رواية اسرار منتقبة كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه الهنيني
رواية اسرار منتقبة من الفصل الاول للاخير هى رواية من كتابة حبيبه الهنيني رواية اسرار منتقبة من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية اسرار منتقبة من الفصل الاول للاخير حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية اسرار منتقبة من الفصل الاول للاخير
رواية اسرار منتقبة كاملة جميع الفصول
ي بني اكيد وشها متشو*هه علي شان لابسه النقاب دا .
=عندك حق اصل الجامعة كلها نادر لو لقيت واحده متحجبة م بالك بالمنقبة دي
ي عم فكك منها استلم ي باشا .
سولي وحشتني أوي أوي
وقام باحتضانه
سليم بصوت منخفض :هي ليلة كحلة من أولها كوكو ي حبيبتي ميت مره اقولك إن الكلام دا لوحدنا مش في الجامعة ها ركزي
كاميليا :انت شايفني بعمل أي دا بحضنك مش بعمل حاجه تاني ي حبيبي .
سليم بصوت مرتفع :ي كاميليا قولتلك لوح
ولقي كل ال في المدرج باصص عليهم راح قال بنفس نبرت الصوت .
اي ي جدعان أول مره تشوفوا حد بيزعق مع حبيبته ولا اي ؟
"واحد من الطلبة"
حبيبتك اي ي عم الجامعة بقيت ولا كانها كافتيرا غلط ال بتعملوه دا
سليم:لا ي راجل طيب وانت مال اه*لك بالموضوع حبيبتي ي عم اوبس خليك في ال حصل فيك ي عم ولا استني اصل السنة جديده وفي ناس جديدة معانا .
سليم:ولا انت ناسي المشو*هه وال عملته فيك ي بني دا انت كنت حكايت الموسم السنة ال عدت مدام انت راجل أوي كدا افتكر القلم ال اخدته ولا علي شان مفيش واحدة راضيه تعبرك ي عم هتسوق علي الباقي
قام بسيف "ابطال الذي تحدث"
بضرب سليم وفي هذه اللحظة دخل المعيد ورأهم وطلب منهم التوجه الي مكتبة .....
خديجة"البنت المنتقبه": بابا ارجوك تعالي عند الجامعة أنا هروح مش قادره اقعد هنا لحظه
الاب:حصل اي ي بنتي مانا لسه سايبك ي حبيبتي ؟!
خديجة :بابا انا تعبت من ال بيحصل معايا هنا دا كله علي شان لابسة النقاب لي ي بابا هو حرام ولا اي ي بابا .
الاب بصوت عالٍ: مانا قولتلك مينفعش تلبسي الز*فت دا وإن سنك صغير وانت ال نشفتي دماغك ولبستيه
خديجة: يا بابا كفايا بقا كفايا انت اكتر واحد عارف انا لبسته لي
الاب:لا رد
خديجة:مش بترد لي ي بابا مش بترد لي ؟!
الأب:انت عايزاني اجيلك ولا هتحضري محضاراتك ؟
خديجة :هكمل ي بابا سلام .
بعد م قفلت خديجة لقبت واحده بتقول ....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
الاب بصوت عالٍ: مانا قولتلك مينفعش تلبسي الز*فت دا وإن سنك صغير وانت ال نشفتي دماغك ولبستيه
خديجة: يا بابا كفايا بقا كفايا انت اكتر واحد عارف انا لبسته لي
الاب:لا رد
خديجة:مش بترد لي ي بابا مش بترد لي ؟!
الأب:انت عايزاني اجيلك ولا هتحضري محضاراتك ؟
خديجة :هكمل ي بابا سلام .
بعد م قفلت خديجة لقبت واحده بتقول عايزة تخليهم يبعدوا عنك ويبطلوا كلام يبقي تخلعيه .
خديجه :بس انا مش هينفع القلعه .بصت وراها لقيت واحده لابسة خمار وكمان لبس واسع ووشها بشوش جدا .
خديجه:انت بتقولي اخلعه مع انك لابسة خمار اهو واللهم بارك يعني قمر .
انا كنت عايزة اشوفك هتقولي اي .
خديجه :انا حابه النقاب بس كمان لابساه غصب عني .
غصب عنك ؟!!!ازاى؟!
خديجه :**************
عائشة:ياااه انت قمر لدرجه دي ؟!
خديجه :شوفتي بقا اني عند حق اني البسه !
