رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف

رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول بقلم نور شريف

رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور شريف رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول

رواية عيد الحكايات بقلم نور شريف

رواية عيد الحكايات كاملة جميع الفصول

يا حماتي بلاش تخربي بيني وبين بنتك حرام انتي عارفه ان بحبها احنا بقالنا كام شهر بس بنتك عروسه!!!
ردت اختها بهدوء.. حقك عليا انا يا احمد والله بقول ليها الي بيحصل ده غلط لكن.
بص يا احمد يا ابني انا بنتي مش خدامه عندك في البيت...
احمد اتنفس بضيق :بصي يا حماتي لم اخويا يدخل بيتي لازم يبقي ليه واجب قبل دخولك انتي بيتي الحمدالله انا مش حارم بنتك من حاجه كل حاجه موجوده ،ده يدل ان اي ضيف يدخل بيتي له واجب، و امي يا فرح ياريت لم تقولك هاتي مياه ابقي قومي من مكانك وهاتي ليها ولا اي يا زينه...
فرح بضيق :اسمع يا احمد انا لسه عروسه جديده و من حقي اخد حقي في البيت كويس...
لو مش عاجبك طلقها يا احمد..
انا عامل حساب عمي قبل ما يموت قال زينه و فرح في رقبتك يا ابني بلاش تخربي بيتها،
لاء و مش كده كمان ده بيزعق لم بكلمك كل شويه يا ماما. ؟
ما هو بلعقل يا حماتي كل ست وليها اسرار بيتها يعني مينفهش كل يوم ترني وتسألي روحت الشغل ولا لاء جبت فاكهه ونا داخل ولا لاء متخانقين ليه حصل بينا اي.
زينه.. حقك عليا انا يا احمد بس متطلقهاش...
فرح :بس انا عايزه اطلق يا احمد
ابتسمت امها بخبث :طلقها لو عندك كرامه
انتي طالق يا فرح ورقه طلاقك هتوصلك يتبععععع
افرحي بقاا يا ماما شوفي بقا مين هيتجوز بنتك المريضه دي ده بيقولك بحبها وعايزها تعامل اهل بيته كويس....
فرح بعصبية :انا متجوزه احمد عشان بحبه يا زينه مش عشان اهله افهمي بقا.
زينه:لكن يا فرح الي بيحب حد بيستحمل اي حاجه علشانه من حيث اي حاجه ده لو قالك انزلي اشتغلي لازم توافقي!!
ردت امها بهدوء:انا شايفه ان فرح معاه حق ولا انتي عينك علي جوز اختك ولو طلب ايدك هتوافقي.
فتحت عيني بصدمة:بقاا ده كلامك يا ماما اه انا شايفه ان راجل لو اتقدملي هوافق وابعد عن البيت ده.....
احمد راح البيت قابل مامته كانت قاعده علي السجاده بتصلي قرب منها وباس دماغها:عامله اي يا ست الكل.
يا واد يا بكاشه :انا بخير يا حبيبي امال فين فرح لسه غضبانه.
لاء يا ماما انا طلقتها؟.
شهقت بصدمة:عيب عليك يا احمد هي عملت اي ما بكره تعرف المسؤليه وتحبك بس اتكلم معاها براحه وهتيجي معاك فرح غلبانه..
لاء يا ماما فرح مش غلبانه، ماشيه وراا امها في كل حاجه عايزه تخرب بيتي في المصاريف والناس كلها تعرف بينا، انا شايف يا امي ان اتجوز غيرها وتاخد حاجتها ونا هدَورعلي عروسه اسرار بيتي تبقي ليها هي وبس!!!
سعاد :ربنا يروق بالك يا حبيبي وشوف البنت الي ترتاح معاها انت الف بنت تتمناك انت لسه صغير يا حبيبي يلا روح ريح جسمك علي ام اجهزلك الاكل.
زينة دخلت اوضتها وقفلت الباب فتحت تلفونها وهي بتفكر في احمد دخلت علي الاكونت بتاعه وبدأت تتفرج وقلبها بيدق..
والله خساره في البت فرح ده قشطه يلا بقاا هو الي اختار فرح، انام بقاا عشان اروح ليه الشغل.
