رواية وردة في حياة الاسد ورد واسد الفصل الثاني 2 بقلم نجمة الروايات
رواية وردة في حياة الاسد ورد واسد الفصل الثاني 2 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الصاعدة نجمة الروايات رواية وردة في حياة الاسد ورد واسد صدرت بشكل حصري لمدونة نجوم الروايات لذلك جميع حقوق الرواية محفوظة للمدونة
لا يسمح بتناقل الرواية الي مدونات اخري واذا تم ذلك سيتم حذف الرواية من نتائج محرك بحث جوجل DMCA Copyright
وتحرير طلب الي Google Search Console بالازالة
وتحرير طلب الي Blogger بازالة الرواية
رواية وردة في حياة الاسد ورد واسد الفصل الثاني 2
ورد الاسد
2
وقفنا البارت اللي فات لما مديحة هربت ورد ولما طلعت ورد وكانت بتهرب خبطت في حائط بشري هنعرف مين نكمل بقي ورد راحت وقعت علي الارض جامد وشافت حد طويل شوية بس مشافتش معالم وشه الغاضبة علشان كانت الدنيا ليل فمكنتش شايفة
الحائط البشري (اسد اللي المفروض يكون جوزها) راح شالها وهي كانت خايفة ومصدومة وشالها وهي مصرختش وطلع شقة والد ورد وخبط كتير لحد ما والد ورد قام وفتح الباب بقلق ولقي اسد فراح وسع بسرعة
محمد: اتفضل يا باشا وبعدين بص باستغراب لورد وقال بس ليه يا باشا ورد معاك
اسد بسخرية: علشان انا لقتها بتهرب يا باشا يا حمايا
محمد باستغراب من تصرف بنته وغضب برضه: يا بنت ال ومكملش ولقي اسد بيشاورله انه يسكت
اسد: متشتمهاش انا بعدين هعرف اعاقبها علي تصرفها ده وبصلها بغضب بمعني يا ويلك يا ورد علي اللي عملتيه
محمد بهدوء: ماشي يا باشا حضرتك تؤمرني بايه دلوقتي
اسد بهدوء ما قبل العاصفة: روح نام ومتخليش حد يخرج وانا هعاقبها جزء من عقابها هنا
محمد بقلق: اللي هو اي يا باشا
اسد جس بقلقه عليها راح قال: متخافش انا مش هخرجها من باب البيت ده ولو سمعت صوت صريخ يبقي اخرج من اوضتك ساعتها
محمد بياس: ماشي يا باشا انا هاروح انام انا
اسد: مش عايز تعرف انا مسكتها ازاي وهي بتهرب او عرفت منين
محمد باستغراب: اه صح عرفت ليه
اسد: اصل حطيت حارس تحت العمارة علشان توقعت انها تهرب
flash black
مجهول1 (الحارس): ورد هانم بتهرب
مجهول2 (اسد): ازاي يعني يا ابراهيم
ابراهيم: معرفش يا فندم
اسد: خليك وراها وانا هاجي دلوقتي
ابراهيم:ماشي يا فندم
back
محمد: اه ماشي يا باشا انا داخل وبعد ما دخل اسد قام وهو متعصب
اسد: بصي انا علشان هعرفك ازاي بعد كده ازاي تهربي مني هعاقبك هنا علشان تعرفي ان باباكي مش هيعرف يحميكي مني وهعاقبك برده في بيتي بس عقاب اوحش دلوقتي هتنظفي الصالة كلها وتخلي المطبخ والحمام نظاف وهقولك بعد كده تعملي ايه وفعلا عملت كل ده وكانت تعبانة اوي
ورد بصوت ضعيف: خلصت
اسد: امم طيب تعالي ننزل نجيب فستان لبكره ونجيب شبكتك ولبس ليكي وحاجات ليكي وفعلا نزلوا وقعدوا لحد الصبح وبعدين روحوا لبيت ورد ودخلوا وفطروا مع عيلتها ولسه هتدخل تنام
اسد: استني انتي رايحة فين
ورد بصوت نعسان وتعبان: داخلة انام
اسد: لا استني عايزك جوه
محمد: عايزها جوه فين حضرتك لا طبعا
