رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول بقلم ذات الخمار

رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول بقلم ذات الخمار

رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ذات الخمار رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول

رواية يبقي غرامي لكي بقلم ذات الخمار

رواية يبقي غرامي لكي كاملة جميع الفصول

قمر: علشان خاطرى ي سليم امشي من هنا.. 

سليم: لاه مهمشيش من هنا غير ما تاچي معايا 

قمر: ي خبر عمي زمانه چـاى ي سليم.. 

سليم بتذمر وغضب: بجولك اي عاد انا مهخافش حد واصل انت هتاجي معايا 

قمر: طيب هجابلك بالليل بس امشي دلوك في صوت بره ي سليم.. 

سليم: فين امك؟ 

قمر: مهتعرفش تشوفك المره دي بس وعد هچيبك جريب تشوفها.. 

سليم: طيب ي جمرى جولى لها سليم بيه السعدي بيجولك جوزتيه زينه البنات.. 

ابتسمت قمر: عحبك جوى يا ابن السعدي 

سليم بتذمر: لاه انا رايد اسمع سليم.. 

قمر: وه مالك ي ابن السعدي.. 

سليم: رايدك ي جمر 

قمر: دلوك مهينفعش ي سليم عمى چاي ودا قارش ملحتي من يوم ما شافني واجفه معاك.. 

سليم بغضب: جالك حاچه او جرب منيكي.. 

قمر بارتباك: ل.. لاا ط.. طبعا هو انا لسه صغيره عشان اتضرب ي ابن السعدي.. 

دخل سليم لغرفتها وركل باب الشرفه خلفه فهو يتسلل ليلا لرؤيتها ويصعد من علي احدى المواسير ويقفز داخل شرفتها ليسرقوا لحظاتهم كزوجين.. 

قمر بذعر: اهدي ي سليم وحياتي وامشي دلوك عمي حالف يضربك بالنار.. 

سليم بهدوء: جربي.. ! 

قمر وقد فهمت ان هذا هدوء ما قبل العاصفه.. 

قمر: س.. 

لم تكمل كلمتها حتي قال بصوت ارعبها وجعلها تنتفض ودب الرعب فى اوصالها.. 

سليم بغضب: جلت جربي مالك عاد 

اقتربت بسرعه وخوف وقالت بارتباك: صدجني معملش حاچه.. 

مد يده فتح سحابه فستانها ونظر لطول ضهرها وفك حجابها لتسقط خصلاتها السمراء الداكنه.. 

فيظهر علامات حمراء وزرقاء علي رقابتها 

ليجن جنونه ويقول: علامات اي دي عاد 

نظرت له بسرعه وقالت: علامات عشجك ي سليم والله 

ابتسم علي خوفها وقال: ومالك جلبتي كيف الكتكوت اكده لي.. 

نظرت في عينيه وقالت: ما انت عارف اني هترعب من زعلك.. ! 

احتضنها بحب ليشعر بانها تتألم ليشعر بغصه الم شديده فقلبه 

سليم: ايه الل بيوچعگ ي جمر.. 

قمر بارتباك: اا.. انيي زينه 

ليزيح ظهر فستانها فتظهر بعض الكدمات الزرقاء التي جعلته ينتفض من مكانه بجنون 

ليقول بغضب وهي تسمع صوت صرير اسنانه: هو الل عمل اكده.. ! 

قمر بخوف: خلاص ي سليم بالله عليك سامحه المره دي آخر مره 

قبل مقدمه راسها بعمق فعلمت علي الفور ان القادم كارثه ليخرج من شرفتها بهدوء كما عاد.. 

*"فـي القصر من اسفل "*

سعيد: احمد ي ابني الخاطيه الل فوج دي لازمن تكسر عينها ي ولدى.

احمد بخبث: عيوني ليك ي ابوي 

سعيد: عفارم عليك ي ولد 

لتقطع كلامهم فرح وهي تقول: بتتودودوا في اي صوتك هادى اكده 

احمد: مفيش ي مرت عمي 

فرح: طيب وهتعملوا اي ف ارض السيوفي 

سعيد: هنحلها ي فرح 

فرح: وتار ولاد السعدي..؟ 

سعيد بحقد: عندي اني دا ولازم احرج جلبه السعدي علي حفيده 

فرح باستغراب: حفيده؟ 

احمد: ايوه المطلوب هو سليم السعدي.. 

قاطعهم صوت هز قلب تلك المسكينه التي كانت تسترق السمع لهم 

سليم: واني حفيد السعدي جدامك اهوه عتعمل اي ي سعيد 

سعيد بغضب اعمي: انت داخل دوارى برجلك ي ابن السعدي يبجا جول علي نفسك ي رحمن ي رحيم 

واخرج سلاحه وصوبه باتجاه قلب سليم وقال: اتشاهد. ي ابن السعدي.. 

