رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول بقلم اسماء ابراهيم

رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول بقلم اسماء ابراهيم

رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسماء ابراهيم رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول

رواية تحولات القدر بقلم اسماء ابراهيم

رواية تحولات القدر كاملة جميع الفصول

يا بابا مش هتجوز انا الانسان ده مستحيل.. 
الاب بغضب.. هتتجوزي يعني هتتجوزي يا نور..
نور..يا بابا دا ميعرفش حاجه عن دينه خالص..وبعدين دا بيسهر وبيرجع كل يوم وش الفجر..عايزني اعيش معاه ازاي بس..
الاب..نور انا قولت الا عندي و ياريت تجهزي عشان كتب الكتاب بكرا..
سبني وخرج من غير ما يسمع ردي اي..يعني ده امر واقع و انا خلاص ادبست..و يوم ما اتجوز..اتجوز واحد زاي ده..يارب نور طريقي.. واعملي الا فيه الصالح.. نمت من كتر التفكير و التعب الا انا فيه.. 
صحيت تاني يوم علي صوت بابا وهو بيقولي.. اجهزي يلا العريس  علي وصول.. قومت لبست دِرس ابيض كان عندي ولبست النقاب وطلعت..
يعني كده خلاص مفيش مفر و لازم اطلع عشان اشوف احقر انسان عرفته.. اليوم الا بتتمناه اي بنت وبتكون في فرحانه... انا اتعس انسانه فيه.. فوقت من شرودي لما المأذون قال..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.. 
الاب.. تعالي يا نور يلا عشان تمضي.. 
قربت و انا الخوف مالي قلبي.. امضي ازاي و انا مش عايزه نفسي اصرخ وقول لا مش موافقه بس مقدرتش عشان مكسرش قلب بابا..مضيت وخلاص خلصنا..جهه معاد اني هروح معاه البيت..اي يا جماعه انتوا بتهزرو صح..لا انا مش عايزه اطلع من هنا..
الاب..مع السلامه يا حبيبتي يبقي طمنيني عليكِ و اسمعي كلام جوزك..
نور..حاضر عن اذنك..قولتها و انا الدموع علي خدي..بس محدش حاسس بالنار الا جواياا..
وصلنا البيت..شقه كبيير اوووي..قد اي هي شقه جميله الوانها هادئه والديكور جميل اووي..فوقت من سرحاني..وهو بيقول..عجبتك الشقه..
اتوترت..وهزيت رأسي..اااه عجبتني..انا هنام فين بقا..
في الاوضه دي..بس ممكن طلب ممكن تطلعي تعقدي معايا ونتكلم..
حسيت براحه نوعا ما...تمام عن اذنك..
دخلت غيرت هدومي ولبست إسدال وطلعت..اول ما شافني قام وقف..وقال..هو انت اتجوزت القمر ده..
اتكسفت وبصيت في الارض.. اتوترت لما مسك ايدي و قعدني جنبه..بداء يتكلم..
اسمي ادهم العمري..عمري 28 سنه..مهندس مدني..وعندي شركتي الخاص بيا..ووو..
رفعت عيني وبصتله..و بترجع كل يوم وش الفجر وبتسهر كتيير وتقريبا متعرفش حاجه عن دينك..
ادهم..لا طبعا اي الكلام ده..سمعتيه منين..
نور..منتا مشهور ومعروف بين الناس والكل بيتكلم عنك كده..
ادهم..طب و انتي بتصدقي كل حاجه تقولها الناس..
نور..مش عارفه بقا..
ادهم..طب قوم يا نور اتوضي وتعالي نصلي...
نور بصدمه..ن ااااي
ادهم..نصلي يا نور نصلي في اي مالك انا غلط..
نور بتوتر..هااا لا أبداً يلا..
اتوضيت انا و هو..كان بيصلي بيا..وصوته حلو بشكل دمعت و انا بصلي وراها..قدي اي صوت دخل قلبي..دموعي نزلت لاني ظلمته..
ادهم..بتعيطي ليه..
