رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول بقلم زهرة الربيع
رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة زهرة الربيع رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول
رواية قلب في مواجهة القدر جاد ورقيه كاملة جميع الفصول
يعني ايه عايزه تعملي فرحك في بيت جدك..انتي اكيد عارفه ان جاد طليقك ومراتو عايشين هناك
ابتسمت وقالت..طبعا عارفه ياماما..جاد ابن عمي وبيت جدي هو بيت ابوه وجده …يعني هيسكن فين غير هناك
امها قالت..ايوه يا رقيه…بس..بس مينفعش يا بنتي..يعني تكوني رايحه جايه ومعاكي واحد تاني قدامو كده و
رقيه قربت منها وابتسمت وقالت..انتي اكيد مش زعلانه على جاد ولا خايفه على مشاعره..انا عارفه انتي خايفه من ايه..
امها اتنهدت وقالت…طيب…ماشي انا عارفه اني مش هقدر اخبي عنك..انا خايفه عليكي يا روكه يعني معقوله هتشوفيه مع مراتو ليل نهار قدامك كده..ده لسه فاضل اسبوعين على الفرح هتقدري تستحملي
رقيه اتنهدت وقالت…انا كمان مش هقدر اخبي عنك..ولا اقولك اني نسيتو…بس انا دلوقتي هتجوز والمفروض اني انساه
امها اتنهدت وقالت..طب وهو
رقيه قالت..هو ايه
امها قالت..هو قدر ينسى
رقيه ابتسمت بسخريه وقالت..طبعا قدر..مش اتجوز وعايش حياتو…الدنيا مبتقفش عند حد يا ماما
امها قالت بقلق..انا برضو خايفه..انا كلمت شفا امبارح قالتلي ان محدش قدر لحد دلوقتي يقول لجاد انك جايه..ولا حتى حد قدر يقولو انك هتتجوزي هناك كمان …ده مش بعيد ميكونش عارف انك هتتجوزي اصلا
رقيه ضحكت وقالت..وايه الجديد ما انتي عارفه ان الكل بيخافو منو ومحدش هيقدر يقول..مفيش غير جدو الي بيقدر يكلمو وده بقى بيخاف على زعلو ومستحيل يحكيلو
امها قالت بقلق… يا مصيبتي يعني انتي هتدخلي فجأه كده ومراد معاكي وتقوليلو هتجوز
بقلم…زهرة الربيع
رقبه اتنهدت وقالت..ماما ياحببتي..جدو تعبان..وهو مصر اني اتجوز عندو ويشوفني عروسه..انتي عارفه جوازي من جاد جيه ازاي وهو مفرحش بيا..ومصر اتجوز في بيت ابويا…مش هينفع ازعلو وابان اني مش هقدر اواجهه انا مش عيله .. ويلا بقى علشان الحق الطياره
امها اتنهدت وقالت..طيب ربنا معاكي يا بنتي انا هاجي اول ما يقرب معاد الجواز..سلميلي على مراد
رقيه ودعتها ولسه هتطلع جالها تليفون وقالت..الو…ايوه يامراد..انا نازله اهوه…انت كمان وحشتني
في بيت كبير جدا كان قاعد راجل في السبعين من العمر در وهبي الرماح جد رقيه وواضح على ملامحو القلق
جات ست في الخمسين دي شفا والدة جاد قعدت قصادو وقالت بهمس..وبعدين يا عمي..جاد شويه وينزل وبعدها هيطلع على الغيط..انت لازم تحكيلو انا مش هقدر انطق..وبعدين انت الي اصريت تجوزها هنا
وهبي ابتسم وقال..وبعدين يا شفا.مش اتحددتنا في الموضوع ده…البت دي كمان بت ولدي…ومفرحتش بيها واصل مع ان الله يرحمو وصاني عليها قبل ما يموت..ولدك الاول اتجوزها ودخل بيها علينا من غير احم ولا دستور ودلوقتي عيزاني اعرف انها هتتجوز واسيبها تتجوز بعيد كيف الي ملهاش اهل..لا..جاد لازم يعقل ويعرف ان الي فات مات انا هخاف منو ولا ايه خلاص اتجوزو واطلقو ومفيش نصيب يبقى البت تشوف حياتها زي ما هو شاف حياتو
هيه مين الي تشوف حياتها..الجمله دي قالها شاب في التلاتين بطله وهيبه قويه لابس جلابيه وعليها عبايه وسيم جدا بملامج حاده..ده جاد الرماح
الجد ارتبك وقال…احم..مين مين تشوف حياتها انا قولت تشوف حياتها..لا ..انت بس سمعت غلط
جاد استغرب ارتباكو وكلامو بس مهتمش قال..اممم..يمكن..طيب انا هروح امر على العمال والمزارعين..هخلص بدري واجي…وزعق وقال..فاطمه
نزلت بنت جميله في العشرينات دي فاطمه مراتو وقالت..امرك يا سيد الناس
جاد قال بجمود..هاتي المحمول نسيتو فوق..بس بسرعه
فاطمه طلعت جري تجبهوله وشفا بصت للجد بمعني يتكلم وهو قال..احم .انت ماشي يا ولدي دلوك على طول
جاد قال..اممم..عايز حاجه
الجد قال بسرعه..لا..سلامتك..شفا بصتلو بزهول وجاد اخد تليفونو ومشي
شفا ضربت على رجلها بقلق وقالت…يا مراري…مقولتلوش ليع..وليك ساعه تقولي هخاف اياك..هخاف اياك..اهو مشي والبت زمانها على وصول
بقلم…زهرة الربيع
فاطمه قالت..بت مين يا حماتي
شفا قالت ..مفيش روحي شوفي الوكل يا فاطمه
عند رقيه وصلت البلد هيه وشاب جميل ووسيم ده مراد خطيبها مسك ايدها وقال..هيه دي بلدكم يا رقيه …بجد الهوا جميل هننا
رقيه ابتسمت وقال بضحك..واه من الهوا هنا…اصبر على رزقك ده انت هتشوف اعاصير مش هوا بس..يلا
وصلو بيت وهبي الرماح..الي استقبلهم بحفاوه وفرحه رهيبه وحسن ضيافه
رقيه كانت قاعده بتتكلم وتضحك مع جدها وجات فاطمه وحطت العصبر وقالت لابتسامه..شرفتو
رقيه ابتسمت وقالت..دي فاطمه صح
وهبي قال…اه هيه..سلمي يا فاطمه على رقيه بت ولدي
فاطمه سلمت عليها بابتسامه وكانو بيتكلمو ويهزرو ومراد قال..بجد الديكور بتاع البيت تحفه مين الي عملوو
وهبي مفهمش كلامو ورقيه ضحكت وقالت…بيسألك مين الي رتب البيت وظبطو يا جدي
الجد قال..اه..ده احيدسن واحد هنا في البلد لو عابز تظبطو شقتكم عندو… اديلك رقمو
وهما بيتكلمو هبت الأعاصير المنتظره ودخل جاد وهو بيتكلم في التلفون بغضب وبيقول..الله في سماه ما هيرجع يشتعل لا عندي ولا عند غيري علش…
بص قطع كلامو بزهول وصدمه لما شاف رقيه كان مصدوم لدرجة انو مسك التليفون بقوه من خوف انو يقع من اديه
رقيه كانت بتحاول تهدى وتبان طبيعبه بس كانت مبسوطه انها شافتو
جاد قرب منهم وقال..احم..صباح الخير..اذيك يا بنت العم وبص لجده بطرف عنيه وقال..محدش قال انك جايه يعني..كنا استقبلناكي وضايفناكي
رقيه وقفت وقالت…انا مس ضيفه علشان تضايفني..انا صاحبة مكان..وبعدين جدي كان موجود وقام بالواجب وذياده
