رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول بقلم هويدا زغلول

رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول بقلم هويدا زغلول

رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة هويدا زغلول رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول
رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول بقلم هويدا زغلول

رواية بين ايدي الحياة كاملة جميع الفصول

علشان يتيمه صاحبتي بتدخلني حمام المدرسه وبتعمل فيا
وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا مروه في ثلاثه ثانوي بابا وماما راحوا وعائشه مع عمتي 
وفي يوم صحيت علي صوت هبه بنت عمتي
هبه 
جرا اي يا هانم المفروض انا اللي ادخل اصحيكي 
ولا اي امال انتي لازمتك هنا في البيت اي 
بقي انشاء الله
مروه 
صباح الخير يا هبه معلش شغل البيت كان 
كتير عليا اوي امبارح والله ڠصب عني راحت 
عليا نومه انا قايمه بسرعه اهو 
اعملك الاكل
هبه
مروه 
حاضر وبعدها دخلت اوضتها ولقيت الاب 
مفتوح وجيت اقفله شوفت محادثه بينها 

وبين ولد
جلال
جلال 
شكلك اټجننتي يا ثريا البنت لسه صغيره 
عايزه تجوزيها ازاي دلوقتي
ثريا 
جلال 
انتي اللي ناويه تخلي بنتنا تبوظ حرام 
عليكي مش كفايه مش فالحه في التعلم 
وبتاخد السنه ب 3
ثريا 
خلاص بقي نوفر فلوس التعليم دي ونخليها
تتجوز المهم انا عايزك تفضل تتكلم معاه 
ان ظروفنا وحشه ومش قادرين نجيب حاجه
جلال 
بقولك اي اللي انتي عايزه أنا خلاص زهقت 
منك وبعدها خرجوا علشان يفطرو
جلال 
هبه 
ليه من أمتي يا بابا وهي بتاكل معانا طول عمرها بتاكل في المطبخ هو انت عايزها تتعود علينا ولا ايه يلا امشي خشي جوه
جلال 
ثريا 
ادخلي جوه يا مروه يلا وبعدها دخل جرى ايه يا راجل هو انت كل شويه اتكلمنا بالطريقه دي وقدامها ولا ايه بعد كده مش هترضي تسمع 
كلامنا
جلال 
حرام عليكم انتو اي مش عندكم قلب مش كفايه من ساعه ما بترجع من المدرسه وهي 
بتكون في المطبخ
هبه 
عندك حق يا بابا انا راي بلاش تعليم 
تاني بقي كفايه عليها كده وتقعد تشوف 
طلبات البيت احسن
جلال 
والله ما هيحصل الكلام ده خالص انتو سامعين 
ولا لا. علشان انتي مش فالحه اي التعليم 
عايزها تكون زيك
هبه 
انا قائمه نازله يا بابا لأن عارفه كلامك اللي بعد 
كده هيكون عامل ازاي وبعدها مشيت
وفي المدرسه كنت وافقه ولقيت نانسي صاحبتي جت جنبي وقالت
نانسي 
حلوه اوي البلوزه بتاعتي عليكي كويس انك 
غيرتي فيها شويه لأن معظم البنات عارفين 
انها بتاعتي
مروه .
