رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد

رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد

رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه محمد رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول
رواية تقليدية في بيت عصري بقلم رحمه محمد

رواية تقليدية في بيت عصري كاملة جميع الفصول

شهاب :النهارده بنت عمكوا هتوصل من الشرقيه عايزكم تعملوها كويس البنت دي جدكوا قبل ما يموت كتب كل حاجه هو بيملوكها باسمها يعني لو فكرتوا بس تزعلوها كلنا كدا هنبقي في الشارع لأن كل العز إلى انتوا فيه ده ملكها هي
أدهم :ما تقولي اتجوزها بالمره اهي تبقى كملت يعني وبكدا تضمن الورث ميروحش برا
شهاب :لا انا مضمنكش انت ولا اخوك كمان وبعدين انا مقدرش افرض حاجه على البنت ده اولا وثانيا البنت يتيمه وبنت اخويا وانت عندك اخوات بنات اي ترضى يتعمل فيهم كدا
آدم :وادي فقره المواعظ بدأت
شهاب :ولد احترم نفسك اي فقره المواعظ دي انت بتكلم ابوك
آدم :سوري يا كوتش والله ما اقصد بس انت عارف اننا فيك من الحاجات دي كلها يعني
أدهم :انا خارج عندي شغل ولازم يخلص عن اذنكوا
شهاب :أدهم انا مخلصتش كلامي
أدهم :حضرتك عارف ان الموضوع ده اخر همي إلى حضرتك شايفه صح اعمله وبعدين انا مش بدخل في اخواتي البنات هدخل فيها هي
أدم:طبعا انا مليش دعوه بالكلام ده هي حلوه ولا لا
شهاب :انا قايم قبل ما انفجر
/////////////////////////////////////////////////////////////
استوب أدهم شهاب منير دكتور نسا شاطر جدا سنه ٣٠ طويل وعيونه عسلي ورياضي بس حاد الطباع في حاله جدا في بيت لأن والده دايما رافض انه يفرض سيطره على إخواته البنات لأن هو وامهم شايفين ان دي اسمها رجعيه
آدم ٢٥ سنه أمور اوي زي أدهم واحلى كمان لأن عيونه زرق وده مخليه دايما محط إعجاب من البنات بيحب يتعامل معاهم جدا وبيعرف بمعنى أصح 🤣، ولسه مش عارف يتخرج من هندسه حتى الآن
وكمان في مليكه ٢١ وملك ١٨ هنتعرف عليهم قدام
///////////////////////////////////////////
ليلي :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكل :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شهاب :اعرفكوا ليلي بنت عمكم
مليكه :نوواي بنت عمي بتلبس الخيمه دي
ملك :انا صحابي لو شافوها مش بعيد يصوروها ويعملوها استيكر اصلا
شهاب :اخرسوا انتوا الاتنين ليلي تبقى بنت عمكم ولازم تحترموها وإلا محدش يلومني على العواقب انتوا فاهمين، انا اسف يا بنتي
ليلي :ولا يهمك انا يما سمعت زي كلامهم واكتر متخافش
آدم :يعني انا بنت عمي مختمره هههههه عشنا وشوفنا
ملك :دي هتبقى مسخره عارف هيسموها اي، 
أدهم :اه اهلا نورتي انا ماشي
شهاب :انت لحقت رحبت ببنت عمك يا أدهم علشان تمشي
أدهم ببرود :معتقدش هتفرق كتير ما هي قاعده يعني هتمشي
شهاب :ليلي انا
ليلي :مفيش داعي تعتزر حضرتك كل شويه انا عارفه انهم اكيد مش هيتقبلوا وجودي في حياتهم بسهوله بس انا اكيد مش هطول وهحاول أدبر نفسي واسكن لوحدي
مليكه :يكون احسن برضو انا خارجه مع صحابي احسن البيت بقى مق؛ رف
ملك :وانا هروح لصاحبتي علشان نازله الجيم باي
شهاب :وانت يا سي آدم مش هتمشي انت كمان
آدم :لا عيب واسيب لوله لوحدها دي الناس تاكل وشي بس اي القمر ده مش بخمار بس عليكي جوز عيون يودي في داه؛ يه
ليلي بابتسامه :دي عيونك إلى حلوه يا ابن عمي بس انا كمان تعبانه وهطلع ارتاح بعد اذنك يا عمي
شهاب :اتفضلي اكيد يا بنتي يا ام سعد
ام سعد :نعم يا بيه
شهاب :خدي الهانم على اوضتها علشان ترتاح، وأول ما ليلي دخلت اترمت على السرير وفضلت تعيط هي عارفه ان عيله عمها مش هيتقبلوا وجودها في حياتهم بسهوله بس مش بالطريقه دي وحتى مرات عمها مرضيتش تستقبلها اصلا وافتكرت بابها ومامتها وحست انها يتيمه للمره التانيه لأنهم لو كانوا عايشين مكنتش هتواجه كل ده بعدها نامت من التعب 
//////////////////////////////////////////////
ليلي بابتسامه :صباح الخير، محدش رد باستثناء شهاب إلى رد بأحراج من تصرفات ولاده :صباح النور يا ليلى نمتي كويس مش كده
ليلي :اه الحمد لله
مليكه بتأفف :انا رايحه الجامعه عندي محاضرات
ليلي :استنى خوديني في طريقك انا كمان عندي محاضرات
مليكه بزعيق :انتي مجنونه انا امشي معاكي انتي ليه اتجننت اسمعي انتي تفضلي بعيد عني انتي فاهمه انا الي زيك دول مرضاش اشغلهم عندي مش امشي معاهم، بعدها مشيت
آدم :وانا كمان رايح كان نفسي اخدك معايا يا ليلى بس صحابي جاين معايا لو ينفع معاكي فاشطا،
ليلي بابتسامة :لا مينفعش علشان تاخد راحتك بالتوفيق، انا هروح يا عمي
شهاب :ايوا بس انتي متعرفيش الطريق هنا خالص
ليلي :احنا في عصر GPS يعني اكيد مش هتوه ابدا متخافش عليا يلا استودعتك الله الذي لا تضيع ودائعه
شهاب :واياكي يا بنتي
نيره :بونجور، اي ده انتي بتشتغلي اي هنا وازاي دخلتي من البوابه اصلا بلبسك ده
ليلي :انا ليلي بنت اخوه جوز حضرتك يا نيره هانم واه صحيح انتي بالذات مش من حقك تتكلمي معايا بالأسلوب ده نهائي تمام
ليلي :طيب دلوقتي انا عملت فيها السوبر ومن وقولت هروح لوحدي وانا اصلا مش بعرف استخدم GPS ده اساسا، بس اكيد لا يمكن في حد اعرف اسأله واقوله فين الجامعه وهو اكيد هيقولي، بعدها ضربت نفسها على دماغها انتي فاكره نفسك في الشرقية انتي في القاهره يعني في بدل الجامعه كتير يارب ساعدني، بس في عربيه وقفت قدامها؛ مش تفتح يا عم انت بس أدهم إلى نزل منها
أدهم :ولما انتي مش عارفه الطريق بتتكبري ليه وعامله نفسك فيلسوف أفندي اتفضلي اركبي خليني اوصلك واخلص
ليلي باحراج :لا شكرا انا هتصرف
أدهم :بقولك ايه انا كلمتي بقولها مره عايزه تركبي تمام مش عايزه يبقى مش مشكلتي وهمشي تمام
ليلي :خلاص استنى انتي قفوش كدا ليه،، وبعدها كانت بتفتح في الباب إلى وراه
أدهم :استنى هنا هو انا السواق بتاعك وانا معرفش تعالى اتنيلي اركبي قدام ده اي ده
ليلي :ايوا بس مينفعش اني اركب معاك اصلا بس لاني مضطره فهركب يعني
أدهم :انا هوجع دماغي بيكي ليه اصلا اركبي خليني اخلص
بعدها وصلها للجامعه من غير ما يقول ولا كلمه،، اسمها جامعه ****علشان وانتي مروحه تقولي ****لحد ما نخصصلك عربيه بسواق زي مليكه وملك
ليلي :شكرا
أدهم :العفو يلا علشان اتأخرت، بعدها مشي وسابها؛ شكلك كدا جواك كتير يا سي أدهم؛
جومانا :اه مش تحاسبي
ليلي :بسرعه انا اسفه والله مكنتش اقصد انا اصلا جديده ومش عارفه حاجه
جومانا :ولا يهمك يا قمر عادي بتحصل بس انتي في كليه اي
ليلي :السن سنه ٣