جاد حاول بكتم غضبه وقال..اممم..طب مش تعرفنا مين الاستاذ
جاد قال بسرعه..ده..ده السواق بتاعهاا دخلناه يشرب شاي
مراد اتسعت عنيه بزهول وقال..سواق
رقيه قالت بضيق…جدي…هو …هو انت مقولتش لجاد اننا جايين..ولا حكتلو عن مراد..طب كويس اعرفو انا
وبصت لمراد وقالت…مراد..ده يبقى جاد الرماح ابن عمي وطليقي حكيتلك عنو
مراد ابتسم بضيق وهو بيبصلو من فوق لتحت وقال..تشرفنا
وبصت لجاد ومسكت ايد مراد وقالت…ده بقى مراد شمسي…ورفعت اديهم في وشو وقالت..خطيبي..وهيبقى جوزي بعد ايام..مفيش مبروك
وووووو
↚
ده جاد طليقي يا مراد ..وده مراد شمسي..خطيبي وكلها ايام ونتجوز..ايه مفيش مبروك
جاد اتسعت عنيه بشده وزهول وهو بيبص لاديهم والدبل الي فيها وبص لجده وامه بغضب
امه بلعت ريقها ونزلت راسها بخوف وجده قال بارتباك…احم…جاد..جاد ياولدي رقيه قبل اي حاجه بت عمك..واحنا ناسها وملهاش غيرنا و
بس جاد قاطعو لما قال بغضب…جدي…انا كلامي معاك بعدين..هطلع اريح شوي..عايز انزل الاقي ضيوفك مشيو
جاد لسه هيمشي رقيه قالت بسرعه…قولتلك انا مش ضيفه…انا صاحبة مكان..وبالنسبه لمراد فملك مراتو هو ملكو.. احنا هنفضل هنا لحد ما نعمل الفرح..جدي عايز يجوزنا هنا..ولا ايه يا جدو
وهبي قال بترتباك…جدو مين..انا
رقيه بصتلو بدهشه وقالت..جدي وبعدين بقى
جاد كان بيبص لوهبي بزهول وغضب وقال..انت قولت الكلام ده..صح..انت هولتلها هتجوزها هنا
وهبي اتنهد وقال…ممكن اقعد اتحدت انا وانت لوحدنا يا جاد…علشان خاطري ..لو ليه معزه عندك
جاد كان الغضب عاميه وبيبص لرقيه ومراد بنظرات هتحرقهم وبص لمراد من فوق لتحت بتقيم وقرف وغضب حاسس بجحيم جوه صدره
مراد ابتسم ابتسامه جانبيه وقال… ايه يا جاد باشا…القميص مش عاجبك ولا بتشبه عليه
جاد بصلو بغضب..وقال..الي لابس القميص معجبنيش…بس علشان اخلص ضميري من ناحيتك…هقولك نصيحه…ياك تلعب مع الي اكبر منك…وبذات انا…هتتأذي يا ود الناس ..الي يهزر مع الحوت..يبلعو..ومنتاش سيدنا يونس
مراد اتقدم عليه ووقف قصادو بتحدي وابتسم وقال..وانا بعرف اتعامل مع الحيتان..ومع اي حيوان عموما..الحيوانات دول لعبتي
جاد ضم اديه بغضب مكبوت وحرك رقبتو شمال ويمين وبصلو بابتسامه مخيفه
هنا رقيه اتسعت عنيها بخوف لانها عارفه النظره دي كويس.. قالت بسرعه وخوف حاسب يا مراد ولسه هتقرب كان جاد ضربو بوكس قوي جدا وقعو على الطاوله القزاز اتكسرت بيه
شفا ووهبي حطو ايدهم على راسهم بزهول وجاد قال بغضب..اياك تفكر اني بقف اتساير مع الخلق واخد وادي معاهم…هيه كلمه في التانيه وتقطم طوالي..المره دي تحذير ضربتك بشمالي..وربنا مايوريك يميني
قال كده ومشى على المكتب بغضب وهو بيقول.. لو لسه عايز تتكلم معاي انا في المكتب يا جدي
وهبي قعد بيأس وقال…اتكلم اقول ايه ..ما خلااااص
رقيه بقت تقوم مراد وقالت….عاجبك كده يا جدي هو انت جايبنا تهزأنا على العموم كتر خيرك..احنا ماشيين
مراد قال وهو ماسك فكة بألم…انا اصلا مستحيل افضل هنا..لو حابه تقعدي انتي خليكي..انا ماشي…
رقبه قالت..وانا ماشيه معاك كمان يلا بينا….. ولسه هيمشو وهبي وقف قدامهم وقال…حقكم على راسي يا بتي..استهدو بالله وانا هجيبلو يستسمحك يا باشمهندس
مراد قال بضيق..ولا يستسمحني ولا يجي جمبي وانا احترمت اني في بيتكم علشان كده مردتلوش الي عملو ..يلا يا رقيه
وهبي قال بسرعه..عداك العيب..والله اصيل ومتربي..وعشان كده بطلب منك تسامح وتقعدو..علشان خاطري…دي بت ولدي انا نفسي اجوزها وافرح بيها.. امسحها فيا ..انا بتحايل عليك اها..
مراد اتنهد وقال..حضرتك مش مضطر تتحايل عليا..انت تقدر تفرح بيها وكل حاجه في القاهره..وتقدر تفضل في ضيافتنا قد ما انت عايز اكيد مش هنعمل زي الي عملو حفيدك
وهبي قال…يا ولدي معلش اعذرو هو اتفاجأ بس…وانا والله ما هخليه يقربلك تاني..وبص لرقيه وقال…علشان خاطر جدك يا بتي..لو ليا معزه عندك
رقيه اتنهدت وقالت..اكيد ليك يا جدو ..وبصت لمراد وقالت..معلش يا مراد…علشان خاطر جدي عديها بس المرادي
مراد قال بغضب..انتي بتقولي ايه …ده ضربني في بيتو…لا طبعا
وهبي قال…اقعد بس ارتاح…يلا انا هسبكم تتحدتو على راحتكم..بس..بس علشان خاطر الراجل العجوز الي بيتحايل عليكم ده لتقعدو..ماشي
وهبي قال كده ودخل المكتب ورا جاد..ورقيقه قعدت جمب مراد وحطت ايدها مكان ما جاد ضربو وقالت..سلامتك يا مراد…بتوجعك يا حبيبي
مراد بصلها بضيق وقال..لا..على فكره موجعتنيش من الاول اصلا..انا سكت علشان خاطرك وعلشان جدك بس انا تبهدلت والله دي ما عمايل بني ادمين ده ايه الطور ده ازاي كنتي مستحملاه اصلا
رقيه ضحكت وقالت..ده انت لسه مشوفتش منو حاجه ابدا
في المكتب كان جاد رايح جاي هيحرق الارض من تحتو من كتر الغضب…وبيتنفس بقوه وعصبيه ضرب على المكتب بكل قوتو وهو بيفتكر اديهم وهما ماسكين بعض.. وهيه بتقول خطيبي مسك ساعه كانت على المكتب ولسه هيرميها على الارض دخل وهبي وقال بسرعه..اوعي تكسرها..هكسر دماغك بالعكاذ.. هملها..دي عزيزه علي..واتنهد وقال..دي من ابوك الله يرحمو
جاد غمض عنيه بخنقه وحطها على المكتب وقرب منو وقال..ليه يا جدي..ليه تعمل فيا كده..وانت اكتر واحد عارف انا استحملت كد ايه علشان انسى.. ليه يا جدي
وهبي اتنهد وقال…والله يا ولدي ما قصدت اضايقك..انا كنت عابز اقولك..بس..بس مقدرتش يا ولدي..سامحني
جاد قال بسرعه..واتقولي ليه..تجيبها هنا ليه اصلا…ما تتجوز بعيد عننا مش كفايه انها هتتجوز كمان هنجوزها
