رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول بقلم همس محمد
رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة همس محمد رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول
رواية الصبر هو بريق الامل كاملة جميع الفصول
كان قاعد في مكتبه بيراجع اوراق مهمة ، قاطعة صوت الموبايل
زين : الو
جده بتعب : كيفك يا ولدي
زين بلهفة : جدي ازيك ، مال صوتك ؟ انت تعبان ؟
جده : ايوة يا ابني ، دلوقتي عايزك تسمعني كويس و تفهم كل حاجة هقولهالك ، انا كلمتك عشان عايزك ترجع الصعيد بلدك و تتجوز بنت عمك و تبقى كبير البلد يا ولدي ، انا مش ضامن عمري تعال يا ابني و شيل اسم العيلة
زين : بعد الشر عليك ، بس انا حياتي بقت هنا و مش هقدر اسيب مصر انت عارف شغلي و حياتي كلها هنا
جده : ليه كدة يا ابني ، انت سايب بنت عمك متعلقة كدة لا هي عارفة تشوف حياتها و لا تشوفك و بعدين انت الوحيد الي هتقدر تتحمل المسؤلية من بعدي ، عمك مش هيقدر يشيل الي انا شايله
زين بجمود : انا مقدر كلامك يجدي ، بس مش انا الي طلبت اتجوز بنت عمي ، ما تنساش انك انت الي اجبرتني اكتب عليها عشان الي انت اخترته ليها سابها يوم الفرح و هرب ، و بالنسبة لعمي فهو احق مني بانه يستلم من بعدك
جده بتعب : كدة هتزعلني منك قوي يا ابني
و بدأ يكح بقوة و تعب شديد و ما عرفش يسيطر على نفسه
زين بلهفة و خوف : جدي يا جدي انت سامعني ؟ انت كويس ؟
بعد شوية
الجد بتعب : انا كويس يا ابني
زين : خلاص يجدي انا هاجي الصعيد بعد كام يوم و بعدين ابقى اقرر لو هبقى هناك و لا ارجع مصر
قفل الموبايل و رماه بغضب
دلف معتز وهو صديق زين المقرب و ابن عمته
معتز : مالك يا زين في حاجة
زين بغضب : هنرجع للصعيد
معتز بصدمة : لييييييه
زين : جدي تعبان يا معتز ولازم نبقا جنبه
معتز بشك : متأكد بس عشان كدة
زين ببرود و سخرية : عايزني ارجع عشان اتجوزها و اكون كبير العيلة هناك
معتز بضحكة عدم تصديق : ياااه و خالي ؟ مهو احق منك ، و بعدين مين دي الي تتجوزها غرام ؟! الي خطيبها سابها ليلة الفرح
زين ببرود : مش عارف ، بس لازم نروح
في الجامعة
كان ماشي و بيتصفح بموبايله فجأة خبطت فيه بنت و وقعته على الأرض ووقعت فوقعه
: اااه مش تفتحي يا غبية
ريما بغضب : اتكيم عدي بيلاش اتعصب عيك ( اتكلم عدل بلاش اتعصب عليك )
هو : انتي لدغة ، روحي من وشي يا شيخة جاتك القرف
و دفعها عنه
ريما : طب هات النضاية مش شايفة حاجة
: و كمان لدغة بالري ، ده انتي كل مخارجك بايظة
مسك النضارة عن الارض و نظر فيها بتفحص
: دي نضارة دي ؟! هو لسا في حد بيلبس نضارات كعب الكوباية دي !!
ثم نظر الى شكلها من فوق لتحت بصدمة
كانت واقفة و فاتحة بوقها ببلاهة و فاتحة نص عنيها و شعرها اسود مرفوع كحكة و في قلم جواها و الباقي نازل على وشها و كانت لابسة فستان اخضر لبعد الركبة و كوتشي باللون الاصفر و الشراب مرفوع لفوق و شنطة ظهر باللون الاحمر
هو بغيظ : يا ربي انا عملت ايه في حياتي عشان اقابل وحدة زي دي ، غوري من وشي
و دفعها و ذهب من امامها
ابتسمت هي بسذاجة و نظرت اليه بخبث وقالت : واضح انه معجب
بعد شوية
بنت : هو الجميل اسمه ايه
ريما : اسمي ييما ( ريما )
البنت بضحك : قصدك ريما ولا ديما
ريما : يأ (لأ) اسمي ييما مش ديما
البنت : اووو انا اسفة ، طيب انا ملاك ، اخت المز الي كنتي بتتخانقي معاه
ريما : اممممم و جاية تدافعي عن اخوكي ده هو الي بييمي ( بيرمي ) نفسه عييا ( عليا )
ملاك بضحك : لا يبنتي ليث ده صايع ، بس كان منظركم و انتو فوق بعض يفطس من الضحك
ريما : طيب عن اذنك بقا عندي محاضية ( محاضرة ) مهمة
ملاك : استني شوية ، ممكن نبقا صحاب ؟ انا هتبسط اوي لو وافقتي
ريما بعفوية : بجد عايزة تكوني صاحبتي و مش هتتييقي عييا ( هتتريقي عليا )
ملاك بطيبة : اه طبعا يحببتي ، و انتي فيكي ايه عشان اتريق عليكي انتي احسن مني
جت فرح بنت عم ملاك كانت لابسة شورت جينز و توب ابيض عاري الاكتاف و رافعة شعرها القصير
فرح بستهزاء : مين دي يملاك
ملاك بابتسامة : دي ريما صاحبتي الجديدة
فرج بضحك: و دي اشكال تصاحبيها يا ملاك ، انتي مش شايفة شكلها
ريما بغضب : و مايو ( مالو ) شكيي( شكلي ) يا انسة ، عيى الاقي ( على الاقل ) احسن منك عامية( عاملة ) شبه الخيوف( الخروف ) بهدومك دي
فرح بغضب : انا شبه الخروف يا لدغة يا ام نص لسان تعالي هنا و الله لأوريكي
و شدتها عشان تضربها
بس ريما دفعتها بكل قوتها
ريما : بقويك ( بقولك ) ايه يا بت اتيمي ( اتلمي ) بدي ( بدل ) ما اتجنن ديوقتي ( دلوقتي )
ملاك بسرعة : تعالي يا ريما نروح المحاضرة بتاعتك
و ذهبو من امامها
عند ليث
ليث : الو عايز ايه يا زين
زين ببرود : هات ملاك و فرح هنرجع الصعيد
ليث بصدمة : نعم يخويا و لييييه نرجع ها؟
زين : جدي تعبان يا ليث ولازم نبقا جنبه
ليث بغضب : انت نسيت الي عملوه فينا يا زين ، نسيت لما عمك اتهم امي …
زين بغضب : لييييث ، الي قولته هيتنفذ هات ملاك و تعال
ليث : ماشي يا زين هنشوف اخرتها ايه
في الصعيد
في بيت كبير اوي من الواضح انه مر عليه الزمان بس كان محتفظ بجماله و فخامته
تحديدا في اوضة فيها طابع الانوثة و الرقة
كانت قاعدة في ركن الكتب بتصور كوباية القهوة بتاعتها مع كتابها الي كانت بتقرأه
دلفت عمتها
رباب : بتعملي ايه يا غرام
غرام بابتسامة : بصور ستوري
رباب بضحك : والله و كبرتو و بقيتو تشيلو موبايلات ، ده كان بزمنا البنت لو مسكت الموبايل يقولو عليها كلام بطال
غرام بابتسامة : ده كلام قديم اوي يا عمتو ، دلوقتي الموبايل بقا حياة كاملة
مسكت رباب خصلة من شعر غرام البني مختلط باللون الذهبي و رجعتها لورا
رباب باعجاب شديد : انتي حلوة اوي يغرام ، بس حظك قليل زيي، يا ريت لو زين يقدر الى عنده ، عمره ما هيبعد عنك
غرام بغصة و بتحاول تمنع دموعها : معلش يا عمتو ، كدة احسن ليا و ليه ، هو مش مجبور يتحمل وحدة سابها خطيبها ليلة فرحها من غير ما يعرفها حتى ، زين من حقه يعيش حياته الي هو عايزها و انا متنازلة عن كل حقوقي كزوجة ليه
رباب بدموع : انتي عارفة ، ابو معتز كان دايما ساقيني المر و بيضر.بني و بيذلني و كان معتز هو الحاجة الوحيدة الي بتهون عليا ، بس لما جوزي تعب و قعد بالسرير كنت بخدمه و حطاه بعنيا وقتها بس حس بقيمتي و قد ايه ظلمني ، فضل يعتذر مني لحد ما ربنا خد امانته
غرام بدموع : متزعليش يعمتو ، اهو معتز كبر لازم تجوزيه و تفرحي بيه
رباب : عندك حق ، انتي عارفة ، ساعات بحسك صاحبتي مش بنت اخويا ، انتي الحفيدة الوحيدة الي فضلتي هنا يغرام ، كلهم راحو مصر يتعلمو و يشتغلو ، بس انتي خدتي الثانوية و قعدتي مش عارفة ليه عمتلي كدة
غرام بضحك : ايوة بس انتي ناسية اني دلوقتي مشهورة اوي و عندي فولورز كتير اوي و باخد دورات اونلاين و تقريبا عندي خبرة في كل حاجة
رباب : يختي انا مبفهمش الكلام ده ، هنزل اشوف جدك عايز ايه
غرام : استني خوديني معاكي
تعريف الشخصيات الأساسية
( زين الدين : عنده 31سنة ، اسس حياته المهنية في مصر و عمل البزنس الخاص فيه و بقا عنده شركات كبيرة و اسمه معروف بالسوق ، شخصيته قوية و عصبي لأبعد الحدود مع كدة حكيم و قراراته دائما بتكون دقيقة ، بشرته تميل الى السمراء و عيونه قاتمة السواد ، ملامحه حادة و نظراته قوية ، طويل نوعا ما و يعتمد اللون الاسود في كل شيء حتى فرشاة الاسنان ، اهتماماته الشغل و الرياضة و كتابة الخواطر )
( غرام : عندها 20 سنة ، انهت الثانوية العامة بامتياز بس مكملتش تعليم بناءً على رغبتها الشخصية ، يتيمة الاب ، بنت جميلة جدا شعرها بني مختلط بالذهبي و عنيها بنية مثل القهوةً و بشرتها تميل الى البياض ، خصرها منحوت لكنها قصيرة و تمتلك كمية رقة و انوثة رهيبة في كل حركاتها و تعشق القهوة ، اهتمامتها السوشال ميديا ، قراءة الكتب و الروايات ، و تهتم جدا بعلم النفس )
( ليث : اخ زين عنده 23 سنه ، دنجوان و صايع و فاشل او بيدعي الفشل و بيسقط بالجامعة كتير لانه مش بيحب المذاكرة ، شاب وسيم و يشبه زين شوية لكنه مرح اهتماماته البنات و بس )
( معتز : صديق زين المقرب ، انسان عملي جدا ، وسيم و بيشبه زين بكل حاجة بس الفرق انه عصبي اكتر و متسرع بأغلب قرارته )
( ملاك : عندها 21 سنة بنت طيبة و ساذجة بس حلوة و ملامحها هادية و بتعتمد على اخواتها بكل حاجة حتى قراراتها الشخصية )
( فرح : عندها 22 سنة بتحب زين من زمان ، بنت جميلة و ملامحها ناعمة بس مشكلتها انها غيورة و مش بتحب حد يكون احسن منها رغم كدة هي حنونة )
الجد بسعادة : اهلا بحبيبة جدها
راحت غرام و جلست في حضنه مثل العادة
غرام : جدو انت تعبان ؟
الجد : لا يحببتي بالعكس انا مبسوط
غرام : اممممم و ليه فرحنا معاك ، اوعا تكون ناوي تتجوز
الجد بضحك : لا يحبتي خبر احلا ، زين و اخواته هيرجعو لهنا
تغيرت ملامح وشها بسرعة و قالت ببحة : بجد !
الجد : اه يحببتي و اخيرا هفرح بيكو
غرام بغصة : اه ، ان شاء الله يجدو
رباب : البت اتكسفت يابا ، المهم معتز جاي معاهم ؟
الجد : طبعا يا بنتي ، قولي لام هند تحضرلهم اوضهم
رباب بسعادة : يا الف نهار ابيض ، ام هند يا ام هند
ام هند : ايوة يا ست هانم
رباب : حببتي يا ام هند حضري اوض اولاد اخويا رفاعي و اوضة معتز كمان
ام هند بفرحة : ليه هيرجعو لهنا
رباب : ايوة
ام هند باستعطاف : بقولك ايه يحج اسماعيل
الجد : قولي يا بتي
ام هند بدموع : بتي هند بتدرس في البندر و انا عايزاها تفضل جنبي هنا ، عشان كدة بقول لو تسمحولها تعيش معايا هنا في اوضة الخدم ، سايق عليك النبي يا حج توافق دي بنت غلبانة
الجد بابتسامة و طيبة : طبعا موافق يا ام هند انتي بقالك هنا من وقت امي الله يرحمها ، انا هقول لزين يجيبها معاه
مجرد ما سمعت غرام كلام جدها وانه هند هتجي مع زين حست بالغيرة
غرام : انا هروح ادي الدوا لماما يا جدو
الجد : تمام يا بنتي
غرام ببحة : جدو هو ممكن اسألك سؤال
الجد : ايوة يا بنتي
غرام بدموع : هو في اخبار عن شريف
الجد بغضب : غرام ، عيييب ، ما تسأليش عن راجل مش من دمنا ……..يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
غرام بدموع : هو في اخبار عن شريف
الجد بغضب : غرام ، عيييب ، ما تسأليش عن راجل مش من دمنا
غرام : بس ده اخويا و لو مش من دمك بس هو اخويا من امي
الجد بصدمة : بترفعي صوتك على جدك يغرام
غرام بدموع : انا اسفة يجدو بس انت عارف ماما عيانة و انا ما بقاش ليا حد غير اخويا
الجد : غرام انتي متجوزة يعني ليكي راجل و اخوكي مهاجر و عايش حياته ما تقلقيش عليه و بعدين احنا كلنا معاكي
دلف فريد و هو عم غرام و والد فرح
فريد بابتسامة : ازيك يا ست البنات
غرام مسحت دموعها وقالت : وحشتني اوي يعمو ليه تأخرت
حضنها فريد و قال بحب : كنت بالشغل
الجد اسماعيل : و بعدين معاك يا فريد ، بقيت بتتأخر على البيت كتير و كمان بتنام برة كتير
فريد بتوتر : عادي يا بابا عندي شغل و بنام في المزرعة عشان اخلص
الجد اسماعيل : بس برضو متنساش انك متجوز و مراتك صفية ليها حق عليك
اتت صفية من خلف و هي بتنشف ايديها
صفية : قوله يعمي ، ده مش بيجي ع الغدا حتى
فريد بحدة : صفية
صفية بتلوي بوقها : ده الي شاطر فيه
بعد يومين
جهزت غرام نفسها و لبست بدلة رياضية باللون الاسود على قد جسمها و بترسم خصرها بدقة ، و لبست فوقيها جاكيت رياضي واسع و رفعت شعرها على شكل ذيل حصان
و نزلت لعند عمها
الجد : ايه النشاط ده يا اميرتي الحلوة
غرام بسعادة : اصل عمو فريد هيعلمني اضر.ب النار و كمان ركوب الخيل
الجد بسعادة : حلو اوي المهم تبقي مبسوطة
فريد بابتسامة : جهزتي يا ست البنات ؟ يلا بينا
غرام بسعادة : يلا
و مسكت يد عمها و ذهبو
خرجت صفية من المطبخ تنظر لهم بحقد
شديد ، فهو يعامل غرام بطريقة ابوية جدا
رباب : مالك يا صفية
صفية بضيق : انتي مش شايفة اخوكي بيعامل البت غرام كأنها بنته و اكتر كمان ده عمره ما عامل فرح كدة
رباب : ده حقه يا صفية ، الراجل عايز يحس نفسه اب ، بنتك بقالها سنين في مصر و مش بتسأل عليكو ، و انتي مخلفتيش بعدها و غرام هي الوحيدة الموجودة هنا و ما تنسيش انها يتيمة
صفية لنفسها : غرام خدت كل حاجة كنت عايزاها لبنتي اتجوزت زين و كمان هي اكتر بنت مدلعة بالعيلة من الكل ، اما وريتك يا بنت نعمة
في فيلا زين
زين ببرود : الليلة هنكون في الصعيد
ليث بغضب : روحو انتو انا مش رايح
زين بصوت عال : ليث
معتز بسرعة : مالكم يا شباب بالراحة شوية ، ليث زين اخوك الكبير و عارف مصلحتك يا ريت تسمع كلامه
ليث بحزن : انت عايزني اقبل ارجع للعيلة الي امي ما.تت بسببهم
زين بحدة : ليث الماضي اتقفل تماما وانا مش عايز نتكلم فيه خالص انت فاهم
ملاك باحترام : احم ، ابيه زين انا جهزت
زين : فرح جهزت
ملاك بتوتر : هي لسا مروحتش
زين بغضب : نعم !!! هتكون فين هي مش عارفة انه ممنوع حد يتأخر عن الساعة 4 الا لما يبلغنا
ملاك : اكيد عارفة بس يمكن فضلت عند صاحبتها
دلفت فرح بذلك الوقت
فرح : مالكم !
معتز ببرود : كنتي فين ؟!
فرح : مع صحابي
معتز بغضب : يا سلام تقضي كله اليوم مع صحابك و يا ترى ولاد ولا بنات
فرح بغضب اكبر : وانت مالك بيا ايه الي حشرك
نظرت ملاك لمعتز و ابتلعت غصة في حلقها
ملاك لنفسها : يا رب ما يكونش الي شاكة فيه حقيقة ، اوعك يا معتز تحبها و تكسر قلبي ، ارجوك ما تعملش كدة انا بحبك
زبن بغضب : فرح ، انتي ازاي تكلمي ابن عمتك بالطريقة دي
فرح بخوف : اناا
زين : اعتذري بسرعة
فرح نظرت الى معتز بقرف وقالت : اسفة
و طلعت لاوضتها
زين : ليث ، خد العنوان ده تروح و تجيب هند بنت الشغالة
ليث : ليه
زين : الست عايزة تشوف بنتها و جدي قالي اجيبها معايا ، روح انت و هاتها و تعال ورانا
ليث : ماشي
في المزرعة
كان وقف فريد و بيدرب غرام ازاي تمسك السلاح و تصوبه صح و كان في بنت تانية اسمها ( سلام ) وواضح انه عمرها ما بين ( 13 -14 )
غرام بضحك : تخيلي خالتو عطر تشوفك و انتي على الحصان كدة دي كانت تد.بحك
سلام بردح : ليه يا عنيا ده انا شاطرة اوي و اعراف اتعامل معاه كويس اوي مش كدة يا بابا
فريد بضحك : صح ، انتي ما تعرفيش تتعاملي مع نفسك يحببتي هتعرفي تتعاملي مع حصان
سلام بزعل : كدة يا بابا ماشي انا زعلت و مخصماك كتير
فريد : لا خلاص انا اسف يحببتي ، تعالي بصي ازاي غرام هتضر.ب نار
غرام بتوتر : انا خايفة
فريد بابتسامة : ما تخافيش يحببتي الموضوع سهل بصي ازاي
و قعد يعلم فيهم لغاية المساء
وصل ليث العنوان و طلع للشقة و خبط ع الباب
ريما : مييين بيخبط عيى ايباب ( على الباب )
ليث بصدمة : هو انتي
ريما : اه عايز ايه حضيتك ( حضرتك )
ليث بتستغراب : امال فين هند
ريما : انا هند
ليث بسخرية : يا سلااام يختي و مين ريما الي شوفتها الصبح
ريما : ايوة انا اسمي ييما ( ريما ) عند بابا بس اسمي الحقيقي هند انت عايز ايه ديوقتي ( دلوقتي) انا مشغوية ( مشغولة ) ويازم ( لازم ) اجهز بسيعة ( بسرعة ) عشان مسافية ( مسافرة )
ليث بسخرية : منتي هتسافيي معايا
ريما : امممم يعني انت الشوفيي( الشوفير ) ايي ( الي ) هيوصلني
ليث بنفاذ صبر : خلصيني
بعد وقت
وصل زين و معتز و فرح و ملاك و بعديهم بربع ساعة وصل ليث و هند ( ريما )
كان زين يجلس و يتحدث الى جده
زين : امال فين عمي فريد
رباب : خد غرام يعلمها ضر.ب النار و ركوب الخيل هيكون هنا بعد شوية
نظر زين امامه بضيق
الجد اسماعيل : اهو جيه هو و غرام
نظر زين و معتز و ليث باتجاه الباب و انسحرو بجمال غرام و رقتها
دلفت تمشي بدلال و سرعة و جلست في احضان جدها و لم تنتبه لأحد من الحضور
غرام بسعادة : مش هتصدق يا جدو انا بقيت اعرف امسك السلا.ح و اضر.ب بيه
فريد بضحك : دي مسكت الطبنجة و كانت هتمو،ت نص العمال
غرام بعبوس : بس يا عمو ما تقولش كدة
نظر فريد باستغراب شديد للحضور
فريد بصدمة : زين ، و معتز و ليث ازيكو يا شباب
زين ببرود وقف و صافح عمه وقال : الحمدلله
و كذلك معتز و ليث
الجد اسماعيل : سلمي على جوزك يا غرام
غرام بصت لزين ويخالطها الف شعور و شعور قالت بصوت مبحوح : ازيك يا …
زين بابتسامة جانبية تدل على السخرية : يا ايه ؟! ……. يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
قالت بصوت مبحوح : ازيك يا …
زين بابتسامة جانبية تدل على السخرية : يا ايه ؟!
غرام بتلقائية : يا ابن عمي
زين بسخرية : و جوزك
غرام لجدها : بعد اذنك يا جدو ممكن اروح انام عند خالتي عطر النهاردة
رباب : وه يا بت جوزك جيه النهاردة من السفر لازم تقعدي وياه
الجد اسماعيل: انا مليش كلمة عليكي يا بتي خودي اذن جوزك
نظرت غرام لزين بتوتر بادلها زين النظر بنظرات ساخرة
غرام : احم عن اذنكم هطلع اغير هدومي
الجد : غرام الفرح الخميس ده
غرام بصدمة : ايييه
الجد : لازم البلد كلها تعرف بجوازكم بقالكم سنتين كاتبين الكتاب كفاية
زين بنظرات ذات مغزى لغرام : وانا موافق
نظرت له غرام باستحقار شديد
غرام : عن اذنكم عندي لايف
و صعدت لأعلى
نظرت فرح باتجاهها بسخرية : لايف ايه ده
رباب : انتي ما تعرفيش ان البت غرام مشهورة و عندها فورورز كتير اوي
معتز بضحك : يما اسمها فولورز مش فورورز يعني متابعين ، اتكلمي عربي احسن
رباب : وانا اش فهمني بالحاجات دي ، الله
اتت ام هند من المطبخ مسرعة
ام هند : هند حببتي ازيك يا قلب امك
هند بابتسامة واسعة : انا كويسة يماما انتي عامية ( عاملة ) اية وحشتني اوي
نظرت ام هند لابنتها : انا كويسة يحببتي
ملاك : مش انتي اسمك ريما ؟ ازاي انتي هند انا مش فاهمة
هند : اصي ( اصل ) انتي مش عايفة( عارفة ) حاجة ، انا اسمي هند بس بابا بيقويي ( بيقولي ) ييما ( ريما ) ع اسم الست ايي ( الي ) بيحبها و خان ماما معاها و بعدين طيق( طلق ) ماما و اتجوزها
ام هند بنظرات نارية : بس يا بت اكتمي
ليث بضحك : دي فضحت العيلة
ملاك بضحك ايضا : دي مصيبة
صعدت غرام لأعلى و دلفت اوضة مامتها
غرام بدموع : ماما انتي كويسة
نعمة : مالك يا بنتي
غرام بدموع : زين هنا
نعمة بسعادة : رجعلك
غرام ببحة : لا ، ده رجع عشان جدو مش عشاني ، هو مش بيحبني يما ولا انا بحبه ، بس انتي عارفة الحق عليا من الاول
نعمة بتعب : ليه بس يا بنتي
غرام بدموع : عشان قبلت بوضع زي ده ، عشان انا الي طلبت من العريس يهرب و يروح يتجوز حبيبته مكنتش عارفة اني هدبس نفسي و كمان زين بالجوازة دي
نعمة : ما تقوليش كدة يا بتي ، انتي جمعتي بين قلبين بيحبو بعض و مكسرتيش بخاطر بت كانت هتقضي عمرها حزينة عشان حبيبها اتجوز غيرها ، انتي فضلتي سعادة غيرك على نفسك ، ودي اكيد ربنا شايلهالك للمستقبل او يمكن للأخرة
غرام : بس انا يماما من حقي اعيش حياتي مع انسان احبه و يحبني ، انا بقالي سنتين متعلقة لا طايلة ابيض ولا اسود
نعمة : اصبري يا بت بطني ، اصبري
غرام مسحت دموعها : ده وقت دواكي
نعمة : هاتيه يحببتي
في اوضة رباب
كانت ملاك تمشي وسمعت حديثها
رباب : مش عايز تتجوز يا معتز
معتز بعلامات حزن على وشه : عايز يما
رباب بسعادة : ميين ؟
معتز : بفكر اخطب فرح
رباب بخضة : يا مصبتي عايز بنت صفية ، لا و الختمة الشريفة ما انت متجوزها الا ع جثتي
معتز : ليه كدة يما
رباب : مستحيل اجوزك بنت صفية دي نسخة من امها
معتز بعبوس : طيب يما زي ما انتي عايزة اختاري على زوقك
رباب بحزن : ان كان عليا انا يا ابني كنت عايزالك غرام قطعة سكر تذوب في القلب بس اعمل ايه ، انا عارفة انك كنت عايزها بس ده نصيب
معتز بحزن ؛ مش نصيبي يما ، ربنا يهني زين فيها
رباب بسخرية : هو مقدر ، يا عيني عليكي يا بتي بقالها سنتين مكتوبة ليه بس هو مش عارف قيمتها
معتز : انا طالع يما عايزة حاجة
رباب : سلامتك يا حبيبي
ملاك : احم ، معتز
نظر لها معتز ببرود وقال : ابيه ، اسمي ابيه معتز انتي ناسية قد ايه في فرق سن بينا
ملاك برفعة حاجب : بس فرح مش بتقولك ابيه
معتز : ملكيش دعوة ، كنتي عايزة ايه
ملاك برقة : كنت عايزاك تذاكرلي انجليزي
معتز : مش فاضي
ملاك بدموع ؛ و النبي يا ابيه انا لازم اصور فيديو و اتكلم فيه بالانجليزي عشان الجامعة
معتز : خلاص خلاص شوية و هاجي
ملاك برقة : اوعك تتأخر تعال لاوضتي عشان البيت فيه ناس كتير
معتز : ماشي
دهب من امامها وهي نظرت له بمكر
ملاك بمكر : ملاك العبيطة ما.تت ، هتشوفو ملاك القوية دلوقتي
و ذهبت للمطبخ
ملاك : طنط
ام هند : ها يحببتي
ملاك ممكن تعمليلي كوباية شاي و تجبيها لاوضي عشان حاسة اني تعبانة خالص
ام هند : حاضر يحببتي
ذهبت غرام لاوضتها و خرجت للبلكونة نظرت امامها رأت زين يقف في الحديقة و بجانبه فرح و بتقرب منه بهدوء لحد ما بقت المسافة بينهم معدومة شافت المنظر و دلفت لاوضتها و هي تشتعل من نيران الغيرة
زين بغضب دفعها : فرح ايه الجنان ده
فرح : زين انا بحبك اوي
زين بجنون : فرح روحي من هنا ، انتي ناسية اني متجوز
فرح بدموع : بس انت مغصوب عليها و مش بتحبها و بقالك سنتين سايبها كدة
زين بنظرات نارية : مين قالك اني مش بحبها ، بالعكس انا بحبها و انا الي طلبت من جدي يجوزهالي و على فكرة انا سبتها كل الوقت ده عشان تكبر شوية لاني مش عايز احرمها من طفولتها
كانت هند بتراقبهم من بعيد بابتسامة غبية
اما فرح انسكبت الدموع من عنيها و بكت بقوة ثم ذهبت من امامه
اتى ليث بعدما ذهبت
ليث بضحك : هو الكلام ده بجد
زين بسخرية : لأ طبعا ، هي مين دي غرام الي ابصلها ، بس قولت كدة عشان فرح ما تحلمش كتير
ليث بضحك : ياعم يا تقيل يا معذب قلوب العذارا
زين : خليك انت بالمزة بتاعتك
ليث باستغراب : قصدك مين
زين بسخرية : هند بنت الشغالة
ليث و كأنه لدغته عقرب : اعوو ذ بالله ، دي ابصلها دي، يا انهار اسود
وهرب مسرعا من امام زين
رباب : لمين الشاي ده يا ام هند
ام هند : لملاك هانم ، بتقولي تعبانة و عايزة كوباية شاي
رباب : يا مصيبتي هاتي من يدك انا هوديهالها و اطمن عليها كمان
ام هند : اتفضلي يا ست هانم
دلف معتز اوضة ملاك
بس هي كانت بالحمام
خرجت بعدما تأكدت من دخوله ، كانت ترتدي روب الحمام و كان قصير جدا و كاشف اغلب تفاصيل جسمها و فاردة شعرها المبلول
خرجت وقالت برقة : انت جيت يا معتز
معتز لف وقال بغضب : قولنا ابي…..
