رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول بقلم ريتاج محمد

رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول بقلم ريتاج محمد

رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ريتاج  محمد رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول

رواية حياة تعلمني الكثير بقلم ريتاج محمد

رواية حياة تعلمني الكثير كاملة جميع الفصول

بقولك اي ياختي اشتغلي بضمير 
مهو مش هيبقا أكل ومرعى وقلة صنعة
قالتها مرات أبوها بقسوة 
ردت عليها سدرا بحزن وهي بتعصر قطعة من القماش كي تتمكن من تلميع الأرضية:حاضر يمرات أبويا حاجة تانية. 
مرات ابوها وتدعى فهيمة :لا يحببتشي خلاص كفاية كدة عليكي انهاردة يلا شدي عجلك بقي وهوينا 
طلعت سدرا وهي حزينة من المعاملة دي ولا اكنها خدامة دخلت اوضتها وقلعت النقاب وحدفت نفسها عالسرير حتي من غير متغير هدومها من كتر التعب
سيدا وهي ماسكة مراية صغير كانت شايلاها في الدولاب:حتي وشي وشعري مش متهنية عليهم وأضافت بضحكة ألم:يلا عادي هي جت عليهم ما كل حاجة اصلا مش متهنية عليها بس بجد بقالي كتير أوي نفسي اشوف عيوني بقالي يجي اكتر من سنتين حاسة اني نسيت لونهم وقامت بخلع العدسات(اللينسز ) البنية من عيونها وظلت تتأمل عيونها ولونهم ثم بعد ذلك لبستهم بسرعة ولبست النقاب كمان لما سمعت صوت خبط على باب الاوضة قامت تجري لانها أصلا بتخاف من مرات أبوها جدا عشان كدا بتسمع كلامها في أي حاجة عشان متتعاقبش وفتحت الباب لقت مرات أبوها بتقولها بسخرية :اي ياختي سنة على متفتحي هنستناكي احنا 
رد سدرا وهي حزينة:آسفة صدقيني دا بس عشان كنت هنام 
مرات أبوها بقسوة:انتي هتحكيلي قصة حياتك يلا ياختي قدامي عالمطبخ عشان ابني جاي من السفر ياعين أمة هيجي اكيد هفتان يلا انجري وهتلاقي عندك لستة بلي هتعملية يلا انتي لسة هتقفي وزقتها جامد وسيدرا دمعت عشان دراعها بيوجعها جامد أوي وهي مسكتها منة ونزلت وهي مش قادرة لانها طول اليوم في غسل الهدوم والمواعين وتنضيف الشقة وكانت كل متخلص حاجة تيجي مرات أبوها تبوظها وتخليها تعيد تنضيفها او تقولها مش عجباني اعمليها من الاول 
ونزلت ودخلت المطبخ وهي مش قادرة حرفيا بس حاولت لحد ما عرفت تطبخ بس كانت بتطبخ وهي بتعيط لان جسمها كلو كان واجعها من شغل البيت الكتير المتراكم عليها وبعد ما خلصت الطبيخ خرجت من المطبخ وهي بتمسح ايدها ومستعدة انها تطلع 
مرات أبوها بقسوة:راحة فين ياعين امك 
سيدرا بتعب واضح :طالعة اريح شوية جسمي كلو مهدود واللة يامرات أبويا 
مرات أبوها بقسوة:مش قبل ما تخلصي الي عليكي ياختي
سيدرا بتعب:منا اهو عملت كل حاجة انتي عايزاها سبيني انام شوية 
ونبي
فهيمة بغضب:انتي بتردي عليا يابنت فاطمة طب تعالي ومسكتها من ايدها وجرجرتها وراها جامد لحد ما وصلت للبدروم ونادت علي حد وهي بتقول :يام السعود يام السعووووود انتي يامتخلفة 
ام السعود وهي بتجري:نعم ياست هانم عايزة حاجة 
فهيمة بغضب:هو انا مش بنادي ولا انتي اتطرشتي انتي كمان
ام السعود:آسفة ياستي واللة آسفة 
فهيمة بغل:روحي هاتي السيخ وسخنية جامد واتاكدي ان دا السيخ التخين مش الرفيع يلا 
ام السعود وهيا بتبص علي سيدرا الي عمالة تعيط وتصوت عشان تسيبها بشفقة فهيمة بغضب:انتي لسة هتبحلقي انجزي يلااا و غصب عنها راحت جابت السيخ لان هي لو مسمعتش كلامها مش بعيد تكون مكان سيدرا 
ام السعود بعد ماسخنت السيخ وجت وهي بتبص علي سيدرا بشفقة :السيخ اها ياستي اتفضلي بس باللة ياستي متحرجيها تاني البنية صغيرة ياستي 
فهيمة بغضب وعصبيه:انتي هتعلميني اعمل اي ولا اي يلا سيبية هنا وغوري مش عايزة اشوف وشك 
وبعد ما مشيت ام السعود بصت علي سيدرا وهي بتقول بغل وحقد :دي بقي جزات الي مسمعش كلامي وانا كل مرة بنبهك ان الغلطة عندي بجلدة صح 
سيدرا وهي بتعيط وتشهق :أسس هيئ فة واللة آسفة صد هيئ قيني هسمع الكلام واللة اسف..اةةةةةةةةةةةة ابوس ايدك آسفة قالتها لما فهيمة قطعت العباية الي هي لابياها من عند الأكتاف وحطت السيخ المولع عليها وهي بتصرخ وقعدت حاطة السيخ يجي عشر دقايق او ربع ساعة  وهي عمالة تصرخ :ابوس ايدك شيلية مش قادرة واللة آسفة واللة صدقيني هعمل الي انتي عايزاه بعد ما العشر دقايق خلصوا شالت السيخ من عليها وراحت جابت ملح وحطت مكان السيخ وسيدرا بتصرخ:مش قااااااادرة اةةةةةةة وانبي ارحميني وربنا ماقادرة واللة آسفة ااااااااااة 
فهيمة بغل وغضب ولا كأنها شايفاها بتصرخ قدامها :يلا روحي افتحي اوضة سيدك عادل وروقيها ولو لاقيت تراباية واحدة انتي عارفة انا حعمل اي وسابتها ومشت 
وسيدرا كانت قاعدة تعيط مش قادرة تقوم حتي لقت ازازة ماية باين عليها بقالها كتير مركونة راحت خدتها و....
يتبع 
لقت ازازة ماية باين عليها مركونة راحت خدتها وفضلت تكب علي جرح ايدها لحد ما هدي نوعا ما وبعديها اتحاملت على نفسها وقامت وغيرت هدومها وروقت الاوضة بتاعت عادل وبعد ما خلصت راحت تريح شوية عشان تنام وتحت كان عادل وصل ودخل سلم علي أمة وقالها بهمس وابتسامة صفرة :بقلك اي يما متعمليش فيها الام الحنونة انتي عارفة ان انا مش هاجي غير عشان مصلحة 
اتقلب وش فهيمة من ضحكة لغل وهي بتقول:طب ياخويا مدام عارف الي فيها يبقي تنجز وتقول عالمصلحة يا اما تغور من وشي 
عادل بخبث:في واحد شريكي عايز واحدة يتجوزها هتمثل ان هما الاتنين بيحبوا بعض عشان يغيظ حبيبتوا 
أمة بعدم فهم :طب واحنا مالنا يا أخويا 
عادل بخبث:البت الي فوق دي ملهاش لازمة في البيت دة وكمان هيدفع فلوس 
أمة بطمع:كام ياواد 
عادل بغل زي أمة:٣
أمة باستفهام :تلاتة اي ياض
عادل :تلاتة مليون دا راجل كبرة وغني وانا عارف ان انتي هتوافقي بس المشكلة فيها هل هتوافق 
أمة بخبث وغل:لا سيبلي انا الموضوع دة هخليهالك توافق فثانية.....
ونسبهم يتكلمو ونروح مكان تاني
ابية ديدووو قالتها اختة وهي بتجري عشان تحضنة 
عدي وهو بيضحك:لزمتها اي بقي ابية مدام ديدو دي 
فجر اخت عدي بضحك :لا يا ابية لازم الاحترام اة 
عدي وهو بيملس علي شعرها بحنية : عملتي اي في كليتك يافجر 
فجر بمرح:لوز اللوز اشطة الاشطة فل الفل
عدي بمرح هو الاخر :عنب العنب ....وبمناسبة الأكل انا جعان 
فجر:فوريرة ياقلبي  واحلي أكل يكون عندك
عدي :حببتي. ...ترن ترن ترن رد علي الفون 
:الو يازفت
:............
:هو قالك كدة 
:.............
:تمام ماشي بس خلية فاكر ان مادام هو وافق يبقي هي هتشوف ايام اسود من حياتها
:............
:لا طبعا مستحيل اخلي اختي تكلم الأشكال دي 
:............
:طيب طيب اقفل اهو بيتصل...سلام سلام
الو 
عادل :الو 
عدي:خير 
عادل:كل خير انا بس حابب اقولك اني انا. عملت ال كنت بتقولي علية وتبقي بنت جوز امي 
عدي:تمام هاجي انهاردة بليل عشان نكتب الكتاب 
عادل:تحت أمرك يباشا سلام بس يعني
عدي بقرف:متقلقش حجيب معايا الفلوس وقفل من غير ما يسمع رد وقال وهو بيتف عالفون :يلعن اشكالك ياخي علي طمعك بس اكيد هتبقي طماعة زيك بس وربي لوريها النجوم في عز الضهر بس بعد ما نمثل على سالى الزب*الة 
عند سيدرا  :اووف انا جعانة اعمل اي دلوقت بقي بربي مكلتش حاجة من امبارح وهموت بجد ياربي ونزلت تشوف أكل عادل وهو واقف في المطبخ
:أعوذ باللة ايدا دا منظر دانتي ولا الشيطان 
سيدرا بحزن:اللة يسامح حضرتك 
عادل بقرف :طبعا حاطة البتاع دا علي وشك عشان انتي مشوهة وخايفة حد يشوفك مش كدا 
سيدرا بحزن:ه هو يعني ل....
عادل بغضب:انتي لسة هتحكي انجزي شوفي انتي عايزة تطفح اي وغوري مش عايز اشوف وشك 
سيدرا بجزن:تمام وقبل ماتجيب حاجة 
عادل بصوت عالي:ياما اما انتي ياحاجة 
فهيمة وهي تدلف الي المطبخ 
:عايز اي يازفت دنا مصدقت اني عرفت انام شوية 
عادل :معلش يما امسحيها فيا كنت عاوزك بس مدامك صحيتي والامورة صاحية تعرفيها يعني 
سيدرا بخوف:ت تعرفني اي 
فهيمة بحب مزيف:ولا حاجة يحببتي تعالي بس عايزاكي يحببتي في الاوضة لحظة 
سيدرا وهي ماشية معاها وفي سرها:استر يارب 
وبعد ما دخلو فهيمة مسكت سيدرا من شعرها من تحت النقاب وهي بتقول :اسمعي بقي ياروح امك انتي .انتي كتب كتابك هيكون كمان شوية يعني كلها ساعة ساعتين بالكتير أوي وعريسك هيجي ومتقلقيش يختي شاب وغني ومتريش يعني هتقعي واقفة يروح امك 
سيدرا بدموع وحزن
:بس انا مش عايزة اتجوز يمرات أبويا 
فهيمة:... يتبع .....
فهيمة بغل:حلو ومالة انتي قولتي رايك صح
امائت بنعم 
فهيمة بقسوة:يبقي انا كمان من حقي اني اعاقبك بس مش كل يومين مرة لا كل يوم مرتين واستحملي بقي 
سيدرا بفزع وخوف:خلاص خلاص واللة موافقة خلاص بس بلاش عقاب والنبي 
فهيمة :يبقي زي الشاطرة كدة تدخلي تقعدي في اوضتك و مشفش وش الي جابوكي عبال ما عريس الغبرة دة يجي تمام 
سيدرا بحزن ودموع :تمام وخرجت برة الاوضة. 
عند عدي وفجر بعد ساعتين 
عدي:جوجي يلا. عشان نروح بقي عشان هكتب الكتاب 
فجر بفرح :يااة واخيرا هيبقي عندي اخت في ام البيت دة 
عدي في سرة:اخت اةةة دا ان خليتك تكلميها اصلا 
فجر بفرح :ولا انت اي رايك 
عدي ببسمة مصتنعة :اه اكيد يحببتي يلا بقي عشان الناس زمانهم مستنيين 
وخرجوا ركبوا العربية وراحوا عند بيت عادل وفهيمة ودقوا الجرس فتح عادل وهو بيقول :اتفضلوا اتفضلوا منورين واللة يا الف مرحب يا الف مرحب 
عدي بابتسامة صفرا :بنورك فين العروسة 
عادل وهو بهمس لعدي بحيث محدش يسمعهم :مش قبل ال وعمل الحركة دي🫰
عدي :طيب وكان معاة شنطة وادهالة 
فجر باستفراب:اي دي يا ابية 
عدي وهو بيحاول يبقي مرح:دي تبع صفقة شغل ياحببتي 
فجر :اةة امال العروسة فين والماذون كمان 
فهيمة بطمع:متقلقيش يحببتي العروسة جوا في الاوضة والماذون زمانة جي 
وشوية والماذون جة وابتدا في المراسم بتاعت الجواز بس وقفت علي موافقة وآمضة العروسة ودخلت فهيمة تجيب سيدرا وهي بتقولها بهمس :اقسم باللة لة ما وفقتي لهوريكي من العذاب الوان  فاهمة 
سيدرا بخوف :حاضر حاضر 
وخرجت 
ااماذون بعملية :سيدرا ماجد الدهشوري هل تقبلين بعدي سليم المنياوي زوجا لكي علي سنة اللة ورسولة 
سيدرا بتوهان:.........
الماذون :يابنتي ردي ورانا أشغال هل تقبلي بعدي سليم المنياوي زوجا لكي علي سنة اللة ورسولة 
سيدرا بعد ما فهيمة وكزتها في جمبها عشان تفوق :اة اة موافقة 
الماذون بعد ما خلص المراسم انتهي بجملة (بارك اللة لكما وبارك عليكم وجمع بينكما في خير )
سيدرا عنيها نزلت دموع لانها حتي متعرفش مصيرها هيبقي اي 
فهيمة عملت حنينة وراحت حضنتها وقالت بهمي جنب ودنها :اخيرا خلصنا منك هم وانزاح من علي قلبنا يلا إلهي تتجحمي مطرح منتي راحة 
بعدت عنها سيدرا لما قال عدي بصرامة :اظن كفاية احضان ممكن يلا 
سيدرا اومات براسها وبعديها راحت معاة هو وفجر
وصلو الفيلا ودخلت فجر عشان يطلعوا مع بعض وبعديها قال عدي بسخرية:اي يا عروسة لابسة نقاب لي لتكوني مشوهة ولا حاجة
سيدرا بصتلة بحزن وسكتت 
عدي بصرامة :بصي بقي فكرة اني عشان اتجوزتك هتفتكري نفسك ست البيت لا تبقي بتحلمي كلام ستك فجر يتسمع كلة فاهمة و..
سيدرا باستغراب:ستك؟!..
عدي بسخرية :...يتبع 
:اة منا نسيت اقولك انتي هنا مش هتبقي اكتر من خدامة جديدة يابطة يعني عليكي طبيخ وكنيس ومسيح وغسيل وانتي الي هتطبخي وانسي بقي الدلع الي كان في بيت اهلك دة خالص عشان هناك رضا وهنا رضا تاني خالص 
سيدرا بالم وسخرية:بجد واللة دانت كدة سهلتها عليا خالص عمتا تمام زي منت عايز 
بس فين اوضتي عشان ارتاح فيها شوية قبل ما اصحي انضف 
عدي بستغراب لانها متخنقتش معاة او قالتلة لا انا مش خدامة حد :انتي مش هتبقي في اوض زينا من الي فوق مدام انا كدة كدة همشي الخدمين كلهم ابقي خدي اي اوضة بتاعت اي خدامة هتلاقيها جنب المطبخ 
سيدرا بالم:تمام شكرا 
مشت سيدرا 
لكن قبل ماتمشي سمعتة بيقول :وحاجة كمان فجر اختي متفكريش تكلميها لان انا ميسرفنيش اختي تكلم حد زيك وبعدين انتي اسمك اي؟...
سيدرا بحزن دفين :سيدرا وتاني حاجة تمام مش هقرب من اخت حضرتك عايز حاجة تانية قبل ما امشي 
عدي ببرود:لا شكرا مش عايز يلا غوري 
دخلت سيدرا الاوضة زي نوصلها عدي 
وبعديها اتوضت وصلت وفضلت تعيط لربنا علي الي بيحصل دا وكانت واقفة عالباب فجر هي مش عارفة في أي بس معني ان سيدرا تعيط يبقي اكيد في حاجة 
بعد ماسيدرا خلصت :تقبل اللة 
سيدرا بابتسامة حزينة :منا ومنكم يارب عايزة حاجة 
فجر بمرح:تؤتؤ وبعدين لو عايزة هطلبها منك انتي يعني وبعدين انتي اي الي جايبه اوضة الخدامين 
سيد؟ا بتوتر:هو يعني اصل عدي بية قالي اني هنام هنا واني مكلمش حضرتك
فجر بضحك:بية وحضرتك لية كدة يابنتي دانتي حتي مرات اخويا بس انا عايزة اعرف اي الي حصل عشان تيجي الاوضة دي
سيدرا بحزن حكتها كل الي عدي قالة 
فجر بتفكير:طب لية ابية عدي يعمل كدة امم اكيد في سبب كبير بس احنا مش عارفينة المهم احكيلي عن نفسك وشيلي النقاب دا عايزة اشوف وشك بقي 
من ساعت مجيتي وانا عندي فضول اشوف وشك
سيدرا بضحكة بسيطة :حاضر ورفعت النقاب وكان شكلها جميل جدا خدودها حمرا من لما كانت بتعيط ووشها ابيض وعينها لونها الشوكولا وانفها صغير وبقها صغير
فجر بمرح:بسم اللة مشاء اللة قمر عارفة مع إن شكلك عادي بس في كدة حاجة تسحر الواحد ويخلية يحبك 
سيدرا بخجل:حببتي 
بصي انا حبيتك وحابة اشاركك سري الصغير 
فجر بفضول :يلا قولي بسرعة 
سيدرا بفرحة حاضر ممكن بس تناوليني المراية الي في شنطتي 
فجر:حاضر ياستي اتفضلي اهي 
سيدرا أخدت نفس وبدأت تشيل اللينسز من علي عينها وكان لون عينها أزرق فاتح صافيزي السما بالظبط وكانت جميلة جدا
فجر بشهقة اعجاب:هييييئ بشم اللة مشاء اللة سبحان من ابدع في جمال هذة العينين اللة انا عندي مرات اخويا قمر كدة طب طب وريني شعرك بالمرة بقي اصل اكيد هيطلع دهبي صح 
ضحكت سيدرا عليها وبعدين بدأت تفك الخمار من علي شعرها وكانت لابسة بندانة شالتها وفكت شعرها وكان فعلا دهبي زفي خصلات بني وكان طويل أوي واصل لبعد خصرها 
قامت فجر ومسكتها عشان تلف بيها بس من غير ما تقصد مسكت دراعها فسيدرا قالت اةةةة بصوت عالي 
فجر بشك:سيدرا مالك في أي 
سيدرا :مفيش حاجة ياحبيبتي 
فجر وهي بتزيح التيشيرت بتاعها من عند كتفها قالت وهي بتشهق:هيييئ اي دة ياسيدرا مين الي عمل في دراعك كدة 
سيدرا بسرعة :ممم مفيش حاجة يافجر
فجر :سيدرا هو اي الي مفيش ومتقوليش خبطة عشان دي كش خبطة ومش هتخيل عليا فزي الشاطرة كدة احكيلي كل حاجة عن حياتك يلا 
سيدرا بتررد:بب بس 
فجر:مفيش بس يلا 
سيدرا بحزن وعينها بدمع :انا يا ستي سيدرا في كلية طب سنة تانية عندي ١٩ سنة امي سابتني وانا صغيرة وفضلت نفسها وسافرت وبابا فورا راح اتجوز وسابني معاها وراح سافر يشوف اشغالة ومن هنا بقي المأساة مرات أبويا دي بقي من ونا عندي ١١ سنة وهي بيخليني البس لينسز وبتقولي ان شعري وعيني شكلهم وحش اوي وقصتلي شعري اكتر من مرة وكانت بتخليني انا اعمل كل شغل البيت من طبخ لغسل لمسح إلخ...
وكانت بتخليني اصحي من أربعة الفجر 
وكان لو جة يوم وقولت فية تعبانة كانت تمسكني تدربني وتشد شعري وتجيب سيخ مولع وتحطوا علي اكتافي وتكتم بقي عشان مسوطش وبعد ما بتقعد تلت ساعة علي نفس الوضع بتجيب ملح وتحطة علي الجرح وسعات بيغمي عليا وطبعا بتلقطلي أصغر غلطة عشان تعاقبني وانا بقيت بخاف منها جامد وبسمع كلامها كلة وحكيتلها الي حصل في اليوم الي عادل ابنها جة فية وان هي اصلا مغصوبة عالجوازة بس اكيد طلعوا من وراها بمصلحة وإلا مكنوش غصبوها وطبعا فجر حزنت جدا عليها وكانت بتواسبها وسيدرا صعب عليها نفسها جدا وعيطت 
وبعدين قالت :اما اقوم البس احسن حد يدخل علينا 
فجر :واللة العظيم يابنتي مافي حد غريب انا اخت جوزك وجوزك 
سيدرا:بت اسكتي 
وكانوا بيتكلموا دخل عليهم عدي بعصبية 
وبزعيق: ....يتبع 
فااااااجررررر
فجر بخضة وهي بتجري :احية نعم ياابية في أي 
عدي بعصبية :تعالي هنا ومسكها من ايدها وخدها وراة 
وقال بعصبية :هو انا مش اتزفت قولتلك متتكلميش حتي مع ستك فجر 
سيدرا بدموع بسبب اهانتة ليها الغير منطقية :وو واللة ه هي ..اةةة قالتها وهي بتحط ايدها علي خدها مكان صفعتة ليها وبصتلة بعتاب 
عدي بزعيق:هي اي انتي عايزة تلبسيها اي حاجة وخلاص انتي الي بتخليها تيجي هنا عشان يحلالك الجو لما توسق فيكي تقومي نتشة حاجة او سارقة حاجة صح.  ...انطقي قالها بزعيق 
سيدرا بخوف وعياط مكتوم هزت راسها بلاء 
راح جابها من شعرها وقال بعصبية:انا لما اكلمك ياروح امك تردي متهزليش في ام راسك دي سامعة 
سيدرا بخوف وعيال:حاضر واللة حاضر بس سيبني عشان شعري بيوجعني  
ساب شعرها وهو بيقول بقرف :غوري بالارف الي انتي لبساه دا اكيد مشوهة عشان كدة مشوفتكيش جاتك الارف في اشكالك وسابها واخد فجر من ايدها وخرج ودخل اوضتة وقال لفجر بحنان:حببتي متروحيش عندها تاني عشان دي وحشة وهتاذيكي
فجر بمعارضة:لا واللة يا ابية هي م...
عدي بمقاطعة وحدة:لما اقول متكلميهاش يبقى متكلميهاش عشان بعد كدة هيبقى ليا تصرف تاني معاكي تمام 
فجر بحزن على سيدرا وحظها في الدنيا :تمام 
عدي سابها وخرج 
راح اوضة سيدرة ورزع الباب من غير ما يستأذن 
كانت سيدرا لسة بالنقاب عشان كانت بتعيط
قال بحدة:انت يازفتة 
سيدرا وهي بتمسح دموعها من تحت النقاب :نعم 
عدي بحدة:نعم حاف كدة.   
سيدرا بخوف:ا ا امال بتتقال ازاي 
عدي بحدة :هو انا مش قولت تقولي عدي بية 
اماءت سيدرا بخوف
عدي بقسوة:يبقى اسمها نعم يابية او نعم ياعدي بية.
فاهمة 
سيدرا بخوف:ف فاهمة فاهمة 
عدي بحدة :يلا بقى غوري اعمليلي قهوة مظبوط 
ونص ساعة وتنزلي تروقي الفيلا كلها 
سيدرا بتردد وخوف:ب بس حضرتك دا معاد نوم واحنا لسة جايين ونا عايزة انام واستريح وبعدين ابقى اروق 
عدي بزعيق:لما اقول كلمة متتناش سامعة يلا غوري 
اعملي الزفت القهوة 
جريت سيدرا وهي.بتعيط في المطبخ وعملت القهوة
وطلعت ادتهالة ودخلت اوضتها اتوضت وصلت
وقعدت تبكي كتييير أوي على حظها وكانت بتقول:اللهم لا اعتراض على قضاءك يارب بس انا واللة ما حمل كدة.
انا انا واللة رضيا بس كدة كتير عليا اوي يارب 
وبعد ما خلصت صلاة 
قعدت عالسرير وقعدت تقرأ شوية قرآن وبعدين قالت 
بحزن:طب انا دلوقت جعانة ومكلتش اي حاجة من امبارح 
حتي لما كنت في المطبخ في بيتنا ملحقتش أكل وطنت فهيمة ندهتلي وزعقتلي 
اووف بقى 
استغفر اللة العظيم يارب 
ومرة واحدة سمعت عدي بينادي عليها بصوت عالي 
من تحت 
سيدرا راحت فتحت باب الاوضة ونزلت جري من عالسلم ووهي بتنزل رجليها اتعوجت كانت هتقع 
بس مسكت في الترابزين بتاع السلم 
ونزلت 
وقالت بخوف:نهم 
عدي بحدة:انا قولت نص ساعة بقالك ساعة الا ربع متزفتة فوق 
انجزي وروقي الفيلا دي كلها مش عايز تراباية واحدة انا طالع انام لو صحيت الصبح لقيت الفيلا وسخة او حتى في ترباية قد كدة🤏صدقيني هتزعلي مفهوم 
سيدرا بصتلة ومردتش
عدي بزعيق :مفهوم 
سيدرا بخوف:مفهوم مفهوم 
عدي طلع عالسلم وقال وهو طالع حتي من غير ما يديها وشة 
:اة صح بكرة عالساعة سبعة الصبح في ضيفة هتيجي 
عايزك تعملي اكل يشرف وتبقى تلبسي حاجة عدلة بدل القرف الي عليكي دة 
سيدرا بقلة حيلة :حاضر حاجة تانية 
عدي :اة ابقى صحي ستك فجر بكرة عالساعة واحدة عشان عليها محاضرة مهمة 
سيدرا بقهر :تمام في حاجة تانية ولا كدة خلاص 
عدي بقرف:لا كدة خلاص لما يبقى في تاني هبقى اقولك يالا غوري 
وطلع 
وكانت ساعتها الساعة ١٢:٠٠ بليل 
سيدرا بحزن:اللهم قويني يارب
دخلت قلعت النقاب بما ان مفيش حد صاحي 
ولبست شرواك وتيسرت بنص 
وعملت شعرها ديل حصان 
وراحت تتعرف عالفيلا الاول 
لقيتها كبيرة جدا 
سيدرا بخضة:ينهار ابيض هو انا هنضف كل دول 
دا شكر المطبخ لوحدة يخض
يلا استعني عالشقى باللة 
وابتدت تروق وبدأ بالريسبشن والليفنج 
وكانوا كبار جدا وقررت انها هتغير نظام عشان حست ان البيت مفهوش روح على قد ما هو كبير وفخم بس تحسي كئيب كدة مع إن لما دخلتة كانت مبهورة من جمال المكان 
بدأت تغير اماكن العفش كلة وغيرت أماكن الفازات الي ع التقتوقة (انا مش فاكرة اسمها أوي بس هي بتبقى زي ترابيزة رفيعة وطويلة وعليها فازات ليكور وكدة)
وجابت كرسي طويل 
عشان هي قصيرة 
وطلعت تنضف الجبسمبورد وتحط علية الحاجات بتاعت الديكور (زي شجر صغير تماثيل فازات إلخ)
 وطبعا فتحت الستاير ونفضت وبعد ما خلصت شغلت الإضاءة وكان المنظر جميل أوي 
وبعدها دخلت المطبخ 
وبدأت تروق 
وخلتة جميل برضوا 
وعملت كدة في كل الاوض معادا الي نايمة فيها فجر وعدي
وكانت ساعتها الساعة خمسة 
وافتكرت الضيفة الي كانت جاية 
وراحت المطبخ بسرعة عشان تعمل الأكل 
وقعدت تفكر وتقول:يترا اعمل اي اعمل اممم اعمل مكرونة بشاميل ولزانيا وبعدين قالت :اي الغباء دا حد هيفطر مكرونة بشاميل ولزانيا 
بصي اركني اي بروتينات خلينا في. فطار شيك كدة 
اعملها شكشوكة وجبنة وحلاوة 
لا لا برضو دا بيقول ضيفة مهمة بس تاهت ولقيتها 
هعملها كيكة الشكولاته بالكراميل 
وهعملها بان كيك مع سينابون او مافن شوكولاتة مع براونيز كيك 
خلاص خلاص مش هعمل بان كيك هعملها كيكة الشكولاتة بالكراميل مع المافن والبروانيز وخلاص مع كوباية عصير 
وبدأت تدور على المقادير لحد ما لقيتها وبدأت تعمل 
وكانت الريحة جميلة جدا وكانت الساعة٦:٠٠
لفيت الي بيقول من وراها:اللة اي الريحة الحلوة دي
سيدرا بخضة:هيئ خضيتيني يافجر وبعدين قالت بحوف:فجر اطلعي فوق عشان عدي بية لو شافك واقفة معايا هيزعق
فجر :آسفة امي خضيتك وبعدين يستي فوكك كدة كدة ابية عدي مبيصحاش دلوقتي بس لا لا اي الريحة الجمدة دي 
سيدرا بحب وفرحة:بجد 
فجر :اة واللة بتعملي اي 
سيدرا :بعمل كيكة شوكولاتة بالكراميل 
ومافن كيك وبراونيز كيك
فجر:اللة اللة اي الجمال دة ياشيف على كدة بقى انتي بتعرفي تطبخي حلو 
سيدرا:اةة بس في الحلويات اكتر يعني 
فجر:انتي وصلتي لفين 
سيدرا:خلاص دخلتهم الفرن وبعمل اهو صوص الكراميل 
فجر وهي بتبص عالمكان :بس ايدة اي النظافة الجامدة دي ومعطرات وكلام جامد 
سيدرا بكذب:انا لقيت نفسي صاحية بدري وكدة قولت اروق وغيرت نظام الريسبشن والليفنج
فجر:مشوفتوهمش وهنا طالعين ابقى اشوفهم بس لالا بقى في روح حلوة في الفيلا الا صح انتي صاحية من الساعة كام 
سيدرا مارضيتش تقولها انها منامتش اصلا 
:لسة صاحية من شوية 
فجر :امم ...بقولك اي ممكن اطلب منك طلب 
سيدرا :اكيد ياقلبي قولي 
فجر :بما انك يعني بتعرفي تطبخي كان نفسي في اكلة 
وجربتها من كذا مطعم ومعجبتنيش فممكن تعمليهالي 
سيدرا :اة اكيد ياقلبي
فجر :نفسي في نجرسكو بالفراخ 
سيدرا :بس كدة نص ساعة واحلا نجرسكو لاحلا فجر يكون جاهز 
فجر :حببتي 
سيدرا باحراج:بس بصي هقولك عالمكونات وتجيبيها عشان انا عشان اعمل الحلويات دي قعدت نص ساعة بدور على المقادير 
عشان مش عارفة مكانها 
فجر:تمام ياقلبي 
سيدرا:ماشي وبدأت تقول لها عالمكونات وفجر جابتها وسيدرا بدأت تعملها 
وخلصتها في نص ساعة وكان شكلها جامد 
وريحتها كانت جامدة 
وشالت الكيك من الفرن وحطت علية صوت الكراميل وجابت شوكولاتة مدورة وحطتها عليها وكان شكل الحلويات جامد 
فجر بتساؤل:بس ازاي انتي طلعتي بتحبي تعملي اكل كدة 
سيدرا بحزن:اممم كنت بلهي نفسي بعمل الاكل 
وبقيت بحب اعملة بحس بيخفف عليا حجات كتير 
اماءت لها فجر وبعديها طلعوا فوق وكانت سيدرا مجابتش معاها اي لبس وقالت لفجر بحراج انها عايزة لبس من عندها عشان نسيت تجيب وهي جاية 
فجر :بصي تعلي معايا عشان انا صراحة مش عارفة لبسي هيعجبك ولا لا 
سيدرا باستغراب:لية هو مش انتي محجبة 
فجر :اة بس بلبس بناطيل واسعة وانا لاحظت انك مابتحبيش البناطيل فتعالي بصي ولو حاجة عجبتك خديها كدة كدة جسمنا من جسم بعض وراحت معاها سيدرا وقالت بضيق عشان هي مبتحبش البناطيل :هو انتي معنديش غير البناطيل دي 
هي واسعة بس انا مش بحب البناطيل 
فجر بتفكير :امممم صح صح افتكرت صاحبتي كانت جيبالي كاردجان مغربي خدية هيبقى حلو عليكي وورتة لسيدنا وتقبلة نوعا ما 
وبعدين طلعت أخدت شاور بسرعة وطلعت لبست الكاردجان والنقاب وكان جميل فيها وقعدوا يتكلموا هي وفجر 
وشوية ولقوا جرس الفيلا بيرن 
و.....يتبع 
وشوية ولقوا الباب خبط 
راحت سيدرا عشان تفتح لقت بنت اقل ما يقال عنها أنها شغالة في كباريه كانت لابسة فستان يدوب واصل عند اول فخدها وصدرة مفتوح 
سيدرا باستغراب :مين؟
البنت بقرف وهي بتبص لسيدرا من فوق لتحت:اممم انتي بقى مرات عدي
سيدرا باستغراب من بصتها:اة حضرتك في حاجة 
البنت بقرف وغرور: حضرتك!..اول مرة اعرف ان عدي زوقة بقى معفن اويي كدة يعع بجد معرفش هو عايش معاكي ازاي 
سيدرا بابتسامة استفزاز:حضرتك وانتي مالك هو عايش معايا ازاي وبعدين فيا اي يخليكي تقولي عليا يعع 
البنت بقرف:انتي مش شايفة الشوال الي انتي لبساة ولا القماش الي على راسك بجد عدي زوقة بقى رديئ أوي مبقاش بيعرف ينقي 
عدي من وراهم بحدة: اظن يسالي انتي بالذات  متتكلميش عالذوق الرديئ خالص ولا اي 
سالي بتوتر:ها 
عدي قرب من سيدرا وحط ايدة على كتفها ضمها لية وشبة اخدها في حضنة واستغرب لانة حس بكمية دفا رهيب وقال ببرود:عمتا مش موضوعنا ها كنتي جاية لية 
سالي بغيظ ولكن ترسم ابتسامة صفرا:جاية اباركلك واقولك الف الف مبروك مش.هتدخلني ولا اي 
عدي ببرود:اة اة طبعا اتفضلي 
بس ونبي اقلعي الشوذ الاول عشان مراتي لسة ماسحة 
سالي بقرف:ياااي ايدا هي هي الي بتروق الفيلا مش كان في بردو خدامين ولا اي ؟؟.
عدي : اة طبعا كان فية بس للاسف بقى مراتي حببتي 
عايزة تعمل كل حاجة بايديها في بيتنا مبتحبش حد يعمل حاجة في بيتها ...
سالي باحراج:اة تمام ماشي.
