رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول بقلم لوجي احمد
رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة لوجي احمد رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول
رواية رهينة القسوة كاملة جميع الفصول
.ابوس يدك يابيه مش هلاقي اوكل عيالي هجوع انا وعيالي
وهو ينزل علي ركبته يقبل يده
عثمان ..وهو يحذفه بيده بعيد اوعك يا راجل يا خرفان احنا هناخذ المحصول دي لما تعرف تدفع ضريبه كويس
مسعود ...اجيب منين بس يا ناس والله ما حلت حاجه ما عنديش غير الزرع دي ابوس يدك يا بيه طب خلني اقول للبيه ربنا يحنن قلبه عليا
عثمان بقول لك ايه يا راجل انت لو دخلت لجابر بيه مش هتطلع على رجلك وانت خابر كويس انا بقول ايه يبقى تاخذ نفسك وتورينا عرض اكتفك بالذوق
طبعا عثمان صمم وخد المحصول ما هو عبد المامور مش بايده حاجه
جابر كان قاعد في وسط رجالته بيشرب شيشه وجمبه الأسد بتاعه
الراجل الفلاح الغلبان فضل يبكي وينادي عليه ويقول يا جابر بيه يا جابر بيه. يا ناس حد يلحقني والله ما حلتي غيره
هاكل انا وعيالي منين
لحد ما جابر بيه حس بصوت عالي التف الراجل شاور بالعصايه بتاعته من بعيد لعثمان وقال له هاته
عثمان معلش يا بيه والله حقك كلنا الراجل الخرفان ده قلقك
جابر ...مين دا
عثمان مش راضي يدفع الضريبه يا بيه ومش راضي يسيب لنا المحصول عامل دوشه
مسعود بدموع... والله يا بيه ما حلت غيره ادوني مهله يومين اتنين بس وانا رايح اسدد
جابر.. وهو ينظر لعثمان وتاخد المحصول ليه
مسعود .وهو يبوس يد جابر بيه ويقول هسدهم والله يا بيه
لكن ما كملش الجمله بتاعته وجابر قال لعثمان انت تاخد المحصول ليه انت تح"رق المحصول والراجل ده تع"لقه في الشجره في وسط ارضه يبقى عبره لاهل البلد كلها
مسعود..يابيه ارحمني يابيه
بس للاسف عتمان كان نفذ وح"رق المحصول وبينفذ ويع"لق الراجل علي صوت جاي من بعيد ابويا ابويا
كان جابر ركب الخيل بتاعه وبيغادر المكان بس سامع صوت جاي من بعيد بيقول
سيب ابويا وخدني انا مكانه
جابر وقف وانتبه للصوت لقى قدامه شخص لابس خلقات راجل
بس الصوت صوت حرمه
نزل من على الخيل بتاعه وقرب عليها
جابر.. وانت راجل ولا حرمه علشان ابقا فاهم بس
عثمان .. دي بنته ملوك الكبيره
جابر ...يعني حرمه وهو ينزل لها من فوقها لتحتها وانت فاهمه ان انا لو اخذتك بدل ابوك ايه اللي هيحصل لك في بيتي
ملوك.. موافقه على اي حد حاجه بس سيب ابويا
جابر وهو يدقق فيها وفي جسمها ويؤمر رجالته يرجعع الشيشه والكرسي تاني
ويقول ... اخ"لعي كل خلقتك لما اشوف تستاهلي انزل ابوك واخدك ولا لا
ملوك .بصدمه مقدرش يابيه
جابر..بعصبيه وهو ينطر الشيشه من ايده ويقوم من على الكرسي
اقت"له ابوها علشان عطلتني
ملوك لا موافقه
وبدأت تخ"لع هدومها قدامه في وسط رجالته
جابر قام من مكانه وقرب عليها
ووووووووو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ما تقومي يا بت سخني ميه عشان جوزك ومراته انت ناسيه ان صباحتهم النهارده وهي تحاول ان تغيظ فيها
حماتي بتقول لي ان انا ما بخلفش وانها اتجوز جوزي عشان العروسه الجديده تجيب له حته العيل
رديت عليها وانا بنفخه وقلت لها هو انت برده يا عمتي مصممه ان العيب مني والعيب فيا
وداد .. وهي تقوم من على الكرسي متعصبه اخ"رسي يا بنت ق"طع لس"انك امال قصدك ايه قصدك ابني كبير البلد وسيدها
