رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول بقلم ميفو سلطان
رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ميفو سلطان رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول
رواية ليله النعماني كاملة جميع الفصول
البنت بقالها اسبوع ولازم تعمل عمليه يا بنتي روحي لابوها معاه فلوس تهد جبال.
لتهتف ليله بقهر.... انت شايفه كده يا خالتي.
لتهتف السيده.. اه يا بنتي هيحن ويجي يدفع.قوليلو عالبتاع اللي بيعملوه يعملو ان كان فاجر كده هيلاقي الحق ويجي يدفع. بقلم ميفوميفو.
لتظل ليله جالسه تتذكر سواد ايامها مع ذلك الجاحد الذي غرز غرزته ورماها كالخرقه الباليه ينهشها الكل وتدعكها الايام. لتشحذ همتها وتاتي علي كرامتها من أجل طفلتها التي ستموت منها لتقرر ان تذهب اليه.
*******
قامت ليله بامرا لتذهب علي شركه فؤاد. لتدخل وقلبها يتمزق تتجلد حتي تبدو قويه ومن داخلها طفح الوجع وزاد.
ذهبت للسكرتيره وترجتها..... عايزه اقابل فؤاد بيه.
هتفت السكرتيره.. فيه ميعاد.
لتهتف ليله... لا بس من فضلك قوليله ليله. دخلت السكرتيره وما ان ماعرف فؤاد ركبه عفريت ليهتف بغل .... خليها بره لحد مااقولك. ليجلس غاضبا... جايه ليه يا ليله جايه ليه هو انت ماشبعتنيش وجع.. ليكي عين تهوبي ناحيتي.. قلبي محروق منك لله اقابلك ازاي سنين عدت وانا لسه الغرزه في صدري.. سنين وانا قلبي قدد من الوجع يا ريتني قتلتك عشان ارتاح من قهرتي.سنين وانا ميت و ما نسيتكيش . ليقوم هائجا. جاي ليه مش رميتك زي الكلبه جايه ليه تفكريني بسواد ايامي. ليظل جالسا.. لا ارميها ماتقابلهاش ليرفع الخط يكلم السكرتيره ولكنه لم يستطع ليرزع الفون ارضا... لا هقابلها خايف من ايه هيا اللي كلبه تندعس بالرجلين اجمد يا فؤاد اجمد دي كلبه ولا تسوي اما نشوف الهانم جايه ليه.. .
*******
قعدت ليله ساعه اتنين تلاته قامت مره اخري تكلم السكرتيره فهي متعبه بشده واعصابها علي شفا الهاويه من ضغطها علي نفسها وذلها له بهذه الطريقه.. . لتجد ان السكرتيره اتي لها الاذن ان تدخل.
دخلت ودقات قلبها تصرخ من جواها وقدماها كالححاره لا تتحرك الا بصعوبه . دخلت وجدت فؤاد يعطيها ضهره يقف بجوار الشباك..رجف قلبها بعنف ظلت واقفه لا تعرف ماذا تفعل .. فتره مرت صمت رهيب.كانت تحس بوجع فسنينها قد اتعبتها ووجوده معه مره اخري يدبحها.
فجاه استدار فؤاد وهو يرمقها بنظرات كره واحتقار..وظل ينظر اليها.. كانت تلبس ملابس باليه وانتقص وزنها وشاحبه الوجه اما هو ملامحه جامده وازداد قساوه عن ذي قبل..ظل. واقفا يتاملها لفتره ويتحكم في نفسه حتي يظهر باردا.
ليهتف.. ايوه ايه اللي فكرك بيا بعد السنين دي كلها.. ليكي عين تهوبي هنا واحده زيك كانت تفكر الف مره قبل ماتتجرأ تيجي بعد ماترمت رميه الكلاب.. جايه تلزقيلي حاجه تاني..
احست بخناجر في قلبها وتجلدت وبلعت كلامه المسموم. كان يتاملها والغل في عينيه وهيا لا تصدر اي اشاره. لتتحرك وتتقدم واخرجت ليله ورقه من جيبها واعطتها له...
ليكورها ويرميها في وجهها ليصرخ... انت بتديني ايه انت انت مالك فاجره كده وجايه تقفي قدامي ايه شبعتي رجاله وجايه تدوري في دفاترك القديمه. كانت الدموع في عينها متحجره.
لتقول.. يا ريت تسمعني عشان امشي.
ليصرخ.. اسمعك ايه هتقوليلي قصتك السفله ست سنين بتصطادي وخلصتي جايه تحكيلي عن نجاستك يا تري بقو كام اللي دخلو سريرك والله عندي غثيان انا فعلا نضفت والحمد لله ماقتلتكيش وادخل في زباله زيك السجن. بس تصدقي ماكتش هخش السجن اللي زيك يتفضح ويندعس بالرجلين.....
لتهتف بحسره.. يا ريتك قتلتني ماكتش هتلاقيني قدامك.
ليصرخ.. وجايه ليه من اساسه يا زباله هاه جايه ليه لتكوني فاكره يا بت انك لسه في عيني عشان حبيتك زمان.. لا يا شاطره انا علمت عليكي ورميتك لكلاب السكك كان يغلي بحرقه من داخله.
لتستدير وتنزل تحضر الورقه التي دعسها بيده من سكات لتضعها علي المكتب وتتجلد. لتهتف.. الورقه دي فيها رقم اوضه في مستشفي ودا العنوان. فيها بنت عندها خمس سنين عايزه تعمل عمليه في قلبها.
قاطعها فؤاد غاضبا... وانا مالي ماتولع والا تغور في داهيه ايه البجاحه دي.انت ازاي بجحه كده ايه يا شحاته عايزه لبنت الرجاله اللي نمتي معاهم فلوس تخلفي من زباله وتيجي للنعماني يديكي فلوس
قالت له بسخريه والوجع ينهشها... معلش استحمل نفسك شويه ..البنت هتموت لو ماعملتلهاش انا اديتك الورقه وجيتلك لان الدنيا قفلت في وشي وعمري ماكنت هفكر اجيلك من اساسه.. الورقه قدامك وانت وضميرك...
ليصرخ.. انت مجنونه يا بت انت مين اللي هعملها العمليه انت زباله ليه كده. وتتقفل في وشك ان شالله تموتي وتنقهري مالي بيكي قصه نج*سه وخلصت ونضفت ونضفت حياتي.تلمي نفسك وتلمي عارك وتغوري من قدامي يا انجس خلق الله. انا غلطت ولميت زباله الشوارع حربوعه وحطيتها علي اسمي واحده لا اهل ولا فصل وانا الهوانم بتترمي تحت رحلي دخلتي عليا بالحنجل والمنجل وانت كسر ووقيع واخرك ليله بفلوس في سريري.ها عايزه عرض جديد اديكي قرشين
لتشعر بسلخات في عروقها... اهدي يا ليله اهدي بنتك بتموت اهدي لو ذلك الف مره... لتنظر اليه ليشعر بشئ داخله فعيونها تشع الما. لتهتف... يا ريت كفايه بقه وتسمع عشان امشي واريحك وارحمك من عرضي.
ليهتف بغل... ومالك متأنزحه كده مانت اللي جايه تترمي عليا يا رخيصه ليقترب ويهتف ايه لو مزنوقه بقرشين قولي ليقترب ويشدها لترتجف بقهر ليهتف ولو انك جربوعه وهدومك تقرف بس وماله عايزه كام.
لتشهق لتحاول ان تبتعد ابعد يا جاحد.
ليهتف.. هتعمليهم عليا يا زباله. ليشدها اليه وينهال عليها في قبله حارقه خلعت قلبه كانت سنينه وايامه يتخيل نفسه معها لم ينساها ولم ينسي لمستها كان كانه اتاه نفس ينعش قلبه كان يقبلها بحرقه ولوعه وهيا تنتحب بقهر وتحاول ان تبتعد وهو مع نفسه كانه تلبس من جنيه كانت تعيش معه سنين الحسره كلما اغمض تكون هيا امامه. تاه في شفتيها حتي ادماها من حرقه قلبه فملمس شفتيها كان حارقا يشتاق اليه ويكرهه. ليتجلد ويقاوم نفسه ويرميها لتقع علي الكرسي لتنساب دموعها ليصرخ.. حاجه تقرف والله حتي لو ببلاش ماقرب منك
لتحني راسها و الدموع تنهال منها لتتجلد وتقوم تشد من نفسها... ... طب يا فؤاد بيه.. عندي فكره. روح اعمل تحليل بينك وبينها ولو مالقيتش قرابه سيبها تموت وترتاح من الدنيا اللي نفسي تاخدني معاها..اعمل تحليل ماجايز الله اعلم انت هتدخل في الغيب انا عملت اللي عليا.. وقدام ربنا انت حر تعمل ما بدالك .نظرت له بوجع وكره. انت رمتني من ست سنين وانا ماهوبتش ناحيتك واتهمتني .. انا جايه عشان بنتي اللي بتموت انا ماجتلكش تاكلها وتشربها ست سنين شايله وساكته ست سنين ببعد عنك بالمشوار ست سنين رمتني وقفلت سكتك. جايلك وعارفه انت ايه وهتعمل ايه. بس حيت عشان بنتي بتموت يا فؤاد بيه. فكر مع نفسك . يا تعالجها يا تموتها. انت حر يا فؤاد بيه. الامر في ايدك..انت ماكنتش هتشوف وشي تاني يا انا مش جايه ألزقلك حاجه تاني لاني مالزقتش اولاني بس الكلام مالوش لزوم يا فؤاد بيه. انا عملت اللي عليا والامر بايدك انت وضميرك .قدامك بنت عندها خمس سنين بتموت وواحده احسبها فاجره احسبها من الشارع احسبها زي ماتحسبها.. جاي تشهد عليك رب العباد. ليله جايه تشهد فؤاد النعماني قدام ربنا. عندك عيله مرميه عيانه بقلبها فكر هجيلك ليه هاه فكر واستفتي قلبك رغم اني عارفه انه ماعندكش بس حاول تيجي علي نفسك وتحس جايز لما تحس ربنا يبعت في البت الروح.. فكر يا فؤاد بيه يا كبير يا عالي عشان مايجيش يوم تقف قدام تربه البنت وتسال يا تري.الندم ساعتها هيبقي موت الندم هيبقي قهره تكلبش. الضنا غالي ووجعه عالي ماشيه وفايتاك لربنا يحنن قلبك ماشيه وفوضت امي لرب العباد يا ينجيلي بنتي ويحنن قلبك عليها يا تموت وبدعي ربنا ياخدني معاها. فكر الف مره قبل مالتراب ينهال والدود يعشش فكر الف مره قبل مالبراءه تموت ونصيبها من الدنيا يروح بسبب ظلم مالهاش دخل فيه. فكر انك كان ممكن تلبسها فستان الفرح وتسلمها لحبيبها بدل ماتلبسها الكفن و تسلمها لتربتها. فكر انك هتتحاسب جايز تحس. احساسك لو وقفت قدام تربتها وتقول يا ريتني احساس موت فكر قبل ماتموتها وتموت نفسك. الندم ساعتها هيبقي بالكفه يا فؤاد بيه ماهتلاقي ميزان يكيل همك ويشيل ذنبك فوضت امري لله وبطلبها من ربنا انا بطلب بنتي من ربنا واستدارت وخرجت وكميه الوجع اللي في قلبها كادت ان تميتها ولكنها ستفعل اي شئ من اجل ابنتها حتي لو انذلت لذلك الجاحد الف مره .لتستدير من سكات وتخرج تاركه ذلك الصنم ينهشه قلبه من كلامها .لتهيم علي وجهها ودموعها تنساب بشده لم تعد تحس بالدنيا التي دعكتها كانت كالمقتوله تسير بلا هدف حسره واي حسره. حسره حب قضي عليها حسره سنين ذاقت فيهم الكل بالكاسات حسره فقدان وخوف من المجهول. مشت ليله اقجامها تتحرك كان بهم صخرا لا تقوي علي المشي تفكر وتعيد الشريط الاسود الذي اندعست بداخله لتعود ايامها الي الخلف عندما....
↚
خرجت ليله من عند فؤاد وقلبها يتمزق راته وعادت بها الذاكره لايام تمنت الموت فيها الاف المرات.. هيا الفتاه البسيطه اليتيمه التى كانت كل امنياتها حياه بسيطه تعذبت بفقدان والديها وهيا في الثامنه عشر من عمرها ونزلت اللي الشوارع لتعمل وتاخذ رزق ربها بشرف الي ان انهت دراستها وتخرجت من كليه التجاره كانت جميله وهادئه كانت ليله من البنات التي تراها ترتاح للنظر اليها.. كانت وحيده في عالم انعدمت فيه الرحمه.. ولكنها كافحت واخدت شهادتها وابتدت رحله البحث عن وظيفه جيده بدل الشغل في المولات والمحلات التجاريه الي ان وجدت وظيفه في احد الشركات الكبرى كانت تعمل في الحسابات كانت سعيده بحالها في حالها لا تختلط باحد ولا تفتعل المشاكل وذات يوم وقع تحت يدها ورق يثبت ان هناك تلاعب في بعض المواد الخاصه بتوريدات الشركه فقررت ان تذهب لرئيسها وتخبره..ميفو ميفو.
ذهبت وكلها فخر انها اكتشفت هذا التلاعب ووجود سرقه فادحه وكان رده مبهم بالنسبه لها لم يكن متحمسا ووعدها بانه سيبحث في ذلك..
مر شهر كامل وكلما سالته لم يعطيها رد قاطع فقررت ان تذهب لرئيس الشركه كان الكل يخاف منه كان شخصيه قاسيه صعب الوصول اليها ولكنها اصرت حتي لو كان ذلك سيقطع عيشها.
انتظرته امام الاسانسير وما ان حضر وطبعا كان معه الحاشيه بعض الموظفين علي البودي جاردات حاجه كده زي الافلام.. وقفت امامه وهنا اعترضها احد الجاردات وزقها حتي تفسح لهم الطريق..
صرخت فيه وقامت تلعنه.... انت ازاي تمد ايدك عليا انا مش جايه اشحت منكو انا جايه اقول..
وهنا قاطعها ذلك الذي كان واقف صامتا.... فيه ايه يا بت انتي عامله هوليله ليه انت في شركه محترمه مش علي مسطبه بيتكو.
احست بنار تشتعل بداخلها وهنا اقتربت منه كانت قصيره بالنسبه له فكان ذو قامه وهيبه الا انها لم تخاف وقالت..... تصدق وتأمن بالله انت تستحق انهم مش يسرقوك وبس انت تستحق انك تتسك علي قفاك من سكات وانا غلطانه اصلا اني فكرت اجي لواحد زيك.. وتقدمت ومسكت يده ووضعت الاوراق التي تثبت السرقه.. خد دول وروح شوف مين بيغفلك وهمت ان تستدير وتهرب من هذا المكان والشركه باكملها..
وفي تلك اللحظه وجدت من يطبق علي معصمها ويشدها ويصعد بها اللي مكتبه ويتجاهل وجود الكل كانت تصرخ وتستنجد بالاخرين ولكن لا يجرؤ احد علي الاقتراب واستمر حتي دخل مكتبه وحدفها علي الكرسي واقترب منها وقال لها غاضبا..... سمعيني بقه لسانك الطويل ده كان بيقول ايه..
كانت تشعر بالرعب من منظره... هو هياكلني والا ايه اروح فين.. فجأه قامت واتجهت اللي الباب جري فمسكها مره اخري ولم تجد وسيله اخري فمثلت انه اغمي عليها..
هنا مسكها مره اخري ليتاملها قليلا ليجد رموشها تتحرك ليتنهد.. ثم وجدت نفسها علي الارض وعندما فتحت عينيها.. صرخ بها.. بطلي تمثيل والحبتين دول اتعدلي بدل ماعدلك.
قالت له بخوف... طب ماتهدي يا عم انت بدل ما عنيك بتطلع نار دا جزاتي اني جايه انبهك من اللي بيغفلوك.
ليهتف بعنف... تاني هتقلي ادبك تاني.
لتصرخ فيه.. انت عايزني اقول ايه فيه ناس بتسرقك يا عم الامور وانت متقرطس جيت اقلك عملتو عليا دكر وابونا الغول وعايز تاكلني..
ليهتف.. مين ده اللي يتجرأ ويعملها انت هبله يا بنتي انت مش عارفه انا مين انا فؤاد النعماني.. غول الشركات وانت جايه تقولي بيسرقوك.
لتقول بسخريه.. خلاص يا عم الغول انا هبله ومهزأه خليني امشي ومافيش حاجه حصلت... وخليك غول مسروق عادي يعني مالغيلان بتتسرق...
ليصرخ.. برضه هتقلي بتسرق...
قامت وصرخت فيه....انت معاق انت بتتسرق ايه الهم ده انت عبيط.
ليقترب ويلوي ذراعها.... لمي لسانك بدل ما افلقك نصين.
لتصرخ... فلقه لما تفلقك ايه ده ربنا يشفي . ماتبص في الورق ماعندكش عينين.
ظل ينظر اليها برهه يتاملها.. فتاه قصيره جميله ذو شعر اسود طويل متهدل لون الليل وعيون عسلي فاتحه ورموش طويله وبشره بيضاء وشفاه ورديه تركيبه وجه غريبه ولكنها جميله للغايه وهادئه.. نفض ذلك الشعور من داخله واتجه للمكتب وظل يدرس الورق وبدات عيناه تضيق مع مواصله القرأه.
قاطعته وقالت.... انا بقالي شهر قايله للاستاذ مدحت وماعملش حاجه..
رفع حاجبيه اليها وقال لها.... خلاص عرفنا انك شاطره اسكتي شويه ايه راديو.
نظرت اليه غاضبه وتمتمت... مستفز.
لينظر اليها ويهتف.. سمعتك علي فكره لمي لسانك اللي عايز قاطعه...
لتهتف بغلب.. طب انا عايزه اروح سيبني وماعتش دخلالكو مكان تاني..
قال لها.. ليه وكاله من غير بواب سيادتك تامري واحنا ننفذ. ميفوميفو...
اقتربت منه بغضب وقالت.... هو انت بتتامر علي ايه اشحال ان ماكنتش مسروق وانا اللي منبهاك..
لتظل تبرطم وتنظر حولها كان مكتبا كبيرا لتتنهد انا ايه اللي دخلني هنا ماينسرق والا يولع شكل الطائر المجنح اعوذ بالله...
بت يا ليله ماتقومي من سكات تمشي انت مش واخد باله ملبوخ علي عينه راجل اهبل وبيتسرق وعامل دكر اوي يلا قومي من سكات لتقوم بهدوء تتسحب وتفتح الباب لتشهق عندما وجدت نفسها محموله لتصرخ لينزلها ويشدها لتقع في احضانه لتصرخ ايه فيه ايه اوعي عايزه امشي يا عم انت
ليهتف اخرسي انا هلعب معاكي اكتمي بقلك
لتدمع عينها.. طب ابعد ايه قله ادبك دي ابعد الله.انت قليل الادب.
ليشدد عليها.. ليضغط علي وسطها ليهتف.. سمعيني ياختي هو مين اللي قليل الادب.
لتهتف.. ماتبعد ايدك والله افلقك نصين ايه سيبه هيا.
ليرفع حاجبيه.. والله اكنك هتفلقيني.. ليشدها لتخبط في صدره ليهتف.. طب و كده هتفلقيني كام فلقه
ليظل ينظر اليها لتشعر بالاشتعال لتهمس ابعد يا عم انت الله.انت محروم روح شفلك سحليه تحضن فيه لتهمس عبوشكلك.
ليرفعها من وسطها ويضغط عليها لتصرخ وتضع يدها علي اكتافه.. نزلني نزلني يا جدع انت فيه ايه انت مستقوي عضلاتك والا عشان اد ضلفه الباب نزلني اوعي انا غلطانه كت سيبتهم يغفلوك.
ليهتف .. لمي لسانك واعتذري علي قله ادبك.
لتتململ لينزلها ولكنه لا يفلتها لتهتف ماتعد بقه انت شارب قله ادب اوعي.
ليهتف برضه مش راضيه تتلمي قله ادب ايه بشكلك ده انا ابصلك اصلا
لتهتف.. احسن يا رب ماتبص ولا توعي تبص ولا عايزاك تبص شالله ابقي في عينك غوريلا اوعي يا عم انت انتو عالم بجحه ومكشوفين لم ايدك بقه.
ليضغط عليها.. انت يا بت طايحه ليه كده ولسانك متبري منك انت تطولي فؤاد النعماني بجلاله قدره يبصلك
لتهتف بغضب.. مش عايزه يا سياده الوزير يا ساعده حكمدار المركز يا سفير النوايا الحسنه ماتوعي والله اصوت وافضحك وبدل ماتبقي فؤاد النعماني تبقي فؤاد المفضوح.
ليهتف ساخرا... لا لا.. القطه بتخربش والا ايه لمي نفسك بجل ما ابلعك لسانك يا قطه.
لتنظر اليه.. انت راجل لاسع مين اللي هوبلعها لسانها ليه كت سرقت منك حاجه ماتوعي بقي ايدك دي
ليظل ينظر اليه والي وجهها الغاضب وعيونها الدامعه لينظر لشفتيها الجميلتين لترتعش من نظراته لتبتلع ريقها وتنكمش... هو بيبصلي كده ليه هو قليل الادب والا ايه اه الناس دي قليله الادب طب عايزه اطفش ودا مكلبش في وسطي كلبش فيه عزرائيل لترجف.. لتنظر وراه برعب وتشير وتهتف نهار اسود إلحق الحق ليتركها مخضوضا ويستدير لتندفع لتخرج ليشعر بالغضب ليذهب مسرعا ويمسكها من رقبتها لتهتف.. ماتوعي ايه ده قافش حرامي.عايزه اروح.
ليهتف غاضبا احنا بنلعب هنا يا بت انت.
ليشدها يدفعها علي الكرسي ويستدير.
لم يعرها انتباه لتشتمه ليتصل بمدير مكتبه واعطاه الورق.
لتسمعه يقول... انهارده تجبلي قرار في الورق ده واللي عمل كده اربطهولي وهاته تحت رجلي.انا هخلص عليه..
سمعت هيا الكلام ده وشعرت بالفزع...تحت رجله تحت رحله ازاي هو هيقتله يا نهار لسود
انهي كلامه وخرج مدير المكتب واستدار لها قوليلي بقه كنتي عايزه تروحي.
قالت له من رعبها.. اه اكيد الناس كلها هتروح هنقعد نعمل ايه..
ضحك علي رعبها وقال لا.. انت هتنورينا شويه لاخر النهار وماسمعش صوتك...
لتهمس بخوف.. انت هتقتله صح.
ليستدير ويرفع حاجبه ايه بتقولي ايه.
لتقوم وتهمس والنبي ماتقتله حرام هو اه حرامي بس تعاقبه ويخش السجن والنبي ماتقتله انت سهل كده انك تقتل حرام والنبي خاف من ربنا.انا ماقبلش ومش هسيبك
ليظل ينظر اليها لينفحر ضلحكا من تلك المعتوهه ليهتف وانت بقه اللي هتحوشيني.
لتهتف.. ايه يعني هتقتلني برضه انت ليه شرير كده هو اه سرق يتعاقب والنبي ماتقتله اكيد عنده عيال وحياه عيالك وحبايبك كانت دامعه فكر في ربنا قتل النفس مش هينه.
ليظل ينظر اليها وهيا تمسك يجه. وهناك شيئا بداخله يجتاحه بعنف ولمسه يدها يخس بها بداخله ليهتف.. انت عايزاني ماقتلوش.
لتشدد عليه اه والنبي هو هو اكيد هيعرف غلطه.
ليضحك... طب اتحاياي عليا شويه ليركن علي مكتبه كانت حاله من السرور تلبسته.
لتقطب جبينها.. هو اهبل ايه اللي اتحايل.. لتتنهد وتشدد علي يديه لتهتف وحياه عيالك يا شيخ.
ليضحك.. ماعنديش عيال.
لتهتف.. وحياه المدام عندك
ليكمل ضحكه.. لسه والله.
لتقطب.. طب احلفه بايه دا بومه ماعندوش.
ليقترب بوجهه منها لتخجل ليهتف ايه مش لاقيه حد. طب وسعي بقه اما اقوم اتصرف.
لتشده لا والنبي وحياه مامتك وخالتك وستك والميتين كلهم انت ايه طالع بطولك ماعندكش حد قول وانا احلفك بيهم. طب انت قلبك ده مابيخافش لتقترب ليرجف قلبه.. طب اضربه شويه وسيبه والنبي. ليظل يتاملها ولا يتحرك لتتنهد غاضبه.. انت عايز تخش جهنم ليه انت
ليشد يده ويخبطها هلي راسها.. كفايه لسع بقه واترزي بلا اقتل بلا انيل انت جايه من الخانكه.
لتهتف بهمس وانت جاي من العصابات ايه رئيس عصابه.
ليستدير ويهتف.. اخرسي بقه انت ايه راديو.
لتهتف... انا جيت جنبك الحق عليا عشان ماتقتلش
ليغضب.. تاني انت معاقه انت هبله مين اللي يقتل.
لتهتف.. مش انت اللي قلت هخلص عليه دا ايه ده
ليهتف.. لا كده كتير... اهمدي بلاش هبل واترزي اما اشوف هعمل ايه نصيبه واتحدفت عليا
لتبتعد و تمتمت في نفسها دا ايه البلاوي دي ماله منفوخ كده حاسب يا عم لتفرقع من النفخه..
فجأه وجدته امامها ومسك يدها وظل يضغط عليها وقال....
↚
فجاه اقترب منها وقال بغضب وشدها وقد لوي معصمها.. انت لو حسك طلع يمين بالله لكون مربطك ايد ورجل وزقها عالكرسي اترزعي واتكتمي...
قاومت الدموع بشده وظلت تنظر اليه بقهر..
فاحس ببعض الشفقه عليها فادار وجهه سريعا واتجه الي مكتبه وجلس يكمل عمله وظلت هيا صامته(ميفو ميفو) مرت ساعتين ورفع وجهه ليراها لماذا لا تتكلم ليجدها نائمه راسها مائل وشعرها يغطي جزء من وجهها كانت جميله عن حق ترك مابيده وظل يتاملها فتره طويله.. ثم قام واقترب منها وهو محدق في وجهها الجميل ليمد يده ويزيح جزء من شعرها.. ليظل ساهما احس برجفه في قلبه.ليمد اصبعه يتلمس جانب وجهها بهدوء
ثم نهر نفسه عما يفعل.. ايه يا نعماني انت اتجننت حته بت زي دي تشدك فيها ايه ومالك مبلم كده دانت مافيش حاجه بتاثر فيك..ميفو ميفو.
وفجاه قطع افكاره دخول مدير مكتبه فتحرك علي الفور ليداري ليله التي كانت نائمه كالملاك حتي لا يراها هوا ولم يعلم لما فعل ذلك..ليشير له ان يذهب للمكتب ثم جلس وابتدا يتكلم عن صحه الورق ومن فعلو ذلك
قام من مكانه واعطي اوامر لمدير مكتبه كيف سيتصرف علي من تجرأو وفعلو ذلك واستدار ونظر اليها وربع يديه..فاستدار فؤاد وهز ليله.. انت انت..
انتفضت فجاه وقالت... ايه فيه ايه انا نمت باين..
نظر بسخريه وقال. لا نمتي ايه دانتي اتقتلتي هنا.. والله وطلعتي شاطره وعندك حق..
قاطعته غاضبه.... هو انت فاكر اني جايه اتبلي عليكو.. انتو عقلكو خفيف..
قال لها.. وبعدين في لسانك ده واقترب منها..
ليقترب مدير مكتبه.. هو انت اللي كشفتي التلاعب ده.
لترتبك وتحمر خجلا من نظراته ليفطب فؤاد ويستدير ينظر له ليهتف الرجل.. لا شاطره وكمان جميله ماشاء الله.انا سعيد مدير مكتب فؤاد بيه. والله مبسوط انك وسطينا.
ليهتف فؤاد ساخطا .. ايه يا سعيد هتسبل وانا واقف.
لتحمر هيا ويرتبك سعيد ليهتف.. هاه لا ابدا...
ليهتف طب يلا اتفضل.
ليستدير ليجدها تقف غاضبه ليهتف.. ايه زعلانه اوي مبسوطه ببصاته.
لتهتف غاضبه... عيب علي فكره كلامك ده الراجل ماعملش حاجه انت بتخانق دبان وشك.
ليهتف حانقا.. ايه عاميه معاقه مش شايفه عنيه اللي هتندب في جسمك.
لترتبك.. ايه تندب ايه.. عيب عيب انت اللي دماغك وحشه.
ليرفع حاجبه ليهتف لا والله انا اللي دماغي وحشه وماله لتتحول نظراته الي نظرات وقحه تلتهم تفاصيلها لترتعش هيا وتشيح بوجهها خجلا.
ليقترب ليحاوطها حول المكتب ليهتف ايه بتبصي بعيد ليه ماتبصيلي.
لتبتلع ريقها.. هاه ابصلك.. هاه.. طب.. ابعد كده.
ليضحك.. طب ماتبصيلي وانا ابعد.
لتهتف.. بطل كده عيب.
ليضحك.. عيب ايه مالي مانا عادي وماعملتش برضه . ليرفع وجهها لتحمر خجلا ليهتف بتحمري ليه مانا ماعملتش حاجه.كان ياكلها بعينيه وقلبه يرجف من قربها.
لتهمس.. عيب والنبي انت بتبص عيب كده.
لينطلق ضاحكا.. اكني ببص عيب. لا انا عادي انت اللي دماغك وحشه ليغمز اليها لتشتعل
لتهتف.. ابعد بقه عيب والله ماتبصش لحد كده.
ليضحك والله انت فقره لوحدك ليبتعد.
هنا قالت بسرعه... خلاص خلاص.. امشي بقه..
قال لها.. اوك امشي وبكره الصبح تكوني علي مكتبي الساعه تمانيه..
لتقول باستغراب.. ليه طيب فيه ايه...
ليهتف بتعالي.. بكره تعرفي.. ثم صرفها لتتنهد وانصرفت وحمدت ربها ان الموضوع تم بدون مشاكل.. كانت قد شعرت من الرهبه من تلك الشخصيه فهو جامد ذو هيبه وسمعته كالحديد بين الناس... ليجلس هو يفكر فيها وفي قربها ويحس ان هناك شيئا بداخله ليتنهد ويحاول ان لا يفكر بها ويعاود اعماله
*********
اتجه فؤاد للخارج ليرجع الي فيلته ودخل ليجد عمته التي ربته... كانت سيده صعبه قاسيه عانت الكثير من بعد موت زوجها واخيها تخلت عن اي شئ مقابل ان تربيه وهو يعتبرها امه.. كانت مريضه به لا تطيق عليه شئ تعتبره ابنها وزوجها وكل مالها.. وكان هو يحبها كثيرا لما فعلت له اقترب منها وقبلها وقبل يديها..
لتهتف.. ايه يا حبيبي اتاخرت ليه..
جلس منهكا وقال لها شغل.. ثم سرح في ذات العيون العسليه.
وظلت عمته تتكلم وهو لا يدري ولاحظت ذلك فقلقت.. وخافت فهي امراه وتحس باشياء منه فاصابها الرعب ولكن دارت عليه.. فقالت ... علي فكره ميعاد الكشف الدوري بتاعك عشان انا وانت نروح نعمل تشيك علي نفسنا..
قال لها.. بكره مش فاضي خليها يوم تاني وقام وقبلها وصعد الي غرفته..
وتركها تهري في نفسها يا تري بتفكر في مين يا فؤاد.. لا استحاله تفكر في حد انت ابني انا.. مفيش حد هيكون بينا ابدا...
دخل فؤاد حجرته واخذ حماما وغير ملابسه واستلقي عالسرير يحاول ان ينال قسط من النوم ولكن جافاه النوم.. فتلك الجميله ذات الشعر الاسود لا تفارق خياله.ركن علي السرير يتذكر تفاصيلها وهناك مايدور في قلبه دون درايه منه لتنساب داخله مشاعر غريبه لينهر نفسه . .. اخرجي من دماغي بقه هو فيه ايه.. وظل يحاول حتي نام في وقت متاخر.. ميفو ميفو....
***********
قامت ليله وارتدت ملابسها وصلت فرضها واتكلت علي خالقها وذهبت الي العمل منتظره ذالك الذي تدعوه بالبارد القاسي ولكنه لم يات مرت ساعه.وهو لم يات .
فقامت الي السكرتيره وقالت.... انا همشي ولما يجي ناديلي انا تعبت من القعده..
جاء صوت ساخر من ورائها..... ليه والسفيره وراها حاجه تانيه..
اغمضت عينها واستغفرت ربها واستدارت وقالت.... لا بس كان فيه وعد الساعه تمانيه وانا كنت محافظه عليه.. وحضرتك ماجيتش..
قال لها.... انا صاحب الشركه اجي وقت اما احب.. لسه هتفتح بقها شاورلها ورايا.
مشت وراءه.. ابوشكلك... المهم دخلت وفضلت تنتظر ولم يتحدث جلس وظل يقلب في اوراقه.. اقتربت من المكتب وجلست.. قال لها انا امرتك تقعدي...
وهنا انفجرت غاضبه قالت له.... هو فيه ايه بالضبط اشحال ان ماكنت فطمتك ووعيتك وخليتش حد يلبسك العمه..
قال لها بنبره حاده... لمي لسانك...
قالت بغضب.. هلَمه بس قول حضرتك عايز ايه..
قال لها خدي امضي هنا... اخذت ورقه فحواها انها ستكون مساعدته الشخصيه..
قالت له.. ودا ايه دا راخر يعني ابقي اللبيسه بتاعتك..
قال لها.. انت لسانك متبري منك ليه.. واكمل.. انا عايز حد ينظملي حياتي ومرتبك يا ستي هضاعفه بس الغلطه عندي برقبتك.
لمعت عيناها عندما قال المرتب ولكن خافت فهي لا تطيقه.. قالت في نفسها يلا يا بت سنه كده تضبطي حالك وبعدين تسيبيه ياكل نفسه.. قالت موافقه..
فابتسمم وقال امضي يلا.. مضت دون ان تقرأ وشرح لها انها ستاتي في الصباح لتخبره بما عليه فعله والمكوث فتره في الفيلا للعمل ثم مرافقته في الاجتماعات وصمم ان يجعلها تحمل له شنطته واشياءه وكان يسرع في خطاه وهيا تجري. وراءه مسرعه فهناك فرق جسماني رهيب..كان يضغط عليها وهيا تمتثل له وهو يشعر براحه وشئ من السعاده بوجودها فكانت خفيفه وذو روح مرحه ولا تكف عن الثرثره...ميفو ميفو
*********
دخلت الفيلا في الصباح وابتسمت لتجد صوت من ورائها.. نعم انت مين وبتعملي ايه هنا..
قالت انا مساعده فؤاد بيه..
احست عمه فؤاد وتدعي فيروز بنار في جوفها من امتي وفؤاد عايز مساعده.. قالت لها طب روحي صحيه وانزلي عالمطبخ .
احست بالاحراج ولم تعلم لماذا تكرهها هذه السيده...
*******
دخلت ليله الحجره لتجد حجره كبيره معظمها باللون الاسود لتحس برهبه... لتقترب لتجده نائم لتهتف.. ايه ده هو نايم في استاد القاهره ايه ده. وايه السواد ده دا عزا ده والا ايه كانت تتكلم وعامل كده ليه مايلبس هدوم ايه قله الادب دي .
لتمد يدها.. يا فؤاد بيه يا استاذ.. ماله ده يا عم الحج. كان هو مستيقظا منذ ان دخلت ولم يتحرك.
ليسمعها تهتف هو مات والا ايه. لتقترب وتهتف.. فؤاد بيه اصحي. لتتنهد دا غلب ايه ده. والله انت عايز زماره اخش عليك بيها اصرعك عشان تبطل نفختك دي لتمد يدها لتشهق عندما شد يدها لتقع بالقرب منه
ليهتف....بغضب.. مين يا بت اللي منفوخ.
لترتعد.. هاه مين ايه
ليهتف.. اخرسي داخله بالعه راديو واستاد وعزا وزماره صدعتيني اطبق في زماره رقبتك عالصبح.
لتهتف.. ايه منا بصحيك ما بتقومش قلت انك مت
ليهتف.. موته تشيلك... اتنيلي قومي اعملي قهوه .
لتهتف ساخطه.. ايه فيه ايه الناس تقوم تصبح وانت قايم تعض فيا عملت ايه انا.
ليهتف اقوم اصبح ليه مش عاجبك الصباح اقوم احضن وابوس في سيادتك صباح مايعلم بيه الا ربنا
لتهتف.. ايه ايه.. عيب علي فكره لتنفض يدها
ليقوم ويقترب منها لتخجل فصدره عاري لينظر اليها ليقطب جبينه فهيا تشع حمارا ليهز راسه ويبتسم لا اراديا ليقترب منها
. ليهتف ايه ده ام لسانين بتحمر مكسوفه مش مصدق.
لتهتف مرتبكه... اصل اصل.. عيب علي فكره تنام كده الناس تقول عليك ايه
لينفجر ضاحكا.. صحيح هيقولو ايه مانا نايم في الاستاد لازم اتغطي ليهتف..وعايزاني انام ازاي اديني فكره.
لتبتلع ريقها.. هاه ماعرفش بس بس.. لا انا بعد كده مش هصحيك انا.
ليرفع حاجبيه ويهتف... دا كله عشان مش لابسةتي شيرت. امال لو دخلتي عليا ولقتيني...
لتصرخ وتندفع للخارج .. ايه بطل عيب علي فكره ايه ده.
ليضحك.. طب يا بتنجان.. انزلي انزلي يا اخره صبري
لتستدير وهيا تبرطم ليتنهد... ويدخل يلبس ملابسه.
*******
ذهبت للمطبخ وجلست وتعرفت علي من يعملون وظلت تداعبهم وهم يضحكون.
ليقترب منها الطباخ لتهتف.. وانت بقه بتطبخ ايه للفريق ده كله انتو قاعدين في الاوبرا
ليضحك الشاب. ليهتف انت مالكيش حل فظيعه.
لتهتف.. يابني انا حد طبيعي باكل واشرب زي الخلق واضحك الناس اللي بتشتغلو عندهم دول لو ضحكو وشهم هيشقق.
ليصمت الشاب فجاه وينظر اليه ويحرك حواجبه.
لتهتف ايه مانا عارفه المجنح اللي مشغلكو حاجه تخوف فارد كده ونافخ هو يا عيال بيضرب منشطات ...
ليحمحم الطباخ.
لتهتف انت بتتنحنح ليه مانا عارفه بص تحس انه سافف منشطات البلد. كده جته بس جته بتنجان الواد اقله بتتسرق يقلي انا فؤاد. اقله يا حزين يقولي انا غول واخرتها طلع فؤاد المسروق يلا وشغلني بقه واداني مرتب مانا قيمه وقامه في المجتمع. يلا غلبان اديني تلطفت وقبلت قعد يتحايل عليا ويقلي يا بت يا ليله انا هيسرقوني خليكي معايا لما قلبه وقف وافقت انا مابحبش اكسر بخاطر حد وشوفو لو عايزين منه حاجه قولولي انا حاجه تانيه. مش عارفين انتو من غيري تعملو ايه.
ليكح الشاب ويغمز لها.
لتهتف انت نازل غمز ليه ايه.. معلش جابلكو العصبي هو انا عارفه عارفين. دا شكل هالك الاخضر اه والله لما بيتعصب بيتحول بعد كده هيبقي فؤاد بيه الاخضر بصو انا هعالجو هتلاقوه حد جديد انا دارسه علم نفس ماتخافوش.
ليقف الشاب وينظر للاسفل لتحس ان هناك شيئا خاطئا لتبلع ريقها ايه ايه لتحس بانفاس ورائها لترتعب.
لتهتف ايه لتحرك شفتيها بهمس ورايا صح. ليهز الشاب راسه.
لتبتلع ريقها برعب. لتمد يدها وتتاكد باصبعها انه ورائها لتهمس بغلب وخوف.. دا ورايا يا سوادك يا ليله. لتحرك فمها.. اهرب ازاي منين. ليهز الشاب راسه ويرفع كتفيه بعدم حيله .
فاستدارت لتجد فؤاد النعماني واقف والغضب ياكله. لتبتسم له ابتسامه طفوليه.. والله بت نتاشه وبكدب وعندي شهاده معامله اطفال.
ليقترب منها وانحني لها وقال...بقي انا عايز اتعالج.. بقي انا اتحايلت عليكي.بقي انا اخضر.
لترتبك.. هاه اصل اصل.. لا ما هالك طيب والله مش شرير. وماله الخضار دا حتي الخضار زرع وفرحه و...
ليصرخ... اخرسي .. هو انت قاعده عالمصطبه في بيت ابوكي قلباها مسخره..
تجمعت الدموع في عينيها واستدارت له غاضبه ووقفت واقتربت منه وقالت.... مالكش دعوه بابويا وان كانت المعامله كده يبقي بلاها احسن انا ماعملتش حاجه غلط... انتو لو مانعين الكلام والضحك قولو وانا اعمل حسابي اني ابقي بومه عادي انما ابويا وامي مايتجابش سيرتهم..وهقعدلك بومه لما وشي يشقق هاه ايه رايك كانت دامعه.
رفع حاجبيه ونظر اليها باعجاب..ليشدها بعيدا ليهتف لا وليكي عين تزعقي انت يا بت معاقه.
لتنظر اليه غاضبه.... اه ازعق.. انت جبت سيره اهلي وانا ماهيهمنيش حد عايز تزعق زعقلي انما اهلي ماحدش يجي جنبهم.
ليهتف.. ليه تكونيش بنت السفيره عزيزه.
لتنظر اليه بوجع .. لا يتيمه يا فؤاد بيه تجيب سيره الميتين ليه انت مانا قدامك ترضاها علي اهلك مش عشان علي ادي اسيبك تجيب سيرتهم انا لو هترمي في الشارع واشحت ماهقبل حد يجيب سيره ابويا.
ليتنهد فهيا حاله خاصه. ليهتف خلتص اكتمي ايه حنفيه و اتفتحت وترازيني بموشح.
لتهتف بنحيب مانت االي بتتحول.
ليهتف مازحا.. اه هخضر كمان شويه... خلاص بقه بطلي نح ايه ده.
لتمسح دموعها بضهر يدها ليتنهد بغلب لم يعلم ماذا به ولماذا يراضيها (بس احنا عارفين 😁😁😁)
وهنا دخلت عمته... انا سامعه صوت عالي فيه ايه وانتو واقفين بتتفرجو علي ايه وانت مالك صوتك عالي فيه احترام في البيت ده وكمان..
قاطعها فؤاد بسرعه فهو يعرف عمته ستفتعل مشكله. معلش يا عمتي اتاخرنا وشد ليله وخرج سريعا تاركا وراءه نار بتغلي.
. طيب يا فؤاد اما اشوف اخرتها جايبلي جربوعه وماشي معاها ماشي استني عليا يبن اخويا ان ما صنف النسوان ماتقربله .(الناس كلها عندها حربايه بديل واحنا عندنا حربايه بديلين 😁😁) ...
↚
... ظلت فيروز تغلي من داخلها وتكاد تجن.. لا دا ابني ماحدش يقرب منه دا بتاعي انا اللي ربيت وتعبت.. طيب يابن النعماني انا هخليك صنف الستات ماتقربش منه اصلا....ميفو ميفو.
خرج فؤاد وهيا ورائه غاضبه وبتزعق... فيه ايه انت جارر بهيمه...
لم يرد عليها ووصلو للعربه وقال .. اركبي وعمتي ماتحتكيش بيها نهائي..
لتهتف بغضب. انا مالي بيها هيا اللي كانت هتاكلني... وقالت في نفسها وليه سو عقربه ماعملتلهاش حاجه اصلا.
دخلو الشركه ودخلت وراءه وابتدو العمل وكان يطلب منها طباعه اوراق خاصه جدا وطلب منها ان تحافظ عليها فهيا منذ ان حذررته من السرقه واصبح يثق فيها اكثر من اي موظف في الشركه.
.. ليعطيها ملفا تطبعه ليهتف تخلي بالك دا بروحك فاهمه...
لتقوم لتطبعه وتعود اليه ليفتح الملف ليتفقده ليهتف فيه ورقه ناقصه فين.
لتبهت.. فين ايه مفيش انا خدته كده.
لينفعل انت بتستهبلي قلتلك بروحك هو فيه ايه بالضبط.
لتدمع عينها.. والله ما شفته انا خدته كده انت بس اللي مش مركز.
ليقوم ويشدها من يدها لتحس بالالم ليهتف.. مين اللي مش مزفت انطقي.. دلوقتي حالا تخرجي تجيبي الورقه بدال ماخرب بيتك فاهمه ليدفع يدها.
لتخرج باكيه ظلت تبحث عن الورق لم تجد شيئا ليدخل مدير المكتب.. مالك يا ليله قالبه الدنيا.
لتهتف والله يا استاذ سعيد فيه ورقه توريد عن شحنه الغالي مش لاقينها وفؤاد بيه مسود عيشتي.
ليقطب سعيد ليهتف طب اهدي مفيش حاجه ليدخل علي فؤاد ليهتف... ايه يا كبير انت نسيت والا ايه.
ليهتف فؤاد... نسيت نسيت ايه.
ليهتف الرجل.... مش قلتلك من اسبوع ورقه التوريد في البنك.
ليتذكر فؤاد ليحس بانه زاد وفاض مع ليله ليتنهد ويحني راسه.
ليهتف سعيد يا كبير براحه البت اللي بره بونبنايه ماتتحملش.
لينظر اليه فؤاد غاضبا.. فيه ايه يا سعيد انت مزودها مالك بالبت دي.
ليهتف سعيد.. هاه ابدا.. بس بنت مؤدبه ومحترمه وفوق ده قمر تاخد العقل
ليهب فؤاد.. طب قوم بقه عشان ماتغاباش عليك يلا وابعتهالي،
لتدخل ليلى عليه باكيه محنيه الراس.
لتهتف والله يا فؤاد بيه مش لاقيه اي حاجه انا دورت وقلبت الدنيا والله ما لاقيه كانت تمسح وجهها ببراءه وخوف.
ليتنهد ويقوم ويهتف.... خلاص يا ليله انا لقيت الورق لترفع وجهها ودموعها تترقرق في عيونها وتشعر بالحزن على حالها لتجهش بالبكاء و تستدير وتحاول ان تخرج ليحس بوجع في صدره ليقوم مسرعا يمسكها عند الباب ويشدها لتجهش وتنهار بالبكاء ليضمها اليه ويظل يمسد عليها بحنان.
ليمر وقت لتبتعد مسرعه وتمسح عيونها.
ليقترب ويهتف.... حقك علي انا اتعصبت عليكي انا نسيت الورقه خلاص بقى ما تزعليش.
الا انها كانت مطرقه ليقترب ويمسك يدها ويهتف... خلاص بقى فؤاد بجلاله قدره بيعتذر لك اهو.
لتنظر اليه غاضبه ليبتسم بحنان ليهتف.. خلاص والله انا اسف كفايه دموعك دي ما تحملش كده اسكتي بقى حنفيه يعني و فتحت كانت تمسح دموعها ولم تنطق ليتنهد كان يريد ان يرى ابتسامتها...... لسه زعلانه كدا كثير لا ما هاتحملش انا كده يلا وريني ابتسامتك الحلوه الا انها كانت مطرقه ليمد يده ويرفعه وجهها ويمسح دموعها بيده ويهتف خلاص بقى انت مالك صعبه كده.
لتهتف.... يا فؤاد بيه انت بتزعق فيا وانا ما مابعملش حاجه وانت عصبي وانا ما بعملش حاجه برده.
ليقول... خلاص يا ستي من هنا ورايح نبقى اصحاب وهابطل ازعق ايه رايك شفت بقى اديك بتعالجيني اهو عشان انت قلت انك درست علم نفس دمعه واحده من عينك اهو عالجتني لتبتسم هي رغم عنها ليتنهد ويقول اخيرا وريتيني بسمتك الحلوه خلاص بقى حقك علي.
لتتنهد وتهمس... خلاص يا فؤاد بيه ليبتسم ويمسد على يدها لتشد يدها خجلا وتخرج و قلبها يخفق خفقات غريبه ليقف هو ينظر في اثرها لا يعلم ما الذي جعله يعتذر وهو لا يفعلها ما الذي جعله لا يريد ان يتركها حتى يرى ابتسامتها ولم يكن يعلم ان هناك دقات خفيه بدات في الاشتعال والنبض لتلك الليله.
مرت الايام وتوطدت علاقتهما واصبح هو لا يستطيع ان يرتاح الا وهيا امامه ويري ابتسامتها وخاصه عندما يجاملها ويري احمرار خدودها. حيائها الذي اصبح يعشقه... كان هناك مبادئ عشق باديه عليه اما هيا فكانت تكذب نفسها فهي تعلم انهم من عالمين مختلفين وانها لا يجوز ان تفكر به اصلا رغم تصرفاته المشجعه لها.
كانت تجلس بجواره ليسرح فيها وفي جمالها ويرجف قلبه من قربها.. لترفع نظرها لتجده ينظر اليها نظره غريبه.
لتهتف.... فؤاد بيه انت كويس..
ليفيق مما هو فيه ويهتف.. اه يا ليله معلش سرحت شويه..
لتقول.. طب ايه اعيد تاني.. والا اسيبك تستريح..
لينظر اليها بحب.. تسيبيني استريح.. لا مابينلهاش راحه..
لتنظر اليه ملهوفه وتقول.... ليه فيك ايه..
ليقول.... فيا كتير والله فيا كتير ليتنهد ويمسك نفسه ويقف لتقف هيا ايضا ليقترب منها بشده ويقول.... عايز فنجان قهوه من ايدك الحلوه دي مَمكن..
لتنظر اليه ببلاهه.. هاه.. اه حاضر حاضر. واستدارت بسرعه وقلبها سيخرج من مكانه.
هو فيه ايه هو بيبصلي كده ليه.. لا لا عادي مفيش اكيد انت بيتهيألك.