مش هتعرفنا عليها ولا اي 
عدي :اة طبعا سيدرا مراتي دي سالي سالي دي سيدرا مراتي حاجة تانية 
سالي اتكتمت من الاحراج 
ودخلوا عشان يقعدوا سيدرا بهمس وضيق:لو سمحت ياعدي بية سيبني لو سمحت 
عدي بهمس وحدة من غير مايبصلها:عارفة لو متخرصتيش دلوقتي هديكي قلم قدامها يخلي وشك في الأرض وبعدين انا هنا الي اقول اسيبك او لا ف اسكتي احسن 
ملامح وش سيدرا كانت حزينة وعينها كانت خلاص الدموع في عينها قربت تنزل 
بس حمدت ربنا انها كانت لابسة النقاب 
سالي لحظت ان ملامح وش عدي اتغيرت كأنهم كانوا بيتخانقوا 
سالي بخبث :ايدا هو انتوا كنتوا بتتخانقوا ولا اي 
عدي ببرود:اولا انتي ملكيش فية ملكيش انك تسالي في حاجة زي دي ثانيا لا انا كنت بقولها حاجة وبص لسيدرا في عينها:ولا اي ياسيدرا 
سيدرا بخوف اماءت براسها عدي فضل باصصلها شوية 
لاحظ كمية حزن رهيبة في عنيها وللحظة حس انها بريئة بس رجع قال لا انا لازم انتقم منها
 (جماعة بالنسبة للناس الي بتسأل هينتقم منها في أي واللة هتعرفوا كل حاجة واحدة واحدة في البارتات الجاية )
فجر كانت نازلة عالسلم وهي باصة في الموبايل وقالت لسيدرا :سيدرا مين الي كان بيخ.....سكتت لما شافت عدي تحت 
واقف مع سيدرا بس باين انهم متضايقين ولقت عدي شبه حاضن سيدرا وعرفت لية 
عدي بصلها بصة وهي خافت عشان عرف انها بتكلم سيدرا 
ومتكلمتش عشان عدي ميزعقش لسيدرا ويحصل نفس الي حصل امبارح 
نزلت فجر وكان وشها حلو قلبت لما شافت سالي 
سالي بخبث:مش هتسلمي عليا ولا اي يافجر
فجر بابتسامة صفرا:اة طبعا اهلا 
سألي قامت وقربت منها وقالت بخبث:لا لا السلام مش بيبقى كدة سلمي بالأيد وراحت مدت ايدها 
فجر بابتسامة صفرا:معلش واللة اصلي كنت لسة متوضية 
اتحرجع سالي وسكتت 
وراحت قعدت عالكرسي تاني وبصت للمكان كلة 
وقال :امم بس حلو النظام الجديد دة مدي روخ للريسبشن 
فجر :اة طبعا لازم يبقى في روح مش سيدرا هيا الي عملتة 
عدي بص للمكان لقى فعلا في حاجة مميزة كدى عن الاول
هو اصلا لما نزل ملاحظش اصلا اي حاجة 
سالي بخبث :الا صح ياعدي مش هتورينا وش مراتك ولا اي 
ولا خايف لتكون مشوهة وانا اشوفها 
عدي سكت عشان هو ذات نفسة اصلا مشفش وشها وخايف فعلا تطلع مشوهة 
بس قال بثقة استغرب هو جابها منين :انا مراتي مش مشوهة بس جمالها يستحق يتدارى 
سالي بغيظ وخبث :طب ما حنا بنات زي بعض خليها توريني وشها ولا هي خايفة 
عدي ببرود وحط ايدة على وسط سيدرا:لا متقلقيش مش مشوهة ولا حاجة بس انا مراتي مبتوريش وشها لحد معلش
سالي كان نفسها في اللحظة دي تجيب ساطور وترشقة في راس سيدرا من كتر المدافعات الي بيدافعها عدي عنها بس مسكت نفسها بالعافية وقالت بابتسامة:امم طيب هو مش المفروض بتفطروا دلوقتي ولا اي 
عدي ببرود واستفزاز:انا اول مرة في حياتي اشوف ضيفة جاية وبتقول بكل وضوح فطروني 
بس عمتا احنا أهل كرم ادخلي ياسيدرا ياخببتي هاتي أكل عشان سالي 
سيدرا اماءت لة وراحت عالمطبخ وعدي بعد ما مشيت مكان ما كان شبة حاضنها حس بسقعة جامدة وكان عايز يروح وياخدها في حضنة تاني 
فجر بمرح :اسكت يا ابية دا في هنا صينية نجرسكوا كنت هموت وادوقها بس قولت استناك 
سالي بتناحة:طب ما تدوقينا معاكي ونحكم احنا كمان 
فجر ببرود:ايدا هو حضرتك مش تلت تربع الأوقات بتكوني عاملة. ريجيم او دايت اي كررتي تفكية 
سالي باحراج:لا بس قولت ادوق من المطعم دة عشان لو عجبني ابقى اجيب منة 
فجر كانت لسة هتقول انها مش جايبة من مطعم بس لقت سيدرا داخلة وفي ايدها اطباق حطيتها عالسفرة وراحت عشان تجيب تاني بس فجر راحت وراها وجابت النجرسكوا وحطوة عالسفرة 
كلهم قعدوا على السفرة معادا سيدرا كانت واقفة 
عدي بحب مصتنع:اي ياحببتي مش هتيجي تقعدي 
سيدرا فهمت انة بيمثل عشان كدة راحت قعدت
سالي :امم لا بس الأكل شكلة وريحتة جميل ابقى قوليلي على اسم المطعم يافجر 
عدي بحدة:مبحبش الكلام عالاكل كلوا في هدوء 
بدأوا ياكلوا وعدي عجبة الأكل جدا وخاصتا الكيك والنجرسكوا 
ووكلهم عجبهم الأكل وبعد ما كلوا شربوا العصير 
وسالي قالت:ها يافجر منين جبتوا الأكل دا من انهي مطعم عشان ابقى اجيب منة 
فجر بفخر:دا مش من مطعم 
عدي باستغراب :امال 
فجر :دا عمايل ايد سيدرا 
عدي بص لسيدرا دقايق مكنش مستوعب انها سمعت كلامة روقت الفيلا كلها وكمان عملت الأكل 
وبعدين بص لسالي 
سالي باحراج:امم يعني هو حلو بس بيجزع كدة في الاخر صح يافجر 
فجر :....يتبع 
سالي باحراج وتسويس  :امم يعني هو حلو بس بيجزع كدة في الاخر صح يافجر 
فجر بغضب:لا مش صح وياريت تقعدي ساكتة اصلا 
مفيش حاجة سيدرا بتعملها وتطلع وحشة 
سيدرا ابتسمت لفجر حست ان في حد بيدافع عنها او ان في حد بيحبها اصلا 
سالي قعدت معاهم ساعتين وبعدين مشيت طبعا مش محتاجة اقول ان في الساعتين دول محدش كان طايقها بعد ما مشيت عدي قال لسيدرا:يا زفته انتي 
سيدرا بتوتر:انا
عدي بحدة :لا امي 
سيدرا بخوف:نعم
عدي:روحي اعمليلي فنجان قهوه مظبوط
سيدرا بتوتر:احم حضرتك امبارح شارب تلت فناجين بليل كدة غ....
عدي بحدة وزعيق:انتي هتعرفيني اعمل اي ومعملش اي غوري اعملي الزفت القهوة 
مشيت سيدرا وهي حزينة جدا متعرفش لية محدش بيحبها وراحت. عشان تعمل القهوة 
ووهي بتعمل القهوة لقت فجر داخلة عليها. 
فجر بحزن عليها:معلش ياسيدرا متزعليش حقك عليا 
سيدرا:عادي ياقلبي ولا يهمك انتي معملتيش حاجة 
فجر حضنتها 
سيدرا باستغراب:اة صح هو انا يعني مشوفتش اهلكوا وكدة جم خالص هو انتوا اهلكوا ميتين؟
فجر :لا مش ميتين بس هما في البلد ووطت صوتها:وكلام بيني وبينك سمعت عدي بيقول لجدي انهاردة في التليفون  اننا هنسافرلهم 
عشان جدي عايز يتعرف عليكي بس بحكم انة العمدة وكدة مش هيعرف يسيب الصعيد فاهمة 
سيدرا :اةةة وبصت للقهوة لقيتها هتفور فطفت عليها بسرعة وحطتها في فنجان. 
وراحت تديها لعدي وبعديها تدخل تنام 
لقت عدي بيقولها 
:انتي يا اسمك اي 
سيدرا:سيدرا
عدي بعدم مبالاة :مش مهم روحي جهزي شنطي انا وفجر عشان هنسافر البلد وكمل بسخرية.:وجهزي شنطتك 
سيدرا طلعت بنوع من السخرية في كلامة فا طلعت وهي محرجة وفجر عملت نفسها هتروح المطبخ 
وطلعت ورا سيدرا بسرعة من غير ما عدس ياخد بالة 
فجر :سيدرا سيدرا 
سيدرا برقة وحزن لكن اتكلمت بمرح  :نعم ياجوجو 
فجر بحب:روحي ياقلبي حضري شنطتك انتي وعدي 
وانا هحضر شنطتي 
سيدرا باحراج :بصي هو بصراحة انا مجبتش معايا هدوم بس معايا فلوس فا هاخد منك بس طقم اروح بية و
هروح احضر شنطة عدي بية ولما نروح هبقى اشتري هدوم  من هناك 
فجر بحب عشان متحرجهاش:تمام ياقلبي براحتك 
وفعلا حضروا الشنط 
ولبسوا وكانت الساعة ١٢ 
عدي اخد الشنط حطها في العربية 
وكلهم ركبوا العربية فجر وسيدرا ركبوا من.ورا وعدي من قدام
عدي وهو بيركب وبيقفل الباب: لا بقولكوا اي انا مش سواق ابوكوا حد يتزفت ينزل ويجي يقعد قدام يلا 
فجر عشان تلطف الجو بهمس:انزلي انتي ياسيدرا عشان مش قادرة واللة 
سيدرا بكسوف وخوف بتوتر :لالا انتي بتهزري اكيد مش هركب جنبة انا لا 
عدي بمفاذ صبر :طب اي ماحد ينجزي عشان نتحرك بقى انا خلقى بدا يديق 
فجر مرديتش تركب وسيدرا ملقتش قدامها غير انها تركب ونزلت بكسوف وتوتر وركبت جنب عدي من قدام
عدي وهو بيسوق من غير ما يبصلها :انتي يابتاعة انتي الكلام الي هقولة تحطية حلقة في ودنك احنا هناك قدام اهلي واخدين بعض عن حب تمام  امي واخواتي وجدي لو طلبوا منك حاجة تتنفذ فورا وخاصتا جدي 
امي لو اشتكت من من اي حاجة حتي لو كانت صغيرة صدقني هعمل تصرف مش هيعجبك بربع جنية تمام 
سيدرا بطاعة:حاضر 
وخوف:بس ممكن اطلب من حضرتك طلب 
عدي بقرف:انجزي 
سيدرا:انا مجبتش معايا هدوم فلو ممكن يعني ننزل عند اي محل ونشتري ومتقلقش حضرتك انا هدفع 
عدي بتسرع:طيب طيب 
وبعد شوية وصلوا عند محل لبس 
عدي :انزلي 
سيدرا خليكي في الغربية شوية وجايين 
فجر هزت راسها بمعني ماشي 
عدي وسيدرا نزلوا 
ودخلوا وسيدرا اشترت شوية هدوم 
وجم عند الكاشير سيدرا طلعت محفظتها عشان تطلع فلوس 
عدي رجع ايدها الي فيها المحفظة في جيبها وقالها بهمس
:طب اتلمي واقفي ساكتة عشان مزعلكيش
سيدرا بهمس :لو سمحت انا مش عايزة اتقل على حضرتك انا هدفع لنفسي 
عدي بغضب :لما تبقى ماشية مع حرمة ابقى ادفعي انتي 
لكن مدام انا واقف معاكي يبقى اسكتي بدل ما ازعلك 
سيدرا مكنتش مركزة معاة كانت مركزة مع بنت 
قاعدة في جنب بعيط بس سيدرا متعرفش هي بتعيط لية 
وكان عندها فضول 
وفاقت على صوت عدي :ياحجة انتي يلا نمشي اي ناوية تباتي 
سيدرا بكسوف:آسفة مخدتش بالي 
عدي :طب يلا 
وخرجوا راحوا العربية وركبوا 
سيدرا بتوتر :لو سمحت قولي الحساب كام عشان ادفعة 
عدي ببرود:طب اسكتي ياماما واتكني 
سيدرا باصرار ؛لو سمحت انا مصرة جدا فقولي الحساب عشان ادفعة 
عدي:براحتك هاتي ٨ تلاف جنية 
سيدرا بتوتر:احمم طيب بص هو انا معايا ٤ تلاف دلوقتي ولما انزل اشتغل هدفعلك الباقى 
عدي ببرود :انتي مين قالك انك هتنزلي تشتغلي اصلا؟؟.
سيدرا :مهو مهو..
عدي :طب بصي يماما انا مش عايز اتخانق ونا رايح لأهلي فياريت كدة تهدي ومسمعش صوتك عشان انتي دونن عن خلق اللة كلها الي اصغر كلمة منك بتعصبني 
وخلي فلوسك في جيبك عشان مرميهوملكيش ف الشارع 
سيدرا سكتت بسبب الاحراج 
بعد عدة سعات كانوا وصلوا الصعيد 
وكان بيت جدة بيت كبير جدا بحكم انة العمدة وكان في ناس كتير في استقبالهم 
ونزلوا وصوت زغاريط اشتغل من الستات ورجالة قعدوا يسلموا على عدي 
وفجاءة سيدرا سمعت صوت بيقولها :انتي بقى مرات عدي 
سيدرا لفت بتوتر عشان تشوف صوت مين دة و.......يتبع
سيدرا سمعت حد من وراها بيقول لها "انتي بجى مرت عدي" 
سيدرا لفت بتوتر عشان تشوف مين لقت راجل عجوز باين علية الهيبة والوقار  ملامح وشة قاسية بس مليانة حنية .. 
سيدرا بتوتر : ا اة انا. م مرات عدي 
الرجل بوز وقال :طب تعالى انى مش هاكلك يعني 
سيدرا اتحرجت عشا هي متعرفهوش 
لقت عدي بيذوقها بخفة وهو بيقول لها بهمس :انجزي. .
روحيلة وحبي على ايدة 
سيدرا باستغراب :يعني اي احب على ايدو؟؟
عدي بتأفأف:اووف بصي روحي سلمي علية يعني وبوسي ايدة 
سيدرا :ااااة وقالت بخجل :بس انا مكسوفة اروحلة عشان معرفوش
عدي وشوية كان هيلطم :يبنتي روحي يبنتي متخلنيش اتعصب عليكي 
الجد باستغراب:جرا اي ياعدي هي مرتك محروجة مننا ولا ايه 
عدي بابتسامة راح لجدو وهو مساك ايد سيدرا
عدي بابتسامة بس ايد جدة وقال:لا هي مش مروجة هي بس عشان متعرفش حد هنا 
سيدرا راحت لة بخجل وباست ايدة هيا كمان وهو حط ايدة علي كتفها بحب 
عدي باستغراب؛بس ياجدي هي فين امي وستي انا مش شايفهم وسط الحريم يعني
الجد بحزن:جدتك تعبانة جوي ياعدي وامك اللة يمسيها
بالخير جاعدة وياها ماعتفارجهاش دجيجة 
عدي :طيب ياجدي 
وكمل باستغراب:بس ايدة انا شايف ان كل الي واقفين يرحبوا بينا دول من صعيد في العيلة
فيت خلاني ومراتاتهم وعيالهم وخلاتي وجوازاتهم وعيالهم ؟؟..
الجد بطيبة :معلش يبني انت عارف الضغوطات الي انى فيها نسيت أبلغهم انك جاي
حتي امك واللة 
بص اطلع سلم على امك دلوقتي وبعديها اطلع انت ومرتك ارتاحوا وابجوا انزلوا بليل سلموا عالعيلة 
عدي بضيق:بس برضو ياجدي يعني الزغاريد دي كلها ومفكروش ينزلوا يشوفوا في أي ؟؟
الجد واسمة عتمان :معلش ياولدي مشاغل الحياة لهياهم 
اصلا بقالهم اسبوع قاعدين مع بعض زي الغرب ولا سلام ولا كلام حتي صباح الخير معيجولوهاش 
عدي :طيب يبابا استأذنك انا 
وخد ايد سيدرا وفجر سلمت على جدها حضنتها وباس ايدة وبعديها وطلعوا عشان يسلموا
على امهم وبعدين يناموا عشان بصراحة. الطريق كان هدة
طلعوا لحد غرفة جدت عدي 
وعدي خبط عالباب بالراحة 
وفتحت ام عدي وهي باين عليها التعب 
واول لما شافت عدي وفجر 
زهرة بسعادة لا توصف:حبايبي تعالوا ياقلبي دا اي الفرحة دي 
وراحت اهدت عدي في حضنها جامد وبعديها فجر وبعد سلامات 
زهرة بابتسامة استغراب:هي مين دي ؟؟.صحبتك يافجر؟!!..
عدي بابتسامة راح اخد سيدرا في حضنة(قدام أمة ها عشان بس متفتكروش انة حبها ها🙂)
وسيدرا كانت مدايقة وحاولت تطلع بس عدي تبت فيها 
أمة بصتلة باستغراب انة حضنها
عدي بابتسامة لأمة:دي يماما تبقى مراتي سيدرا. !..
زهرة بصتلة كدة شوية لحظة!..اتنين ....تلاتة...
كان فاكرها انها متقبلتش سيدرا 
بس في لحظة لقاها راحت أخدت سيدرا في حضنها بحب 
سيدرا استغربت هي كانت فاكرة ان مامت عدي مش هتبقى طايقاها بس لما شافتها حضنتها راحت حضنتها هي كمان واد اية حضنها كان حنين ومليان دفا وسيدرا كانت شوية وهتعيط عشان هي بقالها كتييير أوي محدش حضنها وحسسها بحنان 
زهرة طلعت من حضن سيدرا وبصت لعدي بحزن ولوم:بقى كدة ياعدي تتجوز وانا اخر من يعلم 
عدي بحب:واللة يا أمي أنا قايل لجدي وقولتلة يقولكم كلكم وهت نسي 
زهرة :طيب حتي كنت عزمتني على الفرح 
عدي:واللة يماما ملحقناش نعمل كل حاجة جت بسرعة 
أوي 
زهرة باستغراب:دا لي دا؟..
عدي :لينا قاعدة يما انا جاي مهدود حرفيا وعايز انام 
زهرة بحنية :روخ نام ياحبيب امك وابجي تعالى سلم عالعيلة 
عدي بأس ايدها وقال :هي جدتي صاحية؟!..
زهرة :لا يحبيبي لسة نايمة واللة
عدي :طيب ياقلبي هنطلع احنا
زهرة هز رأيها بمعن ماشي 
احد ايد سيدرا وراحوا على اوضة عدي كانت اوضة كبيرة جدا وفخمة ألوانها هادية وتجذب اي حد 
فيها راحة نفسية كبيرة جدا 
سيدرا. في نفسها:واللة انا لو مكنتش شوفت معاملتك معايا كنت قولت انك شيخ على كمية الراحة النفسية دي
وبعديها راحت قعدت على كنبة كانت جنب السرير
عدي بحدة:بصي يماما حجات تحطيها حلقة في ودانك 
هتنامي في الاوضة معايا يبقى هتنامي من غير البتاع دة هتنامي بية يبقى بعيد عني
دا اولا ثانيا مفيش نوم عالسرير 
نامي عالكنبة او الأرض الي.يريحك 
هتعملي نقطة صوت واحدة صدقيني هتشوفي الي عمرك ماشوفتية 
انا مبكرهش في حياتي قد الي يعمل صوت جنبي ونا نايم 
يلا بقى شوفي انتي هتعملى اي 
وبعديها سابها ودخل الحمام اخد شاور وغير ونام 
وكان لابس بنطلون جملي 
وتيسرت بنص اسود مبينة عضلاته 
وراح قرد نفسة عالسرير كلة 
وقال وراسة في المخدة:طفي النور دة 
سيدرا طغت النور و مكنتش عارفة هتغير ازاي في الضلمة 
فقررت انها هتبات بلبسها 
وراحت براحة أخدت مخدة من جنب عدي وفتحت الدولاب عشان تجيب كوفرتة فعمل صوت 
عدي وهو نايم قال بحدة :مش هنبطل فرك بقى ولا اي 
سيدرا مشيت براحة لحد الكنبة وحطت المخدة ونامت واتغطت 
عالساعة اتنين بليل وهما نايمين 
كان في كلاب كتير عملاة تنبح بصوت عالي أوي 
ومرة واحدة سيدرا قامت وكانت خايفة جامد وعمالة تعيط هشان هي عندها فوبيا من الكلاب ومرة واحدة قعدت تفتكر مشاهد كتير ومرات أبوها كانت بتجيب كلب تخوفها بية وكانت بتصحيها مفزوعة على صوت نباح كلب 
وقبل كدة سيبت الكلب" الرود " بتاعها على سيدرا وسيدرا كانت خايفة جدا وكانت بتجري جامد اوي والكلب كان بيجري وراها وعضها جامد 
وقعدت تفتكر مواقف كتير أوي من طفولتها لحد ماكبرت خليتها عندها فوبيا من الكلاب وبقت قاعدة عمالة تعيط وخايفة 
شوية وهوهوة الكلاب زادت وهي كانت مرعوبة حرفيا ومكنتش عارفة تاخد نفسها من كتر العياط 
عدي كان نايم وسام صوت شهقات مكتومة وعياط 
قعد يتأفأف كتير 
وأخر ما زهق قام وكان ناوي يزعق لسيدرا بس أتفاجئ
لما فتح النور 
ولقى سيدرا قاعدة مكتومة علي نفسها ومرعوبة وعمالة تعيط 
راحلها.ومكنش فاهم في أي وقال  :سيدرا مالك سيدرا وبيهز فيها بس هي بتعيط بس وكانت بتشهق شهقات مكتومة وكل دا وصوت الكلاب مبطلش 
وهو مكنش فاهم حاجة وهي مبتردش علية بتعيط وتشهق بس 
وبتقول كلام بهمس بصوت مخنوق وهي بتعيط هو مكنش فاهم بس كان سامع كلمة "خايفة "عمالة تكررها اكتر من مرة 
وبعديها صوتها اكنة اتخنق 
راح بسرعة شالها النقاب واتفاجئ بوشها الأحمر من كتر العياط وهي كانت عمالة تشهق جامد وتقول خايفة وبس ومكنتش سامعة عدي وهو بيحاول يفوق فيها 
عدي بسرعة راح جاب كوباية ماية وجية يشربها مرضيتش تشرب 
وهو مكنش عارف يعمل اي 
فا شالها وحطها عالسرير ونام جنبها واخدها في حضنة وقعد يقرألها قرأن وهي كانت متشبثة فية جامد 
وهو استغرب لية كل دا
وبعد شوية من لما كان بيقرألها قرآن هديت شوية ونامت وكان صوت الكلاب بدا يهدا 
شوية وعدي فضل يبصلها شوية الي هو لي حصل كدة 
وبص على وشها لاحظ ان هي جميلة جدا مش مشوهة زي ما كان فاكر وقعد يبص عليها شوية بقلق لحسن تعيط تاني 
وفضل صاحي لحد الساعة خمسة الفجر 
وبعديها غلبة النعاس ونام 
في اليوم التاني ....يتبع 
تاني يوم الصبح صحيت سيدرا لقت نفسها مش نايمة عالكنبة وحسة بحاجة محوطاها
سيدرا في سرها:يارب ميكون الي ف بالي صح 
بصت نحية اليمين لقت وش عدي في وشها 
سيدرا:احية انا اي الي جابني هنا انا انا كنت نايمة عالكنبة 
وحاولت تقوم بس عدي كان حاضنها جامد 
عدي وهو مغمض عنية :طب اي هتفضلي كدة يعني 
نامي واتكني 
سيدرا بهدوء:لو سمحت سيبني اقوم
عدي ببرود وهو مغمض عنية :لا 
سيدرا بهدوء:صدقني مش هعرف انام كدة فلو سمحت سيبني
عدي:قولت لا ونامي يلا
سيدرا كانت عمالة تفرك عشان مفكرة كدة هايسيبها 
عدي بهدوء:سيدرا فركة كمان وهقوم اكسر عضمك تمام 
سيدرا بخوف:ت تمام 
وحاولت تنام لكن معرفتش ف فضلت صاحية 
وبصت على عدي وقالت في سرها:انة اد اية ملامحة جميلة وهادية وان الي يشوفوا وهو كدة يقول علية ملاك وجميل انا نفسي اعرف هو لية بتعامل الكل بحنية 
وحب ويجي عندي انا ويعاملني معاملة الكلاب 
بحدة واسوة 
و و و احية النقاب فين. وحسست على وشها بايدها ملقتش النقاب 
سيدرا سيدرا في سرها :يترا اي الي حصل وانا قلعت النقاب ازاي 
واي الي جابني هنا ونا اصلا كنت نايمة عالكنبة 
(طبعا كل دا وهي باصة لعدي بس مش مركزة معاة اثلا)
عدي من غير مايفتح عنية :طب خلصنا فقرة التأمل فيا ننام بقى ممكن
سيدرا اتكثفت واتحرجت ونامت 
وللغريب انها كانت حاسة انها مش متضايقة من حضنة
وكانت عمالة تفكر يترا فين أبوها ولية مسالش علبها لحد الوقتي ولا مرة 
__•___♧___•____◇___•____♡____•____♡__•_______________
تحت عند العيلة كانوا متجمعين عالسفرة. 
(طبعا مش محتاجة اقول ان في شوية عقارب وتعابين اي لوز همرمطهم في الرواية 🙊😈)
قال الجد : انا عايز اقولكوا حاجة 
الكل ركز معاة باهتمام 
الجد :حفيدي عدي مالك عتمان الجارحي رجع هو واختة بعد سبع سنين مجاش الصعيد فيهم بس مش جاي ل....
قاطعتة بنت بلهفة:وانبي ياجدي رجع يلهوي ع الجمال 
انا قايمة اشوفة 
الجد:استني.. 
بس هي مسمعتهوش وطلعت تجري لفوق
الجد بسرعة:غبية نستيني انا كنت هقول اي ..اة هو مش راجع لوحدة هو متجوز 
تمام وإنشاء اللة لما يصحوا هنتعرف عليها 
واحد من الي كان قاعدي ويبقى خال.عدي واسمة خالد قال بسخرية:ويترا بقى من سنة ولا سنتين ولا اكتر
الجد:لا لسة مكملوش اربع تيام 
ومعلش ان محدش عرف ولا راح فرح لان اصلا كل حاجة جات بسرعة ومعملوش فرح 
واحدة من الي كانوا قاعدين خالت عدي ميادة:هو اي اصلة دا حفيد عمدة الصعيد ميتعملوش فرح لية 
ها 
الجد بصرامة:خلاص مش عايز كلام انا حبيت أبلغكم بس عشان يبقى عندكوا علم يا يصحوا 
لكن كتر كلام مش عايز 
في من الي كانوا قاعدين الي كان فرحان لعدي 
وفي الي كان متكاد ومتغاظ 
وفي الي كان عادي بالنسبالهم 
__•__♧____•____◇___•____♡___•____♡__•____________________
عند البنت الي كانت اسمها جودي 
كانت بتجري عشان تشوف عدي 
(اصل انتوا متعرفوش حاجة دا بتحبة من وهي لسة عيلة وكبرت وبقت تحبة اكتر ولمت مشي دخلت في حالة اكتئاب حاد وكانت هتموت نفسها)
وصلت عند اوضة عدي وفتحت الباب مرة واحدة وهي مبسوطة انها هتشوفة بس وقفت مرة واحدة بصدمة 
لما لقت عدي نايم عالسرير وفي بنت نايمة جنبة 
فضلت تبصلهم وتبرق جامد اويي
و ......يتبع.....
جودي وهي وقفة مصدومة وعمالة تبرق ليهم 
مرة واحدة صوتت جامد 
عدي وسيدرا قاموا مفزوعين واتصدموا لما لقوها واقفة قدامهم وعنيها حمرا وشكلها متعصب 
جودي وهي متعصبة وبتشاور على سيدرا :مين دي 
عدي باستغراب:في انتي خضتينا انتي كنتي بتصوتي لية كدة
جودي وهي بتحاول تهدأ:مين دي ياعدي
سيدرا قامت لها مرة واحدة:مراتة يماما في حاجة 
جودي بصدمة:م مراتة ازي
عدي:هو اي الي ازاي وبعدين انتي إزاي اصلا تدخلي علينا واحنا نايمين 
جودي بحقد :آسفة كنت فاكراك لوحدك 
بعد اذنكم 
وخرجت بسرعة وهي حرفيا نفسها تحرق سيدرا 
وراحت على اوضتها 
وقفلت الباب وبدأت تكسر في كل حاجة بعصبية 
وعشان كل اوض القصر فيها عازل صوت محدش كان سامع حاجة 
وقعدت عالارض بعد ما ايدها انجرحت 
وقعدت تزعق بغل :ليييييية هيي احسن مني في يتجوزها هي ليةةة 
يعني مش كفاية موتلك الأولى من سبع سنين 
عايزني اموتلك التانية كمان حاضر من عنيا 
موتها هيبقى على ايدي يعدي هشان انت مش هتكون لغيري
_______________________________
عند عدي وسيدرا 
سيدرا بخضة :يلهوي كنت هموت حد يصحي حد كدة 
دي فزعتني 
عدي باصلها ومردش عليها ودخل الحمام 
وبعدين خرج اخد لبس ودخل يغير وقالها 
:انا نازل خمس دقايق وتكوني تحت عشان تسلمي عالعيلة 
اماءت لة سيدرا وهو نزل وسيدرا كانت بتلبس 
______________________
عالسفرة وهما قاعدين 
لقوا عدي نازل وكان شكلة جامد اويي
في الي فرح لما شافة 
وفي الي اتملى حقد اكتر
الجد بفرحة:تعالى يابني كل
عدي بابتسامة ود:لا يجدي شكرا مبفطرش دلوقتي واللة 
ميادة بسخرية:اة طبعا مش بقالك سبع سنين في مصر طبيعي مش هتمشي على عاداتنا 
الجد بصرامة:ميادة اكتمي 
عندك كلمة عدلة تقوليها قوليها معندكيش يبقى تتخرصي 
ميادة بصتلة بشر 
خالد بسخرية:ويترا بقى فين ست هانم مراتك 
بنتة واسمها هنا :اكيد مستكبرة تنزل ما عروسة بقى 
غدي طنش كلامهم وراح قعد على كنبة كانت قريبة 
الجد بود:مراتك في يابني؟
عدي:بتلبس ونازلة 
امال صح فين باقي العيلة 
الجد:خالك الطايش الفاشل الي جاي عالحياة غلطة سهران من امبارح برة وزمناة جيي
_بتجيبوا سيرتي في أي 
الجد:انت جيت يحيوان ياعرة 
سليم:لي كدة يابابا بس 
عتمان:كك بو اما يركبك كنت سهران فين امبارح يجربان 
سليم وهو بيهرش في راسة من ورا:اممم استني افتكر اةة عند الواد ياسين 
عتمان :هو انا مش قولت الواد دا تقطع علاقتك بية 
سليم:لي كدة بس واللة طيب اتا مش فاهم لي مبينزلكش من زور 
.....ايدا ايدا حج عدي عندنا هنا بنفسة 
عدي ببرود:اسكت ياض 
سليم:ياض ؟ونعم التربية واللة يلا انا خالك يلا
عدي ببرود:خالي طيب طيب يلا دنا متجوز قبلك يلا
سليم بدهشة:احلف 
عدي:اة واللة 
سليم:هي فين عايز اشوفها
عدي:زمانها نازلة 
الا فين خالتي لولو 
واخواتي فجر وفارس وبقيت العيلة 
سليم:بص عشان مكذبش عليك انا مبقعدش في البيت اصلا فا اسأل اي حد هو اعتقد اعتقد خالتك ليلي نايمة عشان كان عليها شفت متأخر امبارح 
في الوقت دل كانت سيدرا نازلة من عالسلم 
هناء بنت ميادة(غير هنا هما تؤام):أعوذ باللة من الشيطان الرجيم 
عدي بحدة:اي شوفتي شيطان
هناء:اكتر دا اي المنظر دة انت ازاي تتجوزها بالمنظر دة 
سيدرا حست باحراج جامد اوي 
بس اتفاجئت لما لقت عدي مسك ايدها وحاوط كتفها 
وقال:امم حاجة متخصكيش ياهناء مش هناء برضو
هناء:امم 
ميادة:واللة يبت ياهنا تلاقيها مشوهة 
عشان كدة مغلفة نفسها بالبتاع دة 
سيدرا كلمة كمان وكانت هتعيط 
عدي حاوط كتفها اكتر 
وقال:واللة ياخالتي حاجة متخصكيش مراتي وهي حرة وبالنسبة لمشوهة دي فاظن بردك حاجة متخصكيش بربع جنية 
في الوقت دا كان فارس داخل من باب البيت واول لما شاف عدي جري علية :عدي انتي جيت امتى
عدي بحب:لسة امبارح بليل 
فارس بزعل :كدة تبجي من غير ماتعرفني 
عدي :واللة يبني انا كنت قايل لجدك يقولوا وهو نسى
فارس باستغراب:مين دي 
عدي :مراتي 
فارس بصدمة:احلف 
عدي بضحك:اة واللة 
فارس :الف مبروك بس علفكرا انا زعلان كدة متعزمنيش عالفرح 
عدي:واللة كل حاجة جت بسرعة وملحقناش نعمل 
فارس:لينا قعدة ها 
سلام انا هروح اشوف البت فجر 
عدي :طيب 
ميادة:ماتورينا ياخويا وش مراتك 
عدي ببرود:لا معلش مراتي مبتوريش وشها لحد غيري 
ميادة بلوية بوظ:ونبي شكلها مشوهة 
كان فيها أي لو كنت خدت هنا ولا هناء ولا حتي جودي او سمر 
مرات خالد واسمها(نورة):خليكي انتي في بناتك بس ونبي 
عدي :الا صح ياخالتي امال فين جوزك
ميادة باحراج:جرا اي ياعدي منت عارف اني مطلقة 
عدي بصلها بصة الي هو يبقى متتكلميش بقى 
عدي لمرات خالة نورة:امال فين شادي 
نورة بحب :في رحلة مع صحابة 
عدي :امم وأيمن 
ميادة : خرج الصبح عشان كان علية عملية طارقة
عدي :اممم 
طيب انا هطلع لستي انا وسيدرا عايزين حاجة 
الجد:لا سلامتك يابني 
عدي طلع هو وسيدرا 
وفالها تروح عالاوضة عبال مايشوف ستة ويعدي على خالتي ليلا 
______________
عند سيدرا وهي رايحة الاوضة شافت جودي 
جودي نادتها و......يتبع ...
عند سيدرا وهي رايحة الاوضة شافت جودي 
وجودي نادتها 
جودي بغل:بصي بقى يابطة انا عايزة اعرفك ان انتي لو فكرك عدي بقى بتاعك تبقى بتحلمي عدي دا ملكي انا وبس
سيدرا بدهشة:افندم 
جودي بحقد ودموع:انا الي كنت المفروض اتجوزة مش انتي 
انا الي استحقة مش انتي انا الي بقالي عشر سنين بحبة مش انتي وتيجي انتي في الاخر تاخدية عالجاهز 
سيدرا بصدمة من كلامها :هو انتي واعية للي انتي بتقولية دا 
جودي بحقد:جدا المهم ان انا جاية جاية اقولك جملة واحدة حطيها حلقة فيودنك"خافي على نفسك منى"
في الوقت دا كان عدي جاي 
عدي باستغراب:ايدا بتعملوا اي 
سيدرا :جو..
جودي بمقاطعة وتوتر:ك كنت بتعرف عليها يعدي 
عدي :امم طيب 
جودي :طب انت انا ماشية بقى سلام 
عدي اماء لها. 
وبعديها دخل هو وسيدرا الاوضة 
عدي بحنية :سيدرا جهزي هدومك عشان هنتحرك بليل انا بلغت فجر
سيدرا باستغراب من حنينة المفاجئة :ها ح حاضر 
عدي بهدوء وحنية :سيدرا انا اسق على كل الي عملتة ليكي ومعاملتي ليكي الوحشة 
وشابها ودخل البلكونة 
سيدرا بخوف:يارب متخيبش ظني وخلية كدة علطول 
حتي حتي من غير الحنية ولا الهدوء بس يبقى من غير زعيق وشخط 
____________
عند عدي في البلكونة 
كان بيكلم نفسة ويقول :الحدة والقسوة مش طبعي ومش هنتقم منها كدة
خلينا نعمل معاها زي ما أبوها عمل واهو واحدة بوحدة 
وافتكر لما كان عند أمة تحت 
              فلاش باك
عدي بحب :اي ياست الكل 
زهرة بحب :اي ياحبيبي 
عدي :ايدا مالك 
زهرة باستغراب:مالي
عدي :حاسك عايزة تقولي حاجة كدة 
زهرة :هو يعني انا لاحظت من كام موقف انك بتعامل مراتك وحش لي؟؟
عدي:مفيش حاجة بتعدي من تحت ايدك 
زهرة :عدي متوهش الموضوع 
عدي باستسلام:خلاص بنتة 
زهرة بخضة :بنت مين 
عدي : بنت احمد 
زهرة بخضة:بتهرج صح قولي امك بتهرج 
انت اتجننت ياعدي 
دا عدي عالموضوع دة اكتر من سبع سنين 
عدي:انشالله يكونوا ميت سنة حقك مش هسيبة 
وحق بابا 
زهرة :عدي باللة عليك متوجعش قلبي بقى 
ونبي ماتعملها حاجة 
عدي ببرود:واللة. يا أمي اظن ان دي حاجة تخصني انا دي مراتي وانا حر 
 زهرة :لي تكسر نفسها يابني
عدي بزعيق:وانتي لية يتكسر نفسك مش فاهم 
بقولك اي يماما انا خارج 
زهرة بحزن:عدي يابني ونبي يابني ونبي لو ليا خاطر عندك متعملهاش حاجة 
عدي :خاطرك فوق راسي يا أمي بس دي مراتي وانا حر سلام ومشي 
وراح اوضتة هو وسيدرا 
             إند فلاش باك 
سيدرا :عدي بية ياعدي بية 
انا خلصت تحب اعمل حاجة تانية قبل ما اقعد 
عدي بتفكير :لا مفيش حاجة 
بس تعالي كدة ثانية 
سيدرا بخوف :نعم 
عدي بحنية ةمالك خايفة كدة لية تعالي مش هاكلك واللة
سيدرا قربت:نعم 
عدي:دلوقتي قوليلي عدي بس من غيرر بية 
سيدرا:بس حضرتك قولتلي اقولك بية 
عدي:معلش كانت ضغطة شغل 
سيدرا :امم طب سوال بس هو انت بتشتغل اي
عدي :ظابط ياستي 
سيدرا بدهشة:احلف 
عدي بضحك:اة واللة 
سيدرا :بس لية يعني انت مبتروحش وكدة 
عدي بتنهيدة؛واخد اجازة معادا يوم الفرح كان عندي مهمة وخلصتها عشان كدة كنت مضغوط 
معلش 
سيدرا :اةةة 
عدي:هو في حد غريب هنا 
سيدرا باستغراب:لا لي 
عدي:اصلي مبشوفكيش غير بالنقاب بس
سيدرا بتوتر:مهو مهو عشان انا مش متعودة عليك وكدة 
عدي :طيب ياستي هنعمل ديل حلو انا ونتي نبقى زي المخطوبين 
بلاش المتجوزين عشان نعرف بعض اكتر وكدة 
وبعيدا عن الديل تبقى ونتي قاعدة قاعدة من غير النقاب 
ومدلها ايدة 
سيدرا بتردد مدتلة ايدها 
عدي :طب اقلعي النقاب بقى متحرميناش من جمال وشك 
سيدرا قلعت النقاب بكثوف وكانت جميلة جدا 
عدي سرح فيها شوية وبعدين فكر نفسة انة مينفعش يحبها 
_____________________
عند فجر كانت قاعدة في اوضتها مطلعة أدوات الرسم وترسم 
لقت ايمن داخل عليها (ابن ميادة اخو هنا وهناء بس هو مش زيهم))
وقالب حب:لما عرفت انكم هنا مصدقتش نفسي وجيت فورا 
فجر بهدوء:اهلا 
ايمن:اهلا لا واللة حلوة 
بقولك جين جري ونتي تقولي اهلا 
فجر ببرود:امال عايزني اقول اي مش فاهمة 
ايمن :هو انتي اواي كدة مش كفاية انك انتي الي بعدتي بقالك سبع سنين 
فجر ببرود :وحضرتك مش فاكر انا بعدت لية 
ايمن :فجر انتي كنتي ١٢ سنة انتي مستوعبة  يعني كنتي طفلة مستنية مني اي لما بنت خالتي وهي طفلة تيجي تقولي ايمن انا بحبك 
مستنية اقولك ونا كمان ولا اي انتي تفكيرك كان تفكير طفولي واحد كان بيهتم بيكي بيجبلك شوكلاتة وحلويات فأكيد بتحبية وتفكيرك دا اكيد هيتغير مع كبرك
فجر بحزن وبرود:معاك حق فعلا كان تفكيري تفكير عيلة صغيرة ودلوقتي فعلا انا شلت الموضوع دا من دماغي بل ومسحتة نهائي 
ايمن :.....يتبع 
ايمن ؛ بس انا بحبك يافجر
فجر ببرود :امم صدقني كان في وخلص بح طلبك مرفوض للأسف 
ايمن عنية اتملت بالدموع وفجر سيكا وكانت هتقولة خلاص واللة وانا كمان بحبك
ايمن بحزن ودموع في عنية :عارفة انا مش ضد قرارك مع نفسك بس كان عندي امل انك ممكن توافقي
وبصلها دقيقتين ومشي 
فجر بحب ووجع:لازم تتعلم درس الاول بردو 
وقراري مش هغيرة غير لما شفى غليل سبع سنين يابن ميادة الحرباية 
في الوقت دا الباب خبط 
فجر باستغراب:ادخل 
دخلت بنت في نفس سنها 
وكانت معاها عصير مانجا فريش 
فجر باستغراب:ايدة وانتي مين 
البنت بخجل وحزن :كنت فاكراكي هتعرفيني 
فجر فضلت تضيق عيونها بتدقيق عشان تشوف ايذا كانت عارفة هي مين ولا لا 
فجر بتفكير:حسة اني عارفاكي بس مش قادرة اعرف انتي مين 
البنت بكسوف:انا مهرة 
فجر باستغراب:مهرة مه...وبدهشة:لحظة لحظة ايدا 
....لا متقوليش انتي مهرة عمرو
مهرة بفرحة انها افتكرتها: اة 
فجر قامت وراحتلها واخدتها بالحضن :وحشتيني اوي اويييببب 
مهرة:وانتي اكتر 
فجر باستغراب: امال طنت نجوى فين 
مهرة بحزن:اللة يرحمها 
فجر بحزن :يارب متزعليش آسفة اني فكرتك
مهرة بحزن وضحكة:لا عادي 
فجر:هو انتي بتشتغلى هنا؟
مهرة:اة
فجر :بس اي العصير دة 
مهرة :انا قولت يعني اعمل زي ايام زمان لما كنا مبنفطرش وكانت ماما تجبلنا عصير ولقيتك مفطرتيش
وبعديها قعدوا يتكلموا شوية 
______________________
عند عدي وسيدرا....