فرح بضحك في التلفون :بجد يا حامد ضحكتني اوي، اه انا اطلقت من احمد مش متافهمين مع بعضينا..
حامد بخبث :انا بدور علي عروسه يا فرح قبل ما اكبر وادخل في سن العواجيزز انتي عارفه ان صحتي بومب!!
فرح بدلع :بجد يا حامد بومب..
اه والله زي ما بقولك بومب اخر دلع.
خلاص اول ما شعور العده تخلص انا موافقه اتجوزك!
حامد بخبث :احلي فرح ما تيجي بقاا.
اجي فين ياراجل انت اقفل بقاا الاه.
تاني يوم الصبح)
زينه صحيت وجهزت نفسها اخدت الورق بتاعها ونزلت لي احمد :معلش لو اتاخرت عليك؟
احمد :لاء خالص اركبي عندنا شغل كتيرر ممكن تروحي بيتك العشاء كداا..
زينه :كويس اروح انام احسن كا اقعد مع ماما وفرح.
احمد :الا قوليلي انتي زيهم وبتمثلي عليا؟
زينه ضحكت بهدوء: انا تربيه بابا الله يرحمه فرح تربيه ماما.
احمد بص في عنيها بسرحان :انتي حلوه اوي؟
زينه بتسرعع :حاسبب العربيه ركز وبعدين يا احمد انت جوز اختي مينفعش الي بتقولو ده!!!
لاء يا زينه انا دلوقت مديرك في الشركه و صحبك حوار جوز اختك انسيي خالص انا عايز منك حاجه *
زينه بستغراب.. عايز مني انا عايز اي.؟
احمد :عايز اتجوزك يا زينه!!!!
يتبعععععععععع
اي الكلام الي انت بتقولو ده يا احمد انت سابقا كنت جوز اختي الناس هتفهم ازي لو انا ونت اتجوزنا؟
_مش مهم كلام الناس يا زينه المهم ان شايفك شبهي انا شايف في عنيكي انك عايزه احمد الي بتحلمي بيه من قبل ما اتجوز اختك فاكره يا زينه......
سرحت بي افكاري دقيقة:
هو ده احمد الي كنت لم بشوفه وشي بيحمر من الكسوف هو ده الي حبيته بس انا الي غلط خبيت مشاعري جوه قلبي وفي الاخر قلبي اتوجع... بص يا احمد مش هقدر ارد عليك دلوقت!
احمد بضيق.....
بصي يا زينه انا كنت بحبك و عايزك انتي بس ابوكي قال واصيه تتجوز فرح، علشان بتحبك، امي قالت خد الي تحبك مش الي تحبها يا ابني؟.
زينه عنيها دمعت بلمعان :بس انا كمان كنت بحبك ودلوقت؟؟؟
كنت بتحبيني طب و دلوقت.
معنديش الجواب علي سؤالك يا احمد ممكن نشوف شغلنا..
فرح بخبث.. بقولك يا ماما نازله مشوار كده وجايه مش هتاخر..
تمام يا حبيبتي متتاخريش عشان لو احمد رجع يصلحك!!
لو احمد رجع يا ماما انا مش هرجع ليه تاني.......
ليه يا فرح ده بيحبك.
لاء مش بيحبني ده بيحب زينه، الصراحه يا ماما كنت نايمه جمبه ولاقيته بيتفرج علي صورها وبيبتسم يمكن انا الطرف الي كان بيشوفها بيه، هو محترم بس هو بيحبها؟؟
يلهوي اختك اخدته منك يا بت.....
اعمل اي في بنتك طالعه حلوه لي ابوها وشخصيه وكيان ونا يا حبه عيني انا بفكر اعملها حاجه..
حاجه اي ؟
هتعرفي كل حاجه قريب........
يتبعععععععععععع
انا لقيت عروسه يا امي بت جدعه وتستاهل وتعوض الف بت من فرح بس لم الاربعين يوم يعدوو كداا هخطبها '
مين يواد الي شغله قلبك وعقلك كداا؟
انتي عارفها بت تقول لي القمر قوم فزز عشان اقعد مكانك....
امه بستغراب :كفاية مجاملات يا احمد عايز اي؟
هتجوز زينه يا اما يعني هتجوزها..