جومانا :هههههه وانا كمان تسمحي بئا نبقى صحاب
ليلي :اكيد طبعا، بس لفت انتباها مليكه وكام ولد وبنت واقفين بيهزروا ويضحكوا بطريقه بايخ؛ ه
جومانا :هي روحتي فين دي تبقي مليكه شهاب زي ما بيقولوا من احلى بنات الجامعه بس بي؛ تحقروا البنات اللي زيك، اسفه يا ليلى
ليلي :اهدي انا عارفه خليكي هنا
جومانا :رايحه فين خليكي في حالك مليكه وصحابها إلى بيحطوه في دماغهم بيخلوا توصل معاه انه يسيب الجامعه أو يحول جامعة تانيه انتي مش قدهم وبعدين انتي مالك ومالهم
ليلي مسمعتش كلام جومانا لا بالعكس دي جريت على مليكه
مليكه :-
سيلا :انا هوريكي يا مليكه بئا انتي عايزه تاخدي حاجه من سيلا المهدي وتسيبك لا ده انتي بتحلمي، ووقفت قدامها هي وكام واحد تاني شكلهم بادي جارد مش طلبه فطبعا صحابها كلهم جريوا ومتبقاش حد مليكه بتلتفت لقيت نفسها لوحدها
مليكه :بتوتر لو فكرتي تعملي اي حاجه حرص الجامعه مش هيسيبك
سيلا :عقبال ما يوصلوا هنا اكون اخدت حقي ولسه هترفع ايديها علشان تضرب'ها كانت ايد ليلي ماسكه ايديها
ليلي : انتي اكيد مجنو؛؛نه في حد يجيب بلطج؛ يه علشان يضرب بنت لا وفاكره اننا هنسكت يعني
سيلا :اسمعي يا شاطره خليكي برا الحوار ده عشان شكلك غلبانه وهتتأذي وانتي مش قدي
ليلي :ضغطت على سنانها، وانا بقولك ان ده ميصحش ومش اسلوب بنات اصلا ومتضطرنيش اني انا اللي اوريكي وش ميعجبكيش خالص
سيلا :انتي بتكلميني انا كدا يا حش؛ آه ربو؛ ها، بس ولاد الجامعه كلهم اتحركوا ناحيه ليلي ومليكه
شاب :اسمعي احنا عارفين ان مشاكلك انتي ومليكه كتير واحنا مندخلش بس طالما بنت وقفت وهتدافع يبقى لو فكرتي تقربي انتي أو أي حد من الي معاكي ليها أو لمليكه متلوميش غير نفسك
شاب تاني :هو ده الكلام واحنا مش بنسكت على باطل
سيلا خافت فعلا لأن العدد كبير َكمان حرس الجامعه وصل واخد التلاته على مكتب العميد والي هناك عاقب سيلا بحرمانها من امتحانات الميدتيرم
مليكه باقتضاب :شكرا يا ليلى انك وقفتي قدام سيلا
ليلي :العفو ولا يهمك انتي اختي اكيد
مليكه بسخريه :لا انا مش اختك ومتشوفيش نفسك اوي ها ده مجرد موقف لكن مش هيغير من وجهه نظري فيكي اكيد باي
ليلي :طيب استنى نروح سوا
مليكه :لا مش مروحه هخرج مع صحابي ونتفسح شويه باي 
ليلي :ويخلق مالا تعلمون الله يهديكي 
جومانا :مش قولتلك اهي خارجه مع صحابها إلى اتخلوا عنها وانتي إلى ساعدتيها مهنش عليها تقولك اوصلك 
ليلي :لو كل واحد عمل حاجة علشان مستني مقابل يبقى عمره ما حد هيعمل خير ابدا دايما اي حاجه تعمليها احتسبيها عند ربك ومتستنيش أجر من أي حد فهمتي  
جومانا :اسفه يا ستي انا هروح تيجي معايا 
ليلي : والله تيجي ازاي دي انتي في الشرق وانا في الغرب يا حجه انتي بس اكيد هكلمك أن شاء الله لما روح 
جومانا :طيب يا ستي باي 
ليلي :باي،،، رجعنا لنفس النقطه هروح ازاي انا أدهم انقذني الصبح ودلوقتي، بس استنى هو قالي العنوان احسن حاجه اركب تاكس وهو اكيد هيعرف، بس وقفها أن اتنين ندهوا عليها
ليلي بصت وراها لقيت الشاب إلى وقف قدام سيلا والي معاها والتاني كان أدهم وهي وقفت مش عارفه تتكلم اصلا
أدهم :حضرتك تعرف ليلي منين
الشاب (أحمد) :حضرتك انا زميل الانسه في الجامعه انا بس هقولها على حاجه وهتمشي علطول
أدهم :لا هي مش بتقول لحد حاجه ومش عايزه تسمع من حد اي حاجه
ليلي خافت أن الشاب يقول لادهم على موضوع خناقه مليكه جوا فيعمل مشكله فتكلمت بسرعه؛ خلاص يا أدهم هما خمس دقايق ومش هطول
أدهم بصلها بصه هي معرفتش تفسرها وسابها ومشى
احمد :انا اسف مكنتش اقصد اعمل مشكلة لكن والله كل الحكايه اني عملت على مصلحه حضرتك مش اكتر
ليلي بضيق :ممكن تقول إلى انت عايزه وتخلص
احمد باحراج :انا بس كنت جاي احذرك من مليكه وسيلا وان اصلا سبب المشكله ان الكراش بتاع سيلا أعجب بمليكه وهي حبت تغيظها فكلمته يعني من الاخر حورات مش لطيفه انا بس لولا اني استجدعتك وشوفتك زي اختي مكنتش نصحتك وانا اسف مره تانيه على المشكله الي حصلت سلام
ليلي :ياربي اهو أدهم اضايق كمان، بس هو اي إلى جابه الجامعه اصلا اووف بئا خليني اروح احسن وابقى اعتزرله في البيت
//////////////////////////////////////////////////////////
كريم :بس هي مين البنت اللي وقفت قدام سيلا الصبح علشانك دي
مليكه :وانت مالك يا كريم اهي واحده وخلاص
ريم :ههههه شكلها معانا في الدفعه بس شوفت لبسها واسع بطريقة أوفر اوي اي ده
كريم :بس شيك جدا ومتناسق كمان وهي أموره كمان فيه من غير كل الحاجات اللي بتعملها البنات دي
مليكه بغيظ :تحب اجبلك رقمها بالمره
كريم :والله ياريت بس انا واثق انها انضف من كدا بكتير البنت دي من النوع اللي لو عايز تكلمها يبقى على المأذون علطول
مليكه :قصدك اي يا كريم اننا مش محترمين يعني
طارق :في أي يا جماعة براحه خلينا ننبسط وسبكوا من سيره البنت دي كفايه كدا
مليكه بضيق؛ هو فعلا كفايه
//////////////////////////////////////////////////////////
ليلي :أدهم انا اسفه بس هو كان عايز
أدهم بصوت عالي :متفرقش وانتي متفرقيش زيك زيهم وهي فعلا مش بالبس ونصيحه تبعدي عني نهائي انتي فاهمه والا مش هيعجبك إلى هعمله
آدم :هو اي إلى بيحصل انا سامع صوت أدهم بيزعق َده  محصلش من سنين
ليلي :يعني اي
آدم :اصل أدهم في البيت هنا عامل زي الضيف ويمكن الضيف بيتفاعل مع أهل البيت اكتر منه وعلشان يزعق أو يتعصب على حد يبقى في حاجه هتحصل في الدنيا
ليلى :يعني انا بقيت مصدر إزعاج للكل من يومين مش كدا
مليكه دخلت من برا :ايوا مصدر ازعاج للكل فعلا واحنا فعلا متضايقين من وجودك في البيت ومش حبينه
آدم :مليكه في أي براحه شويه انا اصلا مكنتش اقصد
مليكه :بس انا اقصد بئا،، ليلي مقدرتش تستحمل كلامها اكتر من كده وخرجت من البيت كله بتعيط، آدم حاول يخرج وراها بس مليكه منعته :اي الكل بيجري وراها ليه سيبها خلينا نخلص
آدم :انتي مستحيل تكوني طبيعيه ابدا ليلي ملهاش حد في الدنياغيرنا يتيمه وبعد مو؛ ت جدي متبقاش ليها غيرنا اي الانسانيه والرحمة إلى فى قلبك انعدموا اعتقد انك محتاجه ترجعي نفسك بعدها خرج يشوفها برا بس ملقيهاش،، ادعي ربنا انها تهدي وترجع على هنا والا متضمنيش ابوكي هيعمل اي ومحدش هيدافع عنك ///////////////
ليلي :يارب انا رضيت بقضائك ومسلمه ليه اني اعيش بتنقل من بيت لبيت علشان مليش أهل وقلت الحمد لله علتي بتعوضني بس دلوقتي إلى فاضل منها مش عيزني معاهم هروح فين دلوقتي بس لقيت ايد بتتمدلها بمنديل 
ادهم :ترجعي وتبقى قويه وتواجهي مش تهربي 
ليلي بصدمه :أدهم 
