رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول بقلم بسمله بدوي

رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول بقلم بسمله بدوي

رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة بسمله بدوي رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول
رواية ينفذ الصبر حاليا بقلم بسمله بدوي

رواية ينفذ الصبر حاليا كاملة جميع الفصول

ابوس ايدك سيبني عايشه لـ بناتي متطلقنيش

بصلي ببرود....  مابقتش بحبك... افهمي اعيش معاكي ازااي

بصتله بقهره.... طب اتجوز عليا بس عشان خاطري بلاش نشتت البنات

بصلي ببرود.... هي مش عايزه ضره

عيطت بقهره....  حازم انت اي غيرك فين حبك ليا

اتعصب عليا....  بصي لشكلك في المرايه ولا كانك معديه ال40وانتي اصلا مادخلتيش ال35

قسوته فـ الكلام جرحتني اوي...  طب ما فكرتش ف بناتك اما حد يتقدملهم ويشوفونا منفصلين او  صحابهم هيقولوا اي

رد بكل برود....  متوافقوش وانفصوا سهله يعني 

بصتله بكره انا كنت مستحمله كل قرفه عشان بناتي  وعشان بحبه بصراحه بس دلوقتي بأمانة  مش طايقه ابص فـ وشه 



مامي هو بابي بجد هيتجوز ويسيبنا

بصتله بدموع....   مين قالك كدا

عيطت جامد.... هو قالي كدا... بابي مش بيحبنا..  لي بابي مش زي بابات صحباتي... انا بكرهه عشان بيكرهنا صح يارودي

رودي حضنتها....  هو مايستهلش اننا نعيط عليه اصلا ولازم نكون اقوياء عشان ماما بتستمد قوتها مننا ياجوري

جوري مسحت دموعها بطفوله.... حاضر بس مامي متزعلش ابدا مننا 

حضنتهم وانا بشكر ربنا انه عوض صبري في تربيتهم

لميت هدومي وانا دمعتي على خدي... محدش هيرحمني واخواتي مش هيرحموني هطلع من نار جوزي وهدخل جحيم اخواتي الرجاله تحت مسمى ان الناس مش هترحمني عشان مطلقه... يعني ايه مطلقه مش انسانه انا وليا مشاعر واحاسيس مش غلطتي اني معرفتش اختار زوج واب كويس 

.. 

عدى شهر على طلاقي وانا مابخرجش 

مامي عايزين نخرج 

هزيت راسي بحب.... حاضر ياحبيبتي بس خلصي اكلك الاول وبعدين هنلبس كلنا ونخرج 

ردت بخوف.. طب وخالو؟ 

سكتت بتوتر....  ها... هتصل اعرفه 

الو.. ابراهيم  انا هخرج شويه انا والبنات.... يعني اي مفيش خروج.. انت هتحبسني ولا اي...  انت اتجننت انت فاكرني عيله صغيره ولا اي.... تصدق انا الي غلطانه اني كبرتك واتصلت استإذنك....  هخرج يا ابراهيم وهتشوف

قفلت وقعدت اعيط.... كنت عارفه والله كنت عارفه ان دا الي هيحصل...  طلعت من نار دخلت جحيم بس مش هسكت والله ماناساكته 

لبست البنات ولبست وخرجنا اكلنا برا وبالصدفه شوفت حازم ومعاه واحده البنات اول ما شافوه صرخوا....   بابي

جوري جريت عليه ورودي واقفه جنبي وبتطبطب علي ايدي.  

جوري.... بابي 

حازم بصلها ببرود....  انتي بتعملي ايه هنا 

جوري شاورت عليا انا واختها....  كنت بناكل في المطعم ومروحين  ... مين دي 

حازم بحب....  دي مراتي مامتك التانيه يعني

جوري بغضب.... انا مش عندي غير ام واحده ودي عمرها ماهتكون امي الي اخدتك من ماما ومننا

حازم ضربها بالألم.....  بنت قليله الادب 

جريت على بنتي بخوف..... بنتي 

رودي بعصبيه.... انت مين انت عشان تمد ايدك عليها 

حازم بغضب.... انا ابوكوا

رودي بعصبيه.... لا ابونا مات من اليوم الي اتخلى عننا فيه 

حازم لسا هيمد ايده مسكتها....  ايدك هكسرهالك لو مديتها على بنتي تاني وبصيت للـِ معاه... وانتي خافي على نفسك...  شوفي بيعمل اي مع بناته  ودورك جاي لو جبتيله بنت مش ولد رجعي بقا هنقول اي ولسا هيقرب مني  صرخت..... الحقوني انا عااايزه البوليس بيتهجم عليا انا وبناته يانااااس وربنا لعملك محضر  الناس اتلمت وشاورت على خد جوري.... شوفوا ضرب البنت عشان واجهته بحقيقته انااا خايفه يناااس  

بلغوا الشرطه  وفضلوا متحفظين على حاتم ومراته وجابولي عصير انا والبنات وشويه وجت الشرطه واخدوه

حاتم بتهديد وربنا لندمك بقا انا تعملي فيا كدا 

بصيت لـ الظابط بخوف.... شوف شوف حضرتك بيهددني ازاي لا وقدام حضرتك مش خايف كمان  اومال لو لوحدي هيعمل فيا اي انا عايزه حقي سعادتك انا والبنات

الظابط....  اكتم يالا واحترم نفسك وانت واقف قدامي

حاتم بخبث....  طب انا من حقي اعمل مكالمه 

الظابط بصله بنرفزه.... خمس دقايق 
شويه ولقيت اخويا داخل بشر حضنت ولادي بخوف... اكيد حاتم كلمه ووحاه عليا  مش هيعديها على خير.. اول ما شافني ضربني بالالم.....  انا مش قولتلك مفيش خروج انتي الي زيك مفروض بتكسف يخرج.. واحده مطلقه زيك هتجبلنا الكلام دموعي نزلت بقهر....  مفروض يكون الاخ سند لـ اخته مش يكسر ضهرها زياده ويخاف عليها مش يخاف على كلام الناس الي لابيزود ولا بينقص بصيت لقيت حاتم باصصلي بشماته لقيتني بقول لظابط..... ودا كمان ياحضرت الظابط عايزه اعمل فيه محضر
اخويا وجوزي بصولي بصدمه.ووو
لقيت حاتم باصصلي بشماته 

لقيتني بقول لظابط وانا بشاور على اخويا ..... ودا كمان ياحضرت الظابط عايزه اعمل فيه محضر

اخويا وجوزي بصولي بصدمه 

حازم بغل .... والله العظيم انا قولتها انتي مش متربيه

إبراهيم بعصبيه ولسا هيمد أيده عليا دخل واحد كدا طول بعرض بجمال احم احم مش وقته والله الي انا فيه دا 

زعق بصوته الرجولي.... ايه الي بيحصل هنا دااا 

إبراهيم قرب مني بهدوء خوفني.... حبيبتي ماينفعش الي بتعمليه دا عيب انا عارف انك اعصابك تعبانه وعاذرك ...يالا يالا ياحبيبتي اسحبي البلاغ ويلا نروح ... احسنلك  انتي وبناتك يعني  قال جملته الاخيره بتهديد صريح 

بصتله بخوف بس فوقت على صوت الحليوه ... قصدي الظابوطه القمر يوه قصدي حضرت الظابط ... مكاانك  يا جدع انت

وبصلي بجديه .... اقوالك ولو عايزه  نسجل اقوال البنات بردوا كويس ..هيفيدك اكتر في القضيه 

إبراهيم وحازم بصولي بغل خوفني

لقيتني بقول بصوت حاولت على قد مااقدر اخليه قوي بس خرج مهزوز ....انا انا مش عايزه  محاضر 

لقيت حازم وإبراهيم بيبصوا لبعض بفرحه خبيثه بس اتلاشت بسرعه اول ما كملت كلامي .... بس عايزه إثبات منهم لعدم التعرض ليا خالص 

حازم بعصبيه...يعني اي انا جوزك وانا قاطعته بقرف.... كنت ماشي كنت 

إبراهيم بصلي باستخفاف .... الله يرحم أما كنتي بتخافي بس اما تسمعي سيرتي ودلوقتي واقف في قسم وههه بسببك بقا دا كلام بردوا 

الظابط بعصبيه .... اي شغل تلقيح النسوان دا ...مش عايز اسمع نفسكوا 



رجعت بيتنا بسرعه وانا ناويه اني الم هدومي انا والبنات واسيبلهم البيت وميعرفوليش طريق وارتاح بقا 

بعد ما لميت حاجاتنا قعدت بوهن وضعف هروح فين الفندق اكيد غالي واكيد مش دايم ليا افتكرت شقتنا القديمه بابا كان كاتبها باسمي من ورا اخواتي بس كان في مكان شعبي كدا "حاره" هزيت راسي بتوتر....حاره حاره المهم امشي من هنا وابعد عنهم



اول ما دخلت الحاره قلبي انقبض بجد كنت متبته في أيدي بناتي برعب حقيقي المكان حرفيا بيئه اوي ومش آمن والشباب كإنهم مسجلين خطر والستات بيبصولي بتفحص وفضول مريب حركت راسي يمين وشمال  انفي فكره رجوعي تاني وحاولت اسأل حد على العماره الي فيها شقتي عشان حقيقي مش فاكره المكان بالظبط 

لو لو سمحت 

أؤمُريني يا مزه 

بصتله  بصدمه ...مزه  .. م مش مهم ممكن تقولي عماره *** فين بالظبط 

بصلي بتقييم ....اوبااا ..  اول يمين في شمال وخدي الشارع طوالي.. العماره اخر الشارع 

ش شكرا 

قرب مني فجأه  بإعجاب... انت تؤمرني ياجميل 

بعدت بسرعه وشديت ايدين ولادي وجريت .



اقفي عندك 

لقيت وشي .. مش معقول الظبوطه القمر ...ق قصدك حضره الظابط 

بصلي ببرود.... انتي مش عارفه أن الحاره هنا ليها كبير 

بصتله بخوف... كبير يعني اي  وهو مين 

بصلي بغرور....انا كبيرها وقبل ما ادخليها تستأذنيني

بصتله بنرفزه من غروره .... انا ليا شقه هنا هو انا داخلاها أسرق يعني 

بصلي ببرود ...مين عارف. 

_طب انا ليا شقه هنا وعايزه اسكن فيها 

رد ببرود..اممم موافق بس  مش عايز وجع دماغ وسابني ومشا

عصبني قوي هو انا بشحت منه  ولا بقوله سكني عندك بااارد فجأه لقيتني بجيب زلطه صغيره اضربه بيها في رجله ضربه صغيره بس عشان يحرم وفجأه رامتها وكأنه حس وبعد عنها وفجأه جه في ازاز عربيه ومش قادره اصدق أنه كسره  بصيت ع أيدي ببلاهه .. اي القوه دي 

فجأه جه عندي بعصبيه وغصب رعبي .... نهار ابوكي اسود ومهبب عربيتي 

جوري ورودي صرخوا ....اجري يامااماااا  وفجأه
فجأه جه عندي بعصبيه وغضب رعبي .... نهار ابوكي اسود ومهبب عربيتي 

جوري ورودي صرخوا ....اجري يامااماااا  

 من صدمتي وقفت رجلي من الصدمه مش راضيه تتحرك ..بناتي جريوا عليا بخوف 

رودي بدموع... عمو عشان خاطر ربنا متأذيش ماما ...هي الي بقيالنا ياعمو بالله عليك محدش بيحبنا غيرها  ارجوك اضربني انا بس بلاش ماما

جوري بعييط شديد.... لا متقوليش كدا رودي ...عمو اضربني انا بس سيبهم عشان خاطر ربنا 

نزل لمستواها بحنان .... طب لي الدموع 

ردت بطفوله ... عشان خايفه منك على ماما صدقني هي مكنتش قصدها اعتبرها طفله زينا وغلطت وسبنا نمشي  

ملس على شعرها بحنيه..... طب ممكن تبطلي عياط وانا ياستي مش وحش كدا عشان أأذي  امك   عشان سبب تافه زي دا 

رودي  بخوف ....  سبب تافهه دا دا ازاز العربيه متكسر خالص 

بصتلها بغضب ... جوري 

ضحكت ببراءه....جيت اكحلها عامتها ههههه سوري ياماما 

استقام بهدوء وبصلي بهدوء خوفني .....تقدري تمشي بس التصرف المتهور دا مايتكررش تاني وسابني ومشى ماستناش حتى يسمع ردي ... نينيننيينني مايتكررش تاني التصرف المتهور دا باااارد لف بردوا في ثانيه وبصلي نظره خلتني شديت ولادي وجريت من خوفي....بسرعه يابنات قبل ما الرجل الاخضر ياكلنا 

سمعها وشاور على نفسه بصدمه......انا انا راجل اخضر ؟؟؟؟! ...بقا الاوزعه دي أم  لطفلتين دول دي طفله اكتر منهم ..عجب يادنيا 



 ..

كنت واقفه في نص الشقه بخنقه. .... ياربي اي كل دا دا انا ضهري هينكسر النهارده يالا يابنوتاتي التنضيف ينادينا الي هيخلص بسرعه ليه مني مفاجأه تجنن 

صرخوا بفرحه وجريوا بنشاط يساعدوني



اخيييييرا ..مابقتش قادره  ضهري 

جوري من تعبها نامت على رجليها ورودي فضلت سانده راسها على دراعها بحزن....ماما 

بصتلها بحزن على صوتها الحزين....اي ياقلب ماما .. زعلانه ليه 

رودي بدموع.....  انا خايفه اوي 

عدلت راس جوري وضمتها جامد وانا بوجه تركيزي وانظاري لـ رودي.... خايفه؟؟ من اي وانا معاكي خايفه وانا معاكي يارودي 

رودي بدموع.... انا اسفه بس مش بإيدي احساسي دا ..كان نفسي تكوني عايشه مرتاحه مع زوج بيحبك وبيلبيلك كل طلباتك ونعيش حياه سعيده كلنا بس الواقع غير كدا خالص وكمان احنا السبب في الي انتي فيه دا ربطناكي بشخص اناني مابيفكرش الا في نفسه ..بس انتي قدامك لسا المدى واسع اسمعي كلامي خالو وودينا لبابا واتجوزي ياماما وعيشي حياتك انتي لسا صغيره 

دموعي نزلت وانا بسمع كلام بنتي ضمتها هي كمان وفضلت اعيط بصوت مسموع..... انا الي اسفه اسفه اوي حقك عليا انا الي غلطانه انا الي مفروض اعتذرلكوا عشان أسأت اختياري بالشكل دا متعيطيش ياحبيبتي عشاني انا انا بضعف بدموعكوا عايزاني أبقى ضعيفه 

هزت راسها بخوف  .... لا عايزاكي تبقى قويه اوي ياماما  ماشي 

هزيت راسي.... طالما انتي عايزاني أبقى كدا هبقى كدا بس ماتبكيش ابدا ماشي ؟

انا بحبك اوي اوي ياماما 

شديت من احتضاني ليهم جامد..... وانا كمان ياروح ماما

عدت الايام وانا مرتاحه مع بناتي بس الفلوس الي معايا خلصت  والبنات في المدرسه لسا  لبست العبايه ونزلت ادور على شغل قريب من البيت 



العبايه حكايه يامزه 

طب ردي السلام طيب

لا كدا غلط وانا بموت فيه 

اتجاهلت كلامهم ولسا هعدي الشارع لقيت حد ماسك ايدي .... سيب سيب أيدي وزقيته بس طرحتي اتفكت مسكتها ولسا همشي لقيته شدني منها وفي لحظه لقيتني بشعري في نص الشارع وحرفيا كله واقف يتفرج وبس محدش بيتكلم ولا كأنهم بيتفرجوا على فيلم    





لقيتني پصرخ  حد يلحقني منه شكله بلطجي اوي.... بقولك ابعد عني 

مش باعد هتعملي اي يعني 

_لا هي ماهتعملش حاجه انا الي هعمل ياروح امك 

لقيته سابني ورجع خطوه لورا .....عز عزرائيل

بصيت جهت الصوت لقيته نفسه الظبوطه استغربت نفسي اوي أما لقيتني اطمنت في وجوده وجريت اخدت طرحتي من على الأرض وجريت استخبيت وراه 

بصلي بهدوء خوفني .... اطلعي فوق 

بصتله ببلاهه ..... وفجأه لقتيه  زعق ....فوووووووووق 

جريت پخوف وطلعت شقتي ووقفت اتابع الي بيحصل من ورا الشباك لقيته مسكهم ضړب وزعق في نص الشارع ..... الي هيجي ناحيتها وديني لـ**** فاهمين ياحااااره مفيكوش كبير غيري 

كلهم بصوله پخوف ولقيته جاي ناحيه عمارتي جريت على باب الشقه بړعب وقفت وراه ....افتحي 

مين 

رد بسخريه ..... دا على أساس مانتيش شايفاني وانا طالعلك افتحيي

فتحت پخوف وسديت مدخل الباب بجسمي وضميت الباب ليا.... ماينفعش تدخل انا لوحدي 

زقني ودخل بكل قله ذوق .... سبت الباب مفتوح وربعت أيدي بعصبيه....انت ازاي تدخل كدا و

كنتي نازله ليه واي العبايه الزقت الي كنتي لابساها انتي مش في جاردن سيتي انتي في ****حاره تعرفيها 

بصتله بعصبيه ....انت مالك انت 

بصلي بغل ووقف بطوله الي حسسني اني كإني قزمه ... انت انت هتخوفني كدا يعني 

انا ..فجأه لقيته مسكني من دراعي پغضب..... دا المفروض فاهمه كله بېخاف مني وانتي كمان 

لسا هتكلم لقيت اخويا وحازم داخلين عليا واول ما شافونا وقفوا پصدمه في دخلت البنات لقيت حازم بيشدهم وپيصرخ .... والله لربيكي  وهاخد البنات وهحرق قلبك عليهم 

ولقيت اخويا جاي تحيتي وملامحه كلها تنذر بالشړ وو
لقيت حازم بيشدهم وبيصرخ .... والله لربيكي ياتربيه***** وهاخد البنات وهحرق قلبك عليهم 

ولقيت اخويا جاي نحيتي وملامحه كلها تنذر بالشر .... انتي مش هتيجبيها لـ بر يابنت ال********** ابدا 

جريت على بناتي أشدهم وانا بصرخ وبطردهم برا..... براااا كلكو برا برااااا ابعدوا عنيييييي انسوووني اروح فين تاني سبتلكم كل حاجه ولسا ورايا بردوا وانت ياحااازم مش قولت عايز اتجوز اتجوز ياأخي وابعدي عني بقاااا غووور من وشي

 

  وطردتهم كلهم برا وقفلت بالمفتاح وهما برا واقفين مصدومين من الي حصل دلوقتي وازاي اتحولت بالشكل دا .. 



كنت سانده براسي على الباب وواخده بناتي في حضني لحد ما راحوا في النوم وانا لسا قاعده مكاني شارده في حياتي الي مش راضيه تتعدل ابدا 

 

قومت نيمتهم وصليت ودخلت المطبخ اعملهم حاجه ياكلوها لما يصحوا  .. وبعدين خلصت وقعدت تاني وحيده شارده في الي حصلي وقد اي الدنيا قاسيه عليا ولحد امته هعيش دور الضحيه واقعد اكافح اكافح نفسي اعيش في راحه بقا 

فوقت من شرودي على صوت الباب خوفت ليكون حازم أو اخويا ....م مين 

انا ياستي ... افتحي متخافيش 

انت مين 

انا جايلك تبع عزرائيل ياستي 

فتحت بخوف ... عا وز اي 

البيه طالبك 

بصتله ببلاهه...ها طالبني انا؟؟ 

ضحك بسماجه....اومال انا 

قفلت الباب في وشه ولبست بسرعه عشان عارفه أن العِند مش هيجيب ليا غير المشاكل  .

نزلت معاه وانا قلبي حاسه ان صوته مسمع لشارع كله .

الوكاله اهي ياست هانم 

دخلت بخوف ... استر يارب ...قلبي مش مطمن والله مامطمن 

خبطت وأما سمعت صوته دخلت 

حاولت اهرب من نظراته وقولت وانا ببص في الأرض ....طلبتني

قام وقف وقرب مني .... عايزه تشتغلي ها 

بصتله بهدوء عكس الي جوايا...اه 

عندي ليكي شغل ويخليكي هانم وكل الي انتي عايزاه هتشاوري عليه بس 

بصتله باستغراب بس نظراته الخبيثه ليا خوفتني 

انت عايز اي ياجدع انت 

بصلي بتسليه....عايز مصلحتك

متشكره مش عايزه منك حاجه 

بس انا عايزك 

بصتله بصدمه.... بس انا لسا مطلقه ومينفعش اتجوز و

 قاطعني بصلي ببرود.....ومين جاب سيرت الجواز دلوقتي انا عايزك من غير جواز ...انا مش بتاع جواز انا 

بصتله بصدمه ومحستش بنفسي غير وانا بضربه كف على وشه..... اتفو عليك وعلى اشكالك  اتقي الله وافتكر اختك مكاني انت اي ياأخي حسبي الله ونعم الوكيل فيك .