سيدرا لعدي :عدي اتا هنزل لماما زهرة اتعرف عليها 
عدي بحنية :انزلي واتاكدي انك عادلة النقاب 
سيدرا بصتلةةبخجل وسابتة ونزلت ووهي رايحة على اوضة زهرة عدت على اوضة هنا 
خبطت ودخلت بعد ما هنا اذنتلها 
سيدرا بحب وهدوء :بصي هو انا مش عارفة انتي لية مش بتحبيني او مش بتطيقيني بس صدقيني انا هفرح أوي لو بقينا صحاب 
هنا بتكبر :انا ابقى صحبتك انتي لي انشاء اللة 
سيدرا بهدوء: طب انتي لية طيب مستكبرة تصاحبيني 
هنا بغرور:انتي مش شايفة انتي عاملة في نفسك اي وبعدين اكيد انتي معقدة ومدينة زيادة
سيدرا بهدوء وابتسامة:هو انا ممكن في نظرك اكون معقدة ومتدينة زيادة بس صدقيني لو شوفتي الي انا شوفتة طبيعي هتبقى متدينة زيادة فمتخديش كل حاجة من وجهة نظرك انتي لوحدك 
هنا بفضول :و واي الي انتي شوفتية يعني 
سيدرا بابتسامة لانها عرفت تفتح معاها موضوع :مخلاص بقى 
هنا :لا قولي وبعدين ابقى افكر يمكن اصحابك
سيدرا بابتسامة:ودا شرف ليا ياستي 
وبدأت تحكيلها عن ماضيها.
سيدرا بحب وهدوء: علفكرا انا مش بحكيكي عشان تشفقي عليا بس علشان انتي سألتي 
وعمتا لو بقينا أصحاب هفرح أوي انا خارجة 
ووهي عند باب الاوضة 
هنا وهي بتندم عليها :سيدرا 
سيدرا بابتسامة:نعم 
هنا :انا موافقة نبقا أصحاب 
فرحت سيدرا جدا 
واخدها أرقام بعض 
وبعدين
وراحت على اوضة زهرة 
وخبطت وزهرة قالت::ادخل 
دخلت سيدرا بخجل 
زهرة بخب:تعالى ياحببتي 
راحت سيدرا قعدت جنبها 
زهرة :هو في حاجة ؟؟
سيدرا بخب:لا بس عشان ماشين بليل قولت اجي اتعرف عليكي وكدة 
زهرة بحب :عارفة انتي طريقتك شبة حد كان عزيز على قلبي أوي
سيدرا :بجد مين 
زهرة :ها مش مهم اصلا مبقاش في حياتي 
دلوقتي 
وقالت وهي بتوة الموضوع:شيلي بقى النقاب دة عندي فضول اشوف وشك
سيدرا بحب شالت النقاب 
زهرة حضنتها وشها بايدها الاتنين  وقالت:بسم اللة مشاء الله اكبر ربنا يخليكي يابنتي 
قمر بدر منور في الضلمة 
سيدرا خدودها احمرت 
زهرة :بس عارفة عينك لو لون عينك كان ازرق كان هيبقى احلى بكتير بس بردو قمر مشاء اللة 
سيدرا بصتلها لثواني وبعدين راحت عند التسريحة وشالت اللينسز من عينها وشالت الطرحة من على شعرها 
وبعدين راحت لزهرة 
زهرة بزهول:لا متهزريش 
سيدرا ابتسمت
زهرة :الله اكبر الله اكبر بسم اللة مشاء اللة
اي الجمال دا انتي امك كانت بتتكلم على اية 
سيدرا بضحك:معرفش 
زهرة بجدية:لية 
سيدرا باستغراب:لي اي 
زهرة :لي مخبياهم 
سيدرا بتوتر:موضوع ددة 
زهرة :انا ياستي فاضية احكيلي 
حكتلها سيدرا على حكايتها وقعدوا يتكلموا شوية وبعدين لبست اللينسز مع إن زهرة حاولت تقنعها متلبسهاش بس هي قالت إنها اتعودت عليهم
وبعدين لبست الطرحة والنقاب وطلعت عشان تلبس وبلغت فجر انها تلبس عشان يمشوا عشان يوصلوا بدري هناك في الفيلا
وبعدين طلعوا لبسوا 
وبعد ما خلصوا لبس نزلوا تحت 
عشان يسلموا عالعيلا كلاها وبعد ما سلموا عالعيلة 
سيدرا قالت لهنا بابتسامة :ابقى رني عليا بقى 
هنا بابتسامة :حاضر 
ميادة باستغراب:ودا من امتي الحب دة 
هنا بهدوء:عادي 
ميادة:عادي في المعادي يختي 
وفجر يلت على كلو وجت عند ايمن وسلمت علية بالايد وقالتلة:سلام 
ايمن بحزن:سلام هتوحشيني 
فجر بابتسامة:مظنش يلا سلام 
ومشيوا كلهم 
وبعد مدة وصلوا البيت وطلعوا ناموا على طول مكنش فيهم حيل خالص انهم يرصوا الشنط
او يبقوا الهدوم 
وكل واحد طلع نام عدي وسيدرا مع بعض وفجر لوحدها 
تسريع الأحداث مر اربع شهور وفس الاربع شخور دول عدي كان بيعامل سيدرا بكل حنية وحب 
وقرروا ينهوا الفترة الي كانوا عاملينها للتعارف ويبدأوا حياتهم زي اي أتنين متجوزين 
وأيمن كان بيحاول يقرب من فجر بس الحمد للة بنتنا دايما مصدرالة الوش الخشب 
وهناء وشادي ماشي حالهم (نسيت اعرفكم انهم مخطوبين وفرحه فاضلة شهر )
وجودي بقا اللة اكبر بتخطط ازاي تقتل سيدرا وتستولي على عدي
(مؤذية واللة بس متقلقوش هنتشاور في الحوار دة وفي آخر الرواية انشاء اللة نبقى نموتها موتة تليق بالي هي  هتعملة )
اما سمر ودي بقى مش معروف لها وش من قفا مبتظهرش..حياتها كلها متلخصة في الجامعة 
ومن الجامعة للبيت بس لها حكاية بردو هنعرفها 
اما بقى حبيب قلبنا سليم فهو زي ماهو اعزب متوحد
نفسهم يتجوز ويحل عنهم 
وليلا وخالد وميادة وزهرة كويسين 
ونورة في حالها وبتتمني للكل الخير (مش فاهمة لي بنتها مش طالعالها انا مش فاهمة )
والجدة بقت على حافة الموت 
(بس هنخليها شوية يمكن نحتاجها)
وبس كدة 
عند عدي وسيدرا 
سيدرا بحب:حبيبي انا هنزل الجامعة النهاردة بقى 
عشان عندي سكشن مهم 
عدي بحب:هبعت معاكي السواق ياقلبي. 
سيدرا :طيب يحبيبي خلي بالك من نفسك 
 ونت رايح الشغل و
عدي بسرعة:واللة حفظت واللة 
وراحت الجامعة ورجعت عملت الأكل وفجر جت واتغدوا وكل واحد طلع على اوضتة 
وفوق عند عدي وسيدرا 
سيدرا وهي نايمة جنب عدي وبحب:عارف 
عدي:امم 
سيدرا بحب جامد اوي:انا بقيت حاسة اني مش ممكن في حياتي اعيش من غيرك اي نعم في الاول كنت معايا وحش اوي بس لما عاملتني بحنية حسيت اني ملكة 
اقسم بالله شعور حلو اوي لمل تلاقي الي بتحبة بيحبك 
عدي بحنية :اللة عالكلام 
وبتساؤل:يعني متعرفيش تعيشي من غيري
سيدرا :يبني دانت لو نايم بتوحشني وانا والله ما بجامل ولا بكذب 
بس حرفيا في جوايا كلام مبيتقلش
عدي:اممم 
سيدرا:هو اي الييي امم 
عدي :نامي ياسيدرا يحببتي يلا تصبحي على خير 
سيدرا:وانت من اهلة 
وناموا 
عدى عالكلام دا....يتبع 
عدي لما نامت 
عدي بحزن وبهمس:سامحيني ياسيدرا انتي الي هتدفعي تمن الي ابوكي عملة كلة 
 وبعدين فكر نفسة بالي حصل وقال بحدةو بهمس :بس كلة يهوب عشان اخد حق امي 
وقعد بيفكر شوية وبعدين نام 
عدا يومين والحياة كانت ماشية هادية وبحب بين الاتنين لحد ما فيوم الباب خبط 
وراحت سيدرا عشان تفتح 
لقيتها جودي
سيدرا باستغراب:جودي 
جودي وهي برزقها عشان تدخل :اة يحببتي جودي و اوعي بقى وزقتها ودخلت 
سيدرا بغيظ:علفكرا انا مسمحتلكيش انك تدخلى
جودي ببرود:واللة يحببتي بيت ابن عمتي وادخل زي منا عايزة ولا اي 
سيدرا بتفكير:اممم طبعاا طبعا اتفضلي خشي 
بيتك 
تحبي تشربي اي 
جودي بتكبر:ياريت لو لاتية كراميل 
سيدرا بابتسامة:عصير لمون من عنيا حاضر
جودي:لا استني يابتاعة انتي انا بقول لاتية 
عصير لمون اي 
سيدرا بابتسامة:واللة ياحببتي هو دا الموجود 
جودي بصتلها بحقد وغل بعد ما مشيت 
وقالت:صدقيني كنت بفكر الغي الي في دماغي بس ومالة هتموتي انهاردة يعني هتموتي انهاردة 
في الوقت دا سيدرا كانت بتعمل العصير 
وعملت ليها ولجودي وخرجتة وقالت بابتسامة :اتفضلي 
انا رايحة اصحي عدى عشان يسلم عليكي قبل ماتمشي 
جودي بابتسامة:ها اة طبعا طبعا 
وراحت سيدرا عشان تصحي عدي 
جودي بسرعة وهي بتتلفت يمين وشمال 
طلعت بودرة كانت في جيبها وحطتها بسرعة في كباية سيدرا في الوقت دا كانت فجر لسة صاحية وشافت جودي وقالتلها:انتي بتعملي اي 
جودي بارتباك وتوتر :ها انا انا كنت كنت هشرب العصير 
فجر بشك :اممم 
ونزلت وراحت عندها وبصت للكوبايتين وقالت:بتاعت مين دي 
جودي:بتاعت س ..
فجر مكنتش سمعتها وراحت أخدت الكوباية عشان تشرب منها 
جودي بسرعة:لا سيبيها 
فجر باستغراب:نعم 
جودي بلعبكة:مش ق قصدي بس بس اة دي بتاعت سيدرا 
فجر:وفيها اي تعمل تاني 
وشربت العصير كلة 
___________
وفوق عند عدي وسيدرا
سيدرا بهدوء وحنية
:عدي حبيبي عدي اصحي 
عدي وهو مغمض عنية :اي 
سيدرا بحب :اصحي بقى 
عدي فتح عنية براحة وشاف وش سيدرا 
عدي بحب :صباح الجمال 
سيدرا ابتسمت بخجل 
عدي شدها وخدها في حضنة 
سيدرا :عدي مينفعش كدة يلا قوم عشان تنزل عشان جودي تحت 
عدي بجدية :اي الي جابها 
سيدرا :عدي عيب كدة دي بنت خالك 
يلا ادخل غير هدومك وانزل عشان تسلم عليها 
عدي :حاضر ياستي 
ووهو قايم راح بسها من خدها بوسة سريعة ودخل عشان يغير هدومة 
ونزلت سيدرا تحت.
جودي بخبث :الا يسيدرا بقالكوا ٤ شهور متجوزين مفيش نونو كدة ولا كدة 
سيدرا بخجل :هو..
قاطعها عدي وهو نازل :واللة احنا مش مستعجلين في موضوع الخلفة دا  
ولا اي ياحببتي 
سيدرا ابتسمتلة 
وقعدوا شوية وبعديها جودي اتحججت بان امها هتقلق عليها وقامت مشيت عشان هي عارفة ان مفعول السم هيشتغل دلوقت 
وسيدرا وجودي وعدي كانوا بيتكلموا 
فجاءة وجودي بتتكلم لقوا رغوة بيضة كتير طالعة من بوقها و.....يتبع 
فجاءة وهما قاعدين بيتكلموا لقوا فجر مرة واحدة وقعت عالارض ورغوة بيضة كتيرة طالعة من بقها 
وفجر كانها بتتخنق 
سيدرا بخوف وهي بتجري عليها وبصويت :عدي الحق فجر بسرععععععة
عدي كان ماسك الفون سابة بسرعة وراح لفجر 
عدي بخضة:فجر فجر مالك يافجر 
وفجاءة الرغوة كانت بتكتر جامد اوي 
عدي شالها بسرعة وجري بيها عالعربية وسيدرا جريت وراحتلهم 
وراحوا المستشفى في غصون ١٠ دقايق لان المستشفى مكنتش بعيدة أوي 
وشالها ودخل بيها المستشفى بسرعة وزعق جامد 
:انتوووو يابهاايم يالي هنا حدي يجي بسرعة اختتتي بتموت 
جم الدكاترة بسرعة وخدوها ودوها طوارئ
وعملولها غسيل معدة فورا 
وعدي كان قاعدة قلقان ودموعة بتنزل ورايح جاي رايح جاي
وبعد ساعة الدكتور خرج من عندها 
عدي بسرعة :دكتور اختي مالها 
الدكتور: جالها حالة تسمم جامدة والظاهر ان الي حطلها السم حط منة كمية مهولة لازم يتعمل محضر عشان دي مش كمية طبيعية ابدا عملنالها غسيل معدة ولحقناها على اخر لحظةو الحمد للة عدت على خير 
بس لازم يتعمل محضر عشان الكمية الي دخلت جسمها كميةةمش طبيعية بالمرة 
عدي بغضب دفين:متقلقش يادكتور انا ظابط وهشوف الموضوع دة 
الدكتور:يبقى تمام أوي عن اذنك 
عدي وهو بيبص لسيدرا جامد 
سيدرا بتوتر:مالك ياعدي بتبصلي كدا لية 
عدي رجع عن الي كان بيفكر فية:ولا حاجة 
شوية ودخلوا لفجر 
وفجر كانت قاعدة عالسرير 
تعبانة 
عدي بحب وهو بيحضنها :حبيبت اخوكي الف سلامة عليكي 
فجر بتعب :الله يسلمك 
سيدرا:الف سلامة عليكي يافجر 
فجر:الله يسلمك يا قلبي 
عدي :انا لازم اعرف مين الي عمل كدة 
فجر بتفكير:انا شاكة في حد
عدي بانتباة:مين 
فجر:ج جودي 
عدي :عندك دليل 
فجر :لا بس لما جيت اشرب من كوباية للعصير قعدت تقولي لا سيبي العصير دا عشان سيدرا ومكنتش عايزاني اشرب 
عدي:مش دليل كافي 
فجر:يعني 
عدي:يفضل المتهم بريئ حتى تسثبت ادانتة 
سيدرا:بس يترا مين هيفكر 
يعمل كدة
عدي:مش عارف بس عمتا انا هدور مش هسكت 
__________________
عند زهرة حست بوجع في قلبها مرة واحدة
من غير سبب 
راحت بسرعة جابت الموبايل واتصلت على عدي 
وبد فترة هدي رد 
عدي بحب:نعم يا أمي 
زهرة بتعب:عدي فجر فيها حاجة 
عدي عشان يطمنها:لا يحببتي فجر بخير مفيهاش حاجة ياقلبي 
زهرة :طمني ياعدي ومنكذبش عليا 
عدي :يحببتي مفيش حاجة مالك 
زهرة :عارف يعدي لو طلعت بتكدب 
عدي :يستي واللة مخلاص مافيش حاجة 
زهرة :مخلاص مفيش حاجة !..هو كان فية حاجة ياعدي 
عدي :ماما انتي قلقانة لية صدقيني مفيش حاجة 
زهرة :هعمل نفسي مصدقاك ياعدي عاملين اية 
عدي :الحمد للة يامي 
زهرة :لسة ياعدي ناوي عالي في دماغك
عدي كان بيسوق العربية عشان يروحوا ومكنش عايز يقول حاجة تلفت انتباههم 
فقال:بقولك يماما انا هقفل دلوقتي عشان سايق سلام 
زهرة بحزن:اتهرب ياعدي كويس اتهرب سلام بس عايزاك تعرف انك لو كملت في الي بتعملة دا هتندم 
عدي :سلام يا أمي مع السلامة 
وقفل وساق وراحوا البيت 
_____________
عند زهرة 
زهرة بدعاء:يارب حنن قلبة يارب البت طيبة 
يارب 
ابني دماغة جزمة انا عارفاة يارب 
رجعة عن الي في دماغة 
_________
عند فهيمة وعادل(مرات أبوها وابنها لو تفتكروا )
فهيمة بطمع:بقولك اي ياض 
انتي متقعدليش في البيت زي قرد قطع كدة قوم فز اشتغل 
عادل بكسل:يما سيبيني انا من ساعة ما اتعصب عليا في الفلوس الي اخذناها من عدي بية وانا هموم الدنيا كلها فوق راسي
فهيمة بغل وغضب:عشان ابن صرمة قديمة قعدت اقولك تعالي نشيلهم في البنك وانت وقالت وهي بتقلد صوتة:لااا يماما انا هعمل مشروع ونكسب منة
كسبت منة يروح امك 
اهو في الاخر أخدت على قفاك 
عادل بتفكير وتردد:بقولك اي يما 
فهيمة بغيظ:اي يخويا 
عادي :هو مش البت سيدرا دي بتخاف منك 
فهيمة :اة لي 
عادي :طب ماتكلميها كدة وقوليلها تجيب فلوس 
فهيمة:ودي اعمل ازاي يابقف 
عادل :هدديها باي حاجة 
دي بت فافي وهتخاف 
فهيمة :تصدق يلا اةل مرة تفكر
استني اكلمها .....يتبع 
فهيمة بغل وحقد.:معاك حق استني اما اكلمها 
واتصلت على سيدرا
____
عند سيدرا وهما في العربية موبايلها رن(ملحوظة سيدرا معاها موبايل صغير )
ورقم غريب 
عدي :مين 
سيدرا :معرفش رقم غريب 
عدي :ردي وافتحي السبيكر 
سيدرا عملت زي ماهو قالها 
سيدرا باستغراب:الو مين معايا ؟
فهيمة بحزن مصطنع :انا ياسيدرا 
سيدرا والصوت مألوف لها:معلش مين 
فهيمة :انا فهيمة مرات ابوكي 
سيدرا كانت هتقفل عدي شاورلها تكمل
سيدرا بقرف:نعم يامرات أبويا خير في حاجة 
فهيمة بمسكنة :لا يحببتي مفيش حاجة كنت بتصل اطمن عليكي بس
سيدرا :واطمنتي خلاص يلا سلام 
فهيمة بسرعة:لا استني متقفليش
سيدرا:خير
فهيمة بمسكنة مصطنعة :ك كنت يعني عاوزة منك مبلغ كدة 
سيدرا بأسف:للأسف طلبك مرفوض يامرات أبويا 
فهيمة بغل وغضب:هو اي الي طلبي مرفوض ياروح امك انتي نسيتي نفسك ولا اي ولا تكوني خدتي على عيشة الأغنية ونسيتي الي كنت بعملة فيكي لا فوقي
سيدرا بحزن :مفيش فلوس يمرات أبويا اي مش مكفيكي الي خادتية عايزة تاني
فهيمة بغل: طب يحببتي خليكي فاكرة ان زي ما ابني خلاص يتجوزك ممكن يخليك يتجوز غيرك وتجبلنا هي الفلوس 
وساعتها لما ترجعيلي وتشوفي الي هعملة فيكي متبقيش تقولي آسفة يامرات أبويا......
....اخر مرة هتجيبي فلوس ولا لا 
سيدرا بعزيمة وعند:لا يمرات أبويا واعلى مافخيلك اركبية اصلا عدي مستحيل يسيبني 
عاد بزعيق ليها:انتي بتكلمي امي انا كدة يابنت ال*******
دنتي ليلة الي خلفوكي سودة بت ياتجيبي الفلوس يا اما انتي حرة 
وعند النقطة دة عدي مسك الموبايل بتاع سيدرا بعصبية وقال بغضب جامد:مش أنا الي مراتي تتشتم يابن ال******** 
وديني لعرفكوا تتصلوا على مراتي ازاي وتهددوها يا او*** يا ولاد ال***
وراح قفل السكة في وشة.
ومن عصبيتة رمى الموبايل من العربية 
سيدرا بخوف:عدي 
عدي بزعيق :بلا عدس بلا زفت بقى هو ازاي ابن الكلب دا يتجرأ ويشتمك 
سيدرا بمحاولة لتهدئة:خلاص عشان خاطري اهدا 
عدي هدي لما افتكر انة فجر تعبانة 
وقرر في دماغة انة هيورية الويل بس بعدين 
____________
عند فهيمة وعادل 
فهيمة بغل:البت دي شكلها عايشة متهنية 
ومرتاحة 
عادل بلا مبالاة :بقولك اي يما احنا من دلوقتي ملناش دعوة بيهم لحن عدي بية دا بينة بيحبها 
والي هيجي نحيتها مش هيحلوا 
فابعديني انا عن الموضوع دة ولو انتي عايزة تعملي حاجة شيلي عواقبها لوحدك متدخلنيش في الليلة
فهيمة وهي بتبصلة من تحت لفوق : خرتيت ...طالع لبوك عمرة ما استرجل في حاجة ابدا 
فور من وشي كتك الارف في شكلك 
عادل:اهو انتي كدة يما الي ميعملش الي على مزاجك 
تكلميها بقرف انا داخل دي بقت عيشة هباب 
______________
عند عدي وسيدرا وفجر 
وصلوا البيت 
وسيدرا خدت فجر 
عشان تطلعها عشان فجر كانت تعبانة أوي 
سيدرا وفجر وهما طالعين عالسلم 
سيدرا حسن انها هتقع 
بش اتحاملت 
فجر ببعض المرح:اي ياسيدرا هو انتي الي بتسنديني
ولا انا الي بسندك
سيدرا بضحك:ياستي عادي
وطلعتها 
وغطتها ووهي خارجة حست انها عايزة ترجع 
بس قالت عادي احساس وهيروح 
ومرة واحدة حطت ايدها على بوقها وراحت على أقرب حمام و.....يتبع 
سيدرا مرة واحدة حطت ايدها علي بوقها 
وجريت عالحمام ورج🤮عت 
وخرجت راحت اوضتها وجابت فوطة وبدأت تنشف وشها وفردت نفسها عالسرير 
شوية وعدي دخل 
عدي باستغراب:مالك؟؟.
سيدرا بتعب:مفيش عايزة انام شوية 
عدي بقلق :لا بجد مالك صوتك تعبان 
سيدرا بابتسامة:واللة مفيش انا بس عايزة انام 
عدي بشك:متاكدة.
سيدرا بابتسامة اماءت لة 
عدي :طب انا نازل رايح مشوار(طبعا كلنا عارفين هو رايح فين 😈)
سيدرا:طيب بس متتأخرش 
عدي :طيب 
دخل الحمام وغير هدومة 
وخرج كانت هيا نامت 
بص عليها كدا وراح بأس جبينها 
ومشي 
__________
عند عدي كان سايق العربية. 
وبعد فترة وصل عند بيت 
وركن العربية ونزل 
وطلع عند شقة وخبط عالباب وفتحتلة فهيمة 
فهيمة بفرحة لاعتقادها انة جاي يديهم فلوس :ينهار سعد 
يادي الهنا يادي النور اتفضل ياباشا اتفضل 
ودخل وقعد على الكنبة وبص بقرف للمكان 
وفهيمة دخلت المطبخ عشان تجبلي حاجة يشربها 
وقالت بلوية بوق:اي قلة الذوق دي مش المفروض يديني اي حاجة 
اما عديم الأصل بصحيح 
وخرجت بابتسامة وهي بتحط قدامو كوباية عصير لمون 
وقالت في محاولة من تحت لتحت انها تبينلة انها مش معاها فلوس عشان يديها 
:معلش بقى يباشا  والله مفيشغير اللمون دة 
اصل اكمن بقى احنا آخر الشهر وانت فاهم بقى 
عدي بصلها من فوق لتحت بقرف 
وقالها:فين ابنك 
فهيمة:جوا يباشا نايم 
عدي :ناديهولي 
فهيمة بتوتر:لية يباشا 
عدي:انجزي وادخلي ناديهولي 
فهيمة جت تدخل لقوا عادل خارج اصلا من الاوضة 
عدي قام وقال وهو بيشمر اكمامة:جيت لقضاك برجليك 
عادل بتوتر:ادا مالك يباشا في أية 
عدي :في أي؟؟؟ في محشي ياروح امك 
وراح مديلة بوكس في وشة 
عادل بالم وهو حاطت ايدة على عينة 
:في أي ياباشا هو انا عملت اي 
عدي :عملت اي ؟!!.. لا من ناحية عملت فنت عملت 
وشتمت مراتي 
وكمل وهو بيمسكة من ياقة قميصة:وانا بقى يحيلتها مراتي مش **** الي يجي يشتمها 
وراح ضربة (نسبهم هما يولعوا في بعض ملناش دعوة احنا🤫)
__________________________________________
عند فجر في اوضتها 
موبايلها رن 
فجر بزهق مصطنع وتعب:ينعم عايز اي؟..
ايمن باستغراب:مالك؟؟
فجر:عايز اي 
ايمن :بقولك مالك 
فجر بتعب:مليش 
ايمن بقلق:فجر مالك بجد 
فجر:مفيش تعبانة 
ايمن :تعبانة مالك 
فجر:وانت مالك 
ايمن:فجر انجزي انتي قلقاني 
فجر:هووف طيب.ماشي هقولك بس متقولش لحد. اتعرضت لحالة تسمم 
ايمن بخضة:اية انا جايلك 
فجر:يعم هو اي الي جايلك منا زي القردة اهو 
تيييت تييت 
فجر :هو قفل احية كدة البيت كلة هيعرف 
___________
عند ايمن 
قام لبس بسرعة 
وخرج من البيت بسرعة 
ميادة :ايمممن انت يلاا 
ايمن وقف :اي يماما 
ميادة:رايح فين بسرعة كدا يواد وبتسابق الريح لية كدة 
ايمن وهو ماشي:مش وقتة يا أمي 
ومشي بسرعة 
ميادة:ياحول اللة يارب الواد اتلحس 
________________________
عند عدي 
بعد ماخلص الي كان بيعملة 
خرج وركب العربية وساق عالفيلا 
______________
في الفيلا عند سيدرا كانت نايمة 
وحست انها جعانة 
فقامت ونزلت المطبخ وقالت:اممم هاكل هاكل ايي. 
وصت في التلاجة وحست انها عايزة تاكل 
كيكة فجابت حاجتها 
وبدأت تعملها وبعد نص ساعة كانت عملت كيكة بالشوكولاته 
وقطعتها وحطت حتة في طبق 
وجابت الشوكة ولسة هتحطها في بوقها قالت وهي بتحط الشوكة في الطبق:لا لا .خلاص مش عاوزة أكل 
كيكة هاكل اي حاجة تانية 
وفتحت التلاجة وطلعت جبنة بيضة وعملت ساندويتش واكلت معاة مخلل و ....يتبع 
في الوقت دا كان عدي رجع 
ودخلها 
عدي:بتعملي اي ؟
سيدرا وهي بتاكل:انت شايفني بعمل اي 🤔
بطفح 
عدي بقرف وهو متخن صوتة:بطفح !..اطفي يختي اطفحي 
انا طالع عايزة حاجة 
سيدرا :اة 
عدي باستغراب:عايزة اي 
سيدرا:ابقى استحمى 
عدي :دا لي دا؟.
سيدرا :يعم متناقشنيش لما تطلع ابقى استحمي 
عدي باصرار :لا معلش عايز اعرف لية 
سيدرا بنفاذ صبر:ريحتك قبر ياعدي ...
قبر....
عدي وهو بيشم القميص الي كان لابسة :قبر ؟؟.
قبر اي دنا لسة مستحمي قبل ما انزل وحاطط برفن 
سيدرا بعناد:والله.؟ ...يعني انا كدابة؟!..
عدي باستغراب:مالك ياسيدا متغيرة كدة في أي. 
سيدرا بزعل:معرفش ومتكلمنيش...واتفضل غور بقى 
عدي بسخرية :ولزمتها اي اتفضل بقى... 
بقولك اي انا طالع مش ناقص انا شغل جنان ... 
سيدرا:جنان امممم ....
______________________
عند ايمن 
كان بيسوق وفي بالة :يترا التسمم دا جالها من اي
و وهي عاملة اي ؟.
ايمن في بالة كان خايف عليها وفي نفس الوقت فرحان ان الفرصة اتاحت لة انوو يشوفها 
لانة رغم انة كان بيتصل بيها بس مكنش لاقي لة اي حجة عشان يشوفها
وبعد فترة وصل 
_______________________________
عند العقربة ا اقصد جودي 
كانت راكبة الاوبر (اغنيا بقى 😹)
وقعدة عمالة تاكل ف ضوافرها 
وتقول بتوتر:ينهار اسود لو فجر ماتت 
دا دا دا مش بعيد يموتني 
وبعدين قالت :لا بس هو هيعرف منين اني اتا الي حطيت السم 
يلهوي يارب استرها 
____________^_^__________________
عند سمر كانت قاعدة في الاوضة وفاتحة كتاب من بتوعها وبتقول بنفاذ صبر:استغفر اللة العلى العظيم يارب 
انا اي بس الي خلاني ادخل طب دنا الكتاب مش عارفة الخصة عشان اذاكرة 
وبعدين حاولت تركز اكتر وتحفز نفسها بان دا حلمها وانها انشاء اللة هتنجح 
وفي الاخر طبعا سابت الكتاب وقامت مسكت الفون 
وفتحت الفيس بملل 
لقت شخص عاملها ادد
دخلت ع البيدج بتعتة لقتة اسمة تميم المحمدي وفضلت تقلب فيها شوية ولقت باين من صورة انة ظابط او دكتور او حاجة كبيرة عمتا بس كان صغير في السن على قد كدة 
 كان لة هيبة ووقار في الصور غريبة 
كانت مترددة بس في الاخر قبلت الادد 
وفضلت تقلب شوية ودخلت على جروب الدفعة 
والغريب انها لقتة موجود ضمن الجروب 
فكرت في انة ممكن يكون طالب يعني وقالت لنفسها 
:مدام طالب ومعانا في الدفعة 
يبقى عادي اني قبلت الاد. "زمايل"......
سابت الفون خمس دقايق عشان تشرب ورجعت لقت رسالة مبعوتة خاص دخلت باستغراب 
لقت حد باعت : "..
سمر :مين؟؟
معدات كام ثانية وكان......
سمر:......
__________________________________
عند سيدرا كانت 
قاعدة بتتفرج عالتلفزيون على كرتون 
فروزن الجزء التاني 
لقت الباب بيخبط 
قامت عشان تفتح بس افتكرت النقاب وراحت بسرعة 
لبستة ولبست عباية 
وراحت تفتح .
سيدرا وهي بتفتكر:انت انت ابن خالة عدي صح
ايمن:اة 
سيدرا بتذكر:كان اسمك اي كان اسمك ا...اةة ايمن صح 
ايمن بابتسامة: صح  
سيدرا بتلقائية:....يتبع 
معداش كام ثانية وكانة كان مستني انها ترد عشان يكتب:على اساس مقرأتيش اسمي 
سمر وهي بتكتب:اة برضو مين 
...:تميم المحمدي 
سمر :انا كدا عرفت حضرتك صح 
تبقى مين انت عشان تدخل تكلمني 
تميم:مش مهم ...انا حابب اتعرف 
سمر:لا معلش مبتعرفش وياريت تدخل تعملي انت بلوك 
عشان لو انا الي دخلت عملت بلوك صدقني هتزعل جامد وياريت تحل عني
تميم : مش هعمل بلوك ومش هحل عنك
سمر:ماشي بس علفكرا هتزعل جامد بكرة 
في المحاضرة لما تتهزق 
تميم كان (بيكتب...)
راحت عملتلة بلوك
______________________________
سيدرا بتلقائية :وانت بقى جاي لية ؟
ايمن بتوتر:م مفيش عرفت ان فجر اتعرضت لحالة تسمم 
قولت ا..
سيدرا:وانت مين قالك 
ايمن وهو بيحك ايدة في راسة من ورا ويبتسم بتوتر:في أي يمدام سيدرا هو تحقيق ولا اي كنت بكلمها وقالتلي 
سيدرا بأحراج:آسفة معلش 
اتفضل ادخل ووسعتلة عشان يدخل:
دخل ايمن
عدي وهو نازل من عالسلم :سيدرا روحي ش...
ايمن!! وراحلة وحضنة 
عدي:عامل اي ياض
ايمن بحب:الحمد للة ياحبيب اخوك انت عامل اي
عدي:بخير الحمد الله
وبعدي يا بأف انت. مبتسألش خالص لية 
ايمن:يعم منا اهو جيت 
عدي:جيت اة بأمراة بقالك اكيد من أربع شهور من ساعت ماكنا في البلد 
اة صح انت اي الي جابك
ايمن بغيظ:هو في أي يابني هو انت ومراتك 
عدي:طب يحنين برضو مقولتليش جيت لية؟؟.
ايمن :سمعت ان فجر اتعرضتت لتسم فجيت 
عدي:وطبعا قولت للبيت كلة ؟
ايمن:لا اطمن مقولتش لحد 
انا طالع اشوفها 
وطلع عالسلم (بصوا عدي كدة كدة عارف ان ايمن بيحب فجر بس هو سايبهم عادي عشان واثق ومتأكد ان فجر مش مديالة وش)
____________________________
عند ايمن وهو طالع لفجر 
خبط عالباب 
فجر بصوت عالي:ادخلي يابنتي بقالي ساعة قايلة لعدي يق....
ايمن 
ايمن بحب:اة
فجر اتعدلت في قعدتها وقالت بضيق مصطنع:خير 
ايمن وهو بيقعد على طرف السرير :وحشتيني 
فجر:طب هش بس كدة بعيد دا اي القرف دة 
وبعدين يابني آدم يامتخلف انت انا مش قولتلك متجيش؟
ايمن:يرضيكي روحي تتأذي ومطمنش عليها 
فجر بضيق :بدأنا محن بقى؟..
بص يابابا هتقعد هنا يبقى تحترم نفسك عشان مشلفتلكش وشك الجميل دة 
ايمن بقرف:اي يابنتي هشلفتلك دي؟... فين الانوثة؟..
فجر بابتسامة صفرا:نستها عندكم اخر مرة 
ايمن:فجر 
فجر:ها 
ايمن:بحبك 
فجر ابتسمت جواها بس قالت بقرف مصتنع:معلش يبابا مش فاتحنها احنا محن 
انت مش كنت جاي تطمن 
ايمن:اة
فجر:واهو اتطمنت اتفضل غور بقى 
ايمن :غور اي يابت البيئة دي 
فجر :طب يلا يبابا من هنا عايزة انام 
ايمن وهو قايم:اخمدي الحق عليا اصلا اني جيت من البلد مخصوص عشان اتطمن عليكي يا يازبالة 
فجر وهو خارج:اهو انت الي زباله يابن ميادة القرشانة 
طنش كلامها عشان عارف انها تعبانة و
قعد معاهم باقي اليوم في ضحك وهزار ومشاكسة 
وبعدين استأذن ومشي 
وهو فرحان
وهما دخلوا ناموا 
سيدرا كانت نايمة هي وعدي عادي عالسرير 
عدي خدها في حضنوا وهو بيملس على شعرها 
سيدرا بضيق:عدي 
عدي :اي ياقلبي 
سيدرا:اتاخر ايدك من على شعري شوية متلزقش كدة .
عدي برفعة حاجب : فين دة الي لازق 
سيدرا:معلش ياعدي 
عدي:لية محنا كل يوم بنام كدة
سيدرا: ريحتك مش حلوة
عدي:عارفة ياسيدرا ياخببتي انتي مخلياني حاسس باية؟....انتي مخلياني حاسس اني صندوق زباله 
يبنتي انتي خليتيني استحمي انهاردة فوق المرتين 
بسبب ام الريحة الي انا مش شاممها 
وبدأ يشم هدومة لقا ريحتها برفان 
من البارفنات البراند الي جايبها 
سيدرا عشان متزعلوش حضنتة جامد وهي ساندة راسها على صدرة : اسفة 
عدي :ماشي 
سيدرا:خلاص بقى متزعلش 
عدي:مش زعلان 
سيدرا :ياعم ادي راسك اهي وراحت باستة من راسة 
عدي :خلاص واللة ما زعلان 
وبعدين ناموا بعد تفكير من سيدرا هي مالها ولية مش طايقة ريحة عدي
عالساعة. ٤:٣٠ الفجر سيدرا 
قامت من النوم مرة واحدة وهي حاطة ايدها على بقها 
وجريت عالحمام ترجع 
عدي صحي بقلق واتخض عليها لما سمع صوت الترج*يع
راحلها لقاها وشها احمر وعنيها بتدمع 
وبترجع خلصت ترجيع 
عدي راحلها وخدها عند الحوض وفتح الحنفية وغسلها وشها وهو بيقول بقلق:مالك 
سيدرا:شكل جالي برد في المعدة مخليني رجعت 
عدي :طب تعالي 
وخدها جاب فوطة ونشفلها وشها
بحب 
وبعدين راح نيمها عالسرير وغطاهاا كويس 
وهي عمالة تقولة :واللة ماسقعانة وهو غطاها بردك 
وجاب الريموت:وطفى التكييف
سيدرا بضيق :لا بقى  لا بقى مش كفاية مغطيني كمان قفلت التكيف كدة حران بقى 
عدي وهو بيطلع جمبها وبياخدها في حضنة :نامي ياسيدرا ياحببتي نامي 
وبعد شوية فرك من سيدرا مبينة اعتراضها على التكييف والبطانية
ناموا 
تاني يوم عند سمر....يتبع 
عند سمر صحيت الصبح لبست ونزلت الجامعة عشان عندها محاضرة بدري وكمان عشان تهزأ الواد الي دخل كلمها برايفت 
وصلت الجامعة بعد ساعة و نص ساعة 
دخلت لقت صحبتها سارة 
مستنياها 
سمر وهي رايحالها:صرصور وحشتيني 
يابت وجريت حضنتها 
سارة وهي بتحضنها:حببتي وانتي اكتر 
وبعدتها وقالت:بس مش ملاحظة حاجة ؟؟..