نزلت قمر الدرج بسرعه شديده وهي تقول بصراخ: لاه ي عمى وحياتي هعيش خدامه تحت رچلك طول عمرى بس همله يمشي.. 

وهي تركض بااتجاه سليم كادت ان تتعثر ولكن يده احاطت خصرها بحب ولهفه ويقول بغضب جم: مش تاخدي بالك ي بجره كنتي هتجعي.. 

احمد بغضب: يدك من عليها ي ولد السعدى

سليم ببرود: انا امد يدي براحتي.. 

وفتح ذراعيه ونظر لها بصرامه وقال: جربي.. 

قمر: بس 

سليم بحنان: جربي ي نبض جلبي متخافيش.. 

اقترب قمر من حضنه مما اثار فزع سعيد 

سعيد بغضب: اجتلها ي احمد 

ذُعرت ملامح سليم ولكن اظهر عكس ذالك ووضعها خلف ظهره وقال: مهتجدرش تجرب منها ي سعيد 

احمد: انت ساكت له ليه يا سعيد اجتلهم وخلصنا منهم. 

فرح: امشي من اهنه ي سليم ومحدش هيجرب لجمر.. 

سليم: هاخدها.. 

سعيد بغضب اعمي: لي مش شايفنا رچاله ي ابن السعدي 

سليم: اه.. مهسيبش ام ابني اهنه.. 

سعيد بجنون: انتي حامل..؟ 

اختبأت خلف ظهر سليم بخوف تحتمي به.. 

ليقول سليم ببرود: في ابني هتچيب وريث لعيله السعدي وهيبقا وسط اهلك واحد من عيله السعدي علشان يزيدك شرف.. 

سعيد بجنون: هجتلك ي خاطيه هجتلك.. 

سحبها سليم بحنان ليحاوطها في حضنه بحمايه ويقول: مرتي وام ابني اهنه لو فكرت بس مجرد تفكير بس تجرب منيها هجتلك وانت عارف اني بنفذ مبهددش.. 

وطبع قبله علي شفتيها بحب وجرأه وقاال: هتوحشك يجمر. سليم.. 

ام احمد فقد جن جنونه وتوعد لهم بالهلاك 

غادر سليم القصر 

سعيد بجنون: شايفه بنتك حطت راسنا ف الطين 

واقترب احمد منها وانهال عليها بالضرب المتتالي وصت ذهول سعيد وصراخ فرح.. 

سقطت مغشي عليها وتجمعت بركه من الدماء حولها وآخر ما تفوهت به: ابني لاه.. 

وسقطت ساكنه بلا حركه..
احمد السعدني: كنت فين ي سليم 

سليم: كنت عند مرتي ي بوى

احمد: وبعدهالك ي سليم

سليم: مرتي وبحبها ي خلج انتوا مالكوا 

احمد بغضب وصرامه: متنساش ان دى بنت الناس الل عايزين يجتلوك افهم بجا ي ابني 

سليم: رايدها بردهه 

احمد بغضب وصوت جهورى: لو خدتها يبجا مالكش مكان هنا 

سعديه: اهدي بس ي احمد خلينا نتفاهم 

احمد: عجلي ابنك ي سعديه ي اما هو الچاني علي روحه 

سليم ببرود: مرتي شايله حته مني عمري ما هتخلي عنها حتي لو كان السبب حياتك ي احمد بيه 

احمد بصدمه: هتجتلني.. ؟ 

سليم: واى حد يمس شعره منها.. 

سعديه بهدوء: انت صح ي ابني خدها وامشوا من هنا متكررش غلط وجبن ابوك خدها وامشي.. 

سليم وقد شعر بالم في قلبه شديد فجلس علي الارض وقال بوهن وضعف: ااه 

سعديه ببكاء: مالك ي ضي عيني الحجونا ي خلج ابني هيضيع مني الحجونا 

سليم بضعف: رني لفرح ي اما 

سعديه ببكاء: طيب جوم معايا ي جلب امك 

سليم بالم: قمر مش بخير ي اما رني لفرح.. 

سعيده بسرعه: حاضر ي جلب امك 

وحملت هاتفها وحدثت فرح 

فرح: الحجني ي سليم ورد بتنزف وهتموت ي سليم الحجني ي ابني الله يخليك

تأوه سلبم بصوت هز ارجاء المنزل زظل يزأر وكانه اسد

سليم: ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااههههههههههههههههههه

سعديه ببكاء هيستيري: سلامتك م الآه ي جلب امك جوم بينا ي ابني 

سليم بضعف: رايد مرتي مجادرش اتحرك ي اما.. 

سعديه: جوم روح ليها بدل م حد يأذيها ي ولدي 

استند سليم علي يد امه ودقائق وكان ف المشفي.. 

خطي المشفي بخطوات مرعبه وقال لمضيفه الاستقبال: استاذه قمر الدسوقي 

الموظفه: الغرفه رقم 712 يفندم.. 