عائشة : إنت بتعيطي لي ي ديجا
خديجه :تعبت اوي اوي من كل ال حواليا وأولهم سليم الك*لب دا في الرايحه والجايا يقول اني مشو*هه بس انا مش كدا خالص .
عائشة:مانت عارفة ان سليم مغرور وماشي مع
بنات الجامعة كلها وبالذات كاميليا دي .
ومالها كاميليا ي ست عائشة .
بصوا وراهم بقيوا كاميليا والشلة بتاعتنا
كاميليا :متكملي ي بنت منك ليها
خديجه:بنت في عينك احنا لينا اسماء علي فكره ها
كاميليا:اي دا اي دا المشو*هه علي رأي سولي بتتكلم ياه ي شيخه احنا كنا فاكرينك خرسه والله .
خديجه:مش خرسة ي حبيبتي واكملت باستهز*اء واقدر ارد عليكي انت وسولي بتاعك دا بس مش هنزل لمستواكم ي حبيبتي ها اما لو علي الكلام مفيش اسهل منه والله ،بس احنا ال مش عايزين ننزل لمستواكم .
قربت كاميليا من خديجه وجاليا تمسك أيدها عاىشة ضر*بت كاميليا بالقلم .
كل ال واقف كان مصدوم وخديجه وعائشة مشيوا
كاميليا:وانتوا واقفين تتفرجوا وانتي ميرا شكرا اوي يصحبتي شكرا اوي ليك
وكاميليا مشيت .
ميرا:وهي كانت عايزاني اعمل اي يعني إضربهم بس بصراحه البنت علم*ت عليها هههههههه .
كاميليا كانت ماشية وهي سرحانه وحصلت حاجة خلاها اتعصبت اكتر
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ميرا:وهي كانت عايزاني اعمل اي يعني إضربهم بس بصراحه البنت علم*ت عليها هههههههه .
كاميليا كانت ماشية وهي سرحانه وحصلت حاجة خلاها اتعصبت اكتر
كاميليا بصوت مرتفع :انت حما*ر مش تحاسب ي أعم*ي أنت ولا اي فتح
الجارسون :انا انا اسف ي آنسة كاميليا اسف
كاميليا:هي كليه اصلا و*سخه .
في اللحظه دي سمعها المعيد .
المعيد:كاميليا تعالي ورايا .
كاميليا:يوم اسود من اولة والله .
المعيد :انت والشلة ابتاعتك من أول اليوم خناق اي في مره انت ومرة سليم محدش ومالي عينكم ولا اي ،ومدام الجامعة بقيت زي م بتقولي انقلي ملفك محدش ماسكك من ايدك
كاميليا:انا اسفة .
المعيد:مش عايز اي مشكلة تاني والا هتزعلوا مني .
كاميليا : إن شاء الله مفيش اي مشكلة بعد اذنك
طلعت وكان سليم مستنيها برا .
سليم :عمل اي معاكي .
كاميليا:هيكون عمل اي حذرنا اننا لو عملنا حاجة هيزعلنا ي استاذ سليم .
سليم:احممم طب طب يالا بينا المحاضرة هتبدا.
عند عائشة وخديجه.
عائشة:شوفتي أن ربنا اسمه العدل عمل اي .
خديجه: والله مضايقة عليها اوي رغم ال بتعمله معايا بس هي لي كدا بجد ،متخيله أن مفيش حد ال وبيتكلم عليها وعلي سليم وال بيعملوا ،مفيش حد ال م بيشت*م فيها .
عائشة:مفيش حاجه في أيدينا ي ديجا والله .
خديجة :انا عايزة اتكلم معاها بعد المحاضرة دي .
عائشة:منصحكيش كاميليا زي م قولتلك شايفة نفسها اوي .
خديجة:نحاول لي لاء .
عائشة :طيب .
بعد المحاضرة .
خديجة: كاميليا .!
كاميليا وسليم بصوت وراهم لقيوا خديجه وعائشه
سليم :المشو*هه !
عائشة:ليها اسم علي فكره اسمها خديجه ي سليم .
"سليم بصوت منخفض ياااه دا اول مره اعرف اسمها"
كاميليا:نعم
خديجة ممكن لحظة .
كاميليا:هو أنا في بيني وبينك كلام ؟!
خديجة:معلش !
كاميليا وافقت وسليم مشي .
خديجة: إنت بنت ناس ،وشكلك جميل اوي بسم الله ماشاء الله جايا تكمل
كاميليا :مانا عارفة .
