رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول بقلم سوليه نصار

رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول بقلم سوليه نصار

رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سوليه نصار رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول

رواية ظلام النفوس كاملة جميع الفصول

-انتي كد*ابة محمود مش كدة هو بيحبني ومستحيل يخو*نني ...
قولتها وانا بعيط للبنت اللي بتكملني علي الفيس ...بعتتلي ايموجن ضحك ...كانت بتتريق عليا ...بتسخر مني وبعدين بعتتلي رسالة وقالت:
-هبعتلك حاجة وقوليلي بقا ازاي محمود بيحبك ...
قعدت ثواني وانا علي اعصابي عشان اعرف هتبعت ايه ....فجأة بعتت...فتحت الماسنجر بخوف واللي شوفته صدمني حرفيا ...كان هو متصور معاها ...ماسك ايديها ومبسوط ...دموعي نزلت وانا ببص للصورة بتاعته وهو مبسوط ...
-ها يا حبيبتي اتاكدتي أنه بيحبك واظن انك عارفة أن الصورة جديدة ومش بتبلي عليه ولا حاجة 
بعتتلي الرسالة ووقتها انفجرت في العياط ومقدرتش ارد حتي عليها ...ارد اقول ايه ...طلع بيلعب بيا بيتسلي وانا اللي حبيته اكتر من حياتي ...وقفت جمبه ...ده حتي خارج معاها بالطقم اللي اختارتهوله ...غمضت عيني وانا بفتكر سذاجتي معاه 
فلاش باك 
-ما تختاريلي طقم كده علي ذوقك يا بيبة أنا بثق في ذوقك اووي 
جاتلي رسالة علي الواتس من محمود  ....قلبي دق جامد وابتسمت بكسوف وبعتله:
-يعني انت معترف اني ذوقي حلو ...
رد علطول :
-طبعا يا حياتي ...كفاية انك اختارتيني وده يدل أن ذوقك يجنن 
ضحكت ووشي احمر وانا ببعتله:
-ايه الغرو*ر  ده بس 
بعتلي وقال:
-مش غر*ور ثقة بس يالا بقا اختاري معايا حاجة ...
-حاضر يا سيدي 
بعتله الرسالة وانا بفكر بعدين رنيت عليه عشان أقوله اللي اتوصلتله ...ورد عليا 
-ها يا بيبة فكرتي 
قالها بصوته الجذاب ... ابتسمت وقولت:
-الازرق بيليق عليك اوووي ...البس السويت تيشرت الازرق والبنطلون الجينز والشوز الابيض ....
-طيب اقفلي دلوقتي وهلبسهم واصور نفسي وابعتلك الصورة 
-ماشي يا عم 
..
واستنيت شوية لحد ما فعلا بعتلي الصورة ..بصيت ليها بلهفة وقلبي بيدق جامد  لما شوفته نسيت كل حاجة وانا ببص لشكله ...لما تحب حد لدرجة كبيرة زي حبي لمحمود هتشوفه اجمل انسان في العالم ..
- ها يا بنتي روحتي فين 
بعتلي الرسالة مع ايموجي ضحكة ...
فوقت من خيالي وانا ببص عليه كويس وفجأة لاقيته لابس الساعة بتاعتي اللي جبتهالوا هدية ...ابتسمت وبعتله :
-انت لابس الساعة بتاعتي 
-عايز اقولك أن من وقت ما جيبتهالي مخلعتهاش اصلها غالية اووي♥️
ابتسمت بحب وقولت:
-شكلك زي القمر قولي بقا رايح فين 
بعتلي بعد ثواني أنه رايح فرح صديق ليه وقبل ما اقفل معاه اتفقنا نتقابل يوم الخميس ده بعد المحاضرة بتاعتي في الأكاديمية
..
باك 
خرجت من شرودي وانا بعيط جامد وقلبي وج*عني ...ليه يعمل كده فيا ...ليه هو كان الحاجة الوحيدة اللي بتفرحني ...ده انا حكيتله علي كل حاجة ...حكيتله ازاي عيلتي اللي من دمي اذو*ني وجه هو كمل عليا ...أنا كنت فاكراه العوض ليا ...فاكراه  هو اللي هيبعدني عن اللي بيأذ*يني اتاري هو كمان غر*س سك*ينة في قلبي ...