ثم اكمل بصدمة : اييييه ده ، و استدار للخلف مرة اخري
معتز بغضب : روحي استري نفسك بسرعة
قربت ملاك منه و لفت ناحية وجهه و لفت ايديها حوالين رقبته
قالت بعشق : انا بحبك يا معتز
بالوقت ده كانت رباب واقفة ع الباب و شافت شكلهم مع بعض
رباب بصدمة : معتز …ايه ده
معتز بغضب : قولي لل**** دي تستر نفسها
خرج غاضبا
ملاك انصدمت من وجود رباب ، بس كملت ببراءة : ما تفهميش غلط يا عمتو ده كان ….
رباب بغضب : بس ، مش عايزة اسمع منك كلمة ، انا عارفة ابني كويس ، الاعيبك دي ما تمشيش عليا انتي فاهمة ، غوري استري نفسك يلا ، وحسك عينك حد يعرف بالي حصل
وخرجت من الاوضة
ملاك بغضب : يووووه انتي ايه الي جابك يا بومة ما كله كان ماشي تمام
شاهد زين معتز واقف و بينفث الدخان بقمة غضبه
زين : مالك يا معتز في حاجة
معتز : لا مفيش ، انت مالك
زين ببرود : ولا حاجة
معتز بهدوء : زين ، غرام بنت كويسة ، حافظ عليها وما تضيعهاش من ايديك
زين باستغراب : ليه بتقول كدة
معتز : عشان انت مش مقدر الي عندك ، غرام اخلاقها عالية اوي ، و هادية و كمان حلوة ، ما تسيبهاش تروح لحد غيرك
زين بغضب : ما تعدل كلامك يا معتز ، حد غيري مين دي مراتي و الي يفكر يقرب منها هسيح دمه
معتز برفعة حاجب : يا سلام
صفية : انتي ايه الي جابك هنا يا عطر هانم
عطر : جاية ازور اختي عندك مانع ؟!
صفيه : لا ، بس اختك كويسة اتكلي على الله
صوت فريد من وراها بغضب : صفية خشي جوة
صفية : يوه و انت ايه الي حشرك بين الستات
فريد نظر لعطر بعشق وقال : ازيك يا عطر هانم
عطر بسعادة : الحمدلله
رباب بسعادة : يا الف مرحب بعطر اهلا يحببتي تعالي تعالي دي غرام هتفرح اوي
في اوضة غرام دلفت هند مسرعة
غرام بصدمة : فييي ايييه
هند : عايزة اتكيلم ( اتكلم ) معاكي
غرام باستغراب : انتي هند صح ؟
هند : اه
غرام نظرت لها من فوق لتحت باستغراب : و عايزة ايه
هند : بصي انا حاسة انك احسن بنت في ايبيت ( البيت ) ده و عايزة اتكيم ( اتكلم ) معاكي كيلام ( كلام ) مهم
غرام بابتسامة : قولي يا هند انا سامعاكي
هند : ……………
غرام بصدمة : ايه ………….يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
زين : بتعملي ايه باوضتي
غرام بابتسامة : مستنياك
زين بسخرية : اممم ، ليه في حاجة
غرام : زين انت عايز الجوازة دي تتم ؟
زين بابتسامة جانبية : انتي عايزة ايه
غرام بتوتر : انا مبحسش تجاهك ولا باي حاجة ، و مش عايزة نتجوز
زين بخبث : ليه هو في حد تاني بحياتك
غرام بغضب : احترم نفسك
زين قرب منها و حاصرها على الحائط
د.فن رأسه في عنقها و قال بخبث : اوعك تكوني فاكرة اني بحس تجاهك باي حاجة انتي بالنسبالي صفر على الشمال بس برضو انا ليا تار عندك و لازم اخده و بعدين مش عيب يروح الجمال ده كله للغريب و ابن عمك موجود
دفعته غرام بقوة و قالت من بين دموعها : انت اقذر انسان شوفته بحياتي ، انت مريض لازم تتعالج ، انت عارف انا قبل كنت بحترمك اوي عشان سمعتك و كلام الناس عليك كنت بحس بفخر انك ابن عمي و كمان خطيبي ده كان بالنسبالي شرف كبير ، بس دلوقتي الصورة دي اتكسرت و ظهر زين الحقير انت ظهرت على حقيقتك دلوقتي ، انا كنت قبل ممكن احبك بس دلوقتي انا بكرهك و مستحيل احبك بيوم من الايام
وخرجت من الاوضة و هي تبكي
اما زين فبقيت كلماتها تتردد في اذنه و شعر بانه اذنب بحقها و اهانها
رباب : في ايه يا زين يا ابني مال البت غرام خرجت بتعيط
زين اخذ نفس عميق وقال : مفيش يا طنط
رباب بحنية : بص يا ابني دي مراتك و مشاكلكم خاصة بس عايزة اقولك على حاجة ، غرام دي لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقى زيها ، انسا يحبيبي كل حاجة حصلت و شوف حياتك معاها ، ما تستناش العمر يمر قدامك و ما تستناش تخسرها عشان تحس بحبك ليها
زين بضحكة ساخرة : حب ايه يا عمتو
رباب : ما تكدبش على نفسك ، انت نسخة من ابوك، زيه بالزبط ، رفاعي لما بيحاول يداري مشاعره كانت عنيه بتفضحه
زين : طنط انا مش فاضي للكلام ده
رباب : ماشي يا ابني ، انا بس كنت حابة انورك
خرجت رباب و فضل زين يبص لاثرها بسرحان و بيفكر بكلامها
دلفت الى مكتب جدها بتلقائية
الجد اسماعيل : وه من امتا بتدخلي من غير ما تخبطي يا غرام
غرام بدموع : جدو انا مش عايزة الجوازة دي تتم ، انا عايزة اطلق ارجوك يا جدو
الجد اسماعيل بخضة : ما عاش الزعل يبتي ، مين الي زعل اميرتي
غرام ببكاء : جدو ارجوك انا مش عايزاه
فتح الباب بقوة و دلف
الجد اسماعيل : انت ازاي تتجرأ و تزعل حفيدتي
زين بابتسامة : هي الي بتزعل بسرعة يا جدي ، معلش انا زعلتها شوية عشان ما رضيتش اخدها لتدريب الخيل بس هصالحها حالا
نظرت له غرام باستنكار شديد
الجد اسماعيل بقهقهة : هم الستات كدة بيزعلو بسرعة ، روحي يا غرام مع جوزك و اتصالحو
غرام بغضب : بس…
زين : تعالي تحببتي
وشدها وخرج
غرام بغضب : سيب ايدي
زين بقوة و تحدي : الفرح هيتم برضاكي او غصب عنك فاهمة
غرام بغضب : انت انسان اناني و حقير
زين شدها من خصرها وقربها منه وقال بفحيح : في وحدة عاقلة تقول لجوزها كدة ؟
سرحت غرام في عنيه و تاهت كأنها بعالم اخر و هو نسي المشكلة كلها و فضل مركز بعنيها
عطر بصدمة و همس : ايه ده
رباب بسعادة : هشششش سبيهم براحتهم
عطر بسعادة : هم بيحبو بعض ؟
رباب بابتسامة : من الواضح كدة
: اح..احم
نظرت غرام بخضة تجاه الصوت وجدت رباب و عطر و فريد واقفين و بيبصو ليهم باعجاب
افلت زين خصر غرام ببطىء
فريد : اصبرو شوية الفرح بعد بكرة و بعدين الحركات دي من ما بتتعملش بنص البيت
اتت صفية وقالت بمكر : وه على قلة الرباية ، و ايه الكلام الي بتقوله ده يا فريد بدل ما تقولهم عيب
فريد : مراته و هو حر فيها
و غمز لزين وقال : بعدين كلنا كنا شباب و عملنا كدة
اتى من ورائه ليث
ليث بضحك : اه والله يعمو بس طنط صفية ما يليقش عليها الحركات دي
نظرت لها عطر بضحكة ساخرة
في الحديقة
ملاك بتوتر : انت لسا زعلان مني
معتز بقرف : ملاك روحي من وشي انا مش طايق اشوفك
ملاك بدموع : انا اسفة
معتز بسخرية : يا سلام ، ليه هو انتي عورتيني ولا سرقتي قلمي
ملاك : ارجوك ما تتريقش ، بجد انا اسفة انا لما سمعتك بتقول هتخطب فرح خوفت اوي عشان بحبك و قولت اعمل اي حاجة انا بجد بحبك يا معتز
معتز بغضب : حب ايه ها ؟ هو الحب كدة ؟ الحب انك تعملي حركات وحدة ***** عشان توصلي لهدفك ؟ انتي عارفة انا كنت دايما بشوفك اسم على مسمى ملاك و انتي فعلا كنتي ملاك بس بعد الموقف ده بقيتي وحدة معرفهاش ، بقيتي رخيصة اوي بنظري و اكيد مش هيشرفني تكون وحدة زيك ام عيالي ، انا مفضحتكيش عشان ما يهونش عليا افضح وحدة بنت و كمان انتي من العيلة و اخت صاحبي ، انا بقيت بقرف ابص بوشك ، انتي اخر وحدة ممكن افكر فيها يا ملاك
كانت تشهق و تبكي بنحيب ، ذهبت من امامه مسرعة و ما انتبهتش لرباب فخبطت فيها
رباب بخضة : وه مالك يابت ..
ثم شهقت : يا مصيبتي مالك يا ضنايا بتعيطي ليه
تركتها و ذهبت مسرعة الى اوضتها و قفلت الباب على نفسها
دلفت اوضتها وهي تبكي
هند بخضة : في ايه
غرام بدموع : عملت زي ما قولتيلي بس هو قعد يتريق و يهين فيا
هند بصدمة : ايه
غرام ببكاء : يا ريتني ما روحتله و لا كلمته ما كانش لازم اعمل كدة
هند : بس يا غرام ما تعمليش بنفسك كدة ، هو اكيد بيحبك بس بيكابر
فلاش باك
هند : بصي انا حاسة انك احسن بنت في ايبيت ( البيت ) ده و عايزة اتكيم ( اتكلم ) معاكي كيلام ( كلام ) مهم
غرام بابتسامة : قولي يا هند انا سامعاكي
هند بجدية :اولا انا مش لدغة يا غرام ولا عبيطة انا بس بعمل كدة عشان معنديش حل تاني
غرام بصدمة : ايه ؟ يعني انتي عاملة عبيطة و الكل مصدقك ، انتي ازاي قادرة تكدبي كدة
هند : غرام اسمعيني لما تعرفي الحكاية هتعذريني اكيد
غرام بهدوء : ماشي يلا قولي الي عندك
هند : غرام ، بابا بيفوز بجائزة اسوء اب بالعالم الحياة معاه و مع مراته لا تطاق ، كنت لازم اوريه اني غبية و عبيطة عشان ميقدرش يستحمل وجودي في بيته و يسبني اروح لماما وده الي حصل بس دلوقتي هو مراقبتي كويس عشان كدة لسا عاملة دور العبيطة
غرام بصدمة : طب ازاي انتي عايشة عنده كل السنين دي
هند : مهي اساسا دي فكرة خالتي ، انا عشت معاها من زمان لحد ما تميت 14 سنة و من وقتها لغاية دلوقتي كل ما اشوف بابا اعمل اني عبيطة و لدغة ده مش بيسأل عليا غير من السنة للسنة بس كمان كان بيراقبني من وقت للتاني لما يشك فيا عشان يتأكد و لما زهق مني قرر يوديني البلد عند ماما
غرام : و دلوقتي هتعملي ايه ؟!
هند بدموع : لازم اكمل في التمثيلة دي ، محدش يعرف السر ده غير انا و انتي و ماما
غرام : وخالتك
هند بدموع : ربنا يرحمها اتو.فت من سنتين ، بابا مرضيش يخليني ارجع عند ماما عشان هي شغالة و كمان عشان يكسر عينها لانها اطلقت منه و لو فضلت مع مرات ابويا دي كانت شيلتني البيت كله و عملتني شغالة ، انا حاسة انك ممكن تساعديني مش كدة ؟
غرام : ماشي يا هند بس خودي بالك الكدب وحش اوي و لما يعرفو هيزعلو منك خصوصا ليث
هند بدموع : المهم افضل مع ماما
غرام : ماشي انا هساعدك
هند ببحة : غرام زين بيحبك
غرام بصدمة : ايييه
هند بابتسامه : سمعته بيقول لفرح انه بيحبك اوي و هو الي طلب من جدي انه يتجوزك بس من غير علمك و كمان قال سابك كل الوقت ده عشان تكبري و تحلوي
غرام بعدم تصديق : مستحييييل زييين يقول كدة
هند : اه والله
غرام : طب اعمل ايه
هند : كلميه يا غرام ، اتفاهمو و اسسو كل حاجة صح ، خليكي واضحة معاه عشان العلاقة دي تاخد شكل كويس
غرام : انا خايفة اوي يا هند
هند : مفيش خوف من الصراحة ، انتو لازم تحطو النقط على الحروف و تتفاهمو
غرام بتفكير : عندك حق
بااااك
صفية : اظن الوقت تاخر يا عطر هانم
رباب : وه يا صفية عيب عطر ضيفتنا
عطر : معلش هيا عندها حق ، انا هروح بقا
الجد اسماعيل : وه يا بتي هتروحي كيف بالوقت ده
عطر باحترام : معلش يا عمي
صفية بحقد : مهو انتي كان لازم تاخدي بالك من الوقت
الجد اسماعيل : روح يا ليث وصل خالتك عطر لغاية بيتها
ليث : حاضر يا جدو
فريد : انا هروح اطمن على المزرعة
ليث بخبث : تعال معانا يعم فريد
فريد : يلا
بعد منتصف الليل
رباب : معتز حصل ايه بينك و بين ملاك قولتلها ايه عشان تعيط
معتز بلامبالاة: هي الي حساسة زيادة عن اللزوم ، بس برضو بهدلتها على عملتها السودة دي
رباب : حرام عليك يا ابني دي عيلة و مش فاهمة ، اما اروح اطمن عليها
صعدت رباب لاوضة ملاك و فتحت الباب
صرخت رباب بصدمة : ملاااااااااااك ……..يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
صرخت رباب بصدمة : ملاااااااااااك
اتى معتز على صراخها
رباب بتلطم : البت قطعت شر.يانها
نظر معتز لملاك بصدمة شديدة ، كانت فاقدة الوعي و يدها تنز.ف بغزارة
حملها مسرعا و اتجه للمشفى ، سرعان ما انتشر الخبر في البيت كله
بعد وقت طويل في المستشفى
الدكتور : الحمدلله لحقناها بس نزفت كتير لازم تهتمو بأكلها و الادوية ، و كمان حالتها النفسية سيئة جدا من الافضل حد يقعد معاها و يسمعها او ممكن تعرضوها على طبيب نفسي
ليث : كتر خيرك يا دكتور
زين بغضب : انا عايز اعرف ايه الي ممكن يخليها تعمل كدة
حس معتز بالذنب لانه قسي عليها بالكلام و يمكن عملت كدة بسببه
معتز : زين الدكتور قال حالتها النفسية مش كويسة ، انت لازم تكون حنون عليها و تعاملها كويس دي اختك مش موظفة عندك
الجد اسماعيل : بس خلاص اسكتو ، احنا هنسيبها يومين تلاتة ترتاح و بعدين انا هكلمها و افهم منها بس لازم نمشي فرح زين و غرام بالاول
في اليوم التالي
عادت ملاك للبيت و ذهبت لاوضتها بدون ما تكلم حد
رباب بدموع : عيني عليكي يا بت اخوي ، روحي يا غرام يحببتي كلميها و اقعدي معاها
غرام : حاضر يا عمتو
نظر زين لغرام و عيونها الباكية و استغرب جدا سبب بكائها
غرام : ممكن ادخل
ملاك بتعب و بنبرة متعبة حزينة : اه
غرام تقدمت من ملاك و تجمعت الدموع في عنيها ، مسكت ايدها برقة
غرام بدموع : انتي كويسة ؟
ملاك بوجع : انتي بتعيطي عشاني ؟
غرام ببحة : ليه تعملي كدة بنفسك
ملاك بدموع : عشان انا مليش حد ، مفيش حد بيحبني ، انا لو م.ت محدش هيفرق معاه
غرام بغضب و دموع : ايه الكلام الاهبل ده ، احنا كلنا بنحبك ، اخواتك بيحبوكي اوي و انا بحبك و عمتو بتحبك و جدو كمان و كل البيت
ملاك بحزن عميق : بس هو مش بيحبني
غرام : قصدك معتز ؟
ملاك باستغراب : انتي عرفتي منين ؟
غرام : كان باين عليكي اوي من ايام ….
سكتت لثوان و بعدها قالت بوجع : من ايام زمان قبل ما تروحو مصر
ملاك ببكاء شديد : غرام ارجوكي سامحيني ،انا غلطت بحقك كتير اوي ، و رغم كل الي عملته فيكي بس لسا بتحبيني و بتهتمي بيا ، انتي حنونة اوي ، انا ما استاهلش انك تسامحيني
غرام بدموع : الي فات ما.ت يا ملاك ، ايه رايك نرجع صحاب زي زمان ؟
ملاك بقهر : حتى لو انتي سامحتيني يا غرام انا مستحيل اسامح نفسي ابدا ، كنا انا و انتي و فرح زي الاخوات و اكتر كنا صحاب و بنحب بعض اوي بس انا د.مرت الدنيا
فلاش باك
ملاك : انتي دايما كدة عايشة دور الضحية و الطيبة ، اظهري على حقيقتك يا غرام
غرام بدموع و صدمة : انتي بتقولي ايه ، انا عملتلك ايه عشان تكلميني كدة ؟
ملاك بغل : انت عارف يا جدو حفيدتك المحترمة كانت فين من شوية
الجد اسماعيل : ملاك انطقي قولي في ايه
ملاك بقوة : غرام كانت مع محمد دهشان و كانو واقفين تحت الشجرة بعيد عن الناس و كان قريب منها اوي و بيعملو حجات استغفر الله العظيم
غرام بدموع : والله العظيم ما حصلش
ملاك : بس فرح كانت معايا و شافت
فرح بكدب: اه يجدو انا شوفت المنظر الفظيع ده
غرام بدموع : والله العظيم ما حصل يا ج..
صفعة قوية نزلت على وجهها من جدها و هذه اول مرة يضر.بها
فريد بغضب : ايه ده يابا بتض.ربها وانت عارف اخلاقها كويس ؟! غرام اشرف من الشرف مستحيل تعمل كدة
الجد اسماعيل بغضب : تجهزي نفسك من بكرا كتب كتابك على نعمان ابن البواب
غرام بدموع : لا يجدو ارجوك
فريد بغضب : عايز تجوزها ابن البواب يابا ؟!
رباب : تعالي يبتي تعالي يا ميلة بختك
غرام بدموع لملاك : عمري ما هنسا الي عملتيه فيا يملاك
و ذهبت الى اوضتها وهي تبكي
باااااك
ملاك بدموع : طنط صفية هي الي كانت مكرهانا فيكي و دايما تتكلم عليكي بالوحش لحد ما كرهتك و بقت بتقول انك بتتكلمي على ماما كلام وحش عشان كدة انا قررت انتقم منك و الفت الحكاية دي و فرح ساعدتني
غرام بدموع : واهو ربنا نجاني يا ملاك و انا خلاص مش زعلانة منك
ملاك بتعب و دموع : بس برضو اتجوزتي غصب عنك واحد مش بتحبيه ، انا غلطت اوي بحقك ، كانت طنط صفية دايما بتحطنا بمقارنة معاكي خصوصا بعد مو.ت ماما
غرام ببحة : كفاية يملاك ، هننسا الي فات و نبتدي من جديد ، ايه رايك نبقا صحاب
ملاك بسعادة و دموع : طبعا يغرام انا بحبك اوي كنت بعتبرك اختي و لغاية دلوقتي بحس بتأنيب الضمير بسبب الي عملته فيكي
غرام بدموع : خلاص يحببتي انا اصلا نسيت كل الي حصل
دلفت هند
هند بتمثيل : مايكم ( مالكم ) يا بنات كفاية عياط ييا ( يلا ) ناكي ( ناكل ) دي طنط يباب ( رباب ) عامية ( عاملة ) شوية محشي هتاكيو ( هتاكلو ) صوابعكم وياه ( وراه )
ملاك بضحك : اهي جات ام نص لسان
غرام : طب يلا ناكل انا جوعت اوي
ليث : انت عارف يا معتز ، اول مرة احس ان ملاك محتاجة اخت بجد
معتز ببرود : ملاك محتاجة ام يا ليث مش اخت
ليث : بس على الاقل قدرت تتفاهم مع غرام ، انا حسيت بعد ما غرام قعدت معاها حالتها النفسية تحسنت
معتز بسرحان : اي حد يقعد مع غرام هيحس بكدة ، غرام تتحط على الجر.ح يطيب
ليث : فعلا مكنتش متوقع انها جدعة كدة ، زين محظوظ اوي بيها
معتز بسخرية : مش لما يقدر الي عنده
ليث بغمزة : مصيره يحبها بس لما يتعرف عليها
معتز اخذ نفس عميق : ربنا يكون معاهم
بعد وقت
نامت ملاك في حضن غرام و كانت هند قاعدة معاهم ، دلف زين بهدوء و اول ما شافته هند طلعت من الاوضة
زين بهدوء : هي نامت ؟
غرام بهمس : هششش اه نامت دلوقتي
و تسحبت من جانبها بهدوء
جلس زين محل غرام و رفع شعر ملاك عن وشها و قبلها على جبينها بحنية
نظرت له غرام بسرحان شديد و قالت لنفسها : يااااه يا زين ، انت حنين اوي على ملاك ، معقول اكون ظالماك و يكون فعلا فيك جزء حنين و حلو ؟! طب طالما كدة ليه مش بتظهره ، ليه دايما عايش دور الشخص القاسي و البارد معندهوش اي احساس بمشاعر الي حواليه
لوح بيده امامها
زين : بقالي ساعة بكلمك ، روحتي فين ؟
غرام : ها ، لا ابدا بس سرحت شوية ، كنت بتقول ايه ؟
زين : ملاك خدت الدوا ؟
غرام : اه خدته و اكلت و بعدها نامت على طول
زين قرب من غرام وضع ايديه على كتفيها
زين بهدوء : غرام انا عارف انه علاقتكم متوترة ، بس ملاك محتاجة اخت تتكلم معاها و تفضفض ليها ، انا عايزك تهتمي بيها و تعتبريها اختك ، ملاك حاولت مع فرح بس هم الاتنين مش شبه بعض خالص و مش بيفهمو على بعض ، انتي قلبك كبير و هتفهمي عليها ، ممكن تهتمي بيها ؟!
شعرت بقلبها ينبض بع.نف شديد و كأنه يريد الخروج من مكانه
غرام بتعلثم : اه ..اه ما تقلقش ، انا و هي بقينا صحاب و نسينا كل الي فات
زين بابتسامة : ممتاز
وخرج
غرام بصدمة : ده حتى ما قالش شكرا ، يا برودك ياخي ، ده انت رخم اوي
صفية : بقولك ايه خلاص زين راح من ايديكي ، دلوقتي ركزي على معتز
فرح : معتز مين الي ابصله يما ، انتي عايزاني اتجوز معتز الي شغال عند زين و بياخد اوامر منه
صفية بحقد : لازمن تتجوزيه و تكسري عين امه رباب الحرباية ، عايزاكي تخليه يعشقك انتي فاهمة ، اختاري يا ليث يا معتز ، غير كدة لا
فرح بنفاذ صبر : ده الي ناقص ليث ده ارخم حد شوفته بحياتي ، خلاص حاضر يما ، نمشيها معتز
ثم اكملت بخبث : اهو من مرة نشوف حكايته مع غرام
اسماء برقة : هي غرام هنا
ليث باعجاب : الا هنا ، طبعا هنا ، بس انتي مين يا قمر
اسماء بخجل : انا اسماء صاحبتها
ليث : اتفضلي يا قمر ، هندهالك حالا
اسماء بخجل : انت زين ؟!
ليث بسرعة : لااا زين يبقا اخويا ، و انا ابقا ليث اخو جوز صاحبتك ، و على فكرة مش مرتبط ولا متجوز
اسماء بضحك : طب هي فين غرام
كانت تتابع الحوار و بتحاول تمسك دموعها
هند : استني يا حيوة ( حلوة ) ، تعايي ( تعالي ) معايا ، هاخدك ييبت ( للبت ) غيام ( غرام ) ، يوح ( روح ) انت يا ييث ( ليث ) من هنا
ليث …….يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رباب : غرام حببتي بكرا الفرح و انتي لغاية دلوقتي ما جبتيش فستان
غرام بدموع : انا مش عايزة فستان فرح انا هلبس اي فستان ابيض و خلاص
رباب بصدمة : لا لا يغرام ما تقوليش كدة ، ده يوم العمر يا بنتي ، لازمن تختاري احلى فستان و انا كلمت وحدة هتجيب اكتر من فستان هنا و هنشتري الي يعجبك
غرام : يا عمتو افهميني انا اساسا مش عايزة الفرح ده يحصل ، انا هتجوز حد لا بحبه و بيحبني ، هعيش معاه ازاي ؟ الجوازة دي هتبقى كدبة و احنا مصدقينها
رباب : وه يا غرام و انتي عايزة الناس تاكل وشنا ولا ايه ، و صفية هتشمت فيكي يا بنتي ، اعقلي و اسمعي مني ، اتبسطي بفرحك و كأنك انتي و زين بتحبو بعض اوي حتى لو بالكدب
غرام بدموع : ماشي يا عمتو الي تشوفيه
اسماء : ممكن ادخل
مسحت غرام دموعها
غرام : تعالي يا اسماء
رباب : طيب اقوم انا بقا اشوف باقي التجهيزات تعالي معايا هنودة
هند : ييا ( يلا ) يطنط
اسماء : ازيك يا غرام ، انا جيت اساعدك عشان الفرح جايز تكوني محتاجة مساعدة
غرام : متشكرة يحببتي بس انا مش محتاجة حاجة
اسماء : الا قوليلي يا غرام هو ليث ده مش ناوي يتجوز
غرام بصدمة : نعم يختي ، بقولك ايه فكك منه خالص ده بيحب وحدة صاحبتي و ان شاء الله هيتجوزها قريب فما تفكريش فيه يا اسماء ماشي
اسماء بتلوي بوقها : جت الحزينة تفرح ملقتلهاش مطرح ، طيب يختي انا هروح
غرام بصدمة : الا انتي جاية عشانه مش عشاني
اسماء : يختي انتي مش بتعوزي حاجة و كل اهلك حواليكي يعني مش محتجالي ، لما سمعت انه ولاد عمك هنا قولت اجي اشوف نصيبي مش يمكن نبقى سلايف
غرام بغضب : غوري من وشي يلا اطلعي برة يختي
و دفعتها خارج الاوضة
اسماء : انا يغرام بتكرشيني ، بتكرشي صاحبتك يا معفنة
و ذهبت الى بيتها
رباب بصوت عالي : بت يا غرام تعالي شوفي الفساتين
غرام : جاية يا عمتو
خرجت ملاك الى البلكونة تشم هواء و شافت معتز قاعد مع فرح
معتز : عايزة ايه يا فرح
فرح بتوتر و دلال : انا عايزة اعتذرلك على معاملتي الوحشة ليك زمان انا بجد اسفة
معتز : ولا يهمك
فرح : احم ، معتز انا مش قادرة اوقف تفكير فيك ، انا من ساعة ما جينا لهنا وانا حاسة اني ضايعة و مليش غيرك ، انا حاسة ان هنا مفيش حد شبهي ، انت بس الي شبهي
معتز مسك ايديها و قال بابتسامة : وانا معاكي على طول يا فرح
فرح قربت منه وقال : انا بحبك اوي يا معتز
شعر معتز كأن الكون يلف به اما ملاك كانت تنظر لهم باكية و تكتم شهقاتها بايديها
ليث : بقولك يا زين
زين وهو مركز بملفات مهمه : اممم
ليث : انت هتفضل هنا قد ايه
زين وهو لازال بيقرأ بالورق : مش عارف بالزبط بس بفكر انه لازم ترجع انت وملاك و فرح
ليث باستغراب : اشمعنا
زين : عشان الجامعة
ليث : طب و انت و غرام و معتز
زين بعملية : انا ومعتز هنلحقكم بعد فترة
ليث بصدمة : و غرام ؟!