انت يواد يا امبوبه اتلدعت من امها العقربه واختها الحربايه هتبقي اي هي كمان اكيد تعبان اصفرر..
لاء يا ماما زينه انا كنت بحبها و اتجوزت فرح عشان ابوها هي زينه لو طلعت زيهم هطلقها و مش هتجوز تاني وعدد.....
علي اول الشارع فرح واقفه مع حامد بدلع :
مش كنت تقول يا راجل انت المهم انت تفضيلي الشقه ونا هجيلك النهارده علي ام يجيي معاد جوازنا؟
حامد بمكر :هي فاضيه دلوقت! 
لاء ما انا نزله راحه اجيب حاجه لي امي وبكره بكتيرهجيلك.
زينه قفلت الباب وفتحت النور مسكت تلفونها لاقت مسدج منه ابتسمت بهدوء.. اه هو ده الحب ولا بلاش، 
احمد :هتقدملك وهعمل خطوبه علي الضيق وهعملك فرح بعد شهور العده.. '
زينه :الناس هتقول اي يا احمد هي الي طلقت اختها. 
محدش هيقدر يقول عليكي نص كلمه يا زينه ونا هقف في وشه؟ 
تمام بكره تعالا كلم ماما يا احمد ونا هحاول اكلمها في الموضوع ده... 
فرح لبست قميص احمر ولبست العبايه السوداء ونزلت الحاره عند بيت حامد وهي بتبص حوليها.. 
حامد ركب الكاميرات بمكر :فاكره انها هتتضحك عليا، انا هخليها متنزلش الشارع تاني يبقي داخله بيتها بي فضيحه، بنت **فاكره هتاخد فلوسي وهتجوزها... 
فرح دخلت من باب العماره.. يمضي علي الشيك واسافر وابعد عنهم، خطر في بالها.. عايزه تسافري بي فلوس حرام. 
انا كده كده هرجعها ليه تاني بس لم اشتغل.. 
حامد نام علي السرير اول ما سمع صوت الباب بيتفتح مثل انه نايم؟... فرح بدلع :حامد انا جيتت. 
حامد بخبث :فرح روح قلبي وحشتيني. 
فرح :امضيلي علي الورق اسلملك نفسي.. 
حامد قام فتح شبابيك الاوضه وقطع هدومه وحط روج علي جسمه بص يا حاره منك ليها فرح بنت الحاج محمد جايه ليا البيت بصي عشان ببعد عنها قطعت هدومي اطلع وشوف بي عينك.. 
فرح كانت خلعت العبايه لطمت علي وشه بقوه :
يا فضيحت'ي يا اماا جريت علي العبايه حامد اخدها رماهاا من الشباك بخبث، الظاهر يا فرح كده مش هتعرفي تنزلي الشارع تاني خدي الملايه دي وانزلي.. 
زينه سمعت صويت في الشارع قامت لبست الاسدال لاقت الناس ملمومه عند بيت حامد.. هو في اي يا ماما تحت؟ 
مش عارفه يا زينه بيقولو في واحده مسكوهه في بيت حامد.. 
زينه :مين دي، بتبص من الشباك لاقت اختها لافه الملايه علي جسمها والناس بتغلط فيها صرخت بقوه، فرح يا امااا، 
نزلت علي السلم في الشارع حضنت اختها.. اي الي عمل فيكي كده يا فرح قوميي.. 
فرح بنهيار :الواطيي والله ما عملت حاجه...؟
راحه لي راجل اعذب الشقه مش متجوز الشقه راحه ليه اكيد جوزها شافها مع حد عشان كده طلقها؟؟ 
زينه خلعت الشبشب :اقسم بالله لو سمعت اسم اختي علي لسان واحد فيكم مش هيحصل طيب سامعه يا مرا انتي وهي يلا يا فرح.. 
امها بدموع :بقاا كده يا فرح اخرر دلعي ليكي 
حامد بخبث: بص يا راجل منك ليه شايف صورهااا لياا دي لسه مطلقه فاكره ان هتجوز واحده زيها... 
ام حامد طلعت و دموعها نازله فجاة ضربت حامد بلقلم...... 
يتبعععع
بقاا كده يا فرح مش هنشوف الشارع تاني راسنا بقت في الطين بسببك..
