رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول بقلم حليمه عدادي
رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة حليمه عدادي رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول
رواية خلف الأقنعة ارسلان وحياه كاملة جميع الفصول
كان بيزعق ويكسر كل حاجة قدامه وهي مستخبيه ورى أمها وشهقاتها بتعلوا
يانيس بغضب : كل يوم مشاكل بسببها وبتجي منين من جامعتها ..
صوفيا : هي معملتش حاجة هما السبب اهدى إنت ماشوفتش حالتها ..
يانيس بغضب : حالتها ماتهمنيش كل مرة أسيب شغلي بسببها النهاردة مديرة جامعتها جه يشتكي منها ..
صوفيا : هي عملت إيه بنتي ماعملتش حاجة من غير سبب ..
حياة ببكاء : أنا تعبت ياماما كل مرة بتعرض للتنمر بسبب حجابي كلهم بيهربوا مني ..
يانيس : قوليلها تقلع الحجاب دا وتغير الهدوم اللي هي لابساها دي وتلبس زي البنات مابتلبس مش عايز أشوفك بالهدوم دي ثاني
قال كلامه وخرج وهو متعصبة
قربت منها أمها و حضنتها
حياة بدموع : ماما هستغنى عن أي حاجة إلا حجابي دا فريضة من ربنا هو تاج على رأسي أنا مش هقلعه حتى لوقتلوني ..
صوفيا : منعني إني أشتغل علشان رفضت أقلعه وإنتي هيمنعك من دراستك ..
حياة بدموع : ماما مدير جامعتي قبلني بحجابي لكن كل اللي معايا بيتنمروا عليا مش عايزني معاهم أنا مش هكمل دراستي هنا ..
صوفيا : أومال هتكملي دراستك فين ..
حياة : في بلدي أنا عايزه أرجع بلدي ..
صوفيا : أبوكي مش هيسيب شغله هنا ..
***********************
في ذالك البيت الصغير كان قاعد جنب أمها بيأكلها
أرسلان : من يوم الحادث وأنا مسمعتش صوتك ياماما أنا بر بين الناس وحيد و إنتي هنا مش عايزه تتكلمي قولي حاجة ..
بصتله لكن ماتكلمتش
أرسلان بدموع : ماما أرجوكي إتكلمي بقيت أمشي بين الناس و الكل بيهرب مني بصي لوشي الكل بيخاف منه ..
دلوقتي أنا هروح لشغلي باس رأسها وخرج من البيت وضع الغطاء على رأسه مشي قدام أهل الحارة الكل بعد عنه تصرفهم دا مجرحهوش لأنه خلاص إتعود عليه
وصل للغابة لأنه بيجمع الخشب ويبيعها لست هي تستغل حالته تأخذ الخشب وتبيعها وتعطيه نصف الفلوس ..
***********************
أمل : أسيل دا أول يوم لكي في الشغل إتأخرتي ليه ..
أسيل : أنا جاهزة ماما هنروح سوى طريق المكتبة قريب من المدرسة ..
أمل : يلا بينا ..
خرجوا من بيتهم ركبوا عربيتهم الصغيرة
أسيل : ماما حياة ماتصلتليش من وقت طويل ..
أمل : إنتي عارفه التنمر اللي بتتعرضله بسبب حجابها ..
أسيل : أنا مش فاهمه هما إيه دخلهم بحجابها ..
أمل : أكثر حاجة بتوجع هو أبوها مش هامه غير الفلوس طلب منها تقلع الحجاب علشان مصالحه ..
أسيل : أستغفر الله هو دا أب المفروض هو اللي يدعمها علشان تحافظ على حجابها أقفي هنا ياماما أنا وصلت باستها ونزلت من العربية ..
أمل : حبيبتي خلي بالك على نفسك مع السلامه..
**********************
يانيس : صوفيا صوفيا إنتي فين عايز أتكلم معاكي ..
صوفيا : مالك في إيه خرجت وإنت متعصب ورجعت مبسوط ..
يانيس : نادي على بنتك لازم أقولها هي كمان ..
خرجت حياة من أوضتها وقعدت معاهم
يانيس : النهاردة طلب مني مدير الشركة طلب لوعملته هبقى مدير لواحده من شركاته ..
صوفيا : وإيه هو الطلب دا اللي هيخليك مدير ..
يانيس : في اليوم اللي جه فيه المدير لعندي شاف حياة وعجبته وعايز يتجوزها ..
صوفيا بعصبية : إنت اتجننت هو مش مسلم وبسن أبوها أو أكبر كمان ..
يانيس : إستني بس هو مسلم وعايش هنا من وهو صغير اما من ناحية إنه كبير في السن فهو قال إنه هيدفعلنا مبلغ كبير أوي..
صوفيا : إنت بتقول إيه عايز تبيع بنتك علشان الفلوس إنت أحقر شخص شوفته
كانت بتسمع كلام أبوها و دموعها نازلة مش بتقف ..
يانيس : أنا هخرج دلوقتي فكروا بالموضوع وهتتجوزيه سواء وافقتي او رفضتي ..
خرج من غير خجل ومرفش ليه جفن علشان بنته
صوفيا : اللي قاله دا مش هيحصل مش هتتجوزي العجوز دا ..
حياة بدموع : ماما إنتي شايفه هو بيعاملني إزاي من وأنا صغيره وهو بيعاملني بقسوة وكنت بستحمل والنهاردة عايز يبيعني علشان مصلحته ..
صوفيا : لما يرجع هبلغه إنك موافقة ..
حياة بصدمه : إيه ..
صوفيا : علشان يكون عندنا وقت علشان أقدر أهربك بكره لعند خالتك لازم تهربي على أول طيارة ..
حياة حضنتها بفرحة : إنتي أحسن أم في الدنيا وأخيراً هرجع لبلدي ..
************************
انتهى أرسلان من تقطيع الخشب وإتصل بالست اللي بتاخذ منه الخشب جت بعربيتها
أرسلان : الخشب جاهز إنتي كل مرة بتنقصي من الفلوس ..
الست : لولايا مكنتش بعت الخشب مافيش حد هيشتري من واحد مشوه أنا باخذ حق تعبي ..
أرسلان : تعب إيه إنتي بتاخذيه على الجاهز وتبيعيه وتاخذي المبلغ الأكبر من غير ماتتعبي ..
الست : لومش عاجبك مش هاخذوهم كل الناس رفضت إنها تشتري منك ..
أرسلان : طيب روحي حطلها الخشب فوق العربية واتحركت بالعربية ..
أرسلان قعد حزين بيستحمل استغلال الست دي علشان أمه مش ذنبه إنه مشوه لكن الناس بتحكم على الإنسان من شكله ..
↚
في الصباح كانت أمل قاعدة بتفطر هي وبنتها لأن النهاردة إجازة التلفون رن أمل بصتله بفرحة
أمل : السلام عليكم ياحبيبتي إزيك وإزي حياة ..
صوفيا : مش وقت أسئلة ياأمل أرجوكي ساعدي حياة ..
أمل بخوف : في إيه اهدي ياحبيبتي وقوليلي أساعدك إزاي ..
صوفيا حكتلها كل اللي حصل وإيه خطتها علشان تهرب بنتها
صوفيا : إسمعيني كويس حياة دلوقتي في الطياره استقبليها أول ماتنزل من الطيارة و خذيها عندك لحد ما ألاقيلها حل ..
أمل : إنتي بتقولي إيه حياة بنتي وهتبقى عندي قد ماتحب ..
صوفيا : أنا مش عارفه أشكرك إزاي حياة أمانة عندك وماتقوليش لأبوها إني إتصلت بيكي ..
أمل : ماتقلقيش عليها هي مع والدتها خلي بالك من نفسك ..
صوفيا : مع السلامه أنا هقفل دلوقتي يانيس جه ..
أسيل : في إيه ياماما خالتي صوفيا كويسة..
أمل : إنتي سمعتي اللي حصل قومي غيري هدومك علشان تروحي تجيبي بنت خالتك من المطار على هنا هنا أمان ..
أسيل بفرحة : أخيراً جت حياة دي وحشتني أوي أنا زهقت من الوحده لبست أسيل هدومها بسرعة و خرجت علشان تروح تستقبل حياة ..
*********************
يانيس : حبيبتي إزيك فين حياة ياسر هيجي بعد شوية..
صوفيا : خرجنا علشان نشتري شوية حاجات وهي دلوقتي في أوضتها ..
يانيس : أنا هروحلها علشان أتكلم معاها شوية راح ناحية أوضتها خبط على الباب لكن مفيش حد بيرد فتح الباب لقى الأوضة فاضية دور عليها ملاقهاش فتح دولابها لاقاه فاضي..
يانيس بغضب: صوفيااااا صوفيااااا ..
صوفيا جت تجري : في إيه إنت بتزعق كدا ليه ..
يانيس بغضب : بنتك هربت إنتي كنتي فين اتكلمي أنا هقول إيه لياسر ضاع الشغل من بين إيديا ..
صوفيا : هو دا كل اللي يهمك الفلوس وشغلك وبس مش هامك بنتك فين دلوقتي هي مالهاش أصحاب هنا أرجوك رجعلي بنتي ..
يانيس : عنها مارجعت قرفت منها ومن عمايلها لولا شغلي مكنتش هدور عليها أنا هدور عليها وإنتي إعملي أي حاجة ..
خرج بسرعة علشان يدور عليها بصت صوفيا لمكانه و حمدت ربنا إنه مشكش فيها ..
**********************
في المطار
كانت حياة مستنيه أسيل وهي خايفه هي ماتعرفش حد لحد ماحست بإيد على كتفها إنتفضت من مكانها و بصت وراها بخوف
نفخت حياة : أسيييل دي إنتي وقعتي قلبي كان هيغمى عليا بسببك ..
أسيل حضنتها بفرحة : حياة إزيك إشتقتلك يابت ..
حياة : وأنا كمان إشتقتلك كثير بقالنا كثير مشوفناش بعض ..
أسيل : يلا بينا أنا جيت بعربية ماما هيا هناك وشاورت على العربية
وصلوا للعربيه ركبوا واتحركوا على البيت
حياة : إشتقت لبلدي مستحملتش أبعد عنها..
أسيل : البنات بيحلموا إنهم يسافروا لفرنسا و إنتي عايزه ترجعي منها ..
حياة : أنا بحبها لكن هناك الكل بيتنمر عليا وكل مايشوفوا هدومي بيسخروا مني وأنا مش هسيب حجابي علشان حد ..
أسيل : لما نوصل للبلد الوضع مش هيعجبك وهتتمني إنك ترجعي لفرنسا ..
حياة : على فكرة أنا بحب بلدكم وبحب الطبيعة ولما نوصل عايزه اتمشى في كل مكان فيها ..
أسيل : تمام وصلنا نزلوا من العربية خبطوا على الباب فتحتلهم أمل وابتسامه على وشها سلمت على حياة وحضنتها ..
حياة : أنا إشتقتلك ياخالتي ..
أمل : أهلاً بيكي ياحبيبتي وحشتيني أوي إنتي كويس ..
حياة : متقلقيش عليا ياخالتوا أنا كويسه ..
أمل : أنا جهزتلك الحمام تعالي علشان تاكلي وبعدها أدخلي علشان ترتاحي ..
حياة : أنا كويسة أوي وبعد الأكل هخرج أتمشى في القرية كلها وبعدها عايزه أروح للغابة لوسمحتي لي ..
أمل : تمام موافقة أسيل هتاخذك ..
*********************
قعد جنب أمه في ذالك البيت المظلم
أرسلان : ماما حبيبتي اتكلمي معايا إنتي زعلانه مني الكل بيتجاهلني وانتي كمان
طيب أنا هروح علشان أجيب الخشب لتلك الأفعى وهرجعلك باس رأسها وخرج زي كل يوم وهو في طريقه للغابة شاف بنت واقفه ومرعوبه واثنين واقفين قدامها وواحد منهم ماسكها من ذراعها
حياة بدموع : لوسمحت أبعد عني ..
الولد : أنا مش عايز حاجة ياقمر أنا بس عايز أتعرف عليكي ..
حياة : أنا مش عايزه أتعرف على حد أبعد عني ..
أرسلان بحدة : سيبوا البنت في حالها إنت مش سامع أنا قلت إيه ..
الولد : ههه شوف مين اللي بيأمرنا المشوه ..
حياة بخوف ودموع : لوسمحت ساعدني وزقت اللي كان ماسك إيدها وجرت استختبت وراه ..
حياة بخوف : لوسمحت قلهم يروحوا ..
الولد : مش هنروح قبل مانتعرف قرب علشان يمسكها لكن فجأة اتلقى بوكس في وشه وقعه على الأرض ..
أرسلان بغضب : لو مروحتوش من هنا هتشوفوا وش ثاني ماشوفتهوش قبل كدا ..
الولد : ماشي هنروح دلوقتي لكن ابقى افتكرنا كويس ..
أسيل : حياة أنا آسفة إتأخرت عليكي بسبب المكالمة بصت لوشها مالك حصل إيه
حياة : أنا خايفه في شابين اعترضوا طريقي وحاولوا إنهم ياخذوني معاهم لولا الشاب دا هو اللي أنقذني
ضمتها أسيل لحضنها
أسيل: اهدي ياقلبي خذي نفس أنا آسفه كله بسببي المكان هنا مش آمن ..
حياة : فين هو عايزه أشكره ..
أسيل: هو مين ..
حياة : الشاب اللي أنقذني كان حاطط غطى على رأسه لكن أنا شوفت وشه كان مشوه علشان كدا كانوا بيسخروا منه ..
أسيل: هو مش بيتكلم مع حد يلابينا نبدأ جولتنا ولاعايزه نرجع البيت ..
حياة: لا أنا كويسه يلابينا عايزه أتمشى في كل مكان ..
↚
بعد ماخلصوا جولتهم في القرية قعدوا وسط الغابة
أسيل : لو ماما عرفت إننا روحنا الغابة هتزعل مننا أوي ..
حياة : وهتزعل ليه إحنا بس بنتمشى..
أسيل : حياة المكان عندنا هنا مش أمن زي المكان اللي كنتي فيه ..
سمعوا حد بيصرخ بغضب
حياة : تعالي نشوف في إيه في حد هنا ..
أسيل : حياة يلا نمشي إحنا مالناش دعوة ممكن تحصل مشكله ..
حياة : تعالي بس ماتقلقيش هنبص من بعيد ..
حاولت أسيل إنها تمنعها لكن حياة أصرت إنها تروح قربوا من المكان شافوا ارسلان بيزعق على الست إياها
حياة : دا الشاب اللي أنقذني أنا هشوف حصل معاه إيه ..
أسيل : لا ياحياة يلابينا نمشي إحنا اتأخرنا مالناش دعوة ..
حياة : طب بس نقرب علشان نفهم اللي بيحصل يمكن نقدر نساعده ..
أسيل : قلت لا مشاكلهم يحلوها بينهم ..
حياة مسمعتلهاش وقربت منهم
أرسلان بغضب : كفاية استغلال بقى كل يوم بتاخذي مبلغ أكبر من اللي قبله المبلغ اللي بتدهوني مبقاش يكفي حتى ثمن الدواء لماما كل مرة بتاخذي الضعف ..
الست : لومش عاجبك مش هاخذ منك الخشب ثاني وابقى إستنى اللي ياخذ من مشوه ..
أرسلان حاول كتم غضبه : إتكلمي إنتي عايزه إيه ..
المرأة : أنا هاخذ المرة دي الضعف ولو رفضت مش هاخذ منك ثاني..
أرسلان : مع السلامة من النهاردة مش هتاخذي حاجة مش عايز أشوف وشك مرة ثانية ..
الست : إنت هتندم لما متلاقيش حد يشتري منك ..
مشيت الست وهو قعد حزين وبيفكر ليه محدش عايز يشتري منه هو مخترش إنه يكون مشوه ضرب إيده على الشجرة بقوة والدم نزل منها ..
حياة جريت لعند أسيل
حياة : أنا هروحله يمكن أقدر أساعدوا ..
أسيل : أنا مش هسيبك تروحيله يلابينا نمشي من هنا مسكتها من إيدها
أسيل : ماتقوليش لماما حاجة لأنها هتعصب علينا ..
حياة ماسمعتش هي قالت إيه لأنها كانت زعلانه عليه لأن قلبها طيب وماتقدرش تشوف حد حزين
حياة : أنا زعلانه عليه ليه الناس بتحكم على الواحد من شكله ..
*********************
يانيس : أنا دورت عليها في كل مكان وملاقتهاش أنا خسرت كل حاجة بسببها ..
بصتله صوفيا وهي بتمثل إنها بتبكي
صوفيا : علشان خاطري هاتلي بنتي أنا مش عارفه هي فين هي بخير ولالا أكلت ولالا ..
يانيس : لولقتها هقتلها المدير جابلي فرصة علشان أدور عليها هو لسه عايزها أنا هخرج أدور عليها ..
أول ماخرج خذت التلفون وكلمت أمل
صوفيا : السلام عليكم ياحبيبتي إزيك ..
أمل : بخير الحمدلله إنتي إزيك ..
صوفيا : أنا بخير الحمدلله لسه بيدور عليها دا حتى مديره لسه متمسك بيها ..
أمل : ماتقلقيش خالص حياة هنا في أمان أهي عايزه تكلمك ..
حياة بدموع : ماما وحشتيني أوي ..
صوفيا : مالك ياحبيبتي دول هما يومين بس لازم تكوني قوية بابا لسه بيدور عليكي ووقت مايلاقيكي هيجوزك ليه ..
حياة : تمام ياماما متخافيش عليا أنا مع ماما أمل ..
صوفيا : مع السلامه ياحبيبتي خلي بالك على نفسك ..
قفلت التلفون مع مامتها وقعدت وهي حزينة
أمل : مالك ياحبيبتي ليه الحزن دا كله الزعل ميناسبكيش ..
حياة : ليه بابا مابيحبنيش ..
أسيل : إهدي ياقلبي أنا معاكي وكملت بمزاح وهجلبلك شوكولاته وأنا راجعه من الشغل ..
حياة بفرحة كالأطفال : إنتي بتتكلمي بجد هاتيلي منها كثير ..
أسيل : شوف البت أول ما جبنا سيرت الشوكولاته نسيت كل حاجة ..
أمل : من وهي صغيرة وهي بتحب الشوكولاته بجنون حتى وهي زعلانه ..
أسيل : تمام هجبلك شوكولاته لكن بشرط متخرجيش من البيت وماتروحيش لأي مكان ..
حياة : متعاملنيش زي الأطفال تمام مش هروح في حته ..
خرجت أسيل وأمها حياة بصت لأثرهم واتكلمت مع نفسها
حياة : أنا آسفة يا أسيل لكن لازم أخرج علشان أساعده صحيح أنا معرفوش لكن أنا عايزه أساعده ..
أنا مقدرش أشوف حد محتاج مساعده ومساعدهوش ..
**********************
قعد جنب الخشب محدش عايز يشتريه منه وأمه مبقاش عندها أكل سمع خطوات حد وراه التفت لقاها وراه
أرسلان : إنتي مين وبتعملي إيه هنا ..
حياة : أنا البنت اللي انقذتها إمبارح ..
أرسلان : عايزه إيه ..
حياة: جيت علشان أشكرك على مساعدتك ليا وكمان عايزه حاجة ثانية ..
أرسلان : شكرك مقبول حاجة إيه اللي عايزاها ..
حياة : أنا هاخذ منك الخشب وأبيعهم إنت بس قلي أبيعهم فين ..
أرسلان : عايزه إيه في المقابل ..
حياة : لما أديك الفلوس جيبلي اللي إنت عايزه ..
أرسلان : ليه عايزه تعملي كدا باين من لبسك إنك مش محتاجه الفلوس ..
حياة : متسألش كثير بكره إن شاءالله هجيب اللي يشتريه إسمك إيه ..
أرسلان : متسأليش عن أي حاجة متخصش الشغل الكل بيقولولي المشوه قولي زيهم ..
حياة : بالمناسبة أنا إسمي حياة وهعرف إسمك عاجلاً أم آجلاً نتقابل بكره في نفس الوقت ..
حياة غادرت المكان نظر لأثرها حمدالله إنه لقى اللي يساعده
أما هي كانت في طريقها وبتفكر إزاي هتلاقي اللي بيشتري الخشب ..
↚
كانت بتتعشى معاهم لكن عقلها شارد بتفكر إزاي هتعرف مين اللي بيشتري الخشب علشان تجيبه ويشتريه خطرت على بالها فكرة وعزمت على تنفيذها
أسيل : حياة الشوكولاته عجبتك..
حياة : أيوه طعمها حلو أوي أنا هتعود عليها ..
التفتت لخالتها : خالتي لوسمحتي أنا عايزه أسألك سؤال ..
أمل : اسألي ياحبيبتي براحتك ..
حياة : أهل القرية بياخذوا الخشب لفين ..
بصتلها أسيل بتساؤل
أمل : بيشتريها منهم واحد إسمه حمزة وبياخذها للمصنع إنتي بتسألي ليه ..
حياة : مافيش حاجة أنا شوفت أهل القرية بياخذوا الخشب من الغابه ومافيش مصنع علشان كدا إستغربت هما بياخد ها لفين ..
أمل : طيب يابنات أنا هدخل أنام عندي شغل بدري..
أمل دخلت أوضتها أسيل لمت الأطباق للمطبخ ..
قعدت حياة تفكر إزاي هتساعده هي صممت إنها تساعده ..
********************
في تلك الغرفة الصغيرة كان قاعد بيأكل أمه ويحكيلها عن يومه زي كل يوم
أرسلان : أنا اتخلصت من تلك الأفعى كنت خايف ملاقيش حد غيرها لكن ربنا استجاب دعائي
لكن ياماما البنت دي مش من القرية ومن هيئتها باين إنها مش محتاجه لشغل زي دا كنت هرفض لكن أنا محتاج الفلوس علشانك
حط رأسه في حضنها ومسك إيدها حطها على رأسه بصلها بدموع
أرسلان: ماما أنا مش وحش لكن كلهم حواليا زي الجماد محدش بيحبني محدش بيكلمني أنا بقيت وحيد وإنتي كمان مش بتتكلمي معايا أنا اشتقتلك إنتي اللي بقيالي
باس رأسها ونيمها على سريرها وغطاها كويس ..
أرسلان باس جبهتها : تصبحي على خير ياقلبي ..
أرسلان طلع من عند أمه ودخل أوضته نام على سريره يفكر بشرود ..
******************
في أوضة أسيل وحياة
حياة كانت مبسوطه لأنها هتقدر تساعده
أسيل : إنتي ليه كنتي بتسألي عن اللي بيشتروا الخشب ..
حياة : مجرد سؤال عادي مافيش حاجة ..
اسيل : حياة متكذبيش عليا أنا عرفت إنك خرجتي النهاردة إنتي بتفكري بإيه ..
حياة : مين اللي قالك إني خرجت إنتي بترقبيني ..
أسيل : حياة إنتي أختي وأنا خايفه عليكي المكان هنا مش زي المكان اللي جيتي منه المكان هنا خطير أنا مرقبتكيش أريان هو اللي قالي ..
حياة : مين أريان ..
أسيل : أريان إبن الجيران بلغني لما خرجتي ..
حياة حكتلها كل حاجة من لما خرجت لحد سؤالها
أسيل : مش هتروحي ياحياة انسي الموضوع من النهاردة مش هتخرجي لوحدك ..
حياة جت علشان ترد لكن فكرت في أمر ما
حياة: تمام مش هروح إنتي عارفه أحسن مني كنت عايزه أساعد وبس لكن لما سمعت كلامك خوفت تمام مش هخرج ..
أسيل : أنا قلقت عليكي أنا مش عايزه أمنعك إنك تساعدي حد لكن الموضوع خطير يلا ننام علشان نصحى نصلي الفجر ..
حياة : حاضر تصبحي على خير ..
*********************
في الصباح كانوا بيستعدوا علشان ينزلوا شغلهم
أمل : حبيبتي ماتروحيش لأي مكان وماتفتحيش الباب لحد ..
أسيل: حياة زي ما إتفقنا متخرجيش لوحدك ..
حياة : ماتقلقوش مش هخرج أنا هرجع أنام ..
استنت لحد ما بعدوا غيرت هدومها بسرعة
حياة : أنا آسفة إني كذبت عليكم لكن مقدرش أشوفوا بالحالة دي ومساعدهوش راحت للدكان اللي بيشتغل فيه أريان دخلت القت عليه التحية
أريان : أهلاً عايز إيه ..
حياة : أنا عارفه إنك هتبلغ أسيل إني خرجت لكن لوسمحت بلاش تقولها ..
أريان : هتروحي فين في الوقت دا ..
حياة : احكيلي عن الشخص اللي إسمه حمزة وبيشتري الخشب ..
أريان : عايز منه إيه ..
حياة : هو من فترة خذ شوية فلوس من بابا وأنا دلوقتي قاعدة مع خالتي ومحتاجة الفلوس دي هروح علشان أخذها منه وأرجع أرجوك ماتقولهاش ..
أريان : تمام المرة دي بس لوخرجتي مرة ثانية هقولها ..
حياة بفرحة : متشكرة أوي تمام مش هخرج مرة ثانية ..
حياة جريت بفرحة
*******************
وصلت حياة للغابة ومعاها السيد حمزة إشترى منها الخشب وأداها الفلوس ومشي من غير أي اسئلة
قعدت تستناه وهي خايفة إن خالتها ترجع ومتلاقيهاش فاقت من شرودها على صوته
أرسلان : أنا مستنيكي من الصبح افتكرت إنك مش هتيجي ..
حياة : ومجيش ليه أنا اديتك كلمة وأنا مبرجعش بكلامي إتفضل خذ الفلوس كلها ..
أرسلان : إنتي اخذتي حقك ..
حياة : لا ماخذتش استنيت لما تيجي وأخذ ..
بص للفلوس اللي بين إيديه كم كانت تستغله تلك المرأة
أرسلان : أولاً أنا متشكر خذي اللي إنتي عايزاه ..
حياة : إنت اللي تعبت أنا بس جبت الشخص اللي اشتراهم هاخذ شوية بس مش عايزه إعتراض ..
أرسلان : إنتي هتيجي ثاني ..
حياة : صعب إن أجي هنا كل يوم هاجي يوم واحد في الأسبوع كدا كويس ..
أرسلان : تمام هستناكي هنا ولوكان الشغل دا بيسببلك مشاكل متجيش ..
حياة : ماتقلقش جهز إنت كمية كبيرة زي ما إتفقنا ..
↚
مرت أيام قليلة كان أرسلان بيجمع الخشب كل يوم ويستناها
لما جه موعد قدوم حياة في الصباح لما خلص أرسلان يجمع الخشب سمع صوتها اتخبى ورى الشجرة لحد ما الراجل اللي جه يشتري الخشب يمشي
حياة : النهارده الخشب أكثر من المرة اللي فاتت فهتدفع أكثر ..
حمزة : تمام أنا عارف في المساء رجالتي هيجوا علشان ياخذوهم طلع محفظتة ودفعلها ثمن الخشب ..
حياة : تمام إتفقنا بس مش هكون هنا لما يجوا ..
حمزة : تمام أستئذن أنا دلوقتي..
نظرت حياة في كل اتجاه تبحث عنه لكن لم تجده
حياة : هو فين إتأخر ليه
لسه مكملتش كلامها شافته خرج من ورى الأشجار
أرسلان : السلام عليكم أنا متأخرتش كنت هنا من الصبح لكن محبتش أخرج قدام الراجل ..
حياة : وعليكم السلام خذ الفلوس وعدها علشان تتأكد ..
أرسلان : وأعدهم ليه هتخذي كام النهاردة ..
حياة : اللي إنت عايزه خذت منه الفلوس بعدها قعدت جنبه ..
أرسلان : لازم تروحي لوحد شافك هتحصل مشكلة ..
حياة : ميهمنيش حد أحكيلي بقى حكايتك إيه سبب اللي في وشك دا عندي فضول أعرف حكايتك ..
أرسلان : مش مهم روحي قبل ماحد من أهل القرية يشوفك ..
حياة : ماشي أنا هحكيلك عن حياتي مافيش حد في البيت علشان اتكلم معاه ..
أرسلان : مش عايز أسمع روحي ..
حياة ماهتمتش لرفضه وكلمت :
أنا ولدت بفرنسا من صغري وأنا بتعرض للتنمر من الكل
كنت عايزه أعيش في بلدي لكن محدش سمحلي لما كبرت ولبست الحجاب كنت كل يوم بتعرض لمشاكل من الناس ..
أرسلان بفضول : مين اللي ماسمحلكيش إنك تعيشي في بلدك ..
حياة : إنت قلت إنك مش عايز تسمع حكايتي ودلوقتي بتسأل ..