ارجوكي واطي صوتك مش عايزه حد يعرف 
ان انا واخدا هدوم منك
نانسي 
طيب بقولك اي اسبقني يلا علي الحمام 
وانا جايه وراكي
مروه 
حرام عليكي والله اللي انتي بتعملي ده 
انتي ازاي كده انا كل لما ادخل واعمل كده 
احس ان قرفانه اوي
نانسي 
بقولك اي بطلي اللي انتي بتعملي ده .لولا 
بابا والفلوس اللي بيدفعها ليكي كل شهر 
كان زمانك روحتي من كتر الجوع
مروه 
تمام ماشي هعملك اللي انتي عايزه بس يلا 
وبعدها دخلنا
وهبه كانت وافقه قدام المدرسه وجه محمود 
اللي هي ماشيه معاه
هبه 
ازيك يا محمود عامل اي عامله ارن 
عليك وانت مش عايز ترد عليا خالص 
ليه
محمود 
هو انتي يا بت عامله عبيطه ولا اي هو انتي
ناسيه أن معايا ليكي صور بهدوم 
البيت اشمعنا المره دي يعني اللي عامله فيها 
محترمه
هبه 
وليه بس الكلام ده تعالي نمشي بعيد 
عن المدرسه ونتكلم زي مانت عايز
محمود 
انا والله ما حصل الكلام ده وبعدين هعملك 
بلوك ليه
محمود 
بلاش تنسي نفسك با هبه انتي فاهمه أنا .عارف 
مكان شغل بابكي ومش عايز اروح هناك 
واعملك مشاكل
هبه 
اكيد مروه دي اللي عملت الكلام ده والله 
حسابها معايا كبير اوي ارجوك اوعي تزعل 
مني يا حبيبي تعالي نخرج واوعدك هعوضك 
علي اللي حصل ده
محمود 
انا اللي مليش مزاج اخرج معاكي امشي بقي 
والبلوك يتشال انتي سامعه ولا لا
وبعدها مشي وفي شقه ابراهيم
ابراهيم 
الام 
ودي يا حبيبي لما تغلط بقى ان شاء الله هروح اشتكي لمين طب هيبقى عارفين اصلا فصلها انما البنت دي من ساعه ما ابوها ما راح 
واحنا مش عارفين اي حاجه عنها 
وخرجت ليلي اخته
ليلي 
بس كفايه يا ماما اللي هتعمله في الشقه 
دي البت دي نظيفه نظافه
ابراهيم 
هو حد قالك ان ناوي اتجوز علشان
اجيب ليكي خدامه ولا اي
الام 
بقولك اي الكلام خلص خلاص وبعدين انا 
خطبتلك واحده تشكلها علي
ايدك عيله 
صغيره مش فاهمه في اي حاجه
وفي شقه عمتي كنت بمسح الشقه ودخلت 
هبه بالشوز
مروه 
حرام عليكي يا هبه انا طلع عيني والله في الشقه 
انهارده داخله كده باللي في رجلك
هبه 
ده انا لسه هطلع عينك انتي اي يا بت 
اللي خلاكي تيجي جمب اللاب توب بتاعي
مروه 
انا انا مش جيت جمب حاجه
هبه 
بطلي كدب بقي انتي اي والله ما تعرفي هعمل 
فيكي اي
مروه 
والصور اللي انتي بعتها ليه حرام عليكي تعملي كده
هبه 
بقولك اي يا ست الشيخه خليكي في حالك 
يا ماما مش عايزه كلام كتير والله العظيم لو فكرت تيجي جنب حاجتي تاني ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه

هبه 
يا ربنا بت خلصي الشقه وبعدها خرجت 
عمتي
العمه 
بقولك يا هبه سيبيها تخلص الشقه بسرعه علشان الضيوف اللي جايه لنا بالليل يا حبيبتي وادخلي اختاريلك فستان من اللي موجودين على السرير جوه يلا
هبه 
فستان جديد هو انتي وافقتي ان انا اروح عيد ميلاد صاحبتي ميار الاسبوع الجاي ولا ايه ربنا يخليكي يا ماما
ثريا 
لا يا حبيبتي الاسبوع الجاي انت مش فاضيه علشان هكون خطوبتك على ابراهيم جارنا ادخلي يلا قيسي الفستان