ذهب سليم بسرعه البرق الي الغرفه.. 

وجدها غرفه من الزجاج ويجلس بالخارج فرح وسعيد واحمد ويظهر الحزن علي وجوههم جميعا.. 

سليم بهدوء: رايد ادخل لمرتي.. 

فرح ببكاء: اسمع ي ولدى 

سليم بصوت زائر: رااااايد مراتيييي

سعديه: ي جلب امك تلاجي الدكتور مانع الزياره 

فتح سليم باب الغرفه ودخل بكل هدوء وجدها محاطه بالاسلاك والاجهزه ووجها يحاكي شحوب الموتي يظهر عليها الالم والارهاق 

قبل سليم رأسها قبله عميقه وكانه يبث مقدار حبه في هذه القبله.. 

دقائق ودخلت الممرضه 

الممرضه: حضرتك دخلت هنا ازاى 

سليم بهدوء: عايز اكون چنبها 

الممرضه بضعف: حضرتك لازم تبقا اقوي من كدا 

سليم برجاء: ممكن احضنها.. 

الممرضه بشفقه: ممكن.. 

سليم: هي مالها 

الممرضه: للاسف المدام تعرضت لعنف شديد ادى الي اجهاض الطفل وتسبب في ازاله الرحم.. 

شعر وكأن سكين غرز في قلبه من ما حدث لمعشوقته وطفلته التي طالما كان يدللها دائما.. 

هز راسه بضعف ووهن 

الممرضه: هسيب حضرتك واستأذن انا 

خرجت الممرضه واغلقت الستائر فالقي نفسه بين احضانها وكأنها ام له ودفن نفسه في احضانها يبكى كما لم يبكى من قبل 

سليم برجاء: ارجعي لى

مر اليوم بصعوبه علي الجميع اما عن ذالك العاشق ف استيقظ علي اصابعها التي تمر في خصلات شعره بحنان 

سليم بفزع: انتي زينه يجلب سليم؟ 

قاطع صفو تلك اللحظه صوت الرصاص لتصرخ قمر بذعر وتقول: سلييييمممم لا ي سليم لا والنبي سليم لاااااااا وتسقط مغشي عليها في اللحظه..
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياريت يجماعه بلاش جو القرايه الصامته دا يعني كومنت او تصويت بسيط مش هيضايق في حاجه ف ياريت يعني نقدر ونجبر بخاطر بعضنا وتشجعوني اكمل وشكرا جدا ليكـوا)


فـى مكـان آخـر في حي من الاحيـاء الشعبيـه تجلس بطلتنا وتقول: يا بابا يا حبيبي هتجوز واحد غني زي دا ليه! 

الحاج محمد: يا بنتي الراجل دا انا كنت سالف من ابوه مبلغ كبير وقت ما عرف اني عندي بنت قال لي خلاص مش عايز المبلغ وجوزني بنتك اقولك لا ازاى وانا مش معايا اسدد المبلغ

ورد بهدوء: واتفقتوا علي ايه؟؟ 

الحاج محمد: جاي بالليل هو وابوه 

ورد بغضب: وانا استفادت اي وفين مستقبلي 

الحاج محمد: جوزك هيخليكي تكملي تعليم وتشتغلي في شركته ودا كان شرطي الوحيد.. 

ورد بهدوء: تمام.. 

وغـادرت الغرفـه تستعد لتلك الليله المشؤمه 

*"عند قمـب وسليـم "*

قاطع صفو لحظاتهم صوت ضرب النار لتصرخ بطلتنا بذعر ولكن اين كانت الطلقه.. 

كانت في شباك المشفي 

سعيد بغضب: الطلقه التانيه ف نفوخك ي ابن السعدي ! 

سليم ببرود: متجلجيش ي جلب سليم اهدي انا زين اهوه.. 

وجه سعيد مسدسه الي رأس سليم وقال بغضب اعمي: اتشاهد ي ابن السعدي

قمر بذعر: لاه ي عمي همله هو هيمشي دلوك ي عمى همله لحاله الله لا يسيجك يعمي 

فرح بذعر: همله ي خوى همله يمشي مهنوسخش يدنا بدمهم تاني همله 

سليـم بهـدوء: وه ما تعجلي ي جمر مالك عاد 

سعيد: امشي ي ابن السعدي من اهنه 

حمل سليم مسدس سعيد ووضعه علي راسه وقال سليم ببرود: اجتلني لو تجدر وادي مسدسك في نص دماغي اهه وانت الل ف يدك حياتي دلوك اجتلني ي ابن منصور.. 