//////////////////////////////////////////////////
آدم :بتعملي اي يا ملك 
ملك بتوتر :ولا حاجه بذاكر على اللاب توب بس مش اكتر 
آدم :طيب ومالك اتوترتي كدا انا كنت جاي أسألك علشان ليلي سابت البيت لو كانت حكتلك انها تعرف حد هنا ممكن تكون راحتله 
ملك :لا معرفش وهي محكتش 
آدم :تمام كملي مذاكره،،، ملك بعد ما خرج؛؛ أووف الحمد لله ده لو كان شاف  اللاب  مكنتش هتعدي الحمد لله
ليلي :اي في حاجه لسه مقولتهاش جاي تقولها
أدهم :من اكتر من٨ سنه من لما كنت لسه مراهق وكنت بشوف تصرفات مليكه وملك الغلط والي متنفعش واللبس إلى اصلا ميتنسبش مع الدين ولا حتى مع التقاليد إلى اتربينا عليها وقتها كان الكل يزعق فيا ويقولوا متتدخلش في أي حاجه انت مش واصي على حد من اخواتك لما نبقى نمو؛ ت ابقى اتحكم فيهم براحتك وان دي رجع؛ يه وتخ؛ لف وشويه حاجات كدا كتير وطبعا انا ذي اي اخ مصري أصيل برضو كنت بزعق لمليكه بسبب اختلاطها الزايد عن الحد وأدم بسبب جريه ورا البنات وملك بسبب دماغها إلى محدش عارف فيها أي دي لحد ما في يوم كان في حفله في الفيلا كانت مليكه وقتها عندها ١٦ سنه انا كنت بطلت ادخل في أي حاجه تخصها بس وقتها هي عملت إلى مقدرتش اسكت عليه
ليلي :عملت ايه
أدهم :هههههه لا مش لدرجه إلى جه في دماغك خالص
ليلي :تصدق بالله انك رخم
أدهم :هههههه عارف بس تعرفي ان الغمازات بتوعك حلوين
ليلي :انا بتعاكس وانا قاعده عادي تعرف لولا أن الفضول اخدني كنت سبتك ومشيت
أدهم :هههههه بتعترفي انك متطفله يعني
ليلي :اخلص يا أدهم والله لو تعرف الاحتمالات إلى جات في دماغي هتدي دماغي بالجز؛ مه
أدهم :لا خلاص وقتها مليكه لبست فستان أقل ما يقال عنه أنه قصير وشفاف وحالته نيل؛ ه وبعدها كمان راحت ترقص مع واد مل؛ زق كدا وانتي طبعا فاهمه الحركات وقتها بقى مسكت الواد وضرب؛ ته لحد ما كان هيم؛ وت في أيدي، وبعدها بقى مدام نيره ضربت؛ ني بالق؛ لم قدام الناس كلها ولاني طبعا مش ابنها سمعتني كلام بلاش اقوله وخلتني اعتزر هزت ثقتي في نفسي ووقتها اخدت عهد علي نفسي اني مدخلش في شؤون اي حد بعد كدا واركز في دراستي وبعدها شغلي لحد ما بقيت زي ما انتي شايفه ورفضت الارتباط لأن طبعا كل البنات اللي حواليا نفس دماغ مليكه وملك ويقولك اوبن مايند َكلام غريب لحد ما حضرتك وصلتي وعرفت كل الي مريتي بيه في حياتك وكنت فاكرك غير بس طلعتي انتي كمان زيهم انا دلوقتى بررت موقفي وانتي لازم ترجعي لأن نيره مش هتسكت خصوصا أن كل حاجه باسمك انتي
ليلي :بس انا مبررتش موقفي
أدهم :وانا مش حابب اسمع أي حاجه اتفضلي ارجعي معايا انا مش عايز وجع دماغ /////////
آدم :انا مش بقول انك ساحره بقى الدكتور أدهم شهاب بنفسه ينزل ويدور علي حد
أدهم :آدم انا مش ناقص صداع انا داخل انام اهي عندكوا كدا ملكوش حاجه تانيه عندي
آدم :مش بقول الدنيا حصل فيها حاجه علشان الدكتور أدهم يتكرم ويشيل هم اي حد شكلك هتحققي المعجزات يا ليلى
أدهم بصله بغضب وطلع فوق من غير ولا كلمه وآدم اضايق جدا فخرج برا البيت خالص
نيره :انا مش فاهمه بجد اي إلى رجعك طالما إنك شايفه انك غير مرغوب في وجودك من الكل
ليلي بصتلها بتحدي :بس انا الي أرغب في وجود إلى حواليا مش العكس يا طنط ياريت تاخدي بالك من النقطه دي كويس بعدين، بعدها سابتها وطلعت بس جذبها صوت خارج من اوضه ملك 
ليلي :انتي بتعملي اي يا ملك 
ملك بخضه :مش بعمل وانتي ازاي متخبطيش على الباب 
ليلي :تمام اسفه بس اعتقد أدهم وآدم َطنط نيره لازم يشوفوا الحاجات دي 
ملك مسكت ايديها بسرعه :استنى هحكيلك بس توعديني مفيش مخلوق يعرف بالكلام ده 
ليلي بقلق من طريقه كلامها :وعد 
///////////////////////////////////////////////////////////
شادي :جرب بس يا عم انت هتخسر اي يعني
آدم :شادي بقولك انا مضايق وعلى أخرى مش ناقصك
شادي :مهو ده الي هينسيك كله يا دومي جرب بس، بعدها غمز لريهام إلى قاعده معاهم
ريهام بدلع زايد :طيب علشان خاطري انا يا آدم وبعدين علشان تفك شويه ها مليش خاطر عندك خالص كدا
آدم :لا ازاي خاطرك بالدنيا هههههه اجرب ماشي
شادي :يعني لازم ريري،، بعدها آدم اخد منه الحاجه ولسه هيقربها ناحيته لقى بوك؛ س في وشه وق؛ ع أثره على الأرض والكل اتخض من المنظر
آدم بذهول :أدهم
أدهم :اه يا آدم شوفت قدامي علشان متزعلش مني قدام حد يلا
آدم :انت ملكش اي حكم عليا من أمتي وانت بيهمك أمري اصلا سبني يا أدهم وامشي
أدهم :آدم كلمه كمان ومتلومش حد غير نفسك مش ده المكان الي نتكلم فيه،، ريهام قربت جامد على أدهم وحطت ايديها على كتفه؛ روق بس واقعد معانا وانت هتنبسط اووي،، أدهم زقها بعيد وهي وقعت على الأرض فالكام ولد إلى كانوا معاها قاموا علشان يضربوا أدهم بس آدم وقف في ضهره
شادي :اخرج منها يا آدم اخوك هيتر؛ بي علي الي عمله
آدم :تربى مين يا ابن ***ده اخويا يعني الي يقرب منه ميكفنيش فيها رقي؛ اه
أدهم :عاش ياض
آدم :اي خدمه يا شق،، بعدها هجموا عليهم بس كان آدم وادهم هما الأقوى وعربيه البوليس وصلت
ادم :هههههه هنام الليله على البرش يا كبير
ملك :انا بشتغل هكر على الإنترنت
ليلي :ايه ازاي يعني
ملك :ومش اي هكر انا تقريبا دخلت الاحتراف لاني بعمل كدا من زمان وعلشان كدا دخلت كليه حسابات ومعلومات علشان تفيدني
ليلي :ملك انتي عارفه نفسك بتقولي اي ده تجسس وازاي محدش من اخواتك أو مامتك اخد باله من الموضوع ده
ملك :ههههه كلنا هنا عايشين زي الغربا محدش يعرف حاجه عن حد أدهم من بعد ما ماما منعته يدخل في شؤون مليكه وجرحت كرامته وهو بقى منفصل عننا خالص وآدم مش معانا دايما بيهتم بنفسه وبس أو زي ما تقولي خايف لينجرح زي أدهم ومليكه زي ما انتي شايفه أهم حاجه اللبس والميكب واصحابها وماما هههههه يا سلام على ماما المهم الكوافير واجتماعات سيدات المجتمع الراقي وانا فين من كل ده في ولا حاجه لقيت نفسي قدام الكمبيوتر بتاعي علطول كل طاقتي طلعت فيه لحد ما بقيت زي ما انتي شايفه ومحدش عارف ولا حاسس
ليلي :بس انتي عندك على الأقل يوم ما هتقعي هتلاقي إلى يسندك بس انا عشت يتيمه وضيفه واخرهم هنا غريبه خالص بس تعرفي انا كنت بفرغ طاقتي اي
ملك :في أي
ليلي :في اني اقرا كتير عن حاجات مختلفه الدين والتاريخ واللغات وترجمتها علشان كده دخلت السن بس انا كمان وحيده بس مش بحس بده عارفه ليه علشان واثقه أن ربنا معايا دايما بيحميني ويقويني ويشفيني يبقى انا هحتاج مخلوق
ملك :لا اكيد ليلي ممكن اطلب منك طلب
ليلي :قولي يا ملوك
/////////////////////////////////////////////////////////////