زين بلامبالاة : هتفضل هنا هتروح فين يعني هتفضل مع جدي
ليث بصدمة و انفعال : انت هتسيبها تاني يا زين
زين : و ايه الغريب في ده مهيا على طول محسوبة عليا بالاسم بس
ليث بغضب : بس في فرق لما تبقا مراتك عن خطيبتك ، انت عارف الناس هيقولو عليها ايه ، انت كدة بتحرمها حياتها وده مش من حقك ، يا اما تتجوزها بجد و تاخدها معاك او تطلقها و تسيبها تشوف حياتها
زين بجنون : اطلق مين ، انت اتعديت حدودك اوي اوعا تكون حنيت تاني
ليث بغضب : انت اكيد اتجننت غرام طول عمرها اختي و عمري ما بصتلها بطريقة غير دي بس انت الي اتجننت و عايز تطلع جنانك ده فينا
زين بغضب : كلام تاني في الموضوع ده مش عايز يا ليث و انت ما تدخلش بمراتي انت فاهم
ليث بغضب : لا مش فاهم يا زين ، غرام قبل ما تكون مراتك هي بنت عمي و اختي و كانت اعز صحابي مش هسمحلك تدمر حياتها عشان رغباتك
دلف الجد اسماعيل على صوتهم
الجد بحزم : ايه الزعيق ده انتو ناسين انه بالبيت ده في ناس في ايه حد يقولي
زين بهدوء : مفيش يا جدي ، شوية مشاكل بسيطة كنا بنحلها مع بعض
الجد : انتو تقدرو تضحكو على الكل الا عليا انا سمعت كلامكم بس اسمعني كويس يا زين ، انت لو عملت اي حاجة هتأذي حفيدتي غرام لا انت حفيدي ولا انا اعرفك
وخرج من الاوضة و تبعه ليث
في المساء
كانت غرام فاتحة لايف و تمشي امام البيت و بتناقش بعض الامور
ليث : ممكن اتمشى معاكي
غرام بخضة : ليث خضتني
ليث بابتسامة : اسف ، ايه ده انتي ع اللايف
غرام : هقفل دلوقتي
وقفلته
ليث بنبره حزن : انا عايزك تسامحيني يا غرام على كل الي فات
غرام : مش فاهمة اسامحك على ايه
ليث : لاني ما وقفتش جنبك زمان و صدقت ملاك و فرح رغم اني واثق انك مش بتعملي كدة ، احنا كلنا حملناكي ذنب مش ذنبك
غرام بابتسامة : انا مش زعلانة خالص و الموضوع ده نسيته بس انت ايه الي فكرك بيه
ليث بهدوء : بعد ما شوفت حنيتك على ملاك اختي و اهمامك بيها افتكرت هي عملت فيكي ايه و بالمقابل انتي عملتي ايه فضلتي جنبها و ساعدتيها
غرام : ليث بعيدا عن الموضوع ده ، ممكن اسألك سؤال
ليث : اممم
غرام : هو انت عمرك قعدت مع هند و اتكلمت معاها
ليث بضحك : اعوذ بالله ، مش عايز اقعد معاها ولا اكلمها
غرام بابتسامة : ليث انا عايزة اقولك حاجة ، ما تاخدش الناس بالمظاهر لانها غالبا بتكون خداعة انا اول ما شوفت هند استغبيتها اوي بس لما تعرفت عليها عرفت قد ايه قلبها ابيض وحنينة
ليث : انتي طول عمرك بتعرفي تحللي الشخصيات بس هند دي لزقة و مش بتسبني بحالي لما تشوفني المهم عايز اطلب منك طلب
غرام : اتفضل
ليث : ممكن نرجع صحاب تاني يا غرام ؟ نرجع زي زمان بالزبط قبل كل المشاكل دي
غرام بابتسامة : موافقة طبعا بس توعدني تعامل هند حلو
ليث بضحك : ماشي يختي
رباب بشهقة : نعم ، انت بتقول ايه مستحيل اقبل انت عايز تتجوز بنت صفية
معتز : يما انا و فرح بنحب بعض و خلاص هتجوزها يعني هتجوزها
رباب بدموع : اه يا ميلة بختك في ابنك يا رباب ، بقا بعد ما ضيعت عمري كله عشانك تقوم تتجوز بنت انا مش عايزاها روح يا ابن بطني روح اتجوزها بس قلبي مش راضي عنك
معتز قرب منها و قبل يدها
معتز : انتي عايزة ايه يما ، مش انتي عايزاني مبسوط ؟ مش عايزاني اتجوز بنت انا بحبها ؟
رباب : لو كنت فاكر ده حب فانت غلطان ، بس اقولك انا هسيبك تغلط و تتعلم بس بعدها هتكون ضيعت البت الي كانت هتضحي بعمرها عشانك
معتز : قصدك ملاك ؟
رباب : ايوة ملاك ، دي الي شوفت الحب بعنيها ليك يا ابني ،انا عارفة انها غلطت غلط كبير اوي بس بتحبك مش بتضحك عليك زي فرح
معتز : ماما انا مش بحب ملاك ابدا انا عايز فرح
رباب : ماشي روح اخطبها من جدك و مصيرك توقع و تتعلم
معتز : ربنا يخليكي ليا يما
في اليوم التالي
صوت الزغاريد و الاغاني يملئ البيت و صوت اطلاق الن.ار كانت اجواء جميلة و مفرحة
هند : انتي ملبستيش لغاية دلوقتي يا غرام
غرام بدموع : انا خايفة يا هند خايفة اوي
هند : ما تقلقيش يحببتي بس عايزة انصحك نصيحة
غرام : قولي
هند : عايزاكي تاخدي بالك من جوزك و تكسبي قلبه يا غرام ، خليه يحبك و يجري وراكي ، متسبهوش جوزك اي بنت تتمناه ، عشان كدة نصيحتي ليكي ما تسبيش غيرك تخطفه منك
غرام بدموع : بس هو مش بيحبني
هند : هيحبك صدقيني هيحبك يغرام بس انتي تمسكي بيه
دلفت ملاك
غرام : ملاك انتي ايه الي جابك انتي لسا تعبانة
ملاك بدموع : انا كويسة يغرام ، الف مبروك يحببتي
غرام : ربنا يبارك فيكي
ملاك : غرام خودي بالك من زين ، هو عنيد و عصبي اه بس حنين و طيب اوي ، ارجوكي يا غرام خودي بالك منه
غرام : ما تقلقيش يملاك هحطه بعنيا ، مالك يحببتي انتي تعبانة ؟
ملاك بدموع : معتز بيحب فرح يا غرام
غرام : معلش يحببتي حاولي تنسيه و شوفي نفسك ، صدقيني محدش يستاهل زعلك ، خودي حد يحبك و اتجوزي برضاكي اتجوزي حد انتي مقتنعة بيه
بعد وقت طويل مر الفرح بسلام و كل شيء كان تمام
صعدت غرام لاوضة مامتها
نعمة ببكاء : غرام
غرام بدموع : ماما ، ادعيلي يحببتي
نعمة : و اخيرا شوفتك عروسة يبنتي ، ربنا يكون معاكي بكل خطوة و يصلح حالك يضنايا
حضنت والدتها و دموعها تنسكب على خدها
رباب : كفاية يا غرام
عطر : خلاص يحببتي انتي عروسة لازمن تروحي لاوضتك يلا
سلام : انا هوصلها يما
رباب بابتسامة قبلت سلام : عقبالك يقمر انتي ، يلا ناخد العروسة لاوضة جوزها و انتي يعطر خليكي مع نعمة
في اوضة زين
كانت مزينة بطريقة جملية جدا و كانت غرام واقفة في وسط الاوضة و مجهزة نفسها لتسمع كلامه الجارح و اهاناته و محضرة ردودها كمان
دلف زين يمشي بكل ثقة حتى وصل اليها اخذت نفس عميق لبدء المعركة
اقترب منها زين و ……….يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
معتز : جدي انا عايز اخطب
الجد اسماعيل بسعادة : و اخيرا قررت تفرح امك يولدي ، انت شاور ع البت الي عايزها و انا اروح اخطبهالك بنفسي
معتز بابتسامة: مهو مينفعش عشان انا هطلبها منك ، انا بطلب منك ايد فرح على سنة الله و رسوله
ملاك كانت واقفة و دموعها نزلت على خدها من غير ما تحس و كمية القهر الي جواها مش عادية
الجد اسماعيل بصدمة : فرح ؟!
معتز باستغراب : ايوة فرح ، ليه هي مش حفيدتك
الجد اسماعيل ببرود : ماشي يا ابني ابوها قدامك ، ايه رأيك يا فريد
فريد بابتسامة : انا طبعا موافق مش هلاقي لبنتي احسن من ابن اختي ، بس اشوف رأي البت
كانت فرح واقفة ع السلم و بتسمعهم و بتلوي بوقها
صفية بسعادة : يا الف نهار ابيض ، طبعا البت موافقة ، ده معتز ما يترفضش
حضنت رباب ملاك و اخذتها لاوضتها
الجد اسماعيل ؛ وانت يا ليث مش ناوي تتلم و تتجوز زي اخوك و ابن عمتك
ليث : لا مش ناوي يا جدي
الجد اسماعيل نظر لهند وقال : طب ما تبص لهند بنت مؤدبة و محترمة ايه رأيك تتجوزها
ليث بصدمة و انفعال : لااااااا انا مش عايز اتجوز اصلا انا مش بطيق الجواز ولا عايز اتجوز من اساسه ، دي شكلها ليله مش هتعدي على خير
وخرج من البيت
في اوضة زين
اقترب منها زين و بكل هدوء رفع الطرحة عن وشها و غرام كانت تنظر للأرض بخجل شديد
اغمضت عنيها عشان تبدأ الحديث و كانت لسا هتتكلم بس قاطعها زين ببوسة قوية و عن.يفة حاولت تبعده بس هو ما بعدش عنها و شد خصرها ناحيته بقوة لغاية ما هديت بين ايديه و سلمت نفسها لمشاعرها بس لسا مش قادرة تحدد شخصية زين بالزبط ولا هو بحس بايه ناحيتها رغم كدة ده ما يغيرش حقيقة انه جوزها وليه حقوقه بنظرها
نزلت هند الحديقة
هند : انت بتعمي ( بتعمل ) ايه هنا يا ييث ( ليث )
ليث كان بيدخن سيجار و سرحان
ليث : وانتي مالك
هند : يبنا ( ربنا ) يسامحك انا كنت جاية اطمن عييك ( عليك ) بس صحيح ما تستاهيش ( تستاهلش )
ليث : بقولك ايه يا مزة ما تفكك مني خالص انا مش بتاع حورات الجواز دي ، انا شخص فاشل و مش بتحمل مسؤولية نملة ، فكك مني و روحي شوفي اكل عيشك
هند بحزن : مفيش داعي تتكيم ( تتكلم ) عيى ( على ) نفسك كدة عشان مش عايزني ، انا عايفة ( عارفة ) انك مش عايز تتجوزني عشان شكيي (شكلي ) مش حيو ( حلو ) و عشان انا مش بعيف ( بعرف ) اتكيم ( اتكلم ) كويس ، بس انت عندك حق انا مفيش حد هيقبيني ( هيقبلني ) كدة ، عشان شكيي ( شكلي ) و يبسي ( لبسي ) و كيامي ( كلامي ) و كمان انا بنت شغاية ( شغالة )
ليث بتأثر : لا طبعا يا هند انتي بنت جميلة جدا و جوهرك اهم من شكلك ، انتي بجد جميلة ما تقوليش كدة انتي تستاهلي حد احسن مني صدقيني ،وبعدين اقولك ليه مش عايز اتجوزك ؟
هند بتمسح دموعها : ليه ؟
ليث : لو اتجوزتك قرايبك هيقولولي ايه ؟ جوز هند ، يرضيكي اترش على البسبوسة ؟
هند بضحك : يأ ( لأ ) ، بصياحة ( بصراحة ) اقنعتني ، عندك حق
وقضو الليل وهم بيضحكو كتير و بصوت عالي
في اوضة ملاك
كانت قاعدة و بتعيط حب طفولتها ضاع من بين ايدها و راح لمين لوحدة كانت زي اختها
ملاك : انا غلطت غلطة كبيرة اوي ، مكنش لازم اسمع كلام العقربة صفية ، لو معمتلش كدة ع الاقل كنت هبقى بنت كويسة بنظر معتز
فلاش باك
صفية : بقولك ايه يا بت يا ملاك ، كفاية فاضحة نفسك و بتجري ورا الواد معتز ، الحركات دي بتطفشه
ملاك بدموع : انا بحبه يا طنط و مش عارفة اخليه يحبني
صفية بخبث و كيد : اكسبيه يا بت و شغلي دماغك ، انا هقولك على طريق تخليه يتجوزك و يموت عليكي كمان
ملاك : ازاي
صفية : انتي تروحي تقوليه يجيلك اوضتك عشان يذاكرلك اوي اي حاجة ، واول ما يخش تكوني لابسة روب الحمام وقتها انا هقول لام هند تطلعلك و تشوفكم متلبسين تروح تقول لجدك و وقتها هيقول لمعتز يتجوزك
ملاك بصدمة : مستحيل انا اعمل كدة ابدا ، الحركات دي عيب وانا مش كدة يا طنط عن اذنك
صعدت بعدين لفوق و سمعت كلام رباب و معتز و قررت لازم تنفذ الخطة دي
باااك
ملاك بدموع : حسبي الله و نعم الوكيل ، يا رب سامحني ، انا قلبي بيوجعني اوي
في صباح اليوم التالي
نعمة بدموع : رباب ارجوكي قولي لعمي اني عايز اشوف شريف ابني ، قلبي بيتقطع عليه ، خايفة امو.ت وهو مش معايا انا دلوقتي اطمنت على غرام بنتي و عايزة اطمن على شريف ، بقالي سنتين بحالهم مش شايفاه
رباب بدموع : ربنا يهدي سرك يحببتي انا هكلم ابويا و اقوله بس انتي عارفة هو مش راضي يقولنا حتى هو في انهي بلد
نعمة : رباب لو حصلي حاجة غرام و شريف امانة برقبتك انتي و عطر خودو بالكم منهم دول ملهمش حد غيركم
رباب : حسك بالدنيا يختي ، بعد الشر عليكي يحببتي ، انا هروح اشوف غرام و اطمن عليها و كمان شوية هتيجي عطر
نعمة : سلميلي على غرام و خودي اديها المصحف ده قوليلها ده بتاع امك ادتهولي امي يوم فرحي و انا هديه لغرام عشان كل ما تقرا فيه تفتكرني
رباب بدموع : ربنا يخليكو لبعض يحببتي ، انا هروح الساعة بقت 10 و هم لسا مصحيوش
في اوضة زين
استيقظ من النوم و نظر لغرام كانت نايمة في حضنه و حاطة ايدها على صدره و شعرها مغطي وشها و لابسة قميص نوم خفيف باللون الابيض
استيقظت على اثر انفاسه الساخنة ، رفعت نظرها له و حست بخجل شديد
اما زين رفع شعرها عن وشها و قرب منها و باسها بهدوء على خدها
زين بهدوء : صباح الخير
غرام بخجل : صباح النور
ابتسم لها و بعدين تناول علبة السجاير و اخذ سيجارة وولعها
غرام بشهقة : انت بتشرب سجاير ع الريق
زين بلامبالاة : اه
غرام : بس ده هيضرك
زين اغمض عنيه بقوة و بعدين فتحها و اخذ نفس عميق و بعدين قال بهدوء : غرام ، اسمعيني كويس ، انا وانتي دلوقتي اتنين متجوزين هنعيش حياتنا مع بعض بس عشان نعيش مرتاحين لازم تفهمي عليا كويس ، انا انسان عملي جدا و ما بحبش حد يتدخل فيا او يديني اوامر و مليش في جو العشاق و الخروج و السينما و الكلام الاهبل ده ، يا ريت تفهمي الكلام ده يحببتي عشان نقدر نكمل مع بعض
غرام بسرحان : يا ايه ؟
زين ابتسم و قرب منها و باسها برقة على شفتيها وقال : حببتي
غرام بتوتر و قبلها بقا يدق جامد : انا لازم اقوم
و كانت لسا هتقوم بس حست بوجع قوي
زين بلهفة : غرام ، تعالي اقعدي
غرام بدموع : انا تعبانة اوي
زين : بالراحة على نفسك يا غرام ، النهاردة لازم ترتاحي كويس انتي لسا …
ولم يكمل كلامه بسبب طرق الباب
زين : هقوم اشوف مين ، خودي البسي الروب
ارتدت غرام الروب و قامت بهدوء على الحمام
فتح زين الباب
رباب : لولولولولولي ، يا الف نهار ابيض ، صباحية مباركة يعريس ، ده فطار العرسان
عطر : الف مبروك يعريس
زين : ربنا يبارك فيكم
عطر : امال فين العروسة
خرجت غرام
حضنتها عطر بقوة
عطر : الف مبروك يحببتي
غرام بخجل : ربنا يبارك فيكي يا خالتو
رباب : تعالي في حضني يا بت الف مبروك
حضنتها غرام
رباب بهمس : طمنيني يا بت
غرام بخجل : اطمني يعمتو
رباب بسعادة : ربنا يكتبلكم الي فيه خير ، نروح احنا بقا عشان تفطرو
كانت سلام نازلة عن السلم و فجأة وقعت في اخر سلمة و رجلها اتلوت
فريد بلهفة : سلام حببتي حصلك حاجة ؟
سلام بدموع : اتكعبلت ع السلم و رجلي بتوجعني اوي يبابا
فريد : استني يحببتي
و مسك رجلها ولواها للناحية التانية بقوة ، صرخت سلام بدموع
جلس جنبها فريد وهي حضنته و عيطت بحضنه
اتت صفية و شافتهم بالمنظر ده
صفيك بزعيق : يخراااااااابيييي
فريد بخضة : مالك يا ولية يا صعرانة انتي
صفية بزعيق : بقا يا راجل يا ناقص بعد العمر ده كله حاطط عينك على بت 14 سنة و بتحضنها عادي ع السلم
فريد بغضب : صفية اخرسي
صفية : طبعا منت مش بتيجي البيت عشان تقضي وقتك مع الحريم يا عرة الرجالة
الجد اسماعيل بصوت عالي جدا : صفية
صفية بخوف : ايوة يعمي
الجد اسماعيل بغضب : انتي ازاي تكلمي جوزك كدة انتي نسيتي نفسك ولا ايه
نزلت عطر و رباب على اصواتهم
صفية : تعال تعال يعمي شوف قلة الرباية ، الراجل قاعد ع السلم و حاضن بت 14 سنة و بيقولها كلام استغفر الله ، ايه هي الدنيا سايبة
الجد اسماعيل بصدمة : فريد ؟!
فريد اخذ نفس عميق وقال : سلام بنتي يابا
الجد اسماعيل بصدمة : ايييه
صفية بزعيق : يا لهوتيييييييييييي
فريد بثقة : اه بنتي يابا و امها عطر مراتي على سنة الله و رسولة ، انا بحب عطر وانت مكنتش موافق اتجوزها مش عارف ليه و جوزتني صفية غصب عني وانت عارف اني مش بحبها عشان كدة خدت عطر معايا على مصر واتجوزتها هناك و بعدين رجعت هيا لهنا ع اساس ان جوزها طلقها و كانت حامل ببنتي سلام وبعدها انا رجعت تاني وعلى فكرة غيابي عن البيت لاني كنت بقضي وقتي هناك مع مراتي و بنتي ، عشان انا هنا معنديش عيال حتى بنتي الوحيدة مكانتش بترضا تقعد هنا ، و انا عايز عيال اتسند عليهم ، سلام انا ربيتها كل شبر بشبر انا مع عطر و سلام لاقيت سعادتي
الجد اسماعيل بحزن : طول عمري بقول عليك طايش و مش بتعرف تفكر و النهاردة اثبتلي اني كنت صح لما طلبت من زين يجي البلد و يستلم بعدي عشان انا مش هعرف اتسند عليك
فريد : انا مش هاممني الشغل ولا العز الي بتقول عليه انا جنتي مع عطر يابا
مسكت عطر يد سلام و دموعها على خدها و همت لتخرج بسرعة
الجد اسماعيل بحزم : وقفي عندك يا عطر ، انت غلطت يا فريد اه بس مش احنا الي بنرمي لحمنا بعيد عننا ، سلام حفيدتي زي كل احفادي و هتبقا معانا هنه
عطر بدموع قربت منه : احب على يدك يا عمي تسيبلي بتي اربيها ، انا مليش غيرها
الجد اسماعيل: فريد بكرا هنعلن جوازك من عطر ، رباب جهزي احسن اوضة لعطر و زيها لسلام حفيدتي
تقدمت سلام منه بدموع و باست يده و هو حضنها
الجد اسماعيل: انتي ملكيش ذنب يا بتي ، ما تعيطيش
و نظر لفريد وقال : حسابي معاك بعدين
كانت تنظر لهم صفية بغضب شديد
صفية : كدة ،كدة تخليلها مطرح بينا يا حج ، دي ولية معفنة و نسبها ميشرفش ، انت ناسي انكو واخدين اختها ارملة و معاها عيل
الجد اسماعيل بغضب: لمي لسانك يا صفية ، عطر ست شريفة وبنت اصل و هي متجوزة جوزك على سنة الله و رسوله ، ونعمة كانت مرات صاحب ابني ياسر الي ضحّى بحياته عشان يحمي ابني عشان كدة اتجوز نعمة
ذهب من امامها
صفية بغضب : ماشي ان ما طفشتك يا عطر ما اكونش صفية بت ام صفية
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مر عدة اسابيع
و الحالة كانت غريبة جدا
زين و غرام تقربو من بعض بشكل كبير و في مشاعر جميلة بتجمعهم مع بعض ، غرام بقت تعبر زين هو سعادتها ، تعامله معاها خلاها تحبه ما كانتش متوقعة ابدا انه ممكن يكون حنين بالشكل ده ، بقت ما ترتاحش الا لما تكون معاه بالاوضة و تقعد بحضنه و تكلمه
اما زين اكتشف ان الفكرة الي كان واخدها عن غرام كانت زي السراب كان بيفكر انها بنت ساذجة و جاهلة و نكدية لابعد الحدود و مش بتهتم بنفسها خالص بس الفكرة دي اتغيرت تماما بقا يحس قد ايه هي مثقفة و ذكية و بتهتم بأدق التفاصيل كان كل يوم بيكتشف قد ايه هي جميلة من جوا و كل يوم بيلاقي سبب جديد يعلقه فيها
لكن لغاية دلوقتي محدش وضح للتاني حقيقة مشاعره بس هم بيحاولو يعيشو حياتهم و بس
اما معتز و فرح تمت خطوبتهم و الفرح بعد شهرين و هم الاتنين مش متأقلمين مع بعض فرح بتحاول دايما تظهر اهتمامها في معتز و بتدلع عليه بس هي بالاصل مش طايقاه ، و لغاية دلوقتي مش متقبلة فكرة ان عندها اخت من ام تانية
معتز بدأ يحس بنفاق و كدب بالعلاقة بس هو مصمم يكمل لانه مقتنع تماما ان فرح هي البنت المناسبة ليه
ملاك و ليث و هند حالهم زي ما هو بالزبط ما تغيرش ، و فريد طاير عقله بعطر وانه اخيرا اعلن جوازهم ، و صفية مش بتبطل مشاكل و تخطيط عشان تطفش عطر
في اوضة غرام
كان زين بيشتغل على اللابتوب اتت غرام وجلست جنبه
غرام : زين
زين نظر لها و لف ايده حوالين خصرها وقال : ايوة يحببتي
غرام بتوتر : عايزاك تكلم جدي
زين باستغراب: ليه
غوام بدموع : ماما تعبانة اوي يا زين و شريف وحشنا اوي كلم جدي ارجوك هو بيسمع منك انا متأكدة جدي عارف مكانه بس مش بيقولنا
زين بسرحان : شريف ، ياااه ده كان اعز اصحابي انا وهو اتربينا مع بعض بس هو اختفى من سنتين و معادش يكلم حد فينا
غرام بدموع : هتكلمه ؟
زين مسح دموعها : طبعا يحببتي بس مش عايز اشوف الوش ده بيعيط تاني
كان معتز طالع ع السلم و بالصدفة كانت ملاك نازلة ، تلاقت اعينهم
معتز بهمس : ملاك
ملاك نزلت عن السلم بسرعة بتعيط و بتحاول تكتم شهقاتها
هند : مايك ( مالك ) يحببتي حصيك ( حصلك حاجة ؟
ملاك : سبيني بحالي والنبي
و خرجت من البيت و هي تبكي
معتز : فرح
فرح بملل : نعم
معتز : في ايه مالك مش بشوفك بالبيت خالص و امبارح مكلمتنيش في ايه ؟
فرح : معلش كنت مشغولة شوية و بعدين انا زهقت من جو الصعيد ده وحشتني مصر و اماكنها و ناسها ، انا ما بقتش طايقة القعدة هنا ، انا هرجع مصر
معتز بغضب : هترجعي قبل ما نتجوز ؟ و بعدين ازاي تاخدي قرار زي ده من غير ما تشاوريني
فرح بغضب : معتز احنا الي بينا حيالله دبلتين يعني انت لسا مش جوزي عشان تتحكم بيا فاهم و قراراتي انا حرة فيها
معتز : لا حرة دي عند امك
فرح بغضب : انت بجد خدت وش زيادة
وذهبت من امامه
الجد اسماعيل : وانا موافق يا زين يا ابني بس مش دلوقتي عشان شريف ظروفه صعبة بس يومين بالكتير و يكون هنا
زين باستغراب : طب ليه سبته يبعد كل ده يا جدي طالما انت موافق على وجوده هنا
الجد اسماعيل بسرحان : شريف ده ابننا يا زين لو مش بالدم بس هو اتربى وسطينا و كبر هنا و طول عمره اخوكم و انا مش هنسا الي عمله ابوه عشان ياسر ولدي مستحيل اسيب شريف و ابعده عننا
زين : جدي في ايه شريف فين و ماله وليه مصمم تبعده بعد كل ده ، انا مش لاقي سبب مقنع ، جدي هو شريف كويس ؟ هو عايش اصلا ؟ انت اكيد مخبي حاجة وانا مش هخرج الا لما تقولي كل الحكاية
الجد اسماعيل : هقولك يا ابني ، بس تحلف انه محدش يعرف الكلام ده ابدا خصوصا غرام
زين : ماشي يجدي اوعدك بس انت قولي ايه الحكاية
الجد اسماعيل : شريف ……….