ليقف سعيد صامت 

ليكمل سليم: مهتجدرش عارف لي؟ 

هجولك مهتجدرش لي لانك خابر زين انك حتى لو جتلتني عيله السعدي مهيهملوش مرتي وانا دلوك هنا ومش ههمل مرتي وهاخدها معاي ودلوك ي سعيد واجتلني بجا ونفتح الدفاتر الجديمه ونعرف كل حاجه وكل الورج ينكشف وانت فاهمني زين 

واردف بصوت مرعب: فرح 

فرح بخوف: ايوه ي ابني 

سليم: لبسيها نقابها دلوك مرتي هتخرچ معايا وابن الكلب دا مهيجربش منيها تاني واصل وي انا ي انتوا ي ولاد منصور ي جاتل ي مجتول كيف م بتجولو 

قمر بحده: مش هـاچي معـاگ ي ابن السعـدي هملني اهنه وامشي اني مش رايـداك.. 

التفت لها بحـده وقـوه مـرعبه جعلتـها ترتعد بـذعـر 

*"امـا عنـد ورد "*

دق والدها باب الغرفه بهدوء وقال: جهزتي 

ورد: اه ي بابا اتفضل 

محمد: حبيبه قلب بابا عارفه انه غصب عني صح 

ورد بحنان: عارفه ي حبيب قلبي.. 

مسكها محمد من ايديها وخرجوا للخـارج ولكن رد فعل الجميع كان صادم حيث نظروا لها بذهول ف كيف لها ان تكون بهذا القـدر من الجمـال 

فكانت ترتدي 




كانـت فاتنه بحق.. 

هاله هانم: اي الجمال دا ماشاء الله تعالي ي حبيبه قلبي هنا

اقتربت بهدوء وترسم ابتسامه خفيفه 

هاله: اسمك اي يا حبيبتي 

ورد بهدوء: ورد 

سعد: احنا طالبين ايد ورد هانم ي محمد ل اسد ابني 

هاله: ودى ما شاء الله ونعم العروسه ونعم النسب ي محمد انت عارف معزتك عند الحاج الكبير.. 

محمد بدموع: انتوا واخدين دلوقت حته من قلبي امها ماتت زي ما حضرتك عارفه ي هاله هانم وانا الل ربيتها كنت الاب والاخ والام وكل حاجه علشان خاطري ي ابني حطها ف عينك ودى الحاجه الوحيده الل طالبها منك 

وكـان رد فعله صادم ف كيف لشخص ان يقول مثل هذا الكلام 

جعل محمد يقوم من مكانه بسرعه ويذهب باتجاه اسد وهوووووب
في المشفي.. 

اعدت فرح قمر وساعدتها في ارتداء نقابها وسحبتها من يدها بحنان وقالت لها بحب: حلمك اتحقق اهوه وهتبقي في بيته والكل خابر ي ضي عين امك 

ابتسمت لها قمر وهي تتحسس بطنها وتقول بفرحه: شوفت بابا ي حبيبي هنبقا معاه في نفس البيت اهوه 

(اه صحيح الدكتور قال لسليم ان محدش يعرف ورد علشان خطر عليها مؤقتا) 

فرحه بوجع: طيب يلا ي ضي عين امك.. 

خرجت بحوزه فرح 

فرح: سليم 

التفت سليم لها لينظر لتلك الواقفه بجوار فرح بغضب مصتنع ويتجه نحوهم ويقول: خلصت؟ 

فرح: ايوه ي ابني 

سليم بهمس بالقرب من اذن فرح: هخليكي تشوفيها كل فتره هانت وكل الاسرار هتتكشف بس زي م اتفقنا 

واتجه لقمر بعد مده من السلامات الحاره بينهم وبين فرح.. 

حمل سليم قمر وسط خجلها.. 

قمر بخجل: سليم نزلني الناس بتبص علينا 

سليم بحب: ي جلب سليم انتي مهتجدريش تمشي وبعدين الل يبص يبص ولا اجولك ي ستي دجيجه كدا.. 

ونزلها علي احدي المقاعد وقال بقوته المعهوده وب صوت عالي جدا: يچمااعهه 

تجمع الناس حولهم في غصون دقائق وبعد تكرار نداء سليم عده مرات 

اردف سليم: دي مرتي وعحبها جوى جوى جوى ومرضياش تخليني اشيلها علي يدي وانا الل مربيها يرضيكوا دا 

احدي الستات: ي بنتي احمد ربنا دا انا جوزي بينساني والله 

اردف سليم وقال: وانا الل كنت عحميها كمان.. 

جرت قمر باتجهه ووضعت يدها علي فمه بخجل وقالت: وه خلاص ي ابن السعدي وانت فضيحه اكده.. 

امرأه عجـوزه: ربنا يخليكوا لبعض ي ابني ويهدي سركوا شيل مرتك ي ولدي 

.حملها سليم بخفه وقبل مقدمه راسها وقال بحنان: عحبك ي جمرر سليم.. ❤

وغادروا المشفي.. 

*"في مكان آخر "*

اتجه محمد باتجاهه وقال: عيد كلامك تاني كده..؟ 

اسد: هي في عيوني ي محمد وتكرم لاجل انها بتك 

يبقا علي البركه.. 