حطيت راسي علي المخدة وفضلت اعيط جامد لحد ما نومت ...
......
جه يوم الميعاد بتاعنا ...
كنت خارجة من الأكاديمية وانا وشي شاحب ...فجأة وقفت ولقيته قدامي وماسك ورد ليا.... قرب مني وابتسم وقال:
-وحشتيني يا بيبة 
محستش بنفسي الا وأيدي بتنزل علي وشه جامد وضر*بته بالقلم وقولت:
-انت طلعت حيو*ان اكتر منهم !
-حبيبة
قالها وهو مصدوم ...كانت دموعي نازلة وانا ببصلة بو*جع ....بصلي هو ومش فاهم حاجة ...بس انا مشيت ومعبرتهوش ..
مشيت وانا بمسح دموعي وحاسة اني هم*وت ...أنا كنت فاكراه العوض ...فاكراه هيعوضني عن اللي حصلي واللي بيحصلي ...بنيت معاه في خيالي احلام ...كنت مستنية بفارغ الصبر اليوم اللي هنتجوز فيه عشان يبعدني عن عيلتي ...اللي مقدرش اقول عليهم اصلا عيلة ...نقدر نقول ناس من سلالة الشي*طان ...عمرهم ما حبوني...دايما بيأذ*وني نفسيا وجسديا ...حتي اني حسيت اني هتجنن بسببهم  أو همو*ت حتي ومن وسط الس*واد اللي كان في حياتي جه محمود عشان يمسك أيدي ويطلعني بس اتاريه هو اللي رماني في الن*ار بإيديه ...
صرخت وانا بحس بحد بيمسك أيدي ...بصيت لقيت عربية كانت هتخ*بطني وحد شدني ...بصيت لقيت محمود. ...عينيا كانت حمرا من الدموع وقولت:
-ابعد بدل ما اصرخ وألم عليك أمة لا اله الا الله يا محمود ...سيبني خلاص اللي بيننا انتهي ...
ولسه همشي تاني ...مسك أيدي وقال بعصبية :
-لا مش هسيبك ...أنا من حقي اعرف ايه اللي حصل ...ايه اللي مخليكي متضايقة مني ...مش فاهم كنا من يومين بنتكلم كويس  ..ايه حصلك النهاردة يعني 
-اتجننت ...ارتحت يالا بقا سيبني في حالي 
-لا مش هسيبك ... انطقي مالك أنا عملت ايه؟!!
خرجت موبايلي بعصبية وخرجت صورته هو والبنت وقولت:
-اتفضل يا استاذ عكك بقي بيوصلي اول بأول...
اتصدم واتوتر وهو باصص للصورة  وقال:
-حبيبة أنا 
-انت حقي*ر ...
-اخرسي 
قالها بغضب وبعدين كمل :
-انتي مش خطيبتي ولا مراتي عشان تحاسبيني 
ضحكت بو*جع وقولت :
-فعلا  انسان حقير لأن وسط الس*واد اللي انا عايشة فيه ورغم أن حكيتلك قد ايه انا اتأ*ذيت في حياتي انت كمان قررت تأذ*يني ...بس خلاص. اللي بيننا أنا بنهيه مش عاوز اشوف وشك تاني ....
مأدتلهوش فرصة يرد وجريت وانا ببكي ...كنت ببكي غبا*ئي ...إذا كان عيلتي اذت*ني يبقي هو هيكون كويس معايا ازاي أمنتله ...قعدت الوم نفسي لحد ما وصلت للبيت ...دخلت ووقفت فجأة لما شوفت عمتي الصغيرة  مروة اللي أنا كنت دايما بناديلها ابليس بسبب اللي بتعمله معانا ...ابتسمت بش*ر  وهي بتشوف دموعي وقالت:
-سابك صح ...
رفعت راسي وقولت:
-جواسي*سك مبقوش ليهم فايدة يا عمتي لاني انا اللي سبته ...