كان ينتهز اي فرصه ليجعلها تخجل منه ويقترب منها ليربكها وكان سعادته ان يراها لا تعرف ان تنطق من كسوفها.. لخمتها وتلبكها في الكلام كان يمتعانه بشده كان يتعامل مع نساء كثيرات وكان يترمين عليه ولكنه لم يكن له في هذه الاشياء.. كان صارم كان قلبه قد من حديد لتاتي تلك الشقيه بلسانها الطويل وعيونها العسليه لتذيب قلبه وتجعله عجينه يتمني لها ان تنظر له فقط بعين الرضا اليه ...ميفو ميفو
********
دخل كريم صديقه عليه ليهتف.. ازيك يا حبيب اخوك حمدالله عالسلامه.
ليهتف كريم.. تسلم يا حبيبي خلصت الصفقات الحمد لله وكله تمام بس تعالي هنا قلي اغيب شهر ارجع الاقيك حاطط مزه جامده جبتها منين دي يا واد.
ليهتف فؤاد... مزه مزه ايه دي االي حاططتها.
ليهتف كريم.. يا واد الطلقه اللي قاعده بره اسمها ليله باين.
ليشتعل فؤاد.... بتقول ايه يا زفت انت.
ليهتف كريم.. بس جامده. عارف مالكش في النسوان بس البت جامده تاخد العقل عليها جسم يهبل.
ليهب فؤاد.... ماتحترم نفسك بقه انت جاي بعد شهر تتسافل.
ليهتف كريم باستغراب.... مالك يا واد.
ليطرق الباب وتدخل ليله ليهب كريم مبتسما ياكلها بعينيه ليشتعل فؤاد ليهب من علي مكتبه ليقترب كريم.. انا كريم صاحب فؤاد وشغال هنا وطيب وابن حلال.
لتبتسم له بحياء.. اهلا يا فندم..
ليبتسم.. ايه الحلاوه دي انت رقيقه ليه كده.
ليصرخ فؤاد.. انت جايه ليه كت طلبتك
لتبهت هيا من غضبه.. لتتلبك اصل اصل
ليهتف كريم... ايه يا بتاع انت براحه دا القمر مايزعقلوش.
ليصرخ فؤاد... اخرجي ماتجيش الا اما اتنيل اطلبك. لتخرج ليله ودموعها تنزل ليجلس هوغاضبا كان يحترق.
ليهتف كريم... انت طور ياض البت بسكوته تعمل كده ماعملتش حاجه اما اقوم اصالحها.(قول يا كريم قول خلي الغلايه تدور 😂😂)
ليهتف فؤاد.... اترزي بدل ما اقوم اطبقك علي بعضك.
ليقطب كريم.. فيه ايه انت عامل كده ليه.. ليهتف واد يا فؤاد هيا المكنه طلعت قماش يا واد.
لينظر اليه فؤاد غاضبا
ليضحك... . طب ايه ليكونش الغمز ولع في القلب.
ليهب فؤاد... قوم غور بدل مافلقك نصين.
ليتنهد كريم.. .. لا انت حالتك صعبه اما اقوم اشوف الوجه الحسن. ليله وهيا ليله وتركه و هم ان يخرج.
ليندفع فؤاد.. من سكات تخرح بدل ماتخرج علي نقاله .(غيرانه يا بيضه 😂😂
ليهتف كريم.. طب براحه الولعه مشعلله يلا الله يسهلو وغمز له وخرج
ليظل فؤاد ياكل نفسه... طب انا والع ليه هاه هيا ماعملتش حاجه وانا زعقت ووالع. ليتنهد ليستدعيها لتدخل كانت شاحبه ليقترب منها مسرعا ويهتف انت كويسه
ليرجف قلبها.. ايوه يا فندم حضرتك طلبتني اوامرك.
ليتنهد.. طب مش هتبصيلي بعيونك الحلوه دي. لتطرق ليمد يده يرفع وجهها... اسف والله غصب عني
لتدمع عينها ليندفع والله ماقصد بطلي.
لتبتعد وتهمس مفيش حاجه
ليقترب.. لا فيه ودموعك اللي بتلمع دي مانا ساعات كده ببقي غول مش انا غول برضه وبياخد منشطات
لتبتسم هيا غصبا ليهتف.. صلاه النبي القمر وشه نور خلاص بقه حقك عليا.
لتتنهد.. خلاص يا فؤاد بيه.
ليهتف.. ماتقوليلي يا مستر فؤاد.. بيه دي مش بالعها.
لتنظر اليه.. ماحضرتك بيه والكل بيقول كده
ليهتف.. لا انا فؤاد يا ليله مش بيه خالص
لتتنهد.... حاضر يا مستر فؤاد تؤمر بحاجه
ليهتف.. اه كريم لو جه هنا ماتدخليش عليا الا اما اطلبك ماشي.
لتهتف حاضر يا فؤاد بيه
لينظر اليها... وبعدين
لتبتسم.. اسفه يا مستر فؤاد ليظل واقفا يتاملها لتخجل تؤمر بحاجه. ليتنهد ويشير اليها لتخرج ليظل واقفا ساهما فيها لا يعلم ماذا يجري بداخله.
مرت الايام ومشاعره تزداد داخله ووجودها حوله يشعل قلبه كانت ليله في احد الايام تقف ََمع احد الموظفين وكان هو يستلطفها وينظر اليها نظره يعرفها الرجال.. ليدخل عليهم فؤاد ويحس بالنار قد انفجرت بداخله ليقترب من الشاب الذي احس انه سيقتله من نظراته لها.. ليقول.. انت واقف عندك بتعمل ايه..
ليرتبك الشاب.. هاه لا مفيش اصل كنت بس بصبح علي الانسه ليله.
لينظر اليه ساخرا.... لا والله دا حاجه جميله ليه فاتحنها كافتيريا.. اتفضل ولو اتكررت ودخلت المكتب ده هتبقي بره في الشارع لينصرف الشاب مرتبكا وتقف ليله خائفه.
ليقول حصليني. لتتبعه وما ان دخل حتي استدار لها بغضب. انت واقفه للواد ده بيبصلك كده ليه انت اتجننتي..
لتهتف.... يا مستر فؤاد والله دا حد مؤدب و..
ليقاطعها.... نهارك اسود انت بتدافعي عنه.. انطقي ليه.
لتهتف بخوف.. انت غضبان ليه طيب..
لييدور حول نفسه.. اه صح غضبان ليه.. واقفه لواحد يحب ويسبل وانت واقفاله الابتسامه من الودن للودن.
لتنظر اليه بغضب.. يحب ويسبل.. حضرتك كلامك ده زايد اوي وانا ماقبلش بده انا حد محترم وعيب تقولي كده ولم تستطع ان تكمل لتجهش بالبكاء وتستدير لتخرج مسرعه..
لتجد من يمسكها ويبعدها عن الباب لتقول.... من فضلك خرجني.
كان يكبت غضبه فبكائها اوجع قلبه.. ليهتف طب ممكن تهدي. كانت تبكي ليقترب منها وياخذها من يدها ويهتف بس بقه خلاص انا اسف.. فؤاد النعماني بيتأسفلك اهوه..
كانت مطرقه ودموعها تنزل ليرفع وجهها خلاص بقه العيون الحلوه دي ماينفعش تعيط لتخجل منه.
ليبتسم ويقول.... ايه لسه زعلانه طب اصالحك ازاي. انت قمرايه كده.. لتبتعد وهيا تشعر بالاشتعال.
ليبتسم ويقترب منها ويمسك يدها.. ايه هتسيبيني كده واقف اشحت منك دانا غلبان.. لتبتسم له ليهتف... يا لهوي عالقمر لما بيضحك.. خلاص مش كده ما عتيش زعلانه..
لتهمس تؤ تؤ وتهز راسها
ليضحك والله ماعارف اقول ايه خليني ساكت بلا تؤ تؤ يا غلبك يا فؤاد شويه وهطرشق..
لتنظر اليه باستغراب.. تطرشق ليه..
لينظر اليها بحب.. هطرشق من اللي جوايا ومش عارف له مخرج.. لم تفهَم شئ ليهتف عارف مانتش فاهمه حاجه وانت قمر كده يلاروحي وسيبيني باللي طاحن فيا ده.. لتخرج وهيا مستعجبه من ثورته الغير مبرره وكلامه المبهم.
في تلك الفتره ذهبت فيروز الي المركز الذي تتعامل معه واتفقت مع احد الدكاتره واعطته مبلغا ضخَما من المال وخرجت ونظرات الخبث تملا وجهها فهي امراه حاقده الا علي فؤاد تعشقه حد الجنون... وذهبت اللي الفيلا وبعد فتره دخل فؤاد ووجد عمته تتمايل علي وشك السقوط(عقربه أيله للسقوط 😁😁) فاقترب منها مرتعبا.. عمتي.. عمتي......
لتقول مفتعله المرض انت جيت يا حبيبي...
ليهتف بخوف.. انا اسف يا عمتي انت طلبتي مني نروح للدكتور وانا اجلت قومي يلا حالا..
قالت له... حبيبي انا هبقي كويسه اصبر بس شويه..
الا انه اصر واتجهو هما الاثنين .. جاء الاطباء من كل مكان يرحبون بهم فهم شخصيات مهمه.. وطلبت منهم ان يعملو لهَ فحص شامل.... مرت فتره وجاء الطبيب وكان فؤاد يجلس بجوار عمته..
بدا الطبيب. وقال له فؤاد بيه الست فيروز حالتها كويسه هو بس الكلوستيرول عالي ودوا الضغط تنتظم عليه... كان فواد ينصت اليه باهتمام الي ان قال... بص حضرتك مؤمن بالله وعارف ان كل حاجه بايد ربنا..
قال له.. فيه ايه عمتي مالها قاله مش عمتك..
ليهتف الطبيب. حضرتك تحاليلك فيها مشكله.... فقطب فؤاد جبينه.. ليكمل الطبيب بحزن.. تحاليلك بتقول انك مش هتعرف تخلف..(ان ان اااان مع خلفيه رعب... 😂 😂
نزلت الصدمه علي فؤاد اخرسته..
وهنا تدخلت فيروز.. انت بتقول ايه. ياقلبي يابني انتو كدابين لا ابني لا.. ابني كويس.(يا وليه يا وليه منك لله بقه 😂 😂) وهيا من دبرت ذلك كله بشيطانيه منها .
ليهتف الطبيب.. يا حجه دا امر الله (حجه 😏😏😏كانت بتحج في الصومال 😂😂)
قال الطبيب.. بص يا فؤاد بيه احنا بس عايزين نعمل شويه تحاليل وبعدها برضه الامر بايد ربنا...
شكر فؤاد الدكتور. وخرج وكانت الدنيا سوداء امامه.. قالت فيروز اسمع يا فؤاد بكره هنروح نعمل بقيت التحاليل وهتخف يا قلب عمتك..(قلب عمتك 😏😏😏 تس تس.. انا التعبان 😂😂
هز فؤاد راسه وذهب اللي حجرته واحس بالحزن فهو فؤاد النعماني الذي يقف له سوق المعمار ويهابه... فؤاد النعماني الذي تعشقه النساء ولا يفكر باحدهم... ثم جائت صورتها امامه فاحس بوجع في قلبه فادرك انه يحبها بل يعشقها ولا يستطيع ان يسعدها فهي لن تكون اما ابدا... قرر ان يبتعد عنها ولكن سيذهب غدا اللي المركز حتي ينهي تلك الامور...ميفو ميفو
في الصباح رفض ان تاتي ليله الي الفيلا وتذهب للشركه وذهب اللي المركز مع عمته واجري العديد من التحاليل والاشعه وكانت كل النتائج تؤكد استحاله القدره علي الانجاب.باتفاق مع تلك العقربه المدعوه عمته .
ظلت فيروز بخبث تصرخ وتطالب الدكاتره بان يجدو حلا..
الا ان فؤاد اسكتها قال.... عمتي انا راضي بامر ربنا الحمد لله.
ثم اوصلها للمنزل وخرج هو يهيم بين الطرقات وكل مايفكر به معشوقته التي ينبض قلبه بها.. ماذا يفعل ايبعدها عنه استحاله.. احس انه علي شفا الجنون فقرر. ان يعود ويترك الامور تسير كما يريدها الله..ميفوميفو.
في الصباح اتت ليله ودخل الفيلا وكانت مشرقه ودخلت المطبخ واعدت له فنجان قهوه وفي تلك الاثناء كان هو يدخل عليهم.. فقامت بابتسامه رائعه واعطته القهوه ولكنه رفض وخرج وقال لها.... حصليني مش فاضين.. ذهبت َوراءه مستعجبه وجلست بجواره وظلت تتكلم معه في جدول اليوم ثم بدات تثرثر عالعاده وهو صامت كانا يتكلمان حتي يصلا الا انه كان صامتا...
وفجاه استدار بغضب وقال لها..... ايه ماتبطلي شويه بالعه راديو صدعتيني افصلي عالصبح..(بقره بقرنين 😂😂)
احست بجردل ماء مثلح سقط عليها فهو لا يتحدث اليها هكذا ابدا بل دائم الود معها فصمتت واطرقت وجهها في الارض واعتذرت له.... وقالت في نفسها...... زعلانه ليه ما ده الطبيعي انت فكرتي نفسك حاجه عنده...ميفو ميفو
في تلك الاثناء ما ان اطرقت وجهها واعتذرت حتي احس بوجع في قلبه عليها اراد ان يحتويها وياخذها في حضنه لانه يعلم انها تريد ان تبكي ولكنه تجلد واكمل الطريق ناظرا بجمود الي الامام وصلا الشركه وبدا العمل... وكان اي خطأ ينهرها عليه وهيا لا تعلم ماذا فعلت.. الي ان فاض بها وكتبت استقالتها من كثره اهاناته لها ودخلت عليه بهدوء ووضعتها امامه...
ظل يحدق في الورقه وهو متماسك من ذهوله منها ثم قال... َدا ايه انشاء الله...
قالت له.... حضرتك انا شايفه ان شغلي خلاص ماعادش يعجب حضرتك فيا ريت امشي بدل الاهانات والمشاحنات اللي مالهاش لازمه...
استدار من مكانه وقام ناحيه الشباك وقال َ.... وانت سيادتك بقه االي تقرري مين يقعد ومين يمشي ماتيجي تقعدي مكاني احسن....
فهتفت بوجع... يا مستر فؤاد.
لينهرها... فؤاد بيه.
لتبهت وتنظر اليه بوجع... بس بس حضرتك اللي...
ليقاطعها... لقيتها مش لطيفه ان واحده زيك تقلي كده.(اخرس يا اهبل عمتك اللي حربايه 😎😎
لتحس بذبحه في صدرها ... واحده زييي..
ليهتف سكرتيره يعني.
لتتجلد وتمنع نفسها من البكاء... اسفه يا بيه. انا مش عارفه ارضي حضرتك. انهارده انت واحد تاني وانا اعصابي تعبت.و.......
.فقاطعها...... ليه سيادتك تعبتي من ايه كنت فاكره معاملتي الحنينه ليكي هتكون فيها حاجه مثلا.... ثم ضحك دا انا فؤاد النعماني ودي طريقتي مع الكل انت اللي شكلك بس دماغك لفت شويه وغمز لها.........
احست بنار في داخلها ووجع رهيب.. وقالت له وهفكر في ايه يا فؤاد بيه انت بتقول ايه.
ليهف ساخرا... يعني قصص وروايات وكده وحاجات من الخيال ساعات البنات بتحلم بس كل واحد يحلم علي اده ووضعه فيه ناس قليله ماينفعش تحلم بحاجه اكبر منها.
لتستدير وقلبها بتمزق ليحس انه سينهار ويهجم عليها يحتضنها لتتجلد وتستدير لتهتف... احلم حضرتك بتقول ايه. حضرتك مديري وان كنت اتعاملت معاك بعشم فكنت مفكره ان حضرتك اصبحت ذو ثقه وقرابه.. انا هنا سكرتيره وحضرتك مديري وعارفه مكاني كويس جدا لا بحلم ولا هحلم وعارفه مكاتي وقدري ... وعموما الاستقاله عند حضرتك وقدامي شهر المهله وامشي الا لو حضرتك مشتني دلوقتي...
هنا ضحك وقال ..... طب والميت الف اللي مضيه عليهَم في العقد هتدفعيهم.. اوك موافق يلا طلعيهم.
نظرت ببلاهه....... ميت الف ايه اللي بتتكلم عنها انت مجنون.....
ليصرخ بها.. لمي لسانك بدل ماقطعه.. العقد بيقول لو ماوافقتش انك تمشي قبل السنه تدفعي.. ها هتدفعي والا تقومي من سكات علي شغلك يا شاطره ...
نظرت اليه والدموع تترقرق في عينيها وقلبها يكاد ينشق من مكانه... انت بتقول ايه حرام عليك انا ماستحقش منك كده.
ليضحك.. تستحقي امال عايزه تستحقي ايه ماتقولي خليني علي نور اشوف تخطيط الهانم.
لتهتف بقهر.. تخطيط انا يا مستر فؤاد دي اخرتها
ليصرخ .. قلت فؤاد بيه انا بالنسبالك بيه فاهمه بيه وبيه عالي.(منك لله انت وعمتك😎😎)
لتتراجع وتمسك صدرها... هزت اكتافها دليل عدم الحيله...
وقالت.. تمام يا فؤاد بيه تحت امرك اتم السنه تأمرني بحاجه.. فاشار لها ان تنصرف باصبعه... خرجت تجري من عنده. دخلت احدي الحمامات وظلت تبكي وتضع يدها علي فمها حتي لا تصدر صوتا كان قلبها ينشق نصفين كيف تغير هكذا اين ذهب حنانه اللذي كان يغمرها به... مسحت دموعها لا يا ليله انت اجمد من كدا...ودا مكانك الصح قلبك بيوجعك ليه حبتيه.. انت هبله انت فين وهو فين انت فاكره انه هيبصلك يا غلبانه علي ايه حته سكرتيره.قالك انه عالي قوي لتجهش بالبكاء .. طب كان بيبصلي ليه ويعاملني كده ليه عملت له ايه قلبي بيوجعني .لتتنهد وتمسح دموعها.. اهدي خلاص كلها تتمي السنه وتمشي وادعي انك تتحملي بقه قربه ...
كان هو في تلك الاثناء ظل يكسر في المكتب من الغضب.. كيف يفعل بها هذا ويسمعها مايوجعها.علم انها ستصبر السنه وترحل علم نيتها وخاصه بعد ان اوجعها علم انها راحله عنه جن جنونه..طب ايه هموت عليها ليه ليه يا رب حرام استغفر الله قلبي موجوع عليها نفسي اخدها في حضني هتمشي اه هتستني السنه وتمشي هتمشي وتسيبك يا فؤاد ليله اللي قلبك بيصرخ بيها هتمشي ووضع يده علي قلبه الموجوع هنا ادرك ان المحتوم حدث وانه لن يستطيع ان يقف امام القدر وانها تملكته ولن يستطيع ان يتركها حتي لو كان به ما به. عند تلك اللحظه قرر ما سيغير حياته وحياتها .ميفو ميفو(منك لله يا فيروز داعيه عليكي ومقرطه لا تربحي ولا تكسبي 😁😁)
↚
كانت ليله تجلس بالخارج وحالتها تدمي القلب ولا تعرف لماذا تحول الى تلك القسوه.
ليدخل عليها سعيد ويهتف ايه ليله مالك شكلك مش كويس برضه فؤاد بيه.
لتتنهد وتصمت.
ليبتسم هو ويقول خلاص انا هاخش اكلمه واشوف فيه ايه.
لتهتف.. ما فيش حاجه يا مستر سعيد ما فيش حاجه حصلت.
ليقوم هو يدخل على فؤاد ليجده في حاله مريعه ليهتف.. ما لك يا كبير في ايه.
لينظر اليه فؤاد ويهتف.. في حاجه سعيد.
فقال له.... لا شايفك يعني زعلان وليله بره زعلانه قلت اشوف في ايه.
فقال له.... ما فيش حاجه يا سعيد خليك في حالك.
ليقول سعيد ما هو ده برده حالي يا باشا.
ليقطب فؤاد جبينه وينظر اليه ليبتسم سعيد ويقول ايوه يا باشا ما هي ليله هتبقى حالي.
ليتوجس فؤاد وينظر اليه.
ويهتف.... قصدك ايه.
ليبتسم سعيد ويقول... قصدي اننا هنبل الشربات ونفرح يا باشا.
ليهب فؤاد ويهتف.. تفرح تفرح دا يعني ايه انت بتقول ايه انت.
قال له... باقول ايه يا باشا هو حد يكره الحلال ليله بنت ما تتسبش وابقى عبيط لو سبتها لحد حته بونبونايه عايزه تتاخذ بالراحه.
ليندفع فؤاد ويذهب اليه ويمسكه من ملابسه ليصرخ... انت بتقول ايه يا مخبول انت . لتدخل ليله مرتعبه لتجده يمسك سعيد من رقبته لتقترب مسرعه في ايه في ايه فؤاد بيه في ايه.
ليهتف سعيد.... ما اعرفش ما اعرفش انت. كنت بقله اني عايز اتجو...
ليصرخ فؤاد ويقاطعه.. اخرس.. لينظر اليها فؤاد بقهر ليقول... انت ايه اللي دخلك انا طلبتك انت.
لشعر بالحزن والقهر لتعتذر وتخرج ليلتفت هو لسعيد ويهتف.... اخر مره اسمعك بتتكلم عنها ولا تفكر فيها.
ليهتف سعيد.. يا باشا في ايه بس
ليصرخ... فيه ما فيش ما لكش دعوه بيها وخلاص ده اللي انا قلت عليه ولو عرفت انك قربت منها هاكون ممشيك من الشغل انت فاهم ولا ما انتاش فاهم
ليرتبك سعيد ويهتف.. خلاص يا بيه خلاص ولا كانك سمعت ليستدير و يخرج.
ليقف فؤاد وقلبه يشعر بقهر غير عادي ودماؤه تسلخ عروقه. ليفكر هل سيحتمل ان ياخذها غيره.. علم انها سترحل. ظل فؤاد واضعا يديه علي راسه يشعر بالخنقه تحيطه من كل مكان... فتح ازرار قميصه ليتنفس لم يعد يطيق ما هو عليه بعد ان ادرك انها راحله دون محاله... لقد اوجعها بشده وجعلها تنزف من الداخل كان يعلم انها تقاومه طول الفتره الماضيه وتحاول الحفاظ علي قلبها كانت دائما تذكره بمكانتها كسكرتيره الا انه كان يضرب بكل ذلك عرض الحائط..ميفو ميفو. كان ينتهز اي فرصه ليبث عشقه لها دون ان يعترف بذلك.. كان يحاول ان يجعلها تقع في عشقه وحبه.. وهنا ادرك نعم اخيرا ادرك ان النعماني يحب ليله وانها اصبحت كروحه وفي تلك الحظه وقف ووجهه قد من الحديد وقرر ان ليله ستكون باي شكل ليلته هو.... ليلة النعماني..
احس فؤاد براحه شديده بعد ان اعترف بينه وبين نفسه بذلك ولكن مايجعله يتالم كونه لا ينجب.. هل سيكون انانيا حتي لا يخبرها بمصابه.. وهنا جعله الشيطان يقرر ان يخبئ عليها وانه سيكتب لها الاموال الطائله وانه سيجعلها ملكه واميره تطلب فيستجاب لها وانه سيصب عليها العشق صبا .. احس بان صدره انتفخ من السعاده بعد ان قرر الحصول عليها وانه سيتزوجها شائت ام أبت.
عند تلك اللحظه رجع فؤاد ذو القلب الطيب وبان اللين علي وجهه وتغير موده الي العكس تماما وكان سينتظرها علي احر من الجمر في الصباح ولكنه احس بوجع ليعلم انها ستبيت ليلتها حزينه فقرر ان يتصل بها...ميفو ميفو
في تلك الاثناء كانت ليله قد انهت عملها وخرجت وظلت تمشي شارده لا تحس بشئ... ماذا فعلت في دنياها حتي تشعر بكل هذا العذاب.. بماذا اجرمت.. خبطت بقبضتها علي قلبها لعله يصمت عن الوجع كان الوجع بداخلها يجعل الغصه في حلقها مميته.. هيا فتاه بسيطه لم تسعي اليه وصدته اكثر من مره ولكنه ثابر علي ان يخطف قلبها دون مجهود كبير.. كانت فتاه رقيقه حانيه تحب اللين واللطف وكان هو يعاملها كالجوهره.. فلماذا فعل ذلك لماذا جعلها تصعد معه اللي اقصي السماء ثم رماها من عليي... ماذا فعلت له كانت الدموع تجري علي وجهها دون ان تدري وهيا تهيم في الشوارع.. ثم اوقفت تاكسي واتجهت لمنزلها دخلت الي البيت واخذت حماما وتوضات وصلت وجلست تناجي ربها لعل الوجع ينتهي لعل تلك الخناجر تبتعد عن قلبها... ظلت تدعو ربها بالثبات.. الي ان رن جرس الهاتف.. وما ان وجدت اسمه علي الهاتف لم ترد ماذا يريد منها ظل التليفون يرن ويفصل اكثر من مره وفؤاد علي الجهه الاخره كالمجنون ينتظر ان ترد عليه... وبعد فتره قررت ان ترد وما ان فتحت التليفون
سمعته يقول.. والله اسف..
تجمدت للحظه فقد سمعت تلك النبره المحببه اليها ولكنها لم تصدق اهي خيالات ام ماذا... لم تجب..
قال.... والله لو مارديتي لاكون تحت بيتك حالا انا اصلا بلف في الشارع من الصبح...
تجلدت وتجمدت وقررت ان ترد.. وقالت.. فيه حاجه يا فؤاد بيه تؤمرني بيها.......
سمعت تنهيده منه... هو انا زعلتك اوي كده هو انا كنت حيوان اوي كده...
احست باندهاش شديد.. ولكنها لم تنجرف معه.. وقالت.... خير يا فؤاد بيه.
ليصرخ انا مش بيه..
لتستعحب... فيه ايه.. انا مش فاهمه حاجه حضرتك بتتاسف ليه وايه الكلام ده ماحصلش حاجه لكل ده.
قال.... طب لو قلتلك اني بحبك و َماقدرش اعيش من غيرك هتقولي ايه ..
عند تلك اللحظه قفلت السكه في وجهه من رعبها.. وتكورت علي نفسها.. هو فيه ايه هو ملبوس.. والا مريض وعقله تعبان دا لسه مهزأني الصبح..
ظل التليفون يرن ولكنها لم تفتح فبعت لها برساله ان تنزل لتراه واذا لم تنزل سياتي لها البيت...
احست بالرعب.. بيت ايه اللي يجي فيه هو عايز يفضحني.. دانا اوديه في داهيه عايزه ايه ده دا مجنون... بعث لها عنوان مكان تنزل تقابله لبست ونزلت واتجهت الي ذلك المكان ووجدته يقف بالعربيه...
نزل ما أن رأها ظلو ينظرون الي بعضهم واقترب من الباب وفتح لها وقال لها تعالي مش هاكلك ماتخافيش..
نظرت اليه بغضب وسخريه.. انا مش خايفه هخاف ليه وجلست واندفع بالعربه وظل يدور ويدور الي ان وقف في مكان به بعض الناس ولكنه ليس مزدحم واغلق العربه ونظر اليها وظل ينظر..ميفو ميفو.
قالت له... خير حضرتك جايبني عشان تبصلي هنتصور..
فابتسم علي غضبها وقال لها.. تتجوزيني...
فتحت فمها ونظرت اليه باندهاش وحاولت ان تخرح من العربه ولكنها مغلقه.. قالتله خرجني من هنا حالا..
ركن علي المقعد وربع يديه وابتسم.. مش قبل ماتجاوبيني..
لتصرخ.. انت مجنون اتجوزك ايه وانت لسه انهارده عطيني كوم اهانات. قله ادب هو فيه كده...
امسك يديها ووضعها علي صدره وقال لها.... اسف والله بيحبك شوفي بيدق ازاي..
سحبت يدها سريعا وقالت اظن. عيب كده ماتمدش ايدك دي تاني عليا انا بقلك اهوه عيب وحرام..
قال لها اسف يا ستي ايدي هحاول ابعدها بس قلبي ابعده ازاي... انا بحبك يا ليله وعايز اتجوزك...
نظرت اليه مصعوقه.. انت بتتحول صح فيه حاجه في عقلك ماهو ماحدش بيعمل كده هتجنني الصبح تقلي حاجه والوقت حاجه انا مش حمل الوجع ده حرام عليك...لتصرخ نزلني بقلك نزلني لتجهش بالبكاء ليشدها اليه ليهتف اسف والله اسف انا حيوان ماتعيطيش عشان خاطري.انا بحبك والله بحبك.
لتدفعه... معلش يا فؤاد بيه ماينفعش.
ليصرخ.. بطلي تقولي بيه دي انا فيا اللي مكفيني.
لتهتف... ارجع لنفسك ماهو ماينفعش اللي زيي تبص لبيه عالي والا ايه وتعيش روايات ما لهاش لازمه. لتستدير وتحاول فتح الباب لتصرخ افتح بقلك.
ليغلق العربه ويسند ويضع يده علي راسه لتنظر اليه لتحس بان به شيئا ليرجف قلبها.
ليهتف.. انا عايش جحيم. يا ليله انا غلطت.
لتصرخ ووجعي ده.
نظر اليها وقال ماعاش اللي يوجعك ولا يكمل في حياته يوم
اندفعت بدون قصد.. بعد الشر ثم وضعت يدها علي فمها.. لتدرك هفوتها... واطرقت وجهها للاسفل.. وقالتله حرام عليك انا َماستحقش منك كده ليه توجعني وليه ترجع تقلي كده ايه اللي حصل اصدقك ازاي...
ليهتف بحب.. صدقيني يا ليله والله بحبك.. فؤاد النعماني بيحب ليله ونفسه تبقي بتاعته هو وبس...
نظرت اليه.. ماينفعش انت في عالم وانا في عالم انت من طينه وانا من حته تانيه.. مش هتنجح ماحدش بياخد حد بعيد عن بيئته... انا مش بستقل من نفسي ابدا انا في نفسي اميره ولكن المشكله في قناعات الطبقه اللي انت منها وتربيتك واللي حواليك..
قال لها... انا كفيل اقف لاي حد... ليله حرام عليكي انا حاسس اني بذل نفسي انا والله بحبك وشويه همسك ايدك واجري بيكي عالمأذون عشان تبقي تصوتي عن حق..
وهنا ضحكت علي كلامه كان قلبها يريده ولكن عقلها لا ينصاع.. فقالت له اديني فرصه افكر..
ليهتف مسرعا.. طيب من هنا لحد مانروح تكوني فكرتي وقلتي اه وبكره نكتب الكتاب والفرح الاسبوع الجاي..
نظرت اليه مصعوقه ووجدته ينطلق بالعربه ويدندن احست انه مجنون فعلا.. لم تفتح فمها وما ان وصلت الي البيت حتي نزلت مسرعه وظل يراقبها حتي صعدت ثم مدد الكرسي و َاراح ضهره واغمض عينيه احس براحه شديده ورفع الفون وقال... انا هفضل تحت لحد كتب الكتاب..
فتحت الشباك لتجده بالاسفل لتصرخ به.. انت اتجننت عايز تفضحني يلا روح وبكره نبقي نشوف...
سَمعته يدندن ولم يرد عليه وهيا تناديه..فهتف بحب... كلمه زياده هنزل اقف في الشارع وابص علي بيتك...
ترجته ان يمشي ولكنه اصر علي انتزاع موافقتها. امشي والنبي وبكره طيب هقابلك...
قال لها عند الماذون... هتجيبي حد من عندك..
قالتله بحزن ماليش حد مانت عارف..
قال.... ازاي وانا روحت فين بكره هجيب الماذون واجي وانت بقه الجيران وكده الناس لازم تعرف...
ظلت صامته.. قال لها اجي الساعه كام... سبعه..... تمنيه طب تسعه كويس.. طب اجي حداشر عشان تقومو تنامو علي طول..
فااندفعت وقالت له لا خليها كمان يومين... وقفلت السكه.ميفوميفو. وظلت تدور من السعاده وهو بالاسفل يشعر انه امتلك الدنيا رغم الامه وغشه لها الا ان حبه فاق الحدود ووعد نفسه انه سيكون امانها ودنيتها الجديده وانه لن يجعلها تعيش يوما الا وهو يبثها عشقه..ميفو ميفو..
↚
مر يومين كانت ليله قد نزلت لجارتها الوحيده صاحبه البيت وترجتها انها تريدها ان تكون موجوده في كتب الكتاب ..ميفو ميفو.. فرحت جارتها كثيرا لان ليله كانت بنت مهذبه ومحترمه ومن اسره طيبه وجاء زوج السيده وجلس بينهم واستمع لهم ثم قال.. اه طبعا الف مبروك هنيجي ونبارك ونبقي اهلك وناسك امال..
قالت... تشكر يا عم محمد انت زي ابويا..
قال.... طب بالمناسبه بقه الشقه كده خلاص هتسيبيها مش كده..
اندهشت ليله.. اسيبها ليه يا عم محمد..
قال لها.. مانتي هتتجوزي وتمشي يبقي خلاص ماعدش ورث وانت يا بنتي هتجوزي واحد عنده شئ وشويات يبقي تسيبيلنا الشقه احنا غلابه...
قالت له هفكر حاضر...
ليهتف.. تفكري في ايه دا قانون يا بنتي..
احست ليله بالوجع وقالت له طب والعفش
ليهتف الرجل .. فيه اوضه عالسطح هلملك فيها الحاجه لحد ما ربنا يكرم ونبقي نشوف..
رضخت ليله له كانت لا تريد مشاكل ولا ان تجعل فؤاد يحس بشئ...
في تلك الاثناء دخل فؤاد علي عمته وبداء يحكي لها كل شئ وكيف احب ليله وانه طلبها للجواز..
قامت النار في قلب تلك العمه ولكنها تحكمت في نفسها وقالت... بس يبني انت متاكد انها بتحبك اللي زي دول بيحبو الفلوس وانت طيب يبني انا ماليش غيرك..
قال لها.. اطمني ليله مش كده ليله هتحبيها زي بنتك بالضبط انا عارف يا عمتي هنبقي تلاته امي وحبيبتي وانا..
كان كلامه يجعلها تستشيط من الداخل كانت تريد ان تقتل تلك الليله التي اخذت حب فؤادها فهو من ربته ولا يحق لاحد ان يحبه مثلها.. امتثلت له بخبث وكانت تعلم ان المصائب ستاتي ستاتي.. لان فؤاد رجل قادر عالانجاب وساعتها ستشعلها نارا فلتاخذ هدنه حاليا حتي ياتي موعد الخراب..(منك لله وليه 😂😂😂ميفو ميفو ...
مر يومان وذهب فؤاد الي بيت ليله وكانت معها القليل من الجيران ودخل ومعه الماذون وجلسو وابتدت رسوم الزواج.. وقال فؤاد المهر مليون والمؤخر مليون... هنا شهقت ليله وقامت جارتها وزغردت كانت كأن عقلها ذهب...
اعترضت ليله وقالت فؤاد انا مش هاخد حاجه كفايه تبقي اماني و َدنيتي...
صمم فؤاد الا انها قالت المؤخر زي ماتقول وانا مش هاخد حاجه... حاول فؤاد معها الا انها صممت فلن تعطي لعمته الفرصه لكي تظن فيها انها طلبت ذلك...
تم عقد القران بهدوء واتجه فؤاد الي ليله وقبلها من جبهتها وقال.. الدنيا بقت بين ايديا
ردت عليه.. انت دنيتي يا فؤاد بس اوعي في يوم تهدها اوعي ساعتها هموت يا فؤاد...
قال لها بعد الشر عنك يا قلبي دانا هلبد جنبك لحد ماتقولي حقي برقبتي... احست بتصاعد الحراره من جسدها فابتعدت وقالت ممكن نتكلم شويه...
انصرف المأذون ثم الجيران وفضلت عمته والحقد يأكل قلبها واقتربت منهم وقالت مبروك يا ولاد... صحيح ليله مالهاش حد بس خلاص احنا بقينا اهلها... (اهل 😏😏😏سداغه عابره القارات 😂 😂 وليه بومه وربنا.) ...
استاذن عمته حتي يتكلم مع ليله وقعدت عمته مع جارتها التي احست ان تلك المراه حربايه.(شفو الديل بيظهر من اول قاعده 😂😂) . اقترب فؤاد من ليله واخذها في احضانه وقال لها.. قولي كل اللي تعوذيه...
قالت له... اسبوع ازاي ونتجوز يا فؤاد ماينفعش عندي حاجات عايزه اجيبها...
وهنا قاطعها... ومين قالك ان الحاجات ماجتش.. كل حاجه بتتجهز لحبيبه قلبي انت بس تيجي تنوري دنيتي..
احست باحمرار وجهها وقالت لا كده كتير يا فؤاد ماينفعش فيه يعني حاجات يعني.
ليقترب ويحاوطها ليهمس بخبث.. ايه حاجات ايه دي.
لتبتلع ريقها.. يعني حاجات خاصه و...
ليضحك ويهتف.. ايه قله ادب.
لتشهق وتبتعد.. فؤاد بطل.
ليقترب ويشدها.. ابطل ايه انا لسه بدات يا قلب فؤاد.. بس اللي ماتعرفهوش ان فؤاد جاب حاجات يقل بيها ادبه للصبح.
لتشهق لتحاول ان تبتعد ليشدد عليها.. لا لا داحنا لسه بنسمي يا قلبي.
لتخبطه اوعي بقله ادبك دي مايصحش.
ليقبل خدها.. ها عندك حجه تانيه جبنا بره وجوه عايزه ايه تاني.
لتنهد ماينفعش انت تجيب حاجتي.
ليهتف.. انا وانت واحد.
لتهتف... طب انا كنت محوشه شويه فلوس لازم اشتري حاجتي..
قال لها طيب هاتيهم وانا اجبلك...
احست بالحرج فؤاد انت مش فاهم حاجه
قال لها بقلك ايه الاسبوع ده عشان الفستان غير كده ماهترحيش في حته وكل حاجه بتتجهز من احسن مكان وكلام في الموضوع خلصنا وقلبي هيجيله حاجات هتموتني انا والله ..
لتخجل منه وتبتعد طب استني ودخلت جابت عشرين الف وحطيتهم في ايده..
ظل ينظر اليها ثم انفجر ضاحكا اذ ان الاشياء التي اشتراها لايمكن ان تتخيل اسعارها ولكنه صمت عندما قطبت حاجبها وقال.... ماشي يا ستي ولو انه مايصحش بس هاخدهم هنا فرحت وتعلقت برقبته من الفرح واستغل الفرصه واخذها في احضانه وظل يلف بها ويهمس قلبي هيقف من الفرحه وحبيبي في حضني كده..
لتخجل منه وتهمس.. فؤاد.. .
ليشدد عليها.. عيونه وقلبه اللي ولع خلاص..
لتحمر خجلا بس بقه عيب..
ليضحك هو كده عيب.. يا بت احنا اتكتب كتابنا يعني حقي ارزعك بوسه اشفي غليلي..
لتشهق وتتململ.. بس بس ايه ده..
ليشدد عليها ويرفع وجهها.. ابس ايه دانا هموت والله قلبي من قربك هينفجر.. انت مش حاسه بيا.
لتنظر اليه ببلاهه.. وتقول.. هاه
ليهتف.. هاه ايه بس يا بت انت هتسورقي في ايدي كده انت مالك قمر ومحمريه كده يا لهوك يا فواد.. ليقترب منها بهدوء ويهيم بها بحب شديد تاهت هيا معه لفتره لا تحس الا بقلبه وقلبها.. كانت لحظه جنون احس هو بمدي جمالها وكان ينهل منها بحب شديد واحس ان قلبه سينفجر .
ليحتضنها وهيا تضع راسها في صدره خجلا ليضحك وانت لما تلزقي فيا كده هسيبك.. ليرفع وجهها انا قلتلك بحبك اد ايه.
لتتنهد وتهمس.. انا بحبك قوي يا فؤاد حاسه ان اخيرا بقي ليا ضهر انا تعبت من وحدتي في الدنيا من وانا عندي تمنتاشر سنه لوحدي تعبت قوي يا فؤاد لتنزل دموعها.
ليرفع وجهها طب ليه كده بس ليه يا قلب فؤاد انا بقيت ضهرك وسندك وحبيبك لتتنهد ليرفع وجهها ليهمس مش حبيبك برضه لتنظر اليه بهيام.
ليهمس قلبي بيدق يا بنت الايه هفطس ليتلمس شفتيها بحنان ليرفعها يقربها لترتعش بين يديه ليشدها ويتوه معها والعشق ينساب بينهم.
. وهنا قاطعت لحظتهم صوت العقربه عمته... فؤاد فؤاد..لينزلها بسرعه وركنها علي صدره وقال.... مانا عارف ماهعرفش اتلم عليكي...ليهتف بغلب نعم يا(عقربه يوه قصدي يا 😂😂😂) عمتي جاي..ميفوميفو.
هتف بحب.. ليله يا قلبي فوقي هنتفضح كده انا مايهمنيش بس انت هتخنقيني.. قلبي اللي مسورق.. يا بت فوقي هقفل الباب وربنا واللي يحصل يحصل..
لتفوق هيا وتشعر بالخجل وتبتعد واحست بالخرس من فرط خجلها ليضحك ويشدها و خرج من الغرفه
ليجد عمته تقف متزمره وقالت له تعبانه يبني يلا نروح. (الاهي تفطسي يا بعيده 😎😎)
احس بالضيق ولكنه رضخ لعمته حتي لا يتعبها وودع ليله وانصرف..
وهنا اقتربت جارتها الست حسنيه.. قالتلها يابنتي الراجل محترم بس الوليه دي عقربه حرسي منها..
هتفت ليله.. انا في حالي يا خالتي مانت عارفه لا بهش ولا بنش.. قلت لها ربنا يسعدك يا حبيبتي...
انشغلت ليله في تحضير الفستان ومستلزمات الفرح الي ان اتي اليوم وهمت ليله ان تخرج من بيتها فاعترضها جارهم صاحب الشقه وطلب العقد فاعطته له بحسن نيه وقالت له خلي بالك من الحاجه هبقي اجي المها...
خرجت ليله وكانت العربه تنتظرها لتبعثها اللي مركز التجميل... وخرجت ليله وكانت نجمه ساطعه ملكه كان فؤاد مسحورا بجمالها. واحس ان قلبه سيقف.
اما عمته فكانت تنظر اليها بحقد وتمنت لو تنتزع قلب ليله وتاكله عقابا لها علي تجرأها وامتلاك قلب فؤاد..ميفو ميفو.
ذهبو اللي الحفل وكان زفافا رائعا كان كل منهم لا يري الا الاخر كيف تناغمت قلوبهم وهم يتمايلون بحب وظلو في حلمهم حتي اوشك الفرح علي الانتهاء...
كان فؤاد بعد ان انتهي الفرح يحمل عروسه وهيا تخبئ وجهها من الخجل وخرج بها وورائهم العقربه التي التصقت بهم كانهم جلدها الثاني... كانت قد اوصت احد خدام الفرح ان يضع حبايه لليله في كاس العصير وكانت هي البدايه.. كانت اول حبايه لمنع الحمل...كانو خطتها الصبر وتلبد لهم كالتعبان حتي تنهش في تلك المسمينه وقت ان يحين ميعاد طعنها لها.
خرجو جميعا وذهب فؤاد الي الفيلا حاملا عروسه الجميله وقلبه سينفجر من الفرحه وهيا ستنصهر من الخجل ثم قبل يد عمته وتمني لها الخير وكذلك فعلت ليله وتركوها تاكل نفسها متمنيه لهم الخراب العاجل.(تخرب عليكي يا رب) .
صعد فؤاد وليله واقترب منها وظل ينظر اليها وقال.. عارفه يا ليلتي انا حاسس ان قلبي هيخرج من مكانه انا بحبك وبعشقك ونفسي انك عمرك ماتزعلي مني علي اي حاجه عملتها او هعملها... كان يقصد ظروفه الصحيه..
الا انها ابتسمت.. وقالت.. اوعدني انك تفضل تحبني كده علي طول.انا مش عايزه الا امانك وحبك .. ثم قام كل منهم وبدل ملابسهم وصلو صلاتهم ليقترب هو منها ويهتف.. القمر نور حياتي والله حاسس اني طاير..
لتهتف بحب.. وانا كمان يا قلبي حاسه اني اخيرا بقي ليا سند واحلي سند انا بحبك اوي يا فؤاد ..
ليقترب منها ويشدها اليه.. قمر يا ليلتي حاسس ان القوضه بتنور من جمالك..
لتخجل وتقول بس بقه بتكسف..
ليضحك عاليا يا نهارك مش فايت بتتكسفي انا لسه بقول قمر منور لسه عايز انا انور بقه الا اللي جوايا مخليني مكتوم كتمه..
لتهتف انت بتقول ايه مش فاهمه حاجه ..
ليشدها اليه ويقول.. يا لهوي دانتي هتتعبي مش فاهمه ايه بس تعالي وانا افهمك ليشدها اليه بحب ليهيما معا بشده ليحملها الي الفراش ويهتف قلبي يا ناس هتموتيني يا بنت الايه بجمال امك واحمرارك ده وانا والع..
لتتململ وتبتعد وتغطي نفسها بخجل. لينظر اليخا بدهشا ايه يا قلب فؤش ماكنا ماشين كويس حد يبعد عن حبيبه.
لتهتف بارتباك.. يا فوفو انت بتقل ادبك وانا خايفه.. يلا نام بقه تصبح علي خير.
لينظر اليها مدهوشا... اصبح علي خير ازاي.. واقل اجبي اما هقله امتي ماهي دي ليله قله الادب .ليقترب ويلتصق بها كانت تغطي وجهها ليتنهد طب يا قللي هتفطسي تحت الغطا.
لتهتف.. لا مش هفطس.. نام بقه.
ليهتف طب ابص لحبيلي طيب اشوف وشك.
لتكشفف جزء من عينها لتظهر بعين واحده ليضحك.. ايه با ليله انت زي اللي بيخطفو عيال.
لتهتف.. لا والله انا بخطف.
ليقترب ويقبل شفتيها من فوق الغطاء.. خاطف قلبي يا مز انت ماتشيل البتاع ده وحشتيني
لتهتف.. لا يا فوفو هتقل ادبك بص خليها بس كام يوم كده اصلا احنا مالحقناش نتخطب فخلاص تخطبني.
ليفتح عينه... اخطبك... البت نايمه جنبي نار والعه وتقلي اخطبني انا عارف متجوز هبله. ليتنهد.. حبيبي انت هبله يا عمري اخطب ايه.
لتخرج اصبعها من تحت الغطاء وتهتف والله افسخ الخطوبه ونام بقه .
ليتنهد.. لا دا رسمي.. البت هبله باين. ليلتصق بها ويهمس طب عشان خاطر ينقهر ماياخدش حبيبه في حضنه.
لتتنهد وتهتف... بطل بقه.
ليهتف.. خلاص هبطل وانقهر للصبح.
لتتنهد وتكشف الغطا وتنظر اليه لتهتف طب طب خلاص هنام في حضنك بس ماشي ولو قليت ادبك هخاصمك.
ليشدها اليه ويحتضنها تعالي بس الاول كده ونشوف ليكلبش فيها ويهمس حبيبي ياخد العقل ليرفع وجهها بحبك والله بحبك انت نزلتيلي من السما خطفني قلبي.ليقبلها بهيام. لتتوه في نظراته المحبه ويحس بجسدها يرتخي بين يديه حبيبي بقي هيمان يا غلبي انا ماعملتش حاجه لسه.. اهدي يا فؤاد البت عسليه. راحت من بوسه ليريحها عالفراش بهدوء ليهمس ليلتي انت روحتي فين بس والله لسه بدري انت سورقتي في اول لفل اما خطوبه ايه يا هبله.. يا لهوك يا فؤاد.. لم ترد عليه وبدات في التململ من خجلها.. ليشدها .. استحمل يا قمري بقه او سورقي احسنلك لاني كده كتر خيري اوي.. لينزل عليها ليغيبا معا في وصله من العشق الرائع ليبدأو حياتهم الزوجيه بحب وعشق لا ينتهي.. ونسيبهم بقه وبلاش قله ادب.. عارفاكو انا ومش هديكو الفرصه.....ميفو ميفو
في الصباح كانت نائمه علي صدره وكان هو مستيقظ يتامل بها ويهيم فيها وعندما استيقظت احست بالخجل وبدات في الابتعاد الا انه لم يعطيها الفرصه وقال لها.. يا صباح الحلويات يا احلي صباح.. يا قلبي اللي هينخلع هو كل يوم هيبقي كده. لتتململ بخجل ليهتف.. دا مكانك جوا حضني وجوا قلبي وهتفضلي كده لحد اخر نفس..
وهنا سمعو طرقات علي الباب لياتي صوت الحيزبون الشمطاء... ايه يا ولاد بقينا العصر مش هتفطرو انا قاعده لوحدي..(مش عايزين منك طفح منك لله يا رب خدها 😢😢)
هنا رق قلب فؤاد وقال لها.... حاضر يا عمتي جايين اهوه.. وقام كل منهم واغتسل ولبست ليله فستانا وردي ذا نقوش زرقاء وبيضاء كانت كالاميره ولبس هو ملابس بيتيه مريحه ونزلو وكانت هناك سفره جلست عمه فؤاد بجواره وجلس هو وجلست هيا عالجهه الاخري وظلو ياكلون وكان هوا يطعمها في فمها كل حين واخر وايضا لم ينسي عمته لانها امه التي ربته...(و الحربايه التي لدعته 😂😂)
وفجاه قال تحبي تسافري فين في شهر العسل يا ليله
قالت اي مكان
وهنا انتفضت تلك العجوز.. ايه ده هتسيبوني لوحدي.. طيب يبني وانزلت دمعه من عينيها(عارفين الحنش اهو قاعد معانا عالسفره 😂😂)
فانتفض فؤاد واقترب َمنها وقال لها... لا يا قلبي مش هنسيبك هو اسبوع واحد حتي ومش هنتاخر
قالت طب ايه رايك نروح فيلتنا في الساحل وهقعد مع البت ورده في الركن المنفصل بتاع الضيوف نطبخلكو وكده ومالكوش دعوه بينا احنا بالليل بس نشوفكو....