هبه 
ماما انت اكيد بتهزري انا طبعا مش موافقه ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده انا اتخاطب لابراهيم ده ده ابن امه
الام 
بس معاه فلوس كتير اوي يا حبيبتي
وانتي بنت أمك وانا عارفه وواثقه كويس 
اوي انك تقدري تخلي ابن مراته مش ابن امه
هبه 
يوووو هو انا مليش اي راي خالص 
في البيت ده ولا اي بقولك اي يا ماما
الام 
بتاعك ده انتي سامعه ولا لا خلصنا بقي 
قولت هتتخطبي ل ابراهيم يعني 
هتتخطبي ليه وبعدها دخلت
مروه 
خطوبه اي يا عمتو اللي انتي جايه تتكلمي فيها 
دلوقتي هبه لسه صغيره
الام .بقولك اي مش عايزه اسمع صوتك انتي 
كمان اخلصي يلا وخلصي الشغل اللي وراكي 
ده وبعدها دخلت المطبخ
وفي اوضه هبه كانت بتكلم محمود
محمود 
مالك عامله تعيطتي ليه مش قولتك خالص 
سامحتك
هبه 
ماما جايبه ليا عريس وانا مش عارفه اعمل 
اي بقولك اي انت لازم تيجي تتقدم ليا أنا 
مش هقدر اعيش من غيرك
محمود 
اجي اتقدم ليكي اي أنا لسه باخد المصروف 
من بابا بقولك اي عادي اتخطبي وانا 
وانتي هتفضل نتكلم مع بعض
هبه 
ازاي يعني يا محمود لا طبعا
محمود 
اسمعي يا حلوه مش محمود اللي يتقال 
ليه لا انتي سامعه ولا لا وعايز 
اقولك ان والله لو مش سمعتي كلامي 
متعرفيش أنا ممكن اعمل معاكي اي
هبه 
ازاي انت كده با محمود انا كنت بحبك والله 
وعمري ما كنت اتخيل انك تعمل معايا كده
محمود 
لا تخيلي بقي يا حبيبتي لما نشوف 
اخرتها معاكي وبعدها قفل في وشها السكه
وفي الفيلا اللي فيها نانسي كان ابوها قاعد
الاب 
خدي هنا رايحه فين اي مش شايفيني 
وانا قاعد ولا اي
نانسي 
خير يا بابا فيه اي أنا لسه راجعه من المدرسه 
والجو حر اوي وعايزه اطلع انام شويه
الاب 
اعمل معاكي اي تاني نقلتك في مدرسه حكوميه 
يمكن تتغيري مافيش فايده فيكي 
اعملك اي تاني حرام عليكي انا خلاص جبت 
أخري منك والله
نانسي 
عايز اي تاني يا بابا انت السبب في كل اللي انا 
فيه ده مش انت اللي خليت ابن اخوك يجي 
يقعد معانا هنا وخلاني حامل
الاب 
العيب علي تربيتك انتي مكنش ينفع 
تخلي يعمل معاكي اي حاجه غلط
نانسي 
الاب 
مافيش فايده فيكي انا تعبت منك وبرضه 
لازم تبطلي الدلع اللي انتي فيه اي 
واوعي حد في المدرسه الحكومة يعرف 
انك كنتي حامل زي ما عملتي في المدرسه التانيه 
فلاش باك
نانسي في اوضه المدرسين مع ابله ايمان
ايمان 
انتي مش عجباني بقالك فتره يا نانسي مالك 
فيكي اي لو فيه اي حاجه في البيت قولي 
عليها وانا هقدر اساعدك فيها
نانسي 
بجد مش عارفه اقولك اي با ابله بس الدكتور 
كان عندنا امبارح وقالي ان انا حامل
ايمان 
اي الكلام اللي انتي بتقولي ده اكيد بتهزري 
صح حامل ازاي
نانسي 
انا هقول لحضرتك كل حاجه وبدأت تحكي 
ليها جمال ابن عمتي كل يوم بيدخل 
الاوضه عندي وبعدها غلطنا مع بعض
ايمان 
وانتي ازاي مش تقولي ل بابا كلام زي 
ده
نانسي 
انتي مش عارفه بابا من
ساعت ما ماما راحت 
وكل اللي بيفكر فيه الفلوس وبس
ايمان 
