رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول بقلم دعاء زينه

رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول بقلم دعاء زينه

رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة دعاء زينه رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول
رواية ايقاع العشق بقلم دعاء زينه

رواية ايقاع العشق كاملة جميع الفصول

/عيشك ي ست البنات
ابتسمت في وشي كالعادة اه مشوفتهاش لأني قدامها مبقدرش أرفع عيوني فيها، بحسها حاجه مقدسة كده، مينفعش استبيح حرمة جمالها بعيوني، بس حسيت ابتسامتها في ردها الهادي... تسلم ي فؤاد تعبينك معانا
/متقوليش كده ي دكتورة ده أنا عنيا لست والدتك ولحضرتك كمان ده أنتوا عيلة الغالي عن إذنك بقلم دعاء زينة
قولت الكلمتين دول ولفيت وشي مشيت علطول، وأنا من جوايا بردد ي ريت كل التعب يشبه تعبك ي نبض اهااااا اهااا علي اللي جرا لفؤاد علي إيدك، نفسي في نظرة رضا وقبول منك بس يوووه هي فين وأنا فين، بقي الدكتورة الصيدلية نبض تبص ليا لمين لواحد صاحب فرن عيش بلدي، اه فرني ورثته عن أبويا الله يرحمه كبرته وبقي أكبر فرن عيش في المنطقة شغال معايا ناس كتير ونسأل الله عز وجل أنه يجعلنا سبب في رزق الناس، كلهم يحبوني ويتمنوا ليا الرضا ماسكين المنطقة والحتت البعيدة يوزعوا عليهم العيش، ورغم كده إلا أني بصر أنا اللي أودي لشارعهم كله العيش لأجل بس أسمع صوتها وأبدا يومي بيه...
اتنهدت بتعب من الحوار اللي بيدور في نفسي كل يوم بدل المرة مليون، الدكتورة بيحبها واحد معهوش غير الإعدادية...
اهااا ي قلبي...
روحت كملت شغلي في الفرن
*********** بقلم دعاء زينة
 = ي نبض فؤاد جاب العيش
/اه ي ماما
=طب يلا ي حبيتي عشان الفطار جاهز قبل ما الفول يبرد
/لاااا ي ماما كله إلا فول عمي سعدة أنا جاية
روحت لماما علي السفرة جري وأنا بضحك، وبدافع عن الفول كأنه ابن أختي، وصلت وحضنت ماما وبوستها
=امتي بقي هتفرحي قلبي وتخليني اشيل عيالك
/يعني ي ماما مفيش حاجه هتفرحك غير دي
=ي بنتي والله ما فيه أحسن من فرحتي يوم أشيل عوضك أصلك هتفهمي إزاي بكرة تكبري و تعرفي معني كلامي
/ي ماما يعني كل اللي عملته ده مفرحكيش
_وانتي عملتي ايه ي عين ماما
بقلم دعاء زينة
/عملت ايه دخلت صيدلة واتخرجت منها بتقدير عالي، ومشغلة الصيدلية اللي بنيتها بتعبي بعد ما كانت مجرد محل بقالة، تقبلت العيشة في الحارة وحبيتها من حبك فيها أنتي وبابا رغم كرهي الشديد للأماكن الشعبية بتعامل ب أسلوب حلو مع ناس انا مش فاهمة طبيعية تفكيرهم أصلا لأجل حضرتك وبابا وفي الأخر تقولي عملتي ايه
خرج بابا في اللحظة دي وقاطع ماما ورد هو.... وكل اللي عملتيه ده أنتي المستفيد الوحيد منه، نجاحك اللي فرحانة بيه ده ليكي أنتي، أنتي اللي خدتي نصيب الأسد منه، أنتي اللي بيتقالك ي دكتورة مش احنا، الصيدلة اللي فتحتيها دي لولا دهب أمك والمحل اللي مكنش عجبك ده مكنش هيبقي ليها وجود، أما بقي تعاملك مع الناس اللي بتحسبي أنك من خلاله بتجبي علينا بيه فمحدش كسب منه غيرك بردوة أنتي اللي كسبتي دعوة مريض لحقيته، فرحة طفل خففتي عنه ألمه ووجع حقنة شايفها المهلكة بالنسبة ليه، وفوق كل ده وده كسبتي ثقة وحب وتقدير واحترام من ناس أنتي شايفهم أقل منك لمجرد إن ظروفهم غير ظروفك لمجرد إني أنا وأمك وفرنا ليكي رغم قلة حيلتنا اللي محدش عرف يوفره لغيرك، رغم إن فيه كتير جدا منهم في مناصب قيادية وإدارية وتعليمية أعلي منك ومش هضرب ليكي امثلة عشان أنا عمري ما قارنتك بحد ي دكتورة بقلم دعاء زينة
قال كلامه ده ومشي قلبي وجعني وعيون دمعت بصيت علي أمي لقتها بتبص ليا بقلب مكسور ولوم، اتحركت من قدامها دخلت اوضتي، وسمحت لنفسي أبكي بحرقة علي كسرة قلب أبوي وحزنه مني وعلي كلامه اللي وجعني حرفياً، أنا مكنتش أقصد كل ده والله أنا بس بحاول أوري لأمي أنجازاتي بس للأسف طريقتي غلط، اووو أو يمكن أنا فعلا زودتها وسوءت فيها وكأني عملت اللي محدش عمله، لبست وخرجت روحت الصيدلة، حاولت أفتح قفل الباب بس بسبب عيوني اللي غازيها الدمع ورافض ينزل لحد يشوف ضعفي مش شايفه افتحه، لقيت فؤاد جاي من ورايا
بقلم دعاء زينة
/عنك ي ست البنات
_قولتله كده وأنا بحاول أبعد عن قلبي إحساس الذنب ناحية المنطقة كلها... تسلم أنا هتصرف
/قالت كده ونبرة صوتها كأنها مبحوحة فيها بحة بكا، بس ليه؟!!
مسكت المفتاح من إيديها وفتحت باب الصيدلية ليها وجيت أفتح معاها حوار أعرف منه سبب حزنها... مش عاوزة اي حاجه تانية
ردت لا تسلم متشكرة، صدتني بردها واللي كان واضح من نبرة صوتها أنها بتقفل اي كلام هيجي بعد سؤالي ده،سبتها ومشيت وأنا قلبي ورايا قلقان من سبب حزنها الواضح...
★*******★
 خلص اليوم وأنا قلبي عليها قلقان، عيوني هتطلع من مكانها علي الصيدلية بس ما باليد حيلة....
بقلم دعاء زينة
فوقت علي صوت أمي... ينيلك ي واد
/أما خير في ايه
في ايه أنت ايه شاغل بالك كده
/أتنهدت بقلة حيلة ووجع وبصيت علي مكان وجودها وسكت
لقيت أمي حطت إيديها علي كتفي طبطبت عليه... ي ضنايا ي بني وهتفضل تعذب في نفسك لحد أمتي بس 
/أتوترت من كلامها... عذا'ب ايه بس ياما
ي واد عليا أنا بردوة، أوعي تكون  فاهم أني مش عارفه ايه بيدور في بالك من زمان من أيام ماكانت بضفاير، بس لحد أمتي هتفضل كاتم في قلبك ي عين أمك، روح لأبوها واطلبها منه وي اه ي لا بدل العذاب اللي انت عايش فيه ده
/اتنهدت تنهيدة خرج فيها كم الوجع اللي كاتمه في قلبي، وحزني أني مش عارف اقول ليها كلمة غير عيشكوا ي ست البنات وبصيت لأمي... وهي معقول تبص لواحد زي
زيك ده ايه هو انت فيه منك، ده أنت سيد الرجال كلهم ولو علي العلام فأنت خارج من إعدادية والراجل ميعبوش إلا جيبه وأنت إسم الله عليك جيبك مليان، وهتصونها الواحدة عاوزة ايه غير كده
/لا ياما الواحد يعيبه حاجات كتير، يعيبه نقص علامه وأنا حيلة خريج إعدادية، يعيبه شكله الاجتماعي قدام الست اللي هيتقدم ليها، ومينفعش أكون صاحب فرن وهي دكتورة وصحابها نفس الشئ لو اجتمعوا في مكان هيكون شكلها ايه، سيبك من شكلها هيكون شكلي أنا ايه قدامهم
بس ي واااد كل ده شايله في قلبك وساكت ي واد وبعدين ايه كلامك الماسخ ده هاا احنا نتقدم ونشوف الرد هيكون ايه ونبض مش زي باقي بنات الأيام دي، دي عاقلة وفاهمة أن أهم حاجه في جوازها إنها تلاقي حد يصونها ويشيلها في نن عيونه ومحدش هيعمل ده ادك ي عين أمك ده أنت شايلها جواك من لما كانت بضافير لا كليت ولا مليت ي ضنايا
/سكت وأنا بحاول ادي لنفسي أمل وأقنع نفسي أنها ممكن تقبلني وبصيت لأمي وأنا تايهه لقيتها كملت لأجل تطمني
بص ي قلب أمك أنت تخلي أبوها يرجع وتروح تكلم فورا، وأنا هروح دلوقتي أشوفلك ميتها ايه 
/لا ياما متروحيش ليها وانا هخلي الموضوع يوصلها عن طريق أبوها أحسن
اللي تشوفه ي قلب أمك
★*******★ بقلم دعاء زينة
أول ما أبوها جه ندهت عليه وطلبت أقعد معاه خمسة
=عنيا ي فؤش أوصل بس أغير هدومي وأنزلك
أبوها راجل محترم وغالي عليا جامد وعمري ما انسي وقفته ليا قصاد أبويا لما كان عاوز ميدخلنيش المدرسة خالص وساعة ماكان يضربني، ولما أصر عليه يسبني أكمل لحد إعدادية أهو يبقي في أيدي اي شهادة حتي...
بعد شوية لقيته نازل وخدني وقعدنا علي القهوة، وخبط علي رجلي قولي بقي ي فؤش عاوزني في ايه
/احمم الصراحة يعني ي عم ك كنن كنتت كنت يعني
=فؤاد هتفضل تتهه ولا ايه
/لا هكلم أهو
=طب شهل كده أنت بقالك في كنت نص ساعة كنت ايه
/ بسرعة خرجت الكلام وأنا بنهج.... عاوز أطلب إيد الست نبض
_.....
/بصيت بصدمة...
/عاوز اتجوز الست نبض
_بقي أنت ي بتاع أنت عاوز تجوزني، شكلك اتجننت ولا عشان بعاملك كويس هتسوء فيه وتبص لفوق، لااا فوق شوف أنت فين وأنا فين، شوف أنت ايه وانا ايه، أنا الدكتورة نبض، وكملت باستحقار وبسخرية... وأنت حيلة فؤاد صاحب فرن العيش البلدي
بقلم دعاء زينة
=اسمعي ي نبض
_لا ي بابا هو اللي يسمعني يوم تقرر تتجوز او ترتبط او تتزفت علي دماغك ميفرقليش، وتحب تبص لواحدة تبص لواحدة من توبك شبهك يعني ساااامعني
/قالت كل كلامها ده وأنا واقف مبلم كأني اتكب عليا دورق مياه صقعة، باصص ليها بذهول ولا يمكن دي تكون نبض اللي الفؤاد عشقها، بس كان معاها حق أكدت الحقيقة اللي كنت بحاول اهرب منها عمري كله، رفعت عيوني من علي ملامحها اللي كنت تايهه فيهم وفي رد فعلها وخصوصاً أني كنت حاطط حساب الرفض في بالي بس مش بالأسلوب ولا الطريقة دي، رفعت عيوني أخيراً عشان الاقي الحتة كلها واقفة بتتفرج، اللي شايف في عيونه شماته، بقلم دعاء زينة واللي سامع همساته ومصمصته لشفايفه علي حالي وإني إزاي أفكر في الست نبض، واللي حسيت منهم يالشفقة، مهتمتش لكل دول وبصيت عليها بصة أخيرة ومشيت من قدامها وأنا مهزوم، أنا اللي مفيش حاجه في الدنيا هزتني قدام عيونها ورفضها اتهزمت لأول مرة...
حاسس بصدمة أبوها وعجزه عن الرد عليا، شايف في عينيه أسف مش عارف يعبر عنه بعد اللي بنته عملته، عشان الاقي خطواته بتقرب منها وبيرفع إيديه و بقلم دعاء زينة
_بعد ماخلصت كل كلامي ليه وقفت أبص ليه بتحدي كأني مش غلطانة، أو أنا فعلا مش غلطانة عشان الاقي أبويا بيقرب مني وإيديه اترفعت عشان تنزل علي وشي، غمضت عيوني مستنية القلم، عشان اتفاجأ بصوت القلم رن بسس بس مش علي وشي أنا، فتحت عيوني براحة ولقيته واقف حائل بيني وبين أيد أبويا ولقتني بدون وعي ماسكة في التيشيرت بتاعه  كأني متحامية فيه من الدنيا، ولقيته بيقول بانكسار أول مرة أحس بيه في نبرة صوته بقلم دعاء زينة
/لا ي عمي مصطفي مش الست نبض اللي تتضر"ب في الشارع ثم أنها مغلطتش هي قالت حقيقة أنا كنت متجاهلها فحقك عليا ي دكتورة
_جه يتحرك حس بإيدي اللي ماسكة فيه، بص ليا ولأول مرة أخد بالي من كم الدفا اللي في عيونه بجد، سحب نفسه ومشي بهدوء وخطوات رازينة بس محدش واخد باله من أنها متغيرة غيري....
بصيت لأبويا لقيت عيونه في غل واضح من ناحيتي شدني من دراعي ومشي بسرعة وصلنا البيت وأول ما دخلنا زقني جامد وقعني في حضن أمي اللي كانت خارجة تجري تشوف مين رزع الباب بالشكل....
