رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول بقلم عشق

رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول بقلم عشق

رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة عشق رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول

رواية رحلة الحب الضائع بقلم عشق

رواية رحلة الحب الضائع كاملة جميع الفصول

..: زهقت منك ومش هكمل! 
ردت بكل جبروت وبرود: طيب وقامت لمت هدومها وخدت شنطتها ولفتله وهي بتفتح الباب ورقتي توصلى عند بيت بابا ي زوجي العزيز😏. ومشيت.. 
اوبس نسيت اعرفكم بنفسي اعلش🙆‍♀️
عشق عندى 23سنه من القاهره ودا زوجي الي مش هيبقي زوجي 😂اسمه آدم. 
بعد ما وصلت عند بيت اهلي وخلصت من اسئله الام المصريه الي كان ردى عليها بعدين نتكلم. ووالدها مسالش لانه عارف اني هحكي بعد ما اهدى. 
دخلت اوضتي ونمت ونسيبها بقا ونروح حته تانيه عند آدم بيكلم واحده تانيه (يا خاين😡) وبيقولها.. 
آدم: خلاص هطلقها ونتجوز ي حبيبتي. 
مجهوله بخبث: ايوا كدا يحبيبي دا نكديه ومش حلوه يعني (فشر ي عود القصب😂) انا مش عارفه اتجوزتها ع اي. 
ادم وحاسس بخنقه من كلامها: خلاص يلا انا هقفل عشان بكرا نخلص كل حاجه ونتجوز بقا😉(وحياه امك😡) 
مجهوله بخبث: ماشي ي حبيبى اخيرا هنبقي مع بعض ياااه فرحانه اوي تصبح ع خير. 
إدم: وانتى من اهله وقعد شويه يفكر في عشق والبيت حاسه خنقه وفي الاخر استسلم ونام . 
استوب 
تعريف للشخصيات: 
_عشق بنت جميله جدا مختمره عيونها بني زي القهوه وبيضه ورشيقه وطولها مناسب ومتخرجه من كليه تربيه طفوله وكانت بتحب آدم في الكليه بس كانت بتغض بصرها وتتدعي يكون من نصيبها لحد ما بعد اربع سنين ربنا استجاب. قويه وعنيده جدا جبروت بمعني اصح 😎
_آدم: 27سنه كان بيعشق عشق اربع سنين الكليه بس غض بصره وحفظها لحد ما تبقي حلاله كان تربيه عام واهله متوفين في حادثه من وهو عنده 20سنه واعتمد ع نفسه واشتغل وعافر عشق يوصل لعشق. 
_ابو عشق محمد: بيحب بناته جدا وطيب وابيضاني كدا عسل وعيونه زي القهوه وطيب جدا ومصاحب بناته مش ابوهم لا🌚وعنده 54سنه الا انه شباب لسه 😂
_ام عشق سهير: طيبه جدا وبتعشق جوزها وهو بيعشقها ع فكره😉وبتحب بناتها وظي اي ام مصريه الندب اساسي😂وعندها 50سنه. 
نور: اخت عشق بنت فرفوشه عنيده زي اختها عرق اصيل😂و عندها 20سنه في صيدله وبتحب عايلتها جدا ومختمره وصداع البيت😂
#يا ترى مين الي بتكلم ادم ولي عملت كدا 
#عشق هتعمل اي لما تعرف بخيانته 
وقفنا لما ادم نام عشان يخلص بكرا كل حاجه. 
تاني يوم آدم اتصل بعم محمد (ازيك ي حجوج ليكي واحشه 😂😂). 
ادم: ياريت ي حاج تجيب عشق عند المأذون ونخلص كل حاجه  . 
عم محمد بدون اي راكشن: طيب وقفل. (طبعا عم محمد مسالش عن السبب لانه هيعرف من بنته اولي) 
عشق كانت بتفوق (نومسيتك كحلي😂) لقت باباها داخل قالها: 
عم محمد: قومي فوقي وصلي وتعالي البلكونة 🥺. 
عشق هزت راسها بالموافقه وقامت. ادت فرضها وعملت نسكافيه ليها ولوالدها وراحتله. 