نور..عشان ظلمتك ومشيت وراء كلام الناس..انا اسفه اووي يا ادهم..
ادهم بحب.. بتتاسفي  ليه محصلش حاجه.. ضمه ليه وقال... تشربي شاي بالنعناع.. 
نور ابتسمت.. اشرب شاي  بالنعناع.. 
***********
تاني يوم صحيت علي خبط الباب..لبست النقاب وطلعت..
نور..انتِ مين..
انتِ الا مين..انا مرات أدهم..
نور بصدمه..نعممممم.
انتِ الا مين..انا مرات أدهم..
نور بصدمه..نعممممم..
ادهم طلع علي صوتها وهي بتزعق.. اي ده نرمين حبيبتي وحشتيني جيتي امتا وقرب عشان يحضنها مسكته نور..
نور..استنا عندك رايح فين دي بتقول انها مراتك وانت رايح تحضن عادي انا عايزه افهم اتجوزتي ليه طالما انت متنيل متجوز.. 
ادهم.. عملتيها برضو يا نرمين.. اهدي يا نور دي اختي والله.. 
نرمين بضحك.. والله اخته وبعدين دا كان مقلب صغير عشان اشوف مرات اخويا بتغير ولا لا.. 
نور اتوترت وفركت في ايدها.. طب مقولتليش ليه..ع..عشان..
أدهم قرب مني ومسك ايدي..اهدي يا نور دا مقلب نرمين بتحب تعمل مقالب في الناس..اهدي بلاش عياط بقا..
نرمين..آسفه حبيبتي وبعدين هو في قمر كده يعيط..دا انتي متعرفيش اخويا ده حفي قد اي عشان يوص...أدهم خبطها في ايدها..
أدهم. قصدها تقولك ادخلي اعملي عصير لينا يا حبيبتي..
بصيت ليهم بشك..اممم طيب ماشي..و انا دخلها عيني عليهم عايزه اعرف السر الا في نظرتهم لبعض..
أدهم بعصبيه..انتي اي جابك هنااا..وبعدين هي متعرفش اني بحبها..
نرمين..انا مني لله يا ابو الصحاب. اسفين يا صلاح..
أدهم زقها..غوري من وشي كتك نيلة..وبعدين في حد يزور عريس وعروسه في الصباحيه..
نرمين..ما انا هقولك يا كبيير..امك جايه هي وخالتك و عمتك سحر هي وبنتها تغريد...
أدهم..احيييه تغريد جاي..
نرمين بضحك..اه جاي ومش بس كده لا دي جايه و ناويه علي شر..
نور..مين دي الا ناويه علي شر..
أدهم..لا يا حبيبتي بتقول بخاري الشقه عشان الحسد..
نور بشك اكبرر..ااااه تمام..طب انا هدخل احضر الفطار..
نرمين..هههههههه فطار..حضري اكل كتييير دا انتي هيطلع عينك النهارده..
أدهم..اخرسي يا نرمين بدل ما اطلعك من الشقه..ولا اقولك تعالي..
نرمين..وخدني فين يا ابو صلاح مش كده..
أدهم..دا مكانك المطبخ. يلا يا عسل عليكي مهمتك الاكل كله..سوري بقا ما احنا عرسان جداد وكده..
نرمين..كان لازم اتسحب من لساني واتكلم يعني اهو انا ادبست..
نور كانت وقفه وفرحانه بحب أدهم لاخته كانت بتمناه ان يكون ليها اخ..
أدهم قرب منها..اعتبريني اخوكي عادي يعني..
نور..انت عرفت ازاي اني بفكر كده..
أدهم..دا سر ومينفعش يتقال..
نور..اممم طب مين جاي النهارده عشان الاكل دا كله..
أدهم..ماما و خالاتي وعمتي وبنتها..
نور..اه طب وسع كده خليني احضر الاكل..و تعاله عشان هتعمل معانا...
طلعت نرمين من المطبخ..احسن تستاهل تعاله اتمرمط معانا بقا..