بقلم دعاء زينة
 ★********★
_في ايه ي مصطفى
+بعصبية أسالي بنتك اسألي الهانم اللي شكلي عملتها كل حاجه ونسيت أعملها اهم حاجه وهي الأدب
وحكي لأمي اللي حصل وفضلت تأنب فيا، سبتها ودخلت نمت، كلمت كمال واللي اتفقت معاه أنه يجي يتقدم ليا في أسرع وقت واللي ي سلام لو كان بكرة، وهو زي ما يكون صدق مكدبش خبر لقيته فعلاً جاي تاني يوم يتقدم واتفقوا علي كل حاجه تحت ضغط مني ورفض واضح من أهلي انا تجاهلته... بقلم دعاء زينة
وحددوا ميعاد الخطوبة بعد أسبوعين...
/بقالي أسبوعين مش بشوفها ولا بصطبح بنبرة صوتها الشجية لحد ما في يوم لقيت عربيات قدام بيتها وزينة بتتعلق وزغاريد عالية وحاجات وجعت قلبي...
_تمت الخطوبة وأنا حاسة أني مش مرتاحة كمال زميل دراسة قديم كان عاوز يرتبط بيا ويجي يتقدم وأنا كنت برفض بس حسيته الشخص المناسب اللي هيخرجني من المكان اللي أنا اتحاوط فيه وشكلي مش هطلع، بس فيه ايه ليه مش مرتاحة ليه حاسة إن فيه حاجه غلط...  بقلم دعاء زينة
عدي اسبوع علي الخطوبة وفي يوم لقيت كمال جايلي الصيدلية متأخر وأنا عادة بقفل متأخر بيكون الناس في الشارع نامت، ومحدش بقي موجود كتير....
_باستغراب كماااال خير في ايه
=وحشتيني
_طيب وأنت كمان بس ده سبب كافي أنك تيجي
=وهو فيه أكفأ من كده
_قصدك ايه مش فاهمة وضح كلامك
=وماله افهمك 
ولقيته قفل باب الصيدلية وبدء يقرب مني بخطوات انا مش مرتاحة ليها أبداً وفجأة....
_أنت بتقرب ليه كده
/قولتلك وحشتيني
_وأنا ببعد وخوفي منه عمال يزيد... طيب ما أنت كمان وحشتني بس أمشي دلوقتي
/بنفور ووقاحة تؤ وقرب مني بتثاقل واهتزاز وكأنه شارب حاجه او مش في وعيه، ولسه بيمد إيديه عليا بعدت فوراً بس شد دراعي قطع الفستان اللي كنت لابساه، خرجت مني صرخة مدوية عاااالية لدرجة أني حسيت صوتي راح من بعدها، وبلف ورايا أجري أو أشوف اي حاجه اخبطه بيها بس فجأة باب الصيدلية اتفتح ودخل دخل اللي أول ما عيوني وقعت عليه الخوف اللي كان معتريني سابني وهرب قرب، طلته وقعت عليا طمنتني، لقيت كمال بص ليه بخضة وقال
/ايه اللي دخلك هنا واحد وخطيبته أنت ايه دخل أمك في الليلة
بقلم دعاء زينة
ولقيته قرب منه وناوي عالشر خوفت عليه، واحد زي فؤاد أكيد مش هيكون شبه الشخص اللي طلعت معرفش عنه حاجه، فكرته هيطلعني لفوق طلع عاوز يخسف بيا الأرض، بس المفاجأة كانت إن بمجرد ما كمال رفع إيديه لقيت فؤاد كسرها حرفياً اتكسرت سمعت الصوت، ومسكه من ياقة قميصه
=أنا بقي هعرف ايه دخل أمي ي و*سخ ي بن ال*****  بقي أنت ي كل*ب عاوز تأذي نبض، اللي المفروض تشيلها في عيناك وعلي رأسك، وتعيش حياتك تحمد ربنا أنها اختارتك وقررت أنها تكمل حياتها معاك ي كل"ب
_أول مرة أسمع أسمي منه بدون ألقاب حسيت بتملك رهيب في نطقه لحروف أسمي، واللي استغربته أكتر وخصوصاً أني لاقيت قدامي شخص غير اللي اتخيلته كنت فاهمة إن فؤاد شخص هادي مسالم لأبعد حد مالوش في الأكشن ولا الصراعات أصلا، بس اتفاجأت بخشص جبار كمال قصاده معرفش حتي يرفع إيديه عليه، خلص ضر"به فيه ورماه في الأرض بص عليا وبعدين راح لباب الصيدلية قفله مرة تانية، اتاخدت ورجعت وراء، لقيته قرب مني وعيونه متعلقه في عيوني لا أنا قادرة أبعدهم عنه وأعتقد أن هو كمان كذلك، قرب قرب لدرجة أني كنت حاسة بأنفاسه يتخبط في وشي وأكاد أجزم أنه سامع ضربات قلبي اللي زادت...
بقلم دعاء زينة
=شايف في عيونها لمحة خوف وجعت قلبي أضعاف ما قلبي أتوجع وأنا شايف الحيو"ان ده بيدخل الصيدلية عليها وهي لوحدها فكرة أنه إيديه ممكن تتمد عليه جننتني، قلعت قميصي اللي كنت لابسه حطيته عليها عشان قطع الفستان الظاهر وبهمس نزلت لمستواها..... مش أنا اللي يتخاف مني ي نبض، استري نفسك كويس وأنا برة هنادي لأبوكي وراجع
_مسكت إيديه بسرعة قبل ما يتحرك... لا مش عاوزة بابا يعرف بقلم دعاء زينة
=جسمي اتصلب من مسكت إيديها ليا مسكة عفوية بس جرت قشعريرة في جسمي كله كما لو كان تيار كهرباء صابني لفيت ليها... لا ي دكتورة أبوكي لازم يعرف عشان يعرف سبب رفضك إلا لو كنت ناوية تكملي معاه
_بسرعة كأني بنفي عني تهمة.... لاااا مستحيل بس قصدي أني مش
=مش عاوزة يعرف إن قررك كان غلط من الأول، وكملت بعصبية وصوت عالي فزعها... يعني بردوة كل اللي هامك نفسك أنتي ي شيخة مصنوعة من ايه
_سابني ومشي وأنا بعيط من شخطه فيا...
=قلبي وجعني من زعيقي ليها بس غصب عني لازم تفوق لنفسها...
رجع بعد شوية ومعاه أبويا، ولقيت أبويا قرب مني بسرعة وخدني في حضنه بقوة شديدة وخضة أنا استغربتها
+أنتي كويسة ي عين أبوكي الكل"ب ده أذاكي لمسك فيكي ايه انطقي ردي عليا
_وأنا الحقيقة مش عارفة أخد نفسي من عياطي اللي حابسة في حضنه لأني كنت متخيلة اي حاجه تانية غير رد فعله ده قولت هيلومني، هيعاتبني، هيقولك نتيجة اختياراتك ف اتحملي بقي...
بس اتصدم من حقيقة كانت غايبة عني او يمكن كانت قدامي وأنا مش واخدة بالي وهي أني مهما أعمل ومهما كان غلطي مش هلاقي حد حضنه يساعني زي حضن أبويا، محدش هيتقلني رغم سوئي وغلطي الكتير في حقه غير أبويا...
اكتشفت فعلاً
"""أن الأب سند وحياة، ضهر يشيل ما يميل صدق اللي قال..."""
بقلم دعاء زينة
بعد عن حضني ولقيته مسك كمال اللي كان بدء يفوق ضر"به قلم في التاني، فؤاد مسكه... خلاص ي عمي هو خد كفايته
كمل أبويا... أسمع يلااا حاجتك هبعتالك ومشوفش وشك تاني أنت سامع هاتي دبلتك ي نبض
قلعتها وادتهاله راح رميها في وشه
=بعد إذنك ي عمي لو الست الدكتورة تحب تعمل محضر وتمشيها قانوني أنا معاها وفي ضهرها متقلقش
أبويا بصلي مستني ردي رديت بسرعة... لاااا ي فؤاد مش عاوزة فضايح وبعدين أنت مخلتوش يلحق يقربلي
+وماله ي عين أبوكي اللي تشوفيه يلا تعالي
خدني ومشينا وطلعنا البيت أمي حضنتني وفضلت تبكي وأنا حاولت أهديها علي أد ما قدر...
بقلم دعاء زينة
★*******★
تاني يوم قررت أروح ل فؤاد وصلت عنده
=خرجت برة الفرن اللي كنت حابس نفسي جواه بحاول أجبر نفسي أني أبعد عيني عن مراقبة مكان وجودها يمكن تغلط وتخرج اشوفها، أول ماحطيت رجلي برة لقتها واقفة مع واد من اللي شاغلين معايا وبتسأله عليا
=أنا هنا ي دكتورة اؤمريني
_فؤاااد أنا عاوزاك تتجوزني
=بصدمة..
_فؤاد أنا عاوزاك تتجوزني
/وأنتي عقلك خيلك أني عشان ساعدتك أبقي هوافق علي طلبك ده لاااا ي ست الدكتورة أنا كنت هعمل كده من اي واحدة تانية مكانك، ثم أن فؤاد يوم ما يقرر يتجوز هيتجوز واحدة من توبه، شبهه، تصونه وتقدره واحدة تكون تستغني بيه عن الدنيا، مش تقل منه، وتكسر بخاطره وقلبه
قولت كلامي ده وأنا بحاول أرد جزء من كرامتي اللي بهدلتها، وأمنع قلبي اللعين من فرحته السخيفة أنها بس فكرت في الموضوع مش جاي تطلبه مني، قولت هتزعل هتنكسر لكن فاجأني ردها...
_لا أنت مكنتش هتعمل كده مع اي حد غيري مش عشان أنت مش شهم او حاجه لا قدر الله بس عشان أنت مبترقبش ولا عيونك بتشوف غيري أصلا، اسمعني كويس أنا مبادرتش بالطلب عشان غيرت رأي أو حاجه بس للأسف عشان الصبح لقيت أبويا بيقولي أن فيه واحد كبير عنده بتاع حاجه وأربعين سنة متقدملي وهو موافق وهيجوزني ليه غصب عني حتي لو رفضت، وده عشان أبويا شايف إن إختياراتي زي الزفت فقررت أني أتنازل عن أحلامي وخططي في الهروب من المستنقع اللي أنا عايشة فيه وأحاول أتقبل وجودي جواه، وأكمل مع واحد من إختيار أبويا واللي هو حضرتك فشوف وقولي رأيك
معرفش جبت الجرأة دي منين أني أقوله كل الكلام ده بس اهو اللي حصل ما أنا مش هقبل أضيع عمري في مكان مش حباه ومع شخص عمره ضعف عمري كمان
/كل كلامك بتاع مراقبتي ليكي والهبل ده أوهام أنتي بتحاولي تزرعيها جواكي، وبالنسبة لباقي كلامك فده كلام ماسخ وأنا ماليش اي دخل فيه قرارتك أنتي ووالدك خدوها بعيد عني وي ريت أنتي كمان تبعدي عني
قلبي وجعني من أنه مكشوف ومتعري قدامها حاولت أنفي كلامها علي أد ما قدرت، حاولت اوجعها بس معرفتش وكيف الفؤاد يوجع نبضه...🥺
_فؤاد أنت هتيجي تتقدم ليا تمام بمزاجك غصب هتيجي تتقدملي مش عشانك عشاني عشان تفضل تسمع صوت نبض في الحارة
/قلبي انتفض لما سمع كلمتها الأخيرة معقولة تعمل في نفسها حاجه
: جننتني لما سابتني ومشيتي وتايهه في أفكاري ومعاني أخر جملة قالتها.....
_سبته ومشيت ملامح وشه كانت باين عليها الصدمة من كلامي بس للأسف مقدرتش أحدد قراره، اه عارفة أني يمكن أو أكيد أنانية بتفكيري في نفسي بالشكل، بس أكيد مش هقبل أن أبويا يجوزني للشخص اللي بيقول عليه ده
فلاااش باااك....🦋
+كويسة ي عين أبوكي
_ايوه ي بابا خير
لقيته دخل، وقعد قدامي
+اسمعي بقي فيه واحد متقدملك وأنا شايفه مناسب عنده 45سنة ومطلق ومحصلش ليه نصيب في الجواز لحد الآن، وقبل ما تتعرضي اسمعيني كويس لا فيه تكميل دراسات عليا، ولا خروج من البيت لا للشغل ولا لغيره، والصيدلية هتتقفل ومفتاحها هيتسحب منك وده أخر كلام وهو هيجي بكرة عالساعة ٨ 
_لا فيه كلام تاني
بص ليا بعد وصل للباب... واي هو بقي
_فؤاد
+وأنتي فكرك هيرضي بيكي بعد اللي عملتيه
_هيرضي وده يتمني أصلاً
+غرورك ده هيخسرك حاجات كتير وبكرة تقولي أبويا قال
_لو جه هتوافق
+لو جه محدش هيرفض غيري ي نبض
باااااك🥀
★*******★
قاعدة في اوضتي مستنية قدري المحتوم وخلاص فقدت الأمل في اي تغير، قررت اقبل الوضع اللي اتفرض واخرج اقابل الكائن اللي جاي ما هو أكيد مش هتنازل عن حياتي عشان اي حد...
خرجت ولسه هقعد لقيته داخل بهيبة طاغية خطفت أنفاسي ، شكله كان غير لابس قميص رمادي وعليه قميص أسمر ومن فوقهم بليزر أسمر، مكنش فؤاد اللي أعرفه، كان فؤاد جديد، في إيديه باقة ورد حمراء، حطها بهدوء عليةالترابيزة اللي في نص الاوضة
/معلش أصل المدام مبتقعدش مع رجالة  غيري، أصلي محرج عليها
_بصدمة....
