتر يعني لا حبك ولا هيحبك اصلا مش بيحب غيري
فتون ابتسمت باستفزاز وقالت ..لو كنتي واثقه من الي بتقوليه ده مكنتيش تكلفي نفسك وتقوليهولي وبصت لها بسخريه ومشيت..
نادر كان طالع وقال..فيه حاجه ولا ايه
نهى لسه هتتكلم فتون جريت عليه وقالت..مفيش يا قلبي حسيت ابننا اتحرك
نادر قال بلهفه..ايه ده بجد هو ممكن يتحرك دلوقتي وقرب منها وحط ايده على بطنها
فتون قربت اكتر وقالت حسيت بيه
نادر قال ..لا ابدا مش حاسس بحاجه
فتون باستو من شفايفو برقه وقالت وهيه بتبص في عنيه ..ها ودلوقتي حسيت
بقلمي..زهرة الربيع
نادر كان مصدوم جدا وبرق بزهول وحس باحساس حلو جدا شدها عليه اكتر وقال وهو تايهه في عيونا..اه حسيت..حسيت قوي
فتون ضحكت ضحكه تجنن وبعدت عنو بخفه وبصت لنهى وغمزت لها بتغيظها ومشيت بسرعه
نادر كان واقف مكانو مش مصدق الي بيحصل ومستغرب الي عملتو والاغرب انو عاملها بالطافه دي فضل سرحان شويه ومش مركذ مع نهى الي هتموت من الغيظ
بس فاق من شروده على صوت سراج وهو بيزعق وبيقول تقى..تقى اطلعي.. ..تقى
تقى سمعت صوتو واترعبت ونادر ابتسم بشر وطلع وقال..سراج باشا عندنا ..اامر
سراج قال …عايز مراتي وابني يا نادر مش همشي من غيرهم وووووووو
سراج قال …عايز مراتي وابني يا نادر مش همشي من غيرهم
نادر بصلو وقال ..مراتك مين انا مش فاهم
سراج قال بضيق وعصبيه..لا فاهم يا نادر طلع تقى بقولك
نادر قال بطريقه تنرفز..انت كده لخبطتني اكتر ..تقى مين …تقى مرات اخويا طارق ماتت الله يرحمها
سراج قرب عليه ومسكو من قميصه وقال بغضب..قلتلك طله تقى احسنلك… وبقى يزعق ويقول…تقى..تقى اخرجي حرام عليكي تقى ..تقى انتي عارفه انا بحبك قد ايه ارجوكي متعمليش كده..تقى
تقى كانت بتبكي جامد وعلا بتحاول تسكتها وفتون زعلت جدا عليها وعلى سراج لانها عارفه هو بيحبها قد ايه
الحرس وقفو قدام سراج لانو عايز يدخل القصر وبقو يمنعوه ونادر بصلو بشماته وقال…اخرج من هنا على رجليك يا سراج احسنلك بدال ما اخليهم يرموك متكسح
سراج قال بغضب..مش همشي من هنا الا لما اخد مراتي ..وزعق وقال…يا تقى اخرجي بقولك
نادر شاور للحارس الشخصي بتاعو وقال بهمس..اول ما اشاور لكم عايزكم متخلوش حته سليمه فيه تمام
الحارس قال ..تمام يا باشا
↚
نادر بص لسراج وقال..اخر تحذير ليك هتخرج ولا لا
سراج قال بعند ..بقولك عايز اشوف مراتي مبتفهمش مش همشي من غيرها
نادر حب يضايقو اكتر وقال…وهيه مش عايزه تشوفك ولا تمشي معاك بتكرهك قالت انك اتجوزتها بالقوه وهيه مبتطيقكش بتحب طارق وهتعيش على ذكراه مراتو بقى
سراج اتحول لكتلة غضب وبقى يضرب الحرس ويقول..تقى مراتي مراتي انا هتمشي معايا اوعى انت وهو ابعدو بقولكم
وهنا نادر شاور للحرس ونزلو كلهم في سراج ض*رب شديد بقو يضر*بوه بقوه وعن*ف وسراج كل ما يقوم يحاول يدخل القصر تاني وعايز يشوفها باي طريقه
سالم سمعهم بيضر*بوه زق الكرسي بسرعه وراح لهم واتفاجا بمنظر سالم مضر*وب وجامد وبينزف بشده وبيقف بالعافيه
سالم قال بحزن..سيبو يا بني كفايه علشان خاطري
نادر كانت عيونه بتطلع نار وكل الي شايفو قدامو منظر اخوه وهو بيودعو وشكل العربيه وهيه بتنزل في البحر ومنظر تقى وكلام الدكتور قال بغضب اعمي…سيبو يتربى كان نفسي في الحظه دي من زمان
سالم قال وهو بيبص لسراج بخوف …لا كفايه كفايه كده هيموت ..يا بني كفايه حرام
تقى سمعتو بيتألم وسمعت كلام سالم بقت خايفه جدا عليه ومش عارفه السبب قامت بالعافيه وراحت ناحيه باب القصر واتسعت عنيها بشده لما شافتو واقع وبيكح والد*م بينزل جامد من بقو وانفو بقت تبصلو بخضه ونزلت دموعها وطلعت جري ناحيتو ونادر كان بيبصلها باستغراب شديد
تقى وقفت قدامو وقعدت جمبو على الارض وهيه بتقول بزعيق…سبوه كفايه..انتو حيونات حرام عليكم ازاي سهل كده تشوفو بني ادم بيموت وبصت لنادر وقالت بغضب..انت كده تفرق عنو ايه يا نادر ..انت عمرك ما كنت قاسي كده
سراج فتح عيونه بالعافيه لما سمع صوتها ومسك ايدها وقال بتعب شديد جدا…انا…انا ب…بحبك..ق…قوي….وحط ايده على بطنها وابتسم
تقى اتنهدت وغمضت عنيها بوجع وقالت ….سراج…سراج حاسس بايه
بس سراج ابتسم لها بحب ومبقاش يتحرك خالص
تقى اتخضت جدا وبقت تقوم فيه وتضربو على خدودو وتقول ..سراج..سراج فوق..سراج وبصت لنادر الي كان مش مهتم ابدا وقالت..انت هتفضل تتفرج كتير
نادر قال ببرود.. لا طبعا اكيد مش هتفرج ونادي على الحرس وقال…شيلو البيه ده وارموه في ابعد مزبله عايز كلاب السكك تاكلو قبل ما حد يوصلو
الحرس راحو يشيلو سراج وينفذو الاوامر وتقى اتخضت جدا وقالت ..انت ..انت بتقول ايه لا. لا انت اكيد مش هتعمل كده
نادر بصلها وقال..لا هعمل كده ده الي انا بتمناه من زمان هاخد حقك وحق اخويا ..وابعدين وانتي عبيطه بعد الي عملو معاكي المفروض تفرحي فيه
تقى قالت بخوف…لا اا سيبو ارجوك ده..ده انقذني من الموت لولا وجودو كنت مت مع طارق
نادر قال بغضب..لولا وجودو مكانش الحادث حصل مكانش طارق مات اصلا
تقى قالت ارجوك انا عارفه انو اذانا كتير بس ده… ده مش طبيعي والله ما طبيعي ابدا حياتو كانت صعبه اوي سيبو يروح لحاله يا نادر وانبي
سالم قال..ايوه يا ابني احنا مش هنعمل زيو ونقتل ارجوك اسمع الكلام يا نادر علشان خاطري يا ابني
نادر قال بحزم ..الموضوع منتهي خلاص يلا شلوه انتو لسه بتتفرجو
وفعلا شالوه ولسه هيخرجو بيه فتون جريت على نادر وقالت بدموع ..ابوس ايدك..ابوس رجلك يا نادر ارجوك سيبو ده اخويا متعملش كده وانبي
نادر قال بغضب..وطارق كمان اخويا.. انسي ده خلاص جني علي نفسو لما جيه هنا
فتون نزلت عند رجلو وقالت ببكا… ارجوك وانبي هعمل الي انت عايزه اي حاجه تطلبها مهما كانت هعملها…. والله ما هقدر على الوجع ده متخلنيش اخسره ارجوك انت مجرب قد ايه الفراق صعب ابوس ايدك …وبقت تبكي بشده
نادر لمعت عيونه بالدموع ومكنش قادر يشوفها بالحاله دي معها حق هو نفسو مش هيقدر يشوفها بتتألم لموت اخوها بس حاول يصتنع الجمود وقال…امممم ده عرض كويس وقال للحرس..استنو المدام هتدفع تمن حياة اخوها
فتون مكانش همها الا انو يسيبو قالت بلهفه..الي تأمر بيه هنفذو امرك
نادر قال…دخلوه واحده من اوض الخدم ولو انو هيوسخها لاكن مش مهم وكمان اطلبولو دكتور لان التمن غالي شويه… وبص لفتون بنظره مرعبه ودخل القصر
فتون خافت بس مهتمتش ومشيت مع الحرس هيه وتقى علشان يفضلو مع سراج
فتون كانت قاعده جمب سراج وبتبكي جامد جات تقى وقالت بدموع..انا اسفه انا السبب بس هو ..
فتون قاطعتها وقالت..من غير ما تقولي انا عارفه قد ايه اذاكي بس هو بيحبك اوي يا تقى والله
تقى قالت بحزن..اي واحده تتمنى حب زي ده يا فتون بس مش بالطريقه دي خالص ..ده جنون مش حب
فتون قالت بحزن..معاكي حق.. مع انو معذور انتي قمر ما شاء الله زي ما كان يوصفك بالظبط
تقى ابتسمت ولسه هترد دخل خالد ومعاه الدكتور وعالج سراج وضمض جروحو وقال…هو عمل حادث ولا ايه
نادر قال باستهزاء…اه اصلو مش بياخد بالو خالص
الدكتور قال…طب انا كتبتلو على مسكنات و لازم ياخد بالو من صحتو اكتر لان الضغط مش منتظم خالص وربنا يشفيه
الدكتور مشي وفتون وتقى فضلو جمبو لحد ما فاق
سراج فتح عنيه ببطأ وقال بتعب..تقى
↚
تقى قربت منو بسرعه وقالت…سلامتك
سراج بصلها بحب وقال…الله يسلمك… انا فين
تقى قالت..احم..في القصر
بيبص شاف فتون بتبصلو بدموع وخايفه ما تكلمو سراج بصلها بضيق وبعد وشو الناحيه التانيه ونزلت دموعو بالم
فتون دموعها كانت زي المطر وبتبصلو بحزن وقالت..سراج..انت كويس
سراج قال وهو بيقوم بتعب..هبقى كويس لما اخرج من هنا وبص لتقى وقال…يلا يا تقى واوعدك مش هزعلك ابدا الي تعوزيه هيحصل الي يريحك
تقى قالت تمام لو عايز راحتي..طلقني وسبني في حالي
سراج قال بزعيق…بقولك يلا يا تقى متخلنيش اعاملك بطريقتي
نادر جيه هو وسالم وخالد على زعيقو… ونادر قال بغضب..انت ايه حيوان بتزعق هنا فاكرو بيت الي خلفوك
سراج اتنهد بغضب وبص لسالم وقال…اسمعني كويس انا جيت اخد مراتي وابني وانضر*بت في بيتك مع ان ابنك لما جيه علشان ياخد مراتو ابويا سابو ياخدها ومخلاش حد يقربلو لان ابويا انا راجل وميضربش حد له حق… دلوقتي دورك هطلع انا ومراتي من هنا والا قسما بالله لو ما حصل لتكون الحرب يا سالم يا نوري قولت ايه
نادر قال بغضب…انت بتهددنا اعلى ما في خيلك اركبو و
لاكن سالم قال بحزم..خد مراتك واطلع
نادر بص لابوه بصدمه وقال..بابا انت..انت بتقول ايه.
سالم بص لنادر وقال…تقى ما عدتش مرات طارق دلوقتي بقت مراتو وحامل بابنو ويقدر يرجعها بالقانون سيبهم يطلعو
نادر بصلو بغضب وقال بعصبيه…يروح يجيب القانون بتاعو ويوريني هيعمل ايه هيه مش عيزاه واستنجدت بينا و
سالم قاطعو وقال بحزم… انا هطلع اوضتي يا نادر ولو لسه عايز تفضل ابني سيبو يخرج هو ومراتو ولو قربتلو تاني لا انت ابني ولا اعرفك
سالم طلع ونادر وقف مكانو بصدمه مش مصدق الي ابوه قالو وتقى نزات دموعها بألم بعد ما عرفت ان مفيش فايده وانها هتروح معاه
سراج شدها من ايدها ومشيت معاه وهيه مش مصدقه انها هترجع لجحيمه تاني بقت مستسلمه بشده كان حياتها مبقتش تعنيلها ابدا
سراج خرج تحت انظار الكل من غير ما حد يمنعو ابدا وكانت ضربه قاتله جدا بالنسبه لنادر وبقى زي كتلة الجمر الحارق وهيموت ويعرف ابوه عمل كده ليه
طلع وراه بغضب وقال بعصبيه شديده وزعيق..ليه..ليه يا بابا..ليه عملت كده ..ليه
سالم كان بيتحاشا يبصلو وقال….البنت بقت مراتو منقدرش نعمل حاجه خلاص
↚
نادر خبط الكرسي برجلو بعصبيه وقال..لا انت عارف اننا نقدر..نقدر يا بابا وعمره ما كان هيخرج بيها من غير ما نسمحلو …بتقلي قدامو انك هتتبرى مني علشانو ليه ..يعنيلك ايه علشان تدافع عنو كده
سالم قال بعصبيه وزعيق..افهم يا نادر افهم حقنا مش هيرجع بالطريقه دي اذا انت منعتو يا خدها بكره كان هياخدها بالمحكمه افهم بقى لما ياخدها برضانا احسن ما تبقى غصب
نادر قال بغضب ..يا خدها ازاي وهيه مش عيزاه بالعافيه
سالم قال..لا مش بالعافيه هتروح برضاها البنت معاه اكتر من سنه واضح انو اثر على مشاعرها مقبلتش تحصلو حاجه وحشه مقبلتش انها تشوفة بينضرب او بيتأذي لهفتها عليه واضحه ومش محتاجه اثبات ده حتى لو معرفش ياخدها بالود هياخدها بالتهديد
نادر قال بغضب…يهدد مين وهو يقدر يعمل ايه اصلا
سالم قال…يهددها هيه الي خلاها اتجوزتو علشان اهلها يخليها ترجعلو علشان اهلها برضو …فهمت يا حبيبي
نادر قال بغضب مكتوم..فهمت يا بابا ..فهمت ان فيه حاجه انت مخبيها وللاسف مش واثق فيا كفايه علشان تحكيلي براحتك يا بابا بس من هنا ورايح كل واحد يتصرف براحتو مبقناش نخطط سوا علشان حقنا يرجع لان الظاهر كده انك نسيت حق طارق او يمكن نسيت طارق نفسو… وخرج بغضب شديد
سالم بقى يبص لطيفه بحزن شديد ونادر طلع على اوضتو وهو جواه غضب يكفي كون بحالو اول ما دخل لقا فتون قاعده على السرير بتعب
نادر قفل الباب بعنف وقال بعصبيه…تعالي هنا
فتون وقفت قدامو بخوف شديد واول ما قربت مسكها من شعرها بقوه وقال..مين الي قال لاخوكي ان تقى عندنا ومين قلو انها حامل اصلا اذا كانت هيه نفسها مكنتش تعرف
فتون كانت بتتألم من مسكتو قالت بخوف والم ..معرفش با نادر..معرفش انا مكلمتوش ابدا والله سبني حرام عليك
نادر سابها بعنف وقال..انت لسه شوفتي وجع وديني لاخليكي تدفعي تمن الي اخوكي الواطي عملو لحد دلوقتي
فتون قالت بعصبيه..وانا مالي بالي عملو سراج ..وبعدين سراج اخد مراتو زي ما انت عملت قبل كده يعني مأجرمش دي مراتو وده حقو
نادر اتحولت ملامحو لغضب شديد وقال بهدوء مرعب ..حقو..اااه…قولتيلي على كده بقى انا ليه حق عندك كمان بما انك مراتي يعني ..خصوصا انك وعدتيني بكده لو سبتو عايش ولا نسيتي
فتون بلعت ريقها بخوف وقالت..لا ..لا منستش انا…انا عند وعدي..أأمر
↚
نادر بصلها بوقاحه وقال..اقلعي اهو اعتبر اني جيبت واحده من الشارع.. انتي هتأدي الغرض ووووو
نادر بصلها بوقاحه وقال..اقلعي اهو اعتبر اني جيبت واحده من الشارع انتي هتأدي الغرض اصلا متفرقيش حاجه عنهم … وحط ايده عليها بطريقه وقحه
فتون اتصدمت من كلامو وبصتلو بزهول وفاجأتو بقلم قوي جدا جدا
نادر بصلها بزهول شديد ..وفتون قالت بغضب…انت قولت ايه..هتعتبر انك جيبت واحده من الشارع مش كده .. ومفرقش عنهم كمان…عارف انا كنت بحطلك في دماغي اعزار وبقول اخوه مات بسببنا وابوه كمان اتشل ويمكن اتربي على انو يكره فمش قادر يحب..بس اكتشفت اني بضحك على نفسي وانك حيو*ان بطبعك لما تقول كلام زي ده لمراتك تبقى حيو*ان وو*سخ
نادر اتعصب جدا ولف دراعها ورا ضهرها وقال بفحيح جمب ودنها ….عارفه المفروض تفضلي تحمدي ربك انك حامل بأبني ..لانك لو مكنتش كده كان زماني وريتك الو*ساخه على اصولها …وزقها على السرير
فتون وقفت بغضب ودموع وهيه بتزعق جامد وبتضربو في صدره بوجع وقالت …وريني ..وريني هتعمل فيا ايه اكتر من الي عملتو..وريني ممكن تهني قد ايه تاني..اجرحني وعذبني وزلني كمان يمكن حبك يقل في قلبي يمكن انساك وارتاح تعبت وانا بقنع نفسي انك متستهلش نفسي اكرهك نفسي .. ووقعت على الارض بانهيار شديد
نادر نزلت دموعو على منظرها وقعد في مستواها وحضن وشها باديه وبص في عيونها جامد وقال بهمس…انا كمان نفسي اكرهك..نفسي محسش بوجع لما اشوف دموعك نفسي اقدر ااذيكي وانا مبسوط نفسي يا فتون ومش قادر
فتون بصتلو بدموه وقربت منو اكتر وباستو بقوه ونادر اتفاجأ بس كان في قمه السعاده وبادلها بنفس الشوق واكتر ونسيو الدنيا وكل مشاكلهم لمشاعر كانت اكبر بكتير منهم
فتون بعدت عنو ونامت على كتفو وبقت تحضنو وهيه مغمضه وناسيه كل الي عملو معاها ونادر بيحضنها بقوه ونفسو يخبيها في قلبو لحد ما حس انها مش بتتحرك ونفسها هدي جدا بيبص عليها لقاها نامت في حضنو شالها براحه وحطها على السرير بحب ونام جمبها واخدها في حضنو واستسلم لنوم عميق بدون تفكير
عند سراج وصل لنفس المكان الي بيخبي فيه تقى ونزل وشدها بقوه ودخلها وقال بغضب..عملتي كده ليه..وزعق وقال..ردي علياااااا
بقلمي زهرة الربيع
تقى انتفضت من زعيقو ووقفت مكانها بدموع شديده وقاالت بتهته..انا..مش ….مش عايزه..افضل معاك..سبني..سبني امشي وانبي
سراج قرب منها بغضب وقال..حرام عليكي..حرااام لو حجر كان حس بيا اعمل ايه علشان تحسي مفيش حاجه معملتهاش ارحميني بقى
تقى قالت بزعيق ودموع..وانا مش عايزاك مش قادره احبك ارحمني انت ووديني لاهلي هموت واشوفهم
سراج قال بغضب…يا رب…يارب صبرني ..انتي مبتحسيش …تمام…مبتحسيش..طب مبتفهميش ..مليون مره قولتلك انتي ليا انا وبس مش هسيبك مجبوره تحبيني لو عايزه ترتاحي يا تقى
تقى بصتلو بدموع وبقت تبكي بشده ورعب حقيقي
سراج قرب منها وقال بدموع…ليه بتعملي فيا كده معقوله بتحبيه لدرجادي..ليه عملتي معايا كده امبارح لما بقيتي تداوي جروحي بايدك وكلمتيني بحنيه لاول مره..حسيت..حسيت ان فيه امل..وانتي كنت بتعملي كده علشان تهربي ليه يا تقى ده لو فضلتي عمرك كلو تدوري مش هتلاقي حد يحبك قدي
↚
تقى بصتلو بدموع وقالت..انا نفسي تفهم..انا تعبت من كتر ما فهمتك انا مش..بحبك..انا..مش ..بحبك وديني لاهلي ابوس ايدك
سراج قعد عند رجلها وقال بدموع..هتحبيني..هتحبيني انا متأكد ..انا..انا معنديش غيرك برتاح معاه مقدرش اخسرك انتي حياتي كلها..طب..طب لو وديتك تشوفي اهلك هتحبيني
تقى ضحكت بالم وقالت..انت سامع نفسك يا سراج ..يعني هو قلبي ده ايه..هقولو يحبك ابقى حبيتك خلاص ..يا سراج افهم علشان احبك لازم ارتحلك واثق فيك الاول وده عمره ما هيحص طول ما انت حابسني ومخليني معاك بالاجبار كانك امر واقع ولازم ااقبل بيه
سراج بصلها بحب وقال…طب..اعمل ايه قولي الطريقه الي تحبيها انا بحبك بكل الطرق ومستعد اشتري رضاكي بالدنيا كلها قوليلي على اي حاجه تحبي اعملها بس اديني امل ارجوكي
تقى بصت لعيونه وللعشق الواضح فيهم وقالت..تمام ..انا مستعده اديك فرصه بس هنبتدي من الصفر
سراج قال بلهفه..ولو من تحت الصفر الي تحبيه
تقى قالت ..الاول توديني لاهلي
سراج قال بحزن..انتي عايزه تهربي تاني برضو مفيش فايده
تقى قالت بحنان..تؤ تؤ لا مش عايزه اهرب عايزه اشرح لهم الوضع وكمان نغير المكان ده يعني نقعد في اي مكان تاني
سراج قال..الي تحبيه لو عايزه قصر تحت الميه اعملهولك
تقى ضحكت وقالت..مش لدرجادي شقه في اي مكان كويس كفايه اوي
سراج قال تمام.بس اهلك مش هيسيبوكي تيجي معايا بعد الي هيعرفوه منك
تقى قالت …انا عارفه هقولهم ايه انت بس وديني
سراج قال بتردد…انتي مش عايزه تهربي تاني مش كده يعني لو وديتك هتيجي معايا تاني صح
تقى ابتسمت وقالت…انا عمري قولتلك اني عايزه اكمل معاك يا سراج عمري ما قولتها صح لاكن دلوقتي بقولك اهوه انا هديك فرصه مدام انت حابب تتغير
سراج حضنها بشده وقال..شكرا ..شكرا بجد
تقى بعدتو عنها وقالت…يعني كده اتفقنا هتوديني دلوقتي
سراج ابتسم وقال..اتفقنا
في قصر النوري خالد كان قاعد بيشتغل على الاب وعلا قاعده بحزن شديد على تقى
خالد قرب منها وقال بابتسامه..الحلو مكشر كده ليه
علا قالت بحزن يعني مشوفتش بابا عمل ايه سلمهالو كده ده الدكتور قال انو كان بيعتدي عليها يا خالد تخيل كميه الاذى الي حصل لها منو وجات عندنا استنجدت بينا واحنا عملنا ايه قولنالو خدها كده ببساطه
خالد اتنهد وقال ..معاكي حق والله مش عارف عمي عمل كده ليه بس متنسيش كمان انها مراتو يا علا وحامل كمان
علا قالت باندفاع ..ايوه بس هو اتجوزها غصب عنها وهيه مبتحبوش مفيش واحده تقدر تستحمل تعيش مع شخص مبتحبوش ومش عيزاه وجبوره عليه انا مش عارفه هو ازاي قابل على نفسو كده اصلا و
علا خدت بالها لكلامها وخالد ابتسم بحزن وقال..معاكي حق
علا قربت منو وقالت بحزن…انا..انا مش قصدي حاجه يا خالد ووضعنا يفرق كتير انت ابن عمي وعمرك ما أذيتني انا مكنتش اقصد اجرحك ابدا
خالد ابتسم وقال..انتي طيبه قوي يا علا انا مزعلتش اصلا وانتي معاكي حق في الي قلتيه الانسان لازم يختار شريكه بنفسو علشان ميحسش بصعوبة العيشه معاه انا …انا الي غلطت انا الي كان المفروض ارفض انا محدش كان هيجبرني بس لما انتي رفضتيني بالطريقه الغريبه دي محستش غير اني عايز ادايقك وبس مع انو غباء والمفروض افهم ان عمرنا ما هنرتاح
خالد قام بحزن ولسه هيمشي علا قالت…بس انا مرتاحه…
خالد بصلها بدهشه وعلا كملت وقالت…انا مرتاحه قوي معاك يمكن ده ميكونش احساسك وانا عذراك لان قلبك.مشغول بس..بنسبالي انا مرتاحه
خالد معرفش يميز احساسو ابدا بس حس انو مبسوط قوي وقال ..احم…يعني..يعني انتي حابه وجودنا مع بعض
علا ابتسمت وهزت راسها بمعنى ايوه ونزلت عنيها بكسوف
خالد رفع وشها بصوابعو وقال…انا …انت مش قادر احدد انا حاسس بايه بالظبط بس الي اعرفو اني مبسوط قوي كلامك بيحرك قلبي مهما كان بسيط شكلو عمي هيطلع معاه حق
علا قالت باستغراب…في ايه
خالد قرب منها وباسها جمب شفايفها برقه وقال…لا ده كلام كبير عليك يا صغنن
علا برقت بشده وشها بقى احمر من الكسوف واامفاجأه وخالد ضحك على منظرها وخد هدوم ودخل يستحمى
عند سراج اخد تقى عند اهلها ووقف العربيه قدام بيتها وقال يلا بينا
تقى قالت..لا انت روح وتعالى خدني بالليل
سراج قال بقلق..ليه.. انا اطلع معاكي احسن
تقى بصتلو وابتسمت وقالت..علشان اقدر اقنعهم براحتي وبعدين هما هيتفاجأو قوي لما يشوفوني
سراج اتنهد وقال .ماشي روحي
تقى لسه هتنزل مسك ايدها وقال…هاجي هلاقيكي هنا مش كده انتي مش بتضحكي عليا صح
تقى ضحكت على خوفه ده وقالت…ياسراج قولتلك متقلقش يلا روح انت
سراج قال… تمام هاجي باليل بعد المغرب على طول تمام
تقى قالت ..تمام يا سيدي ونزلت وهو فضل متابعها بنظره اول ما لقاها هتطلع ندالها بسرعه
تقى وقفت وقالت… فيه ايه تاني
↚
سراج نزل وقرب منها وحضنها بشده وهيه كمان حضنتو وقالت..متقلقش بالليل هتلاقيني مستنياك
سراج ابتسم ومشي وهيه طلعت لاهلها
فتحت اختهامريم واول ما شافتها صرخت بخضه وطلعو اهلها ومكانوش مصدقين خالص وفي صدمه حقيقيه وبقت تحضنهم وبقو يسألوها الف سؤال في بعض وتقى ابتدت تحكيلهم كل الي حصل معاها وازاي هيه عايشه وكانو بيسمعوها بصدمه حقيقيه
اما سراج طلع على بيتو ولسه هيطلع اوضتو نزل ابوه وقال بغضب..كنت فين يا بيه حتى تليفونك مش بترد عليه انت عايز تجلطني
سراج وقف وقال…مع واحد صاحبي هو انا صغير يا بابا
فؤاد قال بعصبيه..انت بتستعبط وهو صاحبك الي خرشمك كده ايه الي وداك عندهم
سراج قال بزهق..انت مين الي قلك اني روحت هناك
فؤاد مسكو من قميصه بعصبيه وقال..لتكون فاكرني نايم على وداني انا مش قولتلك متروحش الفرح ومع ذالك روحت وخلتهم بهدلوك وانهارده كمان روحت تاني واطحنت تاني انت مش هتبطل التهور ده
سراج اتنهد وقال..انت بتراقبني بقى
فؤاد قال..ايوه براقبك ..وبما اني براقبك فاكيد عرفت الي حصل فحضرتك زي الشاطر تقولي مين البنت الي كنت عايزها من قصرهم وبتقول انها مراتك
سراج قال بتعب..بابا انا تعبان ومن امبارح منمتش لو سمحت نتكلم بعدين ولسه هيطلع فؤاد قال..شوفت فتون هيه كويسه مش كده
سراج ابتسم بحزن وقال..طب اسأل من الاول على فتون مكانش فيه داعي تعمل مهتم بيا على العموم هيه كويسه ..كويسه قوي وطلع على اوضتو بسرعه
في قصر النوري فتون قامت لقت نفسها في حضن نادر بقت تبص على ملامحو بابتسامه بس اختفت ابتسامتها وبرقت بكسوف شديد اما افتكرت الي حصل بينهم قامت من مكانها وقالت بغضب من نفسها..يا غبيه..لدرجادي مش قادره تبعديه عن قلبك مستنيه يعمل فيكي ايه تاني خليكي كده لما يولع فيكي ابقى اكرهيه
فتون كانت بتكلم نفسها بغضب ونادر قام وسمعها وكان عايز يضحك على كلامها قال ببروده المعتاد..مش لدرجه اولع فيكي انا مش قاتل زي اهلك
فتون اتخضت واتكسفت قوي وقالت بتهتهه..انا..انا..انا هدخل استحمى عن..عن اذنك وقامت بسرعه وكانت هتقع من كتر الارتباك
نادر ضحك على شكلها وبقى يفكر في لحظاتهم الجميله اتنهد وقال ..يا خوفي منك يا فتون
عند سراج قام قبل المغرب ولبس واتشيك وكلم واحد في العقارات علشان يشتري فيله وقال..عايزها على البحر وتكون كامله من كلو يا كريم مش هوصيك
↚
كريم قال…باسم حضرتك يا سراج بيه
سراج قال..لا باسم مراتي تقى عبد الواحد انت بس ابعتلي الصور واحنا هننزل نتمم الورق بعد ما تختار منهم وقفل معاه ونزل جري على بيت اهلها
اول ما طلع لقا الباب مفتوح وابوها قاعد على كرسي في وش الباب وقال اتفضل ادخل ياابني
سراج دخل ولسه هيتكلم اتفاجأ باتنين ظباط مسكوه بقوه والباقي طلعو من الاوضه
سراج بص لتقى بزهول وقال بصدمه..فيه..فيه ايه
الظابط قال .. انت متهم بقضيه خطف واغت*صاب مدام تقى اتفضل معانا ووووووو
الظابط قال .. انت متهم بقضيه خطف واغت*صاب مدام تقى اتفضل معانا
سراج بص لتقى بصدمه واتملت عيونه دموع لما اتأكد انها كانت بتضحك عليه ابتسم بوجع شديد وفضل باصص لها ودموعو بتنزل غصب عنو
تقى بلعت ريقها بالم من منظرو وبقت تبعد عيونها عنو وحاسه بذنب رهيب من ناحيتو وحزن شديد عليه
الظابط بصلو وقال..مدام تقى بتقول انك خاطفها ومخليها عندك بالاكراه ومتجوزها تحت التهديد وانك كمان بتعتدي عليها وحضرتك طبعا تقدر تكدب الكلام ده بس الاول لازم تيجي معانا لو سمحت
سراج بصلها بدموع وقال بوجع …بس كل الي قالتو صح…تقى عمرها ما كدبت…هيه مبتعرفش تكدب او تخدع حد وبصلها بخيبة امل شديده وقال يلا انا جاي معاكم
وخرج مع الشرطه تحت انظار تقى الي كانت بتموت حرفيا وبتفضل الموت على النظره الي شافتها في عيونه
ابوهاقال..الحمد لله ادينا خلصنا منو ولسه ان شاء الله ربنا هينصرنا ونحبسو كمان وناخد حقك وحق جوزك الله يرحمو
تقى بصتلو بدموع وقالت..نحبسو..بس..بس احنا مش عايزين نحبسو احنا عايزين نساومو على الطلاق مش اكتر
ابوها قال..لا يا حببتي بعد الي عملو معاكي لازم يا خد جزائو ده واحد قاتل وبعدين هو مش هيسكت ميغركيش هدوءو لازم هيقوم محامي وطبعا هيقول ان كل الي بيعملو معاكي حقو لانك مراتو وهينكر انو اتجوزك غصب اصلا وهتبقى قصه طويله مش بالساهل كده
تقى قالت بدموع..الي عايزه ربنا هيكون يا بابا وقامت ودخلت اوضتها وهيه حاسه بعذاب من نظراتو ودموعو مكنتش متخيله انو هيكون بالاستسلام ده ولا هيتأثر كده
سراج اخدوه على القسم واتعمل المحضر ومكانش بيرد غير بان تقى معاها حق وكل الي قالتو صح وكان مستسلم بطريقه غريبه ومش مهتم بوضعو ابدا ولا خايف يتسجن.. بعد ما اتخيل ان خلاص بقت ليه وممكن تحبو بعدت عنو بطريقه خلتو مش مهتم بحياتو كلها
في قصر النوري نادر كان قاعد بيتعشى مع عيلتو ولاول مره يقعد فتون معاه على الاكل طبعا لانو مضايق من ابوه وقاصد يضايقو
سالم قال بضيق…خير اول مره تقعد معانا اغراب على الاكل
نادر قال من غير ما يبصلو …مفيش اغراب هنا فتون مراتي وهتقعد كل يوم
سالم قال بضيق…انت فاكر انك بتضايقتي يعني انا ميهمنيش تقعد او متقعدش مش هتفرق اصلا خلاص ما دمت انت بعت القضيه ومش هامك موت اخوك
نادر بصلو وقال بغضب..انا الي بعت القضيه انا الي بضيع حق اخويا..لا يا بابا محدش ضيع حقو غيرك من اول يوم قلتلك نقتل سراج زي ما قتلو فضلت تقلي كلام عمره ما دخل دماغي ابدا ومع ذلك طاوعتك فيه وظلمت زيك وسبت الي اذونا وفضلت اعذب في فتون واسمع كلامك في كل حاجه من غير ما اكون مقتنع لحد لمبارح يا بابا ..جيه لحد هنا دخل مصيدتنا برجليه الاول لما كنت هقتلو شفت الدموع في عنيك وعذاب عمرى ما شوفتو وبعدين قلك سبنا نخرج قولت في وشي سيبو يخرج لو عايز تفضل ابني علشانو كنت هتتبرى مني علشانو يعني حطتني بين نارين يا أما أغدر بالبنت الي بهدلها واستنجدت بيا واعتبرتنا اهلها الي هيحموها ياأما اخسرك ببساطه كده
↚
واتنهد بقوه وقال…بس عارف هيه طلعت اقوي مننا وحبستو بطريقتها و
فتون وقفت بخضه وقالت..ايه حبست مين
نادر بصلها بابتسامه مستفزه وقال…حبست اخوكي بلغت عنو لسه من شويه الشباب الي بيراقبوه قالولي ..طلعت مش محتجانا وقدرت تحبسو
سالم اتصدم واتنهد بحزن وقال…طب..طب هو في القسم دلوقتي
نادر بصلو بزهول من حزنه وقال..اه يا حبيبي في القسم عايز تروحلو وتاخدلو عيش وحلاوه بس متتعبش نفسك انا كده كده رايح اوصي عليه بس وصايه خاصه شويه ورحمت اخويا الي راح غدر ميبقاش اسمي نادر النوري لو ما جبتلو اعدام
نادر لسه هيمشي سالم مسك ايده بخوف وقال .انت بتقول ايه اعدام ايه الي هتجبهولو دي مراتو ودلوقتي يقول انها مراتو وده حقو ويخرج منها احنا ملناش دعوه
نادر قال بطريقه ترعب..لا يا بابا انا هشهد انو خاطفها اكتر من سنه واننا فاكرين انها ماتت وهشهد انا وهيه انو قتل طارق مدام مش هناخد حقنا بدراعنا يبقى ناخدو بالقانون هعمل كل الي هقدر عليه من فلوس لمحاميين كل الي يطلع بايدي علشان اققل حاجه اخليه يعفن في السجن
سالم خاف جدا عارف ابنه لو صمم على حاجه بيعملها مسك ايده بقوه وقال برجاء وخوف شديد…لا لا انت ..انت مش هتعمل كده ابوس ايدك يا نادر سيبو ملكش دعوه بيه
نادر برق بشده من دموع ابوه ورجائو ليه وقال…تبوس ايدي علشان مين..علشان سراج الي قتل ابنك ليه يا بابا ليه
سالم اتنهد وقال..هحكيلك ..هحكيلك كل الي عايز تعرفو تعالى معايا المكتب
نادر بقى يبص لخالد وهو مستغرب ومشي وراه
فتون بقت تبكي بشده وعلا بقت تسكتها وخالد جاب كباية ميه ولسه هيشربها علا خطفت الكبايه منة وقالت بسرعه. شكرا يا حبيبي انا هشربها وبقت تشرب فتون
خالد ابتسم وكتم ضحكتو على حركتها دي الي فهم منها انها غيرانه وبعد عنهم
عند تقى كانت نايمه على السرير وبتبكي ودموعها مغرقه مخدتها وحست رغم كل الي عملو معاها انها غدرت بيه دخلت اختها مريم وقالت…تقى انتي نمتي
تقى قعدت ومسحت دموعها وقالت..لا يا حببتي ادخلي
مريم قعدت وقالت..انا مش مصدقه اني رجعت شوفتك يا تقى انتي متعرفيش انا زعلت وبكيت قد ايه
تقى حضنتها وقالت…يا حببتي الحمد لله انو ربنا جمعنا سوا من تاني
مريم قالت..الحمد لله ..بس عارفه سراج ده الي يشوفه ويشوف تصرفاتو وشجاعتو ميقولش انو يطلع منو كل الي حكتيه
تقى نزات دموعها وقالت..معاكي حق شجاع اوي و في عيونه براءه زي الي في عيون بيبي لسه مولود وحنين جدا بس..بس انتي تعرفي تصرفاتو وشجاعتو منين اصلا
مربم قالت…مهو هو ده الي انقذني يوم الحادثه فكراها
تقى قالت باستغراب ..حادثه حادثة ايه الي لما كنتي جايه من المدرسه
مريم قالت..ايوه هو يومها انقذني من العربيه انا فاكره شكلو كويس اوي
تقى استغربت جدا وقالت..انتي بتقولي طارق هو الي انقذك يومها انا سألتو انت الي جبتها المستشفي قال ايوه
مريم قالت…ايوه هو ابيه طارق الي ودانا انا وسراج المستشفى اصل هو الي كان هيخبطني مكانش واخد بالة ولسه هيخبطني اتفاجأت بالشاب ده زقني بقوه على الارض وقعنا احنا الاتنين انا اتخبطت في دماغي وهو في دراعو وفضل يزعق مع ابيه طارق ويقلو مش تفتح كنت هتموت البنت ويزعق معاه جامد ورفض يركب عربيتو بس ابيه طارق قالو مش وقت خلافنا خلينا نلحق البنت ونشوف دراعك وبعدين نتخانق واخدنا في عربيتو وودانا المستشفي حتى سراج كان في المستشفى بيكشف على دراعو بس تلاقيكي مشوفتهوش
تقى افتكرت لما لقتو يومها في المستشفى وشافت دراعو مكسور نزلت دموعها وقالت بحزن…لا شوفتو شوفتو بس..بس انا غبيه
مريم قالت بحزن..متزعليش يا حببتي بكره تطلقي منو وتعيشي حياتك
تقى غمضت عنها بالم وقالت في نفسها…يا ريتني اديتك فرصه يا سراج من اول ما طلبتني يا ريت ما وصلنا لهنا
في قصر النوري كان نادر مع ابوه في المكتب ومستنيه يتكلم وهيموت ويعرف الحقيقه
سالم اتنهد وقال…انا لما..لما كنت بدرس في الجامعه كنت انا وفؤاد صحاب الروح بالروح كان اكتر من اخويا ومكناش نخبي عن بعض اي حاجه ابدا لحد ما في يوم كنت عندو وشفت بنت عمو وكانت بنت جميله جدا وحبيتها قوي قوي كانت زي الهوا بالنسبالي حبيتها لدرجه الجنون
نادر بصلو وقال..علا..والدة سراج مش كده
سالم قال بحزن ودموع..ايوه هيه ..هيه كمان كانت بتحبني اوي وكنا متفقين اخلص دراسه واطلبها للجواز من اخوها لان مكانش لها حد تاني غيره بس اخوها وفؤاد كانو صحاب قوي علشان اولاد عم وكده وفؤاد طلبها للجواز واخوها وافق من غير ما يشوف رأيها حتي
↚
في يوم جاتني وبقت تبكي وقالتلي ان اتقدم لها عريس ووافقو عليه اهلها انا ساعتها الدنيا لفت بيا وفضلت ازعق وقلتلها مش هتتجوزي غيري وسألتها مين العريس ويا ريتني ما سألت اول ما قالتلي انو فؤاد انا بقيت بين نارين فؤاد صاحب عمري بس قولت اني هتكلم معاه لو كان خاطبها كده والسلام هقولو اني بحبها وهو كان صاحبي اوي وهيفهم
وفعلا تاني يوم قعدت معاه وكان مبسوط جدا وقبل ما افاتحو حضني وقلي انو بيحب بنت عمو من زمان واخيرا هيتجوزها وكان فرحان جدا ..مقدرتش انطق مقدرتش اقولو اني بحبها وهيه كمان بتحبني مقدرتش اكسر فرحتو سكت وباركتلو ومشيت
بس هيه كانت اشجع مني وكلمت اخوها وقالتلو انها بتحب حد تاني اخوها اتنرفز واتعصب عليها وضربها وحدد جوازها في نفس الاسبوع
جاتني وقالتلي انها هتتجوز وطلبت مني نهرب بس مقدرتش اخون فؤاد قولتلها لو كان حد تاني كنت خطفتك مش بس هربت معاكي بس فؤاد ده اخويا مش صاحبي مشيت وهيه هتموت من الحزن وفعلا كتبو كتابها وهيه رافضه وكان اخوها حابسها ومن غير ما حتى يشاورها كتابها بتوكيل عملاهولو
كنت ناوي انساها واسافر وجهزت شنطة سفري علشان مشوفهاش ابدا مكنتش قادر استحمل وكنت ناوي اسافر تاني يوم الصبح فضلت ليلتها اشرب بطريقه مش طبيعيه فتحت دولاب الويسكي وفضلت اشرب وكنت لوحدي في بيت المزرعه الي قاعد فيه وكنا بنتقابل انا وهيه هناك كنت كل ما اتخيل انها هتبات معاه اشرب بطريقه غريبه لحد ما بقتش شايف قدامي وفجأه لقتها قدامي بفستان الفرح
نادر بصلو بزهول وقال…بيتهيألك من كتر الشرب يعني
سالم ابتسم بالم وقال..كنت فاكر زيك كده لحد ما قالتلي انها هربت مش هتقدر تفضل معاه وقالتلي بحبك اوي متسبنيش
سالم نزلت دموعو بغزاره وبقى يتكلم بصوت مخنوق وقال…. ويا ريتها ما جاتني يا ريتها ما هربت الي عملتو معاها كان فظيع انا..انا دمرتها …بس..بس اقسم بالله ما كنت حاسس ولا واعي بعمل ايه والله ما كنت شايف قدامي حتي لو كنت حاسس مستحيل كنت اعمل فيها كده
نادر بلع ريقه بخوف وقال ..انت..انت عملت ايه يعني..اكيد مش الي في بالي صح..