اننا كنا مع بعض امبارح 
سمر بغزل :بتوحشيني يابت 
سارة :اتنيلي مدام قولتي بتوحشيني يبقى في حد هيتهزق انهاردة 
سمر مصتنعة:الدهشة:ايتااا عرفتي ازاي 
سارة :اة اة لا بصي انا حفظت كل المقدمات 
ادخلي عليا بالي عملة 
سمر بغيظ:دا عيل كلب ابن كلب وأمة قرشانة 
لزقة بقولة بلكني انت عشان هزعلك بيقولي مش مبلك 
وزعليني
سارة بحماس:لا لا دانتي تحكيلي بقى الي حصل من الاول 
سمر :بصي ياستي (وبدأت تقص عليها ماحدث في الليلة الماضية )
وبعد ما خلصت
سارة :لا تصدقي الواد نرفزني من الي حكيتيهولي عنة 
هو فين 
سمر :وانا ايش عرفن....احية. ايدة ه هو احنا كدة تأخرنا على محاضرة دكتور زعفر 
سارة بقرف:ونبي اسكتي عشان اسمة بينرفزني 
وبعدين الحمد للة مجاش شكلة كدة مش هيدينا تاني 
سمر:وانتي ايش عرفك يافالحة 
سارة:سمعت تلت تربع الدفعة بيقولوا في دكتور جديد
هيدينا مكانة بس لسة مش متأكدة 
سمر:ودا المحاضرة بتاعتة الساعة كام دا
سمر بصت في ساعة ايدها واتنفضت:ينهار اسود دا فاضل ٣ دقايق يلا يلا دا بيقولة ممكن يعلق الي بيجي بعدية وكمان بيقولوا انة قاسي 
سمر بابتسامة مذبهلة:ربنا يبشرك بالخير يارب عالي بتعملية فيا دة 
وجريوا هما الاتنين 
ودخلوا وقعدوا في البنش الاخير 
شوية والدكتور دخل 
وكان شاب صغير في السن الواضح انة في أواخر العقد الثالث
سمر كانت بتكلم سارة وركزت لما سمعت الدكتور بيتكلم ويقول:السلام عليكم 
الكل رد:عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
واول لما سمر شافتة حست ان ملامحة مألوف بالنسبة ليها ركزت اكتر لحد ما عرفت هو مين وقالت وهي بتنزل لتحت شوية:....
________________________
عند سيدرا وعدي 
عدي صحي ولبس لبس الشرطة عشان كان اللواء طالبهم في عجل
في الوقت دا اتململت سيدرا في نومها لحد ماصحيت 
وبصت لقت عدي واقف قدام المراية بيحط برفن 
سيدرا بنوم:عدي انت رايح فين كدة 
عدي بحب :رايح الشغل ياحببتي 
سيدرا:دلوقتي دا لسة الساعة عشرة 
عدي :معلش ياقلبي بس اللواء طالبنا دلوقتي 
سيدرا :تروح وترجع بالسلامة اة صح 
عدي:اي
سيدرا:انا هروح الجامعة. النهاردة عالساعة واحدة كدة 
عدي بحدة:سيدرا انتي تعبانة خليكي انهاردة 
سيدرا بترجي:يبني واللة ماتعبانة
عدي برفعة حاجب:يبني
سيدرا:خلاص نمشيها ياعمنا بس والله ماتعبانة وبعدين انا في الاربع شهور ونص دول مروحتش غير على مرات تتعد عاليد 
وبعدين انا تانية طب فلازم اروح ياعدي 
عدي:طب روحي بس خدي معاكي بي جارد و وانا راجع 
هعدي عليكي اجيبك 
سيدرا بحب:تمام ياقلبي
عدي قرب عليها بأس جبينها وخرج 
وهي كملت نوم
_________________________
عند هنا صحيت الصبح 
كانت اايزة تاكل حاجة.مسكرة
لبست عباية وخمار 
واستأذن مامتها ونزلت السوبر ماركت 
ووهي بتشتري 
كان في واحد داخل  يشتري 
وخبط فيها وتجاهل الأمر 
هنا بزعيق...يتبع
هنا بزعيق :انت يا أخينا انت 
الشاب وهو بيشاور على نفسة ببرود:انا 
هنا بنرفزة:اة انت اي حضرتك ماشي تخبط في خلق الله 
الشاب ببرود:اعمل ايه يعني
هنا بعصبية:اعتذر يخي هو غي الي تعمل اي 
وبعدين اي البرود دة
الشاب ببرود:خلصتي 
هنا كانت حاسة انها حبة كمان وهتدية بالي فرجليها 
راحت على الكاشير وحسبت 
واخدت الحاجة وخرجت بغيظ وهي بتقول:أشكال زباله
الشاب بعصبية وهو بيخرج وراها:هما مين دول الي أشكال زباله يازباله 
هنا :انا زباله ياعديم التربية 
يقليل الادب 
الشاب بعصبية:انت....
ولكن قاطعة صوت رنة فونة بص الفون وهو بيقول بعصبية :نجدك مني ولف عشان يرد 
خلص المكالمة 
جة يشوفها لقاها مشيت 
الشاب واسمة يونس: أعوذ بالله..الحمد لله انها غارت 
____________________________
سمر وهي بنزل تحت البنش وبتقول:احية 
سارة باستغراب:اي في اي يابت مالم بتنزلي تحت لية 
سمر بصوت واطي:اسكتي دلوقتي اسكتي 
الدكتور بصوت عالي :الاتنين الي في البنش الاخير يجولي قدام في البنش الاول
سمر وهي بتبلع ريقها :س سمر روحي انتي وانا هنزل اقعد تحت البنش 
سارة بكسفة:اللة يخربيتك الكل بيبص علينا انجزي 
سارة شدت سمر بسرعة بسبب الكسفة الي هيا فيها 
وراحوا قعدوا قدام 
وطول الوقت سارة حاطة طرف طرحتها على وشها 
عشان ميشوفهاش
الدكتور: احب اعرفكم بنفسي انا الدكتور تميم المحمدي 
عندي ٢٩ سنة يعني مش كبير اوي عليكوا 
طبعا انا الي هدرسلكوا مادة (ال****) بدل دكتور زعفر من النهاردة 
وياريت نبقى حلوين مع بعض كدة عشان انا سمعت ان الدكتور سابكوا بسبب الكلام والمشاغبات 
وطبعا بردو انا مش محتاج اقول اني لو سمعت نفس هتخرج برة المحاضر قالها وهو بيبص على سمر وسارة 
اةةصح حابب اقول حاجة كدة 
طبعا بما اني مش اكبر منكوا بكتير 
ف هعتبر نفسي اخوكوا مش الدكتور بتاعكوا ودا طبعا 
في حالة الالتزام بالقوانين الي هقولها اما بقى هتقوا ادبكوا 
فهتشوفوا الوش التاني وبصراحة الوش التاني صعب فخلينا كدة حلوين 
القوانين.. قالها وهو بيعد على صوابعة
مفيش دخول بعدي 
مسمعش صوت طول المحاضرة عشان انا زعلى وحش
مفيش اكل في المحاضرة لأن دا كلام ابتدائي
مفيش حاجة اسمها يدكتور عاوز او عاوزة اخش الحمام احنا مش في حضانة 
واخر حاجة اي بنت او ولد هيسبلوا لبعض في محاضرتي هشيلهم المادة 
اللهم اني بلغت اللهم فشهد 
وبالمناسبة انهاردة مش هناخد محاضرة هنخليها 
تعارف 
هنتعرف على أسمائكم 
انتي يا أنسة اسمك اي ؟
سمر بصت جمبها لقت انها في البنش الاول وهي أول واحدة قالت بارتباك:انا 
الدكتور:اة انتي 
سمر بتوتر:ا اسمي سمر
تميم:وحضرتك لية ياسمر حطة الطرحة على وشك 
خايفة علية من الشمس؟؟
سمر بتوتر:ها هو هو هو يعني 
تميم: يلا يماما احنا مش في حضانة شيلي الطرحة من على وشك خلينا نعرف شكلك عشان شكلك اول واحدة هتشيل مادتي 
سمر بت تر بدأت تشيل الطرحة من على وشها 
وهو بص عليها كدة عرف هي مين بس معملش ردة فعل 
وهيا حمدت ربنا (كانت فاكرة انة متعرفش عليها)
تميم:وال آنسة الي جمبها 
سارة :سارة يادكتور 
تميم :والي جنبها :ايتن 
وهكذا لحد ما اتعرف عليهم كلمهم
_______________________
عند سيدرا صحيت الساعة ١١ وقامت لبست درس بيبي بلو على خمار ونقاب اوف وايت وكان شكلها جميل اوي 
وخلصت ونزلت ركبت تاكسي وطنشت كلام عدي 
 وصلت بعد مدة الجامعة ودخلت الكافتيريا تجيب حاجة تأكلها 
 لقت شلة بنات قاعدين لبسهم قصير جدا 
بصتلهم كدة وراحت تشتري 
بنت منهم بسخرية:اي دا الشيخة سيدرا جت اخيرا
والله ليكي وحشة بقالنا كتير متنمرناش على حد 
سيدرا طنشتهم وراحت تشتري 
البنت اتغاظت جدا 
لانها كل مرة بتسكت ومش بتتكلم 
وبعد شوية راحت محاضرتها 
وفي نص المحاضرة حست انها عايزة ترجع بس اتجاهلت الأمر 
وبعد ما المحاضرة خلصت 
وهي خارجة حطت ايدها على بقها جامد
وراحت عالحمام بسرعة ورج*عت 
وبعدين غسلت وشها 
وخرجت برة الجامعة وفنفس اللحظة الي هيا كانت خارجة فيها كانت نفس اللحظة الي الشلة بتاعت البنات خارجة فيها 
سيدرا طنشت مع انها كانت سامعاهم عمالين يتريقوا عليها 
بصت كدة لقت عدي راكن العربية وواقف برة ساند عليها بلبس الشرطة 
راحت عليه وحضنتة بحب وهو باس جبينها وقالها:عاملة اي 
سيدرا:الحمد لله انت واقف هنا من امتي 
عدي:بقالي جي نص ساعة 
سيدرا:لية كدة
عدي:عادي خلصت بدري 
واحدة من البنات بحقد:ايدة شايفين هي واقفة وحاضنة مين 
بنت تانية ركزت اكتر وقالت:ايدة دا المقدم عدي الجارحي 
دا بيعمل اي مع البتاعة دي 
بنت الأولى واسمها لارا بحقد:معرفش دا كمان بيحضنوا بعض معقول يكون اخوها 
لا لا مستحيل وهي اكيد مش متجوزة 
البنت التانية واسمها روجينا:وانتي ايش عرفك انها مش متجوزة 
لارا: احساس 
روجينا:طب بصي كدة على ايدها اليمين أو الشمال
لارا:مش باينا لانها حاضناة
روجينا وهيا بتشدها :بقولك اي تعالي اما نسلم علية قبل ما يمشي دا مش هنشوفة غير مرة في العمر تعالى 
وراحوا عندهم  
عند عدي وسيدرا كان بتضحك على حاجة قالهالها 
لقو البنتين داخلين عليهم 
سيدرا اول لنا شافتهم عرفتهم 
فمسكت ايد عدي 
وهو حاوط كتفها 
لا بحقد خفي: هو حضرتك عدي الجارحي صح؟
عدي بابتسامة:اة 
روجينا بفرحة:طب ممكن لو سمحت نتصور معاك 
عدي بيبص لسيدرا سيدرا هزت راسها بمعني لا 
عدي باحراج:صراحة احنا مشيين دلوقتي ومش ف..
 قاطعتة روجينا بترجي:ونبي ونبي هي صورة واحدة بليز 
وافقةبعد اصرار جامد اوي 
لارا بمغزي:طيب دلوقتي مين هيصورنا 
عدي لسيدرا:معلش ياسيدرا خدي صوري
ولارا ادتها التليفون 
وراحوا اتصورا 
وسيدرا كانت هتموت من الغيرة لانها حست ان لارا بتحاول تقرب من عدي 
وبعد كدة خدها وروحوا 
وعدى بقيت اليوم بخير 
""بعد اسبوعين ""....يتبع......
عدا اسبوعين وسيدرا كل شوية بترجع وبيحصلها دوخة جامدة
وقررت تروح للدكتورة ومتخدش معاها عدي  باعتقاد 
ان الي عندها دا برد في المعدة ومطول 
نزلت من البيت بعد ما عدي راح شغلة 
واخدت تاكسي وراحت عالمستشفى 
............
بعد مدة في المستشفى 
سيدرا كانت نايمة على شاذلونج  (مش عارفة اسمه ف قولت اي حاجة)
والدكتورة بتقول :حاسة باية 
سيدرا : قالتلها عالي حاسة بية 
والدكتورة كشفت عليها 
الدكتوره بابتسامة:الف مبروك 
سيدرا باستغراب:الف مبروك!! على اي 
الدكتورة بابتسامة:انتي حامل في الشهر التاني 
سيدرا اتصدمت كدة وعنيها دمعت جامد 
الدكتورة افتكرت انها زعلانة فقالت باستغراب:في أي هو حضرتك يعني مش متجوزة ولا اي
سيدرا بسرعة:لا طبعا منجوزة بس بس انا فرحانة. أوي 
دكتور هو ولد ولا بنت
الدكتورة بارتياح وابتسامة: لا مش هتعرفي دلوقتي خالص  وحيث كدة الف مبروك مرة تانية عن اذنك وخرجت 
سيدرا عدلت هدومها 
وخرجت وهي حاطة ايدها على بطنها مش مصدقة 
ان هي حامل 
حست باحساس غريب 
احساس خوف لانها حاسة انها مش هتقدر على المسؤولية دي
واحساس سعودي كبير اوي
سيدرا بصوت واطي:احنا هنعمل مفاجئة لبابا ونفرحة 
صح عارف انا ميهمنيش هتيجي اي بنت او ولد اهم حاجة عندي انك جيت 
 وخرجت ركبت تاكسي وهي فرحانة أوي 
_______________
عند عدي كان قاعد في مكتبة الفخم 
وقال.لنفسة وهو بيحاول يستجمع شجاعتة:انت مش هتهد كل الي بتبني فية في لحظة انت قدها 
مينفعش تستسلم في الاخر 
وطلع تنهيدة كبيرة وبعدين اتصل على شخص وقال وهو مغمض عنية :زي ما اتفقنا. .......
هننفذ النهاردة ........ وبعدين فتح عينة وهو بيقول بغضب:انا الي اقول مش انتي ...
.....طب يلا غوري 
وقفل 
____^____________//
عند سيدرا وصلا البيت
وكانت فرحانة 
وطلعت على اوضة فجر 
فجر بابتسامة ومرح:مالك كدة فرحانة ومبسوطة 
لية 
سيدرا بفرح:انا حامل
فجر بصدمة :بتهزري 
سيدرا:والله 
فجر فرحت جدا وقامت وفضلت تلف بسياراتهم بفرح وتقول :يس يس مرات اخويا حامل 
وهبقى عمتو الحرباية 
سيدرا بفرح :يبت سيبيني دوخت 
فجر بسرعة وقفت لف وخدتها قعدتها على السرير وقالت :آسفة آسفة نسيت من فرحتي الف الف مبروك ياقلبي 
دا عدي هيفرح اويي
سيدرا بتحذير:اوعي تقولي حاجة لعدي
فجر باستغراب:لية؟
سيدرا:عشان انا عايزة اعملة مفاجأة واقولة 
فجر بمرح:ياسيدي ياسيدي 
سيدرا ضربتها في كتفها وقالت : اسكتي يابت انا طالعة عايزة حاجة 
فجر:لا ياقلبي 
سيدرا طلعت الاوضة وغيرت هدومها 
وقعدت عالسرير وجابت الفون بتاعها واتصلت على عدي 
سيدرا بحب:الو ياحبيبي 
عدي:اي ياحببتي 
سيدرا:جاي امتا 
عدي :انا لسة ماشي من شوية 
سيدرا :طب تعالى بدري بقى عشان عملالك مفاجأة 
عدي بمغزى:وانا كمان عاملك مفاجأة 
سيدرا بفضول:اي هي اي هي بسرعة 
عدي :تؤ تؤ لو قلتلك مش هتبقى مفاجأة 
سيدرا بزن:ونبي ياعدي قولي بقى اي هي 
عدي :سلام ياسيدرا لما احي هتعرفي 
سيدرا بحزن:طب سلام 
عدي:سلام 
وقفلوا 
سيدرا بتفكير:يترا اي هي المفاجأة 
اممم شوكولاتة لا لا ممكن اممم ممكن 
اووف مش عارفة 
انا هستناة وخلاص بقى
_____________________
عند سمر كانت قاعدة عالفون 
اتبعتت مسدج لها
دخلت لقت تميم باعتلها:مفكرة اني معرفتكيش صح 
سمر بتوتر وهي بتقرأ المسدج اكتر من مرة:دا عايز اي دة دا عدي عالملام دا اكتر من اسبوعين 
تميم :متشوفيش الرساله وتطنشي 
سمر كتبت:عايز اي 
تميم :نتكلم 
سمر:لا معلش مبكلمش ولاد 
تميم:لا يبطة مهو مش بمزاجك دحنا كمان ممكن نرتبط
سمر:وانا اي الي يجبرني على كدة معلش
تميم:مفيش حاجة بسيطة خالص هشيلك المادة 
سمر :اقولك يادكتور شيلني المادة واعلى ما فخيلك اركبة 
واستنت اما هو شاف الرساله وبعدين بلكتة 
سمر بقرف:ناس زباله ولاد كلب 
وبعدين قامت ولبست عشان تروح الجامعة بس قالت إنها مش هتحضرلة محاضرات تاني وعايز يشيلها المادة براحتوا وخرجت وراحت لسارة (بيتها جنب بيت سمر)
وخدتها ومشيوا
_________________________
عند سليم. (خال عدي الصغير لو فاكرينة)
كان ماشي هو وصاحبة 
شاف بنتين ماشيين 
صاحبة مازن:شايف يلا القمر 
مش اخواتنا الغفر 
وقال بصوت عالى بمعاكسة : قمر عليا النعمة قمر 
سمر. وقفت في مكانها ولفتلة وقالت بزعيق:مين دول الي قمر يحيوان يزباله 
سليم بدهشة:سمر 
سمر:سليم؟ انت بتعمل اي هنا 
مازن بغمزة:ايدا يادوك انت تعرفها 
ما تعرفها عليا انا كمان 
سليم بزعيق:بنت اختي ياعم في أي 
مازن بأسف:اسف يعم مكنتش اقصد 
ووجة كلامة لسمر :انا اسف ياأنسة 
سمر بقرف وهي بتبصلة من فوق لتحت: اشكال زبالة ...سليم لما تروح نبقى نتكلم عشان ورايا جامعة 
سليم اماء لها بماشي 
وفضل باصص عليهم وهما ماشين وبص على سارة كدة كتير 
وقال بسرحان:انا شكلي كدة واللة اعلم هكمل نص ديني
وبعدين فاق 
ومشي هو ومازن وهو بيفكر في سارة .
________________________
عدى اليوم وعدي رجع 
وسيدرا كانت مستنياة 
عدي وهو داخل 
سيدرا:ها ياعدي اية هيا المفاجأة 
عدي قرب عليها ببطئ و.....يتبع 
عدي قرب عليها ببطئ وقال بهمس بعد ماحط جبينة على جبينها : مستعجلة على الهدية أوي كدة 
سيدرا بحماس هزت راسها 
عدي غمض عينة وقال بهدوء ومازال جبينة على جبينها:انتي طالق 
سيدرا بضحك:عدي متهزرش ..مفيش هزار في الحجات دي ...
عدي بعد وقال بجمود:بس انا مبهزرش 
انا فعلا طلقتك 
سيدرا ابتسمت ابتسامة مرتجفة وهي وبتضربة بايدها الصغيرة على كتفة :عدي متهزرش معايا الهزار البايخ دا 
انت عارف اني ممكن أصدق 
عدي بجمود وبرود:انا مش عايز اقررها تاني 
....وعلفكرا مراتي طالعة دلوقتي ف ...لمي هدومك وشوفي انتي رايحة فين 
سيدرا بألم:مراتي؟؟؟
وقالت وهي بتاخد نفس مرتجف وبتبعد عنة ببطئ:ا.. انت ..اتجوزت عليا 
عدي ببرود:اة ..واظن دي حاجة متخصكيش 
من بعد دلوقتي 
اتجمعت دموع كثيفة غبية في عنيها مهددة بالنزول وقالت :ل ..لية 
انا عم..عملتلك اي؟؟؟
عدي اللة قلبة عليها بس قال بجمود:مش مهم انتي عملتي اي 
وقال يجوجو 
دخلت بنت تلبس ملابس تظهر اكثر مما تخفى وقالت بدلع :نعم يادودو ياحبيبي
سيدرا بعدم تصديق :ا انا مش مصدقة ان ا. انت بجد اتجوزت ....
لييييييييييييييه قالتها بصرخة ألم ودموعها بتنزل من غير ماتحس وكملت وهي بتخبط بايدها على صدرها (كعلامة انها بتتكلم عن نفسها) 
:ليييية تعمل فيا كدة .....وتكسر قلبي ليييييه 
دنا مقدمتلكش غير كل الحب الي جوايا 
فتحتلك قلبي وعمرك ...قالتها وهي بتشاور باصبعها الإبهام في وشة :عمرك مشوفت مني غير كل خير 
وكل حلو 
لية تعمل فيييياااااااااا كدة 
عدي بصلها كدة وللحظة افتكر أمة وعنية بقى فيها غضب وقال بزعيق:عايزة تعرفي لية ..
عشان انتقم من ابوكي فيكي 
سيدرا بتضييق عين وهي بتعيط جامد اوي وصوت مرتجف :ا .أبويا...ه هو اي علاقتة
عدي بسخرية وزعيق:عايزة تعرفي علاقتة اي ها ...
انا هقولك 
علاقتة انة انسان زبالة ورمة 
امي حبتة اوي اويي فوق ما تتخيلي وهو بمنتهي البساطة والقذارة راح و اتجوز امك بعد ما كان واعد امي بالجواز 
امي دخلت في حالة اكتئاب حاد وكانت هتموت نفسها 
ولما جة أبويا واتعرفوا وطلبها واتجوزها 
والحياة كانت هادية مابينهم وكمل بسخرية:جة ابوكي حابب يرجع لأمي 
انتي متخيلة مدا القذارة فضل وراها من بعد ما اتجوزت بسبع سنين 
وهو عمال يهددها انة هيقول لابويا انهم كانوا بيحبوا بعض 
وهي كانت بتقولة ان أبويا عارف 
الموضوع طول واتجوز مرات ابوكي بعد ما امك ماتت 
وفضل بردك ورا امي 
ولما لقى امي مش عايزاة 
قلل باس يهتكوني ليا يمش هتكوني لغيري 
نزلت دمعة خاينة من عينة وهو بيتكلم 
وكمل بكسرة:وقتل أبويا من سبع سنين 
عارفة يعني اي قتل أبويا وهرب برة البلد 
ومن ساعتها وانا بدور علية ولما عرفت انة مات في الغربة قررت انتقم منك عشان بنتة 
ودخلت لعادل من ناحية اتا عايز واحدة تمثل انا حببتي 
وعرضت علية مبلغ واااو عشان اغرية بالفلوس 
وهو ميتوصاش كل فلوس من يومة مصدق 
وراح واتجوزتك بعديها فيوم وقال بزعيق وهو قاصد يكسر نفسها وهو بيشاور عليها من تحت لفوق
يعني انتي من يوم ماجيتي هنا البيت 
جاية بفلوسي 
زيك زي اي كرسي ولا كنبة هنا فاهمة 
ويلا بقى غوري
كل دا وفجر كانت واقفة بتسمع من عالسلم وحاسة ان رجليها مش قادرة تشيلها 
فقعدت عالسلم 
سيدرا وهي بتبكي بحرقة وبتقول بابتسامة وجع: ياااة يغني انا كل دا عايشة مع واحد كل هدفة مني الانتقام 
وكملت بسخرية:لا وعلى أي على حاجة انا معملتها اصلااا 
وكملت بكسرة عارف انا دلوقتي اكتشفت انك بنادم 
زبالة الانتقام عمى عينة 
مفكرتش فيا انا ها 
انت عارف انا شوفت اي ولاااااا حصلي اي 
انا شوفت العذاب الوان 
من الي المفروض كانت مكان امي
بعد ما أبويا سافر بحجة الشغل 
وكملت وعينها حمرا من العياط وبتشاور على نفسها:عارف يعني اي طفلة  عندها ١٢ سنة تنزل تشتغل عشان تكمل تعليمها 
دا طبعا غير الي كنت بشوفة 
بس العيب مش عليك واللة 
عارف العيب على اي 
كملت وهي بتخبط بايدها على قلبها جامد:العيب على دة الي حبك وامنلك 
عارف مش هيفيد الكلام دلوقتي في حاجة انا طالعة ألم هدومي وسايبهالك 
وطلعت بسرعة على اوضتها وفجر جريت وراها وهي بتعيط 
ولمت الهدوم من غير ماتطبقها في شنطة 
فجر وهي بتعيط راحت حضنتها جامد سيدرا عيطت في حضنها جامد اوووي
وقعدت تعيط جامد 
وقالت:شوفتي الي حصل فيا يافجر شوفتي آخرة حبي لية 
فجر متكلمتش وفضلت حاضناها
سيدرا طلعت من حضن فجر وهي بتمسح دموعها وقالت: فجر مهما حصل متقوليش لعدي اني حامل لو بتحبيني وفي معزة في قلبك تجاهي انا ماشية عايزة حاجة 
فجر حطت في ايدها فلوس قالتها:خليهم معاكي 
سيدرا معترضتش عشان عارفة انها فعلا هتحتاجهم 
ونزلت 
عدي ببرود:امال صح اي هي المفاجأة الي انتي عملاهالي 
سيدرا بابتسامة حزن وهي بتمسح دموعها :اظن ملهاش لازمة دلوقتي
خرجت وهي مش حاسة بنفسها... ودموعها ماليه وشها 
.مش قادرة تستوعب ان عدي طلقها....
فضلت ماشية كتير اويي وهي مش عارفة هي رايحة فين ..وقفت مرة واحدة وهي حاسة ان الارض مش قادرة تشيلها وفلحظة استسلمت لدوامة سودا خدتها 
واخر حاجة فكراها ان في ناس كانو ملمومين حواليها 
وبيحاولوا يفوقوها ......
..........
سيدرا فتحت عينها ببطئ بسبب ضوء المكان القوي
بصت عالاوضة للحظات وعرفت انها في مستشفى 
مدتش اي ردت فعل 
جت تحرك ايدها على وشها حست بأيدها وجعتها جامد 
بصت لقت الكالونا في ايدها ومتعلق محلول فيها
نزلتها في صمت
عدي عشر دقايق والباب اتفتح ودخلت ممرضة صغيرة في السن
مبتسمة بوجه بشوش 
وقالت:مش عايزين مامي تتعب تاني بقى 
او تزعل عشان النونو
سيدرا بابتسامة تعب:المحلول هيخلص امتي
الممرضة وهي بتبص علية :خلاص كلها ربع ساعة ويخلص
وراحت شدت كرسي وقعدت عند سرير سيدرا: مالك 
سيدرا بابتسامة تعب:مليش 
الممرضه:لا لا شكلك في حاجة مزعلاكي اوي
ودا خطر على فكرة علشان الحمل 
سيدرا حطت ايدها على بطنها وبصت بحزن وعنيها دمعت لما افتكرت عدي
الممرضة بشك:هو انتي مش متجوزة 
سيدرا هزت راسها بلا 
الممرضة قامت بانفعال:نعممم 
سيدرا فهمت انها فهمت كلامها غلط وقالت بسرعة:كنت متجوزة لكن دلوقتي اتطلقت 
الممرضة قعدت تاني بارتياح وقالت :هووف فهمت غلط 
...اسمك اي؟..
سيدرا :سيدرا وانتي.؟..
الممرضة:جويرية. 
سيدرا بابتسامة :اسمك جميل ماشاء الله 
الله 
جويرية: دي عيونك ياقلبي
ها بقى مالك 
سيدرا:صدقيني مفيش وبعدين هو انتي مش عليكي شغل
جويرية: لا انا كان عليا شفت وخلصتة بس حبيت اجي اتكلم معاكي 
سيدرا:انتي عايشة هنا  
جويرية:امم لا انا عايشة في الصعيد. بس جية هنا مع اخويا عشان هو دكتور جامعي
سيدرا :عندك كام سنة ياجوري 
جويرية:عندي ١٩ سنة 
سيدرا باستغراب:ازاي
جوري:بينزلونا تدريب فهمتي 
انا تانية تمريض
وانتي 
سيدرا بابتسامة: نفس سني انا بقى في تانية طب جراحة بشرية 
جويرية:دكتور سيدرا. .....
مش هتقوليلي بردو مالك ؟؟
سيدرا بتررد؛بصي انا ارتحت ف هحكيلك 
وحكتلها على حصل
جويرية بقرف من عدي:دنا لو مكانك والله مهورية ابني 
دا شخص زباله وحقير 
يعني اي يعني ينتقم من ابوكي فيكي 
ويروح يتجوز عليكي 
دنا..
سيدرا بمقاطعة وترجي:جوري عشان خاطري متقلبيش عليا المواجع 
انا جوايا عشرين ألف حاجة بفكر فيها ومش لقيالها حل 
جوري:احكيلي نفكر سوا
سيدرا حكتلها عت مرات أبوها وان مينفعش انها....يتبع
جوري:احكيلي نفكر سوا 
سيدرا: بصي دلوقتي انا.. (وحكتلها عن مرات أبوها والي كانت بتعملة)وكملت :فأنا دلوقتي مينفعش اروحلها علشان مش هتسيبني في حالي 
ومينفعش اروح لعدي وكملت بحزن:عشان...
جويرية بمرح لتخفيف حزنها:باسسس تاهت ولقناها
هتيجي تقعدي معايا 
سيدرا :مش هينفع 
جويرية بتزمر:لية بقى ان شاء الله 
سيدرا :عشان اخوكي عايش معاكي ومينفعش اعيش معاكوا
جويرة وهي بتضرب بايدها على رأسها بخفة:يغبائي نسيت اقولك انا و اخويا عندنا فيلا هشان يعني هو دكتور وكدة 
سيدرا بغباء:اي علاقة انة دكتور واي علاقة الفيلا بأني اجي اقعد معاكم 
جويرية:بصي من الاخر كدة هو مايجيش البيت اصلا فتعالي معايا ياستي عالاقل السبع شهور حمل وبعدين ابقى شوفيلك بيت 
سيدرا بعدم اقتناع: لا لا مينفعش وميصحش 
يغني نفترض انة جة كدة مش هخلية ياخد راحتة في بيتة لا لا 
جوري بترجي:ونبي ونبي انا حبيتك أوي عشان خاطري انا معنديش اخوات بنات فهتكوني انتي اختي 
سيدرا بأسف:مش هعرف والله صدقيني
جوري:ونبي ونبي لو حبتيني عشان خاطري
وبعد اقناع كتير سيدرا وافقت 
جورية وهي بتشيل الكالونا من ايدها براحة عشان متحسش :يلا بقى. المحلول خلص فيلا عشان نمشي 
خدتها وخرجوا برة المستشفى وركبوا تاكسي
______________________
عند عدي في المكتب 
البنت الي كانت بتمثل انها مراتة. بمياصة:مالك يادودو بس
عدي بعيون حمرا:سيبيني في حالي دلوقتي ياجومانة 
جومانة:مالك بس يادودي ما خلاص انتقمت فرفش كدة 
عدي بزعيق: اطلعي برة يلا دورك خلص براااااا 
جومانة طلعت بسرعة بس هيئتة
.....
قاعد وعيونة حمرا وبيفتكر منظر سيدرا وهي بتعيط 
ونفسي يولع في نفسة بسبب غبائة بس كان بيقول:لا مش غلط الي انا عملتة مش غلط انا انتقمت لأمي وابويا 
هي الي غلططط وابوها غلط 
في الوقت دا باب المكتب خبط
عدي:اددخل 
فجر دخلت ببطئ ونظراتها كلها لوم وعتاب 
فجر بلوم:لية كدة ياعدي 
لية تخسر حد حبك بسبب انتقام هي ملهاش دعوة بية 
عدي بزعيق وعروقة برزت: يعني انتي هتبقى فرحانة وبنت الي قتل ابوكي عايشة متهنية 
فجر واول مرة تكلمة بزعيق :بس انت متعرفش بنت الي قتل أبويا مرت باية ..والي هي مرت بية دة 
يخليني احط لنفسيي متين الفففف عذر عن اني منتقمش منها 
انت اناني ياعدي اناني 
عايز الكل يمشي على هواك
في الاول لما جت وكنت بتعاملها وحش 
كنت بدعي من قلبي انك تتغير مع اني مكنتش اعرف اصلا انت لية كنت بتعاملها كدة 
ولما التعامل اتغير مرة واحدة 
انا كنت حاسة ان في حاجة بس كنت بكذب احساسي 
وشهر ورا شهر قولت لا عدي اخويا ميأزيش وحدة حبتة 
ومن تعاملك فكرت انك حبيتها 
اتاريك كنت بترقدلها عشان تنتقم منها على حاجة هي معملتهاش اصلاااا 
وكملت بسخرية لازعة:عارف يا ....ابية 
انا اول مرة مشوفش فيك حنية 
اول مرة اشوف غل وحقد وانتقام عمى قلبك 
هي كانت غلطانة لما حبت تعملك مفاجأة 
والحمد لله انها معملتهاش عشان نعرف نواياك 
عدي بزعيق :اطلعي برااااا 
برااااااا 
فجر بحزن:هطلع يا ابية بس صدقني انت هتندم على الي انت عملتة دة وهيجي اليوم الي هتعرف لية انا بقولك وواثقة كدة انك هتندم وسابتة وخرجت 
عدي في لحظة كانت اوضة المكتب كلها متكسرة 
وعروق رقبتة بارزة
ودموعة خاينة نزلت مرة واحدة 
عدي قعد عالارض على ركبتة وقال بحزن وعينة حمرا وبهمس:مفكرين ان ولا يهمني الي حصل ميعرفوش ان انا اول واحد موجوع 
بس مكنش ينفع حكايتنا تتقفل غير كدة 
عشان انا مهما حبيتها هفضل فاكر انها بنت الي قتل أبويا 
_________________
وصلوا جويرية وسيدرا الفيلا 
ودخلوا 
وجويرية وصفت لسيدرا اوضتها 
وسيدرا طلعت رحت هدومها بحزن 
وقعدت عالسرير و ...
________________________
عند زهرة 
كانت قاعدة 
وحست بقلق مفاجئ
فبسرعة اتصلت على فجر 
فجر بصوت حاولت على قد ماتقدر متطلعوش حزين:الو يماما 
زهرة بقلق:الو يافجر يابنتي عاملين اية 
فجر:الحمد للة وانتوا عاملين اي
زهرة :الحمد للة يابنتي 
بقولك اي انا عايزاكوا تقولي البلد 
فجر :مش هينفع يماما 
زهرة بقلق:لية مش هينفع 
فجر:عشان عدي طلق سيدرا 
زهرة بصدمة:اية ...لية 
فجر :اتصلي بية وهو يقولك 
زهرة :طب سلام يفجر سلام 
وقفلت واتصلت على عدي 
الي رد في خلال ثواني 
عدي بصت بارد:الو 
زهرة بغضب:طلقتها ياعدي عملت الي في دماغك 
بردوا 
عدي :خدت حقك
زعرة:مكنتش عايزاة واللة مكنت عايزاة قولتلك متعملش كدة وعملت هتندم ياعدي هتندم 
وندم جامد اويي 
سلام يابن بطني سلام 
عدي قفل معاها وحدف الموبايل في الحيطة اتكسر 
صرخ وقال:ااااااااااة ليه محدش حاسس بياااا لية. ...
ولأن الحيطان عازلة للصوت في البرد مش هيسمعوا
و....يتبع
سيدرا قعدت عالسرير وحطت ايدها على بطنها وقالت 
بحزن:عارف ياحبيبي بابا مش وحش ... الفترة الي قعدتها معاة خلتني احفظة كويس هو مش وحش
بس هو الانتقام عماه 
يمكن لو انا مكانوا مكنتش فكرت كدة بس....بس انا عذراة
بس انا كل الصعبان عليا انا ونت ااطردنا وعاملنا وحش 
أوي بس احنا هنعاقبة عقاب كبير اوي 
انة ميشوفكش 
واني هبقى اقوي من الاول ....في حاجات انا مكنتش عاوزة اعملها وهعملها.. ... ليةة ؟
عشان نخليه يعرف قيمتنا كويس 
في الوقت دا دخلت جويرية بحنية فيها اكل وهي بتقول :يلا بقى كلي عشان عايزين حبيب قلبي 
يشبع 
سيدرا بحب وحزن:انتي طيبة اوي ياجوري 
جوري بمرح :يستي طيبة ولا مش طيبة 
المهم انتي كلي بس عشان حبيب خالتوا
سيدرا:مش جعانة 
جوري:سيدرا كلي
سيدرا :صدقيني مش جعانة
جوري بجدية:مفيش حاجة اسمها مش جعانة في حاجة اسمها هاكل عشان ابني 
سيدرا :صدقيني والله ما ليا نفس 
جوري بحزم:يلا يماما كلي يلا حببتي 
سيدرا عشان متناهدش اكلت على قدها 
وقالت:جوري انا هنزل اشتغل
جوري:عند امك أن شاء الله 
سيدرا:انا مبهزرش 
جوري:انتي مش هينفع تشتغلي
وبعدين هتشتغلى لية اصلا؟
سيدرا :عشان انا مش هاخد منك أو من اخوكي فلوس انا هنزل اشتغل واصرف عليا وعلى ابني وكتر خيرك أوي أوي انك معيشاني معاكي 
جوري :انسي مفيش الكلام 
سيدرا:صدقيني نفسيتي هترتاح كدة 
وكمان عشان عايزة اسافر لما اولد 
جوري باستفهام:تسافري ودا لية دا انشاء الله 
سيدرا :انا مش هفضل محملة عليكوا يدوب اما اولد همشي 
جوري بحزن:تمام بس انا عندي شرط 
سيدرا :اي هو 
جوري:هتشتغلى براحتك بس لما بطنك تكبر وتحسي بوعب ساعتها انا هجبرك تسيبي الشغل 
سيدرا :موافقة 
جوري:يلا بقى خدي الفيتامينات دي عشان انتي ضعيفة خالص 
وراحت عند الكمبود وجابت فيتامينات وادتهالها 
وبعد شوية سيدرا نامت من تعب اليوم 
__________________
عند سمر 
كانت في الكلية 
لقت بنت جايالها وبتقولها:دكتور تميم عايزك في حاجة مهمة في مكتبة 
سمر :مش رايحة 
للبنت:انا مليش دعوة هو بلغني انها حاجة مهمة 
وبعدين ومشيت 
سمر وهي بتفكر :اروح ولا مروحتش اروح ولا مروحش
بس يمكن حاجة مهمة بجد 
طب لا انا هروح بسرعة اشوفو عايز اي مع اني مش طايقاة 
وراحت على مكتبة 
وخبطت فسمعت اذن الدخول دخلت وشابت الباب مفتوح 
لقت تميم قاعد عالكرسي بتاع المكتب ومديها ضهرة 
سمر :عايز اي 
تميم لف ببرود:اسمها عايز اي يادكتور 
سمر :مش مهم اني زفت انت عايز اي 
تميم:مبتجيش محاضراتي لية ؟
سمر وهي بتربع ايدها :والله اظن دي حاجة تخصني انا 
تميم:اممم شكلك عايزة تشيلي المادة بجد بقى 
سمر:والله يدكتور انا من ساعة مدخلتلي برايفت وانا معتبرة نفسي شايلاها فريح هتستريح 
تميم قام ببرود و........