عشق: اتفضل ي حاج
والدها: تسلمي ي بنتي وقعدت عشق 
والدها: ادم كلمني وقال نروح للمأذون بعد ساعه انا عاوز افهم منك اي حصل مرضتش اضغط عليكي امبارح. 
عشق عيونها دمعت وقالت بصوت باكي: قالي انه زهق مني وبيتلكك ع كل حاجه  حساه مبقاش عاوزني 💔. 
والدها: بس الحل مش الطلاق ي بنتي انتوا لسه في الاول. 
عشق: معلش ي بابا انا طلبت الطلاق وهو حتي محاولش يعافر عشاني. (اد اي صعبه الواحده تحب واحد وفي الاخر يتخلي عنها بعد ما عملت كل ما في وسعها عشانه بتكسر الواحد مع ان البنت كلمه واحده كانت تطيب خاطرها 🥺💔.) 
والدها قال: لا حول ولا قوه الا بالله ماشي ي بنتي قومي البسي وننزل وانا واثق انك قويه وانا جمبك في اي حاجه. 
عشق قامت باست راسه وحضنته وقالت: اد اي انت اب حنون وطيب ربنا يبارك فيك ليا. 
(فعلا الاب سند والحنيه منه بغض النظر ان وجود شخص يدعمك دا في حد ذاته يفرحك 💜) 
وراحت تلبس وابوها جهز وانكجها كدعم ليها ونزل عارف بنته بتدارى ورا قوتها.(الشخص القوى صعب يظخر ضعفه قدام حد بس هو قلبه متكسر ميت حته ربنا ميوريكوا كسره القلب 💔) 
وصلوا ودخلوا قابلوا ادم مبصتلوش ولا كلمتوا قعدوا قدام المأذون. 
المأذون: راجعوا نفسكوا ي ولاد ان ابغض الحلال عند الله الطلاق. 
عشق بمقاطعه: معلش ي سيدنا الشيخ خلص الاجراءات خلص كل حاجه 🥺
سيدنا الشيخ: لا حول الله وبدأ الاجراءات وخلص وقال لادم: ارمي يمين الطلاق 
ادم بص لعشق الي بصت لناحيه تانيه: انتي طالق طالق طالق 💔. غمضت عشق عيونها مهما كان الموقف صعب ع اي ست مهما كانت قويه 💔حب اربع سنين ضاع 💔ولكن قطع ذلك صوت زغريط لفت بتبص ناحيه الباب الي اتفتح فجاءه لقت 🙂
عشق: انتي! جايه لي؟ 😳
سعاد: جايه لحبيبي دومي (حبك برص😏) عشان ي عسل هيكتب عليا. 
عشق اتصدمت وابوها كمان😳
عشق بصت لادم: بقا كمان بتخوني مع بنت عمي دا انت احقر انسان قابلته ي خساره الحب 💔
(اصعب حاجه تلاقيك حبيت انسان غلط او اخترت غلط والاصعب ان الطعنه من القريب🥺). ادم مقدرش يتكلم هو مخنوق اصلا بس بعد اي (وربنا لاندمك اصبر عليا😎) 
عشق: كملت بتقولها انتي تعملي كدا دا انا كنت بفضلك عليا وبعتبرك اختي تعملي كدا. 
سعاد بحقد: انتي كل حاجه كانت ليكي وحتي ابويا حبك انتي وكان يقولي خليكي شبها وكل شويه شوفي عشق واخلاقها وتربيتها وهدوءها وليسها.... الخ اي ي شيخه ملاك وانا الي زباله (ما انتي زباله فعلا😂) فقولت بقا احرمك من اغلي ما ليكي😒
قهقه عشق فلم يستغرب اباها فاعتاد منها ع القوه 💪بسخريه وحضنت سعاد وقالت: مبارك ي حبيبتي اشبعى بدومي حبيبك اصلك اتعودتي تاخدي حاجه بعد استعمالها يلا ي اوختشي.😂😂. ادم اتعصب يعني انا لعبه هي مفكره نفسها اي وطبعا دا في نفسه جه يتكلم. 