↚
سالم نزل راسو بخزي وحزن والم وقال…كان غصب عنها كمان يا ريت برضاها.. اول ما لقتني مش فايق حبت تهرب وبقت تص*رخ وتزقني وحاولت ..حاولت كتير بس انا مكنتش في وعي ابدا …ابدا
سالم بقى يبكي بشده ووجع شديد ونادر بقى مصدوم حرفيا بس منظر ابوه وهو بيبكي بالطريقه دي أثر فيه جدا قال..اهدى يا بابا اهدى
سالم حاول يهدى وقال…خلتني نمت ورجعت لاهلها بنفس منظرها بعد ما عملت فيها كده مبقتش مهتمه لحياتها ابدا فؤاد كان بيدور عليها وفاكر ان حد خطفها لحد ما جات وشافها بالمنظر ده تخيل انت احساسو منظر مفيش راجل يستحملو اخوها كمان اتصدم وبقو يسألوها كتير مين الي عمل كده بس مرضيتش تتكلم عذبو*ها وضر*بوها بس متكلمتش
نادر قال بزهول..وانت ..انت سبتها كده سبتها ليهم
سالم قال.لا مسكتش وكنت هقولو اني انا الي عملت كده وانو غصب عنها لاكن فؤاد فاجأنا كلنا لما اختفى هو وهيه ومعرفناش اخدها على فين حتى تليفوناتهم كانت خارج الخدمه ده حتى أخوها مكانش عارف طريقهم فضلت سنين ادور عليهم من غير فايده
وابويا اصر عليا اتجوز ومكنتش قادر اقولو على الي حصل وفعلا اتجوزت امك وخلفت طارق وانت وامك كانت حامل بعلا ورجعو بس مش لوحدهم
بعد سبع سنين رجع فؤاد ومعاه علا ومتجوز واحده تانيه كمان والدة فتون .. وعلا كان معاها سراج كان عمره ٦ سنين و٣ شهور يعني حملت بيه من نفس يوم فرحها
نادر وقف واتسعت عنيه بشده وشد شعره بصدمه رهيبه وقال…ابوس ايدك لا..لا مستحيل وووووو
نادر وقف واتسعت عنيه بشده وشد شعره بصدمه رهيبه وقال…لا ابو*س ايدك لا..لا مستحيل ..مستحيل يكون ابنك ..قول…قول اني غلطان مش.. مش ابنك صح..اتكلم يا بابا قول حاجه ارجوك
سالم نزلت دموعو بندم وحزن وقال…لا …ابني..سراج ابني يا نادر ..انا ..انا اذيته هو وامه وظلمتو وعيشتكم احسن عيشه وسبتو هو لفؤاد الي عمره ما حن عليه ويحن عليه ازاي وهو عارف انو مش ابنو
نادر قعد قصاده وهو متوتر وهيموت من الصدمه قال…كمل..كمل يا بابا عايز اعرف كل حاجه…ايه الي حصل بعد ما رجعو
سالم اتنهد بوجع وقال…كل المصايب حصلت بعد ما رجعو ..لما رجع انا اتوترت جدا بس كان نفسي اوي اشوفها واعرف منها ايه الي حصل معاها وفعلا بعتلها مع الخدامه الي كانت دايما بتبلغها لما اعوز اقابلها
تاني يوم كنت مستنيها في نفس بيت المزرعه الي بنتقابل فيه وفعلا جات هيه وسراج كان طفل جميل نسخه من امه نفس ملامحها بالظبط قالتلو العب في المزرعه … واحنا دخلنا البيت اول ما دخلت قالتلي عايز ايه تاني
↚
قولتلها عايز اعرف الي حصل معاكي انا دورت عليكي في كل حته ايه الي حصل معاكي وفاجأتني بالي قالتو..قالت اخويا كان عايز يعرف مين الي عمل فيا كده وانا رفضت اقول عليك بهدلني وحلف لو ما قلت الصبح هيقتلني وكنت خلاص استسلمت لفكرة الموت لحدد ما جاني فؤاد في الفجر وهربني
رحنا بيت بتاعو في دمنهور محدش يعرف عنو حاجه وفضلنا هناك وكان ناوي ينزل يكلم اخويا ويققولو يسامحني بس للاسف طلعت حامل خفت اكتر وفضلت هناك لحد ما اخويا ينسي الموضوع ويهدى
انا لحد هنا كنت مش مستوعب قلتلها انتي قولتي لفؤاد ان انا الي عملت كده قالت ..لا اصلا فؤاد اعتبرني بنت عمو الي بيحميها مش اكتر من كده واتجوز ومراتو حامل ربنا يكرمو
قلتلهاوانا مش مصدق ..يعني ايه يعني ملمسكيش يعني الطفل الي بره ده ابني ..بكت وقالت ليه عايز تعرف هتقولو ايه هتقولو انا اغت*صبت امك وانت ابن حرام..لا يا سالم ابني خط احمر ملوش اب غير فؤاد جوزي اب شرعي كتبو علي اسمو هيعيش حياتو مرفوع الراس ابعد عنو وعن حياتي انا خلاص مبقتش عايزه غير اني اربيه وبس
انا مكدبش عليك فرحت جدا كلكم عندي في كفه وابني من علا في كفه تانيه انت متعرفش حبتها قد ايه قولتلها ..سراج ابني وانا هكتبو علي اسمي و
نزلت دموعها وقالت..ابو*س ايدك يا سالم انت اذتني بما فيه الكفايه وكل ذمبي كان اني وثقت فيك انا دلوقتي قولتلك كل حاجه ووثقت فيك تاني ارجوك متخلنيش اندم سيب الولد يعيش من غير ما حد يعايره سيبو يعيش حياه كويسه انت عندك اولادك ربنا يخليهملك ارجوك سيبو لو فعلا حبتني لو يوم واحد سيبو
انا مقدرتش استحمل كلامها وعلى طول وعدتها اني هسيبو مش هقولو حاجه بس اتفاجأنا احنا التنين بدخول فؤاد
بقلمي….. زهرة الربيع
نادر بصلو بزهول وقال…فؤاد… مين الي قلو
سالم قال..الخدامه هيه الي قالتلو كان موصيها لانو عايز يعرف مين الي عمل كده ومش قادر ينسى وفعلا بلغتو وجيه ورانا واول مادخل بصلي والدموع في عنيه وقال..انت ..انت با صاحب عمري…معقوله انت ياسالم ده انا شكيت في كل الناس الا انت
علا كانت واقفه وهتقع من طولها بصلها وقال..ملقتيش غيرو ..كنتو مبسوطين وانتو بتخدعوني ..بس متفتكروش هتعدي كده ..انت استني ردي على عملتك دي..وانتي هو عندك اشبعي بيه ..انتي طالق يا علا
ومشي بسرعه وانا جريت وراه بس ركب عربيتو ومشي انا لسه همشي وراه شوفت سراج بيلعب وهو شافني جري عليا وقال ببرائة الاطفال.عمو تعالى العب معايا
انا اول ما شوفتو دموعي خانتني
وحضنتو لاني كنت متأكد اني مش هحضنة تاني ومشيت من غير ما ارد عليه ورحت على طول على قصر فؤاد وفضلت طول اليوم مستنيه يخرج علشان اكلمو وهو رفض يطلعلي
بس المصيبه تاني يوم لقو علا مقت*وله في المزرعه وسراج مشفش غيري هناك وهومن يومها فاكر اني قت*لتها مع ان لا انا ولا فؤاد قت*لناها
نادر مسك دماغو من كتر الصداع وقال …ازاي ده امال مين الي قتلها
↚
سالم قال..معرفش ا لقضيه اتحفظت وفؤاد بعد كام يوم بعتلي رجاله ضربو*ني بعصي حديد وعجزو رجليا الاتنين بقيت عاجز وانا لسه شاب في اول عمري وجاني زارني وقلي ده ردي على الي عملتو يا صاحب عمري لولا الي كان بنا وانا مش زيك كنت قت*لتك بس كده كفايه كل ما تعوز تجيب حاجه ومتقدرش هتفتكر الي عملتو معايا
يومها اتضايقت وزعلت على رجليا بس مزعلتش منو معاه حق ومرضتش اعملو حاجه و صداقتنا انتهت كده وكل واحد شاف حياتو سالم كان بيحكي والدموع في عنيه…واتحولت ملامحو للغضب وقال..لحد ما فضل يلعب في دماغ سراج وخلاه كان هيقتلك ومات طارق وقتها الحقد ملا قلبي عليه هو عارف انكم اخوات ومع ذالك حرضو يقت*لك وفضل مفهمو اني قت*لت امو مع انو عارف اني مقت*لتهاش واني مشيت وراه على طول وفضلت عندو اليوم كلو ومع ذالك ساب اخ يقت*ل اخوه ببساطه
نادر كان قاعد بيسمعو ودماغو بتلف بيه مش مصدق معقوله كل ده كان بينهم قال بتعب…عارف يا بابا انا اكتشفت ان فتون ..فتون معاها حق انتو دمرتونا والي حصل فينا حرام يعني هو زعل منك وانت زعلت منو قمتو كرهتونا في بعض من سنه اخ قت*ل اخوه من غير ما يعرف حاجه وانهارده انا كنت هقت*لو كنت هموتو ونزلت دموعو وقال…تخيل انا لو كنت قت*لتو وعرفت الحقيقه دي …طب عارف انا حتى بعد كل الي قلتو وبعد ما اتأكدت ان هو المظلوم الوحبد فينا وانو اتحمل حمل جبل ما يتحملوش ..وبرضو مش عارف احبو شكرا على الي عملتوه فينا شكرا بجد …وخرج وسابو قاعد بيبكي بحرقه
نادر طلع من القصر وهو مش شايف قدامو وكلام ابوه بيتكرر قدامو سراج الي طول عمره بيكرهو طلع اخوه نزل عند نايت كللب وفضل يشرب اول مره يشرب بالطريقه دي نفسو ينسى كل الي اتقال وينسى كل الي حصل
عند سراج كان قاعد في الحجز ودموعه على خدوده مش قادر ينسى الي عملتو تقى رغم كل الي عملو معاها كان عندو امل انها صادقه معاه وانها ممكن تحبو قعد جمبو واحد شكلو متبهدل شويه وقال..ازيك يا زميل شايفك ساكت يعني من ساعت ما دخلت شكلك ابن ناس و اول مره تشرف هنا مش كده
سراج بصلو بسخريه وهز راسو بأيوه
الشاب بصلو وقال …ياااه انت باين عليك موجوع اوي هيه قصه عاطفيه ولا ايه لو كده احكيلي انا اسمي محمود ومحسوبك حبيب قديم
سراج ابتسم وسط دموعو وحس انو مخنوق جدا قال بألم…اقولك ايه ..عارف..عارف لما تكون لك مده طويله في قلب الصحرا وهتموت على شوية ميه…و..وتكون خلاص قطعت الامل واستسلمت لموت مفيش مفر منو وفجأه تلاقي بحركبييير وتحس..تحس انك خلاص هترتوي وهتعيش وتجري عليه بكل قوتك كأن روحك رجعتلك ولما توصلو ..تلاقي صحرا برضو وتكتشف انك كنت موهوم وبتضحك على نفسك ..عارف بتحس بايه..بتحس الموت اهون وبتتمنى لو كنت مت ومشفتش الامل واتاخد منك
↚
محمود بصلو وحس بيه جدا رغم انو ميعرفوش بس كلامو كان طالع بوجع شديد ودموع غريبه قال…استهدى بالله مفيش حد يستاهل كل الي حكيته ده مفيشش حد يستاهل ابدا
سراج ابتسم بحزن شديد وقال…الي واجعني انها تستاهل واكتر كمان لاني..لاني انا…انا الي روحت الصحرا دي برجلي انا الي رميت نفسي فيها
عند فتون كانت مستنيه نادر يرجع علشان تسالو لو يعرف حاجه عن سراج بس جالها تليفون من رقم غريب قالت..الو مين
قال.ايوه يا فتون انا دكتور عدي صاحب سراج فكراني
فتون قالت ..ايوه..اهلا طبعا فكراك ازي حضرتك يا دكتور
عدي قال ..انا بخير يا فتون بقالي فتره بفكر فيكي واترددت اكلمك ..فتون انا عرفت بظروف جوازك من نادر وعارف انك مجبره على القعده معاه وجاهز اساعدك
فتون استغربت كلامو وقالت..تساعدني.. تساعدني ازاي
عدي قال..اهربك..لو وافقتي ههربك من القصر واسفرك كمان قولتي ايه
فتون اتصدمت من كلامو وقفت وقالت بغضب ..انت. ازاي تتجرأ تقول كده ..اسمع يادكتور انا مفيش مشاكل بيني وبين جوزي وحتى لو فيه انا بعرف احلها مش محتاجه منك مساعده ويا ريت متكلمنيش تاني لو سمحت..وقفلت في وشو وهيه متوتره وبتفكر عرف ازاي
قطع افكارها دخول نادر وهو بيطوح ومش شايف قدامو من كتر السكر وقفل الباب بع*نف
فتون اتخضت وبصتلو واستغربت منظرو قربت منو وقالت…فيه ايه انت تعبان يا نادر مالك
نادر بصلها وضحك بقوه وقال بسكر شديد..تعبان ..انا..لا ..لا انا تمام جدا لا تعبان ولا زهقان ولا فيه اي حاجه..اااااخر رواق
فتون بصتلو بزهول وقالت…انت سكران يا نادر انت من امتى بتشرب كده وجاي هنا سكران كمان انت مش عارف ان ابوك بيكره الشرب
نادر ضحك وقال …ايوه عارف وعرفت كمان بيكرهو ليه
فتون قالت لا انت حالتك صعبه انا هنادي لخالد يساعدني و
بس نادر زقها علي الحيط وقال وهو محاوطها باديه…هو انا..مش فولتلك ..خالد ملكيش دعوه بيه..اوعي تكوني فاكره انك ممكن تكوني لحد تاني يا فتون انا اقتلك قبل ما اتفكري حتى
فتون خافت منو وفكرت تاخدو على قد عقلو قالت …ههه انا..انا …بس هخليه يساعدك يعني …وو..وبعدين خالد مين ده الي احبو ..انا مش بحب غيرك
نادر ابتسم وقرب منها وقال…بجد بتحبيني
فتون ابتسمت بخوف وقالت..ط..طبعا ..طبعا بحبك
نادر قرب منهاعايز يبو*سها وفتون غمضت عينها بخوف وتوتر من قربو وهو قرب منها جامد بس فجأه بعد وقال…لا .. لا.مش ..مش هينفع…لازم ..اازم نسأل الاول..مش يمكن يكون حرام
فتون برقت بزهول وكانت عايزه تضحك على كلامو وقالت..نسأل في ايه هو ايه الي حرام..حرام تبو*س مراتك
نادر قال بسكر…مانتي متعرفيش حاجه بس افهمك ازاي..ايوه هقولك.. بصي يا ستي اخوكي طلع أخويا تمام فهمتي
بقلمي…زهرة الربيع
سراج كان قاعد وسرحان وسط افكارو جيه ضابط وقال..سراج الطحاوي عايزينك في مكتب المدير
سراج طلع معاه وهو مش مهتم مين الي جاي يزوره واول مادخل شاف فؤاد مستنيه وخرجو الظباط وسابوهم سوا بناء على رغبة فؤاد
اول ما خرجو سراج اتقدم على فؤاد وحضنو بقوه وبقى يبكي بحرقه ووجع شديد
فؤاد غمض عينه بحزن وحضنو وطبطب عليه لاول مره في حياتو وقال..اهدي يا سراج..اهدى يا بني انا معاك ايه الي حصل لكل ده
سراج بعد عنو وقعد على الكرسي وفضل ساكت
فؤاد قعد قصاده وقال..ايه الي سمعتو ده يا سراج صحيح مرات طارق عايشه و
سراج قال بغضب..تقى مراتي ..مراتي انا
فؤاد اتنهد وقال..يعني الي اتقال كلو حقيقي انت كنت خاطف البنت الفتره دي كلها ومتجوزها غصب صح انت لازم تحكيلي كل حاجه علشان نعرف نكدب الي قالتو ونخرجك
سراج قال بيأس شديد…انا مش عايز اخرج وهيه مكدبتش في حاجه كل الي قالتو مظبوط انا كنت خاطفها واتجوزتها غصب وكل حاجه قالتها صح
فؤاد قال بغضب مكتوم..يا غبي افهم..افهم الموضوع مش سهل ولو عيله النوري سمعو بيه واكيد سمعو واتدخلو يمكن يبقى اكبر انت لازم تخرج من هنا قبل ما تبقى قضية رأي عام وحقوق انسان والدنيا تولع
سراج قال ببكا وانهيار… ميهمنيش يا بابا مبقتش مهتم ابدا خلي الي يتدخل يدخل خليها تولع انا خلاص مبقاش يعنيلي حاجه تقى كانت اخر امل ليا اني احب اادنيا دي واحب اعيش فيها وخلاص مبقاش عندي طاقه اني احاول تاني انا تعبت انت عمرك ما هتفهمني لو كنت حبيت زيي كنت فهمت
فؤاد قال بحزن.. ومين قلك اني محبتش انا حبيت وعمرك ما هتكون حبيت قدي ولا قدمت الي انا قدمتو انا استحملت حجات مفيش راجل يستحملها علشانها وحبيتها حب ميتخيلوش انسان وكان من طرف واحد زي حلاتك كده
سراج قال باستغراب ..تقصد مين
فؤاد قال …اققصد والدتك ..كانت روحي فيها وهيه عمرها ما حبتني ولا قبلت بيا ابدا
سراج بصلو باستغراب شديد وقال..بس..بس انا كنت فاكر انك بتكرها كل ما تبصلي كنت تقلي بكرهك انت شبهه امك انا كنت فاكر انك بتكرها
↚
فؤاد اتنهد بألم وقال…بالعكس انا كنت بقولك كده علشان كنت بحبها ده موضوع طويل انت بس كنت بتفكرني بيها لانك نسخه منها بس انا عمري ما كرهتك انت ..احم..انت ابني الي ربيتو وهتفضل ابني يا سراج
سراج نزلت دموعو وقال بالم..طول عمري باتمنى تقوالي انت ابني وبحبك بس عمرك ما قولتها كان الفرق بيني وببن فتون واضح لكل الناس انا استنيتك كتير تبينلي اني اهمك في حاجه بس دلوقتي كلامك ده متأخر قوي انا خلاص مش عايزك تحبني ولا تقولي حاجه انا مبقتش عايز اعيش اصلا
فؤاد قال بخوف…انت تقصد ايه بكلامك ده
سراج قال بحزن اقصد اني هعترف بكل حاجه واول حاجه هعترف بيها اني قت*لت طارق ..علشان تبقى قضية قت*ل واخد اعد*ام وارتاح من حياتي كلها
سراج وقف ولسه هيمشي فؤاد مسك ايده وقال بخوف…انت مش هتعمل كده يا سراج انا مش هسيبك تعمل كده مستحيل
سراج ساب ايده براحه وقال…للاسف خلصت كده يا بابا اشوف وشك بخير
سراج مشي ولسه هيطلع من الباب فؤاد قال بسرعه..هتعترف بحاجه معملتهاش …انا متأكد انك مقت*لتش طارق لان انا الي قطعت الفرامل يومها
سراج وقف مكانو بصدمه وبصلو بزهول وقال…هو..هو انت الي قت*لتو وووووووو
يتبع…..
سراج وقف مكانو بصدمه وبصلو بزهول وقال…هو..هو انت الي قت*لتو انت الي قطعت الفرامل ليلتها
فؤاد قال..ايوه انا ولو اتهورت وحبيت تضيع نفسك هعترف بكل حاجه وعندي شهود الرجاله الي نفذو يقدرو يرمو نفسهم في النار لو امرتهم فلو عايز تسجن ابوك روح قول انك قت*لتو والله وقتها لاعترف ومايهمني حاجه يا سراج
سراج كان مصدوم جدا قال..انا من ليلتها وانا هموت واعرف مين الي عملها تطلع انت يا بابا ..بس ليه مقولتليش ما احنا كنا سوا في كل حاجه
فؤاد قال..لقيتك قولتلهم انك انت الي قت*لتو مرضتش ابوظ عليك خطتك لاني عارف انك كنت هتموت وتنتقم لامك وبعدين ما انت مقولتليش انك اتفقت مع ناس علشان تخطف تقى من عريسها ليلتها كنت ناوي تخطفها من غير ما تقولي
سراج بصلو باستغراب وقال …وانت عرفت ازاي اني كنت هخطفها ليلتها
فؤاد قال..سمعتك وانت بتتفق مع رجالتك ان اول ما طارق يطلع بعربيتو يفضلو مراقبينو ويخطفوها قبل ما تدخل بيتها وانا سبتك ومدخلتش علشان عارف انك بتحبها
سراح قال بغضب..عارف اني بحبها ومع ذلك كنت هتموتها مش كده انا لولا ان الرجاله الي مراقبينها بلغوني بالحادث ولحقتها بالعافيه كان زمانها ماتت
↚
فؤاد قال وطي صوتك انت ناسي اننا في القسم انا بوظت عربيه نادر مكنتش هموت تقى اصلا مالي بيها
سراج اتنهد وقال..تمام انا مش هقول اني انا الي قت*لت طارق علشان سيرتك متجيش في الموضوع بس مش هكدب تقى في اي حاجه تقولها وزي ما تيجي تيجي مبقتش تفرق وخرج وسابو واقف بحزن شديد
عند فتون كانت مش فاهمه حاجه من الي نادر قالها قالت باستغراب..انت بتقول ايه مش فاهمه اخويا اخوك ازاي ههه فزوره دي
نادر كان متقل في الشرب ومش قادر يقف وبيقول كلام مش مفهوم قال …اخوكي قت*ل اخويا..وكمان هو اخويا..يعني اخو مراتي …الي قت*ل..قت*ل اخويا ..هو اخويا ونام مكانو على السرير بتعب شديد
فتون مفهمتش حاجه منو استغربت كلامو شويه بس افتكرتو بيهلوس من الشرب قلعتو الجزمه والجاكيت ونامت جمبو بتعب اليوم كان صعب قوي عليها
في اليوم التاني سراج اترحل على النيابه وقال نفس كلامو في القسم واعترف بكل الي تقى قالتو وطلع وهو متكلبش وشكلو متبهدل والحزن باين على ملامحو زي ما يكون له سنين بيتعذب
اول ما طلع من عند رأيس المباحث شاف تقى قاعده هيه وأهلها بره وقف بفرحه شديده ما صدق انو شافها ابتسم لها بحب واضح في عنيه
تقى ابتسمت لااراديا على الحب الي في عنيه وقربت منو وقالت بدموع …اذيك
سراج ابتسم وقال بدموع..حاليا بخير
تقى قالت بحزن…انا…انا اسفه ..مسبتليش طريقه تانيه
سراج ابتسم بوجع شديد وقال…مكانش عندي طريقه تانيه اسبهالك…لو قدرتي تسامحيني..سامحيني ومشي بسرعه مع الضابط
بقلمي زهرة الربيع
تقى بقت تبكي قوي على منظرو وعلى حزنو اهلها بقو يسكتوها بس مش قادره تسكت
فؤاد كان واقف وشاف الي حصل اتقدم عليها وقال…انتي تقدري تصلحي الغلط الي انا متأكد انك ندمانه عليه وانا اوعدك انك لو سحبتي الشكوى هخليه يبعد عن طريقك ومش هتشوفيه ابدا بس ربنا بيسامح انتي شايفه حالتو
تقى لسه هترد ابوها قال بغضب …وانت مش شايف حالتها انا بنتي حامل في اربع شهور يعني الطفل حتى مش هنقدر ننزله تخيل لما الناس تعرف انها مماتتش وحامل هيقولو عليها ايه دي مش هتقدر تواجهه حد
فؤاد بصلو بفرحه وقال…حامل..انتي حامل
تقى هزت راسها وسط دموعها وفؤاد اتنهد وقال..الحمد لله اسمعني يا ..اسم الكريم ايه
والد تقى قال..منصور
فؤاد قال..عاشت الاسامي ..اسمع يا منصور انا معنديش غير سراج وانا شايف انكم اكرم وانضف من اني اعرض عليكم فلوس انا هعرض عليكم السماح الي امر بيه ربنا وانا تحت امركم في اي حاجه لو عايزين متشفهوش في البلد كلها انا تحت امركم
وبص لتقى وقال..انا كنت اقدر اقوم محامين يخلصو القضيه دي قبل ما يتعرض على النيابه بس هو معترف بكل الي هملو معاكي لانو بيحبك ومستعد يخسر مستقبلو وميقفش ضدك في المحاكم ..حكمي ضميرك يا بنتي ولو ممكن نحلها ودي واخليه يطلقك ويبعد عن سكتك خالص فكري وردي عليا وطلع كارت من جيبه ومدو عليها وقال…ميرضكيش ان ابنك يجي على الدنيا يلاقي ابوه محبوس والناس تعرف اتحبس في ايه حتي حرام طفل ملوش ذمب يتحمل المعايره والعذاب في حاجه ملوش دخل فيها لو ممكن نتفاهم ارقامي في الكارت ده
↚
تقى اخدت الكارت بتردد وفؤاد ابتسم ومشي وسابها واقفه محتاره ومش عارفه تعمل ايه
نادر قام من النوم حاسس بصداع شديد ولقا فتون قاعده مستنياه يصحي اول ما شافتو قام قالت..كويس انك صحيت…عايزه اروح ازور سراج واطمن عليه عارفه انك هترفض بس انا مستعده اعمل اي حاجه بس توديني ارجوك توافق
نادر بصلها وهو مش مركذ اصلا ودخل الحمام من غير ما يرد عليها
فتون قعدت بحزن ويأس وهيه متأكده انو مش هيوافق اتنهدت بحزن وفضلت مستنياه يخرج علشان تكلمو تاني
نادر بعد شويه خرج ومكانش بيبصلها وفتون قربت منو وقالت..نادر..نادر هتوديني ..يا نادر ده اخويا ارجوك بقى
نادر ضحك بقوه واتنهد بحزن وقال ..اخوكي…اااه..صح هو اخوكي طيب انا كمان عايز ازور اخوكي ليا كلام معاه يلا اجهزي
وخرج وسابها وهيه مش مصدقه انو وافق وفرحانه جدا جهزت وطلعت لقتو بيفطر قالت انا جاهزه يلا بينا
سالم رفع عينه وقال…على فين
نادر قال بطريقه غريبه…فتون عايزه تزور اخوها هوديها تشوفه
سالم اترعب وقال بخوف …ليه..هو زمانه هيخرج اكيد قومو محامي وزمانه هيطلع مفيش داعي
نادر قال …بس هيه عايزه تشوفو..اعذرها ده اخوها برضو
سالم شاف انو مش هيعرف يكلمو قال..نادر خلينا نتكلم جوه عايزك
نادر وقف وشد فتون من ايدها وقال..مفيش داعي انا فاهم مش محتاج توصيني ..متقلقش مش هتخانق معاه اكيد يعني حوراتنا الطويله دي مش هتنفع في السجن عن اذنك وخرج بسرعه من غير ما يستني ردو
وسالم كان خايف جدا وفضل يقول..استر يا رب استر يارب
خالد بصلو باستغراب وقال..فيه حاجه يا عمي حاسس ان فيه حاجه غريبه بتحصل
سالم قال..لا مفيش..مفيش ومشي وهو تايه وسط افكارو وخايف نادر يقول حاجه لسراج
عند سراج كان في الحبس وفؤاد واقف مع المحامي بيتكلمو فؤاد قال…يعني ايه الكلام ده ١٥ سنه ايه وهباب ايه انا عايزه يخرج انهارده او بكره بالكتير اتصرف يا متر فين حوراتك
المحامي قال ..موجوده يا فندم بس ابنك معترف وانا عملت زي ما حضرتك امرت وقولت انو اعصابو تعبانه بسبب بلاغ مراتو عنو وان كل الي قالتو كدب وانها مراتو وفي شهود بس للاسف ابن حضرتك كدبني وقال ان مراتو معاها حق ومكدبتش وهو فعلا خطفها وهددها وكان يعتدي هليها كمان هعمل ايه اكتر من كده
فؤاد اتنهد وقال..طب والعمل
المحامي..مفيش غير انها تتنازل عن المحضر هو حاليا اخد ١٥ يوم على زمة التحقيق كده قدامنا وقت نحاول نضغط عليها سواءنرشيها او نهددها حتى
فؤاد بيبص اتفاجأ بنادر وفتون جايين عليه قال ..طيب روح انت.. انا هتصرف
المحامي مشي وفؤاد فضل واقف بيبص بعيد عنهم بحزن
فتون قربت منو وقالت بدموع…اذيك يا بابا
فؤاد قال..من غير ما يبصلها…جايه ليه جايه تشمتينا انتي وجوزك
فتون نزلو دموعها بألم شديد وقالت..اشمتكم ..اشمت مين ابويا واخويا
فؤاد قال بزعيق..سراج مش اخوكي ولا انا ابوكي انا اتبريت منك ومش عايز اشوفك تاني ولسه هيمشي نادر وقف قدامو وقال…استني يا فؤاد بيه..فتون بنتك مينفعش تزعل منها لدرجادي في النهايه عمرو ما هيرضيك زعلها
فؤاد بصلو باستغراب وقال…من امتى الذوق ده طول عمركم زي ابوكم لاعندكم ذوق ولا دم
↚
نادر اتضايق بس حاول يكون هادي وقال…طبعا بعد كل الي حصل بنا مليش حق في اني اطلب منك الطلب ده بس انا بقولك اهوه لو تحب نبدأصفحه جديده انا مستعد ومن دلوقتي كمان
فؤاد كان مستغرب جدا وقال…انا مش فاهم دي لعبه جديده ولا انت جاي تهزر بس اي ان كان انا مش فاضيلك معايا الاهم من اني اسمع كلامك يا ابن النوري ولسه هيمشي نادر قال بصوت عالي…انا ممكن اساعدك واخلي تقى تتنازل
فؤاد وقف بصلو وقال باستغراب…انت ..انت بتتكلم بجد ولا دي حركه من حركاتك
نادر ابتسم وقربلو وقال..هو انت بتحب سراج
فؤاد قال..طبعا بحبو ..سراج…احم..سراج ابني واكيد بحبو
نادر ابتسم بحزن عليه وقال..اكيد ..انا متأكد انك بتحبو حتى لو بينت العكس وعلشان كده هساعدك وعلشان كمان اثبت حسن نيتي واثبتلكم اني فعلا عايز انهي الحرب الي بنا الي مش بتعمل حاجه غير انها بتدمرنا بالبطيئ
وشد فتون وقال..يلا علشان تشوفي اخوكي ومشي بيها تحت انظار فؤاد الي كان مصدوم من كلامو وفي قمة الاستغراب
عند سراج جابوه علشان نادر وفتون عايزين يشوفوه واول ما دخل وشافهم قال بدموع..فتون
فتون نزلت دموعها ولسه هتحضنو نادر ادخل وقال بسرعه..لا..لا.. من غير احضان ..احم سلام من بعيد كفايه
سراج بصلو بضيق وقال بغضب..انا اخوها لو مش واخد بالك
بقلمي..زهرة الربيع
نادر مكانش عايزو يقرب لها باي شكل قال بضيق..وهو انت لازم تحضنها يعني وكمل بهزار وقال..احضني انا وانا هبقى احضنها
نادر قرب منو وسراج بعد وقال باستغراب..خليك بعيد احسنلك ..ايه ده انا ناقص مجانين جيباه معاكي ليه ده
نادر ضحك وقال…جيباني معاها هيه الي جيباني على العموم حلوه منك دي
سراج اتنرفز منو وقال..انا همشي يا فتون اصلا دماغي وجعاني ومش فاضي لاستهبال بتاعو ده
فتون مسكت ايده بسرعه وقالت ..لا.استني هو اصلا نادر هيخرج ..عايز اتكلم معاك شويه وبصت لنادر برجاء عيزاه يطلع
بس نادر مكانش عايز يسبها معاه لوحدهم بعد ما عرف ان سراج مش اخوها بقى مش عايزه يسلم عليها حتى قال..انا هفضل هنا عايز اطمن عليه
فتون اتنهدت بضيق وافتكرت انو قاصد يضايقهم قالت لسراج..ايه الي انت عملتو ده انت ازاي تعترف كده انت عارف انك كده ممكن يتحكم عليك
سراح ابتسم وقال… عارف مش هتفرق هستني محاكمتي وهقضي المده وخلاص اصلا هنا زي بره مش فارفه
فتون استغربت كلامو ولسه هترد نادر قال باندفاع..تتسجن ده ايه لا طبعا ومين هييسيبك تتسجن انا هقلب الدنيا مش هتبات هنا ليله تانيه متقلقش
سراج بصلو بزهول وقرب منو شم هدومه وقال باستغراب..الصنف ايه… وبص لفتون وقال..هو جوزك ضارب ايه على وش الصبح كده
فتون بصتلو وقالت..علمي علمك هو من الصبح كده مش متظبط ابدا
نادر بصلهم بغيظ وقال…كل ده علشان بقول هساعدك غريبه دي يعني
سراح قال ..اه..غريبه.. وغريبه قوي كمان من امتى وانت بتساعد يعني وتساعد مين انا ..دانا افتكرت انك هتيجي تتوسطلي علشان مدتي تذيد
نادر اتنهد وقال…فيه حجات كتير هتتغير يا سراج معاملتنا لبعض والعداوه الي ملناش ذمب فيها حجات كتير طبقناها على هوا اهلنا من غير ما نفهم كل ده لازم يتغير وانا هبتدي بنفسي اوعدك اني هخرجك من السجن يا سراح ..ده وعد مني… وخرج هو وفتون
↚
سراج فضل باصص لطيفهم باستغراب شديد ورجع على الحبس وهو بيفكر ليه قال كده معقوله عرف انو مش هو الي قت*ل اخوه ..كان ده التفسير الوحيد بالنسبالو لتصرفات نادر وكلامو
نادر وفتون وصلو القصر وفتون دخلت الاوضه وهيه متعصبه وهتموت من نادر وحركاتو
نادر دخل وراها وبيقلع هدومه ومش مهتم بعصبيتها ابدا فتون قالت بغضب..انت ازاي تضحك عليا كده تقولي هوديكي وتروح هناك تفضل تضايقني وتضاايقو حرام عليك هو ناقص
نادر بصلها وقال..وانا عملت ايه لكل ده
فتون قالت ..عملت ايه ..لا ابدا بس واقفلي عمال متقربيش متحضنيش واقولك اطلع مش راضي افرض عايز يقولي حاجه مش هينفع يقولها قدامك
نادر قال بعصبيه..وطي صوتك متزعقيش لو كنتي محترمه نفسك مكنتش قولت كده لاكن عماله تحضنيهولي زي ما يكون عشيقك
فتون بصتلو بزهول شديد وقالت بعصبيه اشد..لا انت اتجننت رسمي ده اخويا اخويا احضنو اكلمو انام جمبو حتي عادي ده ..اخويا
نادر فقد اعصابو وقال بغضب..لا مش اخوكي..مش اخوكي ومينفعش يقربلك ووووو
نادر فقد اعصابو وقال بغضب..لا مش اخوكي..مش اخوكي ومينفعش يقربلك ولا يلمسك فاهمه
فتون بصتلو بدهشه وقالت بزهول..لا..لامش فاهمه ابدا هو مين الي مش اخويا انت ..انت بتقول ايه
نادر خد بالو لكلامو ولعن غبائو وحاول يصلح الوضع وقال..قصدي اخوكي من الاب بس امكم مش واحده ده الي قصدتو
فتون فضلت واقفه بتبصلو بزهول وبعدها ضحكت جامد وقالت…لا والله علشان اخويا من الاب بس مينفعش يلمسني..يا بني ادم ده لو اخويا في الرضاعه يبقى من محارمي انا بكلم مين اصلا ربنا يعدي الفتره الي هفضل معاك فيها دي على خير
نادر قال بضيق..فترة ايه بقى الي هتقضيها معايا
فتون قالت..فترة حملي مش احنا هنطلق بعد الولاده وده اتفاقنا
نادر قال بتوتر …ومين الي قال كده بقى
فتون قالت ..انا ..خلاص مبقتش طايقه افضل معاك يوم واحد ربنا يسهل الولاده ويقرب ايامها واخد ابني واخلص منك
نادر ضحك قوي وقال..وتاخدي ابنك كمان ..انتي لو خرجتي لوحدك وسليمه كده تحمدي ربك يا فتون
فتون قالت بقوه..ابني هاخدو يا نادر ومتفتكرش اني هخاف منك انا لما اترجيتك وبكيت عند رجلك فده لاني كنت بحبك ومش قادره اتخيل انك تسبني ببساطه كده اما دلوقتي مش محتجالك
نادر بلع ريقه وقلبو بقى يضرب بعنف وقرب منها وقال…كنتي ..كنتي بتحبيني .يعني ايه يعني دلوقتي مش بتحبيني
فتون قربت منو اكتر وقالت بتحدي…تؤ .تؤ .تؤ انا دلوقتي مش بس مبقتش احبك..لا انا كمان بقيت بكرهك تمام يا نادر انا خلاص مبقتش طيقاك ولا محتجالك وعلى فكره مش محتاجه لاهلي كمان وابني هاخدو بالذوق بالعافيه بالقانون هاخدو وجرب تتحداني
↚
فتون لسه هتمشي نادر شدها من دراعها بقوه وقال وهو بيبص في عنيها ..من ورا قلبك كل الكلام ده من ورا قلبك يا فتون انتي بتحبيني ومتقدريش على بعدي
فتون زقت ايده وقالت..ده بس خيالك واسع او بتتمنى انا اول مره اعرف انا عايزه ايه واول مره اختار صح انا عايزه اعيش حياتي وانت مش هتمنعني هاخد ابني وهسافر هكمل جامعتي وهشتغل واربي ابني لوحدي يمكن وقتها اققدر الاقي علاج لقلبي الي انت دوست عليه ويمكن احب واتجوز حد يستاهل حبي
نادر اتحولت ملامحو لغضب مرعب وقال…ت ايه..انتي قولتي ايه تتجوزي غيري ده في احلامك انسي ده لما اموت بس يا فتون
فتون ابتسمت بسخريه وقالت…ده على الاساس اني هخاف كده انا خلاص يا نادر مبقتش اخاف منك ولا حتى اخاف على زعلك انت بقيت هوا بانسبالي يعني حاجه مش شيفاها اصلا
نادر مسكها من درعاتها بقوه وقال بزعيق وغضب..طب هتشوفي الهوا ده هيعمل فيكي ايه وسواء انتي او ابني ملكي ومش هتكونو لحد غيري انتي ليا ليه لوحدي وشدها عليه بقوه وبا*سها بعن*ف شديد
فتون بقت تحاول تزقو بس مقدرتش واستجمعت قوتها وزقتو بأقصى قوتها لدرجه انو كان هيقع وفضل باصص لها بزهول من قوتها وجرأتها معاه وفتون كانت بتنهج بقوه وقالت بغضب ..اياك ..اياك تقربلي او تلمسني يا نادر مش من حقك ..مش من حقك ابدا واخدت هدوم ودخلت الحمام
نادر فضل باصص عليها وسكت وهو مصدوم من الي عملتو وبيفكر معقوله ممكن تكون كرهتني معقوله ممكن تسبني زي ما قالت اتنهد وقال…وانا زعلان ليه انا محبتهاش اصلا كل ده كان لعبه…ايوه كان لعبه
فتون دخلت الحمام وبصت على اثار اديه الي معلمه على دراعها وبقت تبكي قوي قالت لنفسها..مش قادره انساك يا نادر مش قادره اكرهك بس لازم ابعد انا وابني مش هخليه يجي على الدنيا ويشوف امه بتتهان قدامو مستحيل
فتون خرجت من الحمام لقت نادرخرج جابت التليفون بسرعه وطلبت رقم وقالت..ايوه يا عدي..انا موافقه موافقه على عرضك الي عرضتو عليا لو لسه عند وعدك انا موافقه وعايزه اهرب انهارده قبل بكره بس خد بالك نادر مش سهل ابدا ولو كشفني هيقت*لني ويقت*
لك
عدي..متقلقيش انا مجهز كل حاجه استني مني تليفون
فتون قفلت معاه وهيه مرعوبه وخايفه قوي قالت ..ربنا يستر
عند تقى كانت ماسكه الكارت بتاع والد سراج ومحتاره تكلمو او لا ودخل ابوها وقال..صاحيه يا تقى
تقى مسحت دموعها وقالت..ايوه يا بابا اتفضل
منصور دخل وبص للكرت الي في ادها وقال…عايزه تكلميه
↚
تقى قالت..مش عارفه محتاره قوي يا بابا نفسي ارنلو واتنازل واخليه يطلع بس خايفه ميرضاش يطلق وابقى مستفدتش حاجه وقلبي مش جايبني اسيبو كده
منصور ابتسم وقال..بتحبيه يا تقى
تقى قالت بسرعه وتوتر. انا..لا طبعا يا بابا انا بس بحس انو مريض وو مش طبيعي مهو كمان مفيش حب بالشكل ده ابدا انا حاسه انو اتعلق بيا علشان محدش قرب منو او حن عليه قبل كده خايفه اكون بظلمو
منصور قال..شوفي يا بنتي الشاب ده لا مجنون ولا مريض ولا اي حاجه كل الحكايه انك بجد تتحبي يا تقى وهو من زمان بيحبك والحب زي النبات بيكبر مع الايام وانا شايف انك مدام زعلانه عليه كده يبقى مش هترتاحي لو اتسجن علشان كده لو عايزه نكلم ابوه ونتفق معنديش مانع والقرار ليكي
تقي انبسطت جدا وقالت..يعني رايك كده يا بابا
منصور ضحك وقال..ورأيك انتي كمان
تقى ابتسمت بكسوف ولسه هترد دخلت امها وقالت بخوف..الحقني يا منصور مريم المفروض ترجع البيت من ساعتين قلقت عليها اتصلت على المدرسه اشوفها اتأخرت ليه قالولي مجاتش انهارده اصلا
بقلمي…زهرة الربيع
تقى وقفت بخضه وخوف ومنصور قال..اهدو بس هتكون عند حد من صحابها او بتجيب حاجه
امها قالت..دي عمرها ما عملتها دي مرحتش المدرسه اصلا ومن صباحيه ربنا خرجت هتكون فين بس
تقى بصت لابوها الي كان بيبصلها بشك وخوف وقالت..لا ..لا يا بابا ميعملهاش ..اكيد مش هو
منصور قال..ان شاء الله مش هو ..وطلعو كلهم يدورو عليها
في قصر النوري كان خالد قاعد هو وعلا بيتفرجو على فيلم كوميدي في الصالون وبيضحكو من قلبهم وعلا قاعده تقريبا في حضنو وبيبصو لبعض بنظرات جميله جدا… وجيه نادر وقال..يا سلام على الجمال طب مش تسمعو في اوضتكم رواق اكتر يعني احسن ما حد غتت زيي يضايقكم
علا انكسفت وبعدت عن خالد شويه لانها كانت في حضنو وخالد ضحك وقال…برافو عليك عارف انك غتت يعني
نادر نط وسطيهم قعد في النص وقال..ها بقى هنسمع ايه
علا ضحكت وخالد بصلو بضيق وقال…تاخد فشار
نادر قال بضحك..اكيد هيه الفرجه تنفع من غير فشار و.