كملت خديجة .
خديجة:والناس مش بتشوف غير الخارج ،وانا بكلمك ك اخت مش كعدوة انا كل م اعدي من جمب حد ملاقيهمش بيتكلموا غير علي كاميليا وسليم وان لمؤاخده مش محترم*مه وكلام كتير ،وانت بنت والبنت سمعه ف حاولي شوية تغيري من نفسك بس للاحسن جايا تكمل لقيت كاميليا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
خديجة:والناس مش بتشوف غير الخارج ،وانا بكلمك ك اخت مش كعدوة انا كل م اعدي من جمب حد ملاقيهمش بيتكلموا غير علي كاميليا وسليم وان لمؤاخده مش محترم*مه وكلام كتير ،وانت بنت والبنت سمعه ف حاولي شوية تغيري من نفسك بس للاحسن جايا تكمل لقيت كاميليا
كاميليا:وانت شايفة نفسك اي بقا شيخه ،ولا شايفة نفسك هتقدري تغيريني شخصيتي مش هتتغير لأجل واحده زيك كدا زي حبيبتي مش كل من لبس النقاب أو الخمار يبقا مش بيغلط ها .
عائشة:هتندمي اوي اوي ي كاميليا بس للاسف في وقت مش هينفع في الندم ،ممكن اعرف لما توقفي قدام ربنا هتقوليله اي لما يسالك خليتني فلان يمسك ايدك لي ،هتردي تقولي علي شان بحب ...احنا ملناش أن الحب حرام بس الرسول قال لا اري للمتحابين ال الزواج واحنا م شاء الله بقينا في زمن الارتباط عادي جدا وان يمسك ايدك عادي اوي أوي ،جس*مك او ايدك دول خاصين بيكي انت محدش يلمسهم غيرك ،انت بتبقي شايفة النوايا بتاعت الشلة ابتاعك اي ،بتبقي شايفة كل ولد من الشلة بيفكر ازاى لاء ،كان الغرض ابتاعتنا هو النصيحه وانت مقبلتهاش فكك ولا سمعتي حاجه .
ومشيوا .
عائشة :قولتلك متتكلميش معاها دي مصدقتنيش .
خديجة: معلش بقولك اي النقاب تتفكك تعالي معايا اضبطه .
ودخلوا وكانت عائشة في صدمه .
عائشة:انتي قمر اوي اهو اومال لابسه النقاب لي ؟!
خديجه : علي شان بحبه بس كمان علي شان في وحمه فيا ودا السبب الأساسي في اني البس النقاب .
عائشة:ازاى السبب يعني ؟!
خديجه:بعدين !
عند سليم وكاميليا .
كاميليا : سليم هو أنا بالنسبة لك اي ؟!
سليم سكت ومعرفش يرد .
كاميليا:اي سكت لي ؟!
سليم مردش بردو
كاميليا :سلام ي سليم
روحت وفكرت في الكلام ال اتقالها كتير اوي .
قامت اتوضت وصلت .
وهي وافقة قدام المرايا قالت
كاميليا:انا من سنين كتير مصليتش مع أن الصلاه مش حاجة صعبة ،وكمان شكلي في الطرحه مش وحش بالعكس حلو أوي ،ومبين ملامحي وكمان مخليني اجمل ...........................
"معني النقط انها قالت كلام كتير"
بعد حوالي ساعه وهي بتتكلم مسكت التلفون وفتحت جروب الدفعه وجابت رقم ***
كاميليا:انا من سنين كتير مصليتش مع أن الصلاه مش حاجة صعبة ،وكمان شكلي في الطرحه مش وحش بالعكس حلو أوي ،ومبين ملامحي وكمان مخليني اجمل ...........................
"معني النقط انها قالت كلام كتير"
بعد حوالي ساعه وهي بتتكلم مسكت التلفون وفتحت جروب الدفعه وجابت رقم خديجه .
كاميليا : خديجه صح؟
خديجه:ايوة مين ؟
كاميليا: انا ...انا ...انا كاميليا .
خديجه :كاميليا ؟!،ايوة في حاجة .