أرسلان : أنا غلطت لأني سألتك ..
حياة بضحكه : ههه تمام تمام هقولك بابا كان بيجبنا لهنا مرة في السنة وبعدها مبقاش يسمحلي إني أجي ..
أرسلان بتعجب : طب مين اللي جاب لهنا ..
حياة : أنا هربت وهو دلوقتي بيدور عليا دلوقتي أنا مستخبيه عند خالتي ..
أرسلان : وهربتي ليه الهروب قرار غلط ..
حياة : أنا مهربتش علشان عايزه أعيش في بلدي ..
أرسلان : أومال هربتي ليه ..
حياة حكتله كل اللي حصل معاها
أرسلان : أنا ماشوفتش زي أبوك دا أبداً ..
حياة : كنت عايزه أعرف قصتك لكن أنا إتأخرت إسمك إيه ولالسه مش عايز تقولي ..
بصلها بتردد هو محدش اتكلم معاه قبل كدا علشان كدا هو مش متعود على حد
حياة : تمام يعني مش عايز أنا ماشية مع السلامة بعدت عنه خطوات بسيطة ..
أرسلان : إسمي أرسلان
التفتله حياة : إسمك جميل أوي بتخبيه ليه ..
أرسلان : لأن مافيش حد بيناديني بيه ..
حياة : تمام مع السلامه هنلتقي في نفس الموعد ..
أرسلان : مع السلامه ..
*********************
رجعت أسيل بدري من شغلها لأن صاحب المكتبة مجاش خبطت على الباب محدش بيرد فتحت الباب بالمفتاح لأن معاها نسخة من المفاتيح لقت البيت هادي دخلت تدور على حياة لكن ملاقتهاش حست بالخوف خرجت تجري وتدور عليها في كل مكان لحد مالاقتها في طريق الغابة
حست حياة بالخوف من إن أسيل تكشفها
أسيل بغضب : أنا قلتلك إيه قبل ماخرج الصبح قلت متخرجيش من البيت المكان هنا مش آمن ..
حياة : أنا آسفة أوي زهقت قلت أخرج اتمشى شوية ..
أسيل بتحذير : آخر مرة ياحياة كنتي بتتمشي ولا في حاجة ثانية مخبياها ..
حياة بتوتر : لا وهخبي إيه ..
أسيل : يلا بينا على البيت لو ماما عرفت هتزعل منك أوي ..
حياة : بلاش تقوليلها مش هكررها ثاني ..
قطع أريان طريقهم
أسيل : في إيه مالك عايز إيه ..
أريان : أنا شايف إنك بقيتي بتخرجي كثير و تروحي للغابة لوشوفتك ثاني هناك وقتها تصرفي مش هيعجبك ..
أسيل : أروح مكان منا عايزه دا شيء مايخصكش ..
أريان بعصبية : أسيل دا آخر تحذير ليكي وموضوع المكتبة مبقاش عاجبني الرجاله بتفضل داخله خارجه ..
أسيل : الرجاله بيجوا علشان يشتروا مش علشان حاجة ثانية ..
ابعد عن طريقي ولو ادخلت في حياتي مرة ثانية تصرفي مش هيعجبك ..
أريان مسكها من إيدها
أريان بغضب : لوشوفتك بتتكلمي مع أي راجل وقتها هتكوني إنتي سبب في موته جربي كدا وهتعرفي إذا كنت بتكلم جد ولالا يلا على البيت ..
بصتله أسيل من غير ولا كلمة وبعدها مشيت على البيت
*******************
وصلوا البيت قعدت أسيل تفكر في كلام أريان
حياة : قوليلي ياأسيل هو كان بيتكلم معاكي كدا ليه ..
أسيل : معرفش كدا الوضع زاد عن حده ..
حياة : هو بيتكلم كأنه حبيبك وبيغير عليكي كام مرة قالك الكلام دا ..
أسيل : بقاله فتره طويله كل مابتكلم مع حد بيدخل مش عارفه أعمل إيه ..
حياة : أنا شايفه إنه بيحبك لكن إيه اللي مانعه إنه يجي يتقدملك..
أسيل : يتقدملي إزاي بس أنا مش عارفه إذا كان دا حب ولاحاجة ثانية
أسيل : أنا هدخل أرتاح شوية لحد ما ماما تيجي وهنروح البحيرة مع بعض ..
حياة : بجد هنروح ..
أسيل : أيوه قامت دخلت أوضتها
استنتها حياة لحد مادخلت وخرجت من غير صوت وراحت لمكان شغل أريان
دخلت حياة لقته قاعد
حياة : السلام عليكم ..
أريان : وعليكم السلام إيه اللي جابك هنا ..
حياة : عايزه أسألك سؤال واحد وعايزه إجابة واضحة ..
أريان : إسالي أنا سامعك ..
حياة : إيه معنى الكلام اللي قلته لأسيل وليه بتدخل بحياتها ..
أريان : الموضوع مايخصكيش روحي من هنا ..
حياة : لو مقولتليش هقول لأسيل إنك دايماً بتقولي نفس الكلام ..
أريان : إيه أنا مقولتلكيش حاجة ..
حياة : تمام زي ماتحب أنا هروح وأقولها وقتها هتنزل من نظرها ..
أريان : إستني تمام هقولك أنا بحبها ومش عايزها تتكلم مع حد لأني بغير عليها ..
حياة : كنت عارفه إنك بتحبها طب لو كلامك صحيح ليه مجتش وطلبت إيدها من خالتي ..
أريان : قريب أوي هاجي وأتقدملها بس أوعي تقوليلها ..
حياة : طيب أنا هروح دلوقتي جريت للبيت فتحت الباب من غير ماتعمل أي صوت اتنفست بصوت عالي لما ملقتش حد ..
↚
مرت الأيام كانت حياة بتيجي دائما في موعدها علشان تاخذ منه الخشب أرسلان إتعود عليها وبقى بيستناها دائما هو مابقاش فاهم نفسه ولا إيه اللي بيحصل معاه دا ليه بقى بيفكر فيها دايماً ..
قعد يستنى لحد ماخلصت تسليم الخشب هو مش عارف ليه فرح لما شافها خرج من ورى الشجرة وراح ناحيتها ..
أرسلان : السلام عليكم إزيك ..
حياة : وعليكم سلام أنا بخير خذ فلوسك كامله أهي ..
أرسلان : أنا متشكر كنتي عايزه تعرفي حكايتي و سبب تشوهي لسه عايزه تعرفي هو إتعود عليها كان بحاجة لحد يهتم بيه و يسأله
حياة : إنت عايز تقولي يعني وأخيراً هتتكلم ..
أرسلان : تعالي نقعد هناك
قعدوا تحت ظل الشجرة
حياة : تمام قولي بقى أنا سمعاك ..
ارسلان : لما كان عمري عشرة سنوات كنت عايش حياة جميلة مع إني كنت فقير لكن كنت مبسوط أوي بوجود أمي و أبويا
يوم عيد ميلادي كنت مبسوط أوي أمي عملتلي حفلة صغيرة وبعدما الحفلة خلصت فرحة أوي لما عرفت أي هي هدية أبويا كان هياخذني لمدينة الملاهي لأني ماشوفتهاش قبل كدا
أبويا أجر عربية وطوال الطريق كنت مبسوط إني هروح الملاهي لكن سعادتنا مكملتش طلعت قدامنا شاحنة مش عارفين جت منين عملنا حادثه وتقلبت بينا العربية أكثر من مرة ولما فوقت لقيت نفسي في المستشفى ووشي متشوه بالشكل دا
وكمل بدموع أبويا مات وأمي فقدت النطق وبعدها بقت مابتتحركش بقت طول الوقت بتبص للفراغ اللي قدامها وأنا بقيت وحيد ..
مسكت حياة إيدها حكايته وجعت قلبها
حياة : ليه مخذتهاش لدكتور نفسي علشان تتعالج ..
أرسلان : أخذتها لكن لأني معنديش فلوس تكفي علاجها محدش قبل يعالجها ..
حياة زعلت عليه أوي وسألته :
بقالك مدة مش عايز تحكيلي ليه حكتلي النهاردة ..
أرسلان : علشان النهاردة عيد ميلادي افتكرت اليوم المشؤوم اللي كان سبب كل اللي حصلي الكل بقى بيكرهني من غير سبب أمي مابتقدرش تتكلم أنا بقيت وحيد من غيرها ..
حياة : إنت بتقول كدا ليه أنا موجودة عايزه أطلب منك طلب ..
أرسلان : أنا مش عارف إنتي بتساعديني شفقة ولا إيه بالضبط أي هو طلبك ..
حياة : عايزه أشوف والدتك لوسمحتلي ..
أرسلان : ماعنديش مانع لكن هتعملي إيه لوحد شافك ..
حياة : مايهمنيش حد لكن ماتقلقش هغطي وشي ونروح
مشيت وراه وهي خايفه إن حد يكشف أمرها ويقول لخالتها لكن حالة أمه وجعتها أوي وعايزه تشوفها ..
أرسلان : وصلنا إتفضلي ..
نظرت إلى ذالك البيت الصغير دخلت نظرت في كل مكان يوجد غرفتين وحمام ومطبخ صغير دخلت معاه لغرفة أمه شافتها تنظر امامها إلى الفراغ جلست بجانبها
أرسلان : هجيبلك حاجة تشربيها ..
حياة : متتعبش نفسك أنا مش هقعد كثير ..
أرسلان : ميصحش إزاي تدخلي بيتي وتخرجي من غير ماتشربي حاجة هعملك فنجان قهوة
أمي هي دي البنت اللي حكتلك عنها أنا هروح أعمل قهوة إتعرفي عليها
خرج أرسلان
حياة مسكت إيدها : أنا إسمي حياة مش عارفه إذا كان أرسلان حكالك حكايتي عايزه أقولك حاجة لازم تساعدي نفسك علشان أرسلان هو بيتألم علشانك هو من غيرك وحيد هو مقدرش ياخذك لدكتور نفسي ودي حاجه وجعاه أوي إنتي عايزها يبفضل كدا وحيد هو مهما كبر هيبقى محتاجلك
إحنا إتكلمنا شوية أنا همشي دلوقتي فرصة سعيدة هنلتقي ثاني
خرجت حياة من الأوضة شافته خارج من المطبخ
أرسلان : قهوتك جاهزة إتفضلي
خذت منه القهوة خذت منها رشفة وحطت الفنجان على السفرة
أرسلان : إيه هي معجبتكيش ..
حياة :لا طعمها حلو أوي لوكان عندي وقت مكنتش سبتها أستئذن أنا مع السلامة ..
أرسلان : شايفك مستعجله في حاجه زعجتك ..
حياة : لا خالص لكن أنا اتأخرت أوي خلي بالك منها ..
ارسلان : أخلي بالي منها دي كل حياتي ..
حياة : إن شاءالله هتبقى كويسه مع السلامه ..
أرسلان : خلي بالك من نفسك هتيجي إمتا ..
حياة : وقت الشغل زي ماهو ولو لقيت فرصة هاجي ثاني أزور والدتك ..
أرسلان : تعالي وقت ماتحبي ..
*******************
وصلت حياة لبيت خالتها ولما دخلت اتصدمت من اللي هيا شيفاه شافت أسيل واقفة وماسكه بإيدها كل الفلوس اللي أخذتهم من أرسلان
أسيل بحده : عايزه جواب واحد بس جبتي الفلوس دي منين ؟ وكنتي فين ؟
حياة : اهدي ياأسيل أنا هقولك أنا مكنتش عايزه دا ..
أسيل بغضب : قلتلك عايزه جواب من غير كلام كثير ..
حياة : طيب حكتلها كل حاجة من الأول ..
أسيل : أنا قولتلك إبعدي عنه ..
حياة :ليه علشان مشوه هو مش بني آدم زينا من إمتا كان قلبك قاسي كدا ..
أسيل : حياة انتي مش في فرنسا تعملي اللي عايزاه إنتي في قرية مش آمنة الراجل دا الكل بيتجنبه إحنا منعرفش عنه حاجة..
حياة : كانت فرنسا أكبر سجن ليا ليه عايزين تسجنوني هنا كمان
كملت بدموع لوكان وجودي بيزعجكم أوي كدا أنا هروح ..
أسيل بهدوء : ياحبيبتي هنا مافيش غير الذئاب كل واحد عايز ينهش في الثاني أنا قلقانه عليكي علشان كدا اتعصبت ..
حياة : أرسلان إنسان طيب مش زي ما قلتي ..
أسيل : أنا مقصدتوش هو بكلامي أنا قصدت الكل
حياة إنتي طيبه وبتصدقي بسرعه إنتي متعرفيش حاجة عنه أما بخصوص الشغل هنتكلم فيه مرة ثانية ..
ووقت ماهما بيتكلموا دخلت أمل بصت للفلوس اللي في إيديهم
بصولها بصدمة ومش عافين هيقولولها إيه
أمل : إيه كل الزعيق دا صوتكم واصل لبرا انتبهت للفلوس اللي بإيديهم
أمل : وإيه كل الفلوس دي كلها
(الفصل خلص يا حبايب شجعوني زي ما احنا متعودين
علشان تحمسوني للكتابه
لأن الفصل 5مش عليه تفاعل و ده زعلني
بحبكم يا حبايب قلبي 💓💓💓💓
لسه في احداث حلوه
↚
أمل : جبتوا الفلوس دي منين ..
أسيل : اهدي ياماما أنا هقولك ..
أمل : بتبصولي كدا ليه اتكلموا يلا ..
حياة بتوتر : الفلوس دي بتاعتي وأسيل لقتهم وكانت بتسألني عليهم ..
أمل : وجيبتيهم منين ياحياة..
حياة : يوم ماهربت أخذتهم معايا من غير ما ماما تعرف قلت أكيد هحتاجهم وهبقى أقولها بعدين..
أمل : تمام خبيهم لحد ماتحتاجيهم اه كنت هنسى أنا جيت ليه ..
أسيل : خير ياماما ..
أمل : من دلوقتي لحد الصبح محدش فيكم يخرج برا ..
أسيل : ليه ياماما حصل حاجه وإحنا منعرفش ..
أمل : الشرطة منعت أي حد يخرج برا بيته عرفوا إن في خلية إرهابية هتدخل القرية بالليل وإنهم خذوا رهائن كثير وهما عايزين يقبضوا عليهم علشان كدا لازم الكل يبقى جوا بيته علشان محدش يتأذى ..
حياة بخوف : هما هياخذونا إحنا كمان لما يدخلوا القرية ..
أمل : اهدي ياحبيبتي مافيش حاجة هتحصل يلا تعالوا اتعشوا وناموا بدري ..
أسيل :حاضر ياماما يلا ياحياة علشان نجهز الأكل مع بعض ..
*******************
في بيت أرسلان كان بيأكل أمه ويتكلم معاها زي مابيعمل كل يوم
أرسلان : شوفتيها ياأمي أد إيه هي جميلة وحنينة وقلبها طيب
إيه رأيك فيها قوليلي إتكلمي ياأمي ليه الحزن دا كله أنا عايزك تبقي أحسن وتتكلمي معايا ..
تلفونه رن لما بصله وشاف مين اللي بيتصل عليه خرج بسرعة
أرسلان : أيوه هو في حاجة ..
؟؟؟؟ : إستعد الموضوع هيتم الليلة لازم نخلص الموضوع ..
أرسلان : تمام هكون هناك في الموعد قفل التلفون بصله وإبتسم إبتسامة شر جه الوقت
رجع لأمه
أرسلان : أمي خلي بالك على نفسك واستنيني
ارتدى ملابس سوداء ونظارة سوداء نظر إلى المرآه واتأكدت إن مافيش حاجة باينه منه
باس أمه وخرج شاف المكان مافيش فيه حد غير الشرطة
رجع للبيت دخل أوضته فتح مكان سري وخرج منه لقى عربية مستنياه ركبها واتحركوا ..
********************
في الليل
خاف أهل القرية من صوت الرصاص انكمشت حياة بخوف في فراشها وهي بتبكي
أسيل قربت منها وحضنتها
أسيل : اهدي ياحبيبتي دا صوت الرصاص بتاع العساكر هما قبضوا عليهم ..
حياة بتساؤل : ولو مقبضوش عليهم هيجولنا ..
أسيل: مافيش حاجة من دي هتحصل تمام ..
****************
في مقر الإرهابيين كان إطلاق النار بين الإرهابيين و العساكر في كل مكان
القائد : حاصروا المكان متسمحوش إن حد منهم يهرب ..
العسكر 1: يافندم في مجموعة منهم هربوا للغابة ..
القائد : أنا هلحقهم وإنتوا خلصوا الموضوع هنا ..
العسكر 2: تمام يافندم
القائد جري وراهم وأصاب واحد منهم لكنهم قدروا يهربوا القائد وهو بيلحقهم في واحد منهم ضربه بالنار وعوره ..
العساكر قبضوا على كل اللي كانوا في المقر و أطلقوا سراح كل الرهائن القائد رجع
العسكري: هما فين يافندم ..
القائد : أنا عورت واحد منهم مش هيبعدوا كثير الكل بخير ..
العسكري : كله تمام يافندم إيه دا إنت متعور الإسعاف هنا روح معاهم وإحنا هنخلص كل حاجة ..
*****************
في الصباح
خرج أهل القرية لقوا البوليس في وسط القرية
الضابط : مافيش داعي للقلق إحنا قبضنا على الإرهابيين تقدروا تمارسوا حياتكم بشكل طبيعي وتخرجوا لأشغالكم وحررنا الرهائن اللي من قريتكم و القرى اللي حواليكم ..
أمل : إحنا مكنش في رهائن من عندنا يافندم ..
الضابط : لقينا واحد من قريتكم مصاب وسط الرهائن ..
الشرطة راحوا وكل واحد رجع لشغله دخلت أمل لبيتها
أريان راح ناحية أسيل وحياة
أريان : أسيل إستني لحظة ..
أسيل : في إيه قول بسرعة معنديش وقت ..
أريان : إنتي عارفه إن بنت خالتك كانت بتقابل اللي إسمه أرسلان ..
أسيل : أيوه عارفه بتسأل ليه ..
أريان : الصبح البوليس جابوه لبيته ومان متصاب قالوا إنه كان بين الرهائن ..
أسيل بدهشه : هو كان رهينه واتصاوب يمكن مسكوه بالليل ..
أريان: ممكن ..
حياة : إنت قلت إنه اتصاب هو كويس .. مش عارفه هي ليه حست بالخوف
↚
كان واقف في المطبخ بيعمله فنجان قهوة سمع دق متواصل على الباب حط اللي بإيده وراح ناحية الباب ولما فتحه شافها قدامه
حياة بخوف : أرسلان قولي إنت كويس حصلك حاجة ..
أرسلان : اهدي أنا كويس إتفضلي ..
دخلت معاه جوا البيت
حياة : صحيح إزاي مسكوك مع الرهائن وإتصبت إزاي ..
أرسلان : أنا كويس مافيش حاجة تستدعي القلق دا كله أما مسكوني إزاي أمي تعبت أوي جيت علشان أجبلها الدوا لقيته خلص خرجت بالسر علشان أشتريلها الدوا لحقوني إثنين منهم ولما هربت واحد منهم ضربني بالنار ولما فوقت لقيت نفسي بين الرهائن ..
حياة : إزاي تخرج وإنت عارف إن برا خطر عليك ..
أرسلان : يعني أسيب أمي تموت أنا ماهمنيش اللي بيحصل أمي اهم من أي حاجة ..
حياة : ولوكان حصلك حاجة فكرت بوالدتك هيكون مصيرها إيه وقتها أرجوك خلي بالك على نفسك ..
أرسلان : تمام ماتقلقيش أنا أهو قدامك كويس كنت بعمل قهوة هجبلك معايا ..
حياة : لا أنا هروح أنا جيت بسرعة لما أريان قالي إنك اتصبت خفت يكون حصلك حاجة أنا هستأذن ..
أرسلان حس بالغضب لما سمع إسم أريان وقفت حياة علشان تمشي لكن وقفها سؤاله
أرسلان : إزاي حبيبك سمحلك إنك تيجي لحد عندي وهو مابيحبش يشوفني ..
حياة بتعجب :حبيبي مين إنت بتقول إيه ..
أرسلان : أنا شوفتك بتتكلمي معاه في مكان شغله واليوم كمان كنتي معاه ..
حياة : إحنا مافيش بينا حاجة في اليوم إياه كنت بكلمه في شغل واليوم هو اللي جه يكلمنا ..
أرسلان : عادي يعني ممكن تتكلمي معايا بما إننا أصدقاء الحب مش عيب لوكان الحب حقيقي دي حاجة حلوة برضو ..
حياة بغضب : إنت بتقول إيه أنا مش بحب حد ماتخلنيش أندم إني جيت أطمن عليك يعني بدل ماتشكرني بتسألني أسأله مش مفهومه ..
أرسلان : تمام مش هسألك ثاني أريان إنسان كويس ومناسب ليكي ..
بصتله حياة بغضب ومسكته من هدومه
حياة بعصبية : إنت عايزني أفقد أعصابي حب إيه اللي بتتكلم عنه دا هو بيحب واحدة ثانية ..
أرسلان : إنتي متعصبة ليه دا كان مجرد سؤال إتفضلي ممكن تمشي دلوقتي ..
حياة : هي دي الطريقة اللي بتعامل بيها ضيوفك تمام أنا همشي ..
خرجت بغضب ورزعت الباب وراها بكل قوتها هي مش فاهمه هو ليه بيسألها أسأله زي دي ..
أرسلان : مش عايزك تكوني جوا اللعبة دي لازم تبعدي عني عالمي مينسبش واحدة بطيبة قلبك ..
دخل لوالدته قعد قدامها وباس إيدها
أرسلان : أنا عارف ياأمي إني النهاردة عاملتها معاملة وحشه لكن أنا عملت كدا علشان سلامتها وكذبت عليها أتمنى إنها تسامحني ..
*******************
حياة رجعت للبيت قعدت لوحدها كانت زهقانه خالتها راحت لشغلها وأسيل راحت المكتبة وأرسلان مش عارفه ليه بيعاملها بالطريقة دي
حياة : هو ليه سألني سؤال زي دا وليه مابقاش بيعاملني زي الأول اه أنا بقيت بكلم نفسي ..
******************
في المكتبة عند أسيل
كانت قاعده بتقرا كتاب لحد مادخل عليها واحد إسمه زين كل مرة بيجي يأخذ كتاب علشان يشوفها
أسيل : محتاج مساعده ..
زين : أيوه كنت عايز كتاب إسمه (،،،،،،،،)وعايز حاجة كمان ..
أسيل : هتلاقيه هنا أشارت إلى أحد الرفوف
زين : أسيل إنتي عارفه إني بحبك من زمان أوي ..
دخل في اللحظة دي أريان
أريان بغضب : إنت قلت إيه عيد اللي قولته ..
بصله زين شاف عروقه هتخرج من مكانها و الشرر بيطاير من عينيه
زين : قولتلها إني بحبها وهروح أطلب
لسه ماكملش كلامه حتى تلقى صفعة وقعته على الأرض مسكه من هدومه وفضل يديله في بوكسات لحد ما ملامحه مبقتش باينه
أسيل بفزع : أريان كفاية سيبه هيموت في إيدك ..
أريان بغضب : إنتي تسكتي خالص أنا قلتلك قبل كدا اللي هيقرب منك هموته ووجه كلامه لزين قولي إنت قلت إيه ..
زين : إنت مين أصلاً علشان تتحكم فيها مايمكن هي موافقه إنها تتجوزني ..
أريان : ماشي تعالالي بقى مسكه من رقبته وضغط عليها لحد ماكان خلاص بيختنق
أريان : لوشوفتك هنا مرة ثانية أنا مش هضربك أنا هموتك ..
أريان سابه زين وقع على الأرض
أريان بغضب: يلا أمشي من هنا قبل مقتلك .. خرج زين بسرعة
قرب أريان منها وبص في عينيها
أريان : جهزي نفسك النهاردة بالليل هاجي علشان أطلب إيدك من والدتك يلا على البيت ولو شوفتك مره ثانيه بتتكلمي حد هيكون اخر يوم في عمره ..
أسيل : بلاش تتدخل في حياتي إنت مين أصلاً علشان تتحكم فيا وبعدين مين قالك إني عايزه أتجوزك ..
أريان بحده : أنا مسألتكيش عن رأيك أنا قلتلك النهاردة بالليل جهزي نفسك مع السلامة ياحبيبتي
خرج أريان ضربت المكتب قدامها بغضب
أسيل : دا بجد مجنون لكن هو بجد هيجي بالليل لازم أروح يمكن يكون بيتكلم بجد ..
*********************
رجعت أسيل للبيت وحكت لحياة على كل حاجة
حياة : هو تصرف مجنون لكن هو بيحبك وبيغير عليكي حلو أوي هما فين أهله أنا ماعرفش غيروا ..
أسيل : هو ماعندوش غير والدته ماعندوش إخوات ..
حياة : طيب إنتي بتحبيه ولا إنتي قلقانه من جنانه ..
أسيل : أنا بحبه من زمان أوي كنت خايفه ليكون بيحب واحده ثانية وماتوقعتش إنه هو كمان بيحبني ..
أمل رجعت من شغلها بدري وكانت شايله بإيديها حاجات كثيرة ..
أسيل باستغراب : ماما إنتي روحتي بدري فيكي حاجه في حاجة حصلت ..
أمل : يلا قوموا يابنات ماعندناش وقت في ضيوف جايين لنا النهاردة بالليل ..
أسيل :ضيوف مين ياماما..
أمل : هتعرفي لما يوصلوا أنا اشترتلك فستان حلو أوي لازم تلبسيه بالليل واشتريت كمان واحد لحياة ..
أسيل : ماما ليه كل دا ..
أمل بفرحة : الضيوف هيجوا يطلبوا إيدك ياعروسة ..
حياة : لسه مبقتش عروسة يلا تعالي علشان اجهزك ..
بصتلهم أسيل بدون فهم طب لو أريان جه هتحصل مشكلة ..الفصل 8
كان واقف في المطبخ بيعمله فنجان قهوة سمع دق متواصل على الباب حط اللي بإيده وراح ناحية الباب ولما فتحه شافها قدامه
حياة بخوف : أرسلان قولي إنت كويس حصلك حاجة ..
أرسلان : اهدي أنا كويس إتفضلي ..
دخلت معاه جوا البيت
حياة : صحيح إزاي مسكوك مع الرهائن وإتصبت إزاي ..
أرسلان : أنا كويس مافيش حاجة تستدعي القلق دا كله أما مسكوني إزاي أمي تعبت أوي جيت علشان أجبلها الدوا لقيته خلص خرجت بالسر علشان أشتريلها الدوا لحقوني إثنين منهم ولما هربت واحد منهم ضربني بالنار ولما فوقت لقيت نفسي بين الرهائن ..
حياة : إزاي تخرج وإنت عارف إن برا خطر عليك ..
أرسلان : يعني أسيب أمي تموت أنا ماهمنيش اللي بيحصل أمي اهم من أي حاجة ..
حياة : ولوكان حصلك حاجة فكرت بوالدتك هيكون مصيرها إيه وقتها أرجوك خلي بالك على نفسك ..
أرسلان : تمام ماتقلقيش أنا أهو قدامك كويس كنت بعمل قهوة هجبلك معايا ..
حياة : لا أنا هروح أنا جيت بسرعة لما أريان قالي إنك اتصبت خفت يكون حصلك حاجة أنا هستأذن ..
أرسلان حس بالغضب لما سمع إسم أريان وقفت حياة علشان تمشي لكن وقفها سؤاله
أرسلان : إزاي حبيبك سمحلك إنك تيجي لحد عندي وهو مابيحبش يشوفني ..
حياة بتعجب :حبيبي مين إنت بتقول إيه ..
أرسلان : أنا شوفتك بتتكلمي معاه في مكان شغله واليوم كمان كنتي معاه ..
حياة : إحنا مافيش بينا حاجة في اليوم إياه كنت بكلمه في شغل واليوم هو اللي جه يكلمنا ..
أرسلان : عادي يعني ممكن تتكلمي معايا بما إننا أصدقاء الحب مش عيب لوكان الحب حقيقي دي حاجة حلوة برضو ..
حياة بغضب : إنت بتقول إيه أنا مش بحب حد ماتخلنيش أندم إني جيت أطمن عليك يعني بدل ماتشكرني بتسألني أسأله مش مفهومه ..
أرسلان : تمام مش هسألك ثاني أريان إنسان كويس ومناسب ليكي ..
بصتله حياة بغضب ومسكته من هدومه
حياة بعصبية : إنت عايزني أفقد أعصابي حب إيه اللي بتتكلم عنه دا هو بيحب واحدة ثانية ..
أرسلان : إنتي متعصبة ليه دا كان مجرد سؤال إتفضلي ممكن تمشي دلوقتي ..