انا هبعت ل بابا واقول ليه
نانسي 
بجد انا عارفه ممكن يعمل فيا اي ارجوكي بلاش 
وبعدها بعتت ليه
سليمان 
بقولك اي يا ميس انا مش فاضي اي فلوس 
انتو عايزنها انا ممكن ادفعها بالتليفون 
مش لازم اجي يعني
ايمان 
بنتك حامل وكل اللي انت بتفكر فيه الفلوس 
حرام عليك بنتك واللي حصل فيها
سليمان 
بقولك اي أنا مش فاضي للكلام ده 
مين اللي ميديكي فلوس علشان تطلعي 
السمعه دي علي سليمان البكري
ايمان 
كل اللي يهمك شكلك وبس انت اي جمال ابن 

اخوك ضيع مستقبل بنتك
سليمان 
انا ماشي وبنتي مش جايه هنا تاني وانتي 
حسابك معايا كبير وبعدها مشي وراح الفيلا
نانسي 
والله يا بابا انا ما ليا ذنب جمال السبب
سليمان 
وبدل ما تيجي تقولي ليا رايحه تقولي للميس 
بتاعتك انتي مش عارفه انا هعمل فيكي اي
نانسي 
انت السبب كل تفكيرك في الفلوس وبس 
انا فين
سليمان 
اطلعي فوق مش عايز اشوف وشك 
وبعدها كلم احمد اللي شغال عندو
احمد 
تحت امرك يا باشا
سليمان 
مش عايز جمال يظهر تاني بعد اللحظه دي 
انت سامع ولا لا وفعلا خلص عليه 
ودخل نانسي مدرسه حكومه وجالها حاله نفسيه
رجوع
ابراهيم راح بيت عمتي
العمه 
ربنا يخليكي يا طنط امال فين عمي جلال 
مش عارف ان انا جاي ولا اي
العمه 
الكلمه هنا كلمتي والشوره شورتي انا 
ولا اي با حاجه
الام 
اكيد طبعا يا حبيبتي امال فين عروستنا 
وخرجت هبه
هبه 
ازيك يا طنط عامله اي وبعدها اقعدت وفي الوقت ده محمود بعت رساله ليها وقال
محمود 
وريني شكل الشبكه اول لما يجبها ليكي
احنا بقا نتفق على كل حاجه بام ابراهيم
الام 
اللي انتو عايزينو كله يام هبه هنجيبه وانا كان علينا مش هنيجي عليكم في الحاجات بتاعت العروسة اللي تقدروا تجيبوه جيبوه
العمة 
تسلمي يام إبراهيم ده عشمنا برضو ياحبيبتي
وفعلا اتفقوا على كل حاجة وقروا الفاتحة
وبالليل دخلت اوضتها عشان تكلم محمود وكان بيقولها
محمود 
ايه يا قلبي عملتي ايه والشبكة هيجبها بكام
شكل العريس غني اوي مش كده
هبه
ماما اتفقت انه بيجبلي شبكة ب 100 الف
انا مش فاهمه انت ازاي موافق
محمود
ركزي في مستقبلنا بقي 
يابوبه انا عايزك تنقي الحاجة التقيلة ماشي
هبه
انت بتقول ايه يامحمود انا اصلا وافقت عليه بالعافيه ومكنتش عايزاه انا عايزاك انت
محمود
محڼا مع بعض اهو ياقلبي هو انا هسيبك يابت دانتي حته مني يابوبة
هبه
اهو كلامك ده اللي بيخليني افضل متمسكة بيك واحبك أكتر يامحمود
كل ده وانا كنت بسمع كلامها معاه ودخلت قولتلها
مروه 
انتي ازاى كده بقا انتي لسه جايلك واحد يخطبك وانتي بتعملي معاه كده
هبه
وهتقولي لها ايه ياهبه
هبه سكتت شوية وردت عليا بغيظ وقالت غوري من وشي وملكيش دعوة بيا خالص انتي فاهمة
سبتها وخرجت بره الاوضه ولقيت عمتي قاعده مع جوزها وبتقوله
العمه 
بصراحه الناس كويسين وانا ارتاحتلهم ياجلال واتفقنا على الحاجة اللي هنجبها لبنتك اتجدعن انت بقا كده ياخويا وهات فلوس عشان انزل اشتري شوية رفايع
جلال
انتي جايه تتكلمي معايا دلوقتي عشان الفلوس ياثريا