وضعت ليله يديها علي يديه كي تجعله يوافق فتنهد وقال اللي تامرو بيه.. وفي الصباح ركبو جميعا واتجهو الي وجهتهم وقضي فؤاد وليله اسبوعا في الجنه ولم تزعجهم تلك الشمطاء الا انها حرست علي ان تاخذ ليله تلك الحبوب كل ليله منتظره بفارغ الصبر ان تتم خطتها الشيطانيه علي خير..
↚
كان فؤاد وليله يعيشون اياما في الجنه كان يتشوق ان ينهي شغله ليعود الي محبوبته التي جعلته يفقد عقله من حبه لها وكانت تلك الشمطاء كل حين واخر تبث سمومها في اذنيه.. فمره تضيع خواتمها وتتصنع امامه عدم معرفتها بمكانها وتشككه في ليله .. .
في احد الايام... دخل فؤاد لتهتف... حبيبي ربنا يسعدك ويبعد عنك الشر ليقبل راسها لتهتف بخبث.. يا حبيبي انا ما بدخلش بس كتر الدلع وحش للست يعني طول الليل لازقلها وطول النهار تكلمها في التليفون يا واد اعتق.
ليبهت فؤاد.. انا بكلم ليله.
لتهتف.. اه يا واد وهيا نازله دلع بس ربما يهنيك انا ليا الا سعادتك (مثلا😏😏).
ليهتف بس انا ما بكلمهاش.
لتتصنع الدهشه ثم الارتباك.. امال بتتدلع مع مين.. يوه قصدي بتكلم مين( اه يا عقربه بروحين.. وليه بأورم صحيح 😠) .. ااااه تلاقيها بتكلم جارتها.
ليجلس فؤاد متوجسا لتجاريه في الكلام ليتكلم وينتهي الحوار وهيا قد زرعت بداخله سمومها
لياتي يوما اخر من مصائبها طلبت من ليله مشروبا فحركت يديها واوقعت ليله فوقع علي رجل تلك العجوز ظلت تصرخ وتصرخ الي ان خرج فؤاد من المكتب فيه ايه... لتخبره بنحيب ان زوجته حدفت الكوب ساخن عليها. كانت تبكي وتتمسكن
نظر هو الي ليله وقال مش تاخدي بالك يا حبيبتي..
قالت له بذهول بس والله ماحصل
وهنا قاطعتها عمته خلاص يا ليله الموضوع مايستاهلش هتالي حاجه يا حبيبي للحرقان..معلش انا يا حبيبتي مش حما ماتخافيش مني.(👹لا دا ابليس قاعد يتفرج 😆) لتنظر بخبث.ليلي التي لا تنطق .ميفو ميفو
كانت افعالها كلها لتشكيك فؤاد في ليله ولكن فؤاد كان يحب ليله ولم يهتم كثيرا الا عندما قالت له عمته علي تليفونات ليله الكثيره وظل مشغولا ثم استعاذ من الشيطان ودخل ونام بجوار زوجته.
كان قد مر خمس اشهر وليله تاخذ حبوب منع الحمل وهنا قررت تلك الحرباء ان تهد المعبد عليهم.. قررت ان تمتنع عن اعطائها الحبوب لليله.. مر شهرا اخر ثم شهران ثم بدات ليله تحس بالاعياء وبدات معدتها تؤلمها.. كان فؤاد مذعورا وخائفا عليها فاخبرته انه ربما يكون برد .. استراحت ليله ولكنها شكت انها ربما تكون حامل.. فبعثت واشترت اختبارا وكانت النتيجه انها حامل.. احست ان قلبها سيقف من الفرحه احست ان اخيرا سيربطها بعشقها الاوحد حته بداخلها رابط ابدي بينهم يتوج عشقهم معا... قررت ان تحتفل.(دا عتبقي مدعكه 😁😁) .. فطلبت من الخادمه ان تعد سفره صغيره عندما يعود زوجها ووضعت الشموع ولبست فستانا من اللون الفيروزي وتجملت لزوجها وانتظرت قدومه...
نزلت ورده الي فيروز لتخبرها.. ستي الحقي الحقي.
لتهتف فيروز ايه يا زفته مالك ملهوفه كده.
لتهتف ورده.. حصل يا ستي شوفي ده لتعطيها ورده اختبار الحمل الذي رمته ليله لتنظر فيروز وتقطب جبينها ثم تتسع ابتسامتها ويشع الغل من عيونها.(التنين المجنح 😂😂)
لتقف وتهب.. اخيرا اخيرا هيرجعلي اخيرا ماحدش هيقف بينا اخيرا اتحملتي يا فيروز كتير بس خلاص كانت كالمجنونه تشعر بالانتشاء الرهيب. خلاص راح زمانك يا ليله و هتخرجي مرميه رميه الكلاب. لتظل ورده تنظر اليها وتخاف قليلا فمنظرها مرعب (شكل الساحره الشريره... يامه يابه 😂 😂).
لتهتف فيروز والهانم عامله شمع وورد لتضحك قومي يا بت اما انقي حاجه البسها واقعد استني. يادي الهنا عاللي جاي فرحك جاي يا فيروز حضري قعده يا بت (قعد عليكي عزرائيل يا بعيده 😠😠) لتقوم وتتزين لتجلس تنتظر المصيبه التي ستحل علي تلك المسكينه.
دخل فؤاد وكانت الشمطاء تجلس فقبلها وقال لها.. ليله فين.
فقالت... والله يبني ماعت بشوفها علي طول قافله عليها اوضتها بتعمل ايه ماعرفش ومتربسه عليها..ميفو ميفو.. . كانت قد علمت من الخادمه انها اشترت لها شمعا وتحري حفلا فانتظرت وقوع المصيبه بفارغ الصبر...ميفو ميفو.
صعد فؤاد ودخل الحجره.. (ادخل يا حزين 😔 😔 😔دا ليلتك طين 😖😖) ليجد الحجره هادئه والشموع فابتسم واقترب من جميلته التي اشعلت قلبه وقال ايه الرضا ده.. دانا كده قلبي هيقف كل يوم من جمال حبيبي اللي منور حياتي..
اقتربت منه وقبلت وجنتيه وقالت انا مبسوطه اوي يا فؤاد انا قلبي طاير.
ليقبلها ويهتف.. انا اللي طاير بيكي وبحبك لتهتف.. ولسه اما تعرف المفجأه.. مش هتصدق حاجه بقالنا شهور مستنينها...
انقبض قلب فؤاد وبدا بالتوتر.. وقال حاجه ايه دي..
اقتربت منه بدلالا وقالت له وهيا تحتضنه وتهمس في اذنيه.بسعاده بالغه.وبهدوء..
ان ا........ ح ا م ل.
↚
ما ان انهت ليله جملتها حتي دخلت كل الشياطين في جسد فؤاد وتخشب جسده وتحول الي كتله من نار تريد ان تحرق ماحوالها.. وهنا تذكر كل السموم التي بثتها فيه عمته واستدار وعينيه واسعه وحمراء من الغضب.. سمعيني كده يا حلوه قلتي ايه..
ارتعبت ليله من منظره وابتعدت عنه و قالت.... فيه ايه يا فؤاد مالك شكلك متغير دي طريقه تقابل بيه الخبر ده...
اقترب منها ومسك شعرها يعتصره بين يديه وهيا تصرخ.... سيب شعري انت اتجننت...
ليصرخ بها.. انت لسه شفتي جنان يا زباله.. واحده و&خه زيك تعمل فيا كده.. وحدفها عالحائط ليرتطم وجهها وتنزف انفها وشد التربيزه رماها بالاكل.... وعملاالي شموع لزوم القرطسه....
فهتفت برعب.. انت مجنون..
مسكها من شعرها وظل يضربها ثم جرها انا تضحكي عليا ليه شايفاني اريل هتلبسيه وتضحكي عليه كان ينهال عليها ضربا.
ليصرخ مين يا زباله االي كتي بتكلميه بالساعات نمتي مع مين يا منقوع النجا*سه انا اللي غلطان اجيب جربوعه لا اهل ولا عيله متسابه تتصرمح براحتها والله لاموتك انا تحرقيلي قلبي انا تعملي فيا كده.
ليجرها من الاعلي سحلا عالسلم الي حيث عمته..
فصرخت فيه.. فيه ايه يبني انت اتجننت...(🤬🤬🤬معلش بشتمها
فهتفت ليله مستنجده بها... قوليله يا عمتي دا اتجنن..
ظل يضرب فيها ويرزع وجهها في الحائط فتنزف اكتر وقال الفاجره.... حامل..
شهقت عمته وقالت يا نهار اسود يا نهار اسود..
صرخت ليله مقهوره وهيا تنزف.. انا وقعت في وسط شويه مجانين.. انت بتعمل كده ليه..
قال لها انت واحده رخيصه وظل يضربها.. من مين قولي كنتي بتكلمي مين يا زباله وتجيبي منه عيال.. وتيجي تلبسيني العمه..
ظلت تصرخ انه مجنون ولكنه كان يضربها الي ان نزفت من كل مكان وخلع حزامه وظل يضربها..
وهنا صرخ وقال... انا مابخلفش يا زباله يا حقيره يا جربوعه. فعلا لمامه الشوارع ماينفعش تخش قصور... انت طالق يا زباله بس مش هتمشي من هنا هقتلك بايديا ظل يضرب فيها ليهجم عليها يخنقها ليصرخ موتي موتي حرقتي قلبي موتي ..
هنا صرخت فيروز في الحرس بان يمسكوه ويخرجو ليله بالخارج وهو هائج لا يستطيعون السيطره عليه
تحاملت ليله علي نفسها وقامت تنجو بنفسها من هذا الجحيم وذلك العالم الذي انتزعت من قلوبهم الرحمه... كانت كالتائهه.. مابيخلفش ازاي امال اللي في بطني ده جه ازاي حسبي الله فيك..
رماها الحراس بعيدا وظلت تجري وهيا لا تعرف اين ستذهب ظلت تجري كأن الموت يلاحقها وهيا تنزف من كل مكان وملابسها ممزقه حتي وقعت علي الارض لم تعد قادره علي الصمود اكتر من ذلك كانت تتلفت برعب كان الجو ليلا وهيا وحيده ممزقه تنتحب والدماء تنزف منها ويدها تصرخ من الوجع. لتقوم وتعدو وكلما عجت اكثر تنكفي علي وجهها حتي لهثت انفاثها ولم تعد قادره ان تتحمل الام حسدها وفاق ذلك الام القلب التي انكوت من الغدر والخيانه لتسقط واستسلمت لتلك الظلمه الحالكه التي بدات تغزو عينيها حتي اغشي عليها.. لتظل مسجاه علي الارض ليس لها احد ميفو ميفو..
فاقت بعد برهه لتجد نفسها في احد المشافي الحكوميه مرميه علي احد السراير وبدات تفيق لتجد من تقترب منها.. البت فاقت يا فوزيه تعالي.. نظرت اليهم لتجدهم سيدتان تلبسان عبايات شعبيه..
وينظران اليها وقالا انت صحيتي يا حبه عيني اهوه انت كويسه حاسه بحاجه.. دراعك مكسور ومتبهدله مين ابن الحرام اللي عمل فيكي كده.
لم تتكلم كانت مرعوبه ماذا ستفعل.. قالت لهم جوزي اللي عمل كده..
قالو لها... الواطي يرمي بنات الناس اهلك فين نجيبهم يفضحوه..
هتفت.. ماليش اهل لتنتحب بقهر..
اقتربت منها السيده الاكبر سنا قالتلها عشان كده لقاكي لقمه سهله ماحدش هيقفله.. ولا يهمك حبيبتي ربنا موجود هتخرجي وهاخدك معانا..
نظرت الاخري ناخدها فين انت اتجننتي...
هتفت بغلب.. كتر خيركو ماتتعبوش نفسكو انا هتصرف...
اقتربت منها السيده وقالت لها يعني عايزانا نسيب وليه في الشارع بالمنظر ده.. قومي يلا هناخد الاذن ونمشي..
تمت اجراءات الخروج وذهبو واخذو ليله معهم كانت في حاله يرثي لها..ميفو ميفو..
كانت مدمره جسمانيا ونفسيا.
دخلو حاره صغيره ثم احد البيوت القديمه ودخلت بهم الست فوزيه قالت... لها اقعدي يا بنتي ماتخافيش انا قاعده مع بنتي وجوزها مفيش حد غريب..
قالت ليله... طب انا لازم امشي من هنا..
هتفت السيده... تعالي بس كليلك لقمه وبعدين ماتخافيش احنا هنا والله طيبين ويا ستي مش هتقعدي معايا ماتخافيش..
قالت لها... معلش مليش نفس...
فقالت لها تعالي وصعدت بها عند سطوح العماره لتجد حجره متهالكه بها مرتبه عالارض وطربيزه صغيره قالت لها اهو احسن من مفيش والا ايه حاجه تلم جسمنا من الشوارع..
بكت ليله لمصابها الشديد وصعبت عليها نفسها.. قالت... يا ست فوزيه انا ليا شقه بس خايفه ارحها ممكن تليفون..
فرحت السيده ... ياختي يوم المني حاضر خدي اهوه..
كلمت جارتها لتصعقها بالخبر انهم اجرو الشقه ووضعو عفشها عالسطوح لتبكي ليله بكاء مرير فقالت لها انها ستاتي لتاخذ بعض الاشياء. ووصتها ان تجد لها احدا يشتري الباقي..ميفو ميفو.
دخلت ليله الحجره ورحلت السيده لتنظر حولها كانت حجره مظلمه باليه لتنام علي الارض وتنهار من البكاء.. ليه يا رب يتعمل فيا كده ليه دانا غلبانه. اتوصم بعار ليه لتملس علي بطنها.. مش ابنه ازاي ازاي دانا عمري ما عملت حاحه تغضب ربنا ليه يا رب ايه الابتلاء ده ايه الوحع ده. يا رب عيني هعيش ازاي طب لما العيل ينزل هقله ايه فين ابوك اه يا قلب ابوك. ليه يا فؤاد انا انا خاطيه وخاينه انا يا فؤاد دانت العين والنني ليه ليه منك لله تمزعني كده ليه دنا مسكينه طول عمري غلبانه يا رب فوضت امري ليك يا رب راضيه لابتلاءك بس صعب خففه عني خف قهري وحرقه قلبي لتنهار وتظل تنعي ايامها القادمه.
في تلك الاثناء كان فؤاد يكسر كل ماحواليه ويضرب في الحرس حتي اتت فيروز ومسكته من يده قالت له وهما ذنبهم ايه انت السبب.. انا اللي قلتلك مش من مقامنا انا اللي قلتلك مش هينفع بس ازاي اصل البيه حب.. كان محني الراس.. اقتربت منه وقالت ارفع راسك انت ماعملتش حاجه هيا اللي جربوعه وماحمدتش النعمه.. فوق لنفسك انا جنبك لحد ماتقوم وتقف علي رجلك وانسي فاهم...(منك لله وليه)
ظل فؤاد صامتا وقلبه يتمزق والدموع تنهمر من عينيه وقام مسرعا حتي لا يري دموعه احد.. ليدخل مكتبه.. ليهتف ليه ليه انا عملت ايه ليه اتخان ليه ليه احب خاينه ليه قلبي هيموتني قلبي يا عالم. دانا بتنفسها اعمل ايه انساها ازاي يا فضحتك يا نعماني وسواد ايامك مراتك خاينه وجايبه عيال اتقرطست ياهبل مانت مخبي انك مابتعرفش تخلف قام ربك نزل قضاه بس والله كتير كتير يا رب انا بموت لينهار من البكاء وظل حبيس مكتبه فتره الي ان اجبره صديقه بالخناق عالخروج مما فيه ومن هنا تحول فؤاد النعماتي لاله حديديه تعمل بلا رحمه قاسي القلب لا يستمع لاحد ولا يرحم احد حتي عمته تحول عليها انفصل عن العالم البشري. انغمس في العمل كانه اله وقلبه قد من حديد .
بعد اسبوع ذهبت ليله الي شقتها القديمه وصعدت عالسطح لتجد عفشها مرمي ومتبهدل وتقف جارتها محنيه الراس من الكسوف قالت لها حقك عليا يا بنتي جوزي هوا السبب.. لم تنطق وذهبت تلملم بعض اشيائها لتاخذها لحجرتها لتصلح للسكن وقامت ببيع الباقي وودعت جارتها واخذت الاشياء في عربه صغيره وصعدت بها الي الحجره لترتبها.. كانت قد احضرت سريرا صغيرا وبعض مستلزمات المطبخ وتربيزه وبعض الكراسي وسجاده صغيره وادوات للمطبخ.. كان معها من تمن البيع الفين جنيه... اعطت للست فوزيه الف جنيه تمن ايجار شهرين وابتدت للنزول رغم المها بان تبحث عن عمل كان منظرها مخيفا متورمه ويدها متجبسه كان الكل يرفض تشغيلها.
مرت الايام وهيا تحافظ علي ما معها من مال تاكل الكفاف مايجعلها تعيش.. وهنا وجدت السيده فوزيه طالعه ومعاها صينيه عليها بعض الطعام البسيط وقالت يلا بسم الله عندي خبر حلو ليكي.. وقصت عليها ان المصنع اللي بيشتغلو فيه عايزين عاملات نظافه وشيل .. فرحت ليله كثيرا وقالتلها طب يلا نروح..
قالت لها لا ناكل ونروح المستشفي نفك الجبس وبعدين الشغل مش هيطير..
انهت ليله ما ارادت فوزيه وذهبو للعمل ووافق صاحب العمال علي ضمانه فوزيه ولكن ليله طلبت طلب غريب ان تعمل شفتين بدل واحد.. وافق الرجل وكانت تاخذ باليوميه سعدت كثيرا لانها ستجمع المال حتي تلد وسيكون معها تصرف عندما تجلس من العمل كانت تنظف وتحمل الكراتين رغم تعبها.. مرت الايام والشهور وليله تعمل في النظافه والشيل كانت هادئه ولا تحب المشاكل واحبوها زملائها وكان الكل متعحب من تجادها وصبرها.
وكانت قد حكت للست فوزيه ماحدث معها فقالت لها.... دا واطي ومجنون انسيه ال جبتيه منين ومابيخلفش.. جابك الهم يا بعيد.. بكت ليله وتذكرت بشاعه مافعله بها كيف احبته وعشقته وهو وصمها بالعار اكان يلعب بها اكان به مس من الجنون كيف يوصمها هكذا .. ومرت الايام وليله يشتد عليها الحمل ولكنها لا تكل من العمل كانت قدماها قد تورمت ولكن ليس باليد حيله اصبحت في الثامن وبطنها كبرت بشكل غريب.. دخلت عليها فوزيه عايزين نروح للحكيم بتاع المستشفي نشوفك
هتفت ليله.. بعدين يا خالتي اما يجيلي وجع ابقي اروح هصرف فلوس عالفاضي..
قالت فوزيه.. طب هنسجل العيل ازاي
قالت لها ماعرفش وظلت تبكي
هتفت فوزيه.. طيب ايه رايك نسجلهم باسم اي حد وندي للراجل بتاع الصحه قرشين..
لتقول ليله يلهفه.. . والنبي يا خالتي ينفع..
قالت لها اه ينفع معاكي انت الفين جنيه
صعقت ليله.. من هول المبلغ قالت لها اه معايا بس كده دول نص فلوسي.
قالت لها.. تتدبر هاتي بس وذهبت فوزيه واتفقت مع العامل هناك واعطته نصف المبلغ ليسجلوه باي اسم اي شخص حين يولد الطفل.. جاءت وقت الولاده لتهرع فوزيه وتاخذ ليله الي المستشفي الصحيه.
هنا اتت مفاجاه اخري. لتلد ليله بعد معاناااه توأم من اجمل مايكون.. ولدت ليله بنت جميله للغايه شعرها كستنائي وعيناها عسلي كامها اما الولد فكان الغريب انه نسخه مصغره من فؤاد.. كأن الزمن ابي ان تتعافي ليله ويعطيها وجه كوجه فؤاد يعذبها كلما كبر.. مر شهر علي ولاده التوأم وتسجيلهم كانت البنت تسمي جميله والولد يسمي مراد..
بحثت ليله عن حضانه لتاخذ الاولاد فوجدت حضانه شعبيه بخمسميت جنيه وهنا كانت المعضله انها تكمل باقي الشهر بالف جنيه... كانت قد عملت شفتا واحدا حتي تعود لاطفالها فنقصت الفلوس كثيرا كانت تهتم باطفالها ولا تهتم بنفسها فانتقص وزنها كثيرا واصبحت شاحبه اما الاولاد فمرت عليهم الايام والشهور ليكبرو وتصبح البنت بديعه الحسن هادئه اما الولد فسبحانك ربي اخذ من قوه وعند وصلد ابيه الكثير كان طفل قد اصبح في الثالثه من عمره وتجده قوي عنيف ذو شخصيه عجيبه كانت تعمل وهما يذهبان الي الحضانه.
ومرت سنتين اخريان لياتي ذلك اليوم الاسود الذي تسقط فيه ابنتها امام عينيها من اللعب عندما كانت تجري لتذهب بها الي المشفي لتكتشف ان عندها ثقبا في القلب واجب العلاج وانهم سياخذون لها دورا في الحكومه ولكن حالتها متاخره.. بكت ليله بقهر علي حظها التعس من اين لها بالمال ماذا تفعل.. اقترب مراد منها ومسك يديها وشدد عليهم وقال ماتعيطيش يا ماما انا معاكي وهفضل معاكي... كان طفل عجيب يتمتع برجوله منذ صغره كان الله اعطاها رجلا صغيرا ليقف بجانبها كان يراعي امه واخته وكان كلامه كبير عن سنه كان رجلا بمعني الكلمه وكلما كبر كلما اصبح توأما لابيه في صفاته وشكله كان شعره اسود وعيون سوداء حاده وانف مدببه كابيه والعجيب انه اخذ نفس طابع الحسن عند ابيه لم يترك من ابيه شيئا الا واخذه ومن يراه سيدعوه فؤاد الصغير وذلك لحكمه يعلمها الله.كان دائم السؤال علي ابيه وليله تنكوي وتخبرهم انه مسافر ولا يستطيع العوده كانو أطفالا لا يفهمون شئ ..ميفو ميفو...
دخلت فوزيه وقالت لها هنسيب البت كده تروح مننا انت لازم تروحي لابوها..
قالت لها اروح فين بس دا لو شافني هيلبسني مصيبه.. ا
الا ان الست فوزيه ظلت تقنعها وقالت لها مش فيه بتاع كده بيعملو يطلع البت بنت ابوها..
ضحكت ليله وقالت ايوه يا خالتي فيه..
لتهتف فوزيه.. خلاص تروحيله وتقوليله كده وتدبي صوابعك في عنيه.. يا هنفضحه قدام شركته..
قالت لا يا خالتي فؤاد ممكن يموتني وماتتهزلوش شعره..
قالتلها صدقيني لو شاف البت هيحن..
لتهتف ليلي بقهر.. يحن.. دا مش بني ادم اصلا..
قالت لها بس روحي وقوليله يعمل البتاع ده بتاع العيال..
هتفت ليله.. انت شايفه كده قالتلها ومفيش الا كده...ميفو ميفو
باااااك
كل ذلك وليله تهيم علي وجهها بعد ان خرجت من عند فؤاد وتركت له عنوان ابنتها كانت دموعها تسيل بصمت لتجلس علي احد الارصفه فلم تعد تحتمل تلك الذكريات التي نهشت قلبها كان القلب يدق بعنف ظنت انها نسته ولكن داخلها يطحنها من الوجع ذكريات موجعه يا تري يا ليله مستخبيلك ايه يا تري هيجي يوم وتفرحي والا القهر مكمل معاكي يا رب اهديه وحنن قلبه يا رب صحي جواه الخير ينجد بنته اللي طن لحمه ودمه يا رب انا غلبانه وتعبت يا رب تعبت طالبه عدلك طالبه رحمتك تنجد بنتي طالباها منك يا رب لا بايد عبد ولاعايزه حد يا رب انا اتحملت كتير واندعك وشي ماهتحملش بنتي تروح مني لتحس بكلبشه في صدرها. لتجلس تدعو ربها ان يحنن قلبه علي ابنته.
.
في تلك الاثناء كان فؤاد يغلي من الغضب
ليدخل عليه صديقه كريم ويقول فيه ايه يابني بتاكل في نفسك ليه.. فحكي له..
فقال... وانت ناوي علي ايه.. ايه اللي يخليها تقول كده ومتاكده اوي.. ماينفعش تطنش يا فؤاد..
ليهتف فؤاد بغل.. اطنش انت مصدق اللمامه جاي تحدف عليا ايه بعد سنين منها لله غرزت غرزتها وموتتني ولا يوم نسيت هموت عايش ميت مش مصدق. ايه الفجر ده عايزاني اديها فلوس لبنت راجل تاني ايه القرف ده.
ليهتف كريم... فؤاد احنا بين نارين ماينفعش تطنش.
هنا قرر فؤاد ان يذهب فقط ليذلها ويجدد الحسره في قلبها.ويشربها من المر كاسات .(دانت جايلك جاز هتشربه بالكوم 😂) لم ينساها يوما ولم ينسي حبها الذي يمزق فؤاده ولكن الغل والحقد اعمو عينيه فكان ياكل نفسه من الغضب قرر ان يذهب الي العنوان ليصل الي المشفي ليجدها جالسه ليندفع ويشدها و...... و.... .ميفو ميفو..
↚
كان فؤاد ياكل نفسه داخل المكتب وصديقه يحاول ان يهدئ من روعه.. ليها عين تجيلي.. دي عدت كل الحدود..
هنا تحدث صديقه.. فؤاد مش وقت غضب ايه اللي هيجبها وتقلك اوي كده وبثقه يا تعالجها يا تسيبها تموت.. البت هتموت وافرض..
قاطعه بغضب افرض ايه مافرضش مافرضش مانت واعي وعارف..
ليهتف صديقه. بس هيا ماتعرفش يعني غريبه انها تجيلك ..
ليصرخ فؤاد. يعني اروح اموتها واموت نفسي واموت بنتها عشان ارتاح.. قلبي بيتقطع يا كريم انا بقالي ست سنين بموت مش عارف انسي بتطلعلي في الاحلام بنت الكلاب دي.. انا هتجنن..
هتف كريم.. لازم تروح يا فؤاد ربك قادر علي كل شئ ولو البت ماتت ساعتها هتاكل نفسك اكتر..
ليهتف فواد.. قصدك اروح واعمل التحليل.. ماشي انا هروح بس عشان اثبتلك ان الو$خ هيفضل و&خ..( فعلا والله يا عم فؤاد يا غلبان) ... يلا..
ونتش مفاتيحه وتحرك هوا وصديقه بسرعه الي العنوان ليتحدد مصيره ومصير مايعتقد انها الخائنه في حكايته..ميفوميفو..
كانت ليله قد انهت عملها ورجعت عالمشفي هيا ومراد واحضرت بعض السندويتشات لياكل مراد وهيا معه كانت تحضر له كل حين واخر احد السندويتشات الفخمه هو واخته ولكن اليوم لم يكن معها المال الكثير فاحضرت بعض من الفول اذ ان فؤاد كابيه لا يحب الا سندويتشات الفول كما كان يقول لها.. دخلت وجلست في طرقه المشفي بجانب عنبر ابنتها فلا يسمحون لها بالمكوث كثيرا فتضطر الي ان تجلس بالخارج بعض الوقت ثم تذهب لبيتها لان حاله جميله خطيره لا تحتاج مرافق وتحتاح عنايه فكانت تدفع للممرضه لتمكث بعض الوقت..
استاذن مراد امه ليحضر بعض المياه من قاروره المياه اخر الطرقه..
وهنا حضر فؤاد ليجدها جالسه شاحبه ومنهكه فمسكها من دراعها وظل يهزها بغضب ويقول.. انت فاكره لما تعملي الحبتين دول هصدقك.. ايه الو$خ بتاعك رماكي بدري انا حيت بس عشان اعرف انك رخيصه عشان اقهرك واشوفك وانت بتتحسري ثم ضحك..
نظرت اليه باحتقار وهمت ان تنهره بغضب الا انه في تلك اللحظه احس بالم في قدمه من الاسفل.. فعند ذلك حضر مراد وخبطه بقدمه من الاسفل فتالم فؤاد واستدار ثم تدنت نظراته لتتسع عيناه من الصدمه.. كان فؤاد كأن صاعقه نزلت عليه وانخرس.
وهنا استدار مراد وزقه بعيدا عن امه وقال بغضب وصوت حاول ان يجعله ضخما.. مالك ومال امي يا جدع انت ماسكها كده ليه..
الا ان فؤاد ومعه كريم كان كأن علي رؤسهم الطير كانت ليله تنظر لهم بسخريه وكانت تحس وتعلم بمدي الصدمه ففؤاد نسخه من مراد.. ماترد يا جدع انت انت اخرس كان لسانه متبري منه ولا يخاف او يهاب احد. كان طفلا يتلبسه الرجوله.
هنا مسكته ليله وقالت له بس يا مراد اهدي يا حبيبي دا كان عايزنا نمشي عشان ممنوع نقف هنا...
قالها برضه َمايحطش ايده عليكي يحطها بتاع ايه ونظرات الحقد والكره تنبعث منه ونظرات الصدمه واللين باديه علي فؤاد..
تراجع كريم وسحب فؤاد معه الذي كان مسيرا تماما.. فيه ايه يا فؤاد متخشب كده ليه..
لم يعد يتحمل فجلس علي اول مكان وجده وقاله بقي مش عارف ليه..
قال كريم.. اه صح الشبه عالي بس لازم نعمل التحليل احنا كنا فاكرين انها عيله واحده طلعو اتنين يا فؤاد الموضوع مش سهل.
ليهتف فواد بقهر.. بس دا ابني يا كريم.. بص لعنيه بص لقوته ليدمع عينه شفت طابع الحسن بتاعته... الواد عينيه نار انا حاسس اني باصص في المرايه. دا انا يا كريم... انا حاسس لو شفت البنت هنهار.ايه اللي انا فيه ده يا مصيبتك يا فؤاد قلبي هيقف يا كريم .
ليهتف كريم بحده.. انت بتهزر يا فؤاد قوم اما نشوف هنعمل ايه..ميفوميفو .
قام فؤاد وتماسك وذهب الي حجره البنت ليجد ملاكا نائما ذا شعر كستنائي ومغمضه وشاحبه كانت جميله طفله براقه تخطف القلب وهنا لم يتحمل فؤاد وخرج والدموع في عينيه وخرج من المشفي كان الشياطين تطارده...
اوقفه صديقه اهدي يا فؤاد مش وقت انهيار.
قال له انهيار.. انت مش حاسس باللي انا حاسس بيه انا هتجنن انا بتقطع الواد اللي فوق ده ابني والبت ملاك ملاك يا كريم هتموت يا كريم كنت هسيب بنتي تموت..انا زباله لا زباله ايه انا اوطي من الزباله.. بنتي قاطعه النفس وابني ومراتي مزلولين وانا معايا فلوس تلال ماتتصرفش. مراتي حايه تتراجاني انجي بنتي ليه يا رب عملت ايه دانا ماشي بما يرضي الله عملت ايه.. (مقعد حربايه بديلين 😠)
قال له له كريم يلا بس نشوف الاول موضوع التحليل ونبقي نتكلم..
هتف فؤاد.. لا انا مش هعمل الواد اللي فوق ده ابني..
قال له... طيب تعال كلم ليله شوف هتعملو ايه هنا رفع تليفونه وكلم احد اصدقاءه عن جميله فقال له انه سيرسل له عربه اسعاف وفي خلال يومين تكون عامله العمليه ومؤقتا سيبعث له احد اطقم الاطباء عنده الي ان تنقل البنت.. قفل فؤاد وتجلد وحاول ان يبدو قويا.
ذهب الي ليله ليجدها تسند راسها من التعب علي المقعد وفي يدها احد السندويتشات لا تاكله اما مراد فكان يجلس بجوارها قاطبا حاجبيه وياكل في صمت.
اقترب وجلس امامهم وظل يحدق بهم وكان ينظر مراد اليه غاضبا.. وهتف.. ايه هتصورنا شكلنا عاجبينك..
فلاحت شبه ابتسامه علي جانبي فمه.. ولكنه لم يرد.. وهنا فتحت ليله عينيها.
وقف فؤاد وقال لها ممكن نتكلم... هزت راسها واشارت له ان يسبقها.
قام مراد منفعلا انت تعرفيه يا ماما...
نظرت اليه... مراد فيه حاجات انت لسه صغير ماتعرفهاش اللي قدامك ده هو اللي هيدفع فلوس عمليه جميله يبقي نهدي كده وبلاش طبعك ده اقعد هنا وكمل اكلك وانا دقيقه وجايه...ميفوميفو
ذهبت ليله اليه فقال لها.... انا كلمت مستشفي كبيره. خلال يومين البنت هتعمل عمليه..
فقالت له.... ومين قالك اني هوافق علي كده انت مين عشان تقرر كده.
نظر اليها مندهشا..
ليهتف.. ايه يا ليله انت مش جيتيلي عشان ادفع العمليه واديني جيت..
قالت له... والله حمدالله على السلامه دي حاجه جميله وبسيطه.. اقتربت منه وربعت يديها وقالت... انا جيت عشان تعمل تحليل ليكو ولما تلاقيها بنتك ساعتها تعملها العمليه....
ليصرخ بها.. انت مجنونه الواد اللي هناك ده ابني..
نظرت اليه بسخريه... تمام وبالنسبه للبنت اتاكدت ازاي.. انا امهم روح اعمل تحليل وتعالي اثبتلي انك ابوهم ساعتها هقبل انك تعالج البنت. انا ولادي ولاد حرام يا فؤاد بيه اثبت بقه انهم ولاد حلال وساعتها نتكلم.. غير كده اسفه ماقبلش فلوس من حد مالناش علاقه بيه وتركته وانصرفت ياكل نفسه من الغضب والصدمه.طيب يا ليله ذلي فيا كمان براحتك ..فسبحان الله اتي اليوم الكي سيزحف فؤاد النعماني حتي يثبت انه ابوهم بعد ان وصمو بالحرام فلتثبت انت بمعرفتك انهم من لحمك ودمك.
اقترب كريم... وقال له قدر موقفها يا فؤاد دي اقل حاجه ترد بيها كرامتها وكرامه ولادها.
قال له.. في ظرف كام ساعه يكون التحليل معمول فاهم يا كريم..
ليهتف... كريم حاضر حاضر بس اهدي.
ذهب كريم واخد من البنت خصله من شعرها وذهب الي فؤاد وفعل نفس الشئ واتجه الي احد المعامل ليسرع بنفسه العمليه..ميفوميفو
كان في تلك الاثناء حضر الكونسولتو ليراعو جميله لم تتحرك ليله من مكانها وجلست عالكرسي مسنده راسها كما هيا وبجانبها مراد يتميز من الغيظ..
كان فؤاد يتجول مع الدكاتره للاطمئنان علي ابنته وابتدت التحاليل وتجهيز جميله للعمليه.. حتي ياتي نتيجه التحليل وتوافق ليله علي نقل جميله..
جلس فؤاد امامهم يحدق بهم وينتظر علي احر من الجمر رجوع كريم لياخذ ابنته ويخرج من هذا المكان القذر.. كما يراه... ظل يحدق فيهم فمراد يضع راسه علي قدم امه وليله تسند راسها مغمضه عينيها وتشعر بالارهاق الشديد.. تاه فؤاد في منظرهم واحس بالوجع فوضع يده علي قلبه لعله يخف ذلك الالم ولكن هيهات وبدا في استرجاع مافعله بها وكيف رماها بالشارع مصابه وممزقه وليس لها احد.. ست سنوات تعمل وتصرف علي اولادها.. ست سنوات وحيده بطفلين ليس لها احد... كم انتقص وزنها.. مازالت جميله ولكنها شاحبه مكسوره ضعيفه.. سرح في وجههها وتذكر ايامهم معا وكان تعابير وجهه مابين الابتسام والعبوس وتسائل في نفسه يا تري بتكرهيني اد ايه يا ليله.. يا تري اللي عملته هيجي يوم وتسامحيني عليه..
وهنا قطب قليلا ثم فتح عينيه وقال امال التحاليل اللي اكدولي عليها دي ايه... امال اللي قهروني السنين دي كلها حصل ازاي.. عموما هنشوف اطمن علي بنتي وبعدين يعد الايام علي روحه اللي عمل كده.(نوها مش نيها 😂😂) ميفوميفو..
مر بعض الوقت تقريبا ساعه استيقظت ليله ولم تنظر اليه وذهبت للاطمئنان علي ابنتها كانت لا تعتبره موجودا فهو بالنسبه اليها ميت ماهوا الا مجرد مكنه فلوس لانقاذ ابنتها..
ظل هو يلاحقها بنظراته وعيون مراد الغاضبه تلاحقه.. قال مراد فجاه... علي فكره الراجل اللي يبص عالستات مايبقاش راجل...
هنا انفجر فؤاد ضاحكا من ذلك الشقي الذي علم انه سيتعب كثيرا في الاقتراب منه...
مرت اربع ساعات وكلمه كريم وقال انا في السكه والتحليل معايا النتيجه ايجابيه ميه في الميه نسبه التطابق..
كان فؤاد متاكدا اصلا وعلي الفور اتجه الي ليله الجالسه بهدوء فقام مراد ووقف امام امه.. وقال له نعم.. مش شايفها تعبانه والا عشان هتدفعلنا القرشين هتنطلنا هنا...
ابتسم فؤاد وقال لليله... ممكن دقيقه...
قامت بهدوء تاركه مراد يتمتم بغضب.. نظر لها وقال التحليل ايجابي يا ليله انا هنقل البنت دلوقتي..
قاطعته وقالت... هو فين التحليل..
ليهتف مسرعا.. كريم جاي كلمني...
استدارت وتركته وقالت... اما تبقي تمسكه في ايدك ساعتها يبقي ليك صفه تكلمني بيها غير كده ماتهوبش لا نحيتي ولا ناحيه حد فينا.. (ايوه كده اديله ابت خليه ياكل بعضه.) . ..
ليقف هو محصورا لا يستطيع ان ينطق.
في تلك الاثناء اتصل صاحب العمل ليخبرها ان هناك طلبيه لابد من توضيبها لتتنهد فهيا متعبه هالكه كان فؤاد جالسا.
ليسمعها تقول... ياسطي فكري انا بنتي تعبانه اجي ليه انا تعبت انهارده. لتتنهد طب والنبي بلاش انا انهارده بجد مش قادره بص بكره همسح المصنع كله بدل وفاء خلي وفاء تشيل.
كان فؤاد يحس ان قلبه ينغرز فيه سكاكين العالم.
لتتنهد حاضر يا اسطي فكري هقول ايه لله الامر. لتقوم. لتهتف... مراد يا حبيبي انا لازم اروح الشغل ساعتين زمن هتيجي معايا والا اوصلك البيت.
ليهتف.. ايه فيه شغل طب هاجي معاكي اساعدك اشيل معاكي انت تعبانه.
لتهتف... لا يا حبيبي انا كويس يلا بينا. لتستدير ليهب فؤاد... راحه فين متاخر كده.
لتنظر اليه باحتقار.. وانت مالك.
ليبتلع ريقه ليهتف... ليله انت راحه تشيلي ايه اقعدي انا موجود.
لتبتسم بسخريه.. لا والله طب يا سيدي حمدالله عالسلامه. عن اذنك.
ليهتف بقهر... يا ليله احنا متاخر انت ماعتيش محتاجه اقعدي انا موجود.
لتنظر اليه بقرف... انت عمرك ماكت موجود ولا هتبقي موجود.
لتتركه وترحل الي المصنع وهو القهر ينهش داخله ليشتعل وقلبه يحرقه ليذهب ورائها ويقف بعيدا يراقبها ليجدها تدخل وتقترب من احد كومات الكراتين وتجلس مراد الذي اعترض كان يريد ان يحمل معها ولكنه صغيرا.
لتبدا في شيل الكراتين كانت منهكه ويبدو عليها التعب ليحس بقلبه يكويه ليضرب علي مقود السياره ويصرخ.. ليه ليه ليه يتعمل فينا كده ليه. ليظل يراقبها ودموعه تنزل لا يستطيع ان يقترب فهيا لن تدعه.. ليهتف حقك عليا يا عمري حقك عليا يا واخده قلبي انا واطي وزباله حقك عليا هموت يا قلبي بتشيلي ايه وانت تعبانه صالبه طولك بالعافيه وانا قاعد اربي في لحمي واحزن علي عمري بخت كان ربنا خدك.. ليفكر في شئ كيف يجعلها تترك ذلك العمل الحقير.
ليجدها تنتهي وتجلس علي الارض وتحتضن مراد بقوه وتحني راسها كانت تستريح لفتره ليجدها تقوم مره اخري وتمسح مكان البضاعه كل ذلك ليمسك قلبه بحسرته يا حسره قلبك يابن النعماني يا قهرتك مراتك بتمسح ارضيات يا جاحد منك لله قلبي يا عالم القهره في قلبي اعمل ايه هموت البت مذلوله منك لله ذليت مراتك ياهبل مين عمل مين ليه ليه كان يصرخ اروح فين اروح فين بحرقه قلبي لتنتهي ليجدها تعود الي المشفي وتتهالك علي الكرسي ليجلس محصورا والقهره في قلبه كيف انذلت تلك السنين وهو يتمرغ في النعيم كيف كانت تشيل وهيا متهالمه فقط لتحافظ علي اكل عيشها كيف عاشت لا يتخيل مدي المرار الذي عاشوه ليجلس يضع يده علي راسه وقلبه ينزف دما.
مر الوقت وجاء كريم وجرى فؤاد . لياخذ منه التقارير كان متلهفا.. سبحان الله اصبح هو من سيشعر بالجنون حتي يثبت انهم اولاده وضعته في زاويه لا يحمد عليها.. انت من عليك ان تثبت .ميفوميفو.. جري عليها واعطاها التقرير فتحته ونظرت اليه ولكنها لم تتكلم وقامت وقالت له تعالي ورايا واتجهت الي حجرات احد الدكاتره... وقالت ممكن بعد اذنك تعرفني التحليل ده بيقول ايه.. هنا انصدم فؤاد من تصرفها واحس ببعض الاذلال لنفسه واحتقار لجعلها تصل الي تلك الحاله... قرا الطبيب وقال ده تحليل dnaوالتحليل مابين الاب والطفله متطابق بنسبه مئه بالمئه ابوها يعني.. شكرت الدكتور واستدارت بهدوء وقالت...
↚
استدارت له، وقالت دلوقت من حقك تبتدي اجراءات نقل البنت..
اسرع فؤاد من امامها لكي ينقل البنت الي احد كبري المستشفيات لتتم العمليه في خلال يومين.
اتت ليله مع ابنتها الى المستشفى واخذوا البنت لكي يجرو بعض التحاليل وجاءت احدى الممرضات لترشد ليله الى حجره البنت دخلت ليلى ومراد الى احدى الحجرات فوجدتها جناحا كبيرا مكون من ثلاثه سرائر منهم سرير معدل باحد الاجهزه وكان يوجد في الركن الاخر انتريه كبير وبجواره ثلاجه صغيره ممتلئه بكافه المشروبات.. ميفوميفو.
دخل فؤاد ليري ان كان هناك شيء ناقص ليجد ليله جالسه وبجوارها مراد في هدوء تام مر بعض الوقت لتسال ليلى مراد هل يشعر بالجوع فاشار اليها بنعم فاخبرته انها سوف تنزل تشتري له بعض الماكولات البسيطه وتعتذر لابنها لانها لم تستطيع ان تشتري له اطعمه غاليه وكل ما ستحضره بعض من السندوتشات الفول البسيطه لان ليس معها مال لانهم اخر الشهر ووعدته انه سوف يحصل على وجبه رائعه في اول الشهر عندما تحصل على مرتبها كاملا كل ذلك امام فؤاد الذي ينهش القهر داخله وهنا خرج فؤاد مسرعا و هو يشعر بالالم على ابنه وزوجته وما يمران به وهو من امتلات خزائنه بالاموال الطائله..ميفوميفو
ذهب الى خدمه الممرضات وطلب منهم ان يعد وجبات دائمه مميزه ويحضرها الى الجناح الخاص لجميله.
همت ليله ان تخرج قابلتها احدى الممرضات ومعها ترولي كبير عليه وجبتين وبعض الاشياء الاخرى لتخبرها ان هذه خاصه بخدمه الغرفه وان الغرفه مجهزه بالطعام الخاص بافراد الغرف فشكرتها ليله.
نظرا مراد فقال لامه.. هو الاكل ده كله بتاعنا يا ماما..
فهزت راسها واعطته وجبه ل يبدا في التهامها بنهم
ثم قالت... بص الثلاجه الصغيره فيها عصاير ممكن تاخذ منها لنفسك انهي مراد الطعام ليذهب الى الثلاجه واخذ احد المشروبات واستاذن ان ياخذ بعضا من الشوكولاته فابتسمت له واشارت بالموافقه
فقال لها مراد على فكره يا ماما عمو فؤاد ده كويس.. حلو يا ماما عمو فؤاد
فقالت له ليله باستغراب طب وانت عرفت اسمه منين
فقال لها... سمعت الراجل الكشري اللي كان معه وهو بينادي عليه هو راجل طيب بس بيبطل يبص على الستات لما يجي يا ماما. انا هاقول له بطل بص على الستات انت هتبقى كويس هو جاب لنا اكل و دفع فلوس عمليه جميله يبقى هو مش وحش يا ماما هو راجل طيب بس بتاع الستات معلش بقى لازم احذره...لابتسم ليله علي ابنها لتتنهد وتجلس. وبعد ان انهى مراد طعامه وشرابه صعد على السرير وغط في نوم عميق وجلست ليله تنظر امامها وتتامله متسائله ماذا يخبىء لها القدر..ميفوميفو
كان فؤاد قد اخر نفسه بعض الوقت لكي لا يشعرون بالحرج فدخل ليجد مراد نائما وهي جالسه حالمه لا تشعر بشيء فنظر الى الطعام لم يجد الا وجبه واحده قد انتهت هنا اتقدم ليها ببطء وحذر وقال لها انت مش هتاكلي..
نظرت اليه بعض الوقت تتامله وهي صامته ثم قامت له وقالت.. لا مش جعانه بس هانزل بعد قليل هشتري اكل
نظر اليها بدهشه وقال لها.... ليه والاكل قدامك اهوه ما بتاكليش ليه منه كان غاضبا بعض الشيء قال لها ايه هتنزلي برده تشتري سندوتشات فول..
فقامت واقتربت منه بهدوء وقالت له على فكره سندوتشات الفول دي اللي بتتريق عليها هيا اللي نجدتنا من الموت جعانين.. ربتنا و ربت اولادي ولحم اولادي منها.. فا ما تتريقش اوي و تقرف من حاجه احنا عيشنا فيها عمر ..
فهتف بهدوء.... الجناح ده معمول لنا احنا ليكي حق التصرف فيه زي مانت عايزه..
اقتربت منه اكثر وقالت له..... طب اسمع بقى يا فؤاد بيه عشان نبقى واضحين من الاول. البدايه كده ما فيش حاجه اسمها احنا ما فيش انا وانت في جمله مفيده ما فيش احنا نهائي... فيه انت واولادك اذا كنت انت موجود هنا فدا لاني عايزه كده انت هنا مجرد ممول للعمليه واب لاولادي بس لما اشوف هنتصرف ازاي في الموضوع ده فيا ريت نتعامل مع بعض على الاساس ده وكل واحد يعرف مكانه انت ابو اولادي فعلا بس انا اللي اقرر ايه اللي يتعمل وايه اللي ما يتعملش لان ولادي مش اولاد فؤاد النعماني ولادي اولاد محمود الحديدي اللي انا بعت عفش بيت امي وابويا عشان ادفع فلوس اشتري بيه لاولادي اسم ليهم عشان مايبقوش ولاد حرام.الامر هنا ليا انت مالكش صفه الا بموافقتي يا فؤاد بيه الجربوعه بتقولك مفيش احنا عارف. الخاطيه بتقولك مفيش احنا.. اللي مالهاش لا اصل ولا فصل بتقلك مفيش احنا. اللي كت بتتصرمح وبتنام مع الرجاله وفيها العبر بتقلك مفيش احنا.احنا دي اندفنت زمان احنا اندفنت مع كل خبطه في حيطة فلتك احنا انتهت مع كل سحل عالسلالم احنا انتهت مع كل ضربه حزام وكسر الايد. احنا انتهت مع فضحك لحد كل ذنبه انه حب. احنا انتهت من زمان واتقفل عليه الزمن وانهال عليه التراب. ربنا ليه حكمه ان البنت تتعب عشان اجيلك جايز عشانهم مايعيشوش من غير اب بس اي حاجه تانيه مفيش وتاني احنا دي ماتتقالش. احنا ماتت برميتك ليا في الشارع وولادي بقو ولاد حرام . فياريت خلي بالك من كلامك بعد كده متحطنيش في جمله مفيده معك في اي وقت واي زمن عن اذنك. ميفوميفو.