كاميليا:هو أنا وحشة لدرجة دي ؟
خديجه:مفيش انسان وحش وانت مش وحشه ي كاميليا بس ال ال بتعمله دا مينفعش ،ان اي حد يمسك ايدك دي غلط ،انك تكلمي ال يسوا وال ميسواش ،انك تضحكي مع دا ومع دا مينفعش هقولك حاجة ،لو قدامك اربع طباقة وفي واحده حطين عليه طبق مغطيه ومش باين ال في ،عينك هتروح علي انهي واحد؟
كاميليا :علي ال حطين عليه طبق ؟!
خديجه:لي؟
كاميليا:علي شان اكيد في حاجة مختلفة وغالية !
خديجه:والبني ادمين زي كدا ،بيحبوا الحاجة ال مش ظاهرة ،يعني بالضبط اخفاء م يستحق اخفاءه ،وشعرك دا وليدك والحاجات دي م فاهماني ؟!
كاميليا:تعرفي اني اول مرة اصلي انهاردة من فتره كبيرة أوي ،ولما لبست الحاجب علي شان اصلي،شكلي كان حلو أوي وملامحه كانت جميلة اوي ،والسبب اني اصلي انهاردة انت ،وانك خلتيني افكر اوي اوي .
خديجه: اتمني انك تركزي في نفسك وأبيك شوية ، معلش نقفل معاكي علي شان بابا عايزاني !تصبحي على جنة .
كاميليا:وانت من اهلها .
تاني يوم.
خديجه: صباح الخير ي أش
عائشة:صباح النور ي حبيبتي اخبارك اي ؟
خديجه: الحمدلله ،كاميليا كلمتني امبارح!
عائشة :كلمتك ازاى ؟
خديجه:قالت إنها عرفت غلطها ،عرفتي بقا إن الكلام كان ليه فايدة ،وصلت وقالت كلام امبارح خلاني نائمه فرحانه اوي اوي .
جات كاميليا بس هي كل مره اول م بتدخل بتروح عند سليم بس المره دي لاء كان في خديجه وسارة راحت عندهم .
كاميليا :احمد صباح الخير ،عاملين اي .
عائشة: الحمد لله بخير وانت اخبارك ايه ؟!
كاميليا: الحمدلله بخير
خديجه:يستاهل الحمد ي غالي !
سليم :هو أنا بحلم صح ؟!
=لاء مش بتحلم .
سليم:يعني كاميليا دخلت وأنا شفاف لدرجه دي
= احنا نفسنا مستغربين والله ،هو انتوا متخانقين ؟
سليم :لاء والله .....انا هروح اشوفها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سليم:هي كاميليا دخلت وأنا شفاف لدرجه دي ؟
=احنا نفسنا مستغربين والله،هو انتوا متخانقين ؟
سليم:لاء والله ....انا هروح اشوفها
سليم:كاميليا !
كاميليا:ايوه ؟!
سليم:هو أنا شفاف يعني داخلة ولا كاني موجود
كاميليا:هو احنا في حاجة بينا يعني ولا اي احنا صحاب مش اكتر يعني
سليم:صحاب ؟والله اومال ،اومال هو أحنا مش مرتبطين ولا اي
كاميليا:لاء !
سليم:نعم ؟!!ازاى لاء اومال الجامعه كلها استغربت لي لما دخلتي ومكلمتنيش .
كاميليا :دي حاجة انا مليش دخل بيها بعد اذنك
سابته ومشيت .
سليم:اي دا اي دا هي دي كاميليا بجد
=منظرك وح*ش أوي ي مان
سليم:هي مالها دي ي عم
=مش انت كنت بتتسلي ب عم خلاص مالك بقا اي زيها زي اي واحده ومشيت
سليم:مفيش بت قبل كدا بعدت عن سليم المنشاوي تيجي دي وتعمل كدا
=تؤتؤ انت بتحبها
سليم:بحب مين ي عم ابعد كدا ؟!
خديجة:انت عملتي كدا لي ؟!
عائشة: وأنا كمان مستغربة اي ال حصل دا ؟
كاميليا : بعد م اتكلمتوا معايا
روحت عند سليم
فلاش باك
كاميليا : سليم هو أنا بالنسبة لك اي ؟!
سليم سكت ومعرفش يرد .
كاميليا:اي سكت لي ؟!
سليم مردش بردو
كاميليا :سلام ي سليم
روحت وفكرت في الكلام ال اتقالها كتير اوي .
قامت اتوضت وصلت .
وبعدين كلمتك وحصل ال حصل انا حسيت نفسي قليلة اوي ال هو أنا عملت كدا لي عملت اني اخلي واحد مفهمني انو بيحبني وهو مش بيحبني واخدني تسليه مش اكتر .