حياة : هي دي الطريقة اللي بتعامل بيها ضيوفك تمام أنا همشي ..
خرجت بغضب ورزعت الباب وراها بكل قوتها هي مش فاهمه هو ليه بيسألها أسأله زي دي ..
أرسلان : مش عايزك تكوني جوا اللعبة دي لازم تبعدي عني عالمي مينسبش واحدة بطيبة قلبك ..
دخل لوالدته قعد قدامها وباس إيدها
أرسلان : أنا عارف ياأمي إني النهاردة عاملتها معاملة وحشه لكن أنا عملت كدا علشان سلامتها وكذبت عليها أتمنى إنها تسامحني ..
*******************
حياة رجعت للبيت قعدت لوحدها كانت زهقانه خالتها راحت لشغلها وأسيل راحت المكتبة وأرسلان مش عارفه ليه بيعاملها بالطريقة دي
حياة : هو ليه سألني سؤال زي دا وليه مابقاش بيعاملني زي الأول اه أنا بقيت بكلم نفسي ..
******************
في المكتبة عند أسيل
كانت قاعده بتقرا كتاب لحد مادخل عليها واحد إسمه زين كل مرة بيجي يأخذ كتاب علشان يشوفها
أسيل : محتاج مساعده ..
زين : أيوه كنت عايز كتاب إسمه (،،،،،،،،)وعايز حاجة كمان ..
أسيل : هتلاقيه هنا أشارت إلى أحد الرفوف
زين : أسيل إنتي عارفه إني بحبك من زمان أوي ..
دخل في اللحظة دي أريان
أريان بغضب : إنت قلت إيه عيد اللي قولته ..
بصله زين شاف عروقه هتخرج من مكانها و الشرر بيطاير من عينيه
زين : قولتلها إني بحبها وهروح أطلب
لسه ماكملش كلامه حتى تلقى صفعة وقعته على الأرض مسكه من هدومه وفضل يديله في بوكسات لحد ما ملامحه مبقتش باينه
أسيل بفزع : أريان كفاية سيبه هيموت في إيدك ..
أريان بغضب : إنتي تسكتي خالص أنا قلتلك قبل كدا اللي هيقرب منك هموته ووجه كلامه لزين قولي إنت قلت إيه ..
زين : إنت مين أصلاً علشان تتحكم فيها مايمكن هي موافقه إنها تتجوزني ..
أريان : ماشي تعالالي بقى مسكه من رقبته وضغط عليها لحد ماكان خلاص بيختنق
أريان : لوشوفتك هنا مرة ثانية أنا مش هضربك أنا هموتك ..
أريان سابه زين وقع على الأرض
أريان بغضب: يلا أمشي من هنا قبل مقتلك .. خرج زين بسرعة
قرب أريان منها وبص في عينيها
أريان : جهزي نفسك النهاردة بالليل هاجي علشان أطلب إيدك من والدتك يلا على البيت ولو شوفتك مره ثانيه بتتكلمي حد هيكون اخر يوم في عمره ..
أسيل : بلاش تتدخل في حياتي إنت مين أصلاً علشان تتحكم فيا وبعدين مين قالك إني عايزه أتجوزك ..
أريان بحده : أنا مسألتكيش عن رأيك أنا قلتلك النهاردة بالليل جهزي نفسك مع السلامة ياحبيبتي
خرج أريان ضربت المكتب قدامها بغضب
أسيل : دا بجد مجنون لكن هو بجد هيجي بالليل لازم أروح يمكن يكون بيتكلم بجد ..
*********************
رجعت أسيل للبيت وحكت لحياة على كل حاجة
حياة : هو تصرف مجنون لكن هو بيحبك وبيغير عليكي حلو أوي هما فين أهله أنا ماعرفش غيروا ..
أسيل : هو ماعندوش غير والدته ماعندوش إخوات ..
حياة : طيب إنتي بتحبيه ولا إنتي قلقانه من جنانه ..
أسيل : أنا بحبه من زمان أوي كنت خايفه ليكون بيحب واحده ثانية وماتوقعتش إنه هو كمان بيحبني ..
أمل رجعت من شغلها بدري وكانت شايله بإيديها حاجات كثيرة ..
أسيل باستغراب : ماما إنتي روحتي بدري فيكي حاجه في حاجة حصلت ..
أمل : يلا قوموا يابنات ماعندناش وقت في ضيوف جايين لنا النهاردة بالليل ..
أسيل :ضيوف مين ياماما..
أمل : هتعرفي لما يوصلوا أنا اشترتلك فستان حلو أوي لازم تلبسيه بالليل واشتريت كمان واحد لحياة ..
أسيل : ماما ليه كل دا ..
أمل بفرحة : الضيوف هيجوا يطلبوا إيدك ياعروسة ..
حياة : لسه مبقتش عروسة يلا تعالي علشان اجهزك ..
بصتلهم أسيل بدون فهم طب لو أريان جه هتحصل مشكلة ..
↚
كانت أسيل واقفة قدام المرايه بعدما خلصت كل حاجة
حياة : شكلك حلو أوي لو شافك أريان قاعدة بالجمال دا قدام حد غريب دا مش بعيد يقتله ..
أسيل : حياة أنا هموت من الخوف بسبب الموضوع دا وإنتي قاعدة بتهزري ..
حياة : اهدي ياحبيبتي إنتي بس هتقعدي معاهم وبعدها ممكن ترفضي ..
أسيل : نعمل ايه لو أريان جه هتحصل معركة دا هيقتل الراجل ..
حياة : تمام مافيش بإيدينا حاجة نعملها هنستنى ..
أسيل : ماما مش عايز تقول هو مين أنا خايفة أريان يعمل حاجة يندم عليها أنا عارفه إنه مجنون ويعملها لو شافه هنا ..
حياة : تمام اهدي ياأسيل أريان مش هيجي هو بس كان بيقول كدا عادي ..
قعدت حياة جنبها تحاول إنها تهديها ..
*******************
في غرفة أريان ارتدى بدلته وصفف شعره مسك عطره المفضل ووضع منه رن هاتفه نظر إلى المتصل وفتح الخط
أريان بفرحه : أهلاً ياصاحبي إزيك ..
صاحبه : بخير إزيك إنت ..
أريان : بخير أنا مبسوط أوي النهاردة ياريتك كنت هنا معايا علشان تشوف أنا فرحان أد إيه ..
صاحبه : وإيه سبب الفرحة اللي باينه على صوتك دي ..
أريان : النهاردة هطلب إيد البنت اللي بحبها استنيت اليوم دا كثير ..
صاحبه : ألف مبروك ياحبيبي أنا آسفة مش هقدر أكون معاك في يوم زي دا ..
أريان : أنا عارف ياحبيبي خلي بالك من نفسك هشوفك إمتا ...
صاحبه : لما أكون عايز أشوفك هقولك... كنت عايزه منك خدمه ..
أريان : أنا تحت أمرك ..
صاحبه : عايزك تخلي عينيك على حياة ووقت ماإنت بتشتغل تخلي حد يراقبها مش عايز يحصلها حاجة ..
أريان : متقلقش هي تحت حمايتي ..
صاحبه : يلا متخليش عروستك تستنى مع السلامة ياصاحبي ..
قفل التلفون مع صاحبه وخرج لاقى أمه جهزت نفسها
أريان : ماما كل حاجة جاهزه إيه رأيك فيا مافيش حاجه نقصاني ..
فريدة : إيه الحلاوه دي ماشاءالله عليك ياحبيبي مافيش حاجة نقصاك هناخذ علبة الشوكولاته والورد والهدايا كل حاجة تحت في العربية يلا يابني هنتأخر ..
*******************
في بيت أسيل
أمل جهزت كل حاجة سمعت جرس الباب راحت تفتح كان أريان ووالدته
أمل بابتسامة : أهلاً بيكم نورتونا إتفضلوا ..
فريدة : دا نورك ياحبيبتي ..
قعدوا في الصالون قدمتلهم أمل وحياة القهوة والكيك قعدوا يتكلموا سكتوا شوية بعدها اتكلمت أم أريان
فريدة : أومال فين عروستنا الحلوه عايزين نشوفها ..
أمل : حياة نادي على أسيل ..
حياة دخلت عند أسيل لاقتها سرحانه وبتفكر
حياة : يلا ياأسيل كلهم برا مستنينك ..
أسيل : مش عايزه أخرج حياة إعملي حاجة ..
حياة : يلابينا متخافيش مش هيحصل حاجه مسكت إيدها وخرجوا سوا ..
فريدة بابتسامة : بسم الله ماشاءالله إيه الحلاوه دي تعالي اقعدي هنا جنبي ياحبيبتي ..
أريان : طبعاً إنتي عارفه إحنا جينا ليه النهاردة ياست أمل
أسيل اتصدمت لما سمعت صوته رفعت رأسها بسرعة شافته بيبصلها ويبتسم
أريان : إحنا جينا علشان نطلب إيد بنتك الأنسة أسيل على سنه الله ورسوله ..
أمل بابتسامة : أنا مش هلاقي لبنتي حد احسن منك إحنا نعرفكم عز المعرفة لوبنتي وافقت أنا ماعنديش مانع ..
أمل وجهت كلامها لأسيل : ها ياأسيل إيه رأيك ياحبيبتي
أسيل نزلت راسها بخجل
أسيل : اللي تشوفيه ياماما ..
أمل : أنا شايفه إنه مناسب لكن أنا عايزه رأيك إنتي ..
أسيل : رأي زي رأيك ياماما ..
أسيل إتلقت التهاني من الجميع وسط فرحتها
فريدة : بعد إذنك ياست أمل ممكن نسيبهم يقعدوا مع بعض لوحدهم ..
أمل : تمام تعالوا نطلع نقعد برا في الصالة ..
خرجوا وسابوهم لوحدهم
أريان : في إيه مالك القط أكل لسانك جهزتي نفسك قبل ماتعرفي مين هو العريس ..
أسيل : إنت قولت إنك هتيجي بالليل ..
أريان : أنا قلت للست أمل ماتقولكيش وإنتي جهزتي نفسك من غير ماتعرفي مين هو العريس اللي هيتقدملك ..
أسيل : بعد ما ماما ضغطت عليا قررت إني أطلع وكنت هرفضه ..
أريان : كنت هترفضي ليه ..
أسيل : مش عايزه ..
أريان : إنتي كنتي بتستنيني مكنتش أعرف إنك بتحبيني كل الحب دا ..
أسيل : مين اللي قالك إني بحبك ..
أريان : طب ليه وافقتي على إنك تتجوزيني لومش بتحبيني ..
أسيل : علشان سكتت شوية وافقت وخلاص ..
أريان : تمام هصدقك أنا عايز نكتب كتابنا بعد أسبوع ..
أسيل : طب ومستعجل ليه إحنا عندنا وقت ..
أريان : بس أنا ماعنديش وقت بعدين دا كتب كتاب بس الفرح بعد شهر ..
أسيل بخجل : قول لماما وهي هتحدد معاك ..
بعد شوية وقت دخلوا عندهم أريان بلغهم بقراره ووافقوا عليه بعد وقت روح أريان ووالدته
حياة : قلتلك اهدي أهو محصلش حاجة..
أسيل : ليه ماقلتليش ياماما ..
أمل : هو جه وطلب مني إني مقلكيش ..
*********************
في بيت أرسلان زي كل يوم كان قاعد جنب والدته بيأكلها ويتكلم معاها
أرسلان : بكره هتيجي علشان تاخذ الخشب مش عارف هي هتيجي ولالا أنا آخر مرة شوفتها اتكلمت معاها وحش ..
مش عارف أنا بيحصلي إيه ياأمي بقيت بتمنى إني أشوفها في كل وقت أنا عارف إن دا غلط كبير أنا حاولت أنساها لكن مقدرتش بقت بتشغل كل تفكيري بقيت بشوفها حتى بأحلامي ..
تلفونه رن بصله شاف رقم غريب فتح الخط
..... : لوكنت عايزها تفضل عايشه بلاش تنفسنا بشغلنا ..
أرسلان بعصبية : إنت مين علشان تهددني ياحقير و من هي دي اللي بتتكلم عليها ..
:::::: : الجميلة اللي إسمها حياة أما أنا مين هتعرفني قريب ..
أرسلان بغضب : لو لمست شعرة منها مش هرحمك إبقى اسأل مين أنا ..
بص للتلفون لاقاه قفل الخط كور إيده ضرب بيها الحيطه
أرسلان: لو قربتوا منها أنا هحرقكم وإنتوا عايشين .
↚
مر أسبوع على كل الأحداث دي
أريان كان بيجهز نفسه علشان كتب الكتاب ..
أما أرسلان كان خايف أوي على حياة بقى خايف إن يجرالها حاجة بسببه ..
حياة كانت بتفكر تروح معادهم النهاردة علشان تاخذ الخشب
حياة : أنا مش هروح هو آخر مرة روحتله عاملني بطريقة وحشه أوي
فكرت شويه لكن هيلاقي فلوس منين علشان الدوا بتاع والدته أنا هروح بعد كتب الكتاب
تلفونها رن بصتله ولما شافت إسم المتصل فتحت الخط بفرحة
حياة : ماما إزيك أنا إشتقتلك ..
صوفيا : وأنا كمان إشتقتلك ياحبيبتي إنتي كويسه ..
حياة : أنا كويسه أنا مبسوطه أوي هنا ماما إيه أخبار بابا هو كويس ..
صوفيا : أيوه هو بخير إنت بجد مبسوطه ولا بتقولي كدا علشاني ..
حياة : ماما أنا بجد مبسوطه حتى لو بابا رجع في كلامه بخصوص جوازي أنا مش هرجع لفرنسا خالص ..
صوفيا : تمام قوليلي بقى عملتي إيه طول الفترة دي ..
حياة : ماما إنتي أحسن أم في الدنيا إنتي عارفه إنك مش بس أمي إنتي كمان صاحبتي وأختي أنا كنت بحكيلك كل حاجة ..
صوفيا : عارفه ياقلبي احكيلي بقى قبل ما يرجع أبوكي ..
حكتلها حياة على كل اللي بتعمله وعن أرسلان وعن بيع الخشب اللي بتاخذهم منه حكتلها على كل حاجة بالتفصيل
صوفيا : حياة اسمعيني كويس خلي بالك كويس ماتثقيش في حد بسرعه حتى أرسلان دا ..
حياة : ماما أرسلان حد طيب أوي أنا مقابلتش إنسان زيه ..
صوفيا : أنا مقولتش إنه وحش أنا قلت ماتثقيش في الناس بسرعةأنا هقفل دلوقتي نتكلم مره ثانيه..
حياة : تمام مع السلامة ياماما قفلت مع والدتها وراحت لأسيل علشان تساعدها في التجهيزات..
*******************
في مكان مهجور
المجهول1 : أوامرك ياباشا ..
المجهول2 : في مهمة عايزكم تنفذونها ..
المجهول 1 : هي إيه المهمه دي إحنا تحت أمرك ياباشا ..
المجهول 2 : في بنت عايزها تكون هنا قبل الليل مايجي هبعثلكم كل المعلومات عنها وكمان صورتها مش عايز غلطه ..
المجهول 1 : تمام ياباشا متقلقش هتلاقيها هنا قبل الليل ..
*****************
في منزل أسيل الكل كان موجود
تم كتب الكتاب وسط فرحة الجميع خذها أريان في حضنه وهو طاير من الفرحة مكنش مصدق إنها خلاص بقت مراته ..
أريان : أنا لحد دلوقتي مش مصدق إنك بقيتي مراتي إنتي عارفه من إمتا وأنا مستني اللحظة دي ..
بصت أسيل للأرض بخجل رفع رأسها
أريان : عايز دائما رأسك تبقى مرفوعة ..
حياة : أحم أحم نحن هنا ..
أريان : مالك في إيه دي مراتي على فكره أنا معملتش حاجة غلط لما تبقي تحبي أو تتجوزي ساعتها هتفهمي ..
فريدة بابتسامة : إن شاءالله هي كمان هتلاقي اللي يحبها ويكون سندا ليها ..
أريان : ست أمل بعد إذنك ممكن أخذ اسيل ونخرج نتمشى شوية..
أمل ببتسامة : يابني إنت بقيت جوز بنتي يعني إبني ناديني ماما أسيل دلوقتي بقت مراتك تقدروا تخرجوا مع بعض ..
أريان مسك إيد أسيل وخرج بسرعة كلهم ضحكوا على تصرفه
فريدة بضحكه : شوف الواد إنتي شايفه حصله إيه أنا هروح وهبقى أجي مرة ثانية ..
أمل : خليك قاعدة معايا لحد مايرجعوا ..
فريدة : طيب ..
استغلت حياة إنشغالهم مع بعض وخرجت بشويش من غير ماحد يحس بيها راحت ناحية الغابة
حياة وهي بتجري : أنا إتأخرت والسيد حمزة هيروح من هياخذ مني الخشب
ووقت ماهي بتكلم نفسها قطع طريقها مجموعة من الرجال حاولت إنها تهرب منهم لكنهم كانوا أقوى منها واحد منهم رش حاجة على وشها أغمى عليها وقبل مايغمى عليها نادت أرسلان
حياة : أرسلان إنت فين وبعدها فقدت الوعي ..
****************
عند أرسلان
أرسلان استناها لحد ما الشمس غابت لكنها مجتش والسيد حمزة جه وراح لما هي إتأخرت
أرسلان قلق عليها قعد شوية يفكر وبعدها مشي
أرسلان : إنتي فين ياحياة أتمنى مايكونش حصل اللي في بالي ..
*******************
في بيت أسيل
رجع أريان و أسيل في المساء شافوا أمل قاعدة قدام البيت والقلق باين على وشها
أسيل : في إيه ياماما إنتي قاعدة هنا ليه وليه قلقانه ..
أمل بخوف : أسيل إعملي حاجة يابنتي حياة مش موجوده أنا دورت عليها في كل مكان لكن ملاقتهاش ..
أريان : اهدي ياماما إحنا سيبناها معاكي إنتي وماما ..
فريدة : لما خرجتوا هي دخلت أوضتها ولما الست أمل قامت علشان تنادي عليها ملاقتهاش دورنا عليها في كل مكان لكن ملاقينهاش ..
أسيل : أنا عارفه هي راحت فين هي دائما بتروح الغابة يلابينا ندور عليها هناك ..
راحوا كلهم يدورا عليها في الغابة أسيل راحت لمكان أرسلان ملاقتش حد حست بالخوف على حياة
أسيل بخوف : أريان أرجوك إعمل أي حاجة حياة مش هنا ..
أريان ::اهدي ياحبيبتي إن شاءالله هنلاقيها..
******************
فتحت عينيها بتعب جت تقوم حست بألم في رأسها بصت حواليها لقت نفسها في أوضة صغيرة اتحاملت على نفسها علشان تقوم وراحت ناحية الباب حاولت تفتحه لكنه كان مقفول حست بالخوف خبطت على الباب بإيديها وهي بتصرخ
حياة : في حد هنا طلعوني من هنا لما ملاقتش رد قعدت على الأرض تعيط بخوف ..
*****************
المجهول 1: كله تمام ياباشا هي بالمكان اللي أمرت بيه ..
المجهول 2: براڤو عليكم هي بأمانتكم لحد ماجي ..
المجهول1 : تمام ياباشا ..
*********************
أسيل : أريان تعالى نروح عند أرسلان يمكن تكون عنده ..
أريان : هي هتعمل إيه عنده في وقت زي دا ..
أسيل : هي بتعتبره صديق ليها وهما بيتعاملوا دائما مع بعض ..
أمل بدهشه : هي تعرفه منين وبتعمل إيه عنده ..
↚
أمل بدهشة : هي تعرفه منين وبتعمل إيه عندوا ..
أسيل : بعدين هقولك ياماما خلينا نروح الأول الوقت إتأخر ..
أريان : أسيل بتتكلم صح خلينا الأول نروح ونشوف إذا كانت هناك ولالا ..
راحوا لبيت أرسلان خبطوا على الباب لكن محدش بيرد
أمل : مافيش حد هنا ولا إيه هو راح فين ..
خرج واحد من الجيران على صوتهم
الجار : إنتوا بتدوروا على مين ..
أريان : بندور على أرسلان هو هنا ..
الجار : بالليل في عربية جت خذته هو وأمه ..
أريان : متعرفش راحوا فين ولا هيرجعوا إمتا ..
الجار : لا يابني معرفش إحنا مش بنتكلم معاه ..
أريان : يلا نمشي إنتوا روحوا البيت وأنا هدور عليها وهروح للشرطة ..
أسيل : أنا عايزه أجي معاك ..
أريان : أسيل حبيبتي ماما محتجاج جنبها متقلقش لما أوصل لحاجة هبلغك يلا روحي معاهم وسابهم ومشي ..
******************
في مكان مهجور اجتمع كل المجرمين
اتكلم واحد منهم بصوت عالي اتجمعوا الزعيم جاي
وصلت عربية سودا نزل منها رجل مقنع وقفوا قدامه
الزعيم :المهمة الأولى فشلتوا فبها والنهاردة في مهمة جديدة لو فشلتوا هتموتوا كلكم مش هرحمكم ..
واحد من رجالته : لكن يا زعيم كل مهمه بيكون فيها القائد إياه مش بتنجح ..
الزعيم : واحد من الجواسيس بلغنا إن ليه خطيبه أو حبيبه إنتوا جيبتوها هي فين أنا عايزها ..
واحد من رجالته : يا زعيم إحنا لما روحنا وراها علشان نجيبها كان في حد ثاني خطفها قبل الغابة ..
اتلقى قلم على وشه وقعه على الأرض
الزعيم بغضب: كلكم أغبياء بالليل هتنفذوا الخطة ولو حصلت غلطه واحدة هيكون ثمنها أرواحكم..
********************
سمعت حد بيفتح الباب حست بالخوف رجعت لورى ولما اتفتح الباب دخلت ست شايله بإيدها شنط
الست : خذي كلي الأكل دا يابنتي والهدوم دي علشان تغيري الهدوم اللي عليكي ..
حياة : أرجوكي طلعيني من هنا ..
الست : مقدرش يابنتي لو طلعتك هيقتلوني ..
حياة بدموع : هما عايزين مني إيه أنا ماعملتش حاجة ..
الست : أنا همشي دلوقتي وهرجعلك بكرة الصبح ..
حياة بخوف : ماتسيبنيش هنا طلعيني ..
الست خرجت وحياة قعدت تبكي
وهي بتكلم نفسها : إنت فين ياأرسلان اتمنيت لو إنك تقدر تساعدني وياترى خالتي عامله إيه دلوقتي يارب ساعدني ..
******************
خرج أريان من قسم الشرطة ركب عربيته واتحرك في طريقه طلع تلفونه وإتصل واستنى الرد
أريان : السلام عليكم إزيك ياصاحبي ..
صاحبه : وعليكم السلام بخير في إيه اتصلت ليه أنا قلتلك ماتتصلش إلا إذا كان في حاجة مهمة وإنت عارف ليه ..
أريان : في خبر سيء أنا آسف مقدرتش أحميها ..
صاحبه : اتكلم من غير الغاز قولي في إيه ..
أريان : حياة مختفيه من إمبارح ولحد دلوقتي مش لاقينها ..
صاحبه : أريان مش دي كانت مهمتك إنك تحميها عقلك كان فين ..
أريان : أنا آسف أنا عملت زي ماطلبت مني لما خرجت سبت واحد من رجالتي علشان يحميها لكن حتى هو كمان اختفى ..
صاحبه : ماتقلقش حياة معايا لكن لوحصلت غلطه زي دي مرة ثانية إنت عارف عقابها هيكون إيه ..
أريان بفرحة : إنت بتتكلم جد أنا هروح أبلغ أهلها هما مستنيني ..
صاحبه : قولهم إنها مع أرسلان وإنها معاه بإرادتها روح للرجاله خذ منهم تلفونها وابعث منه رسالة لخالتها اكتبلها إنها مع أرسلان وهترجع ..
أريان : طب ولو رجع أرسلان ..
صاحبه : متخفش إنت إعمل اللي قلتلك عليه ..
قفل معاه الخط وراح لرجالته علشان ياخذ التلفون ..
******************
في المقر العسكري دخل واحد من العساكر
العسكري : آدم باشا الفريق وصل ومستنين القائد ..
آدم : مش هيستنوا كثير خليهم يتفضلوا ..
خرج العسكري بعد شوية دخل الفريق القو التحية
آدم : بتسألوا عن قائدكم المرة اللي فاتت معاملته معجبتكوش إنتوا هتنفذوا أوامره من غير نقاش
هو بيحب إن الكل يكون جاهز مش بيحب الأخطاء عسكري خلي القائد يتفضل ..
شويه ودخل العسكري والقائد وراه وشه متغطي مش باين منه غير عينيه اللي نظرتهم زي الصقر
آدم باشا : أهلاً بيك قائد رماح شرفتنا ..
رماح : تسلم ياباشا أنا تحت أمرك ..
آدم باشا : جتلنا إخباريه إن رجالة الزعيم هيداهموا القرية ..
رماح : علشان هو يقدر يهرب الأطفال الرهائن اللي معاه ..
آدم باشا : مهمتك واضحة هنقسم الفرقة ممكن تبلغ فريقك بالخطة قبل مايجي القائد اللي هيكون مع الفريق الثاني هما هيروحوا للقرية وإنت وفريقك هتروحوا للزعيم ..
*******************
وصل أريان لبيت أسيل جريت ناحيته
أسيل : حياة بعثت رسالة بتقول إنها مع أرسلان أنا مش مصدقه الكلام دا ..
أريان : كلامها صح هي مع ارسلان ..
أمل بدموع : إنت متأكد يابني هي بتعمل إيه مع أرسلان ..
أسيل : كنت فاكره إنها بس بتساعده لكن الظاهر إنها حبته علشان كدا راحت معاه كانت طول الوقت بتتكلم عنه ..
أمل بدموع : هي عرفته إزاي قوليلي كنتوا بتعملوا إيه من ورايا ..
أسيل : هقولك ياماما أريان إنت متأكد إنها معاه ..
أريان : إنتي نسيتي أنا مين أنا مابقولش كلام من غير ما أكون متأكد منه ..
أسيل : و هتعمل إيه دلوقتي ..
أريان : أنا همشي دلوقتي عندي شغل مهم ولوعرفت حاجة جديدة هتصل بيكي ..
أريان مشي وأسيل قعدت جنب أمها وبدأت تحكيلها كل حاجة
أمل : كل دا يحصل وأنا ماعنديش خبر إنتي نسيتي إنها أمانة عندنا ..
أسيل : ياماما أنا مقدرتش أقولك لأني وعدتها إني مش هقول لحد ..
********************
في المقر
القائد خلص شرح خطته وقسم الفرقة إلى فريقين
رماح : ياباشا الفريق جاهز ..
آدم باشا : دلوقتي إنت مع فريقك أما الفريق الثاني القائد بتاعهم وصل عسكري خليه يتفضل ..
الكل بص للباب دخل القائد بهيبته القى التحية
آدم باشا : قائدكم أريان سلمار القو التحية على قائدهم ..
رماح بفرحه : صديقي العزيز إيه مشتقتليش ..
أريان بفرحه : أكيد اشتقتلك
عانقه رماح فهو صديقه و أخوه
******************
أرسلان : أمي إزيك إنت كويسه دلوقتي أنا آسف طول اليوم وأنا سايبك لوحدك لكن بالليل عندي شغل مهم دعواتك ياأمي علشان أرجعلك بخير بعد ما قتلهم وانتقم منهم
↚
ليلا كانت الفرق بتستعد للهجوم
أريان : هما ميعرفوش إننا هنا إحنا هنحاصرهم من كل الجهات ولما يبدأوا في الهجوم إحنا هننقض عليهم و ننهي أمرهم ونلحق بالقائد رماح
العساكر : أمرك يافندم ..
أريان : إنتشروا كل واحد ياخذ مكانه ..واستنوا إشارة مني علشان الهجوم ..
العساكر : أمرك يافندم ..
*******************
عند رماح
القائد رماح : الكل جاهز مش عايز غلطه كل غلطه بعقاب هنداهم المكان من كل الجهات مش لازم يهرب الولاد معاه حاصروا المكان واستنوا مني إشارة ..
العساكر : أمرك يافندم ..
القائد رماح : اتحركوا كل واحد لمكانه ..
*****************
أريان : هما بيتحركوا متخلهومش يحسوا بينا ..
قبل ما رجالة الزعيم يقوموا بأي حركة لقوا نفسهم محاصرين من أريان وفرقته رفع العساكر عليهم الأسلحة
أريان : سلموا نفسكم المكان محاصر ..
واحد من رجال العصابه : مش هنسلم نفسنا قبل ما نقتلكم..
أريان : تمام عساكر مش عايز حد منهم عايش ..