وهبي ضحك وقال.. طيب اقعد..اقعد واهدى…اول حاجه يا ولدي انت اكيد عارف ان رقيه ليها هنا زي ما ليك بالظبط…ابوك وابوها الله يرحمهم كانو سوا في التجاره وشركا في كل مليم..وماتو سوا كمان…واتحرق قلبي عليهم..معرفتش اعيش غير علشانكم..كان نفسي تفضلو جمبي..ودلوقتي حتى اني اقف معاها يوم فرحها مستكترها على يا ولدي
جاد شاف الدموع في عيون جده اتنهد وقال..لا يا جدي..مستكترهاش عليك..وده بيتك…وقال بضيق…وبيتها كمان…انا هسيب البيت..هاروح اقعد في العزبه لحد ما تجوزها وترتاح..زين كده
جده قال بسرعه..لا..لا طبعا مش زين..امال مين الي هيعمل الفرح ويشرف على كل حاجه انت عارف اني مقادرش وبالعافيه بتحرك
جاد بصلو بدهشه وقال..يعني ايه…عايزني اجوزها كمان..هو انت بتضايقني قاصد يا جدي
جده ضحك وقال..لا يا ولدي..لا بضايقك ولا عايز ازعلك..انا ليه مين غيرك يا جاد..كل الحكايه انك عارف اني بعتمد عليك في كل حاجه…علسان خاطري بقى متصغرنيش قدامهم وكمل بخبث وقال..ولا تصغر نفسك..عايز الناس تقول انك مقدرش تشوفها بتتجوز وهملت دارك ..بردك ده كلام يا جاد..ده انت اكترواحد عارف الكلام ده زين
جاد اتنهد بضيق وقعد وهو هيتشل قال بغضب…اطلع انت قولهم يترزعو..لما اشوف اخرتها..بس يكون في علمك يخلص الفرح يغورو من هنا سمعتني يا جدي وده علشان خاطرك بس
جاد قال كده وطلع بعصبيه ولسه هيطلع على السلم شاف مراد بيوشوشها وبتضحك من قلبها ضم اديه بغضب واتجمعت الدموع في عيونه وطلع وهو مكسور حرفيا
دخل الاوضه ورمي العبايه على السرير بملل
دخلت فاطمه وقالت…احم..احضرلك غدا يا جاد بيه
جاد بصلها بطرف عينه وقال..ايه جاد بيه دي..مالك انتي كمان
فاطمه قالت بدموع…مليش يا جاد..عن اذنك
بس جاد مسك ايدها وقال بضيق..فيه ايه يا فاطمه
فاطمه قالت بدموع..فيه انك لسه بتحبها يا جاد بتضحك عليا وعلى نفسك..قولتلي هتنساها…بس منستهاش يا جاد..منستهاش..لسه رايدها..لسه غيران عليها
جاد اتنهد وقعد على السرير وقال..بس انا مكدبتش عليكي يا فاطمه..انا قولتلك هحاول انساها وده الي عملتو انتي عارفه زين يا فاطمه اني بحبها…وانو مش بيدي
فاطمه قعدت جمبو وقالت بدموع..طب وانا يا جاد مبتحبنيش واصل..فيها ايه يذيد عني..كلمني يا جاد تفرق ايه عني..علشان لبسها..ولا علشان كلامها البحراوي..قولي وانا اتعلم اي حاجه علشانك
جاد ابتسم ونزلت دمعه من عيونه وشدها ليه وسند راسها على كتفو وقال..حكم القلب يا فاطمه..ده الي ملناش عليه سلطان…زي ما انتي بتحبيني كده من غير سبب
فاطمه بقت تبكي وقالت..بس انا خايفه تسيبني يا جاد..اوعى ترجعلها واتسيبني
جاد اتنهد وقال..اسيبك ايه يا هبله انتي…انا لو كنت ناوي ارجعلها كنت طلقتها ليه يعني..يلا روحي اغسلي وشك وبلاش نكد
فاطمه ابتسمت وهيه بتمسح دموعها وقالت…حاضر يا سيد الناس
عند رقيه وافقت انها تفضل في البيت بعد محايلات من جدها وجهزولها اوضه تبات فيها..كانت نفس اوضتها الي قعدت فيها هيه وجاد بعد ما اتجوزو بقت تلف في الاوصه ودموعها في عيونها..وبتفتكر اوقات جميله بينهم..كانت لحظات حلوه متتنسيش…قد ايه كان طيب وحنين معاها عكس شخصيتو مع كل الناس …بس جات في بالها ذكرى مؤلمه جدا لحظة ما رما عليها يمين الطلاق ..نفضت الافكار من دماغها وراحت تنام
بالليل اجتمعو على العشا ونزل جاد وقعد قصاد رقيه وكانت عينيهم مقابل بعض..كان كل شويه يبصلها ويحاول ميبينش..ويعمل مشغول …بس كان مشتاق لملامحها وريأكشنات وشها في كل حركه
مراد كان بيبصلو بغضب وفاطمه كمان كلنت بتبصلهم بضيق وقالت…تحب اغرفلك فاصوليا يا سيد الناس
مبيحبهاش..قالتها رقيه بتلقائيه وهيه باصه للطبق بتاعها
كل الانظار اتوجهت لها …بلعت ريقها بصعوبه لما خدت بالها لجملتها ورفعت عينها لجاد لقتو بيبصلها لدهشه لانها لسه فاكره
الجد ابتسم ومراد اتضايق ورقيه حاولت تبعد عيونها عن جاد وشربت ميه بارتباك شديد
اما فاطمه غرفت فاصوليا وقالت بغضب..لا يا حبيبتي بقى يحبها..بياكلها من اديا..كل يا جاد
جاد بص لفاطمه وابتسم بيأس وبقى ياكل في الاكل التاني وقال..انا مبحبهاش يا فاطمه…انتي بس تلاقيكي نسيتي
فاطمه اتحرجت جدا ومشيت من على العشا ورقيه زعلت عليها وقالت…انا..انا هاطلع اشم هوا
مراد ابتسم وقال استني اجي معاكي
رقيه قالت..لا كمل عشاك انت يا روحي
مراد قعد يكمل عشاه ولسه هتمشي جاد وقف وقال بغضب..طلعت روحك..تخرجي كيف بالليل كده وتتمشي قدام الحرس والخدامين ووحدك كمان
↚
طلعت روحك..تخرجي كيف بالليل كده وتتمشي قدام الحرس والخدامين ووحدك كمان
رقيه قلبها دق بسرعه من زمن محستش بغيرتو وخوفو عليها من اقل حاجه ابتسمت لا اراديا
جاد اخد بالو من كلامو وقال..احم..قصدي…قصدي خدي حد معاكي
رقيه اتنهدت وقالت بضيق..انت ملكش دعوه بيا..اطلع ادخل انا حره
جاد وقف وضرب الطاوله بشده وقال بغضب..مين ليه عاد..ابو قردان الي جيباه معاكي ده…الي قاعد ياكل..وبص لمراد وقال…تحب تنزل الحوش مع التيران تحت..بما انكم عندكم نفس القرون
مراد وقف بغضب وقال..لا انت ذودتها اوي
جاد قال باستهزاء…اه زودتها وبشتمك المفروض هتعمل حاجه مثلا
رقيه قالت بضيق…بس بقى…وبصت لمراد وقال..انا قولتلك انه بيستفزك متردش عليه…
مراد اتنهد وقال..انا هسكت علشانك بس
جاد قال بسخريه…ايوه ايوه اسكت علشانها..والمره الي فاتت سكت علشان جدي…والمره الجايه هجبلك فاطمه تسكت علشانها …مش عايزك تقلق خالص انا ممكن اجرلك ناس تسكت علشانهم انا مستحيل اسيبك تسكت من غير سبب واصل
مراد بصلو بغيظ وسكت ورقيه قالت ..بقولك ايه بطل سخافه..وعلشان ترتاح انا مش هطلع اصلا هتمشي في البيت عندك مانع كمان
جاد قال بضيق…لا معنديش طالما الباب مقفول
رقيه نفخت بغيظ.. وراحت ورا فاطمه وهيه مخنوقه منو
جاد بص لمراد بضيق وقال..كل لحم…بيذود الدم..ده اذا موجود اصلا علشان يذيد