 وسيبته وجيت وانا ندمانه اني نزلت ولا سمعت منه حتى

ماما ماما حلي معايا الهوم وورك دا مش فاهماه 

ابتسمت لها بحب.. عيوني  ياقلب ماما 

والله وانا ماليش من الدلع نصيب ياست ماما ضحكت وانا بضمهم لصدري ..... انتو الي مصبريني على الي انا فيه ياحبايبي 

رودي ... ممكن بعد ما نخلص نتفرج شويه على التيڤي وأعمليلنا فشار 

 هزيت راسي ...طلبات اميرتي أوامر 

قفلت التليفزيون وشلتهم نيمتهم في سرايرهم ولسا هنام جنبهم لقيت باب الشقه بيتفتح شديت العبايه المفتوحه بسرعه استر بيها جمسي وخرجت برعب اشوف مين ببص لقيت الي قاعد في الصاله حاطط رجل على رجل ومولع سيجاره وبيبصلي بكل برود وخبث .... خايفه لي بس 

لسا هصرخ جري عليا كتم صرخاتي بإيده....اقسم بالله لو سمعت صوتك لحرق قلبك على بناتك سامعه 

هزيت راسي برعب ....حاضر حاضر 

بقا انتي بتضربيني بالألم ها ..شد خصله من شعري لفها على صابعه وقطعها .... مش عارف اي الي مصبريني عليكي حد تاني غيرك كان زمانه في قبره دلوقتي بيتحاسب بس انتي 

بصتله برعب وانا بحاول انظم انفاسي 

انتي حسابك كبير اوي عندي كبير اوي هاا

عضيت ايده بغل وسابني بسرعه جريت على باب الشقه وانا بصرخ الحقوني الحقوووووني يانااااااس الحقوووووووني حرامي حراااامي وقليل الادب كمان ومش متربي وهمجي وبلطجي الحقوووووني 

بصلي بصدمه ووو
عضيت ايده بغل وهو سابني بسرعه جريت على باب الشقه وانا بصرخ الحقوني الحقوووووني يانااااااس الحقوووووووني حراااااامي 

كان واقف مزهول بس نظرته خوفتني كانت جامده وواثقه وكأنه ملوش كبير ومش بيخاف من حد 

قال بهدوء شديد في باطنه تهديد ..... وعزه وجلاله الله لو نفسك طلع لهد العماره عليكي وامشيكي منها بفضيحه ووراكي وراكي لحد ما اجيبك راكعه عند رجلي 

لقيت شويه ناس كتير طالعين بسرعه ...مالك يامدام صوتك جايب اخر الحاره لي  وبعدين بص على الي معايا .... نوح ق قصدي عزرائيل 

اسمه فضل يرن في دماغي ولقيتني بنطقه من غير صوت ...نوح

زعق بعصبية..... يالا ياخويا منك ليه براااا انتو لسا فاكرين تيجوا دا تلاقي الحرامي هرب وروح نام كمان غووووروا من وشي بس حسابكوا معايا عشان مشغل معايا بهاااايم شويه حريم عشان يتجرأ حرامي بن ***** يخش الحاره بتاعتي غووووروا من  وشي 

فـ أقل من دقيقه كانوا اختفوا من قدامنا 

لقيته قرب مني وانا ببعد كل ما يقرب خطوه ابعد قدها خطوتين ....ابعد انت عايز اي انا نفذت كلامك اهو ومنطقتش ابعد عني بقاا دموعي نزلت بقهر .... هو انا كنت نقصاك انت كمان حرام عليكوا والله العظيم انا كل الي عايزاه اعيش من بناتي في سلام وبس مش عايزه  حاجه تانيه...حرام   عليك اعتبرني اختك بالله عليك انا الدنيا جايه عليا بزياده كفايه بختي المايل في اخويا وجوزي  فجأه صرخت بألم اه سيب دراعي ... لقيته بيبصلي بعصبيه ...الي كان جوزك 

ماشي ماشي الي كان جوزي بس سيبني بقا دراعي حرام عليك هينكسر 

نفض دراعي من أيده .... انا ماشي بس الكلام ماخلصش بيا وسابني ومشا ..جريت وراه وقفلت بابا الشقه بالترباس والمفتاح كمان وانا بتنفس برعب وبمسد على دراعي بألم ....حسبي الله ونعم الوكيل فيكو كلكو ياظلمه 



ماما ياااماما اصحي هنتأخر على المدرسه 

فتحت عيني بأرهاق مش قادره حتى افتحهم واتكلمت بوهن ...في اي يارودي 

انتي اتأخرتي اوي لي كدا في الصحيان ياماما ...احنا اتأخرنا على المدرسه ولسا مفطرناش وحتى الانش بوكس لسا مجهزش غير أن مين هيودينا المدرسه بعد ما الباص فاتنا ياست ماما 

غمضت عيني بحزن وعصبيه ...كله بسبب الهمجي دا معرفتش انام غير الصبح وفاتني معاد الصحيان  

ياماما 

زعقت فيها .....اوف بقاااا خلاص اتزفتت اومت قومي من وشي 

بصتلي بعتاب وجريت من قدامي بعييط 



لبست وجهزت لكل واحده اللانش بوكس بتاعها ...يالا خلصوا لبستوا الشوز قدامي بقا عشان اوصلكو 

بصولي الاتنين بعتاب ومشيوا قدامي 

نزلت من العماره بسرعه ...يالا بسرعه عشان تلحقوا قبل البوابه ماتتقفل  واحنا ماشين قابلته قاعد على القهوه وبيدخن من الارجيله واول ما شافني قام .... راحه فين 

بصتله بصدمه من جباحته واتجاهلته ومشيت  .

لقيته شد رودي بحنيه .. مش هتصبحي عليا 

لا هصبح اكيد على احلا عمو في الدنيا 

بصتلها بشر ... رودي تعالي هنا 

خافت وجريت وقفت ورايا 

بصلي بغل .... راحه فين 

رديت بسخريه.... سلامه النظر .. مش شايفهم بلبس المدرسه راحه اوديهم 

نوح بهدوء ...لا اطلعي انتي انا هوديهم 

لسا هتكلم .. اخدهم مني ببرود....يالا ياحبايبي معايا 

بصولي بإستإذان الاول ف لقيتني ببصيله غصب عني لقيت نظرته جامده خوفتني اعانده ... انت انت مش عارف المدرسه و

لا عارف مكتوب على التيشرتات ...اطلعي انتي نامي شكلك مرهق اوي وتعبان 

هزيت  راسي بقلق وطلعت ماسابنيش غير لما طلعت العماره ومشا اخيرا 



..

صحيت على صوت الموبايل بيرن ...الو 

اي الرقه دي كلها اومال انتي اول ما بتشوفيني بتقلبي جعفر ليه 

فوقت شويه من نومي ....مين 

عزرائيل 

اتخضيت ...ايه مين 

ضحك بصوته كله ....مالك اتخضيت ليه لا مش عزرائيل الي بيموت البشر ولا صحيح انا هو هو بس انا بدي أنذار الاول وبعد كدا خلاص ...المهم انا وصلت البنات واطمنت عليهم ووصيت كمان المدرسين عليهم واتفقت مع الباص أنه يجبهم ويوديهم 

عضيت ع شفتي بحرج ورديت بعصبيه....وانت بتتصرف من دماغك لي هو انا قولتلك تكلم الباص و 

هششش متقلقيش دفعت المصاريف .ضغطت اكتر ع شفايفي بقهر ...انا مش عايزه شفقه من حد 

شفقه اي كله بتمنه ياحلوه 

عصبني ولقيتني بزعق فيه ....تصدق انك حيوان ومش محترم وقليل الادب و

ههههه استني استني انتي فكرتي اي بس انا قصدي انك هتشتغلي معايا في الوكاله عادي انتي بس الي دماغك شمال لا وبتقولي عليا انا الي قليل الادب. .. نص ساعه وانزليلي عشان اعرفك على الشغل  وقفل السكه في وشي من غير حتى مايستنى ردي 

بصيت على الموبايل بصدمه..... دا قفل في وشي ... دا طلع مش همجي وقليل الادب وبس لا وقليل الذوق كمان



على النغمات وصوت كارم محمود وأغنيه "مرحب شهر الصوم مرحب" وروائح ونفحات رمضان تجول في الشارع وهنا بالاخص في إحدى حواري الجيزه   

تقف فريده تتابع كل هذا بنظرات منبهره سعيده ...الله بجد الاجواء هنا تحفه 

وهي حاره اي حد كفايه أن اسمي جنبها 

بصتله بقرف ... لا خلاص غيرت رأيي

ضحك بصوته كله لدرجه ان كان فيه ناس وقفت مخصوص متعجبه أنها شايفاه بيضحك ... تعرفي بالله العظيم انا مامصدق انك انتي مخلفه بنتين 

بصتله بعصبيه...لي مشبهش ولا مشبهش 

ضحك تاني ....انتي طفله اكتر منهم ...المهم اكمل بجديه انتي متعلمه ؟

ابتسمت بهدوء ...اه انا اصلا مترجمه قد الدنيا بس الدنيا نفسها جت عليا بقا 

بصلها بدهشه بس اخفاءها .... امم ميأكلش عيش.. البت ذكيه جوا هتعرفك كل حاجه بس شغلك جوا ماشي يا ويلك يا ءء ..تصدقي لحد دلوقتي معرفش اسمك اي 

بصتله باستكار ....اومال عملت المحضر ازاي على العموم اسمي فريده 

 _مش انا ياختي دا زميلي بس حلو الاسم شبه بتاع الناس الذوات كدا 

بصتله باستنكار اكبر ومشيت 



لاحول ولا قوه الا بالله ..ماتتهدي بقا يامرا انتي





وابعدي عن وشي اصل عفاريت الدنيا والاخره بتتنطط قدامي 

قربت منه بدلع ... انا عايزه راحتك ياسي نوح انت عارف اني رايداك وبحبك والله العظيم يناااس بحبك 

_اكتمي يلعن انتي اتهبلتي يابت غوري من وشي ..انتي مرات اخويا 

قربت منه بعصبيه. ..ما انت عارف الي فيها يانوح انا والله اتجوزته عشان ابقا قريبه منك و

نوح بغل ....قسما عصما ياصباح لو ما لمېتي نفسك واتعدلتي لقټلك فيها وارتاح منك ومن قرفك غوري من وشي ودفشها بغل ومشا 

صباح بشړ ...بقا كدا يانوح ماشي وربنا لو ماوريتك مابقاش انا صباح وهتبقى بتاعي يعني بتاعي .

وقفت مكاني پصدمه .. يالهوي اي الي سمعته دا 

نوح خرج وشافني ملحقتش اجري ... زعق فيا وقالي...انتي بتعملي اي هنا وډخلتي ازاي 

بصتله بړعب ..انا انا جيت اديلك دول ذذكيه قالتلي دول مكانهم في البيت ووو من المفتاح الي ادتهولي وو مسمعتش حاجه صدقني انا 

البت دي لازم ټموت يانوح قالتها صباح 

بصتلهم بړعب ولسا هجري مسكتني من شعري بغل ...تعالي هنا ياروح امك هو دخول الحمام زي خروجه 

بصيت ل نوح برجاء.... خليها تسيبني والنبي 

فجأه قرب مني ومسكها هي من شعرها ف صړخت بشړ ... الحقييني ياااماما قفشتهم مع بعض وأما واجهته عايز يضربني الحقووووني
إلحقييني ياااماما قفشتهم مع بعض وأما واجهته عايز يضربني الحقووووني 

بصتلها بصدمه ....ايه الي بتهببيه دا يا مجنونه 

فجأه لقيته ابتسم ابتسامه خوفتني ... بقا كدا يـ صباح خالصه . 

بقا كدا ياضنايا .. ليه كدا بس يابني دا انت كبير الحاره يعني قدوتهم لو شافوا ولا سمعوا الي حصل دا هتإيد نار وانت عدوينك كتير يابني  .. وبعدين دا يوم المنى أما اشوفك متهني مع الي هتتجوزها انت قولتلي عايز اتجوز وقولتلك لا انا 

نوح بخبث ... وانا يما عملت اي بس وبعدين انا هصلح غلطتي وهتجوزها كدا كدا فعلا وقفتنا هنا وحشه 

بصتله بصدمه لساني حساه اتربط بقيت اوزع نظراتي بينهم بتوهان ...انا مش فاهمه حاجه

بصلي وغمز .... اي الي مش مفهوم يانور عيني 

صباح بتهور....تتجوز بقا دي اخرتها يانوح

نوح بصلها بشر من جباحتها وأمه بصتلها .... وهو الجواز وحش ياصباح...قصدك اي بكلامك دا

صباح بتوتر ...مش قصدي حاجه انا بس قصدي على الجوازه ذات نفسها مش على فكره أنه يتجوز أو لا قصدي أنه مليون واحده تتمناه وحسب ونسب مش معاها بنتين ومطلقه 

امه ضربت على صدرها بصدمه.... الكلام دا حقيقي يانوح يابن بطني 

رغم كل الي اتقال دا بس مش هاممني ولا فارق معايا عشان ببساطه مش هوافق لوحصل اي بس وجعتني كلمه مطلقه ومعاها بنتين مش فاهمه هو دا سبب يعر ولا حاجه عيب ولا حرام لقيتني بفك أيده من ايدي وبدفشه عني وبجري ودموعي على خدي ...  مش هرتاح بقا ...انا تعبت يارب والله العظيم تعبت



ماما 

فوقت من سرحاني على صوت بنتي جوري ...اي ياحبيبتي 

هو بابا ليه وكأنه ماصدق نبعد عنه ليه مش بيسأل عننا ولا بيطمن معقول قلبه مابيوجعهوش وهو مش عارف اي حاجه عننا 

بصتله بشرود بفكر في كلامها  ..بأمانه كلامها وجعلي قلبي اوي فوقت وكلمتها بضحك.... انتي زهقتي مني ياست جوري ولا اي وأنتي ياست رودي 

رودي بحزن....نعم ياماما 

شلتها وقعدتها على رجلي.... قلب ماما لسا زعلان مني 

مدت شفتها السفليه بحزن... بصراحه اه 

حضنتها اوي....انا اسفه حقك عليا بس والله العظيم غصب عني 

خلاص ياماما انا معتش زعلانه جيبي بوسه بقا 

ضحكت وبوستها واختها انضمت لينا وفضلت اأكلهم واحاول انسيهم شويه 

الباب بيرن ياماما 

حاااضر يالي على بالباب ... مين 

انا نوح 

قبل ما افتح الباب سيبته ....عايز اي 

افتحي عايز اتكلم معاكي 

زعقت فيه... مافيش بيا كلام ياجدع انت.

زعق فيا.....كلمتي تتسمع افتحي الزفت 

ع على فكره انا فتحته عشان عايزه كدا مش عشان خايفه منك ولا حاجه يعني 

ابتسم بسخرية ....ايوا ايوا مانا عارف 

ابتسمتله بتكلف .... طب كويس 

عمو نووووووح وحشتني

رفعتلها حاجبي باستنكار.... جوري 

جوري بطفوله.... اي ياماما دا عمو نوح  ...ههه والله طيب خالص وانتي ظالماه 

نوح بطفوله. ...اه والله ياجوجو قوليلها انا طيب اوي والله وهي ظالمني

بصتله بقرف ...طب حاسب بس اصل جناحاتك هتدخل في عيني من كتر طيبتك 

ضحك غصب عني لقيتني ببتسم من صوت ضحكته الجميله 



المهم ممكن يابنات تسيبونا على انفراد خمس دقايق بصولي بإستإذان ف هزيت راسي بنعم ودخلوا ....افندم 

عايز اتجوزك

بصتله بغضب..... مش موافقه ...بعينك 

قام وقف قدامي بهدوء.... صدقيني احنا الاتنين محتاجين بعض كل واحد فينا محتاج التاني اكتر ...صدقيني كمان ولادك هيبقوا ولادي وهدخلهم احسن مدارس واحسن المدرسين ليهم واحسن لبس وكل الي عايزينه قبل ما يطلبوه هيكون عندهم   وكمان همضيلك أن يكون جوازنا على ورق مش اكتر 

بصتله بعدم تصديق ... مش مصدقه ولو فعلا كلامك صح هتستفاد انت اي

بصلي بجمود ...هرتاح من زن امي كل شويه اتجوز اتجوز وصباح هتنهد بعيد عني أما تلاقيني اتجوزت 

بصتله شويه ... وافرض اخدت مني الي انت عايزه وطلعت خسيس و 

اتنين مليون جنيه مهرك دا غير مؤخرك بالرقم الي انتي تكتبيه ها .. المؤذون هيجي قبل المغرب...جهزي نفسك ياعروسه وسابني ومشا زي كل مره قبل ما يسمع مني اجابه حتى



كنت قاعده قدام المؤذون مش مصدقه الي بيحصل وكأني بحلم مافوقتش غير على جمله ...."بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير "

 مبروك ياحبيبتي باسني في خدي وحضني ....هنزل اشتري شويه حاجات انا والبنات وجاي البيت بيتك طبعا مش محتاج اقولك 



استني عندك 

بصتلها بخوف "شكل الوليه ام نوح دي  شرانيه" انا حاسه ...بصي بقا ياختي كان اسمك اي صحيح 

ف فريده 

اسمعي ياتفيده  ... ابني تشيليه في عينك دا مش بمزاجك دا غصب عنك الي يقوله مايتكررش حاضر حتى قبل ما يتكلم ..ابني مش عارفه ايه الي راماه الرميه السودا دي دي البنات بيترموا تحت رجليه وملكات جمال وولاد حسب ونفس مش مطلقه معاه بنتين لا وايه ووخداهم  معاها في بيت جوزها .. المفروض كان يشترط عليكي ترميهم لجوزك بس اقول اي ابني طيب و

لسا هتتكلم زعقت فيها ....ماتتهدي بقا يا وليه انتي من الصبح قاعده اهانه اهانه ماتهمدي كدا بقا ولا تكوني فكراني ضعيفه ومكسوره الجناح لا يااادلعدي دا انا اعرف اخد حقي تاااالت ومتلت 

 فريييييييده ..لقيتها فجأه قعدت تعيط وجريت على ابنها ....الحقني يابني الحقني ياضنايا ملحقتش يجي ساعه وبتهيني ياضنايا  واهو انت سمعت بودانك ماتبلش عليها 

بصلي بعصبيه خوفتني.. اعتذري لأمي 

صرخت فيه ...مش معتذره انت ماسمعتش هي قالتلي اي ماسمعتش غير كلامي انا 

قووووولت اعتذري لأمي

بصتله بتحدي ....مش معتذره قولت 

طب قسما عظما يافريده لو معتذرتي لأمي لتكوني طالق فيها وانتي بفستان الفرح 

بصتله بصدمه وبصيت على بناتي الي بيعيطوا بصمت وو
طب قسما عظما يافريده لو معتذرتي لأمي لتكوني طالق فيها وانتي بفستان الفرح 

بصتله بصدمه وبصيت على بناتي الي بيعيطوا بصمت 

اتحركت بكل هدوء عكس النار الي جوايا ونزلت لـ مستوى بناتي واخدتهم في حضني.... مالكو ياحبايب ماما بس بتعيطوا لي محصلش حاجه هشش دموعكوا بتضعفني اوي وانتو اكيد مش حابين تشوفوني ضعيفه صح يالا يالا ياقلبي منك ليها تعالو معايا هنروح بيتنا تاني انا مكنتش حابه دا من الاول والله وقلبي مش مطمن بس هصلح كل حاجه من تاني يالا نمشي 

فريييييييييييييييده

جسمي قشعر من الخوف وحرفيا مقدرتش ابصله وكنت نفسي امشي واتجاهله تماما بس رجلي خانتني ولقتيني. واقفه بصدمه وكأني مستنيه مصيري ...



احتجز كف أيدي بين كفه بغلظه .... راحه فين 

حاولت اتكلم من غير ما بين خوفي.....سيب أيدي سيبني بقولك انا يستحاله اعيش معاك  بعد الي حصل دلوقتي انت اتكشفتلي على حقيقتك وانا مش مستعده اعيش ذل ومهانه من تاني انت فاهم ابعد عني سيبني وورقتي تجيلي لحد عندي انت فاهم 

بصلي بكل برود .... ها خلصتي .... كل الي قولتيه دا تبليه وتشربي مايته قدامي 

صرخت بنرفزه من بروده .... انت اي برودك دا ياأخي بقولك سيبني مش طاااايقااك ابعد عنيييي 

نزل لعندي عشان فرق الطولي ما بينا وهمس في ودني .... فكري في ولادك ياشاطره وماتخلينيش اتغابى عليكي  بس ماحدش هيتأذى غيرك بناتك ولو مش همك سمعتك فكري فـ سمعت بناتك ...ها ..  قدامي 

بصتله بكره وانا بشد من احتضان كفوف أيدي على أيديهم بحنان وسيبتهم وطلعت 

بس فجأه سمعت صوته وهو بيقول بكل هدوء وجبروت.....اماااا مراتي لا  مرااااااتي خط احمر واعرفني أن كرامتها من كرامتي حطي مليون خط تحت الي قولتله دا وانتي عارفه قد اي غضبي وعصبيتي وحشه

عقدت حواجبي ... طالما زعلقلها وعارف أن أمه غلطانه كان عايزني اعتذر ليه ... منفصم بالله... مجنون اوف هو انا ناقصه

كان طالع على السلم بشرود فجأه طلعت قدامه بدلال .... بقولك يانوحي 

خبط كفوفه في بعض بشر .... اتمسي ياصباااااح واتقي شري واتلمي 

صباح بقله ادب...... لا مش متلميه هتبعتر هيههيي ..لمني انت بقا يااامانفسي 

زقها بقرف بعيد عنه وطلع .... اخرتك سودا معايا يابنت الـ*****
..

كنت قاعده على السرير بخوف بعد ما نيمت بناتي وغيرت هدومي لإسدال وفضلت قاعده مستنيه مصيري المجهول على أيد الهمجي دا  

فجأه لقيت باب الشقه بيتفتح قلبي دق بسرعه رهيبه ورعب ... يارب خليك معايا

دخل الأوضه وبصلي بطرف عينه واتوجه ناحية الدولاب طلع هدومه ودخل التواليت كل دا وانا متابعاه بقلق من هدوءه المخيف دا 

بعد ربع ساعه لقيته خرج ونشف شعره ورش البيرفيوم بتاعه واتوجه ناحيه السرير ونام وقفل النور  

اتنفست براحه ولسا هقوم من على السرير لقيته فتح النور ....راحه فين 

كنت مدياله ضهري ..اتكلمت وانا لسا مدياله ضهري..ءء هروح انام على الكنبه 

سمعت صوت تنفسه العالي الي بيبشر أنه متعصب وعلى اخره..... اتمسي يااابنت الناس وتعالي نامي جنبي ...مش عايز اعتراض ..وانا مديلك وعد اني مش هقرب منك من غير اذنك يالا 

كنت هعترض بس قولت أما اسايره واول ما ينام انفذ الي في دماغي وروحت نمت جنبه بس ادتله ضهري وانا حرفيا على طرف السرير خالص 
.