هند : غرام بقولك ايه انا شوفت ملاك خارجة بتعيط ، مش عارفة مالها
غرام بشهقة: لييه ، طب حصل معاها ايه ؟ معقول عشان معتز
هند : اعتقد اه ، انا مستغربة ازاي مش قادرة تنساه في كل الوقت ده
غرام بسرحان : مفيش حد بينسا قلبه يهند ، اصل انتي مش عارفة ملاك بتحب معتز من زمان اوي لغاية ما كبرت و اتعلقت بيه صعب انها تنساه بالسهولة دي انا هكلمها و افهم منها
هند : طب سيبك من ملاك دلوقتي ، قوليلي بقا ليه مش بتفتحي لايف ولا حتى بشوف بوستاتك ، يا بت انتي اعتزلتي ولا ايه
غرام بضحك: لا بس بصراحة انا بقيت مش فاضية كتير ، بقيت بقضي اغلب يومي مع زين و كمان بفكر افتح مشروع
هند : الله ، مشروع ايه يا عنيا
غرام بشغف : عايزة افتح متجر الكتروني و اكلم مندوب مبيعات اصل التسويق الالكتروني بقا مسيطر و ليه ناسه
هند : وانتي بقا بتفهمي بالكلام ده
غرام بابتسامة : الي بفهم ، دنا واخدة دروس اونلاين للموضوع ده بالذات
هند بتعجب : وطب متجر ايه ده الي هتفتحيه
غرام : انتي عارفة اني بحب اشتري شنط كتير اوي هفتح متجر شنط و ميكاب و اسوق في كل حته و اهو اسوق كمان ع البيدج بتاعتي
هند : والله دي فكرة حلوة اوي
غرام : ايوه بس لازم موافقة زين و جدي الاول
هند بخبث : الا قوليلي يغرام ، ايه حكاية زين ده انتي حبتيه يبت ؟
غرام بابتسامة حب : مش عارفة يا هند بس لما بكون معاه قلبي بيدق جامد و بحس بأمان رهيب بحس انه مليش نفس اقوم من حضنه ، زين حنين اوي مش زي زين المتكبر و البارد زين قدامكم حاجة و قدامي حاجة تانية خالص
هند : يا سلاااام ، د ه هو الحب بعينه يبنتي انا قولت عليكي بتفهمي بالحجات دي ، انتي بتحبيه يغرام ، كفاية تضحكي على نفسك ، صارحيه بحبك، انطقيها يغرام
غرام بكسوف : ايوة بحبه ، انا فعلا بحب زين يهند
واكملت بتوتر : بس خايفة ، خايفة يكسرني يهند و يسيبني خايفة يدوس على قلبي ساعات بحس انه مخبي عليا حاجات كتير ، زين غامض وانا مش قادرة اصارحه بحاجة و مش هقوله الا لما اكون جاهزة
بعد يومين
صفية : جرا ايه يا ضرتي البت غلطت و ادبتهالك ده بدل ما تشكريني
عطر بغضب : اشكرك على ايه يا معفنة يا زبالة البت غلطت تقومي تقصي شعرها
فريد بغضب : في ايه صوتكم عالي ليه
سلام بدموع : بص يا بابا الست الشريرة دي قصتلي شعري
كان شعرها مقصوص من الجنب و هي ماسكة خصلة طوليه بايدها و بتعيط
فريد بغضب : انتي ازاي تتجرأي و تمدي ايدك على بنتي يا زبالة
صفية : انت بتعلي صوتك عليا عشان بت مش معرف قرعة ابوها منين و انت عشان بتحب عطر هانم قولت اما استر عليها ، انا متأكدة ان دي مش بنتك
صفعها بقوة
فريد : انتي طالق بالتلاتة روحي للزبالة الي خلفوكي مش عايز اشوف وشك ، انا صبرت على عمايلك كتير اوي بس خلاص مش هصبر اكتر من كدة انتي معدتين تلزميني
و مسك ايد عطر و حضن سلام و راح
صفية بصدمة و دموع : بتطلقني يا فريد وعشان مين عشان الزبالة دي
نظرت امامها بغضب وقالت بحقد : و ديني و ما اعبد لاوريكو صفية هتعمل ايه
في وسط البيت الكل كان متجمع
الجد اسماعيل : غرام
غرام : ايوة يجدو
الجد : حبيبتي انتي مش عايزة تشوفي شريف ؟
غرام بدموع : طبعا عايزة اشوفه
الجد : تعالي يحببتي ، انا جبتهولك لغايه هنا و هيبقا عندنا على طول
غرام بسعادة : بجد يجدو هو فين ؟
الجد : ادخل يا شريف
كانت الصدمة الكبيرة للكل دلف شاب عشرني وسيم جدا يجلس على كرسي متحرك و يدفعه
غرام بصدمة و دموع : شريييف ، مالك يحبيبي ايه الي جرالك
و جريت عليه حضنته بقوة
كانت تنظر من بعيد واول ما شافته وضعت ايديها على بوقها بصدمة و دموعها شلال و بتتنفس بسرعة بتحاول تتكتم شهقاتها بس مش قادرة …….يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في اوضة نعمة
دلفت صفية الاوضة وقالت بحقد : انا هوريك يا فريد ازاي تطلقني ، و هربي عطر العقربة كمان
قربت من جهاز الاكسجين و فصلته
هند بزعيق : انتي بتعملي ايه هنا انتي عايزة تمو.تيها
صفيه بغضب : اخرسي يا بت انا معملتش حاجة و بعدين مال لسانك اتعدل
هند دفعتها للخارج
هند : يلا اطلعي من هنا يا ست يا جربانة يا معفنه انا هوريكي
ودلفت فورا لنعمة و اطمنت عليها
بالوقت ده دلف زين و غرام و تركو شريف ع الباب ، اتجهت هند لغرام و وشوشتها بودانها
هند : غرام الست العقربة صفية كانت عايزة تمو.ت امك و فصلت عنها الجهاز بس الحمدلله ملحقتش تعمل حاجة
غرام بصدمة : ايييه
هند : والله العظيم لو ملحقتهاش كان الله اعلم حصل ايه
غرام بدموع : زين صفية حاولت تق.تل ماما و هند شاهدة
وقالت بغضب : انا هروح اقول لجدو يتصرف معاها
زين بصدمة ؛ ايييه ، استني خليكي مع طنط انا هروح
استيقظت نعمة على صوتهم و زين تركهم و نزل يشوف صفية
نعمة بتعب : في اييه يبنتي
غرام بدموع :ماما الحمدلله انك بخير خوفتينا عليكي ، عندي ليكي مفاجئة حلوة اوي
نعمة : مفاجئة اية
نظرت غرام للباب
غرام : ادخل
دلف شريف نظرت له نعمة بصدمة و دموع و اشتياق
نعمة : حبيبي يا ابني حصلك ايه تعال تعال اترمي بحضني يا ضنايا تعال
اتى شريف و ساعدته غرام بانه يحضن امه و مر الوقت بسرعة و شريف و غرام مع نعمة
فريد : خلاص يزين ، سيبها تروح بحالها انا طلقتها
زين بغضب : انت عارف هي عملت ايه كانت هتمو.ت مامت غرام
الجد اسماعيل بغضب : صفية لازمن تتعاقب ، بس يا ابني يا فريد احنا معناش حريم تطلق ، رد مرتك و انا هعاقبها
فريد : انا كان ممكن اردها قبل كدة بس بعد عملتها السودة دي تحرم عليا ليوم الدين
صفية بدموع : احب على يدك يحج اسماعيل تقوله يردني و انا خدامة ليكو كلكم
الجد اسماعيل فكر شوية ثم رفع رأسه وقال : فريد عنده حق انتي خدتي فرص كتير ، انا هتصل بأخوكي ياخدك
معتز : لا يجدي انا هوصلها
الجد اسماعيل: ماشي يا ابني
زين : استنا يمعتز ، انا كلمت البوليس ، لازم تتعاقب دي جر.يمة كبيرة لو تركناها الله اعلم ممكن تعمل ايه بعد كدة
الجد : يا ابني مش ناقصين فضايح
زين : الي غلط لازم يتعاقب يا جدي مش ده كلامك بردو
فريد : زين عنده حق
زين وجه نظره لصفية : طبعا صفية هانم هتعترف لانه لو البوليس ما عملوش حاجة انا الي هعمل ووقتها ما تلوميش غير نفسك
شريف بابتسامة : شوفتي مش كنت بقولك زمان انتي لزين و زين ليكي
غرام بكسوف : بس يا شريف
و اكملت بدموع : شريف ايه الي عمل فيك كدا ، انا كنت على طول قلقانة عليك وكنت حاسة انك مش بخير بس جدو مكانش بيسمحلي ادور عليك
شريف : غرام جدي ده احسن راجل بالدنيا ، انا عملت حادثة من حوالي سنتين ، و دخلت غيبوبة طولت شوية و كان عندي كسر في الجمجمة اتعافيت من مدة قليلة و اكتشفت انه بقا عندي شلل و بقيت عاجز يغرام و اول ما بقت حالتي كويسة جدي قرر يرجعني البيت تاني و هو كان بيتابع علاجي مع الدكتورة بس كدب عليكو عشان متزعلوش عليا
غرام بدموع : متسيبناش تاني يا شريف انت اخويا و سندي
شريف :مش هسيبك يحببتي ، الا قوليلي يغرام اخبار البيت ايه
غرام : مفيش جديد انا وزين اتجوزنا و فرح و معتز اتخطبو و عمو فريد اعلن جوازه من خالتو عطر
شريف بابتسامة : الحمدلله
في المساء
معتز : فرح انتي بقيتي غريبة اوي ، امك اطلقت و بقت بالسجن و انتي مفكرتيش تسألي عليها حتى فيه ايه مالك
فرح بسرحان : مش عايزة اتكلم يا معتز
معتز بغضب : وبعدين معاكي يعني هتفضلي مبلمة كدة
فرح بدموع : فكك مني يمعتز انا مش طايقة نفسي
معتز باستغرب : فرح انتي بتعيطي ؟ طب ليه بس؟ عشان مامتك ؟
فرح : انا طول عمري حظي بالدنيا قليل ، بنت فقرية ، امي اطلقت و ابويا راح اتجوز ولا كمان خلف و بقا عندي اخت و حتى اني اعيش مرتاحة البال مش قادرة ، ضميري بيعذبني اوي يمعتز حاسة اني مخنوقة انا مش قادرة اكون مبسوطة
معتز بتفهم : فرح اهدي شوية حاولي تفكري بطريقة ايجابية
نظرت له بصمت ثم قامت و راحت اوضتها
اخرجت علبة سجاير و قزازة مشروب من تحت السرير وقعدت تدخن و تشرب لغاية ما سكرت تماما
قامت وهي بتتمايل يمين وشمال بسكر و اتجهت لاوضة شريف كان نايم بسلام فتحت الباب و قعدت عند رجليه و حطت دماغها عليهم و قعدت تعيط بجنون
استيقظ شريف و مجرد ما حس بوجودها انتفض
شريف بغضب : انتي بتعملي ايه هنا روحي بسرعة قبل ما حد يشوفك
فرح بهستيريا : ها ها ها هااااااا، شريف انت لسا عايش ها ها هاااااا
شريف بغضب : فرح اخرجي من هنا انتي شاربة حاجة ؟
فرح وهي لسا تحت تأثر المشروب تبدلت حالتها لدموع وقالت بدموع : فاكر لما كنا بالعربية انا وانت راجعين من الكباريه و سكرانين و اتقلبت العربية بينا عشان فضلت ازن عليك تزيد السرعة لغاية ما عملنا الحادثة فاكر ؟ بعدها انا صحيت لاقيت نفسي بالمستشفى و امي جنبي كنت بدعي تكون بخير وقتها كدبو ع الكل وقالو اني كنت لوحدي سألت عليك ماما قالتلي ماا.ت و جدك اصلا تبرى منه و ممنوع تجيبي سيرته بالبيت ، جدي كان عارف انه كنا مع بعض بس مكلمنيش خالص
شريف بصدمة : امك الي قالتلك كدة ؟
فرح : محدش كان يعرف انك معايا اصلا من البيت و انا من غبائي صدقت امي و فضلت محملة نفسي ذنبك و النهاردة اول ما شوفتك مصدقتش عنيا انت عايش و بقيت مقعد بسببي عشت طول الوقت ده بحاول انساك و لما جيت هنا ما سألتش حد عنك ماما قالت انهم ميعرفوش انك مي.ت ولازم نقفل الموضوع ده عشان جدي ميزعلش
شريف : فرح قومي اخرجي من هنا انتي بنت مخطوبة و هتتجوزي ابن عمتي و صاحبي ما ينفعش تكوني هنا و الي فات ما.ت يفرح كفاية
فرح بدموع : ارجوك يا شريف تسامحني انا مكنتش اعرف انك عايش ، امي ، امي السبب ربنا يسامحها ، لو قالت انك عايش كنت هدور عليك و افضل جنبك ، جدي اسماعيل مكلمنيش بالموضوع ده حتى
شريف بابتسامة : فرح انتي طول عمرك اختي و بعاملك انتي و ملاك زي غرام بالزبط انا مسامحك يفرح ، دلوقتي لازم تفكري بمستقبلك و تعيشي حياتك اكيد هتبقي مبسوطة لو فكرتي صح
فرح بابتسامة : يعني انت مش زعلان مني
شريف بحنية : لا يلا روحي لحد يشوفك
مسحت دموعها و قامت و خرجت من الاوضة
في اوضة زين
غرام بدموع : انا مش عارفة صفية دي ازاي بتفكر انا عايزة اضربها ، دي كانت عايزة تمو،ت امي
زين بهدوء : هشششششش
حضنها بهدوء شديد
غرام بدموع : انا زعلانة اوي على شريف يزين
زين بهدوء : انا كلمت الدكتورة الي كانت متابعة حالته و هتيجي تقعد معاه
غرام بغضب : كلمت ميين يا عنيا ؟
زين باستغراب: الدكتورة بتاعت شريف
غرام بغيرة : كلمتها قولتلها ايه و تكلمها ليه اصلا
زين باستفزاز : منا قولتلك عشان شريف ، الله
غرام بغضب : طب مكنت تخلي اي حد يكلمها يخويا ولا لازم انت تكلمها عشان تسمع صوتك و تيجي جري لهنا
زين : افهم كدة انك غيرانة يعني
غرام بتوتر : غيرة ايه لا انا مش غيرانة
قرب منها زين : طب عيني بعينك كدة
غرام بسرحان : هاا
قرب منها زين بهدوء مستغل سرحانها و باسها
كان ليث يمشي بالشارع بملل
اسماء بدموع : ليث
ليث باستغراب : نعم ، ايه ده اسماء مالك
اسماء ببكاء : ليث ارجوك محتاجة مساعدتك ، ابويا قرر يجوزني لابن عمي غصب عني و ابن عمي ده شمال الشمال ، ارجوك ساعدني اهرب من هنا
ليث انصدم و اخذ نفس عميق و مش عارف يفكر بس أتأثر اوي من كلامها وقال : تعالي معايا البيت و اهو تقعدي مع غرام كام يوم
اسماء : لا البيت ايه ده اول مكان هيدورو عليا فيه ، بقولك ايه ، ايه رأيك تاخدني شقتك ؟
ليث بصدمة : نعم يختي ؟ انا شقتي في مصر مش هنا
اسماء قربت منه وقالت : طب وفيها ايه نروح مصر حالا
ليث بغضب : انتي اتجننتي اخدك مصر اعمل ايه و بعدين عيب عليكي تهربي و تجيبي العار لاهلك
اسماء قربت منه وقالت بدموع : انا عندي حل تاني
ليث : قولي
اسماء : تتجوزني ، جواز صوري و اقعد معاك بالبيت عند اهلك
ليث بجنون : جواز ايه ، لا انا معرفكيش يما ، انتي جاية ترمي بلاكي عليا ، روحي من وشي بدل ما اسيحلك هنا ، ع اخر الزمن الستات هي الي تتقدم للرجالة غوري من وشي
و دفعها و ذهب من امامها
نظرت له بمكر : حتى الطريقة دي و فشلت اعمل ايييه يربي
الجد اسماعيل : اسمعي يا بتي ابوكي اتصل هنا و كلمني و قال خلاص هو مش عايزك ترجعي تعيشي عنده خالص لانه سافر هو و مراته و هيستقر في بلاد برة
هند بدموع : مهو ايه الجديد يعني ، هو دايما كدة مش بيهمه حد ، انت عارف انه تخلى عني عشان شكلي و اسلوبي ، اصل ما يشرفوش تكون بنته كدة
الجد اسماعيل : هند خليكي فاكرة ان كل ده انتي عاملاه تمويه ، يعني دي مش شخصيتك يبنتي ، انا بقول خلاص لازمن ترجعي لطبيعتك و تعيشي مبسوطة و تحبي و تتحبي
هند بدموع : انا فضلت اكدب على نفسي لغاية ما صدقت الكدبة ، انا فعلا بقيت اشوف نفسي عبيطة و كدابة كمان ، ما اعتقدش ان الي حبيته هيسامحني لما يكتشف حقيقتي
و قامت من امامه تبكي
وهي خارجة خبطتت بليث
ليث : هند هي فين غرام
هند : غيام مع زين في اوضتهم ، ييه عايز حاجة ؟
ليث : ممكن نتكلم ؟
هند : اوك
و ذهبو الي حديقة البيت
ليث : انتي عارفة انا حصلي ايه ؟ البت اسماء صاحبة غرام الي كانت عايشة دور البنت الخجولة و المؤدبة عرضت عليا الجواز
هند بصدمة : يا انهاي اسود
ليث : قال ايه ابوها اجبرها على الجواز من ابن عمها و قال عايزاني اخدها لشقتي في مصر او اتجوزها بنت المجنونة
هند : و هتعمي ايه ؟
ليث : بصراحة مش عارف بس البنت صعبت عليا حتى لو هيا دبش و غبية بس برضو مينفعش اسيبها تتجوز غصب عنها
هند بخوف و دموع : انت حبيتها ؟
ليث : لااا…ايه ده انتي بتعيطي
هند بكدب : اعيط ايه دي تياقيها ( تلاقيها ) حاجة دخيت ( دخلت ) في عيني
نظر في عنيها بسرحان
هند : في ايه
ليث بشرود : عنيكي حلوة اوي
هند بابتسامة بسيطة : مييسي ( ميرسي )
ليث : اول مرة الاحظ انك حلوة اوي يهند
هند بخجل : طب عن اذنك هيوح ( هروح ) اطمن عيى مياك ( ملاك )
ذهبت من امامه بسرعة و هي تبتسم بسعادة فهي اول مرة يتحدث معها بشكل لطيف
معتز ببرود : فرح جاية ليه
فرح بدموع : انا اسفة اني عاملتك وحش كل الفترة الي فاتت ، انا بجد مش عارفة مالي انا تعبانة يا معتز انا تعبانة اوي
قرب منها معتز و حضنها بهدوء
معتز : بس يا فرح متتعبيش نفسك ، خلاص كل حاجة هتبقى كويسة
فرح بدموع : انا تعبانة اوي
معتز : هشش خلاص ارتاحي دلوقتي
كانت تنظر من بعيد و تبكي
ملاك بدموع : حرام اكون انا الي مكانها ؟ مينفعش اعيش مبسوطة لو لمرة وحدة ؟
رباب : بتعيطي ليه يا بتي
ارتمت ملاك بحضنها تبكي
ملاك : انا تعبت يا عمتو تعبت و محدش حاسس بيا ، نار الحب و الغيرة حرقت قلبي
رباب بدموع : ربنا يعينك يا بتي و يبرد نارك يضنايا
في اليوم التالي
اتت الدكتورة المشرفة على حالة شريف
عطر : ازيك يا رتاج يا بتي
رتاج باحترام : الحمدلله يطنط ، شريف فين عشان هنبدا العلاج
عطر تعالي معايا
دلفت رتاج لاوضة شريف
رتاج بابتسامه : ازيك يا شريف
شريف بصدمة و شوق : ريري ازيك يا حببتي
و قربت منه و حضنته
رتاج : لازم نبدأ العلاج يا شريف ، زين بيه كلمني و قالي انك مهمل علاجك الفترة دي
شريف بزعل : منتي الي سبتيني و رحتي الغردقة
رتاج : يا شريف بابي كان عايز كلنا نروح و كان لازم اخد اجازة ميهونش عليا زعله
شريف بابتسامة : ماشي يا ستي المهم انا زهقت اوي من الاوضة عايز اخرج اشم شوية هوا
رتاج : طيب بس بعد التمرين
شريف بيأس : انا حاسس اني مش هقدر امشي تاني
رتاج : شريف انت حالتك بتتحسن يوم بعد يوم عشان كدة لازم تستمر و بعد اسبوعين بالزبط لازم نسافر للعملية
شريف بفزع : هشش وطي صوتك مش عايز حد يعرف اني هعمل عملية
رتاج : ليييه
شريف بشرود : عشان لو فشلت ما اكونش أملّتهم على الفاضي و ما اخليش حد يشمت فيا ولو نجحت تكون مفاجأة لغرام عشان هي اكتر وحدة كانت مستنية رجوعي
بعد وقت
خرجت رتاج مع شريف
و خرج معتز مع فرح عشان تغير جو
و كان الجد اسماعيل قاعد مع فريد و زين و ليث و معتز
و غرام قاعدة مع عطر و رباب و هند و ملاك
فجأ دلفت فتاه عشرينية ترتدي شورت قصير جدا و توب مفتوحة و تكشف عن بطنها و شعرها الاصفر ينساب و يتطاير
دلفت تجري حتى و صلت زين و احتضنته
قالت : حبيبي وحشتني موووت ايه رأيك بالمفاجأة دي ؟
زين بشد على اسنانه : انتي ايه الي جابك ؟
هي بحماس و سعادة : عندي ليك خبر حلو تاني ، انا حامل ………يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
زين شد على اسنانه : انتي ايه الي جابك ؟
هي بحماس و سعادة : عندي ليك خبر حلو تاني ، انا حامل
الجد اسماعيل باستنكار: وه مين البت دي يا ابني و مالها بتحضنك كده من غير حيا
هي : انا نتاليا و ع فكرة انا حبيبته و حامل بابنه
نزل الخبر كالصاعقة على الجميع و خصوصا غرام التي لم تستوعب الامر
الجد بصدمة : ايه الكلام الي بسمعه ده يا زين ؟ انت اتجوزت على مراتك ؟
زين ببرود : لا ما اتجوزتش
الجد بغضب اكبر : امال مين البت دي
زين ببرود اكبر : دي نتاليا صاحبتي
فريد : زين انت بوعيك يا ابني ؟ البنت بتقول حامل بابنك ، يعني ايه بالحرام مثلا ؟
نظر له زين بلامبالاة
الجد بغضب : ما تنطق و كفاياك برود
قربت غرام من زين و قالت بدموع و ابتسامة حزينة : انا مش هصدق اي كلمة من الي اتقال ، ولو انت كمان قولت كدة مش هصدقك عارف ليه ؟ مش عشاني على فكرة انت اصلا مش بتحبني ، بس عشان انت اتربيت هنا و انا عارفة كويس البيت ده بيربي ازاي ، زين الي اعرفه مش ممكن يعمل كدة ابدا
زين : خلصتي ؟
غرام بدموع : اه
اتجه زين الى نتاليا و امسك بيدها وقال : جدي بما ان نتاليا حامل بابني فأنا لازم اتجوزها و اعتقد انك مش بترمي حد من لحمك و د.مك مش ده كلامك برضو
الجد بحزن عميق : اخر حاجة كنت اتوقعها انك تعمل كدة ، خيبت املي فيك ، كنت فاكر ان انت الي هيشيل من بعدي يا خسارة يا زين
نظر زين له بنفس البرود واخذ نتاليا و اتجه الى الاعلى الى احدى الغرف
اما غرام نظرت لجدها بدموع مرت ثوان قليلة و اصبحت تفترش الارض مغما عليها
ليث بصدمة : غراااام
ملاك بدموع : غرام ، غرام حببتي
رباب : تعال يا فريد شيلها نوديها لاوضتها
عطر بدموع : شوفتي عمايله فيها المسكينه ما لحقتش تفرح
نفض يدها بعنف
زين بغضب : عايز اعرف حالا مين اداكي عنواني
نتاليا بخوف : فففف…فرح كلمتني وقالتلي انك هنا في بيت جدك
زين بغضب : وازاي تجيلي هنا ها ؟ انتي مش عارفة اني راجل متجوز ؟
نتاليا بدموع : انا احق منها فيك ، انت ليا انا ، انا حامل بابنك ، بس طبعا لازم تروح ليها لانها بنت عمك
زين بغضب اكبر : انتي اتهبلتي ولا ايه ؟ الواد الي ببطنك ده انا مش عايزه انتي فاهمة و مش هعترف بيه
نتاليا بدموع : امال قلتلهم هتتجوزني ليه ؟
زين بسرحان : ملكيش دعوة
قربت منه بهدوء : طب ليه ما تتجوزني و نخلف و نربي ابننا ،انا بحبك ، بحبك اوي يا زين
دفعها عنه بقوة وقال بقرف : انتي وحدة رخيصة اوي يا نتاليا و انا مش بيعجبني الرخيص فاهمة ؟
الجد اسماعيل : زين غلط غلط كبير اوي بحق ربنا و بحق نفسه و بحق مراته و بحق عيلته كمان
فريد : و هنعمل ايه يابا
دلف معتز وقال : في ايه يجدي مال البيت متكركب كدة
ليث بوشوشة : دي باينها ليلة مش هتعدي ، البت نتاليا جات هنا وقالت انها حامل من زين
معتز : يا انهار اسود
الجد : احنا لازم نداري الفضيحة دي بالاول و نجوز زين من البت دي و بعدين انا عارف هتعامل معاه ازاي
فريد : هتعمل ايه يابا ؟
الجد : ما تشغلش بالك
فريد : لا يابا انا لازمن اعرف هتتصرف معاه ازاي لازمن يتعاقب زين غلط بحق الكل و غرام هتقضي عمرها حزينة مش كفاية سابها سنتين مخطوبة و ما سألش عليها وفوق كدة حمل نفسه اثم كبير و هجيبلنا عيل ابن حر.ام في العيلة و ده ما يشرفش حد مننا
الجد : انت عندك حق يا فريد ، انا هخليه يطلق غرام قبل ما يتجوز البت الي جت و يوم فرحه كمان هيبقى يوم فرح غرام
ليث بصدمة : ايه الكلام ده يجدي مستحيل يحصل كدة زين لا يمكن يوافق ع الطلاق
الجد : هيوافق غصب عنه او هخلي غرام تخلعه محدش ضربه على يده و قاله يعمل عملته دي
في اوضة غرام
غرام بتعب : في اييه
هند بدموع : بس يحببتي خليكي نايمة و مرتاحة
فجأة انفجرت غرام بالبكاء الشديد : ليه يعمل كدة يهند ؟ليه يكسر قلبي ؟انا ما صدقت افرح ، ليه يعمل فيا كدة
ملاك : اهدي بس يغرام ، انتي ارتاحي دلوقتي و بكرا هنشوف هيحصل ايه
هند : غرام انتي لازم تواجهي زين و تعرفي منه الي حصل بالزبط و بعدها تقرري هتعملي ايه
دلف زين الاوضة
زين : اطلعو برة
خرجت هند و ملاك
زين ببرود وضع يده في جيبه وقال : انا عارف انك ممكن تكوني زعلانة من الي حصل ، بس عايز افهمك حاجة انتي اتفرضتي عليا يا بنت عمي و مش زين الي تتفرض عليه حرمة ، و قصص الحب و الكلام ده انا مليش فيه ، انتي قولتيها قبل كدة لا انا بحبك ولا انتي بتحبيني انا مش هعرف اعيش حياتي مع وحدة انا حاسس انها اتفرضت عليا ، وعلى فكرة علاقتي بنتاليا كانت قبل ما اعرفك اصلا و لما اتجوزتك بعدت عن كل ده عشان انتي مراتي يعني انا ما غلطتش بس دلوقتي الوضع اختلف نتاليا حامل بابني عشان كدة انا هسافر معاها و هقعد فترة برة مصر ، عايزة تفضلي مراتي اهلا وسهلا عايزة تطلقي براحتك
غرام بصدمة و دموع و غضب : انت ايه ؟ انت اييييييه ؟ مش بترحم حد ، شايف نفسك حتى وانت غلطان مش بتحس بغيرك ، انت بعد كل الي عملته شايف نفسك مش غلطان ؟ انا مش عايزة افضل معاك لو ثانية واحدة ، انا بقيت اقرف منك يا زين ، و اوعك تكون فاكر انه الفيلم ده هيعدي عليا كدة ، انا مش هصدق انك عملت كدة ابدا يزين فاهم بس برضو مش هفضل مراتك ولا ثانية
زين ببرود : براحتك
غرام بغضب : قبل ما تسافر تطلقني
زين بغضب مسك ايدها : مش انا الي اخد اوامر منك يحلوة
خرج زين من الاوضة و معالم وجهه تدل على كمية غضب جهنمية
فرح : زين انا ……
مسك يدها بع.نف شديد و دلف اوضة المكتب بتاعه
زين بجنون : انا الحق عليا الي لميتك و عاملتك زي ملاك اختي ، انتي ازاي تقولي لنتاليا اني هنا ، ازاااااااي ؟
فرح بخوف و دموع : هي اتصلت فيا و سحبت مني الكلام من غير ما اقصد والله العظيم مكنتش عارفة انها هتيجي لغاية هنا
صفعها بقوة حتى سقطت على الارض
زين بقرف : انتي اسوأ بنت شوفتها بحياتي ، كل ده عشان شوفتي غرام اتبسطت شوية كل ده غيرة و حقد ، انا اعرفك اكتر من نفسك يا فرح انتي مش بتحبي حد يكون احسن منك و مش بتحبي تشوفي حد مبسوط ، فاكرة بحركاتك دي هبصلك او اعبرك ، ده حتى نتاليا احسن منك ع الاقل ممكن ابصلها بس انتي عمري ما هفكر ابصلك لاني بقيت اقرف من وجودك حواليا
انهى كلماته و خرج من الاوضة
و فرح تنظر بدموع و حقد شديد مسحت دموعها فورا و اتجهت لاوضة غرام
كانت غرام تنظر خلال النافذة بانكسار
فرح بضحك : هو الحلو ما كملش ولا ايه ؟
غرام بصدمة : فرح !
فرح بخبث : اه فرح يختي ، مش ده زين الي استنتيه سنتين خطوبة ، اهو هيتجوز عليكي و هيخلف كمان وانتي هتفضلي عايشة بحسرتك يعنيا زي البيت الوقف
غرام بدموع : انتي ليه بتكلميني كدة
فرح بحقد : عشان انا الي لازم زين يتجوزها مش انتي ، عشان ابويا اتجوز خالتك و طلق امي ، عشان حتى خطيبي بيحبك انتي مش انا
غرام بصدمة : خطيبك بيحبني ؟!