مراد بقى ياكل ومردش وجاد بصلو بقرف وقال..منور يا عريس
فاطمه كانت بتغسل المواعين في المطبخ وبتبكي ودخلت رقيه وقالت..بتحبيه قوي
فاطمه ارتبكت وقالت..مش جوزي
رقيه ابتسمت وقالت..ياستي جوزك..محديش يقدر يقول غير كده…متخافيش مني يافاطمه انا جايه علشان طلب جدي وبس..وهمشي بعد الفرح على طول..انا معنديش نيه ارجع لجاد..احنا حاولنا ..وفشلنا وكل شئ نصيب
فاطمه بصت لها بانتباه وقالت..انتي لسه بتحبيه يا رقيه..متكدبيش عليا
رقيه اتنهدت بحزن وقالت..اه يا فاطمه لسه…بس..بس مقدرش اعيش مع انسان زيو ابدا…انا حابه اعيش واشتغل واخرج..وهو بيخاف ويغير من اقل حاجه..مش بيسمحلي اتحرك من غيره..وطبعا الحياه دي متناسبش الحياه الي عشتها في القاهره..انتي متربيه هنا ومتعوده..علشان كده ممكن تشوفي الي بقوله بسيط او ميستدعيش الطلاق..بس عندي انا كان يستدعي…لما يطلب مني اني اقعد في البيت ومشتغلش بعد ما درست كل السنين الي فاتت وتعبت فيها..ده حتى ميرضيش ربنا
فاطمه قالت بحزن..مش يمكن بيعمل كده علشان بيحبك
رقيه قالت..اكيد بيحبني مين قال انو مش بيحبني..بس الحب من غير توازن وتضحيه مينفعش…كان يقدر يضحي علشاني بشويه من افكارو الي بنسبالي انا رجعيه ومش مناسبه..لان الي هو بيفسرو غيره .انا بفسره شك وقله ثقه..لو هو واثق فيا هيسبني اشتغل لو مع مليون راجل..لاكن ازاي ابقى مهندسه واشتغل واتكلم مع المهندسين والعمال وانا مرات جاد باشا ..صدقيني مستحيل ارجع للي عشتو مع جاد متقلقيش
رقيه قالت كده ولسه هتمشي فاطمه مسكت ايدها وقالت..انتي طيبه قوي يا رقيه
رقيه ابتسمت وقالت…وانتي اطيب واجمل يا فاطمه خليكي واثقه في نفسك كده ومتقارنيش نفسك بحد انتي قمرايه
فاطمه ابتسمت ورقيه مشيت وجاد كان بيسمعهم استخبي بسرعه لحد ما طلعت وبقى يبص لطيفها بدموع ..وفال…سامحيني يا قلب جاد..كده احسن ليكي
هنا طلعت فاطمه واتنهدت وقالت..هتفضل تحرق في نفسط كده كتير يا ولد العم…على فكره هيه كمان ريداك..فكر وشيل الهم ده من دماغك..ولو على انا …
بس قبل ما تكمل قاطعها جاد وقال..انتي ملكيش صالح يا فاطمه..انا طلقتها قبل ما اتجوزك ..وانتي عارفه ليه..ومش هينفع اتراجع
جاد مشي وفاطمه طلعت على السلم بغضب ودموع ودخلت عند حماتها وقفلت الباب بغضب وقالت..مش قادر ينساها هيرجعلها..تعبنا على الفاضي
شفا كانت بتطبق هدومها وابتسمت بسخريه وقالت…عارفه ليه..علشان مرتو مش مكفياه..ولا بسطاه..لو عارفه تبقى ست صوح..كنتي نستيه الي خلفوها بت شاديه
فاطمه قالت بدموع ..انا اهمل ايه يا حماتي اكتر من الي عملتو ..انا مخلتش حاجه معملتهاش هو بيحبها اعمل ايه..افتح قلبو وارميها منو
شفا ضحكت وقالت..اسمعي يا فاطمه…انا يا بتي زي اي ام عايزه ولدها مرتاح وجمبها وقدام عيونها…مش اكتر…انا وافقتك على خطتك..وعملت الي قولتي عليه مع انو كسرة نفس لولدي …بس علشان ميبعدش عني..يبقى متجيش بعد كل الي عملناه تقولي مفيش فايده
فاطمه قعدت بيأس وبعد كده بصتلها كأنها لقت فكره وقالت..احبل..يمكن لما احبل ينساها علشان ولدو
شفا ضحكت وقالت.. وتحبلي كيف وجاد مبيخلفش ولا هيخلف واصل
فاطمه قالت باستغراب ..بس هو بيخلف يا حماتي احنا خلينا اجرنا الي يقولو كده لانها عايزه عيال وكنا عايزينها تسيبو علشان يكرها
شفا قالت ..عليكي نور…خلينا اجرنا الي يقولو كده…يعني هو متاكد انو مبيخلفش..كمان التحاليل الي اخدناها من الدكتور والي بتقول انو مهيخلفش جاد صدق انها تحاليلو وعرضها على دكاتره كتير..كيف دلوقتي تقوليلو انك حامل عيزاه يقطع خبرك..انتي كملي في البرشام واياكي تبطليه….نخلص من بت شاديه..وفرحها…وبعد كده تزني عليه انكم تحللو تاني ووقتها نخلي الدكتور يقولو انو اتحسن وتبقى تخلفي
فاطمه قالت بدموع..طب افرص رجعلها…وزي ما اتجوزها وفاجأنا بجوازو يرجعلها ويفاجأنا
شفا نفخت وقالت..با بت متقلقيش…البت دي عايزه تشتعل وتقوى وتعيش زي بنات البندر…وجاد علشان تزعل منو ويطلقها..قلها متشتغلش…يعني هيه فكراه بيلغيها ومن الحديت الكبير ده..وجاد كمان مستحيل يرجعلها لانو عارف انو مهيخلفش …ده ولدي وانا عرفاه…واتنهدت وقالت..بيحبها قوي يا حبة عين امو..مستحيل يظلمها معاه
فاطمه قالت بغيظ..انتي بتدايقيني يا حماتي…يعني ميظلمهاش هيه ويظلمني انا عادي
شفا قالت بضيق..لا هو مظلمكييش هو قعد معاكي قبل ما يخطبك وحكالك انو مبيخلفش وانو طلق مرتو علشان كده وقلك انو لسه بيحبها مكدبش عليكي ولا ظلمك…وقالت بدموع..انا الي ظلمتو وكسرت نفسو وخليتو يصدق انو مش هيخلف وكنت بيدي احط لمرتو الحبوب كل يوم ..بس اعمل ايه..جاني وقلي ان مرتو هتشتغل..وهو عايز يقف في ضهرها..وهيسبنا ويسافر وياها..مقدرتش يا فاطمه ده ضنايا الوحيد مش هستناها تاخدو وتمشي زي ما امها اخدت ابوها من اهلو….امو ماتت وهو وصل بعد ما دفنوها..انا مبكرهاش..بس عيزاه جمبي..ده حقي
فاطمه لسه هترد الباب اتفتح واتفاجأو
↚
هستناها تاخدو وتمشي زي ما امها اخدت ابوها من اهلو….امو ماتت وهو وصل بعد ما دفنوها..انا مبكرهاش..بس عيزاه جمبي..ده حقي
فاطمه لسه هترد الباب اتفتح واتفاجأو بصوت مراد بيقول…طبعاحقك
شفا وقفت بصدمه وزهول وفاطمه خافت جدا وبقم يبصو لبعض برعب
مراد قفل الباب وضحك وقال..ايه اهدو شويه..سركم في بير ملوش قرار…المصلحه واحده يا جميلات
شفا بلعت ريقها وقالت…طب..طب نضمن منين انك مش هتروح تقولهم
مراد قهد وقال..ليه انا عبيط علشان اقولهم…انا صدقت ما رقيه رجعتلي…انا بحبها من زمان وبعد ما اتخطبنا جيه المحروس ابنك كل عقلها واتجوزها غي غمضة عين ..متقلقوش انا معاكم لو محتاجين اي حاجه..المهم رقيه تكون ليا انا