بس قطع كلامو صوت ابوه بيقول..نادر تعالي عايزك
نادرقام بضيق وقال..نعم يا بابا
سالم قال بهمس عملت ايه قولتلو حاجه
نادر ضحك وقال..هقوله ايه ..هقوله انت فاهم غلط ابويا مقتلش امك هو بس اغت*صبها وبوظ حياتها ويمكن محدش يكون قت*لها واتكون هيه انتحرت بسببو
سالم شخط فيه وقول…. نااااادر
الكل بصو عليهم وسالم حاول يهدى ورجع همسلو علشان محدش يسمع وقال…اتكلم كويس انا مش ناقص قولي هو عامل ايه
↚
نادر ابتسم بسخريه وقال…مش كويس ابدا عندو نفس جنانك مجنون بتقى ومش عارف ينساها لو شوفت حالتو الي وصلها واستسلامو الرهيب متقولش ان ده سراج ده بقى بيتمنى اقصى عقوبه حابب يموت بس ربنا مش بيسيب حد معاه ابوه بيعمل المستحيل علشانو راجل يستاهل كلمة اب صحيح هو عمره ما حن عليه او عاملو كويس بس كفايه..انو اداه اسمو واتقبل وجودو في حياتو اتقبل وجود ابن مراتو من واحد تاني وهيه على زمتو واحتفظ بالسر في قلبو صدقني مش اي حد يستحمل كده …ابدا يا بابا
نادر طلع من القصر كلو وهو متعصب جدا وسالم فضل قاعد بيفتكر كل الي اتأذو بسببو ودموعو على خده في الحظه دي كانت في عيون شايفه واذان سمعت كل الي اتقال
وللاسف كانت نهى قالت بشر…مش معقول..سراج ابن سالم النوري هههه يا سلام على حظي جاتلي لحد عندي لما اشوف يا انكل سالم هتسبني اقول السر ده لسراج ولا اتجوزني نادر للاسف مفيش حل تالت
عند تقي كانو دورو في كل حته لحد ما تليفون تقى رن وردت بسرعه وقالت..ايوه مين
جالها صوت اختها بتصرخ جامد… تقى اترعبت وقالت ..مريم..مريم ردي عليا فيه ايه
رد شخص وقال..فيه واحد انتي بسلامتك حبساه انهارده يطلع ..سراج بيه يبات في بيته انهارده اختك ترجع صاغ سليم هتعملي اي حركه هخلي الرجاله يحفلو عليها قبل ما نترحم عليها سوا وقفل بسرعه
تقى بقت تصرخ برعب وتقول الو..الو ..مريم..ردو يا كلاب..وضمت التليفون في ايدها بغضب مرعب
ابوها بصلها بخوف وقال ..فيه ايه يا بنتي اختك فين
تقى قالت بغضب اعمي..هترجع يا بابا…متخافش .. ومشيت وهيه بتقول بغضب…ديل الك*لب عمره ما ينعدل
تقى طلعت على طول علشان تتنازل عن القضيه وتخرج سراج وفضلت مستنياه بره المبني وهتموت وتشوفه علشان تعرف خبى اختها فين
سراج اول ما نزل وشاف تقى قال بفرحه..تقي انا كنت متأكد اني مش ههون عليكي انا فرحت قوي لما قالولي جوه انك انتي الي خرجتيني و
تقى كانت بتبصلو بغضب رهيب وقطعت كلامو بقلم قوي جدا وقالت بعصبيه…اختي فين..مريم فين يا سراج
سراج اتسعت عنيه بشده من المفاجأه وبصلها بزهول وقال بغضب… انتي تجننتي ازاي تمدي ايدك عليا اتهبلتي وانا ايه عرفني اختك فين
تقى قالت بزعيق وعصبيه..متستعبطش يا سراج قول مريم فين البنت لسه صغيره مش حمل بهدله كفايه الي حصلي انا حرام عليك..حرام..اتقى ربنا يا اخي
تقى نزلت دموعها وكانت بتتكلم بالم شديد وسراج مستغرب جدا بس قال..اهدي يا تقى والله ما اعرف مكانها يمكن عند حد او حد تاني خطفها انا
تقى قالت بعصبيه..حد تاني خطفها..اااه …والحد التاني هيقول اخرجك من السجن حتى هيسبها مش كده
سراج اول ما قالت كده فهم على طول انو ابوه غمض عينيه بغضب وقال…خلاص يا تقى انا فهمت روحي هتلاقيها رجعت اصلا الي اخدها مبيأذيش حد متقلقيش
تقى بصتلو بقرف وقالت بخيبة امل…كنت فكراك اتغيرت لو صبر القاتل على المقتول كان مات لوحده كنت كده كده هخرجك مكنتش قادره اشوفك مسجون لاكن اقول ايه الواطي بيفضل واطي …ولسه هتمشي
سراج مسك ايدها وقال بخوف..يا تقى استني والله ما ليا دخل واتنهد وقال طب استني عربيتي هتوصل كمان شويه خليني اوصلك الدنيا ليل.. ارجوكي
↚
تقى زقت ايده بعصبيه وقالت…انا مفيش حاجه بتأذيني غيرك حل عني بقى يا اخي ارحمني وسبني فحالي والله يا سراج لو مريم مرجعتش انهارده لتشوف مني وش تاني خالص
سراج ابتسم على عصبيتها الي وحشتو وقال…برضو هيعجبني واي حاجه فيكي بتعجبني متقلقيش دلوقتي اختك هتروح انتي اهدي تمام
تقى لسه هتتكلم ابوها رنلها وقال ان اختها رجعت قفلت معاه وبصت لسراج وقالت اديك خرجت ياريت تطلقني ومشوفش وشك تاني ومشيت وهيه بتقول بصوت عالي حسبي الله فيك وفي اهلك ربنا يا خدك وارتاح
سراج ابتسم عليها كل كلامها بيعجبو قوي بس اتحولت ملامحو لغضب وقال…ليه يا بابا ..ليه واول ما وصلت ااعربيه طلع على قصرهم بسرعه
عند فتون بعد ما خلصو العشا عملت لهم عصير للكل وطبعا حطت فيه منوم علشان ينامو وتعرف تخرج من القصر واخدت من العصير للحرس كلهم واتأكدت انهم شربو وفضلت مستنيه بتوتر شديد خايفه نادر يرجع من الشغل قبل ما تهرب
بقلمي..زهرة الربيع
بعد شويه الكل نامو وتقى بصت عليهم بحزن شديد وباست علا وقالت هتوحشوني والله كلكم وطلعت من القصر ودموعها على خدها
الحرس كانو كلهم في سابع نومه اتصلت بعدي وقالت..ايوه يا عدي انا خارجه خلاص خليك جاهز
عدي قال..تمام انا جاهز ومستنيكي في العربيه يلا اطلعي
فتون جريت على واحد من الحراس معاه سلسله المفاتيح الي فيها مفتاح البوابه واخدتو وبقت تجرب المفاتيح لحد ما اخيرا واحد فتح
لسه هتطلع شخص قال بغضب مهلك..على فين يا عمري وحط سلاحو في دماغها ووووووو
لسه هتطلع شخص قال بغضب مهلك..على فين يا عمري وحط سلاحو في دماغها
فتون بصتلو و اترعبت واتصدمت جدا ده نادر ازاي جيه من وراها وهو كان بره القصر اصلا قالت بصدمه..نادر..نادر ..انت..انت ازاي هنا وحاولت تجري وهيه بتصرخ… الحقونييييي
بس نادر شدها من شعرها وقال بفحيح مرعب ….اششششش صوتك مش عايز اسمعو..كنتي عايزه تهربي …مش كده
فتون لسه هتتكلم حست برجلها مش شيلاها من الخوف ووقعت من طولها
نادر سندها وشالها بسرعه وطلع بيها اوضتهم
بعد شويه جالو تليفون وقال..ها انتو فين وصلتو ..طب ادخلو حالا عايزكم
نادر بصلها بحزن وغضب ونزل بسرعه وكان جايب اربع جردات وقال..انتو هتحرسو القصر انهارده لان زمايلكم في سابع نومه
نادر بص حاوليه وكانو كل اهلو نايمين على الكراسي اتنهد وقال..واحد منكم يطلع بابا اوضتو وواحد يطلع خالد
الجردات ابتدو يشتغلو وواحد منهم لسه هيشيل علا نادر قال بغضب..سبها… اختي انا هدخلها
الشاب رجع لورا بخوف وقال..والهانم
الي هناك حضرتك كمان هتدخلها
نادر بص وكان يقصد نهى نادر ابتسم باستهزاء وشال علا وطلع بيها وهو بيقول..لا دي بتتشال عادي
بعد ما وصلوهم لأوضهم ونادر طلع على اوضتو بغضب شديد وكان مستني فتون تفوق وهو هيموت من الغضب ازاي عايزه تهرب منو
بعد شويه فتون فتحت عنيها ببطأ بتبص حواليها شافت نادر قاعد في وشها والغضب باين في عنيه
فتون اترعبت وبعدت لاخر السرير وقالت بتهته..انا..انا هفهمك …ابوس ايدك تهدى و
نادر قاطعها بغضب وزعيق وقال…اهدى ..بقى عايزه تهربي مع عشيقك وبتقوليلي اهدى يا فاجره
فتون اتسعت عنيها بصدمه وبلعت ريقها برعب وقالت…انت..انت فهمت ايه..انت فاهم غلط هو بس كان هيساعدني مش عشيقي ابدا
نادر مسكها من شعرها وقال بعصبيه..ده على اساس اني هصدق الكلام ده .. نهى اول ما شافتك قالتلك البيه بيدور عليكي ومشالش عينه من عليكي لما جيه هنا انتي بتقرطسيني فكراني نايم على وداني وزقها على السرير بغضب
فتون بقت تبكي وقالت..والله والله انت فاهم غلط..والله ما فيه بنا حاجه انا ملقتش غيره يساعدني
نادر قعد قصادها وقال ..اسمعي عندك اخر فرصه تحكيلي كل الي بنكم وازاي اتواصلتي بيه وانتي هنا وكلمتيه كام مره كل حاجه ..عايز اعرف كل حاجه يا فتوون ومن غيركدب ..فاهمه
فتون قالت برعب حاضر..حاضر..انا والله ما فيه بيني وبينه اي حاجه هو صاحب اخويا سراج ومره سراج قلي ان عدي معجب بيا بس انا مهتمتش لما ..لما جيه هنا اتفاجأ بجوازنا ومعرفش ازاي عرف انك متجوزني علشان تنتقم من سراج اول امبارح رنلي وقلي انا عرفت ظروف جوازك ومستعد اهربك من سجنك ده انا..انا الاول خوفت وقفلت معاه بس..بس بعدها اتشجعت ورنتلو وقولتلو ازاي ممكن يهربني قلي هيكتبلي نوع منوم ابعت حد يجيبو على انو علاج ليا واحطو في العصير واول ما ينامو هيكون مستنيني بالعربيه والباقي عليه
نادر بصلها بنظرات مرعبه وقال…هو عرف ازاي ظروف جوازنا من سراج مش كده
فتون قالت مش عارفه..والله ما اعرف انا مقولتلوش حاجه انت مش هتأذيه صح
نادر ضحك وقال بنظرة شر…كلمة ااذيه كلمه بسيطه على الي هعمله فيه
فتون مسكت ايده وقالت بدموع..لا ..يا نادر .كفايه بقى ..كفايه اذيه ..هو ..بس صعبت عليه وحب يساعدني حرام عليك بقى
↚
نادر بصلها وابتسم بسخريه وقال…وفري المحايله دي لنفسك لان دورك جاي يا فتون هانم
نادر لسه هيخرج فتون مسكت ايده وقالت برعب..طب.طب اهدى..اهدى وانبي ..هو ..هو انت ازاي عرفت وبعدين ازاي جيت من ورايا انت مش كنت في الشركه امتى رجعت
نادر ابتسم وقال بنظره مرعبه..تؤ ..تؤ…انا مخرجتش اصلا انهارده
فتون بصتلو بصدمه وقالت ايه مخرجتش ازاي
عند سراج وصل القصر وهو في قمة غضبو وكان فؤاد قاعد بيقرى كتاب واول ماشافو دخل وقف وبصلو بسعاده وقال بدهشه..سراج ..انت..انت خرجت ازاي..وامتى حمد الله على السلامه يا بني وحضنو بقوه وشوق ابوي لاول مره
سراج اتفاجأ وحضنو وقال…الله يسلمك يا بابا
فؤاد بعد عنو وقال بسعاده..تعالى..تعالي احكيلي ازاي خرجت انا..انا كنت متأكد ان ربنا مش هيسبنا و
سراج استغرب جدا وقال..استنى بس يا بابا اهدى ..هو ..هو مش انت الي خبيت مريم علشان تقى تخرجني
فؤاد استغرب جدا وقال..مريم مين ..انت بتقول ايه مش فاهم حاجه
سراج فضل واقف بيفكر باستغراب وحيره وبيقول امال مين الي عمل كده و
بس قطع كلامو بصدمه شديده واتسعت عنيه بشده وقال…معقوله…لا ..لا اكيد لا
فؤاد بصلو باستغراب وقال..هو فيه ايه
سراج قال وهو بيطلع بره القصر بغضب…مفيش يا بابا ساعة زمن وراجع
سراج خرج بسرعه وغضب وفؤاد قعد باستغراب شديد واتنهد وقال…الحمد لله
عند تقى وصلت البيت لقت اختها نامت واهلها حواليها قالت..وهيه بتحضنها بخوف..مين الي رجعها
ابوها قال بحزن..رجعت لوحدها ومقالتش حاجه فضلت تعيط لحد ما نامت
تقى بصت لها بدموع وقالت..انا السبب انا السبب
ابوها اتنهد وقال..وانتي ذمبك ايه بس يا بنتي ما انتي حالك من حالها
امها قالت بخوف وعصبيه .لا ليها ذمب..ليها انا قولتلكم الناس دول احنا مش قدهم اصريتو تسجنوه اهو خرج واحنا الي اتأذينا والبنت منعرفش حتى عملو فيها ايه
تقى قالت بسرعه…محدش قرب لها يا ماما متخافيش ..وانتي معاكي حق انا السبب وطول ما نا حواليكم هتفضلو تتأذو انا هحاول معاه بكره انو يطلقني ولو مقبلش هرجعلو على الاقلل اضيع لوحدي
امها وقفت وحضنتها وبقت تبكي وقالت..حقك عليا يا بنتي والله ما اقصد من خوفي عليكم ..حقك علياوانبي
تقى بقت تبكي وابوها قال بقلة حيله ..حسبي الله ونعم الوكيل
عند نادر كان بيتكلم مع فتون وقال .زي ما سمعتي انا كنت عارف انك هتهربي انهارده وعلشان كده عملت اني خرجت وفضلت طول اليوم في اوضة الجنينه
فتون قالت باستغراب شديد..عرفت ازاي انت سمعتني وانا بكلمو
نادر ابتسم بسخريه وقال..لا نهى قالتلي
↚
فتون قالت بدهشه..نهى ..نهى عرفت منين
نادر قال…هيه تعرف الدكتور بتاعك وهو قلها انو هيهربك وهيه كتر خيرها نبهتني
فتون بقت مبرقه بدهشه ومش مصدقه وبعدها ضحكت جامد وقالت..وبتسألني مين الي قال لعدي على ظروف جوازنا..طب ماهي واضحه وضوح الشمس ..نهى هانم بتاعتك هيه الي قالتلو انك متجوزني علشان تنتقم من سراج واكيد طبعا هيه الي اقترحت عليه يهربني علشان تيجي تقولك وتطلع البنت الي بتحبك وخايفه عليك
نادر فكر لقا ان فعلا نهى تعمل كده واكتر بس قال..وهيه نهى ايه عرفها اصلا احنا اتجوزنا ليه
فتون ضحكت وقالت..والله انت طيب…نهى عارفه من قبل ما تيجي القصر اصلا قالتلي ده مش بيحبك بيحبني انا وانتي بينتقم من اخوكي مش اكتر ..وايه الي مخليك مستغرب اصلا تلاقي سراج قلها كل حاجه و
نادر بصلها بدهشه وقال…سراج وايه دخل سراج بنهى
فتون عضت على شفتها بخوف بعد ما خدت بالها من كلتمها وقالت…ها…لا..لا متعرفوش ..هتعرفو منين
نادر قرب منها جامد بعد ما اتأكد انها بتكدب وقال وهو بيبص في عنيها…تعرفو منين يا فتون
فتون اتنهدت وقالت بخوف..يعرفها من زمان هما كانو صحاب اوي وكانو .كانو يعني
نادر قال بشك…كانو ايه اتكلمي يا فتون
فتون قالت ..كانو …يووووه انت فهمت بقى هقولك ايه يعني
نادر بصلها بصدمه وقال…هو سراج كان مرافقها قربلها يعني..نام معاها..انطقي
فتون بصتلو بكسوف شديد وقالت…ايوه انا مره شوفتهم كان بابا مسافر وهيه جاتلو وكانو سوا في اوضتو بس معرفش اذا كانو يعني بيعملو كده على طول
نادر شد شعره بتوتر وقال بزهول ..يا بنت الكااااللب هه دانا..دانا كنت هتجوزها…لولا ..لولا ان طارق مات واضطريت العب عليكي كنت هتجوزها
فتون قعدت على الكرسي وقالت بغيره وسخريه ..كل تأخيره وفيها خيره
نادر بصلها وشاف انها غيرانه ابتسم وقرب منها وقال ….وانتي مضايفه منها ليه انتي مش كرهتيني وبتخططي وتهربي عادي كده
فتون رجعت لورا بخوف وقالت…انت السبب في كده انا مبقتش قادره استحمل
نادر قال وهو بيقرب اكتر…تقومي تهربي يا فتون هنت عليكي لدرجادي
فتون بقت ترجع لورا لحد ما لزقت في الحيط وقالت…انا..انا..ابعد يا نادر…ارجوك
نادر قرب منها اكتر ومسك وشها بحنيه وفضل يبص لعنيها وقال…لو كنتي مشيتي ومقدرتش الاقيكي…عارفه ايه الي كان هيجرالي …
فتون تاهت في عيونه وقالت وهيه سرحانه فيه..ايه
نادر قال بحب شديد …كنت هموت..اوعي تسبيني …اوعي وقرب منها وفتون غمضت عنيها باستسلام وقرب من شفايفها
بس بعدو عن بعض بخضه لما سمعو صوت سراج بيزعق ويقول…نااااااااااااادر…انزل يا حيوان
فتون قالت بتوتر شديد وفرحه…ده ده صوت سراج ازاي خرج امتى
نادر اتنهد بغضب وقال بغيظ…ليه ساعه مستنيه ملاقاش يجي غير دلوقتي طول عمره مستقصدني انسان مستفز بجد
فتون مكانتش فاهمه حاجه ولسه هتجري عايزه تنزلو نادر مسك ايدها وقال..استني انتي انا هشوفه عايز ايه الاول وبعدين تشوفيه
↚
نادر نزل وسراج عمال ينادي والحرس رافضين يدخلوه لحد ما خرج نادر وقال سيبوه اتفضل يا سراج
سراج اول ما سابوه مسكو من قميصه بشراسه وقال بغضب….عملت كده ليه ووووووو
سراج اول ما سابووه مسك نادر من قميصه بشراسه وقال بغضب….عملت كده ليه ..ها ليه استفدت ايه
نادر نزل اديه ببرود ودخل القصر وهو بيقول …طبعا استفدت مش انا وعدتك اني هطلعك واديني وفيت بوعدي
سراج دخل وراه وبصلو باستغراب شديد وقال…انا طول عمري بفهم خطوتكم قبل ما تخطوها…بس المرادي مش فاهمك ابدا انت مالك ومال طلوعي هتستفيد ايه
نادر قال…ومن هنا ورايح عمرك ما هتفهمني يا سراج لانك مش هتلاقي مني غير كل خير وده طبعا شئ مش متعود عليه
سراج بصلو بغضب وقال..ويا تري ايه سبب التغيير المفاجأ ده
نادر قال ..اعتبرو عربون محبه
سراج قرب منو بغضب وقال بزعيق..انت فاكر نفسك عملت حاجه كويس تقى فاكره اني انا الي خطفت اختها
نادر قال بهدوء..تقى مقدور عليها المهم اننا نحاول نصفي قلوبنا لبعض مش يمكن
بس سراج قاطعو بغضب رهيب وقال ..ميمكنش..انسى انا وانتو مفيش بنا محبه ولا هنتصافا ابدا انت ابن سالم النوري الراجل الي دمرني انت ابن الراجل الي قتل امي
نادر بصلو وشاف الكره والغل في عيونه اتنهد بحزن وقال…مش يمكن تكون فاهم غلط انا متأكد ان ابوبا ميقتلش و
سراج قل بحزن ودموع متجمعه في عنيه..لا انا مش فاهم غلط انا متأكد انو قتلها مكانش فيه غيرنا اول ما طلع من عندها دخلت وراه علشان افضل معاها لقتها مقتوله غرقانه في دمها وبتبصلي وانا مش قادر اعمل حاجه كنت يا دوب ٦ سنين فاكر اليوم ده لحد دلوقتي
سراج بعد عن نادر ودموعو خانتو ومقدرش يسكت وقال…قربت منها وانا مخضوض ومش فاهم حتى مالها سألتها كتير مالها مقدرتش تتكلم بس كانت عايزه تقولي حاجه فضلت تقول ..سالم…سالم وتشاور عليا وانا مش فاهم منها حاجه بقيت اصرخ وانادي اي حد يلحقها بس كنا في مزرعه ابوك ومكنش فيه حد هناك انا وقتها مكنتش عارف احنا هناك ليه بس بعدين فهمت انو كان بيحبها واتجوزت بابا وعلشان كده قتلها
نادر كان بيسمعو والدموع في عنيه ومش قادر يقولو انو فاهم غلط وان امه كانت عايزه تقولو ان سالم ابوه ولا قادر يقولو على الي بين ابوه وامه سكت وهو حاسس بوجع شديد من ناحيته لاول مره
سراج نزلت دموعو بالم وحسره وقال..انا فضلت جمبها وهيه مقتوله اليوم كلو… تخيل.. شوفتها وهيه بتموت قدامي ومقدرتش اعمل لها حاجه فضلت انيم فيها واغنيلها فاكر..فاكر انها هتنام وتقوم كويسه فضلت كتير شايفها بتتوجع ومش عارف اعمل حاجه لحد ما بطلت تتحرك قولت خلاص نامت وشويه وتقوم فردت دراعها ونمت عليه واتخبيت في حضنها ونمت.. نمت وانا فاكر اني هصحى الاقيها وفعلا صحيت على صوت بابا وهو بيدور علينا معرفش ازاي عرف مكانا المهم انو لقانا كنت عايزه يقومها كنت عايز اشوفها بتتكلم تاني….وبقى يبكي بحرقه شديده
بقلمي..زهرة الربيع
↚
سراج مكانش مهتم انو بيشكي لالد اعداءو كل الي حاسس بيه وجع شديد في صدره وعايز يطلعه بس مسح دموعه فجأه وبصلو بغضب وقال..عرفت ليه عمرنا ما هيكون بينا محبه لان ببساطه ابوك قتل امي قتل الانسانه الوحيده في الدنيا دي الي حبتني من قلبها وقتل معاها براأتي وخلاني كرهت كل الناس ومبقتش اتعامل غير بالكره حتى الانسانه الوحيده الي حبيتها مقدرتش اعاملها بمحبه عملتها بالعنف والقسوه الي طول عمرها في قلبي
نادر كانت دموعو بتنزل بحزن شديد مش متخيل الي عاشو اخوه وهما كانو في الجنه ونعيمها لقا نفسو فجأه بيحضنو بقوه وهو بيبكي وقال..انا اسف..اسف بجد
سراج اتصدم وبرق بشده وزقو جامد وقال..انت ايه حكايتك يا جدع انت بالظبط..خليك بعيد انا انهارده مش فاهمك ابدا واتنهد وقال…بقولك ايه متتدخلش في حياتي تاني يا نادر احسنلك وملكش دعوه بيا لاني على اخري منكم والله اخلص عليك واخد فيك اعدام وما يهمني
سراج لسه هيمشي نادر قال ..طب ما انت قتلت طارق مش كده نبقى خالصين
سراج اتنهد وقال في نفسو يا ريتني كنت قتلتو يا رتنا خالصين كنت ارتحت وبص لنادر وقال…لا مش خالصين ..هنبقى خالصين لما اققتلك انت يا نادر
نادر بصلو وقال بحزن..لدرجادي بتكرهني
سراج قال بغل …تؤ .. لا بس عارف انت ابه بالنسبه لسالم انا عارف انك رجليه الي مسنود عليها لحد دلوقتي انا عارف بيحبك قد ايه وهيزعل عليك قد ايه متأكد انو هيموت بحسرتو لو قتلتك ..فخاف على نفسك يا نادر ومتدخلش في حياتي تاني
سراج مشي بغضب رهيييب ونادر قعد على الكرسي بحزن وألم قال…مستحيل مستحيل تتقبلنا او تحبنا بعد الي حصلك ده انا بضحك على نفسي مفيش فايده ابدا
نادر هدي شويه وطلع عند فتون مبيحسش ان الدنيا سهله غير وهو معاها اول ما دخل فتون قامت بسرعه وقالت ها انزل ..انزل اشوفو
نادر اتنهد وقال مشي
فتون بصتلو وقالت بعصييه..ايه مشي مش قولتلي هتتكلم معاه وتخليني اشوفو
نادر بقى يقلع هدومو بلامبالاه وقال بحزن…مرضيش يستنى هوديكي بكره تشوفيه نامي وسبيني دلوقتي
فتون استغربت نبرة الحزن الي في صوتو قربت منو وقالت مالك يا نادر ..هو سراج دايقك في حاجه
اول ما قالت كده نادر بصلها بدموع وحضنها جامد وقال..انا تعبان يا فتون تعبان قوي خليكي جمبي ارجوكي
فتون غمضت عنيها بحزن وقالت..انا جمبك يا نادر انا ديما جمبك وقعدو على السرير وهو لسه في حضنها فضلت تهديه وتطبطب عليه لحد ما نام
في صباح يوم جديد الكل كانو بيفطرو سوا وكلهم حاسين بصداع علشان المنوم الي أخدوه
سالم قال..هو انا ليه مش فاكر نمنا ازاي امبارح ولا ازاي دخلت اوضتى ولا حاجه كل الي فاكره اننا كنا بنتعشى وشربنا عصير وبس
علا قالت…وانا وخالد نفس الحكايه
اما نهى تقريبا فهمت ان فتون علشان تهرب مع عدي حطت لهم منوم بس كانت متغاظه ان نادر مش متعصب عليها ولا طلقها ولا فيه اي حاجه جديده
فتون كانت مرتبكه من كلامهم ونادر حب يداري على الموضوع وقال..سيبك من النوم دلوقتي عارف ان الخبر بتاع الشركه الألمانيه طلع حقيقي
سالم قال..ايه يا خبر دي مصيبه
خالد قال…ليه يعني احنا في شغلنا وهما في شغلهم مالنا ومالهم
↚
نادر بصلو وقال..مالنا ازاي بس يا خالد دول داخلين بتقل رهيب وناويين يا خدو كل صفقات العربيات لسنه دي يعني تقريبا نص السوق متعاقد معاهم علشان كده انا قررت ندخل المنقصات ونحاول نضم اكبر الشريكات لينا وبالفعل ضميت اتنين وفاضله شركه واحده لانها هتغلبنا شويه
سالم قال بفخر..برافو عليك هو ده الشغل لازم نكون قوه زيهم كمل.. بس شركه مين الي هتغلبنامفيش شركه دلوقتي ترفض تتعاقد معانا احنا اعلى نسبه في السوق
نادر ابتسم وقال..معاك حق بس الشركه دي بقى اهم من اي شركه وتعتبر زي شركتنا واكتر
سالم قال…شركة مين دي وانا اكلمهم
نادر ضحك وقال..لا بلاش انت علشان عمرهم ما هيوافقو
سالم بلع ريقه وابتدى الشك يدخل قلبو وقال بغضب…تقصد مين
نادر ابتسم وقال وهو بياكل بلا مبالاه..الي جيه في بالك بالظبط… شركة الطحاوي
بقلمي…زهرة الربيع
الكل برقو بزهول شديد وفتون شرقت وبقت تكح ونادر اداها ميه وهو بيقول..ببرود..سلامتك يا قلبي
نهى قالت ..انا عارفه اني ميحقليش ادخل بس ده قرار مش في محلو ابدا يا نادر
نادر بصلها وابتسم وقال…لا ادخلي براحتك ما انتي يا ما ادخلتي ..بس عارفه كويس انك هنا المناقصه هتم في مارينا والجو هناك جنان هاخدك معايا تاخدي خبره علشان شغلك وبالمره اعرفك على سراج الطحاوي شركنا الجديد وقال بنبره غريبه..هيعجبك قوي
نهى اتوترت جدا وخافت يكون كشف الي بنها وبين سراج بس هدت نفسها لانها فاكره ان محدش يعرف حاجه عن علاقتها بسراج ولا حتى فتون متعرفش انها شافتهم قبل كده
سالم قال بغضب..انت مش هتعمل الي في دماغك ده الا شركة فؤاد احنا مش هنشارك فؤاد لو انطبقت السما على الأرض
نادر بصلو وقال بغضب مكتوم..احنا مش هنتمم حاجه مع فؤاد احنا شغلنا هيبقى مع سراج…. سراج يا بابا اظن كفايه بقى كفايه..وادعي ان هو يوافق…ورما الفوطه من ايده وخرج بسرعه وهو في قمة غضبو
عند سراج طلع من النجمه وفضل مستنى تقى تحت بيتهم لحد ما اخيرا نزلت اول ما شافتو اتقدمت عليه بغضب وقالت…عيزاك كويس انك جيت
سراج ابتسم وقال بوقاحه..انا عايزك اكتر وحشتيني
تقى قالت بغضب اكبر…بقولك انت مبهزرش عايزه نتكلم ونفض الي بنا اتفضل لو سمحت
سراج اتنهد وفتح باب عربيتو وقال..طب اطلعي ونقعد في اي مكان
بس تقى قالت بعصبيه…مش راكبه معاك.. هنا فيه كافيه قريب هنقعد عليه
سراج بص للمكان كده وقال…احم…هنقعد في المكان ده يعني
↚
تقى اتنهدت بضيق وقالت بغضب مكتوم…معلش المكان مش قد المقام تعال على نفسك يا سراج بيه هما كلمتين ورد غطاهم
سراج بصلها وقال بمعاكسه..انا مستعد اقعد معاكي ولو في جهنم
تقى قالت بغيظ..امممم ..جهنم دي هتتشوي فيها لوحدك ان شاء الله يلا قدامي
سراج ضحك ومشي معاها وقعدو على كافيه وسراج لسه هيتكلم تقى قالت بحزم…ايه الي ممكن اعملو واتطلقني وتبعد عني وعن اهلي انا مستعده لاي حاجه
سراج اتنهد وقال بحزن..والله ما انا يا تقى مش انا الي خطفتها ولا حتى ابويا والله ده نادر ..نادر خطفها و
تقى ضحكت جامد وقالت…يالهوي على الخيالك الواسع.. بقى نادر خطف اختي علشان يخرجك من السجن.. نادر ده الي قتلت اخوه…الي من يومين بس كنا واقفين طابور نترجاه علشان ميخلصش عليك
سراج اتنهد وقال..انا عارف انك مش هتصدقيني بس ده الي حصل انا بقالي يومين مش فاهمو و
تقى قالت..يا اخي كفايه كدب حل عني انت مبتحسش مش طيقاك اعمل ايه يعني هو بالعافيه حس يا اخي
سراج حس بنار جواه من كلامها وقال بعصبيه..انا الي احس ده انا مسبتش حاجه معملتهاش معاكي اعمل ايه اكتر من كده.. ليله ما هديتي احلامي فوق دماغي كنت انا بخطط لحياتي معاكي وشكلها الي طول عمري احلم بيه وانتي كنتي بتخططي ترميني في السجن وتقوليلي احساس الي ذيك ميعرفش الكلمه دي اصلا يا تقي
تقى بصتلو بغضب اكبر وقالت..تمام اول مره احس اني عملت حاجه صح انا هدتلك احلامك وحياتك الي كنت بترسم لها مش كده ولما انت قتلت جوزي ليله فرحي ودمرت حياتي الي رسمتها وانا طايره من السعاده ووقعتني لسابع ارض وشفت الموت بعيوني وراح انسان كل ذمبو انو حبني ده كان ايه يا ابو احساس
سراج اتنهد بحزن وقال بدموع…با تقى في حجات كتيره متعرفيهاش انا الناس دول مقدرش اتعامل معاهم غير كده مش بايدي حظك انك اتجوزتي الزفت ده بذات حظك كمان انك ركبتي عربيه نادر انا ..انا عمري ما أذيكي ولا افكر ده انا افديكي بروحي
تقى قالت بغضب رهيب وصوت عالي..تمام وانا اعتبرت ان كل كلامك صح وعلشان كده هكون صريحه معاك انا عمري ما حبيتك وعمري ما هحبك متضيعش عمرك اونطه ولو لسه فيك سنة رجوله طلقني وابعد عني
سراج اتنرفز ولسه هيرد فيه شباب قاعدين وراهم واحد منهم قال…الرجوله كلها هنا بس انت جرب يا قمر
الباقي بقو يضحكو وتقى بلعت ريقها بخوف لما شافت نظرات سراج الي كانت متطمنش ابدا واتقدم عليهم بغضب مرعب
تقى جريت وراه وهيه بتقول..سراج استني يا سراج بس مكانش شايف ولا سامع وقف قدام الشاب الي اتكلم وبصلو بغضب رهيب وقال…يا حياتي عليك قوم وريني نفسك كده
الشاب وقف وبصلو بغضب وقال…عايز ايه يا جدع انت على الصبح يلا خد المزه الي معاك ومشي مش فايقلك
سراج ابتسم بطريقه تخوف ووووو
↚..