العيب منه هو ليه ان شاء الله قصدك ان انا ابني معي"وب طيب لما يجي ابني يا نرجس انا لي كلام تاني معاه
ا اترعشت اول ما قالت لي كده وقمت منفوضه من مكاني اقول لها لا يا عمتي حقك علي لا تقولي ولا ما تقوليش انا هخ"رس خالص واحط ج"زمه في بقي وعلى ميه الحماء يا عمتي انا داخله اسخ"نها من دلوقتي
وقمت جريت من قدامها
ما انا فيا اللي مكفيني الهدوم ياما بتداري واللي ابنها عمله فيا مش شويه ومش فيا لوحدي في كل مراتاته اللي اتجوزتهم
بس انا كنت اول واحده وانا الوحيده اللي لسه على ذمته علشان بنت خاله ا
نما التانيين كل واحده يتجوزها شويه وبعد الشويه دي اللي تاخذ لها قرشين وتمشي واللي ما حدش عارف هي راحت فين اه والتراب ياما بيداري
وهي عيشه وعايشينها لما نشوف اخرها
وطلعت من المطبخ على ص"ريخ وصوت عالي وقفت بعيد اشوف في ايه وانا ما اقدرش اطلع من عتبه البيت حكم القوي بقى
لقيت جابر جاي وساحب في ايده بنت ولف"فها بالعبايه بتاعته
وهي بتص"رخ وبتحاول تنجي بنفسها بس ما فيش فايده كان غيرها اشطر
فتح باب الدوار وح'دفها على الارض بشده وقعت
وقالهاا لو سمعت صوتك تبقي حكمتي على اهلك كلك بالم"وت
كانت صعبان علي وانا واقفه بس ما اقدرش اتحرك من مكاني
غير باذن جابر
وداد مين دي يا جابر يا ابني
جابر اول مره تساليني السؤال ده ياما
وداد ...انت كل مره تجيبها عروس ولابسه الفستان المره دي جايبها لي ملفوفه في عبايه جايبها منين يا ولدي ومين البنت دي
جابر.. شاريها ياما
وداد..انت بتقول ايه انت بتاكل بعقل حلاوه ما تنطق يا ولدي من البنت دي
جابر زي ما بقول لك ياما ابوها عليه فلوس ليا وانا واخدها مقابل الفلوس لما ابوها يجيب لي فلوسي يبقى ياخذ بنته
وداد اهي تساعد الشغالين في الدوار بلقمتها
جابر لا ياما
وبعدين بص لي وقال لي نرجس رديت عليه في ثواني قلت له امرك قال لي تاخديه تسب"حيها كويس وتلبسيها حاجه حلوه من اللي بتعجبني لحد ما اخرج بره وارجع الاقيها جاهزه
نرجس..امرك ياسيد الناس
ودير وشه كان خارج على بره لكن اوقفه صوت ملوك وهي بتقول له انت فاكر نفسك راجل يا جابر ما الناس كلها عارفه اللي فيك وعارفه عليتك اوعي يكونوا الشويتين اللي انت بتعملهم دول داخلين على حد من البلد البلد كلها عارفه الحكايه بس قبل ما تكمل الكلام نزل على وشها كف من يدي جابر خ"رسها
وش"دها من شعرها ج"رج"ره على الارض وانا واقفه مش قادره انطق ولا اتكلم ونطقت قالت له البنت دي لسانها يتق'طع دلوقتي علشان طول على اسيدها علشان هاك'لها انا في بس"ناني
بس جابر ما استناش يسمع كلام امه وش"د ملوك جامد على الاوضه فوق ورم"اها على الس"رير وقفل باب الاوضه جامد كل ده وانا واقفه تحت مع امه ما حدش يقدر يتكلم مين هيتكلم مع جابر ما هو اصله عامل زي الفرعون الظالم
طلعت جري فوق على اوضتي
وانا معديه من على اوضتهم سمعت اللي ما كانش لازم حد يعرفه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
اخ"لعي هدومك وهو ينظر لها نظرات ح"يوانيه بدون رحمه
ملوك بتقول ايه انت عقلك ضارب وهي تص"رخ وتحدفه بالاشياء الموجوده في الاوضه
جابر مس"كها بش"ده من درعها وقالها خبر ايه يابت انتي انا شاريكي من ابوك يعني دلوقتي تعتبري من املاكي
ملوك وهي تحاول تفلت من ايده بس ما فيش فايده من المحاولات.