عشق رفعت ايدها وضربت حته قلم 😳وقالت دا البدايه ي دومي واشبع بالزباله. وادم واقف متسمر مش مستوعب 😳(اي ي دومي فين حسك😂) 
عشق سابتهم ووالدها وراها وطلعت وطول الطريق ساكته واول ما وصلوا دخلت جرى ع اوضتها وقفلت ع نفسها وامها قعدت زي ام مصريه ي حبيبتي ي بنتي ي اختاااي قلب امك ي بنتي كبد امك( مليش انا في الندب 😂) 
اول ما دخلت عشق انهارت حصون القوه وكسرت كل الاوضه مش عشانه لا عشان حست بخيانه ليها وعيونها بقت حمرا وبتتوعد لادم وسعاد 😡. وفجاءه تليفونها بيرن بتقوم تلاقي رقم غريب بتقول الو بصوت مهزوز 
المتصل: عشق معايا
عشق: ايوا مين 
المتصل: انا..
وقفنا لما عشق ردت ع الاتصال. 
عشق: ايوا مين؟ 
المتصل: اناروح ي عشق. 
عشق مصدومه وفرحت رغم حزنها: روح انتى بجد ازيك عامله اي ي حبيبتي جيتي امتي؟ 
روح: اي اي براحه عليا انا يا ستي نزلت من السعوديه لسه من يوم وع ما ظبطت حاجتي وكلمتك عامله اي. 
عشق: اتطلقت ي اوختشي(رغم الحزن القوه والفكاهه فيها 😂) 
روح اتصدمت: لي وايه حصل دا اننوا كنتوا بتحبوا بعض!؟ 
عشق: نتقابل واحكيلك ايه رايك في مطعم..... الساعه 5.
روح:تمم ي حبيبتي هستأذن اخويا واكيد هيوافق طبعا😎وهستناكي هناك. 
عشق بضحك: ماشي ي غاليه سلام ي اوختشي اشوف احزاني.🤧
روح بضحك: ماشي براحه ع الاكل😂(عشق لما بتزعل تاكل تفرح تاكل كل حاجه تاكل 😃😁) في رعايه الله. 
عشق: في رعايه الله. 
استوب 
روح تبقي صاحبه عشق في نفس سنها 23سنه وحبيبتها الروح بالروح وسافرت بعد تخرجها مع اخوها.طبعا هتقولولي ليه عشق معرفتش روح روح لما نزلت جابت رقم تاني جديد مصرى وطول سفرها كانت بتكلم عشق قليل لان عشق متجوزه كانت مشغوله وروح بردوا كان قليل التواصل الا انهم علاقتهم زي ما هي مهما حصل 💚. 
يزن: مهندس 26سنه طويل وحليوه هيييح😂شتره بني ناعم وعنده غمازات وعيونه زي البحر (ونغض بصرنا وتخيلاتنا عشان منفخكوش) عنده شركته الي وارثها عن ابوها وهي شركه هندسيه وبيحب اخته جدا واهلهم متوفيين وعاشوا مع بعض ولان يزن فاهم شغل الشركه هو الي مسكها بعد والده الله يرحمها بجانب دراسته لحد ما تخرج وبقي مهندس قد الدنيا 🥺وهنعرف دوره لسه. 
نروح لمكان تاني سعاد وادم وامها بعد ما عشق سابتهم. 
ادم حس انه لعبه في ايد سعاد وانها كانت مستخدماه عشان تنتقم وبس وبتمثل الحب عليه 😳(انت لسه واخد بالك ي برعي😂) اتعصب جدا وزعقلها وقام ضربها حته قلم مقولكوش (متوصيه بسعاد اوي😂)سعاد بشر: بقا بتضربني ي آدم عشان الزباله دي (انتى الي زباله ي تربيه اوبس عيب🤭) 
ادم: اخرسي انا خسرت واحده مفيش منها اتنين (ولا اربعه ي اخويا😂) عشان زباله زيك. 
سعاد: هتندم ي ادم هتندم ومشيت بتتوعد لادم وعشق. 
ادم روح ع البيت وقعد يبكي (صعب عليا والله😂) بندم بس بعد اي فات الاوان وهو عارف عشق استحاله تسامحه. 