بدأ الإشتباك وإطلاق النار بينهم متبادل وبعد مدة من الوقت انتصر أريلن وفريقه عليهم
أريان : دوروا كويس متخلوش حد منهم يهرب رحمة الظالم هي ظلم للمظلوم ويلا بسرعة علشان نلحق بالقائد رماح ..
******************
عند رماح
اتسلل رماح وفرقته للداخل شاور لكل واحد منهم لمكانه بدأوا يتخلصوا من رجالة الزعيم اللي واقفين برا دخل رماح يدور على الزعيم اشتبك العساكر معاهم في الداخل سمعوا صوت إطلاق النار
الزعيم بغضب : أغبياء إزاي وصلوا للمكان هنا هاتولي الولاد طلع مسدسه ووقف يسب في القائد اللي كان السبب في فشل المهمه
رماح كان بيقتل أي حد يلاقيه في طريقه لحد ماوصل لأوضة الزعيم كسر الباب بقوة شاف الزعيم وهو حاطط مسدسه على رأس واحد من الولاد ..
رماح : وأخيراً لقيتك إنت مش مكفيك حقارتك وكمان بقيت تتاجر بالأطفال ياعديم الشرف ..
الزعيم : لو أنا مخرجتش من هنا هتكون إنت سبب في موتهم كلهم ..
رماح : ولو مسمحتلكش بقالي كام سنة وأنا بدور عليك جه وقت العقاب ..
الزعيم : زي ماتحب البنت دي هتكون أول حد أقتله ..
الطفلة بدموع : عمو أرجوك متخليهوش يقتلني متسبش الراجل الشرير دا ..
رماح : تمام إستنى هنعمل إتفاق ..
في اللحظة دي دخل العسكري
العسكري : خلصنا عليهم كلهم يافندم
دخل أريان بيجري
أريان : ياحقير دلوقتي جه دورك
رماح شاور لأريان بعينيه إشاره فهمها أريان
أريان : إحنا هنسيبك لكن بشرط إنك تبعد عن الولاد علشان تخرج بسلام ..
الزعيم : ابعدوا من قدامي علشان أخرج وأنا مش هقتل حد
ووقت ماهو بيتكلم ضرب رماح النار على إيده اللي ماسك بيها المسدس وقع على الأرض جري رماح ناحيته ومسكه من رقبته
رماح : كنت فاكر إنك هتقدر تهرب من تحت إيدي ياحقير أنا مش هرحمك
أريان خذ الولاد لعند اللواء آدم باشا علشان يوديهم لأسرهم والكلب دا أرميه في السجن لحد ماأجي ..
أريان : إنت هتروح فين ..
رماح : عندي شغل مهم لازم أروح مش عايز غلطه ..
******************
ثاني يوم الصبح كان أهل القرية مجتمعين بيتكلموا عن اللي حصل في الليل
أسيل : ماما أنا عايزه أقولك حاجة ..
أمل : في إيه يا أسيل قولي مالك قلقانه كدا ليه ..
أسيل : هنعمل إيه لوحياة مكنتش مع أرسلان والمجرمين دول هما اللي خطفوها ..
أمل : جوزك قائد وهو عارف كل حاجة أنا مكنتش هعرف إنه قائد لومكنتيش قولتيلي ..
أسيل : هو قالي يوم كتب الكتاب..
فلاش باك
أريان : أسيل أنا مش عايز إننا نبدأ حياتنا بالكذب أنا هقولك على حاجه لكن لازم تبقى سر بينا ممكن تقول بس لماما وممنوع تقولي لحد ثاني تمام ..
أسيل : في إيه يا أريان أي هو السر دا ..
أريان : أنا شغلي الحقيقي مش اللي إنتوا عارفينه دا أنا قائد في القوات الخاصة أنا هنا علشان عندي مهمة أنا جيت هنا علشان أحمي أهل القرية ..
أسيل بصدمة : إيه إنت قلت إيه إنت قائد ..
أريان : أسيل أنا بقولك علشان ميكونش في بينا أسرار مع إنه سر دولة مش لازم حد يعرف بيه لكن انا واثق فيكي..
أسيل : متخفش سرك هو سري لكن إنت وحدك هنا طب لو عملوا فيك حاجه ..
أريان : أنا مش لوحدي هنا هتعرفي كل حاجة في وقتها سنين وإحنا بنحمي القرية ..
باك
أسيل : هي دي كل الحكاية ياماما ماتقوليش لحد ولاحتى حياة ..
أمل : حاضر يابنتي مش هقول لحد لكن حياة واحدة مننا ليه أخبي عليها ..
اسيل : ماما حياة مابتخبيش حاجة عن أرسلان ممكن تقولوا ..
أمل : لحد دلوقتي أنا مش فاهمه إيه علاقتها بأرسلان..
أسيل : أنا قلتلك ياماما هي بتقول إنهم اصدقاء لكن هي بتحبه ..
أمل : مش عارفه لكن أتمنى إنها ترجع علشان نعرف إيه الحكاية ..
*****************
كانت قاعده ضامه نفسها وهي بتعيط سمعت صوت حد بيفتح الباب بصت ناحية الباب شافت راجل بيدخل مش باين حاجة من وشه
حياة ببكاء : إنتوا عايزين مني إيه سيبوني أنا معملتلكوش حاجة ..
رفع القناع عن وشه شهقت بصمة لما شافته واقف قدامها
حياة : إنت ..
******************
↚
حياة اتصدمت أول ما شافته قدامها مصدقتش نفسها لحد ما اتكلم
أرسلان : يلابينا نخرج من هنا بسرعه قبل ماحد يجي ..
جريت ناحيته وحضنته ببكاء بعدها مسكت وشه بين إيديها
حياة : إنت بجد هنا ولا أنا بحلم قولي أرسلان ولا أنا من كثر مابفكر فيك بقيت بتخيلك قدامي ..
أرسلان : حياة اهدي أنا هنا بجد يلابينا نخرج من هنا الأول ..
و قبل ما يكمل كلامه سمعوا صوت ضرب نار جاي من برا مسك إيدها وخرج يجري شافهم واحد من اللي هجموا عليهم فصرخ ولحقوهم ..
أرسلان : اجري بسرعة ياحياة هيلحقونا ..
حياة : أرسلان أنا حاسه إني تعبانه أنا بقالي يومين مأكلتش حاجة..
شالها أرسلان وكمل جري
حياة : إنت بتعمل إيه نزلني أنا بعرف أمشي ..
أرسلان مسمعش كلامها وكمل جري لحد ماقطع طريقهم واحد من اللي بيجروا وراهم نزلها أرسلان بشويش وخباها وراه حياة مسكت بظهره بخوف
الرجل : هترحوا فين طريقكم خلص خلاص سلموا نفسكم ..
أرسلان : إنت مين علشان تقول إن طريقنا خلص حاول أرسلان تشتيت انتباهه وفعلاً نجح وانقض عليه رماه على الأرض خذ المسدس منه خبطه على دماغه خبطه افقدته الوعي
التفت علشان يهربوا لكن سمع صوت ضرب رصاص التفت بسرعة لما سمع صوتها بتصرخ طلع مسدسه وضرب على الراجل وجري ناحيتها .. حط رأسها على رجله شاف الرصاصة اخترقت صدرها
أرسلان بخوف : حياة إنتي سمعاني أرجوك فتحي عينيك ..
حياة بصوت ضعيف : أرسلان عايز أقولك حاجة قبل ماموت ..
أرسلان حط إيده على بوءها يمنعها إنها تكمل الكلام
أرسلان : متقوليش كدا إنتي مش هتموتي هتكوني كويسه استحملي بصلها كانت فقدت وعيها شالها على ظهره وبدأ يجري بيها قبل مايلحقوه هو عارف المكان كويس راح ناحية الى مجموعة بيوت كانت موجودة عند مخرج الغابة أخفى اثره علشان محدش يلحقه وصل وبدأ يصرخ لحد ما اتجمع حواليه أهل القرية
أرسلان : في هنا دكتور ساعدوها دي بتموت اعملوا حاجة..
اتقدم واحد منهم وكان هو عمدة القرية إسمه قاسم بص لحالتهم
قاسم : تعالى ورايا يابني شالها أرسلان ولحق بيه لحد ما دخلوا لبيت من البيوت شاروله على سرير صغير نيمها عليه
دخل طبيب القرية طلب منهم إنهم يخرجوا علشان يقدر يشوف شغله
أرسلان واقف برا وهو حاسس إن قلبه هيخرج من مكانه هو مش هيسحتمل إنه يخسرها
دلوقتي حس قد إيه هو بيحبها مش بس بيحبها دا بيعشقها نزلت دمعة من عينيه لما افتكر إن الكل بعد عنه إلا هي لما كانت الناس بتهرب منه إلا هي الكل كان بيخاف من شكله إلا هي ..
قاسم حط إيده على كتفه يواسه
قاسم : استريح يابني متخفش الدكتور شاطر أوي هتكون بخير تعالى معايا علشان تغسل إيديك ..
أرسلان : مش هرتاح قبل ما أشوفها و أطمن عليها
حط رأسه بين إيديه وهو بيدعي من قلبه إنها تبقى بخير ..
******************
أمل كانت قاعده بتتكلم مع أسيل رن تلفونها بصتله ورجعت بصت لأسيل كانت صوفيا هي اللي بتتصل
أمل بتوتر : هقولها إيه لو سألت على حياة مش عايزه أقلقها ..
أسيل : قوليلها إن أنا وهي خرجنا نتمشى ..
أمل ردت : السلام عليكم إزيك ياحبيبتي..
صوفيا : وعليكم السلام أنا بخير الحمد لله إزيكوا إنتوا ..
أمل : إنها بخير ياحبيبتي خير مال صوتك مش عاجبني..
صوفيا : شوية مشاكل مع يانيس زي كل مرة هي فين حياة عايزه اتكلم معاها دي وحشتني أوي ..
أمل بتوتر : حياة خرجت مع أسيل وهيتأخروا ..
صوفيا : أمل علشان خاطري خلي بالك منها حياة قلبها طيب وبتصدق أي حد أنا خايفه يحصلها حاجة ..
أمل زعلت أوي لأنها كذبت على أختها
أمل : ماتخافيش عليها ياحبيبتي هي كويسه أنا هقولها إنك اتصلتي..
صوفيا : أنا حجزت تذكرة وبكرة هكون عندكم أوعي تقوليلها أنا عايزه أعملها لها مفاجأة ..
أمل اتصدمت هتعمل إيه لو أختها جت وعرفت باللي حصل لحياة
أمل : بجد هتيجي بكره ..
صوفيا : أيوه استننوني مع السلامه أشوفكم بكرة ..
أمل قفلت معاها وبصت لأسيل اللي قاعده بتفكر في حل للمشكلة دي
أمل : هنعمل إيه دلوقتي لوجت هتبقى مشكله لأنها هتعرف إني محافطتش على امانتها ..
أسيل : أنا هقول لأريان علشان يجيبها هو عارف مكانها ..
أمل : هيعرف مكانها منين ..
أسيل: زي ماعرف هي مع منين هيعرف مكانها ..
أمل : إنتي مستنيه إيه إتصلي عليه بسرعة ..
******************
في المقر العسكري
كان أريان قاعد بيتكلم مع آدم باشا عن الزعيم والولاد اللي جابوهم
أريان : دا كل اللي حصل ياباشا دلوقتي الزعيم بين إيدينا مبقاش في خطر ..
آدم باشا : لسه في خطر من ناحية الزعيم وصلتنا إخبارية..
أريان : إخبارية إيه ياباشا في حاجة إحنا منعرفهاش ..
آدم باشا : أيوه الزعيم مكنش لوحده معاه شريك كان برا البلد وخلاص رجع وهيعمل كل اللي يقدر عليه علشان يقتل رماح ..
أريان : ليه رماح بالذات اللي عايزين يقتلوه لازم نبلغ رماح ..
آدم باشا : في بينهم وبين رماح ثار قديم هو دمر كل مقراتهم وكشف كل الاعيبهم بلغوا فورا علشان يجي لهنا ..
أريان : أمرك ياباشا ..
أريان خرج من المقر ركب عربيته وهو في الطريق إتصل لصديقه
أريان : رماح إنت فين في حاجة مهمه لازم تعرفها آدم باشا عايز يقابلك ..
رماح : حصل حاجه في غيابي ..
أريان : شريك الزعيم وصل للبلد وعايز يقتلك خلي بالك ..
رماح بغضب: هتبقى نهايته على إيدي استناني هاجي في أقرب وقت
أريان قفل الخط شاف رسالة من أسيل فتحها
( إتصلتلك لكن إنت مردتش عايزاك تعرف مكان حياة وتجيبها قبل الليل عايزه أشوفك )
أريان : اه هعمل إيه دلوقتي في المشكله دي ..
********************
مر وقت طويل كانت الساعة بتمر عليه مثل السنة كان حاسس بالخوف والقلق من تأخر الدكتور جوا كان هيدخل لكن منعه قاسم
أرسلان : إتأخر أوي أنا عايز أشوفها أرجوك قلبي بيحترق ..
قاسم : متخفش يابني إن شاءالله هتكون بخير
خرج الدكتور جري ناحيته بلهفة
أرسلان : طمني يادكتور هي بخير هتعيش مش كدا عايز أشوفها ..
الدكتور : حالتها خطيرة الإصابة قريبة من القلب ادعولها لوفاقت على بالليل هتكون عدت مرحلة الخطر وتكون بخير ..
↚
في نص الليل أرسلان كان قاعد جنب حياة باصصلها بحزن بقى وشها شاحب مسك إيدها بين إيديه
أرسلان : إنتي قلتي إنك عايزه تقوليلي على حاجة استسلمتي ليه للرصاصة فتحي عينيكي مش علشاني علشان والدتك وخالتك
إنني عارفه أنا بقيت حاسس إنك بنتي ولازم اعتني بيكي مش عارف أنا حبيتك إمتا إنتي اللي بتونسيني في الدنيا دي
حس بيها بتحرك إيدها بصلها شافها بتفتح عينيها ببطء شافته قاعد والحزن مالي عينيه
أرسلان بلهفه : حياة إنتي كويسة إنتي حاسه بإيه دلوقتي ..
حياة بتعب : أنا كويسة إنت حزين كدا ليه ماتخفش عليا أنا بخير ..
أرسلان بفرحه : الحمد لله إنتي عارفه كان هيحصلي إيه لو جرالك حاجة متبقيش تعمليها ثاني ..
حياة : ماتخفش أنا بخير أنا فين وإيه المكان دا ..
أرسلان : اهدي ياحياة إنتي لسه تعبانه دي قرية خارج الغابة أنا لجأتلهم لما اتصبتي ..
حياة : عايزه ميه خالتي هتكون قلقانه عليا لازم أمشي من هنا ..
أرسلان : عايزه تروحي فين وإنتي بالحالة دي ..
حياة : عايزه أمشي.. أرسلان الله أعلم خالتي هتكون حالتها إيه وهي مش عارفه أنا فين ..
أرسلان : آخر كلام عندي مش هتروحي في حته عايزه تمشي بالليل هقوم أجبلك ميه وحاجة خفيفه علشان تكليها ..
حياة : مش عايزه إنت مش عايز توديني عند خالتي مش هاكل حاجة ومتكلمنيش ..
أرسلان : إنتي عنيدة كدا ليه الصبح هبقى أويكي تمام كدا أنا خايف يحصلك حاجة..
حياة : تمام هرجع في قراري عايزه أكل و ميه أنا متعورة يعني لازم تعتني بيا كويس جت تقعد إتألمت نزلت دموعها ..
رجع لعندها بلهفة
أرسلان : قلتلك إن جرحك لسه جديد ليه إنتي عنيدة كدا بلاش تتحركي أنا مش هتأخر ..
حياة بدموع : أرسلان بيوحعني أوي أنا عايزاه يشفى بسرعة علشان أمشي من هنا ..
مسح دموعها
أرسلان : طيب اهدي هجبلك الأكل وبعدها ترتاحي والصبح هتكوني أحسن ونروح ..
خرج أرسلان لاقى قاسم واقف قدام الباب ومعاه بنته شايله الأكل
قاسم : مراتك عامله إيه دلوقتي يابني هي فاقت ..
أرسلان : الحمدلله فاقت وعايزه ميه وكنت جاي علشان أخذها ميه أنا متشكر أوي إنكم ساعدتوني..
قاسم : الحمد لله على سلامتها خذ يابني جبنالكم أكل ليك إنت ومراتك ..
أرسلان : تسلم ياحج قاسم مش هنسى اللي عملتوه معايا
شال منهم الأكل ودخل عند حياة ناولها الميه وساعدها إنها تاكل
أرسلان : ارتاحي شوية أنا هنا لوعوزتي حاجة ..
حياة : هتروح فين خليك هنا أنا خايفه ..
أرسلان : هقعد قدام الباب ..
سمع طرقات على الباب
فتح كانت بنت الحج قاسم
أرسلان : خير في حاجة عايزه حاجه ..
ندى : أنا إسمي ندى الحقيقة من لما جيت وإنت لابس القناع دا ..
أرسلان : آنسه ندى ميصحش إنك تيجي هنا في وقت زي دا هتعملي إيه لوحد شافك وبالنسبة للقناع أظن دا شيء مايخصكيش ..
ندى : إنت خايف ليه أنا بنت عمدة القرية دي مافيش حد يقدر يتكلم عليا تعالى نقعد سوى عايزه أتعرف عليك ..
أرسلان : لوسمحتي روحي من هنا أنا مش عايز مشاكل ..
ندى : كل اللي يشوفني يكون عايز يتعرف عليا إلا أنت في إيه وقربت منه وحطت إيدها على صدره دفعها للخلف بغضب
أرسلان بغضب : إنت مش مكسوفه من نفسك أمشي من هنا ولو رجعتي ثاني تصرفي مش هيعجبك ..
خرجت تجري لما شافت غضبه كانت حياة سامعه كل حاجة حست بالغضب لكن مقدرتش تقوم دخل أرسلان وقرب منها لكن دورت وشها الناحية الثانية
أرسلان : مالك ياحياة دورتي وشك ليه الناحية الثانية ..
حياة : أنا عماله من بدري أحايل فيك علشان تبقى معايا أتاريك كنت عايز تقعد برا علشان تشوفها ..
أرسلان بصدمه : إنتي بتقولي إيه حياة أنا كنت عايزك تاخذي راحتك وبعدين هي اللي جت لعندي ..
حياة بغضب : مايهمنيش ..
أرسلان : حياة مافيش أي ست في الدنيا تهمني إنت الوحيدة اللي تهميني هي لو شافت وشي مش هتقرب مني إنت الوحيدة اللي فضلتي معايا ومهمكيش شكلي ..
حياة : ماشي أنا عايزاك الصبح تخرج من غير قناع علشان ماتفكرش تقرب منك ..
أرسلان بضحكه : تمام ارتاحي فاضل شويه والصبح يطلع وهنمشي ..
في الصباح
حياة كانت لسه تعبانه لكنها اصرت على إنها تمشي ودعوا أهل القرية خرج أرسلان من غير قناع زي ما طلبت منه حياة ومن لما خرجوا وهي ماسكه إيده بقوة وباصه ناحيه ندى بشر
بصلها بحيرة هي ليه ماسكه إيده بالشكل دا ركبوا سياره الأجرة بصلها شافها لسه ماسكه إيده فكر هي بتغير عليا ولا إيه بالضبط ؟ هي بيحبني ؟ بقى في صراع بين قلبه و عقله
قلبه بيقوله إنها بتغير عليه وعقله بيقوله إنت أكبر منها وشكلك مش جميل هتحبك ليه معندكش فلوس إنت واحد مشوه في نظر الكل
أرسلان : حياة سيبي إيدي وحعتني ..
حياة : آسفه مقصدش كنت متعصبة من الأفعى دي علشان كدا مسكت إيدك علشان متفكرس إنها تقرب منك مرة ثانية..
أرسلان : وإنتي ليه متعصبة منها دي بنت جميلة وكمان معجبة بيا ..
حياة بغضب : هي عجبتك وكنت عمال تبصلها هي جميلة ..
أرسلان : أنا مقلتش إنها عجباني أنا بس قلت رأيي ..
حياة : كفاية مش عايزه أسمع كلام عنها لو عجبتك إتفضل روحلها .. وعلى فكرة هي مابصتش ناحيتك لما شافتك من غير قناع ..
أرسلان : مش مهم مش عايزها تبصلي وصلنا إستني هنا هقول لخالتك علشان تاخذك متتحركيش ..
راح ناحية البيت خبط الباب فتحتله أسيل
أسيل : إنت كنت فين وفين هي حياة قول اخذتها فين ..
أرسلان : هي هنا شاور للعربية روحي علشان تساعديها ..
خرجت أمل على صوتهم
أرسلان: حياة مصابة وهي جوا العربية روحولها علشان تساعدوها ..
جريت أمل وأسيل للعربية فتحوها ونزلوها حضنتها أسيل وأمل ببكاء
أمل : حبيبتي إنتي كويسه مين اللي عمل فيكي كدا ..
حياة : أنا كويسة ماتقلقوش دخلوني البيت الأول وأنا هقولكم على كل حاجة أرسلان تعالي معانا ..
أمل : يجي فين وهو السبب في كل حاجة حسابي معاك لسه مخلصش ..
حياة : خالتي في إيه مالك أرسلان هو اللي أنقذني ..
أرسلان : معلش ياحياة أنا همشي خلي بالك من نفسك ومتتحركيش كثير لحد مايشفى الجرح
مشي أرسلان وهما دخلوا البيت
أمل : احكيلنا كل حاجة أيارن قالنا إنك مع أرسلان ..
أسيل : ماما حياة لسه تعبانه خليها ترتاح ..
حياة : أنا كويسة تمام هحكيلكم كل حاجة ..
******************
في مكان كان قاعد فيه صديق الزعيم كان قاعد وحاطط قناع على وشهه
الزعيم : هما مسكوا صديقنا لازم إننا ننتقم ..
واحد من رجالته : إنت طلبتني أوامرك ياباشا ..
الزعيم : عايز اعرف هي راحت فين وبالنسبة للي هتعملوا إعمل كل حاجة خليك وراها زي ظلها ..
الرجل : تمام ياباشا مش هسيبها ..
الزعيم : إمشي من وشهي وماتجيش إلا ومعاك خبر كويس ..
******************
في المقر العسكري آدم باشا كان قاعد مع القادة
آدم باشا : لازم نبدأ بتنفيذ خطتنا قبل ما يتحركوا ..
أريان : إحنا جاهزين ياباشا ..
رماح : أنا بس مستني شويه معلومات علشان ننهي أمرهم ..
آدم باشا : لو كشفوا هويتك أقرب الناس ليك هيتأذى ..
رماح : الكل يعرف أرسلان وبيكرهوه وبيقرفوا من شكله مافيش حد بيعرف رماح ..
أريان : مافيش حد هيصدق إنك نفس الشخص أرسلان هو رماح ..
رماح : هيجي اليوم اللي هيروح فيه أرسلان ويبقى رماح ..
آدم باشا : ابقى بلغني لما توصلك المعلومات ..
رماح : أمرك ياباشا ..
****************
أمل : كل دا حصل معاكي وإحنا هنا فاكرين إنك مع أرسلان ..
أسيل : إنتي عرفتي مين هما الناس اللي خطفوكي ..
حياة : لا أنا مشوفتش حد منهم مافيش غير ست
قطع كلامهم خبط على الباب راحت أمل علشان تشوف مين على الباب
أمل بفرحة : صوفي
↚
أمل بفرحة : صوفيا حضنتها بشوق لأنها ماشفتهاش من سنة ..
صوفيا : إزيك ياحبيبتي وحشتيني أوي ..
أمل : بخير الحمدلله إنتي إزيك تعالي ندخل جوا إيه إحنا هنتكلم قدام الباب دخلت صوفيا وهي بتدور على بنتها لحد ما شافتها قاعدة والتعب باين على وشها ..
صوفيا : حياة
حياة رفعت وشها مصدقتش إن أمها واقفه قدامها جريت ناحيتها رغم تعبها والألم اللي حاسه بيه اترمت في حضنها وهي بتعيط
حياة : ماما أنا اشتقتلك أوي ليه ماقولتيليش إنك هتيجي ..
صوفيا : كنت عايزه أعملهالك مفاجأة إنتي بخير شكلك تعبان أوي ..
حياة : أنا بخير ياماما أومال بابا فين هو مجاش معاكي ..
صوفيا : سافر علشان شغله قال إن معاه شغل ومش راجع دلوقتي قلت أجيلكم مش هبقى لوحدي هناك
أسيل بمرح : وأنا مشتقتليش ولا إيه ولا لتكوني نسيتيني ..
صوفيا : إزاي انسى عروستنا الحلوة تعالي لحضني ياحبيبتي ..
أسيل : ارتاحي ياخالتي أنا عملتلك كل الأكل اللي بتحبيه ..
حياة : إنتوا كنتوا عارفين إنها هتيجي ..
أسيل : إتصلت وقالت لنا إنها هتيجي وقت ما كنتي مخطوفه ..
صوفيا بصدمه : إيه مين اللي خطفها وماقولتوليش ليه خبيتي عليا ليه يا أمل ..
أمل : كنت هقولك والله لكن حياة رجعت أهي الحمد لله ..
صوفيا : حصلك إيه ياحبيبتي إنتي كويسه مين اللي خطفك ..
أسيل : ضربوها بالنار لما كانت بتهرب منهم ومنعرفش مين هما اللي خطفوها ..
حياة : أنا بخير ياماما هو أنقذني في الوقت المناسب ..
صوفيا : مين هو اللي أنقذك منهم ياحبيبتي ..
حياة بتوهان : أنا كنت بستناه بطلي ..
صوفيا : إيه مين بطلك دا حياة أنا بتكلم معاكي ..
عرفت حياة إنها غلطت لما قالت بطلي هي نسيت إنها قاعدة قدامهم كلهم هو بقى مسيطر على كل تفكيرها ..
حياة بتوتر : أنا مقصدش حاجة ياماما صديقي أرسلان هو اللي أنقذني ..
صوفيا : لما أرجع فرنسا هنسافر سوى هنا مش أمان ..
حياة : أنا مش هسافر أنا بكره المكان هناك وبابا هيجوزني من صاحبه ..
صوفيا :أبوكي سافر ومش هيرجع لفترة طويلة هو معدش بيفكر في الموضوع دا أنا مش هسيبك هنا ..
حياة : ماما أنا مش هسافر خالص أنا عايزه أبقى هنا قوليلها ياخالتي ..
أمل : في إيه ياصوفيا سيبيها مع أسيل هي مش عايزه تسافر إحنا إتعودنا عليها ..
صوفيا : المرة دي الحكاية عدت بسلام المرة الثانية معرفش هيحصل إيه هتسافري ياحياة ..
حياة بدموع : مش عايزه مش هسافر ودخلت أوضتها وهي بتعيط ..
أمل : زعلتيها ليه بس البنت كانت مبسوطه إنك جيتي ..
صوفيا : أمل دي بنتي الوحيدة لوحصلها حاجة أنا هعمل إيه وقتها أنا معنديش غيرها أنا مش هسيبها هنا ..
أمل : خليها دلوقتي ترتاح ولما تبقي تسافري كلميها بالهداوة
يلا نأكل لقمه الأول أسيل من الصبح بتحضر كل الأكل اللي بتحبيه يلا قومي الأكل هيبرد ..
****************
في الغابة في مكان هادئ كانوا قاعدين بيتكلموا مع بعض
أرسلان : فرحك إمتا إحنا مستنيين من فترة مستني إيه ..
أريان : يوم كتب الكتاب إتفقنا إن الفرح هيكون بعد شهر الوقت بيقرب لكن إحنا عندنا عملية لازم نقبض على الراس الكبيره علشان فرحي يتم بسلام ..
أرسلان : متخيلش البنت تستنى قولها إن عندنا عملية مهمه وبعدها تعملوا فرحكم إنت قولتلها إنك قائد في القوات الخاصة ..
أريان : أيوة قولتلها من مدة وإنت إين نظامك ..
أرسلان : نظام إيه دا اللي بتتكلم عنه ..
أريان : بتكلم عن البنت الفرنسية إيه اللي بينكم وليه خطفتها ..
أرسلان : خطفتها لأن الزعيم قبل مانقبض عليه إتصل بيا وهددني إنه هيأذيها علشان كدا أنا طلبت من رجالتي إنهم يخطفوها قبل ماهو يوصلها لكن لما روحتلها رجالة الراس الكبيره لحقوني ..
أريان : دا معناه إنهم عارفين إن أرسلان هو رماح ..
أرسلان : الزعيم الأول كان عندوا جاسوس بيننا علشان كدا هو كان عارف لكن دلوقتي محدش يعرف حاجة أمي بأمان في المستشفى لكن حياة لازم أخلي حد وراها علشان يحميها ..
