رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول بقلم بسنت اشرف
رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة بسنت اشرف رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول
رواية عهد القسوة والحب كاملة جميع الفصول
عايزني اتجوز واحد لمجرد أني اكون آلة للاطفال و الناس كلها عارفة انه متجوز و بيعشق مراتة؟!.
ــ وفيها أي الشرع محلل اربعة.
ــ بس أنا مقبلش على نفسي كده.
ــ هيكون الأفضل لينا وليكي يا وتين.
وتين: انتَ بتقول أي عايز تبيعني عشان مصلحتك وتقولي الأفضل لينا وليكم.
ــ انا أسف بس ده لازم يحصل او هنفضل طول عمرنا كده.
وتين: انا راضية يا مازن بس متتخلاش عني انا اختك.
مازن: مش هقدر اتخلى عنك يا وتين أنتِ اختي وكل ما أملك في الحياة، بس انتِ تستاهلي تعيشي عيشة كويسة.
وتين: متقررش انتَ عني يا مازن انا عايزة افضل طول عمري اعيش معاك ومش هشتكي ابدًا بس بالله عليك خليني جمبك.
مازن: انا أسف بس انا خلاص اتفقت مع الناس.
" وتين: بنت في عمر ال21
من أسرة بسيطة تعيش في الارياف هي واخوها بعد وفاة والديها
ومازن اخوها يريد تزويجها حتى يطمئن عليها وعلى حياتها "
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"على الناحية الأخرى في بيت جميل يدل علية الفخامة والثراء "
ــ اهو يا أمي هنفذ اللي انتِ عوزاة و هتجوز.
ــ انا مش عايزة غير أشوفك سعيد ومبسوط في حياتك وعايزة اشوف اولادك قبل ما أموت.
ــ بعد الشر عليكي يا ماما، بس انتِ عارفة أني بحب حور ومقدرش اعيش من غيرها.
ــ وانا مقولتلقش سيبهاا انتَ بس هتتجوز وهي هتكون معاك برضوا.
يوسف: ماشي يا ماما ماااشي.
ليلى: ماشي يا حبيبي انا اتفقت مع اهل البنت وهنروح النهاردة.
يوسف: ربنا يقدم اللي فية الخير.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في أحد الغرف. "
"بنت في ال 25 من عمرها تتحدث في الهاتف وهي تبكي "
حور: والله يا ماما هيتجوز عليا خلاص طنط اقتعته.
ــ اهدي يا حبيبتي.
حور: اهدى أي يا ماما وجوزي هيتجوز عليا.
ــ يا حور الشرع حلل اربعة يا بنتي.
حور: بس انا مقدرش اشوف يوسف مع حد تاني غيري مقدرش انا اموت.
ــ بعد الشر عليكي يا حبيبتي شوية وقت وهتتعودي.
حور: اتعود؟
سلام يا ماما.
"أغلقت الهاتف مع والدتها وهي تبكي بشدة".
وتتذكر ذلك اليوم المنحوس التي فعلت بة الحادثة وتندب حظها على ما حدث" ٠
يوسف: هتفضلي تبكي كتير؟
حور: عايزني اعمل أي يا يوسف وانتَ هتتجوز عليا؟
يوسف: متعمليش حاجة يا حور.
حور: يوسف ارجوك متتجوزش انا مقدرش هموت مقدرش اشوفك مع واحدة غيري.
يوسف: ولا أنا أقدر اتخيل نفسي مع غيرك يا حور انا بحبك اووي
حور: وانا بعشقك والله طالما بتحبني عايز تتجوز عليا لي؟.
يوسف: انا مش عايز اتجوز عليكي بس انا بنفذ رغبة أمي.
حور ببكاء شديد: ماشي يا يوسف ربنا يتمم على خير.
"ضمها لصدرة بشدة وهي تعلقت باحضانة وبكائها يزداد "
يوسف: خلاص يا حوري اهدي يا روحي بس كفاية.
حور: مش قادرة يا يوسف مش قادرة.
يوسف: انا مش هبعد عنك هفضل معاكِ وليكِ علطول انا مقدرش اتخيل حياتي من غيرك.
حور: لا أنتَ أكيد هتحبها هي اكتر صح ومش هتحبني انا عشان انا مش هجبلك عيال بس هي هتكون ام عيالك.
يوسف: عمرري ما فكرت في حاجة زي دي انا بحبك انا مش هتفرق معايا الأطفال اهم حاجة وجودك جمبي.
حور: اوعدني متسبنيش.
يوسف: اوعدك يا كل حياتي أني مش هقدر استغنى عنك ولا اسيبك ابدًا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: يا مازن ارجوك.
مازن: وتين خلاص خلص الكلام مش عايز اسمع كلام تاني.
وتين: ليي ليي بتعمل فيا كده.
مازن: هنفضل نحكي كتير يا وتين قومي جهزي نفسك عشان الناس هيجوا كمان شوية.
وتين: أنا بكرهك يا مازن بكرهك جدًا.
مازن: قومي يا وتين يلا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ــ هو انتوا مفيش عندكم احساس خالص عايزيني اروح معاكم انتوا متعرفوش جرح قلبي سيبوني في حالي بليز.
ليلى: اي يا حور مش عايزة تشوفي جوزك مبسوط مش عايزاه يكون مرتاح في حياتة ويتجوز ويكون أب متكونيش انانية يا حور.
حور: انانية؟
انا انانية يا طنط؟
ليلى: ايوا طالما مش بتفكري غير في نفسك تكوني انانية طبعًا.
حور: خلاص يا طنط اللي تشوفية انا هعملة
ليلى: ايوا كده يا بنتي ربنا يكرمك روحي جهزي نفسك و قولي لِ يوسف يجهز نفسة هو كمان.
حور: حاضر يا طنط.
"وتركتها حور وهي تحبس دموعها من الهطول"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: خلصتي يا وتين الناس على وصول؟
وتين: مش هلبس يا مازن وقولتلك اني مش موافقة ومش هوافق بس.
مازن بزعيق: خلصي يا وتين عشان انا جبت اخري منك يلا قومي البسي وبطلي العند اللي فيكي.
وتين: لا يا مازن مش هبطل عند وشوف مين بقى اللي هيلبس.
"اقترب منها مازن وامسك يدها بقوة "
مازن: يلا يا وتين زي الشاطرة خمس دقايق والاقيكي لابسة مفهووووووم؟
وتين: لاا انا مش بخاف علفكرا.
مازن: وتيييييييين.
وتين: حاضر بس عشان تكون عارف انا مش خايفة انا بحترمك بس.
مازن: ماشي يا وتين يلا من وشي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور بدموع محبوسة: يلا يا يوسف طنط بتقولك جهز نفسك.
يوسف: طب لي الدموع دي يا قلبي؟
حور بتهرب: مفيش بس باين في حاجة دخلت في عيني.
يوسف: والله هتكدبي عليا على اساس اني معرفكيش صح؟.
حور: عايز اي يا يوسف.
يوسف: عايزة اعرف حبيبة قلب يوسف مالها بتعيط لية.
حور: حبيبة قلب يوسف بتعيط عشان خلاص معادتش حبيبة قلبة بعد النهاردة هيسيبها ويتجوز عليها.
يوسف: ومين قال ان يوسف يقدر يعيش من غير حوريتة.
حور: خلاص يا يوسف بالله عليك روح البس عشان طنط هتقول اني بعطلك.
يوسف: كل حاجة تولع يا حبيبتي بس اهم حاجة انتِ.
حور بعتاب: وانا بحبك اووي بس انا هونت عليك وهتتجوز عليا.
يوسف: خلاص يا حوريتي انتِ عارفة انا هتجوز لي متقعديش تأنبي فيا كل شوية.
حور: صح انا اسفة
" وتركتة وذهبت إلى الحمام "
يوسف: هووف يااربي اعمل اي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: ايوا كده زي القمر.
وتين: وانا بكر#هك برضوا يا مازن.
مازن: شكرًا يا قلبي وانا بحبك اوي.
وتين: مازن ارجوك ابعد عني انتَ معدتش اخويا من بعد ما هتجوز مش عايزة اشوفك ابدًا.
مازن: ماشي يا وتين لما تتجوزي ابقى يحلها الف حلال.
وتين: نينينينيني ابعد عني عشان انا مش طايقة نفسي.
"وبعد القليل من الوقت آتى يوسف و والدته و زوجتة"
مازن: شرفتونا يا جماعة اتفضلوا.
ليلى: شكرًا يا بني انتَ طبعًا عارف احنا جايين لي.
مازن: طبعًا ويشرفنا اننا نناسب ناس زيكم.
ليلى: تسلم يا بني ربنا يخليك مش هتنادي العروسة ولا اي.
مازن: لا ازاي هقوم اناديها حالًا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: يلا عشان الناس برة.
وتين: مش هترجع في كلامك برضوا مُصِر على كده.
مازن: ايوا يا وتين ويلا عشان تخرجي دلوقتي ومش عايز اسمع منك ولا كلمة قدام الناس.
وتين: ماشي يا مازن ماشي ياخويا يابن امي وابويا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلى: ماشاء الله تبارك الله قمري يا حبيبتي ربنا يحفظك
وتين: شكرًا يا طنط.
ليلى: طب مش هنسيب العرسان مع بعض شوية.
حور بإندفاع: لاااا.
ليلى بتبريقة: في أي يا حور.
حور بدموع: مفيش يا طنط انا اسفة.
مازن: اي دا طنط انا كنت احسب الانسة اخت الاستاذ يوسف.؟
يوسف بغيظ: لا دي المدام.
وتين: وكمان معندكش دم وجايب مراتك معاك انا اعرف اي البجاحة دي.
مازن بزعيق: وتييييين اسكتييي.
وتين: سكتنا ياخويا لما نشوف اخرتها حاضر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: بس من الاخر كده انتَ ترفض انك تتجوزني عشان انا مش عايزة اتجوز مااشي.
يوسف برفعة حاجب: والله المشكلة عند حضرتك يبقى تخرجي انتِ تقولي مش عايزة تتجوزيني.
وتين: لا انا مش هقول مفهوم انتَ اللي هتقول.
يوسف: لا يا اسمك اي المشكلة عندك مش عندي.
وتين: أي اسمك اي دي انا اسمي وتين.
يوسف: مش هتفرق كتير.
وتين: هوف انتَ يعم مش بتحب مراتك عايز تتجوز عليها لي؟.
يوسف: اسبابي الخاصة مش مجبر اقولك.
وتين: ماشي براحتك عنك ما قولت مش هتفرق معايا كتير
ليلى: هاا يا ولاد مبدأيًا مرتاحين لبعض.
يوسف: جدًا يا ماما مرتاحين اووي.
"نظرت له حور نظرة مليئة بالو#جع والكس#رة والع"تاب
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
لا ده شكلة مجنون اصلًا.
مازن: انا سكتلك كتير يا وتين لكن عيب اللي انتِ بتعملية ده.
وتين: مش عيب يا مازن ارجوك ارجع عن قرارك وانا هوافق على أي عريس يتقدملي إلا ده، ده متجوز انتَ ترضى لأختك انها تتجوز واحد متجوز.
مازن: ايوا يا وتين انا موافق وراضي وانتِ بطلي العند اللي فيكي.
وتين: والنبي يا مازن ما تعمل كده انا اختك ومليش غيرك في الدنيا.
مازن: ملهوش لازمة الكلام ده يا وتين الموضوع انتهىٰ.
وتين بزعيق: لا منتهاش يا مازن وانا قولت اني مش هتجوزه يعني مش هتجوزه.
مازن: مش عايز اتعصب عليكي اتقي شري يا وتين.
وتين: هت*قتل#ي؟
اقتل*ني اهون عندي من اني اتجوز.
مازن: وتين يلا على اوضتك مش عايزة اشوف وشك يلا.
وتين: ماشي يا مازن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: حور افتحي الباب يا حبيبتي يلا.
حور: عاوز أي يا يوسف ارجوك ابعد عني.
يوسف: افتحي يا حور بالله عليكي لتفتحي.
حور: مش عايزة يا يوسف سيبني لوحدي شوية.
يوسف: لا يا حور هفضل واقف لغاية ما تفتحي.
حور: خلاص يا يوسف خليك بقى الليل كلة.
يوسف: يا حبيبتي عشان خاطري افتحي.
حور: لا برضوا
يوسف: يا حوري انا اسف طب افتحي
حور ببكاء: ياا يوسف ارجوك ابعد عني انا تعبت خلاص ابعد عني عشان انا جبت اخري.
يوسف: اهدي يا حياتي انا اسف والله انا اسف اهدي انتِ بس.
حور: لا يا يوسف مش ههدى و بالله عليك سيبني لوحدي شوية.
ليلىٰ: في اي يا يوسف مراتك صوتها عالي كده لي أي اللي حصل.
يوسف: مفيش يا ماما.
ليلىٰ: لا فية يا يوسف مالهاا حور.
حور: للأسف يا طنط انا فعلًا انانية ايوا انا انانية عشان بحب يوسف بحب جوزي صح انانية غلطتي الوحيدة ان عندي مشكلة في الخلفة حاجة غصب عني بتعاقبوني على حاجة ملييش ذنب فيها لي حرام
"فتحت حور الباب وهي منهارة تمامًا و يوسف و والدتة ينظرون لها بصدمة شديدة"
"اقترب منها يوسف وجاء ليحتضنها فدفعتة حور وهي تبكي و بكاؤها يزداد"
حور بانهيار: ابعد عني يا يوسف ابعد عني عشان انا تعبت وجبت اخري ابعد عني ارجوك.
يوسف: لا مس هبعد يا حور مقدرش اشوفك في الحالة دي وابعد يا حور افهمي انتِ روحي انا مقدرش ابعد عنك افهمي كده
حور: مش هفهم يا يوسف عايزني افهم أي اكتر من انك هتتجوز عليا.
يوسف: خلاص اهدي صدقيني اهدي ارجوك وانا مش هتجوز بس اهدي.
ليلىٰ: أي اللي انتَ بتقولوا ده يوسف
يوسف: خلاص يا ماما ارجوكِ اسكتي انا حياتي كلها خربت انا اهم حاجة في حياتي هي حور.
" انهىٰ حديثة واقترب من حور وحملها وهي تعلقت باحضانة و مازالت تبكي وهو يشدد على احضانها "
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"داخل غرفة"
يوسف بدموع: بالله عليكي لتهدي يا حور لو بتحبيني اهدي يا حياتي.
حور: متسبنيش ابدًا يا يوسف انا بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك ابدًا
يوسف: والله العظيم وانا بعشقك يا حور انتِ حياتي كلها صدقيني انا مقدرش استغنىٰ عنك يا روح الروح.
حور: خلاص يبقى متتجوزش عليا يا يوسف والله مش هستحمل أن واحدة تانية تقرب منك والله ما هستحمل ولا اقدر اتخيل انك تلمس واحده غيري.
يوسف: اطمني يا حوريتي انا مش هتجوز أنا ليكي انتِ وبس يوسف لِحور و حور لِيوسف.
حور: وحور بتعشق يوسف.
يوسف: ويوسف بيعشق حور.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما بزهول : انا مش مصدقة أن مازن يعمل كده بجد!
وتين ببكاء: ولا انا مش متخيلة ابدًا أن مازن كده كان دايمًا سندي وضهري في الحياة كان ليا الاب والاخ وكل حاجة كنت لما بخاف بجري على حضنة حتى لما كان بيزعل مني كنت برضوا بترمي في حضنة كان ليا كل حاجة مش متخيلة ولا عارفة هو موافق لي مش فاهمة حاجة بجد.
سما بحزن على ابنة خالتها: خلاص يا وتين اهدي يا حبيبتي وانا هكلم ماما تكلم مازن.
وتين: ملوش داعي الكلام لأن مازن مبقاش فارق معاه حد دلوقت.
سما: ربنا يصلح الحال يا حبيبتي وماما اكيد هتقنعة.
وتين: يارب يا سما عشان انا مش عايزة اتجوز الشخص ده ابدًا دول مش ناس ده جايب مراتة التانية معاه هو في جرح مشاعر وكده.
سما: اهدي يا حبيبتي وكل حاجة هتكون بخير ربنا دايمًا عندة الخير لينا ولو ده المكتوب صدقيني هيكون لمصلحتك.
وتين: ونعم بالله
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
" في صباح يوم جديد استيقظت حور وهي بداخل احضان يوسف نظرت إلية وامتلأت عينيها بالدموع "
حور: انا زعلانة منك اوي عشان عايز تتجوز عليا يا يوسف.
يوسف: متهيطيش يا قلب يوسف وبعدين انا قولتلك أني مش هتجوز صح ولا لا.
حور: صح بس طنط ليلىٰ مش هترضىٰ وهتخليك تتجوز برضوا.
يوسف: خلاص يا حوريتي الكلام خلص وانا لو أي حصل مش هتجوز.
حور: ياريت يا يوسف لو بتحبني بجد هتحارب عشاني ومش هتتجوز.
يوسف: وانا بعشقك أكتر مما تتخيلي يا حوريتي و قولتلك مليون مرة أني مقدرش المس واحدة غيرك اصلًا صح ولا غلط.
حور: صح بس انتَ وافقت انك تتجوز صح ولا غلط....
يوسف: صح بس انا وافقت عشان ماما مش أكتر.
حور! بس برضوا وافقت يا يوسف بس انا زعلانة منك جامد.
يوسف: ويوسف ميقدرش على زعل حوريتة ابدًا.....
حور: لا بس أنتَ زعلتها يبقى تصالحها زي ما زعلتها...
يوسف: وانا عيوني لحوريتي اللي تؤمر بيه طبعًا.
حور: وانا مش عايزة حاجة في الدنيا غير انك تفضل جنبي ومتسبنيش ابدًا.
يوسف: ودي حاجة اكيده يوسف ميقدرش يبعد عن حوريتة..
حور: بعشقها...
يوسف: أي هي؟
حور: بعشقك حوريتي وهي طالعة من بوقك.
يوسف: وانا بعشقك انتِ.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سعاد: يا مازن يا بني اختك صغيرة والف مين يتمناها اشمعنا عايز تجوزها لواحد متجوز؟
مازن: والله يا خالتو يوسف معندهوش عيوب ومهندس قد الدنيا ويقدر يفتح بيتين مفيهاش حاجة.
سعاد: بس انتَ كده بتظلم وتين يا يوسف حرام عليك يا بني مينفعش كده.
مازن: انا عايز اعرف يا خالتو بظلمها فين بقى؟
سعاد: بتظلمها في انك هتجوزها لواحد متجوز.
مازن: هتكون مبسوطة مع يوسف وانا متأكد من كده.
سعاد: وأي اللي مخليك متأكد يا يوسف ما يمكن يطلع مش كويس.
مازن: خالتو متحاوليش تقنعيني لو سمحت خلاص انا اخدت قرار.
سما: مازن انتَ اتغيرت كده لي حرام عليك اللي عايز تعملة في اختك وانتَ عارف انها ملهاش غيرك.
مازن: انا مش عارف الكل مطلعني انا اللي غلطان لي انا معملتش حاجة غلط عشان الحوار ده كلة.
سما: خليك كده يا مازن أنتَ اللي هتندم.
مازن: لو سمحت يا سما متدخليش هي اختى ومحدش هيعرف مصلحتها قدي.
سما: ماشي يا مازن شكرًا جدًا يا أبن خالتي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: بقى رايحة تشكي لخالتك يا وتين انتِ فاكرة ان في حد هيقدر يرجعني عم قراري تبقي غلطانة يا وتين.
وتين: وانا مشكيتش لحد يا مازن وانتَ عارف كده
مازن: ماشي يا وتين انتِ جبتي اخري معاكِ علفكرا.
وتين: وانا بكر*هك يا مازن عمري ما اتخيلت منك كده ابدًا وعمري ما اتخيلت أني اكر*ه حد قد ما بقيت بكر*هك.
"صفعها مازن صفعة قوية علىٰ وجهها"
مازن بزعيق: اخرسي.. اخرسي يا وتين مش عايز اسمع صوتك تاني.