وتركت له الحجره وغادرت وهنا تصنم فؤاد وشعر بانه في وسط الثلوج وان بروده تجتاح جسمه من مدى قسوه كلامها ليعلم ان الطريق امام ليله مازال طويلا ليتهالك ويشعر بسلخات في عروقه وهنا اخذ قرارا انه يتقرب من اولاده و يكسبهم في صفه وسيكون لهم نعم الاب ثم بعد ذلك ستكون لليله النصيب الاكبر في القرب منه واقسم علي انه سيستعيد عشقها مره اخرى حتى لو كلفه ذلك روحه وانه سيصبر عليها حتى لو صعدت روحه بين يديها. ميفوميفو
خرجت ليلى مسرعه الى احدى الحمامات وضعت يدها على قلبها وتجري دموعها على خدها شعرت بالاستياء وفجاه قالت لنفسها مالك زعلانه ليه زعلانه على ايه مش ده اللي رماكي في الشارع بهدومك مش ده اللي كسرك ونعتك بابشع الالفاظ مش ده سبب اللي انت فيه مش ده االي قالك بتلزقيلي ولاد حرام خبطت ليلى على قلبها بس بقه وانت بتدق ليه كده عايز تخرج من مكانك ليه ده ابو عيالك ابو عيالك وبس ما لوش مكان ثاني في حياتك ومش هيبقى ليه مكان اجمدي يا ليله سنين و انت عامله زي الجبل بلاش تيجي على الاخر وتهيني نفسك مع واحد ما يستاهلش حاجه.... ميفوميفو
جلس فؤاد واضعا يده على راسه في الحجره يشعر بالام الشديد ويشعر بقله الحيله لاول مره في حياته.. وهنا دق تليفونه وكانت تلك العمه على الطرف الاخر تصرخ به انت فين يا فؤاد بقى لك يومين ما اعرفش عنك حاجه هتجنن يا ابني انت فين
تنهد فؤاد وقال لها معلش يا عمتي انا اسف هابقى اقول لك على كل حاجه بعدين في حاجات جددت وهاقول لك عليها.... (يا حزن الحزن ده هيقول لي الوليه العقربه على كل حاجه يا حزنك يا فؤاد يا اهبل يا ابن الاهبل)😬😬) ...
قالت له ما لك يا ابني صوتك مش عاجبني في ايه يا فؤاد طمني
قال لها طمني يا امي انا كويس و هابقى كويس وكلنا هنبقى كويسين ولما اجي احكي لك على كل حاجه بس تطمئني
فقالت طب يا فؤاد والنبي ما تتاخرش علي يا حبيبي عشان انا قاعده على اعصابي انا ما ليش غيرك يا ابني خلي بالك من نفسك يا حبيبي واغلقت الخط ثم ندهت علي قائد الحرس وقالت له لازم تقول لي فؤاد فين انا هتجنن ما اعرفش عنه حاجه.
قال..... يا مدام فيروز فؤاد بيه مع الحرس الخاص بتوعه وانا ما اعرفش هم فين.. فصرخت.. انت لو ما عرفتيش هو فين دلوقت انت هتبقى بره حالا.
اتصل قائد الحرس لاحد الحراس و علم ان فؤاد بيه معه سيده وابنتها مريضه في المستشفى وسيجري لها عمليه وده كل اللي يعرفه فذهب قائد الحرس واخبارها
فظللت تدور وتدور يا ترى مين دي يا فؤاد مين البنت دي مين الست ان حاسه ان قلبي هيخرج من مكانه.
ظلت تاكل في نفسها لازم اعرف لازم اعرف حالا فيه ايه بس اعرف ازاي والحراس بتوعه دول ما حدش يقدر يخترقهم قوي و يقرب منهم طب انا هفضل اهري و اكل في نفسي كده ده انا اموت محروقه لحد ما يجي... (الاهي تموتي يا بعيده محروقه ولا مقتوله ولا متفرفته منك لله يا رب تاكلي في نفسك لحد ما تموتي😎😎) ... لم يكن امامها الا ان تنتظر لتعلم ماذا يحدث. ميفوَميفو
اثناء ذلك الوقت اوصي فؤاد صديقه كريم ان يذهب الى صاحب العمل الذي تعمل عنده ليله ليعطيها اجازه شهر مدفوع الاجر ويعطيه بعض المال ليتكتم على ذلك ولا يعرف احدا فاتتصلت بها فوزيه لتبشرها بالخبر بانها ستاخذ اجازه شهر مدفوعات الاجر وهنا شعرت ليله بالسعاده القصوي وحمدت ربها ان صاحب العمل احن عليها وعلى ابنتها اخيرا رجعت ليله الى الحجره وهي سعيده لتجد مراد يستفيق من نومه.
دخل عليهم فؤاد متجهما صامتا ينظر اليهم بقهر شديد.
فاقترب منه مراد وامسك يده لينظر له فؤاد بدهشه وقال له... حبيت اشكرك على الاكل اللي جبته وعلى انك هتعمل العمليه لاختي انت راجل طيب بس انا عايزه اقول لك حاجه اقترب منه وهمس في اذنه وقال له عمو انت هتبقى كويس بس بطل تبص على الستات عشان حرام وابتعد عنه وابتسم له
وهنا اخيرا ابتسم فؤاد ليشعر بالفخر ان له ابن هكذا صغير كبير.. رجل صغير في هيئه طفل يفتخر به اي انسان يتمنى ان يكون ابن له.. مع انه لا يستحق ذلك.. ميفو ميفو.....
جاء وقت العمليه حضنت ليله ابنتها وقبلتها كما احتضنها فؤاد وقبلها و استودعتها الله و تمنى ان تعود ابنتها لها سليمه ظلت عمليه البنت اربع ساعات وليله على اعصابها تدور وتدور فحاولا فؤاد ان يقترب منها ويهدئها فنهرته لكي يبتعد عنها ويتركها وشانها.
فاقترب منه مراد و قال.. ما تزعلش معلش ماما لما بتبقى زعلانه بتتكلم كلام يزعل ما تزعلش يا عمو.
ابتسم له فؤاد وذهبا يجلسان بعيدا حتى خرجت جميله من العمليه وهنا هم الدكتور وبشرهم ان العمليه تمت بنجاح و انه لم يعد هناك اي خطر على حياه جميله.
هنا انهارت ليله اخيرا فسنينها اتعبتها كانت ترتعب علي ابنتها وانها في اي وقت ستضيع منها لتنهار وتنهار وتحس انها ستسقط من القهر ليندفع فؤاد ويشدها اليه بقوه ليعتصرها بين يديه وهيا تنتحب ومراد يقف لا يفهم شئ ليقترب ويشد امه ويهتف.. ايدك يا عم انت.
ليتنهد فؤاد بغلب فليله كانت مستكينه.
ليصعد مراد علي احد الكراسي ويحتضن امه ليخفق قلب فؤاد من ذلك الفتي الذي يشع رجوله فاجهشت ليله بالبكاء و حمدت ربها انه رد اليها ابنتها.
ا نقلت جميله الى العنايه واخبرهم الدكتور انه في خلال يومين ستنزل جميله الى حجرتها ليتم شفاءها ويتم رعايتها ذهب فؤاد الى الطبيب وطلب منه ان يبقى جميله في المستشفى اكثر وقت ممكن ربما شهر او اكثر لانه لو يغادروا المستشفى فلا يعلم ماذا سيحدث بينه وبين ليله...
مرت الايام ونزلت جميله الجناح وشعر الجميع بالسعاده وتعلقت جميله بفؤاد وتعلق هو بجميله حتى انهم لم يكونوا يصمتون وكانت ليله تراقبهم واحيانا تبتسم علي مشاغبه ابنتها لابيها ولكنها كانت تداري ذلك ولكن فؤاد كان يلاحظ ذلك بسهوله فهي تتصنع التجهم طول الوقت..
هنا تدخل مراد غاضبا قائلا لفؤاد وجميله هو احنا مش هنبطل الدلع الهبل ده فنظرت جميله اليه واخرجت لسانها
اما فؤاد فضحك فيه ايه يا مراد باشا انت زعلان ليه يا مراد؟
قال لا مش زعلان بس مش باحب الدلع الماسخ وجميله ما بتصدق حد يدلعها
قال.... جميله بنوته واي بنت تحب ان يدلعها حبايبها.
نظر اليه مراد قال له طب ما ماما بنت عمري ما شفت حد بدلعها
اطرقت ليلى وجهها في الارض خجلا من كلام مراد وشعره فؤاد بالالم من اجل حبيبته فهتف بخبث والله يبني فيه ناس هتموت وتدلعها بس هيا اللي قلبها جامد..
.رمقته بغضب وقامت وخرجت من الغرفه ووجهها احمر بشده..
هنا خرج فؤاد ورائها ليجدها تضع يدها علي قلبها ليبتسم ويقترب منها دون ان تحس ليقول ببراءه مالك يا ليله انت كويسه خير...
تجمدت مكانها وقالت له ايه مفيش حاجه...
قال... طب احنا مش جه الوقت اننا نقول للعيال اني ابوهم..
قالت..... وهتقلهم ايه معلش اتاخرت شويه علي بال ماكتشفت انكو ولادي بعد مارميت امكو في الشارع...
استجمع نفسه وعلم انها تريد ان تغضبه.. اكيد هنشوف حل.. ليله انا عارف اللي حاسه بيه.
لتنظر اليه بقهر.. عمرك يا فؤاد بيه ماهتحس اما تنذل وتترمي رميه الكلاب ويبقي في ايدك حتتين لحمه حمرا مش عارف تاملهم ساعتها هتحس.
ليتنهد ويصبر فهيا تؤلمه. ليهتف انا مش هحاسبك علي اي كلام تقوليه.
لتقاطعه تحاسب مين يا بتاع انت انت مين اصلا ايه البجاحه دي انا اقول ماقولش انا حره وهفضل طول عمري حره ماحدش كاسر عيني. اما تبقي ادتني جنيه واكلتني بجنيه تبقي تنطق يا بيه يا عالي.
ليهتف.. انا اهوه قاطم وسايبك تذلي فيا براحتك.
لتهتف.. اذل فيك.. بجد.. طب معلش حقك عليا دا شويه ذل. تعالي علي نفسك.
ليهتف.. انت ازاي بقيتي كده ليله انت مش كده.
لتنظر اليه بغل. كتر خيرك انت السبب في كل اللي انا فيه انت السبب في ذلي مش هقلك ربنا يكفيك شر الذل نفسي تدوق حسره القلب علي غدر الحبيب (هيدوق هيدوق 😭😭) ساعتها هتعرف يعني ايه غرزه. ووحله. انا جوازتي منك وحله.
لينظر اليها مبهوتا.
لتهتف ايوه وحله وغرزه. وحله اني ماتجوزتش راجل يصون لحمه. وحله اني اتجوزت راجل بيرمي عرضه في الشارع وغرزه اني انطعنت لدرجه ماعتش بحس تصدق سنين بتعدي زي المخبوطه مابحسش بالدنيا عايشه اربي ولادي وبس. بتقلي اتغيرتي. ماسالتش نفسك كنا بناكل ازاي بنام ازاي مستورين والا عريانين ماسالتش نفسك وانا بكتب اسم ولادي باسم واحد تاني كت حاسه بايه وشكلي ايه ودا يغمز ودا يبص. ايام وسنين امسح لما ايدي اتهرت واشيل لما ضهري انحني. عارف انا عندي حانيه الضهر اهون الف مره من حنيه الراس. انت مشتني من بيتك راسي محنيه بس انا خرجتي من بيتك رافعه راس ليا وحنيه ليك. انت اللي اللي محني وشايفاك محني. كنت بدعي عليك في كل صلاه واهوه ربنا ردلي حقي وموقفك قدامي مابتنطقش.
ليزيح بوجهه حتي لا تررى دموعه ليرجف قلبها فمهما كانت تقسو وتغرز كلماتها بداخلها شئ له.
ليهتف بصبر وتجلد.. انت كتي قايلالهم ايه.
لتتنهد بقهر وتهتف.. كت قايله انك مسافر ماقدرتش اقول انك ميت للاسف.
ليتنهد طب خلاص حقي يا ليله من فضلك نحي كرهك ليا في جنب اديني فرصه ادي ولادي حقهم. يا ليله ولادي حقهم اب حتي لو عمل االي عمله انا عندي حاجات هقولهالك بس بالله توافقي. لتطرق وتتنهد. ليهتف.. نقلهم ان كان فيه ظروف تمنعني .. طب بصي هنقلهم كنت مسافر. حبيت اعملها مفجأه ونزلت مخصوص عشان نعمل العمليه ومانقولش الا اما العمليه تنجح..
لتهتف.. عارف لو بأيدي كت خرجتك من حياتهم لانك ماتستاهلش. بس انا مش زيك ظالمه ولا جاحده. انا كل اللي يهمني مصلحه ولادي. لتتنهد وتفكر. طب وهتقول انك كنت فين..
ليهتف مندفعا.. هنقول كنا متخانقين خناقه كبيره...
لتقول.. طيب مع انه كلام اهبل بس ماشي..
ليهتف. دول عيال يا ليله اي حاجه هيصدقوها..ميفوميفو..لتتنهد وتستدير فمصلحه اولادها وحقهم فوق كل شئ دخل فؤاد ومعه ليله ليجد مراد يشاكس اخته
لتتكلم ليله وتقول لهم انا عايزه اقولكو حاجه مهمه وهنا نظر اليها اولادها باهتمام و....
↚
اقترب كل من ليله وفؤاد من جميله ومراد قالت ليله في حاجه مهمه يا اولاد عايزه اقول لكم عليها وانا كنت مخبيه من فتره و خلاص لازم تعرفو ان ان.... لتتشجع انا وفؤاد كنا بقى لنا فتره متخانقين عشان اسباب انتم صغيرين لسه ما تعرفوش عنها حاجه زعلانين من بعض بس هو لما عرف ان جميله محتاجه عمليه نزل بسرعه عشان يبقى جمبنا حبيت اقول ان فؤاد يبقى يبقي... بابا ..
سكت مراد ولم يتكلم ولكن جميله ابتسمت و اتسعت ابتسامتها و وطلبت من والدها ان يقترب ثم قبلته قبله طويله واحتضنته قالت ايوه انت بابا واحلى بابا وانا مبسوطه ان انت بابا
حملها فؤاد و ظل يقبلها ودموعه تنزل من عينيه بغزاره. ليرجف قلب ليله
ومراد ينظر اليه بتوجس هنا قال... فؤاد ايه يا مراد مش عايز تقول حاجه..
ليهتف مراد.. مش عارف.
فهتف فؤاد.. .يعني مضايق..
قال... لا...
فاكمل فؤاد.. طب حاسس بايه..
فقال له ماعرفش..
ليهتف فؤاد بحنيه.. طب ممكن تديني فرصه يا مراد اقرب منك..
فأومأ له و اقترب مراد من امه فامسكت يديه كانت تعلم ان مراد لا يظهر مشاعره بسهوله فاشارت لفواد ان يتغاضي عن ذلك..
ثم نظر فؤاد بخبث لليله وقال لها وانت يا ماما مش مبسوطه اننا رجعنا متصالحين يا قلبي..
فاتجهت انظار اولادها اليها فكزت علي اسنانها واضطرت ان تتصنع الابتسام وقالتله طبعا يا فؤاد مبسوطه..
ليهتف فؤاد بمرح.. شوفو يا ولاد امكو اقلها يا حبيبتي ويا قلبي ودي تقلي يا فؤاد..
نظرت بغضب. قالت مندفعه امال اقلك ايه..
قال لها بمشاكسه قولي يا قلبي يا فؤوش يا حبيبي مش فؤاد ناشفه كده..
هنا تدخل مراد وقال... اه يا ماما هو يقلنا يا حبيبي وانت برضه قوليله يلا يا ماما قولي..
اقترب فؤاد وشال مراد ووضعه علي اكتافه وقال.. اسمعي كلام ابنك..
نظرت اليه مصدومه وقالت له متوعده ماشي يا فؤاد..
فقال له رافعا اصبعه ومشيرا بحاجبه علي مراد.. يا اييييه..
فلوت فمها وقالت ماشي يا قلبي😏..
هنا هلل فؤاد وظل يقفز بابنه سمعت يا واد بتقلك اني قلبها يادي الهنا.. وقال في سره انشاء الله هيبقي والله بس اصبري عليا يا قلب فؤاد من جوا دانا فؤاد النعماني..
ليعود ويهلل مع اولاده ونراد بدا يندمج معه فهما نفس الشخصيه.
ليقول فؤاد.. ايه رايكم نحتفل ونجيب بيتزا مين عايز بيتزا فرح كل من مراد وجميله وطلب منهم طب بتحبوها بايه.
فاطرقت ليله وجهها لانهم لم ياكلو البيتزا نهائي. ميفوميفو. اسرعت وقالت باي حاجه.. فطلب لهم من جميع الانواع وظلو ياكلو ويضحكون وابيهم يداعبهم وخاصه جميله فاصبحت تلتصق به كجلده.
الا ان ليله كانت بعيده ... كانت قاطبه جبينها. لتمر ايام وايام ليتشبع الاولاد بحنيه ذلك الفؤاد الذي خلع فؤاده وعاد اليه بعودتهم ليصب حنانه عليهم حتي التصقت به حوريته الصغيره واحس ان ابنه اصبح لا يرهبه بلي الاكثر احس انه سيكون حليفا له.
لياتي يوم والأولاد ملتصقون بتبيهم حينئذا نظر مراد اليها وقال... ماما تعالي اقعدي جنب بابا قاعده بعيد ليه مش اتصالحتو خلاص..
قال فؤاد في سره.. ابن ابوك والله قول يابني قول دانت وقعتلي من السما هييييح ..
قالت ليله لا ابدا يا حبيبي مفيش مكان بس السرير صغير. سيباكو براحتكو.. .
هنا قام مراد وقال لابيه.. تعال يا بابا كده شويه وانت يا جميله اتلحلحي تعالي يا ماما فيه مكان اهوه اياكي تقعدي لوحدك تاني مش بابا قال البنت لازم تدلع وجميله مش هتاخد كل الدلع.
وهنا اخرجت له جميله لسانها مره اخري فقطب مراد وتجاهلها وقال.... لازم بابا يدلعك شويه برضه...
كان فؤاد صدره منتفخ من السعاده واراد ان يحضن ابنه لانه يقول درر من فمه...وعلم ان سر رجوع ليلته هو مراد.. فابنته طيبه مثل امها اما ابنه فهو نسخه منه يتمتع بالصلاده والخبث كما انه سهل المعشر ََمع امه وتنقاد اليه وتستمع له.. .
وهنا ليله شعرت بان جسمها تحول لكتله نار من الخجل واضطرت ان تستجيب لابنها فهيا فعلا تنقاد اليه فهو كسند لها مان طفلا عجيبا يحرك المكان بطريقته الخاصه. قامت وجلست علي حرف السرير بجوار فؤاد وطلب مراد ان ياخذو صوره معا وهنا انضمو جميعا واخرج فؤاد تليفونه وبيده الاخري ضم ليله وبينهم اولادهم وكانت صوره اكثر من رائعه..
هنا قامت ليله علي الفور وخرجت من الباب وجلس فؤاد يداعب اولاده ويحضر لهم اشياء من الثلاجه لياكلوها وهم سعداء وعندما عادت ليله
قال مراد بابا هو انت عايش فين..
قال له.. انا لسه جاي واشتريت بيت نعيش فيه كلنا..ميفوميفو.
نظرت له ليله نظرات مميته ولكنه اصر ان يكمل فاولاده هم من سيجعلون امهم تخضع له... وفيه بسين وزرع وورود...
صفقت جميله من الفرحه وقالت طب هنروح امتي ونسيب القوضه بتاعه السطح يا بابا دا اوضه سقعه وبتسقط ميه علينا..
هنا لم تستطع ليله ان تمكث اكتر من ذلك وخرجت مندفعه من الغرفه...
اقترب مراد من اخته وقرصها في يدها قال.. كلامك وحش دا بيتنا وبيت ماما وماما بتحبه..
قرر فؤاد ان يخرج الي ليله ليعلم ماذا سيفعلان..خرج فؤاد ليجدها تبكي وما ان احست به مسحت دموعها سريعا والتفتت اليه غاضبه وقالت.... هو انت مش ملاحظ انك مزودها بيت ايه االي هنروح نعيش فيه.. البيت اللي رمتني منه انت بتحلم...
قال لها.. لا دا بيت تاني بجهزه ليكو...
فهتفت حانقه.. فؤاد انت ناوي علي ايه انا ماعنديش استعداد اخسر حياتي وشغلي...
فقال فواد... اولا لازم الولاد يتنقلو باسمي ودي انا هتصرف فيها في خلال يومين بالضبط هيبقو ولادي..
فتحت عينها علي وسعها.. قول كده عشان تاخدهم مني صح..
لم يرد عليها واكمل.. ثانيا انت بتقولي مفيش احنا بس فيه ولادي وانا ولادي لازم يتهنو بخيري مش معقول هيفضلو عالسطوح وابوهم معاه تلال فلوس..
نظرت اليه شذرا وقالت... مش بالفلوس علي فكره.. ياما ناس َمعاها فلوس وماتربتش..
قال لها شكرا يا ستي بس انا ولادي خلاص هاخدهم في حضني والقرار ليكي...
لتصرخ.. يعني ايه هتاخد ولادي مني دانت بتحلم دانا اقتلك بايديا..
اقترب منها وقال لها بحب وهيام.. واهون عليكي ايديكي الحلوه دي تقتل واحد قليل زي انا..... دانا ببقي جنبك َمفيش خالص عجينه خديها اعملي بيها اللي تحبيه .
ارتبكت وقالت بقلك ايه انا مش عايزه كلام من ده وتتعدل وانت بتكلمني..
فهتف فؤاد بشده.. . بصي من الاخر ولادي هشتريلهم فيلا واجهزها وانت ليكي الحريه تقرري..
فهتفت... لا مش حريه انت بتلوي دراعي...
نظر اليها وقال... خليكي موضوعيه تتمني ولادك يخشو احسن مدارس ويعيشو في احسن مكان تتمني ايه والا يكملو فوق السطوح..... ظلت صامته تشعر بالقهر تعلم انه محق..
ليتنهد عارف وحاسس ونظراتك بتقول بس فكري فيهم.
لتنظر اليه بسخريه افكر فيهم. لا حلوه.
فقالت اوك بس انا بره الحسبه هكمل في شغلي وانت ليك ولادك وبس...
ليهتف بهدوء.. اسمعي يا ليله عايزه تشتغلي اجبلك شغلانه محترمه انما دي خلاص ولادي ماينفعش امهم تبقي ....
صرخت فيه مقاطعه بقهر.. تبقي ايه مالها امهم انطق.امهم شافت الذل امهم اترمت مدبوحه في الشارع كانت تتكلم وتخبط علي قلبها من الوجع امهم اتقالها انت جايبه ولاد من الحرام ونمتي في الحرام وانضربت واتهانت وبرضع ماماتتش امهم اترمت في مستشفي جه الغريب حن عليها مكسره ومحصوره جابولها فرشه تنام عليها علي سطوح قوضه سقعه وضلمه نزلت اشيل كراتين وانا حامل وبطني قدامي اشتغلت شفتين عشان اجيب فلوس بعت عفش امي عشان اجيب لولادك اسم عشان مايبقوش ولاد حرام كت بصعب عالناس من غلبي ولادك ماعرفش طلعو شبعانين ازاي عشان ربنا عالم انا شفت ذل اد ايه انت جاي تقلي امهم امهم كانت بتنام كل يوم معيطه من القهر امهم ربتهم بتعب وكد.. امهم نزلت الدنيا لوحدها ماعهاش الا ربنا واتعرضت لقرف الدنيا امهم كانت بتنضف ارضيات حمامات وسيادتك نايم في الفلل و القصور.. كانت غاضبه بشده وضعت يدها في وسطها قولي مالها امهم واقتربت منه وخبطت علي صدره..
كان متاثرا والدموع تترقرق في عينيه . اقترب منها وقال بهيام.. احلي واجمل واجدع ام في الدنيا وربنا.. ام تشرف اي حد وراسه تبقي مرفوعه في السما ثم نزل براسه قرب وجهها وقال ... بس لازم تعقل شويه وتبص لمصلحه ولادها ليله انا عارف انه صعب عليكي بس انت بتعملي للعيال ولادنا يا ليله.. البنت هتبقي اميره وابني هيبقي برنس وهو بصراحه برنس في نفسه.. كمان فيه حاجه تانيه واهدي كده. ميفوميفو. صمت برهه لتستعيد وعيها ثم قال.. لازم نرجع لبعض
وهنا لم تستطع ليله الصمود اكثر من ذلك وانطلقت تضحك بهستيريه..
. فقطب جبينه... قال لها. ضحكتك اوي...
نظرت اليه وقالت له.. انت عقلك فيه حاجه يا فؤاد بيه.. رجوع ايه ومين اللي يرجع لمين..
نظر اليها واكمل هو..... ايوه امال هقعد مع ولادي بصفتي ايه انا هعيش مع ولادي مش هزور ولادي ودا اللي عندي وانت حره عايزه تعيشي َمعايا من غير جواز انت حره بس هيبقي شكلك مش ولابد والعيال هيقولو ايه... ابنك مراد لسانه متبري منه الا ماتعرفيش لسانه دا جايبه منين 😁 مش هيسكت وساعتها هقول ماما مش راضيه... لم ترد عليه ليله وتركت المكان.
فهتف بها مستني ردك عشان كلها كام اسبوع ونروح بيتنا.. واكمل في نفسه نروح بيتنا يا قلبي من جوا..وساعتها هتبقي حلالي وهوريك من العشق انواع.. بكره تعرفي اد ايه انا ندمان عاللي عملته وانه كان غصب عني واللي عمل كده رقبته مش هتكفيني فيها حاجه..ميفو ميفو
اضطر فؤاد ان يرجع الفيلا ودخل وقبل يد عمته وجلس واستند واغمض عينيه وابتسم.واخرج الموبايل وسرح في الصوره.. .
فنظرت اليه فيروز بتوجس وقلبها يرجف مالك يا حبيبي قلي..
هقلك يا امي اخيرا رجع فؤاد النعماني بتاع زمان الانسان.. فؤاد اللي بيحس.. انا حاسس اني ملكت الدنيا وما فيها... وهنا بدا يقص عليها ماحدث معه.... (دا بيحكلها 😳😳😳هيبقي ايامك طين بس اصبر احكي يا مصيبه احكي😎) .... ظل يحكي وكلما استمر تحس فيروز بالنار في قلبها وبدات تتعب وظلت تشهق قام علي الفور واعطاها ماء عمتي عمتي مالك يا حبيبتي.(مفيش حربايه في نفسها شويه 😁😁) ...
استجمعت نفسها بصعوبه وقالت له.. مفيش يا حبيبي الصدمه بس.. طب الحمد لله ان ولادك رجعو لحضنك يا قلب عمتك.. (قلب عمته برضه يا بومه العصر وكل العصور يا حربايه بديلين) ... ...
قال لها.. طب انا هطلع اغير وارجع تاني عايزه حاجه معلش مقصر معاكي..
قالت له... بالسلامه يا غالي... ذهب فؤاد وانتفضت هيا من مكانها وانتظرت حتي انصرف فؤاد ولبست وذهبت الي المركز واتفقت مع الطبيب ان يسافر ويختفي او يذهب لمكان لا يعرف عنه احد واعطته مالا كثرا لان لو عثر فؤاد عليه سيقتله وهنا سيعرف انهم السبب.. احست بقبضه في قلبها.. لا لا لا مش ممكن دانا اموت دا يبعد عني ويرميني لا دانا اقتله واقتل نفسي.. لا لا يا فؤاد مش ممكن تعرف..... . وانصرفت بعد ان رتبت كل شئ.. ميفوميفو
عاد فؤاد الي المشفي ليجد جميله نائمه والدكاتره اطمئنو عليها ومراد يجلس ومعه عصير وليله راكنه راسها عالانتريه ومغمضه عينيها... عندما دخل اشار له مراد ان يصمت وياتي بجواره...
جلس فؤاد بجوار ابنه فقال مراد هامسا بابا.. هو انت لسه زعلان مع ماما..
نظر اليه بدهشه وقال له انا مش زعلان بتسال ليه..
قال مراد.. عشان ماما شكلها لسه زعلان انا حاسس انها مش بتتكلم معاك خالص وانا خايف تزعلو تاني وتمشو وتسيبو بعض..
هتف فؤاد بحب.. عمري ما همشي واسيبكو تاني يا قلبي.. واه ماما لسه شويه وبمساعدتك يا بطل ترجعها معايا وتصالحها عليا..
قال له.. خلاص يا بابا بس اوعي تقلها عشان ماما بتثق فيا وكده هيبقي شكلي وحش انا مش اهبل زي جميله..وانت كبير بقه وبتعرف حاجات البنات دي اعملها اقلك ماما بتحب الورد هاتلها ورد اتلحلح يا بابا..
نظر اليه مصعوقا اتلحلح 🙄🙄 ليهتف.. طب اقنعها يا مراد نرجع كلنا الفيلا ونقعد مع بعض وتقعد هيا من الشغل ماشي
هتف مراد مسرعا.. اوك اتفاق..
ليهتف فؤاد بسعاده.. اتفاق يا قلب ابوك..دانت حبيبي يا مودي والله..
هنا وقف مراد محذرا ابيه.. ايه مودي دي انا مش عيل صغير انا مراد فؤاد النعماني والا ايه..
قال ابيه له بفخر... دا ايه وايه وايه.. انت كده ازاي يبني ماشاءالله.. طب يلا اسف يا مراد باشا..
هتف مراد.. ماشي عفوت عنك.
فضحك فؤاد وقال له طب قوم نام بقي يا لمض ...
قام مراد ونام علي السرير. جلس فؤاد بجوار ليله يتاملها بهيام وحب ظل اكثر من ساعه يحدق بها. فاخرج هاتفه والتقط لها عده صور و هيا كل حين وحين تتنهد وهيا نائَمه واحيانا تئن.. كان قلبه يحثه علي ان يقترب.. اقترب منها ووضع يده علي شعرها يتلمسها ثم امتد يده لا اراديا ليلامس خدها..ليهمس وحشاني يا قلب فؤاد نفسي اخدك في حضني اداويكي ليقترب ويقبل خدها بهدوء بحبك لتتململ وتسقط علي صدره ليحاوطها بيديه وقلبه يرحف.. ليتنهد يا رب ماتصحي. ليظل يجاعب شعرها ويقبل راسها ويسمعها من الحنان مافاض
ولكنها تململت وهنا فتحت عينها لتجده امامها فانتفضت وقالت..... ايه فيه ايه انت قاعد كده ليه.
هتف بسخريه واقعد ازاي عرفيني اللي بيقعدو بيبقي شكلهم ايه ...شدت نفسها اشاحت بوجهها ولم ترد.. فقال لها يلا قومي عالسرير عشان عايز انام.. قامت غاضبه من سكات لتنام واعطته ضهرها وظلا مستيقظان يفكران في بعضهما لوقت متاخر هيا تفكر كيف تصده.وتقف امامه فهي تحس ان قلبها سيخونها .و هو يفكر كيف يلين راسها الحديدي هذا ويرجعها الي حضنه مره اخري حتي غطا في النوم .ميفوميفو.
مرت الايام وتوطدت علاقه فؤاد بمراد واصبح صديقا له اما جميله فاصبحت حوريته المقربه لا تفارق حضنه ابدا..
وفي يوم نظر مراد لابيه وغمز له وقال.. الا هو يا بابا لما انا وجميله وماما نروح الفيلا هتسافر وتيجي والا هتعيش معانا..
قال له... لا طبعا هنعيش كلنا..
كانت ليله تغلي بداخلها ولا تعلم ماذا تفعل.. كانت كمن يساق امامهم دون ادني مجهود من فؤاد..
ليهتف مراد.. ماما انت هتسيبي الشغل امتي...
قالت له.. واسيبه ليه
قال لها.. عشان بابا معاه فلوس وهو ابونا وجوزك وانتو ماعتوش زعلانين يبقي لازم تقعدي وتتدلعي زي الستات اللي بنشوفهم في التليفزيون مش كده يا بابا..
قال له.. يبني دانا هموت واقعد وادلعها للصبح بس ترضي.امك دماغها ناشفه ومغلباني كانت تنظر له بغضب وتكز علي اسنانها..
فقاطعهم مراد وقال عارف طلعالي مانا دايما بتقلي دماغك ناشف.. .
اقترب منهامراد وحضنها وقال... ماما انت تعبتي ارتاحي بقه..
هنا انهمرت دموع ليله لفرط احساس ابنها ولا شعوريا قالت زي ماتحب يا حبيبي انت تؤمر... هنا انشرح قلب فؤاد وحمد ربه علي وجود طفل كمراد بهذه العقليه.
نظر مراد لابيه محذرا وقال. وانت متزعلهاش ودلعها كتير وسيب البت جميله دي شويه مش هيصه هيه..
قال له.. بس كده دانت تؤمر يا مراد باشا.. ..
.في تلك الاثناء كانت العقربه الشمطاء كل حين تتصل بفؤاد لتطمئن عليه..( قلبها الحنين مش مستحمل يا جدعان😁😁..) . وكانت ليله تستمع لهم في بعض الاوقات وكانت تقطب جبينها وفؤاد يلاحظ ذلك فهي لا تحب تلك المراه... (ولا احنا والله المتابعين عايزين يجبوها من شعرها والله.😎😎😎)ميفوميفو .
مر بعض الوقت بعد فتره اقترب فؤاد من ليله وقال.. ها قررتي...
كانت تعلم انه لن يتركهم وهيا لن تمكث معه بدون عقد شرعي وتعلم ان هذا مصلحه اولادها قالت له.شوف بقه انا عارفه انك بتضغط عليا بولادي وانا مجبره اوافق ابتسم فواد واتسعت ابتسامته.لانه فهم انها ستوافق كان فقط ينتظر بس موافقتها ثم سيفعل المستحيل عندما تكون حلاله.سيجعل عشقه يتغلغل في قلبها.. سيجعلها اميره علي عرش قلبه.. سيلتصق بها حتي تستسلم لحبه.. (الواد هيحب علي روحه يا جدعان) . . قالت انا موافقه اتجوزك بس بشروطي واول شرط.. .
↚
انا موافقه يا فؤاد اننا نرجع..
كانت اول مره تقول له فؤاد اغمض عينيه يستمتع باسمه من بين شفتيها وصمت قليلا..
ولكنها قطبت جبينها وقالت فؤاد فؤاد...
ليهتف بحب.. سمعت يا ليله والله وقلبي بيطبل.. فتح عينيه ونظر لها بحب شديد
فارتبكت. اشاحت بوجهها وقالت انا ليا شروط..
هتف بحب.. اؤمر يا قمر وانا اقطع نفسي كده قدامك...
نظرت اليه غاضبه. بقلك ايه اتعدل في الكلام احنا مش جايين نحب في بعض..
قال لها.. فعلا مَاعنديش حق مره تانيه كملي..
هزت راسها مستنكره وقالت بص بقه اول شرط مالكش دعوه بيا... انا حره..
قطب جبينه وقال... حره ازاي يعني اركب قرون ماركبتش قبل كده والله والا انت جيباهم هتركبهملي جاهزين ...
فهتفت بحنق.. ماتحترم نفسك شويه انت دماغك شمال..
اقترب منها وقال هو فيه احلي من الشمال بس بالحلال والله..
غضبت و همت ان تنصرف وقالت لا انا ماعرفش اتكلم كده..
مسك يدها فسحبتهم بسرعه كأن لسعتها الكهربا وقال خلاص يا ستي.. فهميني..
قالت.. يعني جوازنا علي ورق صوري يعني. مالكش دعوه بيا ولا تقرب مني انت في حته وانا في حته تنساني خالص..
قطب جبينه لانه كان متوقع ذلك. قال لها ماشي يا ليله مع ان دي حقوقي بس انا عمري ماهقربلك غصب عنك مش انا يا ليله.بس انساكي ازاي وانت حته من قلبي.. يا رب صبرني..
نفخت مستغفره و. قاطعته لا وتبطل كلامك ده
فقاطعها انت عايزه تشليني صح يبقي لا كلام ولا فعل ارحميني بقه..
اشاحت. بوجهها واكملت فيه حاجه مهمه ولادي ليا كل الحق في اتخاذ قرارات يعني ماتروحش تعمل حاجه من غير ماتقلي..
قال لها.. ماشي يا ستي ها لسه ايه قولي قولي ماتتكسفيش زي جوزك برضه..
لتهتف.. عايزه اشتغل واصرف علي نفسي..
قال لها.. حاضر اول أما أقلب سوسن هخليكي تصرفي علي نفسك..
لتقول بحنق.. انت هتهزر..
ليهتف.. ماهو الكلام بالعقل عندك عيلين وزوج صحيح عالورق 😏😔بس ليا طلبات تانيه وبيت وانا عندي فلوس متلتله واخرتها نفسك تخليني سوسن واخلي مراتي تلف تشتغل عند الناس.. انا وافقت علي كل شروطك ده استحاله فاعقلي كده .
تنهدت وقالت له بغيظ وابقي تحت رحمتك مش كدده تذلني زي مانت عاوز اه مانا لا اهل ولا فلوس .. ماشي...
رد عليها متوجعا يبقي يوم موتي لو عملت كده يا ليله انا مش واطي انا اطعنت في ضهري بس شغل بره البيت لا واالف لا انت تقعدي هانم لا اميره وقلبي يجبلك اللي تعوزيه تحت رجلك...
رفعت شفتيها بسخريه وقالت ماشي... كَمان بقه البيت اللي هنبقي فيه يتكتب باسم ولادي..
قال لها.. عنيا الاتنين وايديا تمضي وتبصم.ولو عايزه تكتبيني معاهم باسمكو انا جاهز والنبي خديني فوق البيعه هقعد مؤدب .
احست بالغيظ . ماكنتش عارفه توجعه ازاي فتزكرت عمته فقالت له وعمتك انا ماليش دعوه بيها..
قطب جبينه وقال يعني ايه...
لتهتف.. يعني كل واحد في بيته عايز تبات معاها انت حر انما انا البيت هيبقي ليا وولادي..
ليهتف بوجع.. انت عايزاني اسيب عمتي لوحدها يا ليله وهيا مالهاش غيري وست كبيره..(. بس يا حزين بلادك.😎😎😎😎.) . ... انت من امتي بقيتي قاسيه كده...( والنبي اتنيل واسكت الا انا مببقوقه منك ومن الحربايه التانيه.والمتبعين وارمين مش وارمين برضه يا متابعين.. يا متابعين😁😁😁😁) ...
قالت له.. كتر خيرك انت وهيا السبب مش كانت بتسخنك عليا..
فهتف بوجع... عمتي بتحبني يا ليله وبتغير بس استحاله تأذي حد.. (يا وله 😂😂😂عمته مابتاذيش حد يا ولاااااد .) ...
قالت له.. ده اللي عندي غير كده لا...
قال لها.. بس انا كمان عندي شروط...
قالت له..... نعم ودا بتاع ايه ان شاء الله
قال لها مانا برضه لازم اتكلم والا هطق...
فهتفت... ايه اتفضل قول...
ليقول بوجع.. ليله انت لازم تعرفي انا عملت كده ليه انا عشت ايام بتقطع وانت بعيده عني
قاطعته وقالت له... بقلك ايه انا مش عايزه اسمع...
قاطعها لا هتسمعي انا شايل جبل علي صدري انا حاسس ان راسي في الارض ومش عارف ارفعها انا صدري هينفلق نصين وبدأ في سرد ماحدث معه حرفيا وكلما اكمل تنظر له بذهول وعندما انتهي كانت الدموع تغرغر في عينيه.وعينيها . انا اتعذبت اوي يا ليله مش انت لوحدك. انا اتهنت واتمسحت كرامتي وحسيت اني مش راجل وماعرفش ليه ومين عمل كده.. انا كنت بتقطع لما اشوفك فرحانه ومعايا وعارف انك مش هتبقي ام كنت اناني بس اموت ولا ابعد عنك.. انا حسيت اني ماليش لازمه ... فاهمه حسيت اني ولا حاجه.. فؤاد النعماني بجلاله قدره مراته تعمل فيه كده..لما عرفت بحملك كنت زي المجنون ولولا انهم شالوكي من تحت ايدي كنت موتك.. ليلتي انا بتاعتي تعمل كده وليه قعدت سنين بتقطع واقول عشان غشيت يبقي تستاهل تتغش.. انا قعدت قافل علي نفسي سنه بقيت مجنون وشكلي بقه مرعب لولا كريم خرجني بالخناق كنت واحد تاني اتحولت لوحش مابيرحمش كنت وحش اوي يا ليله.. ومش عارف ليه دانا عمري ماغضبت ربنا وماليش في قله الادب والشغل الشمال وشايل عمتي علي راسي (ماهو ده السبب يا حزين😁😁😁 )انا يا ليله كنت هتجنن حبيت وحده بجنون تعمل فيا كده وليه يتعمل فينا كده انت نسمه ومفيش منك ليه نتأذي كده لا اعتراض علي حكمك يا رب.. بس انا اتربيت يا ليله.. فؤاد النعماني اتربي عن حق.وراسه اندعكت في الارض وشي بقي في التراب كنت مابرفعش عيني في الحرس بتوعي واعتزلت الدنيا حتي عمتي بعدت عنها (بخت كنت كملت يا سبعي😂) عرفت ان الانسان لما ينكسر بيبقي ولا حاجه .. فيه ربنا هو الكبير واحنا مجرد ادوات علي الارض .
احست بوجع في قلبها عليه وازاي هو اتعذب وكان مجبور يعمل كده احست بكسرته في كلامه وتعذبت لعذابه فهي تحبه بشده ولكنها لا تعترف بذلك.ميفوميفو. ولكنها استعادت صلابتها وقالت... وانت سيادتك ضحكت عليا واتجوزتني وانت مش بتخلف.(. البت دي هبله سابت دا كله وراحت فين بت بت ارجعي🙈🙈😳😳) ..
هنا نظر اليها غير مصدق انها غاضبه من هذا فابتسم فهي مصيبه صعب ان احدا يعرف دماغها بتفكر ازاي... قال.... عشان كنت ولسه بعشقك عشان كنت ممكن اموت نفسي واموتك... فاكره يوم ماقدمتي استقالتك كنت بحاول ابعدك بس ماعرفتش ماقدرتش اهون عليا اموت ولا انك تغيبي عن عيني انت النفس اللي بتنفسه يا قلبي ...
قالت لله انت غشتني والغش كمل وبقي جريمه انت السبب في كل ده كنت قلي وكنت هقف جنبك كنت قلي مش تسيبني واطلع في الاخر واحده خاينه...
فهتف مسرعا... ماهو احنا قعدنا كام شهر مابنخلفش وكنت متوقع انك تعترضي ونروح نكشف.(. يا ريتك كنت كشفت يا حزين بس نقول ايه عقربه الكون مادتكوش فرصه😠😠😠) .... وكنت متاكد انك هتقفي جنبي.. انا بحبك يا ليله لا بحبك ايه انا والله بعشقك واتمنالك الرضا بس تبقي جنبي... والله دا اكبر امنيه ليه نفسي ارجع امانك ودنيتك نفسي اوفي بوعدي اللي اتمرغ في التراب انا نفسي ارجع الراجل اللي وعد ونفذ ..
كانت ليله في دنيا غير الدنيا وحاولت ان تلتمس له العذر وكان وجهها يتغير مابين اللين والقسوه كان حبه ايضا متغلغل في قلبها ولكنها ترفض ان يخرج كرامتها عمياها عن اي شئ...
كان يعلم انها تحارب مشاعرها فقرر ان يتدخل علي الاقل اصبح هناك بعض الاعذار له وبعض اللين منها... فقال لها بصي يا ليله انا عن نفسي هعيش عمري كله مستنيكي تسامحيني هستحمل منك اللي تعمليه لو رشقتي سكينه في قلبي والله ماهنطق وهفضل مستني اشاره منك بس يكفيني انك هتبقي والولاد جنبي وفي حضني وفي امان ..
نظرت اليه بقوه وقالت... بس ماتقلش حضني دي .. فؤاد جوازنا عشان العيال وبس وكل واحد في حاله ناس كتير عايشين مع ولادهم عشان عيالهم ودا قراري وليك انك توافق او ترفض...
فهتف سعيدا . ارفض دانا ماصدقت تقولي اه ارفض طب يلا وشدها وهم ان يخرح بها..
اوقفته وقالت... ايه انت اتجننت هنروح فين ونسيب العيال..
ليهتف.. اه صح عندك حق.. ورفع سماعه الفون وامر احد الحرس ان ياتي بمأذون وكلم صديقه كريم وذهب لحجره مدير المشفي لكي يتم الزواج بها وياتي بالشهود في غضون ساعه كان كل شئ جاهز وتمت الزيجه وكان فؤاد سيجن من الفرحه.
اما هيا فمشاعرها مشوشه ما بين الرفض واللين وخاصه بعد ما حكي لها كل شئ.. وما ان انهي الماذون الدعاء لهم حتي قام واحتضنها بشده كاد ان يدخلها بين ضلوعه. همس بحب وهيام وحشتيني يا ليلتي... كان يعلم انها لن تتحرك لوجود الناس بينهم ولكنه لم يخجل لانه يعلم انه لن يقربها في القريب ابدا ولن تسمح له... بارك لهم الجميع وانصرفو..
خرجت ليله غاضبه ودخلت حجره الاولاد وجلست وظلت صامته ومرتبكه مما فعله امام الناس وبدات احاسيسها تتحرك فساعه تغضب وتقطب حاجبيها وساعه تسهم وتسرح فيما فعل ويلين وجهها..( فاضلك تكتين كده يا لوزه بس الواد فؤش ده يفضالك😁😁.ميفو ميفو ..
تذكر فواد عمته حبيبته (وحبيبتنا كلنا اللي عليها مطلب جماعي تبقي عالاسفلت فرافيت قولو انشالله😅😅) واخبرها انه سيتم عقد قرانه علي ليله وانهم سينتقلون لفيلته الاخري..
فباركت له وما ان اغلق الخط حتي قامت قيامه تلك الحيزبون وظلت تصرخ واهتاجت وظلت تكسر ماحولها.. طب اعمل ايه طب اروح فيه بعد ماكنت خلصت من واحده جالي تلاته يا خيبتك يا فيروز هتموتي مقهوره يا فيروز (انشاله قولو امين) طب هيا بعيده عني اجيبها تحت ايدي ازاي ازاي وظلت تفكر وتدور كالمجنونه الي ان هدأت فجأه وابتسمت بخبث (تس تس انا الثعبان🐍😁😁) انا هتمسكن لحد ماياخدني. شويه مرض علي شويه حزن كل اما يجي مش هعمل كده مره واحده ليحسو بحاجه انا لازم ادخل بينهم لازم.. وجلست وظلت تخبط علي ركبتها يا حرقه قلبك يا فيروز هتستحملي ازاي... منك لله يا ليله انت وولادك ربنا ياخدكم وارتاح اه يا ناري مش عارفه اسكت... نسيبها بقه تاكل في بعضها شويه شالله الحربئه تطبق علي روحها ونفرح كلنا.ميفوميفو..
دخل فؤاد بعد قليل يدندن والسعاده واضحه علي ملامحه..
فاقترب منه مراد وهمس له فيه ايه انت زعلتها..
قال له.. لا والله يا ابني.. اسالها حتي...
اقترب مراد من والدته وقال لها... انت زعلانه ومكشره ليه...
تصنعت الابتسام وقالت له وهيا تكز علي اسنانها وتنظر لفؤاد بغضب الذي كان يدندن.. لا مش زعلانه...
وهنا قاطع فؤاد الجميع وقال... بصو بقه احنا بقالنا تقريبا شهر و جميلتي الحمد لله بقت باحسن حال يبقي خلاص نروح بيتنا هلل الجميع وظلو يدورون حول ابيهم وهيا تنظر لهم غير مصدقه وقاطبه وجهها.. (هتفكيها امته بقه اتخنقنا والله😏😏😀😀.) .. وبداو يستعدو وانهي فؤاد الاجراءات اتجهو جميعا الي الخارج..
فقالت له انا عايزه اروح البيت الاول.
قال.... ماحنا يا حبيبي راحين البيت..
سمعت كلمه حبيبي فرجف قلبها.. وقطبت وقالت بيتي اروح بيتي
هنا صرخ الاولاد ليه يا ماما هنعمل ايه هناك..
قالت هطلع اجيب حجات ليا خاصه
قال لها.. نودي العيال واوديكي الحته اللي تأمري بيها..(. ايه الرجاله دي 😂 😂 😂 😂.) .
وصلو الي الفيلا كانت جميله وراقيه وكان عليها حرس .. كانت كما يجب ان يكون دخلو جميعا وهنا اقتربت جميله من ابيه وقالت بدهشه دي بتاعتنا لوحدنا..
احس بالالم وابتسم وقال كلها ليكو يا قلب بابا..
وجاء الخدم وعرفهم علي سيده المنزل.. قال دي ليله هانم ودي جميله هانم ودا مراد بيه اي غلطه او زعل او شكوي مالكوش قعاد..
اقترب من ليله وقال.. ده عم محمد الجنايني ودي الست حميده الللي هتشيل المطبخ طبيخها هيعجبك كانت ست ودوده للغايه ودي بقه للعيال مدام امنيه هتخلي بالها منهم لو احتاجو حاجه... بصو بقه يا ولاد انتشرو والعبو براحتكو واخذهم للاعلي لجناح كبير وقال دي بتاعتكو يا ولاد كان مليئا باللعب والملابس وكل ما يخص الاولاد وتنطط الاولاد وحضنو والدهم..
ونظر الي امنيه وقال العيال ماتفاريقهمش واي غلط مش مسموح.. قالت له.. امرك يابيه...
ثم انتقل الاولاد ومعهم امنيه وليله الي جناح كبير به حجره نوم رائعه وانتريه كبير وحجره دريسينج ملحقه بها
فهتف الاولاد ودي بتاعتكو صح يا بابا..
قال بصوت خافت متوجس من تلك المترقبه بجانبه.. نعم يا حبايبي..
هنا انصدمت ليله واحست بانها كالصنم لم تستطع ان تتكلم ولكنها كانت تريد ان تقتل فؤاد بيديها وتنزع عينيه الساخره هذه...ميفو ميفو
استدار فؤاد ونظر الي امنيه وقال لها خلي بالك من الولاد احنا راحين مشوار.. ونظر الي ليله وقال... يلا يا ليله عايزه تروحي فين...