ثريا 
امال اتكلم مع مين مش انت اللي مرضتش تقعد مع الناس وبعدين هجيب فلوس منين عشان اجهز البت
جلال 
انتي اصلا من الاول لغيتي وجودي واتفقتي على كل حاجه مع الناس يبقا متاخديش رأي في حاجه والفلوس انتي عارفه طريقها انا نازل
ثريا
شوف ياخويا الراجل روح بالسلامة هو انت اصلا ليك لازمة
عند ابراهيم بيقول لمامتة
هو انتي مش شايفة انه 100 الف دهب كتير ياماما هو انتي مصدقتي يعنى اجيب منين المبلغ ده وانتي عارفه اني مش بحب اخد منك فلوس
الام
لا ياحبيبي ملكش دعوة وبعدين احنا هنودي الفلوس دي كلها فين ماهي كلها انت واختك بعد عمر طويل ان شاء الله وبعدين بصراحة البت حلوه ومحترمة وتستاهل وفي الاخر اهو الدهب ليك ياحبيبي
إبراهيم 
والله منا عارف اصلا طاوعتك ازاى انا اصلا مكنتش عايزها من الاول وشايفه انهم خسارة فيها
الام
بقولك ايه يا ابراهيم احنا بندور على الحسب والنسب مش عايز تجيبلنا واحدة من غير اهل اهدي بقا كده واعرف مصلحتك
وتاني يوم في المدرسه لقيت نانسي قاعدة ساكتة من غير ماتقولي تعالي على الحمام بصراحة استغربتها وقولت اشوف مالها
مالك يانانسي هو انتي تعبانة ولا في حاجة
نانسي بتزعق
وانت مالك انتي يابتاعه انتي
انتي ليكي كلام معايا
مروة
انا بس لقيتك ساكتة وقلقت عليكي
نانسي.
وجه اليوم اللي عمتي راحت هي وهبه مع ابراهيم يجيبوا الشبكه
ابراهيم 
ها عجبك الدهب خلاص يا هبه وقربت ليلي 
من امها وقالت
ليلي 
دي شكلها محرومه يا ماما من الدهب 
شوفتي منقيه حاجات عامله ازاي
الام 
اسكتي انتي خالص ملكيش دعوه بالكلام ده 
الف مبروك يا عروسه
هبه 
الله يبارك فيكي وبعدها جت وجه يوم الخطوبه 
وكنت في المطبخ ولقيت عمتي داخله تقولي
العمة
مروة
انا بشتغل على أخرى اهو يا عمتي والله ضهري وجعني اوي ومبقتش قادرة

العمة
اشتغلي يابت وانتي ساكتة قال ضهرك وجعك قال ودخل جلال وقال
جلال
حرام عليكي ارحمي البنت دي من صباحية ربنا وهي شغاله مرتاحتش
العمة
انت تنقطنا بسكاتك انت فاهم ولا لا
وجه العريس وقعد ولبسها الشبكة كل ده وانا بخدم عليهم حتى مش عارفة اغير هدومي
وبعد الفرح ماخلص كانت هبه قاعدة مع ابراهيم ولقيتها بتنادي عليا وقالتلي 
انتي يالي اسمك مروة
مروة
نعم ياهبه بتنادي عليا
هبه
ايوه ياختي بنادي عليكي هتيلنا حاجه ساقعه انا وإبراهيم وحتتين جاتوه
مروة
إبراهيم
انتي بتعامليها كده ليه ياهبه مش المفروض انها بنت خالك الله يرحمة
هبه
اه وبعدين انا بعاملها ازاى هي اصلا خدامة عندنا وهي راضيه بكده
إبراهيم
في ايه يا ابراهيم احنا لسه اول يوم خطوبتنا على فكرة يعني المفروض نتكلم في حياتنا وطول الاقعده نتكلم عن الست مروة
ابراهيم
ماشي ياهبه نتكلم في حياتنا
وفضل إبراهيم طول القاعده مش طايق هبه ومصدق الوقت خلص بسرعة واستأذن ومشي
ودخلت هبه اوضتها وقفلت على نفسها واتصورت وهي لبسه الشبكة وبعتت الصورة لمحمود
مانت عارف يا محمود انه زوقي حلو وانا اللي مختاره الأشكال دي
محمود