خديجه:ممكن اقولك حاجه .
كاميليا :قولي .
خديجة: الحمدلله انك عرفتي وانقذتي نفسك بنفسك ومعملتيش حاجة كنت ندمتي عليها في الاخر .
كاميليا :انتوا السبب والله لو متكلمتيش معايا مكنتش هبقي كدا علشان كلامك دا هو ال قفوقني
ممكن بعد ما نخلص محاضرات تروحوا معايا اشتري هدوم
بصت خديجة علي عائشة وعائشة بدالتها النظرات .
وردوا رد محدش يتوقعه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
خديجه:ممكن اقولك حاجه .
كاميليا :قولي .
خديجة: الحمدلله انك عرفتي وانقذتي نفسك بنفسك ومعملتيش حاجة كنت ندمتي عليها في الاخر .
كاميليا :انتوا السبب والله لو متكلمتيش معايا مكنتش هبقي كدا علشان كلامك دا هو ال قفوقني
ممكن بعد ما نخلص محاضرات تروحوا معايا اشتري هدوم
بصت خديجة علي عائشة وعائشة بدالتها النظرات .
لاء
كاميليا :لي
خديجه: انت سمعتك مش ال هي الفترة دي واحنا مش عايزين حد يتكلم علينا ف معلش
كاميليا وهي ماسكه دموعها؛: لاء عادي ولا يهمك انا همشي بقا سلام
عائشة: اي ال انت عملتية دا ي خديجه الكلام ال قولتيه دا ميصحش
خديجة: انا قولت كدا علشان تفوق لنفسها وتعرف انها ماشية في طريق مش كويس ، انا عارفه انها بتبكي بس والله غصب عني والله
عائشة: تمام
كاميليا: هو اي ال انا عملته علشان يتقالي دا كلة اي ال عملته علشان يقولوا دا انا كنت هتغير وعايزة أقرب منهم علشان هما صصحبة صالحة بجد لي يعملوا معايا كدا، لي قالولي كدا، دا انا كنت هشتري هدوم جديدة وطرح واسدال وسجادة صلي يعملوا معايا كدا بس تمام اوي وهي بتمسح دموعها لقيت حد وراها لقيت ***
عند سليم واصحابة
طب مدام بتحبها اوي كدا متتتقدملها.
سليم: اتقدم لواحده كنت ماشي معاها الله واعلم مشت مع كام واحد غيري
ي عم الكل متاكد ان كاميليا مبقيتش كدا غير معاك ومرتبطتش بحد غيرك وانت باين اوي عليك انك بتحبها متكبرش ي سليم متخسرش اكتر واحده حبتك في حياتها متخسرهاش ي سليم بجد متخسرهاش ي سليم كاميليا من انضف الشخصيات ال هتقابلها بس احتويها ولو عايزة نصيحتي ي صحبي ارجع ل كاميليا بس المرة دي في الحلال وقدام الناس كلها ي سليم .
سليم: انت شايف كدا؟
انا مش شايف غير كدا والله .
عند كاميليا
والله مكنت اقصد ازعلك بس كنت عايزة افهمك انك تشتري نفسك قبل م حد بيبعها ي كاميليا
كاميليا: انا والله كنت عايزة تطيب هدوم وطرح واسدال وسجادة صلاة واقرب منكم علي شان انتم صحبه صالحه ليا بجد والله
خديجة: انا أسفة والله اسفة
وحضنت كاميليا.
كاميليا: النقاب مفككوك
خلعت خديجة الخمار وكانت الصدمه وال شافته كاميليا في وش خديجة
روح سليم البيت واول م روح
لقي والده قال
سليم: انا هخطب واحده صحبتي
الاب: دا مين ال امها داعية عليها دي؟!
سليم ******
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سليم: انا هخطب واحده صحبتي
الاب بعصبية : دا مين ال امها داعية عليها دي؟!
سليم: واحدة زميلتي في الجامعة.. وانا بحبها وشايفة بجد انها ام عيالي ومراتي وكنت عايز حضرتك تروح معايا.
"والد سليم كان مستغرب من طريقة كلام سليم معاه .. لانه لاول يتكلم مع والدة باحترام ... ولكن والدة مكانش بيتكلم لسبب واحده" .
سليم: اخد معاد مع باباها ونروح تقدم ي بابا.