" وتين اتصدمت و امتلأت عينيها بالدموع ولم تتحدث اكتفت بالنظر إلية نظرات تحمل الخيبة والوجع والعتاب وتركتة وذهبت لغرفتها "
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: ماما يا ماما.
ليلىٰ: نعم يا يوسف في أي.
يوسف: عاملة أي يا ست الكل.
ليلىٰ: الحمدلله يا يوسف جيب من الاخر عايز أي.
يوسف: دايمًا فهماني كده.
ليلىٰ: ايوا ويلا اخلص قول عايز أي.
يوسف ببساطة: كنت هقولك يا ستي أني مش هتجوز علىٰ حور.
ليلىٰ: أي اللي بتقولوا يا يوسف ده هو لعب عيال مرة توافق ومرة ترفض.
يوسف: أيوا يا ماما أنا قولت اللي عندي مش هتجوز ابدًا غير وتين.
ليلىٰ: طب اقسم بالله يا يوسف لا انتَ أبني لا اعرفك يا يوسف ان ما اتجوزت وتين وده اخر كلام عندي.
يوسف: أي اللي بتقولية ده يا ماما أنتِ فكرتي في اللي قولتية ده.
ليلىٰ: ايوا يا يوسف وزي ما قولتلك كده ده اخر كلام عندي.
يوسف: ماشي يا ماما وده اخر كلام عندي انا كمان انا عمري ما هتجوز علىٰ حور ابدًا.
ليلىٰ: والله ومبقتش تفرق معاك امك يا يوسف.
يوسف: متقوليش كده يا ماما بس اللي حضرتك بتقولية ده استغلال.
ليلىٰ: استغلال؟!
بقىٰ انا بستغلك عشان عايزة مصلحتك يا يوسف.....
يوسف: فين مصلحتي يا ماما في انك تخربي بيتي.
ليلىٰ: خلاص يا يوسف طالما انت شايف كده.
يوسف: يعني مش هترجعي عن قرارك.؟
ليلىٰ لا يا يوسف
يوسف: وانا كمان مس هرجع عن قراري يا ماما.......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: مالك يا يوسف متعصب لي؟.
يوسف: مفيش يا حور.
حور: لا فية يا يوسف باين جدًا ان في حاجة.
يوسف: ابعدي عني يا حور لو سمحت.
حور: لا مش هبعد يا يوسف وهتقولي في اي.
يوسف: عايزة تعرفي اي يا حور امي مُصِره انها تجوزني هتتبرىٰ مني لو متجوزتش يا حور هو ده اللي عايزة تعرفية.
حور بصدمة: لا اكيد طنط متقدرش تعمل كده.
يوسف: لا هتعمل يا حور امي وانا عارفها.
حور: وانتَ هتعمل اي يا يوسف.
يوسف: مش عارف يا حور انا تعبان ومش عارف اعمل اي.
اقتربت منه حور واحتضنتة "
حور: كل حاجة وليها حل يا حبيبي اهدىٰ انتَ.
يوسف: انا تعبت بجد يا حور انا مقدرش اعيش من غير امي يا حور هي كل حاجة ليا وفي نفس الوقت مقدرش اعيش من غيرك انتم حياتي اصلًا انا مليش غيركم في الحياة يا حور.
حور: خلاص يا حبيبي اهدىٰ انتَ وربنا هيحلها من عندة صدقني.
يوسف: ونعم بالله بس انا بجد مش عارف اعمل اي.
حور: الحل هيجي لوحدة يا يوسف من عند ربنا.
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
يوسف الحقنييي
يوسف بخضة: في أي مالك؟
حور بعياط: كنت بتكلم أنا وطنط و فجأة وقعت ومش بترد عليا.
يوسف بخوف: مامااا مالك في أي.
حور: بسررعة يا يوسف تعالىٰ نروح المستشفىٰ.
يوسف: مااشي.
" حمل يوسف والدتة بين ذراعية وذهب بها سريعًا إلى سيارتة و بجانبة حور وانطلق سريعًا متجهًا إلىٰ المستشفىٰ."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ وتييييييين أي اللي بتعملية ده.
وتين: ابعد عني يا مازن مش انتَ قرفت مني ومن عيشتي معاك انا هريحك من وجودي في الدنيا دي كلها.
مازن: اهدي يا وتين أي الهبل ده؟!
وتين: متحاولش تقنعني أنا هريحك من وجودي ومش هتجوز برضوا.
مازن: ماشي يا وتين بس هاتي البتاعة اللي في ايدك دي.
وتين: لا انتَ هتضحك عليا عشان انتَ بقيت بتكرهني اصلًا صح فعشان كده عايز تجوزني انا بقيت حِمل تقيل اووي عليك صح.
مازن: متقوليش كده يا وتين انتِ عمرك ما تكوني حِمل ابدًا عليا بس انا عايز اطمن عليكي واشوفك متجوزة ومرتاحة مع حد بيحبك و يقدرك.
وتين: وانتَ شايف كده إنك تجوزني لواحد متجوز وانا كده هعيش مرتاحة؟!
مازن: ايوا يا وتين صدقيني محدش هيفكر في مصلحتك غيري انتِ مش بس أختي انتِ بنتي اللي ربيتها على ايدي يا وتين.
وتين: لا عشان انتَ بتسبتني وبتضحك عليا يا مازن.
مازن: مقدرش اضحك عليكي يا عيون مازن وصدقيني هتكوني مبسوطة وبعدين يا ستي لو زعلك انا اللي هقف في وشة.
وتين: خلاص يا مازن انتَ مقتنع بكده انا موافقة ومش هتكلم تاني بس محدش هيتأذي في الموضوع ده غيري في الجوازة دي كلها محدش هيتظلم غيري الكل هيكون مبسوط بس انا الوحيدة اللي هتتظلم وعمري ما هسامح حد فيكم يا مازن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الدكتور: متقلقش يا استاذ والدة حضرتك بخير بس الضغط عندها عالي جدًا ياريت ترتاح ومتزعلش لأن في سن حضرتها غلط عليها جدًا.
يوسف: تمام شكرًا جدًا يا دكتور.
الدكتور: العفو ده واجبي.
" وذهب الدكتور واقترب يوسف من حور وامسك ذراعها بقوة "
يوسف: انتِ اللي كنتِ مع ماما قولتيلها أي يا حور؟
حور: مقولتش حاجة يا يوسف بس انا كنت بقولها ان هي متزعلش منك وهي قالتلي انك لازم تتجوز روحت انا قولتلها....
يوسف: قولتيي أي يا حور ردييييي؟.
حور: قولتلها ان هي بتتعامل بأنانية وقولتلها كمان ان هي لو كانت مكاني مكنتش هتوافق ان جوزهاا يتجوز عليها.
يوسف بعصبية: وانتِ ازااي تقوليلها كده يا حور ازاااااي مكنتش متوقع منك الكلام ده دي ست كبيرة قد والدتك ازاي تقوليها كده.
حور: أنا اسفة واللهِ مكنتش أعرف ان هي هتتعب والكلام خرج معايا لوحده لأنها عصبتني جامد أنا اسفة.....
يوسف: خلاص يا حور تقدري تمشي دلوقت.
حور: يوسف........
يوسف: حور لو سمحتِ امشي دلوقت عشان مفقدش اعصابي عليكي.
حور: خلاص انا ماشية ما هي كل حاجة بتطلع حور الغلطانة مع انك مسمعتش الكلام اللي والدتك قالتهولي بس ازاي حور هي اللي غلطانة برضوا ما هي حور بقت الشماعة اللي بتعلقوا عليها اخطائكم.
يوسف: واللهِ!
حور: انا ماشية عشان قرفت بجد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ مليش فية قولتلك مشوار مهم ولازم اخرج.....
مازن: نعرف نبطل عناد شوية ونقول رايحين فين يا كده يا مفيش خروج.
وتين: مش هقولك يا مازن رايحة فين وهخرج برضوا عشان تكون عارف هخرج يعني هخرج.
مازن: وانا قولت مفيش خروج غير لما اعرف رايحة فين.
وتين: وانتَ مالك انا اخرج واروح في المكان اللي يعجبني.
مازن: بقيتي عنيدة اووي وانا قرفت منك.
وتين: مشحوار انا حرة اعمل اللي يريحني.
مازن: على جوا يلا يا وتين
وتين: لا يا مازن مش علىٰ جوا وهخرج برضوا.
مازن: لما نشوف هتخرجي ازاي يا وتين.
وتين ببساطة: هخرج من الباب يعني هخرج منين.
مازن: لا وكمان بقيتي مستفزة.
وتين: مش حاجة جديدة شكرًا.
مازن: وباردة.
وتين: خلااص ما قولنا شكرًا يلا سلام.
مازن: خدي هنا يا بت رايحة فين؟
وتين: انتَ يا بني مش بتفهم ما قولتلك رايحة مشوار.
مازن: غوري يا وتين بس لو فكرتي تلعبي عليا هقت*لك.
وتين: عادي مش بخاف يلا بااي.
مازن: بااي ؛ ربنا يستر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ حمدلله على السلامة يا ماما
ليلىٰ: انا زعلانة منك ابعد عني.
يوسف: وانا مقدرش علىٰ زعلك يا ست الكل
ليلىٰ: والله جاي تثبتني ما انتَ خلاص ظهرت علىٰ حقيقتك وقولت اني مش فارقة معاك.
يوسف: الله يا ماما عايزة تقوليني كلام انا مقولتهوش.
ليلىٰ: مقولتهوش بس كان باين.
يوسف: خلاص متزعليش يا لولا حقك علىٰ قلبي.
ليلىٰ: يعني خلاص موافق تتجوز وتين.
يوسف بتنهيدة: ******
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: انا جيت اهو في اي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وتين: اديني جيت اهو في أي؟
حور: أنا اسف أني طلبت اقابلك بس كان لازم اقابلك ضروري.
وتين: عادي ولا يهمك اتفضلي قولي اللي جبتيني علشانة.
حور: متتجوزيش يوسف.
وتين: ده شيء مش جديد لأني رافضة الجواز من يوسف بس الظروف اقوىٰ مني.
حور: حياتنا احنا التلاتة هتخرب.
وتين: عارفة أي الجديد؟!
حور: يوسف بيحبني وانا بحبة وانتِ هتكوني الدخيلة اللي بينا.
وتين: عارفة بس مش بأيدي حاجة اعملها.
حور: لا بأيدك ترفضي الجوازة دي لي تظلمي نفسك!.
وتين: هو انتِ فاكرة أني مرفضتش انا رفضت كتير بس رأيي ملهوش اهمية.
حور: هتتعبي.
وتين: قولتلك عارفة بس مش بأيدي حاجة اعملها ارفضي انتِ.
حور: رفضت بس والدتة مُصِرة...
وتين: اثبتي على رأيك وهو لو بيحبك مش هيتجوزني...
حور: هو بيحبني وانا كمان بحبة بس احنا الاتنين مش بأيدنا حاجة نعملها...
وتين: لا بأيدكم كتيير وانتِ اكتر واحدة تقدر تعمل اطلبي الطلاق وهو لو بيحبك هيرفض عشان تفضلي معاه..
حور: مش عايزة اشوفة ضعيف عشان بحبة.......
وتين: فين الضعف في كده عايزة افهم؟!
حور: أنا هكون بَخيرُّة بيني وبين والدتة.
وتين: مش عارفة اقولك أي.....
حور: متقوليش حاجة هتقولي أي..
وتين: مفيش حاجة تتقال بس حقك عليا لأني رافضة بس هنعمل اي الظروق اقوىٰ مننا...
حور: عن اذنك..
وتين: اتفضلي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما: فين وتين؟
مازن: وتين خرجت يا سما اتفضلي.
سما: لا خلاص عن ازنك همشي وابقىٰ ارجع في وقت تكون وتين موجودة.
مازن: ادخلي يا سما انتِ هتعيشي عليَّ الدور
سما: دور أي اللي هعيشة عليك؟
مازن: انتِ بقيتي بتعامليني كدَّ لي؟
سما: وانتَ بقيت كدَّ لي؟
مازن: مترديش عليَّ بسؤال يا سما.
سما: لما تلاقي إجابة لِ سؤالي ابقىٰ أنا كمان ادور علىٰ إجابة لسؤالك.
مازن: ماشي يا سما أنتِ حرَّ...
سما: عن اذنك سا مازن وياريت ترجع زي زمان وترجع عن اللي في دماغك.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: طالما دَّ اللي هيريحك يا ماما فأنا موافق.
ليلىٰ: لوووولوووولوووي......
يوسف بخنقة: اهدي يا ماما عشان أنتِ تعبانة
ليلىٰ: مش قادرة اعبرلك عن مدىٰ فرحتي بموافقتك يا يوسف.....
يوسف: يارب دايمًّا مبسوطة وسعيدة يا ماما.....
ليلىٰ: يا حبيبي هفضل سعيدة لما اشوف اولادك بيلعبوا حواليا...
يوسف: بأذن الله يا ماما مفيش حاجة بعيدة عن ربنا....
ليلىٰ ونعم بالله يا حبيبي يلا بقىٰ عشان نرجع بسرعة عشان انا مبسوطة...
يوسف: حاضر يا ماما هروح اشوف الدكتور.....
ليلىٰ: ماشي مليش دعوىٰ انا عايزة ارجع البيت..
يوسف: حاضر يا ماما
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: شرفتي يا وتين مش ناوية تقولي كنتِ فين برضوا.....
وتين: مكنتش ومش هكون برضوا.....
مازن: ماشي يا وتين..
جهزي نفسك عشان كتب كتابك يعد كام يوم.....
وتين بصدمة: مستعجلين علىٰ أي....
مازن: مش مستعجلين بس هنفضل صابرين على اي.....
وتين: خلاص يا مازن اللي تشوفه مبقتش فارقة.....
مازن: احسن برضوا.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: حمدلله على سلامتك يا طنط
ليلىٰ: الله يسلمك يا حور.......
يوسف: ادخلي يا ماما ارتاحي...
ليلىٰ: ارتاح أي بس ده احنا عندنا فرح بعد كام يوم لازم نجهز كل حاجة....
حور بتسأل: فرح مين يا طنط؟
ليلىٰ: سلامتك يا حور هو انتِ نسيتي فرح يوسف يا حبيبتي..
حور: يوسف؟!
ليلىٰ: ايوا يوسف..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: انتِ بتعملي اي..
حور: انتَ شايف أي...
يوسف: شايف إنك بتلمي شنطة هدومك لي بقىٰ.....
حور: وحضرتك مش عارف لي..
يوسف: ايوا فين السبب بقىٰ...
حور: واللهِ؟!..
يوسف: ما تخلصي يا حور....
حور: بلم هدومي يا يوسف عشان ماشية رايحة بيت ابويا.....
يوسف: ايوا لي بقىٰ؟!.....
حور: واللهِ هتعمل نفسك مش عارف!....
يوسف: ايوا يا ستي خديني على قد عقلي وقولي لي بقىٰ.....
حور: عشان هتطلقني يا يوسف....
يوسف بصدمة: أي اللي انتِ بتقولية ده يا حور انتِ اتجننتي....
حور: لا متجننتش يا يوسف هو ده اللي لازم يحصل من الأول......
يوسف: ...............
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حور: عشان هتطلقني يا يوسف....
يوسف بصدمة: أي اللي انتِ بتقولية ده يا حور انتِ اتجننتي....
حور: لا متجننتش يا يوسف هو ده اللي لازم يحصل من الأول......
يوسف: حبيبتي أنتِ شكلك تعبانة دلوقت روحي ارتاحي وبعدين ابقى نشوف الموضوع ده..........
حور: لأ يا يوسف مش تعبانة و مُصِرة على رأيي كمان هتطلقني يعني هتطلقني......
يوسف: وانا قولت مفيش طلاق يا حور......
حور: مش هطلقني يا يوسف....
يوسف: أيوا يا حور قولتلك مفيش طلاق.......
حور: خلاص يا يوسف وانا هرفع عليك قضية خلع.....
يوسف بصدمة: انتِ واعية للي بتقولية ده يا حور؟!.......
حور: أيوا يا يوسف واعية جدًا كمان.....
يوسف: انتِ عارفة أنتِ بتقولي اي؟!..
حور: ايوا يا يوسف انا اول مرة في حياتي اصلًا افكر صح وده لازم يحصل...
يوسف: أنا بحبك يا حور متعمليش معايا كده متخربيش حياتنا......
حور: انتَ اللي خربتها يا يوسف لما قررت تتجوز عليا انتَ اللي دمرت كل الحب اللي بينا.......
يوسف: انتِ عارفة و متأكدة يا حور أني هعمل كده عشان ماما و بس اوعدك اني مش هلمسها وبعد كده هطلقهاا.......
حور: وهي ذنبهاا أي تتجوز واحدة تخرب حياتها يا يوسف خليك عاقل شوية........
يوسف: مقدرش اسيب ماما تتعب يا حور انتِ عارفة امي غالية عليا قد اي؟......
حور: عارفة يا يوسف وعارفة كمان ان راحة طنط هتكون في طلاقي منك..........
يوسف: انتِ بتقولي كده لي؟؟...
حور: عشان دي الحقيقة يا يوسف طنط من ساعة ما اتجوزنا وهي مش طيقاني اصلًا........
يوسف: في البداية بس لكن بعد كده اعتبرتك بنتهاا.......
حور: لا يا يوسف مش هنكدب علىٰ بعض هي كانت ومازالت.......
يوسف: عايزة تسيبيني يا حور ههون عليكي طب مفكرتيش انا هعيش ازاي لو انتِ سبتيني........
حور: لو عليا يا يوسف اعيش معاك العمر كلة لكن والله غصب عني حاول تحط نفسك مكاني وتشوف وجعي وكسرتي.......
يوسف: لا عاش ولا كان اللي يوجعك ويكسرك يا حوريتي.......
حور: طلقنييي يا يوسف ارجوك وسيبني اعيش حياتي.......
يوسف: عايزة تعيشي حياتك من غيري يا حور هتقدري تعيشي من غيري......
حور: انا بعشقك يا يوسف بس غصب عني صدقني والله...........
يوسف: وانا مش هتنازل عنك ابدًا مهما يكون...........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: بس يا ستي وبصراحة كده صعبت عليا جامد.......
سما: الله يكون في عونكم انتوا الاتنين....
وتين: لو شوفتي يا سما دي بتحبوا جامد لدرجة انها مش راضية تقولة يطلقها عشان ميبقاش ضعيف
سما: شكلها هبلة اووي انتِ وشطارتك بقىٰ بعد الجواز طيريها وعيشي حياتك بقىٰ
وتين: إخص عليكي أي اللي بتقولية ده يا سما عايزاني اكون خرابة بيوت؟
سما: مش قصدي بس انا عايزاكي تعيشي حياتك.....
وتين: عايزاني اعيش حياتي علىٰ حساب الناس....
سما: خلااص خلاص كنت بهزر يا وتين خلاص
وتين: ماشي يا سما ويارست مسمعش الكلام ده تاني.....
سما: حاضر أي اوامر تانية....
وتين: لا إلا صحيح مش ناويين تتجوزوا ولا رجعتوا في كلامكم......
سما: لا مش هنتجوز ده اتجنن اصلًا مش عارفة مالة مبقاش مازن بقي حد غريب لما يرجع زي زمان ابقىٰ نتجوز........
وتين: انتوا حرين كل واحد حر في حياتة اللي يريحكم اعملوه........
سما: ماشي يا وتين مااشي يا جزمة
وتين: يلا ياختي من غير مطرود قومي روحي عشان خالتو هتبهدلك......
سما: دي جيبالي عريس ومُصِرة تجوزني
مازن: نعم يا روح امك
سما: وانتَ مالك انتَ وبعدين واقف تسمعنا احنا بنقول أي لي مش كده عيب......
مازن: سما متجننيش والعريس ده مرفوض.......
سما: وانتَ مالك كنت ولي أمري وانا معرفش......
مازن: سمااااا الكلام انتهىٰ خلاص العريس ده يترفض......