الظابط :عاملين بلط؛ جيه بطايقكوا يا حلو منك ليه
أدهم بصوت واطي لآدم :معاك بطاقه
آدم :لأ
أدهم :في حد ينزل من البيت من غير بطاقه
ادم :يا عم انا كنت نازل اص؛ يع هاخد معايا بطاقه
أدهم :تصدق عندك حق يا واط؛ ي
الظابط :ضرب بايده على المكتب :البطايق ولا مش معاكوا بطايق
أدهم :بصراحه انا البطاقه سبتها في الشغل لأنهم كانوا محتاجنها هناك فاممكن اتصل بالمستشفى الي شغال فيها واكيد هيبعتوا حد يجيها لحضرتك
الظابط :مفيش الكلام انت ليك عندي مكالمه وده إلى اقدر اساعدك بيه تجيب حد يضمنك انت واخوك تخرج متجبش اهو انت مشرفنا هنا شويه
آدم :هتتصل بمين يا كبير /أدهم :مش عارف ما تتصل انت بحد من صحابك بيسهر انا زمايلي لاما نايمين لاما في نبطشيات
آدم :وانا صحابي يا بنات لاما النص التاني قاعد مع بنات يعني محدش هيعبرني اقولك اتصل بمليكه
أدهم :مليكه مين اختك ده انت بتحلم
آدم :اقولك كلم ليلي اهي كملت هي كمان ٢١ يعني تقدر تضمنا
أدهم بغيره واضحه :ليلي لا مستحيل اخليها تيجي القسم في نص الليل لا ووحدها انسى كله الا دي
آدم :اهدي يا كبير انت وقعت ولا اي
أدهم :اسكت انت،، احسن حل اننا نستني للصبح وابقى اكلم اي حد يجي يضمنا مفيش حل تاني
آدم :يعني نبات في الحبس علشان ليلي متتدخلش القسم بركاتك يا ليلى
أدهم :ادممم
آدم 🤐🤐🤐
////////////////////////////////////////////////////////////
ملك :انا عايزه اصلي عارفه انا حضرت فيديوهات كتير على النت عن الصلاة وازاي نصلي والوضوء وكله بس معنديش الشجاعه الكافيه اني أبدا تساعديني
ليلي بفرحه :اكيد طبعا هو انا أطول ويا ستي اهو كمان الفجر قرب نستني ونبدأ بيه اي رايك
ملك :تصدقي شكلي هحبك،
ليلي :احبك الله يا غاليه،، استنى في حد بيتصل 
ملك :طيب ما تردي تشوفي مين بس مين اللي ممكن يتصل بيكي في نص الليل كدا 
ليلي :مش عارفه وكمان رقم غريب 
///////////////////////////////////////////////////////////////
نيره :لا بقولك اي لازم تتصرف انت مش بتشوف البت بتكلمني ازاي وكل حاجه باسمها يعني مقدرش حتى اقول تلت التلاته كام معاها 
عاصم (اخوها) :بقولك اي هو الموضوع كله ملهوش غير حل واحد 
نيره :والي هو يا عاصم الحقني بيه 
عاصم :أن البت تتجوز آدم ابنك وبعدها نق؛ تلها فبكدا آدم يورثها 
نيره :صح ازاي كانت تايها عني الفكره دي،، بس كدا في مشكلة ازاي هقنع البت انها تتجوز آدم 
عاصم :اقنعي شهاب وهي بتصدق عمها وهتوافق 
نيره :طيب افرض قال اجوزها للكبير اولي بيها 
عاصم :لا مهو انا هقولك تعملي اي علشان أدهم يبعد عن الصوره خالص
ليلي :ها يا ملك فهمتي
ملك :يا بنتي دي الشغلانه الوحيده الي بعرف اعملها انتي بس خوديني معاكي وانا هظبطلك الدنيا
ليلي :تمام،،،،،،،،، السلام عليكم استاذ كريم انا برا الكافيه حضرتك
كريم :هههههه اي الرسميه دي كلها عموما ادخلي انا مستنيكي
ليلي :بس انا معرفش شكل حضرتك
كريم :وانا معرفش غير شكلك،، اقصد يعني انا هعرفك ادخلي،، استنى انا شوفتك،، كنت متأكد انك هتيجي احم بس مين الانسه صحابتك
ملك بسخرية :لا خطيبها وبغير عليها هتفرق معاك
كريم :لا اتفضلوا
ليلي :ممكن افهم بئا حضرتك طلبت تقابلني ليه.،،،،،، كريم بص لملك علشان يعرف يتكلم قدامها ولا لا وليلي فهمته؛؛ ملك اختي يعني انا مش بخبي عنها حاجه َكمان هي مركزه في الفون يعني مش فاضيه اتفضل اتكلم
كريم اخد نفس :مليكه متجوزه
ليلي بصدمه :ايييه انت بتقول اي ازاي ومحدش يعرف قصدك عر؛ في يعني
كريم :لا رسمي انتي ناسيه ان مليكه بقى عندها ٢١ سنه بس المشكله مش هنا المشكله ان إلى هي اتجوزته مش سهل ولا هو عادي اصلا
ليلي :قصدك يعني الحوارات المعروفه بتاعت انه ضحك عليها وهيسبها بعدها
كريم :ياريت مليكه متجوزه سعد الصاوي
ملك بصدمه :سعد الصاوي تاجر الس؛ لاح
///////////////////////////////////////////////////////////////
أدهم :وهي فين دلوقتي
-انسه ملك وانسه ليلي قاعدين مع شاب في كافيه جنب الجامعه
أدهم باستغراب :متأكد من الكلام ده
-ايوا يا باشا اكيد
أدهم :طيب اقفل اقفل،،، اي إلى جمع الاتنين على بعض ومين ده كمان
آدم :مالك يا عم انت بتكلم نفسك ليه،،، أدهم حكاله إلى قاله الراجل
آدم :حاجه غريبه فعلا،، بس الي انا جايلك فيه هو الأغرب يا كوتش
أدهم :خيرر
آدم :ليلي جالها عريس ابن نائب في البرلمان كمان
أدهم :انت بتقول اي لحق شافها فين وامتي ده واسمه اي اصلا
آدم :سعد الصاوي
كريم بص لملك باستغراب، وهي حاولت تعالج الموقف بسرعه؛؛ سوري بس اصل اسم الراجل اللى قولته كان شبه اسم الراجل اللى فى الروايه إلى بقراها سوري مره تانيه، كريم مهتمش كتير لكلامها
كريم :لا ولا يهمك، المهم أن الراجل ده مش سهل إطلاقا وحتى مليكه مش بتحبه
ليلي :اومال اتجوزته ليه بئا
كريم :مهو ده الي بيخليني اسأل انا ومليكه صحاب من زمان ويهمني أمرها علشان كدا كلمتك علشان نساعد بعض وننقذ مليكه
ليلي قامت من مكانها :اه ان شاء الله لو احتجتلك هكلمك،، يلا يا ملك وبعدها مشيوا
كريم :هتروحي مني فين يا لوله بكل إلى عندك ده لا وكمان قمر يعني مال وجمال ههه وراكي والزمن طويل /////////
ليلي :ها يا ملك وصلتي لايه
ملك :ده واد زبا؛ له اصلا مفيش بت غير لما يكلمها في الجامعه وان مرضيتش يشوفلها اي مدخل ومحتفظ بحاجات غبي؛ ه زيه لبنات على فونه
ليلي :هههههه وانتي عملتي اي
ملك :حذفتها طبعا هههههه
ليلي :والله طلعتي بتنفعي بس استنى هنا انتي تعرفي إلى اسمه سعد الصاوي ده منين وكريم هو الي كان رقمه بيكلم مليكه باليل بليل ولا لا
ملك :-       ////////////////////////////////
آدم :مش عارف بس في حاجه كمان حصلت أغرب
أدهم :اي كمان
آدم :امي رفضت جدا قالت لا ولسه صغيرة وأسباب مش منطقيه اصلا
أدهم :يعني مش فاهم ولا عامل نفسك مش فاهم انت ناسي ان كل حاجة باسم ليلي
آدم :قصدك انها عايزه تجوزها لواحد فينا
أدهم :بالظبط لكن تجوزهالك انت علشان كل حاجه تفضل تحت سيطرتها
آدم :طيب وانت عرفت ازاي وليه انت متتجوزهاش مهو احنا اخوات
أدهم بصله وسكت،، آدم؛؛ بس مش للدرجه يا أدهم
أدهم :بس هي عارفه انها لو فكرت تطلب حاجه منها أو تضعطت عليها انا هاخدها وهمشي ومش هسأل في حد
آدم :لا يا أدهم امي مش وحش؛ ه كدا انت ظالمها جامد المره دي
أدهم :اتمنى المهم احنا لازم نشوف صرفه نخلص بيها البت دي من كل الي جدك وقعها فيه من غير ذنب ونخليها تسافر تكمل دراسه برا مصر لأن ده احسن حل ليها
آدم :طيب ليه متتجوزهاش يا ادهم ليلي بنت كويسه وانت تقدر تحميها وكمان انت شكلك واقع فيها اصلا