/معلش المدام مبتقعدش مع رجالة غيري، أصلي محرج عليها
∆يعني ايه الكلام ده ي عم مصطفى
/ي عمنا كلامك معايا بعد إذن حمايا طبعاً، أتكل علي الله يابا متنحش
∆لقيته صوته بقي عالي... والله أنا واخد كلام رجالة ولا بقت شغلة عيال
ولقيته بيبص لفؤاد بغضب جامد ونفور، بس كالعادة فؤاد دائماً بيفاجأني بردود أفعاله الغير متوقعة بالمرة قرب منه ومسك من ياقة قميصه
 /اسمع يالا صوتك لو علي تاني بالله العظيم أد"فنك مطرحك لم نفسك والباقي من كرامتك وأتكل بدل ما أقل منك قدام الحارة كلها، قاله الكلام ده بهدوء وببرود يدل علي أن اللي بيتكلم ده شخصية جبارة وفعلا عنده كاريزما لما بيخرج من لبس الفرن اللي دافن نفسه فيه مالقتهاش في أساتذة جامعة، عشان الاقيه بيلم نفسه والباقي من كرامته ومشي...
/شوفت أستغرابها وتساؤلات عيونها مهتمتش وبصيت لعمي مصطفي
+ايه جابك ي فؤاد وبعدين أنت بأي حق تطرد الراجل من بيتي
/بحق أني فؤاد إبنك وتربية إيديك واللي دلوقتي جاي وعشمه في ربنا كبير تديله حتة من قلبك
+وأنا مش موافق
_بس أنا موافقة ي بابا
+أنتي تخرسي مسمعش صوتك فاهمة
سكت باحترام وعيوني فيها دموع، مستحيل تنزل قدامه
/ي عمي اسمعني حقك عليا لو اتعديت علي حرمة ضيفك بس الست نبض مالهاش ذنب، ولو رفضك ده رفض تام لشخصي فأنا بعتذرلك وهاخد بعضي وكأن مفيش حاجه حصلت
+ي بني أنا لو عليا مالقيش أحسن منك بس أنت فاهم دي عملت معاك ايه
/قلبي وجعني من ذكري نفسي تتمحي من بالي بس كملت بحشرجة في صوتي... اللي حصل حصل ي عم مصطفى وأنا دلوقتي جاي اجدد طلبي شوف رأيكم ايه وأنا مستني العمر كله هستني عن إذنكم
سبتهم وروحت البيت خايف أبوها يفضل مصمم علي رفضه، ويجبرها فتقوم تعمل في نفسها حاجه، أول ما دخلت البيت لقيت أمي قاعدة ولا اللي ما"ت ليها مي"ت
*رايح تتطلب اللي رفضتك وكسرت نفسك ي بن بطني
/بحبها ياما
*وروحتلها وكسرت نفسك قدام الكل يبقي لزمتها ايه
/غصب عني ياما فؤادي مش راضي يكرها
*ي بني دي مش كويسة ولا هتصونك أسمع مني أنا خايفة عليك دي مش شبهك
/ودي ياما الفؤاد مش رايد غيرها أعمل ايه ي ريت كان بإيدي اشليها من جوايا، بس مش قادر ولا عارف أشوفها مع حد غيري غصب عني
*بشوقك ي بن بطني بس مترجعش تبكي
/سابتني ومشيت، وتاني يوم قاعد في الفرن لقيت عم مصطفى جه وقعد قصادي
+أنت واثق في قرارك
/بصيت ليه برجاء وأنا بهز رأسي باه
+أنا مالقيش لبنتي أحسن منك ويعلم ربنا بس أنت كمان لازم تاخد بالك أن بنتي صعبة وشايفة نفسها فوق الكل، فلو مش هتعرف تتعامل معاها ومع غرورها وتحولها إنسانة طبيعية بلاش أبعد عنها أحسن ليها وليك
/ليه بتقول كده ي عم مصطفى
+عشان بحبك زي ابني ي فؤاد، وعشان كمان لو بتفكر أنك ترد اللي هي عملته فيك من فترة وتنتقم لنفسك بجوزاك منها يبقي لا مش أنا اللي أسمح إن بنتي تتكسر تحت اي ظرف، اه باجي عليها ويمكن أوقات كتير بهددها بشغلها ودراستها بس كل ده عشان ترجع لنفسها وتفوق، بس يوم ما تزعلها محدش هيوقف ليك غيري وعشان كمان مش أنا اللي مهما غلطت بنته يتخلي عنها
/فرحت بحب أبوها الكبير ده ليها ويبختها بجد وبعدين فعلا مين في حياته نبض وميحبهاش ويخاف عليها كده... أنا فرحان بحبك وخوفك ده عليها بس عاوزك تخلي بالك من حاجه مهمة أنا اللي يتخاف عليا مش العكس وضحكت بخفة وهو كمان ضحك وكلمت، متخافش ي عم مصطفى نبض في عيوني وليها عندي معاملة ربنا فيها بس عجل أنت بس بكتب الكتاب الله يسترك، وأنا كفيل بيها وبجنانها وغرورها ده كمان
+الخميس الجاي كويس
/كويس أوي هجيب أمي واجيلكم ونتفق علي كل شيء و
روحنا تاني يوم قعدنا والاتفاق خلص بصيت ليها
/تحبي فرحك يكون فين ي ست البنات
_مش عاوز فرح كفاية كتب الكتاب
/ردها معجبش أمي ولا عجب حد من الواضح وخصوصاً أمي اللي نفخت بصوت مسموع... وماله نكتبه ونسافر المكان اللي تختاريه
بصيت ليه وسكت، وخصوصاً لما لقيت نظرات بابا ليا كلها تحذير
/عدي اليومين وجه يوم كتب الكتاب كنت فرحان ومتحمس بطريقة محدش يتخيلها فكرة إن خلاص كلها يومين وهتبقي معايا وفي بيتي فكرة علي اد ما كانت حلوة علي ما قلقتني وكانت دابة الرعب في قلبي أني معرفش اتأقلم مع دماغها ولا هي تتقبل تفكيري...
_عدوا اليومين عليا ببرود زي اي يومين بس للاسف فيه حاجه غريبة ضرباات قلبي كل مدي وبعتلي  ناس تزين البيت، و يوم كتب الكتاب الصبح لقيت أمي داخلة عليا بكيس كبير قالتلي فؤاد اللي باعته، فتحته لقيت فستان معرفتش أحدد حلو ولا وحش الا لما قيسته كان ضيق من فوق ونازل بوسع من تحت لونه بترولي وعليه حزام من النص فيه إكسسوار حلو اووي لقيت شنطة صغيرة وقعت فيها طرحة من نفس لون الفستان طلعتها ولقيت ورقة مكتوب فيها...
الطرحة قالولي هتبقي أحلي لو نفس لون الفستان، بس معرفش لو مش عجباك قوليلي أغيرها للون اللي أنتي عاوزاه، بس ي ريت متلبسهيش لما أدخلك نفسي أشوفك ست مش ست ناقصها شنب وتبقي راجل...
مبارك ي عروسة💋
قرأت كده اتعصبت من آخر جملة ليه، جه الليل ودخل هو والمأذون وقعدوا يكتبوا الكتاب وأنا سامعة صوتهم وهما بيرددوا صوت المأذون...
لقيت أبويا دخلي بالدفتر لاني عرفته أني مش هخرج مضيت وخرج تاني وسمعت صوت الزغاريد وبعد شوية لقيت حد بيخبط علي الباب وبعد شوية دخل من غير ما أقوله، كنت واقفة متوترة الصراحة وخصوصاً أن أول مرة حد يدخل اوضتي غير أبويا...
/الله أنتي مكسوفة زي البنات ولا ايه
_لفيت ليه نسيت توتري وأنا ببص ليه بنرفزة لقيته فتح بقه وعيونه اتعلقت بيا ومفيش اي صوت منه
/أول ما لفت ليا كانت حاطه إيشارب علي رأسها وقع كنت حاسس إن شعرها حلو بس مش حلوو اووي كده، أول مرة أشوف ملامحها من غير غض بصر عيوني تاهت فيها، والكلام هرب من لساني، وقلبي ضرباته زادت، قربت منها بهدوء وأنا حاسس أني مسلوب الإرادة، كنت مسير قدام جمالها اللي خطف روحي وقلبي للمرة الألف بعد المليون، وأنا بقرب منها كانت هي بتبعد واتكعبلت في الترابيزة لحقتها، إيدي زي ما يكون عارفة طريقها مكست خصرها بإحكام وبصت في عيونها وتوهنا إحنا الاتنين، لقيت خدودها إحمرت شبه الفراولة، وشفايفها بتترعش من التوتر، قعدتها علي السرير وأنا عيوني لسه علي ارتعاش شفايفها ولسه بقرب منها وأنا ناوي احط صك ملكيتي عليهم
لقيت الباب خبط
+فؤاد أطلع سلم علي الرجالة
/اتخضت وفاقت من التوهان اللي كانت فيه وهي بين إيدي وللحقيقة يعني دي حاجه رضت غروري كراجل جدا وكبداية فهي بداية مبشرة من الواضح،.... أحبك وأنت مطيع وبتسمع الكلام
_قصدك ايه
/كان نفسي أشوف شعرك اووي
_اتصدم من كلامه وأنه كان عاوز يشوفني بشعري وأنا الهبلة اللي نفذت ليه مراده من غير ما يطلب مني ده... اعاااااا ي بن الللل
/ضحكت وحطيت إيدي علي بقها... اييييه عيب في ست محترمة تغلط في جوزها كده
الباب خبط تاني
_طبع بوسة علي خدي بخفة وبعد عني بسرعة
/غمزت ليها... لفي الحجاب كويس وي ريت الاقي خصلة باينه عشان ادخلها أنا بمعرفتي 
سبتها وخرجت، وبعد شوية لقيتها خارجة بالحجاب كامل وي ربي علي الجمال مزدهاش غير حلاوة والله أنا اه عارف أنها حلوة بس بالطريقة دي مكنتش متخيل، خلصنا سلامات وخدتها وسافرنا في نفس اليوم لحد ما شقتنا تخلص.... 
★*******★
ركبنا الطيارة وبعد شوية لقيت رأسها مالت علي كتفي عرفت أنها نامت، عدلت نفسي وخدتها في حضني ونمت أنا كمان بقالي أكتر من أربع أيام منمتش، صحيت علي فركها في حضني 
/ايه في ايه حد يصحي حد كده
_وحد يتجرأ ويحضن حد بالشكل ده
/مش مراتي يعني ليا الحق أحضن وأشيل، وابو
_حطيت إيدي علي بقه اللي مشحترم ده... أنت ايه رديوا واتفتح ثم أني مش مراتك اووي يعني
/رفعت حاجبي باستغراب... والله وده اللي هو إزاي يعني فيه مراتي اووي ومراتي نص نص
_ايوة و
/قطع كلامها إعلان الطيار عن وصول الرحلة أخيراً ونزلنا، روحنا الفندق ووصلنا الجناح اللي كنت حاجزه، 
_دخلت ايه ده أنت جايبة سنجل مش دبل ليه
/يعني بالله عليكي حاجز لشهر العسل واطلب منهم الجناح يكون دبل شكلي ايه قدامهم كراجل يعني، بلاش شكلي قدامهم شكلي قدام نفسي ايه هااا تراضيها
_طيب هنام فين انا دلوقتي
/عالسرير هنا
_كويس وأنت
/بسماجة... عالسرير بردوة هنا بتسألي اسئلة مش منطقية خالص وجيت أسبها وأمشي
_فؤاد
/ي نهاااار علي جمال الحروف طول عمرها بتنطق أسمي وأول مرة أحسه بالحلاوة دي ي شيخة ي رتني اتجوزتك من زمان بصيت ليها... نعم
_أسمعني بقي اي أحلام وردية في الجوازة السخيفة دي ي ريت تنساها دي مش رواية البطلة هتوافق علي الجواز من البطل غصب وبعد كده تقع في دباديبه و
لقيته قطع كلامي وقرب مني، ورفع دراعه علي الحيطة اللي ورايا حاصرني بينه وبينها
/كونك شايفة إن جوزانا ده سخيف فدي مشكلتك السخف اللي بجد اللي أنتي بتقوليه، أما بقي كونك بتحلمي أنك تعيشي جو الروايات فده تنسيه لأنك علي أرض الواقع وواقعنا بيقول أني قبلت عرضك وطلبك للجواز مني عشان بس اساعدك ومتمعليش في نفسك حاجه علي حد قولك تمام فأنا مش منتظر أي حاجه من الجوازة دي، أما بقي لو أنتي مستنية فده يرجعلك والظاهر كده أنك هتفضلي مستنية
_قال كلامه ده وسابني بغلي وخرج، جيت أخرج وراه ووقفت علي أخر لحظة عشان لو كنت كملت طريقي وراه هيفتكر أني بثأر لكرامتي وبس وهياخد أن كلامه ده حقيقة...