ملوك ابعد عن وسبني يابيه عايزه امشي من هنا وديني لابويا ولاخواتي
جابر وهو يح"ذفها من يده على الس"رير ليه دخول الحمام زي خروجه أعقاي كده واسمعي الكلام احسن ليكي انتي واهلك
ويبدا في خ"لع ملابسه ملوك اول ما شفته بيخ"لع هدومه جالها حاله من الصرع وبدات تص"رخ
وجرت علي الباب بتحاول تفتحه لكن للاسف الباب كان مقفول
طبعا نرجس مراته كانت بره وسمع كل ده لكن ما تقدرش تعمل حاجه ما باليد حيله
بس كانت صعبانه عليها ملوك ونرجس خدت نفسها ودخلت الاوضه قعدت على الس"رير ولميت رجليها ودفست راسها في رجليها وبدات ترتعش وخايفه
جابر وهو يحلق بيده على ملوك هتروحي فين يا حلوه ما فيش مفر من هنا تسمعي الكلام وتبقي شاطره بدل ما تيجي بالغ"صب
ملوك طبعا كانت رافضه ان هو يلم"سها وبدات تجري في الاوضه منه لحظت طبق فاكهه محطوط وعليه س"كينه
شده السك"ينه من على الطبق وقالت له لو ق"ربتلي هم"وتك يا اما هم"وت نفسي ابعد عني وسيبني امشي من هنا انا عايزه اروح لاهلي
جابر ما همهوش اللي هي قالته
ولا فرق معاها لان هي حجمها صغير قوي بالنسبه لجابر
تعتبر عروسه لعبه بالنسبه ليه علشان كده كان واخد كلامها بااستهزاء وما همهوش اي حاجه
بس قبل ما ينق"ضى عليها باب الاوضه خبط
طبعا ملوك استغلت الفرصه ان الباب بيخبط وبدات تص"وت وتقول الحقوني يا ناس الح"قوني خاط"فني الح"قوني
لكن جابر ح"ذفها بطبق الفاكهه وقال لها اخ"رسي مش عايزه اسمع
صوتك بس طبعا الطبق ما جاش فيها الطبق جه في الحيطه وهي قعدت في جنب في الاوضه خافت منه فسكت
جابر رد بكل عصبيه وقال مين
وداد . انا امك يا جابر افتح
جابر في حاجه ياما ولا ايه خير
وداد بقول لك افتح يا ولدي يبقى تفتح
جابر حاضر ياما هتجيب حاجه من خلقاتي استر بها نفسي وافتح لك
هو كان لسه لابس هدومه ما خل"عهاش كلها بس الغريبه ان هو خ"لع الجزء اللي فوق وبقى ع"ريان
شد ملوك من يدها جامد وقالها اسمعي لو عايزه يتكتب لك عمر جديد انت واهلك تنفذي كلامي بالحرف
قسما بالله ان سمعت صوتك تقري الفاتحه على ابوك وعلى اخواتك وعلى اهلك كلهم الليله يباتوا في قبرهم