سما: مش هيترفض يا مازن وانا موافقة علية......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: اخوك ومراتة وابنة جايين النهاردة يا يوسف لما عرف أنك هتتجوز .......
يوسف: اها تمام.......
ليلىٰ: مرات اخوك حامل....
يوسف: الف مبروك يا ماما....
ليلىٰ: عقبال ما اشوف عيالك انتَ كمان
يوسف: بأذن الله لما ربنا يريد........
ليلىٰ: ما انا هجوزك اهو عشان تجبلنا عيال كتير......
يوسف: تمام يا ماما ان شاء الله
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
"جملة نطق بها المأذون بعد أن أتم زواج يوسف و وتين وبعدها انطلقت الزعاريط"
ليلىٰ بفرحة: الف الف مليون مبروك يا يوسف الف مبروك يا مرات ابني....
يوسف: الله يبارك فيكي يا ماما......
وتين: الله يبارك فيكي يا طنط.....
ليلىٰ: لا طنط أي ما انتِ خلاص بقيتي بنتي........
وتين: تسلمي يا طنط
أحمد: مبروك يا باشا ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة....
يوسف: الله يبارك فيك يا ابو حميد
أحمد: مبروك يا عروسة انا أخو يوسف....
وتين: اتشرفت بحضرتك....
أحمد: لا حضرتك أي انا اسمي احمد والله وبعدين انتِ مرات اخويا يعني زي اختي.....
الاء: مبروك يا جو مبروك يا قمر......
وتين: وتين اسمي وتين...
الاء: فل عليكي يا وتين......
سما: هتوحشيني اووي يا وتين
وتين: الله البيت مش بعيد عنك تعالي نطي كل شوية مشحوار.....
سما: عاااا امي مش هترضىٰ......
وتين: لا متخافيش خالتو هتسيبك تيجي عندي يا سمسم.....
سما: ربنا يسعدك يارب يا بنت خالتي واختي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ انتِ ازاي توافقي علىٰ حاجة زي كده......
حور: كنتِ عايزاني اعمل أي يا مرام اخسر يوسف.......
مرام: يا شيخة ملعون ابو يوسف هو مفكرش فيكي لما راح يتجوز......
حور: لا يوسف بيحبني وانا بحبة ومقدرش اعيش من غيرة......
مرام: ملعون ابو الحب يا حور اللي يخليكي ضعيفة كده انتِ عمرك ما كنتِ كده.....
حور: واللهِ بحبة يا مرام مش هقدر اعيش من غيرة......
مرام: مفيش حاجة اسمها متقدريش تعيشي من غيرة يا حور ما انا كنت بعشق مالك الله يرحمة مكنتش اقدر اعيش من غيرة بس جة الموت خده مني ماشي انا عايشة على ذكرياتة بس مموتش......
حور: هعيش جسد من غير روح...
مرام: انتِ تستاهلي حد غير يوسف يحافظ عليكي....
حور: وانا مش عايزة غيرة ومش بحب غيرة و مش هحب غيرة......
مرام: خلاص يا حور ربنا يكتبلك الأحسن يارب....
حور: بأذن الله يا مرام....
مرام: اسيبك انا يلا باي عشان مودة في البيت لوحدها.....
حور: ماشي يا مرام سلميلي عليها وعلىٰ طنط برضوا.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ اتفضلي يا حبيبتي بيتك و مطرحك......
وتين: تسلمي يا طنط
ليلىٰ: يلا يا يوسف خد عروستك واطلعوا شقتكم
يوسف: عن اذنكم يلا يا وتين
وتين: تمام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: بصي يا وتين عشان تكون الأمور واضحة قدامك دي شقتك وانتِ حرة تقدري تعملي فيها اللي يريحك وبراحتك جدًا لأن انا بحب حور مراتي ومقدرش اقرب من واحدة غيرها فياريت تعذريني وانا كلها كام شهر و نطلق.........
وتين: ريحتني واللهِ لأني كنت هقول نفس الكلام......
يوسف: طب الحمدلله وياريت قدام الناس منبينش اللي بينا......
وتين: من غير ما تقول حاضر.....
يوسف: خلاص هسيبك انا والشقة اللي قبالك دي شقتي انا و حور لو احتجتي حاجة تعالي.......
وتين: حاضر أي اوامر تانية.......
يوسف: لا وانا هجيلك بكرا بأذن الله
وتين: ماشي يا يوسف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: حبيبة قلبي قاعد لوحدها بتعيط لي........
حور: يوسف!
يوسف: ايوا يوسف يا قلبة.....
حور: انتَ بتعمل أي هنا؟! و كمان فين وتين؟! انتَ متجوزتهاش؟؟؟...
يوسف: للأسف اتجوزنا يا قلبي بس احنا الأتنين مش بنحب بعض واتفقنا اننا هنتطلق.....
حور: حرام يا يوسف انتَ كده بتظلمهاا معاك وانا مش هوافق علىٰ كده....
يوسف: يااريت الكل عندة طيبة قلب زيك يا حوريتي بس يا ستي متقلقيش عليها واللهِ هي مش بتحبني اصلًا
حور: بس دي مراتك وليها حقوق وواجبات عليك.......
يوسف: وهي مش عايزاهم يا حوريتي هنقضي اليوم كلة كلام ده انتِ وحشتيني اوووي........
حور: خلاص يا يوسف اعمل اللي يريحك بس انا بريئة منك مليش دعوىٰ باللي بينكم.......
يوسف: والله بحبك يا أجمل حورية في حياتي........
حور: وانا بعشقك يا يوسف بس......
يوسف: مفيش بس يا حورية انتهىٰ النقاش لأن يوسف مستحيل يبص لحد غير حوريتة.......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ الهانم اللي فاتحة نت ليلة دخلتهاا.....
وتين: سيبك مني يا سما هي مش ناقصة......
سما: حد يفتح نت يوم فرحة يا وتين اتجننتي؟! وجوزك فين؟؟؟؟؟
وتين: جوزي عند مراتة التانية يعني هيكون فين......
سما: هتجننيني يا وتين.......
وتين: سما حلي عن دماغي احنا كده كده فترة و هنطلق خلاص بقىٰ......
سما: يا متخلفة ازاي تسمحيلة يروح لمراتة التانية انتِ مجنونة يابت.....
وتين: لا عاقلة جدًا يا سما وده الأفضل لينا.......
سما: براحتك ياختي طالما شايفة كده......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء: أحمد هو انتَ ممكن تتجوز عليا؟؟؟..
أحمد: انتِ اتجننتي علىٰ الليل ولا أي
اي هو اتجوز عليكي ده...
الاء: عادي يا أحمد زي ما يوسف اتجوز علىٰ حور........
أحمد: واحنا مالنا بيوسف وحور كل واحد حر في حياتة يا لولا
* أحمد الاخ الاكبر ليوسف و الاء زوجتة ولديهم أبن صغير يدعىٰ أيهم "*
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
" في اليوم التالي "
حور: يوسف يا يوسف قوم بقىٰ كفاية نوم...
يوسف: سيبيني شوية يا حوريتي الله في أي.....
حور: يوسف قوم بقىٰ يلا عشان تروح عند مراتك التانية..
يوسف: مراتي التانية مين انتِ هتلبسيني مصيبة ولا أي...
حور: هووف يا يوسف قوم بقىٰ واخلص..
يوسف: اديني قومت يا ست حورية عايزة أي بقىٰ....
حور: مش عايزة حاجة بس قوم عشان تروح لمراتك التانية....
يوسف: أروح اعمل عندها أي ها؟..
حور: يوه يا يوسف انهاردة المفروض تكون الصباحية بتاعتكم واكيد اهلها هيجوا و طنط أكيد هتطلع فمش هينفع تفضل انتَ هنا وهي هناك عيب اووي...
يوسف: ماشي يا حورية لما نشوف اخرتها أي...
حور: يلا يا جو قوم بقىٰ وبطل غلاسة....
يوسف: حاضر واللهِ هقوم اهو عشان اريحك انتِ بس...
حور: حبيب قلبي يا ناااس....
يوسف: بعشقك يا نااس....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء: مش هينفع يا طنط تطلعي عندهم فين انتظري شوية دول يا حبة عيني أكيد نايمين....
ليلىٰ: عايزة اطلع يا بنتي اطمن عليهم.....
أحمد: في أي يا ماما هتطلعي تطمني علىٰ أي دلوقت دول لسة كانت دخلتهم امبارح انتظري حتىٰ اخر النهار وبعد كده ابقىٰ اطلعي....
ليلىٰ: انا خايفة من حور لتكون عملت حاجة....
الاء: هتعمل أي يعني يا طنط ما الكل عارف حور....
ليلىٰ: لا اسكتي انتِ متعرفيش حاجة...
أحمد: مش هنضحك علىٰ بعض يا ماما الكل عارف حور غلبانة ومش هتعمل حاجة....
الاء: ايوا يا طنط حور لولا إنها بنت ناس وكويسة ومش هتلاقي في طيبتها مكنتش وافقت أن يوسف يتجوز ابدًا
ليلىٰ: هي موافقتش أنه يتجوز طيبة منها لا هي عشان أرض بور مش أكتر ومفيش منها منفعة لولا كده كان عمرها ما توافق ابدًا....
أحمد: ماما لو سمحت مفيش داعي لكلام حضرتك ده
عشان كلامك ده غلط جدًا والمفروض متقوليهوش من الأساس....
ليلىٰ: نفسي اعرف كلكم واقفين معاها لي؟؟
الاء: عشان يا طنط كل الكلام اللي بتقولية غلط وبصراحة كده يوسف لو لف الدنيا كلها علىٰ طراطيف صوابعة مش هيلاقي زي حور ابدًا.....
ليلىٰ: براحتكم طالما شايفين أن حور ملاك خلاص هعملكم أي.....
الاء: واللهِ يا طنط دي الحقيقة حور أنسانة كويسة......
قاطعتها ليلىٰ قائلة: خلاص بقىٰ مش هنخلص من المدح في الاستاذة حور خلاص يا الاء هنعمل أي حور كويسة فهي كويسة لنفسها وحشة برضوا لنفسها....
الاء: صح يا طنط...
أحمد: خلاص بقىٰ مش هنقضي اليوم كلة عن حور فكوا يا جماعة....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: شوية صغننين وهكون عندك..
حور: لا روح يا يوسف مش عايزة أشوف وشك تاني بس هاا....
يوسف: ممكن أعرف مقموصة لي دلوقت مش انتِ اللي عمالة بتصحي فيا عشان اقوم اروح عند وتين.....
حور: أنا المبدأ نفسة مش عاجبني والله يا يوسف أنتَ المفروض مكنتش تتجوز من الأول اصلًا.....
أنا حاسة ان احنا كده ظالمينها هي ليها حقوق وواجبات انتَ ملزم تقدمهالها...
يوسف: خلاص بقىٰ يا حوريتي دماغك القمر دي خليها ترتاح شوية...
حور: مش هترتاح ابدًا يا يوسف..
يوسف: لي يا حورية؟؟!
حور: عشان أنا حاسة إنك ظالم وتين بسببي....
يوسف: انتِ ملكيش دعوة يا حورية انتِ مش ظالمة حد صدقيني.....
حور: خلاص يا يوسف روح يلا....
يوسف: سلام يا روح قلب يوسف..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" في بيت بسيط أول مرة نذهب إلية
بيت مكون من طابقين يطغي علية البساطة والجمال "
سما: واللهِ يا ماما خلاص مفيش حاجة عادي مش انتِ علطول بتزني عليا انا موافقة اقابل العريس عادي..
سعاد: ماشي يا سما لما نشوف يلا نضفي وخلصي عشان تجهزي نفسك عشان هنروح عند بنت خالتك النهاردة..
سما: ماشي يا ماما انا قرفت من أم التنضيف أي القرف ده....
سعاد: نضفي يا سما ومتعصبنيش يلا اخلصي عشان نخلص....
سما: حاضر يا ماما حااااضر..
سعاد: بت انتِ هتعلي صوتك عليا ولا أي..
سما: لا يا ماما مش بزعق والله...
سعاد: طب خلصي يلا وانا هروح احضر الأكل علشان ابوكِ قرب ييجي....
سما: فل عليكي يا سعاد يا قمر انتِ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: أفندم في حاجة..
يوسف: اظن أني جاي شقتي واللهِ...
وتين: ايوا عايز أي بقىٰ...
يوسف: اتعدلي وانتِ بتتكلمي..
وتين: ما أنا معدولة اهو شايفني معووجة ولا أي...
يوسف: بصي أنا مش طايق نفسي ولا طايقك فغوري من وشي أحسن...
وتين: والله حضرتك ملكش حق تتأمر عليا يا استاذ يوسف...
يوسف: أظن أني جوزك وليا حق اتأمر عليكي براحتي....
وتين: جوزي علىٰ الورق متنساش ده..
يوسف: دي حاجة أنا فاكرها كويس اوي ومستحيل انساها بس انتِ قدام الناس كلها مراتي...
وتين: يوسف ادخل بالله عشان انا عندي صداع....
يوسف: أكيد اهلك جايين بعد شوية ياريت تباني قدامهم إنك عادي....
وتين: ماشي يا يوسف أي اوامر تانية..
يوسف: لا مفيش اوامر تانية...
وتين: أحسن برضوا......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: صباحية مباركة يا عرايس...
وتين: الله يبارك فيكي يا طنط...
ليلىٰ: أي الاخبار يا حبيبتي يوسف كويس معاكِ...
وتين: كويس جدًا يا طنط كويس فوق ما تتصوري..
ليلىٰ: أنا عارفة ابني ربنا يخليكم لبعض و يرزقكم بالذرية الصالحة.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ـ يوسف بالله ابعد عني عشان أنا قرفانة بجد....
يوسف: في أي يا وتين أي الحركات اللي انتِ بتعمليها دي؟؟؟.
وتين: بعمل أي؟؟!
يوسف: انتِ شايفة طريقتك ازاي؟؟!
وتين: ايوا شايفة يا يوسف عايز أي روح لمراتك تلاقيها مستنياك..
يوسف: ما هو أنا بالفعل هعمل كده دي مش حاجة جديدة بس انتِ بتتكلمي وبتتعاملي بالطريقة دي لي؟؟؟!!
وتين: يوسف أنا بجد قرفت من العيشة دي خلاص زهقت هنتطلق امتىٰ؟؟؟
يوسف: انتِ عاقلة بجد عايزة تتطلقي بعد شهر بس من جوازك الناس هتقول عليكي أي مفكرتيش فيها؟؟؟!!
وتين: ملعون ابو الناس يا يوسف انا مش بعمل حساب للناس ولا يفرقوا معايا اصلًا اهم حاجة اني مش بعمل حاجة غلط ميهمنيش الناس هتشوف أي ولا هتقول أي......
يوسف: ما هو برضوا مش هينفع يا وتين خليكي عاقلة شوية سنة بس استحمليها بحلوها وبمرها وهتعدي وهنتطلق بس انا ميرضينيش حد يجيب سيرتك بحاجة وحشة...
وتين: ماشي يا يوسف مااشي عايز حاجة تانية...
يوسف: افهمي يا غبية انا عايز مصلحتك..
وتين: ياريت متغلطتش و ملكش دعوىٰ بمصلحتي انا عرفاها كويس...
يوسف: لا بصي اتكلمييي معايا عدل إلا وعزة وجلالة الله لهتشوفي وش مش هيعجبك..
وتين: بتهددني!
اعلىٰ ما في خيلك اركبة انا مش بخاف..
يوسف: انا هاخد بعضي وامشي عشان لو وقفت دقيقة هطلع روحي في ايدك..
وتين: يكون احسن ولعلمك محدش يقدر يقبض الارواح إلا ربنا..
يوسف: كمية برود..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: جو مالك متعصب لي؟؟
يوسف: مفيش يا حوريتي...
حور: لا باين عليك متعصب جامد علفكرا....
يوسف: هو انا من ناحية اني متعصب فأنا متعصب جامد اووي...
حور: لي يا جو أي اللي حصل اتخانقت مع حد في الشغل؟
يوسف: لا مش في الشغل خالص..
حور: خلاص يا حبيبي طالما مش حابب تحكي بس قوم غير هدومك وانا هحط الأكل على السفرة..
يوسف: مش قادر انا جايب اخري من الشغل وتعبان اوي....
حور: سلامتك يا روحي روح بس غير هدومك الأول..
يوسف: متعمليش حسابي في الأكل علشان انا مش هقدر هوصل السرير ومش هتلاقيني تاني..
حور: لا طبعًا اما مأكلتش ومنتظراك عشان ناكل مع بعض يلا بقىٰ بطل رخامة يا جو..
يوسف: حاضر يا عيون جو ثواني واكون عندك..
حور: انتَ وبس حبيبي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سعاد: ما تخلصي يا سما العريس بقالة سنة منتظر ردك مش هينفع كده اتأخرنا علىٰ الناس اوي...
سما: مش عارفة اعمل أي يا ماما...
سعاد: مش عارفة تعملي اي في اي يا بنتي...
سما: مش عارفة اوافق ولا لأ؟؟
سعاد: الراجل أبن ناس ومش هتلاقي احسن منه شريك حياتك وبرضوا الرأي يرجعلك انتِ اللي هتعيشي معاه مش انا..
سما: خلاص يا ماما معلش هستخير مرة كمان وبأذن الله هرد عليكِ..
سعاد: ربنا يريح قلبك يا بنتي عايزة اطمن عليكِ...
سما: اللهم آمين يا ماما بأذن الله هتطمني عليا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ بس يا ستي ومحصلش حاجة تانية..
حور: ما هو برضوا يا جو من حقها اكيد زهقت من القعدة وغير كده المفروض انها عروسة..
يوسف بتنهيدة: وانا هعمل أي مش بأيدي حاجة وقلبي عمرة ما هيدق و لا يوجهني لحد غير حوريتي وبس..
حور: بس يا يوسف حرام انتَ بتظلمها اووي..
يوسف: هاتي قلبي اللي انتِ وخداه اللي هو بيدق عشان قلبك بيدق
قلبي مش بأيدي يا حوريتي قلبي معاكِ انتِ وهيفضل طول عمرة معاكِ....
حور: انتَ بجد بتخطف قلبي بكلامك وافعالك انا بحبك اووي واللهِ..
يوسف: روح الروح والقلب بعشقك مش بس بحبك....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: عايزة اعرف الملفات راحت فين؟.
ــ واللهِ يا مستر مازن الملفات كلها انا حطاها بأيدي هنا..
مازن: تسنيييييم الملفات مختفتش مع نفسها كده تطلعي تنزلي تطلعي الملفات...
تسنيم: والله يا مستر...
مازن: كفااية حلفاان يا تسنيم واخلصي شوفي الملفات فين يلاااااااااا...
تسنيم: ما انا معرفش انا حطتهم هناا..
مازن: انتِ حطتيهم هنا وجة عفريت اخدهم صح متخلصيييييي يا بنت الناااس..
تسنيم بفزع ودموع: لو سمحت يا مستر مازن متزعقش...
مازن: اخفيييي من وشي دلوقت عشان انا جبت اخرري منك يلااا...
تسنيم: بس هو..
مازن: اخلصي عشان مقولش امشيي من الشركة كلهاا...
تسنيم: ح.. حااضر...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
أي الصوت العالي اللي تحت ده؟
انزل اشوف في اي؟
ولا انا مليش دعوىٰ.....
" كانت وتين في غرفتها وتحدث نفسها لا تدري ماذا تفعل فهي تستمع إلىٰ اصوات عالية......
تغلب عليها فضولهاا وخرجت من شقتها ونزلت إلىٰ أسفل "
حور: يا طنط بالله عليكِ نفسي اعرف انتِ بتكرهيني لي؟؟
ليلىٰ: وانا قولتلك مش بكرهك....
حور: طنط لو سمحت احنا مش هنضحك علىٰ بعض انا من ساعت ما اتجوزت انا ويوسف وانتِ مش طيقاني خالص ومتضحكيش عليا يا طنط انتِ مش مشكلتك ان انا حصلت معايا مشكلة اتسببت في اني مش هقدر اجيب اطفال لأنك بتكرهيني من قبلها...