أريان : إنت حبيتها ..
أرسلان : حب إيه اللي إنت بتتكلم عنه دا أنا عايش علشان أنتقم من اللي قتل بابا وكان السبب في عذاب أمي هانت فاضل شويه بس وأمسكه ..
أريان : إحنا أصحاب من زمان يعني عارفك إنت بتحبها لكن خايف إنها تكون مش بتحبك ولا بتبادلك نفس المشاعر ..
أرسلان : أنا أكبر منها بكثير إزاي هترضى بيا ولا وشي اللي الكل بتهرب إنها تبصله إزاي هتقبل بكل دا ..
أريان : ماتنساش إنها الوحيدة اللي وقفت جنبك لما كنت بتمثل إنك بتبيع الخشب علشان تعرف الناس على حقيقتهم هي عملت المستحيل علشان تساعدك ..
أرسلان : مش عارف حصلي إيه لما اتصابت فكرت إنها بتغير عليا لكن نفضت الفكرة دي من دماغي ..
أريان : قولي حصل إيه ..
فعلاً حكاله كل حاجة من لما جت ندى لحد ما خرجوا من القرية
أريان : من كلامك أنا شايف إنها بتغير عليك وأكثر حاجة بيثبت الحب هو الغيرة سيب الموضوع مع الأيام هتعرف ..
*****************
مرت ليلة كاملة حياة مخرجتش من أوضتها دخلت لها أسيل لقتها على نفس حالتها قعدت جنبها
أسيل : حياة لازم تاكلي حاجة كدا هتتعبي علشان تشربي الدواء وأغيرلك على الجرح ..
حياة : مش عايزه حاجه إنتوا عايزيني أسافر أنا مش هاكل حاجة ..
أسيل : إحنا إتكلمنا مع خالتي هي لسه قاعدة هنا وممكن تغير رأيها ..
حياة : أسيل أنا عايزه أطلب منك طلب لكن الموضوع يبقى سر بيننا ..
أسيل : تمام هعملك اللي إنتي عايزاه بس تاكلي الأول ..
حياة : تمام هاكل أسيل أنا عايزه أخرج قولي لماما إننا هنخرج سوى ونرجع بسرعة ..
أسيل : حياة إنتي عايزه تعملي إيه قوليلي متعمليش حاجة تندمي عليها ..
حياة : ماتخافيش أنا بس عايزه أشوف أرسلان إنتي إستنيني في أي مكان وأنا هروح أشوفه وأرجع بسرعة ..
أسيل بقلة حيلة : طيب ياحياة لكن ماتعمليش حاجة من غير ماتقوليلي إتفقنا كلي يلا ..
خرجت أسيل قالت لهم إن حياة عايزه تخرج
صوفيا : بس المكان مش أمن أفرضي حصلها حاجة ..
أمل : ماتخافيش أسيل هتروح معاها وهيرجعوا بسرعة ..
حياة : متقلقوش مش نتأخر يلابينا ياأسيل..
*****************
خرج من بيته شافها بتجري ناحيته كانت أسيل مستنياها في مكان بعيد
أرسلان بقلق : إنتي بتجري ليه في حاجة حصلت ..
حياة : ماتخافش أنا كويسه كنت عايزه أتكلم معاك في حاجة مهمه تعالى بسرعه ماعنديش وقت تعالى ندخل عند والدتك ..
أرسلان : أمي مش هنا تعالي نقعد
تحت الشجرة
قعدوا أرسلان استناها تتكلم لكن كانت ساكته طلعت فلوس من شنطتها وحطتهم قدامه
أرسلان باستغراب : حياة إيه الفلوس دي حطاها قدامي ليه ؟
حياة : أنا كنت بجمعها قلت يوم ما أكمل المبلغ هدهولك لكن الظاهر إني مش هقدر اكمله الفلوس دي علشان علاج والدتك خذ الفلوس وديها عند الدكتور علشان تتحسن و تبقى معاك ..
أرسلان خذ الفلوس ورجعها شنطتها
أرسلان : الفلوس دي من حقك إعملي بيها اللي إنتي عايزاه وبالنسبة لأمي أنا ودتها المستشفى علشان تكمل علاجها علشان كدا أنا قاعد لوحدي ..
حياة : إنت بجد ودتها تتعالج طب ليه مقولتليش ..
أرسلان : كنت هقولك لكن ملقتش الوقت المناسب بعدين سألها
إنتي ليه قلتي إنك مش هتقدري تكملي الفلوس هو إنتي مش هتشتغلي معايا ثاني إنتي زهقتي مني ..
حياة و الدموع في عينيها : ماما عايزه تاخذني معاها فرنسا ..
أرسلان : طب وبتبكي ليه إنتي كنت بتقولي إنها وحشتك أهي جت علشان تاخذك زعلانه ليه دلوقتي ..
حياة : مش عايزه أرجع هناك أنا بكره المكان هناك وبابا هيرجع يعاملني زي ماكان بيعاملني قبل كدا ويغصب عليا إني اتجوز صاحبه ..
أرسلان : اهدي ياحياة لسه قدامك وقت طويل قولي لوالدتك إنك مش هتسافري قبل فرح أسيل وفي الوقت دا شوفي هتعملي إيه ..
حياة : فكرة حلوة أنا هروح دلوقتي هشوفك إمتا ..
أرسلان : مش عارف وقت ماتحبي تشوفيني تعالي هنا وهتلاقيني ..
حياة : تمام مع السلامة ..
بعد ماراحت بص لأثرها
أرسلان : مافيش بإيدي حاجة أعملها دلوقتي لكن أنا مش هسيبك تبعدي عني اطمني أنا هعمل المستحيل علشانك ياصغيرتي ..
*******************
↚
عدى يومين أريان بلغ أسيل إن فرحهم هيتأجل شويه وشرحلها الموضوع و اتفقوا على موعد ثاني
الصبح وهما قاعدين بيفطروا رن جرس الباب
أمل : مين دا اللي جايلنا على الصبح ..
حياة : أنا هفتح الباب كملوا فطار ..
حياة فتحت الباب قبل ماتتكلم كان قلم نزل على وشها وقعها على الأض صرخت من الألم
يانيس بغضب : أمك عماله تكذب عليا وإنتي قاعدة هنا إنتي عارفه إيه المشكله اللي حصلت معايا بسببك ..
صوفيا : يانيس إنت عملت إيه هي ماعملتش حاجة غلط هي هربت بسبب قسوتك عليها ..
قامت حياة من الأرض وقربت من أبوها لكنه زقها بعنف
يانيس بغضب : متقربيش مني ثاني وهتندمي لأنك هربتي
وشاور على صوفيا أما إنتي ياصوفيا هتدفعي ثمن كذبك عليا ..
صوفيا : كنت عايزني أسلم بنتي لراجل أد أبوها علشان بنتي أنا ممكن أعمل أي حاجة ولا إني أسلمها ليك ..
يانيس : أنا رايح دلوقتي لكن هرجعلكم ثاني وقريب أوي وكل واحد هيتحاسب على اللي عمله
خرج بسرعة لحقته حياة مسكت فيه قبل ما يركب عربيته
حياة : بابا لوسمحت إسمعني ماما ماعملتش حاجة أنا اللي هربت هي مالهاش دعوة باللي أنا عملته ..
يانيس بغضب : لو لحقتيني مرة ثانية أنا هقتلك مفهووووم ..
ركب عربيته واتحرك بيها دخلت حياة وقعدت تبكي
صوفيا : اهدي ياحبيبتي مش هيقدر يعمل حاجة ..
حياة بدموع : ماما من اللي قاله إني هنا إنتي اللي قولتيله صح علشان أسافر معاكم ..
صوفيا : أنا مقولتلوش الظاهر إنه كان بيراقيني لازم نمشي من هنا قبل ما ياخذوكي ..
حياة : ماما قوليلي الحقيقة هو مش أبويا صح مافيش أب زيه هو ليه بيكرهني ليه بيعاملني بالطريقة دي من وأنا صغيره وأنا حاسه كأني يتيمة بيضربني وبسكت بقول دا مهما كان أبويا حطت رأسها بين إيديها وصوت بكاها بيعلى ..
صوفيا : بس ياحبيبتي اهدي كله هيبقى تمام ..
حياة ببكاء : إنتي عارفه ياماما أنا لما بقعد مع أرسلان بحس إنه أبويا وصديقي بيسمع كل مشاكلي أنا بحس إن هو ملجائي بيحس بيا أكثر من بابا ..
أسيل : اهدي ياقلبي إنتي لسه تعبانه تعالي معايا ندخل الأوضة علشان ترتاحي ..
أمل : قومي يابنتي علشان ترتاحي شوية خذيها ياأسيل..
*******************
كمل فطاره وقعد علشان يجهز خطه للقبض على الراس الكبيره سمع دق على الباب فتح لاقاه واحد من رجالته
أرسلان : مالك حصل إيه إنت مش بتيجي الا إذا كان في حاجة مهمه ..
مالك : إنت طلبت مني أراقب الآنسه حياة ..
لما سمع أرسلان إسمها و قف بسرعه
أرسلان : مالها حياة حصلها إيه إتكلم ..
مالك : ماحصلهاش حاجة لكن النهاردة الصبح في عربيه جت لبيتهم ودخل واحد وخرج بعد شوية خرجت وراه الآنسه حياة اتكلمت معاه بعدها مشي ..
أرسلان : قلت عربيه عرفت مين الراجل دا ..
مالك : لا يافندم أنا أول مرة أشوفوا هو مش من هنا بس إنت ممكن تعرفه ..
أرسلان بإستغراب : هعرفه إزاي وإنت لسه بتقول إنه مش من هنا ..
مالك طلع الموبايل : أنا خذت له صورة لما كان واقف بيتكلم معاها
بص أرسلان للصورة اتصدم وبرزت عروقه من شدة غضبه وعينيه بقت حمره زي الجمر كسر كل حاجه قدامه
أرسلان : مالك روح وراقب كل خطواتها ..
خرج مالك بسرعة هو ماشفوش متعصب للدرجة دي قبل كدا
أرسلان كسر كل حاجه مش مصدق اللي شافه اتمنى إن اللي شافه يكون مجرد حلم
أرسلان : مش ممكن يحصل اللي بفكر فيه فكر شويه وبعدها طلع تلفونه وإتصل بأريان مدالوش فرصة إنه يتكلم
أرسلان : أريان مش عايز كلمه عايزك حالاً قدامي ..
أريان : حاضر مسافة السكه وهكون قدامك ..
*****************
من لما أبوها جه وهي قاعدة بأوضتها مش بتتكلم مع حد قاعدة بتفكر ليه باباها مش بيحبها اتمنت لو كان أبوها بيحبها ويكون سندها بالحياة هي بتتألم لما بتشوف البنات مع أباهتهم ..
أسيل : حياة مش كفاية قعدتك دي والحزن اللي إنتي فيه تعالي معايا وبالليل هاخذك لأي مكان إنتي عايزاه مش عايزه أشوفك زعلانه كدا ..
رن تلفونها بصتله كان أريان هو اللي بيتصل
أسيل : السلام عليكم إزيك ياحبيبي ..
أريان : وعليكم السلام أنا بخير طول ماإنتي معايا يا أميرة قلبي ..
أسيل بمرح : أنا هتعود على الكلام الجميل دا خلي بالك ..
أريان : وأنا تحت أمر أميرتي أنا هنا علشان أقولك كل الكلام الحلو ..
أسيل : وأنا كمان تحت أمرك يا اميري ..
اريان : عايز أقولك حاجة لكن بلاش تسألي عن أي حاجة لحد ماأقولك بنفسي ..
أسيل : حاضر في إيه حصلك حاجة وأنا معرفش ..
أريان : لا ياحبيبتي ماحصليش حاجة لكن قولي لحياة إن أرسلان عايز يقابلها في أقرب وقت علشان حاجة مهمة ..
أسيل باستغراب : إنت و أرسلان بتعرفوا بعض منين ومن إمتا وإنت بتتكلم معاه ..
أريان : هقولك بعدين مع السلامة ياحبيبتي ..
حياة بلهفه : حصل إيه لأرسلان سمعتك بتتكلمي عنه هو بخير ..
أسيل : أريان إتصل بيا بيقول إن أرسلان عايز يشوفك في أقرب وقت علشان حاجة مهمة..
حياة : أسيل ساعدني علشان أروح ماما مش هتوافق بس صحيح أريان بيعرف أرسلان منين مافيش حد في القرية بيتكلم معاه ..
أسيل : أنا زي زيك مش عارفه حاجه بس دي آخر مرة أساعدك فيها ..
حياة : تمام آخر مرة راحت ناحية الدولاب علشان تغير هدومها ..
أسيل : سبحان الله لسه من شوية كنتي زعلانه ولما سمعتي إسمه نسيتي الزعل وحالك اتبدل ..
حياة : إنتي مش فاهمه حاجة غطي عليا علشان أخرج قوليلهم إني نايمه ..
*****************
في بيت أرسلان
أرسلان مش بيهدى الخوف كان بياكل قلبه
أريان : اهدى يابني أنا إتصلت بيها وهتيجي ..
أرسلان : أنا عارف إنها هتيجي لكن بتمنى مايحصلش اللي بفكر فيه ..
أريان : أرسلان حياة بنت بريئة ورقيقة مش ممكن تعمل الحاجات دي ..
أرسلان : أنا واثق فيها بس خايف إن حاجة تحصل ..
أريان : ماتخفش أن شاءالله خير بس بلاش تظلمها قبل ماتعرف الحقيقة ..
********************
خرجت أسيل من الأوضة بصت في كل مكان شافت أمها وخالتها في المطبخ رجعت عند حياة
أسيل : يلا بسرعة هما في المطبخ ومتتأخريش علشان مايكتشفوش غيابك ..
حياة حضنتها : إنتي أحسن أخت في الدنيا كلها هرجع بسرعة ..
طلعوا من الأوضة من غير صوت خرجت حياة ودخلت أسيل المطبخ
صوفيا : فين حياة ليه مجتش معاكي هي لسه زعلانه من اللي حصل ..
أسيل : أنا إتكلمت معاها هي كويسه قالت هتنام شويه ..
أمل : خليها تنام علشان ترتاح ..
خرجت أسيل من المطبخ بصت أمل لأختها
أمل : صوفيا حياة لازم تعرف الحقيقه هتفضلي لحد إمتا مخبيه عليها ..
صوفيا : أنا خايفه يحصلها حاجة مش عايزها تتعرض لصدمة ثانية ..
*******************
الباب خبط فتح أرسلان الباب دخلوا لجوا لقت أريان قاعد عنده بصتله بإستغراب
حياة : هو في إيه ياأرسلان أنا خرجت من غير ماحد يعرف قولي بسرعة عايز إيه علشان أمشي أريان إنت بتعمل إيه هنا ؟
أرسلان : حياة مش وقت الكلام دا بصي هنا وطلعلها لوحة مرسومة
بصت حياة اللوحة
حياة : دا بابا يا أرسلان إنت بتعرف بابا منين ورسمته ليه ؟
أرسلان : إنتي قلتي أبوكي لا مش ممكن لا لا
↚
أرسلان : إنتي قلتي إيه دا أبوكي ..
حياة بإستغراب : أيوه بابا لكن إنت تعرف بابا منين يا أرسلان ..
أرسلان : روحي ياحياة مش مهم أنا أعرفه منين ..
حياة : أروح إزاي إنت قلتلي أجي علشان عايزني بحاجة مهمه ودلوقتي تقولي روحي أنا عايزه أعرف إيه اللي بيحصل هنا ..
أرسلان بغضب : حيااااة امشي من هنا من لازم تعرفي حاجة ..
حياة بدموع : أرسلان أنا معملتش حاجة إنت ليه متعصب عليا ..
أرسلان : حياة أنا مش عايز أذيكي أمشي دلوقتي ..
حياة : أنا همشي دلوقتي لكن هرجع مرة ثانية علشان أفهم إيه اللي بيحصل ..
خرجت وهي زعلانه و بتبكي هي مش فاهمه في إيه وليه أرسلان اتعصب لما عرف إن الصورة لباباها ..
*******************
في بيت أسيل
صوفيا : هشوف حياة لو صاحيه أنا عايزه أتكلم معاها ..
أسيل : خالتي سيبيها نايمه هي تعبانه خليها ترتاح ..
صوفيا : لازم أتكلم معاها دلوقتي إحنا لازم نمشي من هنا ..
جت تفتح الباب لكن أسيل منعتها إنها تدخل ..
أمل بإستغراب : أسيل ليه بتمنعي خالتك إنها تتكلم مع بنتها ..
أسيل بتوتر : أنا مش بمنعها حياة قالت إنها مش عايزه تشوف حد ولا تتكلم مع حد ..
صوفيا : أسيل إحنا لازم نمشي من هنا
دخلت الأوضة بصت للسرير ملاقتهاش دورت عليها في الأوضة برضو ملاقتهاش خرجت تدور عليها برا الأوضة
أمل : صوفيا بتدوري على إيه وفين حياة ..
صوفيا : أسيل إتكلمي فين حياة هي راحت فين هي بتخطط لإيه المرة دي ..
أسيل : ماتخافوش هي راحت لمكان قريب وراجعه ..
صوفيا : إنتي عارفه إن في خطر على حياتها ليه سيبتيها تخرج هي فين دلوقتي
في اللحظة دي اتفتح الباب ودخلت حياة
حياة : أنا هنا ياماما ..
صوفيا بعصبيه : كنتي فين خرجتي ليه من غير ماتقوليلي إنتي عارفه إن لسه في خطر على حياتك ..
حياة : مش مهم بسبب بابا أنا دائما حزينه والنهاردة كمان بسببه أنا خسرت أرسلان هو عايز مني إيه كل مابلاقي حاجة حلوة تدخل حياتي يجي هو ويخلي حياتي جحيم ..
صوفيا : يعني إنتي كنتي عنده في إيه بينك إنتي و أرسلان إتكلمي ..
حياة : مافيش بينا حاجة ياماما أنا تعبت لكن في سر أنا لازم أعرفه ..
صوفيا بتوتر : سر إيه ياحياة مافيش أسرار ولاحاجة ..
حياة : بابا وأرسلان بيعرفوا بعض منين وإيه اللي بينهم ..
صوفيا : لو باباكي و أرسلان في بينهم أي حاجة إبعدي عنه ..
حياة : ماما إنتي عارفه حاجة ومخبياها عني قوليلي ياماما ..
صوفيا : أنا معرفش حاجة جهزي نفسك بكره هنمشي من هنا ..
******************
في بيت أرسلان
أرسلان : هعمل إيه دلوقتي اللي كنت خايف منه حصل ..
أريان : حياة ماتعرفش حاجة ماتظلمهاش هي زي الطفلة متقدرش تعمل حاجة والمهم إنها بتحبك ..
أرسلان : بتحبني أنا اتخطيت مرحلة الحب أنا بقيت بعشقها إنت عارف أنا بتمنى في كل لحظة إنها تكون مراتي و أم ولادي بس دلوقتي أنا عرفت إن حلمي بقى مستحيل ..
أريان : متقولش الكلام دا قبل ماتعرف الحقيقة لازم تعرف كل حاجة ..
أرسلان : لسه هعرف إيه كل حاجة واضحه دا طلع أبوها ..
أريان : حتى لو كان أبوها هي مالهاش ذنب إنت عارف إنه مش بيحبها وبيعملها كأنها مش بنته ..
أرسلان : أريان أنا عايزك تعرف كل حاجة عنه وعن مراته ماتنساش أي حاجة أنا هروح المقر قرب موعد العملية المعلومات وصلت ..
أريان : أرسلان اهدى كدا ومتعملش حاجة وإنت متعصب علشان مترجعش تندم ..
أرسلان : متخافش أنا مش هعمل حاجة لكن جه وقت الإنتقام ..
أريان : أنا همشي علشان أجمع المعلومات نتقابل لما تخلص شغلك ..
****************
أسيل : حياة كفاية عياط بقى من لما جيتي من برا وإنتي بتعيطي ..
حياة : إنتي مش شايفه حياتي تعيسه إزاي بابا مابيحبنيش بهرب منه وكأنه مش أبويا الإنسان اللي حبيته واعتبرتوا أغلى حاجة في حياتي مش عارفه حصله إيه لما عرف أنا أبقى بنت مين اتعصب عليا ..
أسيل : ماتزعليش كل حاجة هتكون بخير بس قوليلي إنتي بتحبي أرسلان ليه خبيتي عليا ..
حياة : أيوه بحبه مش عارفه إمتا وإزاي لكن حياتي ما بتكتملش من غيره أنا أول مرة أشوفه متعصب بالشكل دا ..
أسيل : بس ياحياة إنتي عارفه ظروفه دا مابيشتغلش هتعيشي معاه إزاي ولو جبتوا ولاد هتصرفوا عليهم منين ..
حياة : أنا عارفه إنتي عايزه تقولي إيه بس أنا لما حبيته مافكرتش غير فيه هو وبس بس دلوقتي أنا شايفه إن حكايتنا إنتهت من قبل ماتبتدي ..
أسيل : ماتستسلميش ياحياة ياعالم بكره في إيه إن شاءالله خير ..
حياة : أنا الصبح هروحله علشان أفهم إيه الحكاية ..
أسيل : بس خالتي قالت بكره الصبح هتسافروا فرنسا ..
******************
في الصباح فاقت حياة قبل الكل راحت لبيت أرسلان خبطت على الباب فتحلها دخل من غير مايتكلم لحقت بيه
حياة : أرسلان أنا عملتلك إيه ليه مش عايز تتكلم معايا ..
أرسلان : حياة لوشوفتك هنا مرة ثانية هتصرف تصرف مايعجبكش مش عايز أكون زي أبوكي أمشي من هنا ..
حياة : أرسلان قولي بابا عملك إيه هو صحيح قاسي بس مش بيأذي حد أنا عرفاه ..
أرسلان : إنتي بتكذبي عليا أو إنك ماتعرفيش عنه حاجة ..
حياة : أنا مكذبتش عليك أرسلان إنت أكثر شخص أنا وثقت فيه إزاي هكذب عليك قولي قبل مامشي ..
أرسلان : إتفضلي أمشي وماترجعيش هنا ثاني لأنك لو رجعتي مرة ثانية أنا مش هرحمك وقتها كان بيتكلم معاها وقلبه بيتألم ..
حياة بدموع : دا آخر كلام عندك أنا مسافره النهاردة راجعه فرنسا كنت جايه أودعك قبل ما أسافر ومشيت من قدامه ..
بص لمكانها ودمعه نزلت من عينه
أرسلان : أنا آسف ياحياة بس كل ماشوفك هفتكر اللي عملوا فيا أبوكي قلبي بيتألم بس أنا لازم أنتقم
آسف يا أجمل حاجة حصلتلي في حياتي إحنا مالناش نصيب مع بعض أنا مكنتش عايز إن دا يحصل ..
******************
رجعت حياة للبيت لقت أمها مستنياها قدام البيت
صوفيا : حياة أنا قلتلك ماتخرجيش لأي مكان من غير ماتقوليلي ..
حياة مانطقتش بحرف وركبت العربية والدموع في عينيها افتكرت أول يوم التقوا فيه
حياة : ليه عملت فيا كدا ياأرسلان كنت عايزه أعمل أي حاجة علشانك
أنا مش عارفه بابا عمل معاك إيه خلاك تكرهني بالشكل دا ..
ودعت صوفيا أختها وبنتها وركبت جنب بنتها
بصت حياة للمكان للمرة الأخير بتودعه اتمنت إن أرسلان يلحقها ويمنعها من إنها تسافر لكن مش كل حاجة عايزينها بتتحقق ..
******************
في بيت أرسلان
أريان : أنا جبلتلك كل المعلومات عنه هو ومراته بس في حاجة مهمه تخص حياة هي سافرت النهاردة ..
أرسلان: هي جت هنا علشان تودعني بس أنا طردتها ..
اريان : حياة حياتها في خطر وصلت معلومات عن الزعيم شوف بنفسك
أرسلان قرأ كل الورق وطلع يجري لبرا ..
أرسلان : أريان هما عايزين يخطفوا حياة بلغ رجالتنا يلحقونا حياة بخطر ..
↚
في المطار كان بيجري وأريان وراه لحد ماشاف صوفيا قاعدة على الأرض وبتبكي راحوا ناحيتها بسرعة لما شافت أريان وقفت وجريت ناحيته لأنها تعرفه
صوفيا ببكاء : أريان ألحق بنتي أخذوها مني مقدرتش أمنعهم أرجوك إعمل حاجة ..
أرسلان : اهدي مين اللي أخذها إنتي عرفتي حد منهم قوليلي علشان نقدر ننقذها ..
صوفيا : اللي أخذها رجالة أبوها هو مش هيرحمها ساعدوها إنت مين ..
أريان: دا أرسلان صديقها إنتي عارفه مكان جوزك أو تعرفي أي حاجة عنه ..
صوفيا ببكاء : أرسلان أرجوك إنت كنت كل حاجة ليها اعمل حاجة عشانها هي طول الطريق بتعيط ومستنياك تلحقها ولما خطفوها كانت بتصرخ بإسمك ..
أرسلان : ماتخافيش هنرحعها والمرة دي أنا مش هرحمه ..
أريان : ليه أبوها يخطفها إنتي عارفه حاجة ..
أرسلان : يلابينا هنروح لآدم باشا ونحل الموضوع دا ..
ركبوا العربية أرسلان كان حاسس بالحزن هو السبب لو منعها إنها تروح كان زمانها جنبه دلوقتي
كان بيسوق العربية بسرعه جنونيه وبيضغط بإيده على الدركسيون الدم كان بيغلي زي البركان في عروقه ..
******************
فتحت عينيها بفزع بسبب الميه اللي اتسكبت فوق رأسها سمعت صوت ضحكات بصت ناحية الصوت شافته بيبصلها بشر وبإيده مسدس
يانيس : أهلاً أهلاً بتمنى إن ضيافتنا تعجبك يابنتي الغاليه ههههه كان نفسي أشوف أمك هنا كمان بس إحنا مش بنقبل ضيوف كثير ..
حياة بدموع : بابا أنا بنتك ليه بتعمل معايا كدا حرام عليك ..
يانيس : هههه هي صوفيا مقالتلكيش إني مش أبوكي ..
حياة : كفاية بقى إنت بتقول إيه لو إنت مش أبويا مين هو أبويا ..
يانيس : إنتي بنت أخويا العزيز يوسف ..
حياة بصدمة : بنت أخوك إنت اتجننت أخوك مات من زمان ..
يانيس : معنى كدا إن صوفيا مقالتلكيش حيث كدا بقى أنا هقولك يانيس مش أبوكي هو عمك ويوسف هو أبوكي بعد موت يوسف أنا اتجوزت والدتك ..
حياة اتصدمت وافتكرت معاملته ليها
حياة بدموع : علشان كدا إنت كنت مابتحبنيش عايز مني إيه دلوقتي سيبني أمشي من هنا ..
يانيس : فاضل حاجة مهمه إنتي عارفه أبوكي مات إزاي ولا أقولك ..
حياة : مش عايزه أسمع حاجة ثانية فكني عايزه أمشي ..
يانيس : أنا اللي قتلك أبوكي الحبيب كان بيعترض على شغلي كثير وعلشان أخذ أملاكه وأكمل شغلي كان لازم اتخلص منه ..
بصتله والدموع مغطيه وشها
حياة : حرام عليك أنا هقتلك بإيديا ياحقييير
قلم نزل على وشها وبوءها جاب دم
يانيس بغضب : محدش هينقذك مني أمك لو متنازلتش عن
الأملاك أنا هقتلك ..
حياة : هيجي بطلي وهينقذني ويقتلك ..
يانيس بسخرية : المشوه صحيح هههه أنا هقتله بمجرد مايوصل هنا مع السلامه يابنتي أووو قصدي يابنت أخويا ..
خرج وسابها وسط صدمتها بتبكي اللي كانت فاكراه أبوها هو اللي قتل أبوها ..
*****************
في المقر العسكري كان قاعد وهو متعصب لسه ماوصلتوش أي معلومات عنها
أرسلان : يامدام صوفيا لوسمحتي لو كنتي عارفه حاجة قوليلي ..
صوفيا بدموع : أنا مش عارفه حاجة أنا أصلاً معرفش إنه هنا أنا سيبته في فرنسا هو اللي جه ورايا ..
أرسلان بغضب : لوحصلها حاجة أنا هقتله ..
آدم باشا : اهدي هو مش هيعملها حاجة دا مهما كان أبوها ..
أرسلان : حتى لو كان أبوها أنا أكثر واحد يعرفه أنا مش هستنى هنا لازم أعمل حاجة..