وعديت من جمبها...طبطبت عليا وابتسمت ...حسيت جسمي اترعش ... روحت جريت علي شقتنا اللي فوق بما اننا ساكنين في بيت عيلة ...وقفت لحظة قدام الباب وانا حاسة بحاجة تقيلة علي صدري ...مكنتش قادرة اخد نفسي وحسيت بحضور قوي لحاجة أنا عارفاها كويس ...يوووه بدأنا...دخلت وانا مستعدة للي هشوفه ...بس اللي شوفته فاق توقعاتي المرة دي ...شوفت امي ناكشة شعرها عينيها بيضا تماما مفيهاش سواد ...مبتسمة ابتسامة مرعبة وحاطة سكي*نة علي رقبة اخويا  الصغير!!!
-ماما 
صرخت وانا مصدومة ...لقيتها بتتكلم بصوت تخين وتقول:
-ابعدي ...ابعدي ...لازم ي*موت لازم كلكم تم*وتوا عشان ترضي عني. ...
بكيت وانا عارفة أن عمتي الصغيرة هي اللي عملت كده ...كنت مرعوبة وانا شايفة أن اخويا ممكن ي*موت ...أنا عارفة أن أمي مش في وعيها ...وعارفة أن عمتي سح*رتلها ولبستها. ..قعدت اعيط وانا بقرأ قران في سري ...فجأة اتفزعت وهي بتصرخ بصوت مخ*يف:
-اخرسي متقريش قران هق*تل اخوكي 
عينيها بدل ما كانت بيضا بقت حمرا وكأن نا*ر بدأت تطلع منها ....أنا حرفيا اترعبت وحسيت جسمي بيتنفض ...محستش بنفسي الا وانا بنهار علي الأرض. بعيط وانا بقول:
-يارب ...يارب...يارب 
فجأة حسيت بهدوء وبعدين حاجة اترزعت جامد علي الأرض ... فتحت عيني ولقيت من وسط دموعي امي واقفة علي الأرض واخويا واقف وهو بيعيط بخوف....جريت علي اخويا وحضنته وبعدين اتصلت بأبويا عشان يجي ....
....
بعد نص ساعة ابويا جه كنت وقتها فوقت امي ونيمتها وقعدت اعيط جامد....مكنتش عارفة اخد نفسي ...بابا جه وقعد جمبي بحزن بصتله وقولت:
-شوفت اللي اخواتك بيعملوه يا بابا ...شوفت ازاي بيأذ*ونا من غير اي سبب ...احنا عملنا ايه ليهم ...مفيش يوم يعدي الا ويعملولي سح*ر فيه ...مض*يعيين فلوسهم ووقتهم بس عشان يأذ*وني ....احنا عملنا ايه ليهم بس ...
وقعدت ابكي جامد ...ابويا سكت ...مكانش عارف يقول ايه حقيقة أن الحوار ده بيحصل كل يوم الق*هر والع*ياط ده كل يوم عمتي ومش عمتي دي بس انا عندي تلاتة والتلاتة من غير مبالغة بيعملولنا سح*ر ...احيانا  سح*ر مرسل وأحيانا تاني س*حر مدفون وفي المية ...عايزين يأذ*ونا بأي طريقة ...بيعملوا أس*حار علي حاجات تافهة بس اهم حاجة منكونش مبسوطين ...حاولنا كتير نسيب البيت بس في كل مرة الموضوع يتعقد ....
سيبت ابويا وقومت ...وروحت لماما ...لقيتها نايمة ...دموعي نزلت عليها ...قد ايه هي بتعاني ...هي اكتر واحدة فينا بتعاني عشان هي اكتر واحدة عماتي بيكر*هوها وهي اكتر واحدة بتتأ*ذي من سحر*هم ...رحت وبوستها علي جبينها ولسه همشي مسكت أيدي وهي بتعيط وتقول:
-اسفة يا بنتي...انا مكنتش حاسة بنفسي ..
-عارفة ...
بلعت ريقها وقالت؛
-انتي وداخلة شوفتي عمتك مروة 
بصتلها بحيرة وقولت بحذر:
-ايوة ليه ...
-هي اخدت منك حاجة ...