سراج ابتسم بطريقه تخوف وفي ثانيه كان ضا*ربو وموقعو على الأرض ونازل فيه ضر*ب بشراسه لدرجه ان كل الي معاه خافو من كتر ما كان عنيف وبيضر*بو بغل
الناس اتجمعت وبعدوه عنو بصعوبه وهو بينهج وعنيه بتطق شرار ومسك تقى وخرج بيها من المكان كلو
سراج كان شاددها وراه وبيمشي بسرعه وهو كتله من الغضب وتقى كانت بتحاول تهديه وبتقول..سراج..سراج اقف شويه لوسمحت..سراج اهدى بكلمك
بس سراج زي ما يكون مش سامعها وماشي بسرعه بس وقف فجأه لما قالت بزعيق ..سراج اقف بقى تعبت انا حامل حرام عليك
سراج بصلها بخوف وقال..انا..انا اسف.. نسيت..حاسه بايه فيه حاجه بتوجعك
تقى قالت بغضب…وانت من امتى بتهتم بوجعي ..على العموم انا قولتلك من شويه كل الي عندي انا ماشيه لاني مش قادره اتكلم اكتر وانت فكر في الي قلتهولك وياريت تحترم قراري وتطلقني من غير مشاكل يا سراج وابنك امتى ما تحب تشوفو هتشوفو وده اخر كلام عندي
تقى مشيت بسرعه وسراج فضل باصص لطيفها بحزن شديد وجالو تليفون من نهى قال..عايزه ايه علي الصبح
نهى قالت بعصبيه..كلمني كويس يا سراج متنساش اننا في مركب واحده
سراج ضحك بسخريه وقال… انا مركبش معاكي اي مركب يا نهى انتي عارفه اخرك معايا اية فمتديش نفسك اكبر من حجمك
نهى قالت بضيق..اووووف طيب.. طيب من غير تقطيم مش طالبه خالص على الصبح انا كنت طالبه اسألك سؤال..فتون اختك تعرف حاجه عن الي بنا يعني عن سهراتنا وكده
سراج استغرب وقال..معتقدش تعرف حاجه ليه بتسألي
نهى قالت بقلق..اصل نادر الصبح اتكلم معايا عليك بطريقه مريحتنيش اصلو ناوي يعمل بزنس معاك وقبل ما اسألو حاحه كان مشي تقريبا رايحلك القصر
نادر برق بزهول واتحولت ملامحو لغضب رهيب وقال..بزنس مع مين…معايا انا ده اتجننن رسمي ..لو كان رحلي للبيت فعلا ميلومش الا نفسو
نهى قالت بخوف … هتعمل ايه اوعي يا سراج او…..
بس سراج قفل الخط في وشها وهيه رمت التليفون بعصبيه وخوف شديد
نادر وصل قصر الطحاوي وطبعا اتمنع من الدخول وطلب منهم ييلغو فؤاد انو عايز يقابلو
بس فؤاد سمحلو يدخل على طول واول مادخل استقبلو فؤاد.وهو بيقول بخوف…فتون كويسه حصللها حاجه
نادر ابتسم وقال..اهدى فتون بخير وبتسلم عليك هجبها في يوم تقعد معاك وتبوس ايدك يا فؤاد بيه
فؤاد خد بالو من لهفتو وطريقتو بص بعيد وقال..انا مش عايز اشوفها ولا اشوفك انت كمان جاي ليه
نادر قال …طب مش نقعد نتكلم تطلبلي حاجه اشربها
فؤاد بصلو باستغراب وقال..اتكلم مع مين..معاك انت..قوم امشي احسنلك قبل ما سراج يجي مش ناقص مشاكل
نادر ضحك وقال…امشي ازاي انا مستنيه اصلا
فؤاد لسه هيتكلم دخل سراج وهو بيقول..واديني متأخرتش عليك..يا نعم
بقلمي… زهرة الربيع
نادر ابتسم وقال…اهلا بيك ..انا كنت عايزك في شغل
سراج قال باندفاع ..ده الكلام بجد بقى
نادر ابتسم بخبث لانو اتأكد ان نهى كلمتو قال..كلام مين العصفوره قالتلك
↚
سراج مهتمش وقال..ملكش دعوه بالي قلي ..ووريني عرض كتافك مش عايز ابهدلك ولو ان من الطبيعي اردلك حسن الضيافه الي استقبلتني بيه يوم ما جيت عندكم بس انا احسن منك ومش هعمل كده
نادر اتنهد وقال…شوف يا سراج انا لما راجعت حساباتي لقبت انكم احسن مننا في حجات كتير وانكم من زمان قوي احسن مننا والغلط كلو غلطنا من الأول بس كانت غلطتك الي متتغفرش موت اخويا وده شيئ ميتنسيش بسهوله يا سراج علشان كده اي حاجه نعملها معاك انت بزات معزورين فيها
سراج قال بغضب..دم اخوك ميكفيش نقطه في دم امي واليومين دول جاي على بالي اوي اوديك تونسو فالحق نفسك وبلاش كل شويه الاقيك قدامي
اما فؤاد كان في عالم تاني تغير نادر المفاجأ وكلامو بان هما الغلطانين من البدايه خلاه يشك انو عرف حاجه عن الماضي فضل سرحان وساكت لحد ما نادر قال..طب احضرنا انت يا فؤاد بيه..ده بزنس المفروض فوق كل شيى وننسى خلافاتنا علشان مصلحة الشغل ولا ايه
فؤاد قال باستغراب..مصلحه ايه وشغل ايه احنا من امتى واحنا بنشتغل سوا
نادر شرحلو الوضع الجديد وخطتو علشان يدخلو المناقصه
سراج قال..احنا سامعين بالموضوع ده ودارسين السوق كويس ومش هندخل المناقصه لانها خسرانه خلي السوق يهدى وهنرجع بتقلنا احنا مرتبين نفسنا ومش محتاجين نشاركم ابدا
نادر قال..ونرجع احنا ليه احنا لو اتفقنا هنبقى اقوي منهم انا عندي اكبر شركتين في السوق مش ناقص الا وجودكم دخولكم معانا الصفقه مش معناه اننا اتصافينا مع اني اتمني لاكن ده مجرد بزنس هننقذ تعب عمرنا ونخلي مشاكلنا على جمب فتره مش اكتر
سراج قال بسرعه..يفتح الله مش عايزين و… بس فؤاد قال …هيه المناقصه هتاخد كام يوم
نادر قال بسرعه..اسبوع بالكتير ها وافقت
سراج قال بغضب..وافق على ايه
فؤاد قال ..اسمع يا سراج الامبراطوريه دي كلها ليك يا ابني انا خلاص مبقتش قادر اشتغل بس من خبرتي ودراستي للسوق كل الي قالو نادر صح وده الحل الوحيد والا هيجي وقت مش هتلاقى مكان في السوق وهنصفي
سراج قال بعصبيه..انت مش بتقول كلو ليه انا عايز اخسر كل حاجه ومشتغلش مع ده ابدا فاهمين
هنا نادر ابتسم لما اتأكد ان فؤاد كده وافق… وقال عايزك لوحدنا ياسراج كلمتين وهمشي تعالي معايا الجنينه
نادر طلع بثقه وسراج مشي وراه وهو هيطق من الغيظ
نادر وقف عند البوابه وقال..اسمعني كويس انا مليش علاقه بكل الي عملو ابويا انا غلطتي الوحيده الي عملتو مع اختك وانت بالمقابل حرمتني من اخويا ما علينا من كل ده انا عندي ليك اقتراح
سراج قال بملل..اقتراح ايه ده اتحفني
نادر قال..اسمع يا سيدي تقى كلمت محامي تسألو على اجرأت الطلاق لو حبت ترفع قضيه عليك
سراج بلع ريقه بوجع شديد وقال..انت عرفت ازاي
نادر قال..عرفت ازاي دي متقولهاش ليا انا ابدا ..المهم انا رأيي تطلع معايا السفريه لمده اسبوع وتطلب منها انها تطلع معاك الاسبوع ده كلو يمكن الاسبوع يبقى عشر ايام مش يمكن تحنلك وترجعو متصالحين
سراج قال..وايه الي هيخليها توافق مستحيل ترضى
↚
نادر قال ..صحيح الحب بيلغي العقل ده انت سراج الطحاوي مش عارف ازاي هتخليها تيجي
سراج فهم قصدو وقال..تمام ..بس هطلع الشغل ده علشان تقى مش اكتر اما انا وانت مفيش كلام بنا
نادر كان هيطير من الفرحه وقال….ماشي يا عم ولا كلمه ..سلام
نادر خرج وسراج فضل محتار فيه حاسس ان فيه حاجه غير الشغل
نادر ركب عربيته وقال..ان شاء الله هتتصالح مع تقى ومعايا يا سراج وطلع على القصر
سراج رن لتقى وقال…الو كويسه دلوقتي
تقى قالت بضيق..عايز ايه يا سراج ياريت مترنليش تاني متخلنيش اقفل التليفون خالص
ولسه هتقفل سراج قال…لسه عند كلامك
تقى قالت باستغراب كلام ايه..
سراج قال…انا موافق اطلقك بس انتي قولتي اطلب اي طلب مش كده
تقى بلعت ريقها بخوف وقالت..ايوه..قلت..وانا عند كلامي ااامر
سراج قال..طالع سفريه عشر ايام عايزك تطلعيها معايا لان كل الشركا هيجيبو زوجاتهم وعايزك تفضلي على زمتي ومعايا العشر ايام دول واول ما ننزل القاهره هطلقك من غير اي كلام
تقى قالت بغضب .سفر ايه ونيله ايه وانا ايه الي يضمنلي انك هتطلقني بعد ما نرجع
سراج قال…وحيات حبي ليكي لو حبيتي تطلقي اول ما نرجع ..هطلقك
تقى ضحكت ضحكه تجنن وقالت…لو حبيت انت عندك امل رهيب يا سراج بجد مبتيأسش..على العموم بما انك حلفت بمرضك انا هصدقك وهطلع معاك بس اول ما ننزل تطلقني على طول
سراج قال …. اتفقنا..
عند نادر رجع القصر وكانت فتون مستنياه وبتغلي من الغضب.. اول ما دخل قربت عليه وقالت بعصبيه..انت صحيح هتاخد الي اسمها نهى دي معاك
نادر ضحك وقال..اييه ده يا بنتي طب استني اخد نفسي الاول
فتون قالت..رد عليا يانادر هتسافر انت وهيه لوحدكم
نادر قال بابتسامه..لا..هنسافر انا…وهيه…وسراج وتقى وخالد ويمكن علا ..وقمري الي مقدرش استغنى عنو
فتون بصتلو بكسوف وقالت بابتسامه…يعني انا رايحه معاك
نادر قال..ومين قلك اني عليكي انا اققصد مختار ده الجارد بتاعي ومقدرش استغنى عنو
فتون ضربتو في كتفو وقالت..بطل غلاستك دي وقولي هو سراج وافق يعني وتقى وافقت تروح معاه وبابا قال ايه احكي ايه الي حصل و
↚
نادر حط ايده على بقها وقال..اكيد لو سكتي هحكيلك ايه ده بلعتي راديو اهدي شويه
فتون هزت راسها بمعني حاضر ونادر فضل مركذ في عيونها وقال…لسه بتحبيني يا فتون
فتون اتسعت عنيها اكتر بلونهم الرمادي الجميل وتاهت في عيونه و وهزت راسها بمعنى لا
نادر ابتسم قرب اكتر وقال…متأكده
فتون هزت راسها بلا برضو
نادر ابتسم وحضنها وقال…جمب ودنها نفسي اعمل حجات كتير بس خايف على ابننا
فتون برقت بدهشه وزقتو وقالت..خليك بعيد يا نادر كام مره هقولك خليك بعيد ايه ده
ومشيت وهيه فرحانه جدا ونادر فضل باصص عليها بابتسامه جميله ونزل تحت ولسه هيخرج نهى قالت استنى يا نادر
نادر وقف وبصلها بضيق وقال… نعم..
نهى قالت..من ساعت ما جيت وانت بتتهرب من الكلام معايا هو انت خلاص مبقتش تحبني يا نادر
نادر ابتسم باستهزاء وقال…هو انا ..امتى قولتلك اني بحبك..بصي يا نهى انا كنت ناوي اتجوزك اه..بس عمري ما حبيتك
نهى قالت ..وبتقولها في وشي يا نادر
نادر قال ببرود..احسن ما اقولها من وراكي يا روحي عن اذنك ورايا شغل وانتي كمان اجهزي هنسافر بكره
نادر مشي ونهى دخلت اوضتها وطلبت شخص وقالت بعصبيه…اسمعني كويس…نادر هيدخل صفقه مع سراج يعني تقريبا هيتصافو لو يهمك الموضوع
الشخص ده وقف يعصبيه شديده..وقال ايه…يتصافو
..يتصافو يعني ايه..ده على جثتي بعد كل الي عملتو مستحيل
بقلمي…زهرة الربيع
نهى قالت..وانا اعمل ايه انا الي بأيدي بعملو وقولت اقولك وانت تتصرف هما هيسافرو بكره مرينا وانا هكون معاهم
المجهول…طيب طيب..خليكي معاهم وانا هخليهم يرجعو من هناك يقطعو في بعض اكتر من الأول وهتشوفي وقفل وهو متغاظ بشده
في اليوم التاني الكل جهزو نفسهم تقى ودعت اهلها وراحت لسراج وطلعو على المطار
وكمان عيله النوري نادر وخالد وفتون وعلا اجتمعو كلهم وطبعا كان فيه تجاهل شديد من ناحية سراج بس نادر كان بيتحمله على قد ما يقدر
بعد فتره وصلو الفندق وكانو كلهم مجتمعين على البحر البنات على طاوله بيتكلمو ويهزرو و الشباب على طاوله وكانو بيدرسو الاوراق والملفات وبيتكلمو في الشغل
فتون كانت قاعده مع تقى وعلا ونهى بس اغلبيه كلامها مع تقى لان علا طول الوقت شبه بتراقب خالد وبتتصرف بطريقه عجيبه ونهى طبعا كانت قاعده بملل ومش بتتكلم خالص وفجأه جيه شاب طويل ووسيم وملامحو رجوليه وجميله اتقدم عليهم وفتون اول ما شافتو وقفت بفرحه وقالت..ادهم ايه المفاجأه دي
فتون مدت ايدها تسلم عليه بس هو شدها عليه وحضنها فجأه وهو ببيقول..وحشتيني يا قلبي
↚
فتون برقت بزهول ونادر شاف كده وبقى كتله جمر حارق واتقدم عليهم بغضب مرعب وخالد وحتى سراج مشيو وراه بسرعه يهدوه
فتون بعدت عنو وهيه مرعوبه من نادر وأدهم بصلها باستغراب وقال مالك وشك مخطوف كده ليه
وهنا نادر شدها بقوه ووقف قدامها بطريقه ترعب وقال بعصبيه وزعيق وهو بيضغط على كل حرف بيقوله ..انت مين …وازاي ..تحضنها… كده
ادهم بصلو بغضب رهيب وقال….وانت مالك انا خطيب فتون انت الي مين
نادر بصلهم بصدمه شديده وقال بغضب مهلك..خطيب فتون ..اااه…طب مش تقول ..انا جوزها تشرفناوووو
يتبع…..
نادر بصلهم بصدمه شديده وقال بغضب مهلك..خطيب فتون ..اااه…طب مش تقول ..انا جوزها تشرفنا يا باشا
أدهم بصلو بزهول ورجع بص لفتون بصدمه وقال..انتي..انتي اتجوزتي يا فتون ..اتجوزتي غيري
فتون بصتلو بحرج شديد ولسه هترد نادر مسكو من قميصه بشراسه وقال..اه اتجوزت مش مالي عينك ولا ايه
سراج هنا مسك نادر وبقى يبعدو عنو وقال بغضب..بس بقى فرجتو علينا الناس سيبو يا نادر سيبو
نادر زقو بع*نف وادهم بقى يزعق ويقول…اتجوزتها ازاي وامتى انا مش فاهم ..فتون ليا انا مش هتكون لغيري دا انا احرق الدنيا
نادر كان بيبصلو بغضب وعايز يضر*بو وخالد بيمنعو
ادهم هو كمان متعصب وعايز يهجم على نادر وسراج ماسكو وبيقول..كفايه يا ادهم علشان خاطري تعالى معايا
ادهم زقو بقوه وقال بغضب…انت متكلمنيش اصلا انت زيك زي الكل انتو ضحكتو عليا وجوزتوها من غير ما حد منكم يعرفني حتى انت مفولتليش ..وانا راجع وفاكر اني خلاص هتجوزها ونبقى لبعض وانتو ببساطه تقولولي اتجوزت
نادر لما لقاه متعصب قوي ابتسم بخبث وقال..وحامل كمان.. يلا بارك لها
سراج بص لنادر بغيظ شديد وادهم برق بزهول ودموعو نزلت وبص لنادر بغضب مرعب وقال…الايام بنا بكرة تشوف انو كان اسؤ قرار في حياتك لما اتعديت على املاكي.. ولسه هيمشي
نادر قال باستفزاز…كانت املاكك بس دلوقتي فتون ملكي انا وحامل بابني
ادهم اتنرفز جدا ومسكو من قميصه ولسه هيضر*بو فتون قالت بزعيق..بس..بس بقى..كفايه خناق فضحتونا ووقفت قدام ادهم وقالت…انا عمري ما وعدتك بحاجه يا ادهم ولا بينتلك حتى اني معجبه بيك كل الي بنا صلة قرابه مش اكتر من كده علشان تقول انك خطيبي وتتخانق بالطريقه دي
ادهم قال ..بس انتي عارفه اني بحبك و
بس فتون قاطعتو وقالت..بس انا مش بحبك وقولتلك الكلام ده قبل كده انت بالنسبالي زي سراج مش اكتر فلو سمحت كفايه كده
ادهم قال..تمام يا فتون براحتك وبص لنادر بغضب رهيب ومشي وهو مش شايف قدامو من كتر العصبيه
نادر بص لفتون بنظرة غضب واضحه وشدها من ايدها وهو بيقول..عن اذنكم هنطلع نريح
نادر ولسه هيمشي بيها وهو في قمة غضبو سراج مسك ايده بسرعه وقال بتحذير..هيه ملهاش دعوه بالي حصل ابدا
نادر زق ايده من كتر الغضب وقال..فتون مراتي مش هتخاف عليها اكتر مني وياريت تحط حدود بينك وبينها ومتخدش عليها انت كمان ومشي بسرعه
↚
سراج كان باصص لطيفه بصدمه وقال بزهول..احط حدود..مع فتون..هو الجدع ده عبيط ولا ايه
تقى كانت جمبو ضحكت وقالت..ليه يعني في ناس غيرتها صعبه
سراج ابتسم لانها كلمتو وقال..بس انا اخوها يعني دي مش غيره ده هبل …سيبك منو اصلا هو ليه فتره دماغو مش في مكانها يلا معايا هطلعك تريحي واروح اشوف ادهم وارجعلك
تقى بصتلو بخوف وقالت..احنا..احنا هنطلع في اوضه واحده
سراح فهم انها خايفه من وجودهم سوا ضحك وقال..اه هنطلع اوضه واحده بس متقلقيش هحط حدود بيني وبيك..مادام هحط حدود مع فتون..جات عليكي يعني يلا بينا
تقى ضحكت على كلامو وطلعو سوا طلعها اوضتها وراح لادهم
كل الي حصل ده تحت انظار علا الي مكانتش مهتمه ابدا وبتشرب العصير ولا كأن فيه حاجه وقالت لخالد..هو انت فهمت حاجه ..هو ازاي خطيبها يعني
خالد بصلها بطرف عينه وقال ..ده على اساس انك مهتمه قوي وانتي عماله تشربي وتاكلي وهما بيتخانقو
علا قالت بضيق..ده مش اكل دي تسالي
خالد قال بسخريه والله..انا اسف غلطت في التسالي مكانش قصدي
علا قالت بغضب..انت بتتكلم كده ليه هو انا عملت ايه
خالد قال بغضب..فيه انك بتتعاملي معايا على اني جيت السفاريه دي علشان فتون مع انك عارفه ان انا ونادر بنشتغل سوا في اي مشروع طريقتك وكلامك كلو بيقول كده مع اني جبتك معايا زي ما نكون في رحله وانتي ولا على بالك
علا قالت بغضب…ياسلام ..على فكره بقى انت متأكده مش حاسه انك جاي علشان فتون وكمان متأكده انك بتتخانق معايا دلوقتي علشان غيران عليها من الي اسمو ادهم ده صح ولا غلط
خالد بصلها بزهول وقال…مفيش فايده المفروض منحاولش عمرنا ما هننجح سوا عمرك ما هتشليها من وسطنا واتنهد بحزن وقال..اتفضلي اوريكي اوضتك
علا حست انها مكانش ينفع تقول كده قالت بكسوف..خالد انا
خالد قال بغضب مكتوم…ولا كلمه يا علا… يلا معايا
علا مشيت معاه وهيه زعلانه جدا من نفسها ومش عارفه تراضيه ازاي
عند نادر طلع هو وفتون ودخلها اوضتهم وفضل رايح جاي في الاوضه بغضب رهيب وكل الي شايفه قدامو منظر ادهم وهو بيحضنها وبيقول انو خطيبها ..بص لفتون بطريقه ترعب وبقى يقرب عليها بغضب ويقول …مين ده ….تعرفيه من فين وازي يقول انو خطيبك
فتون بقت ترجع لورا لحد ما لزقت في الحيط ونادر زعق فيها جامد وقال…ازاي تسمحيلو يحضنك كده ردي علياااااااا وخبط بايده على الحيطه الي وراها بشده
↚
فتون انتفضت من الخوف وغمضت عنيها وهيه مرعوبه ومش بتتكلم
نادر بعد عنها ومسح على وشو بغضب شديد وحاول يهدى وقال..اتكلمي يا فتون متطلعيش جناني عليكي
فتون بلعت ريقها بخوف وقالت…اد…ادهم..ابن خال سراج قريبنا ومتربيين سوا
نادر قال بغضب..وواخد عليكي كده ليه فيه ايه بنكم
فتون قالت بزعيق….هيكون فيه ايه يعني بقولك ابن خال سراج وابوه ابن عم بابا يعني صلة قرابه مش اكتر
نادر بصلها بنظره مرعبه وقال..وهيه صلة القرابه تخليه يحضنك ويقول انو خطيبك
فتون قالت بخوف…لا طبعا..بس…بس هو بيحبني من زمان وطلبني من بابا وانا كنت رفضاه وهو اضطر يسافر شغل وبابا وعدو انو هيقنعني ولما ينزل نتخطب
نادر قال ..وهو معقوله محدش قلو انك اتجوزتي ازاي ميعرفش
فتون قالت..اكيد محدش قلو واضح ان اتفاجأ بجوازنا اصل بباه بيخاف عليه جدا ويمكن فضل يخبي عليه لحد ما يرجع
نادر قرب منها اكتر وفضل مركذ فيها جامد وقال….وانتي
فتون اتوترت من قربو ونظراتو وقالت..انا…انا ايه
نادر قال …بتحبيه ..لو انا مكنتش موجود كنتي هتتجوزيه
فتون قالت بتوتر..معرفش.مفكرتش ..وو
نادر قال بغضب اعمى…بس انا اعرف لو مكنتش انا موجود كان زمانك بتونسيه في اوضتو دلوقتي انتي واحده اتجوزتي الد اعداء اهلك في السر يعني سهل عليكي تعملي اي حاجه
فتون كانت بتبصلو بصدمه ومش مصدقه الي قالو نزلت دموعها بالم ووجع وقالت…انت صح كان زماني في اوضتو وفي حضنو كمان اي حاجه معاه احسن بكتير من عيشتي معاك
وهنا نادر ضربها قلم قوي ومسكها من شعرها وقال…اخرسي .اخرسي متجبيش سرتو …انتي ليا انا..ليا وحدي محدش له حق يفكر فيكي اقت*لك فاهمه اقتلكككك
فتون زقتو وبقت تبكي جامد وقالت بانهيار شديد..يا اخي ارحمني..ارحمني بقى..حرام عليك كفايه..انا اتجوزتك لاني حبيتك عشقتك مش شايفه اي راجل غيرك مش متخيله حد يقربلي او يكلمني غيرك حتى عذابي معاك مش عايزاه من غيرك مش شايفه ادهم ولا عدي ولا خالد انا محبتش غيرك ولا هحب مفيش غير واحد بس الي تخاف منو يا نادر علاقتي بيك ملهاش غير عدو واحد الي هو انت ..انت وطريقتك دي الي بتجرحني وبتعذبني بيها كل يوم بتخليني العن نفسي اني حبيتك والعن الساعه الي شوفتك فيها يارب اموت وارتاح بقى وقعدت على الارض من كتر التعب والبكا
نادر كان بيبصلها بدموع وكلامها وجعو قوي خلاه حس بكل كلمه قالها وجرحها بيها نزلت دموعو بوجع شديد ونزل لمستواها وقال حقك عليا…انا…انا اسف انا معرفش قولت كده ازاي..حسيت بنار جوايه لما حضنك كده كنت عايز اولع فيه عايش مكنتش اقصد ازعلك كده
↚
فتون بصتلو بدموع وقامت من مكانها بيأس وتعب ومشيت ناحيه السرير وقالت…جوازنا اسوء قرار اخدتو في حياتي يا نادر ..انا بجد ندمانه عليه لو فعلا حابب تعتزر واتصلح الي عملتو …طلقني..طلقني وخليني احافظ على الي باقي مني
نادر قرب منها وشدها ليه وبا*سها برقه شديده وقال بهمس…انا اسف…بس مش هقدر اطلقك ..مقدرش اعيش من غيرك وطلع من الاوضه بسرعه وسابها واقفه مكانها باستغراب شديد وقالت بدموع …ولا انا اقدر اعيش من غيرك يا نادر
عند سراج سأل على اوضة ادهم وراح له وخبط على الباب وقال..افتح يا ادهم انا سراج
ادهم فتح بعصبيه.وقال بغضب..عايز ايه ..جاي تكدب تاني
سراج اتنهد ودخل قعد وقال..انا مكدبتش عليك في حاجه يا ادهم انا..
بس ادهم قاطعو وقال بغضب ..مكدبتش… مكدبتش لما قولتلي انا طالع مرينا انا فتون ليه مقولتلش انها اتجوزت وجوزها معاها… ليه
سراج اتنهد وقال..انا ايه هيعرفني انك جاي والله افتكرتك بتسال زي ما بتسأل عادي مجاش في دماغي ابدا انك هتيجي
ادهم قعد على السرير بحزن وقال..انا قولت دي فرصه كويسه اصارحها بحبي واحاول معاها يمكن توافق علي جوازنا اجي الاقيها متجوزه مش مسامحك على الموقف ده يا سراج سواء انت او عمي او بابا كلكم غلطتو معايا لما خبيتو عليا
سراج اتنهد وقال..يا ادهم ده كان طلب من ابوك هو اتخانق مع بابا بعد جواز فتون وقلي منجبلكش سيره لحد ما انت ترجع وهو يبسطلك الموضوع والله لو اعرف انك هتنزل انهارده مستحيل كنت احطك في الموقف ده انت عارف انا بعزك قدايه
ادهم قال بحزن..بتحبه…بتحبه يا سراج قول..قولي مش هزعل
سراج بص بعيد وقال..مش هتفرق يا ادهم اهم اتجوزو وخلاص
ادهم قال بزعيق..هتفرق معايا انا..هتفرق معايا يا سراج ارجوك قولي انا قولتلك مش هزعل
سراج اتنهد وقال..احم..ايوه..ايوه بتحبه يا ادهم واتجوزتو غصب عننا كلنا..نادر يبقى..يبقى ابن سالم النوري
ادهم برق بشده وقال بصدمه مين…. سالم النوري ده الي قتل عمتي ..وانتو وافقتو
سراج قال بحزن..لاسف مسبتلناش مجال نوافق اولا اتجوزاو وعرفنا بعد ما بقت حامل منو بابا فضل انها تعيش معاه افضل من الفضايح ..بس هو ضحك عليها يعني هو ولا حبها ولا نيله
ادهم قال بغضب..يبقى تطلق منو
↚
سراج ابتسم بحزن وقال..وحد الله يا ادهم انساها وعيش حياتك ..نادر مستحيل يطلقها فتون دراعنا الموجوع الي فاكر انو بيضغط علينا بيه
ادهم التفتلو وقال بخبث وغضب …انا هخليه يطلقها وهخليها تنساه بكره اتشوف انا هعمل ايه
سراج اتنهد بحزن وقال…براحتك يا صاحبي انا لو اقدر امنعك كنت منعت نفسي عن اذنك وخرج وسابو هيموت من الغضب
سراج طلع على اوضتو..واول ما فتح الباب اتصدم بشده لما شاف تقى مرميه على الأرض ووووو
سراج طلع على اوضتو..واول ما فتح الباب اتصدم بشده لما شاف تقى مرميه على الأرض ومش بتتحرك جري عليها بلهفه وخوف وهو بيقول برعب..تقى …تقى مالك..حببتي ردي عليا
بس تقى كانت فاقده الوعي تماما..سراج شالها وحطها على السرير ووقف بتوتر وخوف وجري طلب دكتور وبقى يحاول يفوقها بس من غير فايده
سراج طلع ينادي لفتون لانو مرتبك جدا وعايزها معاه وراح اوضتها وبقى يخبط جامد عليها
فتون كانت بتبكي بسب نادر والي قالو بس مسحت دموعها بخوف من صوت الخبط الشديد وجريت علشان تفتح
نادر كان بيشم هوا بره وطلع يشوف فتزن لانو سابها زعلانه واتفاجأ بسراج بيخبط عليها جامد
نادر قال بقلق..فيه ايه يا سراج خير
سراج لسه هيكلمو فتون فتحت واتفاجات بسراج قالت ..سراج في حاجه
سراج رد بخوف وقلق…ايوه..تقى..تقى لقتها واقعه على الارض ومش بترد تعالي معايا ومسك فتون من ايدها وشدها معاه بدون وعي
نادر اتضايق جدا مشي وراه ومسكو وقال..استني انت واخدها على فين وازاي تمسكها كده اصلا سبها
سراج اتقدم عليه بنظره مرعبه وقال بفحيح..انا دلوقتي مش شايف قدامي يعني مش وقت هبلك والله ادفنك مكانك ..وشد فتون ومشي بيها وسابو
نادر نفخ بغيظ وقال..اللهم طولك يا روح ربنا يصبرني عليه وشي وراه
سراج دخل هو وفتون الاوضه وفتون بقت تحاول تفوق تقى وحطت لها ميه بس مش بتفوق
نادر خبط على الباب وقال من بعيد..احم..الدكتور وصل
وابتدى الدكتور يفحصها وبعد ما خلص بص لسراج وقال..حضرتك جوزها
سراج قال بخوق..ايوه…. ايوه انا
الدكتور قال..هيه المدام كانت بتابع في شهورها الاولي
سراج قال ..احم..لا متابعتش ابدا
الدكتور قال..ده كان غلط جدا ..المدام جسمها ضعيف والطفل كمان وواضح انها مكانتش تتغذى ولا اخدت بالها من صحتها في شهورها الاولى انا هكتب لها مقويات وفيتامن بس لازم تتابع وتاخد بالها من صحتها لحد الولاده لان الضعف ده ممكن يأثر على صحتها وصحه الطفل
الدكتور مشي وسراج قعد جمب تقى بحزن شديد وباس راسها وقال..انا اسف
فتون حطت ايدها على كتفو وكانت حاسه بوجعو قالت..ان شاء الله هتبقى كويسه متقلقش
سراج قال بدموع..انا كنت حابسها يا فتون..كنت سعات اخد ايام كتير مرحلهاش واجيب لها اكل اجي الاقيه زي ما هو مكامتش تاكل ابدا فضلت سنه وهيه مقهوره وبتبكي وبس لا بتاكل ولا بتطلع انا كنت حي*وان معاها ..انا…ان كنت خايف تسبني والله انا بحبها
↚
فتون قالت بحزن …متفكرش في الي فات يا سراج ..حاول تعوضها وتعيشها الايام الي تستحقها ومتضغطش على نفسك يا حبيبي
سراج لسه هيتكلم تقى فتحت عنيها ببطأ وقالت..سراج.