فرح بدموع : اه معتز بيحبك انتي يغرام و بيحاول ينساكي فيا و ملاك دي و لا بيعبرها ، انا طول السنتين دول و انا قريبة من زين كنت فاكرة انه بيحبني بس طلع كل الوقت ده بيتسلى بيا زي ما عمل فيكي و في نتاليا ، زين الستات بنظره لعبة ، بس انا دلوقتي فرحانة اوي عشان واخيرا هشمت فيكي
غرام بابتسامة و دموع : اشمتي يا فرح ، ع الاقل انا مشاكلي كلها بواجها و بحاول اتعامل معاها و زين ده مهما يلف و يدور بالنهاية هيرجعلي ،و حتى لو اطلقنا هعيش حياتي و بكيفي كمان عارفة ليه ؟ عشان انا طبيعية ، بس انتي طول عمرك بتستخبي ورا صباعك ، دايما بتحاولي تحلي المشكلة بمشكلة جديدة عمرك ما هتعيشي مرتاحة ، عشان انتي مش بتحببي حد فيكي ، اشمتي فيا يا فرح ع الاقل دي الحاجة الوحيدة الي ممكن تبسطك ، انتي انسانة انانية و عبيطة ، بتدوسي على اي حد عشان نفسك ، بس صدقيني هتتعبي اوي يا فرح و حتى لو اتجوزتي معتز مش هتستمرو بالجوازة دي عشان انتي ما تتعاشريش و هتعيشي حياتك كلها لوحدك
نظرت فرح لغرام بدموع فكلام غرام صحيح مئة بالمئة
خرجت من الاوضة و الدموع في عنيها
ملاك : فرح مالك
نظرت فرح لملاك بسرحان ثم ذهبت تبكي
ملاك باستغراب : مالها دي
معتز : هتعمل ايه بالمصيبة دي
زين : هسافر
معتز : ايييه ، زين انا فرحي قرب
ليث : هتسافر ليه يا زين
زين ببرود : لازم اخلص من ام الحكاية دي
معتز : زين خد بالك من نفسك
ليث : ما تجمد يا معتز مالك بقيت رهيف كدة ، بعدين انت بجد ناوي تتجوز فرح ؟
معتز باستغراب : اه ليه ؟
زين : ربنا يكون معاك ، واضح انك اتجننت انا كنت فاكر يومين و هتفضها سيرة بس واضح انه بجد
ليث : زين ، غرام وضعها ايه
زين بشرود : مش عارف ، بس انتو خدو بالكم منها لغاية ما ارجع
ليث : زين غرام ما تستاهلش كل ده ، انت ناسي انك سبتها سنتين و كمان دلوقتي فهمتها انك هتتجوز غيرها انا بقول كدة كتير
زين : مش عارف ، المهم انا الصبح هاخد نتاليا و اسافر مش عايز جدي يعرف الا لما اكون وصلت المطار
معتز : زين لو حابب انا ممكن اكون معاك
زين : لا انا هخلص الموضوع ده لوحدي ، انتو خودو بالكم من ملاك و غرام
في اليوم التالي
في الصباح الباكر دلف زين اوضته هو وغرام و قرب منها وباسها بهدوء و مسح اثار دموعها وو بعدين خرج من الاوضة و اخذ نتاليا و اتجه للمطار
استيقظت غرام من النوم و استذكرت ما حدث وبدأت تبكي بصمت
دلفت هند
هند : غرام حببتي مالك
غرام بدموع و بحة : مش قادرة اصدق الي حصل ده
هند : ان شاء الله خير يحببتي ، زين سافر النهاردة الصبح من غير ما يقول لجدو اسماعيل و جدو زعل اوي
غرام بدموع : زين مش بيهمه حد بيدوس ع الكل و بيفضل ماشي بسكته
هند : غرام انا متأكدة ان الموضوع ده في ان
غرام بدموع : ما تفرقش
هند : استني الباب بيخبط هقوم افتح
دلف شريف و هو يدفع الكرسي المتحرك
هند : طب انا هروح اعملك فطار
شريف : حببتي مالك
حضنته غرام بدموع : انا تعبانة اوي يا شريف ، زين سافر خلاص و هيتجوز غيري و يخلف كمان
شريف بحزن : ربنا يسامحه يحببتي مش عايزك تفكري فيه تاني ، جدي كلم محامي عشان موضوع الطلاق بس …
غرام باستغراب: بس اية ؟
شريف بشك : مش عارف ليث و معتز بيحاولو يأجلو بالموضوع ده بشكل غريب
غرام بدموع : طبعا عايزين لصاحبهم الجهتين
شريف : المهم انا جاي اكلمك بموضوع تاني
غرام : في ايه يا شريف
شريف : غرام ، انا لازم اسافر مع رتاج ، هقعد من اسبوعين لشهر بالكتير
غرام بصدمة ودموع : تسافر ؟ عايز تسيبني انت كمان ؟ ………يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مر اسبوعين على سفر زين و كمان شريف سافر ، غرام بدأت تتأقلم مع الوضع شوية شوية و قررت تطلق من زين
كان واقف و بيدخن بغضب
ليث : اسماء انتي ايه الي جابك مش هتسبيني بحالي بقا
اسماء بدموع : ليث انا مش قادرة اشيلك من دماغي ، انا بفكر فيك كتير اوي ، انا مش هنكر اني كنت غبية اوي المرة الي فاتت ، بس انا بجد عايزاك ، انت بقيت كل حياتي ليل نهار بفكر فيك ، انا بحبك
ليث بصدمة : نعم ؟
اسماء بدموع : ايوة بحبك ، لما سألت غرام عليك قالت بتحب بنت تانية و هتتجوزها و انا استنتجت ان البنت دي هند ، انت اكيد مش بتحبها مش كدة ؟
ليث فتح عنيه بدهشة وقال : هند ! هند مين الي احبها ، وبعدين انتي اكيد بتكدبي غرام لا يمكن تقول كدة …..استني استني هند صاحبة غرام ، يا انهار اسود دول مزبطين الحكاية بقا
اسماء بفرح : يعني انت مش بتحبها ؟
ليث بغضب : انا لا بحبها و لا بحبك و لا بطيقكم انتو الاتنين غوري من وشي يا شيخة
دفعها و ذهب الى حديقة البيت وجد هند تسقي الزرع
ليث بغضب : انتي فاكرة اني ممكن ابصلك يا هند
هند بصدمة : في ايييه ؟
ليث بجنون : بقولك ايه يا بت انتي ، انتي من ساعة ما شوفتني و انتي بتجري ورايا ، و انا عامل نفسي مش واخد بالي ، بطلي الحركات دي عشان انا مستحيل ابص لوحدة شبهك
هند بدموع : ييه في ايه بس انت يه بتكيمني كدة
ليث بغضب : انتي مش شايفة شكلك عامل ازاي ؟ عمالة تتفقي مع غرام انك توقعيني في شباكك فاكرة اني هتجوزك مثلا ، بصي لنفسك للمراية بصي للبس بتاعك ده شبه اولاد الشوارع ولا نضارتك كعب الكوباية دي و لا شعرك المنكوش بصي لنفسك ده حتى لسانك اعوج ، فاكرة اني ممكن اسيب كل المزز الي عرفتها و بالاخر اتجوزك انتي ؟ و افرضي لو ده حصل ، هخلف عيال متخلفين شبهك ؟ ولا اقولهم ايه لما يشوفو امهم بالمنظر ده ؟ وياترى بقا هتعرفي تهمتمي بيهم و انتي مش عارفة تهمتي بنفسك ؟ انا اصلا مش بطيق ابص بوشك ، بطلي الحركات دي يهند مش لايقة عليكي و متأمليش نفسك كتير عشان انا مش هتجوز بنت شغالة عندنا و كمان غبية و متخلفة
كانت هند تنظر له بصدمة و دموع وهو نظر لدموعها شوية و بعدين ذهب من امامها
بعد وقت
كانت غرام و ملاك و هند قاعدين على البلكونة في اوضة غرام
ملاك بدموع : اهو كلنا شربنا من نفس الكاس ، انا ضيعت سنين عمري و انا بقول معتز ليا و هيحبني اكيد مستحيل اقدر احب غيره معتز الي عشقته طول عمري و متأكدة انه نصيبي ، فاضل كام يوم و يتجوز و الانيل من كدة هيتجوز وحدة كانت بيوم من الايام صاحبتي ، ليه كدة يا معتز ؟ لييه ؟ حرقت قلبي لا انا قادرة انسا حبك و لا قادرة اشوفك مع غيري
هند بدموع : اقول ايه انا ؟ انا الي كدبت كدبة طول السنين دي لحد ما صدقتها ، بقيت اشوف نفسي عبيطة بجد عشان اقدر احمي نفسي كل السنين دي كنت بسمع كلام بيجرحني اوي بس مش بتفرق ، بس لما حبيت بقت تفرق كتير ، الجرح بقا اكبر ، انا كنت بسمع كلام و تنمر من كل الناس الي حواليا و اتقالتلي بوشي انتي وحشة و مفيش حد هيحبك بس كنت بقوي نفسي لكن دلوقتي انا سمعت كلام من حد قلبي حبه وقفل عليه ، هو انا وحشة بجد ؟ انا عمري ما جربت الحب قبل كدة ، مكنتش عارفة انه نار ابويا اهون مليون مرة من نار الحب ، انا لو كنت اعرف اني هتوجع كدة مكنتش هفكر احب حد بحياتي كلها ، هم الرجالة كدة ما يهمهمش غير وحدة تكون حلوة و لابسة فستان مفتوح و شعرها سايب هو ده الي يعجبهم مش بيشوفو هي ايه من جوة ، دايما بتهمهم المظاهر
غرام بضحكة وجع : طب انتو و اكتشفتو الحكاية من اول الطريق ، طب انا ايه ؟ انا الي اتخطبت اول مرة غصب عني و طلبت من العريس يهرب و يتجوز حبيبته ، و جدي عمل ايه بالمقابل ؟ طلب من زين يكتب عليا من غير ما يعملي كرامة و اتخطبت ليه كمان ، سنتين ، سنتين بحالهم و انا اتخيل اليوم الي هيجي و يقولي حقك عليا ، سنتين وانا بصبر نفسي و لا انا طايلة ابيض ولا اسود ، بعد كدة لاقيته رجع تاني عشان يتجوزني و بالغصب كمان ، لما عشت معاه قولت ياااااه اهو ده العوض الي كنت مستنياه من زمان ، حبيته و حبيت حياتي معاه قولت كفاية حزن لغاية كدة ، اخيرا الدنيا ضحكتلي ، مكنتش عارفة انه ماشي بالشمال فجأة لاقيت وحدة داخلة عليا بتقولي انا حامل من جوزك ، واهو جوزي الي حبيته محبنيش و راح لست تانية و هيخلف منها و اكيد هيتجوزها و بالاخر انا الطرف الخسران رغم كل ده مش قادرة اصدق ان زين ممكن يعمل كدة ،انا تعبت ، تعبت وانا بصبر نفسي ع الفاضي ، حتى شريف اخويا سابني هو كمان و سافر ، مبقاش ليا حد انا فعلا بقيت كرت محرق في حياتهم بيحسسوني اني مليش قيمة و انا ساكته كل ده عشان خاطر جدي رغم اني اقدر اعمل حجات كتير و دلوقتي مستنية ورقة طلاقي ، ليه كدة ؟ انا عملت ايه بحياتي ؟ كل ده عشان ايه ؟ انا معملتش حاجة تستاهل وجع قلبي ده
ملاك بدموع : احنا كلنا كرامتنا اتمرمطت كل ده تحت مسمى الحب و الكلام الفارغ ده ، احنا ضيعنا نفسنا عشان علاقات ما تستاهلش حاجة ، انا طول عمري عايشة دور البنت الطيبة و الغلبانة وده السبب في كل الي بيحصلي
كانت تستمع لهم و قلبها بيتقطع عليهم هي كمان عاشت الي عاشوه ، كل وحدة فيهم اتوجعت و اتقهرت خرجت للبلكونة هي كمان
رباب بدموع : انا سمعت حديثكم من غير ما اقصد بس عايزة اقولكم على حاجة هم الرجالة كدة يبنات ، مش بيسيبو بنت الا ويكسرو قلبها ، انتو عارفين انا من تلاتين سنة كنت مكانكم كدة كنت لسا صغيرة مكنتش اعرف ايه يعني حب لغاية ما حبيت واحد من العيلة بس ايه لاقيت نفسي متجوزة من راجل ظالم و على ايدي عيل ، مكنتش قادرة اتخيل ان ده هو نفسه الي حبيته ، كان بيضربني و يذلني و عملني خدامة لامه ، كلنا اتوجعنا و قلوبنا اتكسرت ، انا عايزاكم تبقو اقوى من كدة. دافعو عن حبكم ، انتي يا ملاك معتز لو اتجوز فرح هيدمر نفسه اصل فرح زي امها حاولي تحببيه فيكي ، وانتي يا هند كفاية الدور الي انتي عايشاه ، اظهري على طبيعتك و عيشي حياتك ، وانتي يا غرام خليكي واثقة بجوزك زين مالوش بالعوج انا الي مربياه و انتي قولتي البيت ده مش بيربي اي كلام ، الدنيا مش راجل يبنات عيشو حياتكم و اتبسطو و اوعو تدوسو على نفسكم عشان الحب بس برضو دافعو عن حبكم وقبل كدة اتأكدو من انه الشخص الصح
حضنت رباب ملاك و غرام و هند و التلاتة قعدو يعيطو
مسحت رباب دموعها وقالت : كفاياكو عياط بقا انا عندي شغل
في اوضة فرح
كانت قاعدة سرحانة فجأة الباب خبط
فرح : ادخل
دلفت سلام
سلام : ممكن اتكلم معاكي ؟
فرح بحدة : عايزة ايه
سلام قربت من فرح وقعدت مقابلها وقالت : انا عارفة انك مش مبسوطة و الوضع ده كله مش عاجبك بس كل ده ما يغيرش حقيقة اني اختك و ممكن اكون صاحبتك لو عايزة ، فرح انا طول عمري عايشة لوحدي مليش اخوات ولا صحاب و فجأة ظهرتي انتي ، فرحت اوي ان بقا عندي اخت كبيرة ، فرح انا بحبك اوي و كان نفسي اوي تحبيني و تعتبريني اختك
فرح : ومين قالك اني مش بحبك ؟ انتي اختي يا سلام و دي حقيقة صحيح انا لسا مش متقبلاها بس انتي اختي و اكيد انا بحبك
سلام بسعادة : بجد يعني انتي بتحبيني بجد؟
فرح بابتسامة و دموع : اكيد ، انتي عارفة انا كمان معنديش صحاب خالص ، كل صحابي كانو بيصاحبوني مصلحة ، مكانش ليا الا غرام و ملاك كنت بحبهم اوي بس حصلت ظروف دمرت علاقتنا
سلام : بصي هو انا صحيح صغيرة بس عايزة اقولك على حاجة ، انتي الي دمرتي علاقتك فيهم ، غرام و ملاك مش بيكرهوكي بس انتي غلطتي معاهم ، فرح لو بتحبيني بجد بطلي تغلطي مع الناس ، حببي الكل فيكي و اعمليلك صحاب ، ده حتى معتز انتي مش بتحبيه
فرح بدموع : عندك حق ، انا دخلت حياتهم كلهم بوظتها ، كلنا كنا عارفين من زمان ان غرام لزين و زين ليها من ايام ما كنا اطفال ، و انا كنت اعرف ان ملاك بتحب معتز بس بغبائي عملت مشاكل كتير في حياتهم ، حتى شريف انا بوظتله حياته كلها و بقا مقعد بسببي ، انتي عارفة انا امي ربتني كدة ، ربتني ابص لحياة غيري دايما ، كانت بتقارني بغرام على طول لدرجة انها كانت بتقولي انتي ليه تخينة كدة بصي لغرام وسطها مرسوم رسم ، لغاية ما بقا عندي اكتئاب و بطلت اكل خالص و لما خسيت اوي قالتلي ليه انتي رفيعة اوي كدة بصي لغرام جسمها ملفوف لف و حلو ، ربنا يسامحها بالي عملته بيا
سلام : فرح حاولي تصلحي من نفسك عشان خاطري ، صدقيني الكل هنا بيحبك بس انتي حاولي تكوني ايجابية و تصالحي مع نفسك
فرح بابتسامة : انتي بتتكلمي زي الدكاترة هههه
سلام بهزار : ايه مش لايق عليا
غرام : جدو انا عايزة اشتغل
الجد : ليه يا بنتي انا قصرت معاكي بحاجة ؟
غرام : لا يجدو انا بس كنت عايزة اشغل وقتي و اعمل حاجة مفيدة عايزة افتح مشروع تجارة الكترونية
الجد : انا مفهمش اي حاجة بالكلام ده ، عندك معتز خبير بالحجات دي هو هيزبطلك الدنيا
غرام بسعادة : اوك يجدو
معتز بابتسامة : و بتفكري تفتحي مشروع ايه ؟
غرام : بص انا كلمت وحدة اعرفها و وصيتها على شحنة بضاعة شنط و هدوم و كمان ميكاب و عايزة اعمل بيدج مخصوص عشان اسوق للمنتجات دي و يبقا الطلب اونلاين و هخزن البضاعة في مخازن عمو فريد الفاضية و انت مهمتك تكلم مندوبين مبيعات يوصلو الاوردرات للزباين
معتز : اوك بس الحكاية مش بالسهولة دي لازم اشرف على كل الخطوات الي قولتيها عشان اضمن انه ما يحصلش مشاكل
غرام بسعادة : اوك
كانت هند قاعدة في الحديقة
ليث : ممكن اتكلم معاكي
نظرت له ببرود و هزت دماغها بمعنى اه
قعد جنبها وقال بصوت مبحوح : انا اسف ، انا اول مرة اكلم حد بالطريقة البشعة دي ، صدقيني انا مش عارف ايه الي حصلي لما اسماء قالتلي كدة ، كنت متعصب انا من زين بعد ما كلمني وقالي عن مشكلة في الشغل و طلعت كل عصبيتي فيكي ، انا بجد اسف مكنتش عايز اجرحك ، صدقيني انا اكتشفت فيكي حجات اهم من الشكل و المظهر
هزت دماغها تاني ببرود شديد
ليث بصدق : هند انا عرفت ستات كتير اوي و منهم الحلوين و منهم الوحشين عرفت ستات بتجري ورا الفلوس و ستات بتجري ورا الحرام عمري ما فكرت اتجوز ابدا منا كدة كدة مبسوط وعايش حياتي فاكرة اول مرة شوفتك استغربتك جدا قولت ايه المنظر ده بس لما عرفتك بجد عرفت قد ايه انتي بنت نضيفة من جوة قلبك ابيض و حنونة و اكبر دليل على ده ان غرام حبتك جدا و غرام دي بتعرف تقرا الناس كويس انا عايزك تسامحني انا عارف اني جرحتك بس بصراحة انتي اكتر انسانة كويسة عرفتها بحياتي
سكت شوية بعدين قال : ااا ..انا..انا بحبك
نظرت له هند بصدمة : ايه ؟
ليث : مش عارف امتا و ازاي يهند بس كل الي اعرفه اني بجد بقيت عايزك معايا ، انتي عارفة لما شوفت الدموع بعينك توترت و معرفش اعمل ايه حسيت حاجة جوايا وجعتني اوي قعدت مع نفسي شوية لاقيت الدنيا كلها ضلمت بوشي انا طول عمري ميفرقش معايا حد فضلت اتسائل اشمعنا انتي قلبي وجعني لما جرحتك لغاية ما عرفن اني حبيتك
نظرت له هند مطولا و بعدين قالت : ممكن تستناني هنا شوية ؟
هز رأسه بهدوء وهي طلعت لاوضتها
طلعت بنطلون جينز و توب ابيض من الدولاب و اتجهت للمراية فكت الشعر الي هي حاطاه و سابت شعرها الاسود الناعم على اكتافها و خلعت النضارة الي كانت لابساها و شالت القطعة البلاستك من بوقها و نضفت حواجبها الغامقة فظهرت طبيعية ، لبست و ظبطت نفسها بصت للمراية بثقة كانت كأنها شخص تاني تماما بنت جميلة و لابسة حلو نزلت عن السلم بهدوء
رباب باستغراب : وه انتي مين يا بتي اول مرة اشوفك هنه
هند بابتسامة : انا هند يا طنط
رباب بصدمة و اعجاب : هند ! كنتي مخبية الجمال ده فين بس ، برافو عليكي عايزكي كده على طول
هند بابتسامة : حاضر يا طنط ، هنزل انا بقا
عند غرام كانت قاعدة في اوضتها و واضح انها تعبانة جدا
فرح بهدوء : ممكن ادخل ؟
غرام : عايزة ترمي عليا كلام تاني ؟ ولا المرة دي عايزة تشمتي تاني ؟ ولا لقيتي كلام عشان تجرحيني بيه ؟
فرح بهدوء : انتي عندك حق تكرهيني ، بس انا المرادي مش عايزة اعمل كدة ، انا جاية اعتذرلك انا غلطت بحقك كتير و انتي مأذيتنيش ، غرام انا ضايعة ومش لاقية نفسي انا تعبت من الي بعمله ، عملت كل حاجة و بالاخير من غير نتيجة
غرام باستغراب : طب في ايه بس ؟
فرح بدموع : انا بجد ضايعة مش عارفة اعيش حياتي ، غرام انا حتى مش عارفة انا بحب مين هو انا بحب زين ؟ و لا بحب معتز ؟ و لا بحب شريف ؟ مش عارفة
غرام بصدمة : شرييييف ؟؟؟ دي جديدة
فرح بدموع : غرام انا دمرت الدنيا مش لاقية الشخص الصح الي ااحبه
غرام : انتي مش لاقية نفسك ، دوري على نفسك هتلاقي الي بتحبيه بجد ، انتي عايزة زين عشان مكانته الاجتماعية و شكله و عايزة معتز عشان فلوسه و عايزة شريف عشان حنيته و كان صديقك من زمان ، انتي عايزة من كل واحد فيهم صفة معينة عشان الصفات دي مش موجودة عندك ، عايزة تعبي الفراغ و النقص الي جواكي باي حد ، صدقيني لو بصيتي لنفسك كويس هتلاقي نفسك و مش هتحتاجي لحد فيهم
فرح : تصدقي دي اول مرة حد يفهمني بجد ، انتي ازاي قدرتي تعرفي مشكلتي الي انا اصلا مش عارفاها
غرام : فرح احنا طول عمرنا كنا صحاب و انا عارفاكي من زمان ، فرح انتي دلوقتي بقا عندك اخت عارفة يعني ايه ؟ حاولي تهتمي بيها ومتشغليش بالك بالي حواليكي عيشي حياتك انتي مش حياة غيرك و صدقيني هتلاقي نفسك
ليث باستغراب : مين حضرتك ؟
هند : انا هند بشخصيتها الحقيقة
ليث بصدمة : نعممممم ؟؟؟
هند بدموع : انا زيي زي اي بنت و اقدر اعيش طبيعي ، انا مش متخلفة على فكرة ولا غبية و عبيطة انا كل ده عملته عشان اقدر احمي نفسي
ليث باستنكار : تحمي نفسك ؟ من مين ؟
هند : من اقرب الناس ليا ، ابويا ، اصل انت متعرفهوش من وانا صغيرة كان بيعذبني اوي و بيضربني ده حتى خلاني اشتغل في بيوت الناس و هو ياخد تعبي و يصرفه ع الستات و الحرام و كان بيجيب بنات ليل للبيت و قدامي و بعدين زهق مني وداني لخالتي و عشت هناك و اضطريت اعمل عبيطة كل ما بابا يشوفني عشان ما يجبرنيش اعيش معاه و اهو دلوقتي سابني و سافر ، انت عارف دور البنت العبيطة ده علمني حجات كتير اوي زي ان كلكم شبه بعض و بتدوسو على اي حاجة عشان نفسكم مش بتهتمو لو كانت الست كويسة من جوة ولا لا كل الي عايزينه هو وحدة جميلة تدلعكم مش كدة ؟
ليث : لا مش كدة يا هند ، انا قولتلك قبل كدة انا لما عرفتك فهمت حاجات كتير اوي و اهم حاجة ان الناس بالجوهر مش المظهر هند انا كنت معجب بشخصيتك من قبل و انتي بتحاسبيني على كلام قولته في لحظة غضب من ورا قلبي و مش بتهتمي لكلامي الي قولته من قلبي
هند بدموع : مش فارقة ما انت عندك حق كمان
ليث بصدق : هند انا اسف اني جرحتك بكلامي صدقيني لحظة غضب ، انا شكلك ده ما يفرقش معايا خالص لاني حبيت شخصيتك حبيت هند الطيبة و الحنونة و الي ما يهونش عليها تشوف حد زعلان
مر اسبوعين كمان
غرام فتحت المشروع بتاعها بمساعدة معتز و بقت اغلب الوقت تشتغل و معتز كان مهتم بيها بشكل كبير
ليث بيحاول يكسب هند بكل الطرق و هند بتحاول تثقل عليه بشكل كبير و مستمتعة بمحاولاته دي
ملاك بقت طول الوقت باوضتها
فرح بتقضي اغلب يومها مع سلام بتذاكرلها و تهتم بيها و بيتسلو مع بعض كتير
اما زين فهو مسافر و مفيش اي اخبار عنه و شريف كذلك
استيقظت غرام من النوم
غرام : وبعديين مع التعب ده انا مش قادرة ، لازم اروح للدكتورة
لبست وجهزت نفسها و خرجت من البيت
بعد وقت
غرام : في ايه يا دكتورة
الدكتورة خلعت نضارتهاو قالت : نتائج التحاليل ظهرت
غرام بتوتر : طيب فيها ايه ؟
الدكتورة اخذت نفس عميق و بصت لغرام وقالت : مش عارفة اقولك ايه بس………يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
الدكتورة اخذت نفس عميق و بصت لغرام وقالت : مش عارفة اقولك ايه بس ، انتي كان لازم تكشفي من قبل يا غرام ، انتي بقالك قد ايه متجوزة ؟
غرام بخوف :يعني تقريبا اربع شهور ونص ، بس ليه بتقولي كدة هو في حاجة ؟
الدكتورة : غرام انتي حامل بقالك مدة و حملك ضعيف جدا كان لازم تتابعي من اول ما تأخرت البوريود عشان تاخدي حقنة تثبيت الحمل ، دلوقتي انتي لازم تاخدي بالك كويس
غرام بصدمة : انا حامل ؟!