أدهم :مينفعش يا آدم عمره ما هينفع
ملك :انا اعرف ابوه محمد الصاوي رجل الأعمال المشهور بنزاهته وقيمه ومبادئه الرفيعه مثلي الاعلى من كتر حبي للراجل ده انا أو ما عرفت انه دخل شراكه مع بابا في شغل اصريت اني اروح مع بابا مره وقتها كنت لسه في ٢ ثانوي وكان في حفله بسيطه وقتها في البيت ومن حظه بئا أن موبيله وقع وانا الي لقيته وطبعا زي ما انتي عارفه الحاجات دي مبتخدش عندي وقت فتحته انا كنت عارفه انه غلط بس كنت حابه اتعرف على شخصية قدوتي بس الي لقيته جواه حاجات أكبر من عقلي كان يستوعبها وقتها إيميلات بينه وبين شركات من جنسيات مختلفة على صفقات سلا؛ ح وحاجات تانيه وقتها انصدمت
ليلي :طيب ليه مجربتيش تبلغي البوليس عن كل الي انتي شوفتيه
ملك :مقدرش يا ليلى
ليلي :ليه مفيش حاجة اسمها مقدرش وبعدين ده الساكت عن الحق شيطان أخرس يا ملك
ملك :مقدرش يا ليلى الصاوي مش لوحده في الموضوع
ليلي :يعني اي
ملك :هحكيلك................... قوليلي بئا لو مكاني هتعملي اي 
ليلي بذهول :معقول في ناس ضميرها ما؛ ت للدجادي طيب مش خايفين من الاخره والحساب 
ملك :انتي طيبه اوي يا ليلى ياريت مليكه كانت  زيك كانت حاجات كتير اختلفت في حياتي 
ليلي :مفيش حاجة اسمها ياريت يا ملك طول ما فينا نفس يبقى في فرصه فهماني وكل حاجه هتتصلح وحتى مليكه انا واثقه انها هتفوف خلي عندك حسن الظن بالله واتوقعي دايما الخير علشان تلاقيه يا ملوك وبعدين تعالى هنا احنا برضو معرفناش مليكه اتجوزت إلى اسمه سعد ده ليه طالما هي بتحب كريم 
ملك /مهو ده الي هيجن؛ ني //////////////////////////
سعد :ازيك يا مليكه وحشتيني 
مليكه بتوتر :ايوا يعني عايز اي 
سعد :يعني اي يا بت عايز اي ما تتظبطي معايا كدا انا جوزك يا روح ام؛ ك ولا نسيتي 
مليكه :مش ناسيه بس احنا كان بنا اتفاق وأعتقد أنه خلص وبعدين انا عرفت انك طلبت ايد ليلي بنت عمي عايز مني اي تاني 
سعد :مهو انتي عارفه اخوكي إلى هيقف في الحكايه هتستاعديني ده لو عيزاني اسيبك في حالك وإلا فأنتي عارفه ومتلوميش حد بئا غير نفسك على إلى هيحصل، واه قبل ما انسى النهارده قبل الساعه ٦ تكوني في شقتنا واوعي تتأخري 
مليكه :مقدرش انا نفدت المره إلى فاتت بالعافيه لو أدهم شافني أو آدم هتبقى مشكله 
سعد :انا كلمتي مش بكررها مرتين وابقى تتأخري يا مليكه،، وقفل في وشها،،،،،
مليكه :أدهم انا محتاجه اتكلم معاك
أدهم كان هيزعق لأنها دخلت اوضته من غير حتى استأذان بس لما شاف عنيها الوارم؛ ه من البكي اتخض :في أي يا مليكه بتعيطي ليه واي إلى حصل علشان يوصلك المرحله دي
مليكه بعياط :انا محتاجلك يا أدهم ارجوك أوقف جمبي
أدهم :طيب اهدي تعالى، واخدها في حضنه وفضل يطبطب عليها لحد ما هديت؛ بس استهدي بالله كدا وقوليلي مالك مليكه في أي حد عملك حاجه
مليكه :انا اتجوزت يا أدهم
ادهم وقف من مكانه واتكلم بغضب :وانتي بئا جايه علشان اعملك اي مهو انا مليش عندك لازمه اصلا ولا اي حد اعتقد بالي انتي عملتيه ليه لازمه
مليكه :انت اناني اوي يا أدهم
أدهم بصدمه :ده انا، انا اناني انتي عارفه انا بعدت عنك ليه يا مليكه وأعتقد إلى حصل كان قدامك وكان عجبك كمان اي بئا راجعه تعيطي ليه
مليكه :لا اناني لأن كرامتك شوفتها أغلى مني يا أدهم وقتها كنت لسه مراهقه ومش فاهمه حاجه يعني كنت محتاجه مساعدتك محتاجه احس اني بخاف من حد تعرف بالرغم من انك بطلت تدخل في أي حاجة تخصني بس انا لسه بعملك حساب يا أدهم لسه شيفاك اخويا الكبير ولما حسيت اني ضعيفه ومليش حد جتلك واترميت في حضنك علشان تحميني يا أدهم بس الظاهر اني غلطانه، وكان هتمشي بس وقفها صوت أدهم :مين ابن ***وخايفه منه ليه وهو جوزك ولا عر؛ في
مليكه :لا رسمي والله
أدهم باستغراب :رسمي ازاي طيب متجوزكيش قدام اهلك وكل الناس ليه طالما هو ماشي سليم
مليكه :هحكيلك ////////////////////////////////////////////
سعد :انسه ليلى 
ليلي :مين حضرتك 
سعد :انا ابقى سعد الصاوي تقدري تقولي جوزك المستقبلي اصل طلبت ايدك من شهاب بيه ومعتقدش انه هيرفض 
ليلي بصتله بق؛ رف ومردتش عليه ومشيت،، وهو مجاش وراها وهي استغربت ده لأن إلى عرفته عنه أنه شخص مغرور لأبعد الحدود يعني اكيد مش هيسبها بسهوله 
آدم :الجميل سرحان في أي 
ليلي :آدم انت بتعمل اي هنا انت مش فى هندسه ولا غيرت المجال 
آدم :بيني وبينك نفسي بس الكليه مش راضيه تفرط فيا ابدا اصلي بالنسبالهم لقطه 
ليلي :هههههه طيب يا عم القطه بتعمل اي في السن برضو 
آدم :اقولك ومتقفشيش زي الواد أدهم 
ليلي :بقى دكتور أدهم يتقال عنه واد 
آدم بشك :وانتي مالك انتي زعلانه ليه اخويا الكبير وبراحتي 
ليلي :احم احم أنا هقوله تمام، وبعدين انت بتغير الموضوع ليه جاي هنا تعمل اي
جومانا من وراها : لقضا؛ ه
مليكه :عيزاك تسمعني للآخر علشان خاطر ربنا
أدهم :استغفر الله العظيم كملي يا مليكه علشان انا جبت أخرى بعد كلامك ده
مليكه :اهو علشان كده انا خوفت منك ووقعت في الفخ كمان
أدهم :فخ اي الفخ ده انتي الي وقعتي نفسك فيه بأيدك
مليكه :مش لو كان في حاجه حصلت بينا اصلا
أدهم :يعني اي
مليكه :يعني انا لما اتجوزت سعد كنت بنت اصلا
أدهم :انا مش فاهم حاجة انتي كلامك متناقض ليه
مليكه :لانه قبل ما يتجوزني انا حاولت انتح؛ ر ولما اخدوني على المستشفى حصل فحص شامل وعرفت،، ووقتها روحت وقلت لسعد اني مش هتجوزه بس وقتها كان رد فعله هو الي صدمني لأنه اتصل بأمي وخالي عاصم وقالهم اني عرفت، وامي فضلت تترجي فيا علشان أوافق لاني لو قولت لا هي وخالي عاصم هيدخلوا الس؛ جن وكمان مش هيسبني في حالي، وقتها وافقت على الجواز بس اتشرطت انه يكون لسنه واحده وبعدها يسبني في حالي وبما أن الجواز رسمي محدش هيقدر يلومني، بس معاملته معايا بتخوفني يا أدهم ده انسان مري؛ ضوانا بخاف منه والسنه دلوقتي خلصت وانا مش عايزه ارجعله تاني انا بخاف منه  ارجوك يا أدهم احميني حتى لو عقا؛ بك ليا انك تقت؛ لني بعدها انا موافقة
أدهم :انتي ازاي تسكتي عن كل الي بيحصل ازاي تسمحلهم انهم يعملوكي كبش فدا ليها بس تمام اوي حساب الكل تقل معايا بالجامد، قومي البسي ويلا بينا
مليكه :على فين
ادهم :ابتسم بخبث؛ على بيت جوزك
/////////////////////////////////////////////////////////////
ملك :ليلي انتي فين
ليلي :انا في الجامعه اصل اخوكي آدم كان هنا وفضل يتخانق مع جومانا صاحبتي وبالعافيه لولا أن الموضوع اتحل بس مال صوتك
ملك :انا عملت هكر على فون مليكه وسعد طلب انها تروحله،
ليلي :مهو جوزها يا ملك