دخلنا احنا التلاته المطبخ..بدأنا نعمل كل حاجه فرحت جدا ان أدهم و نرمين كويسين وطيبين اووي..نرمين قربت مني في وقت صغير جداً بقينا صحاب..انما أدهم مقدرش اقول اني حبيته بس عجبتني شخصيته..حقيقي فرحانه ان هو جوزي..بس خايفه من الا جاي..ياترا اي هيحصل..
خلصنا كل الاكل بعد كراكيب المطبخ و البهدله الا حصلت بس اشطا اليوم كان جميل اتمنا نفضل كده..
مامته جات هي وهله كلهم..خوفت شويه بس حاولت اتاقلم معاهم..بس عمته كانت بتبص عليا بنظرت غريبه..شكله كده بتكرهني ولا اي..
أدهم..يلا يا جماعه الاكل جاهز..
قعدو كلهم..و بدأوا في الاكل كلهم عجبهم الاكل بس طبعا معجبش عمته..
سحر..مش مستاهله يعني تقوله دا كله..دا انا بنتي تغريد تعمل اكل ولا اجدعه شيف..
نرمين و أدهم بصوا لبعض و ضحكوا..مفهمتش ليه بس اشطاا..
أدهم.. اه طبعا يا عمتي حتي اخر مره كنا هنروح المستشفى صح يا تغريد..
تغريد ابتسمت بخبث..اه طبعا يا أدهم..و مبروك عليك العروسه...
سحر..و بعدين في حد يروح يتجوز واحده لابسه شوال كده..ابنك اتجنن يا مديحه..
كنت لسه هتكلم بس لقيته حماتي ردت..فرحت مني قلبي ان بقا عند ام تانيه..
مديحه..بالعكس انا فرحانه بمرات ابني اوووي دي هي الا رجعت البسمه علي وشه من تاني..
مفهتش كلامها بس فرحت اوووي قربت منها وحضنتها..ربنا يبارك فيكي يا ماما..
 مديحه..كلمت ماما من قمر يا حبيبتي..
نرمين..علي فكره انا بقولك يا ماما برضو..
مديحه بضحك..بس يا بومه انتي..
نور ضحكت عليهم..انا ربنا عوضني بيهم والله..
بعد يوم طويل من التعب و الارهاق..نمت ومحستش بنفسي غير تاني يوم و انا في حضن ادهم... جاتلي مسدج علي رقمي..
نور بصدمه.. نهارك اسود..
بعد يوم طويل من التعب و الارهاق..نمت ومحستش بنفسي غير تاني يوم و انا في حضن ادهم... جاتلي مسدج علي رقمي..
نور بصدمه.. نهارك اسود..
ادهم بخضه.. في اي يا نور.. 
اتوترت ومعرفتش اقوله اي.. هاا أبداً  مفيش هقوم احضر الفطار.. 
ادهم بصلها بشك.. متاكده ان مفيش حاجه.. 
نور.. اه مفيش يلا قوم صلي علي ما احضر الفطار.. 
**********
" عملتي الا قولتلك عليه.. 
عيب عليكي يا تغريد من بكرا ادهم يكون ما بين ايدك.. 
تغريد.. ماشي خدي حسابك اهو و يلا من هنا قبل ما حد يشوفك.. 
تغريد بحقد و شر.. انا هوريكي يا نور انتي و ادهم.. 
************
نور حضرت الفطار.. يلا يا ادهم الفطار.. 
قاعد ادهم وهو مركز معاها.. قرب منها و مسك ايدها.. نور انتي كويسه فيكي حاجه متغيره.. امبارح كنتي فرحانه.. النهارده شكلك متغير..
نور بتوتر.. لا مفيش حاجه بس تعبانه شويه.. 
ادهم.. طب يا حبيبتي الف سلامه عليكي هنزل اجبلك دواء و هاجي.. 
نور.. مش لازم يا ادهم انا كويسه.. 
ادهم.. طب اقولك هعمل شاي بالنعناع ونشرب سوا.. 
نور.. متحرمش منك ابدا يارب.. 
ابتسم ادهم ومشي.. 