صحيت لقيته نايم على صدري ومحاوط دراعي بإيده ورجله على رجلي من صدمتي فضلت برمش بعدم تصديق وفجأه بقيت بزقه بعيد عني وهو زي الحجر بس كان نفسي اصوت وازعق بس عارفه أنه هيجي على دماغي في الآخر ...يا يانوح سيبني بقا اوف ياربي يابني ابعد عني هتخنق حرام عليك بقا كل جسمك دا عليا حاسه اني اتشليت اه ابعد عنيييي 

صحى بكل برود وبصلي بهدوء ولا كإنه مصدوم من الوضع وابتسملي ابتسامه هاديه وقام اخد هدوم واخد شاور وانا قاعده على اعصابي حرفيا مش مصدقه بروده ولا حتى الي حصل ...هو دا الي مش هيلمسني؟؟؟؟؟؟

اخد شاور وطلع صلى وانا اتجاهلت الموضوع واخدت شاور وصليت وروحت جهزت البنات للمدرسه وهو راح يوديهم تحت استغرابي

فجأه سمعت صوت رزع حرفيا على الباب.... افتحي ياااااحربايه انتي  افتحييييييييي يابت 

فتحت بخوف من الصويت دا ...اي يا صباح 

دخلت حماتي وزقت صباح بعصبيه ابعدي كدا انتي تعاليلي يا**** بقا ابني انا كبير الحاره يابنت ال***** تخليه يشتغل عنك انتي وبناتك خدام ليكوا هو يابنت ال**** دا انتي نهار ابوكي مش فايت  وفجأه مسكتني من شعري وضربتني بالقلم ماحستش بنفسي غير وانا بردلها نفس القلم وو
لسا عرسان لقتيها بتزعق فيا وتشخط مستحملتش ومش هكذب عليك البت دي مش سهله من اول يوم وانا عارفه انها متنفعش لخوك لقيتها بتقولي ملكيش دعوه بيا ومتطلعيش هنا تاني قومت زقاها وربنا يعلم اني حاولت اخفف أيدي بس كان لازم تخوفها لقيتها بتضربني بالالم انا انا يا احمد أضرب بالألم اه ينار قلبي بقا ابوك عمره ما مد أيده عليا ولا حدر يجرأ يعملها ومرات ابني الي مفروض تعتبرني امها تضربني بعد العمر دا كله يا احمد اڼضرب ااااه يا احمد اه مش قادره ربنا ياخدني بقا وحشتني ياحج تعالى شوف ابنك جايبنلنا المصېبه دي من انهي داهيه هو انا ناقصه 

صباح بخبث وهي شايفه خيال نوح....بعيد الشړ عنك ياخالتي متقوليش كدا ربنا يطول بعمرك يارب 

احمد بعصبيه..... وربنا أما نوح يجي لقوله واخليه يشوف صرفه معاها دي من اول يوم وبتعمل كدا 

قاطعته بمكر.....ايه لالااا اوعا اوعا يا احمد عشان خاطري بلاش مشاكل هي في حالها وانا في حالي وحقي عند ربنا مايضعش 

مجرد بعض كلماتها أشعلوا الڼار في جسمه بغل .... بقا بتمدي ايديك على امي وربنا لكسرهالك

ماما هو بابا خلاص مابقاش بابا .. وعمو نوح هو الي بقا بابا 

بصتلها بتوهان .. لالا ياحبيبتي باباكي لسا باباكي و

جودي بدموع.... ليييي انا مش عايزه بابا القديم انا عايزه عمو نوح ياماما بالله عليكي 

بصتلي بحزن وانا برتب على ضهرها بحنو .... طيب طيب ماتعيطيش 

رودي بهدوء....وكمان ياماما عمو نوح قالنا نقوله يابابا وبلاش ياعمو دي 

رديت پصدمه....اي دا ب بجد 

جودي بفرحه ..... ايوا ياماما وكمان شوفي جابلي اي جابلي كل الي كان نفسي فيه شوكلت وشيبس ووعدني هيوديني الملاهي الجمعه الجايه انا بحبه اوي اوي ياماما 

رودي بتأييد.... وقالي كمان أنه هينقلني مدرسه لغات وهاخد دروس زي صحابي كمان بجد انا فرحانه اوي اوي 

صمتهم بحب ليا وانا فرحانه من قلبي لفرحتهم وجوايا بقول هو ازاي طيب كدا بس لو امي دي ماكنتش أمه ..

يالا ياحبايبني خلصوا الاكل كله وكل واحده على اوضتها تعمل الهوم وورك كله
وبعدين تصلي وتنام وهصحيكوا شويه بليل عشان نقضيه مع بعض وهحضرلكوا فيلم يجنن



صرخوا بفرحه ...تحيا ماما تحيا بنحبك يامااماااا 



ضحكت من قلبي على اسلوبهم الطفولي ..... وانا كمان بمۏت فيكو ياروح قلب ماما



..



كنت محضره اكل كتير ليه ك شكر عن الي بيعمله مع ولادي وغسلت المواعين وقولت اخد شاور وبعدين اجهز الاكل على الوقت الي بيجي فيه لسا بدري شويه يادوب اخد الشاور



خرجت من الحمام وانا لافه جمسي بفوطه مطمنه أنه مش موجود ولسا بفتح نور الاوضه صړخت پخوف....عا 



جري عليه كتم بوءي ....هش في اي هو انا حرامي 



بصتله بخجل وانا ببعده عني وبحاول اجيب اي حاجه تسترني عن عيونه الجريئه .... انت انت بتعمل اي هنا انت انت مش المفروض هنا انت معرفني انك هتيجي ٧والساعه لسا ٦ ووو



بصلها بتوهان من شكلها واخد المفرش من أيدها بعصبيه الي بتحاول تغطي بيه نفسها ...ابعدي الزفت دا عنك وبعدين انا جوزك مش حرام يعني 



انت انت وفجأه انفرجت في البكا من كسوفي وصوته العالي.



 لقيتني ببكي بحرقه اكتر أما لقيته بيكلمني بحنيه وانا نفسي افضفضله بكل القسۏه الي شوفتها واقوله ميتغيرش معايا وعلطول يكلمني بحنيه وفجأه حضنته جامد وهو بادلني الحضن اقوى ورفع أيده ل دقني يرفعه عشان ابصله في عينيه وهبط .



 انا تلقائيه غمضت عيني استمتع بالمشاعر الي مطمناني دي وفجأه لقيت الباب اتفتح بالجامد....الله الله يا قلب امك الله الله يعني برغم الي سمعته وأن الي تنشل في ايديها مدت أيدها على امك وانتي يانحنوح ياكبير البيت والحاره 

جريت وقفت وراه بكسوف وڠضب من الي بيحصل ازاي تتدخل كدا وازاي دخلت اصلا 

....حضرتك ازاي تدخلي كدا على اوضه نومنا


أزهار بستفزاز.... من دا



 ياختي من المفتاح ابني مديهولي وسامحلي ادخل في اي وقت وحسب مزاجي



بصتله بعتاب وفجأه لقتيه صړخ فيها......أماااااااااا
أزهار بستفزاز.... من دا ياختي من المفتاح ابني مديهولي وسامحلي ادخل في اي وقت وحسب مزاجي

بصتله بعتاب وفجأه لقتيه صړخ فيها......أماااااااااا 

أزهار بغيظ شديد دارته بسخريتها..... اي ياسيد الرجاله يالا ناصف امك 

غمض عنيه محاوله منه أنه يتحكم في أعصابه.... لو سمحتي قدامي ياأما

أزهار بغل قبل ما تمشي لقيتها جتلي وكانت بتحاول تمد أيدها عندي فجأه لقيته وقفني وراها ووقف مابينا ....يااااااما كدا ماينفعش ياما تشوفيها بالمنظر دا 

أزهار بعصبيه ولسا على سخريتها.... اي ههه خاېف عليها لحسدها ولا تكونشي بتغير عليها مني 

نوح بعصبيه ... ايوا ياأما بغير عليها ينفع تتفضلي قدامي وانتي. ولفلي بسرعه وهو بينحني بيمسك المفرش الي عند رجل أزهار ... ياااما ماتبصيش عليهاااا وانتيييي خدي دا وروحي الحمام ...يااااااااالا 

اتنفضت بخضه وانا بجري على الحمام...

خليها تشمت فيا كمان يا ابن بطني .. دا بدل ما تعرفها وتخليها تعملي حساب لا بعمايلك دي هتركبني وتدلل كمان 

نوح مسح على وشه پخنقه....ياما ارحميني وارحمي نفسك بقا انتي لحقتي دي مابقالهاش يومين ياااما 



أزهار بصتله بعدم رضا...... بتعلي صوتك عليا ي نوح بتعلي صوتك على امك دي اخرتها ماشي يانوح ماشي روح قلبي وربي غضبانين عليك وزقته ومشيت

ها طمنيني عملتي اي 

أزهار بغل....بنت ال دي ولا كأنه مسحور بيها وانا الي قولت هيولع فيها بجاز ويعلمها الادب لا طلعت لقيتهم استغفر الله والبت بالفوطه 

صباح بغيره وعصبيه....اييييييييه يعني اي وانت فضلتي ساكته مامستكتهاش من شعرها واخدتي انتي حقك ليه

أزهار بغيظ.... ما انت ماشوفتهوش واقفلي ازاي بالمرصاد لالاا مش ابني الي فوق دا لا الي فوق دا مش ابني دا زعقلي ابني طول عمره ما رفعش صوته عليا ويوم مايرفعه يبقى عشان دي ماشي ماشي وربنا لوريها واطلعه على چتتها ومابقاش ازهار الا لو خليته ېموتها في ايديه ويخليها خدامه تحت رجلي 

صباح بصتلها بغل .... البت دي اخرتها وحشه معايا لا وبادئه شغلها صح كرهته فيكي بس ماشي الصبر بس

عدت الايام من غير اي أحداث جديده تذكر 

افتحي ياختي 

صحيت الصبح على خبط على الباب....حاضر جايه 

صباح بغل....ادلعي ادلعي اي ساعه



عشان تفتحي 

بصتلها بعصبيه ....وانتي مالك انتي ادلع ولا لا خليكي في نفسك ياصباح 

صباح بغيظ.... خالتي أزهار بتقولي انزلي عايزاكي 

جاوبتها ببرود....هستأذن من جوزي حبيبي الاول وهو يقولي انزل ولا لا 

صباح بصتلي بكره وزقني ومشيت .... اعوذ بالله من دي واحده

ألو

اي يابلسم حياتي 

ابتسمت بكسوف على حنيته عليا.... مامتك بعتتلي صباح وبتقولي انزل 

سكت شويه وقالي.... عايزه تنزلي 

ابتسمت على صوت الدافئ.....الي انت تقولي عليه بس انا بقول انزل بلاها مشاكل 

صوته احتد شويه.... مايهمكيش حد وماتجيش على نفسك عشان حد حتى لو الحد دا امي بس الي انتي عايزه انزلي واطلعي بسرعه اتلككي انك تعبانه وانا جاي اهو في السكه وهقول أن انا لسا جاي وتعبان ومحتاجك معايا 

ابتسمت بحب .. حاضر 

يحضرلك الخير كله ياقلب نوح من جوا

..

نزلت بقلق وانا قلبي مش مطمن ....ن نعم ياخالتي

بصتلي بشړ..... الا العروسه على أيدها نقش حنه ولا اي لا بقولك اي هتزيدي فيها ولا اي عدل ربنا بيقول أنك انتي وسلفتك تخدوموني ولا تكوني السفيره عزيزه ياختي وانا مش واخده بالي ... انا سبتك الاسبوعين الي فاتوا وقولت عروسه جديده بس دلوقتي ياختي يالا على المطبخ



أسلوبها المتحجر معايا عصبني.... على فكره في أسلوب احسن من كدا ولو كنتي طلبتي باحترام كنت عملت الي انتي عايزاه وبنفس راضيه 

أزهار بغل .... يميل بختك ... قصدك يابنت اني مش محترمه 

لسا هتكلم لقيتها وقعت نفسها وفضلت تلطم وټعيط لحد ما ابنها التاني..... جه في اي يما مالك

انا جريت على فوق عشان ماتوقعتش أن اخوه يجي دلوقتي وانا بعترف اني غلطانه اني نزلت من غير اسدالي وبالطرحه بس 

لقيته بيجري ورايا....رايحه فين يابنت ال انت فكراها سايبه تعالي وشدني من شعري 

..هو فكرني خاېفه منه عشان أمه بس انا جريت عشان البسي ديق ومينفعش يشوفني بيه 

جرني برا البيت وطردني وقفل الباب .... هتفضلي هنا لحد ما جوزك يجي ويشوفله صرفه معاكي

بصتله برجاء.... حرام عليك طب خليني البس عبايه طيب ماينفعش كدا 

لقيته سابني ومشا وكل الي رايح والي جاي بيتفرج عليا واغلبهم بيبصولي نظرات مش كويسه








لصبر حدود الفصل العاشر بقلم بسمله بدوي






×





بعد نص ساعه 

شوفت نوح بطلت عياط وقومت وقفت من خۏفي 

نوح اول ما عينه وقعت عليها اتحول وشكله بقى پخوف 

..وجه بسرعه .... انتي انجننتي في عقلك ازاي تنزلي كدا 

كل الاحداث الي حصلت دي عقلي رفضها ومش عارف يستوعبها لقيتني بستسلم لسحابه السودا الي بتسحبني ووقعت بين أيده بس قبل ما اغمض عنيا قولتله ....اخوك الي عمل فيا كدا

صحيت لقيت بناتي قاعدين جنبي على السرير بحزن اول ما شافوني صرخوا بفرحه ....ماما انتي بخير 

على صوتهم جه نوح بقلق .... انتي كويسه 

هزيت راسي بوهن....انا انا ايه جابني هنا و اي حصل

قرب مني وباس راسي ....اهدي ومتفكريش في حاجه هروح اعملك عصير ليمون يهدي اعصابك وجاي 

بعد ربع ساعه دخل ومعاه العصير بس مش هو لوحده ومعاه امه وأخوه ومراته 

احمد پخوف من نظرات نوح...... انا انا اسف يامرات اخويا حقك عليا دي كانت ساعه شيطان وانا ماستحملتش أما لقيت امي مرميه على الأرض بسببك قصدي يعني ءء المهم حقك عليا 

بصيت على نوح الي مربع أيده وبيبصلهم بتهكم واضح ونقل نظره من أخوه ل أمه ... الي قالت ببرود... ماهي زي القرده اهي اومال قالب الدنيا ليه



زمجر پحده...... أماااااااااا

أزهار بعصبيه.....هو اي الي كل شويه اما اما اي فرحان بصوتك خد في علمك اني اخرت سكوتي دي وحشه وصدقني انا لو اتفتحت فيك هنزعل كلنا وسابته ومشيت ووراها ابنها ومراته

غمضت عنيا بحزن.... انا اسفه على الي بيحصلك بسببي

اخد نفس وزفره بحنق.... وانتي مالك انتي قولتلك قبل كدا ماتحاوليش تيجي على نفسك عشان حد المهم اشربي العصير لحد ما انيم البنات وجايلك

بصتله بحب على حنانه الي مغرقني بيه انا والبنات

..

ولعيلي على الشيشه اخلصي قالها احمد بعصبيه

صباح بعصييه ....اي ياخويا انت هتطلع عصبيتك عليا ولا اي 

احمد بغل.... انا خلاص جبت اخري منه 

صباح بخبث.....مانت لو تمسع كلامي هتشوف الخير كله

احمد بصوت عالي عصبي .....صبااااااح اقفلي الموضوع وقومي فزي ۏلعي عليهااا

صباح بصتله بتهكم....اوف ماشي ماشي قايمه انا نشوف اخرتها 

احمد يصلها بغموض.... وربنا ل آخد حقي وحق امي وهوريكي

سمعت صوت الباب بيخبط

روحت افتحه بس سبقني نوح ... الي اتحول اول ما شاف مين على الباب وفجأه لقيته البوليس داخل و وو
سمعت صوت الباب بيخبط

روحت افتحه بس سبقني نوح ... الي اتحول اول ما شاف مين على الباب وفجأه لقيت البوليس داخل  ... معانا أمر بأحضار مدام فريده الباز بتهمته خطف الاطفال وإبعادهم عن ابوهم وابوهم طالب حضانتهم

فريده بصراخ....اي لالااا ولادي مش هيبعدوا عنيييي انت فاااهم انا والله مش خطفاهم ولا حاجه في ام هتخطف ضناها بردوا .. وكمان هو طاردنا انا والبنات و الله فجأه دلوقتي عايزهم وطالب حضانتهم

الظابط ..الكلام دا تقوليه في النيابه

هنا ادخل نوح بهدوء.... انا ظابط بردوا وعارف كل الإجراءات القانونية بس بردوا التهمه مش صحيحه وانا لا يمكن اسيبكو تاخدوها كدا

الظابط... يانوح باشا مينفعش

نوح ببرود ... خلاص روح وانا هاجبها بعربيتي وجاي

الظابط هز رأسه.... انت عارف أنه مينفعش ياباشا بس عشانك هنفذلك الي انت عايزه 



..

بعد ما الظابط مشا 

جريت على نوح بدموع.... بالله عليك يانوح ماتخايهوش ياخد بناتي مني والله هو بيعمل كدا عشان ينتقم مني مش اكتر وهو وهو لو بيحبهم وعايزهم ماكنش طاردنا واتخلى عننا عشان مراته التانيه وكمان ماكنش قدر يستحمل يعيش يوم واحد من غيرهم بالله عليك يانوح اعمل حاجه وخليه يبعد عن بناتي 

قرب مني ومسك ايدي بحنيه ....هش هششش انا جنبك يافريده وعمري ما هتخلى عنك الا بموتي وبعدين عيب الي انتي بتعمليه دا والله بقا في ام توصي اب على بناته 

كلامه كان زي البلسم على جروحي وكأنه سحب كل الخوف الي في قلبي وبدله بطمأنينه ... من كتر فرحتي الكلام اختفى من على لساني وفجأه لقيتني بتشبت في رقبته بطفوله وانا بطبع قُبله على خده وحضنته بعزم قوتي 

ياروحييييي جوز عصافير محتاجين اللاباده قالتها صباح بغيره عميه وغل

بصلها نروح بعصبيه.... انتي لسا هنا بتعملي اي وبعدين اصلا اي طلعك مع البوليس انتي مالك انتي كمان

صباح بإستفزاز ... لدرجادي خايف عليا 

بصتلها بصدمه من جباحتها .. وبعدين بصيت على نوح اشوف ردت فعله لقيت عروق رقبته بارزه بشكل يخوف ...مسكت أيدها بحنيه... واتكلمت بهمس. ..هي بتنرفزك عايزه تطلع اسوء مافيك ...  وبعدين تبان هي البريئه ..اهدى عشاني

نوح بصلي نظره غامضه وفجأه لقيته زقها طردها برا الشقه .. الله يحرقك ياصباح الـ**** 

ضحكت غصب عني لقتيه كشر وقرب مني.... بتضحكي ؟؟ وليه بقا

بعدت خطوتين بخوف مزيف..... بصراحه شكلك وانت متعصب علطول بيضحكني

خبط كف على كف بقله حيله ... بقا انا الظابط نوح والمعلم كبير الحاره الي بيخاف مني رجاله بشنبات من بس يسمعوا اسمي انت ياشبر ونص تقوليلي بضحك أما بتعصب 

هزيت راسي بثقه.... انا مش اي حد بردوا

غمز بمشاكسه.... ايوا ياعم الواااااثق اموت انا واعيد السنه

بصتله بقرف مصطنع....ياي بيئه اوي

..

تسريع الأحداث 

كنا قاعدين انا ونوح قدام الظابط بياخد اقوالي قاطعنا العسكري.... في واحد برا يافندم طالب يدخل ويقول إن اسمه حازم الشرنوبي 

_دخله

دخل وكان شكله اتغير اوي حسيت بنفور غريب استغرب نفسي اوي من فتره كنت اول ما بشوفه عيوني بحسها هطلع قلوب قلبي مابيبطلش دق كنت بحب فيه كل حاجه كنت حقيقي شيفاه احسن راجل في عنيا انما الي قدامي دا راجل غريب لا شعوري هو هو ولا قلبي بيدقله ولا عيوني حابه تبصله .. معقوله هو دا الي حاربت الدنيا عشانه طب ليه اتغير اوي كدا في نظري بسأل نفسي وبقول انا ازاي كنت مغفله اوي حبيته على أي ده ..سبحان مغير الاحوال والله 

اول ما دخل بصلي وابتسم بخبث كان باين اوي....  كويس اوي

بصتله بقرف وهو شاف نظرتي اتعصب  ثواني وحسيت بإيدين قويه بتحاوط خصري بتملك وحب قواني.... اظن دلوقتي نقدر نمشي يا مازن

مازن الظابط.... ايوا يانوح باشا تقدروا تمشوا

حازم بعصبيه.....يعني اي انت. هتسيبوها تمشي كدا طب وبلاغي فيها دي خطفت بناتي بقولك

نوح اتجاهله وشدني ومشينا تحت صوته العالي وتوعده لينا قلبي حسيته غاص بخوف عندي احساس من الصبح مش كويس..... نوح بناتي

قرب مني وباس أيدي بحب وهو بيطمني..... احنا نبهنا عليهم مايفتحوش لحد واحنا متأخرناش وكمان زمانهم نامو اصلا 

هزيت راسي بتفهم بس لسا الاحساس جوايا استغفرت ربنا ومشيت معاه 



دخلنا البيت جريت اول حاجه اطمن على بناتي واتنفست براحه أما لقتيهم في سرايرهم نايمين بوستهم وغطيتهم كويس وخرجت 

دخلت اوضتنا انا ونوح بإرهاق فظيع كان هو لسا خارج من الحمام وانا بجهز هدوم بعد الشاور دخلت من سكات اخد شاور وبعدين صليت فضلت اعيط جامد وانا بكلم ربنا بحرقه ....انت عارف انا تعبت قد اي في حياتي واتظلمت قد اي انا مش عايزه حاجه غير انك تقويني لبناتي وتعوض صبري خير فيهم يارب ..لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ..