ملك :بس مليكه كانت خايفه وطلبت انه يبسبها في حالها  اكيد في حاجه غلط
سعد :مليكه حبيبتي وحشتيني اوي كنت متأكد انك هتيجي ومش هتخليني ازعل منك لأن انتي عارفه ان زعلي وحش اوي
أدهم :لا مهو انا عارف وعلشان كدا انا جاي ازعلك، ادخلي جوا يا مليكه وهاتي اي حاجه تخصك هنا
مليكه :حاضر يا أدهم
سعد :ههه شايف ان سيطرتك رجعت على اختك بس يا حرام متأخر لأن مليكه بقيت مراتي
أدهم قرب منه وبصوت هامس :وتقرير رانيا انا الي كاتبه بأيدي قبل ما انت تجبر؛ ها تتنازل وانا فضلت اقنع فيها اني هساعدها بس خو؛ فها منك كان أكبر، بس التقرير لسه موجود وانا مش هسمح أن مليكه تبقى رانيا ابدا ها لاني وقتها مش بس هفض؛ حك تؤ ده انا هقت؛ لك كمان وانت عارف اني اد كلمتي كويس
سعد بصوت ضعيف :والمطلوب
أدهم :حلو ده مليكه اول ما هتخرج هطلقها وإذا شوفتك قريب منها أو من أي حد من علتي وقتها يبقى انت ألجأ؛ ني على روحك، بعدها اخد مليكه بعد ما فعلا طلقها ومشى سعد فضل يك؛ سر في كل حاجه موجودة في البيت تيجي قدامه بس وقف مره واحده وابتسم بمكر :ورحمة امي يا أدهم لجيبك را؛ كع
////////////////////////////////////////////////////////
مليكه :انا مش مصدقة إلى حصل يا أدهم بجد ربنا يديمك في حياتي
أدهم :ويحفظك ليا ونتعلم من الدرس يا مليكه
مليكه :اتعلمت صدقني اتعلمت وهسمع كلامك في أي حاجة تقولها
أدهم :انا عايز تسمعي كلامي في الاتجاه الصحيح بس سواء انا أو إي حد يا مليكه لأن انتي ليكي كتاب وحساب لوحدك عند ربنا علشان كده لازم تسمعي الكلام اللي يخليكي ترضى ربنا مش تغضبيه يا مليكه اتفقنا
مليكه :اتفقنا يا احن اخ في الدنيا،،، بس فون أدهم رن
أدهم :السلام عليكم ايوا يا ليلى
سعد :لا انا مش ليلي يا ادهم عرفتني،، أدهم فرمل مره واحده لدرجه انه كان هيعمل حادثه؛ وليلي مالها وانت تعرفها شخصيا منين
سعد :لا دي سهله بص يا أدهم انت اتعديت معايا كل الخطوط الحمراء إلى محدش قبلك فكر بس انه يتعدها وعلشان كدا انا عايزك يعني انت قصاد ليلي
أدهم :انت مش هتعرف تعمل معاها حاجه وانا مش هسيبك
سعد :يمكن بس متنساش أن ليلي محجبه ومتدينه لدرجه كبيره يعني أقل حاجه هتفرق في نفسيتها وجدا وبعدين بصراحة البت حلوه اوي وهتجيب كتير فكر يا أدهم سلام
أدهم :انا رجعت تاني شقتك
سعد :حلو دلوقتي هتلاقي إلى يجيبك لحد عندي، بعدها حد ضر؛ به على دماغه فقد الوعي
سعد وهو بيرش ميه على وش أدهم المرب؛ وط قدامه :منور يا دوك تصدق ليك وحشة
أدهم :انت هتست؛ عبط فين ليلي ورابطني كدا ليه أظن اني نفذت وعدي يبقى انت كمان تنفذ وعدك
سعد :هههههه ليلي مش معايا اصلا
أدهم :انت بتقول اي ازاي
سعد :كان نفسي تكون معايا بس هي طلعت زكيه وروحت مع آدم اخوك لكن قدرت اسرق تليفونها ومن كلام مليكه عرفت ان ليلي ليها غلاوه جامده عندك واكيد مش هتقبل انها تتأذي وعلشان كدا انا سرق؛ ت تليفونها في آخر لحظة بس اي رايك جامده دماغي صح ودلوقتي بقى جه وقت الحساب يا أدهم بس متخافش انا مش همو؛ تك علطول تؤ انا هستفيد منك لحد اخر دقيقة هههههه معلش بئا ابويا عودني على كدا
أدهم :ليه كل ده علشان حاولت اساعد بنت ملهاش اي ذنب غير أن ظروفها رمتها في طريقك
سعد :ايوا انا كنت بحبها إلى فيا مش ذنبي ده قضى ربنا يعني كان لازم ترضى
أدهم :قضى ربنا بالله عليك انت مصدق كلامك انت كنت بت؛ موت في البنت بالبطئ هي اي ذنبها اصلا بالي عندك طيب اتعالج ده الي اعرفه مش تفضل تع؛ ذب في البنات بطريقه لايرضها شرع ولا دين وتعرف لولا أن رانيا اترجتني في وقتها انا مكنتش هسيبك بس تقول كانت غب؛ يه وبتحبك
سعد :مجرد انك عرفت سري يبقى مش هينفع تعي؛ ش ومليكه زيك لأنها اكيد فهمت دلوقتي
آدم :لا متخافش مصر كلها فهمت ولا يهمك
سعد :انت ازاي دخلت هنا ازاي عديت من وسط الجيش الي برا وكان لسه هيصر؛ خ  على رجالته، آدم حط المس؛ دس فوق دماغه؛ براحه يا سوسو على نفسك ها
أدهم :اتأخرت ليه يلا انت مش المفروض توصل من خمس دقايق ياض
آدم :معلش بئا يا شق واديني بفكك وبعدين الصراحه كان في بنت برا اي صاروخ بس طلعت معاهم
أدهم :ادممممم
آدم :طيب استنى افكك وبعدها اتحول،، وفعلا فكه
أدهم :ودلوقتي جه. وقت الحسا؛ ب يا سعد حق رشا ومليكه وكل بنت اتأذت بسببك وبسبب مر؛ ضك هيخلص
آدم :متخافش ده انا محضر بروجرام لسوسو إنما هايل
سعد :هههههه غلطانين بالجامد وداس على زرار جمبه البوابات انفتحت ودخل منها عدد كبير من الرجاله
أدم :حافظ الشهاده يا شق ولا هتقول ورايا
سعد:تؤ منظركم وسطهم يا حرام صعبان عليا كان نفسي استفيد بس معلش مقدرلكوا تمو؛ توا علطول معلش انا راضي
خلص؛ وا عليهم بسرعه وارمو؛ هم في أي حته
آدهم
أدم:بقولك يا سوسو
سعد بغيظ :يا ايه بقى سعد الصاوي يتقله سوسو تصدق انت المو؛ ت علطول ليكم يبقى انا بكركم وانتوا متستهلوش اربطوهم
أدهم :يعني كان لازم تستظرف
آدم :طبعا يا شق اخلص انت،، وفي ثواني كانت مسوره الميه القريبه منهم مكسوره والمياه اندفعت في وشهم وادهم وآدم جريوا والبوليس دخل بس محدش كان فاهم ازاي وصلوا
آدم :هي مليكه بلغت
أدهم :مستحيل لاني منبه عليها متعملش كدا علشان كنت فاكر ليلي عنده،، بس ظهرت ملك وليلي ومليكه
ليلي بلهفه :انت كويس يا أدهم وانت يا آدم
آدم :لسه فاكره يا بنت عمي بس اه كويس
أدهم بحده :ادممم
آدم :يا عم انت كل ما تتزنق تقول ادممم خلاص سكت
الظابط :انسه ليلي؛ ليلي كانت هترد بس أدهم سبقها؛ ايوا يا حضره الظابط خير
الظابط بأحراج :لا ابدا بس كنت هحتاج انسه ليلي وحضرتك والبشمهندس في القسم علشان ناخد اقولكم
أدهم :انا وآدم هنيجي معاك بس البنات هيروحوا بعد اذنك ومنهم انسه ليلي
الظابط (شريف) :تمام اتفصلوا،، بعدها راحوا معاه والبنات على البيت
مليكه :انا تعبانه وطالعه اوضتي لاني محتاجه ارتاح
ليلي بحنيه :تحبي اساعدك أو اعملك حاجه تاكليها
مليكه باستغراب :لا شكرا //////////////////
محمد :بقى انا ابني يتس؛ جن على ايد شويه عيال زي دول 
عاصم :اهدي يا باشا والي انت عايزه هيحصل 
محمد :ابني يخرج يا عاصم وعيال اختك يتنزلوا عن القضي؛ ه والا متلومش غير نفسك انت واختك ومش بأيدي لا بأيد أدهم وانت عارف لو أدهم عرف إلى عندي اي إلى هيحصل، بعدها قفل في وشه؛؛؛ وبعدين بئا في الوقعه دي مهي لازم يبقلها حل اكيد ليها حل،، بعدها ابتسم بمكر :هههههه لقيتها ليلي
نيره :يعني رجعت يا أدهم اهو اي بئا لازمه انك كنت تجرجر آدم وراك
آدم :امي لو سمحتي أدهم اخويا واكيد انا في ضهره في كل وقت لأننا ملناش غير بعض
نيره :وانا مليش غيرك
أدهم حس ان نيره بتحاول تطلع أدهم اناني على الأقل قدام نفسه