ووقتها فهمت أنها وبتطبطب عليا اخدت مني حاجة ...أنا محجبة بس احيانا شعري عشان طويل بيتفرد ...مرضتش احسس امي كده كده لو عملت حاجة هحس ...بوستها تاني وقولت:
-متفكريش كتير أنا كويسة ...
     ...
رحت اوضتي غيرت هدومي مسكت موبايلي لقيت عشرين رسالة من محمود ...رسايل بيعتذر فيها وطالب مني أننا نرجع لانه بيحبني ...بهدوء عملتله بلوك ومسحت رقمه من الموبايل بتاعي وفي نفس الوقت اتصلت بالشيخ علي ...ده الشيخ اللي بيساعدنا ...صحيح بيرخم شوية بس اهو هو الوحيد اللي واقف معانا ...وحكيتله كل اللي حصل فجأة وانا بحكي له سكت خالص وحسيت بصداع 
-حبيبة روحتي فين 
قالها الشيخ علي ...بس انا كنت في دنيا تاني لأن لما غمضت عيني شوفت عمتي الكبيرة صفاء  بتدفن عمل ليا في المقبرة ...مكتوب فيه ...المر*ض ...سو*ء المعيشة ...المو*ت!
-حبيبة ...حبيبة روحتي فين 
صر*خ الشيخ في التليفون ...بس التليفون وقع مني وانا حاسة بصداع شديد اووي ...حسيت أن راسي هتنقسم نصين من الو*جع وفجأة الدنيا بقت سو*دا واغمي عليا ....
......
صحيت بعد فترة لقيت الدنيا ليلت...ياااه أنا أغمي عليا الفترة دي كلها ...عمتي قررت تأذ*يني تاني ...يارب امتي الموال ده هيخلص ...امتي أنا عملتلهم ايه لده كله بس ...مسكت تليفوني لقيت اكتر من عشر اتصالات من الشيخ ...اتنهدت واتصلت بيه وحكيتله علي اللي شوفته ...هو عارف من زمان اني بقدر اشوف اللي بيعملوه فينا ...هداني وقرألي شوية قران وقالي علي حاجات اعملها قبل ما انام ووعدني أنه هيتصرف ....قفلت معاه وروحت اخدت شاور وصليت الفروض اللي فاتتني وقريت قران وعملت اللي قالي الشيخ عليه.. ونومت زي القت*يلة مدرتش بحاجة اللي حصل الايام دي خلاني تعبانة اوووي مش قادرة اصدق ان الحاجات دي بتحصل معايا وانا لسه متماسكة ...بس دايما بحس أن ربنا واقف جمبي وبيساعدني ...أنا عارفة أن ده ابت*لاء من ربنا وانا قررت استحمله للآخر ...قررت مخليش خوفي يتحكم فيا قررت احا*ربهم وادافع عن عيلتي ...مش هاسمح ليهم يأذ*ونا ...
.........
تاني يوم ...
صحيت ولبست ونزلت عشان اروح الأكاديمية وانا ونازلة قابلت عمتي مروة ...ابتسمت في وشي وقالت:
-سمعتك بتص*رخي امبارح خير يا حبيبتي ...
بصتلها بتريقة وقولت:
-كل خير يا عمتي ...كان فيه فار جر*بان افتكر أنه ممكن يأذ*ينا بس احنا معانا ربنا ....
وشها احمر من الغضب وقالت ببرود:
-ماشي يا حبيبة ...
-سلام .
قولتها بتريقة ومشيت ...كنت عارفة أن كلمتي مش هتعدي بسهولة وأنها هتأ*ذيني بس مبقاش يهمني خلاص ...اتعودت ...
روحت الأكاديمية وحضرت محاضراتي كلها وانا دماغي مشتتة بالرؤية اللي شوفتها امبارح بس حاولت مخافش لاني بثق في الشيخ ده وهو قالي هيخلصني ....وعشان اطمن اكتر هتصل بيه هو  بعد ما اطلع من المحاضرة ...خلصت المحاضرة اخيرا وطلعت  ومسكت الموبايل علشان ابن علي الشيخ ...اتجمدت في مكاني وانا بشوف محمود ....وشي احمر من الغضب ...قرب مني وقال:
-بيبة ابوس ايديكي اديني فرصة بس اتكلم معاكي ...سامحيني المرة دي ومش هتحصل تاني والله ...