تقدمت ليله يتأكلها الغيظ حتي ركبت معه وكانت صامته لا تقدر ان تنطق فالسائق والحرس معهم.. اعطت السائق العنوان ما ان وصلو حتي ترجلت وذهبت الي بيت الخاله فوزيه لتسلم عليها وما ان راتها حتي احتضنتها.. وحشتيني يا قلب خالتك كده يا ليله كل الوقت ده انت عارفه اني من يوم العمليه وانا تعبانه والبت جميله ماعرفتش اوجب معاها...
قالت لها.. دي بنتك يا خالتي توجبي ايه.. طب خشي خشي كان هو يقف وراء ليله وقالت لها دا فؤاد يا خالتي ورجعنا لبعض عشان الولاد واتجوزنا وهنروح معاه البيت ...
هتفت فوزيه بجد فرحتيني يا قلبي تعيشي وتتهني وانت خلي بالك منها دي جوهره وغلبانه احنا ولايه يا بيه مالناش الا سمعتنا خلي بالك وحرس عليهم. حطهم في عينك انت جتلك الفرصه اوعي تضيعها...
نظر لها بامتنان وقال لها.. دول في عيوني يا حاجه...
هنا قامت ليله قالتلها بصي يا خالتي انا هسييب الاوضه هاخد حاجاتي الخاصه بس وانت بقه كل اللي فيها بتاعك..تاجريه تبيعيه انت حره. ولو عايزه حاجه انا موجوده يا خالتي كلميني بس ابعتلك العربيه تيجي تاخدك وتوديك انا ماقدرش ابعد عنك انت عارفه وبكت..
لتهتف فوزيه بحنان.. تسلميلي يا بنتي..بنت اصول.
نظرت الي فؤاد والله ماهتلاقي ضفرها..
ابتسم لها وقال انا اتمنالها الرضي ترضي يا ست فوزيه .
صعدت ليله وهيا مازالت غاضبه من فؤاد تنتظر ان يكونو بمفردهم بفارغ الصبر.. وصلو للسطوح وهنا استدارت ليله والغضب ينهش قلبها وقالت ......
↚
ما ان وصلو للسطح ابتعدت عنه وظلت تدور وتدور تريد ان تصرخ فيه من غيظها ولا تعرف وهو تحرك وركن علي السور وربع يديه يستمتع بغضبها وهو صامت.. التفتت اليه وقالت بغل... قوضه ايه يا حبيبي الللي هتلمنا مع بعض
قاطعها ساخرا.... ايه ده يا ليله انت هتردحيلي...
نظرت اليه ساخطه انت اتجننت انت فاكرني هبله والا ايه انا استحاله اقعد معاك في قوضه واحده مش اتفاق. لعب عيال هو...
هنا اقترب منها بهدوء ولكن بنبره غاضبه وتحذيريه.... كان الاول ينفع تقولي مابدالك بالطريقه اللي تعجبك انما دلوقتي انا جوزك وطريقه الكلام فيها تقليل مني يا ريت تتكلمي من الاول بهدوء وانا هسمعك كنت بتقولي ايه بقه عن القوضه..ميفوميفو. ..
نظرت اليه بعدم تصديق وارادت ان تخبطه باي حاجه ظلت تدور وتدور وهو مربع يديه وينظر اليها ببرود..
وفجاه قال... اهمدي بقه وانا هفهمك البيت فيه ناس وعيالك هتقوليلهم ايه وكل واحد في حته عايزه ولادك وخصوصا مراد يفضحونا عند الناس انت دماغك دي متركبه ازاي فكري في ولادك مش الحاجات الشمال اللي بتفكري فيها دي...
نظرت اليه مصعوقه حاجات شمال حاجات شمال 😳😳 انا بفكر في حاجات شمال ايه قله الادب دي..
كتم ضحكته بصعوبه ... امال عامله هوليله ليه مانا قلتلك مش هقربلك والا هو فيه ايه بالضبط وظل يقترب منها بخبث وعلي فمه ابتسامه ساخره ..
وهنا ابتعدت مسرعه ناحيه الحجره وهيا تتمتم مفيش حاجه ولا زفت اما نشوف اخرتها ايه...
فتحت الحجره ودخلت دون ان تنطق وبدات بجمع اوراقها واشيائها الخاصه.
لم تكن واعيه لفؤاد الذي دخل الغرفه وصعق من منظرها كانت عباره عن حجره شبه مظلمه يتدلي سلك به لمبه من السقف والجدران مقشره وباليه وسرير كبير في جنب الحجره عليه مرتبه باليه وبعض الاغطيه المهترئه وبجانبها كومدينو صغير وفي الركن الاخر طربيزه كبيره نوعا عليها بوتجاز صغير وبعض ادوات المطبخ البائسه وكانت عالارض سجاده باليه وبعض لعب الاطفال المهترئه والمكسره كان موجوعا مصعوكا احس بالاختناق وخرج مسرعا من الغرفه احس ان رئته نفذت منها الهواء... ركن عالسور يسند نفسه فهناك كلبشه في صدره ودماءه تلسع عروقه بداخله غصه في حلقه حاله من اشكال التجلط الدموي والذبحه الصدريه .. ست سنوات وهيا تعيش في تلك المزبله ست سنوات واولاده ينامون في هذه القذاره.. وتذكر جميله وهيا تقول الحجره سقعه وبتنقط علينا... احس بوجع في صدره وظل يخبط علي قلبه ليه ليه... عملو ايه عشان يعيشو كده.. انا عملت ايه عشان اتحط انا وولادي في حاجه زي كده.. يا تري كانو بيبقو سقعانين وهيا تعمل ايه.. كنتي بتعملي ايه يا ليله.كنتي بتعملي ايه وولادي بين ايديكي لا حول لكي ولا قوه . اكيد كنتي بتدعي عليا بحرقه.مانا استحق واكتر .كنتو بتاكلو ايه قلبكو اتحرق من قله الاكل لاوالعيال طالعه ربنا هاديهم ومابينطقوش اللي يتحط ياكلوه من رحمه ربنا .. كنت بتواجهي العالم ازاي تقفي للي يسوا ومايسواش ازاي. كنت بتعملي ايه وانت لوحدك شايله عيلين علي كتفك.. طب لما مشيتي في الشارع مضروبه ومكسوره رحتي فين وعملتي ايه كنت حاسه بايه..رحتي فين ببطنك اللي بتكبر ومالكيش الا ربنا.. طب لما خلفتي فكرتي ابوهم هيبقي مين وهو راميهم سنين.. اتقطعتي وانت بتشتريلهم اسم اصلهم بقو ولاد حرام.. ليه ليه.. كان هيتجنن.. بتشتغلي وتربي سنين تشيلي كراتين لما ضهرك انحني وجوزك قافل علي نفسه بينح بخت كان ربنا خدك قبل عملتك السود.. اعمل ايه في تمزيعتي دي يا رب ماعملتش حاجه استحق ده لا وجيالي تترجيني اخلي بنتي تعيش.. بنتك كانت هتموت من قله الفلوس وانت جبال الفلوس اللي عندك ماتتعدش.. احساسك ايه وانت جايه لحد عندي بعد مارميتك تترجيني انقذ بنتك اللي هيا حته من قلبي احساسك كان ايه في وسط كل ده.. احساس يدبح انا مدبوح احس انه سيصاب بالجنون ظل يدور حول نفسه كالمجنون . اللي يشوف الظلم دا كله ومايتجننش يبقي جبل وانت جبل يا قلبي.. انت كنت ام بميت راجل وانا قاعد في العز بتحسر علي حالي.. عذاب ايه يا فؤاد اللي شفته اسكت يا راجل عيب دانت تستحق الحرق عاللي عملته في مراتك وولادك وزعلان قوي انك كنت عايش من غير نفس.. والله عيب اختشي يا راجل دانت تستحق يتولع فيك.
. وهنا رفع راسه وعينيه تحولت للجمر من الغضب مابقاش فؤاد النعماني ان ماكنت اخد حقك يا ليله وحق ولادي من اللي عمل كده.. مابقاش في صنف الرجاله اتسمي راجل ان ماكنت احرق قلبه عاللي عمله فيا... وانت يا قلبي عارف اللي هطلعيه عليا بس يمين بالله لو شقيتي صدري نصين هيطلع قلبي من بينهم ويقلك بيعشقك.. اعملي مابدالك فيا وانا يا رب انا اتظلمت اديني القوه استحمل اللي هتعمله فيا واستحمل بعدها عني..ميفو ميفو
خرجت ليله من الحجره لتجد وجهه احمر وعيناه غريبه فاحست بالقلق.. واقتربت منه بحرص وقالت فيه ايه انت كويس😔...
اغمض عينيه واحس كأن ماء لطيفا سقط عليه وازال كل الغضب لما احس من نبرتها نبره فيها قلق عليه..
فنظر اليها وقال وقد استجمع نفسه... لأ ولا حاجه خلصتي طلباتك.. هزت راسها وتقدمت امامه وركبو السياره وكان كل منهم صامت كان هو في حال غير الحال وكانت هيا ساهمه لا تعرف ماذا به ليست متعوده علي هدوءه هذا... رجعو الي البيت واستقبلهم الاولاد فرحين
قال مراد تعالي شوفي عندهم بسين اد ايه..
قال فؤاد هما مين يا حبيبي اللي عندهم..
خبط مراد علي جبهته وقال معلش يا بابا عندنا عندنااااااا... وشد والدته لتجد جميله ترتدي مايوه جميل ومعها امنيه تجلس بالقرب من بسين الاطفال وممتلي بلعب لهم احست بالسعاده والفرح وقال مراد يلا يا بابا اقلعو وتعالو نبلبط... بلعت ليله ريقها اقلعو 🙄🙄🙄..
قالت له انا هطلع اريح عشان تعبانه وهبقي انزل مره تانيه.. ال اقلع قال قدام ده ينهار اسود...ميفوميفو.
صعدت لحجرتها ورتبت اشيائها وذهبت لغرفه الملابس لتستعجب فالحجره كما تركتها.. لتقف مرتبكه فاشيائها كما هيا.
وهنا دخل فؤاد بهدوء لينظر اليها و يتنهد كانت جميله فاتنه اغمض عينيه متمنيا قربها.
ليهتف بهدوء.. القوضه جي مقفوله من ست سنين زي ماسيبتيها ما دخلتهاش مره ومحرم علي حد يدخلها كانت بتتنضف وبس ماقدرتش اخش فيها لحظه من وجعي وماتحملتش حاجتك تمشي منها.. حاجتك عندك يا قلبي وجيبت فوقهم حاجات وهيا مبهوره وقلبها يرحف وتحس ان به مسره غير عاديه لينبض قلبها بشده.
لتاخذ بيجاما بيتيه محتشمه مريحه واتجهت الي الحمام لتاخذ شور انهت استحمامها. جلست تمشط شعرها.
لينظر اليها بعشق
ولكنه تصنع الامبالاه حتي لا تثور عليه فهو ارهق اليوم بشده و قلبه لم يعد يتحمل اي مشاحنات..احست بان به شئ فاجبرت نفسها عالصمت.ولكن القلق ينهش قلبها . نظر اليها بوجع وتركها ودخل وذهب الي غرفه الملابس واخذ ملابسه واتجه بصمت الي الحمام...
هنا استغربت ليله ماله ده داخل صامت قامط ولا حتي بصلي.. ايه يا ليله انت هتخيبي مايخش صامت والا يتنيل والا انت دماغك حادفه شمال زي مابيقول بس هو ماله من ساعه مارجعنا متغير وفيه حاجه وجعاه اوي.. ماله طيب 😔😔وهنا نهرت نفسها ماتتعدلي فيه ايه ايه السهتنه والسهوكه بتاعتك دي مايولع...
اتجهت الي الاريكه وصعدت عليها واخذت احد المخدات وغطت في النوم فاليوم كان مرهقا اليها جدا.ميفوميفو..
خرج فؤاد ليجدها نائمه ومستغرقه في النوم ليقترب منها ويجلس بقربها وظل لفتره طويله ينظر اليها ويشعر بالوجع عليها وعينيه لا تفارق وجهها وطفرت دمعه من عينه.
وقال اسف اسف الف مره علي كل حاجه كنت السبب فيها اسف اني ماكنتش امانك ودنيتك زي ماوعدتك اسف يا قلبي اسف عالعذاب اللي عيشتيه وولادي عاشو فيه.. اسف من هنا لحد ما روحي تطلع هفضل ندمان لحد موتي عاللي عملته فيكي نفسي ارجع قلبي لانه معاكي خدتيه ومش راضيه ترجعيه.. يوم ماترجعيلي هفضل عايش من غيره مستني اليوم بس اللي تبصيلي بعين الرضا وضع يده علي شعرها ودعي ربه ان يحنن قلبها عليه يا رب انت عالم اني اتظلمت ردهالي وردلي قلبي يا رب انت عالم بحالي اديني القوه لحد ماترضي عني انا عارف انها هتسامحني عارف ان قلبها طيب بس لحد ما يحصل قويني علي بعدها ووجع قلبها لاني عارف انها موجوعة زيي ثم قام وتذكر عمته (يادي السيره الهباب ماكنا في الهيح من شويه ليه الغم☹️☹️☹️)
ثم نزل وامر امنيه ان لا تزعج ليله وان تعتني بالاولاد ثم استقل السياره وذهب الي الحربايه قصدي عمته وما ان دخل عليها حتي تصنعت البكاء(حد يقتلها بقه يا مين مصبرني عليكي😠😠)
اقترب بسرعه وقبل يديها وقال.. الدموع دي غاليه ليه كده..
قالت.. ماخلاص نسيت امك حبيبتك
قال لها.. انا اقدر مانا جاي جعان وجاي اكل اهوه والا انت ماعملتيش اكل
انفرجت اساريرها وقامت بسرعه واتجهو لغرفه الطعام وامرتهم ان يحضرو الاكل.. ثم بدات في القول.. هو انا مش هشوف الولاد اجي ابوسهم واقطعهم بوس احفادي حبايبي(لا وربك والحق انت الحب مولع في الدره😅😅😅)
قال لها حاضر هجيبهم لحد عندك حاضر
رفعت حاجبها وقالت ليه هو انا ماجيش بيت ابني براحتي والا السنيوره مش عايزاني (حربقي يا وليه حربقي)
تنهد الغلبان وقال لها... بس هيا يا عمتي معلش فتره كده وهتعدي اللي حصلها مش قليل..
لتهتف بحقد.. ماشي يبني اللي تشوفه ربنا يسعدك انا هعوز ايه وانا في اخر ايامي ست كبيره وقاعده في بيت طويل عريض مش مخليني محتاجه حاجه (كاااات هايل يا حربايه اللي بعده😎😎 )
تنهد وقال مانا هبقي عندك كل يوم وهجيب العيال وشويه كده ليله طيبه هتيجي ونتجمع كلنا من تاني..
لتهتف اه امال يا حبيبي ربنا يريحها دايما (يريحها وياخدك يا بعيده) ظلو يتسامرون ويضحكون وظلو يتكلمون حتي تذكر المركز الطبي
وهنا قال بس يا عمتي انا هروح المركز ومش هخلي فيهم حد ينفع يمشي علي رجله واللي عمل فيا كده ماعدش هيتصنف في صنف الرجال راجل..(انت مش فاهم ماكنش راجل ماكاااانش) مابقاش فؤاد النعماني ان ماخربت بيتهم.
ابتلعت العمه ريقها وقالت.... اه اه طبعا.. .. اكمل فؤاد الجلسه الحربويه بسلامه نيه ثم استاذن حتي يعود لبيته .ميفوميفو.
كان قد حل الليل ورجع ليجد الاولاد يجلسون في حجره المعيشه مع امهم ويلعبون بالالعاب وهيا مسهمه امام التلفاز دخل وقبلهم. اتجه اليها وقبل وجنتها وجلس وهو يشعر بالارهاق كانت تريد ان تعرف اين كان كل ذلك الوقت ولكنها منعت نفسها ظل ينظر لاولاده صامتا مطمئنا.
وهنا لم تستطع ان تصمت اكثر من ذلك فقالت بهمس له ممكن تقلي مالك من الصبح وهنا ادركت لهفتها فاكملت والا انت بتدبرلي حاجه (دبش احدفي يا حبيبتي احدفي وهو ناقصك اصلا😀😀 )
قال لها بغلب... تصدقي بالله مافيا حيل حتي ادبر ازاي هطلع فوق انا هقع من طولي هموت وانام وفجاه من دون سابق انذار احني جسده ووضع راسه علي قدميها فصرخت ونظر الاولاد فيه ايه يا ماما...
ضحك فؤاد وقال لهم معلش امكو ساعات كده بتحب تعمل جو هزار وساسبنس وكده..
زغدته في كتفه وقالت قوم انت اتجننت ماردش فاقتربت من اذنه وهمست قوم من علي رجلي احسنلك ..
اغمض عينيه من قربها منه وقال لها والنبي يا ليله سيبيني انام نص ساعه نفسي انام وصمت واخذ يدها في حضنه وغط في نوم عميق..
لم يكن بيدها حيله ماذا تفعل ورق قلبها لحاله فهو يبدو عليه التعب الشديد وكانت تشعر ان به شيئا مختلف اليوم.. وبدل ان ينام نصف ساعه نام ساعه كامله لم يحس بالاولاد وهم يغادرون للنوم كل ما كان يشعر به انه امتلك الدنيا بما فيها ولاول مره منذ ست سنوات تغمض عين فؤاد النعماني عن حق فما لاقاه وعاناه ينهد له اعتي الرجال. كانت تنظر اليه وهو نائم بادي علي ملامحه الارهاق ولا اراديا مدت يدها علي شعره تمسدها وظلت تداعب شعره حتي استيقظ واحس بها ولكنه بذل مجهودا جبار كي لا تلاحظ كان سعيد وحالم بالحاله التي هم عليها وهنا فجاه ادركت ليله ان مشاعرها تجاه فؤاد مازالت موجوده وبقوه.. خافت ليله من نفسها وارتعبت من هول ما ادركته. ميفوميفو..ادركت انه مازال العاشق لتلك المعشوقه سرحت في وجهه فبعد ان اخبرها تبدلت مشاعرها وزاد توترها احست بقربه بزياده واصبح يربكها لتغوص بيدها لا اراديا وتملس علي شعره ليتململ ويحاوط خصرها بيده لترتجف ليحس انه ملك الدنيا. كانت ليله ترتجف من داخلها وصرعها كم المشاعر التي بداخلها له ومازالت حاولت ليله ان تتململ لتوقظه كان قد استيقظ ومتصنع النوم وهو مطبق علي يديها وهيا تبرطم... يادي النيله هو قافش ايدي ليه كده سارقاله حاجه...
كان هو في سره قلبي سرقاه رجعهولي تنستري يا شيخه... وبدات بهدوء توقظ زوجها.. كانت تضع يدها علي كتفه وتهزه بهدوء الي ان فتح عينيه و...
↚
فتح عينيه ببطء وظل يحدق بها وهيا لا تعرف ماذا تفعل او اين تدير وجهها فقالت مسرعه ممكن بقه تقوم وتسيب ايدي رجلي وجعتني ومايصحش كده..
قام ونظر اليها وقال لها متشكر يا ليله..
قطبت جبينها وقالت علي ايه....
ليهتف بحب.. علي سنين مانمتش فيهم لحظه الا دلوقتي حسيت اني ملكت الدنيا ومافيها مراتي معايا وولادي قدامي دي بالدنيا يا ليله..
ارتبكت وقالت انا بس لولا انك كنت تعبان كنت زقيتك من علي رجلي..
اقترب منها بلهفه وابتسامه اذابت قلبها وقال يعني صعبت عليك يا قمر..
قامت بسرعه..والخجل ينهشها . لا انت مش ممكن ايه ده وصعدت الي جناحها..
وهويضحك عليها..اتقل براحتك يا قمر وقليني عالجنبين وانا صابر..
وهنا قام فؤاد وهو يشعر بالسكينه والراحه ليبدا رحله فؤاد النعماني في اخذ واسترداد حقوقه .ميفوميفو.
كان قد كلم احد المحققين واعطاه اسم المركز الطبي وماحدث معه.... ليخبره.... عندك الحريه اللي عايزها والفلوس بس تجبلي اللي عمل كده متربط تحت رجلي...
اتصل فؤاد بالرجل وهنا اخبره الرجل ان مدير المشفي لا يعلم شئ وان دكتور التحاليل مختفي من حوالي اسبوع او اتنين واانه هو من فعل ذلك قام فؤاد غاضبا وقال له لا صحصح كده لو رجع بطن امه عارف بطن امه تشقهالي وتجيبلي مصارينه لعندي فاهم والا ادور علي حد تاني...
قال الرجل بخوف فهو فؤاد النعماني انه لم يتوقف عن البحث وعثر علي بعض الخيوط و سيبدأ من جديد ووعده ان يطمئن
فقال له.. انا مش هرتاح ولا هعرف اعيش الا اما الموضوع ده يخلص..ميفوميفو. واغلق الخط وظل يعمل لبعض الوقت فله مده كان في المشفي حتي احس بالتعب من العمل فقرر ان ينهي عمله ويذهب الي النوم وتمني ان يجد زوجته متيقظه حتي يشاكسها.
دخل الحجره ليجدها جالسه عالاريكه تقرا في احدي الكتب سارحه فيما تقرا. ظل بعض الوقت مسندا جسده علي الباب ينظر الي من وجعت قلبه ثم تنهد واقترب منها وجلس بجوارها تصنعت الامبالاه وهيا تشتعل من الداخل... بتقري ايه..
قالت بلا مبالاه.. روايه....
فرد عليها طب ماتحكيلي
هتفت باستنكار.. هيا حدوته..
فرد عليها وماله اصلي عايز انام ومش عارف وانت مش هترضي امسك ايدك وانام....
هنا قاطعته اياك بقلك اهوه احترمني شويه..
ضحك فؤاد وقام ليغير ملابسه وهو يقول والله نفسي احترمك احترام بس من نوع تاني وتركها وضحكته تصدح في الجناح وتركها تشتعل من ايحائاته المستفزه.. خرج وقد لبس لبس بيتي مريح وجلس بجوارها يلا احكيلي بقه
قالت له... لا احكي ايه دانا في الاخر طب الاخر بيقول ايه.. تنهدت من اصراره بلا حيله فهو جالس بجوارها وهذا يربكها (بتحبيه ابت قولي😂😂) فقالت دا يا سيدي البطل عزم البطله علي مطعم وجابلها ورد كتير وطلبها للجواز وهيا اخيرا وافقت بعد مابهدلته فقام وقعد يلف بها...
فاستعبط فؤاد يعني ايه يلف بيها ازاي يعني
فقالت ببراءه يعني حضنها وشالها لما وافقت وقعد يلف بيها
هنا اقترب منها وقال عقبالي يا رب انصدمت منه وقالت هو ايه اللي عقبالك.انت عايز تتجوز(فؤاد🙄🙄🙄🙄.) .
قام مبتعدا اسكتي يا ليله الا انت فصيله يا رب صبرني...
قطبت حاجبها وقالت ماله ده من الصبح مش طبيعي واقوله الواد حضنها ويلف ودا يقلي عقبالي ماعندوش احساس خالص ايه ده (واضح انه فعلا ماعندوش يا شيخه هندعي عليكي الواد هيفرفر) قالت في نفسها اما اتخمد بدل حرقه الدم دي وهمت ان تنام...
ولكن فؤاد نده عليها وقال ليله فقالت له نعم عايز ايه..
ليضحك.. يا ساتر يا بنتي براحه ماتبقيش قطر كده..حد يرد علي جوزه حبيبه كده..
فقاطعته قطر في عينك انت اللي بتستفزني وايه حبيبه دي ماتحترمني شويه ..
نظر اليها بدهشه وقال هو انا لما اندهلك ابقي بستفزك..ويادي الاحترام اللي واكل دماغك.. .
ارتبكت وقالت لا بس متعصبه عشان عايزه انام...
طب سؤال هيا البطله ماكنتش موافقه تتجوزه ليه..
قالت له عشان كان مغرور ومتكبر وهيا طيبه وفاكر ان كل البنات سهله...
ليهتف.. اممم طب عمل ايه عشان يخليها تحبه..
اندفعت بعفويه ونست نفسها وقالت له يوووه دا عمل كتير قعد يغتت عليها بقه ومازهقش منها وكانت هيا بت بومه كده ومبهدلاه (زي ناس معانا في القوضه كده 😂😂) بس علي مين الواد عمل فيها جيمس بوند وتوم كروز وشويه حركات وثبتها وخلاها تحبه اصله كان عليه حركات وضحكت.كانت مندمجه وسعيده وهيا تحكي كانت طيبه للغايه....
وكان هو مشتعلا بما فيه الكفايه من عفويتها وحماسها وسعادتها في تجمع عشيقين الروايه.. .. قال لها ايه ايه حركات ايه ...
ارتبكت ووضعت يدها علي فمها وقالت لا انا عايزه انام ومش قادره تصبح علي خير...
نده فؤاد مره اخري... ليله..
فقالت له اممممم..
ليهتف.. انت مش تعبانه من الكنبه ماتيجي يا بنتي السرير كبير والله هنام مؤدب..
قالتله نام يا فؤاد ماتعصبنيش...
ليهتف طب اخر حاجه هو الواد لما غتت عالبت مازهقتش..
فاندفعت قائله زهقت ايه يا عم البنات بتحب الراجل اللي يغتت عليهم دول مابيصدقو يلاقو واحد حبيب يلزق كده اصلك مش عارف كتر الزن بيجيب اسمع مني ..
صمت فؤاد ثم قرر ان يسمع منها فعلا و قال لها طب شكرا... نظرت اليه باستغراب.. علي ايه انا ماحكيتش القصه كلها..
قال لها.. بكره تعرفي.
ليقوم ويقف جنبها لتستدير باستغراب لينحني ويحلس علي ركبه.. عارفه يا ليله انا اول مره انام من ست سنين ماكتش بنام اللي غرز غرزته فيا خلاني عايش جحيم حسيت لما نمت ان بني ادم انا بقيت بحس يا ليله اول مره ارفع وشي في الحرس والله اول مره لتدمع عيناه لتيلن ملامحها ويرجف قلبها من كلامه وقربه.. كسره الراجل وقهره انه قليل وحشه قوي وكسرتي اني كنت قليل ليكو مميته احساس جلوقتي هو العذاب انت حقك بيتجاب والله يا قلبي. بس انا ماعرفش حقي هحيبه من مين. انا ست سنين راجل ضايع وصغير وقليل كت عايش مذلول ودماغي هتتفرتك يا تري بيضحكو عليا ويقولو الاهبل اهوه ليمسك يدها فكانت ساهمه في كلامه ودموعه دخلت قلبها لتقوم وتجلس وتنظر اليه ليرفع وجهه عارفه القوضه دي لو حد بس جاب سيره انه يشيل الحاجه اللي فيها كنت ممكن اموت حاجتك هنا كانت بتخليني اتنفس لتسقط دمعه من خده. لو هعيش عمري تحت رجلك تشرطي فيا ما هنطقش لترفع يدها لا اراديا وتمسح دموعه ليظل ينظر اليها وبداخله قهر السنين لتظل تتلمسه ليقترب ويقبل خدها ويقوم يبتعد حتي لا ينهار ليقول تصبحي علي خير يا قلبي اللي تاعبني وتنهد وهو يتوعد لها ان يريها من العشق الوان فهيا بطيبتها وضحت له ما يبدو ما في قلبها دون ان تحس..ميفوميفو. نام فؤاد متمنيا مافي قلبه داعيا الله ان ترق له وتسامحه فهو اصبح لا يحتمل بعدها... فقربها منه يشعله ويشعل فؤاده وهيا لا تحس بشئ.( قلنا بومه بس يلا معلش 😅😅)
اما هيا فظلت ساهمه في كلامه ودموعه هزتها وكلامه وبدات تلتمس له العذر قليلا وتلين من جانبه ولكنها لا تعترف وتحاول صد تلك المشاعر .. ميفو ميفو
استيقظ صباحا وذهب الي العمل لانه لم يذهب لفتره ولبس في هدوء حتي لا يزعجها وقبلها ونزل الي عمله.. كانت قد اصبحت الحاديه عشر حتي وجدت اولادها يتنططون حوليها.. قومي يا ماما عشان نفطر وننزل نلعب عالبسين..
قامت واخذت شاور ولبست فستانا جميلا يبرز ملامحها الجميله الفاتنه فهو قد احضر لها الكثير وذهبت اليهم كانو يفطرون ويتضاحكون وكانت الست حميده تعد لهم اصنافا طيبه وقد اصبحت مقربه من ليله وطلبت ليله منها ان تناديها بابنتي وليس بالهانم.. كانو يفطرون في المطبخ وسط مداعبه حميده وعم محمد ثم اخذتهم امنيه ليلعبو في الخارج.. بعد فتره ذهبت اليهم ليله لتستمتع بالجو الجميل
واذا بعم محمد ياتي مهرولا ويخبرها ان هناك سيده دخلت الي الفيلا وتنتظرها (ان ان ااااااان) قامت ليله لتنصعق وتندهش (اكيد عرفتو مين اللي جه كبس كده من غير لا استئذان هيكون مين الا الحربايه) .. قامت وتصنعت التعب الحمدالله عالسلامه يا حبيبتي وتصنعت البكاء قلبي كان بيتقطع علي فؤاد( بيتقطع اوي عارفين😏😏😏😏😏) ولما عرفت منهم لله اللي كانو السبب كانت ليله صامته..
فقالت لها اهلا يا عمتي اتفضلي..
جلست فيروز والعيال فين ليكون جميله فيها حاجه (ان؛ شاءالله انت يا بعيده جايه تقر عالبت)
هتفت ليله لا كويسه الحمد لله بيلعبو بره عالبسين...
فردت فيروز اه طبعا ماهو العز حلو والا ايه يا مرات ابني..
قالت ليله بجديه العز لما يكون بحب واحترام هوا اللي حلو يا عمتي..
لوت فيروز فمها وقالت اه طبعا طبعا.. طب انا عملت مفجأه لفؤاد وهقوم اريح شويه لحد الغدا دا بعد اذنك طبعا وهمشي بالليل قلت اقضي الوقت مع ولاد ابني..
قالت لها لا طبعا تنوري يا عمتي وهنا نادت ليله لحميده وطلبت منها ان تصطحبها لحجره الضيوف..
دخلت فيروز ورمت شنطتها وصرخت مقعدها فين يابن النعماني الجربوعه دي تقعد في مكان يشرح كده واتجهت للنافذه تنظر للاولاد بحقد يا رب تغرقو.(يا رب خدها 🙄🙄) . انا هتصرف ازاي ماينفعش اوقع بينهم بس ينفع اسهوك واعيش معاهم وساعتها انغص عليهم عيشتهم.. كانت غارت اه يا ناري (الوليه هتولع وربنا) انا هعاملها قدامه حلو وبيني وبينها هطلع روحها وروح العيلين.. ايوه كده لحد ماشوف هخلص منهم ازاي.ميفوميفو.
خرجت ليله متضايقه ولكنها لم تعلم ماذا تفعل ومر بعض الوقت ففيروز لم تنزل لانها لاتطيق القعده مع ليله.
حتي حلت الخامسه وجاء فؤاد وقبل اولاده ونظر الي ليله وجمالها واتجه اليها وقبلها.. ايه الجمال ده ارتبكت فقال انا واقع جوع.. امرت ليله حميده ان تحضر الطعام واخبرت فؤاد ان عمته فوق فانبسطت اساريره( زي اساريرنا كده ماهي مبسوطه وكل اسرور واسرور اد كدهون 😏😏😏😏😏😏) وصعد اليها ليحضرها لتبدا مرحله التمثيل والسهتنه وتصنعت التعب في النزول وعندما جلست علي الطعام ظلت تهزر مع فؤاد والعيال ولكن مراد لم يستجيب لها فكانت ثقيله علي قلبه لم يرتاح لها فنظراتها خبيثه اما فؤاد كان سعيد.. انهو الطعام وظلت فيروز تخرج بعض الادويه وتاخذها وكان فؤاد مهتم بها وايضا لم ينس ان يداعب اولاده او زوجته ولكن ليله لا تتحدث ومجبره علي الجلوس فهي ست كبيره ومريضه مر الوقت وامرت ليله امنيه ان تاخذ العيال للنوم وهنا استاذنت ليله لتصعد..
فنظرت فيروز لفؤاد بغضب انا همشي يبني بلا قله قيمه يلا ابعت معايا حد يلقحني في بيتي..
تنهد فؤاد ليه بس يا عمتي ماكنا حلوين ماحدش جرح مشاعرك ولا قالك حاجه وانا يا ستي بنفسي اللي هوصلك..
احست بالحسره وظلت تهري.. توصلني داحتي ماعزمش عليا اقعد. يا قهرك يا فيروز يايامك السوده بكره العقربه تاخدك مني وتنساني.. تصنعت التعب وسندت عليه واوصلها حتي بيتها وقبلها واصرت ان يبقي بعض الوقت ورضخ لها.. ثم استاذن منها ورحل وهيا الحسره تنهش قلبها. ميفوميفو.
كانت ليله غاضبه من تلك المرأه فهي تعلم انها لا تحبها ولكن لا تعلم لماذا ولكنها تخجل ان تقول لفؤاد اي شئ فهي لم تصرح بحاجه ودخلت واخذت شاور لعلها ترتاح وطلبت مشروبا باردا لعلها تهدا وهنا دخل فؤاد متعبا منهكا فنظرت اليه فرق قلبها له كانت تحس انه ليس بيده شئ فلم تتكلم بشأن عمته.
ولكنه اقترب منها ومسك يدها وقبلها وقال.. شكرا يا ليله انت بنت اصول ومتربيه وتركها ودخل ليغير ملابسه وياخذ حمامه وخرج ليجدها تقف في التراث ومعها مشروبها فابتسم وهو يري جمالها وهيا تقف.. شعرها يتطاير مع نسمه هواء لطيفه وهيا سرحانه في ملكوت اخر. جمالا منحوتا فينوس متربع علي عرش قلبه..
دخل بهدوء ليقف جنبها وظل صامتا ارتبكت هيا لوجوده فقال لها بالله عليكي ماتدخلي خليكي معايا شويه انهارده يوم صعب..
استدارت هيا ونظرت اليه ثم جلست علي الاريكه فاقترب منها وجلس بجوارها وقال انا عارف انك اضايقتي بس اعمل ايه ماقدرش اقلها حاجه هيا اه ساعات بتقول كلام بايخ بس طيبه...( امممم انت هتقلنا ماكلنا عارفين يا عاطف😁😁 .) ...تالم وبان عليه الالم وقال انهارده ماكنتش والله اعرف انها جايه و.كان سيبرر وعلي وجهه الاحراج خوفا علي مشاعرها..
هنا وضعت يدها علي شفتيه وقالت انا مش زعلانه انت ما ينفعش تتقسم بينا اهو يوم وهيعدي.
تجمد وانصعق من فعلتها حتي كاد قلبه ان يخرج من مكانه علي عفويتها وقلبها الذهبي.. مسك يدها وقبلها وقال انت كل ما الايام بيعدي بعرف اد ايه انك كنز ما استحقوش كان يقبل يديها ثم وضعها علي قلبه وقال نفسي تحسي بده ماعدش مستحمل بعدك عنه.والله اتربيت لا اتربيت ايه دانا استويت وتحت امرك من ايدك دي لايدك دي ارضي عني الله لا يسيئك بقه يا شيخه دانا غلبان غلب السنين .
ارتبكت وسحبت يديها وقامت مسرعه بس طبعا لازم تحدفلها دبشتين وتخرجنا بره المود هيبقي هيا والعقربه عليه..
بقلك ايه يا فؤاد مش معني اني بتعامل معاك كويس يبقي تتمادي فيها انت فاهم انت ابو اولادي وبس فاهم..(يا بت علينا برضه 😂 😂 😂)
ابتسم وظل يقترب منها. وهيا تتراجع حتي خبطت في الحائط ووضع يديه الاثنين حول راسها يحاوط جسمها مقتربا منها وهيا مشتعله عالاخر قائلا بالذمه انت مصدقه نفسك...
قطبت جبينها وزقته واستدارت وهيا تبرطم.. لا انت كده عقلك خف فيه وعد يا استاذ فاهم ورزعت الباب وهي تسمع ضحكته تصدح في المكان واتجهت للاريكه وهيا تشتعل وجسمها يرتعش مما فعله ونامت عالاريكه ونام هو عالسرير وظل كل منهم يفكر في الاخر كان هوا نائما مبتسما يشعر بالرضا لانه احس انها قريبا ستسامحه وستصبح له قريبا جدا فهي اعطته مفتاح الوصول غتت اكتر توصل اسرع.. اما هيا فكانت حالمه في حال غير الحال كانت تتلمس يديها التي قبلها وتبتسم من الحين والاخر وكانت حائره فعقلها ينهرها...
ايه نخيتي ضحك عليكي بكلمتين اما قلبها فكان مع فؤاد قلبا وقالبا يحثها ان تسامحه ولا تعذب نفسهاو تعذبه فكان له عذره من تلك التمثيليه الحقيره وظل قلبها وعقلها يتصارعان حتي نامت من التعب.ميفوميفو.. استيقظت لم تجد فؤاد فهو ذهب للعمل ونزلت لاولادها لتقضي الوقت معهم وهنا جائها تليفون من الست فيروز ماهو مش هنخلص.. ازيك يا مرات ابني كويسين معلش امبارح مشيت عشان تعبت بكره ابقي اجي واقعد براحتي عشان اشبع من الولاد احفادي..
ردت ليله اه طبعا يا عمتي وظلت الحربايه تتكلم وتثرثر وليله ترد باختصار ثم قفلت الخط.. وقفلت اليوم من اوله..
جاء مراد ايه يا ماما الست اللي اسمها فيروز دي زعلتك لما تيجي هشتمها...
لتهتف.. عيب يا مراد حد يشتم الكبير وكمان عمه بابا..
قال دي ست عنيها شكل عنين سكار عارفاه بتاع ليون كينج.. عينها شريره اوي وبتبص لينا وحش وجميله هبله ومش حاسه بحاجه( طالعه لامها يا حبيبي معلش) ..
ردت عليه وقالت عيب يا مراد مالكش دعوه بيها..
اقترب منها ومسكها من يدها وقربها وقال فكره االي كان بيزعلك زمان كنت بعمل فيه ايه..
ضحكت قالت له اياك بقولك اهوه هتغرقها ميه هزعل منك.. يلا روح العب..
اتصلت بالست فوزيه وتكلمت معها وحكت لها فقالت لها حرصي من الوليه دي دي ست شر دي مريضه يا ليله وممكن تكون خطيره خلي بالك تعلقها بفؤاد مش طبيعي ومش بعيد تكون سبب في اللي حصلكو احست ليله بالذعر ولكنها اكملت المكالمه واذا بفوزيه تكمل بعفويه وانت يا بت اتلحلحي كده وماتقرفيش الراجل اهو ندم ورجع علي بوزه متقرفهوش يا ليله الا يزهق والنسوان تخطفه منك حرصي انت طيبه وتمنت لها الخير...
لتسرح... وظلت تفكر هو ممكن...يزهق وعنيه تزوغ لا لا لا فؤاد مش هيعمل كده.. وهنا تذكرت كلام فوزيه عن عمته وقالت ايه ده لا لا لا كده ان بعض الظن اثم.. حرام ماعيش دليل كده اثم عليا (الا وانت صادقه دا هيا الاثم كله وطالع لها راس😬😬) ظل يتردد في عقلها كلام فوزيه فشعرت بالخوف منها وعلي اولادها وعلي فؤاد َيمكن تعمل فيه حاجه لو بعد عنها.. بس يا ليله اعقلي اعوذبالله من الشيطان الرجيم. ميفوميفو
كان فؤاد يجلس في مكتبه حتي اتي تليفون من خادمه عمته وقالت الحقنا يافؤاد بيه الست فيروز قاطعه النفس.. قام فؤاد مزعورا وما ان وصل حتي وجد طبيبا عند عمته وقال له اهلا فؤاد بيه الست بس ضغطها عالي ويا ريت تعمل تحاليل دي وماتتسابش لوحدها..... (ان ان اااااااان) مع موسيقي رعب في الخلفيه...... وانصرف الطبيب واضطر فؤاد ان يبيت مع عمته لانها متعبه وخرج ليكلم ليله ويخبرها عما حدث كان صوته متعبا...
فاحست بوجع قلبها عليه فقالت له طب انت كويس حاساك تعبان..
قال لها طالما انت بخير انا هبقي كويس بس هتوحشيني من هنا لبكره
قالت له بهمس وصوتها يرتعش وبعدين معاك كلامك ده مايصحش...
فرد عليها والله اللي مايصحش هتشوفيه لو مابطلتيش صوتك الناعم ده.. قلبي يا ليله ارحميه بقه والنبي انا خلاص هبقي حسحس وهمشي في الشارع واقول ليله ليله..
انفحرت ضاحكه من قلبها فابتسم سعيدا ورد قائلا صلاه النبي احسن احلي ضحكه سمعتها في حياتي...
غيرت الحديث بسرعه... بت فصيله... وتسإلت عمتك عامله ايه..
تنهد وقال هيا بس محتاجه شويه رعايه..
فقالت له لو عايز تجبها لحد ماترتاح هاتها يا فؤاد انت تعبان وقلبك عليها هاتها وانا مش هزعل..
قال لها تسلميلي يا حته من قلبي.. لا حته ايه يا قلبي كله بس يا خساره مش معايا خالص روحي كده عند المرايا فنظرت ليله للمرأه باستغراب (عشان هيا الحمد لله غبيه يبقي واحده غبيه والتانيه حربوئه) شايفه ايه
قالت له.. انا والقوضه طب بصي لنفسك كده اهوه ده قلبي اللي انا عايزه وهموت عليه هموت وربنا عليه اخده واتوه فيه.
وهنا قفلت السكه في وشه وقلبها سيخرج من مكانه وقالت يا نهار اسود دا قليل الادب كده ليه.. قلبي هيقف..وصمتت بعض الوقت ثم ابتسمت حالمه (ماهو الستات كده عيني فيه واقول اخيه)
عندما قفلت الخط ظل فؤاد يضحك ويقول هانت يا قلبي الا انا اغتت واحد في الكون.يا ولاد بحب مزه اه ياني علي المرار اللي مشربهولي بس تعمل مابدالها اقطم يا فؤاد واصبر . يا رب حنن قلبها كمان وكمان ..
اتجه الي عمته ليجدها نائمه وذهب هو ايضا للنوم وظل يفكر في معشوقته المجنونه ليلته الجميله ليلة النعماني.. حتي نام وغط في نوم عميق
في الصباح استعد هو وعمته للرجوع للفيلا واخذت معها حيزبونه زيها بالضبط بس صغيره مشروع حربوءه اسمها ورده خادمتها. ميفوميفو. واتجهو الي الفيلا وقابلتهم ليلي( الموكوسه) ببشاشه وادخلتها الي المنزل وكانت اولي مراحل الهم في البيت فالبيت به شياطين نستعيذ منها ونقدر ان نصرفها اما شياطين الانس فماذا نفعل. لا شئ فقط ننتظر عدل ربك في الارض..وندعو الله ان لا نراهم في حياتنا
↚
دخلت فيروز بقدمها البيت اخيرا وانتفخ صدرها اخيرا حطت قدمها وبدات تقلل من مشاحناتها مع ليله لتطمئن لها وسرحت الحربايه الصغيره ورده تجبلها الاخبار... بت يا ورده عينك تفتحيها دبه النمله اعرفها وخلي بالك من الوليه اللي اسمها حميده وليه ممحونه كده وعقربه (وهنا ضحك المشاهدون جميعا😀😀😀)
كان فؤاد سعيدا ولكنه حذر من زعل ليله ونوبات الغضب التي تاتي اليها حين تفتعل عمته اي حوار فتقدم بهدوء من عمته وقال عمتي عايزك تعمليلي خاطر عشان خاطري ولو زعلتي من حاجه تقليلي مالكيش دعوه بليله..
مصمصت عمته وقالت هيا السنيوره لحقت تشتكيلك مني هو انا لحقت اقعد داهما يومين يا عيني عليكي يا فيروز اهئ اهئ ( انا علي اخر القصه هنجلط😠)
قبل يدها وقال لها لا والله مابتفتح بقها بس عشان خاطري..
قالت له.. طيب يا نن عين عمتك انا ليا الا رحتك (حقه هيا ليها الا رحتك 😏😏😏😏😏وليه سو )
المهم ذهب فؤاد للعمل وترك المسكينه مع العقربه تستفرد بيها( ودا عيب الرجال مابيعرفوش في محن الستات وخدااعهم خلقتهم كده لازم تجيبهاله دوغري تخبطيه في وشه عشان يفهم نبتدي من الاول زرع.. هيفهم علي طول انما لف وسهتنه لا.😏😏😏) . وصل الي شركته ولاحظ الموظفين تغيره وابتسامته التي لم يروها (ماكنوش بيعرفو سنانه شكلها ايه الغلبان😀😀) ودخل عليه كريم وقال له ايه يا عم النور ده وشك منور..
قال له.. ايه يا فقر هتقر عليا دانا مدعوك لا وعمتي ماسبتنيش في حالي مش عارف استفرد بالبت هموت حاسس اني هنجلط.....
ليشاكسه كريم.. وانت عايز تستفرد بالبت ليه يا قلب كريم..
فحدجه فؤاد بنظره مميته هقوم اشقك يا كريم.الا انا علي اخري .
رد كريم.. مسرعا خلاص خلاص بنهزر يا رمضان دانت واقع.. عشنا وشفنا فؤاد النعماني بجلاله قدره واقع لشوشته...
مسك فؤاد الوراقه وقال . انا عارف انك مش هتقطم...
فقفز كريم طب يا وحش اهدي...... . طب وعمتك اول ماتخف رجعها البيت عمتك مش سهله يا فؤاد وانت مسلم ليها اوي وغلبت اقلك وانت ولا هنا (شفت اهو الواد اشتكي والناس والمجره والمجرات المجاوره الا انت يا عاطف😏)
قال له.. اعمل ايه اخرتها ارميها يعني دي هيا اللي ربتني..
ليهتف كريم.. ايوه ربتك عملت ايه يعني عيل دخل مدرسته وبفلوسه وعايشه في عزك وعز ابوك انت اهبل يا فؤاد محسسني انها كانت بتسرح عليك في الشوارع امال ليله يتقال عليها ايه..
ركن فؤاد راسه مبتسما.. ليله يتقال عليها الحلو اللي في الدنيا ليله دي الدنيا اللي مش عارف اعيشها نفسي اعيشها ياكريم...
ابتسم كريم وقال.. وايه كمان يا قيس افندي
كشر فؤاد ورد عليه.. تصدق انك عيل فصيل.. نعم عايز ايه انجز وقوم غور .ميفونيفو.. مفيش الشركه السويديه هنمضي معاها العقود بكره والاجتماع الساعه اربعه ماتنساش.. هز راسه.وخرج كريم.
تذكر المحقق واتصل به ليعرف اخر الاخبار وهنا كانت مفاجأه اذ قال له ان هناك من دفع للطبيب لكي يفعل ذلك وان هناك شخص وراء المكيده وقريبا سيعثر علي الطبيب اذ انه اختفي ولم يترك وراءه اثر ولكن المحقق يتتبعه وقريبا سيكون عند فؤاد... انهي فؤاد المكالمه عاقدا جبينه والله لو فين هجيبك واقتلك بايدي مش هيشفي غليلي الا كده ويا تري مين اللي دفعلك. دا بقه اللي هيتمني الموت ولا يطولوش (امين ياخويا نشوفها متفرتكه عالاسفلت😔😔)..ميفو ميفو
اما في الفيلا فكانت ليله تتجنب فيروز وتشغل وقتها بالاولاد وكان هناك شخص واحد واقف لفيروز وهو مراد كان يكرهها بشده ويراقبها رغم صغر سنه كان يعشق امه ويتضايق عندما تفعل اي شئ لوالدته..
جلست فيروز وقالت.. ليله وايه رايك بقه مش عيشه العز احسن من حته القوضه اللي كنتي فيها يا حبيبتي
همت ليله ان ترد ولكن مراد قاطعها وضحك عيشه حلوه اوي.. ماهي فلوسنا يا حاجه (نظرت فيروز وبرقت حاجه😳😳)واكمل عارفه يا حاجه بابا بيقلي لما اكبر هيقعد ويسيبني اقعد علي كل حاجه ماهو انا ابنه وحضرتك لو فضلتي عايشه هبقي اسيبك برضه في حتتك كل واحد في حتته ماحنا عندنا حتت كتير وبابا قعد يعدلي ...
هنا تجمدت فيروز وليله من كلماته وقامت ورده وقالت له ماتلم لسانك يا واد انت..
هنا ليله تدخلت وقالت بحده ورده مالك فيه ايه دا عيل...
هنا مراد قام غاضبا واتجه الي ورده واشار باصبعه انا مش واد انا مراد بيه قولي ورايا مش انت بتاخدي فلوس من بابا مش كده... اسمي ايه بقه انت كده مش عارفه اسمي وقطب جبينه وقال وانا هقول لبابا انك بتقولي عليا واد وعايز لساني يتلم...
ذعرت ورده وقالت والله ماقصد..
قال لها طب اسمي ايييه..
قالت له مراد بيه... ايه ماسمعتش علي صوتك.. قالت مراد بييييه..
قالها شطره يا ورده... وحضرتك يا حاجه لازم تاخدي بالك من الخدامين عشان ماينفعش يطولو لسانهم. تقوم مطوله لسانها عليكي ونزعل عليكي..
كانت ليله مصعوقه من ابنها احست انه رجل. ليس طفل فقالت مراد روح شوف اختك..
قال اختي الهبله بتلعب بالعرايس مابتعملش حاجه تانيه في حياتها
فنظرت اليه فيروز بغل قالتله متروح تلعب بالعرايس انت كمان والا انت مش زي العيال..