ليلىٰ: وانا بقولك مش بكرهك يا حور مش بكرهك...
حور: اومال بتعامليني كده لي حرام عليكِ....
ليلىٰ: لا ده انتِ طالبة معاكِ تمثيل بقىٰ وانا مش فاضية للكلام ده....
حور: بالله يا طنط انا بس عايزة اعرف عملتلك اي بتعامليني وكأني خدامة مش مرات ابنك وكمان فضلتي تلحي علىٰ يوسف لغاية ما اتجوز عليا اتمنىٰ تكوني ارتاحتي كده...
ليلىٰ: اخرسي انتِ بالفعل قليلة ادب ومحدش رباكِ...
حور: مسمحلكيش تقولي كده ابدًا قطع لسان اي حد يتجرأ ويقول كلمة في حقي انا واهلي انا متربية احسن رباية...
ليلىٰ: لا انتِ لازم تتربي فعلًا لما يجي يوسف هقولة علىٰ اللي حصل وهو يجيب حق اهانة امة..
حور: متفكريش اني ضعيفة يا طنط وهخاف من يوسف لا تبقي غلطانة جدًا انا مش ضعيفة ابدًا انا بس كنت بسكتلك زمان احترامًا لسنك كنت دايمًا بعدي واقول لا يا حور دي ام يوسف يعني حماتك لازم تستحمليها لكن بعد دلوقت مش هسمح لحد يهيني ابدًا...
الاء: خلاص يا جماعة استهدوا بالله كده مالكم في اي؟؟
اي اللي حصل لكل ده؟؟
حور: مفيش داعي للكلام يا الاء انا طالعة شقتي..
الاء: اللي يريحك يا حور...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: هو انا عارفة ان مليش حق اتدخل وان انتِ مش طيقاني اصلا بس جدعة بصراحة لازم تاخدي حقك...
حور: انا اتعلمت اني لازم اخد حقي فعلًا
وبعدين عادي يعني انا معنديش مشكلة معاكِ..
وتين: هنضحك علىٰ بعض مش واحدة بتحب ضرتها..
حور: وانا مش بحبك ولا بكرهك يعني عادي....
وتين: اشطا يا ضرتي مش هتفرق كتير....
حور: عن اذنك طالعة شقتي..
وتين: معلش كنت عايزة اسأل سؤال بسيط..
حور: اتفضلي
وتين: هو انا ينفع اخرج اروح عند خالتو...
حور: هو عادي بس انتِ لسة متجوزة جديد والمفروض متخرجيش بس برضوا عادي قولي ل يوسف وهو أكيد مش هيرفض
وتين: شكرًا يا حور..
حور: العفو...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء: اهدي يا طنط مالك بس....
ليلىٰ: مش شايفاها بتتكلم معايا قليلة الذوق...
الاء: اكيد يا طنط هي مش هتقولك كده من فراغ يعني....
ليلىٰ: ايوا يعني قصدك انا الغلطانة صح..
الاء: لا يا طنط مش قصدي حاجة.....
ليلىٰ: لما يجي يوسف بس وانا هقولة علىٰ قلة ادب مراتة....
الاء: مفيش داعي يا طنط نكبر الموضوع مش مستاهلة....
ليلىٰ: اسكتِ انتِ مش عايزة اسمع صوتك...
الاء: حاضر يا طنط ربنا يصلح الحال
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
العريس هيجي النهاردة يا سما...
سما: ماشي يا ماما علىٰ بركة ربنا...
سعاد: سيبيها علىٰ ربنا يا سما وكل حاجة قسمة ونصيب....
سما: بالفعل يا ماما انا متأكدة من كده وان ربنا كاتبلي الاحسن طبعًا...
سعاد: طبعًا يا بنتي ربنا يكملك بعقلك..
سما: يارب يا ماما..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن برفعة حاجب : أي ده يا تسنيم.....
تسنيم: استقالتي يا استاذ مازن..
مازن: واللهِ استقالتك؟
تسنيم: ايوا استقالتي فيها اي غريب...
مازن: انا مقولتش تمشي..
تسنيم: وانا مش عايزة اشتغل هنا كل شوية حضرتك زعيق واهانة فيا كده حرام انا مش هسكت لحضرتك تاني..
مازن: خلصتي؟؟؟
خدي الاستقالة دي بقىٰ وبليها واشربي مايتها....
تسنيم: لا حضرتك متفكرش أن الناس كلها ماشية علىٰ مزاجك..
مازن: ايوا يا تسنيم العالم كلة ماشي علىٰ مزاجي يلا وريني عرض كتافك وخلصي الورق اللي ادتهولك...
تسنيم: وانا قولت اني مش هشتغل تاني هي عافية....
مازن: ايوا يا تسنيم عافية يلا اخلصي بقىٰ مش بحب اعيد كلامك مرتين...
"خرجت تسنيم من المكتب وهي تسبة بأبشع الشتائم"
مازن: اخلصي يا تسنيم سامعك علفكرا....
تسنيم: هووووف حااضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ انا ياستي عمر فخر الدين 27 سنة خريج كلية تجارة بشتغل محاسب في بنك و اموري المادية ماشية الحمدلله اكبر واحد في اخواتي وانا اللي بصرف عليهم بعد موت بابا وماما الله يرحمهم عندي اختي تمارا اصغر مني متجوزه و مسافرة هي وجوزها و اخواتي الصغيرين نهلة ونيرة دول عايشين معايا ولو ربنا وفق وحصل نصيب فَهما هيعيشوا معانا
عندك أي اسئلة تاني...
سما: لا معنديش وبأذن الله ردي هيوصلك مع ماما...
عمر: بأذن الله واتمنىٰ يكون في توفيق من الله وتكوني حرمي...
سما: بأذن الله لو كان في نصيب...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: اي اللي حصل يا ماما بس براحة وفهميني....
ليلىٰ: مراتك يا يوسف بهدلتني..
يوسف: وتين؟
ليلىٰ: وهي وتين بتنطق ابدًا ياريت ااكل زيها اكيد حور هو في غيرها..
يوسف: اي اللي حصل يا ست الكل بس حور عملتلك اي
ليلىٰ: بهدلتني وشتمتني وزعقتلي
يوسف: وه كل ده عملتة حور...
ليلىٰ: ايوا يا يوسف هاتلي حقي بقىٰ..
يوسف: حاضر يا ماما
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
يوسف: اي اللي حصل يا حور؟؟
مزعله ماما جامد اوي كده لي؟؟
حور: انا معملتش حاجة امك اللي كل شوية تجرح فيا بالكلام وتشتمني وانا كل مرة بسكت لكن المرة دي مش هسكت تاني يا يوسف انا كنت بقول دس والدتك ولازم احترمها بس مش بالطريقة دي
دي مش بطيقني يا يوسف....
يوسف: خلاص يا حور اهدي انا عارف ان ماما طريقتها مش لطيفة حبتين
حور: حبتين!!!
يوسف: حبوب يا حور مش حبتين..
حور: ايوا كده مش هنكدب علىٰ بعض ما انا عارفة اللي فيها..
يوسف: يا حورية لازم تكوني اعقل من كده يا حبيبتي....
حور: يوسف لو سمحت متجيش تطلعني انا الغلطانة انا معملتش حاجة غلط..
يوسف: ومين قال انك غلطي بس لازم تستحملي ماما وتعتبريها زي مامتك يا حوريتي...
حور: بعتبرها زي مامتي بس هي مش بتعتبرني بنتها خالص يا يوسف دي مش بطيقني ابدًا واللهِ...
يوسف: معلش يا حبيبي، هروح اشوف وتين عشان كانت عايزاني في حاجة جهزي الأكل لغاية ما اجي عشان عصافير بطني بتصوصو...
حور: حاضر يا جو متتأخرش بقىٰ عشان الأكل جاهز..
يوسف: في أقل من ثانية.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: ازيك يا وتين عاملة اي..
وتين: بخير
يوسف: كنتِ عايزة حاجة؟؟؟
وتين: ايوا عايزة حاجة واتمنىٰ إنك توافق عشان بجد زهقانة وقرفانة..
يوسف: لو بإمكاني أكيد هوافق اتفضلي..
وتين: أنا عايزة اشتغل وبالله عليك ما ترفض.....
يوسف: تشتغلي!!!!
لا طبعًا تشتغلي اي وبعدين انتِ لسة عروسة جديدة يعني حتىٰ لو كده مش هينفع....
وتين: يوووه متقولش عروسة جديدة دي عشان انا مش عروسة...
يوسف: مش هينفع يا وتين...
وتين: لا هينفع يا يوسف مينفعش لي أن شاء الله.....
يوسف: واللهِ لو انا مش قادر اصرف عليكِ كنت شغلتك لكن انا مش هخليكِ محتاجة لحاجة عشان تشتغلي...
وتين: انا مش عايزة اشتغل عشان كده يا يوسف انا هايزة اشتغل عشان بجد أنا قرفانة جدًا من الحبسة النهار كلة والليل كلة في الشقة هنا لوحدي....
يوسف: وانا قولت لا وخلاص يا وتين متعارضيش كتير....
وتين: لا هعارض يا يوسف وهشتغل برضوا...
يوسف: وانا قولت مفيش شغل وخلص الكلام علىٰ كده....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: يوووووه عايزة اي انتِ كمان...
حور: انتَ بتزعقلي لي دلوقت؟؟
يوسف: حور لو طالبة معاكِ نكد ابعدي عني احسن....
حور: لا مش هبعد يا يوسف وبعدين انتَ بتتكلم معايا بالطريقة دي لي هااا..
يوسف: متعصب ومش طايق نفسي
حور: متطقش نفسك ماشي لكن لازم تطقني انا متعصبنيش عليك يا يوسف...
يوسف: واللهِ هتتعصبي عليا!!!
حور: ايوا خلي في علمك انا بعرف اتعصب جامد جدًا مش انتوا بس اللي تعرفوا تتعصبوا...
يوسف: حاضر خليت في علمي انك بتعرفي تتعصبي كنتِ عايزة اي بقىٰ؟؟
حور: عايزة اسافر
يوسف: تسافري!!!!
حور: ايوا يا يوسف عايزة اسافر فيها اي يعني...
يوسف: عايزة تسافري فين ان شاء الله؟
حور: يعني هسافر فين يا يوسف أكيد المنصورة يعني...
يوسف: مش تقولي من الأول أنك عايزة تروحي عند اهلك...
حور: ايوا بالظبط هو كده...
يوسف: مفيش مرواح.....
حور: أي هو اللي مفيش مرواح ده؟؟؟
يوسف: يعني مفيش مرواح يا حور انا مش بتكلم هيروغليفي....
حور: يوسف أي ده انا بقولك عايزة اروح عند اهلي أي هو اللي مفيش مرواح بالظبط...
يوسف: انا مشغول الأيام دي يا حور
مش هقدر اوديكي....
حور: وانا مش عيلة صغيرة عشان توديني انا بعرف اروح لوحدي مشحوار....
يوسف: وانا قولت مفيش مرواح من غيري يبقىٰ خلص الكلام....
حور: مليش فية انا عايزة اروح عند اهلي.....
يوسف: حاضر يا حوريتي صدقيني هاخد اجازة اسبوع وهوديكي.....
حور: يوسف انا عايزة اخد راحتي عايزة ابعد شوية عايزة اروح عند اهلي اريح نفسي شوية مش اخدك معايا....
يوسف: عايزة تسبيني؟؟؟
حور: مش هسيبك يا يوسف واللهِ بس انا نفسيتي تعبانة جدًا الايام دي حاسة نفسي في صراع يا يوسف افهمني بالله عليك.....
يوسف: انا مش فاهم حاجة غير انك عايزة تبعدي عني
عايزة تسبيني يا حور......
حور: يا يوسف بالله عليك افهمني...
يوسف: لا يا حور مش هفهم حاجة خلص الكلام......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
"بعد مرور أسبوع علىٰ تلك الأحداث"
سعاد: يا بنتي عدىٰ أسبوع وانتِ مش مخلصة الناس منتظرة ميصحش كده يا سما....
سما: انا قلقانة يا ماما مش عارفة اعمل اي.......
سعاد: يا حبيبتي واللهِ عمر زينة الشباب وميترفضش اصلًا....
سما: أنا حاسة نفسي مش مرتاحة وقلقانة اوي يا ماما.....
سعاد: قلقانة من أي يا قلب أمك.....
سما: خايفة يا ماما أنا خايفة اظلمه واظلم نفسي معاه أنا بحب مازن يا ماما.....
سعاد: أي الكلام اللي بتقولية ده يا سما....
سما: مش عارفة بس انا كنت معتبرة أني بحبة لكن دلوقت مش عارفة مش زي الأول انا بقيت مش بحبة من ساعة ما أجبر وتين....
سعاد: لو بيحبك كان اتقدملك يا سما وهو عارف اني هقبلة طبعًا ده أبن اختي وفي مقام ابني كمان.....
سما: مش عارفة اعمل اي انا نفسي يا ماما مش فاهمة الشعور اللي جوايا مش عارفة اذا كنت بحبة ولا لا....
سعاد: يا سما يا بنتي افهمي يا حبيبتي دي مشاعر طيش مش اكتر انتِ دلوقت كبرتي وفاهمة وعارفة مصلحتك فين....
سما: أنا بجد محتارة أنا عايزة حد يدلني.....
سعاد: سيبيها علىٰ ربنا يا سما ربنا كاتبلك الأحسن طبعًا توكلي علىٰ الله واستخيري واللي فية الخير يقدمة ربنا يا بنتي......
سما: ماشي يا ماما.....
سعاد: ربنا يريح قلبك يارب يا قلب أمك...
سما: اللهم آمين....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: خلاص يا حور لو ده اللي هيريحك روحي.....
حور: يا يوسف بالله عليك افهمني...
يوسف: خلاص يا حور مفيش داعي للكلام......
انتِ شايفة راحتك عند بيت اهلك وانا مش هقدر امنعك عن اهلك....
حور: خلاص يا يوسف انا قولتلك طالما مش موافق خلاص مش هروح...
يوسف: واللهِ
انتِ مش شايفة نفسك طول الأسبوع يا حور انتِ حتىٰ كلام معايا مش بتتكلمي
خلي في علمك يا حور أنا اكتر حد هنا تعبان وقرفان انا بجد زهقت من حياتي
انا بينكم مش عارف اعمل اي عايز ارضيكِ وفي نفس الوقت ارضي أمي وانتوا الأتنين دايمًا عكس بعض
اتجوزت عشان ارضي أمي
وظلمت وتين معايا عشان ارضيكِ انتِ
انا جبت آخري منكم كلكم بجد انا زهقت ومع ذلك مش راضي اتكلم عشان محدش فيكم يزعل انا احتارت بينكم واللهِ وانتِ جاية بتزديها عليا وعايزة تمشي وتروحي عند اهلك وانا عليا اقعد اتحللك عشان سيادة حضرتك ترضي عني وتقعدي صح......
انا دلوقت بقولك يا حور انتِ حرة تقدري تروحي في المكان اللي يعجبك....
حور: يوسف..
يوسف مقاطعًا لهاا: بلا يوسف بلا زفت انا سيبهالك وماشي....
حور: يوسف استنىٰ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: في أي يا يوسف يا حبيبي هي مرانك دي دايمًا منكدة عليك قولتلك مليون مرة خليك مع وتين.....
يوسف: ماما مفيش داعي لكلامك ده خالص انا زهقت منكم بجد عشان تكوني عارفة انا متجوز وتين بس ملمستهاش لغاية دلوقت ولا هلمسها وهطلقها يا ماما قولتلك من الأول بحب مراتي ومش عايز اتجوز عليها بس هعمل لازم كلام حضرتك يمشي.......
هقولك يا ماما انا هخرج دلوقت بس لما ارجع انا هطلق وتين يا ماما....
عشان بجد أنا زهقت منكم كلكم.....
حور: يوسف استنىٰ يا حبيبي عشان خاطري......
ليلىٰ: ابني لو جرالة حاجة هتكوني انتِ السبب وعمري ما هسامحك.....
حور: خلاااص بقىٰ كفااية حرام عليكِ يا شيخة انتِ السبب في اللي احنا فية دلوقت انتِ خربتي حياة ابنك عشان بس بتكرهيني صح استفدتي اي من كرهك ليا غير تعبتي ابنك ووجعتية جامد هو دلوقت مشتت جدًا وتعبان بسببك يا شيخة حرام عليكِ بقىٰ......
فيهاا اي لو كنتِ سيبتينا زي ما احنا عايشين في حياتنا كنا مبسوطين لكن جيتي خربتي حياتنا......
وتين: استعيذوا بالله يا جماعة اهدوا صوتكم جايب اخر الشارع.....
حور بزعيق: ملكيش دعووة محدش يدخل هي لازم تعرف انها خربت حياة ابنها من ورا كرهها ليا اللي ملهوش سبب.......
وتين: مش كده اتكلموا براحة شوية
الكلام مش بيكون كده.....
حور: انا مش هتكلم تاني لأن الكلام معاها مفيش من وراه فايدة انا هطلع شقتي انتظر جوزي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: معلش يا طنط بس بصراحة هي معاها حق لأن يوسف بيحبها هي....
هي بش اللي في قلبه انا مليش وجود بينهم.....
انا عاملة زي الدخيلة مش أكتر....
ليلىٰ: يعني انا غلطت عشان عايزة ابني مرتاح وعايزة اشوف عياله....
وتين: لا يا طنط مغلطيش بس الغلط من يوسف انه وافق من الأول المفروض هو مكانش يوافق من الأساس.....
عمومًا مفيش داعي للكلام ده دلوقت لأن الأمر قد نفذ خلاص.......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" في الأعلىٰ حيث شقة حور كانت تجلس وهي تبكي وتعاتب نفسها وتمسك هاتفها وترن علىٰ زوجهاا "
حور: يا يوسف رد بقىٰ والنبي حرام عليك قلقت قلبي اووي عليك...
انا السبب كنت انانية اووي ومش بفكر غير في نفسي ونسيت ان يوسف كمان مضغوط انا اسف واللهِ بس ارجوك رد عليا يا يوسف هووف ياارب يكون بخير يارب احفظه من كل شر يارب رجعهولي بالسلامة ياارب "
" وقامت بفتح الواتس وإرسال رسالة له: يوسف بالله عليك يا حبيبي رد عليا طمني بس انك بخير يا يوسف ارجوك انا مرعوبة عليك رد "
وظلت تبكي وتدعي الله أن يحفظ
زوجها"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: ازيك يا سما وحشتيني جدًا واللهِ....
سما: وانتِ وحشتيني أكتر يا وتين بجد...
وتين: مش بتيجي لي واي اخبار الدنيا معاكِ وخالتو برضوا....
سما: واللهِ يا وتين في عريس متقدملي وانا محتارة جدًا...
وتين: ربنا يريح قلبك يا روحي يارب...
سما: سيبك المهم انتِ عاملة اي انتِ ويوسف في أي تقدم في علاقتكم...
وتين: انا ويوسف مفيش بينا اي علاقة عشان يكون فيها تقدم وهو قرر هيطلقني وقال لأمة...
سما: يلاهوي يا وتين برضوا كده يا هبلة بدل ما تخلية في صفك ويطلق مراتة التانية مش انتِ
وتين: لا طبعًا انا قولتلك مليون مرة ان انا مش بحبة من الاساس عشان اخرب علاقتة مع مراتة وبطلي كلامك اللي زي الزفت ده...
سما: خلاص ياختي وانا مالي انتِ حرة.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
هتفضل لأمتىٰ بتهرب يا يوسف انتَ بقالك شهر هنا مش راضي ترجع مراتك هتموت عليك وامك.....
يوسف: أنا زهقت يا يامن تعبت من الكل طاقتي نفذت....
يامن: متبقاش ضعيف يا يوسف متتهربش من مشاكلك لازم تواجها لكن اوعىٰ تفكر أن التهرب ده حل...
التهرب عمرة ما كان حل يا يوسف..
