رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله

رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله

رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة عادل عبدالله رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5
رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله

رواية زيتونة الملكة الفصل الخامس 5

ملك : فعلا هو ده اللي هيحصل لو أنت أستمريت في الطريق ده .
فايز : مش بمزاجك يا حبيبتي .
ملك " بتعجب " : تقصد أيه ؟!
فايز : يعني مش بمزاجك ، انتي ليا أنا بتاعتي مهما حصل سواء رضيتي أو لأ .
ملك : بقي كده يا فايز ؟؟ هو ده حبك لي ؟
فايز : أنتي اللي أضطرتيني أقولك كده وأنتي عارفة أنا بحبك أد ايه .
ملك : أنا كمان بحبك ومش عايزة أبعد عنك علشان خاطري راجع نفسك يا فايز اللي أنت بتعمله ده حرام وأخرته جهنم .
فايز " يصرخ " : قولتلك مش عايز أسمع الكلمة دي أبدا .
ملك : أنت كمان مش عايزني أقولك الحلال و الحرام ؟!
فايز : لأخر مرة أقولك أوعي تقولي الكلمة دي تاني ، أنا مش صغير علشان حد يعرفني الكلام ده .
ملك : يعني أنت عارف أنه حرام ورغم كده بتعمله ؟!
فايز " يصرخ " : أيوه ، أرتحتي ؟
ملك : طيب أنا رايحة عند ماما وقدامك حل من أتنين أما أنك ترجع عن الطريق ده وتستغفر ربنا وتتوب ونرجع نكمل حياتنا مع بعض أو تبعتلي ورقة طلاقي .
فايز : قولتلك أنتي بتاعتي ومش هتبعدي عني أبدا .
تنظر له ملك نظرة غضب وتدخل غرفة النوم تلملم بعض مقتنياتها ثم ترحل .
وصلت ملك منزل والدتها والتي فوجئت بها فسألتها في دهشة : معقول  ؟ ملك !!!
ملك : أزيك يا ماما ؟
الأم : الحمد لله يا حبيبتي ، أومال فين عريسك ؟
ملك : أنا جاية لوحدي .
الأم : ليه ؟ فيه أيه ؟ شكلك مش مطمني !!
ملك : لا أبدا ، أنتي وحشتيني قولت أقعد معاكي يومين .
الأم : يومين !!!! أزاي يا ملك ؟! ده أنتي لسه متجوزة من أسبوعين ، مينفعش تسيبي جوزك وتقعدي معايا ولا حتي يوم واحد !!
ملك " تبتسم " : هو أنتي عايزاني أمشي ؟! ولا ما صدقتي خلصتي مني بقي يا ست الكل ؟!
الأم : بت يا ملك أنا فهماكي أكتر من نفسك ، أتكلمي علطول وقولي فيه أيه ؟
ملك : مفيش حاجة يا ماما .
الأم : هتخبي علي أمك ، أتكلمي وقولي الصراحة زعلتي مع جوزك ليه ؟
ملك : مفيش يا ماما ، شوية زعل خفيف كده .
الأم : يعني مصممة تخبي علي أمك ؟؟
ملك : سبيني براحتي يا ماما ولو حسيت أني عايزة أتكلم مش هتكلم الا معاكي أنتي .
الأم : خلاص يا بنتي زي ما تحبي ، لكن لو جوزك زعلك في حاجة قوليلي وأنا هتصرف معاه ، وأقول لخالك سالم كمان يقرصه من ودانه .
ملك : مفيش حاجة يا ماما .
الأم : خلاص أدخلي غيري هدومك وتعالي نتغدا مع بعض .
وفي المساء وبعد المغرب بقليل شعرت ملك بألم حاد بالرأس فقالت لوالدتها : أنا عندي صداع جامد قوي وهدخل أنام شوية .
الأم : هتنامي من دلوقتي ؟ ده لسه الساعة ٨  !!!
ملك : لأ هنام ساعة بس وأصحي تاني علشان الصداع يروح .
دخلت ملك غرفتها وألقت بجسدها المتعب علي الفراش وما أن وضعت رأسها حتي نامت في لحظات قليلة .
وفجأة تشعر بيد تمتد اليها وتحتضنها فتفيق ملك فتجد فايز بجوارها !!
ملك : فايززز !!! أنت جيت هنا أمتي وأزاي ؟
فايز " يضحك " : أنا مجتش يا حبيبتي ، أنتي اللي جيتي .
ملك : يعني أيه مش فاهمة ؟؟
فايز : يعني أحنا في شقتنا وفي أوضة نومنا .
ملك تنتفض من مكانها وتعتدل فتجد نفسها في غرفة نوم شقة الزوجية !!!
ملك : أيه ده !! أنا جيت هنا أزاي ؟؟
فايز : جيتي لوحدك يا حبيبتي .
ملك : أزاي ؟ أنا كنت نايمة عند ماما !!!
فايز : معرفش أزاي ، المهم أنك رجعتي بيتك ورجعتيلي يا روح قلبي .
ملك : أنا هتجنن !! أنا مش عارفة جيت هنا ازاي !!! أنت عملت سحر علشان ترجعني هنا تاني يا فايز ، صح ؟