الدكتورة : اه يغرام بس زي ما قولتلك حملك ضعيف و من النهاردة هبدأ اتابع معاكي ، واضح انك مش بتتغذي كويس و اكيد بتجهدي نفسك او حالك النفسية مش كويسة التحليل بتاعك مش عاجبني ابدا ، و كل ده بيأثر على البيبي بشكل سلبي وكان ممكن لا قدر الله انك تجهضي و لسا في خطورة عليه
غرام بصدمة و دموع : طب اعمل ايه دلوقتي ؟ انا مش عارفة افرح ولا ازعل و بعدين انا على طول بحس اني دايخة و عايزة انام كتير
الدكتورة : ده طبيعي مش عايزك تقلقي خالص و لازم تمشي على نظام انا هكتبوهلك و دي شوية ادوية هتساعدك و ممنوع الحركة و تعالي بعد اسبوعين عشان نعمل سونار و نطمن على البيبي و من هنا لوقتها متتحركيش من فرشتك خالص انتي لازمك راحة تامة
غرام بدموع : حاضر
خرجت من العيادة و ايدها على بطنها حست كأنها ملكت الكون كله كانت فرحانة اوي
غرام : بقالك فترة جوة بطني و مش بتقول لمامي ، واضح انك هتبقى شقي اوي انت الحاجة الحلوة في حياتي انا هعمل المستحيل عشانك ، عشان انا ما بقاش ليا غيرك، انا مبسوطة اوي
نظرت امامها بخوف : بس مش هقول لحد عليك ، عشان هم هيقولو لزين و بعدها يرجع تاني و انا خلاص عايزة اطلق منه و هبدأ معاك و هعيش عشانك انت ، لازم اصبر شوية و بعدين اقول لجدو
بعد وقت
في البيت
معتز : غرام كنتي فين قلقتيني عليكي
غرام : خرجت اتمشي شوية ، المهم انا النهاردة تعبانة اوي و مش قادرة اشتغل خلص انت مع ملاك هي عارفة
معتز : غرام انا مقدر انك تعبانة بس الشغل محتاج جهد زيادة و انا بصراحة عايز اجهز لفرحي فمش هكون فاضي كتير انا بفكر نشغل ناس معانا يعني يستلمو الطلبات و يحضروها وكدة
غرام : فكرة برضو ، انا موافقة شوف ايه المناسب و خلص مع ملاك
ذهبت من امامه و صعدت لاوضتها و اتت وراها هند
هند : مالك يغرام حاساكي مختلفة النهاردة
غرام بسعادة : انا مبسوطة اوي يهند
هند : في ايه فرحيني معاكي
غرام : هقولك بس اوعك تقولي لحد
هند : سرك في بير قولي يا بت
غرام بسعادة : انا حامل
هند بصدمة و سعادة : بجد ؟ الف مبروك يحببتي ، هو ده الي هيرجعلك زين يغرام
غرام ببحة : بس انا مش عايزاه يرجعلي ولو عيل الي هيرجعه ليا مش عايزاه يرجع ، انا خلاص زين طلعته برة حياتي دلوقتي ميفرقش معايا حد غير ابني
هند بتفهم : بصراحة عنك حق المهم دلوقتي صحة البيبي و انا ههتم بيكي كويس يحببتي لغاية ما تولدي و تجيبي بنوتة صغننة حلوة زي مامتها
غرام بسعادة : بنت او ولد مش هتفرق المهم يكون بصحة كويسة ، الدكتورة قالت ان الحمل ضعيف ولازم اهتم بنفسي وما اتحركش كتير
هند : ما تقلقيش يحببتي ، انا مبسوطة اوي يغرام هبقى خالتو الشريرة
غرام بضحك : بس بقا
فرح : معتز
معتز بملل : نعم
فرخ باستغراب : هو انت مش حاسس انه باقي لفرحنا كام يوم ولا ست غرام بقت كل تفكيرك ؟
معتز بغضب : ايه الكلام الاهبل ده يا فرح ؟
فرح : ايوة انت بتحب غرام و بتستنا الوقت الي يطلقها زين عشان تتجوزها ، كل الوقت ده بتهتم بيها كأنها حبيبتك ولا مراتك فاكر اني مش واخدة بالي ؟
صفعها بقوة
معتز بغضب : الي بتتكلمي عليها دي اشرف منك انتي فاهمة دي مرات اخويا و صاحبي ،و عرض صاحبي هو عرضي و هو الي وصاني بيها قبل ما يسافر و غرام من يوما اتكتبت على اسم زين وهي بقت اختي انا مش ابن حرام عشان ابص لحرمة اخويا ، كفاياكي غل و حقد ع الناس سبيهم يعيشو مرتاحين
ذهب من امامها و هو بقمة غضبه و هي كمان كانت بتبص له بغضب
في اوضة ملاك
كانت قاعدة و ماسكة موبايلها و بتبص لصور معتز و دموعها على خدها
ملاك بدموع : انا من يوما فتحت عنيا ع الدنيا وانا بحبك ، ليه تعمل فيا كدة ، يا رب انا قلبي واجعني يا رب برد نار قلبي مش قادرة اشوف الي بحبه مع غيري انا تعبت اوي
فجأة رن موبايلها
ملاك : الو
زين : ملاك ازيك يا حببتي
ملاك بدموع : زين انت فين وحشتني اوي ليه روحت مع الزفته نتاليا و سبتنا ، زين انا مش قادرة افضل هنا كتير انا تعبانة اوي
زين بصدمة : مالك يحببتي حصلك ايه حد زعلك ؟ قوليلي يحببتي مالك
ملاك بدموع : انا بقيت وحيدة ، انا تعبت اوي ، ما تسيبنيش زي ماما و بابا انا حاسة اني بغربة مش وسط اهلي ، زين ارجوك تعالا
زين بهدوء : ملاك حببتي اهدي شوية انا هكون في مصر الاسبوع الي جاي بس قوليلي ليه بتعيطي
ملاك : منا قولتلك انت وحشتني و انا حاسة اني لوحدي و ليث مشغول عني و مش بيكلم حد
زين : ملاااك انتي مبتعرفيش تكدبي و حتى لو كدبتي ع الكل عليا مش هتعرفي ، قوليلي مالك يحببتي
ملاك بدموع : خلاص يا زين بس احس نفسي جاهزة هحكيلك
زين بهدوء : ماشي بس خلاص متعيطيش ، مفيش حاجة بالدنيا تستاهل زعلك
ملاك مسحت دموعها وقالت : غرام تعبانة اوي يا زين
زين بهلع : ليييه حصلها حاجة ؟
ملاك بدموع : لا بس هي على طول كئيبة و حزينة غرام ما تستاهلش كل الي بيحصلها ده ، هي بتحبك اوي و انت كسرتها
زين بصدمة : هي قالتلك كدة ؟
ملاك : اه قالت انها بتحبك اوي بس انت وجعتها بدل المرة اتنين
زين اخذ نفس عميق وقال : كل حاجة هتتصلح يحببتي ، الوضع ده مؤقت ، ان شاء الله لما ارجع هفهمها كل حاجة
ملاك : هو انت هتتجوز نتاليا ؟
زين : لا طبعا ، المهم انتي خودي بالك من نفسك و من غرام كلها اسبوع و هكون عندك
ملاك : حاضر يحبيبي وانت كمان خد بالك من نفسك
زين : ماشي يحببتي ، لا اله الا الله
ملاك : محمد رسول الله
ليث : مالك يمعتز
معتز بسرحان : مش عارف ، حاسس اني بغرق ، مش لاقي نفسي مش حاسس ان فرحي فاضله اسبوعين كأني مش مبسوط و كمان بقيت احس ان فرح اختيار خطأ
ليث : دلوقتي فوقت ؟ ما كلنا قولنالك كدة بس انت اصريت ، معتز فرح مش وحشة بس مش مناسبة ليك لانها شبه صفيه و العرق دساس ، دي مفيش مكان بتروحه الا وتعمل مشكلة ، فرح طايشة و اظن حتى جدي ما كانش مبسوط بخطوبتكم
معتز : مش عارف اعمل ايه ، انت عارف ، بقالي مدة بفكر اخلع الدبلة و افركش الخطوبة بس كل مرة بقول لا فرح ملهاش ذنب و ماتستاهلش اعمل فيها كدة
ليث : بص انا هقولك على حاجة ، انت دلوقتي لسا قدامك فرصة تفكر عشان لو اتجوزتها يمكن المشكلة تكون اكبر بكتير
معتز : لا هي اصلا خربانة خربانة و بعدين الفرح فاضله حبة و جدي جهز كل حاجة و قال لكل البلد ولو عملت كدة هنبقى سيرة على كل لسان و كمان هأذي فرح و مهما كان ما يهونش عليا اعمل بيها كدة
ليث : انت حر
معتز : الا صحيح عملت ايه مع المزة بتاعتك
ليث بسرحان : ولا حاجة على طول بتصدني
معتز بضحك : انا مش قادر اصدق التغير الجذري ده ، دي بقت حلوة اوي تمسك بيها يا ليث و ما تسيبهاش باين انها بنت نضيفة
ليث : انا جرحتها اوي يا معتز و قولتها كلام وحش اكيد مش هتسامحني بسهولة
معتز : يعم اتنيل طول عمرك فقري ، جيبلها هدية ولا طلعها مشوار وصالحها هم البنات كدة تافهين و اي حاجة تفرحهم
ليث : بالعكس هم حساسين مش تافيهن و بيهتمو للتفاصيل
معتز : ايه دا ايه دا دانت بقيت شاعر المرأة على كدة
ليث بضحك : اتلم بدل ما اعملها معاك
في اليوم التالي
دلفت رباب اوضة غرام
رباب : وه يا غرام دي اول مرة تعمليها ، ازاي تفضلي في سريرك لغاية دلوقتي
غرام بتعب : عمتو انا تعبانة اوي ارجوكي سيبني انام شوية
رباب : قومي يا بت اتحركي شوية مينفعش تفضلي كده
دلفت هند بسرعة
هند : معلش يا طنط غرام تعبانة ومش هتقدر تتحرك كتير انا ههتم بيها
رباب باستغراب : الله ، ماشي مادام تعبانة نامي يحببتي
خرجت رباب من الاوضة وحطت ايدها على ذقنها باستغراب وقالت : وه مالها البت غرام بقالها فترة يعني تعبانة و كسلانة على طول و ايه التعب ده الي جالها و اشمعنا هند بدأت تهتم بيها من امبارح ، معقول عشان زعلها على زين ؟ اقطع دراعي لو ما كانتش بتخبي حاجة ، بس مصيري اعرفها
عطر : وه يا رباب بتكلمي نفسك
رباب : سرحت شوية ، المهم شوفتيلي معتز ابني
عطر : يمكن بالجنينة بس عايز اقولك انه امبارح اتخانق مع البت فرح و اعتقد كانو بيتكلمو عن غرام
رباب : يا رب يكون صحيح انا مش عايزة الجوازة دي تتم انا مرارتي هتتفقع من بنت صفية
عطر : بالراحة ع البت يا رباب دي مهما كان بنت اخوكي مينفعش تقولي عليها كدة ، دي وحيدة و ملهاش غيرنا
رباب : والنبي انا بحب طيبتك دي يا عطر
عطر : تسلمي يا ام معتز ، انا هروح اطمن على غرام ، بيقولولي انها تعبانة
عند فرح
كانت واقفة ع البلكونة بتشرب سجاير و سرحانة بس قاطعها بس صوت الموبايل
فرح : الووو
زين : فرح انا حجزتلك على طيارة على كاليفورنيا، الساعة 1 الضهر تكوني بالمطار فاهمة
فرح بصدمة : نعم ؟ ليه يا زين في ايه
زين بحدة : نفذي الي قولته و بس
فرح : طيب هقعد كام يوم هناك عشان اعمل حسابي
زين : شهر او شهرين و يمكن سنة مش عارف المهم اجهزي
فرح بصدمة : انت بتقول ايه ، انا فرحي فاضله اسبوعين اسافر ازاي يعني
زين : هنأجل الفرح ، بس لازم تيجي فورا و حسك عينك حد يعرف و اقفلي تلفونك و اوعك تكلمي حد من البيت
فرح : انت تقصد ايه يعني اهرب
زين ببرود : اه اجهزي بسرعة و في اتنين من الحرس هيساعدوكي تهربي
فرح : حاضر
قفل الخط بوشها وهي مصدومة و بتتسائل ليه زين عايزها تسافر
كانت ملاك بتمشي
معتز : ملاك ، على فين ؟
استدارت ملاك وقالت ببرود : ملكش دعوة
مسك ايدها بقوة وقال بغضب : نعم يا روح امك
نفضت يده وقالت : وانت مالك بيا اروح مطرح منا عايزة
معتز بغضب : مش قبل ما تقوليلي او تقولي لليث ، زين لما سافر وصاني بيكي انتي و غرام و انا مش عايز ابان مش قد الامانة عشان حضرتك عايزة تخرجي تتسرمحي
ملاك بعضب : احترم نفسك و اتكلم عدل انا مش صغيرة عشان تكلمني كدة و بعدين انا قولت لجدو اني خارجة انت روح خد بالك من السنيورة بتاعتك و ملكش دعوة بيا
و ذهبت من امامه و هو ينظر لها بصدمة لانها اول مرة تتكلم كدة
بعد عدة ساعات
الجد : كدة احنا عزمنا الكل مش فاضل غير نجهز الدبايح و …
الحارس : اسماعيل بيه الحق
الجد اسماعيل : في ايه
الحارس : الحراس بيقولو شافو فرح هانم خارجة معهاها شنطة هدومها من حوالي ساعتين
الجد بصدمة : ايييه ازاي كدة
فريد بغضب : البنت دي مش هتعقل ، ده فرحها فاضل عليه كام يوم
الجد : اهدى يا فريد ، خلينا نشوف معتز ان كان عنده علم
معتز بغضب : يعنييي اييه يا خالي ، العروسة هربت قبل فرحها بكام يوم
فريد : مش عارف بس هي خدت كل هدومها
معتز بجنون : يعني اييه ، انا منظري ايه دلوقتي قدام الناس
رباب بغضب : هي بنت صفية هيجي ايه من وراها غير المشاكل ، قولتلك دي مش هتناسبك بس انت اصريت ، البنت دي قليلة رباية و ما يشرفنيش تكون مرات ابني
عطر بهمس : بس يا رباب اكتمي دلوقتي ، اعملي اعتبار لاخوكي ع الاقل
الجد : من النهاردة فرح مش بنت البيت ده ، الي تعمل كده مش هتكون بنتي ، سيبو كل حاجة على مهيا الفرح هيتم زي ما هو مش عايزين فضايح وسط الخلق
معتز باستغراب : ازاااي يعني و العروسة هربت
الجد : نغير العروسة
و بالوقت ده دلفت ملاك البيت
معتز : مين هي
الجد بحزم وصوت عالي : ملاك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ملاك باستغراب : ندهتلي يا جدو ؟
الجد اسماعيل : ملاك يبنتي فرح هربت و ملهاش اثر و الفرح فضله كام يوم و لو ما تمش هنتفضح وسط الخلق ، يرضيكي الناس يتكلمو عن العمدة و يتمرمط اسم العيلة
ملاك بصدمة : طب وانا مالي اعمل ايييه انا ؟
الجد اسماعيل : ايه رايك تتجوزي معتز ؟
ملاك بصدمة : ايييييه …بعدين قالت بغضب : انتو عايزني كبش فدا للمحروسة الي هربت ، حلو مشاكلكم بعيد عني انا مليش دعوة
رباب استغلت الموقف و بدأت تبكب بتمثيل : اخص عليكي اخص عليكي يا بنت اخويا ، عايزة عمتك تتفضح وسط الحريم و الناس تسوق بسيرتنا ، احنا بنطلب منك الخدمة دي عشان القريب اولى من الغريب ، صدقيني معتز هيحطك في عنيه بس انتي وافقي
ملاك اتأثرت وقالت بطيبة : لا يعمتو ما عاش الي يتكلم على عيلتي ، الي عايزاه هيحصل بس خلاص متقهريش روحك
وحضنتها و عطر تحاول كتم ضحكاتها على تمثيل رباب و سذاجة ملاك الي صدقت
معتز بغضب : ايه الي بتعمليه ده يما ع اخر الزمن عايزة تشحتيلي عروسة ، انا مش محتاج جمايل حد انا اقدر اجيب اي بنت و اتجوزها و مش هذل نفسي و امي لحد
نظر له الجد بغضب : بس في فرق لما تبقى بنت عيلتك عن بنت شوارع الله اعلم هتجيبها منين و بعدين كل الناس عارفة انك هتتجوز بنت خالك عشان كدا ملاك انسب وحدة
معتز بحيرة : ماشي اعملو الي يريحكو
الجد : هنكمل الترتيبات زي مهي
ملاك بمقاطعة : جدو انا لسا ما وافقتش اصلا
الجد : يعني ايه
ملاك : القرار ده مش قراري لوحدي انا مني و عليا اعمل اي حاجة عشان عيلتي و كمان معتز ابن عمتي بس برضو القرار ده بايد اخواتي كلمو زين و ليث و شوفو رأيهم و انا الي هيقولو عليه هعمله
الجد : هي دي ملااك حفيدتي الي فاهمة العادات و التقاليد كويس ، بس يا بنتي زين مسافر ومش بكلم حد فينا
ملاك : بس هو بيكلمني ، لما يبقى يتصل هديهولك تكلمه
الجد : ماشي يا بنتي على بركة الله
هند : غرام غرام الحقي
غرام بصدمة : في ايه خضيتيني
هند : مش فرح هربت و معتز هيتجوز ملاك
غرام بصدمة : معقولة ملاك وافقت
هند : لا قالت انه القرار بايد اخواتها
غرام : اه
دلفت ملاك تبكي لاوضة غرام
غرام بخضة : مالك يحببتي
ملاك بدموع : بصي قد ايه مسترخصيني لدرجة انهم عايزنبي اتجوز بدل فرح الي هربت
غرام : طب ايه ما رفضتيش
ملاك بدموع : ما هانش عليا جدو و عمتو رباب قولتلهم الي هيقوله زين و ليث انا هوافق
غرام : غلط يا ملاك ، دي حياتك انتي و انتي تختاري
هند : اوعك توافقي حتى لو بتحبيه ده هيذلك و يعايرك ع الطالعة و النازلة
غرام : طب ليه ما نفكر بطريقة تانية
هند باستغراب : يعني ايه
غرام : يعني انتي دلوقتي لو ما وافقتيش كل البلد هتعرف بالي حصل يعني لما توافقي هتكوني حميتي العيلة من الفضيحة و اتجوزتي الي بتحبيه كمان ، بكدة لو حاول معتز يقلل من قيمتك وقتها تفكريه انك حليتيله المشكلة و ضحيتي عشانه و معتز حد محترم و بيقدر الي يعمل حاجة عشانه ما اعتقدش انه يقل معاكي
ملاك : بس يغرام ده بقا جواز اجباري و انا مش عايزاه يتجوزني غصب انا عايزاه يحبني
غرام : في دي عندك حق والله منا عارفة اقولك ايه ، بس لازم تتكلمي مع معتز و تحاولو تدو بعض فرصة
ملاك بسرحان : هو ده انا هكلم معتز
مرت عدة ايام بسرعة
دلف زين بهدوء لاقاها نايمة بسلام قعد جنبها و قرب من شفايفها و باسها
غرام حست في زين فتحت عيونها و قابلت عيونه رمشت عدة مرات و افتكرت نفسها بتحلم
دفن وجهه في عنقها و بدأ يبوسها بهدوء فجأة غرام حست انها مش بتحلم وان ده واقع فقامت مفزوعة و دفعته عنها ووقفت
تناولت الروب بسرعة و لبسته
غرام بغضب : انت بتعمل ايه هنا
قرب منها زين وقال : مراتي و اوضتي
غرام بغضب : انا مش مراتك وانت هتطلقني فاهم
شدها من خصرها و قربها منه وقال : لا مش فاهم انتي هتفضلي مراتي لاخر يوم بعمرك
غرام بدموع : زين ابعد عني
حضنها بهدوء و قال : انا رجعت يا غرام و مش هبعد عنك تاني انا اسف يحببتي اني سبتك كل الوقت ده بس هيا الظروف كانت كدة
غرام بدموع : انت مش ليا يا زين انت روحت معاها و هي حامل بابنك انت مش من حقي
زين : انتي هبلة يا بنتي هي مين دي الي حامل بابني انا روحت معاها اه بس عشان اقدر اكشفها
غرام بعدم استيعاب : مش فاهمة
زين بهدوء : غرام نتاليا دي بنت رخيصة اوي و عملت خطة رخيصة زيها فاكرة انها ممكن توقعني بالهبل ده
غرام : مش فاهمة حاجة
زين : انا هحكيلك من البداية قبل جوازنا بشهرين انا سافرت سفرية شغل و كانت نتاليا بتشتغل هناك وقتها انا لاحظت انها بتحاول تلفت انتباهي بس انا ولا عبرتها و لما فشلت محاولاتها جابتلي كوباية قهوة على مكتبي بس الغبية مكنتش تعرف اني شايف كاميرات المراقبة الي صورتها وهي بتحط حبوب في الكوباية فانا مشربتهاش و عملت نفسي دايخ و مش قادر كنت عايز اعرف اخرها ايه لغاية ما جات و خدتني لبيتها و لما بدأت تقرب مني انا عملت نفسي نايم هي ادايقت اوي و لبست فستان مكشوف وخلعتني القميص و نامت جنبي و الصبح لما صحيت قعدت تعيط ع اساس انه حصل حاجة بينا قولتها انه تنسا الي حصل و نتعامل كأننا صحاب عادي جدا
غرام بسعادة : يعني انت مخونتنيش يا زين
زين قرب منها اكثر وباسها بهدوء وقال : مستحيل يغرامي انا مقدرش اكسر قلبك حتى لو ما كنتش اعرفك كويس انتي مراتي و مش زين الي يخون مراته
غرام بدموع : طب و ازاي تسيبني كل ده و ازاي كشفت كدبتها
زين : هقولك اولا كان لازم اسوق معاها بالكدبة بتعاتها و احسسها اني مصدق عشان كدة كان لازم العد عشان مأذيكيش اكتر و انتي شايفاها معايا و قررت انه هاخدها و نسافر عشان تعمل عملية و تجهض الطفل و بعدين هتجوزها بس
فلاش باك
بعد وصول زين و نتاليا
زين : يلا اجهزي هنروح للدكتور
نتاليا بدموع : بس انا عايزة البيبي يا زين ارجوك مش عايزة اخسره
زين بخبث : انتي عارفة ده هيكون اول ابن ليا عشان كدة انا غيرت رأيي مش هنسقطه هنروح نطمن عليه
نتاليا بسعادة : اوك
بعد وقت ( كلام مترجم )
الدكتورة : الحمل ممتاز و الجنين بحالة كويسة
زين بخبث : هي بالشهر الكام
ابتلعت نتاليا ريقها بصعوبه
الدكتورة: بالشهر الثالث
زين بابتسامة غريبة : ازاي يدكتورة و انا ملمستهاش من خمس شهور
الدكتورة : مش عارفة
نتاليا : اكيد انتي غلطانة
زين : لا مش غلطانة
و سحبها بقوة و اتجه الى عربيته
نتاليا بدموع : زين زين ارجوك
صفعها بقوة
زين بغضب : اخرسي
بعد وقت وصل الشقة
و دفعها وقال بغضب : عارفة مشكلتك الوحيدة انك غبية فاكرة اني مشوفتكيش و انتي بتحطي الحباية في كوباية القهوة و على فكرة انا مشربتهاش يغبية و كل ده كان تمثيل عشان اوصل للزقك عليا فاكرة اني مش عارف انه محصلش بينا حاجة
ثم قال بفحيح : دلوقتي هتعترفي لوحدك و لا استخدم اساليبي
نتاليا بخوف و دموع : هقول والله هقولك
زين : يلا قولي
نتاليا بدموع : انا والله العظيم مش عايزة منك حاجة و الي ببطني ده مش ابنك
زين بغضب جحيمي : مين الي زقك عليا انطقي
نتاليا بترجف من الخوف : مم…محمد دهشان
زين بصدمة : نعم يروح امك
نتاليا بدموع : والله العظيم هو الي دفعلي فلوس مقابل اني اعمل كدة و كمان الي ببطني ده ابنه
زين بصدمة و عدم استيعاب : لييييه ليه يعمل كدة
نتاليا بدموع و خوف : عشان هو قال انك خدت حبيبته منه هو هنا على فكرة و هو مدير الشركة الي بتشتغل مع شركاتك زين ارجوك سيبني بحالي انا عايزة ابني ، هبعد عنكم بس ارجوك متعملش في ابني حاجة
هنا زين بدأ يربط الاحداث ببعض من وقت ال قالته ملاك عن غرام ، و هو اساسا عارف ان محمد عايز غرام من زمان بس كل ما يتقدم كانت ترفضه عشانها صغيرة
زين : يا ولاد الكلب ، بقا حاطط عينك على مراتي يا زبالة
وخرج مسرعا
باااك
غرام بصدمة : مش معقول ليه يعمل كدة
زين مسكها بقوة و حضنها بتملك
وقال من بين سنانه : كان عايز يوصلك الزبالة كان عايزك تسيبيني باي شكل من الاشكال عشان كدة عمل الحوار الرخيص ده بس انا خلصت عليه
غرام بصدمة و شهقة : قت.لته
زين بضحك : مش للدراجة دي شايفاني سفاح قدامك ؟ انا بس علمته الادب
غرام بشك : ازاي يعني
زين بلامبالاة : يعني خدته للمخزن زبطته هناك و خليت شركاته تفلس و لبسته كام قضية كدة و خليت جماعة بالسجن يشطبو عليه شوية
غرام بصدمة : انت بتتكلم كأنك مدمرتش حياته
زين بغضب : عشان يفكر مليون مرة قبل ما يقرب من حاجة تخصني
غرام بدلع : وانا اخصك ؟
زين سرح في عنيها و قال : بحبك
غرام نظرت له بصدمة و رمشت عدة مرات ووقعت بحضنه مغما عليها
زين بخضة : غراام ، حببتي مالك
و حملها واتجه للسرير عشان يفوقها
ملاك : ممكن اتكلم معاك
معتز ببرود : نعم
ملاك برسمية : هنعمل ايه ؟
معتز : في ايه
ملاك : بالي قاله جدي اننا نتجوز
معتز بزفير : مش مش عارف
ملاك : زين هنا و جدو هيكلمه لازم نفكر بسرعة
معتز : بصي يا ملاك احنا نعتبرها صفقة نتجوز مدة بسيطة و بعدها نقول اننا ما تفاهمناش و من هنا لوقتها انا لا هقربلك ولا انتي تقربيلي و نعيش حياتنا زي دلوقتي بالزبط ايه رايك
ملاك : ايه جو المسلسلات ده ، طبعا مش موافقة ، عمليا بالصفقات لازم الطرفين يكونو كسبانين بس بالصفقة دي انت بس الي هتكسب و بالمقابل انا هبقى ست مطلقة و انا بصراحة مش عايزة ابقى مطلقة وانا اصلا ما اتجوزتش و اعتقد ده حقي
معتز : بس انتي قولتي لجدي انك شبه موافقة و بعدين انتي بتحبيني يعني يمكن تكون فرصة اني احبك انا كمان
ملاك ضحكت بوجع : كنت يا معتز ، كنت بحبك بس من يوم ما خطبت فرح و انا نسيتك و نسيت انك كنت مهم بالنسبالي من وقتها وانت بقيت غريب عليا زي اي حد بيمر جنبي بالشارع و انا خلاص مش عايزاك تحبني و لا عايزة افتكر اني حبيتك بيوم من الايام
كان ينظرلها بصدمة كبيرة ازاي تغيرت بالشكل الغريب ده حس كانه ملهوش قيمة عندها بس الي هو مش عارفة ان الكلام ده من ورا قلبها
كانت بالحديقة بتاكل سندوتش
ليث : ممكن اقعد
نظرت له بقرف و اكملت اكل
ليث : ده سندوتش ايه ؟
هند : شندوتش كبدة ، ممكن تسيبني اكل براحتي ؟
نظر للسندوتش بجوع و سحبه من ايديها
هند بغضب والاكل في بوقها : انت قليل الادب
بدا ياكل و استدار للناحية الاخرى كي لا تأخذه من يده
هند : هاات ، هات الشندوتش بتاعي
ليث بعد ما اكل اغلبه ادها الباقي
هند نظرت بصدمة : انت كلته كله ؟
ليث و الاكل جوة بوقه ابتسم بغباء وهز براسه فوق وتحت
هند بغضب : اعااااا اعمل فيك ايه
و ذهبت للمطبخ تحضر سندوتش تاني
عطر : وه يهند مش خدتي سندوتش من شوية واضح انه نفسك مفتوحة ع الاكل النهاردة
هند بغضب : ولا مفتوحة ولا زفت الزفت ليث كل السندوتش بتاعي
عطر بضحك : عادي يحببتي ده برضو هيبقا ابو عيالك
دلف ليث وقال بضحك : قوليلها يا طنط
هند بغضب : انت لو اخر راجل بالدنيا عمري ما هبصلك
ليث بنظرات ساخرة : اممممم طب عيني بعينك كدة
هند بغضب : اطلع برة
ليث : لا انا عايز سندوتش كبدة زي الي كلته من شوية
هند مسكت سكينة وقالت بغضب : هتخرج ولا احطها بزورك
ليث بصدمة : هخرج هخرج والله
و خرج مسرعا
عطر بضحك : يخربيتك يا بت ده خاف منك
هند : ما يولع وانا مالي
زين : حببتي انتي كويسة ؟
غرام بتعب : انا حصلي ايه
زين باسها برقة وقال : مفيش يقلبي اغمى عليكي عشان قولتلك بحبك
نظرت له غرام مطولا ثم صرخت بسعادة : اعااااااااااا بتحبنيييي انت بتحبني.