كان هيخرج لكن وقفه صوت صوفيا
صوفيا : أهو بيتصل أعمل إيه ..
شاورلها علشان ترد
يانيس : مراتي حبيبتي أكيد وحشتك ..
صوفيا : يانيس بنتي فين علشان خاطري متأذيهاش ..
يانيس : لو عايزه بنتك ترجعلك لازم تتنازلي عن كل أملاكك ..
صوفيا : تمام أنا هعملك كل اللي إنت عايزه بس ما تأذيهاش قولي إنت فين وأنا هجيلك ..
يانيس : فكرتيني مغفل أنا عارف إنك بلغتي البوايس وإنتي عندهم دلوقتي ..
صوفيا : لا أنا ببيت أمل ومش هقول لحد ..
يانيس : لسه بتكذبي عليا أنا مراقبك من لما طلعتي من المطار لو كذبتي ثاني أنا هبعثلك بنتك جثة ..
يانيس : أنا هقولك على المكان اللي هتيجي عليه ولو عملتي أي حاجة أو بلغتي البوليس أنا هقتلها ..
صوفيا بخوف : تمام أنا هاجي لوحدي قفلت التلفون وبصتلهم ..
أرسلان : هتروحي لوحدك وإحنا هنلحقك هنحاصر المكان من غير ماهو يحس بحاجة ماتعمليش أي حاجة يكون فيها خطر على حياتكم ..
أريان : هو دلوقتي بيراقب المكان روحي إنتي وإحنا هنخرج من مكان ثاني ..
*******************
من لما عرفت الحقيقه وهي تبكي سمعت صوت الباب بيفتح بصت ناحيته شافته داخل بصت قدامها
يانيس : أمك هتيجي دلوقتي علشان تاخذك بس الأول هتدفع ثمن كذبها عليا
متهتمش لكلامه وفكرت تسأله
حياة : إنت تعرف أرسلان منين ..
يانيس : مين أرسلان معرفش حد بالاسم دا ..
حياة : من غير كذب أرسلان صديقي أنا شوفته راسملك لوحه ومن عصبيته عرفت إنك عملت معاه حاجة ..
يانيس : قلتي إيه هو راسملي صورة أمه لسه عايشه ..
حياة : أنا اللي بسألك إنت تعرفه منين إيه دخل والدته ..
يانيس : حصلت حاجة زمان بيني وبين حد علشان كدا أنا بسألك أمه عايشه علشان أقولك أنا عملت فيه إيه ..
حياة : أمه مابتتحركش وفقدت النطق إنت اللي عملت فيها كدا وأبوه مات بحادثة إتفضل إحكيلي إنت تعرفه منين ..
يانيس بصلها بصدمه : رماح بعدها خرج بسرعة
فضلت باصه لأثره
حياة : أنا عملت إيه هو عرف مني كل حاجة هو هيأذي أرسلان ..
*******************
وصلت صوفيا للمكان لكن مالقتش حد بعد شوية وقت خرج واحد وهو حاطط قناع على وشه وحاطط غطاء على رأس حياة
صوفيا : يانيس أنا جيت أهو سيب بنتي ونحل الموضوع بيننا ..
مالقتش منه رد العساكر حاصروا المكان
أرسلان : سلم نفسك مش هتقدر تهرب المكان محاصر
المقنع رمى مسدسه على الأرض
قرب منه أرسلان وحط المسدس على رأسه قلع القناع لكن كانت الصدمه أكبر..
↚
أرسلان شال القناع لكن كانت صدمته أكبر لأنه مكنش يانيس شال قناع البنت مكنتش حياة حط المسدس على رأسها
أرسلان بغضب : فين يانيس وحياة اتكلمي علشان متتأذيش ..
البنت بخوف : أرجوك متأذنيش أنا معرفش حاجة هما خطفوني أنا معرفهمش ..
بصلها أرسلان شافها بتترعش وبتبكي من الخوف عرف من حالتها إنها ماتعرفش حاجة
أرسلان : إبعث البنت دي لآدم باشا هي والرجاله اللي قبضتوا عليهم ..
أرسلان مسك اللي كان لابس القناع ضربه بوكس وقعه على الأرض
اتحرك أرسلان من مكانه استغل الرجل تحركه وهرب مسك أريان مسدسه علشان يضرب عليه لكن أرسلان منعه
أريان : أرسلان دا بيهرب ليه نسيبه يهرب ..
أرسلان : إحنا بندور عن مكان يانيس والراجل دا هو اللي هياخذنا ليه ..
أريان : يلابينا نلحقه قبل ما يهرب ..
أرسلان : إنت خذ مدام صوفيا لبيت أختها وأنا هلحقه لمكان يانيس ..
أريان : لا إحنا هنروح سوى ..
أرسلان : اعمل اللي بقولك عليه أنا هروح لوحدي واتحرك علشان يلحق بالراجل ..
*****************
في عربية أريان كان الصمت سيد المكان لحد ماصوفيا قطعته بسؤالها
صوفيا : كنت عايزه أسألك عن حاجة فاجئتني ..
أريان : إتفضلي اسألي ..
صوفيا : حياة كانت دائما بتحكيلي عن أرسلان إنه فقير وهي كانت بتاخذ منه الخشب علشان تبيعهلوا وإن مافيش حد بيحبه
لكن في المقر العسكري أنا لاحظت إن الكل بيحترمه وبيخاف منه حتى الباشا بيحترمه ..
أريان : أرسلان هو أكبر قائد في القوات الخاصة ..
صوفيا : طب ليه كان عايش حياة الفقر ..
أريان : دي كانت مهمة سريه هو مايعرفش الهزيمة ..
صوفيا : اتمنى إنه يقدر يساعد بنتي وترجعلي بالسلامة ..
أريان : ماتقلقيش هينقذها وهترجع لبيتها إن شاءالله ..
********************
أرسلان كان لسه ماشي وراء الراجل لحد ماوصل لبيت جوا الغابة دخل البيت أرسلان بدأ يقرب من البيت بحذر
جوا البيت دخل الراجل وهو بيجري
يانيس : فين القائد رماح وصوفيا أنا قلتلك إني عايزهم عايشين ..
الرجل : ياباشا هما حاصرونا وقبضوا على كل رجالتنا أنا الوحيد اللي قدرت أهرب منهم ..
يانيس بغضب : ياغبي إنت مهربتش منهم هما اللي سمحولك إنك تهرب فتحوا عينيكم كويس وامسكوا أي حد يقرب من المكان ..
دخل عند حياة كانت بتبكي
يانيس : إنتي عارفه من اللي جه لعندك ..
بصتله من غير ماتتكلم
يانيس : حبيب القلب أرسلان أو القائد رماح ..
حياة بغضب : لو لمست شعرة واحده منه أنا هقتلك ..
يانيس : ماتخافيش عليه أوي كدا دا أهم قائد في القوات الخاصة ..
حياة : كلامك كله كذب مش عايزه أسمعه ..
دخل واحد من رجالته :
ياباشا إحنا مسكنا القائد رماح
قبل ما يتكلم رجالته دخلوا رماح وهو مربوط
يانيس : شرفتنا قائد رماح هيكون إيه موقف الباشا بتاعك لما يعرف إن قائد في القوات الخاصة معايا..
أرسلان : ملكش دعوه سيب حياة ونحل الموضوع بيننا ..
يانيس : حياة بتستنى بطلها أرسلان مش القائد رماح ..
وجه كلامه لحياة
بنت أخويا أعرفك على القائد رماح شيلوا القناع
حياة حست بصدمة ووقعت على الأرض لما شافت أرسلان قدامها
أرسلان بخوف : حياة إنتي كويسه يانيس سيب حياة دي مهما كان بنتك
يانيس : اربطوه جنبها استناني هرجعلك..
*****************
في بيت أمل
أمل : كل دا يحصل معاكي ومتقوليليش ..
صوفيا : مكنش في وقت علشان ابلغك من المطار لقسم البوليس قلبي وجعني أوي على بنتي ..
أسيل : ماتخافيش ياخالتي أرسلان هينقذها أريان قالك إنه هيلحقهم ..
أمل : اهدي ياحبيبتي هترجع بالسلامة إن شاءالله ..
صوفيا : أنا أعرفه كويس دا إنسان حقير مافيش حاجة بتهمه غير الفلوس أنا خايفه ليعملها حاجة ..
*******************
حاول إنه يتكلم معاها لكن من غير فايدة مش راضيه ترد عليه
أرسلان : حياة اتكلمي حتى كلمة واحدة عايز أطمن عليكي ..
حياة : ماتخافش ياقائد رماح أنا كويسه ماتزعجش نفسك علشاني ..
أرسلان : حياة أنا هحكيلك على كل حاجة بس مش دلوقتي مش وقته إنك تفضلي زعلانه مني ..
حياة : مابقاش في حاجة تهمني كل اللي حواليا بيكذبوا عليا كل اللي بحبهم كسروا قلبي ..
↚
في المقر
آدم باشا بغضب : إزاي سيبتوا رماح يروح لوحدوا إنتوا عارفين إنهم من أكبر الإرهابيين جوا البلد وعايزين يقتلوه وعارفين إن هو هدفهم الأول ..
أريان : ماتقلقش ياباشا رماح عارف هو بيعمل إيه كويس ..
آدم باشا : استنوا منه أي خبر علشان نتحرك ..
أريان : أوامرك ياباشا ..
*****************
عند أرسلان
أرسلان : حياة علشان خاطري ماتعمليش معايا كدا اتكلمي قولي أي حاجة عدت كام ساعة وأنا ماسمعتش صوتك ..
حياة : أرسلان أنا مش عايزه أسمع صوتك من النهاردة لازم تنسى إنك عرفت واحدة إسمها حياة ..
أرسلان: أنا ممكن أنسى الدنيا كلها لكن مش هقدر انساكي حياة أنا عايش علشانك إنتي وأمي ..
حياة : يمكن تكون والدتك مهمة عندك لكن أنا كنت واحدة غبية بتصدق أي حاجة ماما قالتلي ماتثقيش بالناس لكن أنا قولتلها أرسلان قلبه طيب ومافيش حد زيه لكن قلبي غلط ..
أرسلان : قلبك مغلطش أنا كان لازم أعمل اللي عملته دا علشان أعرف أنتقم لبابا اللي اتقتل وأمي اللي مابقتش قادر أسمع صوتها ..
حياة بدموع : ماقلتليش ليه ولا مكنتش واثق فيا ..
أرسلان : الموضوع مالوش دعوة بالثقة أنا كنت عايز أحميكي إنتي لو عرفتي هتكوني نقطة ضعفي وعدوي هيستغلها ..
حياة : أي سبب العداوة اللي بينك وبين بابا وكملت بدموع قصدي قاتل بابا ..
أرسلان بصدمه : إيه يانيس مش أبوكي أومال مين هو أبوكي ..
حياة : يانيس عمي وهو اللي قتل بابا لأن بابا كان رافض شغله ..
أرسلان : يعني يانيس مقتلش بابا وبس لكن إحنا هنستنى إيه من واحد مجرم زي دا ماتشليش هم أنا مش هرتاح غير لما أقتله ..
حياة : معدش بيهمني حد لا هو ولا إنت أنا عايزه أخرج من هنا وهسافر ومش هرجع القرية دي مرة ثانية أنا لما شوفتك في الأول قلت إن دي بلدي لكن
أرسلان : أنا هخرجك من هنا لكن مش هسيبك تروحي لأي مكان بلدك هنا ..
اتفتح الباب ودخل يانيس ووراه رجالته و بإيده أدوات تعذيب
يانيس : إيه يارجاله بتزعجوا العشاق ليه لكن أنا سيبتكم مع بعض وقت طويل ..
أرسلان : أنا مش هسيب رأسك على جسمك ياحقير إنت أكبر ازعاج للعالم كله ..
يانيس : إي هي أكثر حاجة بتوجع القائد أنا عايز أشوفوا بيتألم ..
واحد من رجالته : تعذيبه هنعذبه من غير رحمه لحد مايصرخ من الألم ..
يانيس : هههه إنت غبي أكثر حاجة بتوجع القائد هو عشقه لو حبيبته إتألمت دا هيكون مؤلم أكثر من التعذيب ..
أرسلان بغضب : لو لمست شعره منها أنا هحرقك هنا ..
يانيس : تمام قرب من حياة ومسكها من شعرها صفعها عددت صفعات وهي بتبكي وبتصرخ
أرسلان حاول إنه يفك إيديه لكن من غير فايدة حس وقتها بالغضب والعجز ..
أرسلان : إنت بتخاف من الرجاله وبتستقوى على الستات ياجبان سيبها أنا قدامك أهو ..
يانيس : أنا همشي يارجاله عايز أسمع صوته واصل لعندي اجلدوه لحد مايغمى عليه ..
*******************
في بيت أمل كانت صوفيا قاعدة والقلق باين على وشها
أمل : صوفيا إنتي لازم تاكلي حاجة ياحبيبتي إنتي كدا هتتعبي شوفي نفسك بقيتي عامله إزاي..
صوفيا : مش عايزه حاجه منين هيجلي نفس أكل وبنتي مخطوفه
أسيل : هترجعلنا بالسلامة إن شاءالله مش هيحصلها حاجة ..
صوفيا : أريان قالك إيه هما عرفوا مكانهم ..
أسيل : هما مستنيين توصلهم معلومات من أرسلان ..
رن تلفون صوفيا بصتله شافت رقم غريب فتحت الخط
يانيس بضحك : هههههه أنا نبهتك إنك ماتبلغيش البوليس لو كنتي سمعتي كلامي كانت بنتك في حضنك دلوقتي شوفي حالتها إيه دلوقتي قفل الخط
وصلتلها رسالة فتحتها وبصتلها والدموع ماليه عينيها
كانت حياة بتبكي والدموع مغطيه وشها وهي بتترجاهم إنهم يسيبوا رماح اللي جسمه بقى كله دم ..
صوفيا ببكاء : محدش هيقدر يخلص بنتي أرسلان بين إيديهم ..
أمل : ماتخافيش ياحبيبتي لازم نكلم أريان وهو هيعرف يتصرف ..
أسيل : أيوه البوليس هيتتبع رقم التلفون وهيعرف مكانه يلابينا بسرعة ..
*******************
عند أرسلان
أرسلان أغمى عليه من شدة التعذيب حاولت حياة إنها توصل لعندوا لكن ماقدرتش
حياة بدموع : أرجوكم فكوني أنا مش ههرب بس عايزه أشوفوا اقفلوا الباب ..
واحد من الرجاله : فكها وإنت أخرج إحرس الباب من برا وإنتوا تعالوا معايا نروح عند يانيس باشا
فكوا حياة وخرجوا جريت ناحيته وحطت رأسه على رجليها وبدأت تمسح وشه
حياة ببكاء : أرسلان علشان خاطري افتح عينيك أنا خايفة ماتسيبنيش لوحدي لكن مالقتش رد منه
أرسلان ماتعملش فيا كدا علشان خاطري أنا ماليش حد غيرك مهما زعلت منك بس ماليش غيرك أنا خايفه منهم فتح عينيك
أرسلان بتعب : ماتخافيش أنا معاكي الإيد اللي هتقرب منك أنا هقطعها ..
حياة : أرسلان إنت كويس أنا آسفه كله بسببي إنت هنا بسببي ..
أرسلان : أنا هنا علشانك وعلشان انتقامي أنا مستعد إني أموت ولا إني أسمح لحد إنه يمس شعره منك ..
مسك إيدها حطها على قلبه القلب دا بينبض علشانك إنتي وبس بعد ماكان خلاص مات رجع ينبض من ثاني علشانك إنتي أنا كنت مش بصدق حاجة إسمها حب لكن لما شوفتك عرفت يعني إيه حب
أنا عايز اعرف حاجة واحدة إنتي بتبادليني نفس المشاعر إنتي بتحبيني زي مابحبك ..
ابتسمت حياة بخجل
حياة : في جوا قلبي عشق واحد لكن أنا بخبيه لشخص واحد وهو جوزي المستقبلي ..
أرسلان : إنتي بتحبي حد ثاني طب مين هو ..
حياة بابتسامه : واحد قاعد قدامي لكنه غبي مش بيفكر أنا مش عارفه إذا كنت هطلع من هنا ولالا علشان كدا أنا هقولك أنا حبيتك من أول ماشوفتك ومهما زعلت منك لكن قلبي مش بيقدر يزعل منك ..
أرسلان بفرحه : إنتي بتحبني بجد من النهاردة أنا مش هزعلك خالص هتمنى الموت على إني أزعلك هقولك على كل حاجة خبتها عنك
حياة : إنت تقدر تبعث رسالة للبوليس أو لأي حد علشان يجي ينقذنا ..
أرسلان : إزاي هبعثها
طلعت تلفون من تحت هدومها
أرسلان بدهشه : جبتيه منين ..
حياة : لما طلبت منهم إنهم يفكوني خذت تلفون واحد منهم من غير مايحس ..
أرسلان فتح التلفون بعث رسالة للواء بالمكان لكن فجأء اتفتح الباب
↚
فجأة الباب اتفتح بقوة ودخل يانيس ووراه رجالته
يانيس : خذوا البنت للعربية أما القائد عايزكم تعذبوه لحد مايموت ..
أرسلان : سيب حياة وخذني أنا ..
يانيس : ماتخافش عليها هاخذها لبيت عمها لسه شغل معاها مخلصش ..
حياة : سيبني أنا مش جيا معاك عايزه أبقى هنا مع أرسلان ..
يانيس : اقفلوا بوءها وطلعوها من هنا واعملوا الواجب مع القائد ..
حياة بدموع : أرسلان ماتسيبهمش يأخذوني عايزه أبقى معاك ..
أرسلان : يانيس سيبها شغلك معايا أنا هتندم على اللي بتعمله ..
يانيس :: عايزكم تذوقه من العذاب ألوان لحد مايموت ولما تتخلصوا منه امشوا من هنا ..
نزلت حياة عند رجليه تترجاه والدموع نازله على وشها
حياة بإنهيار : أرجوك متأذيهوش سيبه وأنا هعمل كل اللي إنت عايزه هتنازلك على أملاك بابا كلها
دفعها بقوة ووقعت على رأسها وأغمى عليها
أرسلان اتعصب وهو شايفها مرميه على الأرض
أرسلان بغضب : أنا هقتل ياجبان إنت بتستقوى على الستات فكني وواجهني راجل لراجل ..
يانيس : شيلوها وحطوها في العربية واهتموا بالقائد
رجالة يانيس شالوا حياة وطلعوا لحقهم يانيس وسابوه وراهم
قعد على ركبه حاول إنه يفك السلاسل لكن مقدرش صرخ بأعلى صوته كصقر جارح
أرسلان : لو لمست شعره واحدة منها أنا مش هرحمك يانيييس يارب احميها منهم يارب أبعد عنها كل شر يارب أنا مقدرش أعيش من غيرها يارب احفظها من شرهم
بص للباب شاف رجالة يانيس داخلين لعندوا قربوا منه وبدأوا يعذبوه تعذيبهم مكانش بيألمه قلبه هو اللي كان بتألم على صغيرته ..
****************
اللواء : مافيش أي أخبار عن القائد رماح ..
أريان : رماح بعث رسالة من الرقم دا بيعرفنا بالمكان اللي هما فيه لازم نتحرك فوراً ..
اللواء : جهز أمهر العساكر وداهموا المكان انقذوا القائد وهاتولي يانيس ..
أريان : أوامرك ياباشا ..
خرج أريان من عند اللواء رن تلفونه برقم أسيل
أريان : أهلاً ياحبيبتي ..
أسيل : عارفه إنك مشغول لكن عندي معلومه ممكن توصلكم لمكان حياة وأرسلان ..
أريان : إحنا فعلاً عرفنا مكانهم وهنتحرك دلوقتي ماتعملوش حاجة لحد ماأجي أنا هقفل دلوقتي مع السلامة ..
أسيل : أرجعلي بالسلامة..
أريان : إن شاء الله ..
راح للفريق لاقاهم مستعدين اتحركوا للمكان ..
********************
أسيل : عندي ليكم خبر حلو أوي ..
أمل : خبر إيه قولي يابنتي في حاجة حصلت ..
أسيل : بلغني أريان إنهم عرفوا مكان حياة وأرسلان وهما رايحين لعندهم دلوقتي ..
صوفيا بفرحة: إنتي بتتكلمي بجد الحمد الله الحمدلله ..
أسيل : وكمان قالي مانعملش حاجة لحد ما يرجع ..
أمل : مافيش قدامنا غير إننا نستنى لحد مايرجعوا بالسلامة ..
صوفيا : إن شاءالله هيرجعوا كلهم بالسلامة قلبي واجعني على بنتي ..
أمل : هترجعلك بالسلامة خلي أملك بربنا كبير ..
صوفيا : يارب رجعلي بنتي بالسلامة وأنا هاخذها وهمشي من هنا ..
أسيل : حياة مش هترضي تيجي معاكي مهما عملتي هي مش هتسيب أرسلان ..
أمل : الكلام دا سابق لأوانه خلونا الأول نطمن عليها وترجع بخير ..
******************
عند أريان وفريقه
أريان شاور للفريق كل واحد ياخذ مكانه حاصروا المكان وبدأوا بالتسلل لداخل المكان لقوا المكان فاضي
أريان : خلوا بالكم ممكن يكون فخ دوروا في كل مكان
اتفرقوا وبدأوا البحث لحد ماسمعوا صوت ضعيف جاي من واحدة من الأوض جريوا ناحيتها
اتصدم أريان لما شاف صديقه مرمي على الأرض و الدم مغطي جسمه كله
أرسلان بصوت ضعيف : خذوا حياة انقذها من بين ايديهم وأغمى عليها ..
أريان بصراخ : شيلوه معايا بسرعة للعربية دا بيموت إحنا كدا هنخسروا ..
حطوه جوا العربية في وهو بيصارع الموت لكن صراخ صغيرته لسه بيألمه
أرسلان بهذيان : حياة حياة ..
أريان : ماتخافش ياخويا هننقذها .
*******************
فتحت عينيها لقت نفسها جوا عربية سودا بصت من شباك العربية شافت عمها واقف مع واحد من رجالته فتحت باب العربية بشويش وجريت وسط الشجر من غير ماحد يحس بيها كانت بتبكي وتفكر في بطلها
حياة : ياترى عملوا فيك إيه ياأرسلان يارب احميه منهم
كانت بتجري وهي مش شايفه قدامها من الدموع اللي في عينيها لحد ماوصلت لمكان مبقتش عارفه تروح فين ..
*********************
↚
في المستشفى الكل كان مستني وقلقان على أرسلان
صوفيا : إنتوا شوفتوا هما عملوا فيه إيه الله أعلم بنتي عاملين فيها إيه دلوقتي ..
أريان : ماتقلقيش هننقذها إحنا بس مستنين أرسلان يفوق ..
أمل : اهدي ياحبيبتي إن شاءالله هتكون بخير ..
خرج الدكتور الكل جري ناحيته
أريان : هو عامل إيه يادكتور هي حالته إيه بالضبط..
الدكتور بعملية : إحنا عالجنا جروحه كلها وعندوا كسر في ذراعه هو فاق دلوقتي تقدروا تدخلوا تشوفوه ..
دخلوا الأوضة عنده شافوه بيحاول يقوم
أريان : أرسلان إنت بتعمل إيه ماتتحركش إنت لازم ترتاح ..
أرسلان : ارتاح إزاي وأنا معرفش مكان حياة أنا مش هرتاح قبل ما لاقيها ..
قام من على السرير كان هيقع
صوفيا : اقعد يابني إنت لسه تعبان ..
أرسلان بغضب : قلتلكم مش عايز أرتاح هتيجي منين الراحة وحياة مش معايا أنا هدور عليها في كل مكان ..
أريان : تمام معانا رقم يانيس هنتتبعه وهنلاقي المكان ..
أرسلان وقف بصعوبة وخرج وهما لحقوه
أرسلان : مدام صوفيا إنتوا روحوا دلوقتي أنا هدور عليها وهلاقيها وهجيبها للبيت أريان يلابينا على المقر ..
********************
قعدت تبكي لأنها مبقتش عارفه تروح فين هدومها وجزمتها اتقطعوا بصت حواليها كان المكان كله شجر وقفت وبدأت تدور على مخرج لكن أثناء صعودها لمكان عالي رجلها اتزحلقت وقعت وأغمى عليها ..
كان بيتمشى شافها مغمى عليها والدم مغطي شعرها اتصدم من شكلها شالها وجري بيها لبيته
مريم : مين البنت دي ومين اللي عمل فيها كدا ..
دخل حطها على السرير
عمر : الظاهر إنها وقعت على دماغها نظفيلها وحاولي تفوقيها وغيريلها هدومها أنا هروح أجيب الدوا ..
مريم : تمام بس ماتتأخرش دي بتنزف وحالتها سيئة ..
عمر : اهتمي بيها وأنا مش هتأخر خرج بسرعة بصتلها مريم بحزن على حالتها ..
*****************
أرسلان : إحنا حددنا المكان اجهزوا لازم نتحرك بسرعة ..
اللواء : أرسلان إنت لسه تعبان بلاش تروح وأريان أهو مع الفريق ..
أرسلان : ماتحاولش تمنعني ياباشا أنا لازم أروح مش هرتاح ولا قلبي يطمن غير لما أشوفها عن إذنك ..
أريان : الكل جاهز ومستنين أوامرك ..
أرسلان : تمام يلابينا
وكمل في نفسه إستنيني صغيرتي أنا جايلك مش هسيبك بين إيديه ..
أريان : أرسلان يلابينا ..
*****************
يانيس اتجنن لما ملاقاش حياة صرخ في رجالته
يانيس بغضب : إنتوا شغلكم إيه هنا ياأغبيا بنت ماقدرتوش تحروسوها ..
واحد من رجالته : ياباشا هي أكيد لسه في الغابة المكان هنا خطر مش هتبعد كثير ..
يانيس : روح إنت وخذ معاك مجموعة من الرجاله دوروا عليها ولاقوها بسرعة ..
في الخارج حاصر العساكر المكان و بدأو في التسلل للداخل بدأ الإشتباك بينهم وبين رجالة يانيس وكانوا أقوى من يانيس ورجالته
حاول يانيس إنه يهرب لكن أرسلان انقض عليه ووقعه على الأرض مسكه من رقبته
أرسلان : انطق فين حياة
ولما مردش ضربه بوكسات انطق ولا هموتك ..
يانيس : حياة مش معايا حياة هربت ..
أرسلان : مش عايز كذب انطق هي فين ولا هقتلك دلوقتي ..
يانيس : هربت للغابة دور عليها يمكن تلاقي جثتها ..
أرسلان : ااااااه أنا مش هقتلك الموت راحة ليك أنا هقطعك حتت أريان خذه لعند اللواء وماتعملوش معاه أي حاجة قبل ماأجي ..
أريان : وإنت هتروح فين أنا مش هسيبك المره دي لوحدك ..
أرسلان : هروح أدور على حياة ومش هرجع غير وهي معايا ..
******************
فتحت عينيها لقت نفسها في أوضة صغيرة جت علشان تقوم حست بألم في رأسها
مريم : رايحه فين إنتي لسه تعبانه خليكي هنا لحد ما حالتك تتحسن ..
حياة : أنا فين وبعمل إيه هنا ..
مريم : اهدي وماتخافيش إنتي هنا بأمان
دخل جوزها
عمر : ماتخافيش إحنا مش هنعملك حاجة أنا لقيتك مغمى عليكي في الغابة ..
حياة : عايزه أمشي قبل مايلاقوني ..
مريم : محدش هيقدر يلاقيك إنتي هنا بأمان أنا هعرفك بنفسي أنا مريم ودا عمر جوزي وإحنا هنا في رحلة ..
حياة : أنا متشكرة وأنا حياة ..
مريم : إحنا هنخرج دلوقتي ونسيبك علشان ترتاحي شوية ..
خرجوا قعدت حياة تفكر إزاي هتمشي من هنا
حياة : أنا لازم أمشي من هنا أنا مش عارفه إيه هي حالة أرسلان بس لازم أقولهم هما ساعدوني ..
*****************
↚
عدت مدة طويلة وهو مستمر في البحث رغم تعبه لكن تعب قلبه أكبر
بعد مامشي مسافة طويلة حس بالتعب قعد تحت شجرة نزلت دموعه كا حاسس بالعجز لأنه مقدرش يحميها
ارتاح شوية وقف علشان يواصل البحث عليها لفت انتباهه قطعة قماش مرميه على الأرض قعد يبصلها إفتكر إنها قطعة من هدومها وشاف دم على الحجر حس بالخوف ودقات قلبه زادت وقف وكان هيقع على الأرض من التعب لكن تحامل على نفسه ومشي ورا الأثر لاقى جزمتها مرميه ومتقطعه قعد على ركبه
ومسكها بإيديه وبيبصلها بألم
أرسلان بدموع : حياة إنتي فين علشان خاطري ماتعمليش فيا كدا يارب تكوني كويسه
واصل البحث لحد ماوقع على الأرض من التعب وبيحاول إنه ياخذ نفسه ..