شفا اتنهدت بارتياح وفاطمه ابتسمت وفضلو هما التلاته يتكلمو سوا
اما جاد خلى رقيه بعيد عن اوضتها ودخل وقفل الباب..بقى يلف في الاوضه وياخد نفس عميق ريحه برفانها وادواتها كلها في المكان زي بالظبط قبل ما يطلقو نفس الاوضه ونفس الريحه..اتنهد وعيونه مليانه دموع ومسك قطعه من هدومها بقي يشمها ويضمها لقلبو
هنا دخلت رقيه بسرعه وهيه بتتكلم في التليفون وبتقول اه يا بنتي الفستان اخترتو و
بس سكتت بزهول وبقت تبص لجاد باستعراب شديد
جاد بلع ريقه وبقى يبصلها وخد بالو انو ماسك هدومها رماها فورا من ايده واتقدم بسرعه ناحية الباب هيمشي
رقيه مسكت ايده جامد علشان ميطلعش وقفلت مع البنت الي بتكلمها وردت الباب وقالت…اممم..سمعاك..اتكلم
بقلم..زهرة الربيع
جاد قال بارتباك..احم…انا ..انا معايزش اقول حاجه
رقيه بصتلو جامد وقالت …بس انا عايزه اسمع…عايزه شرح لوجودك في اوضتي وقربت منو وقالت بهمس ..وليه كنت ماسك هدومي..ايه…وحشتك للدرجادي
جاد اتوتر قوي وقال ..بلاش كلام فارغ انا .. انا دخلت الاوضه بالغلط ولسه هيفتح الباب وقفت قدامو وقالت…بالغلط….ومسكت هدومي كمان بالغلط…مش عارفه ليه حاسه انك ندمان على طلقنا….وكمان حاسه انك مش قادر تنساني
جاد قال وهو بيبعد عيونه عنها….احم…ده في خيالك بس
رقيه ضحكت بخفه وقالت..في خيالي وفي اوضتي كمان…وعلي سريري
جاد ابتسم وبصلها جامد وقال…سريرنا…شكلي مش انا لوحدي الي مش قادر انسى
رقيه قالت بارتباك..انت..انت تقصد ايه
جاد قرب عليها وحط ايده على الباب وراها وقال…ليه اخترتي الاوضه دي بزات…بتفكرك بيا صح…السرير ده…مبيفكركش بيا
اتجمعت الدموع في عيونها وقالت…احم…انت انت بتضحك على نفسك..انا خلاص نسيتك وهتجوز وهبدأ حياتي
جاد ابتسم بسخريه وقال..مش كل الي اتجوز نسي ..ولا كل الي بدا حياه جديده نسي القديمه يا رقيه…مكانش حد غلب
رقيه بقت تبصلو وهو ركذ عيونه على عيونها وكان بينهم نظرات جميله كلها شوق قطعتها رقيه لما قالت…احم…انا…انا عارفه بتعمل كل ده ليه..انت مش قادر تتخيل ااني هتجوز وهعيش حياتي ومش هبقى فكراك حتى…وعلى العموم انا مش عايزه اعرف انت كنت في اوضتي بتعمل ايه …. مش هحرجك اكتر من كده
تقدر تطلع..بس خلي ديما في دماغك اني مبقتش ليك ولا بقيت اخصك..يعني ملكش حق تلمس حاجتي.. انا قريب هبقى مرات الباش مهندس مراد شمسي وانا محبش اخون لو حتى بالتفكير
جاد رفع عنيه بدهشه وقال..تخوني…ههه..هو انتي دلوقتي وجودك معاي انا..خيانه ليه هو
رقيه قالت …طبعا..انا دلوقتي ملكو هو ..وكلها يومبن وابقى على اسمو..وليه وحدو
هنا جاد اتملت عيونه دموع وقال….اممم..تمام يا بت عمي وانا مرضاش تكوني خاينه
وفتح الباب ومشيي وهو مش شايف قدامو من الدموع الي اتجمعت في عيونه ..صدق ما طلع وبعد عن الاوضه وحط ايده على قلبو ونار في صدره قايده نار ملهاش دوا..نزلت دمعه خاينه من عيونه..خانت كل قوتو واجبرتو على الاعترتف بضعفو
انتبه على ايد على كتفو مسح وشو بسرعه وبص لقاه جده ارتاح وهدي شويه وقال..جدي..انا كنت لسه هنزلك..جبت الناس الي هتجهز المكان للفرح و
بس جده فتح اديه ليه وابتسملو
جاد فهم انو عايزو يترمي في حضنو علشان يهدى…. هز راسو بمعني لا والدموع في عنيه
وهبي ابتسم بدموع وقال…البكا على صدر الأحبه مش ضعف يا جاد…بالعكس الي يحبك بيقدر كد ايه انت جبل ومتحمل الي ميشلهوش انسان يا ولدي
بقلم..زهرة الربيع
جاد اترمي بين اديه وبقى يبكي لاول مره في حياتو وقال ببكا ..مش قادر مش قادر يا جدي هتتجوزو هتكون معاه…خلاص مبفتش ليا بقت لواحد تاني مش قادر اتحمل ولا قادر اسمعها حتى بتتكلم عليه بموت يا جدي والله بموووت
جده تزلت دموعه وقال..بعيد الشر عنك يا جاد…انا اسف يا ولدي حقك عليا انا الي فتحت جرحك تاني يمكن مكانش لازم اجيبهم هنا
جاد بعد عنو ومسح دموعه وقال ..عادي يا جدي لازم كنت هعرف..ده قدر ومش هقدر اهرب منو …بالاذن انا هنزل الناس مستنيني تحت
رقيه كانت طلعت وراه وسمعت كل الحوار ده وهتتجنن مش مصدقه ان ده حاد الي عمرها ماشافت دمعه واحده منو معقوله عامل في نفسو كده علشانها..طب طلقها ليه..وليه محاولش يسمعها وا يفهمها حاجه خلت عقلها مش قادر يستوعب بس ذادت دهشتها لما جده مسك يده وقال..قلها يا جاد..قلها يا ولدي..ولله رقيه بتحبك وتسيب اي حاجه عشانك انت بس احكيلها يا ولدي..و
بس جاد قال بسرعه..لا يا جدي..وانت وعدتني وحلفت بتربة ابوي..اوعى. اوعى يا جدي..انا مرضلهاش تعيش معايا وهيه مظلومه..ولا ارضى تفضل معاي شفقه
قال كده ونزل ورقيه دخلت اوضتها وقفلت الباب وهيه مش قادره تستوعب الي سمعتو..وياتري مخبي عنها ايه..ابتسمت وسط دموعها وقالت..يعني..يعني لسه بيحبني..فيه حاجه خلتو يطلقني… طب..طب هيه ايه..وبصت لصورتو الي مخبياها بين اغراضها وقالت بدموع…. .هيه ايه يا غبي…مين قلك ان فيه حاجه ممكن تخليني ابقى مظلومه معاك..ده الظلم كلو عشتو في بعدك…وضمت الصوره بقوه .وقالت..هعرف يا جاد مهما عملت هعرف
تحت كان جاد جايب المهندسين الي هيظبطو المكان وبيشرحلهم هيعوزو ايه بالظبط وبيقول …العروسه بتحب اللون البنفسج…بتحبو قوي كتر منو…عارفه ده اللون الي زي البتنجان ده..لون يايخ بس هيه بتحبو
رقيه كانت وراه بتسمعو وبتبتسم بدموع وجاد قال…كمان كتر ورد بتحب الورد احمر اصفر اي ورد والسلام هيه بتحب الحاجات الهبله دي
رقيه اتسعت عنيها وكانت عايزه تضحك على كلامو وجاد قال…وحطلها بقى من الاضويه الخفيفه دي متخليش اللون ضايج قوي..بيتعب لها دماغها
رقيه ابتسمت انو فاكر كل ده .. وكانت هتروح تكلمو بس وقفت مكانها لما سمعت بصوت مراد بيقول بضيق…هو الفرح هيبقى على زوق العروسه بس…مفيش حاجه للعريس.