يوسف: يامن بالله عليك انا مش ناقص....
يامن: انا مش جاي عليك يا يوسف بس انا عايز مصلحتك واللي انتَ بتعملة غلط...
يوسف: حاضر يا يامن اللي فية الخير يقدمة ربنا.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: اعتذرت كتير يا شهد أنا هموت بس يوسف يرجع واللهِ انا تعبانة اوي من غيرة هو عارف أني مقدرش اعيش من غيرة ومع ذلك سابني...
روحتله واعتذرتله بس مرضيش يرجع معايا ولا يخليني افضل معاه..
شهد: يا حور انتِ عارفة يوسف شوية ويرجع وبعدين مش انتِ روحتي واتطمنتي علية خلاص يا ستي عايزة اي تاني اكتر من كده...
حور: عايزة يوسف يرجع...
مش هقدر اقعد اكتر من كده من غيرة...
شهد: دلوقت يرجع يا حور...
حور: هيرجع انا عارفة هو اصلًا بيحبني...
شهد: بيحبك يا حور ربنا يديمكم لبعض يارب...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: اي اللي انتِ عملاه في نفسك ده ورايحة فين دلوقت؟؟؟؟
وتين: عاملة أي في نفسي؟؟؟
ليلىٰ: لابسة ومتشيكة وخارجة؟؟
وتين: ايوا النهاردة خطوبة بنت خالتي...
ليلىٰ: وانتِ ليكِ نفس تخرجي وتفرحي وجوزك مش موجود..
وتين: في اي يا طنط بقولك خطوبة بنت خالتي وزي اختي وبعدين يوسف سافر انا هعملة اي بقىٰ..
ليلىٰ: أي البرود اللي انتِ فية دة يا وتين انتِ مش مقدرة جوزك..
وتين: وهو جوزي فية اي ولا كل واحدة جوزها هيسافر هتقعد تموت نفسها بقىٰ...
ليلىٰ: وتين اتكلمي معايا بطريقة كويسة وكده هبدأ ازعل منك...
وتين: وياترىٰ بعد ما تزعلي هتعملي اي هتكرهيني صح؟؟
وبعد كده تروحي تقنعي يوسف يتجوز عليا صح ولا غلط....
ليلىٰ: انتِ بتتكلمي معاايا كده لي!؟...
وتين: سوري يا طنط بس دي الحقيقة مهما كنتِ مش بتحبي حور مكنتيش برضوا خليتي يوسف يتجوز وخربتي حياتنا احنا التلاتة...
ليلىٰ: الغلط كلة بقىٰ عليا انا دلوقت بقيت انا الوحشة...
وتين: لا طبعًا يا طنط انا اسف لو خاني التعبير مش قصدي كده لأن اللي حصل حصل خلاص فمفيش داعي للوم والعتاب...
ليلىٰ: قومي يا بنتي قومي يلا عشان متتأخريش علىٰ خطوبة بنت خالتك..
وتين: ماشي يا طنط بعد اذنك...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: مبارك يا نور عيني مبسوطة اووي عشانك مش مصدقة نفسي بجد
سما: مش قادرة انبسط يا وتين
وتين: لي يا هبلة..
سما: مش عارفة.....
وتين: أي هو اللي مش عارفة دة
قلبك لسة مع مازن..
سما: انا قلبي عمرة ما كان مع مازن وانتِ عارفة ده كان هبل طفولة...
وتين: اومال مالك بقىٰ...
سما: انا معرفهوش يا وتين ازاي هعيش معاه...
وتين: زي السكر في الشاي...
سما: يخرب بيت الظرافة يا شيخة..
وتين: بجد يا سما وكلي امرك لله ومتفكريش في اللي هيحصل في المستقبل خليكِ في النهاردة دع الغد خليكِ في اليوم...
سما: يارب وكلت آمري إليك...
وتين: ايوا كده جدعة اوي يلا بقىٰ فكيها انهاردة خطوبتك وكتب كتابك...
سما: إلا صحيح عجبك فستاني...
وتين: روعة بس زعلانة منك مش كنا متفقين أن ساعة فرحك انا هنزل معاكِ..
سما: الله مش انا قولتلك ومرضتيش...
وتين: ايوا صح كان في مشكلة بسيكة منعتني...
سما: خلاص بقىٰ اللي حصل..
وتين: يلا بقىٰ العريس وصل...
سما: اومال فين جوزك مجاش معاكِ لي؟؟
وتين: يوسف مسافر...
سما: وه بجد..
وتين: ايوا يلا بقى فكك من اي حاجة دلوقت عيشي اللحظة....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: هترجع أمتىٰ بقىٰ يا عيوني...
يوسف: هرجع يا حور واللهِ هرجع...
حور: يوسف..
يوسف: نعم؟
حور: انتَ لسة زعلان مني صح؟؟
يوسف: انتِ عملتي حاجة عشان ازعل
حور: مش عارفة يا يوسف انا كنت غبية ومش بفكر غير في نفسي انا اسف
يوسف: متعتذريش...
حور: ارجع يا يوسف ارجوك ارجع انا مش قادرة اعيش من غيرك انتَ اتغيرت معايا جدًا انتَ في الاول مكنتش تقدر تسافر وتسيبني حتىٰ كلام مش بتكلمني غير كل فر ومر..
يوسف: حاضر يا حور هرجع..
حور: امتىٰ؟؟؟
يوسف: في أقرب وقت ممكن...
حور: ياريتك متتأخرش عشان غيابك طال..
يوسف: حاضر يلا سلام دلوقت...
حور بحزن: حاضر سلام هتوحشتني..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: غيابي طال ولازم ارجع...
يامن: اخيرًا حسيت ياخي....
يوسف: مش قادر حور عمرها ما كانت كده انا لازم ارجع عشانها نبرة صوتها وجعتني..
وهي مغلطتش في حقي بل بالعكس هي كمان مظلومة...
يامن: بصراحة أنا مبقتش عارف مين اللي مظلوم ومين اللي ظالم في ام القصة دي...
يوسف: ولا انا يابني واللهِ...
يامن: هتوحشتني اووي يا صاحبي ياريت المرة الجاية تيجي انتَ ومراتك...
يوسف: بأذن الله واللهِ وانتَ هتوحشني يا ابو الصحاب...
يامن: ياريت تفتكرني ياعم متنسانيش كده...
يوسف: مجدرش انساك يا راجل...
يامن: الله انتَ هتجولي....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: وحشتيني اوي يا وتين وحشتيني اوي يا قلبي...
وتين: ياريت تبعد عني يا مازن عشان انا مش طايقاك....
مازن: بتقولي كده لي يا وتين..
ده انا اخوكِ.
وتين: انتَ لسة فاكر دلوقت انك اخويا يا مازن مفتكرتش لي وانتَ بتجوزني لواحد متجوز وبيحب مراتة اترجيتك عشان متجوزوش لكنك اصريت قولتلك حياتي هتخرب ومع ذلك اصريت..
مازن: انتِ مش مبسوطة مع جوزك محبتهوش؟؟؟
وتين: محبتهوش ولا عمري هحبة عمري ما هسمح لقلبي يدقله ابدًا.....
انا من ساعة ما دخلت بيته وانا مقتنعة مليون في المية انه مش ليا هو بيحبها هي وبس...
مازن: وتين....
وتين: مازن ارجوك لو سمحت دلوقت سيبني عشان انا بجد مش طايقاك انا بكرهك...
"قالت جملتها وتركتة واقفًا مصدوم مما سمع منها"
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
تسنيم بخضة: مستر مازن حضرتك بخير
مسترر ماازن ردد ارجووك متقلقنيش..
يلاهوي اعمل أي انا دلوقت يا مستر مازن..
استاذ سامي ارجوك تعالىٰ شوف مستر مازن واقع من طولة وانا مش عارفة اتصرف...
سامي: متقلقيش تعالي نشوفه
استااذ مازن فوق لو سمحت..
تسنيم بخوف: ارفعه يا استاذ سامي والنبي وناخده المستشفىٰ...
سامي بقلق: ماشي ايدك معايا بقى...
"وبعد فترة كان سامي وتسنيم ومازن في السيارة
سامي يتولىٰ القيادة وتسنيم تجلس في الخلف ومازن بجانها مغشىٰ عليه"
تسنيم: يلااهوي الحق يا استااذ سامي..
سامي بتعرق وقلق: في أي اي اللي حصل مالك؟؟؟
تسنيم: بيجيب دم من مناخيرة وبوقة اسرع شوية من فضلك عشان نوصل المستشفىٰ...
سامي: اهدي عشان مش هينفع اسرع اكتر من كده هنعمل حادثة..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور بدموع: يوسف أنتَ هنا بجد واللهِ..
يوسف: ايوا بجد..
حور: يعني انا مش بتخيل؟!
يوسف: لا مش بتتخيلي!
حور: اقرصني عشان انا مش مصدقة..
يوسف: يا بنتي اعقلي شوية اقرصك اي..
قالت وهي تمد له يدها: اقرصني يلا..
يوسف وهو يقرصها: اهو ياستي صدقتي....
حور: اهاا براحة شوية واتنفضت بسرعة وقامت والقت نفسها داخل احضانة وانهارت في البكاء... "
حور ببكاء: وحشتني اوي يا يوسف وحشتني جدًا جدًا كده هونت عليك تسيبني شهر بحاله متسألش عني وأنتَ عارف أني مقدرش اعيش من غيرك ولا حتىٰ يوم لي عملتتتت كده لييي بطلت تحبني صح قول قول متتكسفش....
يوسف: اهدي يا حوريتي اهدي بالراحة كده وبعدين أنتِ وحشتيني جامد اوي..
حور: عشان كده سبتني شهر بحالة من غير ما تسأل عني لولا ارن عليك وكنت بترد الكلمة بكلمة بالعافية...
يوسف: خلاص بقىٰ يا حوريتي وبعدين ما انتِ كنتِ عايزة تسبيني وتروحي عند بيت اهلك صح ولا غلط...
حور: ايوا انا مكنتش هسيبك اصلا لأني عارفة انك مش هتوافق ولو كنت وافقت مكنتش هقعد اكتر من يومين وهرجع عشان انا مش بقدر اعيش من غيرك انا بحبك اوي بحبك اوي بجد...
يوسف: خلاص يا حوريتي متعيطيش بقى وانا اسف مرة تانية يا ستي انا عارف اني غلطان خلاص بقى قلبك ابيض...
حور: استغل اني مش بقدر ازعل منك استغل كده...
يوسف بحب: ما انا استغليت كده خلاص..
حور: واللهِ؟!
يوسف: بموت فيكِ علفكرا...
حور: لا لا متحاولش تثبتني....
يوسف: حبيبييييي...
حور: انا اتثبت خلاص....
يوسف: بالله بعشقك..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: بس أنا عايز اكتب الكتاب يا سما عشان نكون براحتنا
سما: يا عمر افهمني انا معرفكش وفترة الخطوبة للتعارف افرض دلوقت كتبنا الكتاب وبعد كده مرتحناش مع بعض هنشيل لقب مطلقين علىٰ الفاضي...
عمر: وانا مش هغضب ربنا يا سما علشان فترة تعارف انا عايز علاقتنا تبقىٰ بما يرضي الله علشان ربنا يبارك فيها
افهمي يا سما طالما بدأنا غلط من الأول فحياتنا كلها هتكون غلط أنتِ لي مش فاهمة أني عايز مصلحتنا....
سما: انا مش شايفة حاجة غلط في كده ما الناس كلها بتتخطب وبتعمل كده اي الغلط فيها بقىٰ...
عمر: وعشان الناس كلها بتتخطب وبتغضب ربنا نعمل زيهم احنا ملناش دعوة بالناس متخليش تفكيرك عقيم يا سما..
سما: انتَ عمال تغلط فيا من الصبح وانا ساكتة...
عمر: انا ماشي يا سما وفكري كويس وردي عليا عن اذنك...
سمية: استنىٰ يابني اتغدىٰ معانا..
عمر بلطف: لا يا أمي مش هقدر عشان سايب اخواتي في البيت واكيد منتظريني عشان نتغدىٰ مع بعض..
سمية: ماشي يا حبيبي...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
تسنيم: مازن انتَ لازم تعمل العملية..
مازن: مش هعمل حاجة يا تسنيم..
تسنيم: لا طبعًا حالتك متأخرة جدًا يا مازن انتَ عندك كانسر فاهم يعني اي..
مازن: عادي ما أنا كنت عارف من الأول..
تسنيم: ازاي كنت عارف طيب ومتعالجتش لي يمكن وقتها حالتك مكنتش ادهورت..
مازن: قدري وانا مش معترض اللي ربنا كاتبه اكيد هشوفه
تسنيم: انتَ مش معترض بس قدامك انك تتعالج من خلال العملية لي تستسلم هاا لي حرام عليك نفسك...
مازن: تسنيم ابعدي عني ارجوكِ أنا اللي فيا مكفيني....
تسنيم: انتَ كده بتغلط جامد في حق نفسك وانتَ هتعمل العملية يعني هتعملها...
مازن: وانتِ مالك اصلًا اخرجي وياريت متتدخليش وشكرًا ليكِ انك جبتيني هنا...
تسنيم: ماشي يا مازن صدقني هتعملها...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: أنا اسفة يا بني عمري ما اتخيلت اني اكون كده بخرب حياتك انا كنت احسب انك كده هتكون سعيد ارجوك ساعدني...
يوسف: أنا مش زعلان منك يا ماما انا بس المرة اللي فاتت كنت جايب اخري لكن مقدرش ازعل منك..
ليلىٰ: وانتِ كمان يا حور ياريت متزعليش مني انتِ و وتين انا ظلمتكم كلكم انا اسفة..
وتين: حضرتك يا طنط مش ذنبك حاجة وانا مش زعلانة منك انا زعلانة من اخويا اللي جبرني من الأول لكن حضرتك مغلطتيش..
ليلىٰ: وانتِ يا حور والله انا كنت متخيلة انك هتاخدية مني انا يوسف بالنسبالي غالي اووي انتِ متعرفيش والده الله يرحمة اتوفىٰ وهو كان في عنده سنتين انا اللي ربيته وكنت بالنسبالة الأب والأم كنت بغير جامد وكنت بخاف تيجي واحدة تاخدة مني لكن كنت غلطانة انا اسفة
حور: عارفة والله متعيطيش ارجوكِ أنا مقدرة خوفك هو انا صح مجربتش احساس الأمومة لكن مقدرة وعارفة وانا مش زعلانة منك نهائي والله انتِ زي ماما وتأكدي مليون في المية اني مستحيل ابعد يوسف عنك..
ليلىٰ: أنا مش عارفة ازاي كنت غبية اوي كده سامحوني...
يوسف: مخلاص بقىٰ يا ام يوسف صافية لبن محدش زعلان منك...
وتين: عن اذنكم هرد علىٰ اخويا...
حور: روحي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: ايوا عايز أي...
تسنيم: ايوا حضرتك أنا مش مازن..
وتين: اومال مين وده رقم مازن هو فين..
تسنيم: أنا تسنيم السكرتيرة بتاعت مشتر مازن..
وتين: اتفضلي محتاجة أي..
تسنيم: موضوع مهم اوي لازم اقابل حضرتك والموضوع يخص مازن...
وتين: نتقابل بس المهم طمنيني مازن كويس..
تسنيم: لا مش بخير عشان كده لازم اقابلك..
وتين: بالله ما تقلقيني مازن ماله..
تسنيم: متخافيش بس ارجوكِ لازم نتقابل...
وتين: ماشي اقابلك فين..
تسنيم: هنتقابل في *****
وتين: ماشي....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما: ماما أنا موافقة اننا نكتب الكتاب بلغي عمر بموافقتي..
سعاد: يا زين ما سمعت مبارك يا عيون امك....
سما: شكرًا يا ماما
سعاد: العفو هروح ابلغ عمر ده هيفرح جدًا...
سما: تمام يا ماما
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: رايحة فين..
وتين: خارجة اقابل واحد صاحبتي عن اذنك..
يوسف: تمام بس مش من الواجب كنتِ تبلغيني...
وتين: معلش اصلي مستعجلة يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..
يوسف: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة....
حور: يوسف...
يوسف: عيونه
حور: احم احم
يوسف: في اي يا حوريتي..
حور: مفيش مفيش بس كنت عايزة اسألك سؤال..
يوسف: اسألي
حور: انتَ هتعمل أي مع وتين...
يوسف: هطلقهاا
هطلقها عشان تعيش حياتها ده حقهاا..
حور: زين ما اخترت يا جو يلا بقىٰ هطلع اكل أنا..
يوسف: خديني معاكِ لأحسن هموت من الجوع
حور: الله انتَ مش لسة واكل دلوقت..
يوسف: علىٰ اساس انك مأكلتيش معايا اصلًا...
حور: عد عليا الأكل وقول اني باكل كتير قول قول...
يوسف بضحك: خلاص خلاص كلي براحتك بالهنا والشفا يلا يلا نطلع فوق..
حور: لا انتَ متطلعش معايا انتَ تفضل هنا مع امك يلا باي..
يوسف: استني هنا يا هبلة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تسنيم: مازن عنده كانسر...
وتين بصدمة: انتِ بتقولي أي
تسنيم: للأسف دي الحقيقة وهو محتاج عملية بس هو مش موافق وانا مقدرتش اقنعة وانا توقعت انك انتِ اكتر حد هيقدر يقنعك عشان مازن بيحبك اوي وكان دايمًا بيحكي عنك علفكرا انا كنت معاه في الجامعة وكنا اصدقاء اوي بس جة في الفترة الاخيرة واتغير..
وتين بدموع: هو هيموت؟؟
تسنيم: فال الله ولا فالك يا شيخة لي كده....
وتين انفجرت في البكاء: لا طالما عندة كانسر يبقىٰ هيموت انا عارفة...
تسنيم: اهدي اهدي ربنا وحدة اللي يعلم بالاعمار والدكتور قال ان نسبة نجاح العملية كبيرة بس هو مش موافق يعملها..
وتين: انا عايزة اروح عنده ارجوكِ خديني عنده....
تسنيم: طيب خلاص حضرتك اهدي وانا هوديكِ عنده يلا...
وتين: يلا بسرعة..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا غبي يا غبي يا غبي انتَ اغبىٰ واحد شوفتة في حياتي...
مازن: وتين؟؟
وتين: ايوا هي يا مازن يا غبي طول عمري بقول انك غبي..
مازن: يا بت احترمي نفسك انا أكبر منك...
وتين: بس عقلك اصغر مني بكتير.....
مازن: لا بقىٰ ده انتِ
قاطعتة وتين: اغلط اغلط ما انتَ غبي برضوا..
وبعدين مش راضي تعمل العملية لي..
مازن: هي البت تسنيم قالتلك
وتين: ايوا قالتلي مش راضي تعملها لي بقىٰ..
مازن: عادي مش عايز انا..
وتين: انتَ اناني اوي علفكرا ومش بتفكر غير في نفسك..
مازن: وتين انتِ عايزة أي
وتين: عايزاك تعمل العملية يا مازن
مازن: وانا مش عايز اعمل يا وتين انا حر...
وتين: وانا هعمل اي من غيرك عايز تموت وتسيبني يا مازن....
مازن: انتِ ليكِ بيتك و وجوزك...
وتين: انا هطلق اصلًا مشحوار..
مازن: لي
وتين: عشان مش هينفع نكمب مع بعض يا مازن هو بيحب مراتة وانا مش بحبة وهو خلاص هيطلقني وانتَ كمان عايز تسبني ومش هيبقالي حد في الحياة..
مازن: خلاص يا وتين..
وتين: هتعملها؟؟
مازن: هعملها..
وتين: يعيش مازن يعيش
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ــ إن أبغض الحلال عند الله الطلاق
استهدوا بالله يا جماعة وحاولوا تحلوا مشاكلكم من غير طلاق..
وتين: احنا مفيش بينا مشاكل يا شيخنا..
ــ اومال يا بنتي أي اللي وصلكم للطلاق..
يوسف: نصيب يا حضرة الشيخ..