****************
صوفيا : أسيل إنتي مخبيه عني حاجة قوليلي حياة فين ..
أسيل : في الحقيقة حياة هربت لما نقلوها من المكان اللي كانت فيه وهما مش لاقينها وأرسلان بيدور عليها دلوقتي ..
صوفيا بصدمة والدموع في عينيها : ااااه يابنتي إنتي عملتي ايه علشان يحصل معاكي كل دا ..
أمل : اهدي ياحبيبتي أرسلان بيدور عليها وهيلاقيها إن شاءالله..
صوفيا : أرسلان هيلاقيها إزاي وهو بالحالة دي إنتوا ماشوفتوش هو خرج وحالته وحشه أوي ..
أسيل : ماتخافيش ياخالتي هيلاقيها إن شاءالله هو فعلاً حالته وحشه لكن مافيش بإيدينا حاجة نعملها غير إننا ندعيله ..
صوفيا : يارب يلاقيها ويرجعوا بالسلامة ..
أمل : حياة بقت كل حاجة بالنسبة لأرسلان مش هيرجع من غيرها ..
صوفيا : يانيس واحد خبيث ممكن يستعمل حياة كنقطة ضعف لأرسلان و يأذيه ..
أسيل : ماتنسيش ياخالتي إن أرسلان قائد بالقوات الخاصه هو مش شخص عادي ..
*****************
في المقر
اللواء بغضب : إزاي تسيب رماح لوحدوا مرة ثانية أريان رماح لسه تعبان وحالته وحشه وإنت عارف خطورة الغابة ..
أريان : ياباشا أنا حاولت معاه كثير لكنه رفض إني أروح معاه ..
اللواء : كان ممكن تمشي وراه وتعرف هو راح فين ..
أريان : ياباشا هو طلب مني إني أجيب يانيس لهنا ..
اللواء : يانيس فين دلوقتي محاكمته بكره ..
أريان : ياباشا رماح قال منقربش منه لحد ماهو يرجع هو بالزنزانة ..
اللواء : لازم تدور على رماح وتلاقيه قبل المحاكمة ..
أريان : ماتقلقش ياباشا هلاقيه ..
*******************
في نص الليل حس بالتعب من كثر مادور شاف بيت صغير قرب منه علشان يطلب المساعدة لأنه تعب وجروحه فتحت من كثر المشي حس إنه هيغمى عليه
خبط على الباب واستنى لحد ماالباب اتفتح
أرسلان بتعب : أرجوك ساعدني وقع مغمى عليه قبل ما يكمل كلامه ..
جري ناحيته وشالوا دخلوا لجوا فاقت مراته على صوته
مريم : حصل إيه ياعمر مين اللي جه في الوقت دا ..
عمر : دا واحد مصاب وحالته وحشه أوي هاتي كل اللي هقولك عليه علشان أوقف النزيف وهاتي كمان ميه ..
****************
في الصباح كانت قاعده هي وجوزها بيتكلموا
مريم : لازم تعرف عنه كل حاجة ممكن يكون واحد من اعدائك في الشغل ..
عمر : أنا مستني المعلومات عنه هو و البنت ماتقلقيش ..
مريم : أنا هاجيبها علشان تفطر معانا إدخل هاتوا هو كمان ..
راح كل واحد منهم لأوضة
عند أرسلان كان حاسس بالتعب
عمر : صباح الخير عامل ايه النهارده ..
أرسلان بتعب : بخير الحمدلله أنا مش عارف أشكرك إزاي على اللي عملته معايا أنا عايز أمشي ..
عمر : الفطار جاهز ..
أرسلان : ماليش نفس عايز أمشي ..
عمر : مش هتروح لأي مكان من غير ماتفطر الأول ..يلا علشان أساعدك مسك إيده وسندوا
حاول أرسلان إنه يعترض لكن مع إصرار عمر وافق مسك إيده وخرجوا ..
في الخارج قعدوا يستنوا لحد ماجت مريم ووراها حياة كانت بتمشي والتعب باين على وشها حست إنه قريب منها وزادت دقات قلبها رفعت راسها ولما شافته صرخت بفرحة
مكنش مصدق إنه سامع صوتها التفت لاقاها واقفه قدامه جري ناحيتها رغم تعبه وحضنها والدموع جوا عيونهم
حياة بدموع : أرسلان إنت هنا أنا خوفت إني ماقدرش اشوفك ثاني علشان خاطري ماتسيبنيش مرة ثانية كنت هموت من غير إنت بخير ..
أرسلان : أنا بقيت بخير لما شوفتك لو تعرفي أنا تعبت أد إيه في غيابك من النهاردة أنا مش هخلي أي حاجة تأذيكي
في غيابك حسيت إن روحي اتسرقت مني ..
حياة : كنت خايفه ماشوفكش ثاني ..
مسك وشها بين إيديه ومسح دموعها
أرسلان : من النهاردة مافيش خوف ولا ألم من النهاردة أنا هفضل جنبك ..
فاقوا على صوت عمر
عمر : اقعدوا الأول علشان تفطروا وبعد كدا نتكلم ..
أرسلان : أنا مش عارف أشكركم إزاي ..
عمر : مافيش داعي إنك تشكرني أنا عارف إنت حاسس بإيه دلوقتي الواحد لما بيفقد حد بيحبه بيحس إنه فقد روحه ربنا يحفظكم لبعض ..
حياة كانت بتاكل بشراهة هي من لما شافته حست إن روحها رجعتلها عدى عليها يومين مأكلتش فيهم أي حاجة من زعلها
أرسلان : على مهلك صغيرتي كدا هتتعبي ..
انتبهت لنفسها بصتلهم بحرج
مريم : ماتتكسفيش ياحبيبتي كلي إنتي مأكلتيش حاجة من إمبارح ..
بعد ماخلصوا فطار قعدوا سوى مريم عملتلهم القهوة عمر كان هيسأل لكن وقفه خبط على الباب قام وفتح الباب
الراجل : يابيه هي دي كل المعلومات اللي طلبتها ..
عمر : متشكر أوي حسابك هيوصلك ..
الراجل : يابيه المعلومات دي عن البنت لكن الراجل مقدرناش نجمع عنه أي معلومات ..
عمر : تمام أمشي إنت دلوقتي وابقى هاتلي معلومات عنه
عمر دخل وسأل أرسلان
إنت مين وتعرف حياة منين ..
أرسلان : إسمها آنسة حياة وأنا إسمي رماح قائد في القوات الخاصة ..
عمر بصدمه : إنت القائد رماح اللي خلى الكل عايز يعرف مين هو رماح ويكون مين أهلاً وسهلاً
أرسلان : إنت مين أنا شايف إن المكان اللي إنت ساكن فيه دا خطر ..
عمر : أنا هنا في رحلة أنا ومراتي هي بتحب المكان هنا أنا ظابط شرطة ..
أرسلان : أنا بشكركم على اللي عملتوه معانا إحنا لازم نمشي دلوقتي ..
بعدما قرأ عمر المعلومات اللي وصلت له بص لحياة بصدمة
عمر : إنتي بنت يانيس إسماعيل..
↚
بعد ما قرا كل المعلومات بصلها بصدمه
عمر :هو انتي بنت يانيس اسماعيل قولي
ارسلان : انت بتعرف يانيس منين وبتسال عنه ليه
عمر : انا سالتك سؤال وعاوز إجابة عليها
ارسلان : مش بنته بل عدوته
عمر : انا مش عاوز كذب انا سالتها هي وعاوز جواب منها
حياة : حتى لو سالتني انا وارسلان واحد زي ما قال لك انا عدوته
عمر : المعلومات اللي وصلت لي تقولي انك بنته
ارسلان : مش كل حاجه بنشوفها او بنسمعها بتكون حقيقه بس انت عاوز منها ايه لو كانت بنته
عمر : يانيس قتل امي ولو كانت بنته فهي اكيد جاسوسه ليه جيتي هنا
ارسلان : ينيس بين ايدي اتقبض عليه لانه قتل بابا ووالد حياه
عمر: بس انت اسمك حياه اسماعيل ازاي وانت بتقولي انه مش باباكي
حياه : المجرم دا مش بابا انا بنت يوسف اسماعيل وهو عمي
بص لها بدموع وجه يحضنها بس ارسلان منعه بغضب
ارسلان : ايه اللي انت بتعمله ده انت اتجننت مين سمح لك تقرب منها
عمر بدموع : دي اختي عمري ما توقعت ان انا اشوفها هنا
ارسلان : انا مش فاهم حاجه ازاي اخوها ولا انت بتخطط لحاجه
عمر : انا هقول لكم كل حاجه اقعدوا
حياه : انا ما ليش حد غير امي ازاي بتقول ان انت اخويا
عمر : يوسف اسماعيل انا ابن مراته الاولى اللي قتلها يانيس بابايا اتجوز امي امينه وبعدها عرفت باللي بيعمله يانيس فقتلها ، بس بابا فكر انه حادث فاتجوز الست صوفيا هي كانت بتعاملني زي ابنها ولما بابا عرف حقيقته قتله وهدد الست صوفيا اذا مش تتزوجه راح يقتلني
فالست صوفيا اتجوزته عشان تنقذني بس لما بقى عمري 10 سنين هربت وكملت دراستي بمساعدتها
بس يعني خمس سنين انقطعت الاخبار بينا ودلوقتي رجعت عشان يانيس
ارسلان : متقلقش يانيس بين ايديا وبعدين شاور على وشه وقال : هو السبب التشوه ده واللي بسببه عشت وحيد لحد ما قابلت حياة وكانت بتونس وحدتي بس لازم اتاكد من كلامك
عمر : تمام ابقى اتاكد من مركز الشرطه وانا عاوز اشوف الست صوفيه
********************************************
صوفيا قاعده بحزن والدموع في عينيها
صوفيا : مش عارفه بنتي فين وهي بخير ولا لا وحالتها ايه
امل : ما تقلقيش اكيد هترجع المره دي مع ارسلان
الباب خبط صوفيه بفرحه بنتي جت وبعدين ركضت وفتحت الباب بس وقتها الحزن رجع لوشها لما لقيت قدامها اريان
صوفيا: اهلا يا ابني تفضل دخل اريان وقعد وهو ساكت
اسيل :اريان ساكت لي حصل حاجه
اريان :لا ما حصلش بس ما فيش اي اخبار عنهم
صوفيا : انا السبب اني خسرت بنتي انا اللي جيت فيها هنا
امل: حتى لو ما جيتيش كان يانيس حيعمل حاجه
وقبل ما اتكلم كلامها الباب خبط وقف الجميع وجريت صوفيا فتحت الباب وركضت حياه لمامتها
صوفيا : بدموع بنتي ونور عيني انا اسفه مقدرتش احميكي انتي كويسه
حياة بدموع : انا بخير اطمني وحشتيني اوي يا ماما
صوفيا : عمل فيكي حاجة الحقير ده
حياة : أيوة انا اتوجعت كتير اكتر مره احس بالألم ده
صوفيا بصت ليها وهي بتتفحصها
صوفيا : عملك ايه عشان تتوجعي كل ده
حياة سابت مامتها ووقفت جنب ارسلان
حياة : معملش حاجة غير أنه وجعني لما عمل كده ب ارسلان لما عذبه قدام عنيا كنت عاوزة افديه بروحي وحياتي بس مقدرتش
ارسلان : حياتي فداك لكن الايد اللي تلمسك اقطعها
اسيل : احم احم مين الضيوف اللي سبتوهم قدام الباب الكل بصلهم تحولت فرحه صوفيا لصدمه
صوفيا : عمر ابني انت هنا ولا انا بحلم
عمر: انا هنا يا ماما وبعدين حضنها وقال لها وحشتيني
صوفيا : انت كنت فين طول الوقت ده كنت كل الوقت ادور عليك وخايفه ان يانيس ياذيك
عمر :: كنت بحقق حلمي انا بقيت ظابط شرطه وجيت عشان يانيس بس لقيت اختي
صوفيا : مش حسيبك تبعد ثاني انا وحياه محتاجين ليك احنا ملناش غيرك
عمر: حياه مش بحاجه ليا هي اللي سند قوي وتقدري تطمني اما انت فمن اللحظه دي هتفضلي معايا
اريان : ارسلان انت دلوقتي تعبان تعال عشان ترتاح شويه انت مش قادر توقف
حياه: سيبه انا عاوز اخذ بالي منه عشان تعبان
ارسلان : ما تقلقيش اريان حيكون بخير معايا ارتاحي انتي
حياه: بدموع بس انت موجوع ازاي حرتاح انا حروح معك
ارسلان: حياه انا بخير وماما عاوزه تقعد معاك ما تقلقيش والله انا بخير بس لي طلب
حياه :: طلباتك اوامر وانا حنفذها
ارسلان : الامر لله يا حبيبتي وكمل بغيره لما اروح مش عاوزك تقعدي مع اخوك لوحدك ما فيش داعي للاحضان ولو حصل ده فأنا هعاقبك
ضحكه حياة وقالت : ده اخويا روح وانت مطمن مش حيحصل حاجه اشوفك بالليل
اريان: ارسلان يلا انت مش وقت الحب
ارسلان : وانت ايه اللي مزعلك
************************************************
الصبح وصل ارسلان واريان للمقر العسكري
اللواء : اهلا بالقائد رماح واخيرا قبضت على الزعيم وهتم محاكمته
رماح : كنت عاوز اقتله بس ما رضيتش الطخ ايديا بدمه الوسخ
اللواء: العداله هي اللي حتعاقبه حنبقى نتقابل في المحكمه
بس انت هتبقى قائد سري محدش هيعرف هو مين
رماح : تحت امرك سيدي
اللواء: اريان انت من دلوقتي القائد وعملك مع رماح
اريان : تحت امرك سيدي
*******************************************
حياه: ماما انا رايحه عشان اشوف ارسلان
صوفيا: يا بنتي ازاي وانتو لسه مش بينكم اي حاجه رسميه الناس هتقول ايه وانتي داخله وخارجه من بيته وهو قاعد لوحده
حياه : بس يا ماما هو تعبان ارجوك اعملي حاجه
صوفيا : اعمل ايه يا بنتي احنا هنروح نعيش مع اخوكي هو راح يجيب مراته وهيرجع عشان ياخذنا
حياه : انا مش هروح واسيب ارسلان انا حافضل هنا
صوفيا : ازاي يعني عاوزه تفضلي معاه لو كان بيحبك هيجي يطلب ايدك
حياة : هيجي بس مش دلوقتي
صوفيا : مافيش وقت دلوقتي روحي لمي حاجتك ومش عاوزه اسمع اي حاجه
**********************************************
الباب خبط فتحت اسيل ولقيت ارسلان قدامها
ارسلان : السلام عليكم كنت عاوزه اشوف حياه
اسيل : وعليكم السلام حياه مش هنا هي ما قالتش ليك
ارسلان: قالت لي ايه هي راحت فين
اسيل: جه اخوها واخذها عشان تعيش معاه
ارسلان : اخوها ؟؟؟
↚
دخل المكتب وكله غضب حاولوا يمنعوه لكن ما قدروش
ارسلان : انت ازاي تسمح لنفسك تاخذها من غير اذني
عمر ::اهدي عشان افهم انت غاضب ليه وبعدين مين هي اللي بتتكلم عنها
ارسلان:: انت ازاي تاخذ حياه من غير اذني
عمر :: حياه اختي واخذتها تعيش معايا واسالك لي عشان اخذ اختي
ارسلان ::ايوه لازم تسالني قبل ما تاخذها حتى لو كانت اختك
عمر :: ارسلان انا بحترمك وعارف ان انت بتحبها لكن مالكش حكم عليها هي مش مراتك ولا بينكم حاجه
ارسلان :::انا اسف ان انا دخلت بالطريقه دي بس انا حسيت بالغضب لما رحت وما لقيتهاش انا بغار عليها منك حتى لو انت اخوها
عمر :: تمام انا فاهمك تعال معايا البيت هنتغدى سوا ونتعرف على بعض لكن مش هسمح لك تشوفها من النهارده لو كنت بتحبها هتيجي تطلب ايدها
ارسلان ::على فكره انا خلصت كل حاجه وتم الحكم الاعدام على يانيس بكره اخر يوم ليه انا عارف انه باباك ومكنتش حابب اني اقولك
عمر : مش بابايا ولا عمري اعتبرته كده من يوم ما قتل امي من وقتها بابايا مااات
************************************************
مريم :: بتقول مش عاوزه تخرج من الاوضه ولا عاوزه تشوف حد
صوفيا :: انا مش عارفه اعمل لها حاجه هو لو بيحبها هيجي يطلب ايدها ازاي عاوزه تفضل معانه من غير جواز
مريم :: هي مقصدتش كده هي بس اتعودت عليه كانت عاوزه تشوفه قبل ما تجي
صوفيا :: انا عارفه بنتي وعارفه انها بتحبه لكن هي عاوزه تفضل معاه من غير اي ارتباط
فجأة الباب خبط فتحت مريم الباب
عمر :: السلام عليكم معايا ضيف حطي غطاء على راسك حبيبتي
مريم : تمام دخله جوا وبعدين مشيت دخلوا جوه بص حواليه يدور عليها بس ما لقيهاش
عمر :: ما تدورش عليها هي بوضتها مش عاوزه تخرج من امبارح
ارسلان :: بخوف هي كويسه حصل لها حاجه
عمر:: ما تقلقش هي بس زعلانه مني لاني جبتها من غير ما تشوفك
ارسلان :: لو حتكون سبب في حزنها من بعد النهارده مش هسيبك
عمر : تمام مريم نادي الحياه عشان تتغدى معانا
(قاعده ب اوضتها بتعيط عشان ارسلان وحشها شوفته بتعنيلها كل حاجه بس هي مش عارفه عنه حاجه دخلت مريم ولقيتها على حالها
مريم :: حياه كفايه زعل بقى تعالي معايا يلا عمر هنا وعاوز ناكل مع بعض
حياه:: انا مش عاوزه سيبيني لوحدي مش عاوزه اشوف حد منكم
مريم :: ماشي حقول لي ارسلان انك مش عاوزه تشوفيه
جت مريم تخرج بس مسكتها بفرحه وقالتلها : قلتي ارسلان فين هو فين انت بتكلمي بجد
مريم :::ايوه اهو بره مع عمر يلا جريت حياه للمرايه تشوف شكلها ازاي وبعدين غسلت وشها وخرجت جري تبص عليه بفرحه
حياة :::سلام ازيك انت كويس انا اسفه ما قدرتش اقول لك
ارسلان :::انا مش كويس ابدا عشان انتي بعيده عني وجيت النهارده عشان تفضلي معي دايما
حياة ::: انا مش فاهمه و مش طالع بايدي حاجه انا لو كنت اقدر اعمل حاجه عشان اكون معك كنت عملت
عمر ::: احم احم الغدا جاهز يلا
ارسلان ::: لو سمحتوا يا جماعه بعد ما نخلص اكل انا عاوزكم موضوع مهم
حياة : ماما انت عملت اكل ايه انا هموت من الجوع
صوفيا : انتي مش قلتي مش عاوزه تخرجي ولا عاوزه تاكلي مالك بقا
مريم : هههههههههههه دلوقت هتاكل كل حاجة
حياة :: طلعت لسانها ايوه راح اكل كل حاجه
************************************************
خرجت تجري من اوضه المريضه
الممرضه : المريضه تكلمت اللي من سنين مش بتتكلم
الممرضه 2 : لازم نقول لعيلتها الحمد لله على سلامتها
الممرضه :: حقولهم دلوقتي حالا
************************************************
ارسلان :: عمر انا مش هقدر استنى اكتر من كده انا عاوز حياه تكون معايا وعشان كده هاجي بكرا اطلب ايدها
عمر ::: الموضوع راجع الحياه وانا شايف انها مش عاوزاك ايه رايك يا حياه
حياة :::انا ما قلتش كده انا موافقه على الجواز بعدها حست بتسرعها و نكسفت
صوفيا : من غير ما تطلبي اذن مامتك انت بتحبي ارسلان اكثر مني
ضمت حياه مامتها وباست راسها
حياة :: ماما حبك انت ما بيشبهش حبي لارسلان كل واحد فيكم وله مكانه وانا مش عاوزه اعمل حاجه من غير اذنك
صوفيا ::: انا بهزر معك يا حبيبتي انا كل اللي يهمني سعادتك وانا شايفه ان بس مع ارسلان انت تكوني سعيده
ارسلان :: انا ما يهمنيش اي حاجه بالدنيا الا ان اميرتي تكون سعيده
عمر :::ان شاء الله حياتكم حتكون سعيده انتو عديتوا الكثير من المشاكل مع بعض
ارسلان :: تمام حتكون خطبه و كتب كتاب في يوم واحد ايه رايكم
عمر ::: وليه العجله دي ؟؟
ارسلان :::انا ما عنديش وقت ولو حياه وافقت فده اللي احنا عاوزينه
حياه :ارجوك اعمل زي ما هو بيقول هو كلامه صحيح
عمر :: يا ليش مستعجل بكرى تقول يا ريت ما تزوجت البنت خلاص عاوزه تتجوز حتى لو لو طلبت دلوقتي
صوفيا :: خير البر عاجر بما انهم موافقين
رن هاتف ارسلان
ارسلان : الو ايه حصل حاجه ولما جاء له الرد نزلت دموعه
↚
أرسلان بدموع : إنتي بتتكلمي بجد أمي اتكلمت تمام أنا جاي حالاً مسافة السكه وأكون عندك ..
حياة : إنت بتعيط ليه هي الست زينة بخير ..
أرسلان : دي دموع الفرحه أخيراً أمي رجعتلي أمي اتكلمت ياحياة..
حياة بدموع : حمدالله على سلامتها أنا جيه معاك ..
أرسلان : تمام يلابينا..
خرج يجري وهو فرحان كأنه عيل صغير الحياة رجعتله من ثاني وحياة وراه
ساق عربيته بسرعة لحد ماوصل للمستشفى نزل من العربية وجري لجوا المستشفى والدموع ماليه عينيه لحد ماوصل غرفة والدته فتح الباب كان كأنه أول مرة يشوفها جري عليها واترمى في حضنها وهو بيعيط وشهقاته بتعلوا
أرسلان : أمي نور عيني الحمدلله إني شوفتك بخير كنت محتاجلك ..
زينة : إنت انتقمت لأبوك زي ما وعدتني أنا مبسوطه أوي النهاردة مسحت دموعه ..
أرسلان : أنا انتقمت من اللي قتل أبويا ارتاحي دلوقتي ..
زينة : الحمدلله الحقير أخذ جزاءه مش عايزه أتكلم عنه ..
بصت لحياة تعالي ياحبيبتي ..
حضنتها حياة بفرحة
حياة : حمدالله على سلامتك ياماما أنا اشتقتلك ..
زينة : وأنا كمان اشتقتلك ياحبيبتي أرسلان كان طول الوقت بيكلمني عنك إنتي عارفه إنك إنتي اللي كنتي بتونسيه هو عاش حياته كلها وحيد علشان يقدر ياخذ حق أبوه ..
حياة : كان هو وطني لما كنت بهرب من بلد لبلد لقيت معاه اللي كنت بدور عليه طول عمري جواه حنان الأب والصديق والسند ..
زينة : أنا عايزه أفرح بيكم معدش في حاجة واقفه في وش سعادتكم ..
أرسلان : أنا بكره هكلم أخوها علشان نحدد معاد نروح نطلب إيدها ياأمي ..
زينة : أرسلان أنا عايزه أرجع بيتي ونجهز لكتب الكتاب ..
أرسلان : أنا هروح علشان أدفع تكاليف المستشفى حياة ساعديها علشان تغير هدومها ..
حياة : حاضر روح إنت ..
خرج أرسلان حياة ساعدت زينة في إنها تغير هدومها
زينة : حياة يابنتي مهما شوفتي من قسوته لكن أرسلان قلبه طيب متسيبيهوش في يوم لأنك بقيتي كل حياته كان بيفضل يكلمني عنك طول الوقت ..
حياة : ماتخافيش ياماما أنا ماليش غيره هو بقى كل حياتي ..
******************
بعد يومين تمت خطبت أرسلان وحياة و بدأت التجهيزات للفرح
قرر أرسلان إنه يعمل فرحه هو أريان سوى خلال الأيام دي أرسلان إختفى ومحدش عارف هو راح فين ..
حياة : ماما أرسلان راح فين أنا ماشوفتوش من يوم كتب الكتاب ..
زينة : ماعرفش يابنتي قالي إن عندوا شغل مهم وهيرجع قبل الفرح ..
حياة : ماما إنتي عارفه حاجة ومخبياها عليا ..
أسيل : هي كمان ماتعرفش زينا ياحياة..
حياة : تمام ماما لو إتصل قوليلي أنا همشي دلوقتي لو احتاجتي حاجة إتصلي عليا أنا في بيت خالتي أمل..
*******************
أريان : أرسلان كان لازم تقولها حياة هتموت من الخوف عليك وكل مرة بتسأل عليك ..
أرسلان : مش لازم تعرف أوعى تقولها أنا عملهالها مفاجئه ..
أريان : هتعمل إيه لما ترجع وهي معرفتكش ههههه هتقولك إرجع من مطرح ماجيت ..
أرسلان : حياة حبتني أنا مفرقش معاها شكلي مفرقش معاها إن وشي مشوه زي الباقيين حياة حبت قلبي وروحي وهتعرفني لوكنت بين ألف شخص ..
أريان : ربنا يفرح قلبك ياصاحبي ها مستعد جه وقت العملية ..
أرسلان : أريان أوعى تقولها برأيك العملية هتنجح ..
أريان : العملية هتنجح إن شاءالله ياصاحبي خلي أملك بربنا كبير
أرسلان دخل لغرفة العمليات ووراه الدكاتره
******************
حياة : أنا حاسه إن أرسلان بيعمل حاجه من ورايا ياترى هو فين أنا بموت من الخوف عليه ..
أسيل : ماتخافيش ياحبيبتي هو قال إن عندوا شغل يمكن بيجهز نفسه للفرح أو بيخلص شغله في القوات الخاصة ..
حياة : هو دا اللي أنا خايفه منه إنه يكون في مهمة ويحصله حاجة ..
أسيل : ماتخافيش ياحياة أريان معاه ولا بقيتي مش قادره على بعده يلا قومي علشان نساعد ماما ..
حياة : حاضر فين ماما أنا ماشوفتهاش من الصبح ..
أسيل : في حاجات ناقصه علشان الفرح راحت مع عمر و مريم علشان تشتريها ..
******************
ثاني يوم قعد أريان مستني الدكتور يخرج
بعد مدة دخل أريان شاف الدكتور بيشيل الرباط من على وش أرسلان بص أرسلان لوشه بصدمة
↚
شال الرباط من على وشه بص للمرايه حس بالصدمة لما شاف ملامح وشه متغيره بالكامل فاتت سنين مكنش بيبص لوشه
أرسلان بدموع : أريان بص دلوقتي أقدر أخرج من غير ما غطي وشي ومحدش هيتنمر عليا الحمدلله ..
حضنه أريان بفرحة لفرحة صاحبه
أريان : دلوقتي تقدر تعمل اللي إنت عايزه .. وكمل بمرح بس حياة مش هتعرفك والجوازه هتبوظ ..
أرسلان : حياة لما حبتني مابصتش لوشي حبتني بالقناع حياة حبت قلبي قبل ماتشوف وشي أكيد هتعرفني ..
أريان : لو كنت قولتلها كان أحسن هي دلوقتي قلقانه عليك ..
أرسلان : عندي فكره اسمعني كويس واعمل اللي هقولك عليه من غير ماتنسى حاجة ..
أريان : فكرة إيه ياصاحبي ..
أرسلان : اسمع ،،،،،،،،،،،،،،،،
*******************
حياة بقلق : مبقتش قادرة أصبر فين أرسلان هو متصلش ولا قالي هو بيعمل إيه ..
أسيل : اهدي ياحبيبتي إنتي عارفه طبيعة شغله ..
حياة : أنا زهقت لو قالي كان أحسن ..
أسيل : حياة متتعصبيش إنتي مش عارفه بيحصل إيه ..
حياة : أهدى إزاي فاتوا ثلاثة أيام وأنا معرفش عنه حاجة قلبي بيحترق و مافيش بإيدي حاجة أعملها ..
تلفون أسيل رن خرجت وسابت حياة قاعده بتفكر رجعت بعد شويه
أسيل : حياة أنا وماما هنخرج عندنا شغل مهم وإنتي إهدي وبلاش القلق اللي إنتي فيه دا أكيد هو بخير وهيجي ..