أدهم :اهو عندك مفيهوش حاجه، بعدها سابها وطلع
آدم :مكنش فيه لزوم ابدا إلى انتي قولتيه لأنه مش هيغير أن أدهم اخويا تمام فلو عايزه تخلي علاقتنا كويسه يبقى تبطلي طريقه التعامل دي مع أدهم،،
نيره :لا بئا كدا كتير انا لازم اتصرف كدا الأمور بتفلت من ايدي، ابن حلال يا عاصم كنت لسه هتصل بيك احنا لازم نشوف صرفه في إلى بيحصل ليلي ضمت ملك َوادهم ضم آدم ومليكه اتصرف يا عاصم
عاصم :ومحمد الصاوي هيقلب علينا وهيودينا في ستين داه؛ يه لو ابنه مطلعش النهارده قبل بكره أدهم وآدم لازم يتنازلوا لازم
نيره :طيب هنعمل اي
عاصم :هقولك /////////////////////////////////////////////////
احمد :السلام عليكم دكتور أدهم موجود 
الموظفه :اه يا فندم موجود بس زي ما حضرتك شايف العياده مشغوله 
احمد :لا انا محتاجه في موضوع شخصي بلغيه أن أحمد منصور زميل انسه ليلي ومليكه في الجامعه عايزه في موضوع مهم 
الموظفه :تمام، وبعدها دخلت وبلغته وادهم استغرب وجوده جدا بس وافق يقابله 
أدهم :اهلا يا استاذ احمد اتفضل 
احمد :شكرا لحضرتك يا دكتور انا اسف على التعطيل بس الي انا جايلك فيه ميستناش 
أدهم :خير 
احمد :--//////////////////
مليكه :ليلي ممكن ادخل 
ليلي :اكيد يا مليكه اتفضلي 
مليكه :ليلي انا عرفت انك انتي وملك عاملين فريق في البيت 
ملك :ههههه فريق مره واحده يا موكا ليه يعني كل الحكايه اننا اتصاحبنا بس 
ليلي :كملي يا مليكه 
مليكه :ليلي انا عيزاكي تساعديني علشان اتغير انا عملت حاجات كتير غلط ومحتاجه ارتاح ومش قادره ومش عارفه اعمل اي 
ليلي :طيب تعالي معايا 
مليكه :لا يا ليلي انا لما دخلت قولتلك اني عايزه اكون في فريق انتي وملك يا ليلي فهتقبلوا اني اكون منكم 
ملك وليلي :شورررر نورتي التيم يا موكا
أدهم بصوت عالي :ليلي يا ليلى
ليلي بخضه من صوته :في أي يا أدهم بتنده ليه كدا
أدهم قرب منها جامد :انتي فاكره نفسك اي يا حته فلاحه انتي ها فاكره انك هتفضلي تمثلي في وش الطيبه والكل يصدقك تؤ لا اصحى على نفسك ده انا الدكتور أدهم شهاب فاهمه يعني اي يعني محدش يفكر مجرد تفكير انه يضحك عليه بس انتي عرفتي بس عموما ملحوقه ادخل يا شيخنا
ليلي بعياط :انا مش فاهمه حاجه انت بتقول اي وضحكت عليك في أي والمأذون ده ليه
أدهم شدها من ايديها ودخلها اوضه المكتب وقفل الباب قدام ذهول الكل
ليلي :اه انت ازاي تمسك ايدي كدا ده مش من حقك اصلا، بس هو حاوطها بايده جامد
آدهم :هوشش انا عايزك تسمعي دلوقتي وبس اولا شغل الخضرا الشريفه إلى انتي رسمااه ده تنسيه خالص لاني عرفت إلى فيها يا لوله وعرفت سبب إصرار ابويا كمان انه يجيبك هنا القاهرة مع انك كبيره يعني كان ممكن تسكني تبع كليتك بس ليه وازاي مهو ممكن تش؛ يلي مصيب؛ تك ليا ولا لاخويا مش كدا، ليلي كانت هتض؛ ربه بالقلم بس هو كان أسرع ولو؛ ا دراعها ورا ضهرها. لا مش أدهم إلى واحده زيك تمد ايديها عليه دلوقتي انتي هتخرجي وهتجوزك ولو رفضتي يبقى برضو هتعيشي معايا بس من غير جواز قولتي اي
ليلي :انت بتقول اي انا مستحيل اعمل كدا وبعدين انت ازاي تتهمني اتهامات زي دي والجواز منك فأنا مش هقبل بيه وعمي شهاب مستحيل يسكتلك على إلى انت بتعمله ده
أدهم :حلو يبقى اخترتي الحل التاني براحتك لما يرجع بقى عمك شهاب ابقى شوفي مين هيخا؛ صك مني انا خارج امشي المأذون وراجعلك يا حلوه
ليلي خافت من طريقته لأنه واضح عليه انه بيتكلم بجد وعمها فعلا مسافر وهي ملهاش حد في الدنيا يقدر يلحقها منه
ليلي بضعف :أدهم حرام عليك ده انا بنت عمك ليه عايز تعمل فيا كدا
أدهم وهو مديها ضهره :هي كلمه واحده يا موافقه ياما لا
ليلي :موافقة،
/////////////////////////////////////////////////////////////
عاصم :ازاي ده يحصل وانتي كنتي فين انتي عارفه يعني اي يتجوزها يعني كل الهلمه دي هتروح لابن سعاد وانتي وعيالك مش هتاخدوا قرش وانا واثق انه عمل كدا بس علشان الفلوس مضعش
نيره :طيب والعمل البنت بقيت مراته لا ومكتفاش بكدا ده خلها تمضي تنازل عن كل حاجه يا عاصم يعني كل حاجه بقيت في ايد أدهم
عاصم :طيب والبنت فين دلوقتي
نيره :أدهم حب؛ سها في اوضتها ومانع اي حد يقرب عليها
ليلي :خلاص عملت إلى انت عاوزه اقدر افهم هتروح من ربنا فين
أدهم :هنروح الجنه كلنا ان شاء الله بطلي افوره مفيش حد معانا
ليلي :اه صح الحماسه اخدتني بس انا برضو مش فاهمه انت ليه اصريت تتجوزني مهو احنا كان ممكن ننفذ العد؛ اوه دي من غير جواز
أدهم :وكنتي هتنامي معايا في نفس الاوضه وتضر؛ بي من غير جواز برضو
ليلي :تض؛ ر ب مين يسطا معلش
أدهم :أجرى بس وانتي اصلا متجيش لكتفي وعامله نفسها فتوه المهم الباقي فين
ليلي :متخافش كل واحد عارف هيعمل اي بس انا كنت عايزه اسأل عن حاجه يعني
أدهم :قصدك ازاي اخواتي هيقبلوا ازاي امهم تتعا؛ قب مش كدا
ليلي هزت دماغها بمعنى اه
آدم باختصار :لأن هي هتبقى استثني يا ليلى يعني كلهم كدا هيشرفوا جنب سعد لكن هي فليها تخطيط تاني خالص
أدهم :عملت إلى قولتلك عليه
آدم :حصل متخافش كل حاجه تمام رميت قدام خالي عاصم أن المخازن هتدخلها شحنه جديده كبيره أوي وانك انت هتوكلني بيها بما انك المالك دلوقتي وملك هتتولي الباقي
ليلي :ومليكه فين
مليكه :انا هنا يا ليلى وانا كمان شغلي خلص وبلغت محمد الصاوي أن أدهم اجبرن؛ ي على إلى حصل واني لسه بحب سعد وبعد ما اخدت كل حاجه اني عايزه ارجع حقي منك
أدهم :كدا حلو اوي متبقي بئا احمد
ملك؛ انا مش فاهمه انت دخلته في الحكايه ليه اصلا دي مشكله عائليه هو ماله بيها
أدهم استغرب هجوم ملك :أحمد هو السبب الرئيسي في اني اكشف سر عاصم والي اسمه كريم بأنه يتجوز ليلي وياخدوا منها كل حاجه كام لازم نتصرف
آدم :ايوا يا شق بس احنا اتقلبنا في يوم وليله وهما مش اغبى؛ ه اكيد هيشكوا في الموضوع ويدوروا
أدهم :وده المطلوب يا آدم بس هي الفكره في الوقت مش اكتر
ليلي :ايوا يا أدهم بس احنا مقدمناش وقت كتير الموضوع مش هيطول
أدهم :لا متخافيش يا زوجتي العزيزه مهو انا عندي حل هيحرك الدنيا دي بسرعه
ليلي :بجد انا زوجتك العزيزه
آدم :يالهوي مستقبلنا بيضيع وانتوا بتسبلوا
ملك :آدم بقولك خليك شجره يا حبيبي وانا َمليكه اتنين ليمون
أدهم :خلصتوا استظراف ركزوا بئا معايا خلينا نخلص من الحكايه دي
الكل :مركزين
نيره :يا حرام يا لوله بقى اخرتها بعد ما كنتي المالكه لكل حاجه تبقى كدا خدامه لا تصدقي صعبتي عليا