الاب: لاول مرة اشوفك كدا ي سليم ولاول مرة احس انك كبير بجد ويعتمد عليك كبرت وجاي تقولي عايز تتجوز ي سليم؟!
سليم: عارف ي بابا عمري في حياتي م كنت شايف ال انا عايز نروح تطلب ايديها دي ام لعيالي او تصلح باي نوع تبقي ام لعيالي... بس بعد م بعدت عني اتاكدت اني بحبها .
الاب: انت كنت مرتبط بيها... لا وعايز تتجوزها ودي ي بني عارفها مشيت مع كام واحد قبلك؟!.. اقصد هتامنلها علي بيتك ونفسك وعيالك في المستقبل؟
سليم: نفس التفكير ال كنت بفكر في ي بابا والله ... بس واحد صحبي قالي حاجه وحسيت نفسي بجد السبب في كل ال بيحصل معاها دا، كامليا مامتها اتوفيت وهي في تالتة ثانوي وقبل الامتحانات بكام شهر وكان متعلقة بيها اوي وال بتقوله انها مامتها كانت صحبتها واختها وامها وكل حاجه ليها وان بعد وافتها دخلت في حالة اكتئاب شديد جدًا ومكانش فاضل علي الامتحانات غير شهر واحد بس... وبدا تتعافي من الحالة ال كانت فيها بس بعد النتيجه ابتاعتها ولما شافت الدرجات ابتاعتها رجعت كما كانت واسوء كمان... دخلت الكلية وهي مش حباها... وكان نفسها تحقق حلم امها وتدخل كلية علوم بس "كاميليا" مقدرتش تدخل لسبب ان مامتها مكانتش جمبها وانها مكنتش بتفتح كتاب بسبب الحالة ال كانت فيها .... وبعد م شوفتها في الجامعة وانا ال فتحت معاها الكلام مكنتش موافقة أبداً انها تتكلم معايا حاولت كتير اوي ووافقت وانا السبب في كل كلمه بتتقال علي "كاميليا" وانا متاكد 100٪انها مكلمتش حد غيري .....
(وكملوا كلامهم)
"عند كاميليا وخديجة وعائشة"
خديجة: شايفين الدريس ال هناك دا!
كاميليا: فين دا؟!
خديجة : تعالوا ي بنات كدا...... اهو هيبقي جميل اوي فيكي ي "كاميليا".
كاميليا: دريس؟!
عائشة: اه في حاجه ولا اي؟!
كاميليا : بس انا مش متعودة اني اللبس دريسات وكدا انا كل لبسي كدا زي م انتوا شايفين
"وشاروت علي اللبس ال لابساه"
ردت خديجة: واي فيها عادي التغير مطلوب!
كاميليا: والكلام ال هيتقال عليا اول م اللبس دا؟
عائشة: كلام الناس مش بيخلص بالعكس الناس بتتكلم علي اي حد عندك"خديجة "لابسه نقاب وخمار وزي شرعي اهو سابوها في حالها؟!لاء بالعكس كانوا بيقولوا انها مشوهة... مع انها مش كدا خالص بل بالعكس مختلفة عننا تماماً وان وشها زيي القمر"بمعني ان خد من وشها لو نه اسمر من التاني ودا زيي القمر ال هو بدري والجزء المظلم من الهلال " وانها مختلفة عن الكل مختلفة بمنظر جميل جداً .... ومع ذالك وهي مش لابسة النقاب كانوا بيقولوا كلام زيي ال بيقولوا حالياً ودا ال خلاها تلبسه... ال عايزة اوصلهولك ي "كاميليا" ان كلام الناس مش بيخلص متحطيش كلامهم في دماغك... يالا بقا تعالي قيسي الدريس دا بقا.
كانت "خديجة" بتصخك ف سالتها "كاميليا" بتضحكي علي اي؟!
خديجة : اول مرة حد يوصفني بالحلاوة دي بجد ال هو يااااه انا جميلة كدا والله انا حبيت نفسي اوي مع اني مكنتش بحب شكلي دا بس حبيته.
كاميليا : "سليم" قبل كدا قالي حاجه
ردت "عائشة" سليم مش بيجي منه غير المصايب....
كاميليا بضحك: معاكي بس استني اسمعي قالي علشان ال قدامك يشوفك جميلة لازم انت الاول يكون عندك ثقة في نفسك مش تبقي ماشية وانت في دماغك انك مش جميلة او انك فيكي عيب مدام شايفة نفسك كدا مستحيل ال قدامك يشوفك جميلة.. يعني "خلي عندك ثقة في نفسك".