عدي ساعة اتنين تلاتة وصلنا لنص الليل فون الاوضة رن نزلت جري ببص لقيت فؤاد في حضن واحدة تانية قربت منهم بعصبية
_فؤااااااااااد
_ فؤاااااااد أنت بتخو"ني يوم فرحنا
/مسمعش نفسك إطلعي علي اوضتك
_مش هتحرك من هنا إلا لما أعرف مين الجر"بوعة دي
/قربت منها ومسكت دراعها وبنبرة أول مرة اكلمها بيها.... اطلعي علي فوق بدل ما اطلعك أنا وساعتها هعمل حاجات أظن أنك متحبيش أنها تحصل
بقلم دعاء زينة
_اترعشت من خوفي من نبرة صوته بس حاولت مبيبنش وانسحبت بهدوء وطلعت علي فوق، دخلت هتجنن بقي أنا يكلمني بالطريقة دي عشان المبهرجة اللي كانت معاه دي ملامحها مش باينة من كمية الميكاب اللي حطاها، كنت هتجنن معقول يكون بيحبها، وعند ما وصلت للنقطة دي قطعت تفكيري لااااا أنا مالي اصلا دخلي ايه هو حر يكش يو"لع فيها او تولع هي فيه، بعد شوية لقيته دخل الاوضة
_ممكن أفهم مين السينورة
/بصيت ليها ببرود يهمك في ايه
_أننا اتجوزنا مثلاً 
/قربت منها لحد ما قطعت المسافة اللي كانت بينا نزلت لمستواها وهمست في ودانها... يهمك اووي جوزانا يعني أنتي بتعتبري نفسك مراتي وكده بقلم دعاء زينة
_نبرة صوته حستها تيار كهربي مر في جسمي، قربه وترني بشكل مش واخدة عليه، ضربات قلبي بتدق كما لو كانت طبول بتعلن عن بدء معركة كبيرة لازم تنتهي بخسارة حد، جيت أرد لساني مسعدنيش اااا
/اااا ايه ردي قوليلي يهمك أني مبقاش مع ست غيرك، سكوتها وتوهنا بين إيدي ده أكبر دليل إن فيه حاجه جواها مش راضية تتديها الأذن عشان تظهر، حركت وشي من عند ودنها وبدأت أطبع بوسة وراء والتانية بخفة لحد ما وصلت لشفايفها، عشان جرس التليفون يرن فتفوق من بين إيديا وألعن انا في سري الحيوان اللي قطع عليا لحظة مش سهل تتكرر مرة تانية، بعدت عني فوراً وهي بتخبط صدري بإيديها
بقلم دعاء زينة
_أنت إزاي تتجرأ هاااا كام مرة أقولك متقربش مني أنت غبي مبتفهمش انا مش عاوزة كده، لو علي الجربوعة اللي كنت معاها روح ليها وأعمل ما بدالك ميهمنيش، أهم حاجه ميبقاش قدام الناس عشان شكلي ومستوايا واللي ميسمحليش أن الناس تتكلم عليا وتقول أني مش كفاية لأستاذ فؤاد صاحب فرن العيش
خلصت كلامي ده وأنا بنهج، وكارها نفسي عشان استسلامي ليه والحالة اللي بتصبني لما بيقرب مني
/والله صاحب فرن العيش ده ميبقربش منك غير لما بتسمحيله أنتي بده، وبترحبي بيه كمان وإلا كنتي بعدتيني من الأول ولا ايه وغمزت ليها وسبتها وروحت رديت علي التليفون
/اه ي حبيبتي لااا مش ناسي تمام نفطر مع بعض خلاص ماشي مع السلامة
_بصيت ليه وسابني ودخل الحمام وخرج بعد شوية، والمياه نازلة من شعره علي وشه بشكل لطيف خلاني أحسه ابن أخويا في نفسه أوي ونفسي أروح أنشفه ليه وأقعد العب فيه، خد باله من سرحاني فيه بقلم دعاء زينة
/في حاجه ي دكتورة
_هااا لا مفيش
/طيب 
كملت تسريح شعري وقمت قعدت جنبها علي السرير علشان أنام، لقيتها نفخت بخدودها وشكلها كان شبه العيال الصغيرة
_هو أنت لازم تنام هنا
/في مكان غير هنا
_طيب وخدت مخدة وروحت عالكنبة بس كانت صغيرة ومش مريحة بالمرة، حاولت أتاقلم في النوم عليها قدر المستطاع أصل مستحيل أنام جمبه يعني، مستحيل اللي معندوش دم ده
/فضلت مراقباها لحد ما حركتها هديت وعرفت أنها نامت، وجات تتقلب كانت هتقع يدوبك لحقتها قبل ما توصل للأرض جيت اشليها اختل توزاني ووقعت أنا علي الأرض وهي فوقي، فتحت عيونها نص فاتحه وكان باين عليها أثر النوم واتشعلقت في رقبتي ونامت تاني، شلتها وقمت بيها حطيتها في السرير  لقيتها بتقول بصوت كله نوم
_شكلك حلو اووي
/ابتسمت علي كلامه وبو"ستها من رأسها وهمست ليها، وأنتي كمان شكلك زي قرص المشبك عاوز يتاكل
وسبتها ونمت، يااااه كان كل حلمي نظرة منها دلوقتي هي نايمة جاري، اه مش حاسة بيا بس انا كفيل بيها، غمضت عيني واستسلمت للنوم أنا كمان..
بقلم #دعاء_زينة
★*******★
_صحيت الصبح لقتني في السرير جمبه هو نايم في ناحية وأنا الناحية التانية، ضحكت علي الروايات لما كانت البطلة تنام في اي حتي وتصحي في الأخر في حضن البطل، قربت منه شوية كان شعره ملغبط بطريقة فوضوية جميلة، تهت في ملامحه كانت ملامح بسيطة ساكنها الهدوء أول ما تقع عينيك عليها تحس براحة غريبة، حسيته بيتحرك قمت بسرعة دخلت الحمام
/حسيت بيها من أول مافاقت ولما قربت مني، قمت أخيراً وي جمال ده صباح والله
/خرجت هي ودخلت الحمام وخرجت وأنا لابس ولسه جاي أخرج
_فؤاد
/اتصنمت مكاني مقدرتش أرد نبرة صوتها كان لسه فيها شوية نوم ووقفت مستنيها تكمل
_مقولتليش صباح الخير يعني
/ي خرابي ي جدعان عالجمدان والله لفيت ليها وقربت منها وبوست رأسها، ده ي صباح الهنا ي ست البنات
_أنت رايح تقابلها مش كده
/خايفة يقولوا ساب عروسته يوم صباحيتها ولا ايه
_قربت منه وأنا بلعب في زراير القميص اللي هو لابسه، تؤ أنا ميهمنيش كلام حد بس أنا مش واخدة أفطر لوحدي
/احمم يعني تحبي تيجي معانا بقلم #دعاء_زينة
_تؤ تؤ
/بلعت ريقي وأنا مش قادر استحمل نبرة صوتها، ورقتها الغريبة دي عمرها ما اتعاملت معايا كده أبدا، اومال ايه
_مش واخدة أفطر مع حد معرفوش، فيعني لو ينفع نفطر أنا وأنت لوحدنا ي فؤش
/ي لهوي بعد فؤش دي عنيا ليكي ونفطر لوحدنا
_طب وهي
/أقولك سر
_هزيت دماغي باه، وقرب هو جمب ودني
/دي عمتي الصغيرة وانا كنت رايح أفطر معاها هي وجوزها بس عادي أعتذر ليها لأجل عيونك
_ايه ده ايه الفرحة اللي حسيت بيها دي كنت متأكدة أن فؤاد عينيه متشوفش حد غيري أصلاً... ثواني أجهز ونتحرك
/علي اقل من مهلك
لبست تربون وبنطلون واسع لونه أزرق مشجر وعليه بلوزة لونها أبيض وخرجت ليه
_يلا
/مش لما تلبسي الحجاب
_ما هو ي بني أنت مش واخد بالك ولا ايه
/وده حجاب من أمتي ولا إزاي أصلا وهو مبين رقبتك ونص شعرك بالمنظر ده
_ايه فؤاد متدقش وبعدين احنا علي بحر عاوزني البس ايه يعني
/علي البحر علي الشط مش هتفرق كونك واحدة محجبة، وكوني راجل مسمحش أني ابقي قور"ني ومراتي كل من هب ودب يبص عليها وهي مبينة حتة من شعرها ورقبتها كمان
_طب ما أنت معايا فيها ايه مش فاهمة
/أنا معاكي اه، مش شايلك جوايا وي ريت أقدر أعمل كده بالله ما هتأخر
بقلم #دعاء_زينة
_بس
/لو مغيرتيش البتاع ولبست حجاب مناسب ساترك كويس مفيش نزول ومسعمش كلمة تانية
_قال كلامه بنبرة متستحملش المجادلة سبته وأنا بدبدب زي الأطفال، وخرجت لما لفيت الطرحة كويس أول ما شافني ابتسم وكأنه راضي عن شكلي، قرب مني يظبطلي الطرحة
/ليه الكلدمة دي هاااا، أنتي واحدة محجبة وحجابك ده أمرك يكون ساتر ولا يشف ولا يصف، عاوزاني إزاي أسيبك وفيه حتة مش مستورة منك هااا، وي ستي لو علي شعرك ورقبتك دول خليهم للعبد لله لوحده بدل ما كنتي رابطة ليا العمة امبارح ده أنا حتي غلبان والله
_الكل بيبلبس كده وحتي عمتك دي كمان و
/هشش حطيت أيدي علي بقها أمنع كلامها، أنا مينفعش أمشي علي عمتي أو أجبرها لا هي ولا غيرها زي ما مينفعش بردوة أجبرك لأني ببساطة شريكك مش ولي أمر أمرك الفكرة كلها أنك أصلا محجبة وحجابك الصحيح بيقول اللي أنا بلفت نظرك ليه مش أكتر عشان زي ماقولتلك أنا شريكك اللي لو مالت خطاك مينفعش يقف يتفرج لازم يعدلها
_اقنعني والله اقنعني ابن كوم شجاير الكرملة بيتكلم كلام وأسلوب يجبر اللي قدامه يسمعه ومش بس كده لا وكمان يقتنع بيه بجد ربنا يحميه صاحب فرن العيش ده
★*********★
خرجنا الحمدلله أخيرا، وركبنا مركب في البحر وده كان إختياري، المركب اتحركت ولقينا الكابتن اللي قايد الرحلة ده كان دفعتي... 
-نبض عاملة ايه وايه أخبارك فينك ي بنتي من ساعة ما أتخرجنا محدش شافك
_معلش بقي الدنيا تلاهي وبعدين هتشوفني فين وأنت هنا عايم وسط البحر وجماله واخد بالك أنت
-والنبي الجمال كله أنتي اللي واخدها
_ماشي ي عم تشكر
/كانت واقفة معاه وأنا بجيب الفطار، كنت هتجنن نار في صدري والعه مش هيطفيها غير روح الحيو"ان اللي واقفة معاه هناك ده، وبعدين فجأة المركب خبطت في صخرة وقع من شدتها واحدة في البحر، بدون تفكير لقتني نزلت وراها
_فؤاااااااااد
أول ما شفته بينط في البحر قلبي اتخلع وجريت عليه، وأنا ببص للكابتن الحقه ي مدحت فؤاد مبيعرفش يعوم
-للاسف مفيش فرق إنقاذ هنا وغير كده المكان ده فيه صخور كتير مينفعش أي حد ينزل بالطريقة اللي هو رما نفسه بيها دي
_بصتله باستحقار وبعدين ركزت مع فؤاد اللي بدون تفكير قرر يساعد بدون مايعرف مين محتاج مساعدة واللي مُصر يفاجأني كالعادة لقيته بيتحرك بخفة وجاب البنت طلعها وطلع عملوا ليها اللازم وأنا واقفة بطمن عليه
_فؤاد أنت كويس فيك حاجه بقلم دعاء زينة
كان بيكتفي أنه يهز رأسه وهو حاطط عينيه بعيد عني، وفجأة لقيت البنت اللي لحقها دخلت وسطنا حضنته
°thanks for you
_ابتسم بخفة ليها، ولقيت الحيزبونة طلعت كارت وبتديهوله في إيديه
°: °I need to see you and meet, this is room number
_مسكت الكارت منها وقطعته ورميته في البحر، sorry he is very busy ورحت حضناه عشان الحيزبونة دي تبعد عنه، وهو كان بيبص ليا باستغراب ممكن ميكنش فهم الحوار بالظبط بس خد باله من الكارت اللي قطعته
/خدتها ومشيت دخلنا الاوضة زقتها جواها.... حضري نفسك هنرجع مصر دلوقتي
_باستغراب ليه 
/لييه عاوزة تعرفي ليه ولا عاوزة تفضلي جمبه وهو قصاد عيناكي
_بصدمة اييييه
/بعصبية وصوت عالي... ليه عاوزة تعرفي ليه ولا عاوزة تفضلي جمبه وهو قصادك اهااا أصل فؤاد يعيني ميملاش العين، ولا هيظبطك زي ما كان بيعمل مش كده
قولت كده بعصبية شديدة وأنا ماسكة دراعها بضغط عليه، وبقرب منها لحد ما وصلنا للحيطة، ملامحها كانت مخطوفة، وقلبها سامع نبضاته من مكاني ولقيتها مش قادرة تاخد نفسها وبتقول بصعوبة...