سراج بصلها بلهفه وقال…يا عيوني..انا جمبك..انا معاكي ياتقى عايزه حاجه
تقى بصت لفتون وقالت..هو ايه الي حصل
فتون ابتسمت وقالت..محصلش يا ستي كل الحكايه انك ناويه تجيبي اجلو من الخوف عليكي
تقى قالت بتعب ..انا دخت ومش فاكره حاجه ابني..ابني كويس
فتون قعدت جمبها وقالت..انتي زي الفل والله وابنك كمان بس الدكتور قال لازم تتغذي مش اكتر يلا انا هسبكم دلوقتي شويه وراجعه
فتون طلعت لقت نادر مستنيها اول ما شافها قال…ها ايه الاخبار تقى كويسه
فتون قالت بجمود…ايوه داخت شويه ادلوقتي تمام
نادر اتنهد وقال…طيب انتي كمان ارتاحي احسن تتعبي
فتون ابتسمت بسخريه ومشيت من غير ما ترد
نادر مسك ايدها بسرعه وقال..فتون..انا اعتذرت ..بلاش تفضلي ساكته كده ارجوكي
فتون نزلت ايده بحزن و مشيت على اوضتها من غير ما تتكلم ولا كلمه وهو فضل باصص لطيفها بحزن وبيفتكر كل الي قلهولها وحاسس بندم شديد
عند تقى بصت لسراج باستغراب لما شافت دموعو قالت..هو انا هموت ولا ايه
سراج قال بخوف..بعيد الشر ايه الكلام ده
تقى ضحكت وقالت…امال قاعد كده ليه وليه الدموع دي
سراج بص بعيد ومسح دموعو وقال..لا انا..انا عيني وجعتني شويه
تقى ضحكت وقالت..لا والله
سراج قال بضحك واضج اني بكدب مش كده
تقى قالت بضحك…. الصراحه اه
سراج فضل سرحان فيها شويه وقال…انا اسف..اسف على كل حاجه عملتها معاكي مكنتش عايز غير انك تفضلي معايا والله انا بحبك اوي… سامحيني
تقى اتنهدت بحزن وقالت…ملوش لزمه الكلام ده احنا خلاص هنطلق وانا عن نفسي مسمحاك ومش زعلانه منك بس تفضل عند وعدك
سراج حاول يبتسم بالعافيه وهز راسو بأيوه ولسه هيرد جالو تليفون قال… الو
سكت شويه وقال…تمام وقفلوها كويس
وسكت وبعدين قال…خلاص تمام ابقى اعما كده كل اسبوع
تقى بصتلو بتستغراب وقالت… فيه ايه
سراج قال ..لا ابدا ..ده بس بيقولي انهم نضفو بيت المزرعه وانا قولتو يعمل كده كل اسبوع
تقى قالت …احم…هو انت ليه مهتم بالبيت الغريب ده يعني حبستني فيه ودايما مهتم بيه
سراج قال بحزن…البيت ده عشت فيه اسوء يوم عدى عليا كنت لسه طفل وفاكر اليوم ده ..البيت ده اصلا بتاع سالم وهو باعو وانا اشتريتو من الراجل الي اشتراه لاني برتاح فيه
تقى قالت اكيد لك ذكرى حلوه هناك
سراج ابتسم بسخريه وقال…امم امي اتقتلت هناك
تقى شهقت وقاات..ابه امك ماتت هناك ولسه بتروحو ..انت غريب قوب الناس بتحتفظ بالمكان الي فيه ذكريات حلوه
سراج ابتسم وقال..انا بقى عكس الناس المكان ده بيديني قوه ..كل ما اكون مضايف والدنيا تيجي عليا ..اروح هناك وافتكر اني عشت الاسؤ من كده فأحس اني هعديها زي ما عديت غيرها وبالنسبه للذكرى الحلوه انا عملت ذكرى حلوه بنفسي لما حبستك هناك ..هيجي يوم والدنيا تيجي عليا زي العاده واروح وافتكر لحظاتنا سوا ودي اجمل ذكرى بالنسبالي
تقى ابتسمت شويه وتاهت في عيونه .بس فاقت لنفسها بسرعه وقالت..احم انا هدخل اخد دش لاني كنت داخله ودخت
سراج قال..طب خليكي تتحسني شويه ولا اقولك انا جاي اساعدك و
↚
بس تقى قالت بسرعه وخوف…لا..لا اوعى تقرب
بقلمي… زهرة الربيع
سراج بعد عنها تلقائي واتجمعت الدموع في عيونه وتقى خدت بالها قالت..انا قصدي… انا كويسه مش محتاجه مساعده عن اذنك ودخلت الحمام بسرعه
سراج قعد على السرير بحزن واتنهد جامد وحاسس انو مخنوق قوي وفضل مستنيهاتخرج
تقى بعد شويه خرجت وفضلت تبصلو وحاسه باحساس غريب لما بيكون جمبها واحساس اغرب لما تحس انها جرحتو رغم كل الي بيعملو معاها قالت…احم..انا خلصت لو حابب تنزل
سراج ابتسم بحزن وقال.. تمام انا شويه وراجع ارتاحي ومتقوميش من على السرير تمام
تقى قالت تمام..وسراج خرج وقعد على طاوله وفضل يبص للبحر بحزن
عند علا اخدت دش وطلعت لقت خالد قاعد وبيشتغل على الاب وبيتجاهلها تماما قربت منو وقالت…خالد..خالد انت لسه زعلان مني ..يا خالد انا والله ما اقصد انا
خالد قال وهو بيشتغل من غير ما يبصلها…انا مش عايز اسمع حاجه يا علا روحي نامي من فضلك
علا قفلت الاب من قدامو وفاجأتو وقعدت على رجلو وحاوطت رقبتو بايدها وقالت بطفوله… انام وانت زعلان مش هقدر حقك عليا بتزعل من كلامي برضو ماانت عارف اني عبيطه ..وانبي ما تزعل وباستو في خدو بسرعه
رغم انها كانت بتتصرف بعفويه معاه الى ان خالد قلبو دق بسرعه من قربها وكان لها تأثير خاص جدا عليه بلع ريقه وفضل يبص عليها وعلى لبسها القصير وشعرها المبلول كانت مغريه جدا فضل سارح في عنيها وقال..انا..احم..انا مش زعلان …مش زعلان خالص.
علا ابتسمت بفرحه ولسه هتقوم خالد شدها عليه اكتر وقال جمب شفايفها.. رايحه فين الي يدي حاجه ميمشيش قبل ما ياخد ردها
علا بصتلو باستغراب ولسه هتتكلم حضنها بقوه وباسها من شفايفها بشغف وكانت اول مره يقرب منها كده فضلو شويه وبعد عنها وقال…تجنن
علا اتكسفت جدا وقامت وهيه مكسوفه ومش مصدقه الي حصل وجريت على السرير نامت وغطت وشها بكسوف شديد
خالد ضحك واتنهد براحه وحاسس بشعور جميل بيتولد معاها زي ما يكون قلبو مدقش قبل كده احساس مختلف تماما
نادر كان بيتمشي على البحر شاف سراج قاعد على طاوله وبيشرب قهوه في هدوء رحلو وقال وهو بيقعد على الكرسي ..ايه الهدوء ده كلو ..هو الحب صعب اوي كده
سراج قال بضيق…اسأل نفسك
نادر ارتبك وقال بكدب ..احم..واسأل نفسي ليه انا محبتش قبل كده وش هحب معنديش وقت للكلام الفاضي ده
سراج بصلو بطرف عينه وابتسم بسخريه وشرب شويه من قهوتو وقال بضيق… عايز ايه
نادر قال بغضب..انت الي قولت لابن خالك على مكانا مش كده
سراج قال بضيق شديد..ايوه مقليش انو جاي حب يعمل لنا مفاجاه كان فاكرنا بنصيف انا وفتون لوحدنا
نادر قال بغيره ..ااه..طبعا طبعا..وهو متعود بقى يصيف مع فتون مش كده
سراج نفخ بضيق وقال..بقولك ايه انا مش فاضيلك وياريت متتكلمش معايا غير في الشغل دي الحاجه الوحيده الي ممكن يدور فيها حوار بنا
نادر اتنهد وقال..تمام نتكلم في الشغل انهارده هنقابل الوفد الالماني وهنجتمع مع مدراء الشركات الي هتناصرنا في المناقصه و
سراج قال تؤتؤ..مش انت الي تقرر هنقابل مين وامتي انا الي اقرر لازم تعرف اني عمري مت اشتغلت ورا حد انا الي بقرر والكل ينفزو وانت زيهم
نادر اتنهد وقال..بس انا صاحب الفكره وانا الي اتكلمت مع الشركا مش انت وانا الي هكمل الصفقه
سراج قال..مش هيحصل لازم تتعود اني انا هنا الي هقرر انا شريك يا بابا مش شغال عندك
نادر قال وانا الي شغال عندك يعني ولسه هيكمل خالد جيه وقال..فيه حاجه ولا ايه
سراج قال..اهو جالك الي بيسمع كلامك قبل ما تقولو يلا لو حابب تامر وتنهي خالد موجود
خالد قعد بضيق وقال..هو خالد جيه جمبك ولا جر شكل وخلاص بني ادم مريض صحيح
سراج قال..اعتبروني مريض بس برضو انا المدير هنا انا الي اقول امتي نكمل وامتى نقف اصلا انا الأكبر وكلامي يمشي
↚
نادرضحك قال.. ومن امتى الشغل كان بالاكبر انا طول عمري باشتغل مع طارق الله يرحمو وديما كنت بوجهو وبياخد لنصحتي مع انو اكبر مني
سراج اتبدلت ملامحو لما جات سيرة طارق وقال بغضب..انا مش طارق..اناسراج الطحاوي اسمي لوحده كفايه والي عندي قلتو اذا كان عاجبكو ولو مش عايزين انتو حرين انا اقدر اكمل لوحدي بس متلمونيش اذا الشركا بتوعك بقو في صفي مش يمكن اخد المناقصه كلها لوحدي
نادر بصلو بغضب وقال…تمام ياسراج من غير تهديداتك السخيفه اذا عندك راي بناء هيفدنا تمام
سراج ابتسم وقال بغرور..اكيد احسن بكتير من الي عندك
نادر قال ..تمام…على فكره انهارده فيه حفله باليل على البحر هتبقى مختلفه شويه يعني على لون بدوي كده المنافسين والشركا هيكونو مجتمعين ونقدر نتكلم براحتنا عن اذنك
نادرقال.. تعالى يا خالد عايزك ..و لسه هيمشي شاف نهى واقفه بعيد ابتسم بخبث ونادالها بصوت عالى
بقلمي…زهرة الربيع
نهى جات وبصتلو بخوف لما شافت سراج معاه نادر بص لسراج وقال..من الصبح انشغلنا كنت عايز اعرفك على نهى صديقة العيله
سراج وقف وسلم عليها بثبات يحسد عليه وقال..تشرفنا يا انسه
نادر ضحك لما قال انسه قاصد يوترها ونهى سلمت على سراج بخوف وقالت..اهلا بيك
نادر قرب من سراج وهمس في ودنو وقال باستفزاز ..ايه رأيك تنفع ضره لأختك وووووو
يتبع…..
نادر قرب من سراج وهمس في ودنو وقال باستفزاز ..ايه رأيك تنفع ضره لأختك
سراج بصلو بغضب شديد وقال بهمس….جرب كده و شوف هعمل فيك ايه..عايز تتجوز تطلقها انا اختي ميبقلهاش ضراير يا هارون الرشيد..وبص لنهى وقال.عن أذنك يا حلوه اشوفك بعدين
سراج مشي ونادر بص لنهى وقال…ها ايه ارأيك فيه
نهى بلعت ريقها وقالت بتوتر..رأي فيه ازاي يعني .. احم..كويس مش بطال
نادر قال ..امممم ..طب كويس انو مش بطال يلا بالأذن فتون مستنياني.. ومشي وسابها هتموت من الغيظ والخوف طلعت على طول على اوضه سراج تتكلم معاه
نادر بقى طلع عند فتون وفتحتلو على نفس حالها مش بتتكلم ولا بترد عليه
نادر اتنهد بحزن وفتون قعدت تمشط شعرها قدام المرايه مش عايزه تتناقش معاه ولا تكلمو اصلا
نادر ابتسم بمكر ومسك التليفون وقال…ايوه يامختار اديني بابا اكلمو
وسكت شويه وقال…ايه..زعلان مني ليه بس دانا مقدرش على زعلو
↚
فتون بصتلو باستغراب وكملت تمشيط من غير ما تتكلم
نادر قال..طب قولو حاجه بقى دا انا اتجنن لو مكلمنيش ..عقلو يا مختار هو مش عارف مصلحتو ميعرفش انو ميقدرش يعيش من غيري
فتون اتاكدت انو قصدو عليها وكانت كاتمه ضحكتها بالعافيه ونادر قرب منها وقال..طب اسمع صوتو طيب كده حرام…طب قلو اسف.. ..حقك عليا…طب انا غبي وحمار كمان
فتون بصتلو ومقدرتش تمنع ابتسامتها الجميله نادر ابتسم ونزل التليفون وقال..ايوه بقى خلي الشمس تنور….ها..سامحتني يا بابا
فتون قالت بضحك..اسأل مختار
نادر ضحك وحضنها جامد وقال…الا زعلك اقسم بالله
فتون قالت …يا سلام ..من امتى الكلام ده بقى
نادر قال ..من انهارده..انا مش عايز غير انك تسامحيني وانا هعتذر هن كل حاجه بطريقتي
فتون ضحكت وقالت..طريقه ايه دي
نادر شدها عليه وقرب منها وقال كده وقرب من شفا*يفها بس فتون حطت ايدها على شفايفو وبعدت وقالت..ومين قلك ان طريقتك دي تنفع معايا
نادر قال..ليه بس دي طريقه مفيش احلا منها
فتون قالت بضحك..مش عايزاها انا عيزاك تفضل بعيد كده ولو عايزني اسامحك تلم لسانك الي عايز قطعو ده ولما تكون مضايق بلاش تتكلم خالص
نادر ضحك وقال..تمام انا موفق الم لساني بس افضل بعيد عنك..مقدرش
فتون قالت..لا هتفضل بعيد لو عايز السماح
نادر ضحك وقال..عايز ….وبراحتك خالص مش هدايقك..لحد بالليل كويس
فتون ضحكت وقالت..بس بقى يا نادر والله عايزه انام شويه تعبانه
نادر قال تمام..نامي علشان باليل فيه حفله رهيبه هتحبيها
عند نهى كانت رايحه لسراج وقابلت ادهم قالت..هاي انا نهى صديقه نادر
ادهم بصلها بغضب لما سمع اسم نادر وكان هيمشي من غير ما يرد بس نهى قالت بسرعه..انا مقدره موقفك لاني بمر بيه
بقلمي…زهرة الربيع
ادهم بصلها وقال..ازاي يعني
نهى قالت..ما هو انا المفروض كنت اتجوز نادر وكنا متفقين لحد ما دخلت قربتك دي في الموضوع ومعرفش ايه الي عجبو فيها لدرجه انو بقى مش عايز يطلقها
ادهم ضحك جامد وقال بسخريه..ايه الي عجبو فيها..لا بجد انتي تحفه
نهى ادايقت وقالت..على العموم انا عايزه اساعدك وتساعدني انت تحاول مع فتون وانا مع نادر يمكن نقدر نخليهم يبعدو عن بعض
↚
ادهو قال..تمام انا موافق اصلا ده الي هعمله فتون مش هتكون لحد غيري
بالليل كانت الحفله على البحر… انغام الموسيقى وجو البحر خلو المكان يسحر وكانت على الطريقه البدوي وفيه مشاوي ومشروبات واغلبيه البنات كانو لابسين عبايات بدوي جميله والاجواء رهيبه
علا كانت قاعده زهقانه وشافت خالد مع بدر بيتكلمو غي الشغل …نفخت بغيظ شديد
فتون خدت بالها قالت..مالك يا بنتي فيه ايه
علا قالت بحزن..مش شايفه عمالين بشتغلو ازاي ولا كأننا موجودين
فتون ضحكت وقالت..احنا مش جايين نتفسح يا علا هما جايين اصلا للشغل انبسطي بالحفله وسيبك منهم خالص
تقى ضحكت وقالت ..معاكي حق والله
ادهم كان واقفةبعيد ومش شايل عينه من على فتون الي كانت مش شيفاه اصلا قرب منو سراج وقال..ايه اخبارك احسن دلوقتي
ادهم قال بجمود..بخير ..روح انت كمل شغلك مع ابن الي قتل والدتك ومتشغلش نفسك بيا
سراج قال بعصبيه…انت عارف اني مش بقبل السيره دي ليه عايزني اتغابى عليك
ادهم قال بعصبيه..مش دي الحقيقه ..مش انت جوزتو اختك عادي كده وبتشتغل معاه
سراج قال..انا مش هتناقش معاك لانك مبتفهمش وانا اكتر حاجه بكرها الغباء عم اذنك ..وسابو ومشي
علا قامت من جمبهم وقالت ..لا بقى انا مش هسكت اكتر من كده عن اذنكم
فتون ضحكت وتقى قالت..رايحه فين المجنونه دي
فتون قالت..علمي علمك
علا راحت لخالد وقالت لنادر..عن اذنك هاخد خالد منك شويه
نادر بصلها وابتسم وقال..يا عم براحتكم …اسبكم انا
نادر مشي وخالد ضحك وقال..عايزه ايه يامجنونه
علا قالت..عايزه اقف معاك نتكلم نعمل اي حاجه انا زهقت ها بقي قولي لايقه عليا العبايه
خالد بصلها بتركيذ وقال…اوي ..حلوه اوي
علا ابتسمت بكسوف بس خالد بص على نادر يشوفه راح فين وكان وقف جمب فتون خالد رجع بنظره لعلا بسرعه وابتسم لها
علا بصت مكان ما خالد بص شافت فتون افتكرتو بيبص عليها قالت بغضب…والله ..ايه عجباك اوي ..لو عجباك روحلها بدال ما تعذب نفسك كده…. وكانت هتمشي وهيه متعصبه جدا
بس خالد شدها بسرعه قربها ليه جامد وفضل بيبصلها باستغراب وقال…اوعي يكون الي في بالي صحيح..هو انتي غيرانه..بتغيري عليا…انتي عارفه الي يغير على حد يبقى ايه
علا بلعت ريقها بتوتر وقالت بتوهان…يبقى ايه
خالد قال وهو بيبصلها باعجاب واضح…الي يغير على جد يبقى …بحبو ..
↚
علا بصتلو بارتباك شديد وبعدت عنو وقالت.لا طبعا حب ايه وزفت ايه انا بس خايفه على منظري قدام الناس مش اكتر
خالد قال…اممممم قولتيلي..طب بمناسبه شكلك قدام الناس انا عايز اوري اناس دي كلها اني مش شايف غيرك
علا بصتلو باستغراب وقالت..وده ازاي بقى
بس خالد شدها من ايدها بسرعه ووقفو في ساحة الرقص وبقى يرقص بيها رقصه جميله جدا ويتحركو عل نمط واحد وعيونهم على بعض بطريقه تجنن
فتون وتقى بصو لبعض وبقو يضحكو ويصوروهم ويسقفو بفرحه ونادر كمان ضحك لان خالد بطبعو خجول ومش من عادتو
خلصو الرقصه وفضلو كلهم يتكلمو ماعدا فتون الي حست انها دايخه وعايزه تنام استأذنت ونادر طلعها اوضتها ونزل هو
اماسراج كان واقف بعيد عنهم وماسك كاس في ايده وبيشرب واتقدمت عليه تقى وقالت..احم..يا ريت متكترش في البتاع ده احسن تسكر
سراج بصلها وسرح فيها جامد وقال ..متخافيش مستحيل اسكر لاني اصلا سكران..ومن زمان قوي
تقى بعدت نظرها عنوولسه هترد نادر ندالها
سراج اتغاظ جدا ومسكها من ايدها وقال…جاي معاكي
تقى ضحكت وقالت…جاي فين هو انا مسافره دول خطوتين هشوفه عايز ايه لتكون فتون تعبانه ولا حاجه
تقى مشيت وسراج كان هيتجنن عايز يعرف هيقلها ايه
تقى وقفت قدام نادر وقالت..نعم يا نادر فيه حاجه
نادر قال بحرج شديد..اه فيه كنت عايز اعترفلك بحاجه كده بس ورحمت طارق ما تزعلي مني
تقى قالت بقلق..فيه ايه يا نادر خوفتني
نادر قال ..احم انا الي خطفت مريم علشان سراج يطلع هو مكانش يعرف بحاجه
بقلمي…زهرة الربيع
تقى برقت بشده وقالت بصدمه..انت …انت ازاي يا نادر..ليه…
نادر قال بحرج…احم..مش هقدر اقولك حاجه دلوقتي بس عايزك تسامحيني والله انا ملقتش حل تاني وكان لازم اخرجو
تقى بصتلو بغضب. وقالت..مش محتاج تشرح اصلا واضح انك طلعتو علشان المناقصه دي ..علشان محتاجو في شغلك ..وعلشان شغلك ميوقفش وقفت ضدي وسبت حق اخوك
نادر قال..اهدي يا تقى..اقسملك بأغلى ما عندي ورحمت طارق اخويا الموضوع اكبر بكتير انتي طول عمرك بتصدقيني يا تقى والله ما بايدي
↚
تقى اتنهدت وقالت…خلاص يا نادر الي حصل حصل وانا اصلا اتفقت مع سراج اننا نطلق اول ما ننزل من السفر كل واحد هيروح لحالو وساعتها حتى انتو مش عايزه اشوفكم
تقى لسه هتمشي ابتسم بمكر وقال..اه طب يعني اكيد هتطلقو ابشر نهى
تقى بصتلو وقالت باستغراب..نهى مين…وتبشرها بايه
نادر شاور على نهى وكانت واقفه مع سراج وقال..دي نهى وتبقي بنت صاحب بابا الروح بالروح ومن اول ماشافت سراج وهيه هتموت عليه انا الصراحه قلتلها مفيش فايده سراج بحب مراتو قوي بس هيه قالت انها مستحيل تيأس ..فبما انكم هتطلقو يبقى اقولها واهو بالمره سراج يحل عنك ..زي ماانتي شايفه البنت قمر واكيد هتنسيه
تقى بلعت ريقها بتوتر شديد وحست بنار جواها وهيه بتبص لنهى ولبسها الي كان شفاف ومكشوف وبقت مركذه على سراج ومش قادره تنطق
نادر ابتسم لما شافها سرحانه وقال… ها… روحتي فين اقولها ولا ايه
تقى قالت بغيظ وعصبيه…تقولها ولا متقولهاش انا مالي ..ايه ده..ومشيت وهيه متوتره وهتطق وراحت تشرب حاجه
نادر ضحك وسراج كان متابعها بنظرو وشاف عصبيتها وتوترها راح وراها بسرعه ووقف قدام نادر وقال بغضب…مالها انت قولتلها ايه
نادر ابتسم وقال…الي قولتهولها بكره هتشكرني عليه انت بس متشغلش بالك ويلا الشركا بينادولنا خلينا نتفق
سراج ايسغرب كلام نادر وبص على تقى وكان عايز يرحلها بس نادر فضل يستعجلو ومشي معاه واجتمعو بالشركا وفضلو يتكلمو في الشغل ومشغولين جدا
تقى اتنرفزت انو مهتمش بيها وفضلت تبص عليه بغيظ
عند فتون خدت دش وطلعت علشان تنام بس الباب خبط راحت تفتح وهيه بتقول…وبعدين يا نادر قولتلك كويسه و
بس اتفاجأت بادهم قدامها الي استغل انشغالهم بالاحتفال والشغل وطلع لها وهو مش شايف قدامو من السكر
فتون بصتلو بقلق وقالت..خير يا أدهم فيه حاجه
أدهم حط ايده على بقها وزقها وقفل الباب وهو بيبصلها بنظرات مخيفه وقال..عايزك انتي ..عايزك اوي
فتون بلعت ريقها بخوف ورعب من نظراتو الي كانت بتلتهمها وقالت بتهته..انت..انت.. اتجننت اطلع بره حالا
بس ادهم كان مش سامع وهجم عليها ومسكها جامد وفتون زقتو بالعافيه ورحت بسرعه تفتح الباب بس أدهم شدها عليه بقوه وبقى يقول وهو ماسكها بقوه..ليه يا فتون..ليه دانا بعشقك تسيبيني علشان الحيوان ده ..بس انا مش هسيبك انتي ليا ليا انا وبس وزقها على السرير
فتون بقت تبكي وترجع لورا حست برعب كبير وكانت دايخه واصلا خايفه من المقاومه علشان ابنها بقت تصر*خ وتنادي على نادر بس مش سامعها علشان مشغول وكمان صوت الموسيقى عالي جدا
عند نادر كان قلقان على فتون لانو سابها تعبانه فاستأذن وحب يبص عليها ويرجع تاني طلع وسراج طلع وراه
نادر كان قرب من اوضتو وسراج قال..استني رايح فين وسايب الناس هو انا علشان قولتلك هتكلم انا يبقي تشيل ايدك
نادر قال بضيق..انا مش عيل علشان اعاند معاك فتون تعبت من شويه وطلعتها ترتاح وعايز اطمن عليها
سراج قال بقلق..ليه مالها فتون
↚
بس قبل ما نادر يرد سمعو صوت صر*يخ فتون لانهم كانو قريبين من الاوضه وجريو بسرعه من غير تفكير ونادر فتح الباب ودخل واتفاجأ بأدهم هاجم على فتون وبيحاول يعت*دي عليها
فتون ابتسمت بفرحه وسط دموعها ونادر شد ادهم من عليها لانو كان مغيب ومش واخد بالو انهم دخلو اصلا
نادر وقع ادهم على الارض ونزل فيه ضر*ب بعن*ف شديد وسراج جري على فتون وحضنها وبقى يهديها
فتون استخيت فيه جامد وبقت تبكي اوي ونادر مكمل على ادهم لحد ما اغمى عليه ومش سايبو وبيقول مع كل ضربه..يا وس*خ..يا حيو*ان..هموتك ..هخلص عليك يا كل*ب
فتون بصت لسراج بدموع وقالت بخوف..اعمل حاجه وانبي يا سراج هيقتلو
سراج فضل باصص عليهم بغضب وقال بهدوء..سبيه يتربي ..خليه يضربو هو احسن ما اقتلو انا
فتون قالت ببكا..لا وانبي يا سراج خليه يسييبو لوحصلو جاجه نادر هيروح في داهيه وانبي
سراج ابتسم وقال…هوه ده الي همك يعني ..خلاص سبيه يطلع غضبو شويه وانا هبقى اجبله دكتور
نادر كل ده بيضربو ومكمل عليه لحد ما وشو بقى كلو د*م وقف وهو بينهج من كتر ما ضربو وادهم بقى شبه جثه هامده ومش بيتحرك
نادر وقف وبص لفتون واتفاجأ بسراج حاضنها وبيهديها وهيه ماسكا فيه جامد
نادر بقى هيتجنن من كتر العصبيه شدها عليه بقوه ووقف قدام سراج بغضب وقال بزعيق..انا مش قولتلك متلمسهاش مبتفهمش ليه لازم اصفي دمك
سراج مسكو من قميصو بشده وبقى يهزو بعصبيه ويقول..تصفي د*م مين يلا…ها..وايه حكاية متلمسهاش دي انت اتهطلت ولا ده صنف جديد ولا ايه حكايتك
نادر نزل اديه بغضب وقال .انا السعادي مش شايف قدامي ومش عايز اغلط معاك يا سراح فغور من وشي احسنلك
سراج اصلا كان شايف حالتو ولاول مره مقدر وضعو قال..انا همشي لاني لاول مره اعزرك ومقدر وضعك بس لينا كلام في وقت تاني… وقال لفتون..انتي اهدي وحاولي تنسي تمام..وقرب يبوسها من راسها زي ما متعود
بس نادر شدها عليه وقال بغضب..انا قولت ايه
سراج اتنرفز جدا بس كتم عصبيتو وقال..اللهم طولك ياروح ..وراح لادهم عايز يشيلو وياخدو
بس نادر قال بعصبيه..هتعمل ايه ..مش هتاخدو ده هيفضل عندي الرجاله هيجو ياخدوه و هيتوصو بيه شويه لحد ما اعرفو هو لعب مع مين
↚
سراج فهم قصدو وشاف الغضب المرعب في عيونه خاف جدا على ادهم لانو متأكد انو مش هيسيبو عايش قال…احم ..بص انا عارف انو غلط وانا ذيك مضايق منو فتون اختي علشان كده انا حاسس ذيك بالظبط و
بس نادر قاطعو وقال بغضب كهلك…لا..لا مش عارف ومش حاسس ومستحيل تحس الي انا حاسو لو كنت ابوها مش اخوها تمام ..وتنسى ان ليك ابن خال ولو بتحبو جهزلو قبر محترم يليق بيه
سراج بصلو بحزن وقال…طيب ..تمام..انت والله معاك حق..بس..بس هو سكران مش حاسس اصلا .ارجوك انا لاول مره اترجاك بلاش تقتلو خليني اخده واوعدك اني مش هخليه يقربلها تاني ونزلت دمعه من عينه غصب عنه وقال…ادهم ابن خالي هو وابوه اخر حاجه بقيالي من امي مش عايز اخسرهم كمان
نادر بلع ريقه بحزن والم لما قال كده…فعلا حس بيه وشاف انها فرصه علشان يكسبو قال.. تمام…خدو ومش عايز اشوفه جمبها ابدا..لو لمحتو بس قريب منها هخلص عليه
سراج ابتسم وهو مش مصدق مكانش متخيل انو هيسمعلو قال..شكرا …وشال ادهم وراح بيه اوضتو
فتون كانت مش مستوعبه حاجه ولا مركذه معاهم كل الي في بالها لو كانو اتأخرو ايه الي كان ممكن يحصلها كانت مرعوبه جدا ودموعها على خدها
نادر شاف حالتها وكان حاسس بغضب وحزن لا يوصف قال…انتي كويسه..هو بقالو كتير هنا
فتون بصتلو بدموع وحضنتو جامد وقالت…خليك جمبي ..احضني يا نادر.. انا خايفه ..خايفه اوي وبقت تبكي جامد
نادر نزات دموعو وحضنها بقوه وكأنو بيخبيها في قلبو عن العالم كلو وقعدو مكانهم هيه كانت بتبكي وهو حاضنها وبيهديها وبيلعن نفسو انو سابها لوحدهاا فضلو شويه لحد ما اتأكد انها نامت شالها وحطها على السرير ونيمها في حضنو ونام هو كمان وهو حاضنها اوي ومش مهتم بأي حاجه ولا حتى الشغل الي طلع من غير ما يكملو
عند سراج نيم ادهم في اوضتو وجابلو دكتور ضمضلو جروحو وكتبلو على مسكنات
سراج طلع مع الدكتور وساب ادهم نايم ونزل اعتزر من الشركا وتقى جريت عليه وهيه مرعوبه بقت تمشي ايدها عليها وبتقول بخوف..مالك انت كويس فيك ايه
سراج استغربها قوي مسك اديها وقال بابتسامه..انا كويس ..مالك ليه خايفه
تقى شاورت على قميصو وكان مليان د*م لانو شال ادهم وهو متعور قالت…امال ايه الد*م ده
سراج قال…اه ..ده..لا ولا حاجه هحكيلك بعدين تعالي اطلعك تنامي… معلش سبتك واطلعت كان فيه موضوع ضروري
تقى مشيت معاه وطلعو اوضتهم
خالد طلع كمان هو وعلا وبقى يرن لنادر عايز يفهم ليه طلع وساب الشغل بس كان تليفونو صامت وهو نام
فضل يرن وقال بقلق…في حاجه غريبه الاول نادر طلع وبعدو سراج …وبعد كده سراج نزل ونادر لا خايف يكون حصل حاجه
علا قالت وهيه بتسرح شعرها…مش سراج قلك ان نادر حابب يريح خلاص الصبح تفهم منو
خالد قعد على السرير وقال…طيب ..معاكي حق اصلا لو فيه حاجه كان هيرنلي اكيد
علا قالت بابتسامه..على فكره شكرا على الليله الطيفه دي انبسطت اننا رقصنا ..وتكلمنا ..انا برتاح معاك اوي
خالد وقف وقرب منها وقال …بجد ..بترتاحي معايا
علا هزت راسها بكسوف وقالت..اممم
خالد بصلها وفضل مركذ في ملامحها وقال..طيب مش عايزه تخليني مرتاح زي ما انتي مرتاحه
علا قالت..اكيد طبعا ايه الي يريحك وانا اعمله
خااد قرب منها اكتر وقال…الي يريحني كتير قوي عليكي…بس نبدا بالتدريج نامي في حضني انهارده حاسس اني هبقى مرتاح قوي
علا اتسعت عنيها بزهول وبعدت بنظرها عنو وقالت…احم..هو..هو يعني
↚
خالد قال بابتسامه…خلاص ولا يهمك لو مش هترتاحي مش مشكله ولسه هينام على الصوفه مكان مابينام علا مسكت ايده وقالت…وكل يوم لو تحب
خالد ابتسم بفرحه ومسك ايدها وراح نام على السرير وشدها عليه نيمها في حضنو
علا كانت متوتره شويه وقلبها بيدق جامد وخالد بقى يشدد من حضنو ليها لحد ما هديت شويه ونامت وهو كمان اتنهد بارتياح شديد واستسلم لنوم عميق
عند تقى كانت قاعده بتفكر في كلام نادر عن نهى وحاسه باحساس وحش جدا مش عارفه سببو
سراج خرج من الحمام ولابس بنطلون بس وبينشف شعره وشكلو جذاب جدا تقى فضلت مركذه فيه شويه وهو لمح نظراتها وابتسم حست بكسوف وبعدت نظرها عنو
سراج قعد على الكرسي وطلع الاب وبقى يسجل شويه حجات مهمه عليه
تقى كانت هتنام بس مقدرتش من كتر التفكير قالت ..احم…هي..هي البنت الي كانت واقفه معاك دي تبقى مين
سراج فكر شويه وقال بلا مبالاه….اه قصدك نهى
تقى اتنرفزت جدا بس حاولت تداري وقالت بضيق
…اممم وحافظ اسمها ماشاء الله وعلى كده بقى اي بنت بتقف معاك بتفضل فاكر اسمها ولا دي حاله خاصه
بقلمي..زهرة الربيع
سراج مكانش مصدق ودانو ولا قلبو مصدق الاحساس الرهييب الي حس بيه ..معقوله غيرانه عليا..قالها بينه وبين نفسو بفرحه تكفي الكون بصلها وقفل الاب وقال…مش فاهم قصدك انتي مضايقه ليه
تقى قالت…انا مش مضايقه وهضايق ليه اصلا وبعدين مين دي الي اضايق منها
سراج ابتسم واتأكد انها غيرانه قرب منها وقال…طب ايه رأيك فيها ..بفكر يعني بعد ما نطلق اجرب حظي مع واحده تانيه يمن تظبط في النهايه اكيد هتجوز تاني ولا ايه
تقى حست بنار في قلبها قالت وهيه بتحاول تداري دموعها ..اكيد..خصوصا انها بتحبك
سراج قال باستغراب ..بتحبني..مين نهى..هيه قالتلك كده
تقى قالت بحزن..لا نادر قال انها معجبه بيك من زمان وهيه قالتلو انها بتحبك
سراج اتسعت عنيه بزهول وقال..نادر …نادر قلك كده
تقى قالت ..ايوه
سراج ابتسم وافتكر لما قلو..الي قلتهولها هتشكرني عليه بعدين…بص لتقى وقال..خالص تمام انا هبقى اتكلم معاها
تقى قالت بعصبيه..براحتك ..اولعو تنتو لتنين ولسه هتمشي سراج شدها عليه وحاوطها باديه وركذ بنظره على عيونها
تقى كمان فضلت مركذه في عنيه وعيونها اتملت دموع ومحاولتش تبعدو عنها قالت بصوت ضعيف…سراج سبني
سراج حط جبينه على جبينها وغمض عنيه ودار ما بينهم حوار ردودو سريعه من غير تفكير كلام طالع من القلب والسان مجبور ينطقو
سراج…غيرانه
تقى ..لا
سراج ..كدابه
↚
تقى..هتتجوزها
سراج.. انا متجوز
تقى..بس احنا هنطلق
سراج ..بس بحبك
تقى..طب عجبتك
سراج..مستحيل وانتي موجوده
تقى …ممكن تحبها
سراج..ممكن لو عندي قلب تاني
وفتحو عنيهم وتلاقت نظراتهم ولاول مره نظرات عشق متبادل وسراج قرب جامد وباسها بشوق وعشق بوسه طويله متمكنه كلها شغف ولاول مره كانت تقى بتبادلو بنفس المشاعر ونسيت كل حاجه
بعد الحظه الجميله دي بعدو عن بعض وهيه لسه في حضنو واخيرا اتجرأت تبصلو واتكسفت جدا بعدت عنو وقالت بتوتر…انا…انا ..ونزلت دموعها وهيه مش عارفه ازاي ضعفت كده
سراج بصلها بحب ومسح دموعها وقال ..انا بحبك اوي..انتي مراتي انا حقك وانتي حقي
تقى حضنتو وقالت..انا اسفه..نادر قلي ان هو الي خطف مريم انا بجد اسفه لاني ظلمتك
سراج ابتسم ولاول مره نفسو يشكر نادر من قلبو قال..يعني سامحتيني يا تقى
تقى حضنتو اكتر وقالت..مش عارفه..مش عارفه يا سراج كل الي عرفاه اني مش قادره اتخيل حتي انك تكون لواحده غيري مش قادره افكر في الموضوع
سراج ابتسم بسعاده وقال…وانا كفايه عليا قوي كده كفايه ان قلبك اتحرك من ناحيتي وهستناكي العمر كلو
في صباح يوم جديد قامت تقى من نومها على صوت التليفون ردت بنوم وقالت..الو وسكتت شويه وقالت..ايه انا جايه حالا
قالت ببكا سراج قوم يا سراج الحقني
سراج قام بخضه وخوف قال..مالك يا حببتي فيه ايه
تقى قالت بدموع ..بابا..بابا عمل حادث وحالتو خطيره رجعني القاهره ارجوك
سراج قال بتوتر..تمام..تمام يا حببتي اهدي يلا بينا انا هنزلك حالا
سراج بعت مسج لنادر بالي حصل وطلع مع تقى وساق بسرعه وتقى كانت بتبكي جامد وسراج بيحاول يهديها بس حصل الي مكانش في الحسبان طلعت عربيه قدامهم وطلعو منها شباب مسلحين
تقى خافت جدا وقالت مين دول يا سراج..سراج قال..متخافيش هنزل اشوفهم عايزين ايه
سراج نزل وقال..فيه ايه انت وهو ابعدو عن الطريق احنا مستعجلين
بس اتفاجا باتنين منهم مسكوه وواحد نزل تقى بالعافيه
سراج بقى يحاول يفلت منهم وقال بزعيق..سبها ياحيوان مين باعتك انت وهو سبها بقولك هقتلك
بس فجأه واحد منهم ضربو على دماغو بقوه وقعو على الارض واخدو تقى الي كانت بتصرخ وخايفه جدا على سراج
سراج ابتدى يفقد الوعي وصورة تقى وهما بيخطفوها قدامو مش قادر يعمل حاجه واخر حاجه سمع صوت واحد من العصابه كان بيتكلم في التليفون وقال..ايوه يا نادر بيه كلو تمام..البنت معانا ووووو
↚
يتبع…..