حسيت بتحسن شويه بعد صلاتي وقومت قلعت الاسدال ثواني وحسيت بنفس دافي في رقبتي وايدين بتحاوط وسطي بحنيه ....تقبل الله يا عمري 

ابتسمت بهدوء....منا ومنك يانوحي

لفني ليه بفرحه ...اي انتي قولتي اي نوحك؟؟ انتي ضفتي ياء الملكيه بتاعتك ليا قصدك اي بكلامك دا

عيوني فضلت تتمشى على ملامحه بتأمل وفجأه قربته ليا بجرأه معرفش جبتها منين ....ايوا ياء الملكيه بتاعتي ضفتها ليك عشان انت بتاعي انا لوحدي يانوحي

شالني بفرحه شديده وفضل يلف بيا .....بحبك اوي اوي ياقلب نوحك 

اتكسفت وخبيت راسي في رقبته بخجل...نوح انا يعني انا 

قرب مني بخبث.. ليه الكسوف دا بس لسا بدري على الكسوف دا الجاي تقيل وغمز بقله ادب

صرخت بخجل.... نوووح

ضحك بصوته بكله بحب....نووحك المهم مش هتيجي اقولك كلمه سر في الأجواء الرومانسيه دي

لسا هعترض قاطعني وهو بيسحبني لعالم كله حب وحنيه وكأنه العوض ليا من بعد كسره نفسي وكبريائي السنين الي فاتت 



صحيت من النوم لقيت السرير من جهه نوح فاضي افتكر الي حصل امبارح وشي احمر اوي وانا ببتسم ببلاهه وبحب .... طلع بيحبي اويي... نوح ..نوح 

..شكله نزل الشغل ولا اي. ياخبر دي الساعه3 انا نمت كل دا. .فوني رن مديت أيدي اشوف منين ...ألو  مين

اي دا أخص عليكي نسيتيني بسرعه كدا لا كدا ازعل وانا زعلي وحش وانتي يعني مجبراه 

وشي اتحول من الراحه لعصبيه....حازم انت عايز اي وبتتصل بيا بتاع اي انت مش عارف  دلوقتي اني متجوزه و قاطعني بغل.... البنات معايا وحقيقي انا هعرفك ازاي تروحي تتجوزي من بعدي يافريده وربنا لحرمك منهم العمر كله وهخليهم يكرهوكي كره يقتلك في الثانيه الف مره 

عيطت بخوف...لا والنبي يا حازم بالله عليك انا هعمل الي انت عايزه بس متعملش فيا  كدا وابعد بناتي من حساباتنا ياحازم 

حازم بخبث....امم موافق بس بشرط تجيلي شقتي ليله

كشرت بخوف ... بس انا مابقتش مراتك خلاص و

ضحك بسخريه...على اساس اني مش عارف ...انتي وحشتيني اوي ووحشني ال  صرخت بقرف ... اسكت ياحازم اسكت اي القرف الي انت بتقوله دا 

زعق فيا ...بقا كدا طيب وفجأه سمعت صوت رودي بتعيط بهستريا..لالااالااا ياماما ياماما تعالي خدينا ياماما والنبي لاالاا ماتسيبيناش والنبييي لالااا

عيطت بحرقه ...حازم حازم انت بتعمل اي في بنتي ياحازم بالله عليك كله الا هما 

ما الحل في ايدك وانتي الي اخترتي زعلي

 صرخت فيه بقهر.....خلاص خلااااص هجيلك بليل يكون الكل نام بقا استريحت كدا 

ضحك بانتصار....كدا تاخدي قلبي   .. اروح اجهزلك لبليل بقا عشان نعيد الامجاد من تاني 

قفلت السكه في وشه ولسا بلف لقيت نوح في وشي بيبصلي بقرف وشكله حرفيا رعبي ولسا هتكلم لقتيه قرب مني  وو
قفلت السكه في وشه ولسا بلف لقيت نوح في وشي بيبصلي بقرف وشكله حرفيا رعبي ولسا هتكلم لقتيه قرب مني  و مسكني من دراعي بغل .... تروحي فين يـ روح امك؟؟؟ انتي اتجننتي يفريده

بصتله برعب من عصبيته عليا.... ءء ن نوح انا مش قصدي حاجه انا والله بقوله كدا وخلاص عمري ما خليه يلمسني

صرخ فيا بعصبيه..... اخرسييي قسما بالله العظيم يا فريده لو دا حصل تاني ماهتتسميلي مرا انتي فاهمه ...غوري من وشي بدل ماهتشوفي وش ماهيعجبكيش 

مكنتش مصدقه الي بيحصل واهو رجع تاني همجي وقاسي 

صرخ فيا ....غووووري

اتنفضت بخوف وجريت من قدامه 

..

كانت واقفه في الشباك سامعه زعيقهم من فوق وقالت بشماته.... احسن تستاهل ام لسان متبري  منها دي  بس بردوا ناري لسا مابردتش  ...ماهتبردش الا لما يطلقها ويتجوزتي انا 

صباح صباااح صبااااااح

اتنفضت من صريخ جوزها..... تاني يا احمد انت مابتتهداش ابدا في اي تاني مش حضرتلك الغدا 

احمد بعصبيه.... بقالي سنه بنده عليكي اي .. وبعدين واقفه عندك بتعملي اي

صباح بشماته....المحروسه مراتك اخوك 

احمد سكت بفضول....مالها تاني

صباح بضحك ... اخوك مبهدلها هزاءه ومش بعيد يكون مديها علقه كمان

احمد بضحك هو الآخر.... نوح ويمد ايده على ست وكمان مراته لالا مظنش على العموم ممكن عقل واخد حقه أمه منها انا نازل رايح القهوه 

صباح في سرها ...في داهيه  وبعدين بصت على الشقه بشماته.... ولسا والله لخليه يطلقها 

 ..

ماما 

فوقت من شرودي على صوت بناتي ابتسمتلهم بوهن  ...نعم ياحبايب ماما

 رودي ببراءه..هو عمو نوح زعلك زي بابا بردوا 

جودي بحزن ... كنت فكراه غيره 

همست لنفسي بقهر ...وانا كمان كنت فكراه غيرهم 

اي الكلام دا يبنات لالا انتو بيتهيألكو بس عمو نوح كويس جدا هو بس كان مدايق الصبح شويه انما هو كويس والله وطيب

رودي ببراءه ... يعني دي اخر مره هيزعلك ولا هيزعلك علطول  انا مش بحب اشوفك زعلانه ياماما بجد تعالي نمشي تاني اهم حاجه نبعدك عن اي حاجه تزعلك



 _بقا كدا يارودي عايزه تمشي وتسيبني اهون عليكي هو دا وعدك ليا انك هتفضلوا جنبي طول العمر 

رودي بصتله بعتاب.... بس انت زعلت ماما

رد وهو بيبصلي بطرف عينه ببرود.... بس ماما غلطت وعشان كدا زعقت مش الي بيغلط مفروضه نعرفه غلطه 

جودي بعصبيه....بس مش بالطريقه دي فرقت اي انت عن بابا 

نوح سكت وقعد جنبي بهدوء .... ينفع نكلم بابا بالطريقه دي ياجوري

جوري بخجل....انا اسفه ياعمو. ..ق قصدي يابابا بس انت عارف اني مقدرش استحمل حاجه على ماما 

نوح فتحلها دراعاته بحب.... طب حقكوا عليا ياحبايب بابا ممكن بقا حضن 

رودي وجوري في وقت واحد ...ماما كمان معانا يالا ماما

هنا نوح بصلي ببرود مغلف بعتاب حزني.... انا هقوم اجهز الاكل و

نطق بهدوء ... اسمعي كلام البنات واخدهم الاتنين في كتف وانا في كتف وشدد من الحضن وهو بيدفن وشه في رقبتي..... اسف اني زعلتك 

دموعي نزلت وبعدين صوت شهقاتي عليت  ..هنا فِصل الحضن وبصلي بحنان...خلاص بقا قولتلك اسف 

رديت وانا لسا بعيط..... ماتتأسفش انا الي غلطت بس والله ماكان قصدي وحش أو اني ادايقك أو 

هششش وسحبني قعدني على رجله بحنيه.... الموضوع اتقفل وهو. مش هيتكرر تاني صح

حاولت اقوم بخجل...نو نوح البنات 

البنات ضحكوا بفرحه ....بابا صالح ماما بقا انت وقاموا سابونا

نوح بمشاكسه..طب وربنا البنات دي بتفهم طالعنلي

رديت بطفوله....لا طالعنلي انا 

في ثواني كان شايلني في وضع العروسه... عشان كدا انا بموت فيهم عشان هما بناتك الي هما بقوا بناتي انا كمان وعشان  طالعينلك 

رديت بغيره ...انا ولا هما يانوحي

ضحك بعدم تصديق....بتغيري من بناتك يخرب عقلك  تعالي بس هقولك على حاجه جوا

صرخت بخجل ....نوحيي بقا 

دخل بيا الاوضه وهو بيهمسلي بكلامه المعسول كالعاده ومن غير ما حس توهت معاه ..عالمه الملئ بالحب والسعاده والحنيه وبس عشان كدا بسهوله اخد قلبي الي كنت فكره أنه خلاص انكسر ومعتش هيتفتح تاني بس جه هو عرفني أن عمري ما حبيت الا هو.. هو وبس



لحد امته يانوح 

نوح بعصييه....ياما ارحميني بقا هو انا مش ابنك لييي عايزه تصغريني قولتلك انا بحب مراااتي ومكتفي بيها ومش هتجوز عليها 

أزهار بغل....انت لا بترحم ولا بتسيب رحمه ربنا تنزل .. البت صباح صعبانه عليا شايله البيت كله  لوحدها والمحروسه مراتك قاعده وكأنها في لوكندا و

نوح بصوت عالي يخوف.... مانا قولتلك اجبلك بدل الخدامه عشره

أزهار بعصبيه....انت عايزني ادخل واحده غريبه عليا تخدمني وبعدين دا واجب مراتك و

نوح بعصبيه....لا مش واجب مراتي مراتي واجبها شقتنا وبس يا امي ونزول مراتي مش نازله كفايه الي ابنك هببه وانا ساكت وجوايا بركان وعزه وجلاله الله لو اتفتحت ماهرحم حد آمين يااااااما

أزهار بخوف ... يا بني الي انت شايفه

نوح بأس ايدها وراسها ومشا

أزهار بغل.... هي لحقت  تبخ سِمها ..بس وديني لوريها 
..

مييين...حاضر حاضر جايه

فتحت ثواني ورجعت خطوه لورا بصدمه.... ح حاتم 

حاتم زقني ودخل بجباحه.... عرفت انك مش عارفه تجيلي قولت اجيلك

شقهت برعب ....يخربيتك نوح جوا

قفل باب الشقه وراه بخبث...نوح مين يامو نوح ..انا مابخافش من حد ...دا غير أن انا شايفه طالع قبل ما اطلعلك

صرخت فيه بعصبيه...وحياه ربنا لو مامشيت لصوت والم عليك الحاره وساعتها نوح هيموتك

هز كتفيه ببرود.... اعملي الي تعمليه ساعتها هقول انك الي فتحتيلي ولو مكنتيش عايزاني مكنتيش دخلتيني واننا متفقين أن اجيلك بس انتي غدرتي بيا عشان مجبتلكش فلوس معايا وقولتلي اقلبها عليه صح يا ام البنات 

صرخت فيه بغل ..... اه يا حيوان يا قاطعني وهو بيبصلي بجرآه....يخربيتك يابنت الإيه احلويتي اوي انا ازاي بس افرك في الجمال دا كله 

بصيت عليا صرخت تاني بخضه وجريت على اوضتي البس خمار نسيت اني لسا بالبجامه 

افتحي يابت احسنلك بدل ما اكسر الباب

لسا هتكلم جرس الباب رن ....صرخت برعب....يالهوي يالهوي يالهوي اتفضحك 

سمعت صوت أزهار ونوح على الباب وو
لسا هتكلم جرس الباب رن ....صرخت برعب....يالهوي يالهوي يالهوي اتفضحت 

سمعت صوت أزهار ونوح على الباب .... يابني بقولك سامعه صوت عالي وصويت 

نوح بقلق .... ياما ماتقلقنيش ..وبعدين هو راح فين الصوت طيب 

خرجت بتسحب بخوف لـ حازم....بالله عليك ياحازم امشي والنبي بالله عليك ماتعمليش مشاكل افتكر اي حاجه حلوه عملتهالك ارجوك

قرب مني بخبث ... همشي بس راجع ...واعرفي اني ماشي بمزاجي ... باي يـ ام البنات 

وراح المطبخ ونزل على المواسير ومشا في نفس اللحظه نوح فتح الباب بلهفه...انتي كويسه يـ حبيبتي

أزهار بصتلي بغل وهي بتشاور على المطبخ.....مين معاكي يابت في المطبخ

وشي اتصفر ونفسي راح من كتر رعبي.....انا انا ..مفيش ححد انا لوحدي 

أزهار بصتلي بشك وراحت على المطبخ وفجأه صرخت..... يااااالهوي الحق يانوح 

نوح جري بخضه على المطبخ....اي في اي يمااا



دا منظر مطبخ اي حصل فيه كدا ...مين كان بيحارب فيه ... لا وكل شويه تقولي ملزومه بشقتي بطلباتي ياحزنك ياازهار في ابنك هي عملالك  سحر ياواد 

نوح مسح على وشه بنفاذ صبر..... صباااح بتنادي عليكي ياما 

أزهار بصتله بعدم رضا.....أما نشوف اخرتها معاك يابن بطني انا ماشيه بس هتجيلي وانت بتقولي يارتني سمعت كلامك ياما ياطاهره يالي كلامك مابينزلش الأرض وسابته ومشيت بعصبيه وبتبصلي بنفور 



..

بقولك قسما عظما شوفت واحد نازل من على مواسير المطبخ بتاع شقتها وهي لوحدها بعد ما اخوك مشي

احمد بعصبيه .... صباااح افترا مش بحبه  هي اه البت مش طايقها بس دي عرض اخويا

صباح بخبث..... طب وغلاوتك عندي مرات اخوك بتخون اخوك

احمد حط ايده على بوءها يكتمه برعب....يخرب شيطانك ياصباح دا نوح لو سمع كلامك دا مش هيطلع عليكي نهار

صباح بغل... ماهو دا اخرك.... على العموم انا قولتلك الي شوفته وربنا شاهد عليا ... عايزني اثبتلك كلامي 

احمد بقلق.....هتثبتيه ازاي 

صباح بخبث ......انا شاكه في طليقها 

اشمعنا هو

نفس طوله وعرفت أنه بيحوم وراها تاني ... بس لو هو يبقى قول على مرات اخوك يارحمن يارحيم عشان صباح مش هتسمي  بس اول حاجه لازم اخوك يعرف انها شـ *مال



 سمعها نوح ورد بغضب جحيمي..... ليه هي زيك بتلف على اخو جوزها



في مدرسه جوري 

جوري بدموع.. ابعدوا عني حرام عليكوا انا بنت زيكوا

قربت واحده منها بشر....  دي قرصت ودن ياروح امك عشان ماتبصيش على حاجه مش ليكي

جوري بخوف....طب طب سيبي الي في ايدك دا انتي ماسكاه ليه

مش بقولك قرصت ودن يالا يابنات امسكوهالي كويس

لالالالا بالله عليكوا الحقوووووووني

ضحكوا بشر .... صوتي كدا كدا السطح هنا في عازل صوت 

وانا بقا هشوهلك وشك الحلو دا عشان تحرمي صحيح يابنات سمعت أن أمها أطلقت لا واي ماصدقتك ولفت على المعلم نوح  وبنتها وارثه الـ ***** من امها  ...ناوليني ميه النار دي ياسماح  

لااااااااااااا بابا نووووح يااااماماااااا الحقوني ..



كنت واقفه في المطبخ بكمل الطبيخ فجأه الكوبايه وقعت من ايدي انكسرت مليون حته  برغم انها وقعت على سجاده الا أنها انكسرت قلبي انقبض بخوف وحاسه وكأنه بيغرق وفجأه لقيتني بنطق بدون وعي مني ..... جوري بنتيييي
كنت واقفه في المطبخ بكمل الطبيخ فجأه الكوبايه وقعت من ايدي انكسرت مليون حته  برغم انها وقعت على سجاده الا أنها انكسرت قلبي انقبض بخوف وحاسه وكأنه بيغرق وفجأه لقيتني بنطق بدون وعي مني ..... جوري بنتيييي 

جريت ادور على الفون بتاعي ارن اطمن على بنتي ..رنيت كتير مافيش رد قلبي وجعني اكتر ليكون حصلها حاجه ياربي احمهالي يارب ...لالاا انا مش هقعد انا هروح لها واطمن بنفسي ...لبست بسرعه ونزلت بجري برعب من غير حتى ماربط الكوتشي ولا اجيب الموبايل بتاعي 

بس صوت نوح العالي رعبني وخلاني اتصمر مكاني من خوفي..

لي هي زيك بتلف على اخو جوزها 

احمد بزعيق.... انت اتجننت يااانوح شكلك شارب بقا اي القرف الي بتقوله دا 

صباح وقعت في الأرض برعب ووشها اصفر وقعدت تصوت.....كله من مراتك اكيد هي الي وصلتلك الفكره دي عني شوفت ياأحمد بيقولي اي دا بيتهمني في شرفيي يااااحمد 

احمد مسك نوح من ياقه القميص بشر .... صباااح لا ياانوح مراتي اشرف من الشرف على الأقل مش مخلياني مختوم على قفايا وبتجيب طليقي من ورايا وبتنزله على مواسير المطبخ ... مراااتي لا يااانوح ولا عشان كرفتلك زمان 

نوح بعيون وكأن الجحيم سكنهم..... احمد 

احمد خاف ودا بان عليه بس قال بعصبيه يداري خوفه بيها.... احمد اي بقاا 

نوح ضربه بالبوكس في وشه.....من النهارده انت ميت بالنسبالي وكلامك دا انا هدفعك تمنه غالي ومراتي اشرف منك ومن صباح سلالم هااا وضحك جامد ودا نرفز احمد وصباح جامد

صوتي طلع مهزوز بخوف....ن نوح 

بصلي بغل وشدني .... اي نزلك 

اتألمت من مسكه أيده واتكلمت بوجع... جوري 

نوح بلهفه.....مالها 

-لازم اروحلها دلوقتي حالا المدرسه هي مش كويسه 

طيب طيب اهدي يالا تعالي نروح



للاااااا بابا نوح يااااماماااااا الحقوني

قربت زميلتها منها بشر واسمها شهد...... صوتك الحلو دا هخليه يروح من كتر الصويت والنواح على عمرك ولسا هترمي الميا الكاويه في  وشها لقت أيد قويه مسكتها. .. ي يوسف 

يوسف بزعيق ....انتي بتهببي اي ياغبيه انتي وصل بيكي الحقد تأذي واحده بريئه 

شهد بغل .... عشان أنت بتاعي انا والبت دي بتلف حواليك وعايزه تاخدك مني بس هاخد عمرها قبل ما دا يحصل 

يوسف بصلها بصدمه من كلامها الي خلاها زي المجنونه في نظره...لالااا حقيقي انتي مش طبيعيه انتي واحده لا يمكن تكوني انسانه زينا وزقها وقرب من جوري بحزن على حالها المرعوب وشكلها المتبهدل قربت منه شهد تاني بتهور  زعق فيا ....واقسم بالله لو قربتي لقتلك فيها واخلص بقا من شرك وقرفك 

قرب من جوري بقلق....انتي كويسه

جوري بدموع ....عايزه ماما والنبي مشيني من هنا  

يوسف بشفقه طبطب على كتفها....اهدي تعالي تعالي هنزلك بس اي طلعك بس هنا معاهم

جوري ببراءه.... قالولي هنلعب كلنا مع بعض 

يوسف كتم ضحكته على برائتها وشد أيدها ونزلوا 



 ..

اول ما وصلت المدرسه طلعت على فصلها بخوف ... كلهم في أماكنهم بس ماعدا جوري صرخت بقهره.... شوفت شوفت مش موجوده بنتي بنتييي فين يانوح هاتلي جوري يانوح عايزه بنتي 

مدرس الماده اتكلم .... حضرتك ام جوري كنت لسا هتكلم المديره ابلغها أنها مش موجوده و

صرخت برعب...مش موجوده راحت فين يعني بنتي فين يانوح 

حضني بحنيه....اهدي بس وهنلاقيها 

دخل في الوقت دا يوسف وجوري 

جريت على بنتي بلهفه ....جوري مالك .. في اي  ..مال شكلك متبهدل كدا لي 

جوري حضنتي وفضلت تعيط .... عايزه امشي من هنا بالله عليكي ياماما 

نوح بهدوء واستدراك للامر....  هروح اعملها استأذان ونمشي 



..