_فؤ فؤاد أبعد
بقلم دعاء زينة
/لقتني صوت علي وعصبيتي زادت... مش هبعد أنتي ايه جبلة مبتحسيش ايه اللي ييجري جواكي ده ايه دم ولا مياه وس"خة اييييييه لا مشوفتش في بجاحتك زل وإهانة وتجريح فيا وأنا في بقي جز"مة قديمة وأقول معلش اللي بيحب يتحمل إنما توصل إنك تخليني في نظر نفسي مش راجل لا وألف لا ي نبض لو قلبي مفيهوش غيرك
وبدون وعي مني لقتني شديت البلوزة اللي كانت لابساها، وبقيت أقرب منها
_أول ما شد البلوزة من عليا، ولقيت بيقرب وفي عينيه نظرات مخدتش أنها تبقي موجودة،  رعبي زاد خوفي منه وصل لحد السماء كنت فاكرة أنه هيستحملني بس المرة دي أنا فعلاً معملتش حاجه، لقيتني غصب عني ببكي قدامه، أترميت في حضنه ومعرفش عملت ليه كده وإزاي بس ده اللي حصل كنت بترعش جواه، لحد ما لقيته هدي ونزل إيديه علي ضهري يطبطي عليا بحنيته اللي واخدة عليها
بقلم #دعاء_زينة
/أول ما شوفت الخوف في عيونها قلبي وجعني، نبضه أتوجع فتلقائي يتوجع أضعاف، اترمت في حضني وهي بتترعش خوف مني، نهرت نفسي أضعاف أضعاف خوفها، معرفش ليه عملت كده، غصب عني هديت وكيف ما أهداش ونبض الفؤاد بتتحامي فيه منه، طبطت عليها... هشش خلاص حقك عليا
_روحني عاوزة أرجع بيتنا
/بدون كلمة شدتها من حضني وبعدت وشي عنها.... هنزل أحجز علي ما تلمي هدومك
وقد كان نزلت حجزت وبعدت في مكان مفيش فيه حد، وبدأت أدخن سيجارة وراء التانية في التالتة لحد ما وصلت لرقم معرفتش أعده، اه مش بشرب سجاير في العموم بس بعمل كده لما غضبي بيوصل أخره، ومفيش أكتر من أني أشك فيها، أو شوف الخوف في عيونها، نهرت نفسي للمرة المليون وروحت ليها، شيلت الشنط وهي جات معايا ولحسن الحظ كنت لقيت طيارة في نفس اليوم، رجعنا لا بتكلم ولا هي جربت تفتح كلام، وصلنا البيت، وكانت أخيراً قررت تفرح وداني بسماع صوتها بقلم دعاء زينة
_عاوزة أروح بيتنا
/ده بيتنا ي نبض
_بعصبية لا أنا قصدي بيت أبويا
/مفيش بيوت غير ده ي نبض ده بيتك وأنا اللي عندك ضيف
_عصبيتي زادت قولتلك عاوزة أروح بيت أبويا
/صوتك ميعلاش ويلا انزلي بدل ما أنزلك أنا بطريقتي
_ربعت إيديا وعاندت قصاده ويارتني ما عملت كده... وإن منزلتش هتعمل ايه
/ولا حاجه براحتك
_ولقيته نزل وقفل باب التاكسي بهدوء غريب، وجه عند جهتي فتح الباب وعمل اللي عمره ما جه في بالي، شالني غصب عني جيت ارفص وأفرك عشان ينزلني همس في ودني
/ورحمة أبويا لو لميتي نفسك لهرزعك روسية تجيب أجلك وأنتي حرة
_خفت الصراحة ده مجنون ويعملها، ولقيته بص للسواق وغمز ليه
بقلم #دعاء_زينة
/معلش المدام بتدلع عليا، استناني هطلعها وأنزل أحاسبك
+براحتك ي باشا ربنا يهدي سركوا
_فضل شايلني والحارة كلها حرفياً بتبص علينا، والست حسنات ذات الإمكانيات الجبارة في حشر مناخيرها في حياة كل الحارة
@خير ي واد ي فؤاد ايه جرالها
/معلش ي ست حسنات مراتي ورجلها وجعها شوية
@دلع بنات مرئ
_لقيته بصوت عالي سمع الحارة كلها
/وماله ما تعيش وتتدلع وأعيش وأدلعها 
_ولقيته بصلي وغمز.
/إدلع علي كيفك أدلع ي ولااا
: _وصلنا البيت أخيرًا بعد معاناة مع نظرات الكل في الحارة
/دخلنا الشقة ولفتها بيها وأنا شايلها... هااا ايه رأيك ي ست البنات
بقلم دعاء زينة
_عاوزة أروح بيت أبويا لو سمحت
/هو حد ضاحك عليكي ومفهمك أني كنت واخدك أفسحك ولا كتب الكتاب اللي اتكتب مش جاي معاكي سكة
_لسه جاية أرد عليه، لقيته نزلني عالصوفا اللي في الصالة
/هشش أنتي علقتي
_طب أبعد أنت بتقرب ليه
/لقيت صوتها مهزوز كعادة أما أقرب منها واستغليت ده لصالحي جدا ايوة سامعك ي بتقول مستغل ايوة دي حقيقي فؤاد أكبر استغلالي في اي لحظة تقربه من نبضه... متأكدة أني عاوزاني أبعد
_رديت بدون وعي لااا
/طب ما أنا عارف ولسه بقرب أكتر وبقول حقك عليا أناااااا، لقيت صوت قطعلي الخلف الله يقطعه
@ي أستاذ فؤااااااااااااااااااد أنت نستني ولا ايه وراياااا مصالح بقلم دعاء زينة
/من الخضة وقعنا احنا الاتنين علي الأرض، ودماغي خبطت في دماغها..... اهااا الله يبتلي أمك بفرحة تطير نفوخك زي ما طيرت أهم لحظة في حياتي
_ضحكت علي شكله وخصوصاً لما قام يجري ينزله، ولعنت نفسي وغبائي مرة تانية علي استسلامي في إيديه بالشكل ده معرفش ايه بيحصل لما يقرب مني، ايه ده وأنت بتدق ليه انت كمان..🥲 ي نصيبتي السودة يانا ياما...🤦‍♀️
بقلم دعاء زينة
★******★
/نزلت حاسبة الفض"يحة اللي كان تحت ده وطلعت ليها تاني.... ي نبض الفؤااد ي بسكوتة بالمكسرات
_ايه الهيصة دي عاوز ايه
/قربت منها مسكت باطن إيديها ابوسها... عاوزك تسامحيني علي اللي حصل
_نبرة الرجاء في صوته خلتني أقوله... هحاول بس موعدكش
/وماله وأنا وراكي ورايا ايه يعني
★********★
_بتمر الأيام بخفة وهدوء منكرش أن وجوده في البيت لطيف بيصحي الصبح ينزل يفتح الفرن من الساعة ٦الصبح مع العمال يفطر معاهم ويهزر وياهم، معرفش ليه بيعمل كده رغم إنه ممكن يريح نفسه ويعيش سلطان زمانه بس بجد مش فاهمة، ويرجع بعد الضهر يتغدي معايا وأوقات أوقات قليلة جدا بينزل عالقهوة عشان يقابل صحابه، وبيفضل معظم الأيام في البيت
/أنا اللي مكنتش بطيق قعدت البيت بقعد فيه لأجل عيونها وأني أتمتع بيها رغم أني أصلا قعادي عالقهوة كان لأجلها بردوة
بقلم دعاء زينة
★*****★
/صحيت الصبح نزلت الفرن كالعادة طلعت ليها العيش ونزلت أكمل شغل مع الرجالة
_جاب العيش ونزل بسرعة كالعادة، قرأت شوية، وزاكرت واقعدت ألف حوالين نفسي شوية وأنا معرفش أعمل ايه مكنسلة شغل الصيدلية دخلت أخد شور ونسيت اخد الهدوم معايا، وكالعادة زي مابشوف في الروايات البطل حضر اللي هو (العواا جه العواا حضر..😌) بس مش بالظبط يعني أني خرجت وكانت المياه تتساقط من رأسي والكلام ده لااا، بطلنا بطل محترم أول مادخل بيقول أنا جيت بقلم دعاء زينة
_صرخت في الحمام... اعااااااااا
/في ايه اتلبستي ولا ايه
_ايه جابك دلوقتشي ده مش معادك
/خلصنا بدري ساعتين في ايه
_نسيت أخد هدومي ممكن تناولهاني
/عنيا هي فين
_في الاوضة عندك 
/دخلت لقيتها حاطه ترينج أوڤر سايز بصيت كده بحسرة علي حالي ولوت فمي بسخرية حسرة عليك ي فؤاد ي زينة الجيه، فتحت الدولاب بتاعها وي سلام عالحلويات خدت لبس منها وادتهولها.. بقلم دعاء زينة
_بصدمة وصريخ للمرة التانية اعاااااااااااا
/في ايه تاني اتلبستي ولا ايه تانى
_فين هدومي ياللي مشحترم
/ماهي في إيديك ي وزتي
_اتلم وهاتلي هدوم تتلبس لو سمحت
/وليه ده ميتلبسش يعني هتتبرعي بيهم ولا ايه
_أتللللللللللللللم
/طب أنجزي وأخرجي البيتزا هتبرد
_الصراحة معرفتش أعمل ايه اضريت ألبس وكان هوت شورت جينز وتيشرت أبيض وحسبي الله ونعم الوكيل، خرجت وأنا مكسوفة جدا ودي مش عادتي بس أول ماشوفت البيتزا ريقي جري وجريت أنقض عليها
بقلم دعاء زينة
/أنا بقي اللي أول ما شوفتها عيونها طلعت قلوب تلقائي يعني كالعادة وخصوصاً مع شعرها المندي القمر ده الله الوكيل مش إلها حل... 
الباب خبط خبطات فزعتنا احنا الاتنين....
_في ايه
/أهدي وادخلي ألبسي حاجه بسرعة لحد ماشوف في ايه
=فؤاد أحمد شوقي
/ايوة ي باشا اؤمرني
=مطلوب القبض عليك
_اييييه
+ فؤاد أحمد مطلوب القبض عليك
_نعااااام وده ليه ومع جنابك إذن نيابة ولا لا
+صوتك عالي ي هانم كلمة تانية وهشدك معاه
_أحترم نفسك أنت مش هتاخده من هنا غير لما أعرف بتهمة ايه
+سيطر علي غضب مراتك ي فؤاد عشان متتأذيش
/كنت مش فاهم حاجه ولا قادر أستوعب ايه سبب اللي بيحصل، فوقت علي صوت الظابط وهو بيكملني، مسكتها بحاول أهديها ومفيش فايدة، حضنتها واتكلمت في ودانها... أهدي ي دكتورة أنا هروح معاهم أشوف عاوزاني في ايه وراجع
_لااا مش هتخرج من هنا غير لما أفهم
/نبض أنا كده كده رايح معاهم بمزاجك أو غصب عنك، فأهدي عشان خاطر ربنا، وعشان نفهم في ايه
_بعد ماقالي كده محستش غير بيهم بيسحبوا من حضني، مسكت إيديه، وعيوني في عيونه مش قادرة أنزلهم ولا إيدي قابلة تسيب إيديه، بس أمر الله ونفذ....
بعد شوية وقت مستنية أبويا يجيلي عشان نشوف محامي، لقيت الباب خبط قمت بسرعة فتحت كانت مامته، ومعاه أبويا وأمي، دخلتهم
+ايه اللي حصل
_معرفش. ي بابا جهم خدوا من غير اي كلمة بس
قطعني صوت مامته... أصلها أرف وماشاء ارفتك مفيش منها
_تجاهلت كلامها وبصيت لأبويا... يلا ي بابا عشان الحق أكون معاه
مامته مرة تانية بتريقة أشد.... خايفة عليه اوووي
_جه بابا يرد عليها مسكت إيديه.... في حاجه ي طنط شايفكي عاملة تقولي كلام مالوش لزمة
^اللي مالوش لزمة بصحيح هو أنتي ووجودك في حياة أبني من ساعة ما دخلتيها وأنتي خاربتيها 
_أمي جت ترد عليها مسكت إيديها مرة تانية وبهدوء عكس عادتي بصيت ليها.... عن إذنك ي طنط أنا همشي مع أبويا عشان جوزي في أزمة ومحتاجني جمبه
وخدت بابا ومشيت تحت نظراته اللي مستغربة هدوئي وإن ده مش عادتي ومعرفش ليه تقبلت إهانتها ليا رغم أني أخر شخص ممكن يسكت علي إهانته يمكن عشان خاطره بس معقولة خاطره عندي بقي غالي للدرجة دي، وصلت للمحامي فهمته اللي حصل ووصلنا أخيرا إلى للقسم المحامي دخل وأنا فضلت بره مع أبويا...
مر شوية وقت وخرج المحامي...
 _حصل ايه
/فؤاد متهم بتهريب كمية كبيرة من الهير"وين في الدقيق
_بصيت لأبويا بصدمة حضني وطبطب علي ضهري بهدوء... يعني ايه وإزاي الكلام ده
/ده اللي مثبوت في المحضر للاسف
_وفؤاد رده كان ايه
/نفي طبعاً ولما سألته قالي أنه ميعرفش حاجه عن الكلام ده كله
_طب وبعدين أنا عاوزة أشوفه
/مش هينفع دلوقتي للأسف
_انت كل حاجه للأسف للأسف أعمل ايه بأسفك أصلا
+أهدي ي حبيبة أبوكي عصبيتك دي مش هتحل هتزيد الأمور سوء
^بالظبط أهدي ي دكتورة وأنا وعد مني هدخلك زيارة ليه بكرة بإي شكل اطمني
سكت وبدأت أتحرك في خروجه وهو مع العسكري مقدرتش أعمل اي حاجه غير أني ابص عليه وبس مستنية يرفع عينيه يبصلي وزي ما يكون قرر يعاقبني، أبويا خدني ووصلنا بيتي فهم مامته وأمي اللي حصل وأنا كل اللي بعمله ساكته لحد مافوقت علي كلمة أبويا ليا... يلا ي حبيتي عشان تيجي معايا بيتك
_بيت ايه ي بابا أنا فعلاً في بيتي ومش همشي منه
+ايوه بس
_بنفي قاطع... مبسش ي بابا بعد إذنك أنا مش هسيب بيت جوزي لحد ما يرجع بالسلامة
لقيت أمي جات تتكلم، قاطعها بابا... سيبها براحتها وخليكي معاها بعد إذن الست ام فؤاد طبعاً
_بابا لو سمحت أنا مش محتاجه حد معايا اتفضلوا أنتوا وتعالوا الصبح
قدام إصراري بابا قبل وخدهم ومشي فعلاً، أول ما الباب اتقفل وراهم، قوتي كلها حسيت أنها راحت وقعدت بقلة حيلة علي اول كرسي قابلني عشان أحس بسائل دافئ علي خدودي، دموعي نزلت مش عارفه من ايه الصراحه، خوفي أني أفضل في البيت لوحدي، ريحة البيت اللي اتغيرت، روح الييت حسيتها أطفت، واللي الظاهر وجود فؤاد كان ضايف ليه طيف ولا أجمل، أول يوم مش هيكون موجود معايا من ساعة جوازنا مش معقول إحساس الوحشة اللي جوايا ده، مش قادرة أتقبل أنه مش موجود أول يوم مش هينكشني ويضايقني.....