______________________
عند هنا مسكت موبايلها
وفتحت الفيس لقت طلبات صداقة كتير 
ومعظمهم ولاد 
بدأت ترفض طلبات الصداقة واحد ورا التاني .
لحد ماجت عند واحد 
وقالت:الخلقة دي بشبة عليها 
يترا شوفتة فين شوفتة ف..
اااةةةة دا الواد قليل الذوق الي كان في السوبر ماركت 
جالها فضول تدخل تقلب في البروفايل بتاعة
دخلت لقتة اسمة سراج الزهراوي
وعندي ٣٠ سنة ومن القاهرة و...إلخ 
بعد ماخلصت تقليب وفرجة على صورة خرجت ورفضت الاد و.....يتبع 
تميم قام ببرود وقرب عليها ببطئ 
خلى سمر تتوتر 
فضل يقرب لحد ما وقف قداماها مباشرتا ببرود 
ومد ايدة عشان يجيب كتاب من المكتبة الي وراها 
سمر اول ما مد ايدة 
نطت لورا بسرعة 
وقالت بفزع: ا ا إنت ..بتعمل اي 
تميم ضحك في داخلة عليها وقال فسرة:مجنونة 
ولكن بين عكس كدة 
ورفع ايدة بالكتاب بتسلية وقال برفعة حاجب :كنت بجيب الكتاب 
اية مجيبوش. 
وبعدين افاكرك الغريبة دي خليها في دماغك متطلعيهاش 
عشان انا لو عايز اعمل حاجة كدة ولا كدة 
شاور عالباب وكمل:الباب مش هيبقى مفتوح 
سمر اتكسفت 
وقالت بشراسة:طب يعني حضرتك دلوقتي عايز اي عشان عايزة اغور
تميم ببرود وهو بيقعد عالكرسي : مبتجيش محاضراتي لية ؟؟؟
سمر بزهق:والله اظن انك لسة سألني نفس السؤال ورديت عليك بس وماله نقول تاني 
انا مش عايزة احضرلك محاضرات 
هو مش بالعافية 
تميم وهو بيلعب في دقنة بايدة:اممم 
خلصتي....اطلعي برا بقى 
سمر كانها كانت مستنية الكلمة دي اصلا وخرجت بسرعة
تميم بشرود:انا مش عارف اي بيحصلي 
لما بشوفك ومعرفش لية بحب انكشك
___________________
عند هنا رفضت الاد ودخلت نامت
 ....
___________
عند سمر خرجت من مكتب تميم 
وركبت تاكسي وروحت 
ودخلت في اوضتها 
غير هدومها ونزلت اكلت حاجة خفيفة وطلعت نامت 
__________________
عدي عالكلام دا اسبوعين وكانت سمر بردك مبتحضرش لتميم اي محاضرات وكانها بتقولة "وريني بقى هتعمل اي "
سيدرا كانت بتنزل تشتغل 
في كافية وترجع عالساعة٩ بليل وتروح على اوضتها تتكلم شوية هي وجوري و تنام علطول 
ودا خلاها متشوفش اخو جويرية خالص .... وجويرية كانت بتخلص شغلها وبعدين تروح تقعد مع اخوها لحد ما سيدرا تيجي 
وتروح تقعد معاها شوية وبعدين تنام 
اما اخوها والي هنعرف اسمة اسمة اي(اعتقد كلكوا عارفينوا يعني )
كان عارف ان صحبة اختوا عايشة معاهم 
بسبب ظروف كدة [جوري محكتلوش عن أي حاجة تخص سيدرا غير انها هتعيش معاهم ست شهور)
وكان عندو فضول يشوفها 
هشان يعرف مين عايش معاهم 
اما بقى عند عدي 
فكان ايامك كلها شبة بعضها كان يروح الشغل الصبح يرجع بليل يفضل صاحي شوية من غير ما يعمل حاجة 
وبعدين ينام وهكذا....
اما فجر فكانت مش بتكلم عدي خالص 
بسبب انها زعلانة منة عالي عمله في سيدرا 
كانت يدوب تشوفة وهي رايحة الجامعة تقول صباح الخير او السلام عليكم  بس 
وسليم حبيب الجماهير 
كل شوية يزن على سمر عشان تعرفة على سارة 
وهي تقولة اعدل من نفسك وهعرفك عليها
وهو بدا يرجع البيت بدري 
وبقى هادي نوعا ما 
وبدأ ينتظم في الصلاة 
وسمر لحظت دا وفرحت 
وقالت للجد عتمان وهو فرح 
_____________________________
انهاردة يوم فرح شادي وهناء الساعة ٢ الضهر
كانت العيلة كلها فرحانة 
وكانوا مزينين القصر بتاعهم 
وكانوا دابحين عجول كتيرة وموزعين على أهل البلد كلها 
عتمان:يلا يازهرة انتي وميادة شهلوا كدة 
وروحوا قولوا للبنات والشباب يجهزوا يلا
زهرة بحب وسعادة:حاضر يبابا 
وراحت عشان تبلغ الشباب والبنات 
وبعد كام ساعة كانوا البنات جاهزين وكانوا قمرات جدا 
والشباب نفس الحاجة.
__________________
عند جويرية وسيدرا 
جويرية سمعت اخوها بينادي عليها لكا كانت قاعدة مع سيدرا 
راحتلة وقالت بحب:اي يتميم في حاجة 
تميم وهو بيلبس :اه 
البسي بسرعة وشوفي لو هتجيبي صحبتك معاكي 
جوري باستغراب:نلبس لية
تميم :عشان فرح ابن خال صاحبي 
انهاردة وهو عازمنا انجزي
جوري بفرحة:اشطة 
وجريت على اوضة سيدرا 
جوري :سيدرا قومي البسي بسرعة 
سيدرا باستغراب:البس لية 
جوري :عشان رايحين فرح 
سيدرا :لا روحي انتي انهاردة اجازتي
انا مش عايزة اروح 
جوري:يبنتي انجزي بقى 
هو في حد يقول للفرفشة لا 
يلا وشدتها من على السرير 
سيدرا بتفكير:طب انا دلوقتي هلبس اي
جوري وهي بتخبط على جبهتها بخفة:اةةةة صح 
انتي منتقبة 
سيدرا بابتسامة قوة:لا هو انا مقولتلكيش 
جوري بغباء:لأ
سيدرا بقوة:انا هقلع النقاب 
جوري بشهقة :هييئ بتهزري صح
يعني هتقلعي الطرحة طمان
سيدرا :ياغبية بقول النقاب مش الطرحة
جوري:هو اي نعم انا مش عاجبني الفكرة بس انا اكيد هبقى معاكي في أي حاجة هتعمليها 
سيدرا بصتلها بحب وحضنتها:انا بجد في حاجات كتير كنت عملاها غصب عني بس خلاص
مش هعملها تاني 
وكملت :طب دلوقتي بقى انا مش جايبة معايا اي فساتين ولا اي حاجة 
جوري بصت لها كدة وقالت :امممم بصى بطنك مش باينة أوي فهديكي فستان من عندي 
سيدرا:مش عايزاة ديق 
جوري:لا متقلقيش 
.....يتبع 
جوري ادتلها فستان هادي بيبي بلو ستان.ضيق من عند الصدر ونازل بلفة من عند الوسط وواسع نسبيا من تحت ...ولبست علية خمار بيج
وقفت قدام المرايا واخدت نفس عميق وشالت اللينسز 
البني عشان تظهر عينها الي نفس لون الفستان وحطت ايدها على بطنها الي مش باينة أوي 
وقالت بشرود:يترا الخطوة دي صح ولا لا وفاقت وقالت
مش مهم المهم ان ابقى قوية ...كملت لبس
ومحطتش اي مكياج في وشها وكانت زي القمر 
وخرجت من الاوضة كانت جوري وتميم جاهزين 
وكانت جوري لابسة فستان سوارية اسود بلمعة ديق شوية من عند الوسط ونازل بوسع شوية بديل فية طبقة تول خفيفة 
وتربونة بيج ستان وحلق مثلثين في بعض وكانت حاطة مكياج خفيف 
وتميم كان لابس قميص اسود على بنطلون جملي 
وعامل شعرة على ورا ولابس ساعة سيلفر
وحاطط برفن 
جوري بابتسامة:سيدرا اعرفك 
تميم اخويا
تميم بابتسامة:اهلا ومد ايدة 
سيدرا بابتسامة احراج:آسفة مش بسلم 
تميم باحراج هرش في شعرة من ورا :اة اسف 
مش يلا ياجوري ولا اي
جوري بابتسامة:اة طبعا 
وركبوا العربية جوري وتميم من قدام وسيدرا من ورا 
وبعد مدة وصلوا 
كان في نفس الوقت الي وصل فية عدي وفجر 
جوري وتميم نزلوا 
وسيدرا مرضيتش تنزل 
جوري فتحت الباب وقالت:سيدرة في أي انزلي 
سيدرا مسكت في الكرسي وقالت :لا مش دلوقتي 
وفضلت باصة على عدي 
جوري بصت مكان ماهي بصة لقتها باصة على شاب معاه بنت 
جوري:هو دة عدي 
سيدرا هزت راسها راحت جوري قافلة باب العربية 
ولفت من الناحية التانية قعدت جمبها 
سيدرا بتوتر:منزلتيش لية 
جوري:مش هنزل غير ونتي معايا 
سيدرا:انا مش هنزل دا فرح هناء وشادي 
جوري :هي دي عيلة جوزك ا اقصد طليقك 
سيدرا هزت راسها 
______________________________________
عند تميم لما نزل من العربية
شاف عدي وهو نازل هو وفجر 
وراح يسلم علية 
تميم :ازيك يعدي ازيك يافجر
عدي:الحمد لله 
فجر بكثوف:الحمد للة
تميم:الف مبروك 
عدي:الله يبارك فيك 
امال فين اختك مجتش لية 
تميم:لا هي جت وجابت معاها صحبتها بس هما في العربية هتلاقيها بيعملوا حاجة 
تروحيلهم يافجر 
فجر هزت راسها واستأذنت ومشيت 
تميم بعد ما هي مشيت :صح الكلام الي سمعتة دة 
انت طلقت مراتك بردو
عدي؛اة
تميم:بردو عملت الي في دماغك 
عدي محاول تغير مجري الحديث:بعدين انت متكلمنيش 
بقالك اربع شهور متكلمنيش 
تميم وفهم انة عايز يغير الحوار قال:مشاغل والله يبني معلش 
عدي:مشاغل بردك
تميم:يلا دا في طالبة عندي معجب بيها ونفسي اكلمها بس هي دايما مصدرالي الوش الخشب 
عدي بضحك:اول مرة اسمع ان دكتور معجب بطالبة 
اقولك حاجة بجد والله لو بتحبها روح اخطبها 
تميم وهو بيهرش فيدقنة:مش عارف
انا حاسس اني متشدلها 
عدس:يبقى روح اتقدملها
________________
عند سيدرا وجوري 
كانوا قاعدين في العربية 
جوري ببسمة:لا بس حلو لون اللينسز دة باين طبيعي و لايق مع الفستان 
سيدرا بابتسامة:بس دا مش لينسز 
جوري:امال
سيدرا:دا لو عنيا.
جوري :اوعي تقولي أن البني دا كان لينسز 
سيدرا هزت راسها
جوري بانبهار:الله لون عينك حلو اويي 
تك تك تك بصو لقوا فجر بتخبط على ازاز العربية 
طبعا هما شايفاها لكن هي متشفهمش عشان الازاز متفيم 
جوري فتحت الباب ونزلت هي وسيدرا عشان يسلموا عليها 
فجر بسعادة:سيدرا وحضنتها جامد اوي 
وكملت:وحشتيني اوي البيت مبقاش لة طعم من غيرك
سيدرا ببسمة حزن:معلش تتعودوا 
انتي عاملة اي في مذكرتك 
فجر:الحمد لله ..
ووقفوا يتكلموا شوية 
وبعديها دخلواا 
سيدرا لما دخلت قعدت في جنب لوحدها بحيث محدش يشوفها عشان كتير من الي في القصر ما هيصدقوا يلاقوا حاجة يتكلموا فيها 
والي هي طبعا أساسها 
قالت في نفسها انها هتستني لما شادي وهناء يجوا من عند الكوافير وتسلم عليهم وتمشي 
لقت شاب جاي عليها من الي كانوا قاعدين 
الشاب بابتسامة:اهلا 
سيدرا بابتسامة ضيق:اهلا 
الشاب مد ايدة:انا شريف وانتي 
سيدرا معتزرة:آسفة مبسلمش 
الشاب:انتي متجوزة 
سيدرا بحزن :لا ...هو انت قريب العروسة 
شريف:لا انا قريب العريس وانتي
سيدرا بابتسامة: انا كان يجمعني صلة بالعروسة وجاية ابارك 
في الوقت دا كان عدي داخل 
و.......يتبع 
عدي كان داخل في نفس الوقت الي سيدرا كانت بتضحك مع شريف فية 
عدي كان بيبص على كل الموجودين وعنية جت عليها بالصدفة ..مكنش متخيل انها ممكن تيجي بعد الي حصل بينهم
بس ايدا لحظة!!!!!
دي قلعت النقاب .!!
وكمان واقفة بتضحك مع واحد متعرفهوش 
عدي عنية اسودت جامد وعروق رقبتة برزت 
راحلهم وشدها من ايدها في وسط كلامها مع شريف 
وخدها في حتة مدارية بحيث محدش يشوفهم
وهبدها مكانها 
سيدرا بالم وعصبية:انت بتعمل اي سيب ايدي انت اتجننت
عدي معرفش يقولها انة غيران عليها 
فقال بعصبية :انتي اي الي جابك هنا 
سيدرا بنرفزة:وانت مالك 
وبعدين انت ازاي اصلا تمسك ايدي كدة 
عدي ببرود. :والله من ناحية مالي فهو مالي فعلا .
فوقي يماما انتي واقفة هنا في نص بيتي
انتي مش بتتهدي مش كفايا اني طلقتك وطردتك 
من البيت 
جاية بكل بجاحة تقفي في نص بيتي 
لا وكمان اي واقفة تضحكي وتتمايصي 
مع واحد غريب وكأنك ماصدقتي انك تتطلقى مني 
عشان تمشي على حل شعرك 
....
 عينها اتملت دموع غبية بتهدد بالنزول بسبب كلامة الجارح لتاني مرة ليها.....لتاني مرة بيجرحها ويهين كرامتها ...ولتاني مرة يطردها من بيتة ..بس
المرة دي زود كلام زاد الطين بلة ....
شكك فيها وانها ماصدقت انة يطلقها ...
رفرفت عينها كذا مرة ورا بعض بحيث تمنع دموعها تنزل ....حست ان دموعها خلاص هتنزل ضغطت بسنانها 
على شفتها تمنع دموعها تنزل 
بس منجحتش.... كلامة بيتكرر في دماغها محستش بدموعها وهي بتنزل على خدها الابيض
سيدرا بألم من كلامة. :علفكرة انا اصلا مكنتش اعرف ان دا فرح تبعكوا انا جو....
صاحبتي عزمتني على فرح وانا جيت ولو كنت اعرف ان الفرح دا هشوفك فية مكنتش خطيتة ابدا .
....ذائد ان انا مش مضطرة اني اشرح ليك انا كنت واقفة مع شريف لية 
وحطت صوبعها الإبهام قدام وشة وقالت والدموع بتنزل من عينها:ومسمحلكش خالص انك 
تشكك فيا 
ولو على طلاقي منك فميفرقش معايا بربع جنية 
لكن متشككش فيا 
عدي بسخرية:اة بأمارة انك قلعتي النقاب وحاطة لينسز 
والدنيا حلوة.
سيدرا بقوة مصتنعة بتداري وراها حزنها والمها:والله اظن دي 
حرية شخصية ..يعني حضرتك متقدرش تقولي انتي قلعتي النقاب لية ومقلعتيش لية 
وبعدين انا البس لينسز ملبسش والله دي حاجة متخصكش انا مش مضطرة اني اقولك لية لبستها
او لية ملبستهاش 
وو
في الوقت دا كانت جودي قربت عليهم بعد ماكانت بتدور على عدي 
هي عرفت انهم اتطلقوا لما شافتهم مع بعض 
راحتلهم بغل وحقد بس خفتهم ورا ابتسامة صفرة لسيدرا وقالت:ايدا سيدرا انتي جيتي لية...
اوبس.. اقصد يعني هو مش انتي وعدي اتطلقتوا بردو 
فا مش المفروض متبقيش هنا 
سيدرا بصتلهم بكسرة 
جودي بشماتة:يلا وانا مالي 
عدي يلا عشان نستقبل هناء وشادي 
ومسكت ايدة وبصت لسيدرا بصة(الي هو انتي صفر عالشمال يماما)
وشدتة وراها 
سيدرا بصتلهموهم ماشين كدة وعيطت بكسرة 
مسحت دموعها براحة بس كان باين عليها انها بتعيط 
لفت في القصر تدور على تميم لحد ما لقتة واقف مع مجموعة شباب 
سيدرا راحتلة وقالتلة بحزن وعينها فيها دموع بتحاول تخفيها: تميم ممكن تجيب مفتاح العربية هروح اقعد فيها 
تميم باستغراب:انتي معيطة
سيدرا بصوت متحشرج:لا...ممكن تجيب مفتاح العربية 
تميم :في أي 
سيدرا:مفيش والله ممكن بقى تجيب مفتاح العربية 
تميم :مش هتقعدي معانا العرسان لسة موصلوش
 سيدرا:معلش مش قادرة والله 
تميم مد ايدة في جيبة وطلع مفتاح العربية واداة لسيدرا 
سيدرا خرجت بسرعة 
وهي بتعيط ومنزلة راسها عشان محدش يشوفها
قبلت جوري 
جوري :انتي رايحة فين 
سيدرا من غير ماترفع راسها:راحة اقعد في العربية 
جوري رفعت رأسها براحة لقتها بتعيط
جوري بشك:سيدرا هو في حاجة حصلت 
سيدرا هزت راسها ب اة 
جوري:طب روحي تستنيني في العربية وانا خماسية وجاية 
سيدرا اماءت لها بماشي 
وخرجت بسرعة فتحت العربية 
وقعدت فيها 
وقعدت تعيط جامد اويييي 
وفتحت الشباك عشان يدخل هوا 
________________
عند تميم 
واحد من الي كانوا واقفين معاة :مين دي يتيمو
تميم :صاحبة اختي 
واحد تاني بغمز:صاحبة اختك برضو 
تميم بزهق:يعم والمصحف صاحبة اختتي 
هكدب لي يعني 
وسابهم ومشي 
ووهو ماشي.شاف سمر 
و......يتبع 
سيدرا فتحت باب العربية 
[  ] وقعدت فيها وانكمشت على نفسها وقعدت تعيط جامد اوي على الي عدي قالهولها 
شوية ولقت باب العربية بيتفتح 
ودخلت جوري 
جوري وهي بتطبطب على ضهرها:انتي لحد الوقتي بتعيطي 
في أي احكيلي 
سيدرا :جوري انا انا عايزة اروح لو سمحتي 
جوري:طب احكيلي طب اي الي حصل 
سيدرا حكتلها الي حصل كلة 
وكمان حكتلها عن نظرات جودي 
جودي بغيظ:عارفة والله لولا اننا في فرح دلوقتي ل كنت روحت جبتهم من شعرهم 
سيدرا وهي بتمسح دموعها:انا عايزة امشي 
جوري :بس كدة 
تعالي ونزلتها من الغربية 
سيدرا:بتعملي اي 
جوري:حد فينا هيسوق العربية 
سيدرا:وتميم هيوافق ؟؟
جوري:يتفلق يختي بلا قرف زي ما هو بيتمتع جوة مع صاحبة احنا كمان نتمتع ونبقى نيجي ناخدة 
ها بقى مين هيسوق 
سيدرا:انا 
جوري:وانتي بتعرفي تسوقي
سيدرا:مش اوي يعني 
عدي لما كنا بنخرج كان بيعلمني 
جوري :طب يلا 
سيدرا فتحت باب السواق وركبت 
وجوري ركبت من عند الباب الي جنبة 
جوري بحماس:مستعدة 
سيدرا بخوف :مش عارفة 
جوري بمرح:لا وحياتك عيالك اركزي كدة احنا لسة متحركناش 
تسعدة
سيدرا بحماس:توكلنا على الله 
ودورت العربية 
سيدرا لفت بالعربية
وكانت ماشية بسرعة والعربية كانت هتخبط ف الرصيف وعلى اخر لحظة سيدرا لفت الدركسيون
جوري بخوف وهي شبة هتعيط:لا احيات عيالك مش من اولها كدة 
دي الغالية بنت الغالية دي
سيدرا بخوف سابت الدركسيون مرة واحدة وبصتلها وقالت بتوتر وهي بتشوح بابدها 
:جوري لو سمحتي متوترنيش 
لو همشيها كدة من الاول تعالى نرجع متوترنيش عشان اعرف افتكر كنت بسوق ازاي
جوري بسرعة:الله يخربيتك انتي ماشية وسايبة الدركسيون 
سيدرا بصت قدام بسرعة 
ومسكت الدركسيون 
سيدرا بعد ما هديت كدة :مستعدة 
جوري وهي بتربط حزام الأمان وبتمسك في الكرسي :اي بقى الي مستعدة ديييييييييييييي
قالتها لما سيدرا مشيت على سرعة عالية 
سيدرا شغلت اغاني
وبصت على البنزين وقالت :اخوكي دا جلدة اقسم بالله 
مفيش بنزين كتير 
تعالى يبنتي نملا ام العربية 
وخدتها وراحوا أقرب بنزينة 
العامل بابتسامة:اهلا يافندم 
سيدرا لجوري بهمس :اخوكي كان بيملا بكام 
جوري بتفكير:مش عارفة 
سيدرا :اصلا.....
وبصت للعامل وقالتلة يحط ب٢٠٠ ج
خلص وادتلة الفلوس 
العامل بابتسامة :خلى ياقمر 
سيدرا بقرف:شكرا 
ورجعت بالعربية ومشيت 
_______________________________
عند تميم مشي من عند اصحابة 
وكان ماشي رايح لعدي لمح سمر 
تميم بدهشة وهو رايحلها:سمر 
سمر بابتسامة صفرا:ايدا دكتور تميم اي الي جابك هنا 
تميم :نعم...!
سمر بتعديل :ا..ا اقصد جاي مع مين 
تميم :مع عدي 
سمر بفرحة:ايدا هو عدي هنا 
تميم باستغراب:اة هناك اهو 
سمر ساكتة وجريت مكان عدي 
وحضنتة 
تميم اتغاط وكان نفسة يولع فيهم 
وراحلهم بغيظ
سمر بحب اخوي:عدي انا زعلانة منك 
عدي بحب اخوي :لية كدة سمورة بنفسها زعلانة مني 
سمر :اة عشان جيت المرة الي فاتت من غير ماتعرفني ومسلمتش عليا وانهاردة كمان 
تميم بغيرة:هو انتوا تعرفوا بعض ؟؟! 
عدي لاحظ الغيرة في عينة راح لف ايدة على وسطها وقال ببرود واستمتاع :اة ابقى ابن عمتها 
تميم:اممم 
سمر:عدي يخلص الفرح ونقعد قعدة حلوة زي الي كنا بنقعدها زمان 
عدي بحب :ماشي ياقلبي
سمر مشيت وتميم مسك عدي بغيظ وقالة :بقى بتغيظني وتحضنها هاا 
عدي ببرود وتناكة:الاا انت مالك ياجدع بنت عمتي وانا حر 
تميم ضيق عينة كدة وقال وهو شوية وهينفجر:بنت عمتك ها.. انت اي يلا البرود دة 
عدي ببرود لاعب حواجبة 
تميم :انا خارج يعم 
عدي بسرعة :لا لا استني 
تميم :ها
عدي بجدية:أتت تعرف سمر منين
تميم :فاكر يلا الطالبة الي عندي الي قولتلك اني معجب بيها 
عدي بتتنيحة:لا متقولش سمر...
تميم هز راسة ب أة
عدي :ياتي بطة ياتي حوة. ...ومرة واحدة بصوت تخين :ولااااا سمر دي تنسااها ها تنساها عشان ملعبش في 
وشك البخت 
تميم :لية يعني انا معجب بيها 
عدي:اي البجاحة دي يلا بامانة 
اي البجاحة دي 
تميم:والله يبني ما بجاحة ولا حاجة بس بجد بجد 
والله انا معجب بيها 
عدي وهو بيزقة:طب اقولك حاجة غور ياض من هنا روح اطلبها من أبوها عندك هناك اهو وزقة جامد 
تميم خبط في خالد 
من زقة عدي 
تميم باحراج:احمم انا اسف ياعمي مقصدش 
خالد:عادي يبني ولا يهمك 
تميم فضل واقف قدامة كدة كام دقيقة وهو بيلعب في ايدة 
خالد برفعة حاجب:في حاجة يبني 
تميم بتوتر:ها
خالد:في حاجة ؟؟
تميم:احمم يعني هو انا يعني كنت طالب ايد سمر  
منك ياعمي 
خالد بترقب:ونت شوفت سمر فين ؟
تميم:احمم منا الدكتور بتاعها في الكلية 
خالد وهو بيحك ايدة فدقنة:اممم  ...بص يبني دا ولا وقتة ولا مكانة ولا زمانة 
فاسف يبني 
تميم :اسف على اي 
خالد:سمر لسة صغيرة 
تميم:ياعمي بس انا معجب بسمر
خالد:منا مقدر دة بس للاسف طلبك مرفوض 
يبني 
تميم بحزن مشي 
عدي بضحك:رفضك يابطة 
تميم بغيظ:دانت لما بترشق عينك فيها بتخفيها 
انا ماشي يلا 
وخرج برة وعدي طلع وراة :استني يلا انت سلمت على شادي
تميم:اة 
وراح الباركينج ملقاش عربيتة 
تميم :اة مهو دة الي كان ناقص
عدي :اي في اي 
تميم :العربية مش موجودة 
عدي:ممكن اختك خدتها 
تميم:مبتعرفش تسوق  ...طب استني كدة وطلع موبايلة اتصل على جوري 
___________________
عند جوري وسيدرا 
سيدرا وهي سايقة:عارفة انتي الوحيدة الي بتعرفي تطلعيني من المود 
جوري:اي العتيبي دا انا لسة عارفاكي من اسبوعين 
سيدرا بحزن:عارفة معرفتك في الأسبوعين دول احسن من معرفة ناس لسنين وشهور
جوري: ط...ترن ترن ترن 
طلعت موبايلها وحطت ايدها على بقها 
سيدرا :اي في اي 
جوري :تميم 
سيدرا :طب ردي 
جوري فتحت الخط 
تميم:الو 
جوري:اي يتميم
تميم:فين العربية 
جوري بكذب :عربية اي ؟؟
نميم:جوري متصيعيش العربية فين 
سيدرا:احمم ازيك ياتميم 
تميم :الحمد لله 
جوري العربية فين
سيدرا:بص يا استاذ تميم احنا عشر دقايق بالظبط 
وهنكون عندك 
تميم :تمام 
جوري قفلت بسرعة 
جوري :هووووف الحمد لله 
بت احنا قدامنا قد اي 
سيدرا:خلاص اهو قربنا 
اخوكي اهو 
جوري :شكلة ميبشرش بالخير بتاتا 
جوري بتدقيق:الحقي مين الي معاه عدي 
سيدرا بتوتر:طب اي بصي بصي انا كأني صحبتك مش عايزاة يعرف اني ساكنة معاكوا تمام 
جوري تمام . ....
___________________________
عند هنا وهي جوة 
قاعدة مع هناء 
هناء بتوتر وهمس:بت ياهنا 
هنا بزهق:امم
هناء:هو انا شكلي حلو 
هنا :يابنتي قسما بالله قمر قمر انا قرفت كل خمس دقايق هنا انا شكلي حلو هنا انا شكلي حلو ايي اهدي كدة 
هناء :طب اسكتي طب
جة شاب عليهم عشان يسلم على شادي 
هنا شافتة وقالت بهمس: حسة اني عارفة الواد السمج دة اممم سراج 
هناء :سراج مين؟؟
هنا : .....
وصلوا قدام تميم وعدي 
تميم :انزليلي انتي وهي انزليلي 
نزلوا 
عدي باستغراب وغيرة مخفية قال بصوت حاد لتميم: انت تعرف سيدرا منين 
تميم :دي عاي...
قاطعتة جوري بسرعة عشان ميعرفش انها عايشةمعاهم:لا دي صاحبتي من زمان لقتها قاعدة لوحدها خدتها واتمشينا بالعربية 
عدي :امم 
تميم مكنش فاهم لية جوري كذبت بس قال اكيد لما يروحوا يبقى يعرف منها 
جوري وهي بتشد سيدرا من ايدها:تعالى نروح نشتري حاجة ونت ياتميم ابقى تعلالي بالعربية عند الهايبر الي هناك دة وشاورلتة 
سيدرا فهمت انها مش عايزة يشوفها وهي بتركب معاهم العربية 
عشان ميعرفش انها عايشة معاهم فامشيت بسكات 
جوري وهما عند الهايبر:بت ياسيدرا 
سيدرا:ها
جوري :اي رأيك في اليوم وحش صح 
سيدرا:مستمتعتش ومسلمتش على العرسان 
جوري:يلا اهم حاجة اننا خرجنا وخلاص 
وقفوا ربع ساعة مستنين تميم لحد ما سلم على عدي وعدي سابة ودخل 
وتميم ركب الغربية وجالهم وهما ركبوا معاة 
وروحوا
________________
هناء بتساؤل:سراج مين؟
هنا :مش مهم 
هناء :بكرة لينا قاعدة يابطة 
هنا:انشاء الله 
سراج وهو بيحضن شادي :الف مبروك 
شادي:اي يبني بقى مش ناوي تتجوز بقى 
سراج:يعم جواز اي مفيش احلى من السنجلة
شادي :ونبي اسكت بس شكلك اصلا متجوز واحنا منعرفش 
سراج:فال الله ولا فالك يعم تف من بوقك
عايز حاجة 
شادي:انت ماشي
سراج:اة ..معلش والله عندي مهمة 
انا قولك اجي اسلم عليك بسرعة 
وماشي 
شادي:في رعاية الله
سراج وهو بيسلم على هناء:الف مبروك 
هناء وهي بتسلم:الله يبارك فيك 
ومشي وهنا فضلت باصة علية 
_______________
عند سليم راح لسمر بابتسامة 
وخدها بالحضن 
سمر بصوت واطي:عايز اي 
حضن المصلحة دا مش ببلاش انا عارفة 
سليم وهو حاضنها بهمس 
:متعرفيني بقى على صاحبتك انتي مش قولتيلي اتعدل واتعدلت عايزة اي بقى تاني 
سمر:دا بعينك انا قولت كدة عشان تتعدل عشان لما تتقدملها تبقى تقبلك لكن انا مش كوبري يبابا 
بتحبها اخطبها 
سليم طلع من حضنها بابتسامة صفرا ونفسة يموتها 
سليم بحب :ازيك ياسارة 
مش سارة بردو 
سارة بكثوف :الحمد لله ...اه سارة 
سليم :عاملين اي في المذاكرة 
سارة :الحمد لله تمام 
سليم :في حد بيدايقوا ولا حاجة
سارة: ل....
سمر بمقاطعة:لا يسليم مفيش والله 
عايز حاجة احنا ماشين 
سليم وهو بيجز على سنانة :لا سلامتك
بعد ما مشيت :يلعن ابو شكلك عيلة زباله 
دا الي يقولك عالي جواة يبقى كلب 
يبت 
[تسريع الأحداث ]
عدي اليوم 
والكل كان فرحان(معادا أبطالنا طبعا)
وهناء قعدت مع هنا وسألتها عن سراج قالتلها على الموقف الي حصل. 
والدنيا ماشية تمام
.............
عدي ست شهور 
وسيدرا وقفت شغل لما بدأت تتعب 
وجوري دايما معاها 
....
تميم كان بيحاول يتواصل مع سمر بس هي مصدرالة الوش الخشب 
دخل كلمها من كذا رقم بس هي كانت بتبلكة في كل مرة 
ومكنتش بتحضرلة محاضرات 
 ....
سليم كل شوية يتحايل على سمر تعرفة على سارة 
وهي كان ردها واحد"بتحبها روح اتقدملها "
  ....
جودي الحرباية كانت كل شوية تحاول تقرب من عدي 
بس هو مكنش هامة أوي لانة شايف ان محدش هياخد مكان سيدرا برغم الي عملة فيها بس بيحبها 
......
طبعا ايمن كان بيحاول مع فجر بكل طاقتة 
لحد ما فجر فكرت انها ممكن تديلة فرصة
بينها وبيت نفسها لانها حست انة بيحبها بجد 
بس بتعاملة انة صديق وبس 
 ....
وطبعا زهرة زعلانة من يوم طلاق عدي وسيدرا 
.......
هناء وشادي الحمد للة حلوين 
حياتهم مبتخلاش من الخناق 
بس متفاهمين 
.........
نرج بقى 
عند عدي وفجر 
فجر كانت في اوضتها بعد ماقفلت مع سيدرا 
وسيدرا كانت بتحكيلها ان بطنها كبرت أوي 
وفضلها اقل من شهر وتولد 
وفجر فرحتلها وكانت بتكلمها فيديو كول عشان تشوف بطنها 
.....
فجر في نفسها:سامحيني ياسيدرا بس هو لازم يعرف انا كدة معاكي في الغلط انا هقولة عشان دة حقة بس مش هقولة مكانك عشان انا بردك زعلانة منة 
ونزلت لعدي في اوضة المكتب 
وخبطت 
عدي بانشغال وهو باصص على ملف متهم قدامة:ادخل 
فجر دخلت وهي بتفرك في ايدها 
فجر بارتباك:عدي انا عايزة اقولك حاجة بخصوص سيدرا 
عدي قلبة دق جامد بس قال بعد اهتمام:قولي 
فجر وهي بتبلع لعابها وبتقول في نفسها:اتشجعي اتشجعي وقالت وهي مغمضة عينها:......
عدي مرة واحدة بصلها وقام وقال :....يتبع
فجر بتردد:س.. سيدرا حامل 
عدي ساب الملف الب كان في ايدة وبصلها مرة واحدة قام وقف
وقال بدهشة:ننننعممم!!!!!.
فجر بتوتر وهي بتفرك في ايدها:بص انا مكنتش هقولك. بس ..بس انا مدة هكون بظلمك من انك تعرف انها حامل 
عدي :هي ..هي حامل من امتى؟؟!.
فجر :بقالها تمن شهور ..اليوم الي طلقتها فية كانت هي عملالك مفاجأة عشان تقولك انها حامل 
عدي شرد وافتكر اليوم دة لما كانت متصلة بية وبتقولة تعالا بسرعة عشان عملالك مفاجأة حلوة اوي هتفرحك 
وبعد ما طلقها لما سالها على المفاجأة لما قالتلة بسخرية مش مهم تعرفها 
عدي قرب من فجر وقال:انتي كنتي عارفة ؟؟!،
لقى فجر ساكتة فقال بزعيق:ردي عليا انتي كنتي عارفة؟؟!..
فجر بقوة وزعيق زية :ااااااااة كنت عارفة ياعدي 
عدي رجع خطوة لورا وقال بحزن:يعني انتي كنتي عارفة...ومفكرتيش حتي تقوليلي 
كنتوا عايزين تحرموني من اني اكون اب ؟؟!.
ليييييييييييييية قالها بزعيق وحزن دفين 
فجر بشرح محاولة الهدوء:افهمني انا مكنش ينفع ا....
عدي بمقاطعة وزعيق :مكنش ينفع اييييييييييييه مكنش ينفع تقوليلي انها حامل ف ابنيييي 
فجر بعصبية وبزعيق :ااااااااااة مكنش ينفع عشان هي كانت مأمناني اني مقولكش 
بس عارف ...
حتي لو هيا مكنتش أمنتني انا مكنتش هقولك ياعدي ...
عارف ليةة..
عشان انت اناني .. مبتفكرش غير في نفسك 
سبت واحدة كانت بتتمنالك الرضا ترضا 
سبت واحدة كانت كل همها تفرحك والمقابل منك كان اي غير الإهانة ليها 
كانت عايزة تفرحك وتقولك انها حامل 
قومت انت فرحتها وطلقتها 
عارف انا مش هعتب غليها لو مكنتش قالتلي انا كمان او حتي لو مقالتلكش لعشر سنين قدام 
عشان دا حقها 
يخي يلعن ابو الحب الي يخلي واحد يهين واحدة كدة 
انا اهو مقربلهاش بس مش طايقاك مع انك اخويا 
بس بجد صغرت في نظري جامد اوي 
كانت جاية من هم 
لعبت عليها دور الحب والحياة الوردية 0
وف الآخر طلقتها
عدي بعصبيية لدرجة ان عروق رقبتة برزت:انتووووووا لية مش قادرين تفهموني 
لية مش عايزة تفهميني 
انا كنت باخد حق امك وابوكي ...عاييييزة حق امك وابوكي يروح
فجر بسخرية وزعيق:لااااااأ ازاي يروح طبعا عشان تنتقم منة بعد ما مات تقوم منتقم من بنتة عشان تبان ان انت رااااجل لية عشان الراجل مبيسبش حقة ولا حق حد يخصة ..ونسيت ان ربنا موجود قادر ياخد حق امك في ثانية منة وهو ميت 
عدي عينة بدأ تدمع من غير ما يحس عشان الكل بيهاجمة 
فجر شافت كدة راحت قالتلة عشان تخلية يندم اكتر:عارف نظرة الانكسار الي ف عينك وان الكل بيهاجمك دي انا شوفتها في عنيها كام مرة 
...انا بقى عايزاك تندم اكتر فهقولك ع هي كانت فية قبل ماتيجي هنا وتتجوزها 
وحكتله عن الي مرات أبوها كانت بتعملة فيها من ضرب وتعذيب لترويق 
وهي كانت بتخاف منها وكانت بتنزل تشتغل عشان تكمل جامعتها ووووو...(حكتلة كل حاجة عمتا )
فجر بتشفى :وعارف كمان اي انا عا.......