ــ تمام يا بني زي ما تحبوا..
"وأتم المأذون أجراءات الطلاق وخرج يوسف ووتين "
يوسف: بتمنالك التوفيق في حياتك مع حد يستاهلك ويحبك..
وتين: شكرًا جدًا ليك ربنا يسعدك انتَ وحور ويرزقكم بالذرية الصالحة..
يوسف: يلا عشان اوصلك في طريقي...
وتين: مفيش داعي يا يوسف انا هرجع لوحدي..
يوسف: النهايات اخلاق يا بنتي وبعدين احنا انفصلنا ماشي لكن هفضل معتز جدًا بمعرفتك...
وتين بهزار: معتز ولا يوسف بقىٰ..
يوسف: تصدقي انك فصيلة اووي يلا قدامي بقىٰ...
وتين بضحك: حاضر ابقىٰ سلملي علىٰ حور وطنط ليلىٰ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما: يا نهارك ابيض يا زفتة يا وتين اتطلقتي ومبسوطة اوي كده..
وتين: بس بس اهدي وسيبيني مبسوطة وفي حالة روقان..
سما: علىٰ اي الانبساط والروقان ده..
وتين: وهو عشان اتطلقت اروح ادفن نفسي يعني فيها اي زي ما دخلنا بالمعروف خرجنا بالمعروف..
سما: واخدتي لقب مطلقة في الاخر..
وتين: وفيها أي يعني يا سما..
سما: انتِ عارفة الناس بيكونوا واقفين للمطلقات ازاي..
وتين: ياريت متخليش تفكيرك عقيم انا المجتمع مش هيفيدني بحاجة قولتلك مليون مرة متهتميش لكلام الناس يا سما سيبك من الناس خالص خليكِ في نفسك وفي حياتك ومتهتميش لحد...
سما: يووه هتبقي انتِ وعمر عليا قبل ما نكتب الكتاب قعد يقولي الكلام ده برضوا عشان يقنعني....
وتين: ايوا صح فكك مني بقىٰ وقوليلي عاملة أي انتِ وعمر مع بعض..
سما: بصراحة كده عمر ده قمرر وبجد شخص مفيش منه اتنين..
وتين: الصنارة غمزت ولا أي....
سما: بس يا بت غوري من وشي لحسن مش طيقاكِ...
وتين: انا ماشية وسيبهالك مليش غير زونة حبيبي..
سما: زونة؟؟
غووري يا وتين غوري يلا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلىٰ: وتين مشيت؟؟
يوسف: أيوا يا ماما اتطلقنا..
ليلىٰ: ماشي يا يوسف ربنا يوفقكم انتوا الاتنين يارب...
يوسف: عن اذنك يا ماما هطلع ارتاح شوية عشان عندي شغل....
ليلىٰ: ماشي يا يوسف...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: حبيب قلبي اللي وحشني...
يوسف: كلي بعقلي حلاوة..
حور: ما انا هاكل ماكولش لي؟؟
يوسف: بس يا وتين عشان انا مش طايقك..
حور بوش باهت: وتين؟؟
يوسف: مين قال وتين انا قولت وتين
أنتِ قولتي وتين محدش قال وتين.
حور: يوسف متستهبلش..
يوسف: خلاص يا حوريتي قولتها بالغلط هعمل اي...
حور: بتغلط في اسمي يا يوسف؟؟
يوسف: خلاص يا حور مش هنعمل حوار من مفيش...
حور: ولما انتَ بتحبها اوي كده طلقتها لي هااا؟؟
يوسف: ما كفاية كلام فارغ بقىٰ..
حور: وكلامي دلوقت بقىٰ فارغ صح عشان حبيبة القلب..
يوسف: حور متخلنيش امد ايدي عليكِ..
حور: وكمان عايز تضربني يا يوسف أنا مش قاعدالك في ام البيت ده تاني يا يوسف وطلقني وروح رد وتين..
يوسف: أي الاوڤر اللي بتعمليه ده..
حور: مش اوڤر يا يوسف انتَ بتناديني باسم واحدة تانية ومش عايزني اتكلم؟؟
يوسف: غلطت بس مفيش داعي للحوار ده كله..
حور: لا طبعًا في داعي يا يوسف..
يوسف: انتِ اتجننتي وانا مش حامل كلام دلوقت
حور: زعلان عليها صح زعلان عشان طلقتها مش كده؟؟
يوسف بزعيق: ولما أنا بحبها اوي كده كنت هطلقها لي انتِ لي مُصِره تعملي حوار يا حور ما كانت قدامي بقالنا كتير وهي مراتي وحلالي بس مقربتش منها ولا لمستها حتىٰ بس هنعمل اي فيكِ وفس قله ثقتك فيا بجد الحوار ده خنقني يا حور
حور: يوسف..
يوسف: خلاص مش عايز اسمع صوتك ولسانك ميخاطبش لساني ابدًا يا حور غير لما تتعلمي تثقي فيا شوية أكتر من كده..
حور: بس...
قاطعها يوسف: مبسش يا حور كلامي يتسمع...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: زونه حبيبي اللي واحشني...
مازن: أي زونه دي يا بت؟؟؟
ما تحترمي نفسك شوية..
وتين: وه متبقاش قفوش يا زونه...
مازن: زونه تاني برضوا...
وتين: ايوا ومش هقول غير زونه بس..
مازن: وتين غوري من وشي..
وتين: لا مش هغور ما انا خلاص قاعدة علىٰ قلبك طول العمر..
مازن: احلىٰ قعدة دي ولا اي..
وتين: صحيح عايزة انزل اشتري فستان جديد..
مازن: عيوني بس بمناسبة اي؟؟
وتين: فرح سما بنت خالتك
مازن بتكشيرة: هتتجوز بالسرعة دي
وتين: ايوا فك تكشيرتك دي كده
مازن: ماشي يا وتين روحي البسي وهننزل نعمل شوبينج أنا وانتِ...
وتين قربت وقبلته في خده: عاااااا بحبك اووي...
مازن: وانا كمان بحبك يا هبله يلا بشرعة قبل ما ارجع في كلامي..
وتين بسرعة: لاا لا في اقل من خمس ثواني هكون عندك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حور: عامل نفسك زعلان مني مع أن المفروض انا اللي زعلانة..
يوسف: تؤ تؤ انا اللي زعلان..
حور: واللهِ يعني انا اللي روحت ناديتك باسم حد تاني
يوسف: نو مش انتِ انا اعمل أي بقىٰ..
حور: يوسف ياريت تبطل برود يابا..
يوسف: واللهِ انا مش بارد انتِ اللي باردة وباردة اوي كمان..
حور: عااا حط نفسك مكاني وانتَ تعرف...
يوسف: مش هحط يا حور وياريت فكنا من ام الحوار الفاكس دهو...
حور: ماشي يا يوسف براحتك خالص..
يوسف: ما هو براحتي انا هيكون براحة الجيران وانا معرفش....
حور: عااااااا مستفززز اووووي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: مليش دعوة يا مازن هتاخدني معاك يعني هتاخدني...
مازن: هتروحي تعملي اي يا وتين....
وتين: هشتغل معاك مليش دعوه يا يوسف مش انتَ قولتلي قبل ما تعمل العملية انك هتاخدني معاك....
مازن: أنا قولت كده؟؟
وتين: مازن متستهبلش ياريت...
مازن: خلاص يا وتين غوري البسي يلا..
وتين: جامد اووي انا ومسيطرة..
مازن: غوري يلا متخلنيش احلف...
وتين: هشششش علىٰ أي الطيب احسن..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تسنيم: يوه يا ماما قولتلك انا مش هتجوز واسيبك ابدًا..
منال "والدة تسنيم": وانا قولتلك هتقابلي العريس يا تسنيم...
تسنيم: يا ماما ارجوك افهمي أنا مش هقدر اسيبك ابدًا..
منال: انتِ تعبتي اوي معايا يا تسنيم وانا مقدرة ده بس خلاص مش هتفضلي موقفة حياتك علشاني...
تسنيم: ماما أنا حياتي مش واقفة طالما انتِ موجودة انتِ حياتي وانا متعبتش معاكِ ولا حاجة ده واجبي..
منال: وانا مش هرتاح يا تسنيم غير لما اشوفك مرتاحة في بيتك..
تسنيم: ما انا مرتاحة اهو في بيتي..
منال: في بيت جوزك يا تسنيم...
تسنيم: قولي انك مش طيقاني وعايزة تخلصي مني صح..
منال: علىٰ عيني انك تبعدي عني اصلًا..
تسنيم: وانا مش هبعد عنك من الأساس يلا باي عشان اروح الشغل عشان المدير الشرير ميطردنيش...
منال: ماشي يا مغلباني...
تسنيم: تشكري يا رجولة يلا سلام....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما: ازيك يا قرة عيني...
عمر: قلب قرة عينك واللهِ...
سما: بقيت نحنوح اوي يا قرة عيني من بعد كتب الكتاب...
عمر: احم والله انتِ مش عجباكِ حاجة ابدًا...
سما: لا أنا بحب النحنحة اووي...
عمر بضحك: ماشي يا سكاي....
سما: سكاي مين ياخويا؟؟.
عمر: انتِ يا حبيبتي سكاي حتىٰ اتأكدي من اسمك كده...
سما: يخرب....عاااا مش عارفة اخرب اي بص انتَ تيجي تطلقني دلووقت انا مش هتجوزك يا مستفز....
عمر بضحك: اهدي اهدي يا سكااي اي بالراحة كده....
سما: لا مش بالراحة ويلا طلقني ولا اقولك انا هقفل في وشك اصلًا...
عمر: اهدي استني يا سكااي...
قفلت بنت الأي بس قمر اووي
لا قمر اي دي سكاي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: حوري يا حوريتي انتِ يا بت..
حور بزعل: نعم عايز أي...
يوسف: حبيبي انت لسة زعلان..
حور: ايوا يا يوسف ومتكلمنيش
يوسف: تؤ تؤ مقدرش علىٰ زعلك يا حوريتي اصلًا...
حور: لا ما انتَ زعلتني خلاص...
يوسف: خلاص بقىٰ قلبك طيب ومش هتزعلي...
حور: لا صالحني....
يوسف: عيوني هصالحك اطلبي اللي عايزاه....
حور: عايزة اروح عند اهلي...
يوسف: حاضر يا حوريتي هاخد اجازة ونروح...
حور: حبيبيييي اوووي يا جو....
يوسف: قلب جو انتِ هاتي بوسة....
حور: هششسس بطل قلة ادب ويلا عشان ناكل...
يوسف: لا والله هاخد البوسة يعني هاخدهاا...
"حور ضحكت ويوسف قرب منها واخدها في حضنة وباسها"
يوسف: متزعليش يا قلبي واللهِ انا بحبك اوي لا مش بحبك بس ده انا بعشقك كمان وغلطت فعلًا بس مكنش قصدي واللهِ ووتين لو زي ما انتِ مفكرة وانا بحبها مكنتش طلقتها طبعًا بس انا بحبك انتِ وعمري ما احب حد غيرك...
حور: عارفة وواثقة في حبك يا جو بس انا بغير اوي عشان كده زعلت لكن انا بحبك اوي ربنا يباركلي فيك يارب...
يوسف: ويباركلي فيكِ ويديمك في حياتي يا حياتي...
حور: بحبك بحبك اوي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: بص بقىٰ يامازن انتَ تشوفلي شغلانة حلوة عندك هنا وتكون مناسبة ليا...
مازن: عندي شغلانة مناسبة ليكِ اووي
وتين: بجد اي هي؟؟؟
مازن: تقدمي القهوة وتنضفي المكاتب بصي شغلانة حلو اوي ليكِ....
وتين: يا كل"ب يا جز"مة يا معف"ن.....
مازن بضحك: اهدي ياما مش انتِ اللي عايزة شغلانة مناسبة ليكِ وانا مالي...
وتين: ماشي يا مازن انا غلطانة اصلا اني جاية اشتغل معاك...
مازن: معايا مش عندي؟؟؟
وتين: طبعًا معاك انا ليا تلت اربع الشركة دي اصلًا
مازن: هنشتغل نصب ولا اي...
وتين: ما تخلص بقىٰ يا عم هتفضل تذل فيا كتير...
مازن: خلاص خلاص بصي روحي اشتغلي مع البشمهندس
قاطعتة وتين: بشمهندس مين هاا مين...
مازن: يا بنتي اهدي شوية....
وتين: اخلص بشمهندش مين...
مازن: الباشمهندس إلياس..
وتين: يا حلاوة علىٰ كده ده اجنبي صح قول قول...
مازن: اي يا بت ده ما تتكسفي شوية علىٰ دمك...
وتين: خلاص خلاص اديني اتكسفت هشتغل اي مع البشمهندس الأجنبي ده....
مازن: علفكرا لو محترمتيش نفسك هطردك...
وتين: خلاص خلاص أنا آسفه...
مازن: هتشتغلي المساعدة بتاعتة وياريت تشتغلي بأحترام ماشي....
وتين: خلاص اتفقنا يلا بقىٰ عايزة اشتغل...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
"وها قد مرَّ شهر علىٰ الأحداث الأخيرة"
وتين: يا بشمهندس حضرتك متعبتش؟؟؟
إلياس: لا متعبتش يا وتين وياريت تبطلي كلام عشان أعرف أشتغل...
وتين: حاضر اديني سكت...
واكملت بصوت واطي ' منك لله يا مازن مشغلني مع واحد معقد يلاهوي كان مالي بس ومال الشغل ما أنا كنت قاعدة معززة مكرمة في البيت كان لازم اخترع يعني'
إلياس: بتقولي حاجة يا وتين؟؟؟
وتين: لا يا بشمهندس بكح ولا ممنوع؟؟؟
إلياس باستغراب: لا مش ممنوع كحي براحتك أنا مالي....
مازن: مساء الخير ازيك يا بشمهندس إلياس ازيك يا وتين...
إلياس: الحمدلله يا بشمهندس الدنيا تمام...
مازن: وتين عاملة أي في الشغل؟؟؟
إلياس: احم الحمدلله بس مطلعة عيني ياريت تبطل رط شوية عشان مش بعرف اشتغل بسببهاا....
وتين بغيظ: يااااااا......
بقى أنا اللي رطاطة طيب شكرًا يا بشمهندس انا غلطانة اني بسلي حضرتك وانتَ بتشتغل علشان متزهقش...
إلياس: لي حضرتك لب ولا سوداني عشان تسليني...
وتين بغيظ شديد: تصدق انك.... انك... انك....
بص انا مش هنزل مستوايا ليك.....
شايف يا بشمهندس مازن بيقول عليا اي أنا عمري ما اقبل بالغلط ابدًا....
علشان متطلعنيش غلطانة بعد كده..
هو اللي مستفززز...
مازن: وتين اهدي البشمهندس بيهزر مش صح كده يا إلياس...
إلياس: ايوا صح طبعًا هي اللي بتاخد كل حاجة علىٰ اعصابها انا مالي بقىٰ...
وتين: ايوا ايوا ما انتَ لازم تطلعني غلطانة أنا اصلًا مش هشتغل معاك تاني عشان تكون عارف...
مازن: وتين خلاص بقىٰ....
وتين: ماشي هسكت بس احترامًا ليك..
إلياس: بصراحة محترمة اوي....
وتين: عندك شك؟؟؟
إلياس: لا طبعًا هو أنا اقدر....
وتين: احسن برضوا...
مازن: وتين يلا معايا عشان عايزك في موضوع ضروري....
وتين: ماشي..
مازن: عن اذنك يا بشمهندس وهبعتهالك بعد شوية عشان تكملوا شغل...
إلياس: لا عادي مش عايزها خليها معاك...
وتين: انا اصلا مش راجعة تاني...
يا انسان براس بني ادم....
إلياس: واللهِ....
مازن: وتين يلا بقىٰ....
وتين: حااضر حاضر جاية اهوو....
هرجعلك تاني وخلي في علمك مش هترتاح مني بس هقرفك مش انتَ مش طايقني'خلصت ومشيت بسرعة'
إلياس بضحك: يخربيت الهبل دي باين عليها اتجننت....
'وضحك وكمل شغل'
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: جهزتي نفسك يا حوريتي يلا انا خلصتت....
حور: ايوا خلصت اهو خد الشنطة...
يوسف بصدمة: اي ده يا حوريه كل ده لي مهاجرة ولا اي ده كله اسبوع عند اهلك...
حور: يوه يا يوسف انا جايبة هدايا ليهم وكانوا طالبين مني حجات جيبهالهم...
يوسف: خلاص خلاص مليش دعوة انا براحتك يا حبيبي خدي اللي يريحك وتحبيه....
حور: شكرًا جدًا يا حبيبي يلا بينا بقىٰ..
' ونزلوا علىٰ السلم وايديهم في ايدين بعض'
ليلىٰ: ماشيين يا ولاد...
يوسف: ايوا يا ماما اسبوع بأذن الله مش هنتأخر...
ليلىٰ: ربنا يستر عليكم هتوحشوني اوي مش عارفة هقعد ازاي من غيركم....
حور: قولتلك تعالي معانا يا طنط بس انتِ اللي مرضتيش...
ليلىٰ: مش هينفع يا حور يلا بالسلامة عشان متتأخروش...
يوسف: يلا يا حور عن اذنك يا ست الكل هتوحشيني
ليلىٰ: وانتوا هتوحشوني اكتر...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: بص يا اخ مازن بقالنا ساعة قاعدين وانتَ مش مخلص خليني اروح اشوف شغلي احسن....
مازن: انتِ تسكتي خالص....
انتِ قرفتي إلياس...
والله كتر خيره الراجل انه مستحملك اصلًا....
وتين: لا يا عومري ما هو لازم يستحملني غصب عنه....
ده هو اللي رخم اوي وانا كتر خيري اووي اني موافقة اشتغل معاه...
مازن: يعيني عليكِ وانتِ مظلومة....
وتين: اتريق اتريق هتعرف قيمتي لما اموت وتقول ولا يوم من ايامك يا وتين يا حبيبتي....
مازن: تراني تأثرت وهعيط....
وتين: باارد اووي ومستفززز اووي وبكرهك اووي...
مازن: اطلعي بره يا وتين انا غلطان اني كنت بحسبك بني ادمه وكنت هحكيلك واقولك اني هتجوز.....
وتين: بجد وهبقىٰ عمتو الحرباية صح...
مازن: اطلعيييي بره يا وتين مش عايز اشوف وشك.....
وتين: تؤ تؤ هدي اعصابك....
هنتكلم في البيت عشان اعرف امخمخ في الموضوع براحتي...
يلا باي اروح اقرف البشمهندس إلياس..
مازن: في داهية ياختييي....
وتين: تشكر يا رجولة....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: يوسف هدي السرعة شوية...
يوسف: حاضر يا حور اهدي بس...
حور بقلق: يوسف انا حاسة ان احنا هنطير كده براحة شوية....
يوسف بتوتر: مش عارف في أي الفرامل مش شغالة...
حور بقلق وتوتر: يعني اي؟؟
يوسف: ان شاء الله خير اهدي انتِ بس.....
حور: يوسف هو احنا كده هنمووت....
يوسف: اهديي يا حور
مش هيحصل حاجة متخافيش...
حور: يوسف لاااااااااااااااااااا.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
إلياس: انا عايز اتجوز وتين...
مازن كان بيشرب مايه وشرق: كح كحح كح....
إلياس: اهديي يا بشمهندس حضرتك كويس.....
مازن: كويس كويس....
إلياس: طيب نكمل كلامنا بقىٰ كنت بقول لحضرتك اني طالب ايد وتين اخت حضرتك....
مازن: لي عايز تتجوز وتين لي؟؟؟
إلياس: وهو الانسان بيتجوز لي؟؟
مازن: مليش دعوه بالإنسان أنا بسألك أنتَ عايز تتجوزها لي؟؟
إلياس: عايز اتجوزها لأني عايزة اكون أسرة، وعايز يكون عندي بيت مليان حب ودفىٰ، وتكون هي سندي في دنيتي، وتعيني وتشجعني وتقويني وقت ما اضعف، اسباب كتيرة يا بشمهندس....