فاقترب منها وصعد علي.رجلها وقال لها...تاني... لا يا حاجه اصل انت مش عارفه ماما بتقلي انت مش عيل ولساني متبري مني وبتحاول تسكتني بس انا بيني وبينك مابعرفش وكان اللي يقرب من ماما كنت ببهدله... عينيكي حلوه اوي يا حاجه..
نظرت اليه فيروز باستغراب قالتله تسلم يابن ابني..
قالها لا انا مراد بس..
فقالت له ماشي شكرا...
فهتف بمكر.. عارفه يا حاجه (اديلها يا واد حاجات خليها تنجلط😀😀) عنيكي شكل سكار بالضبط مسحوبه كده ومرسومه..
لوت فمها وقالت اسكار مين دا راخر
هنا تدخلت ليله بتوتر مراد اطلع شوف اختك بطل رغي... معلش يا طنط هو كده عيل غريب راجل صغير سبحان الله..
لتهتف فيررز بسخريه.. اه يا حبيبتي واضح بت يا ورده طلعيني اوضتي... وصعدت والنار في بطنها من الواد اللي حرق دمها (يعيش ويحرق مراد بيه.. بيه ايه باشا )ميفوميفو. صعدت حجرتها تاكل في نفسها انا حاجه علي اخر الزمن ويقلي هقعدك في حتتك هيصرف عليا ابن فؤاد وبيبشر عليا.. انا جايه اعمل ايه هنا بالضبط. يا حسرتي ياني الواد عقربه صغيره وبلسانين دا ملبوس دانا باخاف منه دا مابيسبنيش اقول كلمتين مربيني بقيت اخاف اكلم.. لا وعينه جامده منك لله يا ليله مخلفالنا شيطان.. طيب اصبرو عليا اه يا ناااري. ميفوميفو...
دخلت ليله المطبخ فاقتربت منها حميده وقالت انت يا ست ليله طيبه والحاجه معلش صعبه بس خلي بالك من البت ورده بشفها واقفه بتتصنت وبزعقلها..
تفاجأت ليله ثم اكملت حميده حرسي يا بنتي انت طيبه وقلبك ابيض لازم تاخدي بالك وخدي بالك من جوزك ماتبقيش ناشفه معاه الا واحده تلهفه اساليني فيه ستات حاطه ابيض واحمر ويتسهوكو لحد ماياخدو الراجل وانت طيبه مالكيش في السهوكه وفؤاد بيه الله اكبر عيني عليه بارده حاجه تشرح القلب دا لو جوز بنتي كنت خليتها تبقي قتب ليه تركب علي ضهرو..
كانت ليله مسهمه هو ممكن فؤاد يحب حد تاني.. اه ليه لا مش راجل وعايز ست و انت بومه بتعضي فيه.. ثم قطبت وقالت لنفسها انت اتجننتي بتفكري في ايه مايتخطف والا يتنيل انا مالي (يا بت علينا برضه 😂😂) نظرت لحميده وقالت طب يا خالتي خلي بالك منها والنبي واي حاجه بلغيني.. قالتلها عيوني.ميفوميفو.
صعدت ليله حجرتها ولبست فستانا رائعا ذو حمالات عريضه وتركت شعرها منسدلا ووضعت بجانب شعرها فراشه الماظ ترفع شعرها قليلا من الجنب ووضعت ملمع وردي لشفتها كانت ساحره.. ونزلت وهيا في طريقها لحجره الليفنج اتي مراد ونظر لها.. ايه يا ماما انت حلوه ليه كده..
قطبت جبينها وقالت هو انا كنت وحشه..
رد عليها ابدا بس بتلمعي كده بتنوري يا ماما
قالتله بطل غلبه اختك فين...
ليتزمر.. يادي اختي قلتلك اختي دي في دنيا لوحدها كيوت اوي ماعرفش جايه كده ازاي دانا بخاف عليها لما اكلمها..
قالت له عشان كده عايزاك طول عمرك تحطها في عنيك واللي يقربلها تاكله.. جميله برنسيسه كده بسكوتايه وانت سندها في الدنيا..
انتفخ صدره وقال ماتقلقيش دانا هعجبك اوي لما اكبر..
قالتله دانتي عجبني اوي دلوقتي امال لما تكبر هيبقي شكلك ايه ربنا يحميك يابني.
وهنا جائت فيروز ونظرت ليليه من فوق وتحت وضحكت ايه اللي حطاه في وشك ده يا مرات ابني.. احمرت ليله من الغضب
وهنا اقترب مراد من امه وقال.. ايه يا حاجه الحاجات دي بيحطوها البنات عشان الولاد يحبوهم انت كبرتي وعجزتي واكيد ماتعرفيش ماما اصلا بتلمع كده لوحدها وبسمع بابا بيقلها كلام حلو اوي مش كده يا ماما سمعته كذا مره بيقلك يا قمر..
احمرت ليله خجل واحمرت العقربه غضبا وكتمت نفسها
وقالت انا همشي عشان هنجلط وتركتهم ثم ذهب مراد .. تركته وخرجت الحديقه في جزء خاص لهم لتريح اعصابها لتقرا فهي شغوفه بالروايات الرومانسيه واندمجت ولم تحس بذلك الذي اتي من خلفها متسحبا ليضع وجهه عند شعرها وجزء من عنقها ويغمض عينيه ويشتم رائحه عبيرها الساحر.. فجأه احست باطرافها تتجمد اذ احست بانفاس علي عنقها فاستدارت وصرخت فغمض عينيه واستغفر ربه فقطبت جبينها وقالت حد يخض حد كده..
رفع حاجبيه وقال انا برضه اللي صرخت في وشك صح
فقامت ووضعت يدها في وسطها وقالت لا انا الللي اتسحبت وخضيتك صح..
كان هو بقي في حته تاتيه وظلت عيناه تجول وجهها وجمالها وفستانها كانت في حته تانيه جمال بيبرق فعلا تصنم امامها وهو سارح بها حاول ان يتحرك ولكنه مذهول دي ليله.. فاقترب منها وهيا مرتبكه وقال هو القمر بيطلع الصبح لا قمر ايه انت مين كان فيه واحده هنا بتزعق علي طول هو انا دخلت الجنه وحورتي جاتلي والا ايه ..
نظرت اليه مرتبكه وقالت فيه ايه مالي يعني والا ماشبهش الستات اللي بيجولك في الشغل وحاطين احمر واخضر هنا
ابتسم واتسعت ابتسامته فمعشوقته تغير عليه وقال ستات مين قصدك سيدات الاعمال. اسكتي يا ليله دا قارفني بيجو ولازقه وتقولش الواحده راحه تعمل موديل..
كانت كلماته تلهب فؤادها فنظرت غاضبه مشتعله وجهها احمر اه وانت مابتصدق تلزق في الموديلات ال ايه عمري ماكان ليا في الشمال وانت كلك شمال روح ارجع للموديلات بتوعك وخد ذنوب يا اخويا وتركته غاضبه
الا انه لم يتركها فاقترب منها واخذها في احضانه وهيا تقاومه.وهو يضحك ومش قادر يبطل ضحك طب والله قمر ولا فيه حد يملي عيني وقلبي غيرك انت يابيض انت... بس انت حلوه اوي انهارده ليه كده انت عايزه تموتيني بحسرتي عايزاني افرفر براحه علي قلبي الا ماعدش قادر كانت قد استكانت بين يديه متخدره من كلامه.واقترب بوجهه منها وهيا مسهمه ليهتف بحب.. حبيبي قمر انهارده وقلبي شايط.. ليلتي كان محتضنا اياها ويتلمسها بحنان وهيا سرحت في عينيه بحب وقلبها سيخرج من مكانه ليشدها اكثر ويبدا في ملامسه وجهها بشفتيه.. قلبي هيموت والله وينفلق نصين انت حلوه ليه كده.. ليله حبيبتي انت رحتي فين يا عمري.. اخدها واطلع بيها فوق دلوقتي لينحني ويتلمس شفاهها بهدوء.. الي ان سمع فجاه احدا من خلفه فتجمد وكز علي اسنانه... حمدالله عالسلامه يا قلب عمتك (عارفين عزرائيل اهو الوليه دي اخته قلبي وقف منك لله😠😠)
هنا استجمع نفسه وشد ليله اليه اكثر واستدار والغيظ ينهش قلبه اروح فين اطفش يا رب ارحمني.... الله يسلمك يا عمتي..
ردت عليه بخبث طب ماتخشو واقفين كده ليه يلا جعنا(انت مالك ماتروحي تطفحي انت مالك يا مرارنا الطافح)
هنا شد مراد ليله التي تلون وجهها بالاحمر وكانت مسيره فذهبوا جميعا للداخل وجلسو في الليفنج وفؤاد مكلبش في ليله في حضنه وعمته نازله مصمصه والغيظ هياكلها وليله في حته تانيه (لسه في الجونينه مارجعتش😂😂😂)
طلبت فيروز من ورده ان تخبر حميده وتنادي الاولاد وقامو جميعا واخذ مراد ليله من يدها واجلسها بجواره وقبلها من رقبتها وجلس.
جاء الاولاد مهللين وقبلهم جميعا كانت فيروز ستتجه الي راس المائده الاخري فاسرع مراد وجلس مغيظا اياها ونظر بكره اليها وخاطب ابيه سريعا بابا مش انا كبرت وبقيت راجل
قال له اه طبعا يا حبيبي
قاله خلاص انت هتبقي الكبير بتاع العيله وانا الكبير الصغير بتاع العيله مش كده
ضحك فؤاد وقال له والله يابني انت ابن ابوك تالت ومتلت وفي تلك اللحظه كتمت فيروز غيظها وجلست وسط المائده وجلست جميله كانت طفله حالمه جايه من كرتون ديزني ظلو يتسامرون وليله صامته والخجل ياكلها ولا تعرف كيف ستواجه فؤاد بعد ما حدث.ميفوميفو.ووبخت نفسها لازم تجمد هيا مالها بقت سهله كده..
انهو الطعام وقام الجميع لحجره الليفنج وبدا الاولاد يلعبون ويمرحون وفيروز عنيها باظه عليهم قاعده هتطير من النار اللي قايده فيها (صاروخ والع تحتها بخت يرشقها في السقف) وليله لا تجرؤ علي رفع عينيها لفؤاد و فتحو احد الافلام وظلو يشاهدون وبعد فتره قام الاولاد لكي ينامو وظلت فيروز وليله وفؤاد وهو واضعا يديه عليها وهيا بين احضانه مستكينه وظل يمسد كتفيها حتي تراخت و نامت بين يديه
وهنا اغتاظت فيروز (مابتعرفش تبطل حربئه ثانيه الا الحربوء هليف علي رقبتها يموتها🙄🙄) قالت فيروز بصوت عالي نسبيا ليله..
لم تسمعها ليله ولكن فؤاد اشار لعمته محذرا ان لا توفظها(احدفها بحاااجه احدفها اسمع مننا 😂😂)
فقامت فيروز لانها لم تعد تطيق القاعده (الغل والدود بيشتغلو عالفولت العالي مش قادره ) وقالت تصبح علي خير فهمس لها وانت من اهله وغادرت فيروز مقهوره الحمد لله وقلوبنا هترتاح شويه. ميفوميفو.
وهنا ضم فؤاد ليله اليه ووضع راسه علي راسهاوقال في سره الله يسامحك يا عمتي كنا ماشين كويس بره وكان فيه امل بس ازاي عيل فقر وخلاص هتصحي متحوله وترجع بعد مالانت بين ايديا.. قام بهدوء وحملها بين يديه ثم صعد بهدوء (بيتسحب يا قلب امه عشان البومه ماتصحاش😔😔) دخل حجرته واتجه الي السرير ووضعها بهدوء وظل ينظر لها فتره شعرها منسدل عالوساده وووجهها مرتاح ومرتخي في جمال براق.. ثم تنهد وغطاها وذهب لياخذ شاور عل الماء تزيل سخونه جسمه خرج ووجدها مازالت نائمه وجلس عالاريكه ينظر اليها.. ظل الحب ينهش في قلبه طب مش حرام انا هنام ازاي دلوقتي وهيا قمر كده قدامي.. ظل ينظر اليها وقلبه ياكله من فرط الانفعال ثم هب من مكانه انا هنام جنبها مش قادر خلاص بس هبقي مؤدب والله ثم اتجه بهدوء الي السرير ثم تسلل بجوارها واخذها في احضانه وشعرها يلتف علي وجهها كان كأن عقله سيذهب.ظل يتلمس شعرها ويقبل راسها.. طب ايه هنام ازاي كده قلبي هيقف.. كان يشدد عليها وظل ينظر اليها بحب.. دا ايه المرار اللي طافح عليا ده.. قلبي بين ايديا ومش قادر.. احس ان قلبه سينشق من فرط رغبته فيها لينزل بهدوء ليقبل جانب شفتيها بحب.. وابتعد وتنهد بعمق وظل ينظر اليها ولم يستطع ان يصمد لينزل علي شفتيها بهدوء ليظل فتره ليسمعها تتاأوه ليبتعد وقلبه سيخرج منه وظل يمسد علي جسدها لتنام في هدوء ليهتف بحب.. خلاص انا كده جبت جاز وولعت ثم نهر نفسه احترم نفسك ونام الا هيا ممكن تقوم وتصحي متحوله وشقاك نصين بس انام ازاي وهيا جنبي يا رب انا عملت ايه في دنيتي عشان العذاب ده.وضع يده علي راسها وظل يتمتم بعض الادعيه ثم انهي اللهم ردها اليا ردا جميلا وقبل راسها.. يلا يا فؤاد اتنفس اه هيا في حضنك اشكر ربنا ونام اتخمد.. ظل قلبه وعقله يأكلانه وهو دافن وجهه في عنقها قائلا يا رب ايه الغلب ده ثم استغفر ربه ونام اخير الغلبان.... والله غلبان..ميفوميفو.
. استيقظت ليله من نومها وظلت تحاول التحرك واحست باحدا مكلبش فيها فقطبت جبينها وفتحت عينيها لتتسع عينيها وكان قلبها سينفجر من فرط الانفعال ثم.صرخت .....قلم ميفو السلطان..
↚
ظلت ليله تتحرك ولكنها احست ان احدا مكلبش فيها وهيا لا تعرف ان تتحرك لتفتح عينها ببطئ لتتسع حدقتيها من الصدمه كانت نائمه علي صدره ويديه حولها كانها ستهرب منه رفعت رأسها وصرخت وتهدل شعرها علي وجه فؤاد
فاستيقظ مذعورا وقال ايه فيه ايه البيت بيولع...
ليجد ليله متشنجه وادرك انها تحولت فابعد يديه بهدوء ورفعهم بجانبه دليل علي الاستسلام والهدنه
لتقفز مبتعده ولكنها مازالت قريبه وهتفت بحنق ... ا ايه ده وايه اللي جابني هنا وانت ازاي تنيمني انطق...
كان يحاول ان يهدء من الخضه فهي صرعته بصراخها.فقال بغلب شديد . حد يصحي حد كده برضه دانا نمت الفجر حرام عليكي و...
لتقاطعه.. وايه اللي نيمك الفجر إن شاء الله..
قال لها... الغلب اللي نيمني الغلب.......
ردت مسرعه عموما انا مالي وخبطته علي كتفه وزقته انا عايز اعرف ايه اللي جابني هنا..
قال لها.. ولا حاجه انت نمتي تحت بين ايديا وجيت اشيلك كلبشتي فيا حتي اسالي عمتي وطلعت حطيتك عالسرير وماعرفتش اروح الكنبه لقيتك مكلبشه فيه فنمت جنبك بكل ادب والله اهو انت كامله مكمله وقمر زي مانتي اهوه وانا اللي اتصرعت.. خيرا تعمل صحيح..
قطبت جبينها مذهوله قالتله انا عملت كده..
قال لها اناديلك عمتي طب استني اما اناديها وهم ان يقوم
فانقضت عليه ومسكته لا لا انا مصدقاك بس غريبه..
ليهتف.. ياستي عمتي زمانها صاحيه و...
قاطعته خلاص خلصنا ولو حصل تاني ابقي صحيني وحدفت المخده بجواره وكان هو يمثل الغلب واتجهت غاضبه للحمام. ميفوميفو.
ماان رحلت حتي انفجر فؤاد ضاحكا مش سهل انت يا واد يا فؤش بس ايه عسل بنت الايه مزه بس مخها جزمه..
دخلت ليله الحمام وهيا مشتعله من الخجل يا نهار اسود هيقول ايه عليا زمانه بيقول دي كانت عايزه كده... اعمل ايه شكلي زباله وانا عامله جامده واول مايبسبسلي انخ واقع طب اعمل ايه انا موجوعه منه بس لسه بحبه.. هنا اعترفت اخيرا انها مازالت تحبه وكأن جبلا زال من علي صدرها طب وبعدين يا ليله ماينفعش تسامحيه خبط لازق كده لازم تطلعي علي جتته القديم انت كرامتك اتهانت لازم يتربي طب يا فؤاد والله لاوريك سهوكه الستات ولا تعرف تنطق.... حد يلحق الغلبان علي اخر القصه هيموت مننا.. ميفو ميفو
خرجت من الحمام لتجده يقف امامها ليقترب ويهتف ايه يا ليلتي زعلانه ليه طيب ماكان غصب عني.
لتتنهد وتهتف خلاص مافيش حاجه عادي.
ليقترب ويهتف.. عادي يعني كده هنام جنب بعض طالما عادي.
لترتبك هاه بتقول ايه
ليهتف ايه مش عادي والا المز ما يقدرش ينام جنبي.
لتهتف.. ايه ايه مين دي اللي ماتقدرش.
ليقترب ويحاوطها بيديه لترتجف ليهمس بالقرب منها.. امال بتترعشي.
لتبتلع ريقها.. هاه اترعش انت انت بتقول ايه مفيش كده.
ليهمس طب بصيلي في عيوني وقولي مفيش بصيلي. لتنظر اليه ليمسك يدها ويتلمسها بشفتيه حبيبي عيونه بتقول والله بتقول.
لتهمس بتقول ايه.
ليحاوطها لتتوه في نظراته...
بتقول فؤاد وحب فؤاد وعشق فؤاد.. عشان فؤاد بقي واقع عالاخر والله ماعت قادر ارحميني. لتظل ساهمه ليهمس.. ليله ليشدها ويقبلها بهيام لتتوه معه ليشدها ويهيم بها وتاهت هيا معه بلا وعي منها ومشاعرها تتصاعد لتنتفض عندما سمعا صرخات عاليه لينتفضا ويهب فؤاج ليري ما حدث
نعود للوراء.. استيقظت فيروز وقررت ان تتربص بجميله فهي تراها عبيطه وذهبت لتجدها تلعب بالجنينه جنب البسين وامرت لوزه ان تنده لها وترمي الكوره في البسين الكبير.
وهنا اتت جميله بادب كان طفله وديعه بسكوته وقالت ازيك يا تيته عامله ايه.
قالت لها.. كويسه يا حبيبتي كانت امنيه قد دخلت تاتي لجميله بالشراب وهنا القت ورده الكوره بجانب المياه حتي تحضرها جميله سالتها فيروز بتعملي ايه.
قالت لها بلعب كوره.
قالت لها طب روحي هاتيها العب معاكي.
ذهبت جميله تحاول ان تحضر الكره فسقطت في الحمام وهنا اختفت ورده واستدارت فيروز بالكرسي حتي يظهر انها لم تراها وفي تلك اللحظه خرجت امنيه بالعصير تبحث عن جميله فلم تجدها وظلت تنظر حتي وجدت طرف ثوب بالبسين فصرخت بعلو صوتها ونطت في البسين كي تاتي بها وهنا سمعهم فؤاد ونزل جري ليري امنيه تحمل ابنته وقام بدفعها واخذ ابنته وحاول اخراج الماء من جوفها فتنفست لانها لم تكن مكثت كثيرا فصرخ في وجه امنيه انا هوديكي في ستين داهيه
.اتت ليله وهيا تصرخ فيه ايه فيه ايه ..
ثم قام واخذ ابنته واستدعي الطبيب واعطاها بعض الادويه وطلب الراحه وطمانهم عليها واحس بغرابه فجميله تخاف من الماء ايه اللي وداها هناك وامنيه تبكي وتقسم انها كانت تحضر العصير لمده دقيقه وسال عمته فقالت متمسكنه ايه يابني هشوف بضهري وسمعي بقي علي قدي يا قلب ستك يابنتي.. (شافك عزرئيل.. يا ولاد هتشل وربنا😠)
انتظر بجوارها طوال الليل واتت ليله لتجعله يذهب للنوم رفض بشده وتركته فنام بجوار ابنته وفي الصباح حكت جميله ببراءه كل شئ وان فيروز نادتها وكانت تريد ان تلعب معها وانها تركت الكره علي العشب وعندما ذهبت لم تجدها فوجدته في البسين وحاولت ان تاتي بها فوقعت هنا احس فؤاد ببعض القلق طب لما عمته كانت موجوده مابصتش عالبت ليه وايه اللي ودي الكوره البسين.. كان سيصاب بالجنون ولكنه قرر ان يحتاط للامر وتذكر كلام كريم فبدا يفكر فراوده بعض القلق تجاه عمته( اخيرا اتلحلحت يا عاطف) مرت الايام واصبحت جميله بخير وفيروز لا تجروء علي فعل شئ ففؤاد ينظر لها نظرات غريبه. ميفوميفو
اما علي الجهه الاخري فهناك امراه قررت ان تتدلل وتجعل غريمها يستشيط من الغيظ..فهي تريد مسامحته ولكنها لا تعرف كيف فقررت ان تشعله وتغيظه.. لبست فستانا بحمالات رفيعه وقصير ولم يكن من طبعها واختارت ان تجلس في الجنينه وعندما دخل فؤاد نظر اليها مذهولا يخربيتك لابسه ايه دي وظل يتلفت حوله فاسرع اليها ومسكها من يدها وشدها وصعد بها الي حجرته وركنها علي الحائط والغضب يتأكله لان من الممكن ان يراها اي احد فنظرت اليه غاضبه فيه ايه.. ايه الهمجيه دي حد يشد حد كده.
خبط الحائط بجوارها وقال لو سمعت حسك ماتبقيش تزعلي من االي هعمله.فكتمت وقلبت قطه من منظره . ممكن اعرف انت لابسه قميص نوم ونازله بيه تحت ليه دانا يا شيخه مابشفكش في الاوضه الا بلبس الغفر..
غضبت منه وقالت له غفر انا غفر... غفر في عينك اشعرفك في اللبس
قاطعها صارخا ودا لبس ليه مجوزه واحد بقرون تنزلي كده قدام الحرس انت مابتخجليش..
نظرت اليه بغيظ وقالت له ماكنش حد موجود وبعدين احنا اتفقنا كل واحد حر وفي حاله..
قال لها.. اممم حر ماشي يعني انت عايزه تقلعي وانا البس عبايه واطبلك طب مش كنتي تقليلي ابقي عامل حساب اروح اجيب اريل بستالايت وارشقه في دماغي كنت هحبك قوي.. .
لتهتف.ماتحترم نفسك ايه الكلام ده ماله لبسي وانا في بيتي والا ده مش بيتي..
ليصرخ.. اه بيتك بس لحدود الجنينه فخبطها علي درعها وقال بغضب يحرق انفاسه دراعك ده كله باين ماتتكررش تاني ثم خبطها علي ضهرها وضهرك كله باين ونزل ولسعها علي قدمها ورجلك دي باينه وهم ان يخبطها علي صدرها.
فانزوت في احضانه وبكت من الكسوف خلاص خلاص والله ماهعمل كده تاني... ظل صامتا كانت خائفه مرعوبه لم تقدر عواقب فعلتها وغضبه الشديد.. لم تقدر ان ترفع نظرها اليه وكان هو يتنهد من افعالها ولكنها بين يديه فصمت وصبر رفعت وجهها ببطئ تفتح عين وتقفل عين وتتساءل ايه لسه هتضرب...
ركنها علي الحائط يمين بالله يا ليله لو لبستي كده تاني لكون مرقدك في السرير شهر وانت حره فاهمه وزقها وتركها ورحل غاضبا...
لتهتف بغضب.. ايه ده زقني كده ليه 😔😔😔😔(لا يا شيخه دانت بجحه) احست كان الغزو رحل وفجأه تحولت وظلت تتنطط وفرحه انه كان غيورا عليها.. ولسه يابن النعماني اما نشوف هتصبر لامتي وظلت تضحكك وترقص بحركات مجنونه. ميفوميفو.
نزل فؤاد المكتب غاضبا والغيره تتاكله فمنظرها لا يروح من باله كانت فاتنه حاول ان يشغل نفسه بالعمل ولكنه لم يستطع فهيئتها لا تغيب عنه والغضب ياكله ان يكون احد رأها.. حاول مره اخره العمل فلم يستطع فرمي الورق وصرخ يا رب بقه ماعتش قادر حد يرحمني....
فاذا باتصال تليفوني يقاطعه فاضطر ان يهدأ نفسه وفتح الخط فكان من المحقق ليقول له انه عثر علي شخص له صله بالطبيب في مكان في الصعيد وانه سيسافر ليراه فشكره فؤاد منتظرا المعلومات... ظل يعمل في المكتب لفتره طويله ولم يخرج منها حتي لم ياتي علي العشاء كان غاضبا وكانت ليله قد صعدت لحجرتها ولبست بيجامه جميله بنصف كم وشورت ليس بقصير وكانت جميله وهيا تحس بالذنب لانه لم ياكل وظلت تنتظر ولكنه لم ياتي...
دخل الحجره ولم ينظر اليها ودخل لياخذ حماما ويغير ملابسه والصمت يخيم علي المكان ثم اتجه الي السرير لكي بنام كانها ليست موجوده...
فتحت عينها ايه ده 😳 😳 هو هينام لا مانا مش اكل في نفسي وهو ينام.. وكزوجه مصريه اصيله... ذهبت اليه وهزت.. فؤاد انت نمت.. لم ير د عليها فؤاد ماتستعبطش انت مالحقتش تنام
قال لها عدي يومك وروحي نامي..
رددت بغباء بس انت ماكلتش هتنام من غير اكل.
. قام وجلس يعني انت عايزاني اسيبلك القوضه واطفش..
نظرت اليه بغضب انت كمان ليك عين تزعل ان ماكنتش ضربتني...
نظر بذهول.. قلها ضربتك 😳انا ضربتك..
قالت له.. واللي عملته الصبح ده ايه ..
اببتسم بسماجه طب اسف روحي نامي يلا بقه وشد الغطا وادر وجهه..
تسيبه ابدا..اكلت في نفسها ايه ده بيكلم بنت اخته.. لا بقه وكشفت الغطا مانت مش هتسيبني اهري وتنام وكمان من غير اكل...
في تلك اللحظه شدها واوقعها بجواره فصرخت فقال لها غاضبا بنبره شديده اسمع صوتك ليلتك مش هتعدي وعدي ليلتك الا انا علي تكه وهعمل حاجات هموت واعملها فتحترمي نفسك كد وتبطلي فرك عشان انا علي اخري فاهمه وصرخ بها... كتمت وصمتت وخافت وانكمشت واعطته ظهرها فاخذها في احضانه ونام علي الفور اما هيا فظلت تفرك حتي نامت من التعب استيقظت في الصباح فلم تجده كان قد ذهب للعمل فتبرمت وندمت انها اغضبته وتذكرت سيدات الاعمال وقالت يا خيبتك يا ليله مش عارفه حتي تخليه يحن عليكي دانت فقر..اهو هيروح يبص بره وانت قاعده بيقول عليكي غفر واتجهت للمراه فوجدت شعرها غير مهندم وقطبت واكلت في نفسها ايه ده عفريت وهما هناك موديلات حاطين احمر واخضر احست بالقهر طب اعمل ايه عشان يسيبهم.وماله كمان زعل اوي كده.. مش فاهمه انا ايه ده( البت دي اكتشفت انها غبيه).ميفوميفو.
كان فؤاد قبل ان يغادر قد اخبر عمته ان الطبيب اكد علي عوده صحتها َانه يوم او اثنين وسيرجعها بيتها وانصرف وصعدت فيروز لتلطم علي وشها خلاص خلاص هيسيبني خلاص هيرميني مالحقتش اشبطهم في بعض مالحقتش (ماكلتش رز ماكلتش رز) لحست عقله وانا لا حول ليا ولا قوه (😳😳😳😳😳😳😳😳 😳 😳 😳 😳 لا دول احنا عادي بنقرا) يا قلبك اللي هيتحرق يا فيروز ظلت تلطم وتكلم نفسها كالمجنونه يومين وهمشي لا دانا اموت اروح فين يا حرقتاااااااي...
لم يات فؤاد الا في المساء والقي التحيه وجلس معهم وظل يلعب مع الاولاد ولا يكلم ليله ولم ينظر لها حتي وهيا علي نار ومر الوقت وقام الجميع للنوم فصعدت ليله ولبست بيجامه سوداء تظهر ساقيها و َذراعيها كانت رائعه َجميله
دخل فؤاد ونظر اليها وخفق قلبه ولكنه تجلد ودخل ليغير ملابسه.. وخرج متجها الي السرير فوقفت امامه وقالت ممكن اعرف هتفضل كده لحد امتي...
رد عليها كده ازاي..
فتذمرت ودبدبت... كده الي هو كده انت عارف انا قصدي ايه..
كتم ابتسامته و رد عليها انت عايزه ايه في ليلتك..
لتصرخ.. اه قول انك شايفلك شوفه الست حميده قالتلي وانا ماصدقتش ونسيت ال ايه اتمنالك الرضا ترضي اخبار الاحمر والاخضر ايه.
اندهش😳 وقال شايفلي 😳شوفه واحمر واخضر 🙄.. هنا ضحك بشده حتي احمر وجهه وتقدم منها وظل يتقدم وهيا تتراجع قالها تصدقي بالله مافيش احلي من الابيض اللي مشقلب حالي والا ايه يابيض انت يا قمر.. رفعت صباعها وهمت ان تتكلم فقاطعها.. ليله لمي ليلتك الا انا علي تكه. انت عايزه ايه...
قالت له تعاملني كويس قدام الولاد
اقترب اكثر وقال هامسا قدام الولاد بس خفضت راسها واحمرت فرفع وجهها وشدها اليه واحتضنها وقال كفايه بقه ابوس ايدك مسك يدها ووضعها علي صدره وقالها ده هيموت عليكي.. هتعملي فيه ايه اكتر من كده.. لم تنطق وكانت مستسلمه له تماما فاقترب منها واغمض عينيه متلمسها وتنهد وقال... وحشتيني انا حاسس اني قلبي هيقف.. انا مش مصدق انك بين ايديا كنت بحلم باللحظه دي كان يتمتم بكلمات العشق .
لترفع يدها وتهمس ابعد..
ليرفع وجهها ويقترب منها.. ماعتش قادر ابعد تعبت بعاد سنيني تعبتني روحي عايزه حبيبي والله تعبت ليله انا بحبك وقللي بيصرخ وعايز حبيبه نفسي اعيش واخش دنيتك نفس ليلتي تبقي سعيده وفرحانه ليقترب ويتلمسها بحنان لتهمس فؤاد.
ليهتف بهيام.. فؤاد هيموت وتبقي بتاعته روحه نفسي اخدك في حضني واتوه فيكي نفسي فيكي يا ليلتي لينحني ويتلنسها بشفتيه وكانت هيا في عالم اخر كان يشدها اليه ويهيم بها لترتخي بين يديها ليرفعها اكثر وقلبه سيخرج من مكانه احس ان اخيرا حبيبته ستكون له كانت مغيبه مستكينه لينه بين يديه وهو جن بها كانت وصله من العشق ليحملها ويريحها علي الفراش برويه وهو يتفنن في جعلها تهيم به اكثر.. كان قد اصبحا مغيبين تماما وهو ينهل من عشقها بجنون واحس انه سيحترق وظلا يهيمان ببعضهما وهما في حاله من التغيب التام عن الواقع واحس انه سيملك حبيبته وقفز قلبه فرحا..
ولكن الواقع ابي ان يتركهما ليكملا وليتما عشقهما فرن هاتفه وظل يرن وهما مغيبين الي ان انتفضت ليله وابتعدت عنه وقلبها سيخرج من ضلوعها اما هو فاغمض عينيه بقوه واضعا يده علي الحائط قابضا يديه يحاول السيطره علي نفسه ورنين الهاتف لا يكل ولا يصمت فهمست له بحرج شديد رد علي الفون... (يا غلبك يا حزين ) تنهد وذهب ببطئ وهو في حاله من السكر. ميفوميفو. لييفيق فجأه علي صوت المحقق وقد اتسعت عيناه وبان الغضب عليه واحمر وجهه حين قال له المحقق ان....قلم ميفو السلطان
↚
تحول نظرات فؤاد الي الجمر عندنا سمع من المحقق انه وجد الدكتور وهو في الطريق فاخبره ان يذهب به الي المخزن وهو سينتظره هناك وهنا قفل التليفون وكلم كريم وقال له تكون في المخزن وتجيب الرجاله وانا جايلك ثم اغلق الخط. ميفوميفو. وتحرك سريعا الي حجره الملابس
فاعترضته ليله.. فيه ايه يا فؤاد مالك عينيك حمرا كده.
نظر اليها وهو يحاول التحكم في النار التي بداخله.. لقيته يا ليله لقيته ومش هيبات عليه ليل هخلص عليه بايدي..
ذعرت ليله وكلبشت في دراعه فؤاد اعقل كده يا حبيبي انت اتحولت والا ايه عشان خاطري اهدي والنبي وحياه ولادك
ازاح يدها بهدوء ورد... سيبيني يا ليله مش وقت كلام..
فاسرعت ليله من دون تفكير واحتضنته. كلبشت فيه وقالت له ولما تعمل مصيبه احنا هنروح فين.. تاني يا فؤاد تاني عايز تدبحني تاني ليه بتعمل كده حرام عليك ولادك َمحتجينك انا محتجاك حرام عليك..
هنا فؤاد هدأ تماما وحاوطها بيديه ثم حاول ان يبعدها وهيا ترفض فرفع وجهها فوجد دموعها تجري علي خدها وتشهق من الرعب فقبل وجنتها وقال طب اهدي..
ردت مسرعه لا انت رايح تعمل مصيبه وهتتحبس وتسيبني..
ضحك ليخفف عنها وقال خلاص حبستيني وانا واقف..
امال رايح تموت مين فؤااااااد.... انا اموت لو جرالك حاجه..
اخذها في احضانه يااااه يا ليله اخيرا.. ثم اغمض عينيه وتنهد وقال في سره اهدي يا فؤاد قال لها ممكن بس تفكي الكلبشه دي ونتكلم.. احرجت وابتعدت عنه سريعه فشدها اليه وجلسا بصي يا ليله انا مش عيل صغير ولا هخلي نفسي عرضه للخطر انا لسه ماعيشتش اصلا هودي نفسي في داهيه قبل ماخش دنيا...
قاطعته امال هتعمل ايه وانت شكلك يخوف كده ..
ليهتف.. انا لقيته يا ليله ولسه مش عارف هعمل ايه بس اللي اعرفه ان حقك وحق ولادك والسنين السوده اللي اندعك وشي في التراب ليها تمن انا مش قتال قتله بس اللي جه عليا هيتعلم عليه الف مره مش انا اللي اتقرطس ويترمي ولادي ومراتي مش انا.. انا جوايا نار لازم اطفيها.ظل يضرب علي صدره ده لازم يرتاح والا هتجنن انا بتعذب في كل دقيقه بعدك عني لوحده دبح ليا
. مسكت يديه وقالت له طب اوعدني ترجعلي بخير..
ابتسم وقبل خدها وقال اوعدك ثم قام وتحرك مسرعا ليلبس وياخذ اشياءه وينزل مسرعا وركب عربته ومعه الحرس
وهنا ليله جلست ينهشها القلق يا رب نجيه ورجعهولي يا رب ماعرفش اعيش من غيره يا رب احنا اتظلمنا وظلت تبكي
ميفوميفو.
هنا وصل فؤاد الي المخزن ليجد كريم صديقه وقال له ايه ماحدش جه.
قال كريم.. قدامه بتاع ساعتين.
فقال له ليه كان مستخبي فين بروح امه.. كان يشتعل من الغضب
اقترب كريم منه وقال اهدا يا فؤاد واعقل كده اي تهور مش مطلوب
رد مسرعا مش هقدر يا كريم انا حاسس اني هطبق في زماره رقبته اطلع روحه في ايدي
نهره كريم وقال مش وقت انفعالات خالص لازم نعرف و نقرره ونشوف مين اللي وراه..
ليهتف كريم.. فؤاد انت ليك اعداء في السوق كتير وممكن يكون وراه حد تقيل فنهدي كده و نشوف هنخطط هنعمل ايه خطوه بخطو...
هاج فؤاد وصرخ.. يمين بالله لما اعرفه لاخليه يركع يطلب الموت ومش هيطوله همحيه من السوق كله مش فؤاد النعماني اللي ينضرب بالشكل ده ومايردش.فؤاد النعماني كسرته تمنها كبير .ميفوميفو.
هز كريم راسه منفعلا وقال.. ماشي هنعمل كل ده بس بالعقل فؤاد ماتخليش مشاعرك تحركك..
ليصرخ.. مشاعري هو انا كان هيبقي عندي مشاعر اسكت يا كريم دانا يا اخي اتمسح بيا البلاط دانا بنتي كانت هتموت عشان شويه ملاليم.. ولادي اتحرمو واتعذبو ومراتي كرهتني واتهانت واتنعتت بابشع الالفاظ وانت بتقلي مشاعر.. انا كنت ميت يا كريم وصحيت كنت جثه وليله وولادي رجعولي النفس اللي ناوي اخده من اللي عمل فيا كده ظلو يتكلمون حتي طلع النهار فاتصل علي الرجل فقال له احنا داخلين عليكو اهوه نص ساعه اخري مرت وكان فؤاد يتقلي علي الجمر. ووصل الرجل ومعه رجالته ومعهم رجل مربط العين والفم واليدين ثم احضروه الرجال ورموه علي الارض..
اقترب منه المحقق وقال له اظن كده انا تمام يا باشا
فخبط فؤاد علي كتفه برضا وقال.. كنت عارف ان مفيش غيرك اللي هيجيبه ثم حرر له شيكا بمبلغ ضخما فابتسم الرجل وقال يدوم العز دا اكتر من الاتفاق..
فابتسم له فؤاد وخرج الرجل... صرخ فؤاد في الحرس اقفلولي بقه المخزن كده وفوقولي البتاع ده وهاتول كراسي وطربيزه وسلسله..
هم الحرس سريعا لينفذو اوامره..
واقترب منه كريم وقال بنبره حازمه فؤؤؤااااد..
قال له ايه يا كريم دا النهار لسه في اوله يا راجل صباح جميل نبداه كده ونسمي الله كان الرجال قد انتهو ووضعو الرجل علي كرسي متربط فاحضر فؤاد جردل َمن الماء الساخن ورماه عليه...
فصرخ الرجل واستيقظ وما ان وعي ظل يصرخ ايه فيه ايه انتو مين وعايزين ايه ثم وقع نظره علي فؤاد ودخل الرعب والفزع قلبه وقال له فؤاد بيه ايه فيه ايه..
ضحك فؤاد واقترب منه وقال بفحيح غاضب بقي مش عارف فيه ايه يا روح امك ثم انقض عليه وكان الرجل يتلوي ويصرخ من كتر الضرب وكان فؤاد كالاعمي يخرج حرقه السنين وكلما تذكر منظر اولاده يضرب اكثر وكلما اتت صورته وهو يرمي ليله وينعتها بابشع الالفاظ حتي يهتاج اكتر حتي قطع الرجل النفس من كثره الضرب وانهك فؤاد
فاقترب منه كريم وشده انا سيبتك بس وبعدين..
قال له البعدين ده بتاعي كله.. فصرخ.. فوقوه.. اقترب الحرس وقامو بالقاء جردل ماء عليه فانتفض الرجل مذعورا فامر الحارس ان يضعه علي الكرسي واحضر كرسي واقترب منه بهدوء وقال له نعقل كده ونقول ونقر التحاليل اللي انت زورتها وطفشت بسببها مين اللي وزك..
فذعر الرجل وقال تحاليل ايه انا مازورتش حاجه
قال له تصدق انت جميل وتستاهل وانا نفسي ماتعترفش دلوقتي اصلا وقام وخلع حزامه مثلما فعل في ليله وظل يضربه بشده ويرزع وجهه في الحائط حتي اغمي عليه مره اخري
فصرخ به كريم فؤاد لو مات بين ايديك الحقيقه هتموت معاه.
فهز فؤاد رأسه واشار للحرس لافاقته..ميفو ميفو
في تلك الاثناء كانت ليله تجوب الجناح يمينا وشمالا والقلق ينهش قلبها وهيا مرعوبه علي فؤاد وان يتهور وكانت تاكل في نفسها... يا رب رجعهولي يا رب ماليش غيره.. يا رب دانا اموت.. هنا دخل عقلها.. خلاص يا ليله هتتجنني عليه ونستيله رميته ليكي و نسيتي مشيك في الشوارع نسيتي ولادك وانتو مش لاقين تاكلو . هنا نهرت عقلها وتحكم قلبها وقالت صارخه اه مانسيتش بس هسامحه دا شاف عذاب ماحدش شافه دا لو كان جبل كان انهد دا اطعن في رجولته وفي شرفه ولما عرف لقي ولاده ومراته مرمين في الفقر.. اتعذب اتعذب خبطت علي راسها.. عايز مني ايه اسكت شويه اسكت اه.. وجعني.. اه وجعني وموتني اه اتقطعت ميت حته بسببه بس بعشقه وبحبه مش هنسي بس هو يستحق اسامحه زي مابيحارب عشاني لازم اقدر ده مش هقضي بقيت العمر اذل فيه وهو يموت اكتر.. انا تعبانه عاوزاه جنبي ونفس الوقت موجوعه منه.. هموت من الخوف عليه ونفس الوقت مش نسياله يا رب انا هتجنن وجوده قدامي صحي كل حاجه حلوه جوايا كنت فاكره اني مت طلع قلبي كان في الانعاش وجه فؤاد بحبه وتفانيه وصحاه.. انا مش عارفه هسامحه ازاي ونرجع ازاي بس كل اللي اعرفه اني مرعوبه عليه ولو جراله حاجه هموت وراه.انا لسه ماعشتش وعايزه اعيش في دنيا هوا فيها.. هو طعن الشرف صعب عالرجاله غصب عنه واه موجوعه والسماح مش عارفه هعمله ازاي بس هموت واسامحه.. قلبي هيتجنن عليه وعقلي موقفني عند كرامتي وبس.. بس اللي بيحب بيسامح وانا بحبه اوي ... ظلت تاكل نفسها طول الليل ما بين معاتبه ومرتعبه حتي طلع النهار ولم تستطع ان تتحمل اكثر من ذلك فاتجهت الي الفون لترن عليه كان هو مشغولا ولم يرد فاصبحت كالمجنونه اكيد جراله حاجه اكيد فيه مصيبه اكتر من عشرين مره وميردش لا لا لا فيه حاجه قلبي موجوع.. وظلت تخبط علي قلبها هموت انت فين يا فؤاد.. فؤاد مايسيبش فونه ومايردش عليا... قعدتي تقولي مش هسامحه لما راح اكيد جراله حاجه ظلت تدور كالمجنونه وعيناها حمراء ..
فتذكرت كريم فاتصلت عليه فقطب جبينه عندما راي اسمها كان فؤاد امامه نازل عجن في الراجل طب افتح اقلها ايه معلش جوزك مش فاضي بيعجن في نفر لما طلع روحه... لم يرد واتجه الي فؤاد امسكه وقال ماتعقل بقه يا اخي وشوف دي كمان اللي بتتصل بيك...
قطب فؤاد حاجبيه ونظر اللي الفون واستجمع نفسه وانفاسه وظل بعض الوقت وهيا مستمره في الرن علي كريم..ميفوميفو. هدأ واتجه الي تليفونه ليجد اكثر من عشرين رنه منها كانت ليله قد انهارت عندما لم يرد كريم وظلت تلطم وتصرخ.. فواد فؤاد.. هنا وجدت رنه تليفونها فالتقطتها سريعا وفتحتها وهيا تشهق من الرعب ولم تكن قادره علي الكلام هنا فؤاد احس بوجع في قلبه وهو يسمع شهقاتها فقال لها ليله حبيبتي مالك...
حاولت الرد لم تقدر وذادت شهقاتها فقال مسرعا فيكي ايه انت كويسه..
فاستجمعت نفسها وقالت وهيا تشهق إ ن ت ك ك ك و ي ي س مابتردش عليا ليه فيك ايه ..
هنا تنهد وارتاح فؤاد حرام عليكي يا ليله والله مانا ناقص يا قلبي..
قاطعته وقالت انا هموت عليك انت فين..
ابتسم واحس انه امتلك الدنيا وقال لها بجبلك حقك يا عمري..
صرخت وقالت مش عايزه حاجه تعالي عايزاك انت..
قرر ان يلاطفها حتي تهدأ..قلها طب عايزاني اتجنن بتقوليلي كده وانت بعيده مش تحسي بيا شويه انت لو قاصده تجلطيني مش هتعملي كده..
كانت تبكي فابتسمت وهدات قليلا وهدأت شهقاتها ثم قالت بهمس وحنيه طب ماتتهورش
ليهتف بحب..انا كده بطريقتك دي هسيب اللي في ايدي واجي اتهور (انت في ايه والا في ايه يا عم انت 😂😂) صمتت ولم ترد فعلم انها محرجه قلها طب اطمني انا كويس وصدقيني ثقي فيا شويه
فردت مسرعه انا واثقه فيك والله..
تنهد وقال طب ايه بقه هخلص علي الي في ايدي فصعقت وصرخت فقال مسرعا قصدي هخلص اللي في ايدي واجي علي طول مش هتاخر
قالت بحنيه شديده طب خلي بالك من نفسك..
تنهد منها وكلامها و قال بس اوعديني لما اجي نعيد الحوار من الاول واشوف انت عايزاني ازاي..
فاسرعت وقالت انت قليل الادب وقفلت السكه.. ظل مبتسما لفتره وكريم ينظر اليه.. وفي نفسه والله انا مصاحب مخبول دا مش طبيعي بيتحول في ثانيه...
وفجأه تحول فؤاد فعلا كانه اخد جرعه منشطه واقترب من الرجل بمكر خلاص يا جماعه نهدا كلنا كده عشان الدكتور كامل هيقطع النفس كده فاقترب منه والرعب بادئ علي الرجل وقال له.. مش كامل برضه
ابتلع الرجل ريقه وقال هو فيه ايه يا فؤاد بيه..
قال له تاني دانت مصمم بقه وانا ايدي وجعتني بس شايف التيران دول ثم قام وحدف الكرسي بعيدا وقال علقوه بس من رجل واحده اما نشوف هيخبي لامتي ويستحمل لامتي.ميفوميفو.
في تلك الاثناء كانت ليله قد نزلت واقتربت لتجدهم يتناولون الطعام فنادت عليها فيروز مش هتفطري قالت لها معلش يا عمتي بطني بتوجعني..
فمصمصت فيروز وقالت لها من ايه يا حبيبتي شكلك اصفر ماتيجي تقليلي وتطمنيني (يمين بالله يا ليله لو قلتيلها لاكون مخرجاكي بره الروايه واجيب للواد فؤاد بت تانيه ماهو خلاص بقه روحنا كلنا طلعت للحلقوم وداخله عالبلعوم)
قالت لها مفيش هيا بتوجعني من بالليل (يا دي الهنا زغرتو يا ولااااد.. ايه ده اخيرا قفلتي بقك يا شيخه.. عالهبل وسنينه)
فلوت بوذها فيروز لتكوني حامل يا مرات ابني..
انصدمت ليله من كلامها وهنا رد مراد الله وانت مالك يا حاجه زعلانه ليه تصدقي برضه بوقك كمان شكل اسكار. والله عسوله يا حاجه واخده من سكار بقه وعنيه وادار وجهه لامه . والله يا ماما انت تجيبيلنا عيال كتير وانا ابقي الريس بتاعهم واستدار لفيروز بلؤم التي ستلفظ انفاسها من الغيظ.. اكمل مراد وانت ابقي تعالي ربيهم عادي بدل مانت مابتعمليش حاجه... هو انت يا حاجه مابتزهقيش من القاعده..
قالت له ولا ماعتش تكلمني..
اقترب منها فصرخت. قالت اياك تقعد علي رجلي
فضحك واستدار لا هيا مره واحده مش اي حد برضه كل شويه اقعد علي رجله دانا مراد فؤاد النعماني وقام وقال شبعت... ثم قامت جميله واتجهت لامها وذهبو تركوها لتجد نفسها بمفردها منبوذه تعض في الارض (عندك خشب الطربيزه قرقشيه).ميفوميفو.
نروح عند فؤاد بقه اللي قاعد حاطط رجل علي رجل وشايف الراجل متعلق وهو يقول ايه رايك مش تعليقه حلوه يا دكتور.. والدكتور يصرخ قاله ايه عجباك نريح شويه والا نخليها من الايدين..
واشار للحرس فصرخ الطبيب وقال ابوس ايدك ارحمني
فاشار لهم ان ينزلوه ها هتقول والا لسه فيه مناوشات الا انا فاضي ومزاجي في السحاب
فقال له بص يا فؤاد بيه التحاليل اتلخبطت في بعض يومها وطلعت التقارير غلط وماخدناش بالنا..
رفع فؤاد حاجبيه وقال لا يا راجل تصدق افحمتني فقام فؤاد واستدار ووجد مفك مرمي بجانب الصناديق فاخذه وظل يلف به حول الطبيب وقال بسخريه ايه داه انتو لسه مربطين ايده مايصحش كده الراجل قال كل حاجه اهوه فاتجه احد الحراس وفك قيد يديه.
فرفع الرجل يديه يركنها برعب علي الطربيزه امامه.. يعني صدقتني يا بيه ومش هتموتوني .. .