___________________________
عند سمر كانت في الجامعة
وكانت ماشية لوحدها فجاءة لقت الي بيشدها من ايدها 
وخدها في حتة محدش يشوفهم فيها 
بس كان قريب من مكتب تميم
سمر ولسة مشفتش وشة؛لو سمحت يادكتور تميم ابعد ع....سكتت لما بصت عالشاب الي كان واخدها لقتة. واحد من سنة رابعة 
ومعروف ان هو داخل الكلية بفلوس ابوة وفاشل وبقالة اربع سنين بيسقط 
وبتاع بنات 
سمر وهي بتزقة بقرف بعيد عنها 
:ابعد يحيوان ياقليل الأدب انت ازاي تسمح لنفسك انك تشدني كدة 
الولد واسمة رامي:اة مهو وحش ليا بس حلو لدكتور تميم صح 
سمر ضربة قلم جامد اوي علم على وشة وقالت بعصبية:اخرس ياحيوان ياقليل الأدب  
رامي اتعصب جامد منها الي هو ازاي انا حتة بت تيجي تضربني بالقلم 
راح شدها ولسة هييجي يضربها بالقلم .....
_________________________
عند تميم كان قاعد في المكتب وكان بيفكر يروح يغلس على سمر هو بيحس بمتعة لما بيعصبها 
فقام من عالكرسي خرج من المكتب 
ومشي من الطرقة و وهو ماشي سمع صوت زي واحدة بتزعق لواحد 
فقرة اكتر من الصوت لقا واحدة بتضرب واحد بالقلم ركز اكتر لقاها سمر 
وفجاءه لقا الواد دا بيرفع ايدة عشان يضربها ...
_____________
رامي كان لسة هيضرب سمر بالقلم لقى تميم بيلوى دراعة وعيتة سودا وقال :مش دي ياروح امك الي توقفها وتفكر تضربها 
وراح مديلة بوكس
رامي حط ايدة مكان البوكس وقال وهو بيبل شفايفة بلسانة:اي يادكتور هي تهمك ولا اي وغمز
تميم اتعصب اكتر راح .....يتبع 
رامي كان لسة هيض*رب سمر بالقل*م لقى تميم بيلوي دراعة وعينة سودا وقال :مش دي ياروح امك الي توقفها وتفكر تض*ربها
وراح مديلة بوك*س جامد
رامي حط ايدة مكان البوك*س وقال وهو بيبل شفايفة بلسانة :اي يادكتور هي تهمك ولا اي وغمز😉
تميم اتعصب جامد راح قال :اة يروح امك تهمني 
ولو فكرت بس ....شوف فكرت بس انك تدايقها 
صدقني مش هحلك 
رامي بتلذذ:وااو يدكتور لما الجامعة كلها تعرف انك مرت*بط ب سمورة او ماشي معاها
صدقني هتبقوا حديث الجامعة مقدما 
وسمر هتتفضح انها مرت*بطة بدكتو....ااااااة
قالها لما تميم ادالة بوكس جامد على غفلة 
تميم وهو مكور ايدة: متجبش سيرتها على لسان امك دة بس ومالة تعالالي 
وشدة من ياقة قميصة ووقفة وقعد يضربة 
ورامي هيموت ويردلة الضربة. بس بحكم انة دكتور مينفعش 
بعد ماتميم خلص مسكة من ياقة قميصة وجرجرة وراة وهو بيقول سمر:روحي روحي انتي 
سمر بتردد:بس بس انا عليا محاضرة 
تميم بعصبية:بقولك اتزفتي روحي حالا يلااا 
سمر خافت وراحت مشيت بسرعة من قدامة 
سمر في نفسها:يترا هو واخدة هيعمل فية اي ؟؟
...وانا مالي يكش يولع فية ببنزين وسخ 
وراحت مشيت 
..............
عند عدي
فجر بتشفي :وعارف اي كمان 
انا عارفة مكان سيدرا ومش هقولك علية 
وكملت بكذب:عشان انت لو لفيت مصر كلها حتة حتة 
مش هتلاقيها 
عدي قال ببرود يخفي بية دموعة الي عايزة تنزل:تمام خلصتي تقدري تتفضلي 
فجر طلعت من اوضة المكتب 
على اوضتها وقفلت الباب وطلعت عالسرير 
واتصلت على سيدرا فيديو كول
سيدرا:الو يافجر 
قجر:انا قولت لعدي
سيدرا بدهشة:نعمم
فجر:اناا قولت لعدي 
سيدرا بحزن:يعني انا كنت مامناكي 
...تمام يافجر
فجر :سيدرا متزعليش هو...
_________________
عند تميم
كان ماسك رامي وبيجرة وراة 
لحد مكتب العميد 
خبط وفتح ورماة عالارض 
العميد قام مرة واحدة وقال: ايدة في أي...اي الي حصل 
تميم :الواد دا يترفد
العميد:عمل اي ياتميم 
تميم :..(وحكالة الي حصل)
وكمل:ودي مش اول مرة يعملها كذا بنت بتيجي تشكيلي يا اما انا بشوفهم بعيني
دلوقتي هتعمل اي يافندم 
العميد:والله الي انت قولتة انت معاك حق فية 
لات فعلا مش ةول مرة يعملها 
عمتا هيتفرد من الكلية وسلوكة في ملفة يبقى زفت عشان مفيش ولا كلية تقبل بية
رامي بشر ولكن اتكلم بهدوء:تمام جدا..
وخرج 
تميم بارتياح:احسن انا مش فاهم كل يومين اشوفة بيعمل كدة دا اي الهم دا 
 ...عايز حاجة يافندم
العميد:لا شكرا 
تميم:الشكر لله وخرج 
وهو مبسوطط انة رفدة
____________
عند سمر كانت وصلت البيت طلعت لقتهم بيلبسوا
سمر باستغراب:ايدا انتوا رايحين فين 
نورا :رايحين عند فجر وعدي 
سمر بفرحة:بجد الله....بس ايدة لحظة وكملت بشر :انتوا كنتوا هتروحوا من غيري 
خالد:يعني ..لو مكنتيش جيتي كنا هنبعتلك تجيلنا على هناك 
سمر :اممم طيب طيب 
عمتا انا طالعة البس هو شادي وهناء هيجوا معانا 
خالد:اة قالي هاجي 
سمر:طب وكدة مين هيقعد مع تيتة 
نورا :لا مهي تيتة جاية معانا 
سمر بفرحة:يس يس يس 
وطلعت جري على اوضتها عشان تلبس 
بعد شوية. 
كانوا لبسوا 
سمر وهي نازلة وماسكة شنطة سفر حاطة فيها هدومها 
خالد باستغراب:ايدا اي كل الهدوم دي 
سمر:مش انتوا قولتها هنروح عند عدي وفجر 
خالد:اة بس هما يومين مش شهرين كدة عشان ستك هي الي طالبة 
سمر بتذمر:لا سيبوني انا معاهم وروحوا انتوا
نورا:مينفعش ياحبيبتي 
سمر:ملييش فية ملييش فية
وبعد شوية اقناعات وافقوا لان كمان جامعتها قريبة من القاهرة 
خرجوا وركبوا العربيات 
شادي وهناء وهنا وميادة في عربية 
وجودي وسمر وخالد ونورا في عربية
وزهرة وليلا وسليم والجد عتمان 
وتيتة منيرة (جدتهم)
وأيمن ركب عربيتة لوحدة 
ووهما ماشين عالطريق وخلاص كانوا خمس دقايق ويوصلوا .....
___________________________
عند فجر وسيدرا 
فجر :سيدرا افهمي انا كدة كنت هبقى بظلمة من انة يعرف ان انتي حامل 
بصي انا قولتلة بس والله مقولتلوش علىىمكانك متزعليش
سبدرا بزعل:مش زعلانة
فجر:خلاص بقى فكي آسفة
سيدرا:مش زعلانة ياستي 
فجر:طب احلفى
سيدرا:والله خلاص مش زعلانة هقفل في وشك
فجر :طب حبيب عمتو الحرباية عامل اي 
سيدرا:احسن منك هههههه😂
فجر :كدة انتي دمك سكر مثلا 
سيدرا:سكر ولا ملح نيااهاهاهاه😂😂
فجر :منتي مش روشة كدة يعني 
سيدرا :خلاص خلاص 
طب اقولك نكتة 
فجر:قولي اما نشوف
سيدرا:مرة اتنين وقعوا على بعض بعض ماات هههههههههه😂
فجر بقرف:اي يابت السماجة دي 
سيدرا:خلاص خلاص طب بصي دي بيقولك مرة واحد عمل شاي تقيل معرفش يشيلة 😂😂😂
فجر:دي هرمونات الحمل طفحة 
بصي يماما تكلميني متبرديش عشان انا خلقي ديق 
سيدرا:ديق ولا واسع
فجر بجدية:سلام ياسيدرا هو انا ناقصة 
سيدرا:سلام 
فجر قفلت:صحيح هم يبكي وهم يضحك 
____________
عند عدي بعد مت فجر خرجت 
كسر كل حاجة في المكتب بمعني الكلمة واحدة اتعورت 
وبقى قاعد على الأرض عينة حمرا ودموعة بتنزل 
وقال بصوت خافت:انا اة غلطت لما عملت كدة بس بس انا لسة بحبها 
لية كلهم بيقطموا فيا كدة
اهي دلوقتي حامل اهي وقربت تولد ومش عارف طريقها مسح دموغة وقال :انا هخليها تسامحني بس القيها بس 
___________________
عند سمر 
كانت في العربية 
فتحت الواتس وقررت تفك التبليك تشكرة
وترجع تبلكة تاني 
فتحت الشات وفكت التبليك 
وبعتت 
كانوا ماشين على الطريق وخلاص قربوا يوصلوا
فجاءة لقوا سليم وقف العربية 
راحوا وقفوا العربيات وقالوا للبنات مينزلوش ونزلوا هما يشوفوا في أي 
لقوا تيتة منيرة تعبانة خالص 
وزهرة وليلا قلقانين عليها جامد اوي 
وسلبم مش غارف يعمل اي عشان هو الي بيسوق ومفيش مكان عندهم ينزل يشوف في اي 
الجد بقلق:ايمن هاتوا ايمن هو مش دكتور
هاتوة بسرعة يشوفها  
ليلا نزلت بسرعة وراحت على عربية ايمن 
وجابتة 
ايمن بصلهم شوية كدة وقال لزهرة:انا قولتلك ياخالتوا قبل مانمشي احتمال كبير تتعب مننا 
زهرة بقلق :وهي مالها يعني 
ايمن خدها من ايدها براحة لبرا العربية وقال بجدية:انتي لحد امتى هتخبي انها عندها مشكلة في القلب ومحتاجة عملية 
زهرة بحزن:انا والله لو عليا فنا عاوزة اقولهم كلهم 
بس هي الي مش عايزةة
ايمن :لازم العملية تتعمل في أسرع وقت حالتها هتتدهور اكتر من الاول 
زهرة:طب بص يبني تعالى نوديها المستشفى ونعملهالها من غير ماتعرف 
ايمن:وهو دة الي كان هيحصل اصلا 
يلا روحي اركبي عشان نوديها المستشفى
زهرة راحت ركبت مع سليم وأيمن وقف عند شباك سليم وقال:على أقرب مستشفى ووديها واحنا وراك 
سليم بقلق:طب فهمني طب في أي؟؟
ايمن:مش وقتة يسليم مش وقتة 
انجز بقى .
سليم:طيب 
وساق العربية 
وأيمن ركب عربيتة وراحوا وراة
_________________
عند سمر لما فكت لتبليك جات تبعت 
لقتهم وقفوا العربيات ونزلوا هي قلقت فخرجت ومبعتتش حاجة 
____________________
عند تميم 
كان بيسوق العربية عشان يروح 
لقي عدي بيتصل بية 
تميم بفرحة:اللو
عدي بحزن:الو يتميم 
تميم باستغراب:ايدا مال.صوتك؟؟
عدي:مفيش 
تميم باصرار:طب بص شغل مفيش والجو دة مش عليا انجز وقول في أحسن اقفل في وشك 
عدي حكالة كل الي فجر قالتلهولة
تميم بحزن على سيدرا:اووف يبني ايدة دي كانت متمرمطة يعني هي استحملت كل دة 
والي زاد وغطى الي انت عملتة صراحة انت معندكش دم اقسم بالله 
عدي بحنق:بقولك اي انا مش متصل عشان تزود عليا همي 
تميم :طب هتعمل اي 
عدي:انا عايز القيها بس 
..القيها وكل حاجة هترجع زي ماكانت واحسن 
تميم :طب وانت هتلاقيها فين 
عدي:مش عارف فجر قالتلي انها في حتة لو دورت في مصر كلها مش هتلاقيها فيترا هتكون فين؟
تميم:مش عارف صراحة 
بس بص مش انت ليك مصادرك الخاصة في الدخلية وكدة شوف كدة ودور عليها وقولي 
عدي:مش عارف هشوف لو كده هقولك 
تميم :اشطة عايز حاجة 
عدي:لا سلامتك 
تميم:سلام 
وقفلوا
(يعيني عدي وتميم بيفكروا يلاقوا سيدرا فين 
وهي اصلا ف بيت تميم٠🙂🙂)
________________
عند سيدرا وجويرية
سيدرا وهي نازلة من عالسلم وحاطة ايدها على بطنها الكبيرة 
جوري من تحت وهي قاعدة على الكنبة:نزلتي لية بس 
كنتي تخليكي فوق وانا كنت اجيلك 
سيدرا وتعابير وشها بتتغير:لا عادي زهقت من القاعدة فوق 
ونزلت من عالسلم وهي حاسة بوجع جامد اويي في بطنها 
وقالت بتالم:اةة 
جوري :بانتباة:مالك 
سيدرا بتعب وبتحاول متبينش:مفيش 
بطني وجعتني ب...ااااااااااااااااة 
قالتها لما وجع بطنها زاد أوي 
جوري قامت بسرعة وراحتلها وقالت بخضة :في أي 
سيدرا بالم وهي ماسكة بطنها :ااااااااااااااة
ااااااااااااة 
جوري بقلق :طب طب في أي طيب قوليلي عشان اساعدك 
سيدرا بصراخ:معرااااافش انا معرااافش 
اااااااااة شكليييي بوللد 
جوري بخضة:ينهار اسود طب وهنعمل أي 
سيدرا بصراخ:انتي مش ممرضة اتهببي شوفي هتعملي أي يلااا
جوري بشبة عيااط مضحك:والله دخلتها غصب انا اصلا عندي فوبيا من الدم 
و وبعدين انا عمري مولدت حد انا 
سيدرا وهي بتعيط من الألم وتقعد عالارض :اتصرفي ااااااااةة بطني بتوجعنييي 
جوري بسرعة:تميم اةة هو تميم.
جريت على تليفونها بسرعة 
وطلبت رقم تميم لقتة داخل عليهم 
راحتلة بسرعة وقالتلة وهي بتشدة :تعالى بسرعة 
تميم باستغراب:اي صوت الصريخ دة 
جوري :سيدرا شكلها بتولد تعالى 
تميم راح بسرعة لقاها قاعدة عالارض وماسكة بطنها وعمالة تصرخ .
جوري بخضة عليها وهي بتهز تميم:الحقها ياتميممم 
تميم بقلق وخضة:ط طب وانا اعمل اي انا مش عارف 
جوري:شيلها بسرعة 
تميم بصلها شوية كدة وهو قلقان
جوري بزعيق:يبني ماتشيلها خلينا نوديها المستشفى بقى .......يتبع 
جوري بزعيق من غباء تميم :يبني ماتشيلها خلينا نوديها المستشفى بقى
البت هتولدلنا هنا 
سيدرا بتعب وصراخ:ااااةةة ..لا متخليش حد يشيلني اااااااااااااة
جوري :معلش استحملي معلش.. الضرورات تبيح المحظورات 
سيدرا:ااااااااااة 
جوري بزهق:انا مش عارفة كان لازم يعني ابنك يجي دلوقتي ما كان لسة فاضل كام اسبوع 
دا اي الهم دة ياربي
ماتشيلها ياتميم 
تميم وطى شالها بسرعة وحطها في العربية 
وجوري قعدت جمبها مستحملة عض سيدرا ليها 
جوري بوجع:طب اي مش كفاية عض كدا ولا اي
سيدرا بالم وصراخ:اسككتتيييي خالصص ااااااااااةة
جوري بحسرة:عضي عضي دا ولا كأنة دراع الي خلفوني اااااة قالتها لما سيدرا عضتها جامد
جوري بصراخ:اااااة احنا هنوصل امتى يااازفتتت
تميمم وهو بيسرع:اهو اهو قربنا نوصل 
بأس خلاص 
ركن بسرعة وجري جوة طلب ممرضات وترولي وجم بسرعة 
وحطوها على الترولي 
وخدوها جوا 
وتميم قفل العربية وخد جوري ودخلوا وراها 
وهما لبسوا سيدرا لبس العمليات 
وخدوها بالترولي ووهي ماشية جوري قالتلها بحب:متخافيش 
سيدرا بالم:يستي والله ماخايفة اااة 
جوري بقرف :دنتي فصيلة امفروض تقوليلي خايفة 
وهموت وخلى بالك من ابني بعدي و..
سيدرا مقاطعة اياها:ياشيخه تفي من بقك ااااااة 
الدكاترة خدوها بسرعة على اوضة العمليات 
وقفلوا الباب 
وتميم وجوري قعدوا على الكراسي وهما قلقانين 
وبيدعولها
_________________________
عند العيلة 
كانوا وصلوا نفس المستشفى الي سيدرا وجوري وتميم (دا القدر يجماعة مش انا لا😉😂😂)
وخدوها بردك على ترولي 
وودوها طوارئ وعملوا معاها اللازم 
وبعد ما خلصوا الدكتور خرجلهم وقال لأيمن 
:دكتور ايمن لو سمحت دقتين 
ايمن اماء له 
وراحلة على جنب 
الدكتور:المريضة محتاجة عملية في القلب ضروري جدا حالتها بتسوء 
ايمن:للأسف عارف 
تقدر تعملهالها امتى
الدكتور:دلوقتي لو حابب 
ايمن:تمام انا هنزل ادفع المصاريف وانت ادخل واقنعها باي حاجة تانية غير انك هتعملها العملية 
الدكتور باستغراب:لية
ايمن:بتخاف من العمليات 
الدكتور:امممم طيب ..المهم المبلغ ٢٠٠ الف جنية
ايمن:تمام 
ونزل عشان يدفع الفلوس 
الدكتور للممرضة الي كانت معاة :جهزيها عشان نبنجها بس متحسسيهاش انها داخلة عمليات 
الممرضة:تمام يافندم.  
الممرضة دخلت لمنيرة بابتسامة وقالتلها:ازيك ياقمر 
منيرة بابتسامة تعب وشالت جهاز الأكسجين:الحمد لله يابنتي
الممرضة بابتسامة بشوشة:اسمك اي ياقمر 
منيرة:اسمي منيرة ناديني تيتا منيرة 
الممرضة بضحك:ههه حاضر ياتيتة منيرة ممكن انا ونتي نقوم نغير ونلبس اللبس دة 
منيرة بخضة:لبس اي دة
الممرضة وتدعى لؤى (جماعة لؤى مش لؤي)
وهي بتطمنها بابتسامة:اي مالك اتخضيتي كدة لية 
دا بس عشان هندخل العناية فلازم نتعقم وكدة
منيرة بشك:وهو دة لبس تعقيم؟؟؟
لؤى:اة اطبعا لنتي مش واثقة فيا ولا اي 
منيرة باستسلام:واثقة يابنتي 
وقامت معاها براحة خااالص عشان تعبانة وغيرت هدومها 
وقعدت على السرير
وخرجت للدكتور وقالت:دلوقتي يادكتور انا لبستها 
وقولتلها هندخل العناية 
الدكتور بتفكير:طب بصي احنا هندخلها اوضة العمليات 
وانتي حاولي تلهيها ودكتور ماجدة تبنجها 
الممرضة :طيب يادكتور
وخدتها وقعدتها على كرسي متحرك عشان متتعبش 
وخرجت بيها 
عشان توديها اوضة العمليات 
خالد باستغراب:انتوا واخدينها على فين 
ايمن بسرعة قبل ما الممرضة تقول قدامها انها داخلة عمليات:تعالى ياخالي هقولك 
وخدوا وفهمو وهو فهم بقيت العيلة بقى وكانوا قاعدين قلقانين عليها 
....   
دخلوا اوضة العمليات وطلعتها على السرير
منيرة بشك:هي اوضة العناية 
لؤى بكذب:اة اوضة العناية بس لسة شوية والدكتور هيجي وفتحت معاها موضوع 
وشاورت لدكتور ماجدة تيجي تديها البنج 
وشوية ونامت 
والدكتور دخل والممرضات 
وبداوا العملية
______________
عند ايمن اتصل على عدي 
عدي :الو يابني انتوا فين مجيتوش لية؟؟؟
ايمن:ستك تعبت واحنا دلوقتي في المستشفى
عدي بخضة:مستشفى لية
ايمن حكتلة انها محتاجة عملية 
وكدة
عدي:طيب طيب مسافة السكة ونكون عندكم 
ايمن بفرحة:انت وفجر 
عدي بحدة:افندم
ايمن باحراج:احمم اقصد يعني هتيجي انت وفجر
عدي:اةة سلام.
ايمن:سلام
قام وقال لفجر وفجر لبست بسرعة وهو كذلك.
ونزلوا وخرجوا وركبوا العربية ووهما ماشيين 
عدو على سوبر ماركت وجابوا أكل وعصاير عشان شكلها مطوله
وبعد مدة وصلوا 
عند عدي وفجر بعد ماوصلوا 
راحوا عند الاستقبال 
عدي :لو سمحت كان في مريضة لسة جاية من نص ساعة
موظفة الاستقبال بدلع وهي بتندغ اللبانة:اسمها اي يافندم 
عدي بقرف:منيرة اشرف الخبيري 
موظفة الاستقبال بنفس الدلع وهي بتبص على الدفتر الي في ايدها وهي بتندغ في اللبانة: في اوضة العمليات الي ف الدور التالت  
في آخر الطرقة على ايدك الشمال
جمب اوضة الولادة يافندمم
عدي وهو ماشي بسرعة:تمام 
فجر وهي طالعة وراه بغيظ:عارف والله لولا اننا في مستشفى لكنت جبتها من شعرها بنت سلطح ملطح دي
عدي بصلها وسكت 
وكمل مشي وفجر طلعت وراه 
وصلوا لقوا العيلة كلها قاعدة راسها فرجليها 
عدي بقلق:مالكوا 
زهرة قامن حضنتة:مفيش ياحبيبي انشاء الله خير ادعيلها
عدي:ربنا يقومها بالسلامة يارب 
فجر:يارب 
عدي قان قاعد شارد لقى فجر بتهزة وقالت :عدي ياعدي 
عدي :هااا
فجر وهي بتشاور على تميم:مش دا تميم صحبك 
عدي ركز على الشخص لقاة فعلا تميم راح قام وفجر قامت وراة
عدي:انتي رايحة فين
فجر :هروح لجوري انت روح لصاحبك وانا اروح لصاحباتي 
عدي:طب روحي يختي
فجر راجت لجوري وجوري فرحت بس استغرب هي لية جت وقالتلها :انتوا هنا لية؟؟
فجر: ..حكتلها عن منيرة 
جوري:ربنا يقومها بالسلامة يارب
فجر:ها بقى انتوا هنى لية 
جوري شدتها على نجب بهدوء وصوت واطي:سيدرا بتولد 
فجر شهقت بفرحة وقالت:احلفيييي
جوري حطت ايدها على بقها بسرعة وقالت:الله يخربيتك وطي صوتك 
فجر بمغزي :طب بقولك اي متيجي نجمع عدي وسيدرا تاني 
جوري:والله كان نفسي عشان الواد لما يتولد او البت لما تتولد يبقى أبوها معاها بس صراحة مش قادرة اعملها مش طايقة اخوكي ونفسي اولع فية
فجر:وانا بردك والله بس يعني مش هنسكت
جوري بتفكير:اممممم بصي هوو هنحاول نلمحلة بس ان سيدرا جوا 
ولو هو عرف يبقى منة ليها بقى ويتعاملوا 
فجر:اشطة 
بس ازاي 
جوري :اممم نحاول نخليه يقعد شوية لحد ما الدكتور يخلص ولما نيجي ندخل نخليه يدخل معانا 
فجر:اممم ...ممكن اة صح ولد ولا بنت 
جوري :معرفش سيدرا مكنتش راضية تعمل سونار 
وقالت الي يجيبه ربنا حلو
فجر:اممم 
وبعدين قعدوا يتكلموا في كذا حاجة
______________________
عند عدي وتميم 
عدي وهو جاي من وراة وبيخبط بايدة براحة على كتفة :بتعمل اي هنا 
تميم لف وقال:عدي ..عامل اي 
عدي وهو بيقعد جنبة:الحمد للة 
تميم باستغراب:بتعمل اي هنا 
عدي:ستي بتعمل عملية في قلبها 
تميم بحزن:لية كدة؟؟
عدي :مش عارف بس. باين الموضوع من بدري يعني 
..المهم انت بتعمل اي هنا 
تميم:صاحبة اختي بتولد 
اسكت دنا قاعد مش على اعصابي ولا كأنها مراتي 
من ساعة ما دخلت البيت ولقيتا عمالة تصرخ وانا جتتي متلبشة من ساعتها 
عدي بضحك:يلهووىى ههههههههههه 
ينهاري ايدة ...وبعدين هي اي الي موديها عندكم البيت؟؟
تميم :عايشة معانا ...بس حق ربنا مشفتش منها العيبة في حالها ودايما في اوضتها 
ولو نزلت بتبقى لابسة محترم وطرحة
عدي:اممم ..بس يعني فين أهلها؟؟
تميم:بينلها يتيمة ...اممم معرفش جوري محكتليش حاجة عنها 
عدي:اممم ...طيب 
وقعدوا يتكلموا شوية 
وفجاءة سمعوا صوت نونو 
بيعيط
عدي حس باحساس غريب لما سمع صوت البيبي بس قال عادي 
...........
جوري كانت قريبة من باب العمليات لاكن فجر كانت بعيدة عشان بتتكلم في الموبايل 
وسمعت صوت البيبي راحت بسرعة لفجر 
 جوري بفرحة لفجر:سيدرا  ولدت 
فجر بفرحة:بتهزري 
وراحوا هي وفجر قدام اوضة العمليات 
ولسة هيدخلوا لقو تميم بيقول بسرعة:اي اي استنوا انتوا رايحيين فين 
جوري:داخلين ...!!!؟
تميم:دا حيلا لسة والدة اصبروا شوية لما تتنقل اوضة عادية 
جوري وفجر قعدوا بتذمر لأنهم كانوا عايزين يدخلوا 
شوية وموبايل عدي رن
ترن ترن ترن 
عدي بص على موبايلة وقال باحراج:طب استأذن ياجماعة هرد عالموبايل واجي تاني
وراح بعيد عشان كانت مكالمة شغل 
في الوقت دا كانوا خرجوا سيدرا على ترولي وهي نص متبنجة 
وودوها اوضة عادية 
وكانوا هايروحولها 
جوري بتذمر:اوففف بقى فين النونو عايزة اشوفوا 
فجر:يبنتي اهدي بقى 
في الوقت دا عدي جة مع نفس اللحظة الي الممرضة خرجت فيها وهي ماسكة البيبي 
ولأن عدي كان جي عليهم افتكرتة ابوة (بعيدا عن ان هو ابوة فعلا بس دا من وجهة نظرهم عشان هم ميعرفوش وكد🙂)
الممرضة أدت لعدي البيبي وقالت بابتسامة:الف مبروك يتربي ف عزك 
عدي وهو مادد ايدة باحراج بالبيبي:بس انا مش ا...
فجر مقاطعة عدس بسرعة:تمام شكرا 
الممرضة بابتسامة استغراب:العفو 
ومشيت 
عدي بص لفجر بصة 
فجر ف نفسها:يا أرض انشقى وابلعيني دا عدي هيطلع عيني 
عدي بص للبيبي الي في ايدة كان باصصلة 
كان واخد ملامح سيدرا وعيونها الازرق الفاتح وواخد لون شعر عدي الأسود 
وكان ابيضاني. 
عدي سرح شوية فية واتمني انة يكون ابنة
 (يحج والله العظيم ابنك 😂)
جوري وهي بتلاعب خدة بايدها:ياتي عثل ياناس ياتي سكر الله اكبر مشاء الله 
فجر :طب كدة يجماعة حد يأذنلة في ودنة
عدي باستغراب:هو فين ابوه
جوري :مامتة متطلقة وابوة ابن ستين حلوة 
مش هنا 
عدي وهو بيمد ايدة لتميم بالبيبي:خلاص خد اذنلة
فجر بسرعة:لأ 
تميم باستغراب:لت لية
فجر بتوتر:عشان ..عشان..اةةة عشان صوت عدي في التأذين احلى 
عدي برفعة حاجب:والله
فجر بلجلجة: ها اة ..اة والله 
العدي مكنش عندة مانع تبدأ يأذن في ودن البيبي براحة وكان حاسس باحساس جميل أوي كانة ابنة 
(يخي على الطلبات بالتلاتة ابنننك 😂😂)
 عدي بدا يأذن في ودن البيبي براحة وكان حاسس احساس جميل اويييي
______________
عند الجماعة
كانوا قاعدين راسهم فرجليهم
مستنين تيتة منيرة تطلع من العمليات
_________________
عند سمر وهنا وهنا
اخدوا نفسهم وراحوا المسجد الي في المستشفى وقعدوا يصلوا ويدعولها انها تقوم بالسلامة
______________________________
عند سيدرا كانت ابتدت تفوق من البنج
والدكتور خرجلهم وقالهم:تقدروا تدخلولها بس ببلاش
الدوشة عشان غلط
تميم:تمام يادكتور
فجر وجودي دخلوا
عدي :يا اسمك اي انتي…يااااااجوريي
خدي البيبي
تميم وهو داخل:يعم بما انك شلت الواد
ادخل سلم عليها وأخرج
عدي باستسلام:طيب وسع بقى كدة
ودخل
_______________________
كانت سيدرا نايمة على ضهرها
وجوري وفجر قاعدين معاها
سيدرا وهي بتبص في أنحاء الاوضة:هو فين ابني ياجوري
جوري بحب :مع عدي
سيدرا وهي بتبلع ريقها بخوف:عدي مين
فجر:اخويا
سيدرا عيطت وقالت:انتي الي قولتيلة ياجوري
جوري :لا والله هو كان موجود برة وبالصدفة شافنا وشال البيبي بسبب الممرضة
وتميم قالة يجي يسلم عليكي ميعرفش انة جوزك
سيدرا بتعب:طليقى
جوري: اة صح
سيدرا :طي….سكتت لما لقت عدي
داخل عليهم بلعت ريقها بصعوبة
عدي كان داخل بيكلم تميم ومكنش مهتم يعرف مين ام البيبي كدة كدة هيسلم ويمشي
وكان بيضحك على حاجة قالها لة. تميم
عدي وهو بيحد وشة برحة وهو لسة بيكلم تميم:والله زمان وأيام زمان فاكر يلا للي جمع…سكت لمى لقى سيدرا قاعدة عالسرير
بوجة متعب وموجهة نظراتها نحيتة
عدي فضل باصص لها شوية
كدة وهو بيتامل ملامحها الي بقت مرهقة وهزلانة للغاية اثر العملية
بقالة ٦شهور مشافهاش
متغيرتش عن آخر مرة شفها فية
الفرق ان فية هلات سودة خفيفة
ظهرت على وشها من تعب العملية
فجر وهي بتقول لجوري بهمس:انا برة هاتي اخوكي وتعالى
اماءت لها جوري
خرجت فجر
ومشيت جوري براحة لعدي الي كان متابع الحوار باهتمام حاسس انهم يعرفوا بعض لان دي مش نظرات واحد لواحدة جاي يقولها مبروك عالولادة
جوري بهمس :تعالى
تميم:اي في اي
جوري وهي بتشدة :تعالى بس
تميم خرج معاها عشان يفهم في أي
وجوري حكتلة كل حاجة
وتميم اتعصب ان هي مقلتلوش دا قبل كدة
عشان صاحب عمرة كان بيدور على مراتة وابنة
وهو كان بيدور معاه وتطلع ف الاخر عايشة معاة في البيت
جوري قالتلة ان مكنش يعرف ان هي دي مرات عدي لان عدي مكنش هيحلها
وكمان سيدرا مكنتش تتمني ان عدي يعرف انها حامل وولدت كمان
________________________
عدي فضل باصصلها ثواني قبل ماسيدرا تقول مقاطعة الصمت الي عم فجاءة
:جاي لية ؟…
عدي بصلها لحظات وهو ساكت وبص بشرود على ابنة الي في ايدة:يعني دا ابني
مكنش احساس وخلاص
سيدرا قامت بالعافية لحد عندة واخدت البيبي منة وقالت بغضب:قصدك دا ابني انااااا
انت ملكش اي حق فية
عدي ركز معاها وقال بسخرية:والله ودا لية دا؟؟
سيدرا بوجع والم:عشان انت سبتنا في أمس وقت كنا محتاجينك فية
عدي بحزن:مكنتش اعرف
سيدرا :وحتى لو كنت تعرف انت حكمت عليا بذنب مش ذنبي
واتخليت عني وانا حامل في ابنك
يبقى متجيش وتقولي ابني
عدي قرب منها براحة وعنية بدا تتجمع فيها الدموع:صدقيني غلط ومعترف بدا
سيدرا بجمود:وللأسف اعترافك جاي متأخر أوي
عدي بصلها بنظرة ترجي:طب طب عشان خاطر ابننا
…نرجع ونعيش مع بعض
سيدرا بالم وضحكة وجع:ياااااة هي بالبساطة دي؟؟….
انت فاكر ان كسرك لقلبي
واهانتك ليا وتطلقيكك ليا ف وقت ما مكانش حد معايا دا هيعدي بالساهل بمجرد اعتراف جي ف وقتة الغلط كمان
تخيل كدة ربنا مكنش وقع جويرية في طريقي…
كنت انا وابنك هنبقى في الشارع …من غير مأوى…أكل..من غير اي حاجة
واتكلمت بعياط
:انا مستحيل ارجع بالساهل وان رجعت هيبقى بعد عذاب ليك ودا مظنش انة هيحصل يعني
عدي بحزن:يعني مش هترجعي معايا
سيدرا نافية:لا …..ولو هتحط السيف على رقبتي
عدي بصلها بنظرة حزن دفين
وقال بعد صمت طال دقيقتين:ط.طيب ممكن اشيل ابني
البيبي بدا يعيط جامد اوي
سيدرا قالت لعدي بجمود:هاكلة وهدهولك انا مقدرش امنع اب عن ابنة
فلو سمحت اتفضل برا
عدي فضل واقف شوية وبعدين خرج
وسيدرا اكلت البيبي وهي بتعيط على حبها وبعدها مسحت دموعها لما عدي خبط وهي اذنتلة يدخل بجمود ومدت ايدها بالبيبي لعدي
عدي اخدة وكان لسة بيعيط ولكن اول لما عدي شاله
سكن بين ايدية
عدي كان فرحان انة شايل ابنة
وبعد شوية أداة لسيدرا
واستأذن عشان عملية تيتة منيرة
ودخلت جوري لان فجر مشيت مع عدي
وسألتها هل اتصالحوا
قالتها لا ومستحيل اصلا
وحكتلها على الي حصل وجوري دعت بان الأمور تتيسر
والي في الخير يجيبة ربنا
__________________________
عند عيلة عدي
بعد كام ساعة…
لقوا الدكاترة خارجين
وهما منهكين حرفيا
كلهم قاموا مرة واحدة
خالد بسرعة:امي عاملة اي
الدكتور باسما:العملية كانت صعبة جدا بس ربنا جعل فيها تيسير غريب ونجحت الحمد لله
لحد دلوقتي الموضوع ماشي تمام
هنحطها تحت الملاحظة لمدة أربعة وعشرين ساعة
لو عدوا على خير من غير مضاعفات
يبقى الحمد للة عن اذنكم
ومشي
خالد وهو ماشي:اذنك معاك
شوية ولقوا ممرضين خارجين بيها على ترولي وهي لسة متبنجة مفاقتش
وودوها العناية المركزة
___________________
بليل تميم وجوري اخدوا سيدرا وروحوا
بعد ما سموا الولد رسلان
وسيدرا قالتلهم ان بكرة انشاء الله هتتنقل من بيتهم وتاخد شقة إيجار بالفلوس للي اشتغلت بيها
تميم وجوري عارضها والحوا عليها
قالتلهم ان مش هينفع تتقل عليهم اكتر من كدة كفاية ست شهور
وبعد اقناع طويل وافقوا باستسلام
______________________
في المستشفى عدي خلى ايمن وشادي
يروحوا البنات
البيت عند عدي عشان مش هينفع يباتوا
وكانوا الرجالة هيباتوا لولا أن الممرضة قالت مرافق واحد بس
وبعد استطلاع رأي
قرر سليم هو الي يقعد جنب أمة
وكلهم روحوا
_________________
عند عدي بعد ماروحوا وكل واحد دخل اوضة
عدي وهو واقف في بلكونة اوضتة قال باصرار وعناد مع نفسة :صدقيني ياسيدرا مش هيعدي سبوع ابننا إلى ونتي في بيتي
وهتشوفي
بعدها دخل وقفل البلكونة ونام
_______________
عدي أربعة وعشرين ساعة والدكتور طمنهم على تيتة منيرة انها عدت مرحلة الخطر ويومين بالكتير ويقدروا ياخدوها ويروحوا
وسيدرا دورت على شقق كتير أوي هي وجوري تكون مناسبة على قد فلوسها
لان تميم عرض عليها يجبلها شقة تبعة وهي مرضتش
وعرض عليها يديها مبلغ تكمل بية عالمللغ الي معاها وتجيب شقة حلوة
كمان مرضتش تاخد حتى لو سلفة مرضيتش بردك
____________
عدي يومين وتيتة منيرة رجعت البيت في امان
والحمد للة وسيدرا حياتها كانت مستقرة
لحد ما الباب خبط
سيدرا لبسة الطرحة وفتحت لقت ظابط
الظابط:دا بيت المدام سيدرا
سيدرا باستغراب:اة
الظابط:..