وبالفغل تم عقد القران 

وبعد مرور ساعات من المباركات تقف سيارته امام منزل شديد الفخامه ليهبط منها بكامل قوته واناقته.. 

ليفتح لها باب سيارتها فتهبط منها بهدوء.. 

ويأتي باتجاهها احدي الحرس ويقول: نورت ي اسد بيه 

اسد: خد من ورد هانم الشنط 

لتنظر ورد للقصر بذهول وتردد في داخلها: الله ورد هانم كمان وااااوو اووووييي.. 

اسد: تعالي ي ورد.. 

لتذهب ورد خلفه بهدوء ليدخلوا الي القصر 

اسد: سعااااد يا سعااااااد

سعاد بسرعه: نورت ي اسد بيه 

اسد: وري ورد هانم اوضتها وكل كلماتها اوامر وياريت تفهميها نظام القصر هنا وبكل هدوء يا سعاد 

لتأتي طفله بسرعه وهي تركض بفرح وتقول: هيييي هيييي اسد جه اسد جه 

اسد بغضب: شمسسسس

لتقف الطفله بخوف وتزم شفتيها وهي علي وشك البكاء ليرده اسد بغضب: قلت قبل كدا مبحبش الهيصه ولا الازعاج انتي مبتفهميش.. 

لتتقدم ورد باتجاه شمس وتجثي علي ركبتيها بهدوء وتمرر يدها في خصلات شعرها الحمراء بهدوء وتقول: اسمك شمس؟ 

شمس بطفوليه: اه 

ورد: اسمك جميل يا شمس.. 

شمس ببكاء: شمس سحلانه 

ورد: لي بس يا قمر كدا؟ 

شمس: بابا اسد زعق فيا جامد هو مش بيحبني.. 

لتقول ورد بحنان: مين قال كدا طيب تعرفي انه جاب لك هديه جميله اوي 

شمس بفرحه: بجد 

ورد: بجد

شنس بسرعه: جاب لي اي 

لتذهب ورد باتجاه حقيبتها وتفتحها وتخرج منها عروسه باربي كبيره الحجم وشيكولاتيه كبيره الحجم وتقول لها: ها ي ست شمس لسه بردهه زعلانه من بابي..؟؟ 

شمس بفرحه: هيييي لا بحب اسد شمس بتحب اسد.. 

وتذهب باتجاهه بسرعه وتقبل خده وهي تقفز بفرحه وحب وتردد: شمس بتحب اسد شمس بتحب اسد.. 

ليقف اسد بشموخ ويقول: مين الل جاب دول؟ 

ورد: بتوعي 

اسد: متشكر جدا بس مفكرتش في اني اجيب لها حاجه شكرا جدا 

ورد بابتسامه: شمس دي من دلوقت اعتبرتها بنتي لان انا هنا علشانها.. 

اسد بابتسامه: تقدرى تدخلي تاخدي شاور وتغيري وسعاد هتفهمك كل حاجه بس اهم حاجه انا مبحبش الهيصه ولا الازعاج عايز طول ما انا هنا ولا كأن في حد ف البيت وتقدري تقعدى براحتك وتتعاملي براحتك البيت بيتك بس اهم حاجه عندي الهدوء وشمس تبقا هاديه ومتعملش هيصه.. 

ورد: تمام 

اسد: سعااد 

لتاتي سعاد: نعم. ي بيه 

اسد: خدى ورد هانم لجناحها.. 

سعاد: تمام.. 

غادر اسد بهدوء وصمت الي عملها وسعاد اخذت ورد الي جناحها 

ورد: قوليلي ي حاجه سعاد 

سعاد: نعم يا هانم 

ورد بضحك: هانم اي بس هي دي شكل هانم يا شيخه قولي لي يا ورد.. 

سعاد بحب: طبعا هانم وست الهوانم كمان..

ورد: تسلمي لي يا ست ي قمر انتي قوليلي بقا 

سعاد: قولي يقلب امك 

ورد: فين جناح شمس.. 

سعاد بحب: شمس هانم جناحها دا 

ورد: طيب ي امي انا هدخل جناحها وانتي ودى الشنط لاوضتي معلش

سعاد بابتسامه: عيوني ليكي ي حبيبتي.. 

*"عند سليم وقمر "

دقايق وخطت قدم سليم وقمر قصر السعدي ليخرج احمد السعدي بغضب بعد ما أخبره احدي الحرس انهم بالخارج 

احمد بغضب اعمي: برا بيتي ي ابن السعدي انت والخاطيه الل وراك دي 

سليم ببرود: دا بيتي انا ي احمد بيه ودى مرتي والل هيدوس لها علي طرف بس امحيه من علي الدنيا سامعني زين ي ابن السعدي.. 