مازن: واختارت وتين لي باللذات؟؟
إلياس: يمكن علشان شوفت فيها كل المواصفات اللي أنا عايزها، شوفت قد أي هتكون زوجة كويسة وتكون سندي، شوفت فيها حنية مش في حد وده اثبات كبير انها هتكون زوجة وأم كويسة....
مازن: وأي اللي يخليك تتجوز واحدة كانت متجوزة...
إلياس: وهي دي حاجة غلط أو حرام، فيها أي يعني لو كانت مطلقة ده ميعبهاش في شيء، عادي كانت مجرد تجربة في حياتها، أنا معرفش سبب طلاقها لكن اللي اعرفة ان ده ميعبهاش في شيء، اتمنىٰ تقولها وتفكر في الموضوع، وانا منتظر الرد....
مازن: وتين مش هتستحمل حد يجرحها تاني من الأول قدامك اهو لو مش هتقدر تحافظ عليها متطلبهاش...
إلياس: لو حصل نصيب بأذن الله عمري ما هفكر اجرحها او اهينها ابدًا...
مازن: تمام يا بشمهندس هقولها وبأذن الله الرد هيوصلك...
إلياس: تمام جدًا وان شاء الله يكون لينا نصيب مع بعض...
مازن: بأذن الله....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ الحالة صعبة جدًا بسرررعة يا دكتور....
ــ جهااز انعاش القلب بسرعة هنفقد المريض يلا بسرررعة.....
ــ 1... 2... 3...
تيييييت... تييييت.... تيييت
ياااه للأسف فقدنا المريض....
ــ زوجتة برة يا دكتور هتتجنن علية وهي كمان كانت معاة بس رفضت تكشف لغاية ما تطمئن عليه.....
ــ شغلي الجهاز تاني وعليه خنحاول مرة اخيرة علشان نكون عملنا اللي عليناا.....
ــ يلا واحد... اتنين.... تلاتة....
الحمدلله.....
ــ عاش يا دكتور ربنا يبارك في حضرتك بفضلك المريض رجع للحياة....
ــ مش بفضلي طبعًا ده بفضل ربنا وده نصيبة انه يعيش الحمدلله اخرجي طمني زوجتة وهو هيفضل في العناية اقل حاجة 48 ساعة عشان يكون اتخطىٰ مرحلة الخطر.....
ــ تمام يا دكتور.....
وخرجت الممرضة من غرفة العمليات
كانت حور جالسة تبكي وتدعي ربها أن يخرج لها زوجها وهو بخير ولا يصيبه أي مكروه...
الممرضة بابتسامة: اطمني يا مدام الأستاذ دلوقت بقىٰ بخير بفضل ربنا زائد الدكتور يونس ولكن هيفضل في العناية 48 ساعة علشان لازم يكون تحت الملاحظة.....
حور وهي تسجد وتحمد ربها كثيرًا: شكرًا ياارب الحمدلله الحمدلله......
الممرضة: المفروض دلوقتِ بقىٰ تقومي معايا عشان نعالج جروحك......
حور: ماشي... اهم حاجة أن يوسف بقىٰ بخيرر دي عندي بالدنيا...
الممرضة: يلا اتفضلي معايا......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: تؤ تؤ عتريس أي تاني....
مازن: وتين ياريت نتكلم جد شوية.....
وتين: ما أنا بتكلم جد اهو....
مازن: ماشي يا وتين...
وتين: المهم مقولتليش مين العتريس بقىٰ....
مازن: البشمهندس إلياس...
وتين: ماشي وبع..... انتَ بتقول مين قول تاني كده...
مازن: البشمهندس إلياس يا وتين جالك طرم ولا أي.....
وتين: اهاا أنا فهمت دلوقت هو هيعمل اي.....
مازن: هيعمل اي يا فليسوفة...
وتين: هيتجوزني علشان ينتقم مني لأني قرفااه في عيشته في الشغل وبعد كده يروح يجلدني زي ادم الكيلاني بالظبط....
وبعد كده انا لازم يكون عندي كرامة ايوا طبعًا مش هعمل زي روان واسامحة تؤ تؤ لاا ده انا هطلع عينيه....
وهو عشان يصالحني لأنه وقع في حبي ومش قادر يعيش من غيرة هيشتريلي يخت زي ما زين الجارحي عمل لمراتة.....
مازن: حيلك حيلك أي المسلسل الهندي ده....
يااماا احنا علىٰ ارض الواقع سيبك من المسلسلات الهندية دي....
وتين: تؤ تؤ دي مش مسلسلات هندية دي روايات....
مازن: واللهِ ما هو انيل برضوا...
دي كلهاا خيالات يا وتين....
وتين: ماشي خلاص اعمل أي بقىٰ...
أنا مش عايزة أتجوز اصلا....
مازن: براحتك أنا هسيبك تفكري براحتك....
والاختيار اختيارك...
وتين: ماشي يا مازن بس ياريت متجبرنيش علىٰ حاجة...
مازن: لا يا حبيبي اللي انتِ عايزاه المرادي أنا غلطت المرة اللي فاتت ومش هعيد غلطي ابدًا....
وتين: ربنا يبارك فيك يا أحسن أخ في الكون بحبك اوي...
مازن: انتِ روحي يا وتين مش أختي بس انتِ بنتي وحبيبتي وكل حاجة لياا....
وتين: احلىٰ بابا في الكون...
مازن: يا رخمة غوري من وشيي....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
'بعد مرور يومين في المستشفىٰ'
حور: مش هيفوق يا دكتور....
دكتور يونس: متقلقيش يا مدام حور الأستاذ يوسف بأذن الله هيكون بخير بس هو دخل غيبوبة...
حور: أنا عايزة أشوفه يا دكتور ارجوك هو مش هيخرج من العناية...
دكتور يونس: بأذن الله هيخرج من العناية النهاردة وهيكون بخير اطمني وهتقدري تقعدي معاه كمان مش تدخليله شوية بس...
حور: ماشي يا دكتور شكرًا جدًا ليك....
دكتور يونس: العفو يا مدام حور ده واجبي....
تركها الطبيب وبعدها ذهبت حور للممرضة...
حور: معلش ممكن تليفونك اعمل مكالمة....
الممرضة: أكيد اتفضلي يا حور...
حور: شكرًا جدًا ليكِ مش عارفة من غيرك كنت هعمل أي
الممرضة وكانت تدعىٰ "مليكة": أنتِ زي اختي والله...
يعلم ربنا حبيتك قد اي...
حور: تسلميلي يارب يا مليكة ربنا يبارك فيكِ ويرزقك يارب...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: لووولووولوووي.....
أي الجمال ده يا سمكة...
احلىٰ عروسة دي ولا أي...
سما: بجد يا وتين يعني حلوة...
وتين: قمرر مش بس حلوة عمر لما يشوفك هيوقع فيكِ أكتر ما هو واقع...
سما بكسوف: وتييين بس عشان بكثف..
وتين: قال البت وش كسووف اوي....
سما: خلاص يا وتين غووريييي...
ــ العرريس جه العريس جه...
وتين: هيصييي بقىٰ عريسك جه يا فتاه هخرج أنا عشان تاخدوا راحتكم...
سما: مردودالك يا رجولة.....
وخرجت وتين ودخل عمر قدملها بوكية الورد وباس فوق راسها....
عمر: ماشاء الله تبارك الله هو في جمال كده يا سمكتيي....
سما بكسوف: بجد حلوه...
عمر: مش بس حلوة انتِ قمررر...
أجمل شيء شافته عيني...
سما: بحبك علفكراا...
عمر: يا أحلىٰ ما سمعت ودنيييي لا النهاردة أحلىٰ يوم في حياتي...
سما: وانتَ احسن حاجة حصلتلي في حياتي....
عمر: ربنا يديمك لياا يارب....
وتين: مش يلا بقىٰ كفاية محن....
سما: فصيلة اووي...
متقلقيش مردودالك برضوا....
وذهبوا إلىٰ القاعة وتم الفرح وسط انبساط الجميع
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر ونص
في المستشفىٰ....
حور: هتفضل كده كتير يا يوسف متعبتش من النومة دي مش هتقوم طيب علفكرا بقىٰ أنتَ مش بتحبني...
ايوا مش بتحبني...
اصلًا لو كنت بتحبني مكنتش فضلت كل ده نايم وانتَ شايفني بتعذب من غيرك ومش قادرة اعيش...
طيب تعرف بقىٰ لما هتقوم أنا هزعل منك جامد وكمان مش هكلمك تانس عشان تكون عارف....
هووف برضوا مش ناوي تصحىٰ يا يوسف...
خلاص انا لو فضلت العمر كله منتظراك برضوا هنتظرك وعندي يقين بالله أنك هترجعلي يا يوسف وقريب اوي كمان
الممرضة "مليكة": هتفضلي تعذبي في نفسك كتير يا حور...
حور: هنتظره ولو العمر كله يا مليكة أنا ويوسف واجهتنا مشاكل كتير في حياتنا ومع ذلك يوسف علمني مستسلمش..
وأنا مش هستسلم ابدًا وهنتظره وزي ما قولت أنا واثقة في ربنا...
مليكة: هيقوم بأذن الله....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: إلياس بقاله شهر ونص منتظر ردك وانتِ لا رافضة ولا موافقة وبعدهالك بقىٰ الواد هيعنس جمبك....
وتين: هيعنس...
يا جاهل..
مازن: خفيي غلط...
هي يا ايوا يا لا مش محتاجة ده كله.....
وتين: اممممم ما انا لسة بفكر....
مازن: هتقعدي سنة تفكريي..
وتين: هقعد سنة يمكن اكتر لسة بفكر
"بصوت علي ربيع"
مازن: يخربيت الظرافة يا شيخة...
وتين: نينيني الزرافة في الحديقة مش هناا...
مازن: وتين خلاص بقىٰ اتكلمي جد شوية...
وتين بتنهيدة: موافقة يا مازن قوله اني موافقة..
مازن: ماشي يا وتين ربنا يوفقك يارب....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حور بفرحة عارمة: فاق واللهِ العظيم فاق كنت واثقة في كرمك ياربي....
شكرًا ياربيي شكرًا...
أنا مش مصدقة نفسي بس كنت واثقة في لطف ربنا وكرمه.....
ليلىٰ: في أي يا حور؟؟؟
حور بفرحة: يوسف فاق يا طنط أنا هلبس بسررعة لازم أروح اشوفة أنا مش مصدقة نفسي بجد....
ليلىٰ: الحمدلله... الحمدلله...كرم ربنا كبير كنت واثقة أنه هيردلي ابني سالم ومعافىٰ...
انتظريني هلبس واجيي معاكِ....
حور: بسررعة بالله يا طنط أنا مش قادرة انتظر خلاص أنا هموت من الفرحة بجد من وقت ما قالتلي مليكة وأنا عايزة أطير واروحله.....
ليلىٰ: هلبس بسررعة اهو...
حور: طنط بالله انتظري هنا وأنا هروح بسرعة اطمن عليه واجيبة واجيي مش هتأخرر...
ليلىٰ: استني يا حور...
حور وهي تجري: معلش يا طنط مش قادرة انتظر رجاءًا اعذريني...
وخرجت حور بسرعة وهي بتجري.. "
ليلىٰ لنفسها: أنا مش عارفة ازاي كنت بكرهها كده وكنت عايزة ابعدها عن يوسف دي بتعشقة، يوسف مكدبش لما قال انه لو لف الدنيا كلها علىٰ أطراف صوابعة عمره ما هيلاقي زي حور...
ربنا يحفظهم يارب ويكرمهم ويبعد عنهم أي شر'..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هاتوا الفوانيس يا ولاد، هاتوا الفوانيس
هنزف عريس يا ولاد، هنزف عريس...
مازن: وتييين اطفي الاغاني دي واستهدي بالله وروحي البسي يلا...
وتين: بس بقىٰ علشان أنا مبسوطة أن رمضان قررب...
مازن: كل سنة وانتِ طيبة يا وتين بس ميصحش كده روحي البسي علشان إلياس قرب يجي هو واهلة...
وتين: حااضر هلبس حاضر علشاان ترتااح...
مازن: يختييي جدعة اووي...
دخلت وتين غرفتها وبعد فترة خرجت وهي ترتدي دريس باللون الأسود وطرحة باللون الأحمر..
مازن: اسود يا وتين؟؟
اسود؟؟
وتين: وماله الأسود يعني ده حتىٰ الأسود ملك الألوان...
مازن: واللهِ!!!
يبنتي ده عريييس جايلك مش رايحة جنازة...
شكلك فهمتي غلط...
وتين: بس يا جاهل أنتَ مش فاهم حاجة اصلًا....
مازن: هي كلمة واحدة روحي غيري...
وتين: علىٰ جثتي أني اغير...
After a 5 minutes
وتين: متفكرش أني غيرت لأني خايفة منك لسمح الله...
مازن وهو يكتم ضحكتة: عارف عارف أنتِ هتقوليلي....
وتين: عااااا اتريق اتريق...
مازن: تؤ تؤ لسمح الله مش بتريق...
وتين: ما.....
قاطعها رن جرس الباب...
مازن: عريسك جه يا لوزه...
وتين: نينينينيني لوزه في عينك...
مازن: خليكِ بنت ناس كده قدام الناس متقصريش رقبتي أنا هروح أفتح الباب
وتين: تؤتؤ اطمن خالص لا تقلق يا سيدي...
مازن: اهو أنا كده خوفت...
وتين: الله خليك واثق فيا شوية بقىٰ...
مازن: أنا هروح افتح الباب الناس بقالهم ساعة بيخبطوا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سما: نيره احترميييي نفسك لو سمحت...
نيره: وانتِ بتزعقيلي لي...
مسمحلكيش اصلًا أنتِ مين عشان ترفعي صوتك علياا اصلًا؟؟
نهلة: نيره عيييب سما مرات اخوكِ اتكلمي معاها كويس....
نيره: ملكيش دعوة يا نهلة أنا فاهماها دي سوسة وناوية تبعد ابيه عمر عننا وتخلية يكرهنا دي سوسة اووي....
سما قربت منها وضربتها بعصبية ونيره ضربت سما ونهلة بتحاول تبعدهم عن بعض بس مش قاادرة وهما نازلين ضرب في بعض..."
نهلة: اهدووا عيييب اللي بتعملوا ده ابيه عمر هيزعل اووي لو شافكم كده...
سما: لا دي بنت قليلة ادب اووي وعايزة تتربي....
عمر بزعيق: سمااااااااا أي الكلام اللي بتقوليه ده......
نيره ببكاء وهي تذهب لأخيها تحتضنه: شوفت يا أبيه اللي بتعمله فياا هي اصلًا بتكرهني اووي وعلطول بتزعق فيا وانهاردة ضربتني وأنا مش راضية اقولك عشان متزعلش...
عمر بحنان وهو بيهديها: اهدي يا روحي خلاص متزعليش بس بس اهدي كده خلاص.....
وأنا ليا كلام تاني مع سما...
نهلة: حرام يا أبيه نيره هي اللي....
عمر مقاطعها: متقوليش حاجة يا نهلة ولا تبرري حتىٰ لو حصل أي متمدش ايدها عليها....
يلا يا نيرو علىٰ اوضتك دلوقت يلا روحي اغسلي وشك ومتعيطيش...
نيره: ربنا يخليك ليا يا أبيه أنا بحبك اوي...
عمر: ويخليكِ ليا يا نيرو وأنا بحبك اوي...
ذهبت نيره إلىٰ غرفتها..'
نهلة قربت من عمر: مراتك مغلطتش علشان تكون عارف.....
وتركته وذهبت لغرفتها..
عمر بصرامة: سما تعالي ورايا يلا....
دخل الغرفة وسما خلفة وهي تبكي ايضًا..
عمر: ازاي تمدي ايدك علىٰ نيره يا سما...
سما ببكاء: هي اللي قليلة ادب واستفزتني.....
عمر: أنا مش هتكلم يا سما علىٰ الكلام اللي بتقوليه علىٰ اختي ده ومش محترماني كمان وروحتي وقليتي ادبك وضربتيها.....
سما: أنا اسفة خلاص وحياتي متزعلش...
عمر: مكنتش متوقع منك كده يا سما انا من قبل ما نتجوز وكنت قايلك أن اهم حاجة عندي اخواتي.....
مكملناش إلا شهر ونص متجوزين وبتعملي كده....
سما: أنتِ شايف أن اختك ملاك وأنا اللي غلطانة مع اني مغلطتش واختك هي اللي استفزتني ومشوفتش معاملتها معايا وأنا مش بتكلم في عز ما كنت عروسة جديدة وهما قاعدين معانا وكابسين علىٰ نفسي مقدرش اعمل حاجة براحتي ومتكلمتش بس ازااي ما هي سما لازم تطلع هي اللي غلطانة....
عمر: كابسين علىٰ نفسك...
مش غلطك هو الغلط غلطي معرفتش أختار حد يحافظ علىٰ اخواتي.....
سما: ولما أنتَ شايف أن اختيارك ليا غلط يبقىٰ طلقني يا عمر وارتاح مني...
عمر كان متعصب جدًا: ماشي يا سما أنتِ ط....
نهلة: لاا يا عمر متكملش عاايز تخرب بيتك لي حرام عليك هتندم اوي...
تعالي يا سما اقعدي معايا شوية في اوضتي هي ساعة شيطان وهتروح لحالها وانتَ يا عمر اهدى كده واستعيذ بالله من الشيطان الرجيم...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور: وحشتنييييي اوووي اوووي فوق ما تتصور متعرفش أنا كنت عايشة من غيرك ازاي يا يوسف هونت عليك ده كله...
يوسف بتعب: حوريتي يا روح قلب انتِ
تعالي في حضنييي....
حور قربت وحضنته جامد واتكلمت بدموع: أنا بحبك اوي يا يوسف متبعدش عني تاني ابدًا اصلًا أنا مخصماك ومش هكلمك تاني......
يوسف: ربنا يديمك ليا يا حوريتي انتِ القلب والروح والعمر وكل حاجة جميلة في حياتي اصلًا أنا بعشقك بجد بجد أنا مش لاقي كلمة اوصفك بيها يا حوريتي أنتِ اصعب من اني اوصفك.....
دكتور يونس: الله الله ده احنا رومانسيين اووي بقىٰ...
يوسف: تسمحلي اقولك يا دكتور أن حضرتك فصيل اوي يعني...
مليكة: من غير ما تقول واللهِ يونس ده مفيش ارخم منه جوزي وأنا عارفااه....
دكتور يونس: حتىٰ أنتِ يا مراتي تؤ تؤ صحيح الضربة من اقرب الناس بتوجع....
مليكة: اوڤر اووي يا قرة عيني......
حور: وانا بقول كده برضوا...
دكتور لو سمحت أنا عايز اخد يوسف البيت كفاية القعدة دي كلها في المستشفىٰ...
دكتور يونس: بأذن الله هيرجع معاكِ البيت متستعجليش هتزهقي منه واللهِ.....
حور: عمررري ما ازهق منه طبعًا ده انا لو اطول ادية عنيا هديهوملوا......
يوسف: كفاية خطف قلووب بقىٰ لأحسن اتهور واحنا في المستشفىٰ....
دكتور يونس: لا لا أنا ميرضنيش كده طبعًا دي مستشفىٰ محترمة أنا لازم اخرجك حالًا.....
يوسف: شكرًا يا رجولة متقلقش هتتردلك...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سمر "والدة إلياس": وانا سمعت انك كنتِ متجوزة واطلقتي بعدها بكام شهر...
وتين وشها اصفر وردت: ايوا فعلًا يا طنط..
ألياس: في أي يا ماما ما أنتِ عارفة كل حاجة من قبل ما نيجي..
سمر: مش قصدي طبعًا بس أنا لازم اطمن عليك يا ابني....
مازن: لو حضرتك مش موافقة علىٰ الجوازة مكنتيش جيتي أنا اختي تعيش عمرها كله هنا معززة مكرمة....