-غ*ور من وشي ...
-يا بيبة أنا 
-هتمشي يا محمود ولا ألم عليك أمة لا اله الا الله ...روح الله يهديك مش عايزة مشاكل أنا فيا اللي مكفيني. ...
بعدين سبته ومشيت  ....
اتصلت بالشيخ اللي طمني ...وروحت علي البيت...وقبل ما اوصل جالي صداع  وغمضت عيني جامد شوفت امي بتصرخ بصوت مخ*يف وبابا ماسكها ...فوقت بسرعة ورميت شنطتي وجريت علي بيتنا ولقيت فعلا امي بتصرخ جامد وابويا ماسكها واخويا بعيط ...دموعي نزلت وجالي صداع تاني وشوفت أن مرات عمي المرة دي اللي بعتتلنا حاجة ...
-حبيبة ...حبيبة 
ابويا كان بيصرخ عشان اساعده بس انا كنت في عالم تاني ...وش مرات عمي اختفي واغمي عليا ...فجأة صحيت ولقيت نفسي في مكان زي المق*برة ...مشيت بخوف ووقفت متجمدة في مكاني وانا بشوف مرات عمي بتبكي وبتص*رخ  ...قربت منها لقيتها بتحك في جسمها جامد لحد ما جلدها بقا يقع ...خوفت ورجعت وانا وراجعة اتخبطت في حاجة ضخمة ...وقعت علي الارض وبصيت لقيت عمتي الكبيرة زي ما تكون اتحجرت كده وبقت ضخمة وشكلها يخوف...كانت دموعها بتنزل وهي بتقول بصوت واطي :
-سامحيني...سامحيني 
رجعت لورا وانا ببكي ..وقومت عشان أجري لقيت عمتي مروة الصغيرة قدامي ...بقت رفيعة زي عود القصب ووشها اس*ود كأنه محر*وق وبتقول:
-الن*ار بتحر*قني ...سامحيني!
-حبيبة ...
صرخ ابويا فيا والحمدلله انه عمل كده لان الحمدلله فوقت من الحلم المخ*يف ده ...مكنتش مركزة وشوفت امي مغمي عليها هي كمان ...جريت عليها وحضنتها وبعدين انا وبابا ودناها اوضتها ... قعدت جمبها وانا بعيط ...لحد امتي هتفضل تعاني بالشكل ده ...روحت لبابا وقولت:
-مشينا من هنا حضرتك مستني ايه ...مستني أننا نموت...دوول شيا*طين مش هيخلونا نعيش بسلام ...حرام عليك ...امي بتم*وت قدام عيني وانا مش قادرة اعملها حاجة يا بابا أتصرف مينفعش كده ....
سكت بحزن لثواني بعدين بصلي وقال:
-انتي عارفة ظروفنا المادية يا حبيبة ...عارفة اني معنديش القدرة المادية اني اشوف بيت تاني ...انتي شايفة ان حالتنا المادية آخر فترة بقت وح*شة اووي وانا مش متوفق في شغلي ...لو طلعنا من هنا ممكن نبات في الشارع واحنا ملناش حد ...اصبري ربنا هيكون معانا إن شاء الله ,...سيبته ومشيت وروحت قعدت جمب ماما تاني مسكت ايديها وحطيت راسي عليها وانا ببكي ...دموعي كانت بتنزل زي المطر ...حاسة ان ده مش هينتهي ...ان العذ*اب ده هيستمر معانا للأبد ...ولما فكرت في كده اتر*عبت ...اتر*عبت اني اعيش في الضغط ده طول حياتي ...غمضت عيني وانا بعيط ومن غير ما احس نومت ....صحيت لقيت نفسي في مكان اخضر واسع وشوفت واحدة بتصلي ...روحتلها ورجعت ورا وانا بلاقيها شبهي بالضبط كأنها أنا ...خلصت صلاة ومبصتش عليا كأني مش موجودة  وبدأت تردد  "ربي اني  مسني الضر وانت ارحم الراحمين " رددتها كتير اوووي ...فجأة فوقت وانا بحس نفسي برددها....