تجنن ياحبيبتي هو انا هاشوفك امتى ياروحي
هبه
امممم ممكن بكره ايه رايك
محمود
هستناكي على أحر من الجمر
وتاني يوم هبه قالت لأمها انها خارجة
ثريا
هو ايه ياماما يعنى حتى وانا مخطوبه هتقيديني في البيت سبيني شويه وهرجع علطول
ثريا 
وانتي اصلا رايحة على فين كده
هبه 
هروح فين اااه هاروح أفرج البت منه صحبتي الشبكة أصلها معرفتش تيجي الخطوبه بتاعتي وانا بقا عايزة اغيظها
ثريا
طيب متتاخريش ياهبه عشان مقلقش عليكي
وخرجت هبه وراحت تقابل محمود وقالها
هبه
انت كمان وحشتني يامحمود
محمود
اوعي يابت يكون الواد اللي اتخطبتي له ده مسك ايدك وهو بيلبسك الشبكة انا اصلي بغير عليكي ااه
هبه
ياحبيبي يامحمود ولا خليتة يملس صوباعي حتى
محمود
امممم بس حلوه الشبكه دي
محمود عيونة هتطلع على الدهب وفضلت هبه معاه شوية وسابته ومشيت
في بيت نانسي اتاخرت برة وابوها كان مستنيها ولما رجعت لقها سکړانة زعق فيها وقالها
انتي كنتي فين يابنت انا مش قايل مفيش خروج من البيت تقومي ترجعي في وقت زي ده
نانسي
انا حره ارجع وقت منا عايزة انت سامع ولا وابعدي عني مش عايزة أشوفك قدامي انا بكرهك
سليمان
وهناك قالوله انها جاتلها صدمة عصبية ولازم تتجهز في مستشفى الأمراض النفسيه
وتاني يوم لما روحت المدرسه لقيت مايسة صحبتي بتقولي
مايسه 
الحقي يامروة مش الزفتة اللي اسمها نانسي دخلت مستشفى المجانين
مروة 
مايسة 
حرام عليكي يامايسة ليه بتقولي كده
مايسة 
هي صعبانة عليكي ولا ايه يامروة انتي نسيتي كانت بتعمل فيكي ايه اوعي تكوني فاكرة اني معرفش انها كانت بتخليكي تمسحي حمام المدرسة
مروة 
مايسة 
شوفتها وهي بتاخدك على الحمام بصراحة قلقت وكنت فاكرة انكم بتعملو حاجة قلة أدب لقيتها عماله تعايرك وانتي تمسحي الحمام دي بجد مريضه ومش فاهمه ازاي كنتي بتوافقي يحصل فيكي كده
مروة 
الحوجه وحشه والله وانتي عارفه عمتي مش 
بتصرف عليها بس بالله عليكي 
مش عايزة حد يعرف يامايسة بالله عليكي
مايسة 
لا طبعا يامروة انا بحبك انتي وكرهتها لما شوفتها بتعمل فيكي
كده
مروة 
يلا ربنا يشفيها ويسامحها
مايسة 
انتي طيبة اوي يامروة يعنى برغم اللي كانت بتعمله فيكي وانتي قلبك ابيض من ناحيتها
مروة 
انا مبعرفش اكره حد يامايسة عشان كده هفضل ادعيلها ربنا يشفيها
عند محمود كان قاعد مع واحد صاحبة وعمال يفرك وقاله 
محمود 
طيب ما اتعمل عليها الشويتين بتوعك ياحودة وهي تيجي سكة معاك
محمود 
تفتكر ممكن توافق واعرف اخدو منها
وائل 
انت بس حاول معاها
اطلب ياحبيبي انا اديك عنيا
محمود 
بصراحة يا بوبه في واحد كان واخد عليا شيك وبعدين انا اتاخرت عليه في الدفع وعايز يحبسني وانا مش عارف اروح لمين فبقول لو معاكي قرشين سلف وهرجعهم ليكي اول ماتجيلي الفلوس

هبه 
بس انا مش معايا يامحمود اجيب منين
محمود 
لا طبعا مينفعش انت بتقول ايه
محمود 
خلاص يبقا ادخل السچن احسن عشان حبيبتى مش عايزة تقف جنبي احتمال يجو يقبضو عليا بكرة
هبه 