 الظابط:دا بيت مدام سيدرا؟
سيدرا باستغراب:اة لي
الظابط بعملية:طب ممكن تيجي معايا
سيدرا وهي بتعلى صوتها:انت اتجننت اجي معاك فين انا معملتش حاجة عشان اجي معاك
الظابط بهدوء:لو سمحتي من غير صوت على وشوشرة
ممكن تيجي معايا
لحظة لازم تشوفي حاجة
سيدرا:لا معلش مش عايزة اشوفها
الظابط بهدوء حاسس انة هيفرقع؛حاجة مهمة لو سمحتي
سيدرا بتررد:امممم طيب
لحظة ودخلت جوة لبست درس على خمار وكوتشي بسرعة وجابت تيم وخرجت
الظابط كان واقف وسعلها الطريق عشان تنزل
سيدرا بابتسامة:من بعدك
الظابط اتحرج ونزل وسيدرا قفلت باب الشقة ونزلت وراة
لقت عربية سودا الظابط ركب فيها
راحت ركبت من ورا
واظاابط اتحرك
عدي شوية وهو ماشي
سيدرا بزهق:لو سمحت هو احنا قدامنا كتير
الظابط:قربنا نوصل
سيدرا ركزت مع الطريق شوية
لقتة بيدخل في صحرا
سيدرا بقلق :لو سمحت انت رايح فين
=لا رد
سيدرا بخوف:ياكابتن ردي عليا انتي رايح
فين
=لا رد
سيدرا بزعيق وقلق:بقولك انت رايح فين رد عليياااا
الظابط ببرود:اهدي عشان ابنك ميتفزعش
سيدرا بزعيق :ملكش دعوة بابني وقولي انت رااايح فييين
=لا رد
سيدرا لما لقتة مبيردش حاولت تفتح باب العربية بس كان قافلة
سيدرة بزعيق :يعم افتتتتتح ام الباب دا بدل وربنا ارمي نفسي
من البلكونة
الظابط ببرود:مش لما تعرفي تفتحي الباب ابقى نطي
سيدرا اتعصبت جامد اوب حطت تيم عالكرسي
وطلعت على قدام وبحركة لا اراديا مسكت الدركسيون
وقعدت تحود فية
يمين وشمال
يمين وشمال
كانوا هتقلبوا لولا أن الظابط زق سيدرا خلاها ترجع لورا
وساق قبل ما يتقلبوا
الظابط وهو بيطلع حاجة من جيبة:كنت فاكرك هادية
ومش هتتطريني استخدمة بس ومالة
وراح رش في وشها
سيدرا بخوف:انت رشيت اي عليا
=لا رد
سيدرا بزعيق:بقولك رد عليا
ومرة واحدة حست انها عايزة تنام
وراحت ف النوم
الظابط بقرف:طان لازم يعني تقرفيني نامي داهية تاخدك
_______________________
عند فيلا عدي
كانت زهرة قاعدة مع منيرة في الاوضة هي ونورا
نورا:كدة يماما تقلقينا عليكي ومش عايزة تكلمينا
بقالك يومين
منيرة بزعل:متكلمنيش
زهرة بحب:ماما خلاص بقى متزعليش
محدش فينا عارف يكلمك
منرة بزعل:اة عشان انا قولتلك بخاف من العمليات ومش عايزة اعمل العملية ضحكتي عليا
وخلتوني اعملها نن غير معرف
نورا:طب بذمتك يماما حاسة بتعب
منيرة بعين مفتوحة وعين مقفولة:لااء
زهرة:يبقا في أي بقى
منيرة:بردك زعلانة
نورا وهي بتزغزغها براحة :خلاص بقى ينونو
انتي عارفة اننا منقدرش على زعلك
منيرة:بس يابكاشة
زهرة:طب والله مابنقدر
منيرة بضحك:بس يابكاشة انتي كمان
نورا:ايوا كدة بقا اضحكي خلى النور يهل علينا
منيرة بضحك :والله
نورا:اة والله
زهرة:يعني افهم من الضحكة دي انك مش زعلانة
منيرة:لا وغوري بقى
زهرة:هههه حاضر ياقلبي
نورا خليكي قاعدة معاها اما انزل اشوف الغدا جهز ولا لا
معرفش انا ايدة ما كان عندنا في البلد الأكل يتعمل بادينا لكن عدي وقالت وهي بتنزل صوتها وتتكلم بايها:يماما عشان متتعبيش نفسك في طباخين
وكملت بصوتها الطبيعي :دنا مش عارة استطعم الأكل والله
_________________
عند سمر وهي في الاوضة
لقت مسدج اتبعتتلها فتحت لقتة تميم
ولقتة كاتب:امال يعني فكيتي البلوك 😉
سمر بصت شوية وافتكرت لما كانوا في العربية وهي فتحت التبليك عشان تشكرة ونسيت
سمر كتبت:كنت فتحاة عشان اشكر حضرتك
تميم كتب بسرعة:على اي
سمر:لما ضربت الواد عشاني
تميم:عادي يعني اي حد مكاني كان عمل نفس الحاجة مش مستاهلة
سمر:اممم طيب كويس
دا حتي كدة كمان مش مستعجلة اشكرك
تميم: امم بقولك
سمر:نعم
تميم :بحبك
سمر فضلت تقرأ في المسدج كذا مرة
ولما استوعبتها راحت مبلكاة بسرعة
عند تميم
تميم بضحك:يبنت المجنونة
دي بلكتني
________________________
عند جودي كانت بتكلم حد(ومش هتتوقعوا مين )
جودي :الو ياسالي
سالي :آلو ياجوجو
جوديي:عاوزة اي
سالي:مفيش عاملة اي
وعدي هامل اي
جودي بغيرة:اممم طب بصي يطة عدي آنسة عشان منسهولكيش تمام
كفاية انة لسة بيكلمك بعد الي انتي كنتي عملاة
ف اهدي كدة ومتخلينيش
اسخنة عليكي
سالي ببرود :مش فارقة يماما
انتي هتسخنية عليا
وانا هسخنة عليكي
جودي بسخرية:ويترا بقى هتسخنية عليا ازاي
سال:يمكن هقولة ان انتي الي كنتي عايزة تسممي مراتة بس ياخسارة جت ف اختة
جودي بخضة:انتي جبتي الكلام دا منين
سالي :…….
بليل الساعة ١١
سيدرا فتحت عينها لقت نفسها مبروطة في عمود 
والدنيا كلها ضلمة قدامها وريحة تراب جامد اوي  
سيدرا بزعيق وهي بتكح من التراب:انتوا يالي هنا 
انتوا يالي هنا تعالوا وروني نفسكم لو رجالة 
ياحثالة يازبالة 
تعالوا وروني وشكم اي خايفين 
تعالو ....سكتت لما لقت باب قدامها اتفتح وواحد دخل 
وفتح كوبس النور 
سيدرا غمضت عينها بسبب قوة الضوء
الراجل الي دخل بابتسامة: جيتلك اهو ووريتلك شكلي عشان تعرفي ان احنا رجالة 
سيدرا بعد كا فتحت عينها براحة:مهو باين أوي انكم رجالة 
جايين تخطفوني من بيتي
الراجل بابتسامة مستفزة :والله انتي الي جيتي معانا 
بمزاجك محدش غصبك 
سيدرا بصت جنبها كدة وفجاءة افتكرت تيم
سيدرا بخوف:تيم فين ..فين ابني
الراجل: امم هنعمل ديل حلو مسمعش صوتك هجباك ابنك دا عشان انا رحيم أوي اكمنة لسة مولود من يومين 
لكن ان صوتي ولا عملتي صوت صدقيني مش هتردد لحظة واخدة بس اني اموتة يابطة 
اصل بعيد عنك مبحبش الصداع 
....ها قولتي اي ؟؟
سيدرا بخوف ودموع:ط طيب بس هاتلي ابني 
الراجل بابتسامة:كدة تعجبيني 
وشاور لواحد كان واقف عند الباب 
وراح لثواني ورجع وهو جايب تيم 
سيدرا قالت :طيب ممكن تفكني طيب عشان اشيل تيم 
الراجل ببرود:تؤ مليش مزاج الصراحة 
سيدرا عينها لمعت بالدموع وقالت:عشان خاطر ربنا دا لسة مولود من يومين 
الراجل:امم صعبتي علية الصراحة 
وشاور للراجل يروح يفكها وقال :امال فين القطة المخربشة الي كانت موجودة من شوية اتبخرت يعني 
سيدرا بصتلة بشر وهي بتاخد ابنها بعد ما الراجل فك ايدها 
الراجل:تؤ تؤ محبش انا بقى البصات دي شوفتي 
سيدرا بصت للارض وهي شايلة تيم بهدوء 
وجوزها نفسها تمسكة من وشة بضوافرها
الراجل بصلها وقال:امم لا بس عدي عرف ينقي يعني 
سيدرا مردتش
الراجل:مترديش... كدة احسن ليكي بردو...
بس عايز اقولك حاجة 
انا سايبك بس عشان ابنك الي لسة لحمة حمرا 
لكن خيالك ميخيلكيش انك ممكن تهربي من هنا !! 
لأنك بمجرد ما هتخطي عتبة باب الاوضة دي 
هتلاقي ٢٠ بودي جارد مستنين برة 
وساعتها متزعليش من الي هيعملوة فيكي 
باي باي ياقطة 
وخرج ورزع باب الاوضة وراة 
سيدرا عيطت بدموع وقالت بندم:ياريتني مكنت وافقت اعيش لوحدي اهو ساعتها مكنش دا هيبقى حالي 
________________________
عند فجر 
كانت في اوضتها 
وقالت :طب انا دلوقتي عايزة شوكولاتة اجيب منين بقى دلوقتي في ساعة زي دي 
مش عارفة انا لي عدي مش حاطط بودي جاردات 
جوة الفيلا دا اي الهم دا ياربي 
كدة هتطر انزل بسرعة اشتري واجي جري ...
وقامت لبست عباية مفتوحة عالبجامة الي كانت لبساها 
ولفت طرحة ولبست سليبر ونزلت 
مشيت لحد مافتحت بوابة الفيلا 
الكبيرة ووقفت في النص كدة وقالت ببلاهة:انا خايفة امشي لوحدي ؟؟
مرة واحدة لقت الي بيشدها من وسطها وقال :...
فجر بفزع:....
__________________________
عند عدي كان قاعد في اوضتة 
لقى موبايلة بيرن برقم غريب 
عدي فتح :الو 
مجهول:الو يا نمر 
عدي بترقب:مين ؟؟
مجهول :مش مهم مين المهم ملف راشد المجيدي 
يكون عندي بكرة يا اما تقول باي باي للسنيورة مراتك وابنك الغالي 
ونت عارف اننا مبنهددش وخلاص 
عدي بفزع:هي سيدرا عندك؟؟؟
مجهول بخبث:ااااه تحب تسمع صوتها 
عدي:لا رد 
مجهول:يبقى تحب 
راح عند اوضة سيدرا وفتح الباب لقي سيدرا قاعدة 
مربعة وتيم على حجرها 
مجهول قرب منها وسك شعرها من تحت الطرحة جامد اويي
سيدرا بالم:اااااااااة 
عدي بفزع:سيدرا ا..انتي بخير 
سيدرا بالم:ااااةةة سيب شعري اةةة 
وفجاءة سمع صوت تيم بيعيط جامد 
عدي اتجنن مبقاش عارف يعمل اي 
عدي بسرعة:طب. طب اهدي واحنا هنتفاهل 
الراجل ساب شعر سيدرا وكلم عدي 
:مفيش تفاهم تجيب الملف بكرة مراتك وابنك في حضنك 
مفييش ملف يبقى تقرأ الفاتحة من دلوقتي عليهم 
قولت اي 
عدي من غير ما يفكر:طيب طيب هجيبلك الملف بس ارجوك سيبها 
الراجل:كدة تعجبني 
وكمل وهو بيخرج من الاوضة :بكرة هيتبعتلك 
المكان الي هستلم منك الملف فية 
والتوقيت 
وقفل وشال الخط من الفون وكسرة ورماة 
___________________
عند هنا كانت سهرانة على الموبايل 
وبتلعب ببجي 
لقت واحد بعتلها تيجي معاة روم دخلت ولعبوا وهي كسبت قال في الميكرفون بتاع اللعبة :لا شطرة والله 
عرفتي تغلبيني 
هنا بفخر:طبعا هو انا اي حد 
الشاب بمرح:طب حاسبي للارض تقع من غرورك 
هنا:دا مش غرور دي ثقة 
الشاب:اة يعم الواثق انت 
...ممكن نتكلم واتس
هنا:لا 
الشاب:لية 
هنا:مبكلمش ولاد
الشاب:طب مني اهو بتكميني 
هنا:لا دي لعبة والكلام في حدود اللعبة بس 
(طبعا دا غلط يجماعة اننا حتي نكلم ولاد في حدود لعبة )
الشاب: منا ممكن اخلى الملام مش في حدود اللعبة بس على فكرة 
هنا برفعة حاجب:والله ؟؟
الشاب :اة والله 
وكملوا لعب 
ووهما بيلعبوا الشاب قال:طب بقولك اي بلاش واتس 
قولي اسم البيدج بتعتك على الفيس 
هنا:لية ان شاء الله 
الشاب:عادي يعني 
هنا:هنا خالد بالانجليزي 
الشاب خرج من الروم هنا استغربت لية يخرج 
بس شوية ولقت اد اتبعتلها 
هنا:بصت شوية على الاسم كان سراج الي بعتلها اول مرة 
فقالت المرادي اما تشوف الحكاية وهي متعرفش ان الي كان بيكلمها هو هو نفسة الي بعتلها اد 
لان الي كان بيكلمها في اللعبة كان مسمي نفسة الكينج 
شوية ولقت. مسدج على الماسينجر 
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
مرة واحدة لقت الي بيشدها من وسطها بعصبية 
وقال:انتي اي الي منزلك في ساعة زي دي باليل كدة 
فجر بتوتر وهي بتبعد:م .مهو ..مهو 
ايمن بعصبية:مهو اي اخلصي 
فجر بتلقائية:نفسي هفتني على شوكولاتة 
ومفيش حرس عشان يجيبولي
ايمن بغضب:تقومي نازلة لوحدك 
فجر باحراج وهي حطة ايدها على راسها:بص لو سمحت متزعقليش 
انا ملقتش ادامي حل غير اني انزل كدة
ايمن بصلها من فوق لتحت وقال بعصبية بعد ما شاف انها لابسة عباية مفتوحة وطرحة عالبجامة:تقومي تنزلي كدة 
اطلعي على فوق ومشوفكيش 
نازلة ف وقت زي دا تاني ..يلااا
فجر بخضة :طب والشكولاته
ايمن بعصبية:مفيش زفت انجزي يلاا 
....وبزعيق :يلاااا
فجر وهي هتعيط من طريقتة وهي ماشية وبصوت عالي:والمصحف ما مكلماك تاني يزبالة 
ياهمجي وقالت في سرها (غير بمزاجي)
ايمن بدهشة:انا زبالة وهمجي 
خدي هنا يابت 
لكن كانت هي طلعت الفيلا 
ايمن راح ركب عربيتة تاني 
وراح على أقرب سوبر ماركت وجاب اتنين شوكولاتة 
وكام كيس شيبسي على كام ايس كريمة 4U وصاروخ
وعشان عارف انها عيلة جبلها مصاصات 
ولبان مربيلا والجيلي الشعرية والجيلي الدبدوب والدودة والهم برجر والجيلي العين 
على كام كيس اندومي وبليزو 
على هوهز وجابلها جاجوار عشان عارف انها بتحبة 
وسبشيال ودوريتوس وفشار بالبيتزا الإيطالي 
وبرنجلز وسبيرو سباتس 
 من الاخر عملها تشكيلة حلوة 
(وسوري انا عارفة ان تلت تربع الحجات مقاطعة بس دا ف الرواية مش ف الحقيقة 😂)
وركب عربيتة وراح عالفيلا تاني 
________________________
عند فجر وهي طالعة عالسلم 
قالت بشر:وربنا لما اشوفك ي ايمن الكلب انت 
بقى انت متخلينيش اشتري الشوكولاته 
الي انا عايزاها طايبببب طيب وربنا لوريك 
وافتكرت حاجة وجريت على اوضة كانت جنب السلم 
وراحت فتحت الباب (دي اوضة الرسم بتاعتها لو فكرين هي ف فنون جميلة)
جابت جردل بلاستيك خفيف وملتة مية 
وجابت الون الأحمر ودلقتة كلة وقلبتة في المية وراحت حطت الجردل دا 
على باب الفيلا من فوق وهي خايفة يقع 
بحيث اي حد جاي الجردل هيقع فوق راسة 
وطلعت وهي مرتاحة نفسيا من الي هيا عملتة 
___________________________________________
عند هنا 
لقت المسدج اتبعتتلها. على الماسنجر 
دخلت لقت واحد باعتلها :لعبك جامد على فكرة ابقى علميني بقى
هنا باستغراب وهي بتكلم نفسها:هو لهب معايا فين ابن المهطولة دا وكتبت:افندم؟؟
سراج:انا الكينج 
هنا :انت 
سؤاج:اة 
هنا :امممم طب فاكرني 
سراج باستغراب:هو انا شوفتك اصلا
قبل كدة
هنا:اة من تمن شهور او تسعة مش فاكرة لما خبطت فيا ف السوبر ماركت وانا هزقتك
سراج:ايدها هو دي انتي
هنا:تخيل
سراج:دنتي ورايا ورايا بقى
هنا:لية هو انا الي دخلت وكلمتك 
او بعت العب معاك ببجي
سراج:طب لي الاحراج دا طب 
هنا بابتسامة:احسن 
سراج:طيب طيب خلاص فكينا من دا عاملة اي؟
هنا:انت مش لسة سألني 
واحنا بنلعب
سراج:انتي قاصدة تحرجيني على فكرة
هنا:ممكن 
سراج:انتي ف كلية اي  
هنا:هو بعيدا عن ان انت مالك بس اشطة هندسة ديكور
وانت؟
سراج:شرطة 
هنا:واو 
سراج:هو اي الي واو انتي معندكيش ظابط في العيلة؟
هنا:لا عندي 
سراج:مين 
هنا:...
__________________
ايمن وصل عند باب الفيلا وكان داخل وناوي يصالح فجر عشان زعقلها 
ولسة بيفتح باب الفيلا 
لقى جردل كبير بيدلق علية 
ايمن بشهقة بسبب المية الي غرقتة:هيييئ
ايدة لقي الهايكول الي كان لابسة 
الأبيض بقى احمر 
ايمن عينية احمرت وبص بغضب عشان عرف ان فجر هي الي عملت كدة 
طلع بسرعة على اوضتة 
وخبط على اوضتها 
فجر فتحت لقت ايمن بيحدف كيس الحاجة الحلوة ف وشها جامد 
فجر بوجع وهي حاطة ايدها على وشها:اااة 
انت متخلف يلا 
ايمن بعصبية:يلا ... ماشيي هروح اغير هدومك واجيلك ياعرة
بقى انا يتدلق عليا جردل مية بلون 
من حتت بت مجبتش نص طولي 
هنا بصتلة جامد ورفعت سبابتها في وشة وقال بتحذير:متغلطش ف طولي عشان مقلش منك 
ايمن بسخرية:لا يماما خوف 
حد يخبيني ف جيبة بسرعة وكمل بغضب:تعالي قلي مني 
اقولك انا هروح اغير واجي نشوف مين الي هيقل بالتاني 
هنا:طب غور بقى ورزعت باب الاوضة ف وشة 
ايمن بغيظ:طييييب طييييب وربنا لوريكي
وراح عشان يغير هدومة المبلولة 
_______________________________
عند جودي 
كانت قاعدة بتفكر في المكالمة الي كلمتها مع سالي 
       فلاش باك
جودي بتوتر وكذب:انتي جبتي الكلام دا منين انا 
معملتش كدة 
سالي بثقة:بصي يماما الكلام دا يخيل على كلوا معادا انا عارفة لية لان انا ليا عيون ف بيت عدي 
وخلتها تصورك ونتي بتحطي السم في كوباية سيدرا 
الي فجر شربتها واتسممت 
فاحزري مني 
جودي بتوتر:طب انتي عايزة اي دلوقت 
سالي بتعالي:امممم متلفيش على عدي عشان مخليهوش يزعل منك
جودي وهي بتحاول تخوفها:طب بصي بقى انتي هتقوليلوا ال انا عملتوا انت كمان ممكن اقولوا الي انتي عملتية وانك 
كنتي بتسربي اهم ملفات من وراة 
لاعداءة من مكتبة بحجة انك كنتي بتيجي لفجر على اساس صحبتها
سالي بدلع:حببتي فكرك عدي اهبل عدي عارف يماما 
لو مكنش عارف مكنش اخر مرة روحتلهم كلمني بقرف 
هو وفجر 
جودي:يعني انتي معندكيش كرامة 
وكنتي رايحالهم ببجاحة
سالي:مش شغلانتك 
عمتا اللهم بلغت اللهم فشهد 
سلام يبطة 
__________________
جودي بغيظ:فعلا عدي مش اهبل عشان يسيبها بعد الي كانت بتعملة دا 
اكيد في سبب كبير يخلي عدي محبسهاش 
لحد دلوقتي 
عمتا الايام هتعرفنا 
وبعدين قال متلفيش حولين عدي قال 
دنا مصدقت الي اسمها سيدرا دي تغور 
عشان احاول أقرب منة 
يلا 
_______________
عند عدي قعد طول اليل 
يفكر ازاي 
ميخسرش سيدرا وفنفس الوقت ميخسرش الملف 
المهم لان الملف.دة فية ادلة على راشد المجيدي تودية ورا الشمس فلو الملف راح يبقى بمسابة
قضية كاملة لمتهم خطر راحت عليهم 
.....يتبع 
هنا:عدي 
سراج بدهشة :بتهزري صح 
هنا :وههزر لية يا أخينا هو انا اعرفك غور بقى عشان مليهوش يعلقك
وقفلت الموبايل وراحت عشان تنام 
________________________
عند فجر 
لما قفلت الباب قعدت عالسرير ومسكت الكيس 
وفتحتة وقالت بأسف:يلهوي عليا يعني هو جابلي كل دا وانا انتقمت منة 
وقالت بفرحة :ياااااي انا شريرةةةةةةةةة يلا
مش مشكلة بقى يعيش وياخد غيرها 
وفتحت الشوكولاتة 
واكلتها وجت تفتح التانية لحظت ورقة صغيرة على غلافها 
مسكتها ولقت مكتوب فيها : بحبك و ..مش ناوية تحني بقى 
فجر بتفكير:اكيد كتبها قبل ما المية تدلق علية لان لو كان كتبها بعديها مكنش كتب كدة دا كان شتم 
وبعدين قرأت الورقة تاني وقعدت تفكر لان هي بقالها تسع شهور مطلعة عينة 
وقعدت تفكر تفكر تفكر لحد مارسيت على حل 
وبعديها نامت 
________________________
تاني يوم
الصبح بدري عدي وهو قاعد وعيونة حمرا معرفش ينام ومراتة وابنة مخطوفين 
وعمال بيدخن عشان يفكر كويس هيعمل اي عشان ميخسرش ابنة ومراتة وفنفس الوقت ميخسرش 
متهم خطر زي راشد المجيدي 
عدي طفى السجارة في الطفاية الي كانت قدامة 
وقام وقف 
ودخل لبس ونزل 
ركب عربيتة وراح على كافية واتصل على صاحبة
عدي : انت فين 
سراج بنوم وهو مغمض عنية:لسة جاي امبارح 
من مهمة هباب
عدي :سراج نص ساعة وتكون قدامي ف كافية (*********)
سراج بنوم:طب قول صباح الخير حتي 
عدي بحدة:انجز الوقت مش فأدينا الموضوع يخص راشد المجيدي
سراج قام نط من عالسرير وقال بخضة:مين 
راشد المجيدي طايبب طايب سلام ربع ساعة واكون عندك
وقام بسرعة لبس ونزل 
واخد عربية وراح عالكافية الي عدي 
بعد ربع ساعة كان سراج وصل الكافية لانة مكنش بعيد اوي 
سراج دخل لقى عدي قاعد على كرسي التربيزة والعافية فاضي 
سراج بخضة من شكلة:سلام قولا من رب رحيم 
اي ينبي منظرك دة 
عدي بحدة:مش عايز نفس اترزع 
سراج:طيب طيب 
وراح قعد قدامة 
وقال بجدية:اي الي حصل يخلي شكلك عامل كدة 
عدي :خطف مراتي وبني 
سراج:مراتك !!!انت مش كنت طلقتها؟..
عدي :اقصد يعني طليقتي 
سراج:تمام كمل
عدي:عايز الملف بتاعة مقابللهم
سراج:بتستهبل صح ...قول انك بتستهبل 
اكيد مينفعش
عدي:عارف وعشان كدة جايبك 
اسمعني انا عندي خطة بس قول يارب تنجح
سراج:مهو بمنظرك دا اكيد لازم تنجح قول قول 
عدي:اما يتصل بيا ويقولي 
المكان ساعتها انا هروح وهاخد معايا الملف 
وهندخل رجالتنا وهنخليهم يتداروا بحيث ميعرفش ان انا جايب معايا حد 
واول لما اخد سيدرا وابني 
ساعتها هدي إشارة للرجالة عشان تخلص عليهم 
سراج:انت مش شايف ان دي مجازفة كبيرة 
عدي:عارف بس مقدمناش حل غير كدة 
سراج:خلاص يبقى اتكلنا على الله انا هقول للعساكر 
وانت اول لما يتصل بيك بلغني 
عدي:اممم
سراج:سلام بقى عشان اروح اكمل نوم وجة يمشي 
ومشي
عدي مسكة من قفاة وقالة :تعالى يروح امك 
انت مش هتتدحدح من هنا 
انت هتفضل قاعد معايا لحد ما الزفت يرن 
سراج :بتهزر صح قول انك بتهزر 
لا يابا انا واحد عايز ينام 
عدي بصلة بصة 
سراج بتوتر:بس عشانك منمش عادي 
___________________________
بعد ساعتين ف البيت عند فجر 
صحيت ونزلت وهي لابسة بجامة و
مش حاطة الطرحة على شعرها نسيت ان العيلة ف البيت 
عشان هي متعودة تصحي بدري 
وتنزل تاكل حاجة بس وهي نازلة شافت ايمن نازل بسرعة وهو مستعجل 
وبيقفل كم القميص بتاعة 
فجر :استني انت رايح فين 
ايمن من غير ما يبصلها:عندي عملية 
سلام 
فج؟ بسرعة:لا لحظة استني 
ايمن: اي 
فجر:مجتش امبارح يعني نشوف مين الي هيقل من التاني 
اسمن:مش وقتة والله يافجر الوقت كان متأخر امبارح 
لما ارجع لما ارجع 
فجر بتوتر:طب استني طب 
ايمن رجع بغيظ وبصلها :هاااا
فجر بكثوف:لا خلاص
ايمن:احنا هنستهبل قولي انتي عايزة اي 
انجزي وبعدين ايدا ....انتي اي الي منزلك بشعرك وبالبجامة 
فجر بصت لنسها واتكسفت وقالت:معلش والله نسيت المهم 
ايمن بعصبسة:يارب نخلص
فجر بكثوف:انا يعني فكرت 
ايمن بترقب:فكرتي ف اي 
فجر:ف الورقة
ايمن افتكر الورقة الي كتبهالها لما كان ف العربية
وقال بتوتر :ها وقولتي اي 
فجر بكثوف:احمم يعني ...موافقة 
ايمن بدهشة:بتهزري ...انتي كدة هتخليني اعتزر عن العملية واقعدلك
صح 
فجر بخجل:لا روح 
ايمن بغيظ:يعني انت متعمليش كدة الا وانا خارج 
دنتي بومة يابت 
دايما بتعترفي ف الأوقات الغلط
استني بقى اما ارجع ونعيد اللحظة تاني 
فجر :لااا 
ايمن مشي وقال بعصبية وهو ماشي:اطلعي فوق بالي انتي لبساة دا لو رجعت وشوفتك كدة هتتنفخي 
فجر مستنتش يكمل وجريت على فوق 
ايمن بغيظ: مبتختارش الأوقات الصح ابدا 
وكمل بحب:بس بحبها
وراح عالمستشفى 
__________________________
عالساعة ١ الضهر 
عدي كان قاعد في في الكافية هو سراج 
وسراج عمال ينام على نفسة
س اج بزهق: هيرن امتة ابن الغتتة دا دنا اتصلت بالعساكر وقولتلهم يجهزوا 
عدي: اكتم خالص
سراج بغيظ:اة انا اكتم واتهبب اقعد .....
 شوية لقى موبايلة بيرن 
عدي بسرعة مسك الموبايل 
وقال لسراج قبل ما يفتح:عايزك تتبعلى الرقم بسرعة
سراج وهو هيلطم:طب ودي انا اعملها ازاي
عدي بعصبية:مش انت كنت بتذاكر لاخوك قبل ما يسافر برمجة وزفت 
سراج:اة بس انا مش فاكر اي حاجة 
عدي :لا يروح امك افتكر 
سراج :اوف حاضر 
وفتح الموبايل بتاعة وقعد يحاول يفتكر. لحد ما افتكر 
وقعد يعمل شوية حجات 
وعدي فتح وقال : ......يتبع 
 عدي فتح الخط وقال:الو
الراجل :الملف جهز ولا نقول باي باي للسنيورة مراتك وابنك الغالي
عدي بتوتر :لا لا الملف معايا
الراجل:احسن حاجة انك فكرت بقلبك المرادي
عدي :اة طبعا
وعمل حركة الراجل بمعني حددت مكانة ولا لسة
سراج شاورلة ان لسة
عدي :طيب المكان فين والساعة كام
الراجل:على طريق (****)ف سينا
عدي باستغراب:سينا وانا اي الي يوديني سينا؟
الراجل بخبث:الي يوديك مراتك وابنك
عدي:طب الساعة كام
الراجل:الساعة ٢ …٢:١ مراتك وابنك هيبقوا بح
عدي:طب الطريق هياخد اكتر من كدا اكيد
الراجل:انا مالي بقى
انت وشطارتك عرفت تيجي ف المعاد هتاخد مراتك
معرفتش يبقى اقرأ عليها الفاتحة من دلوقت احسن
سلام
سراج بسرعة شاور لعدي انة يلاغية عبال ما يحدد مكانة
عدي بسرعة:طب لحظة استنى
الراجل :اي تاني
عدي:لو قربت منهم صدقني هنسفك من على وش الدنيا
الراجل بخبث:والله دا بقى بين اديك
عرفت تيجي خد مراتك ف حضنك ونت ماشي
معرفتش ومش هتعرف تيجي يبقى خليك عندك
سلام يا …جو
وقفل
عدي بتوتر؛ها قدرت تحدد مكانو
سراج عمل حاجة اخيرة وراح زفر تزفيرة قوية ورجع راسة على ورا
عدي بقلق:في أي يلا حددت مكانو ولا لسى
سراج :اة
عدي :فين
سراج:ف القاهرة مش حتى بعيدة عن هنا
عدي باستغراب:امال هو كان عاوز يوديني سينا لية ؟؟؟
سراج:فخ عشان يخدوا الملف ويعلموا عليك
عدي قام وهو بيشدة:طب قوم
سراج قام وقال بانزعاج:عايز اي بقى تاني مش حددتلك المكان
عدي:لا يحبيبي هتيجي معايا
يلاااا
سراج مشي قدامة
عدي قالة انة يتصل بالعساكر
ويقولهم يجو وراهم بالعربيات
سراج اماء له وبعدين مشي بعيد شوية
اتكلم في الموبايل
ورجع لعدي وقال:حاجة تانية
عدي:اركب ياض
سراج ركب العربية بضيق ونفسة يولع ف عدي
شوية والعساكر جم
وعدي ساق العربية وسراج فتح فونة وقعد يقولة يمشي منين
والعساكر كانت بتمشي وراه بالعربيات
_______________________
عند سيدرا
كانت ايدها مربوطة فالعمود وهي مربعة رجليها
وتيم على رجليها عمال يعيط
سيدرا بعياط على عياطة: خلاص ياحبيبي متيعطش
بابا اكيد هيجيلنا ومش هيسيبنا هو ظابط وهيحمينا متعيطش ياقلبي
بقى ……وقعدت تحاول تهز فرجليها اكنها بتمرجحو عشان ينام
وبعد مدة نام
وهي بعديها بشوية نامت وخط دموع على وشها الأبيض
_________________________
ايمن رجع من الشغل
وكان داخل عادي بس افتكر
فجر والي قالتة
راحلها جري عند اوضتها ملقهاش
فنزل عند اوضة الرسم بتاعتها
فتحها براحة عشان هي متحسش
لقاها قاعدة قدام لوحة ومندمجة ف الرسم
قرب براحة وحط ايدة على عينها
فجر بضحك:عدي انت عارف اني مبحبش الحركة دي
ايمن :بس انا مش عدي
فجر بسرعة وعت ايدة وهي مكسوفة
فجر بتوتر:ان ..انت بتعمل اي هنا؟
ايمن بتمزيج:جتلك تقوليلي نفس الي قولتيهولي الصبح
فجر :انا انا مقولتش حاجة
ايمن:لا قولتي
فجر:قولت اي ؟؟
ايمن:قولتي انك موافقة
فجر:على اية
ايمن:على خطوبتنا
فجر بكثوف:محصلش وامشي من هنا
ايمن :افهم من كدة انك رجعتي ف كلامك
فجر:اة
ايمن بخبث:يلا مش مشكلة بقى كدة كدة انا عندي جوليانا ف الشغل جديدة جامدة وماهتصدق اني اتقدملها
يلا سلام بقى اما اروج اكلمها وعمل نفسة خارج
فجر جريت وراة
ووقفت قدامة والغيرة هتطلع من عنيها
ومسكتة من ياقة قميصة وقالت بشر:قسما بالله لو فكرت وكلمتها لهموتك يلا فاهم
انت بتاعي انا وبس
ايمن:دلوقتي بتاعك انتي وبس ها
فجر بشر: اةة بتاعي انا وبس ولو فكرت تكلم اي واحدة
مجرد تفكير صدقني هموتك وانا مجنونة واعملها
ايمن بحب: ….
_______________
بعد مدة عند عدي وسراج
كانوا وصلوا مكان شبة مقطوع مفيهوش اي بيوت ولا اي حاجة
يشبة صحرا كبيرة
بس كان فيها مخزن
عدي نزل بعيد عن المخزن دا بمسافة
والعساكر نزلوا هما كمان
عدي لسراج:بص انت هتيجي معايا
هندخل ناخد مراتي وبني
وبعديها ندي إشارة للعساكر يهجموا
سراج :طي يلا بسرعة
ومشيو ولفوا حوالين البيت
لحد اما لقوا اوضة الشباك بتاعها كان مقفول وحتة صغيرة منة كانت مكسورة
عدي بص منها شاف سيدرا وهي مربوطة
عدي :عايزين نكسر الشباك دا بسرعة وبراحة
سراج :طيب
وحاولوا مرة واتنين وتلاتة
لحد ماعرفوا
عدي دخل براحة هو زسراج وشاف سيدرا نايمة هي وتيم وهما معيطين
عدي قرب براحة وشال تيم من على حجرها
واداة لسراج
سيدرا فاقت بسرعة مفزوعة وهي بتقول:ابن….
سكتت لما عدي حط ايدة علي بقها بسرعة وقال
:شششششش دا انا عدي
سيدرا هديت لما شافتة
عدي راح من وراها وفك ايدها
وقومها براحة وهي كان جسمها واجعها من قعدتها على الأرض
عدي نط وقالها تنط مكنتش عارفة
لان العملية كانت وجعاها وجسمها مهدود من القعدة عالارض
عدي قال بصوت واطي:طيب اقعدي عالشباك بسرعة
سيدرا بخوف:لا لا
عدي بعصبية بصوت منخفض:انجزي ياسيدرا يلااا مقدمناش وقت
سيدرا فكرت شوية وقعدت عالشباك زي ما قالها
راح عدي شالها ونزلها وهي شبة فحضنة
وبعدها حطها عالارض
ومد ايدة لسراج وخد تيم
وبعدها سراج نزل وراحوا براحة على العربية
سراج:اركب ياعدي انت وسيدرا والبيبي
وانا هقف معاهم
عدي :لا يبني
سراج:انجز بقى عشان اديهم إشارة انهم ي…
سراج:يعم انجز بقى عشان اخليهم يهج*موا قبل ما يلاحظوا انهم مش موجودين جوا 
واحنا الي بته*جم علينا 
عدي وهو حاطط ايدة على كتفة 
والايد التانية شايل بيها تيم:خلى بالك من نفسك 
..فحفظ الله
سراج بابتسامة :سلام 
عدي :سلام 
وركب العربية وادي تيم لسيدرا الي كانت قاعدة ورا 
سيدرا:شكرا 
عدي :عفواً
عدي :مش ناوية ترجعي بردك
سيدرا:متفكرش انك بالي عملتة ان انا كدة صفيت 
دا أقل واجب تعملة لو مش عشاني عشان ابنك حتي
....آسفة
عدي:دا آخر كلام ؟
سيدرا:للأسف
عدي:ابني اسمة اي؟
سيدرا:تيم 
عدي بابتسامة:جميل
_________________________
ايمن بابتسامة:يااااااة اخيرا نطقتي
فجر بخجل وهي بتضرب بايدها على كتفة :طب اسكت بقى 
ايمن:انا رايح اقول لجدي 
سلامم
فجر:استني
بس كان هو مشي
_____________
ايمن راح عند اوضة  جدة 
وخبط وجدة اذنلة يدخل
ايمن:السلام عليكم 
عتمان:وعليكم السلام 
ايمن:احمم جدي انا عايز اتجوز 
عتمان :دا يوم الهنا 
مين سعيدة الحظ
ايمن:فجر
عتمان بفرحة:يازين ماخترت يابني 
بس الرأي الاول والاخير لاخوها 
ايمن:خلاص اول لما عدي يجي هقولة
عتمان:يبقى على بركة الله 
والف مبروك
ايمن :الله يبارك فيك ياجدي 
___________________________
عدي وسيدرا وصلوا الفيلا 
عدي :انزلي
سيدرا نزلت من غير كلام 
دخلوا الفيلا كانت فجر 
قاعدة عالكنبة واول لما شافت سيدرا قامت وراحتلها بسرعة:سيدرا حببتي 
ولاحظت شكلها وقالت:ايدا مالك
سيدرا بحب :مفيش ياحبيبتي 
فجر:امم متأكدة
سيدرا :اة
فجر:فين تيومي 
سيدرا ببسمة :اهو خدية 
فجر اخدتة 
في الوقت دا 
الجد كان نازل عشان يشرب 
وقال :ايدا
انتي سيدرا صح
سيدرا بتوتر:اة 
عتمان:انتوا هترجعوا ولا اي
سيدرا:لا. 