خديجة: ولاول اول مرة في التاريخ سليم يقول حاجه صح .
كاميليا: سليم مش وحش او اي حد كان هيمر ب ال هو مر بيه كان هيبقي كدا سليم.. مامته كانت كل حياته بس في يوم عرف ان عندها كان"سر في المخ كان بيصلي وقت بوقت ويدعيلها بس وقت وافتها كل حاجه اتشقلبت صلاة مبقيش يصلي وكان حاطط في دماغه ان ال مو*تها هي الدكتورة ال كانت يتابعها وكان لو بايده يم*وت كل البنات هيعمل كدا اي نعم تفكيره غلط بس هو دخل في صدمه وال زاد انه مامته زي م قولتلكم كان متعلق بيها اوي... زي ال حصل معايا بالضبط...
وكملوا كلامهم.
عند سليم.
سليم: اه والله العظيم كلمت بابا وخلاص هنتقدملها بس كنت عايز اعملهالها مفجأه وعايز رقم والدها.
=ساهلة اوي دي نص ساعه واجبلك الرقم..سلام
سليم:سلام
وكلم سليم والدها وحددوا المعاد ال هيروحوا فيه وهو تاني يوم... بس حصلت حاجه كانت صدمه بالتسبة ل لسليم
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سليم: اه والله العظيم كلمت بابا وخلاص هنتقدملها بس كنت عايز اعملهالها مفجأه وعايز رقم والدها.
=ساهلة اوي دي نص ساعه واجبلك الرقم..سلام
سليم:سلام
وكلم سليم والدها وحددوا المعاد ال هيروحوا فيه وهو تاني يوم... بس حصلت حاجه كانت صدمه بالتسبة ل لسليم
كاميليا كانت لابسة الدريس ال شاورت عليه "خديجة" كان ابيض وفي عباد شمس وكانت بشعرها
كاميليا : جاي لي؟
سليم: احم عارف اني كل ال بيحصل معاكي بسببي بس والله انا فوقت وعرفت كل حاجه واكتر حاجه عرفتها اني مينفعش اخسرك ي "كاميليا" انت مكنتيش شايفة الحالة ال انا كنت فيها بعد م مشيتي اليوم ال مكنتش بكلمك كنت ببقا محنوق واليوم مش راضي يمشي... هو اه يوم بس انا عرفت انك جوهرة ومش لازم اخسرك واني لو الدنيا كلها مش هلاقي زيك ي "كاميليا"
كاميليا: خلصت؟
سليم: خلصت اي مش فاهم؟
كاميليا: انت السبب في كل كلمة بتتقال عليا انت السبب في الحالة ال انا فيها ي سليم انت بقيت النقطة السودا في حياتي ي سليم انا بكر*هك ي سليم بكر*هك.
سليم: عندك حق في كل ال قولتيه بس انا هعمل كل ال اقدر عليه علي شان اكفر عن ذنوبي هتغير بجد علشانك علي شان بحبك ي "كاميليا" انا انا بحبك ي "كاميليا" .. ومش شايف غيرك زوجة صالحة ليا
"ضحكت كاميليا"
كاميليا: زوجة اي؟! ..... قبل كدا اتقاب قدامي واحدة كانت مرتبطة من وهم في ثانوي عام، واتجوزوا بعد ما خلصوا جامعة بعد الزواج بفترة كانت حامل فبتقوله نفسي في بنوتة قلها لا هنجيب ولد تربية البنت صعبة قلتلوا لا بالعكس وانا هربيها زي ما اهلي ربوني قالها وتربية اهلك دي خلتك تمشي معايا كل السنين دي من وراهم فعلًا تربية عظيمة، وسابها ومشي هي مقدرتش ترد عليه علشان خاطر مفيش رد مناسب لدا.... انت مش هتامنلي علشان كنت ماشي معايا... زيي بالضبط مش هبقا مرتاحه وانا معاك دماغي هتتبفي مشتته بتتتكلم مع حد بتخ*وني ولا لاء دماغي هتبقي مشتتة ي سليم.
سليم: عندك حق في كل ال قولتيع بس انا عارف انك مكلمتيش حد غيري عارف اني السبب في كل دا عارف انك ست البنات وانضفهم واني جيتك في ضعفك والحالة النفسية ال كنتي فيها ي كاميليا... اديني فرصة تانية وهثبتلك اني اتغيرت والله هتغير علشانك هتغير علشان بحبك ي كاميليا...