قمت أعمل كوباية قهوة علي البوتاجاز، وعيوني جات علي السبرتايه...
فلاش باااك....
/بتعملي ايه ي ست البنات
_فؤاد خضتني ي بني آدم حد يفزع حد كده
/وأنت مش اي حد وحياتك عندي أنت أيام الأسبوع كلها
_أحترم نفسك ي فؤاد
/أحترم نفسك ي فؤاد نيل نفسك ي فؤاد ده فؤاد زهق ي شيخة، ما تحني ينوبك ثواب
_ممكن أحن وافتح نفوخك عادي جداً ورفعت ليه كنكة القهوة
/أنتي هتعملي قهوة
_اه ومش هعملك معايا أنا بقولك عندي مزاكرة اد كده وعاوزة أخلص
/تعمليلي ايه ي دكتورة فؤادي أنتي أصلا القهوة مش بتتعمل علي عيون البوتاجاز
_اومال علي عيون الشمس مثلا
/لا وأنتي الصادقة علي عيون قلبي😉
_هوووف وبعدين يعني
/تعالي بس ومتزهقيش
_خدني قعدني علي القعدة العربي اللي في الاوضة الكبيرة وجهزلي مكان أزاكر فيه وظبطلي الأضاءة كمان وقربلي ترابيزة صغيرة عشان أزاكر عليها، وجاب سبرتايه وحطها علي ترابيزة أصغر وبدأ يعمل القهوة بمياه صاقعة من التلاجه وبصلي... دي عمايل القهوة علي أصوله ي ست البنات
_ماشي أما نشوف
وبعد شوية لقيته بيقرب مني لحد مابقيت حرفياً في حضنه، أتوترت أوي من قربه، لقيته طبع بوسة خفيفة علي رقبتي
/مش محتاجة مساعدة
_ولو احتاجت هتعرف
/تؤ بس هحاول اقدملك الدعم يعني علي أد ماقدر وفك شعري وجابه علي جمب وباسني في خدي بخفة
_فؤاد أبعد لو سمحت
/وبنبرة كلها شجن... مش قادر ي نبض أنا فعلاً محتاج قربك
_فؤااااااااااااااد القهوة بتفور، وبعدت عنه بسرعة لو كنت فضلت في حضنه أكتر من كده مش عارفة كان ايه ممكن يحصل، وخصوصاً بعد ما نطق حروف أسمي بحس فيها بتملك رهيب تملك بيخليني طايرة ومش عاوزة أسمع أسمي من حد غيره....
/ضحكتي عليا خدي بالك بس ماشي وابتسم بخفة وتوتر
_اداني القهوة وكانت أعظم كوباية قهوه اشربها حرفياً
★*****★
بااااك
فوقت غلي فوران القهوة الحقيقي واللي مكنش حاجه في فوران قلبي طفيت البوتاجاز وروحت أنام معرفش ليه عملت كده بس خدت تيشرت من هدومه ولبسته ونمت...
"""""""""""
تاني يوم روحنا ليه ودخلتله بعد رفض شديد منه وإصرار أشد مني أني مش هتحرك غير أما أشوفه، دخلت لقيته عيونه في الأرض وشكله حزين وحزنه الليلة دي زي مايكون عمره زاد الضعف، نديت عليه بصوت مشروخ... ف فؤاااد
مبصليش ولا رفع عيونه ليا، نزلت أنا لمستواه رفعت وشه ليا وقلبي وجعني من شكله والحزن اللي خيم في ملامحه....
_مش عاوز ترد عليا
بدون رد منه لقيته دفني في حضنه، بدون تردد رفعت إيدي حضنته بدون تفكير، حسيت بدموعه علي هدومي، وشحتفته اللي بيحاول يخفيها في تجويف رقبتي...
وبصوت كله عياط... يشهد ربنا أني عمري ما دخلت قرش حرام جيبي ولا كلت لقمه مش من عرق جبيني
_شديته من حضني وبصيت ليه، شديت ياقة قميصه وقربته مني لدرجة أننا كنا بنتنفس نفس الهواء تقريباً.... تبقي عبيط لو مفكر أني ممكن أصدق عليك حاجه من اللي اتقالت ي فؤاد، فوووق أنا جوزي وسندي في الدنيا مش ضعيف أنت ساااااااامع أجمد كده واقوي أزمة وهتعدي وأنا معاك وفي ضهرك، أطمن ضهرك محمي بيا...
قبل ما يرد عليا كان الظابط دخل ونهي الزيارة...
/دخلت الحجز وأنا قلبي حاسه خفيف كلامها هون عليا حيطان الحجز، طيبت قلبي بكلامها وكأنها نسمة طيف مر علي قلبي هداه...
_خرجت من عنده وأنا مش قادرة أتكلم والمحامي عمال يتكلم مع أبويا عن صعوبة القضية، تليفوني رن اتحركت خطوتين عشان أرد
_الوو
\لو عاوزة تخرجي جوزك من اللي هو فيه يبقي تسمعي الكلام وتنفذيه
_واللي هو
\........
_بصدمة ايييييييه😳
/لو عاوزة تخرجي جوزك من اللي هو فيه يبقي تسمعيني كويس، وتكوني في المكان ده الساعة سبعة بالثانية
_أنت مين وأسمع كلامك بتاع ايه أصلاً أنت فيه حاجه في دماغك
/والله براحتك بس كده يبقي حكمتي عليه بالمو"ت جوه
_قلبي انتفض من كلمته وبدون اي تردد.... لاااا موافقة
/شاطرة أحبك وأنتي مطيعة، ومش محتاج أفكرك إن مفيش حد لا من أهلك ولا الحكومة يعرف
_أكيد أطمن هكون موجوده في الميعاد بالثانية
قفل السكة، وبعدين روحت لأبويا ومشينا، دخلت البيت لقيت مامته قاعدة بتعيط قلبي أنفطر عليها الصراحة، قربت منها بهدوء وقعدت جمبها، ولأول مرة أبوس رأسها
بقلم دعاء زينة
_هيخرج ي طنط والله أزمة وهتعدي متقلقيش
^ماليش غيره في الدنيا بعد ربنا
_وهو كمان مالوش غير حضرتك وعشان خاطره لازم تقوي وتجمدي كده عشان يخرج يلاقيكي كويسة وبخير ولا عاوزاه يخرج يلاقيك تعبانة يجراله حاجه هتبقي مبسوطه أنتي ساعتها
هزت رأسها بنفي، كملت، طيب بما أنه لا كلتي أومال
ردت ماما... والله ي بنتي رافضة الزاد وعمالة أحايل وأدادي فيها ومفيش بردوة
_طيب هاتي ي ماما بعد إذنك الأكل نأكل أنا وهي عشان جعانة اووي الصراحة
وفعلاً ماما جابت الأكل، ومسكت أول لقمة قربتها من بقها لقيتها بترفض، أصريت عليها وبعد ماكلت اول لقمة ولسه بمد إيدي ب اللقمة التانية مسكت إيدي باستها وطبطت عليا
^كان معاه حق ميحبش غيرك، ويصر ي أنتي ي بلاش، كنت فاكراكي مش هتستريه بس خيبتي ظني وطلعتي بنت أصول مأصلها، كان ليه حق يقول ي أنتي ي بلاش
_هو كان بيحبني
بقلم دعاء زينة
^يوووه من زمان من وقت ما كنتي عيلة بضافير وأنتي ساكنه روحه ي بنتي 
_لقتني عيطت ودموعي نزلت وحلفت جوايا أنه اي حاجه عشان يخرج هعملها بدون تردد، بوستها وقمت دخلت اوضتي، وقعدت أفتكرته وهو في حضني
/خلي بالك من أمي ي دكتورة أنا عارفة مالكيش ذنب بس 
_هششش مامتك في عنيا، ولأجل عين تكرم ألف
فوقت من سرحاني وأنا بردد كلمة أمي ليا... لأجل عين تكرم ألف، بس السؤال هو من أمتي وإزاي بقي أي حاجه لأجل عينه وعشان خاطره، أمتي بقيت أقتنع بكلام أمي أصلا وأنا اللي طول عمري شايفة أنها مؤمنة بخرافات من وجهة نظري
★********★
الساعة جت ٦.٣٠ بدأت أتحرك لحد ما وصلت للمكان الساعة ٧.١٠ طلعت رن عليا
بقلم دعاء زينة
\أطلعي العمارة اللي في وشك شقة رقم ٥
نفذت كلامه بدون حرف مني وبدأت أطلع السلم درجة درجة وكأني بأخر الوقت قدر استطاعتي مع أن فيه أسانسير بس خوفي من المجهول خلاني عاوزة أتأخر علي أد ما قدر طلعت ولسه بمد إيدي أرن الجرس لقيت الباب بيتفتح وحد بيشدني يدخلني الدنيا كانت ضلمة سابني وأتحرك خطوات قدامي كأنه حافظ خطواته في البيت كويس، سمعت ضحكته كانت مستفزة بشكل ضايقني، شغل نور المكان اللي كنا واقفين فيه وهو بيتكلم
*لحقتي تحبيه ولا ايه ي نبض
_أول ماسمعت الصوت الدم نشف في عروقي وعيوني خرجت لبره من الصدمة، معقوول م مدحت خريج صيدلية واللي شغال في السياحة وفيه كل مواصفات الراجل الجامد...
_أنت
*مفأجأة مش كده
_أكيد بس ليه وعشان ايه تعمل في فؤاد كده أذاك في ايه
*في ولا حاجه غير أني عرضت عليه عرض ورفضه الغبي
_استغربت كلامه وخصوصاً أن فؤاد مقاليش اي حاجه عن عرضه ده... عرض ايه مش فاهمة بقلم دعاء زينة
*أبدا كان هيعديلي شحنة هيروين في الدقيق بتاعه ورفض، وكان هيستلم شحنة كبيرة كمان من الجمرك
_أنت أكيد مجنون بقي تدمر مستقبله عشان خاطر مساعدكش في حاجه زبالة زيك
_لقيته قرب مني ورفع إيد نزل بيها علي وشي بس المرة دي للأسف فؤاد مكنش موجود عشان ياخد الضربة بدالي صرخت ووقعت علي الأرض نزل لمستوايا
*مستقبل ايه ي أم مستقبل، ومستقبل مين صاحب فرن العيش
_صاحب فرن العيش ده برقبتك سامع وحاولت أزقه بس كان أقوي وقرب مني وخبث الدنيا مالي عيونه
*بس عارفة مش ده كان السبب الوحيد السبب الحقيقي أنه رفض يديكي ليا أتمتع بيكي وكنت هرجعك ليه تاني وفوق كل ده مد إيديه عليا وخسرني هيبتي وسط رجالتي، بس دلوقتي بقي أنا اللي هكسره بيكي وهخلي عينه في الأرض
_أول ما سمعت كده افتكرت يوم ما أصر أننا نرجع وغيرته الشديدة اللي كانت عاميه عيونه، معرفش القوة دي جاتلي منين زقته وبفازة ضربتها علي نفوخه في دخلت البوليس وابويا اللي جري عليا خدني في حضنه
+أنتي كويسة ي عيون أبوكي
بقلم دعاء زينة
_متخافش عليا ي أبويا بنتك راجل
باس دماغي، والحكومة خدت مدحت السايح في دمه، وأنا ببص ليه وصوت تفكيري عمال يعلي مش معني أن الشخص متعلم وواصل لمكانة عالية في حياته فده معناه أنه إنسان سوي طبيعي يقدر يتعايش مع الناس ويحبهم، وعرفت في الثواني دول قيمة أنك تبقي إنسان لطيف قربك مش مؤذي مبادئك بتحكمك وبتسيطر عليك وتمنعك من فعل الغلط
عرفت الفرق الحقيقي بين الظاهر اللي بيلمع اللي هو مدحت، والجوهر النقي الحقيقي اللي معفر بتراب الشقي اللي شوفته في فؤاد
عرفت إن التعليم مهم بس مش دايما  عدم وجوده بيبقي وحش
عرفت إن مش لازم الواحد يعيش في مكان راقي اد مالازم يسكن في قلب راقي بجد شاريه وبيحبه
وقبل كل ده عرفت أهمية فؤاد فؤاااادي🥺
بقلم دعاء زينة
★*********★
روحت للظابط اللي كنت أوردي دخلتله بعد ما مدحت أتصل بيا وطلب مني اروحله وخصوصاً لما لقيت إن خاصية تسجيل المكالمات التلقائي اشتغلت، سمعتهاله بس رفض يتحرك لأن التسجيل غير قانوني وغير معترف بيه وقد كان طلب مني اروح له وهما هيكون ورايا وقد كان....