احمد: هتتحداني اياك 

سليم: واتحدي الدنيا كلها 

لتأتي من خلفهم عفاف زوجه عم اسد وتقول بغضب: مين دخل البت دي جصر السعدي هي عيله السعدي هتلم ولا ايه اياك 

سليم بحده وغضب: مالكيش صالح بمرتي يا سعديه وان كان علي عيله السعدي فهي لمت فعلا من بعد ما دخلتيها.. 

خالد عم اسد: هتغلط في مرتي وانا واجف اياك؟؟ 

سليم: مرتي وهدخلها جصرى وهتجعد وهتبجا ست الجصر كمان والل مش عاجبه الباب يفوت چمل ورايا ي جمر.. 

سعديه: تعالي ي جمر.. 

سليم: جمر هتيچي معايا انا يا سعاد وابجي اطلعي لها فوج 

سعديه: ماشي ي ضي عيني ونورتي بيتك ي زينه العرايس.. 

قمر بابتسامه: بنورك يا امه.. 

سحبها اسد من يدها بحنان لداخل منزل صغير ملحق بالقصر وقال: معايزكيش تجعدي معاهم انتي اهنه مكانك في اوضه سليم.. 

ظلت تدور في المنزل بفرحه وتقول: الله دي اوضتك يا سليم بجد 

ابتسم بخبث وقال: اه اوضتي حلوه؟ 

قمر: حلوه جدا ي سليم بجد؟ 

سليم: وسريرها احلي ما تيچي اجولك حاچه صغيره اكده رايدك فيها من زمان.. 

ضحكت قمر بدلال وقالت: انتي مصيبه بچد ي ابن السعدي ابوك بيعاديك بره وهيجتلك وانت بتفكر في اي دلوك؟ 

نهض سليم بمك لتجرى قمر بسرعه باتجاه الحمام وتغلق الباب خلفها وتقول له: مش هخرچ ي ابن السعدي.. 

ليسعل سليم بقوه مصطنعه ويقول بنفس متقطع: الحجيني ي جمر.. 

لتتذكر قمر انه مريض بالقلب فتخرج بسرعه من الحمام وتذهب باتجاهه وتقول بحنان: مالك ي ضي عين جمر.. 

سليم: اسنديني للسرير مجادرش ي جمر هموت 

لتهبط عباراتها وتسنده وتتجه للفراش لتضعه برفق وتقول ببكاء: مالك ي ضي عين جمر حاسس باى..؟ 

ليسحبها بخفه فتسقط في حضنه فيقول بحب: جلجتك..؟ 

لتقول قمر: خلعت جلبي ي سليم حرام عليك.  

سليم بضحك: دا من باب توجيع الزبون بس.. 

ويسحب نقابها فيسقط ليفرد خصلات شعرها بحنان ويقول بهمس: جلب سليم متوحش جمر جوى.. 

ظلت تنظر لوجهه بهيام وتقول: وجمر متوحشه سليم كيف المچنونه.. 

ليميل علي رقبتها ويطبع صكوك ملكيته لها وهو يهمس بكلمات الحب والغزل وتأن بحب بين يديه ليشعر بانها الان دخلت عالمه فيصعد الي شفتيها يقبلهم برفق ثم يتعمق في القبله اكتر لتصبح اكثر عنفا واشتياق وتدهب يده لسحابة الدريس الخاص بها 

ولكن قاطع صفو لحظاتهم هذه تلك الرصاصه التي اخترقت مسامعهم؟؟ 

من مين الرصاصه دي؟! 

اتطلقت في مين او مين المقصود؟ 

ي ترى سليم هيموت ولا لسه مكمل؟ 
لكن قاطع صفو لحظاتهم صوت رصاصه بالخارج وصراخ الجميع.. 

لتبتعد قمر ببطء عن سليم وتقول: سليم اي الصوت.. 

ليخرج سليم للخارج بسرعه وهو يقول: البسي انتي هدومك زين ولفي نقابك زين وتعالي.. 

قمر: حاضر.. 

............ ................. ..................... .............................. .................... ............ ................. ...........

سليم: في اي مالكوا متجمعين اهنه كدا.. 

احمد والد سليم: حد من الحرس اتضرب عليه نار من شخص مجهول 

سليم: وازاى دا يحصل في جصر سليم السعدي..؟ 

احمد: تلاجيه واحد من جرايب المدام ما اصلهم طبعهم اكده همجي 

سليم: اسمع ي ابوى اما اجولك مرتي كرامتها من كرامتي واقسم باللي خلج الخلج الل عيدوس لمرتي علي طرف همحيه من علي وش الدنيا 

احمد: بتهددني يا ابن السعدي شكلك جنيت اياك ومخابرش ابوك علي اي 

سليم: وه شكلك انت الل مخابرش سليم السعدي علي اي 

قاطع حديثهم صوتها الرقيق وهي تقول: خير في حاجه ولا اي 

احمد ببرود: لا ابدا لسه فيكوا داء النداله كيف ما انتوا متغيرتوش.. 