سراج ابتدى يفقد الوعي وصورة تقى وهما بيخطفوها قدامو مش قادر يعمل حاجه واخر حاجه سمع صوت واحد من العصابه كان بيتكلم في التليفون وقال..ايوه يا نادر بيه كلو تمام..البنت معانا
وهنا سراج غاب عن الوعي وهما اخدو تقى وطلعو بيها
عند نادر قام من النوم وفتون كانت نايمه في حضنو فضل سرحان في ملامحها البريئه وافتكر ازاي هربت لحضنو لما كانت خايفه بعد كل الي بيعملو معاها بس بيفضل امانها الوحيد
فتون فتحت عنيها وشافت نادر بيبصلها بعشق واضح في عيونه قالت..صباح الخير
نادر ابتسم وقال…صباح الجمال..نمتي كويس
فتون اتنهدت وقالت ..الحمد لله..على فكره بخصوص امبارح انا والله افتكرتو انت وفتحت و
بس نادر حط صباعو على بقها وقال…اششش واتنهد وقال..مش محتاجه تبرري..انا الي غلطت لما سبتك لوحدك ..وكمل وهو بيملس على شعرها …تعرفي وحشني الاحساس ده قوي
فتون قالت باستفهام…احساس ايه
نادر قال ..احساس اني افتح عنيا على جمالك واكون انا اول حاجه تشوفيها بعيونك القمر دي
فتون بصتلو بكسوف وقالت وهيه بتنزل من على السرير…والله انت الي حرمت نفسك من الاحساس ده من الاول
نادر ابتسم بحزن واتنهد وقال…عارف .. وكمل بمرح وقال ..مفيش داعي كل يوم اقولك اني غبي بقى
فتون ضحكت وقالت…لا وعلى ايه مش محتاج تقولي اصلا
نادر ضحك وقال…كده ..يعني انتي شايفه اني غبي مش كده
فتون كانت بتطلع هدوم من الدلاب ومن غير ما تفكر قالت…المشكله اني مش بشوف فيك اي غلطه يعني ديما كامل في عيوني
نادر عجبو كلامها قوي وفتون جات تدخل الحمام وقف قصادها وقال…ايه الي خلاكي تحبيني الحب ده كلو يا فتون ..هو انا استاهل كل الحب ده
فتون بصتلو بحب شديد وقالت…السؤال ده ملوش اجابه عندي يا نادر ..غلبت وانا اسأل نفسي السؤال ده تعبت وانت اقنع قلبي اننا مش لبعض حسيت قوي بالذل من الي عملتو واستغربت ان حبك في قلبي منقصش لحظه واحده بالعكس بيذيد ..لو كنت عرفت اجاوب نفسي كنت جاوبتك
نادر اتملت عيونه دموع من كلامها ونظرتها الي كلها عشق قرب منها وحضنها وقال…انا اسف…اسف بجد..انا ….انا بجد مستاهلكيش ابدا
فتون ابتسمت وحضنتو وقالت…يبقى مفيش حد يستاهلني
نادر بعد وبصلها وقال بس انا هعوضك ..هصلح كل حاجه و
بس قطع كلامو صوت التليفون وكان خالد رد وقال الو
خالد قال..ها منزلتش ليه الجماعه كلها دقايق وينزلو
نادر قال ..تمام نازل حالا …سراج نزل
خالد قال…لا منزلش هو كمان ابقى جيبو معاك
نادر قال تمام وقفل ولسه هيكلم سراج شاف الرساله الي بعتهالو
فتون قربت منو لما شافت القلق الواضح عليه وقالت..فيه ايه يا نادر
نادر قال بخوف..مفيش..مفيش خليكي هنا واقفلي الباب من جوه ومتفتحيش غير لما تسمعي صوتي تمام
بقلمي زهرة الربيع
فتون قلقت جدا وقالت فيه ايه طيب بس نادر خرج جري من الاوضه ونزل عند خالد وقلو على الرساله الي سراج بعتهالو نادر قال…انا بقول ننزل نشوفهم ونلحقهم على المستشفي
خالد قال..طب استنى احنا عارفين هما فين او في اي مستشفى .. مش يمكن حركه من حركات سراج علشان يخلع بعد ما ورطنا مع العملا اتصل بابوك شوف ايه الحكايه هو اكيد سمع بالخبر
↚
نادر قال بتفكير..لا مظنش ايه الي هيخليه يعمل كده ومع ذالك انا هتصل بوالد تقى نفسو انا معايا رقمو لو فعلا عمل حادث حد من قرايبو هيقلي
نادر اتصل على والد تقى وكان كويس جدا وسألو على تقى وسراج بس ميعرفش عنهم حاجه
نادى قفل معاه وابتدى الخوف والشك يدخل قلبو
خالد قال بعصبيه…شوفت قولتلك ده بذات ما تتورطش معاه اهو سابنا وخلع هنعمل ايه مع الشركا الي جبناهم على ضمانتنا
نادر قال بقلق..انا خايف يكون جرالو حاجه
خالد قال باستغراب…خايف…ايه
نادر لسه هيكلمو اتفاجأو بسراج جاي نحيتهم بغضب مرعب وشكلو كان متبهدل ودماغو بتنزف وهدومو كلها د*م
سراج مسك نادر من هدومو بتعب شديد وهو مش قادر ينطق وقال…تقى….تقى فين…مراتي..فين يا نادر
نادر وخالد اتصدمو من منظرو ونادر سندو وقال بقلق…مين الي عمل فيك كده
سراج قال بعصبيه وهو بيتكلم بتعب شديد…قولتلك..مراتي فين..يانادر
نادر قال لخالد كلم دكتور بسرعه…وبص لسراج وقال..اهدى اهدى علشان نفهم اهدى
سراج بقى مش قادر يقف وفجأه اغمى عليه نادر وخالد دخلوه اوضتو واتصلو بالدكتور وعقملو الجرح وضمضو ومشي
نادر وفتون وخالد وعلا كلهم كانو مستنينه يفوق.. بعد شويه فتح عيونه ببطء وقال..تقى…تقى
فتون قربت منو وقالت بدموع …سلامتك..سلامتك يا حبيبي وحضنتو وبقت تبكي
نادر قرب عليها وقومها براحه وقال…سبيه يرتاح …وهنا سراج قام وهو مش قادر يقف وخنق نادر وهو بيقول بعصبيه..ودتها فين..تقى فين يا نادر ..اقسم بالله كل الي حصل بنا كفه وتقى في كفه …دي فيها روحك يا بن النوري وكمان متكفنيش
نادر كان بيطلع في الروح وزقو بالعافيه وقال..وانا ايه عرفني تقى فين..هو جنان وخلاص
سراج هجم عليه عايز يضربو وخالد مسكو بالعافيه وبقى واقف قدامو وبيحوشو عنو سراج كان متعصب جدا وقال..انت هتستعبط يا روح امك وديني لو حصلها حاجه لاندمك يا كل*ب ..انطق بقولك تقى فين
نادر رغم انو كان صعبان عليه حالتوجدا الى ان عصبيتو استفزتو قال..طب خليك كده زعق واش*تم وانا مش مضطر اسمعك اصلا ولسه هيمشي سراج جري عليه وقال بدموع…مراتي حامل..وتعبانه يا نادر..وانا..انا مش عايز غيرها من الدنيا..سبها ارجوك قلي على مكانها واطلب اي حاجه لو حتى عمري انا معرفش اعيش من غيرها..ارجوك شلها من لعبتنا
نادر بصلو بدموع وقال…انا معرفش مكانها يا سراج صدقني
سراج قال بغضب..اصدقك ازاي ورجالتك كلموك قدامي سامعو بوداني بيقولك البنت معانا يا نادر بيه مين له مصلحه غيرك انا مليش اعداء غيرك انطق وقول هيه فين يا نادر واتقى شري
نادر هنا كان في قمة زهوله مين له مصلحه بخطف تقى وكمان يقول ان نادر الي خطفها بقى مش مستوعب الكلام ابدا قال طيب اهدى ..خلينا نفهم
بس سراج بقى زي المجنون وفضل يزعق وعايز يخنق نادر ويضربو ومقدروش يسيطرو عليه وخالد نادالو الدكتور الي عالجو ادالو حقنه مهدأه
بعد ما نام طلعو بره وكلهم في حالة حزن شديد منظره كان يقطع القلب فتون قربت من نادر وقالت بغضب..انت الي عملتها يانادر …دي خطه جديده من خططك
نادى بصلها وقال….مش انا يا فتون وحياتك عندي مش انا
فتون اتملت عيونها دموع وقعدت على الكرسي وقالت..امال مين بس ..مين
نادر قال هنعرف وعمل تليفون
↚
نهى سمعت كل كلامهم دخلت اوضتها واتصلت بالشخص اياه وقالت…انت الي عملتها مش كده
المجهول..ايوه انا ها ايه رأيك
نهى قالت بفرحه..ميه ميه..دول هيقطعو بعض
المجهول قال..لا ولسه استني واتفرجي بس
بعد ساعة زمن كان وصل الفندق فؤاد الطحاوي واتقدم عليهم بقلق وقال..فينه سراج هو كويس
فتون جريت عليه وحضنتو وهو كمان حضنها وقال..اهدي يا بنتي وفهميني اخوكي مالو
نادر جيه وقال..مراتو اتخطفت وحالتو صعبه مش عارفين نسيطر عليه علشان كده كلمتك
فؤاد لسه هيتكلم اتفاجأو بدخول سالم النوري مع المساعد بتاعو والسواق واول مدخل نادر باس على ايده وقال..اذيك يا بابا
سالم وفؤاد بصو لبعض بصدمه حقيقيه اول لقاء ليهم من سنين فؤاد قال…ايه الي جاب ده هنا انا ماشي
نادر مسك ايده وقال..استني يا فؤاد بيه ابنك سراج محتاجلك مش محتاج غيرك
سالم نزل راسو في الارض لانو فاهم تلميحات ابنو ونادر كمل وقال…انتو لاتنين هتفضلو هنا علشانا علشان اولادكم لحد ما نلاقي تقى
وقبل ما حد يتكلم او يعترض سمعو صوت سراج جريو على اوضتو
سراج حاول يقوم مقدرش بس وقف واتفاجأ بفؤاد في وشو
فؤاد قرب عليه بدموع وسراج اترمي في حضنو وحضنة بحب شديد وقال وسط دموعو ..تقى..تقى. يابابا راحت مني
فؤاد بقى يطبطب عليه وقال..اهدى يا ابني هنلاقيها ربنا موجود
سالم كان بيبصلهم والدموع في عنيه نادر حط ايده على كتفو وابتسملو وهو كمان ابتسم ابتسامه بسيطه حزينه
سراج قال باستغراب..انت انت ازاي جيت قصدي مين قلك
فؤاد بص لنادر وسراج كمان بصلو بغضب وقال..هو الي خطفها انا متأكد هشرب من دمو مش هتقدر تمنعني المرادي ولسه هيتقدم عليه نادر قال..بص يا سراج انت ممكن تيجي تضربني قد ما انت عايز بس مش هيغير من الامر شئ لان تقى مش معايا لا انا ولا رجالتي بالغباء ده علشان نتكلم مع بعض قدامك افهم الي عمل كده قاصد يورطني قاصد يخلق عداوه بنا
↚
وبص لابوه وفؤاد وقال..علشان كده جبتكم فيه اسأله كتيره اجابتها معاكم زي مثلا مين له مصلحه في عداوتنا سوا
فؤاد قعد وقال..انا معرفش حد يفكر يأذينا يمكن انتو انتو بلاويكم كتيره احنا مش بتوع مشاكل
سالم بصلو بغضب وقال… لا فعلا مش بتوع مشاكل بأمارة رجليا
فؤاد قال..حتي في دي انت عارف كويس مين الي بدا بالمشاكل ولا نسيت
سالم لسه هيرد نادر قال..باااااس انا جمعتكم علشان نحاول نلقى تقى نعرف اي خيط يوصلنا ليها ..مش علشان نتخانق..اتفضل يا سراج قولنا الي حصل معاك
سراج ابتدى يحكي من اول ماجالهم الاتصال لكل الي حصل بعد كده
بعد ما سراج حكالهم كل الحكايه ونادر قلهم كمان انو اتصل على والد تقى وانو بخير سالم قال..غريبه قوي هيه الي زي تقى مين له مصلحه يخطفها اصلا
فؤاد رد عليه وقال…اكيد حد يقصد سراج او يقصد يوقعنا مع بعض زي ما نادر قال
سراج قال بغضب..ويمكن لعبه منو انا مضمنوش ابدا
نادر اتنهد وقال…طيب انا بأقسم قدامكم بحيات ابني الي لسه مجاش على الدنيا ويعلم ربي قد ايه بتمناه اني مش انا الي خطفتها ومليش اي علاقه بالي حصل مصدقني ولا لا
ردت فتون بسرعه وقالت..انا مصدقاك نادر بصلها بابتسامه حب وكان سعيد بيها
خالد وعلا قالو كمان مصدقين وطبعا سالم بس الغريب فؤاد قال..انا كمان مصدقك
سراج قعد جمبو وقال باستغراب..مصدق مين ده
فؤاد بصلو وقال..انا بصدق عقلي ..وعقلي بيقولي ان لو نادر الي عملها هيجي يقولك انو خطفها ويساومك ويغيظك ويعمل حركات العيال بتاعته انما ينكر ده معناها انو ملوش علاقه فعلا
وكده يبقى فيه طرف تالت غيري انا وسالم في اللعبه..اكيد فيه حد تالت ومن زمان قوي كمان
سالم قال..حد ..حد مين وايه مصاحتو يعني
فؤاد قال بتفكير مش عارف…احنا التنين متأكدين ان لا انا ولا انت قتلنا علا كمان ولا انا ولا سراج قتلنا طارق يبقى فيه شخص تالت ووووو
يتبع…..
فؤاد قال بتفكير …مش عارف…احنا التنين متأكدين ان لا انا ولا انت قتلنا علا كمان ولا انا ولا سراج قتلنا طارق يبقى فيه شخص تالت
حاله من الصمت والصدمه على كل الموجودين قطعها سراج لما اتقدم على ابوه وقال…بس ثواني ..انت قولت ايه..يعني ايه سالم مقتلش امي امال مين الي قتلها
↚
فؤاد بصلو واتنهد وقال..لما كنت انت ووالدتك الله يرحمها في المزرعه يومها انا وسالم رحنا هناك ..احم واتخانقنا على موضوع كده انا مشيت وهو جيه ورايا يومها كان عايز يتكلم معايا وانا رفضت فضل اليوم كلة مستنيني تحت وانا كنت طول اليوم فوق .. لا انا نزلت ولا هو مشي هو متأكد اني مقتلتهاش زي ما انا متأكد انو مش هو الي قتلها
سراج فضل ساكت وقعد مكانو من شدة الصدمه قال بزهول …يعني ايه ..انا مش فاهم حاجه
هنا نادر قال لفؤاد..حضرتك قولت ان لا انت ولا سراج قتلتو طارق ده ازاي ..سراج بنفسو قلي انو قتلو
فؤاد قال… ليلتها سراج اتفق مع رجاله يخطفو تقى وهما الي شافو الحادث وبلغو سراج وراح وانقذ تقى لانها وقعت من العربيه اما اخوك كانت العربيه انفجرت بيه وقتها ومحدش عرف مين الي عملها فسراج شاف انها فرصه ينتقم من سالم ويفهمو انو قتل ابنو علشان يرجع حق امه..ولما تقى حبستو سراج حب يعترف بجريمه معملهاش فأنا قولتلو ان انا الي قتلت طارق مع اني لا قتلتو ولا اعرف الي قتلو حتى كل الحكايه اني حبيت انقذ سراج علشان ميتكلمش
سالم قال بدموع..انت كداب..انت عايز تطلع نفسك برئ انت الي قتلت ابني مين غيرك ممكن يقتلو
فؤاد بصلو بسخريه وقال…لو كنت عايز اقتل ابنك كان عندي فرص كتيير ومن زمان وبص بطرف عينه على سراج
سالم فهم انو يقصد لو كان عايز يقتل ابنو كان قتل سراج لانو عايش معاه سكت وبقى يفكر لو كلامو صح مين ممكن يعملها
نادر فرح جدا ان مش سراج الي قتل اخوه وبص لفتون بابتسامه وفتون ابتسمتلو بحب وقالت…الحمد لله
سراج وقف وقال بتوتر وخوف ..امال مين الي اخدها انا هتجنن انا حتى مش عارف ادور عليها فين
نادر حط ايده على كتفو وقال..انت بس اهدى الرجاله بتوعي بعتهم كل الشوارع القريبه يا خدو تسجيلات الكاميرات وان شاء الله نلاقى العربيه الي اخدتها
سراج قال بدموع..معتقدش تلقطها الكاميرات كنا ابعدنا من الاماكن السكنيه
نادر قال..هنلاقي حل وبعدين اكيد الي خطفها هيتصل و
بس سراج قاطعو وقال بزعيق..انا لسه هستني لحد ما يتصل انا رايح ادور عليها بنفسي وانت ابعد عني اصلا لسه شاكك فيك ويا ويلك لو طلع لك دخل
سراج طلع ونادر فضل واقف بحزن شديد بس اتفاجأ بفؤاد بيقول..الحق اخوك يا نادر روح معاه متسبوش لوحدو
بقلمي…زهرة الربيع
الكل بصولو بصدمه ونادر لسه هيسأله فؤاد قال..متستغربش ..من اول ما طلعتو من السجن واصريت على مشاركتو اتاكدت ان ابوك حكالك روح الحقو والله سراج ضحية غلطاتنا بس هو انسان مفيش منو
↚
نادر ابتسم وبصلو بشكر وطلع ورا سراج وخالد طلع وراه
علا وفتون مش فاهمين حاجه ابدا وفؤاد كان هيمشي بس سالم قال بدموع..استنى يا فؤاد انا انا اسف..انا كنت فاكر انك قتلت ابني
فؤاد بصلو وقال بسخريه..ابنك كان تحت ايدي كل يوم وكل ساعه يا سالم لو كنت عايز انتقم منك في اولادك كنت عملتها من زمان انا دلوقتي وضحت الي اعرفو واظن كده محدش له حاجه عند حد طبعا غير فتون
سالم قال فتون..مالها فتون
فؤاد قال..فتون لازم ترجعلي بنتي لازم تطلق من ابنك هو اتجوزها علشان ينتقم لاخوه بما انوعرف الحقيقه يبقى لازم يطلقها وكده يبقى كل واحد خد حقو
لسه هيمشي سالم قال…بس نادر وفتون متفقين و
فؤاد قال…عارف ابنك نادر خساره فيك هو راجل وبيواجهه مش زي ابوه وانا اتمني يكون جوز بنتي راجل زي نادر بس مستحيل اخليها مع ابنك لانو مهما كان كويس فهو في الاخر ابنك لو عايز تنهي العداوه الي بنا تخليه يطلق بنتي ويا دار مادخلك شر وبالنسبه لسراج اهو عندك لو قدرت تواجهو بالي انت عملتو وهو حب يفضل معاك انا معنديش مانع وابقى ردتلك امانتك واذا حب يفضل معايا فأنا وكل الي بملكو ملك سراج وحقو .ومشي وسابو قاعد بحزن شديد
علا قربت منو وقالت بصدمه.. هو ايه الي قاله ده سراج.ازاي اخونا يابابا..ازاي
سالم نزلت دموعه وبقى يبكي بندم وحزن شديد فتون جابتلو كبايه ميه وقعدت عند رجلو وقالت بحزن…سبيه دلوقتي يا علا اهدى يا عمي ..اشرب..كل شيئ هيتحل
سالم مسك منها الميه وشرب وهو بيبصلها بحزن وقال…انا اسف ليكي كمان يا ينتي
فتون ابتسمت وقالت..العفو يا عمي انت زي بابا متقولش كده
سالم قال بحزن….لا ..لا انا مش زي ابوكي ابوكي انسان مفيش منو وانا من زمان وانا بغلط معاه واتهمتو كمان انو حرض سراج يقتل اخوه مع اني عارف اني
مهما اسأت ليه هيفضل قلبو ابيض ومستحيل يأذي
عند سراج كان واقف هو ورجالتو وبيتكلم مع واحد من معارفو في الشرطه وكان قالب الدنيا وبيحاول يلاقي اي حاجه توصلو لتقى
نادر قرب منو وقال …سراج…انا عارف اني اخر واحد ممكن تقبل منو نصيحه ..بس في الحاله دي مفيش حل غير انك تستنى اتصالهم ارجوك فكر بعقلك شويه
سراج قعد على كرسي وحط اديه على دماغو وقال بدموع..مش قادر مش قادر افكر مش عارف اعمل حاجه حاسس دماغي مشلوله اول مره احس اني عاجز ..اخدوها قدام عيني.اخدوها ومقدرتش اعمل حاجه ..لو حصلها حاجه انا .انا هعمل ايه..انا هموت..مش هقدر اكمل ..ودموعه نزلت وحالتو كانت صعبه بجد
نادر قعد جمبو وحط ايده عل كتفو وقال..هترجع ..والله هترجع..فكر فيها الي اخدها ضروري هيتصل ..لو مكانش عايز حاجه خطفها ليه
سراج بصلو ولسه هيتكلم ادهم جيه وقال..ايه الي سمعتو ده يا سراج صحيح مراتك اتخطفت مين الي عمل كده
↚
سراج لسه هيرد نادر قال…انت ليك عين تقف قدامي بعد الي عملتو امشي من قدامي السعادي
ادهم قال بعند… والله انا بكلم ابن خالي وواقف معاه في محنتو لو مش عاجبك وجودي تتفضل تغور محدش هيمسك فيك
نادر اتقدم عليه بغضب بس سراج قال بزعيق..بس انت وهو..اظن ان مش ده الوقت المناسب لخناقاتكم المهمه انا مش ناقص .. ياتقعدو عاقلين يا تغورو انتو لتنين وتسبوني في همي
نادر وادهم سكتو وخالد قرب عليه وقال..طب حاول تفتكر ارقام العربيه او اشكالهم حاول تفتكر اي حاجه
سراج قال بتعب..مش قادر افتكر حاجه الموضوع ماخدش ثواني وكانو…كانو اخدوها
فضلو طول اليوم على الحاله دي سراج زي الاعصار ومش راضي يهدى ومخلاش طريقه محاولش بيها وفؤاد وسالم فضلو في الاوتيل لحد ما تظهر تقى
عند نهى اتصلت بالشخص المجهول الي بتكلمو اول ما رد قال …ها ايه الاخبار
نهى قالت بتوتر…زفت..كل حاجه كانت ماشيه زي ما انت عايز وسراج شك في نادر وكانو بيتخانقو لحد ما فؤاد جيه واقنعهم بوجود شخص تالت وكمان قلهم انو لا هو ولا سراج قتلو طارق يعني كل الحكايه اتكشفت قدامهم والاسوء انهم صدقوه
المجهول..قال بغضب..وايه الي جاب فؤاد عندك.
نهى..هو فؤاد بس ..ده سالم كمان جيه وبقت هيصه ومش ناوين يمشو الا لو ظهرت تقى
المجهول قعد وابتسم وقال..يبقى خلاص مفيش حل تاني كده خلصت روحي انتي خلاص انا هتصرف
في فيله جميله على البحر كانت تقى مربوطه ومتغميه عيونها وبتبكي ومش عارفه هيه فين وفجأه حد شال الرباط من على عنيها
بصت قدامها لقت اربع شباب وبيبوصولها بخبث وطريقه مخيفه واحد منهم فكها وشدها عليه وقال لصاحبه…يلا افتح الكاميرا
تقى خافت جدا وبقت ترتعش وقالت…فيه ايه ..انتو مين ..عايزين مني ايه
الشاب مشى ايده على جس*مها وقال…ولا حاجه يا حلوه هنبعت فديو حلو لجوزك
تقى بقت تحاول تفك نفسها منو لاكن ايديها مربوطين بقت تحاول تقاوم بس كانو كتير عليها
عند سراج قاعد وعمال يفكر بيحاول يفتكر ارقام العربيه او اي حاجه… جاتلو رساله على التليفون فتح واتصدم ووقف بزهول ..شاف تقى والشباب بيدايقوها وهيه بتص*رخ وتزعق وواحد منهم قطع فستانها من فوق وخيه صرخت والفيديو خلص
سراج فضل باصص للتليفون ودموعو نزلت بالم و زعق بصوت عالي وقال…يا ولاد الكلللللللللب
نادر جري عليه وهو بقى يشد شعرو ورايح جاي ومش عارف يعمل ايه
↚
نادر مسك التليفون وشاف الفيديو وابتسم وقال ممتاز
سراج مسكو من قميصه بغضب اعمى وقال..هو ايه الي ممتاز …ها ..ايه الي ممتاز
نادر قال بهدوء..اهدي يا سراج معنى انهم بعتو الفيديو ده يعني بيضغطو عليك كده عايزين طلب ومتأكدين انو صعب وبيضغطو عليك علشان اول ما يطلبو توافق..على فكره ده كويس جدا لانهم كده خلاص هيتصلو ويقولو طلبهم
سراج سابو وقال بتوتر ودموع..يطلبو الي عايزينة ..بس يرجعوها ..انا موافق على اي حاجه ..انا مش قادر استحمل بتخنق ..والله بتخنق
سراج نزلت دموعه وكل الي جاي قدامه منظرها وهيه خايفه وهما بيضايقوها نادر بصلو بحزن وقال…صدقني هيتصلو وهنرجعها انت بس اهدى تمام
بعد شويه كانو كلهم مجتمعين جمب التليفون ومستنين اتصالهم وفعلا اتصل رقم غريب..
سراج رد بسرعه ولهفه ونادر قال بهمس..افتح لسبيكر
سراج فتحو وقال…الو
………وصلك الفيديو ان شاء الله يكون عجبك
سراج قال…انت مين وعايز ايه
………..انا عبد المأمور..الباشا هو الي عايز
سراج قال …طب اديني الباشا بتاعك اكلمو
……….مينفعش..هو بيبلغك..لو حابب مراتك ترجعلك صاغ سليم تنفذ طلبو من غير نقاش..اما بقى لو مش عايز فالرجاله هنا هيموتو عليها وهيه كرباج بصراحه
سراج اتعصب ولسه هيتكلم نادر شاورلو يهدى وقلو اعرف عايز ايه
سراج اخد نفس وحاول يهدى وقال ..والباشا عايز ايه اامر
……….هو طلب واحد الباشا عايز..نادر النوري
سراج ونادر بصو لبعض باستغراب والكل كانو مستغربين ومش فاهمين حاجه
سراج قال…نعم ..مفهمتش ..ايه دخل نادر بالموضوع
…………مترغيش كتير..لو عايز مراتك ترجع تنفذ بالذوق او بالعافيه تجيب نادر النوري لوحدو ومن غير رجاله ولا سلاح ولا شرطه ده لو حالب تشوف القموره تاني
سراج قال…بس اسمعني..انا ونادر مفيش بنا كلام اصلا هبعتو ازاي يعني هخطفو مثلا
………..دي مش مشكلتي …خليه يجيلنا لوحدو ومحدش يخرج من الاوتيل ابدا واول ما يوصل مراتك هتكون عندك سلام
سراج قال…استنى بس فهمني بس الخط قطع حاول يرن تاني طلع خارج الخدمه
سراج قعد على الكرسي باستغراب وزهول مش مصدق الي سمعو ومستغرب مين ده وعايز ايه وليه نادر بالذات
نادر بصلو وقال…انا رايح
سراج بصلو بدهشه وقال.
رايح فين..هتروح لوحدك لناس متعرفش هما عايزين منك ايه وووووووو
↚
29
فؤاد قال بتفكير …مش عارف…احنا التنين متأكدين ان لا انا ولا انت قتلنا علا كمان ولا انا ولا سراج قتلنا طارق يبقى فيه شخص تالت
حاله من الصمت والصدمه على كل الموجودين قطعها سراج لما اتقدم على ابوه وقال…بس ثواني ..انت قولت ايه..يعني ايه سالم مقتلش امي امال مين الي قتلها
فؤاد بصلو واتنهد وقال..لما كنت انت ووالدتك الله يرحمها في المزرعه يومها انا وسالم رحنا هناك ..احم واتخانقنا على موضوع كده انا مشيت وهو جيه ورايا يومها كان عايز يتكلم معايا وانا رفضت فضل اليوم كلة مستنيني تحت وانا كنت طول اليوم فوق .. لا انا نزلت ولا هو مشي هو متأكد اني مقتلتهاش زي ما انا متأكد انو مش هو الي قتلها
سراج فضل ساكت وقعد مكانو من شدة الصدمه قال بزهول …يعني ايه ..انا مش فاهم حاجه
هنا نادر قال لفؤاد..حضرتك قولت ان لا انت ولا سراج قتلتو طارق ده ازاي ..سراج بنفسو قلي انو قتلو
فؤاد قال… ليلتها سراج اتفق مع رجاله يخطفو تقى وهما الي شافو الحادث وبلغو سراج وراح وانقذ تقى لانها وقعت من العربيه اما اخوك كانت العربيه انفجرت بيه وقتها ومحدش عرف مين الي عملها فسراج شاف انها فرصه ينتقم من سالم ويفهمو انو قتل ابنو علشان يرجع حق امه..ولما تقى حبستو سراج حب يعترف بجريمه معملهاش فأنا قولتلو ان انا الي قتلت طارق مع اني لا قتلتو ولا اعرف الي قتلو حتى كل الحكايه اني حبيت انقذ سراج علشان ميتكلمش
سالم قال بدموع..انت كداب..انت عايز تطلع نفسك برئ انت الي قتلت ابني مين غيرك ممكن يقتلو
فؤاد بصلو بسخريه وقال…لو كنت عايز اقتل ابنك كان عندي فرص كتيير ومن زمان وبص بطرف عينه على سراج
سالم فهم انو يقصد لو كان عايز يقتل ابنو كان قتل سراج لانو عايش معاه سكت وبقى يفكر لو كلامو صح مين ممكن يعملها
نادر فرح جدا ان مش سراج الي قتل اخوه وبص لفتون بابتسامه وفتون ابتسمتلو بحب وقالت…الحمد لله
سراج وقف وقال بتوتر وخوف ..امال مين الي اخدها انا هتجنن انا حتى مش عارف ادور عليها فين
نادر حط ايده على كتفو وقال..انت بس اهدى الرجاله بتوعي بعتهم كل الشوارع القريبه يا خدو تسجيلات الكاميرات وان شاء الله نلاقى العربيه الي اخدتها
↚
سراج قال بدموع..معتقدش تلقطها الكاميرات كنا ابعدنا من الاماكن السكنيه
نادر قال..هنلاقي حل وبعدين اكيد الي خطفها هيتصل و
بس سراج قاطعو وقال بزعيق..انا لسه هستني لحد ما يتصل انا رايح ادور عليها بنفسي وانت ابعد عني اصلا لسه شاكك فيك ويا ويلك لو طلع لك دخل
سراج طلع ونادر فضل واقف بحزن شديد بس اتفاجأ بفؤاد بيقول..الحق اخوك يا نادر روح معاه متسبوش لوحدو
بقلمي…زهرة الربيع
الكل بصولو بصدمه ونادر لسه هيسأله فؤاد قال..متستغربش ..من اول ما طلعتو من السجن واصريت على مشاركتو اتاكدت ان ابوك حكالك روح الحقو والله سراج ضحية غلطاتنا بس هو انسان مفيش منو
نادر ابتسم وبصلو بشكر وطلع ورا سراج وخالد طلع وراه
علا وفتون مش فاهمين حاجه ابدا وفؤاد كان هيمشي بس سالم قال بدموع..استنى يا فؤاد انا انا اسف..انا كنت فاكر انك قتلت ابني
فؤاد بصلو وقال بسخريه..ابنك كان تحت ايدي كل يوم وكل ساعه يا سالم لو كنت عايز انتقم منك في اولادك كنت عملتها من زمان انا دلوقتي وضحت الي اعرفو واظن كده محدش له حاجه عند حد طبعا غير فتون
سالم قال فتون..مالها فتون
فؤاد قال..فتون لازم ترجعلي بنتي لازم تطلق من ابنك هو اتجوزها علشان ينتقم لاخوه بما انوعرف الحقيقه يبقى لازم يطلقها وكده يبقى كل واحد خد حقو
لسه هيمشي سالم قال…بس نادر وفتون متفقين و
فؤاد قال…عارف ابنك نادر خساره فيك هو راجل وبيواجهه مش زي ابوه وانا اتمني يكون جوز بنتي راجل زي نادر بس مستحيل اخليها مع ابنك لانو مهما كان كويس فهو في الاخر ابنك لو عايز تنهي العداوه الي بنا تخليه يطلق بنتي ويا دار مادخلك شر وبالنسبه لسراج اهو عندك لو قدرت تواجهو بالي انت عملتو وهو حب يفضل معاك انا معنديش مانع وابقى ردتلك امانتك واذا حب يفضل معايا فأنا وكل الي بملكو ملك سراج وحقو .ومشي وسابو قاعد بحزن شديد
علا قربت منو وقالت بصدمه.. هو ايه الي قاله ده سراج.ازاي اخونا يابابا..ازاي
سالم نزلت دموعه وبقى يبكي بندم وحزن شديد فتون جابتلو كبايه ميه وقعدت عند رجلو وقالت بحزن…سبيه دلوقتي يا علا اهدى يا عمي ..اشرب..كل شيئ هيتحل
سالم مسك منها الميه وشرب وهو بيبصلها بحزن وقال…انا اسف ليكي كمان يا ينتي
فتون ابتسمت وقالت..العفو يا عمي انت زي بابا متقولش كده
سالم قال بحزن….لا ..لا انا مش زي ابوكي ابوكي انسان مفيش منو وانا من زمان وانا بغلط معاه واتهمتو كمان انو حرض سراج يقتل اخوه مع اني عارف اني
↚
مهما اسأت ليه هيفضل قلبو ابيض ومستحيل يأذي
عند سراج كان واقف هو ورجالتو وبيتكلم مع واحد من معارفو في الشرطه وكان قالب الدنيا وبيحاول يلاقي اي حاجه توصلو لتقى
نادر قرب منو وقال …سراج…انا عارف اني اخر واحد ممكن تقبل منو نصيحه ..بس في الحاله دي مفيش حل غير انك تستنى اتصالهم ارجوك فكر بعقلك شويه
سراج قعد على كرسي وحط اديه على دماغو وقال بدموع..مش قادر مش قادر افكر مش عارف اعمل حاجه حاسس دماغي مشلوله اول مره احس اني عاجز ..اخدوها قدام عيني.اخدوها ومقدرتش اعمل حاجه ..لو حصلها حاجه انا .انا هعمل ايه..انا هموت..مش هقدر اكمل ..ودموعه نزلت وحالتو كانت صعبه بجد
نادر قعد جمبو وحط ايده عل كتفو وقال..هترجع ..والله هترجع..فكر فيها الي اخدها ضروري هيتصل ..لو مكانش عايز حاجه خطفها ليه
سراج بصلو ولسه هيتكلم ادهم جيه وقال..ايه الي سمعتو ده يا سراج صحيح مراتك اتخطفت مين الي عمل كده
سراج لسه هيرد نادر قال…انت ليك عين تقف قدامي بعد الي عملتو امشي من قدامي السعادي
ادهم قال بعند… والله انا بكلم ابن خالي وواقف معاه في محنتو لو مش عاجبك وجودي تتفضل تغور محدش هيمسك فيك
نادر اتقدم عليه بغضب بس سراج قال بزعيق..بس انت وهو..اظن ان مش ده الوقت المناسب لخناقاتكم المهمه انا مش ناقص .. ياتقعدو عاقلين يا تغورو انتو لتنين وتسبوني في همي
نادر وادهم سكتو وخالد قرب عليه وقال..طب حاول تفتكر ارقام العربيه او اشكالهم حاول تفتكر اي حاجه
سراج قال بتعب..مش قادر افتكر حاجه الموضوع ماخدش ثواني وكانو…كانو اخدوها
فضلو طول اليوم على الحاله دي سراج زي الاعصار ومش راضي يهدى ومخلاش طريقه محاولش بيها وفؤاد وسالم فضلو في الاوتيل لحد ما تظهر تقى
عند نهى اتصلت بالشخص المجهول الي بتكلمو اول ما رد قال …ها ايه الاخبار
نهى قالت بتوتر…زفت..كل حاجه كانت ماشيه زي ما انت عايز وسراج شك في نادر وكانو بيتخانقو لحد ما فؤاد جيه واقنعهم بوجود شخص تالت وكمان قلهم انو لا هو ولا سراج قتلو طارق يعني كل الحكايه اتكشفت قدامهم والاسوء انهم صدقوه
المجهول..قال بغضب..وايه الي جاب فؤاد عندك.
نهى..هو فؤاد بس ..ده سالم كمان جيه وبقت هيصه ومش ناوين يمشو الا لو ظهرت تقى
المجهول قعد وابتسم وقال..يبقى خلاص مفيش حل تاني كده خلصت روحي انتي خلاص انا هتصرف
في فيله جميله على البحر كانت تقى مربوطه ومتغميه عيونها وبتبكي ومش عارفه هيه فين وفجأه حد شال الرباط من على عنيها
بصت قدامها لقت اربع شباب وبيبوصولها بخبث وطريقه مخيفه واحد منهم فكها وشدها عليه وقال لصاحبه…يلا افتح الكاميرا
تقى خافت جدا وبقت ترتعش وقالت…فيه ايه ..انتو مين ..عايزين مني ايه
↚
الشاب مشى ايده على جس*مها وقال…ولا حاجه يا حلوه هنبعت فديو حلو لجوزك
تقى بقت تحاول تفك نفسها منو لاكن ايديها مربوطين بقت تحاول تقاوم بس كانو كتير عليها
عند سراج قاعد وعمال يفكر بيحاول يفتكر ارقام العربيه او اي حاجه… جاتلو رساله على التليفون فتح واتصدم ووقف بزهول ..شاف تقى والشباب بيدايقوها وهيه بتص*رخ وتزعق وواحد منهم قطع فستانها من فوق وخيه صرخت والفيديو خلص
بقلمي..زهرة الربيع
سراج فضل باصص للتليفون ودموعو نزلت بالم و زعق بصوت عالي وقال…يا ولاد الكلللللللللب
نادر جري عليه وهو بقى يشد شعرو ورايح جاي ومش عارف يعمل ايه
نادر مسك التليفون وشاف الفيديو وابتسم وقال ممتاز
سراج مسكو من قميصه بغضب اعمى وقال..هو ايه الي ممتاز …ها ..ايه الي ممتاز
نادر قال بهدوء..اهدي يا سراج معنى انهم بعتو الفيديو ده يعني بيضغطو عليك كده عايزين طلب ومتأكدين انو صعب وبيضغطو عليك علشان اول ما يطلبو توافق..على فكره ده كويس جدا لانهم كده خلاص هيتصلو ويقولو طلبهم
سراج سابو وقال بتوتر ودموع..يطلبو الي عايزينة ..بس يرجعوها ..انا موافق على اي حاجه ..انا مش قادر استحمل بتخنق ..والله بتخنق
سراج نزلت دموعه وكل الي جاي قدامه منظرها وهيه خايفه وهما بيضايقوها نادر بصلو بحزن وقال…صدقني هيتصلو وهنرجعها انت بس اهدى تمام
بعد شويه كانو كلهم مجتمعين جمب التليفون ومستنين اتصالهم وفعلا اتصل رقم غريب..