★*********★
شهر شهرر كامل علي ما المحامي خلص إجراءات إخلاء سبيل فؤاد شهر مشوفتوش فيه غير مرتين كل مرة ثواني، عيوني مكنتش بتحلق تشبع منه، حضنه وحشني، وصوته كمان، وحشني مناكشته ليا، وحروف أسمي من شفايفه وحشتني، بس خلااااص بكرة هيتكتب لقلبي إفراج وهشوفه هقوله كل حاجه هعرفه أني عرفت قيمته، ومش مهم تعليم ولا مهم المكان المهم أنه يبقي معاياا وجوده مش هبالغ لو قولت جنة وسط حواري المناطق الشعبية اللي مفيش حد فيهم مسألش عليه، كله سأل عليه ودعي ليه، مفيش حد مجاش وطلب يروحله بدل المرة ألف، مفيش حد معاه او معهاوش مجاش وعرض المساعدة وأني لو احتاجت فلوس متأخرش في الطلب منه رد لجمايل فؤاد عليهم...
أد ايه وجوده في حياة كل الناس دي نعمة، نعمة خلتهم مستنين رجوعه...
بقلم دعاء زينة
★*******★
/شهررر شهر طيفها وحشني، خصل شعرها وحشتني، دقات قلبي اللي مبتعلاش غير في حضورها وحشتني، فؤادي وحشه نبضه بشكل خلاه موجوعه......
★***********★
/جه يوم خلاصي أخيراً خرجت لقيت أبوها وأمي واقفين عيوني كانت بتدور عليها، مستجرتش أسأل معرفش ليه حضنت امي وسلمت علي أبوها ورجعنا الحارة اللي كانت مفروشة كلها رمل نشارة ملونه والطبل البلدي شغال وكل أهل الحته ملومين حواليا بيسلموا ويهنوا خروجي بالسلامة، بين كل الوشوش بدور عليها وبردوة مش موجوده...
خلصت سلامات واتحركت مع أبوها قدام بيتهم
/عمي معلش كنت محتاج أقولك يعني لو أصل
+في ايه ي بني
/عاوز أكلم الست نبض بعد إذنك
+طب ما تروح تكلمها
/هي مش هنا
+وهتبقي هنا تعمل ايه، دي من ساعة اللي حصل وهي رافضة تسيب بيتها، وعلي كلمة واحدة بيت جوزي مقفلوش لو اطبقت السما علي الأرض بقلم دعاء زينة
/ي ربناااا حد سامع صوت الدق ده صوت دقات قلبي اللي زادت سبته زي المجنون وطلعت أجري علي البيت، وانا عيني بتدمع من الفرحة وقلبي بيردد برضا شكر لربنا علي نعمه، وصلت أخيراً فتحت الباب الدنيا ضلمة قربت بخطوات هادية وقفت في نص الصالة زي التايهه اللي بيدور علي حاجه، لحد ماحسيت بحركة علي دراعي ملمس ورد وصوت أرق من النسيم همس في ودني وكان زي تيار الكهرباء بالنسبة ليا
_حمدالله علي السلامة
/لفيت ليها وحاوطتها بدراعي يسلملي قلبك
_وقفت علي طراطيف صوابعي وطبعت بوسة علي عينيه اليمين، قلبي سلامته في قربك ي فؤاد
/لقيت صوتي مش طالع من كمية المشاعر اللي صابتني مش عاوز يكون ده عطف منك
_عطف فؤاد أنا عرفت قيمتك و
/اسمعيني بس دلوقتي أنا لا نفس مستوي تعليمك ولا متجوزك في مكان يليق بيكي، وصاحب فرن عيش، وفوق كل ده وده رد سجو"ن فلو عاوزة تبعدي أو
_اتعصبت من كلامه بعدت عنه بغضب وشغلت النور وبصوت عالي أنت بني آدم مستفز أنت سامع انا معاك عرفت أنه مش مهم تكون متعلم عشان يكون عندك مبادئ وقيم وعقل تفكر بيه، معاك عرفت إن صاحب فرن العيش أنضف مية مرة من ناس تانية لابسين بدل وهو من جواهم سواد، عرفت أنك تكون خارج من السجن بشرف أحسن مية مرة منك أنك تخالف ضميرك وتبيع شرفك، معاك عرفت يعني ايه الفؤاد يعشق ويحب ي فؤاد بس الظاهر كده أنك زهقت، مليت، أو عرفت أنك مكنتش بتحبني وأنه كان مجرد وهم عندك
قلت كل كلامي ده واستنيت رده وخصوصا نفيه علي كلامي الأخير بس مفيش رد، لفيت وشي وقعت الورد اللي كان في الفازة ورجعت بصيت ليه تاني.... أسفة لو بضغط عليك واسفة أكتر لو بشحت الحب منك
بقلم دعاء زينة
/الغبية قالت كلامها ومشيت، فسرت سكوتي علي مزاجها وأنه رفض ليها ولمشاعرها ومفكرتش أنه ممكن يكون صدمة قالت كلام كتير واعترافات أكتر دوبت قلبي فيها أكتر ماهو دايب وانا مش مستحمل أصلا، وشلت لساني أنه يرد عليها مفوقتش غير عليها وهي ماشية، أتحركت وراها فوراً دخلت الاوضة لقيتها بتلم هدومها وبتمسح عينيها من الدموع قربت منها وحضنتها من ضهرها، ومسكت أيديها اللي كانت بتخرج الهدوم وهمست في ودنها.... بتحبيني
_أبعد عني
/مش هبعد المرة دي بالذات مش هبعد غير أما تردي، بتحبيني
_معقول مفهمتش، طيب محستش
/حاسس بس خايف
_من ايه
/أقرب ويطلع وهم في الأخر
_الوهم اللي بجد اللي أنت بتحاول تحطه مابينا ي فؤاد
/شلتها بهدوء وأنا بطبع بوسة ورا التانية علي خدودها اللي شبه الفراولة، وحطيتها علي السرير بهدوء بعدت شعرها عن ملامحها وقربت منها فتحي عينيك ي نبض
_فتحت عيني فوراً نبرته وهو بينطق أسمي بتحببني فيا وبتجبرني أنفذ بدون كلام لقيت عيونه فيها تساؤل ممزوج برجاء
/بتحبيني
_هزيت رأسي باااه
/لا عاوز أسمعها منك بتحبيني زي ما بحبك
_بحبك ي فؤاد 
/عنيا دمعت ومسكت كفها بوسته وحطيته علي وشي وبدأت هي تحركه بخفة تمسح عيوني.... لو قربت مش هبعد ي نبض
_مش عاوزاك تبعد ي نن عين نبض
/قربت منها و ها قد نال الفؤاد ب نبضه قولاً وفعلاً
بقلم دعاء زينة
★*************★
تاني يوم الصبح صحيت بدري عنه بس المرة دي كنت في حضنه، بصيت علي ملامحه وعلي شعره اللي منثور علي وشه المرة دي متردش ثانية أني أحركه وأحط إيدي علي شعره ألعب فيه واد ايه كان شبه شعر الأطفال وكذلك ملمس وشه بردوة، ملامحه فيها هدوء يريح القلب،اتحركت خدت شاور وقعدت أسرح شعري كان لسه نايم لقيت جرس الباب بيرن لبست الاسدال وفتحت، استلمت من واحد ورقة وسابني ومشي....
خدتها ودخلت فتحت الورقة و.......
_بصدمة صوتةعاالي... فؤااااااااااااااااااااااد😳
_فؤااااااااااااااااااد
/وكتاب الله المجيد شوفي وكتاب الله المجيد ما عملت حاجه وقطعتيلي الخلف، حد يصحي حد كده
_قوملي قوملي ده أنت يومك كوبيا
/ليه بس ي أم عيون لوبيا
_شكله كان ييضحكني أوي وهو متوتر وعمال يلف في السرير، وخصوصاً لما جه يقوم وكان هيقع فجيت الحقه رُحت واقعة أنا وهو، جينا نقوم وجه هو يتعدل عشان يقف ويقومني بص في عيني وي ريته ما بص ضعف موقفي ابن شجاير كوم النوتيلا ده بعيون اللي شبه البندق سرحت إن جيتوا للحق يعني، أصل مين يبقي قدامه الحلويات دي وميسرحش وخصوصاً لو حلاله بلاله كمان بقلم دعاء زينة
/لقيتها تاهت في عيوني وأنا كمان الصراحه يعني مش هكدب، توهت في ملامحها اللي بتخطفني بدون اي إرادة مني، ضربات قلبها كانت عالية بشكل اي حد يلاحظه، وعيونها كانت فيها لمعة مش بشوفهم غير أما أقرب أنا منها وده الشهادة لله يعني بيرضي غروري كراجل بشكل بيفرحني... في واحدة محترمة تفزع جوزها كده يوم صباحيته
_اللي مشحترم ده بيقرب مني وعيونه مفيش فيها اي أدب كنت هضعف الصراحه بس لاااااااااا مش أنا..... فؤاااااااااااااااااااااد صرخت في ودنه وزقته عني وقمت وقفت بسرعة بقلم دعاء زينة
/ربنا عالظالم لو عاوزة تتطرشيني عرفيني ي بنتي متخبيش عليا
_ايه ده
/فركت عيني ايه ده ي ستي صدعتيني
_بقي مش عارف ايه ده
/ورحمة سيدي الطربوشي ما أعرف ورقة ايه دي 
_لقيته كمل بدراما وهو بيشد القميص عليه أصل نسيت اقولكوا المشحترم ده مكنش لابس قميصه وكمل
/ورقة طلاقي طلقتيني ي نبض طب أروح فين بعد ما ضحكتي عليا واتغرغرتي بيا هااااا اروح فين
_اتعصبت أكتر فؤااااااااد مبهزرش بقلم دعاء زينة
/ي ستي ينعل فؤاد اللي مزعلك ده، وقمت وقفت لما حسيتها خلاص بجد هتضايق وقربت منها رجعت خصل شعرها وراء ودانها وطبعت بوسة علي خدها... حقك علي قلب فؤاد ي ستي بس والله أنا بجد مش عارف دي ورقة ايه عرفيني
_كان بيقول كلامه وهو مازال بيطبع بوسة وراء التانية علي كامل خدي لحد ما وصل لرقبتي.... طب أبعد عشااا عشاااان
/كملت وأنا علي وضعي رافض أبعد... عشان ايه ي نبضي اتكلمي الورقة دي فيها ايه
_اتكلم ازاي وهو قريب مني كده بس لساني مش مساعدني خالص قولت بتوهان... دي ورقة فيها درجاتك في تالتة إعدادي
لقيته اتصدم وصوته اتحشرج وبعد عني بتوتر واداني ضهره حاوط خصره بإيدي... فؤاااد ليه مقولتليش ليه
/أقولك ايه هو بس ي دكتورة هو في حد ما بعد ما شاب ودوه الكتاب
_لفيت ليه ووقفت علي مقدمة رجله وأنا بطبع بوسة بخفة علي خده.... أخرس هو مين ده اللي شاب أنا حبيبي لسه صغيره وسيد الناس كلهم وأنا فخورة بيه اوووي وبسعيه ومعاه في اي حاجه، كملت وأنا بطبع بوسة علي خده التاني... بس أوعا تكون عملت كده عشاني او يعني عشان وعيوني دمعت لما افتكرت إهانتي ليه وتجريحي في كرامته وهو مكنش يستاهل ده أبدا وبصيت في الأرض، رفع وشي ليه ومسح دموعي اللي خانتني ونزلت
بقلم دعاء زينة
/دكتورتي متحطش عينها في الأرض أبدا مهما حصل ولا رأسها تفكر تنزلها، رأسك دي عاوزاها دائماً فوق وعيونك متنزلش غير للي خلقها، أما بقي بالنسبة للي أنا عملته فأنا عملته عشان أنا عاوز كده عاوز أكمل تعليمي اللي  أبويا الله يرحمه حرمني منه، عشان قيمة الإنسان بشكل عام في تعليمه وشهادته،  وعشان كمان اليق بيكي وأشرفك
_حطيت إيدي علي بقه أنت تشرف اي حد وأنا اللي أتشرف أني في حياتي راجل زيك ي فؤاد، ومدام أنت عاوز كده فأنا معاك وهساعدك كمان
/والماجستير
_ميجراش حاجه يتأجل
/لا ي نبض حياتك متتأجلش عشان اي حد حتي لو كان أنا سامعة
_سامعة وأنا أدها ومالكش دعوة اتوكل علي الله وقول ي رب
/طب بقولك ايه ما تيجي اقولك كلمة سر كده بيني وبينك عشان الحيطان متسمعش
_ولسه يعيني بيقرب مني وراح جرس الباب رن اتخض وخدني في حضني كنا هنقع لقيته بيلعن في سره
/دي مبقتش عيشة دي
_عشان نواياك مكنتش محترمة ي أكتر إنسان مشحترم بحبه أنا، وضحكت وروحت أفتح الباب، كانوا أهلنا سلمنا وخلصنا ومشيوا وتاني يوم روحنا سحبنا الملف بتاعه عشان نقدمه في الثانوي ويكون منازل...