بس هو ..سكتت لما تيم بدأ يعيط جامد اويي
وفي لحظة كانت العيلة كلها تحت
الجد:منين صوت الطفل دا
الكل بص بتجاه الصوت كان عند فجر 
فجر ضحكت بتوتر
زهرة :ابن مين دا؟؟
فجر:ابن عدي وسيدرا 
الكل بصدمة :ايي
جودي بغضب:ازاي دا
الكل بصلها باستغراب
جودي بتوتر:احمم اقصد يعني ان سيدرا ك كانت ماشية من هنا وهي مش حامل ازاي بقى جايالنا ببيبي 
فجر عشان تكيدها:لا يجودي سيدرا كانت ماشية من هنا وهي حامل وكانت هتعرف عدي 
فنفس اليوم الي طلقها فية 
ونتي عارفة بقى الي حصل 
ومعرفتش تقول لحد 
زهرة بدموع:بجد يابني دا ابنك 
عدي بحب:اةة
زهرة قربت وحضنت سيدرا وقالت :على قد منا زعلانة بس الف مبروك
ليلا قربت بحب واخدت تيم وقالت:الله اكبر مشاء الله قمر 
منيرة بفرحة:وريني يابت تعالى
ليلا راحت لمنيرة بفرحة.منيرة :الله اكبر عالعثل والسكر  يناس كلة سيدرا قمر 
وقعدت تلاعب فية 
عتمان بفرحة:الف مبروك يبني
عدي :الله يبارك فيك يا جدي 
وكل العيلة باركتلهم
سليم:كدة بقى انتوا هترجعوا لبعض صح؟؟
عدي:لا 
عتمان:نعم
عدي:مفيش بنا تفاهم ياجدي
ومش معنا ان احنا ممكن نتكلم يبقى هنرجع 
انا عن نفسي نفسي نرجع بس القرار الاول والاخير لسيدرا 
زهرة:ونني يابنتي رأيك اي
سيدرا بأسف:انا آسفة ياماما 
مش هقدر ارجع 
هو أبو ابني وكل حاجة 
بس اننا نرجع مش هقدر لان انا عارفة نفسي مش هقدر اسامح وكدة هبقى بظلمه معايا
عتمان :والله يولاد انا مش عارف اقولكوا اي 
بس الي في الخير يجيبة ربنا 
عدي بحزن:انشاء الله 
جودي اتنفست بارتياح
سيدرا:انا هتطر امشي دلوقتي وقامت عشان تمشي
عدي :تمشي فين ؟؟ 
سيدرا:همشي اروح بيتي
عدي بسخرية:وتتخطفي تاني وارجعك صح
فجر بترقب:هي سيدرا كانت مخطوفة؟؟
سيدرا بتوتر:ل..
عدي مقاطعة اياها:اة ..وحكالهم كل حاجة 
ومنيرة وزهرة قعدوا يقولولها معلش يابنتي ومش عارف اي و....إلخ
سيدرا:متقلقش مش هتخطف تاني بأذن الله وراحت خدت تيم وقالت :
يلا سلام 
فجر عايزاكي لحظة 
فجر قامتلها وراحت عند باب الفيلا 
فجر:في أي 
سيدرا:انا هسافر
فجر:لا استني لما تحضري خطوبتي الاول
سيدرا بفرحة:بجد الف نبروك 
فجر:خليكي لحد ما.تحضري الخطوبة 
وابقى سافري 
سيدرا:ربنا يسهل يلا عايزة حاجة 
فجر وهي بتحضنها وبعدين باست تيم:لا ياقلبي سلامتك خلي بالك من نفسك ومن حبيب عمتو
سيدرا ببسمة:حاضر سلام
فجر :سلام وسيدرا مشيت
________________________________
عند سراج 
بعد ماعدي وسيدرا مشيوا بالعربية ادي أوامر للعساكر يهجموا وحصل اشتباك جامد اوي بين العساكر ورجالة
راشد المجيدي 
وفوسط الاشتباك سراج كان هياخد طلقة
بسالحمد لله قدر يتفاداها 
ويعتبر قضوا على معظم رجاله راشد والعايش منهم
خدوهم في العربيات 
ووهو بيضرب لمح واحد كان بتسحب بين العربيات وركب عربية 
سراج بسرعة ضرب نار عالكوتشات وراحلة 
وطلع راشد المجيدي
سراج وهو حاطط المسدس في وشة :هتيجي معايا بالذوق ولا هتيجي من غير زوق اصل في كلتا الحالتين هتيجي معايا
راشد برعب ولكن بيحاول يبين عكس كدة:سبني ونا هخليك عايش
سراج بضحكة:لا ضحكتني بجد وراح ضرب طلقة في رجلة خلتة يقع عالارض وقال بحدة:فوووووق 
انا سراج الزهراوي 
...مش انا الي اتهدد فاااهم
راشد بخوف ووجع:فاهم فاهم 
وبراحة حط ايدة في جيب بنطلونة من ورا
وقبل مايطلعها 
كان سراج لاحظ انة عايز يطلع مسدس 
راح مديلة طلقة في كف ايدة وقال:وبرضو مش انا يروح امك الي تستغفلني 
مفكر انك هتعرف تهرب 
يلا انت وقعت ف ايدي ومحدش هيعرف ينجيك ولا رجالتك ولا رجالة رجالتك 
عارف انا لو عليا عايز ارشقك طلقة ف قلبك تجيب أجلك 
ومش هتجازى فيها لأنك كدة كدة إع*دام على طول 
بس انا سايبك عايش عشان ابقى اتفنن ف تعذي*بك
على مزاجي ووطي جابة من ياقة قميصة وهو بيجرة 
ومسك السلاح الي كان ف جيبة ورماة عالارض 
وخدة في عربيات البوكس الي كان باعت يجيبوهالهم 
_____________________________
عند عدي 
ايمن بتوتر:عدي 
عدي:ها
ايمن:بص من غير لف ودوران انا طالب ايد اختك على سنة الله ورسوله 
عدي برفعة حاجب:افندم
ايمن :طالب ايد اختك
عدي:اممممم 
ايمن :خلاص من غير ماتكمل انا عارف انك مش هتوافق بس خليك فاكر اني مش هبقى راضي عنك لأنك بتمنع حب و...
عدي بخنقة:اي يابني كل دة هو انا لسة قولت رأيي
ايمن بامل:طب قول
عدي:انا مش هلاقي حد استأمنة عليها غيرك بس لو فكرت تضايقها هنفخك
ايمن بفرحة:يعني انت كدة نوافق
عدي:اممم اة
ايمن:ياربكة دعاكي يما وراح بأس عدي من خدة 
عدي بقرف :اي يلا القرف دا 
اسبت كدة عشان نغير رأيي 
ايمن:لا وعلى أي 
انا ماشي اصلا 
وخرج وبلغ الكل 
والكل كان فرحان 
والجد حدد الخطوبة هتبقى يوم الجمعة الجي والفرح بعد شهر والنهاردة كان التلات يعني تلت ايام عالخطوبة و٢٧ عالفرح 
عدي كان معترض بس الجد قالة عادي هما كدة كدة عارفين بعض ومش محتاجين وقت 
عشان يتعرفوا على بعض ولو على العفش وكدة 
الفلوس موجودة ينزلوا يجيبوا 
والكل كان فرحان 
راح سليم قال :طب بمناسبة اليوم للجميل دا انا قررت اتجوز 
سمر :لا متقولش
الجد بفرحة:يا سلام مين 
سليم:سارة صاحبة سمر 
الجد:نروح بكرة نشوف لو وافقوا 
الخطوبة هتبقى مع ايمن وفجر 
سليم بفرحة:يس يس يس 
عدي اليوم وراحوا اتقدموا وأهل سارة كانوا موافقين بس كانوا منتظرين رد سارة وسارة قالتلهم يون وترد عليهم عشان تكون صلت استخارة 
وعند سراج وعدي اللواء هناهم على قبضهم على راشد 
المجيدي وكانوا فرحانين 
اما سراج وهنا سراج دخل كلمها وهي شافت الرسايل وردت ورسالة جرت رسالة وقعدوا يتكلموا 
لحد الصبح 
وعند تميم وجوري فجوري عرفت الي حصل لسيدرا وكانت عمالة تزن عليها انها تيجي تعيش عندهم لحد ما تسافر بس سيدرا رفضت 
وعرفت بخطوبة ايمن وفجر وباركتلها بحب 
وتميم قرر انة هو كمان يروح يطلب سمر 
مهو كلة بيتجوز بقى 
........
ف اليوم التالي 
سليم كان قاعد مستني قرار سارة بشوق لحد ما والد سارة اتصل علية وعرفة بموافقة سارة 
وسليم كان فرحان اوي 
وفنفس اليوم 
جة تميم وجوري عشان يطلبوا سمر .
كانوا العيلة قاعدين لقوا جرس الفيلا بيرن 
قام سليم عشان يفتح 
شاف تميم وجوري تميم:السلام عليكم 
سليم:وعليكم السلام اتفضل 
دخل تميم وجوري بعد ماسليم ادا إشارة للبنات انها تطلع 
وكانوا. القاعدين الجد عتمان وعدي وشادي 
وأيمن 
عدي:تميم 
تميم :عامل اي 
عدي:الحمد لله تعالى اقعد 
تميم قعد 
تميم بتوتر :احم انا عارف ان انا جاي من غير معاد بس يعني احمم انا طالب القرب منكم 
الجد بحدية:في مين ؟؟
تميم:في سمر
الجد : ....يتبع 
عتمان بترقب:وانت شوفت سمر فين 
تميم بتوتر:احمم احم انا دكتور عند سمر ف الجامعة 
وشوفتها هناك 
الجد :اممممممممم مشاء الله
جوري بهمس لتميم :هو اي الي اممم هو مش هيوافق ولا اي 
تميم بهمس:اسكتي الله يخربيتك هتفضحينا 
الجد : بص يابني احنا ميهمناش الشكليات والفلوس والكلام دة لأننا واثقين اننا بنشتري راجل 
وانا عن نفسي موافق نشوف رأي اخوها ورأيها 
انت اي رأيك ياشادي؟؟
شادي :والله ياجدي من معرفتي لتميم فأنا اتشرف اني اجوزة اختي 
بس الرأي ف الاخر رأيها 
الجد :تمام هنااااا ياهناااا
هنا جت وهي حطة راسها ف الارض:نعم ياجدي
الجد:اطلعي ناديلي سمر 
هنا:حاضر ياجدي 
وطلعت جري على اوضة سمر 
وفتحت بسرعة 
هنا :بسرعة البسي اي حاجة حلوة يلا يابت 
سمر:لي في أي 
هنا:جايلك عريس 
سمر :لا مش موافقة علية 
هنا:مش عاوزة تعرفي مين العريس 
سمر:مش مهم
هنا:ولو قولتلك انة تميم
سمر بسرعة :احلفى ....وبعدين قالت بتوتر محاولة إخفاء فرحتها:عادي يعني مش هوافق برضو علية 
هنا :خلاص براحتك نديلة جودي 
اهي م...
سمر بشراسة:دا عندها بقى ...اطلعي برة اما البس 
هنا طلعت وهي مبتسمة بفرحة
وسمر لبست دريس كافية ستان ملفوف من فوق بلفة لحد الوسط ونازل على تحت من غير وسع 
على طرحة بني ف كافية 
وحطت ليب جلوس ومسكرة وبلاشر بس 
ولبست هيلز من غير كعب 
ونزلت وكانت داخلة عالصالة بس لقت هنا بتشدها 
هنا :خدي هنا يابت انتي رايحة فين 
سمر:اي رايحة لجدي
هنا:تعالى يختي خدي العصير دا وقدمية يلااا
سمر:اووف لا مش هعرف الموضوع محرج
هنا:يلا يماما بلا محرج بلا بتاع 
وبالفعل هنا أخدت العصير 
وخرجت وهي باصة في الأرض 
وقدمت الصينية للجد وبعدية عدي وبعدية شادي وبعدية سليم وبعدية ايمن وبعدية جوري وبعدية
تميم ووهي بتدي الكوباية لتميم 
تميم قالها بهمس وغمزة:لا بس اي القمر دة
سمر اتكسفت جامد راحت قعدت جنب سليم 
من سكات 
الجد :سمر يابنتي الاستاذ تميم متقدملك وكلنا موافقين 
اي رأيك يابنتي 
سمر بكسوف مردتش
الجد:اي رأيك يابنتي
سمر بكسوف وراسها ف الارض:رأيي هو رأيك ياجدي 
الجد:يبقى على بركة الله بكرة خطوبتك مع سليم وسارة وأيمن وفجر 
يلا بينا نقوم ونسيب العرسان شوية لوحدهم
وخرجوا وشادي جاب كرسي 
وقعد بعيد نسبيا عنهم 
تميم من تحت ضرسة:اي ياجوري
جوري بأستغراب:اي في اي ؟؟!
تميم بابتسامة غيظ :مش هتقومي ولا اي 
جوري بسماجة:تؤ 
تميم :اممم امممم ووطي عليها وقال بهمس :جوري قومي متقعديلناش زي اللقمة في الزور
مش كفاية الي ٤اعدلنا هناك دة 
جوري:اي المقابل.
تميم:اممم هنبتديها حقارة بقى 
هجبلك ٣ شيكولاتة
جوري :خمسة 
تميم برفعة حاجب:نعم 
جوري:اي اتطرشت بقولك عايزة خمس شوكولاتات
تميم بغيظ وعمال بيلعب بلسانة جوا بقة:حاااضرررر 
حاجة تانية 
جوري بتناكية:اة 
تميم:اي هي
جوري:تخليني انا اسوق العربية واحنا ماشيين 
ولو اتخبطت او حصلها اي حاجة انت الي تدفع مش اتا
تميم وهو هيتجلط:حاضر غوري بقى 
وزقها
جوري :الا مبراحة
ومشيت عند فجر
تميم بابتسامة وهو بيكلم سمر:ياريتني مكانها ياشيخة 
سمر رفعت رأسها وبصتلة باستغراب:هي اي دي
تميم:السجادة
سمر برفعة حاجب:لا والله 
تميم:اة والله 
سمر:امممم هنبتديها كدة ....لا بص يبابا شغل المحن دا مش معايا تمام 
ولو هنبتدبها كدة يبقى نفضها سيرة احسن 
تميم:اي اي يماما اهدي دنا حيلا في مقام خطيبك
سمر:ولو حتى جوزي محن مش عايزة 
تميم :خلاص والله حاضر 
بس اب القمر دة
سمر:اللهم طولك ياروح 
تميم بغزل :لا ب....
قاطعة شادي لما قال:مش كفاية كدة ولا اي 
تميم بغيظ:اة طبعا طبعا
والعيلة كلها جم تاني وقرأوا فاتحة 
وتميم قالهم انة بأذن الله هيعدي على سمر بكرة ياخدها ونزلوا يجيبوا الشبكة 
وكان يوم لذيذ خالص
وعدي اليوم والكل راح نام 
عند هنا كانت قاعدة تكلم سراج 
وكانت بتحكيلة ان سمر بنت خالها اتقرأ فاتحتها انهاردة 
سراج كتب:الف مبروك عقبالنا
هنا :افندم
سراج:ها ااااا معلش الكيبورد كتبها غصب عني 
هنا:امم طيب 
سراج:هنا 
هنا:اي!؟؟
سراج:هو انتي مؤمنة ان حد ممكن يحب سوشيال
هنا:لا طبعا 
سراج:لية لا
هنا:لان من وجهة نظري ان الشخص الي بيكلم حد سوشيال مخدش كفايتة في انة يعرف الشخص الي بيكلمة 
لان هو مبيشوفهوش يدوب بيكلمة 
ومش كل الكلام كمان بيطلع حقيقة فاهم
فنت مش بتبقى قادر تحدد الشخص الي قدامك
سراج:اممم
هنا :سيبك من كدة عملت اي النهاردة في شغلك
سراج:امممم عادي يعني زي كل يوم مفيش جديد 
........نسيبهم يتكلموا لحد الفرج ملناش دعوة
________________________
تاني يوم
البنات صحيوا بدري وكانوا متحمسين جامد اويي
لليوم 
سمر وفجر كانوا في الاوضة وعاملين ماسكات 
وهنا وهناء كانوا بيضحكوا على شكلهم 
اما جودي فهي كانت قاعدة في اوضتها ميهماش اصلا الكلام دة
وعند سارة في بيتها نفس الكلام 
اما الولاد ف هما كانوا نايمين عادي جدا ولا هاممهم حاجة
البنات كانوا قاعدين 
لحد الضهر بيضحكوا ويهزروا وياكلوا
ويلعبوا في وشوشهم بالماسكات 
وهنا قالت لسمر:بت ياسمر ينهار اسود
سمر:اي في اي 
هنا:احنا مجبناش فساتين 
هناء:يلهوي 
فجر :الحمد لله انا جبت 
هنا:ونبي اركني انتي على جنب
سمر :في أي يجماعة كل حاجة وليها حل
هناء:ويترا اي هو الحل يافيلسوفة
سمر:هجبلكوا انا الفساتين وانا جاية 
سهلة يعني 
هنا:طيب بس وحياة ابوكي متجيبيها وحشة 
احنا أملنا كلة فيكي دلوقت 
سمر:عيب عليكوا 
وقعدوا يتكلموا ويضحكوا
لحد ما تميم جة هو وجوري 
سمر جريت لبست 
ونزلتلة كانت لابسة بنطلون وايد ليج اسود على بدي اسود وبليزر ازرق وطرحة سودا وكوتش ابيض ومحطتش اي مكياج وكانت قمر 
ونزلتلة وخرجوا راحوا جابوا الشبكة 
نقت طقم لطيف خالص 
وبعدين عدوا على اتيلية 
وجابت لنفسها فستان 
وجابت للبنات كلهم فساتين زي بعض 
وكدة كدة سارة وفجر جابوا فساتينهم فمجابتلهمش 
وروحوا 
وهي خدتها وخدت جوري وطلعوا 
وتميم مشي 
وورت الشبكة للعيلة وكانوا فرحانين 
كانت قريبة من شبكة فجر وشبكة سارة 
وبعدين قعدوا مع بعض لحد ما الساعة جت أربعة العصر ساعتها البنات
راحوا البيوتي سنتر هما وجوري وسارة جت وراهم
_____________
في البييوتي سنتر بعد ساعتين 
كانت البنات خلصت لبس وميكب وكل حاجة 
والعرسان خدوهم وكانوا مبهورين من جمالهم 
[تعالوا بقى اوصفلكم شكلهم 
سارة كانت لابسة فستان كافية ستان 
نازل بتظريزة خفيفة وكيوت على شكل فراشات من عند الصدر لحد الوسط ونازل بوسع خفيف 
والكتاف كان فيها شرايط دانتيل كيوت 
وكانت.لابسة الطرحة بتاعت الفستان 
ستان ومدخلاها من جوا الفستان 
وكانت عاملة ميكب سيمبل وكيوت
ولابسة هيلز سودا كعبها مش عالي 
اما فجر فكانت لابسة فستان جولد ستان 
علية حبات لولو 
مخلية شكلوا جميل أوي 
ديق من عند فوق لتحت ومن الجنب فى حتة نازلة لتحت بديل (مش عارفة اوصفة بصراحة بس يارب تفهموا وصفي )
وكانت لابسة تربونة دهبي 
وهيلز سودا وميكب سيمبل
اما سمر فكانت لابسة فستان رمادي بجلتر اسود 
وكان حرفيا جامد اويييي 
من عند الكتفين كان فية زي شرايط رفيعة اووي وبتلمع ومشدود من فوق 
ومن تحت ..مش واسع يعني 
وكانت لابسة تربونة رمادي بجليتر اسود
وكانت حاطة ميكب هادي وسيمبل
وهيلز سودا
وكانوا قمر اويي
اما بقى جوري وهنا وهنا 
فلبسوا زي زي بعض فستان باللون البينك ستان وعلية تربونة بيضا
وهيلز ابيض
اما جودي فكانت لابسة فستان اسود قصير 
وعاملة شعرها بيبي ليس 
وهيلز بيج
اما زهرة وليلا فكانوا لابسين 
فساتين بيبي بلو ونبيتي 
وتيتة منيرة كانت لابسة فستان نبيتي 
ونورا كانت لبسة فستان روز 
اما الولاد بقى 
سليم كان لابس قميص اسود على بنطلون جملي وعامل شعرة على ورا ولابس ساعة سيلفر وحاطط برفن وجزمة سودا وكان قمر.
وتميم كان لابس قميص اسود على بنطلون اسود وجزمة بيج 
وكان لابس ساعة سودا وعامل شعرة بطريقة جامدة 
وحاطط بيرفن 
اما ايمن فكان لابس جاكت بدلة رمادي على قميص اسود وبنطلون اسود وساعة سودا
وجزمة رمادي وعامل شعرة استشوار 
اما عدي فلبس قميص اسود على بنطلون اسود 
وعمل شعرة على ورا بطريقة جذابة 
ولبس ساعة جملي 
على جزمة جملي وبرفان جميل
وشادي لبس بدلة رمادي على قميص اسود 
وساعة سيلفر
وجزمة سودا
وعمل شعرة بطريقة حلوة 
اما عتمان فكان لابس بدلة سودا على قميص ابيض عادي 
والعرسان خدوا العرايس على الفيلا لأنهم كانوا مقررين انهم يعملوا الخطوبة في جنينة الفيلا لانها كبيرة جداا
وكدة كدة هما ظبطوا الجنينة بتاعت الفيلا بكل حاجة ممكن تحتاجها حرفيا عشان الخطوبة تبقى جميلة
والرطوبة ابتدت 
والناس كانوا فرحانين وفي منهم الي كانوا بيغلوا 
وفجر وجوري كانت عينهم على باب الفيلا ومستنين شخص معين (الي هو كلنا عارفينوا )
وشوية وفعلا لقوا الشخص دة بيدخل ووو.....يتبع 
(طبعا طبعا انا آسفة جدا اني معرفتش انزل بارت امبارح بس والله العظيم ماما امبارح كانت بتتكلم في الموبايل بتاعي قبل لما تنزل الشغل عشان مكنش معاها رصيد وانا كنت نايمة .
وهي مخدتش بالها وحطتة في شنطتها وخدت موبايلي وموبايلها معاها والله فبجد اسفة)
تابع البارت الاخير 
#قسوة_الحياة 
دخل الشخص دة وكانت سيدرا ..كانت لابسة فستان فيروزي بجليتر ضيق نازل بلفة من عند الوسط ديق لحد بعد  الركبة ونازل بديل واسع (يارب تفهموا الوصف )
ولابسة طرحة ستان فيروزي مدخلاها ف الفستان 
وكانت شايلة تيم 
وهي مبسوطة بالخطوبة واتفأجءت لما لقت ان تميم وسمر وسليم وسارة هما كمان خطوبتهم النهاردة 
راحت ناحية فجر الي كانت واقفة في جنب لوحدها بعيد عن المكان الي مخصص للعرسان(مش فاكرة اسمة🙂)
وبصت على فجر ووطت عشان تسلم عليها في نفس التوقيت الي عدي كان جاي لأيمن فية بصت عليه 
هو مكنش واخد باله منها لانة كان بعيد وواقف مع ايمن
مأنكرتش بدهشتها لما شافت وسامتة في الأسود بجد كان جميل أوي علية 
كانت محاوطاة هيبة كبيرة نفضت الأفكار دي من دماغها وراحت
سلمت على فجر وهي بتبوسها من خدها
فجر بحب:بجد كنت هزعل لو مكنتيش جيتي 
سيدرا ببسمة ومناكشة:مقدرش طبعا
فجر وهي بتشد منها تيم:اوعي هاتي حبيب عمتو اما اسلم عليه 
سيدرا اديتها تيم 
وفجر قعدت تلاعب فية 
وشوية واديتهولها وقالتلها :مالك
سيدرا:مفيش
فجر:عليا 
سيدرا:محتاجة اسافر
فجر برفعة حاجب:والله
سيدرا:اة والله 
فجر:ويهون عليكي تسافري من غير ما تحضري فرحي 
سيدرا:مهو دة الي مخليني لسة ماسافرتش
فجر:طب انسي بقى يماما انك تسافري قبل ماتحضري فرحي
سيدرا:خلاص يوم فرحك هيبقى هو نفسو يوم سفري
فجر:مع اني مش موافقة بس ماشي
سيدرا وهي بتشدها:تعالي بقى اما اسلم على ايمن وسليم وسارة وسمر وتميم 
هشان امشي 
فجر:ايدا انتي هتمشي بدري اوي كدة؟؟
سيدرا:اةة يدوبك
فجر:على راحتك بس وربنا ياسيدرا لو عقلك هيئلك تسافري قبل ما اتجوز انتي حرة
سيدرا:لا متقلقيش 
وراحت عند ايمن وسلمت علية بس مش بالايد
وعدي شافها وفضل باصص عليها شوية.
وراحلها وقال بحب:عاملة اي
سيدرا بجدية:تمام الحمد لله 
عدي وهو مادد ايدة:ممكن تيم 
سيدرا وهي بتدهولة:اة طبعا اتفضل 
عدي اخدة بعيد وهو فرحان وكان بيلاعبة 
 وسيدرا راحت سلمت على سليم وسارة وتميم وسمر 
وراحت قعدت على تربيزة بعيد شوية لحد ما عدي يجيب تيم عشان تروح 
لقت شاب جاي عليها وقال بابتسامة:اهلا 
سيدرا :اهلا
الشاب: انتى جايه لوحدك
سدره: اه ليه
الشاب: عادي يعني حبيت اسال
عشان شايفك لوحدك وكده
سيدرا:امم
الشاب: متجوزه؟
سيدرا بعد تفكير :لا 
الشاب:امممم 
سيدرا: معلش بس حضرتك بتسأل ليه 
الشاب بابتسامة:بصراحة امي كل شوية تقولي مش ناوي تتجوز بقى وهي جيباني الخطوبة دي غصب اصلا 
عشان اشوف وحدة اتجوزها 
ولما شوفتك حسيتك ان انتي الي عايز تتتجوزها
سيدرا وهي بتحاول تفهموا :مهو بص حضرتك ....
الشاب:متتوتريش انا عارف اكيد مكسوفة وكدة بس..
في الوقت دا عدي كان قريب منهم لانة كان جاي يدي تيم لسيدرا وسمع كلام الشاب اتجنن وعفاريت الدنيا كلها بتتنطط قدام وشة لا والي زاد وغطي بقى انه مطلقها ومش لابسة الدبلة ولا شايلة تيم 
راحلهم بابتسامة شر وعيونة سودا وهو بيمدلها ايدة بتيم الي كان بيعيط :خدي ياسيدرا تيم عشان بيعيط 
سيدرا أخدت منة تيم ااي كان بيعيط جامد اوي كأنة فهم ابوة وحب يكمل معاه 
الشاب واسمه يامن:دا اخوكي؟؟!
عدي ببرود:لا ابنها 
الشاب باستفهام:هو مش انتي قولتي انك مش متجوزة 
سيدرا باحراج :مهو انا كنت بحاول افهم حضرتك اني مطلقة مش متجوزة
عدي بصلها بصة شر
الشاب وهو بيهرش ف شعرة باحراج :طب استأذن انا 
ومشي وهو بيلعن غبائة حرفيا 
عدي بحدة:ركزي مع ابنك بعد كدة 
مش كل مرة هتبقى في مناسبة تقفي تتكلمي مع واحد
خلي وقتك لابنك
سيدرا :افندم وانت مالك اصلا
عدي مردش اكتفى بانة يبصلها بصة محذرة 
ومشي من قدامها
سيدرا:أعوذ بالله 
وخدت شنطتها ومشيت
وروحت 
وبعد ماروحت بشوية لبسوا الشبكة و
عدى اليوم عالكل بفرحة 
وحددوا معاد الفرح الي هو بعد شهرين 
كان معظمهم معترطين بس الجد قال إن كل حاجة جاهزة وأكد على كلامة تميم 
وعدي شهرين 
وكانوا شهرين جمال 
زاد حبهم لبعض فية كلهم 
وسراج وهنا كانوا بيتكلموا علطول وبقوا قريبين جدا من بعض 
وسراج حس انة مشدود من ناحيتها 
بس مقالش وكذلك هنا
اما جودي ففي الشهرين دول اتعرفت على صحبة فاسدة وكانت بتروح تسهر معاهم وتشرب 
لدرجة انهم في مرة عرضوا عليها انا ت*شم
معاهم وهي كانت رافضة في الاول بس مع كذا محاوله 
بدأت انها تعمل كدا ومرة على مرة بقت مدمنة
و بالنسبة لفجر كانت زعلانة عشان هي عارفة ان سيدرا هتنفذ كلمتها وان هي هتسافر يوم الفرح 
.......
قبل يوم الفرح بيوم واحد 
كانوا العيلة قاعدين كلهم مع بعض بفرحة 
فجر قالت؛عدي عايزة اكلمك في موضوع 
لو سمحت 
عدي قام معاها باستغراب وطلعوا في اوضتة 
فجر فضلت ساكتة 
عدي :في أي يافجر هو انتي جايباني عشان تسمعيني سكاتك متتكلمي هو انا هشحت منك الكلام
فجر بعد تفكير:سيدرا هتسافر بكرة...
عدي بدهشة:ايي!!!
فجر مقررة جملتها:سيدرا هتسافر بكرة 
عدي بحزن:ونتي عايزاني اعمل اي ؟؟
فجر:عدي انا عارفة انك بتحبها حاول معاها اخر مرة بكرة 
يمكن ترجع عن قرارها
عدي :انا حاولت مرة واتنين وتلاتة 
وخلاص..
فجر:لا مش خلاص ...مينفعش تيجي في الاخر وتقول خلاص 
انا لو كنت مكانها كنت هعمل علفكرة الي هي عملتة وبزيادة
بس اكيد في فمرة من المرات الي هحس فيها ان الشخص الي قدامي عايزني فعلا وندمان 
هسامح وهرجع 
حاول معاها ياعدي ..
حاول اخر مرة 
عدي بحزن وهو بيقول عشان يمشي:ربنا يسهل
فجر وهي ماسكة ايدة وبتبص في عيونة:توعدني 
عدي بعد صمت دام لدقيقتين :اوعدك
ومشي 
فجر بدعاء:يارب رجعها عن قرارها يارب 
ونامت واليوم عدي
_______________
اليوم التاني(يوم الفرح)
كانوا البنات مشغولين في عمل ماسكات عشان يروحوا عند الكوافير 
واستنوا لحد ما الساعة جت ٢ الضهر 
ولبسوا ونزلوا راحوا عند الكوافير 
_______________
عند الشباب كانوا عند الحلاق 
بيحلقوا شعرهم ويعملوا في وشهم البتاع الأخضر دة (مش عارفة اسمة )
عمتا بردك كانوا بيجهزوا
والساعة ٦ المغرب كانوا الكل خلص 
والعرسان راحوا عند الكوافير وخادوهم وهم مبهورين بجمالهم 
في الأبيض 
تعالوا اقولكوا ردة فعل العرسان 
[تميم دخل وكانت سمر مدياله ضهرها بتوتر 
تميم قرب عليها بفرحة ولفها لية واول لما شافها عينة دمعت من جمالها وشالها وقعد يلف بيها وهو حاضنها 
وكل البنات الي في الكوافير ظغرطت وشغلوا اغاني
تميم بهمس ليها:خلاص كلها ساعة وتبقى مراتي 
سمر بخجل:طب اوعى بقى لسة الساعة معدتش 
تميم بحب:يخراشي عالي بيتكسف ياناس]
[سليم لما شاف سارة كانت مدياله ضهرها قرب عليها وحضنها من ضهرها وسند راسة عند كتفها وقال بتنهيدة:انا مش مصدق ان كلها ساعة وتبقى مراتي 
متعرفيش انا كنت بتذلل على سمر انها تعرفني عليكي قد اي وهي مكنتش بترضي
سارة لفتلة وقالت :هو انت كنت عايز سمر تعرفني عليك ياصايع
سليم سكت من جمالها وقال :بس الله مشاء الله تبارك الرحمن اي القمر دة 
سارة بصتلة بخجل 
وهو حضنها ولف بيها بسعادة لا توصف 
والبنات زغرطوا وشغلوا اغاني ]
[ايمن دخل عند فجر وكانت واقفة مدياله وشها 
بفرحة 
ايمن قرب عندها ودمع جامد
فجر بقرف:اي يابني القرف دة دا حتي انهاردة فرحنا
ايمن:طب حتي كنتي سيبيني اكمل واقول اني بقالي سنة بتحايل عليكي لحد ما نشفتي ريقى على ما وافقتي
فجر مدعية البراءة:انا !؟
ايمن:لا امي ...وقرب عليها وقال بهمس:تعرفي كل مرة بتعرفي تشديني ليكي بجمالك وكأنها اول مرة اشوفك
فجر وهي بتضربة على كتفة:بطل كدة بتكسف خلي ف بالك
ايمن بصوت عالى مضحك:اي يابنتي بقى يابنتي بقى ماتهدي على امي انا بحاول اكون رومانسي وبقولك الجملتين الي حفظتهم امبارح وانتي مفيش اي ردة فعل
ادعميني وقوليلي وانت كمان قمر حلو مز اي حاجة يخربيت كدة 
كل البنات الي كانوا في الكوافير ضحكوا جامد اوي على تعبير ايمن 
وفجر اتكسفت 
راح ايمن حضنها وقعد يلف بيها
والبنات ظعردت وشغلوا اغاني ]
طبعا كل عروسة كانت لابسة فستان فرح حكاية 
والعرسان كذلك 
لكن بقيت العيلة 
العرسان أصروا انهم يعملوا كلهم ماتشينج مع بعض 
ويلبسوا فساتين وبدل بيبي بلو 
وكلهم كانوا شكلهم جميل أوي معادا جودي الي كان باين على وشها الشحوب من غير سبب 
بس قالوا عادي يمكن من هدة اليوم في الكوافير 
وكدة 
وشوية ودخلت سيدرا وهي لابسة.فستان بيبي بلو ستان بحبيبات لولو بيضة على تربونة بيضا
وهيلز ابيض 
وكانت ملبسة تيم ترنج بيبي بلو 
وكانوا شكلهم قمر
وشوية وبدأوا يكتبوا الكتاب 
وبعد ما كتبوا العرسان طلعوا عالاستيدج وشالوا عروساتهم وقعدوا يلفوا بيهم في سعادة 
وتميم قال لسمر بهمس قدام وشها:متعرفيش احساسي بيكي دلوقتي عامل ازاي 
سمر:صدقني مش عايزة اعرفة 
تميم:اووف فصيلة
سليم :علفكرا بقى بحبك
سارة:منا عارفة علفكرة
سليم:اوبا الواد الواثق
سارة بضحك؛عيب عليك
ايمن:فجري
فجر:اي
ايمن:بحبك.
فجر:شكرا
ايمن:هو اي الي شكرا المفروض تقولي انا كمان
فجر:معلش مرة جاية 
ايمن:يلعن ابو تناحتك
وفي وسط ما هم كانوا بيرقصوا
عدي مسك الميكرفون وقال وهو بيبص على سيدرا:انا حابب اعمل حاجة بس يارب 
أنجح بقى 
وساب الميكرفون وكل الي في الفرح بيبصوا علية 
مستنين يشوفوا وهو هيعمل اي 
قرب من سيدرا وتيم ونزل على ركبتة وطلع علبة فيها خاتم وقال بابتسامة ساحرة :انا حابب اقولك اني بحبك وعمري ما حبيت غيرك برغم الي عملتة واني اسف 
على كل حاجة عملتها ليكي وحشة واتمني تقبلي أسفي 
وترجعي معايا ونكتب الكتاب من تاني وصدقيني مش هتندمي 
الكل سقف وعاملين يقولوا بصوت عالى :أقبلي أقبلي 
أقبلي 
سيدرا بصتلهم كلهم شوية وبعدين قال بأسف:انا آسفة ياعدي انا قايلالك من المرة الي فاتت مش هقدر 
لو سامحت هكون عايشة معاك اة وببينلك كل الحب 
الجواية بس هيبقى جوايا مكسور ومش هقدر اقول 
مش هقولهالم وش اني مش عارفة اسامحك بس نظراتي ليك كلها هتبقى عتاب 
انا آسفة ياعدي انا عارفة نفسي مش هقدر لاني والله هبقى بظلمك معايا انا عاملة زي الحجر 
لو نحتت علية 
مش هيبين وهيفضل بقوتة بس من جواة هو منحوت علية 
اعذرني ياعدي آسفة 
لاني مش قادرة اسامحك يمكن انت هتشوفوا عند او تهور او حتى طيش 
بس انا بجد الي عمتلة معايا اثر فيا جامد اوي آسفة 
عدي ضحكتة اختفت وحل مكانها ابتسامة حزن 
قام وقف ودخل الخاتم في جيب البدلة تاني 
وقام وراح قعد على تربيزة قريبة بهدوء والناس كان في منهم الحزين عليهم وفي منهم 
الي فرحان وفي الي شمتان 
سيدرا راحت للعرسان وسلمت عليهم وهم واقفين حزينين 
وجت عند فجر وجت تسلم عليها 
فجر قالت بحزةخيبتي أملي ياسيدرا كان عندي امل انك ترجعي عن قرارك 
بس بجد انا حزينة سيدرا عيطت وقالت:مش بأيدي والله آسفة 
وحضنتها وقالت:الطيارة معادها قرب سلام 
ومشيت وهي سايبة قلبها مع عدي 
وكان اغبى قرار خدمة في حياتها
..........النهاية ..........
وينتهي الجزء بأغنية "خليني ذكرى"
...لو عشت بعدي وبعد بعدي جيت وحبيت 
ابقى افتكرني واحكي عني مهما كنت نسيت 
خليني ذكرى جميلة عنك واوعى تنسى زمان ....
خليني ذكرى جميلة عنك واوعى تنسى زمااااااااان ...
متقولش حب ووقت عدي ويوم خلاص عشناه 
قول ان حب الحب غالى يمثل ليا يحياة 
وابقى افتكرني بكلمة حلوة تنسي قلبي الااااااة 
وابقى افتكرني بكلمة حلوة تنسي قلبي الااااأااااااه
خلي الفراق أجمل فراق في دنية العاشقين 
وان حد سألك عني قوله كنا اوفى اتنين 
قول كان حبيبي وكان حياتي وعشرة ليها سنين 
خلي الفراق أجمل فراق في دنيا العاشقين 
وان حد سألك عني قوله كنا أوفى اتنين 
قول كان حبيبي وكان حياتي وعشرة ليها سنين 
..............
مش كل حلم حلم نشوفة سهل هيبقى حققناة دا سعات بيبقى السهل صعب لما نتمناه 
والدنيا عمر محد جالها وعاشها من غير ااااة 
والدنيا عمر محد جالها وعاشها من غير اةةة
سعات بنتجرح ونجرح واحنا مش حسيين وان حد فينا حب يفرح فرحو يبقى حزين ايام وبنعشها وفاكرين اننا 
عايشين ايام وبنعشها وفاكرين اننا عايشين 
خلي الفراق أجمل فراق في دنية العاشقين 
وان حد سألك عني قولة كنا أوفى اتنين 
قول كان حبيبي وكان حياتي وعشرة ليها سنين 
.....

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-