سراج رد بسرعه ولهفه ونادر قال بهمس..افتح لسبيكر
سراج فتحو وقال…الو
………وصلك الفيديو ان شاء الله يكون عجبك
سراج قال…انت مين وعايز ايه
………..انا عبد المأمور..الباشا هو الي عايز
سراج قال …طب اديني الباشا بتاعك اكلمو
……….مينفعش..هو بيبلغك..لو حابب مراتك ترجعلك صاغ سليم تنفذ طلبو من غير نقاش..اما بقى لو مش عايز فالرجاله هنا هيموتو عليها وهيه كرباج بصراحه
سراج اتعصب ولسه هيتكلم نادر شاورلو يهدى وقلو اعرف عايز ايه
سراج اخد نفس وحاول يهدى وقال ..والباشا عايز ايه اامر
……….هو طلب واحد الباشا عايز..نادر النوري
سراج ونادر بصو لبعض باستغراب والكل كانو مستغربين ومش فاهمين حاجه
سراج قال…نعم ..مفهمتش ..ايه دخل نادر بالموضوع
…………مترغيش كتير..لو عايز مراتك ترجع تنفذ بالذوق او بالعافيه تجيب نادر النوري لوحدو ومن غير رجاله ولا سلاح ولا شرطه ده لو حالب تشوف القموره تاني
سراج قال…بس اسمعني..انا ونادر مفيش بنا كلام اصلا هبعتو ازاي يعني هخطفو مثلا
………..دي مش مشكلتي …خليه يجيلنا لوحدو ومحدش يخرج من الاوتيل ابدا واول ما يوصل مراتك هتكون عندك سلام
سراج قال…استنى بس فهمني بس الخط قطع حاول يرن تاني طلع خارج الخدمه
سراج قعد على الكرسي باستغراب وزهول مش مصدق الي سمعو ومستغرب مين ده وعايز ايه وليه نادر بالذات
نادر بصلو وقال…انا رايح
سراج بصلو بدهشه وقال.
رايح فين..هتروح لوحدك لناس متعرفش هما عايزين منك ايه وووو
سراج بصلو بدهشه وقال.رايح فين..هتروح لوحدك لناس متعرفش هما عايزين منك ايه
نادر قال…المهم ارجعلك مراتك…متقلقش انا هكون بخير
سراج بصلو باستغراب شديد وقال بحزن..انت مش مضطر …انا هحاول معاهم تاني
نادر قال…اسمع يا سراج الموضوع واضح الشخص ده عايزني انا بالذات ومش هيقبل تفاوض… الاول فهمك اني انا الي خطفت تقى ودلوقتي عايزني ارحلو لوحدي يعني مش هيقبل اي محاوله متضيعش وقت
سراج بصلو بدموع وقال..وايه الي يخليك تساعدني وتخاطر بحياتك ليه اصلا
نادر ابتسم وقال…علشان اعتذرلك عن اي يوم غلطت معاك فيه وعن اتهامي ليك كل المده الي فاتت بانك قتلت طارق
سراج قال..ايوه بس انا الي قلتلك اني قتلتو انت ملكش ذمب
فتون قربت منو بدموع وقالت..حاولو تاني مينفعش يروح لوحدو افرض كان عايز يأذيه…لا لا مستحيل اكيد هنلاقي حل تاني اكيد
نادر بصلها بابتسامه وقال…متقلقيش عليا ..انا هرجع هنربي ابننا سوا متقلقيش
سالم قال…مهو يا بني بالعقل كده مدام عايزك لوحدك يبقى اكيد هيأذيك ارجوك فكر شويه
علا قالت بابا معاه حق مستحيل نخليك تروح
نادر قال… يا جماعه متقلقوش ان شاء الله هرجع خلي املكم في ربنا كبير
بعد ساعه اتصل الشخص نفسه وقال…ها فكرتو …سراج بص لنادر بدموع ونادر شاورلو بمعني يوافق
سراج قال….هو مينفعش اجي انا بدالو يعني مشكلتكم معايا هو دخلو ايه
↚
……………انا قولتلك ايه..يجي نادر النوري ترجع مراتك الموضوع منتهي..وعلى فكره انا مراقبكم كويس يعني لو خرج معاه شخص واحد هعرف ولو حد خرج وراه برضو هعرف يجي لوحدو… ها ابعت العنوان
سراج قال بيأس..ابعت
وصلو مسج فيه عنوان محطه قريبه وقالو لما توصل هناك هبعتلك العنوان ونادر جهز وقال تمام انا هطلع دلوقتي…و سلم على ابوه وباس ايده وسالم كانت دموعو على خده وقال…انا مش حمل واحد تاني يا نادر فكر يا ابني
نادر ابتسم وقال …انت بس ادعيلي
وسلم على فؤاد وقال…انت كمان ادعيلي
فؤاد قال بدموع…ربنا معاك انا متاكد انو هيحرسك
وسلم على خالد و علا الي كانت بتبكي جامد وخالد بيهديها …وفتون كانت في الاوضه بتبكي وقافله على نفسها ومش راضيه تفتح
نادر خبط عليها وقال ..افتحي يا فتون ..عايز اشوفك قبل ما امشي
فتون قالت ببكا…لا …لا مش عايزه ..مش عايزه
نادر ابتسم على حركاتها الطفوليه وفتح الباب بالمفتاح وقال ..يعني انتي كده بعيده يا فتون
فتون جريت عليه وحضنتو جامد وقالت بانهيار..وانبي ما تمشي..وانبي ما اتسبني انا بحبك قوي انا بعشقك..هموت من غيرك..يا نادر وانبي
نادر حس بفرحه شديده وشدها ليه اكتر وقال…انا كمان بحبك بعشقك…انتي حياتي كلها
فتون بصتلو وقالت بفرحه مقدرتش تخبيها…بتحبني..الكلام ده بجد ولا زي المرة الي فاتت
نادر ابتسم بحزن وقال..انا اسف..اسف بجد يا فتون ..جرحتك كتير وكدبت كتير وحياتك عندي….كل حاجه عشتها معاكي حقيقه …كل كلمه ولمسه كانت من قلبي عمري ما كدبت غير لما قولتلك اني مش بحبك…انا ضحكت على قلبي كتير بس برضو وقعني… بحبك اوي يا فتون..اوي
فتون بصتلو بدموع وقالت…كان نفسي اسمع الكلام ده من زمان كنت مستنيه اليوم الي هتعترف فيه بكل الي في قلبك
نادر قال.. يعني كنتي عارفه اني بكدب
فتون قالت بدموع..طبعا عارفه…العيون مبتكدبش
نادر قرب منها وفتون وقربت منو وبا*ستو برقه وكانت هتبعد نادر شدها عليه وبا*سها بقوه وشغف بو*سه طويله مجنونه فيها كل مشاعر الكون
بعد عنها بعد فتره وهو مغمض ومستسلم لقربها وقال..هرجعلك…اوعدك..فيه حجات كتير نفسي اعيشها معاكي
فتون بصتلو بحب وقالت …وانا هستناك
عند نهى اتصلت بالشخص الي بتكلمو وقالت…اانت ايه الي هببتو ده انا مش قولتلك ملكش دعوه بنادر
المجهول ضحك وقال…لا يا حلوه انا مش عايز غيره ولعلمك هقتلو كمان ولو عايزه رأي اطلعي من اللعبه دي لانها كبرت قوي عليكي
بقلمي …زهرة الربيع
نهى قالت بانفعال..احنا متفقناش على كده انا هقوله على كل حاجه وقفلت معاه وفتحت باب اوضتها لقت عامل النضافه بيقولها المعطر ده للاوضه يا فندم شوفي كده وقبل ما ترد رشها بيه وقعت على الارض نيمها على السرير وقفل عليها الاوضه
نادر وهو خارج سراج سلم عليه وقال..انا مش هنسالك الي عملتو ده ابدا
نادر بصلو وشاف الخوف في عيونه قال..هرجعهالك والله متقلقش
سراج قال بسرعه..انا قلقان عليك انت كمان
نادر ابتسم وحضنو وسراج كمان حضنو وقال…ترجع بالسلامه
نادر لسه هيمشي سراج قلع ساعه كان لابسها وقال …البس دي ومتقلعهاش ابدا
نادر فهم انهو هيعرف مكانو بيها ابتسم ولبسها ومشي واول ما وصل المحطه بعتولو عنوان الفيله وراح هناك
سراج بقى اول ما نادر مشي جمع الكل في اوضه واحده وجاب الاب بتاعو وفتحو وبقى يتابع نادر لان الساعه فيها جهاز تعقب وكاميرا يعني متابع تحركاتو صوره وصوت
نادر اول ما وصل العنوان المظبوط دخل لقا تقى مربوطه قال..تقى
تقى ابتسمت بفرحه وقالت..نادر…الحمد لله
نادر قرب عليها ولسه هيفكها جيه شخص وقال…اهلا بابن النوري ليك وحشه يا ابن الغالي
نادر بصلو باستغراب وقال انت مين..وعايز ايه مننا
هنا سراج برقت عنيه بزهول شديد لما شاف الشخص الي خاطفهم وسالم وفؤاد بصو لبعض وقالو بصدمه…حسن
علا بصت لفتون وقالت باستغراب…مين حسن ده
فتون قالت بزهول..ده..ده ابن عم بابا و يبقى خال سراج
بقلمي..وهرة الرببع
عند نادر كان مستني يعرف مين ده لانو عمره ما شاف حسن قبل كده
حسن بقى قعد وحط رجل على رجل وقال باستهزاء…ايه متعرفنيش يا ابن النوري ..على العموم نتعرف..انا حسن الطحاوي …ايه مر عليك الاسم قبل كده
نادر برق بزهول وقال..هو انت..انت ابو ادهم مش كده
حسن ضحك بقوه وقال…هو ده الي فكرك بيا ..يعني ابوك مقلكش انا ابقى مين غير اني ابو ادهم
نادر قال بضيق..لا عارفك وعارفك كويس..خال سراج اخو امو
هنا حسن وقف بعصببيه وقال..عليك نور..ويا تري قلك ايه على اختى انا عندي كتير اقولهولك لو تحب
نادر حب يغير الموضوع علشان عارف ان سراج شايفو وسامعو و خايف يفهم الحكايه كلها قال…انجز ولخص وقول طلباتك انت قولت عايز تشوفني وانا اهو قدامك
حسن ضحك وقال …اشوفك…والله ضحكتني..ومين بقى الي ضحك عليك وقلك اني عايز اشوفك ..الي بيعوز يشوف حد مبيجبهوش بالطريقه دي..انما انا عايز اخد روحك يا ابن سالم
نادر اتنهد وقال..تمام..وانا قدامك اهوه..سيب تقى هيه ملهاش ذمب في اي حاجه
حسن قال بسخربه..اسبها علشان تروح تبلغهم ان انا الي عملت كده…لا معلش مش هينفع
نادر قال بعصبيه..هو ايه الي مش هينفع ..انت كنت عايزني وانا جيت سيبها بقى وخلينا نتفاعم راجل لراجل
حسن قال …تؤ تؤ احنا مفيش كلام بنا ..انا دلوقتي هخلص عليك وعلى تقى زي ما خلصت على اخوك وعلى علا اختي
نادر برق بزهول وقال..انت الي قتلت اختك
حسن قال بغضب…ايوه انا..انا الي قتلتها وابوك السبب انتو الي اجبرتوني على كده انتو السبب حرمتوني منها بس هحرمو منك زي ما انا انحرمت شوفتها زي ما قتلت اخوك هقتلك اصلا انا حلفت اني مخلهوش يتهنى ابدا
نادر حاول يهديه وقال…تمام ..بس تقى ذمبها ايه ..سراج ابن اختك وهيزعل عليها دي حامل في ابنو سبها ونتفاهم كل الي انت عايزه هيحصل
في الاوتيل سراج اتحولت ملامحو لغضب مرعب واتملت عيونه دموع مش مصدق ان خالو هو الي قتل امه وخطف مراتو قال…لا مش هينفع استنى اكتر من كده ده اتجنن رسمي انا رايحلو
فؤاد مسكو وقال…رايحلو فين بس يا ابني استنى انت لو خرجت من الاوتيل رجالتو هيبلغوه وهيقتلهم قبل ما انت توصل استهدى بالله يمكن نادر يقنعو
↚
سراج اتنهد وحاول يسيطر على اعصابو بس لمعت عيونه دموع لما تقى قالت ….ابوس ايدك انا حامل …وتعبت والله ارجوك سبنا نمشي..الي في بطني ده مهما كان ابنكم
حسن قال بعصبيه..لا مش ابننا ..مش ابننا وبص لنادر بغصب وقال..ده ابنهم ..شايل نفس دمهم الوس*خ
سراج اتسعت عنيه بدهشه وقال…بيقول ايه ده هو اتجنن ولا ايه
سالم بلع ريقه بخوف وفؤاد وقف قدام الشاشه وقال بارتباك شديد..ااا انا.. انا رايي نقفل وكفايه كده ده ..ده مش عارف بيقول ايه وبعدين خلينا نفكر و
بس سراج فهم انو فيه حاجه مش عايزو يعرفها بعدو براحه بايده وفضل يسمع بانتباه
نادر حب يداري كلامو قال بتوتر…احم هيه معاها حق ده ابن سراج ومهما اختلفت مع اختك برضو في الاخر سراج ابنها و
بس قاطعو حسن بعصبيه وقال…لا مش ابنها ..مش ابنها…ده ابن سالم …سالم الي اغتص*بها وخلف منها في الحرام انا مش هنسى الي عملو فيها بسببو قتلتها وزي ما قتلتها هقتل كل حد بيحبو وهحرق قلبو عليك زي ما حرقتو على اخوك
سراج اتجمد مكانو من شدة الصدمه وبقى حرفيا مش حاسس بالدنيا ولا مستوعب ابدا بلع ريقه بزهول ونزلت دموعو زي المطر وبص لسالم بصدمه شديده وحاول يتكلم مقدرش وحس برجليه مش شيلاه وداخ جدا فؤاد وفتون حاولو يسندوه بس رجع لورا وشاورلهم بايده بمعنى ميقربوش
حسره والم فظيع كانو في عيونه بص لفؤاد وقال بدموع…الي قالو مظبوط..مش ابويا…صح…هه اكيد صح…وابتسم بوجع وقال..كانت واضحه..واضحه اوي…
فؤاد نزلت دموعو وقال….انا…انا ..ومقدرش يتكلم
فتوت بصتلو بدموع وهو بصلها وضحك وسط دموعو وقال…نادر كان عارف…ههه..كان عارف علشان كده مكانش يخليني اقربلك ابدا..وكمل بحزن..انتي كمان عارفه مش كده
فتون بكت وقالت…ميهمنيش اصلا يا سراج..ميهمنيش انت اخويا ..و
بس سراج قاطعها بزعيق وقال..لا. لا مش اخوكي مش اخوكي وبص لفؤاد وقال..ولا انت ابويا …انا..انا ابن الراجل الي طول عمري بكرهو …انا اعيش ازاي بعد كده ليه عملتو فيا كده ليه
سالم قرب منو وقال..اهدى يا بني احنا كنا هنقولك والله
سراج بصلو بغضب وقال..انت خليك بعيد ..ابعدعني..اياك تفكر اني هسامحك ابدا او ممكن اعتبرك ابويا.. انسى..انسى خالص .. انا خلاص مليش اهل كلكم معرفكمش ومش عايز اعرفكم ابدا
سراج كان بيزعق بانهيار شديد وفؤاد كمان كان بيبكي قال..يا ابني ارجوك ادينا فرصه مش كده انا
سراج بصلو بدموع ولسه هيتكلم وقف مكانو لما سمع حسن بيقول لنادر..اتمنى امنيتك الاخيره ها تحب ابتدي بيك ولا بيها وحط سلاحو على دماغ تقى
سراج بص لتقى وشافها بتبكي وبترتعش بخوف.. شد سلاحو وطلع من الاوضه بغضب مرعب
فؤاد بقى ينادي عليه بس مكانش راضي يرد علي حد واتوجه ناحيه اوضة ادهم وخالد جري وراه خايفو يعمل مصيبه
اول ما ادهم فتح الباب قال..سراج ……خير
سراج حط سلاحو في دماغ ادهم وقال بغضب مهلك…اتصل بأبوك حالاوووو
سراج حط سلاحو في دماغ ادهم وقال بغضب مهلك…اتصل بأبوك حالا
ادهم بصلو بخوف واستغراب وقال..ابويا ..عايز منو ايه
سراج غمض عنيه وفتحهم وقال بطريقه ترعب ..انجز..واطلب ….ابوك..حالا
ادهم قال برعب…طيب..طيب ..حاضر اهدي ..هيجيب التليفون
ادهم جاب التليفون ورن لابوه واول ما رد قال بخوف..ايوه يا بابا..انت عملت ايه و
بس سراج شد منو التليفون وقال بطريقه تخوف…لو قربت من تقى او نادر هخلصلك عليه ..اظن وضحت
حسن بص لنادر بصدمه مش مصدق الي بيسمعه ..ازاي سراج عرف انو هو الي خاطفها قال بتوتر..انا ..انا مش فاهمك تقصد ايه
سراج قال بغضب….اغبى رد سمعتو في حياتي..بما اني بكلمك وبهددك يبقى اكيد كشفتك على حقيقتك فمفيش داعي نستعبط على بعض..
حسن اتنهد وقال ..تمام…هتكلم دغري مراتك هسبها..وده علشان خاطرك…اما نادر ..لا..انا هخلص عليه واخد حق اختي الي انت معرفتش ترجعو
سراج قال بغضب مرعب…اولا لو كان ليه خاطر عندك مكنتش عملت الي انت عملتو ده..ثانيا نادر هتسيبو ومش هتقربلو ولا هو ولا تقى ده لو عايز ابنك يفضل عايش ومتقلقش عليا حق امي انا الي هجيبو وعارف هجيبو من مين بالظبط
حسن بلع ريقه بخوف…كان فاكر ان نهى فاقت وقالتلو ان هو الي خطفهم بس كلامو بيقول انو عرف انو قتل امو كمان استغرب وخاف جدا وقال بتوتر…قصدك ايه
سراج قال بغضب…انا جايلك حالا وهقولك قصدي ايه..رجالتك الي بره مشيهم ومتعملش اي حركة غدر علشان انت الي هتخسر… ابنك تحت ايدي ولو حصل حاجه لمراتي اوابني واتنهد وكمل..او حتى اخويا ابنك هيروح معاهم
هنا حسن اتأكد انو عرف كل حاجه قال بهدوء…تمام انا مستنيك ..اكيد عارف العنوان
سراح قال..عارف ..شفت العنوان صوت وصور… ياخالي
هنا حسن بص لنادر وقفل مع سراج وقال..انت معاك ايه..ها معاك ايه فتشو كويس
وابتدو رجالتو يفتشو نادر ونادر كان مبسوط لانو كده اتأكد ان سراج الي كلمو
الرجاله قالو..مش معاه حاجه ابدا يا باشا
حسن قال بغضب..فتشو هدومو يمكن حطط حاجه فيهم و
↚
بس قطع كلتمو وركذ بعيونه على الساعه الي في ايد نادر وقال..دي ساعة سراج مش كده
نادر ابتسم وقال..ايوه هيه…وكمل بسخريه..اخويا بقى وبنلبس مع بعض
حسن اتنرفز لانو عارف الساعه كويس وان فيها جهاز مراقبه مسكها منو وكسرها وفضل رايح جاي بعصبيه
سراج بعد ما قفل معاه قال لادهم اطلع قدامي من غير شوشره اي حركه هخلص عليك
ادهم قال بخوف..اجي فين هو فيه ايه …وانت ازاي ترفع سلاحك عليا و
بس سراج زقو وقال بعصبيه..قولت يلا انت هترغي
ادهم قال بخوف..حاضر حاضر ومشي و سراج وراه وحاطط السلاح في جمبو علشان محدش ياخد بالو
خالد مشي وراه وقال بفرحه وحماس…صايع يلا ..والله دماغ متكلفه
سراج بصلو بحده وخالد سكت وقال.احم..مش هتكلم خلاص
سراج طلع هو وادهم …وخالد اصر يروح معاه وطلعو هما التلاته على المكان الي نادر فيه
في الاوتيل كانت فتون في قمة الحزن من الي سراج قالو ومن الي عرفو كانت مش مستوعبه ابدا الي اتقال
وعلا كانت بتبكي ووقفت قدام ابوها وقالت بانهيار شديد..يعني ايه الي اسمعتو ..ها انا كنت فاكره انهم بيكدبو ..طب انت ليه مبتقولش انو كدب..سراج اخونا..اخونا الي كل الوقت ده بنتمنى موتو..اخونا الي جيه فرحي وطعن في شرفي قدام الناس ..طب مقولتش ليه…و..و امه..امه انت..انت غتص…يابابا ده انا حتى مش قادره انطقها..ليه يا بابا تعمل كده ليه
سالم كان بيبكي وبس وخايف على اولادو لتنين وبص لعلا بدموع وقال..سامحوني…انا اسف
علا قالت بدموع..اسف..اسف على ايه…وبصت لفؤاد ورجعت بصت لابوها وقالت..انتو ازاي جالكم قلب تشفونا بنجرح بعض ونأذي بعض وانتو ساكتين ازاي قدرتو ..حد يرد عليا
فتون مسكت علا وقالت..تعالي ارتاحي يا علا كفايه يا حببتي خلينا نطمن عليهم الاول
علا بقت تبكي جامد وفتون قعدتها وادتلها ميه وفضلو مستنين اي خبر عن نادر وسراج
سالم كانت دموعو على خدو وفؤاد مكانش حاسس غير بخوف شديد وبيدعي وخايف على سراج من قلبو ..بص لسالم بحقد وقال…منك لله بسببك معيشتوش يوم واحد حلو عمرو ما حس يعني ايه ابوه عاش حياتو يتعذب وهيموت وهو بيتعذب
سالم قال ببكا..حرام عليك انا مش ناقص متقولش كده كفايه كلكم تلموني كفايه مفيش حاجه حصلت بمذاجي حرام بقى
فتون قالت بدموع..كفايه يابابا ياجماعه كفايه الوقت ده هما اولي بدعاكم بلاش نجيب سيرة الماضي وخلينا نطمن عليهم الاول
عند سراج اول ما دخل الفيله خالو ..كان مستنه قال..اهلا بابن اختي الغالي …حد برضو يرفع سلاح على ابن خالو كده
سراج بص لتقى ولمعت عيونه بالدموع كانت مربوطه والتعب باين عليها بصتلو وقالت بابتسامه ودموعها على خدها…سراج
خالد طلع سلاحو وحطو على دماغ ادهم وسراج راح لتقى وفكها وحط اديه على خدودها وقال…انتي..انتي كويس…انا اسف ..اسف..كلو بسببي..انا اسف
بقلمي… زهرة الربيع
تقى حضنتو بقوه وبقت تبكي وهو كمان بادلها الحضن بشده ودموعو نزلت بالم
نادر بصلهم وقال..احم..احم…انا مربوط كمان
سراج ساب تقى وراحلو وفضل مركذ فيه شويه وقال بسخريه…مفيناش اي شبهه من بعض..ولا حاجه واحده حتي
نادر ابتسم بحزن وقال..انا حاولت اني اوقف الساعه علشان متسمعش ومعرفتش
سراج فكو وابتسم بوجع وقال…كان المفروض اعرف..ومن زمان
سراج وقف قدام حسن وقال بسخريه…خالي الغالي..الي قت*ل امي وكان هيقت*ل مراتي وابني كمان اقدر اعرف..قت*لت اختك ليه
حسن ابتسم وقال ببرود…علشان حبت ابوك
سراج بصلو بغضب وقال…سالم ..مش ابويا..تمام…اياك اسمع الكلمه دي تاني
حسن قال باستفزاز ..دي الحقيقه..سواء اتقبلتها اورفضتها..سالم ابوك..وكمان اغتص*ب امك…وخلفك في الحرام..ولولا فؤاد كان زمان سمعتنا في الارض ويمكن كان زمانك اتربيت في ملجأ وسط ولاد الحرام الي زيك
نادر قال بغضب…اخرس..انت اتجننت..ابويا اصلا عرف بيه يوم ما انت قتلتها…ولولا انها وصتو يسيبو مع فؤاد علشان محدش يدايقو بكلمه..كان زمانو اتربي معانا في مكانو الصح وسط ولاد سالم النوري مش ولاد الحرام
حسن قال بغضب..لا ابن حرام ..ابوك اغتص*ب اختي وهيه على زمت راجل تاني ومش اي راجل ..صاحب عمره انت متخيل الحقا*ره ..ده فؤاد لو كان له اخ مكانش هيحبو قد ابوك الي خانو وخانا كلنا ودمر اختي وخلاني اتعهدت اقت*لها لولا ان فؤاد سفرها وخباها عني كنت قت*لتها قبل ما تعرف بحملها اصلا واول ما رجعو فضلت اراقبها لحد ما قابلت ابوك وسمعت كل كلامهم وعرفت انو هو الي عمل العمله السوده دي كنت هدخل اقت*لهم التنين بس فؤاد طب عليهم استنيتو يقت*لهم هو لاكن مقدرش واول ما ابوك طلع وراه دخلت قت*لتها ومشيت من وقتها وانا اخدت عهد على نفسي اخليه يتمنى الموت الف مره وابتديت بموت طارق ودلوقتي هقت*لك ومحدش هيمنعني
سراج رفع سلاحو وقال بس انا همنعك يا خالي…سالم اكيد غلط واكيد كل الي عملو مع امي والي انت كمان عملتو مش هنساه ابدا لاكن فيه حقيقه مره مش هقدر انساها مهما حاولت ان الي انت هتقت*لو ده اخويا ومش انا الي اسيب اخويا يموت قدامي
نادر ابتسم وحسن قال …بس هنا الاختيار صعب قوي يا سراج وشد تقى عليه وحط السلاح في دماغها وقال…خلى ابن عمك يسيب ابني
سراج ارتبك على طول وخاف جدا وتقى كانت بترتعش وبتبصلو بدموع بصلها وقال..متخافيش هخرجك من هنا متخافيش
حسن قال بغضب..تقدر تخرجها من هنا ..خد مراتك وسيب ابني وامشي اما ابن سالم هيموت يعني هيموت وقال بصوت عالي..محروووووس
وفجأه المكان اتملا رجاله مسلحين وواحد منهم حط سلاحو في دماغ خالد وقال…سيبو..
خالد مرضيش ينزل سلاحو وقال…اي حركه هخلص عليه
حسن شد اجزاء السلاح بغضب وحطو تاني في دماغ تقى وقال..وانا كمان هخلص عليها
سراج اترعب وقال…نزل سلاحك يا خالد
بقلمي …..زهرة الربيع
خالد قال..بس
لاكن سراج زعق وقال..بقولك نزل سلاحك
خالد نزل سلاحو وادهم راح ناحية ابوه بخوف ورجالة حسن كانو مصوبين مسدساتهم على خالد وسراج ونادر
هنا نادر قال…طيب تمام…هو هيسمع كلامك..انا هفضل معاك وكمان لو هتقتلني تمام بس خليهم يخرجو سيب تقى وسراج وخالد وانا هفضل معاك موافق
سراج بصلو وقال..انت بتقول ايه مش همشي من غيرك
↚
نادر لسه هيتكلم حسن ضحك وقال…لا يحلو ولا انت هتطلع ولا هو انا ابني بقى معايا يعني العرض خلص كووولكم هتموتو هنا وتبقى اصعب ضربه لسالم خليني اعد الضحايا اول ضحيه نادر باشا ابنه وسندو الي بيموت فيه…تاني ضحيه سراج بيه ابنو الي هيموت ويقربو ليه في يوم ..تالت ضحيه تقى الحلوه مرات ابنه والي حامل بحفيده واخيرا خلود ابن اخوه الي مربيه في ايه اكتر من كده يوجع انا متأكد اني هقرى النعي بتاعو بكره
نادر قال بغضب..يعني ايه انت قولت انك هتسيبهم و بس حسن شاور للرجالتو مسكوهم كلهم جامد ما عدا تقى
حسن صوب سلاحو عليها وقال..غلطت قوي لما رفعت سلاحك على ايني يا سراج ..كنت هتترحم من انك تشوف مراتك وابنك بيمو*تو قدامك
سراج حس بخط*ر شديد وبقى هيموت من الخوف نزلت دموعو وبقى يقول بهستريا …ابوس ايدك يا خالي ارجوك..هعمل الي انت عايزه سبها..ابوس ايدك سبها…متعملش فيا كده ارجوك
حسن بصلو بمكر وقال..يعني هتعمل الي اقول عليه
سراج قال برعب..الي اتقول عليه اي حاجه..اي حاجه بس تسبها لو هتقت*لني انا
حسن شاور لرجالتو وقال سيبوه ….سراج ابتسم وهو خايف جدا وقال بلهفه ..اأمر الي اتقول عليه هنفذو
حسن قال بمكر …اقت*ل اخوك..اقت*ل نادر قدامي حالا…ادولو سلاح يا رجاله وووووو
يتبع…..
حسن قال بمكر …اقت*ل اخوك..اقت*ل نادر قدامي حالا…ادولو سلاح يا رجاله
سراج ونادر وحتى خالد بصولو بزهول وصدمه وسراج قال بتهته..انت..انت بتقول ايه..انت اكيد مش هتعمل معايا كده
حسن قال ببرود…والله لو عايز مراتك تفضل عايشه اقت*لو …شوف انا هعد من واحد لعشره لو انت مضغطتش على الذناد وقت*لتو ..انا هضغض وهتخسر مراتك وابنك
سراج مسك المسدس وبص لنادر بدموع ورجع بص لخالو وقال…مش هقدر يا خالي..اطلب حاجه تانيه ارجوك..ده…ده اخويا
حسن قال بغضب…ده مش اخوك..مش اخوك..ده ابن الراجل الي اتسبب في موت والدتك الراجل الي سابك ورماك انت وامك ومسألش فيكم..اقت*لو لازم يموت ..دي هتكون اكبر اذيه لسالم لما ابنو يقت*ل اخوه مفيش اصعب من كده يلا موتو ..وهسيبك تخرج مع مراتك
نادر بصلو بدموع وقال…اسمع كلامو
سراج بصلو بزهول وقال..انت بتقول ايه.
نادر قال بحزن..فكر بالعقل يا سراج ..انت لازم تخرج ..لو انت مخرجتش من هنا ..مين هياخد بالو من اهلنا..وكمان فتون..وابني ..كلهم في امانتك ..انا كده كده ميت معاك او من غيرك هيقت*لني
سراج قلبو كان بيتنفض ولاول مره ايده ترتعش وهو ماسك السلاح فضل باصص لنادر بدموع وحسن ابتسم بسخريه وابتدى العد وقال…١…٢..
سراج بص لنادر ونزلت دموعه ونادر بلع ريقه وقال بابتسامه ودموع…اضرب
خالد قال بعصبيه وزعيق..اوعى تعمل كده انا هقت*لك بايدي لو حصلو حاجه هقت*لك يا سراج
تقى قالت ..متسمعش كلامو يا سراج نادر اخوك اوعى تأذيه..ملكش دعوه بيا اياك تاذي اخوك
بس نادر قال …لا ..يا سراج اسمع كلامو..مراتك وابنك اولي اضرب ملكش دعوه بالي بيقولوه اضرب..يا سراج اضرب
سراج نزلت دموعو ورفع السلاح وغمض عنيه
وحسن كان بيعد ووصل ل٩ وشد اجذاء سلاحو ولسه هيقول عشره..سراج ضرب طلقه وخالد غمض عنيه وقال …لااااااااااااا
بقلمي زهرة الربيع
وتقى صرخت برعب بس فتحو عنيهم على صوت صرخه عاليه من حسن الي سراج التفتلو بسرعه البرق وضربو طلقه في ايده الي ماسكه السلاح
حسن وقع على الارض من الالم وتقى جريت على سراج وهو حضنها ورجالة حسن رفعو سلاحهم عليهم ولسه هيضربو سمعو صوت طلقات نار كتيره واتفاجأو بالشرطه داهمت المكان كلو
واتفاجأو كلهم بدخول فتون وعلا مع الظباط
فتون جريت على نادر وحضنتو جامد وهو حضنها بحب شديد وعلا كمان جريت على خالد حضنتو بقوه وبقت تبكي وباستو في خدودو بلهفه وخوف شديد وبقت تحضن فيه قدامهم وقالت ببكا..حرام عليك ليه عملت كده موتني رعب ليه يا خالد ..انا..انا افتكرتك هتروح تهدي سراج مش تمشي معاه..لو كان حصلك حاجه انا كنت اعمل ايه.ليه كده..