جاد بصلو بضيق وقال بغضبو..العروسه بت عمنا..وواجبنا نجوزنا ونعملها الي هيه عيزاه…انما انت…نعملك الي على مزاجك ليه لا مؤاخذه…ابنيه هنسترها انت كمان
رقيه كانت عايزه تضحك ومراد بصلو بغيظ وقال..انت بتستظرف…على فكره بقى انا اي حاجه بتحبها رقيه انا كمان بحبها
جاد قال بضيق..طب زين..على كده بتلبسو سوا كمان اصل الخياطه جايه كمان شويه وهتشوف العروسه هتعوز ايه هدوم …داخلي يعني وكده..اهي تعملك طقمين تلاته بالمره
مراد بصلو بغضب وقال..انت سافل ومش متربي
جاد بصلو بغضب وقال…حافظ على كلامك معاي الي بيطير لسانه مبيعوضهوش
مراد لسه هيرد رقيه قالت…خلاص يا مراد يا حبيبي سيبك منو روح انت للعمال الي هناك خليهم يعملولك كل الي نفسك فيه يلا
مرا مشي وهو بيبصلو بغيظ ..وجاد بصلو بقرف وقال..داهيه تاخد مترجعش
بصلو باستفهام وقال…بتقول حاجه
جاد قال ببياطه..لا سلامتك..بقول داهيه تاخد مترجعش متحطش في بالك روح انت روح
مراد مشي بغضب ورقيه التفتت لجاد وقالت..غريبه يعني انك فاكر اللون الي بحبو والورد والتفاصيل دي
جاد قال..عادي من باب العشره يا بت عمي
رقيه ابتسمت وقالت..امم .العشره..صح…ممكن تكون عشره..وممكن يكون اهتمام…او حب
جاد بلع ريقه بارتباك وبصلها بثقه وقال..حب امم…وعلى كده انتي كمان لما افتكرتي اني مبحبش الفاصوليا كنتي بتحبيني
رقيه قربت منو وقالت وهيه بتبص جوه عيونه…اوي…وفي حياتي ما هحب قد ما حبيتك.
↚
قربت منو وقالت وهيه بتبص جوه عيونه…اوي…وفي حياتي ما هحب قد ما حبيتك.
جاد اتصدم بالي قالتو ومبقاش قادر ينطق حرف بلع ريقه بتوتر شديد ورقيه قالت…اتصدمت ليه..ما انت عارف اني بحبك..وان طلاقنا كان رغبتك انت
بصلها جامد وقال بتوهان…عمر بعدي عنك ما كان رغبتي يارقيه
رقبه ابتسمت وهيه بتبصلو بدموع وقالت…امال كان ايه يا جاد
ابتسم وهو بيحاول يحوش دموع عنيه وقال…كان نصيب قدر يا رقيه…قدر يغلب اي عشق
رقيه لسه هترد فاطمه قالت بغيظ..سي جاد…العمده على التلفون عايزك
جاد اتنهد وقال..احم..بالأذن ومشي وهو مش فاهم ازاي بينسى نفسو ويتكلم كده معاها
اما رقيه ابتسمت وقالت.. .انا ملش قدر غيرك يا جاد… وهعرف ازاي انطقك
تاني يوم كانو في الاسطبل وكانت رقيه راكبه الخيل بتاع جاد كان ديما يركبها عليه وسمى المهره على اسمها ابتسمت وهيه بتمشي ادها على شعر الخيل وبتفتكر لحظاتها مع جاد
مراد ركب وراها وكان قريب جدا منها وبيهمس لها في ودنها بكلمات جميله
بقلم…زهرة الربيع
رقيه الاول مكانتش بترد عليه ومضايقه..بس شافت جاد واقف بيبص عليهم فبقت تكلمو وتهزر معاه وتضحك
جاد قرب منهم بغضب وغيره وقال..انزلو الحصان تعبان
رقيه كانت عايزه تضحك وقالت..مهو كويس اهوه
جاد قال..انا ادري بحصاني بقولك عيان..انزلي من عليه
مراد جالو تليفون ونزل وراح يتكلك بعيد شويه ورقيه خلتو مشي وقالت…طب نزلني
جاد بصلها بارتباك ورقيه مدتلو اديها بطريقه طفولبه وجاد ابتسم على حركاتها ومد ايده نزلها وهيه نطت على الارض وهو سندها بقت بين اديه
ابتسمت وهيه قريبه منو وجاد كان مشتاق لقربها جدا ونسي نفسو قدام عيونها وبقى يشدها عليه جامد وهو بيبصلها بعشق وافكارو بتوديه وتجيبو للحظات بينهم نفسو يكررها
بس رقيه قالت بدلال…ممكن تسبني.. وجعتني
جاد ذاد شوقو ليها لما قالت كده وبقى يشدها عليه بطريقه اقوى وعيونو علي عيونها بس قطع لحظتهم دي وصول مراد و قال…رقيه..فيه حاجه
رقيه بعدت وابتسمت وقالت..ابدا جاد كان بينزلني من على الحصان وبصت لجاد وقالت بخبث ودلال…اصل الحصان طلع تعبان…تعبان اوي بس بيكابر
جاد ضحك بخفه فاهم انها تقصدو ومشي من قدامها وهو بيبتسم على حركاتها الجميله
مر اسبوع ونص ورقيه كانت تصرفاتها مع جاد رقيقه وديما تفكرو بالي بينهم..وديما تقعد وتتكلم معاه..وانها هتسافر مع مراد وهيعيشو سوا وكانت مستمتعه جدا بنظرات الغضب والغيره الي بيبص لمراد بيها كانو اخد منو حياتو كانت بتحاول تخليه يفقد اعصابو ويحكيلها لكن كان كل مره يحاول يهدى ويمشي قبل ما يتكلم
لحد ما جيه معاد ليلة الحنه..وجات شاديه والدت رقيه وكل الاقارب وكانو مبسوطين سوا وبيجهزو لاجمل ليله حنا
بالليل كانت رقيه لابسه فستان باللون الاحمر الغامق جدا كان شكلها تحفه وكان مقفول من فوق وله اكمام ومطرز من اختيار جاد بعد ما قالتلو انها مش هتلبسو بس اتفاجأ بيها نازله بيه زي الورده الوحيده وسط بستان بور
ابتسم وهو بيبصلها ولثواني هيتقدم عليها بس مراد سبقو وجري ميك ايدها باسها وقال…ايه القمر ده
رقيه ابتسمت ونزلت معاه وقعدو وبقم يحطولهم الحنه ويرقصو ويغنو واخر انبساط
جاد كان بيبصلها من بعيد وعيونه مليانه بالدموع اتقدمت شاديه عليه وقالت….انا لحد دلوقتي مش فاهمه..ليه عملت كده
جاد استغرب وقال..قصدك ايه
شاديه قالت قصدي ازاي تطلقها وانت حتى مش قادر تشوفو واقف جمبها..انا واخده بالي من نظراتك ليه..ايه يا جاد..هو انت لسه بتحبها ..طب لو لسه بتحبها عملت كل ده ليه من الاول ما انت وافقت على شغلها وقولتلها انك هتسافر معاها كمان ايه الي حصل
جاد اتنهد وقال….دي مواضيع خلصت يا مرت عمي زي مانتي شايفه دي الحنه بتاعتها..ربنا يهنيها