ليلي :لا مصعبش عليكي ولا حاجه متنسيش أن كل حاجه بقيت باسم جوزي ها جوزي إلى هو مش بيربطك بي اي حاجه واستني بس عليا وهتلاقي ابنه في بطني وبكدا محدش هيطول جنيه واحد عن اذنك بقى يا نونو علشان جوزي الدكتور أدهم عايز يفطر بعدها زق؛ ت كتفها ومشيت
نيره بغيظ :ماشي وانا مش هسيبك يا ليلى لا انتي ولا الدكتور أدهم بتاعك /////////////////////////////////-//
كريم :موكا يا موكا 
مليكه :ايوا يا كريم ازيك 
كريم باستغراب :انا كويس يا مليكه انتي الي مختفيه ومبقتيش تخرجي معانا زي زمان وبعدين اي اللبس الغريب ده انتي اتحجبتي امتى ولا بنت الأرياف دي خلتك تعملي زيها 
مليكه :ليلي تبقى بنت عمي وانا مسمحلكش انت او غيرك تعيب فيها وبعدين إلى بتلبسه ليلي غريب بالله عليك انت مصدق نفسك يعني الحجاب إلى هو اصلا فرض على كل بنات المسلمين بقى دلوقتي بيلبسوا بنات الأرياف لا بقى احب اقولك في الحاله دي احنا محتاجين دكاتره نفسيه لأننا عارفين الصح وبنقول ماشين على الموضه لا واي نقول ان الحجاب لبنات الأرياف والصعيد واحنا اووه مينفعش جاين من بلاد الغرب اصلنا عن اذنك يا كريم علشان عندي محاضرات خليني اتخرج بقى واشوف مستقبلي ونصيحه مني حاول يمكن تتغير، بعدها سابته ومشيت 
طارق :معقول دي مليكه ياه بجد ليلي دي حاجة عظمه اوي كلنا محتاجين حد زيها في حياتنا يمكن نتغير 
كريم :نتغير اي وبتاع اي انت مصدق كلامها ليلي والي زيها هما مصدر الار؛ هاب في البلد 
طارق :ليلي والي زيها هما أمهات إلى بتطلع جيل يقول للحرام لا حتى لو هيم؛ وت من الجوع انا هروح انا كمان المحاضرة علشان فعلا احنا محتاجين نبدأ حياه جديده  هتيجي معايا يا ريم ولا هتفضلي مع كريم 
ريم :لا هفضل معاه وانت روح مع مليكه،،، طارق بصلها بحزن وسابها ومشى،،،، متزعلش يا كريم هي مليكه اكيد فتره كدا وهتعدي وترجع زي ما كانت 
كريم :مش باين، انا همشي يا ريم علشان ورايا مشوار مهم وانتي روحي معاهم ////////////////////////////////////
آدم :الحق يا أدهم 
أدهم :في أي يا آدم مالك خد نفسك الأول بعدها اتكلم 
آدم :كل حاجه اتشقلبت وجات بالعكس 
أدهم :يعني ايه 
آدم :احنا مش كانا عارفين انهم هيخط؛ فوا  ليلي وعلشان كدا متراقبه 
ادهم :ايوا ليه حصل حاجه غير
آدم :مليكه إلى اتخطفت يا أدهم وحتى فونها في البيت يعني مش هنعرف نوصل لمكانها
أدهم :مستحيل طيب ليه مليكه ده محدش يعرف انها واقفه معانا
آدم :مش عارف،، بس فون أدهم رن
ادهم :الو يا استاذ احمد
احمد :انا عرفت مكان مليكه لاني ماشي وراهم من اول الجامعه وهبعتلك شير لوكشين دلوقتي
أدهم :تمام بسرعه يلا يا آدم عرفنا مكان مليكه نفذ إلى اتفقنا عليه لازم يقعوا ونخلص استنى ده عاصم
عاصم :ادهومي ابن حبيبه قلبي الوحيدة وحشني
أدهم :ملكش دعوه بأمي متزودش عقا؛ بك علشان بقى تقيل اوي
عاصم :وازاي بقى هتنفذ مهو البنات التلاته دلوقتي بقيوا معايا تؤ يا حرام شكلك معرفتش حتى ملك والجهاز بتاعها انا عملتله سوفت يعني مبقيش عليه أي حاجه والدليل إلى كان معاكوا طار ومراتك واخواتك البنات هيدفعوا تمن عمايلك
أدهم :خرجهم من الموضوع وقول عايز اي
عاصم :احبك وانت بتسمع الكلام اول حاجه تروح تتنازل عن القضيه إلى على سعد ويخرج كمان وبعدها بقى نبقى نشوف واه كل ما كان اسرع كل ما كان احسن الصبايا بصراحه حلوين اوي وهيجيبوا فلوس كتير سلام يا ادهومي
نيره :قصدك اي يا عاصم بأنهم يجيبوا فلوس كتير متنساش أن دول بناتي يا عاصم وانا مش هسمحلك تأذيهم ودلوقتي حالا هتسبهم يروحوا وكفايه عليك ليلي
عاصم :هههههه وان مسبتهموش يا نونو هتعملي اي
نيره :هبلغ عنك انت الصاوي بتاعك ويبقى عليا وعلى اعدا؛ ئي
عاصم مسكها من شعرها بق؛ وه؛ لا ده انا اقت؛ لك ولا انك تفكري بس تقفي في طريق إلى انا عايزه وزي ما زمان بعتك لشهاب هبيع بناتك كمان بس مش بعتك تؤ حاجه كدا تجيب فلوس اكتر ومش هتعرفي تمنعيني وزق؛ هاعلى الأرض؛ متنسيش نفسك نيره جريت على الاوضه المحبوس فيها البنات؛؛ قوموا يلا انتوا التلاته بسرعه
مليكه :ماما احنا بناتك معقول هنهون عليكي
نيره :اوعي تقولي كدا انا عملت كل حاجة في حياتي علشان احافظ على حقوقك انتي واخواتك يعني مستحيل اسمح لحد يقرب منكم بس يلا علشان تخرجوا
ليلي :طيب وانا هخرج ولا هتسبيني هنا
نيره :مشكلتي زمان كانت مع امك لكن مش معاكي وانتي يتيمه زي يمكن عرفت ده متأخر بس المهم عرفت يلا وفعلا ابتدت تخرج بيهم بس عاصم طلع في وشهم؛ هو انا مش قولتلك متنسيش نفسك ضربه؛ ا بالس؛ كينه وكلهم صرخوا
عاصم :إلى هسمع صوتها هتحصلها سامعين قدامي يلا بس ملك رفضت تتحرك انتي مش سامعه يا ملك
أدهم :اوعي يا ملك اهدي حق امك هيرجع وعد
عاصم :انت ازاي دخلت هنا وفين الرجاله إلى برا
آدم :في نفس الخبر الكان إلى انت هتكون فيه بعدها دخلت الشرطه وقبض؛ وا عليه وكمان على محمد الصاوي
ملك :الدليل على كل عمايلهم هنا انا اخدت كوبي لكل الي في الجهاز على الفلاشه دي
الظابط :كدا تمام اوي ///////////////////////بعد مرور عام
ليلي :اه شكلي هولد يا أدهم اه
أدهم :مسكها من قفاها؛ يا بت ده انا دكتور نسا عارفه يعني اي يعني انا الي بحدد للستات يولدوا امتى وأعراض الولاده يعني اتظبطي كدا وبعدين في واحده بتولد في السادس يا هبله
ليلي :ماشي يا فخم نسيت دي بس سيب قفايا علشان وربنا الجاكيت هيتكرمش وبعدين هنقابل الناس اللي جايه دي وجاكت مراتك مكرمش يا أخي عيب عليك
أدهم :صبرني يارب
مليكه :مش وقت خناق خالص النهارده خطوبتي يا ناس خطوبتي
آدم :البت واقعه واقعه اتفضلي ياختي البسي
مليكه :شوف مين بيتكلم فينك يا جومانا تظبطي ناس هنا،، اه صحيح هي فين ملك
ملك :انا هنا يا عروسه
أدهم :حمد الله على سلامتك يا ملوكه واخيرا رجعتي
ن
ملك :كنت محتاجه اهدي يا أدهم سامحني وبعدين البت مراتك إلى شبه الكرنبه دي كانت علطول بتكلمني
ليلي :كرنبه ماشي يا ملك
أدهم :لا ملكيش حق يا لوكه دي ليلي احلى واجمل كرنبه في الدنيا
ليلي :أدهم؛؛؛؛؛؛؛؛ ؛ ادهم:عيونه
آدم :بقولك اي أحمد وعلته وصلوا فككوا بقى من النحنحه دي وبعدين كملوا،، بعدها فعلا عيله أحمد وصلوا وكانت جومانه معاهم لأنها اخت أحمد اصلا وقروا الفاتحه وكان الكل مبسوط جدا
مليكه :انا حابه اقول حاجه كدا ممكن
الكل :ممكن طبعا؛؛؛؛؛؛ مليكه؛ انا حابه اشكر ليلي وادهم وخصوصا ليلي لأن بسببها العيله إلى كان كل واحد فيها عايش في اتجاه اتجمعوا مع بعض حابه اقولها انها احلى بنت عم في الدنيا وأن العيله المودرن إلى كانت بسبها بقيت عيله متماسكه وبيحبوا بعض بحبك يا احلى مختمره دخلت العائله المودرن

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-