ام حامد بقهر :فضحت'ها يا حامد مش همك انا ولا اختك ولا بنتك الي جايه متنساش كل ده هتشوف فيا او حد فيهم، فرح بنت الحاج محمد كان بيحبك وبيقولك حافظ علي بناتي تعمل فيها كده يا خساره تربيتي فيك!!!!!!!
كما تدين تدان يا ولدي ولو بعد حين :
هي الي جت البيت.؟
هو الي عشمني بي الحب والجواز عشان كده قدمت ليه نفسي..
ده قلم تاني عشان بنات الناس مش لعبه في ايدك يا رخي"ص.
حامد قرب منها وحضن فرح علي الارض، انا اسف ونا هصلح غلطتي اسمعو يا اهل الحاره فرح بتت الحاج محمد تخصني وكتب كتابنا بعد شهر..
زينه اخدت اختها وطلعت فوق:عرفتي يا فرح ربنا جاب حق احمد منك بس بي الاضعاف وجبربخاطرك ولين قلب حامد عليكي الف مبروك يا اختي، صحيح يا ماما احمد كان شايف وجودي معاه احسن من وجود اختي وان قلبه متعلق بيا عشان كده طلقها، هتوافقي علي جوازي منه؟؟
هوافق يا زينه عشان احمد جدع ويستاهل واحده زيك خليه يجيي النهارده '
زينه بفرحه جريت علي تلفونها بلهفه :ايوه يا احمد ماما وافقت وبتقولك تعالا النهارده..
احمد :طب افتحي باب الشقه الجاتوه هيقعع مني!!
زينه بضحك :بطل هزار بقاا هلبس احلي فستان عندي مفيش حاجه تغلي عليك يا حبيبي؟
احمد :افتحي الباب الجاتوه..
زينه رمت التلفون بتفتح الباب لاقت احمد واقف ومعاه مزمار، فرح بستغراب :اي الدوشه دي يا زينه.. احمد.
احمد بصلها بتوتر :عجبتك المفاجاه يا زينه.
زينه بفرحه :طبعا اتفضل؟
احمد :امال فين حماتي العقربه!!!!!
ام فرح بضحك:بقاا كده يا احمد ماشي ادخل يا حبيبي.
احمد بهدوء:انا طالب ايد الانسه زينه وياريت يا حماتي الجوازه دي تعدي علي خير.
فرح ابتسمت وبصت لي احمد بزعل :الف مبروك يا احمد انت تستاهل زينه وزينه تستاهلك ربنا يخليكو لبعض؟
احمد :ربنا يبارك فيكي، كده زينه بقت بتاعتي شهر علي ام العده تخلص واكتب الكتاب واخدها.
بعد مرور شهر ونص '
حامد باس دماغ فرح بهدوء:انا عارف ان التصرف الي عملته ده غلط وان كنت في نظرك مش راجل انا اسف يا فرح ايدك في ايدي هخليكي اسعد واحده في الدنيا، ده حجاب شرعي عايزك تلبسي ونبعد عن البناطيل وكل ده ناخد خطوه صح في حياتنا!
فرح دموعه نزلت بفرحه :انا بحبك اوي يا حامد خمس دقايق وهكون عندك، لا إله إلا الله..
حامد بفرحه :محمد رسول الله 💖.!!!
في المسجد،
الماذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير، برفاء والبنين ان شاء الله ❤️
زينه :ده اجمل حلم في حياتي يا احمد كنت فاكره انك خلاص اتجوزتها وانك خلاص روحت من قلبي، بس يا محاسن الصدف :
احمد :بحبك "
. كي تقر اعينهن ولا يحزن" ❤️. 
ماذا اذا احببتك كاتبة، وكنت انتَ خياَلها 💕!!!! ^
مفيش شخص "حقيقي" هيضيع منك ... 
مفيش شُغلانه كويسه بابها هيتقفل فِ وشك ..
كل اللي بيروح مكنش حقيقي ، ولا كان مُناسب، كل الحكاية انه مكنش لايق عليك ولا هينفعك قدام
" مفيش فُرص ضايعه " 
ريح نفسك كُل الي فاتك مُش بتاعك..! ❤
تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-