نور.. ياترا الحقيقه فين ادهم شخص كويس و بيتعمل معايا كاني بنته مش مراته.. بس الصوره الا جتلي ده.. يارب رايح قلبي و طمنه.. 
قمت اتوضيت وصليت ركعتين و دعيت ربنا كتيير اوووي عشان قلبي يرتاح.. 
لقيت مصحف جنبي اول ما فتحت كان مكتوب عليها..
الي نور قلبي عهد الله انا اختم كتاب الله لأجل ان تكوني حلالي فانا احبك حد الجنون دعيت ربي ان تكوني حوريتي في الدنيا و ان يجمعنا في اقرب وقت.. كنت انتظرك في كل ليله.. اعلم انك لا تحبني و كيفيه لعفيفه مثلك ان تنظر لي.. و ها قد اقترب موعد تحقيق دعائي.. و سوف تكوني زوجتي المصون فانا احبك يا نوري.. سوف تكوني لي نوري الابدي.. 
المصحف ده هديتي ليكي..
قرات كل كلمه دموعي بتنزل مني علي كرم ربنا ليا كنت هغلط وهسيب ادهم اسيب احن شخص ربنا رزقني بيه حقيقي كنت هندم اوووي.. 
دخل ادهم عليها وهي بتعيط.. 
ادهم بخوف عليها.. نور حبيبتي بتعيطي ليه.. لاحظ المصحف.. انا اسف مكانش لازم تعرفي غير لما تحبيني الاول.. 
نور زادت في العيط وقالت بعفويه.. انا بحبك متسبنيش.. 
ادهم قرب من بحب وقال.. نور اهدي كده و فهمني في اي.. 
نور.. انا اسفه اووي اني شكيت فيك في الاول مكنتش اعرف انك طيب كده وعرف ربنا فعلاً كلام النااس مش دائما صح بس في حاجه تاني في حد بعتلي صور ليك بس يعني مش كويسه.. 
ادهم.. صور اي وريني.. 
اديته التليفون وفضل يضحك اوووي اول ما شاف الصور.. اتعصبت منه جامد.. 
نور.. بتضحك علي اي.. 
ادهم يضحك.. بصي الصوره دي بؤي عامل ازاي ولا دي بصي عيني حولها ازاي.. بذمتك دي شكل صور ليا.. يا شيخه بلاش قرف.. بقا حد يسيب القمر ده و يبص علي الاشكال دي.. 
ابتسمت نور و ضمت ادهم وكانت تشكّر ربه علي ان رزقه بزوج مثل ادهم.. 
ادهم.. بصي يا نور.. انا عارف مين عمل كده دي تغريد بنت عمتي هي بتحاول من زمان تقرب مني انا قولتلك عشانىفب تكوني عارفه انها هتحاول تبعدنا عن بعض.. فهمتي.. 
نور.. انا اسفه اووي يا ادهم.. 
ادهم بخبث.. صحيح كنتي بتقولي اي وانتي بتعيط.. 
نور بتوتر.. هاا مقولتش.. انت بتقرب ليه.. ادهم في اي انت بتتحول ولا اي.. خلاص هقول والله هقولك.. انا.. اناا... انا غمضت عينها.. انا بحبك.. 
ادهم.. يا شيخه قطعتي نفسي أخيرا قولتيها.. 
نور بطفوله.. فين الشاي بالنعناع.. 
ادهم.. احلي كوب شاي لاحلي نور.. 
اتكسفت نور وحضنت ادهم بكل حب.. 
**********
بعد مرور خمس سنوات.. تجلس بنت صغيره في حضن ابيها.. 
الله يا بابا حدوته حلوه اووي
ادهم.. احلي ما في الحدوته انتي يا قلب بابا..
نور.. الله و انا فين من الحب ده.. 
ادهم.. انتي حوريتي.. 
ارتفاع صوت ادهم بالاذان.. الله اكبر الله اكبر.. لا إله إلا الله.. 
فكان هو الإمام.. الله أكبر.. 
إختارتِك انتي في عز مانا رافض 
يدخل حياتي أي حد جديد 
وهانعمل ايه ده القلب لمّا يريد.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-