اسد: متخافش لو كنت عايزة اعمل حاجة كنت عملتها وانتوا نيمين وكمان كده كده هتجوزها مهما حصل ودخلوا وكل ده تحت انظار مديحة الحقودة
stop
(عارفة اني اخرتها عليكوا بس اهوه)
تعريف الشخصيات
ورد وعندها 20 سنة ومخلصة ثانوية عامة ومدخلتش كلية ومش متحجبة ومجموعها 95 في الميه بس مدخلتش لسبب وهنعرفوا بعدين
محمد والد ورد عنده 55 سنة وبيشتغل في شركة محاسب وهنعرف بعدين اسم الشركة
عشق والدة ورد عندها 50 سنة ومش بتشتغل
مديحة اخت ورد وعندها 25 ومش متجوزة وبتشتغل في شركة هندسة ومتحجبة وهنعرف بعدين اسم الشركة ومضايقة ورد اوي وهنعرف بعدين
اسد محمود وعنده 30 سنة ومش متجوز وهيتجوز ورد لسبب وهنعرفه بعدين وعنده شركات كتير
ياسين محمود اخو اسد وعنده 26 سنة ومش متجوز وعنده برضو شركات كتير
سليم جد اسد وياسين وعنده 60 سنة وعنده محمود ابنه ومراته نهال بس ماتوا في حادثة وهنعرف السبب بعدين
(انا عارفة في غموض كتير بس شوية وهيكون مفهوم)
back
جوه اوضة ورد كانت اوضة بسيطة فيها دولاب وسرير وتلفزيون صغير وبس
اسد: امم حلوة بس عندي اكبر وفيها حاجات اكتر عموما روحي استحمي والبسي علشان تجربي الطرحة
flash back
لما كانوا بيشوفوا فستان دخلوا محل محجبات وجبلها طرح علشان تتحجب
ورد: بس انا مش متحجبة
اسد: ما انتي هتتحجبي
ورد: بس انا مش عايزة اتحجب هو عافية
اسد: ايوة عافية وغصب عندك مانع وبعدين مراتي متظهرش حاجة من شعرها لاي حد
ورد بياس: حاضر
back
( اللي هيقولي هي ليه بتوافق علي اي حد هقولوا علشان هي شخصيتها ضعيفة وانطوائية ومش بتحب الجدال اللي ملهوش لازمة)
وفعلا دخلت اخدت شاور ولبست وخرجت وكانت زي البدر في تمامه
اسد بانبهار بس عرف يخفيه: امم مش وحش عموما انا هاروح اجهز وهاجي علي موعد كتب الكتاب وخرج
بره
عشق: ازاي يعني تسيبه يقعد مع البت الوحدهم في الاوضة
محمد: عادي ما هو كده كده هيبقي جوزها ولو كان عمل حاجة كنا هنسمع صريخها
عشق: بس
محمد بمقاطعة: خلاص نتكلم في الموضوع ده بعدين علشان هو خرج
اسد: انا ماشي وهاجي علي معاد كتب الكتاب
محمد: ماشي يا باشا وخرج اسد
جه معاد كتب الكتاب
اسد جه لوحده ومعاه الماذون
الماذون: فين العروسة
عشق: جوه هاقوم اجيبها
الماذون: بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكما في خير وعلي خير
اسد: خمس دقايق وتكوني ورايا ورد ودعت مامتها وبابها واختها ومشيت وراه من غير حاجة علشان اسد نقل الحاجات في الفيلا عنده علطول نزلت ولقت عربية فخمة في انتظارها واسد جوه راحت ركبت جنبه وره وسندت علي الشباك واسد كان عايز يفتح اي موضوع بس معرفش راح قعد يشتغل علي الاب بتاعه ولما وصلوا القصر بتاع عيلته قال
اسد: ايه هتقعدي في العربية كتير
ورد:.......كانت سرحانة ومش مركزة راح عندها ومسك دراعها ونزلها جامد من العربية ووقعت راحت وقفت
اسد: مش عايزك تتخلطي بحد من عيلتي
ورد: ماشي
اسد: اسمها حاضر
ورد بتذمر: حاضر
اسد: يلا ندخل ودخلوا ولقوا كل العيلة قاعدة في الصالة
ياسين: مين المزة ديه يا شقي
سليم: مين ديه
اسد: ديه..............
سليم وبقيت العيلة: ايه
يتبع.................