زين بعشق : وبعشقك كمان
غرام نظرت بعنيه وقالت بعشق : وانا كمان بحبك اوي
زين حس انه طاير من الفرحة حضنها بقوة و بدأ يوزع قبلاته على كل انش فيها
مجرد ان شعرت غرام بخطو.رة الامر و انه سيتطور
غرام : زين زين
زين : امممم
غرام : ما ينفعش النهاردة
زين باستغراب : ليه ، انتي مش مستعدة ؟
غرام بتوتر : لا عشان …عشان البوريود
نظر لها زين بوفعة حاجب وقال : يا سلام
غرام بتعلثم : ااا ..اه في ايه
زين نظر لها وقال : ما تكدبيش يحببتي عشان انا مش غبي ازاي كدة وانتي حامل
غرام بصدمة : انت عرفت منين … هند قالتلك ؟
زين بسخرية : لا
غرام : طب ازاي عرفت
زين : من الحارس الي كان ماشي وراكي
غرام بصدمة : ورايا انا
زين : اممم منا كنت مكلف الحراس لما يشوفوكي خرجتي يمشو وراكي و يعرفو رايحة لفين قالولي انك روحتي للعيادة فكلمت الكتورة هناك و طلبت ملفك و عرفت انك حامل و من وقتها وانا بحاول اسرع رجوعي لمصر عشان افضل جنبك
غرام بدموع : بس برضو الدكتورة قالت ان في خطو.رة ع البيبي ولازم اخد بالي من نفسي عشان حملي ضعيف و ممكن لا سمح الله ما يثبتش
زين : ما تقلقيش يحببتي ، انا مش هخليكي تقومي من السرير خالص لحد ما نطمن عليكي و شغلك ملاك وهند هيمسكوه
غرام بدموع : مش قادرة اصدق انك بقيت ملكي خلاص
زين بعشق : لا صدقي ، من النهاردة زين و غرام مش هيفرقهم الا المو.ت
و مسك ايديها و باسها
بعد وقت
رن تلفون غرام
غرام بشوق و دموع : شريف انت فين لغاية دلوقتي ؟
شريف : ………
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في كالفورنيا
كان واقف على عكازه بيحاول يمشي بس تعب و مقدرش يكمل سمع صوت الباب بيخبط
قال بصوت عالي : شوية بس يلي بيخبط
حاول انه يمشي على العكازات بكل قوته لحد ما وصل الباب فتحه وانصدم من الي قدامه
فرح بصدمة : شريف انت واقف
شريف بصدمة : فرح
و فجأة مقدرش يثبت على العكازات فقعد على الارض
فرح بدموع : شريف استنا استنا هجيبلك الكرسي
شريف بصدمة : انتي بتعملي ايه هنا
فرح بدموع : استنا بس مش هنتكلم على الباب
جابت الكرسي المتحرك و ساعدته يقعد عليه و دفعت الباب ولكن لم يغلق جيدا
شريف : ممكن افهم بتعملي ايه هنا
فرح : زين بعتني ليك عشان افضل معاك
شريف بسخرية : ليه شايفني عيل و محتاج تحضريلي الرضعة
فرح بدموع : هو انت بدأت علاج
شريف بغضب : ملكيش دعوة و بكرا تحجزي على اول طيارة و ترجعي مصر انتي ناسية ان فرحك بعد يومين
فرح : زين قرر يأجله او على ما اعتقد هيلغيه ، انا ومعتز مش مناسبين لبعض خالص يا شريف و زين هو الي قالي اجي هنا و انا مكنتش اعرف ليه بس هو اداني عنوانك وقالي اقعد معاك
شريف : فرح انا مش محتاجلك
فرح بدموع : شريف ارجوك خلينا ندي بعض فرصة نقعد مع بعض و نتفاهم ، شريف انا مليش حد غيرك انا معنديش صحاب خالص غرام وملاك مش بيكلموني من زمان و معتز على طول بنتخانق و زين انت عارفه ده حتى ليث مش بيطيقني
شريف بحنية : طب خلاص متعيطيش ، احنا هنرجع صحاب تاني و هنقضي وقت حلو هنا انا و انتي و رتاج
فرح بضيق : هي رتاج هنا
شريف : امم كانت معايا خطوة بخطوة ، رتاج دي صديقتي المقربة يا فرح بقالنا سنتين مع بعض ما سابتنيش خالص
فرح ببحة : انت بتحبها ؟
شريف بابتسامة : مش عارف بصراحة يعني بحس تجاها بحجات حلوة بس مش اكيد انه حب
فرح بغصة : طيب انا هقعد فين ؟
شريف : عندك الاوض اختاري الي تعجبك
كانت تستمع من وراء الباب فهي وصلت الى الشقة و سمعت صوت فرح و لما راحت فرح لاوضتها دلفت رتاج
رتاج بابتسامة : ازيك يا شريف
شريف : اهلا ريري انا كويس كنتي فين كل ده
رتاج : روحت للمستشفى عشان التحاليل بتاعتك ، الدكتور بيقول انه حالتك ممتازة و في تطور ملحوظ بس لازم نكمل العلاج الطبيعي
شريف : فرح هنا
رتاج : منا لاحظت عشان كدة مدخلتش الا لما خلصتو كلام ، بس ليه كدة يا شريف ، فرح مسكينة و محتاجالك بجد ليه قولتلها انك معجب
شريف بضيق : رتاج اقفلي الموضوع ده
رتاج بعصبية : لا مش هقفله يا شريف انت بتحبها و متنساش انك كنت بتتعالح نفسيا قبل العلاج الجسدي عشان حبها لسا بقلبك انت بتعشقها انتو كنتو الاتنين ضايعين بس انت لاقيت نفسك حرام عليك هي مش لاقية نفسها انت تعالجت بس هي لا انا متأكدة انها تعبانة اوي ، شريف انت لو اعترفتلها بحبك من قبل كان زمانها اتغيرت و بقت حد تاني
شريف : رتاج انا عايزها تتغير عشان نفسها مش عشاني ، عشان لو في يوم سبتها اضمن انها عارفة تعيش حياتها
رتاج : ماشي يا شريف اكيد انت ادرى ، بس هي هتفضل عندك هنا ؟
شريف : اه
رتاج بغضب : ازاي وانت راجل عازب و لوحدك
شريف بغضب : رتاج دي فرح و هي بتعتبرني زي اخوها بالزبط و على فكرة احنا مش في مصر وبعدين انتي ناسية اني مقعد ومحتاجلها
رتاج بزعل : عايز وحدة غيري تساعدك
شريف : مش كدة يا رتاج بس هي تقدر تقعد معايا وقت اكتر منك
رتاج برضا : ماشي هروح انا بقا كنت جاية اطمن عليك يلا سلاام
شريف : سلام
في اوضة غرام
كانت قاعدة و بتعيط
زين بخضة : مالك يحببتي
غرام بدموع : شريف كلمني قالي هيقعد فترة هناك
زين : طيب ما قلكيش بيعمل ايه هناك
غرام بدموع : قال عنده شغل بس قبل ما يسافر قالي انه مش هيقعد اكتر عن اسبوعين او شهر بالكتير و دلوقتي عايز يبقى هناك
زين : معلش يحببتي هو عارف مصلحته
غرام : ايوة بس ليه يسيبني و يسيب ماما كدة احنا محتاجين له اوي
زين بهدوء : حببتي شريف سافر عشان يتعالج بس مكنش عايز يقول لحد عشان خايف يفشل و يكون اداكي امل ع الفاضي
غرام بصدمة : يتعالج يروح لوحده عشان يتعالج
زين : متقلقيش فرح و رتاج معاه
غرام بصدمة و انفعال : فرح ؟ فرح هريت عشانه طب و معتز ، و ملاك الي هتتجوزه غصب
زين : غرام انا الي قولت لفرح تروحله عشان هي كانت صديقته المقربة و اكتر وحدة قادرة تفهمه و بالنسبة لمعتز احنا انقذناه من انه يتجوز فرح و احنا عارفين انهم مش هيستمرو مع بعض و متقلقيش على ملاك هي مش هتتجوزه غصب عنها ولا هتكون مجبورة على كدة مش انا الي اقبل اجوز اختي لواحد غصب عنها
غرام بتفهم : انت عندك حق كدة احسن بس انا عايزة اطمن على شريف
حضنها زين و تمدد جنبها
زين : حببتي ما تقلقيش عليه ، خلاص بقا
غرام بتذمر: ماشي ، زين انا زهقت من السرير عايزة انزل
زين : و بعدين ، قولتلك مفيش نزول الا لما نروح للدكتورة و نطمن عليكي
غرام :هففففف حاضر
و حضنته بشدة كأنها خايفة يهرب منها
ليث : جدو جدو جدو
الجد : ايييييييه
ليث بعبوس : انت له مش بتحبني
الجد : مين قالك اني مبحبش يا ابني انا بحبك اوي حتى دايما بغنيلك بحبك يا حمار
ليث بصدمة : انا حمااااار يا عمدتي
الجد : اتحشم يولد و قول عايز ايه
ليث بابتسامة : عايز اتجوز و اكمل نص ديني
الجد : هو انت عندك دين اصلا ؟
ليث : لييييييه شايفني قدامك ابو لهب
الجد بضحك : خلاص نويت تخطبها و تعقل ؟
ليث : اخطبها اه اعقل لا
الجد بضحك : ماشي هكلملك امها
ليث : هي مين دي
الجد بسخرية : امممم هند
ليث بابتسامة : طول عمرك نمس يا خلبوص انت
الجد : قوم امشي من قدامي يلا غوووور
ليث : حاضر ما تزوقش بس
سلام : بابي انا شعري اتعقد اوي خد سرحهولي ، ماما مش فاضيالي خالص طول الوقت بالمطبخ
فريد : تعالي يحببتي
و بدأ يسرحلها شعرها
سلام بزعل : بابي فرح وحشتني اوي
فريد بحزن : هو انتي لحقتي تقعدي معاها عشان تحبيها و توحشك
سلام : هو انت مش بتحبها يبابي ؟
فريد : في حد ما بحبش قطعة منه يحببتي ؟ انا بحب فرح اوي بس قلبي وجعني عليها لانها سابتنا و هجت للبندر ، نسيت اهلها و ناسها نسيت ابوها و جدها ، اهي للمرة التانية بتتخلى عننا
سلام : فرح بتحبنا اوي يبابي و اكيد هي فترة ى هترجع ، هي اصلا مش بتحب معتز و خالتو صفية هي الي كانت بتضغط عليها و اجبرتها توافق عشان معاه فلوس
فريد بسرحان : كل الي بيحصل بسبب صفية هي الي دمرت فرح و ربتها على كدة
في المساء
تجمع رجال العائلة
الجد اسماعيل : انا كلمت امها يا ليث قالت عايزة وقت تفكر
ليث بصدمة : نعم يا اخويا
الجد : ي ايه ؟
ليث بتعلثم : اقصد يعني امتى هتقرر
الجد : مش عارف بس سيب البت تفكر على مهلها
ليث بعبوس : ماشي
الجد : المهم دلوقتي ، زين انا قررت اجوز ملاك لمعتز و لما سألتها عن رأيها قالت الرأي رأيك انت و ليث وهي موافقة ع رأيكم ، معتز صاحبك و انت عارف كويس ،اتشاور مع ليث و قولي عن رأيكم
ليث : لا انا مليش دعوة الموضوع ده يرجع لملاك و طبعا زين ادرى مني بمصلحتها
الجد : طيب ، وانت يا زين ايه رأيك
نظر زين لمعتز و بعدين لجده
وقال بنبرة واضحة و قوية : انا اختي الف مين يمتمناها و انا مش هقبل ارمي اختي عشان وحدة سابتكو و هربت لو كان معتز عايز ملاك كان خطبها من الاول بس هو مش عايزها هو عايز سمعته ، معتز انت صاحبي صحيح بس برضو ملاك اختي و مش زين الي يرمي اخته
معتز بصدمة : اخص عليك يا صاحبي ، اني اتجوزها دلوقتي يعني ترميها ؟
زين بجدية : طيب ايه الي يضمنلي اختي تكون مبسوطة معاك ؟
معتز : زين انت عارفني و بعدين دي اختك يعني معزتها من معزتك
زين : في موضوع الجواز مفيش صحوبية ، ليث نادي لملاك
ليث : حاضر
بعد دقائق دلفت ملاك
ملاك : ندهتلي يا ابيه
قرب زين منها و لف ايده حواليها وقال : ملاك معتز اتقدملك للجواز قولي رأيك من غير خوف
ملاك بتوتر : الي انت هتقول عليه انا موافقة عليه
زين : سيبك مني دلوقتي قولي انتي موافقة ولا لا
ملاك نظرت لمعتز نظرة غير مفهومة : موافقة
زين : طيب يحببتي خلاص تقدري تخرجي
خرجت ملاك من الاوضة و قلبها بيدق جامد
زين : طيب انا هوافق بس بشرط
الجد : ايه هو يا ابني
زين : معتز هيخطب ملاك و يكتب عليها بس
الجد بصدمة : وه انت بتقول ايه ؟ لازمته ايه الفرح الي هنعمله يعني مكنا نلغيه احسن كدة كدة الناس هتفهم ان في مشكله
زين : جدي سيبنني افهمك اقصد ايه
فريد : قول يا زين ايه قصدك
زين : اقصد ان الفرح هيتم قدام الناس عادي جدا و كتب الكتاب كمان بس الشرط هو ان ملاك تفضل باوضتها و معتز باوضه و يعتبرو بعض لسا بالخطوبة بس قدام الناس هم اتنين متجوزين ،ده عشان يتعرفو على بعض و نديهم فرصة لغاية ما اتأكد ان ملاك سعيدة معاه وقتها هم حرين و لو ما قدروش يتفاهمو يتطلقو من غير ما يكون قربلها
فريد : بصراحة الحل ده اكتر حل منطقي يابا مهو فعلا لازم يدو لبعض فرصة
معتز لنفسه : ايه الغباء ده منا كدة كدة مش هقربلها
ليث : ايه رأيك يا عم معتز
معتز : موافق
الجد : ماشي يا ابني و انا موافق كمان ، كدة على بركة الله
عطر : بت يا غرام مالك كدة مبتزليش بقالك مدة فيكي ايه
رباب : قوليلها يختي انا بقيت شاكة فيها
غرام بابتسامة : لا مفيش حاجة بس انا تعبانة شوية
رباب : وه مالك يا بت انا عمتك انطقي قولي في ايه
عطر : هي غرام مبتقعدش كدة الا لما تكون مشرفاها
غرام بضحك : لا بس في حاجة حلوة
عطر : وه قولي يا بت في ايه
غرام : انا حامل
رباب : و النبي صح ، لولولولولى
عطر : وانا هزغرد كمان ، لولولولولولى
ملاك : في ايه بتزعردو ليه
رباب : هتبقي عمة يا بت
ملاك بسعادة : بجد يا غرام
غرام بسعادة ؛ اه
هند : ايه ده هو احنا اتكشفنا ولا ايه
رباب : تعالي هنا يا بت بقا كل ده تخبي عليا يا واطية
هند : بس يا طنط ، غرام هي الي قالتلي اعمل كدة
رباب : ماشي ، هنزل افرح جدك بالخبر ده
الجد : ادخل
رباب : جاية افرحك يابا
فريد : في ايه يا رباب
رباب : اصل عقبال عند ولادك زين هيجبلنا مين يشيل اسمه
الجد : صح يا بتي غرام حبلة ؟
رباب : اه يابا دي بقالها كام يوم مش بتنزل طلعت حامل
الجد بسعادة : الف الحمد والشكر ليك يا رب ، مبروك يزين يا ابني
زين بابتسامة : ربنا يبارك فيكم ، بقولك يا عمتي ابقي خودي بالك منها عشان هي تعبانة
رباب : من عنيا يا ضنايا
معتز : مبروك يا زين
ليث بغمزة : مبروك يشقي
في كالفورنيا
كان شريف بيلبس بالتيشرت
فرح : اساعدك
شريف : لا خلاص لبست
فرح : طيب انا هحضر الاكل
شريف بضحك : ليه هو انتي تعرفي تقلي بيضة
فرح : بصراحة لا بس طلبت اكل و كله صحي حسب النظام الي كتبه الدكتور
شريف سرح فيها : فرح انتي ليه معايا بتبقي مختلفة عن لما تكوني مع حد تاني
فرح قربت منه و جسلت امامه بالزبط
فرح بابتسامة : فعلا انا بلاحظ كدة ، يمكن عشان لما اكون معاك بس بحس اني عايشة ، انت عارف انا كل مشكلتي ان حياتي كانت واقفة مكنتش عارفة انا عايزة ايه
شريف قرب منها اكتر و مسك ايديها وقال : ودلوقتي عرفتي
نظرت له بسرحان وقالت : اه ……
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
غرام : حبيبي انا جهزت
اتجه زين ناحيتها و حملها
غرام بخضة : اعاااا لا نزلني
زين : لا
غرام : زين سيبني امشي ، عيب كدة قدام العيلة
زين : قولت لا ، انتي مراتي و ممنوع تنزلي على السلم لوحدك و لا تتحركي كتير
غرام بضحك : احنا هنبقا مسخرة يا زين و هيبقى شكلي وحش اوي قدام جدو
زين : لا متقلقيش
غرام بتوتر : طب خد بالك
حملها زين و اتجه الى الاسفل تحت انظار كل العائلة
رباب : وه يا زين حامل البت كدة ليه
عطر بضحك : وانتي ايه حشرك بينهم سيبي الاود براحتهم
ملاك بابتسامة : ابقو طمنونا ع النونة
ليث : الو مين معايا
اسماء : مش فاكر صوتي
ليث ببرود : لا مين معايا
اسماء : انا اسماء
ليث بحدة : وعايزة ايه
اسماء : عايزة اعزمك على فرحي
ليث بضحكة ساخرة : اخيرا لقيتي مين يلمك
اسماء : ليث انا مش عايزاه انا عايزاك انت ارجوك يا ليث انا بحبك
ليث بغضب : حبتك عقربة ، بصي يا بنت الناس انا قولتلك مليون مرة ابعدي عن طريقي و انتي لازقة ، بقولك ايه قسما بالله لو ما بعدتي عني لافضحك وسط الخلق و هبعت تسحيلات المكالمات لابوكي وقتها متلوميش غير نفسك ، قولتلك سيبيني بحالي انا دلوقتي خاطب هند و بحبها و هتجوزها انتي فاهمة
اسماء بدموع : هتتجوز المعفنة هند
ليث بغضب : اخرسي دي انضف منك روحي دوريلك على حد يلمك و ارمي بلاكي بعيد عني ، سلاام
وقفل بوشها
بعد وقت
رباب : بت يا ملاك روحي مع عطر و اختاري فستان الفرح
ملاك بابتسامة : حاضر يا عمتو
عطر : رباب خديجة قالت عايزة تزورك بعد شوية و يمكن تجيب معاها بدرية
رباب : ماشي يا عطر قولي لام هند تحضر ضيافة قد المقام
عطر : قولتلها ، هروح اشوف فريد و بعدها اروح مع كلاك عشان الفستان
عند الدكتورة
كانت حاطة جهاز على بطن غرام و بتبص للشاشة
الدكتورة : ما شاء الله يغرام في تحسن كبير في حالتك واضح انك التزمتي و ماشية صح
غرام بسعادة : اه والله يدكتورة و بعدين زين ما سابنيش خالص
الدكتورة : ربنا يخليكو لبعض
زين : مش هنعرف جنس البيبي ؟ اعتقد فات عليه وقت مناسب
الدكتورة : والله صعب هي لسا باول الرابع بس عندي ليكو خبر حلو
غرام بلهفة : ايه
الدكتورة بابتسامة : انتي حامل بتوأم
غرام بصدمة : بجد
زين بسعادة : طب ازاي انا مش شايف حاجة
الدكتورة : بص هنا في كيسين كل كيس بيكون فيه جنين
قعدت تشرحله و توريه
الدكتورة : تحبو تسمعو دقات قلبهم ؟
غرام و زين بلهفة : طبعا
رباب : يا الف اهلا وسهلا بالست خديجة و الست بدرية
بدرية : يا هلا بيكي يا ست رباب و الله ليكي وحشة
رباب : تسلمي يا حببتي ، اتفضلو اتفضلو البيت بيتكم
نزلت ملاك
ملاك بابتسامة : السلام عليكم ، عمتو هروح انا مع هند و بعدين هتبقى طنط عطر تلحقنا
رباب بابتسامة : ماشي يا بتي ربنا معاكي
و نظرت للنساءو قالت : دي ملاك كنتي بنت اخويا رفاعي اخت زين و ليث و هتتجوز ابني معتز
خديجة : ما شاء الله البت زينة يا رباب يا زين ما اخترتي
بدرية : بس انا كنت فاكرة ان العروسة فرح بت فريد مش بت رفاعي
رباب : لا يبقا الي وصلكم الاخبار غلطان يحببتي اصل فرح يحببتي طول وقتها مسافرة تدرس برة مصر هي جات قعدت كم يوم و بعدها سافرت كمان
بدرية : ايوة والله يمكن
خديجة بخفوت : بقولك ايه يا ست رباب
رباب باستغراب: ايوة
خديجة: بس سايق عليكي النبي ما تزعلي مني بالي هقوله
رباب : قولي يا ولية قطعتي نفسي
خديجة : هو صح بنت الشغالة الي عندكم حبلة من ابن رفاعي و عايزين تجوزوهم عشان تسترو على البت ؟
رباب بشهقة : انتي بتقولي ايه يا ولية يا خرفانة ، جايبة الكلام ده منين انطقي
بدرية : مالك يا ست رباب اهدي ده كل البلد بتحدتت بالموضوع ده
رباب بغضب : مين الي قالكم انطقي و انا هربيه
خديجة : البت اسماء صاحبة غرام لاقتني في الشارع و قالتلي وقالت لكل الحتة
رباب بصدمة : اسماااء دي بت ناقصة و كانت بتلف على ليث ابن اخويا و لما هو رفضها طلعت الكلام ده و بعدين ليث عايز البت هند وهي اصلا ما وافقتش لغاية دلوقتي مش ابننا الي يعمل حركات ناقصة و يعيش بالحرام يا ست خديجة و ست بدرية
بدرية : والنبي ما تزعلي مننا يا ست رباب والله مكنا نعرف ان البت اسماء عملت كدة عشان عينها منه
رباب : حصل خير والبت اسماء دي حسابها معايا بعدين ، الفاجرة بتتكلم في اعراض الناس
شريف : فرح تعالي المسلسل هيبتدي
فرح : جيت اهو
فجأة دلفت رتاج بدون ما تخبط
رتاج : مش هتصدق يا شريف شوفت مين النهاردة
نظرت لها فرح بضيق شديد
شربف : اهلا رتاج ، شوفتي مين
رتاج بعبوس : اول مرة تقولي رتاج مش ريري
شريف ضحك : مش مركز بقالي مدة
و بدأت رتاج بالحديث مع شريف و كل شوية تنقل نظرها لفرح كأنها بتوصلها رسالة و اندمج شريف معها بالكلام و نسي وجود فرح تماما حتى انها راحت للمطبخ بس هو محسش عليها
رتاج : هقوم اعمل نسكافيه
شريف : ماشي
قال باستغراب : ايه ده فرح راحت فين
رتاج : هشوفهالك حالا
دلفت المطبخ و نظرت الى فرح من فوق لتحت وحست بالغيرة منها فرح كانت بتحضر كوباية لبن
رتاج : فرح ممكن تعملي اتنين نسكافيه
فرح : ليه اتنين ؟
رتاج : ليا و لشريف عشان هنقعد نتكلم و هنسهر للصبح مع بعض
فرح بجدية : رتاج اعتقد انتي دكتورة و فاهمة انه شريف ممنوع يشرب المنبهات انا عملتله كوباية لبن هيشربها و بعدين كمان ممنوع السهر انتي ناسية انه عنده جلسة علاج بكرا
رتاج نظرت لفرح بصدمة : ايه ده ايه ده وانتي بقا ليه بتهتمي بالتفاصيل بتاعته
فرح : عشان شريف يهمني اوي
رتاج : بس متنسيش ان انا الدكتورة بتاعته و كمان صاحبته المقربة
فرح بابتسامة جانبية : عمرك ما هتكوني مقربة زيي لشريف
و ذهبت وهي تطقطق بكعبها و اعطته الكوباية
ملاك : غرام ها قوليلي حددتو جنس البيبي
غرام بسعادة : لا بس الدكتورة قالت انهم توأم
زين : غرام لازم تهتمي بنفسك كويس يحببتي
ملاك بحماس : بصي لو كانو ولد و بنت هتسمي البنوتة على اسمي
هند : ولو كانو بنتين هتسميهم ملاك و هند
ليث : الولد على اسمي
رباب : ولو كانو ولدين هنسميهم ع اسم المرحومين اخواتي رفاعي و ياسر
غرام بصدمة : ايه ده ، انا مش هسمي على اسم حد هتشاور انا و جوزي و نسمي الي يعجبنا بس نعرف جنسهم ايه الاول ، هروح اطمن على ماما انا
زين : تعالي يحببتي هروح معاكي
اليوم التالي ( فرح معتز و ملاك )
ملاك بدموع : مش هلبس الفستان و مش هتجوزه يغرام و ده اخر كلام عندي
غرام بصدمة : لا بصي انا حامل و مش فاضية لهرموناتك دي كفاية عليا هرموناتي
هند : عادي يملاك انزلي قولي لزين مش عايزة معتز وخلاص يطير منك للأبد
ملاك بخوف : لا لا انا بحبه بس خايفة
هند بضحك : يا بنتي مش هيقربلك هترجعي لاوضك هم ساعتين زمن نرقص تحت و بعدين ترجعي تعيشي حياتك طبيعي جدا
ملاك : امري لله بس يا رب ما اتكعبلش بالفستان النصيبة ده
بعد ساعات
نزل زين ماسك بايد ملاك وصلها لعند المأذون و تم كتب الكتاب
و بدأت اجواء الاحتفال و الرقص و طول الوقت معتز بيبص لملاك باعجاب و استغراب شديد
مر الوقت سريعا و صعدت ملاك لاوضتها و خلعت الفستان و لبست بجامة توم وجيري
هند بضحك : ههه هو في عروسة تلبس كدة يا بنتي
ملاك بضحك هي الاخرى : شوفتشي
هند بغمزة : معتز كان طاير عقله فيكي طول الوقت بيبصلك
ملاك بخجل : بجد
هند :اه والله ، ملاك معتز هيحبك صدقيني ، محدش كان متوقع ان زين و غرام يحبو بعض و اهو لما تبصيلهم هتحسي انهم بيعشقو بعض من سنين ، انا حاسة انه هيحبك
ملاك : يسمع من بوقك ربنا ، المهم قوليلي انتي مش بتحبي ليث؟
هند ببحة : بحبه
ملاك : طب ليه ما توافقي
هند : عشان هو جرحني اوي يا ملاك خايفة لو وافقت يفضل يجرحني على طول
ملاك : ده قرارك بس لازم تفكري كويس
زين : بحبك
غرام بخجل : وانا كمان
زين : غرامي انتي وحشتني اوي
غرام بدلع : منا معاك اهو
حضنها بقوة وقال : حتى و انتي معايا بتوحشيني ، انا اول مرة بحياتي احب بجد يغرامي اول مرة احس الاحساس ده
غرام بدموع : وانا كمان اول ما فتحت ع الدنيا ابويا قالي انتي لزين و زين ليكي
زين : غرام ممكن اسألك سؤال
غرام : اه طبعا يحبيبي
زين : هو انتي ليه طلبتي من نعمان البواب يهرب لما جدي غصبك عليه
غرام : عشان هو كان بيحب بنت تانية و انا اصلا مش عايزاه فقولتله يهرب عشانها
زين : طب ممكن اعترفلك بحاجة ؟
غرام باستغراب : اه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
زين : طب ممكن اعترفلك بحاجة ؟
غرام باستغراب : اه
زين : فاكرة لما اتكلمتي مع نعمان و قولتيلة يهرب و انك مش عايزاه و قولتيله انه لازم يتجوز البنت الي بيحبها
غرام : اه
زين : نعمان وقتها جالي و قالي على كل حاجة انتي قولتيها و كان خايف من جدي و قالي انه مش عايز يتجوزك و عايزني اساعده
غرام بصدمة : اييييه
زين : اه والله و انا ساعدته و حتى اني شهدت على كتب كتابه من البنت الي بحبها و بعدها روحت قولت لجدو انه هرب
غرام بصدمة : يا ولاد ال
زين : غرام انتي هتشتمي ؟
غرام : احم لا بس ليه تساعده يا زين و انت عارف انك كدة هتزعل جدي و كمان ليه ما قولتلوش عليا
زين : عشان مكنتش عايزك تكوني لحد ، انا وقتها مكنتش حاسس تجاهك حاجة بس كمان مكنتش عايز تكوني لغيري ، كنت شايفك صغيرة اوي و كمان عشان كنت حاسس انك لايمكن تغلطي و كل كلام ملاك و فرح كدب بكدب
غرام : انا بحبك اوي يا زين ، اوعك تسيبني
حضنها بعشق وقال : وانا بعشقك يحببتي ولا يمكن ابعد عنك
في اليوم التالي
ليث بصدمة : هند مالك بتعيطي ليه
هند بدموع : كل البلد بتتكلم عليا بالوحش يا ليث و اسماء مسكت سيرتي و بتتكلم عليل قال اني بحاول اوقعك
ليث بغضب : وانتي مالك ومال الناس و اسماء دي سبيهالي انا هربيها بس انتي ما تهتميش لكلام حد يا هند ، انا بحبك بجد وعايزك
هند بدموع : بس سمعتي اهم من الحب ده لو كان الحب اهم حاجة كان كلنا غلطنا تحت مسمى الحب بس لا انا سمعتي و سمعة امي اهم من اي حاجة
ليث : هند انا فاهم كلامك بس انتي كدة بثبتيلهم ضعفك الناس كدة كدة هتتكلم لو مهما عملتي مش هتقدري تمنعي كلامهم ، لو عايزة تعيشي كدة فهتتعبي اوي يا هند
هند مسحت دموعها : والله عارفة بس لما اسمع حد بيقول عليا كلام وخش مبقدرش امسك نفسي
ليث : هند اقهريهم كلهم و وافقي خليني اعرف اتلم عليكي ، انا بحبك و عايزك
هند بسعادة و دموع : وانا كمان يا ليث
ليث بصدمة : مش فاهم
هند بابتسامة : بحبك
ليث اتلخبط و مبقاش عارف يعمل ايه : اييه ؟؟؟ يا نهار اسود بقولك ايه عيديها تاني ارجوكي
هند بضحكة : بحبااااك
ليث حملها بسعادة و لف بيها
ليث : بتحبني يا جدعان ، يا جدوووو طلعت بتحبني
و ذهب مسرعا و تركها تضحك على شكله
في كاليفورنيا
شريف : مالك يفرح
فرح ببرود : مفيش
شريف : فرح
فرح نظرت له : نعم
شريف : انتي زعلانة من ايه ؟
فرح بلامبالاة: مفيش
شريف اخذ نفس وقال : فرح اتكلمي يلا
فرح بغضب : ازاي تسمح لرتاج تدخل الشقة من غير ما تخبط
شريف بابتسامة : ده الي مضايقك
فرح : لا مش ده بس كمان انت لما بتكلمها بتنسا وجودي تماما ده حتى اني قومت و ما سألتش عليا هو في ايه بالزبط
شريف باستغراب : فرح انا الي لازم اسألك في ايه ؟ مالك بتتعاملي كأنك مراتي مش بنت عمي و صاحبتي
فرح بصدمة و غضب : فعلا انا ليه بهتم للموضوع ده كدة ، صحيح رتاج هي الي لازم تهتم بيك عشان خلاص هي خدت مكاني و بقت هي البست فريند عندك
و ذهبت من امامه و هي غاضبة
شريف : فرح …فرح استني ….اسمعيني طيب ….انا اسف اني زعلتك
اتجه نحو غرفتها و خبط على الباب
فرح : مش عايزة اتكلم
شريف : خلاص يفرح انا اسف
كانت رتاج تصعد على السلم و دلفت الشقة كالعادة من غير ما تخبط و سمعت كلام شريف
شريف : فرح ردي عليا فرح انتي مش زي رتاج بالنسبالي ، رتاج صاحبتي و مقربة زي اختي بالزبط بس انتي حاجة تانية يا فرح ، انتي بالنسبالي مش مجرد صديقة عادية انتي ساكنة بقلبي يا فرح من زمان و انا كنت بعاملك غير عن غرام و ملاك لانهم اخواتي بس انتي عمري ما هعتبرك اختي
كانت رتاج واقفة وراه
رتاج للنفسها : هو لسا بيحبها ، انا كنت انانية اوي ازاي عايزة ابعد قلبين عن بعض انا لازوم ابعد عنهم هو بيحبها اوي وانا اصلا ليه غيرانة منها
وخرجت من الشقة و دموعها بعنيها
و بالوقت ده فتحت فرح الباب و كانت بتعيط
شريف : فرح
فرح بدموع نزلت لمستوى الكرسي و حضنته
شريف بحنية : هششششش
فرح بدموع : انا بحبك اوي يا شريف ما تبعدش عني ارجوك ، مش عايزة رتاج تخ.طفك مني
شريف بسعادة : وانا بحبك يفرح ، و رتاج زي اختي والله العظيم
ملاك : معتز
معتز ببرود وهو مشغول بملف بايده : امممم
ملاك بخجل : ممكن نتكلم شوية
معتز : مش فاضي
تجمعت الدموع بعنيها وقالت ببحة : طيب
و استدارت للذهاب
ترك الملف من ايده وبصلها وقال : ملاك
ملاك : نعم
معتز : تعالي اقعدي
جلست جنبه
معتز : قوليلي بقا كنتي عايزة ايه
ملاك : كنت عايزة اطلب طلب
معتز : اؤمري يملاك
ملاك بتوتر : كككنت عايزة يعني ارجع مصر
معتز بصدمة : نعم ؟ ليه ان شاء الله ؟
ملاك بتوتر و خوف : عشان الترم التاني هيبتدي و لازم ارجع عشان الجامعة
معتز ببرود : لا مفيش رجوع دلوقتي و موضوع الجامعة ده متشغليش بالك بيه انا هتصرف
ملاك : طيب عايزة حاجة تانية
معتز بتفاذ صبر : ايه تاني
ملاك : عايزة اخرج زهقت اوي من البيت انا من ساعة ما جيت مخرجتش الا لما روحت اشتري الفستان
معتز : ماشي يملاك اخرجي انتي و ليث او خودي هند
ملاك : مينفعش انت تخرجني
معتز : يا ريت يا ملاك بس عندي شغل
ملاك بزعل : طيب هقوم انا
نظر لعبوس وجهها وابتسم وقال : ليه ساعات بحس انك عندك تلات سنين
ملاك بعبوس : ليه بقا
معتز : انتي مش شايفة شكلك شوية و هتعيطي زي البيبيهات
ملاك بزعل : طيب عن اذنك
مسك ايدها وقال : استني كمان شوية اجهزي عشان نخرج
ملاك بسعادة : بجد
معتز : امم بس مطوليش
ملاك بحماس : اوكيه
مرت الايام سريعا ما بين سعادة غرام مع زين و اهتمامه بيها بشكل كبير و حبهم بيزيد كل يوم و كل العيلة بتهتم بغرام الي بقت بالشهر السابع
هند و ليث اتخطبو و عملو حفلة صغيرة و الاتنين بيحبو بعض و مبسوطين جدا مع بعض
ملاك و معتز علاقتهم عادية ما بين خروجات و كلام عادي زي اي اتنين اولاد عم مش اكتر ووضعهم ده مضايق رباب جدا لانها حابة انهم يتجوزو بجد و يجبولها احفاد
شريف اتعالج تماما و بدأ بمشي كويس و معه فرح الي بيحبها اكتر من نفسه و هي بتحبه و اتغيرت 180 درجة و اتصالحت مع رتاج الي بقت عادية معاهم و بقو صحاب بس لسا برضو فرح بتغار على شريف من رتاج
اما الباقي حياتهم عادية جدا
الجد : غرام كيف صحتك يا بني ؟
غرام بابتسامة : الحمدلله يا جدو بس مغلبيني اوي
زين بابتسامة : جدي عايز اقولك على خبر حلو
ملاك : ايه عرفتو جنس البيبيهات ؟
غرام بضحك : يملاك بقالنا شهرين عارفين جنسهم مش قولنا ولد و بنت
ملاك استغبت نفسها جدا : اه صحيح
ليث باستغراب : ما تقول يا ابني ايه هو الخبر
زين : استنو شوفو بعنيكم
نظر الى الباب وقال : اتفضل
دلف شريف يمشي طبيعي على اقدامه كأي انسان عادي
كانت تنظر له غرام بدموع و صدمة و الكل كان مصدوم منه
غرام بدموع : ش..شرييف حبيبي
وصل عنها شريف و حضنها بقوة
غرام بدموع : انا مش بحلم صح ؟ انت واقف صح ؟
شريف : لا يحببتي ، انا فعلا واقف و بقيت امشي كويس و جيت عشان افرحك و افرح ماما
الجد اسماعيل بفرحة : تعاالا يا ابني تعالا بحضني يا ابن الغالي
حضنه و سلم على كل العيلة و بعدين مسك ايدين غرام وقال : غرام انتي بنت محظوظة اوي زين بيحبك اوي ، انا طول ما انتي معاه هبقى مطمن عليكي ، زين هو الي شجعني لفكرة العلاج و كمان هو الي كلم رتاج عن الموضوع ده
نظرت غرام لزين بحب و هو ابتسم لها بعشق
غرام : فين فرح ؟
الجد اسماعيل : اييه ده انت تعرف مكانها
نظر زين لغرام و عنيه بتبرق و شريف ملامح وشه تغيرت
غرام فهمت انها عكت الدنيا و ان محدش يعرف ان فرح معاه
غرام بسرعة : ققصدي يعني ما تعرفش حاجة عنها ؟ اصلها سافرت من زمان و محدش سمع عنها حاجة
فريد : صحيح يا شريف انت وفرح صحاب اوي هي مكلمتكش
شريف : لا كلمتني طبعا و قالت انها رجعت مصر للجامعة و هتخلص و ترجع تستسمح جدي على طول اكيد زمانها خلصت و خايفة ترجع هنا
نظر معتز لها بصدمة وقال : طبعا يا جدي انا و فرح مكناش مناسبين لبعض و رحمت ربنا فينا انها سافرت وانا اتجوزت ملاك
ونظر لملاك وقال : عشان ملاك هي الوحيدة المناسبة ليا و انا بحبها.