(صعب لما تندم ع حاجه بعد فوات الاوان والبكاء مش هيفيد ودا بيعلمنا انك تفكر مليون مره قبل اي قرار تاخده عشان انت مش قد الندم وخصوصا لو مع شخصيه قويه 🔥💪)ادم وهو قاعد حس بتعب فجأه🤕وجسمه تعبه جدا حس بحركه حوليه بيبص لقي سعاد قدامه. 
بيبصلها بتعب وبينطق بالعافيه: سعاد!؟ 
سعاد بشر: اي ي دومى مالك؟! 
ادم بتعب: تعبان اوي جسمي وجعني انتى بتعملي اي هنا؟ 
سعاد: اها سورى ي دومى اصل جيت اقولك ان انت......... 
(سعاد معاها نسخه من المفتاح كان ادم مدهالها عشان كانت بتيجي ليه لما كانت عشق تروح عند اهلها) خاين اوي الصراحه 😡
وقفنا لما سعاد دخلت عند ادم وادم تعبان. 
تعالوا نستكمل الي جاي 
بارت صغير عذرا لقله التفاعل 🙂
ادم: انتى جايه هنا لي؟ 
سعاد: سورى ي دومي نسيت اقولك انك م*دم*ن م*خ*در*ات(بودره🙂). 
ادم بصدمه:ايه انا عمرى ما شربت الزفت ده انتي بتكدبي واحده زباله. 
سعاد: سورى ي دومي ما انت بتقاطعيني وهعديلك الشتيمه بس هردهالك لما تعرف باقي الكلام انى انا الي كنت بحطلك ب*و*دره في كل حاجه كنت تاكلها معايا. لذلك جسمك بيوجعك ومستني الحاجه عشان ترتاح 😎. 
ادم جه ي*هجم عليها هي بعدت خطوه وهو وقع تحت رجلها(صعبان عليا🥺) وبقي يتالم جامد وسعاد بتضحك باحلي صوت (شريره) ومشيت وسابته مرمي ع الارض.ادم مبقاش قادر يقوم ومش عارف يعمل اي بيزحف يتصل ب عشق مبتردش(اي ي بجح بتتصل بيها بعد خيانتك 😡) بيقع الفون وهو بيرن. 
عشق بتلاحظ تليفونها تلاقيه ادم بتتجاهل ومبتردش. 
عشق لباباها: ادم بيرن هتلاقيه عاوزني اجيب حاجتي من هناك عشان يخلالوا الجو مع الع*قربه😏. 
باباها: خلاص ي بنتي بكرا نروح نجيبها. 
عشق هزت راسها وقالتله سلام بقا ي حجوج راحه اقابل روح. 
باباها: في رعايه الله.
نور جايه من برا بعد ما خلصت جامعه. 
نور: جعاااااااااااااانننننه ي اهل البيت. 
باباها: اي اي فضحتينا بلاعه امك جوا هتحطلك الاكل اسكتي يكون في عون الي يتجوزك. 
نور: دا ي هناه وساعده حد يطول بس انا ارضي بس😎. 
اوبا امها جت حدفت ابو ورده(الشبشب سلاح الام المصريه😂):قومي ي بت جيبي الاكل معايا دا انتي كوبايه شاى فاشله فيها قومي 😂. 
نور: كدا ي مامتي دا انا بحبك 🌚
مامتها: بكاشه دايما قومي. 
قامت وحطت الاكل ونسيبهم ياكلوا بقا. 
سعاد راخت مكان استغفر الله العظيم وبداوا يرقصوا ويشربوا وخدت الحاجات الزباله وطلعت برا ساقت بالعربيه وهي مروحه هوب شافت حد من بعيد حاولت توقف العربيه بس للاسف العربيه خبطت الشخص واتقلبت. 
ونقول استوب 
وقفنا لما سعاد خبطت حد بالعربيه والعربيه اتقلبت الناس اتلمت وطلبت الاسعاف وجت خدوهم ع المستشفي. في شاب كان معاهم خد حاجات سعاد والي اتخبطت ولقي تليفون رن ع اخر رقم كان موجود.. 
عشق مستنيه روح ولقت تليفونها بيرن برقم روح (اكيد عرفتوا الي اتخبطت ايون روح🙂) 
 ردت بسرعه: الو انتى فين بقالي ساعه قاعده.(طبعا ولا ساعه ولا حاجه بس دا. طببعه الاصدقاء بيأفوروا الميعاد عشان تستغل الموقف 😂😂) 
الشاب: حضرتك صاحبه الرقم عملت حادثه ونقلناها المستشفي. 