الكل كان باصص لها بزهول وخالد كان مبسوط اوي بخوفها وحضنها كمان بس لقا الكل بيبصولهم بقى يبصلهم بحرج شديد وبعدين قال..احم ..علا ..اهدي نتكلم في البيت
علا اخيرا خدت بالها وبصت لهم بكسوف شديد وبعدت عنو وقالت بارتباك..نادر انت كويس
نادر قال..لا نادر ايه بقى ما خلاص راحت علينا
تقى وفتون ضحكو وعلا كانت هتموت من الكسوف خالد بصلها بابتسامه وقال تعالي معايا وطلع بيها بره الفيله
البوليس اخد حسن وكان بيتوعد وبيقول..مش هسيبك يا نادر مش هتفلت مني وانت كمان يا سراج هتشوفو هتشوفو كلكم
سراج كان مش في الدنيا اصلا وكل الي بيفكر فيه حياتو الي كلها كدبه ابوه مش ابوه والا فتون اختو بص للكل بدموع وكان مصدوم جدا نادر قرب منو وقال…انت ..انت كويس ..سراج رد عليا
سراج بصلو بدموع وهز راسو ..بلا..ومشي بهدوء وتقى طلعت وراه وقالت…سراج استنى
سراج بصلها بدموع ومشي من غير ما يرد بس اتفاجأ بفؤاد واقف جمب العربيه وسالم قاعد جواها كانو واقفين مع الشرطه وبيوصوهم على حسن خايفينو يهرب
سراج بص وراه شاف نادر طالع مع فتون قال…نادر خد تقى معاك على الاوتيل…وبص لفؤاد وسالم وقال…عايز اتكلم مع فؤاد بيه وسالم بيه لوحدنا
↚
نادر هز راسو وقال..حاضر ..يلا بينا و مشيو بس قبل ما يركبو العربيه سراج قال استني
وقفو كلهم وسراج اتقدم عليهم ووقف قصاد علا وبصلها جامد ونزلت دموعو وقال…انا اسف…اسف على الي عملتو في فرحك…انا اكيد مكنتش اقصدك باي تصرف وحش سامحيني
علا نزلت دموعها وفضلت ساكته
سراج ابتسم وقال…اسمك علا مش كده
علا هزت راسها بأيوه
سراج قال بدموع….انا …انا امي اسمها علا…وباس راسها وقال…متزعلش مني حاولي تسامحيني
علا قالت على طول بدموع…مسمحاك انت كويس مش كده
سراح ابتسم وهز راسو بايوه وقال…مع السلامه
علا مشيت مع نادر وركبو العربيه وطلعو على الاوتيل وسابوه مع فؤاد وسالم
سراج دخل الفيله وفؤاد دخل وراه وسالم كمان المساعد بتاعو دخلو وراهم
سراج قعد وحط اديه على دماغو بتعب شديد
فؤاد وقف قدامو وقال بحزن..انت كويس يا ابني
سراج بصلو وابتسم بسخريه وقال..ابنك…اقعد..اقعد يا فؤاد بيه
فؤاد اتنهد بحزن وقعد وسالم كان قاعد على الكرسي بتاعو بحزن وفضل ساكت
سراج بصلو وقال بدموع…سالم النوري…الراجل الي طول عمري بكره اسمو وبحقد عليه الراجل الي بتمنى اشوفه بيموت قدامي..طلع…طلع ابويا …وبص لفؤاد وقال…وانت ..عمرك ما فكرت تقولي…عمرك ما فكرت ان من حقي اعرف …ليه عملت معايا كده …ليه ..وبص لسالم وقال بغضب..وانت ..انت كمان عمرك ما فكرت تقولي…لدرجادي كارهني ومش حابب وجودي في حياتك يا سالم بيه
سالم نزلت دموعو وقال…دي..دي كانت وصيه امك الله يرحمها ..ده كان طلبها ووصيتها
سراج ضحك بدموع وقال…امممم ..امي..امي الي كنت فاكر انك قتل*تها ….بس عارف..با ريتك كنت قتل*تها…الي عملتو معاها اسوء من القت*ل اسوء من اي حاجه
واتنهد وقال..انتو التنين هتقعدو كده وتحكولي كل الي حصل من غير كدب عايز اعرف كل حاجه فاهمين
فؤاد اتنهد وقال تمام وابتدي يحكي الي حصل كلو من اول ما تقدم لعلا
سالم وفؤاد حكو كل الي حصل بالحرف وقاعد بيسمعهم بزهول ومنهار من جواه ودموعو على خدو
سالم اتنهد وقال..ده كل الي حصل ..انا اقسم بالله ما كنت حابب اذيها ولا ااذي فؤاد حتى اقسم بالله كان غصب عني مكنتش في وعيي ابدا انا حبتها من قلبي و
سراج قال بهدوء مرعب…لو كنت حبتها زي ما بتقول مكنتش عملت فيها كده..لو كنت بتحبها مكنتش سبتها لما قالتلك نهرب..او لما جات وقلتلك انها هتتجوز ..انت سبتها لوحدها لانك..جبان ..خنتها وخنت صاحب عمرك وخنتني انا واتخليت عني
سالم نزلت دموعو بالم وسراج بص لفؤاد وقال….انا طول عمري عشت اتمنى الاقي اجابه لسؤالي..ليه ابويا بيكرههني..عارف يعني ايه طفل يسأل نفسو السؤال ده عارف ..يعني ايه اغير من فتون لمجرد انك بتقعدها على رجلك او بتحضنها وانت راجع من شغلك…ونزلت دموعو بالم ووجع وبقى مش قادر يتكلم وقال بزعيق..عارف احساسي ايه دلوقتي وانا عارف انك كنت معيشني عندك شفقه..وانت مجبور على وجودي انا كاره نفسي انتو التنين دمرتوني …وامي..امي ذمبها ايه انها حبتو وغدر بيها سبتوها ليه لوحدها في المزرعه لو كنتو وصلتوها و اتخانقتو بعديم مكانتش ماتت ولاواحد فيكم قدر يحميها
سالم قال بدموع اهدي يا سراج يا ابني اهدى
سراج قال بعصبيه..متقولش ابني .انا مش ابنك .انا عمري ما كان عندي اب..ولا الي خلفني كان ابويا ولا الي رباني انا من ما اتولدت يتيم
↚
بقلمي….زهرة الربيع
فؤاد قال بهدوء ودموعو على خدو..تمام..انا عرفت احساسك..اعرف انت احساسي..عارف يعني ايه مراتك الي بتموت فيها ومستني اللحظه الي هتبقى في حضنك تختفي..وتفضل تدور عليها زي المجنون..عارف يعني ايه ترجعلك…ترجعلك هدومها متقطعه ومتبهدله…وقال بزعيق ودموع..عارف يعني ايه تعرف ان حد غير لمسها وكان معاها قبل ما تبقى ليك حتي لا والامر من كده انها راحتلو برجليها…وطبعا عارف يعني ايه بتحبو وبتتمناه ومجبوره عليك..وابتسم بسخريه وقال..لا وتعرف انها حامل منو وتخلف ابنو قدام عنيك وعلشان بتحبها متقدرش تسبها وتبقى مضطر تتأقلم مع الوضع ده…بس عارف الاحساس الاسؤ من كل ده..وبص لسالم بدموع وقال..الاسؤا لما تعرف ان صاحب عمرك..لا صاحب ايه ده كان اخ ..هو الي دمرك وعذابك كلو بسببو…عارف يا سراج انا طول عمري بعاملك اسوء معامله..بس كنت دايما بتمني واقول يا ريتك كنت ابني انا ..اتمنيتك من قلبي..كنت احب تصرفاتك وجنونك وعصبيتك وحتى شكلك الي دايما بانتقدو ..انت شبه علا في كل حاجه وانا اتمنيت لو عندي ابن منها..هي..صحيح محبتنيش..بس انا حبتها من قلبي..مش بايدي يا ابني
سراج نزلت دموعو بألم وحزن عليه وباس ايده وقال مكنتش مضطر..مكنتش مضطر ابدا تستحملني اصلا محدش يستحمل كده ..كنت سبتني بمجرد ما ماتت لا انا كنت اتعذبت ولا انت
وقام وقرب من سالم وقال….كلو بسببك…شكرا على الي عملتو فينا يا رب تكون مبسوط
ومشي ولسه هيطلع من الفيله سالم قال …انا عملت ايه يا سراج…الي عملتومع علا نفس الي انت عملتو مع تقى
سراج بصلو بغضب وقال..قصدك ايه
سالم قال …قصدي انت فاهمو كويس.. يوم ما تقى كانت عندنا جبتلها دكتور وقال انها متعرضه لاعتداء يعني الي انا عملتو انت كمان عملتو
سراج قال بغضب…تقى مراتي…مراتي مش على زمة راجل تاني
سالم ابتسم بسخريه وقال..وهو ينفع علشان هيه مراتك تعتدي عليها ..ينفع تهددها اثلا وتخليها مراتك بالاجبار متضحكش على نفسك انت اتصرفت غلط كتير بس كنت ماشي ورا مشاعرك وانا كمان مشيت ورا مشاعري …الاول اتخليت عن علا علشان مخسرش فؤاد لاني كنت بعتبرو اخويا مقدرتش اهرب معاها واخونو ..والي حصل ليلتها كان غصب عني لاني سكران ومش حاسس ..شوف يا ابني انا مش هدافع عن نفسي مش هقولك انا اتجرحت قد ايه ولا تعبت قد ايه …لاكن …وبكي بدموعو وقال..لاكن هقولك انا خسرت قد ايه ..واول خسايري كانت والدتك ..كانت كل حياتي راحت مني ودورت عليها سنين مكنتش انام وبعدين خسرت صاحب عمري فؤاد كان اخويا مش صاحبي و خسرت رجليا عارف عمري كان قد ايه ونزلت دموعو بحسره وقال..كنت ٣٢ سنه لسه شاب وبقيت عاجز لا حول ولا قوه…وبعدها اتقسم ضهري بموت ابني الكبير ..وكلو كان وجع وفراقك وانت قدام عنيا وجع تاني خالص كان حسره في قلبي ..انا اكتر واحد تعبت واتأذيت وخسرت وكلو بسبب ليله كنت فاقد وعيي فيها محدش رحمني ولو التمسلي عذر ولا افتكرلي حاجه حلوه ابدا
سراج كان بيسمعو ودموعو على خده مش قادر يسامحو بس وجعو قلبو عليه حتي فؤاد نزلت دموعو بحزن سراج مقدرش بنطق ولا بقى عارف يلوم مين ولا يغلط مين كل الي عملو انو مشي بسرعه من غير ما يكلم حد
سالم بقى يبكي من قلبو بحزن شديد وفؤاد حط ايده على كتفو بتردد وقال…احم..مسيرو هيرجعلك…مهما كان ده ابنك ولسه هيمشي
سالم مسك ايده وقال بدموع…مش هتسامحني يا فؤاد..ربنا بيسامح يا صاحبي
فؤاد نزلت دموعو وقال..نفسي ..بس مش قادر يا سالم ..سبها للزمن ومشي هو كمان
سراج بقى طلع من عندهم وهو مش شايف قدامو ركب عربيتو وطلع بيها وهو في قمه الغضب والعصبيه مش عارف يزعل من مين ويسامح مين بتدور كل الاحداث قدامو من اول لحظه ما شاف امه مقتوله لشريط احداث كلو الم وحزن وحرمان بقى يفكر ودموعو زي المطر
وفي لحظه يأس حس انو مش حابب يعيش ساق باقصى سرعه ناحية المنحدر الي طارق مات فيه وفضل سايق بجنون وووووووو
شوفتو المواجهه الكامله بين سراج وفؤاد وسالم برأيكم مين المظلوم ومين الي غلطو كبير ومين الي حستوه مجروح اكتر حاجه ومين يستاهل العقاب
يتبع…..
وفي لحظه يأس حس انو مش حابب يعيش ساق باقصى سرعه ناحية منحدر يشبه كتير المنحدر الي طارق مات فيه وفضل سايق بجنون والعربيه داخله على البحر وهو غمض عنيه ومش عايز يفضل عايش يوم واحد تاني
في الاوتيل كل واحد دخل اوضتو علا وخالد كانو في الاوضه وعلا كانت مكسوفه جدا من الي عملتوقدامهم في الفيله وكمان مكسوفه من خالد ومش بتبصلو ابدا
خالد فهم انها مكسوفه ابتسم بخبث وقرب منها وقال…ينفع كده تبوسي*ني قدام الناس
علا اتكسفت اكتر وقالت بتوتر…انا…انا..انا مكانش قصدي
خالد كان عايز يضحك بس كتم ضحكتو وقال بغضب مصتنع..انتي ايه..انتي كسفتيني ..وبعدين مش يمكن انا مش عايزك تقربيلي ايه الي عملتيه ده و
خالد كان هيكمل ويضايقها اكتر بس سكت لما شافها بتفرك اديها بتوتر ودموعها بتنزل
خالد ضحك جامد وقال…انتي بتعيطي بجد يا هبله
علا استغربت كانت فكراه ادايق بجد فضلت بصالو باستغراب وخالد قرب منها وابتسم ورفع وشها بصوابعو وقال….اجمل حاجه حصلتلي في حياتي هيه وجودك جمبي..واجمل لحظه بحس بيها لما بتبقى قريبه مني واقل لمسه منك بتخليني طاير من السعاده…انا جوزك..تقدري تعملي الي انتي عيزاه في اي وقت..وقدام اي حد
علا رفعت عنيها ليه وقالت بدموع..بس هيقولو ايه عليا
خالد حضنها وقال…فيه الي هيقول..يا بختو…والي هيقول…خايفه عليه…والي هيقول بتحبو
علا بعدت عنو وقالت بدهشه..بتحبو…بس انا مش بحبك
خالد ابتسم وقال..مظنش
علا قالت بتوتر..احلفلك يعني
خالد قال..وليه انا هعرف لوحدي وقرب منها اكتر وباسها برقه وشغف وعلا بادلتو بنفس الطريقه وبعد عنها وقال…بتحبيني..قلبي عمره ما كدب
علا قالت وهيه مغمضه..وقلبك..قلك اني بحبك
خالد قال بابتسامه..وقلبك انتي كمان
علا ابتسمت وقالت..طب وانت
خالد قال بحب شديد …عمري ما حسيت اني بحب وحسيت بدقه قلبي غير معاكي
علا قالت ..يا سلام طب وفتون
خالد قال بعشق واضح في عيونه…كانت ماضي ..بس انتي الحاضر و نفسي تبقى المستقبل والعمر كلو
عند نادر بقى كان بيحاول يسكت فتون الي كانت قاعده جمبو وسانده راسها على كتفو ومنهاره وبتبكي بحزن شديد
نادر قال…يا حببتي كفايه…طب ايه لزمه كل الدموع دي وجعتي قلبي
فتون بصتلو ودموعها مغرقه خدودها وقالت بانهيار.لو شفتو يا نادر ..لو شفتو لما سمع اننا مش اهلو اول مره اشوفو منهار كده يا حبيبي مقدرش يقف قلي انتي مش اختي يا نادر تخيل ..انا مش مصدقه الي حصل ابدا ..حاولت..حاولت اقرب منو احضنو اطبطب عليه..اقولو..اقولو ان مفيش حاجه هتتغير واننا اهلو وانا اختو بس بعد ..بعد ومنعنا نقرب منو منعني اكلمو او احضنو يا نادر تخيل
نادر اتنهد وفرك شعرو من ورا وقال…احم..مهو عندو حق انتي مش اختو يا فتون ومينفعش تحضنيه اصلا
فتون بصتلو واتسعت عنيها وقالت بغضب وزعيق..انت بتقول ايه سراج اخويا..هيفضل اخويا انا طول عمري عارفه اننا اخوات من الاب بس ..بس عمره ما كان بابا هو الي بيجمعنا سراج ده..ده حياتي انا اتربيت على اديه..كنت دايما اشوف بابا بيجرحو بالمعامله ويزعلو وهو من عادتو مكانش يعيط ابدا كنت اطبطب عليه واقلو متزعلش بابا بيحبك..كان ديما يقولي..لا بيحبك انتي..طول عمره مجروح وبيتعذب انا قلبي وجعني عليه قوي..اوعى تفتكر انو لمجرد ان ابوك طلع ابوه الحقيقى يبقى كده بقى اخوك انت لا سراج اخويا اخويا انا وهيفضل كده على طول
نادر ضحك بخفه وقال..طيب تمام..هو اخوكي..زي ما انتي عايزه..عارفه انا لما عرفت انو اخويا زعلت زيك واكتر كمان بس انتي زعلانه لانك حابه يكون اخوكي وانا كنت زعلان لانو طلع اخويا ..بس بعد كل الي حصل وكل الي عرفتو عنو بقيت فخور انو طلع اخويا سراج ده جبل محدش استحمل قدو ..وهو على فكره بيحبك قوي هو بس مجروح شويه وهيهدى مفيش حاجه هتتغير..وحمحم وقال..غير يعني موضوع الاحضان ده وكمل بمرح لو حابه تحضني احضني جوزك الغلبان هو سراج احلى مني يعني
فتون ضحكت وضربتو في صدرو بخفه وقالت…انت غلبان انت..بس قولي هو انت كنت عارف علشان كده يوم مازرناه مكنتش عايزو يقربلي
نادر اتنهد وشدها عليه اكتر وقال…ايوه ..عرفت..وكان كل الي عرفتو كوم ..واما افتكر انكم بتقربو من بعض دايما كان كوم تاني كنت بتجنن كنت حاسس بنار في قلبي
فتون ابتسمت وقالت…بتغير يعني
بقلمي..زهرة الربيع
نادر بصلها وقال..بغير..لا طبعا مش لدرجه اغير..هو يعني انا
بس فتون ضحكت جامد وقالت..وهو غلط تغير على مراتك
نادر قال بعشق واضح في عيونه…لا مش غلط..بس الفتره الي قعدتي فيها معايا خلتني اتأكدت اني المفروض مغيرش من اي راجل بالعكس هما يغيرو مني
فتون قالت..يا سلام ليه بقى
↚
نادر قرب منها وقال بهمس..لانك ببساطه بتعشقيني…ومش شايفه اي راجل غيري ولا هتشوفي
فتون تاهت في عيونه وكانت حابه تقولو معاك حق زقتو بخفه وقالت..مغرور قوي
لسه هتمشي نادر شدها عليه وفضل يبصلها بنظرات جريئه عاشقه وقال…وازاي مبقاش مغرور وواحده في جمالك بتحبني الحب ده كلو
فتون قالت بحب واضح…واكتر من الي في خيالك
نادر شدها لحضنو وفضلو سوا يتكلمو ويهزرو لحد ما غلبهم النوم ونامو في حضن بعض
بعد كام ساعه نادر صحي على صوت التليفون وكان ابوه رد بنوم وقال..ايوه يا بابا
سالم قال ببكا شديد…الحقنا يا نادر اخوك سراج انتحر يا ابني
نادر قام بسرعه وقال بخوف ..ايه..انت..انت بتقول ايه..ازاي..ازاي
سالم قال ببكا…تعالى على المكان الي هبعتهولك يا نادر بسرعه
بعد نص ساعه كانو كلهم مجتمعين والحزن باين على وجوه الكل…واخيرا الشرطه قدرت تطلع العربيه من البحر وهيه متكسره ومحروقه وتدمره على الاخر..منظر العربيه كان يخوف والضابط قال…طبعا مستحيل الي كان سايقها يكون عايش اكيد الميه جرفتو واكيد هنلاقيه
نادر فقد اعصابو ومسكو جامد وقال بعصييه..انت بتقول..ايه مماتش..محدش يقول مات..لا مماتش وعايز يضرب الظابط وخالد حاشو عنو بالعافيه
سالم كان بيبكي بطريقه مش طبيعيه وبيقول..انا الي قتلتو..انا السبب في الي جرالو ..انا موتت ولادي لتنين ..انا السبب..يا ريت انا الي مت يا بني يا ريت انا
علا كانت بتهديه وهيه كمان هتموت من العياط وفتون بتبكي بشده لدرجه ان صوتها ضعف وتعبت واغمي عليها وفؤاد كان بيحاول يهدى وبيقول..عايش يا جماعه..ابني..ابني وانا عارفه..مماتش..ممماتش محدش يخاف..كان مقتنع انو عايش او بيتمنى اما الحاله الاسؤ كانت من نصيب تقى
تقى كانت قاعده على جمب ومش بتتكلم ابدا..ولا بتبكي..ولا بترد اصلا اهلها حاولو كتير بس كانها بقت جماد مش حاسه بالي حوليها ودموعها بتنزل بغزاره
فضلو طول اليوم مستنين يلاقوه حي او ميت بس من غير فايده وتوالت اليالي الحزينه والدموع الي كانت على وشوش الكل ..وفضلو شهر كامل في مارينا قلبوها راسا على عقب وبرضو ملوش اثر
وبعد ما قضو شهر كامل من غير فايده قررو يرجعو القاهره ويسيبو رجالتهم يدورو تاني وتالت على امل يلاقوه
في قصر النوري كانو رجعو كلهم عليه طبعا ما عدا نهى لان نادر قطع علاقتو بيها وعرفها انوعرف بعلاقتها بسراج …وفؤاد راح معاهم على الاقصر علشان فتون تعبانه وحب يطمن عليها الاول
فؤاد بص لفتون وقال..انتي كويس ..انا همشي
فتون حضنتو وقالت…تمام يا بابا شكرا
فؤاد باسها من راسها وقال..يلا يا تقى يا بنتي تعالي معايا
نادر بصلو باستغراب وقال..تيجي فين
فؤاد قال ..هتفضل معايا في اوضه جوزها لحد ما يرجع
هنا سالم قال بانهيار..كفياك احلام بقى ..كفايه..ابني مات مات ..مات بسببنا سراج انتحر احنا وصلنا لكده احنا خسرناه خلاص متضحكش على نفسك
فؤاد بلع ريقه وقال بنفس القوه يلا يا تقى يا حببتي هتستني جوزك عندي
تقى طبعا ..من ساعت الي حصل مش بتنطق بتبكي وبس كانت قاعده في حضن علا وساكته ومش بتتكلم
نادر كان بيحاول يهدي ابوه وقال…فؤاد بيه..سيب تقى عندنا لو سمحت هيه كلها كام شهر وهتولد يمكن وجود البيبي ده يخفف من على بابا موت سراج ارجوك
↚
فؤاد بصلو بحده وقال بعصبيه…سراج مماتش…انتو متعرفهوش قدي..ابني اقوى من الجبال مستحيل ينهار لدرجه يقتل نفسو ..ده شاف امه بتموت قدام عنيه وهو طفل وكان وحدو في بيت المزرعه وكمل حياتو اي حاجه هيشوفها بعد كده مش هتأثر فيه لدرجه الموت ..مش هصدق انو مان لو شوفت فجثتو حتى
هنا تقى وقفت مره واحده واتسعت عنيها بشده وقالت…ال..المزرعه…المزرعه وطلعت جري من غير ما ترد على كل الي كانو بينادولها
تقى طلعت ونادر جري وراها وكان بينادلها ومش بترد بس وقفت لما قال…يا تقى استني علشان الي في بطنك
تقى وقفت ونادر مسكها من دراهها وقال بتعب..رايحه فين بتجري كده ليه
تقى قالت وهيه بترتعش…عارف..عارف مزرعة ابوك الي ماتت فيها والده سراج
نادر بصلها باستغراب وقال..لا معرفهاش ابويا باعها من زمان قوي
تقى قالت طب يلا بسرعه انا هقولك على المكان وطلعت في عربيه نادر وهو مش فاهم حاجه
بعد ما طلعو بالعربيه نادر قال..مش هتقولي فيه ايه
تقى قالت بفرحه والدموع في عنيها…سراج..سراج هناك
بقلمي…زهرة الربيع
نادر قال بزهول…هناك فين..في المزرعه
تقى قالت بدموع..ايوه ..ايوه هناك..قلبي بيقولي انو هناك انا متاكده
نادر اتنهد بحزن وقال..استهدي بالله يا تقى خلينا نرجع على القصر هو ايه الي هيودي هناك و
بس تقى قالت بدموع وابتسامه…هو هناك يا نادر ان مش بخرف..ونزلت دموعها وقالت….هو قلي انو لما الدنيا تيجي عليه بيروح هناك ..علشان..علشان يفتكر انو عدى بالي اسوء من كده انا افتكرت من كلام عمي هو اكيد هناك..
نادر اتنهد وقال..يا تقى فكري بالعقل بس سراج اختفي في مرينا يعني غرق هناك والعربيه شوفتي منظرها و
بس تقىزقالت..لا يا نادر اكيد هو الي رما العربيه…يوم ماطارق مات وهو انقذني حط واحده بدالي علشان تفتكرو اني مت وهو دلوقتي رما العربيه علشان نفتكر انو مات انا متاكده انو في بيت المزرعه هو حبسني هناك سنه وقلي حبستك هناك علشان اعمل ذكري حلوه للمكان يمكن اضطر ارجع هنا وقتها افتكرك
نادر ابتدي يشك ان كلامها صح من الثقه والفرحه الي في عيونها..او كان بيتمنى فضل سايق وتقى بتوصفلو الطريق لحد ما وصلو
نادر لسه هينزل معاها ..تقى قالت لا انت خليك يا نادر علشان لو طلع جوه اعرف اتكلم معاه واقنعو يرجع
نادر اتنهد وقال… تمام هستناكي هنا
↚
تقى نزلت وهيه بتدعي من قلبها يكون موجود وفضلت ماشيه في المزرعه لحد ما وصلت البيت الي فيها ودورت في كل حته بس مكانش موجود نزلت دموعها بيأس وخرجت ولسه هتمشي سمعت صوت خبط من ورا البيت مشيت ورا الصوت وكانت هتقع من الفرحه وابتسمت وحطت ايدها على قلبها بفرحه شديده وهيه مش مصدقه عنيها
كان سراج رابط قميصه في وسطو وبيقطع حطب علشان يدفى وكان ضهره لتقى يعني مش شايفها
تقى فضلت تقرب منو ببطأ وسراج حس بحد وراه طلع سلاحو والتفت بسرعه وووووووووو
تقى فضلت تقرب منو ببطأ وسراج حس بحد وراه طلع سلاحو والتفت بسرعه بس وقع السلاح من ايده واتسعت عنيه بشده وابتسم ودموعو نزلت تلقائيا
تقى كانت نفس الحاله بتبصلو بابتسامه ودموع وبقت تقرب ببطأ بس سراج جري عليها حضنها بقوه شديده وتقى مسكت فيه جامد واختفت في حضنو وبقت تبكي بشده وصوت عالي وانهارت في حضنو طلعت دموع الشهر كلو
نادر سمع صوت بكاها اتخض وجري علشان يشوفها واتفاجأ بسراج حاضنها بشده وبيبكي هو كمان
نادر ابتسم بفرحه وهو مش مصدق عنيه و رجع على طول قبل ما يشفوه وركب العربيه وقعد يبكي ويحمد ربنا وفرحتو ملهاش وصف
سراج وتقى بعدو عن بعض وتقى فضلت تمشي اديها على وشو ودراعاتو وقالت..انا مش مصدقه اني شيفاك قدامي كنت فاكره اني..اني خسرتك بجد…كنت..كنت بموت والله ..الحمد لله..الحمد لله
سراج بصلها بابتسامه وهو طاير بلهفتها عليه ومشتاق لها بطريقه عجيبه بس تقى اتحولت ملامحها لغضب حقيقي وهوب ضربتو قلم قوي جدا
سراج حط ايده على خده وبرق بزهول شديد وتقى ضربتو باديها لتنين على صدره وقالت…ليه عملت كده ليه..انا كنت بموت حرام عليك…انا ذمبي ايه انا ليه تعمل فيا كده حرام..حرام وبقت تبكي بشده
سراج سابها تضربو وتبكي وتطلع الي جواها ومكانش بيتكلم بس مركذ في كل تفاصيلها وبيشبع من ملامحها الي وحشتو قوي
بس تقى تعبت وداخت وسراج شدها عليه وقال وهو ساندها..تقى …مالك يا حببتي
تقى فضلت بصالو ومقدرتش تتكلم واغمى عليها
سراج شالها ودخل بيها نيمها على السرير ومقدرش يمنع نفسو فضل يتامل جمالها ويبو*سها في كل جزء في وشها ووقف قدام شفايفها وبا*سها بشغف وجنون وعشق ونام جمبها وشدها لحضنه واستسلم لنوم هادي محسش بيه من زمان
نادر فضل مستني كتير بس محدش فيهم خرج دخل علشان يشفهم ملقاهمش في الجنينه واتأكد انهم دخلو البيت اتنهد وقال..طب انا قاعد بعمل ايه هنا بالذمه الحمد لله انو طلع عايش وركب عربيتو وطلع على القصر
بعد فتره تقى فتحت عنيها بتعب بتبص جمبها ابتسمت بسعاده لما شافت سراج ماسك فيها جامد ونايم زي الاطفال مشيت ايدها على شعره وقربت منو جامد عايزه تبوسو من خده بس سراج حرك راسو ناحيتها وفاجأها لما باسها من شفايفها بقوه
تقى اتخضت واتكسفت بعدت بسرعه وبقت تتحاشا تبصلو وقالت…انا انا..انا كنت
↚
سراج قرب منها وشدها عليه وقال…وحشتيني…وحشتيني اوي كل حاجه فيكي وحشتني حسبت الدقايق يا تقى
تقى قالت…اممممم ما هو واضح اني وحشتك سبتيني ومسألتش وانا كنت فاكره انك..انك ومقدرتش تكمل ونزلت دموعها
سراج قال ..اششش ارجوكي متعيطيش تاني مش بقدر اشوف دموعك
تقى ابتسمت ومسحت دموعها وقالت..تمام ..مش هعيط ابدا .بس يلا بينا ارجع معايا كلهم هيموتو عليك
سراج بعد عنها وقال..كلهم الي هما مين
تقى قالت..الي هما ..اهلك كلهم
سراج ابتسم بسخريه وفضل يحط حطب للنار ويقول…انا مليش اهل ..مليش حد ابدا
تقى قالت بحزن..ياسراج..ياسراج انت اكتر واحد عندك اهل والله عيلة النوري والطحاوي التنين هيموتو عليك وليك علتين مش عيله واحده
سراج قال..لا انا مليش اي حد ..هرجع لمين انا معندش اهل..هرجع ابن سالم النوري الي طول عمري بكرهه انا مش قادر افكر فيها حتى ولا ارجع ابن فؤاد الطحاوي الي طلع مش ابويا وطلعت انا اكبر جرح في حياتو..لا انا مش هرجع انا هنا كويس
تقى بصتلو وقربت منو وقالت بدموع…ترجعلي انا..ترجع تربي ابننا ونعيش سوا زي ما انت كنت بتحلم ديما
سراج فضل سارح في عيونها بس فاق لنفسه بعد وقال…حتى انتي مش ضامنك..لسه من شهر قولتيلي اول ما نرجع القاهره هنطلق ..تمام..انا موافق اديكي حريتك..موافق اطلقك
تقى مكانتش مصدومه لانها عارفه ان الي حصلو صعب والي بيقوله من ورا قلبو فالت…تطلقني بسهوله كده
سراج قال من غير ما يبصلها ..وفيها ايه
تقى قالت بخبث..فيها.اني صغيره مش هينفع افضل عمري كلو من غير ما احب واتحب واتجوز هترضى
سراج حس بسكين في قلبو من كلامها ونار جواه لمجرد التفكير بس قال..احم..وانا مالي اعملي الي انتي عيزاه
تقى قربت منو وقالت..مش هتزعل..لما اتجوز واحد غيرك..وابقى ملكو وفي حضنو ويلمسني و
سراج حس بجهنم في قلبو مقدرش يستحمل التفت لها ومسكها من درعاتها بقوه وقال..انتي عايزه ايه ها هتجنيني عايزه ايه مش ده الي كنتي عيزاه ردي مش كنتي عايزه تطلقى ايه الي جرالك دلوقتي
تقى قالت وهيه مركذه في عنيه..حبيتك..حبيتك اوي
بقلمي…زهرة الربيع
سراج سابها واتسعت عنيه بشده وقلبو بقى يدق بعنف بلع ريقه وقال ..قولتي ايه …قوليها تاني..كده
تقى نزلت دموعها وابتسمت وقالت..بحبك..بعشقك..بحبك اوي يا سراج
سراج ابتسم بفرحه شديده وقال…قوليها كمان قوليها عايز اسمعها على طول وشدها لحضنه وهيه بتقول..بحبك..بموت فيك والله انا اسفه سامحني عذبتك كتير
سراج كان بيحضنها جامد واتنهد بشده وراحه وقال…عذبتيني كتير بس داويتيني في ثانيه انا كنت مستعد ادفع عمري كلو واسمعاها يا تقى
تقى قالت..يعني هترجع معايا ا
سراج قال..اروح معاكي اخر الدنيا دلوقتي عندي الي ارجع علشانو
في القصر كان نادر رجع وقلهم ان سراج عايش والكل فرحان ومبسوط جدا بالخبر وفضلو مستنينو فتره طويله لحد ما اخيرا رجع هو وتقى
سراج اول ما دخل فتون جريت عليه وحضنتو وهيه بتبكي وقالت…ليه عملت فينا كده حرام عليك
سراج بص لنادر.. ونادر ابتسم ابتسامه بسيطه وسراج حضنها شويه وقال بدموع…عامله ايه انتي كويسه..وحشتيني
فتون بكت وقالت..انت اكتر والله ومسحت دموعها وقالت اامهم انت اخبارك ايه
سراج قال انا كويس…وسلم على علا وخالد واتقدم على فؤاد ووقف قصادو بدموع ومسك ايده يبوسها بس فؤاد شده عليه جامد وحضنو واخير بكا هو الوحيد الي كان كاتم عذابو في قلبو قال…وحشتني يا قلب ابوك..وحشتني يا ابني
سراج بكى وقال..انت اكتر…انت اكتر والله
فؤاد حط اديه على خدودو وقال…مكنتش اعرف اني بحبك اوي كده سامحني على اي حاجه وحشه ارجوك يا ابني
سراج قال بدموع..انت ابويا وتعمل الي انت عايزه واتقول الي انت عايزه.
فؤاد حضنو تاني بفرحه وقال..طبعا ابوك ااكيد. ابوك
على زاويه كان سالم قاعد بيبصلهم بحسره ومش قادر يتنفس من كتر البكا وبيشهق بشده وحااتو كانت صعبه بجد
فؤاد بصلو وبص لسراج عايزه يسلم عليه وسراج فهم وراح اتقدم عليه ببطأ وقال..احم..انا كويس انت بتعيط ليه
سالم قال بدموع شديده…نفسي..نفسي اقف احضنك ..محستش بعجزي غير دلوقتي
سراج نزلت دموعو وقعد علي ركبة وحضنو براحه وسالم شدو عليه وبقى يبكي بشده وفضل حاضنه فتره طويله وبعدو عن بعض وسالم حط ايده على خدو وقال…انت اغلى من اولادي كلهم انت اغلى من نفسي… كنت هموت عليك..انت مصدقني مش كده
سراج لمعت عيونه بالدموع ووقف وهز راسو بايوه وقال…يلا يا تقى هنمشي
↚
فؤاد قال بخوف..على فين
سراج ابتسم وقال…على القصر..بتنا
فؤاد ابتسم بفرحه كبيره وقال..يلا ..يلا بينا
سراج مشي هو وتقى وفؤاد تحت انظار سالم الي كان بيبص عليه بحسره
سراج لسه هيطلع من الباب التفت لسالم وقال….لو حبيتو تزرونا في اي وقت اتفضلو …هستنا حضرتك انت واخواتي
سالم ابتسم بفرحه وحس انو بيديه امل وهز راسو بحاضر وسراج خرج هو وفؤاد وتقى
نادر جري وراه وقال سراج استنى عايزك
فؤاد اخد تقى وطلعو على العربيه وسراج وقف يكلم نادر
نادر قال…الحمد لله انك بخير انا افتكرت ان جرالك حاجه بجد
سراج ابتسم وقال..عمر الشقي بقي
نادر قال…معاك حق ..على فكره تقى بتحبك اوي دي كانت هتتجنن عليك
سراج قال….قالتلي كده..احم شكرا على كل حاجه انت كنت عارف من الاوا علشان كده خرجتني من السجن انا مكنتش فاهمك بس شكرا
نادر قال..انا اتبسطت انك طلعت اخويا يا سراج
سراج قال..انا لا الصراحه بس هتعود..خد بالك من فتون مش هتلاقي واحده تحبك قدها…اه وفكك من الي اسمها نهى دي ..خلاص مش هتنفع بما اننا اخوات فلازم تعرف…احنا كنا مقضينها انا وهيه شيلها من حسبتك
نادر ضحك وقال..انا عارف
سراج قاا..عارف…عرفت ازاي
نادر قال بضحك فتون قفشتكم مره هيه حكتلي
سراج برق وفرك جبينه بحرج وقال..احم طيب انا همشي دلوقتي اشوفك وقت تاني سلام
بعد مرور سنتين في قصر النوري كانو نادر وسراج بيحتفلو بدمج شركاتهم وكانت الاجواء جميله جدا وسط انغام الموسيقى وجمع كبير من رجال الاعمال والصحافه والاعلام
سراج كان مع نادر وخالد وكانو بيستقبلو المعازيم بطريقه شيك جدا وشكلهم كان قمر
نادر قال..بقولك ايه انا هروح اشوف الصاروخ الي هناك دي واجيلك على طول
سراج اتعصب وبص يشوفه يقصد مين بس ابتسم لما لقاها فتون كانت طالعه زي البدر في تمامو
سراج ابتسم وقال…سكتك خضره
نادر ضحك وراح لفتون وقال…ايه الجمال ده كلو
فتون ابتسمت وقالت …هو فين الجمال ده ابنك مخليني عايزه اشد في شعري
نادر قال ..بقى القمر ده مزعلك طب ده عسل ده
فتون قالت… اممممم عسل علشان بتشيلو اقل من ساعه في اليوم لو بيصدعك زي متقولش كده
نادر ابتسم وشال الطفل الجميل الي على ايدها وقال..طروقه حبيب بابا هيفضل معايا يلا اعملي الي عيزاه كلو صيعي وانحرفي براحتك
فتون ضحكت وقالت والله ماحد منحرف غيرك
نادر قرب عليها وقال بوقاحه..هو فيه احلى من الانحراف طب انا هموت وانحرف دلوقتي
فتون اتكسفت ولسه هترد جات علا وقالت..هيه كلمه واحد عايزه اطلق عايزه اطلق
نادر اتنهد وقال…فيه ايه تاني يا علا المكان مليان صحافه يخربيتك
علا قالت مليش دعوه عايزه اطلق …اشهدينا يا فتون..مين الي حامل
فتون قالت….انتي
علا قالت..مين الي شكلها باظ وبطنها قدامها مترين
فتون قالت..انتي
علا قالت مين الي عنها هتطلع في ربايه البيبي
فتون قالت.. انتي
علا قالت…يبقى مين الي يسميه..مش المفروض انا
نادر قال..يعني انتي عامله الهيصه دي علشان عايزه تسميه ..طب يا ستي سميه او اجلو الموضوع لحد الحفله ما تخلص
علا قالت..الباشا بيقول لصاحبه انو هيسميها…روفيده وانا مش عاجبني الاسم واتكلمت معاه قبل كده طلقوني منو انا حره
نتدر شاور لخالد الي كان بيضحك مع اصحابو
خالد جيه وقال..فيه حاجه ولا ايه
فتون قالت ..مزعلها ليه متسبها تسمي البيبي يا اخي
خالد قال…طب هو اتولد اصلا دي من ساعت ما الدكتوره قالت انها بنت وهيه عماله تجمع لها اسامي ومش عاجبها اي اسم
علا قالت..ليه مالو اسم تولين زي القمر
خالد قال..طب اتفضل
سراج جيه وقال…ابقو كل واحد يناديها بالاسم الي يحبو بس توصل بالسلامه
خالد قال..معاك حق والله… تعالي يا قلبي انتي ..انا هعملك الي عيزاه هسميها تولين زي ما انتي عايزه مبسوطه
علا قالت بفرحه..بجد يا خلودي
خالد مشي معاها وهو بيقول بجد يا روح خلودي انتي بس كرري الاسم قدامي علشان اتعود عليه عايزه تسميها ايه يا قلبي
على زاويه كان سالم وفؤاد سوا فؤاد قال…كانت فكره كويسه فكره الدمج كان معاك حق احنا بندمج الحصاد الحقيقي جمعة الاولاد سوا بالدنيا ..تخليني استحمل وجودك
سالم قال..معاك حق احنا اتصرفنا بانانيه كتير قوي وكنا هنخسرهم جيه الوقت الي لازمم يبقو من اولوياتنا ومشاكلنا تبقى على جمب
تقى جات وقالت …واحد فيكم يشيل ياسين علشان مطلع عيني
سالم شالو وقال..هاتيه حبيب جدو القمر بص يا فؤاد عسل ازاي
فؤاد بقى يضحكو وسراج جيه وقال..والله انتو ما فيه منكم خلوه معاكم حبه بقى هخطف امو دققتين
بقلمي..زهرة الربيع
↚
فؤاد وسالم ضحكو وسراج شد تقى على جمب وقال..وحشتيني يلعن ابو الحفلات مش عارف اتلم عليكي خالص
تقى ضحكت وقالت..وتتلم عليا ليه اصلا
سراج قال..ليه… ليه ازاي فيه مواضيع مهمه عايزك فيها
تقى قالت بضحك..طب ما انا عارفه كل مواضيعك بطل جنان وخلينا نروح للناس
سرتج شدها عليه وقال..استني بس مش قبل ما تديني بوسه
تقى قربت عليه وباستو في خدو بسرعه وقالت يلا بقى بس سراح شدها عليه جامد وباسها برقه وتقى اتعلقت في رقبتو ونسيو نفسهم بس فاقو على صوت حمحمه
وكان نادر وفتون… فتون ضحكت ونادر قال…طب هو ينفع هنا يا جدعان الله يسهلو يا عم
تقى جريت بكسوف شديد وسراج قال..الله يخرييتك يا شيخ وجري وراهها
فتون ضحكت جامد ونادر فضل سرحان في ضحكتها القمر وقال..تيجي نعمل زيهم الحته دي فيها طاقه حلوه كده
فتون ضحكت وضربتو في كتفو وقالت..اتلم
نادر قرب وحط ايده ورا وسطها وهيه حطت دماغها على كتفو وبقى يبوصو على اسرتهم الي اخيرا بقت سعيده نادر قال…سامحتيني يا فتون
فتون قالت ….والله سامحتك ليه بتسألني السؤال ده كل يوم انسى بقى
نادر قال ..حابب اعيشك اجمل ايام عمرك حابب امسح كل وجع وعذاب من قلبك حابب امسح كل الوقت الي قضيتو معاكي وانتي زعلانه واخليكي بس مبسوطه وبتضحكي
فتون قالت..ومين قلك انا حابه امسح اي لحظه معاك انا حابه كل دقيقه في قربك بحلوها ومرها كل السهر والتعب حلو معاك عشقت المي ووجعي وتعبي
….وعشقت عذابي…..
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
………..تمت بحمد الله……….
انت مراد القلب ونبضه…وانت كل احبابي
وانت الداء والدواء …..وانت سؤالي وجوابي
دخلت قلبي و ملكته….فكتفى واغلقت بابي
هو لك عذبه كما تشاء..فقد عشقت عذابي
تمت…