لا لا طبعا انا مقدرش استحمل انك ټتسجن خود يامحمود الدهب اهو بس شهر وترجعه ماشي انا هخلي الدبلة بس في أيدي
وهي تتصل بيه مايردش عليها وامها كل ماتسالها عن الدهب تقولها عيناه في مكان لحد في يوم إبراهيم قالها 
امال انا كل لما اجي مش بلاقيكي لبسه دهبك ليه ياهبه
هبه 
اصل انا شيلاه في الدولاب يا ابراهيم عشان خۏفت لحسن يتسرق مني
إبراهيم 
ااه طيب انا ماشي بقا
وفضلت هبه ترن على محمود كتير وتبعتله رسايل يشوفها وميرضش وفي الاخر رد وقالها 
عايزة ايه
هبه 
عايزة دهبي يامحمود
محمود 
ملكيش حاجة عندي ياهبه
هبه 
نعم بتقول ايه دنا اوديك في داهيه
محمود 
بقولك ايه يابت انتي أعلى ماخيلك اركبية انتي ناسية ان ليكي صور معايا وحيات امك لبعتها لخطيبك عشان يشوف بنت الناس المحترمة كانت بتعمل ايه وقفل السكة في وشها
واڼهارت وفضلت ټعيط جامد وجاتلي الاوضه وقالتلي 
الحقيني يامروة انا في مصېبة مش عارفه اعمل ايه
مروة 
في ايه ياهبه احكيلي ايه اللي حصل 
وفعلا قالتلي على الندل محمود واللي عمله معاها
مروة
ينهار اسود ياهبه انتي ازاى تعملي حاجة زي كده
هبه 
انا غلطت وبعترف بس والنبي تساعديني يامروة وانا والله من هنا ورايح مش هضايقك ابدا
وروحت لمحمود عشان اترجاه قالي 
ملهاش حاجة عندي ولو جات اسمي في اي حاجة ھفضحها بالصور اللي معايا
مروة 
انت واطي وندل وخليك عارف انه في حكومه في البلد تجيب حق المسكينة اللي انت ضحكت عليها 
وسبتة ومشيت
سليمان صعبان عليه شكل نانسي اللي طول الوقت مش بتتكلم ولا حاسه بحد حواليها وقعد جنبها وقالها 
سامحيني يانانسي يابنتي انا عارف اني جيت عليكي كتير وانا اللي دمرتك واتسببت في اذاكي ياريت تسامحيني انا عارف ان ربنا مش هيسيب حقك ولا اللي ظلمتهم عشان كده خسرتك وخسړت شركاتي وكل حاجة وفضل يعيط
هبه كانت مستنية عشان تشوف انا عملت ايه مع محمود 
ده طلع ندل وواطي وهددني بالصور انا ياما نصحتك وانتي مسمعتيش الكلام
هبه 
طيب اعمل ايه وفي اللحظة دي بعتلها صور ليها وهي بهدوم النوم وبعت لإبراهيم 
ولما إبراهيم شاف الصور اټجنن وبعتلة رساله وقاله ان هبه باعت الدهب
قال لأمه وخدو بعضهم وجم عند عمتي اللي لما شافت صور بنتها وعرفت اللي حصل فضلت تلطم ونزلت في هبه ضړب وام إبراهيم قالت 
بقولك ايه بطلي الشويتين دول انتي عارفه من الاول ان بنتك مشيها بطال والناس كلها لازم تعرف
وانا قولت اروح لإبراهيم واترجاه انه ينسى اللي حصل من هبه واني هشتغل وارجعله فلوس الدهب كله بس بلاش ياذي عمتي وبنتها
إبراهيم  
عندك حق يا ابراهيم يابني انا كنت غلطانة حقك عليا انت تستاهل واحدة زي مروة
إبراهيم 
انا هخطب مروة وانتي هتيجي معايا
وجه إبراهيم وقال لعمتي 
انا مستعد اتنازل عن الدهب بتاعي بس عايز اتجوز مروة
العمة 
وانا موافقه يابني مروة بنت حلال ومؤدبة
ابراهيم 
دلوقتي بتقولي عليها كده
على العموم انا عايز اكمل حياتي مع مروة
اتجوزت إبراهيم وعوضني عن اهلي
وبكده تكون خلصت حكايتي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-