روحنا البيت

عايزه افهم حالا ياجوري اي حصل 

جوري بتهرب .... اخد شاور بس واغير ياماما لوسمحتي 

اخدت نفس وقولتلها ...تمام ياجوري اتفضلي 



نوح بلهفه ...ها قالتلك مالها 

هزيت راسي بتوهان....لا بس بنتي فيها حاجه يانوح 

اخدني في حضنه بحنان ....متقلقيش إن شاء الله يكون بتتوهمي بس انتي ازاي عرفتني أنها مش كويسه

شاورت على قلبي ...قلبي قالي

بصلي بالمعني الي هو لا والله

ابتسمت بحزن ....اه والله حسيت بدا 

قرب مني جامد ...طب وانا 

بعدت بخجل ...انت اي 

قرب اكتر ... انت اي  ودا ينفع بردوا وبعدين جوبي ماترديش سؤال بسؤال

بعدت عنه وقومت وقفت ....نوح هو انت يعني قصدي ...صباح والي قالتله ... الي هي يعني ءء

اتنرفز عليا..... فريييييييييده اقفلي الموضوع وسيرتها ماتتجبش هنا في الشقه تاني فاهمه والموضوع يتقفل خالص فاهمه 

هزيت راسي بخوف ...حاضر ..فاهمه

عدى اسبوع وعلاقتي انا ونوح متوتره شويه بس كويسه نوعا ما 

وفي يوم كنت قاعده لوحدي قدام التلفزيون والبنات في الدروس لقيت باب المنور بيتفتح ودخل منه حازم 

لسا هصوت جرى عليا وطلع سكينه ...لو صوتك طلع هخلص عليكي وهيتم البنات وعليكي وعليا عشان هموت نفسي بعدك 

دموعي نزلت برعب ...انت انت عايز مني اي 

قرب مني بخبث....عايزك 



تحت 

صباح بمكر....ياماما اطلعي بس ليها دي بردوا مابتنزلش ونوح انا لسا شايفاه ماشي دلوقتي ومش هايجي دلوقتي خالص اطلعي فهميها ان الكلمه كلمتك وانك انتي الامره التاهيه

أزهار بخبث....وماله اطلع  ..وطلعت

صباح بشماته وابتسامه شيطانيه ....وتطلعلهم وتشوفهم مع بعض الله بجد عليا دماغ الماظ يكشي يولعوا في بعض كلهم

طلعت أزهار وبتخبط جامد على الباب....افتحي يـ محروسه الباب ...انتي يابت افتحي بقا كدا طب افتح انا وطلعت المفتاح وفجأه صوتت ....يااانهار ابوكو اسود  انت فييييين ياااااانوح

نوح من على السلم ...اي يامااا
....يااانهار ابوكو اسود  انت فييييين ياااااانوح

نوح من على السلم ...اي يامااا

أزهار بشر..... امااااا اي انتو غيرتوا كالون الباب 

نوح بهدوء .... وحضرتك بردوا كنتي عايزه تفتحي الباب بالمفتاح من نفسك 

أزهار رفعت حاجبها بأستنكار..... اومال عايزني اخد اذن عشان ادخل شقه ابني 

نوح بصوت عالي ..... يااااما بقا كفايه انا مش هسمحلك تهدي بيتي وانا اقف اتفرج 

أزهار بعصبيه..... علي صوتك كمان عليا خليها تشمت كمان وكمان فينا

نوح ضرب كف على كف بقله حيله ..لله الأمر من قبل ومن بعد  

وراح رن الجرس 

اتنفضت برعب وبصيت على حازم بخوف ...امشي بسرعه والنبي

حازم بخوف....المره الي فاتت كنت هموت المسافه كانت كبيره المرادي مش هعرف انا هستخبى في الأوضه لحد ما يدخل يستحمى وأخرج انا ساعتها 

هزيت راسي برعب....لالاا ممكن يشوفوك تحت وتجبلي مصيبه 

حازم بخبث.... خايفه عليا 

بصتله بنفور ورديت بقرف..... هجبلك هدوم تربطها في بعض وتنزل بيها 

حازم بإستفزاز....طب وربنا خايفه عليا 

رديت في سري ...ربنا يخدك يابعيد ويريحني منك



ثواني وكان الباب بتفتح وقفت من صدمتي ببصلهم برعب ...ن نوح 

نوح بلهفه.....مال صوتك انتي كويسه 

حاولت اخرج صوتي على قد ما اقدر طبيعي بس طلع مهزوز ....ك كويسه متقلقش

أزهار بغل....  ماهي زي القرده اهي 

نوح لسا هيتكلم مسكت أيده وبصتله بإبتسامه مكسوره .... اهدى 

أزهار  ببرود...اومال فين بناتك صحيح 

خرج صوتي قلقان بسبب سؤالها على بناتي .... في في الدروس لي بتسألي

أزهار بخبث.... لا بس بطمن عليهم اصل ولاد الحرام كتير والبنات حلوين ههه طالعين لامهم خلي بالك منهم بقا  وسابتنا ومشت 

رميت نفسي بخوف على الكنبه .... ت تقصد اي بكلامها دا يانوح 

نوح غمض عنيه محاوله منه أنه يتحكم في أعصابه.... طول ما انا عايش محدش هيتجرأ يبصلهم بس يافريده  ..ثقي فيا بس 

مسكت أيده وبصتله بحب .... واثقه فيك اكيد انت بتسألني 

سحبني لحضنه بحنان .... انتي الي عوضتيني عن شقايا وتعبي الي شوفته في حياتي يافريده 

هزيت راسي بحب.... انت الي عوضتي يانوح والله العظيم وفتحت نفس على الحياه من تاني



..

جوري ....رودي الي انتي بتعمليه دا غلط 

رودي بتذمر.....كلهم بيعملوا كدا عادي 

جوري بغضب....لا دا عيب وهما اكيد مش كويسين انما انت مش زيهم

رودي ببرود .... لا كويسين وبعدين انا بحط روج بس هو دا اسمه حاجه في الميكب انتي ماشوفتيش روميساء بتحط اي بقا 

جوري بعصبيه ..... قولتلك ماتقرنيش نفسك بحد انتي اي مابتفهميش 

رودي بغضب....انتي هتعمليلي فيها كبيره ملكيش دعوه بيا ياست الشيخه 

جوري دفعتها بتهور ووقعت على الأرض .... انا هقول لماما وهي هتتصرف معاكي بقا

رودي مسكت دماغها بوجع  وثواني وأغمى عليها ودماغها اتفتحت وغرقت هدومها دم 

جوري برعب .... انا قتلتها انا قتلت اختي انا انا قاتله ..كل دا في مدخل البيت 

كل دا كان تحت أنظار صباح الي بتبتسم بشر..... الخطه ماشيه فل  زي السكينه في الحلاوه 



الموبايل رن ...ألو 

أزهار بشماته ....بناتك بيموتوا في بعض تحت مش حذرتك بردوا وقولتلك ولاد الحرام كتير خلي بالك 

لبست الخمار بسرعه وجريت برعب....بناتي ...جوري ..رودي 

وفجأه وقفت بصدمه لساني وكأنه اتشل من المنظر 

أزهار بشماته ....تو تو ياعيني ماعرفتيش تربي ليه كدا بس اه صحيح ماكنتش فاضيه ساعتها تربيهم كنتي بتلفي على حل شعرك تلفي على واحد جديد 

زعقت فيها.....احترمي نفسك يا ست انتي كبرتي وخرفتي باين 

قربت مني بشر ....مين دي الي كبرت وخرفت يابنت الـ****

ومسكتني من شعري وايدها التانيه لوتلي دراعي..... اذا كانت الأم ذات نفسها مش متربيه هتربي بناتها ازاي بس 

بصتلها بدموع ...مش وقته سيبيني اشوف بنتي حرام عليكي 

أزهار بصتلها ببرود ... بوسي رجلي الاول وانا هخليكي تلحقي بنتك تشوفي مالها 

لقيتها بعيد عني .... ابعدي عني ياست انتي سيبي أيدي 

فضلت ازق فيها بس مقدرتش ولقيت صباح بتقرب ومسكت جوري بغل..... بوسي يابت رجليها بدل ما احسرك على بنتك التانيه 

فضلت اصرخ .... حد يلحقنا بس مافيش حد  

نوح 

صباح بشماته. ..نوح مين بقا زمانه بياكل رز بلبن مع الملايكه 

 

نوح بغل..... انا الي هبعتك تأكلي رز بلبن بس مع الشياطين الي زيك 

أزهار برعب ...ن نوح 

نوح بغل.... مالكوش قاعده في البيت دا من الثانيه دي
أزهار برعب ...ن نوح 

نوح بغل.... مالكوش قاعده في البيت دا من الثانيه دي

ازهار ضربت على صدرها بصدمه.....  هي حصلت يابن بطني بتطرد امك عشان مراتك 

زقتها بعيد عني وصرخت بقهر..... ابعدوا عنييييي بنتيييي.. جريت على رودي بدموع....  ردي عليا يابنتي بالله ماتحرقيلي قلبي عليك انطقييييييييييي ياجوري اختك مالها

جوري وجسمها كله بيترعش برعب.... انا انا قت قـ تلتها.. قـ تلت اختي ياماما 

نوح جري علي جوري بدموع... 

هش يا ياحبيبتي اختك هتبقي كويسه انتي انتي ماكنش قصدك صح

بصيت على جوري باتهام.... انتي السبب في الي اختك فييييه لي لييييييييي  شيلها يانوح وخلينا نروح المستشفي بسرعه 

نوح بخوف عليها..... اهدي ياحبيبتي والله هي كويسه 



طمني يادكتور.. 

_ حضرتك هي كويسه بس الوقعه كانت صعبه عليها شويه بس انا عملتلها اللازم ونص ساعه بالكتير وهتفوق

اتنفست براحه اخيرا.. الحمدلله يارب 

جوري بلهفه...  يعني هي بقت كويسه 

رفعت عيني ليها وبصتلها بعتاب وغضب واتجاهلتها 

نوح بحنيه....  ايوا ياجوري ياحبيبتي اهدي بقا حرام عليكي نفسك انتي مش مبطله عياط من ساعه ما جيتي

جوري بدموع..... انا اسفه انا السبب فعلا بس اما طنط صباح قالتلي الي رودي بتعمله اتعصبت اوي ومعرفتش انا بتعامل مع اختي ازاي

وقفت بخضه وقولت انا ونوح بصدمه..... اي صباح



بنت ال***** وربنا ما هيسبها انا خلصت كل الي ورايا اهو وفضلتلها 

غمضت عينيها بقهر على حقد زوجها على اخته.... حرام عليك بقا يا محمود سيب فريده بقا في حالها مش كفايه اخوك التاني الي مش راحمها هيبقى انت وهو 

بصلها بقرف..... انتي مالك انتي غوري من وشي بلا قرف 

بصتله بقهر..... حرام عليك بقا يااخي انا انسانه من لحم ودم بحس انت ليه بتعاملني كدا

مسكها من شعرها بعصبيه..... عشان انتي ماينفعش معاكي غير كدا غوريييي

بصتله بقهر وسابته ومشيت 

وخرجت بعد نص ساعه وفي ايدها شنطه بصلها بقلق حاول يداريه.... 

راحه فين يابت بالشنط دي

بصتله بشجن....  انا اتخنقت انا معتش قادره استحمل اكتر من كده  يامحمود انا راحه اقعد عن اهلي فتره ارتاح شويه وهرجع

محمود مسكها من ايدها بغل.... طب طلاق تلاته لو رجلك عتبت باب الشقه لكسحك ايدين ورجلين ومروحك فعلا لاهلك بس وورقه طلاقك معاكي غوري مني وشييي

بصتله رانيا بقهر.... 

بقا دي اخره صبري يامحمود 

محمود مقدرش يستحمل نظرات العتاب واللوم منها وسبلها الشقه  بس قبل مايمشي قربت رانيا من الباب ومعاها شنطتها ... 

.. 

رجعنا البيت انا ونوح وبناتي بس نوح سابنا ونزل عند امه وصباح 

بعد شويه رجع ومعاه ازهار وصباح 

صباح بصتلي بغل والدموع في عنيها.... حقك عليا ياست البنات  وادي رجلك احب عليها ابوسها بس فجأه طلعت سكينه ولسا هتغرزها في رجلي مسكها نوح ودفعها بعصبيه بعيد عني... طول عمرك غداره بنت **** عمري ما اديلك الامان  .. تنزلي تلمي حاجاتك وتغوري انتي فاهمه

صباح هزت راسها برعب وجريت على. تحت

وانتي يااما لاما تنسيها وتبداي صفحه جديده لاما تحصليها

ازهار بصت لينا بغل ومشيت من غير ولا كلمه 

ابتسمتله بامتنان وحب ولسا هحضنه خرجني من خضنه وهو بيجرني من شعري..... 

انما انتي يابنت ال**** حسابك معايا عسير

الكلام هرب من لساني وبصتله بعدم فهم..... نوح في اي وبعدين انت نسيت انا مين انا فريده بنت قلبك زي مابتقولي 

مسكني من شعري وزقني بقرف على السرير....  خديييي اتفرجي

اداني موبايله وعليه تسجيلات الكاميرا وفيهم حازم في المرتين الي جالي فيهم بصتله برعب.... وربنا غصب عني

بصلي بسخريه.....  امم عارف كنتي لا بسه اي ساعتها 

بصتله بصدمه.... اي

كنتيييي لابسه ايييييي انطقي

ب بجامه...

  اخوكي زمانه على وصول جهزي نفسك 

بصتله برعب وانا بهز راسي برعب.... لالاا والنبي ابوس ايدك لا متعملش فيا كدا ثواني وراح فتح ليه ودخل اخويا ومعاه المؤذون....  نفس المأذون الي جوزنا هو الي هيطلقنا وفجأه
بصتله برعب وانا بهز راسي برعب.... لالاا والنبي ابوس ايدك لا متعملش فيا كدا ثواني وراح فتح ليه الباب ودخل اخويا ومعاه المؤذون....  نفس المأذون الي جوزنا هو الي هيطلقنا 

صرخت بدموع....  عشان خاطري متعملش فينا كدا 

نوح ببرود زائف.... عندك خيارين لاطلقك لتجوز عليكي وحالا

برقت بصدمه...  تت تجوز عليا اهون عليك

ابتسم بسخريه... اهون عليكي تهوني عليا ها 

اخدت نفس وبصتله بعتاب....  ط ط طلقني 

ابتسم بخبث ومسك فونه  .... تعالي

عشر دقايق كنت حرفيا بموت بالبطئ بس الي استغربته ان اخويا مرفعش عيني عليا حتى كنت متوقعه هشمت.. هيشتم..  هيزعق بس كان قاعد ساكت كانه جاي غصب عنه والمؤذون قاعد ساكت هو كمان شويه ودخلت بنت هي اه مش جميله بس فايقه لنفسها اوي ولبسها ملفت بصتلها باستغراب 

 قربت من نوح بدلال... كنت عارفه انك هترن عليا   

بصيت لنوح الي بصلي يشوف ردت فعلي وثواني وابتسم بتساع وراح عند الشيخ وقال....  اكتب ياشيخنا 

جريت عليه بخوف.... انت هتعمل اي عشاني لا والنبي كله الا كدا مش هستحمل... مش هقدر اشوفك كدا 

قرب مني فجأه وهمس في ودني بصوت موجوع....  وانا كمان مكونتش قادر اشوفك معاه  هدوقك من نفس الكاس الي دوقتيني منه 

مسكت ايده ودمعه من  عيني نزلت على ايده...  عشان خاطري عاقبني اي عقاب تاني غير دا 

عيونه اتهزت للحظه حسيته هيتراجع ابتسمت بفرحه بس وكانه فاق واتجاهلني وكمل... يالا ياشيخنا 

.. 

صباح بغل....  يانهار اسود دا اتجنن هو انا كنت ناقصه بلوه عشان يبتلينا بالتانيه... هماااا احسن مني في اي والله العظيم ماهخليه يتهنى 

قاطعها صوت موبايلها...  بنت ياااارانيا انتي يازفته 

جت اختها جري.... اي تاني 

ردي على المتخلف دا قوليله نايمه من الدوا هيسألك دوا اي قوليله جت متبهدله ومعيطه واغمى عليها وطلعت حامل 

رانيا شهقت.... اي انتي حامل 

صباح لكزتها في جنبها.....  لاياختي يالا اخلصي قبل ما يقفل خلصت روحك يابعيده اخلصي يابه

اوف حاااضر حاضر 

الو.. ءلالا دي نايمه دي مغمى عليها قصدي كان مغمى عليها يوه هي الوقتي كويسه قصدي خدت الدوا وبقت كويسه لالاا هي مش كويسه بس نامت من التعب والحمل اه ولد ان شاء الله والله ماعارفه حاجه بس انا بخبط بس ان شاء الله ولد ااه اه  بتضربيني لي خد خذ اهي فاقت 

صباح بصتلها بترعد وبصوت واطي...  اصبري بس اخلص المكامله وربنا مامخليه فيكي حته سليمه ياكرته ياام سلك مواعين انتي 

وغيرت صوتها لناعم.... الو..  عايز اي مش هونت عليك

احمد بلهفه.... وربنا لسا عارف دلوقتي الي حصل وهجيلك اهو ياام الواد وهرجعك شقتك والدكر يتكلم

ابتسمت بخبث.... لا اخوك انت مش قده

احمد بعصبيه.... انتي بتهلفطي وتقولي اي مين دا الي مش قده دا انا قده هو وعشره زيه  البسي وجهزي شنطتك وانا الي قولت هاجي من السرحه الاقي المحمر والمشمر وليله حمرا طلعت ليله زرقا على دماغي  انا نص ساعه واكون عندك 

صباح بخبث.... حاضر ياسيد الرجاله حاضر.... وقفلت وبتسمت بشر.... رجعالك يا نوح والمرادي انا فيها يا قاتل يامقتول 



.. 

كنت واقفه مصدومه وانا شايفاه بيتجوزها قدام عيني مافوقتش غير عليه وهو بيبوس راسها... مبروك ياحبيبتي 

مسكت ايده وباستها.... الله يبارك فيك ياسيد الرجاله

قرب مني ببرود.... ها هتسيبيلها الشقه وتاخدي الي فوق ولا اخدلك شقه برا 

اخدت نفس ورديت بهدوء....  انا مش سايبه شقتي 

نوح ببرود....  يبقى تاخد هي الشقه الي فوق يالا ياحبيبتي واخدها ومشا 

اول ما الباب اتفقل عليل فضلت الطم على وشي...... انا السبب انا السبب 

ماما 

سكت وانا ببص على عيالي  ...  قربت جوري بدموع.... هو بابا نوح اتجوز عليكي بردوا زي بابا القديم

ابتسمت بوجع... باين كدا 

رودي بحزن.....  هيسيبنا يعني 

قومت من على الارض بضياع....  مش عارفه مش عارفه 



.  . 

فوق في شقه نوح التانيه 

قربت منه بدلع.... متعرفش انا فرحانه قد اي ولسا هتطبع بوسه على خده بعد بسرعه... ءء ادخلي اوضتك ونامي 

قربت منه تاني.... سيبني وانا نسيهالك ماتبعدنيش عنك 

زعق فيها.... سيرتها ماتجيبهاش على لسانك واعرفي اني ماضحكتش عليكي ولا حاجه كله بايرادتك ومعرفك انك هنا لفتره وبس وكله بتمنه ياداليا

داليا بحزن.... انت عارف اني ميفرقش معايا فلوس انا كل الي يهمني انت وبس 

نوح ببرود.... وانتي عارفه اني بحبها 

داليا بدموع.... وانا بحبك والله العظيم بحبك 

نوح بصلها بنظره خاليه..... مش هعرف انا بحبها ومش هقدر اخونها

داليا بعصبيه.... تخونها ايي انا مراتك 

ادخلي اوضتك ونامي 

بصتله بعتاب وجريت على اوضتها وزرعت الباب  

 على الجهه الاخرى عند محمود اخو فريده

محمود مسكها من ايدها بغل.... طب طلاق تلاته لو رجلك عتبت باب الشقه لكسحك ايدين ورجلين ومروحك فعلا لاهلك بس وورقه طلاقك معاكي غوري مني وشييي

بصتله رانيا بقهر.... 

بقا دي اخره صبري يامحمود 

محمود مقدرش يستحمل نظرات العتاب واللوم منها وسبلها الشقه  بس قبل مايمشي قربت رانيا من الباب ومعاها شنطتها ...  ابقى ابعتلي ورقتي في بيت اهلي

محمود لحقها قبل ما تمشي ومسك ايدها بعصبيه.... لا دا انتي اتجننتي بجد 

زعقت فيه بانهيار.... انا اتجننت اتجننت عشان فضلت صابره عليك وكل شويه اقول هيتغير يابت وهيغير معاملته بس مافيش حد بيتغير غيري صحتي وراحت ومشاعري وبقت باهته  عمري ما كنت اتخيل اني اتغير كدا وابقا قاسيه كدا وكله بسببك سيبني يامحمود سيبني وكفايه لحد كدا اوي 

محمود بترقب... يعني اي 

مش قدرت وقولتلها لو خرجت هطلقني تمم انا هخرج وطلقني بقا 

محمود بلهفه.... لالا مقدرش 

ضحكت بسخريه... ياجدع قول كلام غير كدا انت متقدرش دا انت جبروت سيبني امشي

محمود بصلها بندم....  حقك عليا 

ابتسمت بسخريه... على اي ولا اي على هجرك ليا بالليله والاتنين ولا على معاملتك البارده ولا على كرامتي الي اتبعرت في الرجلين ولا على عصبيتك على الراحه والجايه عليه اي ولا اي بس 

محمود والله العظيم لو ماطلقتني لرفع عليك قضيه خلع خلينا نتفارق باحترام

محمود بعصبيه....اه يابنت ال**** عايزه تخلعيني 

بصتله بصدمه... انت بتشتمني 

اه وغوري من وشييييي ادخلي اوضتك

بقا كدا طيب وربنا ماساكته 



تاني يوم 

صحيت وصحيت البنات ولبستهم ولسا نازله اوديهم المدرسه لقيت نوح في وشي 

نوح بصلي ببرود ونزل للبنات على ركبته....  صباح الخير على حبايب بابا فين بوستي  ... احلا بوسه دي ولا اي يالا و ادي المصروف بتاعكو يالا بينا بقا على المدرسه

ابتسمت اما لقتيه متغيرتش معاهم زي.... ااا  انا هوديهم انا متتعبش نفسك 

اتجاهلني ومسك ايد البنات ونزل فضلت واقفه على السلم في زهول دموعي نزلت بس ثواني ولقيت صوته عالي.....  البت دي اييييي الي رجعها ياما

احمد نزل جري اما سمع صوته.... في راجل تتكلم معاه يادكر 

نوح ضحك بسخريه...  دكر؟؟؟ امم طب مراتك مالهاش مكان في البيت 

احمد بعصبيه.... مراتي مش خارجه من شقتها خليك في مرتاتك وشيل صباح من دماغك 

نوح ضحك جامد.... صباح واحطها في دماغي لي شايفني**** عشان ابص على مرات اخويا.. 