كاميليا: بابا
الاب: ايوة ي بنتي مالك..
كاميليا انا نش موافقه ي بابا.
سليم: كاميليا
كانت كاميليا مشبت وراحت اوضتها.... اول م دخلت اوضتها كانت في حالة هسترية من البكا...
كاميليا: انا غبية ازاى ارفضه ازاى ازاااي دا انا مصدقت انا غببة اوي اوي.
كلمت "خديجه و عائشة" وحكتلهم علي كل ال حصل ... كان لكل واحده فيهم رد. فعل غير التاتية
عائشة: جايز رفضتي علشان ملكيش خير فيه بس لو من نصيبك مهما يحصل هتكوني من نصيبه محدش بياخد مرات حد ي حبيبتي والله .
خديجه: انت بتقولي انه كان بيقول انه عرف غلطه صح؟
كاميليا: اه.
خديجه : من خلال كلامه معتكي حسيتي ب كلام بجد ولا لاء؟
كاميليا: اول مره احس انه بيتكلم بجد حسبت بصدق كل كلمه قالها مش عارفة لي انا بحبه اوي اوي... كنت مستنية اليوم ال يتقدملي... ويبقي خطيبي قدام الكل مبقاش خايفة من اي حاجه علشان هو معايا.
كانت فاكره ان مفيش حد سامعها غير خديجه وعائشة بس باباها كان ورا الباب وسامع كل حاجه بتتقال... وكانت في بسمه غريبة علي وشه
بعد. كلام لمده ساعه قفلت.
"كاميليا زي م قالوا لو من نصيبي هيكون من نصيبي .
بعد مرور شهر سليم مش بيروح الكلية.... وكاميليا اتحجبت .... وكمان مش عارفه اي حاجه عن سليم. في يوم دخل واحد مختلف لحيه جميلة والنور طالع من وجهه ك القمر ليلة اكتمالة.... راح عند خديجة وعائشة وكاميليا.... ازيك ي كاميليا
كاميليا: س سليم.... ازاى.؟!
سليم: ال بيحب حد بجد هيتغير علشانه مهما حصل والتغير دا جميل جداً الحمدلله ان هدانا وقربنا منه.
كاميليا: ربنا يهديك بس انا هتخطب ي سليم.
سليم: اه م انا عارف
كاميليا: عارف من فين؟
سليم: مهو انا العريس وعمو قالي علي كل ال قولتيه اليوم ال اترفضت في وحلفت هرجعلك بعد م اتغير 180•
واهو اتغيرت وجيت من تاني
نزل علي الارض وطلع خاتم وقالها تتجوزيني!!!
الكل كان مستغرب من ال بيحصل ب استغراب وهما مبسوطين لتغير دا..... مش قولتلك ي صحبي مش هتلاقي زيها ؟!
سليم: قولت ي صحبي قولت ههههه
كاميليا: اتغيرت اوي ي سليم
سليم: و مين فينا ما اتغيرش !؟
الظروف بتغير .. فراق الحبايب بيغيّر .. البكا بيغير .. الايام اللي بنعديها لوحدنا بتغّير .. مواقف الضعف اللي قوينا بعدها بتغيّر .. كل ما بنكبر بنفهم نفسنا و الدنيا و الناس ف بنتغيّر .. بنبعد عن اللي بيرهقنا وبيوجعنا ف بنتغيّر .. بنرتب اولوياتنا كل شوية ف بنتغيّر
- اتغيرت للأحسن .. بقيت متسامح مع نفسي أكتر .. بقيت بتجنب اللي بيأذيني .. مش عايزه أواجه ولا أعاتب .. ببعد وامشي من سكات .. بقيت باختار معاركي وبابعد عن اَي نقاش بيستنزفني .
التغيير لا مفر منه بس نتمني نتغير للأنضج .. للأقوي .. للأرحم مش نتغير للاسوأ و الأبشع ..
الظروف ما سابتش حد فينا ما غيرتهوش .. كُلنا إتغيرنا .. أولوياتنا إتغيرت .. مفاهيمنا إتغيرت .. إسلوبنا إتغير .. دعواتنا إتغيرت .. حتى مقامات الناس في حياتنا إتغيرت .. والتغير مطلوب ي جميلتي 🤎
تمت بحمد لله