فايز : أنا أعمل المستحيل علشان تفضلي جنبي طول العمر .
ملك : طيب أنا همشي تاني ومهما تعمل مش هرجعلك ولا أكون لك الا لما ترجع عن الطريق اللي أنت فيه .
فايز : ما أنا قولتلك مش بمزاجك ، والمرة دي مش هتقدري تمشي  ، أنا سيبتك تمشي المرة اللي فاتت علشان أرجعك تاني وأعرفك أني أقدر أعمل أي حاجة وأنك مستحيل تبعدي عني .
ملك : يعني اي ؟؟ هتحبسني هنا معاك غصب عني ؟؟
فايز : أنا مش عايز يبقي غصب عنك ، عايزك تبقي جنبي بأرادتك .
ملك : وده مش هيحصل الا لما توعدني أنك تتوب وترجع عن طريق السحر والشيا.طين ده .
فايز : أوعدك ، بس متجبيش سيرتهم .
ملك : ليه ؟ هجيب سيرتهم كمان وكمان ده طريق شيا.طين ملاعين .
فايز : قولتلك بلااااش .
وفجأة تهتز جدران الغرفة بقوة وتنطفأ الأنوار وتسمع ملك أصوات رنين قوي ثم صرخات مدوووية من كل مكان  !!!! 
ملك : أيه ده !!! فااايز !!! فيه أيه ؟؟؟
فايز : قولتلك بلاش تجيبي سيرتهم .
تتلو ملك بعض الأيات من القران الكريم فيصرخ فايز : أسكتي ، هيأذوكي ، أسكتي خالص .
ثم يتمم فايز ببعض الكلمات الغير مفهومة وبعد قليل تسكت الصرخات ويهدأ الضجيج و تعود الأنوار فتقول ملك : أيه ده يا فايز ؟؟ ايه اللي حصل ده ؟؟
فايز : كل ده بسبب كلامك يا ملك !! أنا حذرتك بلاش تستفزيهم .
ملك : وأنا أيه اللي يغصبني علي العيشة دي !!! أنا مش هقعد هنا تاني .
فايز : وتسبيني ؟ تسيبي فايز حبيبك ؟!!!
ملك :  لأخر مرة هقولك لو مش هتبعد عن الطريق ده طلقني يا فايز ؟؟
فايز : خلاص يا قلب فايز أوعدك .
ملك : بتتكلم جد ؟
فايز : أيوه يا قلبي .
ملك : وهتبطل شرب وتصلي ؟؟
فايز : بالراحة عليا يا حبيبتي واحدة واحدة هعمل كل اللي يرضيكي .
ملك : بجد يا فايز ؟
فايز : بجد يا قلب فايز ، أضحكي بقي .
في اليوم التالي ذهب فايز الي عمله وبعد حوالي ساعتين كانت ملك نائمة وسمعت صوت جرس الباب ، قامت سريعا وفتحت الباب فاذا بها تجد أمرأة خمسينية تقف أمامها !!
ملك : أيوه حضرتك مين ؟؟
: أنا ملك .
ملك : ملك مين حضرتك ؟
ضحكت المرأة وقالت : أنا ملك عبد الودود الشندويلي .
ضحكت ملك " بأستنكار " : ده اسمي أنا !! أنا ملك عبد الودود الشندويلي .
: أيوه يا ملك ماهو أنا أنتي .
ملك " بتعجب " : نعم !! أفندم !! بتقولي ايه ؟؟!!
: بقولك أنا أنتي يا ملك .
ملك : مش فاهمة !!
: أنا هفهمك كل حاجة ، ممكن ندخل نتكلم جوه ؟؟
فتحت لها الباب وسمحت لها بالدخول بينما تتعقبها نظراتها في صمت .
تكاد تري ملامح وجهها فيها ، ولكنها هي أقرب في العمر من أمها ولكنها في ملامح الوجه وهيئة الجسد تبدو كأنها تطابقها تماما !!!
ملك : ممكن تفهميني بقي حضرتك تبقي مين ؟
تضحك المرأة وتقول : قولتلك أنا ملك عبد الودود الشندويلي .
ملك : لكن ده أسمي أنا !!
: وأنا قولتلك بردو أن أنا أنتي .
ملك : يعني ايه بقي الكلام ده ؟ يعني ايه أنا أنتي ؟!!! مش فهماها الكلمة دي .
: يعني بعد ٣٣ سنة هتبقي أنتي أنا اللي شايفاها قدامك دي .
ملك : أنتي مجنونة يا ست أنتي ؟!!
: مش هزعل منك لأني مقدرة أنك مش فاهمة .
ملك : ما أنا بقولك فهميني بتخرفي في الكلام ومش فاهمة منك حاجة !!
: أنا مستقبلك يا ملك ، أنا جايالك من المستقبل .
ملك : بردو مش فاهمة من كلامك حاجة !!
: يعني الانسانة اللي اسمها ملك عبد الودود الشندويلي أنتي عايشاها في سنة 2024 وأنا عايشاها سنة 2057 .
ملك : تقصدي أن أنا سنة 2057 هكون أنتي .
: بالظبط ، كده أنتي فهمتي .
ملك " تضحك " : أما أنك انسانة مجنونة ومش طبيعية أو أنك جاية قاصدة تجننيني .
: وليه مش فكرتي أن حظك حلو أني أجيلك من المستقبل واقولك علي كل اللي نفسك تعرفيه عن حياتك 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-