احمد بغل... اه انت***** وبتبص على مرات اخوك

نوح مسك فيه وضربه بالبوكس.... انا ياحيوان  دي هي ال***** وبتلف عليا 

احمد  جرى مسك السكينه بتهور.....  مراتي اشرف منك يابن ال***** 

صباح جريت على نوح بخوف وزقت احمد بعنف الي ايده اتعورت من السكينه الي ماسكها وسألت نوح بخوف... انت كويس  وفجأه 
صباح جريت على نوح بخوف وزقت احمد بعنف الي ايده اتعورت من السكينه الي ماسكها وسألت نوح بخوف... انت كويس  وفجأه  وعت على تهورها وقالت... انت كويس صح.. ءءانت لو حصلك حاجه جوزي هيروح في داهيه وانا مش هقدر والله ماهقدر اشوفه مش بخير لو مش عشاني عشان ابنه الي في بطني

نوح بصلها بتفاجأ... انتي حامل؟ 

صباح بخبث.... اه وولد كمان 

نوح بعصبيه.... حتى لو حامل اوعا تفكري ان دا هيشفعلك وهتقعدي فيها 

ازهار عيطت بحرقه....  سايق عليك النبي يابني ماتكسر بخاطري وسيبها انا نفسي اشوف حفيد يجبر بخاطري ولو شويه عن الي شوفته والنبي يانوح سيبها في شقتها

احمد بجباحه..... انتي هتتذليله كمان انا هنا الكبير وانا الي اقرر

نوح رفع حاجبه باستنكار....ودا بيتي 

احمد بسخريه... لولا فلوس ابويا مكنتش جبته ولا قاطعه نوح بغضب... ابوك هو هو ابويا ودا حقي فاكرني زيك ضعيت فلوسي على تفاهات وعايش عاله على اخويا الصغير

احمد سكت بكسره من كلامه ونوح ندم على الي قاله وصباح ابتسمت بشماته وقالت في نفسها.... قال الي كان نفسي اقوله للمتخلف الي اسمه جوزي دا 

نوح بصله بندم وقال وهو بيهم بالرحيل... مراتك تقعد في شقتها بس مالهاش علاقه لـ بيا ولا بمراتي وقسما عظما لو قربت مننا بس هقتلهالك بدم بارد كمان 



.. 

داليا بدموع....  انا بحبك يانوح لي بس تكسر قلبي كدا حرام عليك بس وربنا مش هستسلم هخليك تعشقني كمان 

قامت ولبست لبس خروج بس ماينفعش يتخرج بيه وشغلت اغاني وفضلت تنضف في الشقه وطلبت اكل كتير وجهزت شموع وورد احمر وفجأه ابتسمت بخبث امم مافيش مانع في شويه حرق دم للي ماتتسمى ضرتي ولبست عبايه مفتوحه وضمتها على جسمها وطرحه ونزلت لـ فريده

فريده.... مين حاضر جايه 

انا داليا

د داليا مين

ضرتك ياعمري

فريده بحزن... اهلا اتفضلي في حاجه 

داليا بخبث.... ممكن بس ميا  قبل ما نتكلم

فريده بحسن نيه... حاضر ثواني

خرجت ومعاها الميا...  ءءاتفضلي وفجأه شهقت بكسوف... انتي انتي بتعملي اي وقلعتي لي

داليا بعدم حياء....  اي احنا ستات زي بعض بردوا ياحبيبتشي

فريده بخجل....  البسي العبايه تاني لو سمحتي وقولي الي كنت ا عايزه تقوليه

داليا بجباحه.... كنت عايزه اعرف شويه حاجات عن نوح يعني بيحب اي في الاكل في لبس النوم في احم يعني ال قاطعتها فريده بكسوف شديد وغيره..... ايه الي انتي  بتقوليه دا انتي مش مكسوفه

داليا ضحكت بعدم تصديق.... انتي مكسوفه يالهوي ياعيني عليك ياحبيبي انا دلوقتي عرفت اتجوزت تاني لي بقا مكسوفه من جوزك الراجل بيحب الواحده الجريئه معاه الي مش بتتكسف  اي جو الاطفال دا 

فريده بعصبيه.... لو سمحتي البسي هدومك واطلعي شقتك 

داليا قربت منها باستفزاز.... بس اي رأيك هعجبه شكلي حلو طول عمري مزه في الاحمريكا هيهييهيهيي فوتك بعافيه ياعمري عشان الحق اجهز الليله باي باي

..

عند رودي

رودي بخوف.... ر روميساء لو سمحتي انا خايفه بلاش

روميساء... يابنتي عادي دي سهره عاديه وعيد ميلاد جو مش هنتاخر

رودي بقلق.... طب انتي ليه ماخلتنيش اقول لماما او حتى اجيب جوري معانا

روميساء بضحك.... اي جوري مين الي تيجي معانا دي هتقفلها في وشنا يابنتي مش عارفه انتي اختها ازاي انتي ايزي وعسوله انما هي كله حاجه عندها حرام حرام حرام انا خايفه في مره تقولك ماتمشيش معايا عشان حرام 

رودي بضحك.... بصراحه اه هي اوفر اوي بس طيبه والله 

روميساء.... بس جو مش هتحني عليه

رودي بخجل....  بصراحه انا حاسه بشويه اعجاب ليه بس خايفه ل 

قاطعتها روميساء بضحك... يابنتي دا بيحبك اديله فرصه

رودي... انتي شايفه كدا

روميساء... وابو كدا كمان دا غير انه هينغنغك وباباه معاه فلوس كتير اويييي وهتبقي هانم 

رودي بتفكير.... تفتكري... انا مش عارفه قلقانه لي 

تعالي بس تعالي 

اي دا ياروميساء... دي شقه فين الفيلا دي فين البارتي

ها جوا جوا مش سامعه الميوزك 

دخلت واتنفست براحه انا لقت شباب وبنات كتير وقاعدين يرقصوا على الاغاني مافاتش خمس دقايق ودخل البوليس

الظابط بعصبيه.... لملي يابني شويه الـ *****دول  على الحبس

رودي بخضه.... انا انا معملتش حاجه

الكلام دا تقوليه في القسم ياروح امك وشدها وسط صريخها 



.. 

فريده بعييط.....  مش قادره مش قادره استحمل وجع قلبي وانا شيفاه مع واحده تانيه غيري 

دخل فجأه عليها نوح 

نوح بقلق مخفي..... في اي

فريده مسحت دموعها بسرعه... م مافيش احضرلك الاكل ولا هه هتاكل فوق مع عروستك 

نوح قرب منها جامد لدرجه ان انفاسه بتلفح في وشها....  انتي عايزاني 

هزت راسها بعدم وعي منها.... اه طول ما فيا النفس مش عايزه غيرك 

نوح بعد بسخريه... بس انا عايز غيرك ههههه وهطلع اكل معاها

فريده ضربت الارض برجليها بطفوله....  نينينينيني دا انت بارد اطلعلها ياخويا اطلعلها 

نوح رفع حاجبه باستنكار وضحك....  اخوكي هههه حلوه دي

فريده ببرود.... اه من النهارده احنا هنبقى زي اخوات خليها بقا تنفعك يا هههه اخويا 

نوح استفزه كلامها جدا وفجأه شالها بجرأه.....  وانا هثبتلك دلوقتي اني عمري ماهكون اخوكيي

صرخت بكسوف.... سيبنييي ملتمسنيش روحلها هي مش انت عايزها

همس بعشق في ودنها.... عمري ما عوزت غيرك  

نوح لسا هيقرب منها فونه رن ثواني وريأكشنه اتغير....  انا جاي حالا وساب فريده بسرعه من غير ولا كلمه

فريده بدموع.... اكيد راح لها 



نزل في الاسانسير بس فجاه وقف في الدور الي تحته واتفتح وظهرت صباح الي دخلت في لمح البصر وعطلت الاسانسير...  معايا دليل ان بنت المحروسه  مراتك بريئه 

نوح زقها بعيد عنه بقرف....  انا قرفت منك انتي اي ياشيخه شيطانه غوري عني بقا 

صباح بحزن.... بس انابحبك طول ما فيا النفس بعشق التراب الي بتمشي عليه 

نوح زقها برا الاسانسير ولسا هيطلع....  

صباح بتهور....  فاكر الليله الي غلطنا فيها مع بعض وانت كنت سكران انا حملت فيها الواد الي في بطنك ابنك مش ابن احمد

نوح نفسه راح اما سمع صوت شهقه مكنتش من صباح ولسا بيلف يشوف مين وو
نوح نفسه راح اما سمع صوت شهقه مكنتش من صباح ولسا بيلف يشوف مين لقاها امه 

ازهار بغضب من اول الطرقه وجريت نحيتهم..... نهارك مش فايت يابن بطني هي وصلت لانك تزقها كدا ايييه عايز تسقطها 

نوح بترقب.... اتتي ما سمعتيش قالت اي

ازهار بعصبيه.... لا وبعدين قالت اي يعني عشان تزقها بالمنظر داا

نوح بصلها نظره حزينه.... هي عندك اهي اسأليها ودخل الاسانسير ونزل وهو حاسس كإن الدنيا اسودت في وشه ومش طايق حد وبيلعن اليوم الي شاف فيه صباح 



عند فريده قاعده مهمومه وحاطه ايدها على قلبها بخوف... استر يارب يارب احميلي  بناتي  وفجأه فونها رن... الو.. ايييييه حاضر جايه اهو 

والله كنت حاسه والله قلبي مقبوض من ساعتها يارب انا ايه كل المشاكل دي بس انا عملت اي لكل دا لييي لي كدا يارودي ليييه انا استاهل منك كدا ليييييييه وجريت على القسم من لبختها نسيت الموبايل وخدت محفظتها بس

 ركبت تاكسي.... لوسمحت المركز بسرعه بالله عليك 



لو لو سمحت حابه ادخل حالا للباشا  انا ام لبنت لسا جايه حالا

شملها من راسها لقدمها بنطره اشمأزاز...... ماهو انتو لو تربوا ولادكو صح ماهيطلعوش  قلالات الادب كدا 

دموعي نزلت بقهر وبصيت في الارض بكسره... الله يسامحك يارودي الله يسامحك 

اول ما دخلت جريت عليها رودي... ماما

حضنتها بخوف.... انتي كويسه

رودي بانهيار.... واقسم بالله ياماما ماعلمت حاجه دا انا بس كنت عايزه احضر البارتي فجاه لقيت البوليس وو الي حصل والله ياماما انا اسفه بس خرجيني من هنا بالله عليكي ياماما والنبي 

الظابط بعصبيه.... مكانك يابت

عيطت وانا بحضنها وببصله... عشان خاطر ربنا يباشا صدقها والله بنتي محترمه ومتربيه هي اه غلطت انها راحت بس والله متربيه مايطلعش منها العيبه

الظابط بصلها باعجاب... ها..  اه اه باين باين عليها انا مصدقها

اتكلمت روميساء بسخريه.... لا والله طب واحنا

الظابط زعقها.... لا انتي تربيه وسخه وباين عليكي انت ياااشاويييش حسين خد الـ **** دول على الحبس وبص على فريده بهيام.... تشربي حاجه خلاص بقا ماينفعش العيون الحلوه دي تعيط

بصتله بخجل  وحاوطت بنتها بحنان....  شكرا ممكن اخدها وامشي

الظابط بتنهيده... والله لو عليا نفسي اقولك كدا بس دا قانون ولسا سين وجين وتوكليلها محامي وقاطعه صوت الفون بتاعه.... الو...  وبص على فريده وبنتها بصدمه...  اي حاضر حاضر يباشا انت تؤمر

الطابط بابتسامه وسيمه...  تقدري تاخدي بنتك وتمشوا القضيه اتقفلت

فريده باستغراب.... ازاي انت لسا بتقول ا 

الضابط قاطعها....  اللوا ادا امر بدا شكله بيعزك كمان 

فريده بصتله باستغراب واخدت بنتها ومشيت

لسا بتتاكد من فلوسها افتكرت  وهي بتدي التاكيي الفلوس كلها الي معاها... طب هنعمل اي دلوقتي  

رودي بكسوف من الي حصل....  انا كمان فلوسي خلصت 

_ممكن اوصلكو؟ 

 فريده بخجل... ما مالوش داعي 

الظابط بهيام.... الليل داخل وانا بصراحه ماطمنش حتى عليكي بتاكسي قصدي عليكو 

رودي بصوت واطي.... وافقي والنبي ياماما 

الظابط بضحك.... ايوا اسمعي كلامها 

هزت راسها على حياء....  مرسي اوي 

طول الطريق كان الصمت سيد السياره  دقايق ووصلوا نزل بسرعه فتحلها الباب....  اتفضلي  وطلع كارت اداهولها ودا رقمي هبقى سعيد جدا لو افتكرتيني في اي مشكله او من غير هههه ولسا بيمد ايده يسلم مسكت ايده ايد خشنه....  المدام مابتسلمش

نوح؟ 

اه نوح يا سعد ودي حرم نوح الهنداوي والي يبصلها اعميه

سعد بكره شديد.....  من حقك حد بردوا يكون معاه القمر دا مايغرش دا حتى يكون مابيفهمش عن إذنك وبص على فريده بنظرات اعجاب شديده.... عن اذنك يامدام صدفه سعيده ومشا 

نوح بشر شد ايد فربده.... قدامي 

فريده برعب.... براحه عليا يانوح اه

رودي بخوف.... بابا والله ماما ماعملت حاجه  

نوح بعصبيه.....  اجري وطلعي المفتاح افتحي الشقه ادخل الاقيقي في اوضتك يااااااالا

رودي جريت على فوق وصوت عياطها مسمع في البيت كله 

تحت انظار صباح.....  ياكش يطلع روحهم الجوز



.. 

نوح ممكن تسمعني الاول 

نوح رايح جاي بعصبيه ومتجاهلها فوق النص ساعه 

نوح بالله عليك اسمعني 

نوح بصوت عالي.... هو انتي شيفااااااني ****** ولا شيفاني **** عشان تخرجي من غير ما تقولي ولا ركبالي مع بن ال***** انتي ملت الي خلفوكي اي مش هترجعي عير ما ارمي عليكي يمين الطلاق بس خدي في بالك هتبقى بلا رجعه واناا المغفل الي طلعت اجري اطلع بنتك  بالله انا دلوقتي عرفت  اتجوز عليكي وطلقك ليه اتاااريه من حقو 

فريده بصدمه.... نوح

ضربها بضهر ايده بعنف على وشها..... اخرسي

فريده رفعت وشها الغرقان في دموعها وبصتله بصدمه من كلامه القاسي الي كسر قلبها والكف الي خدته ومنطقتش بنص كلمه 

نوح بعد شويه هدى وبصلها بندم... فريده انا 

فريده فضلت واقفه بتوهان من غير ماتبص ولا ترد..

نوح من خنقته سابها ومشا واخد عربيته ولسا هيطلع شاف

 طليق مراته واخوها الي ماسك سكين ووشهم باين عليه الشر  ...    راح يركن العربيه بسرعه ويلحقهم.... هو يوم ابن ******** والله لطلعه على جتتكوا ياولاد ال******
راح يركن العربيه بسرعه ويلحقهم.... هو يوم ابن ******** والله لطلعه على جتتكوا ياولاد ال***** 



فريده كانت قاعده ضامه بناتها بوهن وبتفكر في احداث اليوم.....  يارب خليك معايا واسترها معايا 

قاطعها خبط على الباب بصت على بناتها لاقتهم راحوا في النوم قامت بالراحه وقفلت النور والباب وابتسمت اما افتكرت انه نوح بس كشرت تاني اما افتكرت الي حصل منه...  مين 

افتحي يابت 

برقت برعب....  محمود

محمود بغضب جحيمي.... افتحي يا**** والله لغسل عاري بإيدي افتحي بقولك

دموعها نزلت برعب... ياربي

فجأه سمعت تكسير في الباب.... يعني مش هتفتحي وربنا لكسره فوق دماغك الـ**** دي عشان تتعدلي افتحي بقولك 

فريده بخوف جريت على فونها ملقتهوش افتكرت ان نوح اخده نزلت على الارض بركبتها وفضلت تعيط بدون صوت من رُعبها وقاعده وكانها مستنيه موتها

فجأه لقت الباب اتفتح بس بالمفتاح صرخت برعب..لااااااا 

لقت نوح داخل بعيون مظلمه وكانه اتلبس من عفريت....  تعالي

فريده بدموع.... لالاا ماتودينيش ليه ابوس ايدك بالله عليك يانوح خليني معاك ماتسيبنيش ليه ابوس ايدك

نوح بشخط....  بقولك تعاااالي

قربت برعب...  ن نوح بالله عليك 

نوح قاطعها بعصبيه.... هش شايفه العصايه دي 

بصتله ببلاهه... ها 

اضربييييه بيها اخلصي

فريده برعب.... اي لاالاا

محمود بخوف.... اسمعي كلامه واخلصي  وفي باله"ايه الي جابه دا بس انا كدا ميت ميت تضربني هي ولا تسيبني ليه دا هيكسرني في بعضي... اضربي والنبي

نوح بصله بشر....  ماتخافش هكمل بعدها

محمود عيط من خوفه.... انا انا والله ماكنتش في وعي هو هو الي عصبني وقالي قالي انها ممشيه العيال بالـ****  ومودياهم شقق وفجأه سكت اما لقى فريده بتضربه بالام ومش الم واحد لا اكتر من خمس كفوف على وشه وصرخت بدموع.....  اخرس ياحيوان انا ولادي اشرف من الشرف 

نوح بصوت عالي.....  ياااااامدحت مدحااااااات انت يازفت جه ثواني واحد مرعب طويل اوي وعريض اوي وشكله بيخوف... امرك ياباشا

ولاد ال**** خيال المآته الي واقفين تحت زي قلتهم تاخدهم مع جوز الـ*** دول على المخزن وتوضبهم لحد ما اجيلهم 



وقعت على الارض وفضلت تعيط بصوت عالي وبحرقه....  انا ليه بيحصل معايا كدا بس يارب انا اتخنقت والله العظيم اتخنقت 

نوح نزل على ركبته ليها وسحبها لحضه وهي استسلمت ليه من غير اي مقاومه وحضنته اكتر....  ك كنت فاكره انك هتخليه ياخدني كنت هموت من رعبي متتصورش انا هبقى ازاي معاه وبعيده عنك اموت والله العظيم اموت يانوح

نوح بصلها بعشق ومن غير ولا كلمه شالها" وتسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح"



راحه جايه بعصبيه وغيرتها عمياها....  كل دا عندها بيعمل اي... يكون ءء لااااالا اكيد ماجاش جنبها اكيد ملمسهاش يارب بقا 

فضلت ترن عليه مابيرودش اكتر من 50مكالمه... اوف بقاااا رد برد قلبيي وربنا لو الي في دماغي حصل ما هخلي فيها حته سليمه 

نزلت تخبط على الباب بهمجيه.....  افتحي الباب دا

فريده كانت نايمه في حضن نوح بحب وغرقانه في نومها ونوح سرحان في جمالها وبيبصلها بنظرات اقل ما يقال عنها شغوفه....  متعرفيش انتي بقيتي بالنسبالي اي يافريده قلبي 

فجأه الباب خبط..... يوووووه بقا وربنا لشيل الباب دا وهعمل بوابه وقام بهدوء وحتى ما لبسش تيشرت بقى بـ شورت وراح فتح الباب 

داليا اول ماشافته صرخت باهتياج.... يانهار ابوك اسود بقا سايبني تاني يوم جواز ليا ونايملي مع السنيوره 

نوح بصلها بغضب.... احترمي نفسك ياداليا ماتخلينيش اتغابى عليكي

داليا بقهر....  كنت بتعمل اي معاها جوا وفين فين هدومك

نوح بجباحه.... حد قالك اني شاقطها دي مراتي وبعدين بعمل اي مش باين عليا ولا اي

داليا ضربته في صدره وعيطت.....  الهي تدوق وجع قلبي يابعيد  وضربته ضربه قويه في صدره وسابته وطلعت وهي صوت عياطها مسمع العماره كلها

نوح بوجع... يخربيت ايدها مسامير اي الايد دي

.. 

ازهار قاعده بتشرب الشاي....  من ساعه ماجيت المحروسه الاولى والبيت متشقلب كل يوم مسلسل شكل مابتتهداش ابدا لا وراح يبتلينا بمصيبه تانيه احنا ناقصين الاولى عشان يجبلنا التانيه غلب اي دا بس ياربي

صباح بغل وغيره.....  سيبك من التانيه دي مش هتعمر معاه وبكرا تقولي صباح قالت كله من السِو الي اسمها فريده دي مش عارفه بتطلع من المصايب الي بعملها ازاي ولا شوفتي حمقته عليها وخوفه بيعفرتني 

ازهار بغل هي الاخري..... تقوليشي سحراله بس هنعمل اي بس قدر ربنا 

صباح بحقد....   انتي هتسكتلها لو انتي سكتلها انا مش سكتالها ومش هرتاح واتبط غير لما اطردها من حياه ابنك مش من الدار بس 

ازهار بتوجس.... ناويه على اي 

صباح بشر.... كل خير كل خير ياعمري



.. 