ملوك.. وهي تهز راسها ودموعها نازله حاضر هسمع الكلام
تنامي على الس"رير وتتغطي وراسك ما تتكشفش ولا حته تبان منك
ملوك مش فاهمه حاجه من اللي هو بيقوله بس طبعا ما فيش وقت لانه امه واقفه على الباب وما حدش فاهم ايه اللي بيحصل جابر
سمعتي انا قلت ايه يا بنت المركوب
ملوك.. لو عملت كده همشي من هنا
جابر اخ"لعي العبايه بتاعتك وارمي"ها علي الارض ونفذي اللي انا بقول لك عليه واوعدك ان انا هسيب اهلك عايشين
ام هنا خبطت تاني وقالت له ما تيلا يا جابر في ايه
ملوك فعلا خ'لعت العبايه بتاعتها وحذفتها على الارض ونامت على الس"رير واتغطت بالملايه جامد ما كانش في حاجه منها باينه خالص
جابر هنا فتح لامه الباب
وداد في ايه سنه عشان تفتح لي
جابر قلت لك بس استري نفسي ياما والبت دي كمان بتحاول تستر نفسي وداد وهي تنظر على الس"رير لقيتها فعلا نايمه ومتغطيه وبصت على الارض خلقتها مرميه على الارض
وداد ولما كله تمام يا ابن بطني ليه الص"ريخ ده كله النجع كله سمع بينا وسمع صوتها وصوتك
جابر طبيعي ياما ابنك راجل وسيد الرجاله
وداد وهي بتحاول تتعمق في الاوضه اكتر لكن جابر وقفها وقال لها انزلي ياما انزلي وانا شويه وجايه وراكي
وفعلا وداد نزلت وجابر قفل باب الاوضه
وشد الملايه من على الس"رير ووووووو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
اسمعي يا وليه انتي وهي تطلعوا للبنت اللي فوق دي وتكسروا عظمها وتدوها علقه تمام
الحريم امرك يا ست وداد ده انت تؤمري تحب نطلع دلوقتي ولا امتى وداد بغل لا مش دلوقتي جابر ابني لسه فوق اول ما هينزل تحت دلوقتي تطلعوا تدوها علقه تمام
ادخلوا المطبخ واقعدوا جوه لما جابر ينزل هديكم اشاره تطلعوا على فوق
وداد بغل .. مش هخلي لك اي خلفه في الدنيا يا جابر قال عايز تخلف قال من حته البنت دي طول ما انا عايشه على وش الارض تشلك عيل يا جابر والعين بالعين واللي انت عملته زمان ما كانش شويه يا ولد بطني
وعينيها في الوقت ده كانت كلها غل
...