قومت من جنب امي ...وروحت اتوضيت وصليت وبدأت اقرا قرأن  ...خلصت وجهزت الاكل لينا واكلت امي بالعافية وبعدين خليتها تكلم الشيخ ...جه الليل صليت العشا وقريت وردي وروحت انام وانا بنام لا اراديا بقيت تردد"ربي اني  مسني الضر وانت ارحم الراحمين "لحد ما نومت ...فوقت تاني يوم  من نومي مفزوعة علي صر*خة قوية ...الصر*خة كانت من تحت ...لبست الاسدال ونزلت لقيت عمتي مروة في المطبخ واقعة علي الأرض وهي بتبكي والكل حواليها ...وكان طاسة الزيت جمبها....وايديها كانت محر*وقة بشكل مخ*يف ...بس لما بعدت ايديها عن وشها ...وشها كان أسوأ ...كان محرو*ق اووي أول مرة اشوف حر*ق بالقوة دي ...عينيها اتصفت تقريبا وكل جزء في وشها اتح*رق ....عمتي الكبيرة ومرات عمي رجعوا بخوف من منظرها ...اما أنا فجريت بعيد وانا بفتكر حلمي وجسمي بقا يتنفض ....جات الاسعاف ...وعمتي اتجحزت في المستشفى الدكتور للأسف قال ان صعب وشها يرجع زي الأول لان الح*رق كان من الدرجة الاولي ...عمتي ساعتها انهار*ت وفقدت عقلها تماما فاضطرينا ندخلها المصحة عشان تتعالج ....ومن بعدها بدأت المصا*يب لعيلة ابويا ...مرات عمي جالها مر*ض جلدي غريب ...كانت بتحك في جسمها لحد ما تنزل د*م ...جري بها عمي علي المستش*فيات والدكاترة محدش عارف ايه فيها ...بتصرخ ليل ونهار ومش عارفة تنام...مهما تاخد في مسكنات مش بيأثر فيها ...اما عمتي الكبيرة لما راحت تزور عمتي في المصحة وهي وراجعة خب*طتها تريلا كبيرة ومن حظها انها ممات*تش بس اتش*لت وقعدت في البيت من غير حركة ...كنت مذهولة وانا بشوف احلامي بتتحقق ...مذهولة كل يوم وانا بسمع صر*اخ مرات عمي وبك*ا عمتي ...كنت بشوف في عينيهم الرجاء اني اسامحهم ....كانوا عارفين ان ده عق*اب ربنا ليهم...ومن بعد ما حصلهم اللي حصلهم بقيت امي كويسة وحياتنا اتحسنت حتي بابا فجأة شغله اتعدل وقدر يجمع مبلغ كبير ويسيبلهم البلد اصلا ويمشي ...مفكرش يقعد ويساعدهم لان دوول الناس اللي اذ*ونا ...مرت سنتين وانا دلوقتي اتخرجت واشتغلت ممرضة في مستشفي  كبيرة واتعرفت علي بلال  دكتور اطفال في المستشفي اللي فورا راح اتقدملي والنهاردة خطوبتنا ....
...
زغرطت امي وحضنتني وهي بتبكي وبتقول:
-ربنا عوضك يا حبيبتي ..
ضحكت وبعدت عنها وانا ببوس ايديها وقولت:
-من النهاردة مفيش دموع يا ماما احنا هنتبسط بس فاهماني ...
هزت راسها وقدمت الدبل عشان نلبسها ...
مسك بلال  الخاتم ولبسهولي وابتسم وبصلي وقال:
-تعرفي ان الخاتم بقا احلي بكتييييييير لما لبستيه ♥️...
ابتسمت بغرور وقولت:
-طبعا مش أنا اللي لبسته 
-بحبك يا مغرورة،♥️
قالها بضحكة فقولت بكسوف:
-وانا كمان ♥️
وبس أخيرا الدنيا ضحكتلي بعد سنين من العذاب والناس اللي اذ*تني بطلت حتي افكر فيهم بس سمعت انهم لسه بيعا*نوا لحد دلوقتي 
تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-