قمر: انا لحد دلوك مش جادره افهم اي سبب عداوتك اتچاهي 

احمد: ربنا يديم عدم الجبول 

قمر بصوت متحشرج وهي علي وشك البكاء: بس انا مأذيتكش في حاچه علشان يكون بينا عداوه والل حصل زمان انا ماليش صالح بيه صدجني انا في الاول والاخر حرمه ماليش لا ف تار ولا ف غيره بس لجأت لل حماني.. 

احمد: كيفك كيف اي واحده رخيصه رمت روحها في حضن واحد وباعت اهلها 

ليخرج سليم مسدسه ويشير به اتجاه رأس احمد ويقول: اقسم لك بالل خلج الخلج كلمه كمان لمراتي واكون ضاربك بسلاحي دلوك.. 

ليتركه احمد ببرود ويغادر لتجري تلك الاخري حبيسه غرفتها تبكي بشده 

دخل سليم القصر وقال بقوه: اسمعوا بجا انا زهجت منيكوا ممكن افهم مش متجبلين مرتي وسطيكو لي.. 

عفاف: وه جابل ب بنت ألد عدو لابوك ورايدنا نجبلها كمان 

سليم: انا ونتي خابرين زينيا مرت عمي اني مرتي مالهاش صالح 

عفاف: ليها صالح ولا مالهاش هي حامله اسمهم.. 

سليم: طيب اسمعوا بجا مرتي من بكرا هتبجي جواا في الجصر هنا والل مش لادد عليه الوضع يتفضل برا.. 

وغادر المكان بهدوء 

وصل لباب شقتهم الصغيره.. 

طرق الباب طرقات خفيفه 

فتحت له الباب وعينيها منتفخه من كثره البكاء دخل سليم واغلق الباب خلفه برقه وقال بهدوء: ليه البكا يا ضي عين سليم 

قمر بقوه: رچعني داري يا سليم 

سليم بهدوء مريب: كيف يعني 

قمر: يعني رجعني دارى انا مش رخيصه زي ما ابوك فاكر ولا انا خاطيه وخطفتك من اهلك زي ما جالت لي مرت عمك بس انا ساكته احتراما ليك لكن صدجني يا سليم مهجبلش بالوضع، دا رجعني دارى ي ولد السعدي.. 

سليم بغضب: انتي چنيتي في عجلك اياك ارجعك دارك كيف ونتي مرتي يعني دي دارك..؟ 

قمر: دارى الل اتهني فيها واجعد معززه مكرمه مش الل اتهان فيها وتنداس كرامتي وسط الخلج اسمع اما اجولك يا ولد السعدي ي ترچعني. دارى يا هرچع انا وانت عارفني زين.. 

سليم بغضب جحيمي: جممرررررررررررر

لتصمت قمر وتنظر له برعب فقد برزت عروقه واسودت عيناه من شده الغضب ليقول: عماله تتنططي كيف الكوره اكده لي عايزه تمشي من دارى يا جمر رايده تمشي من حضن سليم وتروحي لدارك تجعدي فيها تاني... 

عايزه تحسسيني دايما اني عاجز ومش جادر. احمي مرتي جلت نفذ لها رغبتها وفضلتي في دارك خمس سنين بحالهم كل يوم اطلع علي امواسير وانط كيف الحرميه علشان المح طرف مرتي واجول عيله ي سليم بكرا تعجل وتفهم ان مالهاش غيري خمس سنين ضرب ليكي واهانه وانا كل ما اشوفك جلبي يتجطع علي بنتي الل ربيتها علي يدي دلوك رايده تسيبي حضن سليم ي جمرر خلاص مبجيتيش عايزه سليم ي جمر.. 

لتسقط قمر علي الفراش وهي تبكي بضعف وتقول: مكان ما اروح الحزن ملازم جلبي يا سليم.. 

ليرفعها سليم علي قدمه ويضمها بحنان ويقول: ربنا يبعد الخزن عن جلبك يا جلب سليم 

لتبكي بعنف وهو يضمها بشده حتي شعر بانتظام انفاسها فعلم انها نامت.. 

ليقبل رأسها وينزع عنها عبائتها ويدثرها جيدا ويذهب للحمام ليأخذ حماما دافئ وينام.. 

............ ................. ..................... .............................. .................... ............ ................. ..............

عند اهل قمر 

سعيد: ها عملت اي في الشحنه ي احمد 

احمد: خلاص يا بوى كل حاچه هتتسلم النهارده  

سعيد: عفارم عليك يا ولدي.. 

احمد: وجمر. 

سعيد: خلاص انا شايف نهدي اللعب دلوك علشان وجت ما نضربهم ميكونش سليم عامل حسابه 

احمد: وابوه 

سعيد: احنا نعرفهم حجيجه عفاف وبكدا هينشغلوا فيها ونبدأ نحط خطتنا ونخطفها في الوجت دا 

احمد: يااااه واخيرا ي بوي هجدر اكسر ولد السعدي

سعيد: مش جبل ما تمضيها الاول علي ميراثها علشان منرچعش للفجر تاني يولدي 

احمد: متشيلش هم يا بوي 

سعيد: جوم يلا نشوف الشحنه تمام ولا اي.. 