ضحك فؤاد ثم جلس امامه والطبيب جالس قاله ماتقلقش مابنقتلش حد احنا انت شايفنا قتالين قتلا يا راجل كانا يجلسان وبينهما طربيزه صغيره وقال له قلي تاني كده التحاليل مالها فتلعثم الطبيب وكرر الجمله ولم يكد ينهيها حتي قاطعه فؤاد وغرس سن المفك في كف يده فصرخ الطبيب وظل يصرخ من يده وفؤاد يجلس وعلي وجهه ابتسامه بارده شفت صدقتك ازاي هيا دي الايد اللي لخبطت التحليل صح مالهاش حق وكل اما اصدقك اكتر هتلاقي من ده كتير تحاليل ايه يا روح امك الللي اتبدلت واتغيرت فاكرني مختوم علي افايا.. نظر له الرجل برعب وصمت فاشار لاحد الحراس لياتي به بمفك اخر
وهنا صرخ الرجل وقال هقول هقول علي كل حاجه
كان قد احضر الحرس المفك وهنا قال فؤاد استني بس قبل ماتقول اصلي بحب العدل ورشق المفك التاني في ايده التانيه فصرخ الطبيب وبكي وركن فؤاد واستراح علي الكرسي وقال له دلوقتي بقه تقدر تبخ كل السم اللي عملته سامعك.ميفونيفو.. استجمع الرجل نفسه وكان الدموع تنهمر من عينيه وبدا بسرد حكايته قاله يا بيه انا دكتور علي اد حالي جاتلي مصلحه ارفضها وكانت فلوس كتير جه واحد وقالي فيه واحد خطيبته بنت حرام وبتستنطعه وتاخد فلوسه عايزين بس نفهمها انه مابيخلفش وبعدين هنقله وقالي ليك مليون حنيه فبدلت التحاليل وماكنتس اعرف انك هتزعل..
رد فؤاد مستنكرا ازعل لا يا راجل ربنا مايجيب زعل واطبق علي المفكين
فصرخ الرجل خطيبه ايه يا روح امك اللي بتستنطعني والله يا بيه يمين باالله ده اللي حصل ومن حوالي شهر ونص كده جالي تاتي وقالي انك عرفت ولازم اهرب قلت مش انت قلتو ان خطيبته بتستنطعه وهتعرفوه بعد ماتسيبه فقال لي انت تختفي من علي وش الارض واداني مليون جنيه وعرفت ساعتها انك لو عترت فيا هتموتني فكنت ههرب بره وقلت اكن في اي حته لحد ماشوف لو ماعملتش حاجه استخبي في بلدي وخلاص وسافرت اسوان بعيالي واستخبيت هناك والله يا بيه دا االي حصل وانا اضحك عليا زيك...
اقترب منه فؤاد ونزع المفكات وصرخ الرجل مره اخري وقال له.. اممممم اضحك عليك زيي لا دانت طلعت المظلوم يا راجل واتساوينا ببعض وهنا تحولت عينيه الي الجمر واطبق علي رقبته ودلوقتي تقلي مين الو$خ اللي حرضك عليا...
هنا تذكر الطبيب ماقالته فيروز انه لن يرف لها جفن بان تقتله وتقتل اولاده وهنا تمني الموت علي ان يحدث لاولاده شئ فقال خلاص هقول... فتركه فؤاد وصدره يعلو ويهبط بسرعه ورد عليه ايوه كده الا المفكين المره الجايه ماعرفش هيروحو فين وانا مابعرفش انشن وساعتها نقول الله يرحمك يا رجوله..
زعر الرجل وانكمش وقال له يا بيه اللي جالي واحد بيه انا ماعرفوش هو واحد لما يجيلي من اي حته هعرفو منين يعني وجابلي الفلوس في شنطه قالي احنا بنعملك خدمه يا بيه انا اتخدعت وكان راجل كباره كده وشعره ابيض و و و اه وكان ماسك عكاز وكان له هيبه و و.. راجل يا بيه زي اي راجل كباره...
جلس فؤاد علي الطربيزه وظل ينظر للمفكات وسرح لبعض الوقت ثم اخرج فونه وقال.. امجد وكان هذا المحقق فاكمل هو انتو لما جبتو الدكتور كان لوحده والا معاه حد..
قال ذلك وفتح فؤاد الاسبيكر والطبيب ملامح الرعب باديه علي وجهه.. فسمعه يقول لا جبنا معاه مراته وولاده بس وديناهم بيتهم وكان معاهم فلوس كتير...
قال له طيب تروح تجبلي عياله ومراته وتيجي ثم اغلق الخط.ميفوميفو...واستدار له وقال له اللعب لسه هحلو اوي...وانت عجبتني ومزاجي متسلطن .نبتدي ونسمي من الاول علي بركه الله وقام واتجه للطبيب ووووو
↚
هنا اغلق فؤاد الخط َنظر الي الطبيب وقال له تصدق اللعب هيحلو وهنعوز حته طريه في القاعده وظل ينظر اليه والطبيب يرتعش كل ذلك وكريم والحرس مذهولين مما يفعله فؤاد وانه شخصيه جباره لا يستهان بها..
وهنا اقترب منه وقال له انت عندك عيلين صح وست فقام وظل يدور حوله.. وقال اممممم طب هما عيلين َانا معايا مفكين يبقي فاضل الست نعمل فيها ايه يا فؤاد نعمل فيها ايه قدام جوزها وولادها كان يبث فيه الرعب.ميفوميفو...
نظر لرجالته وضحك وقال ايه رايكو نعمل عليها حفله انهارده وظل يضحك ثم ابتعد عنه وقال للحرس اتبعوني ووقف بهم بعيدا والطبيب ظن انهم يدبرون لاغتصاب زوجته وكان فؤاد عينيه عليه فطلب من رجالته ان يضحكو بصوت عالي ففعلو ذلك وامرهم دلوقتي بقه تروحو وكل واحد يبصله بخبث وابتسام اللي هوا مستنين الحفله وفعل الحرس ما امرهم وكريم مذهول َلا ينطق..
فقال الطبيب انتو ناوين علي ايه مراتي وولادي لا.. موتوني انتو برضو هتعملو زيها.. هيا برضه هددتني هتموت ولادي.. مراتي وولادي لا وظل يصرخ بهستيريه هتموتهم وانتو هتغتصبو مراتي لا لا.. الي ان سقط َمغشيا عليه..
هنا قطب فؤاد جبينه نعمل زيها.. هيا واحده مش واحد.. فصرخ بهم فوقوه.. افاق الرجل. وهو تقريبا قاطع النفس. اقترب منه فؤاد وقال هو بقه كان راجل عجوز وشايب وكباره وماسك عكاز..
تلبك الرجل. وقال له ارحمني..
وهنا وصل الرجل بسيده ومعها طفلين فامر فؤاد ان يخرج الاولاد بالخارج وتظل السيده فالاولاد ليس لهم ذنب في شئ ثم قال هنشوف الاول اللعب علي مين يا رجاله وهنا مسكها احد الرجال وقربها منه ورماها تحت قدمي الطبيب وهنا قال... له اختار وادي المفكات قدامك و َالرجاله ورايا انت اللي تختار.. يا إما تبقي راجل مره في حياتك يا تفضل مره ومراتك تشيل عار السنين..
اقترب كريم اخيرا وصرخ بالرجل وشده ماتنطق.بقه دول مابيرحموش وانا مش موافق علي هيعملوه بس مش هتحرك انت حر... .
فنظر الطبيب الي زوجته بحرقه ثم الي فؤاد بس تحميني وتحمي ولادي...
قاله انطق انت قلت هيا.. هيا ست مش راجل.. مين الست دي وتعرفها منين انطق بقه. وقام رازعه بوكس ليتدفق الدماء من فمه ..
هنا انهار الطبيب وقال له خلاص يا بيه خلاص بس ولادي ومراتي مالهمش ذنب وطالب حمايتك انا عارف اني هخش السجن بس مش هستحمل العار انا هقلك علي كل حاجه وبدا في سرد الحكايه بحذافيرها ثم انهي حديثه قائلا و اللي عمل كده فيروز هانم عمه حضرتك.
(ان ان ااااااان. دا دا دددداااااااا)وفي الخلفيه موسيقه رعب وساسبنس والهنتريش ابو اجنه زابليس داخلةبفقره التنوره 😂😂.ميفوميفو..
ظل فؤاد ينظر اليه ببلاهه لفتره ثم انفجر في الضحك ونظر الي كريم وقال... يعني لما اقوم اشقه نصين دلوقتي ماتبقاش تزعل.. وَمسك المفك...
فانحني الطبيب مسرعا تحت قدمه وصرخت الزوجه و قال اقسملك بالله هيا اللي ادتني الفلوس وجاتلي قبل ماتعملو التحليل وجتلي اكتر من مره و َالتسجيلات معايا..
نظر فؤاد اليه بذهول وقال انت تقصد مين.. عمتي انا.. الست اللي كانت معايا... عمتي انا اللي لابسه نضاره وقصيره شويه... انت تقصد كده.. الست الكباره.. الهانم االي كانت ماسكه في دراعي.. وظل فؤاد يهذي اكتر من مره بالكلام عن عمته بذهول وقلبه سيقفز من ضلوعه..
اتجه اليه كريم ومسك يده وقال له فؤاد مش وقت انهيار خالص.. ثم اتجه الي الطبيب واحضر التسجيل وبدا يسمع اوامرها له وهيا تامره ان يفعل ذلك وصوتها مليان بغل في المسجل..
مسك فؤاد التليفون وظل يعيده اكثر من مره وسقط علي قدميه ودموعه تتساقط علي وجهه ظل اكتر من ربع ساعه جالس عالارض ويعيد في التسجيل وسكتت الدنيا من حوله صمت مطبق فؤاد النعماني وفيروز النعماني في مشهد واحد. الصوت وصداه بداخله كانه يخرج من داخله. كان محني الىاس علي الارض يسمع التسجيل وصوتها ينغز جسدخ كان كلما انتهي التسجيل لا اراديا يعيده كان يريد ان يتغلغل صوتها حتي يدرك انها هيا.. كان في دنيا تانيه وسرح الي ايام صغره وهيا تغنجه َتحضنه وسرح في ذكرياته معها كان في دنيا غير الدنيا وكان كأنه جن ولا يشعر بمن حوله..
وكان الحراس وكريم كأن علي رؤسهم الطير لا احد يجرؤ علي الكلام.فهم في فاجعه كبري.. .كان يعيد الشريط ومع كل اعاده يمحو زكري لها من قلبه.. كان كل صوت يتغلغل ينزع شئ لها من داخله.. ظل يعيد ويعيد وصوتها ينتزع حبها من قلبه. كان غلها قد نعش قلبه ومزع فؤاده. كيف تفعل امه به ذلك. كان الصوت ينساب ويدخل الي الوريد يحرقه بركان يسري بداخله ويتصاعد ويشتعل حتي محي كل مافعلته له.. وذهب الي عالم ااخر كان مع صوت عمته وهيا تقتله...
اقترب منه كريم وجثي علي قدميه وقال ايه يا فؤاد انت اجمد من كده انت وقعت َو قمت ودلوقتي هتقوم.. ظل يهز فيه فؤاد.
ولكن فؤاد كانت يده علي المسجل كحركه لا اراديه لتشغيله و لا يستجيب مغيب تماما وصوت عمته يتردد في عقله لا يحس بشئ اخر. وظل الصوت يخرج من عقله ثم من جوفه موجعا اياه وليس من التسجيل.. رعب مشهد مرعب وموجع للقلب شخص طعنه اتته مِن مَن كان يعتقد انه روحها وهيا روحه.. طعنه اتت لتنغرز وتدوس بقدمها علي اثر الطعنه لتقتله تماما فقتلت كل مشاعره تجاهها ..ليتذكر دعوه ليله يا رب تدوق طعنه الحبيب.
ولم يجد كريم طريقه لافاقته الا ان قام بصفعه علي وجهه فارتعد فؤاد وارتد للخلف ونظر الي صديقه.
الذي صرخ له وقال له فوق مش وقت وقوع فوق بقه..عيالك ومراتك في خطر . تجمد فؤاد ونظر لصديقه واعانه كريم علي الوقوف وهنا تدخل الدكتور مش خلاص يا فؤاد بيه كفايه عليا كده... نظر اليه وهو يلفظ انفاسه ولم ينطق وهنا تحدث كريم خدوهم هو كده كده متبلغ فيه التلاعب والخداع والتزوير سلموه احنا كده مش عايزين منه حاجه واخذه الحراس وهو يصرخ بلاش يا بيه مستقبلي هيضيع بلاش يا بيه هيا السبب هتخرب بيتي وظل بصرخ هيا السبب هيا السبب الي ان ذهبو به..
وهنا جلس فؤاد عالكرسي صامتا في عالم اخر وصدي كلام عمته يخرج من اعماقه واوشك ان يفجر دماغه واحس بتصاعد الدماء الي راسه وانشقاق في قلبه ووجع... وملامحه كانت تصرخ من الوجع
واقترب منه كريم بحذر ووضع يده علي كتفه.. حقك عليا يا صاحبي الدنيا فعلا وحشه اوي.انا حاسس بيك الطعنه صعبه اوي ..
وهنا قام فؤاد بصعوبه ونظر لكريم بعد ان قال ذلك... وانفجر ضاحكا.. عمتي ههههههههه دي طلعت عمتي وظل يضحك وكريم ينظر اليه مصعوقا مقطب الجبين.. وانهار في هستيريه ضحك... طلعت عمتي يا كريم .. ودموعه تنهمر علي وجهه بغزاره..الخنجر طلع بتاع عمتي.. الغرزه والطعنه بتاعة عمتي.. عمتي.. عمتي يا كريم.. وظل يتعجب بهستيريه عمتي! عمتي انا! .عمتي تعمل فيا انا كده! ...عمتي.. امي امي انا تعملي فيا كده.. روحي.. عمتي لا لا ازاي طيب عمتي انا ترمي ولادي في الشارع.. لحمها يترمو.. عمتي... عمتي فيروز.. عمتي الي ربتني.. .
فقال كريم فؤاد انت كويس...
وهنا اكمل في الضحك وهو يقول كويس انت بتسالني ا ن ت ك و ي س... وعند تلك اللحظه لم يعد يتحمل فهذا يكفي.. لم يعد جسمه يستطيع الصمود امام كل هذا الوجع.. واعلن استسلامه فالتمزق وصل الي اخره وقلب فؤاد النعماني اصبح اشلاء فصرخ فؤاد خابطا علي قلبه ااااااااااااه ثم سقط مغشيا عليه (يا قلبي يا قلبي 😭😭😭😭الاهي تنشلي يا بعيده )
هنا احس كريم بالذعر ثم اتجه اليه وحاول افاقته ولكنه لم يستطع فامر الحراس بسرعه ان ينقل الي المستشفي فدخل علي الفور وظل ينتظر بقلق شديد وبعد فتره جاء الطبيب ليخبره ان فؤاد دخل في انهيار عصبي شديد (ماتحملش يا قلب امه كتير والله كده 😢😢😢😢) واديناله مهدئ وهيفضل تحت المراقبه والحمد لله مفيش جلطات ولا حاجه وبكره نتمني يبقي كويس.ميفونيفو.
احس كريم بالقهر علي صديقه وسقط علي المقعد وايضا حزن الحراس لرئيسهم واقتربو من كريم فرفع رأسه والدموع تنزل من عينيه وقال يمين بالله لو حد شم خبر باللي حصل في المخزن ليتشاهد علي روحه
وهنا وضع قائد الحرس يده علي كتف كريم وقال عيب يا كريم بيه يتقال لنا كده داحنا نفديه بروحنا بس يقوم لنا بالسلامه..
ظل كريم يفكر كيف سيخبر ليله اذا اتصلت احس بالعجز ودخل علي صديقه ووجده نائما ووجهه شاحب ولا يشعر بشئ وظل دموعه تسيل علي وجهه..وهو يري فؤاد النعماني بجبروته مُسجي علي السرير لا حول ولا قوه.. فؤاد غول سوق المعمار سقط متهالكا من كثره وشده الطعنات اقترب منه ودموعه تنهمر . قوم يا فؤاد انت جامد وقوي قوم يا حبيب اخوك قوم ماليش غيرك قوم يا سندي.. ياخويا اللي دايما شايلني ياخويا اللي امي ماجبتهوش. قوم يا قلب اخوك ماتقطعش قلبي..مش قلتلي انا عمري مافارقك يا كريم انت كانك اخويا الصغير.. مش قلتلي طول مانا موجود ماحدش هيقدر يقربلك.. كريم بيقلك قوم لانه خايف يبقي لوحده.. عارف ان الصدمه صعبه لا دي مش صدمه دي فاجعه اطعنت في ضهرك من اقرب الناس لا ضهرك ايه دا الغرزه جت في قلبك شقته فرافيت اتمزعت و ماتحملتش ..فؤاد النعماني راقد واللي رقده اللي كان فاكرها امه.. قوم مش قلتلي نفسك تخش الدنيا. قوم يا حبيبي دنيتك مستنياك قوم وخد منها فرحك اللي ماخدتوش قوم خد نصيبك من دنيا ماعشتهاش قوم ماتقهرنيش ولا تفجع قلبي كان كريم يشهق بشده.. انت جبل وكلنا اللي بنتحامي فيك انت كل حاجه واحنا اللي وراك انت العمود ماينفعش يتكسر. انت الكبير بهيبتك وشخصيتك وهتفضل قوم انت ماتستاهلش كده . اه صعب االي شفته بس قوم قوم يا حبيبي انت لك حق تسعد وتحب وتعيش لولادك ومراتك.. انت ليك حق تتحب يا فؤاد لانك يا حبيب اخوك تستحق تتحب كانت شهقاته تقطع انفاسه ففؤاد اخيه وصديقه وكل ماليه ..لا اعتراض علي حكمك يا رب بس كتير والله كتير فؤاد ماعملش حاجه وحشه يستحق عليها.. ايه الابتلاء ده.. انت يابني ربنا بيحبك لان الرب اذا احب عبدا ابتلاه اه يا قلبي كلك خير وقلبك مليان خير وفاتح بيوت للخير بس نقول ايه امر ربك. غلبت اقلك عمتك مش سهله حرص منها بس انت كنت طيب اوي ومأمن اوي ومديها ضهرك ومغمض وهيا تطلع ملعونه اوي ومجرمه لا مجرمه ايه دي مجنونه دا راكبها شيطان دانت بتقلها يا امي.. تعمل فيك كده ايه الجبروت والفجر ده.. سنين وانت نايم في حضن افعي بتبخ سم.. ومش اي سم افعي وحربايه بتتلون وتنهش من غير ماحد يحس.. دي يبني فاقت كل الشياطين واكيد هيا اللي دبرت حادثه البت..هنا قطب جبينه ومسح دموعه وقال فجأه دا كده ليله والعيال في خطر..
هب من مكانه طب وبعدين وهنا خرج وامر احد الحراس ان يعود الي الفيلا ويجعل عينيه علي تلك العمه وان يخبر حميده ان تراقبها واخبرها دا امر مني.. خليها زي ضلها فامتثل الحارس وذهب ثم ذهب الي مدير المشفي ان يمنع اي خبر عن وجود فؤاد في المشفى ثم جائت ليله علي باله وهنا ظل يفكر كيف سيخبر ليله ولكنه لا يعرف كيف...
فجاءت له فكره وارسل الي ليله رساله من تليفون فؤاد يخبرها ان تحضر الاولاد فهم سيسهرون بالخارج ويبيتون في احد الفنادق للاستجمام ولكن لا تخبر مخلوق حتي لا تزعل عمته فلتتحجج باي حجه وسوف يوصلك الحرس. وان تقول ان فؤاد جائته سفريه لعمته واكمل حتي تصدقه. فانا في انتظارك علي شوق حبيبتي.. وحشتيني.. فكل شئ تم بسلام..ميفو ميفو
كانت ليله في تلك اللحظه نائمه فقد سهرت طول الليل ثم مر بعض الوقت فاستيقظت وكان الوقت المغرب فاندهشت وسالت حميده لتعلم ان فؤاد لم يحضر فاستغربت وفتحت تليفونها لتكلمه فوجدت الرساله فابتسمت حالمه اذ علمت انه يريد ان يقضي معهم بعض الوقت دون وجود تلك المزعجه فذهبت الي الاعلي ولبست ولبس اولادها وهمو بالخروج..
لتسالها تلك الحربايه علي فين يا مرات ابني..
نظرت اليها مفيش يا عمتي فؤاد قالي انه جائته سفريه وانا استأذنته اروح للست فوزيه ابيت معاها يومين عشان وحشتني..
لوت بوذها وفرحت فهي لا تطيقهم ففؤاد مسافر فليذهبو الي اي مصيبه.. فاسرعت بسعاده وقالت براحتك يا مرات ابني قالتلها سلام يا عمتي.. فهمست وقالت الله لا يسلمك ولا ترجعي تاني.. ثم نادت علي ورده وقالت بت يا ورده اعمليلنا حاجه نشربها وهاتي شويه مكسرات وتعالي افتحي المدعوء ده وعلي الصوت.. دا يوم الهنا لما غارت مرات فؤاد..
نتركها تقضي اخر ليله باذن الله سعيده
ونذهب الي ليله التي ركبت مع الحراس وكان معهم امنيه فذهب الحارس بهم الي فيلا كريم وكان منتظرهم كريم
لتستغرب.. كريم امال فؤاد فين واحنا هنا ليه
هنا اقترب منها لتجد عينيه حمراء لتحس بقبضه في قلبها وتحول كريم الي امنيه وقال انت هتاخدي العيال وتخلي بالك منهم وهيبقي معاكي حارس يلازمك ماشي واياكي تخرجي من الفيلا اصلا هيمنعوكي وامرها ان تحضر تليفونها واخذه منها تحت نظر ليله التي بدا القلق ينهش قلبها...
لتهتف بخوف.. فيه ايه يا كريم فرد دقيقه يا ليله...
وجه كلامه للحراس وقال اياك حد يدخل او يخرج او يتكلم في التليفون بعمركو ولاد فؤاد بيه امانه فاهمين ثم امر ليله ان تاتي معه. ميفوميفو. فاتجهت الي اولادها تطمئنهم وتخبرهم انهم سيذهبون للست فوزيه عشان تعبانه فصمت الاولاد ودخلو مع امنيه للفيلا
وهنا استدارت لكريم فؤاد جراله حاجه صح..
نظر اليها وقال لها فؤاد كويس بس تعبان شويه وهنروحله
فارتعبت وصرخت تعبان ازاي كريم َماتجننيش فواد جراله حاجه قلبي بيوجعني انا حاسه ان فؤاد بيه حاجه. وحياه ربنا قولي جراله ايه
اقترب منها وقال اهدي يا ليله فؤاد هيبقي كويس..
فصرخت هيبقي هيبقي يعني جراله حاجه مسكته من قميصه وظلت تصرخ مخبي عني ايه وجايب عيالي هنا ليه وحاطط حرس مين بيهددنا ومين عمل في فؤاد ايه.. ثم صمتت وخبطت قلبها ليكون الي كان رايحله عمل فيه حاجه و هيجي ليا وولادي.. يعني ايه انا بقيت لوحدي تاني ضربت كريم علي صدره ماتنطق يا اخي (يا شيخه ابلعي ريقك انت مدياه فرصه)
هنا قال لها كريم ماجعلها تنتفض وتخبط علي قلبها بعنف واحست بان الموت اهون اليها عندما قال .
قلم ميفو السلطان.
↚
اقترب منها كريم وهيا في حاله هيستيريا هو كويس بس في المستشفي تعبان شويه وطلب منها ان تاتي معه فهرعت الي العربه وقلبها يرجف بعنف وذعر واثناء الطريق كان كريم يخبرها ببعض مقتطفات ولم يخبرها باعتراف الطبيب كاملا وان الطبيب بدل التحاليل عن خطأ وعندما وصلو بجانب المشفي.. قال لها ليله انت لازم تبقي قويه ودلوقتي هو محتاجك.. فؤاد وقع وجاله انهيار عصبي واخذ مهدئ وبكره هيبقي كويس..
احست ليله بان انفاسها تقطعت وبدات تشهق ومسكت كريم وقالت له انت بتقول ايه فؤاد مين اللي جاله انهيار.. فؤاد جوزي انا.. فؤاد حبيبي جاله انهيار عملتو فيه ايه.اه يا قلبي كنت حاسه.. كنت حاسه.. ثم صرخت به وديني ليه بسرعه
اخذها كريم ودخل المشفي وكان قلبها يكاد يتوقف وتبحث في وسط الحجرات كالمجنونه حتي وصلو لحجره فؤاد لتدخل عليه مسرعه وتتسمر لتجده نائما ونظرت لكريم بذعر
فقال هو يا ليله نايم. وكويس صدقيني عايزه تقعدي جنبه براحتك عايزه احجزلك قوضه...
فقاطعته مسرعه انا هقعد معاه نظر اليها وحزن عليها ايضا فهي اصبحت شاحبه ومرتعبه.ميفوميفو.
ثم استاذن وقال انا بالخارج لو اردتي شئ.. ما ان خرج كريم حتي تسمرت ليله قليلا.. كانت خائفه ان تقترب اول مره تراه بهذه الحاله.... مسترخي ووجهه يضج بالالم وشاحب والاجهزه حواليه لا حول ولا قوه.. جلست ليله بهدوء بجوار فؤاد.. ومسكت يده وظلت تبكي في صمت.ثم اقتربت منه اكثر وهمست فؤاد حبيبي انت سامعني كانت تمسك يده وتقبلها تاره وتضعها في احضانها تاره.. فؤاد ايه اللي حصل عشان يوقعك كده انت عرفت ايه هو اللي قطم ضهرك كده.فيه ايه قلبك ماقدرش يستحمله .. لا يا حبيبي الدنيا دي ماتسواش.. انت اللي بتعملها انت دنيتي يا فؤاد.. قوم يا قلبي قوم يا روح ليله..انت ماينفعش تنام كده.مش فؤاد اللي يرقد كده انت دايما واقف جبل ماحدش يقدر عليه قوم يا عمري ودنيتي... انت نفسي اللي بتنفسه.. طب بص قوم هقلك حاجه حلوه.. قوم مسمحاك والله مسمحاك دانا اموت وراك ولا اعيش دقيقه.. ونفسي وروحي بتتسحب هتروح مني يا عمري.. نامت علي صدره وظلت لفتره تشهق لا تستطيع ان تصمت وتمسد علي صدره وتبكي وتبكي وتنادي عليه.. فؤاد.. حبيبي.. رد عليا... قلبي بينخلع يا حبه القلب قوم يا قلب ليه اتهني انت ماتهنيتش ولا شفت فرح قوم خد نصيبك من الدنيا واديني نصيبي اتكتب علينا نرقد والقهر ينهش جوانا قوم ايه اللي رقدك الطعنه غرزه والغرزه نفدت وجابت قلبك قوم وانا هاخده ادويه عهد عليا اداويه.. . اعتدلت مره اخري واقتربت منه اكثر وقالت طب مش انت قلتلي انا مستنيكي تسامحيني وانك مستني تبقي الراجل اللي بينفذ وعده طب ايه بقه انا اهوه ايدك علي قلبي وبقلك مسَمحاك يا عمري..ضحكت والدموع تسيل علي وجهها وقالت كنت بفكر هسامحك ازاي واقول هعملها ازاي دي وكرامتي.. انا دلوقتي اهوه بين ايديك وبقلك قوم يا عمري مسمحاك قوم وخدني في حضنك قوم والله قلبي راضي.. راضي ابقي اي حاجه جنبك بس تقوم وابقي جنبك.. انا ماعشتش لسه يا فؤاد كنت عامله جامده وانا بتقطع من جوايا كانت كرامتي وذل السنين وشقايا مانعني اعاملك كويس.نامت مره اخره وتحرك يديها علي صدره وتبكي وتشهق وتهمس ماعشتش والله َماعشتش . ايه عايز تحسرني تاني... انا هسند علي مين ماعتش قادره ضهري انقطم وهينكسر لو ماقمتش. انا ماشفتش الفرح الا لما رجعتلي..قطبت وقالت بنبره حاده. قوووووم ليا حق عندك تسعدني قوم قوم.. قوم يا حبه القلب قوم يا فؤادي .. قلتلي انت خدتي قلبي ومستنيكي ترجعيه ساعتها هتملك الدنيا فانهمرت دموعها اكتر.. خلاص يا نن عيني قوم وخد قلبي وقلبك.. خد روحي .. قوم يا قلبي وانا اوريك السعاده عن حق..مش عايزه الا اني اسعدك.. طب مش عايزه حاجه لنفسي مش هزعلك ولا هقلك حاجه بس تقوم لي.. قوم يا روح ليله وانا هقعد تحت رجليك بس قوم.. طب ولادك اقلهم ايه بابا مش بيقوم ليه.قوم ست سنين مرار. ركنت عليه وظلت تداعب وجهه بحنيه.. وهمست. ست سنين نايمه لوحدي مكموشه زخايفه. ست سنين وشي بنجاب الارض ست سنيين خايفه ست سنين مافيش يوم نسيتك بس عارف خلاص راحو برقدتك دي ... هديك قصادهم سنين عمري كلها هديك اللي تعوزه انت بس شاور.. مش كنت بتقلي يا قمر.. قمرك بيقلك قوم يا شمس حياتي يالنور اللي مضو قلبي.. انا مضلمه ومطفيه قوم واسقيني من نورك يا عمري . قوم يا فؤاد ماتهزرش انا جيت وولادك في البيت بقلك اهوه اياك اياك تسيبني تاني والله ارقدك في المستشفي وهنا بكت اكتر ارقدك ازاي ازاااااي بحرقه وقهره وانت راقد يا قلبي.. ااااااه قلبي هموت يا فؤاد وكانت تشهق حتي انفجرت
وخرجت مسرعه من الحجره فمسكها كريم واجلسها اهدي يا ليله...كانت تشهق بدات تاخذ انفاسها بصعوبه ثم قالت مش متحمله اشوفه كده قلها ليله انت تقدري دا جوزك ومستنيكي تبقي جانبه لما يفوق..مش قادره اتنفس يا كريم وهو كده حاسه بكلبشه في صدري
وهنا اسرع كريم ونادي الطبيب وجاء ووجد ان توترها وضغطها غير سليم فاعطاها مهدي وهنا دخلت ليله مره اخري وصعدت بجوار فؤاد عالسرير ونامت في احضانه... فلم يكن بيدها حيله ولا تستطيع ان تتركه وتنام بمفردها .ميفو ميفو
في الصباح بدا فؤاد يفيق وحاول ان يحرك يده فلم يستطع ليجد ليله غارقه في النوم بين احضانه وعيونها منتفخه من البكاء فاحس بنبض قلبها اعاد له نبضات قلبه وهمس مبتسما... قلبي انت هنا كانت نائمه فضمها اليه اكتر وظل يستنشق عطرها.. كان متعب مرهق ولكن وجودها في احضانه اثر به كثيرا ظل يقبل راسها كان يمسد كتفها وجسدها حتي بدات تستفيق ولكنها شبه حالمه فابتسم عليها وظل يداعبها فبدات في الاستيقاظ وفتحت عينيها ببطئ لتجد احلي عيون تنظر لها بهيام فحاولت ان تقوم وهيا تقول بلهفه وذعر انت صحيت!! انت كويس. حاسس بايه تعبان؟؟ صدررك كويس!! حاسس بوجع!!
ليقاطعها قائلا حيلك حيلك ايه انا بس تعبت شويه من السهر والسفرخدي نفسك كده واهدي يا قلبي ..
نظرت اليه متذمره كده يا فؤاد تخلع قلبي كده دانا كنت هموت يا حبيبي..
هنا اعتدل فؤاد وضمها اليه.. قولي كده تاتي.. يا ريتني كنت تعبت من زمان وهم ان يتكلم ولكنه تأوه من التعب وتذكر ماحدث فتصلب جسمه..
اعتدلت وَقامت.. ايه يا حبيبي مالك فهمني هنا حاول فؤاد جاهدا ان يبقي طبيعيا وقال لها.. انا كويس صدقيني.فملست علي صدره وقالت بحنان وهمس.. امال رحت المستشفي ليه .
فرد عليها عشان قلبي االي تعب من البعد عشان حبيبي اللي ملوعني وكان ينظر لها بخبث.. مش ملوعني برضه.. فخجلت واخفضت وجهها وابتعدت .ميفو ميفو .
ليرفع وجهها بحب.. حبيبي مكسوف هو انا قلت حاجه..
لتهمس بس بقه انت تعبان..
ليقول بحب.. اه والله تعبان ووالع.. ماتجيبي بوسه.. لتشهق وتبتعد ليشدها اليه لتقول بطل بقه.. ليهمس بحب طب اي حاجه موجوع والله وتأوه متعمدا.. لتقول طيب طيب بس اهدي والنبي...
ليبتسم ههدي بس.. واشار علي خده.. لتحمر اكثر وتقترب منه وتقبله ليلتفت اليها بسرعه لتقع قبلتها علي شفتيه ليضمها بقوه ويغوص معها في قبله حاره الهبتها واثلجت صدره من كتر بعاده عنها ليمر الوقت ليبتعد وياخذها في حضنه.. كانت تنهج بشده ليقبل راسها بحب.. بموت فيكي والله..
مر بعض الوقت و دخلت عليهم الطبيبه وكانت فاتنه لتطمئن عليه وهنا قالت بدلع حمدالله عالسلامه الحمد لله حضرتك كويس بكره بالكتير تخرج قال لها وهو ينظر لمن تاكل نفسها.. اللي تامري بيه ظلت تتغنج عليه وليلي تمنع نفسها من الانقضاض عليها فقامت ليله والتصقت به ونظرت اليها الحمد لله يا حبيبي انك كويس ونظرت للطبيبه وقالت بسماجه انا المدام.كانت قد تحولت وتريد ان تخنقهم معا . فارتبكت الطبيبه وتمنت له الشفاء وخرجت وهنا هبت مبتعده فنظر اليها.. ايه.. فيه ايه.. فاقتربت منه وقالت ايه عجباك اوي الست اللي مليطه وشها وانت عيان كده ومتبهدل وعينك زايغه..
فتح فمه من الذهول انا عيني زيغه.. فرفعت صباعهها في وجهه انت تسكت خالص وقلدته.. اللي تامري بيه.. ودي تامر ليه احنا لما نعوز نخرج هنخرج والا هيا تماحيك واتعدل عشان ربنا يشفيك يابو عين زايغه عجبتك البت الصفرا دي (😂😂😂😂فؤاد هيفطس)
مسك يدها فحاولت شدها فتأو وتصنع الوجع فجريت عليه ايه مالك فيك ايه طب اسفه والله ماهزعق تاني انت كويس اتكلم ساكت ليه انادي الدكتوره طب اعمل ايه اتكلم قلبي هيقف.. شدها اليه ضاحكا هو انت مدياني فرصه انطق تصدقي يا ليله مابشفش ست تانيه غيرك اصلا فزغدته وقالت له اوعي كده سيبني...
ليهتف بحب حد يسيب قلبه والله دانا اموت علي طول..
قالت له.. بعد الشر عنك يا حبيبي
فشدها اكتر وقلها بجد يا ليله انا حبيبك فصمتت خجلا..لا والنبي قولي انا ماصدقت سمعت حاج تبل ريقي انا حبيبك يا ليله..
كان يقربها منه بهيام وهيا بدات تتوه معه ليهَس بين شفتيها.. ماعتش قادر يا بنت الايه.. ليلتي قلبي انت سورقتي.. وهنا دخل كريم وتحمحم(الواد عيان ماتسيبوه يا حزنك يا فؤاد) ففاقت ليله فابتعدت محرجه ونظر اليه فؤاد بغل.. ثم ابتسم بسماجه خير يا حبيب اخوك القوضه فيها غزو بتهجم عليها عادي كده...
فارتبك كريم وقال حمدالله عالسلامه حبيبي.. وهنا اشار فؤاد انه يريد الخروج فاعترضو جميعا ولم يجد حيله فنده علي ليله وهمس في اذنها هقعد بس بشرط ماتطلعيش من حضني فشهقت وابتعدت فقال طب يا كريم بقه نقوم نعمل الإجراءات فقالت مسرعه ماشي ماشي
هنا قال كريم مره اخري بحب... حمدلله على السلامه يا حبيبب اخوك وربت علي كتفه فحضنه وقال حمدالله على السلامه يا غالي.. فرد عليه الله يسلمك يا حبيبي..
مر يومان وكانت ليله ملاصقه لفؤاد حتي استعاد صحته ولم يخلو الوقت من مشاكستها ثم جاء وقت الانصراف فنادي كريم وقال له شوف يا كريم احنا هنقعد عندك يومين كده.ميفوميفو...
ليهتف كريم.. تنور يا حبيب اخوك دا بيتك ومطرحك..
فهمت ان تتكلم فقال لها ليله ارجوكي ماتساليش وبكره تعرفي كل حاجه.. ذهبو جميعا الي بيت كريم واستقبله الاولاد فرحين ونظر فؤاد لكريم ممتنا له حفاظه علي اولاده وظلو جميعا معا وليله ملتصقه به كجلده تحس بالرعب وان هناك شئ خطير وقام وعدي اليوم وقام فؤاد ليصعد هو وليله وقد نام الاولاد فدخلت ليله معه وساعدته وجلست بجواره في السرير فقالت له انت كويس..
ظل صامتا ليفتح له ذراعه لتنضم اليه ليحاوطها ثم قال دلوقتي بقيت كويس... ليله ارجوكي اتحمليني اليومين دول وخديني في حضنك نفسي ارتاح فقالت له حاضر يا حبيبي... فاغمض عينيه وارتمي في احضانها وقال ممكن تقوليها تاني.. كان قلبها ينزف فهذا ليس فؤاد المشاكس الذي تخجل منه فيه كسره في كلامه فردت وقالت حاضر يا قلب وحبيب ليله وهنا ضمها اكثر ثم غفا ونام وظلت هيا متيقظه والرعب ياكلها يا تري فيه ايه يا فؤاد انت هادي كده ليه وموجوع اوي يا تري بتخطط لايه وهتعمل ايه ومين اللي ورا دا كله.. استر يا رب وظلت هكذا حتي غلبها النوم...استيقظ هو ليجدها نائمه والارهاق يبدو علي وجهها وقام بهدوء وتركها ترتاح فهو حتي وهو في حالته هذه يراعي حالتها وارهاقها........ميفو ميفو
ومر يومان وهما علي هذا الحال يستيقظ ويقضي وقته في المكتب ثم يستريح بعض الوقت تحت اجبار من كريم وليله كان في تلك الاثناء قد استعاد صحته الي حد ما واصبح معافا في بدنه ولكن قلبه لا يعلم بحاله الا الله..
واقترب كريم وقال انت كويس
قال له عايش لسه بتنفس..
قال له كريم.. يا رب دايما ناوي علي ايه..
قال ساخرا له ناوي علي كل خير.. دي عمتي اللي ربتني فاكرني هقتلها مثلا.. وضحك..
ليهتف كريم.. فؤاد مالك فيه ايه مش مستريحلك..
قال له لا اطمن دا احنا عند اكتر حته ساسبنس.عمتي دي انا ماكنتش فاهمها كويس بس حافظها وهعرف اضربها في اكتر حته بتوجعها.. عمتي مايلاعبهاش الا اللي كان عارفها كويس وبعدين شاف نابها الازرق.. عمتي كانت مفكراني اهبل وبرياله وهفضل مرقدها ا حيه تعبان في عبي... فخلاص بقه لازم ابقي تعبان زيها غاقترب من كريم وقال بفحيح.. ماهو انا تربيتها وتربيه الحيه حنش.. انا مش فؤاد اللي كانت زمان مربياه انا بقيت حيه زيها اتنين تعابين هيلفو علي بعض بس الحلو بقه ان انا التعبان الاقوي فلما هلدعها هعرف هلدعها منين.. مانا حافظ اكتر حته تقتلها هرقد وهبخ سمي وهغرزه في قلبها نفس الخنجر اللي غرزته في ضهري انا بقه هجيب قلبها ده وادعكه تحت رجلي.. فضحك تصدق يا راجل معيشها في خيري وبقلها يا امي وتعمل فيا انا كده.. اتكفي علي وشي واجري عليها لما تقول اه والاخر ترمي لحمنا في الشارع.. تاكل من لقمتي وتطلعني مش راجل لا وكمان متقرطس... عمتي دي ست عدت الفجر نفسه كميه شر وشيطنه ماشيه عالارض عارف انك قلتلي وانا كنت عبيط اه عادي فؤاد النعماني كان عبيط ماهو ماحدش يتخيل ان فيه ام او اللي تتسمي كده ماعتش عارفلها اسم تعمل كده.. عمتي لما تموت هترتاح وانا غليلي و َناري مش هتبرد انا جوايا نار تولع في بلد.. انما انا عايز عمتي تعيش تشوف العذاب الوان عايزها تتقللي من الوجع..زي ماطعنتي وماكنتش متوقع هدبحها وهيا مش حاسه. هتتدور تلاقي سكينه دبحها فايدي تخيل بقه احساسها..ميفوميفو. فيروز هانم بنت الحسب والنسب اللي متمرمغه في العز تطلب فيجاب انا همرمغها في التراب هحط وشها وهدعكه برجلي. في الارض.. الست دي قدرت ونجحت انها تخلي فؤاد النعماني يبقي جبروت قدرت رغم انها كسرتني قدرت تغير فيا حاجات ماكنتش احلم انها تكون موجوده... وسبحان من نزع حبها من قلبي عشان اعرف ارشق نابي صح... دي لو ماتت هنقهر والله.. انا في دماغي حاجات وسكت قليلا ثم ضحك.. عارف يا كوكو حاسس ان الشيطان دخل واتربع وقعد... بقالي يومين بحلم هعمل فيها ايه..
رد كريم هتعمل ايه قلبي واكلني .
ليرد فؤاد بجحود.. شوف واتعلم من استاذك..
فقال له كريم استر يا رب..
فقال له بس اجمعلي الحرس بعد شويه لاني عايزهم فارجع فؤاد رأسه وقال له نادي ليله فرد ايه هتقلها.. فرد عليه اه طبعا ليله قلبها طيب وممكن تقفلي وانا لازم ابقي حازم َمعاها انا لما هضرب لو ابويا طلع من قبره يرجعني مش هرجع فلازم اتكلم معاها ونتفاهم فذهب كريم ليمتثل لطلبه ...
جائت ليله اليه. ومسكت يديه وقالت انت كويس
فضحك وقال هو كلكو لما تشوفو وشي تقولو كده اه يا قلبي كويس طول مانت جنبي ومعايا ورضيه عني...
لتقول.. مش ناوي تقلي يا فؤاد قلبي بياكلني .
ليهتف.. بصي يا ليله انا عايزك تعرفي الحقيقه واني هجبلك حقك تالت ومتلت وهنا سرد عليها كل شئ وانهي كلامه وبس يا ستي وابتسامه ساخره علي فمه وطلعت عمتي اللي كنت بقلها امي هيا اللي طلعتني مش راجل ورمتكو في الشارع.. شفتي الدنيا....
لتشهق ليله برعب عليه.. وتحتضنه بشده لاحساسها بوجعه وعرفت سبب سقوطه فالصدمه فاجعه واحست بالوجع لما مر به فارتمت في احضانه واحست بما هو مقدم عليه فارتعبت وقالت له.. فؤاد انا مش عايزه حاجه انا كده كويسه الله يسامحها تبقي بعيد عننا وخلاص فؤاد رد عليا
كان فؤاد متجمدا بعض الشئ فقبل يدها وقال.. ليله ماتخافيش بس يا ريت اي حاجه هعملها ماتتدخليش فيها دي حاجه بيني وبين عمتي ومهما حصل خليكي في حالك...
لترتعب.. ليه يا فؤاد هتقتلها هتقتل عمتك..
ليهتف.. تصدقي نفسي بس ماقدرش خبط علي قلبه وقال ده اللي مانعني بس الحقيقه لازم تاخد اللي لازم تستحقه....
لتقول.. يعني ايه..فؤاد اوعي تاذيها فؤاد سكه الشر وحشه
ضحك فؤاد ومسك يدها وقبلها وقال هو انت كده ازاي.. متصالحه مع نفسك كده ازاي واكمل رميتك ورميه ولادي وطعني في ضهري بتحرق انا جوايا غليان ولو ماخدتش حقي هنجلط او هقلب سوسن وانت مايرضكيش اكيد..
قطبت وقالت يعني ايه..
ليقول.. لا يعني ايه دي هتعرفيها لما نروح ويلا قومي اجهزي انا جايبلك لبسك فوق وجبتلك مستلزماته وللعيال كمان ويلا هاتيهم وانا مستنيكي..
ذهبت ليله لتتحضر وهيا مستغربه لتجد فستان اقل مايقال عنه انه فاتن يخطف العين من اول. وهله ومعه كل كمالياته فلبسته واصبحت كالاميره وتجهزت وكانت قد امرت امنيه ان تجهز الاولاد وما ان انهت كانت تقف امام المرأه لتنهي زينتها فدخل فؤاد وسمعته يطلق صفيرا فاشتعلت خجلا فاقترب منها واحتضنها من الخلف وقال بقي الجمال ده كله بتاعي يا ناس لا كده كتير والله جمالك ده ماينفعش لازم يتداري وانا هولع وانت حلوه كده... فضحكت فقبلها من رقبتها من الخلف
فابتعدت وقالت له ايه عايزني اتحجب..
فقال لها يا ريت يا ليله الا انا فعلا مش قادر استحمل نظرات الناس ليكي بحس اني باكل في نفسي
ضحكت واقتربت منه بدلال وقالت اللي تؤمر بيه يا فؤادي وابتعدت عنه مسرعه
فشدها من يدها واحتضنها من الخلف يعني انت تشعليليني وعايزاني اسيبك...
فكشرت عن قصد وقالت له وبعدين العيال مستنين..
فتنهد وقال اه هما يتبسطو واولع انا ثم اخرج من جيبه عقدا من الماظ فيه نفس فصوص الفستان وادارها والبسها اياه ثم قبلها
كانت هيا مسحوره فوضعت يدها علي العقد وقالت... دا حلو اوي يا فؤاد بس دا غالي اوي..
فقال مافيش حاجه تغلي عليكي انا عايزك تخشي الفيلا ملكه منوره نجمه عاليه في السما...
تنهدت وقالت انت ناوي علي ايه مش مطمنالك..
ضحك وقال كل خير بس لاجل خاطري ماتتدخليش في اي حاجه لانك ممكن تزعلي مني ساعتها لاني مش هسمح لحد يراجعني وانا ماصدقت انك رضيتي عني ماستحملش نعيده من تاني
فنظرت اليه بمكر وقالت ومين قالك اني رضيت عنك..
. فظر اليها بمكر ايضا... ايه ده يعني انت مارضيتيش عني وسامحتيني..
فنظرت بدلالا وقالت تؤ تؤ تؤ....
فكسر عينيه دليل علي التفكير وقال تؤ تؤ تؤ.. لا ماليش حق لازم بقه اصالحك وبدا يفك ازرار قميصه فنظرت له بدهشه ورعب فقال لها ايه يا قلبي مانا مش هخرج من هنا الا وانا هريكي حب لحد ماتصالحيني...
قالته مسرعه لا لا لا سمحتك والله سامحتك روح روح... ايه يا فؤاد قله الادب دي وهربت من الحجره مسرعه
فصدحت ضحكته علي جنون حبيبته.. البت دي هبله والا ايه هيا لسه شافت قله ادب...ميفوميفو
ثم نزل وتركها تذهب الي الاولاد وذهب هو الي كريم ودخل المكتب واجتمع جميع الحرس وهنا بدأ فؤاد النعماني اول خطوه لاسترجاع الحقوق.. لا ترجع الحقوق الا بالقوه وهو في اقوي مرحله من حياته كان علي وشك ان يفقد حياته وتموت ابنته ولكن ربك كان حليما به.. فرب العباد يمهل ولا يهمل.. فامهل تلك العقرب حتي تمادت ولكن لم يهمل فبعث لها فؤاد ليريها من العذاب الوان.. انه العدل وسنه الرحمن ان يجعل تلك المرأه تتعذب بقانون حبيبها.. قانون وسنن فؤاد النعماني...
↚
كان قد استدعي الحرس مسبقا و وقال لهم.. بصو بقه عشان اللي هيتقال هيتنفذ بالحرف الواحد فيلا فيروز هانم العفش االي فيها كله يتشال والستاير والنجف انا عايزها خرابه وضلمه عايز اللي يخش يتقبض.ميفوميفو. الشبابيك تتمسمر ويتحطلها اقفال وحديد وكل اللي هيبقي موجود في الفيلا بحالها سرير متر في متر يوضع في منتصف الريسيبشن.. المطبخ يتخلع ويتشال الحمامات اي كماليات تتشال انا عايز الفله عالحيط وارض ومقفله وضلمه والريسيبشن فيه لمبه واحده فاهمين وتعملي باب جوا الريسيبشن بينه وبين باب الجنينه بحيث اللي يفتح باب البيت مايشفش الجنينه انا عايز اللي جوا مايشفش الا حيطان وكل ده انهارده وتجبلي طقم حرس يتحط علي الباب وعلي البوابه وتحطلي كاميرات في كل حته هتجبيب اكل ..وقطب جبينه ثم قال..وابتعد قليلا. . ثواني ثم رفع السماعه وكلم ليله وقال لها حبيبتي هو انتو كنتو بتاكلو فول وايه الا وحشني الاكل ده فردت مستغربه مره كشري مره بتنجان ومعظم الايام فول وطعميه قالها طب انا نفسي في الفول قالتله عيوني.. تسلملي عيونك وقلبك وكلك كلك علي بعضك يا قشطه انت يا قمر ضحكت ولم ترد فاكمل طب اخلص اللي في ايدي وبعدين ابقي اجي اشوف االي هتفطس مني في التليفون دي امال لو بين ايديا هتعملي ايه فاغلقت الخط وصدحت ضحكته( مالكش حل يا فؤش والله😁😁😁) ابتسم واغلق السماعه ثم تحول مره اخري (يا ساتر😠😠😠 ) وقال هتجيب وجبه فول ا وطعميه اوبتنجان اوعدس وكشري دول عالغدا وحته جبنه الصبح وحته زيها بالليل وشخص واحد بس اللي يخش عالفيلا اياك حد يخش تاني مفهوم... فقال له حاضر يا فؤاد بيه..ميفو ميفو
اخذ فؤاد زوجته وقرر ترك امنيه و الاولاد. فلا يجوز لاولاده ان يحسو بشئ او مشاهده اي شئ .. ثم اتجه الي فيلته ومعه الحرس.