بقلم دعاء زينة
★*********★
/بتمر الأيام يوم في التاني ويشهد وربنا مكنش فيه ألطف من كده أيام بتمر، عمرها ما قصرت معايا ولا عجزت في مساعدتي وقت ما أحتاجها، وبيتها وشغلها حقيقي أنا معايا سوبر ومان وأجمل سوبر ومان في الدنيا
_دايما يقولي سوبر ومان وهو ميعرفش أني كده وقادرة أتحمل واستحمل اي حاجه عشان هو في حياته بيهون عليا كل مر، عمري ما أنسي ساعة ما الدكتورة قطعلي رسالة الماجستير في نصها وخلاني رجعت أبدا من الأول ويوم ما خلاص كنت هيأس وهوقف كل حاجه
/نبض مفيش حاجه هتقف
_كنت بعيط بشدة اووي وفيه كمية قهر في قلبي من تصرف الدكتور معاياا... ده هيخليني أبدا من الأول أنا مش هعمل كده ي فؤاد وتولع الرسالة أصلا أنا تعبت
/خلاص ي ستي يبقي الأولي اني أنا اللي أوقف أنا شغالك معايا مزاكرة ليا، ومساعدتك ليا في الفرن ايام امتحاناتي، وشغلك وغير كل ده أنا وبيتك فأنا أولي أني أوقف ي نبض
_عياطي زاد من هول الحنية ومسكت وشه لااا ي فؤاااد أنت خلاص قطعت شوط كبير ودلوقتي بقيت في تانية وكلها السنة الجاية وتدخل الجامعة لاااا مش هقبل أنك تتضيع حلمك
خدني في حضني وهو بيلمي شعري وبيطبطب عليا بهدوء
/وأنا مش هقبل مستقبلك يضيع علشاني ي نبض يبقي لاااا لو عاوزاني أكمل يبقي تجمدي كده وأنا في ضهرك 
_دعمه ليا قواني واداني الطاقة ارجع أكمل وأبدا من جديد وأصلح الأخطاء اللي كانت عندي، إن كان فيه هيرو في قصتنا دي فهو بلا اي شك او منازع
بقلم دعاء زينة
★*********★
/وصلت سنة تالتة أخيرا
في يوم خلصت شغل الفرن وطلعت عشان أزاكر واقدار اواكب السرعة اللي بتحصل حواليا مع النظام الفاشل اللي العيال فيه كان الله في عونهم والله...
بزاكر النصوص..
يبختك ي عم خليل أنت، متفرد بصبابتك متفرد بكأبتك متفرد بعنائك، وأنا هموت وانفرد ب نبضي والله
_دايما كده تفكيرك مشحترم
/أول ما سمعت صوتها فرحت فرحة عيل أمه دخلت عليه بعد ما غابت عنه طول النهار، قمت بسرعة حضنتها لدرجة رجليها مكنتش واصلة الأرض وهمست ليها... ووحشتيني
_وأنت كمان، بس يلا كمل مزاكرة علي ما أحضر الأكل
/طب ما تيجي أكلك أنتي.  بقلم دعاء زينة
_اتلم ي فؤش عندك امتحانات
/يادي فؤش وسنينه السوحه يانا ياما
_بعد ما دخلت المطبخ عيوني دمعت مسحت عيني كويس وحضرت الأكل وخرجت قعدت قدامه بدأ يأكل، وأنا سرحانة في الطبق قدامي، فوقت علي صوته
/هاااا ي نبضي مش بتاكلي ليه
_هااا لا بأكل اهو
/توهانها خضني ونبرة صوتها زعلت قلبي شدتها من علي كرسها قعدتها علي رجلي وفي حضني... الجميل زعلان من ايه
_مفيش
/علي فؤادك بردوة، كنت معيطة ليه ي نبض
_شحتفتي زادت وزي ما يكون كنت مستنياه يسألني
/هشش أهدي مالك وفي أيه
_أنا عارفة أنه مش وقته أكلمك وأنت مضغوط بس 
/تغور اي حاجه فداك ي نبض ايه حصل يخليكي تبكي مفيش حاجه تستاهل دمعة من عينيك والله
_فؤاد احنا بقالنا بتاع ٣ سنين مع بعض ومحصلش حمل ليه معقول يكون فيا حاجه أو تتجوز عليا
/ضحكت وربي ضحكت علي طفولتها... بقي بالله عليكي بعد ما حفيت عشان اتجوزك وشوفت النجوم في عز الضهر عشان تكوني في حضني بالشكل ده تفتكر كده او يخطر علي بالك أني ممكن أفكر في واحدة تانية يعني
_مش عارفة بس بقلم دعاء زينة
/بس ايه اتكلمي أرمي عليا ومتخافيش
_واحدة صاحبتي متجوزة عن حب وجوزها بعد ما عرف أنها مش هتخلف طلقها وراح اتجوز غيرها و
/هشش وهي اللي لفتت نظرك ل كده عشان خايفة عليكي وبتحبك مش كده
_هزيت رأسي ب اه
/يبقي عاوزة أقولك إن جوزها مكنش بيحبها أصلا ي نبض اللي بيحب مبيفكرش قي نواقص اللي بيحبه بالعكس بيقبلها ويتعايش بيها كمان وبيبقي شايفة مكملات فيه، لو كان ييحبها كان هيشتري خاطرها حتي لو عاوز يتجوز عشان يخلف كان فهمها وساب ليها حرية الإختيار إنما ده محبهاش أصلاً ي نبض، ولا هي بتحبك عشان لو بتحبك بجد مكنتش هتخوفك ولا تزرع الشك جواكي من ناحية جوزك ببساطة لأن مش كل الرجالة زي بعضها ولا ايه، وبعدين موضوع الخلفة ده بإيد ربنا وانا راضي وهستني قدره وهبته ليا في اي وقت بس وأنتي في حضني
_كلامه كالعادة مفشلش مرة أنه يريح قلبي، ويشفي جروحه، ويطيب بخاطري لفيت دراعي حوالين رقبته ودفنت وشي في التجويف بين رقبته وكتفه... بحبك
/لا حيث كده بقي أنفرد بيكي أنا بجد ويولع خليل مطران علي سنين كأبته السودة
_ضحكت وانفرد بيا اللي مشحترم بجد..😌😂
بقلم دعاء زينة
★********★
/جات فترة امتحاناتي كنت بنزل أفتح الفرن وكانت بتنزل ورايا بفطار ليا ولكل الرجالة اللي معايا وتقعد معايا في اوضة المكتب تزاكر ليا
_كنت بزاكرلك بردوة ي مشحترم
/😂😂خلاص أنا اللي كنت بزاكرلك ي ست😉
★*********★
_عملت ايه في الأمتحان
/عيب عليكي، نحتفل بقي
_حبيبي ده اول امتحان لسه فوق
/ضحكت وانا بشيلها وبدخل بيها الاوضة... والله ولو لازم أحتفل
بقلم دعاء زينة
★*********★
/نبض ي نبببببض خلصت أخيراً نحتفل بقي
_حبييي فوق أنت مزهقتش احتفالات ولا ايه
/الصراحه لاااا
_ضحكت علي اللي مشحترم حجي ده وخدني وخرجنا كلنا درة مشوي، وبعدين جبنا بطاطا، وفضلنا نتمشي لحد الساعة ما وصلت اتنين بالليل كنا بنهزر ونضحك، وحقيقي وجوده في حياتي ده أعظم إنتصار ليا حققته بعيدًا عن اي حاجه تانية
 _فؤاد عاوزة أكل رنجة
/بصيت في الساعة باستغراب... دلوقتي
_رديت عليه بدلع مش مقصود والله... ايوه دلوقتي ايه خسارة فيا
/طب ده وقت دلع طيب
_هتجيبلي رنجة ولا لا ي فؤش
/ي سنين فؤش اللي مش فايته هجبلك ي ست هجبلك
لحقت آخر محل بقالة قبل ما يقفل جبت ليها وجبت عيش كمان ورجعت ليها...
كلت كانت بتأكل بنهم وفرحة كبيرة زي العيل الصغير اللي كسب لعبة، كلت ورجعنا البيت
أخيراً خدتها في حضني ونمت...
وبعد شهر كان مناقشة الرسالة بتاعتها وطبعا كنت اول الحاضرين...
بقلم دعاء زينة
★**********★
/طلعت تناقش رسالتها وي سلام علي حلاوتها ولباقة كلامها تسحر بصيت علي لجنة التحكيم لقيتهم مركزين معاها وكذلك كل الناس اللي في القاعة، بقي كل دول مركزين معاها بتاع ايه بس ي ربي لو أقدر أحبسها جوايا محدش يشوفها، بس مينفعش، وخلصت الحمد لله ورسالتها اتقبلت بتقدير عام جيد جداً وقبل تنزل من عالمنصة...
 _معلش كنت محتاجه أقول كلمتين في حق اللي وصلني لهنا بعد ربنا وأهلي، وهو جوزي قرة عيني من الاخر يعني، وعاوزة أقوله أني بجد فخورة بيه لأبعد حد وزي ما شاركتوني فرحتي بنجاحي عاوزكوا كمان تشاركوني فرحتي بيه، حارب عشان يوصل لهنا، وأنا بوعده أني هفضل أحارب لأجله، فرحانة بيه وبسعيه وبأنه أجمل صاحب فرن عيش وقعني في غرامه...
/كلامها فرحني بشكل خلاني طاير ورجلي مش واصلة الأرض، جات عليا جري حضنتني واتشعلقت في رقبتي، ورفعتها لحضني.... مبااارك ي نن عين فؤاد
★********★
_وصلني البيت ومدنيش فرصة أكلمه، ونزل الحارة يبل شرباته ويوزعه بإيديه بمناسبة نجاحي، كان فرحان بيا أكتر مني، بس انا فرحتي لسه ناقصة ومستنية أطمن عليه هو كمان
جهزت البيت وحطيت إضاءة خفيفة، وزينته بالورد الابيض اللي شبه قلبه، وعملت الأكل اللي بيحبه صينية بطاطس بالفراخ وحضرت عصير الأناناس بالليمون اللي بيحبه، ولبست فستان توب لونه نبيتي غامق واصل لحد الركبة، وعليه چاكت طويل شبه الأتراك كده، وكمان سبت شعري مفرود زي ما بيحبه، دخل أخيراً البيت بعد ما عمل الواجب مع الكل...
/الله هو الجميل راضي عنا ولا ايه
_طول عمري راضية عنك بس أنت اللي مش واخد بالك
/الله صينية بطاطس كمان لا ده كده الرضا واصل منتهاه عندي ليكي حتة خبر
_فرحني
 بقلم دعاء زينة
/نجحت في الثانويه العامة 
_بجد أهو كده فرحتي كملت علي أخر ناقص فرحتك أنت بس اللي تكمل
/هو فيه بعد فرحة نجاحي بيكي خلاص مش عاوز حاجه تانية
_لفيت ليه... قلعني الچاكت
/الله ده إحتفال النهاردة هيبدء بدري ولا ايه، شلت الچاكت من عليها وجبت شعرها علي جنب ووطيت علي كتفها ابوسه لقيت جملة مرسومة بالحنة خلت عنيا برقت
We have a baby♥️🫂
لفتها ليا زي المجنون ده بجد، احلفي كده 
_وحياة فؤاد عند نبضه
/شوفتي كرم ربنا وهبته جات في وقتها وبدون مجهود منا كمان، ربنا بعته يكأفنا علي صبرنا خلي بالك، و
_وايه
/لا الجاي مينفعش يتقال ي نبض الفؤاد😉
بقلم دعاء زينة
★**********★
/بعد تسع شهور كنت داخل لجنة الأمتحان اه دخلت حقوق صحيح، ولسه بحط رجلي اللجنة التليفون رن رديت
_فؤااااااااااااااااااااااد الحقني بولد
/اييييه طيب طب جااااي جاي سلام
المراقب.. رايح فين امتحانك
/مش معلش أصل مراتي بتولد عن إذنك
المراقب وكل اللي في اللجنة قضوها ضحك عليا وعلي جناني ومنظري، خلاص كلها دقايق وهبقي أب....
★*********★
/جابت بنوتة زي القمر، وأصرت تسميها فؤادة اجيبها يمين اجيبها شمال فؤادة يعني فؤادة وقدام إصرارها قبلت حد يطول مراته تصر تسمي حتة منهم علي إسمه....
بعد مرور سنتين.....🦋
/ي نبض عشان خاطري مش عارف أزاكر وعندي امتحان الصبح تعالي خدي سليم شوية
_عنيا أنا جيت أهو هاتواا عنك
/عني ايه بقي الواد ده ينزل عند أمي هالحين
_وامتحانك
/ما يغور امتحاني الله الوكيل مش إلك حل ي  بنتي أنتي لو عاوزاني اشيل مش هتعملي كده
_عملت ايه
/هنزل الواد وأرجع اقولك
_اه من اللي مشحترم حبيب جلبي ده
★******★ بقلم دعاء زينة
بعد آخر سنة ليه في الجامعة روحنا أنا وفؤادة وسليم نحضر حفلة تخرجه، وقد كان حبييي أشطر كتكوت يتخرج أصلا...
خلصت الحفلة ورجعنا البيت....
/بقولك ايه
_اممم
/مش عاوزة تخاوي العيال دي
_أحترم نفسك عندك فرن هتصحي ليه بدري ولا أنت خدت عالدلع
/ولو لازم اخاوي العيال دي النهاردة 😂
بقلم دعاء زينة
★*******★
/نبض 
_عيون نبض أنت
/عمرك ندمتي علي جوازك مني
_ندمي الوحيد لو كنت سبتك ي أجمل صاحب فرن عيش أنا شوفته، ويلا نام عشان تصحي بدري الصبح
/خدتها في حضني وحطيت رأسي بهدوء علي رأسها وراحة عمري ماحسيت بيها غير وهي معايا، حاسس أني مالك العالم كله بين إيدي وجوه حضني...
وبس دي كانت حياتنا البسيطة اللي أتمني تكونوا أتعلمتوا منها حاجه، التعليم مهم بس الأهم من أنك تكون متعلم أن يكون عندك مبادئ وأخلاق
والحب حلو وحلوو اوي كمان بس الأحلي منه المودة اللي بتبقي ما بين الاتنين، وردود الأفعال في المواقف الصعبة
الخلفة نعمة ورزق وهبة من عند ربنا بيهبها للإنسان في اللي الوقت اللي شايف أنه مناسب أنهم يتحملوا مسئولية فرد تالت معاهم....
/بصيت ل نبض في  وهي في حضني وأنا بردد
""" أنتي الست اللي أنا بتمني تغلبني التجاعيد في وجوده وابقي معاها، وأحمي مقامها..
أنتي الست اللي أنا مش مكسوف أنحني أو أعيط قدامها...🫂""

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-