عشق بصدمه: مستشفي ايه بسرعه. الشاب: مستشفي..... 
عشق قفلت بسرعه ولمت وجريت وقفت تاكسي وراحت ع المستشفي. 
جريت ع الاستقبال بتسالها 
عشق: في حاله لسه جايه عامله حادثه فين. 
الاستقبال: في الدور التالت ي فندم العمليات 😳
عشق بسرعه طلعت وراحت وقفت قدام العمليات. 
الشاب يوسف:  استاذه عشق صح؟ 
عشق: ايوا حضرتك الي كلمتني طب طمني اخبارها اي حصل اي. 
يوسف: اهدي ان شاء الله خير وهتخرج بالسلامه. 
عشق بدموع: يارب. 
لقت الدكتور بيخرج 
الدكتور: للاسف الحاله الي كانت في العربيه توفت نتيجه جرعه م*خ*در*ات زياده والحاله التانيه الي اتخبطت كسر في اليد والرجل ان شاء الله خير وهننقلها حالا غرفه عاديه تحت الملاحظه. 
عشق: الحمد لله الحمدلله بس مين الي خبطتها؟ 
يوسف: حاجتها اهي اسمها سعاد 
عشق باستغراب وريني حاجتها شافتها واتصدمت هي سعاد بنت عمها اتعصبت جامد. وبتفكر يا ترى عن قصد ولا لا؟ وقالت في نفسها بعدين هنشوف. لقت روح طالعه وهي ع السرير وهينقولوها عشق اتطمنت عليها وطلعت كلمت والدها واتصلت بيزن اخو روح وحكتلهم وجم. 
يزن جرى اطمن ع اخته وحمد ربنا انها بخير. يزن بصلها وبعدين غض بصره وهي اتوترت و خدت والدها وطلعوا. 
عشق: سعاد الي خبطتها وهي ماتت نتيجه جرعه زياده م*خ*در*ات. 
الاب: ان لله وانا اليه راجعون. انا هقوم ابلغ والدتها ونبدأ مراسم الدفن مهما كان اكرام الميت دفنه🙂.
 عشق: هطمن ع روح وهروح مشوار هفهم حاجه لو طلعت صح مش هيحصل خير😡. 
باباها محمد: ربنا يستر ي بنتي ابقي طمنيني ومشى. 
عشق دخلت اطمنت عليها وطلعت قالت
 ل يزن بتوتر: انا هاجي تاني ان شاء الله لو حصل حاجه اتصل ب بابا
يزن: خير ان شاء الله استني اوصلك. 
عشق: لا خليك جمب روح وانا مش هتاخر😈. 
عشق اتحركت من غير ما تسمع رده ووقفت تاكسي واديته العنوان ووصلوا ونزلت بصت ع العماره بالم بس اتماسكت وطلعت تخبط ع الباب لقته مفتوح. استغربت ودخلت لقت ادم مرمي ع الارض وجريت عليه لقيته فاقد الوعي وتنفسه بطئ جدا اتصلت ع الاسعاف تيجي بسرعه واديتهم العنوان (مهما كان العشره متهونش💚) 
الاسعاف جت ونقلوهم ع المستشفي . وبقي في الاوضه جمب اوضه روح. 
ابوها جه 
عشق: عملت اي 
باباها: امها هنا ومنهاره ع بنتها وبنمشي اجراءات الدفنه جيت اطمن عليكي لما شفتك داخله ب ادم ماله؟
عشق: معرفش لقيته فاقد الوعي والاسعاف جابته. 
الاب: خير ي بنتي. هروح اكمل الاجراءات وانتي طمنيني ع التليفون. 
عشق راحت عند روح تطمن لقيتها لسه مفاقتش. 
عشق: هتفوق امتي؟ 
الممرضه: ع الصبح ان شاء الله. 
عشق: تمم وخرجت راحت لقت الدكتور طالع من عند آدم. 
عشق: خير ي دكتور ماله. 
الدكتور: للاسف ادم.....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-