احمد: يلا يا بوي 

............ ................. ..................... .............................. .................... ............ ................. ..............

عند سليم 

انهي سليم حمامه وخرج وهو عارى الصدر ويرتدي شورت قصي وخرج يجلس في بلكونه الغرفه ومعه الاب توب الخاص به ينهي بعض الاعمال.. 

ليشعر بها تسحب الاب توب وتضع رأسها علي صدره وتقول بنعاس: رايده انام.. 

سليم بحب: يا جلب سليم انتي كنتي نايمه چوه دلوك خرچتي لي 

قمر: تؤ رايده ابجا معاك 

سليم بحنان: طيب تعالي يا جلبي انيمك چوه علشان الچو برد عليكي.. 

قمر: تؤ دفيانه اكده تجدر تكمل شغلك عادي ونا هنام مش هعمل صوت.. 

ليقبل سليم رأسها بحنان ويقول: الچو برد عليكي.. 

قمر وهي تقبل موضع قلبه: متخافش يا حبيبي انا بخير بس مبجدرش انام بعيد عنك خالص.. 

ليأخذ نفس عميق ويضمها بقوه لتلف يده علي خصره وتغمض عينيها 

ظل سليم يعمل طوال الليل حتي صدح اذان الفجر ليرفع ظهره بألم واضح علي ملامحه ويقول: اكده خلاص اجدر ابدأ في مشروعي الچديد 

قمر: سليم 

سليم: يا ضي عين سليم. 

قمر: عطشانه.. 

ليحملها سليم ويضعها في الفراش ويكاد يتحرك حتي يجلب لها الماء ليجدها معلقع برقابته.. 

ليهمس بحنان: همليني اچيب لك مايه واچي..  

قمر: لاه خلاص معايزاش اشرب 

ليقبل سليم رأسها ويقول: يا ضي عين سليم مهتأخرش دنا خجيب مايه من التلاچه الل هناك دي وهاجي مهغيبش عنك يا حبيبه جلبي.. 

لتتركه قمر ليذهب ويحضر لها الماء ويساعدها في شربها ويضع الكوب علي الكومود الموجود بجوار الفراش.. 

  ليضمها ويضع رأسه علي الفراش لينام قليلا قبل الذهاب للعمل ليغمض عينيه براحه.. 

لتمرر يديها في ذقنه بهدوء وهى تهمس: سليم.. 

سليم بحب وهو مغمض العينين: يا ضي عين سليم 

قمر: اتوحشتك جوى.. 

ليبتسم ويفتح عيونه ببطء وينظر لعينيها مباشره ويقول: وسليم بيتوحشك علي طول يا ضي عين سليم 

لتقترب منه وتطبع قبله خفيفه علي شفتيه.. 

ليجاهد سليم نفسه ويقول بصوت متحشرج من أثر اضطراب مشاعره: انتي دلوك تعبانه يا حبيبه سليم متفكريش في حاچه دلوك ونامي علشان چسمك يرتاح وجدامنا بكرا هبجا ملكك لواحدك تجدرى تعملي كل الل انتي رايداه.. 

قمر بتذمر: تؤؤ اتوحشتك جوي 

ليضمها سليم بحنان ويمرر يده يعيد ترتيب خصلاتها بحب ويقول وهي يحاول تغيير مجري الحديث: تعرفي ان سليم بيعشجك 

قمر بحب: وجمر بتعشجك من يوم ما وعيت علي الدنيا.. 

سليم بحنان: البنوته ال زمان كانت بتجول لي يا بابا دلوك مرتي.. 

قمر: وحامل في ابنك كمان.. 

سليم بحب وهو يمرر يده علي بطنها ويقول: هيبجا كتله شجاوه كيف امه بالظبط.. 

قمر: بحبك جوى يا سليم 

سليم: ما تچيبي بوسه طيب.. 

لتقهقه قمر وتقول: لاه انا دلوك تعبانه مهفكرش في حاجه دلوك وهنام علشان ارت***

ولم تكمل كلمتها فابتلع سليم باقي كلمتها داخل جوفه حيث اخذ شفتيها في جوله طويله.. 

فصل قبلته بصعوبه عندما شعر بحاجتها للهواء ويقول: اكده ضاعوا شويه النوم 

لتضحك قمر بصخب وتقول: لاه لسه ساعتين ونص علي ميعاد شغلك 

لتعتدل علي الفراش وتفتح ذراعيها وتقول: يلا تعالي نام.. 

ليضع راسه علي صدرها وهو يضمها بتملك ويقول بنعاس: تصبح على خير يا ضي عين سليم 

لتقبل قمر رأسه وتدفن رأسها في خصلات شعره ويغطوا في نوم عميق.. 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-