عدى شهر والاحوال مابين نوح وفريده كويسه جدا 

فريده كانت واقفه سرحانه في المطبخ حتى ماحستش بالايد الي محاوطه خصرها....  فري فريييي 

فريده بخصه... ن نوح

نوح بقلق... مالك ياقلب نرح فيكي اي 

فريده بتوتر....  بصراحه انا حابه اروح اكشف النهارده 

نوح بلهفه وهو بيتفحصها بقلق.... مالك ياعمري اي بيوجعك ووشك مصفر ليه بقاله يوم

فريده بحزن.... انا انا حامل

نوح فضل يرمش وفجاه شالها وفضل يلف بيها.....  ياااعمري يافرحه قلبيي احلفي

فريده باستغراب.... انت فرحان

نوح بصلها باستغراب....  انتي هبله يابت دا سؤال دا انا هطير من فرحتي

فريده بدموع..... بس انا مش قادره انا كفايه عليا عيلين كفايه مسؤوليه وو انا انا مش عايزاه انا حجزت وهروح اسقطه.. انا ماحبتش اخبي عليك حاجه زي دي واعملها من وراك بس .. قاطعها نوح بغضب جحيمي وهو بيمسكها من شعرها ..... نعم ياروح امك 
فريده بدموع..... بس انا مش قادره انا كفايه عليا عيلين كفايه مسؤوليه وو انا انا مش عايزاه انا حجزت وهروح اسقطه.. انا ماحبتش اخبي عليك حاجه زي دي واعملها من وراك بس .. قاطعها نوح بغضب جحيمي وهو بيمسكها من شعرها ..... نعم ياروح امك 

فريده بخضه.... اه اه سيب شعري انت بتوجعني

نوح بغل.... لييييه يافريده لييي مصره تشوفي الوحش الي جوايا ليييييييييه انتي جنسك اي ياشيخه مابتعرفيش تعدي ساكته لازم تدوري على مشاكل انتييييييي اي

فريده بصراخ..... أنت مش حاسس بيا كلكوا اصلا مافيش حد حاسس بيا كله بيؤول ربي نفسييييي  انما انا اولع انا مش حِمل مسؤوليه انا وحَمل بقا وتعب وقرف وتربيه مش هقدر انا كفايه عليا عيلين  اوي 



نوح عنيه لمعت بدموع.... طب وانا ذنبي اي انتي مش عايزه تشوفي حته مني ومنك بتكبر قدامنا مش عايزه رابط  علاقتنا يقوى لو انتي مش عايزه انا عايز انا حابب اخلف ومنك انتي بالذات حابب علاقتنا تقوى ويكون مابينا ولاد ومش واحد بس لا انا عايز كتير يقفوا جنبي يساندوني اما اكبر طب وبناتنا مش عايزه لهم اخ يقف في ضهرهم يحميهم احنا مش دايمين لهم يافريده نهى كلامه وهو بيقعد بضعف على اول كرسي قابله.... عمري عمري ما كنت ضعيف كدا عمري ما اتوقع اني في يوم اتذلل كدا ولحد والحد دا مين كمان مراتي بقا انا يافريده انا دا انتي ماشوفتيش متي غير كل خير مش عايزه تخلفي مني اه ياوجع قلبي داليا داعتها والله داعتها وقالتي الهي تدوق وجع قلبي عشان ههه فضلتك عليها وهي هي الي تتمنالي الرضا ارضا وتموت في التراب الي امشي عليه بس القلب دا ابن ****** بيذل صاحبه بس ملحوقه يافري بس خلي بالك انك انتي الي بدأتي ونهى كلامه ومشا بعصبيه

فريده بندم...  انا عارفه اني غلطت بس مش هقدر على خِلفه من تاني 

.. 

داليا بعصبيه... اي رجعك الشقه من تاني 

نوح بصلها بحزن ومردش ورما نفسه على اول كنبه شافها

داليا بصتله بقلق وخوف من حالته.... نوح انت كويس

نوح بصلها وقعد يضحك بهستريا.....  كويس هههه كويس جدا كويس بجد عال العال ههههههه بنت الكلـ ب هههه مش عايزه تخلف مني ههههه 

داليا بصتله بصدمه من حالته.... ن نوح انت شارب

نوح بصلها بعصبيه...... ياريت اكون شارب وكل دا حلم يارتني في كابوس واصحى منه بقا بس ههههه دي حقيقه وحقيقه بتخوف الصراحه هههههه يخربيت الضحك ياجدعان بقا انا اناااا المعلم نوح يتقالي كدا هههه طب وربنا كمان مره الي حصل مايتصدق هههه

داليا حضنته مره واحده وفضلت تطبطب عليه وعيطت.....  ايه الي عمل فيك كدا

نوح بصلها بضعف.....  ذنبك بيخلص عليا دعوتك استجابت باين يابنت عايده

داليا ابتسمت بوجع.....  بتحبها اوي كدا عمري ما كنت اتمنى. اشوفك مكسور بالشكل دا

نوح بصلها بعصبيه والدموع بتلمع في عنيه.....  ماتخلقتش الي تكسر المعلم نوح ولا هتتخلق كله عند جزمتي انتي فاهمه

ضحكت ببرود.... مش باين.... المهم اكلت جعان؟ 

بصلها كتير وقام دخل اوضه الاطفال.... انا جعان نوم سيبيني بس اخد راحتي ماتصحينيش ابدا سيبيني اصحى من نفسي 

هزت راسها بوهن وهي بتابعه بعينها بحب خالص....  حاضر

.. 



صباح بشماته...  برد نار قلبي بس لسا بردوا الي في بالي لو حصل بقا هتبقى غوره من غير راجعه ودا الي نفسي فيه انا بقا  ... الو واد ياحوده عايزاك في مصلحه...  لا بقولك اي فتح مخك معايا كدا وانا هروق عليك خمس بواكي مقدم وضعفهم اما تخلص... كدا تعجبني ياخويا بص بقا زي الشاطر تلبس وتيجي دار المعلم نوح... ياض انا معاك ومتخافش مش هخليك في الصوره سريع سريع كدا المهم هدخلك وكانك بتعمل الانبوبه للحاجه ازهار وهديك مفتاح شقه الي ماتتسمى.... لا اطمن جوزها مش هيعبرها اليومين دول المهم هتطلع تستخبى في الاوضه وهي هتخرج عادي وانت هتعمل صوت وانا هاقعد ازعق من الصوت كاني م عارفه انام من الصوت  وهطلعلها ازهار الاول وانت تكون هربت ماشي ياض.....  ياض افهم انت بعيد عن الصوره  ... هخلهم عشرين باكو حلو كدا....  على بكرا بليل بالكتير

.. 



تسريع الاحداث 

كان حودا بيستعد انه ينفذ خطته مع صباح بس من عملهم الاسود غلط في الشقه وبدل ما يروح شمال اول شقه راح اول شقه من ناحيه السلم ولقا الشقه مفتوحه ابتسم ببلاهه....  دا حلو اوي بدل ما ابوظ الكالون ودخل بسرعه وهو بيتسحب دخل الاوضه لقى صباح خارجه الحمام فضل باصصلها بصدمه وشهوه....  وهي اول ما شافته صرخت بس هو كتم صرختها....  ايه جابك هنا في البت الي متفقين عليها بس فجأه شال ايده ووقف ورا صباح الي وقفت مصدومه وكانها متحنطه اول ما شافت جوزها الي وشه مش مبشر للخير ابدا 
وهي اول ما شافته صرخت بس هو كتم صرختها....  ايه جابك هنا في البت الي متفقين عليها بس فجأه شال ايده ووقف ورا صباح الي وقفت مصدومه وكانها متحنطه اول ما شافت جوزها الي وشه مش مبشر للخير ابدا  كان احمد ماشي ووشه عكس ليها من على بُعد في الصاله بسرعه زقت حودا ورا العمود الي جنب الدولاب بعدها بـ لحظه دخل احمد بهجوم.... هو فين 

صباح بغباء مزيف....  هو مين 

احمد مسكها من شعرها...  انتي هتشتغليني يابت فين الولاا الزفت الي اسمه حودا

بكب بصطناع لدرجه انه بدأ يصدق.....  حودا مين انا مش عارفه قصدك على مين والله العظيم وبعدين بيعمل اي هنا في شقتي..  ثواني يادلعدي انت بتشك فيا يااحمد دا انا هسودها على دماغك وصوتت بصوت عالي..... بتخوّنيييي يااحمد واقسم بالله لصوت والم عليك الخلق بقا بعد دا كله بتتهمني في شرفيييي دا انا استحملت قرفك واخوك الي بيسم بدني كل شويه بكلامك وعاديت اخواتي عشانك قالولي ارميه وهنجبلك سيد سيده انتي لسا صغيره على الحزن دا كله وبعد دا كله تشك فياا ههه ثواني دا انت ياريتك شاكك دا انت بتتهمنييييييي  الحقوو حط ايده بسرعه بندم.....  استني بس ياحبيبتي انا والله ماصدقتش عنيا بس انا شوفته شوفته بعنيا دول شوفته وهو رايح ناحيه شقتنا 

صباح بخبث...  نعم يادلعدييي شقه مين تلاقيه اتلخبط وكان رايح للي ماتتسمى 

احمد بصلها بصدمه....  ايييه...  بنت الكلـ ب 

صباح بشر.....  وبعدين ماشقتها قصاد شقتنا مايمكن راح عندها

احمد ببلاهه...  ها بس انا شايفه عداها 

صباح بعصبيه.....  ولبستها فيا انا وبعدين انا هبص لحودا الميكانيكي الجربوع دا 

حودا من ورا العمود....  بقا انا جربوعه يامقشفه يا بنت الـ ****

احمد لسا هيتكلم بس بصلها فجأه......  وانتي عرفتي ازاي اني قصدي على حودا الميكانيكي 

صباح بارتباك ملحوظ... 



.. 

عند فريده بندم....  رد عليا رد عليا بالله عليك يا نوح انا اسفه رد عشاني

بس بردوا مفيش رد

جوري بدموع..... ماما 

فريده بخضه.... اي دا في اي بتعيطي لي

جوري بخوف....  هو انتي ممكن تسيبينا لو بابا قالك 

فريده خدتها في حضنها.... مين دي الي تسيبكوا دا انا اموت فيها  

رودي بدموع وهي بتمسحلها دموعها.... بابا قال كدا قالنا هييجي ياخدنا وبالقانون القانون معاه طالما انتي اتجوزتي...  مش هيسيبنا معاكي ومع جوزك 

فريده بعصبيه....  انا بجد جبت اخري هو مش بيزهق مش اتجوز ما يعيش حياته بقا بعيد عني لسا بيفكر فيكو ليي مش هو كان عايز ولد ياربي بقا يارب انا خلاص تعبت لا كان راضي نعيش كلنا حلو ولا راضي يخلينا نعيش خلو في بعده يارب وفضلت عيط بصوت يخلي الي واقف يعيط معاها فجأه سمعت صوت المفتاح في الباب سكتت وإدت للباب ضهرها ومسحت دموعها بسرعه

نوح بصوت متعب....  سامع صوت عييطك وعارف انك كنتي بتعيطي فـ بلاش الشغل دا 

لفت ودموعها متحجره في عينها.. انت ايه جابك انا مخصماك

ضحك عليها غصب عنه من طفولتها.... لا والله وبالنسبه للي شغاله رن رن رن كنت هتكلميني اشاره ولا اي هههه البنات ضحكوا بعفويه 

فريده بصتلها بغضب طفولي.... لا والله ضحكتكوا اوي

رودي بضحك.... خالص ياماما 

نوح بص لي رودي وجوري....  حضن لبابا بسرعه 

جريوا عليه بحب....  وحشتنا الشويه دول 

طبع بوسه خالصه بحب ابوي....  وانتو كمان وحشتوني اوي  الشويه دول زي ما بتقولوا ههه  وجاب كيس كان حط على الكنبة اول ما دخل....  دا كيس حبايب بابا  ودا ياستي فون جديد مكان الي اتكسر احلى ايفون لاحلى جوري 

جوري عيطت بفرحه.... ايفون بجد 

نوح بصلها بحب..... لي بس العياط ياحبيبه قلبي  وبعدين دا قليل عليكي والله 

جوري حضنته  وعيطت جامد.... ياريتك كنت بجد ابويا الحقيقي دا  حتى ابويا الحقيقي عمره ما جابلي حتى تليفون عادي

نوح بغضب مصطنع.... لا والله ياست جوري هو انتي مش معتبراني ابوكي الحقيقي زي ما انا معتبرك بنتي الحقيقيه اه قلبي  اتكسر

جوري خرجت من حضنته بكسوف.... لا والله العظيم انا حتى نفسي اعرفهم واقول اني معتبراك ابويا الحقيقي 

نوح بحب ابوي.... يابختي ياناس بقا انا عندي بنات حلوين اوي كدا اكيد امهم نحله عشان تجيب العسل دا كله

ضحكوا كلهم وبصوا لفريده الي كانت بتدعي ليهم بالفرحه الدايمه وحبها بيكبر لنوح اكتر واكتر وهي بتشكر ربنا على نعمه انه ربطها بإنسان زي دا  وكانت بتبصلها بعشق خالص وعيونه بتحكي كل الحب الي في قلبها 

نوح بادلها النظره  وسرحوا في عيون بعض وكانت النظرات لوحدها كفيله تحكي كل الي في قلوبهم فاقوا على صوت رودي...  لا والله ياسيد بابا وانا 

نوح فاق  من توهانه في عيونها وضحك....  وانتي اي ياصغنن 

رودي بغيره مزيفه.... تجيب لـ جوري بس هي بقا بنت البطه البيضا وانا بنت البطه السودا

نوح بوقاحه وهو بيبص على فريده بعشق.... لا دي بطه بيضه قشطه وعايزه الاكل 

فريده  صرخت بكسوف.... نوح...  عيب البنات

نوح ضحك على كسوفها وبص لـ رودي وقال طب وهي تليفونها اتكسر  انتي اي بقا مش تليفونك كويس 

رودي بمشاكسه.... اعتبره اتكسر يا نوح قلبي

فريده بغيره...   بت يارودي مانقوليلوش كدا دا اسمي انا

نوح بصلها بعدم تصديق من غيرتها عليه من بنتها....  ايدا ايدااا لا انتي اتعديتي مني ولا اي...  اي الغيره دي

فريده بكسوف... ها لالا انا مش غيرانه بس انا الي قولتلك كدا اول واحده ومش عايزه حد يشاركنا فيه  نهت كلامها وهي بتمد شفتها السفليه بغضب طفولي خلاه يعض على شفته السفليه هو كمان وغمزلها....  بس بقا عشان بناتك قاعدين وانا ماسك نفسي بالعافيه عشان عارفك هتقعدي تصوتي لو قاطعته بصراخ... بس يانوتي ياقليل الادب

نوح بضحك جعله في غايه الوسامه.... الله انا كان قصدي بوسه بس بريئه انتي فهمتي اي يا سافله انتي  وبعدين مين دا الي نوتي يابت انتي بقا انا نوتي انا المعلم نوح على سن ورمح يتقوله يانوتي

فريده بطفوله... مش انا قولت كدا 

هز راسه بتوجس... اه

فريده بضحكه خطفت انفاسه.... يبقى فيه هههههه 

نوح مثل انه قام لها يضربها بضحك.. وهي جريت على اوضتهت بمشاكسه وصوت ضحكتها مسمعه الشقه كلها.... اسفين ياصلاح 

نوح برق بغيره.... صلاح مين يابت تعالي هنا دا انتي يومك احمر بالي لابسه تحت الاسدال دا... وبص لـ البنات بسرعه وهو بيقوم... يالي الوقت اتاخر روحوا ناموا عشان مدرسه الصبح

رودي بمشاكسه... ايوا بقا ياجامد ليلتكوا انتو لصبح 

نوح بصلها بصدمه وضحك....  البت دي طلعالي تربيتي هههههه  وقام دخل لفريده بلهفه تحت نطرات الفرحه في عيون بناتها...  يارب يخلينا بابا نوح ويقدر يفرح ماما علطول يارودي

رودي مسكت ايدها بحب اخوي....  يارب ياقلب رودي يلا ننام احنا وعايزه انام في حضنك النهارده مانمتش معاكي من زمان 

جوري حضنته جامد...  حضني مفتوحلك طول العمر ياقلبي

  

.. 

عند صباح 

صباح بارتباك ملحوظ... انا انا..  اي داا يا احمد هو دا سؤال الله انت تعرف حودا غيره 

احمد باقتناع...  صح معرفش غيره... طب هنعمل اي انا مش هسيب اخويا متقرطس كدا كتير  ...  شوفي حل كدا بالله عليكي 

صباح بخبث.... بس كدا عنيا ياابو حميد انت تؤمر  بص يعني ءءامك هتتأذى شويه 

احمد بخضه.... ايييييه لي 

صباح بخبث....  هي الخطه كدا اسمع 

وبعد شويه

احمد بصلها بخوف....  يخرب شيطانك انا بقيت اخاف منك يابت 

صباح بضحك.... طول منا راضيه عنك مش هتشوف مني غير كل حلو ياعمري انما لو اتعوجت 

احمد رفع حاجبه.... هتعمل اي بقا

صباح بغل خفي.....  مش هعمل حاجه انت حبيبي مقدرش على اذاك ياعمري ومسكت ايده حطتها على قلبها دا مش هيقدر 

حودا غصب عنه وقع حاجه كانت متعلقه جنبه وفجأه



فريده .... ابعد عني انا ك يانوتي 

نوح بصلها بنظرات ول وبسرعه.... مفيش وقت لتفسير في للفعل وبس انتي و

فريده بطفوله.... لا ياشيخ... ا عشان بقا مش

نوح لسا هيقرب منها الباب خبط وصوت امه بتزعق... افتح يانوح بدل ما افتحلك دماغها بنت الحراميه دي افتح بقولك 

نوح قام بعصبيه..... وربنا لسيب البيت بن ال في ايييييييييي الواحد مش عارف يقعد براحته اييييييييي

ازهار اول ما الباب اتفتح جريت على فريده بغل مسكتها من شعرها.... الفلوس فين يابت 

فريده پخوف.... ف فلوس اي 

ازهار زقتها وجريت على الاوضه ونوح وراها..... ياما عيب كدا مايىفعش كدا هزعل كدا وزعلي وحش ياما احترمي ابنك الي بتهينيه بعمايلك دي

ازهار فتح الدولاب ورمت كل الي بيقابلها على الارض وفجأه فتحت ضلفه فريده واخدت منها فلوس بعد مارمت الهدوم كلها.... ال 50الف اهم ياخووووويااااا الي الحراميه سرقتهم وديني مانا سيباها

نوح بص ل فريده پصدمه 

فريده بړعب..... وربنا دول فلوسي

نوح بصوت واطي كلم نفسه.... جابت المبلغ دا كله منين.... وبعدين زعق بعصبيه يا اما إهدي كدا
نوح بصوت واطي كلم نفسه.... جابت المبلغ دا كله منين.... وبعدين زعق بعصبيه  يا  اما إهدي كدا وبعدين بصلي بهدوء خوفني....  انا الي ادتلها الفلوس دي بتاعتي وانا الي ادتهالها اي 

ازهار بعصبيه.... لا والله طب وانا فلوسي فييين بقا 

نوح بثبات يحسد عليه.... واحنا اي يعرفنا واشمعنا مراتي الي جيتي اتهمتيها عندك شقه داليا وشقه مرات ابنك اشمعنا فرييييده

ازهار عينيها ذاغت بتوتر.... انا قولتها هي الاول وهشوف دلوقتي في باقي الشقق انا مش ظالمه  وسابته ومشيت بعصبيه



.. 

عند صباح

صباح بغل خفي.....  مش هعمل حاجه انت حبيبي مقدرش على اذاك ياعمري ومسكت ايده حطتها على قلبها دا مش هيقدر 

حودا غصب عنه وقع حاجه كانت متعلقه جنبه وفجأه الباب خبط جامد 

ازهار زقت احمد بسرعه.... بسرعه شوف مين على الباب بسرعه 

احمد بقلق.... طب والصوت دا من اي 

صباح بسرعه.... تلاقيها قطه روح بقا شوف بسرعه مين 

احمد باستسلام.... ماشي.... ايوا مييييييين 

وفتح..... اما؟  مالك



عند صباح خرجت حودا من المطبخ ونط على المواسير لشارع بسرعه بس قبل ما يمشي قالها جمله خوفتها.... انا مش ساكت وزعلي هطوليه ياصباح 

صباح خافت ودخلت بسرعه

ازهار بعصبيه.....  صباااااح ماشوفتيش 50الف كانوا في دولابي

صباح رقعت بالصوت... ياااالهووووووي ياخرااااابي انتو عايزين مني اييييييي  ابنك مش شويه يتهمني في شرفي وانتي بتتهميني بالسرقه انتو جايبني هناااا تهزقووووني ولا اي وربنا مانا قاعدالكو فيها  

احمد بلهفه.....  هي ماتقصدش يا صباح بس اسمعي للاخر 

ازهار بعصبيه.... ولا اقصد ولا مقصدش ياعم النحنوح انا ماليش بكل الهري دااا انا عايزه فلوسيييي

صباح بغل... اه انتي معرفتيش تستقوي على ابنك التاني جيتي للغلبان الي الي طالع والي نازل جاي عليه

احمد عنيه لمعت بحزن وكأنها لمست جرحه. 

ازهار سابتهم بعصبيه ونزلت بس وهي مش ناويه على خير وبصدفه جت تشوف الفلوس تاني لقتهم زي ماهما

ازهار بزهول... ازاي بس انا لسا شايفه الدرج فاضي معقول بتخيل!! 

.. 

فريده بخوف....  دي دي فلوسي

نوح ببرود.... جبتيهم منين 

فريده بتوتر...  بعت الشقه الي كنت قاعده فيها

نوح بصلها كتير وسكت وقالي بحنيه... لي ياحبيبي تبعيها بس ماقولتليش ليه انك محتاجه فلوس

فريده اما شافت حنيته عيطت وحضنته من غير كلام.... شكرا انك وقفت جنبي قدام مامتك وشكرا انك ماشكتش فيا بس انت روحت فين اما مامتك طلعت

نوح بصلها نظره مافهمتهاش وقال بمشاكسه.... الليله كدا هتبوظ وانا والله العظيم ماهحلك الصباح رباح هحكليك 



.. 