وكريم وكريم يشدد علي يديه وينظر اليه محذرا.. فؤااااد..
فرد عليه.. عارف يا كريم عارف انها عمتي ودا اللي حازز فيا ومانعني اشقها نصين عضم التربه ليه خاطر يا كريم عارف..بس اطمن انا بقرص ودنها مش هأذيها دي برضه عمتي واشيلها علي راسي ..
في تلك الاثناء كانت فيروز تذل من بالبيت فهي سيدته الان.. كانت َمنتفخه الصدر متملكه..(الوليه هتفرقع ركبت ريش بس علي مين فؤاد هيطلعلها ديل 😂😂) وظلت تأمر هنا وهناك فيطاع.. عاشت يومان ملكه البيت..لم تكن تعلم ان رب الكون سيصب عليها العذاب صبا..
وهنا دخل فؤاد وليله متأبطه يده وكانت تشع جمالا (هو انا حبيت الجوز دول اوي هخلص القصه ازاي😊😊) كانت فيروز تنظر اليهم بحقد ثم ذهب واجلس ليله وقبلها وجلس علي كرسي مقابل عمته وعينيه تشع حقد.. ودخل كريم ايضا..
وهنا لوت فيروز بوزها والقهره تنهش قلبها من منظر ليله
وقالت ايه يا فؤاد نسيت عمتك خلاص...
فنظر لها ببرود... عمري ماهنساكي يا عمتي.. دانتي ليك فضل عليا..
قالت ولما هو كده تسيبني يومين لوحدي كده قلبي بيتقطع عليك وانت بتتفسح.. ولا حتي تقلي هو انا عدوتك دانا امتنالكو الخير ..
وهنا ضحك فؤاد( يا سوادك يا فيروز😂😂) ورد عليها ببروده التلج... اماااال.. لا تصدقي ماليش حق.. ثم قال ببرود شديد.... الا عرفتيش يا عمتي... مش انا لقيت اللي عمل فيا كده يا عمتي. وصمت ..(يا مرك يا بنت النعماني .. سواااد 😁😁😁
وهنا احست فيروز بالرعب... لقيته لقيته ازاي ومين مين وليه وفين كانت ستصاب بذبحه. ظل صامتا فتره كان قلب فيروز سيقفز من مكانه رعبا . (ايوه هري يا وليه هري.. مستنين الهره دي من شخرميت شابتر😁😁)
قال لها.. طب اهدي مالك كده ليجرالك حاجه وتطبي ساكته..
فردت مسرعه ماتنطق واحكيلي طمني..
قالها اطمنك ولوي بوذه.. عنيا..دانتي بس تأشري يا عمتي.. طلبتي الاطمئنان وهتاخديه يا عمتي زي مانا كنت مطمن بالضبط..
افتح يا كريم الشاشه وخد الفلاشه دي عشان عمتي تستمتع بالعرض ده...هيجبك اوي وانا عامل فيه شغل جاااامد...
تحرك كريم لينفذ امر فؤاد وهنا بدات تشاهد منذ بدايه تعذيب الدكتور والمشاهد تتوالي وعيناها تتفتح علي اخرها بذعر حتي اخر كلمه تصدح في المكان.... عمتك فيروز هانم هيا السبب. كانت الكلمه تتردد في عقلها بزعر.... عمتك فيروز هانم هيا السبب....... كان الصمت يعم المكان لفتره
وفجأه.. قامت تصرخ وقلبها سيخرج من مكانها وتقول كذب كذب انت تصدق كده عمتك اللي ربتك...مين اللي مأجره الو$خ ده انت اتجننت دانا امك ايه يا فؤاد.اكيد هيا اه هيا اللي اجرته عايزه تبعدك عني الحربايه(حربايه يا وليه بجيل وزلومه 😄) . واقتربت منه تمسكه
فمسك دراعها وغرز اظافره بها فصرخت حتي كاد ان ينقطم في يديه وقال ايدك تلمسني تاني هتحصلي مراحيم العيله كلهم...
فاكلمت مذعوره فؤاد حبيبي ابني اوعي تصدق اوعي تبعد عني اموت يا فؤاد.
فاشار الي كريم ليجلسها وهيا تقاومه فصرخ بها اقعدي بدل ماقعدك بطريقتي واظنك شفتيها وانا هموت واعملها... فنظرت اليه برعب... ست سنين يا عمتي وجالك الفجر انك تعملي كده.. تاكلي في خيري وتطعنيني.. منيم حيه في بيتي عقربه يوم ماتلدع تلدع اللي معيشها..
صرخت فيه وقالت حرام عليك دانا عمتك...
فضحك عاليا...
ضحكتيني يا شيخه... انا بعدت عن عيالي ست سنين. ست سنين وعيالي ومراتي بيتذلو وانت نايمه في الحرير عملولك ايه.. ...
صرخ بها..واتجه اليها ومسكها ويهزها بعنف.وعيناه تخرج جمرا وهيا تنظر بفزع شديد.. ..
ست سنين ست سنين.. انا عملتلك ايه الا الخير كله عملتلك ايه يا كافره.... كان يصرخ وقلبه سيخرج من مكانه.. عارفه يا عمتي لو كانو قالولي امك طلعت من القبر وعملتها كنت هصدق انما انت!!!!!!!!انت يا عنتي... لا استحاله.. خيال والله دنيا الخيال... لو انت طعنتيني والتفت ولقيت الخنجر في ايدك مش هصدق وهقول دا بتحوش عني.. تطلعي انتي .. ست سنين عملتلك ايه يا شيخه.. دانتي فجرك عدي الحدود... صمت ليريح قلبه قليلا وليله تزرف الدموع عليه...عيالي اترمو ومراتي اتبهدلت عليهم ست سنين بيكلو زباله والقهر مكلبش في قلبي وقلبها... طب انا ماصعبتش عليكي.. ماقلتيش دا هيموت وقلبه بيخرج مكانه..ست سنين شيفاني موطي راسي خزيان ست سنين قلبي بيتمزع قدامك.ست سنين مش راجل وماشي عيني ما بتترفعش كسره الرجال قهر ليه ليه طب عيالي لحمي عادي ترميهم كده . ثم رزعها عالكرسي وقال ليه يا شيخه عملتلك ايه.. وتخطيطك وسمك اللي بختيه دا كله عمايلك انت..قدرتي ازاي قلبي هيقف منك لله..دانت في قلبي نجمه دانت في قلبي حب السنين دانت قلبي وامي اخرتها اتمزع كده. قلبي ده كان رخيص ووجعي هين... لتنزل دمعه من عينه.. ليظل صامتا ليمسح دمعته ليهتف.. بس لااااا مش انا... يبقي احنا نطلب العدل دا حق ربنا..
كل ذلك وهيا تهز رأسها يمينا ويسارا بهستيريه وعينها كاسات من الدم كانه الفزع الاكبر... العدل بقه انك تبعدي عن عيالك ست سنين وبعدها نبتدي نعاقبك.. ماهو احنا نعدل الاول وبعدين نعاقب.. وبما ان مالكيش عيال اصلا وال ايه انا يُعتبر ابنك يبقي هتبعدي عني ست سنين لا تشوفيني ولا اشوفك وتاكلي نفس اللي بياكلوه ويندعك وشك زي ماندعك وش ولادي.. امال ماهوه ده العدل.. ولو فضلتي عايشه بعدها اصلا ودا اشك فيه هتكوني ميته بالنسبالي مرميه رميه الكلاب .. فيروز هانم هتترمي جنب الزباله ماهو دا مقامها..
صرخت فيروز وظلت تلطم علي وشها كالمجنونه وقالت.. عايز تبعد عني عايز تسيبني.. عايز روحي تفارقني لاااا دانا اموتك واموت نفسي.. كلو الا انك تبعد..
ظلت تدور حوله تلمسه وتتمني قربه فهي مجنونه به كأن اصابها مس وهو يدفع يدها بعنف.. فؤاد حبيبي نن عين عمتك... اعمل اللي عايزه. اضربني يلا موتني ايوه صح كده موتني يلا بس ماتفارقنيش..ميفوميفو كانت تهذي كالمخبوله وقلبها سيخرج من مكانه.
فاتجهت الي ليله قوليله قوليه دانا امه طب سامحيني طب معلش انا ست خرفت.انت طيبه يا ليله قوليله وحياه عيالك.. ينفع ياخدو عيالك من حضنك ينفع حضن فيروز مايبقاش فيه فؤادها دانا هموت يا ليله.. رجلك اهيه هبوسها سامحيني وخليه يسامحني . كانت ليله بدات تدمع..
ثم جثت فيروز علي قدمها تقبلها قوليله هيسمع كلامك وهيا تصرخ... دا فؤادي بتاعي ابني..
فنظرت ليله الي فؤاد تستعطفه.. فاشار الي كريم ليذهب ليبعدها عن ليله..
ابعدها كريم فظلت تدور حول فؤاد وتحاول ان تلمسه مره اخري كانت كأن عقلها سيذهب
فصرخ فيها.الله في سماه لو قلبك خرج من مكانه واتفرفت تحت رجلي ميت حته فؤاد النعماني تربيه فيروز النعماني ماهيرجع عاللي هيعمله.. انت متتي بالنسبالي .
فقالت بجنون هموت هتموتني بحسرتي هتموتني ببعدك عني صح عرفت يابن النعماني ازاي تقهر فيروز عرفت تبعد روحها عنها وتموتها يعني ايه خلاص وحبك وسنينك معايا..
اقترب منها وقال كل ده بخ.. طار يا عمتي.طار مع شوفتي ولادي مرمين بياكلو زباله. طار مع ضربي لمراتي واقلها يا خاطيه. طار مع ذلي قدام الناس. طار مع بنتي اللي قلبها كان هيقف بسببك. طار يا عمتي وعقلي كان هيطير معاه. واشار لقلبه عارفه يا فيروز هانم عشان انت اخت ابويا دا اللي منعني اموتك.. اه والله نفسي كنت ادخل ايديا اطلع قلبك في ايديا واهرسه بجزمتي..
فصعقت من الكلمه واشار الي قلبه بس هنا خلاص ماعدش فيه حاجه اسمها فيروز هنا فيه حاجه نضيفه اسمها ليله...
ظلت تصرخ وتشد في شعرها وتبكي عالمجنونه وتقطع وشها الي ان ادمته وتشهق بالبكاء لا يابني امك انا امك وانت بتهزر انا عارفه يلا يا حبيبي هنروح الفيلا ونبقي عيله تاني انا وانت.. هزارك تقيل انا عارفه مش كده يا حبيب عمتك ..لتنظر الي ليلي بغل.. انت السبب ربنا ياخدك انت وعيالك. خلتيه ينساني.
فقال لها اه نسيتك وهنساكي واه نسيت اقلك يا عمتي مش فلوسك اتسرقت اه والله الملايين اللي في البنك من خيري اتسرقت... ظلت تلطم علي وشها وقال لها لسه لما تعرفي مين اللي خدهم.. اقترب منها وقال بفحيح اللي خدها فؤاد النعماني وخد كل حاجه منك زي ماكبرك و عملك هترجعي هتعيشي عيشه ولادي وليله الست سنين اللي جايين..
اهتاجت فيروز وانقضت عليه لتغرز اظافرها في وجهه قائله..... لا دانا وانت روح واحده يبقي اخد روحك واموت نفسي.. دفعها بعيدا لتسقط عالارض ثم تقوم ليعاود ويسقطها مره اخري.
واخيرا نادته ليلي فلم تعد تحتمل فاشار لها محذرا ووجهه قد من حديد فخافت وصمتت ليس بيدها حيله.ميفوميفو
.كانت. َملقاه عالارض والافكار تدور في عقلها كالمجنونه وهنا اقترب منها وجثي علي ركبته وهمس بفحيح بارد.. عارفه يا فيروز هانم انا اللي مفرحني اني حاسس بيكي.. ان خلعه قلبي وبعدي عن ولادي انت حساها.. عارف ان بعدي عنك ليه نفس الخلعه بتاكلك وبتحرقك دلوقتي عارف ان بعدي هينهش بطنك ومصارينك اللي نفسي اطلعهم بايدي بس مش قادر ثم ضحك صله رحم بقه وكده.. ثم اكمل عارفه يا عمتي انا جبت حيه كبيره وربيتها في بيتي لحد ماستفحلت والحيه دي ربت فؤاد النعماني فلما نهشتي فيه بانيابك ماطلعش فؤاد طلع حنش يرد عليكي.. اهو انت السبب يا عمتي تربيتك واللي ربي خير من اللي اشتري .. شكرا انك علمتيني ازاي ابقي تعبان يلبد لحد اما يرشق نابه في رقبه اللي قدامه.. واديني اهوه ايه رايك بقه في تربيتك.. عارفك وحافظك وعارف ايه اللي يحرق كبدك
وقام ورفع يديه ويصفق وظل يضحك.تربيه فيروز عن حق يا فؤاد يا نعماني.. وهيا ستنفجر من رعبها وقهرها كان قلبها ياكلها وانفاسها تلفظها باعجوبه... تربيتك نفعت يا عمتي كتر خيرك تربيتك وصنعه ايدك.. ايه رايك لازم تبقي فخوره بتربيه الحيه تصدقي انا حاسس ان فيه جمهور وظل يدور حول نفسه رافعا يديه قائلا ومستني الجمهور يصقفلي.. سعيد بنفسي وتربيتك اللي تشرف.(استاذ يابني صقفي ابت انت وهيا😀😀) ..
هنا ليله قد انفجرت من البكاء فهي طيبه ونادت عليه فاشار اليها مره اخري بتحذير ثم نده للحراس وطلب منهم ان يحضروها واخذ عمته وهيا تصرخ وتمسك في اثاث المنزل صارخه والحرس يشدونها وهيا تعلم انها بخروجها ستفقد روحها كانت تتشبث بكل ما تراه وتغرز اظافرها حتي تخلعت بعضها واصبحت مشعثه وعينيها كاسات من الدم ورماها الحارس في عربه بمفردها وهيا تصرخ وتنظر لفؤاد ظنا منها انها لن تراه مره اخري والعربه تبتعد وروحها تتسحب منها حتي اغمي عليها..
هنا مسكته ليله.. لا يا فؤاد لا صعب..(ما تسكتي يا ليله جتك تصيبه تشيلك 😂😂)
ليتتهد.. ماتخفيش يا قلب فؤاد هرجعها واخدها في حضني بس لما تعرف ان الله حق.دي قرصه ودن عشان ترحعلي وتطلعلي حبها تاتي. (منين يا حزين دا مدوده 🙄🙄
ركب كريم العربه الاخري واتجو الي فيلا فيروز ليراها نائمه عالسرير تشبه الشياطين مشعثه ومتربه كانت كانها خارجه من خناقه رهيبه...
ظل فؤاد ينظر ويتفقد الفيلا فلم يجد فيها منفذ ولا مخرج.. الاعلي ضلمه تماما لايجروء احد الي الصعود والشبابيك متبرشمه حديد لا يوجه نقطه ضوء..ميفوميفو الحمامات عباره عن حوض وقاعده وباقي الفيلا خرابه.. وهناك لمبه في وسط الريسيبشن تحتها السرير الذي تنام عليه تلك الفيروز. فاشار للحارس ان يفيقها فافاقت لتستوعب اين هيا لتصاب بالذعر انا فين... دا بيتي... لا دا ايه انا فين..ونظرت لفؤاد انت جيت يا حبيبي
اقترب منها وقال بحقد دا الست سنين الجايين يا يا عمتي ..
قامت هائجه ايه..فين بيتي فين بيتي حاجتي وايه ده خرابه وضلمه... ليه انت هتقعدني هنا يابن النعماني.. اقتربت منه... فؤاد.. وهمت بلمسه فزقها بعيدا ظلت تدور حوله كالمجنونه تتمني قربه ولكنه زقها فوقعت فزحفت حتي وصلت لقدمه ابوس رجلك يا حبيبي ونامت علي قدمه دانا عمتك حبيبتك طب ايه مش انا امك اه امك.. طب سيبني هعيش خدامه.. اه انا خدامه خدامه فؤاد... فؤاد حبيبي رد عليا يابني..هيا يابني هيا اللي فرقت بينا.. طب خلاص والله اتذليت واتربيت انا مجرمه سامحني انا هعيش تحت جزمتك انت وليلي.
.. ابتعد هنا ساخرا وجثي بالقرب منها وقال دا بعينك اخر مره تشوفيني او تشوفي جنس مخلوق هتقعدي عالسرير ده لحد ماتموتي وهتاكلي زباله زي اللي ولادي كانو بياكلوها ومش هتشوفي النور هقعدك في الضلمه عشان انت قلبك اسود من ضلمته... فيروز النعماني علي اخر ايامها هتترمي علي سرير حديد متر في متر يترميلها حته جبنه فيروز النعماني بنت الحسب والنسب. انا عايزك تاكلي نفسك بنفسك زي ما اذيتي ودمرتي ناس مالهاش ذنب انت احشائك هتقطعك من جوا.. سوادك وجواكي هيطلعو عليكي يطلعو روحك.. انما انا كده اكتفيت وشفيت غليكي وانا شيفك هتتجني وشويه وقلبك بينخلع منك خلع.. ..
وهنا ابتدت تصرخ بهستيريه وتمزق شعرها وتنهش وجهها بيديها... لاااا فؤاد لا اموت ولا تبعد.. لا فؤاد لا هتسيبني هنا انا بخاف ابقي لوحدي فؤاد اوعي تسيبني روحي بتطلع مش قادره اخد نفسي.
وهنا تحرك فؤاد نحو الباب فجريت اليه فمنعها الحارس وهيا تصرخ يابني.. يابني.. يا قلب عمتك.. روحك بتسيبك يا فيروووووووووز.. كانت تصرخ.. يا حته من قلبي يابناااااااااااي ويقفل الباب.
وقف فؤاد لتنزل دموعه ليحس بقهر وينهشه قلبه ليتنهد معلش يا حبيبتي هجيلك بكره بس تكوني حسيتي اد ايه انت وجعتيني حسيتي ان بعد الضنا غالي ساعتها هرجعك امي وشرك يمشي من جواكي. لينصرف مقهورا علي مافعله.
اما هيا ظنت انه هذه ايامها ظلت تهزي وتصرخ وترزع في السرير وتخبط عالباب كان منتظرا ليسمع صريخها وكلما صرخت يبرد ناره وكلما زاد جنونها نزل البرد علي قلبه احس انه وصل لغايته وقد فتح الكاميرا ليراها وهيا تدور كالَمجنونه وتنده عليه وهو يقول طب ليه يا عمتي انت اللي عملتي كده بسوادك.. بعدك عني اكبر عذاب ليكي بعدك عني هو عقابك في الدنيا .ثم ترك المكان وذهب. .ميفوميفو.
جلست فيروز من التعب علي السرير وبدات في هندمه هدومها وحاولت تمشيط شعرها وبدات بالضحك ... فؤاد... خرج ومشي. وهيا.. وتضحك.. فؤاد سابني... وتصرخ.. يعني فيروز مش هتشوف فؤادها وتضحك.. يعني كده فيروز ماتت...
ايه ده. صمتت برهه قاطبه جبينها... الله يرحمها ماتت امتي.. ردت علي نفسها مش فؤاد سابها وقامت ماتت محصوره.. كانت تتكلم وترد علي نفسها بهستيريه.. قالت يا حبه عيني يا فيروز امال تعرفيش فؤاد هيزورها وهيا ميته... قالت ماعرفش.. فصرخت ايه ده.... فيروز ماماتتش عايشه.. فقالت امال مين اللي مات..(😎😎الوليه لسعت) فظلت تضحك وتهندم ملابسها دا ابنها مات روحها حبيبها يلا هبقي اروح اعذي فيه يا عيني دا كان عقلها ونن عينها... وهنا ابتدت في الصريخ مره اخري.. مش فؤاد ساب الوليه اللي اسمها فيروز علي اخر الزمن دا واطي تربيتها وماطمرش... دا عايز يتقتل... فصمتت.. وصرخت ماتتلمي عايزه تقتلي ابني لا دانا اموتك واموتكو كلكو وظلت تضرب وجهها وتلطم (انا تعبت هيجيلي انهيار 😎😎) قامت وظلت تقطع في المرتبه وتصرخ فؤاد واخرجت مابها وكانت تبعثره وتضحك كان منظرها كان شياطين العالم تلبستها وكانت تخبط عالحديد ولا تحس بالدماء َهيا تقول فؤااااد... مرت فتره مابين الصريخ والكلام ثم جلست وظلت تتتكلم في هدوء مريب.. ايه يا فيروز هانم مالك ملخبطه كده وبدات بالجلوس عالارض وتلم فتات القطن وتقول اما اعمل حاجه لحبيبي يقعد عليها اه ماهو جاي..وبدات تضع القطن علي راسها.. ايوه هعمل هانم مانا هانم اقعدي استني الواد ومشطت شعرها والدماء اختلطت به (اعوذ بالله بقت عفريت😁😁😁😁) وجلست تغني. وفي دنيا غير الدنيا..وقد ذهب عقلها لبعدها عنه وكان هو يعلم ان غرزته ستصيب وفعلا اصابت قلب وعقل عمته الذي هو كان بداخلهما متربع علي عرش قلبها وعقلها. ميفوميفو.
رجع فؤاد الي بيته وهو منهك وكانت ليله تنتظره فاقتربت منه وجلست بجواره.. ارتحت كده.. رد عليها. ليله.. قلبي مش مستحمل الله يخليكي .ليصعد لينام وهيا معه لياخذ حماما وذهب الي السرير ولكنه سحب ليله معه وقال تعالي هنام علي رجلك تعبان... اخذته علي رجلها وظلت تعبث بشعره الي ان نام علي الفور وبهدوء تسحبت ووضعت مخده وتركته ينام بعمق... في الصباح استيقظ فؤاد وكان قد استعاد جزءً من روحه وزال تعبه لتدخل عليه ليله.. مبتسمه صح النوم جبتلك الفطار..
ابتسم وقال ايه الرضا دا كله..
قالت ان ماكنتش ارضي عن فؤادي هرضي عن مين.
اتسعت ابتسامته وقال.. دا ايه الصباح الحلو ده هي هتبتدي تندع والا ايه.
قالت بأمر... الاكل يتاكل كله وهحضرك هدومك وننزل نشوف العيال انهي طعامه ولبس ونزل فاستقبله الاولاد بالتهليل فسعد بهم.
ومر بعض الوقت ليتصل حارس فيروز ويخبره انها لم تقف عن الصراخ طول الليل والتحدث مع نفسها ولم تاكل شئ حتي ذهب عقلها وان فيروز لم تعد تعي شيئا حولها وانها تهذي باسم فؤاد فقط وانها تظل تمزق ملابسها وانهت عالسرير تماما .
فهب مسرعا فهيا مهما كان عمته فقال له انه سيحضر الطبيب وياتي.. هم فؤاد وذهب وفتح علي فيروز فلم تتعرف عليه ورأها تضحك وتكلم نفسها واحيانا تلطم علي وجهها وتشد شعرها شعر بالاسي عليها فهي من ربته في الاخر.. فرفعت نظرها اليهم صارخه.. ماجبتوش الواد اللي اسمه فؤاد ليه بس اما اشوفه هبهدله الواطي. واقتربت تهجم عالحارس الذي كان معها ويدخل عليها طول الليل تحاول ان تمزق ملابسه .. هنا اتجه الطبيب وقال انها حاله من الجنون الخطر ولابد من مصحه لان هناك خطر علي حياتها فلابد من المراقبه لانها من الممكن ان تفعل اي شئ جنوني..
استسلم فؤاد فلم يكن بيده شئ وهنا .. انتقلت فيروز الي المصحه وهيا تصرخ باسم فؤاد فعمته لم تحتمل بعده يوما واحدا فهي كانت مريضه به حب التملك.. وكان هذا اقصي عقاب لها لانه روحها وسلبها منها.وما ان وصلت المصحه حتي كانت في حاله صمت مطبق وكان كل من ينظر اليها يتحسر علي تلك السيده حتي كانت تنظر الي ايامها معه وهيا تغنجه وتدلله وتجري وراءه وهو امام عينيها يجري وهنا قامت فجاه بدفع الممرضين واتجهت تجري و في مخيلتها فؤاد الصغير يجري امامها فقابلتها حائط السور لترمي نفسها لا اراديا من عليه لتنزل جثه هامده لينصدم الجميع (ويفرح المشاهدون جميعا والكاتبه والبلد والمجره والمجرات المجاوره☺️☺️☺️☺️☺️)ميفوميفو. لينتهي بذلك فصل من فصول الشر في حياه فؤاد ويتحقق العدل الالهي في حكايته ليعود الحق لاصحابه ويبرد نار كل مظلوم..لتتوقف معاناه عائله لم تذنب في شئ وكان ذنبهمها انهما احبا بعضهما.. ولتبدا اول مراحل اندمال الجروح ولا يعلم الا الله متي ستندمل الا برحمه من الله وجبرا لقلوب العباد.. فالشر في الخيال دائما ما ينتهي ويبرد نار المظلوم.. اما في واقعنا هذا😔😔😔😔😔😔 نتمني ان يحدث ذلك في الواقع. لكن لله حكمه في ذلك مما يراه العباد من ابتلاءات .قلم ميفو السلطان
↚
كان فؤاد مازال مع مدير المشفي حتي يتفق معه علي حاله فيروز وهو حزين عليها وطلب من الطبيب ان يهتم بها ويرعاها علي اكمل وجه.. حتي اتاه خبر قفزها من عالسور فشعر فؤاد بالاسي حقا... فمهما كان مافعلته فسنين الحب والعطاء مغروزه في قلبه احس فؤاد بفقدان امه للمره الثانيه.. فهيا اعطته حب ولكنها انتزعته منه.. لم يكن فؤاد ينتوي ان يكمل عقابها للابد.. فما زال يحمل لها المشاعر غصبا عنه..ميفوميفو .. فكان ينوي من كل قلبه ان تتعظ عمته وتعود اليه محبه كَما كانت دائما..كان فؤاد سيعود لها لياخذها لتعيش معهم كان يظن ان عمته سويه وستعود محبه ولكن المرض فاح والشر لاح. كان سيعود ولكن احيانا يتمادي الانسان في جحوده من كتر الاسيه التي عاشها.. فؤاد في الواقع كان يحب عمته ولا يتمني لها الشر ولكنه اراد ان يوجعها كما وجعته ولكنه ابدا لم يكن يريد لعمته كل هذا فهي في الاخر كانت بديل لامه..ولكنها اراده الله فالله امهلها ثم اخذها اخذ عزيز مقتدر... فهو لم ولن يقف امام قدر ربنا..كان لابد ان تنتهي من حياته فما فعلته صعب نسيانه . . وهنا خرج وامر الحراس ان يتكفلو بكل شئ
تم اخذ فيروز وقام فؤاد بنفسه بانزالها لقبرها ودفنها وقف قليلا لتتجلي عظمه فؤاد قائلا... ماكنتش اتمني ان ده يحصل بس ربنا اراد يا عمتي وبكده يبقي دفنت معاكي شري اللي فيا. الشر اللي خلاكي تاذيني بلا سبب واذيكي بالف سبب وهدفن ايام الشر اللي شفتها علي ايدك واتمني اني افتكر بس ايامنا اللي كلها حب.. ربنا يسامحك يا عمتي وحقيقي انا سامحتك عشان رب العباد مابيتهاونش في حقوق عباده سامحتك يا عمتي وبدفن شري وشرك واذيتك من الدنيا لعل الله يغفر.. سامحتك يا حبيبتي وهفتكرلك الحلو كله هفتكر امي وحبيبتي هفتكر فؤاد وفيروز هفتكر سنينا اللي عن حق عشتها سعيد وهدعيلك هبقي ابن صالح يدعيلك يا حبيبتي ولا يوم هجيب سيرتك الا بالخير. يا رب سامحها يا رب انا المظلوم سامحت عن طيب خاطر لينزل ويدفنها ويقبل راسها وتنزل دمعه من عينه علي امه التي ماتت ..ليهتف.. استودعك الله يا امي استودعك امي فاغفر لها. يا رب ادتني حنان وادتني حب فاغفر لها يا رب علي اد وجعي ادتني من قلبها يا رب كان مرض فاغفر لها ليمسك وجهها هتوحشيني يا امي. فيروز بتاعه زمان هتوحشني يجازيكي خير عن تربيتي ويغفرلك عن اذيتي يا حبيبتي. هتفضلي امي حبيبتي وصورتك هتتعلق وهترحم عليكي ليقبل راسها ليهمس نامي يا قلبي وارتاحي تعبتك حقك عليا يا غاليه حقك عليا ماكتش اعرف ان هيجرالك كده حقك عليا يا حبيبتي سامحيني وانا سامحت وآلله. ابنك حبيبك سامح وراجع طالب امه وسيره امه مانت امي يا حبيبتي ولا اعرف صدر غيرك. سامحت يا رب المظلومين انا سامحت تقبلها عندك ام صالحه كانت تحب وتعشق ولكن المرض اصابها. يا رب باسمك العفو اعفو عنها لتنزل دموعه علي وجهها ليقبل راسها ويدها ويريحها بهدوء في القبر ويقوم مبتعدا ويمسك التراب ويهيله بهدوء ودموعه لا تتوقف ليهتف... فيروز النعماني في ذمه الله ..
لتندفن فيروز و معها معاناه فؤاد وليله لتندفن اسود بارت ممكن ان يعيشه احد.. وتبدا حياه جديده يحاول كل منهم ان يداوي جراح الاخر. فقلوبهم قد كلت من التعب والوجع والبعد وقد اُنهكت روحمها تماما الله وحده يعلم متي سيشفي جراح كل منهما...ميفو ميفو
عاد فؤاد الي الفيلا لتستقبله ليله بعد ان علمت بما حدث لتحتضنه وهو يضمها يحاول ان يجعل قلبه يصمت مما يشعر به كان يحتضنها وكلما شدد عليها كلما احس ببعض السلام الداخلي وهيا تشعر بالاسي له وتحس بوجع شديد عليه.. وقال لها انا موجوع اوي يا ليله.. فشدته اكثر اليه وظلا بعض الوقت وظلت تمسد علي ظهره لفتره طويله وهو لا يريد ان يتركها كأن حضنها هو ما يداوي وجع قلبه...
وهنا جاء مراد وشد ابيه وقال.. بابا انت بتعمل ايه سيب ماما انت فاعصها كده ليه ...
فضحك فؤاد.. فعصها.🤨🤨.. وقال في سره ابن الكلب مش هيسيبني في حالي انا عارف مربي دكر كبير وربنا.. فاستدار ونزل اليه ايه مراتي وتعالي انت كمان واخذهم في احضانه هنا جائت جميله جري وتهتف ساخطه يا سلام يا سي بابا وانا.. فتح ذراعه وحملها وقال دانتي البرنسيسه بتاعتنا
فتمتم مراد مستنكرا اه برنسيسه هبله..
فخبطه فؤاد علي راسه وقال اتلم..
فرد عليه ماهو يابابا شفلك صرفه فيها دي من عالم تاني مش كانت جت ولد كنت عرفت اتعامل معاه...
نظر فؤاد بمكر الي ليله وقال جاي كله جاي بجميع الانواع.. فاحمرت وهربت وقالت هروح احضر الاكل وتركتهم يدغدغهم واصواتهم تصدح من السعاده وهم يمرحون معا.
هنا دخل كريم وحضن فؤاد وربت علي كتفه فشكره فؤاد وقال ربنا يخليك ليا يا كريم مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه..
فرد كريم بتقول ايه يا كبير دانت اكتر من اخويا دانا ساعات بحسك ابويا وضهري وسندي فحضنه وشدد عليه..
وهنا نادتهم ليله لينضمو اليها علي السفره وجلسو جميعا في جو اسري ثم انتقل الي حجره المعيشه وظلو يتسامرون حتي استاذن كريم وشكرهم واخذت امنيه الاولاد. ميفوميفو.
وظل فؤاد وليله وهنا اقترب منها وشدها في احضانه وقال تصدقي ماعتش عايز حاجه من الدنيا انا كده مرتاح انك في حضني... ظلو هكذا فتره وقلوبهم تتحدث بحب لبعضهم ثم قامت ليله لتصعد وفؤاد من خلفها.. دخل فؤاد واخذ شاور وكانت ليله قد غيرت ملابسها بقميص حريري يبرز جمالها ولمت شعرها لاعلي كانت كالاميرات الخياليه.. خرج فؤاد لابسا شورت وتي شيرت بيتي وشعره ينزل منه بعض النقاط كان كل منهما ساحرا ففؤاد وسيم وذو هيبه وهيا فاتنه اتجه الي المرأه وعينيه عليها وهيا مرتبكه وظل يسرح شعره ووضع بعض من عطره التي تعشقه ليله. ثم ذهب اليها كانت تجلس علي الاريكه.
فاقترب منها واخذ يديها وظل يقبلهم ويقول دلوقتي بقه اقدر اتجرأ واطلب السماح.. عارفه يا ليله الفتره اللي فاتت اكتشفت اني ماكنتش عايش كنت ميت كنت من غيركو ولا حاجة كانت هيا صامته وابتسامه خجل علي شفتيها.. فاكمل عارفه يا ليله انت ولا يوم غبتي عن بالي كنت كل يوم انام احلم بيكي في حضني واصحي وانا حاسس انك كنتي بين ايديا وكنت اقوم زي المجنون ادور عليكي.. عارفه يوم ماجيتيلي الشركه قلبي حسيته هيخرج من مكانه وفتحت الكاميرا وقعدت ابص عليكي تلات ساعات كامله امتع عيني منك...
هنا خبطته علي كتفه كده حرام عليك دانا كنت هلكانه..
قبل يديها وقال اسف يا عمري بس غصب عني كنت عارف اني مش هاشوفك تاني فكنت عايز املي عيني منك قعدت فتره احاول استجمع نفسي عشان اعرف اقابلك ولما دخلت وقلت لي كنت حاسس ان قلبي هيقف. خرجتي وسبتيني زي المجنون لا عارف اصدق ولا عارف اكذب بس ما قدرتش لانك ساعتها كنت قويه قوي سالت نفسي ازاي واحده خاينه تقدر تيجي و تحط عينها في عيني وكريم صراحه ماسبليش فرصه كمان. ولما رحت المستشفى كانت المصيبه اكبر اول ما شفت مراد حسيت ان قلبي هيخرج من مكانه. مراد لوحده كان زي الطعنه اللي انغرزت في قلبي.. كنت مصعوق نسخه طبق الاصل مصغره عيل غريب معظم شخصيته زيي بالضبط. كنت متاكد في اللحظه دي انهم اولادي كنت متاكد مئه في المئه من اول ما شفت مراد بس انت ما ادتنيش فرصه و بداتي في الذل لي وده فعلا كنت استحقه واكثر..يوم ماشفتك بتشيلي كراتين حسيت بخلعه في قلبي اني مش راجل. بس والله يا ليله انا اتظلمت كثير واتذبحت من اكثر الناس ليا انا عارف انه مش مبرر وماليش عذر بس الراجل مننا لما يطعن في شرفه يبقى ما عندوش عقل ما بيفكرش.؛قلبه هو اللي بيتصرف وانا قلبي كان مذبوح قلت قلت خلاص يا فؤاد اصبر وحاول ترجعها وقرب من اولادك كان كل اللي في دماغي اني اقرب من الولاد الاول وبالذات مراد لان ساعتها دا مدخلهم لك.. لما اتجوزتك كنت كأني ملكت الدنيا كنت اقدر اعمل اللي انا عايزه اقرب منك بحلال ربنا والين قلبك من ناحيتي.. الذبح الاكبر اللي كنت مش قادر استحمله لما رحت معك اوضه السطح ده كان يوم لوحده عمري ما هنساه خرجت من الاوضه واحد ثاني حسيت بالدونيه والقرف من نفسي حسيت ان ولا حاجه شيء قذر مستفز ساعتها حلفت انك لو قطعتيني حتت لو طلعت قلبي وغرزت فيه سكينه عمري ما هنطق. اتكلم ازاي بعد اللي شفته حسيت قد ايه انا حقير وواطي.. انا اسف يا عمري اني مديت ايدي عليكي ياريتها كانت اتقطعت قبل ما اعمل فيك كده انت اتعذبتي كثير واتبهدلتي كثير وانا وانا اللي كنت فاكر نفسي بتعذب حسيت ان قليل قوي وصغير قوي حسيت بالذل والقهر وتمنيت لو اني افضل راكع طول عمري تحت رجليك اتمنى لك الرضا ترضى.. لما كنت بشوف نظره الكره في عينيك كنت بندبح الف مره لاني استحق الدبح... واحد رمي اولاده ومراته بكل سهوله وصدق وما قالش في يوم ما يمكن ربنا اراد هو انت ربنا يا اخي.. بس انا اتعميت وقلبي كان جواه غل من عمتي. عمتي امي وجعتني قوي يا ليله موتتني انا مش عارف هي كان جنسها ايه ده لو شيطان ما تعملش فيا كده بس بعد ده كله انا مسامحها ونفسي تسامحيها عشان راحت لربنا
هنا قاطعته ليله والله مسمحاها وكنت عايزه احوشك عنها...
ليهتف بحب.. عارف يا قلبي لان قلبك ده دهب ابيض بيشع نور .ميفوميفو. ثم صمت قليلا.. ودلوقت بقه..
وقام من من على الكنبه قام من مكانه وركع على قدميه ماسك ايديها ويقبلهم بشده ويقول انا بطلب السماح منك بطلب السماح علي جرم عملته جرم كبير لا يغتفر بس انت طيبه وقلبك كبير وعارف ان انت في يوم من الايام هتسامحيني ليله انا مليش غيرك و باحبك لدرجه الجنون.. لا انا باعشقك يا ليله وعديت مرحله العشق صدقيني ما عنتش قادر استحمل بعدك عني اكثر من كده..
كانت ليله في تلك اللحظه تنساب دموعها على خدها ولا تعرف كيف ترد فكلامه الصادق قد اوجع لها قلبها وهي طيبه وبسيطه.. عارفه لما كنت باشوفك واقرب منك كنت بتقطع من جوايا كنت بتجنن كنت بغير عليك من الهدوم اللي انت لابساه انا يا ليله ما ليش الا انت وطالب السماح فؤاد النعماني بجلاله قدره واقع تحت رجليك وبيقول لك سامحيني يا عمري.. سامحيني يا حته من قلبي..
هنا ليله انفجرت بالبكاء ومسكت يديه وشدته يجلس بجوارها فحضنها فؤاد متنهدا وظلت هكذا لفتره وقالت له عارف يا فؤاد انا اكثر منك عايزه اسامحك وحاولت كثير اسامحك لاني عرفت و اتاكدت اني باحبك وبعشقك زي ما انت ما بتحبني بس ما عرفتش وجعي وذل السنين ورميتي لوحدي مضروبه ومتهانه و منعوته بابشع الالفاظ كان بيمنعني انا كنت كأن محطوطه بين حجرين واحد بيقول لي سامحيه والثاني بيدعكني وبيفكرني بكل حاجه حصلت في حياتي.. انا تعبت قوي يا فؤاد ست سنين ذل واهانه.. ست سنين اولادي وانا مرمين في اوضه ساقعه وضلمه ما فيش اكل ما فيش حاجه لهم وهم كانوا راضيين كنا غلابه قوي يا فؤاد.. وجعي كان منك كبير قوي كنت كل ليله ابكي واعيط واقول ليه يعمل فيا كده ليه يقول كده هو مش فيه حد كبير اسمه ربنا ربنا كبير تصدق ليه الحقاره دي .. بقول كده كنت زي المجنونه واصعب يوم مر عليا يوم ما اشتريت لاولادي اسم بالفلوس لانهم ما لهمش اب وهيبقو اولاد حرام اليوم ده عارف يا فؤاد حلفت ايمنات الله انا لو شفتك ثاني و اولادي كبروا هيقفولك و ياخدوا حقهم منك كل ما اشوف مراد بيكبر قدامي كنت بشوفك والوجع كان بيجي جوايا اكثر مراد لوحده كان بيعذبني.. كأن ربنا مارادش اني انساك. كان هو بيعذبني اكثر حد لانه انت. مراد هو انت في كل حاجه كنت اقعد اسرح فيه واتكلم معاه واحس اني باكلمك وبعدين انفجر فى البكاء وهو يا حبيبي مش فاهم انا بعيط ليه. فؤاد... مراد كبر قبل الاوان وحقيقي كان عون ليا كبير وهون عليا حاجات كثير ويوم ما رحت لك وانت هنتني وطردتني كنت مذبوحه برده ما كنتش عارفه ان كنت هتيجي ولا لا... كنت بدعي ربنا ان ربنا يحنن قلبك عليه وعلى بنتك مكنتش متخيله ان ممكن جميله تروح مني.. جميله حنينه قوي يا فؤاد انت مش متخيل قلبها عامل ازاي.
هنا قاطعها فؤاد وقال جميله قلبها زي قلبك ذهب الماظ مش موجود بين الناس..
فاكملت ليلى باكيه لما جيت وطلبت مني ان احنا نتجوز قلبي كان هيقف لما اصريت ان اعرف الحقيقه ما صدقتش ما كنتش متخيله ان ممكن حد يعمل في حد كده من اليوم ده وانا بدات جوايا صراع هاموت ويسامحك بس مش عارفه اعملها ازاي كنت كل ما بتقرب مني ببقى نفسي اكون معاك بس عقلي يمنعني وكل شويه قلبي يوجعني ويلتمس لك العذر بيقول ما هو برده اتعذب واتهان في رجولته و شرفه ما كنتش عارفه اعمل ايه كنت خايفه تروح مني كنت خايفه تزهق قلت لنفسي ايه اللي هيخليه يصبر عليكي يا ليله وانت بتزعلي ليه ما فيش راجل يستحمل كده.،
فرد مسرعا.. والله ساعتها كنت صابر وبتقلي على الجنبين تخيلي انت معايا في الاوضه شايفك قدامي بس مش قادر اخذك في حضني كنت حاسس بالغلب والهم وقله الحيله ما كنتش عارف انت هتحني عليا امتى...
قاطعته ليله وقالت كنت بحاول اوجد لك العذر كنت بحاول اسكت عقلي كنت بتجنن ساعات يوم ما زعلت مني قعدت يومين ما تكلمنيش حسيت ان روحي بتتسحب مني وحسيت قد ايه انت بتحبني يوم ما ما كريم خدني المستشفى حسيت قد ايه انت كبير قوي في حياتي انت روحي وقلبي اللي ما اقدرش استغنى عنهم كنت نائم على السرير وانا ماسكه ايدك باقول لك بترجاك انك تسمع ان انا مسامحاك اليوم ده كان يوم صعب علىا قوي و انت نائم لا حول ولا قوه وانا هاموت.. هاموت وتسمع مني اني باحبك وبعشقك ومسامحاك. انا تعبانه قوي يا فؤاد موجوعه من كل اللي جرى لنا مش عارفه ليه يتعمل فينا كده احنا عملنا ايه لكل ده... ده ابتلاء من عند ربنا. ابتلاء كبير من عند ربنا ليه حكمه عشان يوم لما نتجمع نعرف ان مالناش غير بعض وان الحب هو اللي يدوم بيننا َميفوميفو.
كان فؤاد في تلك اللحظه متيم بها ينظر اليها بحب شديد ويقول لا هو مش حب ياليله ده عشق وعشق كبير اوعدك عن حق المره دي النهارده باني اكون الراجل اللي يصونك ويحطك على راسه لانك تستحقي تتحطي على الراس..
اكملت ليله والدموع تتساقط من عينينا انا مسامحاك.. فؤاد انا مسامحاك بس مش اكذب عليك واقول لك اني هنسى لانه صعب اللي مريت به بس الست لما بتحب وتحب قوي بتبقى عايزه التسامح وانا مسامحاك يا قلبي عن طيب خاطر و باقول لك ليله رجعت حبيبه فؤاد ليله رجعت من ثاني بقت ليلة النعماني......
وهنا لم يستطع فؤاد انا يدعها تكمل ثم اخذها في حضنه وظل كل منهم يحتضن الاخر كانت تبكي وهو ايضا كانت تحتضنه وبشده وهو ايضا كان خائف ان لو تركت يظن ان ذلك كله لم يحدث كان يعتصرها بين يديه حتى يتاكد انها فعلا اصبحت ليله حبيبته..
ابتعدت عنهم وابتسمت له وقالت بس اوع يا فؤاد تزعلني ثاني انا باقول لك اهو والله ما اسامحك ثاني
رفع وجهها اليه وابتسم وقال حد يبقى قدامه القمر ده و يزعله ده حتى يبقى ما عندوش دم ولا احساس.. هنا شعرت ليله بالخجل فرد مسرعا والنبي يا ليله ماتبقيش تقلبي فرولايه كده الا انا قلبي بيقف وربنا
فردت مسرعه بعد الشر عليك يا حبيبي.
فمسك يديها بتقولي ايه.
فاطرقت وجهها..ماقلتش.
فاقترب منها وقال يمين بالله ابدا دانا هفرفر في ايدك.
فاقتربت منه وهمست بحب شديد.. يا.... حبيبي 💖 💖 💖 💖 💖 💖 ..... وهمت ان تبتعد الا انه شدها الىه مره اخرى وقال لها انت راحه فين وسيباني هو حد قالك عليا اني طوبه راحه فين وسيباني انت فكراني سوسن فضحكت.. فرد عاليا صلاه النبي احسن داحنا ليلتنا عنب.. دانا قلبي شقق يا شيخه..
لتهمس فؤاد..
ليقول بوله.. يا لهوه واللي هيجراله.. فؤاد ولع ودخن واستوي..
لتهمس بس بقه انت ماصدقت تقل ادبك..
ليقول.. نهار اسود اقل ادبي انا لحقت دانا ماهوبتش عتبه قله الادب.. اسكتي كده عشان انا هتفرفت قدامك دلوقتي لو ماشبعتش منك..
لتهمس بحب.. بجد يا فؤاد وحشتك..
ليقول وحشتيني..يا بنتي بقه.. انا حاسس وداني هتطلع دخان كمان شويه.. يا بت هموت علي قلبي اللي بين ايديا.. انت بتحمري كده ليه اروح فين دا فيه حاجات شبطت وولعت فيا دلوقتي.. . قلبي انت يا عمري وانحني يتلمسها بحب لتتململ من فرط انفعالها.. ليهمس بحب لا كده هتموتي في ايدي بطلي فرك.. .. ليشدد عليها وحشتيني كلك علي بعضك..... وشدها بقوه اليه وحضنها وهيا تشعر بالنار في داخلها.. وردد بهيام.. ده مكانك وهيفضل طول عمره مكانك .. وسيبيني بقه اطفي اللي قايد جوايا.. مش عارف هعرف اشبع في سنتي دي ولا هرقدك معايا شهوربمنظرك القمر ده.. يا قلبك يا فؤاد وحبيبك سايح وقمر..
لتشعر ليلة بالدماء تصعد الي وجهها وتشعل جسدها وهو يقترب منها ليشدها اليهم ويختلط انفاسهم ببعضهما ويحملها بين يديه ليبدا حياتهما بسعاده بعد ان عانا الامرين وقد أُنهك قلبيهما من شرور الدنيا لينالا قسطا من السعاده.
عاني فؤاد معاناه السنين فتربي بقلب ابيض ولكن من رباه قلبه اسود مر علقم كالحنضل القلوب السوداء هي قلوب ميته بلا شك.. هي لا تفهم معنى الوفاء معنى المحبة معنى العطاء.. هي لا تبحث عن إسعاد الآخرين هي لا تفهم سوى لغة النفس ولا تهتم سوى بأنفسها وحسب.. لسان حالها يقول أنا ومن بعدي الطوفان.. فلا تفرق بين عدو أو صديق.. طالما كان في مصلحتها ذلك فهذا ما يهمها ويفيد! .. كانت علاقه مريضه امراه احبت بتعلق وتركت نفسها تمرض وتغلب عليها شيطانها لترتكب ابشع الاشياء فقط بغرض الامتلاك انه الامتلاك المريض الذي لا يترك للانسان اي شئ بداخله.. انه الانا والنفس الاماره بالسوء انه البغض والانانيه صفات بني البشر التي تنهش دواخلنا. احب فؤاد واحبت ليله احب البراءه واخبت الامان ولكن لله حكمه غي فراقهم لاه حكمه فيما حدث ليدرك فؤاد ان خطأه كان هو عدم اليقين اليس الله بكاف عبده اليس من الممكن ان ينحب فؤاد حتي لو كان عقيما . ليعيش فؤاد سنينا اكل الهم قلبه وغاص المرار بداخله لتعود له جميلتنا ليلتنا الحالمه ولكنها لم تعد بمفردها عادت بوردتين ولا اروع لتهجيهم لذلك الفؤاد ليلتئم فؤاده ويعود ويركع لتلك الجميله لتلهمه اخيرا مسامحه بقلبها الحنون لتدفن صفحه سوداء خط فيها السواد وفاح لتغلق الصفحه بدفن الشر ودفن الظلم. ان الظلم موجع والقهر ينهش القلوب ازاح فؤاد مراره الظلم من قلب حبيبته ربما لن تنسي ولكنها اكيد ستساطح وتحب فقلب الليله دهب صافي خلق للفؤاد ينام لين ضلعيه.. ليصبح اقرب من الوريد ليصبح الفؤاد عاشق والليله حالمه ليعيش فؤاد اخيرا هانئنا.. 💞 ليدخل فؤاد الدنيا التي اراد ان يعيشها عن حق بعد ان كافح الي ان يدخلها وهي دنية ليلة النعماني......
دمتم سعداد💓💓💓 قلم ميفو السلطان