قال كده ومشي وقعد عند ترعه قريبه من البيت ومعاه قزايز نبيت وبقى يشرب منها وهو بيفتكر ضحكتها جمالها ومراد وهو بيمسك ايدها وبيشدها عليه وهما بيرقصو دمه فار وبقى هيتجنن بس اتنهد بيأس وقال..يمسك يدها…ههه…جرالك ايه يا جاد دي بكره هتشاركو سرير واحد..يارب..الصبر من عندك..الصبر من عندك يارب..وبص للبيره الي في ايده وقال…انا حلال فيا الحرق…بدعي والزفت ده في يدي..الله يسامحك يا جدي كنت صدقت ما بطلتو
وبقى يشرب ويذيد عايز ينسى عايز يمحي ذاكرتو لو يقدر
بقلم…زهرة الربيع
رقيه بصت عليه يمين وشمال وملقتهوش طلعت تدور عليه وشافتو قاعد جمب الترعه والقزايز الفاضيه جمبو اتنهدت وقالت..استغفر الله العظيم يارب..وقربت منو وقالت..كده يا جاد بعد ما بطلتو بتشرب تاني ليه دلوقتي
جاد ضحك بسكر وقال…بشرب..عادي…مش انا…مش انا بجوزك ولازم افرح بيكي
رقيه قعدت جمبو وصعب عليها وقالت..جاد…
جاد قال…امممم
رقيه قالت ..انا بحبك..مش قادره انساك خلينا نهرب من هنا يا جاد..نتجوز تاني ونرجع القاهره سوا
جاد اتسعت عنيه بزهول وبصلها بصدمه وقال..هو مش انا الي شربت..ليه انتي الي اتسطلتي
رقيه قالت بدموع… انا خايفه يا جاد..خليك معايا مش هقدر اكون لغيرك..اتمنيت توقف الجواز..بس انت سايبني اتجوز غيرك ولا فارقه معاك
جاد ابتسم بدموع وقال..ده منظر واحد مش فارقه معاه
رقيه قالت بلهفه …طب ايه المانع ..ها..ليه منكونش سوا احكيلي يا جاد….انا..انا مستعده اسيب اي حاجه علشانك …وحتى الشغل مش عيزاه قولت ايه
جاد بصلها بزهول ووقف وبص بعيد عنها وقال…همليني يا رقيه انا منفعكيش مش هقدر اسعدك صدقيني انا..انا عارف احلامك كلها وانا..انا مش هقدر احققلك ابسطها
رقيه مكانتش فاهمه وقربت منو وحطت راسها على ضهره واديها على صدره وقالت…بس انا عيزاك..عايزه جاد وبس..انت اهم احلامي
جاد جسمو اتكهرب من لمستها الي اشتاق لها جدا..بصللها بدموع…وقال..رقيه انا
رقيه حطت ايدها على خده وقالت..انت وحشتني معقوله موحشتكش
جاد قال بدموع..وحشتيني وحشتيني قوي وشدها عليه بقوه وحاوطها باديه وقال….وحشاني من اول يوم يا بنت عمي…ومقادرش انساكي …مقادرش واصل وقرب من شفايفها وهو مغيب تماما وباسها بقوه وجنون وهو ناسي كل حاجه وبعد شوبه وهيه لسه بين اديه وقال بصوت مبحوح …تعالي معاي نطلع فوق..هموت عليكي ولسه هيبوسها تاني حطت ايدها على شفايفو وقالت…نرجع لبعض الاول يا جاد
جاد زي ما يكون فاق لما قالت كده بعد عنها بصدمه من الي عملو ولعن نفسو انو ضعف كده وقال..انا.انا معرفش عملت كده ازاي..حقك عليا
ولسه هيمشي وقفتو وقالت…انت بتعمل كده ليه انت بتحبني وانا كمان..ايه المانع…خلينا نرجع لبعض يا جاد ارجوك
جاد نزلت دمعه من عينه وقال..انا..انا مش هينفع ارجعلك..انا بحب مرتي…مش هقدر..بالأذن
رقيه مسكت ايده بسرعه وقالت بغضب ودموع ..انت كداب… كداب يا جاد انت بتحبني و
بس قاطعها لما نزلت دموعه وقال برجاء…همليني يا رقيه..احب على يدك همليني..انا مش قادر استحمل عيشي حياتك وانسيني يا بت عمي..انسيني علشان اقدر انساكي ومشي ناحية بيتهم
رقيه قالت ببكا…يعني خلاص هتسبني اتجوزو…هتسبني اكون لغيرك يا جاد
جاد وقغ مكانو ونزلت دموعه وقال من غير ما يبصلها..على عيني يا رقيه…بس قولتلك قبل يابق..قدر يا بت عمي
قال كده ومكمل طريقه ورقيه بقت تبص لطيفه بزهول وحزن وفقدت الامل انو يتكلم نزلت دموعها وفجأه اغمى عليها
↚
جاد كان ماشي وسمع صوت وقعتها على الارض التفت لها واول ما شافها قال بعلو صوته..رقييييييه ..وجري عليها وبقى يفوق فيها ويقول..رقيه .حبيبتي..ردي عليا …رقيه..مالك يابت جرالك ايه..وشالها بسرعه حطها في العربيه وجري على الترعه غسل وشو بسرعه وطلع بيها على اقرب مستشفى
اول ما دخل جري بيها على الطوارئ وقال….عايز دكتوره هنا
اتقدم عليه الدكتور وقال..انا موجود هنا..و
بس قبل ما يلمسها مسك ايده وقال بغضب..قولت دكتوره انطرشت
الدكتور بلع ريقه بخوف ونادالو الدكتوره وبقت تكشف عليها وقالت متقلقش دي مجرد دوخه عاديه تلاقيها مأكلتش كويس ولا وزعلت من حاجه.. انا هعلقلها محلول ونادت على ممرض وقالت شادي هات الكيلونا
شادي جابها وجيه وهو وبيدهالها جيه وشو في وش جاد واتصدمو الاتنين بشده
شادي وقعت الكالونا من ايده وجري بسرعه وجاد طلع جري وراه وقبل ما يخرج من المستشفى مسكو جاد وضربو جامد وقال…بقى انت ممرض..ممرض ازاي..والعياده…والكشف والتحاليل..انطق لقطع خبرك اتكلم
شادي وشو بقى بينزف من كتر ما ضربة وقال…مليش دعوه حضرتك..مليش دعوه والله في اتنين ستات هما الي دفعولي علشان اقول كده واجرو المكان الي عملناه عياده مليش دخل ابدا…هما الي قالولي اعمل كده واقولك انك مبتخلفش
جاد اتسعت عنيه بزهول وقال..قصدك ايه يعني انا…انا بخلف..امال ليه مخلفتش..ومين المرتين دول اتكلم اخلص
شادي قال..انت..انت مخلفتش لانهم قالو انهم هيمنعوك بطريقتهم واخدو حبوب منع الحمل…بس والله معرفش هما مين .. والله ما اعرف واحده كانت صغيره والتانيه ست كبيره…سمعت الصغيره بتقولها يا خالتي وهيه بتناديها فاطمه
جاد سابو بزهول وقال بصدمه..قولت مين.