في اوضه جابر فوق وهو ينزل لملوك من فوق لتحت انت اسمك ايه ملوك بتهتها اسمي ملوك
جابر وهو يجلس على الكرسي ويولع سيجاره تعالي هنا قربي مني
طبعا ملوك كانت خايفه وكانت خايفه تقرب فضلت واقفه مكانها خايفه تقرب منه بس لما هو قام من على الكرسي وقال لها خلاص قربنا طالما انت مش موافقه هي قربت ليه بسرعه وقالت له حاضر قال لها عارفه يا ملوك اكثر حاجه بكرهها في حياتي ان كلامي يتكسر ان ما حدش يسمع كلامي او حد يعمل اللي في راسه وقتها اكسر له راسه انا كلمتي سي"ف على رقبه البلد كلها
ملوك وهي تهز راسها وخايفه منه مش انت قلت لي لو سمعت كلامك هتروحني لاهلي
جابر وهو يضحك بصوت عالي انا قلت لك هخليك تشوفي اهلك ما قلتلكيش هروحك كلك لأهلك
ملوك امي ست مريضه ومحدش يعولها غيري واخواتي صغيرين والنبي يابيه نفسي اشوفهم وتلاقيها قلقانه علي ولا بتاكل ولا بتشرب هتوديني اشوف فيها اطمن عليه واقول لها ان انا في شغلانه كده لحد ما ابويا يسدد لك الدين واروح
جابر كان لسه هيرد عليها بس متولي دراعه اليمين الراجل بتاعه كان بينادي عليه ويقول له يا جابر بيه يا جابر بيه جابر طلع البلكونه رد عليه وقال له في ايه يا متولي بتنادي بصوت عالي كده ليه اللي جرى انطق
متولي حريقه في المخزن يا جابر بيه ح'ريقه مسكت في كل حاجه
جابر ما استناش يرد على متولي جابر نزل جري على تحت عشان يلحقوا المخزن اللي في الح'ريق طبعا وداد كانت قاعده في الصاله شافت جابر نازل يجري سالته في ايه يا ولدي بس هو ما ردش شاورت للحريم وجانت لهم اطلعوا هي في الاوضه لوحدي عايزاكم تمسكوها
تدوها عل'قه تمام وتخ'لصوا وتح'دفوها من البلكونه
اوامرك يا ستي وداد احنا هنطلع نعمل كل اللي انت قلت عليه وننفذه هي يعني اول مره وده اقفلي خشمك انت وهي يا نرجس فوق تسمعكم يلا غور وانفذوا بسرعه قبل ما جابر يرجع امسكي الكيسه اللي احنا اتفقنا عليها اللي موجود في الكيسه تحطيه وكلام يتنفذ بالكلمه
.
وطلعوا على فوق وملوك كانت في الحمام فتح باب الاوضه ودخلوا يتسحبوا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
طبعا الستات اتسحبت علشان تضرب ملوك وملوك كانت بتغير هدومها في الحمام ودخلوا عليها الاوضه بس لحسن حظها ان جابر راجع بسرعه راح لقى الحريقه بسيطه جدا كانوا الرجاله رجالته قاعدين فناس عقب سيجاره فمسك شويه بس الحق والحمد لله فرجع جابر الاوضه بتاعته لقى الستات دول في الاوضه وهو دخل سماحهم وهم بيقولوا لبعض احنا لازم ايه نضربها بسرعه ونجري فدخل متعصب عليهم بقى وعمال يزعق ويتنرفز ويقول لهم انطق يا م"ره انت وهي بتقول لي جابكم هنا ومين اللي قال لكم تعملوا '/كده في البنت دي
طبعا ملوك طلعت من الحمام على الصوت وكانت خايفه قوي وانا راجل طلعت من اوضتها برده على الصوت بتاع جابر وامه وهي كمان طلعت من تحت كله اتجمع في الاوضه بتاعه جابر فوق
الستات في الاول ما كانتش راضيه تتكلم بس لما جابر هددته من ان هو هيقتلهم ما تقعدوا تكلموا وقالوا له امك اللي قالت لنا لازم نطلع نض"ربها ودي مش اول واحده من اللي انت تجيبهم هنا نض"ربها احنا بنض'رب كل الحريم علشان امك مش عايزه تشوف لك خلفه