إلياس: لا والله ماما مكنتش تقصد حاجة طبعًا يا بشمهندس...
سمر بابتسامة: ايوا فعلًا إلياس معاه حق...
بس أنا الكلام بيطلع لوحده...
وتين: ولا يهمك طبعًا يا طنط....
سمر: أنا اتشرف جدًا ان مرات ابني تكون قمر زيك يا بنتي.....
وتين: تسلميلي يا طنط ربنا يبارك فيكِ...
سمر: مبدائيًا كده أنا هجوزكم علطول اصلًا علشان أنا قاعدة لوحدي وعايزة مرات ابني تيجي تنور البيت.....
وتين: بأذن الله لو كان في نصيب...
سمر: هيحصل يا حبيبتي وهيكون في نصيب بأذن الله....
وتين: أن شاء الله يا طنط....
إلياس: اي بقىٰ يا جماعة نقرأ الفاتحة...
مازن: نقرأ الفاتحة.....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهلة: خلاص كفاية عياط بقىٰ يا سمكة....
سما: شوفتي يا نهلة ده بيقولي أني كنت غلطة في حياته وانه معرفش يختار...
نهلة: متزعليش واللهِ ابيه عمر طيب اوي بس هو مش بيستحمل فينا حاجة وباللذات نيره لأنه بيعتبرها بنته مش اختة من وقت ما بابا وماما توفوا وهو اللي رباهاا....
سما ببكاء: حتىٰ لو كان مكنش المفروض يقولي كده أنا عايزة اروح عند ماما...
عمر: طفلة أنتِ بقىٰ علشان لما تعيطي تقولي انك عايزة تروحي عند ماما...
سما بصتله بعتاب ومتكلمتش..
عمر: لا لا إلا البصة دي يا عيوني خلاص بقىٰ يا سكاي متزعليش....
نهلة بضحك: ايوا هو ده ابيه عمر...
عمر: طيب أي مش هتهوينا....
نهلة: علفكرا بقىٰ دي اوضتي خد مراتك ويلا من هنا...
سما: لا أنا مش هروح معاه ويخلي في علمه أني هطلق ومش هعيش معاه تاني ابدًا علشان يصلح الغلطة بقىٰ...
عمر: قلبك ابيض ده انتِ حتىٰ سكاي...
سما: قوليلوا ميكلمنيش تاني يا نهلة بس....
عمر: طفله اووي...
تعالي بقى..
وشدها من ايدها وخرج بيها واخدها ودخل اوضتهم وقفل الباب
وبعدين قرب منها واخدها في حضنة وهي قعدت تعيط....
سما: ابعد عني انتَ بتكرهني اصلًا...
عمر: لا طبعًا متقوليش كده أنا محبيتش قدك يا سمكتي اصلًا...
سما: كدب أنتَ مش بتحبنييي خالص...
عمر: لا حقك علىٰ قلبي يا قلبي خلاص بقىٰ كفاية عياط أنا اسف ياحياتي بقىٰ وحياتي عندك اهدي...
سما: مش هتعمل كده تاني صح...
عمر: حرمت يا باشا واللهِ
شالله يتقطع لساني قبل ما ازعقلك...
سما: بعد الشر عليك انا بحبك اوي يا عموري...
عمر: قلب عمورك واللهِ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ومر ثلاثة أشهر والأبطال يعيشون في سعادة ومشاكل ولكن بحبهم قادرين علىٰ تخطي كل شيء.. "
مازن: تسنيييم.....
تسنيم: ايوا يا مستر مازن في اي....
مازن: انتِ حرامية اوي علفكرا...
تسنيم بخضة: لي حضرتك بتقول كده واللهِ ما سرقت حاجة...
مازن: لا سرقتي يا تسنيم
كان جميع الموظفين مجتمعين..
تسنيم: واللهِ ما سرقت حاجة....
مازن: كدب سرقتي قلبيي والكل شاهد علىٰ كده...
تسنيم بصدمة: حضرتك بتقول أي
مازن: مش وقت صدمات خالص....
تتجوزيني يا تسنيم...
تسنيم بتوتر: طيب ما هوو..
مش هينفع...
مازن: لا هينفع طبعًا وبعدين أنا كلمت والدتك حضري الشربات بقىٰ بس يكون بأديكِ الحلوة...
تسنيم كانت مكسوفة جدًا ومش قادرة تنطق.....
وتين: يا سيدي يا سيدي علىٰ الحب
ونغزت إلياس وقالت: اتعلم شاايف الناس...
إلياس: وافقي أنتِ بس وأنا هتعلم كل حاجة....
وتين: شششش بس اسكت مباارك يا زونة...
مازن: وطيي صوتك فضحتيني...
وتين: حبيباااي أخيرًا هبقىٰ عمتو الحربااية أنا مبسوطة اوي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير".
أنتهىٰ المأذون من جملتة مع انطلاق الزغاريط والتهاني وفرحة الجميع...
إلياس: أنا قلبيي مبسوط اوي يمكن مقولتهاش قبل كده بس أنا بحبك اوي يا وتينيي......
وتين: تعرف يا إلياس بجد أنتَ احسن حد عرفتة في حياتي يمكن نعرف بعض من شهور قليلة بس حبك كان محاوطني حتىٰ لو مقولتهاش نهائي بس افعالك كانت دايمًا بتقولها....
إلياس: حقًا لقد هرمت من أجل هذه اللحظة...
وحضنها ولف بيها وهما مبسوطين جدًا
وفي الخلفية الست بتقول" العيب فيكم يا ف حبايبكم أما الحب يا روحي عليه. "
وتوتة توتة خلصت الحدوتة...
اتمنىٰ تكون عجبتكم
وياريت متبخلوش برأيكم
وانتظروني في الخاتمة بأذن الله هتنزل قبل رمضان
وكل سنة وانتوا طيبين بمناسبة حلول شهر رمضان الكريم
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وتين: إليـــــــــــــــاس الحقنيييي
إلياس بخضة: في أي يا وتين؟؟.
وتين: هموت يا إليــــــــاس مش قادرة...
إلياس بتوتر: طيب اعمل أي انا مش عارف....
وتين: أنتَ لسة هتتكلم حرام عليك
خودنيي المستشفىٰ بسررعة....
إلياس بقلق وتوتر: حاضر حاضر بس ارجوكِ اهديي...
وتين: مش ههدىٰ يا إلياس انا بولــــــــــــد حرام عليك.....
إلياس: بتولدي ازاي يعني أنتِ لسة في الشهر التامن.....
وتين: مش قــــــــــادرة حـــــــــرام كده خودنـــــــــي المستشفى وكفاية رط ارجوك....
إلياس: مااشي... ماشي هاخدك دلوقت وهتكوني زي الفل متقلقيش....
البسي الاسدال بتاعك امسكييي...
وتين ببكاء: ساعدني مش قادرة...
البسها الأسدال وحملها في احضانة وهي تبكي بشدة من الآلم وهو يحاول تهدأتها حتىٰ وصل للشارع واوقف تاكسي سريعًا وركبا كلاهما ووتين تصرخ من شدة الآلم وإلياس يحاول التخفيف عنها وهو يتحدث مع السائق بأن يتعجل وانطلق السائق ذاهبًا بهما إلىٰ المستشفىٰ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: من وقت ما رجعنا من عند عمامي في البلد وانتِ لاوية بوزك كده في أي يا حور؟؟؟
حد زعلك؟؟
حد ضايقك في حاجة هناك؟؟؟
حور: يوسف أنتَ لازم تتجوز...
يوسف بصدمة: أنتِ بتقولي أي يا حور؟؟
انتِ اتجننتي؟؟
حور: مش نفسك يكون عندك عيل تربيه؟؟
يوسف: ايوا قولي كده من الأول بقىٰ..
مين اللي اتكلم معاكِ هناك وقالك الكلام ده؟؟
حور: الكل يا يوسف كلهم بيعيروني يا يوسف..
بيعايروني
علشان مش هقدر اجيب حتة عيل اقر عيني بيه...
بيعايروني علشان كنت حامل وحصلي نزيف وكان لازم اشيل الرحم....
بيعايروني علىٰ تدبير ربنا ليَّ...
بيعايروني علىٰ نصيبي يا يوسف..
تفوهت حور بكلماتها وهي تبكي بشدة
جذبها يوسف لأحضانة مشددًا عليها ودموعة تنزل بصمت..
يوسف ببكاء ايضًا: خلاص يا حوريتي ده نصيبنا وكمات مش نصيبك لوحدك ده نصيبنا أحنا الأتنين واحنا لازم نرضىٰ بيه...
احنا لازم نحمد ربنا علىٰ نعمه علينا يا حورية وبعدين مين قالك اني عايز عيال يا حوري انا بحمد ربنا كل يوم علىٰ وجودك جمبي وهو بالدنيا لازم تكوني عارفة ان وجودك اكبر نعمة في حياتي....
حور بضعف: كان نفسي اوي يا يوسف نفسي ربنا يرزقني بعيل اربيه واكون جمبة في كل مراحل حياتة نفسي احس باحساس الامومة اوي واللهِ كنت هوهب كل حياتي ليه كنت هربيه علىٰ الخير وعلىٰ الحب وعلىٰ تعاليم الإسلام كنت عايزة اعرفة دينة ونحفظ قراءن مع بعض انا وانتَ وهو كان نفسي اوي في بيبي يا يوسف ااااه علىٰ وجع قلبي...
يوسف: اهدي يا حورية الكلام اللي بتقولية ده غلط....
وبعدين انتِ متحرمتيش من الإحساس ده عندك فرصة تكوني أم...
حور بقهر: انتَ بتتريق عليا يا يوسف..
ربنا يسامحك واللهِ..
يوسف: لا فعلًا احنا ممكن نتكفل طفل...
حور بأمل: بجد يا يوسف يعني انتَ موافق علىٰ حاجة زي كده..
يوسف: موافق وبشدة بقالي كتير بفكر في الموضوع وكنت عايز افاتحك فيه...
حور: أنا بحبك اوي يا يوسف ودي خطوة حلوة اوي وانا اقسم بالله هعاملة بما يرضي الله وهيكون ابني من اليوم اللي هنجيبة فيه...
يوسف: واثق في كده يا حوريتي وبأذن الله هبدأ اشوف الموضوع ده...
حور: انا بحبك اوي يا يوسف ربنا يديمك ليا...
يوسف: مهما تحدثت لن استطيع وصف عشقي لكِ يا حوريتي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نيره: أنا اسفة يا سما..
سما: عادي ولا يهمك انتِ معملتيش حاجة أنتِ بس كنتِ هطلقيني وهتخربي بيتي اكتر من مرة مش اكتر...
نيره ببكاء: خلاص ارجوك متزعليش مني بس أنا بغير علىٰ ابيه عمر اوي وكنت خايفة اوي لتخلية يكرهنا وانا مليش غيرة في دنيتي هو ابويا وسندي وكل حاجة......
جذبتها نيره إلىٰ احضانها وهي تملس علىٰ ظهرها بحنان، وبادلتها نيره العناق..
سما: يا بنتي انتِ اختي واللهِ هو ماشي انا قربت اكمل سنة متجوزة وانتِ مش طيقاني بس مشحوار المهم انك عرفتي في الآخر اني مش هاخد منك ابيه ابدًا، ويعلم ربنا من ساعة ما دخلت البيت ده وانا اعتبرتكم اخواتي مش اخوات جوزي بس...
وككان أنتِ ازاي تفكري ان عمر ممكن يبعد عنكم مهما أن حصل...
عمر بيعتبركم بناتة مش اخواتة..
نيره: انتِ قلبك طيب اوي يا سما وانتِ من النهاردة اختي واتمنىٰ نفتح صفحة جديدة مع بعض...
عمر: اوباا خيانة وبين مين سما ونيره
سبحان مغير الأحوال...
سما: بس يا بابا ملكش دعوة بينا احنا اخوات مع بعض...
نهلة: عااا احضان من غيريييي يا خاينين...
سما: خش في حضن اخواتك يا فواز...
عمر: وانا مليش من الحب جانب ولا اي..
واقترب منهم عمر جاذبهم جميعًا إلىٰ احضانة وهو يتحدث بسعادة: يااه الواحد مش مصدق نفسة والله ربنا يباركلي فيكم يارب يا نور عيو....
وقاطع حديثة صراخ طفل صغير ليتضح لنا يا سادة أنه ابن عمر وسما...
انتفضت سما مبتعدة عن احضانهم وهي تقول: يلاهوي ده عموري أكيد صحي هروح اشوفة بسررعة...
عمر: عمورك؟!
طيب غوري من شوي يا ختييي..
سما: الله مش ابني..
نهلة: عماار قلب عمتة اديهوني اشيلة شوية بالله يا سما..
سما: دلوقت بقىٰ حبيب عمتة؟؟
ولما اقعد اتحللك تشليه شوية...
نهلة: ده انتِ قلبك اسود بصحيح خلاص ياختيي روحي انتِ وابنك اصلا وحش زيك...
سما بزعيق: شاايف يا عمر بتعيب علىٰ عموري حبيب ماما...
عمر: عمته وتعيب براحتها.....
سما: مستفزيييين...
نيره: لا طبعًا عموري حبيب عمته قمر طبعًا...
سما: ايوا كده أنا مليش غيرك اصلًا يا رجولة٠٠٠٠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وكانت سيارة الاجرىٰ تقف للتو أمام المستشفىٰ..
هبط منها إلياس وهو يحمل وتين التي تصرخ وتنزف بشدة بين يدية...
إلياس بصوت عالي: دكتوور بسرررعة ارجوكم....
ــ اهدىٰ يا استاذ لو مستعجل كده ادخل الطوارئ..
ذهب بها إلياس سريعًا إلىٰ الطوارئ..
دخل بها سريعًا وعندما رأتة الدكتورة ورأت وتين التي تنزف بين يديه امرته ان يضعها علىٰ الفراش سريعًا...
الدكتورة: اتفضل يا استاذ برة بعد اذنك
كاد إلياس أن يعترض..
الدكتورة: وجود حضرتك ملهوش لازمة ياريت متعطلناش..
خرج إلياس من الغرفة مرغمًا فهو لا يريد ترك وتين..
ظل يدعي وهو قلق بشدة حتىٰ خرجت الدكتورة..
إلياس: طمنيني يا دكتورة وتين كويسة؟؟
الدكتورة: متقلقش حضرتك بس دي اعراض ولادة...
إلياس: بس هي لسة في التامن؟؟
الدكتورة: ولادة مبكرة علشان كده هنجهز غرفة العمليات...
إلياس: تمام ي دكتورة اهم حاجة وتين تكون بخير أنا اعرف أن الولادة في التامن بتكون خَطِرة..
الدكتورة: متقلقش أن شاء الله هتكون بخير أنتَ ادعيلها وبأذن الله هي والبيبي هيكونوا زي الفل..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: أنا زهقت يا تسنيم بقىٰ مش هينفع كده اومال احنا هنتجوز امتىٰ....
تسنيم: يوة يا مازن أنا قولتلك أني مش هقدر اسيب ماما...
مازن: لا احنا بقالنا اكتر من سنة مخطوبين وقولتلك طنط تيجي تعيش معانا بعد الجواز...
تسنيم: ماما مش هترضىٰ يا مازن أنا عارفة...
مازن: لا هترضىٰ يا تسنيم صدقيني...
تسنيم: مازن لو أنتَ مش قادر تصبر يعني وعايز تفسخ الخ....
قاطعها مازن: بس يا متخلفة مش هبقىٰ مركون جمبك سنة علشان اجي في الآخر افسخ الخطوبة...
تسنيم: اللي فيه الخير يقدمه ربنا...
مازن: ماشي يا تسنيم وانا هكلم طنط وهقنعها وهتشوفي علشان ميبقاش عندك حجج تاني.....
تسنيم: ماشي يا مازن٠٠٠٠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إلياس: مبارك يا عيونيي بنوتة زي القمر شبهك٠٠٠
وتين بتعب: هي فين عايزة أشوفها يا إلياس٠٠٠٠
إلياس: صغننة اووي يا وتيني وعلشان كده حطوها في الحضانة٠٠٠
وتين بخضة: يعني هي كويسة يا إلياس؟؟
بنتي كويسة صح؟؟
إلياس: كويسة واللهِ يا حبيبي بس اتحطت في الحضانة علشان لازم تكون تحت الرعاية٠٠٠
وتين: طيب أنا عايزة أشوفها يا إلياس٠٠٠٠
إلياس: حاضر يا تينا لما تبقي كويسة هاخدك لعندها علشان تشوفيها٠٠٠٠
وتين: لا يا إلياس عايزة اشوفها دلوقت٠٠
إلياس: بطلي عناد يا وتين أنتِ دلوقت تعبانة٠٠٠٠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت ثلاثة أشهر٠٠٠٠
في قاعة ذات مظهر جميل مقام فرح "مازن وتسنيم"
مازن: اخيرًا يا نيمو أنا مش مصدق نفسي لغاية دلوقت ده أنا كنت حاسس أني هموت قبل ما اتجوز٠٠٠٠٠
تسنيم: بعد الشر عليك يا حبيبي ربنا يديمك ليا٠٠٠٠٠
مازن: ويديمك ليا يا عيوني٠٠٠٠٠
تسنيم: مازن٠٠٠
مازن: عيونة٠٠
تسنيم: أنا بحبك اووي علفكرا٠٠
مازن: خلي في علمك أن انا بحبك أكتر٠٠
علىٰ أحدىٰ المقاعد تجلس وتين وبجانبها إلياس وهو يحمل صغيرتهم بين يدية٠٠٠
وتين: علفكرا بقىٰ أنتَ بطلت تحبني٠٠٠٠
إلياس: أنا بطلت أحبك يا تينا بتقولي كده لية؟؟
وتين: حضرتك مبقتش تهتم بيا وعلطول في الشغل ولما بترجع بتفضل لازق في روز ولا كأني موجودة اساسًا٠٠٠٠
إلياس بضحك: قولي بقىٰ أنك غيرانة من فيروز٠٠٠٠
وتين: لا طبعًا مش غيرانة٠٠٠٠٠
إلياس بجدية: عايز أقولك يا تينا أني بعشقك مش بس بحبك فياريت يكون عندك شوية ثقة في حبي ليكِ٠٠٠٠
وتين: مش شاكة في حبك ليا يا إلياس بس أنا عايزاك علطول بتهتم بيا متهملنيش ابدًا٠٠٠
إلياس: انا مليش في الحياة غيرك أنتِ وفيروز يا وتين هفضل علطول احبكم واهتم بيكم علشان انتوا روحي٠٠٠٠
وتين: أنا بحبك اوي يا إلياس ربنا يديمك ليا يارب أنتَ وروز ومتحرمش منكم ابدًا٠٠٠
إلياس: ولا نتحرم منك ابدًا يا روحي٠٠٠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت يوسف وحور
كانت تجلس حور وفي احضانها طفل يبلغ من العمر سنة وبجانبها يوسف٠٠٠٠٠
حور بدموع: أنا مش مصدقة نفسي يا يوسف بص جميل ازاي٠٠٠
يوسف: جميل اوي يا أم رحيم متعرفيش أنا مبسوط قد أي٠٠٠
حور: وأنا هطير من الفرحة يا يوسف مش مصدقة أن حلمي اتحقق٠٠٠
يوسف: حلمنا اتحقق يا حوريتي وبقىٰ معانا رحيم٠٠٠٠
حور: ربنا يباركلي فيكم يا يوسف أنتَ ورحيم كل حياتي٠٠٠٠
يوسف: بحبك حب ملهوش لا أول ولا أخر يا حوريتي انا مقدرش اتخيل حياتي من غيرك انتِ ورحيم٠٠٠٠
حور: أنتَ بالنسبة ليَّ الحياة يا يوسف ورحيم ده حتة مني ربنا يديمكم جمب مني يارب٠٠٠٠٠٠
يوسف: أنتِ العشق يا حوريتي٠٠٠
وفي الخلفية الست بتقول " العيب فيكم يا ف حبايبكم اما الحب يا عيني علية "