شادي قال بخوف …والله ده الي حصل
جاد كان هيتجنن وقال بزهول..طب..طب والتحاليل
شادي قال…انا سرقت تحاليل من المستشفى بتاعت راجل عقيم وحطيت اسمك عليها..انا مليش دعوه هما الي قالولي والله
الممرض كان بيرتجف من الخوف انما جاد كان ماشي بزهول شديد وحتى مكلمهوش ولا اتناقش معاه ابدا ولا اذاه كان ماشي مصدوم زي ما يكون في غيبوبه
رجع الطوارئ وكانت رقيه فاقت اول ما شافتو بصتلو بدموع وقالت..كنت فين يا جاد كنت هخرج ادور عليك
جاد ابتسم وقرب منها وبص لعيونها جامد وقال..كنت بحاول اعرف..انا ..انا بحبك ولا بعشقك..ولا حبك بقى في دمي وشرايني
رقيه اتسعنت عنيها وهيه مش فاهمه حاجه وجاد قال..قومي معاي..هنكتب كتابنا دلوك..محدش هياخدك مني محدش يقدر يبعدك عني تاني
رقيه اتصدمت وقالت..ازاي..هو ..هو ايه الي غير رأيك و
بس قاطعها جاد وقال..معانا عمر طويل بإذن الله نعيشو..واحكيلك فيه كل حاجه..بس قومي نلحق مكتب المأذون قبل ما يقفل
رقيه وقفت معاه بفرحه بس قالت..طب ومراد..وفاطمه
جاد اول ما جات سيرة فاطمه الغضب بان على ملامحو وقال..مراد ده ينساكي احسن ما يعيش مع واحده قلبها لغيره..وفاطمه دي..تحرم عليا دنيا ودين..مبفتش على زمتي من دلوك
رقيه مكانتش فاهمه حاجه بس كانت ملامحو بتفسر ان الموضوع كبير ومحتاج شرح.. مشيت معاه وراحو فعلا كتبو كتابهم ورجعو البيت اديهم في ادين بعض
امه جريت عليه وقالت..كنتو فين يا جاد…ده احنا كنا هنموت عليكم يا ولدي
شاديه قالت..انا مش قولتلكم مدام مع بعض متقلقوش
جاد بص لامه بغضب ودموع وافتكر لما اصرت يشوف دكتور وادتو عنوان العياده المزيفه وقالتلو انو دكتور شاطر…وكل الي راحو عندو ربنا تملهم الشفا…فضل باصص لها وسرحان لحد ما قالت..مالك يا وادي
جاد اتنهد وقال…انا ..انا اتجوزت رقيه..رجعت بقت مرتي
شاديه حطت ايدها على بقها بزهول وفرحه رهيبه…و الجد قال بفرحه..ينصر دينك
الكل كان في حالة صدمه رهيبه وخصوصا لما جاد قال..فاطمه…انتي طالق..بالتلاته..ادخلي لمي خلقاتك.وكل الي محتاجاه..والسواق هيوصلك دار ابوكي
فاطمه نزلت دموعها وقالت بانفعال..ايوه..ايوه فاطمه تتجوزها..علشان تنسيك ست الحسن واول ما ترجعلها ترميها رميه الكلام من غير ذمب يا ابن الاصول
جاد قرب منها وقال بدموع وغضب….لو مكنتش ابن اصول كنت جرجرتك بجلبيتك من شعرك ورميتك في الشارع ..زي الزباله الي زيك ..اما بقى بالنسبه للذمب…فكفايه اني اقولك اني اتكلمت مع الممرض حضرة الدكتور شادي متولي..وانتي فاهمه الباقي ..ولجل العشره مش هقول الي بعد كده..ان الله ستار حليم..ها كده زين ولا ايه
فاطمه كانت هتقع من طولها وبقت تبكي وقالت..والله علشان بحبك يا جاد كنت عوزاك تطلقها وتتجوزني وانبي يا جاد انا..
بس جاد زعق فيها وقال..اطلعي لمي خلقاتك ةامشي يا فاطمه..قبل ما انسى العيش والملح الي بنا
فاطمه مشيت وهيه بتبكي جامد وامه نزلت عيونها في الارض وقالت بدموع ..لو..لو عايزني اهمل البيت انا كمان…
بس مكملتش الكلمه وقرب منها بدموع وباس يدها وابتسم بالم وقال…متهونيش عليا ..مع اني هنت يا اما شوفتيني بقطع حته من قلبي وافارقها شوفتيني مكسور وانتي الي كسراني..خليكي ياما متهمليش دارك..لاني انا الي ههملو
امه قعدت وبقت تبكي جامد ومراد قال ..طب وانا يا رقيه هتسبيني تاني..هو انا لعبه في ايدك
رقيه قالت بدموع..اسفه يا مراد ياريت قدرت انساه والله..سامحني انت الف واحده تتمناك و
بس قبل ما تكمل جملتها طلع بغضب وهو مش شايف قدامو
رقيه اتنهدت بحزن وجاد مسك ايدها وقال..مبقاش ينفع حد بفرقنا خلاص..انتي دنينتي وانا دنيتك..هنعيش يا قلب جاد وهعوضك عن كل التعب الي تعبتيه بسبب غبائي.. وبص لامو وقال..بسبب اني وثقت في ناسي ذياده
امه نزلت دموعها بحزن وشاديه كانت هيه ووهبي مش فاهمين حاجه بس مبسوطين لانهم عارفيت قد ايه هما بيحبو بعض
بعد مرور ٦ شهور كانو جاد ورقيه في بيت جميل في منطقه هاديه على البحر وكانت رقيه بطنها كبيره لانها حامل جاد جيه من وراها وشدها ليه بحب وقال…حبايبي عاملين ايه
رقيه ضحكت والتفتتلو وقالت..بيحبوك زي العاده
جاد ابتسم بحب وقال..وانا بعشقهم…على فكره كلمت الجماعه في البلد وقولتلهم هنرجع كمان ايام علشان تقعدي لحد بعد الولاده زي ما اتفقنا..واتنهد وقال..انا لولا اصرارك مكنتش رجعت ابدا
رقيه حطت ايدها على خدودو بحنيه وقالت..انا اهم حاجه عندي انك تبقى مبسوط يا جاد وانا متأكده ان عمرك ما هتفرح بحاجه وانت زعلان من حماتي..على فكره هيه عمرها ما كانت تقصد تأذينا هيه بس كانت عيزاك جمبها..فاكره اني مش هخليك تشوفها تاني..دلوقتي نرحع وتشيل حفيدها وهتفرح بيه…واحنا هنسامح علشان بنحب يا جاد
جاد قربها ليه اكتر وقال بابتسامه..انا اخدت نصيبي كلو من الدنيا فيكي يا رقيه..لو تعرفي بعشقك كد ايه يا بت عمي
رقيه ابتسمت بحب واضح في عيونها وقالت..انا أكتر يا عمري وقلبي ..يا حياه كتبتها في احلامي وبقت حقيقه قدامي هتفضل حبيبي مهما بعدت عني يا جاد …انا تعبت بين العشق والقدر الحمد لله الي اراد يبقى عشقي هو قدري ❤