تجمعت الدموع في عنيها في تعلم ان كله تمثيل بس كانت عايزة تعيش الشعور ده حتى لو بالكدب
ليث : خلاص بقا يا جدو سامحها و خلي شريف يكلمها عشان ترجع
عطر : اه و النبي يا عمي توافق هي ملهاش حد غيرنا
سلام بدموع : ارجوك يا جدو انا عايزك فرح انا ما صدقت و يبقالي اخوات
كانت تنظر لهم رباب بغضب فهي لا تريد ابنه صفية ان تعود للبيت كل لا تجلب المشاكل
الجد بتفكير : طيب خلاص انا موافق كلمها يا شريف و قولها ترجع
غرام بسعادة : حلو اوي يلا يا شريف نروح لماما ده انت وحشتها اوي
زين : يلا هساعدك انا يا حببتي
شريف : انت بتعاكسها قدامي ؟
زين : دي مراتي يعم
شريف : طب اتفضلو …
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
كانت ماسكة موبايله و الدموع في عنيها ، خرج معتز من الحمام و كان لابس الروب
معتز : في ايه يملاك عايزة حاجة ؟
ملاك بدموع : طلقني
معتز بصدمة : نعم يختي ؟
رفعت التلفون قدام عنيه
ملاك بدموع : هي دي الي عامل عشانها كل ده ، هي دي الي دوست على قلبي عشانها ؟
معتز نظر للصورة ببرود وقال : عايزة ايه ؟
ملاك : طلقني
معتز : طيب ، اطلعي برة
نظرت له بصدمة
معتز : اطلعي عايز اغير هدومي
انفجرت بالبكاء قدام ه و بعدها طلعت من الاوضة
نظر لاثرها بشرود و ببعدين نظر للتلفون و رماه بعصبية لحد ما اتكسر
فريد : في اخبار زي الزفت
الجد اسماعيل : في ايه يا ابني
فريد : صفية
شريف : مالها يعمي
فريد بحزن : اتو.فت النهاردة الصبح
شريف بصدمة : يا انهار اسود فرح في الطريق هقولها ازاي خبر زي ده
فريد : مش عارف انا خالها كلمني و قالي ان الد.فن بغد صلاة العصر بس ما قاليش ازاي اتو.فت
الجد بحزن : ربنا يرحمها يا ابني ، قول لرباب و عطر تجهز نفسها عشان تروح تأدي الواجب و انت يا معتز قول لمراتك تفضل مع فرح اول ما توصل و ما تسيبهاش خالص
شريف : ما تقلقش يا جدي انا هفضل مع فرح و انا الي هقولها الخبر
هند : عرفتي يا غرام حصل ايه
غرام : في ايه
هند : مش صفية ما.تت
غرام بصدمة : اييييه معقول ؟
هند : اه والله و مش عارفين هيقولو لفرح ازاي
غرام بصدمة : ربنا يرحمك يامرات عمي ، هند حببتي عشان خاطري تفضلي مع فرح و تواسيها انتي وملاك ، انا مش هعرف اقف جنبها بحالتي دي انا عارفة انك مش بتحبيها بس ارجوكي عشان خاطري
هند : طبعا هفضل معاها و هنروح كلنا نعزي بس انا خايفة عليكي يا غرام مش عايزاكي تفضلي لوحدك خصوصا ان كل رجالة العيلة هتروح العزا حتى زين
غرام : متقلقيش عليا هي ساعة زمن الي هيروحها زين المهم خليكي جنب فرح
هند : والله انا زعلانة عليها اوي دي مهما كان امها
غرام بدموع : وانا كمان يا هند ، بس ربنا يتوب عليها من الي كانت بتعمله عمري ما هنسى انها حاولت تمو،ت ماما و لولاكي كان ماما … بس انتي بتهمتمي بماما اوي يا هند انا مش عارفة اشكرك ازاي دي بقت تقدر تمشي شوية بعد ما فضلتي معاها
هند : كفاية يغرام ده واجبي يحببتي و بعدين مش عايزاكي تزعلي ده مش كويس عشان البيبيهات
غرام : خليكي مع فرح اوعك تسيبها عشان خاطري
هند : ماشي هقوم البس انا و هشوف شريف و ليث ازاي هيقولولها الخبر ده
بعد ساعة
فرح : شريف وحشتني اوي
شريف بتوتر : فف..فرح
فرخ باستغراب: في ايه ؟؟
ليث : هو بصراحة
فرح : في ايه يا ليث ؟
شريف : فرح حببتي انتي بنت مؤمنة و عارفة ان كل حاجة بتحصل معانا قضاء و قدر
فرح بدموع : في ايه يا شريف جدي حصله حاجة ؟
شريف : لا …مش جدي
فرح بصراخ : بابا ؟ ……لا استنا استنا اوعك تقولها …سسس…سلام كويسة ؟
شريف اخذ نفس عميق وقال : كلهم كويسين
فرح بجنون : امال في ايه
ليث بتوتر : مامتك …..تعيشي انتي
نظرت له بصدمة و بعدين لشريف و تدحرجت الدموع من عينيها
شريف : فرح حببتي انتي لازم تكوني قوية
فرح بدموع : ماااما مااا.تت
اتى فريد و نظر لفرح و عرف انهم قالولها
نظرت له فرح بدموع و بعدين جريت عليه و ارتمت لحضنه و قعدت تعيط بجنون و ألم
كانت ملاك منهارة من العياط لانها عاشت نفس الشعور ده بالزبط حضنها ليث و نظر معتز ليها بصدمة مش عارف هي بتعيط ليه يا ترى بسببه ولا عشان زعلانة هلى فرح ولا عشان افتكرت اهلها او يمكن عشانهم كلهم
بعد اكثر من ثلاث ساعات
توجت رباب و معاها ملاك و هند و سلام عشان يقفو مع فرح في اليوم ده
و كل الرجالة اتجهو للعزاء ايضا الي هو قدام بيت خال فرح و الستات جوة البيت
مفضلش في البيت غير عطر و غرام و نعمة
فرح اول ما شافت مرات خالها هجمت عليها
فرح بصراخ : انتي قت.لتي ماما انتي مش بتحبيها ايوة
مرات خالها بدموع : انتي اتجننتي يا بت ، احمدي ربك خلص البشرية منيها ربنا يتوب عليها بس
فرح بغضب : اخرسي ما تتكلميش على ماما
رباب بدموع : بقولك ايه هي صفية يختي ما.تت ازي
فرح بدموع : اكيد هي السبب
مرات خالها بدموع : يختي امك من اول ما جاتلي هنا بعد ما خرجت من السجن و هي تعمل مشاكل لحد ما وصلت بيها تحطلي س.م بالأكل بس اييه طباخ الس.م بيدوقه لانها اتخربطت بانهي طبق حطته
فرح بصدمة و دموع : انتي كدااابة
رباب بصدمة : ايه الكلام ده يا ست انتي
مرات خال فرح : والله العظيم زي ما بقولك و روحي اسألي في المشتشفى يختي دخلتها المطبخ عشان تعمل رز بلبن للعيال و انا نزلت للسوق قامت شالت طبقين و حطت في واحد فيهم الس.م و التاني لا و قالتلي دوقي يا فهيمة و انا اكلت خدت طبق و هي طبق و كان الي معاها مس.موم
فرح بصدمة : معقولة ماما تعمل كدة
ووقعت مغمى عليها
رباب بصويت : يا لهوتاااااااااي
تجمعت النساء يساعدوها و كل الوقت ده كان خالها واقف و بيراقب ملاك و بيبصلها بنظرات اعجاب شديدة
عند غرام
كانت قاعدة و بتعيط و بتفتكر ايام زمان قد ايه كانت علاقتها قوية بفرح و ملاك كانو زي الاخوات بس بسبب صفية بعدو عن بعض
فجأة و بدون انذار بدأت تحس بوجع شديد
غرام بدموع ووجع : خالتو عطر …يا خالتو عطر ……اااااااه
و بدأت تصرخ بأعلى صوت
اتت عطر فورا على صوت صرخاتها
عطر بصدمة : مالك يا بت في ايه
غرام بصراخ : مش قااااادرة همووووووووت
بصت لها عطر بصدمة وقالت : القرن طش يا بت
غرام بصراخ : مش فاااااهمة
عطر : هتولدي
غرام بدموع : بس انا بالسابع
عطر : بتحصل كتير لازم نروح المستشفى ، استني هكلم زين
لم يمر وقت كثير حتى كان زين و ليث و شريف و هند عند غرام في البيت
زين : غرام حببتي انتي كويسة ؟
غرام بصراخ : انت شايف اييييه
عطر : انتو لسا هتتكلمو خودها للمستشفى بسرعة
هند : روحي انتي يا طنط معاها انا هفضل مع طنط نعمة
عطر : ماشي يا بنتي يلا
شريف : انا هجيب العربية
زين حمل غرام و ليث بيصورهم فيديو
عند ملاك راحت لاوضة فاضية عشان تكلم هند و تطمن على غرام
فجأة سمعت صوت حد بيقفل الباب
ملاك بصدمة : نعم ؟ اتفضل حضرتك
هو : ايه حضرتك دي انا سلامة قوليلي يا سلامة
ملاك بغضب : هو ايه اصله ده
وذهبت كي تخرح بس مسكها من معصمها وقال بشهوة : رايحة فين يا مزة
ملاك بغضب : انت مبرشم يالا ولا ايه انت خال بنت عمي يعني في مقام ابويا ما تفوق لنفسك
سلامة بابتسامة : خال مين بس تعالي هنا
و بدا يقرب منها و يحاول معاها و هي كانت بتصرخ بصوت عالي جدا
كان معتز واقف مع شاب على باب البيت و سمع صوت الصراخ افتكر عشان المي.ت بس حس انه صوت ملاك و انها بتطلب مساعدة
دلف البيت بسرعة و حدد مكان الصوت حاول يفتح الباب معرفش راح كسره
ملاك دفعت سلامة عنها بقوة و اتجهت لمتعز وهي بتعيط حضنته بكل قوة
هو عنيه بتطلع شرار و كل غضب الكون متجمع فيه مسك ايد ملاك و خرجها برة الاوضة و دخل جوة و قفل الباب
ملاك كانت بتبص لباب بصدمة و كل الستات اتجمعت سمعو صوت ضرب و تكسير ملاك بصت حواليها برعب و راحت مدهت لجدها و عمها فريد بسرعة و هم الي خلصو سلامة من ايدين معتز بعد ما فرمه من الضرب
خرج معتز و مسك ملاك من ايدها و تركهم و طلع من المكان كله
فريد بغضب : الحمدلله اني طلقت اختك قبل ما تمو.ت عشان ما يشرفنيش نسب زي ده ، امش يا فرح من النهاردة ملكيش قرايب من اهل امك و الي عايز يعزيكي يعزيكي في بيت ابوكي
في المشفى
الدكتورة : انا قد ايه ولدت ستات بس ولادة غرام هانم دي اسهل ولادة بحياتي كلها
عطر بضحك : الحمدلله ، المهم العيال صحتهم كويسة ؟
الدكتورة : اطمني يا مدام بس لازم يفضلو فترة في الحضانة عشان هم اتولدو قبل موعدهم احنا هنهتم بيهم اميد ما تشيليش همهم
غرام بتعب : عايز اشوفهم
الدكتورة بابتسامة : كمان شوية لو قدرتي هناخدك ليهم
خرجت الدكتورة و دلف زين و شريف
شريف : الف سلامة عليكي يا قمر ، العيال حلوين اوي يا حببتي شبهك و شبه زين
غرام بابتسامة : كفاية عليا انهم شبه زين
شريف بضحك : يا عم الرومنسي ، المهم يحببتي انا اطمنت عليكي هروح بقا اطمن على فرح انتي عارفة وضعها صعب اوي
غرام : ماشي يحبيبي ابقى سلملي عليها
خرج شريف و راحت عطر معه عشان تسيب زين وغرام لوحدهم
زين باس ايديها بسعادة وقال : عارفة يا غرامي بنتنا شبهك اوي في كل حاجة
غرام بدموع : عايزة اشوفهم
زين بابتسامة : حاضر يروحي بس كمان شوية عشان انتي لسا واخدة حقنة
غرام بدموع : هنسميهم ايه ؟
زين : انتي عايزة ايه ؟
غرام ببحة : مش عارفة
زين : يبقى انا هسميهم اسماعيل و غرام
غرام بصدمة : اشمعنا
زين : عشان جدي اسماعيل هو الي جوزنا يا غرام و هو على طول كان واقف معانا و هسمي غرام عشان انا بحبك اوي و بحب اي حاجة من ريحتك يحببتي
غرام بدموع : وانا بحبك اوي يحبيبي
معتز بغضب : انتي ازاي تدخلي اوضة هو فيها
ملاك بدموع : هو الي دخل ورايا و قفل الباب
معتز : انتي مجنونة ازاي تدخلي اوض ناس غريبين
ملاك بصراخ : دخلت اعمل مكالمة كنت قلقانة على غرام
معتز بجنون : طب افرضي ملحقتكيش افرضي حصل حاجة افرضي قرب منك وقتها كنت عملت ايييييييه
ملاك بصراخ : وانت مالك بيااا
صفعها بقوة حتى سقطت على الارض
رجع مسكها و قام و قال بجنون : عشان انتي مراتي و هتفضلي مراتي ، محدش ليه حق يلمسك غيري انتي فاهمة انتي بتاعتي انا
ملاك بغضب : على اي اساس بتقول كدة ، انت سايبني مرمية للرايح و الي جاي لا انت عارف تقرب مني ولا تسبني بحالي انت عااايز ايييه
مسكها بغضب وقال : اخرسي مش عايز اسمع منك ولا كلمة
ملاك بدموع : لا لازم تسمعني ، انت هتطلقني فاهم انا مش هستحمل العيشة دي
معتز بغضب عارم ؛”: مش هطلقك لو السما اطربقت على الارض
ملاك بغضب : ليييه
معتز بجنون : عشان بحبك
توقفت الكرة الارضية عن الدوران و توقف الكون بالنسبة لملاك كانت بتبص بعنيه بصدمة لاول مرة ينطقها كانت بتحاول تفوق نفسها من الحلم بس هي مش بتحلم نزلت دموعها شلالات و عنيها بعنيه
هو كمان كان مصدوم من الي قاله بس هو فعلا بيحبها بس بيداري دايما و بيقنع نفسه انها بمقام اخته بس موقف النهاردة حس انه هيخسرها حس انه مش قادر يسيبها
ملاك بدموع : انا هروح اشوف غرام
مسك ايدها بهدوء وقال : ملاك
ملاك بدموع : عارفة انك متقصدهاش
معتز ببحة : لا قصدتها
نظرت له بعدم تصديق
معتز بص. لعنيها بحب : بحبك
بدأت تتنفس بسرعة و قالت : معتز انت بتهزر مش كدة ؟
معتز بابتسامة : والله العظيم بحبك
بدأت تعيط بهستيريا وهو انصدم من شكلها
معتز : بقولك بحبك هو انا شتمتك ؟
ملاك بدموع : انت حيوان
معتز بصدمة : لييييييه
ملاك بدموع : بحبك
معتز بسعادة : بعشقك
حضنته بقوة لدرجة ان رجليها مش طايلة الارض
بعد شهرين
كانت غرام في اوضتها قاعدة على اللابتوب و كل شوية بتبص على سرير الاولاد بتوتر
دلف زين بسرعة و مجرد ما فتح الباب صحيو الاولاد و بدأو يعيطو
غرام بزعيق و شوية هتعيط : يووووه يا زين بقالي ساعة بنيمهم
زين بعبوس : ايييه نسيت الموبايل في البيت
غرام بتعب : زين حبيبي متزعلش مني بس والله هم بيتعبوني اوي
زين ابتسم و قرب منها و حضنها : يحببتي انا مش بزعل منك و بهدين ربنا يكون بعونك يحببتي دول اتنين مع بعض
غرام : بص احنا من هنا لخمس سنين مش هنخلف خالص عشان انا فرهدت من دول فما بالك اكتر من كدة
زين بابتسامة : حببتي انا طبعا عايز نخلف كتير بس عمري ما هاجي على صحتك عشان العيال انتي ادرى بالامور دي و نظمي براحتك
خبطت رباب و دلفت
رباب : بت يا غرام
غرام : ايوة يا عمتو
رباب : بقولك ايه هاتي العيال عايزة احميهم و انتي البسي هدومك و اخرجي تفسحي مع جوزك انتي من يوما خلفتي ما خرجتين
زين : تسلميلي يا عمتي ده انتي دماااغ
رباب : بقولك ايه ابقا شد على اخوك شوية خليه يتجوز و يتلم و انتي يا بت يا غرام شدي على اخوكي يخطب فرح
غرام : والله يا ريت يعمتو بس هي لسا زعلانة على مامتها
رباب : يا بنتي الكلام ده ما يجوزش الزعل ع الم.يت تلات ايام م كفاياها لابسة اسود بقالها شهرين
غرام : خلاص هبقا اكلمهم
معتز : ملوكة حببتي شوفتي مفتاح العربية فين
خرجت من الحمام وكان وشها اصفر و تعبانة
معتز بصدمة : مالك يحببتي
ملاك بتعب : مش عارفة يمكن عندي دور برد ، بقالي ساعة كل شوية اخش استفرغ
معتز بلهفة: طب يلا البسي هاخدك للدكتور
ملاك : لا يحبيبي انا مويسة روح انت لشغلك
معتز : ملاك انتي اهم من الشغل يحببتي
ملاك : والله انا كويسة ، هبقا اقول لهند تعملي شوية نعناع
معتز بعدم رضا : ماشي يحببتي هروح انا بقا
نزل عن السلم و شاف فرح
كانت قاعدة و وشها شاحب و حزينة اوي
معتز : مالك يا فرح
فرح بدموع : مفيش بس افتكرت ماما
معتز : ربنا يرحمها يا فرح انتي لازم تكوني اقوى من كدة
فرح بدموع : معتز انا عايزاك تسامحني على الي عملته فيك
معتز باستغراب : على ايه مش فاهم
فرخ ببحة : عشان سبتك قبل الفرح
معتز بضحك : انتي عارفة انا وقتها كنت زعلان منك اوي بس دلوقتي عايز اشكرك يا فرح
فرح بصدمة : تشكرني ؟!
معتز : اه عشان لو ما عملتيش كدة مكنتش هتجوز البنت الي حبيتها بجد انتي عارفة انا عمري ما حسيت اني بحب ملاك عشان كنت بجبر نفسي اشوفها بطريقة مختلفة كنت دايما بقول دي اختك دي اخت صاحبك دي طفلة متبصلهاش بس لما اتجوزتها و قربت منها حسيت فعلا يعني ايه تحب بجد انا متشكر اوي يا فرح
فرح بابتسامة جانبية : انت مش لازم تشكرني انا
معتز باستغراب : ايه
فرح : اشكر زين ، عشان هو الي اجبرني اسافر و اسيبك عشان افضل جنب شريف في رحلة علاجة بالتالي انت تتجوز وحدة و تكتشف انك حبيتها و انا رحعت انسانة طبيعية و اعترفت لشريف اني بحبه و هو كمان كان بيحبني
معتز بصدمة : اه يا ابن الايه ، بقا كل ده بتشتغلنا ، بس انتي عارفة زين ده دماااغ
نظر للساعة وقال بخضة : يا انهار اسود هتأخر سلام يا فرح
كانت ملاك واقفة ع السلم و سمعت حديثهم
زين : صباح الخير ملاك ، مالك واقفة كدة ؟
ملاك بصدمة : زين هو انت ليه قولت لفرح تسافر و تسيب معتز
نظر اها بصدمة و مسك ايديها و صعد لاوضته
غرام : ايه ده مالكم
زين : استني يا غرام
ملاك : ليه تعمل كدة يا زين ؟
زين : عشانك و عشان معتز و شريف و فرح
ملاك بدموع : مش فاهمة ، ليه تعمل كدة بينا يا زين ليه تخليني اتجوز كدة
زين : ملاك حببتي انتي اختي و انا عارفك ، فاكرة اني مش ععارف انك حاولتي تنت.حري عشانه لما كلمتيني وانا مسافر كنتي تعبانة اوي وقتها عرفت تعبك ده بسبب معتز ، معتز كان عايز يتجوز فرح الي هيا اصلا تعبانة و مش قادرة تكمل حياتها زي البشر و معتز اصلا زي الغريق بيتعلق باي قشة و خلاص و شريف الي بقا مقعد بسبب حادثة و انا عارف من زمان اوي انه بيحب فرح عملت كدة عشان توصلو للحالة الي انتو فيها دلوقتي انتي مع الشخص الي بتحبيه و هو بيعشقك و كمان شريف و فرح اتغيرو و بقو يحبو بعض
ملاك بدموع : انا بحبك اوي يا زين انت اخسن اخ بالدنيا
و حضنته
بعد شوية
زين : طيب انا هروح الشغل و كمان ساعة هعدي اخد غرام عشان نخرج ايه رايك تيجي معانا
ملاك : لا اخروجو لوحدوكو انتو مش بتقعدو مع بعض بسبب العيال
زين : طيب يا حببتي سلام
و خرج
حست ملاك بدوخة غريبة
غرام : مالك يحببتي
ملاك : شكله دور برد من الصبح عمالة ارجع و دايخة
غرام بابتسامة : ايه ده معقول بالسرعة دي
ملاك : يعني ايه
غرام بابتسامة : هو انتي فطرتي ؟
ملاك : لا ، هو يمكن بسبب قلة الاكل عروح اكل عشان اصحصح.
غرام : استني تعالي هنا
و ذهبت لخزانتها
غرام : خودي ده ادخلي الحمام بسرعة
ملاك : هو ايه ده اصلا و ليه ادخل الحمام
غرام : ده اختبار حمل ، يمكن تكوني حامل
ملاك بصدمة و سعادة : معقولة
غرام : يلاااا
في المساء.
عاد زين و معه غرام من الخارج
و تجمعت كل العيلةو من ضمنهم نعمة ال حالتها تحسنت اوي و حمل زين بنته غرام بحضنه و اسماعيل الصغير كان بحضن الجد اسماعيل الكبير
فريد بسعادة : يااااه و اخيرا اكتملت اللمة الحلوة
غرام : لسا كا اكتملتش
رباب : يعني ايه يا غرام اوعك تكوني حبلة تاني
غرام بسعادة : لا مش انا ، هتبقي تيتة يا عمتو
رباب بصدمة و دموع : ققصدك ملاك
زين بصدمة : ملاك حببتي انتي حامل ؟
هزت راسها
معتز بصدمة و سعادة لا توصف : بجد
رباب : لولولوللولوللولولولي
الجد اسماعيل بسعادة : الف مبروك يا معتز انت و ملاك
عطر : الف مبروك يا معتز الف مبروك يا ملوكة
ليث بضحك : مبروك يا شبح
معتز : ربنا يبارك فيكو
هند بسعادة : ملوكة لو كانت بنت هتسميها هند
غرام بضحك : محدش هيعبرك
ملاك بضحك : هو ده
ليث : بقولك ايه يا جدو زين ومعتز اتجوزو و خلفو و اترستقو هو انا هفضل مخلل كتير ؟
الجد : اتكلم عدل اولا
فريد : قول بقا عايز ايه
ليث : عايز اتلم و اتجوز الموكوسة دي
هند بصدمة : انتي بتشتمني يا معفن
سلام : ايوة يا بت متسكتيش
عطر : سلاااام اتلمي يا بت الكبار بيتكلمو
الحد اسماعيل : هو انتي يا بنتي عايزة تتجوزي الاهطل ده بجد ؟
هند بخجل : اهو اكسب بيه ثواب
الحد : ماشي على كدة الفرح بعد اسبوعين ايه رايك يا ام هند
ام هند : الي تشوفه يا حج
رباب بسعادة : انها هزغرد تاني ، لولولولولولوي
شريف : بالمناسبات السعيدة دي عم فريد
فريد : ايوة يا ابني
شريف : انا عايز اطلب ايد فرح على سنة الله و رسوله
هنا رباب زعردت بسرعة : لولولولولولوي
نعمة بدموع : واخيرا هطمن عليك زي ما اطمنت على غرام
كانت فرح بتبصلهم بصدمة
الجد اسماعيل : على بركة الله يبقا فرحك مع فرح ليث
عطر بسعادة : مبروك يحبيبي
سلام : هتبقى جوز اختي هيييييي
فريد بصدمة : بس انا لسا ما وافقتش طب مش مهم انا شوفو رأي البت
فرح بسرعة : لا مش مهم انا موافقة
و نظرت لشريف بسعادة
ليث : حس كدة بقا يلا ناخد صورة جماعية
تجمعو كلهم جنب بعض و كانت احلى صورة متعلقة على الحيط في نص البيت
كتبت على صفحتها الشخصية على الفيسبوك
” قد نبحث عن بريق الامل في كل مكان و نظن اننا لن نجده ، نبكي و نحزن و نتألم ولكن المفاجأة في عوض الله لنا ”
تمت بحمدلله