طبعا امه اول ما سمعت الكلام ده بدات تعترض وتقول لا ما عملتش كده دول كدابين انت هتصدقهم وتكذب امك بس نرجس شهدت معاهم ان امه وداد هي السبب في كل اللي بيحصل بس نرجس كانت خايفه تقول
كده جابر اتاكد ان امه هي السبب في طلاق مراتاته اللي فاتت
وكانت بتفتري عليهم علشان جابر يطلقه
كبير اول حاجه اعملها ماشيه الناس بالحريم وقال لهم انزلوا فضلوا يقولوا له والله يا بيه احنا مجبورين لو ما كناش سمعنا كلامها كانت هتتبلى علينا وتعمل وتخلي فينا والله غصب عني
جابر كان فاهم الموضوع وعارف ان هم ست شرانيه وقال لهم امشوا انا مصدقكم روحوا الحلسه بالكم بس اللي حصل هنا ده يتنسي يتمسح من دماغكم الا انتم حرين
وفعلا مشوا وبدات المواجهه بن جابر
الاول وامه كانت معترضه وبتقول ما حصلش والكلام ده كدب بس لما فضل يقول لها ليا امي تعملي كده انا بسمع كلامك وبقول لك حاضر وطيب على كل حاجه ليه تضريني وتاذيني الاذيه دي
ام انهارت فيه وبدات تصوت وتزعق له وتقول له انت فاكر نفسك ملاك مش فاكر انت عملت ايه زمان مش فاكر لما اموت اخوك في الترعه لما كان نازل بيعوم معاك في الترعه وانت غرقته عشان ما بتحبش غير نفسك فاكر ولا مش فاكر يا جابر وانا من يومها حلف لاخد تار اخوك منك كل واحده كنت تتجوزها وتجيبها هنا اجري عليها الحريم دي يضربوها عشان ما تحبلش منك وما اشوفلكش خلفه وتقوم انت مطلقكهم
جابر.. يا يا امي الحقد ده كله في قلبك ليا
وداد كله منك انت يا ولد بطني انت اللي موت اخوك ليه كنت سيبه يعيش ما كانش هياخد منك حاجه كنا هنسيب لك الارض والورث وكل حاجه بس كنت سيبه يعيش انت م"وته يبقى تتحمل كل اللي بيحصل لك
جابر ما كانش قصدي ياما ما كانش قصدي مش موجود بخطري مات غصب عني ما كانش قصدي
وداد.كداب كداب انت قت"لت اخوك يبقى تستاهل كل اللي بيجرى
لك
طبعا نرجس كده واقفه تسمع هي وملوك الكلام دا . ام قالت الكلام ده ومشت وسابتهم في الاوضه نرجس كانت خايفه منه ومن الرد فعله نعمل فيها حاجه بس قالت له انا مغلوبه على امري امك كانت حاطه سك"ينه على رقبتي لو قلت لك اي حاجه هتطلعني من هنا بفض"يحه كل حاجه غصب عني يا جابر واديك شايف امك وجبروتها وبدات تبكي وطبعا كل ده وجابر ساكت ما بيتكلمش اول جمله نطقها قال لملوك امشي روحي لاهلك انت ماشيه من هنا سليمه ما حدش لمسك ولا حد جي يمك وبالنسبه لارضكم ابوك ياخدها مش عايز منه فلوس وما عدتش عايز من حد حاجه امشي مش عايز اشوفك قدامي
طبعا ملوك ما صدقت واخذت نفسها وجريت على بيتهم وطبعا ابوها وماما ما كانوش مصدقين ان هم شافوها ثاني وانها طلعت من بيته لكن هي شرحت لهم اللي حصل وقالت لهم ان هو اللي قال لها امشي ومش عايز منهم فلوس ولا عايز حاجه وبالنسبه لنرجس مراته بدا يعتءر لها ويقول لها سامحيني لانه هو غلط فيها كتير وهي يعني غلبانه ما عملتش حاجه كله بسبب امه
ونرجس طبعا عشان بتحبه سامحته
وهو طبعا كان فاهم كل حاجه غلط بسبب امكم امه كانت موصله كل المعلومات غلط عن كل الناس لكن لما هو عرف امه على حقيقته بدا يفوق وبدا يتغير وبدا يبقى حلو مع الناس كلها بالنسبه لامه خدت هدومها وسابت البلد ومشيت وكده خلصت الروايه هي طبعا ما عليهاش تفاعل علشان كده انا ما طولتهاش واختصرتها
تمت بحمدلله