بعد شويه كانت فريده نايمه في حضـ ن نوح بحب.... انا بحبك اوي يانوح

نوح فجأه اعتلاها بمشاكسه.. اي يابت الحلاوه دي كلها 

فريده لسا هتتكلم...  مين الي اسمه معاذ التهامي دا يبت

فريده برقت برعب.... انت عرفت منين 

نوح بصلها بغل....  بتخونيني  يابنت الـ****

فريده بعييط.... واقسم بالله مالمسني

ضحك بعزم قوته....  هو دا مفهوم الخيانه عنك يابنت ****

فريده عيطت بحرقه.... والله هو قالي اخد الورق الي في الخزنه والا هيقتل بناتي ويفضحني

ضحك تاني وشدها من شعرها.... طب اي رأيك افضحك انا بس انا مش هوسخ ايدي انا حاميت عنك كتير اوي ووقفت معاك اكتر بس دلوقتي معتش عايزك خلاص اخوكي جه والمرادي مافيهاش رجعه يافريده انا حذرتك
شدها من شعرها.... طب اي رأيك افضحك انا بس انا مش هوسخ ايدي انا حاميت عنك كتير اوي ووقفت معاكي اكتر بس دلوقتي معتش عايزك خلاص اخوكي جه والمرادي مافيهاش رجعه يافريده انا حذرتك

فريده عيطت بقهره....  الي انت شايفه  

نوح بصلها بجمود واستغراب فـ نفس الوقت كان مستنيها تترجاه انه مايسيبهاش زي كل مره كان فعلا هيسيبها بس بعد ما يرضي غروره ويعرفها انه سابها بس عشان البنات كان نفسه تقوله مش عايزه اروح ماكنش عايزها تسيبه ولا كان يخطر في باله انها هتستلم كدا... غروره وكرماته منعوه انه يقولها تقعد 

فريده بكل كسره قامت لمت هدومها وهدوم البنات

نوح ببرود....  الوقت اتاخر استنوا لصبح وبعدين امشي 

بصتله بعتاب وكسره فظيعه وهو مقدرش يستحمل نظراتها وسابها ودخل الاوضه وهي من كتر العياط   نامت مكانها في الصاله على الكنبة 

ونوح فضل رايح جاي دماغه فيها اسأله كتير ووجعته من كتر التفكير وقال لنفسه ان انسب حل ينام عشان الصداع والصبح يحلها الحلال ونام  

صحى الصبح مسمعش صوت  زي ماهو متعود ودخل اخد شاور لقى هدومه متجهزه دا طمنه شويه بعدين صلى ولسا هينادي على فريده سكت وهو مهموم وراح المطبخ وكان متوقع يشوفها بتجهز الفطار ملقاهاش جرى على اوضه الاطفال لقاها فاضيه صرخ بحرقه... فرييييييييييده 



في الجهه الأخرى  عند فريده كانت قاعده في القطر جنبها بناتها الي بيبصولها باستغراب واثار النوم لسا باينه عليهم... ماما اي حصل واحنا رايحين فين  وبابا نوح ليه معرفناهوش وليه خرجنا الفجر كدا 

فريده بهدوء... نامو لحد مانوصل 

استسلموا لرغبتها وناموا وهي دموعها كان بتتسابق على خدها حطت ايدها على قلبها بنغزه....  نوح!!!  



يعني اي طفشت هههه ياه على الراحه النفسيه ياناس قالتها صباح الي هتموت من فرحتها اما سمعت صوت زعيق نوح وهو بيدور وبيسأل على فريده 



نوح قعد بهم وهو حاطط ايده على وشه....  روحتي فين بس يافريده حرام عليكي ليه بتصعبيها عليا اكتر ما هي صعبه 

موبايله رن مسكه بلهفه على اساس انها فريده بس خاب ظنه اما مطلعش هي.... الو..  طيب تمام باسرع وقت ياامجد بالله عليك تلاقيها.. طيب وانا معاك بردوا اهو اي حاجه بلغني بيها  قفل وشرد فـ ايامهم الحلوه مع بعض غصب عنه دمعه نزلت من عينه.

اوبا هو الموضوع كبير لدرجادي بقا المعلم نوح يعيط زي النسوان عشان مراا؟؟؟  عجب يازمن 

نوح قام بعصبيه....  المرا الي بصحيح هو الي يخلي حرمه تمشيه ياا ههه ابن امي وابويا وبعدين هي وكاله من غير بواب وانت يااااازفت يالي اسمك حسين مش قولت مش عايز حد يدخل عليا

حسين بخوف....  ياباشا انا قولتله بس هو قالي انه

نوح بشخط..... انت هتحكيلي قصه حياتك يازفت انت غور من وشي وانت يااحمد امشي عشان انا مش فايقلك بدل ما احط كل عفاريتي عليك

احمد خاف وبصله بتوعد ومشا 

.. 

الشقه دي بتاعه مين ياماما دي حلوه اوي

فريده بابتسامه حزينه.... بتاعتنا ياحبيبتي هنعيش فيها

رودي بخضه.... ايه وبابا نوح

فريده بهدوء....  معتش فيه بابا نوح خلاص ومش عايزه اسمع نقاشات في الموضوع دا ومن بكرا هنزل اقدملك في مدرسه وكل حاجه هترجع زي الاول عادي يالا ساعدوني ننضف الشقه ونرتب الهدوء

البنات بصوا لبعض بحزن وبعدين هزوا راسهم بخضوع.... حاضر ياماما 

.. 

عدى شهر بحاله ونوح مش عارف اي حاجه عن فريده حرفيا وهيتجنن وفريده نزلت تشتغل عشان تعرف تعيش هي وبناتها 



.. 

نوح كان قاعد بيدخن بشراسه ومعاه واحد صاحبه.... انا هتجنن ياعامر

عامر بحكمه...  طب وماتعرفش ليه عملت كدا اكيد في سبب قوي و

نوح بحزن... قالتلي هددها ببناتها

عامر بهدوء... بص هي اي نعم غلطت انها ماقالتلكش بس دول بناتها بردوا 

قاطعهم دخول واحد بهجميه....  معلم نوح الي واحشيني ياجدع ههه اخبارك اي واخبار المدام يارب تكون عِدله الاخبار 

نوح قام رمى السجاره بغل اما شافه.... ههه والله ووقعت معاذ التهامي بذات نفسه لا وجاي برجليك كمان جيت لقدرك يابن الـ********  ونهى كلامه بلكمه وقعت معاذ على الارض بعنف

معاذ ضحك باستفزاز....  غشيم اوي بس ملحوقه وقام ردله اللكمه بس نوح ماسكتش ونزل ضرب فيه ورجاله نوح ورجاله معاذ بقوا يضربوا في بعض لحد ما رجاله نوح صفوا د*م التانين ونوح مسك معاذ ربطه.... بقا بتستقووا على الحريم يامراااا اصلك عمرك ماتكون راجل انت انت لو راجل بصحيح تجيلي انت راجل لراجل بس انت مرا يالاااا

معاذ ضحك ببرود....  من غلك دا شكلها حكلتك مع اني محذرها انها متقولكش وتقول انه عشان بناتها وبس

عامر بص لنوح بسرعه في نفس الوقت الي نوح بصله فيه ومعاذ كمل وهو بيقول بغل.....  بس هقتلك يانوح وديني لقتلك واشرب من دمك اخدت مني الحاره والرجاله وعندك عيله وفوق كل دا عندك ست بتحبك وبتتمنالك الرضا ترضى لدرجه انها خاطرت بنفسها عشانك انت ايه ياجدع طماااع لدرجادي 

نوح رجع خطوه لورا بصدمه وقال بهمس لنفسه....  ظلمتها... انا ظلمتها...  فـ فريده 



.. 

عند فريده كانت قاعده مع شابه من سنها 

فريده بامتنان.... انا عمري ما هوفي جمايلك دي يا رضوى

رضوى بمشاكسه....  ياستي انتي هبله انتي اختي وبعدين جمايل اي انا جبتلك بس الشقه ولا بدفعلك الايجار ولا راضيه تاخدي مني فلوس حتى

فريده بحزن..... كتر خيرك كفايه اني اول ما طلبتك لقيتك 

رضوى قامت اخدتها في حضنها.... انتي اختي يافريده ماتقوليش كدا  ... المهم مش هتكلميه بقا حرام عليكي وجع قلبك دا

فريده بحرقه.....  وحشني اوي اوي يارضوى بس زمانه كرهني خلاص  بس هرن من رقمك كفايه بس اني اسمع صوته وفعلا رنت 

نوح بصوت متعب.... الو 

فريده بلهفه... نوح مال صوتك 

نوح بفرحه لسا هيتكلم باب الشقه اتكسر ودخل منه رجاله وكانهم عصابه واخدوا فريده بالغضب.... الي قعدت تصرخ وتستغيث بنوح..... انتو ميييين ابعدوا عنيييي الحقني يانوح ااااااااه بس بحركه سريعه اخدت الفون وخبته فـ صدر. ها 



عند نوح 

نوح بلهفه....  فريده فريييييده اي حصل فيه فريييييييده 

جرى على القسم بسرعه.... امجد تتبعتلي التليفون دا فين دلوقتي 



عند رضوى صحيت ومسكت راسها من الالم... انا انا لازم ارن اعرفه 

رودي بدموع....  اخيرا فوقتي 

مالك يارضوى وماما فين ولي الباب مكسور

رضوى بهدوء... هش ياروحي مفيش حاجه ماما بس نست المفتاح جوا ف كسرنا الباب ونزلت تجيب حاجه وجايه وانا شكلي وقعت على دماغي بس

جوري بدموع...... بجد يا رضوى طب. اتصلي عليها كدا نطمن

رضوى قامت..... تعالو بس عندي دلوقتي وهعملكوا الي انتوا عايزينه بس هعمل تليفون بس ضروري.... 



عند نوح 

يعني اي مش عارف توصله 

امجد بخوف....  اهدى بس و

نوح شال الي على المكتب كله ورماه... ماتقوليش اتزفت اتصرف اخلص

عامر بسرعه..... الخط اتفتح بسرعه شوفوا 

نوح جرى بلهفه.... فين وريني...  



بعد ساعتين كان نوح وامجد وعامر واقفين قدام مستودع مهجور 

نوح اتسحب بهدوء وبحركه سريعه منه لوا راس الحارس ودخل وكل الي يقابلهم يضربوه لحد ما يفقد الوعي 

فضل يدور يدور علي فريده لحد ما دخل اخر اوضه لحد ما لقى فريده مرميه على الارض هدومها متقطعه وجسمها كله دم وعليه اثار ضرب وتعدى عليها وقف بصدمه ووو
في الجهه الاخرى 

معاذ بزعر.... ايييييييييييه ياولاد انا مشغل معايا بهايم نوح مش هيكست غير بمۏتي بعد الي عملته في مراته ومسك موبايله بسرعه يحجز على اول طياره ل امريكا على اساس انه هيعرف يهرب من نوح ياعيني صعبان عليا من الي هيحصل فيه بس يستاهل

ازهار بړعب.... مين عمل فيها كدا يانوح 

نوح بشړ..... وديني

ازهار پخوف..... مين دا فهمني وبعدين مين عمل فيها كدا فهمني يابني 

ابتسم في وشها بسخريه.... ابنك متاكده ... الي انتي بتكرهيها كره العما ضحت بحياتها عشاني طلعت نفسها خاينه عشان تحمي حياتي ياماااااااااااا اااااااااااااااه على حرقه قلبييييييي اااااااه 

ازهار بصت على حرقه ابنها بحزن..... طب احكيلي طيب الي حصل تعال تعالى ياحبيبي وفتحت اديها ودموعها بتنزل پقهر على حرقه ابنها 

نوح وقع على ركبته وفضل يعيط بحرقه وكسره..... انا السبب 

ازهار باسته على شعره و.. ته وعيطت على عيطه... احكيلي يابني ومتوجعش قلبي عليك بالله عليك

نوح بعيون حمرا زي الډم حكالها الي حصل

ازهار بزهول..... ايييه هي عملت كل دا عشانك 



نوح ببكا يخلي الي يسمعه يعيط معاه من كتر الحرقه الي في صوته..... ظلمتها يامااااا ظلمتها 

صباح بغل... ازااااااااي هربت منك يا معاذ ياغبي 

احمد بزهول..... انتي السبب في الي حصل لمرات نوح دا 

صباح بفخر..... اه ولسا 

احمد . انتي جنسك اي يابنت احنا متفقنااااااش على كدا 

صباح زقته بعصبيه...... انت هتخيب ولا اي 

احمد بزهول.... انتي اي يابت الشړ دا كله دي مرا زيك

صباح بغل وعدم وعي..... اخدته منيييييييييي اخت نوح منييييي 

احمد برق پصدمه 

صباح هزت راسها پخوف.... انا انا انا وفجأه ابتسمت بشړ..... وانت كمان هتخلص منك انا خلاص طهقت منك نهت كلامها وهي بتزقه بغل من الشباك المفتوح ورا ضهره بس هو مسك في ايدها بلفهه..... مش هسمحلك تأذيهم وشدها معاه 

نوح لمح اخوه بيقع هو وصباح اتنفض بړعب...... اخوووووووويا

احمد بصوت عالي...... ساااااااااامحنيييييي ياااااااااااااااااااااانوووووووووووووح 

نوح نزل جري حتى من غير شبشب وازهار بتصوت وبتلطم من 

المشهد الي شافته هي كمان 

احمد مرمي على الارض  فضل فاتح عينيه لحد ما نوح جاله جري وهو بيحاول يشيله..... الاسعااااااف بسرعااااااااااا انتو وقفين تتفرجواااااااا 

احمد دمعه نزلت من عينه وابتسم بكسره..... س سا سامحني 

نوح عيط بحرقه...... ياااااااااااااااارب حرااااااااااااااااااام متغمضش اوعا 

احمد ابتسم.... د. دي الن هايه س سام حني واد ع يلييي وعمض عنيه 

ازهار اغمى عليها من المشهد 

بعد عدت ايام

كان قاعد بياخد عزا اخوه 

وازهار جوه قاعده على كرسي متحرك بتاخد هي كمان العزا ابنها وفريده قاعده جنبها

فريده بحنيه..... ياماما كولي بس حاجه خفيفه طيب 

ازهار عيطت بحرقه ومسكت ايدها باستها.. وفريده سحبت ايدها بسرعه.... ايه ياماما الي بتعمليه دا 

ازهار اخدتها في حضتها..... سامحيني يابنتي.... فاااااااانيه والله العظيم فااااانيه يااااااناااااس ابني رااااااح مين في لمح البصر ياااااناااااااس ياااحرقه قلبي عليك يااااضناياااااا ااااااااااااه 

كلهم قاعدين يبصوا لفريده بحب وامتنان وبيدعولها على حسن تعاملها وحنيتها على ازهار الي لو واحده غيرها تشمت وتفرح ان ربنا جبلها حقها بس هي نسيت كل حاجه بعد ما ازهار طلبت متها تسامحها وتنسى الي فات وهي سمعت كلامها فعلا بطيبه قلبها



كانت واقفه ورا الستاره بتابعه بعيون تقطر عشق وحزن من حاله السكون والحزن الي اصابه نزلت جري تفتحله الباب بعد ما اخر شخص في العزا مشى 

نوح اتفاجأ اما لقاها بتفتحله الباب.... لسا صاحيه لي 

فريده بحزن على صوته الحزين..... نيمت ماما بعد ما ادتلها الدوا وعشتها والبنات نايمين من بدري وانا م مستنياك عشان تاكل انت ماأكلتش حاجه من الصبح و

نوح بجفاء.... مش عايز انا رايح انام

طلعت وراه ولسا بتقلعه الجاكيت بعد ايدها برقه.... نامي انتي وارتاحي 

فريده قعدت على السرير عيطت بس من غير صوت بعد ما شافت نوح دخل الحمام سمحت لدموعها الحريه بس فتحتهم بخضه اما حست بايد حنينه بتطبطب ... بټعيطي لي

فريده بدموع.... انت معتش بتحبني بعد الي حصل في اليوم الي اتخطفت فيه ومش عايز تعرفني اي حصل انا شربوني حاجه ڠصب عني ومش فاكره بس العلامات الي على جسمي دي مخوفاني ابوس ايدك ريحني وعرفني عملوا فيا ا.. ي حط ايده بسرعه والدموع في عيونه.... ماتقوليهاش 

فريده پقهر.... يعني حصل 

نوح بصدق.... والله العظيم ماحد لمسك يومها انا بس مكسور مكسور بعد ما ماقدرتش احميكي منهم بعد وضربوكي وانا مقدرتش احميكي ولا الحقك مكسور يافريده يحصلك كل دا وانتي على زمتي متعرفيش حجم الڼار الي جوايا من الي حصلك انا حسيت احساس بشع يافريده حسيت اني مش راجل حطت ايدها بلهفه .... قطع لسان الي يقول عليك نص كلمه انت سيد الرجاله كمان ورجلي وتاج راسي وضي عنيا 

نوح.. بعزم قوته وفضل يعيط بصوت عالي يطلع كل حزنه ..... انا مكسور يافريده برغم اني وربنا اخدتلك





حقك تالت ومتلت منهم عيطهم بدل الدموع ډم 

فريده.. وعيطت على عيطه..... عشان خاطري اهدى 

نوح بدموع..... واخويا ماټ يافريده قلبي مش متحمل كل دا 

فريده بدموع هي الاخرى..... الله يرحمهم يانور عيني انشاء الله هتتاقبلوا في الجنه ياقلب فريده قوم عشان امك يانوح قوم عشاني انا والبنات قوم عشان انت راجلنا بنستمد القوه منك ياقلب وعمر فريده 

نوح بعشق والدموع بتنزل من عنيه.... انا بعشق التراب الي بتمشي عليه يافريده 

فريده بعشق اكبر.... وانا بعشقك يانوح 

اوف بقاااا عمو نوح ابنك دا كرهني في نفسي 

نوح بضحك..... لي تاني ياريري

دخل شاب طول بعرض نشخه طبق الاصل من حلاوه فريده وواخد لون عين نوح وبشره نوح السمرا

عدنان بعصبيه...... مادلعهاش ياحج لو سمحت وانتي وديني وما اعبد يابت انتي لو لقيت شعرايه واحده برا الطرحه هحلقك شعري الي فرحانه بيه دا سااامعه ياريانا

ريانا بدموع.... اوف بقااااا انا اتخنقت وسابته ومشيت

خرجت فريده من المطبخ كان لابسه المريول وشعرها الاسود نصه بقا ابيض بعد تقدم العمر بس دا مايمنعش جمالها الي ازداد اكتر من الاول واول ما شافها نوح ابتسم باتساع وضربات قلبه زادت بعشق.... فريده قلبي 

فريده ابتسمت بخجل.... الشاي بتاعك ياحج وثواني والاكل يكون جاهز

نوح .... بردوا بتتعبى نفسك ياقلبي 

فريده بعشق... تعبك راحه بالنسبالي ي سيد الناس

نوح وفاقوا على صوت عدنان..... ها فقره العشق خلصت وبعدين ياحج انت كل ما بتكبر بتعشقها اكتر ولا اي اوعدنا يااااارب

فريده 

عدنان بضحك.... لي بس يافريده قلبي

نوح بشخط...... ولد اسمها ماما فريده قلبي دي انا بس الي اقولهالها 

عدنان بضحك.... وانا اقول جايب التملك دا منين ماهو وارثه منك اما اروح ارازي في البت ريانا شويه ومشا بضحك

ثواني ودخل شاب طول بعرض بس واخد عيون فريده وشكل نوح هو اخ عدنان التوأم بس توأم مختلف.. عثمان

عثمان بهدوءه الي بيميزه عن عدنان المتهور..... السلام عليكم 

ه.... قلب ماما 

عثمان بضحك..... كل دا وقلب ماما ضاعت الهيبه ينااس 

ثواني ودخلوا بنتين في غايه الجمال والرقه وبقوا آنسات مقبلين على الزواج..... باباااا وجريوا على نوح باسوا ايده.... فين الحلويات بتاعتنا

نوح ضحك وطلع من الدرج الي قدامه على الطربيظه كل واخد كيس كاندي..... حبايب بابا الي عمرهم ماهيكبروا ابدا





جوري بحب.... بمۏت فيك كدا كدا 

رودي هي الاخرى..... احلى بابا في الكون 

عدنان. دخل واخد البنات في حضنه..... واخوكوا مالوش في الحب جانب 

جامد بفرحه..... انت الحب كله 

عثمان بضحك..... خودووني حبوني معاكو 

كلهم ضحكوا بسعاده ونوح وفريده كانوا في غايه سعادتهم بحب وحنان الاخوات على بعض نوح عينه تلقائي جت على صوره امه واخوه الي جنبها 

فريده فهمته ومسكت ايده .... ربنا يرحمهم يانوح قلبي 

نوح بعشق..... بعشقك يافريده عمري كل يوم حبي ليكي بيكبر اكتر من الاول 

..... وانا بعشقك فوق العشق عشق ياقلب فريده



انت كنت ليا الاب والاخ والصديق والحبيب والزوج الصالح واحتويت البنات وجبت منك رجاله افتخر بيهم خليتلي سند وضهر وكنت ليا الامن والامان والطمأنينه شكرا

نوح غمزلها.... لالا تعالي كدا الكلام الجامد دا عايز رد فعل اجمد 

ابتسمت بكسوف اما سمعت صوت ولادها بيصفروا 

عدنان.... ايوا ياباباااا ياجامد

عثمان بضحك.... ياااااارافع رااسنا ياااااحاج لساااا شباب ايوا 

نوح ..... استعودا يجلكوا كمان اخين كدا وضحك 

فريده بكسوف..... نوووووح

نوح بعشق... قلبه وروحه وعمره ودنيته كلها بعشق امك

فريده.... بعشقك يانوح قلبي...

النهايه

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-