حياة قعدت تعيط حست إنها ولاحاجة من غيره سمعت جرس الباب فتحت شافت علبة كبيرة وفوقها وردة وورقة فتحت الورقة..
(حبيبتي ماتزعليش الزعل مش بيليق على وشك الجميل الإبتسامة هي اللي بتليق بيكي إلبسي الفستان اللي جوا العلبة وأخرجي هتلاقي عربية مستنياكي قدام الباب اركبي وهي هتوصلك لعندي ... أرسلان)
شالت العلبة دخلت لجوا وهي مبسوطه فتحت العلبة لقت فستان أبيض بأكمام من الجوبير يملأه اللؤلؤ الأبيض الجميل كان ضيقا من الخصر وطبقته الشيفون تنسدل بوسع خفيف وحجاب أبيض يبرز جمال وشها وضعت ملمع للشفاه وكحل إسود ابرز عينيها ثم نظرت إلى المرآه بفرحة...
خرجت لقت العربية قدام الباب مستنياها ركبت زي ما قالها اتحركت العربية كانت فرحانه إنها هتشوفوا لأنها إشتاقتله أوي ..
*******************
وصلت العربية نزلت منها حياة كان المكان متزين بالورد وفي طاولة كبيرة متزينه بالورد والعيله كلها موجوده أمل وأسيل أريان صوفيا والموسيقى شغاله والمكان جميل أوي نقلت نظراتها مابينهم كلهم بتدور عليه شافته واقف وحاطط قناع إسود على وشه
جريت ناحيته ورمت نفسها جوا حضنه واتمسكت بيه ودفنت رأسها جوا تحضنه وعيطت جامد
مسك وشها بين إيديه و مسح دموعها
أرسلان : بتعيطي ليه ياحبيبتي أنا قلتلك الزعل مش ليكي ..
حياة بدموع : إزاي تختفي من غير ماتقولي أنا خوفت عليك مش عارفه إنت روحت فين وبتصل عليك مش بترد عليا ..
بصتلهم كلهم إنتوا كنتوا عارفين هو فين وخبيتوا عليا ..
أرسلان : انا اللي طلبت منهم إنهم ميقولوكيش حاجة ..
حياة بدموع : ليه عملت كدا إنت عارف إني كنت مابنمش من خوفي عليك ..
أرسلان : أنا خبيت عليكي علشان دا وشال القناع من وشه ..
حياة رجعت خطوة لورا
حياة ................
ضمني إلى حيث أنتمي
فهناڪ خلف أضلعڪ موطني♥..
↚
فاتت دقائق من الصمت وحياة بصاله بصدمة و الدموع في عينيها
أرسلان قرب منها ومسك وشها بين إيديه بحنان ومسح دموعها
أرسلان : ليه الدموع دي إنتي معرفتنيش ولا إضايقتي لأني مقولتلكيش..
حياة : أنا أقدر أعرفك حتى لو غيرت شكلك كله أنا بعرفك من همسة لكن ليه خبيت عليا ليه سيبتني أتوجع ..
أرسلان : كنت عايز أعملهالك مفاجأة مكنش قصدي أوجعك ..
حياة : ميهمنيش حاجة المهم عندي إني شوفتك قدامي بخير ..
شدها لحضنه وضمها بحب
أرسلان : لو طلبتي روحي هدهالك أنا آسف لو زعلتك في يوم ..
حياة : أنا مقدرش أزعل منك إنت كل حاجة ليا ..
أرسلان مسح دموعها و كمل بهزار : إنتي بنت عيوطه ..
قعد قدامها على ركبه وطلع علبة من جيب بدلته فتحها بصت جوا العلبه كان جواها خاتم رقيق وحلو اوي
أرسلان : حياة تقبلي تتجوزني وتكملي حياتك معايا ..
حياة بدموع الفرح : أيوه أيوه موافقه طبعاً ..
نزلت دموعها بفرحة الكل سقفلهم و انطلقت الألعاب الناريه في السماء مسك أرسلان الخاتم ولبسهولها وباس إيدها وراسها وهي ذايبه من الإحراج ..
أريان : أنا عجزت وأنا مستني فرحي عايز اتجوز بقى ..
أرسلان : خلصنا كل التجهيزات بكره إن شاءالله هنعمل فرحنا سوى ..
أريان : أخيراً أنا استنيت كثير ..
قعدت العيلة كلها في جو من السعادة و الفرح لحد ماالليل جه بعدها كل واحد راح لبيته
****************
أسيل : أول مرة أشوف السعادة على وشك ربنا يسعد قلبك ياحبيبتي وأشوفك دائما مبسوطه..
حياة بحب : أرسلان هو سبب سعادتي إنتي عارفه أنا كنت عايشه في جحيم لكن لما شوفته حسيت إني لقيت ملجيء هو بالنسبالي أبويا وأخويا وسندي في الحياة ..
أسيل : أنا كنت بشوف أرسلان دائما لكن عمر ما خطر على بالي إنك تبقي مراته صدفة جميلة ..
حياة : إنت وأريان كنتوا بتحبوا بعض لكن محدش فيكم إعترف للثاني بمشاعروا ..
أسيل : أنا كنت عارفه إنه بيحبني بسبب غيرته عليا ..
حياة : أنا إتأخرت هخرج مع أرسلان بالليل ..
أسيل : علشان كدا مرضتيش تروحي مع عمر ..
حياة : تعالي علشان تختارى لي فستان مناسب ..
بعد مدة من البحث عن فستان
أسيل : دا مناسب وهيطلع حلو أوي عليكي ..
كان الفستان أحمر ضيق من الخصر وطبقته الشيفون تنزل بوسع و حجاب أبيض حطت ملمع لشفايفها ..
حياة : ها إيه رأيك ..
أسيل : ماشاء الله طالعه زي القمر
وكملت بهزار هتروحي لوحدك وإنت زي القمر كدا مش خايفه حد يخطفك ..
حياة : ماتخافيش أرسلان هو اللي هيجي ياخذني مع السلامه أنا همشي هو مستنيني ..
حياة خرجت لقته مستنيها جوا العربية ولما شافها نزل وبصلها بحب قرب منها وباس خدودها
حياة بخجل : أرسلان الناس بتبصلنا ..
أرسلان بحب : طالعه قمر شكلك زي الأميرات مش مهم الناس أعمل إيه كل مابشوفك بنسى نفسي ..
فتحلها باب العربية ركبت حياة واتحركوا للمكان اللي هيرحوه ..
******************
وصلوا قدام البحر نزلوا وقعدوا في مكان هادي
أرسلان : ليه طلبتي إننا نيجي هنا كنت عايز اخذك لمكان أحلى ..
حياة : دا أجمل مكان لأن مافيهوش حد مش عايزه أي بنت تبصلك ..
أرسلان : حتى لو بصولي بنات العالم كله أنا مش شايف غيرك إنتي وبس اللي ماليه عيني وجوا قلبي ..
حطت رأسها على كتفه ضمها لحضنه
أرسلان : حياة أنا عايزك تجيبيلي أربع بنات ويكونوا كلهم شبهك ..
حياة : إييه أربع بنات إنت شايفني أرنبه علشان أخلف كل دول ..
أرسلان : أنا كبرت لوحدي علشان كدا عايز يكون عندي عيال كثير ..
حياة بحب : من النهاردة أنا معاك أن شاءالله هيكون عندنا ولاد إنسى اللي فات ..
أرسلان : أنا بنسى العالم كله وأنا معاكي ..
حياة : أنا عايزه أمسك إيدك ونتمشى سوى لحد الليل مايجي ..
أرسلان : اليوم كله ليكي إنتي تطلبي وأنا انفذ ..
حياة : اممم إيه رأيك نتسابق واللي يفوز ينفذ طلب ..
أرسلان بمكر : إنتي متأكده أين كان الطلب ..
حياة : أيوه يلابينا نبدأ ..
استعدوا للسباق جه علشان يجري لكن حياة صرخت بألم رجعلها قعد علشان يشوف فيها إيه لكن حياة زقته وكملت جري وهي بتضحك بصوت عالي ..
حياة : أنا اللي فوزت يلا نفذ طلبي ..
أرسلان بحنق : دا إسمه غش إنتي زقتيني وجريتي ..
حياة : محدش قالك تصدقني يلا بسرعة نفذ طلبي ..
أرسلان : طيب يا أميرتي إيه هو طلبك ..
حياة : عايزه علبة شوكولاته ..
مسكت إيده زي الأطفال والابتسامة على وشها أرسلان أشترى لها علبة شوكولاته وبعدين قعدوا وبدأ يأكلها الشوكولاته في بوءها وهي حاسه بالإحراج ..
أرسلان : إنتي مكسوفه ليه إنتي مراتي عايزك تأكليني حته شوكولاته بإيدك الحلوة دي مسكت واحده وحطتها في بوءه أكلها وباس إيدها ..
حياة : أرسلان سيب العربية هنا هنروح للبيت مشي ..
أرسلان : خلينا نروح ناكل حاجة في أي مكان ..
قعدوا يتمشوا بعدها راحوا للمطعم طلب لها الأكل اللي بتحبه وقعد يأكلها بإيدوا بكل حب ..
******************
أسيل كانت قاعده على المرجيحة جنب النهر وأريان قاعد جنبها
أسيل : اول مرة شوفتك فيها لما كنت متعصب عليا هي دي أول مرة تشوفني فيها ..
أريان : أنا حبيتك من ثلاثة سنين ..
أسيل بصتله بصدمة أريان كمل كلامه : أول مهمة ليا هنا كنت بدور على شغل علشان محدش يشك فيا دخلت المكتبه وشوفتك هناك ومن ساعتها منستش نظرة عينيك اللي سحرتني كنت كل يوم اقعد جنب المكتبه علشان أشوفك كنت بتعصب لما أشوف راجل داخل يشتري حاجة
لكن لأني كنت في مهمة كنت ببعد عنك علشان متكونيش نقطة ضعفي ..
أسيل : أنا مكنتش أعرف معنى الحب لحد ماشوفتك كنت بحب عصبيتك وإهتمامك بيا وغيرتك عليا ..
أريان : أنا لما بدأت اشتغل قررت إني مش هحب ولا أسمح لأي بنت إنها تدخل قلبي لأن شغلي صعب وحطيت قوانين لكن لما شوفتك كسرتي كل القوانين ..
*******************
الدنيا ظلمت وأرسلان وحياة لسه بيتمشوا لحد ماحياة تعبت
حياة : أنا تعبت أوي خلينا نقعد شوية ..
أرسلان : تعالي نقعد حياة أنا عايز أسألك سؤال إيه هو الإسم اللي حابه تناديني بيه أرسلان ولا رماح ..
حياة : أنا حبيت أرسلان اللي بيبيع الخشب مش القائد رماح أرسلان هو حبيبي ..
أرسلان : قلب أرسلان .... إنتي الوحيدة اللي حبتني وماهمهاش كل وشي ..
حياة بحب : أنا حبيت قلبك الحنين وروحك الجميله ..
أرسلان : إتأخر الوقت يلا نروح بكره هنبدأ تجهيزات الفرح ..
حياة : أنا تعبت شويه ..
أرسلان شالها بين إيديه
شهقت حياة : إنت بتعمل إيه نزلني يا مجنون الناس بتبص علينا ..
أرسلان : أنا مستعد إني أشيلك طول عمري ومش هتعب ..
حياة : كل يوم بحبك أكثر من اليوم اللي قبله ..
وصلوا للعربيه وروحوا البيت
وصل قدام البيت جت علشان تنزل لكن رجعت ثاني
حياة : كنت بتمنى إن أهل القريه كلهم يحضروا فرحنا ..
أرسلان : القاعة صغيرة مش هتكفي الكل ..
حياة : حبيبي تصبح على خير ..
مسك إيدها وباسها بحب
أرسلان : ليلة سعيدة ..
دخلت البيت كانوا كلهم نايمين دخلت أوضتها ومددت على سريرها كانت مبسوطه أوي
الصبح بدري فاقت حياة على أصوات عاليه جايه من برا طلعت من أوضتها علشان تشوف في إيه ولما خرجت بصت قدامها بصدمة من اللي شافته ..
↚
اتعلم انك موطني و على أرض قلبك شيدت مملكتي
نصبت موطني و انت مدينتي ان كنت بلا مأوى لقد وجدت ملجائي ان كنت بلا وطن فلقد وجدت وطني في قلبك
انت مسكني انت سر سعادتي
ما ظننت يوما انك ستمتلك القلب و الروح و الوتين
*********************
الفصل 29
خرجت حياة اتصدمت من اللي عينيها شيفاه ممر أحمر مليان ورد أبيض وأحمر وبين الورود أضواء وفي نهاية الطريق كان في طاولة الجواز كانت على شكل قلب كبير مليانه ورد أبيض وأحمر كان المكان كله ورد وفي وسط كل وردة لمبه منوره بألوان جميلة
وأهل القرية كلهم كانوا موجودين
حياة كانت فرحانه أوي أول مرة تحس إنها مبسوطه بالشكل دا فاقت من شرودها على إيد بتسحبها كانت هتصرخ لكن حط إيده على بوءها
أرسلان : حياة اهدي دا أنا إنت إزاي تخرجي بالهدوم دي ومن غير ماتغطي شعرك ..
حياة : أرسلان إنت خوفتني مكنش قصدي أخرج بالشكل دا بس لما سمعت أصوات عاليه جايه من بره قلقت ..
باس راسها وطلع وردة من ورا ظهره وقدمها لها ..
أرسلان بحب : الوردة دي لأميرتي النهاردة فرحنا وكنا بنخلص التجهيزات ..
حياة بفرحة : هنعمل فرحنا هنا في القرية ..
أرسلان : أيوه إنتي كنتي بتتمني إن كل أهل القرية يحضروا فرحنا وأنا حققتلك اللي بتتمنيه ..
حياة باسته من خدوا
حياة : أنا متشكرة أوي أرسلان إنت إدتني كل حاجة حتى السعادة اللي اتحرمت منها ..
أرسلان : حبيبتي تطلب كل اللي هيا عايزاه أنا هنا علشان أحققلك كل أحلامك .. مسك إيدها تعالي معايا
دخل بيها لواحدة من الأوض بصت بإنبهار للفستان اللي كان متعلق
حياة حضنته بفرحه
حياة بدموع : أنا بحبك أوي ياأرسلان أنا مش قادرة أوصف كل المشاعر اللي في قلبي ناحيتك ..
مسك وشها بين إيديه
أرسلان مسح دموعها : مش عايز أشوف دموعك دي من النهاردة إنتي اميرتي والنهارة فرحنا ..
حياة : دي دموع الفرح مش عارفه أنا عملت إيه حلو في حياتي علشان ربنا يرزقني بيك ..
جت أسيل : إنت بتعمل إيه هنا يلا على بره مينفعش تشوف عروستك قبل الفرح .. أريان تعالى خذ صاحبك ..
أرسلان : هههه مالك بس في إيه ماإنتوا من الصبح مع بعض وأنا كمان عايز أبقى مع مراتي ..
أريان : تعالى ياصاحبي أنا كنت بجيب فستان الفرح لأسيل يلابينا سيبهم يجهزوا ..
بعد شويه وقت أرسلان كان واقف وجنبه أريان كل واحد منهم مستني عروسته
أرسلان بص بصدمة لحوريته اللي اخذت عقله بجمالها كان أريان مصدوم أكثر منه
نزل عمر وهو ماسك إيد حياة وأسيل
عمر : النهاردة أنا بسلمك أختي وأميرتي لوجتلي في يوم واشتكت منك إنت عارف هيحصلك إيه ..
أرسلان بحب : حياة دي عينيا اللي بشوف بيهم قرب منها وباس راسها ومسك إيدها ..
عمر وجه كلامه لأريان : أسيل أختي ولوحصل واشتكت منك في يوم هتحلم إنك تشوفها ثاني ..
أريان بحب : أسيل دي نبص قلبي عمرك سمعت عن قلب عاش من غير نبض ..
مسك كل واحد منهم بإيد اللي ملكت قلبه وباسها بعدها دخلوا للقاعة والإبتسامة مش مفارقه وشهم
وأول مادخلوا الكل التفت ناحيتهم وكانوا باصينلهم بإعجاب كانت عنين الرجاله بتبص ناحية حياة وأسيل والبنات باصين لأرسلان وأريان
حياة بعصبية : لولا إن النهارده فرحي كان زماني قتلت واحدة منهم إنت مش شايف بيبصولك إزاي ..
أرسلان : حتى لو بصولي كلهم أنا عينيا مش شايفه غيرك إنتي ياملكة قلبي ..
أريان بغيره : قلتلك الفستان ضيق شايفه بيبصولك إزاي ..
أسيل : ضيق إيه بس كل دا ضيق ياحبيبي نسيت إنك إنت اللي اخترته وبعدين ميهمنيش حتى لوبصولي أنا معايا وفي قلبي سيدهم كلهم ..
أريان : سمعني كلام حلو علشان ماتعصبش لولا الفرح كنت قلعت عيونهم اللي بتصلك دي ..
أسيل : عارفه ياحبيبي ماتتعصبش النهاردة لينا ..
عند حياة اللي كانت بتموت من الضحك من تصرفات أرسلان
حياة : إنت متعصب ليه الناس بتبصلك أنا ماشوفتش عريس متعصب يوم فرحه ..
أرسلان : إنتي مش شايفه بيبصولك إزاي أنا عايز الفرح دا يخلص بسرعة ..
بدأت الموسيقى الكل كان فرحان وبيرقص
حياة : أرسلان قوم نرقص معاهم..
أرسلان : إيه إنتي عايزه ترقصي والناس كلها تبصلك ..
خلص الفرح بعد مدة من الرقص وفرحة الجميع
أرسلان : أمي حبيبتي أنا هروح بيتنا وإنتي روحي ماخالتي أمل ..
أمل : ماتقلقش يابني كلهم هيروحوا معايا حتى أم أريان ..
أريان : تمام انا هاخذ عروستي وأروح كل واحد منهم خذ عروسته وركب عربيته ..
*****************
أرسلان وصل لبيته نزل من العربية شال حياة بين إيديه أول مادخلوا بيتهم حياة إتفاجأت بشكل البيت كان متزين كله بلالين حمراء وورد في كل مكان وشموع
حياة : أرسلان أنا مش مصدقه نفسي كل دا علشاني ..
أرسلان : لو كان بإيدي كنت عملت أكثر من كدا ..
حياة بحب : أرسلان إنت أجمل حاجة في حياتي ..
أرسلان بخبث : غيري هدومك عايزه مساعده ..
حياة : أخرج من الأوضة علشان أغير هدومي ..
أرسلان : في إيه أنا عايز أساعدك يابت أنا جوزك ..
حياة بخجل : أرسلان أرجوك عايز أغير هدومي ..
أرسلان : حاضر هخرج علشان بس ماتتكسفيش أكثر من كدا أنا هروح أخذ دوش وأغير هدومي في الحمام التاني تكوني غيرتي ..
خرج من الأوضة حياة قلعت الفستان بصعوبة دخلت الحمام اتوضت ولبست الإسدال وقعدت تستنى أرسلان
أرسلان : يلا نصلي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا مع بعض ..
********************
عند أريان وأسيل
وصل أريان وأسيل لبيتهم لما دخلت اتفجأت بالبيت كان جميل أوي
أريان بحب : أنا استنيت اللحظة دي كثير وأخيراً النهارة اتحققت ..
أسيل : اخرج دلوقتي عايز أغير هدومي وبعدها نحضر الأكل سوى أنا هموت من الجوع ..
أريان بصدمه : إيه أكل دا مش وقت أكل ياأسيل يلا ياحبيبتي ..
أسيل : إنت قلتلي أنا هعمل كل اللي إنتي عايزاه ودلوقتي بترجع في كلامك ..
أريان بقله حيلة : حاضر ياحبيبتي هغير هدومي ونحضر سوى الأكل اللي عايزاه ..
أسيل : هو دا حبيبي اللي أعرفه ..
أسيل غيرت هدومها ودخلت المطبخ لقت أريان بيحضر الأكل شالها قعدها على السفرة
أريان : النهاردة أي حاجة أميرتي عايزاها هتتعمل بعد وقت الأكل جهز وقعدوا ياكلوا سوى أريان كان بيأكلها بإيده ..
*****************
التقينا صدفه ثم احببتك ثم أدمنتك كنتي لي الامل بعد اليأس كنتي لي السند بعد السقوط
اقسمت ان اعبر كل الصعاب كي اكون معكي حتى لو كان الثمن حياتي
ان سألوني عن السعادة سأقول حياة
ان سألوني عني القلب سأقول نبضات قلبي حياة
انتي الهواء الذي لا اعيش من دونه انتي النبص
حاربت في كل المعارك و خرجت منتصرا
و امام عشقكي هزمت
**********************
↚
ثاني يوم الصبح حياة فتحت عينيها لقت نفسها نايمه في حضن أرسلان رفعت وشها شافته صاحي كان باصصلها ومبتسم
حياة ببتسامة : صباح الخير ياحبيبي ..
أرسلان : صباح النور والورد والفل على أحلى حياة ..
حياة : كل دا علشاني قلبي الصغير لا يتحمل ..
أرسلان : كل حاجة علشانك إنتي هو أنا عندي كام حياة هي حياتي واحده ..
حياة : أنا هقوم أخذ حمام وبعدها أحضر الفطار ..
أرسلان : مين اللي هيحضر الفطار تؤ تؤ أنا اللي هحضره بنفسي إنتي النهاردة تطلبي وأنا انفذ ..
حياة : كدا اتعود على الدلع ..
أرسلان : إتعودي على راحتك من النهاردة الدلع كله ليكي ..
بعد شويه وقت قعدوا يفطروا سوى
حياة : مكنتش أعرف إنك بتعرف تعمل أكل طعمه حلو بالشكل دا تسلم ايديك ياحبيبي ..
أرسلان مسك إيدها وباسها
أرسلان : يلا قومي جهزي نفسك هنسافر دلوقتي شهر العسل ..
حياة : هنسافر فين ..
أرسلان : اختاري إنتي هنروح المكان اللي تختاريه ..
حياة : أنا بحب البحر أوي عايزاك تأخذني البحر في مكان يكون جميل ..
أرسلان : هخذك لمكان جميل يليق بأميرتي ..
حياة : هجهز نفسي من دلوقتي ..
أرسلان : ماشي وأنا هروح أجهز العربية ..
بعد مدة ركبوا العربية واتجهوا للمكان اللي اختارته حياة
قضى أرسلان وحياة أجمل أسبوع في حياتهم كان حبهم لبعض كل يوم بيكبر
في يوم كان أرسلان وحياة ماشيين على البحر و ماسكين إيدين بعض
حياة : ندمت لاني جيت المكان دا ..
أرسلان : ليه ياحبيبتي المكان معجبكيش ..
حياة : مش المكان هو اللي معجبنيش مش شايف البنات بيبصولك إزاي أنا شكلي هقتل واحدة منهم ..
أرسلان : و لا واحده منهم تهمني لأن قلبي جواه أميرتي تعالي معايا ..
حياة : هنروح فين ..
أرسلان مسك إيدها
أرسلان : تعالي بس وإنتي هتعرفي ..
وصلوا للمكان كان في شجرة كببرة وتحتها مرجيحة حياة جريت ناحيتها بفرحه وقعدت على المرجيحه وبدأت تتمرجح
قعد أرسلان جانبها
حياة : أرسلان أنا مش مصدقه لحد دلوقتي إن عايشه السعادة دي كلها أنا خايفه إن يطلع دا كله حلم وأصحى منه ..
أرسلان : أنا مستعد أعمل أي حاجة علشان أشوفك مبسوطه حتى لوكان الثمن حياتي ..
حياة : أرسلان ماتقولش الكلام دا ثاني أنا مش هحس بالسعادة من غيرك إنت سبب سعادتي كلها ..
أرسلان : إنتي عارفه أنا بحبك أد إيه لوكان بإيدي كنت خبيتك جوا قلبي ..
حياة : أنا تعبت النهاردة تعالى نرجع علشان نرتاح شويه ..
أرسلان شالها بين إيديه
حياة بشهقه : أرسلان إنت بتعمل إيه نزلني الناس بتبصلنا ..
أرسلان : مايهمنيش الناس أميرتي تعبت وأنا شيلتها ..
*******************
عند اريان
سافر هو وأسيل وقضوا أجمل شهر عسل سوى رغم جنون أسيل و غيرت أريان لكن حبهم كان أقوى من كل حاجة ..
*****************
حياة : أرسلان إنت واخذني على فين وإنت مغطي عينيا كدا ..
أرسلان : أنا هخطفك النهاردة طبعاً لو أميرتي سمحتيلي ..
حياة : أنا كلي ملكك هروح معاك لأي مكان وأنا مغمضه عينيا ..
أرسلان : وصلنا
شال الغطاء من على عينيها بصت قدامها بفرحه
حياة بدموع : يخت أرسلان إنت حققتلي كل حاجة كان نفسي فيها أنا مش مصدقه إني هركب اليخت النهاردة ..
أرسلان: أنا هحققلك كل أحلامك لوطلبتي حياتي هدهالك ..
حياة : أنا بحبك
اتعلقت برقبته وحضنته بحبك أكثر من أي حاجة في حياتي إنت نبض قلبي
قضوا وقت جميل في اليخت أول مرة تحس حياة بمعنى السعاده
حياة : أرسلان ماما وحشتني ..
أرسلان : لو كان بإيدي هكمل العمر كله هنا معاكي حتى أنا كمان اتصل عليا اللواء ..
حياة : قضينا مع بعض أجمل ايام دلوقتي لازم نرجع علشان عيلتنا ..
أرسلان : حاضر ياحبيبتي هوديكي لمامتك وبعدين هاخذ إنتي وأمي لبيتنا الجديد أنا هبعد عن القرية ..
حياة : تمام بس ماقولتيليش إن اشتريت بيت ..
أرسلان : كنت عايز أعملهالك مفاجئة لكن قلتلك بالغلط ..
حياة : يلابينا..
*********************
فريدة : زينة جهزتي كل حاجة الولاد زمانهم جايين ..
أمل : ماتقلقوش كل حاجة جاهز وحشوني أوي ..
فريدة : صوفيا فين مريم وجوزها ..
صوفيا : عمر سافر عندوا شغل وخذ مراته معاه كان نفسوا يشوف حياة قبل مايسافر لكن طلبوه ضروري ..
زينة : إن شاءالله يرجع بالسلامه ولادنا شغلهم صعب ..
الباب خبط فتحوا كان أريان وأسيل الكل كان فرحان سلموا عليهم وحضنوهم ووصل أرسلان وحياة
حياة : أسيل وحشتيني أوي وحضنتها ..
أسيل : وإنتي كمان وحشتيني لكن وأنا مع أريان بنساكم كلكم هههه ..
أمل : يلا الأكل جاهز ..
اتجمعوا كلهم على الأكل في جو من المرح و الفرفشة و المرح
أرسلان : لمة العيلة جميل أوي بتمنى إن لمتنا وفرحتنا تدوم ..
أريان : هنبقى مع بعض لآخر العمر ان شاء الله ..
********************
بعد أسبوع سافر أرسلان وحياة ووالدة أرسلان لبيتهم الجديد أما صوفيا قررت إنها تعيش مع أختها أمل
في يوم رجع أرسلان من شغله ملاقاش حد في البيت طلع أوضته فتح الباب وشغل نور الأوضة اتفاجئ من اللي شافه كانت الأوضة متزينه بالورد والبلالين وعشاء رومانسي والشموع كانت حياة واقفه زي حورية أرسلان قرب منها وباس راسها
أرسلان : إيه المفاجأة الحلوة دي ياحبيبتي ..
حياة بفرحه: النهاردة أسعد يوم في حياتي ..
أرسلان : عايز أعرف إيه سبب فرحة أميرتي ..
قدمت ليه علبة صغيرة فتحها شاف جواها جزمه صغيرة مسكها بين إيديه وحضنها بدموع
أرسلان : إنتي إنتي ح٠٠
حياة هزت رأسها بالموافقة : أيوه أنا حامل هيكون عندنا بيبي بعد 9 شهور ..
أرسلان : دي أكبر أمنياتي والنهاردة اتحققت إزاي عرفتي إنك حامل ..
حياة : حسيت بتعب الصبح ماما زينة شكت بالموضوع وخذتني للدكتورة ..
أرسلان بفرحه : إنتي أجمل حاجة حصلتلي بحياتي حياة إنتي كنتي حلم صعب أوصله لكن اتحقق ..
حياة : وإنت وطني اللي كنت بدور عليه إنت السند اللي لقيته أنا بحبك بحبك ..
أرسلان : بعد كل الألم اللي مريت بيه لقيت المؤنسه اللي كنت بدور عليها أنا بحبك يا حياتي
تمت بحمدلله